رواية تحل محل زواج كاملة جميع الفصول بقلم مي عبدالله

رواية تحل محل زواج كاملة جميع الفصول بقلم مي عبدالله

رواية تحل محل زواج كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة مي عبدالله رواية تحل محل زواج كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية تحل محل زواج كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية تحل محل زواج كاملة جميع الفصول
رواية تحل محل زواج بقلم مي عبدالله

رواية تحل محل زواج كاملة جميع الفصول

حكايتي صعبه شويه اختي توأمي هربت يوم فرحها مع اخو العريس ولما عرف الحكايه انهم كانوا بيحبوا بعض من زمان وكمان متجوزين في السر... قامت الدنيا ومعدتش ازاي عروسه الكبير تهرب 

من فرحه كانت هتبقي مدب"حه 

وكتير من اهلي كانوا هيتق*لوا...

فكان الحل اني احل مكان تقي اختي انا ضحي عندي ٢٢سنه في اخر سنه في كليه العلوم وكان حلمي اني اكون باحثه في علم الحيوا"ن واسافر الصين اكمل دارستي بره....واسعد يوم في حياتي اتحول لي يوم تع'استي وعذا'بي في نفس اليوم الا وصلني فيه اميل بلموافقه علي طلب انضمامي لي اكبر المراكز البحوثيه في الصين .... لقيت ابوي بيتصل بيه من اسوان وبيقلي اني لازم احضر عشان في مصيبه هتحصل متعرفش الدنيا اسودت في عيوني 

وقلبي كان موجوع ومقبوض زي ما يكون في نصيبه حصلت 

وجهزت شنطتي واخدت اول طياره لي اسوان ووصلت لي المطار ولقيت عربيه مستنياني ادام المطار اتلغبطت وحسيت بلقلق فقالي انه من طرف سمير المهدي ابوي ركبت معها ووصلت لي هناك ولقيت رجال محصرين اهلي وابوي وجدي وعمي محطوط السلا"ح علي راسهم .....

اتفزعت وجريت عليهم بس لقيت ايد بتمناعني عنهم فبصيت لي الشخص الا مسك دارعي... لقيت عيون سوده عميقه زي ليل ملوش اخر وملامح رغم وسامته الا تعبيره قاسيه ولا يعرف الابتسام...

اتفزعت وحولت اسحب ايدي منه لكنه كان قا"سي كتير...

وقالي اني هجوزه الليله ولازم اجهز عشان احل محل اختي الا هربت ولو رفضت عيلتي هتتق"ل كلها ادام عيني....بكيت بحرقه...

وبلقوه امر النساء بأخذي لي تجهيزي معقول في ناس كده بقي اول مره انزل فيها اسوان من اكتر من ١٥سنه يحصلي كده عمري ماقدر انسي يوم ما امي اطلقت من ابوي واخدتني وسافرت لي القاهره.....وعشينا هناك تقي هي الا كانت بتجي تزورنا..تفيق من شرودها علي صوت النساء بتغني وبترقص.....الغض"ب تمكن  منها 

... وافتكرت نظره الرعب في عيون ابوها وجدها  بس نظره رعب وخوف عليها مش علي نفسهم...ساعتها جن جنانها وخرجت تجري لي بره.....

ووقفت وسط الجميع وهي تشتع"ل غض'با وتحدي...وبصوت جوهري...جرئ

ضحي:انا مش موافقه اتجوزه عاشق كبير النوبه.....

وقتها اشتعل"ت عيونه بالنست الجح"يم واقترب منها وو
واقترب منها وجذبها من خصرها بحده وجرأه....صدم الجميع مما فعله ادريس وحملها  علي كتفه ودخل بيها لي بيته وصعد بيها لي غرفته كل هذا وضحي لم تلتفظ بحرف من صدمتها ولم تستعيد نفسها الا  وادريس يلقي بيها علي الاريكه بحده وقوه.....ويقرب منها ويثبت يدها بقوه وينظر لها بغض"ب نار"ي ترتعب ضحي من قربه ونظراته لكنها تخفي خلف قناع الغض"ب والقوي التي تمثله...

ادريس بعصبيه:تعرفي انك مستغتيه عن عمرك مفيش حد قدر يقف ادامي غيرك انتي.... بس الا حصل بره ده ليه حساب تاني....

تبتسم ضحي بسخريه:وانت فاكرني هخاف منك تبقي بتحلم انت واحد مغرور ولها حق اختي تهرب من حج"يمك وبرودك...

تشتع'ل عيونه بجح"م الغ"ضب والوجع... وكانها اتت بجم"ر وحر"قت بيه روحه....

يبتعد عنها ادريس ويوليها ظهره ويقبض قبضته ويض'ربها في الحائط بكل قوه وداخله يصرخ بانين الوجع

ادريس:ليه كده يا ضحي ليه انتي واختك بتعذبوا فيه بس ماشي من اللحظه دي هتشوفوا ادريس الحقيقي هذا كان ما يحادث فيه نفسه....

تقف خلفه ضحي وهي مترقبه ردت فعله فصمته ارعبها حقا

ضحي:يا نهار ابيض ده وح'ش  انا خايفه يعمل حاجه سكوت ده مش مريحني استر يارب....

يلتفت اليها ادريس بوجه بارد خالي من اي ردت فعل او تعبير يوضح ما بداخله....

ادريس بهدوء بارد:بصي يا بنت المهدي جوازي منك هيتم هيتم مش عشق فيك لا دي عشان كرامتي محدش يعرف بهروب السنيوره اختك ولا حد يعرف بوجودك اصلا يبقي لازم توفقي علي الجوازه دي والا.....

ضحي بتحدي:والا ايه...

يقترب منها ادريس  نظرات الغض"ب يجعلها ترتجف وتبلع ريقها بصعوبه لكنها تحاول ان تتماسك...

ادريس:والا بحر من الد"م هيغرق البلد كلها ويكون د"م عليتك رجل رجل وادام عينكي انا بره في انتظتار ردك وياريت تفكري كويس

تركها وخرج تنهار ضحي في البكاء يارب اعمل ايه مفيش حل غير اني اوافق بس هوريه العذاب يكون ازاي......

وبعض دقايق يدخل ادريس بكل ببروده

ادريس:ها ردك...

ضحي بضيق:موافقه بس هخليك تكره اليوم الا شوفتني فيه...

يبتسم ادريس وينظر اليها بتحدي وانا قبلت ام نشوف مين الا هروري التاني ....سلام يا ضحي...

يتم كتب الكتاب والزفاف....

ويبدأ ادريس رحله عذ"ابه مع ضحي.... اولا يمنعها من ان تسلام علي جدها او اي احد من اسرتها....

وهذا زاد من كر"هها اليه....

وتركها في الغرفه وحدها لي منتصف الليل ودخل عليها بكل قسوه.... وسحب من عليها الغطاء

تنفزع ضحي:انت عوز مني ايه ابعد عني انا بك"رهك...

يقترب منها ادريس  ويجذبها من خصرها ويقربها اليه فتحاول ضحي ان تفلت منه لكنها تعجز عن هذا

ادريس:مش مهم حبك او كر"هك انتي زيك زي كل الستات بتحب القوه تعالي هنا هاخد حقي منك....

فتصرخ ضحي لا ارجوك 

لكن ادريس لم يهتم ويقترب منها 

هو يحمل في يده حبل وابتسم بش"ر انا بقي هوريكي الج'حيم

وفجأه
يقرب نجم الدين من ضحي والحبل في يده تنفزع ضحي وترجع لي الخلف وهي ترتجف وتهمس برعب...

ضحي:هتعمل ايه ابعد عني بدل ما اصوت والم عليك الدنيا.....

يقرب منها ادريس اكتر ويجذبها من يدها فتعض"ه ضحي فيتركها ويصرخ بألم... تفر من امامه ضحي وتقف امام الباب وتحاول فتحه....

ضحي بخوف وتوتر:افتح بقي 

يبتسم نجم الدين بتعجب علي حال تلك الفتاه .....

فيقرب منها ويقف خلفها وينحني اليها ويهمس لها بمشاكسه

اول ما حست بيه تجمدت في مكانها من الخوف

نجم الدين:رايحي نفسك الباب مش هينفتح ...عشان يا ذكيه انا قفله والمفتاح معاي اهو..  وشهر المفتاح ورفعه لي اعلي...

اختفي الخوف وتحول لي غض"ب من طريقته الساخره واشتعل"ت عينها بغ"ضب

تلتفت اليه ضحي وتضع يدها في وسط خصرها وتنظر اليه بغ"ضب طفولي.....

يتمالك نجم الدين نفسه بصعوبه حتي لا يظهر ضحكه ....

ضحي:وانت كده فاكرني هخاف بتحلم هات المفتاح لو سمحت...

يبتسم نجم الدين بمك"ر: هو انا حيشك لو عوزه اتفضلي خدي 

تتغاظ ضحي وتقول في نفسها:انت بارد وشرير عشان عارف اني قصيره ومش هعرف اطوله عشان انت طويل اوي اوي

والله ظلم....

نجم الدين بلي"ئم:ايه سكتي ليه هو انتي مش هتعرفي تخديه عشان قصيره .....وفضل يضحك عليها

ضحي بتحدي:انا مش قصيره انت الا طويل اوي وهخده يعني هخده 

وظلت تقفز وتقفز عدت مرات ونجم الدين  يرفع يده اكثر.... وهي تتعصب اكتر وتظل تحاول وتحاول 

وهي تردد بعناد

ضحي:هأخده يعني هأخده ونجم الدين يضحك بجنون وهستريه نسي كل ما حدث معه...وضحي ايضا نست كل ما حصل معها اليوم وكان كل هدفها الانتصار علي ادريس واخذ المفتاح منه وكأنها طفله وتلعب لعبه ويجب ان تفوز بيها.....

وبعد ساعه من القفز والضحك والعناد تفشل ضحي في الحصول عليه

نجم الدين  بنصره:متحوليش يا اوزعه انك تأخديه....

لوت ضحي فمها وكادت ان تبكي 

لي درجه ان عيناها لمعت بدموع

ضحي:انت شرير وانا مش هكلمك تاني..... وتركته وذهبت لي السرير ودخلت  تحت الغطاء ودثرت نفسها تحته وظلت تبكي....

شعر نجم الدين بلحزن عليها فرق قلبه لها وذهب نحو السرير وجلس بجانبها ووضع يده علي الغطاء بيحاول يسحبوا منها  فتتشبث بيه ضحي لا ابعد عني انا مخصماك وروح نام علي الكنبه انا الا هنام هنا.....يبتسم ادريس بمرح

نجم الدين:طيب خلص حقك عليه انا اسف

ضحي من تحت الغطاء:لاااا ابعد عني انت وحش عارف ليه عشان كنت عوز تكتفني بلحبل 

يبتسم نجم الدين:لا انا كنت بخوفك عشان انتقم منك علي الموقف السخيف الا عمليته فيه...ممكن نكون اصدقاء

تزيح ضحي الغطاء وبفرحه طفوليه جعلت ادريس يتذكر تقي وطفولتها وخجلها حقا انهم توأم 

ضحي:بجد انا موافقه ومدت يدها حتي يتصافحوا واكملت ايدك

مد نجم الدين يده وسلام عليها...

شعرت ضحي بفرحه غريبه 

ونجم الدين شعر وكأنها تقي حبيبتي الصغيره فراشته المدلاله...ولم يشعر بنفسه الا وهو يقبلها والغريب  اندماج ضحي معه وهذا ما شجعه حتي يجعلها زوجته لكنه همس باسم تقي بشغف واشتياق من بين قبولاته لها وهذا وجع بل كس"ر قلب وكبرياء ضحي فدفعته بعيدا عنها وادعيت القوه خلف قناع الغض"ب... الذي تلبسه عكس ما يدور داخلها من براكي"ن مشتع"له من الغيره والعصبيه والوجع

ادرك نجم الدين ما فعل وقد انب نفسه كثيرا... ونهض وهو يزاز قميصه ويقترب من ضحي 

نجم الدين بتوسل:بجد انا اسف يا ضحي مكنش قصدي اصل

تبتعد عنه ضحي وصوت حاد مدافعه عن نفسها بقوه وغض"ب

وقسوه

ضحي:اياك تقرب مني انا اصل بقرف منك وكنت عوزه اق"يم م'عك علاق"ه عشان اكس"رك بعدها لكن ان جسمي بيقشعر من لمستك انا بحتقرك....

الدما'ء غلت في عروقه وعيونه غيمت بلسواد من الغ"ضب لقد اهانته وجرحت كبريائه..... واذ بيه يرد عليها بصف"عه مدويه نزلت علي وجهها اوقعتها ارض

نجم الدين بصوت حاد قاسي:من الليله دي انت خدامه عندي مش مراتي ومن بكره هتنزلي مع الخدم تغسلي وتطبخي وانا هدفعك تمن كلامك ده غالي اوي....

ويتركها يخرج تظل ضحي واقعه علي الارض وتبكي بقه"ر

ضحي:انا بك"رهك بحتقرك..لا انا حبيتك من اول نظره معرفش ازاي ده حصل بس شكلي مش هعرف اوصل لي قلبك الا هو ملك اختي....ياه شكل رحلتي مع الايام وعذابها طويل ليه كده يا تقي....

في السوادن تحديد في الخرطوم

في بيت صغير وجميل لهو حديقه صغيره زاهيه بزهور بيت يرفرف عليه الحب من كل الجهات

توجد تقي مع زوجها بدر الحنون الرقيق الذي يعشقها بجنون وهي تعشقه بجنون لكنها شخصيه انطوائيه وخجوله وتكر"ه المواجه وتفضل الهروب.....وهذا سبب كل ما حدث......بسبب جبنها غيرها دفع التمن......

علي اضواء الشموع والموسيقي الرقيقه يرقصوا ونظرات الحب في عيناهم....وكل لمسه وهمسه منهم تدل علي هذا العشق الجارف

تضع تقي راسها علي كتف بدر بحب وتقول

تقي:ياه انا عمري ما كنت هصدق اني اعيش في الحب ده والسعاده

معقول اكون مع الا قلبي حبه وانا عندي ١٢ سنه فاكر اول مره شوفتك فيها

يضمها اليه بدر بحب طبع فاكر يا قلبي....كنتي عند شاطئ النيل بتعومي مركب وكنتي هتقعي وانا جيت انقذتك بس انتي سرقتي قلبي......

تخرج تقي من بين احض"انه وبمشاكسه ودلال

تقي:وانت عندك اعتراض

بدر:يا لاهوااي انا اسيرك بس يلا بقي عشان تكوني مراتي بجد ده انا صابر بقالي اكتر من ٦شهور متجوزك مع ايقاف التنفيذ...ويحملها ويدخل بيها لي غرفه النوم وتقي متعلقه في عنقه بخوف وهي تضحك بفرحه براحه يا مجنون حاسب هتوقعني  يلف بيها بدر ويصرخ بحبككك بعشقككك

ويدخل بيها لي الغرفه ويغلق الباب
في الصباح يفتح نجم الدين عيناه ويبحث في ارجاء الغرفه عن ضحي فيجدها نائمه علي الاريكه متكوره في نفسها مثل وضعيه الجنين..والدموع مازلت تسيل من عيناها ذاك المشهد يعص"ر قلب نجم ويشعر بذنب نحوها...فيجثو علي ركبته امامها ويتأملها....

نجم:اه لو كنت قبلتك قبل كل ده يمكن كانت الحياه اختلافت ويمد يده ويمسح دموعها برقه فتشعر ضحي بلمسته وتبدأ تفيق....بتعب وارهاق....فدعي نجم البرود والغض"ب وينهض مبتعد عنها... ويجري علي الحمام....

تفتح ضحي عيناها بتعب وارهاق فهي لم تنام الا قرب الصباح....

ضحي:اه يا جسمي اه يا راسي ربنا ينتق"م من المفتري الا السبب في تكس"ير جسمي بغبائه يارب تنام عليه جامو"سه....اه يا دهري...

ونهضت من مكانها وهي ممسكه بظهرها وتتوجع وتلعن في اسلاف نجم الذي يسمع كل هذا من خلف باب الحمام ويشطاط غض"با

نجم:بقي كده يا ضحي ده انا كنت نواي اعقبك خفيف ومن بكره لا كده هشدد العقاب عشان تتربي شويه طيب....

ظلت ضحي تبحث عنه في الغرفه

ضحي بفضول:هو اتنيل راح فين يكنش طفش او اتخط"ف احسن في داه'يه ام اروح اخد حمام يمكن الميه تفك جسمي ده جاته فاكه في نفاغه.... وسحبت البشكير وبجامه ودخلت الحمام لي يختبئ نجم بمك"ر خلف الستاره التي تغطي حوض الاستحمام....

ودخلت ضحي الحمام وهي تغني وتلعب وترقص وبدات في نز'ع ثيابها واستعدت لي  التحمم....

يزهل نجم بل يصدم ويبرق عيناه من شدت جمالها وبراءتها...وبدأ يشعر ان الجو حار...

واخذت ضحي الصابونه وكل ما يخص الاستحمام وتوجهت لي الحوض  وفتحت الستاره واطلقت صرخه قويه واختل توازنها.....فيلحقها نجم ويضمها...اليه تقابلت العيون ثواني كان فيهم لغه غريبه ومشاعر متضاده...وفجاه تدرك ضحي وضعها وتصرخ بقوه اكتر وتجري خارج الحمام....وتختبئ تحت الغطاء ...وهي ترتجف وتسب فيه

ساف"ل حقي"ر قليل الادب ومش محترم وبكت....

ظل نجم متجمد مكانه لي ثواني..لا يعرف ماذا حدث

نجم:ياه هو انا مالي متلغبط كده ليه والدنيا حر اوي...بس البت حلوه بزياده اه يا دماغي...ام اروح احطها تحت المياه يمكن افوق...

وبعد ما غسل راسه تحت الصابور

خرج من الحمام وهو في قمه الاحراج.... والخجل ويجفف شعره

ويحادث نفسه يانهار ابيض هبص في وشها ازاي دلوقتي...واعتذر لها ازاي دلوقتي....اتشجع كده يا نجم

وتقدم نحو السرير وجلس عليه وبمجرد ان شعرت بيه ضحي صرخت بقوه اااااا ابعد عني يا ساف"ل انت مش راج"ل وكمان حق"ييير وفضلت تسب فيه...

يتعصب نجم ويحاول يسحب الغطاء فتصرخ اكثر فيتراجع عن سحبه لكنه يامرها بتالي

نجم:بصي بقي يا قليه الربايه انتي هتنزلي دلوقتي تتنيلي وتجهزي الفطار مع الخدم واياك حد غيرك يلمس اي حاجه تخصني يعني اكلي وشربي ولبسي وترتيب الجناح ومكتبي وتنظيف حصاني بريق كل ده من اختصاصك انتي هنا مجرد خادمه وانا هخرج واياك في خلال خمس دقايق مكتنيش جهزي الفطار ليه ولي العيله كلها

وارتاحي لا جدي ولا جدتي ولا امي ولا ابوي ولا اي حد هيدخل وينجدك من تحت ايدي....انا بقي هوريكي انا راجل ولا......

وخرج واغلق الباب خلفه بقوه ارعبتها هي شخصينه

تخرج ضحي من تحت الغطاء وتبكي بوجع....

ضحي:بقي كده يا نجم بتقسو عليه وانا الا اتنيلت وحبيتك ومسحت دموعها وشجعت نفسها

ضحي: جري ايه يا ضحي هتضعفي من اول صدمه لازم تكوني اوي ولمعت عيناها بش"ر

طيب يا نجم ام وريتك وخليتك تمشي تكلم نفسك....

ونهضت وارتدت ثيابها ونزلت لي المطبخ والكل ينظر لها بتعجب وبدون كلام وكل نشاط اعدت الفطار ونظمت الصفره بشكل راقي...ومنظم.... جلس الجميع علي الطاوله وبدوا في تناول الافطار دون كلمه فلكل يخشي غض"ب 

نجم خصوص بعد ما حدث لهو في الزفاف انتهي نجم من  الفطار ونهض ووجه متجهم بشده

ونظر لي ضحي التي تاكل بشراه فهي لم تكل من امس....

نجم ببرود:انا هروح اشوف شغلي الا قولته يتنفذ..... تنظر اليه ضحي بضيق...وشربت اللبن......

وهمست الهي ما ترجع....

بقلم ساره احمد

تقترب منها ام نجم بحزن علي حالها وتطبتطب عليها

ام نجم:معليش يا ضحي والله نجم طيب بس الا حصل امبارح هزه ومكنش سهل اتحملي شويه يا بنتي.....وتركتها ونهضت 

تدمع عيون ضحي بحصره

وتنهض وتبدأ في تنفيذ ما قاله ويمر الوقت وياتي وقت الغداء

تقف ضحي في المطبخ شريده وتفكر.....

ضحي بحزن: انا مش قدره اصدق نفسي اني لسه بحبه رغم كل الا بيعمله فيه بجد انا مصدومه من نفسي بس مستحيل هخليه يكس"رني وتعلمي هكمله ....

يدخل نجم الدين لي المطبخ وينظر لي الجميع فيخرجوا في ثانيه

نجم الدين بقسوه:انتي يا زفته حضري الغدي ليه عشان جعان يلا بسرعه..  وتركها وخرج

تغتاظ ضحي وتصرخ بغض"ب بارررررد...وتبدأ في اعداد الغداء وكادت ان تضع الثوم في الطعام فتصرخ احدي الخدام بي فزع

لا يا هانم مينفعش تحيطه عشان البيه عنده حساسيه منه...

تلمع عيون ضحي ب"شر وتبتسم بم"كر....

بقلم ساره احمد

ضحي ببراءه مصطنعه:كويس انك قولتي عشان اعرف ومحطهوش

وتتركها الخادمه وتذهب لي مباشره اعماله

تبتسم ضحي بمك"ر:ده انا هحط توم كتير عشان بحبوه اوي ووضعت الثوم الكثير في الطعام وبعد ان جهزت الطعام ووضعته علي الطاوله وبسمه الش"ر مرسومه علي وجهها جلس نجم يأكل بشك كبير وبعد كم معلقه احمرت عينه ووجه وعجز عن التنفس في البدايه ضحكت ضحي بش"ر مالك يا نجم بيه..

ينظر لها نجم وعيونه حمراء وبتدمع ووضع يده علي صدره وعجز عن التنفس وبصوت مبحوح الحقيني يا ضحي انا بمو"تت

تفزع ضحي وتجري عليه...وتبكي وتناوله كوب من الماء  فيشربه فيتنفس قليل فتصرخ ضحي حد يلحقني نجم هيروم مني فتأتي امه وابوه بقلق الام يا نهار اسود دي اكيد حساسيه التوم بسرعه يا هارون اطلب الاسعاف ...وحاط الدوي بتاعه من مكتبه هتلقيه في الدورج الا يمين تجري ضحي وتجلبه وهي تلوم نفسها فيأخذ نجم حبايه ويتأتي الاسعاف وينقل لي المستشفي....

في السودان.....

تقف تقي في المطبخ تجهز الغداء لي بدر وهي سعيده وتدندن في انسجام يتسلل بدر خلفها وهو مبتسم بم"كر...ويقف خلفها وهي لا تشعر بيه فيضمها من الخلف فتشهق تقي وتترك الخلاط يعمل فينسكب عصير الفواكه مثل الشلال عليهم فيضحك بدر علي شكل تقي التي اصبحت مبلل بلعصير وهي لوي فمها ومضيقه عيناها.....

تقي:كده يا بدر خضتني طيب  وبهدلت الدنيا ليه وانا لسه مندفه وبوظت شعري ولبسي الا فضلت ساعه مزروعه ادام المريا عشان اكون انيقه واعزمك علي احلي غدي ..... بس انا مخصماك....

يقترب منها بدر ويضمها فتدفعه تقي بضيق طفولي لا اوعه كده انا مخصماك....يزيد بدر من الحاحه حتي تسامحه فتضعف وتسامحه وتضمه بحب.....

بدر:انتي حلوه وقمري في اي حاله واي شكل بعشقك....

تقي:وانا بحبك وبهواك اوي بس انا في اخر سنه من كليه التجاره وزعلانه اوي عشان مش هكملها

بدر بلي"ئم:طيب تدفعي ايه وانا هخليكي تكملي....

تقي بحيره:اممممم هديك بوسه كبيره....

بدر وانا موافق وادي ورق كليتك هنا في الخرطوم وانا بلعب كل الا تأمر بيه حبيبي قبل حتي ما تفكر تمسك منه الورقه وتظل تقفز في الهواء بطفوله وفرحه هيا هيا هيا هروح الكليه

بدر بخب"ث:لا يا حلوه التمن الاول ويحملها لي غرفه النوم وهي تصرخ انت قليل الادددب

في اسوان

يخرج الطبيب من غرفه الطوارئ الكل يجري عليه بقلق... ولهفه

الاب :خير يا دكتور نجم كويس

الطبيب بقلق:في الواقع هو.....
 الطبيب بقلق  افزع الجميع وسلب قلب ضحي من الرعب...
تبكي ضحي وتقف امام الطبيب وهي ترتجف من الخوف
ضحي:ارجوك طمني.....
يصمت الطبيب قليلا  فتصرخ فيه ضحي بفزع ارجوك انطق اتوسل اليك......
ام نجم بحده:ما تتنيل وتنطق يا شريف بطل ام الرخامه الا فيكي دي.......تصعق ضحي هو ده ابن عم نجم.....
ابو نجم:ايواه با بنتي اخرت صبري
شريف بضحك:خلص يا جماعه كلكم عليه انا هنطق...الباشا نجم بخير وفله بس هو وار'م شويه وشفايفه ورا"مه حبتين ومش هيعرف يتكلم لي لحد الصبح...
تتنفس ضحي الصعداء تهمس بغيظ ....
ضحي:فعلا قريبه نفس السماجه والغليزه يا ساتر......
شريف بسخافه:بس انا عوز اعرف ازاي نجم مدهول كده ده الكل عارف موضوع الحساسيه التوم ومستحيل يكون حد اتجرأ وحطه في الاكل بس بقي هو مين...؟
العيون كلها اتوجهت نحو ضحي التي شعرت بلحرج وتمنت ان تنشق الارض بلعها من شدت خجلها..... 
ضحي بخجل:يا لاهواااي دول فاضل شويه ويعدمون"ي اومال نجم هيعمل فيه ايه.....ام امشي منه هنا.....
ضحي ببسمه صفره:اه انا تعبانه ممكن استاذن عشان اروح اصلي حسه بشويه دوخه وكمان عشان اجهز الاوضه لي نجم حبيبي ....
لم تنتظر ردهم  وسحبت نفسها وجرت الكل ضحك علي شكلها المتوتر.....
ام نجم :والله البت دي غلبانه ونجم بيقسو عليها بس هي شقايه وبتعرف تاخد حقها بس نجم مش هسيبها
ابو نجم بمك"ر: وانا بقولم مش هيعمل حاجه ده ابني وانا عارفه
شريف بسخافه:حد يفهمني ايه الا حصل  في غيابي وانا مسافر عند بابا وماما امريكا....ايه الحكايه
ابو نجم بضيق:فعلا غليز يا ريت تفضل عنده علي طول يابياي...
ترجع ضحي لي القصر وتصعد لي غرفه نجم وتبدل ثيابها وهي مرعوبه وبتكلم نفسها...
ضحي:يا لاهواااي ده هيعملني بسطرمه.... ويتغدي بيه مالك كده يا ضحي ده الطريق لسه في اوله 
ونجم ده صعب وغليز اوي بس انا ولا يهمني...ويا انا يا هو والا نفسه طويل هيكسب في الاخر.....
يصل نجم لي قصره ويصعد لي غرفته لي يجد ضحي نائمه او تدعي هذا فيق امامها والغض"ب سيده....وضحي تشعر بأنفاسه الساخن"ه فترتجف تحت الغطاء فتهمس برعب  استر يا رب وعديها علي خير...
نجم الدين:انا عارف انك صاحيه بس والله لا ادفعك التمن غالي واربيكي يا ضحي علي بهدلتي دي..... هذا ما كان يجول في باله 
لانه عاجز عن النطق... يدخل لي الحمام ويتحمم  ويبدل ثيابه لي شورت وتشيرت بحملات ويدخل لي السرير ويسحب  الغطاء  عليه وينام..... بعد ان تأملته ضحي قليلا
ضحي بهيام:يخربيت وسامتك الا بتسحرني انا مش هياس اني اوصل لي قلبك ده واشارت نحو قلبه.... انا نفسي انا في حضنك وازحت يده ودفنت نفسها بين  ضلوعه فشعرت براحه والامان وغطت في نوم عميق.....
في الصباح...
يفيق نجم لي يجد خصلات شعرها متناثره علي وجه وعبيرها يخترق انفه فيسحره ويبتسم دون ارداته
ويزيح خصلاته  ويتعجب من امر انها في  حض"نه..
نجم بفضول:هو انا الا سحبتها لي حضني جايز
تفتح ضحي عينها بدلال وسعاده
لكنها سرعان ما تختفي عندما تجد عيون نجم مشتع"ل بلغض"ب فتبلع ريقها بصعوبه وتهمس استر يا ستار
يجذبها ب
نجم الدين من يدها...بحده
نجم الدين:الا حصل امبارح عقابه ان مفيش خروج من الجناح ده خلص ولا فيه كليه...
تحبس ضحي دموعها.... وتبعد يده بحده....
ضحي:مستحيل اني اسمح لك انك تحرمني من تعلمي...
نجم:بتحدي وانتي مين عشان تسمحي ولا ....انتي اصلا ملكيش اي لازمه في حياتي ولا بغير عليكي ولا تهميني....
كلامه وجع ضحي وزاد من تصممها علي تربيته وجعله يذوب عشقا فيها.....
ضحي بتحدي:يعني انا مفرقش معاك...
نجم ببرود:ولا سنتي...
ضحي بلهي"ب الغض"ب والتحدي
طيب ما دام كده انا بتحداك اني لو نجحت وخليتك تغير عليه تنفذ كل طلب ليه اولهم اني ارجع القاهره واكمل تعلمي... وانت تجي وتعيش معاي والليله فيه حفله بمناسنه الذكره ال١٠ لي تأسيس شركتك 
وهناك هيبقي التحدي ها ردك 
نجم بغرور:وانا موافق بس لو رفضتي هخليكي تحملي وتربي العيال وبس.....
ضحي وانا موافقه.....
يأتي المساء وتتالق ضحي بشده فقد لبست فستان ازرق  مكشوف الصدر وجعلت شعرها منسدل علي ظهرها ووضعت بعض الزينه وعطرها المثير ونجم لبس بدله بيضاء انيقه جعلته وسيما وجاذبا اكثر وصفف شعره بطريقته المثيره
ووضع عطره الجاذب...الساحر لي الفتيات حين راته ضحي سرقت انفاسها وسلبها روحها وشعرت بلغيره عليه من الفتيات لكنها اخفت هذا ادعت البرود وتجاهلته
تمام مما زاد من غيظ نجم انا هعرف امسك نفسي ازاي وانا مش متحمل اني اشوفها بشكل ده وكل ما اتخيل ان حد غيري هيشوفها كده بتجنن لا انا لازم امسك نفسي عشان مخسرش....
وانطلقوا لي الحفله
اقتباس من الجديد
في الحفله
ترقص ضحي مع شريف ونجم الدين يشتع"ل غيره من ضحكات ضحي  العاليه علي دعابات شريف السخيفه تبتسم ضحي بمك"ر:ام جنينتك يا نجم بقي انا مش بتغير عليه عشان مفرقش معاك طيب الصبر جميل.... وزادت من دلالها علي شريف... ابن عم نجم....
نجم بغيظ:لا بقي دي كده زودتها اثبت يا نجم دي بتتحادك عشان تثبت انك بتغير عليها ولو خسرت 
هتنفذ طلبها مش انا الا اخسر...
ضحي في نفسها:بقي كده يا نجم عامل نفسك مش شايفني طيب الصبر جميل وخطرت في بالها فكره خبي"ثه.... بس هي دي الا هتحركه 
تبتسم ضحي:بعد اذنك يا شريف ثانيه وراجعه....واختفت ضحي
يبحث عنها نجم بضيق
نجم:هي راحت فين يا تري بتخططي لي ايه 
وفجأه تظلم القاعه وتهدأ الموسيقي ويشتعل ضوء ازرق بسيط يسلط علي المسرح فتظهر ضحي ومعها شريف وتبدأ في رقصه التانجو... فيشت"عل نجم الدين غض"با وغيره ولا يتحمل اكثر ويتجه لي المسرح وو
 اتعصب نجم ولم يعد يتحمل اكثر ما تفعله ضحي التي تستمتع بتعذ'يب واستفزاز نجم وتلمع عينها بمك"ر....
ضحي:ايواه كده لازم اخليك تول"ع لحد ما تعترف صبرك بس يا نجم...
وبدون مقدمات يسحبها نجم من شريف ويقف هم امامه وعيونه بط"ق بشرا"ر الغض"ب والغيره
وضحي فرحانه لي درجه الجنون...
شريف بضيق:ازاي تتجرأ وتخدها مني ...
كلامه استفز نجم وجذبه من الكرافته بغ"ل 
نجم:والله لو ما غورت من وشي لي اخليك تمشي بقفاك...واياك تنسي ان دي مراتي وخط جحي"مي والا يعيده هنصف"ه
يبلع شريف ريقه بصعوبه من شدت التوتر
شريف:ماشي يا عم انا هخلع سلام
ويمشي شريف وتضحك ضحي في سرها... لكنها تتحكم في نفسها وتدعي البرود.....
ضحي:ممكن افهم ايه الا عملت ده وازاي تتجرأ وتسحبني كده زي البيهي"مه من علي المسرح وبشكل الهمجي دي ....وكمان تكمل سحبي بعد شريف ما ماشي وتركبني العربيه من غير ولا كلمه....
يتعصب نجم ويقرب منها بشكل كبير....فدق قلبها بشده وكأنه في سباق لي العدو.....وتتوتر 
ضحي بتلعثم:ممكن تبعد عني احسن لك....
فيتغاظ نجم ويقرب اكتر لحد ما التصق بيها وطوقها من خصرها وقربها اليه وابتسم بمشاكسه
نجم:وان مبعدتش هتعملي ايه..؟
تعجز ضحي عن النطق مش شدت قربه منها وبسمته لها الساحره... التي سلبتها قلبها....
ضحي:يلا لهوااااي دي قلبي فاضله شويه ويخرج مني لا اجمدي شويه...هذا ما كان يدور في بالها....
نجم بمك'ر:لا لا ده انتي مش معاي خلص....
ضحي بشرود:ها بتقول ايه...
يضحك نجم عليها ساحره لا ده انتي فعلا مش معاي خلص..
تتغاظ ضحي من ضحكه وتدفعه بقوه تبعده عنها....
ضحي بغيظ:هو انت بتضحك عليه ليه....وبعدين انا فوزت وانت غيرت عليه....يبقي تنفذ شرطي...
يجلس نجم علي الكرسي ويضع الجاكت علي السرير ويضع قدم فوق الاخر  وينظر لي ضحي بكل غرور...
نجم:ومين قال اني غيرت عليكي 
سبق وقلت انك ولا تفرقي اي حاجه معاي وانتي الا خسرتي واستعدي عشان تبقي ام اطفالي...والليله هنفذ ده بس هخرج كلها ربع ساعه وهرجع تاني تكوني جاهزه وغمز لها سلام يا فراشتي الجميله وتركها في صدمتها وخرج....
تقف ضحي وهي مبرقه مش عارفه ترد.....
ضحي بفزع:يا نهار ابيض ده هينفذ كلامه وشكله كان بيتكلم بجد لالهووواااي وده مستحيل يحصل انا لازم اشوف حل وبعدين ده غشاش ده كان هيط'ق من الغيره والغض"ب بس طالمه لسه معناد طيب صبرك يا نجم يا مغرور....
وخطرت في بالها فكره مجنونه 
بقلم ساره احمد
في السودان....
تدخل تقي لي بيتها وهي في قمه الغض"ب والضيق...وتجلس علي الاريكه وهي تشتع"ل غض"با
تقي:بقي كده يا بدر بتخ"وني واحنا لسه في اول شهر من جوازنا انا لازم اطلقه من وفضلت تبكي بحرقه ده الا ضحيت باهلي وصمعتي عشانه...يبقي ده جزاتي... فيدخل بدر وهو غاض"ب من تقي...
بدر:انتي ازاي يا هانم تسمحي لي نفسك تسيبي العشي  الا معزومين عليه وتمشي كده من غيري ما تقولي ليه هو انا مش مالي عينك...
تنظر اليه بعتاب  وتبكي ولا ترد عليه.....
يتعصب بدر من سكتها فيجذبها من يدها بحده
بدر بغض"ب:بقولك ردي عليه 
تقي بالم وبكي:حاسب انت بتوجعني.....
يتركها بدر ويتغط علي يده بعصبيه طيب اديني سيبتك ردي عليه.....
تقي بدموع:طلقني يا خا"ين....
بدر بصدمه:ايه ......
في اسوان...
يرجع نجم لي بيته ويصعد لي غرفته ويدخل ويبحث عن ضحي فيجدها في الشرفه وهي تضحك بدلال ودلع ....وهي تتحدث عبر الهاتف
ضحي:بقولك يا حبيبي مستحيل اخليه يلمسني.... ده انا مللك انت وبس.....
لا يشعر نجم بنفسه الا وهو ينقض عليها ويصف"عها بقوه  فيختل  توزنها وتسقط من الشرفه فيصرخ نجم بفزع ضحيييي
 فيختل توازن ضحي وتفلت قدمها وتسق'طت عن حافه سور الشرفه لكن يلتقطها نجم يدها قبل ان تقع كليا وهو يصرخ ضحي... وضحي مصدومه وتبكي بخوف وهي معلقه في الهواء وتنظر لي اسفل فتبكي اكثر لانها عندها فوبا من الاماكن المرتفعه.... فتتشبث بيد نجم ...... وتبكي
ضحي:نجم انا خايفه  اوي 
يحمر وجه نجم وقطرات العرق ظهرت علي جبينه وعروق وجه ويده ظهرت يشده وشعوره نزل علي عيونه.....كل هذا من اثر المجهود الذي يبذله حتي يظل ممسك بضحي
نجم بانفاس متقطع'ه:انا مستحيل اسيبك انا هطلعك بس انتي ساعدني وخليكي هاديه وبلاش تبصي تحت....بصي ليه انا
وقتها قلبه نجم توقف تقريبا من كثرت قلقه عليها....
تهز ضحي راسها بمعني حاضر....
وتهدأ تمام وتنظر لي عيون نجم التي تسكنها....وبعد دقايق ينجح نجم في رفعها بعد ان طلب من ضحي ان تمد يدها الاخري حتي يمسكها لكن بهدوء ونجح في الوصول اليها....وامسك يدها ورافعها اليه...واول ما لمست قدمها ارض الشرفه ارتمت في احض'ان نجم ودفنت نفسها فيه وهي انفاسها متصارعه... ووجها شاحب وقلبها يدق بسرعه وتبكي 
يطمئن قلب نجم اول ما اصبحت بين ضلوعه.....تظل ضحي ترتجف ويدها بارده من الخوف....
يطبطب عليها نجم ...بحب وخوف شعرت هي بهم
نجم:اهدي يا ضحي انتي في امان...
تهدأ ضحي ومن كثرت التعب تنام بين احضا"نه.....
فيشعر نجم بهدوئها واسترخائها فيخرجها من احضا"نه ويبتسم برقه حين يراها نائمه مثل الطفل الرضيع وهو متشبث بي امه....فيحملها ويضعها علي السرير 
ويجلس بجانبها يتأملها ....ويشعر بشعور غريب نحوها.....
نجم:ايه الا انا عملته ده معقول انا امد ايدي علي بنت رقيقه زي ضحي هي صحيح عنيده بس طفله.....ويملس علي شعرها بحنان لكنه يجهم وجه حين يذكر حديثها الهاتف.....ويجن جنانه ويقفدت صوابه.... ويبعد يده عنها
نجم:لا تستاهل ده انا هسود عيشتها ومين ده بقي يا هانم الا انتي من حقه جاتك كس"ر حقك 
مفيش خروج من البيت وهخليكي تبقي مدام نجم الدين وهخليكي حامل بس صبرك يا ضحي.....
انا مش اورطاس..... ولاحظ ملابسها المم'زقه 
تخطر لي نجم فكره شياط"نيه وخبي"ثه عشان ينتقم بيها من ضحي.....فيقرب من ضحي
نجم بليئ"م:انا بقي هخليكي بتاعتي علي طول....
ذهب عند الدولاب وبحث في ملابسها علي قميص نوم ولقي واحد اسود وقصير جدا
فابتسم بمك"ر وقرب منها ونز'ع عنها ثيا"بها والبسها القميص...
وهو يتصبب عرقا
نجم:لا اعقل كده مهما كان دي نايمه ودي مش اخلاقك...
بس هي حلوه اوي اوي اوي لا لا اين كان اصبر يا نجم وبعد عنها بلعافيه....
وظلت طوال الليل يتأملها....الي ان غلبه النوم فنام واخذها في حض"نه.......
بقلم ساره احمد
في السودان
ساء الوضع كثيرا بين تقي وبدر فقد تشاج"روا كثيرا ورفض بدر ان يطلق تقي ....ورفضت  تقي ان تسمعه فكل ما يحاول ان يشرح لها حقيقيه ما حدث وانه لم يقبل تلك الفتاه كما هي راته ترفض بشده وتضع يدها علي ادنها وتصرخ ابعد عنييييي طلقني....لكن بدر رفض وحملها وحبسها في غرفتها....
ترتمي تقي علي السرير وتبكي بشده وقه"ر
تقي:انا السبب عشان صدقتك وسبت اهلي انا بك"رهك ولازم تطلقني....
يأتي بدر ويدق علي الباب...
ويتوسلها ان تسمعه
بدر:تقي والله بحبك ومحصلش زي ما فهمتي...تقي انا
تصرخ تقي:ابعد عني بدل ما اقت"ل نفسي ابعد عنييييي
بدر بخوف:حاضر انا هبعد عنك خلص بس اهدي...وبعد بدر عن الغرفه وجلس في الصاله علي الاريكه ووضع يده بين كفاه وبكي...بوجع.....والله ما حصل يا تقي انا عمري ما خنت"ك دي انتي روحي الهوا الا بتنفسه....
تمر الليله الصعبه علي الجميع بعد ما النوم غلبهم وناموا من كثرت البكاء والتعب.....
في الصباح....
تفيق ضحي وهي تشعر بالم في كل جسدها.....فتتذكر ما حدث امس وما فعله نجم...فتضيق عينها
بضيق وتنظر لي نجم بتوعد
وتجلس علي ركبتيها وتتنفس بش"ر
ضحي:بقي كده يا نجم عشان عنادك ورفضك انك تعترف بي غيرتك عليه وفيها ايه لم تحسسني انك بتحبني شويه تقوم ترميني من فوق البلكونه طيب ام وريتك...
بقلم ساره احمد
تشعر ضحي بأنه بدأ يفوق....
فتدعي النوم ....
فيفتح نجم عيونه وينظر لها بحب
نجم :صباح الخير انا عارف انك صحي افتحي عينك وردي عليه
ضحي لا رد
نجم بعصبيه:بقي كده طيب وسحب كوب المياه الذي بجانبه
وسكبه عليها فتشهق ضحي 
ضحي:اححح ايه الزفت الا عملته ده.... طبع ضحي لم تأخذ بالها مما هي ترتديه...
نجم ببرود:عشان تبقي تصحي مش تدعي النوم وتركها ودخل الحمام.....
ضحي بغض"ب:فعلا انسان بارد والله ما انا مكلمها.... وتنهض واثناء سيرها تري طيفها في المرايا فتصرخ بخضه اااااااااا يا لاهواااي يا مصيبتي.....
يخرج نجم من الحمام وهو بصابون علي وجه والمنشفه ملفوفه علي خصره ويخرج بقلق
ويجري عليها
نجم:مالك يا ضحي بتصرخي ليه....
تلتفت اليه ضحي بعيون تطق بشرا"ر
ضحي:مين الا لبسني الزفت ده...
نجم بضيق:كل الصريخ ده عشان كده ده انا افتكرت مو"تي....
ضحي بسخريه:ما انت كنت هتعمل فيه كده امبارح
يتذكر نجم ما سمعه امس فيجن ويجذبها من يدها بحده فتتأوه ضحي اي اي حاسب ايدي يا مفتر'ي يا هامج'ي
نجم بغيظ:بت لسانك طويل وانا هعرف اق'صه مش كفاي الا سمعته امبارح ردي عليه مين الزفت الا كنتي بتكلميه امبارح
ضحي بمك"ر:وانت مالك مش جوازنا علي الورق يبقي ملكش 
حق ولا حكم عليه...
نجم بغض"ب:بقي كده طيب وحملها ورمها علي السرير وثبتها
ضحي برعب:انت بتعمل ايه ابعد عني......
نجم وهو فوق'ها ويبتسم بمك"ر
نجم:لا هخليكي ام عيالي وقبلها
فتحاول ضحي ان تبعده لكنها تعجز......فيكمل نجم الدين ما يفعل
لكنه فجأه يصرخ اههه
وفجاه يصرخ نجم بألم:
 اه يا بنت الغض'اضه كده يا ضحي بتعض"يني في كتفي هو انتي ايه محرو"مه من اللحمه...تبتعد ضحي وهي تعدل ملابسها وتلتقط انفاسها بصعوبه ووجهها محمر بشده......
ضحي:احسن عشان انت سا"فل ومش محترم عشان استغليت الا حصل امبارح ولبستني كده وانا عمري ما لبست كده اصلا.....
ابتسم نجم بوقاحه...وهو يضع يده علي كتفه موضع الالم....
نجم بسخريه:والله انا بدور علي حاجه البسها لي حضرتك ملقتيش حاجه عجبتني غير ده اومال مين الا شريه مش انتي....
تتوتر ضحي من نظراته الواقحه لها وتجري تلتقط الروب  من علي الكرسي وتلبسه.... فتجد نجم مقترب منها فتتراجع لي الخلف....
وهي مرتبكه....
ضحي:انت بتقرب مني ليه هو انت عوز ايه مني.....
يتقدم نجم ويبتسم باستمتاع
نجم:انا قولتك انك خسرتي التحدي وهتبقي ام ولادي وكمان عشان يكون جواز بجد مش علي الورق وتكوني ملكي انا وبس....
ترجع ضحي لي الخلف وتهمس برعب:يا لاهوي ده مصر علي الا في دماغه مستحيل ده يحصل
يسمعها نجم ويبتسم:لا هيحصل
ضحي:بتحلم وهكمل تعلمي عشان انا الا كسبت..التحدي وانت غشاش
وقبل ان ينطق نجم كانت ضحي وصلت لي الباب وفتحته وهربت...منه.....يتعصب نجم وينده علي ضحي....
نجم:ضحي ارجعي احسن لكي ميصحش حد يشوفك كده ارجعي يا ضحي.....
ترد عليه ضحي من اسفل بعند:والله ما انا رجعه طول ما انت فيها والا عندك اعمله....
يغض"ب نجم والد"ماء تغلي في عروقه ...
ويضر"ب الباب بقدمه
نجم:كده يا ضحي طيب والله ما انا رحمك...وهحبسك في الاوضه وهنفس الا في دماغي.....
ونزل يجري خلفها...سمعت ضحي صوت اقدامه 
ضحي برعب:يا لاهوي ده هيعملني عصير ام الحق اجري علي اوضه امه عشان اتحمي فيها وجرت علي غرفه ام نجم واحتمت فيها...
ام نجم بدهشه:مالك يا بنتي واذا تخرجي كده من اوضتك واذا نجم يسبك كده ده هيسود عيشتك
ضحي بخوف:متخوفتيش انا اصلا مرعوبه في نفسي خلقه اصله ناوي علي...ولم تكمل وتجد نجم يفتح الباب....وعيونه بطق ش"ر
ام نجم بتوسل:براحه عليها يا ولدي ده مش حملك....
يتمالك نجم نفس:حاضر يا امي براحه عليها بس عجبك انها طلعه كده من الجناح....
ام نجم :براحه يا ولدي
ينظر لها نجم بتوعد:طيب يلا علي فوق احسن لكي.....
ضحي برعب:طيب ابعد شويه
يجز نجم علي اسنانه بغيظ ونفاذ صبر....الله ما طولك يا روح اديني اتنيلت وبعدت شويه وفي لمح البصر تجري ضحي ويجري خلفها نجم...واثناء جريها تصطدم بي شريف الذي يتجمد مكانه لاني ضحي وقعت ارضا والروب قد اظهر جزء من ساقها
شريف باعجاب:الله ما صلي علي النبي (عليه  افضل الصلاه والسلام).....ايه الجمال ده...تلم ضحي نفسها وتنهض بسرعه وهي وجهها اصبح وردي من الخجل...وبترجع خطوه لي الخلف فتصطدم بنجم الذي يغل"ي غض"با وغيره فتترحم علي روحها....
نجم بغض"ب:كم مره قولتك مراتي خط جحي"مي والا يقرب منه يتح"رق يبلع شريف ريقه بصعوبه
خوفا من نظرات نجم الملت"هيبه
شريف:انا اسف يا نجم وجري من امامه....فيحمل نجم ضحي لي فوق ويرميها علي السرير بقسوه وهي تصرخ نزلي يا نجم يا هام"جي....
نجم:كده جبت اخري منك انا هعلمك الادب وجلب حبل وقيدها علي السرير وهي تصرخ وتبكي...
ضحي:لا بلاش الاسلوب ده ارجوك يا نجم انا بك"ره الاسلوب ده
نجم ببرود:انتي الا اجبرتيني علي كده....
وتركها وخرج تظل ضحي تصرخ نجمممم وتبكي....
في السودان....
يفتح بدر الغرفه لي تقي ويقرب منها يجدها متكوره في نفسها نائمه علي سجاده الصلاه ودموعها تسيل من عيونها رغم انها نائمه قلبه يالمه علي بكها...فيحملها لي السرير...ويضعها عليه ويغطيها ويملس علي خدها برقه يمسح دموعها
بدر: والله ما خنت"ك دي البنت هي الا اخدتني علي خوا"نه وبستني غصب عني حتي انا ضر"بتها بلقم علي وشها وبهتلتها انا بحبك انتي وبس... وطبع قبله علي وجنتها وخرج.....
بدر:انا عارف ازاي هصلحك يا قلبي انا هحضر احلي فطار رومانسي عشانك يا قلبي...
ودخل المطبخ وشرع في تجهيز الفطار ونظم الطاوله بفطار رومانسي وشموع وموسيقي هادئه تفيق تقي من نومها وتنهض وهي تشعر بتكس"ير والم في كل جسدها......وعيونها متنفخه من اثر البكاء.....
تقي:منك لله يا بدر انا بكر"هك
فتخرج لي تبتسم رغم عنها وتنسي حزنها بمجرد ان رأت الفطار والاجواء الرومانسيه.....فتجد بدر يضمها من الخلف...ويضع راسه علي كتفها.....
بدر:سمحيني والله الموضوع مش زي ما شوفتي ....
تقي بحزن:اومال ازاي انا كنت بمو"ت ام شوفتك معها...
ياتي بدر امامها بلهفه ويقبلها برقه
وحب بعد الش"ر عليكي يا قلبي والله ده كان غصب عني انا ضر"بتها بلقم وهزقتها عشان بستني علي غفله...مني
والله ما بكدب وبعدين انا مش بسططعم غير بوستك انتي وغمز لها بشقاوه.....
تخجل تقي...:بس جسمي كله متك"سر منك لله
يغمز لها بدر:ولا يهمك بعد الفطار انا هعمل لكي تدليج وهفكه لكي انا واخد النهارده بطوله اجازه لكي
وهدلعك وانعنيشك علي الاخر انتي ملكه وانا فارسك....
تقي بغرور:طيب عفونا عنك يلا عشان نفطر....
فحملها بدر بكل حب واجلسها علي الكرسي وجلس بجانبها وبدأ في اطعمها.....
في مصر....
بعد الظهر يرجع نجم لي غرفته ويفك قيد ضحي التي تتجانب حتي النظر اليه وبعدها تحمم وبدل ثيابه وطلب لها الطعام ووضعه لها وخرج واغلق الباب....
تنفج"ر ضحي في البكاء
ضحي:والله ما انا قعده معها وقلبي ده هطلعه وادوس عليه انا اتهنت كتير منه واخرجت هاتفها التي خبئته منه...واتصلت باحد وبعدها واغلقت الهاتف....
ضحي بتحدي:بس كده هو ده الا لازم يحصل في المساء يفتح نجم باب غرفته لي يصعق بشاب في غرفته وضحي تحاول الهروب من الشرفه وهو يحملها....فيجن جنانه ويخرج مسد"سه ويصرخ ضحييي الخاي"نه
 يرفع نجم المسد"س  نحو الشاب الذي يحمل ضحي ويضغط علي الزناد فتخرج الرص"اصه وتستقر في قدم الشاب فيترك ضحي ويمسك بساقه ويظل يصرخ بالم وهو ينظر لي نجم الذي يشتع"ل غض'با وضحي واقعه ارضا ترتجف خوفا منه وتبكي وترفع وجهها نحو نجم الذي ماذا ممسك بيه ومصوبه عليها.....
ضحي ببكاء:انت مريض مجنون علي متسرع ومتهور...
يتالم الشاب لكنه يخشي علي ضحي فيصرخ بتحذير
الشاب:لو قربت منها يا حيو"ان هق"تلك ابعد عنها ضحي تعالي عندي هنا.... هذا يجن نجم ويبرق عيناه غير مصدق ما يسمعه....
فتوجه نحو ضحي التي كادت ان تنهض وتجري علي احض"ان ذاك الشاب لكن نجم يجذ'بها من شعرها  ويقربها نحو وجه بقسوه وينظر في عيناه بنظرات غض'با....
خلال الثواني تلك كان القصر كله سمع اصوات الصريخ والرص"اص ففزع وصعد جد نجم وابوه وامه وشريف لي غرفته والفزع والقلق عنوانهم وجميع الخدم وقفوا في الاسفل ينتظروا لي يروا ما حدث والفضول سيدهم....وظلوا يتهامسوا.....ويرددوا ماذا يحدوث فوق......
يصلوا اهل نجم لي يصعقوا من ملامح نجم الغاض"به بشده ومن ذاك الشاب الذي يسي"ل دما"ئه هكذا....
الجد بحزم:مين ده يا نجم وليه ضربت"ه بن"ار يا ولدي وده مش طبعك......ومن امتي بنستعمل الع"نف مع النساء اتركها يا ولدي....
يصرخ نجم بغض"ب:عوزني اسيبها يا جدي دي خا"ينه زي اختها....
كانت عوز تهرب زيها مع عشيقها انا مستحيل اسيبها....كل هذا ومازل ممس"ك بش"عر المسكينه التي تبكي وتصرخ وهي ممسكه بيده التي تقبض شعرها بقسوه....
ضحي:بقولك سبني انت مش فاهم حاجه انت غبي..
نجم:كده طيب و القها ارضا بقسوه فصرخت ضحي وبكت والشاب انفغل بشده عليها....
انت حيو:ان وحسابك معاي عسير
الشاب بحنان:انتي كويسه يا ضحي...تهز ضحي راسها ايواه يا تاج انا بخير بس لازم اطلق منه وارجع مصر انا قرفت من جنونه وتعبت من شكه فيه....ده هام"جي
شريف:احنا هنفضل نتكلم كده ونسيبه دم"ه يتصفي لازم يروح المستشفي.....
الجد:بس كده هتبقي فضحايا...
نجم:ولا يهمني يحصل الا يحصل
وبعدها تاتي الشرطه مع الاسعاف فينقل تاج لي المستشفي وهو فاقد الوعي ومعه ضحي التي فقدت الوعي من كثرت البكاء وكان نجم يغل"ي غيره وغض"با.....ويتوعد لها طيب يا ضحي وديني ما انتي فلته مني لا انتي ولا هو صبركم ويامر بلقبض علي نجم ويرحل لي قسم الشرطه...... يعلم اهلها في اسوان بما حدث فيهروا لي المستشفي......
ابو ضحي بقلق:مالها بنتي يا شريف......
شريف ببسمه هادئه:هي بخير والحمد لله بس نايمه عشان تهدي من الانهيار العصبي الا اصبها بعد ما نجم ضر"ب صديقها برصا"ص ادامها واتهمها بلخيا"نيه.....
يستنكر ابو ضحي امجد هذا الكلام وينكره.....
امجد بضيق:الكلام ده كدب ده تاج خالها واستاذها في كليه العلوم....
يصعق شريف:مستحيل كده نجم غبي فعلا.....
امجد بضيق:انا الا غلطان ان سيبت بنتي بس تاج ازيه دلوقتي....
شريف:الحمد لله هو دلوقتي اتنقل لي اوضه عاديه بس هو في اوضه ضحي صمم انه لازم يبقي جانبها
امجد:شكرا لك يا شريف انا هروح اطمن عليهم....
وذهب ابو ضحي وجدها وعمها لي غرفتها.....يمر الوقت وتعلم امها وتاخذ اول طائره وتأتي لي اسوان مهروله....وتدخل لي غرفتها وهي تلتقط انفاسها بصعوبه.....شديده
مياده بلهفه( ام ضحي) :بنتي فين عملتوا فيها ايه انا مكنش لازم اسيبها تقضي الاجازه هنا وتشهق بفزع اول ما عينها تقع علي اخيها يتعكس علي عكاز......وتكمل يا لاهوي هو انت حصل فيك ايه يا تاج.......يتلعثم الكلام عن الخروج من فم تاج
تاج:مياده اختي اسمعني الاول....
اصل وقص عليها ما حدث
تصعق مياده:يا نهار اسود كل ده يحصل لي بناتي وانا معرفش كله منك يا امجد ومن دماغك النشفه ياه قولت لك تعالي نعيش بره مصر بره اسوان والتخلف الا فيها كنت ترد تقول انا مسيبش اهلي عشانك وادي النتيجه ضيعت البنتين....وتنظر اليه بعتاب ولوم...
امجد بحده:قولي الكلام ده لي نفسك يا مياده انتي مضحتيش زمان عشان نعرف نحافظ علي البيت.....جيه تلومني دلوقتي
مياده بعصبيه:انت زي ما انت اناني مرضيتش تضحي  زمان ليه اضحي انا ليه بمكانتي العلميه وادفن نفسي هنا 
يضحك امجد بسخريه:ده واجب انت الست.....
وقبل ان ترد مياده يصرخ تاج يا جماعه مش وقته المهم دلوقتي تشوفه بنتكم وايه الا حصل لي تقي......
امجد ومياده بحزن علي حال بناتهم عندك حق يا تاج المهم نعرف تقي فين وايه الا حصل لها....
تنظر مياده لي بنتها بحزن وتجري عليها وتضمها...ام امجد يذهب نحوهم ويضم ضحي....وينظر لي مياده بعتاب عاشق....ومياده تلومه بحب وعشره السنين التي مهما مرت لن تطفئ شمس حبهم.....لكن العناد اه من العناد والغ"ضب حين يتمكن من انسان يدم"ره ويد"مر غيره........
في السودان
تضحك تقي بسعاده من قلبها 
وهي تجري علي شاطئ النيل ويلحقها بدر.....
تقي:انا عمري ما كنت اتخيل في يوم اني اكون سعيده كده انا بحبككك
يحملها بدر ويدور بيها في الهواء وانا بحبك اوووي ويقفز في النيل بحبكككك 
تقي:والله مجنون حد ينط في النيل بهدومه 
بدر:حبك جنيني بحبككك
تقي:وانا كمان بحبككك
تفيق ضحي بتعب وحزن فتفرح عندما تجد نفسها بين احض"ان ابوها وامها فتشعر بلامان التي افتقدت اليه.....بشده
فترتمي بين احضا"نه وتبكي
ضحي:ياه يا ماما يا بابا وحشني حضن"كم...انا مش لازم افضل هنا دقيقه واحده انا هرجع مع ماما انا تعبت اوي اوي هنا....
مياده:اكيد يا قلبي هترجعي معاي
ضحي:الله ازاي خالي تاج هو كويس انا السبب في كل الا حصل ده انا اسفه.....
يتعكز تاج علي عكازه ويقرب منها
ويملس علي راسها بحب ومرح وطبع قبله علي راسها
تاج:انا فداكي يا قلبي.....
ضحي بلحب: تسلمي يا قلبي انت سندي....
امجد بحزن وغيره:كده يا ضحي اومال انا ايه مبعرفش احميكي يعني.....
ضحي:ابدا يا بابا انا مليش غيرك انت وماما....ربنا يخلكوا ليه....
ينظر امجد لي مياده بحب فتخجل مياده وتدير وجهها لي الجه الاخري......
فتبتسم ضحي بحب.....
يمر  يوم ويخرج نجم بعد ما قال تاج انه من اصاب نفسه بلخطأ بعد ما ترجته ضحي انا يغير اقواله ونجم يلوم نفسه بل يلعنها علي تسرعه في الحكم علي ضحي....واعتذر لي تاج وجري علي غرفته فوجد ضحي تحزم الحقائب وتصمم علي الرحيل .....
وعيونها كلها حزن واسي ولوم....
فتقف ضحي وتنظر لي نجم بوجع 
يشعر نجم بضيق من نفسه وقلبه حقا يالمه لي نزول دموعها.....
فيقترب منها..... ويقف امامها ويضع يده علي كتفاها ويبتسم بحب تشعر بيه ضحي لي اول مره
فتضع يدها علي يده.....وتدمع عينها....
تظل ضحي تنظر اليه بعتاب كبير دون ان تنطق بحرف واحد لكن نظرات العيون تعبر عما يجول بدخلها من الحزن والعتاب واللوم
نجم بتوتر:انا اسف يا ضحي انا عملت كده عشان اكتشفت اني بحبك......
نجم بتوتر:انا عملت كله ده عشان مقدرتش اتحمل اكتر منك وقرب من ضحي بشده ونظر في عينها بعمق وعيونه تلمع ببرق الحب ولهفته....فشعرت ضحي برجفه تهز جسدها وقلبها يدق يدق يدق بانفعال......وهي تنظر لي عينه التي تسحرها وجعلتها تهيم فيها
ضحي لي نفسها:يا لاهوي هو انا مالي مش علي بعضي كده يارب يبعد عشان لو ضغط اكتر من كده هيغمي عليه مش قدره....
يقرب منها نجم حتي التصق بيها وضمها من خصرها وقربها اليه وبهمس لها بنبره عاشق ملهوف
نجم:هو انتي روحتي فين وقرب شفايفه من وجنتها ولمسه وهو يهمس بحبك اوي يا ضحي انا وعشقي انا .....
لم تتحمل ضحي اكثر وفقدت الوعي بين احض"انه...
يشعر بي سكونها بين احضا"نه فيقلق ويخرجها من حض"نه ويفزع عليها حين يرها لا تتحرك فيحملها لي السرير ويضعها عليه ويأتي بلعطره ويمرره بجانب انفها فتستنشقه فتفتح عينها وترفرف
برموشها عدت مرات في زهول وهي تنظر لي عيون نجم التي تري فيها الحب وحنانه فيقترب منها ويمسك يدها ويقبلها برقه...ويهمس بعدوبه بحبك اوي اوي وبغير عليكي حتي من نفسي
سمحيني يا ضي عيني.....
لا تتحمل ضحي اكثر وترتمي بين احضا"نه بقوه وتتشبث فيه
وتبكي.....
ضحي:وانا كمان بحبك اوي اوي اوي وكنت مستنيه الكلام ده يخرج منك بحبك...بعشقك بكل لغات العالم .....
يضمها نجم اليه وانا كمان بحبك وخايف انك تصممي تسافري مع امك وتسبيني....
تخرج ضحي من حض"نه بلهفه
ضحي بشقاوه:مين دي الا تسيبك ده انا كبته علي قلبك وقعده علي نفسك مش هسيبك ابدا ومعاك مترح ما تروح بس وتكمل بحزن....الكليه...انا في اخر سنه وحلمي اني ابقي عالمه في دارسه عالم الحيوا"ن....وتجهم وجهها بحزن طفولي وعقدت يدها بجانب صدرها.....فيبتسم نجم بحب ورقه ويقترب منها ويدير وجهها نحوه 
ويرسم ابتسامه علي شفاها....
نجم:مش بحب اشوف حبيبي زعلان ومبوظ كده وبعدين الا يطلبه حبيبي مجاب حتي قبل ما يتكمل انا مقدرش علي زعل حبي وضحي...انا موافق اننا ننفذ شرطتك عشان انتي فعلا الا فوزتي....وهنسافر علي القاهره انا عندي شقه صغيره وحلوه بجانب كليتك وكمان هفتتح فرع شركه الاغذيه الجديد في القاهره ومحتاج سنه عشان يستقر الوضع هناك......
بقلم ساره احمد
تقفز ضحي من مكانها وتظل تقفز في الهواء مثل الاطفال وهي سعيده وتردد
ضحي:كنت عارفه اني انا الا كسبت ايواه انا الا كسبت وخليتك تغير عليه.....
يتذكر نجم ما فعلته فتختفي ابتسامته ويتجهم وجه....
نجم: والله لو عملتي حركاتك دي تاني لا انا....
لم يكمل ويجد ضحي تقفز عليه وتسكته بقبله ....في البدايه يتعجب نجم من تصرفها وجرأتها
فتشعر ضحي بما فعلت فتحمر وجنتها وتعض علي شفايفها بعصبيه وهي تردد ايه الزفت الا انا هببته ده.....
يبتسم نجم بمك"ر:ده انتي عملتي احلي حاجه ماتجي نكرر ده ونفذ شرطي ونجيب عيال تبرق ضحي بصدمه وتتوتر وقبل ان يقرب نجم تجري علي الحمام....وتغلق الباب
اصل انا نسيت اني لازم استحمي عشان انا تعبانه اوي وعوزه افك شويه......
بقلم ساره احمد
نجم بضيق:بقي كده طيب يا ضحي بس انا مش هسيبك واكمل بخب"ث علي فكره بتبوسي حلو اوي...هجربها تاني عشان اعرف احكم انا  نازل اشوف حماتي عشان ترضه عني سلام يا ضحي....
تجلس ضحي علي الارض خلف الحمام وهي تخبئ وجهها بخجل بين كفاها....
ضحي:معقول الا حصل ده معقول نجم بيحبني اوي كده بس ايه الا انا عملته ده غبيه انا لازم اذله الاول وانكفه وااشكسه قبل ما يحصل اي حاجه من الا في دماغه قليل الاد"ب ده بس يارب اثبت ادامه........
ينجح نجم في كسب حب ام ضحي وودها ويشرح لها كل ما مر بيه واسباب تصرفاته مع ضحي فتلتمس اليه العذر خصوص بعد ما اتي لها بباقه من الزهور الحمراء التي تعشقها وصندوق من الشكولاته ورتب لها لقاء رومانسي مع ابو ضحي.....وبعد ان كان اللقاء علي احسن صوره ونجح في احياء بعض ذكريات حب الماضي وانتعاشه.....وسحره في صباح اليوم التالي جهزت الحقائب ورجعت ام ضحي وتاج خالها وضحي ونجم وانطلقوا لي القاهره....السعاده لا تسع قلب وروح ضحي......فقد وصلت لي شقتها.....ومعها نجم الذي يضمها بحب.....
نجم:مبسوطه يا قلبي
ضحي بفرحه :اوي اوي اوي
نجم بليئم:طيب مفيش واحده زي بتاعت امبارح
ضحي بحده:بطل قل"ه ادب وتحاول ان تفلت منه لكن نجم حاكم قبضته جيدا
نجم بشقاوه:متحوليش انك تفلتي مني.....وقرب منها وكاد ان يقبلها فيرن جرس الباب فتستغل ضحي الفرصه وتفر منه وتجري وتفتح الباب....فيجري خلفها نجم مش هسيبك....وقبل ان يضمها اليه يتجهم وجه ويهمس هابا روحنا في داهيه..... فتدخل الفتاه التي تلبس شورت جينز وتشيرت يصل لي نصف البطن وتضع الكثير من الزينه فتدفع ضحي التي تشتع"ل غض"با فتجري علي نجم وتتعلق في عنقه وتقبله بدلال ودلع
الفتاه:وحشتني يا نجمي
 تصرخ ضحي بضيق نجمممم مين دي لم يلحق ان ينطق فيجد ضحي
يبعد نجم ضحي عن تلك الفتاه بصعوبه وحتي تهدأ ضحي يحملها نجم من خصرها ويرفعها عن الارض تظل ضحي تنظر لي الفتاه  بعيون مشت"عله غض"با...والفتاه مرعوبه منها فتنكمش في نفسها...
الفتاه بصوت رقيق:الحقني يا نجمي من المتوحش"ه دي مين دي.. ؟
تتغاظ ضحي وتظل تركل في الهواء وهي تصرخ
ضحي:سبني عليها يا نجم من البت المايعه دي الا مش لبسه اصلا عشان تقولك يا نجمي...
يضحك نجم من غيره ضحي ....
نجم:اهدي بس انتي خل"عتي كتفي من كتر الفرك اهدي بقي...دي يا ستي تبقي يارا بنت عمي الا كانت مسفره بره ولسه رجعه عشان هي استاذ في كليه العلوم....
تلوي ضحي فمها ساخره....
ضحي:نعم يا خوي عوز تقولي ان المايعه دي معيده في كليه العلوم ده مستحيل....ودي بقي تبقي اخت شريف...وفجاه يظهر شريف...من خلفهم.....
شريف بسخافه:مين بيجيب في سيرتي انا اهو.....
يلتفت اليه نجم وينظر اليه بغض"ب ويهمس اهلا هي كانت نقصاك شكلي هرقدك في المستشفي وتبقي مريض بدل ما تبقي دكتور....
تجري يارا علي شريف وتختبئ في حض"نه...
يارا بغرور: الحقني يا شري البت دي هضترب"ني دي متوح"شه اوي...
يضحك شريف علي شكل ضحي الذي اصبح مثل البر'كان المتف"جر
من لونها الاحمر وعيونها التي تلمع بغيظ.....
شريف ببرود:اخص عليكي يا يارا حد يقول علي البدر ده متو"حشه دي الرقه كلها.....يا دلعوا....
يتعصب نجم وينزل ضحي ارضا ويخبئها خلفه....ويجذب شريف من ياقه قميصه وينظر اليه بتحذير
نجم:شريف انت قدامك ثانيه تاخد عروسه باربي دي وتطلع علي شقتكم احسن والله ما هخلي حد يتعرف علي ملامحك...
تضحك ضحي علي ما يحدوث وتنظر بنصره وتعالي لي  يارا التي ستنف"جر من الغيظ....
وتقرب من نجم وتضمه من خصره
وتتحدث بدلال ودلع...
ضحي:حبيبي عنده حق يا خد عروسه باربي دي واخلع احنا لسه رجعين من السفر وعوزين نرتاح....
شريف بضيق:طيب يا غندوره هاخد اختي ونطلع سلام يا حلوه وجذب يارا من يدها وخرجوا من الشقه فأغلق نجم باب الشقه خلفهم بعصبيه في داهيه...
ويلتفت لي يجد ضحي قد اختفت
وحقيبتها اختفيت فينظر لي غرفه النوم لي يجدها مغلقت الباب...
نجم:بقي كده يا ضحي بتجري مني 
وتعمليها زعله....
فيذهب لي باب الغرفه ويدقه
نجم:افتحي الباب يا ضحي وبطلي شغل العيال ده....
ترد عليه ضحي وهي سنده علي باب الغرفه
ضحي:لا مش فاتحه انا زعلانه منك ومش هكلمك تاني انت شر"ير وهتنام علي الكنبه الا بره واياك لسانك يخاطب لساني عشان مش هكلمك تاني.....
نجم بضيق:افتحي يا ضحي احسن لكي انا بدأت افقد اعصابي
ضحي بتحدي:والله لو كس"رت الباب زي عويدك واتصرفت بهماجيه مش هستني معاك ثانيه
واحده يا بتاع يارا لو عندك د"م واحساس خليك في حالك....
يغل"ي الدما"ء في عروق نجم
ويشعر بجرح كرامته ....
نجم:بقي كده يا ضحي طيب والله ما انا مكلمك تاني وهعرفك معني الخصام والتجاهل صح...همس بهذا وخرج من الشقه وهي غا"ضب من كلام ضحي....
بعد ان اطمئنت انه غادر تفتح الباب بحرص شديد.....وتخرج راسها حتي تري ان كان هنا ام لا
وبعد ان اطمئنت انه ليس هنا خرجت ووقفت علي باب الغرفه
وجهمت وجهها ودمعت عينها بحزن....
ضحي:بقي كده يا نجم ايه انت ما صدقت انك تخصمني...حتي محولتش انك تصلحني او تحيلني حبه كده طيب انا بقي هوريك العند شكله ايه والله لا مجنناك وهخليك تتمني نظره مني ومش هعبرك....ام انتي يا عروسه باربي ايامك معاي سواد ....صبرك
في الشقه التي فوق ضحي يسكن شريف واخته...
يارا بغيظ:بقي انا يارا المعيده في كليه العلوم قسم احياء يحصل فيه كده ومن مين من البتاعه دي والله ما انا سيبها ...معقول نجم يتجوز دي يرفضني انا ويفضل عليه دي طيب ام طفشتها من هنا مبقاش انا يارا.....
يرتمي شريف علي السرير بجانبها
ويضحك عليها 
شريف بسئله:اهدي حبه يا يارا وبطلي الس"م الا انتي فيه ده وبراحه علي البت دي مش حملك...
تنظر اليه يارا بضيق وتلقي عليه الوساده تصدق انك سخيف وغليز يلا اطلع بره انا مش طياقك وصرخت بررره
يخرج شريف وهو يضحك بهستريه
شريف:والله مجنونه يا يارا انا نازل اتعشي بره تحبي تجي معاي
يارا بضيق:اف منك مش عوزه حاجه انا هطلب درفري يلا غور...
الساعه تدق ١١مساء ونجم لم يأتي بعد وهاتفه مغلق وهذا اثر قلق ضحي....وظلت واقفه في الشرفه تنتظره وهي عيونها تراقب الطريق حتي تراه حين يصل....
وكانت في الشرفه التي فوقها...
يارا فابتسمت بش"ر وقالت
والله دي احسن فرصه عشان ارد لها الا عملته فيه....وضحكت بش"ر ودخلت وبعد دقيقه خرجت ومعها زجاجه عصير وسكبتها كلها فوق شعر ضحي وظلت تضحك...
تصرخ ضحي بفزع ااااااا وترفع وجهها لي اعلي حتي تري من الذي سكب عليها العصير فتجدها يارا وبسمه الخب"ث علي شفايفها
ضحي بضيق:مش تحاسبي يا حما"ره.....
يارا بداعاء البراءه: ابوس سوري العصير فلت مني ايدي غصب عني 
ضحي بقرف:طيب يا ميعه حسابك معاي بعدين....وتركتها ودخلت وهي تمتمم بضيق
بقي كده يا عروسه باربي والله ما انا سكته وهردها لكي ياربي شعري بيلصق انا هشيل التلصيق ده ازاي طيب يا زفته ام وريتك ودخلت الحمام وتحممت وهي في قمه الضيق.....
في السودان....
علي ضي الشموع والموسيقي الهادئه ترقص تقي مع بدر في اجواء من الرومانسيه والحب....
بدر:هو انتي سعيده معاي يا تقي..
تقي بحب:انا طيره من السعاده انا بحبك اوي اوي يا بدر بيك استغنيت عن العالم كله ربنا يخليك ليه.....
بدر:ويخليكي ليه....يا قلبي يا فرحتي انتي كمان كل عالمي بعشقك.....
وبعد ان رقصوا ذهبوا لي طاولتهم وتناولوا العشاء في حب وهيام وفجأه يحدث هجوم مسل"ح علي المطعم....من عصابه ملثمه....
وياخذوا رهائن ومن ضمنهم تقي التي تصرخ وتبكي بدر الحقني...
بدر الحقني لكن بدر قد ض"رب علي راسه بمقدمت الم"سدس من احدي الملثمين حين حاول منعه من خطف تقي ويسقط فاقد الوعي علي الارض...وقد اشعل"وا الحري"ق في المطعم وبدر وناس اخرين قد حصروا بداخله....
يرجع نجم لي البيت ويدخل وهو مهموم وحزين ويبحث عن ضحي في الشقه ويدخل لي غرفتها ويبحث عنها فلا يجدها فيخرج والقلق عنوانه وفجاه يصطدم بيها وهي خرجه من الحمام  لفه المنشفه حولين جسدها...فيقعاه ارضا ويصبح نجم فوق"ها ولي سوء الحظ تق'ع المن"شفه عنها فتشهق بخضه فينظر لها نجم ويقرب منها وو
يتقرب نجم من ضحي التي ترتجف خوفا منه وهي مازلت واقعه ارضا وتصرخ بففزع وخجل .... 
ضحي:غمض عينك يا قلي'ل الادب بدل ما انت متنح  فيه كده دير وشك لكن نجم مازال ينظر لها وحالته صعبه....
يكلمه نجم نفسه:انا مش قادر اتحمل بقي بلا هجر بلا زفت...
فيقرب منها ويحملها كما هي وضحي في حاله صدمه وخجل 
يدخل بيها لي الغرفه ويضعها علي السرير تجذب ضحي الغطاء وتغطي نفسها بيه وهي تبكي وترتجف....وتتوسل نجم الا يقترب منها
ضحي:ارجوك بلاش يحصل حاجه بينا بطريقه دي ارجوك....
لكن نجم مغيب ولا يسمعها ويقرب منها ويلمس وجنتها فترتعش ضحي بين يدها فيقرب اكتر منها ويقبلها برقه تجعلها تهدء قليلا لكنها لا تستجيب اليه ومازال خائفه بعد ثواني يتمالك نجم نفسه ويتركها تتنفس ويغمض عينها ويسند جبهته علي جبهتها ...ويتنفس بصعوبه ام ضحي متجمده من قربه وانفاسها تهبط وتصعد بسرعه من التوتر
نجم بحب:متخفيش عمري ما هاذيكي وهحميكي حتي من نفسي بس اتوسل اليكي بلاش تبقي كده تاني او تلبسي اي لبس مكشوف عشان انا مش هقدر اسيطر في نفسي تاني...وتركها وخرج وهو متعب ومجهود.... وجلس علي الاريكه يجذب شعره بعصبيه
نجم:يا نهار ابيض انا مالي كده مش علي بعضي منك لله يا ضحي
تختبئ ضحي تحت الغطاء وهي متورده من الخجل وتضع يدها علي فمها تتحسسه بسعاده وبسمه
ضحي:يا خربي ده انا همو"ت من الكسوف ده لو قرب تاني مني هسلم كل الحدود ومالي قلبي كده بيدق بسرعه ياربي ارحمني...
بعض ساعه تخرج ضحي وهي تلبس بجامه محتشمه وفضفاضه
ولمه شعرها علي هيئه كحكه
لي تجد نجم نائم علي الاريكه ومغمض عينه....
تقترب منه ضحي وتتأمله:اه منك قلبي مش متحمل لمستك ارجوك بلاش تقرب مني تاني...وسيم حتي وانت نايم عوزه اكلك...ما علينا انا جعانه ام اروح اشوف حاجه تتاكل في البيت ده....
وذهبت لي المطبخ وبدأت تبحث بطريقه طفوليه 
فيفتح نجم عينه ويبتسم وهو يراقبها...
نجم:والله طفله بس بعشقها وانا هصبر عليكي يا حبي لحد ما تكبري
وظل يرقبها .... ويبتسم بحب
في السودان
يفيق بدر لي يجد نفسه في مكان اخر يبدو انه قصر فخم وهذا واضح من المعمار والاثاث الراقي
يضع بدر يده علي راسه بألم
بدر:اه راسي بتوجعني اوي هو انا فين ....؟ وليه مش فاكر حاجه انا مين....؟
ونهض من السرير في زهول وعجب  وحيره وبدأ في التجوال في الغرفه حتي يعرف اين هو
فخرج من الغرفه وشعر بضياع اكثر والحيره وسط هذا القصر الكبير....
نجم:هو انا فين وليه انا مش فاكر حتي اسمي....
لي يسمع صوت انثوي رقيق يتحدث من خلفه....
انت ليه قومت من سريرك وانت تعبان يا حبيبي....
يلتف اليها بدر بحيره
بدر:حبيبك ليه انتي مين وانا اعرفك...
تقترب منه الفتاه بدلع ودلال وتضع يدها حول عنقه وتقول
اخص عليك يا بدري انت مش فاكر مراتك...حبيبتك
بدر بزهول:مراتي انا وبدر مين
الفتاه بتمثيل البراءه:انا مراتك فريده وانت بدر جوزي وحصل لك حادث سرقه وحد ضر"بك علي دماغك واظاهر كده فقد الذاكره
بدر بشك في كلامها
انا مش فاكر اي حاجه بس حاسس بوجع في قلبي وان فيه حد بينهده عليه ومحتاجني...
تقترب منه فريده بمك"ر وخب"ث
وتضمه 
فريده:ده وهم يا قلبي وانت بس مذبذب ومطرب من الض"ربه
يصمت بدر حتي يكتشف ماذا يحدث هنا.....
في مكان اخر تفيق تقي لي تجد نفسها في المستشفي...
وجسدها كله يألمها....
تقي:اه انا فين وايه الا حصل...؟
فتتذكر ما حدث فتبكي علي زوجها فبعد ما خطف"ت انقلبت السياره وكل ما فيها قد مات"وا ونجت هي باعجوبه بعد ما قفزت من السياره
وبعدها لا تذكر ما حدث....
يدخل الطبيب عليها
الطبيب:ازيك يا تقي انتي كويسه
تقي بحزن:الحمد لله بس ممكن تتصل بجوزي بدر انا حفظه رقم تليفونه
الطبيب ببسمه:اكيد طبعا
اتفضلي ده تلفيوني....
تقي:شكرا هو حضرتك مصري
الطبيب بود:ايواه واسمي هو ناي
تتعجب تقي من اسمه معقول اسمك ناي
يضحك ناي:انتي مش اول حد يتسغرب اسمي اعمل ايه امي بتحب الناي فسمتني كده
تبتسم تقي بيسحر ناي بيها
تجري تقي الاتصال لكن لارد وهذا قلقها وخصوصا انها اجرته اكثر من ٢٠ اتصال....
تقي :لا بقي انا مش عارفه ايه الا حصل لي بدر انا قلبي بدأ يوجعني
ناي:طيب مفيش حد يعرفه تتصلي بيه.....
تتذكر تقي رقم عمله فتتصل بيه لكنها سرعان ما يتغير لونها ويشحب وتبدأ في البكاء وتصرخ  بهستريه لاااااا مستحيل يكون بدر ما"تتت لاااا والقت الهاتف وبدأت في الصراخ بهستريه يلحقها ناي ويعطيها حقنه مهدأه وتنام....
ومازالت تبكي وملامحها مطربه
يحزن ناي عليها 
ناي:يا تري ايه الا جري لكي يا تقي
انا لازم اعرف.....
يأتي الصباح المليئ بلاحداث...
تفيق ضحي بسعاده وتنهض من السرير بنشاط وسعاده لان اليوم هو اول يوم لها في الكليه....
فتذهب لي الحمام تتحمم وتلبس فستان طويل محتشم لونه اسود وتلم شعرها ديل حصان وتضع بعض الزينه الخفيفه....
وتجهز الافطار ويكون نجم قد جهز ويتنالوا الافطار وينزولوا واثناء هبوطهم الدرج تري يارا وشريف نزلين ...فتشت"عل غض"با حين تذكر ما فعلته معها امس
يارا بخب"ث:صباح الخير يا نجمي
تغتاظ ضحي وترد هي
ضحي:اصتبحي احسن لك ومالكيش دعوه بي نجم وانت يا استاذ قورطاس بدل ما تضحك ما تلم اختك قالت هذا وجذبت نجم من يده وهو يضحك علي شكل ضحي المشتع"ل بلغيره وعلي احراج يارا
بعدها يوصلها نجم لي كليتها بدون اي حديث .... ويذهب لي شركته حتي يباشر اعماله....
تجري ضحي علي المحاضره بعد ما سلمت علي الاصدقاء والاصحاب وتصعق عندما تجد يارا هي المعيده عليها فتبتسم يارا بش"ر
والله ما انا رحمكي يا ضحي ونهارك اسود .....
ضحي بضيق: يلا اهي كملت من كله اصتبح بيها في البيت والكليه
فوت الايام دي علي خير يارب
بعد نصف ساعه من المحاضره تتحدث ضحي مع صديقتها في امر يخص المحاضره....
لكن يارا تستغل سلطنها وتعن"ف وتهزق ضحي بلا سبب وتطردها من المحاضره حتي تنتق"م منها
فتتوعد لها ضحي بلانتقا"م منها
في الكليه تراقب ضحي يارا بغض"ب شديد منها علي ما فعلته معها امام الطلاب فقد هزقتها وطردتها من المحاضره وهذا لم يحصل من قبل لي ضحي مثال التفوق والادب لكن يارا تعمدت فعل هذا بدافع الانتقام واستغلت سلطتها بصفتعا معيده وتدرس لي ضحي.......
تقف يارا مع احد الاساتذه تناقش معه موضوع ما...
ضحي بتوعد:بقي كده تستغلي نفوذك عليه طيب صبرك ولمعت عينها بفكره خب"يثه...
وظلت تراقب يارا الي ان انهت من النقاش مع الاستاذ انصرفت لي مكتبها واول ما تفتح الباب يقع عليها دول مليئ بلون الازرق فانسكب عليها وغرقها واصبح لونها ازرق فتصرخ اااااااا
فيأتي الجميع علي اثر الصراخ والكل ينفج"ر في الضحك بهستريه
علي شكل يارا...فتجري يارا 
فتضحك ضحي بنصره ولسه دي البدايه....
بعد الكليه تدبر يارا مقلب لي ضحي وترها تخرج فتبتسم بش"ر
قبلي بقي الا هيحصل وفجأه تصرخ ضحي....
تصرخ ضحي وتبكي فيتجمع الجميع حوليها ويظلوا يضحكوا عليها بسبب ان ملابسها ممزقه ومكتوب علي جبهتها المثير'ه
تحاول ضحي ان تجري لكنها محاصره من الطلاب الذين يسخروا منها ويضحكوا عليها فقد صنعوا دائره حولها وظلوا يدورا وضحي تجري تحاول ان تخرج لكنها تفشل في الخروج من الدائره وتنهار ارضا وتبكي وهي خفضه راسها ارضا وتبكي...
ضحي:يارب ساعدني انا مليش غيرك والطلاب مازلوا يدوروا في دائره حولها ويضحكوا عليها ويقولوا بتعيطي يا بيضه يا صغيره 
ننادي لي ماما تيجي تنقذك
كل هذا تراقبه يارا ببسمه الش'' ر وعيونها تلمع بح"قد.....
ويصل نجم لي كليه العلوم  ويصعق وعيونه تشت"عل غض'با ويجري علي ضحي بسرعه البرق ويبعد الطلاب ويض"ربهم بكل قوته ويظل يلك"م ويرك"ل فيهم وهو يصرخ والله لا قت"لكم كلكم يا شيا"طين وجري علي ضحي وحملها بلهفه وخوف وصرخ باسمها ضحي ردي عليه ارجوكي..
لكن ضحي لا رد وجسدها بارد ولونها شاحب يجن جنان نجم ويصرخ في الجميع  بغض"ب نا"ري وهو يحمل ضحي جسد بلا روح 
نجم:مين الا عمل كده في ضحي ردوا عليه....
يشير احد الطلاب برعب علي يارا فينظر لها بغض"ب جح"يمي ترعب يارا في نفسها 
يارا:والله هي الابدأت وانا برد عليها بس انا لكنها لم تكمل وتجد صفع"ه مدويه تنزل علي وجنتها فتسقطها ارض فياتي العميد ومعه مجموعه من دكاتر الكليه ومعهم الشرطه....لا يهتم نجم لي كل هذا ويجري بضحي لي سيارته وينطلق بسرعه مجنونه لي اقرب مستشفي ويقف امامها وينزل ويحمل ضحي وهو يبكي ويصرخ حد يلحقني مرات بتروح مني وفي ثانيه كانت في الطوارئ ونجم يمو"ت في كل ثانيه ويدعوا ربه....
وتخرج الطبيبه ووجها مرسوم عليه الحزن....
يجري عليها نجم بقلق ورعب
ضحي ازيها....
الطبيبه بحزن:المريضه  ح.....
الدكتوره بحزن:للاسف المدام حالتها صعبه اوي هي اتعرضت لي انهاري عصبي حاد وده ادي لي دخولها في غيبوبه والله اعلم هتفوق منها امتي....لازم الصبر  والدعي لها كتير....
ينهار نجم ويجلس علي الارض ويبكي مستحيل بحزن وانين...
ويصرخ بوجع جعل الجميع يحزن عليه
نجم:ضحي حبيبتي انا السبب والله لا اخد حقك من الكل واولهم انا وجري علي غرفه ضحي التي تنام لا تشعر بأي احد غائبه عن الواقع....
يتمز"ق قلب نجم عليها ويشعر ان الدنيا لم تعود لها وجود فيقترب من سريرها ويجلس علي الارض بجانب سريرها ويمسك يدها ويقبلها بوجع وحزن وتسيل دموعه لي درجه انه بلل يد ضحي
نجم:ضحي  حبيبتي انا اسف والله ما كن اقصدي انا بحبك ارجوكي انا مش هقدر اعيش من غيرك ارجعي ليه يا قلبي....ضحيييي
يارب رجعها ليه انا مليش غيرها في الدنيا دي.....وخفض وجه علي يد ضحي...وظل يبكي....
في عقل ضحي الباطن
تسمع ضحي صوت نجم لكنها تبكي
وتهز راسها بفي والرفض و لا ترد ان تذهب اليه وتجري نحو البحر وهي عازمه علي قت"ل نفسها 
لكن فجأه تسمع صوت كان قلبها يطوق اليه وهي توأمها التي اشتاقت اليها....فتقف مكانها...وتبكي
تقي بحب:وحشتيني اوي يا ضحي انتي لسه زعلانه مني.... انا تعبانه اوي من غيرك.....ضعيت في دروب الحياه محتاجي ...اوي اوي
تبتسم ضحي وترجع لي الخلف وتجري علي حض"ن تقي وتضمها بشوق كبير....
ضحي بلهفه:ياه وحشني حض"نك وحشيني احساس اني عايشه عارفه يعني ايه اعيش بنصف روح بنصف قلب....انا دلوقتي كامله...
في نفس اللحظه كانت تقي نائمه وتفك"ر في الانتحا"ر بعد ما عرفت بخبر مو"ت بدر....لكنها حلمت بي ضحي تخرجها من مستنقع...عميق
وتضمها اليها....بحب
تقي:انا محتاجه لكي اوي اوي انا من غيرك مش عايشه ياه انا حسه اني قويه بي حبك....
تبتسم ضحي لها:انا معاكي وجانبك اياكي تيأسي او تستسلمي وكوني دايمن عندك يقين وايمان في رحمه ربنا ان مهما ضاقت بينا الدنيا عشمنا في ربنا كبير وانه هيفرجها ديمن وان مع العصير يسر...
تمر ساعات وضحي علي حالها...
ونجم بجانبها لا يفرقها فيفتح باب 
وتدخل امها وخالها بقلق وفزع...
تجري عليها الام ببكاء 
الام مياده
هي بنتي مالها عملت فيها ايه..رد عليه بقي انا الا امينتك علي حته مني تعمل فيها كده هي دي برده الامانه.... بقي تضيع واحده ومعرفش حصل لها ايه والتانيه تعمل فيها كده  مكنش العشم يا نجم والله بنتي لو حصل لها حاجه هقت"لك....
ينظر لها نجم بحزن وانك"سار
لا يتحمل تاج خالها لا يتحمل مشهد ضحي وهي نائمه من غير جسد بالي من غير روح فسود وجه ويجري نحو نجم ويلك"مه بقوه فيسقط نجم ارضا....
تاج بحده:والله لو حصل لي ضحي حاجه مش هتعيش علي وش الدنيا ثانيه واحده....
نجم بعصبيه:انا الا هنهي حياتي لو حبيبتي حصل لها حاجه..وانا هعرف ازاي اجيب حقها وتركهم وخرج وهو عازم علي فعل شئ ما
حتي يجلب حق زوجته.....
في السوادن
في قصر منعزل عن الجميع يكاد ان يكون مهجور يجلس في الحديقه محدق في لا شئ  شارد الذهن 
يفكر في ذاك الحلم الذي لا يفرقه ودائمن يسمع صوت فتاه تستنجد بيه وتبكي لكن ملامحها غير واضحه.....
تراقبه فريده من الشرفه وهي مبتسمه بسعاده ونصر
فريده:اخيرا بقيت ملكي يا بدر والست مراتك في خبر كان  والقلم الا نزل علي وشي وكسفتي وحرجك لي انثوتي دفعتك تمنه غالي اوي وظلت تضحك بش"ر لعين....
في المستشفي
تفيق تقي بروح جديده قويه...
يدخل ناي وهو مبتسم لها
ناي:ازيك دلوقتي يا تقي....
تقي ببرود:الحمد لله انا لازم اخرج من هنا ....
ناي بحزن:طيب ممكن رقم تليفون اهلك عشان نتصل بيهم يجوا ياخدوكي....
تتدمع عيون تقي حين تتذكر انها خسرت اهلها لي الابدا
يشعر ناي بلحزن والضيق لي حزنها
ناي:مالك يا تقي بتعيطي ليه
تقي بحزن:اصل انا مليش حد ومش عارفه هروح فين....
ناي بتردد:طيب ما تجي تعيشي معاي..انا عايش مع جدتي وبنت عمي ....وهما طيبن اوي وهيحبوكي.....
تقي بتردد:لا شكرا مينفعش
ناي بتوسل:اصل مينفعش اسيبك لي وحدك خصوص انك حامل..محتاجه لي الرعايه
تفرح تقي وتضع يدها علي بطنها بسعاده
تقي:الحمد لله انا فرحانه اوي كنت حسه ان ربنا هيعوضني عن بدر بي ابنه....
يشعر ناي بلغيره من مجرد ذكر تقي لي اسم بدر بتلك المحبه واللهفه
ناي بعصبيه:طيب ردك ايه
تقي بحيره:موافقه.....
ناي:طيب اسيبك تجهزي وهنده لي الممرضه تساعدك.....
في مصر
يجن نجم ويريد ان ينتق"م من يارا فيخط"فها ويقيدها في بيت مهجور....
تبكي يارا وتتوسله
يارا:انت هتعمل فيه ايه
نجم بش"ر:هدفعك تمن الا عملتيه في حبيبتي....
وفيمسك الكربا"ك في يده ويقرب من يارا التي تصرخ بفزع
لاااا ارجوك ارحمني
نجم بحزن:وانتي كنتي رحمتي حبيبتي  انا هدفنك هنا ورفع الكرباك في الهواء وكاد ان يضر"بها لكن فجأه يحدوث
روفجأه تسكت يارا عن الحركه وتقع فاقده الوعي قبل حتي ان يلمسها الكرباج...فيصعق نجم مما حدث
ويلقي بلي كرباج ارضا وينحني نحوها ويهزها حتي يري ماذا حدث لها فيري الع'قرب يخرج من ملابسها فيبتعد عنها في فزع
نجم بزهول:معقول ربنا اخد حقك يا ضحي هي خدرتك وكتبت علي جبهتك مثيره ومزقت ثيابك وسلطت عليكي الطلاب انهم يرخموا ويستهزوا بيكي ربنا اخد حقك منها....
يقف نجم متعجب من قدره الله وانتق"امه ويري يارا جسدها ينتفض وترتجف من اثر س"م العق"رب.....وكان يتمني ان يتركها تم"وت خصوصا ان البيت في منطقه الجيزه الصحارويه ومنعزله
ولم يدخله من سنوات فطبيعي يبقي فيه ثع"ابين وعق"ارب
نجم بتردد:انا اسيبها زي ما هي تصارع المو"ت لكن دميري مش هسمح انا لازم انقذها دي انسانه وهي ونصيبها وحملها لي سيارته وانطلق علي المستشفي....
لي يجد شريف هناك ويصعق حين يري اخته بتلك الحاله ويجري عليه ويحمل اخته بلهفه
شريف:هي يارا ملها حصل فيها ايه
نجم بعصبيه:مش وقته الحقها اصل قرصها عق"رب....
يصعق شريف:ايه عق"رب وده جيه منين عموما مش وقته انا هجري بيها علي الطوارئ
ويجري بيها شريف علي الطوارئ
يدخل نجم عند ضحي التي مازلت علي حالها وبجانبها امها وخالها يبكوا عليها فيجلس نجم بجانبها
ويمسك يدها ويبكي...
نجم:انا جيت اخد حقك ربنا اخده منها فوقي يا حبيبتي انا بحبك اوي....يارب نجيها...
تضع مياده يدها علي كتفه
فينظر لها نجم وعيونه غارقه في سحب من الدموع...
مياده:الصبر يا ابني والدعي هي محتاجه ليه روح اتوضي وتعالي نصلي الفجر وندعي لها بس قولي الاول ازاي ده حصل لها ومين الا ربنا اخد حقها منها
يمسح نجم دموعه ويقص عليها ما حدث.....
فتبكي مياده بحزن وقه"ر علي بنتها مسكينه يا بنتي عنيتي كتير بس ربنا موجود
يتعصب تاج:والله ما انا رحمك يا يارا وهنتقم منك اشد انتقام هذا ما نواه في باله....
يذهب نجم ويتوضي ومعه تاج وبعدها يصلي بيهم نجم الفجر امام
ويدعوا الله ان ينجيها...
ام يارا فقد نجت من الس"م لكنها تاثرت بيه وفقدت البصر واصبحت عمياء ودخلت في حاله من الاكتئاب.....وشريف بجانبها لا يفراقها ام تقي فقد انتقلت لي العيش مع ناي وجدته ام بنت عمه فهي فريده التي تعيش مع بدر الذي بدأ يكتشف سر ما حدث معه وينوي الانت"قام من فريده وبدأ رحله البحث عن تقي....
يمر شهر وضحي كم هي في غيبوبه ونجم لا يفرقها ثانيه اصبح مقيم في المستشفي....
يدخل شريف لي نجم والحزن يكسو عينه علي حال ضحي ونجم الذي اصبح ضعيف من عدم اكله الا الضروري وشاحب اللون من قله النوم وعينه حمرا"ء ومنتفخه من كثرت البكاء والمصحف لا يفراقه فهو دائم الصلاه والقراه فيه والدعاء لها وقد جاء ابوها من اسوان واصبح مقيم في القاهره حتي يراعي ابنته....وقد قربته تلك الازمه من مياده واصبحت تستند عليه.....
شريف:انا عندي الحل فيه دكتور مخ واعصاب  صاحبي  وهو شاطر اوي في المجال ده 
نجم ببرق امل:هو فين وانا اجيبه
شريف:انا بعت ليه وهو علي وصول وقبل ان ينطق شريف
يدق باب الغرفه ويدخل الدكتور ناي.....
ناي ببسمه :السلام عليكم انا دكتور ناي واطلعت علي حاله المريضه وان شاء الله فيه امل بس هي فين
نجم بلهفه:بجد ربنا يبارك فيك المريضه اهي ويبتعد عن الطريق لانه كان يقف   يحجب الرؤيه  عن ناي....
حين ينظر لها يصعق ناي ويهمس: مستحيل  معقول القدر بيلعب لعبته كده.....
يلاحظ نجم شروده وزهوله
نجم بقلق:خير يا دكتور فيه حاجه
ناي بشرود:ها لا مفيش بس انا هبدأ العلاج من الدقيقه دي...
ويبدأ ناي رحله العلاج مع ضحي وبعد مرور شهرين تفيق ضحي وتستعد صحتها وترجع من جديد لي الحياه السعاده والفرحه غمرت الجميع....وغمرها نجم بحبه ورعايته .... وتمر شهور وناي اصبح صديق مقرب من نجم الذي يدين لهو بحياته فقد ارجع لهو حبيبته.....واليوم ضحي معزومه علي العشاء عند ناي وجدته...التي ستصل اليوم فاصرت ضحي ان تجهز هي القصر والحديقه وتعد الغداء وتكون في استقبال جدته وبتأكيد نجم معها لا يفراقها
 تصل تقي  وجدته لي مصر وتصل لي قصر ناي الذي يوجد في الغردقه...وبمجرد ان تصل تقي وجدته لي القصر والضحكه مرسومه علي وجهها لكنها تختفي حين تفاجئ تقي بضحي في قصر ناي الذي في مصر تتوقف الحروف عن الخروج وتبكي بوجع وشوق وتهمس
تقي:معقول بعد كل ده اشوفك صدفه يا توأمي وتظل واقفه في مكانها.....متجمده من اثر المفاجأه
تلتفت ضحي حتي تتسقي الورود فتري تقي وبطنها منتفخه وتبكي
يقع الرشاس من يدها وتبكي بشوق وحب وعتاب...
تظل الاختان واقفان ينظروا لي بعضهم ويبكوا ومن بعيد يراهم نجم ويتغير لونه لي الاحمر حين يذكر ما فعلته تقي بيه فيجري عليها بغص"ب وش"ر ويصرخ عليها تقيي
فتنظر اليه تقي وترتعب وتهمس باسمه في رعب
تقي:نجم.... انا كده الله يرحمني وتحاول ان تتحرك لكن حملها يصعب الامر فيأتي نجم بغض"ب ورغب"ه في الانتقام منها ويجذبها من يدها بقوه....فتتاوه تقي وتبكي
نجم:بقي انا تعملي فيه كده ده انتي نهارك مش معدي....
تبكي تقي وترتجف بين يدها برعب
تقي:سبني يا نجم انا مش بحبك
وقبل ان يرد نجم تكون ضحي بينهم وتنظر اليه بتوسل
ضحي:ارجوك تسيبها هي تعبانه وحامل سميحها يا نجم دي اختي 
نجم بعصبيه:اوي من وشي يا ضحي.... انا مش هرحمها انا...
فيقطعه صوت حقا اشتاق لي سمعه
مش هتقدر تعمل حاجه ليها يا نجم
يلتفت الجميع وحين ينظروا لي مصدر الصوت يصعقوا
ويقولوا مستحيل بدر....
تبكي تقي ومن الفرحه والصدمه معا تشعر بي الم في بطنها وتصرخ اهههه وتسقطت فاقده الوعي
تصرخ ضحي حين تسقط تقي والدما"ء تسيل منها..... وتجري عليها بلهفه....وتضمها لي صدرها وهي تصرخ علي احد ينجدها 
ضحي:تقييي حبيبتي انتي كويسه 
فيجري بدر ونجم عليهم بقلق ويحمل بدر تقي وهو يبكي ويهمس بخوف 
بدر:اياك تسبني تقي...
وجري بيها علي سيارته ويلحقه ضحي التي لا تستطيع حتي ان تمشي وفقدت الوعي فحملها نجم وجري بيها واثناء صعودهم لي السياره يرهم ناي وشريف....فيجروا عليهم شريف بلهفه علي ضحي وناي بفزع علي تقي.....
ناي:تقي انتي كويس ردي عليه 
بدر بصريخ:مراتي بتمو"ت مني حد يلحقني...
ناي بقلق:حطها في العربيه وانا هحاول اوقف النز"يف ده...
يضعها بدر في السياره...ويقود السياره بجنون وسرعه البرق...
وعيونه تراقب تقي ناي يعطيها حقنه ويده ترتعش من الخوف وينجح في ايقاف النزي"ف
ام ضحي فقد وضعها نجم في سيارته واطلق بسرعه وخلفه شريف.....
وبعد دقايق يصلوا لي المستشفي ويجروا علي الطوارئ....
بدر ونجم وشريف يموتو"ا من القلب علي احبابيهم...
فيخرج ناي وهو يتنفس الصعداء...
فيجروا عليه...
وفي صوت واحد
ازيهم عملين ايه.....
ناي ببسمه رضا:الحمد لله ضحي فاقت وهي مع ضحي الا دخله غرفه العمليات...عشان هتولد بس قيصري الحمد لله وضعها تحت السيطره وكويس انها في اول التاسع.....
يحمد نجم الله ام بدر قلبه يعت'صر من الخو"ف وينهارا ارضا ويبكي...فيقرب منه نجم وينسي كل ما بينهم من خلاف ويضم اخيه...وكأن بدر ما صدق انه يجد حض"ن اخوه ويرتمي فيه ويبكي بحزن....ووجع
بدر:اه يا خوي حض"نك وحشني انا اسف يا حبيبي بس بالله عليك ما تسيبني انا محتاجك دلوقتي
نجم بحب:وانا مستحيل اسيبك
ده انت اخوي مش وقته الحساب...
وبعد فتره تخرج ضحي ومعها الطفل والحزن عنوانها....
فيجري عليها بدر ونجم...بلقلق
بدر بفزع هستري:هي تقي حصل لها حاجه ردي عليه
تنظر اليه ضحي وتبكي وتقول
ضحي بنبره حزينه مكس"وره
ضحي:تقي م....
بضحي:تقي مش هتخلف تاني عشان شالت الرحم تقي مش هتبقي ام من جديد وانهارت في البكاء.....وهي تضم الطفل اليها بحب وخوف... فيجري عليها نجم ويضمها هي والطفل ويطبطب عليها.....
ضحي بنهيار:نجم تقي مش هتبقي ام تاني دي حاجه صعبه اوي اوي انا حسه اني روحي هتن"سب مني...متيبنيش يا حبيبي انا محتجاك اوي ومن كثرت بكائها لم تعد قدمها تحملها فيسندها نجم ويسند معها الطفل ويجلسوا ارضا وهي مازلت بين احض"انه...
تبكي ونجم يوسيها...
نجم:اهدي بس يا ضحي الحمد لله انها بخير ربنا نجها وجعل في قضاه رحمه...اذكوري الله
ضحي بهمس:الا اله الا الله....لا اله الا الله وظلت ترددها 
الخبر نزل علي بدر مثل الصاعقه وظل واقف مكانه متجمد عاجز عن الفكر مبرق عينه علي غرفه العمليات والدموع تسيل منه في صمت.....فيخرج ناي والشر"ار تطق من عينه...التي تحولت لي جم"ر مشتع"ل غض"با والدموع تسيل منها فجري علي بدر وبكل هم وحق"د وضيق يلكم"ه بقوه فيسقط ارضا وينقض عليه ويعت"ليه ويجذبه من ياقه قميصه وهو يصرخ....بغ"ضب  ودموع
ناي:انت سبب كل المصايب الا بتحصل لها انا بك"رهك ودلوقتي هي بقيت عاقر من سببك انت متستحقش حبها....وكاد ان يلك"مه مجدد لكن يجد من يمسك يده وكان نجم الذي ينظر اليه بحده
نجم:اعقل يا ناي ومتنساش ان ده  اخوي الصغير ومش هسمح لك انك تأذي حتي لو كنت صاحبي...
ويسحبه بعدا عن بدر الذي يجلس علي الارض يأس ويبكي
بدر:انا اذيتك كتير يا تقي بس والله ما كان قصدي انا بحبك اكتر من حياتي ومتعرفيش انا عملت ايه عشان اوصلك...
يصعب حال بدر علي ضحي فتنهض وتقترب منه وهي تحمل طفله....وتضع يدها علي كتفه بود فيرفع بدر راسه لها وعيونه كلها حزن وبكي....
بدر:والله انا بحبها اوي ومكنش اقصدي....
لم يكمل وتقطعه ضحي...ببسمه لطيفه....
ضحي:مش مهم الا فات قدر الله وما شاء فعل المهم ان تقي محتجاك قوي هي وابنك شوفه حلو ازاي وتعطيه اليه فيحمله بدر ويضمه ويبكي شعور غريب من الفرحه والمسؤليه اخترق قلب وروح بدر ودون اداركه ابتسم ولمعت عينه ببريق السعاده حين نظر لي صغيره الذي ابتسم اليه...
بدر:ياه انت كنزي والحمد لله علي سلامتك انت وامك...ووعد مني هحميكوا لي اخ نفس ليه...ومسح دموعه والامل يمئل قلبه وضم وطفله وقبله علي وجنته برقه...
وقتها تخرج تقي لكنها لا تعي لا اي شئ لانها مخدره....فتذهب لي غرفتها وتوضع علي السرير ويذهب خلفها زوجها واختها ويجلسوا بجانبها يجلس بدر بجانبها ووسطهم طفلهم يظل يقبل كل انش فيها باشتياق محب ولهفه عاشق.....
بدر:اخيرا بقيتي ام يا طفلتي المدلاله 
ضحي:تقي مش لازم تعرف الا حصل لها عشان لو عرفت هتدم"ر
بدر:مستحيل تعرف ....
وقتها يدخل نجم بعد ما صرف وهدء ناي حتي تهدا الامور...
ويلحقه شريف وامها وابوها مياده وامجد والسعاده تغمرهم وبكوا وضموا التوام 
امجد:اخيرا ربنا كرمنا وجمعتنا الايام...
مياده بفرحه:الحمد لله علي لمتنا من تاني....واخيرا بقيت جد يا امجد....يحمل امجد الطفل..ويقبله ويبكي.....وينظر لي مياده بحب وحنين
مياده:فاكر يوم ولاده ضحي وتقي
دمعت كده بنفس البريق الا شيفاه دلوقتي....
بدر:انا هسمي الطفل امجد دي كانت رغبه وامنيه تقي هتفرح اوي بلمتنا من تاني....
وبعد ساعات تفيق تقي وتسعد كثيرا بوجود عائلتها وطفلها وعوده حبيبها اليها الذي غمرها بحبه ورعايته.... ظلت الاسره تضحك وتسترجع ذكريات الماضي....
في احدي المصحات تجلس يارا حزينه تبكي علي بصرها الذي فقدته وتتوعد بش"ر وحق"د لي ضحي ونجم...
يارا:والله لا احر"ق قلبك يا نجم علي حبيبه القلب وادفعك تمن عيني الا راحت مني انا دلوقتي بك"رهك ونفسي اشوفك مذلول...
الصبر طيب....
في السودان في القبو تجلس فريده مقيده مثل الحيوان وهي تبكي وتصرخ لكن لا احد يسمعها 
فريده:والله يا بدر ما هرحمك وهخليك تبوس رجلي عشان ارحمك انت والهانم مراتك...
بس اخرج من هنا....
يرجع ناي لي قصره وهو حزين مكس"ور. ويدخل لي غرفه جدته التي تسأل عن تقي بقلق
الجده:هي تقي فين يا ناي انا دورت عليها ام تعبت هي راحت فين ....؟ انا قلقانه عليها اوي...
لا يتحمل ناي اكثر وينهار باكي في احض"ان جدته...
ناي:تقي ولدت وجوزها ظهر انا بتحر"ق من جواي كل ما اشوفه قريب منها هو ميستحقش حبها
الجد بحكمه:لازم تنسحب من حياتها يا ناي الا بيحب مش بيعذب حبيبه بلعكس بيتمني ليه السعاده حتي لو مش معاي هو ده الحب....
ناي:عندك حق يا تيتي بس انا هحميها وهساعدها وقت ما تحجاني.....
تمر الايام وتخرج تقي من المستشفي وهي سعيده بطفلها وزوجها واختها لكن نجم كان يخطط لي شئ ما حتي ينق"م منها
وفي تلك الاثناء يتلقي ناي خبر يقلب حاله ويجعله يهرول لي سيارته ويسوق بسرعه ويحاول ان يكلم تقي لكن هاتفها مغلق جن اكثر....
ناي:يارب احلقك يا تقي  ميحصلش حاجه وحشه ليكي 
ويصل ناي لي اول الشارع الذي فيه المستشفي ويري تقي تصعد لي السياره ومعها طفلها وزوجها واختها...ويري ايضا سياره سوداء ضخمه تقترب منها فيصرخ ناي تقييي حسبي وفجاه
بعد ما اقترب ناي من تقي التي كانت بين قوسين وادني من اصابتها بحقه مخدره من بند"قيه خاصا بي حقن الحيوانات وخط"ف ابنها يلحقها ناي ويضمها اليه بحيث يصنع من جسده درع يحميها ويحمي طفلها فيتلقي هو تلك الحقنه وفي ثواني يفقد الوعي لكن عيونه مثبته علي تقي الباكيه يحاول ان يطمئن عليها فتصرخ ضحي وتجري علي اختها لان بدر قد خدر وملقي علي الارض بجانب السياره 
تضم ضحي اختها بلهفه وتحاول ان تهدا من فزعها واخذت منها الصغير...
ضحي:اهدي يا تقي محصلش حاجه متخفيش هما كوسين بس هما اتخدروا.....
ترتجف تقي زعرا وخوفا....لكنها تشعر بلامان بين احضا"ن اختها
تمر تلك الحادثه علي خير وتهدأ تقي ويفيق بدر وناي الذي ينظر لي تقي بحب وغيره ولا يتحمل هذا ويترك المستشفي كلها وهو في قمه الغض"ب لي درجه انه اوقف سيارته وسند راسه بيأس علي عجله القياده وظل يبكي بحرقه
ناي:اه يا قلبي ليه تعشق واحده مش ليك اه يا قلبي ونهايه عذابك ده اه يا قلبي ليه ديمن بنتعذب بايدينا لا انا لازم انساكي يا تقي بس الاول لازم امنك من ش"ر فريده وانطلق بسيارته بغض"ب نا"ري ويقف امام فيلا جميله ويدخل بعاصفه من الغض"ب ويصرخ فريدهههه
تخرج تقي من المستشفي وتصعد لي سياره نجم وهنا يتحدث نجم بحده ووجه متجهم عابس ويقول ببرود
نجم:اياك رجلك تخطي جوه العربيه لا انتي ولا جوزك انتوا خارج دنيتي ومفيش اي دعم لكم ومن هنا واريح راح ادوقكم كل انواع العذ'اب انواع...وضحك ب"خبث اوكمل اوعي تفتكري اني ناسي كل الا عملتوا فيه لا ده الانت"قام بدأ من الدقيقه دي....
الكل واقف مزهول ومتجمد الفكر من اثر ردت فعل نجم القاسيه والغير متوقعه...
نجم:يلا يا ضحي اركبي عشان نروح....
ضحي بعند:مش مروحه معاك
يتعصب نجم ويفتحه لها الباب بحده....ويحذيرها
نجم:والله لو ما ركبتي وروحتي معاي لا هنزل اسففك تراب الشارع كله...
تصعد ضحي معه لانها لاحظت شرا"ر الش"ر يطل من عيون بدر فصعدت معه حتي لا تتطور الحكايه وانطلق بسرعه مجنونه...
تقف تقي تبكي بحصره وق"هر علي ما يحدث معا وتهمس
تقي:كل ده حصل بسببي عشان انا جبانه وبك"ره المواجه ياريتني كنت سمعت كلامك يا بدري
يقترب بدر منها ويضهما اليه بحنان
بدر:طول ما انا عايش مش عوزك تشيلي هم والا فات ما"ت احنا ولاد الدقيقه دي وانتي اتعلمتي من درسك انك لازم المواجه عشان ميحصلش ندم بعد فوات الاوان انا لازم اواجه اخوي واخد حقي منه...
تقي بخوف: بس انا خايفه عليك 
بدر ببسمه:متخفيش يا حبي
ويلا نروح عند مامتك زي ما قالتي علي التليفون....ويوقفوا سياره اجري ويصعدوا فيها وتنطلق...
في عماره فخمه تصعد يارا بعد ما خرجت من المستشفي فقد اخذت سكن بعيد عن الجميع وكان معها الخادمه تسندها حتي تصعد الدرجه واول ما وصلت لي باب شقتها وفتحتها تجد من يجذبها لي الداخل ويلقي بمخدر في وجه الخادمه...فتشهق يارا بفزع فيضع الشخص يده علي فمها حتي يكتم صوتها....
الشخص:لو سمعت صوتك هدف"نك مكانك فتبكي يارا وتشعر بذل والعجز....فيرق قلب تاج الشخص الذي يكتم فمها....
يدخل نجم لي الشقه بغض'ب وخلفه ضحي التي تشتع"ل غض'با
ضحي:تقدر تفهمني ايه الهبل الا عملته ده....فليتفت اليها نجم
ويقف   وينظر اليها بحد ولا ينطق
فتقف ضحي امام نجم وتنظر في عينها بتحدي
ضحي بتحدي:لو هتنفذ الا في دماغك نجم يبقي كل الا بينا انتهي انا مش هسمح لك انك تدمر"ي عليتي بعد ما اتجمعت بعد كل السنين دي اما بحذرك
ينظر لها نجم بحد وعين مشت"عله بلغض"ب.....
نجم: انتي بتهدديني يا ضحي عشان عارفه انك نقطه ضعفي لا فوقي انا نجم الا محدش بيهدده
حتي لو كان قلبي
كلمته هزت ضحي لكن عندها كان اشد وكبريائها كان اقوي من اي حب.....
فتقترب منه اكثر وتتعمق في النظر اليه بتحدي
ضحي :وانا قولت الا عندي مش هكمل معاك لو فضلت علي عندك ده وقرارك ده يا انا يا قرارك اختيار يا نجم وتركه وذهبت لي غرفتها حتي تجهز حقائبها وهي تبكي
وتنهار علي السرير  وتبكي
ضحي:بقي كده يا نجم اعون عليك بس والله لا ادفعك تمن عندك ده 
غالي 
تخرج ضحي من غرفه النوم وهي تجذب خلفها حقائبها وتنظر لي نجم النائم علي الاريكه يقلب في هاتفه بكل برود ....
فتقف ضحي امامه وهي غاض'به وتنظر اليه بحده
فيبتسم نجم بم"كر ويكمل عبثه بهافته فتغتظ ضحي اكثر منه...
وتسحب منه فينزعج نجم ويجذبها من خصرها فتصرخ ضحي بضيق
ضحي:بقولك سبيني انا بكر"هك يضحك نجم ويثبتها علي الاريكه ويعتلي"ها.. وينظر في عينها
تتوتر ضحي من قربه وقلبها يخفق بقوه ووجنتها تتورد بشده فيشرد نجم فيها ويقبها برقه فتذوب ضحي في البدايه لكنها تتذكر ما فعله من دقيقه فتدفعه بعيدا عنها
فيقع نجم من علي الاريكه وينظر لي ضحي بحده وغض"ب
نجم:ايه الهبل الا عمليته ده انتي مراتي ومن حقي بقالنا سنه متجوزين علي الورق انا تعبت يا ضحي من انتظارك...
تنهض ضحي وترتب ثيابها وتقول
ضحي:بس انت بتبعدني عنك بعنادك ده هتخسرني يا نجم...
يبتسم نجم: انا مش بتهدد...ولا بيتلوي دراعي
ضحي بعصبيه وتحدي:كده يا نجم انت حر انا رايح عند ماما ومش هرجع لك غير ام تسيبك من الا في دماغك...وتأخذ حقائبها وتخرج وتغلق الباب خلفها بقوه وحده
نجم بضيق وعند:انا مش بتهدد يا ضحي وهعرف ازاي اجيبك صبرك
تذهب ضحي لي بيت امها وهي تبكي بق"هر والم فتفتح تقي لها الباب...وتفزغ حين تراه تبكي
تقي:مالك يا قلبي ...حصل حاجه بينك وبين نجم وتلاحظ الحقائب فتفهم انها علي خلاف مع نجم من سببها فتبكي تقي
تقي:انا السبب في كل ده يارب امو"ت عشاني ترتاحي
تضمها ضحي بحب ولهفه فتتشبس بيها تقي بشوق وحب....وندم
ضحي:اياك اسمعك تقولي كده انا مليش غيرك دلوقتي انا طول عمري محرومه منك ومن قوتي انتي قوتي نبع فرحي ومستحيل هسيبك تاني يا اعظم توأم ليه انا بحبك اوي وطظ في نجم وبدر...
الا منكدين علينا يلا نفرح شويه ونلعب مع الشقي امجد.....
تبتعد عنها تقي وهي تبتسم ودموعها تسيل من عيونها فتمسح ضحي دموعها وتقبلها بحب
تقي:يلا ندخل وظط في عيال هارون..... وتحمل معا الحقائب ويدخلوا لي الداخل ويغلقوا الباب ويظلوا يضحكوا ويهزروا مع امجد الصغير......فتدخل مياده من الباب وتفرح حين تري بناتها متجمعين معا بعض طول بعاد فتجري عليهم وتضمهم بشوق وفرحه.....
مياده:ياه اخيرا بناتي حبايبي في حضني....وكمان حفيدي
تضحك الفتاتان بسعاده ووجههم تتهلل ببريق الفرحه....ويغمضوا عينهم بشوق حتي يعشوا تلك اللحظه.....فيخرجهم منها بكاء امجد.....
مياده:يلا يا تقي تعالي حضري معاي الغدي عشان ابوكم جي يتغدي ويشوف حفيده...
تنظر لها ضحي بشقاوه:ايواه يا عم الله يسهلوا ماشي عشان يشوف حفيده برده ولا يشوف القمر ...
تايدها تقي بمك"ر:عشان كده صحيه بدري وروحتي السوق ماشي يا عم وتغمز لها
تتوتر مياده وتهرب من غمز ولمز الفتاتان...
مياده:انتوا فضين انا هروح المطبخ....ويلا يا تقي....
تذهب تقي معها المطبخ وتلعب ضحي مع امجد...وتنسي حزنها
يمر الوقت ويأتي امجد ويتغدي مع عائلته في لهفه وشوق لي لمتهم ونظرات حب وهيام مرسله بينه وبين مياده ام الفتاتان ظل طوال الغداء يتشاقوا عليهم...ويضحكوا بفرحه قد اختفت من سنين....
يأتي المساء 
ووسط الضحك والفرح والدف تصل رساله لي ضحي بمجرد ان فتحتها حتي تغير لونها...
وجرت بعصبيه وتوتر واوقفت سياره اجري وانطلقت لي بيتها هي وعمران وهي في حاله بكاء هستري....في نفس الوقت يصل نجم لي شقته ويدخل ويتجه لي غرفته ويدخل لي يتفاجئ بيارا نائمه في سريره عار"يه تماما وفقده الوعي يجري عليها حتي يجعلها تفيق فتدخل ضحي وتراهم 
وتشهق بي فزع 
فيرها نجم ويتجمد مكانه ويبرق عينه في صدمه..لا يعرف ماذا يفعل....
تبكي ضحي وتخرج مسد"سها وتطلق النا"ر نحو نجم وضحي...
ينطلق الر"صاص علي الرجل الذي يختبئ خلف الستاره الموجود خلف السرير فيسقط قت"يل علي السرير بين نجم ويارا يظل نجم متجمد في مكانه لي ثواني وعينه متسعه علي مصاريع لا يستوعب ما قد حدث منذ لحظه..
روايات سارة احمد 
تقف ضحي مرتجفه الجسد ويدها ترتعش وهي مازلت مصو"به المسد*س في الهواء....بعد لحظه تتمالك اعصابها وتخفض المس"دس وتجلس علي الارض منهاره في البكاء يتمالك نجم نفسه هو الاخر ويجري نحو ضحي يجذبها لي حض"نه فتتشبث بيه ضحي وكأنها طفل رضيع وتبكي وجسدها كله ينتفض فزعا ورعبه يجذبها  عمران ويخبئها بكامل جسدها داخل ضلوعه ويظل ضمهها لي دقيقه حتي  هدأت ضحي واسترخي جسدها واصبحت هادئه الملامح....
نجم بهدوء اعصاب يقترب من ضحي ويحض"ن وجهها بكفاه وينظر لها بكل حنان...وحب
تشعر ضحي بلامان في احض"ان عينه....
نجم:حبيبي انتي دلوقتي كويسه
تؤام ضحي برأسها بمعني نعم...
يتنفس نجم محاول ان يهدأ حتي يعرف كيف يتصرف... ولكنه لم ينتبه لي الشخص الملثم الذي يتسلل لي داخل الغرفه وقد امسك بضحي وثبت علي رقبتها سك"ين فصرخت ضحي ببكاء 
الحقيني يا نجم...فيلتفت اليها نجم ويصح فزعا
نجم:اياك تقرب منها يا حق"ير سيبها احسن لك....
يحذره الشخص باشها"ر السك"ين 
علي رقبه ضحي بأنه لو اقترب سوف يق"تلها امامه
فينخط"ف قلب وانفاس نجم قلقا عليها
نجم:حاضر مش هقرب...
وفجأه يظهر تاج ويض'رب ذاك الملثم من الخلف علي ام ر'اسه
بعص'ي سميكه ثقيله فيسقط قت"يلا في الحال....
    _______________
بمجرد ان تركها ذاك الشخص تجري ضحي علي نجم فيضمها بلهفه وخوف
نجم: متخفيش يا قلبي انا فداك 
فتهدأ ضحي....
فلاحظ تاج ان يارا عاري"ه فينزعج بشده ويجري يغطيها بلغطاء بكل حب وخوف...ويطلب الشرطه والاسعاف....
لكنه قبل هذا قد جعل ضحي تلبس يارا ملابسها وتساعده حتي تفيق...
بعد التحقيقات الطويل وقص تاج وضحي كل ما حدث ومعرفه ان الرجلان مازلوا علي قيد الحياه وانهم ليسوا مصريين بل من رجال المافيا....واقفل المحضر وذهبت يارا وتاج احرار من تلك القضيه
وبعد مرور كم ساعه يجلسوا في شقه عمران ويارا تبكي بحزن علي ما حدث لها حقا لقد اسرت قلب تاج فضمها اليه...بحب فتشعر يارا بلامان...وعندما تدرك وضعها تخجل وتبتعد عن تاج وهي محرجه....
يارا:انا اسفه يا استاذ تاج...
تاج بضيق:بلاش استاذ دي ومشيها تاجي وبس...وابتسم باعجاب
فتشعر يارا بأن قلبها يجري في سباق الخيل....
ومن خجلها وتوترها اردت ان تهرب منه فنهضت ....بسرعه وربكه
يارا:انا ريحه الحمام وهي تتقدم تتعثر في احدي الطاولات فهي لا تراي شئ فيلحقها تاج ويضمها اليه فينظر اليها ويشعر بقلبه يود ان يرتمي في حض"نها
فيخرج نجم وضحي من المطبخ وهم يحملوا الكيك والشاي
فينزعج نجم من قرب تاج لانها بنت عمه اين كان....
فينظر اليه بحده فيبتعد عنها بلاحراج....
يجلسوا جميعم ويضع نجم الكيك علي الطاوله وضحي الشاي علي الطاوله
يشعر عمران بضيق لانه لم يفهم ما حدث وينظر بحده لي ضحي التي تاكل بشراه ....
نجم:هتفضلي تحشري كده وانا هطق من الغيظ عشان مش فاهم حاجه....
تنظر اليه ضحي بغض"ب من طريقته 
ضحي:بلاش اتفح يعني ده انا هم"وت من الجوع...
نجم بضيق:طيب يختي كلي 
فينظر لي تاج الهيامن في عيون يارا ويكمل وانت يا استاذ هيمان ممكن تحكي ولا مش فاضي وشيفني طرطور
تاج بضيق:طيب هحكي بصي انا كنت ناوي انت"قم من يارا فروحت شقتها عشان انفذ مخططتي ويدوب خدرتها وفجأه محستش بنفسي غير وانا حد بيض"ربني علي راسي وبفقد الوعي وبعد فتره صحيت لقيت نفسي متكتف علي كرسي وسمعتهم بيقوله لي حد في التليفون ان كله تمام وان يارا عند نجم وهيتصلوا بي ضحي عشان يقولوا لها فانا استغليت انهم مش مكتفيني عدل وفيكت نفسي وضر"بتهم اصلهم كانوا ٢رجل..
واتصلت بي ضحي وبلغتها الحكايه وقولتها تاخد مسد"سي من وري صوره البت الفلاحه الا موجوده عند الباب الشقه...
بس يا سيدي هو ده الا حصل
ينظر نجم بامتنان لي ضحي
ويشكرها
نجم بحيره:بس مين الا وري الحكايه دي...
وفجأه 
يتوسل نجم ضحي ان تسمحه
وتعود معه ....بعد المفاجأه التي اكتشفها
نجم:ارجوكي يا ضحي ارجعي ليه تاني انا حياتي بقيت جح"يم من غيرك شهرين وانتي بعيده عني وبتع'ذبي فيه انا اكتفيت حر"ام عليكي...
يهتز كيان ضحي ويرق قلبها...
فتحدثت بشوق ولهفه ظمئان لي ان يرتوي من نهر الحب
ضحي:وانا كمان بحبك ووحشتيني اوي وموافقه ارجع معاك بس بشرط انك ترجع كل نصيب اخوك في الشركه ليه وترجع ليه اعتباره وهو واختي في اسوان وسط اهلنا بحفله ضخمه...وده يبقي برهان حبك.. ها ردك
يعقد نجم حجيبه ويفكر..وينظر لي ضحي التي تترقب بتوتر وقلق
بعد دقايق من حر"ب الاعصاب
يرد نجم
نجم ببسمه ماكر"ه:انا موافقه بس بشرط...ويهمس لي ضحي...
التي تتبدل ملامحها وتزفر بغض"ب وتشهق بفزع
وفجأه يدق باب شقه نجم فيذهب حتي يفتح الباب لي يجد مياده وامجد وبدر وتقي وهي تحمل امجد الصغير…فيتجهم وجه حين يجد اخيه وزوجته يدخلوا بيته…
فيقف عند الباب يمنع دخولهم فتغتظ منه مياده وتدفعه بعيدا عن الباب….
مياده بضيق:يا شيخ اوعي كده من وشنا خلينا نشوف بنتي عملت فيها ايه…فتبعده عن الباب بقوه وتدخل وخلفها بدر وتقي وهم يتمنوا ان تنشق الارض وتبلعهم من كثرت الاحراج….ويرمقهم نجم بنظرات غض’ب حارق”ه….وخلفهم امجد يجروا علي ضحي بلهفه
مياده:يا حبيبتي يا بنتي عملوا فيكي ايه وتضمها لم تلحق ضحي ان ترد وتجد اختها تجري عليها وهي قلقه وهي تحمل امجد الصغير….
تقي:خد يا بدر شيل امجد عشان اشوف اختي…
يحمل بدر امجد الصغير
وتجري تقي علي اختها….وتضمها
بلهفه وهي تقول
مالك يا ختي نجم عمل فيكي ايه…
امجد الاب:مالك يا قلبي الواد نجم ده عمل فيكي ايه….
يضحك تاج من تصرفات اخته وتقي وامجد وشكل نجم الذي علي وشك الانفجار
فيرد نجم بغيظ:يعني يا حماتي هكون عملت ايه فيها ليه محسساني ان سفاح امريكا ده حتي انا غلبان…
مياده بسخريه:هو انت هتقولي عليك ده انت ملاك وليك جنحين…بيرفرفوا وراك…
تضحك ضحي علي طريقه نجم وامها في الحوار….
تنظر مياده بغيظ لي تاج وتجذبه من ياقه قميصه…
مياده:وله يا تاج انا مش مرتاح لك قولي فيه ايه بضبط هنا الزفت نجم ده عمل ايه في البت…
يتعصب نجم ويهمس بنفاذ صبر
الله ما طولك يا روح علي العيله الهم دي….
مياده:بقول حاجه يا جوز بيتي
نجم ببسمه صفراء:لا يا حماتي انا بقول شرفتوا
فتضحك ضحي علي نجم فهي تعلم بأنه يشتعل غضبا…فينظر لها نجم بحده فتكف عن الضحك
تحاول ضحي الهروب من نظراته فدير وجهها نحو امها وتقول
ماما احنا لازم نتغد هنا قومي يا تقي جهزي لنا الغد اصلك اسطه بريمه في الاكل….وقبل ان تنطق تقي…
يصيح نجم فزعا في الجميع ويجذب تقي من يدها بحده وعينه تشتعل بلهيب الغضب..وقبل ان ينطق تبكي تقي لكنه يجد بدر امامه وتقي خلف ظهره بدر فينظر بدر لي نجم بغضب مشتعل ويجذبه من ياقه قميصه…
بدر:انت ازاي تتجرأ وتلمس مراتي وازاي تتجرأ وتبص لها كده انت اخوي الكبير بس دي مراتي الا يلمسها او يزعلها ادفنه مكانه حتي لو كان انا…..
يبتسم نجم ببرود ويبعد يد اخيه بحده…ويتنظر اليه بغضب اكثر من ناري….ويتحدث باسلوب مستفز
نجم :عشان كده هربت بيها يوم فرحي ومكنش عندك الشجاعه انك توجهني عارف ليه عشان هي وحده رخيصه وانت مش رجل…
لم يتحمل بدر خطأ اخوه في زوجته ويلكمه بقوه فيسقط نجم ارضا وينهال عليه بدر بضرب المبرح وهو يصرخ كله الا مراتي انا هقتلك يا نجم كله الا تقي…
فيركله نجم فيسقط بدر بعيدا عنه وينقض عليه نجم ويبرحه ضربا…
وهو يصرخ بغضب اخوي الا خاني وسرق خطيبتي وخله فضحتي بجلال انا مش بحبها انا بعشق ضحي الا دفرها برقبه ميه زي تقي بتعتك دي….
كل هذا وامجد وتاج يحاولوا ان يبعدوا نجم عن بدر وتقي تبكي وهي في حضن ضحي التي تشتعل غضبا وضيقا من نجم وفي النهايه ينجحوا في فصلهم عن بعض…
تاج يمسك نجم وامجد يمسك بدر…وهم مازلوا يسبوا بعض ويلعنوا ويتوعدوا لي بعض..
وفجأه تصرخ ضحي بوجع وهي تقف في المنتصف بينهم وتشير لهم بسكوت…
ضحي:بس كفايييه بقي حرام عليكم انا وتقي معدتش متحملين كل الخلافات والاحقادي فيسكت بدر ويتركه امجد لي يذهب لي عون وموست تقي التي ترتمي بين احضانه….وتبكي وهي تقول انا السبب في كل ده
يطبطب عليها بدر بحب وهو ينظر لي نجم بغل وكره
بدر:انتؤ غلطتي وندمتي واحنا دفعنا التمن غالي يبقي خلص بقي
واي حد هيفكر ياذيكي هقتله…
تنظر ضحي لي نجم بقهر وانكسار وخيبت امل….
نظراتها تقتل نجم لكن غضبه وعناده وصراره علي اخذ حقه كان اقوي من كل حب وعشق يكنه لي ضحي….
ضحي:كده انت قطع كل خيوط المحبه الا بينا وطالمه هي رخيصه يبقي انا ارخص عشان هي توامي
واحب اقولك ان الحب غفران تسامح مش عند وانتقام ده بيقتل كل الحب ومن النهارده انت خارج حياتي انا بكرهك يلا يا جمعه من البيت الخنيق ده…وجرت والجميع خلفها يرمقوا نجم بقرف واحتقار
لم يبقي الا يارا التي تشعر بلاسف علي حال نجم فتقترب منه وهي تتحسس طريق الوصول اليه
فيسندها نجم…ويساعده حتي تجلس
يارا بحزن:ايه الا جري لك يا نجم فين قلبك وكرم اخلاقك وتسمحك
كده انت مش هتجني من انتقامك من تقي وبدر غير سخط وكره الكل وهتخسر مراتك ضحي دي كنز مش هيتعوض…
يتعجب نجم من التغير الطيب لي يارا…
نجم:من امتي الطيب دي يارا…
يارا:من الا حصل ليه وانا بعيد حساباتي مع نفسي…
نجم بعند:وانا مش هسيب حقي وحق كرامتي الا اتهانت هدفعم التمن غالي مش انا الا اسيب حقي او يتلوي دراعي…
يارا بحزن:انت حر شريف وصل انا نزله ليه اصله مقطعك عشان الا بتعملوا في نفسك وفي اخوك والكل وتنزل يارا بمساعده نجم ويسندها شريف الذي يتجاهل نجم تمام….
عند ضحي
تبكي ضحي وهي تصلي وتدعي ربها….وبعد ان تنهي الصلاه
تجد تقي بجانبها…
تقي:انتي كويسه يا ضحي..
تبتسم ضحي بتعب:الحمد لله
تقي:هتعملي ايه…
ضحي بتحدي:هربي نجم واخليه يقول حقي برقبتي ويتوسلي لني ارجع ليه وهشوف كليتي ومستقبلي مش كفايه سنه ضاعت مني هشوف مستقبلي..
ضحي:ربنا يحفظك ليه من كل شر وما يفرقنا ابدا…
مر اسبوع الحال كم هو لحد ما في يوم جاء اتصال لي نجم جعله يشطاط غضبا وغيره وانطلق لي كليه ضحي وهو يصرخ باسمها بغضب ناري كده يا ضحي طيب نهايتك النهارده ويصل لي الكليه وينزل يجري لي الداخل وهناك..يري ضحي وو
يصل نجم لي كليه العلوم ويدخل وهو يشطاط غضبا من ضحي وجنونها في استفزازه وجن اكثر حين راي ضحي تضحك من قلبها برقتها ودلالها الساحر وعيونها الشقيه وهي تنظر لي ذاك المعجب المجنون بيها وهو يقف علي سلالم الكليه وممسك جيتار ويعزف لها اغنيه تجمع حولهم جميع الطلاب وكانوا منبهرين من جمال صوت ذاك الشاب وكان يغني بانسجام كبير…
الشاب:حبيبتي حين انظر اليكي اسحر حبيبتي يا عشقي الكبير وقلبي السعيد حبيبتي لا تقولي لي بأني غريب حبيبتي اعطمني من شهد شفاتيكي حبيبتي قولي لي ماذا افعل حتي اصير كلمه حبا تخرج من شفتيكي حبيبتي قولي لي كيف يكون البعدك عنكي عذابي وقولي لي ما سر بهاكي حبيبتي ارسمي شمس ايامي ببسمه تحلو ازهاري حبيبتي احبك قالها وهو يقترب من ضحي ويجثو علي ركبته وفي فمه باقه من الزهور…
وهو مبتسم…ويرفع حاجبه باعجاب والكل يصور ويحسد ضحي…. تقع عين ضحي علي النجم الذي يقف خلف الشاب وهو يزفر مثل البركان ووجه محمره مثل الثور الغاضب فتلمع عيون ضحي بلمكر وتبتسم بقبول وابنهار مصطنع حتي تشعل لهيب الغيره عند نجم…
ضحي:الله صوتك بجد اسيرني غني كمان اروني من نبع احساسك اصل انا محرومه من الاحساس الراقي ده …
ينظر لها نجم بحده
يجري نجم خلف ضحي لكنه يفشل في اللحاق بيها ويقف يلتقت انفاسه وعينه تبحث عنها في كل مكان وهو يتوعد لها..و يسير عائد لي سيارته وتيتمتم بغض”ب وغيظ
نجم:والله العظيم ما انا سيبك يا بيت امجد…نهارك هيبقي طويل زي لسانك ودماغك المعوجه يا انا يا انتي النهارده وفتح باب سيارته وصعد فيها وهو مغتاظ بشده كل هذا تسمعه ضحي وقلبها يرتجف بداخلها..وتقول في نفسها…
ضحي:يارب استرها معاي ده انا غلبانه ومش اده ده مفتري ده خرش”م مص”ارع التيران اومال انا الكيوتي البسكوته هيعمل فيه ايه احسن حاجه عملتها اني استخبيت في عربيته مكان ميخطرش علي باله ياسلام علي ذكائي خمسه عليه…لكن فجأه تتوقف السياره ويفرمل نجم بقوه فتص’طدم ضحي بي ظهر كرسي القياده في جبهتها وتضع يدها علي جبهتها موضع الصدمه وهي تتاوه بشده
ضحي اه يا راسي ايه الغباء ده هو انت ازاي معاك رخصه سواق..بارد
وتجد من يجذبها لي خارج السياره من خصرها فجأه وهو مبتسم ويردد
نجم:تصدقي معرفش ازاي اخدتها زي ما انكتب عليه انتي يا مصيبه عمري والله ما انا رحمك
تبلع ضحي ريقها بصعوبه وتحاول الفرار من قبضته لكنها تفشل ويقيدها نجم في السياره بعد ان ض’ربها علي ام راسها حتي تفقد الوعي…حتي يسيطر علي نوبات صريخها وسبها اليه…يضعها نجم داخل السياره ويقبلها علي وجنتها برقه ويملس علي شعرها بحب وينظر اليها بعيون تفيض بكل شوق وهيام
نجم:غصب عني الا عملته بس اعمل ايه في عندك ده بس انا هربيكي يا ضحي بس بحبي واهتمامي…
وصعد لي سيارته وانطلق
في مكان اخر
فريده بغضب:ازاي يا غبي منك ليه تقي تفلت منكم وناي يعرف كل تفاصيل الحكايه لا بقي فيه خ’يان
وسطينا وظلت تردد هذا بغ”ضب وش”ر ليس لهو مثيل وهي تسير ببطئ وكأنها ح’يه تختار فريستها
وعيونها تضوي بلئ’يم الي ان لاحظت توتر احدهم فخطر في بالها فكره تضلل بيها ناي عن مخطتها القادم…
فريده بمك”ر:بصوا يا رجاله ومتخفوش الا فات ما”ت واحنا ولاد اللحظه دي…احنا هنفذ الخطه دي كمان يومين وشرعت في شرح الخطه ودور كل شخص فيها وما هي بأكثر من طعم حتي تصطاد بيه جاسوس ناي … يالها من داهيه…. كل هذا يسمعوا ناي من خلال كاميره زرعها في وكر فريده حتي يعرف مخططها…ويتصرف علي اساسه……يراقب ناي ويسمع كل هذا والشك سيده ومولي…
فيرجع براسه لي كرسي مكتبه وهو يعيد كلام فريده الذي يشك ويقلق منه ويعتقد بأنه طعم
ناي:اعمل ايه اخاف اسكت يبقي الا هتعمله ده كارثه بمعني الكلمه او اتصرف واكشف نفسي والا بيساعدني وساعتها مش هعرف امسك فريده لي الابدا عشان هي زي الت”عبان بيختفي في جحره
يارب ساعدني…وفجأه يتهلل وجه بفرحه…ويقول وجدتها بض”ربه واحده هنقذ تقي وبدر والكل وهقبض علي فريده واخلص من شري”ها لي الابدا ونهض مهرولا والتقط جاكته ومفاتيحه وهاتفه وخرج مسرعا….يعزم علي تنفيذ ما خطر في باله…
في احدي الحدائق الهادئه تجلس يارا تفكر في ترتيب حياتها كيفيه التعامل مع وضعها الجديده
يارا:سمحيني يارب علي كل ش”ري الا كنت فيه انا راضيه بمقدري والحمد لله علي كل حل…بس ازاي هرجع تاني لي الكليه وادرس المجال الا بحبه….لي يأتي صوت من خلفها يقول
انا اقولك ازاي يا حلوه…
تبتسم يارا بخجل وتلمع عينها ببريق الحب..ويتهلل وجهها باشراقه المحب….وتهمس برقه وحياء
يارا:تاج هو انت عرفت مكاني منين…؟
يجلس بجانبها تاج وهو ينظر لها بحب ومبتسم بسعاده…
تتوتر يارا من قربه رغم انها لا تري لكن بصيرتها تري تاج وتشعر بيه…فتزهر وجنتها مثل زهور الربيع من توترها…
فيبتسم تاج بسعاده لانه يعلم سبب توترها…فيقترب منها ويمسك يدها فترتجف يارا وتتوتر وتسحب يدها بسرعه وتنهض من مكانها بربكه لي درجه انها كادت ان تتعثر فيلحقها تاج ويضمها اليه فتسند يارا علي صدره فيشعر بدقات قلبها السريعه …فيبتعد عنها حتي تتنفس….ويسندها…..
تاج بود:متخفيش مني يا يارا انا بحبك ومستحيل اذيكي وعوز اتجوزك…
تدير يارا وجهها بعيدا عنه وتدمع عينها بحزن فكم تمنت ان تحب وتحب وتشعر بروعه الحب وان يكون لك شريك يخاف عليك ويدعمك في كل وقت لكن انها لا تصلح لي الجواز بسبب عجزها هذا ما كان يدور في عقلها وصممت علي الرفض لانها لا تقبل الشفقه او الاحسان من احد خصوص لو كان من يتمنه قلبها…
فتشعر بتاج يمسك يدها ويقبلها ويقول…
تاج:انا بحبك اوي يا يارا معرفش ازاي او امتي ربنا القي بحبك في قلبي والله بحبك وهكون سندك وانتي سندي…
تسحب يارا يدها منه بحده ودموعها تسيل
يارا:طلبك مرفوض انا مقبلش الشفقه من احد ومن فضلك ابعد عني وندهت علي المرافقه لها فاتت واخذت بيدها وانصرفت بسرعه من الحديقه…
تاج:والله ما انا مستسلم غير ام تكوني ليه حتي لو هفضل الدهر وراكي….انا بحبك وهثبت لكي ده
يصعد شريف لي شقته وهو حزين علي حال اخته شارد الفكر لا يري امامه لي يصطدم بي فتاه تهبط الدرجه وتلعن في نجم وضحي فيسقطه ارضا فيصبح شريف فو:قها وقد سقطوا من اعلي السلم لي اسفل..
الفتاه بوجع وضيق:اوعي من فوقي يا جبل البرود انت ايه اعمي مش بتشوف…كس”رت جسمي اصلها كانت نقصاك علي المسي
ينهض شريف وهو مغتاظ من لسانها الطويل ويجذبها من يدها
بحده
شريف:بصي انا الا فيه مكفيني فمش نقصك علي المسي ونقص طولت لسانك في غور احسن لكي ويدفعها بشده فتفقد توازنها وتسقط من اعلي الدرج تص’طدم راسها بلحائط وتسيل دمائ”ها وتفقد الوعي يجري علي شريف بفزع ينهار مش معدي هو انا كنت نقصك وحملها وصعد بيها لي شقته ويبدأ في اسعافها…
يدخل بدر من باب الشقه وهو حزين شارد مهموم لي يجد تقي ترضع امجد وهي تستقبله ببسمه
تقي:اهلا يا حبيبي لي تختفي بسمتها حين تراه هكذا وتضع امجد في سريره وتجري عليه وتضمه بقلق مالك يا قلبي مهموم بقالك زمن خير..وكأن بدر ما صدق وارتمي في حض”نها وكأنه طفل رضيع يبكي بق’هر
بدر:انا تعبت يا تقي مش لقي شغل نجم محرم اي حد يشغلني وانا مكس”ور عشان مش عارف اصرف عليكي انتي وامجد ومش قادر اقوم بمسوليتي نحيتكم وده قت”لني….
تخرجه تقي من حضنه”ا ودموعها تسيل حزننا علي انكس”ار زوجها
تقي:حبيبي كل ده مش مهم طول ما احنا مع بعض اكيد هنعدي الفتره دي ان شاء الله خير انا بحبك وده شى مش بيدك…فرجوا قريب…..
يضمها نجم اليه براحه وكانه هم وازاح عن صدره فينام في حض:نها…. فتضعه تقي علي الاريكه بلطف وحب وتغطيه وتقبله جبهته
تقي:انا لازم اشوف حل مع نجم ده
بعد فتره تفيق ضحي وهي تشعر بالم في راسها وتتأوه وحين تنظر حولها تشهق بفزع
تفيق ضحي لي تجد نجم نائم علي السرير وينظر لها بكل برود ومبتسم بسخافه
نجم:ايه النوم ده كله يا انسه ضحي ايه هو انا ضر”بت بي ايه بمد”فعيه…ده احنا بقينا الساعه٣ الفجر ده انا مليت من كتر النوم والقاعد لي وحده…وبعث لها بقبله في الهواء
تغتاظ ضحي ويحمر وجهها غض”با وتضيق عينها بحده وتنقض علي نجم وتظل تض’رب فيه بكل غض’ب وتصرخ بغيظ وهي تردد بارد غليز تنح بك”رهك مش عوزك…
يجذبها نجم اليه ويحصرها من خصرها بذرعيها وتصبح ضحي تعت”ليه ووجهها متعامد علي وجه قلبها صار ينبض بقوه خيل السباق من كثرت توترها وارتبكها من قربها منه فتنظر الي عينه التي تذوب بداخلها لي درجه ان الكلام هرب منها….وظلت تنظر اليه
ونجم ينظر اليها بشوق وهيام واشتياق ولهفه وداعب خصلات شعرها التي يعشقها برقه…وهو مازال مثبت عيون في عينها ويهمس لها بمكنون عشقه وهو يلمس شفايفها بقبله تكاد ان تكون ارق من النسيم جعلتها تنصهر في عشقه
نجم:انا بحبك اوي وحشتيني قالها من بين قبلته لها وعندما شعر باندمجها معه تجرأ عليها اكثر مما جعلها ترتجف بين يدها وتبكي فابتعد عنها قلقنا عليها..وهو يحض”ن وجهها بين كفاه وينظر اليها بحب وحنان
نجم:مالك يا ضحي حصل حاجه مني هو انا غصبتك علي حاجه هو انتي مش عوزاني….
تنظر اليه ضحي بعيون تلمع بلحب ولكن يتخللها نظره حزن وخوف رهيبه…اقلقت نجم اكثر
نجم:مالك يا ضحي عمري اتكلم
انا عوز اسمعك ….عوز احس بيكي
عوز اكون انا وانتي شخص واحد قلب واحد عمر واحد….وصدقيني مش هتندمي عمرك انا بحبك اوي..
تضمه ضحي بحب وتقول
ضحي:انا بحبك وعوزك بس خايفه من المستقبل خايف من عندنا يدم”ر حبنا مش عوزه اخد اي خطوه من غير ما اكون وثقه فيها ميه في الميه….
يضمها اكثر نجم ويقول
نجم:انا بحبك وهستناكي العمر كله انا مش مستعجل علي حاجه تحصل بينا من غير ادراتك انا عوز احس بيكي يا قلبي عشان كده انا هكون سندك ودعمك الجواز مش علاقه حب وبس الجواز شريكه لازم كل شريك يكون دف التاني سنده عكازه يحس بيه في اوقات ضعفه ويدعمه ويشاركه في اوقات فرحه ويسعده اكتر
تبتعد ضحي وتنظر اليه بفخر وفرحه ….وثقه
ضحي:انت متعرفش ازاي انت كبيرت في نظري بحبك اوي..
ويسمعوا اذان الفجر يأذان
نجم بود:ايه رايك نقوم نتوضئ ونصلي الفجر جماعه
تبتسم ضحي بفرحه:اكيد يا قلبي يلا وقاموا وتوضئوا وصلوا الفجر ودعوا ربهم بكل ما يتمنوا وبعدها جلست ضحي تستمع لي نجم وهو يقرأ القراءن بصوته العذب الناعم…
وظلت تستمعت وقلبها يرتاح لي ذكر الله صلوا علي الحبيب..
في الصباح عند شريف
تفيق الفتاه وهي تشعر بالم في راسها وجسدها فتفتح عينها بخضه وتصرخ بفزع حين تجد نفسها بلا ثياب في سرير شريف
تفيق الفتاه لي تجد نفسها بلا ثياب 
ونائمه في سرير شريف فتصرخ بفزع فتنظر بجانبها فتجد شخص نائم ومغطي وجه بلغطاء فتبكي بوجع و بغض"ب فتنقض عليه بكل قوتها وتظل تض"ربه وتصرخ وهي تعت"ليه وهي تردد
الفتاه:حرام عليك ضعيتني عملت فيه كده وتسمع صوت تأوه يأتي من تحت الغطاء وكانت المفاجأه انه صوت انثوي ففزعت الفتاه اكثر وازاحت الغطاء عن وجه الشخص وصعقت حين رأت تقي هي من تنام بجانبها تزيحها تقي بوجع..وضيق
تقي:اه يا جسمي ده انتي مفتريه اوي وجمده نزلتي فيه ض"رب من غير تفاهم وبعدين انتي مش عار"ينه اوي ده انتي بشورت وتشيرت فوق البطن يعني زي ما بتحبي تلبسي 
تنظر اليها الفتاه بحيره وخجل
الفتاه:انا بجد اسفه يا تقي يا بنت عمتي مكنتش اعرف انك انتي الا جانبي وبعدين انتي جيتي هنا ازاي وبتعملي ايه في اوضه الحم"ار الحق"ير البارد الا وقعني من علي السلم والله لا ابيته في القسم وبعدين هي ضحي الواط"يه فين انا جيت في معادي زي ما بلغتها في رساله الواتس وجوزها الزفت ده كمان مش موجوده وهو وعدني انه هيفكرها اصلها عم زهيمر بس طلع اوا'طي منها
      ________________
كل هذا يسمعه ويراقبه شريف وهو يقف عند الباب وعاقد يده الي صدره ومجهم وجه بغض"ب وعينه بطق بش''رار الغيظ
تلمحه تقي وتظل تضحك..علي شكله
تغتاظ الفتاه من ضحكها وتلقي عليها الوساده وتقول
تصدقي انك معندكيش د'م ولا احساس...وبعدين ليه ساكته ومش بتردي عليه
تقي:اصلك لسانك طويل ورغيه اوي ومش عارفه ارد عليكي يا هاديه.....
هاديه بضيق:لا والله طيب ردي عليه مين البقف الا وقعني من علي السلم وازاي انتي هنا واسمه ايه قالت هذا وهي تنظر لي صوره شريف التي موضوعه علي الجدار الذي امام السرير....
تضحك تقي حين تجد شريف ممسك بهاديه من الخلف ويرفعها في الهواء....ويقول لها بغض"ب
شريف:البقف الا انقذك من الم"وت اسمه الدكتور شريف جراح قلب ويبقي ابن عم نجم وعرف ان سيتك تبقي بيت خال ضحي من الصوره الا جمعاكي معها وهي قالتي انك بنت خالها عشان كده اتصلت بتقي وبدر وعمتك مياده وجوز عمتك وسبب انك لبسه كده عشان طول الليل انا سهران بمرض في حضرتك وتقي وعمتي معاي عشان كانت حرارتك مرتفعه يا ام لسان طويل ولو مبلطتيش طولت لسان هجوزك دلوقتي واربيكي اصل انا حبيتك اوي اوي...
يتوقف الكلام في فم هاديه ولا تعرف ماذا تقول تضحك تقي علي
جننونهم....
تقي:هو جوزي بدر فين..؟
شريف بسخريه:الموكوس سقط مني ونام عيل فرفور...
تغتاظ تقي وتكل"مه في صدره
اياك تجيب سيرت جوزي كده علي لسانك ده اسد غدنفر دفره بعشره زيك انا ريحه اجهز الفطار لي حبيبي واصحي ماما اصلها سهرانه بي امجد ابني طول الليل وبابا فطر ونزل...
شريف بسخافه:اصل بيت ابوكي عشان تتصرفي فيه براحتك 
تقي باستفزاز:ده بيتي جوزي مش بيت ابن عمه يعني اخوه
شريف :ايواه احرجي في امي اما نازل اروح الشغل احسن ما اتشيل
عشان ماهي روايه محترمه وذات قيمه لن اجد احد يعبرها حقا لقد سأمت من الاذواق الضائع ما غيتكم في الروايات ذات السياق الواحد التي لا تجديد فيها هكذا لن تشجعوا احد وانتم من يخمد شعله التوهج الادبي حقا ما اسوء هذا الزمن
ونزل وترك هاديه هيمانه في عالم تاني....
يمر المساء سريعا دون احداث مهما
عند ضحي ونجم
تخرج ضحي من الحمام لي تجد نجم في انتظارها ويغمي عينها وبهمس لها بحب
ضحي:ايه يا نجم مغمي عيني ليه
يقبل نجم اذنها برقه ويهمس بحب
نجم:اصل انل محضر مفاجأه لي حبيبتي....اياك تفتحي عينك
تبتسم ضحي بسعاده 
 ضحي:ها لسه كتير 
نجم:لا خلص افتحي وبعد عنها لي تبكي ضحي بسعاده حين تجد ان نجم مشغل اغنيتها المفضله ومزين الحديقه كلها بانوار الطيف كلها وصورتها مرسومه في السماء وسحبها منطاد منير باسمها وبحبك يا شمسي...
وتورته كبير مزينه بشموع الملونه والارض مفروشه ببساط من الورد والشموع مرصوصه علي جانبيه..
تبكي ضحي بفرحه وتجري علي نجم...بحب وتضمه
ضحي:بحبك اوي اوي يا قلبي...
نجم:وانا بعشقك بهواكي يا نور عيني وكمان فيه هدايه..
ضحي بفرحه الاطفال:هدايه ايه
يعطيها نجم صندوق  فتفتحه بفضول لي تشهق بفرحه وتظل تقفز في الهواء بسعاده وهي تضم الفستان الابيض الفضي المصنوع من الشفان التي كانت تتمناه...
فيبتسم نجم بفرحه لي رؤيتها سعيده.....
ضحي:انا بحبك اوي ثواني وهروح البسه واجاي
نجم:حبيبي كل الا يطلبه يكون امر ليه انفذه....
ويغمز لها فترسل اليه ضحي قبله في الهواء....
وبعدين دقايق تخرج ضحي وهي تلبس الفستان الذي ابرز جمالها وجعلها من بدر البدور...وتقدمت لي نجم المنبهر من جمالها ورقصاه معنا تحت ضي القمر
نجم بغيره:اياك حد بشوفك بلفستان ده او تلبسي اي فستان قصيره هحبسيك ومحدش هيشوفك غيري يا بدر البدور يا شمس العطور يا بهاء الزهور بحبك وطالب فرصه نقرب فيها من بعض ونكون فيها زي المخطبين يعني نخرج نتفسح اخطف بوسه كده يعني وتفضلي في بيت امك لحد ما تحسي انك بجد عوزني فهمني وغمز لها
تبتسم ضحي بخجل:موافقه بس مفيش اي قل"ه ادب...
نجم بضيق:ماشي يا ستي
وفي الصباح يرجع نجم وضحي لي القاهره وهم في قمه السعاده يذهب نجم لي مكتبه وبعد وصول بساعه وهو منهمك في عمله يفتح باب مكتبه بقوه وتدخل تقي عليه بغ"ضب وضيق فينزعج نجم حين يرها
نجم:انتي ايه الا جابك هنا...
تقترب منه تقي بعصبيه انت ظالم ومفتري ايه ذنب اخوك في الا انا عملته عشان تعقبه هو لو عندك الشجاعه كنت انتقمت مني انا بس انت مش راجل وجبان يتعصب نجم ويقرب منها وو
يقترب نجم من تقي وينظر لها بغض"ب جوهري..وعيون تنذرها بلمغادره لكنها فعلت عكس توقعه فقد تقدمت نحوه ونظرت اليه بتحدي وثقه وقالت
تقي:انا معدتش بخاف منك حبي لي بدر اقوي من اي خوف حبي مصدر قوتي انا مستحيل هفضل واقفه اتفرج علي حبيبي وهو بتدبل ادام عيوني وانا عاجزه عن مساعدته.....مصيري ومصير بدر اصبح واحد من زمان انا بعشق بدر
كلها قالته بشجاعه ليس لها مثيل
اثارت اعجاب نجم خصوصا انها تغيرت عما كان يعهدها في الماضي اصبحت جريئه وشجاعه وتدافع عن حقها وحبها مهما كان الموقف صعب...اصبحت تواجه وتتحمل نتيجه افعالها وقرارها....
يبتسم نجم بملامح هادئه عكس ما كان  منذ قليل ..فاثار فضول تقي
تقي:هو انت هتفضل هادي كده وبارد لي حد امتي...
يبتسم نجم بلطف وحب لي امجد الصغير الذي يجلس في عربيه الاطفال يلعب بلعبه صغيره ويبتسم بسعاده...فيجثو نجم علي ركبته ويداعب الصغير ويبتسم اليه بود وحب مما يجعل الصغير يبتسم اليه ويلعب معه...فحمله نجم ويلعب معه بحب كبير ويذهب لي مكتبه كل هذا تحت انظار تقي المتعجبه من تغير نجم المفاجي لها وهذا زاد من حيرتها
ينظر اليها نجم ويبتسم  بمك"ر
نجم:اكيد بتسألي ايه العيبط ده كل  شويه بحال من شويه كان زي ال"بركان ودلوقتي بقي اعيل من امجد...هقولك السبب بس الاول تشربي عصيرك المفضله عصير الاناس بلموز....
تتعجب تقي:هو انت لسه فاكر
يطلب نجم لها العصير وينظر لها بحب
نجم:انا مستحيل انسي حاجه تخصك او تخص ضحي حبيبتي الا مطلعه عيني...
تفرح تقي حين تري لمعت العشق في عيون نجم حين يذكر اسم ضحي فهي لم تراها في عينه حين كان يعتقد بانه يحبها فهو حق عاشق لي ضحي
تقي ببراءه:انت فعلا بتعشق ضحي انا عرفتك من نظرتك الا فضحاك
يضحك نجم علي برائتها
تغتاظ تقي منه 
تقي:هو انت بتسخر مني...
نجم:لا والله اصل فيه صفه اساسيه بينك وبين ضحي انكم اطفال وعلي سجيتكم وفطرتكم انتي اتغيرتي اوي عن زمان وده كان غرضي من الا عملته معاكم كنت عوز اديكم درس في الحياه انا بحبكم اوي وخصوصا بدر ده مش اخوي وبس ده ابني رغم الفرق الا بينا ٢سنين وبس وانا كنت بادبه مش اكتر
يتهلل وجه تقي فرحا
تقي:يعني هتصالح بدر وتشغلوا معاك....
نجم:ايواه يا ستي بس عوزك سند ليه عند اختك خليها تعجل بجوزنا ونتجاوز مرحله الخطوبه
تضحك تقي بخب"ث:شكلك مستعجل اوي
نجم:ده انا فضلي شويه وانور من كتر الصبر
تقي:خلاص سيبها عليه وانا هضبطك
نجم:تسلمي يا مرات اخوي وام العسل ده....وظل يلعب مع امجد وقتها قد جاء الساعي بلعصير لي تقي التي ارتشفتهو بلذه واستمتع
نجم:الا صحيح اخبار بنت خالكم ايه المفروض كانت ضحي تستقبلها امبارح بس اختك طيرت عقلي ونسيت خلص
تضحك تقي:زمنها بتهزق في ضحي ومش بعدين تكون بتجري ورها عشان تضر"بها زي ما شريف ض"ربها
نجم بفضول:ازاي ده حصل
تقي:هحكي لك وبدأت تقص عليه ما حدث
عند ضحي 
تجري ضحي وهي تضحك وتعتذر لي هاديه التي تش"تعل غيظا وغض"با...
تقف ضحي خلف الاريكه وتتعذر لي هاديه التي تقف امام الاريكه وتحاول الوصول لي ضحي وامساكها....
هاديه:والله ما انا سيبكي وهبيتك في المستش"في النهارده بقي رايحه تحبي في جوزك وتسبي اهلي من غير حتي مكالمه اعتذار يا وا"طيه
ضحي بضحك:طيب ما انتي اتظبطي مع شريف الا لسه خارج من هنا وكان بيطلب ايدك من بابا وماما واتصل بخالي وطلبك منه ولسه رزعك بوسه جمده علي باب الشقه وجبلك شكولاته وورد وفستان وخطبيتك  وفرحك كمان اسبوع يعني انا ظبطك عيب عليكي بقي....وحيات شريف تسبيني....
تتنهد هاديه حين تتذكر قبله شريف
هاديه:عشان خاطره هسيبك بس نفسي اعرف انا حبيته امتي...
#ملاحظه 
لو التفاعل فضل كده يبقي هنزلها حلقتين في الاسبوع عشان حسها ثقيلت الظل عليكم فلاحسن اريحكم منها واكتفي بحلقه كل اسبوع من تفاعلكم علي الفصل ده هعرف ردكم والله هنفذوا فعلا
تقترب منها ضحي وتسند يدها علي كتفها وتقول بسخافه
ضحي:يمكن لما رزعك ق"لم وقعك من علي السلم اصلك واط"يه ومبجيش غير بسك علي دماغك....
تدفعها هاديه بحده
هاديه:بقي كده يا ضحي صبرك انا بقي هكس''ر دماغك دي فتجري ضحي وهي تصرخ حد يلاحقني من المفتريه دي....
وبعد ساعه يصل نجم لي بيت ضحي ومعها تقي وهي تحمل امجد الصغير وكان هناك احد مترقب وصلهم وينتظرهم في مدخل العماره وبمجرد ان صعد نجم وتقي وكاد نجم ان يرن جرس الشقه والا ويجد شخصين ملثمين 
ويحملوا السلا'ح الابيض ويهددو بيه نجم لو اقترب من تقي او تحرك من مكانه...لم يهتم نجم بهم وامسك بيد الشخص الحامل لي السلا"ح الاابيض وقام وضر"به يده علي ركبته حتي ترك ال"سلاح وتقي ترتجف خوفا وتضم الصغير اليها...ولك"م الملثم الاول عدت مرات متلحقه اسكينه ارضا والثاني اراد ان يقترب من تقي التي تقف اعلي الدرجه وترتجف خوفا فيجذبه نجم ويرك"ل في بطنه فيسقط ارضا فيرك"ل  بقدمه عدت مرات في راسه حتي يفقد الوعي
واقترب من تقي وضمها الي صدره هي والصغير حتي يحميها من الشخص القادم من فوق وطعن"ه في كتفه بقوه...وقتها تفتح ضحي الباب.... لي تصعق من وجود نجم برفقه اختها تقي لكن المهم ما راته ضحي فقد فاق الخيال رأت نجم ضامم تقي لي صدره وبينهم امجد الصغير وكان يبكي لم تصدق ضحي ما رأته بعينها وصرخت  بفزع هستري حين لاحظت الشخص يحاول اخذ تقي والصغير ونجم يدافع عنها فيركل"ه في بطنه ويسقطه من اعلي السلم
ضحي:مستحيييل بدر الحقني...
فيجري عليها نجم بفزع
بدر:مالك يا ضحي فيه ايه لي ينظر لما تشير اليه فتحمر عينه ويقترب من نجم وفجاه يري نجم يسقط ارضا وهو مازال متشبث بي تقي والصغير بين ضلوعه...والدم"اء تسيل منه فيجري عليه بدر وضحي...
بدر:اخوي انت كويس 
ضحي بدموع وصراخ:نجم اياك تسبني انل من غيرك ام"وت 
نجم بهمس ضعيف:انا بح....
لم يكمل الكلمه واغمض عينه بصمت تام فتجن ضحي وتظل تهز فيه وتصرخ بهستريه نجمممم فوق اوعي تسبني ....
بعد ما نجم نقل لي المستشفي وسط دموع وبكاء ضحي وبدر والجميع ظلت ضحي واقفه امام غرفت العمليات وقلبها ليس معها بل مع نجم في الداخل كانت شاحب اللون ضائعه الملامح وظلت تدعو ربها ان ينجي نجم ام بدر فحال سيئ جدا ظل جالس بجانب غرفه العمليات جالس علي الارض منكس راسه بين يده ويبكي وهو يقول انا السبب في كل الا بيحصل معنا انا الا ضيعت اخوي انا مش هسمح نفسي لو حصله حاجه بجد انا بحبه اوي وجرحته اوي...
تضمه تقي الي صدرها وتغمره بحبها وتوسيه
تقي:ان شاء الله خير ربنا هينجيه
بس قول يا رب...وتتركه وتذهب لي توأمها وتضمها فتترمي ضحي بحضن اختها وتبكي تشعر وكأن نبض قلبها قد عاد....
تقي:اهدي يا ضحي وسمي الله
وقولي يارب
ضحي بتوسل:يارب نجيه ده قلبي
الا انا عيشه بيه
وقد وصل تاج ويارا وشرف وهاديه ومياده وامجد وهم يبكوا بعد ما حققت معهم الشرطه وقد لحقهم ناي بعد تم القبض علي فريده بتهمه محاوله قت"ل بدر واختط"اف تقي وامجد
قبل ساعه من ذهاب ناي لي المستشفي
ناي":اهل يا فريده ليكي وحشه بسببك جدتنا الله يرحمها مات"ت بسببك يا قاسيه القلب ازاي انتي فيكي كل الش"ر ده ده كان عمي طيب من ساعه ما ما"تت وانتي الفلوس جنينتك واكيد اخرتك سوده وربنا مش هيسب لكي ابدا
تضحك فريده ب"شر شيطا"ني وترد في غرور
فريده:انا الا اعوز بطوله واخده حتي لو هد:مر الدنيا كلها... بدر ده بتاعي وتمن الا القلم الا اخدته علي وشي غالي اوي ورفضه ليه عشان الجربوعه الا اسمها تقي كان لازم يدفع تمنه غالي اوي واحر"ق قلبه عليها هي وابنها...
يتعصب ناي ويجذبها من يدها بحده
ناي:انا الا غلطان اني سيبتك علي راحتك كان لازم احكمك من الحديد والن"ار
تسحب فريده يدها من ناي بحده وتقول بسخريه
فريده:هو انت فاكر نفسك رجل ده انت محصلتش طرطور حتت بت ممرمطاك ورها ومدهولك روح اتشطر عليها
يصف"عها ناي بقوه فتسقط ارضا فينحني نحوها ويجذبها من يدها
بحده وينظر اليها باحتقار
ناي:اصل الا زيك ميعرفش الرحمه ولا الحب الحب عطاء من غير حدود الحب انك تشوف سعاده حبيبك حتي لو مع غيرك مش ذنبه انك حبيته  وهو بيحب غيرك او مش بيحبك يبقي تنسحب في هدوء وتكون اول سند ليه اول ما يحتاج لي مساعده....هو ده الحب بس متخفيش بكره في السجن هترجعي نفسك كويس اوي علي كل اخطائك....اصل انا بلغت البوليس وكله ده متسجل صوت وصوره وتم القبض علي فريده  لكنها كانت تتوعد لي ناي
نرجع لي الوقت الحاضر
يصل ناي لي المستشفي  ويطمئن علي حال نجم الذي تحسن وينسحب من غير ما يشعور احد وهو يقول في نفسه
ناي:انا كده اطمئنيت عليكي يا حبي الاول والاخير انا بتعذب في بعدك بس مرتاح اوي ومبسوط لكي عشان انتي فرحانه وسط عيلتك وجوزك  وابنك ربنا يحفظكم.....ودمعت عينه وترك المستشفي واختفي....
بعد ساعات يفيق نجم وهو واعي لي كل شئ فيجد الجميع معه في المستشفي وحوله وضحي جالسه بجانبه وممسكه بيده لا تتركها
ويجد بدر يتقدم نحوه وهو يبكي
ونادم علي ما فعله
بدر:انا اسف اوي يا اخوي انا بحبك اوي واسف علي كل لحظه جرحتك فيها بس سمحني انا مش قادر اعيش من غيرك انتي دنيني ونفسي تسمحني ونرجع اصدقاء اخوات تاني ونفسي ارجع لي بلدي وامي وابوي وجدي والكل وارتمي علي صدر نجم وبكي بندم....
يبتسم نجم بحب وحنان ويملس علي شعره بحب....
نجم:انا مسمحك من اول ما قلبي دق لي ضحي حبها كان غفران لي الكل غسل قلبي من كل حق"د او غ"ل قال هذا وهو ينظر لي ضحي بحب وشوق فجعلها تخجل وتورد وجنتها...وتعض علي شفايفها...
بدر:طيب ليه كنت بتعمل معاي كل الا عملته
نجم بم"كر:عشان فيه ناس كان لازم تتربي عشان لم تاخد قرار تتحمل نتيجه قرارته وكان لازم تمتلك الشجاعه وتعترض وتجي تقولي وانا عمري ما كنت هقف في طريقكم بلعكس كنت هبارك الجواز لكم عمري ما كنت هجوز واحده غصب عني حتي لو كانت مراتي واسئلوا الانسه ضحي...
الكل ضحك علي طريق حديث نجم التي تحمل الشوق والعتاب لي ضحي فجعلها تشعر بلاحراج وتخرج تجري....وهي تبكي
يتعصب تاج:عجبك كده انت ايه دبشه...اتحمل بقي هي مش هتكلمك تاني....
يأنم نجم نفسه ويفكر في فكره مجنونه....
يمر اسبوع ونجم في المستشفي حاله قد تحسن كثيرا لكن ما يزعجه ويعكر صفه بعد وخصام ضحي اليه رغم انها تاتي كل ليله وتجلس بجانبه وهو نائم تتأمله وتعاتبه علي ما قاله وتطمئن عليه وتغادر عند الفجر قبل ان يستيقظ 
ان عناد العشق واهاته اقصي من عذاب الجسد والمه....
تذهب ضحي لي كافتري الكليه
وهناك تصعق حين تري نجم واقف في انتظارها تبرق ضحي بغض"ب وتدمع عينها بعتاب فيجثو نجم يتوسل ضحي ان تسمحه
وتعود معه ....بعد المفاجأه التي اكتشفها يقصد زرياتها اليه كل ليله
في المستشفي
نجم:ارجوكي يا ضحي ارجعي ليه 
ضحي:بفولك طلقني عشان معتدش فاكرهدك هو انت مني وانا هنا ليه بدر تحميني منه ونجري علي بدر ونتحنمي فنبكي تقي ازلي ضحي عوزاني
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
نجم :انتي طالق عشان طلعتي حامل من بدر كل ده وانتي بتاجلي في الدخول عشان واط"يه ومش عذارء انتي طالق  ومش عوز اشوف وشك هنا تاني انتي فيروس انا هجوز تقي حبيبتي وابنها هيبقي ابني روحي اتجوزي بدر
تبكي ضحي وتتركه وتذهب مع بدر مكسو"ره حزينه وتخرج مع بدر يجري نجم علي تقي يوسيها بعد تلك الحقيقه ويضمها اليه
تمر الايام ونجم تزوج من تقي بعد ما انهت شهور العده واقام لها زفاف ضخم في اسوان لم يتحمل بدر هذا وذهب لي اخيه وتشاج"ر معه...ولكن المفاجأه هي ما فعلته ضحي فقد جاءت الي الفرح وهي تلبس عروس وتقول هتجوز بدر دلوقتي ...
يأخذ بدر ضحي ويتزوجها امام عيون تقي ونجم التي لا تتحمل ما تري فقد غل"ي الدم في عروق نجم الدين  وقرار انهاء تلك المهزله
فاقترب من تقي ورقص معها وبعدها انهي الفرح واخذ زوجته التي تبكي علي حظها وذهب بيها لي غرفته
نجم بتحذير:اياكي تقربي من بدر 
ولا ضحي وانسي تمام ان لكي اخت وانا هعرف ازاي انتقم منهم واعرفي ان جوازنا ده اتفاق عشان نخلص الا بدانا وتركها وجري خارج الغرفه وذهب لي المطبخ وامر الخادمه بخروج فوضع المخدر لي بدر وضحي في الطعام
وبعدها امر الخادمه بدخول واخذ الطعام وذهبت لي غرفه ضحي ووضعته فاكلت ضحي من كثرت الغيظ
ضحي:انا لازم انهي المهزله دي باي طريقه احنا لعبنا كتير كفايه بقي 
ينظر لها بدر بضيق
هو انتي مش هتبطلي اكل انتي معندكيش دم....
ضحي:يعني اموت من الجوع وبعدين مش اخوك قالي اني حامل يبقي لازم اتغذي
بدر بعصبيه:انا لازم ارد لي فريده كل الا عملته فيه وكل المؤامرات الا دبرتها....
ضحي:طيب تعاله روم نفسك وكل عشان نعرف نحسابها
وشرع في الطعام وبعد ساعه يدخل نجم لي الغرفه ويحمل ضحي ويخط"فها لي خارج القصر
ولكن كان هناك من يرقبهم وقد هجموا عليه وخط"فهم 
بعد ما تم خط"ف نجم وضحي من قبل فريده يفيق نجم لي يجد نفسه ومقيد في مخزن قديم وخلفه ضحي....فيحاول ان يفك قيده لكنه يشفل ويسمع صوت ضحي تفيق بتعب
ضحي:انا فين وليه الدنيا ضلمه كده....
يسخر نجم:معليش يا هانم اصل صبحيتك سوده زي وشك
ضحي بغيظ:هو انت ازاي انا معاك ده بدوري لو شفنا هيقت"لنا اصله بيغير عليه اوي...
يتعصب نجم:ضحي بلاش ام الجنان بتاعك ده وبطلي اسلوبك المستفز ده احسن
ضحي:متروح لي تقي اختي الا طلقتني وروحت اتجوزتها... بقي تشك فيه يا غبي انا عمري مافي رجل لمسني واسأل نفسك يا بارد
نجم بندم:انا عارف بس ده كان لازم يحصل عشان اعرف مين الا وري كل المصايب الا احنا فيها بس انتي كا العاده بوظتي الدنيا وروحتي اتجوزتي بدر....والغبي التاني ما صدق....
ضحي بتوتر:اصل انا مش اتجوزت بدر دي ...ولم تكمل وتجد فريده تدخل عليهم وتشعل الاضواء
فريده:اخيرا انتي هنا يا تقي عشان انتقم منك زي ما اخدتي بدر مني
تضحك ضحي:بس انا مش تقي يا غبيه انا ضحي
تغض"ب فريده:لا انتي تقي بطلي كدب
تتعصب ضحي:بصي انا مش طيقاكي رغم ان دي اول مره اتنيل بيكي بس لو مسكت هجيبك من شعرك...
فريده:اكيد انتي هي نفس النرفزه
نجم"طبع مش توأم وبعدين انتي كده وقعتي يا حلوه...وقبل ان تنطق فريده يقتحم البوليس المكان ويلقي القبض عليها ويشكرا نجم علي تعاونه معهم لي القبض علي فريده تضحك ضحي بقي كل ده يطلع منك يا نجم بس فيه مشكله انا فعلا اتنيلت وحبيتك
يضحك نجم براحه يا شيخه ح-رام عليكي وقعتي قلبي من الخوف
وقرب منها وضمها من خصرها وقبلها بشغف 
نجم:طالمه انتي مطلقه من ٣شهور واسبوع يبقي لازم اعملك فرح كبير وبدر وتقي كمان يتجوزا معنا زي ما هو طلقها ظلم كله بسبب الحرب"ايه فريده 
ضحي بفرحه:يعني ده كله لعبه
نجم:ايواه جوازي من تقي تمثيل زيك بضبط وكل ده عشان فريده تصدق وتعمل الا عملته وتتمسك
ويلا نروح بقي عشان انا دهري بيوجعني اول ما يصلوا لي البيت يجدوا تقي تبكي والدنيا مقلوبه
فتجري عليها ضحي بخضه مالك يا تقي
تقي:امجد اتخط"ف وبدر مش لقيها....
والا خط"فه ساب الرساله دي
فامسكت ضحي برساله وقرأتها بصدمه
ازايك يا حلوه لسه فاكرني انا شهاب حب زمان يا تقي وانا بقي مش عوزك انتي المره دي انا عوز كنز عيله هارون الا في الصعيد وجوزك اول الخيط ام الننوس الصغير ده مش هتشوفيه الا بعد ما تجيبي الكنز سلام
ضحي بعض"ب:تاني يا شهاب الصبر حلو
تقي:هتعملي ايه
ضحي:هنطلع في رحله الصعيد ومش هنرجع الا واحنا معنا بدر وامجد
نجم:وانا معاكم ايدنا علي ايد بعض يلا جهزوا الشنط وانطلقوا لي رحله الصعيد
النهايه
احزاني صارت جزء مني لا اعلم الي اين ترحالي ولكني مع الايام مازلت رحلتي في منتصفها لا اعلم ماذا ينتظروني في المجهول كل ما اعهدو اني واختي رحله في اقصي الصعيد....
مر اسبوع عليه وانا في اسوء حال
بعد ما افتكرت اني حياتي بدأت تحلو لقيت المصايب ليه في الانتظار وعذاب الماضي عاد بكل اوجاعه....باهر سامح حبيب تقي الاول  من زمان كانت تقي عندها ١٤ سنه مرت بأول قصه حب واهميه  في سن المراهقه وجنونه..وتخبطه اتعرفت علي باهر الانسان البشع الشر"ير الطماع الحاقد كل الصفات  البشعه متجمعه فيه وقتها كنت مسافره بره مصر عند خالي بقضي اجازه اخر العام وتقي كانت معاي بس تقي كانت متمرده جدا في المرحله دي والا حصل حولها لي خجوله ومتهرب من اي قرار او مواجه ولا تتحمل ما تفعل...
حبت تقي باهر وكان مسيطر علي دماغها جامد لي دراجه انها كانت بتسهر معا كل ليله في ملاهي ليلي وتشرب الخم"ور وتلبس مكشوف اكتر منه مستور ده تعب ماما اوي وخافت انها تقول خالي او بابا احسن يقتل"وها وقتها خالي وبنته ومراته كانوا في رحله طويله واحنا الا موجدين وبس في الفيلا بتاعتهم... المهم الاحوال ادهورت اكتر بي تقي ووصل بيها الحال الي انها كادت ان تسلم نفسها لي الحقير باهر لولا ستر الله وظهور بدر في الوقت ده... كنت براقب تقي من بعيد فلقيت باهر مسندها وهي سك"رانه طينه ومش واعيه لي اي حاجه... ودخل بيها لي عربيته وبدأ ينزع عنها ثيابها لكن فقربت منهم وحاولت انجدها بس كنت صغيره وضعيفه والمكان هادي تقريبا مفيش حد معادي لحد ما لقيت ضوء عربيه جايه من بعيد فوقفت ادامها وانا بصرخ ومهمنيش حياتي كل هامي هو تقي ففرمل الشاب العربيه ونزل منها بسرعه وخضه وكان مضايق اوي بس اول ما شافني بعيط وعيوني حمره وبتوسله ان ينجد اختي اتغير لي الطيبه والحنان وجري معاي ونحج انه يتقذ تقي بعد ما كس"ر زجاج العربيه الا ادام بشكوش كان معاي في عربيته
جابه معا اول ما شاف باهر يعتلي تقي وبيوبسها بطريقه مقرفه وشاذه... ومسك باهر ونزل فيه ضرب بكل قوته وقتها باهر سكن المستشفي... وكانت قضيه كبيره بس اتلمت ابو باهر لمها عشان الفضايح ومن هنا بدات حكايه عشق بدر لي تقي رغم الا شافه بس حبه لها غيرها واحتواها وحماها.....حب يتمناه اي انسان
تفيق ضحي من شريط الذكريات علي صوت بدر الحزين الغا"ضب
تعود ضحي لي الواقع المرير وهي تمسح دموعها
بدر:انا مش عارف اعمل ايه ولا ابدي منين انا بمو:ت يا ضحي وانا مش قادر احمي مراتي وابني واخوي...كان لازم اق"تله في الوقت ده بس انتي منعتيني...
تحاول ضحي التماسك حتي تعرف ان تتصرف وتفكر في خطوتها التاليه
ضحي بثقه:والله ما انا راجعه القاهره الا وتقي وامجد معاي ونجم براءه واخد حقي من باهر وادبه كويسه...بس اول الطريق اثبات براءه نجم...ازاي نجم هو اخر حد كان معا فريده لا ومتصور فديوا صوره من غير صوت هو ده بدايه الخيط الا لازم امشي وراها واولها في اسيوط انا لازم اسافر
بدر:مستحيل انتي حامل واي مجهود خطر عليكي وعلي الجنين
ضحي باصرار:متحولش يا بدر انا قلبي موجوع وروحي مش معاي عشان اختي وامجد ونجم..انا خلص جهزت كل حاجه وهنسافر دلوقتي وخالي تاج وشريف هيكوني معاي وانت افضل جانب نجم ارعها وخالي بالك من الشركات وابحث كويس وري فريده هنا....
قد اقتنع بدر بكلامها...
بدر:عندك حق وانا هعمل كده بس خالي بالك من نفسك 
ضحي:ان شاء الله كله خير
وبدأ ضحي حزم حقائبها وقبل ان تصعد لي السياره تجد امها تنزل من سيارتها تجري عليها هي وابوها 
والفزع عنوانهم
ضحي:خير فيه ايه 
مياده:نجم هرب من النيابه وهما بيرحلوا لي السجن والدنيا مقلوبه..
وخالك تاج اتقبض عليه بتهمه المتاجره في الاثار....
تصل رساله لي ضحي فتفحها
باهر مش قولتك يا حلوه اي تأخير هيبقي مش كويس ادي  اول عقاب لو متحركتيش هتلقي كارثه حلوه في انتظارك
تدخل ضحي لي غرفتها وهي تبكي 
بوجع ومرار وتنهارا ارضا وتصرخ بانين ينزع القلوب
ضحي:ليه كده يا نجم كل شويه بتوجع قلبي وتكسر فرحتي كل ما ارقب منك تبعدني شويه انا بحبك وحبك اسيرني  كل ما اقول هبعد ارجع تاني لك بعشق اقوي من اي حدود .....فتجد الباب يفتح ويكون نجم وعيونه تدمع فيجري عليها ويضمها اليه ويغمر وجه في عنقها يتنفس عطرها ويقول
نجم:والله انا بعمل كده من خوفي عليكي انا بحبك اكتر من نفسي ومش هتحمل يحصل لكي اي اذي
وزعلت منك ام عرفتي انك حامل ومقولتيش وانتي عارفه ان ده كان حلمي من زمان اني اكون اب منك انتي انا بحبك من اول يوم شوفتك فيه كان نفسي المسك كان نفسي اشوف ولادي منك انتي وبس كان نفسي اول حد يعرف انك حامل اول حد يشوف فرحه عينكي اضمك اليه وابوسك بوسه رقيقه زيك كان نفسي ادلعك واشيلك جوه قلبي كان نفسي نتخانق علي اسماي ولادي واصلحك بتورته الحرنكش الغريبه الا انتي بتحبيها وانفس كل حلمك كان نفسي ا لم يكمل ويجد ضحي ترتمي في حضنه بقوه وتبكي  بحب واشتياق وندم
ضحي بندم:ياه لي الدرجه دي  بتحبني لي درجه دي انا مش حسه بيك وخليه عنادي يتحكم فيه ياه انت حبيبي روحي بحبك واسفه يا اجمل نجمي ووهج قلبي
يخرجها نجم من حضنه ويمسح دموعها ويبتسم
نجم:لو سمحتي متعيطيش تاني انا عوز اشوف بسمتك دي علي طول هي شمس حياتي وام انا رفضت سافرك كنت خايف عليكي من فريده وباهر الزفت...والله مش عناد انا مستعد اجاي معاكي لي اخر الدنيا بحبك....وعاوز اكل انا جعان
تضحك ضحي:يعني انت تقول كلام حب وفجأه تقلب علي بطنك طيب يا عم يلا ناكل
نجم:يلا يا قلبي لازم تتغذي كويس عشان النونو وتخدي بالك من نفسك وعلاج وانا عشان النونو مش هعلب معاك زي زمان ويغمز لها بمشاكسه
تعض ضحي علي شفايفها من الخجل وتحمر وجنتها
ضحي:بطل قله ادب يا نجم ويلا يا حبيبي عشان ناكل
نجم:هو بعد حبيبي دي هسيبك تعالي هنا وحاملها بحب وحنان ووضعها علي السرير وجلس بجانبها وقبلها بشغف كبير لكن يقطع عليهم تلك اللحظات بدر الذي يفتح الباب...دون استأذن
فيخجل بدر ويدير وجه:وانا الا كنت طالع عشان اقف لك عشان ادافع عن ضحي يبقي...
يتعصب نجم :منك لله يا بدر هو انا مش هخلص من نقك...
يتذكر بدر تقي وابنه وتدمع عينه فيحزن نجم علي حال اخيه فيجري عليه ويضمه بحب فيبكي بدر بقه"ر ويقول 
بجد وحشتني انا بموت من غيرها انا قلبي ميت ومش عايش هي نبضي انا تعبان يا نجم..
نجم:متخفش يا بدر ان شاء الله خير ومفيش اذي بس الصبر واحنا مع بعض تأتي ضحي اليه وتقول والله ما انا رجعه القاهره الا بيهم والزفت باهر ده لازم يدفع التمن غالي اوي...يأتي شريف وهاديه 
فيحاول شريف تلطيف الاجواء
شريف:خيانه بقي بتحضن اخوك من وراي مكنش العشم يا ابو النجوم... يضحك نجم طيب تعالي في حضني يا سوسو فحضنه شريف فعلا اجتماع العيله قوه
نجم:طول ما احنا معا بعض محدش هيقدر علينا احينا عليه وحده اومال ناي فين
هاديه:ناي في الجنينه مستنينا وكمان تاج اتصل وكان بيطمن علينا... بيطمنكم علي الاحوال هناك وبيقولكم الشغل تمام...
شريف:المهم دلوقتي نتعشي وبعدين نقعد ونشوف هنعمل ايه
نجم:عندك حق يلا بينا
ويذهبوا لي مطعم الفندق وياكلوا ويتاحدثوا في الخطوات القادمه...
في القاهره
يدخل تاج لي المطبخ لي يصعق عندنا يجد يارا واقعه ارضا غار'قه في دم"ها وجسدها بارد وهناك رساله مكتوبه علي جدار المطبخ تقول دي البدايه يا تاج لو الا وصلتوا اتعرف او فكرت تكشف سر الماضي .....
يصرخ تاج بوجع والم ويحمل يارا ويجري بيها علي المستشفي...
في الواحات عند تقي
تجلس تقي تصلي وتدعو ربها ان ينجيها من شر باهر ويجمعها باحبابها...فيدخل باهر وهو يراقبها بحب غريب وهو يحمل امجد الصغير.... تنهي تقي صلاتها وتجري علي باهر وتأخذ منه امجد بلهفه وتقبله بحب.. وتبكي ابني حبيبي
فتنظر لي باهر بتوسل
تقي:ارجوك متاخدش مني ابني ارجوك اتوسل اليك...وانا مش هتكلم تاني...وهسكت
يجلس باهر بجانبها ويتحدث برقه
وهو ينظر لي تقي وامجد بشوق غريب
باهر:انتي عارفه اني مش بقدر علي زعلاك او دموعك فاكره زمان مين الا انقذك من علاقه غير شرعيه مع بنجامين  الا مش دينك مش انا مين الا انقذك من مصير الادمان مش انا مين الا احتواي كل تمردك علي طلاق اهلك وحماكي من الضياع مش انا مين الا منعك من انك تخلفي من فكره مجهوله زي الحقن المجهري من متبرع مجهول مش انا وكتير اوي من فتره جنونك وتمردك... مش انا والاخير انتي واختك تحسبوني علي غلطه مش مقصوده دمرتني كنت عوز ابقي انسان كويس انتي كنتي املي محدش بيتولد شيطان كل حد فينا جواه ملاك وشيطان
كان نفسي اكون اسره معاكي انتي وبس...ودمع باهر بوجع
تلمع فكره خبيثه في عين تقي
تقترب منه تقي وبتمثيل الحزن وببراءه مزيفه
تقي: معلش يا باهر كله نصيب 
باهر ببريق امل وانتي نصيبي 
فيضمها بحب صادق
فتستغل تقي الفرصه وتجذب سك"ين تقطيع الفاكه التي علي الطاوله وتأخذها وتطعن بيها باهر في جانبه فيصرخ باهر ويتركها 
فتحمل تقي طفلها وتجري حتي تهرب لكنها فجاءه تصرخ امجددد
تجري تقي بهروله وهي تنظر خلفها علي اثار باهر وهي تضم امجد لي حضنها فلم تنتبه لي حفره في الارض فتتعثر فيها وتسقط ويسقط منها امجد داخل الحفره فتصرخ بوجع ورعب علي طفلها
تقي:امجددد ابني
وكلما سمعت صوت بكاء امجد تشتعل حزننا والم علي امجد وتحاول الوصول لي الحفره لكنها تعجز بسبب قدمها التي كسر"ت من اثر السقوط فتزحف علي الارض حتي تستطيع الوصول لي امجد لكنها تعجز وتتعب 
فتسمع صوت بكاء امجد وهو يقول ماماااا ماماااا ويبكي من الالم والخوف تستجمع قوتها وتتحمل الم جسدها المليئ بلكدمات والجروح لكن  احساس الامومه اقوي من كل شئ فزحفت الي ان وصلت لي الحفره ومدت يدها بصعوبه وهي تبكي وتبكي 
وحاولت ان تأخذ طفلها الذي ابتسم عند رايتها وهمس ماماااا ومد يده الصغيره نحو تقي فابتسمت تقي من وسط دموعها حين رأت بسمت قرت عينها وابنهت الوحيد فمدت بكل جسدها نحو امجد فانزلقت وسقطت داخل الحفره فاصطدم جسدها بقوه بي الارض وهذا المها بشده لكنها لم تهتم بنفسها بل كل همها هو ابنها فمدت يدها وجذبت امجد لي حضنها وقبلته بحب وحنان فاسكتان امجد بين احضانها
بكت تقي بسعاده وفرحه لي سلامه امجد وحمدت ربها...
تقي:الحمد لله علي نجاتك يا حبه قلبي يا روحي مش مهما انا....وضمته بقوه لها فبكي امجد لانه يشعر بلجوع فارضعته تقي رغم ما تشعر بيه من الم...تجتاحها بشراسه لكن بمجرد ان هدأ امجد شعرت هي براحه يا الله ما اجمل واعظم الامهات اللهما احفظ كل امهاتنا من كل شر...
نست تقي كل احزانها واوجاعها مع بسمات امجد ولم تنتبه لي باهر الذي اقترب منها وهو متعب مسند علي احد رجاله وعيونه تشتعل بلهيب الانتقام والحقد..
باهر:بقي كده يا تقي بتستغلي حبي لك وتحاولي تق"ليني بس من النهارده مفيش رحمه وهوريكي الوش التاني 
فصرخت تقي بفزع حين رات وسمعت باهر وتشبثت في امجد وهي تصرخ لااااا محدش هياخد مني ابني مهما حصل انا بكرهك يا 
باهر وهقت"لك ...يجن باهر حين يسمعها تقول هذا وتحمر عينه ويصرخ علي رجاله 
باهر:طلعوها وخدو منها الطفل واحبسوها يلااا
وفعلا نفذوا الرجال هذا وتقي تصرخ بوجع لاااا امجد لا ابوس ايدك بلاش تبعده عني انا اسفه ده ابني الوحيد وامجد يبكي ويصرخ ماماااا لكن باهر لم يرق قلبه بل اصبح حجر...ومن شدت الالم والانفعال تفقد تقي وعيها 
عند ضحي 
تشعر ضحي بوجع في قلبها وجسدها كله يالمها وتعجز عن التنفس وتشعر بالم في بطنها فتصرخ بالم اه بطني تقي اختي اكيد حصل لها حاجه..
تظل تصرخ لكن لا يسمعها احد لان الجميع قد ذهبوا لي البحث عن اثر لي فريده لكن بدر قد عاد لانه شعر بوجع في قلبه وروحه فعاد حتي يستريح فسمع صرخات ضحي قادمه من غرفتها فيجري عليها بلهفه وكأنه راي تقي  فدخل الغرفه وجري نحوها وهو يبكي ويتخيلها  تقي مالك ابننا فيه حاجه تقي ردي عليه تبرق لهو ضحي من الصدمه مما   يقوله لكنها تعجز عن الرد او منعه من ان يقترب منها فحملها بدر ووضعها علي السرير وهو يبكي 
بدر:تقي متخفيش طول ما انا جنبك... انا بحبك اوي وهحميكي بروحي  واقترب منها وكاد ان يقبلها تحاول ضحي ان تمنعه لكن
فجأء يدخل نجم ويري هذا الوضع
فيجن جنانه ويجري علي بدر ويجذبه بعدين عن ضحي التي تبكي بوجع وتصرخ من الالم....
يلكم نجم بدر بغضب ناري وهو يصرخ..فوق يا بدر دي مش تقي دي ضحي....فوق
يجن بدر ولا يسمع اخيه ولا ما يقوله وينقض عليه ويلكمه بشده زي المجنون وهو يردد
بدر:لا دي مراتي انا دي تقي وده ابني انا مش هسمح لك انك تاخدها مني دي حبيبتي انا انت سامع دي مراتي ابعد عنها...
يسمع نجم كلامه فيشتعل غيره وخوف وجنون كلما سمع وري ضحي تتالم وتمسك بطنها وتستنجد بيه 
ضحي:الحقني يا نجم انا بسقط انا بموت نجممم وظلت تبكي...
ونجم سيجن ولا يعرف ماذا يفعل غير انه جاري بدر حتي ينقذ ضحي
نجم:طيب تقي بتعيط والطفل هيموت يلا نلحقها
ببتعد بدر عن نجم ويجري بجنون
علي ضحي وهو يعتقد انها تقي
بدر:معليش يا قلبي انا هنقذك وحملها وجري بيها لم يتحمل نجم ان يلمسها بدر لكنه تحكم في غضبه حتي ينقذ ضحي وطفله وتحكم في نفسه وكبح نيران غضبه وغيرته داخله لي دراجه ان
وجه احمر وعيونه كادت ان تنفجر من شدت الاحمرار وخانته دمعه وفرت منه فمسحها وجري خلف بدر فصعدوا لي السياره ونجم من قاد وهو يغلي من الغيره والغضب كل ما راي بدر يملس علي شعر ضحي ......ومن شدت الغضب لم يلاحظ من يراقبه ويلاحقه بسياره تسير خلفهم....
عند باهر
باهر بشر: كده تمام يعني حمل ضحي علي وشك السقوط حلو اوي اخلص منهم...
احد رجاله:امرك يا باشا
وفعلا اقتربت السياره التي تراقب نجم وضيقت عليه الطريق فتفادها نجم فاذ فسيارتين جديدتين تظهر وتحاصر نجم ويظلوا يضيقوا عليه الي ان خرجت سياره نجم عن الطريق
في القاهره
يقف تاج امام غرفه العمليات وهو يبكي ويلوم نفسه علي ما حدث لي يارا
شريف:انا السبب في كل الا بيحصل لي يارا  ولي عيلتي ده انا لو كنت عملت الصح من الاول  ومخليتش الطمع يمتلك مني كان زمانا مرتحين سمحيني يارب
يخرج الطبيب من غرفه العمليات والحزن سيده
فيجري عليه تاج بلهفه وقلق
الطبيب بحزن:للاسف مدام يارا داخلت في غيبوبه ومش هتفوق منها ابدا والحمل نزل شد حيلك
يبكي تاج وهو لا يصدق ما يسمعه
وينهارا ارضا وهو جاثي علي ركبته ويصرخ بندم اه انا السبب
فيسمع صوت شامت فارح فيه
يقول
زي ما خنتني زمان انا رديت لك الخياينه مضعفه ولسه الحساب تقيل اوي يا تاج يرفع تاج وجه لي مصدر الصوت ويصعق حين يري
تاج:مستحيل هو انتي.....
ينظر تاج وعيونه كلها دموع وحزن وندم وصدمه ويقول بصوت مهزوز
تاج:مستحيل انتي وري كل الا بيحصل ليه لا مش قادر اصدق
تبتسم فريده بسخريه وشامته
وهي تنظر لي تاج بغل وحقد كبير
فريده: ايواه انا الا وري كل الا حصل وحكايه موتي المزيفه انا الا دبرتها عارف ليه عشان ادمر كل عيله بدر واوجعك في حبيبتك زي ما انت استغليت حبي وهوسي في بدر وتاجرت بيه كويس اوي…
ودمعت عينها بحزن ومرار وهي تتحدث بوجع وحقد كبير وعينها تشتعل رغبه في احراق الدنيا كلها
فريده:انت سبب كل الدمار الا هنا فاكر من سنتين ام عرفت مكان تقي وبدر ورغم كده مقولتش لي حد عارف ليه عشان طمعك ورغبتك في الوصول لي اعلي قمم المجد والسلطه والنفوذ وعينك لمعت بطمع اول ما عرفت اني بنت كرم نيبل اشهر رجل اعمال وانه ساب كل حاجه باسمي ورغم علمك انه كان تاجر سلا”ح وكل ما هو ممنوع وغير قانوني وانا ورثت كل ده طمعك خاليك تكون شريكي في صفقات كتير مشبوه وكمان تخبي عن الكل مكان بدر وتقي وده يكون تمن سكوتك فوفقت بس زي ما انا بدفع التمن انت كمان لازم تدفعه وخالي اوي اوي….
يجن تاج وينهض ويقف امامها ويصفعها بقوه فتسقطت فريده ارضا فينحني نحوها ويجذبها من شعرها…. وينظر اليها بشر وتوعد
تاج:وحياه يارا لا ادفعك التمن غالي اوي وكل حاجه عملتيها هكشفها بس الصبر يا فريده يا احقر خلق الله …..
تضحك فريده بسخريه وتبعد يده عن شعرها….
فريده:مش انا لي وحدي الا هدفع التمن كلنا هندفع تمن اخطاء الماضي….بس مش انا والله الا اذيت يارا انا هربانه من شر وجنون باهر ومحتاجه مساعدتك عشان نعرف نتخلص منه….
لم يلحق تاج ان يرد عليها فيجد هاتفه يعلن عن وصول رساله فيفتحها لي تحمر عينه بغضب مهول ويهمس بتوعد لي باهر وكان محتوي الرساله
هههه دي قرصه ودن يا تاج لو حاولت تكشف المستور وسر كنز العقود او تساعد ضحي في الوصول االدور هيبقي علي مياده اختك وجوزها لازم ضحي هي الا توصل وانت عارف السبب وليه هي بذات….سلام يا تاجي اه نسيت اقولك ان تقي تحت ايدي هي وامجد تبقي تعقل كده وتفكر
يتعصب تاج:انا هوريه مين هو تاج
فريده:احنا لازم نتحد ونخلص منه
تاج:عندك حق انا عارف منين هنبدأ تعالي وراي….
عند مياده وامجد
تجلس مياده في غرفه التوام وتنظر لي صورتهم وتبكي
مياده:يا تري يا بناتي انا السبب في كل الا حصل ده ولا يا تري قرار الماضي انتوا دفعتوا تمنه ولا ايه
يدخل امجد عليها ويحزن لي عجزه عن منع حزنها ورسم البسمه علي شفاهل فيذهب اليها ويضمها
بحب فتبكي مياده بقهر ووجع
هو انا السبب في الا حصل لي ولادنا انا كنت انانيه…كان لازم اضحي عشانهم وكان لازم اسيب العناد واقولك علي الا بيحصل لهم
بس الكبر خادني….
امجد بحب:متلويش نفسك انا كمان كنت غلطان ام خليت العند والتحدي يتغلب علي حبي وعقلي كان لازم نتناقش عشان نعرف نوصل لي حل عشان نحافظ علي اسرتنا بس انا كمان كنت اناني اوي وكنت عوز ادفن طموحك لازم كل طرف من العلاقه يتخلي شويه عن عناده عشان المركب تمشي بس ان شاء الله ربنا هيجمعنا بس الصبر والايمان …..ان شاء الله كل خير
عند تقي
تفيق تقي لي تجد نفسها علي سرير في غرفه بيضاء تبدوا وكانها مستشفي لكنها هجوره…وكانت قدمها متجبسه ولا تستطيع الحركه من كسرت الكدمات التي تملئ جسدها ووجهها لكن خوفها علي امجد كان اقوي من كل الم فظلت تصرخ وتبكي….
تقي:ابني فين حرام عليكوا يا باهررر باهررر
فيدخل باهر وهو يختال مثل الطاوس الغرور ينظر لها بتشفي وفرح مرضي…ويقف امامها وينظر اليها ببرود…
تقي بتوسل:ابوس ايدك انا عوزه ابني هو ملوش ذنب في كل الحكايه دي….
يرد باهر ببرود وقسوه:انتي احقر واجبن وحده انا قبلتها في حياتي
بسبب غبائك خسرتي فرصه انك ممكن تكوني ام من تاني وبقيتي زي الارض البور التي لا حياه فيها
وده عقابك علي جنبك وغبائك وترددك بس ابنك مش هنتشوفيه تاني غير ام توفقي علي طلبي
وتدفعي تمن طعنك ليه الا مازل يؤلمني ولازم تتعاقبي….
تقي بانكسار:الا انت عوزه مني عشان ترضي غرورك
باهر:انا عوزك انتي لازم تطلقي من بدر واتجوزك انتي غير كده انسي ان لكي ابن…فكري وردي عليه
وتركها في دائره الحزن والوجع
وتتعلق السياره علي حافه الجبل ويبقي ثواني وتنقلب ام بدر فقد سقط من السياره قبل ان تصل لي حافه الجبل ومن دفعه كان نجم حتي ينقذه ولم يبقي غير ضحي ونجم التي ترفض ان تترك نجم
وتتشبث بيه فيصرخ نجم بوجع ضحييي اهربي يا ضحي اهربي واسمعي الكلام
ضحي بعناد:لا مستحيل اسيبك مهما حصل انا بحبك…
نجم:اهربي بسرعه من العربيه نطي يلا ويحاول دفعها خارج السياره قبل ان تنق”لب لكن ضحي تتشبث فيه وتصرخ مصيرنا واحد نجممم تدمع عين نجم ويهمس بحزن انا اسف بحبك والقي بيها خارج السياره وبعدها انقل”بت…
يفيق بدر لي يجد نفسه في المستشفي وهو يشعر بالم شديد بكل انحاء جسده من اثر السقوط
فيحاول النهوض وهو يردد اسم تقي علي لسانه ويبكي بهستريه
بدر:تقيييي انتي فين يا حبيبتي انا مستحيل اتخلي عنك تقي…
لي يدخل عليه شريف وهاديه يحاول شريف تهدأت بدر لكنه يفشل فتنده هاديه علي الطبيب لي يأتي وهي تبكي بحزن علي حال بدر يحاصره شريف بكل قوته حتي يسيطر عليه لكن بدر يقاومه
شريف:اهدي يا بدر مش كده اهدي شويه عشان نعرف نتفاهم مش كده
يصرخ بدر بحده وجنون وعيونه حمراء ومنتفخه من كثرت البكاء ووجه مراهقه وشاحب وكل جسده متعرق من كثرت الانفعال والمقاومه حتي يتركه شريف
بدر:بقولك سبني يا شريف انا لازم انقذ تقي من ايدين نجم دي مراتي انا ومش هسمح لي اي حد انه يلمسها سبني لكن شريف تحمل كل انفعالات بدر واحكم قبضته عليه الي ان اتي الطبيب ومعه الممرضين فيخرج شريف وهاديه خارج الغرفه ويغلق الباب
يقف شريف وهاديه علي باب الغرفه والقلق والحزن سيدهم
تسند هاديه راسها علي صدر شريف وتبكي بحزن ووجع علي ما يحدث معهم فيضمها شريف اليه بحب ويقبل راسها
هاديه:ليه كل ده بيحصل لينا انا معتدش فاهمه حاجه خلاص كل شويه الامور بتسوء اكتر ودلوقتي اتفرقنا ومش عارفين ضحي ونجم فين…..؟
شريف:ان شاء الله كل خير وهيعدي انا هطمن علي بدر وبعدين هروح ادور علي نجم وضحي…..
يخرج الطبيب من عند بدر فيجري عليه شريف وهاديه بلهفه
شريف:ايه اخبار بدر يا دكتور
الطبيب: للاسف الاستاذ بدر حصل ليه انفصال عن الواقع وانهيار عصبي ولازم يفضل تحت المراقبه لي مده طويله….
شريف بحزن:طيب يا دكتور والحال ده هيفضل كتير
الطبيب:للاسف ايواه لي حد ما تظهر تقي وابنه….
شريف:شكرا يا دكتور وارجوك خالي بالك منه
الطبيب ببسمه:ده اكيد بعض اذنكم
ينصرف الطبيب ويترك شريف وهاديه في حاله من الحزن والانكسار يتقرب هاديه من شريف وتضمه اليها بحب جارف غمرته في بئر حبها حتي تخفف عنه احزانه….
هاديه:ان شاء الله خير ربنا كريم وده اختبار وان شاء الله فرج
بس متيأس واسعي وربنا معاك
يخرج شريف من حضنها وهو ينظر لها بحب وامتنان….ويقبل جبهتها برقه وتقدير ثم ينظر لها بمحبه وافتخار بيها فتخجل هاديه من نظرات شريف لها وتخفض وجهها ارضا وهي متوتره فيرفع شريف وجهها اليه ثم يقول
شريف بحب:انا مش عوز اتحرم من عيونك هما نبع قوتي بحبك اوي يا زهرتي الجميله ربنا يحفظك ليه يا رزقي وسندي وعوني…بحبك اوي وحبك هو دعمي وشمس ايامي الا بستنير بيها في عتمت الظروف ….
هو يتحدث وقلب هاديه يرفرف في سماء حبه وعيونها ترقص بجمال الحب…وروعته
هاديه بحب ولهفه: وانا كمان بحبك اوي عمري ما كنت اتصورك حبيبي وجوزي وسندي اكتشفت فيك انك جدع وشهم وحنيه الدنيا فيك يا سندي يا رزقي يا كنوزي…ربنا يحفظك ليه….
يبتسم شريف بحب ويقول
وانا كمان بحمد ربنا عليكي يا كنزي وان شاء الله ربنا يفك الكرب ويتلم شملنا من تاني انتي هترجعي القاهره مع ناي وتقعدي عند عمتك لحد ما ربنا يفكها ومش عوز نقاش ارجوكي انا عوز اكون مطمن عليكي…..
تتنهد هاديه بحزن وضيق وتسلم بقرار زوجها….
يتصل شريف بي ناي لكنه لا يرد وهذا اقلق شريف فقرار ان يسافر لي القاهره حتي يوصل هاديه لي مياده وتكون في امان ويتفرغ هو لي البحث عن نجم وضحي….
عند ضحي الاوضاع سيئه جدا
بعد ما انقلبت السياره والقها نجم خارجها واختفي اثره كان ناي علي مقربه منهم فينجدها من رجال باهر الذين كانوا يردوا ان يخطفوها لكن القدر شاء امر اخر
فقد اشتبك ناي معهم بسلا”ح الالي الذي اخذه من احد الرجال بعد ما تسلل خلفه وقام بي جذبه من عنقه وكسر”ه في ثانيه وبعدها اطلق النير”ان علي رجال باهر…فسقطوا قت”لي في لمح البصر… لكنه اتصاب في قدمه وكتفه وفقد الكثير من الدما”ء
وسقط فاقد الوعي بعيد عن ضحي
وكادوا ان يمو”توا من اصابتهم لكن مشيئه الله كانت اقوي فقد كانت تمر انهار زعيمه المطاريد وسيده الجبل ففي اثناء مرورها في جوله تفقديه لي الجبل بعد ما سمعت صوت الر”صاص ووجدت جث”ث الرجال انتابها القلق فتجولت في المكان فوجدت ضحي فاقده الوعي وغارقه في دما”ئها فحملتها
علي جودها وانطلقت لي معبد فرعوني منحوت في بطن الجبل يعود لي العهد الفرعوني….فتهبط من علي ظهر جودها وتحمل ضحي علي كتفها وتدخل بيها لي المعبد الفرعوني وهو مخبئها…السري
فيرها احد رجالها المقربين فثار علي قرار الزعيمه واؤيده كل رجالها وقال….بغض”ب
لازم نخلص منها دي وجودها خطر علينا وكاد ان يقترب من انهار ويأخذ ضحي لكنه تراجع في رجفه من نظرات انهار الحده والمحذره
فتضع انهار في غرفتها وتخرج وتقف وسط رجالها مثل الاسد الجسور وتنظر لهم بحده وترهيب
وتقول بصوت اجش قوي
انهار:جاري ايه يا رجال فين شهامه الصعيد احنا من امتي قت”لنا النساء احنا لنا قانون وهو حمايه الضعيف ضد اي ظالم مهما كان وده قانون المطاريد والجبل منذ عهد ابي سليمان الجبلي ولا خنتوا عهد سلميان الجبلي…
يصيح الرجال بحماسه وتؤيد
لا احنا معك يا زعيمه لحد ما نخلص وناخد تار سلميان الجبلي
من باهر سامح واسلفه…وندحروا خائب الرجي ونسلموا لي رجال القانون…
تبتسم انهار بفخر برجالها وتقول
عاش يا رجال سعفان انهد علي الدكتوره حوريه تجي تعالج المسكينه الا جواي لحد ما اتفقد باقي الجبل وامانه
سعفان بطاعه:امرك يا كبيره…
تمطتي انهار خيلها وتنطلق بسرعه الرياح لي تصدم بي ثعلب يقترب من ناي ويحاول ان يأكله فتهبط من علي جودها وتقترب من الثعلب
وتض”رب عليه الن”ار…
يصل شريف لي القاهره ويدخل شقه مياده لي يصعق بشرطه عندها تخبرها ان تاتي معها حتي تتعرف علي جث”ه نجم…
بعد ما شريف وصل لي شقه مياده وفوجئ بوجود الشرطه هناك تريد ان تصتحب مياده وامجد حتي يتعرفوا علي جثه نجم وكان يرفقهم منير هارون جد نجم وبدر وشريف كان القلق والتوتر عنوانه
دخل شريف وهاديه لي الشقه في زهول وصدمه ظلوا لي فتره من الزمن لا يعرفوا ماذا يحدوث حاولهم من هول الخبر …
وبعد قليلا تنفجر هاديه في البكاء بهستريه فتجري علي مياده وترتمي في حضنها وتبكي بحرقه
هاديه:مستحيل يا عمتي ده يكون صح معقول نجم وضحي ماتوا لا لا انا مش قدره اصدقه دول كانوا معاي امبارح بس…
تطبطب عليها مياده بحنان حتي توسيها لكنها تغلي بداخلها وتتمني ان تصرخ بوجع بناتي ضحي تقي وتصرخ بوجع..لكنها تتحكم في نفسها حتي تستطيع التصرف والبحث عن بناتها
مياده بثابت انفعالي:اهدي يا هاديه لازم تجمدي عشان نعرف نتصرف
وان شاء الله خير…
تخرج هاديه من حضنها وتجفف دموعها وبصوت مكسور مهزوز
هاديه:عندك حق يا عمتي…
شريف بانفعال:حد يفهمني ايه الحكايه وايه الا جابك يا جدي من اسوان لي القاهره
يتنهد منير بحزن وتعب:الدنيا مقلوبه عندنا في اسوان والصعيد بسبب خبر موت نجم واختفاء بدر
وفيه اشاعه ان الا قتله هو باهر سامح وده عمل بلبله جمده في الصعيد وكل كبار الصعيد وكبار عيلتنا مجتمعين ومصممين علي الثأر والطار لي نجم…وده هيسبب بحور من الد”م وقت”لي ملهومش ذنب عشان كده لازم كلنا نبقي مع بعض عشان الا جاي صعب اوي يا شريف….
شريف:عندك حق يا جدي طيب اختي يارا وجوزها تاج فين…؟
ينظر امجد لي منير ومياده بحيره وتوتر فيقلق شريف
شريف بقلق:خير هي اختي حصل لها حاجه…حد يرد عليه
منير بحزن:انا هقولك يا ولدي
الا حصل لي يارا كله وبدأ في قص عليه ما حدث… لي ينهار شريف ارضا جالسا علي الارض باكيا منهارا وهو يصرخ ويبكي وجعا علي اخته
شريف:لا لا لا مش اختي والله يا باهر لا عذابك هيكون علي ايدي
تضمه هاديه بحب وحنان…
شريف:طيب يا جدي هي في اي مستشفي عشان مينفعش تفضل هنا لي وحدها
منير:هي حصلتنا علي اسوان في طياره خاصه مجهزه ومعها جوزها تاج وهناك المستشفي بتاعتنا جهزت كل حاجه والمدير بنفسه هيكون في استقبلها هناك وعمك منصور والكل متخفش ومدير المستشفي بنفسه هيكون هناك…
وبعد فتره يجهز الجميع وينطلقوا في طريقهم لي اسوان… ومعهم الشرطه….
عند المطاريد
تجلس ضحي بتعب والم علي السرير تفكر في نجم واين هو وما حدث لهو هو وبدر واين ناي وشريف وهاديه وماذا حدث لي اختها وابنها وقد اشتاقت لي امها وابوها وما هو كنز العقود هذا وكيف ستصل اليه كل هذا يجول في بالها…مليون سؤال وسؤال والجواب مفقود وهي ممسكه بقيلادها التي تحمل صوره نجم وتنظر لها باشتياق ولهفه ثم تتنهد بحزن وتهمس
ضحي: ياه يا نجمي بجد وحشتني رغم عنادك بس حبي لك بيكبر كل يوم وبعد حبك مفيش حب تاني
في احدي كهوف المعبد يوجد
ناي مقيد وملقي علي الارض وعيونه حمراء من كثرت الغضب والنرفزه وينظر لي انهار التي تجلس امامه وهي مبتسمه بنصره وعيونها تلمع ببريق التحدي لكن خلف تلك النظرات تختبئ شعله الاعجاب وبدايه قصه حب مشتعله وشيق بين ناي وانهار…
حين يلقي الحب💘بسهامه صوب القلب ينتهي وقت العقل…
ناي بعصبيه:هو انتي فاكرني هخاف منك ها بتحلمي يا سيده الغرور…
تقترب منه انهار وتجذبه من فكه وتضغط عليه بقوه لكنها قوه ذات مغزي فيفهمها ناي ويبتسم
وتلمع عينه بشقاوه ومكر فيحاول ان يتسفز انهار فيسرق قبله صغيره علي غره منها فتتجمد انهار في مكانها وتظل تنظر لي عيون ناي بدهشه ام ناي فقد انقلب السحر علي الساحر وتلك القبله التي سرقها بهدف استفزاز انهار قد سرقت قلبه وعقله واستفزت مشاعره فاراد ان يتذوق رحيق شفاها مره اخري لكن تلك المره بشغف ولهفه فاقترب منها واخذها في قبله طويله غنيه بحب من اول نظره…. فبعد ثواني تدرك انهار ما يحدث فتتمالك نفسها وتدفع ناي بحده.. حتي يتبعد عنها فيتأوه ناي لان انهار قد ضغطت علي الجرح بقوه اثناء دفعه وبعده عنها…
فيهتز قلبها لي صراخ ناي المتتالي
وهو يتألم ويعجز حتي كبح دمائه
فقد انفتح الجرح الذي في كتفه
وتجري عليه بلهفه وتفك قيده وتنزع حجابها الابيض وتربط بيه كتفه حتي توقف النزيف وتصرخ
علي سعفان حتي يأتي بطبيب
وهي تكاد ان تبكي من شدت خوفها علي ناي
انهار:سعفااااااان …انت يا سعفان
فيلبي سعفان ندائها في لمح البصر
لكنه يصعق من ملامح انهار المفزوعه علي ناي ومن قربها منه هكذا….
فتشطاط انهار غضبا منه وتعنفه بشده
انهار:جري ايه يا سعفان هتفضل واقف كده تعمل ليه فليم والرجل دمه يتصفي اخلاص روح هات الدكتوره حوريه دكتوره الجبل بسرعه اتحرك
فيجري سعفان وهو يردد امرك يا زعيمه…وفي لحظات كانت الدكتوره حوريه عند انهار وتضمط جرح ناي وهي في دهشه من امرها
من قلق ولهفه انهار عليه وهذا غريب عليها لم يعهدها احد من قبل في تلك الحاله… ولكن ما اشعل الموقف سخونه هي نظرات حويه لي ناي التي تشع بلي الاعجاب بي شجاعته ووسامته…فتحدثت معه برقه ودلال وهذا اثار غيره وجنون انهار…
فكانت حوريه جالسه علي طرف سرير بجانب ناي وكانت قريبه منه كثيرا منه ومنحنيه عليه لي درجه ان انفاسها كانت تلمس صدره العاري
حوريه:تصدق ان الا زيك خلصوا من زمان انت فريد من نوعك عمري ما شوفت في وسامتك لا شهمتك بجد انت شخصيه فريده من نوعها….
يبتسم ناي بمكر حين ينظر لي انهار
التي تشتعل غضبا وغيره ويقرار استفزازها ويغازل حوريه
ناي:تعرفي انك حلوه اوي ازاي متجوزتيش لحد دلوقتي ليه هما الرجاله بقوا اغبيه وعوميه عشان يتوهوا عن الجمال ده وكمان دمك خفيف زي ايدك الرقيقه دي وجذب يدها وقبلها وهو يراقب ردت فعل انهار بطرف عينه…ويبتسم بمكر ويقول في نفسه
ناي:الله هو انا مستمتع ليه بمشكستها ايه الشعور الغريب ده شكل هيبقي فيه حكايه طويله معاكي يا انهار…
تجز انهار علي اسنانها وهي تشتعل غيره…وتقول في نفسها
انهار:لا بقي ده كتير ايه السفله دي انا مش ادره اتحكم في نفسي اكتر من كده انا هجبها من شعرها الله وانا مالي هموت من الغيره وقربها منه ليه….اعقلي كده يا انهار ميصحش وبعدين مش وقته الكلام ده…..
لكن ناي لم يكتفي بتقبيل يد حوريه بل اريد ان يشعل لهيب غيره انهار اكثر… فاقترب من حوريه التي غارقه في بحر عشقه وسحره……بل ذائبه في اعماق عينه…. فهمس لها بفكاه فضحكت بشده واصبحت قريبه منه
لم تتحمل انهار اكثر واصبح لونها احمر من جمر النار وعينها تشطاط
غضبا فجذبت حوريه من يدها بحده وهي تقول…بسخريه
انهار:كده كتير وميصحش يا حوريه اطلعي بره وحسابك معاي بعدين…
تغضب حوريه لكنها تنفذ امر انهار وتخرج وهي تمتم بغضب وتوعد
حوريه:مش هتقدري تخديه مني يا انهار…والا هنصفك من علي وش الدنيا يا انا يا انتي
ينظر ناي لي انهار ويسحر بجمالها الفاتن فقد كان شعرها ينساب علي وجهها القمحاوي باثاره وعيونها الكحيله الساحره التي تضوي ببريق جاذب مثل النجم المتوهج بيرق القوي والتحدي لكن خلفه يختبئ انوثه ورقه ونعومه ليس لها حدود
فينهض ناي دون ادراك منه ويقترب منها ورغم المه لا يشعر بيه في ظل سحر عيون انهار فيقترب منها وقلبها يخفق بشده ووجنتها تتورد من توترها لي قرب ناي منها وحين يملس وجنتها حتي يبعد خصلات شعرها ترتجف انهار وتتعالي انفاسها بشده فيلمس ناي باصبعه علي شفايفها المكتنزه الحمراء خجلا من قربه وهو مازل ينظر في عمق عينها ويهمس لها
برقه اذبتها واسرت فؤادها
ناي:انتي قربك صواعق وشفايفك دي جمرات لكن جمرات يتمني المرء ان يحترق بيها لي الابد ما الذ هذا الاحتراق واقترب منها ولمس شفايفها بشفايفه . .لكن فجاءه يدخل احد عليهم وو
الايام تمر ببط مر اسبوع علي الجميع كان اسبوع صعب وشيق ومثير ومتبع علي الجميع نبدأ اولا بناي فقد كان علي وشك تقبيل انهار لولا دخول حوريه عليهم ورايتهم في هذا الوضع المحرج
فقد اشعل هذا بيها نيران الغيره والتوعد لي انهار…. ومنذ تلك اللحظه تسللت مشاعر الحب لي قلوب المتمردان علي العشق فصروا
فيه دائيبن حقا ان العشق سلطان مملك الغرام وليس لها اي اجبار
منذ هذا وكل من انهار وناي يتجنبوا التواجد منفردين معا في مكان واحد في محاوله بائسه لي الهروب من مشاعرهم ومحاوله خداع قلوبهم التي تتوهج بلعشق
وهذا يعذبهم….
ام تقي فحالها حال فهي حبيست غرفتها لا تترك سجاده الصلاه ودائمه الدعاء دموعها لم تجف قط لي درجه انها زبلت وشحب لونها واصبحت هزيله من امتنعها عن تناول الطعام الا قليل القليل الذي يبقيها حيه فقط من اجل صغيرها
وهي في حيره وعذاب ماذا ستقرار هل تدفن حبها وتنتحر بزوجها من باهر ام ترفض وتحرم من رؤيه صغيرها لي الابدا وتظل جسد بلا روح ظل الفكر يعتصرها والالم ينهش في روحها وباهر يراقب كل هذا في سعاده بالغه لكنه يشعر ان قلبه يتمزق حزننا عليها لكنه يسيطر وينكر ذاك الشعور
الي ان دخل عليها في احد الايام
ويقول
باهر:ها قرارك ايه يا هانم الاسبوع الا كنتي طلبها انتهي اخلصي عشان كل واحد يعرف طريقه
تتوسله تقي بدموعها وصوتها الحزين المكسور فيرق قلبه لها
تقي:ارجوك سبني بس الليله وهقولك قراري الاخير
باهر باهتزاز:طيب انا موافق الليل بس ده اخر انذار وفرصه لكي
تنهار تقي علي الارض وهي تبكي وتكتب رسالتها الاخيره لي بدر حبها…وتقول فيها
حين نفقد العشق نفقد كل شئ لم اعد قادره علي المثابره لم اعد قادره عن التظاهر بأني بخير فقد كل قواي لم اعد الفتاه الصلبه اريد ان اصرخ وابكي واصيحو باسمك حتي تأتي الي وارتمي في حضنك احبك ولم اعد استطيع ان اقاوم اكثر فقدت كل طاقتي وانا في رحلتي اليك احبك وحبك لا يوجد حب مثله احبك لكني والله قد تعبت من كثرت الضغوطات اين انت ان لم تأتي سوف انهار بدرررر اني اموت في كل ثانيه بدررر
كيف ساكون لي رجلا غيرك كيف سأحكي عن اوجاعي لي غيرك قسما بربي ما حد راح يلمسني انا لك وحدك احبك حين تقرأ تلك الرساله اكون قد اصبحت زوجه باهر علي الورق كل هذا من اجل امجد طفلنا احبك….
تقي……
كتبتها بدموعها ودمائها حقا لم يعد هناك اي مجال لي المقاومه كله الا طفلها هي مستعده بأن تقتلع قلبها من اجل سلامته…
ام عن ضحي فقد قرارت ان تكمل رحلتها لي النهايه وتكشف اللغز هذا وتحافظ علي طفلها مهما حدث لكنها تموت في كل ثانيه قلقا علي نجم منذ الحادثه وهي لا تعرف شئ عنه او كأن الجميع يخفي هذا السر فقرارت ان تكتشفه اثناء رحلتها لي قصر الزهور فمن هناك بدايه حل الالغاز فقد عارفه من انهار قصتها مع باهر وخلال الاسبوع المنقضي علمت ضحي الكثير فقد علمت ان ابو انهار سلميان الجبلي كان صديق لي اخو جد نجم وكان جد نجم هذا يعمل باحث في الاثريات ورجل لهو اسمه في هذا المجال ومعه عم ضحي شريكه في البحث ويرفقهم تلميذهم شادي هارون ابن عم نجم
وقد عثروا علي كنز العقود وهذا الكنز عباره عن مجموعه من العقود القيلادات الاثريه النادره الوجود وتعود لي احقاب وعصور تاريخيه مختلفه من او عصر الفراعنه الاول
مرورا لي عصور واحقاب مختلفه وصلا لي العصر الاسلامي لي عصر حكم محمد علي ورسائل غراميه تثبت ان الملكات والاميرات انهن كانوا هن من يحكوا الدول والممالك من خلف الحاكم او السلطان وذاك الكنز يحتوي علي احجار نادره وفريده من نوعها
وقميته الماديه والاثاريه ليس لها مثيل لكن الطامعين رغبوا فيه
ومن هنا بدات الرحله الطويله
واكتشفت انهار كتابات قديمه فروعونيه ورومانيه وعربيه علي جدار وقراتها لانها خريجه كليه الاثار وشرحت لي ضحي طريقه الوصول لي قصر الزهور الذي يقع بين الاقصر واسوان…و بعدها انطلقت ضحي في رحلتها لي القصر لكن قلبها يألمها علي نجم وتريد ان تطمئن عليه لكن لا اخبار عنه او هذا ما يقال عنها انطلقت لي رحلتها الطويله….
ام الحال في اسوان صعب وموجع بشده فبعد وصول امجد ومياده ومنير وشريف وهاديه لي اسوان
دخلوا في معارك شديده وصعبه مع الجميع حتي يقنعهم بأن الحل ليس في القتال فما بينهم بل الاتحاد وبعد جدال طويل نجحوا في اقناعهم وقد اتضح بأن الجثه الموجوده في المشرحه لسيت لي نجم لكن مازال لغز اختفاء نجم يحير الجميع….. لكن الشرطه اشاعه خبر موت نجم وليس اختفائه لي الوصول لي الجاني
ام تاج ويارا الحال كما هو يارا في غيبوبه كامله لا تدري ماذا يحدث حولها وتاج حزين لا يفرقها وشريف ايضا يلازمها والحزن يكسو عينه والارهاق يتمكن منه
لكن هاديه كانت بجانبه لم تفارقه لحظه وهذا ما خفف المه وحزنه وجعله قادر علي الوقوف….
ام بدر في حاله من الانفصال عن الواقع ومازال يلازم المستشفي
لكنه يخفي شئ ما ما هذا الصمت الرهيب الذي هو فيه ….
حقا كان اسبوع صعب وموجع علي الجميع….
تصل ضحي لي قصر الزهور وتجد شاهد في انتظارها هتنظر اليه وتدمع عينها فهو يشبه نجم لي حد بعيد فهو يذكرها بنجم لكنه اكثر هدوء وتعقلا من نجم….
تدمع عينها وتشعر بدوار فيتأثر شاهد ويجري عليها في لهفه
ويسندها لي صدره فيخفق قلبه بشده لها
شاهد:يا مدام ضحي انتي كويسه
ضحي بتعب وتوتر:ايه اه انا كويسه الحمد لله شكرا ليك وابتعدت عنه في ثانيه وحتي تهرب منه لان وجوده يوترها ويذكرها بي نجم
ضحي:لو سمحت انا عوزه ارتاح شويه ممكن
شاهد باحراج:انا اسف يا ضحي اوضتك مش جهزه انتي جيتي بدري عن معادك بيوم فممكن تسترحي في اوضتي لحد ما اوضب اوضتك
تؤام ضحي براسها بمعني مفيش مشكله
فيحمل شاهد اغراضها ويوصلها لي غرفته وهو متوتر ومحرج
شاهد:استأذت انا..واسيبك ترتاحي
يمر اليوم بلا اي احداث تذكر غير انا ضحي انتقلت لي غرفتها وهي تفكر في نجم
في الصباح تستيقظ ضحي بنشاط وتصلي الضحي وتخرج حتي تستكشف المكان وهناك تسمع شاهد يتحدث عبر الهاتف مع ناي ويخبره بما سمع ماخرا والحزن مسيطر علي صوته وملامحه
فسمعته يقول بأن نجم مات وفيه رساله وصلت ليه بتقول كده وخايف يكون وصلت رساله لي ضحي لكنه يجهل من الراسل
من هنا جنت ضحي وجرت علي غرفتها في حاله هستريه حتي تري مدي صحه هذا الحديث
تتلقي ضحي خبر يهز وجدانها في رساله قد تمحو كل قواها وتجعلها تقدم علي الانت”حار
تدخل ضحي لي غرفتها في قصر
ازهار الزمان في الاقصر قصر قديم عتيق يعود لي احقاب تاريخيه قديمه ولم يكتشف بعد لكن يسكنه
شاهد باحث اثري وهو قريب لي نجم ومن هنا بدايه كشف لغز كنز العقود لكنها تفاجئ برساله موجودخ علي السرير فتاخذها وبمجرد ان تنظر اليها تنهار في البكاء من صدمه من قرأت
ضحي:مستحيل مستحيل الا انا بقرأه ده مستحيل نجم يعمل فيه كده لااااااا لا مستحيل نجم يتخلي عني الكلام ده كله غلط نجم عايش وهيجي ليه وظلت تصرخ وتصرخ
لي ان قرارات ان تنتحر وامسكت الكوفيه الخاصه بيها ولفتها حول عنقها بشده بعد ما عقدت طرفها في جانب السرير وبدأت تنازع الموت لكن عند انفاسها الاخيره بعد ما ازرق وجهها وكانت علي وشك الموت تري نجم يظهر امامها وو
عند تقي
يدخل باهر وهو مبتسم بنصره ويقول خلص انا رفعت قضيه الخلع وكلها شهر واو اتنين وتبقي حره
وقع هذا الخبر علي تقي مثل خبر موتها وشعرت بضيق التنفس الشديد لانها شعرت بأن جزء من روحها ينتزع منها وهمست بصوت مبحوح ضحيييي
رساله حب
تعيد الامل لي القلوب اليائسه وتبعث الحب فيها …
تلتقت ضحي انفاسها الاخيره وهي تتمني ان تري نجم لي اخر مره ودموعها تغرق خدها وهي تهمس بصوت خافض مترنح …
ضحي:نجم حبيبي انا جايه لك بعدك حياه متبقش حياه بحبك انت فين نجمممم…
وكادت ان تغمض عينها لي الابدا وهي مستسلمه لي مصيرها الاخير فتري نجم يقف امامها فترقص عينها لي مرأه ويتتهلل الفؤاد لي بسمته فتتشيث بلحياه وهي تقول بحماسه
ضحي:نجم انت جيت انا بحبك كنت عارفه اني مش هاهون عليك
فترفع يدها في الهواء وهي تعارف حتي تلتقط انفاسها وتنهج بشده تحاول ان تلمس نجم وبعدها تغيب عن الدنيا
________________
في القاهره
تحديدا في الزمالك تهبط فريده من سياره حمراء وهي بقناعها الجديد الشعر الاصفر الطويل والعيون السوداء وهي عباره عن عدسات ولون بشرتها البرونزي وفستانها الابيض القصير والضيق فقد غيرت هيئتها بشكل جزي..
فتوجهت نحو العماره الفاخره ودخلت اليها ووقفت امام المصعد ودخلت فيه وضغطت علي رز الصعود لي الطابق العاشره وبعد دقيقتان تصل لي وجهتها وتفتح باب الشقه بمفتاح وتدخل في ضيق وتغلق خلفها وتسير في انحاء الشقه وكأنها تبحث عن احد فتبتسم بمكر وتقترب منه بدلال
وتجلس بلقرب منه فقد كان هذا الشخص يجلس علي كرسي مرتفع قليلا عن الارض ويسند كتفه علي حافه البار وهو ممسك بكأس من الخمور يرتشف منه القليل.. ثم ينظر لي فريده برغبه حقيره وسافله فتضحك فريده بسفاله وثفاقه وتقترب منه وعيونها تشتعل برغبه شيطانيه وتلف يدها حول عنقه وتقرب من شفاه وتلمسلها…. فيتحدث وهو يجذبها
اليه حتي اصبحت بين احضانه وقبلها بنهم شديد قبله مفعمه برغبه وهمس باثاره لها وهو يقبلها
الشخص:يخريبه دماغك ده انتي شيطانيه كل الا احنا خططنا ليه بيحصل بكل دقه وقريبا كله هيبقي تحت ايدنا..
ترد عليه فريده بدلال وهي تلعب بخصلات شعره البني الكثيف تنظر في عينها بحب عميق
فريده:كل ده بحبك اوي اوي اوي ونفسي اكون مراتك ادام الناس واخلف ولد شبهك من اول ما شوفتك وانا مهوسه بيك وعوزك….
الشخص بوقاحه:وانا كمان عوزك اوي اوي اوي بس انفذ انقامي من ضحي وانا هحقق لكي كل رغباتك ودلوقتي تشوفي
وبدون مقدمات حملها فتشهق فريده بخضه…
فريده:بتعمل ايه يا مجنون
يغمز لها الشخص بسفله انا هحقق امينتك واخليكي تجيبي ولد شبهي
فريده بحماقه:طيب ازاي….
الشخص:ما انا داخل اهو عشان اوريكي…
فتضحك فريده بدلال وهو يحملها ويدخل بيها لي غرفه النوم ويغلق الباب….
_____________
في اسوان تحديد في المستشفي
داخل غرفه يارا التي تنام في عالمها الخاص وهي لا تدري ماذا يحدوث حولها يجلس تاج بجانبها وهو ممسك بيدها ومقربها لي وجهه يقبلها بحب وشوق كبير وعيونه غارقه من نهرا من الاحزان ودموعه تسيل مثل شتاء سحيق
وجهه شاحب عيونه حمراء وذابله من كثرت البكاء الارهاق يتملك منه
لكن رغم هذا لم يترك يارا ثانيه واحده يتنهد تاج بحزن وهم ويقترب من يارا ويقبلها بحب ويقول….
حبيبتي ارجعي ليه بجد انا من غيرك هموت انتي كل حياتي ونبض قلبي يارا انا اسف علي كل حاجه انا السبب في كل الا حصل واني خسرتك خسره ابننا بس كل يتعوض بس ارجوكي فوقي انتي الحب الوحيد في حياتي…
قال هذا وغمر وجهه بين عنقها…
في حديقه المستشفي يجلس شريف بين الزهور وهو شارد الذهن يتأمل الفراغ ويفكر في حال يارا وكل ما مرت بيه وهو بعيد عنها لم يحميها لم يكن لها الاخ والاب والصديق تركها واحدها تعاني وتتعذب….يتنهد شريف وتدمع عينه….
شريف:انا اسف يا يارا قصرت في حقك بس ارجوكي سمحيني وارجعي لي الدنيا ووعد مش هتخلي عنك تاني وهكون سندك ومش هفرقك تاني…. بس ارجعي
ثم بكي ورفع راسه لي وعينه تتوسل الله ان ينجيها
فيلتفت خلفه حين يشعر بيد رقيقه عذابه…. فيجدها هاديه ببسمتها التي تسحره وتخفف المه واحزاني وتبعث اليه رساله حب تتطمئن قلبه اليأس وتحيي اماله
فيجذبها ويقربهغ نحوه ويملس علي شعرها بحب وهو يتأملها ويحضن وجهها بكفاه
شريف:تعرفي انك مصدر سعادتي واملي انا بحبك اوي وبحمد ربنا علي انه رزقني بيكي انتي اثمن كنوزي يا هاديه
تدمع عيون هاديه من كثرت سعادتها وتقبل يده التي تحضن وجهها وتقول
وانت حبيبي وكل احلامي بيك بيحيي قلبي وبيستمد من حبك رساله لي الامان والقوه والثقه في قدارتي وان اقوي من اي تحدي بحبك اوي با نبض قلبي…
يضمها شريف لي احضانه بقوه
في الجانب الاخر
تقف مياده علي شاطئ النيل تتأمل الشمس بجمالها وتتذكر ضحي وتقي وتدمع عينها لكنها تجد من يطوقها من الخلف ويضع راسه علي كتفها فتبتسم بسعاده وتضع يدها علي يده التي تطوقها
يبتسم امجد بحب….ويقول
متخفيش يا قلبي احنا مر علينا الكتير وبحبنا واتحادنا رغم كل الخلافات والعيناد ده ماثرش علي حبنا…. بلعكس ده زاده وان شاء الله ربنا هيجمعنا ومتخفيش علي تقي وضحي هما اقوياء وهينحجوا في تخطي كل ازمه …خلي عندك ثقه في الله…
تلتفت اليه مياده وهي مبتسمه بحب
مياده:انت اجمل رساله حب تطمني قلبي طول ما انا في حضنك مش هخاف ان شاء الله خير….
عند تقي
تجلس تقي وهي تبتسم رغم المها واحزانها وانكسارها لكن كل هذا اختفي بمجرد انها نظرت لي عيون امجد وضمته اليها فبكت
تقي:انت اجمل رساله من ربنا عشان تكون رساله حب تشفي جرحي…اه يا اغلي كنوزي لا يا كل كنوزي ان شاء الله هيجي اليوم ونتجمع كلنا انا وبابك واختي وامي وابوي وكلنا…بس الصبر انا مش هستسلم وهقاومه لحد ما اوصل لي بر الامان
واشتعلت عينها بلحماسه والتحدي
تقي:بقي كده يا باهر طيب انا هوريك تقي بتاعت زمان وابتسمت
بمكر….
تفيق ضحي لي تجد نفسها امام شاهد الذي يبتسم بسعاده حين يراها ومن فرحته يضمها ولانه يشبه كثيرا نجم تتصوره ضحي نجم وتضمه بقوه وهي تبكي بوجع كنت خايفه انك تضيع مني
انا من غيرك مقدرش اتنفس انت هواي ونبضي يهتز شاهد لي احساسهل وكلامها ويفقد السيطره علي نفسه ويقترب من شفايفها وكاد ان يقبلها لولا ظهور نجم الذي يشتعل غضبا حين يراهم….
فينقض علي شاهد ويجذبه بقوه ولكمه عدات لكمات وهو يصرخ فيه خاين حقير بقي هي دي الامانه الا امانتك عليها… والقي بيه خارجا لم ينتظر حتي ان يسمعه
وضحي منهار في البكاء وتوالي ظهرها لي نجم وهي متجهمت الوجه غاضبه شاحبه اللون وحزين يقف خلفها والغضب مسيطر عليه
ويعم الصمت المكان وهم علي تلك الحاله لكن فجاءه يكسر هذا الصمت وميض يأتي من اسفل السرير فيخرج منه….
الي اين يكون الحدود
وفجاءه يأتي وميض قوي من اسفل السرير فتنفزع ضحي وتجري علي نجم تحتمي فيه فيضمها نجم بحب وحنان ويملس علي شعرها بحنانه المعهود
نجم برقه:اهدي يا ضحي متخفيش طول ما انا معاكي انا هحميكي بروحي ….
وطبع قبله رقيقه علي جبهتها فتغمض ضحي عينها بشوق كبير
وتبتعد عنه وهي تنظر اليه بعتاب ولوم شديد فيهتز قلبه بشده لي رؤيه الحزن في عينها وهو مصدره
ولكن قبل ان يقترب منها حتي يضمها اليه ويطفئ ذمئه لي حضنها
يسمع صوت يأتي من اسفل السرير
وكأنه صوت طنين النحل فيبرق عينه بزهول ويثبت نظره ناحيه السرير وخلفه ضحي تتشبث بي كتفه وهي تخرج نصف وجهها وتنظر نحو السرير بترقب شديد
وتهمس لي النجم بخوف
ضحي:نجم انا خايفه اوي اياك تسبني هنا لي وحدي
يحذبها نجم اليه ويضمها بحب ويقول بمرح
متخفيش يا روحي انل بس هروح واشوف حكايه بيت الرعب الا احنا فيه ده وغمز لها فتبتسم ضحي بعذوبه…
نجم بتحذير:خاليكي هنا اقعدي علي الكرسي ده واياك تتحركي تمام يا قلبي عشان البيبي عشان خاطري بطلي ام عنادك ده
تتأفأف ضحي وتلوي فمها بدلع طفولي وتزفر بضيق فيطتاير شعرها المسندل علي وجهها
ضحي:طيب يا خوي
فيبتسم نجم بتعجب علي طفلته المحببه اليه ويتحرك وهو يردد والله طفله اقترب من طرف السرير الذي يخرج منه الوميض والطنين ويتوقف كل خمس دقائق ويعود من جديد اقترب من السرير وانحني اسفله وهو حذرا مترقب وضحي تراقبه من بعيد بخوف وقلق علي نجم مما يكمن اسفل السرير فلا يري نجم اي شئ فيتعجب وينهض وهو يضرب كف علي الاخر بتعجب وهو موالي ظهره لي ضحي ويضحك ويقول ساخرا
نجم:شكلنا اتجننا ولا اتهبلنا مفيش اي حاجه تحت السرير ده الواحد …. وتوقف عن الكلام حين راي ضحي تبرق اليه بزوعر شديد وهي تنظر اليه وخلفها شخص مضيئ مثل ضي الشمس بطريقه تجعل النظر اليه موجع ويسبب العمي مما جعل نجم يخفي عينه بين كفاه وكان الشخص يضع يده حول عنق ضحي يطوقه بشكل تهديدي لو اقترب نجم منهم سوف يقتل”ها ويقول محذر نجم ويتحدث الشخص بصوت يصدر عن اله يضعها اسفل رقبته
الشخص بصوت اله:لو قربت خطوه واحده هكس”رك رقبتها انت سامع
يهتز قلب نجم حين يري خوف ودموع معشوقته فيؤام براسه بمعني حاضر ويثبت في مكانه وعيونه ترسل لها نظرات اطمئنان وحب فتفهمها ضحي وتهدأ لانها تثق فيه نجم… ينظر نجم لي ذاك الشخص بعيون حاده غاضبه تشتعل بلهيب الغضب والغيره لانه يلمس ضحي
نجم:ممكن افهم ايه اوامرك وتخليك رجل وتسيب ضحي وتتكلم معاي
الشخص بمك”ر:تعجبني شجعتك اقعلع هدومك بشكل استعراضي وارقص ليه وانت بشورت بس
يتجمد نجم من الزهول والصدمه ويبرق عينه من هذا الطلب الغير متوقع…. ام ضحي يجن جنانها وتشتعل غضبا وغيره وتصرخ بحده
ضحي:نعم يا عينه عوزه ايه مني جوزي لا بقي ده انا الا هديرك واكس”ر رقبتك واشرب من دم”ك
نجم ده ملكيه خاصه
ظلت ضحي تتحدث وتسب وتلعن
وتتوعد لي هذا الشخص الوقح
ونجم يضحك علي انفعال ضحي وغيرتها عليه ولا يهمها ما هم فيه
تحاول ضحي ان تفلت قبضتها من ذاك الشخص وهي تنتفض بعصبيه وغضب
ضحي:بكل ابعد عني ده انت نهارك اسود مش منور زي وشك بقي عوز جوزي حبيبي عيوني يرقص عريان ادامك ده انت نهارك مش فايت
يتعصب الشخص ويحكم قبضته علي عنقها فتشعر ضحي
شعرت ضحي بالم لكنها تحملته ولم تصدر اي صوت لكم ملامحها فضحتها فلاحظ هذا نجم وجن جنانه خصوص عندما بدأت ضحي تصرخ الما وهي تضع يدها علي بطنها وهي تتألم
لكنها تحاول ان تقاوم وتظهر انها قويه لكن الالم اقوي منها فصرحت بقوه وبكت بكاها جعل قلب نجم ينتفض خوفا وقلقا عليها والم لانه عاجز عن انقاذها من هذا الغريب
ضحي ببكاء:اه يا بطني مش قدريه يا نجم هموت اه..اه . اه
تدمع عين نجم حزننا علي حبيبته وخوف عليها فيحاول التقدم حتي ياخذها في حضنه ويحملها ويجري بيها علي اي مستشفي
لكن بمجرد ان خطي خطوه شدد
الشخص الذي يقيد عنق ضحي قبضته عليها…وهذا زاد من الم ضحي فاعتصر قلب نجم وصرخ
بغضب ناري ضحييي ابعد عنها يا حقير والله لا اقتلك..ضحي قلبي اتحملي….عشان خاطري
الشخص بتهديد:الزم مكانك اياك تتحرك واكمل بخبث ومكر الابلسه عوز مراتك اقلع هدومك وانت بترقص بشكل مثير ومغري…
اصل عجبني اوي وعوزك
يصدم نجم مما يسمع بل يشعر بقرف والاشمئزاز ومن كثرت غضبه كور قبضته وضغط عليها بقوه واستفزاز وعجز ولهفه وهمس بتوعد وتهديد وعيونه تشتعل بجمرات الجحيم والدموع تلمع بيها علي ضرخات ضحي وعجزه عن نجدتها
نجم: والله العظيم ما انا رحمك
الشخص بمكر:ها ايه قرارك هتقلع وترقص و وتمتعني ولا ايه
او ما سمعت هذا ضحي جنت واحمرت عينها غضبا وجنونا وغيره ونست المها وصرخات
بتحذير….
ضحي:لااااا اياك تعمل كده يا نجم هموتك…هنفخك وانت يا المبقعه هطين عيشتك
فيضغط الشخص علي عنقها فيحمر وجهها فيصرخ نجم ضحيي ويبدا في نزع ثيابه وهو متوتر وكل عضله فيه مستثاره منتفضه غضبا وهذا جعل كل عضلات جسده بارز وفاتنه وبدأ يرقص في هيئات حركات استعراضيه مثيره وعيونه علي ضحي…الغاضبه الباكيه…. والشخص مستمتع بمشاهدت نجم وبعد دقايق
ينفذ صبر نجم ويصيح غضبا قائلا
نجم:ها كفايه كده ….سيبها بقي
ببتسم الشخص بمكر ويقول
الشخص: بس انا عوز المسك وابوسك
يشطاط نجم ويبرق عينه في صدمه وقبل ان ينطق نجم يري شاهد يتسلل خلف هذا الشخص وهو يشير لي نجم ان يصمت
ويتسلل الي وقف خلف الشخص وضربه علي راسه فسقطت فاقد الوعي…. ومعه ضحي تسقطت فاقده الوعي فيجري عليها نجم وهو ملهوف ويبكي فيحملها ويجري بيها خارج الغرفه لي يجد ناي وحوريه في وجه فيصدم ناي
ناي:ضحي مالها يا نجم وليه انتي قلع كده عملت ايه في المسكينه
هي حملك ….
يتعصب نجم من ثرثره ناي ويصرخ فيه بغضب ووجع
نجم:مش وقته ام لومك ده الحقني ضحي كانت بتصرخ ببطنها انا خايف انها تكون اجهدت
ناي بقلق:لا متخفش ان شاء الله خير دخلها علي الاوضه دي وانا والدكتوره حوريه ان شاء الله هننقذها
يجري نجم بي ضحي لي الغرفه التي اشار اليها ناي وهو ينظر لي ضحي وقلبه يعتصر عليها بل يكاد ان يقفز من صدره
ناي:يلا اطلع بره يا نجم وانا وحوريه هنشوف شغلنا
يبرق اليه نجم بغضب ناري وغيره ويصمم ان يظل معهم انا مستحيل اسبيها معاك لي واحدها
يتنهد ناي بضيق ويباشر فحص ضحي وتساعده حوريه
عند تقي
يدخل باهر علي تقي وهي لا تشعر فقد كانت تبدل ملابس امجد وتلعب معه وتضحك وامجد يضحك لها كانت سعيده ومبتسمه
يقف باهر بلقرب من الباب وهو مبتسم وعاقد يده لي صدره والابتسامه مرسومه علي وجه لانه لم يري بسمه تقي منذ سنين
ويهمس بسعاده
باهر:اه يا تقي منك انا بدوب من نظرتك بسمتك كان زمنا مبسوطين وعندنا ولاد كتير لكنه يفيق علي الواقع وتختفي بسمته ويقترب من تقي ويجذبها من خصرها فتنفزع تقي وتتصارع انفاسها وتطرب ملامحها وهي تضم امجد لي صدرها وتبلع ريقها بصعوبه
وتتوتر من نظرات باهر لها
فتدفعه مبعده اياه عنها بحده
تقي بتردد:ابعد عني با باهر احنا متفقناش علي كده احنا…
ولم تكمل لي تتفاجئ برد فعل باهر
يبتعد عنها باهر ويجلس علي الاريكه وهو ينظر اليها نظره صافيه عكس ما كان في عينه منذ لحظات من نظرات خبث ورغبه
فتبرق عينها وتتجمد مكانها
باهر:ايه مالك متنحه ليه متفجئه عشان بعدت عنك بصي يا تقي انتي حبيبتي وانا مستحيل اغصبك علي حاجه ده وعد مني
تعجز تقي عن النطق..ومازالت علي حالها
ينهض باهر وهو مبتسم
باهر بلطف ورقه:ممكن اطلب منك طلب..؟
تقلق تقي وترد بتلعثم:ططلب ايه
باهر:انا نفسي اكل من ايدك النهارده
تتنفس تقي براحه وتفكر ايواه دي فرصه عشان اكسب بيها ثقه باهر وانفذ خطتي…
باهر بحزن:ايه مش موافقه
تقي بتمثيل السعاده:لا طبع انا موافقه ثواني والاكل هيكون جاهز
بس ممكن تساعدني
باهر بفرحه:اكيد طبع يلا بينا فحملت تقي امجد وذهبوا لي المطبخ وشرعت تقي في الطهو
في قصر الزهور
تصل انهار وهي مبتسمه وممسكه في يدها باقه الزهور وهي تحادث نفسها بسعاده لانها سوف تري ناي فقد اشتاقت اليه لكنها تصعق مما تري…فتسقط منها باقت الزهور وتبكي بوجع فقد رات ناي يضم حوريه اليه …….
افاقت ضحي وكانت صحتها بخير هي وطفلها لكنها غاضبه من نجم لانه رقص عاري امام ذاك الشخص الذي اتضح انه مجرد فتاه تدعي مريم وهي باحثه في علم الاثار وهي زميله شاهد وتلميذت اخو جد نجم وقد اصيبت بانفصال في الشخصيه لي اسباب لا احد يعرفها فالشخصيه الثانيه تعشق نجم بل هي موسه بيه وقد اختفت منذ شهور بعد ما اكتشفت سر خطير بعدها تختفت وشاهد ظل يبحث عنها لكن بل جدوي…
يدخل نجم لي المطبخ وهو يتسلل خلف ضحي التي تثور غضبا وتشتعل غيره فقررت ان تفرغ همها في الطهو فتلك من عاداتها…
يتسلل نجم خلف ضحي ويسمعها تثرثر بضيق وهي تقطع الطماطم بغل و ضيق وتقول…
ضحي تتوعد لي نجم:بقي كده يا نجم ترقص وتقلع ادمها وانا الا اسمي مراتك وقال حبيبتي وام عيالك عمرك ما عملتها مش كفايه اني مستحمله بعدك وانا هموت وانام في حضنك واشم ريحتك وابوسك وقلبي الا انخلع عليك ام قالوا انك موت كنت هموت نفسي بعدك وبكت بحرقه بقي كده ده انا
هموت عليك انا بحبك اوي اوي اوي وظلت تبكي
دموعها كانت تحرق روح وقلب نجم وغضب من نفسه لانه ابكي حبيبته واحزانها فاقترب منها
وطوقها من خصرها ووضع راسه علي كتفها اول ما شعرت ضحي بانفاسه تملس عنقها ويده تلمس جسدها انتفضت وتمنت ان تستدير وترتمي بين احضانه التي تشعر فيهما بلامان والسكينه تمنت ان تقبله حتي تحيي من جديد لكن كرامتها وكبريائها منعها من فعل هذا فالتزمت الصمت….
فيقترب نجم من اذنها وتنهد تنهيده طويله تبوح بمدي شوقه لها ولهفته الجارفه اليها ويهمس بصوته المثير الملهوف المشتاق لي ضحي بشده فيقول
نجم:احبك فكيف لكي لا تعلميني مدي حبي لكي احبك يا جميله الكون يا ضحي ايامي احبك يا معذبتي يا الذ عذابي احبك يا شهدي يا منامي احبك حتي في ترحالي احبك يا نور احلامي احبك حتي في هيامني احبك رغم غصامي فلا تبخلي عليه بشهدي يا منيره ابصاري لا تتحمل ضحي اكثر وتلتفت اليه وتبكي وهي تغمر نفسها بين ضلوعه وتقبله في كل انش في وجه وتهمس بشوق مثير جارف بحبك يا بلسم اوجاعي وفنار احزاني احبك يا بنضي يا دماي وتلمس الشفاه بعضها بشوق وفجاءه يقطع عليهم لحظتهم صوت صرخات اتيه من غرفه مريم
 هرع نجم لي غرفه مريم وترك ضحي دون كلام تركتها تغلي وتشطاط غضبا وتجز علي اسنانها غضبا وغيره ولم تنتبه لما يحدث فوق…..
ضحي بغيره مجنونه:بقي كده يا نجم تسبني عشان الزفته المتخلفه الا فوق طيب والله ما انا معبرك وهسيبك مع نفسك وهربيك بطريقتي طيب يا نجم اما حرقت دمك صبرك وابتسمت بخبث ومكر
وصعدت لي فوق لي تري ماذا يحدث في غرفه مريم…
لي تشتعل الامور اكثر واكثر حين تري نجم مقترب من مريم النهاره في البكاء لا تتوقف وتلتقط انفاسها بصعوبه وتقف عند باب الغرفه تسد الطريق وتضم يدها لي صدرها وتضيق عينها بحده وضيق وتحمر من كثرت الضيق والنرفزه
وتهمس….بعصبيه
ضحي:بقي كده يا نجم عمال تطبطب وتفعص في السنيوره دي وسبني انا زي قرطاس الب طيب صبرك ام وريتك….
كل هذا يتابعه ويسمعه شاهد الذي يقف خلف ضحي ومبتسم علي غيرتها وزعلاها الطفولي…. وهو يضع يده علي فمه حتي لا يصدر صوت…..
تظل مريم تبكي بفزع وخوف وهي لا تجمع كلمتين يفهموا من كثرت بكائها وهذا يعصب نجم فيقرب منها ويقف امامها ويمد يده يرفع وجهها اليه حتي يسطتيع ان يهدأها ويفهم ما حدث هنا منذ قليل…..
نجم:طيب اهدي يا بنتي عشان اعرف الفسر الهوغرفي الا انتي بطنتقي بي ام ده….
مريم بشهقات متلحقه:اصل اصل….
كان فيه هنا…. وانفجرت في البكاء وهي تشير لي النافذه ويدها ترتعش فينظر لي نجم لي النافذه ولا يفهم مقصدها
نجم بضيق:ايواه ماله ام الشباك ما تردي عليه حرام عليكي نشفتي دمي….
وفجاءه ترتمي مريم في حضن نجم فيبرق نجم عينه بصدمه حين تقع عينه علي ضحي التي اصبحت بلون الورد الاحمر وبقولتيها تكاد ان تنفجر من شده العصبيه وفجاءه تصرخ بكل قوتها
ضحي:نجممممممم نهارك اسود زي شعر راسك…
يبرق نجم ويفتح فمه علي مصاريعه ويبتلع ريقه بصعوبه
نجم:اه الله يرحمني والله لسه صغير يا نجم ….
كله هذا يشاهد شاهد الذي وقع ارضا وانفجر في الضحك علي غضب ضحي وتوتر نجم بل رعبه
وكانه طفل امسك بلجرم المشهود
فتقرب ضحي من نجم وهي تشتعل غضب وتهمس نهارك اسود يا نجم المصايب
نجم:اهدي يا ضحي وصلي علي حبيبك
ضحي بعصبيه:عليه افضل الصلاه والسلام…ما انا هاديه اهو لا وكمان المسهوكه لسه في حضنك حضنها قطر… فينظر نجم لي مريم التي ترتجف وتبكي فيخبئها خلف ظهرها ويحميها من براثم ضحي
المفترسه فانقضت علي نجم بكل قوتها وهي تحاول الوصول لي مريم التي ترتجف خلف نجم ونجم يحاول ان يهدأ ضحي التي تقف في الهواء وتمد يدها من بين كتفاه نجم حتي تحاول ان تجذب مريم
نجم:اهدي يا ضحي كده خطر عليكي انتي والجنين الا في بطنك انهدي بقي حرام عليكي
ضحي بغل وغيره:انت كمان بدافع عنها طيب يا نجم ابعد بقي خليني اجبها من شعرها الاصفر الا هي فرحانه بيه ده
نجم بنفاذ صبر: اف بقي يا ضحي انا تعب اسكتي حبه عشان نفهم ايه الا حصل…..وينظر لي شاهد الذي مازل يضحك فيصيح عليه بتعنيف
نجم:انت يا استاذ ضحوك تعالي خد مريم من هنا يلا
شاهد:طيب يا عم الحبيب هاجي. اخد مريم طيب خالي مريم معاك وانا اخد ضحي
يبرق لهو نجم بحده ويقول شاهد احترم نفسك وخد مريم من هنا
شاهد :طيب يا عم هخادها
واقترب شاهد من مريم وامسك بيدها ومريم مازلت في حاله صدمه وخرج من الغرفه…
تبتعد ضحي عن نجم وهي ترمقه بعتاب ولوم ولم تتحمل اكبر كبح دموعها وتبكي بحرقه وهي تردد
ليه كده يا نجم توجعني وتجرحني من ساعه من شوفتك وقلبي حبك وانت بتعذب فيه ليه يا نجم انا عمري ما حد جرحني اد ما انت عملت…..ليه ليه وظلت تبكي
كلامها ودموعها اوجعت قلب نجم بل حرقت روحه فاقترب من ضحي ووضع يده علي كتفها فتبتعد ضحي عن نجم وهي تشير لهو لا يقترب
ضحي:لو سمحت متقربش مني ولحد ما الورطه الا احنا فيها تخلص علي خير مش عوزه اشوف وشك تاني
يتعصب نجم ويقرب من ضحي ويضمها اليه رغم عنها وهو يزفر بوجع ولهفه وضحي تقاومه
ضحي:ابعد عني واياك تقرب مني
سبني لكن نجم يتعصب اكثر ويحملها ويضعها علي السرير ويثبتها وهو يعتليها وعينه في عين ضحي…..
نجم:انتي ازاي تفكري كده وازاي قلبك طوعك وتقولي ابعد عني ضحي انتي روحي وقلبي والله محدش في قلبي غيرك انا بحبك
ضحي بدموع وصوت مهزوز:انا مش بحبك ابعد عني يا نجم
يبتسم نجم بمكر:هو بعد نجم دي ا
يبتسم نجم بمكر :انا خلص معتدش اقدر اتحمل اكتر من كده كم شهر وانا بعيد عنك وفي الاخر عوزه تخلعي لا يا طفلتي تعالي هنا
وضمها بحب وقبلها قبله جعلتها تنسي اسمها وتتذكر شغفها وشوقها لي نجم فاندمجت معه في قبلته فحملها نجم ومازل يقبلها لي السرير ووضعها عليه ورحلاه لي عالمهم الخاص نسين كل همامهم ومشاكلهم…..
ام في الاسفل
تجلس مريم علي الاريكه وهي ممكسه في يدها كأس عصير الليمون وهي ترتشف منه رشفه تلو الاخري وهي ترتجف خوفا مما حدث لها في غرفتها منذ قليل..فيقترب منها شاهد وهو مشفق عليها فهي حبيبته التي عشقها منذ زمن لكنها لم تبادله نفس العشق فدفن عشقه في مقابره الحب وعاش بلا قلب..واقسم الا يعشق مجددا لكن هيهأت علي من يعشق فيسظل اسير هذا العشق الي الابدا
يجثو شاهد امام مريم ويمسك يدها التي ترتجف ويحضنها بكفه وقربها من فمه وقبلها بكل رقه وعذوبه وعينه تنظر لي عين مريم تعاتبها بحب وتلومها بشوق ارتجفت مريم من لمسه ونظرات شاهد لها فسحبت يدها بحرج وتوتر من من كفاه ونهضت وهي متوتر تحاول الفرار من نظرات فتحركت خطوه فجذبها شاهد من يدها جعل قلبها يدق بسرعه فائقه وانفاسها تطرب وتغمض عينها وهي تقاوم احساسها
مريم بتوتر:ارجوك ابعد عني يا شاهد اناااا اناااا ثم سكت عن الكلام حين رأت شاهد يقف امامها
ينظر في عينها بكل شوق ولهفه وهو بعتصر يدها بين يده بكل شوق وحب فاقترب منها وشفاه لمست وجنتها بكل رقه جعلت مريم ترتعش من قربه وانفاسها تعالوا وتعالوا من رحمه فهمست بصوت مهزوز خافض
مريم:ارجوك ابببعد من فضلك شاهد شاهد همست باسمه بنبره مثيره حركت كل مشاعر نجم فلم يشعر بنفسه الا وهو يأخذها في قبله طويله…فاستجابت لهو مريم وطوقت يدها حول عنقها حتي تجذبه اليها اكثر….
عند تقي وباهر
تجلس تقي علي السرير تداعب ابنها امجد الذي يضحك ببراءه جعلت البسمه ترتسم دون ادرك علي شفاه تقي…
تقي:اه منك يا امجد النظره في عيونك بدنيا كلها بس….
واختفت بسمتها حين تذكرت نظره بدر لها وانها اشتاقت اليه
فدمعت عينها بشده ومرار
فضمت امجد اليها واغمضت عينها وتذكرت بدر وبكت
تقي:اه يا قلبي وحشتني يا بدر وحشني حضنك لمستك حنانك وحشتني اوي اوي اوي فينك يا ضحي قلبي وجعني اوي انا محتاجكي يا ضحي محتاجه حضنك همستك حتي تريقتك عليه اه يا توامي انتي وحشتني اوي كلكم وحشتوني ….بس كله يهون عشان عيونك انت يا قلبي
فينظر امجد لي تقي وهي تحمله بين يدها وتداعبه ياه وتمرح معه
فيهمس امجد باول كلمه لهو
امجد:ما…ما ما…ما
تلك الكلمه هزت كيان ووجدان تقي وبثت فيها روح الامل والحماسه
تبتسم تقي وتضم امجد وهي سعيده ويملئ قلبها الحماسه والتحدي
تقي:عشان خاطر عيونك اتحدي الكون كله وقريب اوي هنجتمع انا وعيلتنا ده وعد….
في المستشفي الامراض النفسيه
يتسلل شخص لي غرفه بدر ويفتح باب غرفته في خفه ويدخل
الشخص:كله تمام يا بدر والا خطته له جهز واحنا في انتظار اوامرك
يبتسم بدر بمك”ر:كده كله تمام انا هلبس واخرج معاك وحسابك معاي يا باهر الك”لب هيبقي عسير
وتنكر بدر في هيئه امراه عجوز
وتسلل خارج المستشفي دون ان ينتبه اليه احد وصعدت لي سياره كانت في انتظاره خلف المستشفي
الشخص:علي فين يا بدر…؟
بدر بغضب:علي اسوان…
الشخص بخوف وقلق:هو انت برده مصمم علي الا في دماغك
بدر بعصبيه:ايواه ومش عوز كلام كتير يلا بينا علي اسوان وبدون كلام
الشخص باستسلام:امرك بس خليك فاكر اني حذرتك….
وانطلقوا لي اسوان…
في القاهره…في احدي العمارات الراقيه تهبط فريده من العماره وهي برفقت شخص ما…والتوتر ظاهر عليها وتقف امام سيارتها تابي ان تصعد اليها
فريده بعصبيه:الا بتعمله ده مش هيعدي بساهل كده انت تخطيت كل حدودك…
يبتسم الشخص بسخريه:بجملت الا حصل اركبي من غير شوشره والا
هدفنك مكانك يلا
فتخاف فريده وتصعد لي السياره وهي غاضبه فيصعد الشخص الاخر ويقود سيارته فيرن هاتفه ويرد عليه
الشخص:كله تمام يا بدر باشا وفريده معا واحنا في طريقنا اليكم
تصدم فريده مما سمعت
فريده:ايه بدر مش مريض نفسي وهرب من المستشفي بس هو
مش مريض يعني …..كله ده تمثيل
ده انا شكلي الله يرحمني
في قصر الزهور
عند نجم
يحضن نجم ضحي بكل حب وسعاده
نجم:دي اول مره احس فيها انك ملكي كل حته فيكي بنطق بحبك بشوقك ليه لي اول مره احس بيكي احس انك عوزني بشده اول مره احس بحبك بكيانك اول مره احس انك ملكي بكل جروحك وجودك…..انا بحبك اوي…..
تبتسم ضحي بحب وفرحه وتسند ذقنها علي صدره وهي تنظر اليه بعيونها البراقه بلحب ولهفته
ضحي:عشان كنت وحشني اوي اوي اوي كنت محتاجه حبك دفئك كلك يبقي ملكي انت ملكي انا وبس كل حاجه فيك واشارت عليه بتملك..عجبت ولا…
يمد نجم يده لي خصلات شعرها المترده علي جبهتها ويبعدها برقه ويملس علي شعرها ويتنهد بمك”ر
نجم بخيث:يعني انتي بتحطي ختمك عليه صح…صق مليكه
ضحي بحده:اه عندك مانع….
نجم بخبث:لا بس تصدقي انك مش سهله وخلصتي عليه بس بعد اه دي انا بقي اتشحنت تاني تعالي هنا فتضحك ضحي وتنهض من علي السرير وهي تجري وتضحك
ونجم خلفها
ضحي:اعقل يا نجم حرام عليك انا تعبت بقي وبعدين انا حامل حرام عليكي بقي وده كمان خطرت علي البيبي
نجم بمكر:لا ده مش خطر علي البيبي هو مبسوط تعالي قربي هو انتي فاكره ان طلوعك فوق الدولاب هيحميكي مني تبقي غلطانه….تعالي هنا
ضحي برقه:لا يا نجم واياك تفكر تطلع عندي
نجم بخبث:خلص براحتك ام اروح اشوف مريم مالها كانت بتعيط ليه
تتعصب ضحي وتنزل من فوق الدولاب وهي تشتعل غضب وغيره لكنها اثناء نزولها من فوق الدولاب علي سلم موجود بي جانب الدولاب مصنوع من الخزف المزرقش تضغط علي زر في اخر سلمه فيتحول السرير لي بوابه غربيه الطراز….

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-