رواية حياة اهلكت جذورها كاملة جميع الفصول بقلم همس حسن

رواية حياة اهلكت جذورها كاملة جميع الفصول بقلم همس حسن

رواية حياة اهلكت جذورها كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة همس حسن رواية حياة اهلكت جذورها كاملة جميع الفصول  صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية حياة اهلكت جذورها كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية حياة اهلكت جذورها كاملة جميع الفصول
رواية حياة اهلكت جذورها بقلم همس حسن

رواية حياة اهلكت جذورها كاملة جميع الفصول

خرج الدكتور علي أهلها وهما مترصصين ومرعوبين عليها 
الدكتور : فين جوزها ؟ 
مروان : انا جوزها يادكتور .. طمني عليها والنبي 
الدكتور : متقلقش خالص رهف مراتك حامل 😍😍
مروان بصدمة ووشه جايب ألوان : ايه !!
الدكتور : رهف .. حامل 
مروان : ل... لا لا مستحيل يادكتور حضرتك بتقول ايه !
الدكتور : هو ايه المستحيل مش انت بتقول جوزها 
مروان بعد سكوت لثواني : اه .. اه جوزها
الدكتور : طيب ياجماعة انا هكتبلكم أدوية كدا هاتوها من الصيدلية واول ما تفوق تاخدهم 
خرج الدكتور على برا .. قرب أبو رهف من مروان
طلع من جيبه السلاح حطه في دماغه 
أبوها : لو منطقتش حالاً وقولت دا حصل امتى وازاي هفرغ الطبنجة دي في دماغك .. انطططططق عملت ايه في بنتي 
مروان : والله ياحج ماعملت حاجة .. انا زيي زيكم مش فاهم اي حاجة 
أبوها : ازاااااااااي يعن...
حازم أخوها جري ومسكه من ياقة القميص : الشيطان وزك وقولت مكتوب كتابي عليها يبقى اعتبرها مراتي و أعمل معاها اللي انا عايزه مش كدا 😡😡 نخرج بس من المستشفى وهما مش هيلاقوا لجثتك أثر 
أمها بعياط : اهدوا ياجدعااااان اهدوا لما البت تفوق ونفهم منها هي كل حاجة 
الأمن عدى من وراهم .. خبى صالح ابوها المسدس في جيبه بسرعة 
صالح : صبرك عليا .. لو متدفنتش انت وهي في تربة واحدة مبقاش إسمي صالح العناني 
ماجدة أمها : حد غريب بيرن عليا ، استنوا أشوف مين
ماجدة : الو ؟ 
........
ماجدة : ااااااايه .. بنتي مالها ؟؟؟
ياحووووستي السودا وديتوها مستشفى ااااايه 
انا جاية حاااالا 
صالح وحازم : في اااااايه 
ماجدة : فيه حد بيقولي إن إيمان عملت حادثة ونقلوها مستشفى في مدينة نصر فاقدة وعيهااااا 😱😱😱
حازم : يانهار اسوووود ومنيل يلا بسرعة نروح 
صالح بيبص لمروان : هسيبك هنا مع البت ، لو اتحركت من مكانك أو هربت هجيبك من بطن أمك .. انت فااااااهم 
مروان : فاهم ياحج 
خرجوا يجروا هما التلاتة 
رجع مروان لورا سند على الحيطة من صدمته ... اتحرك وفتح باب الأوضة ودخل على رهف 
فضل واقف باصصلها 
بعد دقايق بدأت رهف تفتح عينيها اللي بتلمع من جمالها .. ورفعتها في عيون مروان 
رهف : مروان .. انا فين وحصلي ايه 
مروان : حمدالله على سلامتك 
رهف : الله يسلمك ياحبيبي .. ايه اللي حصل 
فضل مروان باصصلها لثواني وساكت تماماً 
وفجأة بدون أي مقدمات وبأقوى ما عنده ضربها بالقلم 
مروان : بتستغفليني يارهف ؟؟ 
رهف بتتوجع من القلم : انت بتمد ايدك عليا ! انت اتجنننننننت يامروان ؟؟؟!!
مروان : بعد كلللللل اللي بينا دا بتخونيني .. طب ليه ؟ عملتلك ايه ، دا انا حتى كنت بحبك بصدق 
رهف : انت بتخرف بتقول ايه ؟ 
خونتك امتى وازاي انا !!!! 
مروان : بجد والله ؟ الفيلم دا تعمليه على حد غيري 
رهف : فيلم ااايه وبتاع ايه ماتفهمني تقصد اااايه 
مروان : الدكتور لسة قايلنا بنفسه خبر عظيم دلوقتي .. انتي حامل يا.... مدام 
بصتله رهف بصدمة .. فقدت النطق تماماً ودخلت في عالم تاني ، لا بقت شايفة مروان ولا غيره .. الحاجة الوحيدة اللي مركزة فيها "دا حصل ازاي ؟"
مروان : تعرفي يارهف جزاء الخيانة مع ناس طبعهم صعيدي زي أهلك ايه ؟
..........
جزاءه القتل ..
بس انا بقى للأسف مش هستنى لما أهلك يرجعوا عشان يقتلوكي هما 
طلع المسدس من جيبه .. وجهه في دماغه رهف 
مروان : اتشاهدي على نفسك يمكن الشهادة تكفرلك جزء من ذنوبك قبل ماتموتي بلحظات 
مروان واقف موجه السلاح في دماغ رهف 
فجأة سمع صوت من وراه 
الممرضة : بتعمل ايه يااستاذ !!!!
اتلفت مروان بصلها 
الممرضة : حضرتك معاك سلاح ؟!!!! 
لا دي مستشفى محتر....
قاطعها ومسكها من هدومها دخلها الاوضة وقفل الباب .. لزقها في الحيطة وهو حاطط السلاح في دماغها 
مروان : وعزة جلالة الله .. لو ما سكتي وحطيتي لسانك جوا بوقك لأخلي كل حتة فيكي في مكان
هتخرجي من الأوضة دي لا من شاف ولا من دري ولا كأنك شوفتي حاجة ، ودا لمصلحتك قبل مصلحتي
الممرضة بخوف : أيوة يااستاذ بس ...
مروان بصوت عالي : مفهووووووووم
الممرضة : مفهوم .. مفهوم يااستاذ خلاص 
مروان بينزل سلاحه : اتفضلي اطلعي برا يلا 
خرجت الممرضة جري من الأوضة .. مروان بيتلفت على رهف 
رهف واقعة في الأرض مغم عليها !! 
مروان : رهههههف 
جري عليها شالها حطها على السرير وبدأ يفوق فيها ، يدعك في ايديها ويخبط على وشها ، يقرص مناخيرها ويرفع رجليها ... فاقدة الوعي تماماً !!
        🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
ماجدة وصالح وحازم داخلين مستشفى تانية يجروا هما التلاتة .. شافوا ممرضة
ماجدة بتنهج : لو سمحتي ياختي أقدر أعرف غرفة إيمان صالح فين 
الممرضة : إيمان صالح ؟ 
مش عارفه والله أصل ا....
جت ممرضة تانية من بعيد : أيوة أيوة انا عارفة تعالوا هوديكم
اخدتهم ودخلوا الغرفة 
إيمان نايمة على السرير ، دماغها ملفوفة بشاش وايديها منطور عليها بلاستر ، رجليها نفس الكلام 
ماجدة : حبيبتي يابنتي ماااالك ايه اللي حصل بس 
إيمان بتفتح عينيها : مفيش ياماما بعدي الإشارة عربية خبطتني بس الحمدلله كلها كدمات بسيطة 
صالح : كدمات بسيطة ايه بس ! اومال كل البلاستر دا بيعمل ايه يابنتي دا انتي متشلفطة 
إيمان : الحمدلله علي كل حال 
حازم بيبوس دماغها : ألف ألف سلامة عليكي ياختي انشاله اللي يكرهوكي ، أو اللي يستاهلوا كسر دماغهم 😒
ماجدة بتبصله : حازم مش وقته ها
إيمان بتبصله باستغراب
ماجدة : يلا ياجماعة نشوف الدكتور فين نتطمن علي حالتها 
إيمان : لا لا لا انا كويسة متسألوش حد ، اهم حاجة 
اختي فين ؟ 
كلهم ساكتين 
إيمان : ماتردوا عليا ياجماعة ، رهف فييين 
صالح : في المستشفى .. سيبناها مع جوزها 
حازم : إسمه خطيبها يابا ، لسة مبقاش جوزها 
       🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
*في المستشفي التانية*
مروان مازال قاعد قدام رهف مستنيها تفوق 
❤️نتعرف برهف ❤️
بنت عندها ٢٣ سنة خريجة كلية تجارة .. محترمة جدا وأخلاقها عالية ، وشها ربنا جعل فيه البراءة اللي تجذب أي حد من أول مرة يشوفها فيها .. أهلها بيحبوها جدا بس الصعب إن أصلهم صعيدي 
أخواتها حازم وإيمان .. حازم إسم على مسمى ، قد ما بيحبها مبيقبلش بالغلط حتى لو هيكون فيها دم 
أما إيمان كل وظيفتها في الحياة تدافع عن أختها بأي تمن حتى لو هتتأذي مكانها 
رهف مكتوب كتابها على مروان بقالهم شهرين بعد خطوبة دامت سنتين بعد قصة حب دامت ٣ سنين .. كل اللي حواليهم بيحكوا عن قصة حبهم من عمقها 
*نرجع تاني للمستشفى *
بدأت رهف تفتح عينيها براحة .. شافت مروان قاعد قدامها وفي ايده السلاح اتنطرت من مكانها ... مسحت وشها 
بصت لمروان تاني
رهف : غلطانين يا مروان .. أقسم بالله غلطانين ، انت ازاي تصدق حاجة زي كدا عني يامروان 
دا انا رهف .. نسيت رهف ؟!
مروان قاعد باصصلها وساكت ، عيونه بتسأل مليون سؤال من غير ما يفتح بوقه 
رهف بتحط ايديها على ايده : يامروان انا مش حامل صدقني 
مروان بينطر ايديها من علي ايده : ايدك النجسة دي متلمسنيش تاني 
رهف اتصدمت .. فضلت بصاله دقيقة متواصلة بسكوت 
رهف : ومقتلتنيش ليه لما انت متأكد كدا ! 
كانت قدامك الفرصة دلوقتي 
مروان : تقدري تقولي عقلت
رهف : عقلت ؟ 
مروان : اه عقلت .. مخي أشتغل فجأة واكتشفت إن انا مش هقتلك لوحدك 
مش هقتلك قبل مااعرف مين اللي عملتي معاه كدا عشان اقتله هو كمان .. ومن هنا للوقت دا ، هتشوفي أسود أيام حياتك على ايدي 
رهف : كنت ممكن أتوقع أي حاجة من أي حد ، بس انت بالذااااات .. كنت عمري مااتوقع منك كدا يامروان
بكرا او بعده بالكتير انا هجيب تحليل أصلي من معمل محترم يثبت إني مش حامل 
وساعتها هتندم ندم عمرك على اللي بتقوله دلوقتي دا 
مروان شال الترابيزة رزعها في الأرض بعزم ما عنده وهو بيقول 
مروان : الدكتور قال لسان امممممه إنك حااااااامل .. اااااايه مبتفهميش 
بيمسكها جامد من دراعتها : عايزة ايه تاااني عشان تصدقي .. وايه ام مصلحة الدكتور في إنه يكددددب
بتزقه بعزم ما فيها عشان تجري على برا شدها من دراعها رجعها تاني ، شالت الترابيزة رميتها في وشه .. اتخبط في دراعه اتجزع 
على مااتلفت يشوفها كانت اختفت من قدامه
خرج جررري على برا يبص يمين وشمال .. اختفت تماماً !! 
صالح : يلا خليكي انتي ياماجدة مع إيمان وانا هرجع انا وحازم على المستشفى نشوف هنعمل ايه في البلوى التانية 
إيمان بزعر فظيع : لاااااا يابابا استنى بس خليك معايا انا محتاجاك 
صالح : واختك كمان محتاجاني ياايمان .. بس احتياج عن احتياج يفرق 
متقلقيش كلها ساعات وهفضالك انتي بس 
ماجدة بتبرق : انت هتعمل ايه يا صالح 
صالح : ملكيش فيه .. خليكي في بنتك 
يلا يا حازم
حازم : يلا يابا .. استني التليفون بيرن 
ايه دا ! هو ليه عين يتصل بيا ؟؟
صالح : مين ؟ مروان 
حازم : اه سي زفت 
صالح : طب رد شوفه عايز ايه 
حازم بيفتح السكة : أيوة يامروا...
انت بتقول ااااااايه 
الفون وقع من ايده من الصدمة
صالح : في ايه يابني 
حازم بصدمة : هربت ياحج .. هربت
حازم : هربت ياحج .. هربت 
ماجدة : يالهوووي .. هي مين اللي هربت 😱😱
حازم : رهف ياامي 
صالح بغضب رهيب : هربت !! 
اومال اللللللطع اللي معاها دا بيعمل اااااايه 
حازم : انا هروح علي المستشفى أشوف ايه اللي بيحصل 
صالح : وانا جاي معاك 
        🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
*قدام المستشفى *
مروان رايح جاي يدور يمين وشمال على رهف بجنون ومش لاقيلها أثر ... تليفونه رن رد بسرعة من غير ما يشوف مين 
جاد أبو مروان : ايه يابني انت فين من الصبح 
مروان : بابا ! 
مفيش يابابا كام حوار كدا 
جاد : يابني النقاش قالب عليك الدنيا من امبارح عشان خلاص بيدي آخر وش للشقة وعايز ياخد بقيت حسابه 
مروان : طيب طيب يابابا حاسبه من الفلوس اللي شايلها معاك احتياطي لحد ماارجع .. عايز حاجة ؟
جاد : ايه يابني مالك بتتكلم باستعجال كدا ليه .. كويس يامروان ؟؟
مروان : ايوووة يابابا كويس والله بس مشغول جدا ومش عارف امسك التليفون 
جاد : ماشي يابني مش هشغلك اكتر من كدا لما ترجع نتكلم .. سلام
قفل مروان التليفون وكمل تدوير 
        🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
ماجدة قاعدة مع إيمان بنتها
ماجدة : دماغي هتتفرتك يا إيمان .. ازاي اختك تعمل حاجة زي دي ! 
قلبي بيتحرق عليها .. مش هيسيبوها ولا هيرحموها انتي عارفاااااهم
إيمان : مش هيرحموا مييين ياامي دا قسما بالله اللي هيقربلها هقتله واتدفن جنبها في نفس الحفرة 
ماجدة : يابنتي بتقولي اااااايه انتي عايزة توجعي قلبي عليكو انتو الاتنين 😱😱
إيمان : انتي عارفة ياامي .. كله إلا رهف 
ماجدة : بس بغض النظر عن كل اللي احنا فيه .. غريبة يعني ! 
انتي دايما اول ما تتعبي بتعملي م الحبة قبة وتبهدلينا جنبك .. ودلوقتي رغم كل اللي حاصلك دا قاعدة تتكلمي عادي 🤔
🔥فلاش باك 🔥
إيمان واقفة بتشتغل في محل الهدوم .. تليفونها رن ، سابت الهدوم من ايديها وراحت تشوف مين
"صاحبتها الممرضة"
إيمان بترد : ياااااه عاش مين شاف رقمك على تليفونه والله 😂😂
الممرضة : مش وقته مش وقته خالص .. فيه مصيبة ياايمان 
إيمان : اااايه في ايه يابنتي قلقتيني 
الممرضة : اختك هنا مغم عليها وابوكي وامك واخوكي وخطيبها واقفين برا .. الدكتور بيقول إنها حامل ، وبيخلص اللي في ايده وهيخرج يبلغ أهلها
إيمان : حامل ايه يابنتي بطلي هزار بقا 
الممرضة : هزار اااايه مش وقته غباء ياايمان بقولك اختك في كارثة 
انتي أهلك صعبين وممكن يعملوا فيها حاجة اتصرفي بسرعة 
إيمان : يانهار اسووووود ومنيل 😱😱
اعمل ايه انا في المصيبة دي 
الممرضة : اطلعي على المستشفي اللي جنبك وخشي لنادين صحبتي وهي هتقولك هتعملي ايه بالظبط ، يلا اخرجي بسرعة روحي على مااكلمها 
خرجت إيمان جري راحت المستشفي .. دخلت لنادين 
قعدتها في غرفة لوحدها ولفت على ايديها ودماغها ووشها بلاستر ... اتصلت بأمها من رقم غريب قالتلها الخبر 
🔥رجعت من الفلاش باك 🔥
ايمان : بس ياستي .. دا اللي حصل 
ماجدة : نهار ابيض ياايمان انتي عارفة لو ابوكي ولا اخوكي عرفو عملتك دي هيعملوا فيكي ايه ؟؟
إيمان : يعملوا اللي يعملوه ياامي .. كان لازم أنقذ رهف بأي طريقة ، خصوصاً وإني عارفة ومتأكددددة إنها أكيد مظلومة في الحوار دا كله 
ماجدة : والله يابت عندك حق .. انتي جيتي في الوقت المناسب قبل ما يدخلوا يدوها عيارين تروح فيها واروح انا وراها 
إيمان : بقولك ايه صحيح ، أسماء كانت تعبانة اوى قبل ماامشي الصبح و عمالة تقولي انا حاسة إن فيه حاجات غريبة بتحصل معايا ، هي عاملة ايه دلوقتي 
ماجدة : مش عارفة والله يابنتي انا اخر حاجة أعرفها إنها كانت تعبانة شوية لحد ما رهف وقعت مننا وجرينا بيها على المستشفى 
إيمان : طب وحازم مكلمهاش ؟
ماجدة : حازم مين اللي هيكلمها ياايمان دا من ساعة ما عرف بحمل رهف وهو مخه مش فيه
إيمان : بغض النظر عن كلمة حمل رهف اللي ملهاش أي أساس من الصحة .. بس أسماء بردو مراته وهي كمان حامل وعلى وش ولادة وليها حق عليه ياماما 
ماجدة : أيوة طبعاً ما دا شئ مفروغ منه ، هكلمه طيب اخليه يكلمها يتطمن عليها
ياترى انتي فين يابنتي ، انتي فين بس طمني قلب امك علييييكي 
إيمان بتقوم : انا لازم أتحرك ياامي ، مش هسيبهم يدوروا لوحدهم على أختي وانا قاعدة هنا
       🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
*في بيت رهف *
أسماء قاعدة في الأرض بتتوجع من بطنها ،، عينيها دبلانة ووشها أصفر وشكلها غريب 
مسكت الفون واتصلت بحازم 
أسماء : يووووه مش وقته كنسلة يا حازم انا تعبااااانة 
طب أكلم مين دلوقتي بس .. يااارب ساعدني انا حاسة إن هيحصلي حاج... ااااه يابطني 
بتحاول تقوم تحرك نفسها يمكن تروق .. فجأة حست بوجع شنييييييع في بطنها ، مقدرتش تستحمل وقعت في الأرض فقدت الوعي 
  🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
صالح وحازم وصلوا المستشفى .. طلعوا جري على فوق على غرفة رهف 
مروان قاعد باصص في الأرض 
حازم دخل مسك مروان من ياقة قميصه : اختي فين .. وديتها فييييين يامروان 
مروان : مودتهاش في حتة ياحازم .. انا زيي زيكم بالظبط 
صالح : البت دي مينفعش تعيش اكتر من كدا .. حازم اتصل بالرجالة خليهم يتحركوا ، أي حد يشوفها يقتلها ويجيبلي جثتها .. من النهاردة ملهاش عندي غير دفنها وبس 
بيبص لمروان : أما انت بقا .. حسابك معايا اتقل من الموت بكتير 
مروان مبرق لصالح ومصدوم
بينه وبين نفسه : انا لازم اتصرف بسرعة
حازم بيطلع الفون .. جري مروان مسك ايده 
مروان : لاااااا ياحازم اوعى .. رهف مينفعش تموت 
حازم : نعم ياروح امك ! عايزنا نسيبها عايشة بعد اللي عملته 
مروان : اللي عملناه 
حازم : نعم ؟
مروان : رهف معملتش حاجة لوحدها .. انا كمان معترف إني عملت 
غلطة في وقت طيش .. انت كان عندك حق ياحازم 
انا يمكن لما كتبنا الكتاب حسيت إنها بقت مراتي 
حازم بيضربه بالبونية بعزم ما فيه .. بوق مروان نزف دم 
قابله ببونيه تانية ووراها تالتة ، مروان بيستقبل الضرب وساكت تماماً 
ولسة هيناوله البونية الرابعة صالح مسك ايده 
طلع المسدس .. حطه في راس مروان للمرة التانية ، التهاون بالشرف جزاءه ايه ؟
مروان : بس انا متهاونتش بالشرف ياحج .. رهف تبقي مراتي على سنة الله ورسوله 
صالح : يعني اااايه الكلام دا 
مروان : يعني فكر بعقل يا حج 
تفتكر المنطق دلوقتي بيقول انك تقتلها وتتفضحوا قدام الاهل والجيران وقدام الناس اللي في البلد إنها غلطت وقتلتلها ؟
صالح : اومال ايه المنطق ؟؟؟؟
مروان : المنطق إن فرحي على رهف هيبقى يوم الجمعة الجاية .. قدام كلللل الناس 
رهف تبقى مراتي واللي بطنها يبقى إبني ودلوقتي انا أحق بيها من التراب ياحمايا
حازم : يعني انت معترررررف اهو ان انت اللي عملت كدا 😡 
صالح بينزل السلاح وبيسرح
حازم بيبصله بزهول : انت هتوافق على الكلام الخايب دا يابا ؟؟؟
صالح : ........
حازم : حج صاااالح رد عليا .. هتوافق على المهزلة دي تحصل 
صالح : اتصل بالرجالة ينشروا الخبر في كل مصر وفي البلد كمان .. فرح بنت الحج صالح العناني يوم الجمعة الجاية 
حازم بيبرق 
صالح بيقرب من مروان : انا محاسبتكش لحد دلوقتي على الغلط اللي عملته ، ولو لقيتلي بنتي في خلال يومين بالظبط 
همحي الغلط دا كأنه محصلش 
ملقتهاش بقا ؟؟
همحيك انت من على وش الأرض .. سلام ياجوز بنتي 
رجع مروان قعد على السرير .. حط ايده على دماغه من الورطة اللي هو فيها 
رفع دماغه تاني : ماشي يارهف .. اهربي قد ما تهربي ، بس يوم ماهترجعي هعرفك إن الله حق 
هتتجوزي وتطلي بالابيض قدام كللل الناس وانتي متعرفيش إنه هيكون أول طريق السواد 
*تليفونه رن *
مروان بيرد : الو 
= موحشتكش ؟
مروان : مين معايا ؟
= وكمان نسيت صوتي .. اخس عليك
انا اتصلت من رقم تاني عشان اكيد لو كنت اتصلت من رقمي مش هترد عليا 
مروان : دينا ؟ 
دينا : نعيد السؤال تاني .. موحشتكش ؟
مروان : دينا انا قولتلك ١٠٠ الف مرة مبحبش الطريقة دي انا واحد متجوز .. عايزة ايه ؟
دينا : الحق عليا يعني لقيتك بقالك يومين مبتجيش الشركة قولت اتطمن 
مروان : ماشي ياستي اتطمني ، انا زي الفل 
مشغول بس في تجهيزات فرحي 
بعد سكوت ثواني من دينا 
دينا بصدمة : فرحك !
مروان : اه فرحي .. مش واحد خاطب ومكتوب كتابه ، ايه الغريب في فرحه يعني
دينا : مفيش مكنتش متخيلة إنها بالسرعة دي بس 
مروان : ماشي ياستي اديك تخيلتي وعرفتي وبإذن الله تشرفينا يوم الجمعة الجاية .. اول ما نحدد المكان اللي هنعمل فيه الفرح هبعتلك اللوكيشن ، سلام يادينا
قفل التليفون
بعد لحظات باب الغرفة اتفتح تاني ودخلت منه إيمان 
رفع مروان دماغه بصلها .. اتصدم اول ما شافها وقام وقف 
مروان : مش المفروض إنك عاملة حادثة !!!! 
إيمان : عشان أختي عندي إستعداد أعمل اااااي حاجة يا مروان 
مروان : اه دا انتو متعودين علي كدا بقا !
إيمان : متعودين علي ايه ؟
مروان : متعودين على الكدب والخداع
ماعلينا .. جاية ليه ؟ 
إيمان : أختي بريئة يا مروان .. أختي معملتش كدا اقسم بالله 
انت ازاي مقدرتش تصدقها وانت اكتر واحد عارف أخلاقها ونضافتها ، يااخي دي بتعشق تراب رجليك 
مروان : الكلام خلص ياايمان .. اختك خانتني وعملت فيا اللي مفيش راجل على وش الأرض يستحمله ، ورغم كل دا انا العشرة مهانتش عليا .. ضحيت برجولتي وكرامتي وشكلي قدام الكل عشان انقذها من الموت 
بس اوعي تفتكري الحكاية كدا خلصت .. انا رحمتها من عذابهم ليها عشان أنا أحق واحد بعذابها .. انا اللي شربت الكاس دا كله لوحدي 
ايمان : مروان انا طول عمري بقول عليك عاقل .. ايه اللي جرالك !! 
ازاي تصدق حاجة زي كدا ازاااا...
مروان : خلااااص .. انا الشئ الوحيد اللي يهمني دلوقتي ألاقي اختك بأي طريقة وأي تمن عشان نبدأ بتجهيزات الفرح .. عن إذنك 
ايمان : استني انا هنزل معاك ندور عليها
  🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
*تاني يوم الصبح *
رهف داخلة معمل تحاليل .. وقفت قدام موظفة الاستقبال
رهف : من فضلك كنت عاوزة أعمل إختبار حمل مستعجل .. نتيجته تظهر دلوقتي
رهف لموظفة الاستقبال : من فضلك كنت عاوزة أعمل إختبار حمل مستعجل .. نتيجته تظهر دلوقتي
موظفة الاستقبال : تمام هاتي اسمك  واتفضلي حضرتك ارتاحي لحد ماانده عليكي
  🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
*في عربية صالح *
حازم : انت ازاي توافق على حاجة زي دي يابا !
يعني يغفلونا ويعملوا عملتهم السوداااا دي وبعدها نطبطب عليهم ونقولهم يلا ياحبايبي عشان نجوزكو في أكبر قاعة فيكي يابلد ونفرح بيكو !!!!
صالح : عمرك ما هتكبر ولا هتشرب حاجة من ابوك ياحازم
أختك دلوقتي حامل ، وكماااان هربانة .. وأقل حاجة هنعملها في موقف زي دا عشان نرد كرامتنا ونغسل عارنا إننا نقتلهم هما الجوز ، وساعتها انا وامك هنموت بحسرتنا ع البت اللي راحت في الرجلين .. وهنتفضح قدام الخلق عشان هيتعرف ليه عملنا كدا
وعشان كدا أنسب حل يتجوزوا في أسرع وقت ، وكل شئ يمشي طبيعي .. بس دا مش معناه إن الحساب كدا انتهي 
الحساب لسة مبدأش يابني 
حازم : ماشي يابا اللي تشوفه .. سميح الحاوي اتصل بيا النهاردة الصبح على فكرة
صالح : عايز ايه 
حازم : المحصول اتلم وعايزنا نسافر البلد في أقرب فرصة عشان نستلم الطلبية ونبدأ التصدير
صالح : لا نسافر ايه دلوقتي دا فرح اختك يوم الجمعة يعني فاضل عليه أقل من أسبوع .. ابعت أي حد من الرجالة يستلم 
حازم : حد من الرجالة ايه ياحج انت عارف إن الطلبية دي بملايين ودي فلوس ناس ، يعني اي حركة كدا ولا كدا هنروح في داهية وبيوتنا تتخرب 
صالح : امممم
خلاص كلم الحاوي تاني دلوقتي قوله يأجل تسليم الطلبية لحد يوم السبت ، نخلص من الفرح ونروح تاني يوم 
أهم حاجة كلم الرجالة كلهم كلهم ينتشروا في كل مكان في القاهرة يدوروا على أختك ، لازم نلاقيها في أسرع وقت ممكن
حازم : تمام ياحج
دور العربية ومشي 
  🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
موظفة الاستقبال بتنده على رهف ..
 دخلت تعمل التحليل ، اخدوا منها عينة الدم .. خرجت تستنى برا نتيجة التحليل 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
مروان ومعاه ايمان ماشيين في الشارع بيدوروا على رهف بصورتها ، يتصلوا بكل قرايبهم والجيران واصحابها على أمل تكون راحت لحد فيهم 
وقفوا في نص الشارع 
مروان : روحتي فين يا رهف .. روحتي فين حرام علييييكي 
إيمان : وانت مستني منها ايه ؟
مستني ايه من واحدة فجأة من غير ماتعرف حاجة لقت نفسها هوب بقت حامل هوب بقت خاينة هوب الكل عايز يقتلها وبالأخصصصص .. خطيبها وحبيبها اللي كانت مكرساله حياتها كلها
مروان : مش هي السبب ؟ ولا حد بيتبلي عليها !!
كريم صاحبه الانتيم داخل عليه 
كريم : قلبت عليها مصر كلها ملهاش أي أثر
وكلمت كل أصحابنا يدوروا في المستشفيات والأقسام والجناين وكل مكان حوالينا ممكن تروحه
مروان بيحط ايده على دماغه : لا إله إلا الله ، أعمل ايه بس ياربي في الورطة دي
كريم : ازيك ياايمان عاملة ايه
إيمان  : بخير الحمدلله 
كريم : انا مش عارف ايه اللي بيجرالنا دا وربنا .. الدنيا مش ماشية سالكة معانا لييييه !
مروان : مالك كدا ياكريم شكلك قرفان انت كمان 
كريم : وهو اللي يتجوز واحدة زي بسمة دي ممكن ييجي عليه وقت ميبقاش قرفان فيه ؟
مروان : انتو متخانقين كالعادة ولا ايه 
كريم : والله يامروان إحنا حياتنا كلها بقت خناق ونكد وقرف .. سيبك سيبك
المهم هندور فين تاني 
مروان : هنقسم نفسنا بقا كل واحد يدور في مكان شكل 
 🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
رهف قاعدة مستنية نتيجة التحليل في المعمل 
دماغها عمالة تفتكر كل حاجة حصلت من ساعة ما فاقت لحد اللحظة دي 
🔥فلاش باك يوم كتب كتابها🔥
الشيخ : بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير *بيرفع المنديل* بالرخاء والبنين إن شاء الله 😍😍
رهف واقفة زي الملايكة بفستان اوف وايت .. وشها منور وعينيها بتلمع من فرحتها
قام مروان اخدها حضن عميييييق قدام كل الناس .. باس دماغها 
مروان : مبروك ياحبيبتي .. بقيتي حرم الإنسان اللي هيعيشك ملكة بقيت حياتك .. اللي لو الأرض مشالتكيش هيشيلك جوا عينيه الاتنين
بيبوس ايديها : ومبروك عليا تحقيق حلم عمري ❤️❤️
رهف عينيها بتدمع من الفرحة : مبروك ياحبيبي 
بتحضنه وكل الناس بتزغرط وتهيص 
🔥رجعت من الفلاش باك على صوت موظفة الاستقبال 🔥
موظفة الاستقبال : رهف صالح العناني 
رهف : ايووة انا 
الموظفة : تعالي الدكتور عاوزاكي 
رهف قامت تدخل للدكتور .. خبطت على الباب ودخلت 
رهف : مساء الخير يادكتور 
الدكتور : مساء الخير ياحبيبتي 
رهف : ها .. النتيجة نيجاتيڤ صح 
الدكتور : النتيجة بوزيتيڤ .. انتي حامل 
رهف بصالها وساكتة تماماً .. فاقدة النطق 
بعد سكوت لثواني 
الدكتور : رهف انتي معايا ؟ 
رهف : دكتور متهزريش .. قوليلي الحقيقة بقا 
الدكتور بتضحك : اهزر ايه يابنتي النتيجة قدامك اهي .. بوزيتيڤ 
رهف مسكت الورقة بصت فيها .. سابت الورقة من ايديها 
رهف : حامل ازاي ! 
حامل ازاي وانا محدش لمسني ؟؟؟!!
الدكتور : ازاي يعني في حاجة اسمها كدا ياحبيبتي 😂😂 انتي مش متجوزة ؟
رهف باصة قدامها ومصدومة 
الدكتور : رهف ؟!
قامت رهف خرجت من المعمل تليفونها ادى رسالة واتس اب من رقم غريب .. فتحته تشوفها 
" كل دا إحنا لسة في البداية ..
ونهايتك على ايدي هتكون مستشفى المجانين إن شاء الله 
اجمدي كدا لسة اللي جاي أحلى "
مين اللي بعت الرسالة ؟ قصده ايه بيها ؟ يعرف منين اللي بيحصلها ؟ 
كل دي أسئلة بتدور في دماغ رهف بس للأسف صدمتها الكبيرة من خبر حملها الغريب مسيطرة على كل حاجة
ماشية في الشارع مصدومة ، الدنيا بتجيب ألوان قدامها 
مخها واقف تماماً زي طفل لسة دماغه بيضا تايه في الشارع لا عارف هو رايح فين ، ولا طريقه دا هيرسى على ايه 
وفجأة ...
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
*في بيت رهف *
أسماء مرمية على الأرض زي ما هي وبتنزف .. باب الشقة موارب 
زياد إبن الجيران نازل على السلم بالصدفة شافها ، فتح باب الشقة براحة وبص عليها 
زياد : مدام أسماء ؟
يامدام اسماااء 
اتحرك وبدأ يحركها مبتتحركش شالها بأسرع ما عنده حطها على السرير وبدأ يفوق فيها .. طلع تليفونه وبدأ يتصل بيهم كلهم لكن كل واحد مشغول في حاجة ومحدش فاضي يرد 
اتصل بالدكتور ييجي بسرعة .. ورجع يفوق فيها تاني
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
مروان ماشي في الشارع مازال بيدور عليها في كل مكان على رهف .. تليفونه رن 
بيطلع الفون من جيبه عشان يرد 
مروان بصدمة : ايه .. رهف بتتصل !!!!
رد بأسرع ما عنده 
مروان: رهههههههف انتي فييييين كل دا انا قالب الدنيا علييييكي .. ردي عليا
= مروان معايا ؟
مروان : !!!
أيوة انا مروان .. مين معايا
= فيه آنسة هنا واقعة في الشارع بقالها شوية وكلنا بنحاول نفوق فيها مبتفوقش .. طلعت تليفونها واتصلت بآخر رقم كلمته طلع حضرتك ، ممكن تيجي بسرعة تاخدها 
مروان : يانهار اسوووود واقعة فيييين ؟ 
انا جاي حاااالا
 🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
ماجدة وصلت البيت ، طالعة علي السلم ولسة هتطلع المفتاح من شنطتها لقت باب الشقة مفتوح .. دخلت تجري على جوا 
أسماء نايمة مغم عليها وزياد واقف بيحاول يفوق فيها
ماجدة بتجري عليها : يامصيييبتي ، ماااالك يااسماء فووووقي يابنتي في ايه 
اااايه اللي حصلها يابني
زياد : مش عارف والله ياخالتي ام حازم انا نازل علي السلم شوفتها مرمية في الأرض دخلت افوق فيها واتصلت بالدكتور جه كشف عليها وعلقلها المحاليل دي وقال إنها تقريباً اجهدت نفسها زيادة عن اللازم لحد ما ضعفت وحملها بقى في خطر بسبب النزيف اللي حصل 
والفترة الجاية لازم تفضل في السرير طول الوقت ومفيش حركة غير للضرورة
ماجدة : لا حول ولا قوة الا بالله .. ياعيني عليكي يابنتي 
وطت على دماغها باستها .. طلعت تليفونها اتصلت ..
ماجدة : أيوة ياحازم انت فيييين
حازم : انا مع الحج ياامي ، في ايه ؟
ماجدة : في ان مراتك واقعة من طولها و مرمية على الأرض من الصبح وحضرتك مش دريااااان 
حازم : ايه ! مرمية ازاي يعني 
ماجدة : هو انت لسة هتسأاااال سيب اللي في ايدك وتعاااالي حالاً 
 🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
وصل مروان على العنوان اللي الراجل اداهوله في التليفون .. بدأ يبص يمين وشمال
شافها بعيد و الناس مازالوا بيحاولوا يفوقوها او يقعدوها .. جري عليهم زي المجنون ، زق الكل ودخل بسرعة شالها حطها في العربية بتاعته وقعد جنبها 
بيحاول يفوقها : رههههف ، رهف ردي علياااا 
رهف فووووقي وقوليلي في اااايه .. يابنتي مااااالك 
سابها وقعد على كرسي الدريكسيون وبدأ يسوق بسرعة
 🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
وصل بيها الشركة .. شالها طلع بيها المكتب بتاعه ، نيمها على الكنبة وجري جاب ماية بسرعة ، بدأ يرش ماية على وشها ويحرك فيها 
مروان : مفيش فايدة .. انا هقوم أشوف اي عصير اجيبه اشربهولها بالعافية يمكن تفوق 
قام خرج على برا وراح كافيه الشركة يجيب العصير 
 🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
كريم ماشي في الشارع مازال بيدور لوحده على رهف وهو مش عارف إن مروان لقاها
إيمان كمان ماشية لوحدها تدور في شارع فاضي على أمل تلاقيها قاعدة في أي حتة 
وفجأة رجلها اتزحلقت في حفرة وقعت على وشها وقعة صعبة جداااا صوتت بعلو صوتها صرخة وصلت لحد كريم في الشارع التاني
  🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
 جاب مروان العصير وبعد ١٠ دقايق بالظبط رجع تاني وبيفتح باب المكتب 
وكانت المفاجأة ..
رهف قامت وقاعدة على الكنبة ساندة ضهرها لورا .. باصة قدامها زي الصنم
اتصدم مروان لما لقى رهف قاعدة بالطريقة دي رغم إنها كانت فاقدة الوعي تماماً لحد من ١٠ دقايق 
ساب كوباية العصير من ايده .. بدأ يتحرك ناحيتها بسرعة 
مروان : انتي فوقتي امتى ؟؟ مش المفروض كان مغم عليكي دلوقتي !!
باصة قدامها وساكتة 
مروان : رهف انا بكلمك ردي علياااا !!!!
طب ع الأقل قوليلي كنتي فين كل دا ؟ حصلك ايه ولا شوفتي ايه وصلك لكدا ؟
مروان بيمسك وشها : رهههف 
اتصدم اكتر لما لقاها سايبة نفسها تماماً ، مش بتحاول تعمل أي تصرف او رد فعل أو حتى تقاوم فعله 
مروان : رهف مااااالك في ايه  ؟؟؟
لا بقولك ايه انا فيا اللي مكفيني ومش نااااقص بعد اللي عملتيه فيا تدلعي كمان
    🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
صوتت إيمان بعلو صوتها لما وقعت في الحفرة صرخة سمعها كريم وهو في الشارع التاني .. ساب اللي في ايده ورجع جرررري عليهاا 
وصل الشارع بدأ يبص هنا وهنا يشوفها فين ، وفي لحظة سمع عياطها اللي طالع من مكان منحدر .. شب بدماغه عشان يبص لقاها واقعة في الأرض وعمالة تعيط وتتوجع 
اتخض وجري بسرعة يخرجها من الحفرة وهو شايلها ، راح بسرعة قعدها على كرسي وبدأ يشوف ايه اللي حصلها
كريم بزعر : ايه اللي حصل ياايمان وقعتي ازااااي ؟؟
إيمان بتعيط : مش عارفة كنت ماشية بدور عليها في كل مكان ومش مركز اتكعبلت وقعت .. جسمي كله واجعني 
بدأت تعيط زيادة 
بيطبطب عليها : معلش معلش هي آثار الواقعة بس وهتبقي زي الفل دلوقتي .. خليكي هنا هروح اجيب شاش ومطهر من الصيدلية بسرعة عشان نعقم الجروح دي ونلفها 
سابها وقام جري راح الصيدلية 
     🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
مروان : ايه يعني هتفضلي ساكتة وباصة قدامك زي التماثيل كدا كتير !!
رهف عينيها مدمعة وساكتة زي ماهي 
مروان : ايه .. زعلانة إن الموضوع كبر ووصل للحمل واتفضحتي كمان !
هي بالظبط نفس الصدمة اللي انا اتصدمتها لما عرفت حقيقتك ، بس اللي كان أهم من الصدمة كنت حابب اسألك سؤال واحد من كلمة واحدة 
"ليه ؟" 
ليه يارهف ؟؟ قصرت معاكي في ايه ؟ طلبتي ايه ومكانش عندك !
مشاعر ؟ اديتك مشاعر تكفي بلد بحالها 
فلوس ؟ كان مرتبي كلها بصرفه على شقتنا وعلى هداياكي عشان ابسطك 
كان ناقصك اكون جنبك ؟ عمري ماسبتك في حاجة ولا عمري اتخليت عنك كنت زي ضلك .. طب ليه تعملي فيا كدا ليييييه
رهف : .........
مروان : اوعي تفتكري معنى كلامي دا إن الحوار لسة فارق معايا .. لا انا قلت بس لاخر مره اعرفك انتي عملتي فيا ايه عشان في يوم من الايام لما تلاقي نفسك بتتعاملي زي اقل كرسي مركون في الشقة تبقى فاهمه انا باعمل معاكي كده ليه
 صحيح نسيت اقولك .. 
 احنا فرحنا يوم الجمعه الجايه 
رهف : ..........
مروان : ايه دا ! حتى لما قولتلك الخبر دا مبترديش ؟! لا كدا كتير بقا
*بيقوم يقف* رهههههف ردي على أهلي 
قام ومسك وشها : يابنتتتي 
وفجأة بيلف وشها لقى خبطة في دماغها الناحية التانية بتنزف جامد .. والغريب إنها قاعدة حتى مش مركزة إنها مجروحة او بتنزف !
اتخض وجري بسرعة مسك تليفونه واتصل بالدكتور 
مروان : الو .. دكتور ناصف عايزك تجيلي حاااالا على الشركة 
= .........
مروان : لا يادكتور معلش سيب أي حاجة في ايدك وتعالى خطيبتي في حالة صعبة 
قفل مع الدكتور وبعد عنها شوية
اتصل بصالح 
صالح : خير ؟
مروان : جهزتوا للفرح ولا لسة ؟
صالح : هو احنا لقيناها اصلا عشان نجهز حاجة ؟!
مروان : عيب عليك ياحج ، انا عشان غلبان ربنا مبيرضاش يكسفني .. بنتك معايا في الحفظ والصون ، تعبانة شوية بس فبعت اجيبلها الدكتور واول ما تروق هجيبها واجي نجهز للفرح 
صالح : تمام .. الحمدلله 
قفل معاه ورجع يشوف رهف 
     🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
رجع كريم بالاسعافات الأولية اللي جابها من الصيدلية .. 
كريم : بصي خدي المسكن دا الأول لحسن تتعبي ولا حاجة على مانا اعقملك الجروح دي 
اداها المسكن ، بدأ يعقم في الجروح ويحط بلاستر ... إيمان بتبصله وبتبسم 
إيمان : عملت حوار كبير وقلت ان انا عملت حادثه عشان انقذ اختي
 ومن ساعتها شايله هم لو حازم وبابا عرفوا ان كل ده كان حوار واني سليمة هيحصل ايه وهيعملوا فيا ايه .. بس الحمد لله جت من عند ربنا 😹
كريم : 😂😂😂
رب ضارة نافعة .. ألف سلامة عليكي
إيمان بابتسامة : شكراً ياكريم .. تعبتك معايا 
كريم : تعبك راحة ❤️❤️
المهم .. وانا في الصيدلية مروان اتصل بيا
إيمان : اااايه عرف اي حاجة عنها ؟؟؟
كريم : اه لقاها واخدها على المكتب .. بس قالي محدش يروحلهم لحد ما يعرف هيتصرف ازاي 
إيمان : يااااه الحمدلله يارب .. الحمدلله 
قلبي كان هيتخلع من مكانه 
كريم : ربنا يطمنك عليها 
إيمان : كريم .. انا عارفة إنك اكيد متدايق من أختي بسبب خبر حملها الغريب اللي انتشر دا ، ومش بعيد تكون بتدور معانا طول المدة دي عشان بس تجامل مروان مش عشانها 
بس اقسملك بالله أختي بريئة ونضيفة و بتحب صاحبك فوق ما تتخيل 
انا مش فاهمه ازاي ده يحصل انا هتجنن مستحيل تحمل مستحيل شخص غير مروان يلمسها دي بتعشق تراب رجليه ازاي تصدقوا انها تعمل كدا ازاي
كريم : مكدبش عليكي ياايمان الوضع غريب اوي 
وأي حد مكان مروان كان زمانه انهار بعد خبر زي دا ، فكونه متماسك كدا لحد دلوقتي دي معجزة ... ربنا يجيب العواقب سليمة 
     🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
دخل الدكتور المكتب .. رهف قاعدة زي ماهي بالظبط وباصة قدامها 
بص الدكتور على الجرح وشاف عمقه 
الدكتور : الجرح دا لازم يتخيط ضروري قبل اي حاجة
مروان : طيب حضرتك معاك الأدوات ولا أنزل اجيب من اي صيدلية تحت ؟
الدكتور : مانت عارف بقى انا دكتور في كل حاجة ولازم أعمل حسابي للمواقف دي 
مروان بيغمزله عشان يكشف عليها الاول قبل ما يعمل حاجة .. بدأ الدكتور يكشف عليها ، يحاول يكلمها 
وبعد مدة من الكشف واستسلام رهف التام ليهم 
الدكتور : بقولك ايه يامروان ، هي رهف اتعرضت لصدمة أو حاجة دايقتها ؟؟
مروان : معرفش بس حاجة زي كدا يعني
الدكتور : من الواضح واللي انا شايفه من ساعة ما دخلت إن خطيبتك عندها صدمة عصبية شديدة 
وطبعاً انت عارف كويس إن الصدمات العصبية والنفسية بتكون أنواع 
وللأسف النوع بتاع رهف بيميل اكتر للاستسلام 
مروان : مش فاهم !! 
الدكتور : بمعنى يامروان إن خطيبتك اتعرضت لصدمة أو زعل كبير مخها رفض يستوعبه فقرر يستسلم تماماً ودا اللي مخليها دلوقتي ساكتة بالمنظر دا 
إحتمال كبير تكون واعية لكل الأحداث اللي بتحصل حوالينا ، شايفانا سامعانا وحاسة بينا عادي جداً ، بس مخها رااافض يدي أي رد فعل
مروان بصدمة : والعمل يادكتور؟
الدكتور : المفروض ان انا كنت هابدأ دلوقتي اخيطلها الجرح وكنت هاديها حقنه مخدر الاول بس بالمنظر ده انا افضل اني ابدأ في تخييط الجرح على طول عشان اشوفها هل هتستجيب معايا ولا حتى الالم مش هتحس بيه 
مروان : ماشي يادكتور اتفضل 
جهز الدكتور الادوات بتاعته ، شاور لمروان مسك دماغها وبدأ هو يخيط ، غرزة في غرزة في غرزة
رهف ساكتة تماماً مش بتدي أي رد فعل ، مش بتتوجع ، حتى عينيها مش بتتحرك 
خلص الدكتور ال٣ غرز ووقفوا يضربوا كف على كف .. ازاي بني آدم لحم ودم ميحسش بحاجة زي كدا 
الدكتور : واضح يامروان إن الموضوع كبير معاها ودا هيحتاج مجهود كبير منك انت وأي حد قريب منها 
مروان : ماشي يادكتور معلش تاعبينك معانا 
الدكتور : تعبك راحة يامروان انت عارف انا ولائي كله للشركة دي والموظفين بتوعها 
ألف سلامة علي خطيبتك .. عن اذنك
خرج الدكتور على برا .. راح مروان قعد على الكرسي اللي في وش رهف ، بدأ يبصلها 
🔥فلاش باك 🔥
مروان داخل بيت رهف .. فتح باب اوضتها ودخل 
رهف نايمة تعبانة وعندها برد 
ماجدة : اهي على النومة دي كدا من امبارح يابني 😕
مروان : استني انا هصحيها 
دخل مروان بهدوء وبدأ يهز رهف .. قامت اتفزعت 
رهف : مين .. مييين
مروان : انا انا ياحبيبتي ، مروان 
رهف بتعب : ازيك يامروان 
مروان : مش كويس خالص ، طول مانا شايفك تعبانة كدا عمري ما هبقى كويس 
رهف بتكح : ليه بس ياحبيبي دول شوية برد وهيروحوا لحالهم
مروان بيبوس ايديها : ألف ألف سلامة عليكي ياحبيبتي .. انشاله انا بدالك
رهف بتحط ايديها على بوقه : اوعي تقول كدا تاني بعد الشر عنك
مروان : كل مرة بشوفك فيها صايبك أي حاجة وحشة ببقى نفسي اخد الزعل والتعب عنك واحطهم فيا انا والله العظيم 
ربنا يخليكي ليا ياحبيبتي ❤️❤️
🔥رجع من الفلاش باك 🔥
قاعد باصصلها بنفس الطريقة وعينه مدمعة 
      🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
حازم داخل من باب الشقة يجري 
أسماء نايمة على السرير وجنبها ماجدة 
دخل حازم الأوضة : ااايه ياامي في امي فيه ايه مالها أسماء 
ماجدة : من ساعة ما جيت وهي ع الحال دا يابني ، نايمة تعبانة وكل شوية تنازع من وجعها 
حازم : طب استني انا هكلم الدكتور بسرعة نشوف في ايه .. لا يكون الواد جراله حاجة 
ماجدة بتبرقله : يعني هو الواد كل اللي همك ومراتك تروح في داهية عادي 😡
عموماً متتعبش نفسك ياحازم ، زياد إبن الجيران اللي فوقينا شافها مرمية ع الأرض جري شالها وجابلها الدكتور لحد هنا وعمل اللي انت لو موجود *دا لو يعني* كنت عملته
حازم : نعم نعم !!
ارجعي كدا عيدي كلامك 👂👂
ماجدة : في ايه يابني مالك ؟
حازم : زياد مين ابن ال.... دا اللي يشيل مراتي ويقعد معاها في الشقة لوحدهم ويجيبلها الدكتور ، دا انا هطلع عيييين أهله 
ماجدة : تطلع عيين مييييييين بقولك أنقذ مراتك ولولاه كان زمانها ميتة 
حازم : ما تمووووت ياستي تموت اشرفلي ما راجل غيري يلمسها 
أسماء بتفتح عينيها ببطئ : زياد انقذني ياحازم ، أوعى تعمله حاجة ابو... ابوس ايدك
حازم : الله الله .. يعني كنتي عاملة حوااااار كبير وأول ما لقيتي الموضوع هيمس زياد بيه فتحتي وجاتلك الفوقة .. تمام اوووووي انا هطلع اعرفهولك تمامه وحسابك معايا لما انزلك 
جري على باب الشقة عشان يخرج جريت ماجدة وقفت قدامه 
حازم بيزقها : اوووعي ياامي الواد دا لازم يتربى .. او يموت
خرج جري فتح باب الشقة وطلع على فوق 
طلع حازم على شقة زياد ، خبط على باب الشقة فتحت أم زياد .. زق الباب ودخل 
أحلام أم زياد : ياساتر يارب خير يابني في ايه
حازم : إبنك فييين ياخالتي ام زياد
أحلام : إبني ؟ ماله إبني ياحازم عمل ايه عشان تدور عليه بالشكل دا 
أحلام : خالتي أم زياد البيوت ليها حرمتها متخلينيش أفتح الاوض ادور بنفسي ابنك فيييييين 
فتح زياد باب اوضته وخرج 
زياد : ايه في ايه ياحازم داخل بزعابيبك لييه
حازم بيجري عليه : هو ااااانت لسة فيك عين تتكلم ياحيوااان
بيمسكه من هدومه : كنت بتعمل ااااايه مع مراتي في شقتي لوحدكو يازياااااد 
زياد بيزقه : بعمل ايه مع مراتك !
 عييييب اللي بتقوله دا ياحازم انت لولا في بيتي كنت اتصرفت معاك بطريقتي معجبتكش 
حازم : تتصرف مع ميييين ياروح أمك بقولك بتعمل ااااايه مع مراتي لوحدكوووو
زياد : مراتك كانت تعبانة بتفرفر في الأرض وانتو سايبينها عايزني أعمل ااايه يعني اسيبها تموت عشان مدخلش الشقة وسيادتك مش موجود ؟ ما تتعدل كدا في كلامك ياحازم انت جاي تقل ادبك عليا عشان بعمل الأصول
حازم : الاصول ؟!!! طييييب انا هوريك الأصول بتكون ازاي يازياد 
بيتلفت جنبه شاف طبق الفاكهة خد السكينة من فوقه وجري على زياد 
حازم : انا هعرفك دلوقتي يعني ايه أصول 
أحلام : يامصييييييبتي 😱😱😱
دخل عليه ونيته يضربه بالسكينة يموته ، زياد مسك ايده وبدأ يقاومه وحازم يحاول اكتر ... وفجأة وسط دا كله أحلام وقعت في الأرض 
زياد زق حازم بعزم ما فيه وجري على أمه
حازم بيبص على أحلام بخضة وزعر
زياد بيحرك فيها : امممممممي .. أمي فووووقي فيه اااايه
بيبص لحازم : قسمااااااا بالله لو جرالها حاجة لهقتلك يا حازم ، هقتلللللك
حازم : ماشي يازياد .. انا هنزل دلوقتي وارحمك بسسسس عشان أمك اللي وقعت من طولها ، بس خد بالك حسابي معاك بعدين 
سابه ونزل على تحت .. بدأ زياد يفوق في أمه بأي طريقة مبتفوقش ، شالها على دراعه ونزل يجري بيها على أي مستشفى 
 🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
مروان قاعد باصص لرهف .. رهف قاعدة زي ماهي لا بتتكلم ولا بتتحرك ولا حتى بترمش 
مروان قام وقف : طيب .. مقداميش دلوقتي غير حل واحد 
راح فتح باب المكتب .. رجع شال رهف وخرج بيها على برا 
وقف قدام الاسانسير يستناه .. بيبصلها يمكن يشوف منها أي رد فعل ولكن كالعادة مفيش !! 
الاسانسير فتح .. دخل بيها على جوا 
بدأت تميل دماغها لحد ما سندتها على كتفه ، بصلها باستغراب ! 
وصلوا الدور الأرضي خرج حطها في العربية .. قعد على كرسي الدريكسيون ودور العربية 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
كريم وصل بالعربية قدام بيت رهف وجنبه إيمان 
كريم : حمدالله على السلامه ياايمان 
إيمان : الله يسلمك ❤️
معلش تعبتك معايا بقى وجيت لحد هنا 
كريم : لا طبعا تعبتيني ايه انا عمري ما كنت هسيبك بالمنظر اللي كنتي فيه دا تروحي لوحدك 
إيمان : تسلم يارب 
كريم : أهم حاجة بقيتي كويسة دلوقتي ولا لسة بتتوجعي ؟؟
إيمان : لا الحمدلله المسكن اللي جبتهولي روقني كتير 
كريم : طيب الحمدلله ، يلا تعالي اوصلك لحد السلم بقا عشان أبقى متطمن عليكي 
قام ولف الناحية التانية فتحلها باب العربية ، مسك ايديها ونزلها 
ولسة بيتلفتوا على باب البيت .. صالح أبوها واقف 
إيمان برقت : بابا ؟
صالح بيقرب منهم ببطئ : انتي بتعملي ايه في عربية صاحب خطيب اختك ؟
إيمان بتوتر : اصل ا...
صالح : اصل اااااايه انطقققي
كريم : مفيش ياعمي انا روحت اخدتها من المستشفى تيجي معايا انا ومروان ندور على رهف عشان هي أختها واكيد تعرف دماغها هاتوديها لفين ، ومروان راح يجيب رهف وانا جيبتها لحد هنا عشان زي ما حضرتك شايف هي تعبانة ومش هينفع ترجع لوحدها 
صالح : اممممم
ماشي يابني فيك الخير .. اتفضل اشرب شاي بقا 
كريم : الله يخليك ياعمي مفيش وقت والله ، يلا استأذنكم انا بقا 
رجع ركب عربيته ومشي .. 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
طلع صالح وإيمان على فوق .. إيمان بتتسند على السلم من التعب 
صالح : معلش ياايمان على مهلك متجريش انشاله نطلع في ساعة 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
حازم فتح باب الشقة ودخل جريت ماجدة عليه 
ماجدة : ااايه يابني روحت في ايه وجيت في ايه .. عملت مصيبة ااااايه 😱😱
حازم : وسعي ياما دلوقتي الله يرضي عنك عشان انا عفاريت الدنيا بتتنطط قدامي 
دخل وقف قدام أسماء 
حازم : انتتتي يازفتتتة 
أسماء بتفتح عينيها بخضة : ا... ايه في ايه ياحازم خير
حازم : خير ! وهييجي منين الخير ياحلوة .. بصي بقا تعبانة عيانة بتموتي تقومي دلوقتي تقوليلي ايه اللي حصل بالظبط 
ماجدة : يابني حرام عليييك مراتك مش حمل البهدلة ددددي مراتك تعبااانة
حازم : استني انتي يامااا دلوقتي معلش 
أسماء : ايه اللي حصل في ااايه ياحازم اقسملك بالله انا ما فاكرة حاجة أصلا .. يااخي دا انا كنت فاقدة الووووعي اتقي الله .. فينك يارهف لو كنتي هنا مكانش جرالي كل دا 
حازم : اتقي الله ! بتقوليلي انااااا اتقي الله يااسماء ؟؟؟
بيمسكها من دراعها : فاكراني قُرني يابت دا انا اشيلك من على وش الاررررررض 
ولسة بيمد ايده عشان يمسكها بالايد التانية باب الشقة اتفتح ودخل أبوه ووراه إيمان
صالح : جرا ااايه يا حازم ، هتمد ايدك على مراتك الحامل قدامنا ولا ايه ؟؟؟؟
حازم : العفوا يابا بس اللي غلط يتحاسب 
صالح : داااا لما يكون غلللط اصلاااااا
انت مريض يابني ؟؟؟
طول عمرك مهووس باللي غلط واللي عمل وانت نفسك مليان اغلاط لأن مفيش حد معصوووم من الخطأ لكن مراتك واحدة شريفة صايناك وصاينة بيتها عااامل حوار ليه 
حازم : يعني يرضيك يابا زياد يدخل وي..
صالح : يرضيني ااايه هو انت دخلت شوفتهم في وضع مخل !!!
مراتك كانت بتموت دخل الواد لحقها وجابلها الحكيم عشان حضرتك كنت مشغول عن مراتك في حوارات تانية 
فين أم المشكلة هناااا ؟؟؟
حازم بيبص في الارض : ماشي يابا اللي تشوفه 
صالح : سيب دراع البت وادخل استحمى نزل من على جتتك وساخة اللي شوفناه طول اليوم اجري
دخل حازم على جوا وهو عفاريت الدنيا بتنط من عيونه .. قرب صالح وقعد جنب أسماء وهي ساندة دماغها وبتعيط 
صالح بيطبطب عليها : معلش يابنتي ، معلش 
حقك تزعلي منه وتاخدي موقف بس انتي عارفة جوزك ، عصبي وحمقي ومبيستحملش حاجة بس قلبه زي البافتة البيضا 
أسماء بتمسح دموعها : لا عادي يابا انا اتعودت منه على كدا .. المهم رهف فين والنبي طمنوني عليها
صالح ملامح وشه بتتغير وبينزل ايده من عليها : بيقول إنها فاقت يابنتي .. ياعالم اللي جاي هيكون عامل ازاي 
أسماء : ربنا يسترها عليها يارب 
قربت منها إيمان وحضنتها : ألف سلامة عليكي ياحبيبتي .. اوعي تخافي بإذن الله خير وابن أخويا ييجي الدنيا بألف سلامة يارب 
ماجدة : الباب بيخبط استنوا أفتح 
مروان داخل شايل رهف وهي نايمة
ماجدة : بنتتتتي .. ادخل ادخل يابني 
دخل مروان على اوضتها حطها على السرير 
جريت عليها ايمان بدأت تبوس فيها وتحاول تفوقها
ماجدة : هي مالها نايمة ليه يامروان !! 
وايه الجرح اللي في دماغها دا يابني ؟؟؟؟؟؟؟
تعالوا ياجماعة برا ثواني عشان عايزكم 
خرج على برا .. صالح قاعد زي ما هو وجنبه اسماء نايمة تعبانة ، ماجدة وإيمان واقفين 
مروان : من ساعة ما لقيتها وهي في الوضع دا ، يااما نايمة يااما مفتحة عينيها وساكتة خالص 
جيبتلها الدكتور من شوية قالي عندها صدمة عصبية هي اللي عاملة فيها كل دا 
إيمان بخوف : صدمة عصبية !!؛
ماجدة بصوت عالي : يالهوي عليا يالهوي 
صالح : اهدددي ياماجدة فيه ااايه هتبدأيلي نواح من دلوقتي
والدكتور قالك ايه الحل يامروان ؟!
مروان : قالي لازم نحاول بأي طريقة نستفز مخها بحاجة تجبر الوعي إنه يشتغل وترجع تتكلم وتعيش بصورة طبيعية 
إيمان : ياحبيبتي ياختي ، ايه اللي بيحصلك دا بس 
صالح : انا مفهمش في الدلع دا ، الحاجة الوحيدة اللي فاهمها دلوقتي إن الفرح هيتعمل يوم الجمعة تحت ااااي ظرف حتى لو اضطرينا نعمله وهي كدا 
إيمان : ازاي يعني يابابا 
صالح : محدددددش يناقشني في حاجة .. دا قرار واتاخد وخلصنا 
قام دخل على اوضته وقفل على نفسه 
مروان : ماشي ياجماعة انا هضطر أروح انا عشان ورايا حاجات كتير محتاج أعملها قبل الفرح .. خدي بالك من اختك ياايمان 
عن اذنكم 
*فتح الباب ونزل على تحت *
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
وصل كريم شقته ، طلع المفتاح وفتح باب الشقة ودخل .. بسمة مراته قاعدة على الكنبة قدام التليفزيون 
كريم : سلام عليكم 
 بيبوسها من خدها : وحشتيني ياروحي 
بسمة بتبصله بقرف : نعم ؟
كريم : في ايه يابسمة بقولك وحشتني .. حاجة حلوة يعني مش وحشة 😂😂
بسمة : اصل كلمة وحشتك دي معناها إني كنت في بالك ، والصراحة بقا انا لو عيلة صغيرة مش هصدق دا 
كريم : بسمة ياحبيبتي .. ما تيجي نردم بقا على اللي فات وننساه ونفتح صفحة جديدة مع بعض 
يابسمة انا بحبك وبتدايق كل مرة نتخانق فيها عشان انا مش عاووووز أبعد عنك
بسمة بتتعدل : هي تصرفاتك دي تصرفات واحد مش عاوز يبعد ياكريم ؟؟؟
دا انت بتدور علي الحاجات اللي تغيظني وتعملها 
كريم : بسمة انا كنت داخل داخلة رومانسيه وبحاول افك الجو بس واضح ان دا مش على مزاجك  
بس لو هنتكلم في اللي يغيظ فانا ربنا يعلم بقيت طول الوقت بحاول أتجنب أي حاجة ممكن تزعلك وانتي مفيش أي حاجة بترضيكي 
بسمة : عشان قرفااااانة من الحياة والعيشة السودا دي 
كريم : استغفر الله العظيم ، ليه كدا يابسمة 
ليه عيشة سودا احنا لازم نقول الحمدلله علي كل حال ياحبيبتي مش نتمرد بالطريقة دي 
بسمة : ايوة أيوة اعملها فيها شيخ اوي ياخويا
كريم : امممم .. واضح إن الكلام معاكي مفيش منه فايدة ، انا يومي كان طويل وراجع تعبان وعايز أنام الصراحة 
تصبحي علي خير
بيلف عشان يدخل على اوضة النوم
بسمة بتقوم تقف : ايه دا تعالي تعالي كدا 
كريم : ايه في ايه 
بسمة بتلفه لورا شافت حاجة بينك على القميص 
بسمة  : ايه اللي في قميصك دا ياكريم !!
كريم : ايه اللي في قميصي مش فاهم ؟
بسمة : دا رووووچ ياكريم !!
كريم : ايه اللي هيجيب روج علي القميص انتي اتجننتي يابسم...
🔥فجأة عمل فلاش باك 🔥
إيمان واقعة في الأرض وعمالة تعيط من وجع الوقعة ، نزل بسرعة شالها عشان يطلعها .. وهو شايلها بتتعدل بوقها جه على القميص من غير ما تقصد 
لا هو حس ، ولا هي أخدت بالها 
🔥رجع من الفلاش باك بسرعة🔥
بسمة : هااااا .. مش لاقي حاجة تقولها صح ؟؟؟
كريم : بسمة الموضوع مش زي مانتي فاكرة كدا خااالص 
بسمة : انا استحملت منك كتير اوي .. بس توصل للخيانة كمان ! 
لا كدا كتير ياكريم 
سابته ودخلت جري على اوضتها ، قفلت الباب عليها بالمفتاح ودخلت تلم هدومها 
كريم واقف يرزع ع الباب من برا 
كريم : بسسسسسمة اللي بتعمليه دا مش صح ، انتي فاهمة الموضوع كللللله غلط .. ع الأقل اديني فرصة اشرحلك 
بسمة سامعاه ومش عايزة ترد وبتكمل لم في الهدوم 
 🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
*في بيت رهف *
إيمان : بقولكو ايه انا مستنياها تصحى من بدري مفيش فايدة ، هدخل اصحيها انا 
ماجدة : لا ياايمان أختك اكيد تعبانة وعمالة تلف بقالها يومين .. وحتى لو صحيتيها ايه اللي هيتغير يابنتي ؟
مانتي سمعتي مروان بيقولك صدمة عصبية ولا بتتكلم ولا بتتحرك .. يعني بالبلدي كدا صنم 
إيمان بدأت عينيها تدمع وتعيط من قلة حيلتها 
*في أوضة رهف *
رهف نايمة .. سمعت صوت رسالة واتس جات علي تليفونها والغريب !!!
إنها قامت قعدت .. مسكت الفون 
فتحت الرسالة 💥🔥
قامت رهف مسكت الفون فتحت الرسالة ..
اللي مبعوته من نفس الرقم اللي بعت الرسالة اللي جاتلها وهي خارجة من معمل التحاليل 
" صدمة عصبية 😳 لا لا يارهوف اجمدي كدا دا لسة اللي جاي أحلى 😉
وبعدين التعصب والزعل دا غلط على اللي في بطنك بردو .. خلي صدرك رحب كدا واستقبلي كل اللي جاي بابتسامة 
انتي صحيح مبتتكلميش بس أكيد دماغك شغالة وهتفكر دلوقتي وتتسائل ياترى مين دا وازاي يعرف عني كل التفاصيل دي !!
انا مين دي خليها مفاجأة ، بس احب اعرفك إني اقربلك من نفسك اللي بتتتفسيه يارهف .. تقدري تقولي كدا *قرينك* " 
مدتش أي رد فعل كالعادة .. سابت الفون من ايديها ورجعت تنام تاني 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
خرجت بسمة من الأوضة بشنطة هدومها 
كريم : بسمة اللي بتعمليه دا غلللط .. بقولهالك لآخر مرة يابنت الناس ، لو باقية عليا اسمعيني 
بسمة بتوقف الشنطة جنبها وبتبصله : دا لو كنت باقية بقا .. لكن انا من النهاردة مش باقية غير على نفسي وبس .. سلام 
كريم بخذلان :  كدا ؟ 
ماشي يابسمة .. على راحتك
مفتاح عربيتي متعلق في الصندوق اللي جنب الباب خدي العربية عشان متركبيش مواصلات في الوقت دا 
خرجت بسمة على برا ، اخدت مفتاح العربية والشنطة ونزلت على تحت 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
*في عربية مروان *
مروان وصل قدام البيت .. وقف العربية ، سند دماغه على الدريكسيون شوية 
عدل دماغه تاني .. بدأ يفتكر كل حاجة كانت بينه وبين رهف ، كل موقف حلو ، كل كلمة حلوة اتقالت منه ليها أو العكس ، يفتكر وشها البريئ وضحكتها اللي كانت دايمل تسهل أي صعب .. يفتكر كل موقف جمعهم سوا وقربلهم لبعض 
ووسط دا كله ..
🔥فلاش باك 🔥
الدكتور : مراتك حامل يامروان 
🔥رجع من الفلاش باك 🔥
دب على الدريكسيون وبصوت عالي : اااااااااااه ياقلبي .. نااااااار ياامي نار 
نار بتحرق قلبي ، مش قادر استحمل الإحساس دا ، مش قادر ياامي .. ياريتك كنتي موجودة كنت اترميت في حضنك وشكيتلك همي 
بيسند راسه تاني عىى الدريكسيون : ياريتك ياامي 
وبعد خمس دقايق فتح باب العربية وخرج .. طلع على فوق 
رن جرس باب
فتحله أبوه 
جاد : يااه حمدالله على السلامه يابني 
دخل مروان اخده بالحضن 
مروان : وحشتني اوي يابابا 
جاد بيحضنه وبيطبطب عليه : مالك يابني فيك ايه بقالك يومين 
مروان : اه لو تعرف اللي حصل لابنك ياحج جاد 
جاد : ااايه اللي حصل يابني تعالي ادخل احكيلي 
دخل مروان ووراه جاد 
مروان : هحكيلك اللي حصل 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
رهف ماشية في جنينة بتشم ريحة الورد وشها منور بنور النهار والشمس اللي بتحضن المكان .. وفجأة دخل شخص من وراها حط بلاستر على بوقها 
لف على رقابتها حبل وبدأ يخنق فيها .. حاولت تستغيث بكل الطرق وهو يخنق فيها زيادة
وقعت على الأرض وبدأت تطلع في الروح 
وفجأة ..
الروح اتردت فيها تاني ، بصت وراها
لا لقت الراجل .. ولا لقت الحبل 💥
صحيت رهف من نوم بتصرخ بعلو صوتها
إيمان بتفتح باب أوضة رهف وداخلة تجري ..
إيمان : ايه ايه مالك يارهف في ايه
دخلت حضنتها جامد : أخيراً صرختي وعملتي رد فعل لأي حاجة 
رهف سكتت ورجعت زي ما هي وحتى مش بترفع دراعاتها تحضنها هي كمان .. إيمان استغربت ، بعدت عنها وهي عينيها مدمعة 
إيمان : بردو يارهف يارهف؟ 
معنى كدا إن كلامهم كان صح ! 
استسلمتي ورفضتي الدنيا باللي فيها .. طب ليه يارهف ؟
دا احنا طول عمرنا زي التؤام مع بعض ع الحلوة وع المرة واخدين عهد إن مهما حصل محدش فينا يقع 
ليه محسساني إني دي أقوى ضربة خدتيها على دماغك !!
ما ياما خدتي ضربات أقوى من كدا بكتير يارهف ... انا وانتي عيشنا اللي محدش عاشه وشوفنا اللي محدش شافه وياما اتعذبنا واتألمنا واتبهدلنا وكنتي دايما بعد كل واقعة لينا تقوينا بروحك الحلوة والقوية اللي كانت بترفض الاستسلام .. اشمعنا المرة دي يارهف ؟
اشمعنا وانتي اكتر واحدة واثقة من براءة نفسها 
ووقتها اتفاجئت إيمان إن رهف بترفع دماغها وبتبص في عين إيمان 
إيمان : رهف انتي بصيتيلي بجد 😳 يعني انتي سمعاني اهو .. سامعاني وحاسة بيا وواعية للي بقوله اهوووو 
رههههههف اتكلمي طيب ياحبيبتي ، اتكلمي قوليلي فيكي ايه .. ايه اللي موصلك للحالة دي ، طيب قوليلي كنتي فين ع الأقل طول المدة اللي اختفيتي فيها 
اكيد شوفتي او عرفتي حاجة عملت فيكي كدا 
رهف نزلت عينيها تاني زي ما كانت .. قامت إيمان وبدأت تدور حواليها على أي حاجة تعرفها رهف كانت فين مش لاقية ، بدأت تدور في جيوبها وفجأة ..
طلعت من جيبها اليمين ورقة ، فتحت الورقة لقيتها ورقة اختبار الحمل 
اول ما شافت كلمة *بوزيتيڤ* برقت ، رجعت لورا من صدمتها .. سابت الورقة من ايديها وقعدت على السرير 
إيمان : ازاي ؟؟
ازاي ياربي !
بتبص لرهف : ازاي دا انا طول الوقت معاكي يارهف حصل ازاااااي 
ماجدة بتفتح الباب وداخلة : مالك ياايمان بتصوتي ليه .. وايه الورقة اللي في ايدك دي 
إيمان حاولت تخبيها بسرعة ورا ضهرها راحت ماجدة واخداها منها بالعافية وبصت فيها 
ماجدة : معناته ايه الكلام دا يابت انا مش فاهمة حاجة 
إيمان : مفيش ياماما انا كمان مفهمتش بردو
ماجدة: انتي هتشتغليني يابت ! 
اومال علام ايه اللي كنتو بتتعلموه لو مش هتفهمو انجليزي ، وبعدين انتي لو متعرفيش مكانش زمانك واخدة في وشك كدا .. انطقي فيه ايه 
إيمان : ياماما خلاص بقا منا قولتلك معرفش مكتوب فيها اااايه 
ماجدة : طب قسما عظما لو ماقولتي لادخل اوريها لحازم اخوكي يفهمني اللي فيها وافتح عليكي نار جهنم بقا
إيمان : لا لا لا أبوس ايدك ياامي خلاص .. اللي مكتوب إن رهف حامل فعلاً ياماما
ماجدة بتخبط على صدرها : ياحوستي ..
ياحوستي السودا ياحوستي ، ايه اللي بتقوليه دا يابت ؟! 
انتي مش كنتي لسة بتقوليلي في المستشفى مستحييييل يكون الكلام دا صح !!
إيمان : هو فعلاً مستحيل ياامي لكن الكلام اللي انا شايفاه دا غريب اوي 
ماجدة بتبص لرهف بحسرة : ياخسارتك يابنتي ، ياخسارتك 
إيمان : دخلت عليها وهي بتصرخ بعلو صوتها .. تقريباً كانت في كابوس 
ماجدة : وايه المشكلة ؟ 
عايزاها في وقت زي دا متشوفش كوابيس يعني !!
إيمان : ماما انتي عارفة كويس إن رهف إحساسها عالي في الحاجات دي ، من يوم مااتولدت لحد النهاردة مشافتش كابوس غير في حالتين
يااما حاجة حصلتلها قبل كدا مأثرة عليها ، يا حاجة هتحصل او بتحصل ياماما 
ماجدة : أيوة يعني دا معناه ايه ؟
إيمان : معناه إن فيه حاجة بتحصل او هتحصل واحنا مش حاسين ، فيه خطر على رهف
ماجدة : ربنا يسترها يابنتي ، ربنا يسترها
خرجت من الأوضة .. نزلت إيمان قعدت في الأرض وسندت دماغها ع الحيطة
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
زياد في المستشفى مع أحلام أمه .. الدكتور خلص كشف عليها واخد زياد برا الأوضة 
زياد : ايه يادكتور طمني ، أمي مش عارفة تتحرك كويس ليه من ساعة ما فاقت !!
الدكتور : مبدأيا كدا .. هي والدتك كان عندها مشكلة في القلب أو حاجة ؟
زياد : اه عندها القلب من فترة طويلة
الدكتور : امممم .. طيب انا عاوزك تمسك أعصابك شوية بس 
والدتك غالباً اتعرضت لضغط نفسي شديد أو حاجة تشبه كدا ، ودا اتسبب إن جالها جلطة و....
زياد بزعر : يانهار ازرق جلطة !!!!!
 الدكتور : استني بس هي الحمدللللله جلطة خفيفة وبما إنك جيت بسرعة ولحقتها قدرنا نخففها على قد مانقدر ، طبعاً لولا حالة الطوارئ اللي جت قبلها وسحبت الوقت كنا ممكن نلحق الموقف وميكونش فيه جلطة أصلا بس النصيب جه كدا 
زياد : أيوة يعني الجلطة دي فين ولا دا هيعمل ايه بعد كدا 
الدكتور : في ايديها ورجليها الشمال والحمدلله مكانتش لسة وصلت للمخ .. ومش عايزك تقلق خالص الفترة دي هنشتغل على العلاج الطبيعي وبإذن الله الجلطة دي تفك وترجع لطبيعتها 
زياد : أيوة يعني ممكن ترجع في خلال قد ايه ؟؟
الدكتور : مكدبش عليك الحاجات دي مش بيتحددلها وقت لأن أغلب الحالات بتطول او مش بترجع تاني بس انا بقولك حالة والدتك فيها أمل عشان لحقناها ، فباذن الله هنعمل اللي ربنا يقدرنا عليه .. ألف سلامة
حجة أحلام هتضطر تقعد معانا فترة كدا تحت الملاحظة وبإذن الله اول ما الحالة تستقر تقدر تاخدها وتروح 
سابه الدكتور ودخل علي جوا
زياد : ماشي ياحازم الكلب ، لو مبكيتكش بدل الدموع دم مبقاش استاهل أبقى إبن الست اللي جوا دي 
فرحان أوي بفرح أختك اللي قرب صح ؟
لو مخلتهوش اسود يوم في حياتك مبقاش استاهل اكون ابن الست اللي جوا دي 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
مروان : دا كل اللي حصل من امبارح للنهاردة يابابا
جاد : ياخسارة تربيتي فيك يامروان !
مروان : ليه يابابا انا عملت ايه يعني ، هي اللي خاينة مش انا بتحاسبني ليه
جاد : انا مش بحاسبك عشان هي خاينة
انا بحاسبك عشان كلمة خاينة دي نفسها 
مروان : مش فاهمك ؟!
جاد : مروان الراجل اللي انا ربيته يقدر يميز بين الصح والغلط .. ولما يثق في واحدة لدرجة انه يحبها ويخطبها ويتجوززززها كمان يبقى حتى لو سمع بودانه لو حتى شاف بعيننننه ميصدقش غير إن خطيبته اللي هي اصلا مراته شريفة وأشرف من الشرف 
مروان : انت عايزني أعمل ايه لما أعرف خبر زي دا من دكتور موثوق يعني ياحج 
جاد : إذا كان اناااا اللي حماها مش جوزها ولا أعرفها زيك عمري ماصدق عنها كدا ! 
مروان : اومال اللي حصل دا هيحصل ازاااااي يعني يابابا !!! عفريت مثلاً
جاد : جايز يابني يكون حد غصبها ، اغتصبها ، هددها ، خدرها 
مسميات كتييييير اوي مهمتك دلوقتي تحدد هي أنهي مسمى فيهم 
لكن تقف زي الخايب تقولها انتي خاينة وانتي وانتي يبقى انتتتتت اللي خاين يابني ، لما تكون واحدة مآمناك علي حياتها وصايناك وصاينة علاقتكو وتشك فيها يبقى انت اللي خونت علاقتك بيها وعشرتك ليها 
مروان بيحط ايده على دماغه : انا هتجنن اقسم بالله .. هتجنن بجد ومش عارف أعمل ايه 
جاد : انا اقولك هتعمل ايه .. هتنزل دلوقتي شقتك تحاسب النقاش وتتأكد إن الشقة اتشطبت ، هتتوضى وتصلي فيها ٤ ركعات ، اتنين شكر لله إنك شطبت شقتك على خير ، واتنين استخارة يابني عشان ربنا يخرجك من حيرتك دي على خير ، يلا قوم 
مروان : حاضر يابابا .. عن إذنك 
قام نزل على شقته 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
حاسب مروان النقاش ومشاه .. اتوضى وصلى ، بدأ يتمشي في الشقة يتفرج عليها وعلى كل تفصيلة اختارتها رهف بذوقها
تليفونه رن رقم غريب
مروان : الو سلام عليكم
= عليكم السلام .. مبدأيا كدا ألف مبروك 
استغرب مروان لأن بكونه مهندس كمبيوتر قدر يعرف إن اللي بيكلمه مغير صوته ببرنامج صوتيات
مروان : مين معاياااا ؟ 
= لقيتك رايح جاي في الشقة متأثر اوي فقولت اسألك سؤال .. ياترى جهزت أوضة للضيف اللي هييجي ينور بيتك مع مراتك كل يوم لما تنزل تروح الشغل ؟؟ 
= لقيتك رايح جاي في الشقة متأثر اوي فقولت اسألك سؤال .. ياترى جهزت أوضة للضيف اللي هييجي ينور بيتك مع مراتك كل يوم لما تنزل تروح الشغل ؟؟ 
مروان بيبرق : نعععععم !! انت مين ياد انت ؟؟؟
السكة اتقفلت في وشه .. اتجنن اتصل تاني بنفس الرقم *الهاتف المطلوب مغلق أو غير متاح* 
مروان : رد يابن الكلبببب
اتعفرت اكتر واتصل تاني مازال الخط مقفول .. رزع التليفون في الأرض من غيظه 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
*تاني يوم الصبح وفي بيت رهف تحديداً * 
قامت أسماء من على الكنبة اللي نايمة عليها في الريسبشن .. دخلت اوضتها 
فتحت الدولاب تجيب هدوم .. فجأة باب الأوضة اتفتح ودخل منه حازم وقفل الباب وراه بالمفتاح 
اتلفتت أسماء بخوف : في ايه ياحازم 
حازم بيقرب منها : ايه ؟
كنتي فاكرة عشان قاعدين مع أهلي في بيت واحد ومستغلة فرصة محماية أبويا ليكي مش هعرف اوصلك يابت ؟؟
أسماء : انت عايز ايه ياحازم 
حازم بيمسكها من شعرها : كنتي بتعملي ايه مع الواد دا يابت انطططقي
أسماء بتصوت : شعرررري حرام عليك أنا مش حمل اللي انت بتعمله فيا دا .. هعمل اااايه انا يا حازم هخونك يعني ؟؟
حازم : تخوني مين يابت دا انتي تدفني قبل ماتفكري فيها ، هسألك لآخر مرة 
فيه حاجة بينك وبين اللي إسمه زياد دا ؟
أسماء بتزقه عشان يسيب شعرها : وووسع كدا 
عارف انا حبيتك ليه ياحازم ؟؟
حازم ساب شعرها : ليه يااسماء ؟
أسماء : عشان شوفت فيك عرق الرجولة والنخوة شادد زيادة عن بقيت الرجالة قولت بس هو دا السند والضهر اللي هيعوضني عن غياب أهلي .. هيقف في ضهري ضد الدنيا 
بعد الجواز بقا اتصدمت .. اتصدمت إنك كل مرة بتيجي مع الدنيا ضدي ياحازم 
اتصدمت إن عرق الرجولة الشديد اوي دا مبيشدش عشان تدافع عني ، بيشد عشان تأذيني اكتر واكتر 
حازم : اوبااااا بقا .. دا انتي طلعلك صوت و بقيتي تفتحي محاضر اهو
أسماء بتمسك ايده وبتحطها علي بطنها : حاسس بأيه ياحازم ؟
حازم : هحس بأيه ؟ بطن واحدة حامل زي اي بطن 
أسماء : بس اللي في بطني دا مش أي طفل ياحازم ، اللي في بطني دا يبقى إبنك 
إبنك اللي هيتولد بيكرهك من كتر ما بيسمع صوتك كل يوم بتزعق لأمه وتهينها على اتفهههه الأسباب 
فوق لنفسك ياحازم .. فوق قبل ما قطر الحياة يفوتك وتلاقي نفسك خربت حياتك بأيدك 
حازم : انتي عارفة كويس إني بحبك ، عارفة إني بموت في التراب اللي بتمشي عليه ..
بيمسكها من رقابتها : بس للأسف الحب مش دايما بييجي بالسلام ، أحيانا بييجي بالخراب والقتل عارفة امتى ؟
يوم ماتفكري تخونيني يا أسماء 
أسماء بتزقه : انت مريض ياحازم .. ربنا يهديك 
سابته وخرجت من الأوضة 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
مروان وصل عند البيت بعربية العفش .. نزل جاد بسرعة ومعاه كام راجل وبدأوا كلهم يطلعوا العفش لشقة مروان
*بعد ساعة *
جاد ومروان واقفين يتفرجوا على الشقة بعد ما العفش اتحط فيها واتنصب
جاد : ربنا يباركلك فيها يابني ويرزقك خيرها ويكفيك شرها .. ويجعلك فيها الذرية الصالحة 
مروان بيضحك بسخرية : الذرية الصالحة 😂
جاد : حكم عقلك يابني ، حكم عقلك 
انا طالع ألحق صلاة الضهر بقا 
مروان : ماشي ربنا معاك 
طلع جاد على فوق وساب الباب مفتوح 
بدأ مروان يتمشى في الشقة ويشوف ايه اللي ناقص وايه اللي ينفع يكمله بسرعة قبل الفرح 
وفجأة جاي بيتلفت .. 
بنت واقفة وراه .. لابسة هدوم غالية جداً ، هدوم ضيقة على كعب حالي وميك اب اوڤر 
مروان : دينا !! انتي بتعملي ايه هنا
دينا : دا بدل ما تقولي نورتي 😒
دا انا حتي أول ما عرفت منك في الفون إن فرحك كمان ٣ أيام مقدرتش استنى ، قولت لازم اجي اباركلك بنفسي 
مروان : دينا .. انا راجل خاطب وفرحي كمان يومين ومش ناقص مصايب 
بعد اذنك انزلي من هنا وابقي باركيلي في الشركة براحتك
دينا : انت بتطردني يامارو !
مروان : مبدأيا اسمي مروان .. تاني حاجة انا لا بطردك ولا حاجة بس ميصحش يتوجد راجل وست في شقة فاضية لوحديهم .. فاتفضلي وابقي تعالي الشقة براحتك لما تكون مراتي موجودة
دينا : يااااه على إخلاص الزوج يااخواتي 🥺🥺 بس ياترى بقا هي كمان مخلصة زيك كدا 🤔
مروان باستغراب : انتي قصدك ايه يادينا ؟! 
دينا : ولا حاجة ياقلب دينا ، يلا فوتك بعافية 
جاية تمشي شدها من دراعها رجعها تاني 
مروان : لما اكلمك تردي عليا .. قصدك اااايه
دينا بدلع : اي اي أموت فيك وانت حمش كدا 😍😍
مروان : بتتتت بطلي دلع وجاوبي علي قد السؤال 
دينا : ياعم لا قصدي ولا مقصديش بهززززر الله .. وبعدين سيبني بقى لا حبيبة القلب تيجي تقفشك ولا حاجة 😉😂 
دينا سابته وخارجة على برا ، ومن الناحية التانية داخله حازم 
مروان : حازم ! انت جيت امتي
حازم داخل بيمسكه من رقابته 
حازم : يعني مش مكفيك اللي عملته في اختي ، كماااااان بتخونها ياوس.... 
مروان زقه بعزم ما فيه رزعه في الحيطة 
مروان : لحد كدا وكفاية اوووووي ياحازم ، واضح إني عشان اليومين اللي فاتوا كنت ساكتلك افتكرتني مقدرش أرد
لا ياحبيبي انا اقدر عليك وعلى ١٠٠٠ زيك بس انا اللي كنت ساكت عشان انت كنت واحد مصدوم 
واللي كنت شايفها دي واحدة جيالي في شغل ، هااا اتفضل
حازم بيعدل هدومه : ماشي ياسيدي .. ابويا بعتني اجيبك معايا 
مروان : ليه ؟
حازم : معرفش يامروان ، قالي هاته جيت اجيبك وخلصنا هناك هتعرف كل حاجة 
مروان : طيب يلا
حازم : مبروك ع العفش ، لولا قلة ادبكو كان زمان أختي بتنقي معاك ، بس يلا هنعمل ايه
مروان : الله يبارك فيك ياحازم 
وبالنسبة للعفش انا جبت العفش اللي انا واختك اختارناه سوا 
حازم : امممم .. طيب يلا 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
كريم بيفتح عينه علي صوت الفون بيرن *حمايا*
كريم : الو ..
حماه : ازيك يابني عامل ايه 
كريم : الحمدلله يابا انت عامل ايه طمني على صحتك
حماه : الحمدلله يابني بخير ، ماتيجلنا النهاردة كدا شوية عايزك 
كريم : امممم
حماه : انا عرفت اللي بسمة عملته يابني وغلطتها ، تعالي بقا راضيها بكلمتين وخلصوا الموضوع دا 
كريم : ماشي يابا هخلص حاجة كدا بس تبع الشغل واجيلكم 
حماه : ماشي ياكريم هنستناك 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
إيمان وماجدة وأسماء قاعدين في الريسبشن 
إيمان قاعدة متدايقة وعينيها مدمعة ، أسماء حاطة ايديها على بطنها ووشها شكله تعبان 
ماجدة : مالك يااسماء انتي كويسة ؟
أسماء : اه ياامي كويسة .. شوية مغص بس وهيروحوا لحالهم 
ماجدة : ربنا يقومك بالسلامه يابنتي 
إيمان : هو احنا هنفضل سايبين اللي جوا دي كدا كتير !!
ماجدة : اومال نعملها ايه 
إيمان بصوت واطي : احنا لازم نتصرف ياامي
الباب خبط .. قامت إيمان تفتح 
مروان على الباب وجنبه حازم 
حازم : ادخل يامروان 
ماجدة : مروان ! تعالي ياحبيبي اتفضل 
مروان : الحج صالح كان عاي...
صالح خارج من اوضته : اه عايزاك يامروان تعالي ادخل 
دخل قعد معاهم 
ماجدة : روحي ياايمان اعمليلهم كوبايتين شاي يابنتي 
إيمان : حاضر 
صالح : لا استني ياايمان ، انا عايز الكل يحضر الكلمتين دول 
مروان : تمام يا عمي ، اتفضل 
صالح : احنا حجزنا القاعة بإذن الله يوم الجمعة يعني كمان يومين بالظبط ، وانت بحمد الله جبت العفش النهاردة واتحط في الشقة ، التنجيد راح الشقة من فترة يعني فاضل ع الفرش .. بكرا بمشيئة الرحمن هي امها واختها هيروحوا يفرشوا الشقة كلها في يوم واحد يبقى كدا ناقص كروت الدعوة 
ماجدة : استني بس ياحج ، كل اللي بتقوله دا هيتعمل ازاي والبت لسة زي ماهي قاطعة الكلام والحركة !
صالح : لو حكمت تحضر الفرح كدا تحضره كدا معنديش مانع 
إيمان : ازاي يعني يابابا ! 
مش هينفع طبعاً وهيتحس إنها مغصوبة على الجوازة دي 
مروان : طيب تعالوا ياجماعة كدا ندخل نحاول نقول اي حاجة أو نستفز وعيها حتى يمكن تنطق 
صالح : طيب ادخل انت الأول كدا اعمل اي حاجة يمكن تستجيب معاك وتتكلم في عدم وجودنا 
ماجدة : ادخل ياحبيبي يلا والنبي 
فتح مروان الباب ودخل ..
أول ماشافها الروح اتردت في جسمه وعينه لمعت .. وفجأة افتكر كل حاجة 
عينه اتكسرت من تاني .. قعد جنبها 
مروان : وبعدين ؟
ناوية تودينا لفين تاني يارهف .. عملتي عملتك ودمرتي بيها مستقبلك ، ومستقبلي انا كمان 
وجاية دلوقتي تستسلمي وتسيبيني أنا في وش المدفع !!! 
ما كفاية بقا ياشيخة كفااااية .. 
فجأة باب الأوضة اتفتح ودخل صالح
صالح مبرق : يعني اللي في بطنها مطلعش عيلك !! 
يعني كلللللل اللي عملته تمثيلية يامرواااااان
مروان قام اتنطر واتصدم : استني بس ياحج هفهمك
صالح : تفهمني اااايه ، البت دي لازم تتخنق وتموت دلووووقتي 
ماجدة : ياحوستي تخنق مييييين 😱😱
جري صالح على رهف ولسة هيمسكها مروان وقف قدامه عشان يبعده عنها ومن الناحية التانية ماجدة وحازم وأسماء بيشدوه وهو مصمم يزقهم ويقتلها
جت من وراهم إيمان 
إيمان : بردو مش هتتكلمي يارهف ، هتفضلي ساااااكتة لحد ما تضيعي نفسك 😱
ماشي يارهف .. انا عارفة ازاي هخليكي تنطقي
وفجأة طلعت من كمها موس كانت مخبياه قبل ما تدخل .. وقطعت شرايين ايديها 
وفجأة إيمان طلعت من كمها موس كانت مخبياه قبل ما تدخل .. وقطعت شرايين ايديها  وقعت على الأرض قاعدة
كلهم وقفوا برقوا واتسمروا مكانهم ، الهدوء سيطر على المكان لمدة ثواني من الصدمة
واللي فاجئهم كلهم اكتر .. حركت رهف دماغها بصت على إيمان 
وبعلو صوتها : إيماااااااااان 
قامت من على السرير نزلت نطت على إيمان في ثانية واحدة ومسكتها 
رهف : ليييييه كدا ، ليه عملتي كدا حرام علييييييكي 
لطشتها بالقلم بعزم ما فيها ومن غير ما تفكر قطعت قماشة من التيشرت اللي لبساه لفتها على ايد ايمان اللي غرقت دم في ثواني 
ماجدة فجأة : فاقت واستوعبت الموقف ، بنتتتتتتتي 
رهف : انتو واقفين تتفرجوا على اااااااايه اختي هتموووووت 
قامت شالت ازاز الكومودينو رزعته في الأرض كسرته حتت "اتقوا اللللله "
وقعت كل اللي على التسريحة "حرام عليكو بقا حراااام" 
بدأت تكسر في كل حاجة حواليها وكلهم مصدومين مش عارفين يلحقوا دي ولا دي 
وقفت رهف تصوت وتصرخ وتدب وترزع لحد ما وقعت في الأرض اغم عليها 
جري حازم ومروان شالوا ايمان بسرعة وجريوا بيها على أقرب مستشفي ومعاهم صالح وماجدة 
حازم وهو شايل إيمان بيجري بيها : اسماااااء خليكي انتي هنا مع اللي واقعة في الأرض دي على ما نودي المجنونة دي المستشفي بسرررعة
أسماء : حاضر حاضررر 
دخلت أسماء جري تفوق في رهف 
أسماء : رههههف رهف قومي والنبي مش ناقصين مصايب أبوس ايدك قوووومي 
رهف غايبة عن الوعي تماماً .. جريت اسماء جابت ماية وبدأت ترش عليها بسرعة مفيش فايدة 
أسماء : يالهوووي عليا البت هتروح .. انا لازم اتصرف لازم اتصرف 
زياااد .. هو زياد وطنط احلام
فتحت باب الشقة وطلعت تجري على فوق
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
وصلوا بإيمان المستشفى دخلوا بيها على الطوارئ 
على ما استلمها الدكتور كانت غابت عن الوعي هي كمان بسبب الدم اللي فقدته 
بدأ الدكتور يوقف النزيف بسرعة ويخيط في الجرح وكلهم واقفين مرعوبين 
مروان واقف باله معاهم وفي نفس الوقت باله مع رهف اللي آخر مشهد ليها واقعة في الأرض 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
أسماء واقفة بتدب على الباب .. فتح زياد 
زياد : أسماء ؟ عايزين ايه تاني 
أسماء : زياد أبوس ايدك الحقني بسرعة ، اخت جوزي واقعة تحت مغم عليها وقاطعة النفس الحقها معايا أبوس ايددددك
خرج زياد جرررري على برا من غير ما يفكر وقفل الباب وراه .. نزل جري على تحت ووراه أسماء
دخلوا من باب الشقة 
أسماء داخلة بتجري : تعالي ورايا هي واقعة هنا اهي 
بتبص ع الأرض ملقتش حد !!
زياد : هي فين يااسماء ؟؟
أسماء : ايه دا ! هي راحت فين ؟؟؟
دي كانت لسة هنا واقعة من طولها وقاطعة النفس 
راحت فيييييين دي ياربي 😱😱
زياد : تاني يااسماء ؟؟؟
بتحطيني في نفففففس الموقف تاني 
ياترى عندك علم المرة اللي فاتت حصل ايه بسبب جوزك الأعمى الأطرش 
أسماء : حصل ايه ؟؟
زياد : حصل ان ام..
لا ولا حاجة .. هتعرفي كل حاجة في وقتها 
عن إذنك يااسماء 
سابها وطلع على فوق .. بدأت تدور في باقي الشقة على رهف 
وبردو ملقتهاش ...!!
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
الدكتور : متقلقوش ياجماعة احنا سيطرنا على الموقف ووقفنا النزيف وهي بتبدأ تفوق اهي 
بإذن الله ساعة بالكتير وهتبقى زي الفل ، مش هيتبقى بس غير الجرح هيبقى واجعها شوية مكان الخياطة
ماجدة : يعني هي بقت كويسة بجد يادكتور 🥺
الدكتور : اه ياحجة متقلقيش 
فجأة بيتلفتوا .. رهف واقفة قدام سرير إيمان ، وبتبوس دماغها 
وقفوا كلهم مبرقين للمرة التالتة .. منين كانت مغم عليها هناك 
ومنين هي واقفة هنا !!
رهف : حمدالله على سلامتك ياروحي 
إيمان : الله يسلمك يارهف ، حمدالله على سلامتك انتي .. انا عارفة إن زمانك زعلانة مني 
بس انا أول مرة أحس اني عملت حاجة صح اوي كدا 
رهف بغضب : تصرفك دا هحاسبك عليه بعدين .. قوميلي انتي بالسلامة بس والباقي كله مقدور عليه 
مروان بيمسك دراعها : انتي فوقتي امتى وازاي ؟؟ وبعدين مانتي بتتكلمي أهو 
نزلت ايده من على دراعها .. اتلفتت بصت لايمان تاني 
رهف : يلا ياحبيبتي تعالي اقومك بقا عشان نروح بيتنا 
جه حازم يسندها معاه لحسن تدوخ وتقع 
خرجوا كلهم ركبوا العربية .. في طريقهم للبيت 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
وصل كريم بيت أهل بسمة .. خبط على الباب 
فتحتله أم بسمة 
أمها : تعالى ياحبيبي أدخل 
دخل قعد في الصالون .. بعد دقايق دخله أبو بسمة 
أبو بسمة : ازيك ياكريم عامل ايه
كريم : بخير يابا الحمدلله .. انت أخبارك ايه طمني على صحتك 
أبو بسمة : الحمدلله يابني في فضل 
دلوقتي انا اتكلمت مع بسمة شوية انا وامها بس هي مقفلة دماغها ع الآخر ، قولت أنسب حل تيجي انت بنفسك تقعد تتكلم معاها وتحلوا مشاكلكم يابني 
كريم : وانا جيت لحد هنا احتراماً ليك ولوالدتها ياحج وعلى دماغي أي حاجة تقولوها 
أبو بسمة: طول عمرك إبن أصول يابني 
استني هناديلك بسمة 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
وصلوا البيت .. دخلوا نيموا إيمان على السرير وخرجوا يقعدوا في الصالون 
رهف اتطمنت على إيمان ودخلت الحمام تاخد دوش 
فكت شعرها .. وقفت قدام المرايا تبص لملامحها ، تلمس بشرتها 
لفت وشها وراحت قعدت على البانيو .. حطت ايديها على بطنها ومسكتها جامد
دماغها مش مفهوم بيدور فيها ايه .. فكت هدومها ودخلت وقفت تحت الدوش 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
*في الصالون *
حازم بيبص لمروان بغِل من تحت لتحت .. صالح قاعد الشر بيطلع من عينيه
مروان : عمي انا عايزك تكون فاهم إن اللي من شوية واللي سمعته بودنك دا مكانش حقيقي 
صالح : نعم ؟ ازاي يعني مكنش حقيقي كنت بحلم 
مروان : مش قصدي ياحج ، اقصد اللي انا قولته لرهف مكانش حقيقي .. انا قبل ماادخل الأوضة كنت بقولكم ايه 
أسماء : كنت بتقول إحنا لازم نستفزها بأي شكل 
مروان : ودا بالظبط اللي انا عملته لما دخلت .. كنت بقول كدا عشان هي تحس بالغدر
تحس إني مش معترف بالطفل اللي في بطنها رغم إنه من ضهري فتثور وتغضب وترد عليا وللأسف دا بردو محصلش 
صالح : أفهم من كدا إن كل دا كان حوار يعني ؟! 
مروان : والله العظيم كان مجرد حيلة ياعمي .. انا مبكدبش عليك وعندي إستعداد أعمل أي حاجة عشان اثبتلك 
صالح : ماشي يامروان .. هصدقك رغم إني مش مرتاح للموضوع 
قومي ياماجدة شوفي عيالك الاتنين اللي هيموتوني ناقص عمر فين وبيعملوا ايه 
ماجدة : واحدة نايمة والتانية في الحمام بتاخد دوش شوية وهتخرج 
صالح : اول ماتخرج خليها تجيلي هنا عشان اعرفها ان فرحها بعد بكرا .. وانت استنى يامروان لحد ماتخرج ونقولها
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
دخلت بسمة لكريم .. قعدت على الكرسي بعيد عنه ، قرب كريم وقعد على الكرسي اللي قدامها 
بسمة : جاي ليه ياكريم ؟!
كريم : هي دي ازيك اللي بتقوليها لضيف جاي شقة ابوكي وامك ؟
بسمة : جاوب على سؤالي ، جاي ليه ؟
كريم : السبب الأول إن ابوكي طلب مني اجي
تاني سبب والأهم .. عشان انتي لازم تعرفي الحقيقة 
بسمة : حقيقة ؟ حقيقة إنك خاين مش كدا
كريم : حقيقة إنك دايما حطاني في موضع الشك يابسمة ، حتى المرة دي 
بس المرة دي انتي لازم هتسمعيني عشان تعرفي اللي حصل واللي اتسبب في الروج اللي شوفتيه 
بسمة : انا مش هسمع حاجة ياكريم لأنك كالعااادة هتبرر ، انت اللي هتسمعني وللاخر في كلام هقوله ليك لأول مرة من يوم جوازنا 
كريم : امممم .. اتفضلي 
بسمة : انت كل ما تتكلم تقولي بحبك بحبك بس للأسف .. الحب عمره ما كان كفاية ياكريم !
وانا استحملت منك كتير اوي حاجات انا مش عايزة استحملها ، استحملت ظروفك اللي طول الوقت وحشة استحملت اني في ابويا كان مصروفي الشهري لوحدي مش أقل من ٥٠٠٠ جنيه ، انت بقا من ساعة مااتجوزنا مصروفي لوحدي مبيكملش ال٣ وبقيت المصاريف بتكفي البيت بالعافية وساكتة ، استحملت شغلك اللي بترجع منه ١٠ بالليل مهدود تدخل تنام بعد ما سيبتني اليوم كله وشي في وش الحيطان ،استحملت ان مروان صاحبك يبقي هو الكل في الكل في الشركة وانت بتاخد اللي يتبقي منه ، و فوق كللل دا ياكريم .. استحملت إنك مبتخلفش وسكتت 
بس لما بعد كللللل دا اكتشفت إنك بتخوني كمان !!
يبقي حتي الحب مبقاش موجود .. والصراحة انا مش عايزة أكمل في العيشة دي 
كريم : اممممم 
بسمة : مش هترد !!
كريم : طيب .. بصي بقا يابنت الناس 
مبدأيا بالنسبة لظروفي الضيقة انا اول كل شهر بسلمك في ايدك ٨٠٠٠ جنيه وبقولك قسميهم زي ماتحبي جزء ليكي وجزء للبيت 
وبقيت الشهر لما بتخلصيهم بكملك من جيبي 
 وطول فترة جوازنا .. بتلبسي براندات ، بتخرجي أحسن خروجات مع صحابك ، بتعملي شوبينج بالالاف كل أسبوع ، كل اللي تحبيه بيتوجد ولما تكوني بتطلبي اكتر من المعتاد انا للأسف مش هقدر أساعدك في دا .. خصوصاً وإني بقول الحمدلله على كل حال وانا في نعمة كبيرة من ربنا
بالنسبة لمروان دا صاحبي واخويا وكل الخير اللي انا فيه دا من فضله هو بعد ربنا 
بالنسبة لاني مبخلفش قولتلك من أول يوم جواز لو مش حابة تكملي متكمليش وانا موافق وانتي اللي رفضتي على أمل ان فيه حل وكنت كل يوم بعرض عليكي الإنفصال ، فأنا مكنتش ظالمك ولا جابرك 
أما بقا بالنسبة لخيانتي ليكي اللي وهمتي نفسك بيها .. بعد كل اللي قولتيه ، وبعد ما توصل للمعايرة 
معتقدش فيه داعي ابررلك موقفي يابسمة 
فرصة سعيدة لحد كدا وبإذن الله ربنا يرزقك بحد أحسن مني وظروفي أفضل مني وتعيشي معاه سعيدة .. حاجتك كلها في البيت وقت ما تحبي تيجي تاخديها تنوري في أي وقت 
حددي مع والدك المعاد المناسب اللي اجي فيه انا والمأذون 
قام وقف وبصلها : ربنا يشهد عليا إني لحد آخر لحظة كنت بعاملك بما يرضي الله ، كنت بحبك حب لو قعدتي تتخيليه عمرك هيخلص .. بس للأسف الحب دا كله وقف عاجز قدام كرامتي 
أشوف وشك بخير ..
سابها ونزل على تحت 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
خرجت رهف من الحمام .. دخلت الصالون ، قعدت على الكرسي
رهف : نعم يابابا كنت عايزني في ايه 
صالح : حمدالله على سلامتك مبدأيا 
رهف : الله يسلمك 
مروان قاعد باصصلها وهي عينيها مش بتيجي ناحيته نهائي 
صالح : طيب .. عندك علم إن الفرح هيكون بعد بكرا ؟
رهف : فرح مين ؟؟
صالح : فرح مين 🤔 فرحك يارهف 
رهف بتبصله بصدمة
صالح بسخرية : اه صحيح ، نسيت إن كان عندك صدمة عصبية ومكنتيش دريانة بينا ... عموماً اديني قولتلك 
رهف باستغراب : مش فاهمة دا ازاي حصل !!
صالح : زي الناس .. مروان اعترف ان اللي في بطنك يبقى إبنه وقرر إن جوازكم يكون يوم الجمعة واحنا حجزنا القاعة وظبطنا كل حاجة واديني ببلغك 
رهف بتبصله بصدمة اكتر وكأنها بتحلم *ازاي دا حصل وازاي يعترف بطفل هو عارف إنه مش إبنه ؟ طب ياترى اللي عمله دا معناه إنه هيعمل فيا ايه بعد الجواز ؟؟*
صالح : مش متعودين ناخد رأي الحريم في حاجة ، بس انا عندي فضول أعرف ايه رأيك ؟؟
صالح : مش متعودين ناخد رأي الحريم في حاجة ، بس انا عندي فضول أعرف رأيك ايه 🤔🤔
رهف : موافقة 
مروان بيبصلها باستغراب وبينه وبين نفسه : مكنتش أتخيل إن دي تكون إجابتك !
رهف بينها وبين نفسها : ياترى ناويلي على ايه يامروان !
ماجدة باستغراب : موافقة بجد ؟
رهف : اه موافقة بجد 
صالح : طيب دا كلام جميل ، جهزي نفسك بقا عشان اليومين الجايين هيبقوا متعبين اوي عليكي 
رهف بتقوم تلف عشان تخرج : تمام عن اذنكم 
صالح : مش هتسلمي على خطيبك قبل ما تدخل ؟؟!
وقفت رهف زي ما هي مديالهم ضهرها للحظات .. لفت وشها للجنب اليمين من غير ماتبصله
رهف : عن إذنك يامروان 
دخلت على إيمان وهي نايمة ، قعدت جنبها 
رهف : ليه كدا ياايمان ، انا محتاجالك أوي في الوقت الصعب دا .. ليه كنتي عايزة تضحي بكل حاجة وتسيبيني كدا 
إيمان بتفتح عينيها : عشانك انا ممكن اضحي بالعالم كله يارهف 
رهف بفرحة : ايمان انتي فوقتي .. انتي كويسة ؟؟؟
إيمان بتتعدل : قولتلك قبل كدا إنك بنتي قبل ما تكوني أختي ، ومينفعش أشوف أختي هتتأذي واقف اتفرج ، كنت لازم اتصرف 
رهف بتحضنها جامد وبتعيط : انا محتاجالك اوووووي ياايمان ، محتاجالك اوي 
إيمان بتحضنها : اهدي اهدي ياحبيبتي بس 
رهف : اهدي ايه بس ياايمان انا هتجنن ، ازاي دا حصل ازاااااي !!!!! 
دا انا محدش لمسني 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
مروان : ماشي ياجماعة ادينا اتطمنا علي رهف وايمان الحمدلله هستأذنكم انا بقا عشان ورايا حاجات قد كدا محتاجة تتعمل ، وورايا شغل كمان مأجله بقالي كام يوم 
صالح : ماشي يامروان ربنا معاك .. خليك فاكر هيروحوا بكرا بإذن الله يفرشوا 
مروان : ينوروا في اي وقت 
مروان خرج على برا ، نزل وقفل الباب وراه .. نزل صالح وراه يصلي العشاء 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
إيمان : بقولك ايه يارهف ، مش اللي حصل دا حصل من شهر ونص 🤔
ارجعي بالذاكرة كدا من نفس الشهر ونص
رهف : ايه اللي حصل يعني من شهر ونص 
إيمان : يومها كنتي في جلسة الليزر .. رجعتي منها شكلك تعبان ونايمة على نفسك كدا ، سألتك مالك ؟
قولتيلي انك ركبتي ميكروباص تقريباً وكان فيه شخصين ، السواق قدام وواحد راكب ورا .. وبعد نص الطريق محسيتيش بنفسك وصحيتي وانتي في آخر الطريق عند البيت 
رهف : ايوة وبعدين يعني 
إيمان : مش ممكن يومها يكونوا عملوا فيكي حاجة ؟؟
رهف : عملوا فيا ايه ياايمان ايه الهطل دا 
ما اي حد بينام في المواصلات عادي يعني وبعدين لو حصل حاجة كان زماني حسيت أو حتى شوفت علامة غريبة .. لكن انا رجعت طبيعية جدااا 
إيمان : انا مش مرتاحة 
رهف : ولا انا ياايمان ، انا حاسة إن الموضوع أكبر مني ومنك ومن مروان كمان
الموضوع متخططله بطريقة غريبة تحسسني إني اتعملي عمل يخلق الطفل دا في بطني لوحده كدا 
إيمان : بصي هو انا صحيح مش فاهمه اي حاجة في الحوار دا بس الاكيد في الموضوع ده كله ان الايام الجايه احنا هنعرف كل حاجه 
اهم حاجه دلوقتي احنا بكره لازم نروح نفرش الشقه .. جهزي نفسك
فتح حازم الباب ودخل 
حازم : يااهلا يااهلا بالحبايب 
رهف وإيمان وشهم جاب ألوان من الخوف .. 
حازم : طول الوقت كنت عمال اقوله ، ياحج صالح .. ياحج صالح انت مدلع العيال دي زيادة عن اللازم لحد ما هيركبونا ، يقولي ابدا
كفاية تحكم فيهم لحد كدا عشان ميتخنقوش
لحد ما ييجي اليوم اللي توقفوه مكسور الضهر 
بناته الاتنين واحدة فيهم عاملة عملتها عشان تجيبلنا العار والتانية بتحاول تنتحر عشان بردو تجيبلنا العار
رهف بتقوم تقف : حازم خلي بالك من كلامك عار ايه دا اللي نجيبه 
بيمسكها من رقابتها : انتي تحطي لسااااانك دا جوا بوووقك ومتنطقيييش انتي فاااهمة 
فضحتينا وجرستينا وخليني شكلنا قدام نفسنا زباااالة وبعد كل دا جاية بتبجحي كماااان 
إيمان : ااااايه اللي بتعمله دا ياحازم البت هتموت في ايييييدك 😱😱
حازم : بتستغفليني يابنت أبويا !! بتستغفلي حاااااازم اللي بيتهزله شنبات 
أسماء داخلة بتجري وبتشده من ضهره 
أسماء : ايه اللي بتعمله دا ياحازم انت اتجننت هتموت أختك 😱😱 
زقها بعزم ما فيه وقعت في حضن إيمان 
حازم : تاني مرة متدخليش في حاجة متخصكيش ولا في طريقة تربيتي لاخواتي فااااهمة
أسماء بتعيط وإيمان بتطبطب عليها 
إيمان : يااخي حرام عليك بقا انت اااايه مبترحمش 
رهف بتقعد ع السرير و بتحط ايديها على رقابتها بتتوجع من آثار المسكة 
حازم : انا هسكت بس عشان لو الحج طلع في أي وقت ميزعلش إني بزعق في وجوده .. بس وعزة جلالة الله انا على تكة وهطيح في الكلللل
 وبالذات انتو التلاتة 
سابهم وخرج على برا 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
*في شقة زياد *
زياد بتأكد إن امه نامت .. بيغطيها وبيبوس راسها .. خرج من الاوضة على الريسبشن وقعد 
طلع التليفون واتصل بحد 
زياد : ايوة .. جهزت اللي قولتلك عليه ؟
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
*نختصر الأحداث وندخل على يوم الفرح الصبح*
*في بيت رهف *
حازم وماجدة وصالح قاعدين يفطروا 
صالح : رهف مشيت ولا لسة ؟
ماجدة : اه ياحج مشيت وإيمان وأسماء راحوا معاها الفندق ، الكوافيرة هتوصلهم الساعة ٢ بالظبط 
صالح بيبص لحازم : انا مش عايز ولا غلطة تحصل النهاردة ، الفرح دا هيحضروا ناس كبيرة ومهمة وكل اهالينا المهمين في البلد ولازم كل حاجة تمشي مسطرررة
حازم : متقلقش يابا انا مجهز لكل حاجة 
ماجدة : ربنا يعدي اليوم دا علي خير يارب وافرح ببنتي وهي عروسة منورة كوشتها كدا
حازم : هتفرحي ياامي متقلقيش .. بس للأسف هتبقي فرحة ناقصة زيها
صالح : حاااازم ، اتكلم عدل على اختك 
الباب بيخبط .. قامت ماجدة تفتح الباب 
ماجدة : زياد .. تعالي ياحبيبي اتفضل 
دخل زياد الشقة : سلام عليكم 
صالح : سلام ورحمة الله وبركاته تعالي يابني حماتك بتحبك 
زياد : لا ياعمي الله يخليك تسلم 
حازم قاعد باصص في الطبق اللي قدامه ورافع حواجبه
زياد : انا بس جيت اباركلكم واعتذرلكم اني مش هقدر اجي فرح رهف النهاردة 
ماجدة : لييييه يابني بس 
صالح : ايه الكلام دا يا زياد 
زياد : معلش ياعمي ، امي جالها جلطة وشبه مبتتحركش ولازم اكون معاها 
قام حازم وقف : الف سلامة عليها ، جاتلها منين دي
زياد : ولاد الحرام مبيسيبوش لولاد الحلال فرصة يعيشوا بقا هنعمل ايه 
صالح : ألف ألف سلامة عليها يابني ربنا يقومهالك بالسلامة 
ماجدة : ياحبيبتي يااحلام لا دا انا اخلص حوار فرح رهف دا واطلعلها والله 
زياد : طول عمركم ولاد أصول ياجماعة والله .. يلا انا آسف مرة تانية بقا 
عن اذنكم 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
*في الفندق *
رهف قاعدة على السرير عينيها مدمعة
إيمان : مالك يارهف ياحبيبتي وشك مصفر ومغرب ليه كدا دا انتي حتي عروسة والمفروض تكوني مبسوطة 
رهف : أكون مبسوطة لما أكون عروسة طبيعية ياايمان ، مش عروسة داخلة على حياة عارفة إنها هتجيب أجلي من أول شهر 
أسماء : ليه ياحبيبتي بتقولي كدا بس دا حتي مروان بيحبك 
رهف : مروان بيحبني ، بس مروان راجل 
والراجل لما الشك بيدخل قلبه بيتحول لحجر يااسماء 
أسماء بتنزل عينيها في الأرض : عندك حق ، انا اكتر واحدة عايشة المعاناة دي .. بس مش معني كدا إن مروان زي بقيت الرجالة يارهف 
إيمان : اوعي تيأسي يارهف ولا ترفعي الراية البيضا ، أنا متأكدة إن الحوار دا كبير وفيه حد وراه ومسير الحقيقة هتبان ووقتها مروان هيعمل ااااي حاجة عشان يرضيكي ويسعدك 
أسماء : اهي الميك اب ارتيست جت .. يلا بقا بسرعة عشان نلحق الفوتو سيشن 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
*في بيت ابو مروان*
مروان واقف قدام المراية يجهز 
جاد داخل عليه : ربنا يحرصك يابني ويحميك ويتم فرحتك على خير .. تعالى عاوزك في كلمتين قبل ما تكمل لبس 
رجع قعد جنبه على السرير 
مروان : معاك ياحج
جاد : بص يابني ، انت النهاردة هتبدأ حياة جديدة في شقة جديدة مع بني ادمة أول مرة ربنا يجمعك بيها تحت سقف واحد
بما إن الوضع كله على بعضه جديد ، لازم تجدد نيتك كمان وتصفيها ناحية مراتك 
مش بقولك سيب حقك كراجل لا ، بس قبل ما تحكم عليها بأي حُكم .. حَكم قلبك وعقلك وروحك اللي حاسة بيها 
واوعدني من دلوقتي أنك هتنفذ الكلام دا
مروان : اوعدك ازاي بس يابابا وانا مش عارف هي خانتني ولا لا ولو خانتني هيبقى مع مين وهل انا صح ولا غلط أصلا في اللي انا رايح أعمله عشان استر عليها دا 
جاد : يابني ، يابني متنساش إنك ليك أخت في الغربة لوحدها مش عارفين الدنيا عاملة فيها ايه 
أي نعم هي كسرتنا كلنا لما مشيت بدماغها وسافرت بس في الآخر هي لحمنا ودمنا واللي منقبلوش علي بناتنا يابني منرضاهوش على بنات الناس 
ادي لنفسك ولرهف فرصة تدافع عن نفسها وتقولك الكلام اللي انت مش عارفه 
مروان بعد تفكير لثواني 
مروان : حاضر يابابا .. انا هحضر النهاردة فرحي زي أي عريس مبسوط بعروسته وهديها فرصة تشرحلي موقفها لحد ما يحصل موقف يثبتلي برائتها او ...
او ادانتها
جاد : ربنا معاك يابني 
مروان بزعل : كان نفسي اخواتي يكونوا موجودين النهاردة 
جاد : اخواتك كل واحد بقا له حياة يابني ، متستناش حاجة من حد وانا جنبك اهو .. يلا اسيبك بقا تخلص لبس بسرعة عشان تلحق تروح تاخد عروستك
مروان : استني الباب بيخبط هروح أشوف مين
راح مروان وبيفتح الباب 
كريم داخل يحضنه : عريسناااااااا 😍😍 عريسنا اللي هنرقص النهاردة على حسه لما ندغدغ الدنيا 
مروان : حبيبي ياكيمو ، تعبتك نفسك ليه كدا يابني وجاي من وش الصبح
كريم : تعبت نفسي ايه ياض ياعبيط انت وانا لو متعبتش في فرح أخويا هتعب امتي يعني 😍😍❤️❤️
جاد : أصيل ياكريم والله ، ربنا يخليكم لبعض يابني 
كريم : ويخليك لينا ياعمي ويطولنا في عمرك 
مروان : اومال فين بسمة مجتش معاك ليه ، هتيجي على القاعة علي طول ؟
كريم : لا مش هتيجي للأسف
مروان : ايه دا ازاي ؟!!
كريم : حوار كدا ، ماعلينا بقا يلا يابرنس عشان ورانا مليووون حاجة وانا عايز اخليك طالع للناس بتبرق النهاردة يلااااا 😍😍😍😍
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
*بدأ الفرح *
رهف خارجة من اوضتها في الفندق بالفستان الابيض المنفوش ، مع الميك اب الملائكي اللي مطلعها شبه الأميرات واللي محليها اكتر ماهي حلوة .. وقفت قدام صالح 
باس دماغها .. مسك ايديها ونزل بيها على القاعة ووراهم إيمان وأسماء وماجدة 
*في القاعة *
قاعة كبيرة وفخمة ، مليانة أضواء وديكورات في كل مكان .. على الاستيدچ واقف مروان بالبدلة 
نزل صالح وفي ايده رهف .. بدأت الناس تسقف وتهيص 
دخلوا القاعة على أغنية طلي بالابيض .. اتقدم مروان خطوات بطيئة في إتجاهم .. اخد رهف من ايد صالح 
مسك ايديها على كوبليه *واميرك ماسك ايديكي وقلوب الكل حواليكي * 
باس دماغها وايديها .. مسك وشها وقال
مروان : مبروك علينا ياحياتي ❤️❤️❤️
بدأ صوت التسقيف يعلى والزغاريط تزيد ، رهف بصاله وعينيها مليانة علمات استفهام
"دا لا يمكن يكون مروان ؟!"
وفجأة .. 
بيطلع الفون عشان يتصل بصاحبه .. جاتله رسالة واتس اب من رقم غريب
"انا معاك ان الاسهل انك تصدق انها بريئه عشان تمارس حياتك الطبيعيه كعريس يوم فرحه .. بس بصفتي فاعل خير قولت ماينفعش اسكت على المهزله دي
 كنت بتدور على دليل يدين مراتك ويثبتلك إنها بتخونك عشان ضميرك ميأنبكش .. وادى الدليل"
*وبعدها صورة *
قام من جنب رهف خرج من القاعة على الجنينة .. فتح الصورة 🔥🔥
ياترى الصورة فيها ايه ؟ ياترى مروان هيتصرف ازاي بعد ما يشوفها ؟ ياترى مين الشخص المجهول اللي بيعمل كل دا ؟
"انا معاك ان الاسهل انك تصدق انها بريئه عشان تمارس حياتك الطبيعيه كعريس يوم فرحه .. بس بصفتي فاعل خير قولت ماينفعش اسكت على المهزله دي
 كنت بتدور على دليل يدين مراتك ويثبتلك إنها بتخونك عشان ضميرك ميأنبكش .. وادى الدليل"
*وبعدها صورة *
خرج مروان من القاعة على الجنينة .. فتح الصورة 
*رهف نايمة على سرير جنب شخص نايم بردو
رهف ملامحها واضحة جداً ، ولكن الشخص اللي جنبها وشه متبكسل *
شاف مروان الصورة .. عينيه زغللت واحمرت ، عروق وشه ورقابته كلها ظهرت
رفع وشه وعيونه مدمعة والشر بينط منها 
وبعد خمس دقايق 
حازم داخل على مروان : في ايه يامروان سايب اختي وواقف برا لوحدك كدا ليه بإذن الله ؟؟ 
مروان : لا عادي مفيش كنت بشم هوا بس عشان القاعة مكتومة 
حازم : طيب كنت عايز اقولك على حاجة بخصوص الفرح 
*على بُعد ١٠ متر *
زياد واقف ورا حيطة سور الجنينة ، موجه مسدس كاتم للصوت في إتجاه حازم .. 
زياد : بتتسبب في شلل امي انا ؟
النهاردة هتكون نهايتك يا حازم ياعناني
عمّر المسدس وحط ايده ع الزناد وضرب 
بس للأسف مش دايما اللي بينجح اللي بنخططله
طلعت أسماء في وش الطلقة عشان تحمي حازم 
الطلقة جت في كتفها .. 
قوة الدفع رجعتها لورا ووقعتها في الأرض .. والغريب إن مروان وحازم مازالوا بيتكلموا بعيد ومش دريانين باللي بيحصل
زياد برق والمسدس وقع من ايده .. جري بسرعة على أسماء 
شالها وجري بيها خرج من الجنينة 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
مروان : ماشي ياحازم خلصانة .. انا هدخل أكمل الفرح بقا 
سابه ودخل على القاعة .. وقف حازم يبص يمين وشمال 
حازم : أسماء قالتلي انا جاية وراك .. ايه اللي اخرها كل دا ؟!!!
*جوا القاعة *
رهف قاعدة على الكوشة دماغها عمالة تودي وتجيب .. إيمان قاعدة جنبها ماسكة ايديها 
إيمان : رهف ياحبيبتي .. كللللل الفرح دا انتي الملكة بتاعته ، كل دا معمول عشانك انتي 
 وكمان انتي شايفة مروان فرحان ومبسوط بيكي قد ايه .. وحياتي عندك اضحكي بقا وابتسمي كدا 😍😍
رهف بتبتسم : ربنا يخليكي ليا يارب .. انتي ونعم الأخت والضهر اقسم بالله 
بتحضنها .. شافت مروان داخل من باب القاعة ، ابتسمت لما شافتها 
قامت إيمان من جنبها عشان تقعد مروان 
مروان قعد جنب رهف وبصلها 
رهف : كنت فين كدا 
مروان : اووووه .. أول مرة توجهيلي كلام بعد أسبوع سكوت 
رهف : قولت النهاردة فرحنا بقا وليلة العمر مبتتكررش مرتين .. ولا انت ايه رأيك ؟ 
مروان بيبتسم : رأيي هتعرفيه بعد الفرح ياحبيبتي 😉
 أغنيتنا اشتغلت .. يلا نقوم نرقص سلوه 
مسك ايديها وراح بيها مكان رقصة السلوه .. بدأوا يرقصوا والناس عاملين دايرة حواليهم وواقفين مبهورين بشكلهم اللي مبيتكررش كتير إن مخدة تشيل اتنين حلوين بالطريقة دي 
مروان حاطط ايده على وسط رهف .. باصص في عينيها 
محدش يقدر يفسر نظرته ليها غير اللي خلقه وبس .. نظرتها ليه نظرة واحدة محتاجة تحس بالأمان ضروري جداً 
إيمان واقفة بتبص عليهم وعينيها مدمعة من السعادة .. كريم جه وقف جنبها 
كريم : واضح إنك بتحبيها اوي
إيمان : بحبها اكتر ما اي اخت ممكن تحب اختها أو اي ام ممكن تحب بنتها .. رهف دي نصي التاني 
نصي التاني اللي لحد اللحظة دي مش عارفة هعيش من غيره ازاي وانا في بيت لوحدي وهي في بيت لوحدها 💔
كريم : لا انتي هتكوني لوحدك ولا هي هتكون لوحدها
هي معاها جوزها وحبيبها .. وانتي كمان 
بكرا تتجوزي ويبقي معاكي جوزك وشريك حياتك وحبيبتك بإذن الله 
إيمان بتبتصله : بمناسبة النص التاني بقا
فين بسمة مشوفتهاش من أول الفرح ؟!
كريم : بسمة مجتش للأسف 
إيمان : ايه دا ليه كدا 
كريم : نصيب بقا هنعمل ايه .. بعدين هحكيلك 
المهم .. الفستان البيبي بلو دا مخليكي قاطعة عيش كل البنات في الفرخ 😍😍😍😂😂❤️❤️
إيمان بتضحك بكسوف : ياعم متبالغش 😂😂 وبعدين بلاش الكلام دا بقا لا اتصلك ببسمة تيجي تظبطك دلوقتي 😂😂😂😂😂
كريم بدأت ملامحه تتغير بعد ما كان بيضحك 
كريم : يلا هسيبك بقا تتفرجي على أختك وانا هخرج الجنينة شوية 
إيمان : تمام خد راحتك 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
زياد شايل أسماء بيجري بيها وهي سايحة في دمها .. دخل بيها مخزن 
نزلها على الأرض 
زياد بتوتر :  يانهار اسود ومنيل يانهار اسود .. ااااايه اللي طلعك في وشي انتي ليييييه 
أعمل ايه انا دلوقتي ياربي
أسماء بتتوجع : إبني .. إبني 
زياد جري بسرعة جاب ازازة ماية وبدأ يشربها 
أسماء بتمسك ايده : الحقني يازياد .. إبني هيموت 
قعد يبص حواليه بسرعة يدور على اي أدوات توقف النزيف 
بيبص عليها بكسوف : أسماء انا لازم أشوف الجرح 
أسماء عرقانة وعمالة تنهج وتتوجع ومش سمعاه 
بدأ يشيل الفستان من على كتفها بالراحة عشان يشوف الجرح .. اتطمن لما اكتشف إن الطلقة كانت سطحية 
زياد : الحمدلله الطلقة لطشت بس خرجت في ساعتها 
جاب قماشة وبدأ يلف كتفها جامد عشان يوقف النزيف
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
رهف ومروان قاعدين على الكوشة 
رهف عمالة تبص لمروان من تحت لتحت .. مش قادرة تفسر تصرفاته المتناقدة 
مروان بيبصلها : زي القمر كالعادة ياحبيبتي
رهف : من بعض ما عندكم ياحبيبي ❤️❤️
وفجأة بيتلفتوا هما الاتنين .. دينا داخلة عليهم
لابسة فستان قصير وكالعادة ميك أب اوڤر 
رهف ملامحها اتغيرت اول ما شافتها .. لفت وشها وبصت لمروان 
مروان : دينا !
دينا : الف الف الف مبروووك ياحبايبي 😍😍
دخلت على رهف حضنتها وباستها من هنا ومن هنا 
دينا : مبروك ياعروووسة 😍😘
سلمت على مروان ومسكت ايده بايديها التانية : الف مليون مبرووك ياعريس .. قمر كالعادة 😍🙈
رهف قاعدة الغيرة على مروان هتحرقها 
رهف : نورتينا 
دينا : بنورك ياروحي .. الهدية دي حاجة بسيطة كدا تليق بيكي ، هسيبها مع إيمان أختك تبقي توديهالك بقا 
رهف بتبسم : تسلمي ياحبيبتي
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
على باب القاعة .. واقف شخص اللي ظاهر منه جزء من بدلته السودا 
*بعد خمس دقايق *
بدأ يتحرك خطوات بطيئة إتجاه القاعة .. ظهر جسمه كله
شاب طويل .. كاريزما ووسيم ، بدلة سودا فخمة جداً 
ريحة البرفيوم بتاعه شمها كل شخص عدى من جنبه 
فضل باصص في إتجاه رهف ومروان حوالي ١٠ دقايق .. لف وشه ومشي تاني 
جاد شافه وهو بيلف برق واتصدم 
جاد : تامر !!!
جري بسرعة جاد خرج من القاعة يبص يمين وشمال .. اختفي تماماً 
جاد : معقول كان بيتهيألي ؟؟
لا انا متأكد إني شوفته .. طب ازاي !!
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
أسماء نايمة .. زياد بيجسها حس ان حرارتها عالية 
راح بسرعة جاب ازازة ماية وقماش من جنبه وبدأ يعملها كمادات .. وبين الوقت والتاني تفتح عينيها تشوفه وهو قاعد تغمض عينيها تاني من التعب 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
في جنينة القاعة 
إيمان واقفة بتعيط من زعلها إن رهف خلاص هتسيبها وتمشي .. مسحت دموعها وبتلف عشان تدخل القاعة 
لقت في وشها شاب واضح إنه صايع 
الشاب : والنبي فيه قمر يعيط بردو 
إيمان بتلف عشان تمشي من غير ما ترد عليه 
الشاب بيقرب عليها : لا لا رايحة فين دا انتي شكلك محتاجة احتواء ، وانا موجود ياقلبي 
إيمان : احتواء ااايه ماتحترم نفسك ياجدع انت وتشوف انت رايح فين 
الشاب : اوبااااااا .. دا القطة طلعت بتخربش اهي 😉 وانا اموت لي في الخرابيش بقا 
ولسة هيقرب عليها جه من ورا كريم شده وضربه بالبونيه .. لسة هيقاوم ويضربه هو كمان راح كريم واكله بالنص وبدأ يضرب فيها وهو في الأرض يمين وشمال لحد ما الأمن جه يجري وخدوه راموه برا القاعة خالص 
كريم بيبص لايمان : ايمان انتي كويسة ؟
إيمان بتاخد نفسها : اااه الحمدلله أحسن كتير 
انا كنت مرعوبة يعملي حاجة 
كريم : يعملك حاجة ايه واحنا موجودين كلنا كدا دا انا كنت قتلته .. المهم انتي كويسة دلوقتي يعني ؟
إيمان : الحمدلله أحسن كتير .. شكراً ياكريم ، كل مرة بتيجي تنقذني في الوقت المناسب 
كريم : الشكر لله على ايه بس انتي زي اختي بالظبط .. يلا تعالي ندخل القاعة بقا متقفيش لوحدك تاني 
*جوا القاعة *
حازم واقف يدور على أسماء يمين وشمال في كل مكان مش لاقيلها أثر 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
مروان قاعد متوتر .. دماغه عمالة تعمل فلاش باك على الصورة اللي شافها .. يرجع تاني لموقف الفرح اللي هو فيه يتوتر اكتر 
دينا قاعدة علي الترابيزة وعينيها على مروان على الكوشة متشالتش ورهف قاعدة شايفة 
رهف بتأنجچ مروان : ها مش هنقوم نرقص الرقصة الأخيرة بقا 
مروان : ...... بعد تفكير لثواني
فكرة حلوة .. يلا بينا 
مسك ايديها قومها ونزل بيها على الاستيدچ .. بدأوا يرقصوا 
عيون رهف بدأت تبتسم من تاني "رغم كل حاجة حصلت .. أخيراً بقيت ليا يا مروان ❤️❤️"
مروان باصصلها ومبتسم 
حازم بعيد عمالة يلف في القاعة يدور على أسماء 
ماجدة بتوقفه : ايه ياحازم مالك في ايه .. ومراتك فين ؟
حازم : مش لاقيها يا امي وقالب الدنيا عليها من بدري .. ما اعرفش راحت فين دي كمان
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
خرج تامر على برا .. فتح باب عربيته الفخمة 
دخل العربية وقفل الباب وراه .. طلب رقم 
تامر : الو .. جهزت البوكس اللي قولتلك عليه ؟ 
= اه ياباشا جهزته ووديته على العنوان اللي قولتلي عليه كمان 
تامر : تمام .. انا مش عايز أي غلطة
يلا سلام 
لسة هيتلفت .. دينا خارجة من القاعة 
تامر : آنسة دينا ؟؟ 
دينا وقفت وبصلته 
دينا : بتندهلي انا ؟؟
تامر : اه انتي .. اتفضلي معايا لو سمحتي كنت عاوزك في كلمتين 
دينا لفت تركب معاه العربية 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
*في القاعة *
خلصوا رقصة السلوه .. سلموا على المعازيم
وقفت رهف تسلم على أهلها واحد واحد .. بدأت تعيط من صعوبة الموقف 
حضنت امها جامد اوي .. باست ايد ابوها 
حضنت ايمان وبدأوا الاتنين يعيطوا 
وقفت تبص لحازم من بعيد .. وقف متردد ومش عاوز يبصلها شوية 
وفجأة راح ناحيتها .. اخدها بالحضن جامد 
باس دماغها
حازم : ربنا يسعدك يارهف .. ربنا يسعدك 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
مروان مسك ايد رهف وخرج بيها على برا عشان يركبوا العربية ويروحوا
جه السواق يركب قدام عشان يوصلهم 
مروان : لا لا انا اللي هسوق 
صالح : تسوق ايه يابني ! انت عريس ومينفعش تسوق 
مروان : معلش ياعمي .. رهف بقت مراتي ومن حقي أعمل اللي انا عايزه بقا انشاله نطير 😂😂
يلا تعالي يارهف اركبي جنبي 
ركب على كرسي الدريكسيون .. رهف رفعت الفستان وركبت جنبه .. شاورت لاهلها سلام 👋
قفلت باب العربية .. دور مروان العربية وبدأ يسوق 
رهف : هنروح على البيت ولا هتفسحني شوية 😍
مروان : ودي تيجي بردو ؟ هفسحك طبعاً ياقلبي 
بص قدامه .. برق وعينيه احمرت جاااامد .. طلع على الكوبري وداس بنزين على اعللللللى حاجة لدرجة إن العربية بقت طايرة مش ماشية 
رهف بخوف : مرواااان في ايه انت معلي السرعة اوووووي يامروان هنمووووووت
تفتكروا مصيرهم هيكون ايه 🤔🤔
بص قدامه .. برق وعينيه احمرت جاااامد .. طلع على الكوبري وداس بنزين على اعللللللى حاجة لدرجة إن العربية بقت طايرة مش ماشية 
رهف بخوف : مرواااان في ايه انت معلي السرعة اوووووي يامروان هنمووووووت
فضل ماشي بالسرعة الفظيعة دي .. لحد ما جه مطب عااالي ، العربية طلعت لفووووق
رهف صرخت بعلو صوتها وهي بتحط ايديها على عينيها
 العربية كانت هتتقلب ، ستر ربنا إن اتعدلت في آخر لحظة ونزلت
رهف حاطة ايديها على وشها .. وشها كله دموع من الخوف وعرقانة ، شالت ايديها من على وشها وبصت قدامها 
رهف باستغراب : احنا لسة عايشين !!
ازاي ؟؟؟
بصت لمروان .. قاعد باصص قدامه  ومش متأثر ١٪
رهف : احنا ازاي مموتناش ؟ 
و ازاي تعمل اللي عملته دا انت مجنون يامروان احنا كنا هنموووووت 
مروان بيبصلها وبيضحك : ودا كان أول مبدأ من المبادئ اللي هنعيش عليها بعد الجواز .. لازم طول الوقت نعيش روح المغامرة عشان منزهقش
رهف : منزهقش !!
مروان : اه ياحبيبتي .. مش كنتي عاوزة تتفسحي ؟؟
رهف : انا مش قادرة افهمك .. روحني البيت يامروان يلا 
*دور العربية واتجه للبيت *
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
*قدام القاعة *
واقف صالح وماجدة وحازم وإيمان وكريم 
حازم : انا مش هتحرك من هنا إلا ماالاقي مراتي 
إيمان : انا مش فاهمة هي راحت فيييين يعني 
حازم : انا هتجنننننننننن .. أسماء كانت جاية ورايا وانا مديت عشان أروح للزفت مروان أقوله واقف برا ليه بصيت جنبي ملقتهاش 
ماجدة : اهدي يابني اهدي تلاقيها هنا ولا هنا .. تعالوا نقسم نفسنا وندور 
صالح : لا مش هينفع ندور كلنا بالشكل دا .. انا هاخد امك ونروح البيت عشان أخد دوا السكر 
وانت وإيمان وكريم دوروا عليها لحد ما تلاقوها 
كريم : تمام ياحج ربنا معاكو
صالح ركب العربية وجنبه ماجدة .. حازم بدأ يدور زي ما كان .. إيمان وكريم راحوا يدوروا من إتجاه تاني 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
أسماء بدأت تفتح عينيها .. لقت زياد قاعد جنبها ومغمض عينه
 بتتعدل وهي بتتوجع من دراعها .. فتح عينه وقام يعدلها بسرعة ، جاي بيمسك ايديها عشان يساعدها بعدته عنها
 رفع ايده 
 زياد : انا آسف مش قصدي .. انا بس بساعدك تقومي 
أسماء : شكراً يازياد .. بس منين بتحاول تساعدني وقاعد جنبي بقالك ٥ ساعات ، ومنين انت أصلا السبب في اللي حصلي دا 
زياد : مكنتيش انتي المقصودة يااسماء .. انا كنت اقصد حد تاني وانتي بذكائك جيتي قدامي بالغلط
أسماء : بذكائي ؟!
كنت عايزني أشوف واحد بيوجه المسدس على جوزي واسكت واسيبه يتضرب بالنار يموت !!
زياد : مش جوزك دا اللي كل يوم بيصبحك بعلقة ويمسيكي بإهانة وشتيمة ؟!
أسماء : لو مسك سكينة وضربها في قلبي في الآخر هو جوزي .. في الآخر اللي بيني وبينه رباط مقدس يوجب عليا إن مهما حصل لازم أفضل مخلصة ليه واحميه لو في ايدي أعمل دا 
زياد بيبصلها بابتسامة : نوعيتك دي مبقتش موجودة اليومين دول للأسف 
أسماء بتدور وشها 
زياد : انا آسف يااسماء .. آسف إنها جت فيكي بغبائي 
أسماء : الاحسن تعتذر إنك حاولت تقتل .. مش تعتذر إنها جت فيا بالغلط 
زياد : للأسف دا عمره ما هيحصل عشان لو اليوم دا اتعاد ١٠٠٠ مرة هعمل نفس اللي عملته ... البني آدم اللي بتدافعي عنه دا أمي اتشلت بسببه 
أسماء بتبرق : ااااايه !!!
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
*رهف ومروان وصلوا البيت *
مروان بيفتح الباب بالمفتاح 
 رهف جاية تدخل مسكها خرجها تاني 
مروان : استنى يارهوف دا احنا حتى عرسان وبتاع 😉
لف وشالها .. دخل الشقة وقفل الباب برجله  ، دخل على أوضة النوم 
نزلها على السرير .. حط رجله جنبها ووقف بصلها 
رهف بكسوف : مالك يا مروان واقف كدا ليه 
مروان : بتأمل 
رهف : تتأمل في ايه 
مروان : مراتي .. بتأمل في مراتي اللي بقالي سنين بحلم المسها 
رهف : ليه قولتلهم إنه إبنك يامروان ؟؟
مروان عينيه بتتسلط اكتر على عينيها الاتنين .. بيقرب منها : عشان أستر عليكي 
رهف بتبعد بدماغها : ليه تستر عليا وانت شاكك فيا ؟
مروان بيفتكر الصورة .. بيقرب عليها زيادة : فضول مش اكتر 
كنت حابب أوصل للمرحلة اللي احنا فيها دي عشان اسألك سؤال واحد 
رهف بتبتعد زيادة بخوف : ايه هو السؤال 
بيبوسها من خدها وهو مغمض عينه : كنتي مبسوطة وانتي في حضنه ؟
رهف بتبرق ولسة هتقوم بسرعة من قدامه  مسكها نيمها على السرير وكتف كل ايد ليها في إتجاه 
مروان : بلاش السؤال اللي فات
بيبوسها من خدها التاني : كنتي حاسة بأيه وانتي بتتنفسي نفس النفس اللي بيتنفسه ؟ 
بيبص في عينيها جامد : كنتي حاسة بأيه وانتي بتخونيني يارهف ؟
رهف عينيها بتدمع : مروان انت فاهم الموضوع غلط و الله العظيم 
مروان : لا ياحبيبتي انا فاهمه صح .. فاهمه صح اوي كمان ، تحبي اثبتلك ؟
قرب منها جداً للدرجة اللي كان يعتبر حاضنها .. بقا سامع ضربات قلبها اللي بتتسابق في السرعة والعلو مع أصوات انفاسها .. بقا حاسس بدموع عيونها اللي نازلة ورا بعضها 
وفجأة بعد عنها .. شد ايديها الاتنين اللي كان ماسكهم ووقفها .. حضنها وقرب من ودانها 
مروان : ششششش .. مش عايزك تخافي خالص 
مد ايده وجاب السكينة من على طبق الفاكهة ، لف رهف في ثانية وخلاها تديله ضهرها وهما الاتنين وشهم للتسريحة .. وحط السكينة على رقابتها بأيد ومكتفها بالايد التانية .. رهف واقفة مبرقة وبتنهج من الخوف 
مروان بصوت واطي في ودنها : بصي اللي في المراية هناك دي .. دي ممكن حاااالا تتدبح ، وتتعبى في شنط زبالة وتترمي 
لا من شاف .. ولا من دري 
رهف بتبلع ريقها : مرو...
مروان بيرمي السكينة من ايده وبيلفها تاني عشان يبص في وشها 
مروان : وعارفة اللي في المراية دي متقتلتش ليه ؟ 
انا هقولك ليه .. شايفة الأوضة دي ؟
الاوضة دي هتشهد علي كل ليلة هتنام فيها معيطة 
مسك ايديها خرج بيها على الريسبشن 
المروان : الريسبشن دا هيشهد على كل مرة هتتسحل فيها على الأرض دي 
أما الصالون دا .. هيشهد على كل مرة هتتهزق فيها قدام ضيف شكل لحد ما عينيها تتكسر وضهرها ينحني .. شايفة أوضة الاطفال دي ؟
هتتملي أطفال .. مستغربة ؟
لا ياحبيبتي اوعي تستغربي خالص .. انا هجيب منك دستة عيال عارفة ليه 
عشان كل ما واحد فيهم يبدأ يكبر اشاورله على اكبر أخ ليه .. واقوله اتفرج ياحبيبي على غلطة أمك اللي خانتني بيها 
رهف : انت لازم تسمعني يامروان .. يامروان انا مخونتكش صدقننننني
مروان : تمام وافقت على اللي بتقوليه ، فين الدليل بقى ؟
رهف : فكر فكر في اي دليل انت عايزه .. انا عندي استعداد اعمل اي حاجه عشان اثبتلك يامروان 
مروان : حلو دا 
بيطلع تليفونه وبيفتح الصورة 
مروان : حلو الدليل دا 🤔
رهف مسكت الفون .. بصت ع الصورة بصدمة وكأن الدنيا اتقفلت في وشها من كل الجهات 
رهف بينها وبين نفسها : ازاي دا حصل ! انا اتوجدت في الصورة دي ازاي وامتي أصلا ؟ انا مين فيهم !!!
المرة دي واضح إن الموضوع أكبر مني بكتيييير ، أكبر حتى من إني أحاول أفهمه
مروان : ها .. بلعتي لسانك يعني !
رهف بتبصله بفقدان امل : انت عندك حق يامروان ..  يمكن أكون خونتك فعلاً 
مروان بيبصلها والعفاريت كلها في عينيه 
مروان : كان أبسط رد ليا بعد ما شوفت الصورة دي أبوظ الفرح واطلقك وامشي 
تعرفي ليه معملتش كدا ؟
معملتش كدا عشان اخليكي تعدي الأيام على رصاصة الرحمة اللي هتستنيني اضربها في قلبك واخلصك من العذاب اللي هتشوفيه معايا
شد ايديها دخلها أوضة النوم وخرج قفل عليها الباب بالمفتاح 
قعد رهف في الأرض .. حطت ايديها على دماغها 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
حازم عمال يدور في كل مكان ويسأل المحلات والمطاعم والكافيهات وكل مكان ممكن يلاقي أسماء فيه 
*في الشارع الموازي *
إيمان وكريم كمان ماشيين يدوروا 
إيمان : تقريباً نصيبنا كل يومين نتقابل بندور على حد شكل ومع بعض صدفة 😂😂
كريم : دي حقيقة 😂😂😂
بس انا مستغرب شوية بصراحة
إيمان : مستغرب ايه 
كريم : مستغربك ..
اللي أعرفه إن انتي ورهف كنتو قريبين جدا من أسماء وبتحبوها زي اختكم بالظبط
دلوقتي انتي ماشية تدوري معايا بأعصاب هادية جدا ولا كأن فيه فرد مهم ضايع 😂😂
إيمان : هتصدقني يا كريم لو قولتلك انا نفسي منلاقيهاش .. على اقل اليومين دول
كريم : اكيد مش هصدقك بتقولي ايه يا ايمان
إيمان : بقولك الحقيقه .. اسماء عايشة اصعب ايام حياتها مع حازم ياكريم ، شايفه اللي مفيش واحدة شايفاه ، مستحمله اللي مش اي واحده تقدر تستحمله وطبيعي جدا تستغل فرصة الفرح والدوشة و تحاول تهدي اعصابها في اي حته
 عشان كده انا مبحاولش ادور بضمير اوي عشان اديها فرصه تاخذ راحتها شويه
كريم بزعل : امممم .. حاجة مؤسفة جدا
إيمان : ربنا يهديه 
كريم : زعلانة عشان أختك انتي ومش حابة تبيني 
إيمان : بحاول أقنع نفسي أنها عروسة وأكيد زمانها فرحانة .. بس بعد اللي حصل اليومين اللي فاتوا دول انا حاسة إن قلبي مقبوض أوي ، مش مرتاحة 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
دينا داخلة الشقة .. فتحت باب اوضتها ودخلت قعدت على السرير 
دينا : خلاص خدتيه مني يارهف .. 
افتحي الهدية واتبسطي بقا 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
رهف بتبص ع الهدايا .. بدأت تفتح هدية هدية تتفرج 
مسكت ه‍دية صغيرة منهم 
رهف : اشمعنا الهدية دي مش مكتوب عليها اسم !
فتحت الهدية .. لقت جوا كارت ميموري صغير 
ومكتوب على الورقة من برا 
"فرصتك تاخدي حقك "
حطت الكارت على اللاب توب وفتحت
مروان قاعد مع واحد في الكافيه .. الشخص اللي معاه قام يدخل الحمام
مجرد ما مروان اتطمن إنه بعد عن الترابيزة كفاية .. طلع من جيبه مادة بيضا ، فضاها في الكوباية بتاعة الشخص التانية وقلب كويس 
رجع قعد طبيعي زي ماكان لحد ما الشخص دا رجع قعد وشرب الكوباية 
فجأة الفيديو خلص وجت شاشة سودا مكتوب عليها 
"كلنا بنغلط مفيش حد ملاك ، بس الفكرة ازاي تقدر تستغل غلط اللي قدامك لصالحك 🔥"
رهف قاعدة مبرقة 
رهف : مروان يقتل !! لا لا مستحيل 
انا لازم أشوف بقيت الفيديو دا ضروري وأعرف ايه الحكاية .. والأهم من دا كله
لازم أعرف مين صاحب الفيديو دا
بعد خمس دقايق تفكير 
رهف : كفاية اوي كدا .. آن الأوان بقا أعرف حقيقة كل حاجة مستخبية
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
مروان قاعد في الصالون ماسك تليفونه وفاتح الصورة عمال يدقق فيها .. عيونه حمرا وحواجبه مرفوعة 
*فلاش باك على الرسالة *
*فلاش باك على رقصة السلوه*
*فلاش باك وصالح بيوصيه على رهف*
*فلاش باك على دموعها وهي بتسيب أهلها*
قام دخل أوضة الاطفال .. طفى النور ونام
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
النهار بيشقشق .. 
حازم مازال رايح جاي في الشارع يدور .. إيمان وكريم دخلوا عليه 
كريم : ها معرفتش أي أخبار 
حازم : ولا حس ولا خبر .. خلاص روح انت بقا شوف مصالحك وانا هروح إيمان واكمل تدوير مع نفسي 
كريم : متأكد ؟
حازم : اه متاكد .. تشكر اوي لحد كدا 
كريم : ماشي انا هروح أنام شوية عشان الساعة بقت ٦ اهي واول مااصحي هجيلك بإذن الله
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
جاد فتح باب الشقة ودخل ..
قعد على كرسي الصالون 
جاد : ياترى اللي شوفته دا كان تامر إبني بجد ولا دي تهيؤات ؟
ولو هو فعلاً تامر .. مورناش وشه ليه ، مجاش يسلم عليا وعلى أخوه اللي فرحه النهاردة ليه 
واشمعنا دلوقتي بالذات راجع !!
قلبي مش متطمن 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
*الساعة ١٢ الضهر*
مروان صحي من النوم .. اخد شاور وغير هدومه 
قرب من أوضة النوم 
مروان : انا عارف إن زمانك صاحية .. هفتحلك الباب عشان نفطر وتقابلي الناس اللي زمانهم جايين يشوفوكي ، بس اقسم بالله لو عملتي اي حركة كدا ولا كدا ما هتشوفي النور تاني 
حط المفتاح في الباب وفتح ..
ملقاش رهف في الأوضة 🔥🔥
تفتكروا راحت فين 🤔
حط المفتاح في الباب وفتح ..
ملقاش رهف في الأوضة 🔥🔥
مروان بيبص يمين وشمال : رههههههف
انتي يازفتة روحتي فييييين 
برق وقعد يجري في الشقة يمين وشمال يدور عليها ، ملهاش أي أثر 
*جرس الباب رن *
مروان بيفتح الباب بسرعة : رهف ؟؟
صالح وماجدة وإيمان 
صالح : رهف ! مالها رهف يامروان 
ماجدة بخضة : انت بتدور على رهف 😱 بنتي فين يامروان 
دخلوا يجروا على جوا 
مروان : انا صحيت من النوم ملقتلهاش أي أثر في الشقة معرفش مشيت امتى وراحت فين 
إيمان بغضب : يعني اااايه متعرفش يامروان اومال مييين اللي يعرف 
صالح بيمسك مروان من رقابته : قسماً بالله لو بنتي جرالها حاجة لادفعك التمن من عمرك يامروان ياجاد
مروان : تمن ااااايه ياعمي بقولك البت اختفتتتتت .. انا امبارح سايبها في الأوضة كويسة جد...
ماجدة : امبارح سايبها في الأوضة !
صالح بيطلع التليفون وبيتصل بحازم 
صالح : انت فين ياحازم 
حازم : بدور على أسماء يابا 
صالح : تمام .. دور على اختك بالمرة ، اختك كمان اختفت ياحازم 
حازم : يانهار اسوووود عليا .. اختفت ازاااااي وامتي 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
أسماء بتحاول تتعدل عشان تقوم 
زياد : هتقومي دلوقتي ؟
أسماء : اه الوقت عمال يجري وزمانهم قالبين عليا الدنيا .. لازم أرجع 
زياد قام وقف وسندها قومها 
زياد : أسماء انا اسف مرة تانية 
أسماء : آسف ايه بس يازياد بعد اللي حصل لمامتك دا .. المفروض انا اللي اتأسف أصلا
انا السبب في كل دا 
زياد : متحمليش نفسك ذنب مش ذنبك يااسماء .. حازم جوزك هو اللي غلط ، وعشان انتي غالية عندي انتي واللي في بطنك انا مش هقتله .. بس هدفعه التمن غالي اوي يااسماء ، انا آسف
أسماء : هقولك كلمتين خليهم حلقة في ودنك عايز تعمل بيهم أعمل مش عايز براحتك
حقك هييجي هييجي .. بس صدقني
لما ربنا يجيبهولك لحد عندك هيكون إحساسه أحلى بكتير من لما انت تخرب الدنيا عشان تجيبه
ومش بقولك كدا عشان هو جوزي .. انا واحدة اتبهدلت في حياتها كتير عشان مكانش ليها أهل ولا ضهر وعارفة يعني ايه ظلم ويعني ايه حق متاكل 
*بتتوجع * يلا انا هروح بقا عشان عاوزة أنام ضروري 
زياد : طيب تعالي انا هوصلك لحد مسافة قريبة كدا من البيت واسيبك تكملي انتي 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
رهف قاعدة في عيادة امراض نساء 
🔥فلاش باك 🔥
صحيت رهف من النوم .. لبست هدومها ، جربت تفتح الباب مفتحش 
اخدت البنسة بتاعتها من ع التسريحة .. حطيتها في الباب فتحته وخرجت براحة 
قفلت الباب تاني 
🔥رجعت من الفلاش باك على صوت السكيرتيرة 🔥
السكرتيرة : مدام رهف .. انتي اللي عليكي الدور بعد المدام اللي جوا
رهف : تمام 
السكرتيرة بتقوم تقف : اهي خرجت .. تعالي ادخلك 
رهف : لا لا مفيش داعي انا عارفة الطريق 
دخلت رهف على جوا .. خبطت ع الباب فتحت ودخلت 
الدكتور قامت وقفت : رههههههف 
جريت اخدتها بالحضن 
رهف : عاملة ايه ياشيرين .. وحشاني والله
د. شيرين : والله وانتي اكتر يابنتي ، فينك كدا بقالي مدة طويلة مبشوفكيش 
وبعدين انتي ازاي تستني دور يعني ما تقولي للسكرتيرة انا رهف وتدخلي علي طول 
رهف : منا قولت بلاش ابوظلك القوانين بقا
د. شيرين : والله هزعل منك لو عملتي كدا تاني ، المهم 
سمعت بالصدفة إن امبارح كان فرحك ، ازاي متعزمينيش كدا 
رهف : اعزمك فين بس ياشيرين ، انتي لو تعرفي فرحي دا حصل ازاي هتحمدي ربنا انك مجيتيش .. المهم 
انا في موقف لا أُحسد عليه خالص ومحتاجة مساعدتك
شيرين : خير ياحبيبتي مالك 
رهف : انا حملت قبل مااتجوز 
شيرين : امممم
غلطتي يعني 
رهف : لا مغلطتش .. حملت من غير مااعمل أي حاجة
وهتجنن مش عارفة ازاي دا حصل ، اتخدرت ، اغتصبت ، شربت حاجة 
انا حتي معرفش الطفل دا عامل ايه ولا سليم ولا لا
شيرين : ازاي حملتي من غير ماتعملي حاجة !
رهف : دا سبب مجيتي ليكي ، عايزة أعرف دا ممكن يكون حصل ازاي
شيرين : اممممم
قومي كدا يارهف ثواني 
رهف : أنام ع السرير يعني 
شيرين : اه 
رهف نامت ع السرير وبدأت دكتور شيرين تكشف عليها .. وبعد ٥ دقايق 
شيرين : ايه دا ازاي !!!
رهف : في ايه ياشيرين 
شيرين : البسي يارهف وقومي
راحت شيرين قعدت ع المكتب .. رهف لبست هدومها ورجعت قعدت قدامها 
شيرين : بصي يارهف .. مبدأيا كدا الطفل سليم وبخير ، بس مش دا المهم
رهف : اومال ايه المهم 
شيرين : المهم والغريب في نفس الوقت 
إنك مازلتي عذراء !!!
رهف بصالها بصدمة : نعم ؟!!!!
شيرين : زي ما بقولك كدا .. انتي مازلتي بنت لحد دلوقتي زي ما ربنا خلقك بالظبط
مفيش أي حاجة بتثبت إن انتي اتجوزتي قبل كدا بأي شكل من الأشكال 
رهف : ودا ممكن يحصل ازاي يعني ياشيرين ، منا مش ستنا مريم بردو عشان اجيب طفل من لا شئ 
شيرين : انتي مش ستنا مريم ، بس احنا مش في عصر الجاهلية بردو
دلوقتي فيه طرق كتير للحمل من غير أي تدخل جنسي .. زي التلقيح الصناعي مثلاً 
رهف : تلقيح صناعي ايه ياشيرين 
مين اللي هيعملي تلقيح صناعي وليه وازاي وامتي دا حصل أصلا وانا مش فاكرة حاجة زي كدا 
واللي هيخدرني عشان يعمل فيا كدا عشان عايز يجيب طفل مني كان هيتعامل بالطريقة الطبيعية جدا مدام الفرصة سامحة بدا
شيرين : الحوار دا فيه إن
غالباً كدا فيه لعبة كبيرة بتتلعب عليكي من حد متمكن وعارف هو بيعمل ايه .. ولازم تاخدي حذرك كويس اوي 
قامت رهف خرجت من عندها وبدأت تمشي في الشارع 
رهف : ياترى مين أبو الطفل دا ؟ وايه مصلحته يعمل حاجة زي كدا 
كنت فاكرة لما أعرف معلومة مهمة زي دي حيرتي هتهدى بس للأسف دلوقتي حيرتي زادت اكتر
بس انا مش هسكت .. لازم أعرف الحقيقة كاملة في أسرع وقت ممكن 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
مروان : انا مش هفضل قاعد كداااا .. انا لازم أنزل أدور عليها بنفسي 
صالح : انت مش هتتحرك من قدامي إلا ماالاقي بنتي ، ايه فاكرها سايبه
تضيعها للمرة التانية وتجري من قدامي 
إيمان : ايوه يا بابا بس مروان بيتكلم صح احنا مش هينفع نفضل قاعدين كده ساكتين لازم ننزل ندور عليها
ماجدة : بس مقولتليش يامروان .. ايه حكاية إنك سيبتها في الأوضة امبارح دي !
مروان : ياامي احنا في ايه ولا في ايه 
لما نلاقيها بس هشرحلكم كل حاجة 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
أسماء بتفتح باب الشقة وداخلة خايفة ومرعوبة .. بدأت تبص حواليها وتدور عليهم ، مفيش حد موجود 
قعدت على الكنبة ، اخدت نفس عميييق بتعب وإرهاق .. قامت دخلت على أوضتها قلعت الفستان 
دارت الجرح بحاجات كتير عشان ميبانش .. لبست جلبية عادية 
قعدت على السرير وشها تعبان ومرهق ، بطنها وجعاها ، الجرح بيشد عليها 
سندت دماغها على السرير راحت في النوم 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
حازم ماشي في الشارع بيدور على الاتنين ، فجأة وقف مرة واحدة
حازم : طب ما بمكن رهف ومروان اتخانقوا لأي سبب قامت سايباله البيت ورايحة على بيتنا 🤔
ركب العربية وراح في اتجاه البيت 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
*قدام عمارة مروان*
رهف نزلت من التاكسي .. فتحت باب العمارة ودخلت 
على الصف التانية واقفة عربية مراقبة رهف من العيادة لحد البيت 
*طلعت رهف رنت الجرس *
قام مروان جري فتح الباب 
مروان : رهف !!!
رهف : ممكن ادخل ولا أرجع تاني مكان ما كنت ؟ 
مروان بيشدها من دراعها جامد يدخلها : انتي كنتي فييييين وازاي تخرجي بالطريقة دي من غير ماتقوليلي وتقعديني كلللل دا مرعوب وركبي بتخبط في بعضهاااااا
جريت إيمان عليها خدتها بالحضن
صالح : براحة يامروان وراعي إن أهلها موجودين .. كنتي فين يارهف ؟
رهف : مفيش صحيت لقيت نفسي زهقانة قولت أنزل اتمشى شوية
ماجده : تنزلي تتمشي شويه يوم صباحيتك وكمان بالطريقه دي .. لا يا بنتي مش اصول
صالح : معرفتيش جوزك ليه قبل ما تخرجي من البيت يا رهف انا ربيتك على كده ؟!!!!
إيمان : يا جماعه خلاص بقى اكيد كان عندها اسبابها .. سيبوها ترتاح وبعدها اكيد هتشرحلنا كل حاجة 
رهف : انا مش هشرح حاجه لحد 
 اللي عايز يشوفني باعمل حاجه غلط يشوفني ، انا خلاص زهقت من التبرير
عن اذنكم هدخل اوضتي ارتاح 
مروان بيشدها من دراعها يرجعها تاني : لما أهلك يكونوا موجودين في بيتك تحترميهم 
صالح : خلاص خلاص يامروان ، سيبها على راحتها احنا كدا كدا ماشيين خلاص 
بيقرب من رهف وبيبصلها بتركيز : قلبي مش مرتاح من ناحيتك يابنت العناني .. وانا قلبي عمره ما خانني وقريب هعرف ايه اللي مخبياه ورا الوش المسالم دا
رفعت رهف عينيها وبصتله : من امتى يابابا كنت بتفهمني عشان تيجي بعد ما اتجوزت ودخلت دنيا وبعدت عنك تفهمني 
مروان : رهههههف 
صالح : سيبهاااا .. وتاني مرة متدخلش بيني وبين بنتي 
بيبصلها تاني : أي نعم مكنتش بتكلم واحكي معاكي كتير ، بس لحد اليوم دا انتي مفيش فكرة خطرت بس على بالك ومحستش بيها 
بيطبطب عليها : خدي بالك من نفسك .. وخليكي دايما عارفة إني على بعد خطوة منك
يلا ياماجدة ، يلا إيمان 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
نزلوا على تحت .. دخلت رهف على اوضتها ولسة هتقفل الباب كان مروان بيفتح الباب في نفس اللحظة 
رهف : عايز ايه يامروان ؟ دا انا حتى قولت اوفرلك قفلة الباب عليا واقفله انا المرة دي 
بيقرب منها : انا قربت أجيب اخررري يارهف .. ولو جيبته انتي هتزعلي جامد اووووي 
رهف : تمام .. حاجة تاني ؟ 
مروان : اه ، روحي جهزيلي الغدا 
رهف : عينيا ، وسع 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
حازم بيفتح باب الشقة وداخل يدور على رهف ، فتح كل الاوض ملقاش حاجة .. فتح اوضته ودخل ، بينور النور 
أسماء نايمة 
حازم اتسمر مكانه وبرررق 
حازم : اسماااااء !!!!!
أسماء اتفزعت وفتحت عينيها : حازم 
حازم بيقرب ناحية السرير 
حازم : كنتي فين يااسماء  ؟؟؟؟؟؟
أسماء بخوف : كنت ا....
حازم بيمسك ايديها : بقولك كنتي ايه ؟؟
أسماء : ثواني بس هشرحلك 
حازم : انتي عارفة انا حصلي ايه بسببك ؟ عارفة دورت عليكي في كام مكان وعملت ايه وشكلي بقا ازاي قدام الناس .. وبعد كلللل دا أرجع الاقيكي نايمة هنا ومتدفية 
بيمسكها من دراعها اللي أصلا واجعها : كنتي فييييييين انطططططقي 
إيمان جاية من وراه : كانت عند واحدة صحبتي ياحازم 
حازم : واحدة صحبتك ! 
إيمان : أسماء تعبت في الفرح جامد واللي لحقتها واحدة صاحبتي ومرضيتش تقولي عشان منقطعش الفرح ونقعد بيها ..
اخدتها عندها البيت ولسة مكلماني من شوية قايلالي إنها خرجت من عندها 
أسماء بتبصلها باستغراب
حازم : تعبانة مالها ؟ 
بيبص لأسماء : إبني جراله حاجة 
أسماء بخيبة أمل : لا ياحازم .. إبنك كويس
حازم : انا هعديها المرة دي بمزاجي ، بس أقسم بالله لو اتكررت تاني لاجيب عاليها واطيها
خرج من الأوضة .. جريت إيمان قفلت الباب وراه ودخلت لأسماء تاني 
إيمان : ايه اللي حصل احكيلي بسرعة 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
*في اسكندرية *
على سرير أوضة نوم .. شمس بتفتح عينيها الخضرا وبتفوق لقت نفسها من غير هدوم .. برقت وبصت حواليها بخوف
شافت شاب نايم جنبها على نفس السرير ، برقت وقامت اتفزعت من مكانها 
شمس بتلبس بسرعة : يانهار اسود ومنيل يانهار اسود 
خلصت لبس وبدأت تصحيه 
أحمد : ايه ايه في ايه ياشمس 
شمس بغضب : في ايه ياشمس ؟؟ 
بتضحك عليا يااحمد ! بتقولي تعالي اوريكي الشقة اللي هنتجوز فيها وتشربني عصير فيه مخدرات وتضيعني بالمنظر دا ؟؟؟؟!!
أحمد بيتاوب : مانتي اللي جيتي معايا هو انا غصبتك على حاجة 
شمس : بجد والله !!
عشان امنتلك وكنت واثقة فيك تخون ثقتي وتستغل إني في بلد لوحدي من غير أهلي ؟! 
اعمل ايه انا ياربي .. اعمل اااايه
أحمد ... احنا لازم نتجوز بسرعة أبوس ايدك 
أحمد : ماشي ماشي ربنا يسهل 
شمس بصدمة : ربنا يسهل !!
بتلطم على وشها : يعني انا كدا خلاص مستقبلي ضاع 😱 
أحمد : بقولك ايه ياشمس انا صاحي دماغي مصدعة ومش فايق لنكدك دا خالص .. قومي روحي انتي دلوقتي وبعدين نبقي نشوف الحوار دا 
بتعيط :حسبي الله ونعم الوكيل فيك ياشيخ .. حسبي الله ونعم الوكيل 
بتفتح الباب عشان تخرج 
لقت تامر في وشها .. 
شمس بتبرق : تااااامر 😱😱
تامر داخل الأوضة ببطئ .. 
أحمد اتنطر وبرق اول ما شافه 
*رفع تامر وشه وبص لأحمد *
تامر : تعرف جزاء اللي يلعب مع تامر جاد او يأذي حد من أخواته بيكون ايه ؟؟؟ 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
رهف واقفة في المطبخ بتجهز الاكل .. مروان قاعد في الريسبشن مستني الأكل
الباب خبط .. قام مروان يفتح 
دينا : سيربرااااايس 😍😍
مروان : دينا ؟ 
تعالي اتفضلي 
 دخلت على الريسيبشن 
 دينا : انا عارفة والله إنك في اجازة الجواز والوقت مش مناسب خالص بس فيه ورق لازم يتمضي ضروري جدا 
اخد مروان الورق وبدأ يمضيه وعيون دينا متشالتش من عليه 
دينا بتمسك ايده بدلع : استني بس متقلبش .. فيه امضا هنا كمان 
مروان بيشيل ايديها : حاضر يادينا قولي بالبوق وانا هفهم 
دينا بتشد الورق منه وبتقرب عليه جامد : منا لما بقول بالبوق مبتفهمش يامارو 🥺
مروان بيبعد : دينا اللي بتعمليه دا مينفعش .. ابعدي بعد إذنك 
لسة هيبعد عنها راحت مرمية في حضنه
مروان بيبرق 😳 
رهف خارجة من المطبخ بالاطباق .. شافت المنظر دا 
الأطباق وقعت من ايديها اتكسرت 
رهف خارجة من المطبخ بالاطباق .. شافت دينا في حضن مروان
الأطباق وقعت من ايديها اتكسرت 
دينا ابتسمت اول ما شافت رهف وفضلت زي ما هي
مروان فضل مصدوم دقيقة .. وفجأة
🔥فلاش باك 🔥
رهف نايمة في حضن واحد تاني 
🔥رجع من الفلاش باك 🔥
 اتعدل وحط ايده على دينا 
مروان بابتسامة : خلاص خلاص عشان رهف جت 
رهف مصدومة : خلاص عشان رهف جت !!!
مروان : يلا يادودو قومي كلي معانا بقا اهي رهف بتجهز الاكل حماتك بتحبك 😍
دينا : هي اكيد بتحبني 🙈 بس صدقني مش جعانة خالص 
بتقرب من رهف : معلش بقا ياعروسة اتسببت في وقوع الاطباق من ايدك ووسختي شقتك وانتي لسة عروسة 🥺 بالشرشوبة ومسحتين كدا هتلاقي الدنيا زي الفل 
رهف : وشرشوبة ليه ياروحي وشعرك موجود ؟
دينا : مش فاهمة قصد...
رهف راحت ماسكاها من شعرها موقعاها في الأرض وبدأت تمسح الأكل اللي اتدلق في الأرض بشعرها 
دينا تصوت بعلو صوتها ومش عارفة تفلفص منها
رهف مازالت بتمسح : عشان بعد كدا قبل ما تقربي ناحيتي تخلي بالك كويس اوووي 
مروان جري عليها وبيضحك في الخباثة : انتي مجنووووونة ايه اللي بتعمليه دا 😱😱😱
رهف : ابعدددد يامروان 
انا هوريكي يابنت ال....
دينا : مرواااااان الحقني هتموتني 
رهف بتشدها زيادة : استني استني لسة فيه نقطة تحت الكرسي دا 
مروان بيشدها جامد راحت شادة دينا موقفاها ورمياها في حضن مروان وشعرها مليان اكل وصلصة ..
رهف : كدا بقا تقدر تحضنها بضمير 😁😁
مروان بيبعدها عنه بسرعة بعد ما هدومه كلها بقت اكل 
دينا : مااااشي يارهف .. انا هوديكي في ستين داهيه 
رهف : يلا اتمنى يكون أكلي عجبك ياشاطرة 😘😘 عن اذنكم 
دخلت رهف على اوضتها وقفلت الباب 
دينا بتبص لمروان والشر هينط من عيونها 
دينا بصوت عالي : انت ساكتلهاااااا 😡😡😡😡
مروان بيضحك : اعملك ايه مانتي اللي مستفزة اوي بصراحة 😂😂😂
دينا بغضب فظيع : انت بتضحك 😱😱 يعني الحيوانة اللي جوا دا تعمل فيا كدا وانت واقف هنا بتضحك 
مروان : لااااا حاسبي .. لو كنت عاملتك كويس قدامها فدا لهدف في دماغي 
بس دا ميديكيش الحق تطولي لسانك وتغلطي فيها بكلمة انتي فاهمة ؟؟؟
دينا وشها احمر وعينيها دمعت .. خرجت جري فتحت الباب ونزلت 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
*في اسكندرية *
تامر : تعرف جزاء اللي يلعب مع تامر جاد او يأذي حد من أخواته بيكون ايه ؟؟؟ 
أحمد بيقوم يقف ويتصدم : تامر ! 
تامر بيقرب عليه ببطئ : أختي أنا تخلى بيها وتقولها فكك مني ؟! 
شمس : تامر استني هفهمك 
تامر : شششش .. انتي تخرسي خالص مسمعش حسك 
اتلفت ضرب أحمد بالروسيه كسرله مناخيره ..
أحمد بيمسح الدم : انت بتضربني انا ! دا انا هوديك في ستين دااااهية
تامر : انت كمان بتتكلم 
ضربه بالبونيه بأقوى ما عنده وقعه في الأرض 
 أحمد لسة هيتعدل راح ماسكه تامر وبدأ يضرب فيه يمين شمال يمين شمال .. قام وقف وقعد يضربه بالرجل لحد ما أحمد فقد الوعي 
اتعدل تامر وعدل هدومه .. طلع التليفون وطلب رقم 
تامر : أيوة يامحسن .. هبعتلك لوكيشن دلوقتي فيه جتة تيجي تكتفه وتاخده المخزن لحد مااقولك هنعمل فيه ايه 
قفل التليفون .. اتلفت بص لشمس 
شمس بترجع لورا بخوف وعينيها بتدمع 
اتقدم عليها .. بعزم ما فيه ضربها بالقلم
تامر : امنوني عليكي وسابوكي في الغربة معايا على أساس إني هحميكي .. عيشت سنييين وسنين بحافظ عليكي من نور الشمس ياشمس 
وأول ماانزل القاهرة لمهمة وأرجع بعدها بيومين ألاقيكي في حضن واحد تاني .. ليه ؟؟
بيمسكها من شعرها : ردي عليا ليييييييه ؟؟؟
شمس بتعيط جامد : انا آسفة ياتامر آسفة والله العظيم 
تامر بيزقها : آسفة ! بعد ايه 
تعااااالي 
مسكها من دراعها وخرج بيها .. قفل الباب بالمفتاح على احمد لحد ما محسن ييجي ياخده 
نزل بيها .. فتح عربيته ورماها ورا 
ركب العربية قدام .. دور العربية وبدأ سواقة
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
كريم نايم في سابع نومة  ..
فجأة حس بأيد بتتحط على راسه 
اتخض وقام اتنطر .. 
كريم : بسمة !
بسمة : اه بسمة .. مالك شوفت عفريت !
كريم بيمشي ايده على وشه عشان يفوق 
كريم : ازيك يابسمة عاملة ايه 
بسمة : الحمدلله كويسة .. اخبارك ايه
كريم : بخير الحمدلله 
بسمة : انا فكرت في الكلام اللي قولتهولي آخر مرة 
كريم : ووصلتي لايه ؟؟
بسمة : بص ياكريم ، انا معترفة إني غلط في إني شكيت فيك 
بس دا حصل عشان بقيت الحاجات اللي حكيتهالك .. بس بما إني مش عايزة اسيبك هقترح عليك حاجة 
كريم : وايه هي الحاجة 
بسمة : احنا هنرجع عادي .. بس ليا شروطي طبعاً 
أول حاجة انت هتكتبلي الشقة دي باسمي عشان أضمن حقي وتثبتلي إنك بتحبني وشاريني 
تاني حاجة بقا .. توعدني إنك في خلال أيام بسيطة هتعمل المستحيل وتاخد مكان مروان في الشركة 
وبعدها تقطع علاقاتك بيه وبمراته واختها والعك دا كله 
ووقتها هتكون كسبت نفسك ، وكسبتني 😍
كريم : امممم .. ولو معملتش الكلام دا 
بسمة : وقتها هتبقي خسرت الاتنين ، وانت حر بقا 
كريم : اه .. دا كلام جميل 
بسمة : قررت ايه 
كريم : قررت إني بعد ما تنزلي من هنا هتصل بالمأذون 
بسمة : نعم !! 
دا انت ناويها بقا 
كريم : بصي يابسمة .. انا كنت ناويها لحد من ربع ساعة
 لما وقفتي قدامي وعايرتيني بحاجات مش بإيدي واعلنتي تمردك على كل عيشتنا اللي ببذل كل جهدي عشان اخليهالك أحسن عيشة في الدنيا .. ولما حاولتي تسخنيني علي صاحب عمري .. ولما شكيتي فيا وفي أخلاقي ،  وقتها نويتها من كل قلبي 
   ولما فتحت عيني دلوقتي وشوفتك قاعدة قدامي ناري بردت 
      قولت بس ياد ياكريم اكيد ندمت وحست بغلطها وكل حاجة هترجع زي ماكانت 
      بس بعد اللي قولتيه دا انا للأسف نويتها للمرة التانية .. والأخيرة 💔
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
حازم بيفتح باب الأوضة وداخل 
أسماء واقفة بتلبس هدومها .. دارت دراعها بسرعة أول ما شافته داخل 
حازم باستغراب : مالك اتنفضتي ليه كدا وانا داخل !
تكونيش بتتكسفي مني ولا حاجة ؟
أسماء بتعدل الهدوم على دراعها زيادة : لا هتكسف من ايه .. انا بس اتخضيت 
حازم : تمام .. البسي هدومك بقا وتعالي اوديكي للدكتور نتطمن ع الواد 
أسماء باستغراب : ايه !
حازم :  في ايه غريبة ؟؟
أسماء : اه بصراحة غريبة .. أول مرة توافق تيجي معايا عند دكتور أو حاجة تخصني
حازم : طب يلا متلكيش كتير والبسي قبل ماارجع في كلامي 🙄
أسماء : حاضر في ثانية هكون لبست 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
*في بيت مروان *
مروان بيفتح باب أوضة النوم .. الباب مبيفتحش
مروان بيدب ع الباب : رههههف .. انتي قافلة على نفسك لييييه 
بيدب اجمد : يابنتتتتتتي افتحي الباب
وقف حوالي ١٠ دقايق يدب ع الباب .. فجأة وهو بيدب رهف فتحت الباب وبصتله بابتسامة
مروان داخل بعصبية : انتي مبتفتحيش بسرعة ليه ؟
رهف بدلع : معلش ياحبيبي .. كنت بغير هدومي بس ☺️
مروان : انتي بتقفلي على نفسك بالمفتاح عشان تغيري هدومك ؟!
رهف : اه طبعاً .. أفرض فتحت الباب فجأة شوفتني 😳
مروان بغيظ : انتي عايزة تجننيني صح ؟؟
رهف : لا ياقلبي اجننك ليه .. دا انت حتى جوزي وبكرا تبقى أبو عيالي 
مروان : ايه اللي عملتيه مع دينا دا ؟؟
رهف : مفيش 
غلطت فقولت أعرفها غلطها 
مروان : غلطت زيك كدا ها 
رهف : بغض النظر متدخلناش في تفاصيل بقا .. ماعلينا 
تحب اجهزلك الأكل تاكل ☺️
مروان : لا شكراً كفي نفسك .. انا داخل أتفرج ع التليفزيون 😒
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
صالح وماجدة قاعدين سوا في الريسبشن 
صالح قاعد بيفتكر اليوم واللي حصل فيه .. بيفتكر كلمة مروان "انا سايباها امبارح في الاوضة كويسة !"
بيفتكر معاملتهم مع بعض طول الأيام اللي فاتت
🔥 فلاش باك 🔥
لما مروان دخل لرهف الاوضة عشان يساعدها تخرج من الصدمة النفسية 
مروان : وبعدين ؟
ناوية تودينا لفين تاني يارهف .. عملتي عملتك ودمرتي بيها مستقبلك ، ومستقبلي انا كمان 
وجاية دلوقتي تستسلمي وتسيبيني أنا في وش المدفع !!! 
ما كفاية بقا ياشيخة كفااااية .. 
🔥رجع من الفلاش باك 🔥
صالح بيتعدل : بقولك ايه ياماجدة انا رايح مشوار صد رد كدا ها
ماجدة : رايح فين طيب ما تفهمني 
صالح خرج يلبس جزمته عشان يمشي 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
زياد واقف قدام أمه بيحاول يفكلها في دراعها ورجلها 
أحلام : خلاص يابني كفاية انت واقف كدا بقالك ساعتين 
زياد : ياامي انتي صممتي إننا منروحش جلسة العلاج الطبيعي النهاردة ولازم نعوضها بقا بأي طريقة 
أحلام : ربنا يرزقك يابني ويكفيك شر المرض ويبعد عنك ولاد الحرام قادر ياكريم 
زياد : ادعيلي أوصل للي انا عايزه ياامي 
أحلام : وهو ايه بقا اللي انت عايزه ياولا 🤔 تكونش راسم على بت كدا ولا كدا ومش قايلي 
زياد : هتعرفي كل حاجة في وقتها .. المهم حاسة بأيه دلوقتي 
أحلام : أهو يابني بتحسن الحمدلله .. كل اللي يجيبه ربنا خير 
سابها ودخل اوضته طلع الفون واتصل بحد 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
مروان قاعد بيتفرج ع التليفزيون ومخه بيدور في مليون حاجة .. وفجأة 
رهف خارجة من الحمام بجردل المسح ورايحة في اتجاه مروان 
طلعت الشرشوبة من الماية وبدأت تمسح تحتيه 
مروان بيبصلها باستغراب : انتي بتعملي ايه !!!
رهف : سلامة الشوف ياحبيبي .. مش شايفني بمسح الأرض 
مروان : هي حبكككككت تمسح وانا متنيل قاعد ! وبعدين بتمسحي ايه في شقة لسة مفروشة من يومين تلاتة !!!
رهف : منا بصراحة حسيت ان شعر دينا ممسحش الأرض كويس فقولت أكمل بقا .. انت عارفني بحب النضافة ☺️
حاسب حاسب رجلك كدا 
مروان بيرفع رجله : يابنتي انتي مجنوووووونة !!!!
رهف : والله ممكن 🤷 يلا شغلنا حاجة نسمعها بقا وانا بمسح بدل الملل دا 
مروان بيقوم عشان يقف : لا انتي كدا اتجننتي رسمي 
وهو بيتكلم اتزحلق كان هيقع ، رمت الشرشوبة من ايديها وحضنته بسرعة قبل ما يقع 
بعد ثواني رفعت عينيها بصت في عيونه اللي كانت بتلمع 
فضلوا باصين لبعض .. موقفهم الاتنين مجهول 
ياترى مصدومين إن الصدفة اتسببت في حضنهم لبعض ؟ ياترى كانوا فعلاً محتاجين الحضن دا ؟ ياترى كل واحد فيهم مشاعره لسة حية إتجاه التاني ؟؟
فاق مروان ونزل عيونه وبدأ يتعدل .. بعدت رهف بسرعة عنه
مروان : شكراً 
رهف : الشكر لله 
مروان : رهف هو انتي مخبية عني حاجة ؟
رهف بتفتكر كل اللي حصل طول اليوم .. فاقت بسرعة
رهف : ولنفترض إني فعلاً مخبية عنك حاجة .. لو قولتها هتصدقني ؟؟
مروان : بعد اللي شوفته بعيني معتقدش في حاجة في حياتي ممكن أصدقها بعد النهاردة 
رهف : تمام 
سمعت صوت تليفونها بيدي رسالة في أوضة النوم .. سابت الشرشوبة تاني من ايديها ودخلت تشوف الرسالة 
فتحت باب أوضة النوم ودخلت .. مسكت الفون 
رسالة من نفس الرقم اللي بيبعت كل مرة 
فتحت الرسالة 🔥🔥
"بينك وبين الحقيقة بقوا خطوات تتعد على الصوابع 
بس خدي بالك ☝️
 كل ما هتقربي اكتر .. كل ما الدايرة هتقفل عليكي اكتر 😉 "
قرت الرسالة ولسة بتحاول تترجم اللي مكتوب وتستوعبه .. الباب خبط 
خرجت من اوضتها .. مروان بيفتح الباب 
صالح داخل من باب الشقة 
مروان : أهلا ياعمي تعالي اتفضل 
صالح : لا مش هتفضل ولا حاجة .. انا جاي في مصلحة نقضيها قوام قوام واروح 
رهف : مصلحة ايه يابابا 
صالح : ادخلي البسي هدومك .. احنا هنروح نعمل تحليل DNA للطفل اللي في بطنك .. انا عايز اتأكد بنفسي إنه يبقى إبن مروان 
🔥
كل اللي مر بيه مروان ورهف طول الرواية كوم .. والصدمة دي هتكون كوم تاني 
واللي هيحصل بعدها هيصدمنا كلنا اكتر 
صالح : ادخلي البسي هدومك .. احنا هنروح نعمل تحليل DNA للطفل اللي في بطنك .. انا عايز اتأكد بنفسي إنه يبقى إبن مروان 
مروان ورهف واقفين مصدومة ومتسمرين مكانهم 
صالح : مالكو بلمتوا كدا ليه .. هو انا مش بتكلم ؟؟
مروان : لا ياحج سامعينك احنا بس مستغربين .. ازاي تحليل DNA وهي لسة مولدتش ؟؟
صالح : مهندس كمبيوتر قد الدنيا ومش عارف إن العلم اتطور لدرجة إن تحاليل الحمض النووي بقت تتعمل والام لسة حامل 🤔
رهف : بس انا مش عايزة أعمل كدا يابابا .. ليه أحط نفسي في الموقف دا 
كلها ٧ شهور واولد ووقتها أعمله التحليل اللي يعجبك 
صالح بيبرق : انا لما اقول كلمة تتسمع من غير نقاش☝️
خشي البسي 
رهف : ايوة يابابا بس ...
مروان : خلاص يارهف اسمعي كلام ابوكي وخشي البسي يلا 
رهف : ......
ماشي 
سابتهم ودخلت تلبس و وشها جايب ألوان 
مروان نزل عينه في الأرض
بينه وبين نفسه : هتعمل ايه في المصيبة اللي وقعت نفسك فيها دي ياقرمط 😱😱
مروان : إنما انت ايه اللي طلع في دماغك الحوار دا فجأة كدا ياعمي 
صالح : مفيش .. إحساس كدا جوايا بيقولي إن فيه حاجة مش مظبوطة أو انت بتداري على حاجة 
واحنا اصلنا صعيدي وبنعرف في الأصول يابني .. ولو الواد دا مش إبنك يبقى متشيلش شيلة مش بتاعتك ✋
مروان : ايوا ياعمي بس انا قولتلك إنه إبني وإني ...
صالح : المهم .. المكان اللي هنروح نعمل فيه التحاليل هيكون تبعي انا من الألف للياء
عشان انا مش عايز أي تلاعب ولا حركات 
مروان : تمام ياعمي تحت أمرك 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
*في عيادة امراض نساء*
حازم وأسماء قاعدين مستنيين دورهم 
حازم طلع تليفونه وعمل مكالمة 
حازم : أيوة ياعاطف 
عاطف : ايه يامعلم اؤمرني 
حازم : خلاص احنا جوزنا اختي واتطمنا عليها وكله تمام .. جهز الرجالة بقا عشان نروح بكرا نستلم الطلبية من الحاوي 
عاطف : اعتبروا حصل يامعلم 
حازم : يلا سلام 
السكرتيرة : أستاذة أسماء .. انتي اللي عليكي الدور اتفضلي 
حازم بيمسكها يسندها عشان يدخلوا للدكتور
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
*في عربية تامر *
في الكنبة اللي ورا قاعدة شمس بتعيط 
شمس : تامر انت واخدني على فين 
تامر : شششش .. مش عايز أسمع صوتك ولا توجهيلي كلام 
انسي إني اخوكي واعتبريني سواق اوبر 
شمس بتعيط زيادة بحرقة 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
إيمان رايحة جاية في الشقة متوترة 
ماجدة : يابنتي اقعدي في حتة خيلتيييييني 😱😱
إيمان : ما انا متوتره يا ماما قلبي مش مرتاح للمشوار اللي هو نزله ده
ماجدة : يابنتي ابوكي مش صغير عارف هو بيعمل ايه سيبيه بقا 
إيمان : أصلي بعت لرهف من شوية ع الواتس اب بقولها بتعملي ايه قالتلي بابا هنا وقفلت ومن ساعتها مش عارفة ايه اللي بيحصل 
ماجدة : ايه دا ! وهو ايه اللي هيوديه عند أختك فجأة كدا 🤔
إيمان : بقولك ايه ياامي انا مش هفضل قاعدة كدا لازم أتصرف .. انا هنزل اروحلهم أشوف ايه اللي بيحصل 
فتحت الباب ونزلت بسرعة على تحت 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
رهف خرجت من اوضتها لابسة .. ماشية ببطئ 
صالح : ما تيلا يابنتتتي ماشية على نقش حنة حضرتك
رهف : خلاص انا جهزت أهو 
مروان : يلا .. هنروح بعربيتي تمام
صالح : لا .. هنروح بعربيتي انا وانا اللي هسوق ، يلا ورايا 
نزلوا على تحت ، ركبوا العربية واتحركوا 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
*في العيادة *
الدكتور : تمام ياحبيبتي انا خلصت كشف .. البسي هدومك وتعالي بقا 
راحت الدكتور قعدت على مكتبها وقدامها حازم 
حازم : ايه الاخبار يادكتور طمنينا 
كيس الماية بتاع البيبي اتفتح والماية بتقل .. ودا هيخلينا نضطر نقدم الولادة شوية 
حازم : نقدم الولادة !!
 نقدمها لامتى يعني يادكتور ؟
الدكتور : يعني ممكن اديكم مهلة بكرا كدا تظبطوا أحوالكم واولدها بعد بكرا بإذن الله
أسماء : ايه ؟؟؟؟ بعد بكرا على طول 
الدكتور : للأسف .. اكتر من كدا هبقى بأذيكي انتي والجنين يااسماء 
حازم : طب ازاي ؟؟؟
دا انا عندي سفرية بكرا ضروري جداااا لازم اسافرها 
الدكتور : خلاص سافر وحاول تيجي بكرا بالليل وتكون موجود يوم الولادة بعد بكرا بإذن الله 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
 وصلت إيمان عمارة رهف .. طلعت قعدت تخبط على الباب كتيييير اوي .. محدش بيفتح 
إيمان : ايه دا هما راحوا فين !!!
طب أعمل ايه دلوقتي 
طلعت تليفونها تاني وجربت تتصل برهف .. مبتردش 
تتصل بمروان .. ميردش 
تتصل بابوها .. ميردش 
إيمان : لا كدا فيه حاجة مش طبيعية .. انا لازم أتصرف 
نزلت جري على تحت .. وقفت تاكسي وادتله عنوان شركة مروان 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
حازم وأسماء خرجوا من العيادة وراكبين العربية مروحين
حازم : وبعدين بقا في الحوار الأسود دا .. أعمل ايه انا دلوقتي
أسماء : حازم الشغل بيروح وييجي وياما سافرت براحتك وروحت جيت .. بس انا مبولدش كل يوم 
حازم : قصدك ايه
أسماء : قصدي كنسل السفر دا ياحازم .. خليك جنبي المرة دي
حازم : هو اااايه اللي اكنسل السفر انتي بتقولي اي كلام .. فاكراها ببساطة كدا كنسل السفر فاكنسل السفر 
دي طلبيات وفلوس ناس وحوارات لا تقل أهمية عن ولادتك ١٪ 
أسماء : لا تقل أهمية عن ولادتي ياحازم !!!
حازم : يوووه اقلبي بقا واقفليلنا اليوم 
أسماء بكسرة نفس : لا ولا هقلب ولا اقفلك اليوم .. سافر شوف شغلك 
وانا معايا ربنا 
حازم : ماشي .. انزلي هنا بقا اطلعي انتي البيت وانا هروح أخلص شوية حوارات كدا 
أسماء : ماشي 
فتحت باب العربية وراحت على العمارة عشان تطلع 
وهي طالعة ع السلم تعبت .. وقفت ترتاح شوية 
زياد نازل ع السلم 
زياد : أسماء مالك في ايه .. انتي كويسة ؟
أسماء : كويسة كويسة متقلقش 
زياد : طيب تعالي اوصلك لحد فوق لا تدوخي ع السلم ولا حاجة 
أسماء : لا لا متتعبش نفسك انا هطلع عادي 
زياد : والله ابدا .. تعالي يلا 
بدأ يطلع وراها عشان يخلي باله منها .. وهي بتطلع واحدة واحدة ومبتسمة وبتقارن بين تصرفات زياد وحازم 
 "مكنتش أتخيل في يوم من الأيام ألاقي حد مهتم بأمري كدا !"
زياد : كنتي فين دا .. شكلك راجعة متدايقة 
أسماء : كنت عند الدكتورة 
زياد : تمام وقالتلك ايه .. خير صح ؟
أسماء : والله يازياد انا ما عارفة هو خير ولا شر 
بتقول إن فيه خطر على حياتي وحياة البيبي .. ولازم أولد بعد بكرا 
زياد : بعد بكرا اللي هو بعد بكرا 😳
أسماء : اه 
زياد : امممم .. طب مايمكن دا الأحسن ليكو فعلا 
أسماء : مش عارفة يازياد والله قلبي مقبوض 
واللي قابضني اكتر حازم ميكونش موجود 
زياد : وحازم مش هيكون موجود ليه 
أسماء : عنده سفرية شغل بكرا .. بيقول هيحاول يرجع بدري ويبقي معايا بعد بكرا بس انا مش واثقة في كدا 
حاسة اني هكون لوحدي كالعادة 
زياد : لا طبعاً لوحدك ايه .. وانا روحت فين ؟
أسماء : انت !
زياد : اه انا .. اكيد هاجي معاكي 
أي نعم ممكن مقدرش أظهر اوي بس هبقى معاكي وشايفك من بعيد ... متخافيش
بتبصله وبتبتسم
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
صالح ومروان ورهف وصلوا المكان .. دخلوا يعملوا التحليل 
رهف ومروان وشهم مخطوف وجايب ألوان .. مرعوبين من اللي داخلين يعملوه
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
وصلت إيمان الشركة .. يادوبك داخلة من الباب لقت دينا في وشها 
دينا : مش انتي أخت رهف بردو 
إيمان : أيوة انا .. انتي تعرفيني ؟!
دينا بتكشيرة : اؤمري ؟؟
إيمان : هو فين مكتب مروان 
دينا : عايزاه في ايه ؟؟ ماهو متلقح في شقة أختك .. ولا انتو عايزين تسيطروا عليه هنا وهناك
إيمان : مبدأيا احنا ملناش مصلحة نسيطر هنا وهناك لأنه كدا كدا معانا كله على بعض .. تاني حاجة بقا ودي الأهم 
انتي ايه الأسلوب اللي بتكلميني بيه دا ؟!
دينا : والله انا اتكلم بالاسلوب اللي يعجبني ..  انا موظفة مهمة في الشركة دي وأقدر انده الأمن ييجوا يخرجوكي برا دلوقتي
إيمان وشها بيحمر : هي ميييين دي اللي يخرجوها برا 
كريم جاي من بعيد
كريم : ديناااا
دينا : افندم !!!
كريم : انتي ايه الطريقة اللي بتكلميها بيها دي ! ماتتكلمي عدل 
دينا : نعم ؟ 
انت بتكلمني انا كدا ؟؟
كريم : اه أكلمك انتي كدا ولو انتي موظفة مهمة في الشركة فأنا المدير التنفيذي يبقى صحبي الانتيم وممكن ارفدك أصلا .. اتفضلي على شغلك يادينا 
دينا عينيها بتحمر من النرفزة : مااااشي ياكريم .. ماشي 
مشيت على جوا والعفاريت بتتنطط في وشها 
كريم : تعالي معايا المكتب ياايمان 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
رهف ومروان عملوا التحليل وخلصوا ... خرجوا هما التلاتة على برا 
مروان بتوتر : هما قالولك النتيجة هتطلع امتى ياعمي ؟؟ 
صالح : بتسأل ليه ؟
مروان : عادي يعني حب استطلاع بس
صالح : ان شاء الله اول ما النتيجة تطلع هبقى أقولك .. لكن مواعيد مش هقول 
معلش الحرص واجب بردو ، خصوصا في الحاجات دي
مروان : تمام 
ركبوا العربية في اتجاههم للبيت 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
*في مكتب كريم *
كريم : ايه يابنتي مالك بقا جاية تجري ليه كدا 
إيمان : انت تعرف حاجة عن مروان او رهف ؟؟
كريم : اعرف حاجة عن مروان او رهف !
ما زمانهم في البيت اكيد يابنتي هيكونوا راحوا فين يعني
إيمان : مش في البيت ومبيردوش علب تليفوناتهم كمان 
كريم : اهااا .. طيب تلاقيهم خرجوا يتفسحوا ولا حاجة 
إيمان : يتفسحوا ايه ياكريم مانت فاهم اللي فيها ... وبعدين انا عرفت كمان ان بابا راحلهم وهو كمان اختفى معاهم 
والصراحة كدا انا قلقانة اوي من مرواحة بابا دي 
كريم : انتي هتقلقيني انا كمان كدا 
طب استني هجرب انا اتصل بمروان كدا 
بيتصل بيه مبيردش 
كريم : مبيردش بردو !!
حاجة غريية فعلاً 
إيمان : جيب العواقب سليمة يارب 
كريم : طب بصي تعالي الاول كدا اقعدي نطلب حاجة نشربها وانا هحاول أوصله 
إيمان : حاجة نشربها ايه بس في الوضع دا 
كريم : يابنتي اهدددي بإذن الله خير .. تعالى اقعدي يلا 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
*في عربية تامر *
تليفونه بيرن "دينا" رد عليها
تامر : أيوة 
دينا : انت مبتردش عليا ليه من بدري 
تامر : انتي بتتكلمي كدا ليه ماتظبطي نفسك !!!!
دينا : حاضر خلاص 
بكلمك من بدري مبتردش 
تامر : عملتي اللي قولتلك عليه 
دينا : اه ياباشا حصل 
 روحت ومعايا الورق وخليته يوقع عليه كله من غير ما يحس 
تامر : تمام .. فلوسك كلها هتوصلك على داير المليم
ومن أول دلوقتي تبعدي عنه تماماً .. علاقتك بيه علاقة واحدة ومديرها 
مفهوم ؟
دينا : أيوة بس دا طلب صعب اوي
تامر : مفهووووم ؟؟؟؟
دينا : مفهوم مفهوم خلاص 
قفل معاها الفون .. وقف بالعربية 
تامر : شمس .. احنا وصلنا 
ودلوقتي هتعملي اللي هقولك عليه بالحرف ، يا كدا يا هحبسك معايا انا ومش هتشوفي النور تاني 
شمس بتعيط : حاضر 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
رهف ومروان وصلوا البيت .. صالح روح على بيته 
مروان بيفتح باب الشقة عشان يدخل ورهف وراه .. دخلوا قعدوا 
رهف : انت ازاي توافقه على حاجة زي كدا ؟ 
مكنتش قادر تطلع بأي حجة !!
مروان : لو كنت قادر أكيد مكنتش حطيت نفسي في موقف زبااالة زي دا 
بس هنعمل ايه بقا .. الله يجازيه اللي كان السبب
رهف : خليك فاكر يامروان .. قريب أوي هتفتكر اللي انت بتعمله دلوقتي دا وتضرب نفسك بالجزمة .. هي حكاية وقت مش اكتر
مروان : ياستي اتفقنا .. انا كمروان نفسي اضرب نفسي بالجزمة واقول انا غلطان 
رهف بتحط ايديها على دماغها بدوخة
مروان : رهف انتي كويسة 
قامت جريت على الحمام وبدأت ترجع .. مروان جه جري وقف جنبها وبدأ يطبطب على ضهرها 
خلصت وسندت على الحيطة .. قعدها على البانيو .. مد ايده بلها ماية وغسلها وشها 
مازالت ساندة على الحيطة دايخة وتعبانة 
مسك ايديها يقومها كانت هتقع من طولها .. شالها ومشي بيها لحد أوضة النوم 
قعدها على السرير وبدأ يشربها ماية واحدة واحدة .. خرج على برا جاب عصير من التلاجة ورجع 
مروان : خدي اشربي العصير دا عشان تفوقي 
رهف : لالا مش عايزة اشرب حاجة 
مروان : لا ماهو مش بمزاجك 
مسكها وبدأ يشربها بالعافية .. خلصت كوباية العصير سندها عشان تنام
*بعد ساعة *
قامت تدخل الحمام وهو ماشي وراها مخلي باله منها بس من غير ما تحس
*جرس الباب بيرن *
راح مروان يفتح الباب ... 
 شمس في وشه وواقفة بتعيط
مروان اتصدم : شمس !! 
رهف واقفة تبصلها باستغراب .. متعرفهاش 
جه تامر من ورا شمس 
تامر : الف الف مبروك ياعرسان .. معلش بقا جت متأخرة شوية
مروان اتصدم اكتر ...
رهف بتبرق وبترجع لورا بزعر وخوف
بينها وبين نفسها : لا لا اكيد دي تخاريف التعب .. مستحيل يكون هو !!!
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
بين كل سطر وسطر في الرواية فيه مليون سر محتاج تركيزكم عشان تفهموه
بس تفتكروا ايه اللي خوف رهف بالمنظر دا لما شافت تامر 🤔 
رهف بتبرق وبترجع لورا بزعر وخوف
بينها وبين نفسها : لا لا اكيد دي تخاريف التعب .. مستحيل يكون هو !!!
مروان : لسة فاكرين دلوقتي إن ليكو اخ ؟؟ 
تامر : طب هتفضل موقفنا على باب شقتك كدا كتير ؟!
مروان بيبعد عشان يدخلوا : اتفضلوا 
دخلوا هما الاتنين من باب الشقة .. مروان بيقفل الباب وبيتلفت عشان يدخل 
شمس جريت اترمت في حضنه وقعدت تعيط جامد اوي 
فضل مروان ساكت ومنزل ايديه الاتنين جنبه .. صوت عياطها بدأ يعلى اكتر وهي بتحضنه زيادة 
عينيه دمعت وعروقه ظهرت من كتر الحزن 
مروان : تعالوا يلا اتفضلوا 
بعدت وراحوا هما التلاتة قعدوا ع الانتريه 
رهف مازالت واقفة زي ماهي مصدومة
تامر : مش هتعرف مراتك علينا يامروان ولا ايه ؟
ولا تكونش مستعر مننا 
رهف : مين دول يامروان ؟؟؟
مروان : دول أخواتي .. تامر وشمس
رهف بتبرق : نعم ؟!!!!
هو انت مش قولتلي كان عندك أخ وأخت ماتوا في حادثة 
شمس بتعيط زيادة وتامر ملامح وشه بتقلب
مروان : قولتلك كدا عشان دا اللي انا كنت مصدقه ومقتنع بيه 
لما اخواتي الاتنين يسيبوني في أصعب ظروف بمر بيها ويمشوا لسنيييين طويلة يبقى ارحملي اعتبرهم ماتوا 
رهف بتبص لتامر وعينيها مليانة أسئلة
رهف : طيب هسيبكم مع بعض شوية وادخل أغير هدومي 
دخلت اوضتها قفلت الباب بالمفتاح .. قعدت ع السرير 
🔥فلاش باك من ٤ سنين 🔥
رهف : الو .. انت فييين كل دا ياتامر من اول امبارح قالبة عليك الدنيا 
تامر : مشغول يارهف
رهف : والله ؟
وانت من امتى بتنشغل عني لدرجة إنك تقعد يومين متعرفش حاجة عني 
تامر : رهف انا عايز أتكلم معاكي بصراحة 
رهف : اتفضل ؟ 
تامر : احنا مش هينفع نكمل مع بعض 
رهف : ايه ؟؟؟
انت بتهزر مش كدا
تامر : لا يارهف للأسف مش بهزر .. احنا الاتنين مش متوافقين مع بعض 
حتى فرق السن بيننا كبير وانتي لسة قدامك الحياة طويلة
رهف : انت جاي تقولي الكلام دا دلوقتي ؟ 
يعني انت بقالك سنة مرتبط بيا ومعشمني إن مجرد ما هخلص ثانوية عامة وادخل الجامعة هتيجي تتقدملي واول ماادخل الجامعة تكتشف إننا مش مناسبين لبعض !!!!
تامر : متقلقيش يارهف .. قريب هيجيلك الأحسن مني بكتير ، اللي هتلاقي معاه اللي عمرك ماكنتي هتلاقيه معايا
رهف : ربنا يسامحك ياتامر 
يمكن ربنا يسامحك .. لكن انا عمري في حياتي ما هسامحك 
قفلت السكة 
🔥رجعت من الفلاش باك 🔥
عينيها مدمعة .. بتترعش واحساسها مختلط بين الخوف والرعب إن حد يعرف 
وبين استرجاع ذكريات مكانتش تتمنى تفتكرها تاني بعد ما ارتبطت بمروان 
وبين مليون سؤال في دماغها 
سابني ليه ؟ 
وازاي الدنيا تدور واتجوز اخوه ؟
وليه راجع دلوقتي ؟؟؟؟؟ 
رهف بتنهيدة : راجع ناوي على ايه ياتامر .. ناوي على ايه انا مش ناقصة مصايب 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
*في الريسبشن *
تامر : انا النهاردة عرفت إني مكنتش قد الامانة دي 
انا ربيتلك أختك سنين .. من وقت ما كانت لسة طالعة من البيضا متعرفش الألف من كوز الدرة
لحد ما بقت عروسة كبيرة تعرف تعمل كل حاجة .. تعرف تمشي مع شباب وتنا...
مروان بيبرق : انت قولت ايه ؟؟؟
تامر سكت وبص في الأرض 
مروان : بقولك انت قولت اااااااايه ..انططططططق 
اه .. يعني اللي فهمته صح
بيبص لشمس بغل : حتى انتي ؟ حتي انتي ياشمس 
قام وقف وجابها من شعرها : حتي انتتتتتتتتي
شمس بتصوت و بتعيط : استننننني يامروان أبوس ايدك افهم 
مروان بيلطشها بالقلم : افهم ااااااايه .. أفهم ايه ياواطية يارخيصة 
بيمسك في تامر : وانت كمان اااااايه معندكش دم ولا قلب 
خدتها منين واختفيت بيها سنييييين وسنين وراجع بيها بمصيبة .. دا انا هطلع عينيكوووووا انتو الجوز 
تعالي هنا 
لسة هيمسك في شمس تاني جت رهف تجري تشده من عليها
رهف : في ااااايه يامروان اهدددددى 
مروان بيزق رهف : ابعددددددي انتي ومتدخليش بيني وبين اختي 
بيمسك شمس اكتر : انا هكسرلك عضمك النهاردددددة لحد ماتقوليلي ميييين الحيوان دا
ووسط الاشتباك الفظيع دا ومروان بيحاول يضرب شمس ورهف عمالة تحوشه عنها وتشدها من تحت ايديه .. مروان وسط الغضب زق رهف طيرها من قدامه 
صوتت وهي بتتزق وكانت هتقع علي ضهرها على السيراميك 
بالصدفة كان تامر واقف راح جاري لاحقها ومسكها قبل ماتقع 
مروان بيبرق : رههههههههف 
رهف بتاخد نفسها بصعوبة .. بتفتح عينيها لقت نفسها في حضن تامر اللي بيشيلها وعيونه مليانة خوف عليها 
برقت أول ما شافته في وشها 
جري مروان خدها منه بسرعة وبعده عنها
مروان بيبص لتامر والشر في عينيه : لو قربت من مراتي أقل من متر تاني انا هقتلك ياتامر .. انت فاهم 
هقتللللك 
بيحط ايده على وش رهف : انتي كويسة؟
رهف : اه يامروان كويسة 
مروان : انا مكنتش أقصد ازوقك جامد كدا 
تامر : طيب .. انا بقول كفاية لحد كدا 
احنا هنطلع لابوك فوق نسلم عليه ونقعد معاه 
وقت ماتعوزنا احنا فوق .. بس متزعلش نفسك انا وجودي هنا مش مطول 
مسافة يومين تلاتة وهرجع أكمل اللي ورايا
مروان بيبص لشمس : خلي بالك حسابنا مخلصش .. انا هعدي اليوم النهاردة بس عشان انتي لسة جاية 
ومن بكرا حسابك هيكون جحيم معانا كلنا 
خرج تامر طلع على أبوه ومعاه شمس 
رهف قاعدة وشها جايب ألوان 
مروان : مالك يارهف وشك اتخطف من ساعة ما اخواتي دخلوا ليه !!! 
رهف: هو انت ممكن تفهمني اللي حصل دا معناه ايه ؟
وازاي تكدب عليا كدبة زي دي !!!
مروان بيضحك بسخرية : طب والنبي بلاش انتي تتكلمي على الكدب والخداع 
انا داخل أنام .. تصبحي على خير
تليفون رهف رن 
بترد : أيوة ياايمان
إيمان : انتي فيييييين يارهف كل دا حرام عليكي دا انتي نشفتي دمي ياشيخة 
كريم جنبها : يابنتي اهدي بس لحد مانعرف ايه اللي حصل 
رهف : ايه ياايمان في ايه وبعدين كريم ايه اللي جابه جنبك !!
إيمان : سييييبك من كريم دلوقتي وفهميني كنتي فييين وابويا عندك بيعمل ايه 
رهف : كنا قاعدين فجأة بابا جه ولقيناه بيقولنا يلا نروح نعمل تحليل DNA 
إيمان : يانهار اسود .. وبعدين؟
اوعي تقوليلي عملتوه 😱😱😱
رهف : للأسف .. مكانش قدامنا حل تاني 
إيمان : يالهووووي يارهف انتي بتهزري .. انتي عارفة دا معناه ايه ؟؟؟؟
رهف : معناه إنها مسألة وقت وبابا هيعرف كل حاجة وياعالم هيعمل فيا ايه وقتها 
إيمان : ربنا يجيب العواقب سليمة .. المهم
أسماء هتولد بعد بكرا 
رهف : نعم ؟؟ 
ازاي يعني 
إيمان : زي الناس .. هي وحازم كانوا عند الدكتور من شويه والدكتور قالت ان في خطر على حياتها هي والبيبي ولازم تولد بعد بكره
رهف : لا إله إلا الله .. ربنا يسترها 
ماشي انا على بكرا كدا هجيلكوا عشان أحضر معاكو حاجة الولادة .. وعشان عايزة أتكلم معاكي ضروري في كذا حاجة 
إيمان : تمام 
قفلت مع إيمان ودخلت قعدت ع السرير .. تفتكر اللي حصل طول اليوم وقد ايه كان يوم صعب جداااا 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
إيمان قفلت الفون 
كريم : ايه الأخبار .. خير مش كدا ؟
إيمان : والله ياكريم انا مابقيت عارفة هو خير ولا شر .. انا بقيت خايفة اوي على رهف 
جوايا كلام كتير اووووي مش عارفة اقوله لحد عشان محدش يعرف الحاجات دي غيري
كريم : طب مانا كمان مشترك معاكي في الموضوع .. احكيلي 
إيمان : خليها وقت تاني أحسن بقا عشان الوقت اتأخر ولازم أروح
كريم : تمام في أقرب فرصة نتقابل فيها احكيلي بقا .. يلا تعالي اوصلك
إيمان : لا لا خليك انا هاخد اي تاكسي 
كريم : لا طبعاً تاكسي ايه وانا موجود 😳
يلا بينا 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
طلع تامر على شقة ابوه ومعاه شمس .. فتح باب الشقة بالمفتاح اللي معاه 
دخلوا على أوضة أبوهم أول حاجة يشوفوه .. كان نايم
سابوه وخرجوا تاني على الصالة
تامر : خشي اوضتك اقفلي على نفسك ومشوفش وشك تاني لحد ما نشوف هنعمل .. يلاااا
شمس بتعيط : حاضر 
دخل تامر على اوضته وقفل الباب .. قعد عالسرير 
🔥 فلاش باك على نفس السرير من ٤ سنين🔥
تامر دخل الأوضة قعد جنب مروان 
تامر : ايه اللي واخد عقلك وموديك بعييييد اوي كدا 😉
مروان : 😂😂😂
ايه اللي هياخد عقلي يعني .. منا كويس اهو 
تامر : لا منا بنزل القاهرة يوم واحد في الشهر .. فخلينا نستغل اليوم دا بقا ونحاول نمارس فيه الاخوة بكل الطرق 😂😂😂
مروان : حلوة نمارس فيه الاخوة دي 😂😂😂
ابدا ياسيدي .. فيه بنت كدا عجباني وبفكر اكلم ابوك ونروح نخطبها في أقرب فرصة 
تامر : اوباااااا بقا دا الجنس الناعم ليه يد في الموضوع زي ما كنت متوقع 😉😍😍
لاااااا دا انت تحكيلي بالتفصيل بقا هي مين وعندها كام سنة وحواراتها ايه 
مروان بابتسامة : إسمها رهف .. رهف صالح العناني 
قام تامر اتعدل : رهف صالح العناني !
انت متأكد من الإسم يامروان 
مروان : اه متأكد .. ليه فيه ايه 
تامر : مفيش .. انت معاك صورة ليها طيب ؟
حابب أشوف مرات اخويا المستقبلية يعني 😂
مروان : اه معايا .. استنى اطلعهالك
فتح الفون وطلع الصورة
مروان : اهي 😍😍
تامر مسك الفون .. مجرد ما شاف الصورة نزل عليه سهم الله وكأن الزمن وقف وعقارب الساعة اتشلت 
مروان : ايه ياتامر .. مقولتليش رأيك ؟؟
تامر : اه جميلة ماشاء الله ..
بيحط ايده على كتفه : تمام كلم الحج وقوله إنك عايز تخطبها وانا في ضهرك في أي حاجة ياخويا
مروان : طول عمرك أبويا قبل ماتكون أخويا ياتامر .. ربنا يخليك ليا يارب 
تامر : ويخليك ليا .. يلا انا هقوم أريح شوية عشان تعبان 
🔥 رجع تامر من الفلاش باك 🔥
اتعدل ع السرير وسند دماغه 
تامر بتنهيدة : يااااارب قدرني 
طلع التليفون وعمل مكالمة 
تامر : أيوة يامحسن .. عملت اللي قولتلك عليه ؟
محسن : اه ياباشا .. أحمد معايا زي ما قولتلي وكله تمام
تامر : خلي بالك منه يامحسن .. ولو هرب منك هخليك تتمنى الموت بدل المرة مليون ... عارف ليه يامحسن ؟
محسن : ليه ياباشا 
تامر : عشان الواد دا خطر علينا .. ولو هرب هيوديني انا واخويا في ستين داهيه وساعتها مش هيكفيني فيك عمرك .. مفهوم
محسن : برقابتي ياريس 
تامر : تمام .. يلا سلام 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
*في بيت صالح *
حازم واقف يحضر شنطته قدام الدولاب 
أسماء : بردو ناوي تسيبني وتمشي ياحازم !!
حازم : هو احنا اللي هنقوله هنعيده يااسماء ؟؟؟
أسماء : ولا هنقول ولا هنعيد 
انا بس حبيت أقولك ان اللي بتعمله دا هتندم عليه جامد اوي .. هييجي اليوم اللي هتندم فيه على كل لحظة احتاجتك فيها وملقتكش 
حازم : وامتى بقا اليوم دا ان شاء الله ؟!
ماجدة دخلالهم : انت بردو هتسافر ياحازم في الوضع دا 
حازم : اه ياامي هسافر 
همشي النهاردة بعد الفجر وبإذن الله بكرا بعد الفجر هكون هنا ونروح المستشفي الصبح مع بعض 
ماجدة بغيظ  : براحتك ياحازم 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
*تاني يوم الصبح *
جاد صحي من النوم .. دخل الحمام اتوضى وخرج عشان يصلي .. 
وهو بيصلي تامر خرج من اوضته ، وشمس خرجت من اوضتها .. وقفوا وراه 
جاد واقف بيصلي ومش مركز مع الصلاة من كتر ماهو مستغرب 
"أبواب الاوض اتفتح ازاي وانا عايش لوحدي !"
وكانت أصعب مرة يصلي فيها جاد في حياته .. وسط القلق والخوف والتوتر اللي كان فيه ومش راضي يقطع الصلاة 
خلص صلاة .. سلم 
اتلفت يشوف مين اللي واقف وراه 
جاد بيبرق وبيرجع خطوة لورا وعينه  : تامر .. شمس !!!!
شمس بتعيط : وحشتني اوي يابابا 
تامر : طمني عليك يابابا عامل ايه 
جاد : يعني لما شوفتك في فرح اخوك مكنتش غلطان .. كنت موجود فعلاً 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
رهف ماشية في شارع ملهوفة وبتدور على حاجة مهمة ضايعة منها ومش قادرة تلاقيها ... فجأة لقت برميل كبيييييير اوي مليان طين 
طلعت على البرميل ونطت جواه .. وبعد خمس دقايق طلعت ومعاها الحاجة اللي بتدور عليها 
فجأة بتبص حواليها .. لقت البرميل مليان لبن ، مش طين 
برقت ومكانتش مصدقة دا ازاي حصل .. رفعت عينيها المدمعة وبصت للسما 
وبعلو صوتها : يااااارب
فجأة لقت مروان بيصحيها ... قامت من النوم مفزوعة
رهف : في ايه في ايه 
مروان : مفيش يارهف انتي بقالك دقيقتين عمالة تتكلمي وانتي نايمة وتقولي يارب 
رهف : يعني اللي شوفته دا كان حلم ؟؟
مروان : هو ايه ؟؟؟
رهف : حلمت اني ا.... ، ماعلينا يامروان
انا هقوم احضرلك الفطار وأروح عند ماما عشان أسماء هتولد بكرا 
مروان : تروحي !! 
إسمها نروووح 
رهف : يعني ايه !! 
مروان : يعني من الساعة اللي بقيتي فيها على زمتي رجلي على رجلك في كل مكان تروحيه 
رهف : مروان انت اجازتك هتخلص كمان يومين وهترجع الشغل واعي للي بتقوله ؟
مروان : اه واعي .. خشي البسي يلا على ماانزل اجيب حاجة واجي 
رهف : ماشي
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
*بعد نص ساعة *
الباب بيخبط 
رهف رايحة تفتح الباب : يعني لما انت كدا كدا جاي تاني مخدتش مفتاحك ليه يامروا...
لقت في وشها تامر 
رهف : تامر !!
تامر فتح الباب بالعافية ودخل .. قفل الباب 
رهف : انت ايه اللي بتعمله دا انا جوزي مش موجوووود 
تامر : ششششش .. عايزك في كلمتين وهمشي على طول 
رهف : الكلمتين دول انت ممكن تقولهملي في اي مكان لكن الوقفه دي ما تنفعش انا بنت ناس وبعرف اتجنب مواطن الشبهات 
تامر : شبهات ؟؟ 
انا وانتي عارفين كويس اوي إن المرحلة دي انتي عديتيها من زمان اوي 
عارفة من امتى ؟؟ 
من الوقت اللي اتعرف فيه إنك حامل وانتي لسة بنت 
رهف : انت عرفت منين الكلام دا ؟؟؟
تامر : انا أعرف عنك اللي ابوكي وامك ميعرفوهوش يارهف 
رهف : رجعت ليه ياتامر ؟؟ رجعت ليه وناوي على ايه المرة دي 
مكافكش المرة اللي فاتت لما دمرتلي حياتي ودخلتني في حالة اكتئاب لمدة سنة بسببك ؟ 
جاي تدمرلي حياتي تاني دلوقتي !! 
تامر : انتي لو عرفتي انا راجع ليه هتوطي على رجلي تبوسيها .. بس عموماً هنأجل الخطوة دي 
انا جاي أقولك كلمتين بالظبط .. انتي واقفة في مركب كبيرة اوووي بطولك
لو معرفتيش ازاي تقودي المركب دي للشط هتغرقي .. بس السبب في دخولك المركب دي مش انتي لوحدك
مروان جوزك كمان مشترك معاكي
رهف : انا مش فاهمة حاجة !! 
تامر : ذاكرتك قوية وذكية .. لو ركزتي في الجملة اللي قولتهالك دلوقتي هتوصلي للحقيقة في أقل من يومين 
سمعاني ؟ أقل من يومين يارهف 
سابها وفتح باب الشقة وطلع على فوق 
وقفت رهف مستغربة .. عمالة تراجع الجملة في مخها يمكن تفهم يقصد ايه بالمركب الكبيرة والغرق .. مش فاهمة حاجة !! 
باب الشقة اتفتح تاني بالمفتاح 
مروان : جهزتي ؟ 
رهف : اه يامروان جاهزة 
مروان : طيب يلا 
نزلوا ركبوا العربية في إتجاه بيت اهلها 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
*وصلوا عند العمارة*
مروان : انزلي اطلعي انتي وانا هركن العربية واجي وراكي 
رهف : تمام 
فتحت باب العربية ونزلت وهي دايخة ومزغللة  .. فتحت باب العمارة ودخلت 
رفعت رجلها عشان تطلع أول سلمة .. حست إن الحوش بيلف بيها ومش شايفة السلمة بوضوح رجعت لورا وكانت هتقع وفجأة .. حست بأيد بتشدها توقفها تاني 
فتحت عينيها بسرعة تشوف مين دا ؟
زياد : رهف .. انتي كويسة ؟؟ 
رهف بتتعدل : اه اه كويسة .. شكراً يازياد 
زياد : لا الشكر لله على ايه
 بس خلي بالك ☝️ في الوضع بتاعك دا الوقعة بزعل ها 😉
رهف بترفع عينيها وبتبرق : انت قصدك ايه بالكلام دا !!!!
زياد : مالك اتخضيتي ليه كدا ؟ 
أقصد إنك حامل .. والوقعة معاكي بفورة 
خلي بالك بقا 
رهف : وانت عرفت منين إني حامل اصلا ؟
زياد : هو في حاجة بتستخبى !
رهف : اه فيه حاجات بتستخبى طبعاً .. احنا كنا ناويين منعرفش الناس دلوقتي ونعلن بعد الجواز بشهر ، ونقول إني ولدت على ٧ شهور
انت عرفت منين بقا ؟؟
زياد : لو في حاجة ممكن تستخبى عن العالم كله .. العبد لله مفيش حاجة بتستخبى عليه ☺️
خلي بالك بقا وانتي طالعة بقيت السلم 
سابها وخرج من العمارة .. بصت عليه وهو خارج 
رجعت بصت قدامها تاني 
رهف : وبعدييييين يعني .. هفضل كل دقيقة بحيرة شكل !
انا كدا هتجنن بجد 😱😱😱
🔥فلاش باك من أسبوع 🔥
قامت رهف خرجت من المعمل تليفونها ادى رسالة واتس اب من رقم غريب .. فتحته تشوفها 
" كل دا إحنا لسة في البداية ..
ونهايتك على ايدي هتكون مستشفى المجانين إن شاء الله 
اجمدي كدا لسة اللي جاي أحلى " 
🔥رجعت من الفلاش باك 🔥
رهف : اهاااا .. يعني دا الغرض فعلاً 
إني أفضل في التوهان دا لحد ما ادخل مستشفى المجانين !!
بس انا مش بالضعف دا .. عرفت حقايق كتير مكنتش اعرفها
وفي خلال يومين بالظبط هكون عرفت بقيت الحقيقة 
مروان داخل من باب العمارة
مروان : ايه ده انتي لسة واقفة زي مانتي ؟!!!
رهف : دوخت شوية بس فقولت أقف استريح 
مروان : طب انتي كوي....
فجأة سمعوا صويت جامد اوي من شقة ابوها فوق 
بصوا لبعض وبرقوا 😳
فجأة رهف ومروان سمعوا صويت جامد اوي من شقة ابوها فوق 
بصوا لبعض وبرقوا 😳😳😳
طلعوا بسرعة على فوق وقعدوا يدبوا ع الباب لحد ما إيمان جت جري تفتح 
أسماء قاعدة ع الأرض عمالة تصوووت من الوجع وماجدة قاعدة قدامها مسكها ايديها
رهف داخلة تجري : ايه ايه مالها في ايه 
ماجدة : والله يابنتي مااعرف هي مرة واحدة لقيناها بتصرُخ بعلو صوتها وقعدت في الأرض بالطريقة دي 
إيمان : انا مش عارفة المفروض نعمل ايه دلوقتي .. نوديها المستشفى ولا نكلم الدكتورة ولا ايه ؟؟؟
مروان : انتوا لسة بتسألوا !! قوموها بسرعة نجري بيها على أقرب مستشفى 
رهف : يلا بسرررعة وانا هتصل بالدكتور في الطريق اقولها نطلع على أنهي مستشفى عشان تكون موجودة معانا 
أسماء بتتوجع جاامد وعرقانة : لااااااا استني يامروااان 
جوز.. جوزي مش موجووود يارهف مش هولد إلا ماحازم يكون معايا أبوس ايدك
رهف : حازم اااايه دلوقتي يااسماء احنا في حازم ولا في الواد اللي خلاص هينزل منك او هيحصلك حاجة انتي وهو .. يلااا ياسماء 
ماجدة : يالهوي طب استني أما ابوكي ييجي من الشغل ع الأقل 😱
رهف : ياماما مفيش وقت للكلام دا البت قاعدة تصوت 
أسماء بتعيط : لاااا يارهف أبوس ايدك .. مش عايزة يحصلي حاجة قبل مااشوفه
رهف وإيمان بيبصولها وعينيهم مدمعة
مروان : لا كدا مش هينفع خالص 
اتقدم مروان على أسماء وراح شايلها بالعافية نازل بيها على تحت ووراه رهف وإيمان وماجدة 
حطها في العربية وراه .. جم كلهم ركبول جنبها وطلع هو يركب قدام
دور العربية وبدأ يتحرك 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
زياد واقف وراهم بعربيته .. دور هو كمان واتحرك على نفس الطريق
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
صالح داخل المكان اللي عملوا فيه تحليل ال DNA 
وقف قدام موظفة الاستقبال : سلام عليكم يابنتي .. انا جيت من يومين كدا عملت تحليل DNA لبنتي وجوزها وطلبت النتيجة تطلع مستعجل قولتولي اجي النهاردة 
أقدر اخدها ولا ايه ؟؟
الموظفة : اه طبعاً يافندم اتفضل استريح وانا هشوف الكشوفات و اجيبلك النتيجة حالاً
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
*وصلوا المستشفى *
نزل مروان من العربية وجري فتح الباب اللي ورا وشال أسماء نزلها ... جريت من وراه إيمان ندهت للطوارئ يجيبوا التروللي ونيموها عليه .. دخلت الإستقبال 
رهف : انا كلمت الدكتور وقالتلي إنها جاية في الطريق وعلى وصول خلاص .. وقالتلي غالباً كدا هتولدها النهاردة على طول 
ماجدة : استر ياستااااار 
مروان : بإذن الله خير متقلقوش ياجماعة 
إيمان : طيب يلا ندخل نخلينا جنبها لحد ما الدكتور تيجي 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
*في بيت جاد *
جاد : انا لحد دلوقتي مفهمتش بردو انتو ايه اللي فكركوا بيا وجابكوا دلوقتي ؟!!!
تامر : مانا قولتلك يابابا .. وحشتونا فجأة وقولنا نيجي نشوفكم 
جاد : ربنا يسترها عشان قلبي مش مرتاح .. انا هقوم أكمل صلاة 
قام جاد يكمل صلاة 
دخلت شمس اوضتها وقفلت على نفسها
🔥فلاش باك يوم رجعوها القاهرة 🔥
أحمد داخل على شمس الكافيه 
شمس : ايه يااحمد كلللل دا .. قاعدة مستنياك بقالي ساعة
أحمد : معلش كان ورايا حاجات بخلصها .. المهم انتي أخبارك ايه ؟؟ 
شمس : كويسة الحمدلله .. انت عامل ايه 
أحمد : ايه مش ناوية تحني عليا بقا 😉
شمس : احن عليك بأيه ؟
أحمد : ياشمس الحكاية مسألة وقت وهاجي اتقدملك واخطبك من اخوكي ولازم ع الأقل تشوفي الشقة اللي هتتجوزي فيها دي الأصول يعني 
شمس : لا ياراجل ! 
وهي بردو الاصول بتقول إني أروح شقة لوحدي مع واحد غريب والشيطان تالتنا 🤔🤔
أحمد : شيطان اااايه ياشمس انتي محسساني انك مرتبطة بذأب بشري .. ماتفكي كدا الله يباركلك عشان ربنا يفكها علينا 
مفيش حاجة من اللي في دماغك دي هتحصل 
شمس : معلش يااحمد اعفيني انا من المشوار دا 
أحمد ملامح وشه بتتغير : اااه .. شكلك هتتعبيني 
طيب ... قوليلي ياشمس 
بتحبي أخواتك قد ايه ؟
شمس : معنديش أغلي منهم الاتنين في حياتي
أحمد : اه .. طيب عايزك تلقي نظرة على اللي هوريهولك دلوقتي 
يمكن الرسالة توصل أسرع 
شمس : هتوريني ايه
أحمد : طلع الفون .. فتح فيديو 
*وكان نفس الفيديو اللي رهف شافته في الكارت الميموري *
مروان قاعد في كافيه .. بيصب مادة بيضا في كوباية الراجل اللي قاعد معاه 
شمس بتبرق : ايه دا !! هو بيعمل ايه
أحمد : تعرفي الراجل اللي بيتحطله المادة البيضا دي يبقى مين ؟؟ 
يبقى أخويا ياشمس 
أخويا اللي اخوكي خدره عشان ينصب عليه ويمضيه على صفقة توديه ورا الشمس ياشمس 
شمس : لا لا لا مستحيل .. مستحيل مروان أخويا يقدر يأذي حد أو ينصب على حد 
أحمد : بصي تعالي منتكلمش في التفاصيل .. خلينا في المهم
ايه رأيك بقا لو الفيديو الجميل دا اتسرب للحكومة 
خصوصااااااا .. لما يعرفوا إن اخوكي التاني "تامر بيه جاد " هو اللي صلح كل حاجة ورا اخوكي عشان ميلاقيش طرف خيط يتمسك عليه 
يعني بالصلاة عالنبي كدا بدوسة زرار واحدة أقدر اودي اخواتك الاتنين اللي هما أغلى حاجة في حياتك في داهية 
ها .. هتيجي اوريكي الشقة بالذوق ؟ 
ولا تحبي نذيع ☺️
شمس بتبصله وعيونها كلها دموع 
🔥رجعت من الفلاش باك 🔥
شمس بتعيط : ضيعت مستقبلي عشانكم انتو الاتنين .. وياريت في الآخر قدرتوا 
كنتوا انتو أول ناس تيجي عليا ، ربنا يسامحكم 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
في غرفة الاستقبال .. نايمة أسماء ع السرير بتعيط من الوجع .. جنبها رهف من ناحية ماسكة ايديها ، إيمان من الناحية التانية ماسكة ايديها ، ماجدة واقفة جنبهم ومروان قدامهم 
رهف : ياااه .. يعني انا كام شهر وهبقى زيك كدا يااسماء ، ومن غير ما يكون ليا أي يد ولا إرادة في الموضوع !!
مروان : ياااه .. كان نفسي لما أحضر اللحظة دي معاكي يكون اللي في بطنك إبني يارهف .. كانت هتفرق كتير
والله كانت هتفرق كتير اوي 
أسماء بتلف عينيها الدبلانة من الوجع .. عينيها جت على الشباك بتاع الغرفة 
زياد واقف مستخبي ومش باين منه غير عينيه بس .. باصصلها ومبتسم 
ابتسمت أسماء وسط من الوجع اللي هي حاسة بيه .. لفت وشها تاني وعينيها دمعت زيادة 
أسماء : بقا كدا ياحازم ؟
حتى في وقت زي دا ألاقي الغريب واقف جنبي وانت مش موجود !!
لا وحشة اوي المرة دي منك .. الله يسامحك 
صالح جاي من برا : ها ياجماعة عملتوا ايه
رهف : الدكتور على وصول اهي
صالح : ربنا يقومها بالسلامة يارب ويجيب العواقب سليمة 
بيبص لرهف وبيطبطب عليها : روحي اقعدي انتي يابنتي .. انتي بردو حامل وتعبانة 
رهف باستغراب : !!!
لا عادي انا مش تعبانة .. خليني معاها لحد ما تدخل 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
*بعد ساعة *
واقفين كلهم في المستشفي قدام أوضة العمليات مستنيين أسماء تولد وتخرجلهم 
رهف واقفة وشها تعبان وعينيها دبلانة 
مروان بيبصلها : رهف .. انتي وشك مخطوف وشكلك تعبانة عشان مفطرتيش النهاردة 
انا هنزل اجيبلك حاجة تاكليها 
رهف بتمسك ايده : لا لا لا مش عايزة اكل حاجة .. خليك 
مروان : مفيش حاجة اسمها مش عايزة أكل بصي وشك عامل ازاي ياماما 
رهف : خلاص يامروان احنا في ايه ولا في ايه 
مروان بيبعد ايديها : اوعي يارهف هنزل بسرعة واجي 
نزل مروان بسرعة يجيب الأكل 
خرجت ممرضة من اوضة العمليات تجري .. جريت رهف وراها تفهم فيها ايه سابتها ومشيت 
بعد خمس دقايق رجعت الممرضة بسرعة بأدوات في ايديها وخرجت واحدة غيرها تجري هي كمان
قلقوا كلهم واتوتروا جدااا .. " ياترى فيه ايه ؟!!!"
*بعد ربع ساعة *
خرج الدكتور من أوضة العمليات .. اتلموا عليه كلهم بسرعة 
صالح : ها يادكتور طمننا 
الدكتور : بصوا مبدأيا العملية نجحت الحمدلله .. بس للأسف حالة الأم والطفل حرجة جداً 
ماجدة : لا إله إلا الله .. حرجة ازاي يادكتور 
الدكتور : الطفل محتاج يتنقل الحضانة ضروري جداً .. والام دخلت في غيبوبة 
جوا في الافاقة مازالوا بيحاولوا معاها .. لو فضلت كدا نص ساعة كمان هنضطر ندخلها العناية المركزة 
سابهم ومشي 
رهف بتحط ايديها على دماغها : لا حول ولا قوة الا بالله 
إيمان : انا مش فااااهمة ازاي حازم ميبقاش موجود في وضع زي دا 
صالح : انا هروح اتصل بيه ابلغه
مروان داخل بالاكل .. 
بيديه لرهف : يلا عشان تاكلي 
رهف : اكل ايه يامروان اللي بتتكلم فيه .. أسماء في غيبوبة والبيبي تعبان وهيدخل الحضانة 
مروان : يالهوي .. دا حصل امتي ؟؟ 
رهف :  الدكتور لسة قايلنا 
*الناحية التانية *
صالح بيتصل بحازم .. حازم مبيردش 
صالح بينده لايمان 
صالح : افتحيلي البتاع الواتس اللي بتقولوا عليه دا عايز ابعت رسالة لاخوكي 
إيمان : حاضر يابابا هات 
فتحتله الواتس اب 
إيمان : بص يابابا بتشد المايك كدا وتتكلم 
سابته ومشيت 
صالح بيسجل : حازم .. سيب كل اللي في ايدك وارجع في أسرع وقت ممكن ، مراتك تعبانة جداً وشكلها هتتحجز في المستشفي وابنك كمان تعبان 
بعت الريكورد وراحلهم 
مروان : رهف انتي لاااازم تاكلي .. انتي كدا هتقعي من طولك 
رهف بعلو صوتها : خلاااص يامروان قولتلك مش عاوووزة اكل
صالح داخل عليها : رهههههف .. انتي ازاي تعلي صوتك على جوزك بالطريقة دي !
انا ربيتك على كدا يارهف ؟؟
رهف : انا آسفة يابابا انا بس مستغرباه عشان مش وقته اكل 
صالح : جوزك معاه حق .. انتي في بطنك عيل بياخد منك ومن عافيتك 
خدي الاكل من ايده وكلي يلا 
رهف : حاضر يابابا 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
حازم واقف مع الرجالة بيتكلموا في تفاصيل الشغل .. لقى رسالة واتس اب من صالح 
حازم : ايه دا من امتى أبويا بيبعتلي فويس نوت !!!
فتح الواتس ، فتح الريكورد وبدأ يسمعه 
مجرد ما سمع الريكورد اتصدم وبرب .. وشه احمر واصفر والدم هرب من جسمه 
🔥فلاش باك 🔥
أسماء : انا بس حبيت أقولك ان اللي بتعمله دا هتندم عليه جامد اوي .. هييجي اليوم اللي هتندم فيه على كل لحظة احتاجتك فيها وملقتكش ياحازم 
🔥رجع من الفلاش 🔥
قعد على جنب حط ايده الاتنين على دماغه .. عينه دمعت وقلبه وجعه 
فجأة قام خرج على برا راح وقف قدام الحاوي
حازم :  انا لازم انزل القاهرة حالا يامعلم 
الحاوي : قاهرة ايه اللي تنزلها دلوقتي .. احنا لسة مخلصناش إجراءات التسليم ياحازم
الكلام دا مفيهوش هزار دي فلوس ناس
حازم : وانا بقووووولك انا لازم أنزل القاهرة حالا .. حوار حياة أو موت لا يقل أهمية تماماً عن اللي احنا واقفين نعمله 
معاك بقيت رجالتي وهيكملوا هما معاك كل حاجة 
سلام عليكم 
سابه وجري ركب عربيته واتحرك ناحية القاهرة 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
*في المستشفى *
إيمان جاية عليهم بتعيط : الممرضة بتقولي إنهم دخلوا البيبي الحضانة .. وأسماء دخلت العناية المركزة 
البيبي حالته بتستقر إلى حداً ما 
بس أسماء لسة مش باينلها حاجة 
ماجدة : جيب العواقب سليمة يارب .. جيب العواقب سليمة 
صالح : رهف .. تعالي ثواني عايزك 
دخل صالح على الغرفة ووراه رهف .. قفل وراهم الباب وراح قعد
صالح : تعالي يارهف اقعدي جنبي 
رهف رايحة تقعد جنبه 
رهف : خير يابابا .. فيه حاجة ولا ايه ؟ 
صالح : سامحيني يابنتي .. انا عارف إني شكاك شويتين ومبصدقش بسهولة 
بس يعلم ربنا انا بعمل دا من خوفي عليكوا وحبي فيكوا
رهف : انا مش فاهمة يابابا انت ليه بتقول الكلام دا ؟؟
صالح : انا لسة جايب نتيجة التحليل دلوقتي 
رهف بخوف : تحليل ايه 
صالح : تحليل الDNA 
رهف بتبلع ريقها : طيب خير ؟
صالح بابتسامة : الطفل اللي في بطنك يبقى إبن مروان فعلاً 
انتو مكنتوش بتكدبوا عليا 
بيطلع التحليل يديهولها
رهف بصت ع التحليل اتصدمت وبرقت 😳
بصت في الأرض وحاولت تستجمع اعصابها 
بينها وبين نفسها : إبن مروان ؟!
ازاي يعني !!!! انا مش مصدقة 
صالح : مالك مستغربة ليه كدا ؟!
رهف : هو انت متأكد من النتيجة يابابا؟
صالح : هو انتي فاكراني تلميذ ولا ايه
انا اختارت المركز دا بالذات عشان ليا واحد معرفة هناك كفلته يفضل مراقب التحليل لحد مانتيجته تظهر .. واكدلي النهاردة بنفسه إن النتيجة مطابقة 
رهف : تمام .. أهم حاجة تكون اتطمنت 
صالح : اتطمنت ياحبيبتي 
يلا قومي روحي مع جوزك بقا وتعالوا بكرا الصبح
رهف : لا لا بكرا ايه .. انا مش هسيب أسماء هنا وامشي 
صالح : وانا بقولك قووومي روحي .. انتي تعبانة زيك زيها وقاعدتك هنا ملهاش اي لازمة 
هي دخلت العناية والواد في الحضانة وهيمشونا من المستشفى دلوقتي عشان الزيارة ممنوعة أصلا بسبب كورونا وزفت 
رهف : ماشي يابابا 
🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼🌼
*بعد ساعة *
مروان ورهف داخلين الشقة 
رهف : انا داخلة اغير هدومي 
مروان : ما تعملي اللي تعمليه انا مالي 
رهف داخلة على جوا : ماشي
مروان باستغراب : مالها دي !!
دخلت رهف قفلت الباب على نفسها .. طلعت التحليل من الشنطة 
فضلت تبص للتحليل 
رهف : ازااااااااي .. إبن مروان ازااااااي عاوزة افههههههم 😱😱
جاتلها رسالة ع الواتس اب من رقم غريب مختلف عن اللي بيبعت كل مرة
🔥 فيديو 🔥
شخص بيصور من برا عربية .. رهف نايمة متخدرة ، شخص وشه مش باين شالها ونزل بيها من العربية .. مشي بيها حوالي متر 
دخل مخزن ونيمها على الأرض .. طلع من جيبه أنبوبة صغيرة فيها مادة 
خرج دكتور كان قاعد في أوضة من أوض المخزن .. اخد منه المادة وعملها تلقيح صناعي 
نفس الشخص لبسها تاني هدومها وشالها خرج بيها ركبها العربية في نفس مكانها  
*الفيديو خلص *
رهف ماسكة الفون عمالة تعيد وتزيد في الفيديو ومبرقة 
عينيها مدمعة .. مش مصدقة إن دا كله حصلها من غير ما تحس 
مليون سؤال في دماغها واهمهم 
قدروا يوصله للسائل المنوي بتاع مروان ازاي ... ولو قدرنا نعرف إجابة السؤال دا هيتبقى سؤال أهم منه 
اللي عمل كدا ايه مصلحته في كدا !!! 
فجأة سكتت رهف حوالي خمس دقايق متواصلين .. 
فجأة قامت .. فتحت باب الأوضة 
رهف : مروان .. يامرواااان
مروان جاي بيجري : ايه يارهف في ايه 
قعدت على السرير
رهف : تعالي اقعد 
مروان بيقعد هو كمان : نعم 
رهف : بقالك فترة طويلة هتتجنن وعمالة تسألني مليون مرة في الثانية عن تفسير اللي حصل صح 
مروان : أيوة
رهف : طيب .. تدفع كام وتعرف ؟؟
مروان : أدفع اللي انتي عايزاه .. من جنيه لمليون
رهف : وانا بقا مش طالبة فلوس خالص 
هو طلب واحد هطلبه منك .. لو نفذته من غير تسأل كتير ، الليلة دي مش هتخلص إلا وانت عارف تفسير كل حاجة 
مروان : وايه هو الطلب ؟؟
رهف : تجيب ازازة شامبانيا وتشرب منها كاسين كاملين بالظبط وترمي بقيت الازازة
مروان : ايه الطلب الغريب دي !! مانتي عارفة اني مش بشرب
رهف : قولتلك من غير ما تسأل كتير .. عندك إستعداد تنفذ الطلب ولا اغير رأيي ؟؟؟ 
مروان بيبصلها بتحدي : مستعد 
رهف : تمام يلا 
قام مروان فتح باب الشقة ونزل ..
رهف : الليلة دي هتكون أهم ليلة في حياتنا احنا الاتنين يامروان .. ليلة هتفضل فاكرها طول حياتك 
 بس اللي هيحصل بعدها هيكون أهم بكتير وهيعلمك درس عمرك ما تنساه .. من هنا ورايح رهف الغلبانة ماتت واتدفنت 
 واتولدت رهف جديدة مش هتنام تاني إلا ما تجيب حقها وحق ابنها اللي اتحكم عليه إنه ابن حرام قبل ما ييجي الدنيا
تفتكروا رهف ناوية على ايه المرة دي 🤔
قامت رهف دخلت الحمام .. أخدت شاور 
لبست أحلى حاجة عندها في الدولاب
عملت ميك اب سيمبل تحفة .. مع رشة برفيوم خفيفة تجنن 
طلعت كيس ورد أحمر صغنن وبدأت تزوق في الشقة وبالذات السفرة .. وترص شمع في كل مكان وتولعه 
مروان بيفتح باب الشقة ومعاه ازازة الشامبانيا 
دخل الشقة .. بدأ يبص على كل مكان في شقة باستغراب 
رهف خارجة من أوضة النوم .. بشكلها الجميل الجذاب دا 
مروان باستغراب : ايه دا في ايه ؟!
رهف بتقرب عليه : ايه ياحبيبي مالك ؟
معجبتكش المفاجأة 
مروان : مش حكاية معجبتنيش أنا بس مستغربك 
رهف : لا لا متستغربش ولا حاجة .. جبت الشامبانيا ؟
مروان : اه اهي .. هتقوليلي الحقيقة امتى بقا 
رهف بتبرق : الله 😳 مالك مستعجل ليه كدا هو احنا حد بيجري ورانا 
بتشده من ايده : تعالي كدا اقعدي قدامي ع السفرة في الجو الحلو دا 
مسكت ازازة الشامبانيا وصبتله كاس 
رهف : اشرب بقا الكاسين اللي اتفقنا عليهم
مروان : رهف انا ...
رهف : جرا ايه يامروان مش حابب تعرف الحقيقة ؟؟؟ 
انت فاكرها بالساهل كدا 
مروان : اللهم طولك ياروح .. ماشي يارهف 
ادي الكاس اهو 
بيشرب الكاس غمض عينه وشرب بالعافية
 صب كاس تاني .. بدأ يشرب بالعافية بردو
مروان : ها .. خلاص كدا 
رهف بخباثة : عارف ياحبيبي .. دايما ابن آدم دا خطاء كدا 
مهما يعاشر ويحب ويتحب ويعيش مع البني آدم طول حياته
*بتبص كاس تالت * في لحظة ممكن ينسى كل حاجة ويشك فيه 
*بترفع الكاس عشان تشربه تاني *
تعرف دا ليه بقا 
مروان بيشرب شوية : ليه يارهف ؟؟
رهف : عشان دايما مش اللي شايفينه بيكون الصح 
يعني مثلاً انا طول الوقت شايفاك قدامي .. وفجأة حسيت إني معرفكش 
*بتشربه بوق تاني* لما عرفت إن فيه حاجات كتير انت مخبيها عني معرفش عنها حاجة 
مروان بيبدأ يدوخ : حاجات زي ايه مثلاً ؟؟
رهف : أحمد الخواجة .. وأخوه خالد الخواجة 
تعرف عنهم ايه ؟؟
مروان بيحاول يركز : انتي تعر... تعرفيهم منين
رهف : سمعت إنك حاولت تقتل اخوه او تنصب عليه في صفقة .. حاجة زي كدا
فكنت حابة أسمع منك انت .. عشان أعرف الحكاية بالتفصيل 
مروان بينزل دماغه : صفقة ايه ياره.. رهف 
خالد الخواجة كان مكتب كريم صاحبي على وصولات أمانة من أيام ماكان شغال معاه ... وطلب منه عشان يديه الوصولات دي يخليني أوقع على صفقة كانت هتودي الشركة اللي بشتغل فيها في داهية ، وانا كمان هتحبس 
كريم رفض يعمل دا عشان ميغدرش بيا طبعاً 
هدده إنه هيسلم الوصولات دي للحكومة ويحبسه 
رهف : تمام وبعدين 
مروان بيحاول يركز اكتر : وعشان كدا قابتله فعلا .. وخدرته
واخدت مفتاح مكتبه من جيبه وروحت فتحت المكتب وخدت الوصولات 
المخدر أثر عليه فترة عشان كان شديد .. دخل المستشفى يومين وخرج زي الفل يارهف
نصب ايه بقا وبت... وبتاع ايه
رهف : طب تمام اوي .. انا بس كنت بتطمن 
مروان : هاااا .. احكي بقا 
رهف : تفتكر في الوقت الرومانسي دا ينفع نتكلم في حاجة زي دي 
مروان بيحاول يبرق ويتعدل : انتي قولتيلي هحكككي يارهف 
رهف بدلع : وافرض محكتش
مروان اتعدل وقام وقفها وسندها على الحيطة .. حط ايده جنبها من الناحية دي والناحية دي وعينيه في عينيها 
مروان : رهههههف .. كفاية اوي لحد كدا 
انا تعبت يارهف .. تعبت بجد ومبقتش قادر 
رهف : مبقتش قادر على ايه 
مروان : انا بحبك يارهف .. بح.. بحبك اكتر ما حبيت أي حاجة في حياتي 
من أول يوم شوفتك فيه حسيت إنك مينفعش تكوني لغيري 
عينه بتدمع والسكر بيبان عليه اكتر :  فكرة إن غيري لمسك هتموتنننننننني يارهف 
بيمسك ايديها بيحطها على قلبه : فيه نار هنا .. ناااااار مبتطفيش 
رهف : في ايدك تطفي النار دي لما تحس إني مراتك بجد وبتاعتك لوحدك 
مروان بيضيق عينه وبيركز : ازاي ؟؟
رهف : انا مراتك يامروان .. فاهم يعني ايه 
مروان : في الوضع دا .. وباللي انتي لبساه وعاملاه 
متتفهمش غيري بط... طريقة واحدة بس 
رهف : وايه هي 
لف مروان من وراها .. شالها 
دخل بيها على جوا ، لفت ايديها على رقابته وابتسمت 
رهف بينها وبين نفسها : عمري ما كنت أتمنى تيجي كدا يامروان .. بس مدام وصلنا للمرحلة دي 
يبقى انا عندي إستعداد أعمل ااااي حاجة 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
💣 تاني يوم الصبح 💣
مروان بيصحى من النوم .. فتح عينيه
بدأ يستوعب اللي بيحصل ... بص حواليه وجنبه على السرير  
مروان : ايه الدم دا !!! 
هو ايه اللي حصل امبارح 
قام وقف وقعد يدور على رهف في الشقة كلها ملقاهاش
رجع تاني اوضة النوم .. بدأ يعصر في دماغه ويحاول يفتكر ايه اللي حصل 
مروان : مش قادر افتكر حاااجة 
طيب اهدى اهدى يامروان .. انا أحاول اراجع تسلسل الأحداث يمكن افتكر 
🔥فلاش باك 🔥
انا أول حاجة نزلت اجيب الشامبانيا *بيفتكر زيادة* رجعت لقيت رهف قاعدة مستنياني وبتحاول تشربني ، شربت وبعدها ....
مروان بيبرق : يانهار اسود 😳😱
*بيتلفت على الملاية والدم *
مروان : يعني اللي انا افتكرته دا حقيقي !!! 
بس ازاي .. ازاااااي وهي حامل من واحد غيري ؟؟؟
فتح الواتس اب .. رهف بعتاله كذا رسالة
فتح المحادثة 
"اه يامروان .. اللي افتكرته دا صح 
احنا امبارح مارسنا حياتنا الطبيعية كزوجين طبيعين ... كنت حابب تعرف الحقيقة مش كدا 
طيب تعالى نعرف الحقيقة واحدة واحدة مع بعض
أول حاجة انت اكيد شوفت ملاية السرير جنبك وفهمت وزمانك متجنن 
طيب .. نيجي لتاني خطوة ودي الأهم 
روح أفتح درج التسريحة كدا "
ساب مروان الفون من ايده .. راح فتح درج التسريحة .. لقى قدامه نتيجة تحليل الDNA 
فتح التحليل وشاف النتيجة 
مروان اتصدم وبيبرق : مطابقة 😳😳😳
ازاي ؟؟؟ يعني الطفل دا يبقى إبني انا !!!
رجع تاني مسك الفون وفتح المحادثة عشان يكمل 
" طبعاً زمانك دلوقتي مصدوم ومش عارف تاخد نفسك من الازبهلال .. لا ياحبيبي وسع خلقك معايا كدا لسة يومنا طويل 
افتح الفيديو دا ... 
والرسالة اللي بعدها باعتة الفيديو اللي اتبعتلها قبلها بيوم *الطريقة اللي اتعملها بيها تلقيح صناعي *
مروان بيتفرج ع الفيديو مبرق وساكت 
الفيديو خلص .. قفله وبدأ يشوف الرسالة اللي بعدها 
" طبعا زمانك اتصدمت اكتر دلوقتي .. والسؤال اللي زمانه محيرك 
عينة السائل المنوي دي جت منين ؟! "
" بعد الرسالة دي هبعتلك ريكورد مكالمة لصاحب المستشفى اللي روحنا فيها انا وانت من ٣ شهور بالظبط نعمل التحاليل اللي قبل الجواز " 
🔥فتح الريكورد 🔥
صاحب المستشفى : والله يااستاذة رهف انا مااعرف ايه اللي حصل .. يومها انتو مشيتوا من هنا ، سلمتهم العينات بتاعتكم وقولتلهم يبدأوا شغل
تاني يوم الصبح جايين المعمل لقينا كل العينات موجودة ماعدا العينة بتاعتك انتي وأستاذ مروان جوزك .. ازاي دا حصل ومين خدهم معرفش !! 
🔥قفل مروان الريكورد 🔥
رهف : أظن دلوقتي انت عرفت الحقيقة كاملة مش كدا ؟ 
محبتش أقولك على ولا دليل من دول غير لما اجمعهم كلهم مرة واحدة .. عشان اجي دلوقتي واسألك سؤال واحد 
فاكر يامروان يوم ما قولتلك هييجي اليوم اللي هتندم فيه وهتضرب نفسك بالجزمة على اللي بتعمله معايا دلوقتي ؟
يومها انا مكنتش بقول اي كلام .. انا كنت عارفة إن اليوم دا هييجي وقريب اوي 
مكنتش اتمنى أول علاقة بيننا تكون بالشكل دا .. بس حبيت اسيبلك ذكرى حلوة قبل ماامشي 
سلام يامروان 
مروان بيبرق : سلام يامروان !!!
لااا .. رهف 
خرج من الواتس بسرعة وحاول يتصل بيها .. تليفونها مغلق 
رجع ع الواتس تاني وبعتلها كذا رسالة .. الرسايل مبتوصلش !! 
رزع التليفون من ايده وقام يلف حوالين نفسه 
مروان : انا أغبى واحد خلقه ربنا .. انا غبببببببي 
ازاي أعمل كدا في اكتر واحدة حبيتها في حياتي .. ازاي أشك فيها وفي أخلاقها اللي مشوفتش في حياتي أنضف منها 
والاهم من دا كله ازاي هي هتوافق دلوقتي ترجعلي !!!! 
لا يارهف .. انا مش هسيبك تضيعي مني المرة دي 
لو حكمت ألف العالم كله عليكي .. لو حكمت اخبط علي باب باب وادور عليكي هعمل كدا المهم ترجعيلي 
ترجعيلي انتي وابننا 
جري غسل وشه بسرعة .. فتح باب الشقة وطلع على فوق خبط ع الباب 
فتحتله شمس : ازيك يامروان 
مروان : اوعي من قدامي انتي دلوقتي 
دخل يجري على جوا 
مروان : باباااا .. رهف جت هنا ؟؟
جاد : خير يابني فيه ايه ؟؟؟؟!!
مروان : رهف جت ولا مجااااتش 
شمس بصاله ومخبية حاجة 
جاد : انا لسة صاحي دلوقتي يامروان مدرتش بحاجة .. أسأل اختك
شمس : لا مجتش يامروان 
سابهم ونزل يجري على تحت .. ركب عربتيه وراح في إتجاه المستشفى اللي فيها أسماء 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
شمس دخلت على اوضتها 
🔥فلاش باك 🔥
رهف بتخبط ع الباب الصبح .. شمس لسة صاحية من النوم حالا 
راحت فتحتلها الباب 
شمس : رهف صح ؟؟ 
رهف بابتسامة : قولت مينفعش استني اكتر من كدا من غير مااتعرف على أخت جوزي اللي هتكون اختي 
شمس : أحسن حاجة عملتيها أقسم بالله 😍😍😍 تعالي تعالي اتفضلي 
رهف داخلة وبصوت واطي : تعالي في اوضتك بقا عشان منصحيش بابا وتامر 
شمس : اشطة تعالي 
*بعد نص ساعة *
شمس : بس ياستي .. دا كل اللي حصل 
وراح تامر جايبني على هنا ومن ساعتها كلهم مش طايقيني 
رهف : طيب انتي تعرفي مكان أحمد وخالد دول فين ؟؟
شمس : أحمد تامر خطفه بعد الحوار اللي حصل .. واعتقد ان لحد دلوقتي لسة معاه
خالد اخوه بقا لحد دلوقتي موجود في اسكندرية 
رهف : تمام .. ممكن تديني عنوانه في اسكندريه فين بالظبط ؟؟
شمس : حاضر ياقلبي 
🔥شمس رجعت من الفلاش باك 🔥
شمس : ربنا يسترها عليكي يارهف 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
*في المستشفى *
حازم داخل يجري على جوا ... ماجدة وصالح لسة داخلين قبله بربع ساعة بالظبط 
حازم بخوف : فين مراتي وابني يابا ؟؟؟
ماجدة : قولتلك بلاش يابني .. قولتلك مراتك أولى مسمعتش كلاااامي 
صالح : خلاص ياماجدة مش وقته تقطيم .. إبنك كان في شغل بردو مكانش بيلعب 
حازم : مراتي فييييين ياجدعااان 
صالح : مراتك في العناية المركزة من امبارح يابني زي ماهي .. وبنتك في الحضانة ، روح كلم الدكتور وخليه يوديك تشوف دي وتشوف دي من برا 
حازم سابه وجري على غرفة الدكتور 
صالح : ربنا يهدي الأحوال 
مروان داخل يجري وبيتكلم في الفون 
مروان : خلاص خلاص ياكريم اقفل انت انا وصلت المستشفي أهو .. لو وصلت لأي حاجة هقولك 
مروان : سلام عليكم 
صالح : سلام ورحمة الله وبركاته .. مالك يابني داخل تجري ليه كدا خير 
مروان : رهف جتلكم صح ؟؟ 
صالح : رهف ! وهي رهف هتيجي لوحدها ليه يامروان 
ماجدة : تاني يامروان .. تااااني 
مروان : المرة دي الموضوع مختلف ياامي .. ماعلينا 
انا هروح أدور عليها في مكان تاني 
صالح : استنى هنا .. انت مش هتمشي من هنا إلا ماتقولي بنتي راحت فين ؟؟؟
مروان : بنتك اتلعب عليها لعبة كبيرة اووووي ياحج .. ولو ملحقتهاش دلوقتي الدنيا هتقفل اقفالها عليها 
سيبني دلوقتي الله يرضي عنك وانا أوعدك مش هاتشوف وشي تاني غير بيها 
سابهم ونزل على تحت .. ركب عربيته 
تليفونه رن "كريم "
مروان : أيوة ياكريم .. وصلت لحاجة ؟
كريم : لا موصلتش .. بس انا داخل على محل الهدوم اللي بتشتغل فيه إيمان أختها أهو هشوف كدا يمكن تكون عندها 
مروان : طيب وانا بردو راكب العربيه اهو وهلف على كل صحابها و معارفها يمكن تكون قاعده عند حد فيهم 
كريم : تمام 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
*في اسكندرية *
رهف واقفة قدام باب عمارة .. بتبص لفوق 
رهف : يارب خليك معايا .. اللي جاي صعب وانا لوحدي في البلد دي 
غمضت عينيها وقرأت سورة الكرسي 
فتحت عينيها ودخلت العمارة .. طلعت على فوق 
خبطت على باب شقة خالد الخواجة 
خالد بيفتح الباب : اهلااااا .. اتأخرتي اوي يارهف 
رهف بتبرق : انت عارفني ؟! 
خالد : إلا عارفك .. دا انا شغلتي 
رهف : اه .. واضح إني جيت العنوان الصح
خالد : جيتي العنوان الصح .. في الوقت الصح 
ضربها على دماغها وقعها في الأرض .. شالها دخلها على جوا 
حطها في أوضة لوحدها .. كتفها على كرسي وحط بلاستر على بوقها 
دخل شخص من وراه 
الشخص : انا كدا عداني العيب ياباشا ✋
خالد : لا عداك العيب ايه ياراجل .. دا انت لسة مهمتك في اللي جاي أكبر بكتير 
تعالي اقعد جنبها ولما تفوق اندهلي 
خرج خالد على برا .. دخل الشخص اللي كان بيساعده قعد جنبها 
والشخص دا .. يبقى زياد 🔥
خرج خالد من الأوضة .. دخل زياد قعد قدام رهف وهي مغم عليها ومتكتفة على الكرسي 
زياد : عملتي فيها جريئة اوي وجيتي برجلك لحد هنا 😂😂
دايما انتي بتحبي تعملي الجريئة الشجاعة اللي بتحل أي حاجة .. عارفة عملتي كدا امتى بردو ؟
يوم شوفتيني بحب اسماء صاحبتك وهموت عليها ولمحتي في عيون اخوكي إنه بيحبها فضلتيه عليا وقربتي بينهم عشان يتجوزها هو ... في اليوم دا انا من قهرة قلبي سيبت المحافظة كلهاااا ومشيت روحت على إسكندرية 
قعدت هناك أندب حظي واموت في اليوم بدل المرة ألف لما أتخيل إن زمان واحد غيري بيلمسها ... كنت مستني الفرصة اللي انتقم فيها منك ومن اخوكي بأي طريقة بس مكنتش عارف ازاي
ويشاء السميع العليم ياشيخة إن الدنيا تلف وتدور ويقع في حظي واحد هو كمان عاوز ينتقم من جوزك ... جاتلي لحد عندي اتعاون مع حد كبير وارجع أعيش مع امي فوقيكو عشان اشوفكو بتتعذبوا كل يوم وبتلفوا في نفس الدايرة 
من ناحية انتي متعرفيش مين أبو اللي بطنك وازاي حصل .. ومن ناحية اخوكي هيتحرق على شرف عيلته اللي اتمرمغ 
وبعد شلل أمي بسبب اخوكي ناري قادت اكتر .. قررت الففك حوالين نفسك لحد ما اوصلك مستشفى المجانين بأيدي .. بس هنعمل ايه بقا 
نصيبك تيجي لقضاكي برجلك 
رجع خالد ودخل الأوضة تاني 
خالد : عداك العيب يابطل .. نفذت كل اللي اتفقنا بالحرف 
زياد : تمام ياريس ، ايه الخطوة الجاية بقا رسيني 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*في المستشفى *
حازم واقف قدام شباك العناية المركزة اللي محجوزة فيها أسماء .. بيبصلها من ورا الازاز وعيونه كلها دموع
حازم بيعيط : عارف إنها جاية متأخرة اووووي .. بس انا آسفة يااسماء
والله العظيم اسف ، صدقيني انا فجأة بقيت واحد تاني .. في اللحظة اللي لقيت كل حاجة بتضيع مني فوقت واكتشفت إني كنت إنسان وحش وغبي اووووي 
اعاملك اسوأ معاملة في الدنيا وانتي تعملي بأصلك وتعدي ، اهينك واضربك متفتحيش بوقك ولا تبجحي فيا 
ارجعلك من برا الفجر تقعدي تحت رجلي تتدعكيهالي عشان استعد لتاني يوم 
من أول يوم جواز وجودي في البيت بيرعبك ، فكرة إني أكون موجود ورهف مش موجودة عشان تحوشني عنك بترعبك 
ياما قولتيلي حرام عليك .. هييجي اليوم اللي هتندم فيه على كل دا 
مكنتش بصدقك يااسماء 
*بيسند دماغه على الازاز وبيعيط زيادة* مكنتش بصدقك 
ماجدة جاية من بعيد بتبرق : انت بتعيط ياحازم ! دا انا مشوفتش ليك دمعة من أيام ماكنت في ابتدائي يابني 
تعالي ياحبيب أمك تعالي
اتلفت حضنها وقعد يعيط جامد اوي 
حازم : قلبي واجعني اوي ياامي .. محستش بقيمتها هي وابني غير لما شوفتهم بيضيعوا مني بإهمالي ليهم 
ماجدة بتبطبطب عليه في حضنها : هون على نفسك ياحبيبي .. هون على نفسك واذكر ربنا وادعيلهم
صدقني الدعاء دلوقتي اهم بكتير من العياط 
بتبعد وبتطلع من شنطتها مصحف صغير .. بتفتح على سورة ياسين 
ماجدة : خد ياحبيبي .. اقعد اقرالها السورة دي بنية إن ربنا يشفيهالك هي وابنكو ، وخلي عندك ثقة في الله أنه هيجبر بخاطرك ياحبيبي 
حازم بياخد منها المصحف وبيفتحه وهو مفحوم عياط : حاضر ياامي هقرا اهو .. حاضر
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*في المحل اللي بتشتغل فيه إيمان *
كريم داخل المحل بيدور عليها .. إيمان شافته من بعيد وجريت عليه 
إيمان : كريم ؟؟ في حاجة ولا ايه 
كريم : رهف معاكي جوا ؟ 
إيمان بتبرق : رهف ! وايه اللي هيجيب رهف هنا
كريم : يالهوي مجتش هنا كمان ..
 ايمان انتي لازم تستأذني من المدير وتخرجي معايا حالا 
إيمان : طب فهمني في اااايه 😱😱
كريم : مش وقتتتته ادخلي استأذني بسرعة وهستناكي في العربية 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
مروان مازال بيلف في الشارع وبيبص في كل مكان ممكن تكون راحته .. لحد ما راح عند الكورنيش *اكتر مكان بتحبه* وبردو ملقاهاش
فجأة وقف في نص الشارع وحط ايده الاتنين على دماغه من التعب والحيرة 
🔥فلاش باك 🔥
مروان ورهف ماشيين جنب الكورنيش ايديهم في ايد بعض ومبسوطين
رهف : عارف يامروان .. انا صغيرة كنت كل ماباجي قدام الكورنيش وأشوف شكل النيل تحت السما والقمر كنت بتمنى أبقى عصفورة او حمامة طايرة فوقيهم عشان أكون بحريتي اكتر .. المشكلة إني مازلت بفكر نفس التفكير 😹😹😹
مروان بيمسك ايديها اجمد : الحمدلله إنك مش عصفورة ولا حمامة .. عشان مكانش زمانك معايا دلوقتي ❤️❤️
رهف : كنت هحبك حتى وانا طير .. انا مقدرش أعيش من غير مااحبك يامروان 
أحياناً بحس إن حبي ليك دا اتخلق معايا كدا 
مروان : يعني مش هييجي اليوم وتسيبيني 🤔
رهف : مقدرش أوعدك بدا .. احنا داخلين على حياة ياعالم هنشوف فيها ايه وممكن ييجي اليوم اللي تجرحني فيه جرح مقدرش اتحمله وامشي 
بس اللي أقدر أوعدك بيه إني حتى لو مشيت .. هفضل بحبك بردو 
🔥 رجع من الفلاش باك 🔥
عينيه مدمعة وحزن الدنيا كله في عينيه 
مروان : وادي اليوم اللي جرحتك فيه جه يارهف .. وللأسف نفذتي كلامك وبعدتي 
بس فين وعدك ؟! وعدتيني إنك حتى لو بعدتي هتفضلي بتحبيني
بس المرة دي حتى مسيبتيليش طرف خيط اوصلك بيه واعتذرلك 
يارهف ردي عليا يارهف انتي فين ؟؟؟
بص للسما وبعلو صوته : يارهههههف 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
فتحت رهف عينيها فجأة .. بصت حواليها وحاولت تستوعب هي فين وبتعمل ايه 
خالد قاعد على الكرسي اللي جنبها : صباح الخير يارهوف .. ناموسيتك كحلي ياستي 
رهف بتبرق وبتبصله : خالد !
خالد : قلبك جابك تجيلي برجليكي لحد هنا 🤔
رهف : اه جابني .. جيت عشان أعرف انت مين و عايز مننا ايه بالظبط ، ومين بيساعدك؟؟؟؟
خالد : حيلك حيلك كل دي أسئلة مهمة مرة واحدة .. دانتي عشان تعرفي إجابة سؤال واحد في دول فيها جثث يابنتي 
رهف : جثث !! 
اهااا .. دا واضح إني جيت مخبأ ماڤيا بقا 
خالد : اوسخ وحياتك 
رهف : تمام .. مازالت عايزة اعرف إجابة الاسئلة اللي سألتها ، او ع الأقل اهمهم 
عايز مننا ايه ؟
خالد : من ناحية عايز فانا عايز كتير اوي يارهف .. عايز ادمركوا ، عايز انتقم منكوا ، احرق قلبكوا على كل حاجة بتحبوها 
عايز اجننكوا واطير عقلكو من راسكو 
كدا يعني .. كلها حاجات بسيطة خالص ☺️
رهف : وليه دخلت إبني في الموضوع ؟ 
الوساخة وصلت بيك تلعب بحاجة مقدسة ربنا خلقها مننا وخلقنا منها !!! 
خالد : كانت دي الطريقة الوحيدة عشان اجننك واعرفك إني ممكن أوصل لأي حاجة .. حتى الرحم بتاعك
رهف : واشمعنا مروان اللي اختارته يكون أبو الطفل ؟!
خالد : عشان يتحرق قلبه على إبنه زي بالظبط مانتي كمان هيتحرق قلبك على إبنك 
رهف بتبرق : ايه 
خالد بيهز دماغه لتحت : ايوووون .. هقتله 😁
رهف : هتقتل مين ؟!!!!!!!
خالد بيقرب منها وبيبرق : إبنك يارهف .. هقتل إبنك 
رهف : تقتل ابني لييييييييه .. إبني اااايه دخله باللي مزعلك ولا بغرضك في الانتقام 
حرام عليييك دا حتة لحمة حمرا لسة مجاتش للدنيا .. يااخي طب حتى احترم مجيتي لحد بيتك برجلي 
خالد : واشمعنا انتي محترمتيش حبي ليكي من أول يوم شوفتك في فرح بنت خالتك جنب ابوكي !! 
اشمعنا تامر محترمش إني حبيتك من اول ماشوفتك وراح حبك هو .. لا وكمااااان يدي لنفسه الحق يفرط فيكي ويسيبك لأخوه وقت ما يعوز .. وبعد دا كلللللله مروان يخدرني وياخد مني كل حاجة كنت بخططلها من سنين عشان اوديه في داهية 
رهف : انت اكيد مريض نفساني صح !!!
خالد : كلنا مرضى يارهف .. كل واحد عايش في الدنيا دي مريض بمرض معين 
انا بقا مرضي من أنضف نوع ، انا مرضي إني بحب بجد 
ودلوقتي قدامك حل من اتنين ملهومش تالت .. ياتوافقي تسيبي كلللللل حاجة ورا ضهرك وتيجي معايا وهجيبلك ورقة طلاقك لحد عندك ، وحتى ابنك هنربيه سوا
ياهقتلك إبنك في بطنك قدام عينيكي ومش بس كدا .. نفس الدكتور اللي هيعملك العملية هيقفلك الأنابيب عشان متقدريش تخلفي تاني 
رهف : حلو اوي كدا .. أهم حاجة تعرف كل اللي بيدور في دماغ عدوك 
أما بالنسبة للخيارين انا مش هختار ولا واحد فيهم .. وأعلى ما في خيلك اركبه 
خالد : انتي شايفة كدا يعني ؟؟
رهف : انا مش شايفة غير كدا 
خالد : 😂😂😂😂😂
تعجبني ثقتك في نفسك ... اشطة 
دلوقتي الساعة ٤ العصر .. هسيبك لحد ١٠ بالليل تكوني اختارتي حل من الاتنين
وعدم ردك اختيار تلقائي للحل التاني 👍
خارج من باب الأوضة 
رهف : مين اللي بيساعدك ياخالد .. لو راجل قولي 
خالد بيضحك بسخرية : اعتبريني مش راجل 😉
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
خرج خالد على برا .. زياد مستنيه في الجنينة 
زياد : اوعى تكون جبتلها سيرة عني !
خالد : سيرة ايه يازياد انا مش تلميذ .. وبعدين لسة عايزك معايا كدا كدا
زياد : هو انت ناوي فعلاً تسقطها لو رفضت ولا بتقول كلمة كدا وخلاص 
خالد : لا مش كلمة وخلاص .. دا اللي هيحصل في الحالتين عشان انا لازم أخلص من الطفل دا ، انا بس بجر رجليها 
زياد : أيوة بس السكة دي خطر ولو فلتت مننا هنروح في الكلبوش
خالد : انا اصلي اسكندراني اصلي فبحب العوم .. انت بقا ملكش في الغويط ارجع ع الشط 
زياد : لا شط ايه ياريس .. دا انا ماصدقت ألاقي الفرصة
خالد : خلاص يازيزو يبقى خليك حلو كدا 
زياد : اشطة .. ربنا يسترها  
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*في شقة جاد *
شمس قاعدة ع السرير متوترة .. مسكت تليفونها واتصلت برهف ، مردتش اول مرة
اتصلت تاني .. السكة اتفتحت ومفيش صوت
شمس اتخضت وقفلت السكة بسرعة 
شمس : لا كدا فيه خطر عليها
🔥 فلاش باك 🔥
رهف : يلا ياشمس انا همشي دلوقتي .. هاخد حوالي ٣ ساعات ونص في الطريق واوصل البيت 
لو بعد ٤ ساعات لقيتيني مبردش عليكي أو فيه حاجة غريبة ابدأي اتصرفي 
شمس : تمام
رهف : بس اوعي تقولي لحد حاجة قبل ماامشي ياشمس اوووعي 
شمس : حاضر متقلقيش .. بس خدي بالك من نفسك بالله عليكي 
انا خايفة عليكي اوووي ، الناس دي معندهاش رحمة 
رهف : لا إله إلا الله 
شمس : سيدنا محمد رسول الله 
رجعت من الفلاش باك 
شمس : دلوقتي عدى ٦ ساعات ومفيش حس ولا خبر .. انا لازم اتصرف بقا 
قامت فتحت باب اوضتها وخرجت دخلت على تامر الأوضة .. قاعد على المكتب باصص قدامه ومركز
شمس : تامر .. رهف في خطر 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*في عريية كريم *
إيمان بتركب : ايه ياكريم في ايه بقا طمني والنبي 
كريم مش عارف والله يا ايمان لقيت مروان بيتصل بيا بيقولي انه صحي مالقاش رهف الشقه ومن ساعتها قالب عليها الدنيا مش لاقيها .. قالي اجي اشوفها عندك في طريقي وهو راح يدور عليها في الاماكن اللي ممكن يلاقيها فيها 
إيمان بتعيط : ياااادي النيلة .. حرام عليكي يارهف والله كل يومين حوار شكل 
أعمل ايه انا دلوقتي بس .. اروح فين ولا ادور فين 
مين يقدر يساعدني دلوقتي اصلااااا 
كريم : انا .. انا موجود ياايمان ومش هسيبك لحد ما تلاقي أختك متقلقيش 
إيمان : انت اااايه ياكريم وعليك بأيه من دا كله .. كل يومين تيجي تدور معانا على حد شكل 
مرة رهف .. مرة أسماء .. مرة أبويا ورهف ومروان .. مرة رهف تاني 
ايه هنفضل كدا لحد امتى 
كريم : لحد ما كل حاجة تستقر .. والله ياايمان انا بقيت مقتنع تماماً من جوايا إني بقيت واحد منكم وربنا عوضني بيكم عن أهلي متحرمنيش انتي بقا من الإحساس دا .. يلا عايزك تعصري دماغك بقا وتفكري في كل الأماكن اللي ممكن نلاقيها فيها 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*في الشركة *
مروان وصل بعربيته عند الشركة .. نزل من العربية وطلع جري على فوق على أمل إنه يلاقيها قاعدة في مكان محدش يتوقعه مثلاً .. ! 
دخل على مكتبه .. بص يمين وشمال 
دخل بص في الحمام ، بردو ملقاهاش 
دينا بتفتح باب المكتب وداخلة 
دينا : يامرحب يامرحب .. أخيراً شوفناك ياراجل ، دا انا كنت فقدت الأمل إني أشوفك في الشركة تاني 
مروان : دينا ا انا مش فايقلك دلوقتي روحي شوفي شغلك يلا 
دينا بتقرب وبتحط ايديها عليه بدلع : طب لو عندك مشكلة أساعدك فيها 
بيزق ايديها : دينااااا قولتلك سيبيني دلوقتي انا اللي فيا مكفيني ومش ناقصك 
دينا : مروان هو انا عملتلك ايه يعني .. مانت عارف كويس إني بحبك من زمان ومستنية اليوم اللي تشوفني فيه ، ليه كل مرة تكسر نفسي كدا 
بيرفع عينه وبيبصلها : دينا .. قولتلك بدل المرة مليون انا واحد متجوز وبحب مراتي ، فسيبيني في حالي عشان مطلعش اللي فيا فيكي
دينا بتقرب عليه زيادة بدلع : طب ماتجرب تطلعه فيا كدا يمكن مشاكلك تتحل 
قام وقف ولطشها بالقلم  
مروان حواجبه لازقه في بعضها من العصبية وعروقه نافرة : هو انا مش قولتلك ابعدي عني احسنلك ؟؟؟؟ 
قسماً بالله يادينا لو ما بعدتي عني لا اديكي رجل انطرك من الشركة ومن أي شركة تانية ممكن تاكلي فيها عيش 
دينا بتقوم تقف وهي حاطة ايديها على وشها : انت بتضربني يامروان 
مروان : واكسر دماغك كمان .. لو ناقصك تربية انا جاهز اربيكي 
امشي اطلعي برا يلا 
دينا : ماشي يامروان .. ماااشي 
خرجت على برا 
تليفون مروان رن رقم غريب 
مروان بيرد : الو ..
تامر : مروان ركز معايا 
مروان : تامر !! تصدق انا غلطان اني برد على أرقام غري...
تامر : مش وقته يامرواااااان .. مراتك في خطر ولازم نلحقها 
تامر : مش وقته يامرواااااان .. مراتك في خطر ولازم نلحقها 
مروان بيبرق : مراتي في خطر ؟!!!! 
فيه اااايه ياتامر انطططططق 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*في المستشفي *
حازم قاعد قدام العناية المركزة ماسك المصحف .. ساند دماغه ع الحيطة اللي وراه ونايم من تعبه 
صالح جاي بيطبطب عليه : حازم .. ياحازم 
حازم قام اتنفض : ايه في ايه أسماء فين 
صالح : اهدي اهدي يابني مفيش حاجة ، انا بصحيك بس عشان تروح تناملك ساعتين وترجع تاني 
حازم : لا لا أنام ايه يابا .. انا مش هتحرك من هنا غير وفي ايدي أسماء
صالح : ماشي يابني اللي يريحك
حازم : بابا انت كويس ؟؟؟
صالح : اه الحمدلله 
حازم : اه ايه هو انا هتوه عنك ياحج .. متخبيش عليا يابا قولي مالك بالله عليك انا أعصابي مش مستحملة
صالح : رهف اختك 
حازم بيبرق : مالها اختي
صالح : مختفية من صباحية ربنا وجوزها مش عارف يلاقيها .. عمالين نقول يمكن راحت هنا ولا هنا بس هي اتأخرت جدا 
حازم بيحط ايده على دماغه : لا حول ولا قوه الا بالله .. الاقيها منين ولا منين بس يارب 
أعمل ايه ولا اروح فين انا دلوقتي 
بيلف وبيدب عالحيطة : اعمل ااااايه 
الدكتور جاي من بعيد
حازم بيجري عليه : طمني يادكتور .. مراتي وابني عاملين ايه ؟؟
الدكتور : إبنك حالته بتستقر الحمدلله وممكن نطلعه من الحضانة على بكرا 
حازم : طب ومراتي يادكتور 
الدكتور : مدام أسماء من ساعتين الممرضة قالتلي إنها لمحت إستجابة بسيطة منها .. دا مش معناه إنها فاقت ١٠٠٪ طبعا ، معناه إن فيه بصيص أمل انها بتبدأ تفوق 
حازم بيغمض عينه : الحمدلله يارب .. الحمدلله 
صالح : طيب هنقدر نخرجها من العناية امتى يادكتور 
الدكتور : لما حالتها تستقر شوية عن كدا
صالح : تمام يادكتور .. اتفضل شوف شغلك معلش عطلناك 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
تامر بيلبس جري وعمال يلم في حاجته وشمس قاعدة عالسرير متوترة وخايفة جدا 
جاد داخل الأوضة : جرا ايه ياتامر بقالك نص ساعة عمال تنكش ومش ساكت ، دا انا سمعت صوتك من اوضتي يابني 
تامر : مفيش يابابا مشوار شغل مهم بس لازم اروحه حالا 
جاد : أمان يعني ؟؟
تامر : أمان ياحج متقلقش 
جاد : ماشي انا هنزل لعمك شوية
نزل جاد على تحت .. تامر خلص لم في الحاجات ، رايح عشان ينزل شمس مسكت ايده قبل ما يمشي 
شمس : تامر .. طمني أول بأول بالله عليك
تامر بيشيل ايديها : آل يعني فارق معاكي اوي .. هو انتي لو مكنتيش اديتيها العنوان كان زماننا في المصيبة دي دلوقتي ؟؟؟؟
شمس : تامر أبوس ايدك انا قلبي بيتحرق لوحده مش ناقصة 
تامر : بإذن الله خير .. خليكي هنا واوعي تتحركي 
مروان بيتصل بيه 
تامر بيرد : أيوة يامروان 
مروان : انت فيييين كل دا انا تحت البيت ، هتنزل ولا تديني العنوان واروح انا واخلص ؟؟؟؟؟
تامر : يابني نااااازل ، أصبر على رزقك 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*في جنينة بيت خالد الخواجة *
زياد وخالد قاعدين ..
زياد : مالك سرحان في ايه كدا ياريس 
خالد : الواد أحمد مختفي بقاله يومين وبكلمه مبيردش 
زياد : غريبة دي !
هو متعود يختفي كدا في العادي 
خالد : أحياناً بياخد بريك كدا ويروح يدلع نفسه في أي حتة ويقفل التليفون .. بس في العادي بيقولي قبلها ، المرة دي معرفش في ايه 
زياد : تلاقيه بيعمل حاجة ولا مسحول في اي حوار ، مش اخوك اللي يتخاف عليه يعني ياريس 😂
خالد : ربنا يستر .. 
الساعة قربت على ١٠ .. هدخل أشوف الاستاذة قررت ايه 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
خالد بيفتح باب الأوضة وداخل .. 
رهف رفعت وشها بصتله 
خالد : ها ياعروستنا .. قولتي ايه 
رهف بتبصله باحتقار وساكتة 
خالد : لا ماهو مش هينفع بردو .. الساعة بقت ١٠ يارهوف ، وعدم ردك دا هيخليني أعمل حاجات مش عاوز أعملها 
بيقرب على رقبة رهف وعينه كلها شر ..
رهف بتغمض عينيها وبتصوت جامد : خااااالد ابعد عننننننننني 
خالد بيبعد عنها وبيضحك : متخافيش متخافيش 😂😂 لو كنت عاوز أعمل حاجة كنت عملتها لما جاتلي الفرصة لحد عندي 
مسألتيش نفسك وقتها انا ليه مستغلتش الفرصة .. وبدل مااكون انا أبو الطفل دا حطيتلك عينة راجل تاني 🤔🤔
رهف : مسألتش نفسي عشان انت جاوبتني من قبل مااسأل من شوية .. عشان تنتقم مننا احنا الجوز في ابننا 
خالد : السبب دا القشرة اللي من برا .. إنما السبب الأهم منه 
إني راجل مزاجنجي وتنك شويتين .. أحب لما أعمل حاجة أعملها بإتقان ، ولما أتعامل مع حد يبقى هو اللي عاوز يتعامل معايا مش العكس .. وعشان كدا صبرت واستنيت كلللل دا وانا متأكد إن هييجي اليوم اللي تسلمي فيه وتقوليلي انا ملكك 
رهف : اليوم دا عمره ما هييجي .. لأني محبتش في حياتي غير راجل واحد بس 
والراجل دا يبقى أبو الطفل اللي في بطني واللي انت بنفسك حطيته ، الراجل اللي قرب ييجي يثبتلك بنفسه الحب ممكن يعمل ايه 
خالد بيضحك بصوت عالي : 😂😂😂😂😂😂😂😂 ضحكتيني يارهوف .. وانتي بقا فاكراني غبي للدرجة دي 🤔 والله اخس عليكي .. متقلقيش انا عامل حساب كللللل حاجة بالمسطرة ، وأهم حاجة عامل حسابها إنك لما تفكري تتحديني تكتشفي إني المادة الخام للعند والتحدي 
قام فك رجلها من الكرسي في ثواني وراح شايلها .. رهف بترفص وبتضربه برجلها وايديها متكتفين .. اخدها وجري بيها على برا
رهف بصوت عالي : يااخي حرام علييييييك واخدني على فييييين ، مش مكفيكوا اللي عملتوه في البت الغلبانة اللي دمرتوا مستقبلها عايزين تموتوا إبني انا كمان ... نزلننننننني بقووولك 
رماها في العربية .. حط بلاستر على بوقها ودور العربية وطلع 
طلع الفون وبعت رسالة لزياد 
" الواضح إن فيه حد بيساعدها يعرف مكاننا ، ومكانش صح إننا نفضل بيها في بيتي ، هبعتلك لوكيشن المخزن اللي هنكمل .. هات معاك الرجالة والسلاح وروح للدكتور هاته هو كمان وتعالى ورايا "
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*في عربية كريم *
إيمان قاعدة منهارة عياط 
كريم : يابنتي اهدي بقا .. انتي بقالك ساعة بتعيطي 
إيمان : قلبي مش متطمن ياكريم حاسة أختي حصلها حااااجة 
كريم : ياستي بعد الشر ايه اللي بتقوليه دا .. اهدي أبوس ايديكي هتخليني اعيط انا كمان والله 
إيمان : احنا مينفعش نقعد كدا .. لازم نقوم نكمل تدوير 
كريم : نكمل فين يابنتي دا احنا مسيبناش خرم إبرة مدورناش فيه ، حتى مروان مبيردش شكله لسة بيدور هو كمان 
إيمان بتعيط زيادة : ياترى روحتي فين يارهف .. قلبي واجعني عليكي اوووي 
ياريتك قولتيلي قبل ماتنزلي ، ياريتني كنت معاكي 
كريم بيبصلها وعينيه بتدمع من زعله عليها .. مد ايده يمسح دموعها 
رفعت عينيها الحمرا والمليانة دموع وبصتله 
مسح دموعها بسرعة ونزل ايده 
كريم : استني انا هنزل اجيبلك حاجة تشربيها يمكن تهدي 
إيمان بتمسك ايده : لا استني متنزلش .. انا مش عايزة أشرب حاجة 
وصلني المستشفى بقا وروح بيتك انت عشان مراتك اللي قاعدة مستنية كل دا 
كريم بيبص قدامه : لا ماهي مش قاعدة مستنية ولا حاجة 
إيمان : مش فاهمة ! 
كريم : انا طلقت بسمة من ٣ أيام
إيمان بتبرق : ااااايه !!!!
انت بتقول ايه ياكريم 
كريم : زي ما سمعتي كدا .. سكتنا مع بعض انتهت لحد كدا 
إيمان : ازاي يعني .. ايه اللي حصل !
كريم : انا وهي روحنا متنافرة عن بعض 
تقدري تقولي كدا كل واحد عايش في وادي 
بتحلم بحياة عكس اللي بحلم بيها ، بتفكر بطريقة غير اللي بفكر بيها ، متمردة على حياتها معايا ١٠٠٪ اللي انا باذل اقصصصى جهدي إني اخليهالها زي الفل 
في الآخر هي بني ادمة محترمة وبنت ناس .. بس للأسف انا وهي طريقنا مختلف 🙂
إيمان : لا إله إلا الله .. انا مش عارفة ايه اللي بيحصلنا دا بس ياربي ، انا تعبت 
كريم تليفونه بيرن .. مروان 
كريم بيرد : أيوة يامروان .. وصلت لحاجة ؟
مروان : انت فين ؟؟؟
كريم : انا على بعد كيلو كدا من المستشفي اللي محجوزة فيها أسماء وابنها 
مروان : طيب وصل إيمان في ثواني لحد المستشفي وانا جايلك بالعربية هاخدك ونروح مشوار مهم 
كريم : تمام بس دا مشوار اي...
مروان : ششششش .. متحسسهاش بأي حاجة ولا تقول حاجة لحد 
كريم : خلاص ماشي 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
رهف راكبة العربية بتاعة خالد عمالة تحاول تتحرك وتدب برجلها ورا .. عمالة تعيط بهيستيريا مش عارفة ايه اللي مستنيها 
وقف خالد العربية قدام المخزن ونزل .. فتح الباب اللي ورا وشال رهف ، دخل بيها على المخزن .. دخل في أحسن أوضة موجودة فيها ونيمها على السرير 
رجع تاني قفل بيبان المخزن بالمفاتيح ، ورجعلها .. فك ايديها ورجليها وشال البلاستر من على بوقها 
رهف : اللي بتعمله دا غلط وهتندم عليه ندم عمرك 
خالد : هو انا لسة عملت حاجة ؟
اومال لما تشوفي إبنك بيموت قدام عينيكي وتحسي بيها بقا هتعملي ايه 😂
رهف باستحقار : وبتقولي بحبك !!!
حب ايه اللي يعمل كدا .. ياخي ملعون أبو الحب لو هيخلي صاحبه مريض نفساني 
الحب بيدي مبياخدش ياخالد .. بيعلى مش بيوطي 
خالد : بقولك ايه الله يباركلك انا مش ناقص فلسفة ها .. هسألك لآخر مرة 
اختاري حاجة من الاتنين 
يامروان .. ياانا وابنك 
رهف : مروان وابني 
خالد : بردو مصممة تتحديني ؟!!! 
رهف : اللي معاه ربنا مبيغلبش ياخالد 
خالد بيضرب كف على كف : انا مش فااااااهم انتي جايبة أم الثقة دي منييييين
واحدة مخطوفة ومتكتفة وحالتك بالبلى .. ماكفاية عناد ومكابرة بقا وسلمي للأمر الواقع 
رهف بتبص على باب الأوضة لقيته موارب .. قامت جريت علي الباب لكن خالد لحقها ومسكها .. شدها رماها على السرير ، كتف كل ايد في إتجاه وبصلها بتبريقة وعينه حمرا من الشر المكتوم جواها 
خالد : هو انا مش مالي عينك ؟!!
عايزة تهربي مني وانا قااااعد قدامك .. يابجاحتك ياشيخة 
رهف : سيبني ياخاااالد .. سيبني أحسن مااصوت وألم عليك الخلق 
خالد بيضحك بسخرية : لا صوتي .. انا عايزك تصوتي بعلو صوتك وتوريني مين اللي هيتلم 
رهف بتبصله بغيظ واحتقار 
خالد : مش عارفة تصوتي 😳
تحبي أساعدك تصوتي ؟؟؟ 
غالية والطلب رخيص 
وفجأة نزل عليها وحاول يغتصبها فضلت تصوت وتصرخ وتضرب وتزق فيه بعزم ما عندها لحد ما ايديها طالت سلك الشاحن اللي في الفيشة اللي جنبها شدته بسرعة وحاولت تخنقه بالسلك 
على ما عرف يفك نفسه كانت زقته وقامت تجري .. فتحت الباب وخرجت جري على برا تدور على مخرج ، تحاول تفتح الباب دا مقفول بالمفتاح .. ودا مقفول بالقفل من برا 
دا مقفول بالترباس اللي فووق .. ودا مقفول بردو بالمفتاح اللي مع خالد 
وقفت تددددب ع الباب بأقوى ما عندها : الحقوووووووني 
لا حد سامعها ولا حاسس بيها 
خالد خارج على برا بيضحك بصوت عالي وبيتقدم خطوات بطيئة ناحيتها
خالد : انتي فاكرة دخول الحمام زي خروجه ياقطة 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*في العربية *
مروان بيسوق وجنبه تامر .. كريم قاعد ورا
كريم : دوس بنزين ع الآخر يامروان الوقت عمال يجري 
مروان : دااايس ياكريم أعمل ايه تاني 
اتحملي يارهف .. اتحملي شوية كمان بس لحد مااجي اخلصك من كل دا 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
خالد : انتي فاكرة دخول الحمام زي خروجه ياقطة 
رهف بترجع لورا وعينيها بتدمع : خالد أبوس ايدك .. أبوس ايدك تسيبني أمشي 
إبني ملهوش أي ذنب في مشكلتك معايا انا وأبوه ارجوووووك تسيبني أمشي
خالد بيقرب عليها زيادة : ايه دا ايه دا مالك قلبتي قطة غلبانة ليه كدا .. مش كنتي من شوية مطلعة ضوافرك وبتخربشي 🤔🤔
رهف بتبعد لورا : أرجوك ياخال...
قاطعها وراح شايلها وداخل بيها تاني على جوا ، سابها ع السرير 
خالد : نص ساعة بالظبط وهيوصل الدكتور .. هيتم المخطط التاني اللي اتفقنا عليه بس مع تعديل بسيط في الإتفاق 
كنت قايلك اختاري حاجة من الاتنين .. يااقتلك إبنك واسيبك ، يااسيب ابنك عايش وتفضلي معايا ونتجوز
دلوقتي إبنك هيموت .. وبردو هتفضلي معايا
رهف : لاااا ياخالد أبوس ايدك 
سابها وخرج من الأوضة ، وقفل الباب وراه بالمفتاح .. 
رهف بتعيط : انت فين يامروااااان .. اتأخرت اووووي 
إبنك هيموت يامروان ، هيموت بسببي وبسبب غباااائي
بتحط ايديها على بطنها : متقلقش ياحبيبي ، ماما معاك 
ويانعيش مع بعض ، يانموت مع بعض 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*بعد نص ساعة *
 مروان وكريم وتامر وصلوا بالعربية عند العنوان اللي قالت عليه شمس .. طلعوا جري ، دخلوا البيت  .. لقوه فاضي تماماً 
مروان : نعم بقا .. البيت مفيهوش نملة ياتامر 
تامر : دا معناه إنه راح بيها على مكان تاني 
كريم : طب هنوصل للمكان دا ازاي ، دا مفيش حتى علامة صغيرة توصلنا بالمكان .. لازم نتصرف 
مروان : انا مش همشي من هنا غير ومراتي في ايدي .. تعالوا ورايا 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*بعد ربع ساعة في المخزن *
خالد داخل بالدكتور ، زياد واقف مستني برا عشان مينفعش يوريها وشه .. على باب المخزن مترصصين رجالة خالد 
خالد بيفتح الباب وداخل .. رهف قامت اتنفضت 
رهف بترجع لورا بخوف : فيه ايه ياخالد .. ومين اللي جايبه معاك دا !!
خالد بيقرب عليها : دا الدكتور اللي هيعملك العملية ياروحي .. مش قولتلك بلاش تتحدي خالد الخواجة بالذات 
رهف لسة هتجري راح ماسكها من ضهرها حاضنها ومكتفها .. وطي على ودنها وقال
خالد : لسة قدامك فرصة أخيرة ، لو وافقتي هطير الدكتور دا من هنا وهتعيشي ملكة .. ها قولتي ايه 
رهف بتزقه : قولتلك مش هخون جوووووزي .. انت مبتفهممممممش 
انا بحب مروان ومش هحب غيره وعلى جثتي راجل غيره يلمسني ابعدددد كدا 
جريت على الدكتور : أبوس ايدك يادكتور تمشي من هنا .. انا في عرضك أم وابني هيموت 
الدكتور بيبصلها باستصعاب بس للأسف ما باليد حيله !! 
خالد : خلصانة .. يلا يادكتور ابدأ 
بس رحمةً بيها خدرها الاول ، يلا خليها عليا .. عشان تعرفي إني بحبك بس 
جري عليها مسكها وكتفها تاني .. رهف نايمة على السرير ، خالد قدامها ومكتف ايديها وراها .. الدكتور جنبه بيحاول يديها حقنة البنج وهي بتصوت بعلو صوتها 
اداها الحقنة فعلاً .. رهف بتدوخ وخالد بيبتسم ، وفجأة ..
مروان جاي من ورا حاطط سلاح في راس خالد .. تامر جاي من ورا حاطط سلاح في راس الدكتور 
دخلوا ازاي ؟ ايه اللي حصل قبلها ؟ 
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
مروان جاي من ورا حاطط سلاح في راس خالد .. تامر جاي من ورا حاطط سلاح في راس الدكتور 
رهف خلاص بتتبنج .. رفعت عينيها بصت لمروان 
رهف بتحاول تفتح عينيها : إبنك يامروان .. إبنك هيموت 
قالت الكلمة دي وغابت عن الوعي
مروان بيبص لخالد اللي حاطط في دماغه السلاح : طول عمري كنت بدعي ربنا يجعل موت إبني قبل موتي .. وانت جاي دلوقتي بمنتهى البساطة عايز تقتله ولا من شاف ولا من دري قبل حتى مايتولد .. 
بيبص لتامر : طب والله دي تبقى عيبة في حقي ياتامر 
خالد بيسيب ايد رهف وبيبعد عنها : انتوا دخلتوا هنا ازاي وعرفتوا العنوان منين  ؟؟؟
🔥فلاش باك 🔥
*في بيت خالد *
كريم : طب هنعمل ايه دلوقتي مفيش أي طرف خيط يوصلنا بيها 
مروان : تعالوا ورايا 
خرجوا وراه لقوا البواب قاعد 
البواب : ايه يارجالة عايزين مين
 مروان طلع مطوة من جيبه وحطها في جنبه 
مروان : خالد الخواجة فين ياحج 
البواب بخوف :  معرفش يابني ، معرفش والله انا مليش دعوه بحاجة 
مروان بيهدده إن هيدب المطوة في جنبه بجد : ااااه شكلك هتتعبنا بقا 
البواب : طب استني استني بسسس وانا هقولك عاللي أعرفه والله
مروان : خالد اللي انت شغال عنده خرج من كام ساعة ومعاه بنت وياعالم كان مين تاني معاه ، راح بيها فييييين ؟؟
البواب : بص يابني والله اللي انا فاكره إنه خرج فعلا شايل بنت كدا وكانت عمالة تصوت وتصرخ حطها في العربية ، وهو بيدور العربية أتصل بواحد قاله هات الرجالة والدكتور وتعالي ع المخزن
مروان : ايوة فيييين المخزن دا يعني ؟!!!
البواب : بص والله انا اللي أعرفه للأستاذ خالد وبروح نبطشيات عليهم مخزنين ، واحد في القاهرة في بولاق وواحد في اسكندرية 
تامر : تعالي معانا قولنا فين المخزن اللي هنا في اسكندرية يلااااا 
*بعد نص ساعة *
وصلوا عند المخزن من برا 
البواب : طيب انا كدا عملت اللي عليا سيبوني بقا الله يرضي عليكو انا راجل غلبان 
كريم : سيبه يامروان خلاص مش هنحتاجه تاني 
مروان : أنزل ..
بعدها نزلوا هما التلاتة وبدأوا يبصوا على المخزن من بعيد .. رجالة مترصصين في كل حتة حوالين المخزن 
مروان : بصوا يارجالة .. احنا هنقسم نفسنا 
انا وانت ياتامر هنروح في إتجاه الباب نضرب اللي واقفين برا .. وانت ياكريم هتيجي من ورا المخزن تأمن لو في حد ، وتخلص وتجيلنا 
🔥رجع من الفلاش باك 🔥
مروان : والله ياخالد عيب تسأل سؤال زي دا .. دا انت حتى دارس برا وجوا وفاهم اللي فيها 😉
تامر بغضب : عاوز منها اااااايه ياخالد 
خالد : انا مش هتكلم طول ما السلاح دا في راسي 
الدكتور : طب انا مليش علاقة والله العظيم انا كنت مجبور زيي زيها ومتهدد بعيالي ، سيبوني أروح لحالي أبوس ايديكم 
تامر بيبص لمروان 
مروان : سيبه ياتامر ، خلينا نركز مع الراس الكبيرة 
تامر نزل السلاح من على راس الدكتور وسابه يمشي .. وجه السلاح على راس خالد مع مروان 
مروان : هتتكللللللم ولا أفرغ الطبنجة دي في دماغك ؟؟؟؟؟؟ 
تامر : ابعدددددد عنها وانت بتتكلم
خالد بيمسك سلاح كتر في الخباثة 
خالد : طب مافي حل أسهل من كدا 
وفجأة حط سلاح الكتر على رقبة رهف 
خالد : انا اتغدى بيكو قبل ماتتعشوا بيا 
مروان بيبرق : اقسسسسسسم بالله لو لمست شعره منها لاحرقك حي ياخالد ياخوااااجة 
تامر : اهدى اهدى يامروان .. خالد ميعرفش يمس منها شعراية أصلا
خالد : ايه الثقة دي ؟ ودا ليه يعني هخاف منكو مثلاً .. تحب نجرب 
تامر : والله عاوز تجرب جرب ، وانا كمان لو عايز اجرب هجرب ☺️
مروان بيبصله باستغراب 
خالد : مش فاهم !! 
تامر : تقدر تقولي أحمد أخوك مختفي فين كدا بقاله يومين ياخالد 🤔
خالد بصدمة : اخويا ؟؟
انت تقصد ايه بالكلام دا ؟!!!!!
تامر : أقصد إن أخوك معايا في الحفظ والصون ياخالد .. ونقطة الدم اللي هتسيل من رهف هسيل قصادها دم اخوك كله نقطة نقطة 
خالد علامات الغضب بتظهر على وشه : انت بتخطف اخو خالد الخواجة ؟!!!!!
دا انا هوريك النجوم في عز الضهررررر 
تامر : سبحان الله اللي يشوف بجاحتك وانت بتتكلم ميصدقش إن فيه سلاحين متوجهين في راسك دلوقتي
وفجأة .. النور قطع والدنيا ضلمت كحل 
مروان وتامر برقوا ومبقوش شايفين اي حاجة .. ولسة هيمسكوا رهف بسرعة ، ملقوش رهف 
النور رجع .. لا في رهف ، ولا في خالد 
برا المخزن عند سكينة الكهربا ، واقف زياد اللي استخبي بسرعة أول ما شافهم جايين من بعيد .. هو اللي قطع النور ، وهو اللي رجعه تاني بعد ما شاف خالد شايل رهف وبيجري بيها على حسب الخطة اللي اتفقوا عليها لو حصل أي هجوم
مروان بيبرق : خدهااااااا ياتاااامر خد رهف تااااني .. ورايا بسرررررعة 
خرجوا يجروا يدوروا يمين وشمال .. اختفى خالد تماماً 
مروان بيحط ايده على دماغه : خطفها إبن الكلب .. هيقتل إبني اللي ملحقتش اشوفه ولا حتى المسه وياعاااالم فيها ايه هي كمان 
تامر : متقلقش يامروان ، قسماً بالله لو حتى رجع بطن أمه لاجيبه واسففه تراب الاسفلت
بيبصوا بعيد .. كريم جاي حاطط ايده على دماغه اللي بتنزف 
🔥فلاش باك 🔥
زياد جاي من ورا شاف كريم بيأمن المخزن ويتأكد إن مفيش رجالة تاني ، ضربوا على دماغه من ورا 
وقع كريم في الأرض 
🔥نرجع من الفلاش باك 🔥
كريم بيتوجع : هربوا منكو ؟؟؟ 
مروان : مين اللي عمل فيك كدا ياكريم ؟!!!
كريم : معرفش يامروان سيبك مني انا دلوقتي ، يلا نخرج ندور بسرررعة 
مروان : يلااا
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
في شاليه خشب قدام شط البحر اللي مفيهوش ولا بني آدم بما إن احنا في الشتا .. خالد داخل برهف 
نيمها في الأرض على مرتبة .. قعد جنبها وبصلها 
كنتي هتضيعي مني يابنت الايه ، بس انا حالف لو القيامة قامت ، مش هتكوني غير معايا وفي حضني 
طلع الفون وطلب رقم واتصل 
خالد : الو وحشتوني والله 
مروان : انت ليك عين تتصل بيا كمان ياابن الكللللب .. مراتي فيييين
خالد : لا لا لا مش عايزين غلط بقا .. احنا دلوقتي بقينا خالصين 
زي مانا صباعي تحت ضرسك عشان اخويا ، صباعك تحت ضرسي عشان مراتك
مروان : ايوووة يعني عايز ااايه ؟؟
خالد : ترجعولي أخويا .. تاخد مراتك 
غير كدا متحلمش إنك تشوفها تاني حتى في أحلامك 
مروان : ايه شغل الافلام العربي دا 
خالد : افلام عربي افلام عربي ياسيدي
المهم أخويا يبقى عندي وإلا هتودع مراتك وابنك
مروان : وعزة جلالة الله لو مسيت شعره منها لاخلي حياتك أسود من سواد الليل 
خالد : هستناك ترد عليا وتقولي ..
انتقامك لاختك اهم ، ولا مراتك 
قفل مروان معاه وحط ايده على دماغه
تامر : الاتنين بنفس الأهمية يامروان .. هنلاقي مراتك ، وهناخد حق اختنا 
كريم : تامر معاه حق يامروان ، مصر كلها اوضتين وصالة وهو اكيد ملحقش لسة يخرج من اسكندرية 
مروان : طب يلا بلاش نضيع وقت خلونا نرجع ندور 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*في المستشفى *
ماجدة قاعدة بتعيط : لحد دلوقتي بنتك مظهرتش ياصالح .. انا قلبي واكلني عليها وهموت من الرعب 
صالح : ماخلااااص بقا ياولية الواحد فيه اللي مكفيه وقاعد على أعصابي مخي يضرب أخماس في اسداس وانتي بتقلقيني زياااادة .. سيبيني أفكر هعمل ايه في البلوى السودددة دي 
حازم داخل بياخد التليفون وعلبة السجاير باستعجال 
صالح : رايح فين انت كمان 
حازم : انا مش هافضل قاعد كده واختي ما نعرفش عنها حاجه كده كده الدكاتره بتقول اسماء مش هتفوق النهاردة هنزل اعمل حاجه مفيده لحد ما تفوق 
سابهم ونزل على تحت .. إيمان طلعت الفون وحاولت تتصل بكريم ، مبيردش 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
خالد في حمام الشاليه بيغسل ايده ، رهف بتفوق وبتبدأ تفتح عينيها .. اتخضت وبصت حواليها بسرعة لقت نفسها في شاليه وخالد في الحمام .. أول ما لقيته بينشف ايده وخارج غمضت عينيها بسرعة 
خرج خالد قعد جنبها تاني 
اتصل بزياد .. 
خالد : الو .. انت فين 
زياد : انا راجع القاهرة في الطريق ، فيه كام مصلحة لازم اقضيهم 
خالد : انت ازاي تعمل حاجة زي دي من غير ما تقولي ! انا لسة عايزك معايا على فكرة
زياد : معلش ياريس مكانش ينفع اكنسل الحوارات اللي لازم اعملها دي 
خالد : توصل القاهرة تخلص اللي وراك في ظرف ساعة زمن وترجعلي 
زياد : تمام ياريس 
قفل معاه التليفون .. بص لرهف 
خالد بيضرب على دماغه : يالهوي دي مكالتش حاجة من الصبح ولما تفوق هتبقي جعانة 
بيبص في الساعة : طيب عموما انتي مش هتفوقي دلوقتي لسة نصاية كدا .. هخرج اجيبلك حاجة تاكليها بسرعة واجي ياحبيبتي 
خرج خالد على برا .. رهف قامت قعدت 
وبعد دقايق قامت بسرعة من ع المرتبة ، حطت ايديها على دماغها لما حست بدوخة 
رهف : لا يارهف امسكي نفسك لازم تعمليها 
فتحت باب الشاليه وخرجت تجري على برا 
شط طووووويل عرييييييييض مفيهوش بني آدم واحد تستغيث بيه يلحقها 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
رجع خالد الشاليه .. داخل ملقاش رهف نايمة 
كيس الأكل وقع من ايده وهو بيبرق 
خالد : يانهار اسوووود ومنيل 
خرج يجري على برا .. بص على مرمى بصره مبقاش شايفها 
من الناحية التانية رهف حست بخالد بيدور عليها وهي ماشية ع الشط .. جريت دخلت في ماية البحر وغطست كلها عشان ميشوفهاش 
خالد بينده بعلو صوته : رهههههههههف 
هتروحي مني فيييييين .. هجيبك لو في بطن أمك
رههههههف .. رهههههههف 
فضل ماشي ينده بأعلى صوت عنده .. وكل دا هي مستخبية وغطسانة تحت الماية 
والأكسجين قرب يخلص 
           🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
رجع خالد تاني الشاليه بسرعة ومسك تليفونه .. طلع رقم يحي عمه واتصل
خالد : أيوة ياعمي 
يحي : يااااه إبن أخويا بنفسه رقمه على تليفوني
خالد : عمي انا عايزك في خدمة ضروري جداااا .. حضرتك في اسكندرية صح ؟
يحي : ايه يابني متخضنيش .. اه انا في اسكندرية
خالد : طيب دلوقتي انا فيه بت هربانة مني عايز اجيبها بأي شكل وأي طريقة المهم تبقى عندي حاااالا 
يحي : مين البت دي ياخالد 
خالد : مراتي .. كاتب عليها عرفي يعني 
يحي : طب وانت من امتى بتدور على حريم ، ما دايما هما اللي بيجولك راكعين وانت اللي ترميهم وتديهم بالجزم بعد ما تقطع الورقتين !
خالد : البنت دي بالذات مختلفة ياعمي .. تقدر تقول كدا حامل مني يعني 
ومينفعش اسيب ضنايا يتربى بعيد عني بردو ولا ايه
يحي : اه صح يابني بتعرف في الأصول ، تمام متشيلش هم ابعتلي الموقع بتاعك وفي ظرف نص ساعة بالكتير هتكون عندك 
خالد : دا العشم بردو ياعمي 
يحي : بس مقولتليش ياخالد .. اشمعنا الخدمة دي اللي طلبتها مني ، مانت دايما بتطلب كل حاجة من عمك فتحي 
خالد : عمي فتحي من القاهرة ، وعشان كدا بطلب منه أي حاجة ليها علاقة بالقاهرة لكن اسكندرية دي لعبتك بقا ياعمي 
يحي : خلاص ماشي .. اعتبرها بقت عندك 
قفل معاه يحي .. بص للراجل بتاعه 
يحي : فتح مخك معايا .. هتبعت ٦ رجالة 
اتنين منهم هيروحوا يحاطوا الشاليه عند خالد ويعطلوه بأي طريقة ميخرجش من الشاليه .. اتنين هيروحوا يدوروا على مروان والاتنين اللي معاه ويعرفوا مكانهم ويطمنوهم .. اتنين هيدوروا على رهف ويودوها لجوزها 
كل دا هيحصل في سرية تاااامة .. مفهوم ؟
الراجل بتاعه : مفهوم ياباشا 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*بعد ساعتين *
*في العناية المركزة * 
أسماء بتبدأ تفوق .. فتحت عينيها وبصت حواليها ، حطت ايديها على بطنها 
أسماء بتعب وصوت واطي : إبني فين 
بتبص حواليها تاني تدور على اي حد جنبها ياخد باله انها فاقت .. زياد بيفتح باب غرفة العناية المركزة وداخل يتسحب 
أسماء ابتسمت اول ما شافته 
أسماء بتعب : زياد .. جيت في وقتك كالعادة 
زياد : حمدالله على سلامتك ياحبيبتي
أسماء بتضيق عينيها باستغراب : حبيبتك ! 
زياد : يااااه .. متتخيليش حصل فيا ايه طول المدة اللي جالك فيها غيبوبة دي ، كنت حاسس إن قلبي هيقف أقسم بالله .. الحمدلله إن اتطمنت عليكي 
أسماء : إبني فين .. وحازم فين يازياد
زياد : حازم مشغول كالعادة في كام حوار كدا 
أسماء دورت وشها بزعل 
بينها وبين نفسها : حتى في الحالة دي تسيبني ياحازم ! كله كوم والمرة دي هتكون كوم تاني 
أسماء : وفين إبني يازياد 
زياد : بخير في الحضانة وقرب يخرج 
أسماء : حضااانة !! لييه ماله 
زياد : اهدي اهدي إبنك زي الفل ، اول ما نزل بس حالته مكانتش مستقرة ودلوقتي بقا تمام الحمدلله 
أسماء : طيب اندهلي اي حد موجود بقا 
زياد : طيب انا هرن الجرس اللي جنبك دا عشان يجولك واطير انا بقا عشان محدش يشوفني ..
راجعلك تاني ها 
أسماء : وانا هستناك 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
مروان وتامر و كريم كل واحد فيهم بيدور في إتجاه لوحده
مروان ماشي ينده على رهف بعلو صوته على أمل إنه يلاقيها 
مروان ماشي جنب شط : رههههههف 
انتي فين ياحبيبتي اديني أي إشارة بس .. أي إشارة صغيرة وانا هجيبك لو من تحت الأرض .. يارهف أبوس ايديكي ساعديني وفوقي انا مش حمل وجع قلب اكتر ، انا قلبي اتمزق من الوجع الفترة اللي فاتت واتمزق اكتر لما عرفت الحقيقة .. مش هستحمل وجع اكتر 
واقف بيدب على شجرة : يارهففففففف انتي فييييييين 
بيتلفت ع البحر .. على بعد ١٠ أمتار من الشط رهف بتغرق 
بيتلفت مروان ع البحر .. على بعد ١٠ أمتار من الشط رهف بتغرق 
قلع الچاكت وجري نط في البحر .. بدأ يعوم بأسرع ما عنده عشان ينقذها 
بدأت تفقد الوعي بما إن بقالها كتير كاتمة نفسها تحت الماية وكانت بتغرق .. وصلها مروان شالها بسرعة وعام بيها لحد ما وصل عند الشط حطها ع الرمل وبدأ يفوق فيها بلهفة وخوف .. يخبط على وشها ويحرك فيها 
قرب منها حس إنها مبتتنفسش والأكسجين واطي جداً ، بدأ يضغط على بطنها عشان يخرج الماية .. يعملها تنفس صناعي 
مازالت مغم عليها 
مروان بيضغط على بطنها : لا يارهف بالله عليكي انا ما صدقت لقييييتك أبوس ايدك فوووووقي 
تامر وكريم جايين من بعيد .. مجرد ما تامر شاف رهف نايمة ع الأرض ومروان جنبها بيفوقها جري عليهم وبدأ يهز في رهف جامد 
تامر : رهههههف مااااالك فيها ايييييه .. مالها يامرواااان حصل ايه في غيابنا انطططططق 
مروان بيبصله باستغراب !! مردش عليه ورجع تاني يفوق في رهف ويضغط على بطنها 
ومع شقشقة النهار وشروق الشمس فوق البحر فتحت رهف عينيها .. خرجت ماية كتير من بوقها وبدأت تكح جامد
عدلها مروان وحضنها حضن جامد اوووووووي بلهفة وشوق فظيع
مروان بيعيط : الحمدلله يارب .. الحمدلله 
كنت خايف اوووي تروحي مني بعد كل اللي عملته فيكي ، الحمدلله 
بعدها تاني ومسك وشها بايديه الاتنين : سامحيني يارهف ، سامحيني انا غلطت في حقك جامد اوي 
رهف بتبصله بتعب ، وشها أصفر وعينيها هزلانى وتعبانة .. مش سامعة هو بيقول ايه أصلا 
تامر بيغمض عينه : الحمدلللللله
كريم : حمدالله على سلامتك يارهف خوفتينا عليكي 
رهف بتعب : انا عاوزة أروح بيتي 
مروان : تامر قوم معلش أمن الدنيا كدا وشوف لو حد متربص هنا ولا هنا ، وانت ياكريم جهزلنا العربية وحاول تقرب بيها على مااجيب رهف واجي 
قام تامر وكريم مشيوا .. مروان قاعد على الشط وساند رهف 
مروان : قلبي كان هيقف من خوفي عليكي أقسم بالله ، لو كان حصلك حاجة انا كنت هموت وراكي ، ولو كانت جت على أذية شعره منك بس كنت هحرق الدنيا باللي فيها وبردو مش هسامح نفسي 
رهف : ياااه .. بقالي كتير اوي مسمعتش منك كلام حلو ، بس للأسف جيت تقول الكلام الحلو في الوقت الغلط 
سندت دماغها على كتفه وراحت في النوم من التعب واليوم الطووووويل دا 
شالها ومشي بيها .. لحد ما كريم وصل بالعربية ، فتح العربية وحطها وركب جنبها 
مروان : تامر فين ؟
كريم : جاي من بعيد اهو 
جه تامر فتح باب العربية وركب جنب مروان 
تامر : بقولك ايه يامروان .. ماتيجي ناخد أحمد وهو متكتف زي ماهو كدا معانا القاهرة بما إننا هنروح نستقر هناك وياعالم هنيجي تاني امتى 
مروان : لا لا انا مش مستعد أشوفه دلوقتي ، لو شوفته هقتله والحكومة هتربط الأحداث ببعض وهيكشوفنا وهنتحبس ، خليه بعيد عني الفترة دي احسن
تامر : تمام .. اطلع ياكريم 
 
*في الشارع *
حازم عمال يلف بصورة رهف يوريها لكل الناس على أمل حد يكون شافها 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*في المستشفي *
ماجدة وصالح وإيمان قاعدين مع أسماء في الغرفة .. إيمان واقفة ماسكة ايديها
ماجدة : حمدالله على سلامتك ياحبيبتي ، يعلم ربنا احنا كنا عاملين ازاي اليومين اللي فاتوا دول من خوفنا عليكي 
صالح : حمدالله على سلامتك يابنتي 
أسماء : الله يسلمكوا 
ال٣ عمالين يبصولها وعايزين يقولولها إن حازم مش موجود عشان رهف ضايعة وبيدور عليها .. وفي نفس الوقت مش عاوزين يقلقوها وتتعب زيادة 
أسماء طبعاً متعرفش كل الكلام دا ، الحاجة الوحيدة اللي في بالها دلوقتي "حتى في الموقف دا حازم مش موجود" 
صالح : يلا قوموا نخرج بقا ونسيبها تستريح شوية 
إيمان : لا لو تعبانين أخرجوا انتو وانا هقعد معاها معلش 
صالح : يابنتي سيبيها ترتاح دي لسة مفاقتش كويس حتى
أسماء : اسمعي كلام بابا ياايمان متذنبيش نفسك جنبي ع الفاضي انا كدا كدا هنام خلاص 
إيمان : ماشي 
خرجوا هما التلاتة من الغرفة وراحوا الغرفة التانية قعدوا فيها 
*بعد نص ساعة *
أسماء نايمة حست بنفس جنبها ، فتحت عينيها 
زياد قاعد جنبها وباصصلها 
أسماء بخضة : ايه يازياد في ايه 
زياد : قولت اجي في الخباثة اتطمن عليكي 😂
أسماء : انت لسة ممشيتش كل دا !! 
زياد : امشي فين ؟ قولتلك انا مش هتحرك من هنا غير وانتي في بيتك 
أسماء بتبتسم : فيك الخير والله يازياد 
زياد : انا آخر واحد تقوليلي الكلمة دي 
أسماء : مش فاهمة 
زياد : انا لو عليا هعمل اكتر من كدا بكتيييير يااسماء 
أسماء : ممكن اسألك سؤال يازياد بس ترد بصراحة
زياد : اكيد ، اتفضلي 
أسماء : انت بتعمل معايا كدا ليه ؟ 
زياد : ما بلاش السؤال دا 
أسماء : معلش .. ريحني 
زياد : حسيتك شبهي ، ظروفك زي ظروفي 
في كل مرة ببص في عينك بحس إني شايفني .. وعشان كدا طول الوقت مش عايز اي حاجة من الدنيا غير إني أشوفك مرتاحة ومبسوطة 
أسماء : وانا اكتر حاجة مفتقداها يكون ليا ضهر يازياد 
زياد : أوعدك لو بقيتي معايا هتفضلي متطمنة بقيت حياتك 
أسماء : وجوزي ؟
زياد : أمره سهل .. اخلعيه 
أسماء بتدور وشها وبتسرح في كل حاجة عملها معاها حازم من أول جوازهم وبالذات آخر موقف 
أسماء : هنعمل ايه ؟
زياد : دلوقتي أنسب وقت نتحرك فيه وانتي في المستشفي والدنيا خربانة كدا ، انا هنزل الأول وهستناكي في العربية في الجراچ ، وهقولك دلوقتي الخطوات اللي هتعمليها عشان تنزليلي في ظروف ١٠ دقايق بالظبط من غير ماحد يحس 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*في بيت جاد *
شمس رايحة جاية في الشقة متوترة وبتعيط .. نفسها تتطمن أو تفهم ايه اللي بيحصل 
مسكت تليفونها وحاولت تتصل بتامر تاني .. رد عليها 
تامر : أيوة ياشمس 
شمس : اخيراااا رديت ، ايه طمني عملتوا ايه .. قولي انكو انقذتوها 
تامر : اه ياشمس لحقيناها في اخر لحظة وراجعين بيها في الطريق 
شمس بتغمض عينيها : الحمدلللللله يارب ، تمام انا قاعدة مستناكوا أهو 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*في الشاليه *
خالد قاعد هيتجنن متوتر وعمال يهز في رجله 
مسك تليفونه واتصل بعمه يحي ... التليفون مغلق
خالد : !!!!!!
مغلق .. ازاي يعني ؟؟
حاول يتصل بأي حد من رجالة عمه محدش فيهم بيرد 
خالد : يعني ايه الكلام دا !!
خرج بسرعة على برا .. لقى اتنين رجالة بودي جارد قاعدين على باب الشاليه 
خالد : انتو مين ومين باعتكوا ؟؟
واحد فيهم : احنا رجالة يحي بيه ، جايين نحرس سعادتك
خالد : لا ياحبيبي سعادتي مش محتاج حراسة ، وسعوا بقا عشان ورايا مشوار 
التاني : انا آسف يااستاذ خالد بس يحي بيه محرج علينا سعادتك متخرجش غير بإذنه 
خالد : مخرجش غير بإذنه !!!
انا قلبي مش متطمن .. اتصلي يابني بعمي أما أشوف قصده ايه باللي بيحصل دا
واحد فيهم : انا آسف يافندم بس مينفعش نتصل بيه احنا ، هو لما بيحتاجنا بيتصل 
خالد : اهااا .. انا كدا فهمت 
طلع سلاح وضرب الاتنين طلقتين وجري 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
حازم ماشي في الشارع مازال بيدور .. إيمان بتتصل بيه 
حازم بيرد : أيوة ياايمان 
إيمان : ايه ياحازم انت مبتردش عليا ليه كل دا 
حازم : بدور على اختك ياايمان ومش فاضي أرد 
إيمان : ماشي ياحازم .. عموماً انا كنت عاوزة أقولك إن مراتك فاقت الحمدلله 
حازم بفرحة : ايه ؟؟؟
انتي بتتكلمي بجد 😍😍😍
إيمان : اه والله بتكلم بجد .. تعالي شوفها يلا 
حازم : طيب اقفلي انا جاي حالااااا 😍😍😍😍😍😍
قفلت معاه إيمان وحطت ايديها على دماغها : ياترى انتي فين يارهف .. ارجعي بقا أبوس ايدك كفاية كدا 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*في عربية مروان *
رهف نايمة في حضن مروان وضايعة خالص ، مروان عمال يبصلها ويتأمل في ملامحها 
مروان بينه وبين نفسه : انا آسف ياحبيبتي ، انا آسف والله 
حط ايده على بطنها : وانت كمان سامحني ، مكانش ليك ذنب في كلللل العك اللي حصل بسببك دا 
كريم : احنا خلاص قربنا نوصل اهو .. هانت الحمدلله 
تامر بيبص على رهف بزعل : حاولت احميكي بكل الطرق ، حاولت احذرك وانبهك
بس انتي كنتي ابرئ بكتير من إنك تفهمي حيل ناس ولاد كلب وعارفين هما بيعملوا ايه
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
حازم وصل المستشفى .. دخل يجري على غرفة أسماء
حازم بيفتح الباب وداخل : حبيبتي 😍😍
أسماء مش نايمة على السرير !!
حازم برق : أسماء !!!
دخل على الحمام فتحه وبص بردو ملقاهاش 
خرج على برا : اسماااااء 
جم ابوه وامه وإيمان يجروا 
صالح : ايه يااابني فيه ايه 
حازم : أسماء فين يابا ؟
صالح : كانت لسة هنا 
إيمان : ايه ده هي راحت فين 
حازم : راحت فين !!!
لا حد يفهمني ايه اللي بيحصل بقا ؟؟؟
ماجدة : يابني احنا نفسنا منعرفش ايه اللي حصل احنا كنا لسة قاعدين معاها قبل مانكلمك على طول وسيبناها تنام شوية 
حازم دخل تاني الأوضة ، بص ع السرير 
طرف ورقة طالع من تحت المخدة 
طلع الورقة وفتحها وبدأ يقرا اللي فيها 
" استنيتك كتير اوي ياحازم .. استنيتك لحد ما الصبر نفسه زهق مني 
كنت بحبك حب لو تاقلته بأطنان حديد كافته اللي كانت هتطب .. بس للأسف انت دايماً مكنتش موجود ، حتى وانا في اكتر وقت محتاجاك فيه مكنتش موجود ياحازم
كنت هسيبلك ابننا تربيه انت بس بردو للأسف ضميري مكانش هينيمني 
عارف ليه ياحازم ؟
عشان انت مخدتش بالك منه وهو لسة نقطة دم في بطني عشان تاخد بالك منه لما ييجي الدنيا .. 
وعشان خاطر أي حاجة حلوة عملتها في حقك .. طلقني ياحازم وسيب ورقة طلاقي في أي مصلحة حكومية وانا هاخدها بطريقتي .. انا آسفة ياحبيبي "
حازم بيقرا الورقة ودموع عينيه بتسابق الكلمات المكتوبة ع الورقة .. وقعت الورقة من ايده 
حط ايديه الاتنين على دماغه 
إيمان مسكت الورقة تقراها 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*في عربية مروان*
كريم : خلاص اهو احنا على وصول 
مروان : تمام دوس بنزين بقا عشان نخلص عاوز اوديها مستشفى ولا دكتور يطمني عليها 
داس كريم بنزين جااامد وفجأة جت قدامهم عكس عربية نص نقل وفيها اتنين خافيين وشهم وماسكين أسلحة .. وورا قاعدة دينا لابسة نقاب 
طلعت الفون واتصلت بحد 
دينا : تمام ياباشا .. نفذت الخطة زي ماقولتلي بالظبط ، نص ساعة ورهف هتكون عندك 
وفجأة جت قدامهم عكس عربية نص نقل وفيها اتنين خافيين وشهم وماسكين أسلحة .. وورا قاعدة دينا لابسة نقاب 
مروان وكريم وتامر برقوا .. الاتنين الملسمين فتحوا الباب ونزلوا من العربية 
لفوا على عربية مروان ، مدوا الأسلحة من الشباكين ، واحد في شباك الدريكسيون اللي قاعد عليه كريم .. التاني في الشباك اللي ورا اللي قاعد جنبه مروان 
الملسمين : بهدوء ومن غير شوشرة سلمونا القطة اللي معاكوا دي هنسيبكوا تكملوا طريقكو ، اي عوء كدا ولا كدا هنفجر العربية باللي فيها 
تامر بيحط ايده على المسدس اللي حاطه في جنبه .. كريم بيمد ايده في الصندوق اللي على يمينه
مروان بيمسك رهف جامد وبيبص لكريم قدام 
مروان : ألا قولي ياصحبي .. لو اللي قدامك مش ناصح 
كريم : علمه 
مروان : طب لو اللي قدامك مش صايع 😉
كريم : غفله 
وفي ثانية طلع كريم قنبلة مسيلة للدموع رماها في وش اللي جنبه .. تامر ضرب طلقة في كتف اللي ناحية مروان 
على ما القنبلة انفجرت والتاني وقع في الأرض يتوجع كان كريم طاااار بالعربية واختفوا 
طلعت دينا من ورا تكح وتعطس وتدعك في عينيها 
دينا : الله يخربيووووتكو .. روحنا في دااااهية 
وقفوا ال٣ بيحاولوا يفوقوا من اللي حصل .. ركبوا العربية وجريوا وراهم على أمل يلاقوهم 
*في عربية كريم *
كريم : فلتنا منيهممممم يارجاااالة 😍😂😂😂😂😂
تامر : الحمدلله دا احنا كنا هنتشلفط 😂😂
مروان : لا بس انت طلعت ذكي ياض ياكريم ، كنت بقولك السيم وانا حاطط ايدي على قلبي لا تفاجئني بغبائك 😂😂😂
كريم : عيب عليك ياسطا متصغرناش 😂😂
مروان : طب يلا بقا ياخويا خلصنا وسوق بسرعة عايزين نخلص من ام السفرية دي بقا ، وخلاص مش هنروح مستشفيات عشان دلوقتي الدنيا مبقتش أمان خلينا نروح البيت أحسن 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*في المستشفي *
حازم مازال قاعد حاطط ايده على دماغه ودموعه نازلة
ماجدة : هنعمل ايه في المصيبة دي يابني ، دي مشيت وخدت حتي الواد معاها 
إيمان : مستغربين ليه ؟ 
كنتوا مستنيين ايه من واحدة عايشة ٢٤ ساعة في إهانة وذل وإهمال ! 
حازم بيقوم يقف ويمسح دموعه : انتي عندك حق ياايمان ، بس رغم دا انا مش هسيبها 
لو حكمت أعيش اللي باقي من عمري بلف في الشوارع أدور عليها هعمل كدا ومش هيغمضلي جفن غير وهي في حضني 
لازم أكفر عن كل حاجة وحشة عملتها في حقها 
صالح : لحد امتتتتتتتى .. لحد امتى هنفضل نلف في أم الدايرة دي !! 
كل يوم بندور على حد شكل ، كل يوم حد تايه، كل يوم حد هربان ، كل يوم حد مدوخنا وراه
الناس قربت تاكل وشوشناااااا .. من كتر مابنتصل نسأل على عيالنا هنا وهناك 
تليفون إيمان بيرن "كريم " 
إيمان بترد بسررعة : ايوة ياكريم .. في أخبار عن رهف 
كريم : انتو لسة عندكو 😳
يابنتي روحوا على شقة مروان بسرعة متخليش أختك تقعد تستناكي كتير بقا 😍😍
إيمان بتتنطط : بجدددد جيبتوها 😍😍😍😍😍😍😍
كريم : اهدي اهدي يابنتي فضحتي الدنيا 😂😂
إيمان : اهدى ايه دا انا قلبي كان هيقف من الخوف عليها 
ماجدة : ياما انت كريم يارب 😍🙈
حازم : الحمدلله اتطمنا عليها ❤️ انا نازل بقا 
صالح : يلا احنا كمان نروح على بيت رهف نتطمن عليها
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
وصلوا مروان ورهف وكريم وتامر عند البيت .. مروان فتح الباب ونزل ، شال رهف وطلع بيها على فوق ووراه كريم وتامر 
*قدام باب الشقة *
مروان : تامر خد مفتاح الشقة من جيبي افتح الباب عشان مش هعرف افتحه 
خد تامر المفتاح فتحلهم الباب ودخل بيها على اوضة النوم ، نيمها ع السرير 
وخرجلهم الريسبشن
تامر : طيب انا هطلع انا ابص ع الجماعة كدا فوق واريح شوية
بصله مروان باستغراب للمرة التانية في نفس اليوم !
كريم : وانا هدخل الحمام لحسن مزنوق من أول الطريق 😂😂😂
مروان : تمام 
كل واحد راح في إتجاه ودخل مروان تاني لرهف .. غطاها وقعد جنبها 
مشى ايديه على وشها بكل حنية وحب 
مخه بدأ يعمل فلاش باك على كل الأوقات الصعبة اللي مرت عليهم .. كل مرة كلمها فيها وحش .. كل مرة اتهمها في شرفها .. كل مرة شك فيها وفي أخلاقها وجرحها بالكلام 
عينيه دمعت ، وطي وحط دماغه على بطنها 
مروان : البطن دي شايلة أغلى رزق في الدنيا ، شايلة حاجة من الجنة بغبائي كنت رافضها وبهاجمك عشانها يارهف 
من حقك متسامحينيش ، من حقك تثوري وتشتميني وتضربيني كمان وتطلبي الطلاق 
اللي استحملتيه الفترة اللي فاتت محدش يستحمله 
الغريب إن لحد آخر لحظة فضلتي متمسكة بابني في بطنك اللي واحدة غيرك كانت اتخلصت منه من أول يوم
فجأة حس بايديها بتتحط على راسه اللي على بطنها وبتطبطب عليه 
اتخض ورفع دماغه بسرعة بصلها .. رفعت عينيها وبصتله بنظرة تحمل كلام كتييييير مش مفهوم 
بس الحاجة الوحيدة اللي فهمها من نظرتها  *إنها لسة بتحبه ❤️*
الباب خبط .. قام مروان يفتح
شمس داخلة تجري على جوا : رههههف 
دخلت جري على أوضة رهف .. أول ما شافتها حضنتها 
شمس : حمدالله على سلامتك يارهف ، حمدالله على سلامتك ياحبيبتي 
انا السبب في كل دا 🥺🥺
رهف بتعب : سبب في ايه ياشمس متقوليش كدا ، كان لازم اعرف عايز ايه مننا
مروان : وطلع عايز ايه يارهف ؟ 
رهف : .......
جاد داخل : متضغطش على مراتك بأسئلة كتير يامروان ، حمدالله على سلامتك يابنتي .. خدي بالك من نفسك اكتر من كدا بالله عليكي 
رهف : الله يسلمك يابابا ❤️❤️
مروان واقف باصص لشمس بإستياء وخذلان فظيع .. شمس أخدت بالها بصت في الأرض وزعلت 
كريم خارج من الحمام لقى الجرس بيرن راح يفتح الباب ... إيمان وصالح وماجدة
كريم : أهلا أهلا تعالوا اتفضلوا 😍😍
دخل صالح وماجدة بسرعة على جوا .. وقفت إيمان قدام كريم 
إيمان : شكرا ياكريم ❤️❤️
كريم : شكراً على ايه 🤔
إيمان : علي وقفتك معانا طول الوقت
كريم : شكراً ايه يابنتي احنا بقينا أهل ومفيش بيننا الكلام دا ، دا واجب عليا 😍
إيمان : ربنا يخليك لينا ❤️❤️
يلا انا هدخل اتطمن على رهف 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
ماشي حازم في الشارع زي المخبوط على دماغه .. تايه لا عارف هو رايح على فين ولا المفروض يعمل ايه 
🔥فلاش باك 🔥
اسماء : عارف انا حبيتك ليه ياحازم ؟؟
حازم : ليه يااسماء ؟
أسماء : عشان شوفت فيك عرق الرجولة والنخوة شادد زيادة عن بقيت الرجالة قولت بس هو دا السند والضهر اللي هيعوضني عن غياب أهلي .. هيقف في ضهري ضد الدنيا 
بعد الجواز بقا اتصدمت .. اتصدمت إنك كل مرة بتيجي مع الدنيا ضدي ياحازم 
اتصدمت إن عرق الرجولة الشديد اوي دا مبيشدش عشان تدافع عني ، بيشد عشان تأذيني اكتر واكتر 
🔥نرجع من الفلاش باك 🔥
حازم : غبي ، مستهتر ، متهور ، عصبي بحماقة ، معنديش ذرة تفاهم ، معنديش رحمة ولا بقبل في العفو 
ووسط كل الصفات دي ، اكتشفت إن ليا قلب لسة بيدق .. قلب بيتحررررق كل ما افكر اني ممكن اكون خسرتك يااسماء ، بيتحرق اكتر لما بيوحشني صوتك ، ضحكتك ، لمستك
حتى نظرتك وقت الغضب اللي كنتي بتحاولي تداريها عشان بنت أصول
فوقت متأخر اووووووي .. فوقت بعد ما ضيعت كل حاجة من ايدي 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*في بيت رهف ومروان *
قاعدين كلهم في الريسبشن .. مروان وكريم وإيمان وصالح وماجدة 
 رهف خارجة عليها بعد ما غيرت هدومها .. خارجة ماشية براحة وتعبانة 
قام مروان بسرعة سندها لحد ما وصلت للركنة وقعدت عليها 
ماجدة : بصي انا هقوم اعملك فرخة محشية كدا ترم عضمك بعد اللي شوفتيه 
صالح : خديني معاكي ياام حازم أغسل ايدي بالمرة 
مروان : بقيتي كويسة يارهف ؟ 
رهف : اه كويسة 
إيمان : دلوقتي بتسألها انتي كويسة ؟
كان فين سؤالك دا لما كانت بتموت كل يوم لوحدها 
مروان : ماتخليكي محضر خير بقا يامونمون 😂😂
إيمان : ماشي ياخويا 🙄
ابقوا احكولي اللي حصل بالتفصيل بقا عشان مفهمتش كويس 
رهف : مروان .. فيه حد قريب مننا اوي بيساعد خالد وأخوه على اذيتنا 
حد لازم نكتشفه بسرعة قبل ما يدمرنا 
مروان : حد قريب مننا ؟!!! 
مين دا 
كريم : حد زي مين يارهف ؟!
رهف : معرفش بس حسيت من كل كلمة قالها إن فيه حد بيساعده يعرف كل تفاصيل حياتنا ، لدرجة إنه شككني في كل اللي بتعامل معاهم 
إيمان : بس احنا لازم نكتشف مين الشخص دا بسرعة جدااااا قبل ما يعمل حاجة اكتر من كدا كفاية مصايب بقا 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
حازم بيفتح باب الشقة وداخل عشان يغير هدومه وينزل يكمل تدوير على أسماء 
فتح باب الشقة ودخل ، مد ايده نور النور وبيتلفت 
أسماء قاعدة عالكنبة وفي ايديها البيبي 
حازم اتخض وبرق 
أسماء بابتسامة : قولت اجي اسبقك انا وهو على هنا .. مش ناوي تبوس ابنك بقا وتعوضه عن اللي فاته الأيام اللي فاتت !! 
حازم واقف مصدوم مش مصدق اللي هو شايفه 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
خالد راكب عربيته .. بيتصل بعمه فتحي
خالد : أيوة ياعمي .. عملت ايه ؟؟
فتحي : قولتلها على الخطة كلها نفذتها وبردو فشلت وفلتوا منها 
خالد : نعم ؟؟؟؟؟ يعني هما هربوا برهف بعد كل دا !!!!!!
فتحي : ايوة
خالد : ايوة اااااااايه .. انتو متفقين عليا ولا ايه !!
امبارح عمي يغدر بيا ، والنهاردة انت تفشل في العملية عشان باعت بت فشلة زي دينا 
لاااا يبقى انتو قاصدين بقا 
فتحي : قاصدين ااايه ياواد انت ماتتكلم باحترام وخليك فاكر انك بتكلم عمك مش واحد من الشارع .. وبعدين اللي انت بتقول عليها فشلة دي هي اللي مخلصالك كلللل حاجة من أول ويمكن كانت بتشتغل اكتر من زياد اللي انت جايبه دا 
هتنكر ؟؟
خالد : بقولك ايه ياعمي انا هقفل أحسن واروح اتصرف في المصيبة دي بمعرفتي ، سلام
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*في الشقة *
حازم واقف مصدوم من اللي شافه .. قامت أسماء وعلى ايديها ابنها وقربت على حازم اديته البيبي 
حازم مسكه .. باسه وحطه في حضنه غمض عينه وخد نفس عميييييق .. باس دماغه وراح نيمه على الكنبة ورجع لأسماء 
حازم : كنتي ناوية تمشي 
أسماء : مقدرتش ، العشرة مبتهونش إلا على ولاد الحرام 
حازم بيحضنها وبيعيط : سامحيني ياحبيبتي .. سامحيني انا غلطت في حقك
أسماء عينيها بتدمع وبتمسك نفسها 
حازم بيبعد عنها ومستغرب : انتي لسة زعلانة مني 
أسماء : مش معنى إني رجعت إني مسمحاك أو ناسية اللي حصل .. بس كل حاجة بتاخد وقتها 
حازم : أوعدك هعمل كلللل اللي أقدر عليه عشان اعوضك عن كل اللي فات 
أسماء : حتى لو عرفت إني كنت هروح لراجل غيرك ؟
حازم ملامحه بيتغير .. وشه بيحمر 
بيغمض عينه لدقيقة ، فجأة استجمع أعصابه 
فتح عينيه : حتى لو كنتي روحتيله فعلاً كنت هعذرك بعد اللي كنت بعمله معاكي يااسماء 
أسماء : بس وقتها كنت هبقى خاينة 
حازم : وعشان كدا انا هعمل نفسي مسمعتش حاجة من اللي قولتيه ، حتى لو كانت الفكرة في دماغك مكنتيش هتقدري تنفذيها .. انتي بنت أصول ومتربية 
طلع من جيبه خاتم دهب في علبة حمرا صغننة 
حازم : كنت جايبها وانا راجع لما عرفت إنك فوقتي .. كنت عاوز افرحك 
بس معتقدش فيه وقت أنسب من دا اديهولك فيه 💍
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*في بيت مروان *
صالح وماجدة بيفتحوا الباب عشان يروحوا هما عشان تعبوا .. اتفضل في البيت رهف ومروان وكريم وإيمان 
*في أوضة رهف *
رهف واقفة بتسرح شعرها قدام التسريحة .. خلصت بتفتح درج التسريحة عشان تجيب توكة تلم شعرها ، لقت علبة صغيرة مكتوب عليها من فوق "RAHAF"  فتحت العلبة .. لقت خاتم دهب 
ابتسمت وعملت نفسها مش واخدة بالها .. حطت العلبة تاني في الدرج وقفلت ، لمت شعرها وخرجت على الريسبشن تقعد معاهم
رهف ومروان .. إيمان وكريم 
قاعدين 
كريم : طيب .. بالمناسبة الحلوة دي عاوز أتكلم معاكم في حوار كدا 
في الحقيقة هو مش حوار ، هو عرض 
مروان : ايه يابرنس اتكلم 
كريم بيبص لايمان نظرة طويلة وفجأة 
طلع من جيبه خاتم دهب 
حازم : تتجوزيني ياايمان 💍
كريم  : تتجوزيني ياايمان 💍
إيمان اتصدمت وبرقت .. لسانها تقل وعينيها نزلت في الأرض من الصدمة والكسوف 
مروان : اوبااا دا الموضوع طلع كبير بقا وانا آخر من يعلم 
رهف : انت بتتكلم بجد ياكريم ؟
كريم : اه بتكلم بجد .. انا بحب إيمان من زمان جداً
يمكن من أيام ماكانت بسمة لسة على زمتي ويمكن دا حصل بسبب تقصير بسمة معايا في كلللللل حاجة وكرهها ليا ولظروفي ولحياتها معايا
 بس انا كنت بحاول أبعد الفكرة عن تفكيري عشان انا متجوز ولازم أكون مخلص ١٠٠٪ 
 بس من ساعة ما طلقت وبقيت أعذب وحصل كل المصايب اللي حصلت دي قربا من إيمان اكتر وحبيتها اكتر بكتييير ماكنت أصلا بحبها
بصي ياايمان .. 
انا عارف إنك لسة بنت وطبيعي ممكن جداً متوافقيش على واحد كان متجوز قبل كدا 
بس انتي لو لفيتي الدنيا دي كلها كعب داير مش هتلاقي حد يحبك ربع حبي ليكي ، وانا لو لفيت نفس الدنيا مش هلاقي ضفرك ... ومع ذلك بردو انا هسيبك تفكري وتاخدي قرارك وأيا كان القرار تأكدي إني مش هزعل وهفضل بردو بحبك 
إيمان تعبيرات وشها اتغيرت .. قامت وقفت
إيمان : طيب انا هروح بقا يارهف عشان الوقت أتأخر ، تصبحوا على خير 
فتحت الباب ونزلت 
كريم : هي اتدايقت ؟
رهف : لا هي اتحرجت بس عشان انت عارف إيمان بتتكسف اوي ، عموماً ياكريم انت شاب محترم جدا وانا اكيد مش هلاقي أحسن منك لأختي بس للاسف دلوقتي الموضوع مش في ايدي انا 
لازم الأول إيمان توافق وقبلها بابا وماما وبعدين حازم .. وهكذا 
كريم : خدوا راحتكم على الاخرررر ومعاكوا من يوم لسنة تفكروا براحتكوا
 
*حازم واقف مادد الخاتم الدهب لأسماء *
أسماء بصدمة : جايبلي خاتم دهب !!
حازم : والبسهولك كمان 
مسك ايديها لبسها الخاتم .. أسماء بصالها مصدومة من اللي بيعمله 
حازم : بصي بقا ياستي ، انا مجهزلك حتة سفرية إنما اااايه .. هتخليكي تنسي الولادة والتعب والمشاكل وتنسي أسمك كمان 😍هنزل بس اجهزلها شوية حاجات كدا دلوقتي عشان نسافر بكرا الصبح 
أسماء : تمام 
سابها حازم وفتح الباب ونزل .. 
أسماء رجعت قعدت على الكنبة 
🔥فلاش باك اليوم اللي قبله 🔥
قالها زياد على الخطة وقام نزل على تحت .. بعدها نفذت كل حاجة ونزلت خطفت ابنها من الحضانة وبدأت تنزل ع السلم الخلفي عشان تدخل الجراج .. بتنزل سلمة وتطلع سلمة 
وقبل الجراج ب٣ سلالم بالظبط بصت في وش ابنها اللي بيعيط .. شافت فيه وش حازم 
شافت فيه كل حاجة مرت بيها الفترات اللي فاتت وكل حاجة تخص حازم .. كل نظرة كل كلمة كل لمسة كل موقف حتى المواقف الوحشة 
فجأة اتلفتت وطلعت تجري على فوق .. لفت ونزلت من السلم الأساسي على تحت .. قعدت تحت شجرة هي و ابنها تفكر هتعمل ايه 
🔥رجعت أسماء من الفلاش باك على صوت خبط الباب 🔥
قامت تفتح الباب .. ملقتش حد قدامها بتلف يمين تشوف مين ع السلم 
جه شخص من ورا حط ايده على بوقه بمنديل خدرها وشالها ونزل على تحت .. حطها في العربية 
لف قدام ركب عند الدريكسيون .. قفل الباب
وطبعاً احنا عارفين مين الشخص دا
زياد 🤦🏼‍♀️
دور العربية ومشي بيها 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*في بيت مروان *
رهف انا هقوم أريح شوية ، مطبقة من امبارح منمتش 
مروان : ماشي ياحبيبتي نوم الهنا
دخلت رهف على الحمام الأول .. دخل مروان اخد الخاتم الدهب من الدرج ونزل في الخباثة على تحت 
خرجت رهف من الحمام ملقتش مروان في الشقة .. فكرته نزل يجيب حاجة وطالع ، دخلت اوضتها ونامت 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
حازم طالع عالسلم وفي ايده علبة شوكولاته وفرحان إنه هيفاجئ أسماء تاني ويفرحها .. قرب من باب الشقة 
حازم : ايه ده ! باب الشقة مفتوح ليه 
دخل يجري على جوا بسرعة .. البيبي محطوط ع الكنبة بيعيط لوحده وأسماء مش جنبه 
رمى علبة الشوكولاته من ايده ، شال إبنه بسرعة وقعد يدور على أسماء في الشقة كلها وينده بعلو صوته "اسماااااء"  
ملقاش ليها أثر 
رايح سايب إبنه على الكنبة تاني .. طلع تليفونه واتصل بيها ، تليفونها رن جنبه
اتلفت بص ع الفون 
وشه احمر وملامحه اتغيرت راح رازع التليفون في الأرض
بيشيل السفرة يرزعها : وبعديييييييين .. اخرتها ااااااايه في ام العيشة دي 
هفضل لحد امتى بدور .. شهور عايش بدووور وبس انا تعببببببببت 
روحتي فييييين تاني يااسماء فيييين ، ماكنا كويسين واخيراااا هنعيش أيام عدلة  هتختفي تاني ليه .. دا احنا لسة حتى مسميناش ابننا 
لسة ملحقناش نطلع شهادة ميلاااااد
صالح وماجدة طالعين مخضوضين على صوت زعيقه .. دخلوا من باب الشقة 
ماجدة : في اااايه ياحازم بتزعق ليه 
صالح بيبص ع البييي : ايه دا !! هو مش دا ابنك ؟؟
هي اسماء رجعت امتى
زقهم ونزل على تحت من سكات .. راحت ماجدة شالت البيبي اللي عمال يعيط من بدري
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
إيمان راكبة العربية راجعة على البيت .. مخها واقف مش قادرة تفكر ولا مستوعبه اللي حصل 
كريم بيتقدملي ؟ كريم بيحبني ! 
دا من امتى ؟؟ وازاي انا محستش طول الفترة اللي فاتت ، طب ازاي كنت بتعامل معاه طبيعي جدااااا كأننا أخوات ومش واخدة بالي إن في باب لحاجة زي دي 
طب ياترى انا كان ليا يد في اللي حصل دا !! ياترى انتي كمان اتشديتيله يااسماء وانتي مش حاسة ؟
طب امتى .. وازاي ؟؟؟؟؟
ياخوفي لاتكوني انتي السبب في طلاقه !!
بتحط ايديها على دماغها : مخي هيقف اقسم بالله هيقف 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
زياد وصل بأسماء شقة .. فتح الباب ودخل بيها شايلها 
دخل نيمها ع السرير ورجع قفل الباب وراهم
دخل جاب كوباية ماية من المطبخ وخرج على أسماء ، رش نقطتين ماية على وشها عشان تفوق 
اتحركت وبدأت تفتح عينيها ، اول ما شافته قدامها قامت اتنطررررت من مكانها 
أسماء : زيااااد ؟!!! 
انت عايز مني ايه ؟؟
زياد : مفاجأة صح ☺️
كنتي فاكرة لما تغيري اتفاقك معايا وتهربي زي العيال في آخر لحظة مش هقدر اجيبك !!! 
أسماء باستغراب : زياد انت بتتكلم كدا ليه ؟ لا لا مش ممكن تكون زياد اللي كان بيساعدني الفترة اللي فاتت !
انا حاسة إني قدام واحد تاني 
زياد : ايوون ، دي حقيقة
زياد اللي كان معاكي طول الوقت وبيكلمك دا كان وش برئ لابسه عشان أجر رجلك وعشان انتي ملكيش ذنب في حاجة 
لكن لما تغدري بيا لازم تدخلي معاهم في القايمة 
أسماء بتبعد : قايمة ايه وهما مين اصلا
وانت ليه خاطفني وجايبني المكان دا !
زياد : جايبك المكان دا عشان نصفي كل الحسابات القديمة والجديدة وكل واحد ياخد حقه ، وانتي حقي يااسماء 
وهاخد من بوق الدنيا حتى لو ايدي هتتقطع
أسماء : زياد انا متجوزة انت مجنون !!!!!!
زياد : اه انا مجنون .. مجنون بيكي وبحبك يااسماء 
ومن زمان اووووووي بس للأسف انتي لا حاسة ولا دريانة 
أسماء : ايوة يعني ايه المطلوب مني دلوووقتي ؟!!!!
زياد : لا ياقلبي انتي لحد دلوقتي مش مطلوب منك اي حاجة ، المطلوب جاي جاي 
كتف ايديها الاتنين .. خرج وقفل عليها باب الأوضة بالمفتاح ودخل البلكونة 
طلع تليفونه واتصل بحد 
زياد : أيوة ياباشا .. Done ✅
خالد : خلصت كل حاجة ؟!
زياد : خلصت كل حاجة ومستنيك تنفذ الباقي دا 
خالد : عفارم عليك ياض يازياد ييجي منك 
زياد : يلا ياباشا خلص الباقي في السريع بقا عايزين نخلص المصلحة دي قبل مانتقفش 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*بعد ساعتين *
مروان بيفتح باب الشقة وداخل في ايده حاجة .. دخل على أوضة النوم براحة ساب اللي في ايده على الفوتيه قدام السرير
قرب من رهف وهي نايمة
باس دماغها وخدها ... فتحت عينيها واتخضت 
رهف : في ايه في ايه
مروان : بس بس اهدي انا مروان 
رهف : في ايه يامروان مالك 
مروان بيمسك ايديها : قومي معايا كدا 
رهف : ايه 
جاب الكاڤر الطويل اللي ع الفوتيه .. فتحه وطلع منه فستان 
مروان : ممكن تلبسي الفستان دا ؟
رهف : اشمعنا يعني 
مروان : معلش بس اسمعي كلامي 😍
رهف : !!!!!
حاضر هلبسه 
خدت منه الفستان ودخلت لبسته وخرجت 
مروان بيبصلها بابتسامة : زي القمر كالعادة 
بيمسك ايديها وبيقعدها قدام التسريحة : تعالي اقولك بقا 
خرج برا جاب بوكس كدا دخل بيه : فتح البوكس وطلع منه ميك اب كتير 
مروان : انا بقا ياستي خدت ماشورة حد كدا وقولت اعملك مفاجأة واجيبلك شوية حاجات جديدة كدا للميك اب 
رهف بتتفرج ع الحاجات ومبتسمة : جبت كل دا عشاني ! كلفت نفسك يامروان والله
مروان : هو انتي لسة شوفتي حاجة 😂😂
يلا عايزك تعملي لوك جامد كدا عشان رايحين مشوار مهم 
رهف : مشوار ايه ؟؟ 
مروان : هتعرفي لما ننزل 😍😍
رهف باستغراب : تمام 
خرج مروان على برا .. طلع تليفونه واتصل بحد 
مروان : ايه يابرنس ، جهزت الدنيا 
= اه خلاص ياباشا كله تمام 😍
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
وصلت إيمان البيت خبطت ع الباب .. فتحتلها ماجدة وعلى ايديها البيبي 
إيمان : هي رجعت امتى ؟
ماجدة : معرفش يابنتي رجعت لقيت الواد على صرخة واحدة وابوه واقف وشه مخطوف واصفر وبيزعق ، زقنا ونزل على تحت ومنعرفش هو فين 
إيمان : امممم .. تمام ربنا يصلح الحال 
ماجدة : مالك ياايمان ؟ انتي كويسة
إيمان : اه اه كويسة ، هدخل أريح بس شوية عشان تعبانة جدا 
دخلت اوضتها وقفلت على نفسها .. جالها رسالة واتس اب من كريم فتحتها 
"انا حلمان حلم حلو ، ومتأكد إن تفسيره خير " 
ابتسمت لما شافت الرسالة .. فجأة فاقت تاني ، قفلت الواتس اب وحطت الفون جنبها ، حطت ايديها الاتنين على دماغها 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
رهف خارجة من اوضتها .. الفستان شكله يجنن عليها مع لوك ميك اب سيمبل تحححححفة 
مروان وعيونه بتنط منها السعادة : مش بقولك زي القمر 
رهف : ها .. هنروح فين بقا قولي ؟؟؟ 
مروان : خليكي متشوقة كدا لحد ما نروح 😍😂 يلا بيننا 
نزلوا هما الاتنين .. ركبوا العربية ولسة مروان هيدور تليفونه رن 
مروان بيرد : الو .. 
خالد : مش عيب بردو تبقى مرات اخو مراتك مخطوفة بسببك انت واخوك وانت واخد مراتك ورايح بيها موعد  غرامي 😉
مروان بيبرق ... ولعت 🔥🔥
سمع مروان الكلمتين اللي قالهم خالد بزهول .. لف عينه بص على رهف 
نزل الفون من على ودنه وقفل السكة 
رهف : مين اللي كان بيكلمك ؟
مروان : مفيش دا تليفون شغل عادي .. هنخلص مشوارنا واروحك البيت واروح المشوار 
رهف : تمام 
*دور العربية ومشي *
 
*في بيت جاد *
تامر قاعد في اوضته .. دخلت شمس حاطة عينيها في الأرض ومحرجة
تامر : عايزة ايه ياشمس 
شمس بتقعد جنبه : عاوزة أتكلم معاك ياتامر 
تامر بزهق : اتفضلي
شمس : طب انت ليه بتكلمني كدا دا انا حتى بقولك عايزة أتكلم معاك
تامر : عشان مفيش حاجة نقدر نتكلم فيها ياشمس ومع ذلك بقولك اتفضلي .. اديني بسمعك
شمس : طيب .. انا نفسي تتصافى من ناحيتي بقا ونرجع لطبيعتنا زي زمان والنبي 🥺
تامر : طبيعتنا 😂 ضحكتيني والله
شمس : تامر أنا عارفة اللي عملته قد ايه صعب على أي اخ بس ..
تامر : انتي مش عااااارفة ااااي حاااااجة 
انتي عارفة جزء صغير اووووووي من الموضوع لكن الباقي انتي متعرفيش عنه حاجة .. احنا في كارثة ياشمس كارثة كبيرة
وانتي لحد اللحظة دي متعرفيش اللي عمل كدا معاكي دا يبقى مين ولا حكايته ايه 
انتي مش فاهمة حاجة 
شمس بخضة : طب ماتفهمني ياتامر 
تامر : افهمك ايه بس .. افهمك ايه 
سابها وقام خرج من الأوضة دخل البلكونة ولع سيجارة .. سيجارة جرت التانية جرت التالتة
جاد بيفتح الباب وداخل .. شاف تامر واقف في البلكونة ، قرب عليه 
بص ع الطفاية شاف كمية السجاير دي 
جاد : مش هقولك حرام عليك صدرك اللي ولعته سجاير دا .. انا هقولك ايه الشئ الفظيع اللي عامل فيك كدا بقالك كام يوم ياتامر 
انت إبني وانا عارفك 
تامر بيبصله بنظرة ليها مليون معنى : اللي حصل زمان راجع ينتقم دلوقتي يابا ، وانهي انتقام ؟
دا انتقام مفيش أفظع ولا أبشع منه .. عن إذنك انا هدخل أنام عشان ورايا شغل بالليل 
سابه ودخل على أوضته 
جاد واقف حيران .. مش عارف ايه القديم اللي هيرجع ينتقم دا 
 
*في البيت اللي مخطوفة فيه أسماء *
زياد بيفتح الباب وداخل عليها ، لقاها نزلت وقاعدة في الأرض 
زياد : ايه دا ايه دا 😳 ايه اللي وقعك كدا !
أسماء : مش حرام عليك يااخي ؟!
مش حرام عليك واحدة لسة والدة مكملتش يومين وكانت محجوزة في الرعاية وحالتها بالبللللللى تتشحطط بالطريقة دي 
زياد بيقرب ناحيتها وبيقرب ايده على وشها
أسماء : اوووووعي تلمسني وإلا قسما بالله هقتلللللك يازياد 😠😠
زياد : خلاص خلاص ✋
لا مساس أهو 🙌
أسماء : انا هخلص من اللي انا فيه دا امتى 
زياد : من الخطف ولا مني 🤔
أسماء : من الاتنييييين 😬
زياد : من الخطف اعتقد خلاص هانت واسرك هيتفك .. إنما مني 🤔
معتقدش هييجي اليوم اللي تخلصي فيه مني بعد النهاردة 😂😂
أسماء : انت بتحلم .. حازم عمره ما هيسيبني هنا يوم كمان
زياد : دا لما يعرف بقا إنك مخطوفة حللللني 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
مروان وقف بالعربية فجأة قدام مكان 
رهف : هننزل هنا ؟
مروان : اه هننزل .. بس هطلب منك طلب قبلها 
رهف : ايه ؟ 
مروان بيطلع شريط قماش اسود : هتحطي دا على عينك لحد ماندخل 
رهف : هقع 
مروان : همسكك 
رهف : ماشي هات خلينا نخلص بقا 
حطت الشريط الأسود على عينيها .. فتح باب العربية ولف فتحلها الباب ومسك ايديها نزلها ... فضل ماسك ايديها وماشي بيها يرشدها للطريق لحد ما وصلت مكان 
شال الشريط الأسود من على عينيها .. فتحت عينيها لقت نفسها قدام مكان حلو اووووي ، طريق مرسوم بالورد الأحمر والشموع وشجر يمين وشمال .. مشيت على الطريق وسط الشجر وبدأت ابتسامتها تعرض اكتر وهي بتبص لمروان 
خلصت الطريق دخلت على مكان واسع بردو مروان ورد وبلالين في كل مكان وكل كل بلونة مكتوب 
"Hello in my life ❤️"
ابتسمت اكتر ورفعت عينيها بصت قدام شوية ... بوكس كبييير مقفول وفوقه دبدوب كبير 
مروان : مش هتفتحي الصندوق
راحت فتحت الصندوق ..  
شافت كل حاجة تخص أوضة البيبي 
هدوم بيبي .. ألعاب بيبي .. دباديب ولعب كتير 
برواز كبيييير .. جواه ورقة مكتوب عليها
"Hello my baby 💞"
فرحت اوووي رهف ومن السعادة ضحكتها بقت بصوت .. قرب منها مروان حضنها من ضهرها ومسك ايديها .. وطي علي ودنها 
مروان : كمان كام شهر هنشيل الورقة دي ونحط صورة ابننا 
رهف بتضحك جامد .. بعد عنها 
مروان : يلا تعالي بقا 
مشيت يمين لقت ترابيزة وعليها تورتاية كبييييرة عليها صورتها 
رهف 🙊 : كل دي عشاني انا 
مروان : طب مبصيتيش جنب قلبك ليه 
رجعت بصت ع التورتاية تاني وبصت على مكان قلبها .. شافت الخاتم الدهب 
مروان شد الخاتم طلعه : حطيته عند قلبك عشان اوصلك إن قلبك دا ملكي انا .. زي ما قلبي ملكك ❤️❤️
مسك ايديها لبسها الخاتم 
مروان : انا آسف ياحبيبتي على أي حاجة عملتها تزعلك .. اوعدك من هنا ورايح لو هموت مش هسمح بأذيتك من أي إتجاه 
رهف بتحط ايديها على بوقه : أوعى تقول كدا تاني .. لو اللي بتقوله دا حصل انا هحفر حفرة وادفن نفسي جنبك يامروان .. انا مقدرش أعيش من غيرك 
مروان خدها في حضنه وحضنها جامد .. هي كمان حضنته جامد اووووي 
مروان : صافي يالبن ؟
رهف : حليب ياقشطة 😍😍
مروان : طيب ياستي .. انا محضرلك مفاجأة تانية بقا 
رهف : ايه هي ؟
مروان : ايمااان
إيمان داخلة المكان : كلللل دا بتوريها الحاجات يابني دا انا اتحنطت برا 😂😂😂
رهف : ايه داااا إيمان 😳😳
مروان : حسيت إن مفيش أغلى منها على قلبك تقضي معاها اليوم دا .. وانا للأسف مضطر أروح مشوار شغل مهم جداً ، ساعة زمن بالظبط وهرجعلك ياحبيبتي 
رهف : تمام متتأخرش بقا ❤️
مروان : حاضر ياحبيبتي 
خرج مروان على برا ..
إيمان : تعالي بقا أما نتصور كام سيلفي في المكان الحلو دا 😍😍😂😂
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
خرج مروان على برا .. ركب عربيته واتصل بتامر 
مروان : سايب احمد فين ؟؟
تامر : شايله في مكان أمين .. ليه ؟
مروان : عشان انا بقول كفاية لف وهلك بقا انا تعبت بجد ، كلنااا تعبنا .. ودلوقتي الضحية ملهاش أي ذنب في اللي بيحصل
وعشان كدا لازم نرجع الأمانة لاصحابها وناخد امانتنا 
تامر : أمانة ايه وضحية ايه يامروان ماتفهمني تقصد ايه ! 
مروان : خالد لسة قافل معايا وقالي إنه خطف أسماء مرات اخو رهف .. وانا مش هستني لما حد تاني يتأذي او رهف تتوجع
تامر : لا إله إلا الله .. طب جوزها عرف ؟؟
مروان : معرفش بس غالباً لا .. روح جهز أحمد على مانا أعرف كريم عشان ييجي معانا ياخد مراته
وغالباً كدا النهاردة هنعرف مين الشخص اللي كان بيساعد عيال الخواجة
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
إيمان : ايه يارهوف طمنيني .. اتصافتوا صح 😍😍
رهف : بصراحة ياايمان انا حطيت نفسي مكان مروان .. واعتقد أي حد كان مكانه كان هيفكر بنفس الطريقة
خصوصاً وإن الموضوع كان محبوك حلو اووووي 
إيمان : والله يابنتي أول مرة أحسك عاقلة 😂😂
رهف : المهم قوليلي بقا .. عملتي ايه في حوار كريم 🙈
إيمان : حوار ايه 🙄
رهف : بت متستعبطيش 👊
حوار الخطوبة 
إيمان : بصي يارهف .. انا هحكيلك إحساسي 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*في عربية مروان *
كدا كله جاهز وعرف هيعمل ايه ؟؟
كريم : أيوة يامروان كله جاهز اطلللللع بقا خلصنا مراتي مخطوووفة 
تامر : مش كنا جيبنا كريم صاحبك معانا يامروان 
مروان : لا لا كريم اتهلك معانا الفترة اللي فاتت خلينا نروح احنا نقضي المصلحة دي في السريع ونرجع 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
بعد نص ساعة .. وصلوا اللوكيشن اللي بعته خالد لمروان 
فتحوا العربية ونزلوا هما التلاتة .. وفي العربية واحد من رجالة تامر ومعاه أحمد متخدر 
اتصل مروان بخالد 
مروان : احنا وصلنا بالأمانة ياخالد .. امانتنا فين 
خالد : سيب أحمد على أول الطريق وروح انت عدي ٣ نواصي شوارع واقفوا ع الناصية الرابعة 
مروان : نعم ياخويا ؟؟؟؟ 
انت بتحسبني تلميذ ياخالد ، هديك أخوك تعلم عليا بيه واسيبك أسماء 
خالد : والله دا اللي عندي ✋ واللي معاك راجل يعرف يتصرف 
إنما اللي معايا حرمة غلبانة ياولداه .. اتصرف بقا 
قفل خالد السكة 
مروان : عايزنا نسيب احمد الأول 
حازم : نعععععم .. هنديله أخوه ونسيب معاه مراتي ، دا على جثتي يحصل 
تامر : مدام قاله كدا يبقى مفيش حل تاني ياحازم .. لو فكرت في الموضوع صح مش هتلاقينا متسوايين في التهديد 
هو أقوى حالياً 
حازم بيحط ايديه على دماغه : كان ماااااالي انا ومال كلللل القرف دا 
مروان : بقولكوا ايه 🤔
أنا بفكر في حاجة 
تامر : بتفكر في ايه 
مروان : بصوا بقا ركزوا معايا كويس 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
نزلوا حطوا أحمد على ناصية الشارع وسندوه ... مشيوا من قدامه
تامر وحازم ركبوا العربية ونزلوا تحت استخبوا ، مروان دخل ورا شجرة قريبة من احمد واختفى خالص
*بعد نص ساعة *
وقفت عربية جنب أحمد بالظبط وفيها ٣ بودي جارد 
نزل اتنين منين بصوا يمين وشمال يأمنوا ملقوش حد
شالوا أحمد حطوه في العربية وركبوها تاني ومشيوا 
خرج مروان من ورا شجرة وبدأ يمشي وراهم واحدة واحدة لحد ما تامر ساق العربية لحد عنده ركبها معاه وفضلوا ماشيين ورا العربية واحدة واحدة
عربية البادي جارد وصلت عند الشقة اللي فيها أسماء .. واحد فيهم شال احمد طلع بيه على فوق
*في عربية مروان *
مروان : كدا غالبا فيه حد فيهم موجود في الشقة دي 
تامر : طيب اتصل بقا بسررررعة قبل ما يوصلوا فوق
اتصل مروان بخالد 
مروان : ها .. أظن كدا عملت اللي عليا ، أعمل اللي عليك انت كمان بقا 
خالد : اهاااا .. لاهو انا نسيت اقولك 🤔
كللللل اللي حصل دا نص عقابك .. بس انا لحد دلوقتي لسة مفشيتش غليلي ، خيرها في غيرها بقا يامارو
مروان : بقا كدا ياخلود !
ماشي ياسيدي مقبولة منك 
قفل معاه مروان ... جهزوا نفسهم 
خرجوا من العربية طلعوا العمارة بسرعة 
كان البادي جارد اللي شايل أحمد في الدور التالت لسة 
ضربه مروان على دماغه ضربة قوية وقع راح تامر وحازم لاحقين أحمد قبل ما يقع .. كان أحمد بيبدأ يفوق 
أحمد بدوخة : انتو مش عارفين انتو بتلعبوا مع مين والله العظيم انا اوديكم في دااااهية
مروان : ششششش بس يلا مش عايز أسمع صوتك 
 شده منهم وحط على رقابته السلاح اللي في ايده
مروان : يلا يارجالة 
طلعوا على فوق .. حازم وتامر دبوا الباب برجليهم اتفتح 
دخل مروان من باب الشقة وفي ايده أحمد 
خالد قام وقف وبرق : ايه دا ايه دا 
انت جيت هنا ازاي ؟!!!! 
مروان : ايه فاكرني هفضل ساذج طول حياتي ؟ 
زياد خارج يجري من جوا : في ايه يامعلم
بص لمروان وحازم اتصدم
حازم بيبرق : زيااااااد 😳😳
ياابن الجزززززمة دا انا هحرق أمك النهاردة 
مروان : حاااازم .. احنا مش جايين نقتل ، احنا جايين ناخد اللي يخصنا ونمشي
بيبص لزياد : طلعت انت اللي ورا كل دا يازياد مش كدا ؟! 
ماشي ليك روقة
خالد : انتو كدا شطار بقا وهتعلموا عليا صح ؟
مروان : مش هنعلم احنا اوريدي علمنا فعلاً  ياخلود ... بس ناقص علامة صغيرة 
بيحط السلاح زيادة على رقبة احمد : إني اكسر القاعدة اللي انا واخدها من اول اليوم واقتلك أخوك قدام عينيك لو مدخلتش حااااالا جبت أسماء 
خالد : لااااا لا خلاص وعلى ايه ... خش يازياد هات أسماء من جوا 
زياد : اجيب ميييين ياخالد انت بتهزززززر ، انا مش هسيبهالهم بالسهولة دي انا ب...
حازم بيبرق وبيقرب عليه : بتإيه ياابن الكلب ؟؟؟؟ بتإييييييييه 
فجأة مسك الطفاية اللي جنبه ورزعها في دماغ زياد سيح دمه ووقعه في الأرض 
مروان : خلاااااص ياحازم قولنا .. هتجيب البت ياخالد ولا نسيح دم حد تاااني 
خالد : خلاص خلاص انا هجيبهالكم اهو
دخل على جوا جاب أسماء .. أسماء خارجة تعبانة ووشها أصفر 
أسماء : حااازم الحقني 
جريت عليه حضنته خدها وخرج بيها بسرعة 
خالد : انا وفيت بوعدي اهو 🙌 سيب أحمد بقا 
تامر : سيبله اخوه يامروان
مروان ساب أحمد .. تامر فضل موجه السلاح عليهم هما الاتنين وبيرجع بضهره
 مروان : انا هسيبك دلوقتي بس يااحمد لأجل مسمى في دماغي ، بس خليك فاكر إن الحساب جاي جاي 
 عشان اللي يلمس شعره من أختي يموت قبل ما يلحق يفتكر اللحظة دي 
خالد : حابب بس اقولكو ملحوظة مهمة .. قبل مااقولها خليك فاكر ياتامر إن الأمن هنا في العمارة بييجي في ثواني وأي صوت طلق هتتحبسوا 
مروان : اااايه هي الحاجة ؟؟؟؟
خالد : مش انت لوحدك اللي علمت عليا 😉 انا كمان علمت عليك بس سبحان الله من غير ما يكون ليا اي يد ولا اكون عارف أصلا ✋
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
شمس في الحمام عمالة ترجع ودايخة 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
مروان : علمت عليا ازاي ياخالد ؟
تامر بخوف : يلاااا يامروان بيقول اي كلااااام
مروان : استتتتني ياتامر .. علمت عليا ازاي ياخالد ؟؟؟؟
خالد : تفتكر لو أختك حملت دلوقتي ، الطفل هيقول لاحمد أخويا يابابا .. ولا ياخالو 🤔
مروان : مش فاهم !!
خالد : افهمك ياباشا 
أحمد يوم ما عمل علاقة مع اختك للأسف مكانش يعرف إنها تبقى ..... أخته 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥
ومن هنا نقدر نعرف ان الانتقام مكانش مجرد عشان خالد بيحب رهف ، أو احمد بينتقم لأخوه .. الموضوع طلع فيه صلة قرابة
خالد : افهمك ياباشا 
أحمد يوم ما عمل علاقة مع اختك للأسف مكانش يعرف إنها تبقى ..... أخته 
تامر بيبرق وهو بيبص لمروان يشوف رد فعله بعد الكارثة دي
رجع مروان ورا خطوتين من قوة الصدمة 
مروان : مش فاهم .. أخته ازاي ؟
خالد : هي كمان مش أخته لوحده .. أختك انت كمان يامارو واخت تامر أخوك كمان
الكلام دا محدش يعرفه غير ٣ 
انا ، جاد أبوك ، تامر .. ودلوقتي بعد معرفتك بقينا ٤ 
مروان : ازاااااااي الكلام دا ماتنططططق 
خالد : أمك الله يرحمها قبل ما تتجوز ابوك كانت متجوزة أبويا .. جابت منه احمد واتمردت على العيشة سابته واتجوزت أبوك .. جابتك انت وتامر وشمس 
بعد ما سابت أبويا بسنة بالظبط مات من قهرته منها ومن اللي عملته 
وقتها انا كرهت امك لسببين وبقيت عاوز انتقم من عيالها بأي طريقة
أولهم انها كانت السبب في موت أبويا .. تانيهم إن أبويا كان متجوز قبلها امي وجابني منها وامك جت خادته من امي وفرقت بينهم وفي الآخر سابته بردو
مروان : يعني أحمد يبقى اخونا من الأم .. واخوك من الأب ؟
خالد : بالظبط كدا 
 
شمس عمالة ترجع جامد اوووي وتعبانة جدا وابوها واقف جنبها مش عارف يعملها ايه ، نزل جري على شقة مروان خبط فتحتله رهف 
رهف : في ايه يابابا مالك 
جاد : رهف تعالي معايا بسررررعة شمس تعبانة اوي من بدري 
رهف : يالهووي طب استني استني ألبس الشبشب 
يلاااا بينا 
 
مروان بيبص لتامر : وانت كنت عارف الكلام دا ياتامر ؟
تامر بيبص في الارض وساكت
أحمد بيفتح عينه : اللي انت متعرفوش ياخالد إن اللي كانوا يعرفوا ٤ مش ٣ 
انا كنت عارف .. وعشان كدا قصدت اعمل كلللل دا وخدرتها لحد مااوصل للي انا عاوزه
مروان : ؟؟؟؟!!!!
 ياابن الكللللللللب 
لسة هيمسك فيه تليفونه رن في ايده "رهف " 
مروان بيرد : ايوة يارهف 
رهف : الحقني يامروان أختك تعبانة اووووي من بدري تعالي بسررعة نوديها مستشفى ولا اي حاجة 
مروان بيبرق : يالهوووي .. خلي بالك منها انا جاي حاااالا 
قفل معاها التليفون وبص لاحمد وخالد .. كلامنا مخلصش ، لسة لينا كمالة 
نزل يجري على تحت هو وتامر .. ركبوا العربية وطاروا في إتجاه البيت 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
حازم وأسماء راكبين العربية 
حازم بيبوس ايديها : حمدالله على سلامتك ياروح قلبي .. متتخيليش كنت خايف عليكي قد ايه 
أسماء: انت اتغيرت اووي ياحازم .. عمري ماتخيلت أشوفك كدا في يوم من الايام 
حازم : مش اتغيرت .. اتعلمت
اتعلمت إن النظرة في وشك انتي وابني مفيش أغلى ولا أعظم منها 
قوليلي صحيح .. بمناسبة ابننا فيه حاجة مهمة نسيناها من كتر المشاكل 🤔
أسماء : ايه هي الحاجة ؟
حازم : نسينا نسميه 😂😂
أسماء : 😹😹
بص بصراحة هو انا منستش .. انا كان نفسي في اسم كدا من زمان بس مكنتش حابة افرضه عليك 
حازم :. Done ✅
اعتبريه اتسمى خلاص 🤝
أسماء : يامجنون طب اصبررر لما تعرفه الأول 😹😹
حازم: ياقلبي انتي أحلامك اوااااامر 
أسماء : يونس 
حازم : على إسم باباكي الله يرحمه 😍😍
أسماء : اه 🙈🙈
حازم بيبوسها من خدها : اعتبريه حصل ياقلبي 😍😍
أسماء : حازم 😳 عيب احنا في الشارع 
حازم : اااايه انتي مراتي 😳😳
أسماء : 😹😹😹👊
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
مروان سايق العربية .. مش شايف الطريق ولا العربيات ولا شايف ااااي حاجة غير كلمة واحدة عمالة ترن في ودنه 
🔥🔥أحمد يوم ما عمل علاقة مع اختك مكانش يعرف إنها أخته🔥🔥
بدأ يدوس بنزين أعلى وكلمات كتير عمالة تمر قدامه على ازاز العربية بدل الطريق 
أختك مبقتش بنت 🔥
أختك زنت زنا محارم 🔥
مستقبلها ضاع ومقدرتش احميها 🔥
امي طلعت متجوزة قبل أبويا وانا معرفش 🔥
ليا أخ وانا مش دريان 🔥
الكلام يزيد قدامه .. اعصابه تشد زياده ، عروقه تنفر وشه يحمر يدوس بنزين اكتر لحد ما كانوا هيلبسوا في عربية 
تامر : يامروان حاااااااسب 
راح دايس تامر بداله فرامل بسررررعة
فاق مروان وبصله 
تامر : في ااااايه ماتفوق كنا هنمووت بسببك 
مروان : لسانك ميجيش على لساني 
داس بنزين تاني وساق لحد البيت 
نزلوا جري على تحت هما الاتنين وطلعوا العمارة 
فتحلهم جاد .. دخلوا بسرعة على جوا لقوا شمس مغم عليها ورهف واقفة تفوق فيها 
مروان جري شالها بسرعة ونزل قبله تامر يدور العربية .. ومروان خارج من باب الشقة بص لابوه 
مروان : خليك انت هنا يابابا عشان لو حصل اي حاجة .. انا وتامر ورهف هنقوم بالواجب 
سابهم ونزل على تحت ورهف وراه
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
في كافيه فخم جداً .. قاعد كريم وعمال يبص في الساعة 
إيمان جاية من بعيد مكسوفة بتقدم خطوة وتأخر خطوة
كريم ابتسم أول ماشافها داخلة عليه 
كريم : حمدالله على السلامه 😍
إيمان بتقعد : الله يسلمك ياكريم ❤️
كريم : ايه طمنيني عاملة ايه 
إيمان : بخير الحمدلله 
كريم : طلبتي تقابليني فجأة كدا فاتخضيت 
إيمان : عاوز تتجوزني ليه ياكريم ؟
كريم : بحبك 
إيمان : كنت متجوز وبتحب مراتك 
كريم : فيا صفة صعبة جداً
بفضل أحاول كتيييير مع اللي قدامي ، بحاول سنيين ، إبقاءً للعشرة والعيش والملح 
بس لو في لحظة فاض بيا واستغنيت بعيش حياتي بعدها بيوم ولا كأن حصل حاجة 
لأني بكون عيشت وجع الفراق قبل ما افارق أصلا .. عيشته وانا بحارب إني مفارقش 
إيمان : و ؟
كريم : حبيتك ياايمان .. حبيتك وكأن قلبي كان مستني يتحرر عشان يلاقيكي 
وانا دلوقتي متوقع بنسبة ٩٧٪ إنك هترفضي ودا حقك بس انا ...
إيمان : انا موافقة 
كريم : 😮
إيمان : ايه اتفاجئت .. افاجئك اكتر ؟
انا كمان بحبك ياكريم 
كريم : ايه 😳😳😳
انتي بتتكلمي بجد ياايمان ؟؟
بتحبيني انا 
إيمان : اه ياكريم بحبك انت ومن أول مرة شوفتك فيها بس دايماً كنت ببعد التفكير عن بالي عشان دا مش من حقي اصلااا 
كريم : اقسسسسم بالله انا ما قادر اوصفلك السعادة اللي حاسس بيها دلوقتي ، انا حاسس إني نفسي أقوم اشيلك وألف بيكي الكافيه دا كللله وانا برقص 😂😂😂😂❤️❤️
إيمان : مش تستني طيب لما تسمع بقيت الكلام 
كريم : اسمممع ياباشا انتي النهاردة تقولي اللي انتتتتتتي عاوزاه 😍😍
إيمان : أهلي صعبين جداً ياكريم ومخهم ضيق عشان أصلهم من الصعيد وانت فاهم .. ومش بسهولة هيوافقوا على حاجة زي دي 
الطريق دا صعب وهنحارب فيه كتيييير
كريم بيحط ايده على ايديها : وانا مستعد احارب معاكي لو حتى آخر نفس فيا ❤️❤️❤️
يلا حددي أقرب معاد بقا اجي اطلبك من والدك واخوكي فيه
إيمان بتبسم إبتسامة سعادة وخوف في نفس الوقت 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
وصلوا بشمس المستشفى .. دخلوا بيها على الطوارئ بسرعة وجه دكتور يكشف عليها 
*بعد نص ساعة*
مروان وتامر ورهف برا 
مروان واقف ساند دماغه عالحيطة 
رهف : مروان انت كويس ياحبيبي ؟ 
مروان : كويس ايه بس يارهف .. كويس ايه
رهف : مالك طيب انا حاسة اللي عامل فيك كدا مش بس تعب شمس ، فيه حاجة أكبر 
مروان : بعدين يارهف بعدين 
تامر : استني هجيبلك كرسي تقعدي يارهف عشان متتعبيش م الوقفة 
راح تامر يجيبلها كرسي .. مروان بصله باستغراب !! 
مروان : ايه التوهان اللي انا عايش فيه دا ياربي ، كل ماافهم حاجة تيجي اللي بعدها تفاجئني بغموضها 
كل مااقول خلاص اتحلت وهنعيش يطلعلي خازوق يلففني حوالين نفسي ويخليني أرجع تاااني لنقطة الصفر حيران وبفكر في حل اللغز .. لا إله إلا الله
رهف بتطبطب عليه : اهدي ياحبيبي بس اهدي 
انا معرفش ايه اللي عامل فيك كدا بس أيا كان هيتحل والله صدقني 
جاب تامر الكرسي لرهف 
الدكتور خارج من غرفة الإستقبال 
جريوا عليه بسرعة 
تامر : طمننا يادكتور مالها ؟
رهف : حالة تسمم صح ؟
الدكتور : لا لا بعد الشر مفيش الكلام دا 
هي حاجة مختلفة شوية
مروان : ايه هي الحاجة يادكتور 
الدكتور : هي شمس متجوزة صح ؟
مروان بينه وبين نفسه : لما سمعت الكلمة دي قبل كدا من دكتور مكانش خير .. استر يارب 
تامر : لا يادكتور مش متجوزة 
الدكتور : امممم .. مش عارف أقولكم دا ازاي الحقيقة بس لازم اقوله 
شمس اختكم حامل
مروان بيبرق .. تامر بيرجع لورا من الصدمة 
رهف : نعم 😱😱😱
انت بتقول ايه يادكتور 
الدكتور : الأول شكيت في الموضوع عملتلها اختبار حمل طلع بوزيتيڤ 
مروان : نزله
الدكتور : افندم ؟
مروان : بقولك نززززله 
الدكتور : أنزل اااايه يااستاذ انت شايفني ازاي 
مروان بيمسكه من رقابته : شايفك زي ما شاااايفك انت تعمل اللي بقولك عليه من سكاااااات وتنزله 
الدكتور بيكح : يااستاذ عيب اللي بتعمله دا 
رهف بتمسك ايد مروان : عيل ايه اللي ينزله يامروان انت اتجننت .. فيه مليون حل غير دا 
مروان : اسكتي يارهف انتي متعرفيش حاجة .. هاااااا هتنزله ولا انزلك انا تحت الأرض؟؟؟؟؟ 
الدكتور : طب ممكن تسيبني ونتفاهم
مروان بيسيبه : اتفضل ؟؟؟؟
الدكتور : بص يااستاذ مروان ، انا دكتور باطنة يعني مليش أي علاقة بأمراض النسا .. لكن ليا دكتور زميلي وصاحبي في نفس الوقت هكلمه اخليه يعملكم العملية النهاردة بإذن الله 
مروان : دلوووووقتي ، عايز شمس تقوم تلاقي نفسها كانت حامل وسقطت 
فاهم ؟
الدكتور : حاضر حاضر 
تامر : خلاص يامروان .. متكلمش الدكتور كدا هو ملهوش ذنب في اللي بيحصل 
مروان : انت بالذات مش عايز أسمع صووووتك خالص .. انت كنت عارف كللللل حاجة وساكت 
سابهم الدكتور ومشي .. دخلت رهف تبص على شمس 
تامر : كنت عاوزني أعمل ايه يامروان ؟
أروح أقولك الحق انا عرفت من كام سنة فجأة إن لينا اخ أكبر منناااااا من أب تاني واحنا الاتنين عيشنا في كدبة كبيرة 
طب انا ياكبير وعاقل واول العنقود مقدرتش استحمل الخبر وسيبتكم ومشيت واتغربت لوحدي سنيييين لدرجة إن انت نفسك مبقتش بتعتبر إن ليك اخ 
انت بقا كمروان لو كان أبوك بدل بيننا وقالك انت كنت هتعمل ايه ؟؟
مروان : ماشي ياتامر .. بس خليك فاكر 
اللي انت عملته هيتسبب في جريمة قتل هتحصل قريب جدااااا
تامر : جريمة ايه ؟
مروان : انا هقتل أحمد .. اللي يعمل كدا مع أختي وهو عاااااارف يستاهل القتل 
تليفون مروان رن "كريم "
مروان : أيوة ياكريم 
كريم : ايه يامروان انت فين 
مروان : في حوار كدا .. المهم في ايه
كريم : مدير الشركة رجع من دبي وقالب عليك الدنيا يابني 
مروان : يانهار اسود ومنيل .. كانت نقصاه الحكاية
كريم : احمد ربنا دا كان هيعرف إن بقالك قرب شهر مجيتش وانا لحقت الموقف في اخر لحظة 
مروان : عادي بقا مانا ياماااا طلع عيني في الشركة وكنت بطبق بالايام ورا بعض 
كريم : أيوة يابني بس هو راجع سانن سنانه يظبط حاجات كتير تخص الموظفين ومينفعش يعمل استثنا لواحد بس 
مروان : طيب عموماً حاول تغطيني كدا لحد مااخلص الحوار اللي في ايدي دا واجيلك 
كريم : اشطة
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
قفل مع كريم 
تامر : الدكتور بيقول إن العملية هتتعمل كمان ساعتين .. ادوا لشمس حقنة مهدئ تخليها تفضل نايمة لوقتها عشان لو صحيت وقولنالها هتخاف ودا ممكن يعمل سيولة في الدم 
مروان : ماشي مدام لسة ساعتين هستغلهم واروح عالشركة عشان فيه مشكلة هحلها بسرعة واجي وقت العملية
لو رهف خرجت قولها 
تامر : تمام 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*بعد نص ساعة*
مروان وصل الشركة .. ركب الاسانسير وطلع لحد الدور اللي فيه مكتبه 
*في مكتب دينا *
دينا بتتكلم في الفون : أيوة ياخالد بيه منا قولت لحضرتك انا عملت كللللل اللي عليا وزيادة ودلوقتي مفيش في ايدي حاجة اكتر من كدا اعملها .. دا حتى مروان حاساه بقا شاكك في...
فجأة وهي بتتكلم وبترفع عينيها 
مروان واقف قدامها .. باصصلها وعينيه الاتنين حمرا من الغضب .. طلع المطوة من جيبه ودخل عليها
فجأة ودينا بتتكلم بترفع عينيها 
مروان واقف قدامها .. باصصلها وعينيه الاتنين حمرا من الغضب .. طلع المطوة من جيبه ودخل الأوضة ، قفل الباب وراه بالترباس 
برقت من خوفها وهو داخل عليها وفي ايده المطوة 
دينا : مروان انت لو حاولت تأذيني هصوت وألم الشركة كلها علييييك 
لف ورا الكرسي اللي قاعدة عليه ، كتم بوقها بأيد وحط المطوة على رقابتها بالايد التانية ..... 
دينا بتبرق ومن خوفها ورعبها حتى مش قادرة تنطق الشهادة داخلياً
مروان : ايه خوفتي من الموت 😳
طب السؤال هنا بقا .. ياترى خايفة من رهبة الموت ؟ ولا خايفة من عذاب جهنم اللي هتدخليها بعد الحياة القذرة اللي عيشتيها دي 
بيتتك بالمطوة على رقابتها زيادة وهي بتمسك ايده 
مروان : ودلوقتي بسحبة واحدة هكون حققت كل أحلامي .. منها خلصت منك للأبد ، ومنها انتقمت 
دينا بتبلع ريقها بخوف : مروان أبوس ايدك متموتنيش .. عندي إستعداد اعمل ااااي حاجة أساعدك بأي طريقة بس أبووووس رجلك سيبني أعيش وأكمل حياتي انا لسة صغيرة
مروان باستحقار : شغالة معاه من امتى يابت ، انطططططقي 
دينا : حااااضر حاضر ، هقولك على كل حاجة 
شغالة معاه من أول مانت كتبت كتابك على رهف وعرفت إنك خلاص ضيعت من ايدي 
مروان : كان غرضه ايه ومين تاني شغال معاه ؟؟؟
دينا بتوتر : ب.. بص يامروان هي كانت سلسلة غريبة شوية ... انا وهو وزياد اشتركنا وكل واحد ليه نفس الغرض 
هو بيحب رهف وعايزها ، زياد بيحب أسماء وعايزها ، انا بحبك وعايزاك 
مروان : ياشيخة ملعوووون أبو الحب عاللي جابه اللي يحول البني آدمين لحيوانااات ، لا حرام حيوانات ايه !
دا الحيوانات اشرف منكو بكتيييير 
اتفوووه على دا صنف وس... 
دينا بتعيط من الخوف : يامروان والنبي ماتموتني 
مروان : انا بالغل اللي جوايا دلوقتي من ناحيتك ممكن اسيح دمك حااااالا ، بس عارفة انا مش هعمل دا ليه ؟؟
عشان انتي متستاهليش إني اوسخ ايدي ولا اوسخ المكتب بدمك 
بعد عنها ونزل المطوة من على رقابتها .. بلعت ريقها غمضت عينيها وحطت ايديها على وشها وبدأت تعيط 
قامت نزلت تحت رجله : مروان أبوس ايدك ورجلك سامحني ، انا عملت كدا لما اتحرق قلبي بجد .. لما حسيت إنك مش شايفني ولا حاسس بيا ومفضل واحدة تانية ملهاش لازمة عني 
لطشها بالقلم بأقوى ما عنده ومسك رقابتها
مروان : سيرة رهف لو جت على لسانك تاني قسماً بالله لاخليه آخر يوم في عمرك
بيسيب رقابتها ويقوم : تلمي حاجتك كلهاااا من الشركة دي ومشوفش وشك تاني
دينا : نعععم ؟ حاجة ايه اللي المها يامروان انا بقالي في الشركة دي سنييييين .. وانت مين أصلا عشان ترفد او تعين حد بمزاجك 
مروان : انا المدير التنفيذي للشركة دي ، ولو حبيت اخفيكي من على وش الأرض مش بس الشركة تأكدي هعملها 
انا هعد ل٣ .. لو لقيتك لسة قدامي والمصحف لاخلي تراب الاسفلت يدوق طعمك النجس 
دينا قاعدة زي ما هي 
مروان : واحد ........ اتنين ........ تلا
وقبل مايكملها كانت بتقوم تلم حاجتها بسرعة عشان تمشي 
 
*في طرقة المستشفى *
رهف قاعدة حاطة ايديها على راسها .. مخنوقة من اللي بيحصل والوضع الصعب اللي محطوطين فيه وبعد وقت بسيط جداً هيعملوا عملية خطيرة وياعالم نتيجتها هاتكون ايه 
تامر : انتي كويسة يارهف ؟ 
رهف : اه كويسة .. قلقانة شوية بس على شمس
تامر : متقلقيش .. ربنا كبير
رهف : انت ازاي توافق مروان على قرار زي الإجهاض دا ؟ انت المفروض الكبير العاقل يعني !
تامر : والكبر والعقل دلوقتي بيقولوا إن قرار مروان دا أصح قرار اخده في حياته .. الحياة مش بالبساطة اللي انتي فاكراها ولا ينفع كلها تتاخد بالعواطف 
رهف : اه انت هتقولي .. دا انا اكتر واحدة عارفة عنك الخصلة دي 
مهما بينت ان عندك عواطف في ثواني تقدر تتحول لأقسى بني آدم على الأرض
تامر : بلاش تحكمي على صورة من غير ما تقفي في جميع الزاويا وتشوفيها صح
هييجي اليوم اللي هتعرفي فيه إني عمري ما ظلمتك ولا جيت عليكي يارهف 
رهف : وانا مش عايزة اليوم دا ييجي .. عن إذنك 
قامت مشيت من جنبه ودخلت الكافيه في آخر الطرقة تشرب أي حاجة تفوقها 
دخلت قعدت جالها الجرسون .. تشربي ايه ؟
رهف : عايزة قهوة
بتفكر شوية : لا قهوة ايه في الوقت المنيل دا 
رهف : خلاص هاتلي لبن .. ولا اقولك
هات قهوة بلبن 
الجرسون : يعني أجيب ايه بردو 😂
رهف : قهوة بلبن 
الجرسون : تمام يافندم 
راح الجرسون يجيب القهوة .. واحدة قاعدة على الترابيزة اللي جنبها قامت تشوف ابنها
رهف طلعت تليفونها تتصل بمروان تشوفه راح فين .. ولسة هتتصل ملحقتش 
رجعت الست تاني قعدت وبدأت تفرك تفرك .. وفجأة بصت لرهف
الست : انتي اللي خدتيه ؟؟؟
رهف : خدت ايه ! 
الست : خاتم سوليتير قلعته هنا اريح ايدي منه وروحت ابص ع الواد رجعت ملقتهوووش 
رهف : ايوووة وانا ايه دخلي بدا 
الست بتقوم تقف : محدش غيرك قاعد ع الترابيزة ياابلة قوميلي بقا كدا
رهف : اقوملك اااايه وانا هسرق منك خاتم ليه يا مدام انا مش حرامية
الأمن جه بسرعة : في ايه يامدام 
رهف : الأستاذة دي سرقت مني خاتم سعره بتمنها كلها على بعضها ومحدش هيخرج من المخروبة دي غير لما يرجع
رهف بتبص للأمن : يااستاذ انا أختي جوا بتعمل عملية وجيت اشرب حاجة تفوقني عشان حامل وتعباااانة هسرق ليييه انا .. وبعدين بص حضرتك في ايدي انا لابسة خاتم بتمن الكافيه دا كله مش محتاجة أسرق أصلا 
الست : ايوووة مانتي تلاقيكي سرقاااه هو كمان
مروان جاي من بعيد بيحاول يفهم في ايه
رهف : ياست الكل الله يرضى عنك انا مش ناااقصة 
الست : بقولك ايه .. هاتي الشنطة دي نفتشها دلوووقتي 
رهف بتمسك شنطتها : شنطة ااااايه اللي تتفش محدش هيلمس شنطتي 
الست لسة بتشد منها الشنطة جه مروان من ورا مسكها من دراعها طيرها متر قدام 
رهف جريت وقفت وراه ومسكت دراعه 
مروان رافع حواجبه : مبدأياً كدا انا الي يمد ايده على حاجة تخص مراتي بس اقطعهاله .. واحمدي ربنا إننا في مكان خاص محترم والا كنت قليت منك
ثانياً بقا ودا الأهم .. *بيبص للأمن*
انا همشي من هنا وأقدم فيكم شكوى تقطم وسطكم ع اللي حصل وانتو واقفين زي قلتها كدا 
الأمن : يااستاذ هنعمل ايه ماهي واضحة 
مروان : هي اااااايه اللي واضحة متخلينيش امد ايدي على اهلللللك .. راجعوا سجل ام الكاميرات دي حاااالا 
الأمن بيبص للجرسون : اه صحيح .. هاتلي سجل الكاميرات دي 
جابوا سجل الكاميرات وبدأوا يتابعوا 
الست قلعت الخاتم من ايديها .. سرحت شوية وبعدين اخدت الخاتم حطته في شنطتها وقامت تشوف ابنها 
اتحرك مروان وشد الشنطة من الست فتحها .. دور شوية طلع الخاتم منها 
مروان بغضب : ااااااايه داااااا ؟!!!!!!
لو انتي مبتشوفيش احطه في عيييينك 
بتتهمي مراتي في السرقة وتفضحينا قدام كل المستشفي دا انا هطلع عين أهلك تعالي معايا 
الست : انا آسفة يااستاذ بس ...
مروان : من غير بسسسس تعالي معايا بقووولك 
رهف بتمسك ايديه : خلاص يامروان أبوس ايدك الموضوع عدى 
مروان : هو ايه اللي عد...
رهف : أختك داخلة العمليات يامروان .. شمس اهم دلوقتي 
مروان سرح شوية : مفيش حاجة أهم من حقك
رهف : انا من الدنيا انا خلاص خدته لما ربنا رزقني بواحد زيك يامروان 
الأمن : وإن كان علينا ياسيدي شوف التعويض اللي تحبه واحنا جاهزين 
رهف : لا تعويض ولا حاجة
بتبص للست : بعد كدا قبل ماتحكمي علي الموقف فكري للحظات بس .. صدقيني هتفرق كتير 
الست : انا آسفة 
رهف : وانا قبلت .. يلا يامروان 
مروان مسك ايديها وخارج من الكافيه 
رهف بتبصله ومبتسمة .. وكأن ربنا عوضها خير عن كل اللي شافته في حياتها ❤️❤️
وصلوا قدام غرفة شمس  
تامر جاي من بعيد : حمدالله على السلامه 
مروان : الله يسلمك .. هتدخل امتى ؟
تامر : الدكتور كان لسة واقف معايا دلوقتي 
لسة جاي وبيقولي هيجهزوها خلاص عشان تدخل 
مروان سابهم وراح وقف قدام الشباك الازاز وبص على شمس نظرة طووويلة
حط ايده ع الازاز وجز : ليه كدا ياشمس ، ليه اختارتي تكوني انتي نقطة الضعف اللي تمسكني من رقابتي المسكة دي .. دا انتي بنتي قبل ماتكوني اختي 
ازاي اقف قدامك الوقفة دي ، ازاي أقرر أقتل إبنك بنفسي عشان مفيش حل أحسن من دا !!!
رهف بتطبطب علي ضهره وبتبوس كتفه 
رهف : معلش ياحبيبي .. انا حاسة بيك والله 
مروان : انا مفيش حد حاسس بالنار اللي جوايا يارهف 
رهف : مروان انا مش فاهمة حاجة .. انت ليه بتعمل كدا وليه صممت تخليها تعمل إجهاض !
مروان بيبصلها : عشان اللي في بطنها دا يبقى إبن أخوها يارهف ☺️
رهف بصاله ومتنحة 😮 : لا وضح اكتر معلش عشان دماغي عملت Error 😹
مروان : أحمد يبقى اخونا من الأم يارهف .. ودا السر اللي مكنتش أعرف عنه حاجة من زمان ، وهو هو نفس السر كان السبب في كللللل اللي بيحصل دا 
اللعبة كلها كانت انتقام
رهف : انت بتتكلم بجد يامروان !!!!
مروان : ياريته كان هزار يارهف 
رهف : انا بقيت حاسة إني عايشة كوكب تاني في عالم تاني.. مستحيل دا كله يحصلنا واحنا عايشين ع الأرض 
جم الممرضات اخدوا شمس دخلوا بيها أوضة الدكتور اللي هيعملها فيها العملية 
مروان ورهف وتامر واقفين متوترين وخايفين جداااا 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*في بيت جاد *
جاد رايح جاي في الشقة متوتر جدا ونفسه يفهم ايه اللي بيحصل .. وايه اللي اخرهم اوي كدا ! 
وليه محدش فيهم بيرد على تليفوناته ؟!
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*قدام بيت صالح*
حازم وصل بعربيته هو ودينا قدام العمارة .. فتح الباب ونزل ، لف فتحلها الباب ومسك ايديها نزلها وهو مبسوط ومبتسم 
أسماء : خلاص يابني نزلت هتفضل ماسك ايدي كدا 😹😹
حازم : ايه مش عاجبك مسكة الايد 🤔 والله هتخليني اشيلك أطلع بيكي ولا يهمني ناس ولا جيران 😂😂
أسماء : دا انت معملتهاش يوم فرحنا حتي هتعملها دلوقتي 🙄 والنبي اتوكس 
سابته وجاية تدخل العمارة ... شد ايديها رجعها تاني 
حازم : وماله .. تعالي نعوض أمجاد الماضي من دلوقتي 
فجأة راح شايلها وطالع يجري بيها وهي مبرقة وعمالة تزق فيه من كسوفها 😹❤️
خرج من ورا شجرة زياد .. وشه أحمر من الغضب 
زياد : هانت ياحازم .. هانت 
كلها ساعات بس على طلوع النهار وكل حاجة تخلص بكرا 👍
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*بعد ساعة في المستشفى *
مروان قاعد وحاطط ايده على دماغه .. فجأة افتكر اللي حصل ، وزياد اللي اشترك معاهم في كل حاجة 
بص لرهف بقلق : رهف .. كلمي حازم وإيمان ياخدوا بالهم اووووي على أسماء ، الخطر بقا قريب جداااا منهم
رهف: الخطر قريب منهم ! ازاي يامروان فهمني اكتر .. انت عرفت مين اللي بيساعدهم يعني
مروان : زياد 
رهف بتبرق 😳 : مييييين ؟؟؟؟؟؟؟
مروان : زي ما سمعتي 
رهف: لاااا حول ولا قوه الا بالله 
لا حول ولا قوه الا بالله .. يارب ألطف بينا يارب ، يارب انا تعبت أقسم بالله ومبقتش حمل بهدلة اكتر من كدا كفاية بقا كفااااية 
الممرضة خارجة : العملية نجحت الحمدلله .. البيبي نزل واختكو بتفوق اهي 
تامر قام يراضي الممرضة
مروان : الحمدلله يارب 
ربي إني لا اسألك رد القضاء ، ولكني اسألك اللطف فيه 💔
رهف بتحط ايديها على كتفه : يلا ياحبيبي .. اختك كانت ضحية زيها زينا كلنا وانت ابقى واحد تقف جنبها دلوقتي .. يلا 
فتح باب الأوضة ودخلوا هما التلاتة على شمس .. بتبدأ تفوق واحدة واحدة وتبص حواليها 
أول ما شافت مروان ابتسمت ومسكت ايده بسرعة : مروان .. انا فين ؟
اللي جابني هنا وبعمل ايه 
مروان بيركس على ركبه وبيبوس ايديها : سامحيني ياحبيبتي .. غصب عني اقسم بالله
شمس بخوف : هو ايه اللي غصب عنك يامروان ! 
مروان بيبوس ايديها تاني : انتي كنتي حامل وانا اضطريت أعملك عملية عشان ننزله 
شمس بتشد ايديها من ايد مروان بصدمة : كنت حامل وابني مات !! 
مروان عينيه بتدمع من الحزن : ابوس ايدك اوعي تزعلي مني ياشمس .. انا عارف إن مهما حصل انتي أم وكنتي خايفة على إبنك بس صدقيني دا مكانش خير ، واللللله ماكان خير 
وكانت اكبررررر غلطة ممكن تحصل في تاريخ البشرية كلها إن الطفل دا يتولد وييجي الدنيا .. كان هيتهزله سابع سما ياشمس 
شمس بتبصله وبتبسم : ومين قالك إني زعلانة ؟ انت عملت الصح يامروان 
الحمدلله إن ربنا اداني اخ زيك 
رهف بتضحك بصوت من سعادتها وتامر كمان بيبتسم 
مروان بصدمة : ايه ؟؟
يعني انتي مش زعلانة بجد 
شمس : انا مقدرش أزعل منك يامروان .. انت أبويا قبل ما تكون أخويا ❤️❤️
من غير ما يفكر نزل بسرعة حضنها جااااامد حضن يعوض كل سنين الحرمان اللي اتحرموها من بعض 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*في بيت صالح *
إيمان قاعدة في اوضتها بتضحك وهي بتفتكر اليوم واللي حصل فيه .. تليفونها رن *كريم*
إيمان بترد : ال..
كريم : وحشتيني 🥺❤️
إيمان : اهااااا هنبدأها بكش بقا من أولها 😹👊
كريم : والله العظيم وحشتيني بجد 
إيمان : يابني انا كنت لسة معاك حااالا 😱😱
كريم : كنتي لسة معايا سيبتك وحشتيني ..  اعمل ايه في قلبي يعني أقوله متشتاقش 🙄🙄
إيمان : والله وانت ك....
كريم : كممممممملي الجملة عطلتي ليييييه كنا ماشيين حلو 😱😱
إيمان : مفيش الكلام دا قبل موافقة أهلي 
كريم : خلاص ياستي نأجل الكلمة لبكرا زي دلوقتي 
إيمان : مش فاهماك !
كريم : انا خلاص قررت اجي اتقدملك بكرا 😍
إيمان : بجددد 😍🙈 بالسرعة دي كدا 😹😹
كريم : يابنتي خير البر عاااااجله 😂😂
إيمان لسة هتضحك مسكت نفسها بسرعة وكشرت تاني : طيب خلينا نسيب بكرا لبكرا 
كريم : مالك ياحبيبتي .. ايه اللي مدايقك كدا 
إيمان : خايفة بس ، معرفش بكرا مخبيلنا ايه .. وياترى هيوافقوا ولا ايه 
بس اللي متأكدة منه إنها هتكون صعبة اوووووي ياكريم
كريم : الصعب كله يهون عشان بس اصحى من النوم على صوتك وضحكتك ياايمان 
ولو حصل اااايه انا قتيل بكرا ومش ماشي غير لما اخد الموافقة من بوق ابوكي😂😂😂
إيمان : ربنا يجعلك من نصيبي ❤️❤️❤️
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
خالد وأحمد وزياد واقفين في مكان مقطوع 
خالد : ساعتين بالظبط والنهار يشقشق وكل حاجة تبدأ 
زياد : مش بس كل حاجة هتبدأ .. كل حاجة هتبدأ وكل حاجة هتنتهي بكرا 
أحمد : انتو متأكدين من اللي ناويين عليه دا ؟؟
خالد : مش فاهم 
أحمد : انا قلبي مقبوض ياخالد .. حاسسها مش هتعدي على خير
خالد : ماتنشف ياض كدا مالك من امتى وانت طري 
أحمد : مش حكاية طريان ياخالد .. بقولك قلبي مقبوض غير كل مرة ، حاسس إن حد فينا هيحصله حاجة 
خالد : لا لا متقلقش .. كله حاجة هتمشي على حسب الخطة بالمسطرة 
بدأ النهار يشقشق جنبهم .. صوت العصافير علي .. بدأت الشمس تشرق
وبدأ معاها يوم من أصعب الأيام اللي هتمر علينا من أول الرواية 
 يوم هيحمل الفرحة والحزن .. الرعب والغموض .. الرومانسية والاكشن .. العياط والضحك 
 كله يجهز طبق اللب والفشار وينتظر  
وصلوا رهف ومروان وتامر وشمس قدام العمارة .. فتحوا باب العربية ونزلوا ، مروان بدأ يسند شمس عشان دايخة وتعبانة بعد العملية 
ركبوا الاسانسير وطلعوا .. قدام الاسانسير
شمس بتسيب ايد مروان : معلش خليني طبيعية بقا عشان بابا ميحسش إن فيه حاجة كبيرة
تامر : اه شمس عندها حق 
مروان : تمام .. يلا بينا 
فتح تامر الباب بالمفتاح ودخلوا 
جاد جاي بسرعة من جوا مخضوض
جاد : ايه ياعيال حصل ايه طمنوني .. انتي كويسة ياشمس 
شمس : كويسة كويسة يابابا متقلقش 
جاد : اومال كان ايه اللي حاصل وسبب الدوخة والقيئ وكل اللي حصل 
مروان : تسمم 
جاد : ايه ؟؟
مروان : كان عندها حالة تسمم يابابا تقريباً اكلت حاجة مش نضيفة من الشارع ، عملولها غسيل معدة في المستشفي 
جاد : بعد الشر عنك ياحبيبتي ، انتي بقيتي كويسة دلوقتي أهم حاجة ؟؟
شمس : اه يابابا بقيت أحسن الحمدلله 
مروان : طيب قومي بقا ريحي جوا وناميلك شوية .. وانا ورهف هنطلع نغير هدومنا وننام ساعتين بردو عشان كلنا مطبقين من امبارح وبإذن الله أول مانصحى هوديكوا مكان حلو جداااا 
رهف : مكان ايه 😍😍
مروان : زي حديقة كبيرة كدا وانا حجزت المكان كله لينا عشان ناخد راحتنا .. كلمي أهلك ييجوا هما كمان
الفترة اللي فاتت كلنا تعبنا جامد اوي وكلنا محتاجين نرتاح ونعمل ريفريش 
رهف : أقسم بالله أحسن حاجة عملتها من ساعة ما عرفتك 😹😹❤️
جاد : فكرة حلوة جدااااا فعلاً لازم كلنا نغير جو 
تامر : وانا معاك يابرنس 😍😍
شمس : طيب انا هدخل أنام شوية ولما تيجوا تلبسوا قولولي
* بعد ربع ساعة*
مروان ورهف داخلين الشقة 
مروان رايح يحط جزمته في الجزامة .. رهف دخلت على اوضتها 
واقفة قدام التسريحة بتفك طرحتها 
مروان جاي من ورا .. حضنها من ضهرهة قدام مراية التسريحة 
مروان : انتي هتفضلي تحلوي كدا لحد امتى 🤔🤔
رهف بتلف بكسوف : ياعم بطل بكش بقا 😹😹
مروان : لييييييه بتفصليني لييه دا انا كنت لسة داخل دخلة حلوة 😱😱
رهف : خلاص خلاص كمل واعتبرني مقولتش حاجة ✋😹
مروان بيغمض عينه : استني بقا أما اجمعها تاني 
رهف : 😹😹😹😹
عسل والله ياحبيبي 
مروان بيفتح عينه وبيبصلها .. رهف بتمسك ايده وتروح تقعده ع السرير وتقعد قدامه
بتحط ايديها الاتنين على وشه : مروان .. سيب نفسك ياحبيبي 
انا حاسة بيك وعارفة إنك كتوم ومهما كنت بتولع من جواك هتفضل من برا ناشف بتهزر وتضحك ومتعايش ولا هتبين حاجة ، بس انا مراتك .. انا سرك وغطاك 
سيب نفسك واحكيلي حاسس بأيه 
مروان بيحضنها ويدفس راسه في رقابتها 
مروان : انا تعبان اوي يارهف .. تعبت ومبقاش فيا جزء واحد سليم
رهف بتحط ايديها على راسه : مالك ياحبييي احكيلي 
بيتكلم وهو في حضنها زي ما هو 
مروان : الفترة اللي فاتت دي اكتر ما كانت بتاخد من عمري ووقتي كانت بتاخد من صحتي وطاقتي واعصابي 
لحد ما وصلت لمرحلة دلوقتي إني مش عايز اعمل اي حاجة حاجة غير إني اقعد معاكي 
مش عايز تشوف غيرك ولا اشم غير ريحتك ... مسمعش غير ضحكتك وملمسش غير بشرتك 
مش عايز اي حاجة غيرك 
بقت الحاجة الوحيدة اللي نفسي فيها اخدك ونهرب على ااااي كوكب تاني ومشوفش غيرك 
رهف بتطبطب عليه وبتبوس كتفه : بكرا كل حاجة تتحل وتتصلح ونفضى لبعض ونعوض كل اللي فات ياحبيبي ، انت خليك صابر بس شوية 
اتعدل مروان .. بصلها وابتسم 
مروان : واللي مش قادر يستني لبكرا 🤔
رهف : مش فاهمة 
مروان : المرة اللي فاتت كنتي مشرباني حاجة اصفرة 😂 ومكنتش واعي لأي حاجة 
المرة دي بقا انا عاوز اكون بكامل قوايا العقلية 
رهف بصلته شوية لحد ما استوعبت : مروان انت اتجننت 😳 هو دا وقتتته 😹😹😹
مروان بيبوس ايديها : انا هأكدلك حااالا إن مفيش أنسب من الوقت دا 😉
 
*الساعة ١ الضهر *
إيمان صحيت من النوم وخارجة ع الصالة اللي قاعدين فيها ابوها وامها .. قعدت معاهم 
إيمان : بقولكو ايه ياجماعة 
أسماء فتحت الباب وخرجت ووراها حازم 
إيمان : طيب كويس إن انتو كمان خرجتو 
أسماء : في حاجة ولا ايه ؟
إيمان : رهف كلمتني من شوية قالتلي إن مروان عامل خروجة جماعية النهاردة احتفالاً يعني إننا عدينا بكل الحاجات دي وطلعنا بخير ، وهنستغل الفرصة بردو ونتكلم في كذا موضوع مهمين 😍😍
صالح : طب والله حلو جدااا .. يلا خشوا البسوا 
كل واحد دخل يلبس .. ورا باب الشقة واقف زياد بيسمع اللي بيتقال 
طلع على فوق قدام شقته طلع الفون واتصل بخالد 
زياد : مش هنحتاج نخطف حد المرة دي ولا نعمل حوارات ، الفرصة جت لحددددد عندنا .. جهزوا نفسكوا 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
رهف أخدت شاور وخارجة بالبرنص من للحمام .. دخلت الأوضة 
بصت على مروان اللي نايم وابتسمت
فتحت الشباك والازاز ، شدت الستارة
مروان بيحط ايده على عينه بسبب النور 
راحت قعدت جنبه وفضلت تنطر الماية من شعرها عليه لحد ما صحي 😂😂
مروان لسة هيتنرفز : حد يصحي حد كداااا 
بيبص لقاها رهف : لا إذا كان حد قمر كدا يبقى يعمل اللي هو عايزه الصراحة 😍😍
رهف : صباح الورد ياروح قلبي 😍😘
مروان : لا صباح الورد ايه .. اسمها صباحية مباركة بقا 😂😂
رهف : هضربك والله بطل رخامة 👊👊
مروان قام قعد .. باسها من خدها 
مروان : يلا هقوم اخد دوش بسرعة على ماتلبسي ياروحي عشان منتأخرش 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*في أوضة إيمان*
إيمان بتتكلم في الفون : صباح الخير ❤️
كريم : صباح الخير ايه يابنتي احنا داخلين عالعصر 😂😂😂
إيمان : منا مش ذنبي إنك بتروح شغلك ٦ الصبح زي الفراخ 😂😂
كريم : 😂😂 اتريقي اتريقي ياختي على أكل العيش 
إيمان : المهم .. فرصتنا جاتلنا لحددددد عندنا 
زغررررط 💃💃💃
كريم : ازغررررط ياباشا بس عرفيني الأول ازرغط ليه 😂؟
إيمان : النهاردة في خروجة جماعية والكلللل موجود فيها .. واعتقد مفيش أنسب من الوقت دا تتكلم فيه 
ع الأقل هيبقي معاك ناس كتير تساعدك في المهمة دي 🥺
كريم : طب حلو جدااااا .. استني مروان بيتصل اهو 
إيمان : اه تلاقيه عازمك انت كمان ، روح رد عليه يلا بس بسرعة عشان احنا بنخلص لبس خلاص 
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*بعد ساعتين *
في حديقة كبييييرة فخمة ونضيفة .. مبهجبة وشكلها يفتح النفس ومليانة منظار طبيعية 
داخلين كلهم 
رهف ومروان .. جاد وتامر وشمس .. أسماء وحازم .. إيمان وماجدة وصالح .. كريم 
دخلوا قعدوا في مكان واسع على سفرة طويلة
مروان : بصوا احنا ناكل الأول بقا وبعدين اللي عايز يعمل حاجة يعملها عشان انا الصراحة هموت من الجوع 😂😂
جه الأكل وبدأوا ياكلوا كلهم ... خلصوا أكل وقاموا خرجوا 
بدأوا يدخلوا واحدة واحدة على مكان منفصل مجهزه ليهم مروان 
*على جنب*
مروان وكريم واقفين 
مروان : دا أنسب وقت تتكلم فيه ياكريم .. يلا أدخل 
كريم : انا متوتر جدا .. حاسس انهم هيرفضوا ودا أقل واجب يعملوه معايا في موقف زي دا وانا واحد مطلق 
مروان : وانا في ضهرك ياصاحبي 
دخلوا عليهم المكان .. اترصصوا كلهم جنب بعض 
كريم بيقرب من أبو وام إيمان : بصوا ياجماعة بقا .. الصراحة كدا انا عاوز استغل الفرصة إن كلنا متجمعين هنا واتكلم في موضوع مهم 
صالح : خير يابني أتكلم سامعينك 
إيمان بتبصله بتوتر وبتجيب عرق من كل حتة خوف من الموقف
كريم : بص ياحج ... بمنتهى الوضوح والصراحة ومن غير أي لف ولا دوران 
انا طالب ايد ايمان بنتك للجواز على سنة الله ورسوله 
الهدوء والصمت سيطروا على المكان .. صالح باصص لكريم متنح وساكت 
كريم : بقول الكلام دا وانا عارف إن بنسبة كبيرة اووووي محدش في اللي قاعدين هيوافق .. إيمان ست البنات وتستاهل أحسن واحد في الدنيا ، تستاهل واحد لسة خام لا اتجوز ولا دخل دنيا 
بس اقسملك بالله ياعمي .. انتو كلكوا لو لفيتوا الدنيا كلها ماهتلاقوا حد يحبها ١٪ من حبي ليها 
ومع ذلك الرأي والقرار يرجعوا ليك .. بس أبوس ايدك ماتقول رأيك بسرعة 
خد وقتك وصلي استخارة وادي لنفسك فرصة يمكن يحصل خير يعني 
ماجدة بتبص لصالح نظرة عميقة جداااا ميفهماش غيرهم
صالح بيرجع يبص لكريم تاني .. القلق بدأ يزيد والتوتر فاح في الجو ياترى هيقول ايه ؟؟؟؟
صالح : وايه اللي يخليني اخد وقتي واصلي استخارة ؟؟
كريم : عشان مترفضش من غير تفكير يعني 😂
صالح : ومين جاب سيرة الرفض !
بيسلم عليه بأيد وبيرفع الأيد التانية يحطها عليها : الموضوع ميستاهلش اكتر من إني أسلم عليك دلوقتي وأقولك خد بالك منها 
إيمان بتحط ايديها على بوقهاا 🙊🙊
كريم بيبرق : ايه 😳😳
صالح : زي ماسمعت كدا 
يابني في الزمن دا الراجل بندور عليه بملقاط .. وانا اتعاملت معاك كتيييير اوي وياما اتمنيت ألاقي واحد زيك لايمان بنتي بعد ما اتطمنت على أختها مع صاحبك اللي راجل زيك .. واحنا ياكريم مش معنى إن عرقنا صعيدي إننا معندناش ضمير ولا قلب ولا تمييز .. ومش معنى بردو إنك متجوز قبل كدا إننا ننصر العادات والتقاليد اللي بتقول إن مدام بنتي لسة بنت بنوت تاخد راجل متجوزش 
هي ممكن تبقي بنت بنوت تاخد راجل متجوزش يطلع عينيها تتطلق منه وتبقي هي اللي متجوزة قبل كدا ووقتها ربنا كان هينتقم مننا فيها إن محدش يرضى يتجوزها
كريم : حضرتك متتخيلش كلامك دا عمل فيا .. أقسم بالله انا روحي كانت هتطلع من الخوف إنك متوافقش 
بيبوس ايده : ربنا يخليك ليناااا ياررب وميحرمناش من بركتك 
صالح بيطبطب عليه : خد بالك منها ياكريم .. بنتي أمانة في رقابتك من أول دلوقتي 
حازم : ألف مبروك ياجماعة 😍😍❤️❤️
مروان : لااااا احنا بمناسبة الخبر دا بقا نجيب شربات يااخوننا ✋😍😍😍😍 
رهف بتحضن إيمان وبتعيط من فرحتها : الف الف مليووووون مبروك ياروح قلبي 😘😘😘😘😍😍😍😍
ماجدة بتحضنها : اخيراااااا هفرح بيكييييي ياموكوسة تعالي في حضن امك 😍😍😍😍
الفرحة سيطرت على المكان مع الاحضان والتهاني وهرمون السعادة اللي بقا طاير في الجو ... ووسط دا كله 
خالد داخل رافع ايده ناحيتهم بمسدس 
خالد : بيقولوا دايماً اللي يسيب شوية أكل في طبقه شوية الاكل دول بيجروا وراه يوم القيامة .. ودا أتفه مثال لقاعدة مهمة جداً 
زياد داخل في ايده مسدس هو كمان : والقاعدة بتقول إن لما تسيب حاجة وراك مقفلتهاش هتفضل تجري وراك 
أحمد داخل بنفس الطريقة ورفعة المسدس : ووقتها ياهتجيب اجلك .. ياهتعرف تكفر عن ذنبك 
خالد : وتكفير ذنوبك دلوقتي بقا صعب اوووي يامروان .. ذنوبك انت واللي وراك من كتر ما تقلت هتتلف حوالين رقابتك وتخنقك 
كلهم برقوا واتصدموا 
مروان بيتقدم لقدام : يامرحب يامرحب .. اتأخرتوا والله استنينا كتيؤ
تامر : طلباتكوا ؟؟
زياد : ٣ أشخاص ..
رهف .. أسماء .. شمس
حازم : الله .. طب ماطلبات سهلة اهي يامروان اومال انت مأزمها ليه 
كريم : عينينااااا ياباشا .. انت بس تؤمر 
خالد : اي حركة كدا او كدا هنضرب في المليان 
مروان : لا حركة ايه ياخلود عيب عليك دا انت حتى مش تلميذ ياراجل 😳
مروان وتامر وكريم وحاظم بيبصوا لبعض بنظرة ميفهماش غيرهم 
خالد : انا هعد ل٣ تكونوا جهزتوا الطلب الي قولته من شوية 
١ ....
كريم بيرجع لورا خطوة 
٢ .... 
مروان بيبص بعيد على مرمى بصره لشخص معين 
٣....
وفجأة بدون اي مقدمات ..حازم بيطلع من ورا صالح قنبلة صغيرة بيرميها في نص خالد واحمد وزياد ... كل واحد فيهم بيتنطر في إتجاه .. في نفس اللحظة كريم بيحاوط كل اللي معاهم ( صالح ، ماجدة ، إيمان ، رهف ، أسماء وابنها ، جاد ، شمس ) 
في نفس اللحظة مروان رايح في إتجاه خالد 
مروان بيمسك خالد من ورا وبيحط السكينة على رقابته .. حازم بيضرب في زياد ، تامر بيضرب في احمد 
مروان : هاااا .. هتنطق الشهادة ولا هتروح لربك بالوساخة دي كلها ؟؟؟؟ 
خالد : هوديك في داهية ، اقسم بالله هوديك في داهية 
مروان : لسة فيك حيل تتكللللللم .. دا انا همسح بيك الاسفللللت النهاردة 
وفي وسط عراك فظيع بينهم ال٧ 
خوف فظيع بيسيطر على قلب رهف اللي بتبص على مروان ، إيمان بتبص على كريم ، أسماء بتبص على حازم ، شمس بتبص على مروان وتامر 
فلت خالد من ايد مروان وجاي يجري ضربه كريم بالدماغ نطره بعيد ..
 تامر ماسك احمد نازل فيه ضرب مفتري بينتقم فيه من كل حاجة عملها مع أخته 
جري خالد شد رهف من وسطهم خرج بيها على برا والمسدس في دماغها
مروان بيبرق : رههههههههههف
خالد : هتسيبوني أمشي بيها ولا اقتلها أحسن ؟ ماهو يانا يابلاش بقا 
تامر : وحيااااة ربنا لو لمست من رهف شعره لأكون حارقك حي ياخااااالد 
جري كريم نزل سكينة الكهربا .. الدنيا كلها ضلمت ومبقوش شايفين حاجة 
كريم رجع مسك زياد .. تامر مسك احمد وبدأ يكمل ضرب فيه .. مروان شد رهف من ايد خالد وحازم طير المسدس من ايد خالد 
رفع البواب سكينة الكهربا تاني ..
 خالد طال المسدس اللي في الأرض ووجهه ناحية تامر .. عمر المسدس وحط ايده ع الزناد بحيث الطلقة تيجي في نص راس تامر .......
داس على الزناد بقلب جامد ، صوت الطلقة رج المكان وخلع القلوب من مكانها
وكانت المفاجأة .... 🔥🔥
اللي اتضرب بالنار يبقى احمد اخوهم ... مش تامر
برق خالد وعينيه دمعت من الصدمة والهلع من الموقف الشنيييييع اللي اتحط فيه 
"أخويا اللي بحاول أدافع عنه قتلته بأيدي "
مروان بيبص على أحمد .. وبعد دقيقة تأثر ابتسم وهو بيبص لخالد 
مروان : انتقامي من أخوك انتهي من غير مااوسخ ايدي بنقطة دم .. وانتقامي منك انت هيبدأ حالاً
فجأة لقوا الحكومة داخلة .. على مشهد خالد واقف ماسك المسدس ومصدوم ، وجثة احمد أخوه قدامه ... الشرطة اخدته 
ولسة زياد هيجري منهم مروان قفشه 
مروان للظباط : دا مشترك في كل حاجة في الجريمة دي ياباشا 
الظابط: خده يابني معاك 
🔥 فلاش باك 🔥
وقت ما كان خالد بيعد لحد ٣ .. مروان رفع عينه وبص بعيد للبواب اللي مستني منه إشارة ... راح البواب أتصل بالشرطة 
غرض مروان وقتها مكانش إن خالد يتقبض عليه متلبس في الحالة دي لأنه اكيد ميعلمش الغيب ..
 قبل الخروجة بيوم مروان راح للحكومة وفتح محضر قال فيه كلللل حاجة وطلب منهم الحضور الفوري مجرد ما يبلغ بحيث يلحقوا الموقف أيا كان
خالد وزياد طلعوا على البوكس مع الحكومة .. جثة أحمد كمان راحت معاهم
رجعلهم مروان وتامر وحازم وكريم منتصرين ومبسوطين إنهم خلصوا من الكابوس دا 
تامر : انا كدا نفذت المهمة اللي انا جاي عشانها الحمدلله .. استأذنكم ❤️❤️
💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎💎
*وبعد مرور ٥ شهور *
*في المستشفى *
رهف نايمة على السرير .. بدأت تفوق من البنج وتفتح عينيها ، بصت حواليها واحدة واحدة 
رهف بتعب : انا فين 
مروان جنبها و بيبوس ايديها : انتي في المستشفي ياروح قلبي .. بتعملي أعظم حاجة في الكون 
رهف بابتسامة : شبهك ؟
مروان : المرة دي ربنا مستجابش لدعاكي انتي ، استجاب ليا انا 
شبه امه بالمللللي 😍😍😍
رهف : كان نفسي اوي يكون شبهك 🥺
مروان : انا وانتي واحد ياحياتي 
بيبوس دماغها : حمدالله على سلامتك ياروح قلبي 
إيمان : ااايه بقا هتقعدوا طول اليوم تحبوا في بعض مفيش حاجة لخالته اللي طلع عينيها طيب 😹😹😹
مروان : أما نشوف ياستي لما تولدي اللي في بطنك دا هتعملوا فينا ايه انتي وكريم 😂😂
كريم : منا عشان كدا واقف ساكت الصراحة انا عارف إني مبسترش في الحاجات دي وممكن ابوسها قدامكوا من فرحتي 😂😂😂😂❤️❤️
ماجدة : الللله 😳😳 ماتستحي ياواد عيب احنا واقفين 
أسماء : ياماما عااااادي خلي الواد ينبسط مفيش حد غريب 
حازم : اااايه ياما وانا مش مالي عينك ولا ايه ، مش معنى اني ساكت اني هعديها دا انا هدغدغك لما نخرج ياكريم اصبر عليا بس 😂😂😂😂
حازم بيقرب من رهف وبيبوس ايديها ودماغها : حمدالله على سلامتك يانور عيني ... ياما قصرت معاكي وقرفتك في عيشتك وعانيتي كتير بسببي ، بس ربنا يعلم انا بحبك قد ايه وبتوجع ازاي لو حسيتك هتتأذي 
رهف بتردله نفس بوسة الأيد : وانا عمري ما زعلت منك ياحازم .. انت أبويا قبل ما تكون أخويا الكبير وطول عمري بشوف منك الخير قبل الشر 
مروان : لا لا انا كدا هبدأ اغير بقا 
حازم : استننني انت على جنب مش وقتتتك .. اه كملي يارهف ☺️
رهف : لا خلاص تعبت بقا روح خلي أسماء تكمل هي هاتوا ابني اشوفه كويس بقا 😹
مسكت رهف "ياسين " اللي ملفوف في لفته ونايم ببراءة وشه كفيل يشجع أي حد إنه يجيب طفل جديد من كتر الاطمئنان والراحة اللي تحسها مجرد ماتبص في وشه
بصتله رهف وسرحت كتييييييير 
رهف بتمشي ايديها على وشه : يمكن مجيتك للدنيا مكانتش بإرادتي .. ويمكن كلك على بعضك اتجودت غلط والغرض من وجودك كان الانتقام .. بس الانتقام دا اتحول لأحلى هدية جاتلي في حياتي
هدية حسستني إن حياتي ليها طعم ، وجودي ليه غرض
والغرض دا إني اخليك أحسن واحد في الدنيا .. اخليك مؤثر في المجتمع وفي كل حاجة حواليك
عشان لما تكبر تقول بمنتهى الفخر 
"انا اه جيت بالغلط .. بس الغلطة دي كانت نقطة إيجابية في حياة أي شخص اتعاملت معاه " 
هخليك تثبت للعالم كله .. إن مهما كان القدر مؤلم ، مهما كان الإختبار صعب ربنا عمره ما بيدينا غير قد طاقتنا واحتمالنا 🤍🤍

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-