رواية الامل مفتاح النجاة كاملة جميع الفصول بقلم ايه درغام

رواية الامل مفتاح النجاة كاملة جميع الفصول بقلم ايه درغام

رواية الامل مفتاح النجاة كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة ايه درغام رواية الامل مفتاح النجاة كاملة جميع الفصول  صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية الامل مفتاح النجاة كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية الامل مفتاح النجاة كاملة جميع الفصول

رواية الامل مفتاح النجاة بقلم ايه درغام

رواية الامل مفتاح النجاة كاملة جميع الفصول

بعيط وصوت واطي:الو..جدو٠٠اااان...اانا..انا ملاك...ملاك بن..بنت سعاد بنتك 
=..........
ملاك:ااانا..مش..مش عاوزه اقعد مع بابي وانطي جميلة....تعل خد ني من هنا
=انتي بتعملي اي 
ملاك:انا ك.كنت بلعب 
=بتلعبي تعلي هنه 
امسكت بملاك وجذبته من يداه الي خارج الغرفة وهي تقول بصوت عالي 
ماما يماما تعلي شوفي ملاك هانم كانت بتعمل اي 
تحدثد تلك المرأة الذي يبان عليه الغ:ضب والك:ره والح:قد تجاه ملاك 
=عملة اي بنت سعاد 
=كانت بتتكلم في الفون الله اعلم بق  كانت بتكلم مين 
امسكت تلك المرأة ملاك من شعره بقو لدرجت أنه كان سينقعل من جذوره.. اخذة ملاك تص:رخ بقو من شدة الإلم
=انل اصلا عاوزه اطلع غضب:ي في حد فا انطقي بق كنتي بتكلمي مين يبنت***...انتطقي 
ملاك:مش كن...كنت بببكلم حد
=هتكذبي بردو ...آخذة تض:رب ملاك بع:نف لدرجة ان ملاك فقدة الوعي من كثرة الضرب
○○○○○○○○○
في مكان آخر .كان يتحدث رجل في منتصف السبعين ويقول 
/اسمع يعز عاوزك تجهز عشان هنروح نجيب بنت عمتك الله يرحمه 
عز:حاضر يجدي..بس ممكن اعرف اي الي فكرك بيها 
الجد:انا مش نستها عشان افتكرها...الي حصل هي كلمتني بتستنجد بي عاوزه تمشي من عند ابوها 
□□□□□□□□□□□
في صباح اليوم الثاني كانت ملاك نائمة علي الارض بعمق وهي تضم نفسه من البرد لكن فجاء استيقظت آثار إسقاط  دلو من الماء البارد  عليه 
نظرت ملاك الي الاعلي لتكن زوجة ولده هي من فعالة ذلك 
ملاك:في اي...انا والله مش عملت حاجة 
جميلة مرات ابوه:اقومي يختي يلا نضفي البيت عشان في
 ناس هتيجي انهارده 
ملاك:انا تعبانه اوي والله 
جميلة وهي تصربه بقدميه:اتقومي يلا 
استقامة ملاك بضعف و ذهبت بتجاه المرحاض لكن اوقفه صوت جميلة 
جميلة:انتي راحه فين 
ملاك:رحه الحمام عشان اغير هدومي
جميلة:نضفي البيت الاول وبعد كده ابقي اعملي الي انتي عاوزه
ملاك:بس...
جميلة:مابسش يلا الناس جيه علي الساعة 6
لم تتحدث ملاك وبدائد في ترتيب المنزل 
يتبع...
عند الساعة 5:30 كانت انهت ملاك ترتيب المنزل والطبخ وكانت  نافذة قوهة ولم دعد تقدر علي فعل شئ 
جميلة:اقومي يلا يختي البس اي حاجة حلوة 
ملاك:ابوس ايدك مش عاوزه اتجوز عمو عباس 
جميلة:مافيش في أيدي حاجة اعملها 
ملاك:حولي مع بابا هو بيحبك وبيسمع كلامك....
كانت جميله ترد عليه لكن قطعها دخول نادرة وهي تقول 
نادرة:ماما اي رائيك شكلي حلو 
جميلة:قمر يخواتي 
كانت ملاك تنظر الي ملابس نادرة وهي تتخيل نفسها
مكانه عنده ام تحبه و اكل حلو وتروح المدرسه وبتلبس هدوم حلوه زي نادرة 
لحظت نادره نظرات ملاك له فقالة بعصبية وهي تدفع
ملاك من كتفها بعيدا
نادرة :انتي يبت يبوما انتي بتبصيلي كده لي 
ملاك: اسفه انا اسفة
كانت نادره سوف تتحدث لكن قطعه خبط الباب
جميله:خديه ينادره لبسيه اي حاجة يلا بسرعة 
نادره:حاضر....يلا يختي تعلي
ام عن جميلة واحمد ولد ملاك ذهبو لكي يستقبلو الضيوف 
فاتح والد ملاك الباب 
ودخل رجل يبدو سمين وكبير في العمر
احمد:اهلا اهلا...نورت يعباس باشا 
عباس:بنورك....دخل عباس وجلس علي الاريكه 
وجلس بجنبه أحمد وجميلة 
عباس :امال فين العروسة 
جميلة:بتجهز نفسهاعروسه بق.. 
عباس:مافيش دعي لي كل ده خليه تيجي بسرعة عشان نخلص
جميله:حاضر 
نهضت جميلة وذهبت الي دخل عند ملاك..دخلت الي الغرفة 
جميلة:خلصتي 
نادره: اه خلصنا 
جميلة: طب يلا انتي وهي
خرجت ملاك معهم بحزن علي ما ينتظرها
جميلة لملاك:خدي تعلي امسكي ادمي العصير ده يله 
ملاك: حاضر
دخلو الي الصالون وذهبت ملاك وقدمت العصير الي ولده وعباس
عباس:تسلم الايدي 
ملاك:العفو 
عباس هو يشاور بجنبه: تعلي يملاك وقعدي هن جنبي 
ملاك:حاضر...وجلست بجانب عباس
دق باب المنزل فذهب أحمد لكي يفتح وكان المأزون..دخل المأزون هو واحمد وجلسو 
عباس:كويس انه مش أتأخر  يلا نكتب الكتاب 
كان أحمد علي وشك الكلام ولكن قطع ذلك صوت دق الباب استغرب الجميع وذهب أحمد ليفتح الباب  
لكن صدم عندما رائه سليم الحديدي والد زوجته
المتوفة وجد ملاك 
احمد بصدمه:سليم باشا...انت اي الي جابك 
ابعد سليم أحمد من أمامه ودخل الي المنزل هو وعز ..ذهب سليم وجلس هووعز بكل غرور وامامه
يجلس عباس وملاك المأزون وعلي الارئيكة الاخرة تجلس جميلة ونادره 
سليم:اي ياحمد ..مالك مصدوم كده لي...
احمد:لا خالص بس  اي سبب الزيارة دي...ده انت من بعت مابنتك مات:ت الي هي كانت مراتي وانتي مسئلتش عننه
سليم:كنت مفكر اني سايب حفتي عندراجل هيخاف عليه ويحفظ عليه كأنه كنزي بس طلعت هه...
احمد:قصدك اي يسليم باشا
سليم: قصدي اني هخد هحفتي ومعتش عاوز اشوف وشك وتبعد عنه انت ومرتك الحر::باية
=جدو..كان هذا صوت ملاك التي ذهبت بتجاه سليم ودخلت في احضانه
ابتعدة ملاك عن سليم وقالت وهي تمسح دموعه بطفولية
ملاك:جد...جدو ان..انت ووحشتني اوييي  
سليم:وانتي اكتر يبنت الغاليه....يله يحببتي اجهزي عشان نمشي..وهنه تحدث عباس بعصبية
عباس:تمشي..تمشي  فين ملاك مش هتمشي من هنه...في يأحمد متكلم 
احمد:متخافش يعباس ملاك مش هتمشي من هنه غير علي
بيتك وهي مراتك  
امسكت ملاك في جده بقو وخابئت وجهه في جده 
ملاك: جدو ان..انت  مش...مش هتسبني..صح
سليم وهو يمسد علي شعره: انا عمري مهسيبق تاني يملاك متخافيش
عباس بصوت عالي وهيجان: انت بتقول اي انا دفع فلوس عشنه ومش همشي من هنه غير وهي معيه..واتجه نحيات ملاك وشده بعن:ف تجهه ..ذهب عز اليه وامسك ملاك من ذرعه
وجعله تقف خلفه وامسك عباس من ملابس وتحدث بغض:ب 
عز:اسمع كويس ايدك دي اقط:عها لو لمست شعره منه انت فاهم...ويلاامشي  منه منغير مشكل 
عباس:انت مفكر هتخوفني يعني 
عز:شكلك مش بتيجي بالزوق 
امسك عز عباس وأخذ يسدة له اللكما:ت بقوة الي ان   اختفه 
وجه عباس من كثرة اللكما:ت 
ترك عز عباس وذهب نحيت الباب وقال الي الحراس الواقفين في الخارج 
عز:تعلو طلعو الك:لب  ده بر 
اخذ الحراس عباس قماقال عز خارج المنزل 
تحدثت المأزون وقال :طيب استئذان انا 
سليم:لا استنا انت يشخنه لسه شغلك مخلص ....
يلا يعز عشان تكتب علي ملاك.
نظر الجميع اليه بصدمه..
فاق عز من صدمته وقال
عز:حاضر ...ابدأ يشخنه يلاا..
تحدثت ملاك وقالت وهي توجه الكلام الي جده
ملاك:بس انا مش..مش عاوزه ااتجوز يجدو  ...انا كلمت
عشانن تمنعني ..من ان انا..اتجووز   
احمد:اكيد شفت بعينك يسليم بيه ملاك مش عاوزه تتجوز عز ولا تيجي معاك
تجهل سليم أحمد وامسك ملاك من وجهه بكل حنيه وقال 
سليم:انا مقدر خوفك بس ده احسن حل عشان تبقي في امان معاية لازم تتجوزي عز 
احمد:متحولش يسليم بيه هي مش عاوزه ويلا عشان عاوز اروح اعتذر من المعلم عباس علي الي عملو عز بيه...ثم وجه كلامه الي جميلة ...جميلة خدي ملاك وادخلو جوه
ذهبت جميلة نحيت ملاك وامسكته من يداه وسحبته الي الغرفة 
عندما دخلت جميلة الي الغرفة هي وملاك امسكت من شعره وقالت 
جميلة: بق انتي تعملي فيه انا كده لا وكمان عاوزه تتجوزي واحد زي  عز باشا وبنتي انا لا 
واخذه تض:رب في ملاك بقو:ة الي ان دخل عز وابعده عن ملاك التي كانت منتهي من كتر الض:رب..رفع عز ملاك بهدوء 
وقال
عز:انتي كويسه..
هزة ملاك رائسها بمعنا اه
وجه عز نظرات حارق:ة باتجاه جميلة وقال
عز:حسابك بعدين
امسك عز بيد ملاك وخرج خارج الغرفة وذهب وجلس علي الاريكه وبجنبه ملاك وقال
عز:ابدأ يشخنه 
بدا الشيخ بمراسم الزواج..وبعد أن انته بارك سليم الي عز وملاك 
سليم:الف مبروك يحبيبي...يلا يعز خد ملاك ونزل تحت وانا لية كلام مع احمد هخلصو واجي
عز :ماشي 
امسك عز بملاك وخرجو خارج المنزل..فتح الحارس باب السيارة الخالفي الي ملاك وعز بقلم اية درغام 
يتبع
♤♤♤♤♤♤♤♤
في منزل عائلة سليم الحديدي
دخل سليم هو وملاك وعز الي المنزل نده سليم علي الخدم 
امال :نعم يسليم بيه 
 سليم: امال. فين العيلة
امل
امال:كل واحد قعد  في الوضه مستنيينك ترجع 
سليم:طيب حضري الاكل واندهي عليهم يلا 
امال:حاضر
♧♧♧♧♧♧
اجتمع الجميع حول مائدة الطعام في انتظار سليم وعز 
خرج من الكتب سليم وعز وخلفهم ملاك....ذهب سليم وجلس واجلس بجنبه عز وكانت بجنب عز ميرنا بنت عمت عز 
نظر الجميع الي ملاك بستغراب 
وتحدثت ميرنا 
ميرنا بتكبر:مين دي يدادة جهان...اه دي  الخدمه الجديدة الي قولتي علي
سليم: لا ميرنا....وقومي من جنب عز وقعدي في مكان تاني 
ميرنا بعصبية:بس ده مكاني 
عز:ميرناا جدي  قال اي 
ميرنا:بس يعز 
عز بعص:بيةوصوت عالي:ميرناا
ميرنا:اوف...نهضت ميرنا وذهبت وجلست في مكان آخر 
سليم: تعلي يملاك قعدي جنب عز 
هزة ملاك رائسها بمعنا ماشي وذهبت وجلست بجنب عز
سليم:احب اعرفكم....دي ملاك بنت سعاد بنتي...ومرات عز 
صدمه حلت علي الجميع كان الجميع يشعر بالصدمة الي ان قطع ذلك نادين وهي تصرخ اذاي 
انت بتقول اي...عز جدك شكله كبر وخرف.. اااااه 
عز وهو يمسك ندين من شعره بقو
عز:انتي اذاي تجيلك الجرئة انك تعلي صوتك علي جدي 
ندين بئلم:انت مش سامع بيقول اي 
عز:جدي مش غلطا في حاجة...انا بجد اتجوزة ملاك 
ندبن:طب وانا
عز :مش ده كان طلبك من الاول وبعدين انا يحقلي اتجوز علي مراتي لما تكون مش مهتميه بي وبي بنتي 
سليم:خلاص يعز 
ترك عز ندين وذهب وجلس مكانه بقول برود 
هنه تحدثت والدة ميرنا وهي رحاب 
رحاب: متصلو علي النبي يجماعه مش كده...وبعدين بنت اختي لسه جايه ولأول مرة تشوفنه مش كده ...انا خالتك رحاب اكبر من امك ب سنة 
ابتسمت له ملاك بلطف 
راشد:وانا ابق خالك الكبير وابو جوزك ولو عز عملك حاجة اقوليلي وانا هوريه 
تعرفة ملاك علي العائلة كله وحست بحنان العائلة 
◇◇◇◇◇◇◇
كانت ملاك تجلس علي السرير في غرفته هي وعز 
خرج عز من المرحاض وه ينشف شعره ووقف امام ملاك وقال بحده
عز:اسمعي يملاك انا اتجوزتك بس عشان انتي بنت عمتي ومن العيلة ومينفعش اسيبك تتبهديلي وتتهاني كده وعشان جدي عاوزني اجبله ولد...فامتحوليش تدخلي في حياتي فاهمه 
ملاك:فاهمه 
ذهبت عز وتمدد علي الفراش نظرت له ملاك وقالت 
ملاك:ه.هو اانا هنام فين 
عز ببرود:علي الارض 
ملاك:حاضر 
ذهبت ملاك واخذة وساده وانامت علي الارض في هذا الجو البارد فهي معدادة علي ذلك 
في الصباح نهض عز قبل ملاك ذهب الي المرحاض خد شور غير ملابسه ورش من عطره المميز وكان سوف ينزل لكن تذكر ملاك ذهب اتجاهه ودفعها بقدمه وهو ينديه لكي تفيق لكن لم تكون تستجيب له ...قلق عز عليه ونزل الي مستوه وأخذ يهزه بيده ولكن بدون جدوه
 وضع عز يده علي وجه ملاك وجد انا حرارته مرتفعه جدا ووجهها شاحب شحوب المو:تا حمله بقلق عاليه ووضعه علي الفراش وحمل هاتفه واتصل علي طبيب العائلة 
بعد وقت ليس قصير جاء الطبيب وذهب هو والخادمه الي غرفة عز ..سمح عز لهم بالدخول دخل الطبيب وبداء الكشف علي ملاك
عز:هي عملي اي دلوقتي....بقت كويسه 
الدكتور:اه الحمدلله.هو كان بس ارتفاع في درجة الحراره ...انا هكتب ليه علي شويت ادويا يريت تمشي عليهم..وكمان اهتمو باكله شويا عشان فقر الدم وبلاش اجهاد كتير 
عز:تمام ...شكرا 
ذهب الطبيب وبق عز بجنب ملاك الي ان غفا بقربه 
♡♡♡♡♡♡ 
في الاسفل اجتمعة جميع العائلة من أجل الافطار 
نادين:امال عز فين
الجد:وانتي عاوزه لي 
نادين:مش جوزي 
الجد:وانتي مش عارفه ان جوزك اتجوز امبارح ولا اي 
نادين:ايو يعني عاوز اي 
الجد:قصدي ان ملاك وعز لسه عرسان جديد ولا انتي مش فكره يوم مااتجوزتو لماقعدو يومين في الاوضة
نادين:وانت هتقارن ملاك بيا انا 
عز بصوت عالي: نادين احترمي نفسه انتي اذاي تكلمي مع جدي كده مع ...وبعدين انتي مالك قعد ولا انزل وسيرت ملاك  ما تجيش علي لسنك ده فاهمه 
نادين:اه 
الجد:نزلت لي يبني كنت خليتك فوق مع مراتك 
عز:ما انا نزل عشان اقولكم تطلعو الفطار لي ملاك فوق عشان هي تعبانه شوي وانا هروح الشركة اعمل كم حاجة وهجي 
الجد بقلق:ملها ملاك يعز
عز:شويت برد بس 
الجد:تمام ماشي 
ذهب عز الي العمال اما ملاك استيقظت علي صوت طرق الباب نهضاد من علي الفراش وهي  تشعر ب التعب والإرهاق
فتحت الباب وكانت امال الخدامة
امال:الفطار يبنتي
ملاك:شكرا يدادة 
امال:العفو يبنتي
وضعت امال الافطار علي الطولة الصغيرة في الغرفة وذهبت 
ذهبت ملاك وجلست امام الاكل
وبدأد في الاكل ولكن بعد ثواني معدودة شعرة بشئ غريب ووجع في معداته نهضت وكانت علي وشك الذاهب الي المرحاض لكن وقعت علي الارض فقده للوعي وأخذة تخرج مدا بيضاء من فمها
يتبع
عاد عز من أجل بعض الملفات ...صعد الي الاعلي ودخل الي الغرفة ولكن صدم عندما وجود ملاك نائمة علي الارض..استغرب عز وذهب بتجاهه ظنن منه أن حرارته ارتفاعه مره آخرى لكن تفجا عندما وجد مدة بيضاء تخرج من فمها...حمله عز ونزل به الي الاسفل وجد ابن عمه صر:خ فيه وهو يقول 
عز:مالك شغل العربية بسرعة
ذهب مالك وشغل السيارة 
ركب عز في الخلف وبحضنه ملاك .انطلك مالك نحو المستشفى بعد دقيق كانو وصلو الي المستشفي واستقبلهم مجموعة من الاطباء .
كان يقف عز ومالك ينتظرون خروج الطبيب 
مالك:عز ..اي الي حصل .انت عملت فيه اي 
عز:هعمله اي يعني  
مالك: عز ..
اوقفهم خروج الدكتورة من عند ملاك 
وجه مالك  كلامه الي الدكتورة 
مالك :هي عامله اي دلوقتي 
الدكتورة: الحمد الله عدد علي خير ..وقدرنا نلحقه 
مالك:ممكن اعرف هي كانت عنده اي؟
الدكتورة: حالت تس:مم 
نظر عز ومالك اليه بصدمه 
عز:ممكن اتكلم معاكي لوحدنا 
الدكتورة: اه اكيد  اتفضل معاية في المكتب بتاعي ....ذهب عز هو والدكتورة الي المكتب
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°
استيقظة ملاك وهي تشعر بنحول في جسمها 
نظرت حوله وجدة عز يجلس علي الكرسي وهو يهز قدمة بقوة..نظرت ملاك اليه وقالت 
ملاك: انا اي.. الي ..جبني هنا .
عز بعص بية: قومي يلا عشان نمشي  
هزة ملاك رائسها بخوف 
خرج عز من الغرفة ام عن ملاك في حولت النهوض ولكن وقعت علي الارض بسبب خمول جسدها..استندد علي الفراش ونهضة عدلت ملابسه وخرجت خارج الغرفة ..
وجدة مالك وعز يقفون امام الغرفة التي هي كانت فيه توقفو عن كلامهم و وجهو نظرهم اليه 
عز:يلا ..مشي عز وبجانبه مالك وخالفهم ملاك تمشي ببطئ
ركبو السيارة متوجهين الي المنزل 
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°بقلم اية درغام 
توقفت السيارة امام المنزل ونزل منه عز ومالك وملاك ودخلو الي المنزل 
كانت  العائلة في انتظارهم..حينما دخلو الي المنزل 
وجدو سليم بيه يقف امامهم بقلق 
سليم وهو يقترب من ملاك ممسكن بوجهها بحنية: اي الي حصل لي ملاك يعز 
عز:حالت تسمم من الاكل 
سليم: عملة اي دلوقتي يحبيبتي 
ملاك:كويسة يجدو
رحاب:الف سلامة يملوكة...امال خدي ملاك فوق خليه ترتاح شوية 
امال:حاضر 
ذهبت ملاك مع امال  الي الغرفة ...بعد ان اوصلت امال ملاك نزلت الي الاسفل اما عن ملاك فقط ذهبت ونامت علي الفراش
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°•°
نادين:اهدي ازي بقولك اتجوز علية
=
نادين:معملتش حاجة لسه ...انا بس حطيت ليه س:م في الاكل ..بس للأسف عز لحقه 
=
نادين: وهي هتنفعنه في  اي
=
نادين: لا بجد برافو
°•°•°•°•°•°•°•°•°•°بقلم اية درغام 
يتبع
في غرفة عز وملاك كان عز يجلس ويفكر وأمامه ملاك نائمة...لكن خرج من دوامت أفكاره عندما وجد ملاك تبكي وتتحدث بخوف أثناء نومها. 
اقترب عز منه ليعرف ماذا تقول لكن تفجئ عندما وجد جسد ملاك يرتعش وهي تقول
ملاك:ااا.انا ا..اسفة ...مش هعمل ..كد..ه تاني .....والله انا م..ش عملت... كده و الله دي..دي  نادرة 
جلس عز بجانبه علي الفراش وامسك كتفها يحول ايفقته من ذلك الكبوس ..افقت ملاك وهي تنظر حوله
 بخوف ..كان صوت تنفسه عالي وغير منتظم مما يأكد انها كانت تحلم حلم ليس جميل.
نظر عز اليه وقال 
عز: في اي مالك 
ملاك:مافيش كان مجرد حلم مش لطيف 
عز: قومي يلا البسي حاجة حلوة عشان ده معاد الاكل
 وجدي عاوزنه 
ملاك:حاضر. 
تركه عز ونزل الي الاسفل نظرت ملاك الي ملابسه بحيرة فقط كانت لا تزال تردتي فستان الحفله ولم يكن هناك وقت لجب معه ملابسه وحتي اذا جلبتهم لن
 يكونو مناسبين فجميعهم من نادرة بقايا ملابس كانت تهديهم الي ملاك حتي الملابس التي كان يبعته جده ،قطع شروده دخول أحدهم
نسرين:ينفع ادخل 
ملاك: اه اكيد ...اتفضلي 
نسرين:شكرا...ثم اكملت بابتسامه انا نسرين مرات مالك ابن عمك
ملاك: تشرفت بيكي 
نسرين:  وانا كمان ...قومي البسي حاجة مريحه عشان  ننزل 
نظرت ملاك  نظره الي ملابسه بحيرة ثم رفعت نظره الي نسرين 
فهمت نسرين نظرات ملاك 
نسرين: انتي جيتي امبارح بسرعة واكيد ملحقتيش تجيبي هدوم ...هزت ملاك رائسها بخجل 
نسرين :مافيش دعي انك تتكسفي كده ...انا في عندي فستان مريح ملبستهوش قبل كده لسه جديد هجبهولك لحد ما تجيبي هدوم 
هزت ملاك رائسها بخجل ووجهه اصبح احمر 
♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤بقلم اية مجدي 
نزلت نسرين وملاك بعد ما ارتدة عباية استقبال  نسرين فقط كان مناسب اليه الي درجة كبيرة
توجهت جميع الانظر الي ملاك ونسرين عندما دخلو الي 
 غرفة الطعام 
الجد:عامله اي دلوقتي يملاك 
ملاك بخجل وصوت خفيف:بخير الحمد لله
الجد: ديما.. تعلي يلا قعدي 
نظرت ملاك لم تجد مكان فارغ ..لحظت نسرين ذلك فقالت الي ملاك 
نسرين:تعلي قعدي جنبي هنا 
ذهبت ملاك وجلس بقرب نسرين 
كان الخجل يتملك ملاك بكملها..ولم تتمكن من الاكل حتي
 فهي ليست معدادة علي هذه الأجواء...واخيرا انتهو من الطعام ...ذهبو وجلسو في غرفة المعيشة .
ذهبت نسرين الي المطبخ فلحقت به ملاك فهي لا تعرف
 احد سو نسرين 
كانت نسرين تقف مع سيدة اخر كانت طويله ذو بشرة قمحية وعريضه ولكن وجهه بشوش 
نسرين:ملاك دي رنيا مرات عمك محمد وتبق حماتي  
ملاك:اتشرفت بيكي 
رانياوهي تحضضن ملاك :وانا كمان يحبيبتي
دخلت ميرنا الي المطبخ وقالت 
ميرنا:اي ده ...مش دي العباية  الي كنه جيبينه سوة ينسرين. وهي تشور علي ملاك 
نسرين :اه 
ميرنا :وهي تلبسو لي
تحدث ملاك بتوتر وخجل من الموقف:انا لبستو عشان نسيت اجيب هدوم معاية وانا جاية ...بس لو انتي مديقه انا ممكن اروح أبدله
نسرين:مافيش مشكلة يملاك..وبعدين يميرنا هو بتعي انا واظن ملكيش اي حق تقرري مين يلبسو 
كان ذلك الحديث يدور امام نادين التي عرفت كيف ستخلك من مشكلة كبيرة..
♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤بقلم اية مجدي 
كانت نادين تجلس مع عز والخبره بما حدث ولاكن بطريقته 
نادين :تعرف يعز الي ملاك عملتو انهارده..بجد انا مش عارفه هي ازاي تقدر تعمل كده 
عز: عملت اي 
نادين نسرين بقول ملاك جت عنده وقالت ليه انا عاوزه حاجة البسه من عندك ..بس نسرين قالت ليه انتي ارفع مني وانا مش عندي حاجة مقاسك ...عرف يعز ملاك
 عملت اي ..
نظر له عز نظره يخبره فيه ان تكمل 
نادين:راحت ملاك دخلت أوضة نسرين وفتحت الدولاب وطلعت العباية الي هي لبسه دي وقالت ليه دي
 حلوة ..ياحرام نسرين اتحرجة تقول ليه لأ وقالت يلا مش مشكلة اهو اقصب فيه ثواب 
كانت ملامح عز يتملك الغضب ..
نزل عز بغضب الي الاسفل وتوجه نحيت المطبخ حيث كانت ملاك ونسرين ورحاب ورنيا..
امسك عز بيد ملاك بقوة وضر:به علي وجهه كانت ملاك سوف تقع علي الارض من قوت الض:ربه لكن يدعز الممسك به ..نظرت ملاك الي والدموع تجمعت في عينها تحدثت رحاب :لي كده يعز 
عز بعصب:ية:محدث لي دعوة ..انها كلامه وصحب ملاك من يدها وذهب به الي الغرفه
يتبع..
صعد عز وهو ممسك بيد ملاك بق:وة..دخل الي الغرفة ونتر يد  ملاك ثم امسكه من شعرها بق:وة وقال
عز بعصبية :اسمعيي كويس شغل جميلة واحمد ال***ده مش عندي فاهمه 
ملاك وهي تبكي: ااانا ..ع.ععمللت ايي..والله معملتش حاجة ..طيب ااا..قول اناا عملت اي 
عز: روحتي  تشح:تي هدوم من نسرين ..والمشكله مش هنا المشكلة انك تخدي الحاجة غص:ب ..زي أحمد ال***
كانت ملاك في حالة صدمة من الي بيحصل .والكلام اللي بيقول
ملاك:والله انا مش اخت حاجة غص:ب ....ببعد ماا انتي طلعت هي جتلي وقالت ليه ..نتي جيتي بسرعة واكيد
ملحقتيش تجيبي هدوم..انا هجبلك من عندي ...والله قلت ليها لأ ومش عاوزه ..لكن هي أصرت 
نظر له عز وقال بنبرة تحظير"عرفه لو طلع كلامك ده غلط  "
ثما تركه وخرج خارج الغرفة ..اما عن ملاك فقط كانت لا تزال متفاجئ من مام حدث 
ملاك 
يربي يعني انا امشي من عند بابي وجميلة عشان ارتاح منهم ومن المشكل الي كانو بيعملوها معاية اجي هنا
القي عز اوف بجد ...وبعدين انا عملت اي هي نسرين الي طلبت اني البس من لبسها 
وهو اصلا حته مفكرش انو يسئلني عندي اي او محتاجه حاجه ولا لأ انسان بخيل...كل الي فالح فيه يزعئ 
ويتعص:ب  عليا وخلاص كئن ربنا مخلقش حد غيرو يخربي:ت غرورو  والنرجسية الي هو فيه دي ...طبعا انا 
بق بتكلم برحتي علي اساس ان مفيش حد معاية وانا لوحدي صح لأ 
طبعا بما اني انسانه منحو:سة بدرجة اولي القي مين وقف " عز "طبعا وقف وتحسو ان انا قت:لت امه مش اتكلمت عليه 
نسبنا من الرغي ده وقول ليكم عمل اي ..لقيتو وقف عند الباب ومكتف اديه و مكشر 
قرب مني وانا برجع لحد مابقيت علي الحيط وهو وقف اقدامي مسكني من العباية من فوق وشدني عليه وقال بعصبية 
"عز " بق انا انسان نرجسي ومغرور و بخيل صح 
ملاك: ابدأ ..ده انت انسان محترم 
عز:بجد
ملاك:اه طبعا
عز:طيب والنرجسي والمغرور
ملاك: ده انا هو انت مش تعرف ان انا انسانه نرجسيه ومنحوسة
عز:صدقتك انا كده 
ملاك: انت عندك كام سنة 
عز:33
ملاك:وانا18يعني عيلة بتقول اي كلام ..وانت كبير وعاقل ولازم متخدش علي كلامي ص...
كان عز ينظر الي عين ملاك بتمعن وغير مدرك عن ما يدور حوله 
اما عن ملاك عندما لحظت انه مركزعلي عنيه اتخذته فرصة لتهرب منه   
وفعلا قض فعلته فقط ..ركضت من أمامه ودخلت الي المرحض 
افق عز عن ماكن يفعله ...وذهب خارج الغرفة
اما عن ملاك عندما سمعت صوت غلق الباب خرجت من المرحاض ..
وقفت ملاك امام ملابس عز تختار شى منهم لترتديه
امسكت ب تشرت اسود وبنطلون اسود وذهبت الي المرحاض مرة اخر لتأخذ شور تريح فيه اعصبه 
بقلم اية درغام 
يتبع.
دخل عز الغرفة كانت الإضافه مغلقه عدا ضوء صغير وملاك نائمة في وسط السرير ...
اقترب عز منه وقف بقرب الفراش انحني وهو ينظر الي وجه ملاك بتمعون...
جلس بجنبه ومد يده يبعد شعرها عن وجهها وهو مزال 
يتمعن في النظر اليه ...فق من شروده بعد عدد دقائق ابتعد عنه وذهب لكي يستحم ويغير ملابسه .
بعد ان انتها عز ذهب ونام بقرب ملاك وضمه الي حض:نه يستنشق رائحته بهيام  الي ان غفه
°•°بقلم اية درغام °•°
في صباح اليوم الثاني استيقظة ملاك وهي تشعر بشئ قوي ممسك به ويقيد حركاته 
فتحت ملاك عنيه لتجد نفسه في احض ان عز ..سرحت 
ملاك في وجه عز وهي تحول تذكر من هو ..واين هي 
تحول استعاب ما يحدث  ..في نفس اللحظه آفاق عز ليجد ملاك تنظر له بهدوء 
عز:في اي...بتبصيلي كده لي ...
لم يتلقه اي رد من ملاك ..ابعده عن احض: انه وجلس نصف جلسه ولوح بيده امام وجهه 
عز:اي في ايه ...انتِ فقتي الذكرة ولا اي 
واخيرا فاقت ملاك من غيبوبته المؤقته 
ملاك:انت نايم هنا ليه
عز:والله دي قوضي وده سريري..
ملاك: وانا مراتك  يعني زي زيك 
عز:طيب خلاص كده ملكيش حق تسئلي انا نايم هنا ليه 
ملاك
سبتو وقمت عشان اغيرت هدومي بس افتكرت ان معنديش هدوم غير عبايت نسرين وانا مستحيل البسه بعد الي حصل ده تاني ...
حسيت بحد وقف ورايه لفيت لقيت عز 
عز وقفه كده لي 
ملاك:بفكر البس اي اصل زي مانت شيف الهدوم كتير ومحتاره منهم 
عز:خليكي هنا ومتنزليش غير لما اجي 
ملاك:ليه 
عز:اسمعي الكلام وخلاص 
خلص كلامه وسبني وراح اخد هدوم ليه ودخل الحمام 
♧♧♧♧♧♧♧♧♧♧بقلم اية درغام 
قعده بتفرج علي الكرتون ومندمجه ..دخل عز ومعاه شنط كتير اجه جنبي وحطهم وقال 
عز:انا جبت ليكي حاجات لحد ماتنزلي تجيبي الحاجة الي نقصه 
ملاك بفرحه:بجد 
عز:اه
ملاك:شكرررررا اوييي..
عز:العفو ...انا هنزل وانتي البسي وانزلي 
نزل وسبني رحت عند الشنط لقيتو جايب هدوم بيت وهدوم خروج فرحت أوي بالحاجة خصوصا ان دي اول مرة حد يجبلي فيه حاجة 
اخد منهم فستان طويل لونه اسود بجد كان حلو اوي 
لبستو وسرحت شعري ونزلت تحت 
كانت نسرين وخالتو رحاب ورانيا قعدين  بيتكلموا مع بعض ...نزلت ورحت ليهم 
ملاك: صباح الخير 
...صباح النور 
نسرين: عامله اي يملوكة ..تعلي قعدي  
ملاك:كويسة 
رحاب:هو حصل حاجة امبارح...قصدي يعني عز عملك حاجة ..اصل انا شفتو مسك ايدك جامد وشكلو عص:بي
ملاك: لا ابدا محصلش حاجة  
دخلت نادين عليهم وقالتلي بستهزاء 
نادين:ممم..وشحتي بق الفستان ده منين يملاك 
بصيت ليه عرفت ان هي مش نويه علي خير وحسيت ان .دي نادرة التانية 
بس نسرين لحقتني وعرفت ازاي ترد عليه
نسرين: عز جبو ليه لما لق ان هيا نست تجيل هدوم وهي جاية ...رح هو  نزل الصبح بسرعة جب ليه كن حاجة كده بسيطه 
وفعلا هي كانت هت:ولع ...ومشت معرفش راحت فين
نسرين:اسمعي كويس يملاك نادين هي صح اختي بس
لازم تخدي بالك منه كويس 
اوعي يملاك تصدقيه ابدأ نادين مش سهلا يملاك انا بقولك الكلام ده اهو قدام عمتو رحاب وماما 
:حاضر..هو انا ينفع اطلع برة قعد في الجنينه 
رانيا: اكيد يحببتي البيت بيتك 
طلعت برا بجد المنظر روعة بجد تحس برحه نفسيه من جمال المنظر 
خلوني اوصفهلكم هي كبيره اوي متحوطه باشجار من جميع الاتجاهات..في فالنص نفوره حلوة اوي 
وحوليه ورد لونه ابيض 
في الجنب الشمال قعدة عرب الي هيا بتكون علي الارض شكله تحفه 
والجنب اليمين طربيزه خشب وكراسي خشب تصميمه تحفه بجد ..و راقيق كده 
رحت نحيت قعدة العرب وقعت هناك وانا اتأمل شكل الورود الي حوليه....
جت ماسه قعدة جنبي وقالت 
ماسة:عامله اي 
ملاك:تمام
ماسة:اتمنا انك تكوني مرتاحه معانا 
:انا فعلا مرتاحه و حبتكم اوي 
ماسة:وانا بجد ارتحت ليكي اوي وحبيتك ...حسيت انك طيبه ومش ليكي في الخ:باثه وكده 
قعدة معاية ماسة بجد انسانه طيبة اويي ..اتكلمنه في حاجات كتير وبقينا صحاب ...الساعة بقت 4 واحنه
لسه مكملين في موضعنه لحدما نسرين جت 
نسرين :انا شيفه انكم بقيتو صحاب اوي 
ملاك:فعلآ...انا حبته اوي 
ماسة:وانا كمان 
نسرين: طيب يلا قومة عشان الغدا جاهز 
ملاك+ماسة:اوك
♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤♤بقلم اية درغام 
ملاك
دخلت انا و ماسة كانت العيلة كلها قعده ...قعد انا و ماسة جنب بعض بعد ما سلمت علي جدو كان قعد
قدامي عز ونادين...بدانه في الاكل  .
كنت ملاحظة نظرت نادين ليه وحسه ان وراه حاجة مش مريحة...
نفس نظرات نادره وجميلة .
◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇◇
بعد ماخلصنا الغدا قمت اسعدهم ...صح همه عندهم ناس بتشتغل هنا وبيسعد وهم بس هما عندهم لزم يقومو ويشتغلو 
وقفت معهم و..
ملاك:في حاجة أسعدكم فيه .
انا خلصت كلامي ونطط داليا مامت ماسة وقالت 
داليا:ايو يلا يختي خدي الشاي ده وصبي ليهم يلا
.:حاضر 
بجد انامش عارفة انا عملت ليه اي عشان تتعمل معاية كده ...طبعا انا نسيت اقول ليكم عملت اي اول ما انا جيت هنا
(عوده الي الماضي)
بعد ماعز نزل عشان يروح الشركة دخلت داليا ونادين 
داليا: انتي بق ملاك 
.:اه..فجأه لقته قربت مني بغ:ل وحق:د مسكت شعري جمد وقالت ليه
دانيا: اسمع كويس يبت انتي لو فكرة انك هتخدي عز من نادين فده في أحلامك عز واملاكه دي كلها لي نادين وبس فاهمه ولآ 
..:فاهمه..فاهمه ..زقتني جامد ومشت هي ونادين 
(عوده الي الحاضر )
نفرين: ملاك ده الفنجان بتاع عز احفظيه عشان هو مش بيشرب غير فيه 
..:اشمعنا 
نسرين:هو ليه  حاجات معينة ممنوع حد يستخدمه ولو حد استخدامه يقرف يستخدمه بعدو ..بيقول ازاي هي
 تدخل بق حد وانا ارجع استعمله 
..:طيب مهي بتتغسل 
نسرين: ده طبعو. 
..:ده كده يبق مريض نفسي وعندو مشكله 
ميرنا : ازاي تقولي كده علي عز ...
بصيت ليه انا ونسرين ونسرين رجعت بصتلي 
ميرنا:بق عز الطول والهيبة تقولي عليه مج:نون
ملاك:انا مقولتش علي مجن:ون بلاش كذ:ب 
ميرنا :بتكذ بيني ...طيب ولله لقول لعز 
عز:تقوليلي ايه 
يتبع.
عز:تقوليلي ايه 
ملاك: فجأ لقيت عز دخل المطبخ وميرنا بسرعة راحت قالتلو 
ميرنا:ملاك بتقول عليك انك مج:نون ولازم تروح تتعالج 
..:انصدمت من كلامه وكنت لسه هتكلم بس حسيت بشعور  غريبه عليه ...فجأ حسيت اعصابي بتسيب واحده واحده
ومش قدرة أقف... رفت ايدي امسك  ايد نسرين بس حسه زي مايكون في نمل بيمشي عليه...مسكت ايد
نسرين براحه..وقعت  علي الارض ..مش عارفه اتحكم في نفسي 
نسرين 
بعد ما دخل عز ملاك مسكت أيدي براحه وراحت وقعت علي الارض 
نزلت ليه وعز اجه نحيته وحط راسه على رجله 
وكان بيتكلم معاه
فتحت ملاك عنيه بس بتبص بهدوء وفي شبه ابتسامه علي وشه 
ميرنا: متخفش يعز هي اكيد عملت كده عشان متعملش ليه حاجة 
نسرين: حرام عليكي انتي مش شايفه البنت عماله ازاي 
هي اصلا مش معانا 
ميرنا:مهي مفتحه عنيه وبتضحك كمان 
عز:بسسس مش عاوزه صوت ....بس لي ملاك وقال ..
ملاك ..انتي معاية 
سمعاني ...ملاك 
ملاك اصلا مكنتش بتبص عليه هي كانت بتبص علي الفراغ 
نسرين:عز اشتلها طلعه من المطبخ خلينا نشوف ماله 
عز شتال ملاك وطلع بيه براه 
اول لما دخل  عز  وشايل ملاك الكل قلق عليه وبيسئلو ماله 
سليم: اي الي حصل يعز ملاك مالها 
حط عز ملاك علي الكنبة وقعد جنبه 
نسرين: منعرفش يجدي احنه كنا بنتكلم وفجأه وقعت 
عز:ملاك حسه بأي...بابا ردي عاليه مالك 
سليم: مالك يقلب جدي 
ملاك 
حسه بكل الي بيحصل حواليا بس مش قدرة اتحرك ...حسه براحه كبيرة 
عز:ملاك نروح المستشفى 
بصيت لي عز 
ملاك:ااانا ..عااوزه اناممم 
عز:لا قومي وصحصحي كده 
ملاك: جدوو.. اانا عا..وزه انامم
سليم:عز هي كويسه خده واطلعو خاليه تنام عشان ترتاح هي ممكن تكون مرهقه وبس 
عز:تمام ..
قرب عز مني وشلني وطلع بيه لي الاوضه 
دخلنا الوضه حطني علي السرير وقال
عز:تقدري تقومي تغيري هدومك..
دي كانت آخر حاجه اسمعها قبل ماانام
_____________*بقلمي اية درغام *
ملاك 
صحيت تاني يوم وانا حسه نفسي متكس ره
بصيت حواليا كنت انا لوحدي بس الي موجوده 
وهدومي كانت متغيرة كنت لبسه هدوم بيت 
قمت وقفت بس حسه لسه جسمي منمل رحت نحيت الحمام دخلت غسلت وشي وطلعت اجيب هدوم 
بعد ما خلصت  رحت وقفت قدام المراية عشان اسرح شعري 
وانا بسرح شعري دخلت نسرين وماسة  وحلا وكنزي 
نسرين:اخيرا صحيتي ..ده احنا كنا لسه جين نخدك للدكتور
ملاك: لي بس ...انا كويسه اهو ..وبعدين ده انا كنت نايمة بس
ماسة:لا انتي  مكنتيش نايمه ده انتي كنتي فعلآ مقت وله 
نسرين: انتي نايمه من امبارح من  الساعة 6لحد انهارده 
ملاك: واي يعني 
ماسة:الساعة 4
ملاك: الفجر ..
كنزي:فجر اي ده المغرب 
ملاك: انا نمت ده كله 
نسرين: اه 
ملاك:دي اول مرة تحصل في حياتي 
حلا:اكيد كنتي مرهقه وكده عادي يجماعه متوتر وهاش
...انا معرفتكيش بنفسي انا حلا بنت عمك سامر ورانيا 
كنزي:وانا كنزي بنت عمتك رحاب 
ملاك:وانا ملاك اتشرفت بيكم والله 
نسرين: مانشفتيش شعرك ليه سيبه مبلول 
ملاك: كنت لسه بسرحو اهو
نسرين تعلي قعدي هنا وانا هعملهولك 
ملاك:مش عاوزه اتعبك معاية 
نسرين:مسمعش صوتك ...كنزي هتي الاستشوار من الدورج ده 
كنزي:حاضر
جابت كنزي الاستشوار و نسرين هي نشفت شعري وسرحتو ليه 
ملاك رحت حضنته بقوة :شكرررررا ...تعرفي دي اول مره حد يسرح شعري بعد ماما الله يرحمه 
نسرين: ربنا يرحمه  يروحي 
حلا:يلا ننزل اكيد ملاك جعانة 
نسرين: ايو يلا 
نزلنه تحت كان قعدين كلهم العيله كله متجمعه 
اول منزلت عين عز بقت علي 
سليم: عامله اي دلوقتي يملوكة 
..:الحمد لله يجدو 
سليم:تعالي هنا جنبي يقلب جدو 
رحت أقعد جنب ..قعد بينو عو وعز 
سليم: كده يملاك تقلئني عليكي امبارح وانهارده 
..:انا كنت بس مرهقا شوية ودلوقتي بقيت احسن 
قرب جدو مني وبسني من راسي ..
عز قرب راسه مني وقال 
عز : لسه زي مانتي ولا بقيتي احسن ...انا بقول نروح لي الدكتورة تشوف وضعك 
..:لأ شكرا.. انا حسه اني بقيت احسن وبعدين انا كنت مرهقه وبس
عز:تمام لو عاوزه حاجة او حسيتي بحاجة قوليلي
ملاك : حاضر
عز: خديجة ...خديجة. 
خديجة دي بتشتغل عندهم  ..بس سبحان الله مش ارتحت ليه ابدأ زي مر تحت لي داده آمال 
جت خديجة وعز قال ليه تجهز الغدا  
خديجة رحت تجهز الاكل طبعا همه مكانش حد لسه اكل ...المهم همه قعدو يتكلمو عن الشغل 
الي فهمت عنه ان جدو عندو شركات في القاهرة 2 واسكندريه1 وعند هنا مصنع 
ومصنع تاني معرفش فين
غير الأرضي الزراعية وده شغل العيلة  وطبعا كل واحد عنده شغله الخاص غير شغل العيله 
زي مثلا عز شغال ظابط بس معرفش برتبة اي وعند أسهم في مول في مصر 
وشقق سكانية في اسكندرية مأجرها وكمان عنده شركة في عمان  داخل شراكه فيه هو ومالك وواحد من عمان معرفوش 
طيب اكيد بتسئلو لما العيله عنده كل الشركات والثروة دي لي عيشين في الصعيد 
انا هقول ليكم جدو سليم اصلا من الصعيد وهو وابو فتحو شركة ومعهم واحد صديق ليهم 
في القاهر وبعد كده الشركة نجحت وربنا رزقهم وبق عندهم بدل الشركة الواحده 2 وبعده ايجو هنا الصعيد 
عشان همه كانو سيبين ولادهم ومراتتهم ولما رجعو 
جت لهم فكرة ان هما يفتحو هنا مصنع وفعلا فتحو ونجح 
وفضل شغلهم يكبر وبقو معرفين في السوق ولما بابا جدو سليم مات جدو هو اتوله كل حاجة 
طبعا لم عز اتولد جدو فرح بي اوي عشان هو اول حفيد ليه وكان المقرب ليه من بين احفادو كلهم هو صح بيحبهم  كلهم زي بعض بس عز القريب ليه 
هو بيقول ان عز اكتر حد بيحسو انو شبهو
فلما عز كبر جدو علمو علي الشغل بتعهم رغم كده عز حب يدخل شرطة ودخله فعلا وبنا نفسه من الصفر مع مساعده بسيطه من جدو 
زي كل واحد من ابنائه واحفاده 
طولت عليكم صح ملعش بس كنت عاوزكم تتعرفو اكتر علينا 
المهم جت خديجة وقالت الغدا جاهز ورحنه وقعدنا وانا  قعد جنب عز بس مكانش ليه نفس اكل 
عز حس عاليه وقال
عز:مابتكليش ليه 
ملاك: بجد مش جعانه 
عز: لازم تكلي ...مينفعش كده ..
خلص كلامه وبق يجيب في الاكل ويحطه قدامي 
انا اكلت حاجة بسيطة وشبعت كنزي قامت وانا قمت ورها علي طول 
اتجمعنا كلنا نشرب شاي ونسرين كانت عامله كيكه 
كان كل مجموعه قعدين في جنب وانا ونسرين وكنزي وحلا  وماسة قعدين مع بعض بنتكلم 
بس فجأه حسيت بنفس شعور امبارح ...راحه مش معقولة 
كانت نسرين قعده جنبي وانا من غير شعور حطيط راسي علي رجليها 
وهي ابتسمت ليا وخلت ايده علي رأسي وتمشيه براحه زي ماما كانت بتعمل 
كنت بستمع ليهم وانا مبتسمه بس مش بسبب كلامهم لا 
ده بسبب الشعور الي جوايه 
_________________________________
يتبع .
ملاك
بعد مرور اسبوعين علي قعدي عند جدو بقيت بحس 
بخمول وعاوزه انام او مش عاوزه اقوم من مكاني
واحينن بحس اني عاوزه حاجة بس مش عارفة اي هي
بس برتح لما بشرب قهوة  
حسيت الصبح بحد بيصحيني فتحت عنيه لقيت عز 
عز:اي ...كل ده انتي وضعك بق غريب اوي..بهدوء..ملاك قوليلي مالك حسه بأي
ملاك: والله انا كويسه ليه بتعملو كده 
عز:ملاك انتي بتنامي كتير اوي ود مش طبيعي 
ملاك:عشان ببق مرهقا ....
عز:بس نومك مش طبيعي انتي مش بتحسي بحاجة 
ملاك:عادي بتحصل....وبعدين انت مش هتروح الشغل 
عز:لا هروح اهو 
سبني وراح لي الحمام وقالي اجهزلو هدوم 
رحت طلعت لي هدوم ..ولبست فستان ونزلت تحت 
عملت فطار لي عز ...نزل عز
ملاك: عملت ليك فطار تعالي يلا 
عز:ماشي ..رح قعد وقالي تعلي قعدي .
ملا:لا مش جعانه انا هشرب قهوة بس
عز:  تعلي بس قعدي ..مش بحب قعد لوحدي. 
رحت قعد علي الكرسي الي قدامه 
في فالمطبخ طربيزه صغيرة ومعه أربع كراسي .
المهم قعت اشرب قهوة ...الي بقيت بشربه كتير اوي من ساعت ماجيت هنا 
صح انا كنت بشرب قهو عند بابا بس مش بالدرجة دي 
والمشكله مش قدرة ابطل بحس براحه كبيرة لما بشربه 
وبذات لما تكون داده خديجة هي الي عامله..معرفش ليه بس القهوة الي بتعمله برتاح وانا بشربه عشان كده مش بخلي حد يعملها ليه غيره  
عز:بعد كده ممنوع تشربي قهوة تاني 
ملاك بصدمه: لي 
عز:انا شايف انك بتشربي قهوه كتير اوي وده خلض عليكي 
ملاك: بس والله مش بعرف اكمل يومي من غير لما اشرب قهوة 
عز:تشربي مره واحد في اليوم مش 5مرات 
ملاك: هحول اقلل من شرب القهوة 
عز:انا قولت كلمه واحده...قهوة مش هتشربي تاني لامرة واحده ولا عشره 
ملاك:عز والله مش هقدر 
عز:انا قولت كلامي وخلاص ..ولو عرفت انك شربتي من من غير معرف متلوميش غير  نفسك ...خلص كلامه وسبني وطلع راح الشغل وهيقعد في الشغل اسبوع 
لميت حاجة الفطار وطلعت فوق 
دخلت الاوضه قعد اتفرج كان في كرتون بيقول بحبه اوي قعد أتفرج عليه 
لحد ما جت ماسه 
ماسة:الجميل قعد لوحده لي 
ملاك:  تعلي ادخلي...بتفرج علي كرتون 
ماسة:طفلة..في حد في سنك ده بيتفرج علي الكرتون 
ملاك:اه..انتي 
ماسة:هههه..صح ...عز راح الشغل 
ملاك:اه من الساعة 8كده 
ماسة:ممم ... اه صح انا كنت جايه عشان  تنزل تحت نقعد مع  نسرين وكنزي 
ملاك: اوك
نزلت انا وماسة كنت كنزي قعده ومسكه الفون 
ماسة: ايده نسرين فين 
كنزي:راحت هي وماما وطنط رانيا لي السوق يجبو حاجات 
ملاك: اي  رئيكم اعمل  كيكه 
كنزي: تعرفي تعملي
 ملاك: طبعا 
ماسة: خلاص نعمله مع بعض  
ملاك+كنزي:اوك 
رحنه المطبح وجهزنا الحاجه الي هنعمل منه ..
ماسة:ملاك  هتي كيس دقيق عشان ده قليل 
_اوك ...رحت اجيب الدقيق بس هو كان في الرف العالي وانا بجيبه وقع علي انا وكنزي عشان كانت وقفه جنبي 
وطبعا مش محتاجه اقول ليكم ان احنه بقينا عملين زي الاشباح هههههه 
ماسة:ههههه اي ده هموت مش قدرة ههه
بصيت لي كنزي  بخ:بث وهي كمان بصتلي بخ:بث 
كنزي نزلت علي الارض ومسكت شويه من الدقيق وانا كان معاية الكيس وكان لسه في شويه 
رحنه علي طول علي ماسة ورمينا في وشه وبقت شبح زينا هههه
ماسة بصدمه: اي ده 
كنزي بضحك: هههه عشان تبقي تضحكي علينا 
ماسة: طيب.
كان معه دقيق مسكتو ورمتو علينا 
وانا شلت من الي علي الارض ورمت عليه وبدأت الحرب الدقيق 
و كنزي رشت علينا مياه وبقينا حرفين عجينه ههه 
فضلنا نلعب لحد ما دخلت نسرين علينا 
وبجد لو شفتو منظره وهي مصدومة تحسو ان احتا
 حر قنه المطبخ مش رمينا شوية مايه ودقيق 
نسرين بصدمة: اي ده ...اي الي انتو عملتو ده 
ماسة:احنه بنعمل كيكه 
نسرين: وهي الكيكه بتتعمل علي وشكم 
ملاك ببرائه: لأ ..ده انا كنت بجيب الدقيق فوقع علينا الدقيق بس كده 
نسرين: واكيد بق الدنيا شتت وحصل إعصار  في المطبخ
كنزي :صح انتي عرفتي منين 
ردت نسرين علي كنزي وهي بتقلع السلاح بتاع اي ست اصيلا 
نسرين: انا بق هقولك عرفت منين وجت علينا 
فضلنا نجري في المطبخ ورا بعض واحنا بنضحك من كل قلبنا 
ملاك: خلاص ..خلاص كفايه كده انا مش قدره تعبت 
ماسة:اه والله معتش قدره خلاص حرمنه 
نسرين: ماشي...يلا عاوزه المطبخ يرجع احسن من الاول 
ماسة: هنحط الكيكة في الفرن ونمسح المطبخ 
نسرين: اوك 
حطينا الكيكه في الفرن ورحنه نعمل المطبخ عشان نسرين وقفلنا ومعه السلاح الخطير ههه.
كنزي: واخيييراا خلصنا 
ماسة:انا تعبت اوي 
ملاك: وانا كمان 
نسرين: برافو يحلوين ..يلا بق كل واحده تروح تغير هدومه عشان محدش يشفكم كده وانزلو اوريكم جبت ليكم ايه من السوق
ملاك:انتي صح ...انا هطلع البس واجي تاني اشوف جبتي اي 
ماسة +كنزي :وانا كمان 
طلعت لي الاوضة طلعت هدوم ليا ودخلت اخد شور يريح اعصابي 
خلصت وطلعت انشف شعري بس مش قدره اعصابي بتسيب ومش عارفه اتحكم في حاجة 
قعت علي السرير عشان مش قدره أقف وحسه بصداع جامد اوي ...ده اكيد عشان مش شربت قهوة انا متعوده في الوقت ده اشرب قهوة ..
حسيت بي دخول حد لي الاوضه ...لفيت وشي عشان اشوف مين وطلعت نادين استغربت لئن انا الفترة دي 
كلها مكانش ليه تعمل معاه 
نادين: هاي ملاك ..اممم عامله اي 
:كويسة...محتاجه حاجه؟ 
نادين: انا لأ... بس انتي الي محتاجه 
ملاك: مش فاهمه قصدك ...انا هكون محتاجه اي منك 
نادين: حل لي الحاله الي انتي فيه دي 
-شكرا أنا كويسه بس تعبت عشان مش شربت قهوة 
نادين : بس للأسف متعرفيش انك حته لو شربتي قهوة حالتك هتبق زي ماهي بردو 
-انتي اي قصدك 
نادين: قصدي ان الحاله الي انتي فيه دي مش بسبب انك عاوزه تشربي قهوة...لا انتي عاوزه تشربي حاجة تانية غير القهوة 
-و اي هي بق الحاجة التانية دي 
نادين: مخد _رات 
-نععم 
نادين: ايوه مخد رات ...هو انتي متعرفيش ولا اي 
اصل انا كنت بحط ليكي نوع من المخد رات في القهوة 
-نتي اكيد بتهزري 
نادين: وهو انا هزرت معاكي قبل كده 
ملاك
حسيت بي صدمه من الكلام الي هي قالتو... يعني انا دلوقتي مدمنه بس ازاي محستش ان هي بتحط حاجة
 في القهوة...ثانيه واحد داده خديجة هي الي بتعملي القهوة كل يوم.. بصيت ليه وقلت 
-بس داده خديجة هي الي بتعملها ليه 
نادين: وداده خديجة بتشتغل عندي 
-طيب وانا عملت ليكي اي عشان تعملي فيه كده .
حطيت اديه علي خده وبتعمل نفسه بتفكر
نادين: اممم ..صح اي اللي يخليني اعمل كده.. ممكن عشان اختي حاجة مش بتعتك ..عز بتعي انا لوحدي وما فيش واحده تقدر تخدو مني
- بس انا ما ليش دعوه جدو هو الي أمرني اتجوز عز لولا كده انا اصلا مكنتش عاوزه اتجوز 
نادين: ده ميهمنيش ..انا المهم عندي انك تسمعي كلامي 
وتعملي الي انا عاوزه
-وانا اي اللي يجبرني اسمع كلامك 
نادين: سهلا لو انتي ماسمعتيش كلامي انا هنزل تحد وقدام العيله كله هقول انك مد منه 
- وانا هقول ليهم انك انتي السبب نتي وداده خديجة 
نادين: وانتي مفكره انهم هيصدقو كلامك ويكذبو كلامي ..يبق انتي اكيد مجنو نه 
- وليه مش يصدقو كلامي 
نادين: لي اسباب كتير ومنهم ان انا بنت العيلة ومتربيه علي اديهم مش زيك لسه مكملتيش شهرين معاهم 
ومحدش  يعرف كنتي بتعملي ايه وعايشه ازاي ...ولي مش يكون انتي اصلا مدمنه من لما كنتي عايشه مع باباكي 
انتي تعرفي اي الي هيحصل فيكي ..دول مش بعيد يقتلو كي 
-ونتي عاوزه اي 
نادين: انا كل الي انا عاوزه انك تسمعي كلامي وتنفزي الي هقولك عليه... وانا في المقابل هجبلك الجرعه بتعتك من غير محد يعرف 
- مش هنفز كلامك ومش عاوزه اي جرعات 
نادين: متأكد من كلامك ده 
- اه 
نادين: تمام بس مش تيجي ليه تترجيني ان اجبلك الجرعات 
- لا متخافيش من الناحيه دي ...واتفضلي يلا بره .
طلعت بره وسبتني في دوامت أفكاري 
هل اروح وعرف عز او جدو ولا  مش هيصدقوني ..
طيب اقول لي نسرين تسعدني..بجد مش عارفه اعمل ايه...
يتبع 
قعده علي الارض جنب السرير ومسكه جامد في السرير مش قدره استحمل بجد انا ماكنتش مفكره ان انا مش هقدر استحمل كده
مسكت أيدي وفضلت احك فيه لدرجة انها طلعت د م  وانا لسه مستمرة 
دخلت نادين الاوضه وهي بتبصيلي ب خبث وقالت
=عامله ايه دلوقتي يملوكة ههههه
انا شايفه انك مش محتاجه جرعة زي مانتي قولتي 
ملاك: انتي عاوزه ايه  مني 
-- كل اللي انا عاوزه انك تسمعي كلامي وبس
ملاك: انا عملت ليكي اي عشان تعملي فيه كده حرام عليكي 
نادين: انا قولتلك قبل كده اختي حاجة مش بتعتك 
ملاك: وده سبب يخليكي تعملي فيه كده
اتكلمت ببساطه: ممم اه 
ملاك:انا هنزل وهقول لي جدو عليكي وهو اكيد هيصدقني 
نادين: ههههي... ممكن جدي يصدق بس هل عز هيصدق
لو كنتي مفكر عز هيصدق ...فأنتي غب ية 
عز عصبي اوي مش عندو حاجة اسمه تفاهم ودي مشكلته لئن للأسف هو شغلو لازم يكون في كده عشان
يعرف يتعمل مع المجر مين بس...  لو رحتي وقولتيله انك مد منه ..صدقيني عز هيتعمل معاكي 
علي ان انتي واحده  من المجر  مين الي عنده 
ملاك: انتي بتقولي ليه كده عشان اخاف ومروحش اقول لي حد صح
نادين: لأ...صدقيني عز مش عندو حاجة اسمه تفاهم عز عصبي وعصبي اوي كمان ... وكمان مش تنسى أن عز
يعتبر صعيدي ودمو حامي اوي 
ملاك: وانتي عاوزه اي مني 
نادين: انا قلت ليكي ان انا عاوزكي تسمعي كلامي وتنفزي كل الي انا اقول عليه
ملاك: وانا اي الي يجبرني اعمل كده 
نادين: المخد رات هل انتي مفكره انك تقدري تكملي يوم من غير ماتخدي الجرعه بتعتك... فأقولك انك خلض 
ملاك: لا انا هقدر استحمل 
نادين: صدقيني مش هتقدري... وسعتها الكل هيعرف انك مد منه لئن الأعراض هتبان عليكي واكيد ده مش هيفوت علي عز وهيعرف علي طول   
ف عشان كده انا احسن ليكي انك تسمعي كلامي ودخدي الجرعه 
ملاك: انا مش عاوزه اسمع منك حاجة ويلا اطلعي برا يلاا
نادين: انتي حره..
وسبتني وطلعت..انا قعد علي السرير افكر في كلام نادين...هي فعلآ معاه حق عز لو عرف مش هيرحمني 
ده هو اصلا لما شفني لبسه من هدوم نسرين كان 
هيموتني...
فضلت قعده خمس ساعات في الاوضة...طبعا انا قولت ليهم اني تعبانه وعاوزه انام...
بصيت علي أيدي الر عشه الي في أيدي زادت 
قومت من علي السرير ..أحول الهي نفسي ب اي حاجة 
بس مش قدرة حسه ان اعصابي بتنهار ..قعت علي الارض وبقيت احك في أيدي بقوه واشد في شعري
كل دقيقه تعدي اقول دلوقتي تحصل حاجة وهدي 
بس مش قدرة 
عاوزه اشرب قهوة بس طبعا انا عارفه ان انا مش عاوزه القهوة العديه لا انا عاوزه الي محطوط في القهوة 
دخلت عاليه نادي وهي بتبصيلي بستهزاء وقالت 
--ها ..عامله اي دلوقتي انا شايفه انك قدره تقعدي عادي... ممم عل العموم انا كنت جايبه معاية بر شام 
يلا باي 
ملاك بتوتر: استني.... اا..نا عا.ةزه و..و ..حده
ابتسمت نادين بخ بث وقالت 
-- انا ممكن اديكي الشريط ده كامل...بس نعمل  اتفق مع بعض 
ملاك
في الوقت ده انا مكنتش بفكر في حاجة غير ان انا لازم اخلص من الوجع ده ..مكانش يهمني اي مخاطر الي انا هعملو  
ملاك: انا موفقه 
نادين: تمام كده ...امسيكي وبعدين هقولك انا عاوزه اي 
خلاصت كلامه وطلعت انا اخت الشريط واخد منه 2 
ورحت الحمام و حطيتو مع علبه الاسعافات و
رحت علي السرير ونمت لكن عده شويه وانا حاسه ان انا لسه عاوزه كمان 
حطيت ايدي في بقوئي وبعض عليه عشان اقدر اتحكم في نفسي ومش اخد واحده تانيه بس مقدرتش 
ورحت طلعت حبايه كمان واخته ورجعت علي السرير والمرة دي حسيت براحه كبيرة .
طبعا عز مسفر عشان عندو شغل ومش هيجي غير بعد اسبوع.
نمت لحد تاني يوم صحيت الساعة 9 الصبح 
رحت اخد شور ولبست فستان  قصير فوق الركبه 
لونه ابيض وعليه ورد اسود 
سرحت شعري وعملتو ضفيرة 
ونزلت تحت كان نسرين وطنط رانيا وكنزي وخالتو رحاب وماسة ومايا وداليا قعدين بره في الحديقه 
رحت ليهم 
ملاك: صباح الخير 
كلهم: صباح النور 
رانيا: عامله ايه دلوقتي يملوكة 
ملاك: الحمد لله كويسه 
رانيا: بعت البنات ليكي اكتر من مره امبارح بس انتي كنتي نايمه 
ملاك: اصل انا كنت تعبانه شوية
رحاب :ملاك انا عاوزه اخدك ونروح لي الدكتور 
انتي بين عليكي التعب..
ملاك: انا كويسه والله ملوش لازمه نروح 
رانيا: اذاي ملوش لازمه..انتي مش شايفه وشك عامل ازاي وايدك بتترعش  علي طول..وكمان بتنامي كتير
اوي ومعه كده مرهقا ومش عندك نفس لي الاكل 
ملاك: وآلله انا كويسه هو بس ممكن عشان الجو اتغير عليه وكد وبنسبة لي الاكل انا مش بكل كتير من وأنا عند بابا وانا كده 
رحاب: لو متحسنتيش انا هقول لي عز يخدك غصب 
داليا: هو في اي أنتو مش حسين ان أنتو مزودينه اوي 
ملكم مهتمين بيه كده لي 
رحاب: اكيد نهتم فيه دي بنت اختي وحبيبتي 
اكيد لازم اهتم بيها 
داليا: وبنت اختك دي لسه عرفنها..يعني ربنا يستر منها 
رحاب: قصدك اي ي داليا 
داليا: مش قصدي حاجة ...يلا اسبكم انا بق 
خلاصت كلامه وسبتنا ودخلت جوه ووراه مايا
رحاب: سيبك منهم يحببتي وقومي افطري يلا 
ملاك:والله انا مش جعانة 
رحاب: مينفعش كده يملاك 
ملاك: والله انا مش جعانه 
رانيا: بس لازم تكلي حاجة 
ملاك: والله لما اجوع هجي اكل خلاص 
رانيا: خلاص ماشي 
دخلت طنط رانيا و خالتو رحاب جوه وبقينا انا وماسة وكنزي قعدين نتكلم
يتبع 
ملاك 
ده النهار وجه اليل طلعت الاوضه بتعتي اخد البر شام 
ورحت على السرير عشان انام وفعلا عده دقائق وانا كنت نمت 
صحيت الساعة 3 كنت حاسه اني مخنوقه قمت وقفت ورحت عند الشباك شويه ولسه بردة مخنوقه 
اخت بالي ان في بنت قعده 
قفلت الشباك ونزلت اشوف مين دي 
طلعت برا ونزلت البيت كان هدوء راحت عشان اشوف مين الي قعد 
راحت نحيت البنت هي حست عاليا فلفت وشه وبصت
كانت حلا 
حلا:اي الي مصحيكي لحد دلوقتي
--حسيت انا انا مخنوقه وشفتك قعده هنا قلت انزل اقعد معاكي ونتعرف علي بعض ده لو مافيش مشكلة
حلا: لا عادي ...تعالي قعدي هنا
قعد جنبه وهي قالت 
حلا:اعرفك عليه انا حلا بنت عمك سامر ورانيا 
عندي 19سنة كلية فنون جميلة 
ملاك: وانا ملاك 18سنه 
حلا: انتي كيوت اوي هههه
ملاك: وانتي كمان 
طلعت من جيبها علبه سجاير واخدت واحده وحطيته في بقها استغربت منه اويي 
سئلته بستغراب: هو انتي بتشربي سجاير؟ 
اتنهدد حلا وقالت 
حلا: اه ...بحول انسا وجع الروح وسمعت ان السجاير هي الحل المناسب 
ملاك: واي الي وجع روحك 
حلا:الحب ...الحب ده اقذر حاجة في العالم ..رغم ان هو احساسو حلو بس لو مع الشخص الصح 
ملاك: شكلك مهمومة اويي
حلا: اوييي هههه 
ملاك: هههه 
حلا: تخدي  .
حطت قدامي علبة السجاير وفعلا اخت واحده معرفش ليه بس حسيت ان انا عاوزه اشرب 
حلا: وانتي بق مالك ...مين الي معذبك 
ملاك: محدش 
حلا: ممم .. اشربي ولا دي اول مرة 
ملاك: فعلآ اول مرة اشرب
حطيته بين شفايفي وسحبت اول واحده 
اتخنقت وقعت اكح وحلا بتضحك عليا 
حلا:ههه ...كملي كملي ده بس عشان اول مره 
رجعت حطيته تاني وحولت اكمله المرة دي 
يتبع 
تاني يوم ايجا عز وكانت العايلة كله متجمع وضحك وهزار كنت قعده انا وحلا وماسة ونسرين وكنزي 
وبنتكلم في اي حاجة واجه موضوع الدراسة 
طبعا انا مخلصه 3 ثانوي بمعدل عالي اوي 
كنزي: انا خلاص قررت ادخل كلية اي 
ماسة: هتدخلي اي
كنزي: هدخل زي حلا فنون جميلة 
ماسة: وانتي يملاك هتدخلي اي
ملاك: معرفش 
كنزي:يعني انتي مش حطه حاجة في دماغك 
ملاك: لا حطه بس معرفش عز هيوافق ادخل ولا لأ
ماسة: اكيد هيوافق ..عز اكتر حد بشجعنا نكمل تعليم 
كنزي: فعلآ كان عمي عاوز يدخلني تجاره بدل ثانوي وعز لما عرف انا انا مش موافق وقف ف وشهم ودخلني  الي انا عاوزه 
حلا: المهم انتي جايبه مجموع كام 
ملاك: انا طالعه الأولى 
ماسة: بتهزري 
ملاك: والله 
حلا:ممتاز 
كنزي:وعلي كده بق كنتي عاوزه تدخلي 
ملاك: نفسي ادخل كلية هندسه 
ماسة: حلو 
كنزي: فعلآ 
ملاك:يعني لو كلمت في الموضوع ده مافيش حد هيعرض 
ماسة: لا طبعا 
ملاك:اصل بابا مش كان عاوزني اكمل ...عشان كده
خايفه مش يوافقو 
ماسة:لا متخافيش محدش هيمانع 
احنا كنا لسه بنتكلم وفجأ اتكلمت حلا بصوت عالي 
حلا: جدو 
سليم: نعم يجدو 
حلا: اشوف حد من الولاد يعمل ورق كنزي وملاك عشان ماعتش في وقت كتير 
عز:ورق اي ده  
ماسة: ورق الكلية كنزي فنون جميلة وملاك..
رحاب: انتي كمان يملاك هتدخلي فنون 
ملاك: لا 
رحاب :امال هتدخلي اي
اتكلمت بتوتر: انا عاوزه ادخل هندسة بعد إذن جده لو مش هيبق في مشاكل 
الجد: اكيد مش عندي مشكله 
ملاك: يعني عادي ادخل الكلية الي نفسي فيه 
سليم الجد:تعالي يملوكة قعد جنبي 
ملاك قمت ورحت قعد بينو وبين عز 
سليم: شوفي يملوكة انتي حفتي ...بنت بنتي يعني واحده من العيله وزيك زي بقيت احفادي ..زي مانا
وقفت مع كل واحده وخليته يحقق احلامه 
وانتي زيك زيهم 
حضنت جدو وقلت ليه 
ملاك: ربنا ميحرمنيش منك يجدو
سليم: ولا يحرمني منك يقلب جدو ..
عز اهتم انت بورق ملاك وكنزي 
عز: حاضر 
عده وقت وكل واحد راح علي الاوضه بتعتو 
طلعت اوضي كان عز مش موجود كان عند نادين 
سرحت شعري ولبست هدوم موريحه للنوم 
خلصت ورحت على السرير أحول انا انام قبل ما عز يجي 
انا من يوم ماجيت هنا وعز مش بينام عند نادين ابدأ. 
حسيت علي صوت رجلين بتقرب من الباب  
رفعت البطانية علي رأسي وعملت نفسي نايمه. 
اتفتح الباب ودخل عز وتقريبا اخد هدوم وراح لي الحمام 
طلع بعد ماخلص ورح سرح شعرو وحط بيرفيوم 
واجه نحيت السرير رفع البطانية ونام عده نص ساعة 
وكان نام لفيت وشي وبصيت علي ملامح عز ..
فضلت قعده بتأمل في ملامح عز وانا سرحانه لحد ما فجأ النور قطع طبعآ انا بخاف اوي من الضلما
والسبب لما ماما ماتت انا كنت نايمة في حضنه والنور ماطفي وصحت علي صوت صريخ بابا علي ماما 
غير طبعا ان جميلة كانت بتحسني في الضالما 
المهم لما النور قطع حسيت بتخيلات 
كنت حاسه ان في اشباح في الوضه ..فضلت التقلب علي السرير وارفع البطانية علي رأسي وارجع انزله لحد مافجأ لقيت عز بيتكلم 
عز: كفاية..عاوز انا 
ملاك: عز النور قطع 
عز:اعمل اي 
ملاك: انا خايفة ومش عارفه انام .
عز: عز وكنت بتنامي ازاي بق كل يوم 
ملاك:كان بيجي نور من الشباك..لكن دلوقتي انا خايف 
عز:ملاك نامي انا مش فايق لي الدلع ده 
خفت يزعق ف قعد ساكته زي البنت الشطوره 
لحد سمعت صوت مش عارفه اي هو بس اترعبت وصرخت ومعه نطه من السرير 
قام عز وقال
عز: اي في اي 
اتكلمت بعياط: والله في اشباح انا خايفه
اخد نفس وقال 
عز:تعلي قربي .
رجعت علي السرير و قربت منو 
ملاك:هاا
عز: نامي متخافيش انا جنبك 
ملاك: انا خايفه 
عز:تعالي .
قال كده وقرب رأسي منو ونام وخلاني انام علي صدره 
حسيت باحساس اول مرة احس بيه 
احساس الأمان وحاجة كمان 
فضلت كده لحد ما نمت وانا فرحنا بالحساس ده 
صحيت تاني يوم والصدمة ...
يتبع
تاني يوم ايجا عز وكانت العايلة كله متجمع وضحك وهزار كنت قعده انا وحلا وماسة ونسرين وكنزي 
وبنتكلم في اي حاجة واجه موضوع الدراسة 
طبعا انا مخلصه 3 ثانوي بمعدل عالي اوي 
كنزي: انا خلاص قررت ادخل كلية اي 
ماسة: هتدخلي اي
كنزي: هدخل زي حلا فنون جميلة 
ماسة: وانتي يملاك هتدخلي اي
ملاك: معرفش 
كنزي:يعني انتي مش حطه حاجة في دماغك 
ملاك: لا حطه بس معرفش عز هيوافق ادخل ولا لأ
ماسة: اكيد هيوافق ..عز اكتر حد بشجعنا نكمل تعليم 
كنزي: فعلآ كان عمي عاوز يدخلني تجاره بدل ثانوي وعز لما عرف انا انا مش موافق وقف ف وشهم ودخلني  الي انا عاوزه 
حلا: المهم انتي جايبه مجموع كام 
ملاك: انا طالعه الأولى 
ماسة: بتهزري 
ملاك: والله 
حلا:ممتاز 
كنزي:وعلي كده بق كنتي عاوزه تدخلي 
ملاك: نفسي ادخل كلية هندسه 
ماسة: حلو 
كنزي: فعلآ 
ملاك:يعني لو كلمت في الموضوع ده مافيش حد هيعرض 
ماسة: لا طبعا 
ملاك:اصل بابا مش كان عاوزني اكمل ...عشان كده
خايفه مش يوافقو 
ماسة:لا متخافيش محدش هيمانع 
احنا كنا لسه بنتكلم وفجأ اتكلمت حلا بصوت عالي 
حلا: جدو 
سليم: نعم يجدو 
حلا: اشوف حد من الولاد يعمل ورق كنزي وملاك عشان ماعتش في وقت كتير 
عز:ورق اي ده  
ماسة: ورق الكلية كنزي فنون جميلة وملاك..
رحاب: انتي كمان يملاك هتدخلي فنون 
ملاك: لا 
رحاب :امال هتدخلي اي
اتكلمت بتوتر: انا عاوزه ادخل هندسة بعد إذن جده لو مش هيبق في مشاكل 
الجد: اكيد مش عندي مشكله 
ملاك: يعني عادي ادخل الكلية الي نفسي فيه 
سليم الجد:تعالي يملوكة قعد جنبي 
ملاك قمت ورحت قعد بينو وبين عز 
سليم: شوفي يملوكة انتي حفتي ...بنت بنتي يعني واحده من العيله وزيك زي بقيت احفادي ..زي مانا
وقفت مع كل واحده وخليته يحقق احلامه 
وانتي زيك زيهم 
حضنت جدو وقلت ليه 
ملاك: ربنا ميحرمنيش منك يجدو
سليم: ولا يحرمني منك يقلب جدو ..
عز اهتم انت بورق ملاك وكنزي 
عز: حاضر 
عده وقت وكل واحد راح علي الاوضه بتعتو 
طلعت اوضي كان عز مش موجود كان عند نادين 
سرحت شعري ولبست هدوم موريحه للنوم 
خلصت ورحت على السرير أحول انا انام قبل ما عز يجي 
انا من يوم ماجيت هنا وعز مش بينام عند نادين ابدأ. 
حسيت علي صوت رجلين بتقرب من الباب  
رفعت البطانية علي رأسي وعملت نفسي نايمه. 
اتفتح الباب ودخل عز وتقريبا اخد هدوم وراح لي الحمام 
طلع بعد ماخلص ورح سرح شعرو وحط بيرفيوم 
واجه نحيت السرير رفع البطانية ونام عده نص ساعة 
وكان نام لفيت وشي وبصيت علي ملامح عز ..
فضلت قعده بتأمل في ملامح عز وانا سرحانه لحد ما فجأ النور قطع طبعآ انا بخاف اوي من الضلما
والسبب لما ماما ماتت انا كنت نايمة في حضنه والنور ماطفي وصحت علي صوت صريخ بابا علي ماما 
غير طبعا ان جميلة كانت بتحسني في الضالما 
المهم لما النور قطع حسيت بتخيلات 
كنت حاسه ان في اشباح في الوضه ..فضلت التقلب علي السرير وارفع البطانية علي رأسي وارجع انزله لحد مافجأ لقيت عز بيتكلم 
عز: كفاية..عاوز انا 
ملاك: عز النور قطع 
عز:اعمل اي 
ملاك: انا خايفة ومش عارفه انام .
عز: عز وكنت بتنامي ازاي بق كل يوم 
ملاك:كان بيجي نور من الشباك..لكن دلوقتي انا خايف 
عز:ملاك نامي انا مش فايق لي الدلع ده 
خفت يزعق ف قعد ساكته زي البنت الشطوره 
لحد سمعت صوت مش عارفه اي هو بس اترعبت وصرخت ومعه نطه من السرير 
قام عز وقال
عز: اي في اي 
اتكلمت بعياط: والله في اشباح انا خايفه
اخد نفس وقال 
عز:تعلي قربي .
رجعت علي السرير و قربت منو 
ملاك:هاا
عز: نامي متخافيش انا جنبك 
ملاك: انا خايفه 
عز:تعالي .
قال كده وقرب رأسي منو ونام وخلاني انام علي صدره 
حسيت باحساس اول مرة احس بيه 
احساس الأمان وحاجة كمان 
فضلت كده لحد ما نمت وانا فرحنا بالحساس ده 
صحيت تاني يوم والصدمة ...
يتبع
عز:ده اخر كلام عندي انا كلمت عمي وقلت ليه انا مش عاوز بنتو تاني و هيجي اهو 
الجد: اهدي يعز مينفعش كده 
عز: انا خلاص جبت اخري 
مالك: اهدي يعز وفهمنا في اي 
عز:انا قلت الي عندي ...انا طالع عاوز ارجع مشوفش وشه 
قال كده وطلع برا البيت ..هو طلع وقاسم اخو  نادين اجه واخده 
كل واحد راح علي الاوضه بتعتو 
دخلت الاوضه ونظمت الحاجة الي جبتها ولبست هدوم بيت موريحه ورحت اسرح شعري..وانا بسرحه دخلت 
حلا
ملاك: حصل حاجة
حلاوهي بطلع علبة السجاير وبترميه علي ملاك 
..:خدي 
ملاك بستغراب: انتي زاي عرفتي تجيبيه من غير محد يخد بالو كده
حلا: اسرار مهنه...المهم انتي لي مش عرفتيني انك بتشربي سجاير 
ملاك: عشان انا فعلا مش بشرب دي هتبق اول مرة ليه 
حلا:اوك... هتشربي دلوقتي 
ملاك: ماشي
حلا: نشرب هنا ولا عز هيدخل 
ملاك: لا عز بيجي بليل اوي وممكن ينام في الوضه بتعت نادين 
حلا:تمام.. 
فتحته وطلعت لكل واحده فينا واحد وجابت ولاعه من جبه 
حطيته بين شفايفي وسحبت نفس ..كان طعمه وحش اويي همه ازاي بيستحملو يشربوها 
حلا:اي ده ...طعمه غريب 
ملاك: طعمه وحش 
حلا: فعلا ...تقريبا بايظه 
ملاك: يعني ده اصلا مش طعمه 
حلا: لا 
رمت حلا الس جارة بتعته وبتعتي في الحمام وطلعت برة الاوضه 
انا معرفش لي حسيت اني عاوزه ارجع اشرب وحده تانيه رغم أنها كانت وحشه ومعجبنيش 
رحت نمت علي السرير واستغربت انا انا مش حسيت ان انا محتاجه البرشام.. وفرحت علي اساس ان انا كده 
بدائت اقلل منو وان انا مش هحتاجو تاني كده بس للأسف كل ده كان غلض والي هيحصل اصعب من الي حصل 
نمت وصحيت تاني يوم 2 نزلت تحت  كان كنزي وحلا ونسرين وماسة وعلياء رحت نحيتهم 
ملاك: صباح الخير 
كلهم: صباح النور 
نسرين: صح النوم يجميل
ابتسمت ليه قعد جنبهم بتعملو اي 
علياء: بنم علي الناس
ملاك: اجي معاكم 
نسرين: صحيح .. انا سمعت من مالك ان السبب خناقت عز ونادين ان هي اخدت فلوس من وراه وكان مبلغ كبير جدا
ولم عز  قاله عملتي بيهم اي  ..ومعرفش حصل اي كمان ومسكو في بعض 
حلا: بجد نادين مش مقدره النعما الي معاه
ماسة: معكي حق... ده حته عز رح القاهرة وتقريبا هيقعد اسبوع هناك 
كنزي  : سيبكم من عز ونادين 
..وخلينه في  نسرين والكيك بتعها وحلوته
ماسة: انتي ما بتشبعيش كل يوم عاوزه كيك 
كنزي: بحبه آله 
ملاك: ايوه ينسرين عمللنا 
نسرين بهزار:بوسو أيدي وانا اقوم
كنزي: تقومي ولا اروح اقول لمالك هاا (وهي بتغمز)
ماسة: اوبا في حد هنا ممسوك عليه حاجة 
حلا: وشكلها حاجة كبيرة اويي
علياء: اوي اوي ههه
نسرين: علي فكرة مافيش حاجة وانا هقوم اعمل عشان ملاك بس
كنزي: بق كده 
نسرين: بهزر معاكي اي مابتحبيش الهزار ولا اي 
كنزي: لا بحبوو وبموت فيه ههه
علياء: خلاص يكنزي بق نسرين شويه وتنفجر براحه عليها 
ملاك: سيبك منهم  يسو وتعالي نعمل كيك 
نسرين: يلا ملوكه
دخلت انا ونسرين وهما ايجو ورانه ...عملنا كيك وطبعا مينفعش نعمل اي حاجة من غير الهزار والضحك بتعنا 
وعده اليوم عادي لعند الساعة 10 كل واحد بدء يروح لي الاوضه بتعتو 
دخلت الاوضه ورحت طلعت البر شام لقيت متبقي 2بس 
بصيت ليهم ومش عارفه اعمل اي ..انا امبارح فكرة ان 
انا مش هحتاجو تاني بس كان غلض لئن انا مستحملتش واول لما اجه الوقت بتاعو طلعت اجري 
بصيت لي البرشام وجت في بالي فكرة رحت طلعت علبة الس جاير واخت منه واحده ودخلت الحمام 
شربته هي صح كان طعمه ومش عجبني بس حسيت ان ارتحت عليها
خلصت وطلعت كان في فلم كرتون رحت علي السرير وقعت اتفرج عليه لحد ما نمت 
وصحيت تاني يوم كان يوم  عادي زي كل يوم بس واحنه قعدين دخل شهاب وهو بيسئل علي علبة 
السجاير بصيت لي حلا وهي كمان 
شهاب: بنات يوم لما طلعتو معاية كان في علبة سجاير في العربيه بتاعت صحبي ماشفتوهاش 
كلنا قلنالو لأ سبنا وطلع بس كان بين علي العصبيه 
قربت حلا مني وقالت 
..:هو قالب الدينا كده لي ..ده حتي الس جاير طلعت  بيظه 
ملاك: بس عشان محدش يسمعنا .
وعده وقت وطلعت فوق واخت سجاره زي امبارح وفضلت علي كده لمدة أسبوع كل يوم اخد منه واحده
 او اكتر واخت عهد علي نفسي ان لما البرشام والسجاير تخلص معتش هخد تاني بس المشكلة ان بدء يبان عليه 
 وظهر بقع موف او زرقه في جسمي وتعبت وبقيت عاوزه انا علي طول مش ليه خلق لي اي حاجة ومعتكفه في الاوضة بتعتي والكل حس ان انا متغيرة وفكرو ان عز هو السبب
 وطبعا عز لسه مرجعش.. هو رن عليهم وقال إن وراه شغل ونادين لسه مرجعتش
يتبع
عده 3 ايام وانا وضعي من سئ الي اسوء كنت وقفة في الحمام بشرب اخر سيجارة عشان البرشام والسجاير 
خلصت ..وانا اصلا اخت عهد علي نفسي ان لما هما يخلصو أبطلع ومشربش حاجة تاني 
خلصت السجارة الي في أيدي اخت شور وطلعت سرحت شعري وعملت ضفيرة طبعا انا شعري يوصل لي 
بعد ضهري وكان ناعم اوي.... ماما من وانا صغيرة كانت بتهتم بي اوي ولما ماتت انا بقيت اهتم بي عشان هي كانت بتحبو 
وديما كانت انطي جميلة عاوزه تقصو عشان نادرة شعره خفيف اوي وقصير 
بس بابا كان بيوقف في وشه ودي تاني حاجة الي
بابا عمله حلوة في حياتو 
خلصت ونزلت تحت كانو قعدين ومتجمعين زي كل يوم جمعة عشان كله بيبق اخد اجازه .
ودي الحاجة الي بحبه فيهم حته لو في حد زعلان من حد بردو بيتجمعو 
لما تقعد معاهم تحس بحنان ودفء العيله .
جدو اول لما شفني نزلت نده عليه 
سليم: تعلي يملوكة قعدي جنبي .
رحت قعد جنبه هو حضني وبسني من شعري وقال بكل حنيه 
سليم: عامله اي يحببتي 
ملاك: كويسة الحمدلله يجدو 
سليم: بس انا حاسس انك مش كويسه خالص 
قوليلي مالك في حد مزعلك او حسه ب حاجة تعباكي 
ملاك: ابدأ يجدو الكل بيحبني هنا وانا والله كويسة 
سليم: بس ملامحك بتقول غير كده 
رحاب بضحك: معقوله يبابا متعرفش هي ماله
سليم بعدم فهم: لا معرفش... مالها 
رحاب: الموضوع يبابا ان عز بقالو اكتر من اسبوع مسافر وفي ناس هنا هتموت عليه و من ساعت ما مشه 
وهما تعبانين ههه
سليم بضحك: هههه خلاص عرفت
لي الدرجه دي بعد عز مقصر فيكي يقلبي 
اتكسفت اوي لما خالتو اتكلمت كده قدام الكل وحولت اغير الموضوع 
ملاك: لا يجدو الموضوع مش كده خالص انا بس.. 
انا تعبانه شوية تقريبا اخت برد وكده 
الجد: الف سلامة عليكي يجدو 
ملاك: الله يسلمك 
فضلنا قعدين هزار وضحك لحد ماحسيت نفسي مش كويسه وبدائت اتعب قلت ليهم ان انا هطلع عشان حس نفسي تعبان وطلعت 
دخلت الاوضه وقعت علي السرير بدئت الراعشه في أيدي ومش عارفه اتحكم فيه و في صداع في دماغي
و بهرش في أيدي ومرة تانية أشد خصلات شعري 
او اقرص أيدي او  اقعد علي السرير وعلي الارض ومافيش فايده ابدأ 
فضلت علي الوضع ده 3ساعات وانا خلاص حسه اني انتهيت
 رحت علي الحمام اغسل وشي ممكن اهدي النار الي جوايه لكن مش قدرة قعت علي الارض وانا بشد شعري 
خلاص تعبت والمشكلة مافيش حد اقدر اقوله علي الي انا فيه خايفة اقول ومش يصدقوني ويرجعوني لي بابا وانطي جميلة 
وقفت اغسل وشي تاني وانا منتهي من الوجع الي في جسمي وراسي..
معرفش اي الي اجه في راسي وخلاني اعمل كده بس الي كنت عارفه ان انا بتصرف من غير اراده 
وقفت قدام الحيط وضربت راسي علي بكل قوة عشان أوقف الصداع الي في راسي ومش هديت  رجعت 
ضربت راسي مرة تانية وتلاته اكتر من  اربع مرات بقوة لحد اما حسيت ان راسي اترجت وشفت بقع 
د م علي الحيط ودي كانت آخر حاجة اشوفه قبل ما اققد الوعي. 
بقلم ايه مجدي 
يتبع.

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-