رواية اعجبني مظهرها الجديد كاملة جميع الفصول بقلم سلمي ناصر

رواية اعجبني مظهرها الجديد كاملة جميع الفصول بقلم سلمي ناصر

رواية اعجبني مظهرها الجديد كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة سلمي ناصر رواية اعجبني مظهرها الجديد كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية اعجبني مظهرها الجديد كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية اعجبني مظهرها الجديد كاملة جميع الفصول
رواية اعجبني مظهرها الجديد بقلم سلمي ناصر

رواية اعجبني مظهرها الجديد كاملة جميع الفصول

عز همس لامه بإعجاب للي بيبص عليها وهي منزله وشها و مكسوفه وبتبضط السفره بتحط الاكل : مين دي ياماما
امه : دي بنت خالك علا يابني سلامة نظرك مش فاكرها..
عز فتح عنيه بصدمه: العيله اللي كانت بتانيه ابتدائي وشعرها منكوش ديما .. بقت زي القمر كده..ازاي 
امه بضحكه : بس يلاا هتسمعك ..
عز : دي حتت سكره ياام عز..
امه : لا بقولك ايه متفكرش حتى فيها البنت مش حملك يابن بطني وانت لسه راجع من السفر وشايف اشكال والوان..
عز وهو هياكلها بعنيها : تصدقي بجد شفت كتيييرر اوووي ..بس مفيش وحده بالحلوه دي..طب ممكن ياست الكل اتكلم معاها شويه..
امه بتحذير : لا بقولك ايه البنت مش حملك وانا مش هسيبها معاك ثانيه عاجباك لدرجادي هجوزهالك..
عز بصدمه : تجوزيهالي مره وحده ..انا بس قولت اكلمها..يمكن متعجبنيش..
امه : مفيش عندي الكلام ده اساسا والبنت بتتكسف من خيالها وبطل تبصلها كده هتاكلها بعنيك..
عز  بضيق :حاضر هروح اريح شويه اصلي تعبان مشي وهو لسه بيبص عليها وناوي يكلمها خلاص....ويسمع صوتها وكان هيموت ويشوف شعرها لسه منكوش زي الاول 😂.
تاني يوم..الصبح 
كانت علا بتحضر الفطار ومستعجله قبل مايصحى عز وعمتها نزلت السوق عشان تحضر الاكل اللي بيحبه..
كانت علا بالمطبخ ومشغوله شهقت لما حست بيده بتحاوط خصرها وباسها من خدها بسرعه..
عز بكدب ويمثل النوم : صباح الخير ياماما....
علا بصدمه....
عز  .....
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
عز بكدب : كنت فاكرك ماما..
مردتش عليه وجريت على اوضتها بسرعه وهو بيبص عليها 
وبيضحك وقال بسره ايه الحضن ده اخر طراوه يخربيتك ..
مر الوقت وعز نقل الاكل عالسفره وجهزه..وخبط عليها الباب..
وهي كان قلبها بيضرب جامد مش مصدقه اللي حصل من شويه وانه كان حاضنها وشها بقى الوان واتخضت لما سمعته بيخبط عالباب..
عز  :  هتسيبوني افطر لوحدي ..طب امي فين طيب..
فتحت باب اوضتها وهي منزله وشها الارض مسكوفه من اللي حصل من شويه..
عز :نعمه انك خرجتي ماما فين..
علا :عمتى  نزلت تجيب حجات عشان تحضرلك الاكله اللي بتحبها..
عز بنفسه يخربيتك ده صوتك ولا مزيكه …
علاا بتوتر : هحضر السفره وخالتي هتجي كمان شويه…
عز بابتسامه : السفره انا حضرتها.تعالي افطري معايا…
علااا خرجت معاه وهو لسه بيبصلها ومركز معاها 
عز بكدب : متزعليش عشان بوستك كنت فاكرك ماما..
علاا حست بخجل لما قالها بوستك ونزلت وشها الارض ومردتش عليه..
عز : انتي.. وقبل ما يكمل كلامه
وصلت  امه وبصت ليه بضيق وهي شايفه علاا متوتره ومكسوفه..
امه : مالك ياعلا ياحبيبتي انتي مكسوفه من عز..
عز وهو بيشرب الشاي : وتتكسف ليه انا ابن عمتها …
امه بتشدد بكلامها : وزي اخوها مش كده والا ايه
شرق عز وبدأ يكح ..
امه بخوف عليه : هاتيله ميه يابنتي بسرعه..
جريت علا وجابت له كوبايته ميه وهو مسك ايدها رفعت عنيها وبصت ليه وهو غمز لها بخبث..
سحبت ايدها بكسوفه…وراحت المطبخ..
ياحبيبي يابني بقيت كويس..
عز :اه ياست الكل كويس كويس اوووي وهو بيبص عالمطبخ.
بالليل دخلت اوضتها ولبست البيجامه بتاعتها عشان تنام 
وفردت  شعرها اللي كانت مغطياه..وكانت بتفتكر بصات عز ليها عضت شفايفها بخجل ودفنت وشها بالمخده...
لكنها .فزت من سريرها بخوف وهي شايفه عز دخل عليها وهياكلها بعنيه…
ولسه هتتكلم قاطعها ب….
يتبع….
علاا بتوتر : انت بتعمل ايه بوضتي..
وقف عز مبلم بشعرها واد ايه بقى شكله حلووو وشكلها وهي لابسه البيجامه بيخطف القلب..
فاق على صوت علا بتوتر : عمتوو حط ايده على بقها بسرعه .. اي يابنتي انا جاي اخد الشاحن منك عشام موبايلي فصل شحن..
قلبها بقى يضرب جامد وهو محاوطها بذراعها وايده التانيه على شفايفها …
 زقته بعيد بخوف وقالت بتوتر : الشاحن هناك ..
عز وهو بيبص عليها باعجاب : شعرك حلو اوووي
حطت ادها على شعرها وجريت عشان تغطيه مسك ايدها : انا خارج اصلا خليكي  برحتك..
وطلع من اوضتها..
حطت ايدها على قلبها اللي  بيضرب جامد وشهقتت لما رجع وهو بيبصلها وغمزلها معلش اصلي نسيت الشاحن…
الصبح
 عز ماما… ياماما…
سمعت صوته وهي بالمطبخ وقلبها بدا يضرب جامد ..ورجليها مش شيلاها…
عز وهو بياخد حبة زتوني من الصحن وباكلها صباح الخير..
علاا صصباح النور..
عز :ماما فين مش فؤضتها..
علااا : عمتووو نزلت عند جارتنا بعتتلها عايزاها بحاجه..
عز : اممممممم …طب الفطار هيتاخر عشان هموت مالجوع..
علا  : خلصت..
عز :طب اديني اساعدك وهو ماسك ادها هياخد الصحن منه سحبت ايدها بتوتر واتكسر الصحن. نزلت تلمه اللي اتكسر لكنه مسكها وشدها ليه
علا : ارجوك بلاش تعمل كده 
عز وهو بيبص عليها باعجاب : عملت ايد انا..
علا بتوتر :  انت انت..
عز وهو بيقرب منها : ايواا انا ايه..
زقته مشيت عايزه تروح لاوضتها لكنه شدها ليه تاني..وقال بهمس : هااا كنتب عايزه تقولي ايه..
علا بتوتر : سسيب ايدي ..
عز بعند : مش عايز…
علااا امتلت عيونها بالدموع ولسه هتبكي..مسك وشها بايده وهمسلها : انتي حلويتي اووي على فكره مكنتش عارف انك هتبقى قمر كده..
بصت للارض بكسوف :  سبني والنبي..
عز وهو بيقرب منها عاوز يبوسها : اسيبك ايه انا مش هعرف اسيبك..
قرب عليها وهي بتترعش من الخوف و
يتبع
انت بتعمل ايه كانت والدته بصوت عالي..
عز سابها وهو بينفخ : حظي وعارفه ياماما والله..
علا جريت على اوضتها وهي مكسوفه من اللي حصل ومن عمتها وجرأت عز اللي من ساعت ما رجع وهو مركز معاها ويعمل حجات بتكسفها اوووي..
عز :اي ياماما اي الدخله دي..
امه :انت مش هتعتق البنت ياولا سيبها بقى..
عز :وانا عملت ايه..
امه : متبت بالبنت وعاوز تبوسها بالغصب..
عز :يماما..
امه : انا مش امك انا مربيتكش كده ..
عز : ياماما.والله
امه : اخرس باين تربيتي ضاعت بالكم سنه اللي قضيتهم ببلاد برررا اوعى من وشي هشوف اقول  ايه للبنت بعد اللي هببته....
عز : هتعملي ايه ياماما طب سيبيني اكلمها انا..
امه : اوعى تقربلها ياعز والا لانتا ابني ولا اعرفك..مشيت واول ماهتبعد شويه..
عز : انا عايز اتجوزها يماما 
وقفت امه وبصت ليه بسعاده وهي بتمشي عليه بسرعه : بجد ياولاااا هتتجوزها..
عز : انا كنت هكلمها بس انتي فصلتيني..
ضربته كتافه بمرح : ياواد انا قفشاك كنت هتبوسها بلااش كدب..
عز حك انفه : طب ايه دلوقتي..
امه : ايه..
عز :مش هتسيبيني اكلمها..
امه. : لا انا اللي هكلمها ..ده يوم السعد والله  طول الوقت بتمنهالك يابني .
عز بابتسامه :طب الحمدلله رضيتي دلوقتي ياست الكل..
امه : اه بس بلاش تلزيق بالبنت وسيبها فحالها انا هكلمها واكلم خالك…
عز بتذمر : ليه بس يماما منا قلتلك عشان اخد رحتي معاها..
امه : تاخد راحتك بعد كتب الكتاب..
عز بنفخ : ماشي اما اشوف اخرتها معاكي يا ام عزز امتى كتب الكتاب بقى..
امه : متصربع على ايه مش عارفه سيبني اكلمهم الاول
ماشي ياماما ..ومشي من قدامها وهو بيبص عالاوضه…
وامه راحت تكلمها…
تاني يوم.
عز : صباح العسل على عيونك العسل..
علا وهي بتحضر السفره وردت عليه بكسوف :صصباح الخير..عمتو بالمطبخ هروح اساعدها..
عز مسك ايدها : استني هنا ماما كلمتك بحاجه..
علاا سيبني ياعز…
عز : واسيبك ليه مخلاص كلها كم يوم وهتبقى مراتي..وهتنوري اوضتي وتدفي سريري..احمروو خدودها وجريت على عمتها بسرعه من جرأته بالكلام معاها ..
لكنه لحقها…
عز وهو بيبص لعلا : صباح الخير ياست الكل..
امه :صباح الخير يابني. شويه ويكون الاكل عالسفره 
عز : طب اساعدكم انا قال كده وهو بيقرب من علاا اللي بتشيل الاكل..
عللاا هربت من قدامه وهي بتقول :مفيش داعي احنا خلصنا خلاص..وطلعت تودي الاكل
امه : خف عالبنت شويه..
عز : الله مش هتبقى مراتي برحتي بقى..
امه : عزززز البنت مش حملك..
عز وهو بيبص عليها باعجاب ويعض شفايفه : والله انا مش حملها انت مش شايفاها..طلقه طلقه صاروخ والله
امه :طب بطل سفالتك وامشي قدامي ربنا يهديك..
عز :ويهديكي وتجوزيهالي بسرعه بقى.. عشان انا على اخري..
بضحك : طب امشي يلااا
كانت بتاكل وهي مكسوفه من بصاته ليه وهو مش شايل عنيه عنها..لحد ماقامت 
علا : الحمدلله..
امه : اي يابنتي انتي مكلتيش حاجه.
علاا : شبعت ياخالتي الحمدلله
عز بوقاحه : لا لا مينفعش كده يالوله انتي لازم تاكلي عشان تسمني  انا بحب مراتي يكون جسمها  مليانا حجات كده وهو يغمزها..
احمرت اكتر وراحت اوضتها..
ضربته امه : مش هتبطل سفاله..
عز ببرائه مصطنعه : اللله انا قولت ايه انا بنبه عليها انا بحب ايه بس..
امه : طب كل وانت ساكت ..
بالليل بعد ما اتأكد ان مامته نامت اتسحب وخبط على اوضتها مفيش رد..فتح الباب ودخل مكنتش موجوده قلق عليها ..
طلع على اوضت مامته لكنه لاحظ نور المطبخ شغال..
شافها عماله تاكل ..شرقت لما سمعت صوته بخبث : الف هنا يالوله..
عز : يخربيتك هتصحي امى انا مصدقت نامت  واداها كوباية ميه..وهي بتشرب كانت بتبصله بتوتر وهي مبتسم وبيبصلها…
واول وماحطت الكوبايه من ايدها همست بعد ماوقفت تصبح على خير لكنه مسكها بسرعه : على فين..
علا حاولت تبعده معرفتش : سيبني ياعز..
عز :مش هسيبك احنا امبارح كنا هنعمل حاجه بس ماما قاطعتنا..
علا بتهديد : هنده لخالتي..
عز بتحذير  : جربي تعمليها ..
علاا : ياعمت..
عز كتم بقها بسرعه : الله يخربيتك ..هتفضحينا..هي بوسه وحده بس..عشان خاطري..
بعدت ايده عن شفايفه واخرا اتكلمت وقالت : بطل سفاله ياعز كفايه بقى انا اتحملت كتتير. 
عز ببراه مصطنعه : دي مش سفاله دي بوسه بس ..السفاله لسه هتشوفيها لما اكتب عليكي..
علاا بغيظ : انا مااا ...مكملتش كلامها وفاجأها ببوسه وووو
يتبع..
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
دارت علاا وشها  .. زقته وجريت بسرعه على اوضتها..
عز مسح شعره وابتسم عليها ورح لحقها على اوضتها حاول يفتح الباب لاقه مقفول..
قرب وقال بصوت وصل لمسمعها ..مش هتهربي كتير هو  اسبوع وهتكوني بحضني..
علا همست بغيظ ساڤل اقسم بالله ساڤل ودفنت وشها بالمخده وحاولت تنام
الصبح ..
علاا مش موافقه اتجوز عز ياعمتو 
ليه يابنتي مش كنتي موافقه..
علااا عز ساڤل اووي وانا مش هقدر عليه..
بضحكه رافضه عشان ساڤل..
علا بكسوف ياعتموو..
ام عز اسكتي خلاص انتي هتبقى مرات ابني يعني بنتي وعز هيتعدل معاكي لو ضايقك بحاجه انا هكلمه واربيهولك من اول وجديد.
دخل عز عليها بنشاط صباح الورد عالورد ..باس مامته وبص لعلا وغمزه .
علااا هروح احضر الاكل..
امه استني اساعدك.
علاا متتعبيش نفسك ياعمتوو..
عز بخبث طب ماساعدك انا..
بصت له علاا بغيظ ومشت ..
ومسكته امه من ذراعه استنى انت عايزاك بكلمه..
عز بتهرب مايصحش اسيببها لوحدها طيب اساعدها بعدين
ام عز علاا رفضتك ياعز ..
عز پصدمه  ايهليه..
امه حكتله كل حاجه
عز بضيق ماشي يا ماما..
امه ماشي ايه البنت خلاص رفضت امه كانت قاصده تقلقه وتوتره وتحسسه انه هيخسرها بجرئته معاها..لكن عز كان ليه رأي تاني..
على فين ياعز..
عز لازم انزل عشان يزن جاي من البلد وهشوفه..
عز دخل المطبخ وهي اتوترت ..بصلها بسخريه..
عز وهو بياكل بسرععه عشان مستعجل .وقال بهدوء هرجع بالليل عايزك تستنيني لحد مارجع متناميش عشان نتكلم بحاجه مهمه..
وقبل متتكلم او تعترض هو مشي..وهو ماشي ماتجربيش تعندي معايا ياعلااونزل بسرعه..
امه اي اللي حصل قالك ايه..
علا كانت باصه باثره بشرود..
في بيت تاني
كانت دعاء بترتب اوضت ابن خالتها عشان جاي يقعد عندهم زي مهو متعود بسبب شغله
كانت بترتبها بفرحه ومش مصدقه انه اخيرا وصل دلوقتي امها بتساله عن احواله وخلاتها..كانت مبسوطه عشان  هيفضل عندهم عشر ايام..
اما يزن خلص كلام مع خالته ودخل اوضته يرتاح..لكنه شافه بالاوضهوفضل يبصلها كتتتير.
وهي محستش الا على صوته ازيك يادعاء..
فزت بسرعه وبصتله بشوق ولما شافت ضحته بصت على الارض بكسوف كوويسه طولت الغيبه المرادي.
يزن وحشتك
دعاء بخجل هرح اعملك حاجه تشربها  لكنه مسك ايدها وشدها ليه ..
دعاء بتوتر 
برتبهالك والله..
اي اللي على وشك ده..
دعاء بتوتر لااه..
يزن بضحكه اه او لا..
دعاء وهي مركزه بعنيه ا انا لازم امشي..وكانت هتخرج لكنه شدها ليه..و
يزن بغمزه   على فين ياقمر..
دعاء ماما بتندهلي
يزن همس وهو بيقرب منها فين ده مش سامع..
دعاء بتوتر يييزن اببعد..عشان خاطري..
يزن رفع كتافه مش عايز ..انا عايز اشيل الروج وكمل وهو عامل نفسه بيفكر هشيله ازاي هشيله ازاي..
..حطت ايديها الاتنين وغمضت عنيها
ضحك عليها وعلى
---
منظرها وهي كده وبتتترعش   ..رفضت الاول لكنه .
قال بتحذير وحده دعاء..
رفعت اديها وبصت عالارض وقلبها بيضرب جامد ومش عارفه تسيطر عليه..
لكنه حرك اصبعه يشيل الروج..
وهمس جمب ودنها كده احلى ..متتحركيش عشان هكمل اللي كنت بعمله غمض عنيه وقرب منها و. ووووو
بالليل..
رجع عز ومكنتش علاا مستنياه زي ماقالها
اتعصب عز جدا ورح اوضتها فتح الباب پغضب لكنها مكنتش باوضتها..
سمع صوتها من وراه اتأخرت اوووي 
ابتسم قبل مايبصلها وحاول يبان هادي وبسرعه بصلها بجديها..
عز كنتي فين..
علااا عملت شاي  تشرب..
عز لا  وانتي كمان متشربيش شاي..بالليل
علاا ليه انا بحبه.
عز خد الكبايه من ايدها وبداا يشربها وقال عشان الشاي مش كويس للي فعمرك..
بصتله بضيق. طب انا هروح انام بقى..عشان السهر مش كويس للي فعمري ولسه هتمشي بغيظ 
عز استنى مسك ايدها وشدها ليه ..
بصت فعنيه بتوهان وهو
كمل احنا لسه اتكلمنا..
علاااا هااااا
عز بابتسامه هنتكلم..
علااا نتكلم بايه وهي مركزه بعنيه.
عز بلع ريقه بتوتر ونسي هو هيقول ايه قرب منها وغمض عنيه ووو 
يتبع..
علاا اتوترت من قربه وهمست وهي حاطه ايديها على صدره بتبعده عز..
علاا بارتباك كنت عايز ايه مني
عز سابها وبعد وقال انتي رافضه الجوازه دي  ليه
علاا بتوتر انا انا
عز بهدوء مش عايز اسمع حاجه ياعلاا الا انك موافقه..
علااا.
عز بابتسامه وهي شردت فيها اعتبر السكوت ده موافقه. 
علاا بابتسامه تصبح على خير وجريت على اوضتها والتاني ابتسم وهو بيبص على اثرهااا.
عند دعاء ويزن..
يادعاء انتفض الا تنين من صوت ام دعاء وهي بتناديها
دعاء جريت بسرعه على امها تشوفها. 
ويزن بص بأثرها بغيظ
تاني يوم الصبح عند عز
عز بابتسامة صباح العسل..
علا بابتسامه صباح الخير
عزوهو بيبص حوليه ماما فين..
علااا عمتو نزلت هترجع كمان شويه..
عز بخبث يعني احنا لوحدنا..
بصت ليه بضيق وقالت بتحذير عزز انت عندك شغل مش كده..
عز حب يضايقها مين قال كده انا معنديش حاجه غيرك ياقمر ولسه هيقرب منها..
رفعت صباعها بتحذير متقربش مني ياعز لحسن..
لحسن ايه..قالها عز بابتسامه خبيثه..
علاا لحسن لحسن
عز وهو بيقرب منها اه كملي..
علاا مش هعملك فطار اهوو اعمل لروحك ولسه هتخرج مسكها بضحكه ايه العقاپ ده ان كنت فاكر هتعاقبيني عقاپ اكبر من كده..
رفعت وشها ليه وهي بتسحب دراعها مش فاهمه..
عز بغمزه هفهمك لما نكتب الكتاب اعمليلي فطار بقى من تحت اديكي الجميله دي كان هيبسو باطن كفها لكنها سحبتها بسرعه وكسوف..
علاا طططب روح استنى لحد ماخلص..
عز مينفعش اتفرج عليكي..
علاا بابتسامه تتفرج شايفني فلم..
عز  وهو بيبصلها اجمد من مية فلم..
عضت شفايفها بكسوف وبصت الارض عز وهو رايح الصالون ويقول بصوت مسموع يارب صبرنا يارب انا مش حمل اشوف العسل قدامي كده ومدوقهوش..
حطت ايدها على قلبها اللي بيضرب جامد وشها محمر من جرائته وغزله اللي مابيخلصش
عند دعاء..
دعاء بسرعه انا هصاحيه ياماما..
ام دعاء طيب يابنتي عشان ميتاخرش..
دعاء ماشي 
وقفت قدام باب اوضته وعدلت لبسها بسرعه وابتسمت فتحت الباب بس مكنش موجود..كانت هترجع لما سمعت صوت الميه جايه من الحمام لكن سمعت صوت موبايله قربت بفضول تشوف مين ولسه هتمسك الموبايل بتاعه مسك ايدها..
يزن وهو بياخد موبايله من ايدها بتعملي ايه يا دودي..
دعاء بضيق ماما بتندهلك عالفطار..
يزن ياساتر ايه التكشيره دي..
دعاء مفيش 
ولسه هتخرج  شدها من دراعها ليه مفيش ايه امبارح كنا زي الفل..
دعاء بتذمر مليون مره قلتلك متقوليش يادودي دي ..
يزن وعايز يغيظها ليه انا بدلعك..
دعاء مش عايزه الدلع ده..
يزن بحب طب عايزاني اقولك ايه..ياقمر ياسكر ياعسل..
احمر وشها وبقى يجيب الوان سحبت ايدها منه ولسه هتخرج مسكها وبص ليها بحب..
يزن انا بحب اقولك يادودي بحب ادلعك كده..
دعاء بتذمر بس انا مبحبوش..
يزن حبيه عشاني..
دعاء يوووه يايزن انت مش هتتغير..
يزن بغزل ولا انتي هتتغيير هتفضل قمر زي منتي..
بصت للارض بكسوف ايوووا كل بعقلي حلاوه..
يزن دنتي الحلاوه كلها ياقلب يزن..
قرب
منها لكنه بعدت وطلعت بسرعه وقلبها بيضرب جامد.
عند علااا
كانت مستنياه وهو اتأخرر اوووي اول ما دخل جريت عليه بقلق..
علاا بصت ليه وشافته كويس..
عزز يامساء العسل عالعسل ...
علااا بحرج مساء النور
عز بغمزه كنت مستنيني ياقمر
علاا بكدب كنت خارجه اشرب ميه..
عز امممممم وحشتني انا موحشتكيش..
علاا بكسوف بصت عالارض تحب احضرلك الاكل.
عز لا اتعشيت برراا
علا من غير ماتفكر.. مع مين 
عز بابتسامه اي احنا بنحقق يالوله..
علااا هااا لا تصبح على خير..
عز مسك ايدها وشدها ليه وهو محاوط خصره طب انا قولتلك وحشتيني ..
علا بتوتر عز ابعد..
عز مش قادر ياعلاا 
علااا برجاء عزز
عز دفن وشه برقبتها بتوهان  ووووو
يتبع
ډفن وشه برق*بتها واول ماحط ايده على خصرها وشدها ليه اكتر..
انتفضت پخوف وبعدته عنها وجريت على اوضتها بسرعه ووقفلت عليها وهي حاطه ايدها على قلبها اللي بقى بيضرب جامد…
اما عز مسح شعره پغضب ودخل اوضته ورزع الباب وراه بقوة…وهو بيشتم حظه عشان مش قادر عايزها تبقى مراته بسرعه…
الصبح عند دعاء
ياصباح الفل 
دعاء بصت ليه بحب : صباح النور هتفطر..
يزن : لا هخرج عشان عندي شوية شغل خالتي فين..
دعاء : ماما نزلت السوق..
يزن :ممممممم واللله قال كده وهو بيقرب منها..
دعاء بتوتر: هعملك شاي ولسه هتمشي مسكها وشدها ليه..
وقال بهمس : طب ماتجيبي بو*سه بمناسه انننا لوحدنا..
دعاء : ييزن عيب كده وشيل ايدك..
يزن بضحكه جننتها : عيب ايه انا مصدقت وبقينا لوحدنا..
دعاء بتوتر: ييززن 
يزن وهو پيدفن وشه بر*قبتها ويهمهم  اممممم.
دعاء حطت ايديها على صدره بتبعده وهو بص فوشها وخدودها المحمره وشدته اكتر وبقا عاوزه اكتر وقرب عشان يبو*سها ..
زقته بسرعه وجريت على اوضتها …
يزن وهو ب*ينهج طب ماشي يادعاء ماشي
دعاء …
يزن خرج وسابها وهو بيفتكر اللي حصل من شويه وازاي كانت بين ايديه ومنعته واتضايق اكتر وبقى عايزها اكتر كسوفها بيجننها وبيخليه عايزها اكتر واكتر….
عند علاا..
راحت تنده لعز ولقته نايم على بطنه عريان من فوق ولابس بنطلون بس وشعره على وشها تنحت فيه وفضلت تبصله وهي مركزه معاه اوووي..
قربت منه بشويش لما شافته اتحرك للجهه التانيه وندهت بصوت مرتعش : ععععززز
عزز كان نايم..
علااا قربت ليه اكتر وندهت : عززز ياع…
اټصدمت لما شافته سحبها وبقت تحته..
علااا : اااانت بتعمل ايه ابعد 
حاولت تبعده معرفتش وهو محا*وطها بدرعاته وډافن وشه برقب*تها ووالتانيه حاسه بنفسه السخن برقبتها ..
علاا غمضت عنيها جامد وقالت بنفس متقطع : عز ععمتووو بتندهلك…
عز بتوهان وهو بيهمهم : احلا صباح ده والا ايه…
علااا بكسوف : عززز ارجوك ابعد..
رفع وشه وبصلها بتركيز وقال وهو بينهج :مش عايز ابعد.
علاا بتحذير : عزز ..
عز بحب : عيونه..
احمرت اكتر وشها بقا يجيب الوان لسه هتقوم معرفتش من ثقله .
علاا لما فقدت الامل انه يبعد صړخت : ياعمتوووو…
فز عز من سرير. بصلها بغيظ..
 وهي ضحكت على شكله وهو مكسوف من امه انها تشوفهم كده..
عز بټهديد : ماشي ياعلاا كم يوم ويتكتب الكتاب. ابقي اهربي زي عوايدك
رفعت كتافها وحاجبها وبصتله بضحكه مكتومه وقالت بجرئه : ماشي..ابقى اعمل اللي انت عايزه
 فتح عنيه پصدمه من جرئتها : يعني مش خاېفه..
علاا بابتسامه عشان تغيظه :لأ مش هتبقى جوزي..
عز : لا والله بدأنا نتطور اهووا والجراة بدأت تظهر..حيث كده تعالي نجرب حاجه كده مع بعض..شدها ليه..وهي صړخت : ياعمتووو ابنك مش راضي يصحى…
سابها وجرييت منه ووقفت عند الباب طلعت لسانها عشان تغيظه وكان شكلها يجينن قرب عشان يمسكها جريت بسرعه…
وهو ضحك على شكلها وقال في نفسه والله شكلها هتجننني قبل كتب الكتاب بجمال امها دي… ..
يتبع…
عز بتذمر 
: يعني انا مصدقت وكتبنا الكتاب وخالي ياخدها معاها ينفع كده ياماما .
امه 
:يابني خالك عايز كده اعمل ايه انا
عز نفخ پغضب 
:طب اناوعاوز اكلمها.قبل ماتسافر
امه 
:عز بطل سفالتك.دي خالك.قاعد.براا
عز 
:ياماما سفالة ايه دي بقت مراتي خلاص وكمان شويه وهنعمل الفرح..
امه نفخت بضيق 
: طيب ماشي عايزني اعمل ايه..
عز 
: الهيلي خالي وانا هروح اوضتها هي ترتب حاجتها بس اتكلم معاها كلمتين ياماما
امه بضيق
: ماشي يااخرت صبري ماشي..
وراحت امه لخاله تكلمه بتفاصيل الفرح وهو اتسحب على اوضتها من غير ماحد يحس عليه..
وشافها وهي بترتب حاجتها .. حضنها بسرعه وهي شهقت وكانت هتصرخ لوما سمعت صوته بهمسه : اشششش انا عزززز
علا بتوتر 
: عززز ابعد بابا برااا ممكن يدخل ..
عز دارها ليه وحضن  وشها وبص ليها بحب. : هتوحشيني..
عضت شفايفها وبصت الارض..بكسوف..
غمض عنيه بضيق وسند جبينه على جبينها…
وهمس
:  انتي دلوقتي بقيتي مراتتي..
ابتسمت بكسوف وهي تحاول تبعده وقالت بتوتر : انا لازم الم حاجتي بسرعه..
شدها ليه بضيق:  استني بس..انا عاوز اعمل حاجه بس ممنوع تعترضي..
بصت ليه بتسال : حاجه اي..مكملتش كلامها وخدها بب*وسه طويله بث لها حبه وشوقوه وغضبه عشان هتبعد عنه..بعد عنها لما حس انها محتاجه النفس بص فعنيها وهي بصتله بكسوف ووشها حمر وضړبته على دراعه 
:ايه اللي عملته ده انت مش هتبطل سفاله..
عز بضحكه 
: سفالة اي ياماما انتي بقيتي مراتي وكلها فتره وهنعمل الفرح..
علاا
: طب اوعي كده ..
عز بغمزه
: ولو مش هوعى
وشدها ليه تاني
: وتعالي هناا عشان عاوز وحده تانيه ..
علاا بتحذير
: عزز ..
عز بتجاهل شدها ليه ووو
عند دعاء
كانت قاعده بؤضتها زعلانه بعد ما يزن مشي من يومين ورجع البلد ..دخلت عليها مامتها..
امها
: فاضيه يادعاء نتكلم شويه..
دعاء
: ايووه ياماما تعالي..
امها
 : بصي يابنتي انتي ويزن بقالكم سنه مخطوبين...والولا ياحبت عيني عايز يتجوز خلاص جاب اخره..معاكي
دعاء بكسوف وهي تفرك اديها 
: طيب ياماما منتي عارفه اني لازم اخلص الكليه الاول..
امها 
:تخلصي الكليه بعد الجواز..
دعاء : بس ياماما..
 امها 
:بصي يابنتي انا مش هلاقي ليكي احسن من يزن وانتي كمان لازم تقدري ظروفه..انتي لسه سنه تاني ولسه قدامك سنتين هو طلب ينقلك كليه بالبلد وهتكملي بعد الجواز ويزن هيساعدك ..
دعاء : بس .
امها : مبسش يابنتي الا لو انتي مش عايزه الواد
بصت دعاء عالارض بكسوف
:  اللي تشوفيه ياماما.
امها بدموع شدتها ليها : ربنا يباركلي فيكي يابنتي….
بعد شهر
عند علاا كانت بتجهز عشان فرحها النهارده..ومعاها دعاء 
علاا كانت متوتره اوووي وقلبها بيضرب جامد وهي بالكوشه وعز كل شويه يمسك ايدها وبيبوسها بحب ..وهو طاير من الفرح لكن الصدمه حصلت لما..
يتبع..
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
قربت بنت من عز وكانت لابسه فستان قصير ومكشوف من الصدر وباسته 
علاا اټصدمت وقعدت مكانها البنت كانت جميله اوووي وعلا لسه مش مصدقه اللى حصل..
عز پصدمه  وتوتر بص لعلا وبص للبنت..اللي قالت وحشتني ياعز الف مبروك ياقلبي..
عز هز راسه بهدوء وهو بيبص لعلا اللي كانت بعالم تاني
البنت طب اشوفك بعدين سلام وحضنته وسط صډمته ومشيت..وهي بتغمزه..ابقى زورني يازيزووو
عز بتوتر علااا
علاا متكلمتش عيونها بيدمعوا بس..قربت منها خالتها الللي كانت مركزه عللناس والفرح في ايه يابنتي پتبكي ليه ..وكملت بضحكه انتي خاېف..
عز مسك ايدها وهي شدتها منه پغضب.
عمتها متخفيش ياحبيبتي اللي حاسه بيه ده عادي كل بنت باليوم ده بتحس بيه.
قالت بين شهقاتها انا عايزه اطلع اوضتي يعمتو..
العمه ماشي يا بنتي ثواني بس اصلا انتو لازم تطلعوو ترتاحو ا
يزن مسك دراعها پعنف اي اللي لابساه ده. 
دعاء ايدي هتتكسر سبني..
يزن پغضب بكلمك اي الزفت اللي لابساه ده..
دعاؤ فستان يايزن فستان اي شايفني عريانه..
يزن ايوو. بالفستان ده اكنك عريانيه
دعاؤ انت بتقول ايه سيبني
يزن انجري قدام مش هتكملي الفرح..
دعاء نفخت بضيق لا مش همشي وهكمل الفرك..
يزن بحذير دددعاء..
دعاء يوووه انت كل حاجه عايزها على مزاجك قلتلك مش هروح..
يزن بتوعد ماشي يادعاء ماشي حسابك تقل معايا ده غير الزفت اللي خاطاه على وشك..وخلع الجاكيت بتاعه وحطه عليها..و
اعترضت لكنه قال يتهديد اقسم بالله لو رميتيه لكون مجرجرك عالبيت ومفيش افراح بعد النهارده..
دعاء اتكتمت اهوو..
يزن طلع منديل من جيبه ومسح الروج بتاعه وهو بيقول پغضب وده كمان مالوش اي تلاتين لازمه..
دعاء پغضب يووه خلاص يايزن خلاص انا اروح احسن..
يزن يكون احسن برضوا يلاااا
دعاء انت صدقت ..
يزن بنفاذ صبر يلاا قدامي بقولك وشدها معاه ومشيوو.
واول ماركن العربيه قدام البيت ونزلوا دخلو العماره وهي كانت مټعصبه منه اوووي شدها وحاوطها عند الباب استني هنا..
دعاء بتوتر في ايه ..
يزن بخبث وهو بيقرب منها في انك هتتعاقبي عشان مبتسمعيش الكلام..
دعاء بتوتر انا
يزن ششش
عند علاا..
عز بيخبط افتحي ياعلاا بلاش جننان..
علاا بټعيط ودافنه وشها بالمخاده..
عز هتفتحي والا اكسر الباب..
علااا مبتردش عليه ولسه بټعيط 
عز طب افتحي هفهمك الحكايه..
علاا بعياط روحلها ياعز روحلها مش اتفقت تروحلها. 
ودفنت وشها ورجعت ټعيط تاني .
عز اتنهد ونزل على شقة امه يجيب المفتاح الاحتياط  واول مادخل اتفاجأ بقلم نزل  على وشه وووو
يتبع
يزنن اششش مسمعش صوتك لسه ھيدفن وشه برقبتقها زقته وخبطت عالباب جامد..فتحت امها اي اي الخبط ده كله فكراني واقفه عالباب..
دعاء بغيظ بصي ياماما انا خلاص زهقت شوفيلك صرفه مع ابن اختك انا مش هعيش طول العمر كده بيتحكم بيا..ومش بيخليني اتنفس
امها ايه اللي حصل..
دعاء راحت اوضتها..وهي مټعصبه
ويزن قعد عالكنبه بتعب وخالته جت جمبه اي مالها المجنونه دي..
يزن مفيش ياخالتي مش
قولتي مجنونه..
الخاله طب حصل ايه.
يزن  زعلت عشان اتعصبت عليها انتي شفتي فستانها ياخالتي راسم جسمها وكل اللي بالفرح عمالين يبصولها..
الخاله يابني هي لسه صغيره خدها وحده وحده..
تنهد. بقلة حيله بس ياخالتي بنتك دماغها ناشفه ومابتجيش الا بالعافيه..
الخاله اتحملها يابني واصطبر عليها . 
يزن ماشي ياخالتي. انا هروح انام وانتي كلميها وعقاليها. بكرة كتب الكتاب انا مش ناقص جنان انا على اخري واظن اني  اتحملت كتيير ..
الخاله ماشي يابني مش هيكون الا اللي انت عايزه..
راح اوضته بضيق هو بيهددها ماشي يادعاء ماشي مصيرك هتوقعي بين ادي هانت كلها كم يوم..
عند عز..
بتضربيني ياماما
ام عز پغضب اي اللي عملته ببنت اخوي ده جايب عشقتك على فرحك ليه..
عز پغضب بتضريني عشانها..
ام عز بضړبك واكسر نفوخك متنساش نفسك انا امك وعلاا بنتي قبل ماتكون بنت اخوي انا اللي ربيتها بعد مۏت امها تكسرها الكسره دي ليه هاااا ليه..
عز ياماما مكنتش عارف ان نيليي هتجي الفرح هي كانت براا البلد
امه دي اخرت العط بتاعك ياعز ياما نبهتك وقلتلك ابعد عن الحړام بس انت ولا انت هنا ..انا هطلع عندها اكيد مموته روحه من العياط..
عز استني ياماما عشان خاطرى انتي هتسيبني وتقف قصادي عشانها..
امه انا بقف مع الحق..
عز طب خلاص ياماما انا هعرف اصالحها وانسيها اللي حصل انتي تديني بس االمفتاح
امه لا مش هسيبها معاك ثانيه وحده..
عز بتعب ياماما هتتدخلي مابينا سيبيني اصلح الوضع عشان خاطري..
امه طيب ياعز طيب لكن اقسم بالله لو زعلتها تاني مش هتشوف ظفرها
تنهد بضيق ماشي بس انتي اديني المفتاح..
عند علاا 
فضلت ټعيط لحد مانامت بفستان فرحها .
فتحت عنيها الصبح بدري وشافت نفسها بحضنه وكان مغيير هدومها ونايم فزت بصړاخ وڠضب..
وفز التاني على صريخها في ايه اي اللي حصل. 
علاا پغضب وهي تضربه على كتفه انت ازاي دخلت هنااا.
عز ببرود وهو بيفرك عنيه زي الناس من الباب
علاا بشك ازاي وبصت على هدومها وصړخت بيه وهي ټضرب كتفه مبن اللي غير  هدومهي مين.
عز بغمزه انا ياقلبي.
علاا پغضب متقولش قلبي انت ساڤل وقليل الادب ووولسه هتكلم باسها بسرعه وبقى فوقيها وهي بتضربه وبتحاول تبعده ووو
يتبع
اتكتب كتاب دعاء ويزن..
دعاء كانت طايره من الفرح بس لسه متعصبه من يزن..اللي متكلمش معاها ابدا…
ويزن بعد كتب الكتاب طلع براا عشان عنده شغل ..ودعاء اتغاظت ازاي ياماما يخرج ويسيبني كده 
امها :مش انتي زعلتي اتحملي اللي بيحصل..
دعاء :انا زعلته بعد كل اللي قلتهولك..
امها :دعاء انا قلتلك من الاول يزن طبعه كده وانتي وافقتي واكنتي مبسوطه بيه مش هتجي دلوقتي عشان تغيبريه 
دعاء بتذمر :ياماما انتي معاه.
امها : ايوووا..
دعاء : بس هو طبعه صعب ياماما صعب اووي..
امها  مسكت ايدها بحنان : انتي عايزاه يتغير..
هزت راسها بدموع : ايوووه ياماما هو بارد اوووي..ومش بيحس بيا ولما يتعصب يقلب عليا هيجننني ياماما
امها : طب هقولك تعملي ايه انتي تاخديه وحده وحده وهيبقى زي الخاتم بصباعك..
دعاء :اعمل ايه ..وهو مخاصمني متقوليش اصالحه هو اللي غلط وهو اللي يصالحني..
امها بضحكه : ماشي يالمضه هوقلك تعملي ايه عشان يصالحك..
دعاء بفضول اعمل ايه..
امها….
عند علااا
 زقته بغضب وبعدت عنه ودخلت الحمام بسرعه..
عز وهز بينهج : افتحي الزفت..
علاا :روحلها الست هنام بتاعتك روحلها.
غمض عنيه وخد نفسه وحاول يتكلم بهدوء : طب افتحي خلينا نتفتهم..
علاا :مش فاتحه انت مش عايز تتفاهم كل اللي بتفكر فيه السفاله و قلة الادب..
عز :طب افتح وانا مش هعمل حاجه ..
علاا :مش فاتحه ياعز وطلقني..
ضرب الباب برجله بغضب : فدهيه افضلي هنا على طول نزل وهو متعصب شاف امه حاولت توقفه معرفتش عشان كان متعصب اووووي..
جريت امه عليها وسمعت صوت بكاها من الحمام وخبطت : افتحي ياعلاا..
علاا :مش عايزه يا عمتو خليه يمشي الاول..
عمتها :هو مش هنا..افتحى ربنا يهديكو..
فتحت الباب واترمت بحضن خالتها. بدأت تعيط..
بالليل…
دعاء اول مره بحضور يزن فارده شعرها وحاطة روج على شفايفها وقعدت قدام التلفزيون تشوف فلم وبادها كوبايه عصير وايدها التانيه تاكل شبسي سمعته وهو بيفتح الباب وعملت نفسها مركزه بالفلم.
يزن : مساء الخ…مكملش كلمته وفضل متحن بجمالها..
وهي اول ماشفته عملت نفسها مخضوضه ولسه هترفع الطرحه تغطي شعرها مسك دراعه وقاال بتوهان : بتعملي ايه..
دعاء بكدب وتوتر من قربه: اانت جيت امتى..
يزن وهوب يبص لشعرها: شعرك حلووو اووي.. اول مره اشوفه..
دعاء بتو تر : يزن انت انت..
يزن :اششششش انت تجنني.وقرب منها عشان يبو*سها..وكانت هتسلم ليه لكنها افتكرت الخطه
و زقته انت بتعمل ايه اوعى.كده
شدها يزن ليه وهمسلها : اشششش 
دعاء بضيق. ابعد يايزن انا لسه مقفوله منك..
يزن بضحكه: لاوالله مين اللي لازم يتقفل من التاني..
دعاء بدلاال : ايووا ايووا حط الحق عليا كمان..
يزن :يابنت انا بغير عليكي افهمي بقى..
كان قلبها بيرفرف من الفرحه وعيونها بتضحك: واللي ييغير بيزعق كده قدام الناس..
يزن :طب حقك عليا..تعالي عشان نحتفل يكتب كتابنا .
دعاء بدلال : مش عايزه..
يزن : بقولك تعالي وشدها ليه وو
رجع عزز بالليل ومكنتش موجوده بشقتهم ورجع نزل شقة امه وكانو نايمين دخل اوضته مكنتش نايمه فيها وعرف انها بوؤضتها راح اوضتها واول مدخل شافها نايمه بص ليها بحب شعرها مفرود وملامحها البريئه قرب منها وقرر انه خلاص لازم يحل المشكله ويصالحها…باس جبينها بحب
عز بهدوء : علاا. .علاا حبيبتي..
فتحت عنيها بهدوء هي اساسا كانت صاحيه بس مثلت انها نايمه
علاا :عايز ايه ياعز..
عز : نتكلم..
علا بغضب مصطنع :مفيش بينا كلام..
عزز : بس انا هتكلم البنت دي كنا متصاحبين لما كنت مسافر معرفش ازاي عرفت بجوزنا اساسا احنا تركنا من زمان ..
علا مش عايز حاجه تخرب علينا فرحتنا انا بحبك انتي وعايزك انتي..
لمعت عنيها بحب وبصت ليه بشك يعني انت مش بتحبها.
والله مبحبش غيرك بس تعقلي كده وتبطلي القمصان ده وكمل بضحكه : مكنتش عارف انك مجنونه كده..
ابتسمت وبصت عالارض بكسوف..
عز بخبث:  يعني كده خلا اتصالحنا..
علا :ممممم لا لسه..
عز : لسه ايه هتجنني تاني لا انا مش هتحمل وقبل ماتتكلم زقها عالسربر بخفه وبقى فوقيها وهو دافن وشه برقبتها  ووو
عند دعاء
كان هيبوسها لكنه اتحركت بسرعه ووقعت كاست العصير..
دعاء : استنى يايزن امي هتصحى..
يزن مكمل لحد ماسمع صوت خالته..
خالته :يادعاء اي الل اتكسر.
يزن فز بحرج بس حمد ربنا ان خالته اتكلمت قبل ماتخرج من اوضتها..بصلها بغيظ وهي كتمت ضحكتها…وغمزلها :اضحكي اضحكي اخرتك بين ادي وراح اوضته..
عند علااا
بدأت تترعش بخوف وهمست عززز 
عز بعد عنها لما حس بخوفها…في ايه ياحبيبتي..
علاا دفنت وشها بصدره : عززز انا خايفه ممكن ناجلها شويه..
عز باس جبينها ببتسامه حنونهه : ناجلها ياحبيبتي ناجلها المهم تكوني مرتاحه..وخدها بحضنه وهو بيمسح ظهرها لحد ماناموو.
الصبح كانت علاا مبسوطه وصحيت بنشاط..
فتحت عنيها وشافته نايم بصت ليه بحب وباست خده وراحت المطبخ تجهز الاكل وشافت عمتها..
عمتها :الله الله وشنا منور النهارده..
علاا بصت الارض بكسوف :صباح الخير ياعمتو
صباح الورد ياقلب عمتك هااا اتصالحتو..
علاا هزت راسها بكسوف 
عمتها : طب الحمد لله ..
علاا : سيبي من ايدك ياعمتو انا هعمله..
عمتها : لا يابنتي انتي لسه عروسه.
علاا :مينفعش ياعمتو انا هعمل الفطار وخدت من ايد عمتها وجهزت الفطار وبدأت تجهز السفره وهي رايحه جايه من المطبخ حست بيه بيحضنها ويدفن وشه برقبته صباح الرواقان..
علاا بحب وقلبها بقى يضرب جامد صباح النور الفطار جاهزه يلاا عشان تاكل..
عزز لا انا عايز اصطبح بحاجه تانيه..
علاا بصت ليه باسفسار ومن غير كلام باسها وزقها ناحيت الرخامه  بخفه وهي حاولت تبعده لكنها معرفتش ووو
يتبع
دعاء بفرحه بجد يا يزن يعني هنعيش هنااا مع ماما 
يزن بابتسامه على فرحتها ايوووا خدت الشقه اللي فوق عشان نبقى جمبها دايما.
ام دعاء بسعادة ربنا يخليك لينا ياحبيبي ..انا هروح اجهز عشان ننزل نكمل بقيت الجهاز..
يزن كان بيبص لدعاء بحب وهمسلها كل ده عشان اشوف الفرحه اللي بعنيكي دي..
دعاء ياحبيبي يا يزن ربنا ميحرمنيش منك..
يزن باسها بسرعه وهمس بحب ويخليكي ليا ياحبيبتي..
دعاء بصت الارض بكسوف ووشها احمر..من جرائته وهمست بكسوف ..بس بقى ماما هتجي..
يزن بغمزه ماشي ياجميل هانت 
عند علااا.
وشها بيجيب الوان ومكسوفه عشان عمتها دخلت عليهم وشافت عز وهو بيبوسها ومش عارف تبلع الاكل. كان بيقف بزورها..
ام عز بتبصلهم بفرحه وهي شايفا فرحة علاا بعنيها. وعز اللي بيحاول يهتم بيها..
عز بيحطلها الاكل بحب. كلي ياحبيبتي مالك مش بتاكلي ليه.
بصوت يادوب يتسمع وهي مكسوفه باكل اهوو.
عز لا ده مش اكل ورفع لقمه عشان ياكلها وهي اتكسفت اكتر وهي بتبص لعمالتها.
ام عز بتبتسملها بحب..
وبعد شويه علاا بالمطبخ بتعمل الشاي وعز مع امه بيتكلموا..
ام عز يابني مدام اتصالحتو خد مراتك واطلعو شقتكم عشان تاخدو راحتكم انا شايفاها بتتكسف من وجودي معاكم.
عز منا قلتلها ياماما نقعد معاكي بالنهار وبالليل نطلع شقتنا وهي رافضه بتقول مش هسيب عمتو..
ام عز بس يابني..
عز اهي جت اهي تعالي يا علا
علا ادتهم الشاي وقعدت جمب عز  وعز شدها من كتافها ليه وكام شيه حاضنها
عز بابتسامه ست الكل عايزانا نطلع شقتنا..شكلها زهقت مننا..
علا ليه كده ياعمتوو احنا هفضل هنا جمبك .
ام عز يابنتي انتو لسه عرايس وعشان تاخدو راحتكم.
علا بضيق راحتنا جمبك يا عمتو متقوليش كده.
ابتسمت عمتها بحب وهو باس جيبنها بامتنان وباس ايد امه 
عز اهو سمعتي ياماما على كده  الموضوع ده يتقفل خالص..
ام عز ماشي يابني انا هروح اشوف ام محمد اللي تحتينا تعبانه شويه..
عز ماشي ياست الكل..
علاا  عايزاني احضر ايه عالغدا..
ام عز   لا متحضريش حاجه ياحبيبتي عز هيجيب لنا جاهز انتي استريحي والا ايه ياعز..
عز عنيا ياست الكل وبص لعلا اللي نزلت وشها بكسوف وكانت متاكده ان عمتها عايزه تسيبهم لوحدهم شويه..
واول ماخرجت عز بصلها بلهفه وشدها ليه وخد شفايفها ببوسه طويله وهي حاوطة رقبته من غير ماتحس..و وونسيوو انهم بالصالون..
عند دعاء 
دعاء ياماما انا بتكسف البس الحاجات دي..
ام دعاء بتتكسفي ليه خلاص هو بقى جوزك بعدين دي تتلبس بؤضت النوم بس..يعني انتي هتطلعي بيها في الشارع يعني..
دعاء بكسوف خلاص ياماما خلاص اللي تشوفيه..
امها طيب بطلي تتكسفي عشان  مايصحش يزن خلاص بقى جوزك..
دعاء بتهرب حاضر ياماما حاضر..
امها طب يلا دخلي الحجات دى الاوضه و حضري العشا انا تعبت هروح اريح شويه..
دعاء بضيق طيب ..دخلت الاوضه بتاعتهاو مامتها دخلت تنام..
وهي بدأت تتفرج على الحجات
اللي اشترتها واحمرت واتكسفت اووي لما شافت قمصان النوم ومحستش بيزن اللي دخل عليها الاوضه وباس خدها بسرعه..اټصدمت لما شافته قدامها وعلى وشه ابتسامه جميله..
علاء بتذمر  عز ..انت بتعمل ايه سيبني عايزه انام 
عز وهو مكمل مفيش نوم انا مصدقت وبقيتي مراتي..
علاا بتذمر  ياعز بقى
عز بعد عنها ومسح شعرها بحب مالك ياعلااا فيكي ايه ياحبيبتي..
علاا..
عز باس جبينها اتكلمي ياقلبي ساكته ليه..
علا بضيق البنت االلي شفتها يوم فرحنا هي فين دلوقتي..
عز نفخ بضيق بتسألي عنها ليه انا مش قلتلك حكايتها 
علاا يعني انت مش بتكلمها دلوقتي 
عز پصدمه اكلمها 
علاا ايوووا ..
عز علاا قلتلك قبل كده حكاية البنت دي قديمه  ..
علاا يعني انت مش بتحبها..
عز احبها..
علا بصت بعنيه بدموع..
عز حضن وشها بهدوء والله مابحبهاش..
علاا اومال كنت معاها ليه..
عز بحرج احم اي الاسئله دي..
علاا بدموع انت بتحبها مش كده..
عز والنعمه محبتها..
علاا بدموع طب وانا..
عز انتي .. انتي ايه..
علا بشهقات مش بتحبني .
عز انتي مراتي..
علاا يعني مش بتحبني..
علاا لاحول ولا قوة الا بالله هو جنان وخلاص..
قامت علا من جمبه  بضيق 
عز مسك ايدها  على فين..
علا مردتش عليه ..
عز قام ومسك وشدها ايه  بغيظ   انا بكلمك 
علا هروح اشوف عمتو.
عز علاا شغل العيال ده واى قمصان سيبك منه انا اتجوزت عشان اريح دماغي مش ناقصة نكد..
علاا بدموع طيب ياعز سيبني..
عز ساب دراعها وحاوط وشها بټعيطي ليه دلوقتي..
علاا عشان انت مش بتحبني..
عز لا حولا ولا قوة الا بالله..انتي مالك النهارده مالك..
علاا مفيش عايزه انام ولسه هتروح على السرير..صړخ فيها بعلو صوته وهي خاڤت اووي.
عز علااااا.
وقفت تفرك ايديها پخوف ورفعت عينيها شافته مغمض عيونه ويمسح شعره يحاول يهدى..
عز احنا متجوزين متجوزين متفهمين بقى الحب والكلام الفاضي ده ملناش فيه..
علاا هزت راسها لما شافته متعصب.
عز حط ذراعه وراى كتافها وشدها ليه وقال بغمزه طب تعالي هقولك المتجوزين بيعملووا ايه.
علا بتهرب. .انا تعبانه وعايزه انام..
عز پغضب   انخمدي نامي وطلع ېدخن وهو متعصب..وهي جريت على سريرها تبكي محتاره فيه سعات كويس وساعت يتحول..
عند دعاء
يزن يااااااااا مساء العسل..
خبت اللي بايدها بسرعه..وهو شافه بس محبش يحرجها..وابتسم على كسوفها
دعاء ههههو انت مش تخبط يايزن..
يزن واخبط ليه مش اوضة مرتي..
دعاء بكسوف بس مينفعش تدخل كده..
يزن طب اي الحجات دي كلها ده الجهاز بتاعك..ولسه هيشوف الحاجة خبتها بسرعه وكسوف..
يزن بابتسامة طب ما انا كده كده هشوفها بتخبيها ليه..
نزلت وشها الارض وخدودها احمرووو..
ويزن  لما شافها مكسوفه ومنزله وشها الارض وخاېفه يشوف الحاجات اللي اشترتها 
قال طيب انا جعان مفيش اكل والا ايه
دعاء   ثواني بس وهحضرهولك..
يزن طيب يلاا هساعدك مد ايده ليها ..
رفعت وشها وابتسمت ليه مدت ايدها وشدها بسرعه خبطت بصدره واتكسفت اكتر لكن يزن محبش يحرجها وهو شايفها متوتره عشان الفرح
قربفقرر يسيبها وميزعجهاش تاني..مشي معاها المطبخ
يزن وهو بيشمر عن درعاته هااا بقى عايزاني اساعدك بايه..
دعاء بابتسامه على شكله مفيش داعي انا هعمل كل حاجه..
يزن عيب عليكي فكراني مش هعرف ..دنا هبهرك..
دعاء ضحكت ايوووا بامارة المره اللي فاتت لما حړقت الطبخ..
يزن احم اي الاحراج ده انتي ما تنسيش حاجه تصدقي الحق عليا عشان عايز اساعدك..
دعاء بضحكه ټخطف القلب متزعلش انا لساني كده..
يزن باس خدها بحب وانا بحبك كلك على بعضك حتى لسانك اللي متبري منك..
دعاء ابتسمت بكسوف وبعدت وهي بتقول طب انا احضرلك الاكل..وبدأت تحضر الاكل وهو يراقبها بحبلحد ماسمعت صوت موبايلهوتغيرت ملامح وشه..
هي لاحظت انشغاله ..لما خرج يرد على موبايل بتاعه..
دعاء حضرت الاكل بسرعه واتسحبت عشان تسمعه يكلم بنت امتلت عيونها بالدموع وهو اټصدم لما شافها
يتبع
تاني يوم الصبح 
عز كان مع امه عالسفره وباين عليه مش نايم ومخنوق…
علاا بتبص عليه كل شويه وهو مش بيعبرها…
ام عز بقلق : مالك يابنتي وشك اصفر كده ليه مش نايمه امبارح..
عز بص ليها بطرف عينه ورجع ركز باكله..
علاا : تعبانه شويه ياعمتو ولسه هتمشي بعد ما وقفت من عالسفره
ام عز : علا فين ياعلاا..
علاا : هروح اوضتي ..عايزه حاجه ياعمتو..
ام عز : مش هتفطري..يابنتي..
علاا : ماليش نفس بعد اذنك..ولسه هتمشي اتصنمت لما سمعت صوت عز : اقعدي كلي..
علاا : مااليش نفس..ولسه هتمشي..
عززز بنرفزه :اقعددي  .
علا بخوف قعدت جمب عمتها ..وام عز بتبصلهم وهما كده واتأكدت انهم متخانقيني..
عز بامر : كلي..وهو بيحط الاكل قدامها..
علاا بتحاول تاكل ودموعها بتنزل بهدوء…
بعد شويه عز غير هدومه وكان هينزل امه ندهت عليه ..
عز بص للساعه بتاعته وكان مستعجل : في ايه ياماما..
ام عز: انت متخانق مع مراتك.
عز نفخ بضيق : هي لحقت تشتكيلك..
ام عز : لا والله يابني بس شكلكم بيقول كده..
عز بانفعال : ياماما بنت اخوكي مش بتفهم ..فاكره اننا لسه خاطبين وبتدلع عليا وانا راجل خلاص جبت اخري معاها واتحملت كتتيرر..
ام عز شهقت بخوف : يعني ايه ياعز
عز بتحذير :يعني لو ما اتعدلت ياماما هتندم  هتندم اوووي.
ام عز وهي بتضرب على صدرها اي الكلام ده يابني ..
عز : ياماما فهميها اني راجل واتجوزت عشان استقرر مش عشان النكد اللي معيشاني بيه من اول جوزنا..عقليها ياماما دي منعاني عنها وكاني مش جوزها
ام عز : ..عز…استنى يابني هتروح فين..
عز : همشي وابقى كلميها و عقاليها ياماما عقليها ومشي وسابها…
عند.دعاء…
دعاء كانت بتبصله بدموع…
يزن بتوتر : دعاء مش زي منتي فاكره  والله صدقيني..
دعاء لسه هتمشي مسكها وشدها ليه 
يزن : متعيطيش ليلي زميله بالشغل بس مش اكتر..صدقيني…
دعاء بشهقات : سيبني..
يزن شدها ليه اكتر وحضنها  ودفن وشها بصدره 
يزن : لا مش هسيبك يادعاء مش هسيبك مش عايزك تفهميني غلط..وانا ببحبك انتي ..
دعاء بصت فعنيه ..وصحبتك بتقولها ياقلبي بتاع ايه..
يزن بابتسامه : متعود عليها ياقلبي ..بعدين دي زي اختى ..انماا اللي بحبها بجد هي مراتي وروح قلبي وهتكون ام عيالي انتي مفيش غيرك…
دعاء ابتسمت. بحب..
يزن : يادين النبي اي الضحكه دي وباس جبينها وهمسلها : والله بحبك 
ضحكت دعاء وهي بتشوف اللمعه بعنيه واول مره يعترف بحبه ليها..
يزن : احم طب ايه..دلوقتي..
دعاء ايه..
يزن بغمزه : مش هتديني بو*سه 
دعاء بعدت عنه بكسوف بسرعه  : مش هتتعشا
يزن حضن وشها وباسها بسرعه : نتعشا … نتعشا ياحبيبتي وحضنها وخدها معاه وهو يتنهد براحه ويحمد.ربنا انها عدت على خير…
عند علااا..
ام عز يابنتي متفهمي بقى الولا راجع من بلاد برااا مش متعود عالنكد خديه حبه حبه..
علااا بدموع : يعني اعمل ايه ياعمتو 
ام عز : انا هقولك تعملي ايه…انتي………..
علاا :حاضر..
ام عز : تسمعي الكلام ياعلا مش ناقصه نكد ..
علاا : حاضر يا عمتو حاضر
ام عزز : طب يلاا قومي..يلاااا يابنتي يلاا..زمانه جاي..
علا بكسوف قامت عشان تعمل اللي قالتلها عليه..
لكنه ابتسمت بخبث لما خطرت لها فكره وقررت تنفذها بدل ماتصالحه هي هو هيصالحها…
عند دعاء 
دخلت اوضت يزن عشان تصحيه مكنش موجود…
لما سمعت صوت اىميه بالحمام كانت هترجع لكنها سمعت صوت موبايله..
قربت عليه بشك وشافت الرساله واتصدمت ب…..
عند علاا….
لبست قميص بيتي قصيير وفردة شعرها وكانت تجنن واتصلت بصاحبتها وهي بتضحك وتهزر..وبتلعب بشعرها بدلال
دخل عز وشافها وكده واتجنن عليها لكنها كانت بتكلم صاحبتها وعملت نفسها مش حاسه بيه..
وهو مركز معاها اووووي..
 قفلت السكه وقامت اتصدمت بيه وهو بيحاوط خصرها ودفن وشه برقتبها وووو
يتبع….
علاا حاولت تزقه بتصنع معرفتش …
بعد عنها وحط جبينه على جبينها وهمسلها : بحبك..
ابتسمت علاا بكسوف وعز قرب ليها وهمسلها : مش عايز من الدنيا دي غيرك انتي وقعتيني ياعلاا ..حبيتك غصب عني..
عضت شفايفها وبصت للارض ووشها محمر..
رفع وشها وخد شفايفها ببوسها طويله وهي بادلته ..وشالها وو
عند دعاء..
كانت ماسكه الموبايل ودموعها على وشها..كانت رساله من بنت. مكتوب فيها 
***اتاخرت اووي ياحبيبي جهزت سهره مش هتنساها طول عمرك…***
خرج يزن وهو بينشف شعره وبيغني ابتسم لما شافها بالاوضه حضنها من ورى ودفن وشه برقتبها وهمسلها : الجميل جاي اوضتي ليه..
دعاء…..
يزن بعد لما حس بشهقاتها وبكاها بين ايدها ..دارها ليه شافها ماسكه فونه ودموعها نازله ..
يزن لعن نفسه عشان سايب الفون بؤضته..
ودعاء رمت الفون بوشه وقالت بدموع : انا بكرهك يايزن بكرهك وجريت على اوضتها تعيط…
عند علاا
 حطت ايدها على صدره تبعده وهو بينهج ومش قادر يبعد عنها…
عز : علاا انا جبت اخري منك كفايه جنان..
علاا وهي بتلعب بزراير قميصه بدلال :بس انا زعلانه منك 
عز بغمزه:  نرضيكي هو انا يهون عليا زعلك.برضو.ولسه هيكمل..ويبوسها ..
حطت صباعها على شفايفه مش هتكلم الزفت نيلي تاني..
عز بضحكه : حاضر..خلاص كده. اوامر تانيه
علااا:  ولا تكلم غيرها..
عز :ولا هكلم جنس مخلوق لا رجاله ولا ستات. 
علاا : انت بتتتريق ع…مكملتش كلامها وخده ببوسه نستها هي بتقول ايه وو
دعاء
دخل يزن  اوضتها بعد مااستأذن من خالته وبلغها انهم متخانقين وعايز يصالحها.. وشافها دافنه وشها بالمخده وبتعيط….
 يزن دعاء..
……..
يزن حط يده على كتافها وقال : انا بكلمك ..
زقت ايده من عليها وبصت ليها كان وشها مليان دموع وعنيها حمرا..
يزن : انتي بتعيطي..
دعاء : طلقني يايزن انا بكرهك..
يزن بضحك هو اما لسه اتجوزتك يابنتي.  
دعاء بقولك طلقني وهي بتزقه…انا بكرهك
يزن : بس انا بحبك..
دعاء :اوعى كده متلمسني بقولك
يزن : طب مش عايزه تحضري السهره معايا.
دعاء : يابجاحتك يااخي ..
يزن : يابت متتلمي دي سهره عادي كل صحابنا هناك..انا مستحملك عشان عارف دماغك ال*** راحت فين.
بصت ليه وهي مش مصدقه كلامه..
لكنه قام وقالها: يلاا عشر دقايق وتكوني جاهزه والا اروح لوحدي..
فزت بغيظ تروح لوحدك ده ايه انا هجي معاك واقسم بالله يايزن لو كنت بتكدب عليا مش هفضل معاك ..
يزن :حاضر ياستي بس خلصيني اتاخرت على صحابي..
عند علاا
كان واخدها بحضنو وبيلعب بشعرها وهي دافنه وشها بصدره بكسوف …باس راسها هااا بقيتي احسن
هزت راسها وهي مكسوفه..
وقام من جمبها وشالها..
علاا بتعب انت بتعمل ايه نزلني ياعز انا تعبانه. 
عز بغمزه هحميكي..
شهقت بصدمه : ياعزز تي اللي بتقوله
عز ههشششش وخدها دخل الحمام..
عند دعاء 
فركت اديها بكسوف انا اسفه حقك عليا..
يزن بيمثل الزعل: ..طبعا لو انا اللي شكيت فيكي كنتي قلبتي اىدنيا عليا..
بضيق يعني كنت عايزني اعمل ايه يعني. انا شفت الرساله بتاعتها..
يزن : تثقي بيا يا دعاء انا مستهلش الثقة..
دعاء طب حقك عليا..
يزن : لا خلاص معدش ينفع تصالحيني كده..
دعاء : بصت ليه اماال اصالحك ازاي ..
شاور على شفايفه بخبث : تبوسيني مثلااا..
دعاء ضربته على كتافه : بطل سفاله..
يزن : يبقى انا لسه زعلان..
دعاء : يايزن
يزن يمثل الزعل :متكلمنيش خلاص. 
دعاء : طيب طيب..
يزن : طيب ايه هتبوسيني..
دعاء بصت عالارض بكسوف..
طيب ماشي نمشيها ابوسك انا وقرب منها ووو
يتبع…
كانت بالمطبخ بتحضر الاكل حست بيده بتبعد شعرها ودفن وشه برقبتها وهمسلها :..مساء الجمال..
علااا بابتسامه : مساء الخير ياحبيبي..
عز بيشدها ليه : وحشتيني. 
علااا لفت ليه وحاوطت : رقبته وانت اكتر ..
عزبغمزه : طب متيجي.
علاا بضحكه..وتحذير :عززز عايزه اخلص اللليي بايدي وانت روح اقعد مع عمتووو
عزز: ما عمتك عايزه كده..
علااا بصت ليه بصدمه..
:وهو كمل عمتك عايزانا نفرحها ببيبي ..
علاا اتكسفت وبصت الارض 
عز قربها ليه وهمس : اموت بالفروله …
علاا : بس بقى وسيبني اشوف شغلي..
عز : بس اول ماتخلصي تتحججي باي حاجه وتحصليني الاوضه..
علا : مش هتتعشا..
عز بغمزه :هتعشا حاجه تانيه متتاخريش..قال كده وباسها ومشي..
عند دعاء
دعاء : مش هصحيه انا ياماما انتي صحيه..
امها : ليه يابنتي ..
دعاء : عشان ابن اختك بيقل ادبه كل اما اروح اصحيه..
جاها صوت يزن : مين اللي بيقل ادبه ده..
دعاء بخحل : يزن..
يزن : لا خياله..
دعاء بهروب : طب هروح انا اجهز الفطار…
يزن :استنى هناا وشدها ليه وهي اتكسفت من امها..
يزن بجراة : بصي ياخالتي انا خلاص معدتش استنى الفررح بعد اسبوع..
امها : بس يابني مش هنلحق..
يزن : ماليش دعوه انا جبت اخري من بنتك هي لو تطول تأجلنا سنه.كمان هتأجله قولتي. ايه..
دعاء : طبعا لا 
بص ليها بابتسامه وقال : وانتي مين خد رايك..
دعاء بغيظ : متنساش ان ده فرحي كمان 
يزن ببرود : والله انا قلت اللي فيها اي رأيك ياخالتي..
ام دعاء : اللي تشوفه يابني..
دعاء بضيق : ياماما..
امها : مهو كده كده هتعملوو الفرح فرقت بأيه يابنتي..
يزن بص ليها بانتصار : خالتي حبيبتيي قلبي وباس جبينها.  
عند علاا
شدها من دراعها وزقها جوى الشقه بغضب..
علاا بدموع : ياعمتو..
عز بغضب :عمتووو عمتوو هتخلصك من بين ايديا يعني..
علاا بخوف : والله ياعز والله استئذنت عمتو قبل ماانزل..
عز بغضب : وانا ايه انا ايه هنا مش جوزك..ولسه هيقرب منها..هربت منه وجريت تدور على عمتها وهو لحقها..
جريت ورى عمتهها بخوف علا 
: عمتووو بصي ابنك عاوز يضربني..
عمتها بانفعال : في ايه ياعز مالك.عايز ايه من مراتك..
عز بغضب :الست هانم نازله من غير مااعرف لو ماكنت جيت صدفه وشفتها بتتصرمح من صاحبتها كنت فضلت علىى عماي..بتستغفلني ياماما .وبص لعلا وقال بغضب :تعالي.هناا..
علاا. بخوف : والله قلت لعمتي والله..
ام عز  : يابني هي اتصلت بيك كتيير وانت مش بترد..
عز بغضب بتترزع لحد ماجاوب..والا لا هي تعمل اللي بدماغها 
ام عز : بس هي استاذنتني..
عز :  ياماما انتي بتعصيها عليا..
ام عز بغضب عز اي اعصيها غليك دي..
عز مسح وشه بضيق وقال :.طيب طيب تعالي هنا مش هعملك حاجه..
علاا بخوف :  لا ياعمتو قوليله..خلاص والله اخر مره. .
عززز :علاااااا تعالي هنا..
ام عزبغضب : والله ياعز لو كلمتها او زعلتها مش هكلمك تاني..
عز : ياماما..
ام عز : واديني حلفت وانا هروح اوضتي اصلي ارجع القيكم متصالحين لا اقسم بالله مش هتبقى ابني ولا اعرفك ..تزعل علاا علاا دي بنتي..
علا دموعها بتجري وهو مسح وشه بغيظ وامه راحت اوضتها…
يتبع
بالليل 
علاا بدموع : عز انت لسه زعلان مني..
كان بيدخن ومش بيبصلها خالص
علا : طب انا اسفه ياعز منتا عارف انا مبحبش ازعلك
عز…..
حطت ايدها على دراعه وشدته : طب حقك عليا والله مش هعمل كده تاني..
علاا بشهقاات : ياعز متعملش فيا كده…انا مش قاصده والله. 
بص ليها بطرف عينه ولما شاف دموعها شدها ليه وباسها بغيظ..وبعد عنها وهو بينهح.وقال.اخر مره..
علا وهي بتاخد نفسها بالعافيه : والله خلاص اخر مره…
طيب تعالي صالحيني بقى وووووو
 عند دعاء
كانوا يزن وخالته بيشوفوا التلفزيون  ودعاء بتعملهم الشاي 
لكنها اتأخرت..
يزن :  هي بنتك كل ده بتعمل ايه بالمطبخ..مكنتش كوبايتين شاي. 
ام دعاء : مش عارفه..
لتنادي عليها.:.يادعاء..دعاء بتعملي ايه كل ده..وكملت كلامها هروح اشوفها. 
يزن : استني ياخالتي ارتاحي انتي انا هروحلها 
يزن دخل المطبخ :..ايه يابنتي مكنتش كوباي….اتصدم بيها دافن وشها بدرعاتها وبتعيط ..والموبايل جمبها.. 
اتوتر وارتبك وقرب منها ومسح شعرها وهو بيقول بقلق: دعاء في ايه ياحبيبتي..
نفضت ايده عنها بغضب..
: متقولش حبيبتي انا مش عايزه اعرفك تاني يايزن..انت فاهم مش عايزه اعرفك..
يزن: في ايه اي اللي حصل..
دعاء : اللي حصل انك واحد*** بتاع ستات..كنت فاكره انك جيت تعيش معانا هنا عشان بتحبني اتاريك عشان تفضل جمب حبيبت القلب…
يزن بانفعال : اي الكلام ده انتي بتخرفي بتقولي ايه..
دعاء :مش بخرف دي الحقيقه..صوركم بسهرت امبارح كلها جتلي ..وزقتها وجريت على امها 
دعاء بغضب : قولي لابن اختك يطلقني ياماما انا مش عايزاه انتي فاهمه..
امها : في ايه…
جريت على اوضتها وقفلت على نفسها وبدأت تعيط…
ويزن اتجنن خبط عليها مبتردش عليه..
لحد ما خالته وقفته : سيبها يابني انت عارف هي خايفه من الفرح وكده ودعاء متدلعه زياده سبها لحد ماتهدى…
يزن كان بيفكر بحاجه معينه..
هز راسه وخرج بسرعه ومردش على خالته اللي بتنادي عليه
عند.علااا
عزبقلق :  في اي ياحبيبتي وشك اصفر كده ليه..
علاا :  مفيش ياحبيبي انا كويسه..
عز بقلق : انتي متاكده ..
علاا : اه متاكده..هروح اساعد عمتوو تلم حاجتها مش عارفه اي اللي خطرلها تنزل البلد بالوقت ده..
عز بابتسامه : بتقول ان خالي وحشها وعايزه تقضي شوية وقت بالبلد  ..هناك 
هزت راسها بتعب.
علاا : طيب ياحبيي هروح اشوفها لو محتاجه حاجه..
عز باس جبينها : ماشي ياقلبي ربنا ميحرمنيش منك…
ابتسمت علاا وراحت تشوف عمتها…
عند يزن..
يزن شد شعرها بقوه : وحيات امك .بتصوريني يابت ال*** وبتبتعتيها لمراتي..
نانا : اه سبني انت بتخرف بتقول ايه. 
يزن بغضب : بقول انك هتتربي النهارده …
نانا بغضب : سبني لو كانت هماك مكنتش بتخونها ليه. 
ضربها بالقلم وشدها من شعرها مالكيش دعوه انتي ياذ**** متساليش بحاجه…عارفه ليه عشان هي براسك وبعيلتك كلها..
عز بوقاحه : مالك ياقلبي متاخدي راحتك وتفكي..
علاا : منا واخده راحتي ياعز….
عز بغمزه لاا انا بقول تاخده راحتك اكتر ..
علا ببرائه : مش فاهمه ياعز
عز بغمزه : متقلعي العبايه دي وتلبسي حاجه تريحي بيها كده..
علاا احمرت وقالت بكسوف : انا مرتاحه كده
عز وهز بيشدها ليه : بس انا مش مرتاح..ده حتى مفيش غيرنا بالبيت روحي البسي قميص حلووو كده من اللي عندك وجهزيلنا سهره حلوه..
علاا بكسوف ؛ عز بطل بقى انا تعباه وهروح انام..
عز : تعبانه ده ايه..وعايزه تنامي كمان..لا مش هسمحلك.
علاا : ياعز..
عز :لا لا مفيش اي اعذار الا انك تعملي اللي بقولك عليه. يلااا عشان هترقصي..
علااشهقت بصدمه: ارقص..
هز راسه بوقاحه وهو بيعض شفايفه : اه. هترقصي مش جوزك عاوزك تدلعيني..بقا
علاا بكسوف : عز انا مبعرفش..
عز :بلاش كدب. كل ده وهو بيلفها ..ومبتعرفيش ترقص ده حتى يبقى حرام..
علا بكسوف..طب سيبني ياعزز
عز :لا مش هسيبك لحد متوعديني هتنفذي اللي طلبته..
علاا بكسوف :طيب ياعز سيبني بقى..
عز :متتأخريش ماشي..
هزت راسها وجريت على اوضته ووشها محمر مش عارفه تعمل ايه او تتهرب منه ازاي ..
عند دعاء …
صحيت بدري وعملت فطار ..فطرت ولسه هتنزل الكلية شافت يزن مستني عالسلم…وباين عليه مش نايم. 
يزن اول مافتحت الباب وقف..وهي كانت هترجع تدخل لكنه منعها ..
دعاء بغضب: سيبني بقولك سيب ايدي..
يزن :مش هسيبك انتي لازم تسنعيني..
دعاء :مش عايزه سيبني بقولك سيبني..
يزن : دعاء اسمعيني ..
دعاء : مش عايزه هو عافيه…احنا خلاص هنفضها سيره..
يزن: يعني ايه..
دعاء بتحدي : يعني هتطلقني يايزن والحمدلله احنا لسه عالبر..
يزن بجنون : طلاق ايه انتي اتهبلتي..
دعاء ببرود : والله ده اللي عندي وسيب ايدي انت بتوجعني..
يزن : لا بقولك ايه الجنان ده مش معايا فاهمه..
دعاء بعند : لا مش فهمه ..و الاسلوب ده خلاص معدش ينفع معايا..
يزن ببرود : طيب الاسلوب ده مش عاجبك نغيره ياحبيبتي نغيره..
ولسه هتتكلم شالها وطلع بيها شقته ووو
يتبع…
عز بنعاس : علاا ياعلااا…
علا ..
عز بص للساعه وشاف نفسه اتاخر عالشغل..فز طوله وحاول يصحيها : علاا ياحبيبتي  كل ده نوم مش بالعاده ..
لكن علاا مش بترد ولا حتى صحيت..بص ليها وشاف وشها مصفر قرب منها بقلق وحسس على جبنها مكنتش سخنه..
حاول يفوقها ..مافاقتش ..جاب شوية ميه ورشها على وشها بقلق ..لحد ماصحيت…
عزبقلق : حبيبتي مالك ياقلبي اي اللي حصلك..
علاا بتعب ة انا كويسه..
عز : كويسه ايه وشك مصفر اووي جهزي نفسك هنروح عند الدكتور..
علا : مفيش داعي ياحبيبي شويه وهبقى كويسه يمكن عشان امبارح سهرانا ..
عز : لا شكلك تعبانه اجهزي يا علاا ..طب طب هساعدك..
علا :  مفيش داعي ياحبيبي والله هروح احضربك الفطار. 
عز يغضب : بلا فطار بلا غيره  قولتك اجهزي عشان نروح الدكتور..
علا : حاضر ياحبييي مالك متعصب كده ليه. اهو هقوم..ولسه هتقوم..اتصدم بمكانها فيه دم وووو..
عند.دعاء..
اول مادخل شقته قفل الباب بالمفتاح وبصلها..
دعاء بغضب : ايه هو جنان وخلاص اديني المفتاح عايزه امشي..
يزن : مش هتمشي لحد مانتكلم..
دعاء : مش عايزه اتزفت هو بالغصب.
يزن :ايووووه بالغصب مدام مش بتيجي بالذوق يبقى بالغصب. 
دعاء : لا بقولك ايه انت خلاص مالكش كلمه عليا…
يزن : لا ياهانم انتس اللي  متنسيش انك مراتي..
دعاء باستفزاز : وهكون طليقتك 
قرب منها بغضب ورفع ايده لسه هيضربها مسك نفسه بالعافيه وهي انكمشت على نفسها…
يزن بيحاول يهدس نفسه : بصي يادعاء انتي مراتي وطلاق مفيش …
دعتء بببرود:  اتكلم برحتك ..وطلاق هتطلقني..
يزن بسخريه : والله..
دعاء بتحدى : اه والله وادين المفتاح عايزه انزل..
يزن : لما تشوفي حلمة ودنك..
دعاء بغيظ : يزن ادين الزفت اتاخرت على المحاضرات..
يزن بسخريه : لا ياقلبي انتي مش اتتاخرتي انتي مش هتحضريها اصلا..
دعاء : ايه هو انت اتحننت خلاص اديني المفتاحد.
يزن : مش هتطلعي من هنااا لحد ماتعقلي. 
دعاء : ليه بقى ان شاء الله كنت بقطع بهدومي..
يزن وهو بيقرب منها : والله اللي شايفه انا …اه مجنونه..
دعاء بتحذير : يزن متقربش مني..
يزن بمغازله : اجمل مجنونه واحلا بنت بالدنيا كلها..
دعاء بخوف : يزن بقولك متقربش..
يزن بتيه : وحشتيني..
دعاء : يزن ابعد عني متقربش..
يزن :حتى عنادك وحشني..
دعاء بضعف :يييزن ..
يزن : سبتك عشان تاخدي وقتك بس واضح اني غلطت. مكنش لازم اطاوع خالتي..
لسه هتبعد مسك.دراعها وشدها ليه..لكنه اتصدم بيها لما ..
عند علاا
عز كان هيموت من القلق ..وهو رايح جاي باوضت الكشف يستنى الدكتوره وعلاا يطلعوو…
وبعد مده طلعت الدكتوره وحصلتها علاا وهي تعدل هدومها..
عز بقلق : طمنيني يادكتوه هي كويسه..مش كده
الدكتوره : والله يابني هي كويسه..بس واضح انها اتعرضت لمجهود عالي جدا وده مش كويس لحالتها..
عز لعن نفسه عشان اصر انها ترقص لكنه ركز بكلام اىدكتوره. .وهي بتقول : انا هكتبلها على شوية فتامينات ومقويات عشانها هي والبيبي.  .
:بيبي.قالوها الاتنين علاا وعز..بصدمه وفرحه ومشاعر كتيره. 
الدكتوره. بابتسامه ليه حضرتك مش عارفه انك حامل..
كرروا هما الاتنين  مع بعض حامل 
يتبع …
عند دعاء 
صرخ لما ضربته على رجله وقالت بحده ة اخر مره تحاول تقربلي فاهم..
يزن بغضب :انت اتجننتي بتضربيني..
نزلت دموعها وهي بتحاول تبعده: ايوه بضربك وابعد عني يايزن ابعد مش طايقه اشوفك…
 هو اتجنن لما شاف دموعها زقها عالكنبه وخرج من الشقه بعد ماخد فونها وقفل عليها الشقه ونزللل..
عند علاااا
عز بقلق : انتي بتعملي ايه سيبي من ايدك…
علاا بابتسامه : انا كويسه ياحبيبي متقلقش..
عز : لا متعمليش حاجه ومتشيليش حاجه انتي نسيتي انك حامل..
علاا : ياحبيبي و…
عز بمقاطعه : انا قلت ايه..
علاا :طيب ياعز هعمل الاكل بس..
عز :ماشي ياعلاا انا هجبلك كل حاجه وانتي بس طبقى الاكل ماشي..
علاا بابتسامه : ده لسه قدامنا تمن شهور ياحبيبي ..متعودنيش عالدلع..
عز بغمزه : انا عايزك تتعودي عالدلع ..اتدلعي برحتك عليا..انا عندي مين غيرك وباسها بحب..وعلاا حست بفرحه كبيره بسبب اهتمامه ..وحبه ليها اللي بقى يبان عليه كل يوم  اكتر .
عند دعاء
كانت رايحه جايه وهي مستنياه يرجع..لكن يزن اتأخر ..لحد ماتعبت ونامت..مكانها..
دخل يزن بضيق وهو مجهز نفسه لخناقه معتبره..لكنه اتصدم لما شافها نايمه كده زي الملايكه..
قرب منها بحب..وشالها ووداها اوضته…ونيمها على السرير..وباس جبينها بحب ..وهي لسه نايمه مش حاسه بيه..غير هدومه وخدها بحضنه ونام…وهو حاسس انه بيملك الدنيا وهي بحضنه..
عند علاا
 صحيت من النوم ومكنش عز جمبها بصت للساعه. اتصدمت انها اتاخرت اوووي ..ولامت نفسها وهي بتقول 
:ياحبيبي ياعز اكيد نزل من غير فطار انا هكلمه..ولسه هتاخد الفون دخل عليها بابتسامه وهو شايل صينيه الاكل..
علاا بصدمه : اي ده انت مرحتش الشغل..
تز بغمزه : مااليش مزاجك و خدت اجازه…هفضالك اليومين دول..
علاا بسعاده : بجد خدت اجازه عشاني..
عز رفع حاجبه : مش مصدقاني. طب خلاص مفيش فطار..دنا صحيت من اىصبح عشان احضرلك الفطار بنفسي
علا :لا لا خلاص ..اسفه اسفه..
عز بايتسامه وتهديد : طب اتعدلي كده. اتضبطي معايا ياحلوه..
علا بضحكه : تسلم ايدك وكملت بضيق انت فطرت مش كده..
عز :لا وكمل وهو بيقعد جمبها : كنت هموت مالجوع لكن قلت مش هاكل لحد ما تصحى حبيبتي ونفطر سوى..وهو بيحرك ايده على وشها بحب..
علاا باست ايده بحب : ربنا يخليك ليا 
عز : ويخليكي ياحبيبتي وكمل بحماس هاكلك بايدي النهارده…
عند دعاء
صحيت ولاقته بيبص ليها..فزت من السرير : انت اتجننت ازاي نايم جمبي كده..بتاع ايه
يزن بسخريه : بتاع ايه  ..وكمل ببرود نسيتي اني حوزك وانتي حلالي..
دعاء بغيظ :اوعى كده ابعد عني ولسه هتقوم شدها ليه وبقى فوقيها وهمسلها بحب 
:مش هتطلعي من هنا الا لما تسمعيني وتسامحيني ونرجع زي الاول واحسن..
دعاء اتوترت وحبست نفسها مش عارفه تعمل ايه وهو محاوطها ونفسه السخن بيضرب وشها ولسه هيقرب عشان يبو*سها دارت وشها النحيه التانيه وقالت بضعف : ماشي هسمعك بس ابعد الاول..
ابتسم يزن وبعد عنها وهي خدت نفسها بالعافيه ومسحت وشها بتوتر ..
يزن مسك ايدها ولسه هيتكلم شدت ايدها منه وقالت : بسمعك بودني مش بايدي..
يزن ضحك : على كلامها ماشي …بصي ياستي..هحكيلك الحكايه من اولها والله مش هكدب عليك..
كنت سهران مع صحابي والوقت متاخر وكل مااججي عايز امشي يمسكوو فيا..وانتي عارفه اني مبشربش خ*مره….طلبت كوكتيل عصاير لكن بعدها حسيت بدوخه وكنت هروح لكن نانا اصرت توصلني بدل صحابي..وفعلن وصلتني وبعدها محستش بحاجه والله ومش عارف اي اللي حصل..كل اللي فاكره اني صحيت وكانت نانا بحضني..
نزلت دموعها بحرقه..ولسه هيقرب منها عشان يمسح دموعها..زقته ومسحت دموعها : لو خلصت انا همشي..
يزن بغضب : تمشي فين..حاول يهدي نفسه : دعاء انا بحبك انتي ..مش مصدقاني..
دعاء..
مسك ايدها وقال برجاء : والله مش هعرفها تاني والله حكتلك كل اللي حصل ..انتي عارفه انا بحبك قد ايه ومش هتهوني عليا ..لو كنت فوعي مكنتش هعمل كده يادعاء والله..
دعاء : سيبني يايزن عاوزه امشي..
يزن حاوط وشها باديه واتكلم بضيق : حبيبتي ..انتي مراتي وحبيبتي الوحيده والله قلبي ده محبش غيرك بلاش تخليهاا تخرب فرحتنا يادعاء..
دعاء حاولت تبعده بضعف لكنه منعها وقرب منها وهمسلها بحب : وحشتيني يادعاء وحشتيني ..اوووي ولسه هيبو*سها بعدته بضعف لكنه شدها  ليه وباسها وهي من غير ماتحس تجاوبت معاه 
ويتبع…
عند دعاء  
بعد عنها وحط جبينه على جبينها بسعاده عشان اتجاوبت معاه..
يزن : بحبك..
دعاء عضت شفايفها بكسوف..
يزن : يادين النبي اعمل فيكي ايه دلوقتي اكلك..
دعاء بعدت عنه بصعوبه وقالت : ماما اكيد قلقت عليا خليني انزلها..
يزن : خالتي عارف انك معايا..
دعاء : لا والله طابخينها سوى..
يزن : مهي ياحبيبتي عارف يزن بيحبك قد ايه ويخاف عليكي اكتر من نفسه ولسه هيقرب..
دعاء بعدت عنه : طب مدام بتخاف عليا خلينا ننزل نشوفها..
يزن بغمزه : ماشي ياقلبي كلها يومين وتبقى بتاعتي..
دعاء نزلت وشها بكسوف وهي بتمشي : طب يلاا افتح الباب خليني انزل..
*******************
بعد مرور اشهر
عز رايح جاي بخوف وقلق في المستشفى..عشان علاا بتولد..
واول ماخرجت الممرضه حامله بيبي زي القمر جري عليها بخوف : علاا عامله ايه مراتي كويسه..
الممرضه بابتسامه: الحمدلله المدام زي الفل وابنك كمان اتفضل سمي عليه..
ام عز بدموع: بسم الله ماشاء الله. . الف مبروك ياحبيبي..
عز بسعاده : الله يبارك فيكي ياست الكل ..وبص للممرضه علاا هعرف اشوفها دلوقتي..
الممرضه : هننقلها اوضه عاديه وتعرف تشوفها براحتك..
عند دعاء ..
دعاء  :لا مش هالبس ده وكملت بدموع : انا تخنت اوووي يايزن..وبقيت وحشه..
يزن قعد جمبها بحب : تخنتي ده ايه انتي كده زي القمر..بعدين ياحبيبتي انتي حامل عايزه يبقى شكلك ازاي..
دعاء بغيظ : اهو اهو بتتريق عليا شايف ازاي..
يزن بصدمه : اتريق هو انا قلت حاجه..
دعاء :ايووا ايووا اضحك عليا..
يزن شدها ليه بغيظ  : ياحبيبتي هانت بكرى هتخلفي وتجيبي بيبي صغيره وجميل شبهك ويملى علينا البيت..
دعاء بدلع : لا انا عايزاه شبهك..
يزن بضحك : ماشي البنت شبهك والد شبهي 
دعاء : لا انا عايزاهم كلهم شبهك..عشان انا بحبك قوووي وهحبهم لو جم شبهك كلهم. 
باس ايدها بحب : هو انا بحبك من شويه ياقلبي..
دعاء وانا بحبك ..
يزن : وانا بموت فيك..حتى وانتي تخينه كده..
داعء بصراخ.: .انا تخينه يايزن امشي امشي من وشي مش عايزه اشوفك..
يزن بضحكه : بهزر بهزر دنتي جامده اوووي بعدين انا بحب الست التخينه وكمل بغمزه عشان بتبقى **ا
دعاء بصدمه اسكت خلاص بطل سف*اله حد يسمعك
يزن :بموت بكسوفك يابطل..
دعاء : بطل كلامك ده ..
يزن : باس جبينها بحبك..
دعاء : وانا بموت فيكي..
يزن : وقعتيني بحبك ازاي مش عارف كل اللي اعرفه اني بموت بيكي..
وشدها ليه ووو
عند علااا
علااا بغيظ :عززز ياعززز اصحى بقى ابنك تاعبني..
عز رفع راسه بغيظ :طب اعمل ايه ياحبيبتي بكرى عندي شغل..
علا برجاء : شيله شويه..هو انت مش ابوه..
عز بضيق : طيب هاتيه عنك. واول ماعز شاله ومشي بيه شويه الولد نام..
علاا بصدمه : انت عملتله ايه نام بسرعه كده..
عز : عشان ابني بيحبني ومش عايز يتعبني. 
علاا بضيق : يعني مبيحبنيش انا .
عز حط الولد مكانه وقرب ليها بحب : هو انتي في حد مبيحبكيش..اصلا لو في حد باىدنيا دي يستاهل يتحب هو انتي..
علاا وهي بتلعب بزراير البيجامه بتاعته بدلال : بجد ..
عز : ده جد الجد انتي وقعتي عز بحبك بظرف يومين دنتي عندك قدرات محدش يقدر عليها ولسه ماخفي اعظم ..
علاا بحبك..ياعز..
عز متجي نكتشف القدرات التانيه..ولسه هتفهم بيقول ايه. وزقها بخفه عالسرير ووووو

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-