رواية اكراه ولكن كاملة جميع الفصول بقلم يارا علاء
رواية اكراه ولكن كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة يارا علاء رواية اكراه ولكن كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية اكراه ولكن كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية اكراه ولكن كاملة جميع الفصول
رواية اكراه ولكن كاملة جميع الفصول
كانت ماشيه منها*ره بتحاول تغ*طي نفسها من هدومها المقطو*عه راحت علي بيتها وخبطت علي الباب واول ما الباب اتفتح شافت امها واترمت في حضنها بانهيا*ر.
الام بصدمه: مالك يا مليكه ال مبهدل شكلك كده وهد*ومك مقط*عه ليه و اي الد*م ده
مليكه:……
الام انطقي بدل ما انادي لأبوكي قالت كده بز*عيق.
اما جوه البيت اول ما الأب سمع صوت الزعيق طلع واتصدم من ال شافه.
الاب بصدمه: اي ده وراح جاب مليكه من شعرها ونزل فوقها ضر*ب.
وهو بيقول: اي ده يا بنت 🐶 مين عمل فيكي كده جبتيلي ال *عار.
مليكه بصر*يخ وخو*ف: ا انا ك كنت نازله اجيب حاجه بس فاجاءه طلع عليا شباب وو…….
انفجر*ت في العيا*ط.
الاب محمد وهو بيرجع لورا وهو مش مصدق حط ايده علي قل*به والام راحت عنده وهي بتعي*ط.
الام بعياط: محمد مالك اهدي انت عندك ال قل”ب.
الأب بعصبيه: خديها من قدامي من يوم ما جات وهي جيبالنا ال*عار.
اما مليكه كانت منها*ره مكنتش متخيله ال حصلها مش قادره تستوعب وانه حصل معاها كده.
الام: قومي من”ك لله انا قولتلك متنزليش دلوقتي حرام عليكي انتي السبب في ال احنا فيه نقول للناس اي لو عرفت.
(الام مصدومه وده حقها لما تشوف بنتها جايه كده اما في امهات مختلفه منهم ال تقعد تدعي علي بنتها بلاش كده ده نصيب ومكتوب اقفي جنب بنتك وقربي منها بلاش تبعديها عنك)
___________
تعريف الابطال
(مليكه بنت جميله محجبه عيونها خضراء طولها متوسط كلية طب عندها ٢٢سنه وحيدة امها وابوها)
( الام حنان بتحب بنتها وحنينه عليها وهي عندها ٤٧سنه)
( اما الاب محمد الغمري عنده ٥١سنه لا يحب ابنته هو قاسي جدا عليها عنده شركة تصدير)
( تميم عادل الغمري ساب وسيم عنده ٣٠سنه عينه لونها ازرق طويل ابوه وامه متوافين من وهو عنده ١٩ سنه وهو عايش في نفس بيت عمه يملك شركة ادويه ومستشفي)
_______
اول ما مليكه دخلت الاوضه الاب قعد يفكر هيعمل اي ومكنش عنده حل غيره انه يتصل بي ابن اخوه.
محمد: السلام عليكم اذيك يابني عامل اي.
تميم: وعليكم م سلام ياعمي انا بهير انت اخبارك اي.
محمد: الحمدالله يابني كنت عاوز منك طلب واتمني متخذلنيش.
تميم باستغراب: اتفضل يا عمي.
محمد: مش هنا يا بني تعالي وانا افهمك.
تميم: تمام. وقفل.
تميم لنفسه: يا ترا فيه اي وبيتصل في الوقت ده ليه.
مشي تميم وراح عند عمه وبعد ما وصل دخل ومحمد حكاله وتميم وافق يجوزها ونزل جاب ماذون وتم كتب الكتاب.
الاب دخل ينادي ل مليكه ال اول ما دخل خافت منه.
الاب بجمود: قومي لمي هدومك عشان جوزك بره.
مليكه بصدمه: ج جوزي مين.
الاب ببرود: ابن عمك.
مليكه بدموع وخو*ف: وانا مش موافقه.
الاب وهو بيمسكها من شعرها: هو انتي كنتي تطولي تجوزي واحد ذي تميم مش كفايه قبل بيكي.
كمل كلامه وقال خمس دقائق والاقيكي طالعه.
مليكه خلصت وطلعت لقت باباها قاعد من تميم.
تميم ببرود: يلا.
مليكه بصت لباباها ال اول ما بصتله لف وشه بصتله بحز*ن وطلعت مع تميم.
بعد ما وصلوا قال تميم بسخريه: ادخلي برجلك اليمين يا عروسه.
مليكه بصتله بكره ودخلت وهي ساكته.
تميم: مش يلا.
مليكه بد*موع: يلا اي.
تميم بسخريه: اممم المفروض كتب كتبنا كان من شويه صح قال كده بخبث
مليكه وهي بترجع لورا وهي بتعيط قالتله: لا انت مش جوزي انا مش بحبك.
اول ما قالت كده لاقت قل*م نزل علي وشها
تميم بعصبيه: انا هوريكي ان كنت جوزك ولا لا وراح شدها علي الغرفه وسكتت شهرزاد…..
(في الصباح)
استيقظت مليكة علي اشعة الشمس.
مليكه وهي بتبص في انحاء الاوضه وافتكرت ال حصل د*معه خاينه نزلت من عينها.
مليكه قامت بتع*ب من علي السرير وكانت هتروح ناحية الحمام بس لاقت تميم بيطلع منه.
تميم لما شافها قال ببرود: ادخلي خديلك شور وبعدين تعالي حضري الفطار.
مليكه هزت راسها بحز*ن. وبعدين دخلت الحمام.
بعد شويه طلعت لاقت تميم بيتكلم في الفون راحت هي ناحية المطبخ وبدات تحضر الفطار.
تميم ببرود: خلصي ساعه عم تحضري الاكل.
مليكه بخو*ف: حاضر.
بعد ما خلصت الاكل حطته علي السفره وجايه تقعد.
تميم بعصبيه:……..
يتبع........
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
تميم بعصبيه: بتعملي اي.
مليكه با*حراج: هقعد اكل.
تميم بسخريه: وانتي ليكي نفس تاكلي بعد ال حصلك.
مليكه وهي بتبصله بحز*ن ودمو*ع قالت: انا مكنش ليا ذ*نب انتوا ليه بتعاملوني كده.
قالت كده بد*موع اما هو كان قاعد ببرود لم يأ*نبه ضمير*ه.
تميم ببرود: خلصتي دمو*ع التماسيح دي لو خلصتي امشي.
مليكه بز*عيق: انت شايف ان ده دمو*ع تماسيح انت اي مش بتفهم مش كفايه ال عملته وانا اصلا بكر*هك ومش بحبك.
اول ما قالت كده ما هي الا ثواني وكان قل*م نزل علي وشها.
تميم بزعيق: صوتك ميعلاش والا ورحمة امي وابويا لأكون قا*تلك.
مليكه مشيت من قدامه بخو*ف ودخلت الاوضه وقفلت عليها.
مليكه بدمو*ع: انا اي ذنبي في ال حصلي مش كفايه ال عمله فيا لا وشايف دمو*عي كذب حتي بابا بدل ما ياخذ حقي من ال كان السبب راح يجوزني لأكتر شخص بكره.
مليكه فضلت تعي*ط لغايت لما نامت.
اما تميم راح المستشفي لانه عنده شركه ومستشفي.
________
(في المستشفي)
كانت تجلس وهي متعصبه ان هو اتأخر. بس لاقت الباب اتفتح وهو دخل راحت حضنته.
مايا: حبيبي انت اتاخرت ليه كده ومش بترد عليا ليه.
تميم ببرود: كنت مشغول.
مايا وهي راحه تقعد علي ر*جله بس هو زقها بعصبيه وقال:
هو انتي جايه تشوفي شغلك ولا جايه تحبي.
مايا باحراج: احم اسفه ومشيت.
بعد ما مشيت مايا تميم رجع راسه لورا بضيق بس لاقي ال بيقوله: مالك يا ابني.
تميم بضيق: اتجوزت.
ياسين بصدمه: بتهزر صح.
تميم: وهو ده وقته هزار.
ياسين: طب اتجوزت مين وليه.
تميم بضيق: مليكه.
ياسين بصدمه اكبر: ايه ال بتقوله ده.
راح تميم حكاله.
ياسين بتفهم: امم بس انت ليه مضايق م انت كده كده هتطلقها.
تميم بعصبيه: انا عارف اني هطلقها بس لازما اعرف مين عمل كده.
ياسين: انصحك متعرفش مين عمل كده سيبه هو يكشف نغسه وعامل مليكه كويس هيا ملهاش ذنب.
تميم وهو ياخذ جاكته و مفاتيح العربيه قال: تمام انا ماشي
ياسين: رايح فين.
تميم: هروح علي الشركه اخلص شوية اوراق واروح.
ياسين: تمام.
تميم مشي وهو مش طايق نفسه.
———-
تعريف الابطال.
(ياسين صديق تميم المقرب متزوج عنده ٣٠سنه عنده شركة نسيج وهي من اشهر الشريكات)
معاز: شاب وسيم عنده ٣١سنه اهله متوافين وهو عنده شركة نسيج وهو منافس ياسين وعدو تميم)
(مايا بنت جميله ال حد ما بتشتغل في مستشفي بتاع تميم وهي مش بتحب تميم هي عاوزه فلوسه عندها ٢٥ سنه)
(ميرا زوجت ياسين فتاه جميله عندها ٢٦سنه ومعندهاش ولاد يتيمة وهي تكون بنت عم ياسين وبتحبه ومحجبه)
_______
(في البيت)
كانت الام تجلس بحزن فهي تريد ان تطمئن علي ابنتها.
الام: محمد انا طالعه اشوفها.
محمد بعصبيه: قسم بالله لو عرفت انك طلعتي فوق وكلمتيها ل هتكوني طا*لق بتلاته
راح سابها ومشي وهي قعدة بحز*ن وهي بتقول: انا مش عارفه هي عامله اي انا كنت سامعه صر*يخها ومش عارفه اعمل حاجه يارب احفظها.
(نسيب الام ونروح عند مليكه)
مليكه فاقت وراحت فتحت الباب وشالت الاكل ونظفت الشقه وبعدين راحت تصلي.
تميم دخل من باب الشقه مسمعش صوت راح ناحية الاوضه فتح الباب لاقها بتصلي.
تميم بسخريه: عارفه ان انا حايه في الوقت ده وراحه تصلي ههه بتمثل مفكراني غبي وهصدق انها مظلومه.
راح دخل فتح الدلاب واخذ هدوم ودخل الحمام اما هي خلصت وراحت حطت الاكل
تميم طلع وقعد هلي السفره ببرود.
اما هي حطت الاكل ومشيت.
تميم ببرود: راحه فين.
مليكه: هخش جوا.
تميم ببرود: استني عما اكل وشيلي الاكل.
مليكه: ما انت بعد ما تخلص هاجي اشيله.
تميم: سمعتي بقول اي
مليكة بقلة حيله: تمام.
_________
في مكان اخر
كانت تصلي بدموع وهي بتدعي ربنا انه يرزقها بطفل كانت تبكي بحرقه صلت وخلصت لاقت ياسين واقف علي الباب ودموعه نزله.
راحت قربت منه بدمو*ع وحضنته جامد.
ياسين وهو بيطبطب عليها: اهدي يا حببتي ده نصيب احمدي ربنا.
ميرا بد*موع: الحمدلله تعرف انا عاوزه افرحك بقالي سنتين مخلفتش اكيد انت معنتش بتحبني.
ياسين وهو بيضمها لحضنه اكثر قال: مين قال كده انا بحبك حتي لو مبقاش عندي ولاد انتي بنتي وحببتي انت عمرك شوفتي جسد من غير روح.
ميرا وهي بتبصله هزت راسها ب لاء.
ياسين ببتسامه: اهو انا الجسد وانتي الروح انتي روحي يا اميرتي بحبك وهفضل احبك سوء بقا عندنا ولاد او لا.
ميرا بدموع: بحبك يا اغلي حد في حياتي انت ونعم الزوج انت ابويا واخويا وحبيبي وزوجي وحياتي بحبك ♥
ياسين بحب: وانا بعشقك.
ياسين وهو بيطلعها من حضنه قال: اي رايك نخرج نتعشا برا.
ميرا بفرح طفولي: انا موافقه يلا انا هروح البس وراحت جري ناحية الدلاب.
ياسين ضحك علي مجنونته الذي يعشقها بكل حالتها.
ميرا لبست وطلعتله قالت: اي رايك.
ياسين بغيره: ادخلي غيري ال انتي لبساه.
ميرا باستغراب: ليه ما هو حلو اهو.
ياسين بضيق: لا مش حلو وضيق.
ميرا: لا والله واسع.
ياسين: هتروحي تغيريه ولا بلاش خروح.
ميرا بضيق: خلاص هروح اغيره.
راحت ميرا غيرته ورجعت وهي لابسه دريس ابيض عليه ورد وشكله حلو وكانت لابسه طرحه بنك فاتح عليها.
ياسين اول ماشافها راح قال يلا.
مليكه بغيظ: يلا. ومشيوا
_____
(في المطعم)
كان يجلس ياسين وبجواره ميرا ال قاعده تشوف هياكلوا اي
ياسين جاله تلفون وقام يرد.
اما ميرا سمعت ال بيقولها: ممكن اقعد جنبك.
ميرا بستغراب: انا.
الشخص: اه انتي.
ميرا بعصبيه: لا مش ممكن مين سمحلك تيجي تكلميني.
الشخص: اهدي حضرتك فيها اي يعني.
ميرا بعصبيه: في ان مينفعش وامشي دلوقتي احسنلك.
كان الشخص هيتكلم بس ياسين كان خلص المكالمه وراح لاقي واحد واقف مع ميرا راح بعصبيه ناحيتهم.
ياسين بعصبيه: مين ده.
الشخص: انت ال مين.
ميرا: اهدى يا ياسين ده واخد كان عاوزه يقعد جنبي.
ياسين بغضب: نعم كان عاوز اي.
ميرا ياسين اهدي بس قبل ما تكمل كان ياسين نزل فوق الشخص ده ضر*ب وز*عيق وشتا*يم.
يتبع…
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
ياسين فضل يضر*ب الشخص والناس كانت بتحاول تبعد ياسين عنه المهم بعدوه وياسين اخذ ميرا ومشي.
ميرا وهي بتحاول تمشي: اهدي يا ياسين ما انت ضر*بته خلاص بقا.
ياسين: عاوزني اهدي ازاي وانتي بتقولي انه كان عاوز يقعد جنبك فاهمني ازاي اهدي.
ميرا وهي بتمسك ايديه قالت: خلاص اهدي انا عارفه انك متعصب بس هو اخذ جزاءه.
ياسين وهو بيبص ليها قال: انتي تعرفي ان ال يبصلك ان*سفه من علي وجه الارض.
ميرا ببتسامه: عارفه عشان كده بكون متطمنه وانت موجود.
ياسين: متقلقيش طول ما انا جمبك فاهمه.
ميرا هزت راسها وبعدين قالت: انا جعانه.
ياسين: ماشي تعالي نروح واطلب اكل.
ميرا برفض: لا انا عاوزه اكل من العربيه دي.
ياسين وهو بيبص علي العربيه ال ميرا بتشاور عليها لاقها عربيه كبده.
ياسين برفض: لا مش هناكل اكل من عربيه كبده احنا مش عارفين بيعملوه من اي.
ميرا برجاء: ارجوك يا ياسين نفسي فيه.
ياسين رفض وميرا قعده تقنع فيه لغايت لما وافق وراحوا ل العربيه.
ياسين: لو سمحت يا عم ابراهيم هاتلنا سندوتشات كبده واستوصا عشان المدام معايا.
عم ابراهيم ببتسامه: حاضر يا ابني.
ميرا بصاله باستغرب: انت تعرفه.
ياسين: اه انا عارف عم ابراهيم وباجي اكل من عنده وهو راجل طيب وبيعتبرني ذي ابنه.
ميرا بغيظ: مش كان من شويه مش عارفين بيتعمل من اي.
ياسين بستفزاز: انا كنت مفكرك بتشاوري علي عرييه تانيه
ميرا بسخريه: لا والله.
ياسين ضحك.
المهم عم ابراهيم حضر السندوتشات راح قدمها ليهم وهما قعدوا ياكلوا وبعدين اتمشوا شويه علي النيل وبعدين روحوا.
_______
مليكه اول ما تميم خلص شالت الاكل وغسلت الاطباق وخلصت جايه تدخل بس وقفها صوته.
تميم ببرود:اعمليلي قهوة ساده .
مليكه بصتله بت*عب :حاضر وراحت عملتها.
وبعد ما عملتها جات وقالت:اتفضل.
تميم بصلها بقر*ف ولاحظ عليها التع*ب : انتي اكلتي.
مليكه بكذب:الحمد الله .
تميم بشك: كولي قدامي دلوقتي.
مليكه : انا.
تميم بز*عيق:قولت كلمه تتنفذ .
مليكه بنفاذ صبر :حرام بقي كفايه انا معملتش حاجه انتوا بدل متقفوا معايا واقفين ضدي محدش فيكم حاسس بيا بالعكس انتم بدل ما تجيبه حقي بتاخدو حقكم مني انا عمري ما هسامحك انت ولا اي حد جه عليا وسابته ودخلت اوضتها ونهارت من العيا*ط.
تميم بغضب وجز علي اسنانه: لو تعرفي النا*ر اللي جوايا ولا حاجه بالنسبالك انتي متعرفيش حاجه يا مليكه متعرفيش.
______
(عده شهر علي الحا*دثه دي)
كانت في يوم مليكه نازله حالتها مبه*دله لان كان كل يوم تميم يضر*بها وهي نازله امها كانت بتفتح الباب ال اول ما شافتها اتصدمت من شكلها وكانت عايزه تاخدها في حضنها بس معرفتش.
مليكه كانت نزلت من غير ما تبص علي مامتها او تكلمها وخرجت من غير اذن تميم.
اما الام قلبها وجعها علي حال بنتها ال كل يوم تسمع صر*يخها
مليكه بعد ما خرجت راحت مكان غريب عشان في شخص اتصل عليها وطلب منها تقابله وهي راحت.
هي اول ما وصلت شافت الشخص ده قرب منها.
مليكه بخو*ف: انت مين
الشخص: انا معاز وانا ال اتصلت بيكي عشان اقولك علي حقيقه.
مليكه باستغراب: حقيقة اي
معاز: مش انتي بنت محمد الغمري.
مليكه باستغراب: اه ليه.
معاز بسخريه: وهو مين قالك انك بنته.
مليكه: انت اهبل.
معاز ببرود: انتي مسالتيش نفسك ليه هو بيعمالك كده. الشخص: انا معاز وانا ال اتصلت بيكي عشان اقولك علي حقيقه.
مليكه باستغراب: حقيقة اي.
معاز: شكلك غيبه وهتتعبيني معاكي.
مليكه:احترم نفسك وانت مالك مش عاوزه اعرف الحقيقه. وجايه تمشي راح قال.
معاز: استني بس اعرفي الحقيفه الاول.
مليكه بسخريه: وهي اي الحقيقه.
معاز: انك مش بنته هو اتبناكي لأن مراته مش بتخلف مراته شافتك في دار ايتام واخذتك وهو رفض بس اقنعته وهو قبل بس معتبركيش بنته.
مليكه بعدم تصديق: لا انت كذاب لا هما اهلي انت اكيد بتكذب.
هو طلع ورقه من جيبه ببرود وادهالها.
مليكه خذتها واول ما قراتها اتصدمة.
معاز: صدقتيني ان هو مش ابوكي وانه كان بيعمالك بقسو*ه.
مليكه وهي مصدومه كانت هتقع بس هو مسكها.
بس مليكه مخدتش بالها من ال بيصور.
معاز: انتي خلاص عرفتي الحقيقه وان هما مش اهلك المفرود تشكريني اني كشفتهم علي حقيقتهم.
مليكه وهي بتبعده عنها وهي مش حاسه ب ال حواليها فضلت تمشي لغايت لما وصلت واول ما وصلت لاقت تميم قصدها وباين عليه الغضب واهلها وقفين.
تميم: كنتي فين.
مليكه سكتت ف ده ال عصب تميم وخلاه يطلع الموبايل ويوريها الصوره.
تميم بعصبيه: اي ده.
مليكه ببرود: ملكش دعوه.
تميم وهو علي اخره قال: انا ماليش دعوه ماشي انا هوريكي ونزل فوقها ضر*ب.
مليكه وهي بتبص لاهلها بمعني انهم يبعدوه عنها بس مفيش حد قرب.
الام بد*موع: الحقه يا محمد هيمو*تها.
محمد ببرود: ما يمو*تها هي غلطت ولازما تمو*ت.
كان محمد بيتكلم واكنه كان مستاني الحظه دي.
اما تميم فضل يضر*ب في مليكه ال اغمي عليها من شدة الضر*ب راح شالها ودخلها الاوضه.
واول ما فاقت صر*خة فيهم بق*هر وقالت: حرام عليكم انا عملت اي ليه كل ده.
راحت قامت وقربت من ابوها وقالت: مكنتش عاوز تحوشه مكنتش عاوز تحوش عني كنت مستنيه يمو*تني عشان ترتاح صح عشان انا مش بنتك.
الكل اتصدم. 😮
الام قربت من مليكه وقالت: اي ال بتقوليه ده يا مليكه ده ابوكي وانا امك.
مليكه بصر*يخ: لا انتم مش اهلي انتم اتبنتوني عشان معندكوش ولاد.
يتبع.....
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
محمد: اي التخاريف دي.
مليكه بسخريه: تخريف طب انا هثبتلك وطلعت ورقه وادتهالوا.
محمد اول ما شاف ال الورقه اتصدم وعرف ان الحقيقه مش هتستخبي اكثر.
مليكه بسخريه: ساكت ليه مش دي تخاريف يا محمد يا غمري ها مش دي تخاريف انا عرفت كل حاجه.
الام ببكاء: اهدي يا بنتي واحنا هنفهمك.
مليكه بصر*يخ: متقوليش بنتي دي انا مش بنتك انا يتيمه انا مليش اهل.
مليكه بعد ما قالت كده خرجت و فضلت تجري بعد ما خلاص معدش ليها حد اما تميم فضل يجري وراها بس تاهت منه.
في البيت عند محمد كان قاعد بصدمه.
الام: عجبك كده البنت مشيت بسبيك.
محمد: انا مكنتش متوقع انها في يوم من الايام هتعرف.
الام: ليه هي كان من حقها تعرف بس هي مشيت بنتي مشيت بسبيك وفضلت تعي*ط.
محمد كان قاعد بصدمه وندم فعلا مش بنحس بقيمة ال في ايدنا ال من بعد ما نخسرها.
تميم رجع ومحمد راح ناحيته وقال: هي فين يا تميم.
تميم بحزن: اختفت انا مش لاقيها.
محمد وعنيه بدمع قال: يعني اي مش لاقيها دور عليها انا عاوز بنتي.
تميم بصله: دلوقتي بنتك بنتك ال كنت بتق*سي عليها وكنت بتعملها وحش بنتك ال كنت بتسمع صر*يخها ومش بتعمل حاجه بنتك مين ها رد بنتك اي ال تعمل فيها كده.
تميم قال كده ومشي واتصل ب ياسين وحكاله وقاله يتقابلوا.
________
(في مكان مهجور)
بتفتح عنيها بتثاقل واول ما وضحت الروئيه بصت في المكان وعرفت ان هي مخطو*فه.
الباب اتفتح وعز دخل بضحكه خبي#ثه: حمدلله علي سلامتك.
مليكه بصر*يخ: انا بعمل اي هنا فكني يا حيو*ان.
عز وهو ببقرب منها ومره وحده شد شعرها وقال: انا هسكت بس عشان وضعك بس لو غلطتي هتكوني لعبتي بعداد عمرك.
مليكه كانت بتحاول تبعده عنه ومش عارفه.
معاز بخبث: دي شكلها ليله عسل.
مليكه بد*موع: سبني ارجوك بلاش تعمل كده.
معاز: لا انا ماصدقت اني عرفت اجيبك عاوزني اضيعك.
مليكه بصر*يخ: حد يلحقني .
معاز بضحك: محدش هيلحقك لان مفيش حد هيسمعك وقرب منها وبدا يقط*ع هدومها وكان لسه هيقرب كان الباب اتكسر وكان تميم.
تميم بعصبيه: اه يا ابن 🐕 بقا عاوز تتهجم علي مراتي يا زبا*له والله ما انا رحمك.
ونزل فوقه ضر*ب وبعد ما خلص كانت الشرطه جات وهو طلعه للشرطه وقال ان محدش يدخل اول ما دخل جري علي مليكه ال كانت منها*ره.
تميم خادها في حضنه وعينه دمعت فقال: اهدي يا حببتي انا موجود اهو.
مليكه بانهيار: ك كان هيته*جم عليه انا خا*يفه.
تميم وهو بيضمها اكثر لحضنه كان عاوز يروح يقت*ل معاز ال حاول يقرب منها كان هيحصل اي لو ملحقش جه.
تميم: اوعدك اني هخذلك حقك منه والله لأخليه يند*م ان فكر في يوم يلمس حاجه تخصني.
مليكه بدمو*ع: خدني من هنا ارجوك .
تميم خلع الجاكت وحاطه عليها وخدها ومشي.
(في البيت)
الام كانت قاعده قلقانه هي عرفت ان تيميم لاقها وراح يجبها والاب كذالك.
الباب رن راحت الام فتحت واتصدمت لما لاقت تميم داخل وشايل مليكه بين ايده.
تميم وداها الأوضه وغطها وراح طلعلهم وحكالهم كل حاجه.
محمد: ابن 🐕 والله ما هرحمه كنت هخسر بنتي بسببه.
تميم: متقلقش يا عمي مش هسيبه بعد ال حصل هندمه علي اليوم ال كان عاوز يقرب فيه منها.
راح بص لمرات عمه وقال: معلش يا مرات عمي اعمللها حاجه تاكلها عما اروح اعمل الأجرات الازمه واجي.
راح مركز الشرطه وعمل الاجرات الازمه وتم حبس معاز وهيتم الحكم عليه.
بعد ما خلص رجع لاقي مليكه في حضن مرات عمه.
راح قرب وقال: سبينا لوحدنا يا مرات عمي.
خرجت مرات عمه وهو قعد جنبها وهي بصتله بخو*ف.
هو اول ما شاف النظره دي خدها في حضنه وهي عيط*ت وهو نزلت دمعة حز*ن علي حببته.
تميم بدمو*ع: سامحيني يا قلبي علي كل حاجه عملتها معاكي انا غب”ي كنت هخسرك بسبب تصرفاتي متعرفيش كان ممكن يجرالي حاجه لو الزبا*له ده عمل حاجه فيكي.
مليكه بدمو*ع: انا كنت خا*يفه اوي منه.
تميم بحزن: صدقيني لو كان عمل حاجه كنت نسافته من علي وجه الارض.
مليكه بدمو*ع: متسبنيش لوحدي انا بقيت لوحدي و….
تميم وقلبه وجعه: متقوليش كده انا عمري ما هسيبك يا حب طفولتي.
مليكه بصتله باستفهام.
تميم: عارف ال انتي هتستغربي من ال بقوله بس انا فعلا بحبك من وانت طفله حبيتك واتمنيت تكوني من نصيبي عارفه يوم ال كتبت كتابي عليكي كنت مبسوط بس كنت زعلان في نفس الوقت اني مش اول شخص في حياتك وحتي مكنتش اعرف بتحبيني ولا لا بس لما كنت بشوف دموعك قلبي بيو*جعني.
تميم بحزن: مش عارفه هتسامحيني ولا لا بس اديني فرصه وانا هعوضك عن كل حاجه.
مليكه بصتله بدمو*ع وقالت: لا انا فعلا كنت حب طفولتك وبتحبني مكنتش عملت معايا كده مكنتش ضر*بتني مكنتش تقول تجر*حني بكلامك
لو انا حب طفولتك مكنتش صدقت مجرد صوره بس متعرفش انا بكر*هك قد اي.
تميم وعنيه بد*مع: انا اسف اديني فرصه.
مليكه ببرود: انت مضر*بتنيش علي ايدي عشان اديك فرصه انت جر*حتيني وضر*بتني وعاملتني اسو*ا معامله طلقني.
تميم بصدمه: اطلقك لدرجه دي مش طايقه وجودي.
مليكه بسخريه: ليه انت عملت اي حلو عشان اطيق وجودك طلقني يا تميم.
تميم بحزن: مش هقدر اطلقك . قال كده ومشي.
اما مليكه اما هو مشي انهار*ة وقالت: عارفه اني هبعدك عنه وهو كمان بس مش هقدر اسامحه هو ظلمني سامحني يا حبيبي مكنتش اتمني يحصل كده بس ده نصيب .
يتبع….
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
مليكه بعد ما تميم مشي قعدة تفكر هتعمل اي لغايت لما جه في بالها انها تهر*ب راحت قامت ولمت هدومها كلها وجايه تطلع لاقت امها.
ام مليكه بصدمه: اي ده يا مليكه واخده شنطه وراحه فين.
مليكه ببرود: همشي.
ام مليكه: تمشي فين يا بنتي ادخلي يا حببتي ارتاحي شويه.
مليكه: متقوليش بنتي انا مش بنتك.
ام مليكه بدمو*ع: لا بنتي غصب عن الكل انا ال ربيتك وعمر ما الام هي ال بتخلف لا الام هي ال بتربي ولادها وتخلي بالها منهم.
مليكه مهتمتش ومشيت بس لاقت ابوها قاعد بره ال اول ما شافها قام بلهفه وقال: مليكه انتي كويسه يا حببتي.
مليكه: سكتت
محمد: مالك يا بنتي لحظه بس اي الشنطه دي.
مليكه ببرود: ماشيه.
محمد: ماشيه فين وبيت ابوكي موجود.
مليكه بسخريه: للاسف البيت ال قصدك عليه انه بيتي فهو مش بيتي لان انت مش ابويا.
محمد وعنيه مدمعه: انا عارف انك زعلا*نه مني انا غلطان لو عاملتك كده بس اوعدك اني هكون ضهرك وهجبلك حقك وهعوضك ولو عاوزه تطلقي من تميم هطلقك منه.
مليكه: مفيش داعي لكل ده لاني مش هقعد هنا انا ماشيه ومش راجعه ولو عاوزني اسامحك لما امشي متقولش تميم حتي لو انت عارف مكاني متقولش ليه.
محمد: ليه تمشي لو انتي عاوزني اطلقك منه هطلقك.
مليكه: ما انا هطلق بس عاوزه ابعد شويه عشان اعرف اعيش حياتي.
محمد بحزن: ال يريحك يا حببتي.
مليكه: انا همشي دلوقت لو هو جه محدش يعرفه مكاني حتي لو عرف اني مشيت.
محمد: ماش.
ام مليكه بدمو*ع: يعني هتمشي وتسبيني وكمان مش عاوزاني اكلمك.
مليكه: مش موضوع مش عاوزه اكلمك بس عاوزه وقت عما انسي ال حصل معايا.
ام مليكه راحت حضنتها جامد وقالت: انا امك وهفضل امك لو عوزتي حاجه قوليلي.
مليكه: تمام انا همشي دلوقت سلام. قالت كده واخدت الشنطه ومشيت
_____
في الكافيه كان تميم قاعد ومستني ياسين وكان سرحان ومش مركز ولا سامع لغايت لما سمع صوت ياسين.
ياسين: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.
تميم: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.
باسين: في اي مالك.
تميم بحزن: مليكه.
ياسين بستغراب: مالها.
تميم: طالبه الطلاق.
ياسين بصدمه: ليه اي ال حصل.
تميم حكي لياسين ال حصل.
ياسين بتنهيده: انت ال غلطان انت واهلها.
تميم: عارف بس لما شوفت صو*رتها اتجننت.
ياسين: ال عملته مش سهل انت شكيت فيها وجر*حتها وكنت بتضر*بها ف متتوقعش تسامحك.
تميم وعنيه مدمعه: انا عارفه بس انا بحبها من الصغر انا ال ربتها علي ايدي بس لما كبرت بقت تبعد ف عشان كده كانت بتخا*ف مني واخيرا لما صدقت ان هي تكون مراتي مكنتش اول واحد في حياتها عاوزني اعمل اي كل ما افتكر ان حصل معاها ال حصل.
ياسين: هي مكنش ليها ذنب يا تميم ده نصيبها
وانت ظلم*تها وجيت عليها وابوها كمان ف متستناش تسامحك لان كل واحد وليه طاقه بس لو حملت الشخص فوق طاقته مش بيستحمل يا صاحبي.
تميم سكت معرفش يتكلم بس سمع صوت موبايله بيرن ف اخده ورد.
تميم: الو يا حضرت الظابط خير في حاجه.
الظابط: اه معاذ اعترف بكل حاجه وانا اتصلت بيك عشان اقولك.
تميم: تمام انا جاي.
الظابط: تمام. وقفل.
ياسين: في اي يا تميم الظابط عاوز اي.
تميم: معاذ اعترف هروح عشان اعرف هو عمل كده ليه.
ياسين: طب خدني معاك.
تميم: تمام يلا. وقاموا مشيوا.
______
(في مركز الشرطه)
وصلوا تميم وياسين المركز ودخلوا لاقوا الظابط سلموا عليه وبعدين دخلوا معاذ.
تميم وهو قاعد مع الظابط هو وياسين قدام معاذ قال: ليه عملت كده يا معاذ واي دخلك في حياتي انا ومراتي.
معاز بسخريه: اي دخلني مضايق اوي لما ادخلت طب ولما كنت تدخل بيني انا واهلي اهلي كانوا بيحبوك ويفضلوك عليا حتي ابويا كان يفضل يقول خليك ذي تميم مش شايفه عامل ازاي ناجح في دراسته وحياته كانوا مفضلينك حتي ياسين كان صاحبي بس انت اخدته مني عارف كنت بكر*هك انت وياسين وعاوز انتق*م عشان كده بعت شباب اتهج*موا علي مليكه لاني عرفت انك بتحبها وانا ال قولت لمليكه الحقيقه وكنت ناوي اقضي لي*له معاها لو لا انك جيت كان زماني استمتعت.
تميم مستحملش كلامه ف راح ضر*به وفضل يضر*ب وهما يحشوه بس مكنش حد قادر عليه.
ياسين بزعيق: تميم سيبه هيم*وت في ايدك.
تميم بغضب جحيمي: يموت انا هق*تله هو السبب في ال حصل لمليكه هو السبب انها كرهاني والله ما هرحمك وكمان بيقول ببجاحه يقضي لي*له معاه حاضر عيني ليك هخليك تقضي ليه في قبرك.
الظابط:تميم سيبه بقا القانون هيحاسبه سيبه بقا.
تميم رفض وهما كانوا بيحاولوا بس مقدروش
بس ياسين جاب ميه وكبها في وشه عشان كده ساب معاذ من ايده.
تميم بغضب: ياسين.
الظابط: خدو معاذ بسرعه علي السجن.
العسكري اخده بسرعه اما تميم كان ذي الطور الهايج وياسين بيحول يهديه.
تميم: اقسم بالله لو ما اتحكم عليه واتسجن لهكون ق*اتله.
الظابط: متقلقش يا تميم هيتحكم عليه لانه متقدم عليه قضايا وبلاوي.
ياسين: تمام احنا هنمشي احنا.
الظابط: تمام.
ياسين اخد تميم وروحوا البيت وبعدين روح بيته.
______
(في بيت محمد)
تميم وصل وطلع شقت عمه وخبط ومرات عمه فتحت ف دخل الاوضه من غير كلام بس ملقاش مليكه ف راح يخبط علي الحمام بس مسمعش صوت ف فكر ان هي جوه ف قعد بس شاف ورقه ف اخدها وفتحها.
وكان مكتوب فيها(انا عارفه ان الورقه دلوقتي في ايدك ف بعد ما تقراها متحولش تدور عليه لاني مشيت ومش راجعه وعمري ما هسامحك يا تميم ال عملته معايا ميتغفرش ف لو سمحت انساني وعيش حياتك وانا كمان هعمل كده.
(مليكه)
تميم بدموع:لا يا مليكه متسبنيش.(قال كده وقعد علي الارض وفضل يعيط).
_______
(عند مليكه)
مليكه :شكرا انك هتساعديني مش عارفه اقولك اي.
هي:.........
يتبع.......
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
مليكه :شكرا انك هتساعديني مش عارفه اقولك اي.
هي:متقوليش كده يا مليكه انتي اختي .
مليكه:تسلمي يا ميرا بس ياسين ممكن يقول لتميم صح.
ميرا:متخافيش انا هتصرف و ..
(ولسه هتكمل دخل ياسين ال اتصدم لما شاف مليكه.)
ياسين بصدمه:مليكه انتي هنا.
مليكه بصت باحراج ف ميرا قالت :تعال يا ياسين هشرحلك (واخدته علي الاوضه)
(في اوضة ياسين)
ياسين:هي مليكه بتعمل اي هنا.
ميرا:ياسين اي ال بتقوله ده حرام عليك احرجتها يا اخي اعتبرها اختك.
ياسين بضيق:هو انا قولت حاجه بسال بس.
ميرا بتنهيده:هحكيلك (ميرا حكت كل حاجه لي ياسين)
ياسين:هو غلطان بس مش معني كدن أنها تسيبه .
ميرا بغضب:بتقول اي يا ياسين انت تقول كده ده صاحبك عمل ال محدش يعمله هو انا لو كنت مكانها كنت عملت فيا كده صح.
ياسين بغضب:ميرا بطلي غباء هي لازم ترجع لجوزها.
ميرا بعصييه وزعيق:ياسين في اي لي كل ده هي عشان بعدت عنه اي الجهل ده يعني تستحمل إهانته ليها وضربه وشكه فيها.
ياسين ضرب ميرا قلم وقال بزعيق:صوتك يا ميرا ولا عاش ولا كان ال يعلي صوته عليا انتي ناسيه اني مستحنلك وانتي مش بتخلفي يا بنت عمي .
ميرا بصتله بوجع وقالت:انت بتعايرني عشان مش بخلف وكمان بتضربني انا اصلا غبيه عشان سكت علي اللي بيحصل منك .
ياسين:اتقي شري وابعدي عن خلقتي (قال كده وخرج وبص مليكه بنظره كلها غضب وخرج من الشقه خالص)
أما مليكه دموعها نزلت واخدت شنطتها بس سمعت ميرا بتتنادي عليها .
ميرا:استني يا مليكه .
مليكه بصتله باحراج:انا اسفه سببتلك مشكله .
ميرا بتنهيده:لا انتي معملتيش حاجه وكمان بدموع:انا كنت زيك كده بستحمل ياسين بس كانت معاملته اتغيرت لما حس أنه هيخسرني بس خلاص انا معنتش هستحمل ال بيعمله فيا انا همشي ومش راجعه تاني.
مليكه بحزن:اهدي يا ميرا اكيد هو مكنش قصده انا همشي عشان مش السبب ليكي مشاكل .
ميرا:طب خديني معاكي.
مليكه:ميرا انتي مجنونه لي تدمري حياتك.
ميرا:هي كده كده مدمره مش فرقت استني هلم هدومي واجي عشان نمشي .
(وفعلا لمت هدومها ومشت هي ومليكه وقرروا أنهم مش هيرجعوا للبلد دي تاني.)
_____
(عند تميم)
كان واقف قدام عمه وقال وعنيه مدمعه:ارجوك يا عمي قولي مليكه فين عاوز تلحقها انا والله بحبها .
ابو مليكه بجمود:انا معرفش هي فين .
تميم:لا انت عارف ومش راضي تقولي قول هي فين .
ابو مليكه بزعيق:تميم احترم نفسك وحتي لو عارف مكانها مش هقولك لان مش هستحمل أنها تتاذي تاني.
تميم بسخريه: بنتك والله دلوقت بنتك ال حضرتك متبنها من دار ايتام صح.
قلم نزل علي وش تميم من ابو مليكه ال قال:مليكه بنتي غصب عن اي حد فاهم اطلع برا بيتي ورجلك متعتبش الشقه دي تاني فاهم وانسي اني عمك.
(قال كده وشاور علي الباب بايظه وتميم قبل ما يمشي وقف .)
تميم قال:صدقني هرجعها ليا مهما حصل ومفيش اي مخلوق هيبعدها عني .(قال كده وخرج)
ابو مليكه بدموع:يا ترا هي عامله اي دلوقت .
ام مليكه:مش عارفه بس أن شاء الله هتكون كويسه.
ابو مليكه:أن شاء الله.
_____
تميم خرج وياسين اتصل بيه.
تميم:الو يا ياسين انا مش فاضي هكلمك في وقت تاني.
ياسين بغضب:استني يا استاذ مراتك كانت عندي.
تميم بصدمه:عندك ازاي مش فاهم.
ياسين:مراتك جات عندي عشان تهرب منك ومتعرفكش مكانها بس انا رفضت وقولت بس ميرا رفضت وزعقت وانا ضربتها وبعدين سبت البيت وانا ومراتي دلوقت متخانقين بسبب مراتك عارف لولا أنها مراتك كنت نهيتها لان اول مره مراتي تعلي صوتها عليا.
تميم بغضب: ياسين اكلم حلو واياك تغلط وانت اصلا مش هقدر تعمل حاجه المهم انا جاي ليك عشان ارجعها من عندك استناني.
ياسين ببرود:ماش مستنيك (قال كده وقفل)
بعد حوالي خمس دقائق كان وصل تميم عند ياسين واخده وراح البيت ووصل بعد ربع ساعه ونزل من العربيه وطلع وهو ملهوف يشوف مليكه .
قدام باب شقه ياسين تميم قال:افتح الباب.
ياسين فتح من غير كلام وقال : انا هدخل تشوف عشان مراتي جوه قال كده ودخل.
تميم وهو برا سمع صوت ياسين بيزعق ف دخل وقال:في اي.
ياسين:ميرا ومليكه مش هنا .
تميم:يعني اي .
ياسين:مراتك هربت هي ومراتي مراتك العربيه اخدت مراتي ومشية.
تميم ضربه بغضب وقال:مراتي مش غبيه فاهم الزم حدودك وتعال نسأل الكشك ال تحت لو شافهم.
ياسين بصله بغضب ونزل معاه من غير كلام المهم راحوا الكشك ف ياسين قال:عم حسن مشوفتش المدام ووحده معاها.
هم حسن:شوفتهم يا ياسين باشا وكانوا ماسكين شنط ووقفوا تكسي ومشيوا.
ياسين بغضب:شوفت مراتك عملت اي مش عارف هنعرف مكانهم ازاي.
تميم كان مصدوم ومش مستوعب وقال:انا لازم القيها انا من غيرها اموت( قال كده وراح ركب عربيته ومشي)
أما ياسين فضل يتصل علي صحابها عشان لو عند حد منهم بس كل ما يكلم يقولوا مش موجوده .
ياسين بغضب :ماش يا ميرا أما وريتك وخليك تيجي تحت رجلي مكنش ياسين ( قال كده وركب عربيته ومشي)
_____
(في الفندق)
مليكه:انا خايفه ليعرفوا مكانا.
ميرا:متخافيش بس اقفلي موبايلك وانا قفلت وبكره نروح تركيا انا حجزت طياره وان شاء الله نروح بكره الساعه ٦.
مليكه:أن شاء الله.
ميرا:يا ترا ياسين هيعمل اي لو عرف اني مش موجوده.
مليكه بخوف: اكيد.......
#يتبع..........
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
ميرا:يا ترا ياسين هيعمل اي لو عرف اني مش موجوده.
مليكه بخوف: اكيد تميم مش هيسكت انتي مش عارفه تميم زيي انا حافظاه.
ميرا:حتي لو مش معني كده هنسبهم يضربوا ويهينوا فينا الست مش ضعيفه يا مليكه المجتمع بيعامل الست علي انها ملهاش حق في حاجه بس الدين قال عكس كده وفي ناس بتقولك مكانها المطبخ وده مش مظبوط هي مش لازم تستسلم للمجتمع الجاهل ده ويلا بق عشان ننام ونصحي بدري عشان الطياره.
ملكيه:تمام تصبحي علي خير.
ميرا:وانتي من اهل الخير.
______
عند تميم كان بيلف بالعربيه وهو حاسس بحزن لانه مش لاقي مليكه نهائي.
تميم في نفسه:انا غلطت معاها وهب عمرها ما تسامحني إحداها بذنب هي مكنش ليها ذنب فيه واخدت منها حقوقي غصب عنها وكنت بذلها واشتمها واضربها ياريتني ما عملت كده ال بيحب عمره ما ياذي ال بيحبك ياريت يرجع بيا الزمن كنت هعيشها اسعد أيامها بدل ما خلتها تعيش أتعس أيامها يارب ارجعلي وانا عمري ما زعلها(قال اخر جمله وعينه مدمعه)
_______
(عند ياسين )
كان مدايق جدا وكان قاعد مع واحده.
البنت:مالك يا ياسين باشا خير اي مدايقك.
ياسين:الهانم هربت.
البنت بسخريه:حقها والله ارتاحت ده كفايه انك مش بتخلف وانت بتوهمها أن هي مش بتخلف .
ياسين اول ما سمع كده شدها من شعرها وقال:اوعي يا بت تنسي نفسك انتي مجرد واحده لمتها من الشوراع وكتب عليها يعني انتي مديونه ليا انا انقذتك من كلاب الشوراع يا جميله.
جميله بدموع وقهر:كفايه ا اخي حرام عليك انت كل شويه تفكرني انا جايه منين انا مش ناسيه بس متقولش عليا كده انا علي فكره عندي مشاعر وبحس مش زيك واحد وسخ بيشتغل بنات الناس .
ياسين مستحملش ونزل فيها ضرب وجميله بتصرخ وبتحاول تبعده بس لا حيات لما تنادي
وياسين مكفهوش الضرب ال ضربه ليها لا هو كمان اخد حقوقه وسألها مرميه في مكانها.
واول ما خرج جميله حاولت تقوم بس مقدرتش وفضلت تعيط وبتقول(يا خساره قلبي ال حبك بس خساره فيك يا ياسين وعد اني هندمك (قالت كده وغمضت عنيها بتعب)
_____
صباح يوم جديد صحيت مليكه وميرا فطروا وبعيدن اخدوا شنطهم وراحوا المطار عشان مش يتاخروا علي الطياره وبعد نص ساعه كانوا وصلوا والطائره نادت علي أسمائهم وهما طلعوا الطياره وقعدوا في مكانهم والطياره استعددت للاقلاع وتم الاقلاع واول ما بقوا في الجو مليكه حطت اديها علي بطنها وعنيها دمعت .
ميرا:متعطيش يا مليكه انتي هتقدري تربيه لوحدك انت قدها وانا معاكي احنا مش هنضعف مهما حصل .
مليكه:انا ال مخوفني أن ابني يكبرولما يسأل اقوله اي.
ميرا:متسمحيش لكده انا عارفه أن وجود الاب مهم بس تميم وياسين دمروا حياتنا واحنا مش هنرجع ليهم مهما حصل وبعدين مش تقلقي ولاد عمتي هيسعدونا انا وانتي هنعيش عند عمتي في تركيا.
مليكه:تمام.
بعد اربع ساعات (انا مش عارفه بتاخد قد اي لاني مسفرتش والله قبل كده😂)
ميرا ومليكه نزلوا وفضلوا ماشين ف مليكه اكلمت:نعمل اي بق.
ميرا:بصي انا هتصل بي عامر وعمير .
مليكه :اممم ماش.
ميرا اتصلت عليهم وهما قالوا إنهم جاين .
بعد خمس دقائق كانوا وصلوا واول ما ميرا شافتهم شورت ليهم وهم جم والشباب اخدت الشنط وراحوا ركبوا العربيه.
في العربيه اتكلم عمير:تحبوا نروح مطعم ناكل فيه.
ميرا :ياريت والله يا عمير يبقي عملت فينا معروف.
عمير:طب اي رايكم اني هوديكم مطعم سمك
عمار بسخرية:لا بلاش يابني احسن ميرا هانم بتقرف.
ميرا بتحدي:مين قال كده انا هاكل سمك انا اصلا نفسي فيه.
عمير:ياختي هنبدء اهو ناقر ونقير.
عامر:هي بدءت.
ميرا:لا والله مين ال اكلم .
عمير:بس بق اكتمو.
بعد ربع ساعه وصلوا المطعم ونزلوا من العربيه ودخلوا المطعم وقعدو علي أول ترابيزه.
مليكه كانت محرجه وميرا قالت:بص يا عمير احنا عاوزين سمك.
عامر كان سكات وعمير بص مليكه:تحبي تطلبي حاجه.
مليكه :احم لا شكرا.
ميرا : مليكه بصي اي رايك اجبلك جمبري بدال السمك عشان نفسك متقومش عليكي وعشان الحمل وكده.
عمير بصدمه:حمل اي .
ميرا:هو اي حمل اي يا بني هي متجوزه وعارف مين جوزها .
عامر ببرود:تميم.
ميرا:اي ده عرفت ازاي.
عامر:ملكيش دعوه.
عمير:امم تميم وسكت شويه وقال في باله(انا لازم انتقم من تميم وبقي عندي فرصه اهو هنتقم في مراته وابنه.
عامر بهمس:.........
يتبع ......
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
عمير:امم تميم وسكت شويه وقال في باله(انا لازم انتقم من تميم وبقي عندي فرصه اهو هنتقم في مراته وابنه.
عامر بهمس:سيبك منها وركز في حياتك وخلي بالك من مراتك الحامل يا استاذ وأرضي بنصيبك
عمير بصله بغضب وقال بهمس:متقولش زفت مراتي دي تاني.
عامر:هي بتحبك علي فكره بلاش تخسرها اهتم بيها لاحسن تندم بعدين .
عمير بصله بغضب ومردش أما ميرا قالت:اي مش هتاكلونا.
عامر:لا ازاي استني يا جرسون.
الجرسون:نعم يا فندم.
عامر:ضوفهم عاوزين اي.
الجرسون:تطلبوا اي .
ميرا:انا عاوزه اكل سمك مقلي وهات جمبري وصلط وبس.
الجرسون:تمام يا فندم حاجه تاني.
ميرا:لا شكرا.
عمير:انا هات ليا جمري مقلي .
عامر:وانا زيه.
الجرسون:تحت امركم (قال كده ومشي يجيب الطلبات.)
في الوقت ده جه موبايل ل عمير ال اول ما شاف الاسم اتعصب .
عامر:رد.
عمير😐
عامر:طب هات واخد الموبايل ورد هو.
عامر :السلام عليكم ورحمه الله وبركاته.
هي:وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته.
عامر:خير يا جنه في حاجه.
جنه(مرات عمير) :احم هو عمير مش جنبك.
عامر:موجود .
جنه:طب ادهولي .
عامر حط الموبايل علي ودن عمير ال بصله بغضب.
جنه:الو عمير سامعني.
عمير بضيق:عاوزه اي.
جنه بحزن:هو انت لي بكلمني كده.
عمير:انا مش ناقصه انجزي.
جنه :بص انا كنت عند الدكتور وماما معايا ومش قولتلك عشان مكنش معايا رصيد تعرف انا حامل في بنت مش كان نفسك في بنت.
عمير ببرود:مش مهم
جنه:مش مهم ازاي انا بقولك هجيب بنت.
عمير بغضب:ما اتزفتي انا مالي اي القرف ده (قال كده وقفل الموبايل.
عامر بغضب:اي ال هببته ده.
عمير:ده بتقولي كشفت وهيجلي بنت بتتصل عشان حاجه تافه.
عامر بغضب:تافه انت غبي ولا فيك اي انت لي كده بتعاملها كده لي.
عمير بزعيق:لاني مش بحبها بكرها عمري ما كنت طليقها ومش عاوز منها ولاد .
عامر بسخريه:مش بتحبها مش دي ال كنت بتحري وراها عشان تجوزها اي حصلك.
عمير:ملكش دعوه(قال كده وخرج)
عامر ندا لجرسون وهو جه ف قال:حط الاكل في الاكياس هنخدها.
الجرسون:تمام يا فندم.
بعد شويه كان الجرسون جاب الاكل في الاكياس وهما اخدوه ومشيوا المهم قبل ما يطلعوا العربيه جه اتصال لي عامر وهو راح يرد أما ميرا ومليكه ركبوا العربيه.
في العربيه مليكه اتكلمت وقالت:هو ال كان بيكلمها مراته صح.
ميرا:اه.
مليكه بحزن:تعرفي تميم كان زي تميم بس مختلف انا بقيت اكره الرجاله دول.
ميرا:مين سمعك مفكرين ان الست مكانها المطبخ وبس وتربية اولاد تعرفي عمير ده كان بيحب جنه جدا وطبعا أهلها مش موافقين بس هو فضل عنده اصراره عشان جنه تكون ملكه بس مش عارفه اي حصل بق.
مليكه:اكيد في حاجه حصلت بقولك اي هو مين عمار ده ولي انتم مش طايقن بعد كده.
ميرا:بصي يا ستي عمار ده اكبر من عمير بسنتين وهو ابن عمتي المهم هو كان اتقدم ليا بس رفضته لأن في فترة الخطوبه المفروض نخرج عشان نعرف بعض بس هو مكنش كده ومكنش بيتصل عليا كتير وكان دائما معارض لبسي ويقولي البس طويل شويه بس كنت كراه عشان بيتحكم فيا وقررت افسخ الخطوبه وقولت لبابا وهو محبش يضغط عليا واتفصلنا تعرفي يومها شوفت في عينه نظرت وجع وكان قالي كلمه مش هنساها:انا كنت بحافظ عليكي
وكنت عاوز اخد بايدك الجنه ومش نعمل حاجه تغضب ربنا علينا بس يا بنت الناس انتي محبتيش كده ف ربنا يرزقك ب ال يسعدك .
يومها قال كده ومشي وانا مكنتش مهتميه تعرفي بق ياسين كان دائما خروجات وفسح ويكلمني بليل ومش عارفه اي وانا اتعلقت بيه واتجوزنا بس كنت بحسه غريب عن اول مره عرفته معاملته اتغيرت والامعه ال كانت في عينه اختفت عرفت أنه معدش بيحبني وخصوصا اني مش بخلف .(قالت اخر جمله بحزن.)
مليكه بحزن:متزعليش ربنا بيختار الاحسن دايما أن شاء الله ربنا هيجبر بخاطرك.
ميرا:أن شاء الله.
عامر جه وقال:انا اسف اتاخرت.
ميرا:عادي ولا يهمك.
المهم عامر ساق العربيه ووداهم عند مامته ومشي هو.
______
تعريف الشخصيات
(عامر العمري شاب وسيم جدا عيونه عسلي شعره اسود بشرته قمحيه طويل عنده ٣٠سنه عنده أكبر شركة تصدير.)
(عمير العمري شاب وسيم عيونه سوداء بشرته قمحي شعره بني بشرته قمحيه طويل عنده ٢٨سنه بيشتغل مع عامر في الشركه)
(جنه سمير فتاه جميله بشرتها قمحيه عيونها بني فاتح محجبه ومتوسطة الطول عندها ٢٦ سنه متخرجه من كلية طب )
_____
(في بيت عمير)
كانت جنه قاعده تعيط ومش مبطله عياط ف الباب انفتح ودخل عمير من غير ما يبصلها.
جنه قامت وراه بحزن:عمير.
عمير😐
جنه :انا هروح لماما بكره عشان انا في اخر شهر من حملي ف هروح عشان تخلي بالها مني انا قولت اقولك عشان مش معايا صيد اتصل وانت بكون طلعت.
عمير ببرود:تمام امشي.
جنه:مسكت أيده وقالت:هقول اخر حاجه وامشي.
عمير بضيق:انجزي.
جنه مسكت ايده وحطتها علي بطنها وقالت وهي بتبصله نظره هو مش فاهمها :اوعدني انك هتحب بنتنا وتخلي بالك منها .
عمير 😐
جنه:طب ممكن احضنك اخر مره.
عمير بصلها وهو مش فاهم بس اتفاجاء بيها بتحضنه وبتقول:هتوحشني اوي
عمير بعدها ومردش راح هو قفل النور ونام أما جنه طلعت بحزن وراحت نامت في اوضت الاطفال.
_____
(عند تميم)
كان ماسك صورة مليكه وبيعيط:مليكه حببتي ارجعيلي بق انا مش قادر اعيش من غيرك لي سبتيني مش قادر من غيرك يارب تلاقيها يارب.
_____
عند ياسين رجع بيته لاقي جميله قاعده علي التلفاز ف قعد وقال: قومي جهزي ليا المائه عشان استحمي.
جميله قامت من غير كلام وجهزت كل حاجه وطلعت قالت:خلصت
ياسين راح الحمام ولسه هيخش فاجاء صرخ مره واحده:ااااااه جميله.
جميله ضحكت وقالت في نفسها :.........
يتبع.......
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
ياسين راح الحمام ولسه هيخش فاجاءه صرخ مره واحده:ااااااه جميله.
جميله ضحكت وقالت في نفسها :ولسه يا ياسين انا ندمتك وعرفتك أن الله حق مبقاش جميله .
المهم عملت نفسها انها مخضوضه ودخلت الحماس لاقته واقع وماسك ضهره وبيصرخ هي حاولت تكتم ضحتها وقالت:مالك في اي.
ياسين بغضب:انتي هتستهبلي يا بت انتي مش انتي ال عملتي كده.
جميله ببرود:ولي انا وبعدين اثبت انه انا.
ياسين كان هيقوم عشان يضربها بس صرخ وقال:اه أما وريتك يا زفته انتي مكنش ياسين تعالي ساعديني.
جميله:لا انا ايدي وجعاني.
ياسين بغضب: جميله اتزبطي
جميله:لا وخليك قاعد كده يلا انا راحه اتابع المسلسل بتاعي سلام.
ياسين:بت تعالي هنا جميله .(جميله مردتش ف حاول يقوم مقدرش ف فضل يزحف لغايت أما بقا في الصاله وبص ل جميله بغيظ وقال:جميله .
جميله 😐
ياسين :ماش انا اصلا مش محتاجك قال كده وحاول يقوم بس مش عارف ف جميله لافت ليه وقالت ببرود:تاخد فشار
ياسين بص بغيظ ومتكلمش.
______
(في بيت حنان ام عامر وعمير)
ميرا خبطت وحنان فتحت واول ما شافتها حضنتها وقالت:عامله اي يا بنتي.
ميرا: الحمدلله يا عمتو انتي عامله اي.
حنان: الحمدلله بخير وبصت لمليكه ال واقفه محرجه قالت وهي بتحضنها :اذيك يا مليكه.
مليكه باحراج: الحمدلله.
حنان:ادخلوا.
ميرا:بس يا عمتو هو مش عمار هيجي هنا احنا مش هتعرف ناخد راحتنا.
حنان:لا متخافيش هو ليه شقه بيبات فيها.
ميرا:تمام.
المهم ميرا ومليكه دخلت وحنان اتكلمت:غيروا وانا هحضر ليكم الاكل.
ميرا:لا يا عمتوا احنا معانا جايبينه من مطعم هنغير ونطلع نحطه وناكل سوا.
حنان:ماشي يا بنتي روحوا.
ميرا اخدت مليكه ودخلوا غيروا وقبل ما يطلعوا قالت مليكه:ميرا انا محرجه من عمتك اوي.
ميرا:لا متتحرجيش عمتو دي طيبه اوي وتتحب حتي بعد ما اتفصلنا انا وعامر معملتنيش وحش لا لسه زي ما هي.
مليكه: ماش يلا
خرجوا وجهزوا السفره وقعدوا ياكلوا وبعدين خلصوا وعملوا شاي واتكلموا ومليكه حبت حنان وحنان كذالك.
_____
(في شقة عمار)
كان عمار قاعد وبيكلم نفسه وبيقول:رجعت وشوفتها كان نفسي تبقي مراتي بس رفضتي عشان واحد ميسواش سالتني عشانه كنت بتعذب بس اتعودة خلاص مش ناسي اخر مره لما كانت بتقول .
(فلاش باك)
كانت ميرا جهزت نفسها و عامر كان مسانيها ولما. طلعت هو قال:خشي غيري الزفت ده .
ميرا بضيق:لا هو حلو ومش ضيق.
عامر:ميرا اسمعي الكلام يلا.
ميرا بنفخ:لا يعني لا.
عامر:يعني اي.
ميرا اتنهدت وقالت:بص يا عامر انا من الاخر مش بحبك وقولت لبابا علي كده وهو كان هيكلمك
بس مش عارفه لي مش كلمك لغايت دلوقت انا مش بحب تحكماتك دي البسي ده واعملي ده وكل القرف ده انا مش بحبه.
عامر بصدمه:قرف باسمي غيرتي وخوفي عليكي واني بحافظ عليكي قرف انت عاوزني اعمل اي اقولك البسي ضيق وبيني جسمك لي مش شايفاني راجل ولا عشان ابوكي بيجي معنا أما نخرج ولا عشان دائما بسالك عن صلاتك واقولك يا ميرا بلاش نعمل حاجه حرام عشان ربنا مش بيبارك في الحرام بس لا حضرتك مش بتحبي كده عاوزاني اسيبك مبينه جسمك وشعرك واسيب الناس تبص عليكي شايفاني ديوث.
ميرا بزهق:خلصت صح يلا بق امشي(قالت كده بكل قلة زوق وبجاحه)
عامر كان مصدوم ومش مصدق ال بيسمعه ف قال:يعني ده اخر كلام عندك.
ميرا ببرود:اه.
عامر:ماشي يا بنت الناس بكره تندمي.
( قال كده ومشي وبعد يومين بظبط كان سمع بخطوبة ميرا من ابن عمها ولما سمع كده كانت حالته صعبه وكان قلبه انكسر وقرر أنه يبعد لانه مش هيتحمل يشوفها مع غيره ف اخد أمه وأخوه سافر)
(باك)
عامر بتنهيده:أما انام بق.
____
(عند تميم )
كان صاحبه قاعد معاه وبيقول:حرام عليك نفسك يا تميم هتفضل كده لأمتي.
تميم بحزن:لغايت أما القيها انا ضيعتها من ايدي بسبب غبائي يارتني ما عملت فيها كده انا السبب يا خالد.
خالد:انت متهور دايما يا تميم كنت متحطش الحق عليها طب بص مش انت عايزها ترجع.
تميم:اه.
خالد:كل يلا وغزي نفسك عشان تعرف تدور عليها هي لما تلاقيك بحالتك دي هتزعل.
تميم بحزن:يعني برايك هلقيها ولا لا.
خالد:أن شاء الله تلاقيهاي لا كل.(تميم اخد الاكل وبداء ياكل وهو بيفكر فيها).
_____
في صباح يوم جديد صحي عمير ونادا بصوت علي وقال:جني .
مسمعش رد ف نادا تاني بس مجاش رد ف راح الأوضاع وهو بيقول:مش بنادي عليكي ولا (قبل ما يكمل وقف مصدوم وقال:جنه.
يتبع........
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
في صباح يوم جديد صحي عمير ونادا بصوت علي وقال:جني .
مسمعش رد ف نادا تاني بس مجاش رد ف راح الأوضاع وهو بيقول:مش بنادي عليكي ولا (قبل ما يكمل وقف مصدوم وقال:جنه.
عمير جري علي جنه اول ما شاف منظرها وهي مريومه علي الارض وحوليها دم ف صرخ بجنون:جنههه لا متسبنيش فوقي يا جنه .(عمير فضل يصرخ بجنون ويحاول يفوقها بس مش بترد ف شالها وراح بيها للمستشفي )
(في المستشفي)
دخل عمير من باب المستشفي وهو بيزعق ويقول:دكتوررر بسرعه.
الممرضات جربوا وجابوا ترولي وتم نقلها للعمليات وكان الدكتور جه وقبل ما يدخل وقفه عمير وهو بيقول:ارجوك أنقذها انا مش عاوز أفقدها هي اكيد مش هتسبني صح.
الدكتور:اهدي يا استاذ أن شاء الله مش هيحصل حاجه قال كده ودخل اوضة العمليات وعمير فضل واقف وهو مرعوب عليها ف افتكر عامر واتصل بيه .
جارا الرد......
عامر بنعاس:الو مين.
عمير:عامر الحقني.
عامر بفزع:عمير في اي مال صوتك.
عمير بدموع:جنه يا عامر دخلت عليها الأوضاع لقتها غرقانه في دمها انا اخدتها علي المستشفي ودلوقتي هي في العمليات انا خايف يحصل ليها حاجه .
عمار بحزن:طب اهدي وان شاء الله خير انا هتصل ب ماما وهجيلك.
عمير:متتاخرش انا محتاجك جنبي يا عامر .
عامر:مش هتاخر سلام.
عمير:سلام.
عمير قعد علي الكرسي وفضل يدعي ربنا أن جني تكون كويسه بعد شويه جه عامر وحنان ومليكه وميرا عمير اول ما شاف أمه جري عليها وقال:جنه يا ماما انا خايف اخسرها.
أمه بحزن: اهدي يا حبيبي أن شاء الله هتكون كويسه .
عامر بغضب: اكيد حصل معاها كده بسببك .
عمير :انا معملتش حاجه.
عامر بزعيق:لا عملت يا استاذ لما كنت تشبها لوحدها ومتسالش عليها يبقي عملت لما هي تتصل تسال عليك عشان تطمن وانا ال ارد لما كانت تبات عند اهلها بالتالي وانت متسالش عليها ومكبر دماغك حتي لما بقت حامل بقت تعاملها وحش لي كل ده عشان رفضتك مره قبل كده وانت كرمتك نقحت عليك ف قولت تنتقم صح ارتاح اهو بسبب عمايلك هي بين الحيا والموت هي وبنتك.
حنان بغضب:عامر انت بتقول اي انت مش شايف حالته.
عامر :هو ال عمل في نفسه كده هو ال دمر حياته بايده ولو هي حصلها حاجه هكون بسببه (عامر قال كده ومشي وميرا ومليكه واقفين ومش بيتكلموا وعمير راح قعد من غير كلام.)
عمير قعد يفكر في كلام عامر و عدي ساعتين والدكتور خرج وباين علي وشه الحزن.
ف عمير قال:خير يا دكتور طمني هي كويسه هي وبنتي صح رد عليا.
الدكتور بحزن:البنت كويسه والحمدلله بس المدام دخلت في غيبوبه لأن الولاده مكنتش سهله وخسرنا دم كتير.
عمير بصدمه:غيبوبه ط طب هي هتفوق امتي.
الدكتور:احنا منعرفش هتفوق امتي ممكن بعد اسبوع او شهر او سنه الله اعلم عموما احنا هننقلها لاوضه عاديه .
حنان بحزن:تمام يا دكتور شكرا.
الدكتور:العفو بالاذن انا.
حنان:اتفضل.
الدكتور مشي وعمير لسه مصدومه ومش مستوعب ال اتقال ف حنان طبطبت عليه بحزن:اهدي يا بني أن شاء الله هتفوق وهتبقي كويسه.
عمير بدموع:ه هو انا ممكن اخسرها انا بحبها بس كنت عاوز ارجع كرامتي واجيب حقي منها.
حنان:لا مش هتخسرها بس يابني انك تكابر أو تدمر حيات حد بيحبك دي مش حاجه سهله مش ما انت مفكر جنه كانت بتحبك بس انت ال كنت بتبعدها عنك .
عمير بندم:انا عارف اني غلطان بس خليها ترجع وانا هعوضها والله.
حنان:باذن الله هتفوق .
عمير:يارب .
أما ميرا ومليكه بصوا لبعض وميرا قالت بهمس:اصعب حاجه انك تحب شخص وهو يقسي عليك .
مليكه بحزن:معاكي حق .
ميرا: عارفه عمير مشي ورا عقله وانا مشيت ورا قلبي واتجوزة ياسين ال دمر حياتي وندمانه علي ال عملته أما عمير بسبب أنه عاوز يرجع كرامته دمر حياتها بايده.
مليكه: انا زعلانه علي بنت جنه يا عيني مش هتشوف امها.
ميرا:امم اي رايك نروح نشوفها.
مليكه:ماش يلا.(وراحوا الحضانه وشافوا البنت وبعدين راحوا يشربوا حاجه)
(بعد مرور ست شهور )
كان عمير في شقته وماسك صورة جنه ودموعه نازله:وحشتيني قوي يا جنه انا وفيروز فيروز كل يوم تعيط انا بسبها عند ماما عارفه مش بقدر اشوف فيروز لأنها شبهك ارجعيلي بق بقالك ست شهور في غيبوبه ارجعي بق.(قال كده ورجع ضهره لورا وغمض عينه عشان يحلم بيها بس حاله موبايل)
عمير :الو يا ماما.
حنان:فينك يا بنتي بنتك بتعيط ومش راضيه تسكت تعالي يا بني شلها وضمها لحضنك مش كفايه امها مش موجوده وانت كمان هترحمها منك لي كده يابني.
عمير بحزن ووجع:مش قادر يا امي فيروز شبه جنه اوي .
حنان:معلش يا بني تعالي بالله عليك البت مفتروه من العياط..
عمير بحزن:حاضر يا امي جاي اهو.(قفل السكه وقام راح عند أمه)
_______
عند تميم فضل يدور علي مليكه بس مش لاقها ف قرر يسافر وينسها بس مكنش عارف ف مره راح مع صاحبه المستشفي ف صاحبه دخل الكشف وهو راح يدفع الفلوس بس وهو ماشي خيط في حد وسمع صوت بيقول:انا اسفه
اول ما سمع الصوت بص علي صاحبة الصوت واتصدم وقال.....
يتبع........
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
عند تميم فضل يدور علي مليكه بس مش لاقها ف قرر يسافر وينسها بس مكنش عارف ف مره راح مع صاحبه المستشفي ف صاحبه دخل الكشف وهو راح يدفع الفلوس بس وهو ماشي خبط في حد وسمع صوت بيقول:انا اسفه
اول ما سمع الصوت بص علي صاحبة الصوت واتصدم وقال :مليكه.
مليكه بصت بصدمه عليه وكانت هامش ي بس هو مسك ايديها بلهفه وقال: استني يا مليكه ارجوكي .
مليكه بزعيق:سيب ايدي.
الناس بدءت تبص عليهم ف تميم قال ودموعه نازله:لا مش هسيبك انا صدقت اني لقيتك مليكه ا انا بحبك ارجعيلي وصدقيني هعوضك والله مش هعمل حاجه معاكي تاني انا ندمت صدقيني .
مليكه:مستحيل ارجعلك فاهم انا بكرهك.
تميم بوجع:مليكه متقوليش كده بالله عليكي خليكي معايا بصي تعالي نبدء صفحه جديده .
مليكه بدموع:ياه لدرجه دي شايفني معنديش كرامه وهرجعلك لي ها انا علي فكره بني ادمه وبحس وانا مش هرجعلك فاهم.(وراحت شالت ايدي من عليها وطلعت تجري وهو جري وراها بس فاجاءه عربيه جات ومليكه صرخت لما تميم زقها والعربيه خبطته)
مليكه بصريخ:تميمممم لاااا .
مليكه جريت عند تميم ال كان مرمي واسيح بدمه والعربيه ال خبطته مشيت أما الناس بدءت تتكلم ف تميم قال بوجع:سامحيني يا مليكه ب بحبك سامحيني(قال كده واغمي عليه)
مليكه بصريخ :لا فوق انا مسمحاك يا تميم حد يلحقنا ياناس الحقوني جوزي بيموت (قالت كده والناس اتصلت بعربية الإسعاف والعربيه جات واخدت تميم وهي ركبت معاه ).
(في المستشفي)
كانوا بيجروا بتميم علي اوضة العمليات وبعد شويه طلعت ممرضه وهي بتقول عاوزين دم بسرعه كده هنخسر المريض.
مليكه بدموع:هو زمرة دمه اي.
الممرضه:Oاجابي.
مليكه:انا زمرة دمي زيه.
الممرضه وهي بتبص عليها :بس انتي باين انك حامل.
مليكه:مش مهم .
الممرضه:بس(قبل ما تكمل مليكه صرخت فيها)
مليكه:بس اي انجزي خدي مني دم.
الممرضه:تمام اتفضلي معايا.(مليكه راحت معاها وتم نقل الدم والممرضه بعض ما خلصت قالت لميلكه.)
الممرضه:اتفضلي ارتاحي وانا هطلبك عصير عشان تعوضي الدم.(مليكه هزت راسها بتعب)
الممرضه مشيت وبعد شويه في ممرض جاب عصير لمليكه و مليكه شربته واستنت الدكتور يطلع.
(بعد ساعتين)
الدكتور طلع وهو بيتنهد ومليكه اول ما شافته جريت عليه وقالت:طمني عليه يا دكتور جوزي كويس صح.
الدكتور: الحمدلله بس محتاج راحه .
مليكه بفرحه:تمام بس هيفوق امتي .
الدكتور:هو حاليا هياتقل لاوضه عاديه وان شاء الله بعد نص ساعه هيفوق.
مليكه:تمام يا دكتور شكرا.
الدكتور:العفو.
الدكتور مشي ومليكه قعدة وقالت في نفسها:اكيد دي فرصه عشان نرجع لبعض هو كان باين عليه الندم اكيد اتغير( قالت كده وحطت لديها علي بطنها بحب)
_____
عند عمير راح عند أمه وبعد خمس دقائق كان وصل لأن البيت مش بعيد المهم دخل عند أمه وهو سامع صوت عياط بنته ف خبط علي الباب وأمه فتحت وقالت:ادخل يابني.
دخل عمير وراح نحيت الصوت بتاع بنته دخل الاوضه لاقها بتعيط ووشها احمر ف فضل واقف ومش عارف يعمل اي ف لاقي ايد بتتحط علي كتفه وكانت أمه وقالت:شيلها يمكن تهدي في ايدك.
عمير:مش هقدر .
حنان:لا هتقدر دي بنتك من لحمك ودمك يعني يرضيك تفضل تعيط كده شيلها يابني حرام عليك دي طفله.
عمير قرب وهو بيبص لفيروز ف مد أيده وسألها وحس باحس غريب راح ضمها لحضنه وعيونه دمعت وهو بيتخيل جنه أما فيروز اول ما هو شالها سكتت و بدأت تبتسم ف حنان قالت بابتسامه:شوفت يا عمير فيروز سكتت ازاي لما حضنتها.
عمير بص لضحكة فيروز وقعد وهو يبتسم ف وشها وقال لامه:هي اكلت ولا لسه.
حنان:لا انا محضرلها الرضاعه بس مش بتاكل .
عمير:طب هاتي انا هاكلها .(حان جابت الببرونه وعمير بدء يأكلها وبعد ما فيروز اكلت نامت وعمير فضل يبصلها وراح قال لحنان).
عمير:ممكن يا امي تقفلي النور هنام شويه.
حنان:طب هاتها.
عمير:لا شبيها في حضني عاوز اشبع منها.
حنان:ماشي ال يريحك(قالت كده وراحت قفلت النور وعمير ضم فيروز لحضنه )
عمير:بكره هاخدك عند ماما عشان اكيد انتي وحشتيها وهي كمان وحشتك صح ماما هتفوق وترجع لنا انا وانتي ونكون عيله سعيده انا غلطت لما قصيت علي ماما بس هعوضها عن كل حاجه و عمري ما هزعلها ولا اخليها تسبني ابدا .(خلص كلامه وباس فيروز ونام وهي في حضنه.
____
أما جميله مكنش في اي تغير وياسين كان بيعملوا نفس المعامله وهي بقت تتصرف ببرود لغايت أما في يوم كانت قاعده وجه اتصال من ياسين ف ردت وهي مستغربه .
جميله:الو .
شخص:الو صاحب الموبايل عمل حادثه وهو تم نقله للمستشفى وانا اتصلت بيكي لأن اول رقم شوفته ف اتصلت
جميله بصدمه:طب مستشفي اي.
الشخص: مستشفي****
جميله:تمام شكرا (قفلت جميله وراحت لبست وركبت تاكسي ووصلت علي المستشفي بعد ربع ساعه واول ما وصلت نزلت جري وراحت سالت الاستقبال وقلولها أنه في العمليات جميله شكرتها وراحت عند اوضة العمليات وفضلت مستنياع يطلع شويه والدكتور طلع وعلي وشه علامات الحزن.
جميله قربت بقلق وقالت: طمني يا دكتور هو عامل اي .
الدكتور بحزن........
جميله بصدمه:اي
يتبع........
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
جميله قربت بقلق وقالت: طمني يا دكتور هو عامل اي .
الدكتور بحزن:البقاء لله للاسف مقدرناش ننقذ المريض
جميله بصدمه:اي
الدكتور:البقيه في حياتك هما هيغسلوه وهيدفن .
جميله هزت راسها والدكتور مشي.بعد وقت كانوا خلصوا تغسيل ياسين واخدوه ودفنوه أما جميله مكنتش حزينه لان ال عمله فيها مكنش سهل ف قررت تسافر وتبدء حياتها من جديد.
_____
(في المستشفي)
كان تميم فاق والممرضه راحت تقول لمليكه وهي راحت تشوفه واول ما دخلت لاقته بيبص عليها.
تميم بتعب: مليكه.
مليكه قربت منه وقالت:حمدالله علي سلامتك.
تميم:الله يسلمك .
وبعدين سكتوا ف مليكه قالت:خف بق بسراعه عشان نرجع بيتنا انا وانت ولما تخف ننزل نجيب هدوم للبيبي.
تميم وهو بيستوعب:بيبي( وبص لبطنها)وقال مليكه ان انتي حامل بجد يعني انا هكون اب.
مليكه هزت راسها بابتسامه ومسكت ايده وحطتها علي بطنها وقالت:اه هتبقي احلي اب وكمان فاضل تلات شهور واجيب ولد شبهك.
تميم وعنيه مدمعه:يعني انتي هتسامحيني وهنبدء صفحه جديده .
مليكه :اه انا سامحتك بس اوعي تخليني اندم اني سماحتك لاني ساعتها مش هسامحك ابدا وهبعد واخد ابني ومش هتشوف وشنا انا وابنك.
تميم بلهفه وخوف:لا والله انا ندمت ومعنتش هعمل اي حاجه تزعلك مني والله بس مش تسبيني.
مليكه:عمري ما هسيبك.
تميم: أنا بحبك يا مليكه بموت فيكي.
مليكه بصتله وسكتت وبعدين قالت: ارتاحلك شويه تمام .
تميم: تمام يا حببتي .
مليكه سألته ينام وخرجت قعدة برا
______
عند وعامر كان عامر قاعد وفاتح موبايل وجه منشور وهو قراءه واتصدم وراح مسك الموبايل واتصل ب ميرا.
جارا الرد.....
عامر:الو يا ميرا عامله اي.
ميرا: الحمدلله انا كويسه انت عامل اي.
عامر: الحمدلله كويس احم ميرا انا عاوز اقولك حاجه.
ميرا:اتفضل
عامر:بصي انا هقول بس اهدي تمام.
ميرا:حاضر بس قول.
عامر:ياسين مات.
ميرا ببرود:طب اعمل اي يعني.
عامر بصدمه:تعملي اي في اي انا بقولك جوزك مات.
ميرا:بص يا عامر ال بتقول عليه جوزي ده انا شوفت معاه ايام ما يعلم بيها الا ربنا وهو مكنش بيحبني وانا اكتشفت اني مش بحبه ف الله يرحمه وخلاص.
عامر:امم تمام انا هقفل.
ميرا:تمام سلام.
بعد ما قفل عامر مع ميرا قال لنفسه:طب هي مش بتحبه اعمل اي اعترفلها بحبي واتقدم ولا لا يستحسن استني شويه
____
عند عميرا صحي واخد فيروز وراح المستشفي لجنه واول ما وصل لاقها قاعده ف اتصدم وقال:جنه انا بحلم صح انا اكيد بحلم.
جنه:مش بتحلم يا عمير.
عمير بلهفه ودموعجري وضمها لحضنك وبعدين قال:ياه اخيرا فوقتي تعرفي كنت محتاجك اوي يا جني حتي شوفي فيروز بنتنا شبك ازاي انا وفيروز كنا محتاجينك جدا الحمدلله انك فوقتي الحمدلله.
في الوقت ده دخل الممرضه وقالت:استاذ عمير كويس انك جيت كنت هتصل بحضرتك عشان ابلغك أن المدام جنه فاقت.
عمير:تمام هي هتخرج امتي.
الممرضه :الدكتور قال أن هي تقدر تخرج بليل بس .
عمير:تمام شكرا
الممرضه خرجت وعمير
بص لا
في جنه بتبص لي فيروز ف ابتسم وحطها في حضنها واول ما حطها البت عيطت.
ف قالت بخوف:دي بتعيط سكتها.
عمير بضحك:متخافيش ضميها انتي بس.
جنه فعلا ضمتها وحست بإحساس حلو وعنيها دمعت وقالت:هي اسمها فيروز زي ما انا كنت عاوز اسميها صح .
عمير:اه سميتها زي ما كنتي عاوزه.
جنه :تمام ابعد
عمير:قصدك اي يا جني.
جنه:اوعي تفكرني نسيت ال عملته لا انا مش ناسيه ابعد عني بقي.
عمير:جنه انا عارف اني غلطت وجدا كمان بس سامحيني عشان خاطر فيروز .
جنه بعصييه:اطلع برا يا عمير.
عمير:ماشي يا جنه بس هخليكي تسامحني وهتشوفي.
جنه بغضب:برااا.
عمير طلع ف جنه قالت:انا هسامحك بس لازم اءدبك شويه.(وبعدين سكتت وهي بتبص لفيروز بحب)
(في المساء)
الدكتور كتب علي خروج لجنه ف عمير خدها
وروح ولنا وصلوا جنه لاقت حنان.
حنان بفرحه: حمدلله علي سلامتك يا بنتي.
جنه بابتسامه:الله يسلمك يا ماما.
حنان:نورتي البيت ادخلي يا حببتي ارتاحي وانا هحطلك اكل.
جنه:تسلمي يا ماما.
(جنه دخل غيرت وبعدين خرجت واكلت هي وحنان وعمير وبعدين حنان قعدة شويه ومشيت وبهطعدين جنه بصت لعمير)
جنه:سيبني بق لوحدي.
عمير :لا انا قاعد مع قلبك.
جنه:انا مش بهزر والله لو ما مشيت لهسيب البيت وامشي.
عمير بضيق:خلاص انا هروح اقعد ما اخويا .(قال كده ومشي)
____
في بيت عامر .
كان قاعد ف سمع خبط علي الباب راح فتح لاقي عمير ف قال:مش مراتك طلعت النهارده سايبها وجاي لي.
عمير:هي دي اذيك.
عامر بغضب:ولا اتظبط كده وقولي جاي لي.
عمير :بص انا مراتي طردتني من الاخر.
عامر:تستاهل وبعدين انا عاوز اقولك حاجه.
عمير:اي .
عامر:بص ياسين مات ويعني عرفت أن ميرا مش بتحبه اي رايك اتقدم ليها.
عمير:معرفش ياريت مش دلوقت استني أو اقولك بلاش انا داخل انام.
عامر:امشي عن ابو شكلك يا شيخ انا اقوم انام
____
المهم عدا يومين وخرج تميم وروحوا بيتهم ومليكه سلمت علي أهلها ومليكه وتميم بدءاو حياتهم من جديد
____
اما عمير كانت جنه مشياه علي عجين😂 وعمير حرم أنه يزعلها وبداوء صفحه جديده.
___
أما عامر راح اعترف لي ميرا وقرروا يتجوزوا بعد شهور العده ومر تلات شهور .
____
(في القاعه)
كان ميرا وعامر قاعدين في الكوشه وفرحانين
ف اتكلم عامر:مش مصدق انك بقيتي ملكي بحبك يا اجمل وحده في دنيا.
ميرا بحب:وانا بعشقك كنت هكون غبيه للمره التانيه لو رفضتك
عامر:مش مهم انسي اي حاجه وخلينا نبدء صفحه جديده
ميرا ابتسمت وهزت راسها أما عند مليكه وتميم كانوا قاعدين في الفرح معاهم ف مليكه قالت بعصبيه:تميم تعالي شيل ابنك ال كل شويه يعيط ده.
تميم:هتيه يا حببتي واهدي عشان اعصابك.
مليكه:انتي شايفني بشد في شعري.
تميم:لا يا حببتي اسف مش هكلم تاني.
عمير ضحك وقال:في برستيجك يا تميم باشا(تميم و عمير اتصالحوا وحلوا الخلافات ال بنهم)
تميم بهمس:طار في الهوا .
عمير:ههه تستاهل انا بقي محدش يقدر عليا .
جنه:بتقول حاجه عمير.
عمير :لا يا حببتي.
جني:طب خد شيل فيروز انا تبعت .
عمير:هاتيها حبيبت بابا.
مليكه قالت:جنه تعالي نروح نبارك وبعدين نخرج برا شويه.
تميم:نعم طب والولد ده.
مليكه:خليه ليك مش كنت انت عاوز ولد.
تميم بغيظ:خلاص امشي .
جنه بصت لي عمير ال باصص ليها بضيق:في حاجه يا عمير.
عمير:لا يا حبيبتي روحي انا مني لله اني اتجوزت .
تميم بضحك:هههه أن كيدهن عظيم
عمير:علي رايك ههههه
تمت❤️