رواية عودة القلب الغائب كاملة جميع الفصول بقلم سماح

رواية عودة القلب الغائب كاملة جميع الفصول بقلم سماح

رواية عودة القلب الغائب كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة سماح رواية عودة القلب الغائب كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية عودة القلب الغائب كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية عودة القلب الغائب كاملة جميع الفصول

رواية عودة القلب الغائب بقلم سماح

رواية عودة القلب الغائب كاملة جميع الفصول

ادم نازل بكرة .
ربنا يوصلة بالسلامه
ياسلام انا بقولك ادم نازل بكرة بعد خمس سنين سفرة وانتى مش فارق معاكى
اه مش فارق معايا اعمل اى يعنى اقوم ارقص
تاج متكذبيش عليا عايزة تقنعينى انك نسيتى حبك لادم
طبعاً يا ميرا اخوكى سافر من خمس سنين ومسألش فيا وانا كمان نسيته وبقا بالنسبة ليا ابن عمى مش اكتر
بس يا تاج
ميرا لو سمحتى انا قلت إلى عندى انا بالنسبة ليا ادم مش اكتر من ابن عمى ياريت متفتحيش الموضوع دة تانى
نظرة لها ميرا بحزن فهى تعلم مدى حب تاج لادم ولكنها لديها كرمه ولن تسامح ادم على بعدة كل هذه السنين
ميرا :انا هنزل اساعد ماما يا جوجو عايزة حاجه
ابتسمت لها تاج وقال لا قمر
بعد انا غادرة ميرا انهارت تاج تماماً وهى تتذكر الماضى
فلاش باك
تاج :دومة عامل اية
ادم الحمد لله يا قلبى اية مالك فرحانه كدة لية
تاج : احم بابا قالى ان عمى فتحوا فى موضوع جوازنا
ادم كمن صعق اية امته حصل دة
تاج بخوف: مالك بالدم انت مش بتحبنى وعايز تجوزنى
ادم بتسرع:تاج انا مش عايز اتجوز دلوقتى مش هوقف حياتى بإيدى
تاج بدموع :توقف حياتك ادم بالله تقول انك بتهزر مش هستحمل تكسر قلبى كدة
ادم:تاج انا بحبك اوى بس انتى لسة فى أولى جامعة وانا جتلى فرصة سفر حلوة اوى هما سنتين مش اكتر ولما ارجع هنتجوز بس انا مقدرش اضيع الفرصة دى من ايدى
تاج :ادم ارجوك متعبدش عنى انت عندك وظيفة حلوة فى شركة كبيرة وكمان عندك شقة جاهزة متسافرش بالله
ادم :تاج انا قولت إلى عندى اصلا انا مسافر بعد بكره وتركها وذهب
عودة
مسحت تاج دموعها وقالت أنا إلى مش بقيت عايزك يا ادم حتى لو هدوس على قلبى عمرى مهرجعلك .
ميرا مفكرة انى زعلانه انك سافرت منعرفش انك كسرة قلبى قبل متسافر انا بكرهك اوى .
فى مطار القاهرة الدولى
وصل ادم
مازن صديقة اخويا إلى وحشنى وسلم علية
مازن لادم انت مش كنت نازل بكرة
ادم :حابب اعملهم مفاجأة وحشونى اوى
مازن بخبث :مين بالظبط إلى وحشك
ادم وهو يضربة خلف رأسة لم نفسك ياض
مازن بضحك ربنا يسعدك يا صاحبي
ادم :خايف مش تسامحنى
مازن :لما تعرف السبب هتسامحك .
يتبع..
عند تاج كانت تمارس هوايتها المفضلة وهى الكتابة فجأة سمعت صوت زغرته من تحت استغربت فى اية وخرجت من اوضتها
تاج :ماما انتى سامعة زغرطةمن عند بيت عمى فى حاجه ولا اية
الام: أيوة يا بنتى ابن عمك رجع من السفر انا نازلة اسلم علية هتيجى معايا
كانت تاج شاردة فكررت الام كلامها
تاج بانتباه:احم هلبس وانزل يا امى
بعد نزول امها انهارت تمام
لية رجعت قلبى كان اتعود على غيابك مش قادرة انزل ولا اشوفك حاسة روحى بتطلع منى فجأة تذكرة اخر مكالمه بينهم
فلاش
تاج :الو ادم عامل اية وحشتنى اوى
ادم :انتى جبتى رقمى منين
تاج:من عمى اية مش كنت عايز تسمع صوتى
ادم :تاج انا مش فاضى انا ورايا شغل ولازم اقفل معاكى
تاج ببكاء:لية بتعمل كدة انت للدرجادى مش عايز تكلمنى بقالك شهر مسافر مفكرتش تتطمن عليا وفى الاخر دة ردك
ادم :واضح انك فاضية وعايزة تنكدى انا هقفل سلام
بعدما اغلق ادم الهاتف ظلت تبكى ولكن لم تقدر على البعد فرنت علية مرة اخر بعد اسبوع وجدته قد حظرها فكانت صدمه بالنسبة لها
باك
تاج :لا يأدم مش هضعف تانى وهبينلك انت والعائلة كلها انى نسيتك ومش عايزاك فى حياتى
بس الاول لازم اكلم ادهم هو إلى هيساعدنى
عند ادم كانت العائلة سعيدة بعودتة
ادم فى نفسة :يا ترى فينك يا بنت قلبى لية منزلتيش معقول تكون مش عايزة تسلم عليا أو تشوفنى
اوعدك هرجعك ليا تانى يا قلبى
كانت ميرا تنظر لمازن صديقة بخجل فهى تعشة ولا تعلم ان كان يبادلها الشعور ام لا
مازن لميرا
ازيك يا ميرا عاملة اية
ميرا:بخجل الحمد لله بخير
نظر لها مازن بحب قال فى نفسة هانت يا ميرا وهتبقى ليا قريب اوى
فجأة دخلت تاج ادهم
وتفاجأ الجميع مما كانت تلبسة تاج
يتبع….
دخلت تاج بجانب ادهم وهى ترتدى نقاب مما ادهش الجميع
تاج بقوة عكس ما بداخلها:ازيك يا ادم حمدلى على سلامتك
ادم بشوق وهو ينظر لعينيها بحب :الحمد لله يا تاج الله يسلمك
ادهم :حمدلى على سلامتك يا ادم
نظر له ادم بضيق لقرية من تاج وقال:الله يسلمك يا ادهم
ميرا:تاج انتى لبستى نقاب امته
تاج :من زمان وانا بفكر ألبسة وقلت لبابا ووافق بس ملبستوش عشان مخرجتش بقالى فترة وادهم شجعنى على لبسة قالت ذالك ونظرت لادم ترى ردة فعلة
ادم بضيق :مبروك يا تاج ربنا يثبتك
لم تنظر آلية تاج وقالت بلا مبالاة عكس الحرب التى بداخلة : شكراً
والدة تاج رحمة :عامل اية يا ادهم جيت امته
ادهم :من شوية يا خالتوا كنت عايز عمى محمد عشان اشوف ردة على الموضوع الى كلمته فيه
استغرب الجميع عن ماذا يتحدث ادهم
فقال والد ادم خير يا بنى فى حاجه
قال ادهم :كنت يعنى متقدم لتاج ومستنى ردها
صدم الجميع بما فيهم ادم وقد كان سيجن
ادم :انت مجنون انت بتقول اية
ادهم :لو سمحت يا ادم احترم نفسك انت ازاى تكلمنى كدة انا غلطان انى جيت اسلم عليك بعد اذنك يا عمى هطلع استناك فوق
تاج وهى تنظر لادم :احم انا جاى معاك يا ادهم بعد اذنكم يا جماعة وصعدت هى وادهم ووالدتها إلى الاعلى تحت صدمت الجميع
والد ادم احمد:هو الكلام دة صح ادهم عايز يجوز تاج
محمد :اه هو متقدم بقالوا فترة وانا كنت مستنى رد تاج بس الظاهر تاج وافقت
احمد وهو ينظر لادم : ازاى تاج لادم
محمد بضيق فهو يعلم بحب ابنته لادم ابن اخية :انا كنت مفكر زيك كدة بس ادم واضح أنه مش عايز تاج فى حياته بدليل أنه سافر خمس سنين بعد منت طلبتها على طول وانا مش هوقف حيات بنتى علشانه .
احمد :بس قاطعة ادم وهو يقول
خلاص يابابا متتعبش نفسك بس عايزكم تعرفوا أن تاج مش هتكون لحد غيرى وتركهم وذهب
نظر محمد لاخبة بضيق وصعد إلى بيته
زوجة احمد هدى :انا مش عارفة انت وابنك عايزين ست تاج على اية مالبنات على قفا من يشيل
احمد نظر لها نظرة اخرستها وقال :لو كنت بسكتلك فدة عشان خاطر ولادك إنما تغلطى فى تاج فمش هسمحلك .
كانت ميرا تنظر لهم بحزن فهى تعلم مدى عشق تاج وادم ولكن كبرياء تاج لن يمرر ماحدث بسهوله حتى لو كان على حساب قلبها .
عند ادم
يتبع….
كان ادم قاعد هو ومازن فقال له مازن
ايه ناويت على ايه ازاي هتقدر ترجع تاج ليك وعلى فكره ادهم مش سهل وانت عارف ان هو بيحب تاج من زمان بس سيبها عشان كان مفكر ان هي بتحبك إنما دلوقتي فهو هيحاول يتمسك بيها ويخليها تنساك
رد علية ادم بغموض وقال :مش هيقدر يعمل حاجة لانه تاج ليا وعمرها مهتكون لحد غيرى انا عارف تاج بتحبنى وبتعمل كدة عشان تبين أنها نسيتنى على العموم متشلش هم انا عارف انا هعمل اية
رد مازن وقال :احم هو انا كنت عايز اكلمك فى موضوع بس عارف أنه مش وقتة
ادم :تعالى أنت وأهلك بالليل عشان نقرأ الفاتحة أنا موافق وميرا اكيد هتوافق
مازن بسعادة : انت ازاي عرفت ان انا عايز اتقدم لميرا
ادم: عيونك فضحاك وانا مش هلاقى احسن منك لاختى
قام مازن واحتضنه وقال ربنا يخليك ليا يا ابو الصحاب
فى البيت كانت تاج قاعدة مع والدها ووالدتها وادهم وهى فى عالم اخر
كم اشتاقت لة كانت تود انا تحتضنه وتلومه تضربة تفعل به ما تشاء تقول لة كم تعذبة فى بعدة
لاحظ ادهم شرودها وقال:احم تاج انتى معانا
تاج بانتباه:اها كنت بتقول اية معلش
والدها :عايزين نحدد خطوبتك انتى وادهم
كانت تاج كمن صعق بالكهرباء هل فعلاً ستكون ملك لغيرة هل انتهت قصه حبهم ولكنها تذكرة الماضى وجرحى لها
فقالت بقوة عكس ما بداخلها
تاج:إلى حضرتك تشوفة يا بابا انا موافقة علية
نظرة لها رحمة بألم فهى تعلم ما بإبنتها فهى صديقتها قبل انا تكون والدتها
نظرة لها تاج وقالت هتفرحى ببنتك يا ام تاج
اتفقوا على ان تكون الخطوبة بعد اسبوع حتى يستطيعوا أن يجهزو أنفسهم
استأذن والدها وقال :هروح انا بقا أقصى كام مشوار بسرعه كنت مأجلهم عشان جيت ادم
ودخلت والدتها إلى المطبخ كى تحضر الغداء
ادهم لتاج :فكرى يا تاج هتقدرى تنسى ادم نظرة لة تاج بدموع وقالت مش عارفه يا ادهم انت كنت اقرب صديق ليا كنت بقولك على كل حاجة بتحصل معايا مش قادرة انسى جرحة ليا انا لازم أنساه عارفة انى كدة بستغلك بس انا اسفة اوعدك انى هحاول احبك
ادهم بضحك :استغلال اية يا هبلة دة احسن استغلال والله
تاج انتى عارفة انى بحبك بس انا وعدتك اكون اخ ليكى طالما بتحبى ادم واوعدك اى حاجة انت عايزها أنا موافق عليها ابتسمت لة تاج بدموع
غادر ادهم ودخلت تاج إلى غرفتها
عند ادهم قال فى نفسة: تبقى مجنونه يا تاج لو خليتك تبعدى عنى تانى انا لما صدقت سبتى ادم لازم اكرهك فية اكتر عشان اضمن انك متسبنيش تانى وصحك بخبث وغادر
عند ادم
كان يجلس ادم وهو شارد فى الماضى
فجأة رن هاتفه
المجهول :حمدلى على السلامه
ادم :عايز اية بترن لية
المجهول :الله بطمن عليك يأخى حمدلى على السلامه
ادم : شكراً
المجهول:اه سمعت إن تاج هتتخطب لابن خالها مبروك
ادم بضيق يحمل الكراهية:كلة بسببك بس اوعدك انى هاخد حقى منك انا بعدتنى عنها
المجهول بخبث:بس تصدق ادهم وتاج ليقين على بعض
صرخ ادم وألقى الهاتف بعنف وقال والله لانتقم منك بس الصبر
يتبع….
عند ادهم كان يفكر في تاج وكيف يجعل سيجعلها تحبه دخلت علي هديه جميله وهي تقى اخته
تقى: اللي واخد عقلك ادهم: هو في غيرها نفسي تحس بيا قوي يا تقى
تقى بحزن من أجل أخيها: انساها يا ادهم تاج مش ليك القلوب مش بايدينا وتاج بتحب ادم من زمان ومش هتقدر تنساه حتى لو اتخذتك وسيله انها تنسابيه وانت عارف ان ما حدش هيتوجع غيرك بلاش توجع قلبك اكتر من كده
ادهم بضيق:انا وتاج هنتخطب بعد اربع ايام وانا هعمل المستحيل عشان تحبنى
تقى بأسى :ربنا يهديك يا ادهم محدش هيتوجع غيرك وتركته وذهبت
نظر فى أثرها وقال:مستحيل تاج تبقا لغير بعد كل إلى عملته دة وقام بالاتصال بشخص ما
عند تاج كانت تفكر فى ما يحدث حولها لم تظن يوماً أنها ستصبح لغيرة ولكن هو قد كسرها
كانت تفكر فى ادهم وانها تشعر أنها نظامه فهى تعلم أنه مازال يحبها ولكنا لا تستطيع انا تبادل رغم أنها أخبرته كل شىء ولكن كانت حزينه لما وصلت آلية
فجأة رن هاتفها وكان رقم غريب
تاج : السلام عليكم
المتصل :وحشنى صوتك اوى
تاج وقد علمت هويت المتصل فقالت:مين حضرتك
ادم :ياااه نسيتى صوتى يا تاجى
تاج : طبعاً لازم أنساه دول خمس سنين انا نسيتك على بعضك
ادم بحب:وانا مقدرتش انساك يا تاجى
ردت بنبرة حاولت جعلها قاسية وقالت:لو سمحت يا ادم اتلكم معايا بإحترام انا مش تاج حد انا الوحيد الى يحقلة يقول كدة هو زوجى المستقبلى وطبعاً انت عارفة
ادم بغيظ:اكيد يا روحى حد ميعرفش نفسه
تاج :لا يحلو ادهم لكن انت لو اخر راجل فأنا مستحيل اوافق عليك لانى بصراحة معنديش ثقة فيك
وأغلقت الهاتف فى وجهة وهى تتنفس بسرعة كاد قلبها يتوقف
عند ادم كان يكسر كل شيء يطوله فبسبب ذالك الحقير الذى لا يعلم هويته حتى الآن بعد عنها وخسرها
ادم لنفسة مستحيل تبقى لغيرى حتى لوهخطفك يا تاج
مر الوقت سريعاً وتقدم مازن لخطبت ميرا ولم تتركها تاج طوال اليوم مما كان يسهل على ادم محاولت نقشها واستفزها بجميع الطرق
ادم بسماجه :متتعصبيش يا قلبى ليحصلك حاجه
تاج بعصيبة:ادم لم نفسك وابعد عنى اصل وربنا هضربك
ادم بستفزاز:هههه تضربينى مرة وحدة دانتى مبتوصليش كتفى يا روحى
دب دبت تاج برجلها مثل الاطفال وغادرت من أمامه حتى لا تنفجر
ادم بحب :طفلة وربنا وذهب خلفها لاستقبال الضيوف
يتبع….

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-