رواية عشق مهما حدث كاملة جميع الفصول بقلم الاء الواقع

رواية عشق مهما حدث كاملة جميع الفصول بقلم الاء الواقع

رواية عشق مهما حدث كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة الاء الواقع رواية عشق مهما حدث كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية عشق مهما حدث كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية عشق مهما حدث كاملة جميع الفصول
رواية عشق مهما حدث بقلم الاء الواقع

رواية عشق مهما حدث كاملة جميع الفصول

رحمة بذهول:مريم انتي موافقه بجد
مريم:بابا موافق 
رحمة:بتهزري صح ،لو قولتي لا محدش هقدر يغصب عليكي 
مريم:بابا خلاص ادي كلمة لعمي 
رحمة:مريم !!!
مريم بتوتر:ايي يا رحمة
رحمة:وافقتي علية لية وهو يعني في حاله دي 
مريم:يووة ما انا قولتك 
رحمة:يبتت
مريم بضيق:لسة بحبه ارتاحتي 
رحمة بعياط:حتي بعد للي حصلوا
مريم:محصلش حاجه يعني بكرة هيكون كويس ،بتعيطي ليه؟؟
رحمة بعياط: حالته صعبه اوي يا مريم خصوصا بعد ما الزفته مراته اطلقت منه 
مريم حضنتها 
مريم:بكرا هيكون كويس باذن الله 
رحمة:ياريته كان اتجوزك انتي من الاول بدل الواطية التانيه دي
مريم:بلاش نجيب في سيرتها ربنا يوفقها وبعدين يبنتي دا نصيب
رحمة:مريم علشان خاطري فكري تاني دي حياتك واول جوازة ليكي  واكيد كان في حاجات كتيرة عايزة تعمليها
مريم:فكرت يا رحمة خلاص انا كتب كتابي بكرا 
رحمة:يبخت اخويا بيكي والله ،همشي انا بقا 
مريم:ما تباتي معايا 
رحمة:خالتك مش هترضي وبعدين احنا جايين بكرا العصر يعروسة
مريم ابتسمت:ماشي 
««انا مريم عبدالله عندي ٢٤ سنة عايشة مع ماما وبابا واخويا احمد تؤامي  وعريسي يبقي محمد ابن خالتي حبيب طفولتي وعمري كلة بس عمري ما اروح اقول ابدا هو عندة ٣٠ سنه وكان متجوز زي ما عرفتوا باقي التفاصيل هنعرفها بس مش دلوقتي»».
مريم لنفسها:انا عارفة ان الوضع هيكون صعب بس يارب هون عليا وعلية ويحس بحبي لة .......
علا:يبنتي اصحي  ،مريم 
أحمد دخل 
أحمد بصريخ:مريم
مريم بخضة:اييي اييي في اي 
أحمد  بهدوء:اصحي 
مريم بضيق:غور من وشي 
أحمد: انتي للي هتغوري مش انا ياختي
مريم :ايوا صح،عموما بكرا تعرف قميتي 
أحمد:فعلا مش هلاقي حد الطش فيه 
ضربته علي صدرة بايدي جامد
مريم بضيق:انت رخم 
أحمد:انتي للي بداتي اهو لما اقوم ادغدغك محدش يولمني 
واقفه مبتسمة
علا:والله ما ليكوا غير بعض يولاد 
أحمد:فعلا وعلشان كدا انا هطلع اقول لخالتي تاخد ابنها وتمشي 
مريم:متهزرش 
أحمد حضنها
أحمد:في وقت لسة لو مش عايزة الجوازة دي كل حاجة تتلغي حالا مريم متجيش علي نفسك 
مريم:انت حبيبي والله ،بس انا موافقة ومحدش غصبني علي حاجة صدقني
أحمد:لو عمل اي حاجة تضيقك اديني بس رنة اوعي تنسي اني موجود علشانك دائما 
مريم بحب:ربنا يديم وجودك ليا دائما يروح قلبي 
احمد بعد عنها 
أحمد: بطلي تلزيق 
سابهم وطلع 
علا:يلا اجهزي قومي 
مريم :حاضر ....
بعد مرور بعض من الوقت 
رحمة:للهم ما بارك زي القمر بجد
مريم:بجد 
رحمة:ايوا والله تحفه الفستان عليكي ناطق 
أحمد:اي دا انتي عروسة بجد 
مريم ابتسمت:اومال هزار 
أحمد:لا انتي لسة صغيرة ،غيري هدومك دي واقعدي واسكتي 
مريم بضحك:مينفعش خلاص 
أحمد :لا والله ينفع ،بتت انتي خدي اخوكي وامشي 
رحمة:ماشي وهنخد مريم معانا وخليك انت قاعد زي قرد قطع كدا لوحدك 
أحمد:والله طب هي ما 
كريمة بمقاطعه:في اي صوتكوا عالي لية ،للهم ما صلي علي نبي اي الحلاوة دي 
مريم :الله يخليكي يا خالتوا 
كريمة:يلا يا أحمد هات اختك الناس قاعدة بقالها كتير 
أحمد بضيق:حاضر ،هاتي ايدك 
أحمد خدني من ايدي ونزلنا تحت بيت في جنينه البيت كلهم كانوا قاعدين اول ما دخلنا واقفوا الا هو اصل هو عمل حادثه وقاعد علي كرسي متحرك كلهم زغرطوا قعدت جنب بابا وتم كتب الكتاب بعد  ما المأذون قال جملتة الشهيرة بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير وبكدا بقيت مراتة بس هو ماله شكلة مش مبسوط لية ؟؟؟
بعد سلامات وومباركات مشيت من بيتي مع خالتي  وعائلتهابعد ما بقيت رسميا فرد منها طلعنا شقه للي فوق خالتي شقته هو وشوية وكلة مشي 
كريمة:جميلك دا هفضل فاكرة طول عمري 
مريم:انامتجوزهوش جميلة ياخالتوا ،ادعيلي بس اعرف اتعامل معاه 
كريمة:  اصيلة طول عمرك ،يارب يبنتي ،يلا تصبحوا علي خير 
مريم بابتسامة:وانتي من اهل الخير 
قفلت الباب ببص لاقيته قدام باب البلوكونه روحت مسكت الكرسي ودخلته متكلمش فمشيت بس 
محمد بصوت مهزوز:ليه؟؟
يتبع......
محمد بصوت مهزوز:لية ؟؟
رجعت تاني ودخلت قعدت قاصدة 
مريم:لية اي 
محمد بضيق:وافقتي علي جوازة دي لية؟؟ صعبت عليكي وحبيتي تعملي فيها دور المضحية قدامهم
مريم:انت شايف كدا ؟
محمد بصوت مهزوز:اة اصل مفيش حاجة تخليكي تجوزي واحد مش قادر يتحرك وكمان اكبر منك 
مريم:لا فية بس انا عايزة انام ،تصبح علي خير 
محمد:استني هنا 
مشيت من قدامة علشان تكة وهقتلة الغبي دا هو ازاي مش شايف عيني للي بتطلع قلوب قدامة 
دخلت غيرت الفستان بيجامه قطن  لونها اسودومسحت المكيب  وطلعت ابص علية لاقيته نايم علي الكرسي بصيت علية بكل حب وحاولت امشي الكرسي براحة بس صحي 
محمد بزعيق:انتي بتعملي اي 
مريم:انت كنت نايم والجو برد شوية برا فدخلتك 
محمد بزهق:مطلبتش منك يببقي متعمليش ، اتفضلي امشي 
سكتت ومشيت بحاول اقدر موقفه دخلت نمت علي سرير......
عبدالله:بتفرك لية ؟؟
احمد:البيت من غيرها وحش 
عبدالله :علشان تعرف انها نوراة البيت 
أحمد:انا عارف والله انا ما عندي اغلي منها بس بحب انغشها وابرد عليها 
علا:ادعوله ربنا يهدي سرها 
عبدالله: امين يارب.......
معرفتش انام في طلعت الصالة تاني لاقيتة بيحاول يقعد علي الكنبة مش عارف قربت منة ومسكت ايدة وقعدتة 
محمد بجمود:علي فكرة أنا كنت هعرف لوحدي
مريم:اكيد بس حبيت اساعدك 
محمد بضيق:انا مطلبتش منك مساعدة مش محتاج مساعدة من حد 
مريم:بس انا مش حد ،انا مراتك 
محمد: امشي من قدامي
دخلت بكل هدوء وحاولت انام ونمت ويدوب سمعت صوت تخبيط علي باب جريت صحيتة 
محمدبضبق:يووةة هو انتوا بتكدبوا الكدبة وتصدقوة 
مريم: ممكن تخلص مش وقت كلامك دا 
دخلت انا هو الاوضة بسرعة لبس هو تيشرت وانا ساعدتة في لبس البنطلون ومكملتش بس ملامحة كانت موضحه كل حاجة طلع وغيرت انا كمان ولبست روب وحطيت روج وفتحت الباب..
علا:عاملة اي يحبيبتي
مريم:الحمد الله ،اتفضلوا 
كلهم دخلو وقعدنا في صالة فقومت انا ورحمة نعمل حاجه يشربوها
رحمة:سمعتة بيزعق امبارح 
مريم:هو بيزعق عموما مش بيتكلم 
رحمة:مش عارفة اقولك اي بجد 
مريم:ادعيلي ،يلا نطلع 
أحمد:اهي يلا علشان تروحي معايا 
كريمة:كان زمان يحبيبي دلوقتي هتبقي معانا احنا 
عبدالله:هنا وهنا واحد يحجه ،اقعدي انتي واقفه لية يا مريم
مريم:هقعد حاضر 
روحت قعدت جنبة ولمست ايدة براحه حاسة متوتر من القاعدة دي
عبدالله: احنا هنستاذن 
مريم:ما تخليكوا شوية ياجماعة 
عبد الله:مرة تانية يحبيبتي 
أحمد :فكري قبل ما نمشي؟؟
لسة هرد لاقيتة رد 
محمد:امشي يلا 
أحمد قرب علية وحضنة 
أحمد:حطها في عينك بدل ازعلك 
مسكة محمد من قربتة كان هكسرها
محمد:تزعل مين يلا انت ناسي انا مين؟؟
أحمد بوجع: يخريبتك انت لسة غشيم وسع 
مشيوا كلهم ودخلت انا المطبخ اشوف حاجه تتاكل لاقيتة علي باب المطبخ
محمد:اعملي حسابي معاكي 
مريم ابتسمت:من غير ما تقول 
سكت شوية 
محمد:مريم 
مريم: اي 
سكت تاني كانة بيترتب الكلام 
محمد:لما نأكل لازم نقعد نتكلم شوية 
مريم:ماشي 
قعدنا اكلنا وجيت اقوم اشيل الاطباق 
محمد: خليكي ،مريم احنا جوازنا دا مش هينفع 
فضلت ساكتة بس انا سامعة صوت تكسير قلبي
محمد:انا زي ما انتي شايفة كدا من بعد الحادثة وانا قاعد علي كرسي حتي شغلي واخد من إجازة واحتمال كبير أستقيل منة علشان مينفعش ظابط يبقي بحالة دي 
مريم:انت ممكن ترجع تمشي تاني واحسن من الاول انت للي رافض العلاج 
محمد:مفيش حاجة بترجع احسن من الأول عمرها وفية حاجة تانية 
مريم :اي 
محمد:انا لسة بحب يارا 
غصب عني عيوني دمعت 
مريم: حتي بعد للي عملتوا 
محمد:مش عارف اكرها انا شايف إنها معاها عذرها انا حمل عليها و
مريم :خلاص كفاية 
سبتة وجريت علي الاوضة وقفلت عليا وفضلت اعيط
مريم : ازاي لسة بيحبها ؟؟؟لية طيب؟؟ 
مريم:انتي كنتي فاكرة هيحبك من اول يوم انتي سذاجه وغبية ،بس بس انا لازم احاول ايوة لازم علشان يوم ابعد قلبي ميوجعنيش هو هيحبني اكيد هيحس بحبي لة 
عدي أسبوع مفيش ما بينا اي كلام الا عايز اكل اعملك شاي حاجات عادية لحد فيوم لاقيتة واقف علي باب الاوضة 
محمد:شعرك حلو 
مريم:شكرا 
محمد:سبية مفرود أحلي 
ابتسمت وسرحتة وسيبتة مفرود 
مريم:محتاج حاجة؟؟
محمد:زهقان بصراحة وانتي ساكتة طول الوقت ،انا فاكر انك وانتي صغيرة كنتي رغاية وشقاية
ضحكت 
مريم:زمان انا كبرت 
محمد:لسة صغيرة  بالنسبالي 
مريم :الفرق ما بينا مش كبير لدرجة 
محمد:يمكن 
مريم:تسمع كرتون 
ضحك
محمد:شوفتي علشان تعرفي انك صغيرة
مريم:انا مهما كبرت هفضل اسمع كرتون ها تسمع معايا ولا لا 
محمد:هسمع 
مريم بفرحة:حيث كدا بقا اظبط القاعدة زي زمان الله يمسيك بالخير يا ابو حميد 
محمد:ارن علية يجي لو واحشك 
قربت علية وبوستة من خدة 
مريم:بس انا عايزة اتفرج مع جوزي بس 
ومشيت علي المطبخ وانا مش عارفة جبت الجرأة دي منين بس انا مبسوطة وطلعت عصير من تلاجة وكان فية مقرمشات ولب وتسالي عروسة جديدة بقا خدتهم وطلعت الصالة لاقيتة قربت الكرسي من الكنبة 
محمد:انتي بتعملي اي ؟؟
مريم:هنقعد علي كنبة 
محمد:لا انا مرتاح كدا 
مريم:ممكن تسكت وانت ساكت احلي بكتير 
قعدتة بعد معاناة وطفيت النور وجبت دافية صغيرة وروحت قعدت جنبة 
محمد:دا اسمة اي ؟؟
مريم:تنة ورنة ، تاخد واحدة 
محمد:هاتي 
شوية ونمت علي كتفة وانا بتفرج 
مريم:مضايق 
محمد:لا خليكي عادي 
ابتسمت بصيت لشاشة تاني
محمد:انتي نمتي 
مريم:لا ،بقولك 
محمد:اي 
مريم:انت لية مش متقابلني مع اني عسل والله واتحب
محمد:مش عارف 
مريم:ما تدي نفسك فرصة تعرفني 
محمد:لا 
مريم:لية؟؟؟
محمد:هتزهقي مع الوقت انا حمل كبير و
مريم بحب:انا مش هزهق لو فضلت عمري كلة معاك متقلقش
محمد: عمرك هيروح علي الفاضي 
مريم بحب:لو معاك يروح عادي فداك 
محمد: مريم 
مريم:عيونها 
محمد: متصعبيش الموضوع علينا 
مريم:بالعكس انا بحاول اسهلو 
سكتت وبص قدامة 
مريم:طب نتفق 
محمد:علي اي ؟؟
مريم: تبدأ علاج 
محمد بضيق:لا 
مسكت ايدو وطبطت عليها 
مريم:اسمع بس لآخر اتعالج علشان نفسك علشان تكون كويس وترجع شغلك للي بتحبة 
محمد:لا 
مريم:هو انت عليك عفريت اسمة لا ،طب لو مش علشانك علشان خاطر خالتي وعمو 
محمد:انتي بتعملي كدا لية ؟؟؟
مريم:مش مهم دلوقتي ها موافق ؟؟
محمد بقلق:افرضي العلاج مجبش نتيجة 
مريم :هنبقا حاولنا وبعدين الدكاترة قالوا ان نسبة كبير عادي هي عملية وبعدها علاج طبيعي وباذن الله هتكون كويس 
محمد:موافق بس بشرط 
مريم :موافقة 
محمد:استني مش لما تعرفي هو اي 
مريم:موافقة  ،قول هو اي
محمد:هطلقك 
مريم بصدمة:نعم، موافقه بس بعد ما تخف 
محمد:لية؟؟
مريم بدموع:حابة اكون معاك واهو يبقي عدي وقت علي جوزنا علشان الناس متكلمش 
محمد:منطقي بردوا، ماشي موافق
يتبع...
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
مريم بدموع:حابة اكون معاك واهو يبقي عدي وقت علي جوزنا علشان الناس متكلمش 
محمد:منطقي بردوا ،ماشي موافق
فضلنا ساكتين احنا الاتين لحد ما الباب خبط فقومت فتحت 
رحمة:ساعة علشان تفتحي 
مريم بدموع:ادخلي 
دخلت وقفلت الباب وانا سبتهم ودخلت الاوضة دقيقة وجت 
رحمة:مالك 
مريم:مفيش 
رحمة:بتت عينكي فيها دموع اهي في اي 
مريم بعياط: وافق يبدأ علاج 
رحمة بفرحة:ونبي بجد اقنعتية إزاي واضح انه تاثيرك علية كبير ،بس انتي بتعيطي ليه ؟؟؟
مريم بعياط:ما انتي مسبتنيش اكمل وهيطلقني بعد مايخف 
رحمة:اييي!!!
مريم بعياط:زي ما سمعتي،اصل البية لسة بيحب يارا  
رحمة: هو قالك ولا عرفتي منين ؟؟
مريم بعياط:بحج اخوكي دا بجح قالها ليا في وشي ،معندهوش دم مش بيحس يا رحمة والله 
رحمة:حقك عليا انا 
مريم بعياط:لية هو انتي عملتي حاجة ،انا بس صعبان عليا نفسي أوي انا استحق اتحب واتشاف ليه هو مش شايفني يا رحمة انا وحشة لدرجة دي 
رحمة:ممكن تهدي وتبطلي عياط  
مسحت دموعي وحاولت اهدي واخد نفسي براحة 
رحمة:اطلع اقتلة 
مريم:رحمة انتي بتترعبي لو بصلك اتنيلي
رحمة:ولية الاحراج دا بس 
مريم:صحيح انتي جاية لية ؟؟
رحمة:بيت اخويا براحتي 
مريم بضيق: اشبعي بيه انتي واخوكي أنا نازلة لخالتو بدل ما اموت هنا .......
كريمة:اطلقك منة دلوقتي 
مريم بعياط:لا ياخالتو 
كريمة:بعد كل للي قوليته دا ولا يخالتو ,اهل الحب صحيح مساكين علي رأي الست  
مريم بعياط:بس بقا يخالتو مش ناقصة 
طبطت عليا وخدتني في حضنها 
كريمة:ولا دمعة من عينكي تنزل علي حد مش شاريكي حتي لو إبني عايزة تطلقي يامريم دلوقتي اطلقك ميهمكيش حد 
مريم:انتي عايزة تخربي عليا لية بس 
كريمة:مش عايزكي تعيطي انتي متعرفيش غلاوتك عندي ازاي 
مريم:حبييتي يا كوكي ،بصي انا هكون معاة لحد ما يخف دا قرار نهائي بس احكيلي عنة شوية كدا 
كريمة بضحك:مساكين فعلا 
مريم بكسوف:قولي بقا .....
عدي اسبوعين مكنش فيهم حاجة غير اننا بنروح لدكاترة ونعمل اشاعات هو طول الوقت متعصب وبيزعق وشايف ان كل دا مالهوش لازمة اصلا بس انا وعمو مكملين ومستحملين كلامة 
محمد بزعيق: يا مريم ،مريم ،مش بتردي ليه ؟؟؟؟مريم 
طلعت جري من الحمام كنت بستحمي هو كان نايم اي للي خلاة يصحي دلوقتي 
مريم:في اي ؟؟؟
محمد بعصبية:مش عايز حاجه
مريم: كنت بتنادي عليا علشان تقولي مش عايز حاجه 
محمد:لا كنت عايز دلوقتي غيرت راي 
قربت منة ونعكشت شعرة 
محمد بضيق:مش بحب الحركة دي 
مريم:وانا مش بحب حد ينادي عليا ويقولي مفيش مش عايز حاجه 
محمد بضيق: انتي بقيتي مش ساهلة 
مريم :من عاشر القوم بقا 
محمد:ولسانك طول 
مريم:كدب انا مؤدبة خالص 
محمد:كنتي سامعني بنادي عليكي ومنطشاني صح؟؟
مريم: ابدا هو انا اقدر اطنشك ؛انا كنت باخد دش اول ما سمعتك طلعت،كنت عايز اي بقا 
محمد بضيق:عطشان وازازة المياة للي جنبي فاضية 
قومت جبت مياة من جوا بسرعة 
محمد:بعرف اشرب لوحدي 
مريم:شطور بس انا هشربك اشرب بقا 
شوية وقالي كفاية كان عطشان اوي شكلة 
محمد بضيق: اي شطور دي انتي بتكلمي عيل صغير
اتنهدت وسكتت 
محمد:  انا شطور  بس ولا شطور أوي 
مريم بضيق:انت مستفز 
محمد:عارف ،حقك عليا اني اتعصبت 
عليكي 
مريم بضيق:لا انا اتعودت  عادي 
محمد:طب متزعليش  بقا وتقلبي وشك كدا
مريم بضيق: مالكش دعوة بوشي اقلبة  براحتي 
محمد:قمر بردوا 
ابتسمت وسكتت 
مريم:تاكل؟؟
محمد:لا 
مريم:احسن 
قومت عملت مكرونة بالبشاميل وريحتها فحات في بيت 
محمد: مريم 
طلعت المكرونه من فرن وسابتها روحلتة 
مريم: نعم 
محمد:عايز  حتة مكرونة ريحتها حلوة 
مريم:عيوني 
محمد: تسلم عيونك 
قعدنا ناكل بس هو مكنش عارف ياكل كويس فاخدت منة الشوكة واكلتة 
محمد باحراج:كلي انتي انا بعرف اكل
مريم بحب: انا عارفة ،بس انا عايزة اعمل كدا انا مبسوطة 
محمد: مبسوطة وانتي بتتعبي معايا 
مريم بحب:اة مبسوطة مفيش تعب ولا حاجة بجد ممكن تبطل تحس انك تقيل عليا  ،كل كمان واحدة اهي 
محمد: انا ممتن ليكي يامريم 
هو اي انا ممتن ليكي  يا مريم دي اي دي بجد انا كنت مستنية انا بحبك أوي يا مريومه ،ربنا يخليكي ليا يحبيبتي اي ممتن دي اعمل بيها اي دلوقتي 
مريم:هنروح لدكتور بكرا علشان يحدد ميعاد العملية باذن الله 
محمد:طيب 
مريم: هتكون كويس باذن الله 
محمد: يارب 
صحينا تاني يوم مكنش عايز يروح شغل عيال هو بس علي مين فضلت ازن لحد ما روحنا ودكتور قالنا انة مستعد يعملها النهارده بليل وكل حاجة جاهزة في المستشفي  
محمد:لا مش عايز 
مسكت وشة ما بين أيدي
مريم بحب: وبعدين معاك بقا دا هما ساعتين مش هتحس بحاجه أن شاء الله 
محمد:لا 
مريم:بس دا مش اتفقنا علي فكرة ،يلا بقا وخليك شطور 
ابتسم 
محمد:هو انا شطور أوي ولا شطور عادي 
ضحكت علية
مريم :لو بطلت تقول لا هتبقي شطور أوي ، يلا بقا الممرضة زمانها جاية 
محمد:لا 
مريم:هصوت والم عليك الناس 
محمد:اسمعي بس مش عايز حد يساعدني غيرك  ممكن؟؟
ابتسمت بوست راسة 
مريم:عيوني واصلا معنديش رجاله تكشف علي حريم 
ضحك بصوت عالي وطلعت انا هشوف هعمل اي انا متوترة اكتر منة بس بحاول مبينش رنيت علي احمد عرفتوا  ويجيب كام حاجه من بيت وروحت لدكتور تاني ولفيت لفه كدا مع الممرضة علشان اجيب كل حاجه وبعدين رجعتلة ولبستة لبس العمليات ونام تاني علي سرير وانا كنت خلاص مش قادرة بالمعني الحرفي بس الحمد الله أحمد جه وكلهم معاه قعدوا يهزوا معاه بس هو كان سرحان مش مركز 
الممرضة:يلا علشان العمليات جهزت 
روحت لعندة ومسكت ايدو ومشيت مع ترولي لحد باب العمليات اول ما دخل عيطت من خوفي علية 
أحمد:شوية وهتلاقية طالع زي القرد 
مريم بعياط:متقولش علية قرد 
علا:بس يا احمد عيب 
أحمد:طيب بطلي عياط ،وشك مصفر كدا لية وخاسة؟؟
رحمة:مش بناكلها وبنعذبها معلش 
أحمد: دمك دم صراصير 
رحمة: هتحترم نفسك أمتي ؟؟
أحمد:لما تبقي تبطلي تدخلي في للي مالكيش فية
علا:بس انت وهي بلاش دوشة ،تعالي مريم اقعدي واستهدي بالله 
عدي ساعتين  ومحدش طلع كلنا كنا بندعي ساعة كمان عدت واخيرا الدكتور طلع من الاوضة 
كريمة بخوف:خير يا دكتور 
_الحمدالله نجحت هو شوية وهيطلع اوضة عادية اطمنوا 
فضلت احمد ربنا واشكرة  لحد ما طلع  كان نايم دخلوة الاوضه وقالوا هيكون معاة مرافق واحد طبعا قعدنا نتخانق وفرجنا علينا المستشفي كلها في الاخر انا للي قعدت مش عارفه اي العيلة المتعبة دي والله ....
محمد :مريم 
فتحت عيني بعافية 
مريم:حمد علي سلامتك 
محمد:الله يسلمك ،رجلي بتوجعني 
مريم :مفعول المسكن راح ،بص هتاكل حاجه علشان اديك مسكن تاني 
محمد: هاتي علي طول انا مش قادر بتوجعني
مريم:الدكتور قال كدا غلط ،خد بس السندوتش دا بسرعه 
كلة علي طول بدون ناقش واديتة المسكن 
فضل شوية صاحي قعدنا نرغي سوا لحد ما نام وانا كمان قومت نمت علي كنبة ....
رحمة: مريم قومي بقا ، مش راضية تقوم ما محمد  والله 
نادي عليها بصوت عالي شوية 
محمد:مريم ، يا مريم 
مريم بخضة:اي في اي ،انت كويس 
رحمة بضحك:دا سحر بقا  انا بقالي ساعة جنبها بصحيها 
مريم:في اي ؟؟
رحمة:مفيش عايز يمشي من المستشفي 
مريم :فكك منه وسعي كدا عايزة انام 
محمد: لا والله 
مريم:ادي اخوكي علاجة وسيبوني انام 
رحمة:ماشي 
محمد:لا انا عايزك انتي 
مريم:مش هتفرق انا ورحمة واحد 
محمد:لا انتي مراتي وهي اختي ،قومي 
والله علشان انتي مراتي دي قومت فطرتة واديتة العلاج 
مريم:بترزي فيا من الصبح ليه؟؟؟
محمد:انا يبنتي 
مريم:لا انا يملاك  يبرئي
محمد: انتي بتجيبي الكلام دا منين؟؟
مريم:من لساني 
محمد:رخمة 
مريم: عدي يومك 
محمد:بس يبتت  انتي 
فضلنا اسبوعين في وش بعض ليل نهار في المستشفي قربنا من بعض  شوية نعتبر بقينا صحاب وبقا لذيذ و بيضحك كتير وبيدوبني معاة بضحكتة دي  ،النهاردة اخر يوم هنروح بيتنا هو ماشي علي عكاز بدل ما كان قاعد علي كرسي 
محمد: أخيرا الواحد هيروح بيتة 
مريم:ولا كمان هو ماشي
محمد ابتسم:مش ماشي اوي بس الحمدلله 
مريم ابتسمت:الحمد الله 
محمد: شكرا يا مريم 
مريم:علي اي انا معملتش حاجة 
محمد:فعلا انتي عملتي كل حاجة 
مريم بحب:دا حقك عليا يعني المفروض اني مراتك ولازم ابقي جنبك ،هروح انادي احمد ياخد الشنط ...
عدي شهرين قربنا اكتر وحاسة انة نفسيا بقا احسن احساس العجز بقا يتلاشي من جواة 
محمد:لا خليكي انا هفتح 
مريم:كدا هتحمل عليها اوي الدكتور هيزعق 
محمد:يووة عليكي وعلي دكتور دا 
مريم:هفتح الباب واجي اتخانق 
قومت فتحت 
يارا: انتي بتعملي اي هنا ، هو انا مش بكلمك ردي عليا 
سابتني ودخلت عندة 
يارا:وحشتني 
كنت هموت واعيط بس مسكت نفسي وروحت قعدت جنبة ومسكت ايدة 
مريم :عيب كدا راعي ان مراتة قاعدة جنبة  يارا مش كدا 
يارا بعصبية:مرات مين يبتاعة انتي  ،محمد انت اتجوزت عليا!!!
مريم :اتجوز عليكي ازاي وهو مطلقك 
قربت منة وعيطت 
يارا:انا مستعدة نرجع تاني وترجع حياتنا سوا 
مريم بعصبية:انتي هبلة ،امشي اطلعي برا 
يارا بعياط:اخرسي انتي وابعدي عنة دا حبيبي وجوزي انا يخاطفة الرجالة 
محمد بزعيق:اطلعي برا 
يارا :سمعتي قالك اي 
محمد بمقاطعة:بقولك انتي برا يارا اطلعي برا بيت دا متجيش هنا تاني ،اي للي رجعك دلوقتي 
يارا بعياط:رجعت علشان انا مش عارفة اعيش من غيرك ،وعرفت انك بقيت كويس وهتمشي من تاني حياتنا هترجع زي الاول  خليني جنبك 
محمد بجمود:مش عايزك اطلعي برا 
قربت منة اكتر 
يارا بدلع:بس انا يارا حبيبتك يا حمودي 
مريم :حمودك !!! وسعي ايدك دي يحبيبتي ويلا برا اي يغنيها علشان  تفهمي
يارا بعياط:محمد  اسمعني بس 
محمد:مش عايز اسمع حاجة وسعي ايدك دي ،واتفضلي 
رحمة:خلي عندك كرامة وامشي بقا 
يارا بعياط:رحمة قوليله اني بحبة
رحمة:بتحبية ازاي يعني وانتي طلبتي الطلاق منه لما عمل حادثة ،انتي عبيطة ولا بستعبطي امشي  قبل ما ماما تشوفك لاحسن دي حالفة لتنط في كرشك تجيب مصراينك فايدها 
مسحت دموعها  وبصت عليا 
يارا:همشي بس هرجع تاني ، اوعي تفتكري انك  هتعرفي تاخدي مكاني انا هنا «شاورت علي قلبها»من زمان 
اول ما مشيت سابتهم ودخلت الاوضة وانفجرت من العياط سمعت صوت تخبيط علي باب بس مقدرتش اقوم افتح ونمت مكاني للصبح ....
أحمد:مريم افتحي دا انا 
قومت فتحت الباب وحضنتة 
أحمد بقلق:مالك فيكي اي ؟؟
مريم بعياط:انت تعبت ،عايزة امشي من هنا خدني معاك 
أحمد :حاضر يعيوني بس اهدي بس ،اهدي وللي انتي عايزاة هيكون 
مريم بدموع:همشي معاك 
أحمد:هو مد ايدو عليكي ولا اي 
مريم بدموع:لا معملش حاجة ،انا عايزة اروح معاك 
أحمد:ماشي مش وقت  كلام ،قومي يلا البسي عباية وطرحة 
مريم :حاضر
أحمد :انا واخد اختي معايا يومين 
محمد بضيق:هتمشي معاة !!
مريم:ماما وبابا وحشوني انا مروحتش من ساعة ما جيت هنا 
محمد بضيق: ماشي 
نزلت انا وأحمد بس قبل ما نمشي عرفت رحمة وخالتو علشان حد يطلع يقعد معاة . اول ما دخلت بيتنا حسيت ان مرتاحة شوية دخلت اوضتي كانت واحشني بشكل فضلت فيها يومين يدوب بس بطلع اكل وكله ماشي في بيت يسالني فية اي وانا مش برد اصل هقولهم اي انا بطفح عواقب قرارتي وافعالي ....
أحمد: سرحانه في اي؟؟
مريم:ولا حاجة 
أحمد:مش عايزة تحكيلي 
مريم:صدقني مفيش حاجة تتحكي 
أحمد: الكلام دا تقولية لامك وابوكي انما انا لا 
مريم:مفيش حاجه يا أحمد صدقني بس كنت مرهقة ومضغوطة شوية وانا مش واخدة علي كدا ....
رحمة: محمد انت كل دا ومش فاهم انها بتحبك 
محمد:بتحبني 
رحمة:اي للي يخليها توافق عليك وانت تعبان ومطلق واكبر منها بشوية وهي لسة بنت بنوت ،طب مجاش في بالك ليه استحملت منك كل دا  للي يجبرها علي كدا 
محمد: اعمل أي طيب انا كنت قرفان من كل حاجة وكنت فاكر ان لسة بحب يارا بس لما جت انا اكتشفت اني مش بحبها او بطلت احبها بعد ما تخلت عني في وقت صعب زي دا 
رحمة:اممم يعني عايزها 
محمد:بيت وحش من غيرها
رحمة: بتلف وتدور لية ما تقول انك عايزها 
محمد:خدتي عليا كتير،تعرفي تساعديني   
رحمة:بص الخطة كالاتي ......
عبدالله: رايحه فين مريم في وقت دا 
مريم بدموع : محمد يابابا تعبان لازم اروح 
عبدالله:اتصلي علي خالتك وتطلعه واستني لما اخوكي يرجع لو للصبح 
مريم بدموع:مش راضي يفتح لحد ومحدش معاة مفتاح الا انا ،هروح متخفش عليا بيت من بعيد اوي 
سابته ومشيت قبل ما اسمع رد اصلا ومفيش حاجه بتردد في وداني الا كلام رحمة
رحمة:تعالي يا مريم دا مش راضي ياكل ولا ياخد علاجة وقافل علي نفسة  ،علشان خاطري تعالي بسرعة محمد محتاجك 
مريم: رحمة انزلي وانتي وخالتو 
كريمة:طيب يحبيبتي ،ربنا يهدي سركوا 
فتحت الباب بصيت علية ملاقتوش راحت ناحية اوضة لاقتها مقفوله  اترددت شوية وكنت عايزة امشي بس قلبي دا منة الله لسة بيحبة وخايف علية 
مريم:محمد ،افتح الباب ،،،محمد ،،لو سمحت افتح الباب دا 
فتح الباب وهو مبتسم وخدني في حضنة 
محمد:وحشتيني 
بعدت عنة وانا مكشرة بس انا من جوة برقص 
مريم:ما انت كويس اهو ،اومال رحمة بتقول كدا لية؟؟
محمد:انا للي قولتها علشان تيجي مش كفاية اسبوعين ،انا موحتكيش ولا اي 
مريم :لا 
محمد:علشان كدا جيتي علي طول لما رحمة كلمتك 
مريم:اختك كدابة ،وانا جيت علشان قالت انك تعبان 
محمد:بتخافي عليا 
قرب مني شدني لحضنة تاني 
محمد: خليكي متميش  
بعدت عنة 
مريم:وجودي مالوش لازمة ،متقربش مني كدا تاني  لو سحمت
محمد:انا جوزك 
مريم:انت هتطلقني خلاص 
محمد:مين قال كدا 
مريم:انت
محمد:ذكاء اصطناعي  ام كلثوم ممكن تغني لويحز عادي 
 راح قعد علي طرف السرير  هو بيتوجع 
مريم: بلاش تقف كتير 
محمد: مش هطلقك 
مريم:والا تفاق ؟؟
محمد:انا عيل صغير برجع في كلامي 
مريم: محمد 
محمد:مريم 
مريم:هتطلقني سامع ولا لا 
محمد: انا اطرش 
مريم :انا ماشية 
محمد:مريم استني 
رجعت وقفت تاني 
محمد:اليومين للي فاتوا عرفوني حاجات كتير زي مثلا ان بحب وجودك وبحب طريقتك في كلام ،انك وحشتيني  أوي أوي لو كنت قادر امشي كنت جتالك اخدك من بدري 
كنت فرحانه من جوايا بس مبينتش ومردتش علية 
محمد:ممكن تديني فرصة  واحدة بس اثبتلك اني عايزك 
مريم: ويارا !!!
محمد: انا كنت فاكر اني لسه بحبها بس لما جت  في اليوم الزفت دا مكنتش طايق ابص في خلقتها هي سابتني بعد ما قدمت ليها كل الحلو وانتي فضلتي معايا ومشوفتيش مني حاجة عدلة ،انا اسف علي كل مرة زعلتك فيها بجد 
مريم:كلام جميل بس انت مش بتحبني  وانا عايزة اتحب 
محمد:هحبك بس اديني فرصة وارجعي البيت 
مريم:تؤتؤ ،لو عايز فرصة انا موافقة بس بشرط
محمد:انت تؤمر يا جميل
ابتسمت قليل الادب دا بيغمزلي  ليه 
مريم:نعيد من الاول 
محمد:مش فاهم 
مريم:يعني تخطبني ونعيش فترة الخطوبة واتعرف عليك مش يمكن متعجبنيش 
محمد:اخطبك ازاي وانتي مراتي 
مريم:كدا وكدا يعني 
محمد:طب ولية الفرهدة يبنت الناس 
مريم:والله هو دا للي عندي 
محمد:ماشي 
مريم:ماشي اي ؟!
محمد:موافق مفيش مشكلة اتعب حبتين تلاتة علشانك 
مريم:همشي بقي 
محمد:خليكي الوقت اتاخر 
مريم:هو في بنت محترمة تبات مع خطيبها 
محمد:بصي احنا ننام دلوقتي وبكرا نبدا من اول النهار 
مريم:طيب انا في صالة ،تصبح علي خير 
محمد بزعيق:خدي هنا ،مريم
مريم: مريم نامت 
غمضت عيني وانا فرحانة انة فكر يحاول علشاني واني مضعفتش قدامة تاني  ،شوية وحسيت بيه وبايدة للي بتلعب في شعري نمت علشان الحركة دي بتنميني 
مريم بنوم:بتبصلي كدا ليه ؟؟
محمد: بتأمل القمر 
مريم بنوم:انت مين؟؟؟
محمد بضحك:فوقي كدا معايا 
قومت قعدت وانا بفرك عيني قعد يتكلم كتير وانا عمالة من بنها 
مريم:انا ماشية 
مسك ايدي 
محمد: خليكي وهعمل للي انتي عايزاه 
مريم:مش هينفع 
محمد:يا مريم 
مريم:خلي بالك من نفسك وخد علاجك واسمع كلام الدكتور 
محمد:عايز حد يقولي شطور 
مريم بضحك : عيب انت ظابط قد الدنيا مش عيل صغير 
محمد:يا مريم 
محمد: باي ،خف بسرعة ...
مشيت وانا طايرة من الفرحة وفيه فراشات طايرة حواليا ،روحت حكيت لأحمد طبعا اتهزقت منة شوية بس في الاخر عرفني شوية حاجات كدا عن الرجالة في تعامل ،فات شهر مشوفتهوش بس كان بيكلمني اغلب الوقت كنت مرة ارد ومرتين لا ودا كان بيعصبة 
محمد: اهدي عليا بس انا هوريكي ازاي مترديش
مريم:لا انا مبخفش ،وممكن افركش
محمد:هاجي افركش دماغك دي للي مخلينا في العبط دا،تفركشي اي يحبيبتي انتي مراتي
مريم: ولو بردوا احنا متفقين يا بابا
محمد: يارب الصبر ،طب تعالي عايز اشوفك  وحشتيني
مريم: أحمد قالي لا 
محمد:يعني اي دا 
مريم:يعني لا ،يلا باي علشان رايحة اكل 
محمد:بالهنا والشفا......
عدي شهر كمان من غير ما اشوفه اكدب لو قولت موحشنيش دا وحشني اوي اوي بس لازم يتادب 
أحمد:في حد عايزك برا ،بس البسي طرحه الاول 
مريم باستغراب:مين؟؟
احمد:لما تطلعي هتعرفي يلا 
لبست طرحة وطلعت  لاقيته قاعد مع بابا وبيتكلموا دخلت قعدت بصالي وابتسم شوية بابا طلع وسابنا 
قام مشي قدامي فضلت بتاع خمس دقائق اجمع دا بجد ماشي عادي من غير حاجه تسندة أخيرا،من الفرحة عيطت جة وحضني 
مريم:حمد الله علي سلامتك 
محمد: الله يسلمك 
مريم :وسع كدا لو بابا واحمد شافوني 
محمد:عليا النعمة انا جوزك وربنا جوزك بقالي بتاع سنة جوزك 
مريم:اي جوزك ،جوزك دي هي أغنية 
محمد: احلي اغنية ،مش همشي الا بيكي 
مريم:يبقي خليك منورنا بيتك ومطرحك
محمد:اي طيب مش عملت للي قولتي علية كلة ،حني عليا بقا
مريم:لا لسة دا مش كلة
محمد:هعجز جنبك ،لسه فاضل اي 
مريم: عايزة البس فستان ابيض وهايلز  رقيقه كدا وتجبلي ورد أحمر وانت لابس بدلة 
محمد:فرح يعني
مريم:لا من غير فرح مش عايزة فرح ،انت هتيجي تاخدني من بيت هنا 
محمد:للي تعوزية حاضر يتنفذ 
مريم:دا بحب ولا علشان تخلص 
محمد:دا بحب والله يست الحسن 
مريم بكسوف:طب يلا امشي 
محمد:اي قلة الذوق دي 
مريم:امشي يلا ،وابقي كلمني علشان نشوف هنعمل اي 
محمد: ماشي اما اشوفك اخرتها معاكي اي 
علا:رايح فين انت لحقت تجي يبني؟؟
محمد: معلش بس لازم امشي حالا 
علا:اتكلمي يا مريم 
مريم:سبية براحتة يا ماما هو مش غريب 
شوف بيزغرلي ازاي 
محمد بضيق: سلام.....
رحمة:عارف لو حد كان حكالي قصتة دي مكنتش هصدق والله 
مريم بفرحة: ولا انا،شكلي حلو؟؟
رحمة : تحفة والله فستان خطير 
مريم بفرحة:هو فرحان 
رحمة:فوق ما تتخيلي ،بقي بيموت فيكي يا مريم 
مريم بفرحة:انا عارفة ،انا فرحانة أوي ومتوترة 
ماما وخالتي فتحوا الباب وفضلوا يزغرطوا ،احمد جة باس رأسي 
أحمد:المرة دي انا موافق وراضي عن المرة الأولى ،يلا هاتي ايدك 
طلعنا برا اول ما شافني وقف وفي ايدة بوكية الورد وقرب عليا وحضني انا مش عارفه اي حكايته كل ما يشوف خلقتي يحضني
مريم بهمس:نزلني خلاص 
محمد: شوية كمان 
مريم بهمس:محمد عيب
أحمد:اي يعم 
نزلني وادني الورد 
محمد:مش عايز لا اشوفك ولا اسمع صوتك شهر لا شهر اي سنة 
أحمد:كل يوم هتلاقيني عندكوا 
محمد:بارد 
كلهم بركولنا ومشيت انا هو لوحدنا في الشارع وقعدنا علي سور صغير 
محمد: بحبك 
مريم :وانا 
محمد: وانتي اي ؟؟
مريم بكسوف: بحبك
«هي أرق من أن تلام واحن من أن تؤذي ،تنجو دائما بلين قلبها ♥️»
تمت .

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-