رواية عشق العمر بأكمله كاملة جميع الفصول بقلم نور محمد

رواية عشق العمر بأكمله كاملة جميع الفصول بقلم نور محمد

رواية عشق العمر بأكمله كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة نور محمد رواية عشق العمر بأكمله كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية عشق العمر بأكمله كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية عشق العمر بأكمله كاملة جميع الفصول

رواية عشق العمر بأكمله كاملة جميع الفصول

_انتي طالق 
تهندت براحه لما سمعت جمله تحريرها اخيرا اخدت شنطتها بدون كلمه واحده حتي وبصت على الباب الفله علشان تخرج بس وقفها صوته قبل خروجها 
_انتي رايحه فين 
بصت عليه بسخريه من سؤاله وقالت: حرجع لمكاني الاصلي ياعاصي بيه وبيئتي الاصليه 
خرجت قبل ماتسمع رده حتي وتوجهه للبوابه لقت عربيه فاخره داخله الفله بصت لصاحب العربيه بحزن وكسره لما لقته وقف فورا بعد ماشاف
شكلها وقال: غرام انتي رايحه فين وايه الشنطه دي 
نطقت غرام بحزن ودموع على حالها وحاله وقالت: انا راجعه لاصلي يابن ابويا وامي وعقبال لما ترجع انت كمان لعقلك ولأصلك يامصطفي 
خرجت فورا قبل مايوقفها مصطفي الي بص عليها بحزن لاني سبب قهرها وكسرتها دي دخل
الفله وعنيه بتطق شرار لعاصي وقال: دي الامانه الي حتحافظ عليها ياعاصي بيه دي الي قولتي انك بتحبها وحتحافظ عليها لاخر نفسك فيك ياعاصي 
بص عليه عاصي بحزن وندم على الي عمله وقال: صدقني لحظة غضب مني انا مش مصدق اني طلقتها يامصطفي انا بحبها وبحبها اوي كمان انا حاسس نفسي ديلوقتي شبه الطفل الي ضاع من مامته
خلص كلامه دموعه سبقته ليقترب منه مصطفي بشفقه وهو بيربت على ظهره: انا عارف قد ايه انت بتحبها بس هي ليسا منستش ياعاصي الي عملته انا فيها زمان انا كونت فاكر الزمن بينسي بس طلع الوجع الحقيقي مش بيتنسي وانا الي عملته كمان فيها زمان مش قليل 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعند غرام بعد ماوصلت لبيتها في حارتها المتواضعه كانت علامات الجمود هي الي ظاهره على شكلها  ضربت الجرس وفتحت لها امها اول ماشافها خدها في حضنها بفرحه كبيره: غرام ياحبيبتي اخيرا قدرت اشوفك قدامي انا مش مصدقه عيني وحشتيني اوي اوي 
ضمتها غرام هي كمان بحب واشتياق: وانتي كمان وحشتيني اوي ياماما 
بعدت امها واخدتها للداخل  واخد شنطتها كمان وقالت: ها حصل اخيرا مش كده ياغرام 
ابتسمت غرام بآلم وقالت: ايوه ياماما خلاص اطلقت منه  
وعلى غير العاده حزن الامهات المصريات على طلاق بناتهن وقفت ام غرام بسعاده عارمه والقت زغروته عاليه رنت في البيت كله 
وقالت: الحمد لله يارب نحمده الي نجاكي منه يابنتي ومنه لله اخوكي السبب 
غرام بحزن: ماما لو سمحتي متدعيش عليه ده مهما كان ابنك واخويا برضو 
زينب ام غرام بغيظ: وانتي ليسا بتدافعي عنه ياغرام بعد الي عمله فيكي يابنتي ده مايستاهلش حتي تشفقي عليه ده كلب وانا ندمانه اني عندي ابن زيه 
غرام باعتراض: ياماما هو غلط وربنا يسامحه وانا مش زعلانه منه خلاص ربنا يهنيه بحياته الجديده
زينب بحزن على غرام: تمام يابنتي براحتك ادخلي غيري وانا ححطلك الاكل ياضنايا 
جرت غرام سريعا الي غرفتها التي اشتاقت لها كتير خرجت بعد قليلا وشعرت بدوخه كبيره ومحتش بنفسها غير مغمي عليها قبل ماتطلب النجده حتي من امها 
وزينب كانت في المطبخ قاعده بتحط الاكل بسعاده بس سمعت فجئه صوت حاجه بتقع خرجت بسرعه لقت بنتها مغمي عليها جرت بسرعه تلحقها ووو
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي نفس الوقت عند عاصي كان في الفله في غرفه التمارين الخاصه بيه وهو بيتدرب بعنف بيعاقب نفسه على الي عمله من ساعه ازاي يبعد روحه عنه كده وهو عارف انه مش حيقدر يعيش من غيرها يوم واحد
زفر بضيق وهو بيصب غضبه كله في الكيس المعلق امامه وبيراجع الي حصل من شهر في غرفه نومه 
فلاش باك قبل شهر
عاصي بشك: ايه ده ياغرام حبوب ايه دي انتي تعبانه حبيبتي والا ايه 
غرام ببرود: لا دي حبوب منع الحمل 
عاضي بصدمه: نعم حبوب ايه..انتي مش عاوزه تخلفي مني  ياغرام 
غرام بكره: ايوه مش عاوزه اخلف منك لاني بكرهك ياعاصي وانت عارف ده كويس انت اشترتني بفلوسك لمزاجك بس يبقى مالكش الحق تتحكم في حياتي اكتر من كده 
اتعصب عاصي جدا منها وقرب مسك ايدها بعنف وهو بيحاول يتمالك اعصابه علشان ميعملش حاجه يندم عليها بعدين 
عاصي بغضب: مش عاوزه تخلفي مني علشان انا اشتريتك بفلوسي ياغرام انا كام مره اقولك اني بحبك وعمري مافكرت بطريقه دي ابدا انا حبيتك اكترت من نفسي وانتي كل الي في دماغك اني اشتريتك.. انا امتي حسستك بكده اصلا انا علطول بحسسك بحبي وهتمامي الكبير وهوسي بيكي بس الظاهر ان انتي ليسا الماضي في دماغك مش حيطلع ابدا 
بعد غرام ايده بعنف: ايوه الماضي ليسا في دماغي علشان انت السبب في كسرة فرحتي يوم كتب كتابي والا نسيت قولت ايه لاخويا علشان يجبرني اجوزك انت واسيب خطيبي فاكر و وكمان الا...
يتبع....
بعد غرام ايده بعنف: ايوه الماضي ليسا في دماغي علشان انت السبب في كسرة فرحتي يوم كتب كتابي والا نسيت قولت ايه لاخويا علشان يجبرني اجوزك انت واسيب خطيبي فاكر
اتعصب عاصي اكتر فخرج وسابها علشان ميتهورش اكتر من كده 
باك 
عاصي بتعب وآلم في قلبه:ليه ياغرام ليه وصلتينا للحاله دي انتي عارفه اني مش حقدر اعيش من غيرك ليه حكمتي تبعدي عني وتسبيني منغير قلب ياغرامي كل ده علشان حبيتك اكتر من نفسي حتي صحيح الطريقه كانت غلط بس مكنش عندي حل تاني علشان مخسركيش من ايدي ليه حصل كده ليه 
انهار عاصي وهو بيردد بس ليه ليه 
دخل مصطفي وجرى عليه: عاصي مالك انت كويس اهدى كل حاجه حتتحل ان شاء الله صدقني 
عاصي بدموع: انا ليه كل حد احبه يبعد عني ويسبني لوحدي يامصطفي ليه 
تهند مصطفي: انا معاك ياعاصي ومش حيبسك اوعدك بكده 
عاصي بدموع اكتر: بس انا عاوز غرام ترجعلي يامصطفي صدقني انا بحبها اكتر من نفسي لدرجه اني بتنفس بوجودها جنبي مش قادر استحمل بعدها صدقني مش قادر 
مصطفي بحزن عليه: انا معاك وغرام حترجعلك تاني اوعدك هي زعلانه بس وحترجع علشان بتحبك كمان 
عاصي ببسمه وسط الدموع: بجد بتحبني يامصطفي انا فضلت كتير على الامل ده..وفجئه قام باصرار.. انا مش حيئس حروح اعتزر منها مره واتنين والف لغايه ماترجع ليا تاني 
مصطفي بتشجيع: هو ده عاصي صاحبي وانا حساعدك في كده كمان علشان ارجع اختي وامي ليا تاني 
وحسمو الامر على كده خلاص دقت ساعه الجد الان 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
وفي نفس الوقت في قصر الهلالي 
كانت تجلس وهي تمشط شعرها الطويل والاسود مثل الليل بعد يوم طويل ومتعب بس حست بحد حضنها ففزعت منه بخوف وقالت:عصام بيه انت بتعمل ايه هنا؟؟؟
ابتسم عصام بخبث:انا اجيت اتكلم معاكي ياعشق 
عشق بخوف منه:نعم تتكلم في ايه اخرج بره لو سمحت 
تراجعت عشق بخوف من نظرته الي كلها رغبه وخبث وهو بيتقدم منها 
عصام بخبث:عشق مالك انتي خايفه مني انا بحبك ياعشق وعاوزك وانا ياما قولت واتحيلت عليكي بس انتي برضو رفضتي 
عشق برعشه من الخوف:عصام بيه ارجوك اخرج بره كده غلط وو
لقت عصام فجئه مسكها من خسرها بقوه وهو بيقربها منه بعنف:مش انتي حتة خدامه هنا شايفه نفسها عليا انا.. انا عصام الي مفيش بنت تقوله لا فاهممه ياعشق 
عشق بدموع:ارجوك ابعد عني احسن حصوت وحلم عليك القصر كله 
عصام بضحك:صوتي ياعشق محدش حيلحقك مني النهاردا 
وقرب من وشها عاوز يقبلها غضب وفجئه صرخت عشق:اللحقووني ياقااااسم بيه اللحقني 
عصام حط ايده بسرعه على بوقها وقال بخوف:اخرسي يابت فورا اخرسي 
دمعت عين عشق لما لقت عصام ضربها كف قوي وقعت على الارض ونزل هو لمستوها بخبث 
عصام بخبث:انا حفرجك ازاي تقولي لعصام الهلالي لا ياخدامه 
مسكها من شعرها بقوه بس فجئه لقى الباب اتفتح بقوه ودخل قاسم بغضب شده من قدام عشق وضربه بلكمه قويه نزفت منها شفته 
قاسم بغضب:انت بتعمل ايه ياحيوان انت 
عصام بخوف وآلم:قا قاسم انا انا مش عملت حاجه دي هيه الي...
عشق كانت بتبكي وهي خلف قاسم وصوت عياطها عالي وده جنن قاسم اكتر فتقدم من عصام وجره لبره بقوه لغايه اوضته ورماه فيها 
قاسم بغضب حجيمي:انت مديت ايدك عليها مش كده ياعصام 
عصام هز راسه بمعني لا بخوف من شكل قاسم قدامه فقرب منه قاسم ومسك ايده بقوه وهو بيفتكر العلامه الحمره على خد عشق من كف عصام فعصر ايده بقوه وعصام بيضرخ لغايه ماكسرها ليه وبعد بعدها عنه بغضب 
قاسم بغضب وضيق:دي بس قرصه ودن علشان تبطل الوسا'خه الي في دمك دي 
عصام اتعصب منه ودموعه الي بتنزل من الألم وقال:اه انا لما اعمل كده بيبقى وسا'خه بس انت لا ياقاسم بيه 
قاسم قرب وضربه كف قوي:ايوه انا بعمل بس بارضى مش غصب ومع بنات شمال مش وحده محترمه يازباله ولو لقيتك تاني ياعصام قريب من عشق انا حكمل عليك وانت عارف ازاي 
وبص عليه بتحزير وخرج سابه وهو ماسك ايده بألم 
عصام بغل وحقد:ماشي ياقاسم فاكر اني معرفش انت بتعمل ايه معاها وليك انت حلال وانا حرام بس انا حاخذ الي عاوزه برضو اوعدك بكده 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعند عشق دخلت الحمام تاخد شور وهي منهاره طلعت بعد شويه وهي بتمسح شعرها بالفوطه لقته قاعد على السرير وبيبص عليها بخوف 
عشق بخضه:انت بتعمل ايه هنا ياقاسم بيه 
قرب قاسم منها ولمس خدها مكان العلامه بايده وقال:انت كويسه يعشق
عشق بتوهان من قربه:ايوه كويسه الحمد لله 
وفجئه لقته حضنها وقال:انا اسف على الي حصل ده ومش حيتكرر تاني اوعدك 
عشق حست قلبها حيطلع من مكانه من قربه كده وقالت بتوتر:انا كويسه ياقاسم بيه متخفش حصل خير 
بعد قاسم وهو بيبص على عينيها الخضراء بتوهان وقرب من شفايفها  وقبلها بحب وهي كانت متجاوبه معاه ووو
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يتبع...
وفي نفس الوقت كانت غرام عند الدكتوره بتفحصها 
زينب بخوف: خير يادكتوره بنتي كويسه مش كده 
ابتسمت الدكتوره وقالت: متقلقيش يامدام ده شئ طبيعي في حالتها الف مبروك المدام غرام حامل 
قامت غرام بفزعل وقالت: حا ايه حامل اذاي ده 
الدكتوره باستغراب: مالك يامدام غرام ايوه حامل وفي عشرين يوم كمان الف مبروك 
زينب بصدمه: الله يبارك فيكي يادكتوره ممكن اخدها دلوقتي ونمشي 
الدكتوره: تمام بس خدي بالك من منها لان الحمل مش مستقر واهم حاجه الحاله النفسيه يامدام 
غرام ليسا في صدمها فنطقت زينب بسرعه: حاضر يادكتوره عند اذنك 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي منزل غرام كانت زينب حتتجنن فعلا من الخبر وغرام حطت ايدها على بطنها بصدمه 
زينب:اذاي ده ياغرام مش بتاخدي حبوب يابنتي اذاي حصل ده 
غرام بصدمه:والله ياماما ماعرف اذاي حصل حتي انا ذيك كده مصدمه 
وفجئه افتكرت  الخناقه بينها وبين عاصي لما عرف الحقيقه ومعملش اي رد فعل ساعتها وبعد اسبوع كان عامل ليها عشاء رومانسي 
غرام بتذكر:ايوه مفيش غيره اليوم ده ياماما انا شربت عصير مع عاصي وبعدها محستش بنفسي غير تاني يوم
زينب بغضب:يبقى اكيد هو عمل كده قصد ياغرام لانه معملش اي رد فعل حتي بعد ماعرف يابنتي
غرام بغضب:بقى كده ياعاصي طيب انا حفرجك مين هي غرام 
زينب:طيب حنعمل ايه دلوقتي يابنتي 
غرام بحده:انا حنزل البيبي ده ياماما 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي اليوم الثاني في قصر الهلالي 
صحيت عشق وهي بتفرك عنيها بطفوله وبصت قدمها فجئه لقته خارج من الحمام وفي ايده فوطه بينشف شعره 
عشق بصدمه:قاسم بيه انت انت بتعمل ايه هنا؟؟
ابتسم قاسم بحب:مفيش اخدت شور بعد ماصحيت بس 
عشق بعد ماتذكرت الي حصل امبارح:يالهووي هو حصل ايه امبارح هنا بينا 
تقدم قاسم بهدووء:حصل الي المفروض يحصل من شهر ياعشقي 
عشق بصدمه:يعني هو هو حصل... 
قاسم ببتسامه:مالك ياعشق ياحبيبتي انتي مصدومه ليه كده ده طبيعي يحصل 
عشق بدموع:لا ده غلط مكانش المفروض يحصل كده لا 
قرب قاسم وحضنها بحب:اهدي ياقلبي مالك انتي مراتي ياعشق وده حقي الشرعي مش حرام 
عشق بدموع:بس انا خايفه ياقاسم حد يعرف من القصر وتحصل مشاكل 
قاسم:متخافيش مدام انا معاكي ياعشقي محدش يقدر يبعدني عنك ابدا 
ابتسمت عشق وقرب منها قاسم وقبلها بحب وبعد وهو بيبتسم ليها بعشق
عشق بحب:انا بحبك اوي 
قاسم بعشق:وانا بعشقك ياعشقي 
فجئه سمع قاسم صوت عالي في القصر بينادي عليه ففزع منه وجرى بسرعه لتحت ووو
يتبع..
اتفاجئت غرام بكف قوي نزل على وشها من زينب
زينب بغضب: انتي بتقولي ايه ياغرام تنزلي ابنك انتي اجننتي يابنتي 
غرام بدموع: لا مش اجننت ياماما بس ده لازم يحصل 
زينب: يحصل ايه ها تقتلي ابنك علشان مترجعيش لعاصي مش كده 
غرام: ايوه ياماما لانه حيربطني بيه العمر كله 
زينب بهدووء: اهدي يابنتي كده الاول وافهمي ده ابنك انتي كمان وحتندمي ياغرام عمرك كله لو عملتي كده 
غرام بدموع: عارفه ياماما عارفه بس انا خايفه يعرف عاصي وسعتها حيطالب ارجعله بسبب ابنه
زينب بتفكير: لا متقلقيش ياغرام انا حتصرف يابنتي ومحدش حيعرف بابنك ابدا حتي مصطفي اخوكي 
غرام: بس ياماما 
زينب بحده: انا قولت مستحيل فاهمه وابنك انا حربيه معاكي هنا وخلص النقاش 
غرام: حاضر ياماما 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي منزل اخر كان يجلس بحزن مثل عادته حتي دخلت اخته 
: محمد انت سمعت الي حصل 
محمد بعدم اهتمام  : خير يابسمه حصل ايه 
بسمه بفرحه: غرام رجعت تاني يامحمد انا شوفتها عند طنط زينب
قام محمد بسرعه وقال: انتي بتقولي ايه غرام رجعت طيب لوحدها والا جوزها معاها 
بسمه: لا لوحدها حتي انا شوفت معاها شنطه هدومها كمان 
محمد بفرحه: بجد طيب وسعي انا حروح اشوفها فورا 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعند عاصي كان قاعد هو ومصطفي في عربيته تحت عماره غرام 
مصطفي: ها فهمت حتعمل ايه لما تدخل هناك 
عاصي: ايوه فهمت خلاص بس تفتكر حتوافق ترجعلي بعدها يامصطفي 
مصطفي: انت اعمل الي عليك وان شاء الله حتوافق انا عارف انها طيبه وبتحبك واكيد حتسامحك ياعاصي 
تهند عاصي: تمام انا حطلع ليها فورا ادعيلي 
مصطفي: ربنا معاك ياصاحبي 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعند قاسم جرى لتحت بسرعه لقى عصام بيعيط ومامته حضناه وبباه واقف بغضب 
قاسم:خير يابابا انت كونت بتنادي عليا 
عماد بغضب:صحيح الي سمعته ده ياقاسم 
قاسم بعدم فهم:سمعت ايه يابابا وضح لو سمحت
عماد بعصبيه:انت الي عملت كده في اخوك ياقاسم 
بلع قاسم ريقه وقال:بصراحه يابابا الي حصل هو
عماد:الي حصل ايه عملت كده اه او لا ياقاسم 
قاسم:ايوه يابابا انا عملت كده 
تقدم منه عماد بغضب وضربه كف قوي قدام عصام الي شمت فيه ومامته الي شهقت بصدمه 
عماد:وانا من امتي علمتك تمد ايدك على اخوك كده ياقاسم ها 
قاسم بجمود:بابا انا عملت كده علشان هو غلط 
عماد:غلط في ايه علشان تضربه كده وتكسر ايده كمان ها انطق 
قاسم بتلعثم:اصل هو قرب من.. وسكت قاسم بعدها 
فقال عصام بشماته ودموع:ايوه قوله قربت من مين ياقاسم بيه علشان تعمل فيا كده  قوله 
قاسم بغضب:انت اخرس خالص احسن اجي اكمل عليك وا
نزل كف تاني اقوى على وش قاسم من عماد 
عماد بغضب:وكمان بتهدده وتعلي في صوتك قدامي ياقاسم ها انطق هو قرب من مين علشان تعمل كده فيه
:قرب مني انا يابيه 
بص قاسم والعيله كلها عليها بصدمه وو
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي نفس الوقت عند غرام طلعت بعد ماصلت فرضها وقعدت على التلفزيون بتشوف مسلسلها المفضل وفجئه رن جرس الباب 
زينب بانشغال:غرام افتحي الباب يابنتي 
غرام:بس ياماما مسلسلي حيضيع منه لو قومت
زينب بزعيق:قومي يابت فورا انا مشغوله 
غرام بضيق:يووه حاضر جايه اهو افتح 
راحت للباب علشان تفتحه وهي لابسه بجامه بيتي لونها نبيتي جميله عليها 
غرام:حاضر جايه اهو بالبس الطرحه بس 
لبست طرحه كبيره غطتها كلها وفتحت الباب نص فتحه تشوف مين فجئه انصدمت 
غرام بصدمه:انت...؟!!
يتبع.. 
غرام  بصدمه: انت..؟! 
: عامله ايه ياغرام
غرام بتوتر:انا كويسه الحمد لله يامحمد 
محمد ببسمه:طيب ممكن اتكلم معاكي شويه 
زينب من الداخل:في ايه ياغرام مين ده؟
غرام:ده محمد ياماما ابن طنط هدى
زينب بترحاب:اهلا يابني اتفضل جوه 
محمد:يزيد فضلك ياطنط 
دخل محمد وغرام جرت على اوضتها تغير هدومها وطلعت تاني في الصالون 
زينب:عامله ايه مامتك يامحمد وبسمه اختك 
محمد:كويسين ياطنط الحمد لله وانتي وغرام عاملين ايه 
زينب:الحمد لله يابني كله قسمه ونصيب والحمد لله غرام رجعتلي تاني 
محمد بفرحه:يعني اطلقت ياطنط مش كده 
زينب بهدووء:ايوه الحمد لله خلصت منه 
محمد:الحمد لله ياطنط طيب انا بدون مقدمات عاوز طلب منك طلب 
زينب ببسمه:اتفضل يابني طبعا 
محمد:انا بصراحه ليسا بحب غرام ياطنط وعاوزها حتي بعد الي حصل ده فانا طالب ايدها منك بعد عدتها ماتخلص ايه رأيك 
بصت عليه زينب بسعاده لانه خطيب بنتها السابق الي اتكسرت فرحته يوم كتب كتابه وغرام واقفه مصدومه منه ومش قادره ترد 
زينب:انا يابني بصراحه كده مو...
:انت جاي تطلب ايد مراتي ياحيوان 
زينب وغرام بصدمه:عاصي..؟!!!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي نفس الوقت في قصر الهلالي 
: قرب مني انا يابيه 
بص قاسم والعيله كلها عليها بصدمه 
مامه قاسم بصدمه:انتي ياعشق..!!
عشق بدموع:ايوه ياهانم  وقاسم بيه عمل كده علشاني انا هو مالهوش زنب 
عماد بغضب:بقى ضربت اخوك ياقاسم علشان حتت خدامه متساويش 
قاسم بضيق من كلام بباه:بابا لو سمحت متقولش عليها كده تاني 
عماد بسخريه:ومقولش عليها ليه ها دي خدامه هنا وهي دي الحقيقه ياقاسم بيه 
عصام بشامته:ايوه بابا عنده حق وعلفكره هي السبب مش انا 
عشق دموعها نزلت وفضلت ساكته مردتش وده عصب قاسم اكتر قدامهم 
قاسم بغضب لعصام: عصام لو سمعتك بتجيب سيرتها تاني انا مش حكسر ايدك بس وحقطع لسانك كمان 
عماد بعصبيه:انت بتهدده تاني قدامي ياقاسم الظاهر قعدت البنت دي هنا حتغيرك علينا 
مامه قاسم: قصدك ايه ياعماد وهي زنبها ايه بس 
عماد بحده: زنبها بتفرق بين اولادي هنا البنت دي حتخرج فورا من قصري
قاسم بصدمه: انت بتقول ايه يابابا بقى بتسيب المجرم وعاوز تطرد الضحيه علشان ابنك بس 
عماد بصرامه: انا قولت الي عندي البنت دي النهاردا تخرج من قصري وانتهى النقاش هنا 
قاسم بص على عماد بصدمه وغضب وعصام بيبص على عشق وقاسم بشماته 
عشق بدموع: يابيه عماد ارجوك متعملش كده انا معندييش مكان تاني اقعد فيه والله 
زقها عماد ووقعت على الارض: ودي مش مشكلتي انا الخرابه الي اجيتي منها ترجعي ليها تاني فاهمه
جرى قاسم على عشق بحزن عليها وغضب من بباه: بابا عشق مش حتسيب القصر  هنا ابدا 
عماد بسخريه: وده ليه بقى ياقاسم بيه 
قاسم بتحدي وغضب: علشان هي تبقى مرات...وو
يتبع..
زينب وغرام بصدمه: عاصي..؟! 
عاصي بغضب: ايوه عاصي ياحماتي وزوجك كمان ياغرام هانم 
غرام ببرود: ده كان زمان ياعاصي بيه دلوقتي طليقي بس  
عاصي: غرام خدي بالك من كلامك قدامي 
زينب بتحدي: وتاخد بالها ليه ها اتفضل بره انت مش مرحب بيك هنا ياعاصي بيه 
عاصي بغضب: حماتي انا اجيت اتكلم مع غرام ومش حمشي غير لما اتكلم معها 
غرام: وانا مش عاوزه اتكلم معاك تاني اتفضل منغير مطرود من هنا 
محمد : ايوه اتفضل كفايه كده وسيبها في حالها بقى 
عاصي: وانت مين علشان تتدخل بينا اصلا اخرج بره فورا 
محمد ببرود: انا ابقى خطيب غرام من دلوقتي وبعد ثلاث شهور حبقى جوزها كمان 
عاصي مقدرش يستحمل كلامه ده مسك فيه وضربه بقوه وزينب وغرام بتحاول تبعده عنه لغايه مازق عاصي غرام بالغلط على الارض وقعت بالم في بطنها 
غرام وهي حاطه ايدها على بطنها بألم: ااااااه 
اتنفض كلهم على صوتها وجرى عاصي  اول واحد عليها 
عاصي بخوف: انتي كويسه ياغرام مالك ياحبيبتي انا اسف مقصدش والله 
غرام بصت عليه بدموع وخوف وفجئه زقته زينب بعيد عنها: ابعد عنها بقى كفايه الي عملته في بنتي لغايه دلوقتي 
قام عاصي بحزن: ياحماتي انا بس والله 
زينب بمقاطعه: اخرج بره فورا بره 
بص عاصي على غرام بحزن ولف يطلع من البيت بس وقف على صوته 
محمد بستفزاز: تستاهل اخرج بره وياريت مترجعش هنا تاني لو عندك كرامه بصحيح 
بص عليه عاصي بغضب اكبر وضيق ومسكه تاني بقوه ووجه ليه لكمات كتير لدرجه محمد كان حيموت في ايده لولا مصطفي الي طلع ولحقه من ايده في اللحظه الاخيره 
مصطفي: اهدى ياعاصي خلاص حيموت في ايدك كده اهدى 
عاصي بغضب: سيبني يامصطفي عليه ده عاوز يتقدم لمراتي وانا ليسا عايش والله لاطلع بروحه لو مبعدش عنها  
زينب بصراخ وخوف على غرام الي منهاره في حضنها: كفايه كده بقى حرام عليكم انتو الاتنين اخرجو بره ياله 
مصطفي بهدووء وندم: ياماما انا اسف صدقيني  انا ندمت اوي وو
زينب بغضب: اخرج بره انت وصاحبك الجديد ده انت مش ابني والا هو زوج بنتي ومش عاوزه اشوفكم تاني
تنهد مصطفي بحزن: تمام تعالي ياعاصي مش حينفع التفاهم معاهم دلوقتي 
خرج مصطفي ومعاه عاصي الي بيبص علي غرام بحزن وألم وزينب بتبص على محمد الي قام بتعب شديد وغرام بنتها  الي صرخت فجئه 
غرام وهي حاطه ايدها على بطنها بألم وصراخ: اااااه ماما الحقيني ارجووكي اااااه 
زينب برعب على بنتها: غرام مالك ياحبيبتي مالك يامحمد الحقني بسرعه
بص محمد بصدمه على غرام وجرى عليها بخوف وو
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي نفس الوقت عند قاسم وعشق
قاسم بتحدي وغضب: علشان هي تبقى مر..  
عشق بمقاطعه وخوف على قاسم من غضب
بباه:انا حمشي ياعماد بيه زي ماطلب 
عماد:يبقى احسن نص ساعه ومالقكيش في القصر فاهمه 
هزت عشق رأسها بدموع وبص عليها قاسم بصدمه وعصام بانتصار لان ده الي كان عاوزه يحصل 
قاسم بصدمه:انتي بتقولي ايه ياعشق انا مستحيل اسمحلك تخرجي من هنا ده بيتك انتي كمان 
عشق بهمس:ارجوك اهدى ياقاسم ده الافضل لينا وباذن الله انا حلاقي مكان كويس متقلقش
عصام بغيظ: ايه ياست عشق حفضلي كده كتير قدام قاسم والا ايه 
عشق: لا انا حقوم فورا ياعصام بيه 
قامت عشق تحت نظرات عصام الشامته ونظرات قاسم الغاضبه لعصام 
قاسم بغضب: صدقني حتندم اوي ياعصام على الي حصل ده 
عصام ببرود:الله وانا عملت ايه بس ياقاسم بيه  
خلص جملته وبص عليه قاسم بغضب وسابه 
وعند عشق كانت في غرفتها وهي بتلم هدوومها ودموعها بتنزل بغزاره 
عشق بضياع:انا حروح فين دلوقتي بس ياربي معندييش غير بيت جوز ماما الله يرحمها وده بيكرهني اوي طيب حروح فين بس دلوقتي انا 
خلصت ولمت هدوومها كلها وخرجت من القصر وقفت تشوف تاكسي وفعلا وقف ليها واحد وركبت فيه 
عشق بحزن:ممكن تطلع يسطا على عنوان ده..
مدت ايدها بالورقه العنوان فجئه حست بايده بتمسك ايدها بطريقه غربيه اتنفضت منه لما لف وشه ليها 
عشق بصدمه:انت...؟!
يتبع...
وبعد ساعه في المشفى كانت الدكتوره بتفحص غرام وهي فاقده الوعي 
محمد بخوف: خير يادكتوره هي كويسه مش كده 
الدكتوره: انت تبقى زوجها مش كده ياستاذ 
زينب بتسرع: لا يادكتوره هو جارها بس 
الدكتوره بتفهم: تمام بس انا حزرتكم قبل كده يامدام الضغط النفسي غلط علشان الحمل مش مستقر ولازم تاخد بالها اكتر من كده 
محمد بصدمه: حمل هي حامل؟!! 
زينب: شكرا يادكتوره طيب هي كويسه وابنها كمان كويس
الدكتوره: الحمد لله المره دي عدت على خير وانا كتبتلها على مثبتات وادويه لازم تمشي عليا علشان ميحصلش إجهاض لاقدر الله وتتعب 
زينب: تمام يادكتوره حننفذ ده بالحرف ان شاء الله  طيب هي حتفوق امتي كده 
الدكتوره: بعد شويه كده انا ادتها حقنه مسكن علشان ترتاح بس عند اذنكم دلوقتي وبالشفى ان شاء الله 
خرجت الدكتوره ومحمد ليسا في صدمته مش مصدق الي سمعه ده 
محمد بصدمه: هي حامل صحيح ياطنط زينب 
زينب بحزن: ايوه يابني وعرفنا ده امبارح بس وخايفين عاصي كمان يعرف 
محمد باصرار: لا متخافيش ياطنط انا مستحيل اسمحله يقرب منها تاني 
زينب: تسلم يابني بس حنعمل ايه لو عرف 
محمد بتخطيط: متقلقيش احنا حنخبي بس فتره الحمل ثلاث شهور العده بتاعتها وبعدها انا حكتب عليا ومش حيتكشف حاجه 
زينب بحزن وتانيب ضمير: بس انا ضميري مانبني يابني هو مهما كان ابنه وكده بنحرمه منه كمان 
محمد: المهم عندي غرام ياطنط وانا بحبها وحعمل اي حاجه ليها حتي ابنها حعتبره ابني كمان 
زينب: مش عارفه الي بنعمله ده الصح او لا بس المهم عندي بنتي تكون كويسه 
محمد بخبث: متقلقيش ياطنط احنا بنعمل الصح اكيد واوعدك غرام معايا حتبقى سعيده جدا 
تهندت زينب:ان شاء الله يابني 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي نفس الوقت عند عاصي 
مصطفي بضيق:طيب ممكن تهدى بقى علشان نعرف نفكر كويس 
عاصي بغضب:اهدى ايه انت مش شوفت الولد الملزق ده عندها بيقول ايه 
مصطفي:شوفته ياعاصي بس مش كده انت عارف ماما دماغها ناشفه مش بطريقة دي تتحل الامور افهم
عاضي بجنون:افهم ايه يامصطفي ده عاوز يجوز مراتي حبيبتي غرام وانت بتقولي افهم انا حطربق الدنيا على دماغه لو مبعدش عنها باذوق يامصطفي انا بقولك اهو 
مصطفي بتعب:طيب انا حسيبك تهدي دلوقتي وبعدين نكمل كلامنا سوى 
خرج مصطفي وترك عاصي يجلس بغضب وتعب وهو بيفتكر اول مره شاف فيها معزبه قلبه غرام العاصي 
فلاش باك قبل سنه
كان عاصي يجلس على كرسيه في شركته وامامه مصطفي موظف الحسابات 
عاصي بحده:ايه ده يامصطفي الحسابات دي مش مظبوطه 
مصطفي بخوف:انا اسف ياعاصي بيه والله كونت مضغوط اوي الفتره دي اصل عقبال عندك اختي حتتجوز 
عاصي بضيق:وانا مالي يامصطفي انا اهم حاجه عندي الشغل ولو مش قدره اسلمه لحد غيرك 
مصطفي:انا اسف والله مش حتتكر تاني ابدا والله وا
فجئه قاطع كلامه دخول بنت بسدال طويل جميل وبشره بيضاء صافيه وعينان عسليه جميله وخمار يغطي وجهها كالملائكه 
غرام بغضب وضيق:وسعي كده يعني ايه مقدرش اشوفه انا محتاجاه ضروري مش حتأخرا بقولك 
رفع عاصي نظره ليها بصدمه واعجاب وقال:سبيها ياسهى وروحي شوفي شغلك انتي 
غرام بتجاهل لعاصي:ديشا انا اسفه اني اجيت كده بس محتاجه منك فلوس ضروري جهازي ناقص وانت عارف فرحي قرب وكده 
مصطفي بغضب لغرام:انت بتعملي ايه هنا يامتخلفه حترفد كده بسببك ياشيخه منك لله 
غرام بغباء:في ايه ياديشا ماما مش معاها فلوس وقالت ليا اروح اجيب منك انت هات بقى بسرعه 
مصطفي دخل ايده في جيبه وطلع فلوس بسرعه:خدي وامشي بسرعه بقى من هنا المدير قدامي اهو ياهبله 
غرام بصت على عاصي من خلف مصطفي بغباء:ده مديرك انا فكرته ممثل والله من شكله الحلو ده 
اعتدل عاصي بفخر بعد ماسمعها وقرب منهم:ايه يامصطفي مش حتعرفنا بالأنسه والا ايه 
بلع مصطفي ريقه وقال:اه طبعا ياعاصي بيه دي غرام اختي الصغيره الي حكتلك عنها 
عاصي باعجاب ومد ايده ليها:اهلا ياأنسه غرام انا اتشرفت بيكي 
سلمت عليه غرام ببسمه:وانا اكتر يابيه والله بس عن اذنك بقى مشغوله سلام ياديشا 
رحلت غرام وعاصي عينيه معلقه عليها باعجاب واضح 
مصطفي باحراج:احم انا اسف ياعاصي بيه على طريقه اختي دي بس هي هبله شويه والله
عاصي:لا عادي محصلش حاجه اتفضل الملف راجعه تاني ودي اخر مره فاهم يامصطفي 
اخد مصطفي الملف بخوف:حا حاضر ياعاصي بيه عن اذنك 
خرج مصطفي من المكتب ورجع عاصي مكانه وعقله ليسا معلق مع غرام الي اغرم بيها فعلا من اول نظره وقلبه بقى بينبص بعنف وهو بيتذكرها قدامه 
باك 
فاق عاصي وتهند باشتياق لحبيبته غرام الي خطفت قلبه من اول نظره وفجأة اجاه مكالمه غيرت ملامحه كلها فخرج للبلاكونه يرد عليها وو
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعند عشق في العرابيه ليسا 
عشق بصدمه:انت...؟!!
قاسم ببتسامه:وحشتك مش كده ياعشقي 
تهندت عشق براحه:ياشيخ خضتني والله حد يعمل كده 
قاسم:اصل مهانش عليا اسيبك محتاره تروحي فين وانا موجود 
عشق:قصدك ايه ياقاسم؟!!
قاسم بحب:حتشوفي دلوقتي ياعشق القاسم بعنيكي 
حرك قاسم السياره لمكان اخر وبعد عشره دقائق وصل لشقه في عماره كبيره انزل عشق ودخلا سوى اليها 
عشق باعجاب:الله ياقاسم دي حلوه اوي اوي 
قاسم ببتسامه:عجبيتك مش كده ياحبيبتي دي بقى شقتك من دلوقتي 
عشق بصدمه:انت بتتكلم بجد ياقاسم 
قاسم بعشق وهو يحيطوجهها بيديه:ايوه ياقلب قاسم 
حضتنه عشق بحب وقالت:انا بحبك اوي ياقاسم 
بادلها قاسم الحضن وقال:وانا بعشق ياعشق القاسم 
ابتعد ثم اخدها لغرفه النوم بالشقه واقترب منها بحب وهو بيبص لشفتيها عن قرب ثم قبلها بهيام وذهبو الي عالم عشق القاسم سويا 
وبعد ساعتين رفعت عشق رأسها من حضن قاسم بحب وقبلته في خده وقالت:قاسم انت متاكد ان محدش يعرف بالمكان ده غيرك انت بس 
نظر لها قاسم بحب وهيام:ايوه ياحبيبتي محدش يعرف غيري متقلقيش كده وا
قاطعه كلامه طرق الباب بقوه لتنتفض عشق بخوف
عشق بخوف:اتقفشنا والا ايه 
قاسم بضحك عليها:في ايه ياعشق هو انا شاقطك ياماما انا زوجك متخافيش كده حقوم اشوف مين خليكي هنا
عشق:تمام وخد بالك من نفسك ماشي 
قاسم:هو انا طالع احارب اهدي ياحبيبتي كده ودخلي خدي شور ماشي 
هز عشق رأسها وقامت دخلت الحمام وقاسم طلع يشوف مين وفجئه سمعت عشق صوت عالي من بره فانصدمت لما لبست بسرعه وقربت من الباب تشوف مين بس طلع....
وعلى الناحيه التانيه رجعت غرام البيت بتعب وهي بتسندها امها وبعدها استئزن محمد بعد ماطمن عليها 
زينب بقلق: انتي كويسه دلوقتي ياحبيبتي 
ابتسمت غرام:الحمد لله ياماما متقلقيش انا كويسه عل..
سكتت غرام فجأة على صوت خبط على الباب عالي فطلعت زينب تشوف مين 
زينب بتوتر:اهلا ياعزيز نورت اتفضل 
عزيز:يزيد فضلك ياام غرام عامله ايه انتي وغرام بنتك صحيح سمعت انها رجعت مش كده 
زينب:الحمد لله ياعزيز وايوه رجعت ليا نحمد ربنا على كده 
عزيز:طيب تمام بس انا اجيت اسئل على الايجار ياام غرام علشان اتأخر اوي وانتي عارفه الدنيا بقت صعبه اذاي 
زينب بقلق:عارفه ياخويا والله بس زي مانت شايف انا مش معايا دلوقتي حاجه والله وا
عزيز بمقاطعه:انا اسف يا ام غرام بس مينفعش اصبر تاني والله علشان..
خرجت غرام بعد ماسمعت كلامهم سوى:عامل ايه ياعم عزيز 
عزيز:الحمد لله يابنتي وانتي عامله ايه 
غرام بتعب:الحمد لله ياعم عزيز بس انا سمعتك انت وماما بتتكلمو على الإيجار مش كده 
عزيز:ايوه يابنتي بصراحه مامتك ليها ثلاث شهور مدفعتش حاجه وده الشهر الرابع وانا صبرت عليها كتير بس مش حقدر اصبر تاني بعد الشهر ده وحطر اطلعكم من الشقه لان كده كتير عليا 
غرام بتفهم:تمام ياعم عزيز متقلقش ان شاء الله اخر الشهر ده فلوسك كلها حتكون عند كامله باذن الله 
عزيز:تمام يابنتي انا واثق فيكي عن اذنك ياام غرام 
خرج عزيز وقربت زينب من بنتها بقلق
وقالت:غرام انتي ايه الي قولتيه لعزيز ده  منين حنجيب الفلوس دي كلها ده معاش بباكي يادوب بيكفي الاكل والشرب دلوقتي يابنتي 
غرام بيقين:حتتحل ان شاء الله ياماما وانا من بكره حطلع ادور على شغل متقلقيش انتي بس
زينب بخوف عليها:نعم شغل ايه ياغرام انتي ليسا تعبانه والدكتوره منبهه علينا يابنتي لا مش حتطلعي بره البيت ده انا بقولك اهو 
قربت غرام ومسكت ايد زينب بطمئنان:متخافيش ياست الكل انا بقيت كويسه الحمد لله وربنا معانا كمان وان شاء الله حكون بخير ياماما 
ابتسمت زينب بفخر بنتها الصغيره:ربنا يحميكي دايما يابنتي ويوقف في طريقك ولاد الحلال 
غرام وهي بترفع ايديها لفوق في الدعاء:اميين يارب 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي نفس الوقت عند عشق 
فتحت عشق الباب نص فتحه تشوف مين بس انصدمت 
عشق بصدمه:عمو سعيد 
وفي الخارج كان قاسم واقف قدام سعيد بضيق منه وقال:خير مين حضرتك واذاي تدخل كده هي وكاله بدون بواب والا ايه 
سعيد ببرود:انا ابقى زوج ام الهانم الي جوه دي الي مقضي'ها معاك يامحترم 
قاسم بعصبيه:احترم نفسك ياحيوان انت وانت لولا في بيتي انا كونت فرجتك اذاي تقول عليها كده 
سعيد :ماطبعا حتدافع عنها مش بقت عشيق'تك وهي عامله قدام الكل محترمه 
قاسم اتعصب اوي منه فمسك فيه ضرب وعشق دموعها نزلت على كلام سعيد بس اتخضت لما لقت قاسم بيضربه بقوه فجرت عليه بخوف 
عشق بدموع وخوف:قاسم سيبه خلاص حيموت في ايدك كده سيبه 
بس قاسم كان بيضربه بغل وغضب ومش حاسس بحد تاني 
فصرخت فيه عشق:قاسم والنبي سيبه خلاص وحياتي عندك حيموت كده في ايدك سيبه 
وبعد ما سمع قاسم كلامها ده هدي شويه وبعد عنه وهو بيزفر بضيق 
قاسم بغضب:قول الحمد لله انها نجدتك من ايدي او كنت حموتك على كلامك ده عليها 
قام سعيد بألم ووشه كله بينزف وبص عليه بغضب وعلى عشق كمان بغيظ 
سعيد بتعب وخوف:تمام بس والله لافرجك على الي عملته ده وبص على عشق وكمل وانتي كمان حعرف اربيكي من اول وجديد تاني ياست عشق  
وسابهم وخرج فرمت عشق نفسها في حضن قاسم وهي بتعيط ومنهاره بخوف 
قاسم بهدووء وهو بيمسح على شعرها:اهدي ياحبيبتي خلاص متخافيش منه وانا موجود معاكي انا حعرف ادفعه تمن الي قاله ده كويس 
بعدت عشق بدموع:لا خلاص ياقاسم سيبه والنبي انا خايفه عليك ومش عاوزه اخسرك ابدا 
قرب قاسم ومسح دموعها وقبلها في خدها بحب:متخافيش ياقلب قاسم انا مفيش حد يقدر يعمل معايا حاجه ابدا او يبعدني عنك 
ابتسمت عشق بحب:انا بحبك اوي ياقاسم 
قاسم بعشق:وانا بموت فيكي ياعشق القاسم طيب تعالي بقى علشان نفطر مع بعض وتكمل شغلنا سوى 
غمز لها قاسم فإحمر وشه عشق وراحت معاه المطبخ يحضرو الفطار سوى 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وتاني يوم وعند عاصي في شركته كان يجلس يراجع ملف الصفقه الاخيره له من هذا الشهر على دخول مصطفي له 
مصطفي:عاصي في ملف مهم لازم تمضي عليه فورا 
نظر له عاصي:ملف ايه ده يامصطفي 
قدم مصطفي الملف له وقال:دي شركه كبيره ومشهوره اوي في مصر وانا قدمت ليهم المشروع الاخير بتاعنا ووافقو ينضمو كمان فلازم تمضي  فورا علشان في منافسين كتير على الشركه دي  
اخد عاصي منه الملف وفتحه لتتبدل ملامحه لضيق ثم راماه على الارض بغضب وقال:العرض ده مستحيل اقبل بيه يامصطفي مدام مع الشركه دي 
مصطفي اخد الملف من الارض بصدمه لانه عارف عاصي اهم حاجه عنده ان يكسب صفقات مربحه زي دي دايما فقال:في ايه ياعاصي ومالها الشركه دي انت اول مره تعمل كده في الشغل مالك في ايه 
نهض عاصي بعصبيه:انا حر في شغلي يامصطفي والشركه دي على جثتي اتفق معاها تمام وخلص النقاش هنا اتفضل شوف شغلك 
بص عليه مصطفي بضيق وعدم فهم وتوجهه للباب بس وقف فجئه على صوت فونه برقم هو عارفه كويس ففتح بسرعه عليه 
مصطفي بخوف:في ايه حصل حاجه هي كويسه 
شخص الاخر على الفون:الحق ياباشا دي بتموت وانا اتصلت على الدكتور  ياجي بسرعه بس مش عارف اعمل ايه دلوقتي في حالتها دي 
مصطفي بصدمه:اييه طيب انا حاجي فورا خد بالك منها انا مسافه السكه بس 
قفل مصطفي معاه وفتح الباب بخوف بس وقف على صوت عاصي 
عاصي بعدم فهم:في ايه يامصطفي كونت بتتكلم على مين 
مصطفي بتوتر وخوف:مفيش ياعاصي ده مشكله في الشغل حصلت بس عن ازنك دلوقتي سلام
خرج بسرعه البرق قبل ماعاصي يرد عليه حتي وعاصي قعد تاني بعدم فهم 
عاصي بتفكير :ياترى مخبي عليا ايه يامصطفي انت كمان 
يتبع..
وفي نفس الوقت عند غرام جهزت نفسها بعد ماصلت فرضها علشان تروح لشركه الي قدمت عليها امبارح على النت بسعاده 
غرام ببسمه: ماما انا حخرج اشوف الشغل بقى عاوزه حاجه ياحبيبتي 
اجت زينب على صوتها وقالت: ماشي ياحبيبتي بس  انتي اخدتي العلاج مش كده ياغرام 
غرام قربت وقبلت ايدها وقالت: ايوه ياست الكل متقلقيش انتي بس ادعيلي اتقبل بس في الوظيفه دي ياماما 
قربت زينب وقبلت جبينها بحب: ربنا يوقف في طريقك ولاد الحلال يابنت بطني وتتوفقي ديما ياحبيبتي 
غرام ببسمه: امين يارب ياماما عن ازنك بقى علشان حتأخر كده 
زينب: تمام وخدي بالك من نفسك كويس ياغرام 
خرجت غرام من المنزل وهي تقول: حاضر ياست الكل 
وبعد ساعه وصلت غرام لشركه وعلى وشهها علام التفائل وقالت: استعنى على الشقى بالله يارب وفقني يارب
دخلت وتوجهه لمكان الاستقبال ثم قالت:اسلام عليكم حضرتك انا هنا علشان الشغل قدمت عليه امبارح في الشركه دي 
بص عليها موظفه الاستقبال في الشركه:حضرتك المدام غرام حسن محمود 
غرام:ايوه حضرتك انا 
الموظفه:تمام مكتب المدير في الدور الخامس في انتظار حضرتك 
غرام:تمام شكرا عن ازنك 
رحلت غرام الي مكتب المدير في الطابق الخامس بتوتر حتي وصلت الي باب المكتب وخبطت عليه بهدووء 
:اتفضلي 
دخلت غرام وهي بتبص في الارض وقدمت الملف ليه بتوتر باين على ملامحها 
غرام بتوتر:اتفضل يافندم الملف بتاعي اهو 
:تمام تقدري تقعدي هنا يامدام والا اقولك انسه افضل 
انهى جملته فرفعت غرام نظرها له وقالت:افندم حضرتك انت تعرفني 
عصام بخبث:طبعا يامدام غرام اتفضلي انا قرأت ملفك كويس وانتي مناسبه اوي للوظيفه هنا الف مبروك 
غرام بفرحه وعدم استعاب:بجد يافندم شكرا اوي اوي 
عصام بمكر:شكرا على ايه انتي تستحقي الوظيفه دي ياانسه غرام كده افضل مش كده 
غرام من فرحتها مش مركزه كويسه في كلامه فمد عصام ايده ليها بخبث:نقدر نقول دلوقتي انك كسبتي الوظيفه هنا الف مبروك تاني 
مدت غرام ايدها وسلمت عليه وقالت:الله يبارك فيك يافندم شكرا اوي تاني لحضرتك 
نظر لها عصام بخبث وتخطيط لما هو قادم في المستقبل وقال:اتفضلي شوفي شغلك دلوقتي بره ياانسه غرام 
خرجت غرام وهي تشعر بسعاده عارمه الان وعصام ينظر لاثرها بتخطيط جهنمي لما قادم لاحقا لها 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي نفس الوقت عند عشق كانت في حضن قاسم  وهي نايمه فجئه اتفزعت من صوت الباب 
عشق بفزع:في ايه مين بيخبط كده بس 
قاسم بضيق:متقلقيش ياعشقي انا حطلع اشوف مين تمام
هز عشق رأسها وقاسم لبس تشيرته وطلع يشوف مين على الباب وبمجرد ان فتح الباب اتبدلت ملامحه كلها 
:انت قاسم الهلالي 
قاسم بتعجب:ايوه يافندم خير 
الظابط قدامه قال:اتفضل معانا لو سمحت على القسم 
قاسم:قسم ليه يافندم انا عملت ايه 
الظابط ببرود:في بلاغ متقدم في حضرتك بتعرض لضرب شخص بشكل همجي فتفضل معانا بهدووء لو سمحت 
قاسم بعد مااستوعب الامر قال:تمام حضرتك بس حجيب جاكيت بتاعي من جوه وجاي فورا 
هز الظابط رأسه فدخل قاسم عند عشق الي بان على شكلها التوتر والخوف 
عشق بخوف:انت حتروح فين ياقاسم وتسيبني هنا لوحدي 
قرب قاسم منها وحاوط وشها بايديه وقال:مشوار كده ياحبيبتي بس وحرجع علطول متخافيش ياقلبي
نزلت دموع عشق لانه بيكذب عليها وهي سمعت كل حاجه حصلت بره فقالت:لا انت بتكذب انت حتتسجن مش كده ياقاسم وتسيبني لوحدي كمان وده بسببي انا بس 
حضنها قاسم بعشق علشان تهدى شويه وقال:انا مستحيل اسيبك ابدا ياعشقي صدقيني حروح ومش حتأخر عليكي وعد ماشي بس بطلي عياط انتي دموعك غاليه اوي عندي 
بعد عنها وقبلها في خدها فهديت شويه وفجئه سمع صوت الظابط من بره 
الظابط بضيق:ياقاسم بيه كده كتير ياله حضرتك اتأخرنا اوي 
بعد قاسم فحضنته  عشق تاني وقالت:وحياتي عندك متتأخر عليا انا معندييش حد في الدنيا بعد ربنا غيرك انت بس 
ضمها كمان قاسم وقال:انا مستحيل اقدر اعيش منغير عشقي اصلا وانتي ياعشق قلبي وروحي وحياتي وعمري ودنيتي كلها 
بعد عندها بسرعه قبل مايضعف وعنيه تدمع قدامها وخرج وبعد ماسمعت عشق صوت الباب اتقفل من بره انهارت في الارض بدموع 
عشق بدموع:ليه بس كده انا كل ماالاقي حد بيحبني ويقف جنبي ويحميني من الدنيا كلها تحصل معاه مشكله ويبعد عني تاني ليه بس قاسم لا انا مستحيل اسمح لشئ يضره ابدا انا بحبه اوي ومش حستحمل يحصله حاجه ابدا 
مسحت دموعها وقامت مسكت فونها بسرعه علشان تطلب رقم الي حيساعدها دلوقتي حتي لو هي بتكره اوي بس حبها لقاسم اكبر من اي كره في الدنيا وو 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي نفس الوقت عند عاصي كان في اجتماع بين موظفين الشركه عن الصفقه الجديده بس فجأه رن فون عاصي برقم غريب فتجاهله عاصي بس رجع رن تاني فاخده يرد عليه بضيق 
عاصي بضيق:الوو مين معايا 
:ايه ياعاصي بيه كده متردش عليا من اول مره لا والله ازعل منك 
عاصي بصدمه بعد ماسمع صوته:مين عصام انت وبترن عليا ليه يازباله اصلا 
عصام بخبث:رنيت اطمن عليك واطمنك كمان على زوجتك اه قصدي طليقتك الانسه  غرام 
عاضي بغضب:انت بتقول ايه ياحيوان انت غرام ايه جابها عندك اصلا 
عصام ببرود:مفيش ياعاصي بس هي محتاجه وظيفه وانا قدمت ليها وظيفه حلوه اوي عندي عاوز تعرف هيا ايه
عاصي بعصبيه:عصااام لو قربت خطوه بس من غرام انا حنسفك من على وش الارض انت فاهم 
عصام ببرود وخبث:لا اهدي كده ياعاصي بيه تتعب وبعدين مش انا الي اقرب منها هي الي حتقرب مني وابقى افرجك بعينك سعتها باي ياصوصو 
قفل عصام مع عاصي الي حيفرقع حرفيا من كلام عصام ده فضرب المكتب قدامه بغضب انتقض كل الموظفين منه وبعدها قال:الاجتماع خلص فورا كل واحد يرجع على شغله ياله 
وفي لمح البصر كان كل الموظفين خرجو وكمان عاصي اخد الجاكيت بتاعه ومفاتيح عربيته وخرج وعنينه بتطق شرار ووو
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
البارت العاشر
وفي نفس الوقت عند غرام كانت قاعده بسعاده على المكتب الخاص بها وهي بترجم بعض الملفات 
: اهلا ياقمر ممكن نتعرف 
رفعت غرام نظرها لها وقالت: اهلا ياأنسه طبعا مين حضرتك 
: انا اسمي مها وانتي ياقمر 
ابتسمت غرام وقالت:وانا اسمي غرام موظفه جديده هنا اول يوم 
قربت مها وقعدت جنبها بحماسه وقالت:تمام مدام كده حنبقى صحاب خلاص حسم الامر 
غرام بضحك:اكيد انتي باين دمك خفيف اوي وانا ححبك 
مها بمرح:بجد دمي خفيف شكرا ياقمر ده انا الي ححبك والله وانتي عسل كده 
ضحكت غرام علي كلام مها وقاطعهم صوت حد تاني:مها يافضوليه بتعملي ايه عند البنت المسكينه ايه مفيش حد يفلت  منك  ابدا ياشيخه 
بصت عليه مها بحزن مصتنع وقالت:كده يادودي
ده انا بقول مفيش غيرك هنا رافع معنوياتي 
ضحك عليها احمد وقالت:ده على اساس انك بتاخدي برأي حد فيكي اصلا يامهميهو 
مها بضيق:قولتلك قبل كده بلاش مهميهو دي يادودي
احمد بضحك:ياسلام وانتي ليكي دودي دي حلال  ومهميهو ليا حرام 
قامت مها ومسكته من هدوومه زي البلطجيه وقالت:جرى ايه ياض ماتتعدل كده في الكلام معايا والا نسيت نفسك هنا ايه 
بص عليها احمد بضيق:ياختي انا مش عارف اذاي اطسيت في قلبي وحبيتك ياعربجيه وكمان اضربت في دماغي وروحت خطبتك من ابوكي الحج عز سيد الناس 
ضحكت غرام على شكلهم كده وقالت:والله ماجمع الي ووفق فعلا زي القط والفار مع بعض بس عسل
خلصت كلمها فبصت عليها مها وسابت احمد وقربت منها وقالت:ده والله مافي عسل في المكان كله غيرك  انتي 
احمد بص عليها بضيق وقرب منها ضربها على رأسها بخفه وقال:ارحمي امي الله يرحمها بقى في بنت تقول لبنت زيها كده طيب الشباب تقول ايه دلوقتي يامغلباني 
رفعت مها نظرها ليه بشر فرجع للخلف بخوف وقالت:دودي احنا قولنا ايه نو تتش مني انت خطيبي بس احسن اعلم عليك ياسطا وتزعل بعدين
احمد بخوف:ياساتر يارب عليكي يابنتي ده انا كونت انهاردا حكلم الحج على كتب الكتاب بتاعنا بس الظاهر اراجع نظر تاني في الموضوع ده احسن 
ضحكت غرام عليه ومها مسكت فيه تاني وقالت بغضب:تراجع نظر ايه ياروح النونه اصحا يابابا كده انهاردا اشوفك عند الحج والمأزون معاك كمان ماشي يادودي 
احمد بضيق منها: طب ولازمتها ايه دودي بعد المسكه دي خلاص ياباشا الساعه سبعه حتلاقيني عند الحج وخلصنا الحوار كمان  مرضي يابا
سابته مها وهي بتنفض هدومها بغرور:مرضي يامعلم روح شوف شغلك بقى وبلاش وقف الحال ده 
نظر لها احمد بغيظ وهو يرحل ويقول:اموت واعرف مين الي  باصص في حياتي الرومانسيه بس 
ضحكت غرام على غيظ احمد من مها وقربت مها وقعدت جنب غرام تاني بفضول وقالت:ها بقى ياقمر احكيلي عنك شويه 
ابتسمت غرام بسعاده  لانها اخيرا بقى معاها صديقه من بعد الي حصل في حياتها فهزت رأسها بسرعه وقالت:تحبي تبدأ من ايه ياقلبي 
مها بحماسه كبيره:من ايام المدرسه انا بحبها اوي دي 
غرام بسرد وبسمه:تمام اسمعي الي حصل بقي 
وفي نفس الوقت عند عشق كانت قاعده قدامه وهي بتفرك ايدها بتوتر وقالت:ها عاوز ايه وتسحب المحضر ده ياعمو سعيد 
سعيد بخبث:كونت متأكد انك حترني عليا علطول بعد ماحبيب القلب يتقبض عليه 
عشق بضيق:اخلص ياسعيد عاوز ايه المهم عندي قاسم يطلع فورا 
سعيد بمكر:تمام اسمعي ياعشق اولا حتتنازلي ليا على حقك في شقه امك وكمان المحل بتاعها ماشي 
عشق بمقاطعه ولهفه:وانا موافقه ومش عاوزه حاجه منك ابدا 
سعيد بتكمله وخبث:بس انا ليسا كلامي مخلصش ياعشق ثانيا بقى حترجعي معايا الحاره تاني علشان تتجوزي المعلم مسعود ده دافع تمنك من زمان وصابر لحد ماترجعي بس ها قولتي ايه 
توترت عشق من طلبه ده لانه مستحيل اصلا هي متجوزه قاسم بس المشكله انه مش حيصدق كلامها ده لو قالته وحيفكر انها بتتهرب بس وكمان القسيمه الجواز عند قاسم في قصره وهي مش حتقدر ترجع كمان تجيبها ففكرت انها تخدعه بموافقتها وبعدها تهرب منه تاني وترجع لقاسم حبيبها 
عشق بتوتر:تمام انا موافقه بس تسحب المحضر فورا وقاسم يطلع النهاردا 
فرح سعيد جدا فقام بسرعه ومسك ايدها وقال:تمام بس حترجعي للبيت عندي فورا ياله ياعشق 
سحب سعيد ايدها للخارج وعشق بتترعش من الخوف انها متقدرش تهرب منه بعدين وو
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعند عاصي وصل لشركه( α_н) عصام الهلالي للستيراد وتصدير وهو بيزفر بضيق وغضب فدخل الشركه بغضب وتوجه لمكتب عصام مباشرا  لانه  حافظ كل شبر في الشركه دي مر قدام السكرتيره الي جرت خلفه بخوف لما لقته فتح باب مكتب عصام بغضب 
السكرتيره بخوف:استنى يافندم انت رايح فين بس كده 
بص عليا عاصي بحده وغضب فسكتت وهي بتتراجع للخلف بخوف منه وفجأه سمعت صوت عصام 
عصام ببرود:اطلعي يامها وسبيه انا اعرفه ومش عاوز اي حد يدخل فاهمه 
هز مها رأسها بخوف وخرجت فورا فتقدم عاصي وقعد قدام عصام بغضب 
عاصي بغضب:عصام انت عاوز ايه مني من الاخر كده وتسيبني في حالي 
بص عليه عصام برسميه وقال:انا والا حاجه ياعاصي بيه انا بس حبيت اقولك الي حصل علشان الانسه غرام كانت مراتك برضو قبل كده 
قام عاصي بغضب جحيمي وضرب مكتب عصام وقال:اخر مره اسمعك تجيب سيرتها على لسانك فاهم ياعصام الهلالي 
هز عصام رأسه بخوف من شكل عاصي وقال ببرود بيحاول يظهره قدامه:فاهم ياعاصي بيه بس الي مش فاهمه انت اجيت هنا ليه وعاوز ايه؟؟
ابتسم عاصي بحده وقال:عاوز الشركه دي ياعصام قول عاوز كام وحدفع علطول 
ضحك عصام بصخب وقال:ههههههه كل ده علشان حبيبة القلب بس انا مكنتش متخيل انك بتحبها لدرجه دي 
قال عاصي بنفاذ صبر:اخلص ياعصام عاوز كام في الشركه دي 
قال عصام بخبث ومكر:عاوز خمسين في ميه من اسهم شركاتك ياعاصي بيه والشركه دي تبقي ملك انت 
رد عاصي بصدمه:نعم انت بتقول ايه؟!!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
يتبع...
عند غرام خلصت شغل وهي تعبانه وحاطه ايدها على بطنها بألم فإجت مها الي على شكلها علامات الخوف ليسا من عاصي 
مها بخوف: يامامي منه دي مرعب اوي والله 
رفعت غرام نظرها لها بعدم فهم وقالت: انتي بتتكلمي على مين يامها 
ردت عليها مها وهي بتقعد جنبها: على واحد كده دخل عند عصام بيه مكتبه وكان شكله داخل يرتكب جريمه والله انا حاسه بكده 
غرام كانت سامعه كلامها بس مش مركزه من الالم وفجأه صرخت بصوت مكتوم: اااه يامها عاوزه شنطتي لو سمحتي بسرعه مش قادره 
اتصدمت مها منها ومن تغيرها ده فجرت جابت الشنطه بسرعه وقدمها ليها بخوف وقالت: مالك ياحبيبتي انتي تعبانه ياغرام اجبلك دكتور فورا 
هز غرام رأسها بألم وهي بتاخد من الدواء بسرعه وبعد خمس دقايق هديت شويه وقالت: انا كويسه متقلقيش ياقلبي بس ده تعب من الحمل بس 
فتحت مها عنيها بزهول وقالت: انتي حامل ياغرام  ومش تقوليلي حتي 
ابتسمت غرام عليها وقالت: ايوه حامل بس انتي مالك مصدومه كده ليه 
قعدت مها بحزن مصتنع وهي بتقول: لا مفيش بس كونت عاوزه احجزك للمنيل اخويا الفقري بس اهو طلعتي مجوزه وحامل كمان 
ضحكت غرام عليها وقالت: بس انا مطلقه مش مجوزه واه حامل معليش بقى تتعوض المره الجايه ياروحي 
ابتسمت مها بغموض وقالت: وده مين الي اجه من قلبه يطلق قمر زيك ده معندووش نظر اصلا والله وازاي اصلا وانتي حامل كمان ايه الانسان الي معندوش دم ده  
تهندت غرام بضيق وقالت:تمام بلاش نجيب سيرته احسن ده بيطلع على سيرته وقوليلي كونتي بتتكلمي على مين 
بصت عليها مها وقالت:ده شخص كده مرعب اوي انا حقولك حصل ايه 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعند مصطفي وصل اخير شقته الي ميعرفش حد عنها حتي عاصي نفسه دخل بخوف فورا على اوضتها فلقى الدكتور واقف بيفحصها تهند براحه شويه ووقف جنبه 
مصطفي قال بقلق:ها يادكتور هي كويسه مش كده 
بص عليه الدكتور بعد ماخلص فحصها وقال:بصراحه يااستاذ مصطفي هي في غيبوبه من ثلاث شهور واول مافاقت اتعرضت لتوبه هلع وده اكيد بسبب شئ حصل معاها قبل الحادث وانا ادتها حقنه مهدي علشان ترتاح بس خد بالك منها اكتر ولو حصل حاجه اتصل عليا علطول 
قال مصطفي بحزن على حالتها دي:شكرا يادكتور وان شاء الله خير 
لم الدكتور شنطته وقال:العفو يافندم ده واجبي باشفا ان شاء الله عن اذنك حضرتك 
خرج الدكتور ومصطفي قرب وقعد جنبها وهو بيبص على شكلها بحزن فتقدم منه المساعد بتاعه 
وقال:مصطفي بيه احضرلك حاجه تشربها علشان تهدى 
تهند مصطفي وبص عليه وقال:لو ممكن كبايه قهوه بس ياسليم لو سمحت 
هز سليم رأسه وخرج علشان يعمله القهوه ورجع مصطفي ينظر لملامحها  الجميله والهاديه تاني الي بتفكره بأخته غرام زمان وهي بتشاغب وتهزر معاه 
لحد اليوم الي اجه فيه عاصي وطلب منه غرام وحياته كلها اتقلبت من وقتها 
تهند مصطفي وهو بيتزكر اليوم ده كأنه حصل معاه امبارح بس 
فلاش باق قبل سنه في يوم زفاف غرام 
كان مصطفي سعيد جدا في اليوم ده لاختي غرام وهو بيلم باقي الملفات الي خلصها علشان يمشي بدرى لفرح غرام وبعد ماخلص وقف على صوت عاصي الي دخل لمكتبه فجأه 
عاصي ابتسم وقال:على فين يامصطفي وليه مستعجل كده النهاردا 
رد عليه مصطفي بسعاده وقال:مفيش يافندم بس عقبال عندك انهاردا فرح اختي غرام الي شوفتها هنا الاسبوع الي فات 
تغيرت ملامح عاصي كلها وتقدم من مصطفي وقال:الف مبروك يامصطفي بس انا عاوزك في موضوع مهم ممكن 
مصطفي بهدووء:اكيد يافندم اتفضل 
بص عليه عاصي بخبث وقال:بص يامصطفي انا مش حخبى عليك بس انا بصراحه معجب باختك غرام اوي وانا اول مره قلبي يدق لحد كده في حياتي علشان كده انا بطلب ايدها منك دلوقتي
مصطفي سمع كلامه ده وانصدم وقال بتوتر:بس ياعاصي بيه غرام فرحها انهاردا ومش حقدر انفذ طلبك ده انا اسف 
قرب منه عاصي اكتر وهمس في ازنه بخبث:بس تقدر تفكر تاني لان اختك حتبقى حرم عاصي صاحب اكبر شركات في مصر وكمان انت حيبقى ليك خمسه في الميه من اسهم الشركه دي ها قولت ايه 
لمعت عيون مصطفي بطمع وهو بيفكر ان كده حيأمن مستقبل اخته غرام ومستقبله هو وامه  كمان فقال بطمع:طبعا يافندم اكيد موافق بس حنعمل ايه ده كتب كتابها كمان ساعتين بس
بعد عاصي وهو بيفكر بمكر وقال:متقلقش انا حقولك تعمل ايه تعالى معايا بس 
وفي نفس الوقت عند غرام كانت في اوضتها وهي لابسه فستانها النبيتي الي جابته مخصوص علشان كتب كتابها النهاردا فدخلت عليها زينب وهي بتزغرت من الفرحه 
زينب بفرحه:الف مبروك ياحبيبتي اجمل عروسه في الدنيا كلها ياقلبي 
بصت غرام على امها ببسمه وقالت:ماما انا فرحانه اوي اخيرا بعد سنتين خطوبه محمد جهز نفسه وانا كمان الحمد لله يارب على نعمتك دي 
قربت زينب من بنتها وهي بتحضنها بفرحه: ربنا يديم فرحتك دي يابنتي العمر كله ويبارك في حياتك انتي ومحمد سوى
خلصت كلامها وسمعت صوت محمد من بره بينادي: ياله ياحماتي المأوزن وصل 
خرجت زينب ومعاها غرام الي بقت شبه الاميره من جمالها وقعدت قدام محمد الي مبهور بيها وقلبه بيدق بقوه 
فقال المأزون:ها نبدء يابني والا ايه 
رد عليه محمد:ياريت يامولانا  فورا بس نستني شويه كمان لغايه مايوصل مصطفي وكيلها 
خلص كلمته واتفتح الباب ودخل مصطفي فكمل محمد بفرحه:اهو وصل مصطفي ابدء يامولانا فورا 
فتح المأزون الدفتر بتاعه بس وقفه صوت مصطفي وهو بيقول:استني يامولانا لازم اقول حاجه الاول 
رفعوا كلهم نظرهم ليه بصدمه مستنينه يكمل 
فنطق مصطفي بعد مادخل عاصي خلفه وقال:اختي مش حتتجوز محمد اختي حتتجوز عاصي بيه 
صدمه حلت على الكل واولهم محمد الي قال بغضب:مصطفي انت بتقول ايه 
رد مصطفي ببرود:بقول ان كل شئ قسمه ونصيب يااوسطي محمد وانا عارف مصلحه اختي فين تقدر تتفضل انت 
اتعصبت زينب من كلام ابنها ده فقالت بعصبيه:انت مجنون يامصطفي والا ايه النهاردا كتب كتاب اختك وميصحش الي بتقوله ده يابني 
رد عليها مصطفي بهدووء:طيب ممكن تهدي ياماما انا عارف بعمل ايه كويس واختي مستقبلها احسن مع عاصي بيه مش محمد الميكانيكي حارتنا 
زينب حنفرقع حرفيا من ابنها وغرام قاعده مصدمه ومش قادره تتكلم حتي فتقدم مصطفي وقعد جنب المأزون ونادي على عاصي ياجي كمان جنب المأزون وقال: اكتب يامولانا كتب كتاب اختي على عاصي بيه وانا وكيلها 
محمد متعصب اوي  ومش فاهم بيحصل ايه قدامه وفجأه  دخل ابوه الي قال بصوت عالي:ايه الي بيحصل هنا ومين ده يامصطفي 
رفع مصطفي نظره ليه وقال ببرود:ده عريس اختي ياعم عزيز  انا غيرت رأيي وكل شئ قسمه ونصيب 
رد عليه عزيز بغضب وقال:ايه الي بتقوله ده هو لعب عيال والا ايه واذاي تعمل كده  يوم كتب كتاب ابني وانتي موافقه كمان ياام غرام على الكلام ده 
بصت عليه زينب بقله حيله وقالت:والله ابدا ياعزيز حتي انا متفاجئه زيك ومش عارفه مصطفي ماله وليه بيعمل كده 
قاطع كلامهم مصطفي  وقال بضيق:انا قولت الي عندي وانا حر في جواز اختي واتفضل ياعم عزيز مع ابنك من هنا لو سمحت وابدء يامولانا كتب الكتاب فورا
عزيز عنيه بقت حمره من الغضب واخد ابنه الي ليسا مصدوم ومش بينطق خالص وطلع بيه بره وهو بيقول:تعالي يابني اصلا العيله دي مش تشرفنا بكره حجوزك ست ستها تعال 
خرج عزيز مع ابنه والمأزون بدء كتب الكتاب وزينب وغرام مش قادرين ينطقو من الي حصل لغايه ماخلص كتب الكتاب والمأزون مشي كمان فقام عاصي بكل هدووء ومسك ايد غرام الي اتنفضت من لمسته وجرت على امها تتحامى فيها منه 
فبصت عليه زينب بغضب:انت متقربش من بنتي ابدا انا مش موافقه على الجوازه دي اصلا 
قرب تاني عاصي وكأنه مسمعش حاجه منها وشد غرام منها بهدووء وقال:اظن حضرتك معندكيش حق تمنعيني عنها دي بقت مراتي وانا حخدها فورا معايا 
غرام كانت خايفه منه ففضلت تشد ايدها منه وتقول:سيب ايدي فورا انت مش جوزي انا مش موافقه على الجواز ده
بس عاصي كان قبضته قويه على ايدها فمقدرتش تفلت منه فقالت زينب بعصبيه:سيبها انا بقولك بنتي مش حتخرج من هنا ابدا 
قاطعها مصطفي الي قال:ماما اهدي وافهمي خلاص بقت مراته وده حقه  وصدقيني هي حتعيش ملكه معاه ياماما واحنا كمان 
خلص جملته فصرخت في وشه زينب بعصبيه:انت بتقول ايه بقى بعت اختك يامصطفي علشان الفلوس لا انت مستحيل تكون ابني مصطفي الي اعرفه
قال مصطفي بهدووء:ياماما متقلقيش انا اعرف عاصي بيه كويس وهو محترم جدا صدقيني وو
قاطعه عاصي بنفاذ صبر: مصطفي انا مش فاضي للكلام ده انا حاخد مراتي وامشي 
رد عليه مصطفي: تمام تقدر تمشي  انت وانا حفهم ماما بطريقتي 
اخد عاصي غرام وطلع بره البيت وغرام من الصدمه في اخوها مش واعيه بيحصل ايه معاها 
وعند زينب كان ليسا حيتكلم مصطفي تاني علشان يوضحلها هو عمل كده ليه لقاها صرخت في وشه بغضب وقالت:اطلع بره حالا انت مش ابني اخرج مش عاوزه اشوفك تاني وقلبي غضبان عليك يامصطفي ليوم الدين 
مصطفي قلبه وجعه اوي من كلامها وكان حيرد
بس لقها زقته لبره وقفلت الباب في وشه وهو مصدوم اوي ومش قادر ينطق حتي 
باق 
فاق مصطفي بعد ماعينه دمعت وهو بيفتكر الي حصل وندمان اوي عليه وبعدين نظر لها تاني على ملامحها الهادئه البريئه بس فجأه لقاها بتحرك عنيها عاوزه تفتحهم وو 
رد عاصي بصدمه:نعم انت بتقول ايه؟!!
بص عليه عصام ببرود مردد كلامه تاني: انا قولت عاوز خمسين في الميه من اسهم شركاتك ياعاصي بيه وتعتبر الشركه دي بقت باسمك فورا
ضحك عاصي بسخريه من كلامه وقال: هههه بقى عاوز نص شركاتي في شركتك الي متساويش حاجه ابدا في السوق ياعصام لا بجد ضحكتني
رد عصام بتحدي وخبث: ايوه عندك حق هي متساويش حاجه  في السوق بس تساوي ثروتك كلها بوجود حبيبتك غرام هنا ها قولت ايه ياعاصي بيه 
بص عليه عاصي بغضب اعمى ومسكه من هدومه بغضب وقال: اخر مره اسمع اسمها على لسانك الو*سخ ده ياعصام فاهم والا افهمك بطريقتي انا 
عصام خاف اوي من شكل عاصي الي اتحول لوحش قدامه بس اتكلم ببرود حاول يخبي بيه خوفه منه وقال: انا قولت الي عندي ياعاصي وده اخر كلام عندي موافق او لا براحتك
بعد عنه عاصي وهو بيزفر بضيق وبيفكر يبيع نص ثروته لعصام في مقابل ملكه قلبه غرام العاصي وطبعا بدون تردد ومقارنه في عقله كتير قلبه قال وبقوه غرام اكيد هي اغلا من حياته مش من ثروته بس فقال بسرعه: انا موافق ياعصام بس عاوز الشركه تتسجل باسمي النهاردا قبل بكره
فرح عصام اوي وتوجهه لمكتبه  واخرج منه العقود الي مجهزهم للحظه دي وقال: والنهاردا ليه ياعاصي فورا ياحبيبي طبعا انا مجهز كل حاجه مش فاضل غير امضتك هنا بس عليها 
ابتسم عاصي بضيق لانه كان متوقع ده من عصام الهلالي علشان عصام بيرتب لكل حاجه قبل  مايفكر ينفزها حتي فتقدم عاصي ومسك العقد ومضى عليه وقال: الف مبروك عليك نص شركاتي ياعصام الهلالي 
ابتسم عصام  بسعاده  كبيره وهو بيقول:الله يبارك فيك ياعاصي والف مبروك عليك  الشركه وقطتك غرام كمان وعلى فكره هي تستاهل كل ده واكتر 
بص عليه عاصي بعصبيه فاخد عصام العقود بسرعه  وجرى من قدامه بخوف
فتقدم عاصي لمكتب عصام وقعد عليه وهو بيتنفس بضيق لانه باع نص ثروته الي تعب عليها اوي علشان حب حياته وعشقه غرام العاصي
فقال ببتسامه:قريب اوي حترجعي تاني ليا ولقلبي وفي حضني ياغرامي اوعدك بكده 
(ولَقدْ وصلتُ في عِشقكِ لَمراحلْ لَم يَتوقْعَها عَقليِ لَكن قَلبيِ تَوقع المَزيدْ مِن عِشقكِ يامَلكهُ قَلبيِ يَا مَنْ اتَنفسُ بُوجودكِ واحْسدُ قَلبيِ عَليكِ ياغَرام حَياتيِ )
بقلمي✍🏻نور محمد
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي نفس الوقت عند غرام كانت مها تستمع لها بصدمه وقالت:ياحبيبتي بقى كل ده حصل معاكي
تنهدت غرام وقالت:اه بس تصدقي يامها انا صحيح اتخطبت لمحمد بس عمري ماحسيت بمشاعر تجاهه ابدا بس هو كان علطول بيهتم بيا ويخاف عليا وعلشان كده قولت بعد الجواز اكيد ححبه واتعلق بيه بس متوقعتش الي حصل لما لقيت حياتي بقت مع شخص تاني فجأه كده كونت منهاره اوي الاول ومش مستوعبه الي بمر بيه بس بعدين مع الوقت كان عاصي حنين اوي معايا وكونت مبحسش بالأمان غير في وجوده جنبي كان علطول يثبت ليا قد ايه بيحبني بس انا عقلي كان كل الي بيشوفه منه يوم جوازنا وصدمتي في مصطفي ساعتها كانت اكبر صدمه في حياتي بس لغايه دلوقتي قلبي ليسا بيسئل عليه عارفه يامها انا نفسي دلوقتي اشوفه اوي بس في نفس الوقت خايفه منه انا عارفه الي بعمله ده اسمه انانيه اني بخبي عليه ابنه بس في نفس الوقت قلبي رغم كل ده مش قادر يسامحه مش قادره انسى صدمتي منه 
ابتسمت مها بسخريه من كلامها وقالت:انتي هبله يابت صح او في عيلتك حد اهبل بتقولي كلام وعكسه اذاي طيب ممكن تحددي انتي مشاعرك ايه تجاهه باظبط قلبك ده عاوز قربه او بعده منك علشان متعصبش عليكي ياهبله دلوقتي 
ابتسمت غرام بألم وقالت:تصدقي انا قلبي حاليا فيه موجه طقس يعني نفسه في قربه مني تعرفي انا رغم الي حصل بس مقدرتش امنعه من لم'سي كونت بستسلم لقربه مني لان بحس بحبي في عنيه تجاهي ومشاعري قدامه بتبان غصب عني بس كمان كل مافتكر الي حصل وانه اشتراني بفلوسه بتتغير مشاعري فورا انا حقيقي تايهه يامها وقلبي محتار اوي ومش عارفه اعمل ايه؟؟
نزلت دموع غرام غصب عنها فقربت منها مها وحضتنها وقالت:خلاص اهدي ياقلبي واسمعي مني انتي مدام متأكده كده من حب عاصي ليكي يبقى لازم ياخد فرصه تاني على الاقل فكري في ابنك بعد مايتولد حيعيش بدون اب وصدقيني لازم كمان تصارحي عاصي بالحقيقه لانه حيعرف في الاخر وسعتها حتتحول مشاعر الحب الكبيره ليكي لكره وحتندمي ياغرام انا بقولك اهو 
بعدت غرام ومسحت دموعها وهي بتفكر وقالت:حفكر يامها بس لازم اقول لماما الاول كمان علشان متزعلش مني وو
قاطعها صوت احمد الي قرب منهم وقال:ايه يابنات انتو سمعتو الي حصل من شويه كده 
ردت عليه مها بتسائل وقالت:ايه يادودي عصام بيه الملزق مشى من الشركه صح
بص عليها احمد بصدمه وقال:وانتي عرفتي منين حد قالك كده 
ضحكت مها وقالت:لا ابدا بس دي امنيه حياتي والله انه يسيب الشركه خالص ونرتاح منه 
قرب احمد وقعد قدامهم وقال:واهه امنيتك اتحققت ياقلبي عصام بيه ساب الشركه فعلا واخدها رجل اعمال غيره وبيقولو عليه مشهور اوي كمان 
وقفت مها من فرحتها وزغرتت من الفرحه وقالت:اللووولي احلا خبر سمعته في حياتي يادودي والله 
سحبها احمد بضيق وهو بيقول:اقعدي الله يخرب بيتك فرجتي علينا الشركه كلها يامغلباني 
قعدت مها بضيق منه وقالت غرام بفضول وحماسه:طيب تعرف اسمه ايه يااحمد المدير ده 
رد احمد بتفكير وهو بيحاول يفتكر اسمه ايه:ايوه هو قالي اسمه كان ايه ياربي اه عاصي 
قال اسمه من هنا وملامح مها وغرام اتبدلت من هنا وحلت مكانها الصدمه 
فقالو في صوت واحد:انت قولت عاصي؟!!
ضحك احمد على شكلهم المصدوم ده وقال:في ايه ايوه قولت عاصي ممكن افهم مصدومين كده ليه؟!!
وقفت غرام بسرعه وصدمه وهي وقالت:عند اذنكم انا لازم اروح مكان مهم دلوقتي 
بصت عليها مها وفهمت انها رايحه عند عاصي فقالت:طيب استني حاجي معاكي ياغرام علش..
قاطعتها غرام بحده وقالت:لا يامها لو سمحتي انا عاوزه اروح لوحدي عن ازنكم 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعند عاصي كان قاعد وقدامه ملفات الموظفين الشركه وهو بيراجعهم بتركيز حتي قاطعه صوت هو يعشقه اوي
:ممكن ادخل يافندم 
ابتسم عاصي بحب وقالت:اتفضلي ياغرامي 
دخلت غرام وعلى وجهها علامات الضيق لترفع نظرها لابتسامته الي بتسحرها تماما وهي تقول بعدم تركيز:يافندم انا هنا علشان يعني اصل يعني... 
ضحك عاصي بصخب على توترها امامه ثم تقدم منها وهو ينظر لها ببسمه اظهره غمازته الجميل وقال:عاوز تقولي ايه ياغرامي انا سامعك ياقلبي اتفضلي 
بصت عليه غرام وتبدلت ملامحها من الضيق لتوهان من اقترابه القاتل بانسبه لها وقالت بتزمر طفولي:ها انا نسيت بصراحه عاوز اقول ايه  بسببك 
اقترب عاصي منها وهي على حالها ليستغل الفرصه وباسها في خدها بحب وبعد عنها وقال: بسيطه ياقلبي اصل انا جمالي ساحر لا يقاوم  ياغرامي
فاقت غرام على صوته وقالت: انت ايه الي عملته ده وليسا الغرور في دمك ياعاصي ياخي يخرب بيت حلاوتك ابعد عني 
ضحك عاصي وقرب منها اكتر بخبث وهمس:باخد من الشهد الي دوبني دوب ياقلب عاصي وبعدين هو عاصي يقدر يبعد عن غرامه اصلا 
خلص كلامه بمسكنه لتنظر له غرام بكسوف وقد احمر وجنتيها لتطفي على جمالها سحر ملائكي الذي يعشقه عاصي بها وقالت:انا حمشي علشان كده غلط وحرام ياعاصي بيه 
نظر لها عاصي بحب واقترب منها اكتر وهي تنظر لعينيه الساحره بتركيز وثبات ليقبلها عاصي في خدها باد*مان وقال:ياخرابي على الجمال الذي لا ياقاوم ياناس انا اذاي اقدر اقاوم الجمال ده ياغرامي وبعدين ياقلبي انا اتقدر اردك لعصمتي دلوقتي والا انتي نسيتي ده 
تبدل ملامحها لضيق  وطفوله وقالت:انت قليل الادب على فكره وانا حمشي من الشركه كلها كمان ها 
لفت متوجهه للباب ليمسك يدها عاصي بسرعه وقال:على فين ياقلبي انتي مش حتخرجي من هنا او من الشركه ياغرام والا نسيتي انك موقعه على عقد شغل هنا بميه الف جنيه لو سيبتي الشغل قبل  ست شهور 
برقت غرام بصدمه لما افتكرت انها فعلا مضت عليه لانها مطره للشغل فقالت بضيق:يعني حتسجني لو مشيت ياعاصي بيه 
ابتسم عاصي بخبث وقال:لا ياحبيبتي مقدرش طبعا اعمل كده 
ابتسمت غرام بانتصار لتجده يكمل:بس اقدر اسجنك في قلبي وقدام عيني هنا في المكتب ده 
ابتلعت غرام ريقها بخوف وقالت: قصدك ايه ياعاصي 
ابتسم عاصي بحب حتي ظهرت غمازته الجميله وقال:يعني شغلك من النهاردا تترجمي الملفات قدامي هنا على مكتب ده..واشار لمكتب صغير في الغرفه وضعه منذ قليل لها حتي تظل امام عينيه دائما 
زفرت غرام بضيق وهي تتوجه لمكتبها الجديد وجلست عليه ليتوجه عاصي لمكانه وهو ينظر لها بتركيز وحب حتي قاطعت نظراته غرام وهي تقول 
:طيب ممكن تبطل بقى تبص عليا علشان كده بتوترني اوي ومش حشتغل حاجه ابدا والله 
ابتسم عاصي بتوهان وقال:انا اقدر اعيش منغير شغل بس عنيا متقدرش تبطل عشقها ليكي وتبعد نظرها عنك وانتي قدامي ياملكه قلبي وعيني 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي نفس الوقت عند عشق رجعت بيت جوز امها وهي خايفه وموعوبه من الي حيحصل ودخل وراها سعيد الي قال
سعيد بصوت عالي:سعاد انتي فين وفين البنات كمان 
حضرت سعاد مع بناتها الاتنين وهي بتنظر لعشق
بغيظ وقالت:خير ياابو اسماء ايه رجعت الست عشق هنا تاني 
عشق ادايقه اوي منها بس فضلت ساكته لانها مجبوره فقال سعيد:انا الي رجعتها ياسعاد لان المعلم مسعود صبره نفذ خلاص والنهاردا حيكتب الكتابه على عشق 
لمعت نظره الشماته في عين سعاد هي وبنتها اسماء وتبدلت نظرت البنت التانيه الي اسمها رقيه للحزن على عشق لانها بتحبها اوي وبتعتبرها اختها كمان 
فقالت سعاد بشماته:الف مبروك ياحبيبتي اخيرا حنفرح بيكي ياعشق خدي يابت يااسماء عشق على اوضتها علشان تجهز ياله
تقدمت اسماء ومسكت ايد عشق بشماته وغيره لانها بتغير من جمال عشق اوي لان الكل في الحاره كان بيتمني يتجوز عشق وهي لا
فقالت:اكيد ياماما ده يوم المنى لما افرح بعشق اختي اتفضلي معايا اجهزك بنفسي ياعشق 
زهبت عشق معاها ودموعها بنتزل بغزاره على حالها ورقيه بتنظر لها بشفقه وبتتمني ان ربنا ينجيها من المعلم مسعود ده لانه متجوز تلاته غير عشق دلوقتي وده رجل كبير قد بباها كمان 
وعدا الوقت كانت عشق لبست الفستان علشان كتب الكتاب واسماء بتجهزها بشماته لغايه ماسمعو صوت المعلم بره ومعاه المأزون ففرحت اسماء في عشق وقالت 
:المأزون وصل ياعشق الف مبروك ياختي خلاص حنخلص منك للابدا انا حخرج اشوف ماما محتاجه ايه وحرجعلك تاني تمام 
هزت عشق رأسها بدموع وهي بتفتكر قاسم وايامها معاه ياترى دي حتبقي النهايه عشق القاسم او لا وفجأه دخلت رقيه وهي بتقفل الباب خلفها بهدووء 
رقيه بهمس:قومي ياعشق انا حهربك من هنا ياله بسرعه مفيش وقت 
قامت عشق بفرحه وهي بتقول:بجد يارقيه انا متشكره اوي ليكي على الخدمه دي 
تقدمت منها رقيه وحضنتها بحب وقالت:متشكرنيش انتي اختي ياعشق وانا مستحيل اسمح للمعلم مسعود ده انه يقرب منك تمام ياله بسرعه ماما واسماء مشغولين دلوقتي عند بابا والمعلم مسعود ودي فرصتنا الوحيده
حضنتها عشق بحب وقالت 
: انا مستحيل انسي الي بتعمليه معايا ده ياحبيبتي ابدا 
بادلتها روقيه الحضن اخدتها  بسرعه لباب المطبخ علشان تخرج وفعلا عشق خرجت بسرعه وهي بتجري باقصى ماعندها وهي مش مصدقه انها قدرت تهرب وحترجع تاني اخيرا عند قاسم حب حياتي بعدت من البيت وخرجت لشارع الرئيسى بس فجأه سمعت صوت عربيه خلفها والمعلم مسعود بينادي عليها 
مسعود بغضب وصوت عالي:تعالي يابت هنا انتي فاكره نفسك حتهربي مني تاني ياعشق المره دي محدش حيلحقك مني 
عشق سمعت صوته وارتعبت وفضلت تجري زي المجنونه من الخوف ومره من الطريق العام علشان تهرب منه بس فجأه ظهرت عربيه جيب كبيره مشفتهاش عشق بسبب ان الدنيا ضلمه فخبطتها العربيه بسرعه ووقعت عشق ودماغها بتنز'ف وقف العربيه برعب وخرج منها بعد مااخد باله انه ضرب حد من شويه بدون قصد لانها ظهرت قدامه فجأه خرج ووصل لها لقها على حالتها اترعب اكتر وحملها بسرعه على المستشفي 
دخل وهي بين ايديه وهو مرعوب وبينادي بخوف:عاوز دكتور بسرعه حد يلحقني هنا بسرعه
قرب منه الممرضين واخدها على الترولي وهو بقت هدومه د*م منها ودخلت عشق بسرعه على العمليات وبعد ثلاث ساعات كان ليسا قدام باب العمليات بقلق انها تموت بسببه بس فجأه خرج الدكتور وعلى وجهه علامات التعب فتقدم منه
وقال بقلق وخوف:هي هي كويسه مش كده يادكتور ارجوك طمني عليها 
رد عليه الدكتور بتعب وقال:متقلقش احنا عملنا الي علينا والعمليه نجحت  وتعدت مرحله الخطر بس ليسا حالتها منعرفش حصل ايه لما تفوق الحاله حنتأكد اكتر بازن الله 
بلع ريقه براحه وقال:شكرا اوي يادكتور  وتعبتك معايا انا عارف 
قال الدكتور:العفو ده واجبي ياعاصي بيه انا معملتش حاجه عن ازنك حضرتك....وو
دخل عاصي الي غرفتها بعد ان تم نقلها لغرفه عاديه نظر لها ليجدها تفتح عيناها ببطئ
فقرب منها  بقلق وقال: انتي كويسه ياآنسه دلوقتي 
هزت عشق رأسها بخفوت وتعب وقالت: ايوه كويسه بس حاسه بألم جامد في دماغي هو حصل ايه 
قرب وقعد جنبها وقال: انا خبطتك بالعربيه بتاعي بس والله بدون قصد انتي ظهرتي في طريقي فجأه كده 
حاولت تفتكر ايه حصل معاها بس كان ألم دمغها طاغي عليها فقال بتسائل: هو انت تعرف انا مين وايه حصل معايا قبلها 
بص عليها عاصي بزهول وصدمه وقال: انت انتي مش فاكره اسمك ايه؟! 
هز رأسها ببطئ وقالت: لا انا مش فاكره اي حاجه انا دماغي وجعني اوي و اااه 
فجأه ضرخت فنادي عاصي الدكتور بسرعه يفحصها دخل الدكتور وفحصها وعطاها حقنه
علشان ترتاح وقال: حضرتك تقربلها او تعرفها 
هز عاصي رأسه بلا فكمل الدكتور: تمام بس لازم تعرف حضرتك ان الاشعه اثبتت ان في ارتجاج جامد في الدماغ عندها وده سبب في فقد الزاكره بشكل مؤقت وحالتها حساسه اوي ولازم الحرص معاها في التعامل ومتضغطش عليها ابدا الفتره دي وهي مع العلاج حتفتكر لوحدها ماشي 
عاصي سمع كلام الدكتور وهو مصدووم اوي اذاي ياخدها معاه وهو ميعرفش هي مين اصلا بس حيعمل ايه هو سبب حالتها دي والازم يتحمل المسئوليه لغايه ماتخف وترجع زي الاول 
تهند عاصي وقال: تمام يادكتور حاضر حعمل كده ان شاء الله  طيب اقدر اخدها معايا دلوقتي مش كده 
رد الدكتور: اكيد بس بعد ماتفوق الحاله ونطمن عليها اكتر 
قعد عاصي على الكرسي الي جنبها بهدووء وقال: تمام يادكتور وانا حفضل معاها  هنا  لحد ماتفوق
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اما عند مصطفي كان بيبص عليها بس فجأه لقاها بتفتح عنيها ببطئ وهو مركز معاها اوي 
فتحت عنيها بتعب وقالت:ماما 
تهند مصطفي وقال بسرعه:انتي سمعاني ياأنسه ارجوكي لو سامعه ردي 
فتحت فمها بتعب وقالت:انت مين؟!
ابتسم مصطفي لانها اخيرا فاقت من ثلاث شهور عدت وهي في غيبوبه وقال بلهفه:انا اسمي مصطفي وانتي اسمك ايه؟!
نطقت بتعب وهي بتحاول تجمع زاكرتها وايه حصل معاها:انا انا اسمي نادين 
فرح مصطفي لانه اخير حتي عرف اسمها ايه فقال:اسمك جميل جدا يانادين طيب انتي فاكره اي حاجه حصلت معاكي قبل الحادث 
حطت ايدها بتخدر على رأسها وهي بتحاول تفتكر اي حاجه من حياتها بس فجأه عصفت مشاهد مؤلمه اوي قدامها ومقدرتش تستحمل فصرحت بألم ووجع:ااااه لا لا انا معلمش حاجه والله مش انا الي قتلته لا ابعدو عندي ابعدو عندي 
فضلت تضرخ وهي بتفتكر الي حصل معاها ومصطفي بقى مصدوم وهو بيحاول يهديها باي طريقه وهي بتترعش ومنهاره اوي فقرب منها وحضنها علشان تهدي وهو بيضمها بقوه علشان يسيطر على رعشة جسدها الي بقت عاليه جدا مر وقت حتي شعر مصطفي بانتظام انفاسها وهي ليسا في حضنه فبعد عنها وهو بيسندها على السرير تاني وتهند وهو بيبص على ملامحها المرعوبه ليسا 
وقال بحزن:ياتري ايه هي حكايتك يانادين؟!!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وتاني يوم خرج قاسم من السجن بعد مادفع كفاله وكان مرعوب على عشق لانه سابها يوم كامل لوحدها فركب عربيته بسرعه وطلع على شقته 
وصل شقته ودخل بسرعه وهو بينادي عليها بخوف فضل ينادي بس مفيش رد وصله وده جننه اكتر وقلبه بقى يدق بعنق وعقله بيرسم سيناريوهات وحشه عن عشق فضل يبحث عنها زي المجنون وبعدين قال:عشق انتي فين بس ياحبيبتي اه مفيش غيره هو اكيد الي اخدها من هنا انا مش حرحمه المره دي ابدا ابدا 
خرج بسرعه وغضب وطلع في عربيته لمكان تاني 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعند عصام رجع قصر الهلالي تاني ومعاه العقود وهو مش مصدق نفسه انه نجح باسهوله دي دخل على بباه بسرعه وفرحه وقال 
عصام بفرحه:بابا الف مبروك ياحبيبي خطتك نجحت وبسهوله كمان نص شركات عاصي بقت باسمك انت 
قام عماد وهو مش مصدق الي سمعه وقال:بجد ياعصام يعني وافق باسهوله كده اخيرا حرجع اشوفه تاني 
قال عصام بثقه:ايوه يابابا خلاص تقدر من بكره تروح تشوفه كمان وهو مش حيقدر يمنعك ابدا 
قرب عماد وحضن عصام بفرحه كبيره وقال:شكرا ياعصام شكرا يابني انت مش عارفه ازاي ريحت قلبي اخيرا وابني كمان حيرجعلي من بعد العمر ده كله 
بادله عصام العناق وقال:هو مهما كان يابابا ابنك برضو اكيد كان حيسامحك بعدين 
بعد عماد عنه وقال:انا بعزره كمان ياعصام علشان هو عاش وحيد سنين كتير وبعيد عني كمان بس خلاص قريب اوي حرجعه لحضني تاني وو
دخل قاسم عليهم بغضب وقاطع كلام عماد وهو بيقرب من عصام ومسكه من هدومه بقوه وقال:فين عشق ياعصام انا عارف انها معاك قول عشق فين فورا 
اتنفض عصام منه بخوف وقال:عشق انا معرفش مكانها فين والله 
شد غضب على قاسم اكتر وحس باخوف بينهش قلبه عليها فقال بنفعال:يعني حتكون راحت فين لوحدها انا سايبها في شقتي من امبارح بس وهي مستحيل تبعد عني كده هي بتحبني اوي وانا كمان بحبها اوي حتروح فين وتسيبني لوحدي 
عصام وعماد انصدمو من رد قاسم فتقدم منه عماد وشده من قدام عصام وقال:انت بتقول ايه ازاي تعمل كده تاخدها ازاي شقتك تقعد فيها كده عادي  يا قاسم بيه  ده غلط وغلط كبير كمان والا  نسيت انت مين والا ايه 
بعد قاسم عنه بغضب وهو دلوقتي في اكبر حالات الخوف عليها وقال: انا مش بعمل حاجه غلط هي مراتي ايوه انا اجوزتها على سنه الله ورسوله بس حصلت معايا مشكله بس امبارح وسبتها لوحدها انا خايف عليها اوي من بعدي حتعمل ايه 
عماد وعصام انصدمو اوي منه وعماد حس بألم قوي في قلبه فحط ايده بسرعه على قلبه قبل مايترنح ويقع كان لحقه قاسم وعصام بسرعه 
قاسم بخوف:بابا انت كويس ارجوك رد عليا 
بعد عصام قاسم من عماد بغضب وقال:ابعد عنه كل ده بسببك انت والست عشق بتاعتك بابا تعب بسببك انت بس 
قرب قاسم بخوف وقال:مش وقته ياعصام المهم بابا نشوف ماله بس اتصل على الدكتور بسرعه ياله بسرعه 
مسك عصام فونه بسرعه بعد ماسند عماد على الانتريه خلفه وقاسم رجع تاني قعد جنبه بخوف 
رجع عصام وقال:الدكتور في الطريق يابابا ارجوك اتماسك بس شويه 
نطق عماد وهو بياخد نفسه بالعافيه وقال:عا..عاصي انا عاوز اشوف عاصي ياعصام بسرعه ارجوك نفسي اشوفه واحضنه قبل مايحصلي حاجه 
قرب عصام ومسك ايده برعشه وخوف وقال:اهدي يابابا مش حيحصلك حاجه ان شاء الله انا انا حجيب عاصي فورا بس اتماسك انت ارجوك 
سابه عصام بخوف وهو بيخرج بسرعه علشان يجيب عاصي وقاسم نزلت دموعه على عماد وهو قاعد جنبه بخوف 
قاسم بدموع:بابا انا اسف ارجوك تماسك علشاني وعلشان عصام وعاصي كمان ارجوك 
عماد بص عليه وابتسم وبعدها غمض عنيه بتعب ونفسه بقى ضعيف جدا فانتفض قاسم وهو بيقيس نبضه وقال
قاسم برعب:بابا رد عليا بابا سامعني يابابا فوق ارجوك فوق ووو
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي نفس الوقت عند عاصي في شركته كان قاعد على مكتبه بعد ما اخد عشق على فلته لانها ليسا تعبانه وساب معاها الداده تاخد بالها منها بس كان قلقان اوي وهو بيبص في ساعه ايده كل شويه بقلق وتوتر وقال
عاصي بقلق:هي اتأخرت كده ليه يكون مش حتاجي تاني زي ماقالت امبارح بس انا عملت كل ده علشانها هي انا حروح وجيبها حتي لو اطريت اواجه حماتي غرام لازم ترجع الشركه علشان تسامحني كفايه كده بقى صبر عليها كتير
قام عاصي باصرار واخد الجاكيت البدله بتاعي ومفايتح العربيه وتوجهه للباب بس وقف على دخول عصام عنده 
تقدم عصام من عاصي بسرعه وخوف على بباه ومسك ايده وقال:عاصي تعال معايا بسرعه بابا تعبان ومحتاجك جنبه فورا 
سمع عاصي كلام وشد ايده منه بعنف وقال:ابعد عني وانت ازاي تدخل الشركه دي تاني اخرج بره 
قرب منه عصام وهو حابس دموعه باعافيه قدامه وقال:ارجوك ياعاصي بابا تعبان اوي ومحتاج يشوفك بسرعه تعال معايا دلوقتي ووعد مش حتشوف وشي تاني ابدا 
ضحك عاصي بسخريه وقال: خلصت كلامك كله  والا ليسا في كلام تاني ياعصام الهلالي  اخرج بره انا مش حاجي معاك لقصر الهلالي ابدا اخرج فورا مش عاوز اشوف وشك هنا  
اتعصب عصام اوي من رده وقال: انت بتعمل كده ليه ده ابوك كمان زي ماهو ابويا   ليه الكره ده كله في قلبك ليه 
رد عليه عاصي عصبيه:متقولش ابويا دي تاني انا معنديش عيله او اب انا وحيد ومن زمان كده عايش وحيد بسببه هو بس.. هو السبب 
عصام كان خايف اوي تحصل حاجه لبباه لو عاصي رفض ياجي معاه فحاول يقنعه تاني:عاصي انا حاسس بوجعك ده كله صدقني بس مهما حصل هو ابوك كمان والازم تسامحه او حتي تشوفه المره دي بس هو قلبه تعبان اوي وطلبه الوحيد يشوفك حتي لو اخر مره حاول تنسى الي حصل المره دي بس وتعال معايا ارجوك 
عاصي حس قلبه وجعه من كلام عصام ان بباه قلبه تعبان وممكن يموت وميشفوش تاني بس عقله ليسا بيزكره بالي مر بيه بسببه كمان وازاي عانى الوجع وهو كان ليسا صغير والمصاعب الي مر بيها كمان وهو وحيد بسبب بباه فقسى قلبه تاني وقال
عاصي بقسى وجمود:طلبك مرفوض ياعصام بيه انا مستحيل اروح اشوفه بعد الي عشته بسببه هو اخرج بره مفيش فايده في الكلام معايا 
بص عصام عليه بحسره وحزن وهو بيتوجهه للباب بخيبه امل ان عماد يقدر يشوف عاصي حتي لو كانت اخر مره في حياته يشوفه فيها 
وعاصي تهند بضيق وألم في قلبه رغم الخوف الي بيحس بيه على بباه بس كرامته وألمه الي عاشه في الماضي يمنعه انه يروح يشوفه حتي لو حتكون دي اخر مره في حياته خرج بعربيته
وتوجهه لمكان يقدر يريح فيه قلبه وروحه المرعوبه من الخوف على عماد دلوقتي 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي نفس الوقت عند غرام كانت قاعده مع زينب بتحاول تقنعها انها تقول لعاصي الحقيقه لانه ده الصح وهو كده كده حيعرف وسعتها مش ممكن تتوقع حيعمل ايه بعدها لما يعرف انها خبت عنه من الاول انها حامل في ابنه 
نطقت زينب بعند وضيق:لا ياغرام مش ممكن ابدا تعملي كده انتي عاوز ترجعي ليه تاني بعد كل الي عمله ده 
ردت غرام:ياماما ارجوكي افهمي هو لو معرفش مني حيعرف بعدين اكيد وده مش من صالحنا ابدا وانتي عارفه عاصي ممكن يعمل ايه كويس 
قالت زينب:لا انا قولت لا ولو كسرتي كلمتي انا حزعل منك اوي ياغرام وكم
قاطعها جرس الباب وخبط عالي على الباب كمان لتنتفض غرام بخوف 
:في ايه ياماما مين ده 
زينب قالت:متقلقيش حروح اشوف مين اهدي بس 
خرجت زينب تشوف مين وماان فتحت الباب حتي انصدمت بعاصي قدامها وهو بيزقها بقوه ومش في حالته الطبيعيه 
دخل عاصي وهو بيترنح من السكر وقال:حبيبتي غرام فينك انا محتاجك اوي 
جرت عليه غرام بخوف لانها اول مره تشوفه باشكل ده وقالت:عاصي انت كويس مالك حصل معاك ايه 
اترمى عاصي في حضنها بعدم وعي وقال بدموع:بابا تعبان اوي ياغرام وطالب يشوفني بعد المده دي كلها بعد ماحرمني منها زمان ومات'ت بسببه هو بابا هو الي قت'ل ماما زمان ياغرام ووو
اترمى عاصي في حضنها بعدم وعي وقال بدموع:بابا تعبان اوي ياغرام وطالب يشوفني بعد المده دي كلها بعد ماحرمني منها زمان وما'تت بسببه هو بابا هو الي قت'ل ماما زمان ياغرام 
انصدمت غرام من كلامه وقالت:اهدي ياعاصي اهدى الاول وبعدين نتكلم 
كانت بتضمه وتحتويه زي مامته فهدي عاصي شويه وبعد عنها وهو بيبص في عنيها بتركيز 
عاصي بحب:تعرفي ياغرام انا حبيتك اوي ليه لاني لقيت فيكي نفس الحنان ودفئ كونت بحسه وانا في حضن امي زمان كل حاجه فيكي بتفكرني بيها وبحبها الكبير ليا 
نزلت دموع غرام على حاله عاصي وتقدمت زينب بكل قسوه وقالت:خلصت فلمك ده والا ليسا في  تمثيل كمان اخرج بره بقى كفايه كده 
بص عليها عاصي بحزن وابتسم وقال:تعرفي ياحماتي اني بحبك اوي كمان رغم كل القسوه في قلبك تجاهي بس عمري ماقدرت اكرهك ابدا لانك في الاول بسبب ولادت روحي التانيه غرام العاصي
زينب سمعته وغضب عنها دمعت عنيها وغرام قربت منه وحضنته فدفن عاصي رأسه في رقبتها بدموع وهو بيتمسك فيها زي الطفل الصغير 
وقال:ماما ياغرام  ما'تت قدام عيني وانا عندي16سنه بس بسببه كانت بتحبه اوي بل وبتعشقه كمان علشان كده مش قدرت تتحمل خيانته قدامها لما دخل ومعاه بنت عمو وقال قدامي وقدمها انه اجوزها علشان حامل وماما كانت في الوقت ده تعبانه عندها القلب ضعيف ومش قدرت تتحمل ما'تت من الصدمه وانا انصدمت كمان وبعد مو'تها عرفنا انها تعبانه من فتره كبيره وخبت عنا علشان منزعلش عليها بس هو عمل ايه بعد الحب الي حبته كله ليه اجوز عليها وخانها ليه انا بكرهه انا عشت في وجع من بعدها بسببه ومستحيل اسامحه ابدا 
غرام كانت بتسمع بدموع وحتي زينب كانت بتبكي هي كمان فجأه بعد ما انهار عاصي لقت غرام ان انفاسه بقت هاديه فسندته هي وزينب  على الانتريه وغرام بتلمس وجهه ودموعها بتنزل بحزن عليه
غرام بدموع:شوفتي حالته ياماما بقت اذاي انا عمري ماسمعت منه الكلام ده قبل كده هو مجروح اوي ياماما وانتي عاوزاني اجرحه اكتر 
تهندت زينب بندم: لا يابنتي انا كونت دايما بقسى عليه من كرهي ليه بس دلوقتي انا حقيقي قلبي واجعني عليه كفايه الي مر بيه في حياته لغايه كده 
ابتسمت غرام وبسته في جبينه برقه: من بكره حترجع فرحتك تاني ياعاصي اوعدك بكده 
جابت ملايه بعدها وغطته وراحت هي علشان تنام 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعند عصام وصل الي المستشفي في وقت قياسي وقلبه بيدق بقوه من الخوف على عماد
عصام بخوف: قاسم بابا كويس مش كده ارجوك قولي بابا كويس 
تهند قاسم بدموع وقال: اهدي ياعصام بابا اخدوه على العمليات وان شاء الله كويس 
قعدو سوى ومعاهم امهم كريمه وهي منهاره اوي فتقدم منها قاسم وضمها بدموع 
قاسم:اهدي ياماما بابا كويس ان شاء الله كويس 
كريمه بدموع:انا خايفه عليه اوي يابني انا السبب هو عاش بعيد عن ابنه بسببي انا بسببي 
قاسم كان بيعيط وخايف اوي على عماد ومش مركز في كلامها وبعد ثلاث ساعات خرج الدكتور اخير من غرفه العمليات فجرى عليه عصام بخوف 
عصام بخوف:طمني يادكتور هو كويس مش كده 
تهند الدكتور بتعب:احنا عملنا كل الي علينا والباقي على الله بس حاله المريض حاليا مرتبطه وبحالته النفسيه لانه بقى جسده رافض العلاج وده بسبب انه بقى رافض الحياه كمان واه كان في العمليه بينادي على حد كده اسمه عاصي لو تقدر تجيبه هنا ممكن حاله المريض تتحسن لو كلمه فاهمني 
رد عصام بحزن:فاهم يادكتور وشكرا اوي لحضرتك 
الدكتور:انا مش عملت غير واجبي بس عن ازنك 
رحل الدكتور فجرى قاسم على عصام يطمن منه 
قاسم بقلق:ها قلك ايه بابا بقى كويس مش كده 
ابتسم عصام بألم:لا للاسف الوحيد الي يقدر يساعد بابا في الوقت ده هو عاصي وانا حاولت معاه بس هو رفض 
قاسم اتعصب اوي من عاصي وقال:هو ايه مش عنده كده قلب ده ابوه كمان ليه كل الكره ده في قلبه لبابا انا اروح فورا اجيبه هنا حتي لو بالقوه 
عصام كان حيوقفه بس قاسم طلع بغضب من عنه بسرعه فرجع عصام جنب مامته يهدي فيها ويطمن نفسه هو كمان 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في صباح اليوم التالي في بيت غرام
طلعت غرام علشان تشوف عاصي بس ملقتوش
تنهدت براحه وقالت:اكيد فاق ورجع فلته تاني 
خرجت زينب من اوضتها بس لقت غرام لوحدها في الصالون فقالت:هو عاصي طلع ياغرام 
ردت غرام:ايوه ياماما انا اجهز علشان اروح الشركه ولازم النهاردا يعرف عاصي حقيقه ابنه مني انا قبل اي حد تاني 
ابتسمت زينب:وهو ده الصح يابنتي عاصي يستحق فرصه تاني كفايه وجع على كده 
ابتسمت غرام بحب وهي بتفكر ياترى تبقى فرحه عاصي ازاي بعد مايعرف انه يبقى أب 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في نفس الوقت رجع عاصي لفلته ودخل اخد شور وهو بيفكر ازاي تقل شرب كده امبارح وكمان راح لغرام وقال الي ساجنه في قلبه من زمان 
طلع ولبس بدلته علشان الشغل بس وقف فجأه لما افتكر انه من امبارح حتي مش سئل عليها فذهب لغرفها وفتحها بهدووء ودخل 
عاصي بصوت واطي:داده هي عامله ايه دلوقتي 
ردت الداده وهي قاعده جنبها:من ساعه مااجت هنا وهي مش فتحت عنيها يابني ابدا 
تهند عاصي وقعد جنب الداده:متقلقيش ياداده انا اطلب دكتور دلوقتي علشان يفحصها تاني وا
فجأه سكت على صوت عالي هو عارفه فطلع جري على تحت 
عاصي بصدمه:قاسم انت بتعمل ايه هنا 
تقدم منه قاسم بغضب ومسكه من هدوومه وقال:انت ايه شيطا*ن بابا بيمو'ت في المستشفي بسببك انت بس ليه مش عاوز تقابله ليه 
عاصي اتعصب اوي منه وزقه بعيد:ابعد عني انا مش ابن حد ومش عاوز اشوف حد كفايه الي عشته بسببه سبوني في حالي بقى 
قاسم دموعه على بباه سبقته وقال بعصبيه:حتي لو قولتلك انه رافق الحياه بسببك حاول تفهم بقى ده ابوك مهما عمل هو ابوك ولازم تشوفه صدقني ياعاصي حتندم بعدين بعد ماتخسره من ايدك وتتمني ان الزمن يرجع بيك لو دقيقه وحده بس علشان تقوله بابا انا محتاجك جنبي 
عاصي غصب عنه دمعه هربت من عنيه وقلبه بقى بيعصره بقوه من الخوف على بباه وكان حيرد بس فجأه نزلت هي وبقت تنادي عليه بغضب
:انت يامجرم خبطني بعربيتك رد عليا ياجدع  انت ياطويل 
رافع عاصي و قاسم نظرهم ليها ونطق قاسم بصدمه وهو مش مصدق عنيه:عشق 
رافع عاصي و قاسم نظرهم ليها ونطق قاسم بصدمه وهو مش مصدق عنيه:عشق 
نزلت عشق جري على عاصي وهي بتتجاهل الي واقف مصدم من وجودها هنا وقالت:مين جابني وايه حصل وانا مش فاكره حاجه ليه 
رد عليها عاصي:طيب ممكن تهدي علشان انتي تعبانه الاول وبعدين نتكلم 
تقدمت منه عشق بغضب:لا انا عاوزه افهم كل حاجه انا مين وانت مين وايه المكان ده وو
قبل ماتكمل جملتها كان قاسم من فرحته شدها لحضنه بسرعه قدام عاصي وقال:عشق وحشتيني  اوي انا مش مصدق عنيا انك قدامي ياحبيبتي 
عشق انتفضت منه وبقى قلبها بيدق بقوه هي مش تعرفه بس الحضن ده بيفكرها بشخص كانت بتحبه اوي وقلبها حاسس بيه
بعد قاسم منها وهو بيبص عليها بحب وعاصي واقف مصدم بس فجأه رفعت عشق ايدها وضربته كف قوي 
عشق بغضب:انت ازاي تقرب مني كده ياحيوان انت
قاسم حط ايده مكان الكف بصدمه فتقدم عاصي وشد عشق من قدامه وقال:انا قولت الي عندي اتفضل بره ومش عاوز اشوفك هنا تاني 
قاسم كان بيسمعه وعنيه على عشق بس فقال بغضب:انا امشي بس اخد مراتي معاها ياعاصي 
ضحك عاصي بسخريه:مراتك فينها دي 
خلص كلامه فاشار قاسم على عشق الي واقفه خلف عاصي بخوف وقال:عشق مراتي دي عشق مراتي كانت ضايعه وانا لقتها عندك هنا 
عاصي احتار يصدقه او لا فسحب عشق من خلفه وقال:انتي تعرفيه 
هزت رأسها وقالت:لا انا مش فاكره حد بس انا خايفه اوي منه 
قاسم سمع كده واتعصب اكتر وقال:انت عملت فيها ايه واذاي مش فاكره جوزها 
رد عاصي بحده:انا خبطها بعربيتي بدون قصد وهي فقدت الذاكره علشان كده اتفضل وهي لو افتكرتك او طلعت جوزها فعلا انا حارجعها ليك بايدي 
قاسم كان خايف على عشق ومتعصب اوي من عاصي فقال بغيره:انا مش ماشي من هنا غير وهي معايا 
رجعت عشق استخبت خلف عاصي لان شكل قاسم وهو متعصب خوفها فعلا فقال عاصي بنفاذ صبر:تمام يارجاله 
دخلو ست بودي جارد وقال واحد منهم:اوامرك ياعاصي بيه 
اشار عاصي على قاسم وكمل:خرجوه بره الفله ومش يدخل ابدا غير باذني مفهوم 
هز رأسهم وتقدمو ومسكو قاسم فقال قاسم هو بيقاوم فيهم:ياعاصي مراتي صدقني مراتي وحتندم بعدين اوعدك 
خرج قاسم فالتفت عاصي على عشق جنبه لقها اغمى عليها شالها بخوف لفوق وطلب دكتور بسرعه وو
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي نفس الوقت عند غرام دخلت المكتب بفرحه بس مش لقته فخرجت تسئل عنه 
غرام:مها عامله ايه 
ردت مها:الحمد لله وانتي 
غرام:الحمد لله متعرفيش عاصي فين 
مها:ليسا ماجاش ياغرام ليه 
غرام بحزن:لا مفيش بس انا 
سكتت فجأه وهي بتحط ايدها على بطنها بألم 
فتقدمت مها منها بخوف:غرام مالك انتي كويسه 
سمعتها غرام بس الألم ذاد اكتر عليها فقالت:مها انا لازم اروح لدكتوره حالا مش قادره 
مها بقلق وخوف:طيب اروح معاكي 
هزت غرام رأسها بلا وقالت:لا انا اروح لوحدي هنا في عياده قريبه متقلقيش 
اخدت غرام شنطتها بسرعه وجرت خارج الشركه بألم فمسكت مها الفون وطلب رقم بسرعه وو
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعند عاصي الدكتور فحص عشق وعاصي واقف بتوتر 
عاصي بقلق:ها يادكتور هي كويسه مش كده 
رد الدكتور:حضرتك تبقى جوزها 
هز رأسه عاصي فكمل الدكتور:تمام الف مبروك المدام حامل 
برق عاصي بصدمه وقال:حامل اذاي 
رد الدكتور:حامل  ياباشا زي الناس عادي بس الحمل في خطر عليه بسبب ضربه قويه اتعرضت المدام ليها علشان كده لازم تاخد بالك منها اكتر ومتتحركش كتير وتاخد العلاج كمان في وقته علشان الجنين 
هز عاصي رأسه وهو مش مصدق يعني كلام قاسم طلع حقيقي وهي اسمها عشق وتبقى مراته وكمان حامل في ابنه دلوقتي 
رد عاصي:تمام يادكتور وشكرا لحضرتك 
الدكتور:العفو يافندم والف سلامه عليها 
خرج الدكتور وعاصي قعد جنبها وقال:انا عملت ايه بس دلوقتي لازم ترجع لجوزها تاني علشان ابنه بس احاول افهمها باهدووء الاول علشان حالتها وو
قاطعه صوت الفونه ففتح عليه وقال:ايوه مين معايا..مرت دقيقه سمع الطرف التاني وقام بسرعه 
وخوف..ايه تمام انا جاي فورا 
خرج عاصي بسرعه ونادي على الداده:ياداده خدي بالك منها ارجوكي لغايه مارجع 
ردت الداده:حاضر يابني 
خرج وركب عاصي عربيته زي المجنون وطلع لمكان تاني 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وفي نفس الوقت في العياده 
كانت الدكتوره بتفحص غرام وقالت:للاسف حالتك حساسه يامدام والازم نعمل اشعه وتحاليل ليكي ولاب الطفل كمان 
غرام بصدمه:يعني ايه ابني كويس مش كده 
ردت الدكتوره:انشاء الله يامدام بس انتي محتاجه راحه والعلاج في معاده وعلشان كده انا محتاجه الاول اعمل ليكي تحاليل ولزوج حضرتك في اسرع وقت  تحسبا لاي خطر من العلاج على الجنين 
ردت غرام بتوتر:حاضر يادكتوره بس امتي ممكن اعمل كده 
الدكتوره:لو ممكن حالا يامدام لان حاله الجنين  مش مستقره اتصلي على زوج حضرتك ياجي فورا 
نطقت غرام بخوف:بس يادكتوره زوجي اصل يعني انا..
:انا جيت يادكتوره زوج المدام 
بصت غرام على عاصي بصدمه وقالت:عاصي انت اذاي يعني 
قرب عاصي وكان الغضب باين في عنيه بس حاول ميظهرش ده وقال:يادكتوره انا مستعد لاي تحاليل حالا علشان ابني 
قامت الدكتوره وقالت:تمام تعال معايا الاول تشوف ابنك فى الجهاز 
قامت غرام وهي خايفه من عاصي وتسطحت على السرير وبدأت الدكتوره تفحصها تاني وعاصي عنيه معلقه على صوره ابنه في الجهاز  وقلبه بيدق بقوه وهو مش مصدق نفسه وحاسس انه سعيد جدا بس حزين في نفس الوقت من غرام انها خبت عليه ابنه 
خلصت الدكتوره وقالت:تقدر تتفضل انت والمدام بره علشان ناخد العينه وبكره تظهر النتيجه بازن الله 
خرج عاصي ومعاه غرام واخدو منهم العينه وخرجو بره العياده وكانت غرام خايفه من ردت فعل عاصي وان هدووءه ده اكيد بعده عاصفه 
فقالت غرام بتوتر:عاصي انا بس 
قاطعها عاصي بحده:اطلعي ياغرام في العربيه بسرعه 
ردت غرام:حاضر بس اسمعني انا كونت والله 
عاصي بغضب بيحاول يسيطر عليه وهو بيجز على سنانه:غرام اطلعي في العربيه نتكلم في الفله مش هنا 
غرام خافت من نبره صوته فجرت على العربيه بخوف وعاصي طلع في العربيه كمان وتوجه للفله بتاعته
وصل عاصي وطلع من العربيه ولف لجهه التانيه فتح الباب لغرام بس غرام كانت خايفه منه 
فقال عاصي: اطلعي ياغرام بسرعه
حطت رجلها خارج العربيه بخوف وفجأه لقته شالها بين ايديه زي الطفله وطلع بيها على غرفتهم 
دخل وقعدها على السرير بهدووء وجاب كرسي وقعد جنبها 
وقال: اتفضلي انا سامع عاوزه تقولي ايه 
غرام اتوترت اوي منه وقالت: انا عاوزه اقولك اني والله كونت حقولك النهاردا بس مش لقتك في الشركه 
رد عاصي: تمام وانتي عرفتي انك حامل في ابني من امتي 
نطقت غرام وهي بتفرك في ايدها بقلق منه: من اول يوم اطلقت فيه بس انا خبيت علشان كونت متعصبه منك بس يعني انا اسفه 
قام عاصي ومردش عليها وتوجهه للباب  خرج   
تهندت غرام بندم وقالت:انا حاسه بجرح قلبك مني ياعاصي حتي لو لسانك مش نطق بس عنيك قالت كتير اوعدك اني حسترجع ثقتك وحبك تاني علشان نبقي احلا عيله في الدنيا 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعند زينب رجعت البيت تعبانه بعد ماتلقت الصدمه ان معاش زوجها وقف بسبب عدم التحديث الفيزه بتاعته قعدت على الكنبه ومسكت الفون ورنت عليها 
:الوو ياغرام فينك يابنتي 
:انا في فله عاصي ياماما انتي كويسه 
:وفي فله عاصي ليه حصل ايه يابنتي 
:مفيش ياماما موضوع كده بس احكيه ليكي بعدين 
:تمام طيب بطاقه بباكي القديمه فين ياغرام 
:ليه ياماما حصل ايه 
:معاش بباكي وقف ياغرام وانا لازم الاقي بطاقه بسرعه 
:تمام ياماما بصي فوق الدولاب كده في شنطه بابا القديمه اكيد هناك 
:حاضر خليكي معايا بس لغايه ماادور 
:حاضر ياماما 
راحت زينب على الدولاب وحاولت تجيب الشنطه من فوقه وفجأه وقعت عليها بس هي بعدت في الوقت المناسب نزلت تدور على البطاقه بس لقت ملف غريب اول مره تشوفه وعليه اسم زوجها ففتحته وهنا كانت الصدمه بجد 
راحت زينب على الدولاب وحاولت تجيب الشنطه من فوقه وفجأه وقعت عليها بس هي بعدت في الوقت المناسب نزلت تدور على البطاقه بس لقت ملف غريب اول مره تشوفه وعليه اسم زوجها ففتحته وهنا كانت الصدمه بجد 
وغرام كانت ليسا على الفون وهي قلقانه من هدووء مامتها وقالت: ماما انتي ليسا معايا ماما ردي عليا ارجوكي 
بس مكانش فيه رد وده ذاد من خوف غرام اكتر على مامتها فاخدت شنطتها بسرعه وطلعه جري على بيتها تشوف زينب 
وعند عاصي كان متعصب اوي من غرام انها خبت عليك ابنه كده بس في نفس الوقت سعيد جدا انه هبيقي اب قريب كان بيسوق عربيه بطريقه جنونه حتي رن الفون بتاعه 
عاصي بقلق: الوو ايه ياداده 
الداده:اللحق ياعاصي بيه الغرام هانم  غرام طلعت جري من الفله وكانت مرعوبه اوي وهي بتردد ماما 
عاصي بخوف:تمام اقفلي انتي دلوقتي وخدي بالك من عشق كويس واول ماتفوق ردني عليا 
الداده:حاضر ياعاصي بيه 
وعند غرام وصلت بسرعه البرق للبيت وقلبها بيدق بسرعه من الخوف دخلت علطول على غرفه مامتها وفجأه صرخت بخوف  وجرت عليها
غرام بخوف:ماما ردي عليا ارجوكي مالك ايه الي حصل 
كانت بتحاول تفوقها بس زينب كانت مغمى عليها وفي دنيا تاني وفي ايدها الملف وغرام مرعوبه عليها اوي وفجأه لقت الباب اتفتح ودخل عاصي بسرعه 
غرام وهي حاضنه امها بدموع:عاصي ماما مش بترد عليا ابدا 
قرب عاصي من زينب وقاس نبضها وقال:متقلقيش ياحبيبتي هي اغمى عليا بس
غرام كانت بتعيط اوي عليا وعاصي شال زينب وطلع بيها بسرعه فوقع من ايدها الملف شافته غرام واخده بسرعه معاه وطلعه خلفه 
وصل عاصي للمستشفي بسرعه ودخلت زينب قسم الطوارئ وغرام معاها 
عاصي:انا هنادي الدكتور فورا 
هز غرام رأسها وهي بتمسك ايد زينب بخوف ودخل الدكتور فحصها كمان واخد معاه عاصي لخارج الغرفه 
الدكتور باسف:للاسف كانت هتجيها جلطه على القلب بس الحمد لله انكم لحقتوها بسرعه 
عاصي بقلق:يعني هي كويسه دلوقتي يادكتور 
الدكتور:كويسه ان شاء الله بس تقعد تحت الملاحظه يومين تلاته وبعدها نحدد 
عاصي:تمام يادكتور عن ازنك 
رحل عاصي لغرفه زينب تاني بس وقف على باب  غرفه جنبه بصدمه لما شاف حالته قدامه 
انصدم عاصي لما لقي بباه قدامه في الغرفه وتحت اجهزه كتير مقدرش يقاوم رغبه انه يطمن عليه فدخل وهو بيقدم رجل ويأخر رجل لغايه ماوصل عنده وهو مش مصدق عنيه من حالة عماد الي وصل لها قعد عاصي وعنيه دمعة غصب عنه من حاله عماد قدامه الي تقطع القلب 
مقدرش يقاوم انه يلمس ايده وقال بصوت خافت ودموع:بابا 
عماد اول ماسمع صوت عاصي حاول يفتح عنيه كان نفسه يشوفه حتي لو اخر مره وبصعوبه فتح عنيه وشافه ونطق بصوت يادوب طالع منه 
:عاصي يابني وحشتني اوي 
عاصي سمعه ورغم كل الي شافه منه مقدرش يمنع دموعه انها تنزل على حاله بباه فقال عماد بتعب بيحاول ينظم نفسه علشان يتكلم:عاصي ارجوك اسمعني يابني لاخر مره انت لازم تعرف الحقيقه علشان قلبي يرتاح 
عاصي سمعه وفضل ماسك ايده وسكت لغايه ماكمل عماد 
:انا ياعاصي كونت بحب امك اوي حتي اكتر من حياتي كلها ومحبتش وحده قدها في حياتي هي كانت حب حياتي الاول والاخير صدقني بس الي حصل كان غصب عني مش كان بايدي انا عمري ماخونت امك حتي بنظره بس لغيرها  والي حصل ان جدك الله يرحمه قبل مايمو*ت طلب مني اجوز كريمه بنت عمي علشان كانت حامل في وقتها وجدك عرف فمكنش فيه حل تاني غير اني اجوزها علشان سمعه العيله ووقتها كونت حقول لامك الحقيقه بس انصدمت  انها مريضه وما*تت بعدها واخدت روحي معاها انا مش كان فاضل ليا حاجه تفكرني بيها غيرك انت ياعاصي بس وانت كمان بعدت عني عشت سنين ونفسي اشوفك زي زمان واخدك في حضني بس مش قدرت وعملت كل حاجه علشان ارجعك تاني لحضني يابني انا اسف انت خسرت امك وانا خسرت كمان روحي بسببي انا 
عاصي كان بيسمعه ودموعه ملت عنيه وقلبه بيعصره اوي من كلام عماد هو انحرم من امه  وبسبب غضبه على فراقها حرم نفسه كمان من بباه لسنين عاش وحيد وكل ده بسبب غضبه وغبائه هو بس فقال 
: بابا انا اسف صدقني انا كونت غبي اوي اوي كونت بشوف حبك وعشقك لماما دايما بعيني بس صدقت انك خونها بسبب حزني الكبير عليها معرفش ليه انا عملت كده بس انا اسف سامحني 
ذادت دموعه وحضن عماد زي الطفل الصغير الي رجع اخيرا لحضن بباه وعماد كان فرحان اوي انه بقى اخيرا في خضنه 
فضلو على الحال ده كتير لغايه مادخل عصام وانصدم من شكلهم كده ودموعه نزلت بفرحه 
وعند قاسم دخل المستشفي وهو متعصب اوي من عاصي وبيتوعد ليه مر جنب غرفه بص لقي غرام وزينب امها ابتسم بخبث وتسلل للغرفه بهدووء لان غرام نامت جنب امها من التعب قرب من غرام  اكتر بس وقف فجأه لما عنيه وقعت على الملف جنب غرام وكانت ظاهره منه صوره انصدم اول مالاحظ مين صاحب الصوره مسك الملف بزهول وفتحه  وبعدها اخد الملف وخرج بصدمه وغضب 
وعند كريمه ام قاسم كانت في الغرفه متسطحه لانها تعبانه فجأه دخل قاسم بغضب عليها وفي ايده الملف اتعدلت كريمه بفزع لما لقته رمى الملف وقال بصدمه ودموع: انا ابن مين؟!!  
وعند كريمه ام قاسم كانت في الغرفه متسطحه لانها تعبانه فجأه دخل قاسم بغضب عليها وفي ايده الملف اتعدلت كريمه بفزع لما لقته رمى الملف وقال بصدمه ودموع: انا.. ابن مين؟!!  
اتنفضت كريمه من مكانها ومسكت الملف واول مافتحته برقت وايديها ارتعشت وقالت:قاسم يابني.. انا هفهمك كل حاجه.. والله 
تقدم قاسم ودموعه في عنيه واخد منها الملف وطلع الصوره والرساله بغضب وقال:افهم ايه.. مين ده.. والكلام ده.. حقيقي 
بلعت كريمه ريقها بتوتر وقالت:ده حسن.. وهو زميلي القديم في الجامعه.. وا
قاطعها قاسم بغضب وقال:وا ايه.. علاقتك كانت بيه ايه.. والكلام الرساله دي.. حقيقي 
دمعه كريمه بندم وقالت:ايوه حقيقي.. بس ياقاسم
قال قاسم بسرعه:حقيقي.. يعني انا طلعت ابن حرا*م.. بسببك انتي وهو 
تقدمت كريمه منه وهي عاوزه تهديه شويه وقالت:ارجوك اهدي يابني.. مش كده.. زمان كونت انا وهو  بنحب بعض اوي.. وكمان شباب طايش.. منعرفش بنعمل ايه.. كانت غلطه بس.. وو
قعد قاسم بصدمه ودموعو بتنزل زي الشلال:شباب.. وغلطه.. وانا ايه زنبي.. اتحاسب ليه.. على غلطكم ده.. ليه تعملو فيا كده.. ليه 
نزلت كريمه لمستواه وحضنته بدموع وقالت:انا اسفه يابني.. حقك علياانا.. انت من حقك تزعل كده واكتر.. ارجوك سامحني.. انا بعد الي حصل.. حسن سافر.. يكمل تعليمه بره البلد.. وبعدها عرفت بالحمل.. وحاولت كتير اتواصل معاه.. بس مقدرتش.. وتعبت من الخوف.. وسعتها جدك عرف.. وحكم اني لازم اجوز عماد ابن عمي.. علشان الفضيحه.. وبعدها عماد كتبك باسمه.. وهو كمان بيحبك اوي.. ياقاسم صدقني.. يابني 
قاسم سمعها وبعد عنها وقال:وهو كان فين.. حتي لو كلامك ده صحيح.. وانه كان بيحبك.. متواصلش معاكي ليه.. حتي علشان يطمن عليكي.. والا كان فاكر انه وقت حلو.. وقضا'ه معاكي.. وخلاص 
كريمه اتجرحت اوي من كلامه فضربته قلم قوي وقالت:انا مش مصدقه.. انا بسمع منك ايه ياقاسم.. ازاي تتكلم عنه.. وعن امك كده 
ضحك قاسم بسخريه:ليه انا كونت غلطت فيه.. او فيكي.. مش دي الحقيقه..وهو شخص قز*ر لانه اتخلى عنك.. ومسئلش فيكي.. حتي 
ضرخت فيه كريمه بقوه وقالت:انت بتظلمه.. هو برئي.. كان بيحبني اوي.. وعاوز يجوزني بس.. النصيب مش شاء.. لانه عمل حادث.. وبعدها دخل في غيبوبه لست شهور.. وانا عرفت ده.. بعد مارجع مصر تاني.. من صاحبه هو قالي كده.. وانا حاولت اقنع جدك زمان.. بس مش صدقني.. والي حصل زمان نصيب.. ونصيبك ان تجي على الدنيا كده.. كمان 
قاسم كان الد'م بيغلي في عروقه من كلامها فقال:نصيب ايه.. انتو الي حكمتو عليا زمان.. وانا بتحاسب بسبب غلط مش غلطي.. وعمري ماهسامح ابدا.. في حقي ده 
خرج قاسم بغضب وضرب الباب بقوه خلفه فقعدت كريمه بانهيار على ابنها لانها خسرته بسبب  غلطتها زمان 
وعند غرام كانت جنب زينب بدموع ففتحت زينب عنيها بتعب فأنتبهت ليها غرام وقالت:ماما.. انتي كويسه.. انادي لدكتور.. حالا 
هزت زينب رأسها بتعب والدموع تكونت في عنيها تاني لما افتكر الي شافته فقربت منها غرام وقالت:ماما مالك.. ياقلبي بتعيطي.. ليه 
زينب بصت عليها بدموع ومجاوبتش عليها فجأه دخل قاسم بغضب وقال:اقولك انا.. ليه مامتك بتعيط ليه.. لان بباكي كان شخص.. زباله وزا*ني كمان.. لانه جاب ابن في.. الحرا*م 
غرام سمعته واتصدمت وزينب نزلت دموعها  فقالت غرام:ماما هو بيقول ايه.. بابا مستحيل يعمل كده.. ابدا 
زينب مردتش عليها بس قاسم قرب ورمى الملف لغرام وقال بغضب:شوفي بعينك.. قزا*ره.ابوكي زمان.. عمل ايه.. والي بيتحاسب على ده كله.. انا دلوقتي 
غرام مسكت الملف وفتحته فبرقت بصدمه ودموع لما لقت صوته بباها ووحده تاني متصورين مع بعض وقرأت الرساله الي بباها معترف فيها ان ليه ابن تاني غير شر'عي فهزت غرام رأسها برفض وقالت:لا.. مستحيل بابا.. بابا مستحيل.. ليه يعمل.. كده 
رد قاسم بغضب:علشان شخص زباله.. ووا*طي كمان.. الي بيحب حد يحافظ عليه.. مش يغ'لط معاه كده.. والنتيجه كانت ايه.. انه حكم على شخص برئي.. يعيش في عا*ر عمره كله.. بسبب غلطه هو.. انا بكره.. وبكرها.. وبكرهكم كلهم.. كمان 
قعد قاسم تاني وانهار على حاله فدخل عاصي وتفاجئ بشكل قاسم قدامه فقرب منه وقال:قاسم مالك.. انت بتعيط ليه.. دنا عمري ماشوفتك كده.. في حياتي 
رفع قاسم نظره ليه وعلى اقد انه متعصب اوي منه بس حضنه بدموع وقال:انا.. وحش كده اوي.. علشان يحصل معايا كده.. ليه انا ازنبت في.. ايه 
عاصي انصدم منه وقلبه وجعه عليه وقال:اهدي في ايه.. انا مش فاهم حاجه 
مردش عليه قاسم فدخل عصام وقال:انا حقولك ياعاصي.. حصل ايه 
بص قاسم بزهول على عصام وهو بدأ يقول كل حاجه حصلت فبرق عاصي وقال:يعني انت طلعت.. اخو غرام.. ومصطفي 
رد عليه عصام:ايوه ياعاصي.. هو اخوهم كمان.. بس 
قرب عصام من قاسم وحضنه وكمل:بس انت.. حتفضل اخويا الكبير.. مهما حصل ياقاسم.. ومهما عرفت عليك.. انا بابا حكالي كل حاجه من زمان.. بس انا مقدرتش اقولك.. واجرحك كده.. وعاوزك بس تعرف اني بحبك اوي.. وكمان بابا بيحبك اوي.. اوي 
نزلت دموع قاسم اكتر وحضن عصام بفرحه قللت من جرح قلبه شويه وقال:وانا كمان بحبك ياعصام.. وكونت بقسى عليك من حبي الكبير ليك.. وانت اخويا الصغير.. وكمان عاصي انا بعتبره اخويا الكبير.. مهما حصل 
عاصي اتأثر منهم فقرب من قاسم وقال بضحك:اخويا.. ونسيبي كمان دلوقتي.. والا تحب اقولك.. ياحمايا العزيز 
بعده عنه قاسم وقال:حماك في عينك.. ده انت اكبر مني.. بكتير 
ضحك عاصي عليه وقال: ايوه فرفش كده.. احنا كلنا هنا بنحبك والله.. وكمان في خبر بامليون جنيه.. ليك   
ابتسم قاسم بخفوت وقال:خبر  ايه..عشق افتكرت اني جوزها.. مش كده 
قرب عاصي وحضته تاني وقال:لا ليسا.. بس الف مبروك حتبقي احلا بابا.. في الدنيا كلها
قاسم سمعه وقلبه بيدق بقوه من الفرحه وقال:انت بتتكلم بجد.. عشق حامل وانا هبقى بابا.. قريب 
ابتسم عاصي ليه وقال:ايوه.. والله وعلشان كده هاخدك معايا.. تشوفها يمكن ترجع لها زاكرتها.. كمان 
قاسم حس في الوقت ده انه بيملك الدنيا كلها بحب الي حوليه وانه مهما زعل زعله ده مش هيغير حاجه بس المحبه هي الوحيده في الدنيا الي بتخليك سعيد ومرتاح حتي لو اصلك كان ايه
فبص علي زينب وغرام وقرب منهم وقال:انا اسف.. على الكلام الي قولته من شويه ده.. انا بس كونت متعصب اوي.. ومش حاسس انا.. بقول ايه 
غرام ابتسمت بعد ماشافه كميه الحب الي قدامها من عاصي وعصام لقاسم وقالت:انا مش زعلانه منك ابدا.. وعاوزه بس تعرف انك كمان اخويا.. مهما حصل.. لانك مش ليك زنب.. بس حاول تسامح.. لان المهم حب الناس ليك بس.. ياقاسم 
ابتسم قاسم وقرب من زينب وهي عيونها ليسا بتدمع وباس رأسها وقال:انا سامحت خلاص.. بس عاوزك انتي كمان تسامحي.. انا حاسس بوجعك.. انتي اكتر واحده فينا.. علشان كده عاوز اقولك.. حقك علي قلبي انا.. ياست الكل 
بصت عليه زينب وبتسمت لان قاسم فيه شبه كبير من حسن حتي في طريقه كلامه فقالت:تعرف يابني.. انت فيك شبه كبير.. من حسن زوجي.. وكمان نفس كلامه.. وابتسامته زمان.. وانا حاسه انه هو.. قدامي وبيعتز مني كمان.. علشان كده انا مسامحاه.. وهو عند ربه وربنا بيسامح.. احنا مش هنسامح.. والمهم عندي.. انك تحب اخواتك.. دول كمان.. بس
ضحك قاسم وقال:لا متقلقيش ياست الكل.. دنا هطلع.. كل زعلي وهمي على عاصي.. لو دايق غرام حتي بكلمه بس.. مش نسيبه بقى 
قرب منه عاصي وليسا حيتكلم دخل مصطفي بخوف عليهم وقال:ماما فين.. هي كويسه 
بص عليه قاسم وابتسم وقال:انت بقى.. مصطفي 
قرب مصطفي وبعده من قدام مامته وقال:ايوه انا.. وابعد كده.. انت مين ياجدع.. انت 
ردت عاصي عليه وقال:ده قاسم.. اخوك الكبير.. يامصطفي 
برق فيه مصطفي وقال لزينب:اخويا ازاي.. ياماما انتو خلفتو .. قبلي والا.. ايه 
ردت زينب:اخوك من ابوك يامصطفي.. وحكتله كل حاجه حصلت.. فانصدم مصطفي بس قال:يعني كله سامح بعضه هنا.. مش كده.. طب وانا مش تسامحوني كمان.. دنا ندمت اوي ياماما.. والله 
ابتسمت زينب وقالت:وانا مسامحاك.. من زمان يابني.. لان الام مهما عمل ابنها.. برضو بتسامحه.. بس كونت بعلمك الادب.. بس 
تظاهر مصطفي بادموع وقال:وانا اتعلمت الادب.. بجد والله.. خلاص 
ضحكو كلهم عليه وقرب منه قاسم وقال:خلاص يابطل بقى.. ليك اخ مصارع اهو.. اي حد ياجي جنبك.. شاور بس.. وانا اعيد تشكيل هيئه امه.. علطول 
ابتسم مصطفي وقام حضنه وقال:وانا فرحان اوي.. ان طلع عندي اخ.. جامد زيك.. والله 
ضحك عاصي وعصام فبعد قاسم عنه وقال:لا انا بقولك مصارع.. مش مصارعه خد بالك.. بقى
فجأه دخلت بنت برعب وقالت:  .......
حلت الصدمه بعدها على الكل واولهم قاسم وعاصي وهما بيقولو في صوت واحد:عشق...
يتبع
فجأه دخلت بنت برعب وقالت: مصطفي الحقني
حلت الصدمه بعدها على الكل واولهم قاسم وعاصي وهما بيقولو في صوت واحد:عشق...
جرت على مصطفي ومسكت ايده بخوف فقال مصطفي بخوف عليها: هدى يانادين حصل ايه بس 
رد نادين برعشه: هو هو هنا انا شفته رجع عاوز يقتل*ني 
مصطفي حاول يهديها شويه وهو بيحاوطها بايديه امام صدمت الكل وقال: مفيش حد هنا ياحبيبتي خلاص اهدي انا هنا جنبك 
هدئت شويه فتقدم قاسم بعدم تصديق وقال: انت بتعمل ايه يامصطفي دي عشق مراتي.. مرات اخوك 
ضحك مصطفي عليه وهو مش فاهم قصده وقال: عشق مين دي مراتي انا نادين 
انصدم جميع من كلامه ده وقالت غرام: مراتك ازاي وده من امتي 
بلع مصطفي ريقه بتوتر وقال: احم انا اسف نسيت اقولكم اني اجوزت نادين من فتره كده بس هي عندها مشاكل علشان كده خبينا الفتره دي بس
تقدم عاصي جنب قاسم وقال: انا مش مصدق عيني بجد دي تشبه مراتك عشق اوي بس الفرق انها محجبه وعشق لا 
اضاف على كلامه قاسم بزهول وقال: ايوه وكمان عشق عنيها خضره بس دي عنيها عسلي 
سمعهم مصطفي فقال: انتو بتتكلمو على مين ممكن اعرف 
رد عليه عاصي: على مرات قاسم عشق هي نسخه  من مراتك نادين زي الفوله ونقسمت نصين هي نادين عندها اخت توأم 
اللتفت مصطفي بصدمه على نادين وقال: انتي عندك اخت توأم يانادين 
بلع نادين ريقها وقالت بتوتر: انا كان عندي اخت  بس وانا صغيره زمان كونت بالعب في الشارع عندنا وساعتها اجه المعلم وخطفني ومن يومها وانا بحاول اهرب منه بس مش قدره 
حل الغضب على الكل واولهم مصطفي الي قال: انتي بتتكلمي عن المعلم نفسه الي حاول يعتد*ي عليكي قبل ماخبطك انا بعربيتي مش كده 
هز رأسها بدموع قدامهم فقال قاسم بغضب: اسمه ايه المعلم ده وانا اعرف ازاي اخد حق مرات اخويا منه 
حط عاصي ايده على كتف قاسم وقال: اهدي ياقاسم انا عارف ان الموضوع عصبك اوي حتي انا كمان بس مش وقته احنا لازم نرجع لعشق وانا شايف اننا ناخد نادين معانا اكيد هتفيدنا اوي كمان 
خلص كلامه فمسكت نادين في مصطفي بخوف اكتر وقالت: انا مش عاوزه اروح مكان انا خايفه اوي 
ضمها مصطفي قدامهم بهدووء وقال: متخافيش انا مش هسيبك ابدا وهروح معاكي كمان 
ابتسمت وهزت رأسها فقال عاصي: تمام احنا نمشي حالا على فلتي وانت ياعصام خد بالك من بابا وغرام وحماتي هنا وانا هرجع تاني بعد ساعه  
هز رأسه عصام فخرج عاصي وقاسم ومعاهم مصطفي ونادين كمان 
فتقدم عصام من زينب وغرام وقال:انا هروح اشوف بابا جنبك هنا في الاوضه التانيه ولو حصل حاجه نادي عليا بس 
ردت غرام:تمام 
خرج عصام ففتحت زينب عنيه بتعب لانها نامت شويه من الدواء وقالت:غرام هما راحو فين من هنا 
قربت غرام من امها وقالت:مشو ياماما في موضوع مهم واسكتي مش ابنك مصطفي اجوز كمان 
برقت فيها زينب وقالت:اجوز امتي؟!
كملت غرام:من فتره كده وانا ليسا اعرف بس تعرفي مراته طلعت مزه كمان ابن المحظوظه وكيوت كده..استني احكيلك حصل ايه كمان..
وعند عشق فتحت عنيها بتعب بتحط ايدها على بطنها بألم فجأه دخلت الداده وقالت:انتي فوقتي اخيرا يابنتي تعالي معايا بسرعه في شخص تحت عاوز يشوفك ياله 
اتعدت عشق بتعب وقالت:شخص مين ده؟!!
ردت عليها الداده:بنت زي القمر وشبهك كمان وو
اول ماداده قالت كده عشق دار في عقلها مشاهد من الطفوله بتاعتها هي واختها التوأم سوى وقد ايه كانو متعلقين ببعض اوي فقامت بسرعه وقالت:هي فين ياداده عاوز اشوفها بسرعه
تقدمت الداده وساعدتها في النهوض وقالت:تحت مع عاصي بيه 
وتحت كانت نادين جنب مصطفي وهي خايفه ومش عاوزه تبعد عنه فجأه نزلت عشق اول ماعنيها وقعت على نادين جرت عليها من الفرحه وزكرياتهم مع بعض بتتعاد شريط قدام عنيها 
وصلت عندها عشق وقالت بفرحه:نادين انا مش مصدقه عنيا ابدا.
رفعت نادين عنيها لعشق وقالت:انتي عشق بجد انا مش مصدقه..وقامت بسرعه حضنتها ودموع قاسم وعاصي وداده وحتي مصطفي نزلت بسعاده على شكلهم الجميل سوى 
وعشق ونادين كانو كمان بيعيطو بفرحه كأن روحهم رجعت لجسدهم تاني اخيرا بعدت عنها عشق وكان شريط حياتها كله بيتعاد قدامها تاني فشعرت بألم وحطت ايدها على رأسها وكانت حتقع بس لحقها قاسم بخوف وقال:عشق حبيبتي انتي كويسه  ردي عليا 
بس عشق في وقتها اغمى عليها وزهبت لعالم تاني
وعند غرام وزينب بعد ماحكت ليها كل حاجه قالت زينب:يعني قاسم مجوز ومراته طلع عندها توأم كمان 
ردت غرام ببتسامه:ايوه ياماما تصدقى كمان ال
سكتت غرام بصدمه لما لقت شابين دخلو الغرفه شكلهم غريب وقرب الاول منها وقال:اقفي فورا بدون صوت وألا 
اشار لشاب التاني فاخرج التاني مسد*س ووجهه على رأس زينب وكمل:او تترحمي على الحجه فورا 
اترعبت غرام على مامتها وقالت بخوف:انتو مين وعاوزين ايه 
رد الشاب بهدووء:عاوزينك تاجي معانا بدون صوت او حركه غدر او انتي عارفه هيحصل ايه 
قالت غرام بخوف اكبر وزينب كمان خايفه ومش قادره تتكلم:تمام بس ابعد البتاع ده عن ماما لو سمحت 
قرب الشاب ومسك ايدهاوقال:لو بقيتي هاديه وطلعتي بدون شوشره امك هبتقي في امان 
هز غرام رأسها بخوف وقالت:حاضر حاضر 
سحبها معاه وقال لشاب التاني:خليك هنا اوعي تتحرك وانا اول ما نطلع من هنا هديك اشاره تسيبها تمام 
رد الشاب التاني:تمام 
خرجت غرام معاه بهدووء وقلبها بيدق بقوه وخوف على مامتها لغايه ماوصلت لخارج المستشفى وركب العربيه كمان فجأه رش في وشها منوم وغابت عن الوعي وهو اتصل على الشاب التاني وقال:سيبها واخرج بسرعه من عندك الامانه بقت معايا ياله 
سمعه الشاب التاني فسابها وطلع جري واول ماشفته خرج زينب صرخت بصوتها كله وقالت:غرااااام 
سمعها وقتها عصام وهو راجع من خارج  لانه احتاج يجيب حاجه ضروري من بره وجرى عليها بسرعه وقال:في ايه ياخالتي..بص على الاوضه ملقاش غرام فكمل بقلق..وغرام رواحت فين؟!!
ردت زينب بدموع ونهيار:غرام اتخطفت من هنا وقدام عنيها كمان اتصل على عاصي بسرعه يابني بسرعه 
عصام انصدم منها وقال:ايه اتخطفت؟!!
عصام انصدم منها وقال:ايه اتخطفت؟!!
عندقاسم كان قاعد جنب عشق وماسك ايدها بخوف وقال: هي كويسه يادكتور مش كده 
خلص الدكتور من الفحص وقال: مقلقش حضرتك ده بسبب بس انها ضغطت على زاكرتها زياده فسبب في فقد وعيها وهي ضعيفه اوي كمان ولازم تاخد بالك اكتر منها 
هز قاسم رأسها ونظره مصوب على عشق بقلق وقال: ان شاء الله يادكتور وشكرا حضرتك 
اخد الدكتور شنطته وقال: العفو ده واجبي وانا كتبت لها على شويه فتامينات لحالتها هي والجنبن كمان باشفاء ان شاء الله 
خرج الدكتور فتقدم مصطفي وقعد جنب نادين وهي بتمسك ايد عشق بدموع وقال: متقلقيش ياقلبي هي كويسه اهو بطلي عياط بقى 
بصت عليه نادين وحضنته بدموع وقالت: كونت خايفه عليها اوي يامصطفي انا لقتها بعد السنين دي كلها وحسيت اني هرجع وحيده تاني من غيرها 
ضمها مصطفي ليه اكتر وقال: انا جنبك ياحبيبتي ومستحيل ابعد عنك ابدا 
هدئت في حضتنه وعاصي كان بيراقب من بعيد فقرب من قاسم وقال: اهدى هي كويسه قدامك اهو وابنك كمان وان شاء الله خير 
بص عليه قاسم وقال: انا قلبي كان هيقف عليها والله بس الحمد لله انها قدام عنيا ومش هسيبها تاني ابدا 
عاصي حس بالقلق فجأه على غرام فمسك فونه بسرعه وكان حيرن علشان يطمن عليا بس فونه رن فجأه فرد بقلق : ايوه ياعصام حصل حاجه غرام كويسه وبابا وحماتي.. سمعه عاصي وتبدلت ملامحه كلها وقلبه انقبض جامد فقال بخوف وصدمه: ايه طب انا هاجي فورا 
حط فونه بسرعه وجرى بس وقف على صوت مصطفي بقلق: عاصي ماما وغرام كويسين 
اتوتر عاصي منه بس رد: ايوه كويسين خليك انت جنب قاسم واخد بالك من مراتك وانا مش هتأخر 
خرج بسرعه البرق قبل مامصطفي يكشفه لان قلبه حس ان اخته في خطر 
وعند عصام كان ليسا جنب زينب بيهدي فيها علشان متتعبش اكتر وقال: اهدي ياخالتي انا اتصلت بعاصي وزمانه في السكه متقلقيش 
زينب بدموع: انا عاوزه بنتي قلبي مش مطمن عليها عاوزه غرام 
دخل عاصي بغضب وقال: غرام اتخطفت ازاي ياعصام من هنا 
رد عصام:انا اسف ياعاصي بس  بابا تعب والدكتور قال ان العلاج مش موجود في المستشفي فطلعت اجيبه من بره ولما رجعت لقيت خالتي على الحال ده وغرام مش هنا 
تقدم عاصي من زينب وهي منهاره وقال: اهدي ياحماتي غرام مراتي مش هيحصل لها حاجه اوعدك 
وبص على عصام تاني وكمل: انت شوفت الكاميرات الي هنا ياعصام 
هز عصام رأسه وقال: شفتهم بس كان وشهم مش باين في الكاميرات وكمان العربيه مش عليها ارقام 
تهند عاصي بقلق وقال: طيب اتصل على اللواء بتاعك بسرعه لازم ندور عليها انا حاسس انها وابني في خطر 
اخرج عصام فونه بسرعه علشان يرن بس فجأه لقى رقم غريب بيرن عليه ففتح وقال: الوو مين معايا 
: انت عصام الهلالي اخ عاصي الهلالي 
رد عصام بسرعه: ايوه انا مين انتي 
: مش وقته المهم انا اعرف الي حصل مع غرام مرات عاصي وكمان اعرف هي فين دلوقتي 
قال عصام بسرعه وفرحه: بجد طيب هي فين بسرعه 
: تعال انت وعاصي على العنوان ده بسرعه انا قاعده هناك دلوقتي 
رد عصام: تمام مسافه السكه بس 
قفل معاها وقال بسعاده لعاصي: لقيت حد يساعدنا ياعاصي وعارف غرام فين دلوقتي لازم نمشي فورا 
بعد عاصي عن زينب بهدووء وقال: بجد تمام ياله نمشي فورا.. وبص على زينب وقبل رأسها وكمل: مش حتأخر عليكي ياحماتي هجيب غرام بسرعه ونرجع سوى 
رد عليه زينب بفرحه من دموعها وقال: تمام واخد بالك منها ومن نفسك كمان يابني 
رجع عاصي قبل رأسها بحنان وطلع بسرعه مع عصام للعنوان المطلوب 
وعند قاسم كان مركز نظره كله على عشق بس فجأه لقاها بتفتح عنيها فقال بقلق:عشق انتي كويسه ياحبيبتي حاسه بأيه 
اول مارفعت عشق نظرها ليه قالت:وحشتني اوي ياقاسم 
سمعها قاسم فحضنها بسرعه من فرحه وقال:وانتي وحشتيني اوي اوي ياعشق القاسم 
بادلته عشق الحضن بحب وقالت:انا افتكرت كل حاجه ياقلب عشق وفرحانه اوي اني في حضنك دلوقتي 
بعد عنها قاسم وقبلها في شفايفها باشتياق وبعد  بعد وقت طويل وقال:وانا مش مصدق نفسي انك رجعتي لقلبي وحضني تاني ياعشقي وكمان ثمره عشقنا في بطنك بتكبر دلوقتي 
برقت فيه عشق بفرحه وقال:انا حامل بجد ياقاسم يعني هبقى ماما وانت بابا قريب 
ابتسم قاسم بحب وقال:ايوه هتبقي احلا ماما في الدنيا وانا احلا بابا كمان
ضمته تاني عشق بفرحه كبيره وقاسم كمان ضمها ليه بعشق وفضلو كده لوقت بس قاطع لحظتهم دي صوت خناق مصطفي مع شخص تاني فبعد قاسم عن عشق بسرعه ونزل تحت جري وو
عند غرام فتحت عنيها بتعب من المنوم وهي بتبص حواليها بخوف لان المكان كان ضلمه بس فجأه دخل هو وشغل النور وقعد قدامها على الكرسي فبرقت فيه غرام بصدمه وقالت:انت؟!
:وحشتك مش كده ياغرام 
ردت عليه غرام بغضب وقالت:انت مجنون اذاي تخطفني كده يامحمد
رد محمد ببتسامه:ايوه مجنون بس بيكي انتي ياغرام ومن زمان اوي كمان بس كونت جبان وموقفتش في وشه زمان لما اخدك مني بس دلوقتي مستحيل اسمحله يأخدك مني تاني ولو كان التمن ايه 
بلعت غرام رايقها بخوف من شكل محمد الي بقى بيخوف واصبح زي مجنون فعلا  وقالت:محمد اعقل كده وافهم انا بحب عاصي وهو كمان بيحبني حتي ابنه في بطني وقريب اوي هنبقى عيله جميله وكامله 
محمد زاد جنونه من كلامها ده وقال:ده على جثت'ي يحصل انتي ملكي وانا هدمر اي شئ يربطك بالحيوان ده  وبعدها هاخدك ونسافر سوى بعيد عن الكل ياغرام
غرام نزلت دموعها بخوف منه وقالت:محمد ارجوك اعقل انت بتقول ايه؟؟ 
قام محمد من مكان على صوت جرس الباب وفتحه فدخل دكتور كبير في السن ومعاه شنطه الطبيه بتاعه 
فقال محمد وهو يشير على غرام:عاوز الجنبن يمو*ت بس الام لو صابها خدش واحد همو*تك 
بلع لدكتور ريقه بخوف وقال:متقلقش يافندم هي حق'نه واحده بس والجنين فورا يمو*ت 
ابتسم محمد بنتصار وقال:تمام اوي شوف شغلك بسرعه انا مستعجل ووو
يتبع..
ابتسم محمد بنتصار وقال:تمام اوي شوف شغلك بسرعه انا مستعجل 
هز رأسه الدكتور وحط شنطته قدامه واخرج منها الحقنه وبعدها بص على غرام وهي بتترعش من الخوف ودموعها مغرقه وجهها تقدم منها ببطئ لتصرخ غرام بخوف:ارجوك لا ابني مالهوش زنب ده شخص مجنون لا ابعد ارجوك 
الدكتور صعبت عليه غرام اوي وهو بيفكر ايه زنب الطفل ده يقت'له باطريقه دي قبل حتي مايشوف الدنيا فايده ارتعشت ووقعت منه الحقنه وقال:انا مش هقدر اعمل كده ايه زنب الطفل البريئ ده علشان اقت'له كده 
قرب منه محمد بغضب وقال:انت بتقول ايه ده شغلك اخلص مش عندي وقت كتير 
بعد الدكتور من قدامه وهو شايف شكله بقى زي المجنون فعلا فقال برجفه:لا لا مش هعمل كده وكمان هبلغ عنك فورا 
اخد الدكتور شنطته وزفرت غرام براحه بس فجأه سمعت صوت ضرب نا*ر ولقت الدكتور واقع على الارض بينز*ف صرخت غرام برعب وقرب محمد واخد الحقنه من الارض وقال:جبان انا هعمل كده بنفسي 
خلص جملته وقرب من غرام وهي بتتراجع للخلف بخوف وايدها على بطنها بتحاول تحمي ابنها منه 
وعند قاسم نزل بسرعه لقى مصطفي ماسك شخص في الخمسين من عمره وبيصرخ فيه بغضب:انت تبعد عنها خالص وكمان جاي برجيلك  لهنا دنا هطلع رو*حك في ايدي ياحيوان 
جري قاسم على مصطفي علشان يفهم في ايه وقال:في ايه يامصطفي ومين ده 
رد مصطفي وهو ليسه ماسكه بقوه وقال:ده الحيوان نفسه المعلم الي حاول يعتد*ي على مراتي 
غلا الد*م في عروق قاسم لما سمعه وبص على نادين في حضن عشق بعد مانزلت هي كمان خلفه برعب ولقت اختها بتترعش من الخوف فاخدها في حضنها علشان تهديها 
فتقدم قاسم بغضب من الشخص ده وشده من مصطفي وقال:لا سيبلي انا الطلعه دي ياديشا 
بص عليه باعين ناريه من الغضب وقال:بقى انت ياحيوان يا... الي عملت كده طب تعال ياروح امك افرجك على متش الملاكمه بتاعي 
سحبه قاسم بره الفله والمعلم ده بيترعش من الخوف في ايده 
(نسيبهم بقى الكل عارف هيحصل ايه 😁)
ونروح عند عاصي وعصام وصلو للعنوان وكان كافيه اول مادخلو عاصي وقعت عينه عليها بصدمه فقرب هي منهم وقال:انا الانسه الي كلمتك من شويه تعالو معايا بسرعه علشان تلحقها لانه بقى مجنون وممكن يعمل اي حاجه 
رد عصام بصدمه وقال:مين ده وبقى مجنون ازاي انا مش فاهم 
مشت قدامهم وقالت بسرعه:مفيش وقت اكيد عمل فيها حاجه لان معاد الطياره مش فاضل عليه غير نص ساعه بس 
عاصي سمعها ونصدم اوي وقال:طياره..طياره ايه وليه؟!!
ردت عليه:هو مرتب ياخدها بره البلد ويسافر انا سمعته امبارح وهو بيتفق على كده وكمان قال عاوز يقتل ابنك قبل مايسافر بيها 
وقع قلب عاصي بصدمه من الخبر وقال:وانتي تعرفي مكانه فين دلوقتي حالا 
هز راسها بسرعه وقالت:ايوه اعرف بس لازم نلحقه بسرعه قبل مايعمل حاجه للجنين 
طلعت جري وخلفها عاصي وعصام بسرعه لمكان محمد 
اما عند محمد بيقرب من غرام وهي بتتراجع بخوف منه وتقول:محمد ارجوك متعملش كده ده ابني لا ابوس ايدك كله الا ابني 
قرب منها محمد بشر وقال:لا مش ابنك ده ابنه هو ابن الشيطا*ن الي اخدك مني ولازم امو*ته وارتاح منه ومن ابوه كمان 
وصل لها ومسك ايدها وهي بتترعش في ايده بس فجأه دخل عصام وعاصي بخوف وقال:محمد ابعد عنها احسن ليك سيبها بسرعه 
محمد اول ماشافه سحب غرام وبقت قدامه وهو ماسك الحقنه في ايده علشان يضربها ليها وقال بغضب:كويس انك لحقت علشان تشوف ابنك وهو بيمو*ت قدامك ياعاصي ولو قربت انا همو*ته فورا قدامك باحقنه دي بس 
عاصي اترعب على غرام وهي منهاره وعلى ابنه كمان فقال:خلاص مش هقرب بس سيبها وخد الي انت عاوزه مني انا 
ضحك محمد بصوت عالي وقال:انا مش عاوز غير غرام تبقى معايا انا بس اما ابنك ده همو*ته يعني همو*ته ياعاصي 
وقرب الحقنه من غرام بجنون بس فجأه وقع على الارض بعيد عنها ورأسه بتنز*ف فجرت غرام بسرعه على عاصي وهي بتترعش من الخوف 
واخدها عاصي في حضنه بسرعه وهو بيطمن قلبه عليها انها بخير وفي حضنه كمان 
وعصام كان واقف بزهول وهو بيبص على محمد وعلى اخته بسمه وفي ايدها عصايه كبيره وبعدها رمتها على الارض بصدمه وهي مش مصدقه عملت ايه في اخوها فانهارت لانها فاكره انه ما*ت وهي الي قتل*ته ارتعش جسدها ودموعها بنتزل زي الشلال فقرب منها عصام بشفقه وحضنها بحركه لا اراديه منه على شكلها كده وقال:اهدي هو كويس بس اغمي عليه بس والله اهدي 
هديت شويه بسمه  واخده بالها انها في حضنه فبعدت بكسوف وقالت:احم شكرا انا كويسه 
ابتسم عليها عصام وقال:العفو انا المفروض اشكرا مش انتي شكرا اوي على المساعده 
ابتسمت بسمه وبعدها دخل الشرطه المكان واخدو محمد على المستشفي علشان يعالجوه وبعدها
على السجن طبعا بتهمه القت*ل الدكتور ومحاوله القت*ل تاني 
وبعد مرور شهر في قصر الهلالي كان فيه حفل فرح كبير وتلات ازواج في الفرح وهما طبعا غرام وعاصي وعشق وقاسم ومصطفي ونادين وكانو الشباب ببدل تهبل والبنات بفساتين زي الاميرات وبدءت الموسيقي والكل بيرقص مع حبيبته بسعاده كبير ألا عصام الي وقاف بيفرج عليهم بغيره وغيط لانه الوحيد السنجل هنا بس فجأه وقعت عينه عليها فقرب منها باعجاب وقال:اهلا ياأنسه انتي فاكراني مش كده 
ابتسمت ليه بسمه وقالت:طبعا ياعصام باشا 
سرح عصام في بسمتها وقال:بلاش باشا دي انا واسمي عصام بس وعلى فكره انتي طالعه زي القمر النهاردا 
ابتسمت بخجل منه وقالت:شكرا وانت كمان طالع حلو النهاردا 
اتحمس عصام من كلامها فقال:طيب ممكن اطلب المساعده منك 
ردت عليه:اكيد اتفضل 
اخرج عصام خاتم من جيبه وكمل:انا بصراحه معجب ببنت حبيتها من اول ماشوفها قدامي وفجبت الخاتم ده علشان اتقدم لها بس مش عارف هيعجبها زوقي او لا وترفضني فممكن تقولي رأيك انتي حلو او لا بصراحه 
بسمه حست نبضات قلبها عاليه جدا فبلعت ريقها بتوتر وبصت علي الخاتم في ايده وقالت:هو جميل اوي اوي واكيد هيعجبها كمان 
فرح عصام وبقي قلبه ينبض بقوه وبدون مقدمات مسك ايدها بهدووء ولبسها الخاتم برقه وقال:يعني مواقفه اجي اتقدم للحج عزيز واطلبك منه 
بسمه بصت على الخاتم في ايدها وقلبها هيقف من سرعه دقاته فهزت رأسها بهدووء وقالت:مواقفه 
عصام من الفرحه اخدها في حضنه بسرعه قال:شكرا اوي انا فرحان ومش مصدق نفسي من الفرحه 
بسمه كانت مصدمه منه ومش بتتحرك بس ابتسمت على كلامه بسعاده فبعد عصام بخجل منها وقال:احم انا اسف مش قصدي والله من الفرحه بس 
ردت عليه بكسوف:لا عادي مش مشكله 
ابتسم عصام ومسك ايدها بفرحه وقال:تمام تعالي نرقص معاهم بقى 
اخدها عصام وانضمو في الحفله الراقصه وكان يوم  جميل اوي والكل سعيد جدا 
وبعد مرور ثلاث سنوات في المستشفي 
بسمه بألم وصراخ:اااه بموو*ت منك لله ياعصام يابن الهلالي 
تقدم عصام ومسك ايدها بخوف وقال:اهدي ياحبيبتي  وخدي نفس بس شهيق وزفير
صرخه في وشه بألم وقالك:كله بسببك انت منك لله ياعصام يابن ال.. ممم
حط عصام ايده بشويش على بوقها وقال:ابوس ايدك اهدي هتفضحيني كده في المكان كله 
بعد ايده بسرعه بعدها وقال:اتنفسي بس بقوه ياحبيبتي ده عادي خدي نفس بس 
بسمه اتغاظت منه فمسكت ايده وغضته بقوه فشد ايده منها بألم وقال:اااه يابت العضاضه ايه بتسنني تاني والا ايه 
بص في ايده لقى العضه علمه جامد فكمل:الله يخرب بيت الجواز على الخلفه ياشيخه فين البهايم الي هنا تلحقني منك 
اجه ادكتور بسرعه واخدها على غرفه العمليات بس وقف على صوتها:استنو عاوزه اقوله حاجه
قرب عصام بخوف وقال: خير ياقلبي عاوزه ايه 
ردت وهي بتتنفس بقوه: لو طلع ولد هسميه كنان ياعصام انا بقولك اهو 
ضحك عصام عليها وقال: حاضر بس لو طلعت بنت 
ردت وهي بتصرخ: هسميها  كنان برضو 
ابتسم عصام وهو كاتم الضحكه عليها وقال:حاضر ياقلبي ولو توأم هنسميه كنان برضو 
ضربته برجلها بقوه وقالت:ايوه كنان ونور 
حط عصام ايده على بطنه بألم وقال:حاضر بس اولدي الاول وبعدها اعملي الي عاوزاه 
اشارت بايدها فدخلوها العمليات وعصام كانت بيمشي قدام باب العمليات بقلق وهو بيقول:يارب استرها يارب تولد بسرعه وتكون بخير وهي وابني او بنتي 
فجأه دخل عاصي وباقيه العيله فتقدم عاصي منه وقال: اهدي ياعصام ان شاء الله هتبقى كويسه كلنا حصل معانا نفس الموضوع كده 
قرب منهم قاسم وقال: ايوه انا كونت نفس حالتك دي قبل ثلاث سنين متقلقش 
قرب عصام من باب العمليات وقال بقلق: هي ليها ساعه جوه وانا قلقان اوي يارب استر 
فجأه سمعو صوت صرخه قويه وبعدها صوت عياط اطفال فقرب منه عاصي بفرحه وحضنه وقال:الف مبروك ياعصام بقيت بابا زينا
بادله عصام الحضن وقال:انا فرحان اوي بس المهم عندي بسمه بس تكون بخير  
وبعد ساعتين نقلو بسمه لغرفه عاديه والكل كان موجود عندها وعصام جنبها بيبص على اطفاله التوأم بفرحه فقرب وحضنها وقال:انا اسعد شخص في الدنيا بوجودك انتي وكتاكيتي دول في حياتي 
ابتسمت بسمه ليه وقالت:وانا كمان سعيده جدا بوجودك في حياتي 
فجأه لقو طفل قرب من التوأم ولمس وجه واحده وقال:عمو عصام النونه دي حلوه اوي انا هاخدها 
قرب مصطفي من ابنه الصغير أسر باحراج مسكه من قفاه وقال:عيب يابابا مش قدام ابوها كده 
بعد عنه أسر بغيظ:لا دي بتاعتي انا يابابا 
مصطفي بقى في نص هدوومه من ابنه بس نقذه صوت طفل صغير تاني بيقول:يابت انا بحبك هاتي بوسه بقى قبل ماابوكي الشرير ده ياجي 
دخل قاسم فجأه وشاله بايد وحده قدامهم وقال:انت بتقول ايه لبنتي ياض 
ربع ادهم ايديه قدام صدره بغيظ وقال:مش قولت حاجه ياخالي بس نزلني كده وبلاش المسكه دي قدام حبيبتي حور شكلي بقى زباله 
ضحكو كلهم عليه وقاسم فضل يهز فيه بغيظ وقال:بقى فيه طفل بريئ يقول هاتي بوسه وحبيبتي فين برائه الاطفال يالا 
رد ادهم بضيق رغم عمره الصغير وقال:ياعم سيبنا ليك البرائه نزلني بقى.. وبص علي عاصي بباه وقال:عاجبك كده يابابا وابنك متشعلق في الدور التاني باشكل ده 
انفجرو عليه ضحك ازاي طفل صغير مكملش اربع سنين يقول الكلام ده كله فقرب منه عاصي ونزله من قاسم وقال بغيظ:ماكله من قله ادبك  وانا امتي علمتك الكلام ده يادهم
رد عليه ادهم بخبث وقال:بصراحه انت معلمتنيش حاجه بس انا شوفتك وانت بتقرب من ماما وانا نايم في النص وكونت عاوز تبو..ممم
حط عاصي ايده على بقه بسرعه قال:يخرب بيتك اسكت فضحتني قدامه ماكله من برودك انت ياخي حد قالك تجي كل يوم تنام في النص بينا ياغلس 
ضحكو كلهم على كلام عاصي وغرام بقت في نص هدوومها من كلامهم فقرب منها عاصي بعد ما شال ادهم على ايده وضمها وهي شايله ابنه التاني ادم وقال:انتي وعيالي احلا هديه في حياتي كلها ياغرام العاصي بحبك اوي ياغرامي 
اما قاسم فشال بنته حور وقرب من عشق وحضنها كمان وقال:وانتي اجمل عشق اعيشه في حياتي ياعشق القاسم بعشقك ياعشقي 
اما مصطفي شال أسر على ايده وقرب من نادين وحضنها كمان وقال:وانا  قلبي مكنش عايش قبل حبك يانور وسعاده قلبي 
اما عصام بقى فقرب من بسمه بحب وحضنها وحاوط بناته التوأم كمان وقال:انتي  وبناتي نبض قلبي وعشق روحي يابسمتي 
وكده تقدر نقول تمت بحمد لله ❤🌹

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-