رواية ماضي غيرني في حياتي كاملة جميع الفصول بقلم نيره وائل

رواية ماضي غيرني في حياتي كاملة جميع الفصول بقلم نيره وائل

رواية ماضي غيرني في حياتي كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة نيره وائل رواية ماضي غيرني في حياتي كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية ماضي غيرني في حياتي كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية ماضي غيرني في حياتي كاملة جميع الفصول

رواية ماضي غيرني في حياتي بقلم نيره وائل

رواية ماضي غيرني في حياتي كاملة جميع الفصول

_ انا بحبك 
= وايه الجديد ما الكل بيحبني
_ ياربي على النرجسية
=انا جعانه 
_ هجبلك شاورما دلوقتي بس ردي عليا الاول 
_ طارق احنا صحاب 
_لا إحنا مش صحاب أنا بحبك
فوقت من الذكرى دي و انا ببتسم كالعادة لما بتفكر اللي كان بينا
مسكت موبايلي و فضلت اقلب في صورنا قد ايه كنا حلوين 
كانت كل حاجة وقتها حلوة لحد ما...... 
_ انت متغير معايا بقالك فترة و عمال تتحجج بالشغل 
_ انا مش ناقص ضغط يا خديجة اقفلي دلوقتي 
_دلوقتي انا بقيت ضغط 
_ يبنتي ارحميني بقا 
_ انت لسه منزل استوري و مردتش عليا... انت ملاحظ انك بقيت تتجاهلني 
_ لا دا انتي دماغك تعبانه بجد 
_انا دماغي... الو الو... طارق
قفل الخط في وشي وانا وقتها قررت اقفل بابي قصاده 
كنت فاكرة انه هيجي يصالحني بس دا محصلش 
استنيته ايام و شهور و سنة لكنه مجاش 
و كل حاجه اتهدت في ثانية 
مسكت موبايلي و فتحت الاكونت الفيك اللي براقبه منه 
كان موجود في قايمة السيرش طبعاً 
مغير صورة بروفايلة و لابس بدلة جميلة اوي 
دخلت بسرعه عشان اتفرج على الصورة 
بس اتجمدت لما شوفت اول بوست 
كان عبارة عن " الحمدلله الذي بنعمته تتم الصالحات....... "
و تاريخ تعارفهم اللي كان وقتها معايا فيه 
يعني معقول حبها و هو معايا معقول طارق كان بيخو'ني 
حسيت كل حاجه وقفت من حواليا اكبر كوابيسي اتحققت 
كنت عايزة اصر'خ واعيـ'ـط لكن محصلش حاجه من دا 
اتجمدت زي التمثال و مقدرتش ادي اي رد فعل 
شريط من الذكريات كان بيمر قدام عيني 
بس لحظة ادراك ان كل الذكريات دي كد'ب
نـــــــــــــــــــــــــــــــيـــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــــــــــل
اترميت على سريري و نمت عشان اهر'ب من الواقع 
نمت و انا بتمنى ميطلعش عليا نهار او يكون كل دا حلم 
لكن طلع النهار عادي و طلعت مش بحلم 
فتحت الاكونت تاني و انا بتأكد من اللي شوفته امبارح 
و محستش بنفسي غير و انا برن عليه 
اول ما سمعت صوته دمو'عي نزلت 
مقدرتش انطق ولا حرف
قفلت الخط بسرعة وانهارت من العيا'ط 
لأول مرة كنت اعيـ'ـط بالطريقة دي 
لدرجة حسيت اني هستفر'غ قلبي 
بعد عيا'ط دام يومين متواصلين قررت اطلع من البيت 
روحت الكافيه اللي كنا دايما بنتقابل فيه 
كنت باجي هنا كتير بعد ما سيبنا بعض على امل 
اني اقابله بس دا مكنش بيحصل 
طلبت قهوة و سرحت في كل اللي حصل 
و انا مش قادرة انزل دمعـ'ـة 
كأني استهلكت كل دمو'عي اليومين اللي فاتوا
فوقت لما لقيت حد بيشد كرسي و بيقعد قدامي 
برفع راسي لقيته طارق 
حسيت رعشة سرت في جسمي كله
كنت سامعه صوت دقات قلبي المتكـ'ـسر 
_ ازيك 
قالها بكل هدوء و ثبات
رديت بصوت مخنو'ق و لسان تقيل مش قادر ينطق الكلام 
_ الحمدلله 
_ انا خطبت 
مثلت المفاجأة و ضحكت 
_ ايدا بجد الف مبروك 
 وفجأة لقتني بزرغط معرفش طلعت مني ازاي 
بصلي بصد'مة هو و كل اللي كان في الكافيه 
والله حتى انا شخصياً اتصد'مت من رد فعلي 
_ دا بجد 
اتكلم بذهول 
مقدرتش اعمل اي رد فعل غير اني ابتسم و بس 
مسكت فنجان القهوة شربت و انا ببص للناحية التانيه 
_انتي اللي ضيعتينا 
اتكلم وهو بيحاول يحافظ على هدوءه و ثباته الانفعالي الغر'يب 
ابتسمتله باستغر'اب 
_اناااا 
_ محدش وصلنا لهنا غيرك... انا'نيتك و غبا'ءك 
مقدرتيش تستحمليني وانا مشغول امال لو بقيت عا'جز 
ولا مر'يض كنتي هتعملي ايه 
كنت بسمعله بصد'مة و انا مش مستوعبة اللي بيتقال 
حسيت للحظة اني غلط و انه عند حق 
لحد ما افتكرت التاريخ اللي كان في بوست الخطوبة 
و محستش بنفسي غير وانا بدلق القهوة عليه 
بصلي بصد'مه وهو بينفض القهوة من على قميصه 
_ انتي اتجننتي 
_ متخافش القهوة باردة مش هتحر'قك
بس لو قربت مني تاني انا هو'لع فيك يا طارق
مشيت بكل ثبات و برود لكن داخلياً انا كنت بنها'ر 
_طارق خطب 
=يعني ايه خطب... انتي بتتكلمي بجد 
هزيت اكتافي بقلة حيلة واتكلمت وانا بتنهد 
_ حبها و هو معايا 
=بتهزري صح ... انتي هادية كدا ازاي
_ مش عارفه... بس انا حاسه اني خلصت دموعي
كلها الاسبوع اللي فاتوا 
_ يعني حزنتي عليه اسبوع بس 
هزيت راسي بـ ايوا شربت بوق قهوة و كملت كلامي 
_ انا خطوبتي اخر الشهر 
لقيت مريم صحبتي بخت القهوة اللي ف بوقها و بصتلي بذهول 
_ انتي بتقولي ايه 
اتكلمت بتنهيدة 
_رامي رجع من السفر 
كملت كلامها وهي بتشاور بإيديها لورا 
_ رامي مين.. رامي رامي انجلترا 
هزيت راسي بـ ايوا 
قبل 6 سنين 
_ يعني انت هتسافر بجد
_ صدقيني هرجعلك 
_ بس هتنساني يا رامي 
_ بقولك ايه محدش متجوزك غيري... روحي ذاكري يلا 
عندك ثانوية عامة 
_ بس انا لسه في تانية
_ ولو عندك ثانوية برضو
_ حاضر يا دكتور 
قولتها و انا بجري على بيتي لكني وقفت تاني 
وانا حابسة دموعي بالعافية 
_ رامي هترجع صح
 رد عليا بابتسامة كلها حب 
_ هرجع عشانك 
رامي دا  يبقى جاري و حب طفولتي 
سافر هو و عيلته انجلترا 
و من وقتها معرفتش عنه حاجه 
اخباره اتقطعت كلها
حتى في الاجازات منزلوش مصر 
بيتهم اتباع و سكنه ناس غيرهم  
 و اختفى بهدوء كأنه مكنش موجود في حياتي قبل كدا 
هو غاب لكن جه مكانه طارق و محاه 
_ خديجة انتي كدا بتعكي 
اتنهدت و انا بحط فنجان القهوة على الترابيزة 
_ طارق خلاص نساني وعاش حياته و انا كمان عايزة اعيش
و اظن مش هلاقي حد احسن من رامي 
_ رامي كويس تمام مش هنختلف عليه 
 بس انتي لسه بتحبي طارق... رامي دا كان شغل عيال و مراهقين
_ مريم انا عايزة امسح طارق من حياتي ممكن تساعديني في دا 
_ قوليلي اعمل ايه 
_ تقومي تختاري معايا فستان الخطوبة يلا 
قلت كلامي وانا بشدها من ايديها و بجري
نـــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــــــــــل
___________________
جه يوم الخطوبة كل حاجه كانت بيرفكت 
القاعة الديكور الفستان والبدلة 
لكن انا الوحيدة اللي مكنتش كويسة 
فكرت كتير اسيب كل حاجة و امشي 
بس دا محصلش و اليوم كمل 
لبست دبلة رامي و نهيت كل خيط 
ممكن يوصلني بطارق 
بس تقريباً كان للقدر رأي تاني 
" بعد مرور خمس سنين "
_ خديجة يبنتي مفيش خطوبة بتقعد 5 سنين 
انتي بقا عندك 25 سنه هتتجوزوا امتى عايز افهم
_ لما رامي يكون نفسه هو لسه متخرج من 3 سنين 
يعني ملحقش يابابا 
_ هو راجل لو اتجوز على ال40 محدش ليه عنده حاجه 
لكن انتي هتعنسي جمبه 
_ يا بابا انا... 
_ بلا بابا بلا ز'فت.... متحاوليش تقنعيني انك متعلقة بيه 
انتي مشفتيهوش في الخمس سنين دول غير 3 مرات أصلاً
عمري ما شوفتك بتكلميه زي المخطوبين
دا احنا بنبعد ندا اختك عن التليفون بالعافية 
ردت ندا والموبايل على ودنها
_ نعم يابابا بتنادي
_ اقفلي مع المحروس خطيبك وتعالي احضرينا هناا 
قالها بابا بغيظ منها 
_ يابابا يعني انت متضايق من ندا عشان مش بتبطل كلام
مع محمود خطيبها وانا متضايق مني عشان مش بكلم خطيبي 
نرضيك ازاي طيب 
_ خديجة انا كلمت رامي وقالي انه انتي اللي بتأجلي الفرح 
الجملة دي طلعت من ماما خلتني فقدت النطق 
كلهم كانوا بيبصوا ليا مستنين مني اي تبرير لكني مقدرتش اتكلم 
_ ليه يا خديجة... ليه وانتي عارفه ان بابا مأجل جوازي انا محمود
لحد ما تتجوزي انتي الاول... ردي عليا ليه كدا 
قالت كلامها بعصبـ'ـبية وز'عيق
وانا برضو مش عارفه ارد اقول ايه 
مش عارفه ادافع عن نفسي ازاي من الهجو'م دا 
انا اصلا معرفش بأجل الفرح ليه كل دا 
_ الكلام دا صح يا خديجة 
_ بابا انا.... 
قاطعني بعصـ'ـبية بيحاول انه يكتمها 
_ لييه 
ملقتش اجابة على اسألتهم 
بس كان الند'م بيا'كلني 
مش عشان اتخطبت لرامي لأ
عشان معطتش نفسي فرصة اني احز'ن على طارق 
واتعافى منه.. عملت فيها جامدة و قولت مش هقف مكاني 
و هبدأ من جديد بس الحقيقة اني كنت محتاجة هدنة 
اتعافى فيها مكنش ينفع اشقلب حياتي كدا ف لحظة 
_ ما تردي يا خديجة ساكتة ليه... فهمينا يا بنتي 
_ ماما انا مش عايزة اسافر و رامي عايز العكس 
_ ما احنا متفقين من زمان انك هتسافري معاه 
_ وانا غيرت رأيي ومش عايزة اسافر 
_يبقى الخطوبة دي تتفسخ 
قالها بابا بعصبيـ'ـة وهو بيقوم من على الكرسي 
مسكت ايديه بسرعه وانا بهز راسي بنفي
_ لا يا بابا ايه اللي انت بتقوله دا 
_ مادام وصلت انه يقول لأمك كدا يبقى انتوا
مش عارفين تتفقوا و طالما وصلتوا لكدا 
يبقى بلاها الجوازة دي 
_ يا بابا استنى بس... 
_ بتحبيه؟ 
سألني بابا بنبرة غريبة كأن السؤال دا اللي هيحسم كل حاجه 
مردتش في الاول لكن هزيت راسي بـ ايوا 
_ مش بتحبيه يا خديجة... مادام اترددتي كدا يبقى محبتهوش 
بابا واجهني بالحقيقة اللي كنت بحاول انكر'ها طول الفترة اللي فاتت 
الحقيقة اللي كنت بهرب منها 
مقدرتش اتكلم ودخلت اوضتي 
اترميت على سريري وانا بعيـ'ـط 
انا اتخطيت كل اللي حصل زمان لكني مش سعيدة 
كنت فاكره اني كسبت و رسمت لنفسي حياة جديدة 
لكن الواضح ان كل دا كان وهم 
نـــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــــــــــل
قاطع تفكيري رنة موبايلي كان رامي
مردتش لأني مكنتش لاقيه كلام اقوله كالعادة 
 لبست و نزلت اتمشى شوية على البحر 
اصل اسكندرية حلوة اوي في الشتاء
الدنيا كانت بتمطر و الناس كلها بتستخبى
 الا انا كنت مكملة مشي وانا حاسة بمتعة غريبة
كأن المطر بيغسل قلبي من جوا
وقتها جت على بالي ذكرى قديمة 
_ يا بنتي اثبتي تحت الشمسية بقا هنغرق بجد 
جريت قدامه وانا بضحك 
_ انت مش عارف انا بحب المطر قد ايه يا طارق 
_ مش كل بنحبها لازم نجري وراها كدا 
_دا مبدأك في الحياة يعني 
_ دا مبدأي اللي بلغيه وانا معاكي 
قالها وهو بيرمي الشمسية على الارض 
وبيجري ورايا تحت المطر 
فوقت من الذكرى دي وانا شايفة  انعكاسي على ازاز الكافيه 
اللي كنا دايما بنقعد فيه انا و طارق 
كان شكلي غريب و على وشي ابتسامة مكسورة 
دخلت الكافيه و طلبت قهوتي 
كانت اول مرة ادخل فيها هنا من 5 سنين 
كل حاجه هنا اتغيرت الديكور و العمال وكله 
كنت فاكرة اني اتغيرت انا كمان لكن دا محصلش 
لما سعيت عشان اكسب سعادة اضافية 
كنت بهلك نفسي من جديد وانا مش حاسة 
________________________
_ يا رامي ارجوك افهم انا مش عايزة اسافر 
_ هو انا ليه كل ما اقولك عايزين نحدد الفرح تتحجي كل مرة 
بحاجة شكل 
_ يا رامي افهم انا ايه اللي يخليني اسيب بلدي و اهلى  وصحابي
واروح اعيش في بلد غريبة مش هعرف اعيش ولا اتأقلم هناك
_ طيب ما دا كان اتفاقنا من الاول ايه اللي اتغير دلوقتي عايز افهم
_ انا غيرت رأيي ومش عايزة اسافر يا رامي 
_ براحتك بس اعرفي انك كدا بتضيعينا 
للحظة افتكرت طارق قالي نفس الكلمة قبل كدا 
ليه دايما بيطلعوني انا اللي غلطانه 
معقول العيب فيا انا بجد 
نـــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــــــــــل
__________________________
_ مبسوطة بعد ما خطوبتك اتفسخت 
_ ماما ارجوكي مفيش لزوم للكلام دا
انا نازلة اول يوم شغل في الشركة الجديدة 
و مزاجي رايق مش عايزة اعكره 
_  وهيفيدك  ايه الشغل لما تفضلي قاعده جمبي يعني 
_ ايه رأيك كدا 
لفيت ليها افرجها اللبس و انا بضحك 
عشان انهى الحوار دا لكن مفيش فايدة 
بقالها شهرين من ساعه ما فسخت الخطوبة 
بتقول نفس الكلام... انا عارفه انها صح 
بس كل دا بيو'جعني اوي 
طلعت على الشركة و انا بحاول اتفائل باليوم 
من زمان نفسي في وظيفة كويسه زي دي 
والنهاردة اخيراً حققتها 
بدأت اتعرف على الموظفين اللي هناك و اتقالي انه شغلي هيكون مشرف 
عليه استاذ طارق مدير قسم الحسابات  متفائلتش بالاسم بس قولت لا مش هعكر مزاجي برضو 
قعدت على مكتبي و بدأت اشتغل وانا في قمة سعادتي 
حقيقي انجازات الانسان في الشغل او الدراسة 
بتبقى فرحتها لا توصف 
خلصت الملف و كان ناقص استاذ طارق يراجعه 
دخلت المكتب و اتكلمت بتوتر لأني كنت خايفة شغلي ميعجبهوش 
_ استاذ طارق انا الموظفة الجديده كنت محتاجة حضرتك تراجع الملفات 
دي عشان اسلمها 
لف ليا بالكرسي و وقتها حسيت انه رجليا مش شايلاني 
_ خديجة؟ 
_ استاذ طارق انا الموظفة الجديده كنت محتاجة حضرتك تراجع الملفات 
دي عشان اسلمها
لف ليا بالكرسي و وقتها حسيت انه رجليا مش شايلاني 
_ خديجة؟ 
رجعت كام خطوة لورا و انا بحاول استوعب اللي شايفاه قدامي
_ط...طارق
نطقت اسمه و شفايفي بتر'تعش و دقات قلبي تكاد تكون مسموعة
انا كنت فاكرة اني اتخطيت بس مجرد ما شوفته رجعت خمس سنين لورا
_ اتفضلي اقعدي 
قربت و انا بقدم رجل و بأخر التانية 
قام وقف مد ايده يسلم عليا 
حاولت اسيطر على ايدي اللي بترتعش 
وسلمت عليه 
_ عدى وقت كتير 
قالها بإبتسامة 
ساعتها بصتله بعد ما كنت بتجا'هل إني ابص لعينيه 
_ احم... تشربي ايه 
_ لا شكرا... بس ممكن حضرتك تراجع الملفات دي 
اتكلمت بعملية عشان اتجنب انه يفتح اي كلام 
_ تقدري تعدي عليا كمان نص ساعه تاخديهم 
_ تمام 
قومت عشان امشي وقبل ما اخرج من الباب
_خديجة 
وقفت مكاني وانا بتنهد و لفيت ليه 
_ نعم 
_ خلاص 
دا ايه الرخا'مة دي قلتها في سري و مشيت 
اول ما طلعت من المكتب حسيت اني رجعت اتنفس تاني
دخلت الحمام اغسل وشي لكن لقتني بعـ'ـيط فجأة 
بصيت على انعكاسي في المراية 
حسيت اني رجعت 5 سنين لورا
اني لسه واقفة مكاني من وقتها 
خبطت على وشي وانا بهز راسي بنفي 
_ لا لا لا.... فوقي يا خديجة بطلي هـ'ـبل... فوقي 
_______________________________
_ يعني طارق هو المشرف على شغلك 
اتنهدت و انا بهز راسي بـ ايوا 
_ خديجة يا حبيبتي انتي ليه حظك كدا في الحياة 
_ مريم انا هتـ'ـجنن بجد 
_ لا اتظبطي كدا دا زمان معاه دستة عيال
_ ايه 
_ ايه انتي 
_ يعني اتجوز
_اكيد يعني دول 5 سنين مش 5 شهور
_ بجد
خبطت بكف ايديها على دماغها 
_انتي ازاي غبـ'ــية كدا 
_ يا مريم انتي معايا ولا عليا 
_ يا حبيبتي افهمي مينفعش تضعـ'ـفي دلوقتي لمجرد انك شوفتيه
_مش حوار ضعف هو بس فكرني بحاجات انا مكنتش عايزة افتكرها 
بعدين وجوده معايا في نفس المكان موترني 
_ خديجة انتي بقالك كتير اوي نفسك في الوظيفة دي 
متضيعيهاش من ايدك و ركزي في شغلك... متخليش ماضيكي 
يضيع مستقبلك 
اتنهدت 
_ و هو لسه هيضيعه
_ لو ضيع منك رامي يبقى مينفعش يضيع شغلك 
مينفعش تخـ'ـسري كل حاجه يا خديجة 
هزيت راسي بـ حاضر 
كلام مريم فوقني من لخبطة اليوم كله 
حقيقي وجود صاحب جمبك بيحبك و بيدعمك 
و يخاف عليك دي نعمة كبيرة اوي 
______________________________
صحيت تاني يوم للشغل  وانا واخدة قرار انه مفيش حاجه هتأثر عليا 
هرمي كل حاجه ورا ضهري و اركز في شغلي وبس 
_ استاذة خديجة... استاذ طارق عايزك في مكتبه 
_دا ليه 
_ مش عارف
طيب يا خديجة زي ما اتفقنا مفيش حاجه هتأثر علينا 
اتعودي بقا على وجوده ما هو معاكي في نفس المكان 
طبيعي هتشوفيه كتير 
حاولت اشجع نفسي على قد ما اقدر 
دخلت المكتب بثقة المرة دي 
_افندم يا استاذ طارق... شريف قالي ان حضرتك طلبتني 
_ ايوا اتفضلي اقعدي 
قعدت قدامه بكل هدوء و عملية 
كنت مختلفة كتير عن امبارح 
_ تشربي ايه 
_شكرا لسه شاربة قهوتي 
_ احم... الملف دا خديه اشتغلي عليه النهارده 
ولو محتاجه اي مساعدة تقدري تسأليني و.... 
وقف كلامه و هو بيمد ايده ناحيه عنيا 
رجعت لورا بسرعة 
رفع ايده بتوتر
_ كان في شعرة هتدخل في عيونك شلتها اهو 
قالها و هو ماسك الشعرة في ايديه لاحظت وقتها دبلته 
اللي في الشمال 
دا طلع متجوز فعلاَ 
_ علفكرة كان ممكن حضرتك تقولي بدل اللي عملته دا 
قولتها بعصبية وانا باخد الملف من المكتب و بمشي بسرعة 
من غير ما اديه فرصة يتكلم اصلا
_الو يا مريم 
_ ايه يا ديچا اخبارك ايه 
_ طلع متجوز 
_ ما انا قولتلك يبنتي... ركزي في شغلك بقا
_ بس... 
_خديجة ركزي في شغلك و بطلي هبـ'ـل 
_ حاااااضر مقولتش حاجه انا 
_ هننزل النهارده نجيب الفساتين اللي هنحضر بيها فرح داليا صح
_ يااااه دا انا كنت نسيت خالص 
_ نتقابل بعد الشغل بقا 
_ معرفتيش مين العريس الخفي دا اللي مش راضيه تقولنا عليه
_ مش عارفه والله بتقول خليها مفاجأة 
_ ايوا هتتجوز توم كروز يعني ولا ايه 
_ اخر الشهر هنتفرج كلنا... انا بس مستغربة من السرعه دي مخطوبة من شهر هتعمل الفرح دلوقتي ازاي 
_ داليا من يومها مجنو'نة نتوقع منها اي حاجه عادي
_ حصل... طيب يلا كملي شغلك
_ اوك.. سلام 
حاول اتجنبه لحد ما خلصت شغل اخيرا
مش هنكر اني فضلت مقفولة طول اليوم بعد ما عرفت انه متجوز
بس من الاول و انا كنت متوقعة دا فـ متفجأتش يعني 
____________________________________
_ مريم ايه رأيك في الفستان دا 
_ حلو اوي ادخلي جربيه كدا 
_ طيب تعالي معايا انا مش عارفه البروڤا فين
 كنا ماشين لحد ما لمحت طارق في المول
كان شايل بيبي على كتفه وجمبه واحدة ماسكة ايديه 
حسيت اني اتجمدت مكاني نفس احساس يوم ما عرفت انه خطب 
انك تسمع الحاجة من بعيد غير انك تشوفها حقيقة قدامك 
اتقهرت على نفسي لأني الوحيدة اللي خسر'انه هنا 
ضيعت 5 سنين من عمري على الفاضي 
وضيعت رامي.. انا خسرت 
_ خديجة انتي وقفتي ليه.... بتبصي على ايه 
انتبهت ليها لما شدتني من دراعي بصتلها و خا'نتني دمعة 
حاولت انها متنزلش لكن نزلت برضو 
_ انتي بتعيـ'ـطي.. في ايه 
سكتت لما انتبهت ليهم هي كمان
اخدتني و مشيت بعيد عنهم 
_ خديجة اهدي احنا كنا عارفين من الاول
_ انا...... انا خسر'ت هو طلع عايش عادي 
وانا خسر'ت 
قلت كلامي و انا بتنـ'ـفض كلي و دمو'عي متعلقة في عيني 
_ عيـ'ـطي يا خديجة متكتميش دموعك عيـ'ـطي 
اخدتني في حضـ'ـنها و انا انها'رت 
مش مجرد اني شفت الشخص الوحيد اللي حبيته متجوز و عنده عيلة
لكن عشان ادركت اني خسر'انة.. اني الوحيدة اللي ضيعت سنين عمري 
على الفاضي 
_____________________________________
_دخلت في اكتئا'ب بعد اللي حصل و فكرت كتير اسيب الشغل 
لكن تراجعت لأني مش عايزة اخسر اكتر من كدا 
النهارده فرح داليا صحبتي مكنتش عايزة احضر
لأني بروح الشغل بالعافية اصلا مش قادره اقابل ناس 
ولا اشوف حد.. بس بعد الحاح مريم قررت اروح 
لبست دريس سواريه اسود بس متوقعتش انه هيقترن بحظي يومها 
كنت قاعدة بهزر و اضحك انا ومريم وشوية من صحابنا 
لحد ما لقيت طارق و مراته في الترابيزه اللي قدامي 
حاولت اتحكم في اعصابي عشان محدش يلاحظ 
لكن فقدت اعصابي كلها لما داليا طلت هي وعريسها واللي كان رامي 
#يتبع
وقفت على سطوح القاعة و انا بصر'خ بعلو صوتي
لحد ما لقيت صوت جاي من ورايا
_ اعذريني يوم زفافك مقدرتش افرح زيهم 
مخطرش أبداً يوم في بالي اني ابقى واحد منهم 
التفت لمصدر الصوت لقيته شاب غريب بيغني و بيضحك بعلو صوته 
بصتله باستغراب قرب عليا وهو لسه بيضحك
_ حبيبك بيتجوز صح 
__________________________
النهارده فرح داليا صحبتي مكنتش عايزة احضر
لأني بروح الشغل بالعافية اصلا مش قادره اقابل ناس 
ولا اشوف حد.. بس بعد الحاح مريم قررت اروح 
لبست دريس سواريه اسود بس متوقعتش انه هيقترن بحظي يومها 
كنت قاعدة بهزر و اضحك انا ومريم وشوية من صحابنا 
لحد ما لقيت طارق و مراته في الترابيزه اللي قدامي 
حاولت اتحكم في اعصابي عشان محدش يلاحظ 
لكن فقدت اعصابي كلها لما داليا طلت هي وعريسها واللي كان رامي
 وقفت و انا بحاول استوعب اللي شايفاه قدامي 
بدأت تيجي على بالي شوية ذكريات بينت ليا قد ايه كنت مغفلة 
_ رامي احنا هنخرج النهارده صح 
_ ايوا بقولك ايه ما تقولي لداليا تيجي معانا 
_ اشمعنا 
_ قصدي يعني داليا و مريم والشلة نخرج كلنا 
_ اوك هكلمهم 
-----------------------------------------
_ ايدا داليا انتي جايبة السلسلة دي منين 
_ هاااا... دي عندي من زمان 
_ اصل رامي معاه واحدة شببها بالظبط
_ اممم... دي قديمه اوي
----------------------------------------
_ هو انت بتبص لداليا كدا ليه 
_ ببصلها ازاي يعني 
_ مش عارفه حساك منسجم معاها اوي و طول القاعدة ضحك وهزار
_ في ايه يا خديجة انتي بتتكلمي كدا ليه 
_ عشان قربكم دا مضايقني 
_ انتي بتشكي فيا
_ رامي انا مقولتش كدا بس ياريت تخلي حدود شويه بينكم 
------------
كل الذكريات دي جت على بالي و غيرها كتير 
اكتشفت قد ايه انا كنت غبية طول الفتره دي 
واتأكد من دا دلوقتي من نظرة داليا ليا و هي بتضحكلي بانتصار كأننا في حر' ب 
حسيت اني عشت طول عمري في كد'بة 
كدبة طارق اللي شايفاه قدامي بمراته 
او كد'بة رامي اللي خا'ني مع صحبتي وبحضر فرحه دلوقتي 
ضحكت و انا بسقف ليهم كأني بهنيهم على المسرحيه 
اللي عملوها عليا كلهم 
بعدها اتحول الضحك دا لهيستريا مبقتش قادرة اوقفه 
طلعت من القاعة و انا حاسه انه رجليا مش شايلاني 
دي كانت بمثابة ضر'بة قا'ضية ليا 
اول ما خرجت من الباب طلعت اجري على تحت لكن لقيت السلم 
مسدو من العمال جريت على فوق وانا مش عارفه رايحة فين لحد ما لقتني وصلت السطوح 
وقفت عليه و انا بصر'خ بعلو صوتي و مش قادره استوعب اللي حصل كله
حاسة بنا'ر في قلبي و صدري بتحر'قني انها'رت و انا بعـ'ـيط 
لحد ما لقيت صوت جاي من ورايا
_ اعذريني يوم زفافك مقدرتش افرح زيهم 
مخطرش أبداً يوم في بالي اني ابقى واحد منهم 
التفت لمصدر الصوت لقيته شاب غريب بيغني و بيضحك بعلو صوته 
بصتله باستغراب قرب عليا وهو لسه بيضحك
_ حبيبك بيتجوز صح 
رجعت كام خطوة لورا لقيته قرب اكتر
_  انت مين 
قلتها و انا شفايفي بترعتش من العيا'ط
_ انا واحد زيك 
_ ما انا عارفه انك واحد زيي امال هتكون عفريت يعني 
حط ايده على بوقي يسكتني لأن صوتي كان عالي الي حد ما
وشاورلي اسكت بإيده التانيه و امشي معاه 
كنت لسه هعترض لكن لقيت الامن طالع ف مشيت معاه 
وقفنا على جمب علشان محدش يشوفنا 
_ مفيش  حد هنا 
قالها راجل الامن و نزل تاني 
اول ما عرفت انه نزل زقيته و وقفت بعيد 
بعد عني و مشي اتجاه السور و هو بيضحك 
لكن لقيته وقف مرة واحده و بدأ يصر'خ
حطيت ايدي على ودني 
_ اسكت.... اسكت 
نط وقف على السور 
_ انت بتعمل ايه 
بصلي و ضحك 
_ خا'يفة عليا 
_ ارجوك انزل 
قلتها و انا بقرب عليه 
شاورلي بإيديه اقف مكاني 
_ تعرفي انا عمر ما حد خا'ف عليا 
_ بس انا خا'يفة انزل 
_ كد'ابة 
لف وشه الناحية التانيه و فرد ايديه الاتنين 
_ عمر ما الحياة ادتني حاجه انا عايزاها 
وانا مبقتش عايز حياتي 
قالها وهو بيغمض عنيه و كأنه بيستعد انه يرمي نفسه 
جريت عليه وانا بصر'خ وشديته عليا 
وقعنا احنا الاتنين على ارض السطوح 
حط ايديه على ضهره بو'جع 
_ انتي كدا بتنقذيني يعني 
مسكت دماغي اللي كانت بتجيب د'م 
و اتكلمت بعصـ'ـبية
_انت مجنو'ن... عايز تفرط في الروح اللي ربنا عطهالك 
_ بس...... 
حاول يتكلم لكن معطتش ليه فرصة
_كنت عايز تمو'ت كا'فر... ازاي تعمل في نفسك كدا
اتكلم بصوت عالى وهو بيحاول يسكتني
_ بس انا مكنتش هنتـ'ـحر
_ ايه 
_ ايه انتي... بحاول اسكتك من بدري و انتي مش بتوقفي كلام
قرب عليا مسك راسي و هو بيبص على الجر'ح اللي في جبهتي
_ بيو'جعك 
هزيت راسي بنفي
_ بطلي كد'ب دي بتنز'ف 
خلع الكرافت بتاعه و ربط بيها راسي
_ انت بتعمل ايه
_ بربط الجر'ح عشان يوقف د'م
_ هو انت بجد مكنتش هتنط 
_ ممكن اكون با'ئس و غبـ'ـي بس مش لدرجة اني انهي حياتي 
_ امال كنت واقف كدا ليه 
_ كنت  بشم هوا
قالها و هو بيهز اكتافه بضحك 
ضحكت على حركته
_ انت مجنو'ن
هز راسه بـ ايوا و قام وقف و مد ليا ايديه
مسكت ايديه و وقفت
_ تسمحيلي بالرقصة دي 
بصتله بعدم فهم شاور بإيديه على ودانه
_سامعة المزيكا دي 
_ فين دي 
_ مش مهم انا سامعها 
قالها وهو بيشدني عليه و بيرقص 
_ لا دا انت مجنو'ن بجد
ضحك وهو بيلفني وبيكمل ر'قص
_ بطلي كلام و استمعتي باللحظة
مسكت كتفه و انا بسند عليه
_  كان نفسي استمتع بس انا دوخت 
_ احم... حيث كدا نطلع على المستشفى 
قالها و هو بيشلني 
_ انت بتعمل 
_ اهدي عشان متقلبش على السلم دلوقتي 
_نزلني طيب 
_ انزلك ايه دا انتي عنيكي بتقلب هتمو'تي مني
حاولت ازقه وانزل لكن مقدرتش حسيت ان كل حاجه حواليا بتسود 
بعدها اغمى عليا 
_____________________
صحيت بعد فترة لقتني على سرير مستشفى و متعلقلي محلول
حطيت ايدي على دماغي بو'جع لقيتها ملفوفة بشاش 
افتكرت اللي حصل كله و المجنو'ن اللي قابلته
حتى في الانهيا'ر فشـ'ـلت 
_ هو اي حد ضغطه يوطى يمو'ت كدا 
قالها وهو داخل الاوضة و بيضحك 
_ انت لسه هنا
_ ليه هو حد قالك اني وا'طي
_ مش بتعرف تتكلم زي الناس أبداً 
_ للاسف لا 
_ انا عايزة اروح
_ المحلول خلص يلا بينا 
نزلنا من المستشفى و وقفنا في الكراچ
_ حزري عربيتي مين في دول
قالها و هو بيشاور على 3 عربيات جمب بعض 
_ و دا وقت فوازير دلوقتي 
_ انجزي خمني 
_ نستبعد المرسيدس و الـ Jeep فـ غالباً زوبا اللي هناك دي 
شاورت على عرببة صغيرة و متكسرة 
ضحك وهو بيدور العربية بريموت 
و طلعت المرسيدس 
_وااااااو
قلتها وانا ببص للعربية بذهول 
ضحك و غمزلي 
_ يلا اركبي
ركبت معاه و فضل طول الطريق مشغل اغاني و بيرقص 
_انتي بتبصيلي كدا ليه 
_ انت ازاي كدا 
_ يعني ايه 
_ من شويه كنت بتنتـ'ـحر و دلوقتي بتغني و تر'قص
_ قلتلك مكنتش هنتـ'ـحر
_ طيب ممكن موبايلك اعمل مكالمه 
ناولني الموبايل واللي كان من غير باسورد 
اول ما فتحته شوفت صورتي و انا مغمي عليا 
ودماغي مربوطة بالكرافت كان شكلي غبي و يضحك في نفس الوقت 
_ ايداااااا
قولتها وانا ببصله بصد'مة لقيته شد مني الموبايل و ما'ت ضحك
_ واضح انك مجنو'ن بجد
_ لو حولنا كل مآساة في حياتنا لكوميديا صدقيني هتكون مشاكلنا اهون بكتير 
_ هات الموبايل 
_ تؤ تؤ 
_ يا مجنو'ن
_ نرجع لموضوعنا.... يعني عندك انا مثلاً رجعت من السفر لقتني معزوم على فرح حبيبتي
طلعت على السطوح اشم هوا لقيتك قدامي و حتى معرفتش انها'ر بسببك
_ علفكره بقا انا اللي معرفتش انها'ر بسبب انك طلعت 
_ طيب يلا ننها'ر سوا....ذكريات كداااا'ااابة والاشوا'ق كداااا'اابة
_ صوتك و'حش بجد
_ ايوا ايوا عارف
سندت راسي على الشباك و بدأت افكر في اللي حصل كله لكن قاطعني صوته المزعج
_ كنتي بتحبيه؟ 
اتنهدت 
_ كان خطيبي و هي كانت صحبتي 
_ اووووه..... هي الحاجات دي لسه موجوده في الواقع 
فكرتها في الافلام بس 
_  وانا كنت فاكره زيك كدا بس الواضح انه حياتي اتقلبت فيلم هندي 
_ وصلنا 
_ شكراً يا... 
_ أمير 
قالها بإبتسامة بينت غمازاته 
_ شكراً يا أمير
كنت هنزل من العربية لكن وقفني 
_ معرفتش اسمك 
_ خديجة 
_ عاشت الاسامي يا ديچا
_ اه صح فاتورة المستشفى 
_ الاصابة دي كانت بسببي فـ حساب الفاتورة عليا
_ بس... 
_مفيش بس دا واجبي 
_ بجد شكرا.. عن اذنك 
طلعت البيت لقيت صحابي كلهم فوق 
اول ما شافوني اتخضوا من شكلي و طبعاً اكلت تهز'يق كتير 
لأني اختفيت لكن عدت بسلام لما شافوا دماغي 
قضينا الليل هزار وضحك 
و مريم باتت معايا 
عدا كام يوم و بدأت اتأقلم كنت كل ما اتضايق و  افتكر اللي حصل
 يجي  على بالي أمير المجنون و اضحك 
اقترن بذكرى بشـ'ـعة لكن خلاها ذكرى تضحك في نفس الوقت 
نزلت الشركة و كالعادة طارق ناداني مكتبه 
مكنتش طايقة اشوفه لكن روحت غـ'ـصب عني
_ نعم يا استاذ طارق 
_ خديجة انا مش متجوز
_ اييييه؟ 
#يتبع
نزلت الشركة و كالعادة طارق ناداني مكتبه 
مكنتش طايقة اشوفه لكن روحت غـ'ـصب عني
_ نعم يا استاذ طارق 
_ خديجة انا مش متجوز
_ اييييه؟  
_ انا محبتش غيرك 
_ انت بتقول ايه 
وقف قدامي وهو بيتسم
_ انتي وحشتيني اوي
 رجعت كام خطوة لورا وهو فضل يقرب لحد ما اتخبطت في المكتب 
_خديجة ردي عليا متسكتيش كدا
_ابعد عني 
قولتلها و انا بمشي لكن وقفني تاني وهو بيشد دراعي 
ز'قيته وانا بز'عق 
_قولتلك سيبني
اتخبطت في المكتب و القهوة وقعت عليه والواضح انها كانت سخنة
_ المرة اللي فاتت قولتلك لو قربت مني تاني هحر'قك يا طارق 
مسك دراعه بأ'لم و قرب عليا 
_ بقالك خمس سنين بتحر'قي قلبي مش كفاية لحد كدا 
_ انت كدا'ب 
قولتها و طلعت من المكتب قبل ما يتكلم تاني 
مفرحتش لما قالي انه مش متجوز بالعكس اتلخبطت اكتر
مليون فكرة كانت في دماغي اهمهم ان كدا ممكن يكون ليا فرصة جديدة مع طارق ولا لأ 
انا مشاعري ناحيته خلصت لكن مقدرتش اتخطاه 
طيب هو معقول اكون غلط و اكون لسه بحبه؟! 
------------------------ 
_ مش متجوز ازاي يعني 
_ مش عارفه يا مريم انا هتجـ'ـنن
_ لما كنا في الفرح طلع يدور عليكي معانا  لكن انا زعقـتـ'ـله 
وقولتله يروح لمراته و يسيبك في حالك و قتها كان هيقول حاجه 
بس انا سبته و مشيت من غير ما يكمل كلامه معقول كان هيقول 
انه مش متجوز 
_ امال مين اللي كانت معاه في الفرح و الدبلة اللي في ايديه 
انا مبقتش فاهمه حاجه 
_ والله ولا انا بس اكيد مش هيكد'ب يعني 
_ انا تعبـ'ـت يا مريم
_ لا بقولك ايه اجمدي كدا... بس هو انتي ممكن ترجعيله تاني 
_ سألت نفسي السؤال دا النهارده و مكنتش لاقية اجابة 
لحد ما افتكرت خيا'نته وقولت مستحيل 
_ كوين يا ديچا انتي كوين 
قضيت بقية اليوم مع مريم و طلعت من عندها بليل 
وانا في طريقي للبيت كنت ماشية سرحانه لحد ما سمعت صوت حد بينادي عليااااا 
التفت لمصدر الصوت و لقيته امير المجنو'ن
اول ما وقفت مشي ناحيتي وهو بيبتسم 
_ ازيك 
_ كويسة بس انت ايه اللي جابك هنا
فرك شعره بشكل عشوائي وهو بيدور على حجة لكن ملقاش
_ مش عارف بس كنت مخنوق و لقتني جاي على هنا 
_ ايوا في ثيرابست على اول الشارع ولا ايه 
_ انا.... 
قاطعته بعصبـ'ـية
_ لو سمحت متجيش هنا تاني 
_ انا اسف لو ضا'يقتك مكنتش اقصد
مشيت من غير ما ارد عليه معرفش ليه اتعاملت معاه كدا 
بس تمام كدا كدا مش هشوفه تاني 
و طبعاً دا اللي كنت فاكراه لحد ما روحت تاني يوم الشركة 
اول ما وصلت الشغل لقيت الموظفين بيلفوا حوالين نفسهم 
_ في ايه يا شريف 
_ مستر أمير رجع من السفر
قالها و هو بيجري على مكتبه 
_ هو ايه حوار الاسامي دي.. ناقص يطلع في الاخر أمير المجنو'ن
قولت كدا وانا بضحك و بضر'ب كف على كف 
لقيت صوت جاي من ورايا
_ يعني طلع دا لقبي عندك
اتجمدت مكاني وانا بحاول استوعب صوت مين اللي ورايا دا 
لفيت وانا ببصله بصد'مة
_ أمير 
كان مربع ايديه و بيبصلي بغيـ'ـظ وهو رافع حاجبه 
شهقت بصد'مة و حطيت ايدي علي بوقي و طلعت اجري على مكتبي 
وقفت قدام المروحة و انا بهوي بإيديا مش عارفه الحرارة دي جايه منين 
بس تقريباً دي كانت دماغي بتو'لع من اللي بيحصل 
فضلت طول اليوم مستخبية في المكتب مطلعتش منه 
الاول كنت بخا'ف اقابل طارق دلوقتي بقى طارق وأمير
و حقيقي مشوفتش حظ زي حظي في الدنيا دي 
جه معاد اني اروح و طلعت من المكتب وانا بتسحب زي الحرا'مية
عشان محدش منهم يشوفني لكن وقفني صوت طارق 
_ خديجة 
لفيت ليه و اتكلمت بهمس
_ نعم 
قرب عليا و اتكلم بنفس الهمس 
_ انتي بتتكلمي كدا ليه 
بعدت عنه بسرعه بعد ما ادركت اللي عملته
_ احم لااا بس زوري بيو'جعني شويه 
_ الف سلامه عليكي 
_ الله يسلمك 
قولتها وانا بمشي لكن مسك دراعي بصيت لأيديه برفع حاجب 
رفع ايده بسرعة
_ اسف... بس ممكن نتكلم شويه 
_ مفيش بينا كلام غير في الشغل وبس و دلوقتي معاد الشغل خلص 
عن اذنك يا استاذ طارق
نزلت بسرعه واتجاهلت كلامه لقيته نازل ورايا 
_ خديجة احنا لازم نتكلم مينفعش اللي بتعمليه دا 
فضلت متجاهله كلامه ومكملة مشي لحد ما وصلنا الشارع تحت 
لقيته بيشدني بالعافية 
_ خديجة متعمليش فيا كدا ارجوكي 
_ ابعد عني يا طارق 
قولتها وانا بحاول ابعد لكن معرفتش 
_ متضيعيناش تاني يا خديجة كفاية السنين دي كلها 
كانت عيونه كلها و'جع وهو بيتكلم يمكن عيونه الحاجه الوحيدة اللي مش بتكد'ب فيه و دا اللي كان مجـ'ـنني طول الفترة اللي فاتت 
ازاي عيون طارق اللي كانت بتبصلي بكل حب خا'نتني و بصت لغيري
_ محدش ضيعنا غيرك يا طارق... انت اللي وصلتنا لكدا 
ضغط على دراعي اكتر واتكلم بعصـ'ـبية
_ انتي ليه مش عايزة تعترفي ان جنا'نك دا هو اللي عمل فينا كدا
كل مره كنتي بتز'علي فيها كنتي بتختفي و تعملي بلوكات 
وافضل زي الغبـ'ـي اجري وراكي و ادور عليكي و اصالحك 
قلتلك بدل المرة الف بلاش الحركات دي وانتي مفيش فايدة فيكي
ايوا اخر مرة تعبـ'ـت منك و مدورتش عليكي كنت عايز اعرف هتقدري 
تكملي من غيري ولا لأ... كنت بختبر حبك ليا 
عايز اشوفك هتجري ورايا زي ما كنت بعمل معاكي ولا لأ 
بس ازاي خديجة تجري ورا حد ازاي خديجة تجرح كبريائها 
لكن طارق... طارق عادي... طارق معندهوش كرا'مة عادي 
_ طارق انت بتو'جعني 
قولتها وانا بحاول افك دراعي منه لكنه ضغط عليه اكتر
_ و دا ميجيش جمب و'جع قلبي حاجة
_ ابعد عني يا طارق.. ابعد
_  الحقيقة بتو'جع صح 
_ بقولك ابعد يا طارق 
فجأة لقيت حد ضر'ب طارق بوكس و زقه بعيد عني 
_ امير 
كنت لسه هجري على طارق لكن امير مسك ايدي واتكلم بصوت جهو'ري
_ لو قربتلها تاني هقتـ'ـلك انت فاهم
#يتبع
كنت  لسه هجري على طارق لكن امير مسك ايدي واتكلم بصوت جهو'ري
_ لو قربتلها تاني هقتـ'ـلك انت فاهم
_ مستر امير الموضوع مش زي ما انت فاكر خديجة خطيبتي 
لقيت امير ساب ايدي وبصلي 
_الكلام دا صح 
هزيت راسي بنفي 
_ انا مش مخطوبة 
مسك ايدي تاني و شدد عليها و هو بيوجه كلامه لطارق بتحذ'ير
_ لو ضايقتها تاني انا مش مسؤول عن اللي هعمله 
اخدني معاه و مشي لحد ما وصلنا لعربيته 
فتح الباب و اتكلم بعصـ'ـبية 
_ اركبي 
_ لا شكرا هروح لوحدي 
_قولتلك اركبي
ركبت معاه وفضلنا فترة ساكتين بعدها قرر يقطع الصمت دا و اتكلم 
_ هو دا اللي اتجوز صحبتك 
هزيت راسي بنفي 
_لأ
_ امال مين دا 
_ ممكن مجاوبش 
_ براحتك 
اتنهدت وانا بسند راسي على الشباك 
_ انتي كويسه 
غمضت عيني وانا بحاول اكتم دمو'عي لكنها نزلت برضو 
_ انا اللي كنت غلـ'ـط... انا اللي غلطا'نه
وقف العربية و بصلي باهتمام من غير ما ينطق حرف
_ هو كلامه صح انا اللي غلطانه... انا كنت انا'نية معاه 
طارق كان بيحبني انا اللي وصلتنا لكدا 
قولت كلامي  بعيا'ط و مبقتش عارفه اتحكم في نفسي 
طارق كان صح عمري ما فكرت في الموضوع من وجهة نظره 
كنت دايما شايفة انه انا اللي معايا الحق كنت مغلطا'ه
 من غير ما افهم منه انا ازاي كنت وحشـ'ـة معاه كدا 
قاطع تفكيري امير و هو بيناولني منديل 
_ اهدي يا خديجة 
مسحت وشي و اتكلمت بإحراج 
_ انا اسفة... انا مش عارفه دا حصل ازاي
لقيته طبطب عليا وهو بيبتسم 
_ انتي كنتي بتقولي عليا امير المجنو'ن صح
_ انا اسفة يا مستر أمير... انااا... 
قاطعني وهو بيدور العربية 
_ تيجي اوريكي الجنو'ن اللي بجد 
ساق العربية بسرعة جداً و انا كنت بتشاهد في الكرسي اللي جمبه
_مستر امير هدي السرعة شويه مينفعش كدا 
ضحك و زاد السرعة اكتر
_ يخر'بيتك
بصلي بصد'مة 
_ انتي قولتي ايه 
_ انا... انا اسفة بص قدامك هنمو'ت
ضحك مرة تانية و فضل ماشي بنفس السرعة لحد ما وصلنا للبحر 
اخدت نفس اول ما وقف العربية 
_ايدا انا لسه عايشة بجد
_ انزلي
_ ايه هترميني في البحر المرة دي 
_ انزلي يا خديجة انزلي
نزلنا من العربية و هو مشي ناحية البحر فضلت واقفة مكاني 
لقيته بيشاولي امشي 
_ اقلعي
_ افندم 
قولتها وانا ببصله بصد'مة
ضر'ب جبهته بكف ايده
_ الشوز يا خديجة 
_ هاااا... اااه الشوز 
ضحك و وطى يخلع جزمته و رفع البنطلون و نزل الماية 
عملت زيه و مشيت وراه 
_ انت بتعمل ايه 
مد ليا ايديه وابتسم
_ تسمحيلي نكمل رقصتنا 
_ رقصتنا؟ 
افتكرت لما......... 
_ تسمحيلي بالرقصة دي 
بصتله بعدم فهم شاور بإيديه على ودانه
_سامعة المزيكا دي 
_ فين دي 
_ مش مهم انا سامعها 
قالها وهو بيشدني عليه و بيرقص 
_ لا دا انت مجنو'ن بجد
ضحك وهو بيلفني وبيكمل ر'قص
_ بطلي كلام و استمعتي باللحظة
مسكت كتفه و انا بسند عليه
_  كان نفسي استمتع بس انا دوخت 
_ احم... حيث كدا نطلع على المستشفى 
ضحكت بعد ما افتكرت اليوم دا 
_ مادام ضحكتي يبقى افتكرتي... يلا 
_بس... 
_ عارف المزيكا... ثواني 
طلع موبايله و شغل ميوزك و مد ايديه ليا
مسكت ايديه و انا بضحك
_ مجنو'ن
_ بس قمر خلينا متفقين
قالها وهو بيغمز وحقيقي مشفتش ا'جن من كدا
رقصنا لحد المزيكا ما خلصت و فجأة لقيته بيرش عليا ماية
_ امير لااااااا
ولا حياة لمن تنادي طبعاً كمل لحد ما غر'قني 
فضلنا نلعب بالماية و نضحك 
كنت بضحك من قلبي وانا معاه 
نساني كل اللي حصل من شويه 
واقترن لتاني مرة بذكري بشـ'ـعة وحولها لذكرى مبهجة اوي 
_ انا هروح ازاي كدا 
قولتها و انا ببص لهدومي اللي بقت كلها ماية 
شدني من ايدي وهو بيضحك
_تعالي 
ركبنا العربية و لقيته وقف قدام مول كبير 
_ هنعمل ايه هنا
_ انزلي بس
نزلت معاه ودخلنا المول لقيته بيختارلي فستان 
_جربيه كدا
_ ايه دا 
_ هدومك غرقانة اكيد مش هتروحي كدا
_بس... 
_ ايه مش عاجبك... شوفي دا كدا طيب 
_ لا لا عاجبني هروح اجربه 
_ تمام... هشوف حاجه ليا عبال ما تخلصي
دخلت اقيس الفستان وحقيقي كان تحفة كأنه متفصل عليا 
لكن بصيت على التيكت لقيته بنص مرتبي حرفياً 
كنت لسه هغيره لقيت حد بيخبط عليا
_ نعم
_ استاذة خديجة ممكن تخلصي امير بيه مستنيكي من بدري
هي عرفت ان أمير يبقى بيه منين هو مشهور للدرجادي 
ايدا ثواني هو امير يبقى مين في الشركة اصلا 
طلعت الموبايل و جيت اعمل سيرش على جوجل 
بس انا حتى معرفش هو اسمه امير ايه 
سرحت في افكاري لحد ما لقيت الباب بيخبط مرة تانية 
فتحت الباب وانا فكراها البنت اللي نادتني من شويه 
لقيت امير في وشي
_واااااو 
طلعت منه وهو  بيسقف اول ما شافني بالفستان
_مش حلو
قولتهاا بسرعه وجيت اقفل الباب لقيته سده برجله 
_مش حلو ايه انتي بتهزري
شدني من ايدي و قال للبنت اللي في المحل تحطلي هدومي اللي جيت بيها في شنطة 
_ وقفت قدام المراية و انا بتفرج على الفستان مش عارفه افرح بجماله 
ولا اعيط على نص المرتب اللي ضاع
لقيت انعكاس أمير في المرايا بيتسملي و هو واقف ورايا 
لا ارادياً لقتني ببادله الإبتسامة 
قرب عليا وهمس في ودني
_علفكرة طالعة زي القمر 
_ احم... ميرسي
نزلنا تحت عشان نحاسب و نطلع لكن اتفاجئت انه عدا الكاشير و مكمل مشي عادي 
_ امير الحساب
_ حساب ايه 
شاورت بإيدي على اللبس لقيته ضحك
_ احم... هو انا مقولتش ليكي ان المول دا بتاعي 
_ ايييه
هز اكتافه بضحك 
_ يلا بينا
_ لا مش همشي غير لما ادفع 
_ اعتبريه هدية
_ وانا اعرفك منين عشان اقبل منك هدية
_ اصلا
هزيت راسي بـ ايوا 
مد ايديه يسلم عليا
_ انا امير الملاح المدير التنفيذي للشركة اللي حضرتك بتشتغلي فيها
_ المدير التنفيذي 
قولتها وانا بحط ايدي على بوقي بصد'مة 
شد ايدي و سلم عليا بضحك
_ يلا نمشي بقا
_ لا لازم ادفع الحساب الاول 
جريت على الكاشير و انا بطلع الفيزا لكن ملقتهاش 
وحاجة في منتهى الاحرا'ج بجد 
_ شكلك نسيتها يلا بقا
_ لا هي في الشنطة انا متأكدة ثواني بس 
قلبت الشنطة كلها على مكتب الكاشير 
لكن من غير فايدة ملقتش حاجه 
_مش نمشي بقا ولا ايه
_ بس.... 
خد مني الشنطة و مسك ايدي ومشي بيا على برا 
_ ايه رأيك نتغدا سوا 
_ لا انا لازم اروح 
_طيب اركبي اوصلك يلا
_ لا انا هروح لوحدي 
قولتها و انا بوقف تاكسي 
_خديجة 
نادي عليا قبل ما اركب و فضل باصص ليا كأنه بيفتكر حاجه 
قبل 6 سنين 
_ طارق ايه رأيك في العربيه دي 
_ هاااااا
_ هاااا ايه.. يبني بقولك ايه رأيك في العربيه دي 
_ ثواني يا امير بس
_ بتكلم خديجة كالعادة.. طيب مش ناوي توريهالي انا صحبك علفكره 
من حقي اتعرف على مراتك المستقبلية
_ مش هخليك تشوفها عارف ليه 
_ ليه
_ عشان لو شوفتها هتحبها 
_ليه هو حد قالك اني وا'طي
_ مش وا'طي بس خديجة دي زي السحر مستحيل حد يشوفها و ميحبهاش و انا بغير عليها من عيون الناس 
_ ايه المحن دا يا طارق الله يقر'فك... اقفل معاها طيب و ركز شويه كدا عايزك
_ لا ما انا مش بكلمها اصلا
_ امال بتعمل ايه 
_  واحدة جديدة
_ يعني ايه انت بتهزر
_ لا والله بكلم واحدة جديده فعلاً 
ثواني خديجة بترن 
--------
_ الو يا خديجة 
_انت فين 
_في الشغل هخلص واكلمك
_انت متغير معايا بقالك فترة و عمال تتحجج بالشغل 
_ انا مش ناقص ضغط يا خديجة اقفلي دلوقتي 
_دلوقتي انا بقيت ضغط 
_ يبنتي ارحميني بقا 
_ انت لسه منزل استوري و مردتش عليا... انت ملاحظ انك بقيت تتجاهلني 
_ لا دا انتي دماغك تعبانه بجد 
----------
_ طارق انت قفلت في وشها 
_ اممم
_ انت بتعمل كدا ليه انا كنت فاكرك بتحبها بجد
_ ما انا بحبها بجد برضو 
_ انت عبيـ'ـط يبني... بتحبها و بتخو'نها و بتعاملها كدا امال لو بتكر'هها هتعمل ايه 
_ امير فكك من الحورات دي... هااا كنت عايز توريني ايه
_ طارق متبقاش غبـ'ـي متضيعيش خديجة منك
_ انا تعبـ'ـت منها و من دماغها مبقتش عارف اتعامل معاها
_ اقعدوا مع بعض و اتفاهموا بس متعملش حاجات تخليك تخسر'ها 
وتند'م بعدين 
_ فكك يا امير .. وريني العربية اللي بتقول عليها كدا
________________
ناديت عليه بصلي بانتباه كأني قطعت تفكيره
_خديجة انتي مكنتيش غلط..... متخليش  حد يقنعك انك غلط 
انتي اتأ'ذيتي كتير متنسيش دا 
هزيت راسي بإبتسامة وركبت التاكسي
كلامه هون عليا الحر'ب اللي كانت دايرة جوايا
انا كمان اتأ'ذيت و مينفعش اخلي طارق يقنعني بعكس دا 
_____________________________________
_ انت راجع من السفر ناوي على ايه يا امير 
_ طارق ازيك معرفتش اسلم عليك كويس امبارح 
_ انت عايز ايه من خديجة يا أمير 
_ تؤ تؤ عيب اسمها ميتنطقش على لسانك... خديجة دي بقت ليا خلاص 
قرب عليه طارق و مسكه من ياقه قميصه بعصبـ'ـية 
_ ملكش دعوه بخديجة يا أمير
شال ايديه ببرود وهو بيرفع حاجبه بتحذير 
_ قولتلك اسمها متنطقهوش تاني 
_ جاي تنتـ'ـقم  صح...ابوك ما'ت و كتب  الشركة الام تحت ادارة اختك فريال و سارة اتجوزت من كام يوم حسيت انك خسر'ت و جاي تحر'قنا صح 
_ هنتقـ'ـم من مين... منك انت يالا 
دا انت كنت فاكرك بعتني مقابل حاجة عليها القيمة 
قولت هرجع الاقيك عندك شركة في الاخر طلعت مدير حسابات شركتي 
بذمتك مش مكسوف من نفسك وانت واقف قدامي كدا 
_أمير... 
_ اسمي أمير بيه 
" قالها بصوت جهور'ي "
 و دلوقتي حالاً تطلع من مكتبي و تروح تكمل شغلك بدل ما تترفد خالص 
__________________________
دخلت الشركة لقيت الموظفين كلها بتبص عليا بطريقة غريبة 
فكرت في حاجه غلط في شكلي او شعري 
دخلت مكتبي و انا ببص ع نفسي في المراية لكن ملقتش حاجه 
استغربت اللي حصل لكن اتجا'هلته
وبدأت شغل لحد ما قاطعني رنة موبايلي
_الو يا مريم 
_ خديجة اللي في الاخبار دا بجد
_ اخبار ايه يبنتي 
_ صورك انتي و أمير الملاح مغرقة السوشيال
_ ايييييه 
#يتبع
دخلت الشركة لقيت الموظفين كلها بتبص عليا بطريقة غريبة 
فكرت في حاجه غلط في شكلي او شعري 
روحت مكتبي و انا ببص ع نفسي في المراية لكن ملقتش حاجه 
استغربت اللي حصل لكن اتجا'هلته
وبدأت شغل قاطعني رنة الموبايل
_الو يا مريم 
_ خديجة اللي في الاخبار دا بجد
_ اخبار ايه يبنتي 
_ صورك انتي و أمير الملاح مغر'قة السوشيال
_ ايييييه 
فتحت موبايلي لقيت صورنا امبارح على البحر و في المول 
مالية الاخبار و عنوان الخبر
" الظهور الاول لحبيبة رجل الاعمال الشاب أمير الملاح"
فجأة طارق دخل عليا المكتب من غير ما يخبط حتى
_ خديجة الكلام اللي في الاخبار دا بجد 
_ انت ازاي تدخل عليا المكتب بالشكل دا 
_ ردي عليا الكلام دا صح
_ و انت مالك صح ولا غلط 
_ متعمليش فيا كدا يا خديجة 
قالها وهو بيقرب عليا زقيته وانا بز'عق
_ قولتلك اطلع برا انا مش نقصاك دلوقتي 
_ خديجة متعمليش فيا كدا
_ انت فاكر اننا ممكن نرجع بعد السنين دي كلها 
فاكر بعد خيا'نتك ليا انا ممكن ارجعلك  
لو عدا 100 سنة انا مستحيل انسى اللي عملته فيا
انت خلتني اشك في كل حاجه.. خلتني افقد الثقة في كل اللي حواليا
امشي يا طارق... امشي و انسى بقا
_ خديجة.....
_ انا شفتك مع مراتك في الفرح و شوفت الدبلة اللي في ايدك 
جاي تستغفلني تاني 
_ انا مش متجوز يا خديجة و الدبلة اللي في ايدي بتاعة والدي 
لابسها من لما اتوفى 
قرب عليا اكتر و ملس على شعري رجعت لورا بسرعه 
لكن قربني ليه تاني مكنش في فاصل بينا غير انش واحد 
_ عارف اني غلطت... و اني وجعتـ'ـك كتير بس انا معرفتش اكمل من بعدك... مقدرتش اقرب من حد تاني 
اديني فرصة يا خديجة.. فرصة واحدة 
حضـ'ـني حاولت ابعده لكن معرفتش فضلت ازقه و اضر'ب فيه وانا بعيـ'ـط 
_ ابعد يا طارق ابعد
_  كفاية بعد ارجوكي
اتكلمت من وسط دمو'عي
_ قولي ان اللي بينا  مكنش كدب ..... ان كل اللي عشناه مع بعض كان حقيقة الشك في كل الذكريات دي هلكـ'ـني 
ملس على شعري و اتكلم بحنية 
_ مكنش كد'ب... والله ما كان كد'ب انا محبتش غيرك
 زقيته جامد و قدرت ابعد المرة دي 
مسحت دمو'عي 
_ لو سمحت اطلع برا 
_بس... 
_ انسى اللي حصل دلوقتي و امشي و ياريت منتكلمش في الموضوع دا تاني 
_خديجة..... 
قاطع كلامنا اتصال بابا
_الو
_ انتي اللي في الصور دي يا خديجة 
_ بابا انا.... 
_ انتي تجيني البيت حالاً دلوقتي بدل ما اجي اخدك من شعرك قدام الشركة كلها 
_ بابا ارجوك اهدى انا.... 
فجأة لقيت أمير بيشد مني الموبايل معرفش دخل امتى أصلا
_ استاذ مصطفى انا امير الملاح 
حاولت اخد منه الموبايل لكن شاورلي اسكت 
_ انا عايز اتقدم لخديجة لو حضرتك فاضي النهارده انا هاجي معاها كمان ساعة 
طارق كان لسه بيجري عليه لكن امير ضر'به في رجله وقعه في الارض وهو لسه بيتكلم مع بابا... كل دا وانا واقفة اتفرج ومش قادره استوعب اللي بيحصل دا كله
_ انتي موافقه على اللي بيحصل دا 
قالها طارق وعينيه بتطق شرا'ر
لقيت امير شدني من دراعي قدام طارق و طلع بيا برا 
 وقف في نص الشركة قدام الموظفين
_ استاذة خديجة تبقى خطيبتي و كرامتها من كرامتي 
اي حد هيفكر يقربلها او يضايقها ولو بكلمه يبقى هو اللي جنى على نفسه
كان الكل بيبص علينا و بيتهامس حرفياً كنت بتمنى الارض تنشق و تبلعني
_ كل واحد على مكتبه و مش عايز اسمع كلام عن الموضوع ده تاني 
قالها بصوت جهور'ي خلى الموظفين كلهم يجروا على مكاتبهم 
الوحيد اللي فضل واقف هو طارق قرب علينا وهو بيسقف
_ لعبة حلوة بجد يا استاذ أمير 
_ امشي من وشي يا طارق انا مش ناقصك 
قالها وهو بيشدني و ماشي لكن وقفنا طارق  وهو بيمسك ايدي التانية 
_ خديجة مش هتروح معاك في مكان
زقيت ايديهم هما الاتنين و اتكلمت بتحذ'ير
_ محدش يقرب مني 
سبتهم و طلعت من الشركة كلها وانا حرفياً بلف حوالين نفسي 
مش عارفه اعمل ايه و لا اروح فين و كملت لما لقيت بنتين 
عمالين يبصوا ويشاوروا عليا لفيت وشي الناحية تانيه 
ومشيت لقيتهم جايين ورايا 
_ لو سمحتي... انتي اللى في البوست دا صح 
قالتها بنت منهم وهي بتوريني صورة ليا انا وامير 
حطيت ايدي علي وشي و انا بحاول اخبيه
_  لا مش انا 
جيت امشي لقيتهم وقفوا قدامي 
_ علفكرة طالعين حلوين اوي.. ممكن اتصور معاكي 
انا بلوجر علفكره 
_ ما هو مش انا اللي في الصور دي واحدة شبهي 
حاولت افهمهم كتير لكن من غير فايدة كانوا مصمين ان دي انا 
هو انا ايوا بس ليه الاصرار فجأة لقيت امير شدني من ايدي و جري بيا بعيد عنهم
_ احنا بنجري ليه 
مردش عليا وكمل جري لحد ما بعدنا مسافة كبيرة عنهم
وقفنا واحنا بنتنفس بالعافية 
_ ايه اللي انت عملته
_ بقالي 5 دقايق واقف اتفرج عليكي و انتي مش عارفه تهربي منهم 
فحسيت اني لازم اتدخل
قالها وهو بيهز اكتافه بضحك
_ يعني كنت بتتفرج عليا كل دا
هز راسه وهو بيناولني شنطتي 
_ نسيتي دي في المكتب
_ ممكن اعرف ايه اللي انتي عملته في الشركة دا ومع بابا كمان 
_ بستر عليكي 
_ ايييه
قولتها بصد'مه 
هز راسه وهو بيضحك
_  انت شايف انه دا وقت ضحك يعني 
_ اسف.. اسف
قالها وهو بيحاول يكتم ضحكته
ضر'بته في كتفه بعصبيـ'ـة
_ انت مدرك الوضع اللي احنا فيه 
مسك ايدي وهو بيبص في ساعته
_ ممكن تهدي ويلا بينا عشان اتأخرنا على والدك 
قالها وهو  بيمشي 
_ انت بتتكلم بجد
كمل مشي و مردش عليا
_ انا بكلمك علفكرة اقف عندك
وبرضو معبرنيش ولا وقف
جريت وراه لحد ما وصلته و وقفت قدامه
_ انت مجنو'ن.... انت هتروح تقول لبابا ايه دا ممكن يقتـ'ـلك لو شافك
_  محدش هيقـ'ـتل عريس بنته
_ ياربي... امير بيه ارجوك افهم اللي انت بتقوله دا مينفعش 
_ وليه مينفعش
_ عشان.... عشان... معرفش بس هو مينفعش 
اصلا هتتقدملي بناءً على ايه... انت تعرفني منين اصلا عشان تتقدملي
بعدين بدل ما تحل المشكله بتدبسنا في مشكله اكبر
_ خديجة انتي لسه بتحبي طارق
السؤال صد'مني مبقتش عارفه ارد 
انا مش عارفه اصلا اذا كنت لسه بحبه ولا لأ
بس الاكيد اني مقدرتش اتخطاه لحد دلوقتي 
لكن طبيعة مشاعري ناحيته مش قادره احددها
_ مش عارفه 
قولتها وانا بهز اكتافي ببساطة
_لو بتحبيه كنتي قولتي او على الأقل سكتي خالص 
مد ايديه ليا وهو بيبتسم
_ خديجة.... ممكن تديني فرصة 
افتكرت طارق لما قالي نفس الكلمه من شوية 
_ خديجة انا كمان مو'جوع زيك... خلينا نحاول نكون دواء لبعض 
خلينا نتعافى سوا 
بصيت على ايديه اللي ممدودة ليا و في نفس الوقت كان كلام طارق بيرن في وداني لحد ما...... 
#يتبع
مد ايديه ليا وهو بيبتسم
_ خديجة.... ممكن تديني فرصة 
افتكرت طارق لما قالي نفس الكلمه من شوية 
_ خديجة انا كمان مو'جوع زيك... خلينا نحاول نكون دواء لبعض 
خلينا نتعافى سوا 
بصيت على ايديه اللي ممدودة ليا و في نفس الوقت كان كلام طارق بيرن في وداني لحد ما لمحت حد بيصورنا 
حطيت ايدي على وشي بسرعه و انا بستخبى في امير 
_اوووه رد فعل غير متوقع
قالها امير وهو بيضحك
_ رد فعل ايه دلوقتى بس... في حد بيصورنا وراك
كان لسه هيبص وراه لكن لفيت وشه ناحيتي 
الى حد ما كنا قريبين من بعض لا الى حد ما ايه احنا فعلاً كنا قريبين اوي
_عيونك حلوين اوي 
_ اللي كان بيصورنا مشي
قولتها بتوتر و انا ببعد عنه
_ قا'تلة اللحظات السعيدة
_ امشي يا امير يلا
_ يعني افهم من دا انك موافقة
_موافقة على ايه 
_ أصلاً 
قالها بقلة حيلة وهو بيطلع ماسك من جيبه
_ ايه دا
_ البسيه عشان النااس 
_ تصدق طول عمري نفسي اكون مشهورة
_  حققتلك حلمك اهو 
_ لا انا كدا مش مشهورة دي فضيـ'ـحة 
_ نبص للجانب الايجابي 
_ ايه هو
_ بقيتي مشهورة 
ضحكت وانا بضر'ب جبهتي بكف ايدي
ضحك هو كمان وغمازاته بانت وحقيقي حاجه في منتهى القمر
هو ايه الهبـ'ل اللي بقوله دا 
موبايلي رن برقم غريب و رديت
_ الو.. مين
_ انا طارق و متقفليش الخط يا خديجة 
اتنهدت بملل
_عايز ايه 
_ عايز اقابلك حالاً....اوعي تروحي مع امير في حتة 
_ ممكن متدخلش في حياتي و ملكش دعوة بيا
_ امير عايز يأذيكي... بينتـ'ـقم مني فيكي
بصيت لأمير باستغراب و بعدت عنه كام خطوة بالموبايل 
_ انت بتقول ايه 
_ خديجة اسمعي كلامي المرة دي ارجوكي
_ انت تعرف امير منين أصلا
_قابليني دلوقتي في الكافيه اللي جمب الشركة هحكيلك كل حاجة
_طارق... 
معطنيش فرصه ارد وقفل الخط 
بلف لقيت أمير واقف ورايا اتخضيت ورجعت لورا كنت هقع لكنه لحقني
_ ممكن تسمعي مني الحكاية قبل ما تسمعيها من طارق 
_ انت كنت بتتصنت عليا
_ اسف بس ممكن تسمعيني انا الاول
معرفش ليه حسيت بارتياح ليه و وافقت 
قعدنا في عرببته عشان محدش يشوفنا و بدأ يحكيلي كل حاجه 
_ انا و طارق كنا صحاب من ايام الكلية علاقتنا كانت كويسة جداً 
_ وبعدين 
_ وبعدين طارق خا'ني
_ يعني ايه
_ من بعد التخرج كنت بشتغل مع والدي في الشركة و خليته يعين طارق عندنا... بابا كان عايزني امسك الشغل من بعده بما إني ابنه الوحيد و الوريث الشرعي لكل دا... بس الكلام دا معجبش فريال اختي 
 طلعتني حرامي قدام بابا و اني بعمل صفقات من وراه و باخد رشاوي من العملاء و زورت امضتي بمساعدة طارق و كمان خلته يشهد ضدي 
 و ساعتها بابا قرر يحرمني من الميراث و كتب كل حاجه بإسم اختى
سفرني برا و منع اني انزل مصر لكن بعد ما اتوفى عرفت انه كتبلي الشركة دي بإسمي و دي شركة ادوية بعيدة عن شغلنا الاساسي
الاستيراد والتصدير الشغل دا بقا فريال هي اللي متحكمة فيه
_بس دا ظلم... ازاي طارق يعمل كدا و اختك... اختك عملت فيك كدا ليه
هز اكتافه بقله حيله وهو بيضحك لكن عنيه كانت بتلمع بالدموع اللي حابسها جواه و صوته اللي اتخنق قي نص الكلام بين قد ايه هو مو'جوع
_ فريال اختي من ابويا و طول عمرها بتكر'هني
معتبراني انا و امي اخدنا مكان والدتها المتو'فية  واخدنا بابا منها
رغم انه عمرنا ما كنا وحشين معاها بس هي محبتناش 
مسكت ايديه وانا بشدد عليها كمحاولة اني اواسيه 
ابتسملي بارتياح و كمل كلام
_ و كمان سارة اتجوزت لما عرفت اني اتحرمت من الميراث ومعتش عندي فلوس سابتني.... فرحها كان يوم ما قابلتك
_ حبيبتك؟ 
_ كانت حبيبتي لحد ما عرفت حقيقتها... دلوقتي مش بكره قدها هي و فريال و طارق 
_ طيب و طارق يعني ليه و ازاي عمل كدا
_طارق دا اكتر حد خيا'نته و'جعتني 
_ بس هو قالي انك جاي تنتـ'ـقـمه
_ فكرت في دا كتير بس هنتـ'ـقم من مين اختي و لا صاحبي
فريال راضت عقدة النقص اللي كانت عندها لما اخدت كل حاجه 
و طارق مجرد موظف في شركتي يعني نكرة اساساً 
قاطع كلامنا رنة طارق بصيت على الموبايل بحيرة 
_ طارق صح
_ زي ما سمعت منك لازم اسمع منه هو كمان 
_حقك
قالها وهو بيدور العربية
_رايح فين 
_ هوصلك 
_____________________________
وصلت الكافيه اللي موجود فيه طارق و انا بقدم رجل و بأخر التانيه 
كنت عايزة اديه فرصة بس بعد اللي سمعته عرفت ان خيا'نته ليا مكنتش مجرد غلطة لكنه طلع خا'ين بطبعه يمكن دي اول مرة احس بالكر'ه
ناحيته  
_ كنت متأكد انك هتيجي 
_ عايز تقول ايه يا طارق 
_ تشربي ايه الاول
_ انا مش جايه اتضايف انجز عايز تقول ايه 
_ ابعدي عن امير
_ دا لبه
_ خديجة ممكن تسمعي كلامي المرة دي بس
_ و انا ايه يخليني اسمع كلام واحد كداب و خا'ين زيك
اتنهد بضيق وهو بيفرك ايديه 
_ يعني امير حكالك 
_ انت انسان زبا'لة يا طارق 
_خديجة متحكميش عليا قبل ما تسمعيني 
فريال هددتني لو معملتش اللي هي عايزاه هتلبسني مصيبة 
_ كان ممكن تقول لأمير وهو كان هيحميك.... لكن ازاي يهون عليك صاحبك ازاي تعمل فيه كدا 
_ انا مكنتش عايز اعمل كدا والله ما كنت عايز 
انا خو'فت... مكنتش عارف اتصرف ازاي وقتها 
_ انت انا'ني واهم حاجه عندك نفسك
_ صدقيني مكنتش اعرف ان الامور هتوصل لكدا 
معرفش ان امير هيتأذى للدرجادي... خديجة امير عايز ينتـ'ـقم مني 
هو راجع عشان ياخد حقه.... و اول حاجة عملها اخدك مني
_ انا مكنتش ليك أصلاً عشان ياخدني منك 
_ انتي بتعملي فيا كدا ليه
_ طارق اللي يخو'ن مرة يخو'ن الف و انا مستحيل اوثق فيك تاني
خلاص انتهت
كنت لسه همشي لقيت واحدة بتوقفني 
و كانت نفس البنت اللي فاكراها مرات طارق
_ انتي بقا خديجة
بصتلها باستغراب وانا بهز راسي 
_ ايوا
_ ياسمين انتي بتعملي ايه هنا امشي
قالها طارق بعصـ'ـبية وتوتر
_ انتي مين 
_ انا طليقته و ام ابنه....تعرفي انك سبب خر'اب بيتي
البيه كان لسه بيحبك حتى بعد ما اتجوزني 
انتي سبب تعاستي يا خديجة 
_ ياسمين اخر'سي بقولك 
كلامها كان صد'مة بالنسبالي 
عمري ما اتخيلت اني ممكن اكون سبب في تعا'سة حد 
و طارق... طارق كان بيكد'ب عليا تاني 
وانا صدقته زي الغبية 
_ كان دايما نفسي اشوفك و طلعتي جميله و تستاهلي فعلاً
انا عارفه انك ملكيش ذنب بس انا مش بكر'ه في حياتي قدك 
اخد شنطتي و مشيت مقدرتش ارد عليها كنت حاسه اني بحلم 
مش عارفه لحد امتى هفضل اتصدم في اللي حواليا
 نزلت لقيت امير واقف قدام عربيته مستنيني
_  انتي كويسه 
هزيت راسي بنفي 
مسك ايدي و مشي بيا ناحية العربية 
_ اركبي
ركبت من غير ما اتكلم 
فضل يلف بالعربية من غير ما حد فينا يقول كلمه 
لحد ما قررت اقطع الصمت دا
_ انت بتقرب مني عند في طارق صح 
_ كنت عارف انه طارق هيقولك كدا بس مكنتش عارف انك هتصدقيه بالسهولة دي
_ انا خا'يفة..... انت الوحيد اللي كنت بحس بالامان معاه مكنتش عايزة اخا'ف منك 
وقف العربية و اتنهد بضيـ'ـق 
_ مش هقولك اني مستحيل أذ'يكي والاسطوانة المهروسة دي
بس انتي حاسة اني ممكن اعمل كدا يعني صدقتي اللي طارق قاله عليا
بصيت في الارض وسكت مكنتش عارفه اقول ايه 
انا مش بقدر اثق في حد من بعد اللي حصل معايا
انا كل اللي وثقت فيهم خذلوني
لكن معرفش ليه كنت مرتاحة لأمير
_خديجة انا لو عايز انتقم من طارق كنت لبسته اي قضـ'ـية في الشغل 
او طلعته حرامي زي ما طلعني قدام ابويا لكن اني استغلك في حاجه زي دي... انا مستحيل اعمل كدا 
_ امير انا اتخا'نت اكتر من مرة ومن ناس عمري ما اتخيلت الاذى منهم
انا مش بعرف اوثق في حد بالنسبالي كل النااس دي كد'ابة و منا'فقة
_تعرفي انك السبب في اني لسه عايش لحد دلوقتي 
بصتله باستفهام
_يوم ما قابلتك انا كنت هنتـ'ـحر بجد لولا وجودك وقتها انا كان زماني ميـ'ـت.... لما قررت اني انهى حياتي انتي صر'ختي و قطعتي حبل افكاري كله محيتي من عقلي كل الذكريات اللي كنت بفتكرها وقتها
خلتينيي افكر في حاجه واحده بس وهي انه لو انتحـ'ـرت قدامها دلوقتي هتفضل طول عمرها بتعاني بسبب الحادثة دي 
او ممكن تعمل زيك وتنط ساعتها اتراجعت في قراري 
مكنتش هنط بس انتي معطتيش فرصه ليا اصلا و شدتيني 
.... شدتيني من الموت وكمان خليتي قلبي اتشدلك 
حضـ'ـنته وانا بعيـ'ـط كنت عايزة اعمل كدا من اول ما طلعت من الكافيه 
بس مقدرتش 
طبطب عليا وهو بيملس على شعري 
_ اهدي 
_  اوعى تطلع زيهم... بلاش تبقى و'حش زيهم
_ انا بحبك يا خديجة 
رفعت راسي وبصتله من وسط دمو'عي
_ مش دايما كنتي بتقولي عليا امير المجنو'ن 
هزيت راسي بـ ايوا 
_ تسمحيلي اتجـ'ـنن دلوقتي 
هزيت راسي بضحك 
ساق العربية بسرعة كالعادة
_انت بتعمل ايه 
_هثبتلك اني مش زيهم
_ لا كدا مش هتلحق تثبتلي كدا هنمو'ت 
_ثقي فيا 
بعد شويه كنا قدام بيتي 
_امير انت هتروح لبابا بجد 
_ انزلي يلا
قالها وهو بينزل من العربيه و بيفتحلي الباب ينزلني
_ امير... 
_ موافقة عليا ولا لأ يا خديجة 
_ امير اسمعني بس 
_عايز رد منك حالاً موافقة و لا لأ
_ موافقة 
_ تمام يبقى تمشي معايا 
قالها وهو بيشدني على بيتي حاولت اوقفه لكن من غير فايدة طبعاً 
فتحت لنا ندا اختي و اول ما شافتنا اتخضت
_اهربوا بسرعه 
_مين يا ندا 
كان صوت بابا جاي من جوا 
_ اهربوا بابا هيقـ'ـتلكم
قالتها وكانت لسه هتقفل الباب لكن لقينا بابا وراها وواقف بالبند'قية 
اول ما شافها رفعها علينا 
_ بابا انت بتعمل ايه 
قولتها وانا بستخبى ورا امير
_ تعالى هنا اطلعي من وراه ادخلي... لازم اشرب من د'د
د'مه الواطي دا 
قرب عليه امير وهو بيضحك 
_عمي ميصحش كدا هتمو'ت عريس بنتك
شاورله يبعد بالبند'قية
_ارجع لورا اياك تدخل وانتي يا خديجة اطلعي من وراه بدل ما اخدك من شعرك
_ هو ابوكي ماله 
قالها بهمس وهو بيبصلي
_ انا قولتلك من الاول بلاش
_ بتقولوا ايه انتوا الاتنين 
_ ولا حاجه يابابا ولا حاجه 
جت ماما من وراه و بحركة سريعه سحبت منه البند'قيه 
_ انت بتعمل ايه يا مصطفى ببندقيه صيد
_بندقيه صيد 
قالها امير بصد'مه وهو بيحاول يكتم ضحكته 
بعد فترة كنا قاعدين في الصالون وهو بيتفق مع بابا 
الباب خبط قومت افتحه لقيت ناس كتير و من ضمنهم شيخ
لا ثانية شيخ ايه دا مأذون 
_ اميرررررررررر
تمت بحمدلله

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-