رواية زواج هدفه التار كاملة جميع الفصول بقلم ماجده محمد

رواية زواج هدفه التار كاملة جميع الفصول بقلم ماجده محمد

رواية زواج هدفه التار كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة ماجده محمد رواية زواج هدفه التار كاملة جميع الفصول  صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية زواج هدفه التار كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية زواج هدفه التار كاملة جميع الفصول
رواية زواج هدفه التار بقلم ماجده محمد

رواية زواج هدفه التار كاملة جميع الفصول

هتتجوزيه غصب عنك علشان نخلصو من التار ده
هي بعياط : يا بابا حرام عليك حرام عليك
ابوها: اشمعنا انا وبعدين ازاي انا دكتور اتجوز واحد صعيدي جاهل
ابوها ضربها بالقلم و مسك شعرها: اخرسي هتتجوزيه يعني هتتجوزيه 
اخوها: يابابا سيبها بالله عليك 
ابوها زقها بغضب: هتتجوزيه و اعملي حسابك الفرح الخميس الجاي 
سابته و طلعت فوق تعيط بحرقه 
اعرفكم (فرح في تالته كليه صيدله مختمره و غايه في الجمال) 
امها خبطت عليها: حبيبتي قومي كلي اي حاجه علشان خاطري متوجعيش قلبي عليكي 
فرح بعياط جامد: يا ماما علشان خاطري خليه يرجع في قراره مش هيخليني اكمل تعليم يا ماما ابوس ايدك 
امها بدموع علي حالتها: والله اتكلمت كتير يا حبيبت قلبي و مرضاش يسمعني بيقول انا خايف علي اخواتك الرجاله مش هيستحمل خسارة واحد 
فرح بزعيق و عياط: يعني يستحمل خسارتي انا هيرميني انا هتسيبوني معاهم
 انا مش مسمحاكم كلكم مش مسمحاكم 
امها طلعت و هي حزينه عليها و هي فتحت الاب توب بتاعها و كلمت صحابها و هي بتعيط 
واحده من صحابها و اسمها سيرين بحزن عليها: يا حبيبتي بطلي عياط كل حاجه هتتحل والله  
صاحبتها التانيه مي: طيب اتكلمي معاه تاني 
فرح بعياط: مش راضي يسمعني حتي 
قعدو يواسو فيها و هما زعلانين عليها
جه يوم الفرح و كان شغال الطبل و هي بتعيط في اوضتها لبست و استنت العريس 
و شويه و طلع ابوها ياخدها علشان يسلمها ل جوزها جه يقرب منها يحضنها بعدت عنه 
ابوها يحزن علي حالتها: عارف انك زعلانه بس غصبن عني والله التار مكنش هيخلص غير لما تتجوزيه 
فرح بضحكت استهزاء: غصب اه تمام يلا 
نزلو و هي حطت الطرحه علي وشها علشان دي العادات في الصعيد ركبو العربيه و هي مكنتش شافت العريس وصلو القصر بتاعه 
العريس (زين الهواري 30سنه كبير البلد) 
نزلو من العربيه و دخلت فرح جوه استقبلوها بالزراغيط و العريس وقف بره مع اهل البلد يرقصو
امه و اسمها سميحه: تعالي يا مرت الغالي 
قربت فرح منها و هي حضنتها و قالتلها: نورت بيتك يا غاليه 
فرح: ربنا يخليكي يا طنط 
سميحه: طنط ايه بقا قوليلي ياما  او يا ماما كيف ما زين بيقولي 
فرح في نفسها: و كمان اسمه زين 
فرح: حاضر يا ماما
زين جه و باس ايديها كيفك يا ست الكُل 
امه: بخير يا قلب امك يلا خُد مرتك و اطلعو فوق و الوكل هيكون هيطلع ليكم  
زين باحترام: حاضر ياما 
يلا يا عروسه 
امه سميحه: يلا فين يا ولدي شيل مرتك ل فوق يلا 
زين: حاضر يا ام زين و شالها و طلع فوق 
حطها علي السرير و ده كله و هو لسه مشافش وشها 
الباب خبط و كانت مرات عمه: يلا يا ولدي الرجاله مستنيين تحت 
زين: مستنيين ايه 
مرات عمه:العادات يا ولدي 
زين فهم قصدها و زعق و قالها: عادات ايه و زفت ايه العادات دي مش علي مرت زين الهواري
و قفل الباب 
الخدامه طلعت تقوله امه بتنادي عليه نزل لامه 
خبط و دخل: تعالي يا قلب امك 
زين: نعم يا حجه 
امه: مرت عمك نزلت قالتلي علي كل اللي قولته فوق ينفع اكده 
زين بهدوء: ياما انا مش عايز كده 
امه: طيب يا ولدي زي ما تحب بس دي العادات 
زين بتهيده: حاضر ياما 
امه: يلا اطلع ل عروستك يا قلب امك  و نسيت اقولك ان ستك جايه الصبح من بدري قوي و انت عارفها و قول ل مرتك
زين بضحك: يا مرارك يا زين والله ياما انا خايف علي البت اللي فوق دي من حريم العيله 
امه: هقولها عوايدنا يا ولدي متقلقش 
زين باس ايديها: ماشي يا ست الكل تصبحي علي خير يا ست الكل 
امه: و انت من اهله يا حبيبي 
زين طلع فوق فتح الباب و وقف مصدوم.. 
زين طلع فوق فتح الباب وقف مصدوم
لقي فرح طالعه من الحمام ولابسه بيجامه بيضه ستان و شعرها مفرود و كانت غايه في الجمال 
فرح بخضه: انت ازاي تدخل من غير ما تخبط 
زين فاق علي صوتها و قفل الباب و قال: والله اظن دي اوضتي 
فرح: و اظن انك معاك واحده في الاوضه
زين باستهزاء: والله علي ما اعتقد الواحده دي مراتي و بعدين انا واقف اضيع وقتي معاكي ليه ابعدي من طريقي كده 
راح جاب موس من الحمام و جرح رجله 
فرح بصدمه: انت عملت اي يا مجنون 
زين مردش عليها و جاب الملايه و مسح رجله و حدفها مش الشباك  و فجأه انضرب نار كتير و فرح اتخضت و جربت مسكت فيه
فرح: هو هو في ايه 
زين: بص علي ايديها اللي مسكاه و قال: ولا حاجه 
فرح بعدت عنه و هو دخل الحمام يغير هدومه 
طلع و هو لابس بنطلون بس 
فرح اتخضت و غمضت عنيها: انت يا بني ادم البس هدومك 
زين مردش عليها و نام علي السرير ف قالت هي: استغفر الله العظيم انت يا عم انا هنام فين 
فتح عنيه و قالها: علي السرير 
فرح: هو فين مفيش غير سرير واحد و انت نايم عليه اهوه زين بضحك و بصلها: ما حضرتك هتنامي علي السرير ده يا ست الدكتوره و في حضني كمان 
فرح بخضه: في حضنك ايه يا قليل الادب انا هنام علي الزفته الكنبه 
و سابته و راحت تنام علي الكنبه لقت الي بيرفعها 
فرح بخضه: يخربيتك نزلي 
زين نزلها علي السرير و هي لسه جايه تقوم شدها و حضنها جامد و قال: نامي بدل ما والله اقوم اعمل حاجه هموت و اعملها و غمزلها 
فرح خبطت وشها و قالت بصوت واطي: قليل الادب 
زين: سمعتك علي فكره و هقوم اقصلك لسانك لو منمتيش
فرح: انا نمت اهوه 
زين ضحك عليها و حضنها و نامو 
قامو الصبح مخضوضين من الخبط علي الباب 
فرح بخضه و مسكت فيه جامد: في ايه 
زين بزعيق: مين الغبي ده 
راح فتح الباب و لقي عمته اول ما فتح زرغتط: صباحيه مباركه يا غالي يا ولد الغالي 
زين: الله يبارك فيكي يا عمتي 
عمته: اومال فين عروستنا قومو يلا ستك جات تحت 
زين: ماشي نص ساعه و جايين
عمته: ماشي يا ولدي 
نزلت و زين قفل الباب لقي فرح راحت في النوم تاني حاول يصحيها مكنتش بتصحي 
شالها و فتح الدش عليهم 
فرح بخضه و مسكت في رقبته: عاااا بغرق بغرق 
زين بضحك: بتغرقي ايه بس 
فرح بعصبيه:  هو في حد يصحي حد كده 
زين بحده: فرح صوتك ميعلاش تاني و بعدين بقالي ساعه بقوم فيكي و انتي زي الميت*ه
خمس دقايق و تكوني واخده دُش و طالعه و سابها و رزع الباب 
فرح خدت دُش و طلعت لقاته قاعد علي طرف السرير بصلها و سابها و دخل 
غيرت و لبست عبايه نبيتي و طرحه و استنت يطلع 
اول ما طلع بصلها و قالها: ادخلي البسي خمارك يا فرح و متنزليش من غيره ابدا 
فرح: العبايه وسعه علشان كده لبست طرحه 
زين: قولت البسي الخمار يا فرح 
دخلت لبست الخمار و هو خلص و نزلو 
اول ما نزلو الزراغيط اشتغلت و هو مسك ايدها و راح عند جدته باس ايديها و قال: نورتي البلد كلها
جدته: منوره بيك يا ولد الغالي و بصت علي فرح 
فرح قربت منها و عملت زي ما زين عمل 
زين بصلها و ابتسم 
جدته ل فرح: مبروك يا عروسه 
فرح: الله يبارك في حضرتك 
عمته حضنتها و قالت: كيف القمر يابتي زين ما اخترت يا ولدي والله 
و كلهم سلمو عليها و هي كانت مبسوطه 
بنت عمته جاات و قالت: هي دي اللي متجوزها علشان الت*ار مش بطاله
 فرح بصت ل زين وعيونها دمعت
زين بزعيق: رباب احترمي نفسك دي مرت كبير البلد 
كانت رباب هترد سبقته جدته: و هي قالت حاجه غلط مش دي الحقيقه ولا ايه و بصت علي فرح بقرف 
فرح استأذنت و لسه هتطلع زين مسك ايديها: اللي هيتكلم نص كلمه علي مراتي هقطع لسانه سمعتوو و بعدين قال بزعيق: ام صلاح (الخدامه) 
نعم يا ولدي 
زين: طلعيلنا الوكل فوق 
ام صلاح: حاضر يا ولدي 
و خد فرح و طلع 
امه ل رباب: هو انتي لو مكنتيش سكتي كان هيجري حاجه ليه تنكدو علي الغلبانه دي 
حماتها بزعيق: سميحه  
سميحه: انا مش هسمح ليكم تحرقو دم الغلبانه دي كل شويه دا مرت ابني الي معنديش غيره 
و قامت و سابتهم 
عند فرح و زين 
اول ما طلعت اتفتحت في العياط 
زين خدها في حضنه: احم معلش انا اسف
فرح كانت ساكته و متكلمتش لحد ما بطلت عياط و كانت نامت زين قلعها الخمار و عدلها و قعد يبص علي ملامحها و قد ايه هي جميله طلع من شروده علي خبط الباب وكانت... 
طلع من شروده علي خبط الباب و كانت امه 
زين: تعالي ياما
امه: مرتك فينها يا ولدي 
زين: اول ما طلعنا و هي نامت والله تعالي ادخلي هصحيها 
امه: لا يا ولدي متصحيهاش سيبها نايمه و تعالي تحت عايزاك 
زين باحترام: حاضر ياما 
امه نزلت و هو دخل لبس و نزل 
راح اوضة امه و خبط علي الباب 
امه: تعالي يا ولدي 
زين: مالك يا حجه 
امه بحزن: قول لمرتك متزعلش يا ولدي حقها عليا 
والله انا دمي حرقني علي الغلبانه دي و علي قهرتها 
زين: انا صالحتها يا ست الكل والله متقلقيش 
امه بحزن: منهم لله يا ولدي والله نكدو علي البت 
زين باس ايديها: مش مشكله يا ست الكل و هي شويه و هتصحي و هجيبها و انزل 
امه: ماشي يا حبيبي يلا اطلعلها 
طلع لقاها صحت و قاعده علي السرير 
قعد قدامها و قال: حقك عليا 
فرح ابتسمت و عرفت انه حنين مش زي ما بييان للناس انه قاسي: ولا يهمك انا مش زعلانه 
زين: طاب يلا يا عروسه قومي البسي علشان ننزل 
فرح: حاضر 
قامت لبست و رجعت لقاته بيلعب في التليفون بتاعه قالتله يلا رفع وشه و نفخ و قال بعصبيه: الخمار يا فرح الخمار 
فرح بضيق: يا زين العبايه وسعه عادي لو لبست طرحه والله 
بصلها بصه دخلت جري تلبس الخمار و نزلو لقوهم كلهم تحت ما عدا امه
فرح بهمس: احم زين ماما سميحه فين 
زين: امي في اوضتها تعالي هوديكي 
وداها اوضه امه و خبطت 
فرح: ماما انتي صاحيه 
سميحه: تعالي يا قلبي يا فايقه اهوه 
فرح دخلت و قعدت جنبها علي السرير سميحه طبطبت عليها و قالت: متزعليش من اللي حصل يا مرت الغالي هما اكده 
فرح بابتسامه: عادي يا ماما انا مش زعلانه والله 
سميحه بابتسامه: ماشي يا حبيبت قلبي انتي 
و قعدو يتكلمو لحد ما زين خبط و دخل 
زين: من لقي احبابه نسي اصحابه بقا 
امه بضحك و حضنت فرح: دي حبيبت قلبي 
فرح: ربناا ما يحرمني منك ابدا يا ماما 
سميحه: حبيبتي انتي بتعرفي تطبخي 
فرح بسرعه: ايوا بعرف 
سميحه: اصل العادات اهنه لازم العروسه تطبخ العشا اول يوم 
فرح بحماس: طيب عايزاني اطبخ ايه 
سميحه: هتطبخي لحمه يا حبيبتي 
فرح: ماشي يا ماما وريني المطبخ بس 
ده كله و زين واقف فرحان ان امه حبت فرح 
سميحه: مالك يا ولدي واقف اكده ليه 
زين: ولا حاجه ياما 
انا هطلع بره اشوف مصطفي و انتو تعالي يلا
طلعو بره و امه ورتها المطبخ و الخدم كلهم طلعو بره و قالتلها علي اللي تعمله و كانت كمية اكل كبيره علشان هما بيت عيله
فرح خلصت و كانت تعبانه جامد و هدومها اتبهدلت طلعت بره زين بصلها و قال: معلش ياما خلي الخدم يحطو الوكل عبال ما اقول ل فرح حاجه و خدها و طلع 
قعدت علي السرير بتعب و زين راح طلعلها عبايه 
زين: ادخلي خدي دُش شكلك تعبان 
فرح بتعب: انا عايزه انام بس 
زين: معلش غيري بس و ناكل و نطلعو نامي 
فرح بتهيده: حاضر 
خدت العبايه و دخلت الحمام 
شويه و طلعت لبست الخمار و نزلو 
سميحه: يلا يا ولدي الوكل جاهز
و قعدو كلهم علي السفره و كان زين علي راس السفره و امه علي جنب و فرح من الجنب التاني 
سميحه: الله تسلم يدك يابتي الوكل كيف العسل 
فرح بابتسامه: ربنا يخليكي ياماما 
جدته بصوت عادي: ام صلاح هاتي الملح الوكل عادب ناقصه ملح 
فرح بصت ل زين و سكتت ف رد زين: الوكل حلو قوي تسلم يدك يا حبيبتي 
فرح ابتسمت خلصو اكل وطلعو 
عند زين و فرح فوق 
فرح اول ما دخلت اترمت علي السرير 
زين ضحك عليها: قومي غيري و نامي 
فرح قامت لبست ببيجامه سوده و عليها باندا 
و راحت نامت و زين دخل غير و راح نام و اخدها في حضنه 
قامت الصبح لقت نفسها في حضنه بصت علي ملامحه و قالت:انت جميل اوي و باسته في خده 
لقاته فتح عينيه و كان صاحي 
زين بخبث: كنتي بتعملي ايه 
فرح بتوتر: هاا ولا حاجه 
زين بخبث: يعني انتي مبوستنيش علي خدي دلوقت 
فرح بتوتر اكبر: ان انا لا انت باين كنت بتحلم 
زين بضحك: اه اه 
فرح: احم سيبني علشان اقوم الا الاقي جدتك هتكسر الباب زي امبارح 
زين ضحك بصوت عالي: طول ما انا هنا ماتنزليش غير اما ننزل سوا و نامي لسه بدري اصلا 
فرح: زين سيبني اقوم لو سمحت 
زين فك ايده من عليها: قومي ياستي هه
قامت بسرعه دخلت الحمام 
خلصت وطلعت و هو دخل بعدها و بعدين لبسو و نزلو و فطرو و زين دخل المكتب يخلص شويه شغل
بنت عم زين الصغيره: انتي مرت عمي زين 
فرح بابتسامه: ايوا يا صغننه مالك 
البنت: حلي معايا الواجب ده هما بيقولو انك دكتوره صح 
فرح بضحك: ايوا دكتوره تعالي نحلو سوا يلا
جات امها و اسمها صباح و خدت البت منها و قالت بصوت عالي: اياكي تقربي من بتي يا بت البندر انتي فاهمه 
فرح: بنتك جاتلي احل معاها الواجب هو انا عملت فيها حاجه 
صباح بصوت عالي و الكل طلع علي صوتها: و انتي تقدري اياك تعملي فيها حاجه 
فرح بصوت عالي: لاااا بقا انتي زودتيها اوي انا عملتلكم ايه من ساعت ما جيت و انتو واخدين اعتراضي دا انا بقالي يومين بس هنا 
زين: فرح اطلعي فوق 
فرح بصله و لسه هتطلع 
جه عم زين قال: في ايه اهنه
صباح بمسكنه: بنت البندر بتزعقلي ياخوي
عم زين بزعيق: اما قليلة الربايه صحيح بتزعقي ل مرتي
فرح وقفت و قالت والله ما حد قليل الربايه غيركو انتو عالم مش محترمه و لسه بتكمل كلام زين جه و راح ضاربها بالقلم .. 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
زين ضرب*ها بالقلم و قال بزعيق: يلا فوق قولتلك 
فرح طلعت و هي بتعيط جامد بعد ما طلعت زين قال بزعيق: قسما بالله اللي هيتكلم حرف واحد عن مراتي لاقطع لسانه و اوعكم تفكرو اني ضرب*تها  علشان غلطت فيكم لا انا مراتي مغلطتش انا ضرب*تها علشان هي علت صوتها في وجودي و مسمعتش كلامي و لو اي حد غلط فيها ميلومش الا نفسه سمعتووو و سابهم و طلع من البيت كله 
فرح فوق بتعيط انه ضرب*ها قدامهم و هي مغلتطش 
جه الليل و زين مرجعش و فرح قاعده زي ما هيا تعيط عدي ساعه و لقاته جه و دخل غير هدومه و نام 
و هي قامت غيرت هدومها و راحت علي الكنبه تنام 
زين بص عليها و قال: تعالي نامي هنا 
فرح مردتش عليه قام مسك ايديها و قالها: انا بقولك تعالي نامي هنا
فرح بصتله و زقت ايده و راحت نامت علي السرير و هو نفخ و راح نام جنبها و حضنها و همس جنب ودنها: انا اسف 
فرح بصتله بدموع و غمضت عنيها و نامت و هو كمان نام 
قام الصبح ملقهاش جنبه لقاها طالعه من الحمام و مبصتلوش قام هو كمان دخل الحمام و خلصو و نزلو 
فرح كانت ساكته طول اليوم متكلمتش مع حد غير ام زين و كمان متكلمتش معاها كتير 
سميحه امه: زين تعالي عايزاك يا ولدي 
زين قام راح معاها و دخل اوضتها 
امه: انت ومرتك متخانقين صح 
زين بتنهيده: ايوا ياما 
امه: انت الغلطان هي مش غلطانه و لو النهارده مصلحتهاش والله لازعل منيك و مش هكلمك ابدا 
زين باس ايدها: حاضر يا ام زين 
امه: يلا خدها و اطلع  
و طلعو قعدو شويه و هو قالها: تعالي يا فرح عايزك 
طلعت معاه من غير ولا كلمه 
زين: هنفضل متخاصمين كتير 
فرح بصتله و سكتت ف اتكلم هو و قال: بصي انا عارف مكنش ينفع امد ايدي عليكي بس انتي مكنش ينفع تعلي صوتك في موجودي و كمان اقولك اطلعي فوق تعاندي 
فرح انفجرت فيه: يعني كان ينفع عمك يقولي انتي قليلة الادب و كمان مراته تتبلي عليا و انا معملتلهاش حاجه انا بقالي يومين بس هنا و هما مش رحمني انا عملتلهم اي و كمان تمد ايدك عليا قدامهم
و قعدت علي الارض تعيط نزل علي الارض و خدها في حضنه: انا اسف حقك عليا والله 
و بعدين طلعها من حضنه و مسك وشها و باسها: انا اسف 
فرح اتكسفت و بعدت عنه و قامت دخلت الحمام و هو قام نزل و فرح طلعت من الحمام و نزلت برضو
عدي اليوم و فرح طلعت لقت بوكس علي السرير 
فتحته لقت شوكولاتات كتير و ورقه مكتوب عليها "اسف "
فرحت بيهم و قعدت تاكل و هو دخل لقاها بتاكل و مش واخده بالها انه واقف بترفع عينها لقاته بيبص عليها هو قرب منها ف هي بعدت وشها فقالها: اسف بقا ميبقاش قلبك اسود و بعدين طلاما كلتي الشوكولاته اللي انا جايبها يبقي متصالحين 
فرح: خدي اهيه مش عاوزه 
زبن بضحك: خلاص بهزر يلا قومي عايز انام علشان ورايا شغل الصبح 
فرح بسرعه: انت هتمشي و تسيبني معاهم هنا دول ياكلوني 
زين بضحك: لا لا مش هياكلوكي اقعدي مع امي 
فرح: خلاص ماشي 
زين اخدها في حضنه و نامو كالعاده 
زين قام قبلها و باسها و دخل الحمام ياخد دش طلع لقاها بتفرك في عنيها 
زين:صباح الفل يا قمر 
فرح بكسوف: صباح الخير
زين: يلا قومي خدي دش علشان ننزل 
فرح: حاضر 
و قامت دخلت الحمام و بعدين طلعت لبست و نزلو و زين ماسك ايديها 
اول ما نزلو امه ابتسمت و هو راح عليها باس ايديها
زين: صباح العسل ياما 
امه: صباح الفل يا قلب امك  
و فرح عملت زي ما زين عمل بالظبط 
سميحه بهمس ل زين: باين كده اتصالحتو 
زين: اومال دا انا زين برضو انا راضيتها متقلقيش
امه بحنيه: ربنا يراضيك يا حبيبي يارب يلا ناكلو 
قامو كلهم ياكلو 
جات اخت زين و اسمها ريم: ابيه عايزه اخد فرح و نشتري شوية حاجات اكده 
زين: تشترو ايه 
ريم: حاجات ياخوي
زين: ماشي يا ريم 
ريم بفرحه: يعني اخدها 
زين بص علي فرح لقاها بتهز راسها بمعني انها عايزه تروح فقال: ماشي يا حبيبتي خديها بس خدو السواق معاكم يلا انا همشي و باس راس امه يلا سلام عليكم 
زين: تعالي يا فرح عايزك
امه: قومي يابتي مع جوزك 
فرح راحت معاه لحد الباب طلع مفتاح اداهولها و قال: ده مفتاح الدولاب فوق فيه فلوس علشان لو هتشتري حاجه مع ريم 
فرح: لا لا مش هشتري حاجه 
زين: خدي المفتاح اهوه و خدي فلوس قولتلك 
فرح: ماشي 
زين باس راسها و قال: يلا ادخلي و متتاخروش يلا سلام 
فرح: حاضر سلام 
دخلت و ريم اخدتها و دخلو اوضتها 
ريم بتطلع هدوم: بصي اطلعي البسي عبال ما البس 
فرح: ل لا انا بخاف اطلع لوحدي خلصي و نطلعو سوا 
ريم بضحك: حاضر
خلصت ريم لبس و طلعت مع فرح تلبس و راحو يشترو حاجاتهم
راحو يشترو حاجاتهم و الوقت سرقهم و بقو باليل 
زين رن علي فرح كتير و مكنتش بترد رن علي امه قالت انهم لسه مرجعوش 
فرح و ريم وصلو البيت 
فرح بخوف: ريم زين جه 
ريم بخوف هي كمان: ايوا جه يلا ندخلو ربنا يستر 
دخلو لقوهم كلهم قاعدين 
ريم بتحاول تتكلم: السلام عليكم 
كلهم بصولهم و سميحه اتكلمت بحده: فرح اطلعي جوزك فوق 
فرح بخوف: حاضر 
طلعت و هي بتدعي في سرها ان الموضوع يعدي علي خير دخلت الاوضه لقاته قاعد و بيشرب سجاير 
فرح بخاف: ز زين 
مردش عليها و قام نزل تحت 
فرح: يالهوي استرها يارب 
زين نزل و راح علي اوضة ريم خبط و دخل 
زين: كنتو فين من الضهر لحد المغرب 
ريم بخوف: والله ياخوي كنا بنشتري حاجات و قعدنا نقيس و كنا بنتأخر 
زين: تمام مفيش خروج تاني و سبها و طلع 
دخل اوضة امه و نام علي رجليها 
امه:  متقساش عليهم هما غلطو بس الوقت سرقهم 
زين: انا مش هقسي عليهم بس مش مكلمهم الاتنين ياما علشان يتربو شويه 
امه بتنهيده: ماشي يا ولدي 
زين باس ايديها: انا هطلع انام علشان عندي شغل و خلي ام صلاح تطلع الوكل فوق
امه: ماشي يا ولدي 
زين طلع و دخل الاوضه من غير ما يبصلها و هي خايفه من سكوته راح خد هدومه و دخل الحمام ياخد دش خلص و طلع و ده كله وفرح قاعده علي الكنبه عايزه تكلمه و خايفه 
الباب خبط و هو فتح اخد الاكل و قعد ياكل من غير ما يعبرها 
فرح: زين 
مردش عليها و قام دخل الحمام يغسل ايده 
فرح: لو سمحت كلمني 
مردش عليها نفخت و قامت اخدت هدومها و دخلت الحمام 
طلعت و نامت علي السرير راح مديها ضهره 
فضلت تتقلب 
زين بحده: اثبتي بقا عايز انام عندي شغل  
فرح بدموع: حاضر انا هريحك مني 
و قامت نامت علي الكنبه 
زين بص عليها و نفخ بعصبيه و قام راح عندها و شالها حطها علي السرير خدها في حضنه و هي متكلمتش خالص و نامت علي طول هو بص عليها و ابتسم: شكلي حبيتك و بقيت ضعيف قدامك ولا ايه بالظبط انتي اول واحده تدخل قلبي
و انتهد و نام هو كمان
صحت فرح قبله و قعدت تبص عليه و ابتسمت و قالت: انا شكلي حبيتك ولا ايه 
فتح عينه و هي اتوترت
زين عمل نفسه لسه زعلان و بعدها عن حضنه و قام دخل الحمام 
فرح: اوف ياربي اصالحه ازاي ده احسن حل اسأل ماما سميحه و قعدت تكلم نفسها لقاته طالع من الحمام قامت هي تدخل و خلصو و نزلو 
ريم بهمس ل فرح: هو عمل فيكي ايه 
فرح بهمس: ملكمنيش خالص انا خايفه من السكوت ده 
ريم: ربنا يستر 
سميحه: بتتحدتو في ايه يا بت انتي و هيا 
ريم: ولا حاجه ياما 
سميحه: طاب يلا الوكل جاهز 
قعدو كلو و زين خلص اكل و باس راس امه و راح عند فرح و باس راسها هي كمان و مشي 
خلصو اكل و فرح راحت عن سميحه الاوضه: احم ماما كنت عايزه منك طلب 
سميحه: اللي انتي عاوزاه كله يابتي 
فرح: احم دلوقتي ابنك زعلان و مش راضي يكلمني اعمل ايه 
سميحه بضحك: عايزه طريقه يعني 
فرح: ايوا 
سميحه بخبث: دلعيه الرجاله بتحب الدلع 
فرح بكسوف: خلاص يا ماما خلاص مش عايزه حاجه 
سميحه: اباي دا جوزك يابتي عتتكسفي من جوزك 
فرح سكتت ف ردت سميحه: والله دي الطريقه لو مش عاوزه تعملي كده بلاش بس البت السلعوه اللي بره دي تسرقه منيكي بقا 
فرح بسرعه: ل لا خلاص هعمل اللي تقولي عليه 
سميحه بضحك: ايوا اكده تعالي بقا اقولك
و قعدو يتكلمو فتره كتير 
سميحه: يلا قومي اعملي اللي قولتلك عليه زمانه علي وصول 
فرح: ماشي 
و طلعت فوق 
شويه و زين جه و دخل عند امه الاول باس ايديها و بعدين طلع فوق بيفتح الباب... 
زين جه و دخل عند امه باس ايديها و بعدين طلع فوق بيفتح الباب وقف مصدم 
لقي فرح لابسه قميص و واقفه بتفرك في ايديها قربت منه و حاوطت رقبته: حمدلله علي سلامتك 
زين في نفسه اكلك ولا اعمل اي منك لله عمل نفسه زعلان و نزل ايديها بالراحه: الله يسلمك 
و دخل وسابها 
فرح بضيق: عنيد اعمل فيك ايه 
زين طلع من الحمام و قعد علي الكنبه و فتح الاب توب و هي لسه واقفه و مبصلهاش برضو 
فرح اتنفست: زين ممكن نتكلم 
زين و هو مركزفي الاب توب: مش فاضي 
فرح شالت الاب توب و قفلته و قعدت جنبه: لو سمحت خلينا نتكلم 
زين بصلها: نعم
فرح: بص هو والله العظيم احنا الوقت سرقنا خالص و كنا بنقيس حاجات و علشان كده اتأخرنا 
زين: و تليفون حضرتك مكنش معاكي 
فرح: لا مخدتوش والله بص انا اسفه و مش هتتكرر تاني بالله خلاص و كلم ريم كمان علشان هي زعلانه
زين: تمام 
فرح: يعني مش زعلان
زين: لا 
فرح:طيب مكشر في وشي و مش بتبصلي ليه 
زين رفع وشه و غمزلها: ابصلك حاضر 
فرح بكسوف و لسه جايه تقوم شدها: خلينا ابصلك بقا زين شالها وفرح خبت وشها 
زين همسلها بحب: بحبك 
و نسيبهم علشان كده عيب 😂😂
قامت الصبح لقت زين بيبصلها ابتسمت بكسوف فقال هو بحب: صباح الجمال يا عروسه 
فرح بكسوف: صباح الخير 
زين: يلا هقوم اخد دش علشان عندي اجتماع 
فرح بزعل: هتمشي خليك النهارده معايا بالله
زين بضحك: دا الجميل يؤمر بس خليني النهارده و نخرج كمان 
فرح: بتهزر هقوم البس بسرعه 
زين ضحك عليها و هي قامت جري علي الحمام 
لبسو و خلصو 
زين بغمزه: طاب ما تخلينا و نطلع يوم تاني يا قمر انت 
فرح: بالله لا عايزه اطلع 
زين: ما انتي طلعتي 
فرح بزعل: زين بالله خلاص بقا 
زين: خلاص يا جميل ولا تزعلي يلا ننزلو
نزلو لقو جدته قاعده و وشها مقلوب 
فرح في سرها: استر يارب اصبحنا و أصبح الملك لله
جدة زين بصوت عالي: والله عال ما لسه بدري اتأخري كمان 
فرح بهمس ل زين: في ايه مالها 
زين بصوت واطي: والله منا عارف اسكتي و انا هتكلم
زين بصوت عالي: صباح الخير يا ستي 
جدته بصوت عالي: انا بكلم مرتك
زين: وهي مراتي عملت ايه 
جدته: هي ازاي لسه نازله دلوقت اومال اهلها مجوزينها علشان ترتاح 
زين: ستي مراتي مش خدامه و طول منا فوق هي مش ملزومه تنزل و مسك ايد فرح و طلعو بره البيت ركبو العربيه 
فرح: شكرا 
زين: علي ايه بس 
فرح: علشان دافعت عني انا معرفش هي بتكرهني ليه 
زين مسك ايديها و باسها بحب: متشغليش بالك بكل ده يلا خلينا نستمتع بقا هفسحك حته فسحه تحلمي بيها 
فرح بضحك: يلا اما نشوف 
زين خدها و نزل القاهره و عرف امه انهم هيقعدو يومين في القصر بتاعه هناك 
اول ما وصلو 
فرح بانبهار: الله دي دا حلو اوي يا زين
زين بحب: مش احلي منك يا قمر انت 
فرح اتكسفت و نزلت وشها و خدوها احمرت و هو ضحك عليها 
زين: تعالي يلا ندخل 
خدها و دخلو لقو الداده و الخدم في انتظارهم 
الداده امينه: نورت بيتك يابني 
زين بابتسامه: ربنا يخليكي يا داده احب اعرفك فرح مراتي 
امينه: بسم الله ماشاء الله ايه الجمال ده كله 
فرح بابتسامه: ربنا يخليكي 
زين: معلش يا داده حضريلنا الاكل عبال ما نغيرو علشان انا واقع من الجوع 
الكاتبه فرح ♥
الداده : حاضر يابني يلا بسرعه 
زين مسك ايد فرح و طلعو فوق فتح الباب 
فرح انبهرت من الاوضه كان متعلق صور ليهم و كانت مترتبه بطريقه حلوه 
فرح: واو اي الجمال ده يا زين ياربي علي الجمال 
زين: عجبتك 
فرح: جميله اووووي 
زين:طيب اتفرجي عليها براحتك و هدخل اخد دش طلعيلي هدوم 
فرح: عيوني 
زين دخل الحمام و هي طلعتله هدوم 
زين: يلا ادخلي انتي كمان 
فرح دخلت و خلصت افتكرت انها مش معاها هدوم 
فرح: يالهوي عليا انا معييش هدوم اعمل اي
فرح قعدت تلف حوالين نفسها: زين 
زين: نعم يا حبيبتي 
فرح: مفيش هدوم ليا اعمل اي مش كنت تقول اننا جايين هنا 
زين:  طاب افتحي الباب كده 
فرح: افتح ايه يا قليل الادب 
زين: بغض النظر عن اني هقصلك لسانك اما تطلعي بس انا جايبلك هدوم 
فرح: طيب هات 
زين اداها الهدوم لقاته اداها قميص 
فرح وشها احمر و قالت بغيظ: زييييين 
زين: نعم 
فرح: هات هدوم عدله 
زين: مفيش غير دي و اطلعي انجزي و بعدين ما انتي لبستي قبل كده و ضحك 
فرح بكسوف و قالت في نفسها: منك لله يا زين و لبسته و طلعت 
زين قرب شالها و غمزلها و قال: احنا نكنسل علي الغداء 
"و نسكت بقا علشان كده عيب 😂"
بعد شويه لقي تليفونه بيرن: مين الرخم ده 
لقاها ريم فتح عليها و كانت بتعيط: زين ماما تعبانه جامد و احنا رايحين المستشفي 
زين بخضه: ايي انا جاي 
قام بسرعه فرح قومي البسي بسرعه هننزل الصعيد
فرح بخضه: في اي يا زين 
زين: ماما ماما تعبانه 
لبسو و نزلو بسرعه بعد فتره وصلو المستشفي في الصعيد 
نزل جري طلع فوق شاف ريم: في اي امي فين 
عمه: اهدي يا ولدي هي بقت زين دلوقت 
زين: الدكتور قال اي و اي اللي حصلها انطقو 
عمه بتوتر: مفيش حاجه يا ولدي 
ريم بغضب: مفيش حاجه ايييه انتو كنتو هتخلونا نخسر امي بسببكم
زين بعدم فهم: في ايه يا ريم انطقي 
ريم بزعيق: ستك و مرت عمك كانو بيتعاركو معاها و انت عارف لما بتزهق بتتعب و كانت هتموت بسببهم 
زين بغضب: حسابكم تقل يا عمي ولازم يتصفي 
اتدخلت عمته: مش وقته الحديت ده يا حبيبي ادخل اطمن عليها 
زين دخل و لقاها نايمه و متركب ليها محلول: والله لادفعهم كله التمن غالي و طلع 
لقا فرح واخده ريم في حضنها قرب منهم و قال: فرح السواق هيروحكم يلا 
ريم: لا مش همشي 
زين بحده: ريييم قولت امشو 
فرح: حاضر حاضر خلي بالك من ماما و من نفسك 
زين: ماشي ي حبيبي نامي مع ريم تحت علشان متخافيش 
فرح بابتسامه: حاضر يلا باي 
و روحو البيت 
فرح: ريم معلش تعالي نامي معايا فوق 
ريم: طيب يلا 
طلعو فوق نامو و ام زين طلعت من المستشفي و روحت البيت قابلتها فرح و حضنتها: حمدلله علي سلامتك يا ماما 
سميحه: الله يسلمك يا حبيبت قلبي 
لسه هيدخلو لقو حد بيقول: والله اشتقتلك كتير يا زينو 
زين تنح.. 
لسه هيدخلو لقو بنت بتقول: والله اشتقتلك كتير زينو 
زين بص وراه و تنح و البنت جات حضنته: اشتقتلك كتير اجيت لمصر مخصوص كرمال شوفك 
ده تحت نظرات فرح الغاضبه 
زين بتوتر: ازيك ماري اخبارك ايه 
ماري: كتير منيحه 
اتدخلت ريم: احم يلا ندخلو نكملو تعارف جوا يا زين 
فرح نفخت و سابتهم و دخلت و هما دخلو بعدها 
ماري: انا اجيت لمصر يومين و برجع تاني تسمحولي اقعد عندكم هون
زين:  طبعا تنوري اعرفكم دي ماري صديقتي و دي امي و شاور علي سميحه و دي مراتي و شاورلها علي فرح يا ماري 
ماري: كتير حلوه طول عمرك زوقك حلو 
زين ابتسم و بص علي فرح لقاها هتولع 
ماري: معلش زينو بدي اطلع ارتاح تعي وصلني 
زين : حاضر 
زين خدها و طلعها  وبعدين  دخل امه اوضتها و طلع اوضته لقي فرح قاعده علي السرير و هتفرقع منه
فرح قامت وقفت قدامه و قالت بصوت عالي: ما لسه بدري ما تبات معاها تحت احسن
زين: فرح صوتك عالي 
فرح: هو ايه اللي صوتي عالي مين دي 
زين باستفزاز: و انتي مالك غيرانه ليه 
فرح: علشان جوزي و علشان شكلي قدامهم 
زين بخبث: بس 
فرح بتوتر: اها طبعا 
و بعدين الكلام معاك مفيش منه فايده انا نازله ل ماما و سابته و نزلت و هو فضل يضحك عليها 
نزلت خبطت و دخلت لامه و قعدت ساكته
سميحه بضحك: مالك يا بت 
فرح بضيق: مليش يا ماما مليش 
سميحه: في ايه يابتي بس
فرح بغيظ: شايفه ابنك مين زفته دي يا ماما 
سميحه بضحك: والله منا عارفه بس متجيش جنبك حاجه دا انتي قشطه 
فرح بضحك و حضنتها: انتي حبيبتي حبيبتي 
ريم خبطت 
سميحه: مالك يا بت 
ريم بتوتر: احم كنت كنت 
فرح: في ايه 
ريم: البنت اللي جات دي في اوضتكم 
فرح قامت وقفت: نعمممم اوضة مين وسعي كده وطلعت فوق جري لقت الباب مفتوح وقاعدين علي الكنبه 
فرح: خير يا حبيبتي انتي ايه جابك اوضتي و قاعده جنب جوزي لازقه فيه كده 
ماري: لا انا كنت جايه بس نتكلم في كام شغله 
فرح بغضب: طيب يا حبيبتي عايزه جوزي في كلمه 
ماري: اوكي هنتظرك تحت زينو و طلعت و فرح رزعت الباب وراها 
فرح بغضب: ممكن افهم بس ده و دي ايه جابها اوضتي
زينو و هو باصص للاب توب: كنا بنتكلمو في الشغل زي ما قالت 
فرح: تمم تمم يا زين و سابته و دخلت الحمام 
الباب خبط و الخدامه قالتلهم علي الاكل جاهز و نزلو جات ماري قعدت جنب زين مكان فرح 
فرح بصت و سكتت و هي من جواها بتغلي سابتهم و طلعت مكالتش و زين خلص و طلع لقاها لابسه قميص و قاعده بتلعب في التليفون 
زين في نفسه: يخربيت ده جمال يا شيخه قشطه 
غير هدومه و جه نام جنبها و لسه هياخدها في حضنه زقت ايده و قامت راحت الكنبه 
زين: والله ايه شغل الاطفال ده 
فرح مردتش عليها 
زين اتنفس بغضب و قام راحلها: بكلمك علي فكره 
فرح: و انا مش هرد عليك و روح ل ست ماري 
زين بغضب.. 
زين بغضب: فرح اتعدلي في كلامك احسلك 
فرح بعند: مش هتعدل 
زين بغضب: متختبريش صبري اقسم بالله اكسر دماغك سامعه و سابها و راح نام هي بصت عليه بزعل و نامت علي الكنبه و لما نامت زين شالها حطها علي السرير و خدها في حضنه و نامو 
قامت الصبح لقت نفسها في حضن زين بصت عليه بزعل و هو فتح عينه بصلها و قام دخل الحمام 
فرح بغيظ: غلطان و كمان زعلان والله ناس عجيبه لقت تليفونها بيرن و كانت واحده صحبتها 
فرح: عااااا وحشتوني
مي: وانتي كمان وحشتينا اوي هتيجي الامتحانات ولا ايه 
فرح بصدمه: هي امتا 
مي: كمان اسبوع يا بنتي انا قيلالك علي الواتس 
فرح: بت انتي بتهزري انا مذاكرتش حاجه  
مي: هتلحقي بس هتيجي ازاي من الصعيد ل هنا و جوزك 
فرح بتنهيده: والله معرفش يا مي انا متكلمتش معاه خالص 
مي: عموما هنستناكي يلا باي يا جميل 
فرح: باي يا حبيبتي 
زين طلع من الحمام مدهاش اهتمام و هي قامت وقفت قدامه 
فرح: زين مردش عليها و هي اضايقت 
زين ممكن ترد انا عايزاك في موضوع 
زين: خير ان شاءلله 
فرح: ممكن نقعد نتكلم
زين من غير ما يبصلها: مش فاضي اتكلمي و انا بلبس 
فرح خدت نفس و قالت: انا امتحاناتي كمان اسبوع 
زين: و انا مالي يعني 
فرح: مالك ازاي عايزه انزل القاهره احضر امتحاناتي 
زين بصلها و قال باستفزاز: لا مفيش امتحانات مش هتروحي 
فرح بصدمه: يعني ايه مش هروح 
زين باستفزاز: زي ما سمعتي  
فرح: زين لو سمحت انا عايزه اروح امتحاناتي 
زين بصلها و سابها و فتح الاوضه و طلع و هي طلعت وراه بالقميص بتاعه 
زين رجع و مسك ايديها و دخلها الاوضه و رزع الباب 
زين بغضب اعمي و مسك دراعه جامد: انتي اتجننتي ازاي تطلعي كده انتي عايشه هنا لوحدك
فرح بدموع: زين سيب ايدي انت بتوجعني والله انا مخدتش بالي 
زين زقها و نزل دخل اوضة امه باس ايديها 
سميحه: مالك يا حبيبي 
زين: مليش ياما 
سميحه بحنان: شكلك غضبان قوي يا ولدي انت متخانق مع مرتك 
زين بتنهيده: لا يا ست الكل احنا كويسين و لسه بيكمل كلامه لقي فرح داخله باست ايد امه و سكتت 
سميحه بصتلهم: في ايه انتو متخانقين صح 
الاتنين بصو لبعض و سكتو 
سميحه: في ايه انطقو 
فرح بعياط: يا ماما امبارح شدينا بسبب موضوع ست زفته ماري دي و النهارده صحبتي كلمتني و قالتلي ان الامتحانات الاسبوع الجاي قولتله اني عايزه انزل امتحن سابني و مشي طلعت وراه والله مكننش واخده بالي انا لابسه ايه و زعقلي جامد
سميحه بصتله بعتاب: حقك علي راسي انا يا بنتي و انتي امسحي دموعك و اطلعي حضري معاهم الفطور و انا هتحدت معاه 
فرح هزت دماغها: حاضر و طلعت 
امه بعتاب: يا ولدي والله انت قاسي عليهم قوي فيها ايه لما تروح جمعتها 
زين: ياما والله كنت هنزلها انا عارف انها شاطره بس بتعاند معاهم بسبب كلامها امبارح 
سميحه: والله يا ولدي البنت دي غلبانه كفايه ستك عليها و لسه بتكمل لقو صوت زعيق زين طلع يجري بره لقي
زين طلع يجري علي صوت الزعيق لقي فرح ماسكه ماري من شعرها و موقعاها علي الارض و نازله ضر*ب فيها زين مش عارف يدخل يسلك بينهم بعد شويه عرف يشيل فرح من عليها و ماري جريت استخبت ورا ام زين 
زين: فرح اهدي بقا بتضربيها ليه 
فرح بزعيق: اسال الحيو*انه دي و سيبني اكمل 
زين بصلها بغضب: صوتك يا مدام صوتك و اطلعي حسابي معاكي فوق  
فرح بصتله بغيظ: مش طالعه و يا انا يا البت دي هنا 
زين: خوديها ياما عندك علشان لو اتكلمت تانب هكسر دماغها
سميحه: تعالي ي بتي الله يهديكي 
فرح بعند: مش طالعه و راحت عند ماري تاني تضربه*ا راح زين شاددها و نازل علي وشها بالقلم
فرح رفعت عنيها و بصتله و طلعت تجري علي فوق
زين: معلش يا ماري حقك عليا خديها يا ريم دخليها اوضتها 
فرح طلعت مسكت الشنطه و بقت تلم فيها هدومها و هي بتعيط
زين: شاطره كنتي هقولك لمي هدومك علشان هننزل القاهره بكره عندي شغل و هنقعد كام يوم
فرح بغضب: انا مش نازله معاك في حته و هروح لاهلي و انت هتطلقني سامع 
زين وقف قصادها: سمعيني تاني كده قولتي ايه 
فرح ببعض الخوف: اللي سمعته 
زين قرب منها لحد ما خبطت في الدولاب: عاوزه تطلقي 
فرح بتبلع ريقها بخوف: اه
زين همس عند ودنها: نجوم السماء اقربلك و راح بايسها و هي تاهت 
زين: يلا حضري الشنط و شنطتي كمان 
فرح: مش محضره حاجه لو سمحت يا زين انا عايزه اروح عند اهلي 
زين: تعالي ومسك ايديها و قعدها و هو قعد قدامها
زين: هو ينفع اقولك تطلعي و متسمعيش كلامي اما مراتي متسمعش كلامي اومال هسيطر علي اهل البلد ال انا كبيرهم ازاي و كان نازله ضر*ب و انا مش فاهم و ابعدك تروحيلها هااا قولي انتي ينفع 
فرح بعياط: تقومي تضربن*ي صح و دي تاني مره زين تاني مره قدامهم 
زين مسح دموعها و باس خدها: انا اسف يا قلب زين بس متعنديش معايا قدامهم و حقك علي قلبي 
فرح: ماشي
زين: بس ايه الحلاوه دي احنا كل اما نتخانق بتحلوي 
فرح: زين بس بقا انت مش كانت رايح الشغل 
زين بغمزه: تؤ عندي شغل هنا اهم 
و نسيبهم علشان عيب 😂😂
الباب خبط 
زين: منك لله يالي بتخبط 
فرح بضحك: افتح يا زين 
زين: سيبك منهم سيبك 
الباب خبط جامد اتعصب و قام فتح 
الخدامه باحراج: احم الحجه سميحه عايزاكم علشان الغدا 
زين بغيط: قوليلها نزلين و دخل 
فرح بتكتم ضحكها 
زين: اضحكي يا روحي اضحكي 
فرح فتحت في الضحك و مكنتش عارفه تسكت 
زين بغيظ: والله ل نازل الشركه جاتكم نيله نسوان و دخل الحمام و رزع الباب 
خلص و طلع و هي حضنته من ضهره: حبيبي هتسبني انزل الامتحانات
زين ببرود: لا 
فرح: و حياتي يا زينو يا قمر انت 
زين بضحك: امم ليا شروط 
فرح بسرعه: موافقه موافقه  
زين بخبث: مش لما تعرفي الاول 
فرح: قول 
زين:... 
فرح بصدمه:.. 
زين: تنزلي الجامعه بس ليا شروط 
فرح بسرعه: موافقه موافقه 
زين: مش لما تعرفي الاول 
فرح: قول 
زين بخبث: تلبسي بدله رق*ص و ترقص*ي
فرح بصدمه: يا قلي*ل الاد*ب استحاله هو ايه ده 
زين: اممم خلاص مفيش جامعه 
فرح بمسكنه: طيب اي طلب تاني يا زين علشان خطري 
زين بخبث: هو ده يا بلاش 
فرح بتنهيده و غيظ: حاضر يا زين حاضر 
زين بضحكة استفزاز: اجي الاقيكي جاهزه يا قلب زين
فرح: ماشي ماشي 
زين طلع 
فرح بغيظ: منك لله اعمل ايه اعمل تعبانه مش هيصدقني دا زين
عدي اليوم و جه الليل و فرح حاطه البدله و قاعده قدامها و حاطه اديها علي خدها سمعت صوت عربيته طلعت تجري علي الحمام 
زين طلع و هو بيسفر اول ما افتح الباب ملقاش فرح 
زين: والله و لسه هيكمل لقاها طالعه 
زين سفر: اووو ايه القمر ده يالهوي متجوز قمر 
فرح بكسوف: بس يا زين بقا الاه 
زين: هدخل اغير هدومي و اجيلك يا قشطه انتي 
زين خلص و طلع: يلا 
فرح: يلا فين 
زين: ارقص*ي 
فرح: لا لا انا داخله اغير انا مش مرتاحه 
زين: براحتك مفيش جامعه 
فرح: عااا منك اعمل ايه 
زين ببرود: يلا 
فرح شغلت اغنيه و قعدت ترق*ص و هو كان مبهور بيها و بعدين شالها و نسكت احنا علشان عيب 
الصبح 
زين قام علي صوت فرح كانت تعبانه و واقفه في الحمام 
زين بخضه: في ايه انتي وشك اصفر ليه 
فرح بتعب: معرفش والله بس بطني مش قادره يا زين
زين راح عندنا و سندها 
فرح: زين اطلع هتقرف 
زين بحنان: لا 
خلصت و هو غسلها وشها و شالها حطها علي السرير 
زين: هكلم الدكتوره 
فرح: لا انا كويسه لما غسلت وشي فوقت احنا هنمشي القاهره امتا
زين: هروح الشغل بس ساعه و ارجع انتي كويسه بجد
فرح: اه كويسه والله يلا خد دش علشان ننزل 
خلصو و نزلو ياكلو 
علي السفره
سميحه: مالك يابتي مبتكليش ليه 
فرح: مليش نفس انا هقوم عن اذنكم و لسه هتطلع 
جدة زين بحده: اقعدي مكانك لحد ما جوزك يروح شغله و اطلعي مطرح ما تطلعي 
زين هيتكلم فرح مسكت ايده بمعني عادي و قعدت تاني هو قام باس ايد امه و دماغ فرح و مشي 
سميحه: يابنتي بلاش تطلعي فوق استني عبال ما جوزك ييجي 
ريم: ايوا يا فرح 
فرح: حاضر هقوم اعمل نعناع اعملكم 
ريم: خليكي هعمل انا
فرح: لا انا بحب اعمله
و راحت تعمله و اتاخرت 
سميحه: ادخلي يابني شوفي مرت اخوكي اتأخرت قوي 
ريم دخلت لقت فرح واقعه علي الارض مغمي عليها صوتت: الحقوووني 
كلهم راحو علي صوتها و حاولو يفوقوها مفاقتش 
زين كان في اجتماع ريم رنت عليه قام يرد. 
ريم: الوو الوو زين الحق فرح مغمي عليها و مش بتفوق خالص 
زين بخضه: ايييي انا جاي اطلبي الدكتوره بسرررعه يا ريم 
وصل و دخل جري لقاها زي ما هي و بيحاولو يفوقوها راح شالها و طلع فوق 
ريم: الدكتوره يا زين 
الدكتوره كشف عليها : الف مبروك حامل 
زين بفرحه كبيره:... 
الدكتوره: الف مبروك حامل 
زين بفرحه: الله يبارك فيكي شكرا ي دكتوره 
الدكتوره: الفعو هي شويه و هتفوق ولازم تهتم باكلها و بلاش الحركه الكتير و ده العلاج تمشي عليه مظبوط
زين: تمام وصليها يا ريم 
الدكتوره طلعت و زين قعد جنبها و هي بدأت فوق 
زين بلهفه: حبيبتي انتي كويسه. 
فرح بتعب: الحمدلله هو ايه اللي حصل 
زين بفرحه و مسك اديها حطها علي بطنها: هنا في حاجه صغننه كده هتشرفنا بعد 9 شهور 
فرح بصدمه: بتهزر صح 
زين حضنها: مبروك يا حياتي 
فرح: الله يبارك فيك ي حبيبي مبروك لينا احنا الاتنين  
الباب خبط و كانو اهل الدار كلهم باركولها و نزلو بس امه و ريم فضلو معاهم
زين: معلش يا حجه احنا نازلين كام يوم القاهره علشان عندي شغل 
سميحه: ماشي يا حبيب قلبي هخلي ام صلاح تطلع ليكم الوكل قبل ما تمشو 
ريم: انتو هتمشو ازاي و مرتك حامل 
زين: هنروح في طياره خاصه متقلقوش 
سميحه: ماشي يا ولدي احنا نازلين انتو هتمشو امتا 
زين: كمان ساعتين
سميحه: ماشي يا قلب امك و نزلت و زين نده ريم 
 ريم: مالك يا خوي 
زين: تكلميني دايما و تقوليلي كل حاجه بتحصل هنا اخواتك الاتنين جايين كمان كام يوم 
ريم بفرحه: بجدد 
زين: والله و مش عايز ارجع الاقي امك تعبانه سمعتي خليكي معاها دايما متسبيهاش
ريم: حاضر يا خوي متقلقش هنزل انا بقا و سابتهم و نزلت 
زين: يلا يا حبيبتي قومي البسي 
فرح بابتسامه: حاضر و قامت تلبس و طلعت
زين بصلها: الخمار قصير طويله 
فرح: يا زين يلا والله طويل اهوه 
زين: قولت الخمار يطول يلا 
فرح نفخت و راحت طولته 
زين: ايوا كده حلو يلا و مسك ايدها و نزلو 
سلمو عليهم و مشو و شويه و كان وصلو قدام قصر زين و زين خدها و دخلو سلمو علي الداده و طلعو اوضتهم 
فرح: زين هنزل الكليه بكره 
زين بتنهيده: ماشي ي حبيبتي المهم تعالي ارتاحي عبال ما الاكل يجهز اكيد تعبتي من الطريق 
فرح: حاضر هغير بس و اجي 
دخلت تغير و طلعت زين كان مغمض عينيه نامت جنبه و فردت ايده و نامت عليها
فرح: مالك يازينو 
زين ضمها ليه: مليش يا نور عيني 
الباب خبط كانت الداده مطلعالهم الاكل قعدو كلو و نامو علي طول 
الصبح فرح قامت قبله و قعدت تتقلب 
زين بنوم: اثبتي يا بت خليني انام 
فرح: يا زين قوم هتاخر علي الجامعه 
زين اتعدل: متحمسه انتي اوي مكنتش بتصحي دلوقتي 
فرح بحماس: جدا جدا 
زين: طيب يلا 
فرح نطت بسرعه و جريت 
زين بزعيق: فرح اطلعي حالا 
فرح: فيه ايه يا زين هاخد دش و اطلع
زين بزعيق: قولت اطلعي 
فرح طلعت بخوف: نعم 
زين مسك ايديها: انتي بتنطي من علي السرير و نسيتي انك حامل و الدكتوره قالت بلاش حركه كتير ايه شغل الاطفال بتاعك ده
فرح بدموع:انا مخدتش بالي والله
زين:مخدتيش بالك ايه و زفت ايه انتي مهمله سابها و طلع من الاوضه راح اوضه تانيه 
فرح عيونها دمعت و دخلت الحمام قعدت تعيط 
طلعت لقت زين واقف قدام المرايا بيسرح مبصتلوش و دخلت تلبس خلصت و طلعت تستناه 
زين بصلها في المرايا: الفستان ضيق ادخلي غيريه و الخمار يطول اظن مش هقول كده كل شويه 
فرح قامت من غير كلام غيرت الفستان و طلعت 
زين بحده: يلا افطري و خدي علاجك علشان نمشي 
خلصو فطار و مشو وصل عند جامعتها قبل ما تنزل مسك ايديها 
زين: متمشيش من هنا غير لما اجيلك هتطلعي امتا
فرح من غير ما تبصله: 3 
زين: تمام ملكيش تعامل مع اي شاب حتي لو دكتور سمعتي انزلي يلا 
فرح نزلت من غير ولا كلمه و دخلت صحابها قابلوها جريو حضنوها و بعد السلامات دخلو 
خرجت لقت واحد زميلها بينادي عليها بيديها المحاضرات 
زين كان في اجتماع وصلته رساله علي التليفون فتحها و بعدين ساب الاجتماع و مشي بغضب راح الكليه 
وصل عند الكليه لقاها واقفه مستنياه 
زين بحده: اركبي 
وصلو و طلعو فوق اول ما دخلت زين شدها من شعرها جامد و اتكلم بغضب اعمي و زعيق: انتي ايه وقفك مع شاب في الكليه انا مش مأكد عليكي متقفيش مع الدكاتره نفسهم 
فرح بخوف و فزع من صوته: والله هو هو كان بيديني المحاضرات والله مش اكتر  
زين بغضب: مفيش زفت كليه تاني سمعتي 
فرح بعياط: يعني ايه مفيش كليه حرام عليك 
زين بحده: اللي سمعتيه اخر كلام عندي و سابها و طلع 
فرح قعدت علي الارض تعيط لحد باليل هو جه لقاها قاعده و ضمه رجليه مكلمهاش الباب خبط و زين فتح اخد الاكل 
زين بحده: تعالي كلي عشان علاجك 
مردتش عليه ولا بصتله راح عندنا و وقفها: انا قولت تعالي كلي يا مدام 
فرح بزعيق و عياط: مش واكله ولا واخده علاج سييني انشاءالله امو*ت ملكش دعوه بيا مستقبلي ضاع كده 
زين خد نفس و شالها حطها علي السرير و قعد قدامها و اتكلم بهدوء: انا مش قولتلك متقفيش مع ولاد صح ولا غلط مش بتسمعي كلامي و بترجعي تزعلي لما بزعقلك 
فرح بعياط: والله كان بيديني المحاضرات و اداهالي اصلا و مشيت موقفتش دقيقه 
زين بيحاول يهدا: و مين عرفه انك عايزه المحاضرات اصلا 
فرح: سمعني بتكلم مع صحابي والله هو ده كل الي حصل اقسم بالله 
زين: تمام يا فرح
فرح: بس ثواني انت ايه عرفك انت مراقبني يا زين 
زين طلع تليفونه وراها صور ليها و هي واقفه مع الولد 
فرح: هو ايه ده مين ده 
زين: مش عارف بس هشوف الموضوع ده تعالي كلي يلا 
فرح: مش عايزه و لسه زعلانه منك اصلا فاسكت 
زين بغمزه: ما انا اصالحك يا جميل 
و نسكت علشان عيييب 
 جه الليل 
فرح: زين انا عاوزه اكل فسيخ 
زين بقر"ف: ايه القر*ف ده و بعدين فسيخ ايه اللي باليل 
فرح: بتوحم يا حبيبي عايزه فسيخ 
زين: اما نرجع البلد 
فرح باعتراض: لا دلوقت 
زين قام و سابها... 
عدت امتحانات فرح و رجعو البلد تاني
ريم جريت حضنت فرح: وحشتيني قوي قوي في حاجات كتير عايزه احكيهالك 
فرح: و انتي كمان والله و في عندي حاجات برضو احكيها بس نرتاحو انزلك يا معلم 
ريم بضحك: حلو قوي 
و بعد السلامات بقا طلعو فوق 
فرح اترمت علي السرير: ياني تعبت مش قادره والله 
زين: والله ولا انا عايز انام تعالي نغير و ننام قبل ما يخبطو 
فرح بضحك: حاضر 
و غيرو و زين حضنها و نامو 
جه الليل فرح قامت و قعدت تهزه  
زين: عايزه ايه يا بت سبيني انام 
فرح:احنا بقالنا كتير نايمين قوم ننزلو 
زين: ننزلو الصبح 
فرح: زين انا جعانه مش هتنزل سيبني انزل اكل انا 
زين بصلها و قام دخل الحمام 
خلصو و نزلو اخواته حضنوه 
زين: حمدلله علي السلامه يا حبايبي
اخوه حمزه: الله يسلمك ياخوي اذيك يا مرت اخوي 
فرح ابتسمت: الحمدلله 
اخوه التاني مالك: تعالي بره في كلام عايزك فيه.
زين بصلها: روحي اوضة ريم 
فرح: حاضر وراحت خبطت و دخلت 
ريم: تعالي نامي جنبي هنا بقا خليني اقولك 
فرح نامت جنبها: هاا ي ستي قولي
ريم حكتلها اللي حصل  
فرح بقلق: ريم انتي متاكده من مصطفي ده اصل بصراحه امه و اخته قاطعتها ريم: والله هو كويس و انا بحبه و هو قال لما زين يرجع هيطلب ايدي 
فرح بسعاده:ماشي ي حبيبي ربنا يفرحك يارب 
ريم: يلا احكيلي 
فرح حكتلها اللي حصل معاها 
فرح: بت انا شامه ريحة فسيخ 
ريم: هي فين دي والله نفسي فيه 
فرح: اخوكي قالي لما نرجع هيخليني اكله هنا بصي هرن عليه ييجي و اقوله 
فرح رنت عليه و هو راح ليها قربت منه و حاوطت رقبته 
فرح بدلع: بقولك يا زيزو 
زين: نعم يا قلبه و بعدين خد باله ان ريم قاعده احم في اي
فرح: عايزه فسيخ 
زين: برضو 
ريم: ياخوي دي بتتوحم لازم تاكله 
زين: تمام هجيب بس تاكلوه في الجنينه بره 
فرح و ريم بفرحه: اشطااا يلا بسرعه 
زين طلب ليهم فسيخ و خدوه و طلعو الجنينه 
حمزه بقر"ف: ايه الريحه دي مين جاب فسيخ 
زين: انا يا حبيب اخوك 
حمزه: انت ازاي انت مبتكلوش و محدش فينا بياكله 
زين: مراتي و اختك 
حمزه: اه قولتلي 
و قعدو يتكلمو و فرح و ريم نازلين علي الفسيخ 
زين راح عندهم و بص بقرف عليهم: فرح كفايه كده غلط عليكي 
فرح وهي ماسكه الفسيخ: اخر واحده بس 
زين بزعيق: قوومووو 
الاتنين اتخضو و سابو الاكل و جريو 
فرح طلعت من الحمام بتبص في المرايا لقت وشها منفوخ 
فرح بصدمه: ايه ده انا وشي عمل كده ليه انا نفخت ليه قعدت تعيط (جماعه احنا ك نسوان اساسا نكديين جدا) 
زين كان داخل لقاها بتعيط جري عليها : في ايه 
رفعت وشها و هو بصلها شويه و قعد يضحك علي شكلها 
زين بضحك: مش قادر مش قادر 
فرح عيطت: زين وشي منفوخ صح منفوخ اوي 
زين قرب منها و قال بجديه: قولتلك متكليش كتير يا فرح مش بتسمعي الكلام 
فرح بدموع: كان كان نفسى فيه يا زين اعمل ايه يعني 
زين حضنها: طيب اطلبلك الدكتوره 
فرح: لا هنام 
زين خدها في حضنه و نامو 
تاني يوم زين فاق قبلها و مرضاش يصحيها نزل و سابها نايمه 
جدته بحده: زين تعالي عايزاك 
زين راحلها و قعد ف قالت: هي مرتك منزلتش معاك ليه 
زين:تعبانه والله و سبتها تنام 
جدته: انت مدلع مرتك قوي و انا ميعجبنيش الحال ده 
زين خد نفس: ستي لو سمحتي دي مراتي انا و هي حامل و في الشهور الاولي 
جدته بحده: كلنا كنا حوامل مرتك تنزل كل يوم زييها زي نسوان عمامك سامع هي علي رجليه نقش الحنه 
زين: تمام و قام مش قدمها و طلع بره بغضب
فرح صحت بتعب ملقتش زين جنبها: هو راح فين رنت عليه مردش قامت لبست و نزلت سالت كله محدش عارف جه الليل و هو مجاش و امه و فرح و ريم مستنينه بره
حمزه دخل: مالكم قاعدين هنا ليه 
سميحه: اخوك مرجعش و مرته قلقانه شوفو اكده 
حمزه: حاضر و رن عليه كتير مردش برضو 
شويه و لقوه جاي فرح جريت عليه: انت كنت فين انا رنيت عليك كتير 
زين: كنت في الشغل و التليفون صامت والله 
سميحه: خد مرتك و اطلع و لينا كلام الصبح 
زين خدها و طلع 
فرح بغضب: انت كنت فين يا استاذ مش سائل في الكلب*ه اللي متجوزها لا و كمان مبترودش 
زين بحده: قولتلك مسمعتش ايه مبتفهميش 
فرح: مبفهمش تمام و سابته و دخلت الحمام 
طلعت و راحت نامت علي الكنبه و هو خلص و شالها و نام علي السرير 
زين: بلاش شغل عيال احنا متخانقين بس متنميش بعيد عني سامعه و دي اخر مره هقولهالك الباب خبط 
مصطفي: احم زين معلش انا عايزك
زين: مينفعش بكره يا مصطفي 
مصطفي: لو سمحت يا زين 
زين قام لبس و نزل معاه قعدو في الجنيه 
مصطفي: بص يا زين بصراحه انا بحب ريم و سكت شويه و قال: و عايز اتجوزها 
زين: و ريم رأيها ايه 
مصطفي: ابقي اسألها 
زين حضنه: انا مش هلاقي زيك يا مصطفي والله و انا هسألها و هقولك
مصطفي بفرحه: ماشي يا حبيبي اطلع نام معلش قلقت نومك 
زين بضحك: لا و انت الصادق كنت هتخانق لسه 
ضحكو الاتنين و طلعو زين خد فرح في حضنه و نام
الصبح قامو و نزلو 
زين: ريم مصطفي طالب يدك رأيك ايه 
جدته: انت هتاخد رايها معندناش بنات تقول رايها و مصطفي ابننا و موافقين 
ردت فرح: معلش يا تيتا بس هي اللي هتتجوز مش حضرتك ف الرأي رايها هيا 
جدته بحده : و انت لما جوزوكي واد ولدي كانو خدي رايك جوزوكي علشان خايفين علي رجالتهم البنات ملهمش راي يا مرت الكبير
فرح بصت ل زين بدموع و طلعت 
زين بصلها بغضب: تعرفي لولا انك جدتي كنت هتصرف تصرف تاني مع اللي يقول الكلمتين دول و يقهر مرتي و هي معاها حق الراي رأي ريم و لو موافقتش براحتها و سابها و طلع لقاها قاعده شارده
زين باس ايديها: حقك علي قلبي 
فرح بابتسامه: انا مش زعلانه و علي فكره ريم بتحبه و موافقه بس كلام جدتك عصبني 
زين: عارف كده و اسف يا عيوني 
فرح: ولا يهمك 
زين: طاب يلا ننزلو بقا نشوفو الموضوع ده 
خدها و نزلو كانو كلهم متجمعين 
زين: هااا يا ريم 
ريم بكسوف: الراي رأيك ياخوي
زين بص علي مصطفي و ضحك: و انا موافق 
مصطفي قام حضنه: الفرح امتا بقا 
زين بضحك: الفرح مره واحده لا الخميس الجاي الشبكه كلهم زرغطو 
يوم الشبكه  عملوها في جنينة البيت  و كانو فرحانين و رقصو كلهم و هيصو و  
عدي 3 شهور  و جه وقت ما يعرفو نوع الجنين 
زين: يلا يا حبيبتي هنتاخر 
فرح: حاضر يا حبيبي حاضر اهدي مستعجل ليه كده 
زين: خلصتي استني شعرك باين و وقف يظبطلها الخمار 
فرح بصتله بحب و ابتسمت
زين: مالك بتبصي كده ليه 
فرح: بحبك 
زين حضنها: والله اول مره تقوليها يا مفتريه 
فرح ضحكت و هو قال: يالهوي يلا كده مش هنروح 
نزلو راحو للدكتوره 
الدكتوره كشفت عليها: ولدين ان شاءلله 
الاتنين بصو لبعض بصدمه: ولدين 
الدكتوره: ضحكت علي شكلهم الف مبروك 
فرح بسعاده: الله يبارك فيكي ي دكتوره
طلعو من عند الدكتوره و روحو علي البيت 
سميحه: الدكتور قالكم ايه يا ولدي 
زين قرب من امه و باس ايديها : ولدين يا حجه ان شاءلله 
ريم زرغطت و حضنتهم: مليون مبروووك ياخوي 
بت عمته جات: خير ان شاءلله بتزرغطي ليه يا ريم 
ريم حبت تكيدها: مرت اخوي حامل في ولدين 
بت عمته بصدمه: ايي بقا دي تجيب ولدين هه و سابتهم و مشت 
فرح بصت ل زين حطت ايديها علي بطنها و قالت بخوف: ربنا يستر 
زين ابتسملها: متقلقيش 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
عدت الشهور و فرح بقت في التاسع 
وقفت قدام المرايه: زين انا بقيت وحشه صح 
زين حضنها: مين يقدر يقول كده دا انتي قمر والله 
فرح ابتسمتله: انت رايح فين 
زين: هنزل القاهره يوم بس و هاجي والله 
فرح بدموع: انا خايفه اولد و انت مش هنا بقيت بتسبني كتير علي فكره ابعد و زقته
زين: روح قلبي ده شغلي 
فرح: تمام يا زين روح 
زين باس ايديها: متزعليش مني يا قلب زين يلا تعالي ننزل و تنامي مع ريم يا فرح والله لو نمتي لوحدك لاطين عيشتك سامعه
فرح: ماشي و نزلو و زين مشي 
ريم: مالك يا بت انت شكلك تعبان ليه كده 
فرح بضحك: تفتكري هولد الليله 
ريم ضحكت: جايز
فرح: تعالي ندخلو جوه بت عمتك جات هي ملهاش راجل دي ولا ايه 
ريم ضحكت جامد: لا و دخلو جوه 
جه الليل و كل واحد دخل ينام 
باليل فرح بتعب: ريم قومي ريييم ااه 
ريم بخضه: في ايه 
فرح: ااه بولد بولد 
ريم جريت قومت امها و الدار كلها قامت علي صوت فرح 
فرح بعياط و الم: انا عايزه جوزي رنيلي عليه ااااه 
ريم رنت عليه بسرعه: زين فرح بتولد 
زين بخضه: اييييه طيب اديني حمزه بسرعه 
زين: حمزه خدها علي المستشفي بسرعه و انا هاجي بس بسرعه يا حمزه الله يخليك 
حمزه: حاضر و قفل معاه و شالها و نزلو كلهم علي المستشفي و دخلت العمليات. 
زين جه و نزل يجري عليهم 
زةجين: طلعت ولا لسه
ريم: لسه 
طلعت الممرضه ادتهم الولدين واحد ل ريم و التاني ل زين
زين بلهفه: طيب و فرح 
الممرضه: كويسه جدا و هتطلع دلوقتي اوضه عاديه
زين اول ما شافهم دمع و كبر في ودنهم 
نقلو فرح اوضه عاديه و كلهم دخلو و زين قعد جنبها 
فرح بهلوسه: لو مت اوعك تتجوز بت عمتك العقربه يا زين 
زين: يخرب عقلك ي شيخه 
ريم ضحكت: والله مراتك دي مجنونه  
فرح بدأت تفوق: اااه 
زين: حمدلله علي سلامتك يا ام العيال 
فرح: عيالي فين متتكلمش معايا لو سمحت 
زين جابلها الولدين: هاا هنسمي ايه 
فرح: يزن و ياسين 
زين ابتسم ليها: حلوين زي امهم 
فرح عملت نفسها زعلانه زين ميل عليها و همسلها: زعلانه اصالحك في بيتنا و غمزلها
فرح طلعت من المستشفي و روحت البيت زين حطها علي السرير براحه 
سميحه: انزل نام تحت يا ولدي انا و ريم هنام هنا علشان نغير ليها هدومها و نوكلها 
زين: لا ي حبيبتي انزلي انتي انا معاها  
سميحه:مش هتعرف يا ولدي 
زين: والله هعرف 
سميحه: طيب ريم هتطلعلها الوكل و نزلو 
زين قرب منها: حمدلله علي سلامة القمر بتاعي
فرح بصت الناحيه التانيه
زين شالها: غيري و تعالي نتصالحو 
دخلها الحمام و غيرت و شالها نيمها علي السرير براحه و دخل هو كمان غير طلع لقي ريم قاعده توكلها 
زين: هاتي يا حبيبتي و انا هوكلها انزلي نامي زمانك تعبتي 
ريم: لا ياخوي نام انت و لسه بتكمل الولد عيط 
ريم: طيب تعالي و انا هاخد ياسين اسكته 
زين وكلها و ريم سكتت الولد و نزلت و هما نامو 
تاني يوم الباب خبط و زين قام فتح بالراحه
ريم: اهل مرتك تحت عايزين يشوفوها 
زين: طيب هصحيها و ربع ساعه و خليهم يطلعو 
زين راح صحاها و غسلها وشها و عدلها 
اهلها طلعو امها حضنتها و ابوها و شالو الولاد 
مامت فرح:مشاء الله علي الجمال 
فضلو معاها لاخر اليوم.. 
جه يوم السبوع الصبح 
زين: صلاح ادب*ح العجول يلا 
فرح ندهت عليه من البلكونه و مخدتش بالها انها بشعرها 
زين بصلها و هي دخلت تجري طلعلها فوق 
زين: عارفه انا مش هنكد عليكي دلوقت بسبب اللي عملتيه بس هحاسبك بعدين 
فرح: حبيبي والله مخدت بالي 
زين بحده: عاوزه ايه انجزي 
فرح بزعل: مش عايزه يا زين 
زين: يكون احسن و نزل و سابها 
ريم طلعتلها لبسو الولاد و هي لبست و نزلو كان الليل جه و السبوع بدأ 
فضلو يغنو و الناس تدي فرح هدايا
حمزه اداها انسيال و قال بابتسامه: مبروك يا مرت اخوي يتربو في عزكم حبايب عمهم 
فرح بابتسامه: الله يا حمزه جميل عقبال ما اجيب ل مراتك يارب 
حمزه ابتسملها: ربناا يخليكي يارب 
زين جه و طلع سلسله دهب مكتوب عليها يزن و ياسين
فرح بصتله بسعاده: الله تعيش و تجيبلي يا حبيبي 
زين اداها السلسله: هلبسهالك فوق بقا و غمز و امه و ريم ضحكو و هو طلع بره
السبوع خلص و هما خدو الولاد و طلعو 
فرح: ااه تعبت مش قادره بالله مش قادره و جعانه 
زين: انتي مكلتيش اكيد عارفك والله مهمله هنزل اجيب تكوني غيرتي انتي و الولاد و نزل 
فرح قامت غيرت هدومها و لبست بجامه و غيرت للولدين و حطتهم في سرايرهم كان زين جه 
زين: يلا تعالي 
فرح راحت قعدت جنبه و كلو
زين: اه كان بينا حساب بقا انك طلعتي بشعرك 
فرح باستعطاف: زين والله مخدت بالي و اخر مره والله والله اخر مره 
زين:تؤ تتعاقبي عقاب بسيط كده علشان تفتكري 
فرح:طاب الصبح بس خلينا ننام دلوقت تعباانه 
زين:امم ماشي و شالها حطها عالي السرير وخدها في حضنه و نامو شويه و يزن عيط زين قام علي عياطه بص علي فرح لقاها رايحه في النوم قام شاله لحد ما نام و حاطه في سريره و نام هو كمان 
الصبح 
زين: فرح قومي حضري هدومي علشان امشي 
فرح بنوم: بالله حضرهم انت مش قادره 
زين بزعيق: فرح قووومي 
فرح قامت نطت من علي السرير و حضرت لبسه و هو لبس و باس رأسها و مشي و هي كملت نوم 
عدي أسبوعين و فرح نزلت تحت و كانت بتقعد معاهم لحد ما زين ييجي عشان يساعدوها 
زين: بما انكم كلكم متجمعين كده انا قررت اننا نخطب ل حمزه رضوي بت مسعود 
حمزه بصدمه: كيف يعني ياخوي انا مبحبهاش 
زين: هتحبها بعدين يا حمزه 
حمزه بزعيق: علي جثتي لو اتجوزتها سامع
زين قرب منه و ضرب'ه بالقلم: بتعلي صوتك عليا وبتقف قدامي ايه رايك بقا هتتجوزها غصب عنك
حمزه بصله مشي بغضب من قدامه 
سميحه: تعالي يا زين جوه و قامت و هو راح وراها 
سميحه بلوم: بتض'رب اخوك قدامنا منظره ايه بقا لما يرجع هو مش عيل صغير يا ولدي هو غلط لما علي صوته بس مكنش يصح 
زين بندم: والله ياما مقصدتش حاجه حمزه و مالك عيالي انا مربيهم بس ميقفش قصادي انا كلمتي بتمشي علي الكبير و الصغير في البلد 
سميحه قاطعته: عارفه ياولدي و لما ييجي هخليه بتأسفلك بس انت كمان راضيه 
زين انتهد: حاضر ياما هطلع اشوف العيال 
طلع و فرح طلعت وراه لقته قاعد علي الكنبه و حاطط ايده علي دماغه نيمت الولاد و راحته حضنته
فرح: حبيبي مكنش ينفع كده 
زين: عارف بس هو غلطان و البت كويسه و حلوه 
فرح بغيره و بعدت عنه: و حضرتك شوفتها فين بقا ان شااء الله 
زين ضحك بغلب و شدها تاني: تعالي بس والله ما يملي عيني غيرك يا ام العيال 
فرح ضحكت: امم بحسب يلا قوم بس خد دش و تعالي 
زين: ماشي طلعي هدوم يلا 
تحت سميحه قاعده مستنيه حمزه لقته داخل 
سميحه: حمزه تعالي 
حمزه راحلها: نعم ياما 
سميحه: ينفع اللي حصل ده 
حمزه: ياما انا مش عيل صغير تجوزوني غصب عني
سميحه: انت شوفتها والله غلبانه و هتحبها قوي قوي والله اخوك مبيخترش غير الحاجات الحلوه اسمع مني 
حمزه بتنهيده: ماشي ياما 
سميحه بحنان: قوم بقا راضي اخوك مكنش ينفع تقف قصاده اكده ده هو اللي مربيك 
حمزه: ماشي ياما طالعله 
و طلع خبط عليه زين فتحله و بص بعيد
حمزه: اسف ياخوي و انا موافق و اللي تأمر بيه و لسه هينزل زين شده حضنه 
زين: انت ابني يا حمزه انت و مالك عيالي 
و كمل و انا كمان اسف اني مديت ايدي عليك 
حمزه بابتسامه: ولا يهمك ياخوي انت ابويا هنزل انام بقا 
زين بابتسامه: ماشي 
حمزه نزل و زين قفل الباب... 
 عدي أسبوعين و جه فرح حمزه 
عند فرح و زين 
فرح باسته من خده: صباح الخير يا زينو 
زين بنوم: هنام و اقوم اصبح عليكي يا قلب زين
فرح: طيب هاخد يزن و انزل تحت و انتي اصحي براحتك و هات ياسين علشان انت عارف زمان ريم طالعه 
زين: لا متنزليش 
فرح: ستك هتضربني تحت علي فكره و الناس هتبدأ تيجي انت ناسي النهارده الحنه
زين ضحك: طيب انزلي يا روحي و انا هلبس و اجي
فرح خدت يزن و نزلت تحت لقت ريم مشغله اغاني 
ريم: بقولك يا مرت اخوي هنعمل ايه في الحنه اكده 
فرح: هنهيص شويه متقلقيش 
جدة زين من وراهم بزعيق: واقفين تتحدتو روحو علي شغلكم 
زين نزل و فطرو و اشتغل الرقص بره عند الرجاله 
باليل زين بيلبس و فرح لبست زين قرب منها 
زين: لو رقصتي هتنامي النهارده مع ريم تحت و غير عقابك برضو 
فرح حاوطت رقبته: تقدر تنام بعيد عني يا زين 
زين: المرادي هقدر يا قلب زين و اديني قولتلك اهوه علشان مترجعيش تزعلي انا كلامي جد
فرح: ماشي يلا ننزلو بس خد يزن يلا 
نزلو زين طلع بره و فرح دخلت للحريم 
البنات قعدت ترقص و في واحده شدت فرح ترقص و فرح رقصت 
بره عند الرجاله زين كان بيرقص مع اخوته و كانو فرحانين
اليوم خلص و كله كان فرحان و زين طلع فوق و فرح طلعت بعده 
زين: تاخدي نفسك مع غير كلام و تنزلي ل ريم تحت تنامي معاها 
فرح بتوتر: ليه يا حبيبي
زين: انتي سمعتي انا قولت ايه 
فرح:والله هما اللي شدوني و 
قاطعها زين: ششش انزلي 
فرح نزلت و خبطت علي ريم 
فرح: احم عاوزه انام هنا معلش 
ريم بضحك: فيه ايه انطردتو ولا ايه انتي و عيالك 
فرح: من غير استظراف بجد طردنا علشان رقصت 
ريم: طيب تعالي هاتي يزن و نامي
فرح فضلت تتقلب مش جايلها نوم قامت طلعت فوق لقته واقف في البلكونه و بيشرب سجاير 
زين من غير ما يبصلها: عاوزه ايه 
فرح: عايزه انام 
زين: هو حد حاشك ما تنامي 
فرح: في حضنك زي كل يوم 
زين: لا انزلي علشان مش هتنامي هنا 
فرح:  يا زين والله هما شدوني 
زين ببرود: والله لو قولتي اعذار من هنا ل بكره مش هتنامي هنا برضو 
فرح بصتله و سابته و نزلت 
الصبح زين قام و راح خبط علي اوضة ريم و دخل لقي ريم صاحيه و قاعده ب ياسين و فرح نايمه هي و يزن 
زين راح عند فرح و بيصحيها 
زين: فرح قومي الوقت اتاخر 
فرح قامت بصتله و خدت عيالها و طلعت فوق 
ريم بصتله و ضحكت: بصراحه معاها حق مكنش يصح تنزل تنام هنا هي و عيالها و بعدين كنا ليلة فرح مكنتش تنكد عليها كده 
زين بغضب: و هي مكنتش ترقص علشان محظرها مبتسمعش الكلام عنيده و طلع متعصب 
فوق فرح حطت العيال علي السرير و دخلت الحمام لبست و نزلت 
المزمار اشتغل و الرجاله بترقص بره و كذلك الحريم برضو 
المغرب كله طلع يلبس 
زين: كويتي الهدوم 
فرح حطت الهدوم قدامه 
زين شدها عليه: بكلمك تردي  
فرح: الهدوم اهيه انا داخله البس و سابته و مشت 
زين خلص و استناها علشان ينزلو سوا بصلها: امسحي اللي في وشك علشان ننزل 
فرح بنعد: كله حاطط 
زين مسك منديل: و احنا مش زي حد ايوا كده احلي يلا 
بصتله بغيظ و نزلو 
الفرح اشتغل و البلد كلها كانت فرحانه 
زين بيرقص و بيبص بعيد لقي.. 
زين نزل جري 
 زين بيرقص و بيبص بعيد لقي واحد واقف وموجه مسد'س ناحية فرح 
زين نزل جري و امر رجالته يمسكوه و محدش خد باله من حاجه 
الفرح خلص و زين خد حمزه و اتكلمو  
زين: يلا يا حمزه خد مرتك و اطلع 
حمزه: حاضر و شالها و طلع فوق حطها علي السرير 
عند زين 
فرح واقفه قدام المرايا زين حضنها من ضهرها 
فرح بصتله في المرايا و فكت ايده و راحت علي السرير 
زين برفعة حاجب: والله هنفضلو زعلانين كده كتير يعني 
فرح اداته ضهرها و مردتش عليه و هو نفخ
عند حمزه كشف وشها لقاها حلوه 
حمزه: احم قومي غيري و تعالي 
رضوي: حاضر 
قامت غيرت لبست قميص و وقفت تفرك في ايديها
حمزه قرب منها و شالها و نسكت علشان عيب 
شويه و اشتغل ضر'ب الن'ار 
عند زين
فرح اول ما سمعت ضرب النار نطت حضنته 
زين: والله مش كنا متخاصمين 
فرح: هما بيضربو نار ليه يخربيتهم
زين ضحك و ضمها ليه و غمزلها: تعالي اقولك بيضربو ليه 
فرح زقته: ابعد يا قلي'ل الاد'ب انا فهماك 
زين ضحك جامد: و طلاما فهماني بتسأالي ليه يا سوسه انتي 😂😂😂
فرح ضحكت و شالت يزن علشان عيط و فضلت قاعده بيه لوقت لحد الفجر و بعدين نامت
الصبح قامو علي خبط جامد علي الباب 
زين فتح لقي عمته: انتي بتخبطي كده ليه مش في بني ادمين نايمين يا عمتي
عمته: مرتك فين ستك قاعده تحت وشها مقلوب 
زين باستغراب: ليه 
عمته: علشان مرتك المفروض تعمل الفطور و تطلعه للعرسان قومها يلا بسرعه
زين حاول يتحكم في غضبه: تمام عشر دقايق و تكون تحت و قفل و راح عندها 
فرح: خلاص يا زين هنزل و اطلع مش هتاخر 
زين : معلش يا حياتي 
فرح ابتسمت و قامت نزلت لقت جدته قاعده: لسه فاكره تقومي الساعه بقت 7 و جنابك نايمه 
فرح من تحت درسها: انا سهرانه ب ابني طول الليل و لسه نايمه من شويه هروح هحضر الفطار و اطلعه و سابتها ومشت 
جدة زين: والله لازم اخليه يطلقك و يرميكي يا بومه
فرح سمعتها و مردتش عليها راحت حضرت الفطار و طلعت خبطت 
حمزه بابتسامه: صباح الخير يا مرت اخوي
فرح: صباح الورد يا عريس الفطار اهوه هنزل انا علشان العيال 
حمزه: معلش تعبناكي 
فرح بابتسامه: مفيش تعب ولا حاجه تتهنو يارب و نزلت و حمزه قفل الباب و دخل 
حمزه: رضوي قومي كلي 
رضوي : حاضر 
قامت كلو و دخلو يلبسو علشان ينزلو
عند فرح دخلت الاوضه بتنفخ راحت نامت في حضن زين 
زين: حاجه حصلت 
فرح قلدتها و قالت: والله لاخليه يطلقك و يرميكي يا بومه انتي 
زين ضحك: معلش استحمليها و انا هاخدك و ننزل القاهره شويه 
فرح بسعاده: لا متهزرش 
زين بضحك: والله و لسه هيكمل ياسين عيط 
زين بغيظ: هي العيال دي مالها 
فرح ضحكت: هي مش مكتوب نوم اصلا قوم علشان ننزل 
خلصو و نزلو شويه و حمزه و رضوي نزلو 
جدة زين: بسم الله ماشاء الله ايه القمر ده تعالي في حضني اكده كيف القمر مش زي ناس و بصت علي نفس 
فرح بصت ل زين و سكتت 
كله جه يبارك ل حمزه و رضوي و اليوم خلص
 قبل ما زين يطلع ينام مصطفي نده عليه 
زين: خير يا مصطفي مالك 
مصطفي: احم زين احنا بقالنا كتير مخطوبين و اخوك خطب و اتجوز قبلي 
زين: مش دلوقت يا مصطفي هي لسه صغيره
مصطفي بزعيق خفيف: هو ايه اللي مش دلوقت و ريم مش صغيره
زين بحده:مصطفي اتكلم ب ادب و بلاها الجوازه دي و دهبك هيجيلك الصبح و سابه و طلع 
فتح الباب و رمي العبايه بتاعته 
فرح:مالك يا زين 
زين مليش يا حياتي عايز انام بس 
فرح:طيب يلا ننام 
زين:يلا و خدها في حضنه و نام 
عند مصطفي رن علي ريم تطلعله الجنينه 
ريم: في ايه يا مصطفي مالك مطلعي ليه
مصطفي حكالها كل اللي زين قاله 
ريم بدموع: انت هتسبني صح 
مصطفي سكت و مردش عليها و هي دخلت ل جوه جري و كانت بتعيط 
الصبح فرح قامت قبل زين و قعدت تبصله 
زين فتح عينه بكسل: بتبصيلي كده ليه يا بت 
فرح: امم بحبك 
زين: لا دا احنا نقوم نتعدل بقا و نشوف الرومانسيه دي 
فرح ضحكت: لا نام و انا هنزل تحت قبل ما يطلعو يكسرو الباب ولا حاجه 
زين بضحك: طيب يا حبيبتي انزلي و انا هخلص و انزل علشان ماشي 
فرح باسته و قامت: ماشي يا عيوني هدومك متحضره جوه و نزلت و زين قام 
فرح نزلت ملقتش حد: الحمدلله زمانها مخموده لسه اما اروح اقوم ريم 
خبطت علي ريم و دخلت 
فرح بخضه: فيه ايه يا بنتي عيونك حمرا كده ليه و بتعيطي ليه 
ريم حضنتها عيطت: زين قال ل مصطفي نلغي الجوازه دي 
فرح بصدمه: بتهزري ليه حصل ايه طيب 
ريم حكتلها اللي مصطفي قالهولها 
فرح: طيب اهدي انا هطلع اشوف في ايه و انزلك و بعدين زين استحاله يعمل كده متخفيش هطلع و اجي تكوني غسلتي وشك 
ريم: حاضر 
فرح طلعت لقت زين واقف قدام المرايا حضنته من ضهره 
فرح: حبيبي 
زين: نعم يا روحي 
فرح: انت قولت ل مصطفي بلاها الجوازه دي 
زين بصلها: اه قولت و الدهب هياخده النهارده 
فرح وقفت قدامه: زين متهزرش علي فكره ريم تحت مش مبطله عياط 
زين ببرود: متبطلش انا نازل رايح شغلي تعالي حضري الفطار يلا
فرح مسكت ايده: زين استن فهمني 
زين ببرود: لما ارجع و خد يزن و نزل و هي خدت ياسين و نزلت وراه
علي الفطار و كلهم حاضرين
زين ببرود: حضري الدهب يا ريم مصطفي هياخده و مفيش جواز 
كلهم اتصدمو و بصوله 
سميحه: فيه ايه ياولدي حصل ايه 
زين ببرود: ولا حاجه ياما
مصطفي بزعيق و عصبيه قام وقف: والله العظيم ريم ما هتكون لحد غيري حتي لو انت مش موافق يا زين 
زين قام وقف و قرب منه: و انا مش موافق و وريني هتتجوزها ازاي ولا ايه رايك يا ريم 
ريم بصتله بدموع و سكتت
حمزه: ياخوي اهدي و فهمنا في ايه
زين ببرود: مفيش حاجه 
مصطفي بعصبيه و زعيق: والله ريم ليا و محدش يقدر يقرب منها سامع هيا ليا و بس و مش هتتجوز غيري
زين بصله و ضحك بصوت عالي وكلهم استغربوه 
زين بضحك: الفرح الخميس الجاي يلا الحق جهز نفسك يا عريس 
مصطفي بصله بصدمه: انت قولت ايه 
زين: خليك مصدوم و هغير رأيي 
مصطفي مسك فيه: استني يا جدع والله منا مصدق وقعت قلبي منك لله منمتش طول الليل 
زين ضحك علي شكله و قرب من ريم و حضنها: انتي بنتي انا اللي مربيكي تفتكري اني هديكي لاي حد كده لازم ابقي عارف انه هيحافظ عليكي 
ريم حضنته: ربنا يخليك ليا ياخويا و ابويا و سندي 
زين: يلا همشي انا اتاخرت و باس راس امه و فرح و مشي
فرح طلعت وراه 
زين بصلها: مالك طالعه ورايا ليه 
فرح حضنته: متتاخرش 
زين بغمزه: ليه يا تري 
فرح ضربته في كتفه: يا بارد امشي 
زين ضحك و مشي 
الليل جه و زين اتاخر و بترن عليه تليفونه مقفول
فرح بقلق: استر يارب هيكون فين و لسه بتكمل لقت الباب بيتفتح و كان زين و هي جريت عليه 
فرح بدموع حضنته: انت كنت فين انا كنت علي اعصابي من ساعتها و تليفونك مقفول 
زين حضنها: والله التليفون فصل و كان عندي شغل كتير معلش يا حبيبي حقك علي قلبي 
فرح مسحت دموعها: طيب غير يلا عبال ما اجيب الاكل انا مكلتش 
زين بابتسامه: حاضر 
نزلت تجيب الاكل و هي طالعه سمعت صوت حمزه و رضوي بيتخانقو و كان صوتهم عالي 
فرح جابت الاكل و طلعت و قعدو ياكلو
فرح بتوتر: احم زين هو كنت عاوزه اقولك حاجه بس والله انا مقصدتش اسمع 
زين انتبه ليها: في ايه 
فرح: و انا نازله سمعت صوت حمزه و رضوي بيتخانقو و حمزه بيقولها والله كلمه كمان عليها لتكوني طالق والله مش قصدي اسمع هما صوتهم كان عالي 
زين انتهد: مش عارف فيه ايه نشوف الصبح سيبك منهم و قوليلي ايه الحلاوه دي 
فرح بكسوف: زين اسكت 
زين: اسكت ايه دا بوز الاخص الاتنين نايمين و شالها و هي ضحكت و نسكت علشان عيب 
الصبح ياسين عيط و زين قام شاله مكنش بيسكت برضو
زين راح جنب فرح: حبيبتي ياسين بيعيط و مش راضي يسكت شكله جعان
فرح بنوم: هات يا حبيبي و نام انت 
زين اداها الولد و نام و هي قعدت بيه لحد ما نام 
الصبح زين قام لبس و مرضاش يصحيها باس راسها و باس الولاد و نزل 
زين لقي ريم قاعده: ايه يا عروسه قاعده كده ليه 
ريم بابتسامه: مفيش حاجه هي فرح فين منزلتش 
زين: نايمه مرضتش اصحيها كانت سهرانه ب ياسين 
مالك اخوه من وراه:كانت سهرانه ب ياسين ولا مع ابو ياسين و غمزله 
زين: والله هضر'بك اخرس احسلك 
امه جات و هو باس راسها و فطرو و زين مشي 
رضوي قاعده قالبه وشها ل حمزه 
حمزه بصلها بقرف: انا ماشي ياما عايزه حاجه 
سميحه: سلامتك يا حبيب امك 
حمزه مشي و سميحه نادت علي رضوي 
رضوي: نعم يا حجه 
سميحه: انتي متعاركه مع جوزك 
رضوي بتوتر: لا
سميحه باستغراب: ماشي يا بتي 
رضوي: هيا فرح منزلتش ليه 
سميحه: زين قال نايمه علشان عيالها كانو صاحيين طول الليل 
رضوي: ماشي و قامت 
سميحه في سرها: يا تري وراكي ايه يا بت مسعود 
و طلعت ل فرح خبطت 
فرح قامت فتحت ب كسل: تعالي يا ماما معلش والله زين مقومنيش 
سميحه بحنان: عادي يا حبيبتي زين قال ان العيال سهروكي لو صحيتي هاتيهم يلا مبقتش اعرف اقعد من غيرهم تحت 
فرح بضحك: عيوني اغير هدومي بس و اجي استنيني ننزلو سوا بقا و قامت بسرعه دخلت الحمام 
خلصت و نزلو 
لقت جدة زين بتزعق جامد و رضوي واقفه ساكته 
جدة زين:.. 
جدة زين بزعيق: اهلا ب اللي لسه صاحيه نمسيتك حكلي انت قاعده فوق و سلفتك بتعمل لوحدها 
فرح: سلفتي بتعمل ايه هي ام صلاح مش عملت الفطار انا صاحيه ب ولادي طول الليل
جدة زين: انتي كمان بتقاوحي و بتردي عليا انا هتصل بجوزك ييجي يشوفلك حل 
فرح بزعيق: هو ايه اللي كل شويه تزعقيلي انا عملتلك ايه كل يوم تصحوني انا و جوزي هتكسرو الباب و اقول يا بت معلش انتي بتيجي عليا ليه علشان مش بتكلم انا بسكت احتراما ل جوزي و لحماتي و بس 
جدة زين:انتي قليلة الربايه و لازم ارن علي اهلك ييجو يربوكي 
فرح بزعيق: انا مش قليلة الادب و كله يلتزم حدوده بقا علشان مش هسكت لحد و خدت عيالها و طلعت 
جدة زين رنت عليه و هو جه و حكاتله كل حاجه 
زين طلع ل فرح و قال بحده: ايه اللي حصل تحت 
فرح بصتله: ستك زعقت فيا 
زين: اه و انتي عملتي ايه 
فرح بلعت ريقها بخوف: زعقت قصادها بس والله 
قاطعها زين: تنزلي تعتذري يلا 
فرح: اعتذر علي ايه لا مش هعتذر هي اللي غلطت فيا الاول 
زين بحده: انا قولت تنزلي تعتذري 
فرح بعند: و انا مش هعتذر يا زين 
زين: تمام لمي هدومك هتروحي بيت اهلك 
فرح بصتله بصدمه: ايي 
في الوقت ده الباب خبط و كانت امه 
سميحه: مرتك مغلطتش ياولدي والله الكلام كان قدامي 
زين بعصبيه: تنزل تعتذر ليها هو حلو كده لما تقولي مش عارف تحكم مراتك و تمشي كلمتك عليها 
فرح بدموع: والله منا نازله ولا معتذره منها انا مغلطتش فيها اصلا 
زين: قومي لمي هدومك هوصلك بيت اهلك 
سميحه: وه ياولدي اتجننت ولا ايه هتغضب مراتك وكمان مش غلطانه 
زين: ده اخر كلام عندي و سابهم و نزل 
فرح حضنت سميحه و عيطت: والله ي ماما مغلطتش فيها و الكلام كان قدامك 
سميحه بحنان: اهدي بس و هتتحل والله هاتي عيالك و تعالي معايا تحت
فرح: لا يا ماما انا همشي 
سميحه: والله ما تحصل يا هبله هيفرحو فيكي قومي بس
فرح نزلت و دخلت معاها الاوضه 
زين طلع باليل ملقهاش نزل لامه 
خبط و دخل 
زين: نمتي ياما 
سميحه: لا يا ولدي جاي مالك 
زين: هاخد العيال مش هعرفو ينيموكي طول الليل 
سميحه: لا سيبهم مع امهم 
زين: لا وخدهم و طلع 
سميحه بحنان: هو بيصالحك والله اطلعي معاه
فرح بحزن: حاضر يا ماما 
طلعت لقت يزن صاحي و زين منيمه علي بطنه دخلت غيرت هدومها و راحت خدت منه الولد نيمته 
زين شدها عليه: متبقيش تعندي معايا
فرح بعدت وشها عنه: لو سمحت سيبني عايزه انام 
زين بخبث: لا نتحاسبو بقا 
فرح بعياط: نتحاسبو علي ايه انت اكتر واحد عارف انها بتكرهني و بتتسلق ليا شوفت طريقتها مع رضوي و تقولها كيف القمر مش زي ناس 
زين ضحك علي طريقتها و مسح دموعها: متزعليش بس كلامها خلاني مش شايف قدامي والله 
فرح: يعني كنت هتغضبني و كانت هتفرح فيا و تجوزك بنت عمتك الحربايه 
زين: انا اقدر ابعد عنك يا قمر انت 
فرح: اه كنت هتبعد و قلدته يلا لمي هدومك هتروحي بيت اهلك 
زين ضحك عليها: خلاص بقا خلي قلبك ابيض و كمل بخبث و بعدين تعالي اقولك كلمه
فرح نفخت و هو قرب منها و نسكت علشان عيب  
الصبح 
فرح قامت الاول و دخلت الحمام خلصت و طلع لقت زين قاعد بيفرك في عنيه 
زين: صاحيه بدري ليه 
فرح: علشان انزل اخلص و اطلع احمي الولاد بقعد كتر 
زين: طيب حضري الهدوم انا عايز انزل
فرح:حاضر و دخلت و خلصو و نزلو 
سميحه: صباح الخير يا حبايبي 
زين قرب منها و باس ايديها و كذلك فرح 
قعدو مستنيين حمزه علشان يفطرو سمعو صوت زعيقهم 
زين: انا هطلع اشوف في ايه 
زين طلع خبط عليهم حمزه فتح و هو متعصب 
زين: البس و تعالي عايزك انجز 
حمزه: حاضر و زين نزل و هو قفل الباب 
حمزه لبس و نزل و قعدو في المكتب 
زين بحده: عايز افهم انت و مرتك كل يوم كده ليه 
حمزه انتهد بضيق: مفيش حاجه يا زين 
زين بحده: حمزه صوتك انت و مراتك ميطلعش بره الاوضه بتاعتكم علشان امك سمعت و انا هخلي فرح تكلم مراتك 
حمزه بسرعه: لا لا خلاص هكلمها انا 
زين استغربه: تمام يلا علشان نطلع نفطر و كل واحد يشوف مصالحه
طلعو فطرو و زين نده علي ريم 
زين: بصي انا عايزك تتكلمي مع مراتك اخوكي بهدوء و تشوفي سبب مشاكلها مع حمزه علشان قولتله مراتي تكلمها قال لا
ريم بتوتر: حاضر 
زين بشك: في ايه 
ريم: بصراحه هو المشكله بسبب مراتك 
زين باستغراب: مراتي انا و هي ايه دخلها 
ريم بتوتر: انا سمعتها امبارح و كانت بتزعق برضو باليل و تقوله هي مرات اخوك احسن مني في ايه علشان كله يعاملها حلو و تبقي مرت الكبير 
زين:... 
 زين: طيب يا ريم لما اجي و نشوف الموضوع ده و فرح متعرفش حاجه يا ريم 
ريم: حاضر و دخلت ل جوه لقت رضوي بتبص ل فرح 
ريم: فروحه مش قولتي هتطلعي تغسلي للولاد يلا
فرح: يلا تعالي معانا يا رضوي 
رضوي: لا انا هقعد اعمل كيكه 
فرح بابتسامه: ماشي لو خلصتي تعالي 
ريم في نفسها: دا احنا جيبنا حيه في وسطنا والله 
فرح: يا بت سرحتي في ايه يلا نطلع 
ريم انتبهت: يلا و خدو العيال و طلعو
خلصو و لقو رضوي بتخبط تديهم الكيكه و نزلت 
فرح: الله حلوه اوي شكلها شاطره 
و بعدين لسه بتاكل حست بتعب جامد 
فرح بالم: ريم بطني بتوجعني اوي 
ريم بقلق: مالك يا بت 
فرح بالم: ااه مش عارفه اتصلي ب زين كده 
ريم: حاضر و قامت بسرعه ترن علي زين 
بعد شويه زين جه
زين: مالك يا حبيبتي 
فرح بتعب و الم: ااه بطني يا زين بطني 
زين: اهدي اهدي هنروح المستشفي دلوقتي تعالي ساعديني يا ريم نلبسها 
و كمل بصوت عالي: حمزه جهز العربيه بسررعه
زين شالها و نزل بسرعه: ريم خليكي مع الولاد متسبهمش يا ريم سامعه و نزل 
بعد شويه وصلو المستشفي و شالها طلع بيها 
الدكتوره دخلت تكشف عليها و زين و حمزه و مصطفى وقفو بره 
شويه و طلعت 
زين بلهفه: مالها يا دكتوره 
الدكتوره باسف: هي واكله حاجه مسم'مه و احنا بنعملها غسيل معده 
زين بصدمه: مسم'مه طيب و هيا كويسه
الدكتوره: الحمدلله كويسه يا زين باشا و شويه و هتطلع عن اذنكم
حمزه: حمدلله علي سلامتها ياخوي الحمدلله انها جات علي قد اكده
زين: الحمدلله 
بعد شويه كانت فرح فاقت و بقت كويسه و زين دخلها 
زين باس ايديها: حمدالله على سلامتك يا حبيبت قلبي 
فرح بتعب: الله يسلمك يا حبيبي انا عايزه امشي 
زين: حاضر ي حبيبتي هروح انادي الدكتوره تشوفك و نمشي
الدكتوره كشفت عليها و قالت انها كويسه و زين شالها و مشو 
وصلو عند البيت و نزلو 
ريم جريت عليهم: حمدلله علي السلامه عامله ايه 
فرح: انا كويسه يا حبيبتي والله 
زين: انا هطلعها و طلعو زين نيمها علي السرير و غطاها و لسه هيطلع مسكت ايده
فرح: زين نام جنبي 
زين: عيوني الاتنين و خدها في حضنه 
زين: حبيبي هو انتي كلتي ايه بعد ما مشيت 
فرح بنوم: كيكه رضوي عملاها بس كانت جميله ملحقتش اخلص الطبق 
زين في نفسه: الحمدلله انك مخلصتيهوش
بعد شويه اتاكد انها نامت غطاها و نزل لقاهم كلهم قاعدين
زين: ريم و مصطفى تعالو عايزكم 
خدهم و راحو المكتب 
زين: ريم انتي كلتي من الكيكه بتاعت رضوي 
ريم: ايوا كلت منها هو ايه اللي حصل فهمني ياخوي 
زين: الدكتوره قالت انها واكله حاجه مسم'مه 
ريم بخضه: يالهوي 
مصطفى: زين انت شاكك في رضوي بص انا معاك تشك فيها بعد اللي ريم حكته بس معتقدش انها تقدر تعملها
زين: هنشوف يا مصطفى بس والله لو هيا ما هرحمها 
ريم: خير ان شاءلله اطلع بس ل فرح و انا هاخد العيال معايا النهارده
زين: ماشي ي حبيبتي تصبحو علي خير 
الاتنين: و انت من اهل الخير 
و طلعو كل واحد علي اوضته 
في اوضة حمزه 
حمزه مسكها من شعرها: وربي لو كان ليكي يد في اللي حصل ل مرت اخوي ما هرحمك الظاهر اننا جبنا حيه وسطينا
رضوي بالم: و انا هعمل فيها ايه يعني والله معملتش حاجه 
حمزه ساب شعرها: هنشوف يا بت مسعود هنشوف 
في اوضة زين 
زين: انا عمري ما شوفت واحده تعبانه و حلوه كده 
فرح بضحك: يا زين بقا 
زين قرب منها: قلب زين والله 
فرح: هما عيالي فين 
زين بغمزه: تحت وزعتهم عند ريم
فرح ضحكت بصوت عالي و هو قرب منها و نسكت علشان عيب
عدي اسبوعين جه يوم حنة ريم 
عند زين و فرح بيلبسو
زين: ابقي ارقصي هااه ابقي ارقصي علشان هنيمك بين مصطفي و ريم المرادي 
فرح بضحك: والله هما بيشدوني 
زين قرب منها: لو شدوكي قولي لا جوزي قايل مترقصيش سمعتي 
فرح: حاضر اه صح عندي ليك مفجأه 
زين: استر يارب خير قولي 
فرح: تؤ مش دلوقتي و يلا ننزل هنتاخر كده
زين: هي ريم خلصت 
فرح: طبعا هو انا اصلا كنت هطلع البس غير لما اطمن انها خلصت 
زين حضنها بحب: ربنا يخليكي ليا ي حبيبتي 
فرح: و يخليك لينا يارب ي حبيبي و يلا ننزل 
نزلو فرح راحت ل الحريم و قعدو يرقصو 
الحنه خلصت و طلعو فوق 
فرح بتعب: مش قادره 
زين: والله ولا انا بس تعالي هنا ايه المفجأه بقا 
فرح:.... 
 لت و قعدت و هو نايم 
فرح: احم بص 
زين: بصيت اخلصي يا بت 
فرح غمضت عنيها: انا حامل 
زين كان ساكت و متنيح ليها هي لما لقت مفيش صوت فتحت 
فرح: زين مالك انت زعلت 
زين: زعلت ايه و قام شالها و لف بيها دا انا مش قادر اوصفلك فرحتي والله انا فرحان اكتر من المره الاولي 
فرح بضحك: طيب نزلني 
زين نزلها: عرفتي امتا بقا 
فرح: الصبح و كنت ناويه اقولك وقتها بس لقيتك مشغول والله قولت اقولك باليل في هدوء 
زين مسك ايديها باسها: الف مليون مبروك يا نور عيني 
فرح: الله يبارك فيك ي حبيبي بقولك اقول للعيله ولا استني اما يخلص الفرح 
زين: لا استني يخلص و بعدها هنقول بس خلي بالك الا تقعي ولا تتخبطي بكره ولا حاجه 
فرح حضنته: حاضر 
ياسين عيط 
فرح بصت ل زين: قوم هاته والله مش قادره 
زين عمل نفسه نام 
فرح زقته: زييين قووووم 
زين بصلها و ضحك و قام جاب الولد و هي فضلت تطبطب عليه لحد ما نام 
الصبح 
زين قام من بدري علشان يشوف الاكل و يشرف علي كل حاجه فرح صحت ملقتوش لبست و نزلت لقاته واقف مع الرجاله لسه هتدخل لقت رضوي بتبص عليه و مبتسمه
فرح باستغراب و غيره: هي مالها دي بتبص ل جوزي كده ليه راحت عندها
فرح: مالك يا رضوي واقفه كده ليه 
رضوي بتوتر: مفيش حاجه قومت اشوف هنعمل ايه علشان الفرح 
فرح: لسه بدري يا رضوي اطلعي جنب جوزك
رضوي بابتسامه صفراء: تمام و طلعت 
فرح هي كمان طلعت لقت يزن صاحي بس ساكت راحت تلاعبه لقت زين بيفتح الباب 
زين: حبايبي صاحيين بدري ليه 
فرح: انا ملقتكش جنبي نزلت اشوفك 
زين: كنت واقف اشوف عملو ايه علشان ميكونش في غلط حطي بس يزن و اكويلي العبايه بس بسرعه 
فرح: حاضر و راحت تكوي و هو دخل الحمام  
زين خلص و طلع بيلبس فرح راحت وقفت قدامه 
فرح بغيره: بص انا عارفه انك هتقولي عادي بس بالنسبالي مش عادي الحكايه دي 
زين قرب منها: في ايه بس يا حبيبتي حكاية ايه 
فرح: من شويه نزلت ادور عليك لقيت رضوي واقفه تبص عليك و تبتسم ي زين 
زين باستغراب: ليه 
فرح: معرفش بس مش اول مره تعمل كده و انا اللي بعدي بمزاجي هي شكلها بتحبك 
زين بحده: فرح انتي بتقولي ايه بطلي جنان دي مرات اخويا 
فرح: لا مش جنان يا استاذ 
زين بغضب: انا نازل بدل ما اعمل حاجه هنندم عليها احنا الاتنين و سابها و نزل و هي بتاكل في نفسها 
خلصت و نزلت هي كمان لقت كله تحت راحت قعدت جمب حماتها لحد ما جه وقت الفرح و كله طلع يلبس 
زين واقف قدام المرايه و كل شويه يبص عليها و هي مش بتبصله خلص و استناها علشان ينزلو سوا 
الفرح خلص و مصطفي خد ريم وطلعو( بحكم انهم عيال عم عايشين في نفس البيت) 
في اوضة زين 
فرح واقفه بتمسح وشها و زين نايم علي السرير بيبص عليها 
خلصت و راحت نامت علي طرف السرير زين بص عليها وقرب منها حضنها من ضهرها و همس في ودنها: انا اسف 
فرح فكت ايده من عليها و مردتش عليه 
زين عدل وشها عنده: علي فكره انتي اللي بتعصبيني والله هو ايه مرات اخوك بتحبك اعقلي كلامك 
فرح بعصبيه: والله ده اللي احنا شايفينه
زين بتركيز في كلامها: انتو مين بالظبط 
فرح: انا و ماما و ريم 
زين انتهد: طيب عايزاني اعمل ايه و انا اعمله ولا تزعلي مني كده 
فرح: ملكش اي كلام مع البني ادمه دي نهائي
زين ابتسم علي غيريتها: ماشي ياستي بس متزعليش والله العيال هيطلعو عصبيين بسببك 
فرح: و انت اللي هادي 
زين قرب باسها: عند اعتراض
فرح ضحكت بكسوف: بس اسكت سيبني انام
زين حضنها: هتقومي علي صوت ضر'ب النا'ر دلوقتي 
فرح قامت: والله منا نايمه استن بقا مش كل مره اقوم مخضوضه
زين ضحك علي شكلها
في اوضة ريم و مصطفى 
مصطفى: يا بت الناس اتهدي بقا و بطلي عياط فرهدتيني 
ريم بعياط: مصطفى اسكت 
مصطفى انتهد: طيب انتي عاوزه ايه و انا اعمله
ريم: سيبني 
شويه و ضرب النار اشتغل 
مصطفى: ياريم قومي غيري علشان نتخمد
ريم بعصبيه و دموع: قولتلك اسكت و سيبني عايز تتخمد اتخمد انت 
مصطفى بحده: ريم انتي مالك و طريقتك بقت عامله كده ليه براحتك و سابها و نام و هي بصت عليه و انتهدت و قامت دخلت الحمام 
الصبح فرح قامت بدري عملت الفطار ل ريم و مصطفى و طلعت تصحي زين 
فرح: زين اصحي كده 
زين بنوم: انتي صاحيه بدري كده ليه 
فرح: حضرت الفطار ل ريم و مصطفى 
زين ابتسم: لسه بدري نص ساعه و خبطي و اديهم الفطار و دلوقت تعالي كده نامي و خدها في حضنه 
فرح: مش عايزه انام 
زين بصلها: عايزه ايه 
فرح: ولا حاجه نام انت و انا هنزل 
زين: ماشي يا حبيبتي 
فرح نزلت لقت سميحه قامت قرب منها و باست ايديها 
فرح: صباح الخير يا ست الكل 
سميحه بحب: صباح الورد والفل يا حبيبت قلبي 
فرح: انا حضرت الفطار ل ريم اطلعه ولا لسه بدري 
سميحه: و تعبه نفسك و قايمه بدري ليه بس كنتي سبيه و اي حد يحضره 
فرح: ايه ايه اي يعني يحضر فطار ريم بتاع الصباحيه و الله عيب 
سميحه بحب: ربنا يديكي الصحه و يخليكي ل عيالك يا حبيبتي 
فرح: و يخليكي لينا يا احلي ماما 
و قعدو يتكلمو بيبصو لقو رضوي نازله 
رضوي: صباح الخير يا جماعه 
فرح و سميحه: صباح النور 
رضوي: هي ستي صحت ولا لسه 
سميحه باستغراب: هتلاقيها صاحيه في اوضتها 
رضوي: ماشي و مشت و سابتهم 
فرح بقلق: ماما انا مش مرتاحلها 
سميحه: والله ولا انا يابتي قومي قومي طلعي الفطار يلا 
فرح: حاضر و راحت المطبخ جابت الفطار و طلعت ل ريم 
خبطت علي الباب ريم فتحت و كانت عنيها حمره 
فرح بخضه: في ايه 
ريم خدت منها الصنيه و حضنتها 
فرح: في ايه بس 
ريم بعياط: مفيش حاجه 
فرح: جوزك فين 
ريم: نايم 
فرح: طيب تعالي معايا الاوضه بتاعتي احكيلي مالك 
ريم: هاخد دش و اجيلك متنزليش استنيني في اوضتك
فرح: حاضر حاضر ادخلي يلا 
ريم دخلت و قفلت الباب و مصطفى كان صاحي و سمع كلامهم 
مصطفى: انا مش فاهم مالك او انا عملت ايه فهميني 
ريم مكنتش بتتكلم كانت بتعيط بس 
مصطفى لسه هيقرب منها هي رجعت لورا 
مصطفى غمض عنيه: طيب انتي خايفه مني قولي اي حاجه 
ريم هزت دماغها بمعني ايوا 
مصطفى: طيب انتي عارفه انا بحبك قد ايه والله 
ريم: انا عايزه ادخل الحمام علشان اروح اتكلم مع فرح 
مصطفى انتهد: طيب يا حبيبتي ادخلي 
ريم خلصت و طلعت و مصطفى دخل بعدها 
ريم خبطت علي باب فرح و زين فتح 
زين حضنها: العروسه بنفسها هي اللي جيالنا مليون مبروك يا روح قلبي 
ريم: الله يبارك فيك يا حبيبي قولي اومال البت دي فين 
فرح من رواه: انا اهوه يلا يا زين انزل 
زين بصلهم الاتنين: مش مرتحلكم في حاجه انتو مخبيينها 
فرح:والله ابدا انا بس عايزه اتكلم معاها
زين بشك: ماشي متتاخروش و نزل 
فرح: تعالي بقا في ايه 
ريم عيطت و حكتلها اللي حصل 
فرح: و انتي بتعيطي ليه يا بت الهبله 
ريم: مش عارفه 
فرح: يخربيت النكد يخربيته 
ريم: متقوليش ل ماما حاجه علشان هتاكلي 
فرح: اشتمك يعني هو انا بقول 
ريم: طيب تعالي ننزلو الا حماتي تعملها حكايه مشاء الله بتموت فيا 
فرح بضحك: جدا 
و نزلو الكل بارك ل ريم 
علي الفطار
زين: عايزه اقول حاجه 
كلهم انتبهو ليه 
زين: فرح حامل 
ريم راحت مزرغطه و حضنتها: و مقولتليش طيب طيب حسابنا بعدين
فرح بضحك: اخوكي اللي قالي حاسبيه هو 
كلهم باركولها الا رضوي كانت في ملكوت تاني خالص 
فرح: ايه يا رضوي مالك 
رضوي بتوتر: مفيش بس مصدعه هطلع ارتاح 
و طلعت و سابتهم و فرح بصت ل زين 
حمزه: زين معلش انا عايزك ياخوي 
زين: تعالي المكتب يلا و دخلو 
زين: مالك 
حمزه: انا عايز اطلق رضوي 
زين بهدوء: ليه يا حمزه
حمزه: اكده ياخوي مش مرتاح 
زين بهدوء: بص يا حمزه انت ابني و انت عارف كده انا هتكلم معاك بصراحه انا سمعت كل اللي رضوي قالته علي مراتي و لو انت عايز تطلقها علشان كده ف ده غلط 
حمزه قاطعه: لا مش علشان مرتك بس ياخوي لو سمحت مش هعرف اتكلم بس انا عايز اطلقها
زين: طيب اديها اخر فرصه و انا هخلي امك تتكلم معاها 
حمزه: يا زين لو سمحت لا مفيش فرص تاني كفايه كده انا طالع اقولها علشان تحضر نفسها و طلع و سابه 
عند رضوي كانت قاعده تاكل في نفسها لقت حمزه بيفتح الباب 
حمزه: قومي جهزي نفسك علشان هتروحي دار ابوكي 
رضوي: ليه 
حمزه: علشان هنتطلق يلا قومي 
رضوي ببجاحه: نتطلق ليه ان شاءلله 
حمزه قرب منها و مسك شعرها: مش عارفه نتطلق ليه احمدي ربك اني هطلقك من غير ما اقول عمايلك السوده انتي و ستي ل زين و مرته 
رضوي بصدمه و توتر:  عمايل ايه انا معملتش حاجه 
حمزه مسك شعرها جامد: خليني ساكت يا بت مسعود و غوري لمي هدومك يلا 
رضوي زقته جامد: مش همشي و مش طالعه من هنا غير لما اخلص اللي جيت علشانه 
حمزه: انتي اللي جبتيه لنفسك و نزل فوقها ضر'ب و هي تصوت و كلهم طلعو يجرو علي فوق 
زين بزعيق و بيخبط علي الباب: حمزه افتح 
زين كسر الباب و دخل بعده عنها و فرح قربت تحضنها راحت زقاها 
رضوي بغل و حقد: ابعدي عني كله بسببك انتي 
فرح بصدمه: بسببي انا 
رضوي: ايوا بسببك والله مش هخليكي تتهني و جابت سكي'نه و حطها علي رقبة فرح 
كلهم وقفو مصدومين 
زين: سبيها اقسم بالله لو اذيتيها مش هيكفيني فيها مو'تك 
رضوي بغل: همو'تهالك  
فرح بدموع: زين الحقني 
زين: اششش اهدي اهدي رضوي سبيها بقولك سبيها 
حمزه قرب منها 
رضوي: متقربش يا حمزه سامع 
حمزه بيقرب برضو و ماسك ايديها اللي فيها السكي'نه و فرح فلتت و راح ضار'بها بالقلم موقعها علي الارض 
زين حضن فرح: اهدي اهدي حمزه رن علي اهلها 
حمزه علي ابوها و اخوتها و زين خد فرح و ريم و امه و دخلهم اوضته و طلع ل رضوي كان اخواتها جم 
زين: هتاخد بنتك الزباله دي و اخوي هيجيب المأذون بكره و يطلقها و مش عايز اشوفها قدامي علشان هقت'لها سااااامعيين 
مسعود ابو رضوي: ايه اللي حصل 
زين حكاله كل حاجه و عمايلها 
مسعود قرب منها و راح ضار'بها بالقلم و لسه هيمشو 
زين: استنووو حمزه ارمي اليمين عليها 
حمزه بصلها بقرف: انتي طالق بالتلاته 
رضوي بصتله بغل و كره و ابوها خدها و مشي 
زين قرب من حمزه: حقك عليا مكنتش اعرف انها كده والله 
حمزه حضنه: حقك عليا انا مرتك كانت هتتأذي 
زين: الحمدلله انها كويسه انا هطلعلها و طلع لقاهم كلهم قاعدين و فرح لسه بتعيط 
زين قرب منها حضنها: اهدي بقا هي اصلا مشت 
سميحه: ايه يا ولدي ايه اللي حصل 
زين: مفيش ياما اهلها جم خادوها و حمزه رمي اليمين عليها و بكره هيطلقها رسمي
سميحه: الحمدلله انها جات علي قد اكده يا ولدي 
زين: الحمدلله 
سميحه: احنا هننزل يلا يا ريم  و نزلو 
فرح بعياط:هو انا وحشه يا زين انا مأذيتهاش والله 
زين بحنان: هي اللي مش كويسه والله انتي ست الناس كلها 
و كمل بهزار علشان يخفف عنها: و بطلي عياط ي بت انتي يخربيت النكد 
فرح ضحكت علي طريقته: حاضر 
بقولك يا زينو يا قلبي انتي 
زين: قولي يا عيون زينو 
فرح: في حاجه عايزه اكلها كده نفسي فيها بجد
زين: ايه هيا و تيجي حالا 
فرح:.. 
زين: نعم ياختي والله ما تحصل 
فرح: عايزه اكل اندومي 
زين: نعم ياختي والله ما تحصل ولا يدخل بيتنا 
فرح: يعني ايه يعني مش هتجيب 
زين: انتي هبله يا بنتي قال اندومي قال 
فرح: تمام و قامت نزلت و رزعت الباب وراها 
زين: استغفر الله العظيم علي دي نسوان و قام نزل وراها 
خبط علي اوضة امه و دخل لقاها قاعده معاها
زين: يلا يا حبيبتي علشان ننام عندي شغل الصبح
فرح بنعد: مش طالعه 
زين بزعيق: يعني ايه مش طالعه و ايه شغل العيال دي اكبري شويه انتي معاكي عيلين و التالت في السكه 
سميحه: في ايه بس يا ولدي 
زين بنفاذ صبر: الهانم عايزه اندومي و قرف من اللي بياكلوه و لما قولت لا سابتني و نزلت 
سميحه: معلش ياولدي حقك عليا اطلع و هي جايه وراك علي طول 
زين: ماشي ياما و طلع 
سميحه: قومي وراه و لما يروح الشغل هجيبلك انتي و ريم 
فرح: حاضر يا ماما و طلعت 
لقت زين قاعد علي السرير بيشرب سجاير قربت منه و خدتها طفتها 
فرح: انت بتشرب جنب العيال
زين بصلها: تعرفي ان لو اتعاركنا و نزلتي تحت هعمل فيكي ايه 
فرح بخوف: لا 
زين: والله يا فرح ما هتقعدي فيها اخر مره تحصل انا سكت كتير اخر مره نتخانقو و تنزلي سامعه
فرح هزت راسها بخوف: حاضر 
سابها و راح خد مخده و نام علي الكنبه 
فرح بصتله برفعة حاجب: والله هتنام بعيد عني 
زين: اه و ياريت تنامي بقا
فرح راحت عنده و فتحت دراعاته و حضنته و نامت جنبه 
زين بصلها: يعني سايبلك السرير تيجي ورايا علي الكنبه
فرح: مبعرفش انام بعيد يا بارد 
زين قام و شالها و نامو علي السرير
عند مصطفى و ريم 
مصطفى: يا حبيبتي هنفضل كده كتير
ريم: كده ازاي يعني 
مصطفى: ريم احنا كنا قريبين من بعض اكتر من كده في الخطوبه طيب قوليلي مالك 
ريم بصتله و سكتت و هو انتهد و خد مخده و راح نام علي الكنبه 
الصبح 
زين: انا ماشي و عايز اجي الاقيكي واكله القرف اللي قولتي عليه علشان ليلتك مش هتفوت و فيها زعل 
فرح: حاضر مين يعني هيجيبه و لسه بتكمل سمعو صوت زعيق نزلو جري لقو رضوي 
زين بزعيق: مين دخل البت دي هنا 
رضوي: انا اللي دخلت عاوزه اقول كلمتين منا مش هتعك لوحدي 
زين: قولي 
رضوي: انت حاسبتني و اخوك ضرب'ني بس محاسبتش ستك
زين بعدم فهم: احاسيبها علي ايه
رضوي بغل: كل اللي عملته معملتوش لوحدي الس'م اللي كان في الكيكه ستك اللي جابته و كل اللي عملته كانت هي اللي مخططه كله 
زين بصدمه: اي
جدة زين: دي كدابه يا زين 
رضوي: لا مش كدابه هي اللي قالتلي اقعد ابصلك علشان اخلق بينكم مشاكل و اني اتخانق مع حمزه كتير هي اللي عملت ده كله و كانت بتذن علي ودني ان كلكم بتحبو مراتك و محدش بيحبني انا
زين قرب منها: الكلام ده صح 
جدته بغل: ايوا صح و هفضل اعمل كده لحد ما تغور من هنا 
زين كور ايده بغضب: انا مش عارف اقولك ايه مش عايز يشوف وشك تاني 
و شاور علي رضوي: روحي و احنا هنجيلكم باليل 
رضوي مشت و فرح قربت من جدة زين 
فرح بدموع: طيب انا عملتلك ايه عرفيني 
جدة زين: مبحبكيش انا مكرهتش قد عيلتكم و كنا واخدينك علشان الت'ار و علشان اعيشك اسود سنين حياتك بس للاسف ابن ابني حبك و جاب منك عيال 
فرح بصتلها بدموع و طلعت 
سميحه: انتي ايه يا شيخه انتي ايه حسبي الله ونعم الوكيل فيكي مش كفايه اللي عملتيه فيا زمان بتعديه مع مرات ابني مش هسمحلك ب كده و سابتها و طلعت ل فرح 
سميحه خبطت و دخلت لقت فرح بتعيط قربت منها خدتها في حضنها 
سميحه: بتعيطي ليه يا هبله انتي 
فرح بعياط: هما بيكرهوني ليه يا ماما انا عملت فيهم ايه 
سميحه بحنان: العين مبتكرهش غير اللي احسن منها يا حبيبت امك يلا اسكتي بقا عيالك هيقومو علي صوتك 
فرح مسحت دموعها: حاضر 
سميحه: زمان زين مشي تعالي ابعت حد يجيبلك اندومي 
فرح ضحكت: والله قبل العركه قالي لو كلتيه فيها زعل 
ريم خبطت و دخلت: هتنامي بينا انا و مصطفي المرادي يعني مش مشكله ي بت المهم ناكلو 
فرح ضحكت: هتخدونا عندكم يعني 
ريم: اه اه متقلقيش استني بس انزل ابعت حد يجيب و هعمله و ناكلو هنا 
فرح: ماشي يلا 
ريم نزلت و فرح و سميحه قعدو يتكلمو 
فرح: تفتكري زين هيعمل ايه في موضوع رضوي يا ماما 
سميحه بتنهيده: والله منا عارفه يابتي بس اللي متاكده منه انه هيعمل الصالح 
فرح بابتسامه: اكيد ان شاءلله 
شويه و ريم طلعت و معاها الاندومي و قعدو ياكلو لقو الباب بيتفتح و كان زين 
فرح و ريم بصو لبعض 
زين: الله الله 
فرح بلعت ريقها: هو ايه اللي رجعك 
زين: ششش اسكتي يا كبيره يا ام عيلين اسكتي خالص و سابهم و نزل 
فرح: يالهوي منك لله يا ريم هو مش هيطردني دا هياكلني يا ريم 
ريم بخوف: ربنا يسترها 
جه الليل و زين واقف بيلبس علشان يروحو ل رضوي 
فرح: زين
زين بحده: عاوزه ايه
فرح: مش عايزه حاجه 
زين قرب منها: انا منستش اللي عملتيه و مبقتيش تسمعي كلامي و قلة احترام ليا و عايزه تتربي من جديد علشان الظاهر انا دلعتك و سوقتي فيها 
فرح بخوف: زين والله 
قاطعها زين و قال بزعيق: اسكتي 
فرح بلعت ريقها بخوف 
زين بحده: لما اجي هربيكي من جديد و سابها و نزل و هي نزلت وراه 
زين: يلا يا حمزه فين عمامك و مصطفي 
كلهم قالو: احنا جاهزين يلا و راحو بيت اهل رضوي 
عدي وقت و لقوهم جايين و معاهم رضوي 
رضوي قربت من سميحه و باست ايديها: حقك عليا ياما انا غلطانه 
سميحه سكتت ف زين اتكلم: حمزه مطلقش رضوي ياما هما هياخدو فرصه سوا و حمزه موافق 
سميحه: ماشي يا ولدي اللي تشوفه 
فرح بصتلهم: عن اذنكم و خدت عيالها و طلعت و زين طلع وراها
زين: ايه طلعك و متكلمتيش اي كلمه حتي 
فرح: انا عايزه امشي من هنا 
زين بصلها: نعم تمشي تروحي فين ان شاءلله 
فرح: انا مش قاعده مع البت دي في البيت يا انا يا هيا 
زين:... 
فرح: انا مش قاعده مع البنت دي في البيت يا انا يا هيا 
زين بهدوء: حبيبتي هي متقدرش تعملك حاجه طول منا موجود 
فرح: يا زين انا مضمنش البنت دي تحطلي حاجه او ل عيالي الله يخليك خلينا نمشي نروح القاهره 
زين بحده: نمشو نروحو فين انا كبير البلد اقوم اسيبها و امشي 
فرح: تمام بس انا مش قاعده في البيت ده طول ما البت دي فيه 
زين مسك من دراعها بغضب: كلمة مش قاعده في البيت دي متتنطقش تاني يا فرح 
فرح بوجع: زين سيب ايدي بتوجعني 
زين سابها و قال بحده: متتعامليش معاها و بس سامعه انا مش عايز مشاكل و سابها و نزل 
فرح قعدت علي السرير: ياربي اعمل ايه بس والله خايفه علي عيالي هيتأذو 
زين نزل لقاهم كلهم قاعدين 
سميحه: فينها مرتك يا ولدي 
زين: فوق ياما العيال صاحيين و هي قاعده بيهم 
سميحه: قومي ياريم هاتي العيال مع مرتك اخوكي و هاتيها قوليلها امك عايزاكي و تعالي يلا 
ريم: حاضر ياما و طلعت خبطت علي فرح و دخلت لقاتها بتعيط 
ريم: مالك حصل ايه 
فرح حضنتها: هتأذيني انا و ولادي انا خايفه منهم مكنش المفروض ترجع يا ريم 
ريم: والله منا عارفه رجعت ازاي دي بس متخفيش والله احنا هناخدو بالنا كويس 
فرح: ربنا يستر 
ريم: يارب قومي يلا امي عايزاكي تحت و نزلو 
سميحه: تعالي يابتي طلعتي ليه قبل العشا 
فرح: الولاد كانو صاحيين يا ماما 
سميحه: طاب يلا نتعشو يا جماعه 
بعد الاكل زين طلع فوق قابلته رضوي 
رضوي: شكرا قوي يا زين 
زين: اول حاجه ناديلي ب اسم حد من عيالي 
تاني حاجه يارب تتعدلي بس يا رضوي انا رجعتك هنا اكراما ل ابوكي و اخواتك 
فرح طلعت لقاتهم واقفين  الغيره اتملكت منها و قربت منهم 
رضوي: اسفه قوي يا فرح انا عارفه انك مش طيقاني وبتكرهيني بس والله كان غصب عني و لسه هتقرب تحضنها فرح بعدت ومردتش عليها و سابتها و دخلت الاوضه و رزعت الباب 
زين: عن اذنك و دخل الاوضه ورا فرح 
فرح بزعيق:انت ازاي تقف معايا 
زين بحده: وطي صوتك و اتكلمي ب ادب 
فرح: بلا اوطي صوتي بلا زفت بقا 
زين  مسك دراعها حامد و قال بحده: قولتلك اتكلمي ب ادب ايه مبتفهميش 
فرح بزعيق: لا مش بفهم عايزه اعرف واقف معاها ليه
زين حاول يهدا:فرح اهدي و بلاش الغيره دي مرات اخويا 
فرح: اه مرات اخوك اللي بتحبك 
زين بزعيق: اقسم بالله لو ما بطلتي الكلمتين دول لتشوفي وش مش هيعجبك سامعه 
فرح: لا مش سامعه 
زين صغط علي سنانه: انا قولتلك من امبارح انتي ناقصه ربايه و انا هربيكي من جديد قال كده و هو بيقلع الحزام بتاعه 
فرح خافت و هو لسه هيضر'بها ياسين عيط
زين بغضب: رحمك مني والله رحمك مني لما عيط 
فرح بعياط قامت جابت الولد و قعدت تسكته و زين نزل و رزع الباب
عند حمزه و رضوي 
حمزه قاعد يشتغل و رضوي بتبصله 
حمزه: هاا عايزه تقولي ايه 
رضوي: عايز حاجه اعملهالك قبل ما انام 
حمزه: لا نامي
و كمل في سره: نامت عليكي حيطه والله لاوريكي يا بت مسعود 
عند مصطفي و ريم 
ريم كانت واقفه بتسرح قدام المرايا مصطفي جه حضنها من ضهرها
ريم اتنفضت و بعدت و هو استغرب: عايز اتكلم معاكي شويه يا حبيبتي 
ريم: اتفضل 
مصطفي: لا تعالي نقعد تحت في الجنينه 
ريم: حاضر انزل و انا هغير و اجي 
مصطفي باسها: ماشي ي حبيبي 
ريم في سرها: اهدي اهدي يا ريم دا جوزك 
و دخلت غيرت و راحت خبطت علي فرح 
ريم: فرح تعالي دقيقه كده 
فرح: مالك
ريم: مصطفي عايز يتكلم معايا بصي انا عارفه هو هيتكلم في ايه و انا مش جاهزه 
فرح: طيب حبيبتي اتكلمي براحه من غير عياط معاه و قوليله مش جاهزه علشان حرام عليكي كده 
ريم خدت نفس: حاضر و نزلت 
لقت مصطفي قاعد مستنيها قربت و قعدت جنبه 
ريم بتوتر: مالك يا مصطفى عايزني في ايه
مصطفى مسك ايديها: حبيبتي انا عايز اعرف بس مالك وبتبعدي عني ليه 
ريم غمضت عنيها: مصطفي انا مش جاهره و عايز تطلقني طلقني 
مصطفي بغضب:... 
مصطفى بغضب: اطلقك انتي اتجننتي 
ريم بدموع: لو سمحت يا مصطفى 
مصطفى حاول يهدا و قرب منها: انا مستحيل اسيبك خلاص مش جاهزه انا هستناكي العمر كله  بس بلاش معاملتك ليا جافه يا ريم 
ريم نزلت رأسها و مصطفى قرب و حضنها
عند فرح زين بعد ما اتخانقو مرجعش خدت العيال و نزلت ل حماتها خبطت و دخلت قعدت جنبها
سميحه بصتلها: عايزه تقولي حاجه 
فرح بتوتر: بصراحه ايوا 
سميحه: قولي يا حبيبتي 
فرح حكت ليها كل اللي حصل بينها هيا و زين
سميحه: انتو الاتنين غلطانين 
فرح: ي ماما انا مغلطتش لما اكون خايفه علي عيالي و جوزي و كمان كان هيضر'بني لولا ياسين عيط 
سميحه: عارفه اكده يابتي بس الكلام يكون اهدي من اكده لما ييجي جوزك صالحيه و انتي فاهمه كويس ايه اللي في الدار قصدها علي رضوي 
فرح: حاضر يا ماما 
قاطع كلامهم زين 
سميحه: كنت فين يا ولدي 
زين باس ايديها: كنت بخلص شغل والله استأذنك هطلع انام علشان تعبان 
سميحه: ماشي يا ولدي 
زين خد ياسين و طلع 
سميحه: قومي يلا و مشي امورك اكده 
فرح: حاضر يا ماما و خدت يزن و طلعت لقاته في الحمام 
قعدت تستناه لحد ما طلع  
زين خلص و نام علي السرير فرح قربت تنام في حضنه بعد عنها و كل اما تقرب يبعد ايده عنها 
فرح قامت قعدت: فيه ايه بقا يعني غلطان و زعلان 
زين مردش عليها و اداها ضهره 
فرح: زين رد كلمني 
زين: لما تبقي تحترميني تبقي تنامي في حضني 
فرح: هو انا محترمتكش امتا ي زين 
زين قام قعد قصادها: مبقتيش تحترميني انا اللي بيتهزلي شنبات بقيتي تعلي صوتك و تزعقي في وجودي و كمان عاوزه تمشي 
فرح بدموع: والله مش قصدي اعلي صوتي او ازعق في وجودك بس افهمني انا قلقانه عليكم والله العظيم انا خايفه و كمان كنت هتضر'بني
زين بهدوء: و انا قولتلك متخفيش هي مش هتأذيكي ولا حد يقدر يأذيكي طول منا عايش و بالنسبه ل اني كنت هضر'بك ف انا والله كنت بخوفك بس 
فرح نزلت راسها: اسفه 
زين حضنها: انا اللي اسف و بعدين هو احنا كل اما نتخانق تحلوي ولا ايه 
فرح بكسوف: يا زين بقا
زين ضحك عليها: يلا ننام علشان عندي شغل الصبح و اليوم طويل و خدها في حضنه و نامو 
الصبح حمزه خبط علي زين 
حمزه: صباح الخير ياخوي 
زين بنوم: صباح النور ي حمزه في ايه 
حمزه: المهندس كلمني نروحو دلوقت تيجي ولا اروح انا 
زين: لا استني هلبس و اجي 
حمزه: ماشي هستناك تحت و نزل
زين راح عند فرح 
زين: فروحه
فرح بنوم: نعم 
زين: معلش قومي حضري هدوم و تعالي نامي تاني 
فرح قامت و فضلت قاعده لحد ما مشي و نامت تاني 
ريم خبطت و دخلت لقاتها نايمه قفلت الباب و نزلت لقت رضوي قاعده 
رضوي: صباح الخير يا ريم 
ريم: صباح النور انتي صاحيه بدري ليه 
رضوي: كنت بوصل حمزه 
ريم في سرها: ليه هو صغير و بعدين والله منا مرتحالك 
رضوي: تحبي اجيبلك حاجه 
ريم: لا انا هدخل لامي و سابتها و دخلت 
عدي اسبوعين و العيله كانت هاديه و مفيش مشاكل و فرح مش بتكلم رضوي 
عند فرح و زين
فرح: زين يا حتة سكره 
زين بصلها: ايه 
فرح: عايزه طلب صغنن قد كده 
زين: ربنا يستر من طلباتك والله 
فرح بضحك: لا متخفش انا عايزه اروح بيت بابا يومين انا مش زمان مروحتش 
زين مردش عليها
فرح: زين و حياة ولادك 
زين: اظن اتكلمنا في الموضوع ده قبل كده و انك استحاله تنامي بعيد عني 
فرح بزعل: دول يومين يا زين 
زين: ولا ساعه و ياريت تقفلي علي الموضوع ده هبقي اخدك انا يوم و ارجعك انما تباتي لا 
فرح بزعل: تمام و نزلت 
ام مصطفى ( صابرين): ايه يا ريم مش ناويه تفرحينا ب حتة عيل ولا ايه 
ريم بصت ل مصطفي: قريب ي مرات عمي 
صابرين: قريب امتا يعني 
مصطفى: لما ربنا يريد ياما 
سميحه: خليهم براحتهم يا صابرين العمر لسه بدري عليه 
صابرين: لا مش لسه بدري هما يروحو يكشفو يشوفو المشكله عند مين 
فرح: ان شاءلله مش هيجيب مشاكل ي مرات عمي هي بس مسئلة وقت 
ريم بصتلها بابتسامه 
فرح همستلها: بقولك ايه تعالي نعملو حلويات بدل القاعده المعفنه دي 
ريم ضحكت بصوت عالي و كله بصلها 
ريم باحراج: اسفه يا جماعه و قامت مع فرح راحو المطبخ 
رضوي دخلت وراهم: فرح 
فرح من غير ما تبصلها: نعم
رضوي: هتفضلي يعني مخصماني ولا بتوجهي كلام ليا لحد امتا 
فرح: معلش بس خليكي بعيد عني و عن عيالي و جوزي ما انت مضربتنيش بالقلم دا انتي كنتي هتمو'تيني 
رضوي: كان غصب عني والله انا اسفه و اخر مره هضايقك و طلعت 
فرح: بنت مش سهله 
ريم: فرح انا شاكه في البت دي وراها حاجه 
فرح: مش عارفه يا ريم والله مش عارفه ربنا يستر خلصو و طلعو 
فرح: هطلع اغير و اجي 
ريم: ماشي 
فرح طلعت لقت.. 
فرح طلعت لقت رضوي بتتكلم في التليفون بصوت واطي قربت من الباب تسمع الصوت مكنش واضح 
فرح في سرها: والله ربنا يستر منك و دخلت اوضتها خلصت و نزلت 
سميحه: حبيبتي ابنك بيعيط من ساعتها خدي يمكن عايز يغير 
فرح: حاضر هاتي الاتنين هطلع فوق استني زين 
سميحه: ماشي ي حبيبتي 
فرح طلعت و غيرت ليهم الاتنين و ياسين نام و فضل يزن صاحي قربت منه لقاته بيتمتم  
فرح شالته بسرعه: انت هتتكلم قول بابا 
يزن: ب 
فرح: يلا با  با في الوقت ده زين دخل 
زين باس راسها و باس الولاد: بتقولو ايه بقا 
فرح مردتش عليه
زين: لا دا الجميل زعلان بقا 
فرح بصتله و سكتت 
زين:امم طيب اغير و اجي اصالحك بطريقتي 
خلص و جه قعد جنبها 
زين: الزعل ده كله علشان مرضتش اخليكي تروحي لاهلك 
فرح: علشان من زمان مروحتش هناك و هما عايزين يشوفو الولاد
زين: متحوليش تقنعيني علشان الموضوع انتهي و انا مبقدرش اقعد من غيركم 
فرح بزعل: تمام يا زين تمام و سابته و نامت 
زين قرب منها و حضنها: هاخدك يوم و اجيبلك باليل 
فرح : تمام 
زين حط ايده علي بطنها: هنعرف امتا بقا 
فرح: فاضل شهر و نص صحيح انت عايز ايه 
زين: عايز فرح ضغننه 
فرح: و لو ولد هتزعل 
زين: تبقي المره الجايه بنت 
فرح: اربعه ليه ياخويا 
زين: اه قليل صح 
فرح بصدمه: قليل ايي دي اخر مره خلي بالك 
زين ضحك عليه: اه اه اخر مره قال نامي ي هبله و حضنها و نامو
الصبح 
زين: النهارده هنروح القاهره ياما نقعد هناك يوم و نيجي نغير جو بس  
سميحه: ماشي يا ولدي 
زين: بس مش لوحدنا هناخد حمزه و رضوي و ريم و مصطفي علشان شهر العسل 
ريم بفرحه: احلي اخ دا ولا ايه 
فرح بسعاده: الله هنروح سوا اخيرا
حمزه: معلش ياخوي عندي شغل خد ريم و مصطفي 
زين: الشغل يتأجل و هنروح يعني هنروح 
حمزه بص علي رضوي: تمام 
مالك اخوهم: و اشمعنا انا يا زين عايز اجي
زين: طيب كل اتنين متجوزين رايحين انت رايح ليه 
مالك بهزار: طاب متجوزني انا كمان و تكسب ثواب 
زين بجديه: اه كنت عايز اكلمك في الموضوع ده بس بعد ما نرجع 
مالك بهزار: عندك عروسه حلوه ولا ايه 
زين: ايوا و اما نيجي هنروحلهم 
مالك بصدمه: انت بتتكلم جد 
زين: اومال ههزر 
مالك: زين والله كنت بهزر جواز ايه انا مش بتاع جواز 
زين: ليه مش راجل و لازم تتجوز 
سميحه: دا راجل و سيد الرجاله كمان 
مالك: زين 
زين: شش كنت عايز و عجبني طلبك  و اديني هجوزك فعلا و بعدين كمل يلا كله يجهز 
طلعو لبسو 
زين: يابنتي ادخلي غيري من سكات احسلك 
فرح: يوووه انت اللي مختاره 
زين: مكنتش اعرف ان هيبقي حلو كده يلا من غير مناقشه و الا 
فرح: خلاص خلاص داخله
عند ريم و مصطفي 
مصطفي: يا حبيبتي والله حلو عليكي 
ريم: لا هغيره 
مصطفي: يالهوي دا خامس فستان امشي مش هتغيري يلا 
ريم: ماشي ياخويا ماشي 
عند حمزه و رضوي 
رضوي: حلو الفستان ده 
حمزه بصلها بقرف: معرفش 
رضوي بعصبيه: انت بتبصلي و تكلمني كده ليه 
حمزه بغضب: لو صوتك علي تاني هخرسك 
رضوي بغضب: طاب ما تطلقني بما انك مش طايقني كده
حمزه في نفسه: والله علي عيني ابص في خلقتك و كمل بصوت عالي اخرسي و انزلي من سكات و بصلها بقرف و سابها و نزل متعصب قابله زين 
زين: في ايه مالك
حمزه: انا مش طايق البني ادمه دي مخلتنيش اطلقها ليه 
زين: هتفهم بعدين المهم يلا و كمل بصوت عالي  كل واحد ياخد مراته في عربيته
مصطفى: انا شخصيا معنديش مانع و غمز ل ريم 
حمزه: طاب لاحظ اننا واقفين عيب حتي 
مصطفى طلعله القسيمه: مراتي اهيه اهيه 
كلهم بصوله و ضحكو 
زين بضحك: يخرب عقلك ماشي بالقسيمه يا اهبل 
مصطفى: احتياطي يا جدع 
زين بضحك: طاب يلا يا ابو قسيمه انت اركبو 
مالك: و انا هركب مع مين ان شاءلله 
زين: مع مصطفى 
مصطفى: و ربي متحصل اركب مع حمزه 
حمزه: تعالي يا حبيب اخوك تنور العربيه بدل ما هي مضلمه و بص ل رضوي بقرف
زين: طاب يلا اركبو 
ركبو متجهين للقاهره 
فرح: زين استني هات اي عصير و اكل حاسه اني دايخه 
زين بخضه: مالك نروحو مستشفي 
فرح: لا لا انا بس مكلتش كويس
زين: هنزل اجيب و حسابك معايا لما نوصل 
نزل جابلها اكل و عصير و شكولاتات 
فرح بسعاده و باسته في خده: الله ربنا يخليك ليا
زين بصلها: انت بتيجي في اوقات غلط 
فرح ضحكت و ضر'بته في كتفه: بارد
عند مصطفى و ريم 
مصطفي مسك ايد ريم و باسها: بحبك 
ريم بكسوف:  و انا كمان
قاطعهم زين بيرن: يا عم الحبيب سيب ايد البت و ركز في الطريق 
مصطفي: مركز ياخويا ملكش دعوه 
زين:  والله هنزلك 
مصطفي: خلاص خلاص اقفل علشان اتنيل اسوق 
بعد شويه وصلو كلهم 
زين: يلا اطلعو و طلعو الشنط
طلعو كل واحد علي اوضته
فرح: هروح امتا ل بيت بابا يا زين 
زين: هوديكي بكره يا حبيبتي لان احنا هنمشي بعد بكره 
فرح: ماشي ي حبيبي 
عدي اليوم و تاني يوم زين وداها بيت اهلها ومصطفي خد ريم يفسحها و حمزه و مالك قعدو في البيت يلعبو 
تاني يوم الصبح
زين: يلا يا جماعه علشان نمشي 
حمزه: كلنا جهزنا يلا 
و طلعو و رجعو الصعيد 
رجعو الصعيد استقبلتهم سميحه 
سميحه: اتوحشتكم قوي يا ولاد 
فرح: و انتي كمان يا ماما والله 
سميحه: يلا اطلعو ارتاحو
حمزه: زين تعالي عايزك 
زين خده و دخلو 
حمزه: ل امتا يا زين انا مش طايق البت دي 
زين: ماشي يا حمزه اطلع و انا هعرف اهلها ييجو ياخدوها 
حمزه: علي فكره انا سمعتها بتكلم حد امبارح و بتقوله لو عرفت مكانهم هجبهم و اجي 
زين بتنهيده: ما ده اللي خليتها ترجع علشانه يا حمزه 
حمزه بعدم فهم: يعني ايه فهمني 
زين: البت دي بتلعب تبع المنياوي و عايزه توقعنا و انا خليتك ترجعها علشان كده 
حمزه بغضب: يا بت ال ** والله ما هسيبها 
زين: اهدي خلاص كشفته و هحاسبه انا و هي هتطلقها 
حمزه: تمام و طلع و سابه 
دخل عندها لقاها قاعده 
حمزه: انتي طالق بالتلاته لمي هدومك و غوري يلا 
رضوي ببرود: احسن برضو 
حمزه استغربها وسابها و نزل
عدي يومين و حمزه طلق رضوي رسمي و الاحوال مستقره 
فرح: مش ناويه تحني علي الولد بقا يا شيخه اتقي الله 
ريم بتنهيده: حاضر يا فرح 
فرح بابتسامه: ايوا كده يلا قومي اطلعي زمانه جاي 
ريم: حاضر و طلعت لبست قميص و استنت مصطفي 
مصطفي فتح الباب و وقف مصدوم: هو انا دخلت اوضه غلط ولا ايه 
ريم بضحك: لا دي اوضتنا 
مصطفي: اومال ايه الحلويات دي 
ريم اتكسف و نزلت وشها 
مصطفي قرب منها و شالها و نسكت علشان عيب 
تحت كانو بيتعشو 
زين: حد ينادي مصطفي و ريم خلينا ناكل عايز اطلع انام 
فرح بهمس: قالو هينامو ابدأ اكل بقا
زين: اه طاب يلا ي جماعه كلو
كلو و كل واحد طلع اوضته 
عند زين و فرح 
زين نايم علي رجليها و هي بتلعب في شعره 
فرح: مالك شكل في حاجه 
زين: لا والله مفيش حاجه ي حبيبي تعالي يلا ننامو زمان رجلك وجعتك 
فرح: يلا و خدها في حضنه و نام 
الصبح علي الفطار
ريم و مصطفي نازلين يضحكو 
زين: والله عاش من شافك يابني 
مصطفي: كنا مع بعض امبارح يا جدع بطل كدب 
زين بصله و ضحك و بعدين اتكلم: مالك هنروح نشوف العروسه النهارده 
مالك: ماشي ياخوي اللي تشوفه 
زين: انا همشي انا اجي الاقيكم جاهزين و باس راس امه و فرح و مشي 
فرح: ريم تعالي نقعد بره 
ريم: حاضر و طلعو 
فرح: هاا 
ريم اتكسف 
فرح بضحك: خلاص ياختي 
و فضلو قاعدين سوا لحد ما الليل جه 
زين بيلبس قدام المرايه و فرح وراه 
فرح:زين هتتاخر 
زين بغمزه: ليه عايزاني 
فرح ضربته في كتفه: بطل ق'لة اد'ب
زين بضحك: لا مش هتاخر متناميش بقا 
فرح: حاضر و نزلو راحو العروسه 
سميحه: هاا يا مالك ايه رايك يا ولدي
مالك: والله ما شوفتها ياما و كمل معلش يا مرت اخوي عايز اقولك حاجه 
فرح: حاضر 
زين: عايز ايه 
مالك: يابني دي اكبر مني 
فرح: هكلمه دقيقه بس و راحت مع مالك 
مالك: معلش يا مرت اخوي عايزك تروحي تشوفي حلوه ولا لا و طبعها و اكده 
فرح: عنيا الاتنين هقول ل زين و اخد ريم و ماما و نروح 
مالك: تسلم عنيكي خلاص ماشي 
عند فرح و زين 
زين: مالك عايزك ليه 
فرح: كان عايزني اروح اشوف العروسه ممكن 
زين بابتسامه: ممكن يا حبيبتي خدي ريم و امي و روحو
فرح: حاضر و يلا ننام 
زين: خدها في حضنه و نامو
الصبح 
زين: هتروحي و قبل ما اجي تكوني هنا سامعه يا بطتي 
فرح باسته من خده: حاضر يا قلب بطتك 
زين: لولا اني متاخر كنت 
فرح: ششش انزل يلا 
زين ضحك عليها و خدها و نزلو 
فرح: يا ريم يلا 
ريم: مستعجله علي ايه 
فرح: علشان زين قالي تكوني هنا قبل ما اجي
ريم: طاب يلا احنا جاهزين اهوه 
راحو العروسه و اتعرفو عليها و قعدو معاهم شويه و روحو قابلهم مالك 
مالك: اي حلوه ولا 
ريم بضحك: مستعجل ليه 
مالك: اسكتي يا بت هااا يا مرت اخوي 
فرح: جميله يا مالك والله و هتحبها 
مالك: علي ضمانتك 
فرح بضحك: اه طبعا قاطهم زين 
زين: مالك الفرح الخميس الجاي
مالك بصدمه: اي خميس ايه يا زين 
زين ببرود: اتفقت مع ابوها خلاص
مالك: ماشي 
جه يوم الفرح و عملو فرح كبير زي زين و حمزه
عند مالك و صبا
مالك شال الطرحه من علي وشها: مشاء الله 
صبا اتكسف 
مالك: قومي يلا غيري علشان نصلي
صبا: حاضر و قامت دخلت الحمام غيرت و طلعت كان لابسه الاسدال 
مالك صلي بيها و خلصو و هي قامت خلعت الاسدال و كانت لابسه بجامه بيضه مالك قرب منها شالها و نسكت علشان عيب
 و بعد شويه اشتغل ضرب النار
الصبح فرح قامت عملت الاكل و خبطه عليهم 
مالك: صباح الخير يا مرت اخوي 
فرح بضحك: صباح النور الاكل اهوه انا نازله 
و نزلت راحت عند زين 
زين باستغراب: مالك كده بتضحكي ليه 
فرح: علي اخوك 
زين: ماله 
فرح: ملوش ملوش انا هنزل زمان ماما صحت و نزلت 
زين: خدي يا بت 
بعد شويه مالك و صبا نزلو بيضحكو و حمزه كان بيبص بحزن ان ليه هو الوحيد اللي عاش في مرار فرح لاحظة و راحت عنده و قعدت قدامه 
فرح: انا عارفه انك زعلان بس دا الخير والله و الحمدلله انه  ربنا كشفها 
حمزه بابتسامه: مش زعلان هو فعلا الحمدلله انه كشفها 
فرح: طاب يلا قوم بقا علشان ناكل و بعدين تاخد ياسين و تمشو شويه في البلد علشان يزن نايم
حمزه بابتسامه: حاضر عيوني ل ياسين 
فرح: تسلم عيونك يارب
بعد الاكل فرح و ريم و صبا قعدو سوا يتكلمو 
فرح بضحك: انتي عسل اوي يا صبا والله 
صبا: انشاءالله يخليكي يارب يا ام يزن 
فرح: حبيبتي قوليلي باسمي عادي 
صبا: حاضر
اليوم خلص و هما حبو صبا خالص
عدت الشهور و فرح بقت في التاسع و مرضتش تروح تعرف نوع البيبي 
فرح لقت يزن بيعيط: يوووه يا يزن اسكت بقا اسكت
صبا: ماله ماله هاتيه كده 
فرح: معرفش و انا مش قادره اقف و شكلي هولد دلوقتي 
ريم بضحك: من السابع بتقولي نفس الجمله ي بت 
فرح ضحكت 
ريم حست بدوخه و فرح لحظتها 
فرح بقلق: مالك يا ريم
ريم بتعب: معرفش انا حاسه بدوخه جامد
سميحه: مش يمكن تكوني حامل يابتي 
ريم بفرحه: بجد يا ماما
فرح: تصدقي ممكن تعالي هلبس و ارن علي زين و نروح تيجي معانا يا صبا 
صبا: لا روحو و انا هقعد ب العيال 
فرح: ماشي يا حبيبتي خلي بالك اللي يخبطوكي علشان البيبي 
صبا: متقلقيش
فرح: يلا يا ريم
ريم: ماشي يلا و طلعت كل واحده اوضتها
فرح بتكلم زين في التليفون: يا زين هطلع اجيب حاجه و الله مش هتاخر 
زين: يا بنتي اقعدي هتولدي في الشارع 
فرح: لا لا والله هروح بقا ماشي 
زين بقلة حيله: ماشي يا فرح روحي 
فرح قفلت معاه و لبست و نزلت 
ريم: يلا 
راحو للدكتوره و كشفت عليها
الدكتوره:الف مبروك انتي حامل 
ريم بفرحه:بجد الحمدلله و قامت حضنت فرح 
الدكتوره: اهم حاجه الراحه و كلي كويس و ده علاج 
ريم: ماشي 
روحو لقو مصطفي واقف علي الباب قلقان 
مصطفي جري عليها: كنتي فين 
ريم: كنت عند الدكتوره 
مصطفي: ليه 
ريم: اممم كانت بتقولي انت هتبقي اب حلو
مصطفي بصدمه: لا متهزريش 
ريم بضحك: والله ما بهزر
مصطفي شالها و لف بيها: مبروك يا حياتي مبروك 
كلهم باركولها 
فرح بالم مسكت ايد زين: ااه زين 
زين بخضه: مالك في ايه 
فرح بتعب: شكلي بولد 
ريم جريت عليها: زين قوم بسرعه نروح المستشفي بسرعه 
فرح: اااه مش قادره يا زين 
زين: اهدي ي حبيبي اهدي 
شالها و راحو المستشفي 
الدكتوره: افتحو العمليا'ت بسرعه بتولد
دخلت العمليات و زين واقف بره قلقان و كلهم حواليه 
زين: يارب يارب استر يارب قومها بالسلامه يارب 
حمزه: ان شاءلله ي حبيبي هتقوم بخير  
سمعو صوت طفل بيعيط الممرضه طلعت:... 
سمعو صوت طفل بيعيط الممرضه طلعت: مبرووك ولدين و بنت 
زين واقف مصدوم: هاا انتي قولي ايه 
مصطفى بضحك: معلش هو مصدوم شويه
الممرضه بضحك: ولا يهمك الولاد خدوهم
مصطفى اخد واحد و حمزه واحد و زين شال البنت 
زين بلهفه: طيب و فرح كويسه 
الممرضه: كويسه متقلقوش شويه و هتتنقل اوضه عاديه و مشت 
زين شال البنت و باسها  : الله بسم الله ماشاء الله عليكي يا قلب ابوكي و اذن في ودنها 
حمزه بضحك: مبروك يا عمنا معاك خمسه في عين العدو
زين: اعوذ بالله 
مصطفى بغمزه: بس عملتها ازاي دي يا شقي
زين: يخربيت عينك
كلهم ضحكو عليه 
بعد شويه كانو كلهم حوالين فرح 
ريم: الله اكبر البنت زي القمر شبه فرح بالظبط
مصطفى:  و الولدين دول شبه زين اوي ربنا يحفظهم يارب 
بعد فتره فرح فاقت و زين كان قاعد جنبها
فرح بتعب: ااه ابني فين 
زين مال عليها: اهدي ي روحي 
فرح بتعب: عايزه اشوفه يا زين هاته دلوقتي 
زين: اهدي ي حياتي انا محضرلك مفاجاه عسل 
فرح: طيب هات الولد 
رد حمزه بضحك: والد واحد قولي اولادي فين 
فرح بتعب: انا مش فاهمه حاجه 
زين طلع و جاب الولد و حطه في ايديها 
زين: ابنك اهوه 
فرح مسكته: شبهك يا زين 
حمزه: شبهه خالص بجد 
رد زين: هاا جاهزه للمفاجأه 
فرح باستغراب: مفاجأه ايه قول 
زين: لحظه و فتح الباب و دخلت ريم و معاها البنت اخدها منها و اداها ل فرح 
فرح مصدومه و مش مصدقه هي جابت توأم تاني
زين حط البنت في حضنها: بنتنا ي روحي
فرح عيطت و حضنتهم الاتنين جامد
زين بياخد منها البنت: براحه ي ماما العيال لسه مولوده مش حملك 
فرح: لا لا خليهم في حضني 
زين: بس في حد كده هيزعل 
فرح: مين هيزعل 
زين بص ل ريم و فتحت الباب و دخل مصطفى و شال الولد 
فرح بصت ل زين بصدمه: لا متقولش 
زين ضحك و  اخد الولد من مصطفى  : التالت 
فرح باسته و حضنته هو كمان: الحمدلله الحمدلله 
ريم بضحك: والله ما حد عملها في عيلتنا 
زين بغرور: ولا حد هيعملها اصلا 
كلهم ضحكو و الباب خبط و دخلت صبا و مالك و معاهم يزن و ياسين 
صبا قربت منها: حمدلله علي السلامه يا غاليه
فرح: الله يسلمك ي حبيبتي عقبالك يارب 
يزن قرب من فرح: ماما عايز اثوف (اشوف) 
فرح بضحك: شيله يا زين خليهم يبوسهم 
زين: تعالي يا عم و شاله و يزن باسهم 
فرح بتبص علي ياسين: حبيبي قرب بوس اخواتك 
ياسين بزعل طفولي: انتي كده هتحبيهم اكتر مننا صح 
فرح: انا ي ياسين زين قربه طلعه هنا 
زين شاله حطه قدامها 
فرح: انت بتحب ماما صح 
ياسين هز دماغه ب اه 
فرح: و ماما بتحبك انت و اخواتك اوي والله صح 
ياسين: يعني هتحبينا كلنا 
فرح: اه 
ياسين بفرحه: طيب عايز ابوسهم 
فرح بضحك: طلعه خليه يبوسهم يا زين 
زين: حاضر
ريم: هاا هتسمو ايه 
زين بسرعه: البنت فرح 
فرح بصتله: ربنا ما يحرمني منك ابدا 
زين باس ايديها: ولا منكم يا روحي هاا هتسمي انتي الولاد ايه 
فرح: ادهم و ادم 
زين: اممم يزن و ياسين وفرح و ادم و ادهم 
ريم: قمر قمر ربنا يخليهم ليكم يارب 
سميحه: يلا شوف الدكتور يا ولدي علشان مرتك
زين طلع نده للدكتوره و اتطمنت عليها  
زين شال نور و ريم و مصطفى و حمزه شالو الولاد 
و بعد وقت وصلو البيت 
زين طلع نور فوق و طلعو بالعيال 
صبا: فرح انا و ريم اتفقنا ناخد يزن و ياسين النهارده 
فرح: لا ي حبيبتي عشان هيزعلو متحرمش منكم يارب
ريم: طيب خلاص هنبات معاكي 
زين من وراها: و انا روحت فين بقا 
ريم: ياخوي مش هتقدر و تلاقيك تعبان 
زين: لا ي حبيبتي روحي انتي علشان جوزك و انا ههتم بيهم متقلقوش 
ريم: طيب و نزلو 
زين قرب من فرح: تعالي تاخدي دش 
فرح: ياريت 
زين: طاب يلا و شالها  دخلها الحمام وساعدها و طلع حطها علي السرير و راح يغير هدومه 
الباب خبط 
فرح: ادخل لقت يزن و ياسين 
يزن: ماما مس عارفين ننامو هناك لوحدنا 
هما كانو متعودين فرح تنيمهم في اوضتهم كل يوم و بعدين تروح تنام 
زين طلع: طيب مينفعش انا انيمكم علشان ماما تعبانه 
هزو دماغهم ب لا 
فرح: طيب تعالو نامو جنبي هنا يلا 
زين بصلها: و انا انام فين في الحمام 
فرح غمزتله بمعني استن 
زين فهم و قعد علي الكنبه و هما طلعو جنبها 
فضلت تطبطب عليهم لحد ما نامو 
فرح: شيلهم بقا و ديهم اوضتهم 
زين: ماشي و خدتهم اوضتهم و رجع ل فرح 
فرح: تعالي يلا ننام 
زين: يلا يا حبيبي و اخدها في حضنه و نام 
 الصبح زين قام علي صوت عياط فرح (الصغيره) بص علي فرح لقاها نايمه و مش حاسه ب حاجه خالص 
زين قام شالها: ششش و قعد يهزها و مش بتسكت راح عند فرح 
زين: فروحه 
فرح بنوم: اممم 
زين: فرح عايزه ترضع قومي و ابقي نامي تاني 
فرح قامت و هو سندها و اداها البنت و قعد قصادها لحد ما البنت نامت و خدها حطها في سريرها و رجع نام جنبها
زين: نامي تاني ي حبيبي و خدها في حضنه و هي نامت تاني علي طول 
عند مصطفي و ريم 
ريم: صباح الخير ي حبيبي 
مصطفى: صباح الفل يا عيوني قوليلي بقا هنعرف امتا نوع البيبي 
ريم بضحك: يووو لسه بدري اوي مستعجل ليه 
مصطفى بغمزه: عايز اعرف مش يمكن الاقيهم تلاته زي اخوكي الشقي ده 
ريم ضحكت جامد 
مصطفى: ششش يخربيت ضحكتك 
ريم بضحك: حاضر هقوم انا انزل علشان اشوف امي 
مصطفى بغمزه: ما تخليكي شويه 
ريم بضحك: لا لا و جريت علي الحمام
مصطفى: براحه ي هبله 
عند صبا و مالك 
مالك: يابنتي هتلاقيهم لسه نايمين اقعدي بقا 
صبا: طاب هروح اشوف يزن و ياسين لو صحو افطرهم
مالك: انتي عايزه تفركي و خلاص اقعدي انتي حامل ياما 
صبا: يا مالك سيبني بقا اشوف العيال 
مالك ساب ايديها: اتفضلي و دور وشه بعيد 
صبا حضنته: طيب خلاص مش هنزل كنت عايزه بس اشوف فرح علشان مش هتقدر لوحدها
مالك: تمام انزلي 
صبا: مالك خلاص بقا
مالك زاح ايديها و قام دخل الحمام 
صبا بنفخ: اووف و طلعت راحت اوضة يزن و ياسين خبطت لقت يزن صاحي يلعب و ياسين نايم
صبا: حبيبي انت صحيت امتا 
يزن: من سويه(شويه) 
صبا بضحك: طيب تعالي افطرك يلا 
يزن: ماسي انا جعان اثلا 
صبا بضحك:  طيب يلا يلا علي تحت و خدته و نزلت حضرت الفطار لقت ياسين كمان صاحي و نزل 
ياسين بزعل: انا خبط علي ماما مردتش 
صبا قربت شالته: مالك نايمه زمانها تعبانه تعالي افطر مع يزن و اغيرلكم و خبطو تاني تكون صحت 
ياسين: ماشي و قعد يفطر و صبا خدتهم غيرت ليهم و راحو خبطو تاني 
زين: الواحد مش هيعرف يتخمد ساعه 
فرح: هتلاقي العيال افتح معلش 
زين قام فتحلهم و هما جريو علي فرح 
فرح باستغراب: مين غيرلكم كده 
يزن: مرات عمي صبا 
فرح: ربنا يخليها يارب طيب كلتو 
الاتنين هزو دماغهم بمعني اه 
فرح بابتسامه: ماشي ي حبايبي يلا تروحو الحضانه بابا هينزلكم النهارده بس ماشي
ياسين: ماشي
فرح بهمس: طيب يلا خدو مصروفكم من بابا و قولوله يزوده  حلاوة البيبي الصغننين
يزن: ماسي 
زين طلع من الحمام و الاتنين راحو عليه 
يزن: عايز فلوث (فلوس) 
ياسين: و انا كمان 
زين بضحك: ماشي تعالو و طلع ل كل واحد فيهم فلوس 
يزن: عايز فلوث كمان يا بابا 
زين: ليه 
يزن: كده ماما قالت خدو من بابا فلوث زياده حلاوة البيبي
زين بص ل فرح و هي ضحكت و خبت وشها بالبطانيه
فرح بصوت واطي: منك لله يا ابن زين
زين رفع البطانيه: ماله ابن زين بقا 
فرح: ملوش يا روح قلبي 
زين: بحسب 
و كمل بجديه: اخر مره تقوليلهم ياخدو فلوس كتير كده هيبقو طماعين يا فرح سمعتي 
فرح: حاضر يا حبيبي 
يزن: ماما احنا ماسيين (ماشيين) 
فرح: ماشي يا حبايبي هاتو بوسه يلا و بابا هيوصلكم 
الاتنين جريو عليها حضنوها و باسوها و زين اخدهم و نزل 
ريم و صبا دخلولها 
صبا: صباح الخير يا حبايب مرات عمكم 
فرح: صباح الفل ي صبا مش عارفه اقولك ايه والله علي اللي عملتيه انتي و ريم 
صبا: متقوليش اي حاجه
و كملت بهزار انتي مش هتعمليلي اياك 
فرح بضحك: طبعا دا انا عيوني ليكم انتو الاتنين ربنا يقومكم بالسلامه يارب 
ريم و صبا: امين 
ريم: هنزل اجيبلك اكل و اجي 
فرح: لا لا اقعدي و اما زين ييجي يجيب تعالو جنبي هنا 
الاتنين قعدو جنبها و شالو العيال 
سميحه طلعت: صباح الخير و الورد 
فرح: صباح الفل يا احلي ماما تعالي هنا 
سميحه قعدت جنبها: انتي كويسه دلوقت يابتي 
فرح باست ايديها: الحمدلله والله كويسه 
سميحه: الحمدلله 
زين طلع و لقاهم كلهم قاعدين 
زين: في ايه متجمعين كده ليه خضتوني 
كلهم ضحكو 
سميحه: انزل قول ل ام صلاح تطلع الوكل مرتك علشان اختك و مرت اخوك مش قادرين ينزلو 
زين: ماشي و نزل 
بعد شويه جه و معاه الاكل: يلا هاتي فرح و كلي انتي 
فرح: حاضر و قعدت كلت و ريم و صبا فضلو معاها 
عدي كام يوم و جه يوم السبوع 
زين قام من بدري: حمزه يلا جهزو العجول علشان عايز اد'بح انا 
حمزه: جاهزين ياخوي يلا 
زين راح دب'ح و عملو احلي سبوع

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-