رواية اسرار الهوي كاملة جميع الفصول بقلم ملك محمد

رواية اسرار الهوي كاملة جميع الفصول بقلم ملك محمد

رواية اسرار الهوي كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة ملك محمد رواية اسرار الهوي كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية اسرار الهوي كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية اسرار الهوي كاملة جميع الفصول
رواية اسرار الهوي بقلم ملك محمد

رواية اسرار الهوي كاملة جميع الفصول

اسد:يعني ايه الملف مش موجود 
احمد:والله يافندم مش لاقي
اسد بعصبيه:ليه مشغل عندي بهيم مش بياخد باله من شغله 
احمد:والله يافندم كنت برجعوا امبارح عشان اجيبو لي حضرتك
اسد بزعيق:هو فين ياعني 
(الباب اتفتح)
حمزة:في ايه يا اسد
اسد بزعيق:في حاجة اسمها تخبط علي الزفت الباب 
حمزة:ماشي في ايه
اسد بعصبيه:مشغل معايا شوية بهايم الاستاذ مش عارف ياخد بالو من ملف 
احمد بخوف:والله يافندم كنت برجعوا امبارح عشان اجيب الملف لي استاذ اسد
حمزة:ملف ايه 
احمد:ملف لي شركة W 
حمزة:خلاص يا احمد روح انت 
اسد بعصبيه:لو مالقتش الملف اعتبر نفسك آخر يوم ليك انهاردة في الشركة دي 
احمد بخوف :حاضر 
(طلع احمد من عند اسد راح مكتبه )
حمزة:براح يا اسد هتلاقي اهدي بس 
اسد:انت جي ليه 
حمزة:جي عشان نروح أنا وأنت المطعم عشان الوفد الألماني هناك عشان الثفقة الجديدة 
اسد:طيب 
(****************************************)
عبير:احمد مش بيرد 
ليلي:في ايه ياماما 
عبير:اخوكي مش بيرد وناسي الملف بتاع الشغل هنا 
ليلي:حولي تاني 
عبير:مش بيرد 
ليلي:طيب خلاص هاتي الملف اروح اودي ليه في الشركة 
عبير:طيب و جامعه 
ليلي:لسه المحاضر الساعه١٢
عبير:تمام خدي اهو خلي بالك من نفسك 
ليلي:حاضر يا امي عايزة حاجة 
عبير:لاء عايزة سلامتك 
(نزلت ليلي من البيت)
ليلي:تاكسي 
السواق:علي فين يا انسي 
ليلي:شركة الحديدي 
السواق:تمام اتفضلي 
(وفعلا ركبت ليلي مع السواق وبعد ساعة وصلت عند الشركة)
ليلي:كام لو سمحت 
السواق:100جنيه 
ليلي:ليه أن شاء الله أنا روحت القمر 
السواق:حضرتك المكان كان بعيد لو مش مصدقة تعالي شوفي الوقت قدامك اهو 
ليلي :دا انا لو ركبت ميكروباص هياخد 10جنيه 
السواق:أنا مالي يا استاذة هاتي الفلوس عشان امشي 
ليلي:خد حسبي الله ونعمه الوكيل مش عارفة الناس الغلابة هتعمل ايه ياعيني 
الحارس: انتي ريحه فين 
ليلي:طلعة لي استاذ احمد محمود 
الحارس:ما ينفعش تدخلي هنا 
ليلي:أنا جيبه لي الملف بتاعه 
الحارس:يا فندم مش هينفع انتي كدا هتجيبي ليا الضرر وممكن اترض من الشغل 
ليلي:ما هو كمان لو ما معطتش ليه الملف هو كمان هيمشي من الشغل
(اسد طالع هو حمزة شاف الحارس بيتكلم مع وحدة)
اسد:في ايه يا عادل 
عادل:مافيش يافندم الأستاذة عايزة تدخل لي استاذ احمد وانا قولتلها مش هينفع 
ليلي:اي الي مش هينفع  أنا بقوله عايزة ادي الملف دا لي احمد وهو مش راضي 
اسد:خلاص ياعادل خليها تطلع 
ليلي:شكرا لي حضرتك 
اسد:يلا يافهد
(مشي اسد هو فهد في العربيه وراهم عربيات الحراسه )
ليلي:مالوا دا حتي ماقالش العفو يالي انتي مالك بيه اصلا 
(دخلت ليلي وسالت عن مكتب احمد وعرفت أنه في الطابق الاخير)
ليلي:حمودي 
احمد:ليلي اي الي جابك هنا 
ليلي:مافيش قولت اجي اشوف حبيبي بيعمل ايه
احمد:والله ياليلي مش لاقي الملف ولو ما معرفتش القضية هترد من هنا 
ليلي:والي يجيبه ليك اخد كام
احمد:مدية حقيرا
ليلي:تشكرات يا ابو نسب دا انا حتي جيت لغايت هنا بالتاكسي وخد100جنية بحالها 
احمد:اخلصي عايزة كام
ليلي:بص أنا مش طماعه خالص أنا بس عايزة 500جنية 
احمد بصدمة:ايه ليه أن شاء الله 500جنيه مرة وحدة هما200جنية وكتر خيري 
ليلي:250 وانا اجبلك الملف 
احمد:امري الا الله ماشي خدي 250جنية اهم 
ليلي:تسلم ياغالي بجد والله ما كان ليهم لزوم خالص الفلوس 
احمد:طيب خلاص هاتي الفلوس 
ليلي:ابدا البضاعة مش بترجع اتفضل الملف اهو عد الجمايل
احمد:هو شكرا ياليلي كان فين
ليلي:كنت ناسيه في البيت علي السرير وانا وماما فضلنا نرن عليك وانت تلفونك مقفول
احمد:فصل مني في الطريق 
ليلي:طيب معطلكش بقا يا استاذ خنافس عندي محاضرة 
احمد:طيب ماشي اجي اوصلك 
ليلي:تشكرات يا خويا دا انت حتي ماقولتش تشربي حاجة 
احمد:انت شيفة دي شركة امي هي 
ليلي:انت بتزعقلي عشان بس قولتلك شربني عصير اخس علي الإخوة اخس
احمد:بس بس بس ايه هنبداء نكد تشربي ايه 
ليلي:كوكتيل وكمان عايزة فراخ ما لزم أما اشرب حاجة لزمن اكل 
احمد:امشي يابت من هنا هي نقصة 
ليلي:بتضردني ماشي أما اروح البيت يبقا ليا حساب تاني 
احمد:امشي يابت من هنا لحسن امسكك زي الحرامي واقول انك سرقتي الفلوس بتاعتي
ليلي:لاء يا اخويا أنا مشيه اهو من غير سلام ولا كلام 
احمد بهزار:يا استاذ عادل 
ليلي:عادل مين ياعم أنا مشية اهو دا عادل دا يانهار احوس حيطة وقفة تحت 
احمد:امشي يا بت
ليلي:مش هامشي إلا أما تقولي يا بشمهندسة ليلي 
احمد:أما تبقي مهندسة بيقا اقولك
ليلي:هي آخر سنة دي والحمدلله توبنا الي الله دا وزير التربية وتعليم علم عليا والله انا كان مالي ومال التعليم البت اخرتها بيت جوزها 
احمد:امشي يا فشله هانم 
ليلي:والله يا ابو حميد  مش بحب افتخر بنفسي كتير والله 
احمد:يا عادل 
ليلي:خلاص ماشية ياحج 
احمد:يا عادل 
ليلي:والله مشيت بص أنا خلاص في الشارع اهو 
احمد:هههههههه يخربيتك مجنونة 
ليلي:اركب ايه بقا 
(ليلي جية في بالها التاكسي)
ليلي:والله ابدا ادفع 100جنية كمان ليه ابويا ورث وانا معرفش أنا هتمشي لغايت قدام شويا وبعدين اخد ميكروباص 
(فعلا ليلي مشيت شويا كتير جدا وفضلت وقفة لغايت أما لقت ميكروباص)
(تلفون ليلي بيرن)
ليلي:الوو 
همس:الو انتي فين يابنتي 
ليلي:جيا اهو 
همس:يلا بسرعة عشان الدكتور صقر قرب يدخل 
ليلي:هو اليوم باين من أوله طلاما هو أول محاضرة يبقا اليوم كلة استغفر الله العظيم 
همس:يلا بسرعة 
ليلي:اطير ياعني ولا اركب طيارة ما أنا ركبه اهو الميكروباص وجية اطلبي بس كدا اتنين كريب عقبال ماجي عشان جعانه
همس:اتنين كريب ايه ياحجة بقولك الدكتور قرب يدخل 
ليلي:ياست خلصي لو ماجبتيش برحتك مش هزعمك 
همس:بجد انتي عزماني 
ليلي:ايوا قلبت من الواد اخويا250 جنيه 
همس:ايوا بقا أنا مش دخلة غير معاكي 
ليلي:وجية يابت دا كله عشان كريب 
همس:ياسطا دا اكل و ماينفعش اقول لي الاكل لاء 
ليلي:ماشي ياختي غوري بقا 
ليلي:خد ياسطا واحد من الخمسين بس ممكن تمشي عشان عوقت علي المحاضر 
السواق:لسه الميكروباص مفهوش غيرك
ليلي:ياعم امشي بقا وانا هدفه الميكروباص كله بس لو انت لقيت حد وركب يبقا هيخف عليا من الدفع 
السواق :ماشي 
(بعد م السواق اتحرك)
ليلي:يلا جامعه جامعه يا استاذة جامعه يا استاذ جامعه اركب يلا جامعه جامعه يلا جامعه
ليلي: الحمدالله العربية كملت كدا مش هدفع غير لي نفسي علي جمب ياسطا خد واحد من الخمسين 
السواق:واحد ايه انتي قولتي هتدفعي العربيه
ليلي:بعصبيه عربية ايه أنا قولت لو العربية كملت واحنا ماشين هدفع لي نفسي 
السواق ماليش فيه
ليلي:انت الي جبته لي نفسك تعال بقا 
(حصلت خناقة كبيرة وناس كانت بتشيل ليلي من علي السواق كلهم بيقوللها سبية دا عندو عيال خلاص يا استاذة هندفع حسابك والله )
ليلي:ناس مش بتأجي غير بالعين الحمرا
(دخلت ليلي الجامعه ولقت همس مستنيه)
ليلي:يلا علي المحاضرة 
همس :الدكتور داخل من خمس دقائق 
ليلي:ياست يالا هندخل بردو 
(همس وليلي دخلو القاعه)
صقر بعصبيه:مش أنا قولت كذا مرة محدش يدخل بعدي 
ليلي:اسفين يا دكتور كان مافيش مواصلات
صقر:وانا ماليش فيه يلا برا
همس:اسفين يا دكتور والله 
صقر:قولت برا
ليلي:اصلا أنا بكره ام المادة دي و تقيله علي قلبي يلا يابت ياهمس أنا اصلا مش عايزة اقعد
صقر:كدا طلاما هي تقيلة علي قلبك اتفضلي ادخلي انتي وصحبتك و هتحضري المحاضرة 
همس بصدمة وبصوت واطي:الله عليكي يا بت دا دخلنا
ليلي:طبعا طلاما أنا موجودة ولا يشغلك حاجة
صقر:للأستاذة الي ورا 
ليلي:ياعم انت مش هتسبني في حالي 
صقر:قومي اقفي 
ليلي:نعم يا دكتور 
صقر:قولي كدا أنا كونت بقول ايه 
(وفعلا ليلي قالت الي كان بيقوله)
صقر:طيب اتفضلي اقعدي وخليكي معايا وسيبك من صحبتك 
ليلي:حاضر 
(وفعلا خلصت المحاضرة علي خير)
همس:الحمدالله خلصت علي خير 
ليلي:ايوا الحمدالله
همس:طلعي يابت 100جنيه
ليلي:ليه أن شاء الله 
همس:حق الكريب ياعيوني 
ليلي:دا انتي معفنة 
همس:ياسطا دي فلوس العزومة 
ليلي:خدي يا اختي 
همس:بالمرة روحي هاتي بيبسي 
ليلي:ليه يا عنيا أنا قولت هعزمك علي كريب مش بيبسي 
همس:ياست عشان نبلع بيها الاكل دا 
ليلي:كونت ورثت وانا معرفش 
همس:خلاص ياحجة هجيب أنا يخربيتك بومة 
ليلي :اي ياجماعه انهاردة انتو بترفعوا من معنوياتي اوي ليه كدا
همس:مين رفع معنوياتك غيري
ليلي:احمد اخويا رفعها انهاردة جامد اوي 
همس:احكيلي الشركة كانت عامله ازاي أنا اسمع أن المدير بتاعها عصبي ومش يتحب خالص
ليلي:والله يابنتي أنا معرفهوش عشان اقولك بس حصل حاجة انهاردة 
همس:اي هي احكي 
ليلي:كنت ريحة اودي الملف لي احمد بس الحارس مرضيش يدخلني عارفة الصور الي الناس بتاعة الجيم بيحطوها
همس:اه الناس الي عامله زي الحيطة دي وعروقهم بينة
ليلي:قبلت واحد منهم انهاردة
همس:بتهزري 
ليلي:مش بهزر يا اختي اسمه عادل والله وانا باببص عليه رقبتي وجعتني من كتر الطول مش عارفة أمه كانت بتاكله اي دا جسمة حيطة واكبر من الحيط
همس:بس جامد صح 
ليلي:مش عارفة بس جية واحد عصبني والله
همس:مين دا الي يعصب الأستاذة مستفزة 
ليلي:مش عارفة أنا بقول شكرا راح سبني ومشي من غير ما يقول عفوا 
همس:هو دا الي عصبك 
ليلي:ايوا لزمن يرد 
همس: لاء انتي مجنونة ياست أنا ماشيه اروح عند امي لا تقولي ليلي عملت ولا سوت 
ليلي:بس الواد التاني كان موز أوي
همس:ام 
ليلي:اسمه فهد
همس:واو اسمه حلو 
ليلي:شكله صاحب الواد التاني ابو وش غاضب 
(وصلت رساله لي ليلي من احمد)
ليلي:سلام بقا ياهمس عشان اروح بس ادعيلي 
همس:ليه 
ليلي:شكلي دخلي علي كمين احمد بعت رساله طلاما شوفت دكتور صقر انهاردة المصائب هتاجي ورا بعضها سلام
همس:سلام 
همس(في نفسها):مجنونة بس والله قلبها طيب ربنا يجبر بخاطرك ياليلي و اشوف ديما ابتسامتك دي 
(***************************************)
احمد:اتفضل يافندم الملف 
اسد:طيب اتفضل بس لو اتكرر تاني يبقا خد حاجتك و متجيش تاني 
احمد:تمام يافندم 
اسد:معلش رن علي حمزة خليه ياجي 
احمد:حاضر يافندم بعد ازنك 
اسد:اتفضل
***************************************,,
احمد:الوو 
حمزة:اي يا احمد في حاجة
احمد:لاء يافندم بس استاذ اسد عايز حضرتك 
حمزة:تمام أنا جي اهو علي طول 
احمد:تمام يافندم
(احمد قفل التلفون مع حمزة)
حمزة:معلش يا شيري انزلي ويبقا نسهر يوم تاني 
شيري:ماشي يا زيزو يلا بقا وصلني علي البار 
حمزة:ماشي 
(فهد وهو ماشي لقي وحدة وقفت في وش العربيه)
حمزة:انتي مجنونة يابت 
همس:لو سمحت ساعدني بسرعة في شباب ماشية وراية ومش رضين يسبوني في حالي 
الشباب:في حاجة ياباشا 
(حمزة خد همس ورا ظهر و )
حمزة:لاء ياخفيف مافيش حاجة يلا شوف انت رايح فين
الشباب:تمام ياباشا بس معك حاجة تخصنا
حمزة:قولت يلا امشي من هنا حسن لكم 
الشباب:ماشي ياباشا بس الايام ما بنا يا قمر 
(كان الشب بيقول الكلام دا هو بيبص علي همس وهمس فضلت خايفة ومسكة في حمزة )
حمزة:اتفضلي ادخلي العربية وانا اوصلك اي مكان انتي عايزة 
همس:شكرا لي حضرتك معلش بس وصلني لي اي طريق عمومي 
حمزة:تمام مافيش مشكلة اتفضلي 
همس:شكرا جدا 
حمزة:العفو 
(همس ركبت العربيه ولقت في بنت في العربية)
همس:أنا آسفة لي حضرتك علي الي حصل 
شيري:مافيش مشكلة ياقمر 
همس:شكرا ليكي وشكرا لي جوز حضرتك 
شيري:ههههههههه جوز حضرتي هههههههه
همس:هو أنا قولت حاجة تضحك 
حمزة بضحك:اه جوز حضرتها 
همس:مش حضرتك جوزها 
حمزة:جوز مين لاء انا لسه سنجل دي أنا شقطها 
همس بصدمة:شقطها 
حمزة:يلا يا شيري انزلي 
شيري:ماشي يا زيزو هستناك بكرة ماشي و هجهز احلي
سهرة ليا أنا وأنت
حمزة:تمام لكرة الساعة ٨احي اخدك ياقمر 
شيري:ماشي ياقلب القمر
همس بصوت واطي:اي القرف دا استغفر الله العظيم
حمزة:اتفضلي يا آنسة تعالي اركبي جمبي هنا
همس:نعم 
حمزة:بقول تعالي اركبي هنا أنا مش سواق حضرتك 
همس:حاضر 
همس بصوت واطي:كتك الاقرف واحد مقرف يارب سامحني أنا ركبة بس عشان الشباب الي كانت بتلحقني
حمزة:يبقا استغفري اول ما توصلي يلا 
همس:دا سمع ازاي دا حاضر هركب 
(وفعلا همس ركبت مع حمزة بس حمزة عرف منها مكان بتها وصلها لغايت هناك و بعدين رجع علي الشركة)
حمزة:أية يا اسد
اسد:يابني في حاجة اسمها خبط علي الباب 
حمزة:ياعم مدوقش بس في اي الي حصل 
اسد:اي الكلام دا يخربيتك اعدل لسانك 
حمزة:يعم انت جي تعدل لساني ولا شغل 
اسد:لاء شغل يخفيف 
حمزة:اتفضل ياسطا قول 
اسد: ياسطا
حمزة:لاء انت هتفضل تكرر ورايا ياعم خلص عايز اروح انام 
اسد:ما علينا شركة المجد
حمزة:ملها 
اسد:أنا عايز بس قرصة ودن 
حمزة:فهمتك يا عزيزي احلي خبر ليك بكرة 
اسد:تمام يلا شوف انت جايب كلامك منين 
حمزة:من بتاع الكلام اجبلك شوية
اسد:دمك تقيل يخرابي علي التقل 
حمزة:يبقا خففوا 
اسد: اطلع برا 
حمزة:متزوقش برحة اصلي حنين 
اسد بعصبية:اطلع برة احسلك ياحمزة 
حمزة:طلع اهو ياعم محدش يهزر معاك افوش اوي 
(حمزة طلع من عند اسد وروح علي بيته دخل خد دوش وراما نفسة علي السرير)
بسملة:الوو
اسد:الوو
بسملة:ازيك يا أبيه 
اسد:الحمدالله ياقلب ابيه
بسملة:حضرتك مش هتيجي البيت بقالك كدا يومين برا
اسد:لاء ياقلبي هاجي اهو عايزة حاجة اجبهالك معايا
يسلمة:عايزة شيكولاته كتير وعايزة شيبسي وبيبسي 
اسد:حاضر من عيوني هيكون دا كله عندك 
بسلمة:شكرا يا ابية في حفظ الله
اسد:تسلمي ياقلبي
(اقفل اسد مع بسمله)
اسد:احمد
احمد:نعم يا فندم
اسد:روح هات من كل انواع شيكولاته عايز علبه وهات كل انواع الشيبسي وكمان البيبسي 
احمد:حاضر يافندم
اسد:خد معاك الحراس عشان انت مش هتقدر تجيب دا كله لي وحدك و جبهم علي الفيلا 
احمد:حاضر يا فندم بعد ازن حضرتك 
اسد اتفضل 
(اسد خل حاجة تليفون مفتاح العربيه ومشي)
احمد:ازيك يا فواز 
فواز :الحمدالله 
احمد :معلش هتعبك معايا هنروح نجيب شوية حاجات لي استاذ اسد و نوديهم الفيلا هناك عندو
فواز :فواز تمام اتفضل اركب العربية 
احمد:شكرا 
فواز :العفو 
(مشي احمد هو فواز وجاب كل حاجة اسد قالها لغايت أما العربية بقت مافيهاش مكان من كتر ما الحاجات كتير)
احمد:اخيرا خلصنا يلا نروح نودي عشان اروح لاني فصلان 
فواز:يلا بسم الله
(****************************************)
بسملة:أبية جيه
(بسملة جريت علي اسد و حضنت اسد )
بسملة:وحشاني اوي يا أبيه 
اسد:انتي الي وحشتيني اوي 
بسملة:وشك مصفر ليه
اسد:مافيش ياقلبي بس عشان يومين ما نمتش 
بسملة:طيب اطلع نام 
اسد:ماشي في واحد هياجي هنا هيديكي الشوكولاته الي انتي عايزة ماشي 
بسمله :ماشي يا أبيه شكرا 
(اسد بأس راس بسمله)
اسد:العفو ياقلبي 
(بعد عدة ساعات وصل احمد الفيلا عند اسد)
الخدامة :اتفضل حط الحاجات هنا
احمد:تمام 
(طلعت بسملة عشان تشوف الحاجة)
بسملة:اي كل دا 
الخدامة:دي الطلبات الي استاذ اسد طلبهم ليكي في حاجات تاني الاستاذ احمد بيجبهم 
بسملة:احمد مين 
الخدامة:دا الي استاذ اسد طلب منو يجيب دول ليكي
بسملة:تمام ادخلي وانا هقف هنا لغايت أما يخلصوا الحاجة 
الخدامة:مش هينفع يافندم
بسملة:أنا قولت اتفضلي أنا هستنا هنا 
الخدامة:حاضر بعد ازنك
بسملة:اتفضلي 
(بسملة وقفة بتشوف الحاجة لغايت أما احمد دخل عليها هو فواز )
احمد:خلاص دول اخر حاجة 
(احمد نزل من عليه وبيبص لاقي بنت جميلة جدا )
بسملة:شكرا لي حضرتك 
احمد:هه
بسملة:بقولك شكرا لي حضرتك واسفة علي تعبك انت و فواز 
فواز:عادي يا بسملة هانم أنا تحت امرك
بسملة:شكرا
احمد:العفو مافيش مشكلة بعد اذنك 
بسملة:اتفضل 
(مشي احمد ولسه صورة بسملة في دماغوا مش رضيا تروح وصل احمد البيت)
ليلي:كنت فين يا استاذ مش عارف اني هقفل الباب الساعة ٩جي الساعه٩:٥ليه جاي في خرابة
احمد:بس يابت
ليلي بصدمة:بت انا بت 
احمد:خدي شيكولاته اهي 
ليلي:خلاص كدا اخر برحتك ياحبيبي 
احمد:مادية حقيره
ليلي:شكرا يا ابو نسب 
(احمد دخل غير وقعد علي السرير قاعد يفكر في بسمله)
ليلي:اي رايك البس دا بكرة في الجامعة ولا دا يا احمد رد يا احمد انت ياض يا احمد يا حمودي احمد
احمد:اي 
ليلي:من الي واخد عقلك يا جو
احمد:مافيش 
ليلي:لاء فيه احكيلي
احمد:احكيلك ايه مافيش 
ليلي:احكي ياعم الليلة صباحي احكي
احمد:اصل المدير بتاعي طلب مني اني اجيب شيكولاته وبيبسي وشيبسي وكدا 
ليلي:والله مديرك دا واحد بيفهم معندكش واحد ليا
احمد:والله لو ماسكتي ما اكمل
ليلي:طيب كمل
احمد:بس روحت وديت الحاجة لقيت بنت جميلة اوي اسمها بسملة 
ليلي:قوبا
احمد:حتت قمر لاء حتة ايه دي تقول لي القمر قوم وانا اقعد مكانك 
ليلي:اي الصنارة غمزة ولا ايه 
احمد:صنارة ايه الي غمزة دي وحدة اول مرة اشوفها وكمان شوفي هيا فين وانا فين أنا مش هينفع ابص لي فوق عشان في الاخر رقبتي تكسر 
ليلي:لاء مش هتكسر دي هتبقي رقبة زرافه ههههه
احمد:اطلعي برا يابت يخربيت تُقل دمك ياشيخة
ليلي:خلاص ياعم نكلم جد شوية عمر ما الحب أو الاعجاب بيشوف الفلوس انت بس بتشوف أن كانت كويسة ولا وحشه انت كمان مش عارف نصيبك فين يا احمد ممكن تكون من نصيبك وممكن لاء الفلوس دي حاجة شكلية عمرها ما تعمل بني ادم انت اول ما بتروح عند اي حد عشان تخطب بنته بيقولك عايزين راجل مش بيقولك انت معاك كام بيقولك صنها مش معاك فلوس تعيش بنتي وتصحيها بعلقة وتنايمها بعلقه 
انسي فكرة الفلوس دي خالص اخرتها اي متر في متر هتاخد حاجة معاك لاء غير سرتك الطيبه وكمان اعمالك بص لي فوق وعيش حياتك مش قصدي بص علي البنات لاء طبعا لزمن تغد البصر قصدي بص علي الرجاله الي اعلي منك وخدها حلم انك هتوصل حتي لو لجزء صغير من حياتهم 
احمد:تصدقي اول مرة تقولي حاجة صح 
ليلي:تشكرات يا ابو نسب قولي بقا البس ايه بكرة دا ولا دا 
احمد:اي حاجة ياليلي
ليلي:استني عملة مفاجأة 
احمد:مفاجات ايه 
ليلي:البس خمار اسود ولا ابيض
احمد:اي دا انتي هتلبسي خمار 
ليلي:اه لزمن اتقدم شوية البنات الي لبسين نقاب مش احسن مني هما بيزدو حسنات أنا كمان عايزة ازيد حسنات لعلي الله يغفر لي كل الذنوب ويجعلني من أهل الجنة 
احمد:ربنا يحفظك ياقلبي 
ليلي:تسلم ياحبيبي
احمد:بجد احلي مفاجأة في حياتي 
ليلي:تشكر يا فوزي
احمد:بت ما تكلميش تاني كلامك بيفصلني ياشيخة
ليلي:تشكرات يا ابو نسب 
احمد: اطلعي برا
ليلي:لاء هنام معاك 
احمد:تنامي فين يا حجة هي خرابه 
ليلي:خلاص ياعم متزوقش طلعة طيب لو أنا سبتك هنكد علي مين 
احمد:وانا مالي روحي شوفي حد غيري ياست عايزة نام 
ليلي:نان يا خويا نام
عبير:يابت انتي مش بتعرفي تسكوتي خالص لزمن تستفزي حد
ليلي:تف تف تف تف سلامن قول من رب الرحيم في أي يامي قولي احم أو دستور 
(مسكت عبها وتفت فيه)
عبير بصدمة:انتي جبتي الحركة دي منين
ليلي:شوية يا ماماتي من التلفزيون وشوية من الشارع المصري الاصيل الي تحت بس عجبتني اوي الحركة دي 
عبير:امشي يا اخرت صبري روحي نامي 
ليلي:حاضر يافوزي هدي اعصابك لحسن في نار طلعة وانا شمة ريحت شياط
عبير:شياط يا حزمة امشي 
(ليلي جريت علي الاوضة بتاعتها)
عبير:يارب صبرني علي الهبلة دي
ليلي:يارب صبرها وفرحها وجبر بخاطرها بحبك يا امي
عبير:وانا بعشقك ياقلب امك يلا نامي عشان الجامعه
ليلي:حاضر ياحجة بس يبقا حضري الفطار بدري عشان الكلية بقت ٨
عبير:حاضر 
ليلي:تصبحي على روية الرسول ياغالية 
(وفعلا ليلي دخلت ورمت نفسها علي سرير بعد ما صلت قيام الليل)
(في الصبح)
ليلي:ماما انتي يا حجة انتي ياست ام احمد
عبير:ايه في ايه
ليلي:فين الفطار 
عبير::عندك اهو 
ليلي:تشكرات ياحجة 
(ليلي فطرة وليست لبسها وفرحانه جد انها اخدت خطوة أنها لبست الخمار لتكون اقرب الي الجنة ويغفر لها الله )
ليلي:الووو 
همس:اسمها سلام عليكم
ليلي:صح سلام عليكم
همس:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته انتي فين
ليلي:وراكي 
همس:اي كل دا 
ليلي:معلش الموصلات
همس بفرحها:انتي لبستي الخمار 
ليلي:ايوا يا اختي اي ريك 
همس:جميل اوي ربنا يصلح حالك وحالي واخد أنا كمان الخطوة 
ليلي:أن شاء الله 
همس:يلا عشان انهاردة الدكاترة هتودينا تدريب 
ليلي:فين 
همس :مش عارفة 
ليلي:طيب تعالي نروح 
(دخل دكتور صقر بعد ليلي وهمس)
همس بصوت واطي:الحمدالله دخلنا قبليه 
ليلي:الحمدالله انهاردة يبقا نحس ولا ايه 
همس:يخربيتك وطي صوتك 
صقر:ازيكم عملين ايه 
الطلاب:الحمدالله يا دكتور 
صقر:زي ما انتوا عرفته أن الجامعه عاملة تدريب ليكم ولزمن تنزلوا شركات عشان تتعلموا وكمان عشان مشروع التخرج طبعا في دكاترة هتاخد جزء منكم وانا هاخد جزء
ليلي:يارب مش انا منهم يارب 
صقر:دلوقتي أنا أقول الاسماء الي معايا 
ليلي:يارب مش انا 
صقر :همس سيد 
همس:يانهار احوس عليا وعلي سنيني الجية 
صقر:ليلي محمود و حسام اشرف وميعاد خميس 
ليلي:هو بصي اليوم بين من اول ما دخل علينا يبقا كدا نتقابل في السنة الجاية ياهمس 
صقر:الي ندهت عليهم يطلعوا هنا 
(طلعت ليلي وهمس وميعاد وحسام)
صقر:الباقي الدكاترة هتاجي هتاخد بردو منكم اتفضلوا يلا معايا 
ليلي:لو سامحت يادكتور ممكن اعمل مكالمه 
صقر:اتفضلي 
(ليلي اتصلت علي احمد)
احمد:ايه ياليلي
ليلي:معلش يا احمد اني برن عليك وانت في شغل بس انهاردة الجامعه عامله تدريب لي الطلاب الي في آخر سنة في الكلية هنا 
احمد:تمام 
ليلي:أنا قولت اقولك عشان لو عوقت تعرف أنا فين 
احمد:تمام ياقلبي خلي بالك من نفسك
(صقر سمع كل كلمها وضحك)
صقر بيقول بصوت واطي:هي في لسه بنات كدا 
صقر:خلصتي 
ليلي: ايوا يادكتور 
صقر:اتفضلوا يلا 
(وفعلا ليلي وهمس وصقر وميعاد وحسام راحوا علي شركة الحديدي)
ليلي:اي الي جبني في شركة اخويا 
همس:قوبا اي الشركة الجمدا دي 
صقر:يلا 
(دخل صقر والبنات وحسام لكن ليلي ما سلمتش من نظرة البنات ليها )
صقر:ازيك يا زين عامل ايه
زين:الحمدالله يافندم
صقر:معلش قطعت عليك شغلك بس حسام هياجي يدرب معاك أن شاء الله هيتعلم من خبرتك 
زين:أن شاء الله 
(صقر خد البنات وطلع علي الطابق التاني)
صقر:زيك ياليليان عامله ايه 
ليليان:تمام يافندم حضرتك عامل ايه
صقر : دي ميعاد هتكون متدربة عندك 
ليليان:تمام يافندم تشرف بحضرتك يا استاذة ميعاد 
ميعاد:الشرف ليا 
صقر:يلا يا استاذة ليلي انتي وهمس
(صقر طلع علي الطابق الاخير الي فيه حمزة وأسد )
صقر:ازيك يا احمد عامل ايه
احمد:ازيك يا بشمهندس صقر عامل ايه
صقر:تمام الحمدالله اسد موجود 
احمد:ايوا موجد دقيقة اقول أن حضرتك هنا 
صقر:تمام اتفضل 
(احمد دخل لي اسد وقالوا إن صقر برا)
اسد:دخلوا 
احمد:اتفضل يا استاذ صقر 
صقر دخل)
ليلي:ازيك يا حمودي 
احمد :ليلي اي الي جابك هنا 
ليلي:اصل الشركة يتاعت امي هاجي فيها براحتي
احمد:مش وقت هزار 
ليلي:جيا أنا وهمس مع دكتور صقر عشان التدريب 
احمد:اه ربنا معاكي 
اسد:احمد دخل البنات الي عندك
احمد:حاضر يافندم 
احمد:ادخلي يا اختي انتي وهي 
همس:عم انت براحة علينا الله لحسن والله 
احمد:والله ايه 
همس:والله هسلم عليك في ايه
احمد:بحسب
احمد: اهم البنات يافندم
اسد:طيب اطلع برا 
احمد:تمام 
ليلي اتصدمة :يابت ياهمس هو دا الي أنا قولتلك عليه 
همس:مين 
ليلي:يابت الي قاعد علي المكتب 
همس:مالوا 
ليلي:دا الي بقولك عليه عصبني 
همس:دا يعصب دا وحيات اهلك يشيخة دا موز وجيبنا هنا عشان نشيل زنوب 
ليلي:بطلي قلة ادب يابت 
همس:حاضر 
صقر:أنا اسبهم معاك وانت شوف بقا 
اسد:تمام ياصقر مافيش مشكلة 
صقر:عايز حاجة 
اسد:لاء عايز سلامتك 
(وصقر مشي)
اسد:اسمائكم ايه 
همس:أنا همس سيد
ليلي بتوتر:وانا ليلي محمود 
اسد:تمام احمد
احمد: نعم يا فندم 
اسد:ودي استاذة همس علي مكتب الاستاذ حمزة 
احمد:تمام اتفضلي يا استاذة همس 
ليلي في سرها:من أمتي الاحترام دا
اسد :استاذة ليلي 
ليلي:نعم يافندم 
اسد:انتي هتشتغلي معيا بس هتدربي مع ياسين 
ليلي:معلش مش فهمه حضرتك 
اسد:أنا مش بعيد كلامي مرتين بس ماشي أنتي هتشتغلي معايا هنا بس هتدربي مع ياسين في ياعني هتكوني معيا في كل الصفقات وكدا أما ياسين هياخدك عشان تبدائ اول تدريب ليكي في بناء ميتم 
ليلي:تمام يافندم 
اسد:احمد 
احمد:نعم يافندم
اسد:وصل الأستاذة عند ياسين
احمد:حاضر يافندم 
(ليلي ماشية مع احمد)
ليلي:مش ليق عليك الاحترام ياسطا 
احمد:اتلمي يابت احنا في مكان شغل 
ليلي:ماشي لينا بيت يلمنا وأشوف حكاية الاحترام دا اصلوا مش لايق خالص 
(***★***********************************)
احمد:لو سمحت يا استاذ ياسين 
ياسين:ازيك يا ابو حميد عامل ايه عاش من شافك
احمد:الحمدالله انتي الي عامل ايه نعمل ايه بقا الشغل 
ياسين:ربنا معاك كنت جي ليه
احمد:استاذ اسد بعتلك ليلي عشان تدرب معاك
(ياسين اتصدم من جمال ليلي و لبسها المحتشم )
(احمد شاف نظرات ياسين لي اخته اضيق )
احمد:يا استاذ ياسين 
ياسين:ايه كنت بتقول حاجة 
احمد:اه اختي تدرب معاك
ياسين:هي دي اختك 
احمد:اه اختي 
ياسين:الشركة نورة بحضرتك
ليلي: شكرا لي حضرتك 
ياسين:تقدري تقعدي هنا 
ليلي:تمام 
ياسين:خلاص يا احمد متخفش عليا هي في ايد امينه 
احمد:تمام بعد اذنك 
ليلي في نفسها:احمد ليه قال اخته ما قالش استاذة ليه ذي ما قال لي استاذ اسد خلاص بطلي تفكير  هو ممكن يكون لي سبب يبقا اعرف اما اروح
ياسين: نورتي المكتب
ليلي :بنور حضرتك 
ياسين:ممكن اسالك سؤال
ليلي:اتفضل 
ياسين:انتي لي مش لبسه طرحة والبس بتاع البنات العادي او جيبة وبشعرك 
ليلي:حبيت اني ارتقي درجات جنة عند ربنا 
ياسين:ما بردو لو كنتي لبسة طرحة بردو انتي كدا هتكون باذن الله من اهل الجنة
ليلي:طيب ممكن تديني اتنين من الشيكولاته دي 
ياسين بستغراب:اتفضلي 
(ليلي مسكت الشكولاته فتحت وحدة وثابت وحدة مقفولة وفضلت تمسك في المفتوحة )
ليلي: اختار 
ياسين:طبعا اختار الي مش مفتوحة  
ليلي:طيب خدتها ليه دي حتي مش مفتوحة عشان تعرف هي حلوة ولا وحشة 
ياسين:طبعا هتكون حلوة وهي مش مفتوحة عشان لو مفتوحة و عملتي فيها با ايدك طبعا ما حدش ها ياخد وحدة مفتوحة
ليلي:حضرتك رديت على نفسك 
ياسين:مش فاهم 
ليلي:الي انت اخترتها دي انا والبنات المحجبات الي زي و كمان الي لبسين نقاب اما المفتوحة دي الي لبسين بناطيل جينز مفصلة جسمهم وبرد البنات الي بتلبس لبس مش واسع و سيبه شعرها بحكم انها لسه صغيرا المحجبات هما جمال جدا بس خافين الحاجات دي بس لي الشخص الي ربنا اختار انه يكون من نصيبها دا بقا يقدر انه يشوفها من غير حجاب اما الشيكولاته المفتوحة دي ذي البنات الي مش خايفة من ربنا هي متعرفش ان الشباب يفضلوا يبص عليها واستغفر الله من تفكرهم انا بقا ولا شب يقدر يحدد ان كنت رفيعه او تخينه عشان مش باين مني حاجة الي يقدر يحدد بس هو الشخص الي ربنا كتبه من نصيبي و شاف جسمي  وهو جوزي 
ياسين بفرحة:بجد ربنا يخليكي لي اهلك بجد مافيش منك هنا 
ليلي:في كتير بس محتاجين حد يمسك قدهم و يوجه لي الطريق الصح مش الغلط
ياسين:ربنا يصلح حالك 
ليلي:يارب وبنات امة محمد اجمعين 
ياسين:يا لي لي انتي امسكي الملف بتاع بناء الميتم دا وركزي في كل تفصيلة و لو شوفتي حاجة غلط تقدري تاجي تقوليلي 
ليلي :تمام بعد اذنك
ياسين :اتفضلي 
(ليلي فعلا خدت الملف و قرات  الي فيه بس عرفت ان في زوية من الميتم عايزة تتعدل شوية عشان ممكن لا قدر الله الميتم ممكن يقع )
ليلي:مستر ياسين 
ياسين:نعم يا ليو 
ليلي:حضرتك الحيطة الشمالية لي الميتم 
ياسين:مالها 
ليلي:وخدة زويه اكبر من الزوايا التانيه 
ياسين:ازاي 
ليلي: المخطط مرسوم صح وكل حاجة بس الي كاتب في الملف ان الزاوية بتاعت كل حيطة كويسه ما فيش فيها اشكال اما الزوية بتاعت الشمال هي الي اكبر من كله دا ممكن يحصل لا قدر الله حاجة بعدين 
ياسين:بعد اذنك الملف اشوف 
ليلي:طبعا اتفضل 
ياسين:عندك حق تمام تقدري انتي و انا  شغل فية 
ليلي:تمام يا مستر 
ياسين:اتفضلي 
(وفعلا ليلي عملت كل حاجة لغايت اما الرسمة جت بظبط )
ليلي:احنا كدا عايزين نكبر الميتم شوية 
ياسين :تمام هقول لي مستر اسد و نشوف
ليلي:مافيش مشكلة
(****************************************)
همس بصوت واطي:يارب انت ما شوفتش غير دا تخليني اشتغل معاه 
حمزة:و ماله دا يا حجة 
همس:نعم 
حمزة:مالي 
همس:حضرتك مافيش حاجة 
حمزة: يبقا تركزي في شغلك احسن 
همس :حاضر 
همس في نفسها:يشيخ روح الهي متعرفش تروح لي شيري 
(بعد شوية وقت )
حمزة:همس 
همس:نعم 
حمزة بخبث:روحي صوري دي من الدور الاول تحت انا عايزهم تلات نسخ و يا ريت ما تستخدميش الاسانسير 
همس:ليه
حمزة :اصلة اتعطل 
همس :تعطل ازاي وانا لسه طلعة فيه 
حمزة:اهو بقا تعطل
همس:تمام يافندم مافيش مشكله 
حمزة:تقدري تستخدمي سلم الطوارئ
همس بصدمة:هنزل 13دور 
حمزة بخبث:انتي اقدها يلا بسرعة عشان محتاج الورق
همس :حاضر 
(وطلعت همس من عند حمزة)
همس:لو سمحتي 
ملك:نعم 
همس:هو فين سلم الطوارئ 
ملك:اخر الطرقة علي ايدك الشمال 
همس :شكرا 
(فعلا همس راحت )
همس بصدمة:ينهار حورس هنزل دا كله دا انا نفسي ينقطع من اول دور  يلا ياهمس عشان بس تخلصي تدريب وتخلصي من ام الكلية يلا رياضة وديت وديت ورياضة و رياضة و ديت و ديت ورياضة انا نفسي انقطع يا نهار لسه في عشر ادوار اي هما مش يخلصوا ليه 
(و اخيرا بعد ما همس نزلت بعد معانه صورت الورق وطلعت تاني )
همس:ها ها ها ها اتفضل يا مستر حمزة الورق 
حمزة:مالك بتنهجي ليه 
همس :معلش عشان السلم
حمزة بخبث:مش متصور حلو روحي صورية تاني 
همس:ايه هنزل تاني 
حمزة: معلش يلا 
همس :حاضر 
(همس خرجت من عند حمزة وحمزة قعد يضحك علي منظرها )
همس:حسبي الله ونعم الوكيل ربنا علي المفتري اشوفك محتار يابن نرجس 
(همس نزلت تاني صورت وطلعت )
همس:ها ها ها مستر حمزة ها ها اتفضل
حمزة:تمام دي حلوة 
همس'طيب الحمدالله 
حمزة:ودي الورق دا لي استاذ اسد
همس:حاضر 
همس:احمد
احمد:مالك يابت 
همس:حسبي الله ونعم الوكيل في ابن نرجس 
احمد باستغراب:ابن نرجس 
همس:اه دا خلاني انزل 13دور عشان اصور خلاني انزل من علي سلم الطوارئ عشان الاسانسير ما تعطل 
احمد:الاسانسير سليم مفهوش حاجة انا لسه نزل عليه
همس:ايه الاسانسير سليم 
احمد:اه 
همس:يا ابن خلاني انزل مرتين عشان اصور ورق انا خلاص نقصت نص وزن جسمي ان شوفتك يابن نرجس والله اموتك كدا 
احمد:ههههههههه معلش كونتي جيه ليه 
همس:اه والله نسيت يابني اه كنت جية اخلي استاذ اسد يوقع على الورق دا 
احمد:طيب دقيقة اقوله 
همس:طبعا اتفضل 
احمد:استاذ اسد
اسد:نعم يا احمد 
احمد:استاذ حمزة بعتلك ورق عشان توقع عليه 
اسد:تمام ابعت الورق 
احمد:حاضر 
احمد:هاتي الورق ياهمس 
همس:اتفضل 
احمد: تمام 
(بعد شوية وقت)
احمد:اتفضلي 
همس:شكرا يا أبو نسب
احمد:يخربيت كلمة ابو نسب الي مسكة فيها انتي وليلي 
همس:مالها ياسطا دي حتي جميلة 
احمد:امشي يابت من هنا يارب لي خليت عندي اتنين هبل 
همس:معلش يا زمكس قدرك بقا نعمل ايه بس خلي بالك اصل في دخان طالع من و دنك 
احمد:امشي يابت يا عادل 
همس:ياسطا خلاص والله انا مشيه دا عادل لو مسكني هيعمل مني صباع كفتة 
احمد:ناس مش تاجي غير بالعين الحمرة 
همس:تشكرات يا ابو حميد
(*****************************************)
ياسين:تقدري يا ليلي تخدي استراحة دا وقت البريك لو انتي حبة 
ليلي:ماشي شكرا بس عايزة اسال حضرتك في صيدليه قريبه من هنا 
ياسين:في وحدة بس بعيدة عن هنا 2كيلوا متر 
ليلي:تمام شكرا 
(ليلي نزلت شافت همس تحت)
ليلي:همس 
همس:مالك يا ليلي 
ليلي:معلش خدي احمد معاكي و روحي الصيدليه و هاتي الحاجات دي 
(ليلي اعطت ورقة الهمس)
همس:حاضر 
همس:احمد ممكن تاجي معايا الصيدليه 
احمد:لي في ايه
همس:مافيش بس عايزة اجيب شوية حاجات 
احمد:تمام يلا
اسد:احمد تعالا عايزك 
احمد:حاضر يافندم 
اسد:خد الورق دا و رجعوا كويس عشان محتاجة خلال نص ساعة
احمد:تمام يافندم 
(احمد طلع من عند اسد)
احمد:انا اسف ياهمس مش هعرف اجي معاكي 
همس: تمام مافيش مشكلة هروح انا 
احمد:تمام خلي بالك من نفسك 
همس :حاضر 
(وفعلا همس طلعت من الشركة فضلت ماشية كتير )
اسد:احمد ابعتلي الانسه ليلي 
احمد:حاضر 
احمد:ليلي 
ليلي:نعم يا احمد
احمد:مالك 
ليلي:مافيش بس شوية تعب بسيط و يروح 
احمد:تمام مستر اسد عايزك 
ليلي:حاضر ريحة اهو
(ليلي خبطة علي الباب)
اسد:ادخل 
ليلي:حضرتك طلبتني 
اسد:اه 
ليلي:اتفضل حضرتك 
اسد:اه كان في صفقة ولزمن تاجي معايا 
ليلي:تمام يافندم 
اسد:يلا 
(وفعلا اسد خد ليلي و مشيه علي شركة MA وصل اسد وليلي ودخلوا الاجتماع وطبعا و دا الاكيد ان عمر اسد ما يخسر صفقة لا يطلع كسبان لاء يخسر الشركة كلها وبردو هو يكسب مشي اسد وليلي من الشركة التعب زاد علي ليلي في العربيه )
اسد:حضرتك فيكي حاجة 
ليلي بتعب:لاء 
اسد: فهد ودينا علي اقرب صيدليه
فهد:حاضر يافندم 
فهد:وصلنا تقدري تنزلي 
ليلي:ماشي شكرا 
ليلي:لو سمحتي عايزة الحاجات دي 
البنت:اتفضلي 
ليلي:في حمام هنا
البنت:اه اتفضلي معايا 
ليلي:تمام شكرا 
البنت العفو اهو يافندم الحمام 
ليلي:شكرا 
(ليلي طلعت من الحمام وخدت مسكن و شكرت البنت وركبت العربيه ومشيت هي واسد)
(خلاص الدوام خلص وليلي روحت علي البيت هي وهمس واحمد)
ليلي:ياض يا احمد
احمد:ياض
ليلي:اي ياعم مالها ياض دي حتي جمدا جمودا 
احمد:عايزة ايه يابت
ليلي:اي دا انت بتتحول انت كنت الصبح محترم اي الي غيرك ياعم 
احمد:يا بنتي طول عمري محترم 
ليلي :هههههههه اشك في دا انت متاكد اصله مش لايق عليك 
احمد:اطلعي يابت برا 
ليلي:لي يا اسي انت شوفت ايدي وجعتني منك
احمد:ياعيني اخس عليا 
ليلي:يلا جبلي شيكولاته 
احمد:امشي يابت 
ليلي:والله لو ما جبت افضحك و اقول خطفني  والم عليك الناس كلها
احمد:محنونة و تعمليها 
احمد:اتفضلي 
ليلي:مكان من الاول لي التعب دا مكانش لي لازم والله 
احمد:امشي 
ليلي:متزوقش 
ليلي:احمد 
احمد: اممم
ليلي:انا عايزة مصاصة 
احمد:ايه 
ليلي:عايزة مصاصة 
احمد:ليه صغيرة 
ليلي:المصاصة مش لي الصغيرين بس وكمان لي الكبار 
احمد:معايا طفلة في جسم شحطة حت عايزها 
ليلي:كدا الحقوني يا حكومة 
(احمد مسك فمها )
احمد:خلاص خلاص اجبلك
ليلي:ايوا كدا 
احمد:خدي 
ليلي: شاطر 
ليلي:احمد
احمد:مش معايا فلوس خلصت 
ليلي:فلوس ايه مش عايزة حاجة منك يا معفن 
احمد:بعد دا كله و معفن
ليلي:انت لي قولت لي استاذ ياسين اني اختك مع انك ما قولتش لي استاذ اسد ولا استاذ صقر 
احمد:عشان استاذ ياسين كان بيبص عليكي بنظرات مش عجباني و كمان مستر ياسين في حتت البنات مش بيتوصف خالص ممكن يمشي مع 6بنات في وقت واحد اما مستر اسد مش بتاع الكلام دا خالص مستر اسد جد اوي 
ليلي:انتي هتقول لي دا غضب ربنا نزل علي وشه مش بيضحك ياعم انا عايزة اشتغل مع واحد فرفوش مش نكدي جرا ايه ياعلم من الي لعب في الاعدادات المفروض احنا البنات نكون نكدين  مش انتم 
احمد:مستر اسد مختلف عن الناس كلها بيحب الشغل جدا بس مش عارف يكره البنات ليه 
ليلي:يارب يكون كلمنا خفيف عليه 
احمد:يلا برا 
ليلي:لاء 
احمد:يلا يابت برا عايز انام 
ليلي:خلاص ياعم متزوقش بس انا جعانه 
احمد:يابت انتي لسه وكله من نص ساعة لحقت تجوعي 
ليلي:قول اعوذ با رب الفلق اي ياعم خمسة وخميسة عليك فيها اي اما جوع تاني 
احمد:مافيش خالصتي مخزون الشهر افهم بيروح فين الاكل دا 
ليلي:اقولك فين 
احمد:قولي 
ليلي:في بطني ههههههه
احمد:امشي يابت من هنا صبرني يارب 
(****************************************)
(يوم جديد علي ابطالنا)
احمد:انتي ياحجة قومي ورانا شغل 
ليلي بنوم:ياعم امشي بقا عايزة انام 
احمد:يخربيتك مستر اسد هيولع فيا انا وانتي 
ليلي:ماحدش يقدر سبني انام بقا 
احمد بيمثل انه بكلم مستر اسد:الووو ازيك يامستر اسد عامل ايه ليلي
(ليلي نطت بسرعة مين )
احمد:هههههههههههههه احسن ناس مش تاجي غير كدا 
ليلي:ربنا يوقع قلبك ياشيخ زي موقعة قلبي 
احمد:يلا يابت :عشر دقايق وتكوني هنا 
ليلي:جي  علي نفسك لي يا خويا اي رايك اروح بلبس البيت احسن
احمد:يلا يا لمضه قومي البسي 
ليلي:انا كان مالي ومال مشروع ولا تدريب البنت مالها غير بيت جوزها امي انا عايزة اتجوز ولا ياجي يصحيني عشان شغل ولا نيله 
احمد:كملي تعليمك الاول يافشلة 
ليلي:ياعم مش عايزة اكمل انا عايزة اتجوز بقا 
احمد:وعلي ايه تجيبي لي الراجل جلطة 
ليلي:انا بجيب جلطة دا انا علي الاقل سكر وعسل و ادخل القلب علي طول مش كدا يا مامتي 
عبير بضحك :طبعا ومالوا استغفر الله العظيم
احمد بضحك:حتي امك بتستغفر علي كدبك 
ليلي:قولولي بس انا مش بنتكم صح
احمد:ايوا مش بنتنا احنا لقيناكي قدام باب جامع 
ليلي:طيب شاو بقا اروح البس و ادور علي اهلي اقولهم  عايزة اتجوز 
احمد:بجد انا زعلان جدا علي الي ربنا كتبه من نصيبك امي يبقا احجزي مكان في المستشفي لي زوج اختي
عشان هيروح كتير هناك 
ليلي:ني ني ني ني ظريف ياض 
احمد:عارف يا اختي عارف مش بحب بس افتخر بنفسي 
ليلي:انت ياض دي كلمتي انا يا حرامي
(بعد خناق طويل بين ليلي وأحمد خلصت ليلي لبس ومشيت هي واحمد علي الشركة) 
ليلي:زيك يابت 
همس:اهلين يا اختي 
ليلي:مالك شيلة طاجن ستك ليه 
همس:مش عايزة اشوف ابن نرجس دا تاني 
ليلي:ابن نرجس مين 
همس:حمزة ياحجة دا عمل فيا عمايل حسيت اني قتلت ليه قتيل وانا مش عارفة
ليلي:ليه كدا 
همس: هقولك يا اختي (وهمس حكت كل حاجة ليلي)
ليلي:هههههههههه ياعيني عليك ياحازم اما تتعب
همس:انتي جيا تنكدي عليا بداله ولا ايه
ليلي:لاء يا اختي انا حيا اضحك بس 
همس:امشي من هنا بدل مضربك بحزمة 
ليلي:وعلي ايه يا اختي امشي بكرمتي وانقتي احسن
همس:ربنا عليكي يا ليلي يابنت ام ليلي 
ليلي: مرسي ياروحي علي المدح مش عارفة اقولك ايه
همس:طيب والله ما هسيبك 
ليلي:يا ماما
همس:خدي هنا يابت
ليلي:ياماما 
(ليلي ضربت اسد وراحت وقعة)
ليلي:اه يخربيت دي حيطة 
اسد بزعيق:انتوا بتعملوا ايه 
ليلي:ماهو ماهي ماهو ماهي
اسد بغضب:القطة كلة لسانك انطقي 
همس:ماهي ماهو 
اسد :بزعق تعالوا علي المكتب بسرعة 
ليلي:بصوت واطي مبارك علينا الرفد وكمان اعادة سنة في الكلية 
همس:اشوف فيكي يوم ياليلي كان مالي انا 
اسد بزعق:يلا 
ليلي وهمس:حاضر 
(اسد دخل المكتب)
اسد بغضب:هي الشركة مكان للعب 
ليلي:اسفين يا مستر 
اسد:اعمل ايه بأسف بتاعك  ياعني تكسبي الشركة ياعني اما تجري 
ليلي بغضب:لاء مش هكسب الشركة حاجة 
اسد:اخر تحذير ليكم انتوا الاتنين ان اتقررت تاني يبقا احسن ليكي وليها 
ليلي:قولنا اسفين 
(همس مسكت ايد ليلي)
همس:خلاص يامستر اسفين مش هيحصل تاني
همس بصوت واطي:يخربيتك هنموت بسببك 
ليلي :هو الي بداء 
همس:بداء ايه يخربيتك دا مدير الشركة 
همس:بعد اذنك يا مستر 
(مشيت همس وليلي من مكتب اسد)
ليلي:سلام بقا 
همس:سلام 
(ليلي راحت عند مكتب ياسين وهمس راحت علي مكتب حمزة)
ليلي:السلام عليكم
ياسين:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ازيك يا لي لي 
ليلي:الحمدالله
ياسين:هو انتي بتزعلي اما انده عليكي با لي لي
ليلي:لاء ابدا
ياسين:طيب الحمدالله كانت فاكر انك زعلانه عشان بقول لي لي
ليلي:لاء مش زعلانه خالص 
ياسين:طيب يلا عشان نروح الارض بتاعت الميتم 
ليلي: تمام مافيش مشكلة بس ممكن ناخد بنت معنا 
ياسين بضحك:انا مش هكلك
ليلي:عارفة بس حرام اكون انا وانتي في العربية لي وحدنا 
ياسين:تمام 
ياسين:استاذة ملك 
ملك:نعم يافندم 
ياسين:عايزك 
ملك:حاضر يافندم هكون عند حضرتك 
(بعد فترة من الوقت)
ملك:حضرتك كنت عايزني 
ياسين:اه 
ملك:اتفضل 
ياسين:هتاجي معايا انا و الاستاذة ليلي  
ملك:فين 
ياسين:شغل هيكون فين يا عني
ملك:مش قصدي يافندم 
ياسين:يلا 
ملك في نفسها:الله هكون معاه في مكان واحد 
(مشي ياسين هو وليلي وملك وصله عند الميتم )
المهندس يوسف:ازيك يا استاذ ياسين 
ياسين :الحمدالله انت عامل ايه 
يوسف :الحمدالله 
ياسين: الشغل عامل ايه
يوسف:الحمدالله لعد ما انت بعتلي الرسمة كان في فعلا خطأ في الزاوية والحمد الله ان احنا صلحنا الخطأ دا
ياسين:طير الحمدالله اتفضل كمل انت شغلك 
يوسف:تمام بعد اذنك 
ياسين:اتفضل 
(فضل ياسين يتكلم مع ليلي علي الشغل وسيبين وحدة بتولع وراهم )
ياسين:فيكي حاجة ياملك 
ملك:لاء مافيش 
ياسين:امال وشك مكشر ليه 
ملك:وشي ما كويس اهو 
ياسين:لاء مكشر 
ملك:سيبه مكشر 
ليلي:يلا ياستاذ ياسين عشان نرجع الشركة 
ياسين:يلا 
ملك بصوت واطي:دا انت عمرك ما كلمت معايا بالاحترام دا 
(****************************************)
اسد:احمد انده لي ليلي
احمد:ليلي مشيت هي واستاذ ياسين 
اسد بعصبية:هي مش عارفة ان في ميتنج انهاردة
احمد:يافندم هما لسه خارجين من ساعتين 
اسد:اول ما تاجي خليها تجيلي 
احمد:تمام يافندم 
احمد في سرو:ربنا يستر انهاردة دمار علي دماغك ياليلي 
(شوية وصلت ليلي وياسين وملك)
احمد:ليلي 
ليلي:نعم 
احمد:مستر اسد عايزك 
ليلي:عايزني 
احمد:اه وبسرعه
ليلي:حاضر بعد اذنك يا استاذ ياسين 
ياسين:اتفضلي 
(ليلي مشيت وياسين خد  ملك و راح المستودع )
ملك:تي دا في ايه 
ياسين:مالك بقا 
ملك:مافيش 
(ياسين حوط ملك في الحيطة )
ملك:لو سمحت ابعد
ياسين:مش هبعد انتي كنتي زعلانه ليه
ملك:حضرتك م زعل برحتي 
ياسين:تزعلي وانا معاكي 
ملك:لو سمحت ما ينفعش كدا 
ياسين:لاء ينفع ياقمر 
(ياسين قبلها وملك عماله تضربة عشان يبعد وهو مش راضي يبعد)
ياسين:طعمهم جامد 
ملك بعياط:انت قليل الادب ابعد عني 
ياسين:استني 
(ملك جريت من المستودع وطلعت علي فوق في الحمام بتعيط )
ملك:ليه كدا ليه حرام عليك 
(**********************"***************)
ليلي:حضرتك كنت عايزني
اسد بزعيق:اه انتي كنتي فين 
ليلي:نعم 
اسد بعصبيه:كنتي فين 
ليلي:في الارض بتاعت الميتم 
اسد:ماجتيش قولتي ليه 
ليلي:حضرتك دا شغل واجي اقولك ليه 
اسد:في زفت ميتنج 
ليلي:حضرتك انا ماكنتش اعرف 
اسد:وانتي مش وخدة بالك من شغلك ليه 
ليلي:حضرتك وخدة بالي كويس بس محدش عطاني جدول موعيد حضرتك 
اسد بزعيق:انتي مخدهوش ليه
ليلي في سرها:اللهم يطولك ياروح 
ليلي:اسفة يامستر مش هتكرر تاني 
اسد:اتفضلي يلا 
ليلي:بعد اذنك 
(خرجت ليلي من عند اسد)
احمد:في ايه 
ليلي:والله لو ما كان دا مكان شغل لا كنت اتصرفت تصرف تاني هو يزعق ليه 
احمد:معلش استحملي عشان الدراسه 
ليلي:والله انا مستحمله بسبب الدراسه مش اكتر 
احمد:طيب يلا علي شغلك 
ليلي:ماشي سلام 
(خلص الدوام وليلي روحت  غيرت ودخلت الاوضه صلت فرضها )
ليلي:واحد مستفز والله كنت عايزة اموته 
(رن تلفون ليلي رقم غريب)
ليلي:الووو 
اسد:الووو
ليلي:مين 
اسد:جهزي نفسك عندك بكرة شغل في شرم 
ليلي:استاذ اسد 
اسد:سلام
ليلي:مستفز يخربيتك 
(**********************************)
ليلي:يا ماما ياماما 
عبير:ايه في ايه 
ليلي:مافيش ياحجة 
عبير:ربنا يا خدك ياشيخة وقعتي قلبي 
ليلي:سلامة قلبك ياست الكل
عبير:عايزة ايه 
ليلي:جعانه 
عبير:تعرفي في قانون الدوله منزلها مفيش حد ياكل الساعه ٢بليل
ليلي:دا قانون امي ياست انتي انا جعانة عايزة اكل
عشان مسافرة الصبح
عبير بستغراب:مسافرة فين
ليلي:عندي شغل في شرم ولزمن اروح 
عبير:انتي خدتي قرار من نفسك 
ليلي:والله يا اختي مجبرة اروح عشان مشروع التخرج غير كدا والمصحف ما كنت روحت 
عبير:ماشي روحي نامي يا ليلي 
ليلي :جعانة  ماليش فيه 
عبير: روحي شوفي اكل في الثلاجة 
ليلي:طيب ان جيتي وما لقتيش حاجة في الثلاجة ماليش فيه انا قولتلك اهو 
عبير:لاء يا اختي اقعدي انا هقوم اعملك مخلفة بقرة عايشة تاكل بس 
ليلي:شكرا يا ست الكل علي فخرك بيا مش عارفة اروح من المدح بتاعك دا فين 
عبير:العفو 
(بعد ما ليلي كلت ودخلت نامت )
(في الصباح)
ليلي:سلام يا ماما عايزة حاجة 
عبير:لاء عايزة سلامتك خلي بالك من نفسك ومتاخديش حاجة من حد ولا تقفي مع حد 
ليلي:ياحجة تقولي الكلام دا لوحدة طفلة انا شحطة
عبير:بطلي لمضا و اسمعي الكلام 
ليلي:حاضر حاجة تاني كدا هترد علني لو تاخرت زيادة عن كدا 
عبير:روحي يلا ربنا معاكي ويحفظك من كل سوء
ليلي:امين يارب
(سلمت ليلي علي امها وباست رسها ومشيت)
ليلي:سلام عليكم
اسد:وعليكم السلام أركبي 
ليلي:ممكن بنت تاجي معانا 
اسد:اركبي مش هقولها تاني 
ليلي: حرام انا وانت نركب لي وحدنا 
اسد:قولت اركبي 
ليلي: تمام دقيقة
(ليلي اتصلت با احمد)
ليلي:احمد
احمد:نعم 
ليلي:ممكن تخليك معايا في المكالمه 
احمد:في ايه
ليلي:مافيش بس انا مسافرة مع مستر اسد ومش معانا حد وحرام اركب معاه ومش معانا حد بس خليك في المكالمه 
احمد:تمام 
ليلي:شكرا 
احمد:امشي ياهبله 
(ركبت ليلي مع اسد العربيه و سافرو شرم )
اسد:انزلي 
ليلي:انزل فين 
اسد:مش شايفة ان احنا وصلنا تقدري تقفي علي جنب عقبال ما اركن العربيه 
ليلي:اه تمام حاضر 
(نزلت ليلي من العربيه)
ليلي:يخربيتك اي الوش دا حسة ان غضب ربنا نازل عليه اي دا مش بيضحك خالص وديما زعيق والله لما الدرسة ما كنت شوفت وشك 
(اسد وراها)
اسد:اه ومالوا 
ليلي فزع :ياماما انت هنا من امتي 
اسد:من ساعة غضب ربنا 
ليلي:مش قصدي والله بس بس بس 
اسد'خلاص مش عايز اسمع صوتك خدي دي دا المفتاح بتاع الاوضة بتاعتك 
لياي:شكرا 
(وطلعت ليلي لي الاوضة بتاعتها وغيرت وصلت فرضها )
احمد: ليلي
ليلي:انت لسه علي المكالمه 
احمد:اه 
ليلي: خلاص ياحبيبي انا وصلت 
احمد:حبيبك بت انتي سخنة 
ليلي:تصدقك انك مش وش نعمة غور ياض من هنا
احمد:ايوا كدا دي ليلي الي اعرفها 
ليلي:غور ياض انت عامل زي مدير 
احمد:ماشي سلام 
(قفلت ليلي مع احمد)
(*****************************************)
(عند همس )
حمزة:همس 
همس في نفسها :ربنا يستر 
همس:نعم يا مستر 
حمزة:روحي اعملي قهوة 
همس:نعم 
حمزة:بقولك اعملي قهوة 
همس:حضرتك انا جيا هنا اشتغل مش عشان اجيب قهوة 
حمزة :وانا  قولت عايز قهوة 
همس:تقدر تقول لي اي حد 
حمزة:لاء عايزها منك 
همس:استغفر الله العظيم حاضر 
همس بصوت واطي:ربنا يا خدك ياشيخ
حمزة:بعد الشر 
همس:انت سمعتني ازاي 
حمزة:مالكيش فيه يلا روحي جيبي القهوة 
(همس طلعت من عند حمزة وهي خلاص مش قدرة نفسها تضربوا )
(*****************************************)
ياسين:ملك تعالي عايزة 
ملك:حاضر 
ملك:حضرتك كنت عايزني 
ياسين:اقفلي الباب وراكي 
ملك :اه لاء خليه كدا 
ياسين:ملك قولتك اقفلي الباب 
ملك:حضرتك قول الحاجة الي انت عايز تقولها و هو الباب مفتوح
ياسين بزعيق:هو احنا اطفال قولت اقفلي الباب 
ملك بخوف:حاضر 
(قفلت ملك الباب بخوف )
ملك:نننننعم 
ياسين:خدي 
ملك:نعم خلينا كدا احسن 
ياسين:قولت خدي
ملك بخوف :حاضر 
(ملك كانت هتعيط من كتر الخوف الي هي فيه)
ملك:نعم 
ياسين:خدي الملف دا ودي لي احمد 
ملك:حاضر بعد اذنك
ياسين:لسه مخلصتش 
ملك:نعم 
ياسين:بتتجاهليني 
ملك:انا 
ياسين:اه انتي 
ملك:ابدا والله
(ياسين حوط ملك علي الحيطة )
ياسين:متاكدة 
ملك:ابعد لو سمحت ابعد
ياسين:لاء
(ملك بدات تعيط)
ياسين:انا اسف يا ملك خلاص والله اسف 
ملك:اربوجع عايزة اطلع 
ياسين:اطلعي 
(ملك جريت علي مكتبها بسرعة بدات تاخد نفسها بانتظام )
(**************************************)
همس:اتفضل القهوة 
حمزة:يع اي الأقرف دا
همس:مالها 
حمزة:دي قهوة دي 
همس:اه 
حمزة:دوقي كدا 
(همس داقت لقتها حلوة)
همس:مش فيها حاجة حلوة اهي 
حمزة:خلاص سبيها 
همس:حاضر 
حمزة بنفسه:هي بقت اجمل من الاول 
(بداء حمزة يشرب القهوة بتاعته و هو بيبص علي همس)
(***********************************)
اسد:الووو
ليلي:الووو 
اسد:نص ساعة وتكوني تحت 
ليلي:حاضر 
(نص ساعة وليلي نزلت و كانت قمر زي عدتها اسد انصدم من جمالها )
ليلي:سلام عليكم 
اسد:وعليكم السلام اتفضلي 
ليلي:شكرا 
اسد:العفو 
الجرسون :الوفد الفرنسي يافندم 
اسد: مرحبا بكم 
ادرين:مرحبا بك اسد لم نتقابل منذ زمن طويل
اسد:اجل 
ادين:ها هي حبيبيتي ارينا 
اسد:مرحبا بكي سيدتي 
ارينا:مرحبا بك اسد من هذه
اسد:هذه زوجتي 
ادرين:هل تزوجت 
اسد:نعم تزوجت منذ عام 
ادرين:مبارك لك ومبارك لكي سيدتي
(ليلي مش فهمه اي حاجة من الي هما بيقول لكن لقت ادرين بت يمد ايدو )
اسد:انها لا تسلم علي الرجال 
ادرين:واو انها تتبع تقليدكم القديمه
اسد:نعم هي تحب هذا 
(ارينا كانت تنظر لي اسد بنظرات اعجاب وليلي شافتها واسد كذلك شافها وشاف نظرتها عشان كدا قال ان ليلي مراته)
ليلي:اي القرف دا  علي المساء 
ارينا:متي تقابلت انت والسيدة 
اسد:ليلي
ادين:اسمها جميل مثلها 
اسد:التقينا في صفقة عمل 
ارينا:تشرفت بكي يا ليلي 
(ليلي مش فهمه حاجة)
اسد:استاذة ارينا بتقولك تشرفت بكي 
ليلي:انا اشرف 
ليلي:قصدي وانا كمان 
(اسد مسك ضحكتة بالعافيه )
اسد:هي تقول لكي وهي كذلك 
ارينا:هي لا تتحدث الفرنسيه 
اسد:لاء
ارينا:هذا محزن كثيرا كنت اريد ان اكون صديقتها ولكن انا لا استطيع ان اتحدث العربيه 
يتبع
ليلي:معلش ياريت بس ماكنش قطعت الكلام الي مش فهمي منوا حاجة ولا بربع جنية حتي هو انتوا بتقوله ايه
اسد:متكلميش خالص 
ليلي:ليه هو انا ديكور صنم لزمن اتكلم الله بس معلش مش عايزة ازعلك ياعني مين دول
اسد:ليلي سبيني اركز في الشغل 
ليلي:يعم ركز هو انا مسكتك ولا كلمتك اي الظلم دا 
اسد بغضب:نعم انا ظالم 
ليلي:لاء ياباشاء انت المظلوم وانا الظالمة 
اسد:مش عايز اسمع صوتك
ادرين:لماذا تكلم السيدة الجميلة بهذه الطريقة 
اسد:من الجميلة
ارينا:ابس لقد قصفت جبهة زوجتك 
اسد:لم اقصد زوجتي ليست جميلة بل انها فائقة
 الجمال
ادرين:واو انت تعشقها 
اسد في نفسه:وحياتك بكره امها 
اسد:نعم اعشقها جدا (استغفر الله العظيم)
ادرين:اوكي اسد لقد اتفقنا علي الصفقة مبارك لك 
اسد:ولك ايضا 
اورينا:مبارك لك
(ارينا مدت اديها لي اسد واسد مسك اديها وبسها )
ليلي:ينهار احمص دا بيبوس اديها وهي مبسوطة عادي
ادرين:ارك قريبا 
اسد:اجل 
ادين:ارك قريبا ايتها الجميلة 
(ليلي حركة رسها ومش عرفة هو بيقول ايه بعد ما ادرين مشي هو و اورينا)
ليلي:ممكن تفهمني هو انتوا كنتوا بتقوله ايه
 اسد:مافيش 
ليلي:طيب انت قولت حاجة وهم اتصدموا اي هي
اسد:مافيش قولت انك مراتي
ليلي:اه طيب ايه 
اسد:ايه
ليلي:مرات مين 
اسد:مراتي 
ليلي:ليه تقول اني مراتك
اسد:لان لقيت اورينا بتبص بنظرة ياعني مش لطيفة قولت اقول كدا وبعد كدا اياكي تسالي كتير هو سال واحد
ليلي:ليه احني في فصل 
اسد:لاء مش في فصل بس انا مش بحب الكلام الكتير
(اسد سبها وطلع علي الاوضة بتاعته )
ليلي:مراته مرات مين والله نفسي اموته هو ملقش غير مراته دي كدك القرف انا اما اتجوز هتجوز واحد كدا فرفوش جنتل مان كدا عسل وسكر في نفسه وكمان بيكون بيغير الله مش انتي يا ابو وش غاضب اعوذ بالله يلا نروح نصلي ونجهز الشنطة عشان نروح بكرة 
(وفعلا ليلي طلعت صلت ونامت وصحيت الصبح جهزة كل حاجة )
اسد:اركبي 
ليلي:حاضر
(اسد مشي بي العربيه بيبص في المرايه لقي في عربيات وراه )
اسد:امسكي في الحزام بتاع الامان
ليلي:ليه 
(اسد زود السرعه  وفي ضرب نار)
ليلي:ياماما في ايه 
اسد:مش عايز اسمع صوتك خالص 
ليلي:حاضر 
(فضلت ليلي تقرأ قران و تقراء الشهادة لغايت اما تاهوا مش عارفين هما فين و البنزين بتاع العربيه خلص)
اسد:دا وقته انزلي 
ليلي:ليه 
اسد بعصبيه:قولتي انزلي بسرعه 
ليلي:حاضر
اسد:اجري 
ليلي:حاضر 
(اسد فضل يجري بس ليلي كانت وراه راح راجع مسك اديها وجري بيها ليلي اتصدمة منوا )
ليلي:سيب ايدي 
اسد:اسكتي بقا 
ليلي:طيب معلش سيب ايدي
اسد:تعرفي لو ما سكتي هعمل حاجه مش تعجبك
(ليلي سكت فضلوا يجروا لي غايت اما نفسهم اتقطع )
ليلي:اه اه اه استاذ اسد كفاية خلاص مش قدرة 
اسد:امشي طيب في بيت هناك اهو
(فضلوا يمشوا لغايت البيت واسد خبطت عليهم)
العمدة:مين 
اسد:انا لو سمحت ممكن تفتح 
العمدة:دقيقة 
اسد:تمام 
(العمدة فتح لي اسد)
العمدة:انتم مين 
اسد:احنا اسفين جدا عشان جيني في الوقت دا بس
 في ناس بتضرب علينا نار 
العمدة:طيب ادخل يا ولدي 
اسد:شكرا لي حضرتك تعالي ياليلي 
ليلي:سلام عليكم
العمدة:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
(العمدة دخل اسد وليلي الصاله)
العمدة:يا تهاني هاتي مايه 
تهاني:حاضر يا جدي 
العمدة:اقعد يا ولدي اقعدي يا بنيتي
اسد:شكرا ليك يا حج 
العمدة:العفو يا ولدي 
تهاني:اتفضل يا جدي 
العمدة:جهزي الاوضة الي فوق لي الاستاذ و المدام مش هي مدام بردو 
اسد :اه اه مدام 
ليلي بصت بصدمة لي اسد)
اسد:معلش بس هنقعد هني لي بكرة لغايت اما تصل بحد  ياجي ياخدنا 
العمدة:اقعدي يا ولدي الدار داركم 
اسد: شكرا لي حضرتك جدا 
تهاني:الاوضة جاهزة 
العمدة:اتفضل يا ولدي 
اسد:تمام يالا يا ليلي 
ليلي:بصت بستغراب لي اسد 
العمد:اتفضل يا ولدي ودا كمان مفتاح بتاع الاوضه اقفلوا علي نفسكم 
اسد:ماشي ياحج شكرا 
(ودخل اسد وليلي الاوضه)
ليلي بغضب: انت بتقول تحت ليه  اني مرات وكمان انا مش هينفع اقعد معاك في مكان لي و حدينا 
اسد:صوتك يكون وطي فهمه كمان انا قولت تحت ان احنا متزوجين عشان لو قولت انك مش مراتي كانوا يقوله اني خاطفك 
ليلي:يقولة الي يقوله كان زماني مش قعدا معاك
(اسد ساب ليلي ودخل الحمام خد شور ولقي جلبية في الدولاب خدها لبسها ونام علي الارض )
ليلي:طيب اعمل ايه مش هينفع انام معاه في مكان واحد يارب 
(ليلي طلعت في البلكونه تقف شوية ومحستش بنفسها ونامت فيها  .الصبح اسد صحي مش لاقي ليلي بص لاقي البلكونة مفتوحة و لقاها نايمة علي الارض )
اسد:ليلي 
ليلي:والله ياحمد لو ما مشيت  هنفخك 
اسد:ياليلي
ليلي:وحياة امك الي هيا امي سبني انام شوية بدل الحج المفتري يصحيني عشان الشغل 
اسد:انا مفتري طيب 
(اسد جاب مايا وكبها علي ليلي)
ليلي :اه اه اه اي دا الحقيني ياماما بغرق
(اسد مقدرش يمسك ضحكة )
ليلي:انت بتضحك على ايه انت غرقتني 
اسد:معلش اصلي مفتري بقا
ليلي:انا مالي حضرتك مفتري ولا لاء
اسد:مش انتي الي بتقولي 
لياي:انا 
اسد:قومي يلا
ليلي:همشي ازاي وانت غرقتني كدا 
اسد:استني استاذن من العمدة يجبلك اي حاجة من البنات الي هنا 
(نزل اسد)
ليلي :ربنا علي المفتري 
اسد:ازيك يا عمدة صباح الخير
العمدة:صباح الخير يا ولدي نمت كويس 
اسد:ايوة يحج شكرا جدا ليك
العمدة:بتشكرني علي ايه يا ولدي انت زي ابني بردو
اسد:معلش استاذن بس ان الاستاذة تهاني تاخد هدوم من عندها لي المدام 
العمدة:مافيش مشكلة يا ولدي تهاني 
تهاني :نعم يا جدي
العمدة:خدي خلجات من عندك لي مرات الاستاذ 
تهاني:حاضر يا جدي
(شوية وتهاني طلعت لي ليلي)
تهاني:ممكن ادخل
ليلي :,اتفضلي 
تهاني:اتفضلي خلجات دي عارفة انها مش ذي لبس حضرتك 
ليلي:لي بتقولي كدا دي شكلها حلو اوي وشكرا ليكي انا بس لبسي بس ينشف 
تهاني:تمام انا هنزل يبقا انزلي عشان الفطار 
ليلي:ماشي شكرا
(تهاني نزلت وليلي دخلت خدت شور و لبست و سيبة شعرها ينشف شعرها اسود  وناعم وطويل جدا ،وقفة قدام المرايا تعدل لبسها وبعد ما عدلت لبسها و تسرح شعرها دخل اسد عليها تفاجئ بشكل ليلي انها كانت جميلة جدا وشعرها الناعم الطويل والبس الفلاحي الي كانت لبسه كان مخليها احلي بس فاق علي نفسوا ونزل راسه وطلع برا قفل الباب براحه و خبط عليها ،جريت ليلي لبست حجبها وفتحت )
لياي:استاذ اسد اتفضل 
اسد:يلا عشان نفطر وكمان اتصلت علي احمد يجيب عربية ويجي يا خدنا
ليلي:, تمام اتفضل يلا ننزل 
(كل الي تحت اتصدموا من جمال ليلي)
الحجة نعمات:بسم الله ماشاء الله تبارك الرحمن قمر و منور يابنتي 
ليلي:انتي الي قمر ياحجة 
حجة نعمات:,تعرفي لو انتي ما كنتيش ما جوزة كنت خدك لولدي ياسين كان يجنن عليكي 
ليلي:معلش بقا نعمل اية ان شاء الله يلاقي الي احسن مني بكتير 
حجة نعمات:ان شاء الله وتكون ذيك كدا اخلاقها عاليه 
ليلي:ان شاء الله 
العمدة:بلاش الحديد مع البنية خليها تاكل 
حجة:اسفة يا بنايتي كلي بالف عافيه 
ليلي:الله يعافيكي
(اسد وليلي قعدوا كلوا وبعدين ليلي شالت مع البنات الاكل ودخلت تعمل معاهم الشاي واسد قعد مع الرجاله برا)
تهاني:انتي ازاي تعرفتي  علي استاذ اسد
ليلي في نفسها :ارد ازاي انا دلوقتي ربنا يسامحك يا اسد الكلب 
تهاني:ليلي 
ليلي:نعم 
تهاني: بقولك تعرفتي ازاي علي استاذ اسد لو دا مش يزعلك 
ليلي:ابدا مش هزعل حاضر احكيلك تعرفت ياستي علي اسد في الشركة بتاعته كنت ريحة ادرب هناك عشان الكليه ومن هنا بقا بداء يعجب بيا و فضل يجري ورايا لغايت اما وفقت و تجوزنا 
تهاني:انتي بتحبي 
ليلي: انا ديما بقول اتجوزي و الحب بياجي بعد الجواز 
تهاني:يعني بتحبيه 
ليلي:اه (استغفر الله العظيم )
تهاني:طيب هو عمل ايه عشانك 
ليلي:بصراحة عمل كتير حاول عشاني كتير اوي لان اهلي كانوا رفضين الجوازة بس هو كان متمسك بيا اوي وفضل يبعت ناس كتير اوي وهو فضل يحاول مع امي لغايت اما امي وفقت
تهاني:طيب هو ماتكلمش مع باباكي ليه
ليلي بزعل:لان ابويا متوفي
تهاني :انا اسفه 
ليلي:لاء عادي مافيش مشكلة تعالي نودي الشاي 
(وطلعت تهاني وليلي من المطبخ )
تهاني:تعرفي ياجدتي 
الحجة نعمات:ايه 
تهاني:استاذ اسد بيحب ليلي قوي 
الحجة:اكيد نا هي مراته 
تهاني:لاء يا جدتي دي ليلي بتقول انه ديما كان يحاول معاها عشان يا جوزها وكان يجري وراها وكان متمسك بيها برغم ان امها رافضة الجواز بس في الاخر اتجوز 
(اسد بص علي ليلي بصدمة )
ليلي قربت من ودن :مش لقيا غير هي دي الي جات في بالي بس وحيات اهلك يشيخ متعصب
الحجة نعمات:هو باين علي اسد الحب لي مراته ربنا يخليكم لي بعض
اسد:بعد ازنكم هرد علي التلفون 
العمدة:اتفضل يا ولدي 
اسد:الوووو
احمد:الووو يا استاذ اسد انت فين 
اسد:انا عند بيت العمدة 
احمد:تمام انا خلاص قريب اهو 
اسد:تمام 
اسد:ليلي 
ليلي:نعم 
اسد:يلا البسي عشان احمد خلاص قرب 
ليلي:بجد 
اسد:اه بعد اذنكم 
الحجة نعمات و العمدة:اتفضلوا 
(طلع اسد وليلي لبسوا ونزلوا )
الحجة نعمات:خليكم يا ولاد شوي والله كنت مالين علينا الدار 
ليلي:معلش بقا  قريب يبقا ازورك ياحجة 
نعمات:قولي ياجدتي
ليلي:حاضر يا جدتي 
نعمات:طلع منك زي السكر 
محمود:يا جناب العمدة 
العمدة:في اي يامحمود
محمود:في واحد برا و كان بسال عليك 
العمدة:انا جي
احمد:سلام عليكم
العمدة: عليكم السلام ياولدي اتفضل 
احمد:انا جي لاستاذ اسد 
العمدة:اه اتفضل يا ولدي هما جوا
احمد:تمام شكرا
(دخل احمد مع العمدة اول ما ليلي شافت احمد جريت عليه )
ليلي:وحشتني اوي
احمد:وانتي كمان ياقلبي 
(اسد اتصدم هو تهاني والحجة نعمات والعمدة)
احمد:استني اسلم على الناس سلام عليكم
كلهم:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
ليلي:دا اخويا احمد 
اسد:اخوكي 
احمد:يلا يا استاذ اسد
نعمات:استنا يا ولدي حتي اشرب حاجة 
احمد:معلش مرة تانية ياحجة 
(طلع احمد واسد وليلي ركبوا العربية وليلي ركبت جمب احمد)
اسد:ممكن اعرف انتي جريتي علي احمد و حضنتي وعشان بس مسكت ايدك قلبت مناحة 
ليلي:فعلا حرام خليك تلمسني 
اسد:ياعني حرام ليا وحلال لي اي شب 
ليلي:اي الي انت بتقول دا انا محترم علي فكرة و دا فعلا اخويا 
اسد:احنا مش عند الناس بطلي تمثيل 
ليلي:انا مش بمثل 
احمد:فعلا يا استاذ اسد ليلي تبقي اختي 
اسد:طيب ما قولتش ليه 
احمد:عشان محدش يقول ان خليت حضرتك تعينها عشان انا اخوها 
اسد:كنت تقول والي عايز يقول حاجة يقولها 
احمد:حاضر مش هتتكرر تاني 
(وصل احمد ليلي البيت وبعد راح يوصل استاذ اسد )
اسد:احمد تعالي عايزك 
احمد:حاضر 
بسملة:ابيه اسد 
(بسملة جريت و حضنت اسد )
اسد: قلب ابيه اسد
(احمد كانت ضربات قلبة بتزيد عشان شفها بعدين غضي بصره)
اسد:تعالي يا احمد 
(بسملة بتبص لقته هو الي الشخص الي شفته هنا وكان اول واحد قلبها يدوق ليه )
بسملة:طيب أنا هطلع فوق 
اسد:ماشي 
(ليلي جريب علي الاوضة وفضلت تنط علي السرير من الفرحة)
بسملة:شوفته شوفته اخيرا شوفته 
(****************************************)
اسد:بص يا احمد انا هدخل في الموضوع علي طول 
احمد:اتفضل 
اسد:انا طالب ايد ليلي 
احمد:نعم 
اسد:بص هي لي فترة بس عشان امبارح كان في ناس بتضرب نار وشفوها معايا وكدا ممكن يحصل لي ليلي حاجة انا بس هتجوزها احميها لغايت اما اتصرف مع الناس دي وكمان هرجع ليك بس هيكون علي الورق.
احمد:وليه تجوز اختي انا اقدر احميها
اسد:لاء مش هتقدر عليهم وانا هاحميها والله
احمد:طيب افكر
(**********************************)
احمد:قومي يلا يا ليلي 
ليلي:سبني انام بقا ياض
احمد:قومي الشغل هنتاخر 
ليلي:طيب روح انت وانا هاجي وراك
احمد:طيب 
(وفعلا احمد مشي علي الشركة وليلي لبست ونزلت ومستني التاكسي لقت عربية سودا وقفت قدامها ونزلوا منهم رجالة رشوا علي وشها بخاخ محستش بالي حوليها )
مجهول:الووو
اسد:الووو 
مجهول:دي بس قرصة ودن يا صغنن عشان يبقا متلعبش مع الي اكبر منك شوف حبيتك هبعتلك احلي فيديوا
اسد:ليلي والله لو لمست شعرا منها لقتلك الو الو يابن الكلب 
(وصل لي اسد فيديوا وليلي مخطوفة وحطين حاجة علي عنيها )
المجهول:قول باي باي لي حبيبتك 
اسد بغضب:احمد
احمد:نعم يافندم 
اسد:ليلي فين 
احمد:ليلي جيا ورايا 
اسد:اتصل بالشرطة بسرعه
احمد:ليه في ايه 
اسد:اخدك اتخطفت 
اسد:الوووو يامراد
مراد:الووو يا اسد في ايه
اسد:هبعتلك رقم تشوفلي هو فين 
مراد: تمام ابعت 
(اسد بعت لي مراد رقم المجهول ورقم ليلي)
مراد:رقم الاول مش واضح بس رقم التاني عرفت مكانه
اسد :فين 
امراد:(العنوان)
اسد:ماشي 
(اسد قفل في وش مراد)
احمد:انا هاجي معاك 
اسد:لاء خليك
احمد:دي اختي لزمن اجي 
اسد:طيب يلا 
(وفعلا مشي اسد واحمد وصلوا لي العنوان والشرطة وراهم اسد مسك الحراس ضربهم كلهم هو احمد ودخل لقي واحد قعد علي كرسي هزاز وبيكلم ليلي)
المجهول:اما نشوف يا حبيب القلب هيعمل عشانك ايه
اسد:هيعمل كتير
(المجهول بص وراه وتصدم من اسد)
المجهول:انت جست ازاي انا قافل التلفون عشان متعرفش توصل 
اسد:ان موريتك يا روح امك
(اسد فضل يضرب فيه راحت الشرطة مسكت المجهول واحمد جري علي ليلي الي كانت بتعيط)
احمد:بس يا حبيبتي خلاص اهدي
ليلي:كنت هموت يا احمد 
احمد:خلاص ياقلبي انتي بخير 
(احمد خد ليلي علي العربيه وقف استني اسد برا)
احمد:استاذ اسد 
اسد:ايه يا احمد
احمد:انا موافق 
اسد:علي ايه
احمد:علي جوازك من اختي 
اسد:اركب طيب ونتكلم في الشركة 
ليلي:روحوني 
احمد:حاضر 
(اسد كان ديما بيبص علي ليلي من المرايا وشافها نامت و صل اسد عند بيت ليلي احمد شال ليلي وطلعها البيت )
اسد:خليك انهاردة يا احمد جمب اختك 
احمد:ماشي يا استاذ اسد و شكرا علي الي انت عملته
اسد:العفو يا احمد يلا اطلع 
يتبع 
)احمد طلع لقي ليلي في حضن امه و نايمة من كتر العياط)
احمد:امي
عبير:انا جيا
(عبير سابت ليلي علي السرير وقامة وقفلت الباب)
عبير:مالها اختك يا احمد
احمد:مافيش يا امي بس عايزة اقولك علي حاجة
عبير:قول 
احمد:في عريس جي لي ليلي وانا موافق عليه 
عبير:طيب انت عارف مين دا و استني ناخد رقي ليلي
احمد:انا خدت القرار خلاص وكمان انا بعمل كدا عشان مصلحتها 
عبير:طيب هو مين 
احمد:استاذ اسد صاحب الشركة الي انا فيها 
عبير:طيب اما اختك تصحي يبقا نشوف رقيها 
احمد:لاء هي لزمن توافق غير كدا ها سيب البيت دا ومش هرجع تاني
عبير:انت عبيط يا احمد مش هينفع انك تجبر اختك علي حاجة وانت تسيب البيت ليه
احمد:هو كدا 
(بعد فترة من الوقت صحيت ليلي وعبير كلمتها)
ليلي:انا مش عايزة اجوز هو با الاجبار اي دا
احمد:هتجوزي غصب عنك لو انتي فعلا عايزاني افضل معاكم هنا وفقي غير كدا انتي ولا اختي ولا اعرفك 
(احمد نزل الشارع يتمشي)
احمد:انا اسف يا ليلي كله عشانك انا مش هقدر
احميكي من الناس دي اسد يعرف لانه عندو حراسه ويحمي كتير 
(رجع البيت متاخر لقي ليلي صحيا  شفها وكان داخل الاوضه بتاعته ولكن ليلي وقفته)
ليلي:انا موفقة يا احمد 
احمد بفرحة:بجد الف مبروك ياقلبي 
ليلي بحزن:الله يبارك فيك 
احمد:طيب ادخلي يلا نامي عشان بكرة يومك يا عروسه
ليلي بحزن:تصبح على خير
احمد:وانت من اهله 
(احمد اتصل علي اسد)
اسد:احمد بيتصل ليلي حصلها حاجة
اسد:الووو 
احمد:الووو 
اسد:ليلي حصلها حاجة
احمد:لاء يافندم محصلش حاجة بس حبيت اقولك اني موافق علي الجواز و اختي كمان موفقة
اسد:تمام يا احمد بكرة هجيب الشيخ نكتب الكتاب بس مش هنعمل فرح 
احمد:تمام استناك سلام عليكم 
اسد:وعليكم السلام
ليلي:يارب اختار لي ولا تخايرني   انت حسبي وكيلي يارب انا وفقت عشان اخويا يارب انت اعلم بقلة حيلتي 
(ليلة نامت علي المصلي بتاعتها )
(جية الصبح علي ابطالنا)
ليلي:الووو ياهمس
همس:اي ياليلي مش بتاجي الشغل ليه
ليلي:يبقا اجي ان شاء الله بس عايزاكي تاجي بسرعه ممكن وانتي جاية تشتري فستان كدا 
همس:ليه
ليلي:اقولك بعدين بس بسرعه
همس:حاضر 
(قفلت ليلي مع همس و همس راحت اشترت فستان و خمار وكمان ساندل لونة ابيض يليق مع الفستان السماوي وخمار ابيض )
همس:اتفضلي احكيلي بقا فيكي ايه
ليلي:هتعرفي شوية كدا
همس:يابت انتي بتخوفيني ليه حرام عليكي مالك
ليلي عيطت:مافيش 
همس:فيه انتي ديما بتحكيلي مالك 
احمد:خلصتي ياليلي اذيك ياهمس
همس:الحمدالله 
ليلي:اه هلف الخمار خلاص
احمد:طيب بسرعه 
(جيه اسد ومعاك حمزة وكمان فهد والشيخ وكام واحد من الحراس عشان يشهدوا علي الجوازة)
احمد:يلا ياليلي 
ليلي:حاضر 
(مسكتها همس وطلعت اتصدمة من ان استاذ اسد وحمزة موجودين برا)
همس:انا مش فهمه حاجة 
الشيخ:تعالي امضي يا عروسة 
ليلي:حاضر 
همس:عروسة 
(مضت ليلي والشيخ نها بجملة الشهيرة بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في خير)
ليلي في سرها:يارب انت اعلم بي حالي فكن بجاني دائما 
عبير:الف مبروك يا قلبي متزعليش من اخوكي
ليلي: الله يبارك فيكي يا امي عمري ما هزعل من احمد
احمد:الف مبروك يا قلبي عايزك تعرفي انا عملت كدا عشانك مش عشان حد تاني 
ليلي:الله يبارك فيك
همس:انا مش فهمه حاجة فهميني
ليلي:افهمك ايه اني اتجوزت غصب عني
همس:كنتي المفروض تقولي لاء
ليلي:انا قولت بس اخويا كان هيسيب البيت ويسافر ومش هيرجع تاني
همس:ما يمشي 
ليلي:امي هتذعل وممكن تتعب مش كفاية عليها فراق بابا ويبقا كمان ابنها 
همس:اسفة يا حبيبتي اني ماكنتش جمبك 
ليلي:الحمدالله
احمد:يلا يا ليلي عشان تمشي
همس:تمشي فين 
احمد:هتروح مع جوزها 
همس:مش المفروض في فرح
ليلي:لاء مش هعمل 
همس بغضب:يعني يجبروكي علي الجوازة وكمان مافيش فرح
ليلي:انا مش عايزة فرح 
احمد:يلا يا ليلي
ليلي:حاضر 
(قامت ليلي مع احمد  عشان هتمشي مع اسد(
همس:هتوحشيني اوي
ليلي:وانتي كمان 
اسد:تقدرو كلكم تاجوا في اي وقت
عبير:تشكر يابني 
اسد:العفو يا امي 
اسد:يلا
ليلي:حاضر
(سلمت لياي علي كل الي موجدين ومشيت )
(****************************************)
همس:عايزة حاجة يا خالتي همشي بقا
عبير:استني احمد يوصلك
همس:لاء شكرا هطلب اوبر هياجي بسرعه
عبير:ماشي يابنتي خلي بالك من نفسك
همس:حاضر 
(همس نزلت وفتحت الابلكيشن لقت مافيش اوبر متاح  فضلت تدور علي تكسي مافيش لقت حد بيشاور ليها)
همس:حمزة 
همس:حضرتك مروحتش 
حمزة:لاء يلا عشان اوصلك
همس:شكرا هستني تاكسي
حمزة:الوقت اتاخر و مافيش تكاسي تاجي دلوقتي يلا اركبي 
همس:شكرا 
حمزة:العفو 
(ركبت همس مع حمزة و حمزة وصلها البيت)
جيهان :همس 
همس:نعم يا ماما 
جيهان:مين الي موصلك بالعربية دا
همس:دا مديري في الشركة وصلني عشان ماكنش في تكاسي خلاص
جيهان:بصي ياهمس انا وثقا  فيكي ثقة  عمياء بس الناس مش عرفاكي يابنتي 
همس:فهماكي ياماما 
جيهاء:ربنا يحفظك ياقلبي يلا ادخلي غيري عشان تكلي 
همس:لاء مش جعانة يا امي كلت في كتب كتاب ليلي
جيهان بستغراب:ليلي مين
همس:عندي كام ليلي يا امي
جيهان: وحدة ومش مخطوبة
همس:لاء حاليا اتجوزة 
جيهان: ازاي
(همس حكت لي جيهان)
جيهان:ياعيني يابنتي و ازاي اخوها يعمل كدا 
همس:اهو الي حصل بقا 
جيهان:ربنا معاها يابنتي ويفرح قلبها 
همس:امين يارب يلا تصبحي علي خير ياقلبي
جيهان:وانتي من اهله 
(*****"***************************»*****)
اسد:اتفضلي يا ليلي 
ليلي:شكرا 
بسملة :ابيه اسد
(بسملة اترمت في حضن اسد)
اسد:حبيبة ابيه اسد من جوا عامله ايه
بسملة: الحمدالله مين دا 
(بسملة بتبص لي البنت المصدومة الي وقفة ورا اسد)
اسد:دي ليلي مراتي 
بسملة:انت اتجوزت يا اسد
اسد:اه انهاردة 
بسملة:اذيك يا ليلي عامله ايه انتي جميلة اوي
ليلي:الحمدالله انتي الاجمل والله
بسملة:شكرا خلاص انتي بقيتي صحبتي 
اسد:يلا ياليلي عشان تنامي الوقت تاخر وانتي يا بسملة اطلعي يلا 
بسملة:شوية بس اقعد مع ليلي 
اسد:يلا اصبح اعملوا الي انتوا عايزينه 
بسملة:وعد
اسد :وعد
(طلعت بسملة علي الاوضه وكمان اسد و ليلي)
ليلي:انا هنام فين 
اسد:هنا 
ليلي:هنا فين 
اسد:علي السرير 
ليلي:و انت 
اسد :بردو علي السرير 
ليلي:لاء حضرتك نام على السرير وانا هنام علي الكنبة 
اسد:مش بعيد كلامي مرتين اتفضلي تقدري تغيري هدومك ليكي هدوم  جوا 
ليلي في نفسها:اي الراجل المتحول دا 
(ليلي دخلت غيرت لبست بيجامة بكم  وسيبت شعرها وطلعت)
ليلي:تصبح على خير
(اسد كان في ملكوت تاني من جمالها)
ليلي:استاذ اسد 
اسد:نعم 
ليلي:بقول لي حضرتك تصبح على خير
اسد:وانتي من اهل الخير
(ليلي نامت علي حرف السرير وكذلك اسد نام علي حرف السرير كانوا نيمين بعمق لان النهاردة كان متعب جدا من حزن بقلب ليلي ولكن هي عارفة ان ربنا جمبها ومن اجبار اخوها ليها)
يتبع
(صحيت ليلي علي صلاة الفجر اتواضة وراحت تصحي اسد)
لياي:استلذ اسد
ليلي:يا استاذ اسد
اسد:نعم يا ليلي
ليلي:يلا اصحي عشان تصلي الفجر 
اسد:هصلي ان شاء الله الصبح
ليلي:حرام يلا قوم اتوضا عشان نصلي جماعة 
اسد:حاضر 
(قام اسد دخل الحمام وخرج )
ليلي:انا فرشت دول عشان مش لقيا مصلية
اسد:بكرة يبقا اشتري ان شاء الله
(قام اسد الصلاة وصلوا الفجر و السونة راحت ليلي جابت مصحف)
ليلي:حضرتك في مصحف تقراء فيه
اسد:لاء 
ليلي:طيب اتفضل اقراء معايا سورة البقرة 
اسد:يلا 
(بعد ما قراء اسد و ليلي)
اسد:ليه الآية التانية في صورة بتقول (ذلك الكتاب لا ريب فيه هُدى للمتقين ) معناها ايه
ليلي:معانها ان المصحف دا ما فهوش غلطة وحدة ولا في تشكيلة ولا في حرف انت اما تاجي تقراء اي كتاب لزمن يكون في غلط صح 
اسد: اه اكيد
ليلي:ربنا هنا بيقول (قال الفراء: "كان الله قد وعد نبيه صلى الله عليه وسلم أن ينزل عليه كتابا لا يمحوه الماء ولا يخلق عن كثرة الرد فلما أنزل القرآن قال هذا (ذلك) الكتاب الذي وعدتك أن أنزله عليك في التوراة والإنجيل وعلى لسان النبيين من قبلك"و"هذا" للتقريب و"ذلك" للتبعيد.) 
ليلي: يوم القيامة قوم نوح اما ربنا يسألهم هل النبي نوح قال لكم علي رسالتي هما هيقوله لاء (إن الله يدعو نوحا وقومه يوم القيامة أول الناس ، فيقول : ماذا أجبتم نوحا ؟ فيقولون : ما دعانا وما بلغنا ولا نصحنا ولا أمرنا ولا نهانا . فيقول نوح : دعوتهم يا رب دعاء فاشيا في الأولين والآخرين أمة بعد أمة حتى انتهى إلى خاتم النبيين أحمد ، فانتسخه وقرأه وآمن به وصدقه .) سيدنا نوح هيقول لي ربنا امة محمد عارفة الي انا اديت رسالتك قوم نوح هيستغربه ازاي هما عارفين اما هما مش موجدين ساعتها ربنا هيسالنا هل النبي نوح ادا رسالته احنا هنقول ايوا ، ربنا سبحانه وتعال هيقول وانتم عرفتم منين، هنقول من القران الكريم ، هنا قوم نوح هيقوله الكتاب دا مش بيخبي ولا صغيرة ولا كبيرة ،
اسد:طيب مش ابونا ادم و امنا حواء 
ليلي:اه 
اسد:قال الله تعالى: وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ[البقرة:30] يقول: هل معنى هذا أن الله خلق الإنسان قبل آدم  إذًا: فكيف عرفت الملائكة أن الإنسان يفسد في الأرض، ويسفك الدماء؟ وما القصد من أن الله جاعل في الأرض خليفة وخليفةً عمن؟ طيب ليه ربنا دخل سيدنا ادم الجنة بدل ما ينزله علي الارض .
ليلي:الآية الكريمة تدل على أن الله -جل وعلا- جعل هذا الإنسان، وهو آدم -عليه الصلاة والسلام- خليفةً في الأرض عمن كان فيها من أهل الفساد، وعدم الاستقامة. 
وقول الملائكة يدل على أنه كان هناك قوم يفسدون في الأرض، فبنت ما قالت على ما جرى في الأرض، أو لأسباب أخرى اطلعت عليها، فقالت ما قالت، فأخبرهم الله  بأنه يعلم ما لا تعلمه الملائكة، وأن هذا الخليفة يحكم في الأرض بشرع الله، ودين الله، وينشر الدعوة إلى توحيده، والإخلاص له، والإيمان به، وهكذا ذريته بعده يكون فيهم الأنبياء، ويكون فيهم الرسل والأخيار والعلماء الصالحون والعباد المخلصون إلى غير ذلك مما حصل في الأرض من العبادة لله وحده، وتحكيم شريعته، والأمر بما أمر به، والنهي عما نهى عنه، هكذا جرى من الأنبياء والرسل والعلماء الصالحين والعباد المخلصين إلى غير ذلك، وظهر أمر الله في ذلك، وعلمت الملائكة بعد ذلك هذا الخير العظيم.
ويقال: إن الذي قبل آدم إنهم طوائف من الناس، ومن الخليقة يقال لهم: الجن والحن.
ليلي:ربنا مرضيش ينزل  ادم علي طول ليه لان ادم لو نزل علي الارض هيقول يارب انا ما غلطش ولا عملت ذنب عشان انزل الارض ليه ما دخلش الجنة عشان كدا ربنا عارف ان سيدنا ادم هياكل من الشجرة وهينزل في الارض بس بردو سابوا لغايت اما فعلا سيدنا ادم كل التفاحة.
اسد:اه سبحان الله 
ليلي:تصبح على خير
اسد:وانتي من اهل الخير 
(نامت ليلي  اسد فضل يبص عليها لغايت اما نامت بعدين خدها في حضنه ونام  ، لياي صحيت الصبح لقت اسد حضنها  فضلت تبص عليه لكن قامت بسرعة و استغفرت ربنا دخلت الحمام وبعدين طلعت صلت صلاة الضحي وبعدين نزلت تعمل الفطار)
ليلي:صباح الخير
الخدامة:صباح النور يا هانم عايزاني اعملك حاجة 
ليلي:لاء شكرا تقدري انتي تروحي الاوضة بتاعتك انا هعمل الفطار 
الخدامة:مش هينفع يا هانم كدا استاذ اسد يزعق 
ليلي:لاء روحي انتي بس 
الخدامة: مش هينفع 
ليلي:قولت روحي الاوضة انا هعمل بس معلش قولي كدا الفطار الي استاذ اسد و بسملة يعملوا 
(الخدامة قالت لي ليلي علي الفطار وليلي عملت وحطت علي السفرة )، اسد صحي م القاش ليلي خاف لحسن يكون حصلها حاجة)
اسد:ليلي 
ليلي:نعم 
اسد بعصبية : كنتي فين 
ليلي:كنت في المطبخ 
اسد بصوت واطي: الحمدلله
ليلي:في حاجة 
اسد:لاء بس ايه الي دخلك المطبخ 
ليلي: أنا ديما اما اصحي بحب اعمل الفطار لي ماما واحمد حبيت اني اعمل فطار لي بسملة 
اسد:ماشي هطلع اغير وانزل 
ليلي:طيب ماشي لو تقدر تصلي الضحي صلي 
اسد ببتسامة:ماشي. 
(اسد طلع غير وصلي ونزل لقي بسملة قعدا مع ليلي و يضحكوا )
بسمله. بفرحة:صباح الخير يا أبيه بص ليلي عملت الفطار 
اسد:صباح النور يا قلبي شكلوا حلو اوي انا جعت تسلم ايدك يا حبيبتي 
(اسد باس ايد ليلي اتصدمة)
ليلي بتقول لي نفسها :حبيبتي و باس ايدي 
ليلي بكسوف:تسلم.
(قعدوا كلهم يأكلوا و يتكلموا وبعدين اسد جي ينده علي الخدامة تشيل راحت ليلي قالت لاء انا أشيل و شالت و غسلت المواعين وكمان حضرت الاكل بتاع الغداء)
اسد:لي بتعملي كل دا في خدم 
ليلي: أنا حبة أعمل كدا  وغير كدا هما بشر زينا خليهم يريحوا شوية 
اسد:برحتك 
ليلي:ممكن تديني طبق من عندك 
اسد:حاضر 
ليلي:دوء كدا اي ريك 
اسد:حلوة اوي 
ليلي:بالهناء هجيب تلاته و اجي 
اسد: ماشي 
(**************************************,)
ياسين:اذيك يا امي 
الحجة نعمات:الحمدالله يابني انت الي عامل ايه 
ياسين:بيخير الحمدالله و ابوي عامل ايه 
الحجة:نعمات كويس تعرف يا ياسين في بنت كانت هنا بس زي القمر 
ياسين:بنت مين 
الحجة: كانت جي معا جوزها بس قمر يارتها كانت مرتك 
ياسين: قريب ان شاء الله يا امي تفرحي 
الحجة:بجد يا ياسين
ياسين:ايوا يا امي 
الحجة:ربنا يفرح قلبك يا ولدي ويسعدك ويحقق كل الي انت عايزه 
ياسين'ربنا يخليكي لينا ياست الكل 
تهاني: اذيك يا خالي عامل ايه 
ياسين:الحمدالله ايه الرجل مش رادي يتحرك اياه 
تهاني:والله يا خالي مصطفي طيب خالص هو الي عمال يقولي يلا نعمل الفرح وانا الي اقول لاء 
ياسين:ليه يا فقرية انتي الواد عايز يتجوز 
تهاني:خايفة يا خالي 
ياسين:مش انتي بتحبية 
تهاني:بحبة اوي ياخالي 
ياسين: خلاص خدي الخطوة وقولي انك موافقة بطل ما يسيبك ويمشي و يتجوز وحدة تانيه 
تهاني:بجد يا خالي يتجوز وحدة غيري
ياسين:طبعا طلاما انتي الي عمالة ترفضي الجوزة و هو شب عايز يتجوز ويكون اسرة 
تهاني بكسوف :حاضر هفكر
تهاني في نفسها:انت لو تعرف دماغوا يا خالي دا سافل اوي
ياسين:روحتي فين 
تهاني:معاك يا خالي 
ياسين:طيب روحي شوفي جدتك عايزة ايه وانا هطلع انام شوية
تهاني:ماشي يا خالي نوم العوافي 
ياسين :الله يعافيك
(ياسين طلع خد شور وصلي ونام علي السرير افتكر ملك وفضل يضحك لغايت اما نام)
(***********٪٪٪٪***********************)
همس:اخيرا اجازة ومش هشوف ابن نرجس 
(همس لقت تلفونها بيرن)
همس:ينهار احوس هو بياجي علي السيرة انصرف انصرف 
(تلفون همس فضل يرن ردت)
همس:الوووو 
حمزة:الووو اذيك يا همس
همس:الحمدالله يا مستر حمزة في حاجة 
حمزة في سرو :اقولها اي اقولها اي 
همس:استاذ حمزة 
حمزة:نعم
همس:حضرتك عايز حاجة 
حمزة: اه عايز ملف المشروع الي كان معاكي 
همس:علي مكتب حضرتك 
حمزة :مش لقي
همس:انا حطه في اول الدرج 
حمزة:اه لقيته شكرا 
همس:العفو 
(همس قفلت مع حمزة )
همس:هو سخن ولا ايه بيقول شكرا 
(قعدة همس تلعب في التلفون شوية لغايت اما رن تاني)
همس:نعم يا استاذ حمزة 
حمزة:الملف بتاع شركة عمر فين
همس:في نفس الدرج با فندم 
حمزة: ماشي شكرا 
(وقفل(
همس:الرجل دا سخن والله دي تاني مرة يقول شكرا 
يتبع
(يلا نبدأ في الرواية )
تهاني:الووو يا مصطفي
مصطفي:نعم يا حبة القلب 
تهاني:انا  انا. انا 
مصطفي:مالك ياقلبي في حاجة
تهاني:انا موفقة 
مصطفي:علي ايه
تهاني:موفقة نعمل فرحة 
مصطفي بفرحة:بجد
تهاني:,ايوا
مصطفي:احلي خبر سمعتوا بكرة هاجي اتفق مع جدك عشان نحدد اليوم 
تهاني:ماشي هو انا ممكن اسالك سوال 
مصطفي:سوال بس اسالي ياحبة القلب براحتك
تهاني بحزن:هو انا لو ما كنتش قولتك ان احنا نعمل فرح كنت هتسبني و هتجوز غيري 
مصطفي:مين الي قالك كدا
تهاني:مافيش حد قالي 
مصطفي:عمري ما كنت هسيبك انتي حبي الاول يا قلبي بحبك من ساعة اما كنتي عيلة بضفاير و اشوفك وانتي جية من المدرسه و مسكة الشكولاته في ايدك و سندوتش في الايد التانيه كنت بشوفك وانتي بتكبري قدام عيني كنت بعد الايام و الثواني عشان تكبري واجي اتقدم كنت ديما امشي وراكي عشان محدش ياجي جمبك ولا يبص عليكي بصة و الي يبص عليكي كنت بقتله عمري ما ياجي في بالي اني اسيبك لاني بعشقك ياروحي
تهاني بدموع الفرحة :وانا بعشقك تعرف يا مصطفي انا شوفتك وانت عندنا عشان تسلم علي خالي ياسين كنت اول مرة اشوفك حسيت باحساس غريب جدا بس كنت اول ما بصلي بلاقي نفسي اقول يارب اجعلوا من نصيبي مش عارفة كنت اما ياجي اسمك بفرح اوي يبقا نفسي اسمع اسمك كتير و اشوفك قدامي و اقولك بحبك انت حاليا جوزي و قدر اقولك بحبك اوي 
مصطفي:و انا بعشقك 
(عمر ما كان الحب لا بسن  ولا بمقام العيله الحب هما قلبين بايد الله سبحانه وتعاله  وربنا القي الحب في قلبين عشان يتجمعوا )
ياسين: تهاني
تهاني:نعم يا خالي 
ياسين:تعالي 
تهاني :حاضر 
تهاني:سلام يا قلبي 
مصطفي:سلام ياحبة القلب 
(دخلت تهاني تشوف ياسين)
تهاني:نعم يا خالي 
ياسين:انا كلمت جدك في موضوع جوازك انتي و مصطفي 
تهاني:هو مصطفي قالك
ياسين:لاء انا قولت انا اخد الخطوة دي بدل ما الواد يخلل جمبك 
تهاني: جدي قال ايه 
ياسين:جدك قال الفرح يوم الجمعة الجاية 
تهاني:ليه بالسرعه دي خليها بعد شهرين 
ياسين:و يفرق ايه شهرين عن اليومين دول في الاخر هتجوزي يبقا خير البر عاجله 
تهاني:الي انت شايفة يا خالي 
ياسين:طيب اتصلي علي مصطفي كدا 
تهاني:حاضر 
(تهاني اتصلت علي مصطفي وعطت التلفون لي خالها)
مصطفي:ايه ياحبة القلب 
ياسين:حبة القلب مرة وحدة 
مصطفي:يخربيت ابوك خضتني ياعم 
ياسين:لولة انك صحابي لا كونت عملت معاه التقيلة 
مصطفي:يكفينة شرك ياعم عايز اية 
ياسين:تهاني 
مصطفي بخاضة : مالها حصلها حاجة 
ياسين:مافهاش حاجة استني خليني اكمل بدل ما انت طالع زي باجور  الجاز كدا 
مصطفي:قول 
ياسين: تهاني قالت لي ابوي  انا موفقة علي الفرحة 
مصطفي:اممم
ياسين:ابوي  مش موافق وقال الفرح بعد سنتين 
مصطفي :ليه ان شاء الله يبقا اعملوا الفرح بعد اما اموت احسن 
ياسين:تصدق فكرة ياض يبقا خلاص مافيش فرح الا لما تموت 
مصطفي:ربنا يا خدك ياشيخ عكرة مزاجي انت و ابوك  اشوف فيكم  في قرن فلفل يابعد
ياسين: احترم نفسك ياض 
مصطفي:ياعم امشي من هنا 
ياسين:خلاص صعبت عليا 
مصطفي:ميصعبش عليك غالي كلم ابوك و حيات امك لحسن والله هاخد البت و ادخل عليها بلا فرح. بلا نيله 
ياسين:خلاص ياعم هدي اعضائك الفرح الجمعة الجية 
مصطفي :اهدي اعضاء  انت بتقولي احلف كدا 
ياسين: والله الفرح الجمعة الجاية انا اقولت اعمل فيك مقالب
مصطفي:ربنا يا خدك انت و مقالبك
ياسين:كدا مافيش فرح 
مصطفي:خلاص ياعم في اي انا بهزر معاك 
ياسين:ايوا كدا ناس مش بتاجي غير بالعين الحمرا 
(ياسين قفل مع مصطفي )
مصطفي:هتجوز يا ناس يا ناس هتجوز والله هتجوز افرح يا عم سعيد هتجوز افرح يا بشر هتجوز 
(,*****************************************)
لياي:حضرتك رايخ فين 
اسد:رايخ الشركة 
ليلي:طيب دقيقة هلبس و اجي معاك 
اسد:لاء مش هتروحي الشركة تاني 
ليلي:ليه ان شاء الله
اسد:هو كدا مافيش شغل 
ليلي:دا تدريب ليلي عشان اتخرج من الكلية 
اسد:اعتبري ان تدريب خلص وانتي وخدة العلامات الكامله 
ليلي:لاء شكرا بحب اخلص حجتي كن غير واسطة
اسد:دا الي عندي عجبك
ليلي بغضب:ىاء مش عاجبني انا عايزة اروح 
اسد:قولت لاء و دا اخر كلام 
(اسد مشي ورزع الباب وراه و بسملة راحت لي ليلي)
بسملة:في ايه يا ليلي ابيه يزعق ليه  
ليلي: مافيش ياقلبي ضغط شغل مش اكتر 
بسملة:ربنا معاه بجد هو طيب وحنين بس هو عصبي شوية و الي في دماغه بيعملوا علي طول بس والله طيب خلي بالك منوا ياليلي ابيه اسد الي شافوا مش قليل 
ليلي بستغراب:شاف ايه 
بسملة:بابا كان متجوز مامت ابيه اسد
ليلي: ياعني انتي اخت اسد من الاب 
بسملة:اه وكانت ام ابيه كانت تعامل ابية اسد بقسوة كانت ديما تضربه ودخلوا الاوضة بتاعت الخزين وغير كدا كانت بتجيب عشقها هنا البيت من ورا بابا الوقت الي يكون بابا في الشغل كانت بتجيبوا وكانت تعمل حاجة وحشة جدا قدام اسد لغايت اما خدت اسد دخلت اسد الاوضة بتاعت التخزين لي مدة اسبوع من غير اكل خالص  فضل بابا يدور علية لغايت اما لاقي اسد في الاوضة زعق مع مامت اسد وهي بكل بردو كانت بتقول انها مش مجبرة انها تربي اسد كانت وخدة بابا بس عشان فلوسة كانت ديما تسرق فلوس وذهب و تحطهم في البنك من غير ما بابا يعرف لغايت اما بابا نسي ملف بتاع الشغل هنا وجي يا خدو لقي مامت اسد في وضع وحش مع عاشقا ضربهم بالنار و بابا تسجن  عشان كدا بقولك خلي بالك منوا هو طيب اوي بس الي شافوا هو الي خلاه كدا 
ليلي:بجد هو شاف كتير اوي ربنا يريح قلبه متخافيش ياقلبي انا وانتي ديما جمب اسد لغايت أما ينسي خالص موضوع امه 
بسملة:يارب 
ليلي:طيب مامتك فين 
بسملة: الله يرحمها هي كانت نعمة الام لي انا واسد
كانت ديما ما تفرق بيني وبين اسد كانت حنينة  علينا بس ربنا افتكرها ساعة اما انا في ابتدائ و اسد كان في ثانوي 
ليلي:ربنا يرحمها ويغفر ليها 
بسملة:امين يارب احكيلي عنك وعن علتك 
ليلي:انا ياستي في كلية هندسة اخر سنة ليا كنت بشتغل عند اخوكي عشان التدريب بتاعي عشان اتخرج وعندي امي دي احلي واعز ام في الدنا عارفة اني بشاكل فيها وبستفزها بس علي قلبها زي العسل وعندي اخويا احمد دا الكبير دا اخويا وصحبي و حبيبي بشاكل فيه كتير بسبب انه ها سيب  البيت ومش يرجع خلاني اتجوز استاذ اسد بس هو طيب وحنين اوي 
بسملة:ربنا يخليه ليكي 
ليلي:امين يارب 
بسملة:,هقولك حاجة 
ليلي:قولي ياقلبي 
بسملة:في واحد جية هنا قبل كدا اسمه احمد كان ابيه اسد طالب منوا الشكولاته بتاعتي وكدا جية وعطاني الحاجة ومشي قمر اوي حسيت با حساس غريب اوي اما بصيت في عينوا كنت بدعي ربنا اني اشوفه تاني شوفته مرة تاني كنت زي المجنونة عمالة اضحك زي الاطفال و اقول جية وافضل ابص علية بعدين ما مش عارفة اشوفه 
ليلي ببتسامه:ان شاء الله يكون من نصيبك
(ليلي في نفسيها:لو تعرفي انه هو كمان عايز يشوفك.)
بسملة:انتي روحتي فين 
ليلي:معاكي اهو اي دا العصر قومي يلا عشان نصلي 
بسملة:حاضر
(ليلي وبسملة صلوا قعدوا يتكلموا مع بعض ومش حاسين بالوقت لغايت اما اسد جية )
الخدامة :اتفضل يافندم 
اسد:امال فين بسملة وليلي 
الخدامة :بسملة هانم في الاوضة بتاعتها وكذلك ليلي هانم 
اسد:تمام روحي انتي 
الخدامة:مش هتاكل يا بيه 
اسد:لاء مش هاكل 
(طلع لقي بسملة نايمة باس رسها وطلع وقفل الباب وراح علي الاوضة لقي ليلي صاحية)
اسد:ايه الي مصحكي لي دلوقتي
ليلي:كنت بصلي قيام الليل و مستنية حضرتك هنزل اجبلك اكل 
اسد:لاء شكرا مش عايز 
ليلي:ممكن اتكلم معاك
اسد:اتفضلي 
ليلي:مش عايزني اروح الشركة انا عايزة اكمل تدريب 
اسد:انا قولت لاء ومش عيد كلامي كتير 
ليلي:ماشي تصبح على خير
(مردش عليها ودخل الحمام اسد سامع عيطها وهو في الحمام وبعديها ليلي نامت طلع اسد من الحمام ونام علي السرير وخدها في حضنه)
اسد:خايف عليكي لحسن تتخطفي تاني انا مش متجوزك ياليلي عشان احميك لاء انا متجوزك عشان حبيتك من اول يوم شوفتك حقك عليا عشان خليتك تعيطي 
(نام اسد ولكن كانت ليلي صحية و سامعة الي اسد قالوا فضلت تبص عليه كتير وحضنتوا اكتر )
يتبع 
(ليلي صحيت ملقتش اسد جمبها دخلت خدت شور ولفت الفوطة حوليها وطلعت قعدت علي السرير عقبال ما شعرة ينشف مسكة  التلفون)
اسد:ليلي مام
(اسد اتصدم من ليلي ومن جسمها المنحوت وشعرها الاسود دخل اسد )
ليلي:اي دا انت هنا كنت خبط
(كانت لسه ليلي هتمشي اسد مسكها من اديها وحوطها علي الحيطة)
ليلي:ابعد 
(اسد مافيش رد)
ليلي:استاذ اسد ابعد عايزة اروح البس 
(لسه ليلي مكملتش  كلمها لقت اسد بسها كام اسد خش حاسس بحد حوليه كل تفكيرو ان حبيبته بين أيدي فضل يتعمق في القبله لدرجة انه كان هيفك الفوطة حولت ليلي تبعدو لغايت اما فعلا بعد وكان بينهجك وضربته بالقلم)
ليلي بعياط:انت قليل الادب
(اسد عينية احمرت  من الغضب سبها ومشي عشان عارف ان لو فضل هيقتلها )
عبير: رايح فين يابني 
اسد بغضب:مافيش با امي رايح مكان كدا وجي
عبير:ماشي يابني ربنا معاك 
(اسد خد العربية ومشي بيها لي الاسطبل بتاع الاحصنة )
اسد:عم سعيد
سعيد:نعم يا بيه 
اسد:هاتلي مهرة 
سعيد:متاكد يا بيه عايز مهرة 
اسد بغضب: قولت هات مهرة 
سعيد:حاضر حاضر 
(عم سعيد فضل يجري عشان يجيب الحصانه لي اسد و جابها وعطها الاسد واسد فصل مسرع بيها)
بسملة:ليلو انتي فين انتي يابت ياليلو
عبير:ليلي فوق في الاوضة 
بسملة:مين حضرتك 
عبي ر:انا مامت ليلي 
بسملة:انتي طنط عبير
عبير:ايوا 
بسملة:تشرفت بحضرتك جدا 
عبير:وانا والله يابنتي 
بسملة:هطلع انده عليها 
عبير:سبيها يابنتي هي بردة كدا هتنزل دلوقتي
ليلي:يجماعة عملين تفخم فيا مش كدا غرر نفسي 
عبير:مين 
ليلي:خلاص متفكريش يا بص عامله ايه
عبير:الحمدالله يابت بطلي كلامك انتي بقيتي متجوزة
ليلي:ياعني عشان بقيت متجوزة مش هتكلم ياعني 
(بسملة بتبص عليهم وتضحك وفتكرت مامتها الله يرحمها)
انتي يابت يا بسملة 
بسمله:نعم ياماماتي 
زينب:اي ماماتي
بسملة:بدلعك يا موزتي 
زينب:دا دلع دا 
بسملة:خلاص يا ست الكل هقولك حاجة تانيه اقولك يا مرات ابويا الي سرقتني من امي و ابويا اي ريك 
زينب :عايزة رئي 
بسملة:طبعا ياقلبي
(زينب مسكت الشبشب وجريت وراها وكانوا بيضحكوا)
ليلي:سوسو ياسوسو يابت روحتي فين
بسملة:نعم معاكي اهو 
ليلي:لاء مش معايا طيب بصي كدا عند الباب
(بسملة اتصدمة لقت احمد الشب الي جيه هنا قبل كدا قلبها بداء يدق جامد ومش قدرة حسة انها في حلم ومش حسها بجسمها كانه مخدر )
ليلي:اي ريك
بسملة:ها 
ليلي:ها ايه بقولك اي ريك في اخويا 
بسملة:دا اخوكي 
ليلي:اه دا احمد اخويا 
احمد:سلام عليكم 
كلهم: وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
ليلي:تعالي يا احمد
(احمد عينية مش نزله من علي بسملة بيسلم علي امه وهو عينيه عليها وكذلك سلم على ليلي وبردو من لش عينيه )
احمد: ا اسد  فين 
عبير:طلع برا
احمد: طيب انا هستني اسد برا عقبال ما ياجي 
ليلي:يابني اقعد وهو جي 
احمد:لاء هستني برة 
ليلي:ماشي برحتك 
بسملة:طيب بعد ازنكم هطلع الاوضة 
ليلي:ليه فيكي حاجة 
بسملة:لاء بس حبه اطلع الاوضه 
ليلي:ماشي ياحبيبتي برحتك 
(طلعت بسملة علي الاوضة دخلت البرندة بتاعتها عملت نفسها بتشم هواء عشان بس تبص عليه واحمد كان قعد ماسك التلفون ومش شايفها فضلت بصه عليه لغايت اما تلفونها رن)
بسملة:الووو يا ابيه انت فين
اسد:جي اهو يا حبيبتي 
بسملة:تاجي بسلامه
(احمد ساف بسملة فضل باصص عليها مش عارف ينزل عينيه)
ليلي: ماما
عبير: فيكي ايه يا قلبي احكيلي
ليلي:حكة لي مامتها الي حصل
عبير:طلاما بيحبك حبيه انتي كمان 
ليلي:ما انا بحبة بس ما كنتش عايزة اتجوز كدا اعمل ايه يا ماما
عبير:بصي هقولك خدي الموضوع وحدة وحدة 
ليلي:دا اما اقرب مني ضربته بالقلم 
عبير:هيضيع من ايدك ياهبله 
ليلي:طيب اعمل ايه 
عبير:اما امشي انا و اخوكي اطلعي خدي دوش ولبسي حاجة كدا وحطي برفان 
ليلي:لاء مش هعمل كدا 
عبير:خليكي لغايت اما وحدة تخدو منك 
ليلي:محدش يقدر يخدو مني 
عبير:يبقا تعملي الي قولت عليه 
ليلي:حاضر ماما
عبير: نعم
ليلي:اي ريك في بسملة
عبير:بسم الله ماشاء الله تبارك الرحمن عسل وطيبه وبين عليها حنينه 
ليلي:اوي ياماما
عبير:بس ليه بتسالي 
ليلي:اخويا احمد بيحبها وهي كذلك حسه بشعور اتجاه احمد
عبير: يارب يابنتي يكون من نصيبها بس مش هتقدر تعيش معانا ياليلي بصي هي عايشة فين واحنا فين 
ليلي:عمرها يا ماما ما كانت بالبيت او بالفلوس الي بيحب حد هيعيش معاه حتي لو مش معاه جنية واحد 
عبير:عارفة يابنتي سبيها علي ربنا بقا 
(دخل اسد معاه احمد ,قعدوا يتكلموا كتير اوي وعبير واحمد مشيوا )
ليلي:مش هتطلع 
اسد:لاء 
ليلي:طيب 
(دخلت ليلي الحمام وعملت الي مامتها قالت عليه)
ليلي:اي دا دا مبين اكتر ما مخفي لاء هقلع  لاء يضيع مني
(وقعدة علي السرير اسد دخل شفها قعدا سبها و دخل الحمام وغير وبعدين جيه نام جنبها أعطتها ضهرو
)
ليلي في نفسيها: اي دا هينام 
ليلي:اسد
اسد:نعم 
ليلي:انا اسفة 
اسد:علي ايه 
ليلي:عشان ضربتك 
اسد:لاء كان عندك حق خلاص هما كام شهر ونطلق
ليلي:بس 
اسد:تصبحي على خير
(ليلي نامت واسد لف وشه ليها وخدها في حضنه)
اسد:انا مش هجبرك تعيشي معايا يا ليلي 
(وراح بسها من بثها ما قدرش يتمالك نفسه و تمدة في البوسة لقاها بتحاوط رقبته فضل هما الاتنين علي الوضع دا بعد اسد عنها)
ليلي:وانا عايزك جمبي يا اسد ومش تسبني  عايزة اكملي عمري معاك انت اسد انا بحبك
(ليلي بدات تعيط)
اسد:ومين الي قالك اني هسيبك انتي كلك ليا والي يلمسك غيري هموته 
ليلي:بحبك يا اسد 
اسد:وانا بعشق ياقلبي اسد
(هجم عليها اسد بوسة بدات فيها عشقهم ولن ينتهي ابدا و خلاص بداء علهم لي وحديهم )
(*****************************************)
ياسين: ابوي
العمدة:في ايه يا ولدي
ياسين:انا هعزم صحابي علي فرح تهاني 
العمدة:برحتك يا ولد اعمل الي انت عايزه
ياسين:شكرا يا بوي
(ياسين رن علي الناس كلها وعزمهم ورن علي اسد)
ليلي:يا اسد ابعد في احد بيرن عليك 
اسد:سبيه 
ليلي:طيب رد وانا اهو مش هطير 
اسد:لاء 
ليلي:يا حبيبي رد وانا مستنياك اهو 
اسد:الوووو 
ياسين:اسف يافندم اني ازعجت حضرتك بس عايز اعزم حضرتك علي فرح بنت اخويا في البلد 
اسد:الف مبروك ان شاء الله هاجي
ياسين:تنورنا 
(قفل ياسين مع اسد)
اسد:كنا بنقول ايه بقا 
(اسد لقي ليلي نامت )
اسد:ربنا يخدك ياشيخ ضيعت عليا اللحظة 
(اسد نام وخد ليلي في حضنه )
(الصبح صحيت ليلي وفضلت تبص لي اسد وراحت عطته بوسة سطحيه )
اسد:كملي الحاجة امبارح نمتي و سبتيني 
ليلي بكسوف:معلش 
اسد:معلش ايه مليش فيه اعوض دلوقتي 
ليلي:اسد مش هينفع بسملة مستنيه 
اسد:والله ما هتنزلي غير ما اخلص الي كنت بقوله امبارح
ليلي:انت قليل الادب
اسد:انا سافل وقليل الادب وكل حاجة انا بردو مش هتنزلي 
(اسد خدها في علمهم الخاص و بعدين نامو تاني)
بسملة:دادة 
فتحية:نعم يا بنتي
بسملة: امال فين ابيه وليلي 
فتحية:لسه فوق 
بسملة:ماشي دادة روحي انتي 
فتحية:اعملك حاجة تشربيها 
بسملة:ممكن عصير مانجا
فتحية:ماشي يابنتي 
(بسملة فتحت تلفونها ولفت رساله مكتوب فيها التقيتك صدفه ولم اخطط لها ابدا وكانت احلي الصدف لي ولكن اجتماعنا معا وذهبنا في نفس طريق ولم أعلم أنه الطريق الذي التقينا بيه هو نفس الطريق عشقي لكي انتي حياتي بحبك يا اروع بنت شوفتها في حياتي ،بسملة استغربت مين دا وعملت بلوك لي الرقم)
ليلي:اصح يا اسد 
اسد:سبيني انام بقا 
ليلي:الضهر بياذن يلا قوم
اسد:صبحيا مباركة يا عروسه
(ليلي اتكسفت وراحت دخلت الحمام خدت دوش وطلعت لقت الي حضنها من ورا)
اسد:ما اي ريقك نفضل هنا ونتكلم سوا 
ليلي:لاء هنزل عشان بسملة مش تعقد لي وحدة 
يتبع 
اسد:طيب اقولك حاجة 
ليلي:قول 
(اسد حط راسه في رقبت ليلي وفضل يقبلها ليلي مسكت في قميصة وكانت حسة انها مش في الدنيا)
ليلي:اسد 
اسد:عيون اسد بحبك
ليلي:وانا بعشقك 
(فضل اسد يحاسس علي جسم ليلي ويقبلها فاقوا علي سوت تخبيط الباب)
بسملة:ابية انت هنا 
اسد:ادخلي يابسملة 
بسملة:اسفة بس لقتكم محدش فيكم نزل خفت لحسن يكون حصلكم حاجة 
اسد:لاء ياحبيبتي احنا بخير هغير بس وهنزلك
بسملة:براحتك يا ابيه بعد ازنكم 
(نزلت بسملة)
اسد:كنا بنقول ايه
ليلي:بنقول تدخل الحمام تاخد دوش عشان تأخرنا
(كانت ليلي بتزوق اسد ودخله الحمام وقفلت الحمام )
اسد:يعني كدا
ليلي:ايوا 
اسد:عادي بليل الاوضة تجمعنا 
ليلي:انت قليل الادب 
اسد:انا مالي انتي دماغك شمال قصدي بليل هشوف ازاي تذوقني علي الحمام
ليلي:معلش انا هنزل وانت يبقا تعال ورايه 
اسد:ماشي 
(اسد خد دوش وليس تيشيرت اسود وبنطلون اسود و كتش ابيض)
اسد:صباح الخير 
بسملة:لاء قصدك مساء الخير 
اسد:ماشي يا لمضى مساء الخير 
بسملة:مساء البطيخ
بسملة:اسد 
اسد:امم 
بسملة:لو ممكن عايزة اخرج نروح رحلة 
اسد:مش هينفع عشان الشغل 
بسملة:عشان خاطري
اسد:مش هينفع 
ليلي:ايوا يا اسد عايزة اخرج معلش يا عشان خاطري
اسد:حاضر ياقلبي
بسملة:ابقا تعيش ليلي تعيش ليلي انا بعد كدا لو عايزة حاجة اقولها لي ليلي وليلي تاجي تقولها ليك 
بسملة:طيب هنروح فين اي ريك يا ليلي في يخت 
ليلي: مش عارفه
بسملة:طيب شليه في دهب او الساحل او نروح باريس او نروح لندن او روما 
ليلي: الي اسد يقول عليه انا معنديش مشكله 
(اسد قرب من ودن ليلي)
اسد:لو رزعتك بوسة قدمها بقا 
(وش ليلي جاب الوان )
بسملة:مالك ياليلي وشك احمر كدا ليه
ليلي:ها لاء مافيش حاجة 
(ليلي قالت في ودن اسد)
ليلي:بطل قلة ادب بقا يا اسد اختك قدمنا 
اسد:بصراحة انا مش قادر 
ليلي: الحمدلله شبعت 
بسملة:شبعتي ايه هو انتي كلتي حاجة اكك زي ما هو 
ليلي:معلش شبعت
اسد:سبيها براحتها بليل تاكل 
(ليلي اتصدمة من جراءت  اسد)
بسملة:بتاكلي ايه من ورايا ياليلي 
اسد:اقول 
(ليلي بتبص لي اسد مصدومه)
اسد:مافيش بس بتاكل الشكولاته بتاعتك 
بسملة:يا معفنة طيب اندهي اكل معاكي بالهنا وبشفاء ياقلبي انا بليل هجبلك كتير من الاوضة نكلهم انا وانتي
ليلي:ان شاء الله 
(طلعت ليلي الاوضة بتاعتها و اسد طلع وراها)
ليلي:احرجتني قدمها 
اسد:مالك ياصغنن انا قولت حاجة 
ليلي:اسد بس بقا 
اسد:طيب بوسة وحدة وانا هسكت 
ليلي:لاء 
اسد:عشان خاطري بوسة وحدة 
ليلي:وحدة بس 
اسد بخبث :انا مش طماع خالص هي وحدة
(راحت ليلي باست خدو)
اسد:اي دا هو انا ابن اختك 
ليلي:ماليش فيه انت قولت وحدة وخدتها 
اسد:بقا كدا طيب تعالي بقا هنا
(فضلوا يجري وراها في الاوضه لغايت اما مسكها)
اسد:مش انا طلبت وحدة وانتي مردتيش يبقا تستحملي بقا 
(اسد خد ليلي لي عالمهم الخاص)
(****************************************)
حمزة:ازيك يا همس 
همس بستغراب:حضرتك بتكلمني انا 
حمزة:هو في حد في الشركة كلها اسموا همس غيرك ومافيش غيرك قدامي 
همس:معلش انا تمام الحمدالله 
حمزة:باباكي في البيت 
همس:اع في حاجة 
حمزة:اصل القهوة خلصت من عندي هاجي اشربها عندكم
همس بستغراب:خلصت عندك طيب اروح اشتري ليك واجي 
حمزة:لاء انا جي اشربها عندكم بليل 
همس:تنور يا فندم 
(بعد ما الشغل خلص روحت همس البيت وقالت لي باباها ان مديرها جي عايز يشوفه)
همس:بابا 
مصعب:اي ياهمس
همس:مديري عايز يقعد معاك انهاردة
مصعب:ينور بس ليه 
همس:والله يابابا مش عارفة كنت بسالوا ليه عمال يقول القهوة عندو خلصت وجي يشربها معاك قولتله اجبلك قالي لاء هاجي اشربها بليل عندكم 
مصعب :ينور يابنتي 
(وعدا الوقت وحمزة واسد في بيت همس)
حمزة:ازيك ياعمي عامل ايه 
مصعب:الحمدالله يابني انت الي عامل ايه 
حمزة:الحمدالله انا جي اتكلم معاك ياعمي في موضوع
مصعب:اتفضل يابني 
حمزة:انا طالب ايد بنت حضرتك 
مصعب:همس 
حمزة:لاء ايد الاستاذة هاجر 
(الصدمة حلت المكان اسد اتصدم من الي حمزة قالوا وكذلك همس الي كانت مبسوطة لان الشخص الي حبته من اول مرة شافته هياجي يخطبها بس كل احلمها تحطمت بدل كا ياجي ليها جي لي اختها اه علي كسرت القلب)
مصعب:بس هاجر لسه في اوله كليه 
حمزة:تكمل تعليمها معايا 
مصعب:طيب اخد رايها ويبقا اقولك 
حمزة:معك وقتك ياعمي بعد اذنك
(نزل حمزة ومعاه اسد الي تعصب وضرب حمزة بالبونيه )
اسد بغضب:انت اتجننت جاي تطلب ايد بنت اصغر منك ب13سنة مش انت قولت جي تتقدم لي همس
حمزة:انا قولتك رايح اتقدم  مقولتش مين هي 
اسد:و البنت الي فوق الي دمرة بسببك
حمزة:مين همس انا عمري ما قولتش لي همس حاجة ولا عطتها وعد او كلمتها في حاجة زي دي
اسد:تصدق انك عيل زباله مش عايز اشوف وشك غور 
(مشي اسد وساب حمزة )
هاجر:لاء يابابا انا مش موفقة 
مصعب:ليه يابنتي شب محترم و ابن ناس 
(هاجر بتبص علي همس)هاجر:لاء يا بابا مش موفقة
همس بحزن:انا هتكلم معاها يابابا 
مصعب:ماشي يابنتي 
(بعد ما مصعب طلع)
همس:وفقي ياهاجر 
هاجر:اوفق علي ايه فوقي يا همس دا حبيبك انتي ازي عايزاني اتجوز واحد اختي بتحبه 
همس:متخافيش مش بحب حمزة ولا بحس باي مشاعر  اتجاه حمزة وفقي ياقلبي وربنا يقدملك الي في الخير 
هاجر:طيب سبيني افكر 
(همس خرجت)
همس:بابا 
مصعب:نعم يا همس 
همس بحزن:ممكن اخرج شوية 
مصعب :دلوقتي 
همس:كعلش يابابا محتاجة اشم شوية هواء
مصعب:طيب متتاخريش 
همس:حاضر 
(همس نزلت الشارع مش حسه بحاجة خالص غير قلبها الي وجعها راحت وقفت علي النيل وبتعيط )
همس بعياط:يارب  يارب قلبي يارب هون عليا الايام دي يارب انت الي عارف الي في قلبي يارب 
حمزة:اتفضلي منديل 
(همس بتبص لقته حمزة)
همس بحزن:شكرا مش عايزة 
حمزة:مالك 
همس:مافيش مخنوقة شوية 
حمزة:اركبي 
همس:اسفة مش هقدر اركب وكمان انا عايزة اقف علي النيل شوية لي وحدي ممكن 
حمزة:برحتك حاضر 
(حمزة سبها ومشي وهي بدات في العياط من تاني وبعدين مشيت روحت البيت دخلت صلت ودعت ربها وبعدين نامت)
مصعب:اي ياهاجر 
هاجر:انا موفقة يابابا 
(ام هاجر كانت بزغرط وهنا خلاص همس مش قدرة تكمل تاني وقعت من طولها وراحت المستشفي همس صحيت )
جيهان:مالك ياقلبي حسة بي ايه 
همس:ماما سبيني لي وحدي عشان خاطري 
جيهان:طيب قولي مالك
همس:عشان خاطري سبيني
جيهان:حاضر 
(جيهان طلعت من الاوضة بتعيط علي بنتها)
جيهان:هاجر 
هاجر:نعم ياماما 
جيهان:اتصلي بي ليلي
هاجر:حاضر 
ليلي:الووو 
هاجر:الووو ازيك يا ليلي عامله ايه
ليلي:ازيك يا جوجو عامله 
هاجر:الحمدالله خدي ماما عايزاكي
ليلي:ازيك ياخالتوا عامله ايه
جيهان بعياط:الحمدالله 
ليلي:مالك ياخالتوا 
جيهان:ممكن تيجي يا ليلي همس في المستشفي 
ليلي:ايه في المستشفي طيب مستشفي ايه قولي
العنوان 
جيهان:قالت العنوان 
ليلي:انا جيه اهو 
جيهان:بسرعه يابنتي 
ليلي:حاضر 
(وليلي بتلبس وخلصت)
ليلي:اسد  يا اسد
اسد:في ايه ياليلي 
ليلي:تعال وديني المستشفي
اسد:ليه فيكي حاجة 
ليلي:همس في المستشفي يا اسد بسرعة خالتوا كانت بتعيط 
اسد:طيب تعالي 
(اسد خد ليلي وطلعوا علي المستشفي)
ليلي:لو سمحتي في وحدة جت هنا اسمها همس مصعب خي في اوضة ايه
الممرضة:412
ليلي: شكرا
(ليلي جريت عند همس وكان اسد بيركن العربية )
ليلي:خالتوا 
جيهان بعياط:الحقيني يا بنتي همس 
ليلي:اهدي يا خالتوا انا هدخلها 
(ليلي خبطت علي الباب )
همس:ماما معلش سبيني لي وحدي
ليلي:دا انا ياهمس مالك ياقلبي 
(همس رفعت اديها لي ليلي وعنيها مليانه دموع)
ليلي:مالك ياقلبي فيكي ايه 
همس بعياط:قلبي وجعني يا ليلي قلبي وجعني اوي
ليلي:لي في ايه
(وهمس حكت  لي ليلي كل حاجة )
ليلي: معلش ياقلبي كل واحد بياخد نصيبه عشان خاطري اهدي نامي شوية وانا هستني برة 
همس:ماشي 
(نامت همس بكل كسرة وحزن )
اسد:ليلي
ليلي بعياط: همس تعبانه يا اسد 
(اسد خدها في حضنة )
اسد:بس ان شاء الله هتكون بخير اهدي 
ليلي:خالتوا 
جيهان:اي ياليلي 
ليلي:دا اسد جوزي و اي حاجة انا وهو تحت امرك
جيهان: مش انت الي كنت عندنا امبارح 
ليلي مستغربه:امبارح
جيهان:اه كان جي هو صحبة عشان يطلب ايد هاجر 
ليلي:اه 
اسد:انا هنزل ادفع الفلوس و اجي
ليلي:ماشي 
يتبع
الدكتور:حضرتك مامت همس مصعب عبدالله 
جيهان:ايوا انا بنتي فيها حاجة طمني يادكتور 
الدكتور:بنتك كويسه بس دا انهيار عصبي مش اكتر ياريت ياعني لو ترتاح 
جيهان بصدمة:انهيار عصبي حاضر يا دكتور شكرا طيب هي تقدر تطلع امتي 
الدكتور:طلع بعد ما تخلص كل التحاليل دي والف سلامه عليها 
جيهان :الله يسلمك شكرا يا دكتور تعبناك معانا 
الدكتور :العفو علي ايه بعد اذنك
جيهان :اتفضل 
ليلي:طيب يا طنط عايزة اطلب منك طلب 
جيهان:اتفضلي ياحبيبتي 
ليلي:انا هاخد همس تقعد معايا يومين عشان نفسيتها تعبانه اول ما ترتاح خالص و محتاجة تروحي هبعتها
جيهان:مش عارفة يابنتي والله هاخد راي بابها
ليلي:طبعا اتفضلي 
(جيهان بترن علي مصعب)
جيهان:الو يامصعب 
مصعب:اي ياجيهان همس صحيت
جيهان:اه ودكتور انه كان انهيار عصبي
مصعب:انهيار عصبي ليه هي كانت كويسه
جيهان:قدر الله ماشاء فعل بس عايزة اقولك حاجة 
مصعب:قولي 
جيهان:ليلي عايزة تاخد همس تقعد معاها يومين لغايت اما ترتاح وترجع تاني 
مصعب:مش هينفع يا جيهان البنت لسه متجوزة جديد ومش هينفع همس تروح 
ليلي:بعد اذنك يا خالتوا ممكن اكلم عموا 
جيهان:اتفضلي 
ليلي:اذيك يا عمو عامل ايه 
مصعب: الحمدالله يابنتي
ليلي:معلش يا عمو هاخد بس همس يومين ترتاح واجبها تاني متخفش عليها 
مصعب:مش هينفع يابنتي انتي لسه متجوزة جديد ومش هينفع همس تاجي
ليلي:معلش ياعمي دا اول طلب اطلبه منك عشان خاطري وافق هي همس محتاجة البعد شوية اعصبها ترتاح
مصعب:ماشي يابنتي خلي بالك منها 
ليلي:في عيني ياعمو شكرا اتفضلي يا خالتوا عموا
جيهان:ايوا يامصعب 
مصعب:ينفع الي انتي عملتيه دا
جيهان:عملت ايه
مصعب:خلتيها تكلمني عشان اوفق 
جيهان:مصعب بنتك محتاجة تروح معاها تفك عن نفسها 
مصعب:ماشي ياجيهان الي انتي شايفه سلام 
اسد:يلا ياليلي 
ليلي:ماشي هدخل اجيب همس 
اسد:ماشي ياحبيبتي خدي وقتك 
(ليلي دخلت لي همس ساعدتها انها تقوم و خدتها معاها الفيلا)
بسملة:ابيه اسد انت اخرت ليه 
اسد:معلش ياحبيبتي كنت في المستشفي
بسملة':بخضي مستشفي ايه مالك
اسد:متخافيش يا حبيبتي انا كويس بس همس تعبانه تعالي اسنديها مع ليلي 
بسملة:همس مين 
اسد:تعالي بس بعد كدا اقولك
(طلعت بسملة تسند همس مع ليلي ودخلوها الاوضه الي ليلي قالت عليها لي الخدامة تروقها )
ليلي:اقعدي يا حبيبتي 
اسد:الف سلامة عليكي يا استاذة همس 
همس بحزن:الله يسلمك شكرا علي الي انت عملته معايا يا استاذ اسد 
اسد:بتشكريني علي ايه انا اخوكي ياهمس معلش يا ليلي سبيني مع همس
ليلي:بس 
اسد:معلش اطلعي 
(ليلي بصت علي همس وطلعت)
اسد:انتي بتحبيه ياهمس
همس:نعم 
اسد:مش عايز كدب ياهمس انتي بتحبيه 
(همس بدات تعيط)
همس:اه بحبه 
اسد:طيب مقولتيش ليه 
همس بعياط:مش هينفع يا اسد اروح اقول لي شخص ان بحبه انا بنت والمفروض الي ياخد الخطوة الشب لو انا قولت بحبه هيقول مدلوقه عليه انا فضلت احبه جويا ما بين نفسي عشان معصيش ربنا 
اسد:بصي ياهمس مش  قولك انسي او روحي قولي بس تعرفي اكتر حاجة تعمليها وتاكدي منها مليون في الميه ان لو فعلا ربنا كتبه من نصيبك هيكون ليكي و انا جمبك اعتبريني اخوكي الكبير وتعالي احكي الي انتي عايزة 
همس:شكرا 
اسد:بردو شكرا في اخت بتقول لي اخوها شكرا يلا نامي وبكرة اخدك انتي وبسملة وليلي ونخرج شوية 
همس:ماشي تصبح على خير
(اسد طلع من عند همس وراح الاوضه بتاعته لقي ليلي مستنيه)
اسد:اي ياحبيبتي ما نمتيش 
ليلي:مش عارف انام يا اسد صحبتي مكسورة اوي 
اسد:هو غبي بيحبها بس مش راضي يقول 
ليلي:وانت عرفت منين 
اسد:انا بعرف حمزة من نظرة وحدة
ليلي:طيب ليه يكسرها كدا
اسد:معلش ياحبيبتي كل حاجة هتتصلح 
ليلي: يارب
اسد:وحشتيني 
ليلي:دا وقته يا اسد 
اسد:ماليش فيه بقولك وحشتيني 
ليلي بفرحة:وانت كمان وحشتني اوي 
اسد:استعنا عاشقة بالله 
(ليلي واسد راحه عالمهم الخاص بيهم )
(في الصباح)
ليلي:يلا قومي ياهمس بقا 
همس:امممم
ليلي:قومي است اليوم هيروح عايزين نعمل شوية حاجات 
همس:حاجات ايه 
ليلي:لسه هنروح المول وبعد كدا نتفسح 
همس:مش قدرة ياليلي معلش 
ليلي:لاء مافيش معلش يلا قومي 
(اسد خبط علي الباب )
اسد:صباح الخير يا همس
همس:صباح النور يا اسد 
اسد:همس خلصي وتعالي المكتب عايزك 
همس:حاضر 
همس :يابت ياليلي جوزك عايزني ليه 
ليلي:انا اعرف منين يا ناصحة بشم علي ضهر ايدي 
همس:خلاص ياحجة بومة يخربيتك بتطلعي مرة وحدة زي القضي المستجل 
ليلي:انا ياهمس دا انا حتي عسل وسكر 
همس بضحك:بالستر 
ليلي:تدوم 
همس:هي ايه 
ليلي:الضحكة ياعمري يلا بسرعه اسد ميزعل و هيضربنا انا وانتي 
همس:لاء يا اختي ننزل احسن 
(همس وليلي نزلين يضحكوا)
(همس خبطت علي اسد)
اسد:ادخل 
همس: اسد
اسد:همس تعالي 
همس:كنت محتاج ني
اسد:اه معلش تعالي عايزك تمضي علي الورق دا عشان انتي كنتي تعبانه امبارح والمستشفي كانت عايزة توقيعك 
همس بستغراب:توقيعي ليه 
اسد:امضي يلا يا همس 
(فعلا همس مضت من غير ما تقراء اي دا )
اسد:طيب كدا كويس يلا تقدري تروحي ليلي وتلبسوا عشان نخرج
همس:تمام بعد اذنك 
اسد:اتفضلي 
(فضلت بسملة وليلي وهمس يضحكوا مع بعض )
ليلي:اسد اي رايك
(اسد قرب منها )
اسد:حلو لو يتلبس ليا اما خروج بيه برا لاء 
ليلي:ليه يا اسد ما هو حلو اهو
اسد:قولت لاء روحي غيري 
ليلي :حاضر 
(ليلي غيرت ونزلت لي اسد فضل كل ما تلبس حاجة يقولها لاء)
ليلي:اسد مش هخرج 
اسد:برحتك 
ليلي:انا لبست الدولاب كله وانت كل شوية تقول لاء 
اسد:خلاص غيري اخر مرة بس يكون واسع 
ليلي:ماشي اما نشوف 
(و اخيرا لبست واسد وافق عليه نزلت ليلي لقيت همس مستني )
ليلي:اي القمر دا 
همس بحزن:شكرا ياليلي انتي الي قمر 
اسد:طيب يلا عشان اتاخرنا اوي 
ليلي:يلا 
(اسد خد ليلي وهمس خرجهم بعد كدا وصل علي المكان الي اتبعت ليه )
اسد:همس انزلي انتي وليلي 
ليلي:حاضر 
اسد:ليلي تعالي معايا نجيب حاجة 
ليلي:ماشي خليكي هما ياهمس 
همس:ماشي 
(فضلت همس بتبص لي السماء بس مرة وحدة لقت مكتوب بالنار علي السماء بحبك يا همس ، همس اتفزعت ،مرة وحدة لقت نور كتير حوليها ومرسوم سهم وفي جواب)
همس:بحبك اوي من اول مرة شوفتك  فيها 
(همس لقت نور تاني اتفتح وسهم تاني و جواب تاني)
همس:انتي سكنتي روحي وقلبي من اول يوم 
(نور تاني)
همس:حقك عليا علي كل دمعة نزلت منك 
(نور تاني)
همس:والله انا بعشقك فوق مما تتخايلي انا مجنون بكي ياهمسي
(في الاخر الانوار نورت ولقت حمزة هناك)
همس:حمزة 
همس بحزن:حضرتك بتعمل ايه
حمزة: بحبك
همس: ايه
حمزة:بحبك اوي فوق مما تتخيلي 
همس بعياط:حمزة انا مش هاجر 
حمزة:عارف ياقلبي انك مش هاجر انتي همس الي ملكت قلبي بحبك يا همس تتجوزيني 
همس:ازاي وانت طالب ايد اختي 
حمزة:فين دا محصلش 
همس:لاء طلبت من بابا 
حمزة:انا طلبت ايدك انتي مش هي 
همس:مش فهمه حاجة 
حمزة:هقولك ياقلبي
(فلاش باك)
حمزة:عمي 
مصعب:نعم مين حضرتك
حمزة:معلش انا اسف اني جيت في وقت شغلك بس عايز من وقتك دقيقه
مصعب:اتفضل 
حمزة:انا طالب ايد بنت حضرتك 
مصعب:بنتي انا 
حمزة:اه همس 
مصعب:طيب اقولها يا ابني والي يقدم فيه الخير 
حمزة:لاء متقولش ياعمي
مصعب بستغراب:مقولش ليه 
حمزة:لاني عايز اعملها مفاجأة ليها قدام الناس كلها وجيت اقولك الاول اخد موفقتك 
مصعب:طيب شغال ايه 
حمزة:انا مدير همس في الشركة 
مصعب:اهلا وسهلا بيك يا بني 
حمزة:معلش بس حاجة تاني اما احي اطلبها في البيت هعمل نفسي بطلب ايد بنتك اتانيه 
مصعب:انا مش فهم حاجة
حمزة:مش حضرتك عايز لي بنتك الخير 
مصعب:طبعا يا ابني 
حمزة:وكمان عايزها تفرح 
مصعب:طبعا 
حمزة:انا هفرحها بس بطرقتي معلش وافق يا عمي 
مصعب:ماشي يابنتي 
(باك)
حمزة:بس اتفقت مع اختك و ابوكي وكان اتفقت مع اسد
همس بتعيط:طيب ليه كدا 
حمزة:حق عليا ياقلبي عشان زعلتك وخليتك تعيطي حق عليا في كل حاجة 
همس:طيب انت كلمت بابا أمتي
حمزة:نفس اليوم بس الصبح 
همس:وانا مش بحبك يا حمزة مش عايزاك 
حمزة:في وحدة تقول لي جوزها مش عايزك 
همس بصدمة:جوز مين 
حمزة:جوزك يا حبيبتي 
همس:انت اتجننت خالص
حمزة:بيكي ياعمري
(همس ابعد يا حمزة)
حمزة:واحد و مراته فيها ايه 
همس:انا مش مرات حد 
حمزة:لاء مراتي علي سنت الله ورسوله وادي التوقيعك علي الجواز 
همس:فعلا توقعي بس انا موقعتش علي حاجة
حمزة:لاء وقعتي ياقلبي قبل متاجي اسد خلاكي توقعي
همس:اسد 
اسد:معلش بقا ياهمس 
همس:انت خلتني امضي علي ورق جواز 
اسد:اعمل ايه مشيت ورا الحمار الي وراكي
همس:انا عايزة اروح اروح عند اهلي
يتبع
حمزة:انا اسف عشان خليتك تعبني بسببي
همس:عايزة اروح 
حمزة:جيب اسمعيني بس 
همس بزعيق:اسمع ايه بسببك دخلت المستشفي بسببك قلبي وجعني 
همس بعياط:حبيتك اول مرة شوفتك فيها حبيتك كا طفلة لقت الامان الي بتتمني حبيتك زي المجنونة كنت ديما بستفزك عشان بحبك كنت ديما بدعي ربنا انك تكون من نصيبي كنت بعمل كل حاجة تتخيلها عشان بس ربنا يغير قدري وتكون انت من نصيبي  فرحت ساعة اما قولت عايز تقعد مع بابا قولت الحمدالله ربنا استجاب لي دعواتي وخلاص هياجي يطلب ايدي من بابا بس انت غيرت كل حاجة طلبت ايد اختي معرفتش تقول لي نفسك البنت الي انت كسرتها بكلامك حالها هيكون ايه كونت ديما بهرب من الواقع عشان اقبلك في حلمي بتتقدم بكذا طريقة بس لي الاسف دي مجرد احلام وانت جي دلوقتي تقولي اسف علي ايه معلش وليه تعمل مقلب
حمزة:انا اسف والله ياهمس انا قولت اعملك حاجة ماحدش عملها حولت اني اخليكي مبسوطة بس انا غلط اما اخترت المقلب انا ياهمس بعشقك فوق مما تتخيلي كان حبي ليكي بيكبر كل يوم عن اليوم الي قبله كنت بحاول اخبي مشاعري عنك بس سمعت من ابويا الله يرحمو قال  جملة خلتني فعلا اقولك بيقولي سيب مشاعرك وقلبك يوجهك سيبهم لي الشخص الي بتحبه 
انا عشقتك يا همس عشقتك لي الجنون كنت بتصل بيكي مش عشان شغل كنت بتصل عشان بس اسمع صوتك كونت بتخيل يوم ما تكوني حلالي انا بحبك انا عارف اني غلط بس لزمن نسامح فيها ايه 
(همس تمسح دموعها)
همس:انا عايزة اروح يلا ياليلي هتاجي ولا امشي انا خلاص خليكي تاكسي
ليلي:استني 
(همس ما سمعتش ليلي وركبت التاكسي وعطت العنوان وفضلت تعيط لغايت انا روحت
جيهان:مالك ياهمس 
همس:مافيش ياماما عايزة انام ممكن تقفلي الباب وراكي
جيهان:طيب احكيلي مالك 
همس:عايزا اكون لي وحدي ياماما 
جيهان:ماشي يابنتي
(وطلعت جيهان من عند همس وفي نفس الوقت جيه مصعب)
مصعب:في ايه يا جيهان 
جيهان:هنس يا مصعب بتعيط ومش رضيا تقول مالها
مصعب:انا هروح اشوفها
(دخل مصعب لي همس)
مصعب:مالك ياقلبي 
همس:ليه يابابا مقولتش ان استاذ حمزة جالك
مصعب: والله يابنتي كنت هقول بس هو قال انه عايز يعمل مفاجأة ليكي يعملها بشكل مختلف يفرح قلبك 
همس بعياط:دا منظر وحدة تفرح انته كسرته قلبي 
مصعب:حقك عليا يا بنتي كانت غلطتي كان المفروض اقول 
همس:فعلا يابابا انا اتجوزت حمزة
مصعب:اه قالي عشان يخرج معاكي ويشوفك برحته وانته متجوزين
مصعب:حمزة بيحبك ياهمس وشريكي يابنتي 
همس:ايه شريني دي يابابا هو انا سلعة 
مصعب:ههههههه حتي وانتي زعلانه 
همس:معلش مش بعرف امسك لساني
مصعب:حق غليا يابنتي هو بيحبك انا شوفت حبه ليكي من عنيه 
همس:ازاي 
مصعب:انا اقدر افهم اي حد من نظرة وحدة سمحي يابنتي
همس:ان شاء الله ياقلبي
مصعب:اوعديني 
همس:بوعدك يا بطتي 
(تاني يوم)
(همس راحت الشركة ولا كان حاجة حصلت )
حمزة:همس 
همس بكل برود:نعم يا استاذ حمزة 
حمزة:استاذ انا جوزك يا قلبي
همس:حضرتك مش جوزي و ثانيا دا مكان شغل  عن اذنك 
(مشيت همس وثابت حمزة واقف)
محمود:همس كونتي فين يابنتي 
همس:معلش كنت تعبانه 
(حمزة كان يولع  راح عليهم ومسك ايد همس )
همس:سيب ايدي
حمزة بزعيق:ليه عشان تقفي تضحكي مع استاذ محمود تدلعي  كا وحدة مش محترمة 
همس:احترم نفسك  انا محترمة وغصب عن اي حد سيب ايدي
حمزة:,والله ياهمس ما تتعدلي  اخدك و ادخل عليكي بلا فرح بلا نيلة
همس:°انت قليل الادب
حمزة قرب من همس:قليل الادب وانا معاكي بس يابطتي مش بعرف احترم نفسي وانتي معايا 
همس:ابعد ما ينفعش الي انت بتعمله
حمزة:واحد ومراته فيها ايه بصي من فير كلام
(حمزة شال همس وركبها العربية غصب عنها وراح بيها علي القاعة)
حمزة:اتفضلي يا انسه برحتك شوفي هتعملي فيها ايه
همس:,, ابعدي عني حمزة خد هنا
حمزة:باي ياقلبي 
(همس فضلت تتعب الميكب ارتست )
الميكب ارتيست )ام علي تعالي 
(دخلت ست كبيرة و ضخمة )
الميكب ارتيست:امسكيها 
همس بخوف: خلاص اسكت 
(همس خلصت لبس الفستان والميكب  ،حمزة خبط عليها)
حمزة: خلصتي ياهمس
(همس طلعت حمزة انصدم من جمالها كانت شبه الحورية فعلا )
الحمزة:يا نهار ابيض الجمال دا كله هيكون ملكي انهاردة 
همس:ما تفرحش كتير كدا لاني هروح مع اهلي 
حمزة:دا عندها اما تشوفي حلمت و دنك
(*********★****★****★****★,,****★****)
اسد:ليلي
ليلي:,نعم 
اسد:تعالي بسرعة 
ليلي:في ايه يا اسد بلبس عشان فرح همس 
اسد:طيب تعالي  ادخلي هنا 
ليلي:,ليه 
اسد:هتعرفي بس يلا 
ليلي:حاضر 
(دخلت ليلي لقت فستان ابيض جميل اوي طرحة ولقت بنوتة وقفة عشان تعملها الميكب و اسد راح يلبس البدلة ورجع لي ليلي)
ليلي:اي ريك 
اسد:جميل اوي
ليلي:ضحكت علي البنت الي جوا قولتلها اني عروسة ودا الفستان قولت اجربه اوريك وبعدين اخلعوا يلا سلام هروح اخلعوا 
اسد:تخلعي ايه تعالي بس
ليلي:مش هينفع يا اسد دا فستان وحدة تانيه وغير كدا  دا مش فرحنا 
اسد:امشي بس 
(اسد خد ليلي ودخل القاعة الي اول ما دخلوا وقع عليهم ورد وظهر صور ليلي كتير اوي وناس تصورهم)
اسد:انهاردة فرحنا ياعمي 
ليلي بفرحة:يجد يا اسد
اسد:بجد ياقلبي اسد مش هينفع ما عملش لي عمري احلا فرح في الكون 
ليلي:ربنا يخليك ليا ياقلبي
(دخل حمزة وهمس بعدهم بس اختلف طريقة الدخول  ظهرت اغنية رومنسيه وكان حمزة يغني )
حمزة:اجهزي الخميس جيلك لي كتب الكتاب كم سنة من العمر فات قولت جيلك و بعناد مش هسيبك مش هسيبك حتي لو لفيت بلاد 
(كان حمزة بغني لي همس وكان في بلالين بطير همس من كتر الفرحة عنيها دمعت)
حمزة:انتي ملكي يا همس ملك لحمزة وبس بعشقك يا همسي 
(همس حضنت حمزة بكل حب بداخلها )
(كلهم فرحوا وكان احلا فرح فيكي يا مصر )
النهاية 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-