رواية خادمة بين جدران العشق كاملة جميع الفصول بقلم صفاء احمد

رواية خادمة بين جدران العشق كاملة جميع الفصول بقلم صفاء احمد

رواية خادمة بين جدران العشق كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة صفاء احمد رواية خادمة بين جدران العشق كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية خادمة بين جدران العشق كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية خادمة بين جدران العشق كاملة جميع الفصول
رواية خادمة بين جدران العشق بقلم صفاء احمد

رواية خادمة بين جدران العشق كاملة جميع الفصول

عفرييييت عفررررريييت الحقني يا ماالك عفريب في البيت
انا هشتغل خدامة
قالتها ملك و هي بتبص ليهم و مستنيه ردهم
- انتي اتجننتي يا ملك يعني ايه تشتغلي خدامة يا ستي إن كان على ايجار السكن هنلم من بعضنا و ندفعة لكن متعمليش كدا
ملك : لا يا سها انتي عارفه إني عمري ما هقبل كدا .. اسمعوا بس أنا هشتغل خدامة اجمع مصاريف الكلية اللي مبتخلصش دي و ابعت الباقي لأهلي يسند معاهم شوية
أسماء: و هتشتغلي فين بقي يا ملك لقيتي شغل و إلا انتي مقرره و مقولتيش لحد 
ملك مسكت الجرنان و ورتهم الاعلان اللي مكتوب فيه 
" مطلوب خادمة لثلاث شباب عذاب
فمن يرغب بالتقديم عليه التوجه إلى العنوان التالي ****" 
أسماء و سها في صوت واحد: ايه عذاب
-----------
- انا عملت إعلان عن شغالة جديده و انا اللي هختارها بنفسي و بص لاخوه أوي و كمل مش عاوز رمرمه يا   حازم بشا و نزكز في الشغل و انت و شاور على اخو التاني مش عاوز شكوه منك يا وليد المره اللي فاتت دريت عليك و سكت البنت بقرشين تاني مره انا اللي هرميك بره 
وليد: قولتلك كنت سكران يا مالك 
مالك: انا مليش فيه الكلام دا اللي عندي قولته انا رايح الشركة يلا يا بشا 
وليد بنفخ : يلا كل يوم شغل شغل مفيش يوم تقولي خد إجازة يا وليد انت بتتعب
حازم بمرح : خد إجازة يا وليد انت بتسـ.ـكر 
وليد بصله بغيظ و مالك ضحك و قال: اهو قالك و كمل بجدية: انت بقي يا حازم يا حبيبي هتخلص كليه و تيجي على الشركة تضرب
حازم: يا سواد الحلل هيبقي كليه و شغل انت ناوي على دماري يا بوب كنت سيبني أروح اصيع شوية و أكل في ماك
وليد بسخرية: ماك الله يرحم ابوك يا أخويا
حازم بدمعة وهمية: آمين يخويا
مالك بحزم هعد من واحد لتلاته تكونوا اختفيتوا من قدامي وإلا
ملحقش يكمل كلامه و كانوا طاروا من قدامة
مالك: عالم تخاف متختشيش
--------- 
ملك : ايوه باااس كدا  ايه رايك يا أسماء
أسماء: بضحك هينبهوا بيكي أوي يا ملك 
ملك بغرور: طبعا يا بنتي هو انا فيه في حلاوتي حتي بصي قالتها و هي بتحول خلي منظرها يضحك
سها : هتمشي امتي 
ملك : كمان نص ساعة مكتوب كدا في الإعلان
------+ 
مالك قاعد مش طايق نفسه كل اللي بيجيله مفهومش المواصفات اللي هو عاوزها
الباب خبط و ملك دخلت أول ما شافها وقف و قال: سلامة قوم من رب الرحيم ايه دا
ملك: سالخير يا سعاده البشا
مالك من بعيد و بيبصلها بقرف: اهلا انتي مين 
ملك : خدمتك جميلة يا بيه 
مالك بصدمة: إنتي اسمك جميلة مين اللي اتشك في نظره و سماكي كدا
ملك و هي بتكتم ضحكتها: أبويا يا سعادة البيه أصل أول ما اتولدت كنت جميلة أوي و كل ما أكبر كل ما ازيد جمال انت مش شايف حلاوتي وإلا ايه دا حتي الزباين عليا كدهون بس انا اللي بحب اتعب و اعتمد على نفسيتي
مالك : نفسيتك طب خدي العنوان دا اسبقيني على هناك انا جاي وراكي علطول
ملك : عنيا يا سعادة البيه الحليوة
مالك : زباله بس هطلع عينهم عشان يتعلموا الأدب
------+ 
مالك راح ورا ملك البيت و دخلوا و عرفها مكان المطبخ و الاوضة اللي هتنام فيها 
ملك جواها: اش اش اش ايه الحلاوه دي دا المطبخ قد بيتنا كله 
حازم رجع من الكلية و داخل المطبخ علشان يشرب شاف ملك 
حازم: انتي الخدامة الجديدة
ملك لفت ليه وشها و لسه هتتكلم حازم صرخ و طلع يجري
حازم : عفرييييت عفررررريييت الحقني يا ماالك عفريب في البيت يعني يوم ما ا*موت ا*موت على ايد عفرييييت
مالك طلع يجري وراه هو و ملك اللي بتقول استني بس يا كريم شانتيه انت 
مالك دخل اوضه حازم و اتصدم
مالك : انت بتعمل ايه ....
مالك : إنت بتعمل ايه تحت السرير يا حازم
حازم من تحت السرير: بستخبي من العفريته يا مالك تيجي تستخبي معايا اتاخرلك شوية
مالك : بتستخبي بتحت السرير و من العفريت 
ملك جت عليهم و هي بتقول بضحك: ايه دا الكريم شانتيه طلع ورور
مالك : اطلع يا أ*هبل دي الخدامة الجديدة
حازم: ابدا دي عافريت و انت بتضحك عليا 
ملك : ايه يا سعاده البيه كريم شانتيه انت هتخاف مني وإلا ايه هو انا فيه في حلاوتي ولا في جمالي أنت بس اللي مش واخد على الحلاوه من كتر ما بتشوف ناس مش حلوه 
حازم من تحت السرير: الحق يا مالك العفريت بيتكلم
مالك : اطلع يا ز*فت منظرك بقي زباله أوي
حازم خرج راسه من تحت السرير أول ما شاف ملك صر*خ و رجع تاني 
مالك : ابعدي من خلقته هتجيبي للولد صر"ع
ملك و هي بتبعد: الله و أنا مالي يا سعادة البيه الحليوة مجتش نحيته انا دا انا لسه كنت هقوله انا الخدامة الجديدة لقيته بيصر*خ كدا 
مالك خرج حازم من تحت السرير و حازم واقف خايف مستخبي ورا مالك و مفكرها عفريب  بجد
ملك : اعملك حاجة تروق بيها دمك يا سعادة البيه كريم شانتيه
حازم : اهو شوف اهو عفريته معجبه بيا بتقولي كريم شانتيه يا عم 
مالك بسخرية: بقي في عفريته هتعجب بيك انت يا معفـ'ـن 
حازم بعد عنه و حط ايده في وسطه و قال: و متعجبش بيا ليه يا اخويا كنت ناقص ايد وإلا ناقص رجل دا انا البنات في الكلية هيمو*توا نفسهم عليا بس انا اللي مطنش
ملك : صح يا سعادة البيه كريم شانتيه
حازم مش كدا يا اسمك ايه انتي 
ملك : خدامتك جميله يا سعادة البيه
   كلهم قالوا في نفس واحد كريم شانتيه
حازم في سره : جميله ايه بس دا انتي ميتـ.ـه ست مرات قبل كدا 
مالك : بطلي تقولي علينا كدا يا ملك لحسن هطردك
ملك : إن شالله اتص في نظرك ما اقصد و مش انا أصلا اللي بقول كدا
حازم باستغراب و توجس اومال مين : لساني دهون هو اللي بيقول لكن أنا مليش دخل ابدا و بصت لـ مالك و قالت : تحبوا تتغدوا ايه يا سعادة البيه الحليوة
مالك ضحك جامد و كانت أول مره يضحك كدا من زمن قال : اعملي اللي عندك في التلاجة يا جميله 
ملك : حاضر يا سعادة البيه الحليوة
------- 
سها : تتوقعي ملك تكون مسيطرة
أسماء: يا بنتي هو حد هيبص في وشها بعد اللي عملناه فيها
سها: هههههههههههه مش قادره كل أشوفها افتكر اللي بتقول عريييس يا ابوي بالجلبية الرجالي اللي هي لبساها دي 
أسماء بضحك : لا و تشوفينا و إحنا بنطلع مواهب الميكب ارتست اللي موجوده جوانا هههههه
سها: وإلا اللينزيز اللي هي حطاه يختاااي مخلي عنيها زي عيون البجره هههههههههههه
أسماء: يلا ربنا معاها
سها : يا رب و تخرج منها على خير
------- 
ملك واقفة تطبخ و بتغني بصوت بشع جداً هي صوتها حلو لكن مش بتحب تغني قدام حد 
ملك : و اقولك على اللي سهرني يا رجب و أقولك على اللي بكاني يا رجب و اصورلك حياتي من غيرك يا رجب و ااااااه يا رجب 
مالك : بااااااس 
ملك : يلهوي مش تكح و انت داخل خضيتي يا سعادة البيه الحليوة
مالك : مسكها من قفاها و هو بيقول: دا صوت انا عاوز أسألك بزمتك مقتنعة إن دا صوت 
ملك : انت عاوز تدفن الموهبه اللي جوايا أصلا انت شكلك منهم أعداء النجاح
مالك بصدمة: أعداء النجاح و كمل يغيظ طب خلصي الأكل خلصي و مش عاوز أسمع نفسك مفهوم
ملك: مفهوم يا سعادة البيه الحليوة
مالك أول ما خرج ملك قالت في سرها كنت وصلت لحد فين و اه و بقت تغني في سرها يا رجب يا نور العين يا أحمر خدود على الخدين
حازم بهمس زيها: مين رحب دا 
مالك : عاااا خضيتي يا سعادة البيه كريم شانتيه دا ايه العيلة اللي بتخض دي بس 
حازم: برضوا معرفتش مين رجب
ملك : كلام في سرك 
حازم : قولي 
ملك : البوي فريندس بتاعي 
حازم : من صدمته خرج من المطبخ خالص 
----------
وليد داخل البيت و هو بيقول: طالعة في دماغي نروق شوية شم ريحة الأكل دخل يشوف مين بيطبخ في و هو مكمل غني أول ما شاف ملك كان بيغني عدي عليك هههههه و طب ساكت
ملك : مقدرش يقاوم جمالي 
مالك: انتي عملتي فيه ايه ؟ 
ملك : والله يا سعادة البيه الحليوة ما عملت حاجة
دا هو كان داخل هو و الأستاذ الفاضل بهاء سلطان فجأة وقع كدا
حازم بغباء و فرح: احلفي كدا الأستاذ بهاء سلطان بنفسه طب هو فين 
ملك : والله يا سعادة البيه كريم شانتيه كان بيغني طالعة في دماغي للستاذ بهاء سلطان بذات نفسيته
مالك : اخرسوا بقي لما نشوف ماله دا كمان 
حازم في نفسه: انا كنت عملت إيه بس و بعدين ايه بذات نفسيته دي
مالك : ما تفوق بقي يا وليد أنت استحليتها وإلا ايه 
ملك : خد يا سعادة البيه الحليوة فحل البصل دا فوقه بيه 
مالك : اسكتني انتي دلوقتي وليد انت سامعني 
وليد بخطرفة: عفريته عفريته واقفة في المطبخ بتطبخ بامية بالحمة
حازم : يا رااجل انت شوفت اللحمة بعينك ايش عرفك ما يمكن عامله فراخ
وليد بخطرفة: لا لحمة انا شامم رحيتها عفريته في مطبخنا و شعرها زي اريل التلفزيون عفريته بتظبط الدش
ملك : اخص عليك يا سعادة البيه كنافة بالمنجة بتغلط في تسريحة شعري دا حتي عملاها في أحسن صالون حلاقه فيكي يا بلد واخدين مني ميت جنيه 
مالك : رش مايه على وليد و هو بيقول: قوم بقي يا اخي بقولك الخدامة الجديدة
وليد : عفريته عامله نفسها خدامة 
مالك : يعني انت مش عاوز تقوم بص لملك و قالها شوفي شغلك 
ملك همست جمب ودن وليد : يا سعادة البيه كنافة بالمنجة البامية بالحمة جاهزه هخدها لخواتي العفاريت أصلهم بيحبوها أوي و بعدين هجبهم و نيجي نحلي بيك بقي 
وليد بهمس : حلي بيا ازي
ملك بضحك: متقلقش دا هو يادوب حته من الفـ*ـخده علي حته من الرأس و هناخد صرصور ودنك
وليد قام بفجع: لا كله إلا صرصور ودني
حازم بسخرية: يعني الفخـ*ـده عادي 
مالك : كويس إنك فوقت برافوا عليكي يا جميلة ليكي عندي مكافأة
وليد بص لجميلة و صر*خ: انتي مين يا ست إنتي
ملك : خدامتك جميله يا سعادة البيه كنافة بالمنجة
وليد : مالك البني ادمة دي لازم تمشي من هنا 
ملك زعقت فيه و قالت: ليه يخويا بقي انت تطول أصلا إني اشتغل عندكم و كملت بدرامة مهو انتوا كدا بتيجوا على اليتيم اللي ملوش حد 
حازم يتعاطف معاها : انتي أبوكي ميت زينا يا جميلة
ملك : تف من بوقك حالا
حازم باندهاش نعم ؟! 
ملك بحزم : بقولك تف و احولت بعنيها عشان تخو*فه
حازم : خاف منها و تف فعلاً
ملك : أيوه كدا و بصتلهم و كملت بدموع وهمية نزلت من ريحة البصله: أبويا عايش و الحمد لله بس امي هي اللي ميـ*ـته و سيبالي تسع أخوات بجري عليهم و كلت حته من البصلة
مالك بتقزز: انتي بتعملي ايه بتاكلي بصل
ملك : مد اديها ليه و قالت: تاخد حته دا حتي حلو للمناعة
وليد : شوفي لو عملتي إيه هتمشي يعني هتمشي
ملك بصتله بشر و كانت راحة نحيته بس مالك مسكها من قفاها و هي بتشرشح لـ خالد و بتقول: انت مفكر نفسك مين يا سعادة البيه كنافة بالمنجة لا الكلمة الأولى و الاخيره هنا لسعادة البيه الحليوة ولا انتوا عشان شبه القط الوردي هتدو*سوا على خلق الله اصحوا انتوا متعرفونيش
حازم بفضول: جملية
وليد: و كمان اسمك جميلة انتي اخرك سيد اشطا و نبقي كارمينك كمان 
ملك لسه هترد عليه حازم سبقها و قال: مين القط كروز دا يا جميله لقب حد من بتوع المصارعه
ملك بصت لـ مالك و قالت: بعد اذنك بس يا سعادة البيه الحليوة سيب الجلابية عليها اقساط و انا بكسل اكويها انا هفهم سعادة البيه كريم شانتيه براحة خالص 
مالك سابها و الفصول برضوا هيموته عاوز يعرف مين دا 
ملك حطت صوبعها في وش حازم و قالت: انت ازي متعرفش القط الوردي دا الراجل الحليوه اللي البنات كلها بتكراش عليه و انا من ضمنهم
حازم: اوعي تكوني قصدك على توم كروز
ملك: العالم الجهلة اللي زيك يا سعادة البيه كريم شانتيه هما اللي يقولوا عليه كدا إسمه القط الودي تدري ليش 
مالك : ليش يختي
ملك : أنا هستفسرلك كل حاجه بص يا سعادة البيه الحليوة توم بعتي قط و كروز يعني كريز بس هما مدلعينها بقت كروز و انا ضفت الياء اجتهادا من عندي بقت القط الوردي دي ترجمتها
وليد بصدمة: الله أكبر و كمان بترجم
ملك بفخر من نفسها: لا و بعرف كمان أتكلم تركي 
وليد بسخرية: بجد طب ما تورينا كدا يا فنانه
ملك : مراد بيك  لا تعمل فيني هيك 
 تركي دا وإلا مش تركي 
وليد بعند : لا مش تركي 
ملك : تركي و متجادلش معايا عشان أنا بتجنن في الحته دي و بقلب جون سينا
وليد وقف و قال قدامها: مش تركي يا سيد يا قشطه هتتملي ايه 
ملك : انا سيد قشطه و كمان مش تركي بقت تبص حوليها بجنان و الكل مترقب بخوف هي هتعمل ايه فجأة و في أقل من الثانية مسكت الشبشب و جريت ناحية وليد و هي بتقول: انت بتغلط في التركي بتاعي 
ملك مسكت الشبشب و جريت ناحية وليد و هي بتقول: انت بتغلط في التركي بتاعي 
وليد في ثواني جري من قدامها و قال: لا دا انتي مجنونة على الأخر
ملك بغيظ: اغلط اغلط عشان بدل ما يبقي شبشب واحد يبقي تلاته تعالالي يا اللي عامل نفسك فإن دام تعالالي 
وليد دخل اوضه و قفل عليه و هو بيقول: برضوا مش تركي يا سيد قشطه
ملك بتخبط على الباب و بتقول: افتح يا سعادة البيه كنافة بالمنجة افتح هفهمك براحة مش هتهو"ر
وليد بصوت عالي: مشيها يا مالك و انا هتعدل والله انا عارف انك بتنتقم مننا 
حازم أخيراً استوعب اللي بيحصل و وقع على الأرض من كتر الضحك 
حازم بصوت عالي: جتلك اللي هتطلعة عليك يا وليد جتلك اللي هتربيك من اول وجديد كنت قولت أنه تركي و خلاص لازم تعاند معاها 
مالك كان كاتم ضحكته عشان هيبته و في نفس الوقت فرحان باللي ملك بتعمله هو عاوز يعدل اخواتة و مفيش غيرها هيربيهم قرر أنه يسيبها تتعامل معاهم بس بعد ما يعمل فحص شامل عنها 
ملك بصت عليهم لقت حازم على الأرض من كتر الضحك مسكت شبشبها و راحت ليه 
ملك و هي بتقلب عنيها: تركي وإلا مش تركي يا سعادة البيه كريم شانتيه
حازم خاف من منظرها قام وقف و قال بصوت مهزوز: تركي والله العظيم تركي
ملك بتبريقة: انا إسمي ايه ؟ 
حازم: جميلة الجميلات
ملك : انت هتعاكسني كمان و البيه الحليوة واقف على اوضتك
حازم : نعم 
ملك : يظهر مسمعتش وطت جابت فرده الشبشب التانية و قالت: على
قبل ما تكمل كلامها كان حازم دخل اوضه و قفل عليه و هو بيقول: سامحيني والله ما هعمل كدا تاني 
ملك رمت الشبشب على الأرض و لبسته بصت لـ مالك و قالت: لا مؤاخذه يا سعادة البيه الحليوة لكن سعادة البيه كريم شانتيه و سعادة البيه كنافة بالمنجة محتاجين رباية من اول وجديد و انا هقوم بالمهمة دي انا راحة أكمل الغذا و مسكت البصلة و بقت تغني طالعة في دماغي نروق شوية أمسك شبشبي و أعجنلي حبه و كلت حته من البصلة و قالت: قطيعة محدش بياكلها بالساهل و دخلت المطبخ حطت اديها على بوقها تكتم صوتها من كتر الضحك اللي بتضحكه
ملك : يلهوي دول طلعوا هبل و ميح خالص دا احنا هنضحك ضحك ربنا يقدرني عليهم هخلص منهم الجديد و القديم
مالك دخل اوضة أول ما قفل عليه و افتكر اللي حصل كله ضحك جامد جدا أول مره واحده تأثر فيه و يضحك كدا افتكر لما قابل ملك في المكتب و الحوار اللي دار بينهم
فلاش باك
مالك : تمام بصي يا انتي مش هتكوني بس خدامة انا عندي اخين واحد صايع و علطول خروح و مش هامه غير نفسه و التاني جبان و بيخاف من خياله انا عاوزك تعلميهم الاتنين الأدب
ملك : اللهم صل على النبي اخواتك عاوزين تربيه من جديد و صايعين ايه محدش رباهم قبل كدا
مالك بتبريقة : نعم انتي بتقولي ايه
ملك بخوف: ولا حاجة يا بشا تحب امسكلهم المقشة عشان يعملوا الواجب
مالك ببرود : لا مش هتوصل لكدا بصي انا مش هعرف اشرحلك الوضع انتوا لما تتقابلوا هتعرفيهم
ملك : طب فتك بعافية بقي يا سعادة البيه انت واخد خدامة و إلا مربيه للعيال
مالك : كل دا هتاخدي مقابل ليه أنا مش بتكلم على الفاضي
ملك : انت بتقول أخوك صايع و مشافش بربع جنيه تربية عاوزني استئمن نفسيتي إزاي عندكم افرض اتغرغر بيا اعمل انا ايه ساعتها بقي 
مالك بقرف: انتي هبله يا بت ما تبصي لنفسك في المراية بقي في حد هيتغرغر بيكي إنتي 
ملك وحطت صابعها في وشه : لا بقولك ايه انا عندي استعداد اربيك أنت كمان مع اخواتك بصتله لقيته مبرق ليها فكملت بتوتر معلش إحنا بنتكلم عشان تعرف بس اني أقدر اعمل كدا هستلم الشغل امتي يا سعادة البيه الحليوة
مالك : من دلوقتي حالا خدي العنوان دا و اسبقيني على هناك 
باااك
والله شكلك هتربيهم من أول وجديد فعلا يا جميلة و هتغيري فيا أنا كمان حاجات
........
وليد قاعد في الاوضة هيفرقع من أخوه و الخدامة الجديدة بص لنفسه في المرايا و قال بغيظ بقي أنا حتت خدامة زي دي سيد قشطة اللي بره تعمل فيا كدا انا هربيكي من أول و جديد لولا بس مالك محذرني اجي جمبك كنت ضر*بتك قلم على وشك اللي محتاج الإعدام دا جاب أجلك بس هنروح من بعض فين هو مالك قاعدلك علطول اصتبري عليا بس 
........
ملك حطت الأكل و راحت قالت لمالك و مالك خبط على وليد و قاله يجي يأكل و راح خبط على حازم 
حازم من ورا الباب: مين 
مالك : انا يا حازم افتح يبني قافل على نفسك ليه 
حازم بخوف: انت عاوز حاجه يا مالك 
مالك: تعال كل يلا الأكل جهز 
حازم: لا كل انت انا مش هخرج من هنا غير لما جميله تقول انت عاوزني ادوق شبشبها
مالك اتصدم من كلامه و كتم في نفسه الضحكة: يلهوي للدرجة دي خايف منها 
مالك : أخرج متخافش
حازم: والله ما هخرج عير مهي تقول
مالك راح لملك  و طلب منها تخرج حازم عشان يأكل 
ملك راحت لحازم الاوضة و خبطت عليه و هي بتقول: افتح يا سعادة البيه كريم شانتيه متخافش
حازم أول ما فتح : نعم يا فندم تؤمري بحاجة اعملهالك
ملك : تعال ورايا على السفرة
حازم مشي وراها بخوف منها و من شبشبها بقي يبص على الشبشب اللي هي لبساه و عينه تفنجل بخوف
ملك : اتفضل يا سعادة البيه كريم شانتيه أقعد كل و قولي ايه رأيك في طبيخي بقي 
وليد : زي الزفت
ملك ببرود : لو سمحت يا سعادة البيه كنافة بالمنجة لما يجي دورك ابقي اتكلم لكن دلوقتي دور سعادة البيه كريم شانتيه
مالك : اقعدي كلي معانا يا جميلة
ملك بحرج: ميصحش برضوا يا سعادة البيه الحليوة
مالك: اقعدي بقولك 
ملك قعدت و حازم و مالك شكروا في الأكل و وليد مش طايقها و هيموت و يضر*بها
ملك : خلصتوا أكل كل واحد يشيل طبقوا و يوديه المطيخ بصت لـ مالك و قالت: و أنت كمان معاهم يا سعادة البيه الحليوة
مالك تنح و لسه هيتكلم لقي وليد قام وقف و بصلها بغضب و قال بز.عيق 
وليد بز..عيق : 
وليد بز..عيق : ايه اللي انتي بتقوليه دا هو مين اللي شغال عند التاني
ملك : التعاون يا اخ كنافة بالمنجة التعاون معلش يخويا من هنا ورايح كله هيشتغل و بصت لـ مالك و قالت: طبعاً الكلام مش موجه ليك و وقفت و حطت اديها في وسطها و قالت: في أروبا و الدول المتقدمة كله بيخدم نفسه 
وليد : بس متعصبنيش اصحي كدا و فوقي لنفسك انتي مجرد خدامة هنا
مالك كان لسه هيتكلم لكن ملك سبقته كالعادة و قالت: شششش مسمهاش خدامة يا جاهل إسمها هاوس كليبر 
حازم : هاوس ايه 
ملك بغرور: انت متعرفش انجلش وإلا ايه يا سعادة البيه كريم شانتيه انت كدا محتاج كورس وانا اللي هتديهولك انا شاطره أوي فيه هو و التركي
وليد بعناد : مش تركي يا انثه البغبغاء انتي 
ملك : اللهم اخذيك يا شوشو بلاش تطلع دلوقتي عيل و غلط مش قصده يغلط في التركي بتاعي عيل و غلط 
وليد كان ماشي نحيتها و هو بيقول: هو مين دا اللي عيل دا إنتي عاوزه تتربي بقي و انا اللي هرييكي
مالك مسكه و وليد بيعافر عشان يروح عنها 
ملك : امسكه اوعي تسيبه يا سعادة البيه الحليوة و هو عامل زي الاندر تيكر كدا 
مالك مش عارف يضحك وإلا يحوش عنها 
وليد : سبني يا مالك سبني لحسن دي خلاص جابت اخرها معايا بت احسنلك امشي من البيت دا ملكيش أكل عيش هنا 
ملك : ليه يخويا كنت بتاكلني من حيبك انا بأكل من جيب سعادة البيه الحليوة إنما انت يا سعادة البيه كنافة بالمنجة ملكش لازمه أصلاً قالتها و هي بنتفخ في ضوافرها
وليد بيحاول يفك نفسه من. مالك و هو بيقول: سبوني عليها و الله لامو*تها في ايدي اوعي يا مالك 
ملك : تقـ'ـتل مين يا عنيا أنت فاكرها سايبة وإلا ايه لا اصحي دا أنا جميلة و الأجر على الله
مالك : ما تتهدوا بقي انا فرهدت
حازم : معلش يا جميلة امسحيها فيا أنا المره دي و ليكي عليا يا ستي هشيل انا الأطباق كلها
ملك : والله ما تحصل يا سعادة البيه كريم شانتيه بس تصدق بالله يا شيخ إنك أحلي واحد في القاعدة دي حتي من أبو قردان اللي واقف دا أي رايك اجوزك البت اشجان صحبتي 
حازم بصدمة: ها اشجان 
وليد باستفسار: هي قصدها أبو قردان دا أنا صح 
مالك هز رأسه ببرود و وليد اتجنن على الأخر: هو مين دا اللي أبو قردان يا بت دا انتي صورصار افعصك برجلي
ملك اتجننت من الكلمة و راحت مسكت في خناق و ليد و مالك بقي واقف في النص حايش وليد عن ملك بالعافية 
ملك : تفعص مين يا عنيا سمعني كدا لا دا انت متعرفنيش و حظك إن جناني يطلع عليك مرتين و ضربته بالشلو'ط في ظهره
وليد مسكها من شعرها
ملك : سيب شعري يا سعادة البيه كنافة بالمنجة إحنا متفقناش على كدا
وليد و هو بيشد شعرها جامد: أنا مش ماسك شعرك أصلا انا بعدل الدش الإشارة مضببه 
حازم بيحاول يخلص شعر ملك من وليد و غصب عنه شده 
ملك : اااه كدا يا سعادة البيه كريم شانتيه طيب و قامت عضتوه
حازم : ااااه في أي يا جميلة إن حق عليا بحوش عندك
ملك : تسلم يا سعادة البيه كريم شانتيه هو تور هايج مسك في شعري هيخلعة في ايده 
الوضع كالآتي مالك بيحاول يبعد وليد و وليد ماسك شعر ملك مش راضي يسيبه و حازم بيحاول يسلك شعرها من ايد وليد 
ملك في نفسها : صبرك عليا يا وليد الكلب و ربنا لاوريك بصت على رجله و ضحكت في خبث و قالت: حلوه الفخده طرية برضوا و راحت عضته
وليد و هو بيرميها: اااااه يا يا حيو*انة سيبي اه يا بنت الـ*** 
ملك أول ما سمعته قال كدا عنيها دمعت حست يالايهانه و قفت و قالت: بعد اذنكم
وليد : في ألف داهية تاخدك
ملك دخلت الاوضة بتاعتها و سمحت لعيونها تنزل دموعها وقفت قدام المراية و ظبطت المكياج و خرجت الشنطة اللي جابتها معاها
مالك ضر'ب وليد بوكس و قاله: من امتي بنغلط في الناس يا استاذ يا محترم لا و بتشتم كمان شتيمة و'سخة زيك 
اتفضل صلح اللي عملته دا يا غبـ'ـي انا اللي مديها الصلاحية تعمل اللي هي عاوزاه 
حازم سألهم و راح على اوضه ملك خبط عليها و قال: افتحي يا جميلة أنا الكريم شانتيه انا آسف بالنيابة عن وليد لكن متناميش زعلانه عشان خاطري افتحي الباب
ملك ضحكت من جوه و قالت في نفسها: أطيب واحد فيهم انت يا حازم والله لكني معتش ليا قاعدة معاكم و مسكت شنطتها و فتحت الباب و بصت لحازم و قالت: مع السلامه انت إنسان جميل أوي لكن ناقصك إنك تلاقي حد يحتويك يمكن لو كنا اتقابلنا في ظروف أحسن من كدا كنت دليتك عليها 
حازم: اوعي تقولي أشجان
ملك ضحكت و قالت: متقلقش مش هي يلا بقي سلام
حازم : هتروحي في الجو ليل
ملك بجدية : مش مهم و شالت الشنه و خارجة متجه لباب الشقة
مالك بصرامة: جميلة اقفي عندك 
ملك و هي بصه في الأرض: نعم يا سعادة البيه
مالك : راحة فين في الوقت دا ؟ اتفضلي ادخلي جوه
ملك : انا آسفة مش هقدر أقعد في مكان اتهانت فيه بعد اذنك همشي أرض الله واسعة و تساعي من الحبايب ألف
و لسه هتمشي حازم لحقها و قال: عشان خاطري متمشيش البيت دي الضحكة رجعتله من ساعة ما دخلتيه اينعم معداش يوم لكن غيرتي فيه كتير 
مالك بصلهم كلهم و قال بحزم : جميلة مش هتمشي من هنا و كل اللي هي عاوزاه هيحصل و أنا اهو بقولك قدامهم البيت دا بيتك زيهم بالظبط و ليكي صلاحية انك تعملي اللي انتي عاوزاه مرضية كدا يا ستي 
وليد: مالك انت بتقول ايه
ملك : مش عاوزيني امشي 
حازم: لا 
ملك : ارشوني و بصت ليهم بنص عين
حازم : عاوزه ايه ؟ 
ملك بانشكاح: باسورد الواي فاي و اندومي بقي 
حازم بصدمة: باسورد الواي فاي و اندومي كل دي معلوماتك عن المصالحة دا انتي طلعتي هبله أوي
ملك : عندك مسمحاكش يا سعادة البيه كريم شانتيه انت مش عارف دي حاجة قيمة قد إيه و بصت لوليد بخبث آخر طلب بقي 
مالك بابتسامة: قولي و هيتنفذ فوراً
ملك : سعادة البيه كنافة بالمنجة يلم الأطباق كلها و يغسلها كمان
وليد بصدمة: لا مستحيل دا يحصل علي جثتي سامعين و كمل في نفسه اه يا بنت الكلـ"ـب بتنتقمي مني 
بعد شويه 
وليد واقف في المطبخ و لابس مريلة و بيغسل الأطباق و بيبرطم
حازم جه على باب الطبخ و شغل أغنية يا دنيا طفيتي شمعتي 
وليد بصله بغيظ و اتكي على سنانه و مسك كوباية بلاستك و حدفها على حازم
حازم بسخرية: مقدترتش على الحمار بتتشتطر على العبد الله يا سعادة البيه كنافة بالمنجة و ضحك و سابة و مشي 
وليد : صبرك عليا يا سيد قشطه والله لهطلعة عليكي صبرك عليا
تاني يوم ملك قررت انها تنتقم من وليد و نفذت اللي في دماغها
ملك : يلا هي مو*ته و السلام
و دخلت على حازم الاوضة
ملك : يا سعادة البيه كريم شانتيه اصحي يا اخويا النهارده الجمعة
حازم : هشش عاوز أنام يا مالك 
ملك بصدمة مضحكة: مالك مين انت شايفني بشنبات قدامك جت جمب ودنه و صر*خت : سعادة البيه كريم شانتيه
حازم اتفرع و قام قعد على السرير و هو بيقول: زلزال زلزال يا مالك 
ملك بابتسامة و هدوء : صباح الخير يا سعادة البيه كريم شانتيه
حازم بعد ما استوعب اللي حصل بصلها و قال: انتي بتعملي ايه هنا يا جميلة
ملك : النهارده الجمعة يا سعادة البيه كريم شانتيه يعني غسيل كنيس شقلباظ هيتعمل النهارده في البيت و انا الصراحة عاوزه منك طلب دا غير انك هتساعدني طبعاً في شغل البيت 
حازم: مين دا اللي هيساعدك في شغل البيت 
ملك بحزم : انت طبعا و مش انت و بس دا كله هيشتغل المهم
و قالته على اللي هي عاوزاه
حازم: انتي كدا شنيتي الحرب على وليد و مش هيسكت على فكرة
ملك بلا مبالاة مش مهم المهم اننا ننبسط و ننجز شغل 
حازم : يلا انا أصلا مبقوق منه هنبدا امتي يا كبيرة
ملك : دلوقتي حالا عبال ما اعمل نيولوك التنضيف
حازم : لا هو التنضيف بقي له نيولوك
ملك : طبعاً خلص بس انت على ما أجهز الحاجة بره 
حازم بزهق : طيب 
ملك خرجت جهزت نفسها فدخلت الجلبية الرجالي في بنطلون بجامة شبابي لبساه تحت الهدوم و ربطت شعرها باشارب
مسكت طشط كبير و حطته في وسط الصالة و خلته قريب شوية من اوضه وليد و حطت الهدوم جنبها 
 حولت ماية للطشط و حطت مسحوق و بصت لحازم اللي لسه خارج و اتصدم من منظرها قالتله جاهز
حازم بصدمة ايه اللي انتي عملاه في نفسك دا 
ملك بانشكاح: عجبك النيولوك بتاعي 
حازم : ها اه طبعاً طبعاً
ملك : طب يلا
حازم كان لابس تيشيرت نص كوم و شورت لحد الركبة جاب الصب و حطه جنبهم و علاه على الأخر و قال : استرها يا رب 
ملك : شغل و متخلكاش جبان
حازم شغل الصب و الصوت بقي عالي أوي و قعد قصاد ملك يغسل معاها
الأول جرجرتك، من خيبتك خدرتك
الأول جرجرتك، من خيبتك
الأول جرجرتك، من خيبتك خدرتك
وبقيت تعرف تكدب، وبتلعب على جارتك
وبقيت تلعب بوكر وبتشرب چون ووكر
بقيت تلعب بوكر وبتشرب
وبتشرب چون ووكر، وبتشرب چون ووكر
بقيت تلعب بوكر، وبتشرب
وليد كان نايم و سمع صوت الأغاني حط المخده على ودانه بنوم بس برضوا الصوت واصل ليه 
وليد فوق و قال:والله العظيم ما هسيبك النهارده
ملك كانت بتغسل الهدوم في الطشط و بتغني و متكيفة أوي و بترقص بكتافها شوية
حازم كان بيقلدها بس خايف عليها من وليد
مالك صحي على الصوت متعصب و خرج يشوف في ايه أول ما شاف حازم بيقلد ملك من صدمته بقي واقف و الضحكة على وشه زي الاهبل
وليد خرج من الاوضة متعصب بص عليهم أول ما حازم شافه كدا بص لملك و قال مع الأغنية
من بعد ما طاوعتك مبقتش عارف أعيش
وديتني لحد النار وهناك معرفتنيش
الشيطان قال للعبد
ما تنفض وتهلس، ما تهرتل وتفيس
لو عايز تتنمرد، طب مانت كدا كويس
من خيبتك
و بقي يلطم و يولول على وشه و على رأسه و هو بيقول:
يابا يابا يابا، يابا يابا يابا
يابا يابا يابا، يابا يابا يابا
مالك شافه كدا قعد على ركبته من كتر الضحك بقي ياخد نفسه بالعافية
ملك شافت وليد متعصب مسكت تشيرت مبلول ماية و حدفته عليه و هي بتقول بصوت عالي عشان يسمعها: يلا يا سعادة البيه كنافة بالمنجة إيدك معانا لحسن لسه فيه شغل كتير أوي 
وليد راح للصب بعصبية و طفاه و قال بزعيق: في ايييه يا زفته انتي شكلك مش هترتاحي غير لما امو*تك في ايدي و أخلص منك بقي 
ملك : كدا يا سعادة البيه كنافة بالمنجة و انا اللي عوزاكم تعملوا تمارين الصباح و انتوا بتساعدوني مش كدا وإلا ايه يا سعادة البيه كريم شانتيه
حازم بصلها و تنح و بص لـ وليد شافه متعصب رجع بص تاني لـ ملك و قال : ها 
ملك : هو ايه اللي ها انت مش بتعمل تليين لكف إيدك دلوقتي الله متحسسونيش إن أنا بغصبكم على حاجة
حازم بصدمة: نعم 
وليد: يكش البعيدة تحس على دمها بقي و تعرف إن إحنا متنيليين نايمين و إن النهارده الجمعة يعني اليوم اللي بنستريح فيه 
ملك بصدمة مصطنعة: احلف كدا يا سعادة البيه كنافة بالمنجة
وليد: أحلف على إيه انتي هتصاحبيني يا بت انتي وإلا إيه
ملك ببرود: مش النهارده الجمعة يعني يوم راحه يبقي راحة ليه أنا كمان فتوكم بعافية بقي هدخل استريح في اوضتي على الباد بتاعي و أشير بوستات تافهه
حازم :. كفاية بوستات يا جميلة التايم لاين مش ناقص بس عندي استفسار ايه الباد انتي معاكي أيباد
ملك : هشش أسكت طلما مش عارف المعني متفتيش بص يا سعادة البيه كريم شانتيه الباد دا يعني السرير بتاعي 
حازم : ايوه بس مين اللي هيلم المعجنه دي 
ملك: لا مليش فيه دا بقي طلما مش هتساعدوني يبقي هدخل استريح سعادة البيه الحليوة قال إني زي زيكم هنا 
وليد اتعصب و كان رايح عليها لكنه اتكعبل في طرف السجادة وقع على وشه 
حازم و ملك بصوا لبعض و ضحكوا جامد عليه 
ملك من بين ضحكتها: ربنا بياخد حق عباده من غير ما يتدخلوا احسن أحسن فرحانة فيك
وليد قام بغيظ عشان يروح ليها تاني اتزحلق في شوية ماية بمسحوق و وقع في طشط الهدوم اتغرق ماية
ملك بقت تضحك جامد و حازم من كتر الضحك وقع على الأرض
أما مالك حط ايده على بوقه يكتم الضحك على منظر أخوه
ملك بضحك من وسط ضحكها: هو اللهم لا شماتة و كل حاجه بس انا شمتانه فيك يا سعادة البيه كنافة بالمنجة
حاسب بقي أحسن الماية بتبوظ الكنافة و بتدوب المانجة و رجعت تضحك تاني 
وليد قام من الطشط و هدومه كلها بتنقط ماية دخل اوضته و هو بيقول: ماشي كسبتي أول جوله بس الشاطر اللي يضحك في الآخر و رزع الباب في وشها
ملك بغناء: أهدي حبه لـ تطبي ساكتة متعمليش في نفسك كدا 
حازم: كياده درجة أولي
و فضلت ملك طول النهار كنس و غسيل و تنضيف بعد ما طلبت من حازم يسببها تعمل كل حاجه لوحدها
خاص اليوم و ملك كانت خلصت معاه خدت دوش و قفلت الباب بالمفتاح و نامت زي القتيلة على السرير و هي بتقول: يا سنه سوخة دا ايه الحزن دا بقي بجد شابو ليا جدا و نامت 
---------- 
تاني يوم الصبح مالك خرج على الشركة أول ما دخل جاب ملف ملك مسك البطاقة و قال: نشوف حكايتك ايه بقي يا ست جميلة
بعث عن إسمها ملقاش الإسم و الرقم القومي دا مع الرقم القومي
استغرب و بحث على الرقم القومي بس طلعة إسمها و صورتها الحقيقة
مالك : يا سنه سوخة ايه دا دا انا هوديكي في ستين داهية صبرك عليا يا ملك بس الصراحة هي جميلة أوي
مالك : يا سنه سوخة ايه دا دا انا هوديكي في ستين داهية صبرك عليا يا ملك بس الصراحة هي جميلة أوي يعني بس إيه اللي يخلي واحدة زيها تعمل كدا 
كمل قراءه عنها و اتصدم لما لقي
مالك : طالبه في كلية الآداب قسم اللغة التركية افتكر أما كانت بتتخانق مع وليد و هي بتقوله تركي دا وإلا مش تركي
ابتسم على الذكري دي بس كمل بتصميم: ايه يخلي واحدة زيها كدا جميلة و متعلمة تكذب و تزور كدا و كمل بخبث : ماشي يا ملك يا انا يا انتي 
------ 
ملك صحيت من النوم بصت في الساعة هبت من على السرير و قالت: ينهار ملحوث انا نمت دا كله زمانهم مشيوا عشان الشغل قبل ما يفطروا بس انا تعبت من شغل امبارح و ما صدقت نمت أحسن حاجة أقوم أرجع ملك شوية قبل ما يبجوا 
جت تنزل من على السرير لقت نفسها مش عارفه تتحرك بصت وراها لقت الملاية لازقة فيها
بقت تحاول تقوم من على السرير و لكن مش قادره لمت الملاية في اديها و هي بتقول: انا مش عارفه ايه الملاية الرخيصة دي مش عارفين يجيبوا حاجة بتستحمل افرض كان عندهم بيبي صغير و حط الشوكولاته على الملاية أو حتي عمل بيبييه الملاية تلزق فيه يلا عوضنا على الله
لمت الملاية في اديها و بمجرت ما حطت رجليها على الأرض صرخت و وقفت على السرير من صوت الفرقعه و هي بتقول: حريقة الحقوناي بصت على الأرض ملقتش حاجة
نزلت من على السرير بغضب و هي بتقول: لا بقي يا سعادة البيه كنافة بالمنجة انت زودتها أوي والله لانتقم منك بس صبراً عليا انا تعمل فيا كدا هتشوف ملك هتعمل فيك إيه 
جت تخرج من باب الاوضة جردل مليان دقيق وقع عليها ملك صر'خت و هي بتقول: عاااا دا انت بتنتقم بجد و حقيقي بقي مشيت و هي متعصبة على حمام الاوضة و من غير ما تاخد بالها جردل ماية وقع عليها
ملك بغضب: تعال اعجني و اخبز أمي  في الفرن و ريحني دخلت الحمام بغضب و قفلت الباب وراها جت تفتح حنفية البانيو اتخلعت في اديها
ملك : لا دا مستقصدني بقي والله لاردهالك يا سعادة البيه كنافة بالمنجة الكـ'ـلب
------ 
وليد بيضحك و بيقول: زمانها دلوقتي محتاسة و بتدعيلي اه والله أصل انا كنت طيب أوي معاها و لسه لما تشوف كمية الأطباق اللي هتخسلها في المطبخ عشان تبقي تتحديني تاني يا سيد قشطه انتي
------ 
ملك استحمت و بقت ماشية في الاوضة بحزر جدا و بتتلفت زي الحرامية لحسن يكون حاطط ليها حاجة تاني دخلت المطبخ و اتصدمت من كمية المواعين قالت بغضب: ولييييييد ماشي أنا و انت و الزمن طويل و ثقلا ما تبدأ تغسلهم لمحت حاجة على الرخامة فضحكت بخبث و قالت: دا انتقام ربنا جاي بدري بدري اهو
ملك بقت واقفة تغسل المواعين و هي بتغني بصوتها: يا دنيا طفيتي شمعتي 
يا ناس كترتوا دمعتي 
اه والله كتروا دموعي الغالية و خصوصاً سعادة البيه كنافة بالمنجة دا دا انت هتشوف ليله النهارده ولا ألف ليلة و ليلة عشان تبقي تتحداني تاني
و كملت و هي بتفتكر كل المواقف اللي حصلت و شغلها خدامة: دمعة نزلت منها و هي بتقول 
انا مش عارفنى
انا كنت منى
انا مش انا
لا دى ملامحى
ولا شكلى شكلى
ولا ده انا
ملك : والله مش انا أهي اهي شيلت الهم بدري والله انتي قلبتيها غم كدا ليه يا ملك اغني حاجة بقي رومانتيكي
ملك ماسكة السفنجة و الطبق و غنت بصوت جميل و هي سرحانة بس اديها شغالة: 
في جوه قلبي حاجة مستخبيه كل اما أجي أقولها مش بقدر قدام عنيك بقف و انسي ايه يتقال
---- اذكروا الله ----
مالك وصل البيت و دخل يتسحب سمع صوت جميل بيغني و بيقول: حبييييتك يوم ما اتلقينا لما حكينا أول كلام حبييييتك  واحلف على ده تسمع زيادة
ده انا مش بنام
مالك أول ما سمعها بتقول كدا قلبه دق و كل ما بتغني قلبه بيدق زيادة رجله خديته و على المطبخ بقي يمشي بشويش و سرحان في صوتها
ملك واقفة ملخومة في الغني و مش حاسة بحاجة و لكنها بتغني بإحساس عالي جداً لدرجة إنها سابت الطبق اللي في اديها و بقت تغني و هي بتلف و مغمضة عنيها
مالك شافها و عنيه لمعت أول ما شافها اتصدم من جمالها الطبيعي مش اللي مخبياه ورا الميكب شعرها الناعم اللي بيدور معاها
حاول يجر رجليه لبرا بس مش قادر عاوز يخليه باصص ليها كدا و كأن الوقت وقف على اللحظة دي
حس إنها خلاص هتفتح فبسرعة خرج بره الشقة و حط ايده على قلبه و هو بيقول: بتدق ليه دلوقتي استحالة دا يحصل دي خدعتني و زورت هويتها غير كدا مينفعش أنا أخدت قرار إني مدخلش حد حياتي ابدا كفاية عليا أخواتي
مالك حاول يقنع نفسه بالكلام دا و نزل جري رجع الشركة
------ اذكروا الله ---- 
ملك ضحكت بابتسامة هادية حالمة و هي بتقول: انتي بقي يجي فارسي على حصانه الابيض و يخطفني وراه
بصت على المواعين بحسره و قالت: ماشي يا سعادة البيه كنافة بالمنجة صبراك عليا أوي يعني الحساب بيتقل
بصت في الساعة و جريت على اوضيتها و هي بتقول: يلهوي زمانهم راجعين 
خلصت الميكب و لبست لبسها و هي بتحط اللينسيز جتلها فكره و ابتسمت بخبث و قالت: طب والله فكره و اهو اربيهم كلهم من أول وجديد بقي عاملين فيها رجال أعمال صبراً
و قامت خرجت نص ساعة و رجعت بكيسة سمرا في اديها
ملك : استعنا على الشقا بالله و يا رب قدرني على فعل الخير و ميقتو"لونيش بعد ما يعرفوا
ملك خلصت الأطباق و الغدا و بدأت تحط الأطباء على السفرة
جه حازم و هو بيقول: اذيك يا جميلة عامله ايه النهارده
ملك : بخير يا سعادة البيه كريم شانتيه و بصت لـ وليد بخبث و قالت: يسلم لسانك اللي بينقط شهد 
مالك جه بص عليهم بغيرة خفيفه قال: نسكت بقي و نتفضل ناكل و انتي يا جميلة يلا كلي تعبتي النهارده انتي و بص لـ وليد نظره فهمها
حازم: إلا قوليلي يا جميلة ايه الأكل دا رحته حلوه أوي
ملك بخبث : دي أكلة تركية جبتها من على الانترنت يا سعادة البيه كريم شانتيه دوق هتعجبك أوي
حازم بدأ يأكل هو و مالك و وليد
حازم: طعمها غريب بس جميلة تدخل على القلب كدا 
وليد: شوف يا شيخه ربنا يديم عدم القبول بينا بس الأكل طعموا حلو مش خسارة فيكي المجاملة
ملك بسخرية: مجاملة طيب يا سعادة البيه كنافة بالمنجة كمل أكل كدا و سم الله
مالك بهيام خفيف: الأكل جميل زيك يا جميلة
ملك بكسوف: إن شالله تسلم يا سعادة البيه الحليوة دا من خيرك برضوا
بعد ما خلصوا اكل و حرفياً مسحوا الأطباق
حازم : هي الأكلة دي إسمها أية يا جميلة دي حلوه أوي ابقي اعمليها كل يوم 
ملك : عنيا ليك يا سعادة البيه كريم شانتيه هعملكم كوارع كل يوم 
وليد كان بيشرب تف الماية على مالك اللي مسح وشه و بصله بغضب
وليد بصدمة: اييه انتي بتقولي ايه لا مستحيل
ملك و هي بتاكل حتت خيار: و ايه بقي اللي هيخليه مستحيل يا سعادة البيه كنافة بالمنجة دا انت بذات نفسك قولت عليها جميلة تبقي جميلة مالها الكوارع افهم بس 
حازم حط ايده على بوقه و جري على الحمام و هو بيقول: منك لله يا شيخة انتي ناوية تموتيني يوماً ما 
ملك قامت وراه و هي بتقول: بعيد الشر عليك يا سعادة البيه كريم شانتيه متقولش على نفسك كدا يا أخويا دا أنت الخير و البركة طب مين يجبلي اندومي من بعدك 
وليد: بقي انا وليد المليجي رجل الأعمال المعروف اللي محدش قدر يجبرني على حاجه تيجي واحدة زيك تعمل فيا كدا طب طلاق تلاتة ما انا سايبك
ملك جريت استخب ورا مالك و مسكت في هدومة و هي بتقول: الحقني يا سعادة البيه الحليوة اخوك اتهبل على الأخر و بعدين بصت على وليد من وراه مالك و حطت اديها في وسطها و قالت: مالها الكوارع يعني مش نعمة ربنا دي و بعدين انتوا المفروض تقولولي تشلبوا ليكي
مالك في دنيا تانية و سرحان في حكاتها و قلبه بيدق عاوز يخودها في حضنه مستغرب الإحساس دا أوي أول مرة تحصله الحالة دي 
حازم خارج من الحمام  : يعني ايه تشلبوا دي يا جميلة حرام عليك يا شيخة قلبتي معدتي طب كنتي سبيني على عمايا
ملك وقفت جمب مالك و هي بتقول: تشلبوا يا سعادة البيه كريم شانتيه يا جاهل باللغة الأجنبية يعني شكراً بالفنرنصاوي
وليد : تشلبوا و فرنصاوي طب تعالي بقي بالاريل اللي انتي فرحانة بيه دا انا تاكليني كوارع ليه بشحت منك خدي تعاليلي بقي دا انا هخلي الألوان اللي انتي حطاها في وشك دي طبيعي و لسه جاي نحيتها ملك استخبت ورا مالك و حازم مسك وليد 
ملك : مالك بس يا سعادة البيه كنافة بالمنجة هو كان حد داسلك على طرف دا انت حتي نازل تجريح فيا و في الفرنصاوي بتاعي و محدش قالك تلت التلاته كام حتي
وليد: و انتي مسميه دا فرنساوي يختي اتوكسي اتكلمي عربي صح الأول كتك نيلة بقي تاكلينا كلنا كوارع مهو العيب مش عليكي العيب على البهايم اللي بتاكل
ملك بفرحة و ضحك : والله بقي كل واحد عارف نفسة و كويس انك عرفتي عشان ابقي اتوصي بيكم شوية المره الجايه
مالك : خلاص بقي انتوا الاتنين ايه متعرفوش تقعدوا هادين شوية
وليد: يعني أنت عاجبك اللي هي عملته دا 
مالك بصلها لقاها بتبصله ببراءة كانها طفلة مستنية العقاب
مالك بهيام: الصراحة عاجبني أوي
ملك صر*خت بفرحة و قالت و هي مطلعة لسانها لـ وليد : كيدا العزال انا من يومي
حازم بصدمة: مالك انت جرالك ايه انت الوحيد اللي كنت متوقع منه يعلقها مش يكرشها بس 
وليد بصدمة أكبر: لا مهو انت شكلك اتهبلت أوي انا داخل اتخمد
ملك : استني يا سعادة البيه كنافة بالمنجة مين اللي هيشيل طبقك بس 
مسمعتش رد غير قفلت الباب في وشهم
ملك : هشيله انا و أمري لله و كملت في سرها البس بقي يا معلم عشان تبقي تتحداني أوي همو'ت واعرف دخلت الاوضة إزاي 
---- اذكروا الله ----
وليد رايح جاي في الاوضة و متعصب جدا مسك كوباية الماية و شربها كلها و قال: انا أحسن حاجة أنام بدل ما أطبق في زمارة رقبتها
في نص الليل
وليد صحي و هو بيقول: ااااااه
في نص الليل
وليد صحي و هو بيقول: ااااااه 
و قام جري على الحمام اللي في اوضته
أول ما خرج شتم ملك في سره و قال: أكيد من الكوارع بتاع الهانم
نام تاني مكملش ربع ساعة و صحي جري على الحمام
وليد: مش شغلانة هي بقي 
----- اذكروا الله ------
ملك قاعدة في اوضيتها بتضحك جامد على وليد اللي كل شويه يفتح النور و يطفيه و قالت: و لسه انت شوفت حاجة دا انا متوصية بيك في بودره الصراصير يا سعادة البيه كنافة بالمنجة والله يا وليد بحق بهدله اليوم لتوصي بيك صبرك عليا بس 
و نامت على السرير و هي فرحانة بانجازها الصغير اللي عملته و انتقا'مها من وليد 
----- اذكروا الله ----
وليد طول الليل في الحمام فين و فين على ما معدته هديت
وليد : بقي انا تعملي فيا كدا يا سيد قشطة صبرك عليا يا معفنة انتي قال جميلة قال صبرك عليا هخلصه على جتتك و نام من كتر التعب 
----------------اذكر الله------------
تاني يوم الصبح حازم صحي على صوت خبط في المطبخ لقي ملك بتحضر الفطار و هي بتبرطم
حازم : مالك يا جميلة زعلانة من ايه 
ملك بزعل مصطنع: اسكت يا سعادة البيه كريم شانتيه انا زعلانة أوي اه والله
حازم بطيبه: ليه بس كدا يا جميلة هو حد مننا زعلك في حاجة
ملك : يا ريت يا سعادة البيه كريم شانتيه كنت استحملت لكن و وطت صوتها انا حلمت حلم وحش أوي و الصراحة انا خايفه عليك أوي انت اكتر واحد
حازم بخوف: ليه يا جميلة ايه اللي هيحصل همو.ت وإلا ايه 
ملك : بعيد الشر عليك يا سعادة البيه كريم شانتيه إن شالله اللي يكرهك يا أخويا اقعد كدا و استهدي بالله و انا هفهمك كل حاجه و انا بطبخ 
حازم قعد على كرسي في المطبخ و ملك بدأت تتكلم
ملك : خير اللهم اجعله خير يا سعادة البيه كريم شانتيه حلمت إن في في بيتكم عفاريت كتير أوي
و في عفريته منهم لازقة فيك و بتطفش من حواليك البنات
حازم بصدمة و زهول: ايوه فعلاً البنات بتطفش من حوليا و يعدين يا جميلة كملي 
ملك بخبث: دي عفريته عاشقة ليك يا سعادة البيه كريم شانتيه
لا و يا خراشي بقي على سعادة البيه كنافة بالمنجة حواليه بدل الواحد عشرة
حازم : لا يا جميلة في وليد بالذات مينفعش وسعت منك دي 
ملك : اسكت ما انت مش فاهم دا حواليه عفاريت فاسقة بتخليه يقول خمر و نساء
حازم بزهول: صح صح يا جميلة وليد بيعمل كدا علطول
ملك : و كل شويه يقولك اليوم خمر و غدا شغل و بليل في نفس اليوم رقص و قله حيا انا ليا ربنا على اللي شوفته في الحلم دا 
حازم : فعلاً فعلا و الحل يا جميلة البنات هتطفش مني اكتر من كدا ايه 
ملك : و إلا سعادة البيه الحليوة يختاااي عليه ملازمة عفريب معقد نفسياً مبيضحكش خالص بزمتك انت شوفتة بيضحك 
حازم بتفكير و خوف: لا مشفتوش بيضحك من زمن 
ملك : أهو عفريت سعادة البيه الحليوة قالي في الحلم أنه هيخليه معقد اكتر من كدا و هيخرج عقده عليك يا سعادة البيه كريم شانتيه و هيفرمك في الشغل
حازم بخوف: طب و الحل يا جميلة هنعمل ايه خلصينا من العفاريت دي عنك حل
ملك بخبث : عيب عليك يا سعادة البيه كريم شانتيه ميكونش اسمي جميلة غير و انا مخرجلكم العفاريت دي من البيت بس أنت طبعاً هتساعدني
حازم : طبعاً يا جميلة شوفي انتي عاوزه ايه و انا هعمله
-------- اذكروا الله -----
مالك صحي من النوم و سند ظهره على السرير و باصص في الموبايل على صورة جميلة قال في نفسه: جميلة و برئيه كدا تحس نفسك عاوز تاكلها حتت بسبوسه بالقشطه
وقف فجأة و خرج ليهم بلبس النوم راح على المطبخ علطول لقي ملك بتتكلم مع حازم عادي فغار من جواه وقال: حازم يلا اجهز علشان الشغل
حازم بخضة و لسه كلام ملك مأثر فيه : حاضر يا مالك بس بص انا هروح النهارده بدري عندي شوية حاجات هخلصها
مالك: تمام و بص لملك و عيونه لمعت 
مالك: عاملة ايه دلوقتي يا جميلة
ملك : بخير يا سعادة البيه الحليوة ان شالله تسلم يخويا انا بقول مفيش غيره سعادة البيه الحليوة هو اللي جابر بخاطري
مالك بابتسامة: يا رب دايما بخير يا جميلة و سابها و مشي بعد ما أتأكد إن حازم مشي 
ملك حطت اديها على قلبها و هي بتقول: بتدق ليه دلوقتي يا غبي مينفعش اللي أنت عاوزه بس ابتسامته دوختني ابن اللظينة ما بالك بقي بضحكته هتعمل في اللي جابوني ايه 
نفضت ذهنها من كل حاجه و قالت بخبث: انا هسبني من الكلام دا دلوقتي و اخايني في اللي هعمله فيهم التلاتة النهارده و يا رب قدرني على فعل الخير و استرها من عندك عشان شكلي هنكرش النهارده
------ اذكروا الله ----- 
وليد صحي من النوم مقريف مش قادر يقوم أصلا و في نفس الوقت مش عاوز يقعد مع ملك في البيت لوحدهم عشان مش ضامن رد فعله معاها مش بعيد يقتلهـ.ـا و يخلص البشرية منها لبس و جهز حاجته لقاهم كلهم قاعدين على السفرة بص على الأكل و اتصدم
وليد: ايه دا معلش ؟! 
ملك: صباح الخير يا سعادة البيه كنافة بالمنجة أقعد أقعد حماتك بتحبك
وليد قعد على الكرسي بإهمال و قال: فول و طعية يا قادره بصي انا أصلا مش قادر اتخانق معاكي هاتيلي حاجة أكلها غير دي بصي هاتيلي جبنه 
ملك : ماله الفول و الطعمية بقي يا سعادة البيه كنافة بالمنجة بقالك قد ايه مكاتوش افهم بقي كل كل دا أكل الشعب كله كدا و كله بيدوب في الفول دا دوب 
وليد: مش عاوزه منك حاجه انا هسبقم على الشركة
وليد خرج و مالك ميل عليها و قال بهمس: خفي عليهم شوية كدا هيفلسعوا بدري
ملك بنفس الهمس: متخافش عليهم يا سعادة البيه الحليوة دا انا نويت و النية لله إن يكون مو'تي على ايدهم
مالك : يبقي الله يرحمك بقي 
خرجوا على الشركة و ملك غمزت لـ حازم اللي هزلها راسة و مالك اللي هيفرقع من كتر الغيرة
------ 
ملك بتجهز اللي هتعملوا ليهم و خلصت الغدا و هي بتقول يلا حلال عليكم الكرشة أحسن حاجة اقولهم عليها اكله يابنية هما اليابان بيحبوا الأكل اللي مش مفهوم دا 
و بقت تجهز الحاجات على ما حازم يجي 
بعد نص ساعة حازم جه و معاه كيسه كبيرة و دخل الاوضة غير و لبس جلبية بيضة و حط على راسة طقية و ملك اللي لبست جلبية بيضة برضوا و ربطت رأسها بطرحة و شعرها رفعاه لفوق زي الاريل بقي منظرها مضحك للغاية
حازم مسك مبخره من بتاع زمان و ملك كمان و استنوا لحد ما مالك و وليد رجعوا و شغلوا الطبلة و ملك بقت تقول كلام مش مفهوم و ترش بخور و حازم ماشي يفقر وراها و ماسك المبخره كل شويه يحط بخور فيها 
وليد بصدمة: قلبت البيت مازار يا مالك 
مالك بصدمة: اخوك يا وليد الواد جراله ايه 
ملك بصتلهم و برقت وليد رجع خطوه لورا من منظرها و قال....
وليد بصدمة: قلبت البيت مازار يا مالك 
مالك بصدمة: اخوك يا وليد الواد جراله ايه 
ملك بصتلهم و برقت وليد رجع خطوه لورا من منظرها و قال : أعوذ بالله من الخبث و الخبائث انصرف انصرف
ملك برقت ليهم و مالك مستغرب اللي بيحصل بص على حازم لقاه بيلف حولين الترابيزة و بيفقر و بيقول: حي حي 
ملك حطت المبخره في ايد مالك و مسكت و ليد و مالك كل واحد من ايد و راحت تلف ورا حازم
مالك بقي ماشي وراها و بيبص عليها و هي بتفقر زي حازم و سرح فيها و بقي يبتسم و سرحان في شكلها
وليد بقي بيشد ايده منها بس هي متبته فيه و بتقول : سبوهم سبوهم مش هيزعلوكم تاني العفريب اللي على سعادة البيه الحليوة انصرف انصرف
العافرييييت اللي محاولة سعادة البيه كنافة بالمنجة انصرفوا بقي و خلوه في حالة دا سعادة البيه كنافة بالمنجة صالح من المسجد للبيت و من البيت للمسجد 
اللي صعبان عليا في الموضوع كله سعادة البيه كريم شانتيه انصرف من عليه بقي و سيبوا الواد يحب و بتحب 
كل دا و هي شادة وليد و مالك و بتفقر و بتقول: حي وحدووووه
وليد خلاص جاب أخره بيحاول يشد ايده منها بس هي مش راضية اخر ما زهق طلع مسدسه و صوبه عليها
ملك : يلهوي اعقل يا سعادة البيه كنافة بالمنجة انا آسفة والله ما هعمل كدا تاني 
مالك شاف وليد كدا جري عليه و بيحاول يهدية و حاضنة مش راضي يخليه يروح ناحيتها
حازم شافه كدا و الشر بيطير من عينه جري على اوضتة و قفل عليه بالمفتاح
ملك اللي استغلت إن مالك مشتته نزلت تحت الترابيزة
ملك من تحت الترابيزة: هدي أعضائك يا سعادة البيه كنافة بالمنجة دا انا كنت بعملكم تحصينات إن حق عليا خايفة عليكم من العين
وليد : ورحمت أبوك سيبني عليها أنا جبت أخري منها خلاص يا مالك 
ملك : عاوز تقـ'ـتلني مين هيسمحلك تعمل كدا أكيد سعادة البيه كريم شانتيه هيدافع عني مش كدا يا سعادة البيه كريم شانتيه
محدش رد عليها خرجت رأسها من تحت الترابيزة و بتدور عليه ملقتوش دخلت تاني و قالت: كلاكيت تاني مره
أنت عاوز تقتـ.ـلني اكيد مين هيسمحلك تعمل كدا أكيد سعادة البيه الحليوة هيدافع عني مش كدا يا سعادة البيه الحليوة
مالك: اسكتي يا جميلة أنا حايشة عندك بالعافية انتي اخرك معاه رصاصة أصلا
ملك : تشكر يا زوق انا هحك لساني في بوقي و هتخرس اهو 
وليد: متحاولش يا مالك مش هيحصل والله لاعجنها و اخبزها في ايدي عشان تحرم
ملك خرجت رأسها و قالت: ليه يا سعادة البيه كنافة بالمنجة كنت شايفني ماكنة هتنزل فيها العجين و بعدين انتوا أصلا مش مقدرين قيمتي انا و التركي بتاعي
وليد : تاني هتقولي تركي
ملك : اسكت يا سعادة البيه كنافة بالمنجة انت متعرفش أنه طلع هندي كمان دا انا زعلانة أوي البطل هيـ'ـموت خلاص 
وليد لسه هيتكلم مالك زعق للكل و كان صوته عالي جدا لدرجة إن ملك اتخضت و اتخبطت في الترابيزة
مالك: كله يجمع هنا في ثانية تقفوا جمب بعض طابور حالا
حازم خرج جري من الاوضة و وقف جمب وليد و ملك اللي كل ما تيجي تطلع تتخبط لحد ما طلعت أخيراً و وقفت جمب حازم 
ملك بصوت واطي: إحنا هنتشلوع يا مجدي
حازم : اسكتي كله منك كان عقلي فيه بس و انا بسمع كلامك 
ملك بهمس : بس بزمتك مش أفكاري تودي العباسية
حازم :من الناحية دي فهي
قطع كلامهم مالك و هو بيقول بصرامة: ولا كلمة مش عاوزه اسمع نفس 
ملك : هي هتقلب وإلا ايه 
مالك : أول حاجة تطفوا الزفت دا 
ملك لسه هترد الاغنية بتاع الطبل اللي كانت مشغلاه خلصت و جت مكانها أغنية حكيم.
رقصوني يا أبا فرحوني يا أبا ملك بصتلهم و بقت تهز كتافها و ترقص بهبل مع الأغنية
ملك: لا مش قادره دا حكيم معلش بقى يا سعادة البيه الحليوة بقت تعمل باديها حركات هبلة لا تنتمي للرقص شئ حازم شاف مالك مصدوم و على وشك أنه يضحك بقي يهبل زيها
ملك : أعمل أي بتنحان يا سعادة البيه كريم شانتيه المهم نفلسع منهم و هات معاك سعادة البيه كنافة بالمنجة
حازم راح مسك ايد وليد اللي هيفرقع بس لما شاف فرحة حازم و ابتسامه مالك اللي بيحاول يخبيها ضحك و بقي يرقص مع حازم و يضحك من قلبه 
حازم راح على مالك و اخده يرقص معاهم و بقوا التلاتة بيرقصوا مع بعض و بيضحكوا جامد 
ملك بعدت عنهم خطوتين و بصتلهم بسعادة و قالت في نفسها: أخيراً فكرتوا في فرحة بعض شكلكم حلو أوي و انتوا مع بعض عنيها دمعت و كانت هتمشي بس وليد لمحها بطرف عينه قلبه وجعه عليها هو أي نعم مش بيطيقها بس مش هينكر أنه بيفرح لما هي تناكف فيه و أنها دخلت السعادة على حياتهم وليد خد مالك برقص بسرعة و وقفوا قدامها و ليد بخبث زق ملك بكتفه وقعت على مالك اللي حضنها و بقي يبص في عنيها
ملك بصت في عنيه و تنحت 
مالك بهمس : شكراً على اللي بتعمليه عشانا
ملك بتوهان: سعادة البيه الحليوة
مالك : نعم 
ملك : يخربيت حلاوة امك يا شيخ
مالك بصلها و قال: رومانسيه أوي إنتي يا جميلة
ملك اتنبهت لنفسها فوقفت و قالت: هحضر الغدا
ملك حطت الأكل
وليد بحذر : ايه اللي انتي عملاه دا 
ملك بفخر: متقلقش يا سعادة البيه كنافة بالمنجة كل و هتحلي بالمانجة
كلهم بيكلوا بحذر و بصوا لبعض و ضحكوا و كملوا أكل
حازم : الحمد لله إسمها إيه الأكلة دي يا جميلة أنا بشوف معاكي العجب 
ملك : كرشة بس عليها توابل كتير و نزلت تحت السفرة
حازم جري يرجع و هو بيقول: انتي متدخليش المطبخ تاني
وليد بص لمالك اللي هز كتافة بمعني لا فائدة
وليد مسك المسدس و قال: و رحمت امي لا.موتك النهارده اطلعيلي بقولك
 وليد مسك المسدس و قال: و رحمت امي لا.موتك النهارده اطلعيلي بقولك
ملك : استهدي بالله بس يا سعادة البيه كنافة بالمنجة آخر مره بكره هعملكم أكل حلو صدقني
وليد: لا سمعتها كتير دي اطلعيلي كدا و اقفيلي راجل لراجل 
ملك : لا أنا مش راجل
وليد : متحاوليش تقنعيني إنك ست إنتي لا تنتمي لفضيلة الإناث أصلا
ملك : أهو أنت اللي بتغلط الأول أهو شاهد يا سعادة البيه الحليوة عشان لما أخد حقي ميبقاش يتكلم
مالك : يختي اتوكسي إنتي في ايه وإلا في ايه دا انا حايشة عنك بالعافية
حازم جه بعد ما رجع اللي أكله كله جه و نزل بص على ملك تحت التربيزة و كان لسه هيعاتبها على اللي بتعمله فيهم بس اتصدم لما لقاها بتاكل جاتوه
حازم بصدمة: والله يعني بعد دا كله حضرتك مستخبية تحت السفرة وإلا بتحبي
وليد بانتباه: بتعمل ايه قولي تاني كدا 
حازم : مبتعملش حاجة دا 
وليد مستناش نزل بص عليها لقي الجاتوه على بقها زي العيال الصغيرة 
وليد : يعني انتي سيباني شايط و بتاكل جاتوه
ملك : انا بس بتذوق يا سعادة البيه كنافة بالمنجة قبل ما أقدمها ليكم مش يمكن مسمومة
وليد وقف و بص لمالك اللي ضحك و مقدرش يكتم ضحكته زي كل مره
وليد : اخفوها من قدامي بدل ما ارتكب جناية بجد الهانم سيباني أكل في نفسي و خلاص كنت هقتـ ' ـلها و قاعدة بتاكل جاتوه تحت السفرة
ملك من تحت السفرة: عشان العين .. دا العين فلقت الحجر و انت عينك يا سعادة البيه كنافة بالمنجة مدوره كدا أخاف على نفسي اتحسد جهز البخور يا سعادة البيه كريم شانتيه لازم نعمل مازار تاني عشان الحسد
مالك : خلاص بقي يا جميلة اطلعي و بطلي غلبة
وليد : متقلهاش جميلة دي تسموها عبد الصمد أصلا
ملك : اغلط كمان اغلط بس انا مش هرد عليك أقوال خليها أفعل أحسن
وليد : شوف شوف عشان متبقاش تتكلم معايا تاني بقي 
مالك ميل عليه و قال: خليك جدع و خد أخوك و امشي من هنا 
وليد بغمزة: يا راجل مش عارف كتله الاستفزاز دي عجباك في إيه
مالك : ملكش دعوة متنكرش إنك أصلا بدأت تتعود عليها
وليد : هاخده و امشي و غمز ليه عشان يخلالك الجو مع الجو يا سعادة البيه الحليوة
مالك : تصدق يلا إنك عيل مستفز
وليد : عارف و بص لحازم و قال: يلا يا حازم عندنا شغل بكره بدري يلا يخويا
حازم مش فاهم حاجة و مالك نزل براسة تحت السفرة لقي ملك لسه بتاكل في الجاتوه
مالك : اطلعي بقي يا جميلة خلاص مشيوا
ملك بصت يمين و شمال و قالت بهمس : متأكد يا سعادة البيه الحليوة يمكن مستخبي كدا وإلا كدا
مالك بابتسامة دخلت قلب ملك : لا متخافيش انا متأكد اخرجي يلا 
ملك : طب ما تنزل أنت أحسن
مالك : ايه 
ملك : بقولك خد ايدي لو مفهوش إساءة أدب يعني
مالك مد ايده ليها بحركة رومانسيه اديته الطبق اللي كانت بتاكل فيه 
مالك بصدمة: دا اللي هو ايه بقي إن شاء الله
ملك : أخرج الطبق الأول و بعدين أخرج
مالك : الطبق الأول ؟ حط ايده على وشه من غبائها و بيحاول يهدي نفسه خد نفس عميق و مسك منها الطبق حطه على السفرة و مد ايده مسكها
ملك بصت في عينه و سرحت و مالك كمان سرح في عيونها
مالك بتوهان : مهلكة
ملك بتوهان : هي ايه 
مالك : عيونك
مالك بقي يقرب منها لحد ما بقاش في فاصل بينهم كبير
مالك : انتي مين
ملك : الخدامة يا سعادة البيه الحليوة
مالك : لا انتي مش خدامة البيت انتي خادمة قلبي
ملك فاقت و بعدت خطوه و قالت: ايه أحم حضرتك محتاج حاجه
مالك : هتنامي
ملك بلغبطة: مش عارفه ممكن اه و ممكن لا 
ملك بضحكة: طب روحي لو معرفتيش تنامي تعالي خبطي عليا أقعد معاكي شوية أنا سهران
ملك هزت راسها و جريت من قدامة كانها مسجون و أخد فرصة هرب ايه دخلت الاوضة و قفلت الباب و سندت ظهرها علية
حطت ايديها على قلبها و قالت: بطل تدق بقي 
راحت على السرير و نامت عليه و قالت شكلي و قعت و محدش سمي عليا.. مكتوب عليك يا قلبي العذاب.
بعد شويه ملك مجاش ليها نوم فخرجت راحت لمالك الاوضة خبطت و مالك فتح ليه كان لابس لبس نوم تشيرت ضيق بارز عضلاتة و بنطلون لنص ركبته
ملك بخجل : انا مش جايلي نوم 
مالك : هششش و سحبها من اديها و قعدها على كنبة في الصالون
مالك : انتي جميلة اوى يا جميلة
ملك : يسترك ما يفضحك يا سعادة البيه الحليوة بس أنا عارفة اللي فيها 
مالك : الجمال مش جمال الوجه شاور على قلبها و قال الجمال جمال القلب جمال الروح و انتي جميلة أوي من جوه يا جميلتي
ملك خدت بالها من ياء الملكية بس مبينتش و قالت: إن شالله يخليك يا سعادة البيه الحليوة
مالك: اسمي مالك
ملك : سعادة البيه الحليوة
مالك بقي يقرب منها و هو بيقول مالك 
ملك بترجع ورا لحد ما وصلت لآخر الكنبة و هي بتقول سعادة البيه الحليوة
مالك : عجبك الجاتوه يا جميلة
ملك : جميل أوي يا سعادة البيه الحليوة
مالك و انا كمان عاوز ادوقه و قرب منها و باسها من جمب شفايفها و هو بيقول جميل أوي و باسها بوسه توهت ملك اكتر
مالك : انتي مش بس جميلة الجاتوه من عليكي جميل أوي
ملك لسه هترد وقعت من على السرير و صحيت
ملك بعد ما فاقت : يعني ايه يعني كل دا حلم و كملت بتزمر يعني مدقش الجاتوه و لا باسني الله يخربيت الظولم بقي 
ملك وقفت و شالت الغطا حطيته على السرير و قالت: اصبحنا و اصطبح الملك لله ادور على اي مصيبة أعملها النهارده بقي و اطلع عين وليد اللي بيقول عليا عبد الصمد و انت بقي يا ملوكة لازم هتبوسني بس لما تبقي حلالي و قره عيني يووووه امتي هيجي اليوم دا 
ملك صلت و خرجت جهزت الفطار و نطت في دماغها فكره دخلت اوضيتها بسرعة لبست جلبية رجالي بيضة و حطت طرحة على وشها و مسكت سبحة و خرجت 
خبطت على اوضة حازم و هي بتقول: أخي في الله سعادة البيه كريم شانتيه لقد انتهيت للتو من تجهيز الفطار و الآن أخرج لكي تتناوله و لكن لا تنسي عليك أن تغض بصرك عني لأن هذا محرم محرم محرم و سابته و راحت لاوضة وليد 
حازم فتح الباب من صدمتة و هو لابس التيشيرت بالشقاوب
حازم : جميلة بقت من المشايخ مدد يا جميلة مدد 
و خرج على السفرة يستني رد فعل الباقي 
ملك راحت على اوضة وليد و خبطت و قالت: أخي في الله سعادة البيه كنافة بالمنجة أخرج لتنازل الفطار و ثم بترك ذالك المسدس اللعين جانباً و غض بصرك عني إذا تكرمت
و سابته و مشيت 
وليد فتح الاوضة و حازم أول ما شافه ضحك جامد وليد كان رابط الجرافتة في رجله و الجزمة رابط الفرديتين في بعض و حطيطها على رقابة
وليد : لا كدا كتير عبد الصمد بقي من أولياء الله الصالحين
ملك خبطت على مالك و هي بتقول في نفسها: زوجي و قرة عيني الكريم كراميل جحي احم و كملت بصوت عالي أخي في الله سعادة البيه الحليوة أخرج لتنازل الفطور لكي تذهب إلى عملك مبكراً
مالك كان خلص لبسه و خارج قال في سره : هي قلبت دبلجة امتي 
كلهم قعدوا على السفرة و هما مستغربين
وليد : قوم يا حازم شغل التلفزيون كدا عاوز اشوف نتيجة ماتش امبارح
حازم كان لسه هيقوم لقي ملك بتبرق ليه و بتقول ....
وليد : قوم يا حازم شغل التلفزيون كدا عاوز اشوف نتيجة ماتش امبارح
حازم كان لسه هيقوم لقي ملك بتبرق ليه و بتقول : أنا مش مالية عينك وإلا ايه يا سعادة البيه كريم شانتيه و بصت لوليد و قالت: الكره حرام يا سعادة البيه كنافة بالمنجة عاوز تتفرج اتفرج على قنات الرقص قصدي الغناء يووووه اتفرج على المشايخ اللي زي حلاتي كدا 
وليد لمالك بغيظ: لازم يعني تتنيل على عينك دي متخلفة يا ابني راجع نفسك
ملك : قضي الأمر قوم يا سعادة البيه كريم شانتيه شغل قناه المجد للقرآن الكريم
حازم بص على السفرة بحسرة و قال: بقولك ايه يا جميلة هو أية الفطار دا السفرة قبل كدا كانت بتبقي مليانة عن كدا
ملك شهقت و حطت اديها على صدرها بحركة شعبية و قالت: أنت عاوزني أخد وزر يا سعادة البيه كريم شانتيه طب يرضيك أنت يا سعادة البيه الحليوة أخد وزر المبذرين الأكل دا هنتحاسب عليه لازم اعيشكم حياه الفقراء عشان تحسوا بيهم و لو حتى يوم في الأسبوع
وليد بشماتة: قابل يا معلم واحد بتفطرنا عيش و حلاوة فكرانا في زنزانة هنا يا بنتي إنتي صنف ملتك ايه أفهم حاسس ان إحنا اللي شغلين عندك مش انتي 
ملك : خسئت يا سعادة البيه كنافة بالمنجة ايه شغالة عندكم دي لا يا مكنتش أتوقع منك كدا بعد كل الخناق بتاعنا دا و تقولي شغالة عندكم انا هنا الكل في الكل انا هنا مدبرة المنزل و كملت في نفسها و زوجت سعادة البيه الحليوة اللي خطف قلبي مسقبلياً 
وليد بعند: برضوا خدامة و شغالة عندنا اها
مالك بصرامة: وليد 
ملك : سيبة يا سعادة البيه الحليوة و بصت لـ وليد و قالت بتكتبر تسمع المثل اللي بيقول خادم القوم سيدهم
وليد : أيوه يعني ايه برضوا
ملك بصرامة: يعني أنا هنا يتقالي يا هانم 
وليد بصلها بغيظ و حازم قال: ماشي يا جميلة هانم أبوس إيدك متشغليش دماغك تاني و تعملي أكل من اللي إحنا كلنا عارفين الماضي بتاعة بس بنتناسي
ملك بفخر: متقلقش يا سعادة البيه كريم شانتيه دا انا ناوية النهارده اطبخاكم طبخة مصرية أصيلة معتش مستود خلاص
مالك بصلها بحب و قال : عشان خاطري انا يا جميلة اعملي أكل حلو النهارده معدتنا تعبت من الاكل التاني دا 
ملك بهيام هزت راسها و قالت: انت تؤمر أمر كدا يا سعادة البيه الحليوة
حازم تنع لما لقاهم بيبصوا لبعض و الوقت سارقهم و وليد لاحظ كدا ضرب مالك من رجله و قال: هنتاخر يا سعادة البيه الحليوة و هتبقي اول مره تحصل في تاريخ الشركة
ملك : استعفر الله سامحني يارب كانت نظره بريئه و بصت لـ وليد و قالت: فضلاً محدش يقوله سعادة البيه الحليوة غيري معلش أنا احتكرت الإسم ليا 
وليد : احتكرتي الإسم طيب و لسه ياما هنشوف قام وقف و قال: يلا بينا يا حازم لحسن الموضوع افور الصراحة و كمل بخبث: أصل إحنا عارفين كل حاجه واخدة بالك انتي يا جميلة
ملك : ما اللي يعرف يعرف هو انا كنت ضربتكم على اديكم إلا أخدت منكم فلوس بلا واكسة دا طالع عيني معاكم بعلمكم تركي و برضوا مش نافع
وليد بغيظ: إنتي إيه كل كلمة و ليها رد مينفعش تسكتي ابدا
ملك حطت السبحة و قالت مبدهاش بقي : قامت وقفت قدام وليد و حطت ايد في وسطها و الايد التانية على دماغها و قالت: هنا قاموس يا سعادة البيه كنافة بالمنجة قاموس ردح تلاقي ترجمة تلاقي خطط تلاقي و مش بس كدا بعد الظهر ببقي جميلة المغربية لحلب الحبيب و تطفيـ.ـش الرجالة من مراتتها تحب تجرب أنا لحد دلوقتي طيبة معاك انا بقولك اهو
حازم بفرح : بجد يا جميلة بتعرفي تجلبي الحبيب طب بصي يا ستي أنا عاوزك تخلي البنت أحلام تحبني أصلها تقيلة أوي يا جميلة
ملك بسخرية: تقيلة أوي يا جميلة قولها تعمل رجيم يخويا و لو مش عارفه طريقه عندها اليوتيوب أنت اتهبلت يا سعادة البيه كريم شانتيه وإلا ايه قال خلي أحلام تحبني قال يا أخي تباً لك و لأحلام فين سبحتي
مالك مد ايده بالسبحة و هو هيموت و يضحك على منظهرها
ملك مشيت و سابتهم و هي بتبرطم: هو في حد هجيب اجلي غيرهم و خصوصاً اللي إسمه حازم دا تبا للجميع و تبا لأحلام تبا ليا أنا شخصياً استغر الله يا رب سامحني دا هما اللي خرجوني عن شعوري
------- 
مالك و وليد و حازم راحوا الشركة و كل واحد دخل على مكتبة
وليد قعد و سرح إزاي عرف إن جميلة هي ملك و المشكلة اللي كان هيعملها ليها بس لما شاف لمعت الحب في عيون أخوه سكت
فلاش باك
مالك : دا كدا احلوت أوي تزوير في أوراق رسمية يا ملك بس إنتي فعلاً ملاك
وليد دخل على أخوه مره واحده و قال بتعمل ايه 
مالك: بكتشف مصايب جميلة تعال شوف
وليد بصدمة: يخربيت دماغها ايه دا بس تزوير بطاقة دا انا هوديها في داهية عشان تبقي تتحداني تاني
مالك : لا يا وليد مش هتعمل كدا 
وليد: هو إيه اللي مش هعمل كدا انت وقعت وإلا ايه يا بوب 
مالك : مش عارف بس انا مش هستحمل حد ياذيها
وليد بسخرية: اطمن يخويا وقعت ولا حدش سم عليك
------ 
ملك : هتعملي إيه يا ملك في المصيبة اللي حلت على دماغك دي وليد شكله مش سهل و كمان عرفني  و مالك كمان شاكة أنه عارفني مهو أصل النحنحة اللي هو فيها دي من فراغ لكن صبراً كل شئ باوانة أحسن و قريب أوي هظهر ليهم بملك مش جميلة هستني بس اللحظة المناسبة
----- 
وليد راح لمالك المكتب و قاله و اخرتها يا مالك 
مالك : هنعمل ايه يعني سيبقي الوضع كما هو عليه 
وليد : تفتكر فهمت أننا عارفين 
مالك : عرفت و مش هاممها عشان عارفه إننا مش هنعمل ليها حاجة هي مش غبية يا وليد بالعكس دي ذكية جدا 
وليد : ربنا يستر من اللي جاي
---+ 
ملك قاعدة تسرح شعرها و شايلة الميكب لقت مالك داخل عليها و بيقول: انتي مين
ملك : أنا جميلة يا سعادة البيه الحليوة
مالك انتي فعلاً جميلة أوي
ملك بخجل بصت في الأرض و مرديتش
مالك قرب منها و رفع رأسها و باسها
ملك بصت في عيون و قالت: عيونك دول بغرق فيهم كدا 
مالك لسه هيرد عليها ملك وقعت من على الكرسي و قال: احية بجد بقي كل شويه تخيولان امتي هتبقي حقيقة و البوسة اتباسها الله يخربيت الظولم بقي. و قامت تعمل الغدا
----- 
الشباب داخلة الفيلا شاموا ريحة مشموهاش من زمان 
وليد : تفتكر وإلا حد من الجيران
مالك : افتكر و نص دي دماغها مهلبية
حازم دخل جوه و هو بيقول جميلااااااه
وليد : تفتكر وإلا حد من الجيران
مالك : افتكر و نص دي دماغها مهلبية
حازم دخل جوه و هو بيقول جميلااااااه
ملك جت جري و هي بتقول: نعم يا سعادة البيه كريم شانتيه تؤمر بحاجة
وليد بحذر: إنتي عاملة أكل إيه يا جميلة أنا شامم ريحة كدا و بكدب نفسي من الصبح
ملك فردت نفسها و رفعت رأسها لفوق و قالت: لا هو اللي في بالك يا سعادة البيه كنافة بالمنجة رينجة و سردين و الحلو كيكة بالكريم شانتية و عليها شوية مانجة كدا و الكثير من الحلويات قالتها و هي بتبص لمالك اللي كتم ضحكته و تصنع الصرامة
مالك : هو انا مش قولتلك يا جميلة إني عاوز اكل أكل حلو معملتيش ليه 
ملك : إن شالله اتص في نظر سعادة البيه كريم شانتيه عملت 
حازم بتزمر : الله و أنا مالي يا لمبي
مالك بابتسامة ساحره: و عملتي لينا أكل إيه بقي 
ملك : بص ليهم و قالت بشماتة: هما هياكلوا الرينجة و السردين و كملت بهيام لكن انت يا سعادة البيه الحليوة عملتلك حلة محشي مشكل تستاهل بوقك على فرخة محمرة كدا انت بتتعب و تشقي ولازم تروم عظمك 
وليد : هو لوحدة اللي بيشقي ما إحنا معاه في نفس المخروبة
ملك حطت اديها في وسطها و قالت: بس هو البك بوش يعني كبير المخروبة
حازم : قصدك البيج بوص
ملك شاورت باديها و قالت: وات ايفر يعني المهم فهمت المعني تعال بقي يا سعادة البيه الحليوة اقعد على السفرة و قولي ايه رأيك في المحشي بتاعي
وليد : أنا هاكل من المحشي دا على فكرة
ملك بصوت عالي: نعم يا عمر دا عند ام لواحظ عارفها
وليد: لا معرفهاش تعرفيها انتي 
ملك : اومال دي عشرة عمر بقي محدش يعرف ام لواحظ اللي معدتش بتلاحظ
حازم : بصي بقى يا جميلة من الآخر كدا كلنا هناكل محشي عاوزه تاكلي انتي رينجة براحتك لكن احنا مش هناكل الأكل دا 
ملك : لا اسكوز مي بقي يا سعادة البيه كريم شانتيه المحشي بتاعي أنا و سعادة البيه الحليوة و محدش هيحط صوباع في بوقة
مالك : بحنية: جميلة
ملك بلين : كل واحد صوباع بس 
مالك بحنية اكتر: جميلة
ملك بدموع وهمية: بس لو مكمتش تخلف خدو المحشي كله أنا أصلاً عاملة رجيم 
وليد بصدمة: رجيم ايه حضرتك اومال مين اللي واكل خمس ترغفة على الفطار
ملك خمست في وشه و هي بتقول: الله أكبر الله أكبر خمسة في عينك عاوز تحسدني و أنا أقول مالي هفتانه اليومين دول مباكلش مصدقت النهارده اليوم الفيري بتاعي 
حازم : يوم فيري طب ما تكلينا أحسن
ملك : اسكتوا فكرتوني انا زعلانة أوي طب يرضيك كدا يا سعادة البيه كريم شانتيه
حازم ببلاهه: يرضيني ايه ؟ 
ملك : كان عندنا خمس كتاكيت و شاورت باديها في وش حازم و بص لـ وليد و كملت : تعرف حصلهم ايه يا سعادة البيه كنافة بالمنجة
وليد : حصلهم ايه يا فيلسوفت عصرك و زمانك 
ملك: الله يسامحك انا مش هرد عليك لاجل عيون سعادة البيه الحليوة بس المهم يوم الخميس و خمست في وشه الساعة خمسة و خمست تاني إلا خمس دقائق و خمست تالت
وليد : أبيه يا ست في ايه صوابعك دول شوية و هيلبسوا في وشي مالهم كتاكيتك
ملك بتأثر مصطنع: ماتم 
حازم بشهقة: بجد البقاء لله
ملك بتجارية: يلا محدش لياخد اكتر من نصيبه ولا اكتر من عمره
مالك زهق منهم فقال بملل : ها يا مسكرة هناكل امتي 
ملك بصت لحازم و قالت: اقرصني يا سعادة البيه كريم شانتيه دا قالي يا مسكرة هتجيب المأذون امتي
حازم ضحك عليها و قرصها فعلاً
ملك بوجع : اااه الله يخربيت الغباء ينفع كدا يعني
حازم : انتي اللي قولتي الله
ملك مشيت و هي بتبرطم و بتقول: والله ما شوفت اغبي منه في حياتي يا أخي هتجيب أجلي في يوم من الايام الله شاهد الله شاهد شكوتك إلي الله يا سعادة البيه كريم شانتيه اها
مالك : هي مالها دي أول مرة يعني
وليد : البت دي عقلها خف والله
--------- 
بعد الغداء
وليد بخبث : تيجوا نلعب لعبة
حازم: لعبة ايه دي ؟ 
وليد: جراءة و صراحة
حازم : دا انت شكلك ناوي على نية سوده بس اشطا يلا تلعبي معانا يا جميلة
ملك : لا عندي مواعين
وليد : والله ابدا دا انا حتى بحبك لله في لله لازم تلعبي معانا
ملك بخبث : بس بشرط محدش يزعل من اللي هيحصل
وليد بنفس الخبث: اشطا يا بشا بس تطلعي قد كلامك ها 
ملك بخبث : أنا عاوزة انت عاوز توصل لاية و هنولك الشرف دا تحت سطار اللعبة
و ميلت على ودنه و قالت: كان هيبقي أفضل لو طلبتها يا سعادة البيه كنافة بالمنجة
مالك بغيرة: بتقوليلة ايه 
ملك بحاجب مرفوع: كلمة سر 
مالك اتعصب و شدها من اديها و دخل اوضتة بيها و رزع الباب 
ملك : آية انت ساحب جاموسة وراك 
وليد : بقرة حلوب عليا الطلاق بس جامد ياض يا مالك 
حازم : أنا مش فاهم حاجة خالص 
وليد ضربة على قفاه و قال: عشان غبي ربنا ما يحرمك منه يسطا
حازم زق ايده و قال: طب جهز اللعبة يا خفيف عبال ما أخوك ينتقم من برعي اللي جوه دا 
ملك : سمعاك يا سعادة البيه كريم شانتيه و هنتحاسب على برعي دا 
حازم بصوت منخفض: هو انا كان صوتي عالي كدا سمعت ازاي
ملك : سايبة عفاريتي عندك 
-----++ 
ملك بصت لمالك بغيظ و قالت: ينفع اللي أنت عملته دا يا سعادة البيه الحليوة معندكش أخوات بنات على كدا يا جدع منظري ايه قدام الجوز اللي بره دول برستيجي طب يعني هو ينفع قطع كلامها بوسة خليتها ترجع لورا
مالك من كتر غيرته مش قادر يسيطر على نفسة و ملك بترغي كتير
مالك بعد عنها و قال: لوك لوك لوك اسكتي شوية بقي ينفع كدا و كمل بهمس جمب ودنها مش عاوزك تتكلمي مع حد من الجوز اللي بره دول تاني سامعة
ملك بدون وعي: أجل يا سيدي
مالك بصلها لقاها متنحة و فاتحة بقوها و سرحانة
مالك: فوقي بقي يا قمر براحتك و حصليني على بره و باس خدها و خرج
ملك حطت ايديها على شفايفها و قالت: البوسة دي بجد وإلا هزار
فعلها ابن سلطع ملطع و بقت تضحك شوية بشوية لحد ما بقت ضحكتها من الودن للودن قالت : قد فعلها يا فوزية أخيراً البوسة اللي بحلم بيها بقت حقيقة بس مبقاش قرة عيني لسة الله يخربيت الوقاحة ماشي يا مالك ماشييي
و دبدبت برجلها في الأرض و خرجت لقيتهم قاعدين على الأرض و الازازة في النص 
ملك قعدت بهدوء: و مالك لف الازازة جت ملك تسال وليد 
ملك بخبث : صراحة وإلا جراءة
وليد بتسرع: جراءة طبعا
ملك : قوم أغسل المواعين
حازم أول ما سمعها مقدرش يمسك نفسه من كتر الضحك و بص لوليد و قال: البس يا معلم
وليد بغيظ: طيييب ماشي و لف الازازة جت أنه يسالها
وليد بخبث : صراحه وإلا جراءة
ملك بخبث : مش هنولهالك يا سعادة البيه كنافة بالمنجة صراحه
وليد بغيظ : ما تخليكي جرئيه أحسن 
ملك ببرود : تؤ أنا يا عم واحدة جبانة اخلص
وليد بخبث : مالك كان بيقولك ايه جوه
مالك كان بيشرب شرق و بقي يكح جامد 
ملك بخبث : اممم كان بيقولي كان بيقول ابقي اكليهم السردين بكره بدل ما يترمي خسارة
وليد بصدمة لصلها و قال بغيظ: 
وليد بخبث : مالك كان بيقولك ايه جوه
مالك كان بيشرب شرق و بقي يكح جامد 
ملك بخبث : اممم كان بيقولي كان بيقول ابقي اكليهم السردين بكره بدل ما يترمي خسارة
وليد بصدمة بصلها و قال بغيظ: كل دا بيقولك اكليهم سردين و بص لمالك اللي ضحك على كلمها و قال: دا انت متوصي بينا أوي و كمل بخبث بس برضوا مش هيخيل عليا الجو دا كان ييقولك ايه جوه اعترفي يا بت 
ملك بجراءة قالت: انا هقولك كان بيقولي إيه يا سعادة البيه كنافة بالمنجة و كملت بعمرة كان بيحطلي قطرة في عيني أصلها وجعاني أوي و عبال يا رب ما القطرة تنزل على قلبي بقي 
مالك بصلها بصدمة مكنش متوقع تطلع بالجراءة دي 
وليد بصدمة بص لـ مالك و قال بشرود: شقطها يا مالك و بقيت بتحط قطرة دا أنت مبتسبش فرض يا راجل
ملك : اهي اهي شوفت يا سعادة البيه كنافة بالمنجة يرضيك كدا يا سعادة البيه كريم شانتيه أنا هشهدكم شهادة حق اروح لـ أهلي في البلد اقولهم كان بيحطلي قطرة و يجوا هما يقولوا التار و لا العار
حازم بغباء: أنا مش فاهم حاجة هيقولوا كدا ليه طلما إنتي مريضة و هو بيساعدك
وليد : هي وصلت لكدا و بص لـ مالك و قال: البس يا معلم
ملك : يلبس ايه هو واقف عر'يان قدامك مهو اصمالله عليه ملوي هدومه اهو 
وليد: اسكتي انتي انا بكلم أخويا تتدخلي انتي ليه 
ملك بكبرياء : مهو انا قرة عينه مسقبلياً فلازم ادخل
ملك فتح بقه و قال بصدمة: مين دا 
وليد بسخرية و استفذاذ: بقي مالك هيتجوزك انتي يا بتاعه انتي دا ماليكات جمال العالم بيجروا وراه و هو اللي مطنش ليهم يجي هو و يتجوز سيد قشطه
ملك بغيظ: ماليكات جمال العالم اللي معصعصين و مش باين وشهم من قفاهم و بصت لـ مالك بغمزة و قالت: خليك في المربربة دا البلدي يكسب يا سيدي.
حازم : هو انا ليه حاسس إني مش فاهم اي بتنحان
مالك : احم عملت اية في التدريب النهارده يا حازم
حازم: هعمل ايه يعني اكيد زي كل يوم كوسة
ملك : اعملهم في حله واحد ههههه
بصت ملقتش حد بيضحك فقالت: إيه وحشه 
وليد بغيظ: لا بالعكس من كتر جمالها مش قادر ابطل ضحك اضحك يا حازم انت مبتضحكش ليه
حازم : هههههههههههه مش قادر لا ههه هههه
ملك : أهبل دا وإلا ايه انت بتضحك على إيه يا سعادة البيه كريم شانتيه
حازم : هو مش قال اضحك بضحك 
ملك : عالم تافهه تفكيرها ميوصلش ليا و لسه هتكمل لقت جرس الباب بيرن 
ملك راحت تفتح الباب أول ما فتحت شهقت بخضة و قالت في نفسها: ينهار ملحوث يولاد صاروخ ارض جو 
ملك : تحت أمرك يا فندم
البنت بصتلها أول ما شافتها صرخت و قالت: سلاما قوما من رب الرحيم انتي مين انتي مين يا مالك الحقني
ملك في سرها: مالك لا دا إحنا شكلنا داخلين على شغل عالي اوي صبراً أيتها الصاروخ صبرا 
مالك جه من وراها لقاها ماسكة الباب بايد و سانده بايدها التانية على الحيطة بحيث تمنعها تدخل 
ملك : مهو إنتي لو نقوليلي عاوزه سعادة البيه الحليوة في إيه كنت دخلتك لكن انتي اللي مش بتسمعي الكلام خليكي واقفة بقي لحد ما يبان ليكي صاحب
البنت : هو مين دا اللي سعادة البيه الحليوة انتِ واقفة كدا ليه دخليني بس ابعدي خالص عن الباب
ملك لسه هتتكلم مالك جه من وراها و همس في ودنها: كلتيها وإلا لسه يا قادره
ملك : هشش انت شوية يا سعادة البيه الحليوة قدامي طالعة هخلصها و اجيلك دي بتقولي ابعدي خالص كأني جرثومة قدامها بنت الوا'رمة
مالك كتم ضحكته و قال: دخليها يا جميلة يلا يا بابا عشان خاطري
ملك بصتله بهيام و قالت: انت رأيك كدا يا سعادة البيه الحليوة
مالك هز راسة و هو بيكتم ضحكته
ملك : انت تؤمر أمر كدا و أنا عليا السمع و الطاعة يا سعادة البيه الحليوة يا اللي جامع كل حلويات المصانع كلها و قلبت مره واحده و قالت بصرامة: بس هتتعوج هربيهالك من أول وجديد و دا مش تهديد تؤتؤ دي معلومة على الطاير كدا 
مالك ابتسم ليها و هز رأسه برفض و قال: متخافيش هو حد يقدر يعمل حاجة و أنا موجود
ملك : بطل عليا الطلاق بطل حياتي
بصت للبنت اللي واقفة مش فاهمة حاجة من فوق لتحت و دخلت و هي بتبرطم
ملك : صاروخ عليا الطلاق طاروخ أرض جو يكش بس متشقطش حد من اللي جوه دول لحس دا انا بعاني على ما ارجع أخلاقهم من تاني وقفت جمب حازم و هي هتفرقع من جواها
حازم ميل على ودنها و سألها : مالك يا جميلة هتفرقعي كدا ليه 
ملك : اسكت يا سعادة البيه كريم شانتيه سعادة البيه الحليوة هيتشقط عليا النعمه لـ يتشقط بص أنا هقف هنا و أنت متتحركش من جمبي لحس ارتكب جناية النهارده
مالك دخل و البنت دخلت وراه و معاها شنطة هدومها
مالك : أحب اعرفكم ريا 
ملك قاطعتة : رِ اية يا عنيا
مالك بصلها بتحذير و ملك قالت في نفسها: قطيعة تاخد ريا بحرف الراء بتاعها دي في ساعة واحدة
مالك كمل كلامة : ريا ضيفة عندنا هنا في مصر عايشة في أوروبا و جاية تعمل سياحية و هتقعد معانا هنا 
ملك شهقت و حطت ايديها في وسطها و قالت: هَـ أية اااه ماشي ماشي 
حازم بص لـ ريا بهيام و قال: دي شكلها هتبقي إجازة عسل و بص لـ مالك و قال: انا إجازة بكرة جميلة عاوزاني في شغل 
مالك يصلهم و رفع حاجبة و بص لوليد اللي بيبص لـ ملك و بيكتم الضحكة على غيظها
ملك : طلعها يخويا يحسن تكبس على نفسك و تروح فيها 
ريا بصت لـ مالك و قالت: مش هتعرفنا يا مالك 
مالك : احم اه طبعاً طبعاً دا و شاور على وليد و قال: وليد و دا و شاور على حازم و قال: حازم أخواتي أما بقي دي 
ملك قاطعتة و هي بتقول : انا سيدة القبيلة
حازم و وليد ضحكك و مالك اللي مقدرش يمنع ابتسامته على تلقائيتها
ريا بحاجب مرفوع: اه يعني ايه سيدة القبيلة انتي من البدو
ملك : بدو يا تنين مهاجر بدو لع يا تنين مهاجر إني من الصعيد و ميعجبنيش الحال المايل انا بحذر من دلوقتي اهو 
حازم ميل عليها و قال: اهدي يا وحش مش دي اللي تعمل فيك كدا 
ملك : انت مش شايفها يا سعادة البيه كريم شانتيه دي ضاروخ أرض جو و كملت ببكاء مصطنع ينغع وبعدها عن سعادة البيه الحليوة وإلا والله اجبلها جمايكة هنا 
حازم أول ما سمعها بتقول جمايكة قال بصوت عالي: حي خلي الكل يبص عليهم 
مالك بغيظ : بتقولوا ايه ؟ 
ملك : سابتهم و دخلت و هي بتبرطم
ملك : كانت ناقصة اهلك هي يعني أقوم اجبها من شعرها التنين المهاجر دي وإلا اعمل ايه لا بس البت بطل من الآخر مفهاش غلطة مش زي مليانة بصل و شبه البومة صبراً عليا يا تنين مهاجر صبراً
ريا : بجد أنا مبسوطه أوي معاكم هنا و كويس إن الكائن دا و شاورت على ملك دخلت جوه أصلها بيئة أوي الصراحة
مالك كان هيتكلم بس وليد سبقة و انكم بحد : لا من أولها جميلة زيها زي أي حد هنا وإلا يدوس ليها على طرف كأنه زعلنا كلنا و خصوصاً مالك 
ريا بلعت ريقها و قالت: مش قصدي والله و قربت من مالك حضنتة و قالت: سوري ملحقتش أرحب بيك 
ملك : لا مهو مش هسيب التنين المهاجر دي معاهم بره لوحدها و خرجت لقتها حاضنة مالك 
وليد في سره : البس شكلنا دخلين على أيام عنب 
حازم بصدمة: بيح احيييية هتجيب أحدب و تيجي 
ملك : اه يا بنت الصر'مة ورحمت أبويا لوريكي 
حازم بصدمة: بيح احيييية هتجيب أحدب و تيجي 
ملك : اه يا بنت الصر'مة ورحمت أبويا لوريكي و دخلت على المطبخ جري
مالك اتفاجئ من حركتها بس مرضيش يكسفها
ريا بتبتسم بانتصار لمجرد أنه حاوطها بدراعاته
حازم ميل على ودن وليد و قال: انا مش متفائل يا وليد جميلة هتجبب جمايكة و أحدب و تيجي
لسه هيرد عليه لقي ملك جاية جري و هي في ايديها كوباية حاجة سقعة بصت عليهم بخبث و مشيت لحد ما وقفت ورا ريا و عملت نفسها اتكعبلت و دلقت عليها العصير بغل لدرجة أنه جه على شعرها
ريا بخضة : اي دا انتي إزاي تعملي كدا انتي اتهبلتي
ملك كانت مغمضة عينيها قامت لطشاها بالقلم و قالت: ما تبطل بقي يا ابن الصر'مة محن هتخليك متنح للبت كدا كتير 
مالك اتغاظ منها جداً هو مقدر غيريتها بس متوصلش أنها تهين ضيفته كان هيتكلم لكن اتفاجئ بريا بتبص ليها بغيظ و هتردلها القلم و يدوب رفعت اديها كانت ملك مسكتها و تنيتها ورا ظهرها و هي بتقول: جامده الحركة دي يا سقا يا جامد 
حازم و وليد بصوا لبعض و الابتسامة بقت توسع على بوقعم
حازم : يا جامد انت يا بشا كمل وانا في ظهرك
ملك سمهته و كتمت ضحكتها زقت ريا وقعتها على الأرض و بعدين مشيت و هي مغمضة لحد ما خبطت في حيطة خبطه خامدة فبصت ليهم و عنيها بتزوغ و قالت: دا باينة هيبقي مرار طافح ههه و أغمي عليها
حازم و وليد اتخضوا و راحوا ناحيتها و مالك اللي جري عليها أول ما وقعت و شالها حطها على الكنبة
ريا اللي بتحاول تقوم و كل ما تيجي تقوم تتزحلق في العصير اللي واقع على الأرض و تقع تاني و محدش مهتم يساعدها أصلا
مالك : جميلة فوقي الله يخربيتك ايه اللي بتعملية في نفسك دا بس 
ملك بتوهان: سعادة البيه كنافة بالمنجة هتغسل المواعين يعني هتغسلها
وليد بغيظ: تصدقي حلال فيكي اللي حصلك أحسن تستاهلي 
ملك بغيظ: اه يا تنين مهاجر يا اللي مش لقينلك مكان يلمك طب صبرك عليا 
مالك كاتم ضحكته و في نفس الوقت ضهرت ابتسامه هادية على وشة و قرب من ودانها و قال: انتي هتفوقي وإلا اروح احضنها تاني 
ملك بهمس و توهان من أثر الخبطة: فكر بس يا سعادة البيه الحليوة و المره الجاية هتجبها بالمستشفى
ملك بدأت تفوق لقت الكل متجمع حوليها فابتسمت ببلاهه و قالت: سالخير عليكم يا شباب المستقبل
ريا يغيظ : مالك البنت دي لازم تمشي من هنا أنت مش شايف عملت فيا أية 
حازم بحاجب مرفوع: معلش بكره تتعودي و بص لملك و قال بغمزة: اعملي حسابها في السردين بتاع بكره
ملك اتعدلت و سقفت باديها بس لسه مقامتش و قالت: الله على الدماغ دي شكلك فاهمني و هنعمل أحلي شغل 
حازم بهيام مصنتع: مع إن خسارة فيها اللي هيحصل بس تستاهل 
ملك اتغاظت منه فضر'بته في ركبتة قعدته على الأرض
ملك بغيظ : أنا هنا الهانم انا اية
وليد و حازم في صوت واحد: الهانم سيدة القبيلة
ريا: شكراً يا مالك أنا هاخد شنطتي و امشي من هنا هقعد في فندق طلما مش عارف تجبلي حقي 
ملك بانشكاح: ليه متخليكي قاعدة شوية نضايفك بحاجة
مالك بصلها بتحذير و قال: اعتذري يا جميلة لانك غلطي جامد اوي و حسابك معايا بعدين
ملك بشهقة: هي الحالة جاتلي تاني و أنا معرفش
ريا باستفهام: حالة اية
ملك : أصل بعيد عنك بمشي وانا نايمة حقك عليا يا ست هانم تنين مهاجر
ريا : مين دي تنين مهاجر اسمي ريا 
ملك : حد الله ما بيني و ما بين الربا انت تقبله يا سعادة البيه كريم شانتيه
حازم بضحكة مكتومة: ابدا يا جميلة حد الله طبعاً
ملك باستفزاز: اهو شوفتي
مالك : جميلة اعتذري عدل بقولك
ملك بغيظ: ماشي يا سعادة البيه الحليوة ماشييي
قامت وقفت قدام ريا و قالت: إن شالله اتص في نظرك ما كان قصدي قولوا آمين
حازم رفع ايده و قال: آمين
ملك : و ادي راسك ابوسها مسكت وشها بين لديها و ميلتها عليها و ضربيتها على قفاها و طلعت تجري
ملك : لاموخذة بقي يا سعادة البيه الحليوة دي تنين مهاجر يعني مؤذية للعين و النفسية جداً و يا ريت تشوفلك صرفه فيها 
وليد بصوت عالي: الله علييك يا حبيب والديك جدع يا ابني بايدة ماشي بالقفا ماشي على الأرض ماشي حقيقي اهلك فلخوين بيكي يا بنتي 
ملك : طب متنساش بس المواعين وإلا هتغسلهم بكره كمان بدل سعادة البيه كريم شانتيه
حازم: الله و أنا مالي يا لمبي 
ريا دخلت الاوضة بغيظ و هي بتستخلف ليها 
----- 
ملك : صبراً عليا يا تنين مهاجر يا عصاية المقشة ما قولنا البلدي يكسب 
تاني يوم الصبح كلهم صحيوا على صوت دوشة بره كان أول واحد خارج هو حازم بصلها ببلاهه و قال: انتي بتعملي ايه و دا وقته
كلهم خرجوا و ريا خرجت بعدهم و كلهم بصلوها و تنحوا
ملك : ينهار ملحوث دا انتي يوم أمك اسود معايا و كملت بحسرة طلاق تلاتة ما شافت بربع جنيه تربية و أنا اللي هربيها
الفصل النهارده صغير عارفة بس مش قادره افتح حرفياً
تاني يوم الصبح كلهم صحيوا على صوت دوشة بره كان أول واحد خارج هو حازم بصلها ببلاهه و قال: انتي بتعملي ايه و دا وقته
ملك : ايه بنضف منضفش و تقولوا مش شايفه شغلها و بعدين التنضيف بدري رياضة
وليد: رياضة يا قادرة رياضة الساعة أربعة الفجر جميلة الله يرضي عنك نامي دلوقتي عندنا شغل الصبح
ملك : افهم بس يا سعادة البيه الحليوة و كانت لسه هتكمل كلمها شهقت لما لقت ريا خارجة و يتقول بعصبية: في اية هنا 
مالك و وليد و حازم تنحوا و ملك فتحت عنيها قوي و قالت في نفسها:- تنين مهاجر اية بس دي بطل كل حاجة فيها بطل نهار ملحوث دي وسطها قد كف ايدي بصت لنفسها بحسرة و قالت: ليك حق يا سعادة البيه كنافة بالمنجة تقول عليا سيد قشطه
بصت عليهم لقتهم متنحين فركزت و قالت:- ينهار منيل قميص نوم يا قادره و مع تلت عجول محرومة من اللحمة يخربيتك هيغتصبو'كي و ربنا
وبصت على مالك لقيته متنح أوي فتعصبت و قالت: اية يا شويخ المستقبل أنا علمتكم كدا غضوا البصر فين سبحتي فين سجاتي فين ايد المقشة انفض بيها 
ملك قدرت تنبهم بصوتها و ريا اللي قربت عليها بقميص النوم
ريا: انتي إيه متخلفة يعني هتبقي مبسوطه لما أمد ايدي عليكي 
ملك ببلاهه بص لـ مالك و قالت: عاوزة تتحمرش بيا يا سعادة البيه الحليوة
حازم كتم ضحكته و قال: لا و انتي الصادقة دي عاوزة ترنك علقة تنيمك شهر في السرير
ملك ودانها طلعت دخان و قالت: فكرك كدا يا سعادة البيه كريم شانتيه
وليد هز راسة و قالت: لا و مش بس كدا دي بتخطط تخلي مالك يحطلها قطرة في عنيها
ملك بصت لمالك بغيظ و قالت: جبتها علينا من أنهي داهية دي و مسكت ريا من اديها جامد
حازم بمرح: اتهوري و قليعها القميص خلي الشعب يفرح يا جميلة
ملك بصتله بغضب و قالت: و الشعب هيفرح أوي لما اجيبلة أحدب و اجي يا سعادة البيه كريم شانتيه علي اوضتك حالا وإلا
حازم جري على اوضتة بخوف مصطنع و هو بيقول: هو فيها وإلا
ريا : سيبي ايدي بتوجعيني انتي إزاي تتجري تمسكيني كدا أنا هخلي مالك يكرشك
ملك بصت لوليد بحدة: غض البصر و على اوضتك يا سعادة البيه كنافة بالمنجة وإلا صف المواعين اللي جوه و ترويق المعجنة دي عليك و ما حد هيساعدك 
وليد لسه هيتكلم مالك بصله بتحذير بص على السجاد اللي محطوط علي الأرض و قال و هو ماشي : مش عارف مكتوب علينا نشوف سيد قشطه صبح و ليل و لما نصطبح بكوكتيل يتنكد على اللي خلفونا يا اخونا ارحموا اللي جبونا بقي عاوزين تتفرج 
ملك بصت لـ مالك بشراسة و قالت و هي بتشاور عليه : و انت تدخل تستناني في اوضتك انت و عضلات السكس باكس بتاعتك دي
مالك بصدمة: جميلة
ملك : بلا جميلة بلا بتنجان هتتعصب عليا و الموضوع كله كوسة أصلا
حازم من على باب اوضتة:- اعمليهم في حلة واحدة اية مبضحكش شوفتي بتزعل إزاي
ملك جزت على سنانها و داست على ايد ريا اكتر اللي صرخت و هي بتقول: انتي يا متخلفة ايدي هتتكسر
ملك : حلو غلطت و انا كنت مستنيها تغلط و بصت لـ مالك و قالت بشخطة : ادخل جوه بعضلاتك دي و انتي يا تنين مهاجر تعاليلي يا روح خالتك مسكتها من شعرها و دخليتها اوضيتها و قفلت الباب عليها بالمفتاح من بره 
ملك : استري نفسك يا بنت سلطح ملطح مش هندبس فيكي في قضية اغتصا'ب عشان واحدة مشافتش بربع جنيه رباية بصيلي و اتعلمي مني دا حتي لبسي موضة
وليد من على باب اوضتة: قادرة والله العظيم قادره متسمعيش كلامها و فرجينا على القشطة يا قشطة
ملك بصتلهم بعيون تطق شرار فدخلوا اوضيتهم جت تتحرك مالك مسك اديها و قال برقة: جميلة
جميلة في نفسها لا مش هضعف لازم أوقف التنين المهاجر دي عند حدها دا كان بيزعقلي عشانها
مالك سحبها من اديها و دخل اوضتة و قفل الباب و قال برقة: جميلة بصيلي
ملك في نفسها: ابصلك ليه كدا هقولك ارزعني بوسة مشبك زي بتاع امبارح
مالك بحنان: مش عاوزه تبصيلي يا جميلة
ملك : لا يا سعادة البيه الحليوة أنا زعلانة منك من امبارح و اوعي كدا بقي عشان هنام يعانين و أقوم أكمل تنضيف
مالك : زعلانة مني اخص عليا و انا ميخصنيش زعلك حط ايدة تحت دقنها و رفعة و قرب لحد ما باسها
مالك : جميلة
ملك بتوهان:  ها جميلة مين 
مالك: لسة زعلانة
ملك هزت راسها نافية و قالت: زعلانة من اية
مالك : اعملي حسابك مفيش زعل مني تاني ابدا وإلا هصالحك كدا و انتي حره و ممكن الامور تتطور اكتر مين عارف
ملك بخجل : انت قيل الأدب أوي يا سعادة البيه الحليوة
مالك بضحكة: أنا محترم مع كل الناس إلا معاكي انتي يا بسبوسه بالقشطه
ملك بصت لية بتوهان: اشمعني أنا
مالك سرح في عيونها و قال: لسه مش عارفه يا ملك 
ملك بتبريقة: انت عارف
مالك : من أول يوم دخلتي هنا عاوز اقولك اني بحـ..
وليد : اصحي بقي الله يخربيت اللي يزعلك يا شيخه مش كفاية حابسة البت بقالك سعتاين و متبتة في المفتاح مش راضية تسبية
ملك بتفوق: هو اية اللى حصل يا سعادة البيه كنافة بالمنجة
وليد : ابدا كنتي راحة لمالك دختي و قعدتي على الكنبة و أغمي عليكي بنفوقك من ساعتها و انتي ولا هنا 
ملك بصت لـ مالك بعتاب و هو فهمها من غير ما تتكلم أدت المفتاح لـ وليد و قالت: قبل ما تفتح ليها اتاخد أنها مش هتخرج بقميص النوم و سابتهم و دخلت اوضيتها تستريح
ملك : شكل الخبطة بتاع امبارح ماثرة الله يسامحك يا سعادة البيه كنافة بالمنجة كان لسه هيقول بحبك في الحلم يعني لا هيبقي حلم ولا حقيقة دا الغلب دا بس يا ربي 
مالك باصص عليها و اتحرك وراها لحقها قبل ما تدخل اوضيتها
مسك اديها و قال: جميلة بصيلي
ملك بصت ليه و هو بص في عنيها و قال: بحبها
ملك : هي ايه 
مالك: عيونك هي لونها الحقيقي إيه
ملك : ها لونها أزرق
مالك كويس انك خبتيها بـ لينسيز
ملك : ليه 
مالك : كنت هغيرك عليكي من أي حد يبصلها
ملك لسه هترد لقت مالك بيهز في دراعها و هو بيقول:يا بنتي صحصحي بقي 
ملك بصتله بصدمة و سابته و دخلت و هي يتقول: الله يخربيت أحلام اليقظة بقي يعني لا في بوسة ولا في غزل الله يخربيت الظولم ها و قفلت الباب في وشة
مالك : اه يا بنت الصر'مة بتقفلي الباب في وشي و كمل بغيظ طيب يا ملك أما علمتك الأدب مبقاش أنا مالك و بص على اوضة ريا و قال: يا ريا يا حبيبت قلبي دا إحنا داخلين على شغل عالي اوي استعنا على الشقا بالله
مالك : اه يا بنت الصر'مة بتقفلي الباب في وشي و كمل بغيظ طيب يا ملك أما علمتك الأدب مبقاش أنا مالك و بص على اوضة ريا و قال: يا ريا يا حبيبت قلبي دا إحنا داخلين على شغل عالي اوي استعنا على الشقا بالله
ملك جوه هتموت من الغيظ و عمالة تاكل في نفسها
ملك : بقي يزعقلي أنا عشان خاطر اللي ما تتسمي اللي إسمها تنين مهاجر اه يا فرستي يا انا يامه اعمل ايه اعمل ايه من كتر ما هي متعصبة محستش بالوقت اللي عدي خرجت تجهز الفطار و لقت بدره الصاراصير اللي حطت منها لـ وليد قبل كدا 
ملك : و دي هنعملها ازي بقي حطيتها في جيبها و قالت: يمكن تنفع خدت تفاحة و بقت تاكل فيها و هي يتقول الله عليا والله إني عبقرية هحطهولها في العصير من غير ما حد ياخد باله 
حطت الأكل و قعدت مكانها و كل واحد قعد مكانة قامت تجيب ماية جت لقت ريا قعدت مكانها جمب مالك 
ملك وقفت و بقت تأكل في بقها بعصبية و قالت في نفسها: عنيا أوي يعني
جت قعدت جمبها على الكرسي ريا بصتلها من فوق لتحت و قالت: انتي إزاي هتقعدي تأكلي معانا ياي بجد انتي مش المفروض تأكلي في المطبخ مكان الخدامين
ملك خدت الكلمة في نفسها و بصت لمالك و استنته يتكلم بس مالك بصلها و متكلمش
ملك بألم بس داريته و قالت: تعرفي تخليكي في حاجة يا تنين مهاجر انتي انتي شاكلك عاوزاني أكمل عليكي سبيني أكل اللقمة عشان أخلص تنضيف عاوزه أنضف البيت من التراب الجديد اللي دخله 
حازم ضحك جامد مقدرش يمسك نفسه و قال: يخربيت الجبهه دور عليها يا وليد 
وليد بص لـ ملك بعد ما عرف إنها زعلت و أنها كانت مستنية مالك ياخد حقها بس خذلها فحب يشجها و قال: انتي يا بسبوسه بالقشطه تعملي اللي إنتي عاوزاه أصلاً البيت ردت فيه الحياة من ساعة ما دخلتيه و كمل بغمزة و لو محتاجه مساعده قول يبشا و انا معاك هعمل معاكي هدنه
حازم : الله أكبر هدنة بين الكنافة بالمنجا و البسبوسة بالقشطة
مالك بصلهم هو عارف انهم بيهونوا عليها كلام ريا بس متكلمش
ريا: أصل انا الصراحة استغربت إزاي ناس في مكانتكم يسمحوا الخدامين عندهم ياكلوا و يشربوا م يتعايشوا معاهم كدا 
ملك بصت لـ مالك تاني عشان يرد لكن خيب ظنها جمعت الدموع في عنيها لكن مسمحتش انها تنزل قامت من على الأكل و قالت: الحمد لله هصبلكم عصير
حازم : بس إنتي لسه ماكلتيش يا جميلة
ملك بابتسامة باهته: شبعت يا سعادة البيه هعملكم عصير 
ريا : ياريت يكون ساقع أصل الصراحة الجو حر أوي
ملك زعلت من مالك أوي و قررت إنها مش هتديله إهتمام تاني ولا هتستني منه حاجة و حقها هتاخده من اي حد يزعلها و أولهم ريا 
بصت على كوبيات العصير بخبث و حطت بدره الصاراصير في كوباية و قالت: استعنا على الشقا بالله و قلدت ريا أصل الجو حر خالص دا انا هخليكي تعملي ساونا يا بنت كوم الشكاير
---- 
بره وليد معاتب مالك : المفروض كنت اتكلمت يا مالك مكنتش مستنية حد يتكلم غيرك انت خزلتها و صدقني هتشلهالك
حازم : دا حتي مقالتش سعادة البيه كريم شانتيه قالت سعادة البيه بس زعلت أوي كدا بس جميلة مكنتش بتزعل
وليد صحح له : مننا مش بتزعل مننا لكن في حد جديد هنا معانا 
حازم هز رأسه بتفهم و ملك دخلت وزعت عليهم العصير بصمت و وقفت بعيد عنهم شوية أول ما اتاكدت إن ريا شريت العصير ضحكت بتشفي و قالت: بالشفا عشان تبقي تغلطي تاني 
بعد أقل من عشر دقائق ريا بطنها بدأت تمغص و ملك ماسكة ضحكتها بالعافية
وليد شافها كدا أتأكد أنها ورا اللي بيحصلها فهمز لها و قال: اه يا حقي اللي مبسبوش جدعة يا بت 
ريا بصتلها بغيظ و هي بتتالم من بطنها و قالت: انتي عملتي اية يا حقير'ة انتي دا انتي حتت خدامة افعصك برجلي و هتندمي على اللي عملتيه دا 
حازم و وليد كانوا لسه هيتكلموا ملك شاورت ليهم بايديهم و قالت: الطلعة دي بتاعتي انا خطت ايديها في جنبها و قالت: هي مين دي اللي حقيره يا اللي الفار يقرف منك دا انتي يا بت حتت سلكة مواعين اقرف امسها من كتر ما الايادي لمستها أصل البضاعة الر'خيصة يتهاتف عليها الذوباب
ريا بطنها معدتش قادره تستحمل جت تقوم ملك شديتها من شعرها جبتها الأرض و قعدت فوقها في ثواني و قالت: انا تطولي لسانك عليا اقطعولك زي ما هقطعلك نفسك دلوقتي بقت تشد في شعرها و تضر'بها و هي بتقول اصحي أنا من بولاق يا بت قال فكراني هسكتلها اضحك يا سعادة البيه كريم شانتيه شيفاك متكتمهاش يخويا أحسن يجرالك حاجة
حازم نزل جمبها على الأرض و بقي يضحك جامد 
وليد ابتسم و بقي يشجع
وليد : أيوة و جميلة نزلتها على الأرض اهو اهو اهو هتعضها من اديها اهو مسكت شعرها أيوة كمان يا بنتي أعانك الله يمين ادي شمال يا بطلة مصر يا جميلة حطيها قدام عينك 
ريا: الحقوناي بطناااي الحقني يا مالك همو.وت من قادره يا مالك شيل المتوحشة دي عني
ملك بصتلها في لحظة و قالت: متوحشة حلو غلطت و انا كنت مستنياها تغلط و نزلت فيها عض و بقت تشد شعرها 
مالك لو كان سابها دقيقة كمان كانت كالتها شالها من عليها و هي بترفص و بتقول: سبني يا سعادة البيه الحليوة سبني أخد حق مصر كلها 
مالك : اهدي بقي يخربيت اللي يدوس ليكي على طرف
ملك بصتله و هو لسه شايلها و قالت بغيظ: اتعلم عشان الدور عليك
مالك بصدمة: نعم 
ملك : انت لسه هتتصدم نزلني
ريا ما صدقت مالك شالها من عليها قامت تجري على الحمام
مالك باستفهام: هي راحت فين جري كدا 
ملك بابتسامة تشفي: راحة ترتاح قبل جولة الغدا
حازم قام من على الأرض و هو بيضحك و رفع ايد ملك بمعني الانتصار و وليد شغل أغنية والله و عملوها الرجالة و رفعوا رأس مصر بلدنا
ملك بقت تضحك على تشجيع حازم و وليد و بصت لـ مالك بطرف عينتها و مديتوش اهتمام و دا شئ عصبة جدا 
 وليد : عملتيها إزاي دي يا شابة
ملك و هي بتهز كتافها بدلع: غلطت يا سعادة البيه كنافة بالمنجة و انا الغلطة عندي بفورة 
ريا خرجت من الحمام متعصبة و راحة تمسك في ملك و استغلت إن مالك مدياها ظهرها و على غفلة جاية جري و خلاص هتمسك شعرها ملك راحت يمين شوية و مدت رجليها كعبلتها و ريا وقعت على الأرض
حازم بابتسامة: الحركة دي تدخل جينيس يا جميلة
وليد صفر بإعجاب و مالك حط ايده على وشة بقله حيله
ملك بشر: لسه متخلقش يا قطة و انتي هبلة كدا و قلعت الشبشب و هي يتقول: يا مرحب مرة أخرى مش قادره تستني لبعد الغدا اعلم عليكي تاني مستعجلة على رزقك و نزلت ضر.ب فيها بالشبشب
وليد : شبشب زنوبة بيطرقع على وشها
حازم بيردد وراه : طرقع طرقع طرقه 
وليد : يا اغبي مخلوقات الله مبسطيش ليه قدامك كنتي شوفتي المرايا
حازم : مرايا مرايا مرايا
ريا : الحقوناااااي يا مااللك 
ملك: اهو انا مش هبطل ضر'ب فيكي بسبب الكلمة دي 
وليد ضحك جامد و جاب طبلة و بيشجع ملك و حازم جاب سكيـ'ـنة و بيرقص بيها و مالك ضحك بغلب على منظر اخواتة و راح على جميلة يشيلها علشان يخلص ريا من تحتها
ريا : يا حيوانية يا بنت الكـلــ'ــب دا انتي متربتيش دقيقتين يا بنت الشوارع
مالك رايح يشيلها خلاص زقت ايده بعنف و قوة و قالت 
ملك : باااس غلطت و وأنا كنت مستنياها تغلط تعالي بقي يا بنت الصر'مة
 مالك قاعد على كنبة و على يمينه ملك و على شمالة ريا و قدامة وليد و حازم اللي بيكتموا الضحكة بالعافية 
مالك بصرامة مصطنعة و من جواه هيموت و يضحك على منظر ملك : إحنا هنعمل معاهدة سلام بينا عشان نعرف نعيش الكام يوم الجايين دول في سلام
ملك قاعدة ضاربة بوز و بتربطم : يعني كان لازم يشيلني من عليها كان في كام شعراية صفر كنت خلاص على وشك اشليلهم ليها بس الله في سماه لشيلهم برضوا صبرك عليا يا بت الدزمة
مالك بص لـ ريا و كمل : يعني لا جميلة خدامة هنا ولا انتي ضيفة هنا كلنا هنا أخوات في بعضينا و بص لـ ملك و قال: يعني نحترم بعض و منقفش لبعض على الواحدة
ملك قامت مره واحده و قالت: اسكوز مي بقي يا سعادة البيه الحليوة أنا اللي يدوسلي على طرف اجيبه من قفاه اه معلش إحنا بنتكلم مهو مش هتحرق دمي و اسبهالكم و أمو'ت انا مفروسة 
مالك شد اديها قعدها و قال : مهو معاهدة السلام دي مش هتخليكي تمو'تي مفروسة اقعدي و اسمعي الكلام للآخر بقي 
ملك وقفت تاني و قالت: اسكوز مي معلش كمان مره انت يا سعادة البيه الحليوة مقعدنا في حصة تاريخ جمبك و سايبة مطبخي و السجاجيد اللي هتتغسل اية معاهدة سلام معاهدة سلام إسمها قعدة صلح 
مالك نفخ بغيظ و قال : طب نكمل القعدة بقي يا جميلة ممكن
ملك مدت اديها ليه و قالت: بوس
مالك فنجل عينة بحركة مضحكة و قال: افندم
ملك ببلاهه و تراجع: خلاص متبوسش هقعد بس لو الكلام معجبنيش و حيات أبوك يا شيخ في كام شعرة كدا صفر عاوزين نخلص منهم 
حازم مقدرش يقاوم اكتر من كدا و وقع على الأرض من كتر الضحك
مالك شد ملك قعدها تاني و قال : اهدي بقي خلينا نخلص ورانا مصالح
ملك يتريقة: اهو حطيت حذمة قديمة في بوقي و سكت اهو ربنا على الظالم المفتري و بصت في السقف و قالت: أهم يا رب أهم و شاورت على اللي قاعد كله و كملت اهم اللي جايين عليا اكمني وحدانية اسخكهم قرود و أنا هرضي بالأمر الواقع و هقول قضاء و قدر 
مالك بصلها بصه خلتها تقول تحط ايد على بوقها و الايد التانية تشاور ليه بيها بمعني خلاص 
مالك: نرجع تاني معاهدة السلام دي مش بين جميلة و ريا بس لا دي مبين الكل 
حازم : إني أعترض
مالك بسخرية و غيظ: بتعترض على اية إن شاء الله إحنا لسه قولنا حاجة يا زفت 
حازم : معرفش بس طلما اجتماع بيقي لازم أعترض فيه اية يقولوا عليا مش فاهم 
مالك حط ايدة على وشه لما شاف ملك بتشجعة و يتقول: برافوا عليك يا سعادة البيه كريم شانتيه أصلا محدش بيفهم هنا غيرك و رفعت اديها و قالت أنا بايد اعتراض سعادة البيه كريم شانتيه مهو مش هيبقي لوحدة اللي بيعترض لازم كلنا نعترض إية هنسيبه يعترض لوحدة
مالك اتعصب مره واحده و قال وقف مسك شبشبة و هو بيقول: طب يلا يا ولاد الكـ'ـلب من هنا بقي أنا عمال ادادي و احايل عشان منكترش مشاكل و انتوا مش راضين تسكتوا
كلهم أول ما شافوه كدا طلعوا يجروا حازم شد ريا و قال: تعالي انتي مش حمل شبشب تاني كفاية عليكي جميلة
ملك : اخص بتتحالف مع الأعداء بس ابقي خليك فاكر
حازم ساب ايد ريا و طلع يجري على اوضته و هو بيقول: سوري بس العمر مش بعذقة و دي شرانية
وليد كان وصل لاوضتة و بيضحك على منظرهم 
مالك ماسك الشبشب و بيجري وراهم بص لقي اللي بتستخبي تحت ورا الكنبة بخوف
مالك بيتسحب علشان متحسش بيه لحد ما قعد على الكنبة
ملك طلعت رأسها تبص تشوفة فين لقيته في وشها ضحكت ببلاهه و قالت: أحلي مسا عليك يا ريس 
مالك خلع الحزام و لفة لفتين على ايدة ملك شافته كدا جريت و هو جري وراها ضر'ب ضر'بة بالحزام يدوب جت حاجة بسيطة عليها 
ملك : عااااا اهدي يا سعادة البيه الحليوة اهدي يخويا هتعمل عقلك بعقل عيلة طلاق تلاتة عيلة
مالك بغيظ : بقي انا مقعدكم في حصة تاريخ مش كدا تعاليلي بقي يا حلوة لحسن دا انتي غلاوتك عندي فوق ما تتخيلي 
ملك بتجري لمحته هيضر'ب نطت و هي يتقول: أركب الهوا وقفت على ناحية من السفرة و هو وقف الناحية التانية بصتله ببلاهه و قالت: و مالها حصة التاريخ جميلة حصة التاريخ ظل أنا أصلاً بدأت افهمه منك كنت بجيب فيه كحك في المدرسة
مالك بغيظ : انا بقي ظالم و هتتربي النهارده يا جميلة
ملك : الله يخربيت جميلة علي اللي جابوها في ساعة واحدة حطت ايديها في وسطها و قالت: هو أنت يا سعادة البيه الحليوة جاي تتشطر عليا انا طب ما تشوف اللي جريوا يستخبوا في اوضهم دول وإلا عشان أنا الدعييفة اللي فيهم ملحقتش اجري 
مالك : دعييفة انا يا ستي ظالم 
مالك كان قريب من اوضة ريا اللي واقفة تتفرج عليهم و مبسوطة أوي و قالت : أيوة كدا يا مالك ربيها و خدلي حقي من حتت الخدامة اللي محدش عارف يشكومها دي 
ملك : اسكتي بدل ما اجي أشيل الشعرتين اللي فاضلين كانت بتكلمها و هي مركزه مع مالك اللي ضر'ب ريا حزام على رجلها و قال بزعيق: ادخلي جوه 
ريا صوتت من الوجع و قفلت في وشهم الباب و هي بتبرطم
مالك رجع بص لـ ملك اللي بتضحك و مش واخدة بالها و في حركة سريعة كان قدمها و ضر'بها بالحزام ضر'بة على رجلها
ملك : جريت على طرف السفرة التاني و هي بتصوت و بتقول:- عااا بتوجع يا سعادة البيه الحليوة بتوعج والله
مالك : هتسمعي الكلام وتقصري الشر وإلا لا 
ملك بعند و هي حاطة اديها على رجلها مكان الضر'بة : الله و أنا مالي يا لمبي دا نسمة هوا تعدي في وقت حر دا انا محدش بيسمع صوتي ولا بيحس بحركتي دا انا الدنيا جاية عليا أوي
مالك : جري وراها و هي طلعت على السفرة و جريت لاخرها عملت اديها على شكل مايك و قالت: واحد اتنين تلاتة هبا بصت على مالك و قالت: سلام كبير أوي لـ أبو رحاب اللي مشرفنا في المنطقة
وليد و حازم جم من وراها و قالوا: هااااااا
ملك لعبت حواحبها لـ مالك وقالت: و سمعني سلام لو مكنتش انتي تدلعني مين هيدلعني
مالك حط ايدة على وشه بقلة حيلة و ضحك عليها و على خفة دمها اللي كفيلة تخرجوا من أي مود 
مالك : ربنا يهديكي يا بنتي 
ملك بغمزة: يا رب يا بابي 
ملك جت في دماغها فكرة و حلفت لتعملها بصت لـ حازم و وليد و عينها لمعت بخبث 
مالك عدل لبسة و قال: أنا رايح الشركة و انتوا خلوا بالكم من ريا لحسن ريا وسكينه دي تاكلها
ملك : متخافش عليها يا سعادة البيه الحليوة هحطها في عنيا و غنت و حياة عنيك و فداها عنيا أنا بحبك قد عنيا و بقت تهز كتافها
مالك هز راسة بقلة حيلة و خرج ملك نزلت جري من على السفرة و قالت: بعد ما اخلص ترويق و عمايل أكل عوزاكم في مهمة قومية و بلاش جبن و تسبوني قدام سعادة البيه الحليوة لوحدي ها 
وليد : فيه في دماغك اية أعرف بس شكلك ناوية على خراب الديار يا عبلة
ملك : لو مجبتش الـ ١٠٠ ناقة الحمر مفيش جواز يا عنتر 
حازم : لاااا بد من أن تاني بيها يا عنترة عبلة ملكت ديار بني عبس 
ملك : بس يا شيبوب انت و تعالوا ساعدوني 
ريا قاعدة في الاوضة بغيظ و قالت: اللي إسمها جميلة دي مبوظة عليا كل مخططتاتي كدا مش نافع لازم أخلص مهمتي في أقرب وقت 
ملك قاعدة بتغسل السجاد و حازم بيحول ليها ماية من الحمام
وليد كان بينفض و يروق على الرغم من اعتراضة في الأول بس اندمج معاهم
ملك بصت بضحكة شغلت السماعات على اغنية : يا مدلع يا مدلع يا سايبني في نار قلبي مولع
وليد بص على منظرهم اللي خالي من أي دلع و نزل ضحك و ملك اللي كل شويه ترفع اديها على رأسها و تضحك و تغني و تهز كتفها بترقص بشكل مضحك مسكت جردل الماية و زقلته على حازم اللي شهق و قال بنبرة انوثية: ينفع كدا تبلي هدومي كدا استهوي اه يا جميلة يا قاسية و قضوا اليوم كله في الترويق لحد ما قعدوا بتعب 
وليد : كنتي بتفكرني في اية بقي يا جميلة اتحفينا
ملك بخبث : سعادة البيه الحليوة لو عرف اعتبرنا في المقابر يا سعادة البيه كنافة بالمنجة
حازم بفضول: ليه هنعمل اية 
ملك بخبث : هنتفح مدرسة رقص 
 ملك بخبث : سعادة البيه الحليوة لو عرف اعتبرنا في المقابر يا سعادة البيه كنافة بالمنجة
حازم بفضول: ليه هنعمل اية 
ملك بخبث : هنتفح مدرسة رقص 
وليد و حازم في صوت واحد: ايية
ملك : اسمعوني بس 
وليد : لا دي هربت منك على الآخر رقص اية دا مالك كان كرشنا كلنا من البيت
ملك : استهدي بالله بس يا سعادة البيه كنافة بالمنجة خد مني و اشتري دي مدرسة صغيرة يدوب لينا إحنا التلاته
حازم : لا متعمليش حسابي معيش فلوس اشتري مالك هينفخ اللي جابوها
ملك : خلاص يبقي تمثيل ورقص يلا نبدأ
و بعد ساعات من محاولة اقناعهم
مالك داخل الشقة لقي الوضع كالتالي
وليد و حازم و ملك لابسين عبايات قصيرة أول ما شافوه داخل ملك مسكت الطبلة و بقت تطبل و تغني و هما يرددوا وراها
ملك : جاموسة راحت تقابل جاموسة 
حازم و وليد : اااااه 
ملك : جاموسة راحت تقابل جاموسة يعيني ملقتهاش جاموسة يا ليلي لقتها بقرة يا عيني يا ليل و اااااه و ادلع يا عريس يا ابو لستة نايلو
حازم و وليد مسكوا الساجات و بقوا يخبطوا بيها و ملك تطبل و تغني 
حازم بمياعة: الله عليكي يا ابلتي
ملك : أنزل لم النقطة بقي يا سعادة البيه كريم شانتيه و بصت لـ مالك و قالت: شخلل جيبك و نقطنا الله إحنا مش عاملين العرض دا زينة يا سعادة البيه الحليوة
مالك الصدمة لجمت لسانة و مبقاش عارف يعمل اية 
ملك خدتة قعدته على الكنبة و هو فاتح بوقة و مش قادر يستوعب
مالك بداخلة: حتي وليد اللي مبيطقش حد يا قادرة
ملك شاورت لـ حازم و وليد و قالت: يلا فقرت الرقص
مسكت الساجات و وقفوا التلاتة صف واحد و بقوا يقولوا مع بعض يلا معايا 
اتنين دربن دح و الغرزة الضيقة اتنين دربن دح و الغرزة الضيقة
ملك شغلت اغنية و بقوا التلاتة يعملوا عليها نفس الحراكات
مالك : قلب البيت كبارية هو دا اللي أنا كنت خايف منه بص على اوضتة بخبث و دخل في هدوء من غير ما حد يحس بيه فتح الدولاب و خرج منه عصا و قال: و ربنا لربيكم انتوا التلاتة يا شوية عرر
مالك خرج و حط العصاية ورا ظهره و على وشة ابتسامة
وليد : الحقوا مالك بيضحك 
ملك : بيج احية هو دا الهدوء اللي قبل العاصفة أنا عارفة
حازم بيولول و بيقول: انا اية اللي خلاني اسمع كلامكم هنتشلوح كلنا مش هيعتق حد فينا 
ريا كانت خرجت تتفرج عليهم لما سمعت صوت الأغاني 
مالك قرب منهم و التلاتة وقفوا انتباه
مالك : برافوا عاوز احجز الفرقة لفرح واحد معرفة الاتفاق مع مين 
ملك شاورت على وليد و وليد شاور على حازم و حازم شاور على ملك 
مالك : منين بيودي على فين 
ملك بشجاعة: ٥٠٠٠ جنية ايجار الفرقة ساعة قولت اية
مالك ضر'ب بالعصا على تربيزة جمبهم و قال: قولت لا اله الا الله تعالولي يا شوية اوباش ورحمت ابوكوا لربيكوا من أول و جديد
ملك أول ما شافت العصا تنحت و قالت و هي بتدلك رجليها: انت مش هتضر'بني بالبتاعة دي صح أنا لسة ضر'ب امبارح مخفش
مالك : و و إنتي بيهمك حاجة كنتي عملتي حساب للضر'ب بتاع امبارح و سكتي لكن إزاي متقدريش تقعدي دقيقة من غير مشاكل صح 
ملك هزت راسها في الأول بـ اه و بعدين هزتها تاني بسرعة بـ لا 
حازم كان بيحاول يتسحب يبعد عنهم لكن مالك لمحة و ضر'بة على رجلة بالعصا
حازم : ااااه حرام عليك يا مالك أنا مظلوم والله اخوك اللي غصب عليا 
ملك بخوف: سعادة البيه كريم شانتيه
حازم : عاوزه اية 
ملك : بتوعج
حازم هز رأسه بـ أه من غير كلام 
ملك بصت لـ مالك بعيون قطة و قالت : هتضربني يا سعادة البيه الحليوة و أنا أصلا بسكوتة مش هستحمل واحدة من دي 
مالك : تؤ تؤ تؤ تؤ مش هياثر فيا جو الصعبانية دا جري ناحيتهم و التلاتة صرخوا و جريوا ورا بعض
مالك : قالبين البيت كبارية يا ولاد الصر'مة و الله لربيكم 
ريا بقت تسقف و تقول: يلا يا مالك ربيهم التلاتة عشان يبقوا يتحالفوا ضيدي تاني 
ملك بصتلها بغيظ و قالت و هي بتجري : على فكرة بقي يا سعادة البيه الحليوة دي فكرتها هي مش كدا يا سعادة البيه كنافة بالمنجة
وليد بغيظ من ريا قال: أيوة حتي كانت عاوزة تجبلنا بدل رقص و أنا اللي اعترضت
مالك بسخرية: لا كتر خيرك يا راجل
و بص لـ ريا و قال:- بقي انتي بقي اللي محرضاهم
ريا لسة هتتكلم مالك كان في خطوة ناحيتها فجريت معاهم مالك بقي يجري وراهم و اللي يلحقة يضر'بة
ملك أخدت ضر'بة و قالت: ينهار ملحوث والله بتوجع يا سعادة البيه الحليوة دا أنا جميلة سيبني بقي 
مالك : مهو عشان انتي جميلة لازم تتربي من أول و جديد و أنا اللي هربيكي بقي تعالي يا بطة
ملك بضحك : و أنا ماني ها 
مالك : ليكي نفس تقلشي كمان و جري وراهم كانت الضربة المرة دي من نصيب وليد 
وليد : خف ايدك دي بقي بتوجع
مالك هو انتوا لسة شفتوا حاجة انت يا وليد يا اللي انا مطمن طول ما انت هنا يطلع منك كل دا ساجات يلا ناقص تهز وسطك شوية 
ملك بضحك : عملها قبل ما تيجي اعمليها تاني يا سعادة البيه كنافة بالمنجة اعملها
وليد بصراخ: اسكتي يخربيت دماغك هو ناقص ولعة
ملك بصت لـ مالك اللي خلاص جاب آخرة و بصت عليهم و قالت: الجري نص الجدعة اجروا لحسن باين هيعملنا بطاطس مهروسة
كلهم جريوا و مالك جري ورا ملك اللي كانت خلاص هتقفل الباب لكن مالك لحق الباب قبل ما بتقفل و دخل وراها و قفله هو 
ملك بتحذير: أنت هتعمل اية والله لو ضربتي انت مش عارف هعمل ايه
ملك بحاجب مرفوع: هتعملي اية يعني
ملك بثقة: هعيط و محدش هيعرف يسكتني
مالك رمي العصا و وقف قدامها شدها لحضنة و بقي يشم ريحيتها و هو بيقول: وحشتيني يا ضي عيوني و جننتيني معاكي مش جننتيني لوحدي انتي جننتي البيت كله بص في عيونها اللي تاه فيها و كمل : تعبتي قلبي معاكي
ملك : سلامة قلبك يا سعادة البيه الحليوة بس برضوا مش هتاثر فيا مش مرديتش تدافع عني و كمان سايبهم يقولوا عليا خدامة
مالك بتتهيدة: بحبك 
ملك : ها 
مالك : بحبك و محبتش حد و لا هحب حد غيرك
ملك بدموع: بس انت سبتها تهيني و لا كانك بتحبني
مالك : كنت عاوز أشوف وليد و حازم حبوكي لـ درجة اية وليد اللي مكانش بيطيقك أصلا قبل بالهبل بتاعك بقيتوا حلف يا جميلتي
بص في عنيها جامد و قال: عاوز أشوف لونهم الحقيقي شيلي اللانسيز
ملك برقت هي مكنتش متوقعة يطلب منها طلب زي دي بصت لية جامد و قالت بتوتر.....
مالك بص في عنيها جامد و قال: عاوز أشوف لونهم الحقيقي شيلي اللانسيز
ملك برقت هي مكنتش متوقعة يطلب منها طلب زي دي بصت لية جامد و قالت بتوتر : انت بجد عاوز تشوفني يا مالك 
مالك : يا قلب مالك من جوه انا حبيتك و تقبلتك كدا زي ما انتي بروحك الشقية و شكلك الملعبك انا عاوز اشوف عيونك اللي بضعف قدامها دي 
ملك يضحك: قول كلام غير كدا يا حليوة دا انت لسة نافخني أنا و اخواتك كل واحد عصتين كمان شوية هتمدني على رجلي
مالك ضحك و مسك المنديل و قال: مش هتنازل النهارده عن إني أشوف عيونك يا ملكة قلبي 
ملك بصتلة بفرح و أخدت منه المنديل و راحت قدام المراية شالت اللانسيز غمضت عنيها و خدت نفس و خرجته ببطئ و لفت لية
مالك راح ناحيتها بسرعة و مسك اديها بايدة و قال: ملك 
ملك فتحت عيونها ببطئ و بصت ليها 
مالك : ما شاء الله بصلها جامد و سرح في عيونها و منطقش بحرف
ملك بصت في عيونة و مش قادره تبعد عيونها عنه و عقلها وقف حرفياً
مالك بقي يقرب منها لحد ما عدش فاصل بينهم حاجة و لسة هيبوسها الباب خبط 
حازم من بره : جميلة هو مالك أكلك وإلا اية مش سامعة صوت لية 
مالك بغيرة و غيظ : حطي اللينسيز بسعرة و إياك حد يشوف عيونك دي غيري إنتي فاهمة
ملك ضحكت ببلاهه على منظره و الغيرة اللي طالعة من عينة و هزت رأسها بنعم
حازم لسة هيخبط تاني مالك فتح الباب
حازم اتخض و رجع لورا بص على الاوضة و قال: أنا شاكلي جيت اوضة غلط وإلا اية و لسة هيجري مالك مسكة من قفاه
حازم : طلاق تلاتة ما ليا دخل في حاجة دا اخوك و هي انا معملتش حاجة انجبرت والله على الوضع خفت أرفض يا مالك 
مالك بغيظ : لية كانوا هيعملوا فيك اية
حازم ميل على ودنه و قال: كانوا هيجيبوا بنات تغتـ'ـصبني مالك بص لـ ملك اللي واقفة تضحك وراه فهزت رأسها بنعم و كملت ضحك 
مالك بهدوء: خلاص يا حازم أنت كدا براءة تعال بقي عاوزك في موضوع مهم اخده من ايده و دخل اوضة ملك و قفل عليهم 
ملك : انت هتعمل فية اية يا سعادة البيه الحليوة سيبة دا أهبل و بيصدق كل حاجه مش كدا يا سعادة البيه كريم شانتيه
حازم واقف باصص بـ مالك و بلع ريقة بالعافية
حازم : انت هتعمل اية يا مالك 
مالك : دا أنت وقعتك معايا منيلة مسك العصا و جري وراه في الاوضة و هو بيقول: انت ياض غبي اي حد يقولك أي حاجه تسمعها كدا انطق
حازم : الله يا مالك مش بيبقي عندهم حق 
مالك وقف مره واحده و قال: تعال هفهمك براحة مش هتعصب عليك 
حازم : لا يا عم انت متنضمينش خليك مكانك أحسن
مالك بعقل : بص يا حازم مش أي حد يقولك على حاجة تبقي صح مش لازم تمشي ورا كلام حد لازم يكون ليك شخصية و تفرضها على الكل 
حازم هز رأسه و قال: حاضر يا مالك
مالك : الله يخربيت مالك على بيت اليوم اللي بقيتم فئة أخواتي بصلي كدا و قول أنا حازم و أنا واثق في نفسي 
حازم : أنا حازم و أنا ماسك نفسي عشان معيطش
مالك بصله بقرف و فتح الباب و قال: اختفي من قدامي فوراً
حازم جري على اوضتة و مالك خرج بص لـ ملك بطرف عينه و قال: تعالي ورايا اما نشوف اخرتها
مالك مشي و ملك متنحة و أخيراً استوعبت بدت تتحرك وراه لكن حصت حاجة خليتها تقف مكانها و تجز على سنانها 
مالك كان داخل اوضتة ريا جت حضنته و قالت بمياعة: كدا يا مالك كدا تضربني معاهم شوف الضربة علمت إزاي و بترفع فستتها
مالك اتصدم من تصرفها و كان لسة هيبعد لقي ملك جبتها من شعرها
ملك : انتي مش هتهدي غير لما اشيلك الشعرتين الباقين تعاليلي يا حليتها وقعتها على الأرض و قعدت فوقها
ملك : وريني بقي العلامة كدا هحطلك عليها مرهم 
ريا بتصرخ تحت ايد ملك و مالك واقف متنح و فرحان من جواه على غيريتها
ريا : يا متوحشة سبيني بقي انتي بتعملي اية والله هحبسك
ملك بغيظ : تحبسيني انا طب تعالي و خلية بدل المحضر اتنين 
وليد و حازم جم على صوت صراخ ريا 
وليد : ايش هذا هي المباراة بدأت فاتني جون مهم الإعادة امتي يا جميلة
ملك بشر: دلوقتي حالا اقعد كمل الماتش على ما اخلص الشعرتنين دول و نعيد من الأول أنا مش ورايا حاجة انت وراك 
وليد : حتي لو ورايا نفضالك يا بشا 
حازم جايب فشار و تسالي و حطهم على الترابيزة قدامة و بيتفرج 
ملك : هات شوية فشار يا سعادة البيه كريم شانتيه
حازم مسك الطبق و حضنة و قال: ابدا دا بتاعي لواحدي
ملك ضربت ريا قلم و قالت: كدا يا سعادة البيه كريم شانتيه مش هتديني دا أنا هعمل توترتة كمان شوية
حازم بتفكير: لأ أنا عامل دايت مش هقدر أكل توترته و برضوا مش هديكي فشار 
ملك : كدا طييب و نزلت ضرب و عض في ريا و هي يتقول كنت عاوزه توريلة اية اه الضربة بقي مش عاوز تديني الفشار طب خدي
ريا : اديها الفشار انا ذنبي اية انضرب ليا و ليك 
حازم : لا هي جميلة لما بتزعل بتحب تفش غلها في أي حاجة قدمها و انتي للأسف اللي قدامها استحملي بقي يا ريري
ملك : و كمان ريري يعني مفيش فشار و بتقول يا ريري خدي و مسكت شعرها و بقت تشدها منه 
ريا : ااااه شعري سبيه يا متخلفة هتخلعية في إيدك
ملك بانشكاح: طب يا ريت مش أنت عاوز الشعرتنين الصفر دول يا سعادة البيه كنافة بالمنجة
وليد: براحتك يا كبيرة عاوزه تجبية هاتية محدش هيقف في طريقك
مالك كان بيضحك جامد عليهم و على أنهم بيسايروها في كل حاجه
حازم : كيدا العزال انا من يومي الله أكبر عليك يا شبح المنطقة
مالك كتم ضحكته بصعوبة و شال ملك من على ريا من ظهرها
ملك بترفص عاوزة تنزل
ملك : يا سعادة البيه الحليوة سبني لسة الشعرتنين مخلصوش
مالك : انتي بتقطفي ملوخية اتهدي بقي يا بت 
مالك خلي وشها ليه و بصلها أوي و ملك نفخت خدودها و سكتت 
ريا قامت بغل و جريت على ملك عاوزة تضربها مالك في لحظة كان حضنها و شدها بعيد
ريا من سرعتها خبطت في الخيطة بصت لية و قالت بضحكة: يا صاحب القلب الطيب يا عم شكشك و أغمي عليها
ملك بصت لـ مالك بهيام و قالت: أحبك يا منقذي عليا الطلاق
مالك برق ليها جامد
ملك استوعبت اللي قالتة مالك خدها من ايدها على اوضتة و قالت لـ وليد فوقها
وليد بتسقيف: الله يسهلوا يا عم 
حازم قاعد مش فاهم حاجة لكنه كان بياكل فشار بتتكبير دماغ لأنه مقتنع بجملة مهمه حاططتها مبدأ في حياتة " لا تتدخل في ما لا يعنيك " 
مالك دخل الاوضة و قفل الباب بصلها جامد و ملك رجعت يظهرها على الباب و قالت بخوف مصطنع: ايية
مالك : يعني انتي بتقولي بحبك كدا قدام الكل
ملك : إن شالله اتص في نظر ريا ما كان قصدي انت فهمت غلط 
مالك قرب منها و باسها برومانسية و قال: كلمة بحبك بتتقال كدا 
ملك بصتلة و عيونها لمعت و سرحت في عيونه
مالك قرب منها تاني و قال: انا بحبك و خلاص معنتش قادر أعيش من غيرك و باسها تاني 
ملك بتوهان : كفاية
مالك : كفاية اية 
ملك : كفاية بوس يخويا مقتحنهاش مبوسة إحنا
مالك : الله يخربيت رومانسيتك يا شيخة فضيلة 
ملك ضحكت من قلبها مالك مسك ايديها و باسها و قال: تعالي نشوف الحوش اللي بره دول فوقوا البت وإلا لسة 
ملك هزت راسها و هي بتضحك ميك ايديها و خرج اتصدم من المنظر 
مالك : ينهار منيل بستين نيلة
 مالك : ينهار منيل بستين نيلة اية اللى انتوا عاملينه دا 
ملك بصت ليهم و قالت بضحك : ميه ميه يا شباب استمروا
وليد بغمرة: عشان تعرفي يا كبيرة إننا هناخد حقك حتي لو مالك اخدك يحكلك قطره قاله و هو بيحط اللييب في بوقة و بيقزقز
ملك انكسفت أوي و استخبت ورا مالك
مالك بص لـ وليد بتحزير و وليد رفع ايده و هو بيقول: الله هو انا عملت حاجه يا جدع
مالك قال بصوت واطي لـ ملك تدخل اوضيتها و ملك ما صدقت جريت على الاوضة
مالك بصلهم و بص لـ ريا و قال: انا مش قولتلك تفوقهوها
حازم : مهي قدامك اهي يا مالك حلوه و زي الفول لا و النيولوك بتاع شعرها تحفة أنا لازم اتصور سيلفي معاها
مالك: نيولوك يا شوية غجر و بص على ريا المرمية على الأرض تحت رجليهم و شعرها و وشها مليان قشر لييب
وليد و هو بيتف قشر الليب على وش ريا : مالك متعصب كدا ليه تكونش من بقيت عيلتك يا راجل دي حتي عاملة مشاكل مع جميلة
مالك بحاجب مرفوع: هي برضوا اللي عامله مشاكل مع جميلة
حازم : طبعا هو في زي جميلة أدب أخلاق محدش بيسمعلها صوت كل اللي بتقوله حاضر و نعم بس و كمل بصوت واطي ربنا يسامحني على الكدب دا 
وليد : وإلا الميكب بتاعها تحفة تحفة و شعرها اللي شكل ارسل التلفزيون دا بيظبط الإرسال والله هو في زي جميلة و أكل جميلة و افتكر الكرشة و حط ايده على بوقة و قال: هو فعلاً مفيش في أكل جميلة
ملك من وراهم بصوت واطي: دا انتوا هتدخلوا جهنم بطيارة عليا الطلاق
وليد: اية يا بسبوسه بالقشطه مش بسيطك قدام الحليوة وإلا عاوزاه يروح للـبرص دي 
ملك : تفتكروا
وليد و حازم هزوا رأسهم بايجاب ملك وقفت مرة واحدة و قالت بدموع وهمية: دايما مظلومه والله العظيم انتوا يا عالم يا مفترية طب من غيري من هيغسلكم الهدوم 
وليد بصلها بص عين و ملك قالت: اينعم بحطها في الغسالة الاتوماتيك و تتغسل لوحدها بس برضوا بتعب طب مين يغسلكم المواعين 
وليد ضيق عينه اكتر ملك بلعت ريقها و قالت: اينعم سعادة البيه كنافة بالمنجة هو اللي بيغسلها بس برضوا لوليا مكنش عمل كدا
ملك لسه هتكمل وصلت الندب يتاعتها مالك بصلها و قال: مش عاوزه اسمع ولا كلمة انتي فاهمة انا مش قولتلك تدخلي اوضتك بتخريج منها لية دلوقتي أفهم
ملك بخبث: نسيت افوق المرحومة
مالك لسة هيتكلم ملك بصتله بتحذير و قالت: طلاق تلاتة محد مفوقها غيري و جابت كوباية ماية و دلقتها مره واحده عليها 
ريا فاقت و هي بتشق و تقول:. اية دا الجو بيمطر وإلا اية 
ملك : ايوه الحقي ادخلي بقي بدل ما يقلب على تلج في القفا 
ريا بصت ليها و جريت على اوضيتها و هي بتتوعد ليها 
ريا بغل : اما خرجت من البيت دا بفضيحة مبقاش انا ريا يا جميلة الكلب
ملك كانت ماسكة الشبشب في اديها عشان تهدد بيه ريا لو عاندت معاها و رمت على الأرض و هي يتقول: قطيعة محدش بياكلها بالساهل و بصت عليهم و قالت بقرف: خسئتم كلكم ها و مشيت و هي بتدبدب في الأرض
مالك ضحك على منظرها و بصلها بحب و دخل اوضته
تاني يوم كان الجمعة كلهم صحيوا فطروا و قاعديين بملل 
وليد : اية الملل دا ما تيجوا نلعب
حازم سقف و قال: صراحة و تحدي تاني ملك أول ما سمعتهم جريت على الأرض قعدت و ربعت
كلهم قعدوا جمبها وليد لف الازازة جت عند حازم يسال ريا 
حازم بتلقائية: قولتي جاية عشان سياحة اومال قاعدة في البيت أربعة و عشرين ساعة ليه
ريا اتحرجت من السؤال و قالت: معرفش حاجة هنا عشان اروحها فهستني مالك يفضي و يوديني
ملك بهمس سمعوه : إلهي يبلعك ابو الهول و نخلص منك بقي لحسن الواحد جاب جاز 
وليد و حازم كتموا ضحكهم و مالك ابتسم على تلقائيتها
حازم لف الازازة جت ريا تسال ملك 
ريا بخبث دا انتي جتيلي في ملعبي أوي يعني
ريا بصت لـ ملك و قالت: انتي ليه حاطة الميكب الزبالة دا على وشك سوري يعني بس كلمة زبالة قليلة علية بس عندك حق اهو تداري بيه شوية طلتك المقرفة
ملك بغيظ و ردح: بقي طلتي مقرفة يا اللي صرصار المجاري انضف منك يا بت دا انتي خضرا زي الملوخية المعفنة بالظبط حتت جيبنه قديمة اتهرت من كتر الدود اصماللة على طلتك يختي دا انتي من غير شوية البوهية اللي في وشك دول ولا حد كان عبرك دا انتي ميته سبع مرات قبل كدا يا بت 
يلا يا خلة سنان مكسورة دا انتي اللي يصطبح بوشك يا بت يتقل يومه 
حازم : كاااات هايل يا فنانة هاتيها من شعرها بقي أصل في شعراية كدا هموت و أخودها
ريا: هي مين دي اللي معفنة يا بيئه انتي طب أنا هتحداكي تشيلي البيلياتشوا اللي في وشك دا عشان يبان وشك الحقيقي و الكل يعرف شكلك اللي يخوف
ملك بسخرية ما بلاش يا شكارة الاسمنت انتي لحسن تتصدمي تاني و قلدتها يا صاحب القلب الطيب يا عم شكشك
وليد نام على الأرض من كتر الضحك و قال: يا واثق من نفسك انت
ملك بكبرياء: اومال يا سعادة البيه كنافة بالمنجة أنا جميلة و أنا ماسكة في نفسي عنها بالعافية بصت لـ مالك اللي غمزلها من غير ما حد ياخد باله و هي اتكسفت
ريا بغيظ: طب انا أهو ريا بتحداكي يا جميلة تعملي اللي قولت عليه ملك بصت بعونها لـ مالك تستأذن هز رأسه براحة من غير ما حد ياخد باله
ملك بابتسامة عريضة: طب يا تنين مهاجر قبلت التحدي بس بشرط
ريا: اية هو ؟! 
ملك : هتقفي على رجل واحدة و ممنوع تبديليها و وشك للحيطة و ايدك مرفوعة لفوق و لو اتحركتي مجرد حركة بس الساعة هتتعاد من الأول
ريا من غير تفكير: موافقة طبعاً
ملك مشيت و هي على وشها ابتسامة ثقة دخلت اوضيتها و قفلت الباب
وليد لـ مالك بهمس : تفتكر هتعملها
مالك : هتعملها دي جميلة يا ابني تتوقع منها أي حاجة دي مطرقة أصلا
وليد : حصل حقيقي حصل ما لنا إلا الصبر يا ام عبير 
ملك في الاوضة طلعت فستان شيك جدا مش ديق و مش واسع خليط بين اللونين الأبيض و الأسود ليبسته و رفعت شعرها فوق بتوكة و نزلت خصلات منه 
جابت قطنة و مسحكت الميكيب بالمزيل و بصت لـ نفسها بثقة في المراية و قالت: قمر اربعتاشر يولاد و الله العظيم و بعتت لنفسها بوسة في المرايا ليست صندل بكعب و وقفت عند الباب حطت ايديها على الاوكرة و خدت نفس و خرجت و هي بتفتح الباب 
الكل بره قاعد مستني على نار و الهدوء كان سائد في المكان 
مالك اللي مش عارف رد فعله هيكون اية و حازم اللي مش متخيلها غير جميلة أما وليد فكان بيضحك بخبث على منظرهم و هو متأكد من شكل ملك لانه شافها قبل كدا في الصور مع مالك 
ريا اللي قاعدة بثقة و مستنية ملك تخرج عشان تتريق عليها 
الكل انتبه لتكت الباب و هو بيفتح و صوت الكعب و هو بيدب في الأرض ملك بدأت تظهر ليهم و كل ما تقرب الصورة توضح ليهم لحد ما وصلت قدامهم 
هدددوء عم المكان لدرجة إن صوت الذباب و هو بيطير كان واضح ليهم 
كلهم وقفوا بصدمة مره واحده و مش مصدقين إن دي جميلة
مالك همس: مهلكة و كمل بعد ما بصلها جامد و خلاها تنكسف 
   " آه يا مُعذبة القلب ما أعذبكي .. و ددت لو أزحت تلك العيون عنك و أدخلتك بين أضلعي إلي الأبد " 
ملك واقفة مكسوفة من نظراتهم ليها و أخيراً وليد اتكلم هو مكنش متخيلها بالحلاوة دي 
وليد : بتهزروا يا جماعة فين جميلة بص وراها و قال: انتوا بدلتوها وإلا اية 
ملك ضحكت من غير صوت و بصت لـ مالك اللي هيمان فيها على الأخر
ريا اللي مكنتش متوقعاها بالحلاوة دي دي من غير ميكياج و جميلة جدا بصتلها و بصت لنفسها و بدأت الغيرة تدخل قلبها
حازم اللي أخيراً نطق : مين المزة بصلها و قال يا مساء الأناناس على عيون أجمل الناس ممكن النمبر بس عشان اشيلك من عيلتي اللي جاية عليا جامد دي 
مالك بص لـ حازم بغضب و راح ضربة على قفاه خلاه يطلع لقدام شوية و قال يغضب....
 حازم اللي أخيراً نطق : مين المزة بصلها و قال يا مساء الأناناس على عيون أجمل الناس ممكن النمبر بس عشان اشيلك من عيلتي اللي جاية عليا جامد دي 
مالك بص لـ حازم بغضب و راح ضربة على قفاه خلاه يطلع لقدام شوية و قال يغضب :  أخرس بدل ما أعرفك شغلك
حازم بهيام: أخرس اية بس قدام الجمال دا كله بص لجميلة و قال: مش ناوية تجيبي النمبر برضوا
ملك : إن شالله تسلم يا سعادة البيه كريم شانتيه
حازم : و الله انتي اللي سعادة البية
ريا خرجت من صدمتها و قالت: عادية يعني مفهاش حاجة مميزة
ملك لوت شفتيها بحركة شعبية و قالت: لو على التمير فاحنا متميزين و أوي كمان إنما الاعمي اعمي يعنيا أنا نفذت التحدي نفذي الشرط.
ريا بصت ليها بغيظ و راحت على الحيطة و عملت زي ما ملك قالت ليها
ملك استنت ربع ساعة عدي و قلعت الشبشب و حدفتة في ريا .
ريا لفت وشها و قالت بغضب: اية الغباء دا
ملك : لفيتي وشك ليه كدا هتعيدي من الأول يلا يا سعادة البيه كريم شانتيه اظبط من الأول
حازم بهيام: عيوني يا بسبوسه بالقشطه إنتي ما تجيبي حته 
ملك برقت و مالك مسك اديها و اخدها على اوضتة
وليد : حط القطرة بضمير يا مالك و ضحك و بص لـ ريا و قال: أنا مراقبك أي حركة هبلغ جميلة علطول 
مالك قفل الباب و بص لـ جميل بغيظ و في ثانية كان بايسها بغيظ
ملك عمالة تزق فيه بس مش قادره لحد ما بعد منه لنفسة
ملك بتنهج و بتبصله بغيظ  وقالت بغيظ : انت إزاي تعمل كدا ؟! 
مالك : اية يا حلوه هي أول مره وإلا اية و بعدين اية اللى انتي لبساه دا ها مش ملاحظة إن معاكي شباب في البيت
ملك بغيظ و حاجب مرفوع: نعم يا حضرت سمعني تاني كدا معلش و من كتر غيظها كانت بتهز رجليها جامد 
مالك بضيق: مش عاوز حد يشوفك غيري رجعيلهم جميلة و سبيلي انا ملك تبقي بتاعتي لوحدي
ملك بخبث: بس ملك مش ملك حد ملك ملك نفسها بس 
مالك : ملكيش انتي دعوة بملك انا هعرف اغليها توافق و قرب عليها باسها برومانسية و قال: كدا بقت ملك بتاعتي و غمز ليها
ملك.: أنت اية ها قولتلك متبوسنيش تاني مش فاتحنها مبوسة يعني
مالك راح بايسها و قال: فتحنها مبوسة حبيبتي عاجبها ملكيش انتي دعوة
ملك بغيظ : انت خدت مني بوسة غصب رجعهالي لو سمحت
مالك بخبث غالي و الطلب رخيص و راح بايسها بس المرة دي ملك بادلتة البوسة و تعمقوا فيها أوي لدرجة إن شفايفها احمرت
ملك خبت وشها في صدره و هي بتقول: هتعمل فيا ايه اكتر من كدا
مالك خرجها من حضنه و بصلها بحب و تحذير: لحد ما نتجوز مش عاوز حد هنا في البيت يشوف وشك مفهوم
ملك هزت راسها بايجاب و مالك باس على رأسها و قال: الحب معرفش بأبي غير لما دخلتي قلبي يا ملاكي
ملك بصتله بتوهان و قالت: بحبك من ساعة ما عيني وقعت عليك اوعي تخيب ظني فيك يا مالك هتتعب أوي لما ترجعني ليك تاني 
مالك باستغراب: لية بتقولي كدا
ملك : معرفش بس حسيت إني عاوزة أقول كدا لمحت باديها الساعة قالت يا لهوي اوعي بسرعة
مالك بخضة : في اية
ملك و هي بتخرج من الاوضة البت متشعلقة بره و الساعة قربت تخلص و أنا بعون الله نويت اشعلقها اليوم كله 
ملك خرجت و حطت ايديها على بوقها و هي بتقول محدش يعمل صوت خلعت فردت الشبشب و ضربتها في رأسها
ريا بغيظ : اااه و اختل توازنها ونزلت رجليها بصت ليها بغيظ 
ملك رفعت كتفها و قالت: الاتفاق إتفاق يا عينا لفي يا بت و على رجل واحدة و ايدك فوق
ريا بغيظ: هوريكي يا اللي اسمك جميلة انتي هوريكي مبقاش ريا إلا لو ما خرجتك من هنا بفضيحة
-------- 
في مكان أول مره نروحة واقفة نتشر الغسيل و هي بتغتي الواطي واطي أهي و الخاين خاين أهي و مش هيتغيروا ولاد الوارمة ابدا
خلصت اللي في الطبق بصت تحت البيت لقت واحد معدي ابتسمت بخبث و قالت: بقي يا ابن الورا'مة انت عاوز تكرشني انا وأمي من البيت تعالي بقي دا انا هطلع عين اللي خلفو'ك 
مسكت طبق الغسيل و دلقت الماية اللي فيه عليه 
- ينهار منيل على الصبح مش تفتحوا يا عمي 
- شهقت بصدمة مصطنعة هي جت عليك يا معلم إسماعيل لمواخذة يخويا مشوفتكش
اسماعيل: مشفتنيش وإلا قاصدة تدلقيها عليا عشان تنتقمي مني يا منه
منه بردح : وانا هعمل عقلي بعقلك انت يا راجل و بعدين أنا لو عاوزه انتقم مش هدلق عليك ماية غسيل لا هدلق ماية نار اهو نكون خلصنا البشرية كلها منك و كمل في سرها يا راجل يا عرة
اسماعيل: لا بقي دا انتي متربتيش و عاوزة اللي يربيكي
منه بغضب و شهقة : نعم نعم عاوز اية يخويا تربيني طب راجل خليك واقف لحد ما انزل و رمت طبق الغسيل على الأرض و جريب على تحت 
- نازل فين يا منه انتي يا بت 
منه : اهدي انتي بس يا منولة في راجل عرة تحت عاوز يتربي و أنا اللي هربية بقي ها 
و نزلت تجري على السلم 
منال: هو انا هسيب البت تضرب لوحدها عليا الطلاق ابدا لازم أضرب معاها و خدت طرحه حطيتها على رأسها و نزلت جري على تحت
منه : بقي انت يا راجل يا اللي مش قادر على أهل بيتك ولا عارف تمشي كلمة عليهم جاي تتشطر علينا إحنا اكمن مفيش فينا راجل لا اصحي دا منه و الأجر على الله
اسماعيل: هاتي اخرك يا مره يا قادرة دا انتي يا بت بشنبات
منال : حوش حوش على الأقل عندها اللي مش عندك يخويا جاي تتشطر على بنتي يا اسماعيل اية انت مفكر محدش هيوقفلك وإلا اية 
- أهدي يا ام ملك و اقصري الشر يختي 
واحدة ماسكة منه حيشاها عن إسماعيل و واحد من أهل الحارة حايش إسماعيل عنهم 
منه : سيبي يا ولية سيبي لحسن هضر'بك انتي مكانه
- يختي اسكتي انتي فيكي خبطة لما هتاخدي التانية
الحارة كلها اتلمت و الصوت بدأ يعلي 
منه بصوت عالي: اسمعي يا حاره بنت كـ'لب الراجل دا غلط فيا و في أمي كدا غلط صح 
الحارة كلها : صح 
منه : حلو و أنا بقي كنت مستنياه يغلط سيبي يا ولية و فلتت منها هجمت على إسماعيل بطحته وقعته على الأرض
منه : بقي يا راجل بتغلي الإيجار كل شهر و قلنا ماشي لكن تغلط فينا و عاوز تكرشنا و احنا بينا عقد انت مفكرني فافي هروح اشتكي للحكومة لا أنا حقي باخدة بايدي و نزلت ضرب فيه 
الستات شالوا منه من علية بالعافية و الحارة كلها بقت تتكلم منهم اللي متعاطف و منهم اللي شمتان
منه حست بالفون بيهز بصت فية و ضحكت و قالت للحارة كلها بصوت عالي: صااااامت
الحارة بقت هوس محدش بيتحرك منه خدت نفس و ردت 
منه : ملك روحي انت فين يا وحش
ملك : عاملة ايه يا منه و ماما عاملة اية كله تمام 
منه : كله لوز لوز انت سايب وراك رجالة يسطا طلاق تلاتة ما تشيل همنا تاني هاتيجي امتي بس 
ملك : قريب يا حبيبي قريب انتي فين كدا اية الجو الصامت دا 
منه بصت للحارة و الخناقة و قالت : لا يا حبيبتي دا انا حتي قاعدة في اوضتي قدام التلفزيون الخاص بيا على سريري اللي من ريش نعام تحت التكيف حجي 
ملك ضحكت جامد و قالت: ربنا يسعدك يا حبيبتي هقفل أنا دلوقتي
منه : سلام يا روحي سلام سلام سلام و قفلت بصت للحارة و استعدت للخناقة تاني و قالت: كما كنت 
الحارة كلها الصوت رجع فيها تاني و بقي الكل يتخانق مع بعضة
------ 
ملك كل ما ريا خلاص هتخلص الساعة تخليها تتحرك عشان تعيدها من الأول لحد ما ريا زعقت و قعدت
ملك : حلو غلطت وانا كنت مستنياها تغلط اوعي تكوني فاكره إني دلوقتي كيوت لا دا من العشوائيات يا بت تعالي بقي يا حلوة و نزلت فوقها ضرب 
حازم بإعجاب: اجي أساعدك يا جميلة
ملك : متشكرين لخدماتك يا سعادة البيه كريم شانتيه دي انا كفيلة بيها لوحدي و نزلت ضرب في ريا 
مالك كان شايف نظرات الإعجاب من حازم اتعصب و ...
---- 
منه و منال بيتسحبوا وسط الخناقة و بصلوا لبعض و طلعوا على شقتهم 
منال: انتي كويسة يا بت 
منه : لوز اللوز دماغي صدع من الخناقة دي هنفضها إزاي 
منال بخبث أنا هقولك هنفضها ازي
منه  : تعجبني هاي الدماغ الشريرة و ضحكت بخبث و قالت عندي خطة أحسن 
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
 منال: انتي كويسة يا بت 
منه : لوز اللوز دماغي صدع من الخناقة دي هنفضها إزاي 
منال بخبث أنا هقولك هنفضها ازي
منه  : تعجبني هاي الدماغ الشريرة و ضحكت بخبث و قالت عندي خطة أحسن
منال: اتحفيني دا انا أمك حبيبتك
منه دخلت الحمام و جابت خرطوم ماية و قالت: يعد إذن سيادة الوالدة ممكن تفتحي الماية
منال دخلت جري فتحت الماية و خرجت بسرعة تتفرج
منه واقفة في الشباك و موجهه الخرطوم على تحت و الماية نازلة على دماغ الكل 
أهالي الحارة بقت تجري كل واحد عاوز يتحامي في شقتة
منه لمحت إسماعيل بيتسحب وجهت الخرطوم علية 
اسماعيل بقي يقع و يقوم و يقع و يقوم و يقع لحد ما استسلم للأمر الواقع بصلها بغيظ و قال: ماشي يا منه ماشيي
منال قفلت المائة و منه قالت بصوت عالي: حاج اسماعيل إلا أنت كنت معاهم يا راجل طب مش تكح عشان أعرف و أخد بالي منك 
اسماعيل: ابقي افتكري اللي انتي عملتية دا عشان مش هيعدي بالساهل
منال بسخرية: يلا يا اسماعيل من هنا انا مسكاها عندك بالعافية أصلا اتكل على الله يخويا
اسماعيل مشي و هو بيتوعد ليهم أنه هيطربقها فوق دماغهم 
منه : منولة عندكيش يختي قلة نكسرها وراه
منال بصتلها من فوق لتحت و قلعت الشبشب و قالت: دا انا اللي هكسر عظمك في بعضة يا بنت الكـ'ـلب بقي تقومي الحارة كلها حريقة و جاية تشتقي في اللبانه قدامي كدا عادي 
منه وقفت وراها و كملت أكل في اللبان و هي بتقول: خلاص هشتق من وراكي يا منولة ولا تزعلي نفسك يا قلبي 
منال بصتلها بغيظ و بعدت خطوة و حدفتها بالشبشب
منه بفرحة: مجاتش فيا يا منو
مكملتش الكلمة و لقت فردت الشبشب التانية في وشها
منها بدوخة: نشنت يا معلم تسلم ايدك يا سيد المعلمين
--------- اذكروا الله
مالك كان شايف نظرات الإعجاب من حازم اتعصب و قال: حازم كام مره هنبهك و انتي بص لـ ملك و قال بحزم اللي قولتلك علية يتنفذ دلوقتي حالا
ملك : استني أخلص اللي في ايدي بس و بصت لريا بشر و قالت: بقي إنتي بقي بتخلي بالاتفاق تعالي بقي يا حلوة
وليد: يمين يا جميلة شمال يمين شمال القاضية يا جميلة
منخير ريا نزلت نقطتين د'م فوليد هيص و قال: الله أكبر شبح المنطقة و المناطق المجاورة عليا الطلاق
ملك قامت من على ريا و بصتلها بقرف و هي بتقول: يا ربي لازم أربي الأشكال اللي زي دي على الصبح كل يوم كدا و مشيت على اوضيتها و هي بتبرطم و تقول: دهية لما تاخدكم كلكم يلا و رزعت الباب وراها
مالك: البنت دي اتهبلت والله العظيم فيوزتها ضربت
حازم قام دخل اوضتة و وليد ساعد ريا بأمر من مالك و دخل اوضتة
ريا بغيظ : جربوعة أوي و رحمة أمي لاوريكي يا جميلة الكلب يومين بالظبط و هتبقي بره الفيلا دي و ساعتها بقي مالك و فلوسة هيبقوا ملك ليا أنا و بس 
دخلت اوضيتها و مسكت التليفون و قالت: الو جهزت الورق كله ؟! 
- كل حاجه جاهزة مستنين أوامرك بس هتخليه يمضي امتي 
ريا: الصفقة ليكم أما العز دا ليا أنا انتظر مني تليفون خلال الأيام الجاية و قفلت و هي بتفكر في فكرة خبيثة تطلع بيها ملك من البيت 
------ اذكروا الله
ملك رجعت لبست الجلبية الرجالي تاني و عملت مكياج خلاها زي العفاريت بالضبك و ظبطت شعرها و خرجت بره 
حازم بالصدفة كان خارج يشرب شافها و صرخ جامد و قال: أعوذ بالله من الشيطان الرجيم
ملك : اية يا سعادة البيه كريم شانتيه شوفت عفريت يخويا ما أنا متلقحة قدامك طول اليوم
حازم : كنت مفكر مش هتلبسي الهدوم و المكياج تاني 
ملك : لا البيت دا طاهر و هيفضل طول عمره طاهر و بعدين كل واحد بيرجع لأصله يا سعادة البيه كريم شانتيه اقولك اية بس يخويا احزان عليا الطلاق أحزان
مالك شايفهم بيتكلموا مع بعض الغيرة اتملكت منه راح ليهم و قال بغيظ : انتوا بتعملوا ايية
حازم : تعال يا مالك شوف جميلة رجعت سيد قشطه تاني ما كنتي خليكي بسبوسه بالقشطه الله
مالك بغيظ : حازم يلا اوضتك دلوقتي
حازم مشي و هو مش فاهم حاجة بس مشي عشان ميحصل مشاكل 
ملك بصت لـ مالك بعيون قطة و هو ضحك من جواه على منظرها بس تصنع الصرامة و قال: انتي ماشية توزعيلي ابتسامات و ضحكات و بتحكي مع الكل ينفع كدا
ملك هزت راسها بالنفي و قالت: حقك عليا يا سيد الناس و غمزت بتغيري يا بيضة و بعدين دا حازم عادي يعني
مالك همس ليها و قال: لو من ابوكي و أمك نفسهم هغير انتي بتاعتي ضحكتك كلامك شكلك كله بتاعي فاهمة يا ست الحسن
ملك بهيام : بجد يا مالك أنا ست الحسن بتحبني قد اية 
مالك بص في عنيها و قال: زاد حبك بقلبي لدرجة لو خيروني بين كنوز الأرض و عشقك لاخترك دون تفكير
ملك بصت في عيونه و دمعت و هي بتقول: أد كدا بتحبني يا مالك صدقني بحبك اكتر و همست في ودنه و هحبك اكتر لما تمشي رشدي اباظه اللي جوه دي 
مالك ضحك بصوته كله و قال: انتي مشكلة كبيرة
----------- اذكروا الله
ريا قاعدة في الاوضة و عمالة تاكل في ضوافرها خايفة تخرج لحسن ملك تضر'بها تاني 
و عمالة تفكر هتخلص منها ازي فجأة عنيها وقعت على خاتم ليها بصت ليه قوي و ضحكت بخبث و قالت: قولتلك هخرجك بفضيحة يا جميلة الكلب و ضحكت بصوت عالي 
--------- اذكروا الله 
منال و منه قاعدين بيتفرجوا على مسرحية العيال كبيرت فجأة الباب خبطت 
منه : ما براحة يا جدع اية قاعدين ورا الباب فتحت الباب لقت قدامها تلت ستات
منه : خير يا ست منك ليها عاوزين اية 
- انتي بقي منه شبح المنطقة و اللي علمت على الحاج اسماعيل
منه : ايوه انا يا عنيا في حاجة و بعدين لحظه الحاج اسماعيل اممم كدا بانت على الأخر و شمرت كومها و قالت: اتفضلوا اتفضلوا دا احنا هنكرموكوا آخر كرم 
الستات دخلوا و هما عاملين حسابهم أنهم هيطحنوا منه فدخلوا ببرود
منال بحاجب مرفوع: و دا من اية إن شاء الله مالهم داخلين فاردين جناحتهم كدا 
منه بلوية بوذ : قرايب الحاج اسماعيل ختمت كلامها بغمزة فمنال فهمت هما جايين لية 
منال: امم الحاج اسماعيل تيب خلصي بسرعة على ما اجيب شوية لييب من جوه الحته اللي جاية من المسرحية دي هايلة لازم أشوفها بمزاج و سابتهم و دخلت 
منه بخبث : ها يا حلوين تحبوا نبدأ بمين فيكم
واحدة من الستات خلاص جابت آخرها من برد منه هجمت عليها و هي يتقول: دا انتي متوصي عليكي أوي يا به 
منه : به انا يتقالي به حلو غلطت و انا كنت مستنياها تغلط منولة تعال ايدك معايا يختي 
------- اذكروا الله
ريا بتتسحب عاوزة تدخل اوضة ملك لكن مش لاقيه الفرصة المناسبة
ملك بحاجب مرفوع: مالك واقفة مش على بعضك لية ؟ 
ريا: ها و اية اللى مش هيخليني على بعضي ركزي في شغلك احسنلك انا أصلا عيني عليكي
ملك بلوية بوز ؛ قطيعة تاخدك انتي و شعرك في ساعة وحدة و سابتها و مشيت 
ريا بصت يمين و شمال ملقتش حد دخلت بسرعة الاوضة و قفلت وراها و هي بتبتسم بخبث 
ريا بصت يمين و شمال ملقتش حد دخلت بسرعة الاوضة و قفلت وراها و هي بتبتسم بخبث 
خلت الاوضة و فضلت تدور على مكان تحط فية الخاتم و يبان إن اللي أخده هو ملك 
ريا بقت تدور في حاجتها لحد ما حطته في الدلاب بين هدومها و ابتسمت و هي بتقول: أخيراً هخلص منك يا بنت الصر'مة انتي 
و خرجت تتسحب من الاوضة و لا كأنها عملت حاجة خرجت لقتهم قاعدين يضحكوا مع بعض أول ما ملك شافتها حطت ايديها على قلبها و بقت تتنفس بصعوبة و تقول: لا الجو كتم مره واحده كدا أصبح لا يطاق لا لا مش مستحملة و بقت تاخد نفسها بالعافية
حازم بقي يهوي عليها و يقول: خدي نفس براحة عين و صابتك يختي
ريا واقفة مش فاهمة حاجة من اللي بيعملوه و مفكراها مش قادره تاخد نفسها بجد بحد ما لقت ملك بترد علي حازم و بتقول :- عين خضرا مدوره كدا زي قرص الشمس تعرف يا سعادة البيه كريم شانتيه
حازم بجهل: لا معرفش عرفيني
عارف كان زمان في يوم خميس الساعة خمسة الا خمسة نزلت جبت خمس فرخات صغيرة كتاكيت يعني
حازم بفضول: و بعدين اية اللى حصل
ملك : اكلتهم خمس تيام و ماتوا الخمسة الساعة خمسة بالضبط و كل ما تقول خمسة تحط اديها في وش ريا 
ريا أخيراً فهمت و ابتسمت بغيظ و سابتهم و مشيت و هي بتقول جواها ماشي يا جميلة الكلب انا تتريقي عليا صبراً عليا صبراً
------ اذكروا الله
منه قاعدة فوق الست الأولي و ماسكة التانية من شعرها و منال ماسكة الست التالتة و عمالة تحط رأسها في جردل ماية و تقولها: اعترفي بقي هتفرهديني و الإعلان لسة مخلصش
الست : يا ستي بقولك الحاج اسماعيل هو اللي باعتنا
منال: يعني مش عاوزه تعترفي طب ازلي اطفحي بقي من المائة دي تدري إنها ماية مجاري
الست حطت ايديها على بوقها و كانت هترجع
منال: اوعي لسة ماسحة هخليكي تلحسيها بلسانك
الست حطت اديها على بوقها و منال مسكاها من شعرها بايد و ماسكة ايد المقشة باليد التانية 
منال بتضرب الست التانية بالمقشة و هي بتقول: أنا مش عارفه مش عاوزين تعترفوا لية و تخلصوا نفسكم 
التلاتة قالوا في نفس الوقت: الحاج اسماعيل هو اللي بعتنا
منه : شوفتي يا منولة مصرين ينكروا من رايي نستعمل معاهم طريقة جديدة من اختراعي لسة مفتكساها حالا
منال: قولي و أنا دايسة معاكي لحد ما الإعلانات ما تخلص انتي عارفه القناة دي بتجيب اعلانات كتيره
منه استني الأول هاتي المقشة دي كدا و ضر.بت الست الأولي على دماغها فقدت الوعي و الست التانية سحبتها من شعرها وقعتها على الأرض و ضر.بتها خلتها تفقد الوعي بصت للست التالتة اللي في ايد أمها
منال زقتها ليها و قالت: خديها أهي على ما اجيب تسالي غير اللي خلصت دي 
منه ربطتهم كلهم في الكنبة بحبل و جابت جردل ماية و حدفتوا عليهم و قالت: صحصحوا
الستات فاقوا و شافوا نفسهم مربوطين و منال بتزقزق ليب و بترمي عليهم القشر
منه : كنا بنقول اية بقي اه نشوف طريقة تانية تخليهم يعترفوا اية رايك يا منولة  نكهر.بهم الستات بصوا لبعض بخوف من المجانين دول اللي ضاربة منهم على الأخر و ممكن ينفذوا كلامهم صح 
منال : حلو يا بت الإقتراح دا بس عندي الاحلي إحنا ندخلهم الاوضة اللي فيها الفأر مش هيطلعوا منها غير بجثة الفار
منه أخدت شوية لييب و بقت تزقزق هيا كمان و قالت: على ما اسخنلهم حتت صفيحة كبيرة كدا و نوقفهم يعملوا تمارين عليها 
منال بصت ليهم و قالت: هتعترفوا وإلا 
الستات بصوت عالي: الحاج اسماعيل هو اللي باعتنا و ادي كل واحدة مننا ميت جنية
منال : شوفي يا منه مش راضيين يعترفوا إزاي يلا دخليهم الاوضة اللي فيها الفار
منه : عونيا يا معلمة
واحدة من الستات صرخت و قالت: بلاش فار بالله عليكي بخاف منهم 
منه انشكحت أوي و قالت: بجد طب مش تقولي من الصبح لازم اخليكي تواجهي خوفك و منال قامت و قالت: أنا الممكن مش ممكن الصعب مني يتمكن تعالي فكتها و منه فكت واحدة و دخلوهم الاوضة منه جت أخدت التالتة و دخلتها ليهم و قفلوا الاوضة بالمفتاح
منه لما تلقتلـ.ـو.ا الفار ابقوا نادوا على ما إعلان يجي تاني يلا يا منولة لحسن الواحد فرهض يختي 
منال: اي دا الإعلام خلص يلا المسرحية يا بت دي اهم منكم انتوا الأربعة
------ اذكروا الله
بعد ساعتين
ريا خارجة و عاملة نفسها بتدور على الخاتم و بتدور في الصالة بصت لـ مالك و قالت لية : مالك في خاتم غالي أوي و خصوصاً أنه من بابي ضايع مني و أنا بصراحة شاكة في جميلة دي 
مالك : إحنا معندناش حد حرامي يا ريا 
ريا: أنا بقول شاكة فيها لا دا انا متاكده أنها هي اللي اخدته لازم نفتشها
وليد دخل على الكلمة و قال: تفتشي مين معلش أسمع تاني كدا
ريا : جميلة الحرامية هي أقل واحدة بينا أكيد هي اللي اخدتة
حازم : لا دا انتي هربت منك على الآخر جميلة مين اللي تسرق مستحيل طبعاً
ريا : انتوا مالكم بتدفعوا عنها كدا لية بقول شاكة فيها مفهاش حاجة لو فتشنا حاجتها
ملك : تفتشي حاجة مين 
ريا رجعت خطوه لورا بخوف خلت حازم و وليد يضحكوا في سرهم و قالت: هنفتشك انتي يا حرامية إنتي اللي اخدتي الخاتم بتاعي
ملك : انتي اللي أختي الخاتم بتاعي انتي حيلتك حاجة يا بت و مع ذالك فتشوا عادي لو دا هيريحك تيجي اقلبلك أنا الاوضة انا واثقة من نفسي أوي يعني 
ريا بصت لـ مالك و قالت: هي نفسها معندناش مانع يلا ندخل 
كلهم دخلوا الاوضة و ريا فتحت الدولاب أوي حاجة و مدت اديها طلعت الخاتم و قالت: اية دا يا حرامية
ملك بصدمة: خاتم مين و اية اللى جابوا هنا أنا معرفش عنه حاجة
مالك بصلها من فوق لتحت و قال : بهدوء كدا تلمي حاجتك و تخرجي بره و مش عاوز اشوف وشك تاني و سابهم و خرج 
وليد بصلها و وقف جمبها و هو بيقول أنا مش مصدق إنك عملتي كدا و صدقيني الحقيقة هتظهر قدام الكل 
حازم خرج يجري ورا مالك و هو بيقول: يا مالك في حاجة غلط
وليد و ريا خرجم و ريا بتضحك بخبث 
ملك مسحت الميكب و دموعها نزلت و لكن حاجتها في شنطة و خرجت من البيت 
كلهم كانوا واقفين في الصالة دمعة منها نزلت و لقت وشها الناحية التانية
------- اذكروا الله
منه بصوت عالي: انتي يا ولية منك ليها قتلو.ا الفار
الستات: لسة  قربنا نخلص اهو 
و بقول يجروا ورا الفار و الست اللي خايفة منه و ماسكة في اديها الشبشب و الفار بيجري من هنا لهما لحد ما في الآخر خلصو.ا عليه
واحدة من الستات: خلاص قتـ'ـلناه خرجينا بقي 
منه : اخفوا أثر الجريمة الفار يترمي من الشباك و تمسحوا الاوضة عندكم الحاجة ورا الباب
الستات خلصت و منه فتحتلهم و قالت: انكشحوا بره مشفش وشكم تاني 
الستات خرجوا جري و منه دخلت تنام و سابت منال تكمل المسرحية
------ اذكروا الله
تاني يوم الصبح ملك وقفت على باب الحارة بانشكاح و هي بتقول: حارتي حبيبتي وحشتيني يا غالية
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
↚تاني يوم الصبح ملك وقفت على باب الحارة بانشكاح و هي بتقول: حارتي حبيبتي وحشتيني يا غالية
في أقل من الثانيه كان الخبر انتشر في الحارة كلها 
- ملك عبدربه رجعت يا حاااااارة
الكل بقي يبص لبعضة بقلق و في دقيقه كانوا في بيوتهم و قافلين عليهم بالمفتاح
ملك ماشية في الحارة و بتهز رأسها بفرحة: اه يا حارة لسة ماشية على قواعدي أشوف واحد بس بره البيت دلوقتي هطلع عين أمه
ماشية و بتبص على كل حاجه بتركيز لقت عيل موطي بيجيب حاجة
ضربته على قفاه و هي يتقول: بعمل اية دلوقتي في الشارع يا زلطة
زلطة بصلها و فرح أوي و قال: المعلمة ملك و الله و ليكي وحشة يا معلمة و أنا أقول الحارة النهارده لا حس ولا خبر ولا في صوت في الشارع
ملك بتركيز: أنت قولت اية كانوا بينزلوا الحارة قبل الساعة تسعة قول يا زلطة متخافش مش هعمل حاجة
زلطة بلا مبالاة: وإلا تعملي يا معلمة دي حارة عاوزة الولعة بجا'ز و'سخ طب انتي عارفه امبارح بعت تلت نسوان على بيتكم عشان يربوا الست منه و الست أمل بس الحق يتقال المعلمة منه قامت معاهم بالواجب و زيادة
ملك : اه يا اسماعيل الكلـ ـب تستغل غيابي و عاوز تكرش عيلتي صبرك عليا و قالت بصوت عالي: اية يا حاره ملفيهاش أخلاق طب عقاباً ليكم محدش هيجرج من بيته النهارده غير على صلاة الظهر اللهم بلغت أشوف طرف حد في الشارع 
ميلت على زلطة و قالت: تاخد ورقة و قلم و تلف في الشارع عاوزك تكتبلي كل حاجه اللي نزل و خالف الأوامر حتي اللي فتح البلكونة فاهم يا زلطة
زلطة: فاهم يا معلمة و جري على بيتهم يجيب الورقة و القلم
ملك جريت على بيتهم و هي بتقول: منولة يا بت منه أنا جيب يا بشر
منال كانت نايمة على الكنبة قدام التلفزيون صحيت مخضوضة على صوت ملك 
منال كانت مش مفوقة مسكت الشبشب حدفته عليها و هي يتقول: ما تخرسي بقي يا بنت الصر'مة انتي اية محدش هيعرف يتخمد منك 
ملك بصدمة: اية الاستقبال دا بس هو أنا مش بنتها وإلا اية 
منال كانت نامت تاني و ملك دخلت جوه على منه و صرخت جنبها
منه صحيت مخضوضة وقالت: اية إسماعيل بيولع وإلا اية
ملك من صدمتها برد الفعل وقفت و منه بصت عليها بقرف و قالت: يا شيخه يخربيتك اللي يكون عنده أخت زيك اية اللى جابك دلوقتي و نامت تاني 
ملك : لا كدا كتير هو انا مش من العيلة دي وإلا اية دا اية الحزن دا يولاد
راحت غيرت و دخلت اوضيتنا نامت و هي بتقول: بكره مالك يجي و اتجوزه بعد ما منولة تطلع عينة عشان يبقي يكرشني حلو أوي
------- اذكروا الله 
مالك داخل من باب الشقة لقي ريا قاعدة مستنياه على الكنبة و يعتبر مش لابسة أصلا
مالك اتفاجئ من منظرها و قال بصرامة: انتي اية اللي عملاه في نفسك دا 
ريا: كنت عاوزه اتكلم معاك شوية لقيتك اتاخرت استنيتك هنا 
مالك : الليبس اللي انتي لبساه دا ميتخرجش بيه من اوضة نومك معاكي شباب في الشقة انتي مش قاعدة لوحدك
ريا قربت من مالك أوي و قالت: بس انا ميهمنيش الشباب دول كل اللي يهمني هو أنت يا مالك 
مالك : نتكلم بعدين اتفضلي على اوضتك دلوقتي
ريا بصتله و غمزت بحقارة و قالت: ما تيجي تبات معايا النهارده أصلي حلمت حلم وحش أوي و خايفة أنام لوحدي 
مالك : آسف مبعرفش أنام جمب حد و سابها و دخل اوضة
ريا : تقيل أوي بس برضوا مسيرك تقع تحد ايدي يا مالك  و دبت في الأرض برجليها و دخلت اوضيتها
مالك اترمي على السرير و هو مبتسم و افتكر اللي حصل
فلاش باك
وليد بصرامة: انت مصدق اللي إسمها ريا دي ملك عمرها ما تعمل كدا قعدت معانا و مفيش حاجة من حاجتنا اختفت تيجي واحدة منعرفلهاش أصل تسرقها و انت تصدق
مالك : و مين قال إني مصدق انا شوفت ريا و هي بتخرج من اوضيتها و الغبية غلطت لما دخلت جابت الخاتم علطول ساعتها اتاكدت أنها اللي عملت كدا 
وليد : اومال لية عاملت ملك كدا ؟ و كمان مشيتها من البيت 
مالك: اللي زي ريا دي حد وراها عاوز أعرف إنما هي متلزمنيش أصلاً أما ملك فعاوز ابعدها عن كل دا 
وليد : قوم روح وراها وضحلها كل حاجه لحسن ملك عمرها ما هتسامحك يا مالك 
مالك : ما بعد ما نخلص اللي و نشوف اللي ورا الزفتة دي اروح أفهمها على كل حاجه
وليد و أنت مفكر ملك بتسامح بسهوة قوم روح وراها
مالك خرج جري يدور عليها لقاها ماشية بتمسح دموعها بكم هدومها زي الأطفال
مالك قرب منها من. غير ما تحس سمعها و هي بتقول: ماشي يا مالك الكـ ـلب بقي تكذبني أنا و تصدق البت الصفرا دي طب والله لجبلكم الرأس الكبيرة أنا يتعمل فيا كدا 
مالك كتم ضحكته عليها و مسك ايديها
ملك اتخضت و بصت علية بصتلة بلوم و شدت اديها منه بغضب و سابته و مشيت بسرعة 
مالك جري وراها و شدها في خضنة و هو بيقول: طب والله بحبك و محبتش حد غيرك حقك علي قلبي يا بنت قلبي 
ملك خرجت من حضنة و قالت: هششش أنا مش عاوزه أسمع منك حرف سيبني بقولك و شدت نفسها و مشيت و مالك بيجري وراها
مالك: اهدي بس و اسمعيني يا بت 
ملك بصت لية بغيظ و قالت: حلو غلطت و انا بتلكك و مستنيالك غلطة رمت الشنطة من اديها و نطت عليه تشد في شعرة و نازلة عض فية
مالك وقع على الأرض و هو بيضحك و ملك نازلة ضرب فية و هي بتقول: أنا حرامية يا ابن سلطح ملطح دا انا هوريك النجوم في عز الظهر دا انا هوقعك في ايد اللي مبيرحموش صبرا و قامت من علية و مسكت الشنطة جت تمشي مالك كعبلها وقعها علية تأتي 
ملك بصتله في عينة بلوم و هو بصلها و قال: غصب عني عاوز ابعدك عنها بأي شكل هي ناوية على أذية أنا بس عاوزه أعرف مين وراها
ملك : برضوا زعلانة و مش هسامحك المرة دي بسهولة
مالك: طب معلش تحطي زعلك على جمب و تيجي معايا اوصلك بيتك 
ملك بعند : لا أنا هاخد تاكسي
مالك : اعتبريني زي التاكسي
ملك : ركبت وراه في العربية و مالك نفخ بغيظ و وصلها على أول الحارة
ملك : أيوة هنا يسطا يلا توكل انت و نزلت من العربية بعد ما طلعت فلوس من شنطيتها و جت تديها لـمالك 
مالك: عاوزة تروحي لأمك سليمة تغوري من وشي دلوقتي
ملك بينت لية أنها مقموصة و سابته و مشيت و هي بتضحك و مالك طلع بالعربية
باااك
-------- اذكروا الله
أذان الظهر على المنابر و الناس بدأت تنزل الشارع وسط تذمرهم من عمايل ملك 
ملك صحيت على الصوت بصت ليهم من الشباك و هي يتقول: جرا اية يا ولية منك ليها مش عاجبك النظام انزلك يعني مش عاوزه أسمع نفس في الحارة عاوزة اتخمد تمشوا من غير كلام و أي خناقة تتاجل على ما اصحي مفهوم 
محدش رد عليها مالك بصوت عالي مفهوم وإلا مش مفهوم أنزل ليكم يعني
الحارة كلها في صوت واحد: مفهوم يا معلمة ملك 
ملك في سرها هفرض عليكم ضرايب هبقي من أغني أغنياء البلد عليا الطلاق تبا لطيبة قلبي معاكم و كملت نوم تاني 
------ اذكروا الله
ريا: أيوة الملف اللي انت عاوزه لونة اية 
- ****
ريا: خلاص تمام هحاول اجيبة و الباب اتفتح عليها مره واحده
ريا: أيوة الملف اللي انت عاوزه لونة اية 
- ****
ريا: خلاص تمام هحاول اجيبة و الباب اتفتح عليها مره واحده و دخل حازم و هو مبتسم
حازم : عطلتك صح اوعي تقولي إني عطلتك أزعل منك 
ريا بتوتر: لا خالص اتفضل 
حازم قعد على الكنبة قدامها و نام عليها باريحية و قال: أصل الصراحة الواحد جعان و جميله اللي كانت مظبطانا ممكن بعد إذن السفيرة عزيزة تقوم تعملنا أكل
ريا بصدمة: نعم أنت يتقول اية 
حازم برق ليها و شخط و قال: انتي لسة هتتصدمي قومي اعملي أكل
ريا خافت منه و قامت تجري و سابت التليفون على السرير
حازم في نفسه: والله إني جامد و مسيطر و هطلع عليكي الجن الأزرق عشان تبقي تتبلي على جميلة أوي ها بص لـ تليفونها مسكه بدون اهتمام بس اتصدم لما شاف الرقم اللي هي بتكلمة و الرسايل اللي بينهم بسرعة نقله على فون و خرج جري 
ريا : هو انا مش بعرف أعمل أكل اصل الصراحة عمري ما دخلت مطبخ قبل كدا
حازم بحاجب مرفوع: لا الكلام دا ميكلش معايا دلوقتي حالا تعملي أكل مش انتي كنتي السبب إن جميلة تمشي انتي هتمسكي مكانها دلوقتي
ريا : يغني انت عاوزني خدامة لا سوري دي مش شغلتي
حازم برق ليها و ريا خافت و قالت: بعرف أعمل بيض مسلوق اعملك
حازم بلا مبالاة: اي حاجه تتاكل
ريا جريت على المطبخ و هي بتشتم فيه و قالت: خلصت من زفته جميلة يطلعي اللي كان زي ضلها طيب يا حازم هفرجك بس لما مالك يكون ليا هخليك تمشي تشحت
حازم من بره : الأكل فين 
ريا قامت تجري تجهز ليه أكل و هي مش عارفه تروح فين و تيجي منين
حازم بره دخل اوضة وليد مره واحده و صحاه
حازم: وليد اصحي بسرعة وليد 
وليد نايم و مش حاسس بحاجة خالص 
حازم : حلال فيك اللي جميلة كانت بتعملة فيك هزه جامد و مفيش فايدة
حازم : طيييبب
نام جمبه على السرير و برجله زقه على الأرض
وليد اتخض و قال: البيت بيقع وإلا اية فين الموبايل و الشاحن بسرعة 
حازم : البيت بيتهد عاوز التليفون و الشاحن تعمل بيهم اية صحصح كدا عشان في موضوع مهم 
وليد استوعب و بص لية بغيظ و قام وقف نام جمبة و ضر'به بالرجل وقعة بين الكوميدينوا و السرير
حازم : نشنت يا معلم ماشي تعال خرجني بقي عشان موضوع حياه أو موت.
وليد خرجة و حازم طلع موبايلة و بدأ يحكي اللي حصل لـ وليد
وليد بخبث : يعني هي بتسمع الكلام دلوقتي
حازم: برق ليها انت بس و هتعمل اللي انت عاوزه
وليد : هات الرقم دا كدا و تعال معايا 
وليد بعت الرقم لـ مالك و كتبله انهم جابوه من على موبايل ريا و خد حازم و خرج 
حازم بزعيق: فين الأكل
ريا جت جري و هي شايلة الصانية و وليد قال بخبث : صلاة النبي أحسن دا احنا هننبسط أوي يا سيد 
-------- اذكروا الله 
منال صحيت و قالت في سرها: هو انا لية كنت حاسة إن البت ملك جت كملت و هي بتقنع نفسها هي التهيقات بتعمل اكتر من كدا أقوم أعمل حاجة نأكلها
منه خارجة مش شايفه قدامها و بتخبط في كل حاجه
منال : الله أكبر انتي صحيتي فوقي بقي عشان
منه شاورت ليها باديها و دخلت الحمام و رجعت كملت نوم 
منال : طلاق تلاتة غيبوبة دا حتي الغيبوبة اشتكت منك و كملت بصراخ: اصحي يا زفته بدل ما اجي أسقف على وشك بالشبشب
منه و ملك هبوا مع بعض في نفس الوقت
منه خرجت وقفت قدام منال و قالت: خلاص صحيت 
ملك الميكب الخفيف اللي كانت حطاه ساح على وشها و خلي منظرها فظيع
ملك خرجت و هي يتقول: في اية يا منولة على الصبح الواحد ميعرفش ياخد راحتة في البيت دا 
منال و منه بصوا لبعض و صرخوا في نفس واحد خلي ملك تتخض و ترجع لورا : عفرييييت
منال و منه بيجروا و ملك بتجري وراهم بتستخبي من العفريت
منال : الحقي يا منه العفريب متجسد في هيئة أختك 
منه : حصل يا منال حصل اجري بقي 
ملك : يا ماما استني بس فين العفريب دا في أنهي اوضة عشان اروح الاوضة التانية عاوزه أنام 
منال وقفت و منه وقفت وراها
منال بهمس لـ منه : تفتكري تكون المخفية أختك
منه بهمس: هو الصوت بيقول إن هي الشكل لو طسينا في خلقتها جردل ماية هي 
منال: إذا تبقي هي و جابت الشبشب و حدفت ملك بيه و هي يتقول: و لما انتي جيتي يا بنت الصر'مة معرفتيناش لية و اية اللى فى خلقتك دا حاطة ترتر اشتغلتي رقاصة وإلا لسة يا سعدية
ملك بألم: جرا اية يا منال عاوزه أنام ساعتين عندي اجتماع مهم في الحارة هو حد مضيع هيبتي غيرك و قالت: أسمع نفس في الساعتين دول هحبسكم و ما حد فيكم هيشوف الشارع ها 
منه : الحقي دي بتهددنا
منال: انتي بتهدديني يا بنت الكـ لـب طب خدي و حدفتها بالفردة التانية و هي بتقول: علمناهم الشحاتة سبقونا على الأبواب غوري من خلقني اتخمدي نامت عليكي حيطة
ملك شوحت باديها و دخلت تنام و هي يتقول: ماشي يا منال بكره اسبلكم البيت و اروح بيت زوجي قرة عيني و تبقي تقوليلي تعالي اقعدي معايا شويه
منال : همضية على إقرار البضاعة لا تسترد يا معفنة بس الصبر
منه واقفة بتاكل في الليب اللي لقيته على الترابيزة و بقول: برافوا عليكي يا منال حلو الإقرار دا احسن يجبها و ييجي يرجعها من الصبحية بخيي
منال بصت ليها و قالت: أما انتي بقي همضيلة على تنازل و شرط فية اني مش عوزاكي حتي الزيارة يا بخت من زار و خفف 
منه بصدمة: بتكرشيني من بيت ابويا يا منال عشت و شوفت الام بتكرش ولادها
منال بصت لقت الشبشب قريب منها حابته في ثانية و حدفتها بيه 
منه : تسلم ايدك يا سيد المعلمين
------ اذكروا الله
وليد و حازم فطروا و حازم برق لـ ريا و قال: شيلي الأكل و اعملي شاي يلا 
ريا بغيظ ليه كنت الخدامة بتاعتك على فكرة أنا مش خايفه منك 
حازم طلع التليفون و قال: جميلة عاملة اية 
ريا في ثانية كانت شالت الصنية و جريت على المطبخ
وليد ضربه على كتفة و هو بيقول: جدع ياض يا حازم هي عاوزة تتربي وانا هقوم بالمهمة دي بدل جميلة
جاب سجاد البيت كلة و جمعة في مكان و ريا خارجة من المطبخ شافتهم قالت : اي دا انتوا هتنضفوا النهارده
حازم بصلها بخبث و وليد قال: هتنضفي
ريا بتوجس : اوعي تقول 
حازم هز رأسه بايجاب و ريا صرخت و قالت: لاااااا
مالك جاب المعلومات عن الرقم اللي وليد بعته و قال : اه يا ولاد الكـ'ـلب ورحمت أمي لوريكم
ريا قاعدة تغسل في السجاجيد و وليد بيبصبها بخبث و دخل المطبخ جاب كل الأطباق في الحوض و قال: الله يرحم أيامك يا جميلة كانت جميلة والله خرج لقي ريا بنستريح شخط و قال: حازم 
حازم كان جايب جرد ماية دلقة على ريا و هو بيقول: في اية يا وليد أنت بتنادي على حد في بلد تانية طب مش عامل حاجة و أدي قاعدة و سابهم و قعد على الكنبة
ريا خافت منهم و بقت تغسل بسرعة و تقوم تجيب ماية و تغسل وليد قعد جمب حازم و مد ايدة لية بطبق اللييب و هو بيقول: أحلي مسا عليك يا صاحبي
حازم أخد منه الطبق و قال: تسلم يا أبو الصحاب يا كنافة بالمنجة على رأي جميلة
بقوا يزقزقوا اللييب و يرموا القشر على الأرض
ريا خلصت السجاجيد و دخلت المطبخ لقت أطباق كتير في الحوض بصت عليهم بغيظ و هي بتقول بعياط: منكم لله على المرمطة دي خلصت الأطباق و خرجت داخلة اوضيتها
وليد: على فين مش في تنضيف هنا وإلا اية 
ريا بصت على المكان اللي بيشاور علية و كانت هتعيط و هي بتقول: بس انتوا اللي موسخين المكان يعني انتوا اللي تنضفوا أنا تعبت من كتر الشغل
وليد : صح معاكي حق ريا انبسطت أوي و ابتسمت لكن انصدمت لما سمعت وليد بيقول: ها يا حازم جهاز الكهربا اللي كنت قايلك علية فين
حازم تف قشرة اللييب و قال: أيوة جبته هتلاقية في الرف التاني في دولابك أنا أخاف احط الحاجات دي عندي
وليد مثل اللي هو بيقوم و ريا جريت جابت المكنسة و بقت تنضف و هي بتقول: والله العظيم لوريكم هشردكم هخليكم تناموا في الشوارع الصبر حلو 
------- اذكروا الله
ملك مقعدة أمها و أختها على الكنبة و قاعدة قصادهم على الكرسي و هي يتقول بتوتر: أصل انا كنت بشتغل
منال بتبريقة: نعم بتـ اية بتشتغلي و بتشغلي اية و فين بقي يختي 
ملك بلعت ريقها و قالت: كنت بشتغل خدامة
منه : ومالة يا بنتي الشغل لا عيب ولا حرام ها بتشتغلي فين بقي 
منال مركزة معاها أوي و ملك قالت بتهته: كنت بشتغل عند شباب
منال: اه و الحاج و الحاجة كانوا معاهم صح 
ملك هزت رأسها بالنفي و قالت: شباب عذابي بس والله يا ماما أنا كنت محافظة على نفسي أوي حتي شوفي كنت بظهر قدامهم إزاي
منال خطفت منها التليفون و قبل حتى ما تبص فيه كانت رايحة ناحيتهم و منه وقفت في النص تفصل بينهم و حايشة أمها عن ملك 
منال : في بيت في شاب يا ملك دي اخرت تربيتي فيكي
ملك : و الله يا ماما دول طيبين جدا ولا حد فيهم فكر يقرب مني دا حتي كانوا بيعاملوني زي اختهم
منال : أنا مليش دعوة بدا كله منه واقفة في النص بتقول: ما تهدي بقي يا منال ما البت قدامك صاغ سليم اهي 
منال: اشتغلتي رقاصة يا سعدية وإلا لسة
ملك بتسرع: أبدا والله دا انا كنت بشرف عليهم بس خليتهم هما اللي يرقصوا لكن أنا أبدا
منال برقت ليها و بصت لـ منه اللي بلعت ريقها و زقتها على جنب و منه حاضنة منال و مش راضيه تسيبها و هي يتقول: طلاق تلاتة ما انتي متحركة من مكانك يا منال و بصت لـ ملك و هي بتقول اهربي يا زفتة هتمسكك
ملك بصت ليهم و جريت على الباب قبل ما أمها تمسكها
منال : اشتغلت خدامة في بيت عُذاب كانت بتمسكلهم الصاجات شربتي بانحوا وإلا لسة يا بنت منال 
ملك من على باب الشقة: لسة والله يا منال بس ممكن نجرب شيشة فواكه نفسي فيها أوي
منال بصت لـ منه اللي سابتها و هي يتقول: شوفي شغلك معاها عشان انا فرهدت و بنتك معندهاش دم يا منال
منال زقت منه على الكنبة و قامت جابت ملك من شعرها و منه جت تحوش منال مسكت شعرها هي كمان 
ملك : اهدي يا منال دي كانت بوسة بريئه مش بوسة اللي هتعمل فينا كدا 
منه : يا بنت الصر'مة انتي مصره أنها تمو'تك يعني و بصت لـ منال و قالت: طب هي اتباست انا زنب اهلي اتسحل معاها السحلة الوده دي لية  
منال بصت لـ منه و قالت: اخرصي انتي و اضر'بي و انتي ساكتة و بصت لـ ملك و قالت: اتباستي يا بنت الصر'مة اتباستي
ملك هزت رأسها بايجاب و قالت: كانت بيحطلي قطرة فباسني بوسة مشبك يا منال
منال شدتها جامد من شعرها و هي بتقول: انتي عاوزه تحبيلي القلب صح يا بنت الكـ'ـلب يا اللي مشوفتيش بريع جنية تربية
منه :- ااااه شعري يا منال في اية أنا عندي الحل هقولك نعمل اية 
منال زقتها على الأرض و مسكت ملك باديها الاتنين
ملك : اية يا منال هو اللي بنعمله في الناس هيطلع عليا وإلا اية و بصت لـ منه و قالت: الحقيها بالحل يا بنت الصر'مة هتاكلني
منه : بصي يا منال إحنا نجيب الواد و نخلية يكتب على البت و يا دار ما دخلك شر و هنجيب اسماعيل يقولة التار ولا العار ها اية رايك 
منال رمت ملك على الأرض و وقفت حطت ايد في وسطها و الايد التانية على دماغها و واقفة تفكر بصت ليهم و قالت: طلاق تلاتة ما يحصل اللي انتوا قلتوه دا و بصت لـ ملك و قالت: هايجي امتي يخطبك كلب البحر دا ؟ 
ملك لسة هتتكلم الباب خبطت 
منال: ولا حركة إن لقيت واحدة قامت من مكانها هفرج عليها الشارع و راحت فتحت الباب و قالت بخبث : يا مرحب يا مرحب ادخل تعال و شدته جوه و قفلت الباب و هي بتقول: استعنا على الشقا بالله
-------- اذكروا الله
مالك بعد ما عرف مين اللي مسلط ريا قام جاب ورد و راح لـبيت ملك و هو في نيتة أنه يخطبها كان مبتسم أوي لحد ما منال فتحتله الباب و ابتسامته اختفت لما لقاها بتشده لجوه 
منال بصت على مالك و عرفت إن هو من طريقة لبسة و شياكته و الورد اللي هو ماسكة و حلفت لـ تربية
أخدت منه الورد و رمته على الأرض و شمرت اديها و هي بتقول: تعالالي يا عم تامر حسني بتبوس البت بوسة مشبك اية شايفها رقاصة قدامك
ملك بصت لـ مالك و هي قاعدة على الأرض مربعة و يتقول: هاي ملوكي وحشتني أوي يا روحي يا رب يكون حسن الاستقبال عندنا عجبك
مالك : عجبني أوي يا روحي بتقولي لأمك إني بوستك با بنت الصر'مة
ملك : سوى يا بيبي انا مش بخبي عن مامي اي حاجه 
منال: هي مين دي اللي صر'مة يا ابن الكـ'ـلب و نزلت فوقة ضرب
مالك : أنا فعلاً ابن كـ'ـلب يا حاجة و بعدين انتي مكبرة الموضوع دا هما تلت أربع بوسات بس 
منه بهمس لملك: بقولك يا صاحبي هو مفيش من الحليوة نسخة تانية ليا دا أنا أختك برضوا
ملك : فية كريم شانتيه و كنافة بالمنجة و أنا أنصحك بالكنافة بالمانجة عشان الكريم شانتيه لسة صغير
منه سلمت على ملك و قالت: نقرأ الفاتحة يلا 
انتبهوا الاتنين على صوت مالك اللي عليّ بصوا عليهم و اتصدموا.....
منه سلمت على ملك و قالت: نقرأ الفاتحة يلا 
انتبهوا الاتنين على صوت مالك اللي عليّ بصوا عليهم و اتصدموا لما لقوا منال نازلة عض في مالك و مش رحماه
منال : تلت أربع بوسات لية شاقطها من جامعة الدول اظبط يلا بدل ما اظبطك
مالك : خلاص أنا آسف يا حاجة ادي رأسك ابوسها
منال : مكفكاش بوس في البت هتبوس أمها كمان اترزع اقعد في حته 
مالك قعد على الكنبة و ملك و منه لسة قاعدين على الأرض
ملك : بس أي رأيك في بيتنا يا ملوكي قمه الهدوء قمة التفاهم و الديمقراطية
مالك: طبعاً انتي هتقوليلي و أنا أقول انتي طالعة كدا لـ مين صدق اللي قال أقلب القدرة على فمها تطلع البت لامها
ملك بغيرة : فرقع لوز اللي في البيت لسه في البيت وإلا مشيت اوعي تكون مشيت لسة في حساب بينا مخلصش
مالك : ما مشيتش سايبها في ايد وليد و حازم هيخلصوا عليها 
منه : لا اسكوز مي بقي يا شوباب هي منولة تمشي و انتوا تاخدوا راحتكم مين فرقع لوز دي ضايقتك يا بت في حاجة
ملك ببراءة مصطنعة: جدا يا منه كانت بتمد اديها عليا يرضيكي
منه مصمصت شفايفها و مدت ايديها لـ مالك و قالت بهدوء: العنوان يا ريس
منال خرجت و قعدت على الكرسي برأس مرفوعة
ملك رفعت ايديها و قالت: منولة ممكن أقوم برستيجي بقي في الأرض
منال: برستيج اية يا أم برستيج اترمي مكانك لحد ما أخلص مع الحليوة دا 
ملك بغمزة: أنا قولت عليك حليوة من ساعة ما شفته محدش صدقني
منال: مسمعش نفسك مفهوم و أنت عاوز اية أخلص في مسلسل عاوزين نتفرج عليه 
مالك : أنا عاوز اتجوز بنتك يا ماما
منال: مو لما يلهفك بقي أنا أم لشحط زيك كدا ؟ و بعدين أنا معديش بنات للجواز
مالك : سكسكيوز مي  بقي يا حاجة بنت تخصني هفضحهالك في المنطقة كلها دا انا هريها بوس
ملك : شبح عليا الطلاق شبح و بعتتله بوسة في الهوا
منه : هيييح اوعدنا يا رب بـ واحد كاريزما في نفسه كدا 
بعد نقاش متحضر جدا لا يخلوا منه الشبشب الطائر بين مالك و منال مالك قدر يقنعها بخطوبة بينهم 
مالك: ممكن اخدهم معايا نص ساعة و هرجعهم تاني ؟! 
منال: ساعة على الساعة لو ملقتهومش مفيش جواز 
مالك يصلهم و قال: طب يلا بقي يا بنات و خدهم و خرج 
ملك : حليوة إحنا رايحين فين
مالك بغمزة: في حساب لازم تصفية 
ملك شمرت ايديها و قالت: حسننا فلنفعلها معايا يا بت يا منه 
منه : معاك يا ريس هي فين اللي إسمها ريا دي 
مالك اخدهم على البيت و طلب من منه تدخل على ما يتكلم مع ملك شوية
منه : طب أنا هبدا الماتش على ما تحصليني منه دخلت ولا كانها في بيتها و مالك استني لما اختفت و مسك ملك من اديها جرها واه لحد ما وقف في حته محدش يشوفهم فيها و ميل عليها باسها جامد
ملك ضربته على كتفه عشان يبعد عنها و زقته جامد لحد ما بعد عنها
ملك : أنت اية اللى عملته دا 
مالك بلا مبالاة: بعاقبك عشان تبقي تقولي لأمك أوي إني بوستك بقي أنا مالك على آخر الزمن اتهزق
ملك بصتله جامد و قالت: و متتهزقش لية يخويا دي أمي ها أمي و مش هسمح لحد يغلط فيها منال تعمل اللي هيا عاوزاه و اديته ظهرها و هي واقفة تهز رجليها بعصبية
مالك نفخ جامد و لفها لية و قال: خلاص متزعليش أنا مش عارف عملت كدا إزاي متزعليش بقي 
ملك ودت وشها الناحية التانية كانها مش متقبلة اعتذاره مالك لف ليها و مسك وشها بايدة و قال: فكي بوز أمك دا بقي و ميل عليها باسها براحة
ملك : المفروض إني كدا اتثبت يعني
مالك هز رأسه ببراءة مصطنعة و قال: دا المفروض
ملك : عند المكوجي يا حبيبي
مالك: بجد.انا حبيبك يعني بتحبيني زي ما أنا بعشقك
ملك نفخت و قالت: هو دا وقته اسمع يا مالك إياك شوف إياك تقرب مني تاني و لا تبوسني تاني وإلا والله لقول لـ منال ها 
----- 
منه دخلت جوه و هي بتتامل المكان خبطت على الباب و وليد هو اللي فتح 
وليد بحاجب مرفوع: افندم
منه: مسا مسا يا بشا عندي أمانة جوه عاوزة اخدها
وليد : أمانة اية و تاخدي اية انتي هبلة شكلك كدا 
منه زقتة و دخلت و هي بتقول: اهدي على نفسك شوية يا شبح فين بقي اللي إسمها ريا 
وليد: اه انتي عاوزه انثي البغبغاء طب مش تقولي من الأول و بعدين هي تعرف الأشكال اللي زيك منين افهم بس 
منه : اممم أشكالي حلو غلطت و انا كنت مستنية دبانة جمبي تغلط تعال بقي يا شبح المنطقة و في لحظة نطت عليه تشده من شعرة و تضرب فية
وليد: و الله ما عاوز أمد ايدي عليكي سيبي يا بت بقولك
منه : لا مد كدا و وريني نفسك اظبط يلا دا انا اجيبك نصين دلوقتي
وليد : واحدة سوقية تربية حواري ابعدي عني يا بت 
منه نزلت وقفت قدامة و قالت بتريث: بتقول ايه يخويا سمعني تاني كدا سوقية و تربية حواري طب تعال بقي يا تربية الناس الأغنية و ضربته بركبتها تحت الحزام
وليد و هو تاني نسفة : اااه ضيعتي مستقبلي 
منه : مش أنا يا شبح اللي اسكت لما احس شوف مجرد إحساس إن حد هايهيني
حازم خرج يشوف في اية لقي وليد تاني نفسة و بيتالم و منه واقفة تنفخ في ضوافرها
حازم : هو أي اللي بيحصل هنا انتي مين و اية اللى عملتية في أخويا دا اتفضلي اطلعي بره 
وليد : هو اللي ربنا قدرك علية دا بدل ما تاخدها قلمين
منه بصت ليهم بحاجب مرفوع وقالت يتهكم : طب يبقي يقرب ناحيتي كدا و شوف هيجرالة اية 
حازم اتهز من جواه لكن مبينش وقف قدامها و قال: هتعملي اية يعني 
منه قربت منه و برقت و قالت: هعمل كتير يا برنس تحب تشوف
حازم قال: و مالو نشوف
منه اديته بوكس وقعته على الأرض و حازم اتفاجئ بيها بصت لقت ريا واقفة تتفرج عليهم بصت الناحية التانية لقت حازم و وليد علي الأرض شمرت ايديها و قالت: استعنا على الشقا بالله قربت من ريا بالراحة و فجأة مسكتها من شعرها و جرتها وراها
ريا : انتي يا متخلفة سيبي شعري اية اللى بتعملية دا 
منه شهقت بصدمة مصطنعة و قالت: بقي أنا متخلفة يا ولية طب تخلف بتخلف بقي كعبليتها وقعتها على الأرض و قعدت فوقها و هي بتقول: بقي تزعلي البت اللي حيلتي و عوزاني اسكت 
الحارة تقول علينا اية نخينا و مش عارفين ناخد حقنا اصحي يا حيليتها دا إحنا اللي ممشين الحارة على واحده و نص
ملك دخلت و اتفاجئت من الوضع و بصت لقت منه على ريا بتاخد بطارها و بصت لـ حازم اللي وشه احمر من البوكس و وليد اللي لسة بيتالم مالك دخل وراها و شافهم و قال بصدمة***
مالك دخل وراها و شافهم و قال بصدمة : عملتي فيهم اية يا قادرة اية يا رب العيلة دي 
منه قامت من على ريا و بصت لـ مالك و قالت: و مالها العيلة بقي يا حبيبي ملك وقفت جمب منه و شمرت اديها و مستنية مالك يتكلم 
مالك : اية يا بنات دا انا حتى بهزر دي العيلة كلها قمرات أصلا و خصوصاً منال 
ملك : برافوا ملوكي لحقت نفسك 
منه ضربتها على قفاها خلتها طلعت قدام خطوتين و هي بتقول: قولنا نبطل محن بقي 
و بصت لـ مالك و قالت: أنت تعرف العيال دي و شاورت على وليد و حازم
وليد : عيال مين اللهي تتشكي في رجلك يا بعيدة اكرشها يا مالك أنا كنا قادرين على واحده جايب لينا التانية ؟ 
مالك: مقدرش يا قلب اخوك كدا جوازتي هتبوظ 
ملك : أهي شوية يا كنافة بالمنجة دي اختي 
منه بصت بسرعة لـ و ليد و قالت في سرها: كنافة بالمنجة و كملت بصوت عالي خاطشيبي و جريت عليه 
وليد : ابعدي عني بدل ما اديكي بوكس ميعرفوش ملامحك منها 
منه بعيون بطلع قلوب: و مالة ضرب الحبيب زي أكل الزبيب 
وليد زقها وقعها على الأرض و هو بيقول: حبك برص يا بعيدة امشي من خلقتي أنا مش طايقك أصلاً
منه بصدمة: أنت قد الحركة اللي عملتها دي بس مش مهم هسامحك عشان تطلع حلو في صور الخطوبة
وليد بص لـ مالك سنجده منه و مالك بص للسقف و صفر و هو بيقول: من أعمالكم سِلط عليكم 
منه وقفت و هي بتنفض ايديها و حطت ايد على رأسها و هي بتقول: مش عارفه لية حاسة إني ناسية حاجة بصت على ريا ملقتهاش بصت على اوضيتها لقتها بتتسحب لـ هناك و هتقفل الباب
منه : و أنا بقول ناسية اية حلال الله أكبر و جريت لحقتها قبل ما تقفل الباب و جرجرتها من شعرها و قالت: تعالي يا صفرا أنا لسة مخلصتش
ريا : مالك الحقني
ملك زقت مالك على جنب و قالت: على جنب انت معلش يا ملوكي و جريت على ريا كعبلتها و قعدت فوقها و منه ماسكة شعرها بتشد شعراية شعراية تقطعها
وليد وقف جمب مالك و قال: تفتكر هتطلع عايشة
مالك : انا مفتكرش أي حاجه خالص دول اتنين يا ابني و بص على حازم اللي نام على الأرض و قال: صحي الزفت دا و دا وقت نوم
وليد زق حازم برجلة و حازم اتخض و قال: اية البيت بيقع و سمع صوت صراخ ريا وقف جمب اخواته و بص لـ منه بشر و حاب كوباية ماية حدفها عليها و هو بيقول: كدا خالصين
منه بصتله بشر و نطت عليه و هي بتقول: أنت قد الحركة دي طب تعال بقي
وليد جري و شال منه من علية و هو بيقول: ركزي في ناحية واحدة
منه بصتله بمحن و قالت: يا كنافة بالمنجة يا عسل انت هتخطبني امتي 
وليد سألها وقعت على الأرض و هو بيقول: هي يا إما هبلة يا إما هبلة.
منه : قامت و هي ماسكة ظهرها و قالت: ماشي يا كنافة بالمنجة ماشي 
بعد ساعة كانت وش ريا عبارة عن كدمات من اللونين الأحمر و الأزرق و ملك و ندي بينهجوا من كتر الضر.ب
مالك : خدتي حقك يا معلمة
ملك هزت راسها و قالت: ايوة يا حليوة روحنا بقي بدل ما تلاقي منال ناطة هنا 
مالك أخد ملك و منه روحهم و وليد دخل اوضتة يستريح و بمجرد ما غمض عينه شاف صورة منه فتح بسرعة و قال : يلهوي حتي في أحلامي يا بنت الصر'مة انتي
ملك : أعمل حسابك تتجوزتي بسرعة و تاخدني من هنا بدل والله اسيب عليك منال .
مالك : إن كان عليا عاوز أخدك من دلوقتي أصلاً 
منه و ملك طلعوا و منال قاعدة مستنياهم و جنبها ايد المقشة
أول ما شافتهم جريت عليهم و هي بتقول هي دي اللي ساعة يا بنت الصر'مة إنتي و هي 
ملك و منه جريوا دخلوا الاوضة و قفلوا على نفسهم و هنا بيقولوا نفدنا
منال: و هو انتوا كدا هربتوا مني صبركوا عليا انتوا الاتنين
----- اذكروا الله
تاني يوم مالك قال لاخواتة أنهم هيزورا ملك و عيلتهم وليد فرح أوي و مش عارف سبب و جهز نفسة وإلا كانه العريس
بص لـ نفسة في المرايا و قال: عسل ياض يا وليد هيقعوا كلهم في حبك كان كل تركيزة في منه وقال: انتي عملتي فيا أية مشوفتكيش غير مرة واحدة بس اية شغلتي تفكيري يا بنت اللظينة
كلهم راحوا زيارة ليهم و منال استقبلتهم بصت لـ حازم قوي و قالت: انت ملك يا عين أمك ضعفان كدا لية هما مش بياكلوك وإلا اية و اية اللى أحمر اللي فعوشك دا
حازم كان لسة هيقول بس منه شاورتله على رقبتها فقال : خبط في عمود بعيد عنك 
منال : خد بالك يا حبيبي و انت ماشي 
وليد قاعد و بيبص لـ منه من تحت لتحت اللي واخدة بالها بس تقلانة و مبصتش لية ولا مره 
وليد في نفسه: مالها دي و كمل القاعدة بملل عشان كان كلامها قليل هي متكلمتش أصلا
منه : أحسن حاجة اتقل علية كدا و هتقل اكتر لحد ما تيجي يا كنافة بالمنجة تعترف بحبك ليا و كملت بهيام هيييح دا انا حبيتك من اسمك هكتب في كارت الفرح الانسة لوح قلب الكنافة بالمنجا
مالك و عيلتة روحوا 
فات شهر و مالك و ملك بيجهزوا لـ فرحهم و وليد بيحاول يكلم منه بس هي تقلانة عليه لحد ما في يوم راح ليها الحارة و كانت بتجيب حاجة من المحل و طالعة
وليد : بقولك اية يا عسلية عاوزين نيجي نشرب شاي مع منولة
منه فرحت من جواها بس مبينتش و قالت:- معنديناش شاي 
وليد : و مالوا يا عسلية نجيب الشاي و احنا جايين قولي لـ منولة إحنا جايين بليل 
وليد جري على مالك عرفة و أخده هو و وليد و نزل اشتري باكتت شاي و طلعوا على بيت ملك 
ملك لـ مالك بهمس : جايين تخطبوا اختي بـ باكتت شاي يا مالك لية حد كان قال ليكم إن إحنا عيلة كييفه 
مالك : انا معرفش لية وليد وقف جابها بس قال هنحتاجها معندهمش شاي 
منال : خير يا مالك إحنا بنام بدري و عندنا ترتيبات الفرح مش كدا
مالك بحرج و ضرب وليد في دراعة علشان يتكلم 
وليد : احم احم بصي يا منولة إحنا جايين النهارده نطلب ايد منه ليا و ايدها باكتت الشاي و قال: و أدي الشاي اللي هنشربة
منه كتمت ضحكتها جواها و فرحانة جدا من قرار وليد و أنه دخل البيت من بابه 
منال بصت لـ منه لقتها فرحة فقالت:- أنا موافقة يا وليد
وليد : طلب أخير بقي عاوز فرحنا يبقي مع مالك و ملك .
منال اعترضت لكن من كتر الضغط عليها وافقت على الفرح 
----- اذكروا الله
و أخيراً جه يوم الفرح و الكل كان مبسوط جدا أهل الحارة اللي على الرغم من أنهم مسببين المشاكل فيها إلا أنهم بيحبوهم و فرحوا ليهم جدا مالك اللي أخيرا اتجوز ملك و وليد اللي مهيبر على الأخر
ملك اللي مش قادره تسيطر على فرحتها و منه اللي مهيبرة مع وليد و نازلة رقص
ملك اخدتها و همست في ودنها متنسيش اللي اتفقنا عليه النهارده يا منه 
منه : ابدا دا أنا متحمسة لية جدا
الفرح خلص وسط فرحة الكل و منال اللي بتعيط 
ملك : بتعيطي لية يا ماما دا بكره الصبح هناخدك معانا على الفيلا
منال: ابعد عنكم يوم واحد مش مصدقه نفسي
منه : خلاص بقي لحسن هعيط انا كمان
سكتوا منال بالعافية و حازم روحها و رجع الفيلا لوحده و هو مبسوط و بيقول: اليوم خمر و نساء و البيت هيبقي فاضي 
 مالك أخد ملك و طلعوا جناحهم في الاوتيل
و وليد أخد منه و طلعوا جناحهم في الاوتيل
ملك و منه قالوا لـ مالك و وليد أنهم هيغيروا
عند مالك
قاعد متوتر جدا و مستنيها تخرج 
مالك: هي اتاخرت كدا لية و نادي عليها 
مالك: ملك يا ملك 
ملك خرجت و هي لابسة عباية رجالي و نفس استايل جميلة
ملك : نعمين يا سعادة البيه الحليوة 
مالك فتح بوقه من الصدمة و بعد ما استوعب ضحك و حضنها و قال: قلب سعادة البيه الحليوة انتي ملكتي قلبي من أول يوم دخلتي فيه مكتبي 
   " ..  كُنت تعملي لدي خادمة و لكن حينما عشقتك اسميتكِ خادمة قلبي.. "
عند وليد
قاعد مستني منه مسك مذكرته و كتب 
"... امتلكتي الفؤاد منذ أول لقاء.. ازداد عشقك داخلي يوماً بعد يوم.. و اليوم اصبحتي على أسمي فهنيئاً لي بكِ و هنيئا لكِ بي معشوقتي..." 
وليد : اية يا منه بتخترعي الذرة جوه 
منه خرجت و كانت نسخة من ملك 
منه : نعم يا سعادة البيه كنافة بالمنجة طلبتني يخويا
وليد اتصدم من منظرها و قال بصراخ: جميلة تاني لااااااااا
  كان بودي أقول يتبع لكن لكل بداية نهاية فتوكم بعافية
     تــمــت بــحــمــد الــلــه
         الـــنـــهـــايـــة

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-