رواية فتاة في جحيم القصر كاملة جميع الفصول بقلم ديدا زياد

رواية فتاة في جحيم القصر كاملة جميع الفصول بقلم ديدا زياد


رواية فتاة في جحيم القصر كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة ديدا زياد رواية فتاة في جحيم القصر كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية فتاة في جحيم القصر كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية فتاة في جحيم القصر كاملة جميع الفصول
رواية فتاة في جحيم القصر بقلم ديدا زياد

رواية فتاة في جحيم القصر كاملة جميع الفصول

في احد الأحياء المتوسطة الذي تسكن فيه بطلتنا 
تستيقظ من نومها على صوت هاتفها الذي يعلن عن مزعجة منذ ساعة 
تفتح عينيها الفيروزيه التي تحاط برموش كثيفة وهي تجيب علي الهاتف بنعااس 
مليكة بدون النظر: الو مين 
لتستمع الي ذلك الإعصار الذي يصيح 
الووو ياازفته انتي لسه نايمه لحد دلوقتي انتي مش عارفه ان عندنا سكشن بدري والدكتور رزل ومبيدخلش حد بعدو  قومي يلاااا هيسلمنا الورق قومي 
مليكه بصدمه وهي تنظر الي الساعة 
ينهااار اسود الدكتور الورق المحاضرة مااامااااا وتقفل الفون في وجهه صبااا 
صبااا وهي تنظر الي الهاتف بصدمه : المجنونه قفلت في وشي ماشي يامليكه الك*لب لازم اوريكي 
لنترك صبااا في حالها وهي تتوعد لها
مليكه بصياااح : ماامااا يا ام محمود
ازاي متصحنيش بدري هااا مش انا قولتلك ان المحااضرة مهمه
ماما مليكه ( مياده ) تقول بحنان: ازاي يا بنتي وانتي اصلا قيلالي انها يوم التلات مش النهاردة الحد 
كانت مليكه تلف الاوضه بتوتر لحد ما رجليها اتخبطت في السرير  قعدت على الارض تتوجع 
مليكه بنباااح: اه ي صابعي يلي ضاااع ي خراابي كلو من اس المصايب صبا كنت صغير ياااصبعي مكنش يومك 
لتتركها والدتها وهي تضرب كف علي كف وتدعي لهم بالهدايا
 لتقول: ربنا يهديكم وآلله مجانين 
اما مليكه كانت تستحلف لصباااا
______________________ 
 في مكان آخر 
في احد الأحياء الراقيه نجد قصر أقصي مايقال عنه انو قطعة من الجنه قصر ملكي غايه في الجمال يوجد حوله حراسه كتيرة
 ( ولكن مهلا يا سادة لا يغرنا هذا المنظر انه مثل الجح*يم لاصحابه ) 
في غرفة بطلنا الوسيم تطرق الخادمه الباب ليسمح للطارق للدخول 
الخادمة بخوف شديد : رعد بيه عتمان بيه بيقول لحضرتك انزل الفطار جاهز 
ليفتح هذا الوسيم عيناه العسليتان الذي يتحولان الي البني القاتم مثل لون البندق
رعد بغضب وهو يصيح: مش انا قولت محدش يصحيني ولا  يدخل الاوضه الا لما يبقي لأمر مهم ولا لا 
لترد برعب وهي تناجي ربها بالنجاه : حصل بس والله عتمان بيه هوا ال أمرني وانا عبد المأمور 
رعد بغضب : بررره وقوليلو مش نااازل غير لما  اعووز فاهمه
لتؤميء برأسها وهي تخرج لتتنفس الصعداء وكان أنفاسها كانت محبوسة لتتزل 
لتقول لذلك الرجل الشديد الذي يجلس بوقار وكبرياء وله هيبه نعم لما لا فهو عتمان الشافعي من اغني رجال الأعمال في العالم يمتلك من العمر ٥٥عاما شديد الوسامه رغم سنه
 له بعض الخصل البيضاء في شعره البني تزيده وقار يمتلك عينان بنيتان وجسد رياضي يحافظ عليه بممارسة الرياضه 
لتقول الخادمه وهي اضع نظرها في الارض باحترام: رعد بيه زعق يا فندم وبيقول لحضرتك مش هينزل غير لمايعوز
 لينظر بغضب ليشير ليها بيديه 
لتنصرف الخادمة 
عتمان بغضب: هوا ازاي يعمل كده انا سكت عليه كتير لحد كده وبس انا لازم اعرفوا حدودو كويس وازاي يكلم مع الاكبر منو وخصوصا لما يكون ابوه
ليصعد الدرج المؤدي لغرفه رعد وجميع أفراد الأسرة يحاولوا تهدئته ومنعه من الصعود منعا لان تشب مشاجرة بين الأب وابنه 
ليقول عامر وهو الاخ الاوسط لعتمان: اهدا يا عتمان  مينفعش كده انزل وسيبوا براحتوا متجبش مشاكل انت عارف ان هوا عنيد 
ليقول عمران الاخ الاصغر : عامر بيتكلم صح انزل وهوا لما يهدا هينزل لوحدو 
لينظر لهم عتمان بغضب ليكمل صعوده ليتوقف على هذا الصوت الجوهري نعم هذا الصوت لا يستطيع ان يتجاهلو انه صوت احمد الشافعي هوا رجل يمتلك من العمر ٨٥ عاما شديد الوسامه رغم عمره عنده هيبه ووقار لا يستطيع احد الوقوف امامه او مخالفته في شيء ماعدا هذا الحفيد العنيد كما ينعته
ليقول احمد بحكمه : انزل يا عتمان حالا ولا انا كمان كلامي مبيتسمعش خلاص
 ليصمت الجميع وهم ينظروا إلي عتمان بترقب 
لينزل عتمان وهوا يقول بعصبية : لا طبعا بس انت مش شايف حفيدك ال بيعارضني في كل حاجه 
احمد بكبرياء وصوت جوهري: لما تيجي تكلم مع احمد الشافعي يبقي توطي صوتك انت فااهم وطبعا شايف وعارف كويس هوا بيعمل كده لي ولا تحب افكرك انت كمان عملت في اي 
ليصمت عتمان ثم يقول : لا طبعا عارف بس هوا ظالمني
احمد بحكمه : لا انت عارف ال هوا مش ده بسبب ال في بالك والمشكله ال انت مش راضي تعترف بغلطك وحتي لو هتعترف بيها خلاص فات الأوان ابنك راح منك وده كلو بسببك يااما حظرناك بس انت مسمعتش من حد
ليقول عتمان: يعني اعمل ايه عشان يسامحني 
احمد : انت خلاص معتش في ايدك حاجه ثم يهمس بغموض القدر هوا ال هيعمل 
لينزل رعد من علي الدرج بكل هيبه وكبرياء 
لتبدء حرب النظرات بين الأب وابنه في صمت الجميع 
رعد وهو ينظر إلي جده : صباح الخير
احمد بابتسامه: صباح النور يا رعد 
عمران وعامر: صباح النور 
اسيل وعمر ومراد وسيف ولوجين: صباح النور يا كينج 
ليجلس الجميع علي طاوله الطعام ليعم الصمت 
ليقول عمر بمرح : اي هوا احنا هنفضل كده كتير
 من غير كلام ده احنا ولا المطلقين 
ليضحك الجميع ماعدا رعد الذي ظل ببرودة 
ليرد عامر: يعني عاوزنا نرقص ولا نعمل اي عشان نرضيك
عمر بصوت انثوي: لا ي سي عامر احنا بس بنقول نكلموا شويه ايه في مااانع 
لينظر له عامر بصدمه 
ليضحك الجميع 
احمد : خلاص كلو وبطلوا كلام ليعم الصمت مرة اخري 
لينتهوا من الطعام ليذهب رعد ولكنه يتوقف على صوت
 أحمد : تعال ي رعد في مكتبي 
رعد ببرود: لما ارجع من الشركه 
احمد بصوت جوهري : هي كلمه واحده ورايا ليتركه ويذهب لمكتبه
ليذهب رعد خلفه تحت نظرات الفضول من الجميع لماذا يريده
لتقول اسيل : انا رايحه الجامعه باي بابي باي مامي 
لتقول حنان بحب: مع السلامه يا حبيبتي
ليذهب عمر هوا الاخر الي جامعته
في غرفة المكتب  
يجلس احمد بكبرياء علي الكرسي المخصص له بكل كبرياء 
ليدخل رعد 
رعد ببرود : حضرتك عاوزني ليه
احمد ببرود مماثل: اقعد ي رعد عاوز اتكلم معاك ولا هوا ممنوع 
رعد: اتفضل 
أحمد بهدوء: انت هتفضل كده لحد امتي 
رعد ببرود وهو يتصنع عدم الفهم: كده ال هوا ازاي 
احمد ببرود : رعد انت فاهم كويس انا بقول اي هي مش هتبقي فرحانه وهي شايفاك بتعمل في نفسك كده بتعذ*ب نفسك 
رعد هو يتصنع البرود ولكن بداخله بر*كان يريد ان ينفجر: هفضل كده زي ما انا هو ال حولني هو ال خلاني كده هوا عمرو ما كان ال ليا وحرمني من اغلي حاجه في حياتي هوا دايما يبدور علي ال بحبهم وبيحرمني منهم 
لينظر له احمد بعطف وحنان 
يذهب رعد لكنه يقف وهو يقول : قوله ان ابنو ما*ت من زمان وهوا ال دفن*و معاها
 وال موجود دلوقتي هوا( الكينج ) وخليه يعرف كده كويس
 ليذهب إلي شركته ليصل الي هذا الصرح الضخم ماهذا انه بنااء غايه في الروعة نعم انها المقر الرئيسي لشركات الشافعي انه مبني مصمم علي الطراز الايطالي يتكون معظمه من الزجاج 
 ليخرج من سيارته ليقف له جميع من في الشركه احتراما وخوفا منه فهو الكينج 
لينظر له الجميع نظرات إعجاب فهو حلم كل الفتايات ولكنه لا يبالي فهو اعتاد علي هذه النظرات 
 داخل مكتب رعد 
يجلس علي مكتبه الفخم فهو عالي التصميم مثل باقي الشركه 
لتدخل السكرتيره تقول بعمليه: معاد المحاضرة يا فندم كمان نص ساعه 
ليشير لها بيده لتخرج من الغرفه 
 في الجامعه 
تجلس مليكة مع صاحبها
صبا: بيقولوا في دكتور جديد جاي الجامعة بس بيقولوا عصبي وبارد ومغرور الجامعة كلها بتتكلم عنو 
ندي بتأييد : آه فعلا ومحدش بيدخل بعدو إدارة الجامعة محظرة علي الطلبه كلها شكلو صعب ومادتو رخمة 
اسيل بخوف: خلاص يبقي نروح قبل المحاضرة عشان منتطردش 
ملكيه بثقه: مغرور على نفسو انتو خايفين ليه محسسني انو دراكولا 
ليردوا جميعا في صوت واحد : أسوأ 
مليكة : علي نفسو طب هوا اسمو اي 
صبا : لسه منعرفش ده كل ال عرفناه 
بعد عشر دقايق يتجهوا إلي المحاضرة ليدق هاتف مليكة يعلن عن اختها الصغري ( نورا )
لتجيب مليكه لتستمع الي صوت اختها الباكي 
مليكة بقلق : مالك يا نورا في اي 
نورا ببكاء: ماما تعبانه جاتلها ازمه والبخاخه مكنتش موجوده واحنا في المستشفي ابيه محمود جه الحمد لله وبقت كويسة بس انا خايفه عليها اوي 
مليكه والدموع تجمعت في مقلتيها الفيروزتيين ليقلبوا الي اللون الاخضر الغامق : اديني محمود ي نورا 
لتذهب وتعطيه الهاتف لاخوها 
محمود : الو يا مليكة انتي مش عندك محاضرة دلوقتي
مليكة ببكاء: ماما عامله ايه نورا قالتلي ال حصل
محمود وهو ينظر لنورا بغضب : متقلقيش يا حبيبتي شوفي محاضراتك هي بقت كويسه الحمد لله الدكتور طمني وهي نايمه دلوقتي 
مليكه ومازالت الدموع بعينيها : ماشي يا حبيبي خلي بالك منها ومن نفسك لا إله إلا الله 
وفي هذه الأثناء يأتي هذا الوسيم لينظر لها فكانت مليكة آيه في الجمال بعيونها الفيروزيه وبشرتها البيضاء مثل بياض الثلج وشفاتها المتكرزه وكانت ترتدي بلوزه بيضاء وبها بعض الرسوم باللون الاحمر وجيب شورت اسمر وطرحه حمراء فكانت غايه في الجمال
 لكنه سمعها وهي تقول حبيبي فاشتعل غضبا واصبحت عينيه قاتمه ونظر لها نظرات استحقا*ر 
اما مليكه فكانت تنظر إلي ذلك الوسيم فكان يرتدي بدله بالون الرمادي فكان وسيم جدا ولكنها تداركت نفسها وغضت بصرها واستغفرت ربها
 لتدخل المحاضرة بعدما اطمأنت على والدتها وتتمني ان لا تكون تأخرت لكنها تاخرت بالفعل 
تطرق مليكة علي الباب وتفتح لتحتل الصدمة ملامحها هي ورعد
مليكه بتوتر ممكن ادخل ي دكتور 
مليكه بتوتر : ممكن ادخل ي دكتور 
رعد بصوت مرتفع وعصبيه:انا مفيش حد بيدخل المدرج بعدي مش إدارة الجامعة محظرة 
مليكه بتوتر: أصل اصل انا كان معايا تليفون ضروري ممكن ادخل 
لينظر لها رعد بغضب وهو يتذكر كلمة حبيبي التي قالتها 
رعد بسخريه: طبعا لازم تتأخري ما انتي مش فاضيه غير للحب علي التليفونات 
مليكه بصدمه : لتقول بغضب وصوت عالي نسبيا: ادخل ي دكتور ولا لأ 
ليصدم رعد كيف تتجرأ ان ترفع صوتها عليه كيف انه الكينج 
رعد ببرود : اتأسفي تدخلي 
لتنظر نحو المدرج لتجد هذا الحشد الهائل من الطلبه ونظرات رفقاتها التي تتوسل لها ان تنهي الموضوع بكلمه: اسفه ماعدا اسيل التي كانت الصدمه محتليه عليها فهي لم تكن تعرف ان رعد هوا هذا الدكتور المتعجرف 
مليكه بنظرة تحدي: ولو مقولتش 
رعد بسخريه حاجه بسيطه خالص هتشيلي المادة بس
لتصعق مليكه ولكن لا تتخلي عن هذا الكبرياء 
مليكه : ط ..... لكن تقطعها اسيل وهي تقول بتوتر واضح 
اسيل : معلش يا دكتور انا متاسفة بالنيابة عنها اصل والدتها كانت تعبانه وهي متوترة حاليا اتمني حضرتك تفهم الظروف وكده
( كدابه مكنتش تعرف ان ميادة تعبانه اصلا😂😂😂)
رعد ببرود نعم انه يعرف انها في هذا الصف ولكن استغرب لماذا تدافع عن هذه الو*قحة في نظره 
رعد ببرود: اتفضلي ادخلي سماح المرادي عشان خاطر الانسه اسيل 
لتدلف مليكه تحت استغرابها واستغراب جميع من في المدرج لماذا سمع من كلام اسيل لماذا؟
يقوم رعد بشرح المحاضرة تحت استغرابه من مناقشه مليكه للمحاضرة معه كيف وهم كانو يتعاركون منذ قليل انها حقا غريبه 
لتنتهي المحاضرة وتفضل مليكه تسجل الملاحظات ال تحتاجها لتأتي تخرج لتسمع 
رعد ببرود مصطنع
( لكن هوا هيمو*ت من الغيظ بسببها😂😂)
 انا سمحتلك تخرجي
مليكه ببرود: اظن ان وقت المحاضرة انتهي يعني انت دلوقتي مش دكتوري 
رعد باستغراب من لون عيونها الذي يتغير فجأه 
رعد ببرود : انتي صح بس انتي بالذات مطلوب منك تعملي بحث عن محاضرة النهاردة ٣٠ صفحه ويتم تسليمه خلال يومين 
مليكه بتحدي: ماشي يا دكتور
لتخرج من المدرج وهي تلعن هذا البغيض في نظرها تاركه له وهو يتوعد لها وينعتها بالو*قحه
🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎
كافتيريا الجامعة 
تجلس مليكة علي طاوله مع ريفاقتها وهي تس*ب فيه بهمس 
لتجد رفيقاتها يضحكون عليها 
مليكه: وهي تضر*بهم بخفه بتضحكي علي اي انتي وهي
ندي من بين ضحكاتها: اصل كان شكلك مضحك اوي وانتي بتقولي ادخل حضرتك ولا لأ كان وشك فرواوله 
صبا بتأييد: فعلا كان وشك احمر اوي 
مليكه بعصبيه: اعمل اي ماهو ال استفزني ال اي مش فاضيه غير للحب علي التلفونات ده واحد حما*ر ده عاوزني اعمل بحث ٣٠ صفحه
 متخلف عامل زي الحيطه بيتباها بالعضلات النفخ ال هوا عاملها عامل زي الغوريلا أو دراكولا اما انو يكون دكتور مستحيل بزمتك انا وش حب 
صبا وندي في صوت واحد بتوتر : لا
مليكه بسخريه:مغر*ور ومتكبر ومتعجر*رف محسسني انه ابن الوزير 
بسخريه وهي تقلد صوت رعد انا مفيش حد بيدخل المدرج بعدي 
ويحاولوا ان يسكتوها ولكن يا سادة( تاتي الرياح بما لا تشتهي السفن) 
مليكه بغروى مصطنع: انا مليكه يقولي كده بيخوفنا بشويه العضلات ال عنده وال اي هشيلك المادة شالك قطر ي بعيد
 ( القطر هوا هيشيلها دلوقتي😅😂😂😂)
تتحدث مليكه بعصبيه وهي لا تنتبه لذلك الذي يشتعل غضبا خلفها ولا الي تلميحات البنات 
مليكه بستغراب وتعقد حاجبيها : مالكم متسمرين كده ليه
 لترد صبا وهي تبتلع ريقها اصل اصل ال الحما*ر وراكي اقصد الدكتور وراكي 
مليكه بصدمه وتفتح عيونها وفمها وهي تلتفت 
مليكه بتوتر : انا انا 
رعد بعصبيه: وأي كمان يا انسه يا محترمه حما*ر ودراكولا ومغرور وأي كمان 
مليكه بعفويه: غو*رلا وحيطه لتضر*بها صبا في ايديها لتدرك ما قالت لتحمر وجنتها خجلا ( غبيه 😂😂)
رعد كان في حاله لا يحسد عليها انها اول فتاه قدرت ان تهينه هكذا وتتحداه وتوعدلها 
رعد وقد حاطت به هاله البرود مرة آخري: عدد صفح البحث تزداد الضعف ( يعني ٦٠ صفحه مفتري اوي 😂) ومن بكره الصبح تبقي في المقر الرئيسي لشركات الشافعي 
مليكه بصدمه: لي 
رعد بسخريه : أصل هدربك عشان تبقي مع الحما*ر ثم يرفع نبرت صوته يا اما هتنفصلي من هنا خالص ومفيش جامعه هتقبل بيكي
لتجلس مليكه وهي تنظر الي طيفه
مليكه بصدمه: انتو شوفتو ال حصل سمعتو ال سمعتو 
ليهزوا جميعا رأسهم 
لتفيق مليكه من صدمتها: وهي تقول ينهار اسود ليكون ناوي يقت*لني في المكتب اعمل اعمل اي اروح ولا مروحش 
مليكه بغضب وهي تعنفهم : منبهتونيش 
لينظروا لها بصدمه 
ندي : ده انا رجلي انخلعت وانا بضر*بك وعيني وجعتني من المشاروة عليه 
صبا : انا دراعي وجعني وانا بشاورلك عليه 
مليكه بغباء: ده انا افتكرت ان انتو بتعملوا حركات غبيه زيكم 
ندي وصبا في صوت : غبيه 
اسيل بشرود : انتو عارفين رعد ده يبقي مين
ليقولوا في صوت واحد : مين 
اسيل: ابن عمي
لينظروا لها بصدمه وأولهم مليكه التي كانت تتذكر عندما سمح لها بالدلوف للمدرج عندما طلبت منه اسيل 
مليكه بصدمه: عشان كده خلاني ادخل المدرج لما انتي طلبتي 
ندي بصدمه: لي مقولتيش من الأول وسايبنا نسب فيه من الصبح 
اسيل بحزن : أصل انا مكنتش اعرف ان هوا الدكتور الجديد واتصدمت اول ما شوفتوا
صبا بمرح: خلاص اتحلت يا موكه سيلا هتتوسطلك عندو 
اسيل بحزن: مش هينفع 
صبا باستغراب: لي 
اسيل بحزن أكبر: أصل هوا بقي عصبي جدا وقاسي وممكن لو قلتلو يعند ويعاملك اسوا من كده ثم اني بخاف منو أنا والكل 
لتنظر لها مليكه بتفهم: ولا يهمك يا سيلا مش مشكله انا هروح الشركه وامري لله 
مليكه بشرود ربنا يستر
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
🤎في شركه الشافعي 🤎
نجد هذا الوسيم يجلس علي مكتبه وهو شارد في هذه الفتاه المتمردة انها الفتاه الاولي التي تتجرأ عليه 
ليقطع شروده دخول السكرتيره 
مني بعمليه: ده ملف الصفقه ال حضرتك طلبته اي أوامر تانيه 
رعد ببرود انتي هتتنقلي عند سيف
مني بصدمه وفرحه في نفس الوقت : بجد ي فندم اقصد ال تؤمر بيه ي فندم المكتب هيفضي من بكرة ان شاء الله 
لتخرج وهي تشعر أنها تطير في السماء فرحا وتحمد ربها انها تخلصت من هذا البارد القاسي نعم ان سيف طبعه عكس سليم هادي وطيب
🎶منزل مليكه 🤎
تدخل مليكه المنزل وهي تفكر فى الذي تقوله لاخوها ( محمود) ليقطع تفكيرها اختها الصغري ( نورا) 
فتاه تمتلك من العمر ١٧ عاما عيناها زرقاء وبشرتها بيضاء شعرها اسود فحمي به بعض التموج وناعم لديها جسد ممشوق وقصيرة قليلا 
نورا : حمدلله علي السلامه يا موكه تعالي قوليلي عملتي اي انهاردة 
مليكه بابتسامه: حاضر ي حبيبتي هطمن على ماما الأول وبعدين هحكيلك 
نورا : ماشي
🤎 في غرفه ميادة 🤎
مليكه بلهفه وهي تقبل يدي والدتها: ست الكل عامله اي النهاردة 
ميادة بتعب : الحمد لله كويسه مافيش حاجة انا كويسه شويه تعب بسيط 
مليكه والدموع تجمعت في مقلتيها: بردو هتخبي يماما لي يحبيبتي مش انا ومحمود قولنالك متخبيش تعبك علينا احنا عندنا كام دودو يعني
 الله وبعدين البخاخه بعد كده انا هتاكد منها بنفسي انا ومحمود 
ميادة بحنان: مختش بالي انها خلصت وانا مش بحب اتعبكم كفاية علي اخوكي شغله وانتي مذاكرتك 
لتقول مليكه بعتاب: تعبك راحه احنا اهم حاجه انتي تكوني كويسه ربنا يخليكي لينا يا رب بعد كده لو حسيتي بتعب ولو شويه قولي ماشي
مياده بحب :ماشي ي حبيبتي
لتخرج مليكه متجهه الي غرفه اخاها و .....
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
الشخصيات 
صباا الحديدي : صاحبة مليكة 
ندي عبدالله : صاحبة مليكة 
سيف عمران الشافعي : ابن عم رعد 
محمود ونورا : اخوات مليكة ومامتهم مياده
تدلف مليكه بعدما طرقت الباب أكثر من مرة  لتجد اخاها شارد لتفيقه مليكه من شروده 
مليكه بخوف : الدكتور قال اي ي محمود 
محمود بتوتر : هيكون قال اي يعني ازمة وزادت لما ما اخدتش البخاخه في ساعتها 
مليكه بحنان: انا عارفه انك بتكدب متوترنيش قول الحقيقه 
محمود بدموع: قال لو معملتش العمليه خلال شهر هيبقي خطر علي حياتها وممكن لا قدر الله تمو*ت
لتشهق مليكه بصدمه 
🎶🎶🎶Flash Back🎶🎶🎶
عندما جاءت لوالدتها اول ازمه 
ليذهبو بها للمشفي بعد فترة يخرج الطبيب 
ليذهبو عليه بالهفه: خير يا دكتور مالها 
الدكتور بحزن وعمليه: للاسف هي جالها ربو ودي ازمه 
ليصدمو جميعا 
الدكتور بعمليه : الربو مش هو المشكله المشكله ان هي عندها القلب ومحتاجه عمليه ضروري لو متعملتش لقدر الله ممكن تؤدي للوفاه 
محمود بدموع مهدده بالنزول: العمليه دي تكلفتها  كام ي دكتور 
الدكتور بجديه : هي هتتكلف مليون غير مصاريف السفر 
مليكه بصدمه: سفر سفر  لي هي مش ممكن تتعمل هنا 
الدكتور : للاسف لا لان في مصر مفيش امكانيات ولو متعملتش في خلال سنه زي مقولت في خطر علي حياتها 
ثم يتركهم في صدمتهم 
نورا ببكاء :هنعمل ايه دلوقتي احنا ممعناش حتي ربع المبلغ
محمود وهو يتصنع القوة من أجل اخواته: هتدبر بإذن الله اهم حاجه محدش يقول لماما حاجه عشان لو حتي الفلوس اتصرفنا فيهم هتقول انتو اولي بيها 
ليؤميء له براسهم  ثم يدلفو للاطمئنان علي والدتهم
✨✨✨✨ Back ✨✨✨✨
مليكه ببكاء : طب هنعمل اي إحنا مجمعناش غير ربع المبلغ ازاي هنجمع خمسه وسبعون ألف جنيه في شهر ازاي وتبكي بشده خوفا على والدتها 
ليحضنها اخيها بحنان وهو يملس على شعرها: هتدبر ان شاء الله هتتدبر احنا عندنا قطعة ارض هبيعها وهحاول اخد سلفه من الشغل 
لتتذكر مليكه رعد 
مليكه وهي تبتعد عن احضانه لتقول بتوتر : محمود عاوزة اقولك ان النهاردة جه دكتور جديد واختارني اني اكون متدربه عندو في الشركه 
لينظر لها محمود بعصبيه: تدريب اي ده ثم انا قولتلك قبل كده مفيش شغل ولا انتي خلاص كبرتي ومعتيش بتسمعي كلام حد
مليكه بسرعة : لا والله هوا الدكتور ال قال ياتيجي تدربي يا اما تترفدي من الجامعه نهائي وانا مش عاوزة اعيد السنه
ليهدا قليلا: ماشي اسمها اي الشركه دي 
مليكه بسرعه: الشافعي المقر الرئيسي لشركات الشافعي 
لينظر لها محمود بصدمه فكيف ان يأخذوا متدربه في فرع  شركه من اهم الشركات في العالم  ووأنه أنه ليس فرع عادي أنه فرع الكينج المدمر ليفيق من صدمته
محمود: انتي اي ال عرفك ب الشركه دي هوا مين الدكتور ده
مليكه باستغراب: يعني اي مش فاهمه فيها اي مالها شركه مش كويسه يعني ال عرفني عليها الدكتور رعد الشافعي 
لتزداد صدمه محمود ماذا قالت اقالت رعد يفيق من صدمته
محمود بهدوء : تعرفي إن دي هي نفس الشركه ال انا بشتغل فيها بس انا بشتغل في فرع من فروع الشركه دي اما انتي هتشتغلي في المقر 
مليكه بصدمه مصاحبه بتوتر فهي ادركت الان انها لم تقع مع هينا: يعني الشركه دي مهمه للدرجاتي 
محمود بسخريه : مهمه دي من أكبر الشركات علي مستوي العالم 
مليكه وهي تزدرد ريقها لتقول: بهمس ربنا يستر
لتقوم تؤدي فرضها وتدعي ربها ان يخرجها هي وعائلتها من هذا المأزق 
وتخلد الي النوم لتستعد ليوم شاق 
🎶🎶🎶🎶🎶🎶قصر الشافعي 🎶🎶🎶🎶🎶
يصل رعد بطالته جاذبه الانفاس ليجد جميع العائله مجتمه لينظر لهم ببرود 
رعد بجمود: اسيل ورايا  ويصعد الي غرفته تحت نظرات الفضول من بعضهم والخوف من الاخر 
لتزدرد اسيل ريقها بتوتر : هيكون عاوزني في اي يعني 
ليقول عامر بخوف على ابنته: انتي عملتي اي ي اسيل قولي متخفيش 
لتقول بتوتر : معملتش حاجه 
لوجين بسخريه: امال هيكون عاوزك في اي يعني هيعطيكي جايزة 
لينظر لها الجميع بغضب 
ليقول عمر بمرح وهو يخفف من توتر الجو : متخافيش ي اسيل اول ما تحسي ان في خطر اكسري اي حاجه وانا اطلع اقفل الباب عليكم علي طول 
لتنظر له بغضب وهي تصعد الدرج لتطرق باب غرفه رعد
✨✨✨✨✨داخل الغرفه ✨✨✨✨✨
اسيل بتوتر : نعم يا ابيه حضرتك عاوزني في اي 
رعد بهدوء:اقعدي ي اسيل 
لتجلس اسيل رعد بهدوء: اي علاقتك ب البنت ال دخلت المدرج متاخر النهاردة 
اسيل بتوتر وهي تفرك يديها: قصدك مليكه زملتي هي وندي وصبا 
رعد بهدوء على غير المعتاد: عشان كده انتي اتاسفتي وكدبتي عليا عشان تدخليها 
اسيل بتوتر: لا ي ابيه فعلا كانت بتكلم اخوها لان مامتها مريضه ربو وعندها القلب وجاتلها ازمة فااتنقلت المستشفي لتتذكر اسيل كلام مليكه
🎶🎶🎶Flash Back 🎶🎶🎶
صبا : صحيح ي مليكه انتي لي اتاخرتي وانتي بتردي على محمود
ليسود الحزن على ملامح مليكه وهي تتذكر والدتها المريضه وتسرد لهم مكالمتها مع محمود ونظرة رعد لها 
ندي : فهمت عشان كده الدكتور بيقول مش فاضيه غير للحب علي التليفونات هوا فهم غلط اكيد
مليكه بعصبيه: يفهم ولا ان شالله ما فهم هوا ماله احب ولا محبش 
✨✨✨ Back ✨✨✨
ليفهم رعد انها كانت تتحدث مع اخاها وأنه ظلمها ولكنه لا يبالي 
رعد بهدوء : ماشي بس اللي حصل انهاردة ده ميتكرررش تاني فاهمه ولو مين متقوميش عشانة انا المراضي مردتش احرجك فاهمة
لتؤميء له بنعم وتفر هاربه لتفتح الباب لتجد عمر يقع 
عليها ليقوم 
عمر: بتوتر ده انا كنت بشوف الاوكرة كان عليها تراب اظاهر ان الخدم مش شايفين شغلهم ياداده ياداده ويفر هاربا خارج الغرفه 😂😂
✨✨✨بالاسفل 🎶🎶🎶🎶
لتهبط اسيل
عامر بقلق: كان عاوزك في اي ي اسيل  
لتقص لهم اسيل كل ما حدث بالجامعة 
عمر بصدمه: ي نهار يعني البنت دي هتشتغل بكرة 
سيف : عشان كده رعد بعتلي سكرتيرته
عمر : يعيني يعني كمان هتبقي السكرتيره بتاعته ده شاكله ناوي ليها نيه سوده 
اسيل بثقه في صديقتها: لا انا متاكده ان هي هتقدر تقف قدام رعد اصل انت مشوفتهاش انهاردة وهي ببتحداه
احمد بغموض: اسمها اي البنت دي ي اسيل 
اسيل باستغراب: مليكه مالك الشرقاوي ليه بتسال ي جدو 
احمد بغموض اكبر: فضول بس
ثم يتركهم ويذهب الي مكتبه 
✨✨✨ داخل المكتب ✨✨✨
يجلس احمد امام هذا المكتب الضخم ليتصل بشخص 
احمد : عاوزك تجبلي معلومات عن بنت من يوم ما تولدت لحد دلوقتي 
الشخص:.... 
احمد: مليكه مالك الشرقاوي 
الشخص:......
ليغلق احمدالهاتف وهو ينظر امامه بشرود 
🎶🎶🎶🎶غرفه رعد ✨✨✨✨
يتسطح على التخت والنوم قد هرب من عينيه ف صورتها لا تفارقها عينيها الفيروزيه المتقلبه بشرتها البيضاء ناصعة مثل الثلج وجسدها الممشوق انها ملاك وطرحتها التي تزيدها جمالا 
رعد في نفسه: انتي مش راضيه تفارقيني لي انا عاوز انام ابعدي عني 
القلب: انت حبتها ي رعد 
العقل : انت مجنون حب انا قلبي مات اتصاب ساعت ما ماتت واندفن 
القلب : طب لي اتعصبت لما سمعتها بتقول حبيبي 
العقل: يوه معرفش بس كل ال اعرفوا ان المدمر عمرو ما يحب قلبو حجر 
ليخلد الي النوم بعد صراع عنيف بين العقل والقلب
 🖤🖤🖤غرفه مليكه 🖤🖤🖤
كانت تتصبب عرقا بسبب كابوس يراودها 
مليكه مقيده علي كرسي بقيود الطرف الايمن ملون والايسر اسود وشخص لا تتضح صورته يقول انا ملكتك انتي ملكي انا وبس انتي مليكتي مليكه المدمر مليكه الشيطاان مليكتي أنتي ال هتنوريني 
انتي ملك إلي الشيطان
 لتصرخ مليكه وهي تقوم لتنتفض نورا وهي تقول مالك ي مليكه 
مليكه برعب: نفس الكابوس ي نورا نفسو
ليؤذن الفجر لتهديها نورا ويقوموا يؤدوا فرضهم ويقروا وردهم اليومي من القران الكريم حتي سطوع الشمس لتقوم مليكه بالاستعداد للذهاب إلي العمل وهي تقنع نفسها ان كل شيء علي ما يرام 
فكانت ترتدي جيب من اللون الاسمر وبلوزه بالون الحمصي وطرحه كفي  فكانت غايه في الجمال ولا تضع اي من مساحيق التجميل 
✨🖤✨🖤 قصر الشافعي ✨🖤✨🖤
يستيقظ هذا الوسيم ويقوم باعداد نفسه ليقوم برحله تعذيت تلك المتمرده ليرتدي بذله من الون الازرق مع قميص ابيض 
🖤🖤 غرفه المكتب 🎶🎶
يرن هاتف احمد يعلن عن مجهول 
احمد : جبت ال قولت عليه 
الشخص:......
ليعتل احمد ملامحه الصدمه ليغلق الهاتف لتتحول ملامحه من الصدمه إلي ابتسامه خبيثه و.......
يصل رعد الي الشركه بطلته الجاذبه للانفاس ليتلقي نظرات الاعجاب من الموظفين الذي اعتاد عليها
💞💞 منزل مليكه 💞💞
تذهب مليكه بعدما ودعت والدتها 
ليوصلها محمود امام مقر شركه الشافعي لتنظر له مليكه بصدمه ما هذا انه بناء فخم يتكون معظمه من الزجاج مصمم علي الطراز الايطالي اقل ما يقال عنه انه غايه في الجمال
 لتتوتر مليكه أكثر وتشدد من التمسك في ايدي محمود 
محمود بحب وقد لاحظ حالت أخته: متخفيش ي حبيبتي هوا ده المقر ومتتوتريش انا عارف ان رعد بيه هيبتو توتر اي حد 
لكن انتي برضو مش هينه انتي بتطلعي الاولي ع دفعتك كل سنه وهوا اكيد حابب تتدربي عندو عشان شاف كفاءتك 
مليكه وقد استعادت بعض الثقه: شكرا ي محمود انت عندك حق يلا ي حبيبي روح علي شغلك لا إله إلا الله
 لتودعو ولا تنتبه لذلك الذي يراقبهم من اعلي ينظر لهم بغضب شديد 
لتتجه مليكه الي الداخل وتسأل موظفه الاستقبال على مكتب المدير لتتوجهه إليه
🤎🤎في مكتب رعد 🤎🤎
كان يتحدث في الهاتف
رعد :جبت المعلومات وبعت حد يراقبها 
المجهول:.........
رعد بجمود :ماشي ابعت المعلومات ليغلق الهاتف قبل أن يستمع الرد 
ويتوجه الي الشرفه ليري مليكه تقف مع شخص تحتضنه لينظر بعصبيه ثم يمسك الهاتف 
رعد بعصبيه: الو مين ال معاها ده 
الشخص:.........
لتهدا ملامح رعد ثم يتوجه الى مكتبه ليجلس بكل كبرياء وغرور 
ليدلف ذلك الوسيم ذو العينان الخضرتان دون أن يطرق الباب
محمد بمرح اخيرا: الكينج اتكرم وخلانا نشوفوه
رعد ببرود: نفسي مره من نفسك تخبط قبل ما تدخل
محمد بغرور: هوا انت تطول ليقطعهم الطرق علي الباب
 ليقول محمد اتفضل 
لتدلف مليكه بطلتها الخاطفه للانفاس 
ليقول محمد بصدمه من جمالها وشرود: لما انا قمر امال انتي اي 
مليكه بستغراب وتعقد حاجبيها:افندم 
محمد بحرج: رعد مين دي 
رعد ببرود: دي السكرتيره الجديده 
محمد : اه عشان كده بعت مني عند سيف
 ليقول بهمس: ما تسيبهالي وتاخد هيام ده حتي هيام شاطرة
لينظر له رعد بغيظ وهو يجز على اسنانه وعصبيه لا يعرف سببها وهو يري نظرات الاعجاب من محمد لمليكه ليقول: شايف الباب
ليقول محمد : طب ماشي متزقش 
محمد وهو يمد يديه:انا محمد المغربي صاحب الراجل ده والمدير التاني للشركه 
لتأتي مليكه لمصافحته ليقول رعد بصوت جوهري مش كفايه تعارف بقي 
رعد ببرود: دي مليكه السكرتيرة الجديده عاوزك توديها لهيام تعلمها الشغل ماشي ازاي 
محمد : خلاص هعملها انا اصل هيام عندها شغل كتير 
رعد ببرود: انا قولت هيام 
محمد وهو ينظر له بغيظ: ماشي اتفضلي ي انسه مليكه اوديكي لهيام 
لتذهب مليكه معه لتتعرف على هيام وتتعلم بسرعه العمل تحت شرود محمد في تغير رعد فور كلامه مع مليكه 
🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎🤎
🎶في مكان ما 🎶
شخص ١: عملت ال قولتلك عليه 
شخص ٢بخوف: آه عملت ع الله منتكشفش لحسن الشيطان بيدمر اي حد يقف قدامو 
شخص ١ببعض الخوف: عارف انو مش سهل بس انا لازم انتقم 
الخطوة الاولي شغله وانت تدورلي على اي نقطه ضعف عندو
الشخص ٢: معندوش اي نقطه ضعف حتي عيلتوا بيخافوا منو ليفكر قليلا مفيش غير جدو بيحنلوا شويه
الشخص ١بخوف أكبر: الله يخربيتك جدو ده خطير أخطر منو لو وقعنا في ايدو يفرمنا فرم ركز بس مع البت ال انت واززها عليه اما نشوف اخرتها اي 
الشخص١ بضحك: اخرتوا علي ايدينا 
ليضحكوا ضحكه مقز*زه مثلهم 
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
🤎في الجامعه 🤎
يجلس البنات علي الطاوله 
صبا بقلق : انا خايفه علي مليكه اوي اتصلت بيها الصبح قالت ان هي رايحه المقر مع محمود 
ندي باستغراب: لي محمود راح معاها 
صبا : اصل دي نفس الشركه ال هوا شغال فيها بس هوا شغال في فرع اما هي في المقر 
ندي بفهم:اه وانا كمان بردو خايفه عليها اوي الصراحة يا اسيل الدكتور رعد ده شكلو صعب اوي ورخم مكنتش كلمه ومغرور كمان 
اسيل بتفهم: عارفه بس رعد وآلله طيب خالص بس ال حصلو مكنش سهل عشان كده بقي بارد وقاسي ومتكبر 
ندي وصبا في صوت واحد بفضول: اي ال حصلوا 
اسيل: أصل لتلمح اخاها وهو يشارور لها بالمجيء لتقول مره تانيه لحسن عمر بيناديني 
ليقولوا لها ماشي 
وتغادر وتتركهم في حيرتهم
🎶🎶في الشركه🎶🎶
مليكه قد تعلمت بسرعه العمل لتذهب إلي مكتبها لتطرق الباب ليسمح بالطارق للدخول 
مليكه: هيام شرحتلي هعمل اي بالضبط اناهعمل اي في الجامعه 
رعد ببرود: تروحي الجامعه وبعد الدوام تيجي الشركه علي طول وعلله تكوني اتعلمتي بسرعه ومتكونيش غبيه 
مليكه بغيظ: من زوقك ي فندم 
لينظر لها بغيظ فهذه ليست المرة الاولي التي تهينه حتي وهو رب عملها
 (اظاهر كده مش هتكون الأخيرة 😂😂)
مليكه بعمليه: ماشي حضرتك عاوز حاجه 
رعد ببروده المعتاد : حاليا لا يلا بسرعه شوفي شغلك 
لتذهب مليكه وهي تسبه في سرها وبعد قليل يطرق على هاتف المكتب ليقول ببرود : هاتي ملف الصفقه بتاعت شركات المنصوري ويغلق الهاتف قبل ان تجيب عليه
 لتنظر له مليكه بصدمه وهي تقول بغيظ: قليل زوق 
لتذهب لتعطيه الملف وهي تقول: اي أوامر تانيه ي فندم 
رعد ببرود: آه اعمليلي قهوة 
مليكه: حاضر هخلي الموظف يعملها 
رعد ببرود: انا قولت انتي ال تعمليها مش الموظف يعملها 
لتنظر نحوه وفمها مفتوح 
لتستمع له وهو يقول: هتفضلي تبوصيلي كده كتير اخلصي يلا روحي اعملي القهوة 
لتنظر له بابتسامه صفرا: حاضر ي فندم لتخرج وهي تشتعل غضبا 
مليكه وهي تعد القهوة له تقول نسيت اسأل الغوريلا ال جوه ده قهوتو اي لتجد الذي يضحك بشده 
لتنظر له مليكه بحرج ووجنتيها احمروا: انا انا 
محمد من بين ضحكاته:انتي اي بس ده انتي مصيبه ده لو سمعك هيطيرك من هنا خالص 
مليكه ببراءة: لأ مهو سمعني وقولت كتير قبل كده 
محمد بصدمه: امتي !!!! 
لتسرد له مليكه الذي حدث في الجامعه ليضحك محمد بشده أكتر 
محمد: علي فكره هوا شكلو جايبك ينت*قم منك قوليلي بس انتي شكلك مش سهله 
مليكه ببراءة مصطنعة ده انا غلبانه خالص المهم انت جاي تعمل قهوة  
محمد: لأ انا كنت جاي للغوريلا قصدي رعد بس لو معندكيش مانع واحد قهوة ومظبوط واه وهوا كمان مظبوط 
لتنظر له مليكه بابتسامه 
ليذهب وتنتهي من اعداد القهوة 
تقدم مليكه القهوه لينظر لها رعد باستغراب: الفنجان التاني لمين
 لتأتي مليكه كي ترد ليقاطعها محمد وهو يقول: اي ي اخ انت شايفني شفاف ولا اي انا شوفتها وانا جاي بتعمل فقولتلها تعملي واحد 
لينظر له رعد بلا مبالاه 
ليرتشف محمد وهو يقول باعجاب وعدم تصديق: جميله جدا تسلم ايدك بجد القهوة تجنن زي ال ماما كانت بتعملها
ليرتشف رعد منها ليعجبه مذاقها كثيرا فهي مثل ما قال مثل الذي والدته تفعلها ولكن ملامحه تتحول للحزن ثم مرة اخري الي البرود 
ولكن ليدرك محمد ماذا قال ليعتل الحزن وجهه هوا الاخر ليقول بحزن : انا اسف يا رعد مكنتش اقصد لينظر له رعد بتفهم 
تحت نظرات الاستغراب من مليكه وكثير من الاسئله تراودها
ليضع رعد الفنجان على المكتب ولكنه يسقط منه 
ليقول ببرود: نضفي ال وقع ده واعملي واحد 
تنظرله مليكه بصدمه هي ومحمد 
رعد ببرود: هتفضلي واقفه كده كتير اخلصي يلا نضفي ال وقع ده واعملي واحد تاني 
لتقوم مليكه بتنظيف ليدخل قطعه زجاج في يديها لتهملها وتكمل عملها 
لينظر لها محمد بشفقه فهذا هينا علي الذي سوف يفعله رعد معها ليقوم وهو يحضر الشرشفه اساعدك
لتنظر له مليكه بابتسامه: لأ ش.......ليقاطعها رعد وهو يقول روح شوف شغلك ده مش شغلك انت ده شغلها المسح والتنضيف يلا 
لينظر له محمد بعتاب لينتبه الي الد*ماء والزجاج في ايدي مليكه 
ليقول : مليكه ايدك بتنزف ودخل فيها زجاج استني اما اشلها 
مليكه بابتسامه: لأ شكرا هخلص ال في أيدي وبعدين
 هيشيلها 
لينظر لها رعد والي الد*ماء ليوجعه قلبه ولكنه يتصنع الامبالاه البرود يا له من شخص احمق 
لتنتهي مليكه من التنظيف وتقوم بنزع قطعة الزجاج من يدها وربطها بمنديل وتحضير له فنجان قهوة 
لتدلف الي المكتب ليقع نظر رعد مباشره علي يديها التي مازالت تنزف ليفيق علي ضحك محمد بشده ثم ينتبه  الي الكاس التي حضرت مليكه القهوه فيه
رعد باستغراب: اي ده 
مليكه بجمود: اصل انا شوفت ان حضرتك عامل زي الاطفال ال يوقعوا العصير وكده فقولت اجبها المرادي في كوبايه بلاستك ولا احنا مش هنشتغل ونقعد نوقع ونظف
 لينفجر محمد ضاحكا بشده ليقول من بين ضحكاته: همو*ت ده انتي مصيبه همو*ت منكو 
لتنظر له مليكه بابتسامه متعبه
لينظر له رعد بغيظ وهو يجز على اسنانه وعصبيه
رعد بغيظ: اخرس ي زفت
لينظر إلي مليكه بعصبيه وصوت عالي جدا:انتي ازاي ولكن يقاطعه عدم توازن مليكه لتسقط فاقده الوعي لتكون يد رعد الحاجز بينها وبين الارض 
تحت نظرات الصدمة من محمد فرعد انطلق نحوها بسرعه البرق هو الذي كان جوارها لم يلحقها ليبدأ محمد في ان يراوده الشك 
🖤في مشفي الشافعي 🖤
يدخل رعد وهو يحمل مليكه 
رعد بخوف وصوت عالي: دكتور حد يجيب دكتور 
لتجري الممرضه وهي تقول: رعد بيه حطها على الترولي وانا هنادي دكتور سامح 
رعد بعصبيه مفرطه ارعبت كل من في المشفي وهو لا يدري ماذا يقول
رعد بغضب : جيبي دكتوره محدش يدخلها غير دكتوره فاهمين ليؤميء له الجميع بخوف 
لياخذوا مليكه الي الغرفه وتاتي الدكتورة كي تفحصها 
☆☆▪▪☆امام الغرفه 
يقف رعد وهو يظهر عليه ملامح الخوف والقلق لينظر له محمد وهو قد تأكد من شكوكه 
محمد بهدوء : متقلقش ي رعد هي هتبقي كويسه 
رعد وقد تدارك حالته ليعود الي بروده: اقلق اقلق لي بقي هي متهمنيش ده بالنسبالي عمل إنساني 
محمد بخبث: ال يشوفك دلوقتي ميشوفكش وانت قلقان وملهوف عليها
رعد ببرود: زي ما قولتلك ده مجرد عمل إنساني بس
محمد بخبث أكبر: طب لي مرضتش الدكتور هوا ال يكشف عليها رعد متكابرش انت حبيت البنت دي 
رعد ببرودمصطنع وسخريه: حبيتها انت عارف كويس ان الكينج مببحبش ولو هحب ملقيش غير دي 
محمد بهدوء : نتناقش في الموضوع ده بكرة بس انا مصر أنك حبتها يااا كينج 
لينظر له رعد ببرود لكن بداخله يراوده الف سؤال وسؤال 
لتخرج الطبيبه وهي تقول بتوتر وخوف من رعد: المريضه حالتها حرجه جدا فقدت دم كتير والجرح التهب ومحتاجه نقل دم فورا 
محمد بلهفه: طب مستنين اي انقلولها 
الطبيبه بتوتر: اصل ذمرة دمها مش متوفره في بنك الدم لان هي نادرة 
رعد وقد خرج من هاله البرود ليقول بعصبيه وصوت عالي: يعني اي مش موجودة امال المخروبه دي لازمتها اي ده انا هطربقها علي دماغكم 
الطبيبه بخوف: ي فندم هي زمرتها نادره ومش موجوده 
محمد بهدوء: زمرتها اي واحنا نتصرف 
الدكتورة : O سالب 
رعد وقد تحلي بالبرود مجددا : انا نفس الزمرة تقدري تسحبي مني 
الدكتورة بعمليه: ممكن تشوف متبرع تاني لان ده غلط علي صحه حضرتك
رعد بجمود: شوفي شغلك ومتتدخليش يا اما ملكيش شغل هنا خالص فااهمه 
لتؤميء له الطبيه وتقوم بنقل دم رعد الي مليكه 
ليقول محمد بهمس: حبتها ي رعد وهتقع قريب
☆☆☆▪☆☆☆
💞في منزل صباا💞
صبا بقلق: وبعدين بقا انا رنيت عليها كتير مش بترد طب هكلم نورا كده اشوفها روحت ولا اي لترن صبا علي نورا 
صبا : الو يا نورا مليكه عندك 
نورا بخوف: لأ مجتش ومحمود قلقان عليها هو وماما
صبا : هوا محمود مرحش ي خدها 
نورا: لأ هي صممت ان هي تروح لوحدها مش عاوزة تتعبو 
صبا بخوف أكبر : خلاص ماشي لما تيجي قوليلي 
نورا : ماشي 
لتدق صبا علي هاتف مليكة مره اخري لترد هذه المره 
صبا بسرعه دون أن تسمع صوت المتحدث: الو ي زفته ماما قلقانه عليكي خالص هي ومحمود وانا كنت هعيط من الخوف انتي فين 
الشخص : الو مين معايا 
لتنظر صبا الي الهاتف لتتاكد من رقم مليكه لتقول بعصبيه: انا ال مين انت ال مين ده تلفون مليكه هي فين وتلفونها معاك لي ي حرامي 
الشخص بعصبيه:حرامي اي ي بت انتي انا المدير بتاعها وهي في مستشفي..... اغمي عليها 
لتغلق صبااا الهاتف بصدمه وتقوم وهي تبكي لتستعد كي ترحل وتقوم بهاتفه نورا وأخبارها 
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
🤎في المشفي 🤎
ينظر محمد الي الهاتف بصدمه ليقول: بنت المجنونه قفلت في وشي 
ليجد رعد يخرج من الغرفه وهو غير متزن ويكاد يسقط ليلحقه محمد 
محمد بقلق: رعد انت كويس ما الدكتوره قالتلك بلاش 
رعد بتعب : كويس انا كويس 
اتصلت علي حد من أهلها ليتذكر محمد محادثته مع صبا 
محمد بتذمر: آه والبت شتمتني وقفلت في وشي
رعد باستغراب: مين
ليقاطعه خروج الممرضه: مينفعش كده ي فندم لازم تستريح وتشرب العصير  عشان تعوض الدم ال سحبناه من حضرتك 
ليهتف رعد بجمود : انا قولت مش شارب زفت روحوا شوفوها بقت كويسه ولا لا بدل تضيع الوقت 
لتنظر له الممرضه بخوف ثم تهرول داخل الغرفه 
لينفجر محمد ضاحكا : نفسي اعرف انت بتخوفهم ازاي دي الممرضه وشها كان بيجيب ألوان ثم يعدل لهجته
 وبعدين انت عاوز تمو*ت ولا اي هنجبلك دم منين دلوقتي انا رايح الكافتيريا هجبلك حاجه تشربها من غير اعتراض لينصرف دون أن يستمع رد رعد 
🖤في كافتيريا المشفي 🖤
يذهب محمد كي يجلب لصديقه مشروب 
ليخبط في فتاه لتقع ارضا 
الفتاه بتاوة وهي تتفحص ساقها: انت غبي مش تشوف قدامك
محمد بغضب:انا بردو ال غبي ولا انتي ال عاميه 
لتستمع الفتاه الي هذا الصوت انه مألوف عليها ولكنها ترفع نظرها لتصتدم عيناها بعينان محمد لينظر محمد لها ليجد فتاه محجبه غايه في الجمال ذو عينان خضرتان ولكنها قصيره القامه
صبا بعصبيه : ابعد من قدامي الساعدي بدل ما افرمك 
ليفيق محمد منمحمد بسخريه: هتفرمي مين ي بت انتي ... انتي مش شايفه فرق الطول ي شبر ونص ولا العرض انا لو نفخت فيكي هطيرق 
صبا بعصبيه ووجهها ازداد احمرارا: بقي انا شبر ونص وانت هطيرني
ليؤميء لها محمد بنعم لتأتي لها فكرة شيطانيه 
لتقول صبا وبصوت عالي التم حوله كل من في المشفي : ما قولتلك مش بصاحب حد ي حيو*ان وبعدين تاخد مين غصب انت فاكرها سايبه 
كل هذا تحت غضب من في المشفي واستغراب محمد الذي اصبح يلتفت يمينا ويسارا ليظن انها تتحدث مع شخص اخر 
لياتي رجل وزوجته 
الرجل: الواد ده ضايقك في حاجه ي بنتي 
صبا ببكاء ونحيب مصطنع: آه ي عمو ده زميلي في الجامعه وعاوز يمشي معايا ولما مرضتش بيطاردني ويهددني انو هيضر*بني قدام الناس ومحدش يقدر يعملو حاجه وانا امي تعبانه عندها االقلب وهي في المشستشفي وهو مش راضي يسيبني اعمل اي اهي اهي 
لتحتضنها زوجه الرجل: شباب آخر زمن 
ليلتم كل من في المشفي علي محمد تحت نظرات الصدمة والخوف فالعدد كان هائل ليضر*بوا علقه مو*ت 
تحت نظرات الشماته من صبا 
( البت صبا دي مفتريه 😂😂😂)
لياتي رعد بعدما استغيبه لتلمحه صبا لتهرول عليه 
صبا بقلق: مليكه عامله اي ي دكتور هي حصلها اي 
رعد ببرود : كويسه هتفوق كمان شويه  هو مين ال بينضر*ب ده 
صبا بفخر: ده واحد ضايقني فاعلمتو الادب 
ليسمع رعد الي صيحات محمد 
محمد بالم: خلاص دي مفتريه دي كذابه والله 
الرجل وهو يركله: مش عيب لما شحت زيك يكدب ويعاكس في البنات 
محمد بالم : آهو انت قولت شحط هوا في شحط زي في جامعه مع الشبر ونص ال هناك دي
الرجل بتأييد: لأ 
محمد بالم : خلاص سبوني 
ليتركه الناس  بعدما انتهو  منه ليذهب الرجل الي صبا 
الرجل: خلاص ي بنتي علمناهولك الأدب معتش هيضايقك تاني 
صبا بشكر: شكرا ي عمو مش عارفه من غيرك كنت عملت اي 
الرجل: بس ي بنتي الرجل ده شكلو كبير في جامعه ازاي ده
صبا بتوتر وكدب : اصل اصل اه اصل هوا بيسقط علي طول 
الرجل: ماشي ي بنتي 
ليذهب رعد للذي اطحن ليجده محمد 
لينظر بصدمه : هوا انت ال ناس طحنتك وضايقت صبا 
محمد بالم: من نحيه طحنوني فهما طحنوني اما مين صبا 
لتقول صبا بفخر: انا 😌😌
لينظر لها محمد بغيظ وهو يقول: شيلوا الشبر ونص دي من قدامي 
صبا بمكر: تاني شبر ونص انت الظاهر عاوز علقه تانيه 
محمد بخوف: خلاص انا ال شبر ونص انتي طويله انا معتش فيه حته سليمه  قومني ي رعد والنبي ابوس إيدك 
ليساعده رعد وهو ينظر له بسخريه: صبا ال متجبش نصك تعمل فيك كده 
محمد بالم : هي شبر ونص اه بس مفتريه
ليجلسه رعد 
صبا باستغراب: هوا حضرتك تعرفه ي دكتور
لينظر له رعد بسخريه: للاسف اه انتي عملتي في كده لي 
لتقص له صبا ما حدث 
محمد بغيظ: هوا انتي ال قفلتي في وشي الفون 
ليقاطعهم مجيء عائله مليكه 
محمود بلهفه: اي ال حصل ي صبا مليكه مالها 
ليقص له محمد ما حدث وتبرع رعد لها بدمائه لكن لا يذكر اهانه رعد لها 
ميادة بشكر وهي تنظر لرعد: شكرا ي بني مش عارفه لولاك كان حصلها اي
رعد بحنان: لاشكر علي واجب ي امي 
لينظر له محمد وصبا ومحمود باستغراب فهذه المرة الأولى التي يتحدث رعد بهذه اللهجه 
مياده بحب: انت وشك مألوف عليا انا شوفتك قبل كده 
رعد وهو يحس بنفس الشعور : لأ  ما اظنش 
لتخرج الممرضه من غرفه مليكه وهي تقول: المريضه حالتها كويسه وهي فاقت 
ليدخل الجميع لها ما عدا رعد الذي كان متلهف للاطمئنان عليها ولكنه يمنع نفسه 
مياده بحب: حمد لله على السلامه يا حبيبتي شوفتي اخرت الاهمال كنتي هتمو*تي لولا رعد بيه
صبا ببكاء: انا رنيت عليكي كتير ولما مردتيش كنت هموت من القلق 
محمد بتأييد : ايوه الشبر ونص رنت فعلا ولما رديت خدت آل هي عاوزاه وقفلت في وشي 
ليضحك الجميع لتنظر له صبا بغيظ 
صبا : شكل العلقه وحشتك تاني 
محمد بالم: ده انتي مفتريه دول كانوا هيمو*تني 
لتقول نورا بفضول: علقه اي 
لتقص صبا عليهم لينفجر الجميع ضاحكا لينظر محمود الي
 صبا : ده انتي مفتريه ده كلو عشان قال شبر ونص امال لو شتمك بجد هتعملي أي 
صبا وهي تنظر له وتتصنع البراءه: هقول انو بيتحرش بيا بس
محمد بذعر وصياح: شوووووولوني من هنا هتمو*تني هتجلطني انا لسه صغير
لينفجر الجميع من الضحك عليه 😂😂😂
لياتي رعد علي صوت صياحه: في أي بتزعق لي 
محمد: البت دي هتمو*تني ناقص عمر 
لينظر له بسخريه وهو يتغاضي النظر الي مليكه: جدعه ي صبا انا عاوزك كل لما تشوفيه تعملي كده واكتر
لينظر له محمد بغيظ 
مليكه بشكر: شكرا ي دكتور 
رعد ببرود: علي اي ده عمل إنساني اعملوا مع اي حد 
مياده بتلقائيه: انت اسمك رعد انا الاسم ده عزيز عليا قوي
محمود بشك: لي يا ماما هوا اسم مين 
مياده بتوتر: اسم حد كنت اعرفو بس ما*ت 
لتدلف الدكتورة : المريضه الحمد لله بقت كويسه وتقدر تخرج 
لتخرج مليكه من المشفي
🖤 في منزل مليكه 🖤
تنام مليكه كي تستريح لكن كالعادة يأتيها الكابوس لكن هذه المرة مختلف 
مليكه واقفه في مكان مظلم لتستمع إلي صوت شخص انا ملكتك خلاص انتي ال هتنوريني انتي ملكي
 لتتقدم نحو هذا الشخص ولكنه يبتعد وهو يردد انتي ملك الشيطان 
لتستيقظ مليكه بصريخ وهي مفزوعه 
لتوقظ نورا بقلق: مليكه انتي كويسه ايدك بتوجعك 
لتتنفس مليكه بصعوبة: لأ بس نفس الحلم انا خايفه أوي بس المرادي اتغير
نورا بعدم فهم: ازاي 
لتسرد لها مليكه الذي حدث لتستغرب نورا فهذا الحلم دائما يراود اختها 
نورا: ما يمكن اكمنك مجهده بس ي مليكه نامي بس وارتاحي 
لتدلف الي النوم مرة اخري 
☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆☆
🖤في مكان ما 🖤
الشخص ١: بعت حد يراقبوا زي ما قولت وانهاردة راح بواحده المستشفي وقلبها هناك عشانها 
الشخص ٢: واحده مين دي وقولي عمل اي
الشخص ١ :..............
الشخص ٢ بابتسامه مكر : الكينج شكلو وقع البت دي تجبلي كل حاجه عنها من يوم ما اتولدت لحد دلوقتي 
وتبعتلي حد يراقبها 
الشخص ١ : اعتبرو حصل انت ناوي تعمل أي 
الشخص٢ بمكر : هعمل كل خير خليك ماشي في الخطه 
🤎في قصر الشافعي 🤎
عتمان وهو ينظر علي باب القصر بتوتر يحاول ان يخفيه : هوا اتأخر كده ليه ادي اخرت دلعكم فيه
احمد بسخريه: وانت من امتي بتقلق عليه كده وعلي العموم دي مش اول مرة يتأخر كده ما انت لو كنت اب كنت عرفت ان ابنك ساعات بيسهر بره البيت ومبيرجعش بالتلات ايام 
لينظر عتمان بصدمه ثم يخفض بصره أرضا فهو الملام على تحويله هكذا 
حنان بلوم: انت السبب ي عتمان انت السبب هوا مكنش كده انت حولتوا من طفل بريء الي شيطان 
عتمان بصدمه وهوا ينظر لها وفاهو كاد أن يرتطم بالأرض
 ليردد بصدمه: شيطان انتي ازاي تقولي كده
عامر بسخريه: أي دا انت متعرفش ان ابنك لقبو في السوق وبين الناس كلها برا وجوا مصر الشيطان معقول مسمعتش عنو 
عتمان بتذكر : لا سمعت وانا في اوروبا عنو كان في رجل اعمال كبير اوي بيكلم عنو وبيقول خايف منو كمان وسمعت عن الكينج المدمر 
عمران: ماهو ... ليقاطعه احمد 
احمد وهو ينظر لعتمان بسخريه أكبر : ابنك هوا الكينج المدمر والشيطان يا عتمان بيه المليونير 
انا طول عمري رجل أعمال ناجح ويمكن أنجح منك بس عمري ما اهملتك لا انت ولا حتي اخواتك ولا حتي امك الله يرحمها 
ولحد دلوقتي ماهملتهاش ومع ذلك بنيت امبراطوريه الشافعي ال انت معرفتش تعمل نصها ي خسارة تربيتي فيك
لينظر عتمان له : انا عارف اني غلطت ولو رجع الزمن هصلح غلطتي وهعامل يارا ورعد كويس وم .....
ليقاطعه دخول رعد وهو يتجه نحوه كالاعصار  ليقول بعصبيه : انت تخرس خالص ومتجبش سيرتها ع لسانك الو... ده
احمد بعصبيه : رعد الزم حدودك ده مهما يكون فهو ابوك
رعد وجميع الأحداث تأتي أمامه وماضيه: مسمعش حد يقولي ابوك دي تاني وينظر للعائله كلها ليقول بصوت عالي : فاااااااااااهمين 
لينظر له جميع من في القصر بخوف عليه وعتمان الذي الصدمه تحتل ملامحه وأحمد الذي يشفق عليه بشده فهو برغم وجود عائله وحيد 
ليتجه رعد لعتمان : وانت ايااك تجيب اسمها ع لسانك فاهم ولا لا ... ولا تقولي ابني دي خالص 
ليصعد الدرج ولكنه يتوقف ع صوت عتمان الذي يقول بعصبيه : هتندم ي رعد 
لينظر له رعد بسخريه وهو يضع يديه ف جيبه : ما عااش ولا كلام اللي يندم الشيطان ... اوعي تكون فاكر أن ثروتك هتقويك انا عندي أضعاف مضاعفه منها وانت بالنسبالي اد كده 🤏 ولو حبيت ادخلك جح*يم الكينج هدخلك 
بس للاسف رغم كل اللي عملته فيها وصتني مأذكش عرفت بقي الفرق ما بينكما ي عتمان من غير بيه 
ليصعد الدرج بألامه التي يخفيها تاركاا عتمان نادماا ع كل ما فعله 
🖤في قصر الشافعي 🖤
يرمي عتمان جسده على الاريكه خلفه ويحيط راسه بيديه ليقول 
احمد بلوم: عرفت دلوقتي ان انت حولت طفل بريء الي شيطان ثم يصيح به عرفت ابنك بقي قدره اي
 ابنك ي استاذ بقي بيق*تل الارواح من غير ما يرفلو رمش انت السبب في كدا 
حنان بعتاب وتحذير : عتمان انت صحيح ابوه بس رعد ابني واكتر من كده انت مرجعتش من رحلاتك عشان تخليه أسوأ من كده لو حاولت حتي تقرب منو انا ال هقفلك 
عامر بصريخ: حنان التزمي حدودك ده اخويا والكبير من بعد بابا 
حنان بصريخ وعصبيه ودموعها تنزل من مقلتيها: انا طول عمري عارفه حدودي كويس لما دي بقت اخرتها ابني اتحول لشيطان علي ايديه والانسانه ال بعتبرها اختي وصحبتي راحت من قدامي وانا مش قادره اعملها حاجه ولا حد قدر يعملها حاااجه وده كله بسبب طيشه 
سعاد بحنان: هي تحاول تهدئتها اهدي معلش هي كانت غاليه علينا كلنا 
🖤 داخل غرفه رعد 🖤
دخل الغرفه بكل آلامه فهو يظهر القوه ولكن بداخله غير ذلك ليحاول النوم ولكن لا يستطيع ليقوم بتبديل ثيابه بسرعه فكانت غير مهندمه ويأخذ مفاتيح سيارته وينزل بسرعة البرق
حنان وقد رأته بمنظره الذي لا يبشر بالخير لتجده لايستمع لصايحات الجميع له
حنان بدموع وصوت مرتجف: رعد 
ليقف رعد ببروده المعتاد ليستدير لها ليراها هكذا ليؤلمه قلبه عليها ولكنه يتصنع الامبالاه 
حنان: رعد انت مش كده وانا عارفه وانت عارف عشان خاطرها ارجع 
رعد ببرود :حضرتك عا ... ليقاطعه ارتطام شيء بالأرض 
ليجدو عتمان سقط مغشي عليه ويده علي قلبه وآخر ما قال بصوت مرتعش: ررر...ع.د
لينظر له رعد ويقوم عمر بفحصه
 عمر بخوف: لازم يتنقل المستشفي بسرعه ده عنده سكته قلبيه 
كل هذا تحت نظر رعد الواقف مصعوق لتتحول نظراته الي البرود والسخرية ويرمي عليه نظرة سخريه ويرحل تحت صدمه الجميع ماعدا احمد 
فهو يعرف مدي كر*ه رعد لابنه وهذا يؤلمه 
عمر برعب: اطلبوا الاسعاف بسرعه مينفعش نتحرك بيه 
لتأتي الإسعاف وتنقل عتمان علي مشفي
 الشافعي
💞في مكان ما💞
يدلف رعد شقه اقل مايقال عنها قصر مليء بالصور لسيده في العقد الرابع من عمرها وجميع الشقه مليانه بصورها ليذهب رعد الي صوره كبيرة علي الحائط ليملس عليها ثم يترك لنفسه العنان ليبكي كطفل صغير 
رعد : انتي سيبتيني لي ها سبتيني لي انا تعبان من غيرك محدش عرف يعوض غيابك ده كلو بسببه هوا لو كان وافق على السفر كان في احتمال تعيشي وتخفي وتفضلي معايا سبتيني وانا عندي ١٠ سنين بس هوا مكنش فاضي مكنش فاضي ليكي 
ولا حتي ليا انا بكر*هوا انتي ربطيني بيه ليه لولا الوعد ال وعدتهولك كان زماني ممو*توا زي اي حشره
 تعرفي انا مكر"هتوش من معملتوا ليا وضر"بوا بس كر"هتو لما اذاكي واخدك مني لينتهي رعد من تفريغ مابداخله 
ليقوم بهاتفه شخص 
رعد : أي ال حصل 
الشخص: ......
رعد:يعني هو دلوقتي فين 
الشخص: ......
رعد : ماشي اي جديد يحصل قولي عليه واه متنساش المنصوري عاوز اخباروا اول باول ويغلق الهاتف دون أن يستمع إلى الرد 
رعد بغموض:هنشوف اخرتها 
🖤🖤 في المشفي 🖤🖤
تقف العائله امام غرفه العنايه المركزه 
ليخرج عمر الذي صمم الدخول مع عمه هو والاطباء 
ليذهب له احمد ليقول بثبات: اخباره اي ي عمر
عمر بخوف: حالته حرجه اوي ال ٢٤ ساعه ال جايين هما ال هيحددو وهو عقله مش مستجيب الواقع وبيهمس باسم رعد ي ريت يجي ويتكلم معاه ممكن يستجيب ويعدي مرحله الخطر 
عامر بلهفه: طب لو رعد مجاش 
عمر بتوتر: ممكن القلب يقف أو يدخل في غيبوبه واحتمال بسيط يصحي 
ليسقط احمد علي المقعد خلفه: ربنا معاه رعد عمره ما هيجي ليفكر قليلا هي ال ممكن تقنعو 
احمد بصوت جوهري: مراد سيف تعالوا ورايا عامر انت واخوك خليكم هنا عمر عمك متسبوش لحظه فاهم 
ليؤميء له الجميع 
ليذهب وخلفه احفاده تحت استغرابهم
🎶🎶خارج المشفي 🎶🎶
مراد بخوف من ان يكون جده جاء بهم كي يجلبوا رعد
مراد : جدي هوا حضرتك عاوزنا لي 
احمد بثبات: سيف السكرتيره بتاعت رعد اخبارها اي معاه
سيف باستغراب من سؤال جده: السكرتيره حضرتك بتسأل لي 
احمد بصوت جوهري: رد على قد السؤال 
سيف وهو يبتلع ريقه بتوتر: معرفش ده اول يوم ليها واغمي عليها ورعد خدها المستشفي ومحمد كان معاه 
احمد وهو يركب السيارة:اركبو ليتصل 
احمد بثبات: محمد تعالا حالا علي مكان رعد ومتطلعش غير لما اجي 
محمد بتوتر: مكان اي هوا رعد مش في القصر 
احمد بعصبيه: محمد انت عارف ان انا احمد الشافعي مفيش حاجه تتخبي عني تعالا علي شقتو حالا ليغلق احمد الهاتف 
محمد بتوتر وهو يبتلع ريقه: ربنا ي ستر ياتري اي ال حصل
🖤🖤 في منزل صبا 🖤🖤
تتسطح على التخت وهي تفكر فى ذلك الذي ينعتها بالشبر ونص فهي لم تستكفي بعد تريد ان تلقنه درس
( البت دي مفتريه اوي😂😂)
ثم تسرح في عيناه الخضرتان وفي كم هوا وسيم ثم تنفض هذه الأفكار وتستغفر ربها وتخلد في النوم
🖤🎶 امام شقه رعد 🎶🖤
يصل محمد وينتظر احمد الشافعي ليدلف احمد من السيارة ومعه مراد وسيف لينظر لهم باستغراب وهو يهمس: شكلك عملت بلوة ي رعد جدي مش هيجبني هنا علي الفاضي 
محمد بتوتر : اهلا يا جدو حضرتك عاوزني هنا ليه طبعا مش هسألك عرفت الشقه ازاي لان عارف ان احمد الشافعي مش بيتخبي علي حاجه 
احمد باعجاب: اديك عرفت امال لي بتحور في الفون 
محمد بتوتر أكبر: اصل رعد مكنش معرفني المكان هنا الا لما زنيت وقالي مقولش لحد وانت عارف لي 
احمد : عاوزك تقولي كل ال حصل في المستشفي انهاردة
محمد بغباء: مش فاهم مستشفي اي 
احمد بنفاذ صبر : مش طالبه غبائك مليكه لما رعد وداها المستشفي عمل اي
لينظر له محمد بابتسامه خبث : هوا اي ال حصل حضرتك بتسأل علي مليكه لي اوعي يكون تفكيرك زي تفكيري 
لينظر له احمد بخبث: ايوه هوا ال في دماغك احكي 
ليسرد له محمد كل ما حدث في المشفي 
محمد : بس ده ال حصل بس في حاجه مفهمتهاش 
احمد : أي هي انت هتنقطني 
محمد: والدة مليكه لما رعد كلمها كلمها بحنيه زي ما كان بيكلم مامته وهي لما عرفت اسمو قالت ان اسمو غالي عليها واتوترت لما ابنها سألها غالي لي 
احمد بمكر: بس هيجي الوقت المناسب وتعرف هوا غالي لي كل هذا تحت أنظار مراد وسيف الذي لا يفهمون شيء 
مراد ببلاهه: انا مش فاهم حاجة وأي علاقه السكرتيره بعمي ورعد ومين مليكه 
سيف بهدوء: مليكه دي السكرتيره بس حضرتك ي جدو جاي تسأل عليها لي مش المفروض نقنع رعد يروح لعمي 
احمد بشرود : إحنا عمرنا ما هنقنعوا هي السر 
محمد : هوا عمي عتمان مالو 
ليسرد له مراد ما حدث 
محمد بصدمه: ينهار اسود اوعي تقول ي جدو ان انت ناوي تجيبها تقنعوا
احمد ببرود: عندك حل تاني 
محمد: مليكه بتكر*ه رعد وهو بيكابر هوا قفل قلبو وهو مقتنع بكده انت كده بتوتر العلاقه وهو كده ممكن يأذيها متنساش رعد بقي اي ده الشيطان 
احمد بتفكير: عارف هوا مين انت تخلي شخص  يتصل بمليكه يقولها رعد عمل حادثه وتعطيها العنوان تبع الشقه دي تاجي عليه 
محمد بغباء: لي 
سيف بهدوء: عشان جدو يتاكد اذا كانت بتحبوا ولا لأ عشان لو بتحبو هتيجي ولو لا مش هتيجي وهتحاول توصل لحد مننا وكده ميظلمهاش مع رعد 
محمد : ماشي بكرا بقي احنا دلوقتي الفجر  مش هنزعج الناس الفجر 
احمد بعصبيه: تعال هنا ي حيو*ان ال قولت عليه يتنفذ ثم يتركه ويصعد عند رعد 
محمد وهو ينظر لسيف ومراد : انا حيو*ان هوا في أي وعمي مالو 
ليسرد له مراد ما حدث 
محمد بخوف : ينهار اسود ينهار اسود يعني هو عاوز مليكه تقنعوه ده انا هيعملوني بطاطس وهتشوفو انفجار لما هي تيجي هنا
مراد بوهم: للدراجاتي 
محمد: للدراجاتي ونص دي بتنقطوا انا ماليش دعوه انا ماشي 
لياتي كي يرحل ليمسكه سيف من لياقه ومراد من الاخري 
لينظر لهم بتوتر وهو يبتلع ريقه: تعالوا معايا ده رعد لو عرف هينفخنا انفدو بجلدكم 
سيف : ماهو كده كده هيجيبك فاسمع كلام جدي بدل ما يبقي جدي ورعد 
محمد بتفكير : امري لله 
اتصل ي مراد بمليكه 
مراد : اشمعنا انا 
محمد : عشان انا رقمي معاها مديرها في الشغل وممكن ترن عليا زي ما جدك قال وسيف ممكن يكون معاها رقمو لان في الشركه السكرتيره بتاخد ارقام المديرين من الشؤن عشان لو احتاجت حاجه لمديرها 
مرام بفهم: ماشي مليني 
مراد وهو يمسك الهاتف: الو انسه مليكه 
مليكه بنوم : اه مين حضرتك
مراد : مش مهم انا لقيت شخص في الطريق كان عامل حادثه فا اخدت رقمك وبكلمك 
مليكه بخضه: مين 
مراد : اسمو رعد
مليكه بدموع : رعد طب فين العنوان 
مراد :..........
ليغلق الهاتف مع مليكه مراد سمعتوا دي شكلها بتعيط 
محمد ي بني هي لما تيجي هتشوفو توم وجيري 
🎶🎶في منزل مليكه 🎶🎶
مليكه بدموع وهي تتهيأ للخروج معقول همشي من غير ما اقولهم بس رعد عمل حادثه لتحسم قرارها بأن تذهب
🖤🖤داخل منزل رعد 🖤🖤
يطرق الباب ليفتح رعد الباب وهو يعرف من الطارق 
ليدلف رعد وهو يهتف : اتفضل ي جدي كنت منتظر ساعتك
 ليدلف احمد ويترك الباب مفتوح قليلا عن قصد 
احمد بفهم: انت بتراقبني ي رعد 
رعد بسخريه: وانت بقي مش بتراقبني ع العموم ال انت جاي عشانو مش هيحصل 
احمد:وكمان حاطط جواسيس عليا ع العموم هيحصل ي رعد هيحصل ليجلس علي الاريكه بوقار 
احمد بخبث: أي مش هتجبلي حاجه اشربها 
رعد باستغراب: ماشي عاوز تشرب أي 
احمد: قهوة
💞في اسفل منزل رعد 💞
يتخبا مراد ومحمد وسيف في إنتظار مليكه لتصل مليكه من سيارة أجرة قد بعتها احمد خوفا عليها من أن يصيبها مكروه
مراد بهيام: نهار اسود يعني المزة دي لسانها طويل 
محمد : اه اخرس انت عارف لو رعد سمعك هيد*فنك ده كان هياكلني لما كنت بسلم عليها 
سيف: بصراحه عندو حق دي كفايه عنيها 
محمد بمكر : مع الزمن هتكتشفوا عينيها وانا كمان 
لتصعد مليكه لتجد الباب مفتوح لتستغرب 
🎶🎶 داخل منزل رعد🎶🎶
تدلف مليكه بعدما وجدت الباب مفتوح 
وفي هذه الاثناء يخرج رعد من المطبخ وهو يحمل فنجانين من القهوه 
لتلمحه مليكه 
رعد وهو يضع الفناجين على الطاوله: مليكه !!
مليكه بدموع وهي تجري عليه تتفحصه: رعد انت كويس لتتفحصه من اسفل قدماه حتي مقدمه رأسه 
تحت استغراب رعد 
مليكه بصدمه: ما انت كويس اهو كل هذا تحت أنظار احمد الذي ينظر  لهم بخبث 
ومليكه لم تنتبه له ليلاحظ رعد واحمد تغير لون عيناها الي الأخضر الفاتح بعدما كان غامقا واحمرار وجنتيها فكانت شديده الاحمرار 
مراد وسيف وهم ينظرون لهم في الخفاء 
مراد : عشان كده قولت عينيها حكايه بتقلب يلا 
محمد : ولسه اتفرجوا
مليكه : انت بتهزر ده انا افتكرت حصلك حاجه ومشيت ومقولتش لحد 
رعد باستغراب: انتي اي ال جابك وعرفتي المكان هنا ازاي
مليكه بغيظ : في حد اتصل بيا وقالي ان انت عملت حادثه اداني عنوان البيت ده 
رعد وبدأ يفهم : حد حد مين 
لتزم مليكه شفتيها مثل الاطفال معرفش بس انا معايا الرقم والموبايل بيسجل المكالمه 
ليصعق مراد 
مراد بخوف: اه ي محمد الك"لب عشان كده خلتني ارن من موبايلي ده انا هتنفخ 
محمد : اتشاهد ي مراد 
ليستمع رعد للمحادثه ويري الرقم ليعرف من وراء كل هذا
رعد ببرود وهو يتحرك بهدوء نحو الباب: وانتي اي حد يتصل بيكي تصدقي ثم انتي اي ال جابك كان ممكن تتصلي باي شخص 
مليكه وقد احمرت وجناتاها خجلا لتلاحظ اقترابه من الباب
 لترفع حاجبيها: انت ب... ليقطعها وهو بيمسك هؤلاء الثلاثه 
مراد بسخريه: اتشاهدو معايا 
مليكه : مين دول 
مراد بكوميديا: انا ال اتصلت بيكي 
محمد وانا اللي اديته رقمك 
لتنظر لسيف: وانت عملت أي 
سيف : انا كنت بسمع بس 
ليحمحم احمد لتنظر له مليكه انه وجهه مألوف عليها: حضرتك موجود من امتي
ليهمس لها من زمان الحقيهم لحسن هيفرمهم وبعدين نتكلم
 لتنظر لتجد رعد بيشمر 
مليكه وهي ترقد تقف امامهم :انت هتعمل اي 
رعد ببرود: هعمل اي يعني هضر*بهم 
مليكه بشهقه خفيفه: هتضر*بهم لي 
رعد باستغراب: عشان ضحكوا عليكي وجابوكي هنا وضايقوني 
مليكه ببراءة: لا عنك انت هسيبك للتقيله سيبهم عليا 
رعد باستغراب: انتي ال هتضر*بيهم 
مليكه بابتسامه: اه عندك مانع 
احمد بصدمه: انا بقولك حوشي عنهم تقومي تضر*بيهم 
مليكه وهي تفتش في المنزل: ماهو لازم ده جابوني ونزلوني الفجر 
رعد : انتي بتدوري على اي
مليكه: حبل وبلاستر ومقص
محمد بخوف: انتي هتعملي اي انا عاوز اروح سبني ي رعد ده انا صاحبك 
مراد : اضر*بني انت ي رعد دي شكلها مفتريه 
سيف: رعد انت هتسبها تعلم علينا 
رعد هتلاقيهم في المخزن ده والمقص في المطبخ
محمد : اسكت ي غبي اذا كان هي علمت علي الكينج مش هتعلم عليك 
رعد بنظره استغراب مليكه وقد احضرت كل ماتريده : والله ما انت قايل سمعني بشتمك وانا بعمل القهوة فحكيتلوا ال حصل في الجامعه 
مليكه سيبهم وقد انتهت من ربطهم كل شخص علي كرسي 
مراد بخوف: جدي جدي الحقناااا هوا ال قالنا نعمل كده 
رعد وهو يجلس ببرود : ما انا استنتجت 
محمد : جدي انقذنا 
احمد : ما باليد حيله دي مفتريه 
مليكه وقد عادت هاديه كما هي ولون عيونها فيروزيه 
انتو عارفين هعمل فيكو اي 
ليردوا جميعا: لا 
مليكه بخبث: انا شايفه ان شعركم محتاج تضبيطه فا هعمل لكل واحد قصه شكل ميعرفش يطلع بيها من البيت ولا يعمل مقالب 
مراد : كلو الا شعري كلو الا شعري 
محمد: حرام عليكي ده انا الشبر ونص صحبتك لسه رقعاني علقه مو"ت 
سيف: في حل تاني ده انتي شكلك عسل ميبنش ان انتي داهيه كده
لتقتم عيني رعد 
مليكه بلؤم: مهو ي كده ي هعلق كل واحد ونصورو فيديو وانزلو على اليوتيوب والانستا والفيس وانتو بسم اللة ماشاء لله bissnsman مشهورين وهنضيف شويه حاجات من بتاعه البنات دي روج ومكياج وكده
مراد بخيبه امل : قصي 
لتقوم مليكه بوضع البلاستر على شعره من النصف وقص شعره بعشوائية فكان شكله مضحك وتقوم بنزع البلاستر ليصبح ليس لديه الا القليل من الشعر في النصف ومن الاجناب شعره مقصوص بعشوائية 
محمد بخوف: سيف الاول سيف الاول 
سيف بعصبيه: اخرس ي زفت اياكي تيجي جمبي  الحقني ي جدي 
لينظر احمد لمراد لينفجر ضاحكا تحت استغراب الجميع ماعدا مليكه 
مليكه بابتسامه: اي خدمه ي جميل ها مين الاول 
لتنتهي منهم ليصبح منظرهم مضحك 
لتفكهم لينظروا لها والشر يتطاير من اعينهم لترقض مليكه
 خلف احمد: الحقني الحقني هيمو*توني
احمد بصوت جوهري: لو حد جه جمبها حسابوا معايا فاهمين
ليردوا فاهمين 
مليكه: شكرا ي جدو ينفع اقولك ي جدو 
احمد باستغراب: آه آه ينفع 
ليلفت انتباه مليكه صور الفتاه علي الحائط وفي كل مكان 
لتتجه الي الصوره الكبيرة التي تتوسط الحائط 
مليكه وهي تملس على الصوره : مين دي انا لي حاسه اني اعرفها 
رعد بصوت جوهري: ابعدي عنها بسرعه 
لتنتفض مليكه تحت استغراب احمد
احمد : تعالي ي مليكه عايزك
مليكه: ماشي ليدلفو الغرفه وبعد قليل يخرجوا من الغرفه ومليكه على وجهها اثار الحيرة 
مليكه وهي تتجه نحو رعد لكنها تغير مسارها وتتجه نحو الصورة مرة اخري 
مليكه بدموع: انا ليه حاسه اني عارفاكي بس مش فاكرة 
رعد بعصبيه: شيلي ايدك من عليها 
مليكه بعصبيه: اسكت خااالص جدو هي اسمها اي ولي حاسه اني عارفاك وعارفاها 
احمد : هبقا اقولك بعدين واعملي اتفقنا 
مليكه بابتسامه: ماشي .... لتتجه الي رعد 
مليكه بتوتر: ممكن تيجي معايا المستشفي 
رعد ببرود وقد فهم ما فعله جده : لا 
مليكه بتوتر : لي لو سمحت تعالا معايا 
رعد بعصبيه: قولت لا انتي مش بتفهمي
ليذهب احمد وسيف ومراد ويتركوهم
مليكه: بص انا عارفه انك مش بطيقني بس عشان خاطرها تعالا معايا 
ليوجعه قلبه كيف تقول انه لا يطيقها 
لينظر لها رعد بصدمه : هوا قالك حاجه عليها 
مليكه بسرعه: لا لا والله بس باين ان هي ليها معزه عندك عشان كده معلق ليها الصور دي كلها فعشان خاطرها تعالا
 ده باباك وحتي لو مش بتحبو ماقدرش تنكر ان دمو في دمك
رعد ببرود : قولت لأ  
مليكه ببكاء: طب اعمل أي عشان توافق
رعد باستغراب من بكاؤها: انتي بتعيطي لي 
مليكه: عشان في انسان بيمو"ت واحنا قادرين ننقذوا وانت مش راضي 
باباك لو حصلوا حاجه هتبقي انت السبب ومهما يكون هوا عمل فيك اي خليك احسن منو وساعدو 
رعد ببرود: موافق بس بشرط 
مليكه : أي هوا 
رعد بترقب: تتجوزيني لمدة سنه ........
مليكه بصدمه: نعم !! انت بتقول ايه يعني اي تتجوزيني دي وكمان لمده سنه 
رعد ببرود: آه فيها اي انتي بتطلبي مني طلب وانا رجل اعمال مينفعش ادي غير لما اخد 
مليكه بصدمه أكبر واعين مفتوحه: ده باباك انت مش بابايه يعني انا مش بطلب منك حاجه ليا 
رعد ببرود : هوا ده طلبي ي اما مش هروح هوا ميهمنيش يمو*ت يعيش ميهمنيش 
مليكه بصدمه: ليه الكر"ه ده كلو ليه انت مش انسان طبيعي 
رعد ببرود اكبر: الاجابه اه او لأ 
مليكه تنظر له باستحقار: لأ وتذهب ولكن تقف امام الباب ثم تلتفت بعد أن ذمت شفتيها مثل الاطفال 
مليكه بتكشيره وبحقد : موافقه مقدرش اسيب حد بيمو"ت وانا في ايدي انقذوا كده مش هيبقي في فرق بيني وبينك بس عندي شرطين 
رعد ببرود: متقوليش جواز ورق انا مش متجوزك عشان سواد عيونك انا اقرف اقرب منك انا هتجوزك تدخلي عذاب الشيطان في الارض 
مليكه برجفه بعدما استمعت ل لقبه 
مليكه بتحدي: ماشي الشرط الاول انك تقول لقرايبك في المستشفى كل ال انا عاوزاه التاني هخليه لوقت عوزه موافق
رعد ببرود : وان موافقتش 
مليكه بخبث: انت حر خسرت الصفقه وانت عارف ان جدك هيجبرك بالرضي او بالغصب 
رعد ببرود: انتي عارفه وهو عارف ان محدش يقدر يجبر الكينج على حاجه بس موافق عشان تدخلي الجحيم ي مليكه
لتنظر له بتحدي: هدخل هدخل يلا تعالا معايا المستشفى 
رعد : مش الأول نكتب كتب الكتاب ولا انتي فاكرة اني صغير تراضي وبعدين تقولي لا 
مليكه بخوف: مفيش وقت ولله ولله هتجوزك بس باباك في خطر 
رعد بتصديق: اما نشوف بس لو بتكدبي هتجوزك بس غصب عنك 
مليكه بقلق: ماشي ماشي تعالا يلا 
ليذهبو ليجدو احمد ومحمد ومراد وسيف في انتظارهم 
لينظر لهم احمد ليجد رعد في بروده المعتاد مليكه يبدو عليها ملامح الزعل 
احمد بوقار: يلا علي المستشفي 
مليكه بابتسامه: طبعا ي جدو لتنظر لذلك البارد جوارها وهؤلاء الثلاثه الذي منظرهم مضحك لتنظر لهم لتنفجر ضاحكه 
مليكه بضحك: والله اللوك لايق عليكم 
محمد بغيظ لازم اوريكي انتي والشبر ونص صحبتك 
سيف بغيظ :اتفضل ي جدو واحنا هناجي وراكم بس نجيب كابات نغطي ال عملته الانسه
رعد ببرود: معتش اسمها انسه مدام رعد الشافعي لتتبدل ملامح مليكه من الضحك للحزن 
محمد بصدمه: ازاي وامتي 
رعد ببرود: عادي بنحب بعض 
احمد بحكمه: يلا ي مليكه تعالي وانتو متتاخروش
مليكه وهي تفتح باب السياره
رعد بغيظ وهو يمسك يديها: مراتي هتركب معايا 
مليكه وهي تنفض يديه عنها بشراسة 
لسه مبقتش مراتك وبعدين ايدك لتوحشك متتمدش عليا طول ماانا مش مراتك لتقول بغيظ وهي تركب وبعدين انا هركب مع جدو حبيبى 
لينظر لها احمد باعجاب ليقول للسائق : امشي
لترحل السيارة تحت نظرات الصدمه من رعد وهؤلاء الثلاثه 
مراد: شوفتو ال انا شوفتو 
محمد وسيف: اه 
مراد : سمعتو ال انا سمعتو 
محمد وسيف: آه 
محمد: شكلك ي رعد ناوي تعيد تفكير في الجوازه دي 
رعد وهو ينظر لهم بحده: يلا ي حيو"ان منك له كل واحد يخبي البلوة دي
ويركب سيارته ويرحل 
محمد : مش قولتلكم هتشوفوا توم وجيري 
مراد: شوفت واتعلم عليا
سيف: يلا نشوف حل للبلوه دي يلا 
ليرحلوا 
💞💞في منزل مليكه 💞💞
تستيقظ نورا ولم تجد مليكه لتذهب وتبحث عنها في جميع ارجاء المنزل فلم تجدها لينخلع فؤادها 
نورا بخضه : محمود محمود الحقني
محمود بخضه: في اي ي بت مالك 
نورا: مليكه مليكه مش موجودة في البيت 
محمود بصدمه: اي انتي بتقولي اي دي تعبانه ازاي تخرج من غير ماتقول ليبحث عن هاتفه ليجد رقم يدق علي هاتفه ليجيب
محمود: الو مين 
الشخص:  ........
محمود بصدمه: مليكه رقم مين ده واي اللي خلاكي تخرجي من غير ما تقولي وكمان تعبانه
مليكه: في شخص اتصل عليا وقالي ان استاذ رعد عمل حادثه
محمود: طب رعد  بيه حصله حاجه لتسرد له مليكه ما حصل ماعدا شرط زواجها من رعد 
محمود : طيب انا جايلك حالا 
لينهي حديثه ويستعد كي يرحل المشفي 
نورا: استناني انا هاجي معاك 
نورا: طب يلا بسرعه 
لتستعد لمقابله مستقبلها المجهول 
✨داخل سيارة احمد ✨
مليكه بشكر: شكرا ي جدو انا كنت مستعجله ونسيت موبايلي في شقه حفيدك لتهمس بتكشيره غليظ
احمد بخبث: وجوزك المستقبلي 
مليكه بتذمر :بالغصب وبعدين حضرتك شكلك كنت عارف انو هيطلب طلب زي 
Flash Back 
✨✨ داخل الغرفه ✨✨
احمد بحكمه: تعالي ي مليكه اقعدي 
مليكه: خير حضرتك عاوزني في أي 
احمد: بصي يا مليكه ابني عتمان الشافعي ال هو ابو رعد في المستشفي بين الحياه والموت ورعد الوحيد ال ممكن يساهم فى جزء من علاجه وهما بينهم مشاكل كبيرة جدا فا عاوزك تقنعي رعد يساعد أبوه 
مليكه بصدمه: ربنا يشفي بس انا هقنع رعد ده مش بيطقني ده جايبني مخصوص عشان ينتقم 
احمد بغموض: عارف بس السبب الرئيسي هتعرفيه بعدين وانا عارف انو هيقتنع منك بس هوا لو عرض عليكي حاجه مهما تكون وافقي متنسيش انتي في ايدك تنقذي روح 
مليكه بخوف: أي حاجه ازاي وعرض اي واي السبب ال يخليه مش بيحب باباه واي البنت ال صوراها مليانه البيت والاوضه وانا لي حاسه إني عارفاك عارفاها انا مش فاهمه حاجه 
احمد بغموض أكبر: مليكه انتي بتثقي فيا انا اعتبرتك زي حفدتي لتؤميء له مليكه 
أحمد: خلاص كل شيء هيتعرف في اوانه اوي ما قولتلك اي عرض وافقي 
لتؤميء له مليكه وهي تشعر بانقباض قلبها 
💞 Back 💞
احمد بمكر : انا كنت متوقع مش متاكد 
يلا وصلنا لتدلف مليكه المشفي تحت نظرات الاعجاب من الجميع فهي ملاك يسير على الارض 
لتصل امام غرفه عتمان لينظر لها الجميع بتساؤل 
عمران بتساؤل: مين دي ي بابا 
احمد: دي مليكه خطيبه رعد 
لينظر له الجميع بصدمه تحت نظرات مليكه الحرجه التي احمرت وجنتها خجلا 
زينب وهي تنظر لها بحقد : خطيبته !خطيبته ازاي وامتي 
عامر باستغراب: ازاي خطيبته ي بابا رعد هوا ال قالك كده 
احمد بصوت جوهري: زي ماسمعتو خطيبته .. يلا اتعرفوا على بعض 
كل هذا تحت نظرات اسيل المصدومه 
عامر: ازيك ي بنتي انا عم رعد عامر الشافعي
مليكه بابتسامه: تشرفت ب حضرتك 
عمران: وانا عم رعد الصغير عمران الشافعي ودي زينب عمتو ودي ي ستي
مليكه بسرعه: عارفاها عارفاها دي اسيل بنت بابا عامر لو مفيش مشكله ممكن اقولكم بابا 
عامر باستغراب وود: طبعا ي بنتي لتنظر مليكه لعمران 
عمران بمرح: انااا اعترض ده انا اد ابوكي الصغير يعني
لتضحك له مليكه 
مليكه بضحك: خلاص بابا صغير بيضحكوا جميعا 
عمران بتساؤل: صحيح انتي عارفه اسيل منين 
مليكه وهي تنظر لاسيل بترقب: زميلتي في الجامعه وباعتبرها زي اختي بالضبط 
عمران  : ماشي ودي لوجين لتنظر مليكه لتجد فتاه ترتدي ملابس فاضحه تظهر اكثر مما تخفي فلم ترتاح لها ولا لوالدتها 
مليكه بابتسامه: تشرفت بيكي 
لتنظر لها لوجين بحقد: اكيد يعني هتتشرفي 
لتتجاهلها مليكه 
لياتي رعد بطالته جاذبه الانفاس ليصدم الجميع 
مليكه وهي تنظر له: مش يلا 
ليدخل رعد الغرفه لتاتي مليكه لكي تدلف 
رعد ببرود: خليكي 
مليكه بتحدي: لا هدخل 
ليدلف رعد تحت نظره الصدمه من الجميع ما عدا أحمد لتاتي لتدلف 
احمد بحكمه: مليكه خليكي خليه ياخد راحته 
لتقترب منه مليكه لتقول بهمس لا يسمعه أحد غيره : حفيدك ممكن يجلطوا تاني مش يفوقوا وانا قايلالو انا هقولوا يقولوا اي 
ليؤميء لها احمد لتاتي كي تدخل لتقول لها زينب بغل: انتي بتوشووشي اي متسمعيني هوا في حد غريب
مليكه بابتسامه مصطنعه: بقولو عامل اي اصل نسيت اسالوا لتدلف مليكه تحت ضحكات الجميع 
تدلف مليكه لتجد هذا المتجعرف يجلس امام السرير بكبرياء
مليكه بحمحمه: مش يلا 
مليكه بعدما نظرت لعتمان تحولت ملاحمها من الابتسام للرجفه والخوف ليستغرب رعد ليجدها تنتفض 
رعد بقلق: انتي كويسه مالك 
مليكه: آه اه كويسه يلا 
مليكه: ازيك يا عمي عامل ايه اتمني تقوم بسرعه تعرف ان رعد بيحبك اوي بس بيكابر
مليكه لعتمان : عاوزك تترجي شويه بص انا معرفش انت عملت ايه بس مهما يكون انت أبوه وهو بيحبك وهوا هيقولك انو مسامحك 
مليكه وهي تنظر لرعد: يلا 
رعد ينظر لها ببرود لتهمس له مليكه: قولوا حالة باباك وحشه متنساش الاتفاق
رعد ببرود: قوم متفضلش كده ولما تقوم نبقي نسامح مش عتمان الشافعي ال يبقي كده ليتركه ويغادر 
مليكه: انا مش عارفه هوا كده لي بس فوق متستسلمش قوم وحاول خليه يسامحك انا مش عارفه لي حاسه إني عارفاك ليدخل احمد 
احمد بوقار: مليكه خلصتي 
لتنظر له بابتسامه: آه ليخرجوا ويدلف عمر 
رعد يقف ببروده لياتي مراد ومحمد وسيف وهم يرتادون كابات وينظروا لمليكه بغيظ
 لتذهب مليكه بجانب اسيل 
اسيل : انا مش فاهمه حاجه 
مليكه: اهدي وانا هفهمك بعدين
لتؤميءلها 
عمران وهو ينظر لهؤلاء الثلاثه: انتو لابسين كابات لي متفقين
محمد وهو ينظر لمليكه بغيظ: لا اصل الجو حر ف خوفنا ناخد ضربه شمس 
عمران بعدم اقتناع: ماشي 
مليكه وهي تنظر لهم بمكر: خلاص اقلعوها احنا في المستشفي مفيش شمس 
مراد بغيظ: لا سيبيها كده اريح 
مليكه وهي تقترب منهم: لا والله لازم ده حتي بيقول الجو حر ليرجعوا الي الخلف 
سيف بخوف : مليكه ده انا حتي مديرك واخو جوزك 
رعد بغيرة وهو يسحب مليكه من يديها 
رعد بعصبيه: سيبيهم واقعدي ولسه ماسك كفها 
مليكه وهي تنظر لكفها وتجز على اسنانها لتقول بهمس: سيب ايدي 
رعد ببرود: ولو مسبتش 
مليكه بشراسة : هعمل حاجه مش هتعجبك 
ليأتي محمود ونورا يقطعوا مشاجرتهم مليكه وهي تنتزع يديها بقوه لتركض على اخوتها 
نورا بعتاب: مليكه انتي كويسه انا قلقت عليكي اوي لما ملقتكيش 
محمود : حسابنا في البيت المهم ايدك عامله ايه وعتمان بيه اتحسن 
مليكه: الحمد لله لس ..... ليقطعها خروج عمر من الغرفه مع الاطباء 
احمد: في تحسن ي عمر 
عمر: تحسن اي بس ده حالته اتحسنت بسرعه جدا هوا احتمال يفوق دلوقتي او كمان شويه انا هروح اجيب التحاليل
ليؤميء له احمد
ليدلف الجميع إلي الغرفه ماعدا هذا الرعد 
مليكه: انت مش هتدخل 
رعد ببرود: لأ 
مليكه: لا اي انت لازم تدخل احنا اتفقنا يلا ادخل لتتركه وتدلف
✨✨داخل الغرفه ✨✨
يبدأ عتمان في فتح عينيه 
احمد بحب: حمدلله على السلامة 
عتمان بتعب وهو يوجه بصره في جميع ارجاء الغرفه 
عامر وهو يفهم علي ماذا يبحث: هوا برا ي عتمان 
لينظر له عتمان بحزن
مليكه بابتسامه: حمد لله على سلامة حضرتك يااا عمي
ليستغرب الجميع من قولها له بعمي وليس بابا 
عتمان بتعب: لله يسلمك بس انتي مين
احمد بحكمه: دي مليكه خطيبه رعد 
عتمان بصدمه: خطيبته ازاي 
مليكه بحرج وهي تنظر لاخوتها : احنا مستنين لسه موافقه حضرتك  
محمود ونور بصدمه: خطيبته !!!
احمد بوقار: تعالا ي محمود انت ونور عايزكوا 
ليخرجوا من الغرفه 
عتمان بابتسامه : موافق ي بنتي طالما ده اختيار رعد 
ليدلف رعد ببرود 
رعدببرود: كويس اصل كان رفضك مش هياثر بردو 
لتنظر له مليكه بعتاب تحت نظرات الحزن من الجميع وخاصه عتمان
ليخرج رعد من الغرفه 
مليكه بحرج: معلش يا عمي هوا ميقصدش 
عتمان: لا والا يهمك هوا عندو حق في كل دا 
اسيل وهي تتجه نحو مليكه لتخبط في مراد ليختل توازنه ويسقط الكاب لينفجر الجميع ضاحكا 
مليكه بضحك ده لسه في كمان لتنظر لهم اجي انا ولا ترفعوا انتو ليقوم محمد وسيف برفع الكابات ليزداد ضحك الجميع 
عمران بضحك: مين ال عمل فيكو كده 
سيف بغيظ : مليكه 
ليضحك بشده: لي عملتولها اي وازاي عملت كده 
مليكه بكوميديا: اقولك انا البشمهندسيين عملوا فيا مقلب ف رعد كان هيضربهم مرضتش وقولت ابدا يا اما اعمل كده يا اما احطلهم مكياج واعلقهم في المروحه وانشر فيديو على اليوتيوب ف هما اختاروا لتنظر له ببراءه مصطنعه يبقي انا غلط 
عامر بضحك: ابدا 
محمد بغيظ: ولله ي مليكه لا اوريكي انتي والشبر ونص صحبتك 
ليحمحم أحدهم لينظر لها محمد ليجدها صبا 
صبا بغيظ :أنا شبر ونص انا غلطانه اني مسبتهمش عليك شكلك عاوز علقه تانيه 
محمد بتذكر: لأ ما انا مش هسمحلك المرة ال فاتت مكنتش فاهم اما المراضي فاهم 
صبااا بتفكير: طيب انا هوريك لتذهب وتأتي بعد فتره 
ومعاها طبيب واتنين ممرضين 
صبا هي تشاور على محمد: هوا ده مش عارفه مالو اظاهر جاتلوا حاله 
ليذهب نحوه الممرضين محمد وهو يبعدهم عنو انتو بتعملوا اي سبوني ليكتفه الممرضين بالغصب ليقوم محمد بضربهم 
صبااا وهي تتصنع الذعر: شوفت ده مجنون ده خطر علي الناس 
الدكتور بخوف: فعلا 
محمد بعصبيه وصوت عالي: فعلا اي ي مهبول انت انت غبي يلا يلاااااا بره ياامااا والله اقلب عليك مجنون بجد 
ليفر الدكتور هاربا تحت نظرات الجميع 
صبااا: ده بس مجرد تحذير اياك تقولي كده تاني
محمد بتحدي: ولو قولت 
صبا: مضمنش نفسي بقاااا  مليكه انا عرفت من نورا وجيت اشوفك وجبت كتبك وقولت لماما عشان متقلقش مش هتروحي انتي وسيلا 
مليكه: لا مش هعرف عشان عمي وكده 
صبا: الف سلامه علي حضرتك 
عتمان بابتسامه: الله يسلمك روحي ي مليكه في اكتر من شخص معايا 
لتؤميء له مليكه
✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨✨
تذهب مليكه مع صبا  ليناديها محمود 
مليكه وهي تنظر له بتوتر: انا والله كنت ليقاطعها خلاص عرفت كل حاجه بس مش عارف اقولك ايه اعنفك عشان كده بدمري مستقبلك ولا افتخر بيكي انك انقذتي حياة شخص انتي كده ظلمتي نفسك 
مليكه : أنا عارفه بس انا برضو مش ضعيفه وبعدين مكنتش اقدر اشوف شخص بيمو"ت وفي ايدي انقذو وبعدين جدو موجود 
احمد بغموض : متخافش ي محمود مليكه مش شخص عادي بالنسبه لرعد وبكرا الايام تثبت 
لتذهب مليكه وهي تفكر في مصيرها المجهول 
صبا: مليكه أنا مش فاهمه حاجه ويعني اي انتي شخص مهم لرعد 
مليكه بتوتر: بعدين هقولك في الجامعه 
صبااا بشك: ماشي اسيل مش هتيجي 
مليكه: مش لتقاطعها اسيل 
اسيل بغيظ: مجيش ازاي لازم اجي عشان اعرف اي ال بيحصل 
مليكه بضحك: ماشي ي ختي يلا 
ليقابلوا رعد 
رعد ببرود وهو ينظر لهم: انتو رايحين فين 
اسيل بخوف: الجامعه 
رعد ببرود : طب تعالو انا رايح 
مليكه بقوه: شكرا ي أخ وبعدين انت مش هتروح في حته انت هتفضل هنا مع عمي 
رعد ببرود اكبر: هوا مش فاق يبقي خلاص 
مليكه بغيظ : لأ هوا لسه تعبان خليك معاه زي ما اتفقنا 
اسيل بتأييد: ايوه ي رعد عمي عتمان لسه تعبان خالص ومحتاجكك جنبو 
رعد بجمود: انا قولت ليقاطعه مليكه
مليكه وهي تمسك رأسها وتشعر بدوار : هوا اسمو اي 
اسيل باستغراب: عمي عتمان الشافعي 
مليكه وهي تمسك رأسها : لتسقط فاقده الوعي ليحيطها رعد بين يديه وهو ينظر لها بخوف تحت نظرات الاستغراب من صبااا واسيل 
رعد بغضب: دكتور دكتور
ليأتي الطبيب 
الدكتور بخوف من رعد : حطها هنا واحنا هنفحصها 
رعد بغيرة: روح من وشي وناديلي دكتورة وكل الطقم ممرضات 
الدكتور بخوف وهو يهرول من امامه: حاضر حاضر 
لتأتي الممرضات وينقلوها بغرفه بجانب غرفه عتمان
لتخرج الدكتورة بعد فترة 
محمود بالهفه: مالها ي دكتوره 
الدكتوره بعمليه: مفيش حاجة ده شويه ارهاق بس انا شاكه في شيء تاني 
نورا : اي هوا 
الدكتورة: الانسه حد فكرها بشيء من الماضي 
محمود بعدم فهم : ماضي اي لي هي مالها 
الدكتورة: الانسه تقريبا كان عندها فقدان في الذاكرة 
نورا بخضه: فقدان اي محصلش حاجه زي دي 
الدكتورة بجديه: علي العموم ده مجرد شك بس لو اتكرر الاغماء لازم نجيب شخص مفرقهاش طول مراحل حياتها
محمود: احنا أخواتها ي دكتورة 
الدكتورة بجديه: ولو ممكن يكون في شيء حصل معاها وانت متعرفوش الافضل الوالد او الوالده بس لو اتكرر ال حصل 
كل هذا الحوار تحت نظرات احمد الذي بدا يفهم شيء ما والبرود المصطنع من رعد وعدم فهمه ما الذي يربط بين مليكه واباه 
محمود: نورا روحي جيبي حاجه لمليكه لان هيا مكلتش من امبارح وشيء تشربوا لتؤميء له نورا وتذهب
🖤 في كفاتيريا المشفي 🖤
يجلس عمر يحتسي قهوته وهو ينتظر التحاليل ليدق هاتفه 
عمر: الووو جهزو 
الشخص: .......
عمر: تمام انا جايلك دلوقتي  ليذهب عمر 
ويخبط في فتاه ويقع العصير والأكل علي قميصه الأبيض 
عمر بدون النظر : اي ده انتي غبيه 
نورا بعصبيه: انا ال غبيه بردو ولا انت ال عامل زي التور ماشي تنطح في مخاليق ربنا 
عمر بصدمه: انا تور ليصدم اكتر عندما يري عينيها الزرقاء وتلك الاميره امامه فكانت ترتدي ديريس ابيض فيه بعض الخطوط الزرقاء وطرحه زرقاء تظهر زرقويه عينايها فكانت مثل الملاك ليفيق علي صوتها 
نورا: تصدق كنت هعتزر بس انت متستهلش 
عمر بغضب : امشي ي بت انتي من قدامي لحسن امو"تك 
نورا بعند: اتكلم علي قدك ي بابا لتمشي هي تقول شبه التور كده 
لتجلب نورا ماتريده مرة اخري وتذهب تحت نظرات عمر المحترقه عندما رآها تتحدث مع شاب 
🖤🖤في الجامعه 🖤🖤
تجلس ندي في الكافيتريا 
ندي باستغراب: اللله هما مجوش لي صبا قالت ان هما جايين انا قلقت كده اما اتصل عليهم لتدق على صبااا 
ندي بغضب: الو يا زفته مجتيش لي لحد دلوقتي إنتي والعيال 
صبااا بقلق: اصل مليكه اغمي عليها واحنا ماشيين مش هنعرف ناجي 
ندي بخضه: اي ازاي وامتي انا هاجي حالا اسم المستشفي أي
صباا: است لتقاطعها ندي الاسم اي بسرعه 
صبااا:......... بس اسمعي لتغلق ندي الهاتف دون أن تستمع الرد
✨✨في منزل مليكه ✨✨
ميادة بقلق: مليكه انا خايفه عليها اوي 
تحيه: متخافيش ي مياده خايفه لي ما صباا طمنتك ومحمود ونورا معاها 
مياده: لا مش مقتنعه بكلام صبا يعني اي المدير طلبها وهي تروح ده مش مقنع خالص 
تحيه بكدب: لا مقنع مش مقنع لي بس يمكن شيء ضروري 
مياده بخوف: ربنا يستر انا مش مطمنه 
🖤🖤 في المشفي🖤🖤
تصل ندي لتذهب لموظفه الاستقبال 
ندي بتوتر: لو سمحتي غرفه مليكه الشرقاوي فين 
الموظفه: ثانيه ي فندم مفيش واحده هنا بلاسم ده 
ندي بعصبيه وصوت عالي: انا متاكده انها هنا اتاكدي
الموظفه: مفي...ليقاطعها شخص في اي ي انسه صوتك عالي لي 
الموظفه: بتسأل ي فندم عن غرفه واحده اسمها مليكه ومفيش حد بالاسم ده هنا 
الشخص: مليكه اي 
ندي بسرعه : الشرقاوي 
الشخص: اتفضلي حضرتك معايا اوديكي لتذهب ندي معه
ندي وهي تهرول الي صباا: مليكه مالها هي كويسه 
صباا: اهدي اهدي هي كويسه الحمد لله ده مجرد ارهاق 
ندي بصدمه: انا كنت همو"ت من الخوف و تقوليلي ارهاق مقولتليش ليه
صباا: هوا إنتي ادتيني فرصه انتي قفلتي الفون علي طول 
ندي بغباء: اه صح 
لتنظر خلفها لتجد ذلك الوسيم 
ندي بشكر: متشكرة جدا لحضرتك انك ساعدتني 
الشخص: لا ولا يهمك  لتقاطعهم اسيل 
اسيل باستغراب: اي ده انتي تعرفي سيف منين يا ندي 
ندي: لا انا معرفوش هوا ساعدني اجي هنا لان معلومات مليكه مش عند الاستقبال 
اسيل بفهم: اه ماشي 
سيف: انتي تعرفي الانسه منين يا اسيل 
اسيل: دي ندي صحبتي في الجامعه 
سيف بابتسامه: تشرفنا 
ندي بود : يزيدني الشرف 
لتأتي نورا ومعها محمود 
محمود باستغراب: ندي انتي بتعملي اي هنا 
ندي : عرفت ان مليكه تعبت ف جيت 
محمود: ماشي تعالي ندخلها 
ليدلفو الي الغرفه ويبقي هذا الرعد العنيد 
احمد بخبث: انت مش هتدخل تطمن على خطيبتك 
رعد ببرود: متهمنيش عشان اطمن عليها 
احمد بغموض: الايام هتثبت ي رعد اذي كانت هتهمك ولا لأ  ويدلف الي الغرفه
✨✨داخل غرفه مليكه ✨✨
تبدأ مليكه في فتح عينيها 
محمود بعتاب: حمد لله على سلامتك كده ينفع ترهقي نفسك لما يغمي عليكي
نورا : انا كنت هموت من القلق عليكي 
ليدلف هؤلاء الثلاثه دون أن يلاحظهم أحد
صباا وهي تحتضن مليكه: وانا كمان كنت هموت حرام عليكي واقفتي قلبي
ندي : وانا كمان كنت هضرب الموظفه لولا اسمو اي ده ال جابني هنا 
محمد بصدمه : نهار اسود هتموتوا البت انتو كده هتخلوها في تعداد الاموات
مليكه وهي تسعل: شيلوهم من فوقي هموت 
محمود وهو يمسكهم من لياقه البلوزه
هتموتوا البت انتي وهيا 
صباا بمشاغبه: جرا اي ي حوده الله مهي فاقت وخلاص 
محمود بصدمه: الله يخربيتك فضحتيني قدام الناس 
مراد بمرح : لا ولا يهمك انت كده كده اتفضحت 
صبااا وهي تنظر لمحمد بغيظ : مجنون انت مالك 
محمد بهمس: شبر ونص 
مراد بمكر: شبر ونص مين دي ي محمد
محمد بصدمه: الله يخربيتك ي بعيد هنموت 
صبااا وهي تشمر: قولت شبر ونص 
مراد بخوف: هوا هوا ال قااال 
محمد بغيظ : حوشوها بعيد دي مجنونه
محمود وهو يضحك: خلاص ي صبااا عشان خاطري مليكه تعبانه
صبااا بتفكير : مااااشي ماااشي 
ندي بضحك: كده بتفكر في مصيبه 
محمد: حمدلله على السلامة يا مليكه 
مليكه بابتسامه: الله يسلمك 
مراد: الف سلامه عليك لينظر لصبااا مع السلامه ويهرول 
سيف : الف سلامه عليكي
ليذهبوا الثلاثه من الغرفه 
نورا: خدي كلي ي مليكه انتي محتاجه تغذيه اكيد 
مليكه: هاتي انا عصافير بطني بتصوصو 
احمد بابتسامه حمدلله على السلامة ي موكه لينظر لها بترقب
مليكه بابتسامه : الله يسلمك ي جدو وحلوه موكه دي قولهالي على طول 
احمد بوقار: ممكن تسبونا لوحدنا شويه 
ليؤميء له ويخرجوا من الغرفه
مليكه: خير ي جدو 
احمد: خير ان شاء لله قوليلي ي مليكه اي ال حصل قبل ما يغمي عليكي 
مليكه بعدم تذكر: مش فاكرة حاجه اه رعد كان بيقولنا هيروح الجامعه
لينظر لها بصدمه هو ورعد الذي دلف دون أن يترق الباب 
احمد: ماشي استريحي وانا هقول للدكتورة تيجي تشوفك 
لتؤميء له مليكه ويخرج رعد دون أن تراه 
💞 خارج الغرفه 💞
احمد: رعد مش انت قولت ان مليكه اغمي عليها لما جبتو سيره عتمان
رعد بعدم فهم: اه بس هي مش فاكرة ازاي 
احمد بغموض : يمكن مجاش في بالها ليذهب رعد من امامه 
احمد بغموض أكبر: انتي حكايتك اي ي مليكه 
ليأتي عمر 
احمد: التحاليل فيها اي ي عمر 
عمر : كويسه الحمد لله هو يقدر يخرج النهاردة 
ليأتي محمود ونورا 
محمود: احنا هنمشي دلوقتي الدكتوره كتبت لمليكه خروج والف سلامه علي عتمان بيه 
احمد : ماشي ي بني وقريب اوي هنيجي نطلبها رسمي 
عمر باستغراب: مين دول ي جدو وتطلب مين ومين مليكه استني مش انتي البت ال خبطتني تحت 
نورا بصدمه وعصبيه: انت التور وبعدين اي بت دي صحيح عامل زي التور 
عمر بعصبيه: احترمي نفسك وانتي مش باينه من الارض كده
 لتاتي صبا وندي 
صبا : في اي ي نورا مين الاخ 
نورا بخبث وهي تنظر له: مفيش ده واحد معرفوش بيقولي مين البت ال مجبتش شبر ونص دي فزعقتلوا 
عمر بصدمه: انا دي كذابه 
محمد وقد استمع لحديث نورا : لي كده ي عمر الله يرحمك يا حبيبي كنت طيب 
عمر باستغراب: لي في اي انا مقولتش حاجه 
محمود بضحك وهو يهمس له : مش هي اختي بس مفتريه هي والعيال دول فا الحق نفسك 
عمر بغيظ : وفيها اي يعني ده انتو التلاته اقصر من بعض 
محمد : الله يخربيتك 
صبااا بغيظ: انا قصيره كابتن ي كااابتن 
الشخص: نعم ي انسه 
صبااا: الراجل ال هناك ده بيقول عليك كلام مش كويس وبيتحداك انو لو ضربك بوكس هيوقعك 
الشخص بعصبيه : يضرب مين 
صباا وهي تدعي البراءه: انا قولت احظرك بس لو هتضرب اضرب بوكس واحد ماشي 
كل هذا تحت نظرات الجميع المنصدمه فهي اختارت شخص بنيته مثل الذين يلعبون كمال الاجسام 
عمر برعب: الحقني ي جدي انا قولت حاجه 
أحمد بصدمه: البت دي جايه منين خلاص ي صبااا حقك عليا
صبااا بتفكير: خلاص خلاص ي كابتن حضرتك كسبت عشره جنيه في الكاميرا الخفيه تذيع 
الشخص بعصبيه: اي ده ي انسه ده انا كنت هكسروا 
صبااا: يعني مش هتذيع احسن يلا هوينا 
ليذهب وهو ينعتها بالمجنونه تحت ضحك الجميع 
نورا: ده بس تحذير ي تور
🖤🖤في مكان ما 🖤🖤
الشخص ١ : ها عملت اي في جديد 
الشخص ٢ : آه البت السكرتيره بتاعتو بيقول هيخطبها 
الشخص ١ : ازاي طب والبت ال انت واذذها عليه
الشخص ٢: مرحش المكتب بقالوا يوم 
الشخص ١ بخبث: هنشوف السكرتيره خليه يقضي معاها يومين حلوين ولما اقولك تنفذ نفذ 

🖤🖤في منزل رعد 🖤🖤
يستيقظ ذلك الوسيم ويبدأ روتينه كأنه آله اعتادت علي فعل ذلك يقوم بالتدريب في صالته الرياضيه
وبعد الانتهاء يقوم بتجيز نفسه كي يذهب الي معذبته 
💞 في الاسفل 💞
احمد: عمر عمك عامل ايه دلوقتي 
لم يستمع للرد فكان هذا العمر شارد في تلك الفتاه التي نتعته بالتور 
عامر بصوت عالي قليلا: عمر انت فين بابا بيكلمك لينتبه له عمر 
عمر بتوتر: نعم انا موجود اهو 
احمد بغموض: عمك عامل إيه دلوقتي
عمر : حالته بتتحسن وده كله بفضل رعد وممكن الدكتور يكتبلوا على خروج 
عمران: كويس اهو حتي في البيت يستريح عن المستشفي 
لينزل رعد من علي الدرج بسرعة الرعد 
احمد بوقار: رعد 
ليلتفت له رعد ببرود 
احمد : انت رايح فين كده هوا في شخص يمشي يوم خطوبته
رعد بسخريه وبرود: خطوبته !!! انا كده 
ليرحل تحت نظرات الجميع والفضول من عمر 
عمر بفضول : انا لازم اعرف اي ال بيحصل محدش فهمني امبارح فهموني دلوقتي خطوبة اي ومين البنت بتاعت امبارح وبعدين رعد ازاي جه عند عمي 
اسيل بخبث: اه قصدك على البنت ال قالتلك تور لتهمس عندها حق 
عمر بغيظ: قولي واخلصي 
لتقص له اسيل ما حدث وما قصته عليها مليكه في الهاتف امس 
عمر بصدمه: نهار اسود البت دي متخلفه ازاي توافق ده هيوريها الويل 
عمران بتحسر: عارفين وهي عارفه خسارة البنت دي حلوة وطيبه تدخل القلب بسرعه 
كل هذا تحت نظرات زينب المحترقه والحقد من لوجين 
لوجين : طب انا هروح النادي بقي اصحابي مستنين 
زينب بحنان: ماشي يا حبيبي خلي بالك من نفسك 
عامر: زينب انتي مش ملاحظه انك مدلعها زياده وكمان
 لبسها ده أي ده مش تلبس احسن من كده دي بنت يطلع عليها سمعه 
زينت بعصبيه: ياريت تخليك في ولادك انا عارفه بنتي بتعمل اي كويس وتذهب هي الاخري 
عامر بصوت عالي: الحق عليا اني خايف على مصلحتها انفلقي انتي وهي 
✨✨في منزل مليكه ✨✨
مليكه بتوتر: انا مش عارفه اعمل ايه طب هنقولها ازاي 
نورا بفزع: نقول نقول اي انتي ال هتقولي انا مليش دعوة 
مليكه بخوف: طول عمرك واطيه طب اقولها هتجوز اتفاقيه دي تروح فيها 
محمود بهدوء: محدش هيقولها حاجه متنسيش ان امك مريضه قلب احنا هنبين الامور كأنها عاديه جوازه عااااديه فاااهمين
ليؤميء له الجميع
لتنهض مليكه: طب اروح انا الشغل لحد ما تقنعها 
محمود بهدوء: ماشي يا حبيبتي في حفظ الله 
🖤🖤داخل شركه الشافعي 🖤🖤
مليكه بخطي اشبه للركض : الحمد لله اني جيت قبلوا لحسن هوا عامل زي الغوريلا كان ممكن ياكولني 
لياتي محمد ومراد من خلفها بكوميديا 
مراد بخبث: مين الغوريلا 
مليكه بخضه : بسم الله الرحمن الرحيم بيطلعوا امتي دول 
محمد بمكر: ردي على السؤال مين الغوريلا 
مليكه بتلقائيه: ما انت عااارف 
محمد بغباء مصطنع: عااارف اي
مليكه : عااارف انو رعد ليأتي هذا الصوت الغاضب من خلفها
رعد بغضب: عيدي ال قولتيه 
لتنتفض مليكه وسرعان ما تفهم خطه هؤلاء الاغبياء وتتحول لون عينيها 
مراد بفزع: ياماما دي بتتحول 
محمد باستغراب: نفسي اعرف عينك ليها كام لون 
مليكه بغيظ وهي تجز على اسنانها: هعرفهملكوا دلوقتي
رعد بغيره وصوت عااالي: انتي كنتي بتقولي اي 
مليكه بحده شديده: صوتك ي بابا ميعلاش فاااهم ولا لأ 
رعد ببرود: ولو مفهمتش 
مليكه بخبث: عااااادي هبقي اوريك 
رعد بسخريه: طب يلا علي شغلك واه انااا مفهمتش 
مليكه بعمليه: تحب اعملك قهوة ي فندم 
ليشير لها رعد ب لا 
مليكه بهمس: هيجيلك يوم مش مليكه الشرقاوي ال تسيب حقها لتنظر لهم بغضب 
مليكه: انا حاااسه ان الجو حر اي رأيكم تيشيلوا الكابات ولا اشيلها انا 
محمد : لا ده انا حاته بردان ليفر من أمامها ليلحق به مرااد 
لتقوم مليكه بالجلوس وهي تفكر في حال امها ومرضها وكيفيه علاجها ليقطع تفكيرها هاتفها الذي يدق 
لتجيب مليكه: الو ايوة ي ندي 
ندي: اي ي بنتي مش هتيجي ولا اي 
مليكه: لا هاجي هخلص الشغل واجي مش مفيش محاضرات بدري صح 
ندي : آه انا بس كنت بطمن انا والبنات 
مليكه: لا هاجي متخافيش 
لتغلق الهاتف 
ليتصل بها رعد علي تلفون المكتب 
رعد ببرود: هاتي ملف شركه.... ويغلق الخط دون استماع للرد
لتنظر مليكه للهاتف: بارد ومغرور ومتكبر وقاسي وشيطان ده مش بني آدم 
لتجلب الملف وتدلف الي المكتب 
✨✨داخل المكتب ✨✨
تطرق مليكه الباب 
رعد ببرود: ادخل 
لتدلف مليكه بطالتها السحريه : اتفضل ي فندم الملف اي أوامر تانيه انا خلصت الشغل هروح الجامعه 
رعد ببرود: معاد المحاضرة ٩ونص الساعه ٨ دلوقتي فاااضل ساعه مفيش خروج غير علي الميعاد 
مليكه بغيظ : مفيش شغل اقعد اعملك اي 
رعد بسخريه : نخلقو روحي اعملي قهوة يلا 
لتذهب بعدما نظرت له بمكر
🖤🖤 في كافيتريا الجامعه 🖤🖤
تجلس البنات علي الطاوله 
صباا بقلق: انا خايفه على مليكه اوي ي بنات
اسيل: وانا كمان بس رعد طيب واتمني من مليكه تغيروا 
ندي : اكيد هتعرف مليكه عنيده وهتعرف مش هتستسلم بس اي ال خلاه يبقي كده 
اسيل بتوتر: اصل اصل 
صباا باستغراب: مالك يا سيلا 
اسيل بتوتر: اصل ابيه رعد حظرني من أن اقول لحد حاجه وخصوصا مليكه وانتو 
ندي بتفهم : خلاص ي سيلا ولا يهمك الايام مسيرها تكشف السر 
صبا بشرود : عندك حق 
اسيل بحزن: متزعلوش مني بس هوا محظر عليا 
صباا: لا مزعلناش ده شيء مش بأيدك 
✨✨في مكان ما ✨✨
شخص ١ : انا عاوزك تمشي في الخطه زي ماهي 
الشخص ٢: يعني اي نبعت البت دي تاني 
الشخص ١: اه 
الشخص ٢: طب والبت ال هيخطبها شكلو بيحبها بس بيكابر دي هتبقي احسن انتقام 
الشخص١: عارف عشان كده يتعلق بيها الاول وبعدين ناخدها منو انا لازم اندمو على اليوم ال اتولد فيه
الشخص ٢: اي الكره ده كلو 
الشخص ١: ده اخد مني كل شيء ومصر انو يدمرني دمرررني في كل شيء 
💞💞في الشركه 💞💞
بعد انتهاء مليكه من تحضير القهوه لتذهب الي المكتب 
مليكه بخبث: اتفضل ي فندم القهوة اي اوامر تانيه 
رعد بجمود: لأ 
لتخرج مليكه وبعد فتره تستمع الي صوت ضجه في المكتب 
لتبتسم بخبث لتدلف الي المكتب وتجد رعد ممسك بطنه 
مليكه بخوف مصطنع : مالك يا فندم في اي 
رعد وهو يحاول ان يتماسك انتي عملتي اي حطيتي اي في القهوة انطقي ثم يهرول إلي المرحاض 
لتنفجر مليكه ضااحكه عليه 
ليخرج رعد وهو ينظر لها بغضب 
مليكه بضحك: الصراحه دي بودرة اسهااال عشان بعد كده تفهم اني بكرة الصوت العالي
رعد بغيظ: ماااشي اما وريتك مبقااااش الشيطان لتنتفض مليكه من سماع هذه الكلمه 
مليكه بتوتر: اتفضل خد ده وانت هتخف وانا هروح جامعتي 
رعد بعدما استراح قليلا : لا هتروحي معايا 
مليكه: لا طبعا بمناسبه اي بقي ان شاء الله 
رعد بسخريه: اعتبريني زي خطيبك 
مليكه: لا ي بابا لما تبقي ابقي افكر لتتركه وترحل
لينظر رعد الي طيفها 
رعد بهمس: شكلك ناويه تعاندي بس خلاص انتي بقيتي اسيرتي اسيره الشيطان
🖤🖤في الخارج 🖤🖤
تقوم مليكه بلم اغراضها للرحيل لتدلف عليها فتاه ترتدي ملابس فاضحه تظهر اكثر بكثير مما تخفي 
الفتاه بميوعه: رعد بيه موجود 
مليكه باشمئزاز : اه موجود اقولوا مين 
لينا: قوليلوا لينا وافتكر ليالينا وتضحك ضحكه مايعه 
لتدلف مليكه داخل المكتب 
مليكه بغيره واضحه: في واحده بره اسمها لينا وبتقولك افتكر ليالينا هوا اي لياليكم دي ي باشمهندس 
رعد باستغراب: مين دي 
مليكه بغيرة: أنا اعرف ما تفتكر لياليكم ي استاذ
لتدلف لينا بميوعه وتركض باتجاه رعد 
لينا وهي تحتضن رعد: رعد حبيبي وحشتني خاالص
رعد وهو ينهرها بعيدا عنه بعصبيه: انتي مين ي بت ومين ال باعتك 
لينا باغراء : اي ده انت مش فاكرني انا لولو لينا اوعي تقول نسيتني كده ازعل 
رعدببرود: اخلصي مين ال باعتك 
كل هذا تحت انظار مليكه الغاضبه 
لينا بميوعه: شكلك مش فااااكر تعال افكرك وتتجه نحو رعد لتقوم مليكه بدفشها بعيدا عنه 
مليكه بغضب: ما قالك مش فاكرك ي بت انتي 
لينا بصوت عالي وغضب: وانتي مالك يا جر"بوعه انتي بي انا هفكرو 
مليكه وهي تسحبها من شعرها: طب تعالي بقي احفظك علقه من علقات مليكه وتقوم مليكه بالهجوم عليها تحت نظرات الاستغراب من رعد فهو لم يتوقع منها ذلك فقد حطمتها اشلاء 
مليكه وهي تلكمها بالبوكس: قولي ي بت مين ال باعتك انتي معتش فيكي حته تنضرب 
لينا بالم: هقول هقول خلاص هو ...........


في منزل مليكه 
يقوم محمود بتجميع كلامه حتي يحدث امه في خطوبة مليكه
محمود : ماما لو سمحتي كنت عاوز اتكلم معاكي في موضوع
ميادة بحنان: عاوز اي ي حبيبي 
محمود وهو يحاول اظهار الهدوء: مليكه كان في ناااس جايه متقدملها 
ميادة بفرحه واستغراب: كويس ي ابني اختك كبرت بس مش بدري عليها يعني دي لسه بتدرس
محمود: هما ناااس مقتدرة واكيد مش هيمنعوها من الدراسه وبعدين احنا هنتفق على كل حاجه لما ييجو
مياده بحب : ربنا هيقدم ال في الخير يا حبيبي هوا مين ال متقدملها 
محمود: فاااكرة مديرها بالشغل رعد بيه 
مياده باستغراب: اه فاكره مالوا
محمود بتوتر: هوا ده ال متقدملها 
مياده:بصدمه مش معقول بس ي ابني ده إحنا بنا فرق ياما
محمود بكذب: مهو اللي طالبها ياماما 
مياده بانقباض: ربنا يقدم ال فيه الخير طب انت عارف حاجه عن عيلته 
محمود: هما ناس كويسه واكيد هنعرف اكتر لما ييجو 
مياده بحب: ربنا ييسر الامور ي حبيبي 
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
🎶🎶داخل مكتب رعد 🎶🎶
لينا بالم: هقول هقول ال باااعتني ال باعتني 
ليأتي هذا الصوت الجوهري من خلفهم 
احمد بوقار: انا ال باعتها ي مليكه 
مليكه بصدمه: حضرتك ي جدو لي 
رعد وقد فهم ملعوب جده 
احمد بحكمه: كنت عاوز اتاكد من حاجه واتاكد
مليكه باستغراب: اي هي الحاجه دي ي جدو
احمد بغموض في الوقت المناسب هتعرفي قومي من فوقها قومي هتمو"تي البت 
لتضحك مليكه لتظهر غمازتها لينبهر رعد من جمال تلك الضحكه 
مليكه بضحك: ماشي يا جدو مسامحاك المراضي بس عشان انا بحبك 
ليبتسم لها أحمد لتنهض مليكه 
لتقترب مليكه من لينا تحت خوف لينا 
مليكه بهمس : متخلقش اللي  ياخد حاجه ملك مليكه ي قطه 
وتقوم مليكه بالابتسام: انا رايحه الجامعه بقي ي سي جدو عاوز حاجه 
احمد: لا ي حبيبتي عاوز سلامتك لتقوم مليكه بتقبيله من احدي خديه تحت نظرات رعد المشتعله 
رعد بصوت عالي وغضب وغيره اعمته : اي ال انتي عملتيه ده
مليكه بحده واستغراب : عملت ايه وبعدين قولتلك قبل كده متعليش صوتك ده فااااهم 
رعد بعصبيه: لا مش فاااهم واللي حصل ده ميحصلش تاني فاهمه ازاي تبوسي رااجل غيري
 ليدرك ماقاله اقصد يعني راجل غريب 
مليكه وهي تمسك رأسها: اولا ده مش راجل غريب ده جدي ثانيا انا عمري ما هقرب منك ده كان الاتفاق ووووطي صووووتك
 كل هذا قالته مليكه بصوت عالي وعصبيه شديده
لينظر لها رعد نظرة قا"تله ويترك المكتب ويذهب كل هذا تحت نظرات احمد التي تنظر لهم بفرح فهو قد ادرك حب رعد الشديد لمليكه وحبها له ايضا 
ولكن هل سيستمر هذا الحب عندما يكتشف الماضي المجهول فهو حقا خائف من هذه النقطه ليقوم الشيطان بأسر الملاك
مليكه بعدما هدأت: انا ماشيه ي جدو 
احمد بحكمه: استني ي مليكه عاوزك في حاجه 
مليكه: اتفضل ي جدو 
احمد : انتي لي مش بتحبي الصوت العالي ولي مسكتي راسك لما رعد زعق ولي بوستيني مع انك متدينه وعارفه اني شخص غريب عنك 
مليكه بتفكير: معرفش أنا لي حاسه انك جدي بجد وكمان انا الصوت العالي ده مش بعرف اسمعوا
احمد : لي 
مليكه بتوتر: اصل اصل بشوف حاجات غريبه وبفتكرها ومش بعرف اميزها وممكن يغمي عليا 
احمد بغموض: ماشي روحي وانا هقول للشوفير يوصلك 
مليكه بابتسامة : مفيش داعي هروح لوحدي 
احمد بوقار: هي كلمه 
لتذهب مليكه تحت نظرات احمد الغامضه 
احمد بخوف ولأول مره: ي رب ي مليكه ميكون ال في دماغي صح 
ليخرج هاتفه 
احمد : عاوزك تجيبلي رقم مياده الشرقاوي خلال ٥ دقايق فاااهم
الشخص: فااهم ي فندم ليغلق احمد الخط وهو ينظر إلى الفراغ
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
امام شركه الشافعي داخل سيارة رعد 
رعد : انا أي ال خلاني اعمل كده ولي اضايقت 
القلب: عشان انت بتحبها 
العقل بحب مين انا الشيطان مبحبش حد ال حبتها راحت خدها مني 
القلب: طب لي اتضايقت لما باست جدك 
العقل: عشان عشان مكنش المفروض يحصل كده عشان هي متدينه 
القلب: طب لي قولتلها متبوسيش حد غيري 
العقل: طلعت بالغلط كان قصدي غريب وبعدين بطل أسئلة ي رخم 
لينطلق بسرعه كبيره جدا بالسيارة 
لتنظر مليكه للسيارة 
مليكه: ي نهااار ده مجنون ممكن يمو"ت يمو"ت ي خراابي وانا اللي كنت هركب معاه 
لتتجه الي سيارة احمد وياخدها الشوفير الي وجهتها
🎶🎶في كتب مراد 🎶🎶
تجلس السكرتيره نرمين التي ترتدي ملابس فاضحه 
تدخل المكتب 
نرمين بدلع: اتفضل الملف ال طلبتوا ي مراااد بيه
مراد وهو ينظر لها بقرف: هوا انا مش قولتلك الهدوم دي متتلبسش تاني قسما بالله ي نرمين ان جيتي بالهدوم دي تاني لكون طردك 
نرمين بمياعه: لي هوا حضرتك بتغير
مراد بعصبيه: اغير على مين ي بت انتي انتي نسيتي نفسك نرمين اتعدلي وخلي يومك يعدي علي خير 
لتفزع من نبرته التي تحولت وتفر هاربه من أمامه 
مراد وهو يسند رأسه علي كرسيه بالم: نفسي اشوفك نفسي ولو مرة انتي غيرتي حياتي خالص وعمري ماتقابلت معاكي اديني اشارة بس اديني اي اشارة ياااااارب ليبكي مثل الطفل الصغير الذي تاه من امه
🖤🖤في الجامعه 🖤🖤
تصل مليكه لتقابل زميلاتها ليرحبوا بها 
صبااا: اخيرا البرنسيس شرفت 
ندي: اه طبعا دي هتبقي مليكه الشافعي 
مليكه بغيظ: اخرسي انتي وهي مش ناقصاكم 
ليضحكوا عليها 
اسيل: احكيلنا بقي ابي رعد اتغير معاكي ولا لأ 
مليكه بسخريه : يتغير باماره اي 
اسيل: نقول خطيبك مثلا 
مليكه بسخريه اكبر : ما انتي عارفه ال فيها انو متجوزني عشان يعذبني ولا هو بيحبني ولا انا بحبو 
لينظر لها البنات بحزن 
صباا بمواساه: معلش ي مليكه ثم تهتف بخبث مايمكن يقع 
ندي بتاييد: اه صبا عندها حق 
اسيل: بس انا حاسه انو واقع وبيكابر وانتي كمان 
مليكه بتوتر: وانا كمان اي 
اسيل بخبث: واقعه لشوشتك 
مليكه بتوتر: لا طبعا انا متجوزاه عشان انقذ حيات باباه 
اسيل بمكر : الايام اهي تثبت 
مليكه محاوله تغيير مجري الحديث: هوا اول محاضره عند مين 
ندي بغلاظه: عند حبيب القلب 
لتنظر لها مليكه نظره ناريه ليتحول لون عيونها الي الاخضر الفاتح لتنفزع ندي 
ندي بخوف: قصدي الدكتور الدكتور رعد
وبعد فترة يأتي رعد تحت استغراب مليكه فمن المفترض أن يأتي قبلها ولكنها تتصنع الامبالاه
🎶🎶داخل المدرج🎶🎶
يبدأ رعد باالشرح تحت نظرات التركيز من مليكه 
لينتهي رعد: في حد عندو استفسار 
لينفر الجميع وتتبقي مليكه الذي كانت تدون بعض الملاحظات
رعد بجمود: انسه مليكه كنت طلبت منك بحث عملتيه
مليكه بثقه: اه ي دكتور اتفضل لتعطيه البحث وتخرج تحت نظراته الجامده 
🖤🖤في مكان ما 🖤🖤
الشخص ١: لا هوا كده زودها ده لازم يمو"ت 
الشخص ٢: يعني اي اخلص 
الشخص ١ بشر: انهي خبر مو"تو النهاردة فااهم 
ليؤميءله 
🖤🖤في منزل مليكه 🖤🖤
مياده: زي مبقولك كده ي تحيه محمود قالي علي وانا قلبي مش مطمن خايفه عليها 
تحيه: لي كده بس ي مياده اتفائلي مش بيقولك هوا ال طالبها وكمان مقتدر 
مياده: ماشي مقولناش حاجه بس انتي عارفه ظروف مليكه واي جواز في صوت عالي وخناق وهي زي ماانتي عارفه واخواتها فاكرين ان ده طبع بس جوزها بقي اقوله اي 
تحيه: اوعي تقولي حاجه سيبي الامور تمشي زي ما هي فاهمه وربنا هيسهلها 
مياده بدعاء : ي رب 
🎶🎶 داخل شركه الشافعي الذي يعمل بها محمود 🎶🎶
محمود: كنت عاوز سلفي من حضرتك ي فندم
المدير: لي ي محمود خير
محمود: اصل امي تعبانه ومحتاجه عمليه ضروري ي اما حياتها مهدده بالخطر
المدير بتعاطف: الف سلامة عليها يعني المبلغ كام 
محمود بترقب: نص مليون 
المدير بخضه: ي خبر بس المبلغ كبير لازم نرجع لمدير المقر الاول ي استاذ محمود 
محمود بفهم: ماشي يا فندم عن اذنك 
ليرحل الي مكتبه وهو يفكر كيف سيفكر رعد به اهل سيفكر إنه يستغل القرابه ام ماذا ولكنه محتاج من اجل والدته 
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
ي تري اي ال هيحصل ومين البنت ال مراد اتغير عشانها 
واي ال هيفكر في رعد ؟؟؟
واي هي ظروف مليكه ؟؟
يدق هاتف احمد 
احمد: انت جبت الرقم 
الشخص: اه ي فندم أهو ٠١٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
احمد : ماشي ويغلق الهاتف 
ثم يقوم بضغط بضعه ارقام في جواله ويرفعه في انتظار الصوت من الطرف الاخر 
الشخص: الو مين
احمد: انا ي مياده عامله اي 
مياده بدموع: انت انت مين 
احمد : انا عارف انك عرفتيني اهدي كده انا عاوز اكلم معاكي بخصوص مليكه 
مياده بخضه: مليكه مليكه مالها اوعي تكون قابلتك اوعي تكون قولتلها حاجه
احمد: لما اقابلك هقولك 
مياده: خلاص خلاص تعالا البيت محدش موجود 
احمد: ماشي 
ليغلق الهاتف وهو ينتظر يترقب يتمني أن لا يكون الماضي لعنه 
🖤🖤في مدرسه ثانوي 🖤🖤
تخرج نورا مع زميلاتها ليضايقهم بعض الشباب 
الشاب ١: أي ي قمر انتي وهي رايحين فين كده متيجي معانا 
ليكملوا مسيرتهم دون النظر
الشاب ٢: متيجي ي موزة طب بصوا روحوا وهاتوا القمر دي ال عامله زي القطه يخربيت عينك ي شيخه 
ويقوم بامساك يديها 
لتنفض نورا يديها نورا بشراسه: ايدك لتوحشك ي بابا 
الشاب٢: لا وكمان شرسه امو"ت انا هتيجي يعني هتيجي 
لتقوم نورا بضر"بهم بشراسه وتأتي للرحيل ليقوم الشاب بامساك يديها بقوه كده
الشاب ١: اه ي بنت.....لا ده انتي جنيتي على نفسك ويقوم باخراج سلا"ح ابيض ووضعه على رقبتها
 ليراها ذلك الوسيم ذو العينان الرماديتان ليراها في هذا الموضع والشاب يضع السلاح علي رقبتها وممسك بيديها 
الشاب بغضب لا يعرف سببه:سيبها 
نورا بصدمه: انت 
الشاب ١: وانت مالك تخصك ي كابتن مهي تقضي للكل بردو
ليشتعل غضبا ويقوم بتحرير نورا واسقاط السلا"ح من ايديهم ليأتي ليلقنهم درسا لتمنعه نورا 
نورا بشر: والله ما انت عامل حاجه سيبهوملي ي انت كان اسمك اي ي تور اقصد ي استاذ 
عمر بغيظ: عمر ي اختي عمر 
نورا وهي تخلع حقيبتها: سوبهملي ي عمر وفي لحظه قد انقضت على الشباب بسيل من الضر"بات واللكمات 
تحت صدمه عمر 
نورا بعدما انتهت: عشان تبقوا بعد كده لما تشوفني تلفو الشارع التاني ثم تبصق عليهم وتستدير لعمر 
نورا: شكرا ي استاذ عمر متشكرة 
عمر وهو يشرد في زرقاويه عينيها: لا شكر على واجب ي قولتي اسمك اي 
نورا: اسمي نورا 
عمر: تشرفنا 
نورا بشكر : ليا الشرف 
ثم تتركه وترحل لينظر عمر الي هؤلاء الشباب 
عمر بتحذير: اشوف كلب فيكم يقرب منها هنسفكو فاااهمين 
ليتركهم ويرحل تحت نظرات التوعد لهم
🖤🖤في منزل مليكه🖤
مياده تجلس في المنزل بمفردها وهي خايفه من المستقبل الذي يهاجمه الماضي ليقطع تفكيرها جرس الباب لتفتح الباب
مياده بدموع: اتفضل اتفضل 
ليدلف احمد بهيبه ووقار: أي ي ميادة مش عاوزة تقوليهالي كمان للدرجاتي ي بنتي 
مياده ببكاء: ابدا والله ي بابا بس هعمل اي يعني ده بسبب ابنك راح اعز اتنين
احمد بخزي: عارف عارف انا جايلك النهاردة عشان الموضوع ده 
مياده بخضه: اهم شيء مليكه ماتشوفكش ولاتعرفك
احمد باستغراب: لي 
مياده بتوتر: عشان عشان بعد ال حصل ل ملك مليكه فقدت كل الحصل في الماضي 
احمد باستغراب اكبر: ازي 
مياده تقوم بسرد جميع ما حدث له 
احمد ببكاء ولاول مرة: مليكه بس بس رعد 
مياده: رعد مالوا في أي حصلوا حاجه 
احمد وهو يحاول الهدوء:مياده رعد قابل مليكه وكمان هيتجوزها 
مياده بصدمه وهي تشهق: أي ازاي مينفعش 
احمد : انا استغربت انها معرفتنيش وكمان شافت عتمان وشافت صورة ملك ومعرفتهاش استغربت لان هي كانت واعيه والمفروض تكون فاكرة بس فهمت 
مياده برفض: بس انا هرفض ... دي انا كده برميها في النار انا كده همو"تها الدكاترة قالو لو قولنلها حاجه من ال نستو هتمو"ت ولو افتكرت في مخاطرة على حياتها انا كده بضيع بنتي 
احمد بغموض: مياده متخفيش انتي مبتثقيش فيا 
مياده: لا بثق بس 
احمد : م بسش سيبي كل الامور تمشي عادي ي بنتي وانا موجود وربنا قبلي 
ميادة وهي تضع يديها علي موضع قلبها وهي لا تستطيع التنفس: ربنا ربنا يستر 
احمد بخوف: مياده مالك 
لتشاور له مياده علي موضع البخاخ لياتي لها به 
لتاخذه وتنظم تنفسها
احمد بخوف: بقيتي احسن 
مياده : اه الحمد لله متخفش دي ازمه ربو بسيطه 
احمد بشك : متاكده ان هي ربو بس 
لتؤميء له مياده 
احمد: طب انا همشي وهاجي بليل نطلب مليكه رسمي وذي ما قولتلك نمشي الامور عادي اكننا منعرفش بعض
مياده: ماشي 
🎶🎶في شركه الشافعي داخل مكتب سيف🎶🎶
سيف : أي عملت المطلوب 
الشخص:........
سيف: ماشي ابعتهالي على ايميلي حالا ثم يغلق الخط 
💞في الجامعه 💞
مليكه بتعب: يلا بقي خلاص انا النهاردة تعبت المحاضرات تقيله 
صباا: عندك حق يلا بقي نروح
ندي واسيل: مع السلامه ليذهب كل منهم في وجهته 
لتلمح مليكه رعد وهو يدخل سيارته وتلمح ذلك الشعاع الاحمر موضع قلبه الذي اختفي فور دلوفه السيارة وذلك الرجل الذي يحمل هذا المسد"س 
لينقبض قلبها مليكه: صبا صبا روحي وانا هحصلك 
لتنظر لها صبا لتري علامات الذعر على وجهها 
صبا بخوف: مالك ي مليكه 
مليكه بعصبيه : قولتلك هحصلك وتتركها وتذهب باتجاه سيارة رعد 
تدخل مليكه السياره بسرعه قبل أن يهم رعد بالذهاب 
رعد باستغراب من هالتها: في أي واي ال جابك هنا 
مليكه بتوتر: اطلع اطلع بسرعه 
رعد باستغراب: ولو مطلعتش 
مليكه وهي تنظر لذلك الشخص الذي يراقبهم: عشان خاطري اطلع والنبي 
لينصدم رعد ويقوم بالتحرك
مليكه بتوتر : ممكن توصلني البيت 
رعد ببرود : هوا فين 
لتدله مليكه ليصل امام المنزل 
مليكه : تعالا يلا 
رعد ؛ اجي فين 
مليكه: اطلع البيت معلش اصل اصل حاسه اني تعبانه تعالا بس 
رعد ببرود: مش هاجي ويلا بلاش هبل 
مليكه: تعالا بس عشان خاطري ماما عاوزة تعرفك وهي تعبانه 
وبعد الحاح طويل يوافق رعد
مليكه: انت هتعمل ايه 
رعد باستغراب: هنزل
مليكه:  استني لتنزل هي ثم تفتح له الباب وعندما يدلفو للداخل تتنفس الصعداء
مليكه: الحمد لله مقت"لكش 
رعد باستغراب: مين اللي هيقت"لني؟؟
💞في منزل مليكه 💞
تدلف مليكه بعد سؤال رعد لها 
مياده عندما تري رعد : اهلا اهلا ي ابني نورت اتفضل 
ليبتسم لها رعد 
مليكه : ماما معلش عاوزة اتكلم معاه جوة ممكن
مياده بتفكير: ماشي ي حبيبتي اتفضلوا
ليدلف رعد الي الداخل 
رعد ببرود: خير 
مليكه بهدوء: مش خير انا شوفت شخص كان حاطط بندقية على صدرك 
رعد: نعم 
مليكه: اقصد حاطط ليزر من البندقية على صدرك قلبك كان هيمو"تك وكمان لما دخلت العربيه فضل يراقبك 
رعد ببرود : وبعدين يعني ده الموضوع المهم
مليكه باستغراب: اه اكيد هوا ده مش مهم كنت هتمو"ت 
رعد: طب ما أنا عارف متنسيش انا مين 
مليكه : طب افرض مو"تك 
رعد ببرود: انا الشيطان محدش يجرأ يعملها وبعدين حتي لو حصل انا مسبش دنيتي طالما أنا مش عاوز ويتركها ويرحل
 تحت صدمتها من شخصه
🎶في الخارج 🎶
مياده: رايح فين ي ابني 
رعد: معلش يا امي معايا شغل 
مياده : ابدا لازم تقعد وتشرب حاجه دي اول زيارة 
رعد: بس 
مياده : م بسش لازم تشرب يعني لازم 
ليجلس رعد يحتسي قهوته التي تشبه مزاق قهوه والدته ومليكه ايضا فهذا يستثير حيرته 
وبعد فترة تخرج مليكه بذالك الشعر البني الناعم الذي يصل لركبتيها فهي تعتقد انه ذهب 
مليكه وهي تقفز: ماما لتنصدم بذلك الجالس أمامها 
ليراها رعد لينصدم من جمال شعرها لتجري مليكه من امامه
 ليبتسم ابتسامه جانبيه
مياده بحرج: معلش تلاقيها فاكراك مشيت 
رعد: لا ولا يهمك استاذن انا 
ميادة: اذنك معاك ي بني 
ليتركها ويرحل وهي في حيرتها ماذا لو انكشف الماضي ماذا يحدث 
💞في المساء داخل قصر الشافعي 💞
احمد: رعد يلا 
رعد ببرود : ماشي 
عتمان بتعب : هتروح تخطب من غير ابوك ي رعد 
رعد ببرود : لو سمعتك بتقول ابوك دي هوريك جح"يم الشيطان 
لينظر له عتمان بتحصر ثم يخفض بصره 
عامر : ي بابا انت مش عاوزنا ناجي لي بس 
احمد بوقار: هي كلمه وخلاص محدش هياجي يلا ي رعد ليذهب معه رعد وهو يتذكر
🎶Flash Back🎶
بعدما ذهب من منزل مليكه يجد هاتفه يدق ليجيب رعد 
رعد: الو 
الشخص: .. . .
رعد : هوا انا لازم اروح ما انت عارف ال فيها ي جدي 
احمد بكبرياء: هي كلمه وبعدين اهلها ميعرفوش ولا انت ناسي هيا وافقت لي 
رعد بزهق: ماشي ماشي هاجي 
احمد بغموض: حالا تاجي عشان عاوز اقولك حاجه
ليغلق الهاتف دون ان يستمع للرد فهو مهما يكن يظل باني امبراطوريه الشافعي يخشي منه كل من يقف امامه
ليذهب رعد الي القصر
🖤داخل قصر الشافعي🖤
رعدببرود: نعم 
احمد ببرود مماثل: ورايا
ليدلف رعد خلفه الي غرفه المكتب
احمد: رعد اقعد عاوز اتكلم معاك
رعد : بخصوص 
احمد : مليكه مليكه ي رعد انا عارف انك عاوز تتجوزها عشان تعذبها بس كده بتعذب نفسك مليكه مش مجرد واحده من ال بتتسرمح معاهم لا دي حاجه تانيه حافظ عليها عشان متندمش 
رعد ببرود : والمطلوب 
احمد: هنروح النهارده نطلب ايد مليكه رسمي تكون جاهز واه محدش يعرف بالاتفاق لا امها ولا هنا فاهم 
رعد: ما تروح انت انا مش بروح 
احمد: هي كلمه تكون جاهز فاهم ويتركه ويتجه إلي غرفته
 اما هذا الرعد فاخذ يفكر فى مصيره المجهول مع مليكته 
💞 Back💞
احمد: يلا ي رعد وزي ما اتفقنا 
ليرميء له رعد 
🖤🖤في منزل مليكه 🖤🖤
مياده: يلا ي نورا انتي ومليكه خلصتو 
نورا: اه ياماما خلاص 
مياده طب يلا ي حبيبتي الناس زمانهم جايين 
محمود: بس ازاي ي ماما عرفتي ان هما جايين وازاي مقلوليش
مياده بتوتر: مهو اصل اه اصل كان احمد بيه فاكر ان والدكم عايش بس لما جه وعرف قالي 
محمود بتفهم: ماشي ي ماما 
ليدق جرس الباب يعلن عن قدومهم 
مياده بسرعه: يلا يلا ي محمود روح افتح بسرعه 
محمود ويهو يخطو : حاضر حاضر 
ليفتح لهم الباب 
محمود بترحاب: اتفضلوا اتفضلوا انستو ونورتو 
ليدلفوا الي الداخل 
مياده : اهلا وسهلا دقيقه والقهوة تكون جاهزه 
محمود: قهوه اي ي ماما في المناسبه دي خليها شربات
مياده بتلقائيه: لا القهوه احسن رعد عندو حساسيه من الشربات وجدك مش بيحبها 
لينصدم الجميع مما قالته لتستوعب ما قالته 
مياده بتوتر: اقصد يعني أن احمد بيه قد جدك ولا اي
احمد بابتسامه وهو يحاول تدارك الموقف: اه اه طبعا قولي ي جدي زي رعد ومليكه 
محمود بشك: ماشي طبعا ده شرف ليا 
اما هذا الرعد الذي صدم فهذه المعلومه لا يعرفها غير والدته فقط ان لديه حساسيه كيف عرفت لينفض هذه الأفكار عن تفكيره عند دلوف تلك الجنيه وهي تحمل فناجين القهوه 
مليكه بابتسامه: اتفضل ي جدو 
ثم تتجه عند رعد بتكشيره: اتفضل 
لياخذها رعد ببرود 
لتجلس بجوار اخيها تحت نظرات صبا ونورا 
ليدق الباب مرة اخري
رعد : ده اكيد محمد وعمر 
ليقف محمود كي يفتح لتمنعه نورا 
نورا بدرامه: والله ما انت قايم انا فتحت 
لتجري نحو الباب ويدلف عمر ومحمد 
محمد بمرح: انا جيت اهو ي اخويا انت مستعبدني 
ليرمقه رعد بنظره ناريه 
رعد وهو يقدم شنطه كبيره لمليكه ولكل فرد من أفراد العائله ولكن حقيبتها اكبر حجما 
مياده بحنيه : لي التعب ده كلو بس ي ابني 
رعد بحنان ليستغربه الجميع: ولا تعب ولا حاجه ي امي دي حاجه بسيطه لان حابب كتب الكتاب يكون مع الخطوبه 
مياده بصدمه : بس مش بدري 
رعد بغموض : لا مش بدري عشان منعصيش ربنا 
كل هذا تحت نظرات مليكه التي تقف وهي علي وشك البكاء الا هذه الدرجه هو يعجل لعذ"ابها ثم تسلم امرها لربها 
مياده: ال تشوفو ي ابني طالما انتو مرتحين 
ليجلسو جميعا ومياده تحاول إخفاء وجهها علي ما تستطيع 
وعمر الذي ينظر لنورا نظرات لا يعرف معناها 
ونظرات محمد المشتعله لصبا التي تمزح مع محمود 
وبعد حديث طويل 
احمد : يبقي خلاص الخطوبه الخميس الجاي 
لينظر محمد فجأة  لمياده داخل عيونها ليعم الصمت ليقترب محمد منها تحت خوف أحمد وتوتر مياده 
محمد بدموع تهطل: ملك !!!
رعد بهستريه وجنون: محمد أي ال بتقوله ده اسكت 
محمد بعصبيه ودموع غزيرة: ملك هي ملك هي ماما ملك 
رعد بجنون وهو يلكمه: ملك ما"تت ومش عاوزك تجيب سيرتها فاااهم🖤
محمد بدموع وهو يذهب ل مياده ويمسكها من كتفيها: ردي ردي انتي ملك انتي ماما ثم يبكي مثل الطفل الصغير 
محمد وهو يجثو علي ركبتيه ويضع كفيه علي وجهه: رعد عينيها بصلهم ي رعد
ليذهب نحوها 
مليكه بصدمه وهي تضع يديها علي رأسها: مين ملك ملك ملك ملك لي حاسه اني عارفاها ثم تسقط مغشيه عليها 
ليجري رعد نحوها
رعد بقلق: افتح الباب اوديها المستشفي
مياده بدموع: مش محتاجه ي رعد دخلها الاوضه وهي هتصحي 
رعد بجنون: هوا أي ال مش محتاجه هي مش بنتك 
مياده بصوت عالي: قولتلك علي الاوضه 
رعد بعصبيه: عمر ورايا شوف فيها أي 
ليدلف الجميع الي الغرفه 
ليتقدم عمر كي يفحصها لتمنعه مياده 
مياده بتوتر: لا سيبها هي هتفوق هاتولي ميه والبرفان 
لتجلب لها نورا ما طلبت 
بعد فترة تفيق مليكه 
مليكه وهي تنظر لهم: هوا في أي اي اللي حصل ومالكم واقفين كده لي 
لينظر لها الجميع بصدمه وخصوصا رعد 
مياده بتوتر: ابدا ي حبيبتي مفيش انتي بس تعبتي ف جبناكي هنا وعمر قال ارهاق ارتاحي بقي ماشي 
لتؤميء لها مليكه 
ليخرج الجميع 
محمود: ماما لي كدبتي عليها ومين ملك ال انتي شبهها
مياده بتوتر: ملك مين انا معرفش حد بالاسم ده 
محمد بهدوء مميت: كدابه 
احمد بعصبيه: محمد اعتزر 
محمد بعصبيه اكبر: لا هوا سؤال حضرتك اسمك اي 
مياده بتوتر وهي تجول بعينيها المكان: لي يعني 
محمد: الاسم اي
محمود: اسمها مياده 
محمد بابتسامه: عرفتي انك كدابه ي مياده هانم انتي مش ملك انا عارف بس أنتي جزء منها مياده ملك مليكه 
لتصدم مياده وتنظر له بصدمه فكيف عرف كيف واحمد المنصدم ايضا 
محمد بهدوء: رعد ملك عايشه ثم يتركه ويذهب بعد أن فجر القنبله
لينصدم رعد 
رعد بجنون: حيو"ان مستحيل مستحيل 
لينظر لها رعد ببرود قد استعاده : الخطوبه الخميس الجاي ثم ينظر لعينيها وهي تحاول التهرب منه
ليتركهم ويرحل 
محمود بعدم فهم: أنا مش فاهم حاجه مين ملك واي علاقتك بيها ي ماما 
احمد بغموض: محمود هيجي الاوان وتعرف ومتحاولش ي محمود تفتح في موضوع ملك ملك عند رعد بالمو"ت سيب كل شيء لاوانه 
احمد بغموض:انا همشي معادنا يوم الخميس الجاي
🖤🖤في مكان ما 🖤🖤
يجلس محمد أمام شاطيء فارغ 
محمد بدموع : ملك انا عرفت انك عايشه خلاص مستحيل دي تكون صدفه مستحيل
 انتي اللي قولتيلي ان دي هتبقي إشارة ليا انا في شيء مميز انتي صحيح مش امي بس انتي اللي ربتيني
 انا لما وعيت على الدنيا ملقتش غيركم ويوم فراقك كان بالنسبالي مو"ت 
بس العلامه مستحيل تكون مزيفه مستحيل
🎶 Flash Back 🎶
يجلس محمد حزين في الحديقه
لتأتي عليه سيده في العقد الثالث من عمرها تدعي ملك 
ملك بحنان: حبيبي مالو زعلان
محمد بعصبيه: سيبيني دلوقتي ي ملك 
ملك وهي تدعي الصدمه: ملك حاف كده من غير مامي حتي خلاص مخصماك وتدعي الحزن 
محمد بحزن طفولي: خلاص اسف مامي 
ملك: طب قولي مين ال مزعلك 
محمد: مفيش بس خايف تروحي مني زي بابي ومامي وميبقاش عندي حد 
ملك بحنان: متخافش ي حبيبي انا مش هسيبك ابدا 
محمد بمشاغبه: واي ال يضمنلي 
ملك بتفكير: امم اقولك ي سيدي لو حصل ومشيت هتلاقي عيون زي عيوني مش مختلفين خااالص زي الاخوات وبنت اسمها تجميعه حروفي وام جميله زيي
محمد بعبس: طب وانا الاقيها فين
ملك: هتلاقيها ي حبيبي ده قدر 
محمد: طب وانتي مش هتروحي عشانهم 
ملك بحنان: احنا قلبين مرطبتين بس بقولك اوعي السر ده تقوله لحد عشان مزعلش طلعوا وقت اللزوم ماشي 
محمد بفرح طفولي: ماشي
🖤 Back 🖤
‏ليفيق محمد من شروده ويقوم بتخفيف دموعه 
ودلوقتي ي ماما جه وقت ان السر يطلع بس في معاده 
💞💞 داخل منزل مليكه في غرفه مياده 💞💞
مياده بتفكير:ازاي محمد عرف اني جزء من ملك وليه قال عليها عايشه دي بقالها سنين متوفيه 
طب لو هي عايشه يعني مالك كمان عايش ي رب ارحمني ودلني اعمل اي 
ثم تخلد في ثبات عميق من شده التفكير 
🖤🖤داخل غرفه محمود🖤🖤
محمود : مين ملك دي ولي محمد قال كده 
صبا : مش عارفه ده تلاقيه بيخرف 
محمود: لا معتقدش وكمان لي احمد بيه قال ان ملك بالمو"ت عند رعد
نورا: مش عارفه وماما مش راضيه تقول احنا نعمل زي مقال جدو ونصبر يمكن نعرف 
محمود: عندك حق طب يلا ي اختي انتي وهي كل واحد علي اوضته
صباا: انا هنام معاك ي محمود اصل مليكه تعبانه ونورا بتتقلب 
محمود بصدمه: يلا ي بت ده انتي نومك وحش مليش دعوه ثم يطردهم 
صبا: بقي كده ماشي مش هنساها انا اي ال خلاني أقول هبات بس 
نورا بضحك : يلا ي اختي يلا هنقسم السرير 
ليدلف كل ابطالنا في ثبات عميق 
🎶🎶في قصر الشافعي 🎶🎶
يدلف احمد القصر 
عامر : خير يا بابا اي ال حصل 
احمد بغموض: حصل كل خير الخطوبه وكتب الكتاب الخميس ال جي 
زينب بسخريه: وليه الاستعجال ده مش يمكن تطلع نصابه زي ال قبلها 
احمد بزعيق: زينب اظبطي كلامك ويلا كل واحد علي اوضته
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤 
يصدح صوت صرخاتها في جميع أنحاء القصر وبكائها المتواصل
مليكه بهستريه وجنون: لاااااااااااااااا ملك ملك انت حيو"ان هقت"لو بابا مشي وملك بسببه
تقوم بتكسير جميع ما في الغرفه ليستمع لصوت صرخاتها جميع من في القصر 
رعد بقلق: مليكه مليكه افتحي 
مليكه بجنون وبكاء هستيري: لا لأ ملك بابا ملك هوا هوا همو"توا
لتسمع جميع صيحات الجميع من في الخارج ليكسر رعد الباب 
ليتفاجأ بمنظرها ومنظر الغرفه فهي كسرتها أشلاء وهي تمسك زجاجه كبيرة في يديها وتضغط عليها 
رعد بخوف عليها: مليكه انتي هتعملي اي كده حرام تنتحر"ي عشان خاطري 
لتضحك مليكه بهستريه: انا وانتح"ر انا مش همو"ت ابدا غير لما اخد حقهم ثم تبدأ بالضحك 
لتلمح ذلك الذي يقف قلق عليها وفي لمح البصر تنقض مليكه عليه وتحاول قت"له تحت صدمه الجميع 
عمران بخوف علي اخيه: مليكه انتي اتجننتي 
لترمقه مليكه بنظرة ارعبته
مليكه بصوت كفحيح الافعي: ملكش دعوه عشان متأذيش نفسك ي بابا 
احمد بعصبيه: مليكه انتي اتجننتي 
مليكه وهي تحاول غرس قطعه الزجاج داخل عتمان : ابقي مجنونه لو مقت"لتوش ده خد خد مل ...
ليقاطعها احمد: مليكه انتي عارفه انا مين 
ليكتفها سيف ومراد 
مليكه: سيبوني هقت"لك يعني هقت"لك فاااهم همو"تك ابنك ممو"تكش عشان انت ابوه
 بس انت بالنسبالي شيطان وأنا هبقي جه"نم بتاعك
 ثم تدفشهم بعيدا عنها بقوة مهوله وتهرول له 
مليكه بهمس لعتمان وقد تغير لون عيناها الي أكثر من لون في ان واحد: افتكر الاسم مالك الشرقاوي وملك 
كل هذا تحت صدمه رعد وحيرته وخوف احمد عليها وخوف الجميع منها 
لتتجه مليكه نحو رعد تاركه ذاك المنصدم: رعد انت لو هتسيب حق ملك ف طلقني لان مينفعش تكون متجوز واحده هتقت"ل ابوك 
ثم تتذكر كل الماضي الأليم لديها الذي حفر في عقلها منذ الصغر 
رعد بصدمه: انتي مين 
مليكه بضعف: انا ب..... ثم تسقط مخشاه عليها بين يديه 
رعد بصوت عالي: الدكتورة حالا
لتأتي الطبيبه وتفحصها ثم تخرج لهم ويبدو علي ملامحها التوتر 
رعد وهو يتصنع البرود: فيها اي 
الدكتورة بخوف: المريضه لازم تتنقل المستشفي حالا دي في غيبوبه خطيره وممكن تمو"ت 
احمد بقلق: غيبوبه ليه 
الدكتورة: الظاهر ان هي كانت فاقده جزء كبير ومهم من ذاكرتها ولما افتكرت عقلها مستوعبش ف دلوقتي تتنقل حالتها مش مبشره 
وفي لمح البصر كانت مليكه داخل مشفي الشافعي وفي رعايه اقوي طقم دكاترة وممرضين في مصر 
💞 في لندن💞
نجد تلك الفتاه القويه تتحدث مع رفقاتها 
الفتاه: يارا حبيبتي ان جون يريد فقط فرصه اعطيه فرصه 
يارا: انا قولتلك قبل كده انا مش برافق حد فاهمه انا جايه هنا عشان دراسه وتتركهم وترحل 
جيسيكا: اوف مابك مارلين انت تعرفين ان يارا تكره الشباب
مارلين: ما خطبها انه يترجاني كي يلتقي بها فقط وهي تتصرف بهذا الجفاء ان جون حلم لكل فتاه ماذا افعل هل اخبره بردها 
جيسيكا: اجل حتي لا يضايقها لا تنسي من هي انها حفيدة الشافعي 
لتذهب مارلين الي ذلك الوسيم جون
مارلين: جون اريد التحدث معك قليلا 
جون : ماخطبك مارلين لما هذا التوتر ماذا قالت يارا 
مارلين: متل كل مره اجابت بالرفض هيا ي رفيقي هذه العربيه عنيده أتركها وابحث عن اخرى 
جون بتصميم: لا لن تقف تلك الشمطاء في وجهي اني مصمم بالرضاها أو بدون 
مارلين: ماذا تنوي فعله 
جون بخبث: اريد مساعده منك سوف................. 
مارلين بخوف: ماذا هل انت مجنون الا تعلم من هى انها حفيدة الشافعي اهل تنوي مو"تك 
جون بلامبالاه: واذا وانا جون ايضا اهل ستساعديني ثم اخرج من جيبه رزمه مال
مارلين: اجل ولكن ان انكشف الأمر ليس لي دخل به 
جون: اتفقنا 
ولم ينتبه الي تلك التي تسمع لهم 
يارا بهمس: بقي كده ان ما وريتكم يا ولااااد ....
🖤🖤في مقر الشافعي🖤🖤
تلف صبا يمين ويسار تبحث عن المكتب لتلمح محمود 
صبا: محمود محمود 
محمود باستغراب: صبا اي ال جابك هنا 
صبا: اختك بعتتني اجيب ملف من محمد ومش لاقيه المكتب وانت اي ال جابك 
محمود: جاي اخد السلفه عشان عمليه ماما 
صبا: والله بجد برضو الحمد لله الحمد لله 
محمود : اه الحمد لله 
ثم يخرج محمد من مكتبه ويراهم ليشتعل غضبا 
محمد:  محمود انت بتشتغل هنا 
محمود بحرج: اه في الشركه انا جاي اعمل حاجه وامشي 
محمد : وأنتي اي ال جابك 
صبا : جايه عشان اخد الملف منك هاتو يلا 
محمد بعصبيه: هوا انتي فاضيه تاخدي حاجه هوديه انا ثم يتركهم 
صبا بغباء: هوا في اي 
🖤في مكان اخر 🖤
الشخص ١: نفذ النهارده ي اما جث"تو ي اما جث"تك 
الشخص ٢: حاضر حاضر اعتبرو ما"ت 
🖤🖤 في لندن 🖤🖤
جون: هل انتي مستعده مارلين 
مارلين بخوف: اجل اجل ولكن احذر لا تنسي من هي 
لتذهب مارلين الي حيث تسكن يارا مثلما خططا 
#Flahs_Back ‏
جون بخبث: اريد مساعده منك سوف تذهبي إليها حيث تسكن وحينما تتناولان اي طعام أو شراب قومي بوضع هذا بالمشروب سوف تغيب عن الوعي واكون انا انتظر بالخارج اتي وانتي ترحلين ثم انتهي واعود ادراجي
مارلين بخوف: ماذا هل انت مجنون الا تعلم من هى انها حفيدة الشافعي اهل تنوي مو"تك 
جون بلامبالاه: واذا وانا جون ايضا اهل ستساعديني ثم اخرج رزمه مال 
ليغري عيني مارلين وتوافق 
مارلين امام المنزل تهمس: يا الهي أنني مرتعبه ثم تدق الجرس وتستقبلها يارا وهي تخطط للايقاع بها ايضا 
يارا: اهلا مارلين تفضلي ماذا تشربين 
مارلين: ما رأيك ان نحتسي كوب من القهوه 
يارا بابتسامه صفراء: اجل اجل كما تشاءي
لتنادي يارا الخادمه وتامرها بإعداد القهوه 
يارا بخبث : ها مارلين ماذا قال لكي جون 
مارلين بتوتر: ها لم يقل شيء لقد فقد الأمل ورحل من امامي 
يارا: جيد جدا تفضلي 
ثم تتصنع يارا الانشغال بشيء وتري مارلين وهي تضع البودرة في القهوه وتقوم بالهاء مارلين وتبديل الاكواب وبعد فترة قد ذهبت مارلين في ثبات عميق 
يارا بنداء: ميجنا ميجنا( الخادمه) 
ميجنا باحترام: اجل سيدتي 
يارا: هيا اذهبي اتركي جزء من الباب مفتوح ولا تظهري امام أحد ونادي لي الحرس 
ميجنا : اجل سيدتي بأمرك
 ثم تقوم بتنفيذ ما طلبت وبعد فترة جاء جون ليتفاجا بمارلين الملقاه علي الارض باهمال 
جون بصدمه: مارلين مارلين اجيبي ما بك ثم تزداد صدمته عندما يري مجموعه من الحرس الغلاظ وامامهم يارا 
جون بصدمه : يارا كيف 
يارا: ماذا جون هل حقا اعتقدت انك تستطيع النيل مني انك خاطيء ليست يارا الشافعي انني حفيده الامبراطور ي احمق
 ثم تأمر الحرس بتلقينه درس لينقضو عليه بنيل من اللكمات
جون بتوسل: يارا ارجوكي اعفي عني انني ادركت خطأي 
يارا: اوف جون لقد شفقت عليك ولكن ان رايتك في هذه المدينه سوف تصبح في تعداد الامو"ات هل تفهم تغادر المدينه وما هي الا لحظات حتي وجدته مختفي من امامها تماما 
ثم تأمر الحراس برمي تلك الشمطاء في الشارع انه مكانها الحقيقي 
هكذا ي سادة من يقف أمام حفيده الشافعي
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
  🖤 في قصر الشافعي داخل عرفه عتمان 🖤
عتمان بحزن: أنا مش عارف اقول اي ولا اعمل ايه انا ندمان واسف ي ريتك كنتي موجوده ي ملك مكنش رعد بقي كده انا بسببي راح اتنين انتي وما ثم ينهار في البكاء ولكن فيما يفيد الندم بعد فوات الاوان انك صنعت شيطان ودمرت عائلة 
🖤في كليه الطب🖤
يجلس ذلك الوسيم ذو العينان الروماديتات مع زملاءه شارد الذهن
فارس: بص ي عمر المحاضرة دي مش فاهمها كويس شوف كده 
عمر : لا رد 
فارس: مالك ي ابني فيك اي 
عمر : ها ولا حاجه 
فارس ولا حاجه ازاي مش فاهم انت مش شايف نفسك قولي في أي 
عمر : مش عارف ي فارس شوفت واحده كده قلبت كياني مش عارف انام كل ما اغمض عينيها ال شبه البحر تجيلي مش عارف مالي مع اني مش بطيقها خالص
فارس: بعد ال قولتو ده ومش بطيقها ده اسمو حب ي جدع ولا ووقعت ي صاحبي 
عمر بانكار: حب اي انت كمان بقولك مش بنطيق بعض 
فارس : بكرة تعرف قولي بقي عرفتها منين 
عمر : اخت ال رعد هيخطبها 
فارس بذعر: رعد نهار اسود ده مش حب ده بلاء
عمر بسخريه: اما صحيح جبان دلوقتي بلاء
فارس: ي عم ده الكينج ربنا يكفينا شرو راجع راجع
🖤في مقر الشافعي🖤
مليكه: اهو خلصت ي ستي استني اقولوا اني همشي ونروح 
صبا : ماشي ياختي 
لتدلف مليكه الي المكتب 
مليكه بجديه: خلصت كل الشغل ي فندم اي اوامر تانيه 
رعد ببرود : اتفضلي لا 
لتخرج مليكه وهي تلعنه في سرها 
مليكه : يلا ي اختي افراج 
ليذهبو ولكن لم يجدو اي وسيله لاوصالهم وبعد فترة يخرج رعد ليجدهم 
رعد: انتو مرحتوش لي
صبا : ملقيناش تاكسي 
رعد : تعالو انا رايح الجامعه 
وفجأة يستمع الي صوت رصا"ص ليلتفت حوله ليجد صبا المذعوره ومليكه الساقطه خلفه والد"ماء حولها 
رعد بخوف وهو يحملها: مليكه مليكه قومي فوقي
🖤في  مكان ما 🖤
الشخص ١: عملت المطلوب 
الشخص ٢: السنيورة جت فيها الرصا"صه شافت الولا وفدتو
الشخص ١بغضب: يعني اي مماتتش 
الشخص ٢ بخوف : لا لسه هنعرف لان اللي ضربهم خاف واختفي 
لينظر له بتوعد 
🤎🤎في المشفي 🤎🤎
يدلف رعد وهو يحمل مليكه رعد بعصبيه دكتورة دكتوره يلا حالا
لتأتي الممرضه وتطلب منه وضعها على الترولي ثم تدلف الي غرفه العمليات 
رعد بعصبيه للدكتورة: انتي عارفه لو حصلها حاجه هنهي كل ال في المستشفى فاهمه 
لتؤميء له بخوف ثم تبتلع ريقها وتهرول الي الداخل وهي تناجي ربها ان تكون الاصابه ليست خطيره 
🤎في الخارج🤎
تجلس صبا وتبكي علي رفيقه طفولتها 
صبا ببكاء: انا مش فاهمه حد مين عاوز يق"تل مليكه
رعد ببرود مصطنع بمهاره : محدش هما قصدني انا وهي ال جات في وش الرصا"صه 
صبا باستغراب من تغير حالته : طب ومين عاوز يقت"لك وبعدين انت كده خطر عليها 
ثم تهتف بشراسه: سيبها في حالها احسنلك مليكه لو جرالها حاجه انا هنهيك 
ليبتسم رعد بسخريه: وانتي بقى ال هتقفي في وشى 
صبا بشراسه: اه اقف مليكه خط أحمر فاهم ي رعد من غير دكتور 
رعد بعصبيه وصوت عالي قد افزع صبا: صبااااا اقعدي وحطي لسانك جوا بوقك فاهمه 
لتأتي لتجيب ليدلف محمد 
محمد بخوف : رعد في اي حصلك حاجه 
صبا بشراسه: لا ما انت شايفه زي القرد اهو ثم تدمع عيناها مليكه مليكه هي ال جوه هي ال اتصابت ثم تنفجر باكيه ليوجعه قلبه من اجلها وهو لا يعلم السبب 
محمد : اهدي ي انسه صبا ان شاء اللة هتقوم بالسلامه 
🎶وبعد فتره تخرج الدكتورة 🎶
صبا بلهفه: طمنيني ي دكتورة 
الدكتورة: هي الحمد لله بقت كويسه الرصا"صه كانت في دراعها بس كانت خطيرة وهي عدت مرحله الخطر وهي كام ساعه وتفوق وتتركهم وترحل 
صبا بتفكير: انا لازم أقول لمحمود 
محمد بغيره واضحه: محمود مين 
لتخرج صبا الهاتف وتدق عليه 
صبا: محمود اخو مليكه 
محمود : الو ي صبا في اي 
صبا: الو ي حودة انت فين كده
محمود : مروح حطيت الفلوس في البنك ومروح دلوقتي 
صبا : طب الحمد لله انا كنت عاوزة اقولك اقولك ان 
محمود: في اي ي صبا قلقتيني 
صبا بسرعه: مليكه في رصا"صه جات في دراعها وهي في المستشفي 
محمود بفزع: اي انتي بتقولي اي مستشفيي اي 
صبا : ......
محمود وهو يغلق الخط : انا جاي حالا 
🎶في ركن بالقرب من غرفه مليكه🎶
ممرض: الو  ... مماتتش ي باشا 
الشخص:..........
الممرض بخوف: لا ي باشا دي مش اي واحدة دي تخص الكينج 
الشخص:.......
الممرض: خلاص ماشي بس انا ماليش يد في الموضوع 
الشخص :......
ثم يغلق الهاتف وينظر على الغرفه بشر 
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
🤎في الجامعه 🤎
ندي وهي تنظر للساعه بقلق : لا كده كتير هما قالو في الطريق ده كلو 
اسيل: اهدي بس زمان في ظرف ولا حاجه هتصل اشوف في اي لتدق على هاتف مليكه لاتجد رد لتحاول مع صبا 
اسيل: الو ي صبا انتو فين برن ع مليكه مش بترد
صبا وتقوم بسرد لها جميع ما حدث اسيل:  بدموع طب احنا جايين حالا 
ندي بفزع: في اي 
اسيل: مليكه اتصابت وهي في المستشفي  
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
🤎 في مكان ما 🤎
نجد تلك الحسناء النائمة منذ فترة لا تعرف كم هي وهي لاتشعر باي شيء يجري حولها منتقله لعالمها الخاص لا تدري بما يجول حولها لندخل الي عالمها
تجلس وسط الأشجار والمناظر الطبيعيه معها هؤلاء الثلاثه المشاغبين تلهو وتمرح معهم غير عابئة لذلك الذي مقيد بها 
لنرحل من عالمها ونذهب لذلك الرجل 
الرجل: أي الأخبار ي دكتور 
الدكتور: مش عارف اقولك اي هي تعتبر مش عايشه وانا قولتلك قبل كده وهي بقالها ١٨ سنه مفيش لي تحسن 
الرجل بحزن : انا عمرى ما اسيبها طالما فيها النفس انا كده ببقي بقت"لها وبدمر ناس كتير لو عاوز كده مكنتش خلتها تعمل العمليه ال خلتها كده 
الدكتور بفهم: ماهو ي استاذ العمليه هي ال وصلتها ان هي تعيش ١٨ سنه ولا انت ناسي انها كانت بتصارع المرض والمو"ت وع العموم متقلش ثقتك بالله
الرجل: ونعم بالله شكرا ي دكتور 
الرجل: ينظر لها عشان خاطري قومي عشان خاطر ولادك ال فاكرين انك مو"تي يعني هما موحشوكيش موكه موحشتكيش اختك 
صبرني ي رب بقالي ١٨ سنه بعافر معاها المرض في سبيل انها تخف ومش عارف اتواصل مع حد من اهلنا خالص ي رب
لنتركهم قليلا
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
🤎 في شركه الشافعي داخل مكتب مراد 🤎
مراد بهيام: مش عارف اعمل اي انتي خلتيني مش عارف انام
 طب بس قوليلي انتي مين اسمك اي كل هذا وهو ينظر الي رسمه هو راسمها
  بس اوعدك قريب اوي هلاقيكي دليني بس ثم يشرد مرة اخري في تلك الفتاه
🤎 في المشفي 🤎
يدلف الجميع داخل غرفه مليكه إلا هذا المتجعرف الذي يشتعل قلبه من اجلها 
لتبدأ مليكه في فتح عينيها واول ما تبحث عنه هوا ولا تعرف ما السبب 
مليكه بتعب : اه انا فين هوا اي ال حصل 
محمود: ينفع كده ي مليكه قلبي كان هيقف قلقتيني عليكي 
صبا: يلا قومي ي بت ده انا كنت همو"ت اول ماشوفتك واقعه غرقانه في دم"ك 
محمود : هوا اي ال حصل ومين دول ال عاوزين يقت"لوكي 
مليكه بتوتر: معرررررفش بس الحمد لله جات سليمه 
محمود : الحمد لله طب انا هروح أسأل الدكتور هتروحي النهاردة ولا لأ 
مليكه بابتسامه: ماشي 
ليذهب لتهتف صبا: لي ي مليكه مقولتلوش ان انتي فديتي رعد 
مليكه بتوتر: عشان عشان ميحصلش مشكله
ندي بصدمه: أي ده يعني رعد هوا المقصود 
اسيل بخوف: اه زمان ناس في الشغل وكده طب انتي خطوبتك بكره هتعملي اي 
لتضحك مليكه: يعني هي خطوبه بجد اهي خطوبه والسلام 
🎶 في الخارج 🎶
يتحدث رعد مع شخص في الهاتف 
رعد : انا عاوزك تعرفلي في خلال ساعه مين ال ضر"ب النا"ر عند المقر  وتبعتلي طقم حرس كامل يحاوط المستشفي والاوضه 
الشخص: ......
 ليغلق رعد الهاتف وهو يتوعد للفاعل 
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
🤎في لندن 🤎
نجد تلك القويه تجلس علي الطاوله بمفردها 
لتأتي جيسيكا عليها 
جيسيكا: ما بك يارا لماذا لا تاتي للجلوس معنا 
يارا: لا اريد جيسيكا انني مرهقه قليلا هل مارلين جاءت 
جيسيكا: لا لم تاتي منذ يوم ولا تجيب علي هاتفها اريد زيارتها هل تاتي معي 
يارا: لا لا اريد انا سوف اذهب الي المنزل
جيسيكا: متل ماتريدي وداعا 
🤎 في قصر الشافعي 🤎
يجلس احمد بكل كبرياء وهيبه يفكر في القصه المجهوله التي سوف تحدث لحفيديه وما مصيرهما ليقطع تفكيره دلوف عتمان 
احمد : عامل اية دلوقتي ي عتمان 
عتمان : الحمدلله كويس  مش خطوبه رعد بكرة 
احمد : اه وكل حاجه جاهزة مش عاوز تعرف عيله البنت ي عتمان
عتمان : لا ي بابا طالما حضرتك راضي عنهم يبقوا كويسين وبعدين انا اصلا حبيت البنت دي اوي يلا انا هطلع اريح شويه
احمد بغموض: انا عارف ان انت حبتها ي عتمان بس ي تري هي اي
🤎 في المشفي 🤎
يدلف محمود الغرفه
محمود : الدكتور مرضاش يكتب علي خروج هتباتي هنا تحت الملاحظة 
مليكه: طب ماما كده هتقلق لالا لازم نروح 
محمود: لا انا قولتلها انك وقعتي على ايدك وهتباتي هنا وهناجي الصبح متقلقيش 
صبا : خلاص روح ي محمود وانا هبات مع مليكه 
محمود : لا مينفعش انا هبات عشان مينفعش تقعدو لوحدكم وانتي كمان باتي عشان لو احتاجت حاجه
محمد بغيره: طب وهتباتو انتو الاتنين ازاي مع بعض
صبا بغباء: ازاي يعني اي طب ما انا ببات عندهم 
محمد بغيرة: ازاي يعني مش فاهم 
محمود: اصل ي استاذ محمد انا وصبا
لترد صبا بسرعه: متجوزين
 لينصدم جميع من في الغرفه وبالأخص محمود 
محمد بصدمه: متجوزين ازاي 😳😳
صبا: وانت مالك مكتوب كتابنا ثم تذهب نحو محمود 
وتقوم بالغمز له: مش كده ي حوده 
محمود بتوتر: لا اه اه 
ندي بصدمه: من ورايا ي صبا من ورايا وبعدين ازاي ازاي ازاي  وهوا اخوكي في الرضاعه
لتنفجر مليكه ضاحكه هي واسيل 
محمد لمحمود : هي اختك
 ليؤميء له محمود 
محمود: معلش بس دي مفتريه زمان هتعمل فيا حاجه ي خرااابي 
محمد: جوزك 
صبا : وقد أحمرت وجنتها وانت ماالك حسابكوا معايا 
ثم يدلف رعد 
رعد: عرفت ان انتو هتباتو في المستشفي انا جبت حرس عشانكو 
محمود بصدمه: حرس حرس لي 
رعد : عشان ال حاولوا يقت"لوها انهارده هيحاولوا يعملو ده تاني 
محمود : طب مين دول 
رعد : دول مش قصدنها قصدني انا هما بيحاولوا يوصلولي عن طريقها 
الحرس بره ثم يتركهم ويرحل
محمود: انا مش فاهم حاجه 
لتسرد  له صبا ما حدث 
محمود : يعني ال كان مقصود رعد وانتي فادتي انتي عارفه لو جرالك حاجه امك كان زمانها حصلتك 
مليكه بدموع : انا اسفه بس اعمل ايه ده ال جه في دماغي ساعتها 
محمود وهو يحاول الهدوء: خلاص خلاص ولما تطلعي من المستشفي هنبقي نشوف حل 
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
🤎في المشفي 🤎
يقوم رعد بجلب الحراس وجعلهم في التخفي حتي لا يلفتوا الانتباه ثم يقوم بالتخفي بجانب الغرفه فهو لم يستطع أن يرحل 
نعم ي ساده لقد اعترف انه وقع في غرامها ولكنه يكابر ويريد أبعادها عنه 
🤎في المساء 🤎
يجلس محمود وصبا داخل غرفه مليكه ويتناثر الحراس المتخفيين حول الغرفه والمشفي ايضا 
محمود: ارتاحي بقي ي مليكه واحنا معاكي عشان لو احتاجتي حاجه 
مليكه بمشاغبه: أي ده انتو محسسني اني كنت ميته وصحيت انا كويسه الحمد لله ي جماعه ارتاحو انتو بس 
صبا بغيظ: نامي يا بت مش كفايه مربطاني معاكي اتخمدي بقي 
لتضحك مليكه: ماشي يا اختي ماشي ونامو انتو كمان ليخلد كل منهم في ثبات عميق 
🤎في منزل مليكه 🤎
نورا بقلق: مالك ي ماما فيكي نامي بقي 
مياده بخوف : مش عارفه بس حاسه ان مليكه فيها حاجه 
نورا : يوه يعني ما محمود قال وقعت علي ايدها وهتيجي الصبح قلقانه لي بس 
مياده: لا انا حاسه انها فيها حاجه تانيه مش عارفه 
نورا: خلاص نامي ولو اتاخرو بكرة هوديكي ليها 
مياده: ماشي هنام وربنا يستر
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
🤎في المشفي 🤎
يتسلل ذلك الممرض نحو غرفه مليكه بحذر ثم يدلف الي الداخل ليري كل من في الغرفه نيامي 
ليقترب من تلك الملاك النائمه وفي يده تلك الابره السامه ليقربها من يديها لتمنعه تلك الأيدي وتقوم بكتم صوته بالايد الاخري حتي لا يستيقظ أحد 
🤎 في الخارج 🤎
رعد : وهو يرمي ذلك المجرم لللحرس خدوه علي المخزن حالا 
لينفذو ما قاله 
رعد بهمس: هتقع قريب 
🤎 في قصر الشافعي 🤎
داخل غرفه زينب 
لوجين: نعم ي مامي عاوزاني في اي 
زينب بشر: تعالي انتي هتفضلي ساكته كده وهتسيبي البت الجر"بوعه دي تاخدو منك 
لوجين بزهق: يعني اعمل ايه هوا بيحبها هي وهو اصلا مش واخد بالو مني 
زينب بحقد: يعني اي اعمل اي انتي هتسبيها تاخد الفلوس دي كلها انتي عارفه ان رعد ثروته تفوقت علي ثروت جدك ده غير الورث ال هياخدو من جدك وابوه وثروت امه الفلوس دي كلها هتروح ليها 
لوجين: يعني اعملها أي اقولها ابعدي عنو عشان انا عاوزة فلوسه ولا اقت"لها
 كل هذا قالته لوجين بسخريه وزهق 
زينب بتفكير: اقت"لها والله فكرة 
لوجين: بتقولي اي ي ماما 
زينب: لا لا مفيش 
لوجين: خلاص ماشي انا رايحه اوضتي 
 🤎 في المخزن 🤎
يدلف رعد بطلته القابضه للقلوب ليجلس علي الكرسي المخصص له ويضع ساق علي ساق 
رعد : مين ال باعتك
الممرض بتوتر: انا مش فاهم حاجه انتو مين وانا هنا لي ليجد من يهوي علي وجهه بصفعه قويه
الحارس: متحورش انت عارف ان الكدب عند الشيطان بمو"ته
الممرض: ال باعتني ال باعتني 
رعد ببرود: المنصوري 
ليؤميء له الممرض 
الممرض بخوف:سيبني ابوس ايدك انا عندي عيال لتخترق رصا"صه راسه تخرج من الناحيه الاخري خارجه من مسد"س رعد
رعد ببرود : ابعته هديه للمنصوري ثم يرحل وهو يتوعد لذلك الغبي 
ولكنه لا يري ذلك الذي ينصب له كمين
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
🤎 في لندن 🤎
تتحدث يارا مع اسيل
اسيل: ازيك يا يارا وحشتيني مش ناويه تنزلي
يارا بحزن : وانتي كمان وحشاني 
اسيل : بتتهربي من السؤال كل مرة اي يا يارا موحشنكيش مش ناويه تنزلي 
يارا: لا انا مرتاحه كده وبعدين وحشتك فين ي كدابه ما انا كل يوم بكلمك 
اسيل بدموع: خلاص ي يارا علي راحتك بس عاوزاكي تعرفي ان كل ال هنا محتاجينلك وخصوصا رعد ي يارا 
يارا بحزن: متضغطيش عليا ي اسيل المهم انتي عامله ايه 
اسيل: الحمد لله طب انا هقفل دلوقتي عشان ماما بتنادي
يارا: ماشي باي لتغلق الهاتف معها 
يارا بألم: اقولك ايه بس ي سيلا انا مقدرش انزل وانا كمان محتاجه رعد بس اعمل ايه
🤎في صباح اليوم التالي 🤎
تخرج مليكه من المشفي وتجد اسرتها تستعد للخطوبه 
مليكه بزهق: هوا احنا مش هنخلص بقي محسسني انو جواز بجد 
صبا : بتقولي اي ي عروسه 
مليكه: اتنيلي بلا عروسه بلا بتاع انتو محسيني انو جواز بجد 
صبا: الله يخربيتك امك متعرفش انتي ناسيه لو سمعتك ممكن يجرالها حاجه 
مليكه: خلاص خلاص اديني سكت اهو 
ولكن لم ينتبهوا لتلك التي استمعت لهم بالخطأ 
ميادة بحزن: انا عارفه ي بنتي بس انتي مش فاهمه ان انتي ورعد القدر جمعكم وحكايتكو في ايد ربنا ثم تقوم بتاديه عملها 
🤎 في قصر الشافعي 🤎
يستيقظ رعد ليجد الجميع يقوموا بتحضيرات للخطبه 
ولكنه لايبالي ويقوم بارتداء ملابس العمل وكانت عبارة عن بدله كاجول جاكت وبنطال بالون ا لكحلي وقميص من اللون الابيض ويقوم بالذهاب ليوقفه ذلك الصوت 
حنان: رعد انت رايح فين 
رعد ببرود: الشغل هيكون فين 
حنان: انت ناسي ي حبيبي ان النهاردة خطوبتك 
رعد: هاجي علي المعاد ثم يقوم بتركها والذهاب لوجهته 
حنان بحزن على حالته: ربنا يهديك ي رعد 
🤎 في الشركه 🤎
يدلف محمد الي مكتب رعد 
محمد بعيون متسعه: اي ده بجد انت هنا بجد انت ناسي ان خطوبتك النهاردة
رعد ببرود : عندك كلمه مفيده قولها معندكش متقولش 
محمد : ي خرابي عليك ده انت بارد ي اخي اي ده انت ي رعد مش ناوي تبطل تروح الاماكن دي 
رعد ببرود: اماكن اي 
محمد: رعد انت عارف كويس انا بتكلم على اي انت النهاردة كتب كتابك يعني حتي لو بتروح تشرب مش حاجه تانيه كده انت بتخون مليكه وانا وانت عارفين انك بقيت بتحبها بس بتكابر 
رعد ببرود مصاحب لسخريه: انا احب ومين مليكه انت بتحلم ي محمد 
محمد: الايام تثبتلك ي كينج ثم يتركه في شروده ويرحل 
ليفيق رعد من شروده علي صوت هاتفه 
رعد: الو ازيك 
الشخص: كويسه الحمد لله انت وحشتني اوي ي رعد 
رعد: وانتي كمان ي يارا ي حبيبتي انزلي اي ال مانعك 
يارا: مش عاوزة اتكلم في الموضوع ده ي رعد قولي اخبارك ايه 
رعد : الحمد لله كويس انا هخطب النهاردة 
يارا بغيرة: اه عرفت من اسيل من غير ماتقولي 
رعد: ما انا قولتلك اهو المهم حد ضايقك هناك 
يارا بتوتر:ما انت عارف ي رعد وانا عارفه انك مراقبني واكيد عرفت ال حصل بس انت عارف اني مسكتش وخدت حقي 
رعد بعصبيه وهو يضرب على المكتب: يعني انتي عارفه انك المفروض تقولي ولاد..... انتي ربتيهم وانا رجالتي كملوا
يارا وهي تحاول تغيير مرسي الموضوع: المهم انت ممعكش صورة للبنت دي 
رعد : يارا متغيريش الموضوع 
يارا بخزي: اسفه مش هتتكرر 
رعد : ماشي ومتنسيش اي حاجه انتي عاوزاها قوليهالي علي طول يلا باي 
يارا: باي ي حبيبي 
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
🤎في قصر المنصوري 🤎
يدق جرس الباب لتفتح الخادمه وماهي إلا لحظات حتي دج صوتها جميع ارجاء المنزل 
ليخرج مهران 
مهران بعصبيه: في اي اي الصوت ده ليجد ما لا يتوقعه تلك الج"ثه الغارقه في دما"ئها وفوقها رساله ليقرأ الرساله دي هديه بسيطه من الشيطان 
مهران بعصبيه: كل"ب ثم يوجه حديثه لتلك المفزوعه ادخلي جوه ومحدش يعرف باللي حصل 
لتهرول للداخل 
ليأمر الحرس بأخذ الج"ثه ورميها بعيدا دون علم أحد ليجد تلك الملاك التي يحاول إنزالها في مستنقعه 
مهران: مريم انتي شوفتي اي 
مريم بدموع: شوفت كل حاجه هوا مين ده ومين ال عمل فيه كده شوفت ان اخرت الشغل ده المو"ت 
مهران: مريم انا مش ناقص محضراتك اطلعي واستعدي بكرة فرحك على مدحت 
مريم بعصبيه: بس انا مش عاوزاة هوا غصب 
مهران: اه غصب ويلا علي أوضتك 
لتصعد الي غرفتها فهيا مكانها الوحيد التي تستطيع فيه التعبير عن ذاتها والبكاء 
اما في الاسفل فنجد مهران يتحدث مع احد 
مهران بانفعال: الو شوفت ابن ال ...... عمل اي بعتلي جث"ه الممرض ال كان هيق"تل سنيورته 
الشخص بخوف: ي نهار اسود يعني عرف احنا مين طب هنعمل اي 
مهران: عرفني بس هوا لو عرفك كان زمانو بين 
فاانت في السليم هوا من حق خطوبتو النهاردة 
الشخص: اه بتسأل لي عاوزنا نق"تل مين النهاردة 
مهران بشر: لا انا بسأل بس عشان ناوي اعملها مفاجأة واروح
الشخص: انت اتجننت عاوز تروح للمو"ت برجيلك 
مهران: ميقدرش يعمل حاجه عشان هنبقي في مكان عام فهمت 
الشخص: انت حر ابقي طمني لو طلعت عايش 
لينهي المحادثه معه 
مهران بحقد: كده اللعب بقي علي المكشوف..........
❤️ في المساء ❤️
ينتهي الجميع من تجهيزات الخطبه
احمد: رعد يلا روح جيب خطيبتك 
رعد: هروح ماشي ثم يتوجه لوجهته 
اما في أحد ارجاء القصر نجد تلك التي تتحدث بهمس مع شخص شكله لا يبشر بأي خير 
زينب بهمس: زي ماقولتلك المبلغ ده معاك وبعد ما تخلص ليك زيو بس اهم حاجه محدش يتصاب غيرها وخصوصا العريس فاهم 
الشخص بطمع : فاهم عيب عليكي دي شغلتي 
زينب بقرف: أم نشوف ثم تتركه وترحل 
ولكن لم تنتبه لتلك المنصته 
اسيل بحيره: هي عمتو بتقول اي ومين ال معاها ومين ال هينصاب هينصاب ازاي انا مش فاهمه حاجه 
ليقطع تفكيرها نداء والدتها لتذهب وتنفض تلك الافكار من ذهنها 
🎶🎶 في منزل مليكه 🎶🎶
كانت مليكه قد انتهت من ارتداء ملابسها فكانت تبدو مثل الاميرات بذلك الفستان فكانت ترتدي فستان من اللون السماوي ليظهر جمال عينيها وكان طويل نوعا ما ولكن هل جمال الفستان حامي لها 
مع طرحه من اللون الابيض ولم تضع اي مساحيق للتجميل 
صبا بانبهار: مش معقول بسم لله ماشاء الله ي موكه الفستان تحفه انتي عامله شبه الاميرة 
نورا بإعجاب: فعلا الفستان هياخد منك حته زوق رعد تحفه 
مليكه : مش تحفه ولا حاجه عادي يعني وبعدين لي محسسني انو عامل انجاز يلا اخلصو أم نطلع 
صبا باستفزاز: انت غيران ي جميل
مليكه: هغير من اي يلا يلا خلينا نمشي يلا 
لتخرج مليكه لتبهر الجميع بجمالها 
ميادة بدموع: ماشاء الله يا حبيبتي اي الجمال ده ربنا يبعد عنك الحسد 
محمود وهو يحتضنها: انا كده هغير وهاخدك انا ليضحك الجميع ليدق الباب 
ميادة: يلا ي بنات اهو رعد جه اهو 
صبا: هروح افتح انا لتجري صبا مثل الاطفال ليضحك عليها الجميع 
تحيه: مش هي بنتي بس انا مستعر"يه منها 
لتقوم صبا بفتح الباب: ثم توجه بصرها نحو والدتها دون النظر للطارق 
صبا وهي تنط مثل الاطفال: حبيبتي ي توحه ده العشم بردو
ليدلف محمد وينظر لها بصدمه
محمد بصدمه: هوا مين ال فتح الباب ي جماعه بنت اختك ي مليكه ولا مين 
مليكه بضحك: لا دي صبا
صبا وقد سيطرت حمرة الخجل وجنتيها: انت مالك يا كابتن خليك فى حالك وبعدين انت اي ال جابك فين العريس 
محمد: اسكتي كتك نيله ي شبر ونص يلا ي جماعه رعد مستني تحت 
ميادة بهمس: تحت انت شكلك عنيد ي رعد زي زمان 
ليهبط الجميع الي السيارات تحت مشاجرات صبا ومحمد ف استقلت مليكه ونورا ومياده سيارة رعد
 وتحيه وصبا ومحمود سياره محمد وقد تعرف محمد علي تحيه واحبته ولكن لم يخلي من نظرات محمد لميادة ونظرتها المتوترة 
ليصل الجميع الي قصر الشافعي 
❤️في قصر الشافعي❤️
يصل رعد بطلته الخاطفه للانفاس وهو ممسك بحوريته فكان يرتدي بذله من اللون الكحلي الغامق مع قميص ابيض لتبدأ الصحافه بتصوير هذا الحدث التاريخي
 فااليوم هو خطبه الكينج وكتب كتابه ايضا انه حفل يوجد به اهم الشخصيات علي الإطلاق 
ليجلسو في المكان المخصص لهم لتاتيهم التهنيات والمباركات من الجميع ليأتي عتمان 
عتمان: الف مبروك ي رعد الف مبروك ي بنتي 
لينظر له رعد ببرود 
اما مليكه فهي تشعر بانقباض داخل قلبها عندما تري هذا الشخص ولكنها تحاول ان تكون طبيعيه
مليكه بابتسامه مصطنعه: الله يبارك فيك ي عمي 
عتمان بود: قوليلي ي بابا انتي مقامك من مقام بنتي 
لم تفهم مليكه ما قاله هل عنده بنت من هي واين هي 
ولكن لا تعليق 
مليكه: حاضر 
كل هذا تحت نظرات رعد المشتعله فهو يريد تملكها لا يريد لاي شخص التحدث معها 
ليقومو من الانتهاء من مبادله الخواتم فكان رعد قد جلب لها خاتم من الالماس غايه في الجمال 
لياتي هذا الحاقد 
مهران بنظرات مشتعله: الف الف مبروك ي كينج والله فرحتلك 
رعد ببرود: اه ما انا عارف اد اي
 مهران وهو يوجه نظرة نحو مليكه 
مهران بنظرات شهوانيه: الف مبروك ي عروسه والله الكينج محظوظ بيكي عرف ياخد واحده زي القمر ولا اقول مبروك بعد كتب الكتاب 
رعد: لا انت فاتك مليكه بقت مدام الشافعي كتب الكتاب مكتوب من زمان 
🎶🎶Flash Back🎶🎶
مليكه بهمس: انا مش هخليك تمسك أيدي غير بعد كتب الكتاب وحوش ايدك بقي عشان متزعلش 
كل هذا لانه حاول الباسها الخاتم( البت دي مفتريه😂😂😂)
ليهمس رعد لأحد الحراس: بجلب الماذون ويتم الانتهاء من عقد القرآن 
وينتهو من تبادل الخواتم
🎶🎶#Back 🎶🎶
‏مهران: اه ده انا فعلا فايتني كتير اعرفك على مريم بنتي 
لينظر رعد ومليكه ليجدو فتاه في غايه الجمال ولكن يحتل على ملامحها الحزن 
مريم بابتسامه حزينه: مبروك 
ثم تتركهم وترحل لمصيرها المجهول 
رعد بسخريه: قولي ي مهران اي رأيك في المفاجاه اهو هايكون في منها كتير 
لينظر له مهران بشر: وانا مفاجأتي الكبيرة هتظهر قريب ي شيطان ثم يتركهم ويرحل 
مليكه باستغراب: مفاجأه أي وهو لي بيناديلك شيطان 
رعد ببرود: عشان انا الشيطان فعلا وانتي دخلتي عرين الشيطان ومتساليش في شيء ميخصكش
مليكه بهمس: قليل زوق 
لتأتي زينب 
زينب بحقد: الف مبروك ي ولاد 
مليكه بابتسامه: الله يبارك في حضرتك ي طنط 
زينب بتكبر: طنط ماشي 
لوجين وهي تهم لاحتضان رعد: الف مبروك يا لتجد مليكه تمنعها وتحتضنها 
مليكه بغيره: معلش ي حبيبتي مبيسلمش على حريم اصلو متوضي 
لوجين بسخريه: حريم ومتوضي ياي ده انتي بلدي اوي
 وبعدين انتي مين انتي عشان تمنعيني اسلم على رعد حبيبي ثم تتوتر اقصد ابن خالي 
مليكه بغيره: لا انا ولا حاجه مراتو بس وقولنا مش بيسلم علي حريم
كل هذا تحت نظرات رعد المستغربه والفرحه ونظرات زينب الحاقده 
لتذهب لوجين وهي تلعنها 
رعد ببرود: اي ال انتي عملتي ده 
مليكه بهدوء: عملت ايه 
لينظر لها رعد
مليكه بتوتر: مش احنا عاملين متجوزين يبقي لازم اعمل كده عقلك ميودكش لنتركهم قليلا 
نجد تلك الشاردة تتمشي لتخبط في أحد الحضور 
مريم بحرج: انا اسفه 
ليرفع عيناه ليصدم بها انها هي احقا هي اهل وجدها اخيرا
مراد وهو يمسكها: انا ال اسف 
مريم باستغراب: طب ممكن تسيب ايدي سيب ايدي
مراد بهيام: انا ما صدقت لقيتك مش هسيبك
ليجد الدموع قد تجمعت في مقلتيها 
مراد: خلاص خلاص متعيطيش انا اسف اسف طب ممكن نتعرف انا مراد الشافعي وانتي 
لتتركه وتذهب ليحاول اللحاق بها ولكن تختفي عن نظره 
مراد بحزن: راحت بس مش مشكله المهم اني اطمنت انك موجوده وهعرف كل حاجه عنك 
اما عند ندي واسيل تقف ندي واسيل ونورا وصبا بجانب مليكه 
ندي: مبروك يا موكه 
لتبتسم لها مليكه 
اسيل: مبروك ي ابيه مبروك يا موكه 
صبا بمرح: انا طبعا مش محتاجه اقولك انا مزهقاقي 
لتضحك مليكه 
صبا بمرح: ححححححح عقبالي لينفجر الشباب الثلاثه القادمون للمباركه في الضحك 
محمد بضحك: انتي هتمو"تيني اي ي بنتي ده انتي مدلوقه 
صبا بغيظ وقد أحمر وجهها: انتو شكلكو عاوزين تقلبوا الحفله دي مجزرة 
عمر وهو ينظر لزرقاويه عين تلك الاميره المتألقه بالون الوردي بهيام فقد اسرته عينيها سجينه: خلاص خلاص 
صبا وقد لاحظت خجل نورا وهيامه بها: انت بتبص على اي ده مش انا ال مدلوقه في واحد معانا وذودو 
عمر : ها انتي قصدك اي في اي 
اسيل بضحك: لا لا مفيش حاجة ي حبيبي بس انت مكشوف خالص
عمر : هوا اي ده امشي ي بت وماهي إلا لحظات حتي سمعوا صوت طلق نا"ري بأتجاه مليكه 
لتسقط مليكه دريعه بين يدي رعد تحت فزع الجميع وبرود رعد الذي اثار حيره الجميع 
ميادة بخوف: مليكه ليجدوها سليمه لا يوجد بها شيء 
محمود: في اي انتي سليمه امال ال سمعناه واي الفتحه ال عند قلبك في الفستان دي ليخرج منها رصاصه ليصاب الجميع بحاله من الهلع 
رعد ببرود: مفيش حاجه يجماعه والحفله خلصت ثم يوصي كبير الحرس بمنع اي صحفي الدلوف للداخل 
احمد بعصبيه: أي ال حصل ده وازاي كده 
رعد ببرود: عادي ستره ضد الر"صاص 
لتنهال الصاعقه علي الجميع وخصوصا تلك المتربصه لها 
محمد: هوا انت كنت عارف ي رعد طب مين ده
رعد : حاجه شبه كده وطول ماهي في حمايه الشيطان محدش هيقربلها إلا بعلمي ثم يهم بالرحيل لتذهب خلفه اسيل 
عامر باسف: انا متاسف جدا ي جماعه علي ال حصل 
لينظر عامر لميادة 
عامر بصدمه: ملك تحتل الصدمه مسامع الجميع وخاصه عتمان 
عتمان بعصبيه: انت اي اللي بتقوله ده ملك فين انت اتجننت
كل هذا ومياده تتحاشي النظر لعتمان حتي لا تكشفها نظرات الكره
عامر بتوتر: مقصدش مقصدش انا اسف
احمد : خلاص خلاص يلا ي محمد روحهم وانت ي سيف روح ندي 
ليؤميء له 
🎶🎶في الخارج يقف شارد الزهن🎶🎶
اسيل بتوتر: ابيه رعد
رعد : نعم ي اسيل 
اسيل: انا شاكه في شخص يكون هوا ال عمل كده في مليكه
رعد : انا عارف ي اسيل ومتقوليش الكلام ده لحد 
اسيل : طب لي 
رعد: اسيل اسمعي الكلام وخلاص
لتتركه وترحل في حيرتها 
❤️في سيارة محمد ❤️
محمد وهو ينظر لميادة عن طريق المرآه: مش ناويه تقولي ماما تقربلك اي 
مياده بتوتر :انت بتقول اي يبني انا مش فاهمه 
محمد : متحاوليش تنكري انتي جزء مهم من ملك ودلوقتي او بعدين هعرف واللي اكدلي اكتر ان رعد مجزوبلك من اول ماشافك وده كفيل لوحده ثم يعم الصمت علي الجميع تحت توتر البعض وحيره البعض الاخر
محمد : وصلنا 
محمود: شكرا جدا تعبناك معانا لتخرج ميادة آخر شخص
محمد بنداء: ي مدام
مياده بتوتر: نعم ي ابني 
محمد: لما تحبي تقولي السر انا موجود 
مياده بابتسامه: تقدر تقولي ي ماما وكل ال اقدر اقولهولك ان الموضوع ال انت فتحتو هيدمرنا كلنا ثم تتركه في حيرته وترحل 
محمد: لا انا لازم اعرف ثم يقود السيارة لوجهته 
🎶🎶 أمام سيارة سيف🎶🎶
سيف بزهق: ي انسه اركبي انا لوجدي عرف هينفخني
ندي : لا يعني لأ انا هركب تاكسي بس الاقي مينفعش اركب معاك 
سيف : خلاص اعتبريني سواق التاكسي ي ستي 
ندي وهي تطلع حولها وقد فقدا الامل فى ايجاد تاكسي: ماشي 
لتدلف الي الخلف وطول الطريق تجول بعينيها كل انش إلا الجزء الامامي من السيارة علي عكس ذلك الذي يستمر للتطلع لها 
سيف: انا الشوفير بتاعك راكبه ورا 
ندي بغرور مصطنع: احمد ربنا اني رضيت اركب اصلا 
سيف بضحك: منيتي عليا ي ابله والله 
ندي: طبعا طبعا ولا تحب مليكه تحلق شعرك تاني 
سيف بتذكر: متفكرنيش مفتريه
ليوصلها لمنزلها ويقوم بتوديعها لتبدء قصه حب جديده او ربما ماسأه .........
🖤🖤في صباح اليوم التالي 🖤🖤
تستيقظ مليكه وهي في هاله من التوتر والارتباك 
مليكه وهي تحدث نفسها بتوتر: انا مش عارفه اعمل اي طب اتصرف معاه ازاي ازاي ي ربي انا مش بطيقو مش عارفه هقعد معاه سنه ازاي 
خلاص هوا مش كتب الكتاب تم يبقي بدايه السنه من دلوقتي وانا هقولوا كده 
لتدلف والدتها 
مياده باستغراب: مليكه مالك ي حبيبتي بتكلمي نفسك لي 
مليكه وقد انتبهت لها: ها لا مفيش مفيش 
ميادة: طب تعالي يلا الاكل جاهز ي حبيبتي 
لتذهب مليكه نحو طاوله الطعام
محمود بهدوء: مليكه بعد ما تخلصي فطار تعالي علي الاوضه عاوزك 
مليكه بدراما: طب قول صباح الخير طب قول مبروك عقبالك
محمود وهو يعقد حاجبيه: انتي مجنونه ي بت يلا افطري وتعالي 
ميادة : خير ي محمود قول هنا 
محمود: لا مفيش حاجه دي حاجه بسيطه متشغليش بالك 
لتنهي مليكه طعامها وتدلف لغرفه اخاها 
🖤داخل الغرفه 🖤
مليكه بتوتر: خير ي محمود قلقتني 
محمود بهدوء: انتي اكيد طبعا فاكرة اني نسيت الموضوع صح 
مليكه: موضوع اي 
محمود: مليكه انتي لي فديتي رعد ومين ال عاوز يمو"توا ي مليكه 
مليكه بتوتر : ها انا انا معملتش حاجه 
محمود: مليكه ردي حالا 
مليكه: اعمل اي يعني انا اول ما شوفت الراجل وهو بيصوب نحيتوا ده ال جه في بالي
محمود: ومين ال عاوز يقت"لك ؟؟
مليكه: معرفش والله بس اكيد شخص عدو له وفاكر اني مهمه عند رعد عشان كده بيحاربوا بيا 
ميعرفش البير وغطاه 
محمود: انا مش عارفه اعمل اي انتي خلتيني مش عارف اساعدك انتي خليتيني مقيد ي مليكه انتي رميتي نفسك في النار انتي دلوقتي بقيتي مرات الشيطان 
ممكن تمو"تي في اي لحظه مش عارف اساعدك انتي خليتيني مقيد ي مليكه انتي لو حصلك حاجه مش هسامح نفسي 
مليكه وهي تحاول تهدئته: اهدا اهدا متقلقش انت عارف اني مش بستسلم بسهوله وعارف كمان ان الاعمار بيد الله متزعلش بقي عشان خاطري
محمود: ادينا هنشوف النهايه سوي المهم انا دبرت الفلوس لعمليه ماما 
مليكه بفرحه: بجد والله بس منين 
محمود: اخدت سلفه من الشغل بس خايف يكون رعد افتكر اني كده بستغل القرابه ال بينا 
مليكه: لا طبعا احنا هنرجعهم تاني وانا هشكرو بردو 
محمود: ماشي احنا المفروض نقول لماما عشان في خطر علي حياتها 
مليكه: انا خايفه من ردت فعلها 
محمود: لازم تقتنع يلا هنقولها دلوقتي 
مليكه: ماشي 
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
🖤🖤في قصر الشافعي 🖤🖤
زينت وهي تتحدث في التلفون بعصبيه: انت غبي غبي معرفتش تصيبها في راسها 
الشخص: وانا مالي انتي شوفتي رصا"صه اتصوبت على قلبها وبعدين متنسيش هي مرات مين الشيطان مش اي حد وادي نتيجه ال يلعب معاه 
زينب: يعني اي مش هتقت"لها ؟
الشخص: انا هختفي اليومين دول وفلوسي توصلي ي اما هروح للشيطان واقوله مين ال عاوز يقت"ل مراته سلام ي قطه 
زينب وهي تتحدث بعصبيه: شكلك ناوي تحصلها ي كلب
 لتسمع صوت لم تتوقع ان تسمعه ولم يكن في الحسبان 
احمد بشك: انتي بتكلمي مين ي زينب ومين ال هيحصلها وهيحصل مين 
زينب بتوتر وعيناها تتجول في انحاء الغرفه: مش حد ي بابا كنت عاوز حاجه 
احمد بعدم اقتناع: لا بس خدي بالك ي زينب اي غلط بخصوص مليكه هيندمك في المستقبل اوي 
زينب: انا مش فاهمه انت بتقول اي ولي بتقولي كده 
احمد: لا انا حبيت اعرفك ثم يتركها في تفكيرها ويرحل 
🖤🖤داخل غرفه رعد 🖤🖤
رعد وهو يتحدث في الهاتف: الو ايوا ي محمود 
محمود: الو ي رعد بيه خير في حاجه 
رعد: اه الفرح هيبقي بكرة 
محمود بصدمه: ايه بكره بكره ازاي ده بدري اوي وغير كده عملية ماما 
رعد بجمود: كل شيء جاهز ومن ضمنهم العمليه ثم يغلق الهاتف دون استماع رد
رعد بهمس: كده يبقي افضل تتدخلي الجح"يم بدري وانا هتصرف مع ال أجلهم على ايدي 
ثم يستعد للذهاب نحو الشركه
🖤 داخل غرفه اسيل 🖤
اسيل بتفكير: انا مش عارفه ليه عمتو عاوزه تقت"ل مليكه طب طالما رعد عرف موجهاش لي ؟
ولي قالي مقولش لحد اخ انا دماغي هتنفجر طب اعمل اي انا احسن حاجه اسمع كلام ابيه رعد لحسن يمو"تني 
ثم يدلف عليها ذلك المشاغب 
عمر : انتي ي بت انتي ي بت اي انتي فين انا بقالي ساعه مستنيكي
اسيل: ها لا مفيش يلا ثم تدلف بخبث الا قولي ي عمر هوا انا كنت احلي امبارح ولا نورا 
عمر بهيام: اكيد هيا طبعا ثم ينتبه لما قال اقصد انتي يعني 
اسيل بخبث: اه اه خلاص عرفت بس تعرف نورا متقدملها عريس وشكلها موافقه 
عمر بفزع: نعااام عر..... اي ده انا اقت"لها واقت"لو مرة واحده فاهمه ال عريس ال 
اسيل: وانت متضايق ليه
عمر بتلقائية: عشان بحبها ثم يدرك ماقال 
اسيل: وقعتك اعترفت ع فكرة مفيش لا عريس ولا حاجه يلا بقي وصلني وآه متكابرش روح قولها لان فعلا نورا ممكن تتاخد منك 
عمر بغيظ: طب يلا ي اختي يلا ومتقوليش حاجه لحد فاهمه
لتضحك اسيل: علي حسب الرشوة 
عمر: أمري 
اسيل بتفكير: اه عرفت بليل كريب نوتيلا وبيتزا واحده شاورما والتاتيه مرجريرتا وكيس شبسي عائلي  ومتنساش الشكولاتات ال بحبها وببسي دايت 
عمر بصدمه: دايت بعد ده كله ده انتي ناقصه تاكليني والمشكله مش باين مش باين 
اسيل بتهديد: عندك اعتراض
عمر بغيظ: لا لا يلا يختي هجبلك 
اسيل: ماشي يلا وصلني ومتنساش 
ليقوم عمر بايصالها الجامعه 
اسيل: يلا باي ومتنساش
عمر بزهق: ماشي ماشي
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
🎶🎶في قصر المنصوري 🎶🎶
لم تستطيع هذه البطله الحزينه النوم كان كل تفكيرها في ذلك الشاب المجنون بالنسبه لها 
مريم: مش عارفه هوا عارفني منين طب انا لي حسيت بالامان معاه ي رب مش عارفه هخلص من العيشه دي امتي
 كلها حرام في حرام وكمان ماما ثم تدمع مقلتيها مش عارفه اعمل اي ده حتي مش مخليني اشوف صورتها انا بكر"هو ثم تنفطر 
🖤في مكان ما 🖤
تفتح تلك الحسناء عينيها ثم تغلقهم وهكذا لينتبه لها ذلك الشارد في الماضي والمستقبل المجهول 
الرجل: ملك ملك انتي صحيتي طب سمعاني طب ردي عليا حتي اي اشارة 
الرجل بصياح: دكتور دكتور يلا حالا وبعد فترة ليست بكبيرة ياتي الدكتور 
الرجل:خير يا دكتور مالها في تحسن في حالتها 
الدكتور باسف: مش عارف اقولك اي ي مالك بيه المدام ملك خلايا المخ عندها بتعطي اشعارات غلط يعني هي حالتها زي مهي مفيش تغير فيها وده طبعا بسبب الغيبوبه الطويله ال هي فيها 
مالك بحزن: يعني اي مفيش امل خالص 
الدكتور: زي ماقولتلك قبل كده هي عايشه زي مش عايشه ممكن سؤال 
مالك: اتفضل 
الدكتور : هوا حضرتك متمسك بالحاله دي لو حد غيرك كان زمانو فقد الامل من سنين طويلة وانا ال اعرفو ان هي مش المدام 
مالك بحزن: ده وعد قديم ثم ان هي زي اختي واكتر
الدكتور : مش عارف اقولك اي بس هي حالتها ف ايد ربنا هو ال يقدر يشفيها الطب عجز ي مالك بيه استأذن انا 
مالك بحزن أكبر: ازنك معاك 
مالك بحزن: اصحي ي ملك فوقي والله تفوقي وانا هقلب الدنيا اوديكي ليهم ارجوكي ي ملك انا كل لما أحاول اوصلهم الامل ينقطع لحد لما فقدته
 بس انتي  تبقي كويسه وانا هلاقيهم بس تخفي انتي عارفه لو جرالك حاجه ورجعت لوحدي الدنيا هتتقلب والجح"يم هيحل علينا كلنا 
ملك ارجوكي عشان خاطر مليكه انتي صحيح مش امها بس انتي بالنسبه ليها اكتر من كده هي كانت سنه بس هي اتعلقت بيكي بصورة غير طبيعيه خوفتنا كلنا 
ملك ارجوكي انتي بالنسبالهم ميته وانا كمان بس عاوزين منفقدش الامل هما لو عرفوا انك عايشه السنين دي كلها مش عارف اي ال هيحصل 
تعرفي اني عرفت ان رعد بقي راجل اعمال كبير اوي بس للاسف كل لما اوصل لشيء في حد يخدو مني بس انتي تقومي واحنا هندور عليهم سوي
 ثم يشرد في الماضي والذي حدث
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
 🖤 في منزل مليكه 🖤
محمود : ماما عاوز افاتحك في موضوع
مياده: خير ي حبيبي موضوع اي 
مليكه بتوتر: هوا هوا عاوز يقولك
محمود: اه عاوز اقولك
مياده بهدوء: انا مش موافقه
مليكه بغباء: مش موافقه على اي 
مياده: علي ان اعمل العمليه 
لتحتل الصدمه معالم من في الأرجاء 
نورا:بصدمه: ازاي انا مقولتش حاجه ...........
✨في منزل مليكه✨
محمود : ماما عاوز افاتحك في موضوع
مياده: خير ي حبيبي موضوع اي
مليكه بتوتر: هوا هوا عاوز يقولك
محمود: اه عاوز اقولك
مياده بهدوء: انا مش موافقه
مليكه بغباء: مش موافقه على اي
مياده: علي ان اعمل العمليه
لتحتل الصدمه معالم من في الأرجاء
نورا:بصدمه: ازاي انا مقولتش حاجه
مليكه وهي تجز على أسنانها: امال عرفت ازاي ي راديو عرفت ازاي ثم تمسكها من لياقه قميصها هي ومحمود
نورا بخوف: ولله ماقولتلها حاجه قوللهم ي ماما
ميادة: سيبها ي محمود انت ومليكه انا ال عارفه لوحدي
ليتركوها
محمود: ازاي احنا نبهنا للدكتور ميقولكيش
مياده: اه ماهو مقليش انا سمعت الدكتور يومها وكمان سمعتك وانت بتكلم مليكه علي فلوس انا مش هعمل العمليه دي انا مش حمل عمليات ي محمود ي حبيبي والفلوس دي حاجه تنفعك انت واخواتك
مليكه بعصبيه: احنا مش عاوزين فلوس احنا عاوزينك انتي اهم من اي مال عشان خاطرنا ي ماما اعمليها وانتي هتخفي على طول
ميادة: بس
محمود بصرامه: مبسش ي اما تعملي العمليه ي اما تعتبري ابنك ما"ت
ميادة: يعني دي اخرتها بس انا مش هعمل حاجه
نورا بدموع: حرام عليكي ي ماما ورحمه بابا اعمليها والنبي ثم تدرك ما قالت
محمود بغيظ: نورا
ميادة وقد غلبتها الدموع: خلاص ي محمود انا هعمل العمليه موافقه ثم تهرول نحو غرفتها
مليكه بغيظ: انتي ع طول كده مسحوبه من لسانك
نورا بتذمر: الله يعني اعمل اي انا نفسي اعرف لي هي بتزعل لما بنجيب سيرته
محمود بشرود: مش عارف بس هي كل مرة بتبرر ان هي كانت بتحبو اوي يلا ربنا يرحمو انا مش عارف هوا ما"ت ازاي ولا حصل أي ده حتي الد"فنه محضرتهاش
نورا: وانا كمان كنا مسافرين انا وانت عند عمتو وقررنا نفضل هناك فترة ثم تدمع وانا كنت صغيرة وقالو بابا ما"ت
محمود وهو يحاول تهدئتها: معلش ي حبيبتي هوا انا حارمك من حاجه لتنفي نورا
كل هذا تحت أنظار مليكه فهي تحاول تذكر شيء ولكنها لا تستطيع لتتصبب عرقا
محمود وقد قلق من هاله اخته: مليكه انتي كويسه
مليكه: ها اه اه كويسه كويسه انا همشي بقي
محمود: ماشي كنت عاوز اقولك ان رعد اتصل وقالي الفرح بكرة وكل حاجه جاهزة حتي عمليه ماما
مليكه وبدون مقاومه: ماشي يعمل ال هو عاوزة ثم تتركهم وترحل مما يزيد الصدمه علي وجهه محمود
محمود بصدمه: مش معقول ده انا كنت فاكر ان هي هترفض هتعمل مشكله
نورا: وانا كمان مش مصدقه اظاهر ان رعد دخل وهيغير كتير في حياتها
محمود وفاه يكاد ان يصطدم ارضا : ربنا يستر
انا همشي ثم يتركها ويرحل
نورا: أم اروح انا كمان اتاخرت علي المدرسه
🖤في مكان ما🖤
تركض وتركض وتركض تحاول ان تنجي بنفسها من هؤلاء الوحوش
الشاب: يلا ي يالا بسرعه لو متمسكتهاش البرنس هيمو"تنا
الشاب٢: لازم نجيبها يلا انت من هنا وانا من هنا ليتفرق كل منهم للبحث عن تلك المسكينه
اسيل وقد اختباءت في احدي المخازن: ي رب اعمل اي انا خايفه والموبايل وقع مني اعمل اي ثم تشعر بحركه احدهم لترتعد خوفا وتناجي ربها بالنجاة في سرها
الشاب: اظاهر ان هي مش هنا أم اروح اشوف هناك
اسيل وقد تنفست الصعداء وكانها حابسه لانفاسها: الحمد لله انا هحاول اشوف موبايل او اي حد يساعدني وما هي إلا لحظات من خروجها حتي امسك بها ذلك اللعين
اسيل ببكاء: سيبني سيبني انت عاوز مني اي لتحاول الفرار ولكن ابت محاولاتها بالفشل ف الفرق في البنيه شاسع فهي بالنسبه له شيء صغير
الشاب بنظرات جريئة: اسكتي بقي حاكم انا مانع نفسي عنك بالعافيه
اسيل ولم تفهم ما قاله ولكنها خايفه منه ومن تلك النظرة: لتصمت عن الحركه قليلا
الشاب وهو يجرها: يلا ي قطه كده لحسن حد يشوفنا ولكن لم يكن في الحسبان أن يراهم ذلك الشاب ذو العينان البنيتان الحادة الذي لو تمهلوا له قليلا لكانو في أحضان المو"تي
الشاب: سيبها يالا
الشاب وهو يخرج سلا"ح ابيض ويوجهه نحوه: اوعي كده ي باشا الموزة دي تلزمني اختي وبربيها
اسيل دون النظر لذلك الشاب: كذاب كذاب انا معرفوش سيب ايدي
وبحركه مفاجاة يكون الشاب ذو السلا"ح الابيض محطم علي الارض
اسيل وهي تنظر له بصدمه: شكرا شكرا جدا مش عارفه اقولك اي بس بجد شكرا انا لي حاسه إني شوفتك قبل كده
الشاب وهو يمسكها من معصمها: ده مش وقت شكر اشكريني بعدين احنا لازم نمشي حالا قبل ما يصحي وحد ياجي هنا ليركض الاثنين
اسيل وقد توقفت عن الركض بانفاس متقطعه: انا عرفت انت محمود اخو مليكه
محمود : اه يلا ي انسه بسرعه هنركب تاكسي اهو
اسيل وقد تغيرت ملامحها: انا ثم تسقط فاقده الوعي
محمود بفزع وقد انخلع فؤادة ولا يعرف السبب: انسه اسيل انسه اسيل اسيل اسيل ليقوم بحملها وتوقيف تاكسي والتوجه نحو اقرب مشفي
محمود وهو يخرج هاتفه: الو رعد بيه ممكن تاجي عند مستشفي .....
رعد: خير في اي
محمود : انسه اسيل اغمي عليها وانا هاخدها على هناك
رعد: انا جاي حالا
✨✨في شركه الشافعي داخل مكتب مراد✨✨
مراد: الو عرفت مين صحبه الصورة
الشخص: .......
مراد بصدمه : اي مريم مهران
الشخص: .........
مراد: طب معرفتش سبب العداوة
الشخص:........
مراد: ماشي ماشي ليغلق الهاتف وهو يفكر فى مصيره المجهول مع معشوقته
مراد بهمس: شكلي هتعذب علشان اطولك يوم ما اعرفك تبقي بنت عدو العيله ده لو احمد الشافعي عرف هيقت"لني
لنتركه يشرد في مستقبله المجهول
🖤🖤في مقر الشافعي🖤🖤
مليكه كانت ذاهبه للعمل لتفاجيء بذلك الذي يخطو مثل الرعد نعم فهو اسم علي مسمي
مليكه باستغراب: هوا في اي بتجري كده لي وما هي إلا ثواني حتي أفلت معصمها داخل السيارة وانطلق بها بسرعه مريبه قد اخافتها وكادو ان يصابو بأكثر من حادث حتي وصل أمام المشفي لتجري مليكه خلفه تحاول اللحاق بخطواته السريعه حتي وصل امام غرفه ما لتصدم مليكه من رؤيه اخاها
مليكه بانفاس متقطعه من شدة الركض: محمود انت بتعمل اي هنا هوا في اي انا مش فاهمه حاجه
ليسرد لها محمود ما حدث تحت نظرات التوعد والاشتعال من رعد مما سمعه
مليكه :الحمد لله انك روحت الشغل من الطريق ده طب هي هتفوق امتي
محمود: كمان شويه الدكتور قال حاجه بسيطه من الإرهاق والخوف لأننا جرينا مسافه كبيرة اوي عشان المجر"مين دول كانو مسل"حين
رعد ببرود: شكرا ي محمود
 وما هي الا لحظات حتي استمعو لصراخ اسيل
اسيل بصراخ: لا سيبني سيبني عاوزين اي برنس مين 
لتلمح رعد الدالف نحوها لترتمي داخل احضانه وتتشبث به أكثر ف أكثر وتدفن راسها به
رعد وهو يرتب على ظهرها : اهدي هش هش انا معاكي هنا متخافيش بس بس
اسيل بدموع : انا خايفه اوي ي رعد دول جم ضربوا السواق واقتحمو العربيه وخطفوني وهربت منهم بالعافيه اهي اهي
كل هذا تحت نظرات مليكه التي لا تعرف ماهي اهل هي غيرة أم ماذا كل ما تشعر به هي انها تريد أن تبعد عنه باي تمن ممكن
مليكه: خلاص ي سيلا متخافيش ي حبيبتي وتقوم باخذها في احضانها الحمد لله انك نجيتي
اسيل وهي تنظر نحو محمود الذي كان يرمقها بغيظ لا يعرف سببه
اسيل : متشكرة جدا ي استاذ محمود لولاك مش عارفه كان عملو فيا اي
محمود باقتضاب لاحظه الجميع: لا العفو اي شخص مكاني كان زماني عملت كده
لتنظر له باستغراب بعينيها ذات اللون العسلي مع بشرتها ناصعه البياض وشعرها المتسرسل الفحمي الذي به بعض الخصل البندقيه
مليكه وهي تحاول تلطيف الجو: ها ي سيلا هتخرجي امتي
رعد ببرود: انا هروح اسيل والنهاردة اجازه من الشغل عشان تجهزي للفرح ي عروسه
مليكه وهي تلوي ثغرها: عروسه ي عتريس ليستشيط غضبا ويضحك الجميع علي مشاغبتها له
وتتم الاجراءات وتخرج اسيل من المشفي
🖤في قصر الشافعي🖤
تدلف اسيل بجانب رعد بطلته لا تنذر بالخير
حنان بخوف: في اي مالك ي اسيل رعد اسيل مالها مالها متبهدله كده
رعد بجمود: مفيش حاجه
احمد بعدما راي حاله حفيدته قال بصوت اخاف جميع من في القصر
احمد: اسيل اتكلمي
لترتعد اسيل بين يدي رعد وتتجمع الدموع في مقلتها
اسيل بصوت مخنوق : في ي جدو مجر"مين ضربوا السواق واقتحمو العربيه وخطفوني وهربت منهم بالعافيه ومحمود اخو مليكه شافني وانقذتي
لتنهال اساريره خوفا نعم ان احمد الشافعي الاسطورة خائف ف نقطه ضعفه ليس اولادة انما احفادة
احمد بحده: مين دول ومفهمتيش كانو عاوزين اي
اسيل: معرفش ي جدو بس سمعتهم بيقولو لو ملقنهاش البرنس هيمو"تنا
احمد بحنيه : طب اطلعي ي حبيبتي علي اوضتك استريحي لتصعد ويصعد خلفها حنان وسعاد
احمد : مين البرنس ده
عامر والشرر يتطاير من عينيه: انا لازم اعرفو ال**** ازاي يتجرأ يجي جمب بنتي
عمران: حضرتك تعرفو ي بابا
احمد : لا بس هعرفوا
رعد ببرود: متتعبوش نفسكو والعيال ال هاجموها راسهم هتاجي هنا بليل مغلفه كمان
 واه انا فرحي بكرة ثم يذهب لينظر الجميع لطيفه بصدمه ماعدا الذي رسم بسمه على ثغرة لعلمه بخبث ودهاء حفيدة ومعزت اسيل له
عمران بصدمه: الوالد ده هيجنني فرح وهيجيب العيال ازاي
احمد بدهاء: متنساش ده قبل كل شيء الكينج ي عمران وكلامو هيتنفذ ثم يتركهم ويرحل
عامر: انت فاهم حاجه
عمران وفمهه كاد ان يلتصق بالارض: لا
عامر : طب يلا ي اخويا لما نعرف الباقي بالفرح
عمران: بردو مفهمناش هيعمل الفرح في القصر ولا اي
عامر بنفاذ صبر سيب الامور تمشي احنا زينا زيك
 ✨✨ في احدي مخازن المنصوري القديمه✨✨
مهران بعصبيه : يعني اي ي كلا"ب ممسكتوهاش يعني اي مشغل معايا اي حريم حتة بت زي دي متعرفوش تمسكوها
الشاب بخوف: ي برنس والله كنا مسكناها بس لولا الواد ال جه مقدرناش عليه خدها وهربوا
الشخص: خلاص ي مهران بس البت دي هتفيدك ب اي انت عارف لو احمد الشافعي عرف او شك انو انت هيفرمنا
مهران بعصبيه: يلا روحو انتو ثم يستدير لذلك المتحدث البنت دي حفيدته والشيطان ليها معذه عندو وانا عاوز انتقم من كل عيله الشافعي مش من رعد ده بس 
دمروني الأول احمد دمر شركتنا شركتوا كانت انجح منها ودلوقتي رعد جه وخلانا نعلن افلاسنا انا هقت"لهم كلهم خدو مني اعز بني ادمه
الشخص :طب انت هتعمل ايه دلوقتي
مهران بثقه: خلينا نسيبهم يفرحوا شويه وانا هفجر قنبلتي بعد المحبه
الشخص بعدم فهم: مهران انت ناوي علي اي فهمني
مهران بحقد: انا متابع اخبار العيله ومن الاخبار عرفت كم معلومه عن الكينج ومراتو
الشخص: ال هي
مهران: ال هي ان الكينج شكلو واقع في الحب وهيقع قريب
الشخص باستغراب: وانت مالك وهاتستفاد اي
مهران بضحك: ما هو يتعلق بالسنيورة وإحنا ناخدها منو نخليها تكر"هوا يبقي دي بدايه الانتقام ونسيب الباقي مفاجأه
الشخص: ده انت شيطان ي اخي اكيد عاوز متهنهوش
 لينفجرو ضاحكين تلك الضحكه البغيضه
🖤🖤في لندن🖤🖤
جيسيكا بحزن: اما زلتي مصرة علي السفر يارا
يارا: اجل جيسيكا ولكن سوف اعود قريبا أنني مشتاقه لهم جدا
جيسيكا: كما تريدين ولكن قبل الرحيل اريد ان اعلم اين مارلين اختفت منذ ذاك اليوم هي وجون ماذا فعلتي لهم
يارا بلامبالاه: لم افعل شيء اطلاقا عند عودتهم دعيهم يجيبو وداعا حتي لا اتاخر علي موعد الطائرة
يارا وهي تحدث نفسها: انا هنزل مصر بعد غياب كتير اوي مقولتش لحد عاوزة اعملها لرعد مفاجاة اووف بس مش عارفه لي متوترة
✨✨في مقر الشافعي✨✨
يعتلي رعد مكتبه بكبرياء يتحدث في الهاتف
رعد: انت تروح عند عربيه اسيل وتفتحوا الارض وتطلعولي العيال ال هجموها بدل ماخد روحكم 
وعاوزهم عايشين ثم يغلق الهاتف دون استماع الرد
 ليسند رأسه للخلف ثم يقوم بعدة اتصالات من أجل الزفاف وايضا العمليه فهو يخطط ان يجعل العمليه بعد الزفاف بيومين
رعد : كده كل شيء جاهز القاعه والعمليه ايام جحي"مك بدأت ي مليكه
ليدلف عليه ذلك الوسيم بعادته القديمه دون طرق الباب
محمد: ازيك ي ابو الرعديد عاش من شافك ي عم
رعد باشمئزاز : رعديد وعم عاوز اي
محمد وهو يتنحنح: ال سمعته ده صح
رعد ببرود: سمعت اي
محمد: الفرح بكرة
ليؤميء له رعد دلاله على نعم
محمد بصدمه: طب ازاي ومتقوليش وهتلحقوا تعمل كل حاجه انت مجنون
رعد ببرود: كل شيء جاهز انت بس عليك تعرف العيله مكان القاعه****
محمد: وكمان العيله مش عارفه المكان مكنش ناقص غير العروسه متعرفش المكان
رعد ببرود: طب ماهي مش عارفه
محمد بصدمه وغيظ وهو يأخذ وضع اللطم: اعمل فيك اي قولي انت مش هتسكت غير لما تشيلي المرارة همو"ت علي ايدك ي بارد قم يتركه ويرحل وهو يلعنه ويسبه
🖤🖤في منزل مليكه يصل محمود ومليكه🖤🖤
ميادة بقلق: خير ي ولاد اي ال جابكم بدري كده
مليكه: مفيش ي ماما واخدين اجازة عشان الفرح بكرة ثم تتركهم وتتدلف لغرفتها
ميادة باستغراب: فرح فرح اي
محمود بتنهد: اصل رعد اتصل الصبح وقال انو جهز كل حاجه والفرح بكره
ميادة وقد فهمت ماينوي عليه ذلك الرعد : ماشي ي حبيبي روح ارتاح ولما نورا تاجي نتغدي
ليذهب في غرفته يفكر في حوريته
وبعد فترة تخرج مليكه
مليكه: ماما انا هروح الجامعه بقالي كتير مروحتش
ميادة: دلوقتي ي بنتي وبعدين انتي فرحك بكره
مليكه وهي تحاول ضبط انفعلاتها: اصل اتصلت بصبا وعرفت أن في محاضرات متأخره معلش هروح فايتني حاجات كتير
لتؤميء لها ميادة
✨✨ في شركه الشافعي داخل مكتب سيف✨✨
تدلف السكرتيرية مني
مني بعمليه: اتفضل ي فندم الملفات ال حضرتك طلبتها
سيف: امم ماشي ناديلي عثمان من بره
لتؤميء له وبعد فترة يدلف رجل يبدو عليه في العقد الرابع من عمره مخفض الرأس احتراما لرب عمله
عثمان: نعم ي سيف بيه
سيف: انا هديك صوره بنت وشويه تفاصيل عنها عاوزك تراقبلي كل تحركتها وتحميها انت ورجالتك فاهم
عثمان: فاهم ليأخذ الصورة وينصرف
سيف: انا شكلي حبيت بجد
🖤🖤في مدرسه الثانوي🖤🖤
منذ آخر شجار بين عمر وهؤلاء الشباب وبدأت نورا تتلقي الكثير من المضايقات ولكنها لا تبالي خوفا على والدتها
 المريضه
 ولكن اليوم هل سيستمر الوضع كما هوا عليه أم ماذا دعونا نري
 تخرج نورا من المدرسه بعد انتهائها من يومها الدراسي
 لتتلقي المضايقات ولكن ليس كل مرة فهذه المرة تجاوزا الحد وحاولوا الإمساك بها
الشاب: ي خرااابي ع القمر اول مرة اشوف قمر بالحلاوة دي
الشاب٢: ماتيجي ي ازرق انت وجاء ليمسك كفها ليتلقي صفعه مدويه من هذا الكف الصغير الناعم
الشاب ٢: اه بتضر"بيني ي بنت ال*** والله لوريكي ثم يقوم بامساكها ومحاوطتها بسلا"ح ابيض حول عنقها
الشاب١: انت بتعمل ايه الله يخربيتك
الشاب ٢ بتهديد: ال هيقرب مني هقت"لها اما انتي ي سنيورة ف هتاجي معانا
لترتعد اساريرها خوفا غافله عن هؤلاء المراقبون لها
ليأتي بضع شباب ذو بنيه قويه يظهر عليهم أنهم بوديجاردات يقوموا بتلقين هؤلاء الشباب درسا واخذهم نحو السيارة
الحارس : ده مصير اي حد هيفكر انو بس يقرب من نورا هانم حتي لو بكلمه ثم يتركهم ويرحل تارك تلك التي فمها كاد أن يصل للارض 
نرمين صديقه نورا: تقوم باغلاق فمها لها نورا
 نرمين : انتي ي بنتي انتي متنحه كده لي مين دول ي بت
نورا بصدمه: معرفش ثم تهز راسها غير مدركه شيء ليصطحبها زميلاتها للمنزل تحت صدمه الجميع
🖤🖤في الجامعه تصل مليكه🖤🖤
مليكه: ازيكم ي بنات
صبا: الحمدلله ي اختي انتي لسه فاكرانا
مليكه بسخريه: عروسه بقي المهم كل المحاضرات ال فاتتني جيبوهالي
ندي: ماشي ي موكه بس في اي مالك شكلك زعلانه وبعدين اسيل مجتش انا كنت بكلمها قالتلي ان هي طالعه من البيت
مليكه : مش هتاجي تعبانه شويه
صبا بخضه: تعبانه عندها أي تعالوا نطمن عليها
مليكه: اهدي ي بنتي مفيش حاجه وبعدين ما انتو هتشوفوها بكرة ولا انتو مش ناوين تاجو الفرح
صبا بغباء: فرح مين
مليكه ببرود: فرحي
ندي بزعيق مصاحب لصدمه: نعاااااام
مليكه: هش هش الله يخربيتك هتفض"حينا ما هو رعد اتصل بمحمود وقال الفرح بكره
صبا : ازاي طب والفستان والحاجات
مليكه بسخريه: ودي يعني تفوت منو اكيد مجهزو وهيجوبوا بكرة زي ما فاجأني بموضوع الفرح ده يلا بقي نروح المحاضرة 
لتذهب ويلحقها صديقاتها متحسرين علي حال صديقتهم
🖤🖤في الطائره🖤🖤
تجلس يارا بجانب ذلك البغيض بالنسبه لها فهو لم يخلو من مشكاستها
الشاب: مقولتليش بقي ي ستي اسمك اي ولا انتي ناويه تخترعي اسم تاني
يارا بحمحمه: يارا وبعدين انت مالك بيا خليك في حالك
زين : تصدقي اسمك حلو انا زين ي يارا
يارا بتافف: طب خلاص ي أستاذ زين ممكن تسيبني انام شويه
زين بحركه كوميديه: اوي اوي ويقوم بتنظيف كتفه يلا نامي
لتنفجر يارا ضاحكه من حركته تلك
يارا بضحك: انت مش معقول لنتركهم في مشاغبتهم قليلا
✨✨ في ايطاليا ده المكان ال في ملك ومالك✨✨
يعلن جهاز القلب عن توقف ضربات القلب انه الصفير الذي لم يود سماعه طوال تلك الأعوام الماضيه
الممرضه: دكتور دكتور المريضه ليقوم الطبيب بعمل اللازم هل يوجد امل
مالك واساريره مرتعدة: ملك لا ي ملك ارجوكي مضيعيش تعبنا طول السنين دي عشان خاطر ولادك ي ملك
🖤🖤 في منزل مليكه🖤🖤
تجلس ميادة تحضر للغداء لتشعر بشيء ما في قلبها نعم انه المرة الأولي التي يؤلمها بهذا الشكل ماهذا يالله
ميادة وقد تذكرت انه نفس الشعور عند علمها بمو"ت تؤمها المحببه لقلبها
ميادة بصدمه والدموع تجمعت في مقلتيها: ملك انا لي حاسه بيكي ثم تحاول تهدئ روعها حتي لا يلاحظ حالها احد وماهي ال دقائق معدودة حتي ذالت تلك الألم
ميادة بصدمه: معقول انا حاسه بيها
 ثم تنفض تلك الافكار من راسها فكيف للموتي ان يحيو......
🤎في كليه الطب 🤎
نجد ذلك الشارد في تلك الحوريه التي غيرت قلبه منذ رؤيته لعيناها اللذان بلون البحر المحاوطان بسبب من الرموش الكثيفه 
فارس: عمر عمر انت ي بني لينتبه له بعد مده 
عمر بتذمر: اي اي في اي يبني مالك 
فارس بسخريه:انا بردو ال مالي انت ال مالك معتش مضبوط كل شويه الاقيك سرحان 
عمر : مفيش حاجه عادي 
فارس: لا اكيد فيه لو هي نفس البنت ال تبع رعد دي خد بالك ي صحبي ان احنا عاوزين نعدي السنه دي علي خير لحسن نتنفخ  شيل الحاجات دي من دماغك علي ما نخلص 
عمر بتافف: حاضر ي اخويا 
فارس: طب يلا ي عم الحبيب يلا المحاضرة هتبدا ليأتي كي يدلفو ليمنعه صوت هاتفه 
عمر : الو في اي
المتصل: ..........
عمر وقد أحمر وجه وبرزت عروقه: طب انتو سيبتوهم 
المتصل: .......
عمر وقد استرخت ملامحه قليلا: طيب خليهم معاكم على لما ابقي اجي ثم يغلق الهاتف متجها لوجهته 
فارس باستغراب: في اي ي عمر خير 
عمر بهدوء : لا مفيش حاجه بسيطه كلا"ب وهتتربه يلا بقي علي المحاضرة ليدلف الاخر وهو لا يدرك شيء
🖤في مقر الشافعي🖤
يحتل مكتبه بكل كبرياء وثقه يتابع عمله ليقاطعه رنين هاتفه
رعد: لقيتوهم 
الشخص: ......
رعد ببرود: متعملش حاجه ابعتلي صورهم وانا هبقا.... وكمل الباقي
 ثم يغلق الهاتف وماهي إلا لحظات حتي استمع لصوت الاشعار يعلن عن وصول رساله لير رعد الصور وتشتعل عينيه
رعد وهو يرسل الصور لمجهول ما ثم يدق عليه 
رعد : اسيل العيال ال هاجموكي ممكن هتعرفيهم 
اسيل بخوف: اه اه هعرفهم 
رعد :صورتين هيتبعتو شوفيهم وقولي اه او لا 
ليبعث لها تلك الصورتين
ليأتيه الرد بنعم 
رعد: انهي 
الشخص: ...
رعد جبلي واحده عند قصر الشافعي خلال نص ساعه بالدقيقة هناك فاهم
 والتانيه عند المنصوري حالا 
ثم يغلق الهاتف في انتصار فهو دائما هكذا فمن يقدر علي هزيمه ذاك الشيطان
ثم يقوم بمهاتفة شخص آخر 
رعد ببرود: الهديه هتوصل كمان نص ساعه ي ريت تستلمها انت 
احمد بصدمه من جنون حفيدة: رعد انت مجنون ازاي تعمل كده 
رعد ببرود: ما انا بقولك استلمها انت ثم يقوم باغلاق الهاتف 
🤎في منزل مليكه 🤎
تصل نورا مع صديقاتها
نورا بهمس: نرمين بقولك اي متقوليش لماما على ال حصل ماشي 
نرمين باستغراب: ماشي بس مش المفروض تعرف حاجه زي دي 
نورا: اه بس هي تعبانه وانا مش عاوزه اقلقها وانا هبقي اعرف مين دول 
ميادة: انتو بتتوشو في اي ي بت انتي وهي 
نورا بكذب: ها لا ابدا مفيش مفيش ده انا بقول لنرمين اتغدي معانا وهي مش راضيه 
ميادة: اي ي نرمين ما تتغدي معانا 
نرمين: مينفعش ي طنط خليها مرة تانيه امشي انا بقي 
ميادة باستغراب: امال انتي كنتي جايه لي
لتتصنم محلها متضربه لا تعرف بماذا تجيب 
نورا بتوتر: اه شوفتي ي ماما كانت جايه تاخد كراسه ونسيت ثم تمسك نرمين من كفها تعالي لما اجبهالك ويدلفو الغرفه
ميادة وهي تضرب كف علي الاخر: ربنا يهديكم 
🖤في قصر المنصوري 🖤
تجلس تلك البائسه في غرفتها كالعادة لا يسأل فيها اي شخص لتدلف الخادمه الحازنه علي حال تلك المسكينه 
الخادمه: الغدا جاهز ي مريم هانم 
مريم بود: شكرا ي دادة قوليلي ي بنتي بلاش هانم دي 
الدادة: حاضر ي بنتي 
مريم : اقعدي ي دادة هوا انتى بتشتغلي هنا من امتي 
الدادة: من زمان ي بنتي محدش بيعد 
مريم بأمل: ي عني انتي شفتي ماما 
الدادة بتوتر: ها لا معرفهاش انا جايه بعد ما ماتت 
مريم بدموع: طب متعرفيش حتي اسمها اي او اي حاجه عنها
الداده بكدب: لا ي بنتي عن اذنك تعالي اتغدي 
مريم: لا شكرا ي دادة مليش نفس لتخرج الدادة وتتركها في عزلتها واحزانها بمفرضها 
مريم ببكاء مرير: ي رب مش عارفه اعمل اي مليش حد غيرك ي رب حتي امي مش مخليني اعرف اسمها 
ثم تمسح تلك الجواهر من علي خديها الحمراء من كثرة البكاء انا لازم اعرف منو لازم اتشجع واقولو لازم 
وماهي الا لحظات حتي استمعت لصوت صراخ من الاسفل لتنتفض من محلها وتجري الي الاسفل مصدر الصراخ 
لتري ابشع منظر على الإطلاق رأته تلك المقلتين التي راتهم عينيها لتصرخ هي الاخري وتقع ملقاه على الارض 
مهران بعصبيه: اي في اي الصوت ده لينصدم وهو يري وحيدته ملقاه على الارض وعلي الطاوله رأس احدي الشباب موضوعه في صندوق ومعها جمله تذكار
 ليفيق من حاله الصدمه ويأمر أحد الحراس بأخذ الصندوق ويامر الخادمه بأخذ ابنته دون الاهتمام لشانها ولكن يبقي السؤال محيرا له 
اين الشخص الاخر اهل أفلت من يد الكينج وهذا الاحتمال لا يجدر به التفكير فيه
🤎في قصر الشافعي 🤎
يصل عمر من الجامعه ولا يعلم بالذي حدث لشقيقته 
ليجد جده جالس في حديقه القصر أمام باب القصر ليستغرب فكيف الامبراطور الشافعي ان يجلس تلك الجالسه 
عمر باستغراب: ازيك ي جدو 
احمد: كويس 
عمر بحمحه: هوا في حاجه حضرتك قاعد كده لي اول مرة
ليرمقه بنظرة حده
عمر بخوف: انا بقول اشوف اسيل بتناديني ثم يفر هاربا من امامه 
وما هي إلا لحظات قليله من دلوفه حتي يصل صندوق 
احمد وهو يأمر أحد الحراس بفتحه
لينتفض الحارس من هذا المنظر فكانت رأس موضوعه داخل صندوق 
احمد بابتسامه: شيلو ثم يهمس بابتسامه جانبيه وفيت ي كينج 
ليحملها الحارس وهو يرتعش فهو منظر لا يقدر لاحد ان يتحمله 
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
🤎في ايطاليا 🤎
الدكتور بعصبيه: جهاز الانعاش بسرعه يلا 
لتناوله اياه الممرضه ليبدأ بانعاش قلبها لعلي يستجيب ولا يحطم امال ذاك الواقف مراده فهو يعلم أن هي الحل لجميع المشاكل التي سيواجهها 
لتنتظم ضربات القلب ويتنفس هو الصعداء ويرتخي قليلا 
مالك: اي ي دكتور في أي مالها 
الدكتور باستغراب شديد: بص ي مالك بيه هوا كل شيء قدرة ربنا طبعا بس حالة ملك هانم زي ماقولتلك دي معجزه بالنسبه للطب 
مالك بخوف: يعني اي مش فاهم ملك فيها اي 
الدكتور: متقلقش ملك هانم حالتها مستقرة وهي ممكن تفوق في اي وقت 
ليشع وجهه ضوء ويبتهج ابتهاجا مزريا 
مالك: صح ي دكتور انت بتقول اي
الدكتور: زي ما قولت لحضرتك ارادة ربنا وانا هسيب الممرضه معاها عشان هي زي ماقولتلك ممكن تفوق في اي وقت 
مالك بفرح: شكرا ي دكتور بس ي ريت موضوع ان هي هتفوق ده يفضل مابنا محدش يعرف
الدكتور وهو يرحل: زي ما حضرتك تحب 
مالك: هانت ي ملك هانت انا هحاول  اوصلهم من غير ما حد يعرف 
ولازم اعرف مين ال كل لما اوصل لطرف خيط يوصلني ليهم ياخدو مين ال هيستفيد من كده 
مين بس هعرفو المهم ان احنا هنرجع لميادة وولادي وولادك زمانهم متعذبين على فراقك
 ومليكه ثم تدمع عيناه ف مليكه كانت حوريه صغيره جامعه بين جمال والدتها وملك ومشاغبه خاصه بها فكانت متعلقه بملك أشد التعلق 
لتأتي الممرضه تقطع سيل أفكار الماضي والامه 
الممرضه: لو سمحت ي فندم عاوزه اعطي المريضه الدوا
ليخرج مالك وهو في فرحه شديده 
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
 🤎 شركه الشافعي 🖤
مراد بهمس: هتعمل اي ي مراد هتعمل اي دي حتي مش بتخرج عشان تعرف تكلمها
 اعمل اي اقول لجدي ما انا معرفش رأيها ممكن احرج نفسي احسن حاجه اخليهم يفضلوا مراقبين البيت واول ماتخرج يقولولي  
🤎🤎في صباح اليوم التالي 🤎🤎
تصل يارا الي فندق كي تسترح به قليلا فهي تود جعل قدومها في عرس اخيها مفاجأه له وللجميع
 ويصادف القدر انه نفس الفندق الذي يملكه ذلك الذي يستحضر غيظها لتتافف وتتحامل علي ذاتها 
وتسري تحضيرات الفرح علي مايرام وبدون اخطاء ولكن هل ستظل هكذا ي سادة ام هناك مفاجات ؟؟؟ 
🖤 في منزل مليكه 🖤
تصل صبا وندي واسيل التي استطاعت إقناع جميع من في القصر بمجيئها بصعوبه فاليوم ايضا عرس اخيها 
صبا: امال فين العروسه ي طنط 
ميادة بتحسر عروسه دي خروفه لسه نايمه لحد دلوقتي 
ليقهقه البنات علي نعتها لها 
ندي بضحك: ولا يهمك ي طنط احنا هنصحي الخروفه متخفيش 
محمود وهو ينظر لصبا بخبث: وانتي ي سوسه هتعملي اي 
صبا ببراءة مصطنعه : انا وتشير لذاتها ده انا غلبانه جدا 
ميادة بضحك: طب يلا ي غلبانه انتي وهي ادخلوا صحوها بس براحه على البت ي صبا دي بردو عروسه حرام تمو"ت يوم فرحها ليضحك الجميع 
ليدلف هؤلاء الثلاثه الي الغرفه وكل من اسيل وندي يقترب من اذني مليكه وصبا تلك واضعه يدها وضع الهجوم علي رجليها
 وما هي الا لحظات حتي نطقوا مليييييكه لتستيقظ فزعه وتقوم صبا بسحبها من قدميها وايقاعها 
مليكه بتالم: اه اي في اي ضهري ي حيو"انه منك ليها 
اسيل: يلا ي اختي هوا في عروسه تفضل نايمه لحد دلوقتي قومي قومي 
مليكه بتوهان: عروسه مين العروسه ثم تتذكر انها هي المدعو عليها لقب تلك العروس خلاص خلاص اديني صحيت اهو 
ليدركوا حزن صديقتهم 
ندي بحزن: مليكه انا عارفه إنك زعلانه بس صدقيني انتي ورعد مقدرين لبعض
اسيل: صدقيني ي مليكه رعد بيحبك بس بيكابر وانتي كمان بردو واذا كان قاسي ف ده من ال شافو اللي شافو مفيش طفل يقدر يتحملوا
مليكه باستغراب: هوا اي ال شافو اي ال حصل له ي اسيل
اسيل وهي تتذكر تنبيه رعد لها بعدم ذكر اي شيء: مش هقدر اقولك هوا منبه عليا انا اسفه ي مليكه بس كل ال اقدر اساعدك فيه ان ماضيه المؤلم متعلق بمامته وعمي عتمان 
مليكه بحيره: انا لازم اعرف اي هوا ماضيه ثم يتحول لون عيناها للون جديد عليهم 
صبا بخوف: اي ده ي ما هوا اللون ده جي منين 
ندي بضحك: اظاهر ده لون بتاع رعد المميز 
اسيل بتوتر: مليكه عاوزة اقولك حاجه 
مليكه: مالك ي سيلا قولي 
اسيل وهي تبتلع ريقها: انتي طبعا عارفه ان لقب رعد هوا الشيطان وان هوا له اعداء كتير
مليكه: اه عارفه 
اسيل: طب عارفه كمان انو ساعات بيق"تل 
مليكه بصدمه: اي يق"تل يعني اي ممكن يق"تل اي حد
اسيل بسرعه: لا لا انا قصدي الناس اعدائه
مليكه وهي تتصنع الامبالاه: ربنا يعدي السنه دي علي خير 
اسيل بحزن: ي ريت ي مليكه تغيريه انا متأكدة انك الواحيدة ال قادرة علي تغييرو
مليكه بفضول: هوا اسم مامتو اي ي اسيل 
اسيل بخوف شديد من رعد: هقولك بس متقوليلوش اني قولتلك اسمها اسمها ملك 
مليكه وهي تردد الاسم : ملك ملك انا لي حاسه اني سامعه الاسم ده قبل كده 
صبا بخوف: خلاص ي مليكه يلا بقي عشان منتاخرش 
مليكه: ي بنتي نتاخر على اي مفيش فستان ده انا حتي معرفش الفرح هيبقي فين 
اسيل: رعد هيبعت الفستان والميك آب ارتست وفساتين لينا كلنا واه هوا هيجي ياخدك من هنا 
ندي بغمزه : ي سيدي ي سيدي علي الحب 
مليكه وهي تضربها: بس ي ليقاطعها رنين الجرس 
لتذهب صبا كي تفتح الباب لتتفاجيء بمجموعه من النساء يحملن حقائب المكياج وعاملون آخرون يحملون عدة فساتين
 ولكن مهلا ماهذا يتوسطهم فستان شديد الطول مرصع بالالماس به فتيل بجانب الصدر بحرفها انه حقا شديد الجمال
العامله: احنا الميك آب ارتست ي فندم رعد بيه باعتنا ودول الفساتين 
صبا: اه اه اتفضلو ثواني لتدلف ركضا للغرفه 
صبا : ي بنات الفساتين والميك آب ارتست وصلت 
ليذهب كل منهم ويري ماجاء من اجلهم 
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
🖤 في ايطاليا 🖤
تبدا تلك الحسناء بفتح عينيها لينتبه لها ذلك الناظر لها منذ امس 
مالك بفرح: ملك ملك انتي سمعاني 
ملك وهي تحاول تذكر ما حدث او ما هي فيه فلما لا ي سادة انها نائمه في سبات عميق منذ ثمانيه عشر عام لتتذكر ماحدث لها 
ملك بدموع: انا فين وفين رعد ثم تتذكر تلك الحوريه الصغيرة ومليكه 
مالك : اهدي ي ملك لو سمحتي احنا في ايطاليا وانتي في غيبوبه بقالك ١٨سنه 
لتصدم من الرقم ملك بصدمه: ولادي فين هما عارفين اني عايشه 
مالك بخزي: للأسف ي ملك ولادك وولادي فاكرينا ميتين في الحادثه 
ملك وهي تحاول النهوض ولكن لاتستطيع 
مالك: اهدي ي ملك ارجوكي انتي جسمك متحركش بقالوا كتير عشان كده مش هتقدري تتحركي دلوقتي علي متتعودي
ملك وهي تحاول التذكر: ازاي ازاي احنا هنا الطيارة وقعت بينا 
مالك: لحسن حظنا أن هما قدرو ينقذونا بس كلهم فاكرين أن احنا متنا لان انا اول ما فوقت لقيت الاخبار بس مذكروش الاسامي عشان ولادك ي ملك 
ملك بدموع: انا عاوزة ارجع ليهم 
مالك وهو يواسيها: هنرجع هنرجع بس نطمن أن انتي بقيتي بخير هروح اجيب الدكتور
🖤 في منزل رعد الخاص🖤
رعد بالم: كان نفسي تبقي معايا في اليوم ده تعرفي انك وحشاني اوي بس انتي مقيداني ي ماما لي قولتيلي مأذهوش
 ده هوا ال اتسبب ليكي في الالم انا مش عارف انتي ازاي قادرة تسامحي ده هوا ال قا"تلك لو هو مضي على الورق كان ممكن تسافري وتتعالجي وتبقي معايا لحد النهاردة 
بس هوا كان كل همه الفلوس والسفر انا بكرهوا وهفضل طول عمري كده ده كان بيعذبك ويعذبني وكمان يارا ال قعدت سنتين تتعالج نفسي بعد فراقك كمان كان كل همه السفر والفلوس والستات 
#Flash Back ‏
🖤 في عيد ميلاد رعد 🖤
ملك بحزن ولكن تحاول اخفاءه: يلا ي حبيبي طفي الشمع بقي 
رعد بحزن طفولي: لا انا هستني بابا هوا لي عمرو ما جه في عيد الميلاد هوا لي مبيحبنيش 
ملك بحزن علي حال صغيرها: مين قال كده ده حتي بابي بيحبك عشان كده هوا بيشتغل عشان يجبلك ال انت عاوزة
رعد بحزن: لا هوا مش بيحبني وكل صحابي اباهتم بيودوهم المدرسه وبيحضرو الحفلات وهو لا هوا انا وحش ي ماما 
ملك بحزن: اخص عليك يا رعد يعني انت مش بتحبني مش انا بوديك المدرسه وباجي الحفلات 
رعد بسرعه : لا لا والله بحبك بس 
ملك وهي تمسح دموعه: مابسش يلا بقي اطفي الشمع عشان خاطري كل هذا تحت أنظار الجميع المشفقه عليه وعلي والدته
 فحقا عتمان لم يكن في يوما نعم الزوج أو حتى الاب وبعد انتهاء الحفل يدلف عتمان وهو ثمل
رعد ببراءة: ازيك ي بابا انت مجتش عيد ميلادي لي 
عتمان : واجي بمناسبه اي مش كفايه بصرف عليك انت وامك وانا مش طايقو 
لتظهر احدي النساء من خلفه ترتدي ملابس فاض"حه وتتمايل عليه مثل احدي العاهر*ات ولكن مهلا انها حقا كذلك
رعد : مين دي ي بابا 
عتمان وهو يدفشه: اوعي يالا من قدامي وبعدين انت مش من حقك تسالني فاهم ولا افهمك 
رعد وقد شعر بمدي الاسي الذي يعيش فيه: مش فاهم هتعمل اي يعني هتحبسني في الأوضه الضلمه زي كل مرة بتاجي فيها من السفر ولا هتضر"بني بالحزام
 ثم يقترب من والده انا مبقتش اخاف من الحاجات دي 
ملك بزهول: رعد كده عيب ده باباك 
لينظر لهم بغضب ثم يصعد للاعلي 
عتمان بسخرية: باباك هوا انتي خليتي فيها باباك ي هانم مش ده تربيتك ثم يبدأ في ضر"بها امام ابنته يارا ليزداد كر"هها له في صمت 
عتمان بعد الانتهاء ليقول بتشفي: آه اقدملك دي ليلي عشي"قتي ليلي دي مراتي ملك ام العيال 
ثم يضحك تلك الضحكه المكروهه ويصعد لاعلي ليفعل ما حرمه الله ويترك تلك الحزينه لالامها تتاكل بها والمرض يفترسها 
#Back ‏
رعد: الدكتور قال أن السبب في مرضك الضغط النفسي وكتر الحزن يعني هوا ال جابهولك 
وكمان مرضاش يعالجك كل حياتو سفر وفلوس وستات انا دلوقتي اقدر امحيه من علي وش الارض بس انتي قيدتيني
#Flash Back ‏
ملك وهي تلتقط انفاسها بصعوبه : متخافش ي رعد ي حبيبي انا هبقي كويسه ومعاك دايما 
رعد ببكاء: متكلميش ي ماما الدكتور جاي وهتبقي كويسه 
ملك: عارفه عارفه ي حبيبي عاوزاك توعدني تخلي بالك من اختك ي رعد وباباك متكر"هوش واهتم بيه
 ومش عاوزة العيون الجميله دي تزعل على فراقي اهم حاجه ي رعد تفضل فاكر الوعد خد بالك من بابا هوا مهما كان وحش معانا فهو بيحبنا بس مخبي 
خد بالك من يارا ثم تلتقط اخر نفس لها كما اعتقد هوا بين احضان ذلك مكسور القلب الذي تركته شيطانا حيا
 لياتي احمد الشافعي ومعه الاسعاف يعلنوا عن وفاتها لياخذه جده وتأتي شقيقته عند قصر الجد وتاخذ صاعقه وفاة والدتها وبداية مرضها 
#Back ‏
رعد: ربنا يرحمك يا ماما ثم يذهب ويتوجه لوجهته قصر الشافعي 
🖤في قصر الشافعي 🖤
يصل رعد بدون تجهيز ليدلف مثل الاعصار علي غرفه عمته
زينب بخضه: رعد في اي يحبيبي
رعد ببرود: زينب هانم اوعي تكوني فاكرة اني مش عارف ان انتي اللي باعته شخص يهجم على مليكه في الخطوبة 
زينب بتوتر: اي ده اي اللي انت بتقوله ده انت اتجننت
رعد ببرود وهو يقترب منها: اعتبريني كده بس خدي كلامي في اعتبارك ي عمتي 
لان اللي يلمس حاجه تخصني نهايته بتبقي على أيدي 
مليكه لو حصلها حاجه قولي ي رحمان ي رحيم ثم يغادر ويتركها منصدمه فكيف له أن يكشف أمرها 
🖤في الاسفل 🖤
احمد: رعد انت مش ملاحظ أن محدش من العيله يعرف الفرح فين 
رعد دون أن يستدير: العربيات هتاجي تاخدكم ثم يتركه ويتوجه لكي يحضر زوجته
🖤في المساء 🖤
يتم تجهيز كل شيء لتظهر تلك الحوريه البراق فكانت تضع بعض من مستحضرات التجميل وذلك الفستان شديد الطول من خلفها مرصع بالالماس
 فكانت شديدة الجمال وحجابها الذي يزيدها جمالا مع تاج فوقه فكانت اميره حقا واسرة للقلوب 
ونورا التي ارتدت فستان من اللون الازرق لون عينايها ووضعت قليل من الكحل الازرق ليزيد جمال عينيها مع حجاب من نفس اللون لتعجل ذلك العمر ذو العينان الروماديتان هائم بها 
صبا التي ارتدت فستان من اللون الاحمر الناري مع حجاب من اللون الاسود فكانت شديدة في الجمال ووضعت القليل من مستحضرات التجميل 
وندي التي ارتدت فستان من اللون الوردي فهو لونها المفضل مع حجاب من نفس اللون ولم تضع اي مستحضر
واسيل تلك التي كانت مثل حوريه بعيناها العسليتان فكانت ترتدي فستان من اللون البنفسج 
لنذهب للشباب رعد الذي كان يرتدي بذله سوداء وقميص ابيض 
وجميع الشباب قامو بالاتفاق علي ارتداء بذله من اللون الكحلي مع القميص الابيض فكانو فاتنين للغايه 
لتصل تلك الحوريه مع ذلك الذي تكاد عيونه تخلع من عليها للتتفاجيء بتلك القاعه شديدة الجمال انها حقا كالحلم بالنسبه لها
 فكانت مزينه بجميع أنواع الورود ويوجد الكثير من الاعلام والصحافيين وجميع الانظار موجهه عليها فلما لا فهي بالنسبه لهم التي اسرت اكبر أحفاد الشافعي والشيطان ايضا انه حلم كل فتاه 
ليجلسو في المكان المخصص لهم وتاتيهم المباركات من الجميع مع ابتسامه مصطنعه من كليهما 
مليكه بهمس: ممكن لو سمحت نمشي بقي انا زهقت من التصنع ال احنا في ده 
رعد ببرود: انتي مجبوره وبعدين هيا فاضل الرقصه دي ونمشي لينهضا ويرقصا الرقصه المخصصة لهم 
تحت نظرات الفرح من بعضهم والحقد من الاخر والكره ايضا وكل هذا تحت نظرات السعادة من شخص غافل رعد عن وجودة 
وبعد الانتهاء يقوم هذا الشخص بخطي ثابته ويهمس لمنظم الموسيقي ويمتلك المايك وتقول الاغنيه دي انا بهديها
 لحبيبي رعد وانا عارفه انو بيحبها وتبدأ بالغناء تحت نظرات الزهول من البعض والمفاجاة من الاخر والغيره من احدهم 
لتنتهي من الغناء بصوتها العذب وتركض للرتماء في احضان أخيها تحت نظرات مليكه التي تكاد أن تلتهمها 
رعد : يارا حبيبتي مقولتليش لي 
يارا: حبيت اعملهالك مفاجاه انت وحشتني خالص 
مليكه بغيظ: مش تعرفنا 
يارا وهي تهم باحتضانها: اهلا اعرفك انا يارا الشافعي اخت رعد 
مليكه وهي تشعر بشيء ثقيل ازيح عن قلبها: تشرفنا ي يارا انا اول مرة اعرف انو عندو اخت 
رعد ببرود: مجتش مناسبه 
لياتي ذلك البغيض 
مهران بابتسامه مصطنعه: الف مبروك يا كينج بس انا زعلان منك كدا تتجوز ومتعزمنيش 
رعد ببرود : معلش 
مهران: الف مبروك ي عروسه ثم يعطيها هاتف يظن أن به قنبله كل هذا تحت نظرات رعد لتلك الجميله بجانب ذاك البغيض 
فهي فيها شبه كبير من والدته ولكن يضع في تفكيرة مقوله يخلق من الشبه اربعين 
مهران وهو يأخذ الهاتف من مليكه: اي رايك ي عروسه 
مليكه بهاله شديدة من البرود افاقت رعد من شرودة: رأي في اي
مهران باستغراب: في الفديو فقد جعلها تشاهد فيديو الذي قت"ل فيه رعد ذلك الرجل وأمر بإرسال راسه لمهران وشاهدته يارا الواقفه بجوارها 
مليكه ببرود: مش فاهمه بردو فيه اي اديك رأيي في اي
رعد باستغراب: هوا في اي 
مليكه: مفيش حاجه ده الأستاذ كان بيوصيني علي جوزي 
رعد باستغراب: متخفش ي مهران بيه مش هتقدر تعمل حاجه 
مهران بجنون: متستعجلش ي شيطان انا عندي حاجات كتير تخصك ثم ينصرف تارك تلك الملاك التي يحاول تدنيسها 
لتستاذن مريم بالانصراف ويجمعها القدر مرة اخري مع ذاك المجنون بالنسبه لها 
لياتي ذلك الوسيم مفتون العضلات 
الشاب: مبروك ي رعد بيه مبروك ي مدام 
رعد: الله يبارك فيك يا زين بيه
يارا بصدمه: رعد هوا انت تعرفو منين 
رعد: اقدملك زين بيه شريكي في صفقه الفنادق ودي يارا الشافعي هوا انتو تعرفو بعض 
يارا: اه اتقابلنا في الطيارة وهو صاحب الفندق ال انا نزلت فيه
زين بابتسامه: تشرفنا
🖤في مكان آخر🖤
مريم بتالم: اه مش تحاسب 
مراد بدون النظر لها : انا اسف ثم يراها ليمسكها من كفها ويسحبها خلفه 
مريم بزهول وهي تنفض يده: سيب ايدي انت متخلف 
مراد: لا انا بحبك 
لتصدم مريم انه حقا مجنون 
مريم بفم مفتوح: هوا انت مجنون يبني 
مراد بمرح: اعتبريني كده انا هعرفك عن نفسي مراد عمران الشافعي وانتي 
مريم بضحك: مريم مهران المنصوري بس انت تعرفني منين
مراد: من الحلم 
مريم بضحك: لا دي هابه منك خالص 
مراد: ي ستي خديني على اد عقلي اي رايك نبقي اصحاب 
مريم : انا مش عارفه انا ارتحتلك لي بس ماشى 
مراد : خلاص نتقابل بكرة في النادي 
مريم بتفكير: هحاول ثم تنهض أنا همشي بقي 
لنذهب عند عاشقين اخرين 
محمد بمشاغبه: ازيك ي شبر ونص 
صبا ببرود: انا مش هجي يمك بس عشان مليكه 
محمد وقد لاحظ مستحضرات التجميل في وجهها 
محمد بغيره: أي ال انتي حطاه في وشك ده معتيش تحطي القرف ده تاني 
صبا باستغراب: وانت مالك بصفتك اي تؤمرني 
محمد بسرعه: عشان بحبك وبغير عليكى ي شبر ونص 
ليدرك ما قال لتنصرف صبا مسرعه بعدما احمرت وجنتها 
لينتهي الحفل ويذهب كل شخص الي منزله وأيضا العروسان الي الفندق لان مليكه لم توافق على شهر العسل فاقترحوا تقضيه بعض الوقت في الفندق 
مليكه باستغراب: اي ده مفيش غير سرير وأحد امال انت هتنام فين 
رعد : ع السرير 
مليكه: وانا
رعد: انا شايف ان السرير يقضي اتنين مش عاجبك نامي علي الارض لان مفيش كنبه 
مليكه بغيظ: لا والله طلعت زوق امري لله الارض احسن منك
 ثم تدلف لتغير ملابسها وترتدي بيجامه نص بها بعض الرسومات الكرتونيه المضحكه وطالقه لشعرها العنان
 فيزهل من ذالك الشعر الحرير فانها ثاني مرة يستطيع رؤيته ويخلد كل منهما في ثبات عميق
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
🎶في الفندق 🎶
استيقظ رعد ويري تلك الملاك النائم وخصلاتها البنيه المتمرده التي تزعجها في نومها 
رعد بهمس: يالهووووي هوا في كده انا شكلي ال هتعذب مش انتي صبرني ي رب علي السنه دي
 ثم يقوم بايقاظها
رعد ببرود مصطنع: انتي انتي ي هانم 
مليكه بنوم وهي تجول بيدها حتي أمسكت شيء ما: سيبني ي نورا شويه كمان 
رعد : نورا! قومي ي ستي وما هي الا ثواني حتي تلقي ضربه في راسه اثر رمي الهاتف الخاص بها في وجهه 
رعد: اه انتي ي حلوفه قومي 
لتفزع مليكه من صوت المه 
مليكه بصدمه: اي في اي مين ال عمل فيك كده وريني لتقترب من راسه 
رعد بصدمه: مين !! مين انتي ال حدفتي ع الموبايل
 مليكه باطمئنان: كويس أن هي جات علي كده ثم تتذكر 
مليكه: ينهار اسود الموبايل لتمسك به تجد انه خرب 
رعد بصدمه: الموبايل 
مليكه بحزن: اه باظ باظ مش هعرف اكلم حد دلوقتي ثم تلتفت له بعصبيه وبعدين انت ي استاذ اي ال خلاك تصحيني دلوقتي لسه بدري 
رعد: بدري اي احنا الظهر ولا انتي فاكرة نفسك عروسه وبعدين احنا هنسيب الفندق دلوقتي وهنروح على شقتي الخاصه 
مليكه بعبوس: ماشى ثم تدلف لتغير ملابسها 
🎶في منزل مليكه 🎶
يجلس الجميع علي طاوله الطعام 
نورا : مالكم ي جدعان مكتئبين لي
ميادة: حاسه أن في حاجه ناقصه مش متعودة أن اقعد في البيت من غير مليكه حاسه البيت كئيب
محمود بحزن: عندك حق ي ماما بس مينفعش كده لازم تاكلي انتي عمليتك بكرة 
نورا بصدمه : اي ده ي ست ماما اي ده ي حودة يعني مليكه هي ال عامله للبيت فرح وانا لا لا والله زعلت بجد ده انا حتي ناقص اقلب قرد 
ليضحكوا عليها
ميادة : لا ي حبيبتي انتي الفرح كلو ليؤيدها محمود 
لتتنهد نورا تنهيدة طويله
نورا بتنهيدة: بس تصدقو البت مليكه مش متعودة على البيت من غيرها حاساه كئيب ثم تركض هاربه 
ميادة بغيظ: امشي ي بت الج.....تصدقي أن أنا غلطانه اني خلفت واحده زيك 
نورا وهي تتمايع : كنتي هتعملي اي يعني يختي قدرك قدرك مش هتغيريه وشقاوة سي بابا 
لينفجر محمود ضاحكا بينما تلك التي اصبح خداها مثل حبتي الطماطم 
ميادة بغيظ: امشي يلي مشوفتيش خمس دقايق تربيه امشي ي بت
محمود بضحك: طب اسيبكم انا تصفو الحسابات مع بعض ثم يرحل الي عمله 
ميادة وهي تمسك الشبشب: تعالي بقي ي قدري البيت فضي علينا تعالي 
نورا بخوف: لا والنبي ي واد ي محمود تعالي طب هجبلك شكولاته طب ثم تركض في جميع انحاء المنزل وتلك الام تجري خلفها 
🎶🎶في قصر الشافعي 🎶🎶
زينب بحقد: عاجبك كده ي ست هانم اهو اتجوز وفلوسو وكل الثروة ال معاه راحت مننا ده كلو عشان غبيه 
لوجين بزهق: اعمل ايه يعني هوا مش بيحبني ومش بيهتم بيا وبيعتبرني زي اختو وبعدين انا ميهمنيش فلوس وثروة انتي لي مصممه تجعليني وسيله لتحقيق أهدافك انا مش محتاجه لا فلوس ولا حاجه انا زهقت 
لتتلقي صفعه مدويه من زينب: اخرسي زهقتي عشان بدور على مصلحتك عشان عاوزاكي في القمه 
لوجين بعصبيه وبكاء: انتي لي مصممه تخليني نسخه منك لي عاوزاني اجري ورا الفلوس زيك لي عاوزاني افضل مع واحد مبحبوش انا مش هسمحلك تدمريني زي ما دظمرتي نفسك لي 
زينب بصدمه: انا انا 
لوجين: انتي اي قوليلي انتي اي انا من هنا ورايح هفضل مع بابا فاهمه ثم تتركها وتذهب في صدمتها ويعلي صوت بكائها ونحيبها ليدخل اليها 
احمد: عرفتي ي زينب اخطائك وان انتي ال محدش يقبل اسلوبك حتي بنتك ي زينب مروان مكنش وحش مروان كان بيحبك بس انتي لا انتي حبيبتي فلوسو ي زينب ي خساره تربيتي فيكي ي خسارة مع أن انتي معاكي فلوس اكتر بس انتي طماعه طماعه ي زينب
زينب ببكاء: انا طماعه عشان عاوزة بنتي تبقي احسن أنا غلطانه 
احمد: متوهميش نفسك ي زينب ارجعي عن ال انتي فيه مروان بيحبك ارجعي للطريق الصح وفكري في كلامي ليرحل ويتركها تعيد التفكير في الذي ترتكبه 
زينب بحسره: يعني انا ال غلطانه انا غلطانه ي رب سامحني لتعود وتبكي بحرقه شديدة
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
🖤في قصر المنوفي 🖤
يجلس ذلك الوسيم ذو الهاله الجذابه يفكر في تلك التي اسرته منذ اول لقاء بينهما 
زين: انا مش عارف بفكر فيها لي اوف هوا اي ال حصلي فوق كده ي زين عشان ورانا شغل كتير 
🎶في النادي 🎶
يجلس ع ترقب ينظر للباب بين البرهه والاخرة في انتظار مجيئها
مراد بتوتر: اوف هي اتأخرت كده لي ي تري اتاخرت لي طب هتاجي ولا لأ اوف هي قالت هحاول وبعد وقت ليس بقليل تدلف مريم بطالتها الجذابه التي فقدت نضارتها بسبب قساوة الزمن 
مراد وهو يشاور لها: جيتي انا كنت فاكرك مش هتيجي 
مريم بتوتر: انا فعلا مكنتش هاجي بس انا مش عارفه ارتحتلك لي ف عاوزاك تساعدني 
مراد: عيوني ليكي بس تساعدك في اي 
مريم بتوتر: بص انا عارفه ال هقوله ده غريب بس انا فعلا محتاجه مساعده  
مراد بقلق: في اي خير انتي قلقتيني 
مريم بترجي: عاوزاك تساعدني اهرب من بابا ارجوك 
مراد بصدمه: نعم هوا ال سمعتو ده صح 
مريم برجاء: اه ارجوك ساعدني اجوك انا معتش قادرة استحمل العيشه في القصر ده ارجوك 
مراد: طب احكيلي مبرراتك كونك عاوزه تهربي من مهران المنصوري ده شيء خطير بقي 
مريم بدموع: كل حاجه بيعملها غلط وشغلو كلو حرام وكمان عاوز يجوزني غصب عني لواحد بيشتغل معاه زيو بالضبط بيق"تل وبيعمل كل حاجه حرمها ربنا
 انا حاولت امدد الجواز بس خلاص بعد بكرة هيتم لو مسعتدنيش هفضل اقضي حياتي كلها في عيشه حرام ها هتساعدني 
مراد بحزن علي حال حوريته: اه بس سؤال فين مامتك 
مريم : بيقول ماتت وحتي مشوفتش صورتها ولا اعرف اسمها 
مراد بصدمه: اي ازاي يعني
مريم: مش عارفه من يوم ما اتولدت مشوفتهاش وهو مانع اي حد يقولي عنها حاجه هتساعديني ولا اي 
مراد: هساعدك وامري لله بس انا كده بخاطر بحياتي ابوكي اكبر عدو العيله لو جدي عرف هيعملوا مني كفته 
مريم: عدو انا مش مستغربه هوا معادي الناس كلها طب اي هتساعدني ازاي 
مراد: بصي انا ممكن آخدك دلوقتي اوديكي في حته ومحدش هيعرف يوصلك فيها بس عاوزك تثقي فيا 
مريم: انا صح معرفكش بس مش عارفه مطمنه ليك جدا وحاسه بالأمان موافقه 
مراد: وانا كمان عاوز اقولك حاجه بس مش وقتو اهم حاجه دلوقتي نعرف نهرب من الحرس ال بره ده لان اكيد هوا مراقبك 
مريم : اه 
مراد: طب تعالي من الباب الخلفي يلا 
🖤في مكتب سيف🖤
يقوم بالاتصال على رقم ما 
سيف: الو اخبار حضرتك ي انسه ندي
ندي وقد ادركت صاحب الصوت:الحمد لله بخير بس مين حضرتك 
سيف بحرج: انا سيف ابن عم رعد 
ندي: اه عرفتك اخبار حضرتك ي استاذ سيف جبت رقمي منين 
سيف: مش مهم انا كنت حابب نتقابل ممكن في موضوع ضروري 
ندي: نتقابل بس
سيف : صدقيني الموضوع ضروري
ندي: خلاص ماشي ينفع في كافتيريا بعد الجامعه 
سيف: خلاص ماشي في الانتظار 
ندي: ماشي 
🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶🎶
🖤 في ايطاليا 🖤
ملك وهي تتدرب على المشي: مالك هنرجع امتي 
مالك: مش قبل ٣ شهور ي ملك علي ما نتاكد انك بقيتي كويسه مش هنخاطر بصحتك 
ملك: بس 
مالك : مبسش انتي ناسيه احنا كنا فين وبقينا فين انتي نجيتي بقدرة قادر ي ملك
 وبعدين احنا استحملنا ١٨ سنه مش هنستحمل ٣ شهور بس لازم تخدي بالك وتهتمي بصحتك لان انتي معرضه أن المرض يهاجمك تاني 
الورم ال جالك في دماغك ي ملك مش سهل انتي خرجتي من العمليه الاطباء كلهم قالوا عليكي ميته لانك كنتي عايشه باالعلاج 
ارجوكي اهتمي الفترة دي وحطي ولادك قدامك قبل ماتهملي لان انتي عارفه اني لو رجعت من غيرك الجح"يم هيتفتح علينا 
لتدمع عيناها 
مالك: لسه بتحبيه ي ملك 
ملك وهي تنظر في كل انش في المكان الا وجهه 
مالك:يبقي بتحبي عتمان ي ملك انتي قلبك لسه بيحبو ده ال مكنش راضي يمضيلك على ورق السفر والعلاج ده ال احنا بسببو وصلنا الحاله دي وكنا هنمو"ت بس فعلا الحب اعمي 
ملك: يعني لو ميادة كنت هتكر"هها 
ليضحك مالك: مش بقولك الحب اعمي يلا نكمل تدريب يلا 
🖤في منزل رعد🖤
تدلف مليكه وتتذكر أن هذه هي نفسها الشقه التي عقد فيها اتفاق زواجهما ولكن مهلا انها نفس السيده التي يوجد لها صوره في كل انش في المنزل 
مليكه وهي تنظر لعيناها في الصورة وتملس علي وجهه السيدة
 تحت استغراب رعد: دي مامتك اسمها ملك صح 
رعد : اياكي تاجي ناحيه حاجه ليها وبعدين انتي عرفتي اسمها منين 
مليكه بتوتر فهي لا تريد جلب المتاعب لاسيل: عادي خمنت بس صدفه جميله اوي حاساها شبه ماما ونفس لون العين وانا كمان 
رعد بسخريه: هي فعلا في شبه من مامتك بس انتي لون عينك لون وهي لون 
مليكه صدقني: لون عيني بيقلب نفس اللون ده ممكن اسالك سؤال 
رعد : امممم
مليكه بتوتر: هي ماتت ازاي
رعد وهو يتذكر احزانه : مقتو"له .... ومتفتحيش الموضوع ده تاني فاهمه ثم يصرخ فيها 
مليكه وهي تنتفض: قولتلك مش بحب الصوت العالي فاهم اياك تزعق تاني 
رعد: لا خوفت انا البيت ده بيتي اعمل في ال انا عاوزه وانتي هنا مجرد خدامه تسمع الكلام يلا ادخلي اعمليلي حاجه اكولها كل هذا بنبرة صوت عاليه 
وماهي هي الا ثواني حتي تسقط مليكه في احضان الارض
 ليصدم ويقوم بحملها وهو في حيره من أمرها وافاقتها 
رعد:مليكه مليكه انتي كويسه 
لتبدأ في فتح عينيها 
مليكه: انا فين هوا اي ال حصل انت مين ثم تنكمش على نفسها 
رعد بزهول: انا مين مش فاهم انا رعد اي انتي مش فاكرة
مليكه بتذكر: اه اه افتكرت انت رعد طب هوا اي ال حصل 
رعد : انتي مش فاكرة 
مليكه: لا فاكرة أن انت قولت أن مامتك مقتو"له معلش انا اسفه مكنش قصدي 
رعد وقد فهم انها لا تتذكر ما كان سبب اغماؤها: خلاص ماشي متجبيش سيرة الموضوع ثم يخرج من المنزل بأكمله
مليكه: انا شكلي عكيت الدنيا ثم تملس على بطنها انا جعانه أم اقوم اعمل حاجه اكولها .........
🖤في منزل رعد🖤
مليكه وهي تتجول في للمطبخ باحثه عن شيء يصح للطعام 
مليكة : اوف اعمل ايه بقي انا مبعرفش اطبخ اد كده طب في بيض 
مليكه بفرحه: الله اسباجتي هعملها وخلاص ثم تتلاشي فرحتها جزء بعد جزء اوف ده كيس واحد مفيش غيرو طب هعمل اي هوا لو سأل اقول اي خلاص هاكل شويه صغيرين واسيب الباقي عاوزة اعدي السنه دي علي خير ثم تقوم بإعداد المكرونه 
🖤في مكان وسط الغابه🖤
مريم بخوف: اي ده انت هتسبني هنا لوحدي افرض طلع اسد ولا حاجه 
مراد بضحك: اسد اسد اي بس انتي في بيت الشافعي وبعدين متخافيش ي ستي الغابه هنا امنه جدا وفي حراس بره 
ولو عاوزة تشمي هوا تقدري تتطلعي متخافيش وانا مش هعرف افضل هنا لان عربيتي ادام النادي ف ممكن يشكو فيا ويوصللنا هنا 
مريم: يعني اي هفضل هنا ع طول 
مراد: لا طبعا بس هتفضلي هنا لما الامور تهدي شويه وانا هاجيلك بكرة ويكون في حل عشان متفضليش متخبيه كده دايما ومتخافيش مفيش حاجه 
لتؤميء له مريم بابتسامه 
مريم: مش عارفه أنا لي حاسه بأمان نحيتو بس الحمد لله اني خلصت من الجوازة دي مش عارفه هوا انا مش بنتو عاوز يجوزني للاسمو مدحت ده ملوش غير في القرف كل حياتو مقرفه الحمد لله ي رب انك خلصتني منو ي تري ماما ميته فعلا زي مابيقول ي رب دلني ع الهدايه 
🖤في قصر المنصوري🖤
مهران بعصبيه: يعني اي هربت منكم يعني اي انا مشغل عندي شويه حيوانات بهايم مش عارفين يراقبو حتت عيله 
الحارس: ي مهران بيه الهانم الصغيرة مخرجتش من الباب اللي دخلت منو واحنا دايما بنستناها قدام الباب الرئيسي
 وبعدين اظن ان الهانم في حد هربها لان هي ممعهاش اي وسيله للهرب ولو هربت ع رجليها كنا مسكناها 
مهران: تروح حالا تسألوا المدير وتشوفو كاميرات المراقبة وتجبولي شريط حالا
ليفرو من أمامهم ناجيين بأنفسهم 
مهران بشر: حسابك معايا تقل اوي ي مريم لازم اجيبك من تحت الارض 
🖤في قصر الحداد 🖤
تجلس تلك ذات العينان السودتان التي تحاط بهاله من الرموش الكثيفه ذات البشرة البيضاء الناعمه حزينه وذو مقلتان ممتلائتان بالدموع 
مروان: لوجين ي حبيبتي متزعليش ماما مكنتش تقصد 
لوجين: وهي تشدد من احتضان والدها أنا تعبانه اوي ي بابابي مامي عمرها ما كانت مقتنعه بيا دايما تقولي بصي لكذا وكذا احسن زهقتني 
مروان: معلش ي حبيبتي هي مش بيبقي قصدها هدفها أن انتي تكوني احسن من الجميع 
لوجين بحزن:ابدا ضربتني انا معتش هروح اقعد معاها تاني 
مروان: ي حبيبتي ده بيتك انا مش هقولك عيشي معاها انا بقول ان مينفعش نقاطعها ابقي اسألي عليها وانتبهي لمذاكرتك بقي انتي في السنه الاخيرة 
لتؤميء له لوجين 
🖤في قصر المغربي 🖤
يستيقظ تلك الوسيم ذو العينات الخضرتان 
محمد: ي تري عملا اي بس أنا فعلا كنت مندفع عليها جدا ومقدرتش اتحكم فى نفسي انا لازم اشوفها ونتجوز أنا كمان هي صحيح شبر ونص بس شكلها وقعتني ثم ينظر الى الساعه 
محمد بفزع: ي نهار أسود اتأخرت على الشرطه ثم يتذكر عدم مجيئ رعد ليتنهد بارتياح الحمد لله زمانو مش هياجي ده هوا عريس بردو ليستعد التجهيز للذهاب للشركه
🖤في قصر الشافعي🖤
اسيل بتساؤل: يعني يا يارا هترجعي متخليكي ي يارا وادرسي هنا 
يارا بحزن: مش بايدي ي سيلا انا حابه العيشه كده مش حبه ابقي هنا 
اسيل بتفهم: عارفه يايارا عارفه بس لحد امتي هتفضلي كده بتهربي من الواقع هتفضلي طول عمرك بعيده يعني 
يارا: هحاول ي اسيل 
ليأتي ذاك الصوت من خلفهم 
عتمان: ازيك يا يارا مسلمتيش عليا اي موحشتكيش
يارا ببرود: لا طبعا هتوحشني بامارة اي يعني 
عتمان: ابوكي مثلا 
يارا بسخريه:تصدق كنت ناسيه اه صح ابويا ع الورق ال قت"ل امي 
عتمان بحزن: يارا انا اسف سامحيني ي بنتي 
يارا بزعيق: آياك تنطق كلمه بنتي دي فاهم ولا لأ الاب ال بيربي مش ال بيخلف ي عتمان بيه
 وانا مشوفتش منك زره حنان او حتي اهتمام ال رباني رعد وال ابويا فعلا هوا هوا كل حاجه بالنسبالي اوعى تكون فاكر اني ناسيه ال كنت بتعملوا فينا وف امي 
ال مرضها اخبث أنواع المرض ومرضتش توافق على توقيع ورق السفر عشان تتعالج عشان انت عارف ان هي مينفعش تسافر من غير توقيعك  بصفتك جوزها
  جوزها ال ال كان بيدخل علينا بواحده شكل كل يوم من الشارع تحب اكمل ولا اي 
عتمان بخيبه امل : انا عارف اني غلط في حقها وحقكم سامحوني 
يارا بحزن: ال كانت بتسامح راحت ي عتمان بيه راحت الاعمال ال كل همو الفلوس ثم تذهب 
اسيل وهي تنظر له: معلش ي عمي بس حضرتك فوقت متاخر اوي ثم تتركه وتذهب لجامعتها 
عتمان بحزن: انا عارف اني غلط بس فوقت والله فوقت
احمد بحكمه: عرفت ي عتمان انك خسرت ولادك رعد ابنك ي عتمان لو عاز يقت"لك هيعملها ده مش بيهمو حاجه
 بس نقول اي بقي الاصيله ال انت ممرمطها معاك من صغرها وصتوا عليك وهي بتاخد نفسها الاخير معاه 
عرفت ي عتمان رغم كل ال عملتو فيها كانت لسه بتحبك حتي وهي عند اختها مرحمتهاش ي عتمان مرحمتهاش ملك قعدت ٣ سنين تتعذب ي عتمان بس حبها مقلش وانا ي عتمان ال دبرت الطيارة الخاصه ليها ومالك راح معاها مرافق بس يشاء القدر ان الطيارة تنف"جر ويمو"توا
عتمان: انا عارف ان ده كلو بسببي اتمني تسامحني 
احمد: انا عارف ان هي مسامحاك بس هي راحت احنا دلوقتي في ولادك ي عتمان رجعهم ليك 
عتمان بحزن:طب هوا رعد كان عارف بموضوع الطيارة 
احمد: لا ملك ميته بالنسبه لرعد من وهو عندو ١٠سنين مش ١٣ آياك ي عتمان اياك ولادك يعرفو محدش عارف بالموضوع ده غيرنا رعد لو عرف هيبقي اسوا وأسوأ وهيزيد ليك كر"ه لازم تبقي زي مهيا اسرار هوا ميعرفش ان عندو خاله 
عتمان:ميادة انا حاسس اني شوفتها قبل كده شبه مامت مليكه قوي مش صدفه ان هما نفس اسمائهم 
احمد بتوتر: مستحيل تكون هي مياده بعدت بعد مو"ت مالك وبعدين متنساش مليكه بنتها كانت بتكر"هك اد اي لان كانت متعلقه بملك معقول لو هي هترضي تتكلم معاك اصلا 
عتمان وهو ينفض تلك الافكار: عندك حق 
احمد: اعمل ال يقرب ولادك ليك ولو مش هتقدر يبقي تسيبهم ي عتمان متزودش كر"ههم ناحيتك 
ليؤميء له عتمان 
عتمان: انا هروح الشركه ثم يذهب 
احمد: لحد امتي هفضل مخبي حقيقتك ي مليكه وانتي ي مياده شبهك بملك ده ممكن يبوظ كل حاجه
🖤في شركه الشافعي 🖤
يدلف محمد ليستغرب من همهمات للموظفين ليسأل احد الموظفين 
محمد: هوا في اي مالكم 
الموظف بخوف: اصل رعد بيه جه الشركه واحنا متوقعناش مجيؤ
محمد بفزع: جه ثم يتدارك حاله طب يلا كل واحد علي شغلو انا ال طلبت من رعد يجي في أمر ضروري يلا علي شغلكم
 ثم يذهب ليدلف الي مكتبه ليجد ذاك البارد يجلس على مكتبه بكبرياؤه المعتاد 
محمد : رعد باشا ذات نفسه في مكتبي خير اي ال جابك ده انت حتي لسه عريس امبارح ثم يدلف بخبث ولا العروسه طردتك
رعد ببرود وهو ينظر للملف في يديه: انت متأخر بساعتين خير 
محمد: انا اتأخرت ابدا ده انا حتي
لينظر له رعد 
محمد: اي يجدع ما كنا في فرحك امبارح ف راحت عليا نومه
رعد: معدتش تتكرر 
محمد: ماشي ثم يحمحم بقولك ي رعد ما تقول لمليكه
 لينظر له رعد نظرة مشتعله 
محمد بخوف: أقصد المدام عاوز عاوز 
رعد: عاوز اي
محمد: رقم الشبر ونص أقصد صبا يعني لو تكرمت 
رعد بخبث: وانت عاوزه لي 
محمد بتوتر: عاوزة يبقي احتياطي يعني 
رعد: مش هجيب حاجه غير لما تقول عاوزة لي
محمد: يسيدي عاوزه أسألها في موضوع
رعد: ال هوا
محمد: رعد هتجيبو ولا اجيبو انا بمعرفتي 
رعد ببرود: خلاص جيبو بتسألني لي 
محمد: ام انت عيل غتت مهو لما اجيبو هيكون في وقت كتير
رعد: خلاص هجيبو ومعتش تتاخر على الشغل فاهم 
محمد: ماشي هتجيبو امتي
رعد: بكرة بس ابقي اعزمني ع الفرح
محمد: بره يلا بره مكتبي 
لينظر له تلك النظره المخيفه 
محمد وهو يبتلع ريقه: اطلع انا هطلع ولله ما انت قايم
🖤في قصر المنصوري 🖤
الحارس: مهران بيه ده شريط الكاميرا بتاع اليوم كلو 
مهران: شغلو ي زفت ليصدم عندما يري مريم جالسه مع فرد  من عائله الشافعي اكبر اعداؤه 
مهران بعصبيه: مش ده مراد الشافعي انتو تجبهولي حالا
رئيس الحرس: بس كده مينفعش ي مهران بيه ده مش شخص عادي ده حفيد الشافعي يعني لو عملنا في حاجه الشيطان والامبراطور هيقت"لونا 
مهران بعصبيه: يعني اعمل ايه اسيب بنتي هربانه كده 
رئيس الحرس: ممكن تروح له ي مهران بيه وتتكلم معاه هوا في الشركه
مهران بعصبيه: انت عاوزني اروح لعيل زي ده
رئيس الحرس: هوا ده الحل الوحيد تجنبا لاي صدام مع الامبراطور احمد الشافعي 
مهران: بكرة نروحلو 
🖤في منزل رعد🖤
مليكه: خلصت اهي ثم تملس على بطنها بس ده مش هيقضي انا عارفه بس خلاص هستنا لما ياجي اه ي بطني ليرن هاتفها
مليكه: الو ازيك ي ماما عامله ايه 
مياده: الحمد لله ي حبيبتي بخير انتي ال عامله اي ورعد عامل ايه معاكي 
مليكه: الحمد لله كويس 
مياده: طيب ي حبيبتي سلميلي عليه
مليكه: ماشي الله يسلمك 
محمود وهو يأخذ الهاتف من والدته: مليكه حبيبتي عامله ايه وحشتيني 
مليكه: وانت كمان وحشتني ي حبيبي ليدلف رعد علي تلك الكلمات لتجحظ عينبه ويتحول وجهه للون الاحمر 
محمود: طمنيني 
مليكه: احنا دلوقتي في شقه رعد سيبنا الاوتيل مش عمليه ماما بكرة 
محمود: اه متقلقيش ي حبيبتي انا هبقي اطمنك عليها
مليكه: ماشي ي حبيبي بس انا هحاول اجي لتنتبه لذلك الواقف المشتعل 
مليكه: خلاص ماشي ي محمود هبقي اكلمك بعدين انت واقف كده لي 
رعد: كنتي بتكلمي مين 
مليكه: هكلم مين يعني ماما ومحمود كانوا بيكلموني 
رعد ببرود: ماشي التلفون ده معتش يتمسك غير بأذني فاهمه ثم يأخدو 
مليكه بشهقه: نعااااام لا ي حبيبي انت هتتحكم في حياتي ولا أي ده انا يدوب بكلم ماما وصحابي انت مش هتتحكم فيا
رعد ببرود: اظن ان انا كنت واضح في العرض انتي مش متجوزة فسحه انا مجوزك اعذ"بك على فكرة 
مليكه بحمحمه: اه صح صح نسيت خلاص ماشي بس سيب التلفون عشان ابقي اطمن على ماما 
رعد ببرود: قولت لا 
مليكه بنفاذ صبر: ماشي طب هتوديني بكرة اشوف ماما ولا كمان لأ 
رعد بجمود: افكر ويلا ادخلي جيبي اكل
مليكه بتافف: الاكل اهو مجهزاه ع الطرابيزه
رعد: اي ده هوا ده الاكل انتي بتستهبلي 
مليكه باستغراب: مالو ال موجود وال بعرف اعملو اصلا 
رعد: ماشي ثم يجلس على الطاوله 
مليكه بهمهمه: قليل زوق كمان مش يعزم وانا ال عامله الاكل ثم ترفع صوتها انا داخله عاوز حاجه 
رعد: اعملي قهوه 
مليكه بنفاذ صبر: حاضر ثم تذهب وتقوم باعداد القهوه 
مليكه: اتفضل عاوز حاجه عاوزة ادخل اغير الجو حر 
رعد بسخريه: ما لازم تبقي حرانه انتي مش شايفه لابسه اي
 فكانت ترتدي طرحه علي بيجامه من اللون الوردي بكم وروسومات كرتونيه مضحكه 
مليكه :امال البس اي يعني ما حضرتك موجود 
رعد: ي شيخه امال كنتي لابسه اي امبارح ثم يهتف بوقا"حه بتغريني مثلا 
مليكه: اي وق"ح صحيح مكنش في هدوم ليا دي ال عرفت اخدها لان هدومي كانت تحت في الاوتيل ثم تذهب وهي تنعته بالو"قح امامه
 الذي يبتسم عليها 
لتدلف مليكه الي الغرفه وتقوم يأخذ حمام بارد
🖤في الجامعه 🖤
صبا: محدش عارف حاجه عن مليكه ي بنات انا قاعده برن عليها مش بترد 
ندي:لا معرفش ي ستي هتتصل لوحدها محدش عارف ظروفها 
ليجدو تلك الشاردة
صبا: اسيل اسيل الوووو 
لتستيقظ من شرودها 
اسيل: اي في اي 
صبا : مالك ي بنتي 
اسيل بتوتر: لأ لا مفيش هيا طنط هتعمل العمليه بكرة ي صبا
صبا باستغراب: اه اشمعنا ناويه تاجي 
اسيل: اه مش حابه اسيبها لوحده احتمال مليكه متجيش 
ندي بخبث: قوليلي ي اسيل مين ال انقذك من المجر"مين 
اسيل بسرعه: محمود اخو مليكه بتسالي لي 
ندي بخبث: مش محمود هيبقي مع طنط
اسيل دون انتباه لما تحاول هذه الخبيثه فعله: اه اكيد مش مامتو 
ندي: يبقي لسه بردو عاوزة تروحي عشان طنط ولا عشان حودة 
اسيل وقد وقعت بالفخ: اسكتي وقد احمرت وجنتاها  لا طبعا اي ال بتقولي ده 
صبا: ده انتي شكلك واقعه خلاص ي سيلا اعترفي اعترفي 
اسيل بخجل: بس انتي وهي الا قوليلي ي ندي اي اخبارك مع سيف وانتي ي صبا أي اخبارك مع محمد 
لتحمر وجنت كل منهما 
اسيل بمكر: بقي انا ال واقعه بردو
ندي بخجل: اخرسي ي سيلا يلا يلا المحاضرة هتبدا ثم يدلفو الي المحاضرة
🖤 أمام منزل مليكه 🖤
نجد ذلك الوسيم ذو العينان الروماديتان ينتظر تلك التي عيونها مثل البحر 
عمر وقد رآها: انسه نورا انسه نورا 
نورا باستغراب: انت عاوز اي مطلعتش لي 
عمر بحرج: لا انا كنت عاوزك انتي
نورا: نعم
عمر: أقصد عاوز اكلمك انتي كنت عاوز اسالك الشباب دول لسه بيضايقوكي 
نورا: لا ثم تتذكر موضوع الحراس هوا انت ال كنت باعت الحراس ورايا 
عمر بحمحمه: الصراحه اه عشان ميضايقيش تاني 
نورا: لي 
عمر بهيام: عشان بحبك ثم يدرك ما قاله 
نورا وقد وصل الدماء اعلي وجنتها: انا ماشيه
عمر وهو يمشي خلفها: طب اي رايك طيب متوقفنيش كده 
نورا: اسال محمود هوا الراجل ثم تتركه وتذهب
🖤داخل غرفه مليكه 🖤
تخرج مليكه من الحمام وهي تضع فوطه على شعرها وأخري حولها لعدم تذكرها أخذ ملابس معها ليدلف ذلك الرعد فجأة لتصرخ
مليكه بصراخ: عااااااااااااا حيو"اااان 
ليخرج رعد مسرعا لتذهب وتنهي ملابسها 
مليكه: الحمد لله اني كنت لابسه الفوطه ثم تذهب للخارج
مليكه: انت ي استاذ ي محترم مش بيخبطو الباب قبل ما يدخلو 
رعد ببرود: والله ده بيتي اعمل في ال عاوزة ثم ان ال بيلبس بيلبس في الحمام 
مليكه: ام انت قليل زوق صحيح نسيت اخد الهدوم 
رعد بعصبيه وهو يقوم بامساك شعرها فوق الطرحه: لمي لسانك ي بت انتي فاهمه ولا لأ إنتي شكلك مش متربيه وعاوزة تربيه 
مليكه بقوه: وهي تنفض يديه انا متربيه احسن منك واوعي ايدك دي كده انت ال مشوفتش نص ساعه تربيه 
رعد وهو علي وشك صفعها
مليكه وهي تنظر ليده: ماتكمل ماتكمل كده ثم تقوم بتوجيه صابعها في وجهه 
مليكه: آياك تحاول تغلط في تربيتي واه اذي كنت فاكر ان انا هخاف منك بسبب ان انت مثلا الشيطان او علي حكايه الضرب ف انا مش بخاف
 انا متجوزاك وعارفه كويس ان انتي لو عاوز تقت"لني هتقت"لني بس خليها في دماغك يااا كينج انا مش بخاف من المو"ت 
انا واحده متجوزاك عشان تنقذ ابوك لان انت واحد معندوش قلب كان عندو استعداد يشوف باباه بيمو"ت وهو في ايدو ينقذو مهما كان الخلاف بينكم ميعطكش الحق انك تسيب باباك بيمو"ت ثم يلفت انتباهاها تلك الحسناء المعلقه صورها بالمكان 
مليكه وهي تملس على الصورة:تعرف ان مامتك جميله جدا وشكلها كانت طيبه انا مستغربه هي ازاي خلفت شخص زيك عندو القاب بالسهوله دي
 انت عارف مهران في الفرح وراني اي علي التلفون وراني فيديو فيه انت كنت بتق"تل شخص 
رعد ببرود: خلصتي 
مليكه باستغراب: اه خلصت 
ليقوم بسحبها من يدها ويدخلها غرفه مظلمه 
رعد: هتفضلي هنا عقابا ليكي من غير اكل ولا شرب ثم يقوم بإغلاق الباب عليها
 لينتظر اي رده فعل منها لكن لا يوجد سوي الهدوء المخيم على المكان
🖤 في كافتيريا قريبه من الجامعه 🖤
سيف: اخبار حضرتك ي انسه ندي 
ندي: الحمد لله كويسه هوا اي بقي الموضوع المهم 
سيف بحرج: الموضوع اه الموضوع هوا هوا 
ندي: هوا اي 
سيف: هوا رقم الحج اي 
ندي: حج مين 
سيف: بصراحه عاوز اتقدملك ها قولتي رقم الحج كام والحج موافق
ندي بحرح شديد وصوت مبحوح: انا انا همشي ثم تنصرف 
سيف: طب قولي للحج ان احنا هنجيلو انهاردة طب
🖤في النادي 🖤
تجلس وحيده حزينه تفكر في والدتها الراحله لتجد ذاك المزعج بجلس على طاولتها
يارا: نعم 
زين: طبعا مش محتاج تقديم انا زين المنوفي اعزب خودي بالك وحلو زي ما انتي شايفه 
يارا: ايوه يعني اعمل اي 
زين: ي ساتر اي ده انتي ع طول ضلمه كده مش بتضحكي ع فكرة بعرف اغسل مواعين وليا في الطبخ ها مش لقطه 
لتنفجر يارا ضاحكه 
زين: الله ماانتي بتضحكي اهو ها هتيجي تخطبيني امتي 
لتضحك يارا علي مشاغبته لها
زين : خلينا نتكلم جد والله ممكن نكون اصحاب 
يارا بمشاغبه: افكر 
زين: يبقي ممكن هوا احنا شكلنا مش هنبقي اصحاب علطول
يارا باستغراب: يعني اي 
زين: لما تكبري هقولك ها اي ال مزعلك 
يارا: عرفت منين اني زعلانه 
زين وهو يشاور موضع قلبه: ده حس 
لتحرج يارا
يارا: ها مش هنشرب حاجه شكلك بخيل 
زين: فهمتك مش عاوزة تقولي خلاص نشرب اي 
يارا: عصير مانجا
زين : مانجا بتشرب مانجا لو سمحت واحد عصير مانجا وقهوه سادة
🖤في الصباح التالي🖤
يجلس رعد مرهق لم تغمض له عين فكيف ينام ومعشوقته تتعذب ولكن يقاسي علي نفسه قبلها فهو يتألم اضعاف مضاعفه من اجلها 
رعد: هي معملتش صوت ليه معقوله يكون فيها حاجه لينقبض قلبه عندما يفكر فى تلك الفكرة البشعه
رعد بقلق: انا مسمعتش صوتها من امبارح لما اشوفها ليدلف داخل الغرفه ليري تلك الحوريه التي ذبلت منكمشه على حالها في ركن مظلم ليتقطع قلبه عليها ويذهب تجاهها ليراها مغلقه العينين ليعتقد انها غافله او شيء ما ليتفاجيء بها تفتح عينيها 
مليكه بهدوء: خير 
رعد ببرود: قومي عشان اوديكي لمامتك 
مليكه بفرحه: والله ماشي يلا لتقف تذهب كي تبدل ثيابها
رعد بزهول: هوا اي ال حصل هي نسيت ان هي محبوسه ولا هي مش طبيعيه ولا اي بضبط البت دي مجنونه ليفيق من افكاره على نداءها له 
مليكه: انا خلصت ها يلا ليذهب رعد ينظر لها بترقب 
مليكه بفرحه: شكرا شكرا ال انت هتوديني مش هنسهالك ابدا 
رعد بتفكير: اي بالضبط 
مليكه بحاجب مرفوع: هي اي 
رعد: ال مش هتنسيها 
مليكه: ال انت سمحتلي اني اروح مع ماما هتكون اي يعني 
رعد: ولا حاجه يلا ليذهبو لوجهتهم 
🖤في قصر الشافعي🖤
تجلس اسيل شاردة لتأتي يارا 
يارا بتساؤل: سيلا انتي رايحه فين لابسه ورايحه فين 
اسيل: لا رد 
يارا: سيلا اسيل اسيل لتفيق من شرودها 
اسيل بفزع: اي في اي 
يارا: في اي في ان انا بنادي عليكي من الصبح وانتي مش بتردي 
اسيل: اه معلش مخدش بالي 
يارا: بتفكري في اي قوليلي اوعي تكوني واقعه ومخبيه عني
اسيل بانكار: لا لأ طبعا اي واقعه دي 
يارا: امال لابسه ورايحه فين 
اسيل: رايحه اشوف مامت مليكه مرات رعد 
يارا باستغراب: لي هتشوفيها لي 
اسيل: اصل هي هتسافر النهارده تعمل عمليه في القلب ف هشوفها وممكن اروح 
يارا: وطنط حنان رضيت 
اسيل: اه بس هروح بقي اشوف هيعملوا اي ما تيجي معايا 
يارا بتفكير: اجي انا كده كده موريش حاجه 
اسيل: خلاص يلا روحي البسي لتذهب يارا وتلمح اسيل تلك الخارجه 
اسيل: ازيك ي عمتو حضرتك ماشيه 
زينب بحزن: اه انا ماشيه رايحه اشوف لوجين 
اسيل: ماشي 
🖤في شركه الشافعي🖤
يجلس مراد وهو يقلب في هاتفه ليستمع الي ضجه بالخارج وما هي إلا دقائق حتي يفتح عليه الباب بطريقه همجيه 
مهران بعصبيه: بنتي فين ي بن الشافعي 
مراد بعصبيه مقابله: أي ده هوا شغل همج انت بتتكلم عن مين
مهران بعصبيه كبيرة: مريم فين ي بن الشافعي لحسن والله
ليقاطعه مراد بغرور :والله أي وبعدين بنت مين قصدك مريم عتمان الشافعي بنت عمي عتمان الشافعي حفيدة احمد الشافعي الإمبراطور اخت الشيطان اصغر احفاد الشافعي
لتحتل الصدمه ملامحه ويجلس على اقرب مقعد له 
ليأمر مراد الجميع بالخروج
مهران بزهول: أي ال انت بتقوله ده انت اتجننت مريم دي بنتي انت فاهم
مراد : لا مش فاهم مريم بنت عمي ي مهران ي منصوري انا في الاول شكيت لما سمعتك بتقول لرعد انك معاك القنبله
 والشبهه ال بينها وبين مرات عمي الله يرحمها بس اتاكدت لما قالتلي انك مش معرفها حتي صورة امها اه صحيح انا عملت تحرياتي ومتأكد انك ال خليت الدكتور ****
 هوا اللي يقولهم ماتت بس متخافش لا انت ولا الدكتور هتفلوتو ولا اللي اشترك معاكو 
هوا صحيح أن ال***** ده اتعاقب بس لسه نصيبو من الشيطان والامبراطور أما انتا بقي ف أي احتراما ليك انك في مكتبي هسيبك تمشي على رجلك وحسابك مع الكبار واه صحيح مراتي متجيش نحيتها لا انت ولا ال**** بتاعك ال اسمو مدحت غير أنها من عيله الشافعي إلا أن هي كمان مراتي
ثم يهتف للسكرتيرة
مراد: عرفي الاستاذ طريق الباب
مهران بعصبيه وجنون: ماشي ي بن الشافعي هوريك واه المفأجاة الكبيره مش مريم وبس في الاتقل ثم يبتسم ابتسامه خبيثه مثله ثم يذهب وهو في حاله لا يحسد عليها
مراد بتفكير: لازم اقول لجدي ولرعد بسرعه لاني مش متأكد لازم التحليل
🖤في منزل مليكه 🖤
يصل رعد ومليكه في ذات وقت وصول اسيل ويارا
رعد باستغراب: أي ده انتو أي ال جابكم
يارا: احنا قولنا ناجي عشان عمليه طنط وكده هنروح معاها نطمن عليها
رعد: هوا أي ي بنتي ال هنطمن عليها دي مسافرة 
يارا: أي ي رعد مهو انا عارفه انك جايبلها الطيارة الخاصه مخصوص قعدنا علي الجناحات
مليكه باستغراب: خاصه ده بجد 
اسيل: اه ي لوكه بجد هوا مقالكيش 
ي مليكه 
يارا: طب يلا ندخل ليدلفو جميعا لياخد رعد يارا
رعد : تعالي ي ام سبعه تلسنه
يارا: أي مكنتش اعرف انك مش قايلها رعد حافظ علي مليكه وتتغير عشانها دي جوهرة
رعد: ليه
يارا: يوم الفرح مهران وراها فيديو ليك وانا واقفه جانبها وانت بتمو*ت شخص كان شكلك مريب
 انا خوفت بس ردت فعلها فاجأتني بجد قابلتو بكل برود وكأنها عارفه انك كده عشان كده بقولك حافظ عليها دي جوهرة غاليه اوي ثم تتركه وتتدلف
ليعيد ترتيب افكارة وفكرة الانتقام منها ثم ينفض تلك الأفكار منه ويدلف للداخل
🖤في سيااارة زينب🖤
زينب وهي تقود بحزن :ردي ي لوجين ردي ارجوكي انا اسفه معلش انا اسفه ولم تلاحظ تلك السيااارة التي أمامها
 لتصدطم بها وتغمض عينااااها مع اخر كلمتها: سامحيني ي بنتي 
ي تري هل ستستيقظ لتقول المزيد ام تكون هذه اخر الكلماااات ؟
🖤في مكان المختبئة فيه مريم🖤
مراد: انا جيت 
مريم باطمئنان: كويس انا خايفه لحسن يعرفو مكاااني اوعي تسبني له 
مراد بحنان: متخاافيش بصي طول ما انا موجود في انتي في امااان
 ثم يهتف بمرح اي بقي القمر مش جعااان ده انا جاايب اكل اي يستاهل بوقك
مريم بمرح: مش جعااان اي بس ي راجل هاات هات عصافير بطني بتصوصو 
لياكلو وبعد الانتهاء 
مراد: ممكن كوبايه شاي من القمر ده بقي 
مريم: انا معتش مستريحه كده لأ اتضبط اه بقولك اهوو ثم تدلف الي المطبخ 
ليقوم مراااد باخذ خصله من شعرها اخذها وهو يلففه لها أثناء الأكل
🖤في منزل مليكه وقد استعد الجميع للسفر 🖤
مياده: تاعبين نفسكو لي بس ي ولاد وبعدين انتي لسه عروسه ي حبيبتي
لتهتف مليكه هامسه: عروسه اي بس قولي موكوسه 
ليزغدها رعد
مليكه: تعب اي بس ي ماما هوا انا هقدر اقعد مستريحه من غير ما اطمن عليكي ده لو هتحطوني ع ديل الطياره حتي
لتبتسم مياااده وتنظر نحو يارا وآسيل بحنو: وانتو ي ولاد خليكو هنااا ملووش لازمه التعب ده 
ليأتو كي يجيبو لتهتف قائله انا كده مش هبقي مستريحه وكلو تعباااان معايا كده محدش ياجي معايا خااالص 
ليضحك الجميع 
ثم يهتف احمد بصرامه: مهو محدش هيجي فعلا غير محمود وبس 
ليهم الباقي بالاعتراض 
ليقول بحده: خلاص الكلام خلص هوا مش فرح هيا هترجع بالسلامه أن شااااء الله يلا كل واحد ع شغلو ليذهب الجميع ومليكه العاابسه 
قبل صعود مياده السيارة التي ستقلها للمطار يوقفها محمد
محمد بهمس ليها: اتمني ترجعي بالسلامه عشان تحضري رجوع ملك وافتكري كويس انك لازم ترجعي عشان السر انتي وملك ومليكه رغم أن كام نفسي تقوليهولي 
لتبتسم مياده: شكلك عنيد بس ال انت بتفتح في ده هيجيب جحيم علينا كلنا بلاش ي بني تنبش في الماضي وسبب كل حاجه تمشي ب أوانها ثم تتركه وتذهب 
🖤في مكتب احمد الشافعي🖤
يطرق سيف الباب
احمد: ادخل خير ي سيف في حاجه في الشغل 
ليحمحم سيف في حرج: احم احم احم لا هوا مش في الشغل كنت عاوز حضرتك في موضوع تاني
احمد بخبث وهوا يعرف ما يريد: قول سامعك 
سيف: كنت عاوز عاوز ثم يستجمع شجاعته ويقول في نفس واحد عاوز اقولك اني عاوز اروح اتجوز ندي صحبه مليكه
 ثم يتدارك ما قاله ليخفض نبرة صوته ويهتف بعد اذن حضرتك طبعا 
ليبتسم احمد ابتسامه غير واضحه: ويقول ماشي شوف هتروح امتي وحدد المعاد 
ليذهل سيف مما سمع ويهتف بصدمه: بجد ي جدي بجد بجد ولم يعطي له الفرصه ليهتف قائلا انهاردة انهاردة هنروح النهاردة
ليؤمئ له احمد 
وما هيا إلا دقائق بعد خروج ذلك المجنون الاول ليدلف الاخر
 وهو يقول بشكل كوميدي جوزني ي جدي جوزوووني 
احمد من شكل حفيده: عاوز اي انت كمان ي خويا 
عمر بمزاااح: عاوز اتلم في عشه مع عصفورتي 
احمد: عشه لما تعفرتك اخلص وقول عاوز اي
عمر وهو يتحدث بجديه: عاوز اتجوز
احمد بسخريه: ومين حزينه الحظ دي
عمر: نورا اخت مليكه ليستمع لرد جده بحذر
احمد:ماشي هشوف لما ميادة تخلص العمليه هبقي اتكلم معاها هيا ومحمود 
عمر بتلهف: يعني بعد اسبوع 
احمد ببرود:شهر ويلا عشان عاوز اريح دماااغي منكم 
ليخرج دوون أن يقول حرف خوفا من أن يغير رأيه 
ولم يلحق أن يريح نفسه برهه 
الا وقد هتف الهاتف يعلن عن اصابه ابنته اثر ذالك الحادث الاليم
🖤داخل شقه رعد 🖤
تجلس مليكه ويبدو عليها ملامح القلق علي والدتها يلاحظها رعد
رعد:قومي جيبي أكل 
لتقوم بهدوء يستغربه ثم تهتف مفيش اكل عشان يتعمل
ليقول لها ببرود: اتصرفي مش مسئوليتي
مليكه وهي تصبر نفسها أن تلك السنه الملعونه يجب أن تتحملها:ماشي هنزل اجيب حاجات للأكل 
ليندهش من طوعها له: تنزلي اي ال تنزلي دي لا طبعا بعد كده الخروج مش مسموح غير معايا فاهمه حتي جامعتك
مليكه ببرود: ايوه يعني هتاكل اي دلوقتي 
رعد: هخليهم يجيبوا دلوقتي يلا اختفي من وشي طول ما انا هنا مش عاوز اشوف وشك 
مليكه وهيا تشعر بغصه في قلبها اللي لهذه الدرجه يكر"ها ولا يريد رؤيتها
مليكة : ماشي ثم تقول طب أنت اوضتك فين أو انا هنام ف انهي اوضه 
رعد وهو في حيره من هدوئها المميت: اي حاجه لتدلف الي الغرفه التي رتبت فيها ملابسها وتنكمش ع سريرها حامله آلامها وقلقها ع والدتها 
🖤في منزل صبا🖤
تجلس نورا وصبا فيها سوف تجلس عندهم في فتره سفر والدتها
صباا: مش ملاحظه ان مليكه كانت هاديه النهاردة اووي 
نورا: ممكن أنا مخدتش بالي عشان خاطر كنت قلقانه ع ماما ثم تتجمع الدموع في مقلتيها وتهتف: معقول ماما يحصلها حاجه 
لتحتضنها صباا: أن شاء الله خير وهترجع بالسلامه واحسن 
نورا بتمني: ي رب 
لتهتف تحيه( والده صبا)معلنه عن وقت الغداء
🖤في عياده 🖤
يعطي مراد الخصله للطبيب ويقول: عاوز نتائج التحاليل تطلع انهاردة قبل بكرة بين الخصله دي وعمي عتمااان فاهم ولو حد عرف حاجه عن الموضوع ده اتشاهد ع روحك
الدكتور بخوف: حاضر النهارده هيطلع اول ما الخاصه هبلغك 
ليتركه ويذهب وهو يتوعد لمهرجان اذا تطابقت نتائج التحاليل
🖤في ايطاليا 🖤
يجلس مالك وملك 
مالك وهوا ينظر لها بابتسامه: تعرفي ي ملك ع الرغم من أنك انتي ومياده تؤام بس قليل اوووي ال يلااحظ ممكن ال يشوفكم يقول فيكو ملامح من بعض بس القريبين منكم اووي ال يعرفو انكو تؤام 
ملك بابتسامه هادئه: عندك حق ي تري اولادنا بقوا عاملين ازاي ومياده ي تري هيا حاسه بيا وعارفه اني لسه عايشه نفسي نروحلهم اوي مش عارفه لي كله ده حصل
مالك بحزن: القدر ي ملك بس بفضل ال حصل بردو قدرت أحافظ عليكي احنا بعد ما الطيارة انفجرت نجينا بالعافيه
 واخدتك عملتلك العمليه وقالولي انك ممكن تمو"تي أو تدخلي في غيبوبه بس مكنش قدامي حاجه غير اني اوافق لانك كنتي بتضيعي من ايدي ومكنتش اقدر اسيبك تضيعي
 وبعد العمليه كونت الثروه دي عشانك وعشان مصاريفك وبرغم من إحباط الدكاترة مفقدتش الأمل أن هتصحي والحمد الله ربنا مخيبش ظني 
ملك بدموع: طب محااولتش توصل لحد فيهم 
مالك بيأس: حاولت بس كل لما اجي اوصل لطرف خيط حد يمنعني أو يقطعوا 
لما جات فترة حسيت أن في حد مش عاوزني اوصلهم  وقصر الشافعي كل لما أحاول اكلم حد أو ابعت هناك حاجه تروح ومبيوصلش رد بس دلوقتي هما 3شهور بس ونسافر ليهم انا وانتي 
ملك بأمل:ايوه هانت
🖤في المستشفي🖤
يقف احمد وعمران عامر وزوجاتهم(حنان وسعاد) 
لوجين ومروان أمام غرفه زينب بانتظار أحد يخرج لهم
 ويطمئنهم عليها ليخرج الطبيب بعد طول انتظار 
مروان بقلق واضح: خير ي دكتور هيا فيها حاجه
الدكتور: خير إن شاء الله ي جماعه شويه جروح وخدوش بسيطه وده طبعا لأن الحادثه كانت بسيطه وحمد الله على سلامتها تقدرو تشوفوها دلوقتي وي ريت متعرضوهاش لاي ضغط عشان غلط عليها 
ليدخلوا إليها
لوجين وهي تحتضنها بحذر: الف سلامه عليكي ي ماما انا اسفه مكنش قصدي 
زينب بحنان وندم: انا ال اسفه ي حبيبتي مكنش قصدي اعمل فيكي ده كلو سامحيني وانت كمان ي مروان سمحني لو قدرت 
مروان بحب: انا مسامحك ي زينب عشان بحبك وعارف انك طيبه المهم تقوميلنا بالسلامه 
ليهتف باقي من في الغرفه: حمدالله على سلامتك ي زينب
تحت نظرات الحنان لها والتوبه منها
🖤في قصر المغربي🖤
محمد وهو يهاتف رعد: جبتلي رقم صبااا ي رعد 
رعد: اي البجاحه دي يالا عيني عينك كده 
محمد بمرح: مهو انا كده هعنس جنبك ومش هلاقي حد يعبرني مش زيك واخد قمر 
بتشتغل نار الغيرة داخل رعد ويجز ع أسنانه ويقول: لم نفسك عشان مخربلكش الجوازة
محمد بخوف وهو يدرك جنان رعد: خلاص خلاص هتجيبو ولا اجيبو انا
رعد ببرود: لأ مش هجيب حاجه
محمد : طب حليت اللغز ي كينج
 ( قصدوا ع العلاقه بين ملك وميادة ومليكه بفكركو اهو😂)
رعد ببرود: ملكش دعوه ثم يغلق الهاتف 
محمد بصدمه: البارد اخ ياني ثم يقوم بإجراء مكالمه أخري يطلب فيها من شخص معلومات كامله عن صبااا وبما فيها رقم الهاتف 
❤️في شقه رعد🖤
أحضر رجاله جميع مستلزمات الطبخ 
رعد: الحاجه جاات لما نشوف هناكل ولا لأ 
مليكه: تحب تاكل اي 
رعد بسخريه: ال تعرفي تعملي من غير ما تمو"تينا
لتكتفي بالهدوء وتقوم بإعداد الطعام وبعد فتره ليصيح رعد 
رعد بزعيق: انتي يهانم بقالك ساعتين بتطبخي لي بتعملي وليمه 
مليكه وهيا تشعر بدوار من زعيقه: هوا خلص اهو 
وقد أعدت فرخه مشويه ومكرونه وعصير ليمون مفضل له
 بس ممكن توطي صوتك متزعقش 
رعد وقد لاحظ نبرتها المراجعه وملامح التعب ولكن كبرياؤه لا يسمح له المطاطاه ياله من احمق كبير: انا حر في بيتي وبعدين انا مش متجوزك عشان اسمع كلامك انا ال يتسمع كلامي 
متنسيش الجواز لي وبعدين انتي من دلوقتي ومش مستحمله هوا احنا لسه دخلنا ع التقيل ي قطه 
مليكه بنظره تحسر ع حالها: تحب حاجه تانيه مع الاكل 
رعد وهو مذهول من ردها: لا كفايه اكل العيانين ده انا شايف أن البيت مش نضيف هنا اخلص اكل يكون هوا بيلمع فاهمه 
لتكتفي بالصمت وتقوم بالتنظيف 
ليزادا غيظا من هدؤها وعدم ردها: هوا انا بكلم نفسي ما ترودي بنبرة شبهه عاليه
وما هيا إلا ثواني حتي سقطت مليكه ضريعه غضبه وكبرياؤه
ليذعر ويقوم بحملها ويحاول افاقتها 
لكنها لا تستجيب ليقوم بتبديل سيابها ويهرول بها ع المشفي
يحملها رعد وملامحه مذعورة: دكتورة دكتورة حالا ليهرول له كل من في المشفي وتأتي الطبيبه وتقوم بفحصها
الدكتورة: استاذ رعد كنت قولتلك قبل كده أن المريضه في اشتباه أن هيا فاقده زاكرتها أو جزء منها 
ليتذكر رعد عندما أغمي عليها ووالده تعبان:اه لي في حاجه
الدكتورة بشك:هوا بصراحه شكي بدأ يزيد ف ي ريت لو تجيب باباها أو والدتها افهم منهم اكتر حد 
رعد بعدم فهم: تمام ي دكتور 
الدكتورة بعمليه: ي ريت متتعرضش للإجهاد ولا اي ضغط لأن ممكن حالات الاغماااء دي تكتر
ليؤمئ رعد وهو في حيره من امر تلك الملاك التي أسرها في عرين الشيطان 
فهل ينحل أسرها ام تفضل البقاء وتغيير الشيطان الي حارس لها .........
🖤في المشفي🖤
يهم احمد للرحيل ليلمح رعد واقف أمام احدي الغرف
احمد بهيبه:رعد انت بتعمل اي هنا 
رعد ببرود: مفيش أغمي عليها ومفقتش ف جبتها هنا 
احمد ولأول مره يشعر أنه اخطأ في حق حفيدته: لي ي رعد عملت فيها اي
رعد ببرود متجلي: معملتش هيا ال وقعت فجأه
احمد بشك: يعني مزعقتش ي رعد أو نبرتك عليت 
رعد ببرود: اه زعقت مراتي وانا حر فيها واعمل ال أنا عاوزة
احمد بكبرياء وحده: تطلع من المستشفي ع قصر الشافعي هتلاقي اوضتك انت وهيا جاهزة فاااهم ليتركه ويرحل 
نعم إنه الشيطان لكن لن يقوي ع الامبراطور
ليفيق من حيرته ع صوت ملاكه: انا فين هوا اي ال حصل
رعد بزهول ليس للمرة الأولي: انتي اخر حاجه فكراها اي
مليكه وهي تحاول التذكر: اه أن ماما سافرت للعمليه واحنا روحنا 
ليصعق مما تسمعه آذانه: أيعقل أنه جرح ملاكه واحزنها طوال تلك الفترة أيعقل أن حزنها منه في تلك المده 
رعد: طب يلا انتي بقيتي كويسه شويه ارهااق احنا هنعيش من اليوم ورايح في القصر
لتؤمئ له وهو بداخله ينوي أن يعرف سر عدم تذكرها في كل مرة تمرض فيها 
🖤في اليوم التالي🖤
ينشغل كل منهم في البحث عن معلومات اكتر من أجل معشوقته والفوز بها 
🖤في غرفه مراد🖤
 يأتيه يهتف هاتفه يعلن عن نتيجة الاختبار ينتظرها بكل صبره 
مراد: النتيجه اي متطابقين ولا اي 
الدكتور: ايوه ي مراد بيه الاتنين متطابقين واقدر اقولك أن الانسه تبقي بنت عتمان بيه 
ليهتف مراد: اياك حد يعرف الكلام ده فاهم ويغلق الهاتف
 ليشرد ويفيق من شروده علي عزمه في قول الحقيقه للامبراطور كي يساعده في تخليص معشوقته من ذلك المهران الدنيئ
🖤في غرفه رعد بعدما انتقل الي قصر الشافعي🖤
مليكه وهي تفتح عينيها الفيروزيتان التي تحيطها تلك الرموش الكثيفه
مليكة : صباح الخير 
رعد ببرود: صباح النور
مليكه وهي تتذكر والدتها: ممكن اكلم ماما اطمن عليها 
رعد بتفكير: ماشي بس متطوليش ليتركها ويخرج من الغرفه لتلتقط الهاتف وتضرب فيه ارقام شقيقها للاطمئنان علي والدتها 
مليكه بلهفه: الو ي محمود ماما عامله اي 
محمود بحنو: كويسه ي حبيبتي الحمد لله هيا دلوقتي خلصت كل التحاليل والإجراءات اللازمة عشان العمليه وهتدخل اوضه العمليات كمان فترة 
مليكه بدعاء: ربنا يقومها بالسلامه ابقي طمني وخد بالك من نفسك ومنها ي حبيبي 
محمود: حاضر ي حبيبتي ويغلق الهاتف معها 
لتستمع لطرقات ع الباب 
لتدلف الخادمه: مليكه هانم احمد بيه بيقولك الفطار جاهز 
مليكه بابتسامه: قليلو هتلبس وتنزل 
🖤في قصر المنوفي 🖤
يجلس ذلك الزين شارد في تلك الحوريه التي أسرته ويهمهم باسمها 
زين بابتسامه: يارا مش عارف عملت فيا اي بس ال عارفه اني شكلي وقعت انا لازم افاتحها انا عايز ادوز 😂
لتسمعه تلك الفتاه التي تمتلك20عاما 
لتقول بمرح: عايز اي ي اخويا
زين بمرح: ادوز ادوز اخوكي شكلو كده وقع 
اسمااء بمرح:وقع ومحدش سمي عليه ي تري مين متعوسه الحظ دي 
زين بفخر: قصدك سعيده الحظ يارا يارا الشافعي 
لتنصدم اسماء: مش معقول اخت رعد الشافعي ال انت خلصت معاه الصفقه الشيطان
زين: اه ي ستي مالك مزبهليه كده لي
اسماء: لا ي حبيبي مفيش بس وانا في ايطاليا سمعت أن عيله الشافعي دي كبيرة اوي وان رعد ده شيطان وحاجات تانيه كتير وكنت قلقانه عليك لما عرفت بموضوع الصفقه تقوم عاوز اتجوز اختو 
زين: آيوة انا عارف بس رعد كويس ي حبيبتي وبعدين انا ميهمنيش هيا مين كل ال يهمني ان انا حبتها
اسماء: براحتك ي حبيبي
زين: تعالي هنا اخبار دراستك اي مش ناويه تيجي هنا بقي
اسماء بتفكير: هاجي ي حبيبي أن شاء الله بس اخلص ال سنتين بتوع الجامعه وأنا ميتريحه كده وبعدين انت مش ناوي تفسحني ولا اي هتضيعلي الاسبوع الإجازة بتاعي
زين بابتسامه وانا اقدر بردو يلا ي ستي نروح اي مكان انتي عاوزة 
تفرح ك الطفله الصغيره وتهتف: ماشي يلا
🖤في قصر المنصوري🖤
مهران بحقد:انا كده كل اوراقي اتكشفت واللعب بقي ع المكشوف 
مدحت بحيرة: يعني اي
مهران بتفكير: يعني معدتش غير ورقتي الرابحه ال هتدمر امبراطوريه الشافعي دي كلها واولهم رعد
مدحت: ال هيا 
مهران: هتعرف ف الوقت المناسب
🖤ف يقصر الشافعي 🖤
يجلس الجميع ع طاوله الطعام 
مليكه وهي تلاحظ تلك اللاصقه علي وجهه زينب: الف سلامه ع حضرتك 
زينب بابتسامه وندم: الله يسلمك ي حبيبتي
ليصدم الجميع من تعامل زينب لها ماعدا احمد الذي فهم نيه ابنته في نسيان الماضي وبدأ حياه جديده
اسيل: مليكه هتاجي معايا الجامعه النهاردة 
ليرد رعد ببرود: لا هيا هتاجي معايا المقر وبعدين ع معاد المحاضرة هتاجي 
ليهتف عتمان: مقر اي بس ي بني ده انتو لسه عرايس وبعدين ميصحش تخلي عروستك تشتغل كده 
رعد ببرود: مراتي وانا حر
مليكه بابتسامه مرتبكه فهي لا تستريح اطلاقا لذلك الاهتمام
 ولكن لا تعرف السبب : مش مشكله ي عمي انا حابه كده 
عتمان بود: عمي اي بس قوليلي ي بابا انتي في مقام يارا
لتهمس يارا: متتشرفش
مليكه وهيا تحاول إخراجها له ولكنها لا تستطيع: حاضر 
يلاحظ الجميع ارتباكها وخصوصا احمد الذي فهم ان الماضي مازال ويحاول الظهور وان الماضي سينكشف عن قريب 
ليقطع صمت الجميع 
مراد: جدي لو سمحت كنت عاوز حضرتك في موضوع كده لوحدنا 
ليؤمئ له احمد وكأنه يعرف ماذا ينوي حفيده أن يقول
سيف هوا الآخر: وانا كمان ي جدي متنسانيش 
لينظر له احمد بحده 
عمر بمرح: هيا جت عليا انا وانا ي جدي والنبي والنبي
ليقول عمران بمرح: هوا اي ده ده شكلكم عاملين لباطيه بقي علي أبويا عاوز اي منك له ليتهرب كل منهم ويفر هاربا
🖤 عند مريم 🖤
بعد أن تقوم بتأدية فرضها مريم بدعاء: ي رب دلني ع الهدايه وعرفني امي فين وهيا ميته أو عايشه ي رب أنا مش عارفه انا لي واثقه فيه
 بس بحس معاه بالأمان ي رب لو بعمل حاجه تعصيك سامحني
 لتنتهي من دعائها ع امل استجابه الله لها وتقوم بإعداد الطعام لها لكي تتناول 
🖤في الجامعه يجلس البنات 🖤
صبا: يعني هوا قال أن هيا هتيجي ع اول محاضره
لتؤمئ لها اسيل بنعم
ندي بعند: يعني اي هوا مش عاوزنا نشوفها وخلاص 
صبا: خلاص خلاص المهم هتاجي يلا ناكل حاجه لحد ما هيا تاجي لحسن انا جعانه اوي
لتفتح ندي عينيها ع مصرعيها: هوا انتي ي بنتي مش لسه وأكله من شويه بتودي الاكل فين لا بتخني ولا بتطولي 
صبا بغيظ: ملكيش دعوه انتي جبولي اكل مليش دعوه
🖤في ايطاليا🖤
شخص1: يعني ي باشا عاوزني اسيبهم يرجعو عادي
الشخص2:.........
الشخص1: أوامرك ي باشا هحل عنهم حاضر
🖤في مقر الشافعي🖤
رعد ببرود: جيبيلي ملف صفقه المنوفي عشان يتراجع وفي ملف هياجيلك دلوقتي تدخلهولي ع طول
مليكه: حاضر اي أوامر تانيه 
رعد: لأ ليدلف رعد ويجلس خلف ذالك المكتب الفخم 
رعد بتفكير: انا لي بحس بالقلق من ناحيتها لي دايما بقلق عليها فوق ي رعد الشيطان مبيحبش الشيطان بيهلك وبس وانت متجوزها عشان تدخلها الجحيم عشان واقحتها معاك
قلبه: يعني انت فاكر أن عشان مجرد نعتتك بكام لفظ حابب تتنتقم يعني مش متجوزها عشان تشوفها ع طول 
لتحن ملامحه بره ثم يتذكر من هوا وأنه وحيد رغم كل الأشخاص حوله إلا أنه يشعر بالوحده ووللحظه شعر أنها سوف تؤنسه وحدته
لتقطع ذلك العراك بين القلب والعقل دلوفها وهي تلبي ما طلبه منها
🖤في مكان ما 🖤
يجلس ذلك الشارد في مصيره وما يفعله والده ولماذا يعامله هكذا ولما يبعده عنه لما ولما ولما وتدور اسئله اكتر مما يعرف ليؤلمه رأسه ويقرر أن ينفض تلك الأفكار عن رأسه ويمرح
 فلما لا فهو أصبح اصغر مليونير بجهده وعمله رغم صغر سنه وقسوة الحياه ووالده عليه إلا أنه استطاع تحقيق نجاح مبهر ولكن ما فائده النجاح في تلك الوحده 
معااز: مسيري هعرف لي مش بتحبني ولي رمتني هنا ثم يهتف لشخص ما 
معاز: عاوزك تشوفلي شخص يرصد تحركاته كلها  وياريت لو يفضل ملازمة جوة البيت كمان فاهم 
ثم يغلق الهاتف 
محمد: ي تري ي شبر ونص اجيلك ازاي ولا اروحلك منين ي تري ي تري ي وااد يمحمد تقول لمين ي تري ي تري 
رعد! لا ده بارد ومشغول مع مزته الايام دي
 اه لجدي هروح اقولو وربنا يستر عليا اه اه ما انا عاوز ادوز وانام اه اه 
ليدلف علي سيف: بقهقه اه ما الواحده مالهاش إلا بيت جوزها ولا اي ي اووختي 
محمد بصدمه: انت كنت بتتصنت عليا ... حفيد الشافعي
 بيتصنت والله عاال وبعدين اه عاوز اتجوز ثم يغمز له ولا ندي معذباك
سيف بحمحمه: للدرجاتي شكلي واقع 
محمد: قوي قوي قوي
سيف وهو يجلس ويضع قدم فوق الأخري: انا اصلا كلمتها وقولت لجدي ووافق اه آمال انت فاكرني جبان زيك 
محمد: نعم لا ده انا بقي اتشجع واروح اقول لجدي اه هروح اروح ثم يترك المكان في لحظه 
ليهتف الاخر مجنون نساني انا جايلو ليه
 🖤في مكتب احمد🖤
مراد: جدي كنت عاوز حضرتك في حاجه 
احمد بهيبه: عارف عاوزني عشان مريم صح
مراد بصدمه: انت عارف ي جدي 
احمد: اوعي تنسي ي مراد أن انا الامبراطور وعارف كل واحد فيكو بيعمل اي وبيروح فين وليا عين في كل مكان احفادي وولادي بيرحوا فين
مراد: و ي تري عارف ان مريم مهران المنصور ليقاطعه احمد بقوله: تبقي مريم عتمان احمد الشافعي
لتزداد صدمت مراد اكتر:وحضرتك عارف وسايبها عندو كل السنين دي 
لتشتعل عين احمد: لا طبعا انا عمري ما كنت هقبل أن حفيدتي تبقي عند واحد زي ده لما لقيتك مهتم بيها عرفت عنها كل حاجه وال متعرفوش انت أن مرات عمك الله يرحمها مكنتش حامل في مريم بس لا دي كانت حامل في تؤام 
مراد بصدمه: تؤام يعني اي طب هوا فين 
احمد بقله حيله: هوا او هيا محدش عارف بس هعرف قريب اووي اهم حاجه ي مراد تخلي بالك من بنت عمك انا عارف انك بتحبها ومش هتسمح لحد يأذيها ومتعرفهاش حاجه وتجيبها القصر خلال اسبوع من غير اسئله كتير فاهم
مراد بطاعه: أمرك ي جدي 
لينتبهو لذلك المستمع الحديث منذ البدايه وتهب من عينيه لهيب مشتعله 
محمد بغضب: يعني اي ي جدي اختي واخت رعد عايشه عند أكبر عدو انا مش فاهم حاجه انا لازم اادبه ليهب للرحيل 
احمد بصرامه: استني عندك انت مش هتعمل حاجه خاالص مهران مش هين ولازم نسبقوا بخطوه فاهم ملكش دعوه بيه ومتبوظش ال أنا ببني له وحقها هيرجعلها مش بنت الشافعي ال يتسكت ع حقها يلا ي مراد روح نفذ ال قولتلو ليخرج
 وانت كنت عاوز اي 
لتتحول ملامحه من الغضب الي الحمحمه: كنت عاوز اطلب طلب وكده يعني 
احمد بنفاذ صبر: اخلص عاوز اي
محمد: عاوز اتجوز جوزني ونبي ي جدي
احمد باستحقار: اجوزك ومين متعوسه الحظ دي 
محمد بسرعه: صباا صاحبه مليكه ها قولت اي 
ليؤمئ له احمد بالانصراف لينصرف من أمامه نافذا بحياته ولكن لم يعرف رده حتي الآن
🖤في الجامعه 🖤
تصل مليكه بعدما أقلها رعد لانه سوف يقوم باعطائهم محاضره لتذهب للبنات 
صبا: اخيرا ي اختي احنا افتكرنا مش هتيجي 
مليكه: لما الحظر أنفك
ندي: طب يلا عشان منتأخرش على محاضرة رعد ونتهزق 
وصبا بمرح وهيا تشاور ع مليكه: لا متخافيش عندنا واسطه
لتقوم مليكه بعوج فمها: واسطه ده انا ال عاوزة واسطه يلا ي اختي يلا
بعد فتره من إنتهاء المحاضره 
احدي الفتيات: وعامله نفسها محترمه وشريفه وهيا كانت بتجري ورا الدكتور عشان توقعوا عشان فلوسو 
الأخري: عندك حق ده اتجوزتوو خلال اسبوع بس
الأخري بغل: مش عارفه عالم مقيحه بس ليها حظ وقال اي اسمها مليكه مليكه اي ي شيخه قولي خبيثه 
ليضحكوا 
كل هذا تحت أسماع مليكه ورفقاتها وايضا رعد الذي كان يهم بالرحيل
صبا وهيا تستشيط غضبا: سيبيني اروح اربيها هيا وام صورم التانيه دي 
مليكه ببرود: لا سيبيهم مش عاوزين مشاكل 
ندي: مشاكل اي واي البرود ال انتي فيه ده سيبيها ي ستي وانا معاها 
مليكه وهي ترحل: قولت لأ لتتركهم وترحل 
اسيل بدهشه: شكل رعد عداها
صبا بغيظ: يعني اي مش هنعمل حاجه وهنفضل ساكتين كده
ندي بخبث: وده ينفع 
اسيل بمكر: يلا
ليهتفو ثلاثتهم: هنعلمهم الادب بس
لتااتي أحدي الفتيات في السير لتقوم صبا بتوقيعها وتوقيع كوب العصير فوقها وبضع طعام:اووف سوري مكنش قصدي
 لتاتي صديقتها كي تساعدها تقوم اسيل بسكب القهوه عليها الاخري 
البنت: اسفه اي وزفت اي انتي مش شايفه انتي عملتي اي 
ندي ببجاحه: الله مهي قالت اسفه عاوزة اي تاني ويلا بقي هوينا عشان الجو حر
البنت: لا ده انتو شكلكو عاوزين تتربو لتؤيدها الاخري
صبا: طب تعالي بقي ام اوريكي مين ال عاوز يتربي 
ويقوم ثلاثتهم بتلقينهم درسا مدويا وبعد الانتهاء تهمس صبا في آذن احداهم: عشان تبقي تعرفي تقولي خطافه الرجاله كويس ليمشي ثلاثتهم وهم يشعرون بانتصار وأن حق صديقتهم لم يضيع هبأا
🖤في احد المطاعم 🖤
زين: ها ي ستي عاوزة حاجه كمان اظن شبعتي
اسماء وهيا ترمش له بعيونها السودواتان: لا خالص ده انا لسه هموت من الجوع
زين بصدمه: نعاااااام ده انتي طلبتي المنيو كلو اكيد بتهزري
اسماء مدعيه البراءه: لا ابدا جعانه وبعدين انت هتبصلي ف الاكل ولا اي 
زين: لا اخلصي عاوزة اي 
اسماء وهيا تفكر بتحمس: واحده بيتزا عائلي ع ووقف ولا اقولك خليهم اتنين عشان انت هتاكل وكده يعني
 وواحد كريب نيوتيلا وواحد شاورما وشوف انت عاوز اي
 حرام متاكلش واه اوعي تنسي البيبسي اهم حاجه يكون دايت عشان الرجيم
زين بضحك: بتهزري رجيم لا بجد ضحكت 
اسماء بتأفف: اخلص ي اخ بقولك جعانه كل ذلك الحوار تحت أعين شخص يلتهب من نار غيرته ولا يعرف لما
يلاحظ زين تلك الحوريه التي أسرته قلبه وهيا يبدو عليها الضيق 
زين وهو يشاور لها: يارا ازيك تعالي لتأتي له وهيا مازالت تشعر بضيق لا تعرف سببه 
يارا: أهلا 
لتغمز له اسماء وتهمس: هيا دي ي عتريس
زين بهمس: اسكتي الله يفض*حك 
بتضحك اسماء: ازيك انا اسماء اختو
لتشعر أن شئ ثقيل أزيح من عليها 
يارا بابتسامه: اهلا انا يارا تشرفنا
زين: بتعملي اي هنا 
يارا: ابدا انا قولت اغير جو وكده بدل قاعده البيت 
اسماء: كويس بنت حلال حماتك بتحبك تأكلي معانا بقي تطلبي اي لتأتي كي تجيب
 لتهتف اسماء: لالا لازم تأكلي عشان يبقي في بينا عيش وملح
يارا بابتسامه: ماشي ع موافقه
لينظر لهم ذلك الزين بابتسامه فهو سعيد أن حوريته وشقيقته احبا بعضهما فذلك الأمر يهمه جدا لانه حريص علي إرضاء شقيقته التي تكفل براعيتها بعد وفاه والديهم
🖤في اليوم التالي في غرفه رعد🖤
تجلس مليكه تتحدث في الهاتف وتستمع لتلك الاخبار المبهجه بنجاح عمليه ولدتها من شقيقها 
مليكه بفرحه: بجد بجد يعني ماما بقت كويسه
محمود: اه بجد
مليكه بحماس: طب اكلمها طب 
محمود: مينفعش دلوقتي عشان منجهدهاش
مليكه بفرحه مش مهم مش مهم المهم انها بخير وتنهي مكلمتها وتقوم بالقفز في جميع أنحاء الغرفه وتهلهلل
 ليدلف رعد ليتفاجأ بتلك التي تتعلق برقبته وتقوم باحتضانه
مليكه بفرحه: عملية ماما نجحت عمليه ماما نجحت وتتركه وتقوم بالقفز مره اخري ويتطاير خصلها البنيه الملساء علي وجهها
رعد وقد شعر أن قلبه سوف يخرج من محله بعدما تم احتضانه من قبلها 
رعد : اهدي كده انتي عارفه انتي عملتي اي
مليكه ببراءه: عملت اي 
رعد بخبث: اي رأيك نعيد ال عملتي ويقوم بالاقتراب منها
مليكه وقد أدركت خطأها واحمرت وجنتيها خجلا: لأ لأ انا من حماسي بس انا اسفه ثم تقوم بالركض للخارج
 لتشتعل عيني رعد بالغيره ويخرج ورائها
رعد وهوا يسحبها بعدما دخلت غرفه جده
مليكه بتألم: اه ايدي في أي 
رعد بغيره: انتي ازاي تطلعي كده بالبجامه ومن غير طرحه 
مليكه باستغراب: وفيها اي يعني ما مش موجود غير الخدم وجدو وكل ال في البيت خرجوا 
رعد بغيره: ولو محدش يشوفك غيري بالمنظر ده انتي فاهمه
مليكه بالماضه: ولو مفهمتش
رعد بالهيب الغيره داخل عينيه: هفهمك انتي ملكي انا وبس  بحظرك فاهمه ثم يخرج من الغرفه 
ولكن كل ذلك الحوار تحت أسماع احمد الذي كان يقف بابتسامه مدركا أن حفيده قد وقع اسير عشق تلك الملاك
🖤في قصر الحداد🖤
تدخل زينب ذلك القصر الذي هجرته منذ سنوات بندم وحسرة لتجد كل شئ تركته كما هوا 
مروان: اتفضلي ي زينب
زينب بندم: متشكره انا كنت جايه عشان اعتذر منك واقولك اتمني تسامحني علي كل غلط غلطو في حقك انا اسفه
مروان بابتسامه حب: انا مسامحك ي زينب مقدرش مسامحكيش لأني بحبك 
لتبستم ابتسامه خجل لتأتي لوجين وهيا تصفر : ايوا ع الرومانسيه ي جماعه ايوااااااا 
مروان بضحك: بنت عيب 
زينب: وانتي كمان ي حبيبتي سامحيني
لوجين بحب:انا مقدرش ازعل منك ابدا ي قلبي انتي وانا نويت البس الحجاب واتغير
زينب بحب: ربنا يوفقكك ي حبيبتي
مروان بفخر: هيا دي بنتي القويه انا فخور بيكي وانا هتصل ع جدك واقولو إني ناويت ارد امك 
لوجين بفرحه ايوه بقي ي بابا ي جاااااااامد ربنا يخليك ليا
بعد مرور أسبوع علي ابطالنا لم يتغير إلا القليل فقد أتمت مياده جراحتها بخير وصحتها تتحسن مع مرور الوقت 
وقد اطمئنت تلك الحوريه علي والدتها وفي نفس الوقت تتحسن صحه ملك ويتأهب مالك بالرحيل ويقوم بعد الثلاث أشهر علي اصابع اليد فهو متشوق لرؤية محبوبته 
وايضا أولاده الذي تركهم صغار وقصة حياتهم يتامي بالرغم من حياه والدهم
يا الله ما هذا القدر المؤلم علي الجميع ايعقل ايعقل ان نهب العاصفه ويتصادم جميع أفراد العائله فلما لا فهم قد مرو بماضي قاسي............
 ويلاه من ذلك الرعد عند علمه بحياه والدته سوف يدخل الجميع في جحيمه ايعقل ان يهب جحيم الشيطان علي الجميع وعلي معشوقته أيضا🖤
🤎في مقر شركات الشافي 🤎
يدلف الامبراطور نعم الامبراطور فيدخل ليري الاحترام من الجميع ونظرات الرعب والخوف منه فجميعهم يخافوا منه ويخشوه نعم فلما لا اليس الشيطان يهابه 
احمد وهو يدلف في مكتب رعد بدون إذن
رعد بنظرة غضب تحولت للاستعجاب: اهلا بالامبراطور 
ليدلف احمد بهيبه ويقف أمام كرسيه لينهض ذلك الشيطان باحترام نعم فإذا كان هوا الشيطان فذلك الامبراطور من يري ذاك المشهد لا يصدق ذاته 
احمد: طبعا انت مستغرب انا جاي لي 
رعد: انت تشرف الامبراطوريه بتاعتك 
احمد بخبث: صح بتاعتي بس مكنش الرد ال عاوزة اظاهر كده ي كينج الجواز نساك ومعتش مراقب ولا واحد بالك 
رعد بجرئه: ولا مية واحده تنسيني بس متوقعتش أن آخر العنقود تهمك للدرجاتي وخصوصا انك حاميها ولا اي 
احمد وقد اشتعلت براكين في عينيه: انت بتتكلم ازاي ي حيو"ان دي اختك وبنت من أحفاد الشافعي ثم يقوم بالهبد ع المكتب بغضب وبعدين الحيو"ان ال اسمو مهران ده ياجي عايش هوا وشريكو فاهم ثم يحذره بغضب واياك اياك ي رعد تمس شعره منو أو حتي تحاول تستخدم أختك في حاجه فاهم 
لتقابله نظرات البرود من ذلك المشتعل داخلا:ولو مفهمتش 
احمد بهيبه: يبقي قضيت علي صلتنا ودخلت نفسك في الجحيم ودخلتنا معاك ثم يهب واقفا ومتنساش ي رعد أن دي من ملك والبنت دي اتظلمت اكتر منك ومن يارا والمظلوم دايما ي رعد لما بتاجي عليه بيطلع أسوأ ما فيه وانت اكتر واحد عارف
رعد ببرود اكتر: والمعني عاوز تفهمني أن دي هتتحداني 
احمد: دي ي رعد حوريه اتظلمت واتعذبت ولو انت حاولت تستخدمها انا ال هقفلك ومتنساش حوريتك هيبقي مصيرها اي
 ثم يغادر ويتركه مشتعلا فنعم فهو يكرة أن يذكر أحد حوريته ويريد أبعادها عن كل سر وفي ذاته ف مريم أخته وشقيقته ولا يريد اذاؤها ولكن طبعه يحتم عليه التظاهر والان نتركه يقسم لمهران ويخطط له 
🤎 عند تلك الحوريه التي لم تأخذ حقها قط من تلك الحياه المؤلمه 🤎
يدلف مراد ويظهر عليه بعض علامات القلق: مريم كنت عاوز اقولك 
مريم وهي تنظر له بتلك العيون التي تأثره وقد قلقت لقلقه
 دون شعور: خير ي مراد انا عملت حاجه 
مراد وهو يثق في جده: لا ي حبيبتي كنت عاوز اقولك انك هتمشي من هنا معايا هنروح ع قصر الشافعي 
مريم بذعر: بس بابا هيعرف وبعدين انت قولتلي أن في عداوة بين جدك وبابا هتجيب مشاكل
مراد بهيام: هيا المشاكل جات خلاص ي مريم وانتي هنا مش في امان في قصر الشافعي امان اكتر ومستحيل مهران يستجرأ ويهوب نحيه القصر خليكي واثقه فيا ثم تمتلئ عيونه بالشر
 وبعدين انا مستحيل اخلي اي حد يقرب منك ولا حتي الحيو"ان ال عاوز يتجوزك ده 
مريم وهيا تشعر بالقليل من الامان: ماشي هجهز واجي
 ليؤمئ لها بابتسامه جذابه
🤎في المساء🤎
سيف بحمااس: جاهز ي بابا 
عمران بخبث: جاهز ي اخويا بس حاسس اني هبطان كده خليها مره تانيه ي واد ي سيف 
لتتغير ملامحه للحزن: يعني اعتذر منهم 
عمران بضحك: مالك ي واد ازرقيت كده ليه ده انت شكلك واقع اوي 
سعاد(مامت سيف): بس بقي ي عمران متضايقش الواد روح ي حبيبي وان شاء الله ربنا يتمملك بخير 
عمر بتحسر:روح ي اخويا ناس راحه تخطب وناس فاضلها شهر اخ ي حظك المايل ي واد ي عمورة 
اسيل بمرح: انت ال طول عمرك بومه ي عمر مش اكتر 
سيف: قر ي خويا قلبي حاسس ان الجوازة دي مش هتكمل بسبب عينك دي ي بومه 
انت ثم يحل الصمت علي الجميع وتقوم مليكه بإطلاق صافره آيوة ي جدو ي جااامد ثم تذهب نحوة اي الشياكه دي ده انت احلي من العريس نفسو 
احمد بابتسامه نعم فهي بالنسبه له مميزة عن باقي احفادة: انتي ال قمر 
رعد بغيرة واضحه:تعالي هنا وسيبيهم عشان يمشو ثم يقوم بجذبها بقوه له
سيف بتحسر: قريت فيها ي بومه اهو جدك واخد مني الجو وشكلو هيخطف البت مني
مليكه بمرح: لا متخافيش ي سيف بنتنا واقعه ف مش هتتشقط 
ولو اني اشك ان حلاوة جدو دي مش عطياك مجال
نعم ي سادة ف أنه الامبراطور ف دائما تحتله الوسامه والعظمه والهيبه والكبرياء رغم تخطيه ٨٥ عاما إلا أن جسده الرياضي ووسامته المرموقة لا تعطيه ذلك السن فهو ينافس احفادة في الوسامه أيضا 
احمد بجديه:يلا عشان منتأخرش ع الناس ليذهب ثلاثتهم 
🤎في غرفه رعد 🤎
مليكه: كان فيها اي يعني لو روحنا معاهم ندي صاحبتي والمفروض ابقي معاها في يوم زي ده 
رعد وهوا يقوم بامساك أحدي الكتب ليقوم بقرأتها: انتي هنا مش في فسحه ي قطه وانا قولت لأ يعني لا بلاش لك كتير مش عاوز صداع
مليكه: جرا اي ي عسل انت هتذ"لنا ولا كل شويه عذاب عذاب متزهقنااش خلينا نكمل السنه دي ع خير من غير ما نرتكب جر"يمه 
ونخلص البشريه من شرك دتك القرف في حلاوتك 
رعد وهوا ينظر لها بخبث: انتي بتقولي اي سمعيني تاني
مليكه بهمس: كمان اطرش مبقولش مبقولش تصبح ع خير 
ليقترب منها رعد لتبتعد بتوتر: انت بتعمل اي استهدي بالله
 ثم تقوم بأخذ ماسكه شعرها: ابعد ياض والله اعورك 
رعد بضحك وقد ظهرت غمازاته وبرزت وسامته اكتر
 هتعوريني بتوكت شعر وبعدين اي ياض دي متجوز بلطجيه
مليكه بهيام في وسامته:لا متجوزني انا 
يلاحظ شعرها البني الطويل الذي أنساب عند سحبها ل ماسكته لينظر لها بهيام فهي ايه في الجمال 
ثم يتدارك نفسه فهيا بدأت أن تلاحظ ليعود لبروده المعهود  ثم يترك لها الغرفه ويرحل بسرعه الرعد نعم فهو اسم علي مسمى 
مليكة وهي مذهوله: ماله ده حد جه جمبو وبعدين مال قلبي بيدق بسرعه كده لي اكيد لا اكيد ده من الخوف
لتدلف اسيل باستغراب: مالك ي بنتي صوتك جايب اخر الدنيا كده لي وبعدين رعد كان طالع بسرعه في انتو متخانقين 
مليكه بعبس: فكك منو دتو قرف في حلاتو كنت عاوزة اقولك معاكي تلفونك 
لتعطيه اسيل لها: اهو هتعملي بيه اي 
مليكه: هرن علي محمود اطمن علي ماما اصل سي رعد زفت مش بيعطني الفون غير وانا رايحه الجامعه
ليدق قلبها فور سماع اسمو نعم فهي معترفه أنها تحبه من عقود أخري فكانت حكاوي مليكه عنه قد احببتها به وايضا زاد عشقها له عندما رأته وانقذها من هؤلاء المجرمين لتتدارك نفسها 
أسيل: ماشي كلميه وطمنيني عن طنط يلا 
مليكه بخبث: طنط بردو 
اسيل بخجل: آيوة يختي طنط امال مين يعني اخلصي
🤎في قصر المنوفي 🤎
زين: انتي ي بت ي أم بطن كبيره انتي 
اسماء بصدمه: انا بطني كبيرة انا 
زين وهو يؤمئ لها بنعم: اه ده انتي كان فاضلك شويه وتخلصي المحل كلو وطالعه قالي اي انت بقيت بخيل ي زين ومشبعتش
اسماء بغيظ: مكانوش خمسه سته ال كلتهم دول ي بخيل ي جلده عاوز اي 
زين: ي مفجوعه خمسه سته المهم انا ناويت أدخل دنيا
اسماء بمكر: اه ما انا خت بالي من المزة ام عيون قمر دي 
زين: تصدقي لولا أنك اختي وواثق فيكي كنت قولت عليكي حاجه تانيه ثم يقوم بمسكها من ملابسها مثل الحراميه بتعاكسي مراتي قدامي ي بجحه
اسماء:اوعي كده ي عم مراتك اي هوا انت قولتلها حتي تك نيله 
زين: ما انا بناديكي عشان أسألك بما انك محسوبه ضمن البنات وكده يعني المفروض اخد رأيها الاول وبعدين اكلم اخوها صح
اسماء: انا ي بني وبنات شكرا على ثقتك الغاليه المهم ي سيدي المفروض تقولها الاول وبعدين بقي تقول لاخوها 
فعلا وهيا وافقت موافقتش تقول لاخوها ولو موافقش تخطفها وتتجوزها مهي المزة دي لازم تبقي مرات اخويا يعني مرات اخويا فاهم ياض
زين بشمئزاز: ياض في واحده تقول لاخوها الكبير ياض انتي بنت انتي بس تصدقي اول مرة في حياتك تقولي حاجه صح طلعتي بتفهمي
اسماء بفخر:طول عمري بفهم بس انت ال معدوم النظر 
زين بقرف: غوري من وشي ي بت لتهرب وتدلف لغرفتها 
🤎في منزل عبدالله (والد ندي)🤎
عبدالله:والله ي احمد بيه انا طبعا يشرفني اني اناسب حضرتك بس طبعا الرأي رأي ندي 
احمد: طبعا ي بني وشوف العروسه رأيها اي لو مش موافقه اوعدك اني مش هخلي سيف يقرب منها أو يضايقها هتبقي في حمايتي 
سيف بهمس: انت جاي تبوظ الجوازة ولا اي ي جدي هتجوزها يعني هتجوزها 
عمران: شوف العروسه ي ابو ندي ده شكل العريس مستعجل اوي 
لتأتي تلك الجميل وهي تحمل كاسات العصير وخلفها تلك المشاغبه 
صبا: اهلا ازيكم ي جماعه وتقوم بالقاء السلام 
عبدالله: طب نسيبهم لوحدهم ي جماعه بقي ليخرج الجميع ماعدا صبا 
عبدالله: بت ي صبا بقول نسيبهم لوحدهم 
صبا بابتسامه بالهاء ماهما لوحدهم اهو بس انا عاجبني القعده اقفلو الباب بس 
سيف بغيظ:هوا انتي وصاحبتك ورايا ورايا يلا ي بت برا سيبيني مع خطيبتي 
ليأتي عبدالله ويقوم بسحبها من ملابسها ك الحراميه تحت ضحك الجميع
🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤🖤
🤎عند ملك🤎
ملك بفرحه:مالك انا حاسه اني بقيت كويسه اوي اوي كمان خلينا نرجع مصر بقي
مالك بصرامه:انا عارفه أنك متشوقه تشوفي ولادك وانا كمان بس مينفعش نخاطر كل السنين دي بردو ي ملك الوقت مش هين عشان اخاطر بيكي واركبك طيارة وانتي لسه الدكتور مآذنش احنا صبرنا الوقت ده كلو نصبر شهرين كمان 
ثم ينظر بشر: بعدين متنسيش ال حاول يقت"لك زمان هيحاول دلوقتي بس زمان عن دلوقتي يفرق انا معتش حد هين انا مالك الشرقاوي 
ملك بابتسامه: عارفه ي مالك وحقيقي انا مش عارفه اشكرك ازاي فضلت متمسك بيا لحد اللحظه دي كان قدامك فرصه انك ترجع لمراتك وولادك بعد لما قومت ع رجليك بس اختارت تستني في امل كان مستحيل
 بس بفضل املك وصبرك انا قدامك انت حقيقي نعم الاخ السند لو اخويا بجد مكنش هيعمل كده
لنتركهم في ذلك الود
🤎في قصر الحديدي🤎
مروان بحب: يلا ي زينب هوديكي ع القصر واحنا في الطريق هاخد المأذون معايا عشان اكتب عليكي وتجيبي حاجتك وتاجي 
لوجين بمرح: آيوة يابابا ي عسل بس متنسانيش بقي 
مروان بحب :هوا انا اقدر انسي اميرتي يلا ي حبيبتي تعالي معايا عشان لما نخلص اخدك انتي وماما المول نشتريلكو لبس محجبات ولا انتي غيرتي رايك 
لوجين بثقه: اكيد لا ي بابا انا طول عمري نفسي ابقي محجبه وبحب اللبس ده جدا وعاوزة اقرب من ربنا لاني حاسه اني بعيده عنو أوي ومش عاوزه أبعد عنو تاني ابدا 
مروان بفخر: دي بنتي فعلا دي تربيتي لتنزل دمعه حارقه من تلك النادمه 
زينب بندم: انا اسفه اوي انا ال خليتكم وصلتو للحاله دي وبعدتك عن ربنا... ربنا يخليكي سامحيني ي بنتي وربنا يهدي بإذن الله
لوجين بحب: المهم انك عرفتي غلطك ي ماما يلا بقي عشان نروح القصر ليذهبوا
🤎في أحد النوادي الليلية🤎
يجلس ذلك المغفل ويشرب ما حرمه الله غير عابئ بهؤلاء الذين يحالون التوقيع بينه وبين معشوقته 
رعد وقد بدأ في مرحلة السكر:هات كمان كاس ي زفت لتأتي تلك العا*هره من خلفه 
البنت: رعد باشا اخيرا شرفت والله وليك وحشه
رعد بقرف: بس انتي ملكيش دعوه ويقوم بنفض يديها من عليه وحوشي ال تتقطع دي فاهمه 
لتذهب وهي تبتسم بخبث فقد عملت ماتريده وتقوم باشاره لشخص آخر بأن عملها قد تم
🤎 في قصرالمنوفي 🤎
زين: الو ي يارا عامله اي اخبارك
يارا: الحمد لله ي زين خير في حاجه
زين: ابدا كنت حابب نتقابل بكرة لو معندكيش مانع
يارا: ماشي تحب امتي
زين: الساعه10 ف الكافي ال كنا فيه اي رايك
يارا: ماشي معنديش مشكله لتغلق الهاتف
زين: ي بت قفلت سيبيني اتنفس انتي عامله فيا كده لي بتحترمي خصوصيتي اوي انتي
اسماء بمرح: طبعا طول عمري بحترم خصوصيات النااس ومبحبش اتطفل عليهم ابدا
زين بقرف: مهو واضح يختي كان ناقص تدخلي جوه التلفون
اسماء بضحك: الاه مش بطمن ع مستقبلك وبعدين المزة وافقت اهي ف بالمناسبه دي تعزمني 
زين: وافقت اي ده انا لسه مقولتلهاش
اسماء وهي تدعي البراءه: لا مهو انت لما توافق هتعزمني عزومه كبيره بقي 
زين: ده انتي واخداها مصلحه بقي عاوزة اي ي أخرت صبري ي بت انتي مبيبنش عليكي ازاي ده انتي ناقص تاكلينا
أسماء:انت شكلك بخيل ومش هتعزمني وانا جعانه هطلب اوردر وانت ال هتدفعو برضو
 ثم تقوم بالجري وهي تضحك فنعم ي ساده أنها صغيرته الحمدلله فليست أخته فقط إنما تعني له كل شئ فهو من تولي بها بعد وفاه والدهما
🤎في ذلك قصر الشافعي🤎
تجلس مليكه فقد اطمئنت ع والدتها وعلمت أن معاد مجيئها ب يومين فهي مشتاقه لها ولشقيقها تجلس بين يدي الله تؤدي فرضها 
لتصطدم بتلك الحجر التي كسرت الزجاج فاقتربت منها بحذر تجد صور ذلك المغفل مع تلك العا"هره في مكان لا يروق لها
 وورقه أخري يوجد بها عنوان الملهي الملعو"ن ويوجد فيها جمله أيضا
"حبيب القلب بيخو"نك لو مش مصدقه اهو العنوان روحي اتأكدي بنفسك سلام ي قطه" 
مليكه ومقلتيها مليئه بالدموع وتشعر بنغزة في قلبها: مالك ي مليكه ما يخون ولا يو"لع انا مالي ده مش جوزك ده واحد متجوزاه عشان عشان معندوش رحمه ب أبوه
 بس انا هروح عشان اعرف اذا كان هوا قذ"ر للدرجاتي او لا
 هروح لتهم برمي تلك الصور ع السرير وتقوم بارتداء ملابسها
و........
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
🖤في منزل ندي🖤 
يدلف عبدالله: ها يولاد خلصتو كلام اي رايك ي ندي 
ندي بإحراج: ال تشوفو حضرتك ي بابا ثم تهم بالدخول لغرفتها
ليوقفها احمد: استني ي ندي ي بنتي تعالي ليقوم بإخراج علبه يوجد بها سلسله الماس روعه الشكل دي ليكي 
ندي بزهول مما رأته من جمال: بس ده كتير اوي ي  جدو
احمد: لا مش كتير انتي دلوقتي بقيتي زي حفيدتي بالضبط وكمان فترة هتبقي مرات حفيدي خوديها وانتي ساكته
 ليأتي عبدالله بالاعتراض ليوقفه احمد اعتبرها هديه الخطوبه ال هتبقي الاسبوع الجاي إن شاءالله
 ليؤمئ له
🖤في قصر المغربي🖤
محمد بتذمر: مش عاوز اروح مش عاوز اروح ي ناااااس 
عمر بضحك: البس انت لو مجتش بمزاجك هتيجي غصب عنك ده مش كلام اي حد ده كلام جدي يعني هيجيبك هيجيبك
محمد: عارف ي اخويا هروح واهي مصلحه عشان افاتحو في موضوع النص شبر دي 
عمر: هوا انت ي حلوف خدت رأيها 
محمد ببلاها: لأ هوا لازم 
عمر: انت جايب الغباء ده منين ياض افرض روحتوا وموافقتش هتحرج نفسك وجدي دتك نيله قولها الاول وبعدين جدي ي غبي 
محمد بتفكير: تصدق صح اول مرة تقول حاجه صح 
عمر بغرور: طول عمري ي قليل النظر يلا ي اخويا
ليركب الاثنان في نفس السيارة
🖤في سياره احمد 🖤
يرن هاتفه معلنا عن خبر مفرح له 
مروان: الو ي عمي كنت عاوز اقولك اني هرد زينب وجايين انا وهيا ع القصر 
احمد بسعاده: ماشي ي مروان وربنا يهديكم المرادي 
عمران بتساؤل: مروان كان عاوز اي ي بابا 
احمد: هيرد زينب واخيرا عرفت غلطها ثم يقوم بإجراء مكالمه 
احمد: انتو فين دلوقتي خلي بالك منها وعاوزك تقولها تجهز لاي حاجه هتحصل فاهم واياك تقولها الحقيقه مش دلوقتي ويغلق الهاتف 
عمران: هيا مين دي 
احمد بغموض: هتعرف لما نوصل كل شئ في أوانه اهم حاجه عندي أن لما نروح محدش يتكلم فاهمين واي حاجه هتحصل مش عاوز اسأله كتير ولا ندور ورا الحاجه دي فاهم ي سيف 
سيف بعدم فهم: مش فاهم حضرتك تقصد اي 
احمد بصوت جوهري: فاهم ي سيف اياك تدور ورا البنت ال هنروح نلاقيها فاهم خليك في خطيبتك
ليؤمئ له بالإجاب 
🖤في الطريق🖤
عمر باستغراب: بص بص مش دي مليكه هيا مالها ماشيه بتعيط كده لي 
محمد باستغراب: معرفش وفين رعد ثم يفكر قليلا معقول عمل فيها حاجه تعالا نشوف 
عمر: مليكه مالك وبتعملي اي هنا 
مليكه: كويس اني شوفتكو ودوني المكان ده بسرعه عشان مش لاقيه تاكسي لتستقبل السيارة ويتفاجأ محمد بنفس المكان نعم فهو نفس الملهي الذي يذهب له رعد
محمد بتوتر: بس انتي عاوزه تروحي هناك ليه ده مكان مش كويس 
مليكه بتصميم: هتوديني ولا انزل اخد تاكسي
عمر بعدم فهم: وديها ي محمد احنا معاها وبعدين مكان اي ده 
محمد بتوتر: هوديكي وربنا يستر ليصلوا لتنزل مليكه بسرعه وقلبها يرتجف نعم فهي لا تريد معرفه أنه يذهب لتلك الاماكن
 ما ابشع المكان بالنسبه لها لتدلف وخلفها محمد المتوتر وعمر المشمئز من ذلك المكان ليصدم عندما يري رعد وهو في حاله يرثي لها من كثرة الشرب 
مليكه بصدمه وهي تقترب نحوه وعين مليئه بالدموع
 بالاتجاه نحوه: لي تعمل كده ي رعد انت مش عارف ان المكان ده حرام والشرب والقرف ده حرام 
رعد بسخريه: وانتي مالك ليكنش من حبك ليا عاوزاني ادخل الجنه معاكي 
مليكه وهيا تحاول أن تجمع زمام أمورها: لا بس قولت انصحك تعالا يلا عشان نروح لتقوم بامساك حتي يقف 
رعد وهو يزقها بعيدا: ابعدي عني ملكيش دعوه بيا انتي مجرد واحده مجوزها عشان اعذبها ملكيش قيمه فاهمه ملكيش اي قيمه لعبه زي ما اقولها تعمل 
مليكه وقلبها يتقطع: عندك حق وانا اسفه لتقوم بالركض للخارج 
محمد بغضب: انت اي ي اخي غبي وهتفضل طول عمرك غبي انت بتحبها وهيا باين عليها بتحبك لي بتعمل كده هتضيعها من ايدك ويتركه ويرحل 
لينظر له عمر بصدمه: مش عارف اقولك اي بس كل ال اقدر انصحك بيه حافظ عليها ده أن مضاعتش منك 
ليستمع لصراخ محمد: مليكاااااه 
ليشعر أن فؤاادة قد انخلع ليجر الاثنان يجداه يتجه نحو العربيه 
محمد: رعد فوق العربيه ال هناك دي خطفوها فوق لنفسك ثم يقود باقصي سرعه وراء العربيه
🖤في قصر الشافعي 🖤
احمد بسعادة: مبروك ويقوم الجميع بالمباركه لزينب 
ليقطع سعادتهم مهاتفه سيف:بتقول اي يعني اي اتخطفت
 حاضر حاضر هقولو لينظر لاحمد بربكه
احمد: انطق 
سيف: مليكه عمر بيقول أن في ناس خطفوها 
احمد ببرود: ورعد فين
سيف: رعد مرداش يروح معاهم بيقول أن محمد خاد العربيه وراح ورا المجرمين ورعد مشي ومرداش يطلع وراهم 
احمد: طب روح جيب اخوك ليصدم الجميع فالجميع يعلم مدي معزه مليكه لاحمد 
احمد: يلا ي مروان روح انت ومراتك 
🖤وبعد فتره في مخزن ما 🖤
مدحت( الشاب ال كان عاوز يتجوز مريم) : اهلا اهلا بمرات الشيطان 
مليكه بقوه: عاوز اي ي عجل انت وانت مين اصلا 
مدحت بغضب: احترمي نفسك ي بت لحسن اسيبهم عليكي
مليكه بثقه: تسيب مين ي مسعو"ر ي حيو"ان انت ورجالتك انت انت فكرك أن رعد هيسيبك تبقي بتحلم 
مدحت بتوتر: وهوا هيعرف مكاني منين يعني انتي هبله ي بت ليقوم بضربها برجله
 ليصدم من ذلك التور الهائج
رعد بغضب عارم: سيبها ي مدحت عشان تطلع عايش
مدحت بصدمه ويقوم بمسكها وتوجيه سلا"حه نحو رأسها: اهلا بالشيطان بس جيت بدري يعني غريبه 
ليتذكر رعد خاتم خطبتهما وأنه وضع به جهاز تتبع 
رعد ببرود: سيبها انت عاوزني انا 
مدحت: لو قربت ليا هقت"لك السنيورة واعيشك باقي عمرك محر"وق عليها
رعد ببرود: انت فكرك أنها تهمني ولا تلزمني اعمل ما بدالك 
لتصدم مليكه نعم فهي لم تتخيل انها رخي"صه بالنسبه له هكذا
مليكه بدموع وصوت مهزوز: رعد ولم تكمل كلماتها حتي تجد طل"قه مدويه تخترق راس ذلك الاحمق من الخلف 
سيف ببتسامه : اي خدمه ي كينج لتسقط تلك الحوريه وتصدم رأسها في زاويه الطاوله ويقوم بامساكها قبل ان تغمض عيناها 
رعد بدموع: اسف متسبنيش لتغمض عيناها في مصير مجهول
🖤امام قصر الشافعي 🖤
تقف شاردة في جمال ذلك القصر 
مراد ببتسامه: يلا ندخل ومهما حصل افتكري اني جمبك ماشي 
مريم ببعض القلق: ماشي لتخطي خطوتها للداخل ويتفاجئ البعض من تلك الجميله نعم فهي بها بعض الشبهه من ملك ومليكه لتقع عينيها عليها 
مراد: تعالي انا معاكي 
يارا : مين دي ي مراد
مراد وهو ينظر لجده: جدو هيقولك 
احمد وهو ينظر لمريم بحب: تعالي ي مريم انتي هنا في امان
 ورايا يلا 
دخل المكتب تحت صدمه الجميع 
احمد: اقعدي ي مريم متخافيش 
مريم: حضرتك تعرفني منين
احمد بابتسامه: أنا اي حد يقرب من احفادي ببقي عارف كل حاجه عنو احكيلي كل حاجه من ساعه ما اتولدي واحكيلي عن مامتك
لتمتلئ عيناها بالدموع عند ذكر والدتها وتقص له كل شئ ومعامله الذي يدعي والدها لها 
احمد والغضب يكمن في عينيه: طب عاوزك تسمعي الكلام ال أنا هقولهولك ده بعقلانيه 
لتؤمئ له مريم
احمد: انتي حفيدتي الشافعي أصغر احفادي ووالدتك بتولدك الدكتور قالنا أنك انتي واخوكي مو"توا لأن والدتك كانت ضعيفه
 واتضح بعد السنين دي كلها أن الك"لب ده خطفك 
مريم بصدمه: خطفني وحفيدتك واخويا يعني انا ليا أم وأب وعيله وكمان اخ تؤام
احمد بحزن غير واضح: ليكي اب وعيله ي مريم امك ميته من زمان واخوكي الله اعلم الك"لب ده عمل في اي
لتنفطر من العياط ع حظها ذلك 
احمد بحنو: بس ليكي اخ اكبر منك واخت كمان امسحي دموعك الغاليه دي وتعالي اعرفك عليهم
 وحقك هجبهولك متخافيش ليدلف مراد وهوا يحاول تهدئتها وتلك دموعها المتجمعه في عيونها 
يارا التي استمعت لحديثهم خلسه: لي كده ي جدو 
احمد: يارا اسمعي 
يارا ببكاء: لي ي جدو بيحصل معانا كده هوا ممكن لو كنا ناس عاديه من غير الفلوس والقرف ده كلو كان زمانه عايشين طبيعي 
احمد بكبرياء: يارا الزمي حدودك انتي عارفه انتي بتقولي اي 
يارا بغضب وبكاء: حدود اي ده حدود اي انا ال قعدت سنين اتعالج بعد مو"ت امي انا ال عشت طفوله مظلومه بسبب واحد ميستاهلش يكون اب 
انا ال سافرت وبقيت عايشه ولا كأني في غربه وانا عندي عيله انا اللي طلع عندي اخ واخت من غير ما أعرف 
انا ال شوفت اخويا بيتحول قدام عيني لحد مكنش يتمني انو يبقي كده 
ليأتي الجميع علي صوتها العالي وتحتل وجوههم الصدمه نعم ي سادة فهذا ما يسمي العاصفه
مريم ببكاء وهي تحاول النهوض علي قدماها التي لم تحتمل الصدمه
مريم :انا اسفه مكنتش اعرف ان وجودي هيعمل كده 
لتنظر لها يارا بتحسر:اسفه علي أي انتي كمان مظلومه احنا ال اسفين ليكي ثم تقوم باحتضانها 
عتمان: في اي ولي الزعيق ده ومين دي
يارا بغل: ملكش دعوه بيها ثم تقترب واهني في اذنه دي اخر حاجه من ال انت قت"لتها وتقوم بالابتعاد عنه واخذ مريم غرفتها تحت نظرات الجميع الغير فاهمه
عتمان بصدمه: مين دي حد يفهمني 
عامر: اهدي ي عتمان انت تعبان هنفهم دلوقتي 
احمد بصوت جوهري: دي مريم عتمان احمد الشافعي فاهمين ليلجم لسان الجميع 
ليقطع صدمتهم رعد وهو يحمل معشوقته ويصرخ: اتصلوا بالدكتورة فورا بسرعااه
اسيل بخضه: مليكه مالها ي رعد
محمد: مش وقت صدمه يلا نتصل ع الدكتوره
ليقمو بإحضار الطبيبه بينما يقوم عمر بتضميد جرح رأسها
عمر بتوتر: رعد انا عملتلها الجرح ولما يجي الدكتور يطمنا 
رعد بغضب: آمال انت اي دكتور ع متفرج انطق فيها اي 
عمر بتوتر: لما يجي الدكتور احسن يمكن انا شخصتها غلط ليقطعهم مجئ الطبيب 
🖤بعد فتره 🖤
احمد: مالها ي دكتوره
الدكتوره: هيا اتعرضت لصدمه بس المرادي في خطر كبير ع حياتها انا قولتلك اخر مرة أنها ممنوع تتعرض للصدمات وخصوصاً أن في حاجه من طفولتها احنا مش عارفينها 
رعد: يعني اي خطر 
الدكتورة: يعني المدام خبطه رأسها مع الصدمه ممكن تخليها تفتكر حاجه غير مرغوب فيها من زمان والحاجه دي هيا نسياها عشان كده كنت بقول أن هيا كان عندها فقد في الذاكرة انا عطتلها منوم حاليا عشان تهدي شويه وبكرة كل حاجه هتبان
احمد وبدأ الخوف يتسرب له: لو افتكرت اي ال هيحصل
الدكتورة بأسف: هتدخل في غيبوبه ثم تتركهم تحت صدمتهم
🖤عند ملك 🖤
الدكتور: عال اوي بدأنا نتحسن اهو ده لو فضلنا كويسين كده هوا شهر بالكتير وتعرفي تركبي طيارة وحصان وال انتي عاوزاة
ملك بفرحه: بجد يعني خلاص شهر 
الدكتور: اه بس لو فضلنا مواظبه ع الادويه والتمارين
مالك بفرحه عارمه: شكرا ي دكتور
🖤في قصر المنصوري🖤
يدلف ذلك الوسيم بتلك الهيئه فهو لديه عيون مثل البحر وجسد رياضي شعر بني كثيف رموش كثيفه ابيض الوجه
مهران بغضب: انت اي ال جابك هنا ولي نزلت مصر انت غبي
معاذ بكر"ه: انت متحكمش عليا وبعدين مش جايلك عشان واحشني انت اخر شخص ممكن انو يوحشني في العالم هوا سؤال واحد بس لي خلفتني طالما هترميني لي
 انا ال كان يشوفني وانا زي المتسولين مكنش يقول عليا ابن رجل اعمال غني ومشهور كده لي عملت فيا كده لي انا كلت التراب لحد ما بقيت في ال أنا فيه دلوقتي كلو انا ال عملتو
مهران ببرود:ومين قالك اني ال خلفتك
معاذ بصدمه: نعم آمال مين اهلي وامي ال انت بتقولي دائما أنها ميته
مهران وهو يجلس ببرود: انت واحد لقيتك في الشارع صعبت عليا قولت المك كنت صغير ساعتها بس الظاهر الخير مطمرش
معاذ ببرود مقابل: هه وانت فكرك اني ممكن اصدق ان واحد بجحودك ده يصعب عليه طفل صغير 
ع العموم انت معملتش معايا خير عشان اردهولك وازي كان شويه الفلوس ال صرفتهم عليا وبعدين رمتني لكلا"ب السكك ف هياجولك ثم يتركه ببتسامه خبيثه 
مهران بغضب: عيلت الشااافعي دي نهايتها ع ايدي 
🖤امام قصر المنصوري🖤
شخص: ايوه ي فندم شاب طلع من عندو وسمعت صوت زعيق جوه 
الشخص2:امشي ورا الولد ده واعرفلي أي حكايه من يوم ما اتولد فاهم
الشخص: ماشي 
🖤عند مياده 🖤
مياده: عاوزة ارجع بقي ي محمود انا بقيت كويسه اهو ي بني
محمود برفض: الدكتور قال بعد اسبوع يعني اسبوع وبعدين قال لو مضطرين قوي بعد يومين
مياده برجاء: خلاص بعد يومين انا مش حابه القعده هنا وصحتي هتتحسن اكتر واكتر لما اروح واشوف اخواتك
 ليوافق محمود بعد إلحاح
🖤في منزل صبا 🖤
نورا: بت ي صبا انا قلقانه علي مليكه اوي معدتش بتكلمنا 
صبا: وانا كمان أن شاء الله بخير انتي عارفه أن رعد شايل منها الفون 
نورا بتمني: ي رب تكون بخير 
صبا: تيجي نروحلها بكره
نورا بسعادة: موافقه بس هندخل ازاي 
صبا بمكر: خلي عمر يدخلنا 
نورا بتوتر: وانا مالي بيه
صبا: ي بت انا عارفه كل حاجه احكيلي احكيلي قالك اي
نورا بخبث: طب ما تخلي الواد ابو عيون خضر الحليوه ده ال يدخلنا كان اسمو اي ي بت ي نورا كان اسمو اي اه محمد
صبا بغيظ وغيره: ملكيش دعوه بيه ي بت خليكي في الدكتور بتاعك ده 
لتضحك نورا: بتغيري ي بطه بتغيري
لنتركهم في مشاكستهم لبعضهم
🖤في غرفه رعد 🖤
رعد برجاء: انا اسف سامحيني من ساعه ما دخلت حياتك وهيا اتحولت لازم اعرف اي ال مخليكي كده وانا مش هرحمو 
ثم يجدها تنتفض وكأنها تري كابوس ما فيقوم بتهدئتها ويغفل دون أن يدري ..........
🤎بعد يومين🤎
لم يتغير الحال اطلاقا اليوم موعد وصول ميادة والكل مترقب فعلها عندما تعلم أن صغيرتها تعاني وحاله مليكه لم تتحسن قط مما جعل الأطباء محتاارون 
ويقوم ذلك الرعد بالاعتناء بها ويحكي لها كل يومه واعترافه لها انها اغلي ما يملكه ظنا منه أنها لا تسمعه فهو لا يعرف أن تلك الحوريه قد حظيت معه بكل لحظه قام فيه بالاعتناء بها
رعد وقد ظهرت علامات قله النوم علي وجهه 
رعد : عامله ايه انتي عارفه مامتك جايه النهاردة اصحي بقي عشان متقلقيهاش عليكي 
ثم يقوم بتمشيط ذلك الشعر الحرير
رعد:انا عارف اني عذبتك معايا وكمان حولتلك حياتك لجحيم بس مكنتش مدرك فوقي انتي وانا هفك قيدك وهسيبك تتمتعي بحياتك طبيعيه غافل عن تلك الدمعه الشاردة ويخرج من الغرفه تاركا قلبها المتحطم داخل أحلامها
🤎في غرفه احمد🤎
يقوم عامر( الابن الأكبر لاحمد)بطرق الباب
احمد: ادخل 
عامر: مياده ام مليكه هتاجي النهاردة 
احمد وقد فهم مراد ابنه: يعني عاوز اي ي عامر
عامر: عاوز اقولك انك كده بتدخل الدمار العيله رعد لو عرف ميادة تبقي مين ولو عرف ال حصل 
هيخليها جحيم وصدقني ساعتها عتمان مش هيفلت من جحيمو ولا حتي احنا 
احمد بصوت عالي: عامر انت عارف انت بتقول اي اياك حد يعرف حاجه اياك وزي ماقلت الجحيم لما هياجي هيجي علي الكل فاهم
عامر بغضب: انا مش فاهمك طالما انت عارف ان الجوازة دي هلاك لي بتعملها لي عاوز تدمرنا كلنا وانت اكتر واحد عارف نتايج ال بتعملوا
احمد: الزم حدودك انا فاهم انا بعمل اي كويس واياك رعد يعرف منك حاجه اياك وإلا حسابك هيبقي معايا فاهم 
عامر: فاهم بس هوا لو معرفش مني هيعرف من غيري متنساش حفيدك بقي مين ليتركه ويذهب تحت نظرات الغموض من احمد وتصنت البعض
احمد وهو يقوم بالاتصال بشخص: عاوزك تخلي كل حاجه ليها علاقه بميادة تحميها فاهم لو لقيت اي حاجه همحيك فاهم 
🤎 في غرفه مليكه🤎
يدلف احمد بهيبه: انا عارف انك سمعاني وعارف كويس انك بتهربي من الواقع بس ده مش هينفع ي حبيبتي انا متعود عليكي قويه
 قومي وواجهي مشاكلك كلها ثم يقول بهمس انا الدكتورة قالتلي انك داخله الغيبوبه دي بمزاجك وان انتي سامعه كل حاجه مردتش اعرف رعد عشان تعرفي قد اي هوا بيحبك وان المظهر البارد ال بيبينو مش هوا ال جواه ومسيرك هتعرفي هوا كده لي هستناكي تصحي ثم يتركها ويغادر
🤎 في قصر المنوفي 🤎
زين: اعمل اي 
اسماء: عمري ما شفت بومه زيك ابدا يوم ما تتشجع وتكلمها مرات اخوها تدخل في غيبوبه وكمان يطلعلها اخت مكنتش عارفه بيها
 وفوق ده كلو كمان أن مرات اخوها دي ال هوا رعد ال المفروض تخطبها منو مش عارفه اقولك اي بصراحه 
زين بضيق: هوا انا بقولك عشان تزليني ي بت مش هبقي بومه عنك 
اسماء: ورثاها منك بص ي سيدي انت تستني لحد ما الأمور تهدي شويه بس ده ميمنعش انك تقف جنبها في الظروف دي وتسأل عليها وتطمن 
ليؤمئ لها زين ويتمني أن تتم تلك الزيجه علي خير
🤎في مقر الشافعي🤎
يدلف ذلك الرعد الذي لم يفقد هيبته بعد ولكنه أصبح مثل التور الهائج يخشاه الجميع أكثر من الأول فهو لم يعد يطيق شخص بعد ما حصل لمعشوقته بسببه 
يدلف محمد كي يخفف ع صديق طفولته 
محمد بمرح: ال واحشني مالك قاعد كده لي عامل زي المطلقين
رعد ببرود: لو مش عاوز حاجه خود الباب في ايدك 
محمد بحزن ع حال صديقه: رعد انا عارف انك شايل في نفسك ده غلط عليك ي رعد مينفعش كده فضفض معايا احكيلي أنا موجود وعارف انك حبيتها وبتحبها وان شاء الله هتبقي بخير
رعد: اطلع بره 
محمد بغضب: ي بني انت كده هتمو"ت متبقاش بارد كده انا عارف وانت عارف انك بتتألم لي بتكابر لي 
وبعدين انت انقذتها يعني مش انت السبب زي ما بتلوم نفسك
رعد وقد شعر أن قواه بدأت بالانهيار: اطلع بره ي محمد وكلمه زياده مش هخلي حته فيك سليمه
محمد: انا همشي مش عشان خايف منك لا عشان عاوز اسيبلك مساحه تطلع كل ال جواك ومتنساش ي صحبي أن انا موجود
🤎في المطار🤎
تهبط تلك الطائرة بسلام 
نورا بشوق: حمد الله ع سلامتك ي ماما وحشتيني اوي 
صبا: الف سلامه عليكي ي طنط ثم يقوموا بالترحاب بهم وأخذهم الي المنزل 
مياده: انا عاوزة اروح لمليكه قلبي واكلني عليها اوي
صبا ونورا بتوتر: هيا كويسه خلينا نروح البيت الاول وبعدين نروحلها 
محمود بشك وهو يهمس لصبا: هوا في حاجه ولا ايه
صبا بهمس: جارينا وهبقي احكيلك 
ميادة بإصرار: لا انا عاوزة اطمن ع بنتي هروح يعني هروح
محمود: هنروح ي ماما بس ترتاحي شويه وبعدين مينفعش نروح كده من غير ما نعطيهم معاد ولا انتي شايفه اي
 لتوافق ميادة علي مضد وايضا تحسبا لأي فرد أن يشك بها من عائله الشافعي
🤎داخل قصر المنصوري🤎
مهران: قولتلي يعني هيا دلوقتي في غيبوبه يعني ماماتتش
الشخص: لا ماماتتش ال ما"ت مدحت 
مهران بضحك: مدحت ده كان عبارة عن ورقه خسرانه ميهمناش دلوقتي ال يهمني البت دي هيا ال هتكسر ضهر احمد الشافعي وانتقم منهم علي كل حاجه طب ومريم اخبارها أي 
الشخص: ملهاش اخبار غير أنها عرفت الحقيقه والعيله كلها بتحاول تتقبلها وبقت هيا واختها علي صحبه 
مهران بغل: بس مش هخليها تتهني الحاجه ال كانت عندي ي تفضل ليا ي تمو"ت خالص ولا انت رايك اي 
الشخص: ال تأمر بيه ي باشا ليضحك تلك الضحكه الخبيثه 
🤎علي البحر🤎
 يجلس ذلك الوسيم ينظر للبحر بعيناه التي تشبه لون البحر شارد يحاول استجماع كافه الأحداث وربطها ليعرف هويته ليخرجه من شروده ذلك الصوت 
البنت: جرا اي ي عجل انت وهوا لمو نفسكو وعدونا كده 
الشخص: عنيفه اوي البت دي ثم يقوم بإمساكها من يديها هتيجي معايا يعني هتيجي 
الشخص2: دي شكلها مش هتيجي بالذوق 
البنت2: سيبها ي متخلف انت وهوا هتصل بالبوليس 
البنت3: يعني منتش سايبها يلا انت وهو
ليؤمئ لها ذلك البعيد بضحك: يعني هتعملي اي يعني 
البنت تقوم بالنط علي ظهرة فهو طويل جدا بالنسبه لها وتقوم بعض رأسه والاخري تقوم بعض يد الذي ممسكها بيده
 وتقوم بضربه بالرجل والثالثه تقوم بصفعه بالقلم 
البنت: عشان تتعلموا ي عجول انتو ازاي تاجو جمب بنات الشافعي 
الشاب: اه ي بنت العضاضه انتي وهيا ويأتي ليصفعها ليجد تلك اليد الحاميه لها 
معاذ : مهو ال يمد أيده علي بنت يبقي مش راجل وانا هربيك ويقوم يتلقين هؤلاء درس وتكسيرهم ويتركهم حكومه الخردة
معاذ وهو ينظر لتلك الشاردة في عينيه: انتي كويسه ي انسه
اسماء بهيام: عيونك دي ولا لنسسيز
معاز بستغراب: نعم عيني
اسماء: اي القمر ده ي ولاه هوا في كده لتقوم مريم بضربها تحت ضحك يارا لتدارك نفسها 
اسماء: احم احم انا كويسه انت عامل أي
معاذ بضحك: انا كويس ليقوم بمد يده لمصافحتها انا معاذ
اسماء بخجل: انا اسماء تشرفنا وتبادله المصافحه 
يارا: متشكره جدا ي استاذ معاذ
معاذ وهو يشعر بحنو نحوها: العفو ده واجبي ويتركهم ويمشي لتنظر له مريم وهي تشعر أن جزء منها تفقده 
اسماء: هييح اي الواد الحليوة ده جوزهوناااي 
مريم بضحك: اسكتي فضح"تينا
اسماااء: الله يلم حلاتو دي مليش دعوه هوا في قمر كده ولا عيون كده مين النحله ال خلفت العسل ده 
يارا بضحك: ي بت اسكتي هتفض"حينا 
اسماء بتفكير: الاه مش غريب حساه شبهك اوي ي مريم ولا كأنكو تؤام 
يارا: بس ي هبله انتي يلا نروح ليذهبو جميعهم 
ففي تلك اليومين حاولت اسماء توطيد علاقتها معهم وأصبحو مقربين من بعضهم ولكن هل للقدر رأي آخر 
🤎في أحد الكافيهات🤎
سيف: انتي هتفضلي زعلانه كده كتير هتبقي بخير متخافيش
ندي بحزن علي صديقتها: انا خايفه عليها اوي مكنتش حابه نعمل الخطوبه وكتب الكتاب ومليكه مش موجوده معايا 
سيف بتفهم: ي حبيبتي عارف بس هنعمل اي ووعد مني مش هعمل الفرح غير لما تفوق وتبقي كويسه فكي بقي وخلينا نروح نشتري فستان الحفله بكره 
ندي: ماشي يلا بس انت وعدتني ليؤمئ لها سيف ببتسامه فهو لا يريد إفساد فرحتها
🤎في مقر الشافعي 🤎
رعد بغموض: مهران نهايته قربت اوي ال يستجرأ ياجي جمب اخواتي أو حد من عيلتي ده يتمحي من علي وش الأرض 
الشخص: انا عملت ال قولتلي علي ي رعد بيه وبقيت دراعو اليمين 
رعد: عفارم عليك ي سعيد دلوقتي ننتقل للخطوه التانيه عاوزك تعرفلي مين الواد ال كان رايحلو واتخانقو دول
سعيد:ماشي بس انا كنت سمعت انو ابنة وهوا متبني 
رعد بخبث: ابنو ومتبني ماشي بس خليك ورا الموضوع ليرحل 
""سعيد ده شغال عند رعد ورعد باعتو يتجسس علي مهران للناس ال مش فاهمه "" 
مراد: ازيك ي رعد عامل أي 
رعد: كويس عاوز اي 
مراد بتوتر: انا عارف ان ده مش وقته بس حبيت اقولك 
رعد بخبث فهو يعرف ما يريد: خير
مراد: كنت عاوز اطلب ايد مريم 
رعد: وبعدين 
مراد:هوا اي ال بعدين بقولك عاوز اطلب ايد اختك تقولي وبعدين 
رعد: آيوة يعني اعملك اي ما تشوفها موافقه ولا لأ 
مراد: مهو انا بقولك عشان تشوفها بلاش غباوة🙂
رعد بغضب: جرا اي ي حيو"ان انت انت هتهزر معايا مش موافق يلا بره 
مراد: مش موافق علي اي ي خويا هتجوزها يعني هتجوزها حتي لو هخطفها مليش دعوه 
رعد ببرود: جرب كده وانا انسفك يلا يلا برااه بدل ما اكسرك ليهرول هاربا فهو يعلم مدي قوة رعد وأنه لا يجرؤ عليه 
🤎في الجامعه 🤎
عمر بندب: طول عمري موكوس اخ ياني ي يعني خلاص كنت هروح واتقدم معتش ينفع مش وقتو 
فارس: يبني انت في اي ولا في اي اختها تعبانه وانت بتفكر في الجواز 
وبعدين ي عمر متنساش انك دكتور وعارف حاله مليكه كويس دي لو صحيت وافتكرتك جزء واحد من ال كانت نسياه ده 
فيه دمور للعقل او ممكن تدخل في غيبوبه كبيره اوي 
عمر بحزن: مهو ده ال خايف منو ومردتش اقولو لرعد انا قولت اني شخصت غلط عشان لسه متخرجتش وكده يعني وكدبت نفسي بس الدكتورة جات واكدت ع الكلام
فارس: بص ي عمر المفروض كلكم تخلو بالكم من رعد اوي لأن احتمال أنها تنجي ده ضئيل اوي وكده تبقي في الحالتين ميته وهوا شكلو بيحبها
عمر بحزن علي أخاه: عارف عارف ربنا يستر لأن ساعتها هيخرب الدنيا
🤎في منزل مليكه🤎
محمود بهمس: احكيلي ي مصيبه انتي وهيا مش عاوزين ماما تشوف مليكه لي وهيا بقالها فترة مش بتسأل هوا رعد عملها حاجه
صبا: لا هوا معملهاش حاجه 
نورا: بس هيا تعبانه شويه 
محمود بغضب: انطقي ي بت انتي وهيا والا وقسما بالله اطلع اخد امك واروح القصر
نورا برفض: لا لا اياك امك لسه قايمه من العمليه تروح فيها
صبا: بصراحه كده ي محمود احنا روحنا عشان نطمن علي مليكه وكده عرفنا أنها تعبانه كان في حد خطفها وتقوم بسرد التفاصيل التي عرفتها من محمد 
محمود: يعني اي غيبوبه يعني اي بقالها يومين مصحتش انتي عارفه انتي بتقولي اي 
نورا: والله ده ال حصل ي محمود حتي يارا كمان قالتلنا كده ولم ينته من كلامهم ليستمعو لوالدتها وهي تصرخ باسم ابنتها
مياده بدموع: تودوني عند اختكم دلوقتي حالا 
صبا: بس ي طنط خليها بكره
مياده: هتودوني ولا اروح لوحدي عمري ما هسيب بنتي لوحدها ابدا انتو فاهمين 
لتتركهم وترحل ليقوموا بالالحاق بها لتجد سيارة منتظرها مرسله من قبل احمد الشافعي فهو يعلم أنها فور معرفتها سوف تهرول لابنتها 
امام القصر الذي عاشت به ذكريات مؤلمه للمرة الثانيه وها هو القدر يتكرر ولكن مع ابنتها فهل ستسمح لها بنفس المصير ام لا 
احمد: حمدالله علي السلامه ي مياده
ميادة: الله يسلمك مليكه فين عاوزة اشوفها 
احمد بأسف: هتشوفيها وان شاء الله هتبقي بخير 
ميادة وقد لمحت تلك الجميله: مين دي اول مرة اشوفها
احمد: مريم اصغر اولاد ملك لتصدم فهي تعرف أن اختها لها ابنه واحده فقط وتدعي يارا
مياده بصدمه:ازاي هيا مش يارا بس 
احمد: دي حكايه طويله أوي دي التؤام المفروض يكونوا ماتو وقت الولاده بس طلع مهران خاطفهم 
لتصدم اكتر فهي تعرف هذا الاسم أنه العاشق الولهاان لشقيقتها منذ زمن 
ميادة: طب وأخوها فين 
احمد: هلاقيه وهرجعو ليأتي عامر 
عامر: حمدالله علي السلامه ي مياده
ميادة بتوتر: الله يسلمك 
احمد : عرف ي ميادة عرف كل هذا الحديث ومحمود وصبا ونورا واقفين مع البنات بيتعرفو علي مريم 
لتدخل تري ابنتها بين الاجهزة في حاله لا يرثي لها لتنزل دمعه حارقه منها علي حال ابنتها رعد وهو يربط علي كتفها: هتبقي كويسه 
مياده بمشاعر مشتته فهي لا تعرف ماذا تفعل تلومه ام تقف بجانبه: أن شاء الله لياخذها وينزل 
بعد فتره من ذلك الجو العائلي وقد بدأ أن يشك عتمان بميادة للشبه الشديد بينها وبين الذي ظلمها
 ويقطع شكه وشرود ذلك الرعد الحزين عندما
يصدح صوت صرخاتها في جميع أنحاء القصر وبكاءها المتواصل
مليكه بهستريه وجنون: لاااااااااااااااا ملك ملك انت حيو"ان هقت"لو بابا مشي وملك 
تقوم بتكسير جميع ما في الغرفه ليستمع لصوت صرخاتها جميع من في القصر 
رعد بقلق: مليكه مليكه افتحي 
مليكه بجنون وبكاء هستيري: لا لأ ملك بابا ملك هوا هوا همو"توا
لتسمع جميع صيحات الجميع من في الخارج 
ليكسر رعد الباب ليتفاجأ بمنظرها ومنظر الغرفه فهي كسرتها أشلاء وهي تمسك زجاجه كبيرة في يديها وتضغط عليها 
رعد بخوف عليها: مليكه انتي هتعملي اي كده حرام تتن"تحري عشان خاطري 
لتضحك مليكه بهستريه: انا وانت"حر انا مش همو"ت ابدا غير لما اخد حقهم ثم تبدأ بالضحك
لتلمح ذلك الذي يقف قلق عليها وفي لمح البصر تنقض مليكه عليه وتحاول قت"له تحت صدمه الجميع 
عمران بخوف علي اخيه: مليكه انتي اتجننتي
لترمقه مليكه بنظرة ارعبته
مليكه بصوت كفحيح الافعي: ملكش دعوه عشان متاذيش نفسك ي بابا 
احمد بعصبيه: مليكه انتي اتجننتي 
مليكه وهي تحاول غرس قطعه الزجاج داخل عتمان : ابقي مجنونه لو مقت"لتوش ده خد خد مل 
ليقاطعها احمد: مليكه انتي عارفه انا مين 
ليكتفها سيف ومراد 
مليكه: سيبوني هقت"لك يعني هقت"لك فاااهم همو"تك ابنك مموتكش عشان انت ابوه بس انت بالنسبالي شيطان وأنا هبقي جهنم بتاعك ثم تدفشهم بعيدا عنها بقوة مهوله وتهرول له 
مليكه بهمس لعتمان وقد تغير لون عيناها الي أكثر من لون في ان واحد: افتكر الاسم مالك الشرقاوي وملك 
كل هذا تحت صدمه رعد وحيرته وخوف احمد عليها وخوف الجميع منها 
لتتجه مليكه نحو رعد تاركه ذاك المنصدم: رعد انت لو هتسيب حق ملك ف طلقني لان مينفعش تكون متجوز واحده هتق"تل ابوك ثم تتذكر كل الماضي الأليم لديها الذي حفر في عقلها منذ الصغر 
رعد بصدمه: انتي مين 
مليكه بضعف: انا ب..... ثم تسقط مخشاه عليها بين يديه 
رعد بصوت عالي: الدكتورة حالا
لتأتي الطبيبه وتفحصها ثم تخرج لهم ويبدو علي ملامحها التوتر 
رعد وهو يتصنع البرود: فيها اي 
الدكتورة بخوف: المريضه لازم تتنقل المستشفي حالا دي في غيبوبه خطيره وممكن تمو"ت 
احمد بقلق: غيبوبه لي 
الدكتورة: الظاهر ان هي كانت فاقده جزء كبير ومهم من ذاكرتها ولما افتكرت عقلها مستوعبش ف دلوقتي تتنقل حالتها مش مبشره 
وفي لمح البصر كانت مليكه داخل مشفي الشافعي وفي رعايه اقوي طقم داكاترة وممرضين في مصر 
كل هذا تحت انظار والدتها المنهارة فقد عرفت أن حياه ابنتها علي المحك وأن تلك الذكريات المآساويه قد تزكرتها فماذا سوف تفعل ...........
مرت الايام لا بل الشهور علي وفاه تلك الحوريه طبيا كما قال اكبر الأطباء حول أرجاء العالم
 وتغير في تلك الشهور الكثير أصبح بارد القلب أكثر مما كان لا يرحم من حوله وأصبح شيطان اكثر ف أكثر فقد أصبح مثل الهلاك لمن يقترب منه 
والجميع حزين لأجله وقد تمت خطبه ندي وعقد قرآنها ولكن لن يعقد الزفاف كما وعدها سيف حتي تستيقظ مليكه فهل سيعقد؟
 وقام محمد بالاعتراف لتلك القصيره بحبه وقد عقد قرآنهما مع ندي وسيف وقام زين بالاعتراف ليارا بحبه ولكن قد أخذت فتره لتقبله بحياتها 
وتحسنت علاقه مريم بباقي أفراد العائله وايضا رعد الذي حاولت التقرب منه فهو مهما كان أخاها 
وقام مراد بالتقدم لمريم ولكن هي طلبت منه بعض الوقت فهي تراه كصديق واخ فهل ستتغير نظرتها؟ ام سيأتي أحد آخر لها! 
وذلك الرعد الذي أصبح مثل النثر القا"تل يحاول نجده معشوقته وايضا ايجاد أخاه ويقوم جده بمساعده ظنا منه أنه قد وجده فهل وجده بالفعل ام هناك خطأ؟
✨ في المشفي ✨
يجلس رعد ينظر إليها وهي محاطه بالأجهزة فهو لا يتقبل وفا"تها 
رعد: ارجعي انا عاوزك ترجعي انا عرفت انك كنتي سامعه كل حاجه وزمانك سامعه بردو انا مش هستحمل تسبيني يعني انتي وماما مش هستحمل ارجعي واوعدك هحسن من نفسي وهسيبك
 ثم يصمت قليلا لو ده اختيارك ارجعي في حاجات كتير عاوز اعرفها منك ليجد من يقاطعه 
عتمان بحزن متأخر علي حال ابنه: جيت اطمن عليها 
رعد بغضب: مستغنين علي قلقك واتفضل اطلع بره من غير مطرود برا 
عتمان بندم: رعد انا ندمان فعلا واعتزرتلك علي كل حاجه انت لي مش راضي تسامحني انت وأخواتك 
رعد بسخريه: لا ابدا اصلك قت"لت امنا بس مش اكتر تصدق ملناش حق وبعدين اي سبب أن مليكه كانت عاوزة تقت"لك فهمني اي علاقتك بيها
عتمان: يمكن هيا فاهمه حاجه غلط معرفش 
رعد وعيناه تطلق شرار: بس انا عارف مين ال عارف واتفضل بره مش عاوز اشوف وشك قريب منها خالص غير عابئ بتلك التي تقوم بتحريك يدها بلمسات بسيطه ليأتي الطبيب علي اثر الصوت العالي
الدكتور: لو سمحت ي فندم الصوت العالي غلط علي المريضه مينفعش كده 
رعد: هيا مفيش تحسن في حالتها 
الدكتور بأسف وخوف: للاسف لا وانا قولت لحضرتك قبل كده الافضل ليها وليكو انك تسيبها ترتاح 
رعد وعيناه تطلق شرار: يعني اي 
الدكتور وهو يبتلع ريقه بخوف:يعني المريضه كده كده مي"ته ف الاحسن أن احنا نفصل عنها الأجهزة ونسيبها ترتاح
 وما هي إلا لحظات حتي وجد نفسه ملقي علي الارض وضر"بات مكثفه تنزل فوقه حتي تم تكسيره بالكامل ليحاول الجميع أخذه من تحت يد رعد 
رعد بغل: اياك اسمع حد فيكو ينطق أو يتكلم مجرد كلمه أنها ميته فاهمين هتصحي يعني هتصحي فاهمين واي حد يتجرأ أنه يلمسها مجرد لمسه هيبقي اخر يوم في حياتو فاهمين
 ليؤمئ له الجميع بالإيجاب ويتركهم ويرحل ليقوم الأطباء بأخذ زميلهم الذي قان بتكسيره ليداووه
الطبيب: عملت له اي يعم خليتو يكسرك كده 
الطبيب بألم: هعمل ايه يعني قولتلو الحقيقه ال كل الدكاترة ال جابهم قالوهالو 
الطبيب بصدمه: يخربيتك ده اخر واحد قالهالو قعد في العنايه اسبوع انت مستغني عن حياتك 
الطبيب بعصبيه: آمال هنضحك عليه ماهيا كده كده ميته سيبناها بالأجهزة شيلنا الأجهزة فاقت هتمو"ت بردو ي بني
 نسبه أن هيا تفوق دي 1%ولو فاقت الأعراض ال هتحصل اثر الغيبوبه ممكن تمو"تها ونسبه أن هيا تعدي مرحله الخطر دي ضئيله جدا هيصنع هوا المعجزات
الطبيب الآخر: لا ي سيدي مش هيعمل معجزات بس في ربنا ولو ربنا كاتب ليها عمر هيحييها وهيخففها 
الطبيب: ونعم بالله
الطبيب: بس هوا عندو حق ده هيا مزه اي الجمال ده ي بني عمرك شوفت جمال كده ولا اخواتو 
الطبيب بألم: براحه الله يخربيتك لو حد سمعك هتروح فيها غير داريين علي تلك التي تستمع لهم بدموع الحسره علي ابنتها
مياده وهيا عازمه علي ألا تترك ابنتها تتعذب: سامحيني ي بنتي انا ال رميتك لهلاكك بنفسك وانا ال هريحك 
✨علي البحر✨
 يجلس ذلك الوسيم بمكانه المفضل
معاذ : ها اي الاخبار
الشخص: عرفت أنه له عداوه مع عيله الشافعي ويعمل اي حاجه ويمو"تهم كلهم بس مش عارف اي السبب 
ليغلق الهاتف وهوا محتار من ذلك الجاحد ليجد تلك الأميره جالسه وهيا تفكر بشرود 
معاذ: بتفكري في اي 
مريم وهيا تنظر له: انت مين 
معاذ: مش فكراني انا ال ضر"بت الشباب ال كانو بيدايقوكو انتي مريم مش كده 
مريم بحرج: اه انت كان اسمك معاذ صح
معاذ: اه كويس انك فاكره مقولتليش بقي بتفكري في اي 
مريم وهي تنظر للبحر: في اخويا ازاي كان عايش ثم تصمت وتتجمع دموعها بغصه ولا ميت 
معاذ: مش فاهم هوا راح فين ولي مدورتيش عليه
مريم بدموع: ما انا لو اعرف شكلو أو حتي اي طرف خيط يدلني علي هدور 
معاذ بتساؤل: مش فاهم حاجه 
مريم: دي حكايه طويله اوي 
معاذ بابتسامه: سامع لو تحبي تحكي
مريم وهي تعاود النظر للبحر فهي قد اطمئنت لذلك الشخص: ي سيدي انا واخويا ده تؤام خطفونا واحنا صغيرين وقالو لأهلنا أننا متنا وبعد فتره تعذ"يب طويله ليا 
اكتشفت أن عيلتي موجوده وان ال رباني هوا ال خاطفني وحاليا مش عارفه اخويا ده فين 
معاذ وقد شعر بقشعريره في جسده فهذه الحكايه مشابهه له ولكن هل هوا تؤامها بالفعل؟ 
معاذ بابتسامه: أن شاء الله هتلاقي ثم يقول لها انا معاذ المنصوري 
مريم: انا مريم الشافعي لتصدم للحظه ثم تقول المنصوري 
معاذ بصدمه: الشافعي 
مريم بإيجاب: اه انت ابن مهران المنصوري
معاذ بأسف: لا هوا قالي انو متبنيني وانا كمان بدرو علي اهلي عشان كده قولتلك حكايتنا زي بعض 
مريم بحزن:اظاهر ال دمر"نا واحد 
معاذ بصدمه: يعني اي مهران هوا ال خطفك
 لتؤمئ له بحزن
مريم: للاسف هقوم امشي انا بقي لاني اتاخرت
معاذ : مش هشوفك تاني 
مريم : أن شاء الله سلام 
معاذ بشك: اكيد هشوفك تاني
ليراهم ذلك المراد مراد وهوا يجذب مريم داخل السياره بعنف: مين ده ال انتي بتتكلمي معاه 
مريم بغضب: هوا انت بتراقبني 
مراد بغضب: بقولك مين ده ال كنتي بتتكلمي معاه 
مريم بخوف: واحد معرفوش
مراد وقد لاحظ خوفها وحاول السيطرة علي نفسه:طب هوا ينفع اي حد متعرفهوش كده تتكلمي معاه 
مريم بدموع: اسفه بس حسيت اني ارتحتلو 
مراد وهو يمسح دموعها: خلاص تتكلميش معاه تاني ماشي لتؤمئ له مريم 
✨عند ميادة✨
محمد وهو يجدها تبكي بجانب تلك النائمه: مش ناويه تقوليلي السر 
ميادة بقله حيله: قولتلك ي بني أن ال بتنبش فيه هيد"مرنا كلنا 
محمد اوعدك مش هقول لحد: انتي تقربي لملك اي فهميني
مياده وهي تتنهد: تؤامها
محمد بصدمه: انا قولت كده بردو انتو الشبه بينكو كبير يعني مليكه بنت خاله رعد طب ازاي ازاي رعد ميعرفش 
مياده: ولا لازم يعرف رعد لو عرف هيد"مر كل ال حواليه انت مشوفتش بقي عامل ازاي من ساعه مو"ت امه وتعب مليكه
محمد بفضول: احكيلي يمكن نعرف نساعد مليكه 
مياده وهي تنظر لابنتها بحسرة: مفيش حاجه تساعد مليكه ال كانو هيسعدوها ما"توا وهيا وقتها شكلو قرب يخلص
محمد: يعني اي هتسمحي لبنتك تمو"ت بالطريقه دي 
مياده بقله حيله: ربنا موجود
محمد: يعني مش هتحكيلي السر 
مياده بخوف: السر هيفضل سر وهيدفن مع ال ما"توا ومعايا لحد ما امو"ت 
ليقوم جهاز القلب بعمل صفير المو"ت ايعقل أن يقف قلبها
 محمد بزعيق دكتور بسرعه دكتور 
مياده بصريخ: مليكه متسبنيش مليكه متسبينيش وتنزل دموعها كالشلال ليأتي الأطباء ويقومو بإخراجهم 
محمد وهو يتصل علي رعد: مليكه 
رعد والقلق ينهش في قلبه: مالها انطق ليستمع بميادة وهي تنادي رعد مليكه بتمو"ت
 ليقوم بالصطدام بسياره مقابله ليلتقط أنفاسه الأخيرة ناطق اسمها مليكتي كل هذا تحت أسماع محمد المصدوم
🤎تنزل من الطائره🤎
 بفرحه ولا تعلم أنها كالعاصفه علي جميع أفراد العائله 
ملك بفرحه:يلا ي مالك مش عاوزين نتأخر يلااا
مالك بفرحه وتوتر: ماشي بس استني انتي مش مدركه الموقف احنا بالنسبالهم دلوقتي زي الاشبا"ح 
ملك بحزن: عارفه بس ان شاء الله خير يلا بقي
🤎في المشفي🤎
 يجلس جميع أفراد العائله بحزن وانكسار 
مياده بانهيار: يعني اي ما"تت يعني اي بنتي فين انا عاوزة بنتي 
احمد بهدوء: أهدي ي مياده طول ماهي فيها النفس انا هفضل متمسك بيها 
مياده: نفس اي ده بيقولك ما"تت يوم كمان والنفس ده مش هيبقي موجود 
لتنظر لعتمان بشرار كلو بسببك انت زي الكا"رثه موتلي اختي وجوزي ودلوقتي بنتي والله لو بنتي جرالها حاجه مش هرحمك صدقني ي عتمان 
ال مليكه كانت عاوزة تعملوا قبل ما تدخل في الغيبوبه انا ال هعملوا لو مبقتش كويسه
 لتقع كلماتها تحت أسماع الجميع بالصدمه فمنهم من فهم ما تقصده والآخر ينظر بحيرة وعدم فهم 
عتمان بصدمه: مياده أنتي مياده صح 
مياده بانهيار: ايوه انا ال مو"ت اختها قدام عنيها وجوزها ال ما"ت بسببك وبنتي ال ربتلها حاله من الرعب وهيا طفله لدرجه ان هيا فقدت ذاكرتها
محمود بصدمه: ماما انتي بتقولي اي 
مياده بقله حيله: بقول الحقيقه ال مكنتش لازم تتقال ده شيطا"ن منك لله ي شيخ منك لله 
عمران بصدمه: لي خبيتي حققتك ي ميادة لي 
مياده وهي تنظر لاحمد اليائس: عشان ابوك كان خايف علي الحق"ير ده عشان كان عارف ان لو رعد عرف أن امه مامتتش وأنها ما"تت بعد 3سنين عذ"اب عندي مكنش هيرحم عتمان وكان هيقت"لوا
 عرفت ليلجم ألسنتهم عن الكلام دلوقتي معتش في فايدة من السكوت انا عاوزة بنتي 
احمد: اهدي ي بنتي كل ال في أيدي هعملهولها والله
 ليصدم الجميع من ذلك الرعد الواقف مصدوم نعم فقد استمع كل شئ ويوجد رابطه علي رأسه وبعد الجروح في وجهه اثر الحادث
 محمد الذي واقف بجانبه فهو ذهب كي ينقذ صديقه 
رعد مالك رعد انت كويس 
رعد وعيناه أصبحت قامته وسوده جدا لدرجه ارعبتهم: مليكه فين 
عامر بخوف: اهدي ي بني كده وهي هتبقي كويسه 
احمد وهو يحاول تمالك زمام الأمور: رعد هتعمل ايه 
رعد وهو يدخل غرفه تلك النائمه: كل خير ي إمبراطور انت حافظة علي ابنك وانا معتش عندي حاجه احافظ عليها كلو راح بسببو 
محمد: جدي رعد سمع كل حاجه 
سعاد: ربنا يستر 
عتمان: انتو خايفين من اي ده حته عيل هيعملكم الرعب ده كلو 
ثم ينظر لهم انا عارف اني غلط وجيت ندمان اعمل ايه اكتر من كده 
مياده بغل: روح مو"ت نفسك احسنلك انت ال زيك خسارة فيه الحياة لو بنتي جرالها حاجه مش هيشفي غليلي طول السنين دي مو"تك كل هذا تحت أسماع اولااادها وجميع من في العائله
🤎امام القصر 🤎
تقف تنظر لذلك القصر العريق كم اشتاقت له وللذي بداخله 
مالك: ملك انتي مستعده لتؤمئ له بالايجاب لتدلف ليصدموا كل من رأهم فهم بالنسبه لهم كألا"شباح 
الخادمه بخوف: بسم الله الرحمن الرحيم بسم الله الرحمن الرحيم لا تئذونا ولا نأذيكم لتقوم بالصريخ الحقوناااي عفا"ريت عفريتين ليحاولو تهدئتها
ملك: اهدي ي ام سعيد انا مش عفر"يته 
ام سعيد: مش عفر"يته اي ده انتو ميتين بقالكو 18سنه ي هانم 
ملك: هتعرفي بعدين فين ال في القصر
 ليدخل ذلك الشيطان
مهران: اهلا اهلا بحبيبه قلبي ال صحيت من المو"ت 
مالك: عاوز اي يمهران 
مهران بخبث: مش عاوز ده انا جاي لك اقدام جميله بنتك مليكه ما"تت وقولت اقولك تروح تاخد جث"تها من المستشفي مع العيله 
مالك بجنون:انت شكلك خرفت انت مجنون بنتي اكيد لسه عايشه
مهران بتمثيل: ي حرام والله صعبان عليا اول ما تاجي من المو"ت تيجي علي خبر مو"ت بنتك علي ايد ال كان هيمو"تكم
 لتنظر له ملك بصدمه
مهران: ايوه هوا ال فبالكم عتمان الشافعي ليتركهن ويرحل بعدما قام بتفج"ير قنب"لته 
مالك للخادمه: مليكه فين انطقي واي ال حصل لتسرد لههم الخادمة كل شئ تحت صدمتهم وتدلهم علي مكان المشفي ليهرولو إليها 
ملك بدموع:انا اسفه ي مالك كل ده بسببي 
مالك: مش وقتو ي ملك اهم حاجه دلوقتي اطمن علي بنتي لتنهار فهي تحبها مثلما تحب اولادها بالفعل
🤎عند مليكه🤎
 يقف الجميع بالخارج في انهيار تام من كلام الأطباء غير سار جميعهم اتفقوا علي أن أمامها يوم واحد فقط
 وفي الداخل ذلك المنهار نعم حقيقه وفاه والدته كسرته مع خبر مرض تلك الحوريه
رعد: مليكه متسبنيش انا بحبك متسبنيش هنتق"ملك من كل حد عذ"بك صدقيني هعمل اي حاجه ليكي بس تفوقي
 بس انا عارف انك زعلانه مني بس اوعدك هعوضك عن كل حاجه فوقي ارجوكي ليري مؤشرات الجهاز تعلن عن وفا"تها
 غير مدرك ما يدور حوله ليصبح طالبا الطبيب تحت هلع جميع أفراد العائله ليتدخل الأطباء ويقومو بالانعاش القلبي ولاكن دون جدوي
 ايعقل ان تكون هذه النهايه ان تعيش حياه مآساويه وتمو"ت في مآساه أيضاً🥺
كل فرد واقف بجانب معشوقته يطمئنها ويبث لها الامل في نجاتها
 ليتفاجأ الجميع بقول محمد بصدمه: ملك 
احمد بغضب: محمد الزم حدودك
محمد بذهول وهوا يجري علي تلك الواقعة عند الاستقبال: ملك ملك ويقوم باحتضانها تحت نظرة الغيره من صبا
 والذهول والصدمه من الجميع والانهيار من الابعض وتجدد الأمل عند البعض
تجد تلك التي تجاوز عمرها الاربعون شاب وسيم يقوم باحتضانها نعم فهي تجاوزت الأربعون ولكن شكلها يدل علي انها ابنه االثلاثون 
مالك وهوا يبعده عنها: انت مين وعاوز اي
محمود ب صدمه: بابا ازاي ليصدم الجميع ولكن ينفض صدمتهم 
صريخ رعد :مليكه 
مياده بصراخ: بنتي الحقو بنتي هتضيع مني 
مالك: مليكه فين انطقو ليدخل الغرفه يري تلك الملاك وجميع الأطباء يهرولون حولها ليس بيدهم حيله لتدلف ملك أمام رعد تحت صدمته من رؤيتها فكيف ومتي أصبحت حيه لينظر لهم الطبيب بأسف مع توقف قلبها
ملك وهيا تمسك يدها وتقوم بخلع سوار وتلبيسه لها مع دموعها: انا اسفه سامحيني لياتوا كي يخلعون عنها جميع الأجهزة
رعد بجنون: مفيش حاجه هتتحرك من مكانها لسه عايشه فاهمين لسه عايشه اتصرفوا حاولوا تاني عاوزة قلبها يشتغل لو هتاخد قلبي وتعطهولها فاهم 
محدش هيطلع من الأوضه دي سليم غير لما تفوق ليحاول الشباب السيطرة عليه ليقوم بدفشهم 
الطبيب: ي فندم المريضه قلبها وقف خلاص واحنا عملنا كل حاجه 
ليأتي رعد لتلقينه درس لتستوقفه الممرضه: دكتور المؤشرات للمريضه بترجع خط القلب بدأ يتحرك ليهرول إليها تحت أمل الجميع 
مالك بحسره وهو ينظر لعتمان المنصدم: كلو بسببك صدقني لو بنتي حصلها حاجه هنسفك 
مياده ببكاء: ازاي عايشين ازاي انا مش فاهمه حاجه انا بحلم اكيد 
ملك وهي تحتضنها: وحشتيني كل هذا تحت انظار ذلك الرعد الذي قام الأطباء بإخراجه 
فهو لا يصدق أنه يراها أمام عيناه فكيف وتلك هي الميته بين يديه 
ميادة: انتي عايشه فعلا يعني مش بحلم لتشعر ملك بأن جسمها يثقل لتتفاجئ بها مغمي عليها
مالك وهو يقوم بإمساكها: مياده فوقي دكتور بسرعه دكتور محمود ونورا وهم يهرولو لوالدتهم وينتشلوها من احضان ذلك الغريب في نظرهم 
محمود وهو يحمل والدته: ويتوجه الي أحدي الغرف برفقه الممرضه
نورا بدموع وهي تشير لذلك الواقف: اياك تقرب من امي فاهم مش ناقصين قرف 
احمد: نورا ده ابوكي
نورا بصريخ وبكاء: أبويا ميت من وانا صغيره لا أبويا ولا اعرفوا
مالك باستيعاب: انا اسف سامحيني لتنظر له بمشاعر مشتته وتتركه وتذهب لرؤيه والدتها 
يأتي ذلك العتمان يقترب منها فهو مازال غير مدرك أنها الذي قت"لها 
لتراه لتقوم بالابتعاد عنه والاختباء خلف مالك نعم فبالرغم من حبها له ولكنها تخشاه فالذي فعله بها ليس هيننا ي سادة 
مالك بشر: اياك تقرب منها زمان كنت قليل الحيله دلوقتي لأ فاهم 
عتمان: ملك ليأتي ذلك الرعد يقف أمام مالك ووجهه لعتمان كالدرع الحصين لها 
رعد بشر مبالغ: اياك تنطق اسمها اياك قولتهالك قبل كده وهرجع اقولهالك هقت"لك لو نطقتو تاني واياك تقرب منها فااااهم
عتمان بغضب: اوعي من وشي عاوز اشوف مراتي 
رعد وهو يدفشه: اخرس خالص مراتك دي ما"تت من زمان ال هنا دي امي ثم يقوم بمناداه حراسه خرجوه بره
 المستشفي وممنوع يدخل جوه المستشفي حتي لو بيمو"ت فاهمين ليأتو كي يخرجوه ليلاقو حرس عتمان نعم ي سادة فمهما كان أنه عتمان الشافعي ويشب قتال عنيف بينهم 
رعد بنظرة باردة لهم يقوم بالنظر لها داخل عيناها: لي 
ملك بحزن: رعد أنا
رعد: لي مشيتي وتسبيني انا واختي وانتي عايشه
ملك: اسفه بس مكنش في أيدي حاجه 
احمد بصوت جوهري: رعد كل حاجه في اونها المهم دلوقتي تطمن علي مليكه 
رعد بسخرية: هه هوا انت فاكرك اني مش عارف كل حاجه متنساش انا مين وال 3سنين ال ضاعو من حياتي انا واختي هدوقهولة العذ"ااب كلو
احمد وقد.فهم أن العاصفه بدأت من تحت يده: رعد امك رجعت ملك موجوده معتش له لازمه 
رعد وهو ينظر لها بألم فهو لا يصدق أنها موجوده ولكن بعد ماذا بعد تحوله لمن لا يرغب به: شوفتها وخدت بالي والطياره ال انفجر"ت دي هجيب اللي عمل فيها كده ونهايتو علي ايدي ليستمعو لصوت ضحك مليكه
🤎عند مليكه🤎
 يقف عمر مع الأطباء ويقوم بمساعدتهم ليتفاجئو أن جميع مؤشراتها الحيويه انضبط
عمر بصدمه: دي فتحت عنيها 
مليكه ببعض التعب: آمال فاكرني همو"ت وهسيبلك البت اختي تتجوزها كده من غير ما احضر الفرح
عمر بصدمه اكبر فقد أدرك أنها كانت مستمعه لكل شيء : ي بت ده انتي لسه قايمه من المو"ت اتهدي
مليكه بمرح: فال الله ولا فالك ثم تنظر الي الأطباء المصدومين فهي تعتبر معجزه طبيه مالكم مبرقين كده ولكأن شبح قدامكم اغنيلكم عشان تصدقو 
الطبيب بزهول: لا صدقنا الله يصنع المعجزات 
مليكه بأصرار: لا والله ما يحصل هغني ده حتي الجو كئيب يلا معايا ي عمر 
عمر بمرح: يلا
مليكه: مش رغايه خالص انا مش رغايه خالص
عمر: انا مش نكديه خالص وانا مش نكديه خالص 
الطبيب لا ده احنا كده نطمن بزياده ليتفاجئو برعد الذي يقتحم الغرفه فور سماعه صوتها 
مراد بزهول: دي فاقت 
عمر بضحك: وبتغني 
سيف بفرح: هتجوز لولولولولولي 
صبا بابتسامه: حبيبت قلبي ثم تقوم باحتضانها 
مليكه بتمثيل: شيلو العجله دي من فوقي همو"ت 
محمود وهو ينتزع صبا من قفاها: قومي ي بت هتمو"تيها احنا ما صدقنا فاقت 
مليكه وهي تنظر في جميع أرجاء الغرفه لتجد تلك الوجهان المألوفان واقفان بجانب بعضهما لتنظر لهم ببعض الخوف ليشعر بها 
رعد وهو يقوم باحتضانها: متخافيش انا جنبك 
مليكه بدموع وهي تشدد من تمسكها به: انا شايفه أشبا"ح هوا انا مت ثم تنهار معقول اكون مت وانا مقولتكش اني بحبك وعذبتك زي ما عملت معايا ثم تبتعد عنه يعني ي رب امو"ت مقهو"رة وماخدش حقي
لينفجر الجميع ضاحكاً عليها
الطبيب: لا ده كده المدام تبقي عال العال حمد الله على السلامه
مليكه بصدمه: الاه يعني مامو"تش
نورا بضحك: لا ي بلوه ممو"تيش 
مليكه وهي تبتلع ريقها بحرج: وال قولتو من شويه كلكم سمعتو
 لتؤمئ لها بنعم
مليكه وهي تنظر للسقف: ي كسفتك ي حازم مبدهاش بقي موتو"ني تاني ثم تفرك عيناها بصدمه : مش فاهمه يعني دول مش اشبا"ح ليصدم الجميع 
رعد وهوا يحاول تغير مجري الكلام: عمر هيا ينفع تخرج النهاردة
عمر :المفروض تقعد علي الاقل يوم تحت الملاحظه
رعد: خلاص تقعدو في البيت وانت تراقبها ويقوم بحملها تحت صدمتها 
مليكه: سبني ي كائن سد انت هوا انا إنشليت 
رعد بمشاكسه:شكلك كده وبعدين اخرسي انتي تقلتي كده لي كانو بيعطوكي اي 
مليكه: متقلتش انت اللي معتش فيك حيل نزلوني ليخرج بها خارج المشفي تحت صدمه الجميع 
مليكه بعند: خاطفني ي ناااس الحقوناااااااي الحفني يعمو خاطفني بلغو البوليس
رعد: معلش اصلها مراتي عملت حدثه ومعاها شهاده معامله اطفال
الراجل: لا حول ولا قوه الا بالله ربنا يشفيها يبني ويعينك علي ما ابتلاك
مليكه بصدمه: ي عمو خاطفني ليضعها في العربيه تحت ضحكه الذي زاده وسامه
مليكه: انا حاسه اني شوفت عفاريت ولا الغيبوبه اثرت عليا ولا أي
رعد وهو يحاول التهرب منها: ارتاحي دلوقتي وفي البيت هنعرف كل حاجه ثم ينطلق علي فيلته قام بإعدادها لها ليس قصر الشافعي ولا شقته المليئة بذكريات والدته 
لانه يعلم أنها فور رؤيتها للصور سوف تصبح كثيرة الاسئله 
مليكه وهي تاخذ نفس عميق: انا عاوزة اروح لجدي 
رعد: هنروح دلوقتي البيت وبعدين هبقي اوديكي 
مليكه: ارجوك متتهربش من الواقع انا عاوزه اروح لجدي انا شوفت ملك هناك واكيد مش بتخيل وديني ارجوك
 ليلف رعد ويتجه نحو القصر فهو أيضا يريد أن تعرف الحقيقه حتي لا تتدهور صحتها 
🤎تستيقظ ميادة🤎
 سائله عن مليكه ليطمئن قلبها ويطلب منها احمد الخروج علي القصر حتي يقومو بحل كل شئ اليوم
🤎تدخل مليكه القصر 🤎
لتجد الجميع في انتظارها
 مليكه بمرح: مليكه جات يحارة ثم تجري داخل احضان جدها نعم فهي تعشقه أشد العشق فلولاه ماكانت تجتمع هي ورعد
احمد بحنان: حمد الله على السلامه
مليكه: الله يسلمك ي جدو 
مراد بحمحمه: سيبها ي جدو لحسن رعد عينة بتو"لع 
احمد بمشاكسه حفيدتي وانا حر ي ولد 
رعد وهو ينزعها من احضان جده لتدخل حضنه: ومراتي
 ليبتسم علي غيرة حفيده 
مياده بحب: حمدالله علي السلامه ي حبيبتي قلقتيني عليكي
مليكه بحب:  متقلقيش بنتك جامده قوي ليقوم الجميع بتحيتها
مليكه لمريم: اي العسل ده انتي مريم اصغر احفاد الشافعي بقي
 لتؤمئ لها مريم 
مليكه بحب: لا بقي ده احنا شكلنا هنبقي اصحاب اووي
 لتقف أمام هؤلاء المنتظرين منها اي رد فعل تجاههم تقف أمام ملك بالله كم الشبهه بينهم وكأنهم ام وابنتها
 مليكه بابتسامه: كنت دايما حاسه انك لسه موجوده وتقوم باحتضانها وهمست داخل أذنها الاسورة دي في قلبي كملت اختها ال معايا 
لتبتسم لها فهي وهي طفله اعتطها اخت تلك الاسورة ووعدتها باعطائها الأخري في يوم ما 
مالك بمرح: وانا كمان مليش حضن 
مليكه: ازاي لا طبعا لتأتي لاحتضانه لتجد رعد الممسك بها 
رعد: اوووومااال انا كيس جوافه 
مالك بضحك: ي بني انا ابوها 
مليكه بضيق: سيبني ي عم ده أبويا ليقوم رعد باحتضانه
 وينظر لها بضيق: عنك انتي حمدالله علي السلامه ي عمي 
مليكه بخبث: ولو ولو ده أبويا وسع كده وتقوم باحتضانه
 بحب مالك بهمس: جوزك هيمو"تنا 
رعد بضيق وهو ينظر لوالدته: مش ناويه تقولي اي ال حصل
 ليجلس الجميع 
مالك: احنا اول ما ركبنا الطياره حسينا بحاجه مش طبيعيه 
سيف: يعني اي مش طبيعيه 
مالك: الطيار مكنش مضبوط ولا المضيفين كانو كلهم متوترين واول ما قربنا علي ايطاليا لقيت كلو أغمي عليه ولا كأن حد سممهم 
والطيارة بتقع حاولت اتحكم فيها معرفتش وبعدين وقعت بينا بس صحيت بعدها بكام اسبوع لقيت نفسي في مستشفي فخمه جدا وملك كل الدكاترة معاها انا قولت أن حضرتك ال انقذتنا بس اتفجأت برساله مع الممرضه مكتوب فيها حمدالله علي السلامه باسم المجهول 
عمران: طب لي محاولتش تتواصل معانا
مالك: حاولت وكل لما خلاص القي حاجه توصلني بيكم يجي حد ويبوظلي كل حاجه لحد ما فقدت الامل وملك كانت دخلت في غيبوبه اثر المرض والوقعه وبدأت اشتغل عشان اعرف اوفرلها رعايه كويسه
 لان الدكاترة هناك قالولي مش هنستحمل اكتر من أسبوع وبعد كده هما ال هيمو"توها عشان ترتاح والغريب اني اول ما بدأت اشتغل كل حاجه متوفره والشغل بمرتب محدش يحلم بيه
احمد بغموض: يبقي هوا في حد متابعكم من وانتو في مصر
مالك: اكيد لأني بعد ما نقلت ملك في الفله بتاعتي حاولت اتواصل مع مياده ومعاكم تاني ومعرفتش ومكانش قدامي حل غير اني انزل مصر
 بس مكنتش اقدر اسيب ملك لوحدها خصوصا بعد ما شكيت أن في حد مراقبنا وانا وهي شوفنا المو"ت ومكنتش مستعد اتخلي عنها 
يارا وهي تحتضن والدتها: شكرا يعمو انك رجعتلنا ماما شكرا بجد 
مليكه وهي تحاول تخفيف الضغط: اي النكد ده يولاد خلاص بقي فرفشوا احنا عاوزين الولاد هنا والبنات هنا ورا بعض وبراحه 
كل واحد هياخد دور يلا يلا بسرعه لتجدهم متصنمين 
مليكه: لا مهو انتو هتعملوا كده يعني هتعملوا يلا ي اختي ليفعل الجميع كما تريد 
مليكه: آيوة كده واحد واحد كله هياخد دوره هنبدا بالمزه القمر ال شبهي دي طالعه حلوة اكيد ليا 
محمود: طبعا اووماااال 
مليكه: بس ي ولا ده انا قمر مش غرور لا يجماعه ده تكبر ثم تقوم بتقديم مريم
مليكه: ودي بقي مريم آخر العنقود لتنظر لها ملك بحب وتنظر لسعاد وحنان بنت مين
مليكه :افجئك هفجئك بنتك مريم عتمان الشافعي
مريم بصدمه فهي ظنت أنه تزوج غيرها وبدموع: هوا اتجوز 
مياده بحب فهي تعلم أن اختها تعشقه أشد العشق رغم كل ما فعله بها
مياده : لا ي حبيبتي دي اخر ولاده ليكي وقالولنا هيا وأخوها ما"تو وطلع مهران خاطفها
ملك بصدمه: بنتي طب فين ابني 
احمد: هنلاقيه متخافيش ومهران حسابو معايا تقل اوي كل هذا تحت انظار البرود من رعد ليقوم كل فرد بالترحاب وتعريف نفسه تحت توتر بين نورا ومحمود لوالدهم 
مليكه وهي تنظر لذلك البارد: رعد معندكش حاجه حابب تقولها
رعد ببرود: لأ 
مليكه: رعد انت بارد كده لي🙂 امك دي علي فكره
رعد ببرود اكبر: ايوه اعمل اي ليقوم بمناداة الحرس ويجلس ببرود 
رعد: في شاب هيجي كمان 5دقايق تدخلوا ده ضيفي 
احمد وقد عرف ما فعله حفيده: لقيتو ي رعد 
رعد ببرود: يمكن اه ويمكن لأ
مريم: هوا اي ده ليهمس لها مراد اكيد اخوكي 
مريم: هوا اي ال يمكن دي ي رعد لي البرود ده ده حتي اخوك بردو 
رعد وهو ينظر لها ببرود: خلصتي ليقوم ويقف أمامها انا مبغلطش ابدا فاهمه يدلف ذلك الوسيم
رعد ببتسامه: أهلا 
معاذ : عاوزني لي ي بن الشافعي 
رعد: طالما انت عارف ان انا ابن الشافعي ومن كلامك زمانك عارف العداوه جيت هنا لي مش خايف علي نفسك 
معاذ بسخريه: لا عارف بس مش خايف عارف لي لاني عارف بردو انك الشيطان ف اكيد مش هتفوت الشيطان أن مش انا ال تحرق بيه قلب مهران ولا فاتتك
رعد ببرود: لا مفاتتنيش
معاذ ببرود مماثل: آمال جايبني هنا لي مفيش بينا شغل ولا اي زفت عاوز اي معنديش وقت 
عمر بهمس: ده طلع بارد زي اخوه شكلههم كده هينقطونا
رعد ببرود: عندك حاجه ليا 
معاذ : ال هيا 
رعد: دم"ك
معاذ : د"م اي يحبيبي انت مصا"ص دما"ء ومعرفش ولا اي 🙂
عمر وهو يحاول التلطيف: لا ي عسل الكينج عاوز يقولك أن عيلتك ال بتدور عليها احنا وان انت تبقي ابن الشافعي مش المنصوري
 ال هوا حضرتك اخو دي ودي ويشاور علي مريم ويارا وده ثم يدرك ما قاله احم الكينج يعني ويلا ي عسل متتصدمش دلوقتي عشان بنام بدري وعاوز انام من الفلم ده 
معاذ بسخريه: وبعدين يعني
عمر بذهول: اي ياض البرود ده بقولك اخواتك وامك اهي تقولي وبعدين ده انتو عيله تشل 
معاذ وهو ينظر لجده ولرعد: هوا انتو فاكرين اني طول الشهور دي معرفش هه انا عرفت من ساعه ما قبلت مريم بس محبتش افاجئكم غير لما تعرفو انتو 
احمد وقد فهم أن حفيده مثل أخاه صعب المنال: وهتعمل اي
معاذ بشر: ال في دماغي
رعد ببرود: في المخزن فهو لن يترك مهران ينفذ بفعلته ابدا
معاذ بشر وهو يأمر حراسه بأخذ مهران: هعتبرها خدمه 
ملك: انتو بتقولو اي لتنظر ذلك المهران لتجده في حاله لا يرثي لها 
مهران بصريخ: هقت"لك ي رعد صدقني هقت"لك 
مريم ببكاء: سيبو ي رعد ارجوك 
احمد بحزم: مريم ادخلي علي اوضتك 
مريم برجاء: ي جدو مهما عمل هوا ال رباني ميهنش عليا 
رعد بغضب: بس هان عليا أنا ده هوا ال فجر طياره امك ومخلهمش ياجو هنا طول السنين ال فاتت دي
 ليلجم لسانها عن الكلام فماذا تقول وتقول ماذا ليس له عذر
مهران بضحك: ايوه انا ال عملت كل ده وهعمل اكتر من كده لو كنتي اتجوزتيني مكنش ده كلو حصل لو انت مكنتش دمرتلي شغلي انت وجدك انتو دمرتولي حياتي 
رعد وهو يركله: التجارة مكسب وخسارة ي***** 
ليأمر معاذ رجاله بأخذه ويأتي ليرحل
ملك: استني انت رايح فين 
لينظر لها نظره مشوشه: مروح بيتي 
مريم بحب: مهو ده بيتك 
ملك: انت هتعمل فيه اي أنا مقبلش أن ولادي يبقو قتا"لين قت"له 
معاذ بسخريه: ما ابنك اصلا قت"ال قت"له ثم يرحل دون أن يعلم مدي الصاعقه الذي فجرها في الارجاء
مليكه: خالتو انتي كويسه 
ملك وهي تستند علي مالك فهو بالنسبه لها اخا وكل شئ: مالك ارجوك روحني حالا
مليكه بدموع: خالتو ده بيتك 
ملك بدموع مقابله: بيتي لما كان في نقاء أما دلوقتي ده بقي مآوي للقتا"لين 
مليكه بدموع: خالتو صدقيني رعد هيتغير عشانك وعشاني هوا وعدني للتذكر سماعها له وهي مريضه بوعدها بتلك الوعود
يارا بدموع: ماما متسبيناش تاني
ملك: أرجوك ي مالك مشيني من هنا ليرحل الجميع 
ويترك رعد بائسا
رعد : انتي لي واقفه هنا 
مليكه بدموع: اعمل اي ما انت قدري 
رعد ببرود : وعاوزة تتخلصي منه 
مليكه: مهو قدر اسود وكل حاجه بس انا راضيه يلا نطلع الأوضه 
رعد: اطلعي انتي
مليكه وهي تشده: هنطلع سوي يلا بقي وكل حاجه هتتحل
يجلس شارد لا يعرف ماذا يفعل وماذا يريد أحقا عادت من قت"لها من المو"ت 
أحقا أنه لم يرتكب ذلك الذنب أحقا يستطيع مواجهتها فخطأه كان كبيرا ولا يغفر عليه
 هل مازالت تريده بعد كل شئ فعله بها لا يعرف ماذا يقول أو بماذا يعتذر وهل ستسامحه علي خطئه الكبير
 ليرن هاتفه يعلن عن مجهول
الشخص بشر: رجعت ي عتمان بس مش هتتهني بيها 
عتمان بغضب: انت مين وعاوز اي 
الشخص: انا ملك المو"ت لحبيبت القلب انت ممو"تهاش ولا المرض مو"تها اظاهر متقدر لها تمو"ت علي ايدي ثم يغلق الهاتف بتلك الضحكه الشرير
عتمان بغضب: انت ي زفت انتو ي جوا"ميس يلي بره 
الحارس بخوف: نعم ي عتمان بيه
عتمان بغضب: الرقم ده تشوفولي صاحبو عاوز قرار ابن**** ده فاهم
 ليؤمئ له الحرس ويقوم بالفرار هاربا منه 
عتمان وهو يحاول تهدئه نفسه: محدش هيقرب منها لا مستحيل تتأذي تاني مش هسمح بكده 
🤎في منزل مليكه🤎
يحاول الجميع تقبلهم يحاولو أن يصدقو أنهم احياء
مالك بحزن:انتو هتفضلو كده ع طول مش فاهم انا غلطان في الظروف جبرتني وجبرت خالتكم 
ميادة بحب: ده غلطي انا ي ولاد انتو جيتو قولت اكدب عليكو عشان خفت تبقوا زي مليكه وتتعقدو 
نورا باستنكار: يعني اي مش فاهمه أنا اتحرمت طول عمري من أبويا عشان تقوليلي معقدة ذنبنا اي فهميني 
انا عارفه انو ملوش ذنب وانا كمان مليش ذنب ثم تتذكر ذلك اليوم الملعو"ن فقد أرسلتها والدتها برفقه شقيقها لمنزل عمتها في بلد أخري وفور رجوعهم علموا بخبر وفاه والدهم حتي لم يروا جثمانه 
محمود بهدوء: اهدي ي حبيبتي محدش له ذنب القدر هوا ال عاوز كده 
ملك بحزن: انا اسفه انا السبب في كل اللي حصل ده انا لعنه علي كل شخص بدخل حياتو سامحوني 
مياده بحنان: متقوليش ع نفسك كده انتي حته مني وده نصيب ومحدش بيهرب من نصيبو 
ملك وقد نزلت دمعه شاردة من عينيها: بس ده نصيب قاسي اوي دمرت اختي وعيلتها حتي ولادي معدوش بيحبوني مكنش له لازمه اني افوق كان لازم امو"ت ساعتها ومكنش ده كلو هيحصل 
ليأتي ذلك الصوت المفاجئ 
رعد: ولما انتي متفوقيش كان مين هيفوقني من ال أنا فيه
ملك بفرحه: رعد انا اسفه ي حبيبي علي كل حاجه حصلتلك بسببي انت وأخواتك 
رعد وهو يحتضنها: المهم انك معانا كويسه وكل حاجه هتتحل
يارا بمرح: الله الله وانا مليش من الحب جانب ولا اي 
ملك بحب: انتي الفرحه كلها 
مريم بمشاغبه: ولما هيا الفرحه كلها انا اي بقي مليش فيها خالص
ملك بدموع من فرحتها: وانتي كمان لتحتضنهم وتحمد الله علي تقبل اولادها لها
مريم بقلق: بس بس انا انا 
رعد بحب: عاوزة اي متخافيش
لتتوتر اكتر من لهجته المفاجئه
مريم: معاذ
يارا بحزن: رعد مهما كان ده اخونا خلي ياجي 
رعد بسخرية: هه هوا انت فكركو أن جدكو هسيبو في حالة كتيرة النهاردة وتلاقي هوا وشنطو في القصر والجناح بتاعو كامل
مريم بفرح: يعني هياجي النهاردة اكيد
 ليؤمئ لها رعد: اكيد طبعا زي ما بردو جدك بدأ في تجهيزات جناح ماما وخالتك
مالك بصرامه: انا لا يمكن اعيش مع البني ادم ده لا انا ولا مراتي 
رعد ببرود: والله ي عمي دي أوامر الامبراطور وكلامك معاه هوا
مليكه برجاء: عشان خاطري ي بابا عشان نبقي كلنا سوي اقنعيه ي ماما والنبي والنبي
مالك: انا قولت لا يعني لا ولولا انك متجوزة كان زماني خدتك انتي كمان ده بني آدم لا يؤتمن أبدا وانتي هناك هبقي قلقان عليكي بردو ده واحد مريض 
رعد:مليكه مراتي يعني ال يقرب منها يبقي كده بيقربلي وال بيقربلي ببتنسف 
ثم ينظر لوالدته واللي يقرب لاي حاجه تخص رعد الشافعي مهما كان بتكون نهايتو الجحيم ف متقلقش ي عمي 
مالك بحذم: بنتي لو انت معرفتش تحميها انا هحميها بروحي وبالنسبه ليكي ي ملك ف ليكي حريه الاختيار عاوزة تتطلقي وتعيشي معانا والا ترجعي قبل ما تخدي القرار ده فكري في كل المخاطر ال عشناها بسببو 
ثم يوجه كلامه لمحمود وانت ي محمود تشوفلي فله حلوة كده عشان هننقل واه في شركه كده كنت عامل عنها بحث في ايطاليا بتنهار راجعلي البحث عشان ناويت اشتريها
ملك بدموع لتؤام روحها: اعمل اي
مياده بهمس: قلبك ال هيودينا في مصيبه ده يقولك عليه
ملك بضحكه من بين دموعها: هروح بس لازم اعذبو زي ماعمل معايا الأول 
مليكه وهي تستمع الحديث: آيوة ي خالتو ي جامده 
رعد: امي معايا في بيتي انا 
محمود باستغراب: قصدك القصر 
رعد: هوا فعلا قصر بس مش قصر الشافعي قصري انا هنقعد فتره هناك انا وهيا واخواتي وتكون خدت مهله تفكر في الجاي
🤎في قصر الشافعي🤎
 يعمل العمال رأسا علي عقب حتي ينتهوا من إكمال ذلك الجناح 
عمر بتذمر: انا مالي ي جدي ما عندك مراد وسيف ده شكلو بارد زي اخو وانا كفايه عليا مراره الكليه مش هيبقي هوا والكليه 
احمد:لو مروحتش مش هروح معاك لنورا لا انا ولا ابوك
عمر: فين العنوان نولوني العنوان حالا قلبك طيب ي جدو ي حبيبي هروح طبعا ليعطي له العنوان 
عمر: هات هنروح لنورا امتي 
احمد بخبث: لما ابن عمك ياجي معاك هنروح ليها
عمر بصدمه: يعني اي مش هتجوز جرا اي ي قصر ي قااسي واقف ضدي لي عاوز اتجوز هتجوز يعني هتجوز هجبهولك يعني هجيبو 
ليرحل وهوا يتمتم هتاجي يعني هتاجي تحت ضحك الجميع
🤎في النادي 🤎
زين بضيق:الجوازة دي شكلها مش هتكمل علي خير حظي وعارفه 
اسماء بضحك: اعترفت انك بومه ي بومه
زين بضيق: ي بت اسكتي اخرسي المفروض تواسيني علي فكره
اسماء بتفكير: اي رايك اتصل علي يارا ومريم يجو يقعدو معانا واهو منها افضيلك الجو ويمكن تتنحنح شويه 
زين بالهفه: ماشي ماشي اتصلي بسرعه 
اسماء بمشاغبه: والمقابل
زين بزهق: اطلبي 
اسماء وهي تقوم بالاتصال: تاكلني اكل كتير هيبقي اطلبو في يوم 
زين بصدمه: ي ربي بتودي الاكل ده فين 
🤎في قصر معاذ🤎
عمر وقد دلف القصر بسهوله لعدم وجود حرس عليه ويقوم بالتطبيل علي الباب
معاذ بانزعااج: مين الجمو"سه ال بيخبط كده ليفتح ليقابله عمر بابتسامه بلهاء
عمر بابتسامه: انا ثم يدلف دون السماح له
معاذ بزهق: انت مين وعاوز اي 
عمر بصدمه: هوا انت لحقت تنسي ع العموم مش مشكله الصدمه كانت كبيرة محسوبك عمر الشافعي 
ثم يتنحنح وهو يتجه يبحث عن المطبخ وجاي اخدك لجدك
معاذ بزعيق: تعالا يلا انت رايح فين 
عمر بزهق: فين ام المطبخ جعااان عاوز اطفح واطلع لم هدومك عشان جدك جهزلك جناح في القصر 
معاذ بسخريه: ومين قالو اني هرضي 
عمر بخبث: لا مهو قالي انو لو مجتش هيبعت ناس يكسروا القصر وهيجبوك غصب... ثم يهتف ببراءه شوف بقي وانت حر الامبراطور لو قال كلمه مش بيرجع فيها ثم ينظر له بتقييم 
وبعدين ده لما رعد حاول يقول لأ قعدو اسبوعين في المستشفى ما بالك انت ال متجيش في رعد حاجه 
معاذ بحمحمه وهو يحاول الابتعاد عنه: اسبوعين لي كان قت"لو حد🙂
عمر بخبث: لا ابدا ده عشان قال مش عاوز اعيش في القصر ونقل شقته 
معاذ: استناني ثواني وجايلك 
عمر وهو يأكل بتمتع: الله الله ثم يرقص ويتمتم وهتجوز هاجوز وهجوز هاجوز ثم يجده بطالته الوسيمه بدون اي امتعه ولكنه لا يبالي
🤎في القصر🤎
اسيل بضحك: بس ي جدو كده عمر هيتجنن ومعاذ شكلو صعب زي رعد
احمد بحكمه: علي رغم تفاهه اخوكي بس هيجيبو لانو مصمم علي نورا وانا باعته وواثق في اختياري لم يكملو حديثهم حتي يستمعو لذلك 
عمر بفرحه مثل الاطفال وهو يمسك يد معاذ بنصر ويرفعها: وجبتو وجبتو لولولولولولي وزغرطوولي وافرحوولي هتجوز هااااتجوز 
اسيل بصدمه: ي بن اللعيبه ده جابو بجد 
مراد بسخريه: مالك ي بطه عامله كده لي 
عمر بفخر: بس ي جبان منك لي اديني جبتو اهو ي جدو يلا والنبي نروح 
احمد بفخر: مش قولتلكو هنروح ي عمر بس علي اخر الشهر
عمر بصراااخ: نعااااام انت قولتلي في نفس اليوم ال هياجي فيه
احمد بكبرياء: ورجعت قولت اخر الشهر لما تخلص امتحاناتها 
عمر وهو يدفع معاذ للخارج: طب يلا انت ومتاجيش غير ع اخر الشهر 
سيف: مش بقولكو اهبل
معاذ : انا مش فاهم في اي هوا انا كده بطرد🙂
اسيل بضحك: حاجه زي كده بس قولي ي عمر جبتو ازاي 
عمر بخبث: معملتش حاجه حكتلوا عن قدرات جدك وهو جه لوحده 
احمد بحكمه: تعالا ي معاذ اتعرف ع اعمامك وولادهم ومن دلوقتي مفيش حاجه اسمها اعيش بره القصر
معاذ بتوتر: بس انا جيت عشان حضرتك ومش ناوي افضل هنا وعاوز ارجع بيتي 
احمد بصوت جوهري: وانا قولت لأ يعني لا مفيش حد من عيله الشافعي أو من احفادي يعيش بعيد عني وده شئ مرفوض فاهم 
معاذ وهو يحاول أن يظهر الهدوء: اولا انا مش بحب الاختلاط أو حتي اني اعيش مع حد
 ثانيا انا بحب بيتي ليقاطع كلماته دخول مريم المفاجئ وهي تهتف بفرحه عارمه
مريم : رعد ده جه ثم تهم باحتضانه لتجده يمنعها بيد ترتجف
معاذ بضعف: ابعدي عني
عمر وقد بدأ في الشك: معاذ انت تعبان ثم قام بطلب الإسعاف في الخفاء دون ملاحظه
 فقد أدرك أن ذلك البارد يعاني من رعب التزاحم وقد يفقد سيطرته بسبب كثره عدد أفراد العائله
معاذ بضعف وهو يحاول اخراج صوته:انا جيت وقولت اللي عندي
 ثم يأتي ليخرج ليجد احمد يهتف بغضب جحيمي كل هذا تحت انظار ذلك الرعد 
احمد بصوت عالي نسبيا: اقفلو البوبات كلها ليستمع لكلامه الحراس ثم يجلس بهيبه
احمد بهيبه وهو يضع قدم فوق الأخري:انا قولت مفيش حفيد من احفادي هيعيش بعيد يعني كلامي يتسمع 
معاذ وبدأ بالتعرق ويشعر بالدوار فجميع العائله مجتمعه حوله وكأنهم نصبو له فخ أو هذا هوا شعورة 
عمر وقد أدرك الأمر فهو في الاخر طبيب مدرك: جدي ارجوك سيبوا
 ليصدم الجميع فعمر الذي يعرفوه لن يجرؤ علي التدخل في تلك المشاهد وخصوصا مع ذلك الامبراطور
احمد بزعيق: انتو عاوزين تمشو كلمتكو عليا ولا أي قولت مش هيمشي يعني مش هيمشي 
عمر بتوتر وقد لاحظ حاله معاذ: بس ده محتاج يمشي ضروري سيبوه ع الأقل يطلع الجنينه يشم هوا 
معاذ وقد أخرج بخاخ ويحاول استجماع قواه ولكن يجد أنه نفذ 
معاذ بضعف مبالغ وهو ينظر حوله للجميع:انتو عاوزين مني اي سيبوني سيبوني ثم يجن جنونه ويفقد قواه ويسقط ارضا
 ملك وهي تحاول الاقتراب منه
عمر بصريخ: متاجيش جمبو كلكم ابعدو بسرعه سيبولو مجال للهوا 
معاذ وهو يضع يده حول قلبه وينظر له بابتسامه باهته: شكرا ثم يغمض عيناه للأبد 
عمر بجنون: افتحوو الابواب بسرعاه ثم يستمع الجميع لرنين الإسعاف
رعد: وهو يحمل أخاه بسرعه
احمد بذهول: في اي 
عمر وهو يركب سيارة الإسعاف: قولتلك سيبو ثم تأخذه السياره وترحل
🤎في المشفي 🤎
الدكتور بزعيق: بسرعه المريض بيعاني من نوبه قلبيه 
اسماء بدموع التي كانت بحوزة يارا ومريم واخاها الذي كان يريد محادثه رعد: ي رب يبقي كويس مش عارفه لي انا قلقانه عليه اوي كده ي رب يبقي كويس
زين وهو يحاول تهدئتها: اهدي ي حبيبتي كل حاجه هتبقي كويسه اهدي 
اسماء وهي تنهار عندما استمعت لتصفير الجهاز: مش قادرة اهدي ازي ده شكلو بيمو"ت 
زين بشك: اسماء انتي كويسه هوا انتي تعرفيه
 لتنظر له بعيناه الممتلئه بالدموع وتهتف: مش عارفه 
زين بحيرة وهو يأخذها بعيدا حتي لا يلاحظها أحدا: يعني اي مش عارفه ثم يحاول لا يضغط عليها كل حاجه هتبقي كويسه
احمد وهو يتمالك نفسو: عمر هوا في اي 
عمر بتهكم: انا قولت لحضرتك سيبو لو انا مش غلطان هوا عندو حاله زي التوحد كده بيخاف من الناس الكتير ال حواليه بتعملوا رعب
 وطبعا احنا كنا كلنا حواليه وانت زودت الأمر ب انك قفلت جميع الأبواب
 ثم ينظر لمياده التي أتت فور سمعها الخبر وشكلو عندو الربو وراثه والبخاخه خلصت
رعد: والنوبه القلبيه
عمر بتفكير: لو انا مش غلط هوا من كتر خوفو والحاجات ال جاتلو في دماغو بسبب كتر عددنا جابتلو نوبه من كتر الخوف
مليكه: يعني هوا الوضع وحش اوي كده
عمر وهو يضع القناع ويدلف لغرفته:أسوأ مما تتخيلي حاليا بيحولو يضبطو القلب بس الوضع مش هيبقي مبشر لما يصحي
 ده لو صحي لان زي ما قولت مش بيحب الناس الكتير ولا أن حد يلمسو وبكده الدكاترة مش هيعرفو يطمنو عليه
 ثم يدخل ويتركهم في حيرتهم 
ملك بدموع: ابني بيروح مني 
ليأتي ذلك الساخر 
عتمان بسخريه: قال يعني هوا مرحش من زمان انتي بتتكلمي ازاي
 ابنك ده ولا يعرفك ولا تعرفيه اصلا
 لتستشيط غضبا ولا تستطيع السيطرة ع نفسها ولا امومتها لتقوم بصفعه كف يصدم الجميع 
ملك بقوة لم تجرأ عليها من قبل: اخرس ي شيطان ي حق"ير انت اي الغل ال جواك ده جايبة منين دول حتي ولادك ي اخي 
عتمان وهو يهمس كفحيح الافعي: انا فعلا شيطان هلا"كك 
بعد يومين
لم يتغير الحال اطلاقا اليوم موعد وصول ميادة والكل مترقب فعلها عندما تعلم أن صغيرتها تعاني وحاله مليكه لم تتحسن قط مما جعل الأطباء محتاارون ويقوم ذلك الرعد بالاعتناء بها ويحكي لها كل يومه واعترافه لها انها اغلي ما يملكه ظنا منه أنها لا تسمعه فهو لا يعرف أن تلك الحوريه قد حظيت معه بكل لحظه قام فيه بالاعتناء بها
رعد وقد ظهرت علامات قله النوم علي وجهه: عامله ايه انتي عارفه مامتك جايه النهاردة اصحي بقي عشان متقلقيهاش عليكي ثم يقوم بتمشيط ذلك الشعر الحرير
رعد:انا عارف اني عذبتك معايا وكمان حولتلك حياتك لجحيم بس مكنتش مدرك فوقي انتي وانا هفك قيدك وهسيبك تتمتعي بحياتك طبيعيه غافل عن تلك الدمعه الشاردة ويخرج من الغرفه تاركا قلبها المتحطم داخل أحلامها
******************في غرفه احمد
يقوم عامر( الابن الأكبر لاحمد)بطرق الباب
احمد: ادخل
عامر: مياده ام مليكه هتاجي النهاردة
احمد وقد فهم مراد ابنه: يعني عاوز اي ي عامر
عامر: عاوز اقولك انك كده بتدخل الدمار العيله رعد لو عرف ميادة تبقي مين ولو عرف ال حصل هيخليها جحيم وصدقني ساعتها عتمان مش هيفلت من جحيمو ولا حتي احنا
احمد بصوت عالي: عامر انت عارف انت بتقول اي اياك حد يعرف حاجه اياك وزي ماقلت الجحيم لما هياجي هيجل علي الكل فاهم
عامر بغضب: انا مش فاهمك طالما انت عارف ان الجوازة دي هلاك لي بتعملها لي عاوز تدمرنا كلنا وانت اكتر واحد عارف نتايج ال بتعملو
احمد: الزم حدودك انا فاهم انا بعمل اي كويس واياك رعد يعرف منك حاجه اياك وإلا حسابك هيبقي معايا فاهم
عامر: فاهم بس هوا لو معرفش مني هيعرف من غيري متنساش حفيدك بقي مين ليتركه ويذهب تحت نظرات الغموض من احمد وتصنت البعض
احمد وهو يقوم بالاتصال بشخص: عاوزك تخيلي كل حاجه ليها علاقه بميادة تحميها فاهم لو لقيت اي حاجه همحيك فاهم
********************في غرفه مليكه
يدلف احمد بهيبه: انا عارف انك سمعاني وعارف كويس انك بتهربي من الواقع بس ده مش هينفع ي حببتي انا متعود عليكي قويه قومي وواجهي مشاكلك كلها ثم يقول بهمس انا الدكتورة قالتلي انك داخله الغيبوبه دي بمزاجك وان انتي سامعه كل حاجه مردتش اعرف رعد عشان تعرفي قد اي هوا بيحبك وان المظهر البارد ال بيبينو مش هوا ال جواه ومسيرك هتعرفي هوا كده لي هستناك تصحي ثم يتركها ويغادر
*************في قصر المنوفي
زين: اعمل اي
اسماء: عمري ما شفت بومه زيك ابدا يوم ما اتشجع وتكلمها مرات اخوها تدخل في غيبوبه وكمان يطلعلها اخت مكنتش عارفه بيها وفوق ده كلو كمان أن مرات اخوها دي ال هوا رعد ال المفروض تخطبها منو مش عارفه اقولي اي بصراحه
زين بضيق: هوا انا بقولك عشان تزليني ي به مش هبقي بومه عنك
اسماء: ورثاها منك بوص ي سيدي انت تستني لحد ما الأمور نهدي شويه بس ده ميمنعش انك تقف جنبها في الظروف دي وتسأل عليها وتطمن
ليؤمئ لها زين ويتمني أن تتم تلك الزيجه علي خير
*********************في مقر الشافعي
يدلف ذلك الرعد الذي لم يفقد هيبته بعد ولكنه أصبح مثل التور الهائج يخشاه الجميع أكثر من الأول فهو لم يعد يطيق شخص بعد ما حصل لمعشوقته بسببه يدلف محمد كي يخفف ع صديق طفولته
محمد بمرح: ال واحشني مالك قاعد كده لي عامل زي المطلقين
رعد ببرود: لو مش عاوز حاجه خود الباب في ايدك
محمد بحزن ع حال صديقه: رعد انا عارف انك شايل في نفسك ده غلط عليك ي رعد مينفعش كده فضفض معايا احكيلي أنا موجود وعارف انك حبيتها وبتحبها وان شاء الله هتبقي بخير
رعد: اطلع بره
محمد بغضب: ي بني انت كده هتموت متبقاش بارد كده انا عارف وانت عارف انك بتتألم لي بتكابر لي وبعدين انت انقذتها يعني مش انت السبب زي ما بتلوم نفسك
رعد وقد شعر أن قواه بدأت بالانهيار: اطلع بره ي محمد وكلمه زياده مش هخلي حته فيك سليمه
محمد: انا همشي مش عشان خايف منك لا عشان عاوز اسيبلك مساحه تطلع كل ال جواك ومتنساش ي صحبي أن انا موجود
******************في المطار
تهبط تلك الطائرة بسلام
نورا بشوق: حمد الله ع سلامتك ي ماما وحشتيني اوي
صبا: الف سلامه عليكي ي طنط ثم يقومو بالترحاب بهم وأخذهم الي المنزل
مياده: انا عاوزة اروح مليكه قلبي واكلني عليها اوي
صبا ونورا بتوتر: هيا كويسه خلينا نروح البيت الاول وبعدين نروحلها
محمود بشك وهو يهمس لصبا: هوا في حاجه ولا ايه
صبا بهمس: جارينا وهبقي احكيلك
ميادة بإصرار: لا انا عاوزة اطمن ع بنتي هروح يعني هروح
محمود: هنروح ي ماما بس ترتاحي شويه وبعدين مينفعش نروح كده من غير ما نعطيهم معاد ولا انتي شايفه اي لتوافق ميادة علي مضد وايضا تحسبا لأي فرد أن يشك بها من عائله الشافعي
*************داخل قصر المنصوري
مهران: قولتلي يعني هيا دلوقتي في غيبوبه يعني ماماتتش
الشخص: لا ماماتتش ال مات مدحت
مهران بضحك: مدحت ده كان عبارة عن ورقه خسرانه ميهمناش دلوقتي ال يهمني البت دي هيا ال هتكسر ضهر احمد الشافعي وانتقم منهم علي كل حاجه طب ومريم اخبارها أي
الشخص: ملهاش اخبار غير أنها عرفت الحقيقه والعيله كلها لتحاول تتقبلهاوبقت هيا واختها علي صحبه
مهران بغل: بس مش هخليها تتهني الحاجه ال كانت عندي ي تفضل ليا ي تموت خالص ولا انت رايك اي
الشخص: ال تأمر بي ي باشا ليضحك تلك الضحكه الخبيثه
***********علي البحر يجلس ذلك الوسيم ينظر للبحر بعيناه التي تشبه لون البحر شارد يحاول استجماع كافه الأحداث وربطها ليعرف هويته ليخرجه من شروده ذلك الصوت
البنت: جرا اي ي عجل انت وهوا لمو نفسكو وعدونا كده
الشخص: عنيفه اوي البت دي ثم يقوم بإمساكها من يديها هتيجي معايا يعني هتيجي
الشخص2: دي شكلها مش هتيجي بالذوق
البنت2: سيبها ي متخلف انت وهوا هتصل بالبوليس
البنت3: يعني منتش سايبها يلا انت وهو
ليؤمئ لها ذلك البعيد بضحك: يعني هتعملي اي يعني
البنت تقوم بالنط علي ظهرة فهو طويل جدا بالنسبه لها وتقوم بعض رأسه والاخري تقوم بعض يد الذي ممسكها بيده وتقوم بضربه بالرجل والثالثه تقوم بصفعه بالقلم
البنت: عشان تتعلمو ي عجول انتو ازي تاجو يم بنات الشافعي
الشاب: اه ي بنت العضاضه انتي وهيا ويأتي ليصفعها ليجد تلك اليد الحاميه لها
معاز: مهو ال يمد أيده علي بنت يبقي مش راجل وانا هربيك ويقوم يتلقين هؤلاء درس وتكسيرهم ويتركهم حكومه الخردة
معاز وهو ينظر لتلك الشاردة في عينيه: انتي كويسه ي انسه
اسماء بهيام: عيونك دي ولا لنسسيز
معاز بستغراب: نعم عيني
اسماء: اي القمر ده ي ولاه هوا في كده لتقوم مريم بضربها تحت ضحك يارا لتدارك نفسها
اسماء: احم احم انا كويسه انت عامل أي
معاز بضحك: انا كويس ليقوم بمد يده لمصافحتها انا معاز
اسماء بخجل: انا اسماء تشرفناوتبادله المصافحه
يارا: متشكره جدا ي استاذ معاز
معاز وهو يشعر بحنو نحوها: العفو ده واجبي ويتركهم ويمشي لتنظر له مريم وهي تشعر أن جزء منها تفقده
اسماء: هييح اي الواد الحليوة ده جوزهوناااي
مريم بضحك: اسكتي فضحتينه
اسماااء: الله يلم حلاتو دي مليش دعوه هوا في قمر كده ولا عيون كده مين النحله ال خلفت العسل ده
يارا بضحك: ي بت اسكتي هتفضحينا
اسماء بتفكير: الاه مش غريب حساه شبهك اوي ي مريم ولا كأنكو تؤام
يارا: بس ي هبله انتي يلا نروح ليذهبو جميعهم ففي تلك اليومين حاولت اسماء توطيد علاقتها معهم وأصبحو مقربين من بعضهم ولكن هل للقدر رأي آخر
********************في أحد الكافيهات
سيف: انتي هتفضلي زعلانه كده كتير هتبقي بخير متخافيش
ندي بحزن علي صديقتها: انا خايفه عليها اوي مكنتش حابه نعمل الخطوبه وكتب الكتاب ومليكه مش موجوده معايا
سيف بتفهم: ي حببتي عارف بس هنعمل اي ووعد مني مش هعمل الفرح غير لما تفوق وتبقي كويسه فكي بقي وخلينا نروح نشتري فستان الحفله بكره
ندي: ماشي يلا بس انت وعدتني ليؤمئ لها سيف ببتسامه فهو لا يريد إفساد فرحتها
************************في مقر الشافعي
رعد بغموض: مهران نهايته قربت اوي ال يستجرأ ياجي يم اخواتي أو حد من عيلتي ده يتمحي من علي وش الأرض
الشخص: انا عملت ال قولتلي علي ي رعد بيه وبقيت دراعو اليمين
رعد: عفارم عليك ي سعيد دلوقتي ننتقل للخطوه التانيه عاوزك تعرفلي مين الواد ال كان رايحلو واتخانقو دول
سعيد:ماشي بس انا كنت سمعت انو ابنة وهوا متبني
رعد بخبث: ابنو ومتبني ماشي بس خليك ورا الموضوع ليرحل
سعيد ده شغال عند رعد ورعد باعتو يتجسس علي مهران للناس ال مش فاهمه
مراد: ازيك ي رعد عامل أي
رعد: كويس عاوز اي
مراد بتوتر: انا عارف ان ده مش وقته بس حبيت اقولك
رعد بخبث فهو يعرف ما يريد: خير
مراد: كنت عاوز اطلب ايد مريم
رعد: وبعدين
مراد:هوا اي ال بعدين بقولك عاوز اطلب ايد اختك تقولي وبعدين
رعد: آيوة يعني اعملك اي ما تشوفها موافقه ولا لأ
مراد: مهو انا بقولك عشان تشوفها بلاش غباوة🙂
رعد بغضب: جرا اي ي حيون انت انت هتهزر معايا مش موافق يلا بره
مراد: مش موافق علي اي ي خويا هتجوزها يعني هتجوزها حتي لو هخطفها مليش دعوه
رعد ببرود: جرب كده وانا انسفك يلا يلا برااه بدل ما اكسرك ليهرول هاربا فهو يعلم مدي قوة رعد وأنه لا يجرؤ عليه
***********في الجامعه
عمر بنداب: طول عمري موكوس اخ ياني ي با يعني خلاص كنت هروح واتقدم معتش ينفع مش وقتو
فارس: يبني انت في اي ولا في اي اختها عيانه وانت بتفكر في الجواز وبعدين ي عمر متنساش انك دكتور وعارف حاله مليكه كويس دي لو صحت وافتكرتك جزء واحد من ال كانت نسياه ده فيه دمور للعقل او ممكن تدخل في غيبوبه كبيره اوي
عمر بحزن: مهو ده ال خايف منو ومردتش اقولو لرعد انا قولت اني شخصت غلط عشان لسه متخرجتش وكده يعني وكدبت نفسي بس الدكتورة جات واكدت ع الكلام
فارس: بوص ي عمر المفروض كلكم تخلو بالكم من رعد اوي لأن احتمال أنها تنجي ده ضئيل اوي وكده تبقي في الحالتين ميته وهوا شكلو بيحبها
عمر بحزن علي أخاه: عارف عارف ربنا يستر لأن ساعتها هيخرب الدنيا
******************في منزل مليكه
محمود بهمس: احكيلي ي مصيبه انتي وهيا مش عاوزين ماما تشوف مليكه لي وهيا بقالها فترة مش بتسأل هوا رعد عملها حاجه
صبا: لا هوا معملهاش حاجه
نورا: بس هيا عيانه شويه
محمود بغضب: انطقي ي بت انتي وهيا والا وقسما بالله اطلع اخد امك واروح القصر
نورا برفض: لا لا اياك امك لسه قايمه من العمليه تروح فيها
صبا: بصراحه كده ي محمود احنا روحنا عشان نطمن علي مليكه وكده عرفنا أنها عيانه كان في حد خطفها وتقوم بسرد التفاصيل التي عرفتها من محمد
محمود: يعني اي غيبوبه يعني اي بقالها يومين مصحتش انتي عارفه انتي بتقولي اي
نورا: والله ده ال حصل ي محمود حتي يارا كمان قالتلنا كده ولم ينته من كلامهم ليستمعو لوالدتها وهي تصرخ باسم ابنتها
مياده بدموع: تودوني عند اختكم دلوقتي حالا
صبا: بس ي طنط خليها بكره
مياده: هتودوني ولا اروح لوحدي عمري ما هسيب بنتي لوحده ابدا انتو فاهمين لتتركهم وترحل ليقوموا بالالحاق بها لتجد سيارة منتظرها مرسله من قبل احمد الشافعي فهو يعلم أنها فور معرفتها سوف تهرول لابنتها
****************امام القصر الذي عاشت به زكريات مؤلمه للمرة الثانيه وها هو القدر يتكرر ولكن مع ابنتها فهل ستسمح لها بنفس المصير ام لا
احمد: حمدالله علي السلامه ي مياده
ميادة: الله يسلمك مليكه فين عاوزة اشوفها
احمد بأسف: هتشوفيها وان شاء الله هتبقي بخير ميادة وقد لمحت تلك الجميله: مين دي اول مرة اشوفها
احمد: مريم اصغر اولاد ملك لتصدم فهي تعرف أن اختها لها ابنه واحده فقط وتدعي يارا
مياده بصدمه:ازي هيا مش يارا بس
احمد: دي حكايه طويله أوي دي التؤام المفروض يكونو ماتو وقت الولاده بس طلع مهران خاطفهم
لتصدم اكتر فهي تعرف هذا الاسم أنه العاشق الولهاان لشقيقتها منذ زمن
ميادة: طب وأخوها فين
احمد: هلاقي وهرجعو ليأتي عامر
عامر: حمدالله علي السلامه ي مياده
ميادة بتوتر: الله يسلمك
احمد : عرف ي ميادة عرف كل هذا الحديث ومحمود وصبا ونورا واقفين مع البنات بيتعرفو علي مريم
*******★******لتدخل تري ابنتها بين الاجهزة في حاله لا يرثي لها لتنزل دمعه حارقه منها علي حال ابنتها رعد وهو يربط علي كتفها: هتبقي كويسه
مياده بمشاعر مشتته فهي لا تعرف ماذا تفعل تلومه ام تقف بجانبه: أن شاء الله لياخذها وينزل
بعد فتره من ذلك الجو العائلي وقد بدأ أن يشك عتمان بميادة للشبه الشديد بينها وبين الذي ظلمها ويقطع شكه وشرود ذلك الرعد الحزين عندما
يصدح صوت صرخاتها في جميع أنحاء القصر وبكاءها المتواصل
مليكه بهستريه وجنون: لاااااااااااااااا ملك ملك انت حيوان هقتلو بابا مشي وملك
تقوم بتكسير جميع ما في الغرفه ليستمع لصوت صرخاتها جميع من في القصر
رعد بقلق: مليكه مليكه افتحي
مليكه بجنون وبكاء هستيري: لا لأ ملك بابا ملك هوا هوا هموتو
لتسمع جميع صيحات الجميع من في الخارج ليكسر رعد الباب ليتفاجا بمنظرها ومنظر الغرفه فهي كسرتها أشلاء وهي تمسك زجاجه كبيرة في يديها وتضغط عليها
رعد بخوف عليها: مليكه انتي هتعملي اي كده حرام تتنتحري عشان خاطري
لتضحك مليكه بهستريه: انا وانتحر انا مش هموت ابدا غير لما اخد حقهم ثم تبدأ بالضحك
لتلمح ذلك الذي يقف قلق عليها وفي لمح البصر تنقض مليكه عليه وتحاول قتله تحت صدمه الجميع
عمران بخوف علي اخيه: مليكه انتي اتجننتي
لترمقه مليكه بنظرة ارعبته
مليكه بصوت كفحيح الافعي: ملكش دعوه عشان متاذيش نفسك ي بابا
احمد بعصبيه: مليكه انتي اتجننتي
مليكه وهي تحاول غرس قطعه الزجاج داخل عتمان : ابقي مجنونه لو مقتلتوش ده خد خد مل
ليقاطعها احمد: مليكه انتي عارفه انا مين
ليكتفها سيف ومراد
مليكه: سيبوني هقتلك يعني هقتلك فاااهم هموتك ابنك مموتكش عشان انت ابوه بس انت بالنسبالي شيطان وأنا هبقي جهنم بتاعك ثم تدفشهم بعيدا عنها بقوة مهوله وتهرول له
مليكه بهمس لعتمان وقد تغير لون عيناها الي أكثر من لون في ان واحد: افتكر الاسم مالك الشرقاوي وملك
كل هذا تحت صدمه رعد وحيرته وخوف احمد عليها وخوف الجميع منها
لتتجه مليكه نحو رعد تاركه ذاك المنصدم: رعد انت لو هتسيب حق ملك ف طلقني لان مينفعش تكون متجوز واحده هتقتل ابوك ثم تتذكر كل الماضي الأليم لديها الذي حفر في عقلها منذ الصغر
رعد بصدمه: انتي مين
مليكه بضعف: انا ب..... ثم تسقط مخشاه عليها بين يديه
رعد بصوت عالي: الدكتورة حالا
لتأتي الطبيبه وتفحصها ثم تخرج لهم ويبدو علي ملامحها التوتر
رعد وهو يتصنع البرود: فيها اي
الدكتورة بخوف: المريضه لازم تتنقل المستشفي حالا دي في غيبوبه خطيره وممكن تموت
احمد بقلق: غيبوبه لي
الدكتورة: الظاهر ان هي كانت فاقده جزء كبير ومهم من ذاكرتها ولما افتكرت عقلها مستوعبش ف دلوقتي تتنقل حالتها مش مبشره
وفي لمح البصر كانت مليكه داخل مشفي الشافعي وفي رعايه اقوه طقم داكاترة وممرضين في مصر
كل هذا تحت انظار والدتها المنهارة فقد عرفت أن حياه ابنتها علي المحك وأن تلك الذكريات المآساويه قد تزكرتها فماذا سوف تفعل
مرت الايام لا بل الشهور علي وفاه تلك الحوريه طبيا كما قال اكبر الأطباء حول أرجاء العالم وتغير في تلك الشهور الكثير أصبح بارد القلب أكثر مما كان لا يرحم من حوله وأصبح شيطان اكثر ف أكثر فقد أصبح مثل الهلاك لمن يقترب منه والجميع حزين لأجله وقد تمت خطبه ندي وعقد قرآنها ولكن لن يعقد الزفاف كما وعدها سيف حتي تستيقظ مليكه فهل سيعقد؟ وقام محمد بالاعتراف لتلك القصيره بحبه وقد عقد قرآنهما مع ندي وسيف وقام زين بالاعتراف ليارا بحبه ولكن قد أخذت فتره لتقبله بحياتها وتحسنت علاقه مريم بباقي أفراد العائله وايضا رعد الذي حاولت التقرب منه فهو مهما كان أخاها وقام مراد بالتقدم لمريم ولكن هي طلبت منه بعض الوقت فهي تراه كصديق واخ فهل ستغير نظرتها؟ ام سيأتي أحد آخر لها! وذلك الرعد الذي أصبح مثل النثر القاتل يحاول نجده معشوقته وايضا ايجاد أخاه ويقوم جده بمساعده ظنا منه أنه قد وجده فهل وجده بالفعل ام هناك خطأ؟
في المشفي يجلس رعد ينظر إليها وهي محاطه بالأجهزة فهو لا يتقبل وفاتها
رعد: ارجعي انا عاوزك ترجعي انا عرفت انك كنتي سامعه كل حاجه وزمانك سامعه بردو انا مش هستحمل تسبيني يعني انتي وماما مش هستحمل ارجعي واوعدك هحسن من نفسي وهسيبك ثم يصمت قليلا لو ده اختيارك ارجعي في حاجات كتير عاوز اعرفها منك لي ليجد من يقاطعه
عتمان بحزن متأخر علي حال ابنه: جيت اطمن عليها
رعد بغضب: مستغنين علي قلقك واتفضل اطلع بره من غير مطرود برا
عتمان بندم: رعد انا ندمان فعلا واعتزرتلك علي كل حاجه انت لي مش راضي تسامحني انت وأخواتك
رعد بسخريه: لا ابدا اصلك قتلت امنا بس مش اكتر تصدق ملناش حق وبعدين اي سبب أن مليكه كانت عاوزة تقتلك فهمني اي علاقتك بيها
عتمان: يمكن هيا فاهمه حاجه غلط معرفش
رعد وعيناه تطلق شرار: بس انا عارف مين ال عارف واتفضل بره مش عاوز اشوف وشك قريب منها خالص غير عابئ بتلك التي تقوم بتحريك يدها بلمسات بسيطه ليأتي الطبيب علي اثر الصوت العالي
الدكتور: لو سمحت ي فندم الصوت العالي غلط علي المريضه مينفعش كده
رعد: هيا مفيش تحسن في حالتها
الدكتور بأسف وخوف: للاسف لا وانا قولت لحضرتك قبل كده الافضل ليها وليكو انك تسيبها ترتاح
رعد وعيناه تطلق شرار: يعني اي
الدكتور وهو يبتلع ريقه بخوف:يعني المريضه كده كده ميته ف الاحسن أن احنا نفصل عنها الأجهزة ونسيبها ترتاح وما هي إلا لحظات حتي وجد نفسه ملقي علي الارض وضربات مكثفه تنزل فوقه حتي تم تفسيره بالكامل ليحاول الجميع أخذه من تحت يد رعد
رعد بغل: اياك اسمع حد فيكو ينطق أو يتكلم مجرد كلمه أنها ميته فاهمين هتصحي يعني هتصحي فاهمين واي حد يتجرأ أنه يلمسها مجرد لمسه هيبقي اخر يوم في حياتو فاهمين ليؤمئ له الجميع بالإجاب ويتركهم ويرحل ليقوم الأطباء بأخذ زميلهم الذي كان بتكسير ليداووه
الطبيب: عملت له اي يعم خليتو يكسرك كده
الطبيب بألم: هعمل ايه يعني قولتلو الحقيقه ال كل الدكاترة ال جابهم قالوهالو
الطبيب بصدمه: يخربيتك ده اخر واحد قالهالو قعد في العنايه اسبوع انت مستغني عن حياتك
الطبيب بعصبيه: آمال هنضحك عليه ماهيا كده كده ميته سيبناها بالأجهزة شيلنا الأجهزة فاقت هتموت بردو ي بني نسبه أن هيا تفوق دي 1%ولو فاقت الأعراض ال هتحصل اثر الغيبوبه ممكن تموتها ونسبه أن هيا تعدي مرحله الخطر دي ضئيله جدا هيصنع هوا المعجزات
الطبيب الآخر: لا ي سيدي مش هيعمل معجزات بس في ربنا ولو ربنا كاتب ليها عمر هيحييها وهيخففها
الطبيب: ونعم بالله
الطبيب: بس هوا عندو حق ده هيا مزه اي الجمال ده ي بني عمرك شوفت جمال كده ولا اخواتو
الطبيب بألم: براحه الله يخربيتك لو حد سمعك هتروح فيها غير داريين علي تلك التي تستمع لهم بدموع الحسره علي ابنتها
مياده وهيا عازمه علي ألا تترك ابنتها تتعذب: سامحيني ي بنتي انا ال رميتك لهلاكك بنفسك وانا ال هريحك
************علي البحر يجلس ذلك الوسيم بمكانه المفضل
معاز: ها اي الاخبار
الشخص: عرفت أنه له عداوه مع عيله الشافعي ويعمل اي حاجه ويموتهم كلهم بس مش عارف اي السبب ليغلق الهاتف وهوا محتار من ذلك الجاحد ليجد تلك الأميره جالسه وهيا تفكر بشرود
معاذ: بتفكري في اي
مريم وهيا تنظر له: انت مين
معاذ: مش فكراني انا ال ضربت الشباب ال كانو بيدايقوقو انتي مريم مش كده
مريم بحرج: اه انت كان اسمك معاذ صح
معاذ: اه كويس انك فاكره مقولتليش بقي بتفكري في اي
مريم وهي تنظر للبحر: في اخويا ازي كان عايش ثم تصمت وتتجمع دموعها وتنكقها بغصه ولا ميت
معاذ: مش فاهم هوا راح فين ولي مدورتيش علي
مريم بدموع: ما انا لو اعرف شكلو أو حتي اي طرف خيط يدلني علي هدور
معاز بتساؤل: مش فاهم حاجه
مريم: دي حكايه طويله اوي
معاز بابتسامه: سامع لو تحبي تحكي
مريم وهي تعاود النظر للبحر فهي قد اطمئنت لذلك الشخص: ي سيدي انا واخويا ده تؤام خطفونا واحنا صغيرين وقالو لأهلنا أننا متنا وبعد فتره تعذيب طويله ليا اكتشفت أن عيلتي موجوده وان ال رباني هوا ال خاطفني وحاليا مش عارفه اخويا ده فين
معاز وقد شعر بقشعريره في جسده فهذه الحكايه مشابهه له ولكن هل هوا تؤامها بالفعل؟
معاذ بابتسامه: أن شاء الله هتلاقي ثم يقول لها انا معاز المنصوري
مريم: انا مريم الشافعي لتصدم للحظه ثم تقول المنصوري
معاز بصدمه: الشافعي
مريم بإجاب: اه انت ابن مهران المنصوري
معاز بأسف: لا هوا قالي انو متبنيني وانا كمان بدرو علي اهلي عشان كده قولتلك حكايتنا زي بعض
مريم بحزن:اظاهر ال دمرنا واحد
معاز بصدمه: يعني اي مهران هوا ال خطفك لتؤمئ له بحزن
مريم: للاسف هقوم امشي انا بقي لاني اتاخرت
معاز: مش هشوفك تاني
مريم : أن شاء الله سلام
معاز بشك: اكيد هشوفك تاني
ليراهم ذلك المراد مراد وهوا بجذب مريم داخل السياره بعنف: مين ده ال انتي بتتكلمي معاه
مريم بغضب: هوا انت بتراقبني
مراد بغضب: بقولك مين ده ال كنتي بتتكلمي معاه
مريم بخوف: واحد معرفوش
مراد وقد لاحظ خوفها وحاول السيطرة علي نفسه:طب هوا ينفع اي حد متعرفهوش كده تتكلمي معاه
مريم بدموع: اسفه بس حسيت اني ارتحتلو
مراد وهو يمسح دموعها: خلاص معتيش تتكلمي معاه تاني ماشي لتؤمئ له مريم
عند ميادة
محمد وهو يجدها تبكي بجانب تلك النائمه: مش ناويه تقوليلي السر
ميادة بقله حيله: قولتلك ي بني أن ال بتنبش في هيدمرنا كلنا
محمد اوعدك مش هقول لحد: انتي تقربي لملك اي فهميني
مياده وهي تتنهد: تؤامها
محمد بصدمه: انا قولت كده بردو انتو الشبه بينكو كبير يعني مليكه بنت خاله رعد طب ازي ازي رعد ميعرفش
مياده: ولا لازم يعرف رعد لو عرف هيدمر كل ال حواليه انت مشوفتش بقي عامل ازي من ساعه موت امو وتعب مليكه
محمد بفضول: احكيلي يمكن نعرف نساعد مليكه
مياده وهي تنظر لابنتها بحسرة: مفيش حاجه تساعد مليكه ال كانو هيسعدوها ماتو وهيا وقتها شكلو قرب يخلص
محمد: يعني اي هتسمحي لبنتك تموت بالطريقه دي
مياده بقله حيله: ربنا موجود
محمد: يعني مش هتحكيلي السر
مياده بخوف: السر هيفضل سر وهيدفن مع ال ماتو ومعايا لحد ما اموت ليقوم جهاز القلب بعمل صفير الموت ايعقل أن يقف قلبها محمد بزعيق دكتور بسرعه دكتور
مياده بصريخ: مليكه متسبنيش مليكه متسبينيش وتنزل دموعها كالشلال ليأتي الأطباء ويقومو بإخراجهم
محمد وهو يتصل علي رعد: مليكه
رعد والقلق ينهش في قلبه: مالها انطق ليستمع بميادة وهي تنبح رعد مليكه بتموت ليقوم بالصطدام بسياره مقابله ليلتقط أنفاسه الأخيرة ناطق اسمها مليكتي كل هذا تحت أسماع محمد المصدوم
🤎تنزل من الطائره🤎
بفرحه ولا تعلم أنها كالعاصفه علي جميع أفراد العائله
ملك بفرحه:يلا ي مالك مش عاوزين نتأخر يلااا
مالك بفرحه وتوتر: ماشي بس استني انتي مش مدركه الموقف احنا بالنسبالهم دلوقتي زي الاشبا”ح
ملك بحزن: عارفه بس ان شاء الله خير يلا بقي
🤎في المشفي🤎
يجلس جميع أفراد العائله بحزن وانكسار
مياده بانهيار: يعني اي ما”تت يعني اي بنتي فين انا عاوزة بنتي
احمد بهدوء: أهدي ي مياده طول ماهي فيها النفس انا هفضل متمسك بيها
مياده: نفس اي ده بيقولك ما”تت يوم كمان والنفس ده مش هيبقي موجود
لتنظر لعتمان بشرار كلو بسببك انت زي الكا”رثه موتلي اختي وجوزي ودلوقتي بنتي والله لو بنتي جرالها حاجه مش هرحمك صدقني ي عتمان
 
ال مليكه كانت عاوزة تعملوا قبل ما تدخل في الغيبوبه انا ال هعملوا لو مبقتش كويسه
لتقع كلماتها تحت أسماع الجميع بالصدمه فمنهم من فهم ما تقصده والآخر ينظر بحيرة وعدم فهم
عتمان بصدمه: مياده أنتي مياده صح
مياده بانهيار: ايوه انا ال مو”ت اختها قدام عنيها وجوزها ال ما”ت بسببك وبنتي ال ربتلها حاله من الرعب وهيا طفله لدرجه ان هيا فقدت ذاكرتها
محمود بصدمه: ماما انتي بتقولي اي
مياده بقله حيله: بقول الحقيقه ال مكنتش لازم تتقال ده شيطا”ن منك لله ي شيخ منك لله
عمران بصدمه: لي خبيتي حققتك ي ميادة لي
مياده وهي تنظر لاحمد اليائس: عشان ابوك كان خايف علي الحق”ير ده عشان كان عارف ان لو رعد عرف أن امه مامتتش وأنها ما”تت بعد 3سنين عذ”اب عندي مكنش هيرحم عتمان وكان هيقت”لوا
عرفت ليلجم ألسنتهم عن الكلام دلوقتي معتش في فايدة من السكوت انا عاوزة بنتي
احمد: اهدي ي بنتي كل ال في أيدي هعملهولها والله
ليصدم الجميع من ذلك الرعد الواقف مصدوم نعم فقد استمع كل شئ ويوجد رابطه علي رأسه وبعد الجروح في وجهه اثر الحادث
 
 
 
محمد الذي واقف بجانبه فهو ذهب كي ينقذ صديقه
رعد مالك رعد انت كويس
رعد وعيناه أصبحت قامته وسوده جدا لدرجه ارعبتهم: مليكه فين
عامر بخوف: اهدي ي بني كده وهي هتبقي كويسه
احمد وهو يحاول تمالك زمام الأمور: رعد هتعمل ايه
رعد وهو يدخل غرفه تلك النائمه: كل خير ي إمبراطور انت حافظة علي ابنك وانا معتش عندي حاجه احافظ عليها كلو راح بسببو
محمد: جدي رعد سمع كل حاجه
سعاد: ربنا يستر
عتمان: انتو خايفين من اي ده حته عيل هيعملكم الرعب ده كلو
ثم ينظر لهم انا عارف اني غلط وجيت ندمان اعمل ايه اكتر من كده
مياده بغل: روح مو”ت نفسك احسنلك انت ال زيك خسارة فيه الحياة لو بنتي جرالها حاجه مش هيشفي غليلي طول السنين دي مو”تك كل هذا تحت أسماع اولااادها وجميع من في العائله
🤎امام القصر 🤎
تقف تنظر لذلك القصر العريق كم اشتاقت له وللذي بداخله
مالك: ملك انتي مستعده لتؤمئ له بالايجاب لتدلف ليصدموا كل من رأهم فهم بالنسبه لهم كألا”شباح
الخادمه بخوف: بسم الله الرحمن الرحيم بسم الله الرحمن الرحيم لا تئذونا ولا نأذيكم لتقوم بالصريخ الحقوناااي عفا”ريت عفريتين ليحاولو تهدئتها
ملك: اهدي ي ام سعيد انا مش عفر”يته
ام سعيد: مش عفر”يته اي ده انتو ميتين بقالكو 18سنه ي هانم
ملك: هتعرفي بعدين فين ال في القصر
ليدخل ذلك الشيطان
مهران: اهلا اهلا بحبيبه قلبي ال صحيت من المو”ت
مالك: عاوز اي يمهران
مهران بخبث: مش عاوز ده انا جاي لك اقدام جميله بنتك مليكه ما”تت وقولت اقولك تروح تاخد جث”تها من المستشفي مع العيله
 
 
 
 
مالك بجنون:انت شكلك خرفت انت مجنون بنتي اكيد لسه عايشه
مهران بتمثيل: ي حرام والله صعبان عليا اول ما تاجي من المو”ت تيجي علي خبر مو”ت بنتك علي ايد ال كان هيمو”تكم
لتنظر له ملك بصدمه
مهران: ايوه هوا ال فبالكم عتمان الشافعي ليتركهن ويرحل بعدما قام بتفج”ير قنب”لته
مالك للخادمه: مليكه فين انطقي واي ال حصل لتسرد لههم الخادمة كل شئ تحت صدمتهم وتدلهم علي مكان المشفي ليهرولو إليها
ملك بدموع:انا اسفه ي مالك كل ده بسببي
مالك: مش وقتو ي ملك اهم حاجه دلوقتي اطمن علي بنتي لتنهار فهي تحبها مثلما تحب اولادها بالفعل
🤎عند مليكه🤎
يقف الجميع بالخارج في انهيار تام من كلام الأطباء غير سار جميعهم اتفقوا علي أن أمامها يوم واحد فقط
وفي الداخل ذلك المنهار نعم حقيقه وفاه والدته كسرته مع خبر مرض تلك الحوريه
رعد: مليكه متسبنيش انا بحبك متسبنيش هنتق”ملك من كل حد عذ”بك صدقيني هعمل اي حاجه ليكي بس تفوقي
بس انا عارف انك زعلانه مني بس اوعدك هعوضك عن كل حاجه فوقي ارجوكي ليري مؤشرات الجهاز تعلن عن وفا”تها
غير مدرك ما يدور حوله ليصبح طالبا الطبيب تحت هلع جميع أفراد العائله ليتدخل الأطباء ويقومو بالانعاش القلبي ولاكن دون جدوي
ايعقل ان تكون هذه النهايه ان تعيش حياه مآساويه وتمو”ت في مآساه أيضاً🥺
كل فرد واقف بجانب معشوقته يطمئنها ويبث لها الامل في نجاتها
ليتفاجأ الجميع بقول محمد بصدمه: ملك
احمد بغضب: محمد الزم حدودك
محمد بذهول وهوا يجري علي تلك الواقعة عند الاستقبال: ملك ملك ويقوم باحتضانها تحت نظرة الغيره من صبا
والذهول والصدمه من الجميع والانهيار من الابعض وتجدد الأمل عند البعض
تجد تلك التي تجاوز عمرها الاربعون شاب وسيم يقوم باحتضانها نعم فهي تجاوزت الأربعون ولكن شكلها يدل علي انها ابنه االثلاثون
 
 
 
 
مالك وهوا يبعده عنها: انت مين وعاوز اي
محمود ب صدمه: بابا ازاي ليصدم الجميع ولكن ينفض صدمتهم
صريخ رعد :مليكه
مياده بصراخ: بنتي الحقو بنتي هتضيع مني
مالك: مليكه فين انطقو ليدخل الغرفه يري تلك الملاك وجميع الأطباء يهرولون حولها ليس بيدهم حيله لتدلف ملك أمام رعد تحت صدمته من رؤيتها فكيف ومتي أصبحت حيه لينظر لهم الطبيب بأسف مع توقف قلبها
ملك وهيا تمسك يدها وتقوم بخلع سوار وتلبيسه لها مع دموعها: انا اسفه سامحيني لياتوا كي يخلعون عنها جميع الأجهزة
رعد بجنون: مفيش حاجه هتتحرك من مكانها لسه عايشه فاهمين لسه عايشه اتصرفوا حاولوا تاني عاوزة قلبها يشتغل لو هتاخد قلبي وتعطهولها فاهم
محدش هيطلع من الأوضه دي سليم غير لما تفوق ليحاول الشباب السيطرة عليه ليقوم بدفشهم
الطبيب: ي فندم المريضه قلبها وقف خلاص واحنا عملنا كل حاجه
ليأتي رعد لتلقينه درس لتستوقفه الممرضه: دكتور المؤشرات للمريضه بترجع خط القلب بدأ يتحرك ليهرول إليها تحت أمل الجميع
مالك بحسره وهو ينظر لعتمان المنصدم: كلو بسببك صدقني لو بنتي حصلها حاجه هنسفك
مياده ببكاء: ازاي عايشين ازاي انا مش فاهمه حاجه انا بحلم اكيد
ملك وهي تحتضنها: وحشتيني كل هذا تحت انظار ذلك الرعد الذي قام الأطباء بإخراجه
فهو لا يصدق أنه يراها أمام عيناه فكيف وتلك هي الميته بين يديه
ميادة: انتي عايشه فعلا يعني مش بحلم لتشعر ملك بأن جسمها يثقل لتتفاجئ بها مغمي عليها
مالك وهو يقوم بإمساكها: مياده فوقي دكتور بسرعه دكتور محمود ونورا وهم يهرولو لوالدتهم وينتشلوها من احضان ذلك الغريب في نظرهم
 
 
 
 
محمود وهو يحمل والدته: ويتوجه الي أحدي الغرف برفقه الممرضه
نورا بدموع وهي تشير لذلك الواقف: اياك تقرب من امي فاهم مش ناقصين قرف
احمد: نورا ده ابوكي
نورا بصريخ وبكاء: أبويا ميت من وانا صغيره لا أبويا ولا اعرفوا
مالك باستيعاب: انا اسف سامحيني لتنظر له بمشاعر مشتته وتتركه وتذهب لرؤيه والدتها
يأتي ذلك العتمان يقترب منها فهو مازال غير مدرك أنها الذي قت”لها
لتراه لتقوم بالابتعاد عنه والاختباء خلف مالك نعم فبالرغم من حبها له ولكنها تخشاه فالذي فعله بها ليس هيننا ي سادة
مالك بشر: اياك تقرب منها زمان كنت قليل الحيله دلوقتي لأ فاهم
عتمان: ملك ليأتي ذلك الرعد يقف أمام مالك ووجهه لعتمان كالدرع الحصين لها
رعد بشر مبالغ: اياك تنطق اسمها اياك قولتهالك قبل كده وهرجع اقولهالك هقت”لك لو نطقتو تاني واياك تقرب منها فااااهم
عتمان بغضب: اوعي من وشي عاوز اشوف مراتي
رعد وهو يدفشه: اخرس خالص مراتك دي ما”تت من زمان ال هنا دي امي ثم يقوم بمناداه حراسه خرجوه بره
المستشفي وممنوع يدخل جوه المستشفي حتي لو بيمو”ت فاهمين ليأتو كي يخرجوه ليلاقو حرس عتمان نعم ي سادة فمهما كان أنه عتمان الشافعي ويشب قتال عنيف بينهم
رعد بنظرة باردة لهم يقوم بالنظر لها داخل عيناها: لي
ملك بحزن: رعد أنا
رعد: لي مشيتي وتسبيني انا واختي وانتي عايشه
ملك: اسفه بس مكنش في أيدي حاجه
احمد بصوت جوهري: رعد كل حاجه في اونها المهم دلوقتي تطمن علي مليكه
رعد بسخرية: هه هوا انت فاكرك اني مش عارف كل حاجه متنساش انا مين وال 3سنين ال ضاعو من حياتي انا واختي هدوقهولة العذ”ااب كلو
 
 
 
 
احمد وقد.فهم أن العاصفه بدأت من تحت يده: رعد امك رجعت ملك موجوده معتش له لازمه
رعد وهو ينظر لها بألم فهو لا يصدق أنها موجوده ولكن بعد ماذا بعد تحوله لمن لا يرغب به: شوفتها وخدت بالي والطياره ال انفجر”ت دي هجيب اللي عمل فيها كده ونهايتو علي ايدي ليستمعو لصوت ضحك مليكه
🤎عند مليكه🤎
يقف عمر مع الأطباء ويقوم بمساعدتهم ليتفاجئو أن جميع مؤشراتها الحيويه انضبط
عمر بصدمه: دي فتحت عنيها
مليكه ببعض التعب: آمال فاكرني همو”ت وهسيبلك البت اختي تتجوزها كده من غير ما احضر الفرح
عمر بصدمه اكبر فقد أدرك أنها كانت مستمعه لكل شيء : ي بت ده انتي لسه قايمه من المو”ت اتهدي
مليكه بمرح: فال الله ولا فالك ثم تنظر الي الأطباء المصدومين فهي تعتبر معجزه طبيه مالكم مبرقين كده ولكأن شبح قدامكم اغنيلكم عشان تصدقو
الطبيب بزهول: لا صدقنا الله يصنع المعجزات
مليكه بأصرار: لا والله ما يحصل هغني ده حتي الجو كئيب يلا معايا ي عمر
عمر بمرح: يلا
مليكه: مش رغايه خالص انا مش رغايه خالص
عمر: انا مش نكديه خالص وانا مش نكديه خالص
الطبيب لا ده احنا كده نطمن بزياده ليتفاجئو برعد الذي يقتحم الغرفه فور سماعه صوتها
مراد بزهول: دي فاقت
عمر بضحك: وبتغني
سيف بفرح: هتجوز لولولولولولي
صبا بابتسامه: حبيبت قلبي ثم تقوم باحتضانها
مليكه بتمثيل: شيلو العجله دي من فوقي همو”ت
محمود وهو ينتزع صبا من قفاها: قومي ي بت هتمو”تيها احنا ما صدقنا فاقت
مليكه وهي تنظر في جميع أرجاء الغرفه لتجد تلك الوجهان المألوفان واقفان بجانب بعضهما لتنظر لهم ببعض الخوف ليشعر بها
 
 
 
رعد وهو يقوم باحتضانها: متخافيش انا جنبك
مليكه بدموع وهي تشدد من تمسكها به: انا شايفه أشبا”ح هوا انا مت ثم تنهار معقول اكون مت وانا مقولتكش اني بحبك وعذبتك زي ما عملت معايا ثم تبتعد عنه يعني ي رب امو”ت مقهو”رة وماخدش حقي
لينفجر الجميع ضاحكاً عليها
الطبيب: لا ده كده المدام تبقي عال العال حمد الله على السلامه
مليكه بصدمه: الاه يعني مامو”تش
نورا بضحك: لا ي بلوه ممو”تيش
مليكه وهي تبتلع ريقها بحرج: وال قولتو من شويه كلكم سمعتو
لتؤمئ لها بنعم
مليكه وهي تنظر للسقف: ي كسفتك ي حازم مبدهاش بقي موتو”ني تاني ثم تفرك عيناها بصدمه : مش فاهمه يعني دول مش اشبا”ح ليصدم الجميع
رعد وهوا يحاول تغير مجري الكلام: عمر هيا ينفع تخرج النهاردة
عمر :المفروض تقعد علي الاقل يوم تحت الملاحظه
رعد: خلاص تقعدو في البيت وانت تراقبها ويقوم بحملها تحت صدمتها
مليكه: سبني ي كائن سد انت هوا انا إنشليت
رعد بمشاكسه:شكلك كده وبعدين اخرسي انتي تقلتي كده لي كانو بيعطوكي اي
مليكه: متقلتش انت اللي معتش فيك حيل نزلوني ليخرج بها خارج المشفي تحت صدمه الجميع
مليكه بعند: خاطفني ي ناااس الحقوناااااااي الحفني يعمو خاطفني بلغو البوليس
رعد: معلش اصلها مراتي عملت حدثه ومعاها شهاده معامله اطفال
 
 
 
الراجل: لا حول ولا قوه الا بالله ربنا يشفيها يبني ويعينك علي ما ابتلاك
مليكه بصدمه: ي عمو خاطفني ليضعها في العربيه تحت ضحكه الذي زاده وسامه
مليكه: انا حاسه اني شوفت عفاريت ولا الغيبوبه اثرت عليا ولا أي
رعد وهو يحاول التهرب منها: ارتاحي دلوقتي وفي البيت هنعرف كل حاجه ثم ينطلق علي فيلته قام بإعدادها لها ليس قصر الشافعي ولا شقته المليئة بذكريات والدته
لانه يعلم أنها فور رؤيتها للصور سوف تصبح كثيرة الاسئله
مليكه وهي تاخذ نفس عميق: انا عاوزة اروح لجدي
رعد: هنروح دلوقتي البيت وبعدين هبقي اوديكي
مليكه: ارجوك متتهربش من الواقع انا عاوزه اروح لجدي انا شوفت ملك هناك واكيد مش بتخيل وديني ارجوك
ليلف رعد ويتجه نحو القصر فهو أيضا يريد أن تعرف الحقيقه حتي لا تتدهور صحتها
🤎تستيقظ ميادة🤎
سائله عن مليكه ليطمئن قلبها ويطلب منها احمد الخروج علي القصر حتي يقومو بحل كل شئ اليوم
🤎تدخل مليكه القصر 🤎
لتجد الجميع في انتظارها
مليكه بمرح: مليكه جات يحارة ثم تجري داخل احضان جدها نعم فهي تعشقه أشد العشق فلولاه ماكانت تجتمع هي ورعد
احمد بحنان: حمد الله على السلامه
مليكه: الله يسلمك ي جدو
مراد بحمحمه: سيبها ي جدو لحسن رعد عينة بتو”لع
احمد بمشاكسه حفيدتي وانا حر ي ولد
رعد وهو ينزعها من احضان جده لتدخل حضنه: ومراتي
ليبتسم علي غيرة حفيده
مياده بحب: حمدالله علي السلامه ي حبيبتي قلقتيني عليكي
مليكه بحب: متقلقيش بنتك جامده قوي ليقوم الجميع بتحيتها
مليكه لمريم: اي العسل ده انتي مريم اصغر احفاد الشافعي بقي
لتؤمئ لها مريم
 
 
 
مليكه بحب: لا بقي ده احنا شكلنا هنبقي اصحاب اووي
لتقف أمام هؤلاء المنتظرين منها اي رد فعل تجاههم تقف أمام ملك بالله كم الشبهه بينهم وكأنهم ام وابنتها
مليكه بابتسامه: كنت دايما حاسه انك لسه موجوده وتقوم باحتضانها وهمست داخل أذنها الاسورة دي في قلبي كملت اختها ال معايا
لتبتسم لها فهي وهي طفله اعتطها اخت تلك الاسورة ووعدتها باعطائها الأخري في يوم ما
مالك بمرح: وانا كمان مليش حضن
مليكه: ازاي لا طبعا لتأتي لاحتضانه لتجد رعد الممسك بها
رعد: اوووومااال انا كيس جوافه
مالك بضحك: ي بني انا ابوها
مليكه بضيق: سيبني ي عم ده أبويا ليقوم رعد باحتضانه
وينظر لها بضيق: عنك انتي حمدالله علي السلامه ي عمي
مليكه بخبث: ولو ولو ده أبويا وسع كده وتقوم باحتضانه
بحب مالك بهمس: جوزك هيمو”تنا
رعد بضيق وهو ينظر لوالدته: مش ناويه تقولي اي ال حصل
ليجلس الجميع
مالك: احنا اول ما ركبنا الطياره حسينا بحاجه مش طبيعيه
سيف: يعني اي مش طبيعيه
مالك: الطيار مكنش مضبوط ولا المضيفين كانو كلهم متوترين واول ما قربنا علي ايطاليا لقيت كلو أغمي عليه ولا كأن حد سممهم
 
 
 
والطيارة بتقع حاولت اتحكم فيها معرفتش وبعدين وقعت بينا بس صحيت بعدها بكام اسبوع لقيت نفسي في مستشفي فخمه جدا وملك كل الدكاترة معاها انا قولت أن حضرتك ال انقذتنا بس اتفجأت برساله مع الممرضه مكتوب فيها حمدالله علي السلامه باسم المجهول
عمران: طب لي محاولتش تتواصل معانا
مالك: حاولت وكل لما خلاص القي حاجه توصلني بيكم يجي حد ويبوظلي كل حاجه لحد ما فقدت الامل وملك كانت دخلت في غيبوبه اثر المرض والوقعه وبدأت اشتغل عشان اعرف اوفرلها رعايه كويسه
لان الدكاترة هناك قالولي مش هنستحمل اكتر من أسبوع وبعد كده هما ال هيمو”توها عشان ترتاح والغريب اني اول ما بدأت اشتغل كل حاجه متوفره والشغل بمرتب محدش يحلم بيه
احمد بغموض: يبقي هوا في حد متابعكم من وانتو في مصر
مالك: اكيد لأني بعد ما نقلت ملك في الفله بتاعتي حاولت اتواصل مع مياده ومعاكم تاني ومعرفتش ومكانش قدامي حل غير اني انزل مصر
بس مكنتش اقدر اسيب ملك لوحدها خصوصا بعد ما شكيت أن في حد مراقبنا وانا وهي شوفنا المو”ت ومكنتش مستعد اتخلي عنها
يارا وهي تحتضن والدتها: شكرا يعمو انك رجعتلنا ماما شكرا بجد
مليكه وهي تحاول تخفيف الضغط: اي النكد ده يولاد خلاص بقي فرفشوا احنا عاوزين الولاد هنا والبنات هنا ورا بعض وبراحه
كل واحد هياخد دور يلا يلا بسرعه لتجدهم متصنمين
مليكه: لا مهو انتو هتعملوا كده يعني هتعملوا يلا ي اختي ليفعل الجميع كما تريد
مليكه: آيوة كده واحد واحد كله هياخد دوره هنبدا بالمزه القمر ال شبهي دي طالعه حلوة اكيد ليا
محمود: طبعا اووماااال
 
 
 
 
مليكه: بس ي ولا ده انا قمر مش غرور لا يجماعه ده تكبر ثم تقوم بتقديم مريم
مليكه: ودي بقي مريم آخر العنقود لتنظر لها ملك بحب وتنظر لسعاد وحنان بنت مين
مليكه :افجئك هفجئك بنتك مريم عتمان الشافعي
مريم بصدمه فهي ظنت أنه تزوج غيرها وبدموع: هوا اتجوز
مياده بحب فهي تعلم أن اختها تعشقه أشد العشق رغم كل ما فعله بها
مياده : لا ي حبيبتي دي اخر ولاده ليكي وقالولنا هيا وأخوها ما”تو وطلع مهران خاطفها
ملك بصدمه: بنتي طب فين ابني
احمد: هنلاقيه متخافيش ومهران حسابو معايا تقل اوي كل هذا تحت انظار البرود من رعد ليقوم كل فرد بالترحاب وتعريف نفسه تحت توتر بين نورا ومحمود لوالدهم
مليكه وهي تنظر لذلك البارد: رعد معندكش حاجه حابب تقولها
رعد ببرود: لأ
مليكه: رعد انت بارد كده لي🙂 امك دي علي فكره
رعد ببرود اكبر: ايوه اعمل اي ليقوم بمناداة الحرس ويجلس ببرود
رعد: في شاب هيجي كمان 5دقايق تدخلوا ده ضيفي
احمد وقد عرف ما فعله حفيده: لقيتو ي رعد
رعد ببرود: يمكن اه ويمكن لأ
مريم: هوا اي ده ليهمس لها مراد اكيد اخوكي
مريم: هوا اي ال يمكن دي ي رعد لي البرود ده ده حتي اخوك بردو
رعد وهو ينظر لها ببرود: خلصتي ليقوم ويقف أمامها انا مبغلطش ابدا فاهمه يدلف ذلك الوسيم
رعد ببتسامه: أهلا
 
 
 
 
معاذ : عاوزني لي ي بن الشافعي
رعد: طالما انت عارف ان انا ابن الشافعي ومن كلامك زمانك عارف العداوه جيت هنا لي مش خايف علي نفسك
معاذ بسخريه: لا عارف بس مش خايف عارف لي لاني عارف بردو انك الشيطان ف اكيد مش هتفوت الشيطان أن مش انا ال تحرق بيه قلب مهران ولا فاتتك
رعد ببرود: لا مفاتتنيش
معاذ ببرود مماثل: آمال جايبني هنا لي مفيش بينا شغل ولا اي زفت عاوز اي معنديش وقت
عمر بهمس: ده طلع بارد زي اخوه شكلههم كده هينقطونا
رعد ببرود: عندك حاجه ليا
معاذ : ال هيا
رعد: دم”ك
معاذ : د”م اي يحبيبي انت مصا”ص دما”ء ومعرفش ولا اي 🙂
عمر وهو يحاول التلطيف: لا ي عسل الكينج عاوز يقولك أن عيلتك ال بتدور عليها احنا وان انت تبقي ابن الشافعي مش المنصوري
ال هوا حضرتك اخو دي ودي ويشاور علي مريم ويارا وده ثم يدرك ما قاله احم الكينج يعني ويلا ي عسل متتصدمش دلوقتي عشان بنام بدري وعاوز انام من الفلم ده
معاذ بسخريه: وبعدين يعني
عمر بذهول: اي ياض البرود ده بقولك اخواتك وامك اهي تقولي وبعدين ده انتو عيله تشل
معاذ وهو ينظر لجده ولرعد: هوا انتو فاكرين اني طول الشهور دي معرفش هه انا عرفت من ساعه ما قبلت مريم بس محبتش افاجئكم غير لما تعرفو انتو
 
 
 
 
احمد وقد فهم أن حفيده مثل أخاه صعب المنال: وهتعمل اي
معاذ بشر: ال في دماغي
رعد ببرود: في المخزن فهو لن يترك مهران ينفذ بفعلته ابدا
معاذ بشر وهو يأمر حراسه بأخذ مهران: هعتبرها خدمه
ملك: انتو بتقولو اي لتنظر ذلك المهران لتجده في حاله لا يرثي لها
مهران بصريخ: هقت”لك ي رعد صدقني هقت”لك
مريم ببكاء: سيبو ي رعد ارجوك
احمد بحزم: مريم ادخلي علي اوضتك
مريم برجاء: ي جدو مهما عمل هوا ال رباني ميهنش عليا
رعد بغضب: بس هان عليا أنا ده هوا ال فجر طياره امك ومخلهمش ياجو هنا طول السنين ال فاتت دي
ليلجم لسانها عن الكلام فماذا تقول وتقول ماذا ليس له عذر
مهران بضحك: ايوه انا ال عملت كل ده وهعمل اكتر من كده لو كنتي اتجوزتيني مكنش ده كلو حصل لو انت مكنتش دمرتلي شغلي انت وجدك انتو دمرتولي حياتي
رعد وهو يركله: التجارة مكسب وخسارة ي*****
ليأمر معاذ رجاله بأخذه ويأتي ليرحل
ملك: استني انت رايح فين
لينظر لها نظره مشوشه: مروح بيتي
مريم بحب: مهو ده بيتك
ملك: انت هتعمل فيه اي أنا مقبلش أن ولادي يبقو قتا”لين قت”له
معاذ بسخريه: ما ابنك اصلا قت”ال قت”له ثم يرحل دون أن يعلم مدي الصاعقه الذي فجرها في الارجاء
مليكه: خالتو انتي كويسه
ملك وهي تستند علي مالك فهو بالنسبه لها اخا وكل شئ: مالك ارجوك روحني حالا
مليكه بدموع: خالتو ده بيتك
ملك بدموع مقابله: بيتي لما كان في نقاء أما دلوقتي ده بقي مآوي للقتا”لين
مليكه بدموع: خالتو صدقيني رعد هيتغير عشانك وعشاني هوا وعدني للتذكر سماعها له وهي مريضه بوعدها بتلك الوعود
يارا بدموع: ماما متسبيناش تاني
ملك: أرجوك ي مالك مشيني من هنا ليرحل الجميع
ويترك رعد بائسا
رعد : انتي لي واقفه هنا
مليكه بدموع: اعمل اي ما انت قدري
رعد ببرود : وعاوزة تتخلصي منه
مليكه: مهو قدر اسود وكل حاجه بس انا راضيه يلا نطلع الأوضه
رعد: اطلعي انتي
مليكه وهي تشده: هنطلع سوي يلا بقي وكل حاجه هتتحل
يجلس شارد لا يعرف ماذا يفعل وماذا يريد أحقا عادت من قتلها من الموت أحقا أنه لم يرتكب ذلك الذنب أحقا يستطيع مواجهتها فخطأه كان كبيرا ولا يغفر عليه هل مازالت تريده بعد كل شئ فعله بها لا يعرف ماذا يقول أو بماذا يعتذر وهل ستسامحه علي خطئه الكبير ليرن هاتفه يعلن عن مجهول
الشخص بشر: رجعت ي عتمان بس مش هتتهني بيها
عتمان بغضب: انت مين وعاوز اي
الشخص: انا ملك الموت لحبيبت القلب انت مموتهاش ولا المرض موتها تظاهر متقدر لها تموت علي ايدي ثم يغلق الهاتف بتلك الضحكه الشرير
عتمان بغضب: انت ي زفت انتو ي جمايس يلي بره
الحارس بخوف: نعم ي عتمان بس
عتمان بغضب: الرقم ده تشوفولي صاحبو عاوز قرار ابن**** ده فاهم ليؤمئ له الحرس ويقوم بالفرار هاربا منه
عتمان وهو يحاول تهدئه نفسه: محدش هيقرب منها لا مستحيل تتأذي تاني مش هسمح بكده
**********************في منزل مليكه
يحاول الجميع تقبلهم يحاولو أن يصدقو أنهم احياء
مالك بحزن:انتو هتفضلو كده ع طول مش فاهم انا غلطان في الظروف جبرتني وجبرت خالتكم
ميادة بحب: ده غلطي انا ي ولاد انتو جيتو قولت اكدب عليكو عشان خفت تبقو زي مليكه وتتعقدو
نورا باستنكار: يعني اي مش فاهمه أنا اتحرمت طول عمري من أبويا عشان تقوليلي معقدة زنبنا اي فهميني انا عارفه انو ملوش زنب وانا كمان مليش زنب ثم تتذكر ذلك اليوم الملعون فقد أرسلتها والدتها برفقه شقيقها لمنزل عمتها في بلد أخري وفور رجوعهم علمو بخبر وفاه والدهم حتي لم يروا جثمانه
محمود بهدوء: اهدي ي حببتي محدش له زنب القدر هوا ال عاوز كده
ملك بحزن: انا اسفه انا السبب في كل الحصل ده انا لعنه علي كل شخص بدخل حياتو سامحوني
مياده بحنان: متقوليش ع نفسك كده انتي حته مني وده نصيب ومحدش بيهرب من نصيبو
ملك وقد نزلت دمعه شاردة من عينيها: بس ده نصيب قاسي اوي دمرت اختي وعيلتها حتي ولادي معدوش بيحبوني مكنش له لازمه اني افوق كان لازم اموت ساعتها ومكنش ده كلو هيحصل
ليأتي ذلك الصوت المفاجئ
رعد: ولما انتي متفوقيش كان مين هيفوقني من ال أنا في
ملك بفرحه: رعد انا اسفه ي حبيبي علي كل حاجه حصلتلك بسببي انت وأخواتك
رعد وهو يحتضنها: المهم انك معانا كويسه وكل حاجه هتتحل
يارا بمرح: الله الله وانا مليش من الحب جانب ولا اي
ملك بحب: انتي الفرحه كلها
مريم بمشاغبه: ولما هيا الفرحه كلها انا اي بقي مليش فيها خالص
ملك بدموع من فرحتها: وانتي كمان لتحتضنهم وتحمد الله علي تقبل اولادها لها
مريم بقلق: بس بس انا انا
رعد بحب: عاوزة اي متخافيش
لتتوتر اكتر من لهجته المفاجئه
مريم: معاز
يارا بحزن: رعد مهما كان ده اخونا خلي ياجي
رعد بسخرية: هه هوا انت فكركو أن جدكو هسيبو في حالة كتيرة النهاردة وتلاقي هوا وشنطو في القصر والجناح بتاعو كامل
مريم بفرح: يعني هياجي النهاردة اكيد ليؤمئ لها رعد: اكيد طبعا زي ما بردو جدك بدأ في تجهيزات جناح ماما وخالتك
مالك بصرامه: انا لا يمكن اعيش مع البني ادم ده لا انا ولا مراتي
رعد ببرود: والله ي عمي دي أوامر الامبراطور وكلامك معاه هوا
مليكه برجاء: عشان خاطري ي بابا عشان نبقي كلنا سوي اقنعي ي ماما والنبي والنبي
مالك: انا قولت لا يعني لا ولولا انك متجوزة كان زماني خدتك انتي كمان ده بني آدم لا يؤتمن أبدا وانتي هناك هبقي قلقان عليكي بردو ده واحد مريض
رعد:مليكه مراتي يعني ال يقرب منها يبقي كده بيقربلي وال بيقربلي ببتنسف ثم ينظر لوالدته والويقرب لاي حاجه تخص رعد الشافعي مهما كان بتكون نهايتو الجحيم ف متقلقش ي عمي
مالك بحذم: بنتي لو انت معرفتش تحميها انا هحميها بروحي وبالنسبه ليكي ي ملك ف ليكي حريه الاختيار عاوزة تتطلقي وتعيش معانا والا ترجعي قبل ما تخدي القرار ده فكري في كل المخاطر ال عشناها بسببو ثم يوجه كلامه لمحمود وانت ي محمود تشوفلي فله حلوة كده عشان هننقل واه في شركه كده كنت عامل عنها بحث في ايطاليا بتنهار راجعلي البحث عشان ناويت اشتريها
ملك بدموع لتؤام روحها: اعمل اي
مياده بهمس: ال قلبك ال هيودينا في مصيبه ده يقولك علي
ملك بضحكه من بين دموعها: هروح بس لازم اعذبو زي ماعمل معايا الأول
مليكه وهي تستمع الحديث: آيوة ي خالتو ي جامده
رعد: امي معايا في بيتي انا
محمود باستغراب: قصدك القصر
رعد: هوا فعلا قصر بس مش قصر الشافعي قصري انا هنقعد فتره هناك انا وهيا واخواتي وتكون خدت مهله تفكر في الجاي
******************في قصر الشافعي يعمل العمال رأسا علي عقب حتي ينتهوا من إكمال ذلك الجناح
عمر بتذمر: انا مالي ي جدي ما عندك مراد وسيف ده شكلو بارد زي اخو وانا كفايه عليا مراره الكليه مش هيبقي هوا والكليه
احمد:لو مروحتش مش هروح معاك لنورا لا انا ولا ابوك
عمر: فين العنوان نولوني العنوان حالا قلبك طيب ي جدو ي حبيبي هروح طبعا ليعطي له العنوان
عمر: هات هنروح لنورا امتي
احمد بخبث: لما ابن عمك ياجي معاك هنروح ليها
عمر بصدمه: يعني اي مش هتجوز جرا اي ي قصر ي قااسي واقف ضدي لي عاوز اتجوز هتجوز يعني هتجوز هجبهولك يعني هجيبو ليرحل وهوا يتمتم هتاحي يعني هتاجي تحت ضحك الجميع
********************في النادي
زين بضيق:الجوازة دي شكلها مش هام علي خير حظي وعارفه
اسماء بضحك: اعترفت انك بومه ي بومه
زين بضيق: ي بت اسكتي اخرسي المفروض تواسيني علي فكره
اسماء بتفكير: اي رايك اتصل علي يارا ومريم يجو يقعدو معانا واهو منها افضيلك الجو ويمكن تتنحنح شويه
زين بالهفه: ماشي ماشي اتصلي بسرعه
اسماء بمشاغبه: والمقابل
زين بزهق: اطلبي
اسماء وهي تقوم بالاتصال: تاكلني اكل كتير هيبقي اطلبو في يوم
زين بصدمه: ي ربي لأودي الاكل ده فين
********************,في قصر معاذ
عمر وقد دلف القصر بسهوله لعدم وجود حرس علي يقوم بالتطبيل علي الباب
معاذ بانزعااج: مين الجموسه ال بيخبط كده ليفتح ليقابله عمر بابتسامه بلهاء
عمر بابتسامه: انا ثم يدلف دون السماح له
معاز بزهق: انت مين وعاوز اي
عمر بصدمه: هوا انت لحقت تنسي ع العموم مش مشكله الصدمه كانت كبيرة محسوبك عمر الشافعي ثم يتنحنح وهو يتجه يبحث عن المطبخ وجاي اخدك لجدك
معاز بزعيق: تعال يلا انت رايح فين
عمر بزهق: فين ام المطبخ جعااان عاوز اطفح واطلع لم هدومك عشان جدك جهزلك جناح في القصر
معاز بسخريه: ومين قالو اني هرضي
عمر بخبث: لا مهو قالي انو لو مجتش هيبعت ناس يكسروا القصر وهيجبوك غصب ثم يهتف ببراءه شوف بقي وانت حر الامبراطور لو قال كلمه مش بيرجع فيها ثم ينظر له بتقييم وبعدين ده لما رعد حاول يقول لأ قعدو اسبوعين في المستشفى مابالك انت ال متجيش في رعد حاجه
معاذ بحمحمه وهو يحاول الابتعاد عنه: اسبوعين لي كان قتلو حد🙂
عمر بخبث: لا ابدا ده عشان قال مش عاوز اعيش في القصر ونقل شقته
معاذ: استناني ثواني وجايلك
عمر وهو يأكل بتمتع: الله الله ثم يرقص ويتمتم وهتجوز هاجوز وهجوز هاجوز ثم يجده بطالته الوسيمه بدون اي امتعه ولكنه لا يبالي
***********************في القصر
اسيل بضحك: بس ي جدو كده عمر هيتجنن ومعاذ شكلو صعب زي رعد
احمد بحكمه: علي رغم تفاهه اخوكي بس هيجيبو لانو مصمم علي نورا وانا باعته وواثق في اختياري لم يكملو حديثهم حتي يستمعو لذلك
عمر بفرحه مثل الاطفال وهو يمسك يد معاز بنصر ويرفعها: وجبتو وجبتو لولولولولولي وزراغطوولي وافرحوولي هتجوز هااااتجوز
اسيل بصدمه: ي بن اللعيبه ده جابو بجد
مراد بسخريه: مالك ي بطه عامله كده لي
عمر بفخر: بس ي جبان منك لي اديني جبتو اهو ي جدو يلا والنبي نروح
احمد بفخر: مش قولتلكو هنروح ي عمر بس علي اخر الشهر
عمر بصراااخ: نعااااام انت قولتلي في نفس اليوم ال هياجي في
احمد بكبرياء: ورجعت قولت اخر الشهر لما تخلص امتحاناتها
عمر وهو يدفع معاذ للخارج: طب يلا انت ومتاحيش غير ع اخر الشهر
سيف: مش بقولكو اهبل
معاز: انا مش فاهم في اي هوا انا كده بطرد🙂
اسيل بضحك: حاجه زي كده بس قولي ي عمر جبتو ازي
عمر بخبث: معملتش حاجه حكتلو عن قدرات جدك وهو جه لوحده
احمد بحكمه: تعالي ي معاذ اتعرف ع اعمامك ولادهم ومن دلوقتي مفيش حاجه اسمها اعيش بره القصر
معاذ بتوتر: بس انا جيت عشان حضرتك ومش ناوي افضل هنا وعاوز ارجع بيتي
احمد بصوت جوهري: وانا قولت لأ يعني لا مفيش حد من عيله الشافعي أو من احفادي يعيش بعيد عني وده شئ مرفوض فاهم
معاذ وهو يحاول أن يظهر الهدوء: اولا انا مش بحب الاخطلاط أو حتي اني اعيش مع حد ثانيا انا بحب بيتي ليقاطع كلماته دخول مريم المفاجئ وهي تهتف بفرحه عارمه: رعد ده جه ثم تهم باحتضانه لتجده يمنعها بيد ترتجف
معاذ بضعف: ابعدي عني
عمر وقد بدأ في الشك: معاذ انت عيان ثم قام بطلب الإسعاف في الخفاء دون ملاحظه فقد أدرك أن ذلك البارد يعاني من رعب التزاحم وقد يفقد سيطرته بسبب كثره عدد أفراد العائله
معاذ بضعف وهو يحاول اخرج صوته:انا جيت وقولت العندي ثم يأتي ليخرج ليجد احمد يهتف بغضب جحيمي كل هذا تحت انظار ذلك الرعد
احمد بصوت عالي نسبيا: اقفلو البوبات كلها ليستمع لكلامه الحراس ثم يجلس بهيبه
احمد بهيئه وهو يضع قدم فوق الأخري:انا قولت مفيش حفيد من احفادي هيعيش بعيد يعني كلامي يتسمع معاذ وبدأ بالتعرق ويشعر بالدوار فجميع العائله مجتمعه حوله وكأنهم نصبو له فخ أو هذا هوا شعورة
عمر وقد أدرك الأمر فهو في الاخر طبيب مدرك: جدي ارجوك سيبو ليصدم الجميع فعمر الذي يعرفوه لن يجرؤ علي التدخل في تلك المشاهد وخصوصا مع ذلك الامبراطور
احمد بزعيق: انتو عاوزين تمشو كلمتكو عليا ولا أي قولت مش هيمشي يعني مش هيمشي
عمر بتوتر وقد لاحظ حاله معاذ: بس ده محتاج يمشي ضروري سيبو ع الأقل يطلع الجنينه يشم هوا
معاذ وقد أخرج بخاخ ويحاول استجماع قواه ولكن يجد أنه نفذ
معاذ بضعف مبالغ وهو ينظر حوله للجميع:انتو عاوزين مني اي سيبوني سيبوني ثم يجن جنونه ويفقد قواه ويسقط ارضا ملك وهي تحاول الاقتراب منه
عمر بصريخ: متاجيش يامو كلكم ابعدو بسرعه سيبولو مجال للهوا
معاذ وهو يضع يده حول قلبه وينظر له بابتسامه باهته: شكرا ثم يغمض عيناه للأبد
عمر بجنون: افتحوو الابواب بسرعاه ثم يستمع الجميع لرنين الإسعاف
رعد: وهو يحمل أخاه بسرعه
احمد بزهول: في اي
عمر وهو يركب سيارة الإسعاف: قولتلك سيبو ثم تأخذه السياره وترحل
في المشفي
الدكتور بزعيق: بسرعه المريض بيعاني من نوبه قلبيه
اسماء بدموع التي كانت بحوزة يارا ومريم واخاها الذي كان يريد محادثه رعد: ي رب يبقي كويس مش عارفه لي انا قلقانه علي اوي كده ي رب يبقي كويس
زين وهو يحاول تهدئتها: اهدي ي حببتي كل حاجه هتبقي كويسه اهدي
اسماء وهي تنهار عندما استمعت لتصفير الجهاز: مش قادرة اهدي ازي ده شكلو بيموت
زين بشك: اسماء انتي كويسه هوا انتي تعرفي لتنظر له بعيناه الممتلئه بالدموع وتهتف: مش عارفه
زين بحيرة وهو يأخذها بعيدا حتي لا يلاحظها أحدا: يعني اي مش عارفه ثم يحاول الا يضغط عليها كل حاجه هتبقي كويسه
احمد وهو يتمالك نفسو: عمر هوا في اي
عمر بتهكم: انا قولت لحضرتك سيبو لو انا مش غلطان هوا عندو حاله زي التوحد كده بيخاف من الناس الكتير ال حواليه بتعملو رعب وطبعا احنا كنا منار وكلنا كنا حواليه وانت زودت الأمر ب انك قفلت جميع الأبواب ثم ينظر لمياده التي أتت فور سمعها الخبر وشكلو عندو الربو وراثه والبخاخه خلصت
رعد: والنوبه القلبيه
عمر بتفكير: لو انا مش غلط هوا من كتر خوفو والحاجات ال جاتلو في دماغو بسبب كتر عددنا جابتلو نوبه من كتر الخوف
مليكه: يعني هوا الوضع وحش اوي كده
عمر وهو يضع القناع ويدلف لغرفته:أسوأ مما تتخيلي حاليا بيحالو يضبطو القلب بس الوضع مش هيبقي مبشر لما يصحي ده لو صحي لان زي ما قولت مش بيحب الناس الكتير ولا أن حد يلمسو وبكده الدكاترة مش هيعرفو يطمنو علي ثم يدخل ويتركهم في حيرتهم
ملك بدموع: ابني بيروح مني ليأتي ذلك الساخر
عتمان بسخريه: قال يعني هوا مرحش من زمان انتي بتتكلمي ازي ابنك ده ولا يعرفك ولا تعرفي اصلا لتستشيط غضبا ومرها ولا تستطيع السيطرة ع نفسها ولا امومتها لتقوم بصفعه كف يصدم الجميع
ملك بقوة لم تجرأ عليها من قبل: اخرس ي شيطان ي حقير انت اي الغل ال جواك ده جايبة منين دول حتي ولادك ي اخي
عتمان وهو يهمس كفحيح الافعي: انا فعلا شيطان هلاكك
بعد مرور أيام لم يتغير الحال ولكن ذلك الذي ظلم تبقي كما هو مه شعور بعضهم بالذنب وذلك الذي قاربت قواه أن تنهار فهو كالاعصار ولكن عندما يقرب الأمر لاحفادة لا يستطيع المقاومه
احمد بأمل: الدكتور قال اي ي عمر
عمر بتوتر: زي امبارح وقبلوا ي جدي كل ام يفوق ينهار فيعطولو منوم
احمد بغضب: يعني اي هيفضل كده لحد امتي ده بقالو تلت ايام علي الحال ده انا عاوز حل لو مش قادرين يعالجو نسفرو بره المهم نتحرك
عمر: انا قولت لحضرتك قبل كده علي أن ده هيحصل ومحدش هيفيدو غير حد يبقي قريب منو وللأسف مفيش حد قريب منو معتقدش وحضرتك اكيد عارف انو طول عمرو وحيد
احمد بحزن:مهو شاب في سنة ومكون الثروه دي كلها اكيد حد ساعدو وقرب منو اكيد بس مفيش اثر لاي حد في حياتو
عمر بخوف من رد فعل جده: الدكتور بلغني اقول لحضرتك ثم يخفض صوته انو لو فضل علي الحال ده ف البقاء لله
احمد بثوران وغضب شديد: يعني اي مش فاهم انا حفيدي هيفضل عايش طول مافي نفس وروح انت فاهم
عمر برعب: هوا مش هيكمل اسبوع وجسمو هينهار من المهدئات والدكاترة مش مسيطرين علي وكل ما يصحي يرفض حد يقرب منو
احمد وقد استعاد هدوئه: لما يصحي ممنوع اي حد يقرب منو حتي الحرس ال علي اوضتو انا هشيلهم تسيبو
عمر بصدمه: بس انت عارف انو كده هيهرب
احمد بخيبه امل: احسن ما يموت
عمر بخبث: ماشي طب أنا بقي هتجوز امتي
ليقوم احمد بسبه وطرده
في قصر المنوفي
تجلس شاردة لا تعلم لماذا قلبها يؤلمها كثيرا عليه لماذا ولما لا تعلم فقط تعلم أنها تريده أن يتحسن في اسرع وقت لتنزل دمعه شاردة وهي تتذكر
#Flash back
تجلس شاردة في كافي ليدلف بهيئته الجذابه ويراها
معاذ: تسمحيلي اقعد
اسماء: اه اتفضل
معاذ: انتي صحبت مريم ويارا كنت شايفك قبل كده معاهم
اسماء بضحكه خافته: اه وانت اخوهم
معاذ بضحك: الجديد اخوهم الجديد
اسماء بستغراب: لي بتقول كده عارف كان نفسي دايما يبقي ليا تؤام وانت ربنا رزقك بتؤام واخ واخت كمان ولقيت عيلتك لي مش متقبلهم
معاذ بحزن: هحاول بس مش متعود اقرب من حد كده أو حتي يكون ليا كلامك كتير مع حد مش عارف لي انجذبتلك وقعدت معاكي بصراحه
اسماء بإخراج: يمكن عشان انا اي حد يشوفني يحبني مش غرور ده ابدا
معاذ بضحك: واضح واضح بصي انا هتكلم معاكي بصراحه انا مش من طبعي اقرب من حد أو حتي ابدأ حديث انا الاول بس مش عارف لي حسيتك مميزه واتشدتلك ممكن نبقي صحاب
اسماء بود: ممكن طبعا ثم يلاحظ ارتدائها خاتم مثل خواتم الزواج
معاذ بحزن: انتي مخطوبه
اسماء وقد لاحظت أنه ينظر للخاتم: لا مش مخطوبه ده هديه من اخويا
معاذ بفرحه فشل في إخفائها: زوقو حلو ثم يتحدثو في الكثير والكثير
back#
يدلف أخاها حزينا علي حالها
زين: انتي هتفضلي كده كتير لا اكل ولا شرب ولا نوم ولا كلام قوليلي ي حببتي فيكي اي فهميني
اسماء: لا رد
زين بشك: طب معاذ ده كنتي تعرفي قوليلي علاقتك بي اي يمكن نقدر نساعده
اسماء بدموع فهي لم تعد تحتمل الكتمان: مش عارفه أصحاب كنا زي الأصحاب مش عارفه مالي بس كل ال عارفاه أن قلبي واجعني اوي علي وفي المستشفي حسيت روحي بتطلع معاه
زين بتأكد من شكه: طب اي رايك نروحله المستشفي مش يمكن كان بيعتبرك قريبه منو ويتقبل وجودك
اسماء بفرحه: تفتكر طب يلا يلا نروح
***************************يجلس شارد لا يعرف ماذا يفعل فمهما كان بروده وقسوته فهو ما يزال أخاه
مليكه بمشاغبه: بتفكر في مين قولي قولي اعترف فيا صح صح
رعد بضحك: جايبه الثقه دي منين
مليكه بفخر: دي مش ثقه دي غرور فاهمني
رعد: غرور مهو باين ثم ينظر لها بخبث الا قوليلي هوا انتي لما كنتي في الغيبوبه كنتي سامعه كل حاجه كل حاجه لتفهم مايريد إيقاعها فيه
مليكه: اه بس بردو كنت بنام وفي حاجات مسمعتهاش
رعد بخبث وهو يقترب منها: زي اي احكيلي
مليكه بتوتر تحاول اخفاؤه: مش فاكرة وبعدين اوعي كده وانت قاطع الهوا والنور عليا
رعد بحب: يعني أنني متضايقه من وجودي
مليكه: أنا مقولتش كده
رعد وهو يحاول تغير مجري الموضوع فهو يعرف انها تحتاج بعض الوقت: اي رايك تروحي الجماعه امتحاناتك قربت ومنه تشوفي صحابك
مليكه بفرحه زي الاطفال: بجد يلا يلا دقيقه وهلبس ثم تقوم بارتداء درس بالون الاحمر مع طرحه سمراء
رعد بصدمه: انتي هتمشي معايا كده
مليكه وهي تنظر لنفسها: مالي وحشه
رعد: لا ده انتي حلوة اوي كمان ومحدش بشوفك بالحلاوة دي غيري فاهمه
مليكه باعتراض: لا هنتأخر وبعدين انا في كل حالاتي حلوة
رعد: مفيش خروج كده انا قولت ثم يزيحها تك نيله في حلاوتك هجيب انا اللبس ليفتح خزانتها بجد جميع ملابسها الوان اجمل من بعض
رعد: وبعدين بقي كلهم الوان وحلوين عليكي ليقوم بإخراج درس أخضر وطرحه صفراء
رعد بابتسامه عريضه: البسي دول
مليكه بغضب: ال القرف ده لا طبعا بقولك اي شكلك بتزليني عشان مروحش مش راحه وتقوم بتكشير وجههامثل الاطفال
رعد: مهو مش هتخرجي بالحلاوة دي
مليكه بخبث: هوا مين ال هيبصلي وانت معايا ده الجامعه كلها بما فيهم مدير الجامعه بيخافو منك وبعدين ي سيدي هغير ده بس هلبس حاجه هنقيها ثم تقوم بارتداء درس بالون السماوي وطرحه بيضاء
رعد: وده بردة حلو شكلك مش هتسكتي غير لما تتنقبي
مليكه بضحك: ما انت متشيك يلا بقي عشان منتأخرش
***************تجلس تفكر فيما فعلت فهي لم تفرغ عن غضبها ولن تندم علي ذلك ابدا فهو يستحق اكثر من هذا لكن ذلك اللعين المدعو قلبها يمنعها
يارا بمواساه: اي رايك ي ماما لو نروح لمعاذ النهاردة
ملك: ماشي قولي لأختك عما البس لتدلف لغرفتها وتتذكر
#flash back
ملك بقوة لم تجرأ عليها من قبل: اخرس ي شيطان ي حقير انت اي الغل ال جواك ده جايبة منين دول حتي ولادك ي اخي
عتمان وهو يهمس كفحيح الافعي: انا فعلا شيطان هلاكك
ملك بجنون فهي توقعت ندمه: انت مريض محتاج علاج ي مريض انت واحد حقير دول ولادك مش ولادي انا بس ولادك ي غبي لي بتعمل كده لي انا مش لقيالك مبرر واحد علي ال عملتو فيا أو حتي علي ال بتعملو في ولادك لتهتف يوصلهم كويس دول ولادك المفروض بيحبوك وانت تحبهم بس من ساعه ما جيت مشوفتش واحد فيهم غير وهوا بيكرهك ده حتي ال معاشتش معاك ولا تعرف حاجه طريقتك خالتها متحبكش
عتمان ببرود: هندمك انتي وهما علي آل عملتي ده
ملك بنظرة ثاقبة: انا استحملت كل حاجه كل حاجه منك ورغم انك حقير ومتستاهلش إلا أن قلبي مكنش مطاوعني اني اذيك أو اعمل فيك حاجه لانو للاسف حبك وبقولهالك وانا مكنتش اتوقع اني اقولها للاسف حبيتك بس قسما بالله ي عتمان أن نسيت شعره من ولادي لهتكون معدوم من الحياه
لينظر لها بسخريه: وانتي بقي ال هتعدميني
ملك بضحكه ساخرة: متنساش انا مين انا ملك الشافعي ي عتمان افكرك ولا ناسي انا ال لما ابوك حرمك من كل حاجه بسبب تصرفاتك الطايشه ال خليتك تقف علي رجلك وسعادتك وكل ال هالومه ال انت فيها دي مني انا ومن مالي انا يعني معايا اضعاف مضاعفه
عتمان ببرود: والمعني
ملك بستهزاء: يعني زي ما كبرتك اقدر اوديك سابع ارض فاهم واه كل أموالي وفلوسي ال خدتها وافتكرت اني ميته ترجعها انا مش فاتحاها سبيل وميراث اختي ال خدتو منها غصب وهي مردتش تعمل حاجه عشان ولادي ترجعهولها مع الفوايد
عتمان بسخريه: ولو معملتش
ملك بشر: كل جرايمك الوسخه هتروح للبوليس واه مش بس كده وأعمالك الوسخه كمان متفتكرش اني كنت عارفه وساكته غصب لا ده بمزاجي واه صحيح الشركه تكتب نصها بأسمي اصلي ناويت انزل شركتي ولو معملتش ال قولت علي اعرف أن نهايتك قربت ثم تنظر له بشر: انا واحده راجعه من الموت يعني معنديش مانع اروحلو تاني بس المرادي هروح وهخدك معايا عشان ولادي عندي ي عتمان اهم من حياتي ثم تقوم بضربه عده ضربات خفيفه علي قلبه باصبعها لو كنت مشيت ورا ده من البدايه مكنش زمان التيار جرفنا لهنا
عتمان وقد شعر أنه علي وشك الانهيار فهي تعرف جميع مافعل ولديها دليل ولم يشك بها أن تساومه عليه ولكن ماذا يظن فإنها أم بالنهاية
ملك وهي تجلس وتضع ساق فوق الأخري: ويلا بقي من غير مطرود ولا تحب اجيب الأمن يوصلك ليخرج من المشفي كي يفكر ماذا يفعل
عمران بصدمه وهمس لاخاه: اخوك شكل نهايته قربت
عامر بصدمه: اظاهر كده أن كل ال عملو فيها ده مكنش بالنسبالها حاجه بس هوا تماده اويول حتي ولو زي ما هما ولادها
عمران: ربنا يهديه
مياده بقلق: انتي كويسه ي حببتي
ملك بقوة لم تعهدها من قبل: اه كويسه اكتر من اي مرة اظاهر كده النهايه قربت ي ميادة
مياده بخوف: ملك ارجوكي ولادك عاوزينك وانا كمان
ملك وهي تنظر لهؤلاء المصدومين: مهو عشان خاطر ولادي هعمل اي حاجه عشان افوق الشيطان ده ولو مفقش هنهي
احمد: لي ي ملك معملتيش كده زمان
ملك: عشان مكنتش شايفه أنها حاجه تستحق ثم تنظر له بقوه انا بالنسبالي ولادي اهم مني وتظاهر كده ي بابا ابنك ناوي يقدي علي نفسة
احمد بتأييد: انا معاكي ي حببتي هوا تماده ولازم نفوقو انتي واختك امانه اخويا الله يرحمه بس انا مقدرتش احافظ عليها هحاول أصلح غلطي علي قد ما اقدر ليتذكر
#flash back
احمد بحزن: يعني اي عندك المرض ده ومتقوليش فهمني انا هعالجك بره وهتخف لو مش عشاني عشان بناتك
مؤمن بضعف: انا جايبك هنا عشان البنات البنات امانتك ي احمد ولو كان ليا عمر لما ارجع من السفر هستلمها
احمد برفض: لا لازم اجي معاك يعني هاجي مش هقدر اسيبك لوحدك
مؤمن برفض: لا انت هتفضل هنا مع البنات وانا هاخد مراتي ونسافر وتبقي نطمنك وبعد فترة يسمع خبر وفاه أخاه لعدم نجاح الجراحه وتولته زوجته لعدم مقدرتها علي مفارقه معشوقها
#back
مياده بحزن: حضرتك عملت ال عليك
رعد بخبث وهو يهمس: اظاهر كده النهايه قربت
#flash back
ملك وهي تستعيد قوتها: لازم افهم لي بتعمل كده انت عمرك ما كنت كده ثم تهتف بحزن ولا انا ال اخترت غلط من الاول ثم تدخل في دومه الافكار مره أخري
***************في المشفي
عمر بخبث: عملت كل حاجه قولتلي عليها اهو ثم يهتف بس ي ريت متخونش الثقه وتاخد ريست وترجع والا ساعتها جدك هيعرف وهيفرمني ويفرمك وهيجيبك ولو بتموت قدامة مش هيسيبك مش جدك ال يتضحك عليه
معاذ بابتسامه: عارف بس انا عاوز اتعالج عشان اعرف اتعامل معاكو طبيعي واكمل حياتي
عمر بغمزه: لي هوا انت لقيت متعوسه الحظ ولا أي
معاذ بضحكه: شكلي كده شكرا علي كل حاجه
عمر بحب اخوي: علي اي ي هبل انت اخويا وبعدين انت فعلا كنت بتموت في القصر معملتش حاجه اهم حاجه متتاخرش والا جدك هيعلقني علي باب القصر لحد ما ترجع ليتوقف عن الحديث عندما يري تلك التي تنظر له بصدمه
اسماء بصدمه: ما انت سليم اهو آمال كنت بتموت من يومين ازي
معاذ: ربنا مغير الاحوال لتلفت نظرها لعمر الذي ينظر في قمه الغرفه يصفر
اسماء: وانت عاوز تهربو ي خبيث يعني انت عارف انو بقي كويس ومقولتش
زين بضحك: علي حسب ما سمعت ف جدك لو عرف مش هيرحمك
عمر وهو ينط: ما هي دي النقطه ال بقول عليها جدي مش لازم يعرف هوا بس عاوز يبعد شويه وهيرجع تاني هتخلو سر صح صح انا قولت كده برضو انت جمال وحلوين ومش فتانين ليأتي ذلك الصوت الساخر
مراد: بس انا فتان
عمر بصدمه: كملت ثم ينظر لمعاذ انا غلطان واستهال الضرب بالجذمه اني ورطت نفسي في حاجه مش قدها منتش ماشي يعني مش ماشي
ملك بصرامه فهي اتت هي وبناتها مع مراد: يمشي فين مفيش مشيان طبعا
عمر: والله يمرات عمي يقمر ي عسل ي شيكولاتايه بحاول اقنعه بس مش راضي شوفيلك حل معاه
يارا بسخرية: طبعا اوووماال ده احنا سامعينك وانت بتقنعو
ليحمحم عمر: طالما سمعتو ف انا اروح اقول لجدي احسن ماجد يقوله سلامو عليكو
معاذ بصريخ: ولا تعالا يلا
عمر: ي عم ولا اي ده جدك هيخليني سوسن في البيت ده مش بعيد يخلي الكلاب تغتصبني
زين بضحك: صعبت عليا خلاص ي جماعه متقولوش حاجه
مراد بخبث: تعالي ي عمر ي حبيبي مش هقول بس عندي شرط ليهمس في اذنه
عمر بجنون: مش ي روح امك من قدامي عشان مقتلكش
مريم ببراءه: عمر عيب
يارا: هوا انتي شوفتي عيب
معاذ: صدعتوني ي جماعه انا بس عاوز راحه وهرجع لوحدي هحاول اتعالج
مريم برجاء: طب اي رايك تفضل معانا وتتعالج ارجوك ي معاذ احنا هنا كلنا بنحبك
ملك بحب: هتفضل مع اخواتك ولا اي
معاذ: ماشي بس متقولوش لجدي حاجه عشان عمر
عمر بهتاف: الله عليك ي ابو المعازيزو
معاذ: خلاص غيرت رايي قولولو
************************في الجامعه
يجلس البنات صبا: وآلله وليك واحشه يمليكه
ندي: بس ازي رعد خلاكي تاجي
مليكه: عادي يعني عشان الامتحانات قربت
اسيل بغمزه: ولا الصنارة غمزت
مليكه بحرج: لا طبعا المهم انتو عاملين اي
صبا: كويسين كنا قلقانين عليكي اوي استني بقي احكيلك كل ال حصل البت دي هتبقي سلفتك للتشاور علي ندي
مليكه بحب: سيف صح
ندي بخجل: اه احنا كتبنا الكتاب وصممت معملش فرح غير وانتي معايا ثم تهتف وصبا منشيه محمد وراها زي المجنون وهي معذباه
مليكه وهي تضربها علي ايديها: لي ي هبله ده شكلو بيحبك وشكلك واقعه انتي كمان
اسيل بسخريه: من ناحيه واقعه ف هي واقعه بس طبعا عنادها ده هيوديها في داهيه
صبا: هييييح خلصتو هوا قالي انو هيتقدملي رسمي مع جدو ولو موافقتش هيخطفني ويتجوزني
مليكه: اوبااا وهنا تبدأ الروايه
صبا: انتي بالذات متتكلميش عن الروايات ده انتي حياتك كلها فيلم
مليكه بضحكه: بس اي رايكو في الفيلم
أسيل بحب: طول ما انتي موجوده هيبقي جميل اوعي تسيبي رعد تاني ي مليكه في الشهور ال كنتي عيانه فيهم مكنش بيعمل حاجه غير انو ياجيلك ويتكلم معاكي كان قليل واوي انو ياكل أو يشرب ده حتي بقي اسوا مكنش حد بيعرف يتكلم معاه ده حتي جدو
ندي: ايوه شكلو بيحبك اوي
صبا: وهي كمان بتحبو
مليكه: شكلي كده
****************في قصر عتمان
عتمان: عملت ال قولتلي علي وخليتها تكرهني عاوز اي تاني انا بحظرك اياك تاجي جنبها
المجهول: انت مش في وضع يسمحلك تحظرني واظن انت عارف كويس بمكالمه تلفون انا ممكن اعمل فيها اي
عتمان: عاوز اي
المجهول بجنون: عاوز حياتك عاوز الجحيم لرعد
عتمان: رعد وانت تعرف رعد منين
المجهول بضحك هوا في حد مبعرفش الشيطان
************************بعد عده اشهر تغير الحال قليلا اصبحت ملك اقوي وتوطدت العلاقه بينها وبين اولادها وخصوصا رعد وتطورت علاقه رعد ومليكه وتمت خطبه صبا ومحمد خطبه اسيل ومحمود وايضا مريم ومراد وايضا عمر ونورا بعد إلحاح كثير منه علي جده وتم كتب كتاب زين علي يارا فهو لم يستطع الانتظار حتي تصبح ملكه فالجميع تمت خطبتهم في يوم واحد فهل ستدوم السعاده للنهايه وتم تعافي معاذ وأصبح يختلط بالجميع ولكن ليس كثيرا وتوطدت رفقته مع اسماء كثيرا
★★★★★★★★★★★★في يوم الفرح
تستعد كل حوريه وتم تصميم فستان خاص بها وتقف مليكه تنظر لرفقتاها بسعاده واسماء تجلس معهم أيضا فهي أصبحت علي صحبه قويه معهم لتتفاجئ مليكه بالمساعدة في مركز التجميل بإحضار فستان في غايه في الروعه والجمال فقد تخطي جمال فساتين الأخريات ومعه بطاقه صغيره﴿ انا عارف اني جيت متأخر بس عاوزك تلبسي النهاردة عشان حبيت اشوفك عروستي للمره التانيه وحبيت اشوف الفرحه علي وشك ال مشوفتهاش في فرحنا الاول ثم ينهي الرساله بكلمه بحبك ي مليكتي﴾
وفي الجانب الآخر تتفاجئ اسماء بذلك الفستان رائع التصميم فهو فائق الجمال ذا ذوق راقي وبه رساله﴿حبيت افاجئك واتمني انك تلبسي النهاردة لأنك هتبقي اجمل عروسه مختومه بكلمه بحبك﴾ ليتجهزو جميعهم تحت فرحه الجميع
**************************في المساء
تدلف ملك ومياده وسعاد وحنان لتري هؤلاء الحوريات في ابهي صورة لهم ما اجملهم ليقدموا المباركات بتخاف مليكه بسعاده
مليكه بسعاده عارمه: بالمناسبه السعيده دي احب اقولكم خبر حلو اوي اوي اوي
مياده بفرحه: ي رب يكون ال في بالي
مليكه بسعاده وهي تضع يدها حول بطنها: انا حامل في شهر
ملك بفرحه: الف مبروك ي حببتي واخيرا هبقي تيته
ليهنئها الجميع
مليكه: بس رعد ميعرفش انا كنت عملاهالو مفاجئه وانا لسه عارفه امبارح
صبا بغمزه: متخافيش محدش هيقولة ليأتيهم خبر وصولهم في الخارج لتنزل كل حوريه لرفيق دربها متجهين نحو زفافهم
★★★★★★★★★★★★
رعد: احلي عروسه اشوفها في حياتي
مليكه بخجل: عندي ليك مفاجئه
رعد بحب: اي هيا
مليكه: لما نروح هقولهالك
★★★★★★★★★★★عند نورا وعمر
عمر بابتسامه: قمر ي ناس اول مره اشوف قمر ماشي
نورا بابتسامه: ربنا يخليك
عمر بقرف: ربنا يخليك انتي ي بت دبش طول عمر في واحده تقول لجوزها يوم الفرح ربنا يخليك
نورا: آمال اقول اي الله مش بعرف ارد
عمر: قولي وانت كمان قمر ي حبيبي
نورا: حبك برص بقولك ايه انا قولت من الاول مش عاوزه اتجوز روحني
عمر بصدمه: ي بنت المجنونه علي جثتي ده انا اتزليت عما وصلت لليوم ده هتجوزك يعني هتجوزك
لنتركهم في مشاغبتهم
★★★★★★★★★★★عند معاذ واسماء
معاذ بحب: خفت متلبسيهوش
اسماء بابتسامه: بس لبستو
معاذ وهو يقبل يدها: بحبك ليجد من يحمحم
زين بحمحمه: اختي يسطا واخد بالك
معاذ بقرف: مراتي ي عم
زين: لسه ي روح امك مش مراتك
معاذ: روح لمراتك يلا ثم يدخل هوا ومعشوقته داخل السيارة
★★★★★★★★★عند زين ويارا
يارا بضحك: هوا انت لازم تفصلهم كده
زين بحب: سيبك منهم اي الحلاوة دي
يارا بخجل: شكرا
زين بعشق: بحبك
★★★★★★★★★★عند مراد ومريم
مراد: احلي عروسه علي المجره
مريم: بس ي بكاش
مراد وهو يقبل يدها:بحبك ي حوريتي
★★★★★★★★★★★★★عند سيف وندي
سيف بفرحه: واخيرا اتجوزنا متعرفيش قد اي أنا كنت فاقد الامل أن اليوم ده ياجي
ندي بضحكه خافته: واهو جه اهو
سيف بحب: بحبك
★★★★★★★★عند محمود واسيل
محمود: اي القمر ده لا ده انا مقدرش اسيب الجمال ده ظاهر للناس كده من بكره تتحجبي
اسيل بحب: حاضر
محمود بعشق: بحبك
★★★★★★★★★الزفاف فهو أقل ما يقال عنه زفاف اسطوري فهو زفاف لاحفاد الشافعي يدلف كل فارس مع معشوقته وأحاط بهم الصحافه والحراس وتقع انظار الجميع عليهم فلما لا انهم احفاد الشافعي ي ساده يجلس كل منهم مع معشوقته في المكان المخصص لهم وتاتيهم المباركات ويقوم كل عريس بغناء اغنيه لمعشوقته وتأتي دور الرقصه يقف كل منهم مع معشوقته يحيط بخصرها ويتمايلو مع الاغنيه في سعاده عارمه
مليكه بابتسامه فهي الآن كما يقولو اسعد ما يمكن: مش عاوز تعرف المفاجئه
رعد بعشق: اكيد عاوز اعرف اي هيا
لتأتي لتقول لتنقطع الانوار مليكه وهي تحتضن رعد برعب: رعد انا خايفه
رعد: متخافيش انا معاكي ليقطع كلماته صوت رصاصه وتأتي الانوار ليجد معشوقته غارقه في دمائها
رعد بصراخ: مليكااه ليلتف الجميع حوله فازغ
مليكه بضعف: رعد ابننا انقذوا ليصدم أهذه هي المفاجئه لتغمض عيناها للابد ليحملها ويهرول للمشفي
★★★★★★في المشفي
رعد بصرااخ: دكتور حالا دكتور ليأتي الأطباء ويدلفو بها لغرفه العمليات ويقف الجميع رأسا علي عقب خوفا عليها
رعد بزهول: كانت بتقول ابننا
صبا بدموع: مليكه حامل وكانت عملهالك مفاجئه ليدعي الجميع ربهم أن تتخطي منها هي وطفلها وبعد عده ساعات يخرج الأطباء
رعد بلهفه: بقت كويسه صح اخبارها اي
الدكتور بحزن وخوف منه: البقاء لله المدام والبيبي تعيش انت
رعد وهو يهجم بشراسه: اخرس قطع لسانك هقولك لوقولت كده تاني ليلكي الجميع تعزيه علي صديقت دربهم وروحهم ويغمي علي ذلك الذئب الشرس من الصدمه
*************بعد عده ايام تم دفن مليكه ومازال ذلك الرعد غير مصدق لفقدانها حتي أنه لم يرد أن يودعها
ملك بحزن: رعد انا عارفه أن الموضوع صعب وهي فراقها قصر فينا كلنا بس ده قضاء ربنا
رعد ببرود: لو سمحتي ي ماما لو معندكيش حاجه مهمه سيبيني ارتاح انا متاكد انها محصلهاش حاجه
لتأتي مياده بانهيار: بس حصلها ي رعد وهي دلوقتي عند الآحسن مني ومنك هي وابنك فوق يحبيبي
رعد بصريخ: مليكتي ماماتتش
يدلف احمد بصرامه: بس مليكه الرعد ماتت ي رعد
لينهار بين دموعه وصورها ويقول بصرااخ هز أرجاء القصر مليكااااااااتي مااتت
(تلامس الروح)
بعد مرور عده سنوات يجلس شارد حزين على وفات معشوقته التي سلبها منه القدر وهو لم يستطع فعل شيء يفكر اهل الماضي يعاودة أم المجهول يخاطبه انه الظلم بالنسبه له فوجودها لحياته كالهواء والماء لتأتي تلك الحسناء
رعد انت هتفضل كتير كده انت عارف أني اكتر واحده بحب مليكه بس ده قضاء ربنا
رعد بجنون: اياكم اسمع حد يقول علي مليكتي ان هي ماتت فاهمين مليكتي ممتتش لسه عايشه طالما ده بينبض وفي نفس يبقي هي موجودة انا بدون مليكتي عدم
ليذهل الجميع من نبره صوته وسلوكه في التحدث مع ملك
ليأتي تلك الجنيه الصغيرة: بابا رعد متتكلمش مع تيته كده انا زعلت منك
لينخفض الي مستواها ويحدثها بحنان فهي تشبه مليكته بطريقة كبيرة: متزعليش ي مليكه مش هعمل كده تاني بس انتي يرضيكي يقولو على ماما مليكه ال هي عمتو ان هي ماتت لتبتسم تلك الصغيرة وتدلف بكلمات ترميها الأقدار بذهنها لتفجرها كاالقنبله
مليكه وهي تضع يديها موضع قلبها: متخفش ي حبيبي لو عمتو حصلها حاجه كان زماني معاها في الجنه
ليستغرب الجميع من جملتها لتدلف والدتها
اسيل: اشمعنا ي مليكه اي السبب
مليكه ببراءة طفوليه: عشان انا جزء من جواها وها هي تلامس الارواح ي سادة تعاد من جديد فما هو التلامس الجديد لتصدم ملك وتشهق
ملك بعدم تصديق: مش معقول ميادة الحقيني لينادي عليها اخاها وتذهب
ميادة: انا مش عارفه اقول اي بس اي ال مع مليكه انا مش فاهمه
ملك بدموع: مليكه والجنيه اي الصله ال مابينهم تعرف ي رعد ان الصله ال بيني وبين ميادة مش اخوة وبس تلامس الروح ال مابينا عرفنا سببو لما كبرنا هوا انت ومليكه
احمد وهو يحاول عدم اعطاء آمال كاذبه لحفيدة: مليكه ماتت خلاص ودي الحقيقه ال لازم كلنا نفهمها وكل ال نعرف نعملهولها أننا ندعي ليها وخلاص
رعد بهدوء ما قبل العاصفه: صح انت صح هي فعلا ماتت ولا انت اي رأيك ي عتمان ي شافعي
عتمان والصدمه احتلت ملامحه: راي في اي ي رعد مش فاهم
رعد بضحكه هادئه: مكنتش اتوقع انك جبان لدرجه تخليك تخاف من عيل عيل يخوفك بسبب خوفك العيل ده كبر وكبر اوي كمان ال كام سنه ال كنت أنا هادي فيهم كبرو وبسببك قتل مراتي وخاد ابني
عتمان وقد أدرك فهم رعد للموضوع ليقوم بوقار ويقف أمامه: يبقي انت عرفت ومتابع من البدايه لحد النهايه انا حاولت بس معرفتش
رعد بهدوء غير معتاد عليه: بس انا حاولت ومفشلتش ليأتي ويذهب
عتمان برجاء: طب اسمعني مش يمكن تلاقي الخيط ال بتدور علي والمجهول تلاقي
رعد بتفهم علي غير العاده: انا سامعك كويس
عتمان وهو ينظر لمعشوقته ويتذكر
#Flash back
عتمان برجاء: ارجوك انا بوظت علاقتي معاها اهو ورعد زمانو كرهني اكتر انت عاوز اي ثم يقلب لغضب جحيمي ملك لو جرالها حاجه هقلب الدنيا
المجهول: انت مش في وضع تهددني ي عتمان فوق لنفسك كده انا ميهمنيش ملك وغيرها ال يهمني رعد زي ما قال أبويا احرق قلبو
عتمان بسخرية: وانت ال هتحرق قلب رعد ده انا ابو وبخاف منو
المجهول: مهو مش هحرق قلبو ع نفسو ع حببتو عتمان بغضب: البنت دي ملهاش زنب في حاجه انا يحذرك اياك تاجي يمها ساعتها رعد هيقتلنا كلنا
المجهول بنصر: ده ال أنا عاوزة
عتمان بخبث: يعني عاوز تقتلها
المجهول بمكر: اه
عتمان: انا هساعدك في مقابل انك تسيب ملك وتشيل الناس ال بتصور فديو لكل تحركتها والقناص ال مراقبها
المجهول بمكر: اتفقنا ليغلق عتمان الهاتف معه ويجري مكالمه أخري طالبا تجهيز طائرة خاصة بها ليؤمن بها زوجته ابنه غافلا عن تلك المؤامرة ويتفق مع الشخص ذاته علي اصابله مليكه في ذراعها بحقنه مخدر واختطافها في الحفله ولكن لسوء الحظ أن ذلك الحصن المنيع كان يحتضنها بشده وكأنه يعلم ولا يريد فقدانها وتأتي الرياح بما تشتهي السفن ويقومو بإطلاق النار عليها
#back
عتمان: ده ال حصل انا كان غرضي احمي امك ي رعد وتحمي مراتك بس فشلت طلع أخبث مما توقعت وقتلها وسط كل الحراس دول
رعد بهدوء يستغربه الجميع: ولي مقولتليش أو قولت لجدي
عتمان: هوا انت كنت هتصدقني انت كنت بتكرهني وانت عارف كده ومازلت بتكرهني ومش عارف لي بتمسع دلوقتي بس يمكن عشان محتاج تسمع
رعد: ومقولتش لجدي لي
عتمان وهو ينظر لوالده:انت اكيد عارف ي رعد أن جدك عارف كل حاجه من غير ما اقولها ولا انت اي رأيك ي بابا
احمد: لا رد
رعد وهو ينظر لجده بأمل ورجاء: عايشه
احمد بحزن بالغ: ادعيلها ي رعد كل ال يجوز ليها الدعوه بالرحمه
ينفطر قلبه أشلاء من سماع تلك الكلمات رعد: انا كنت لعبه ومراتي وابني لعبه مراتي تبقي لسه فيها روح وتسفرها وتموت وتدفنها هي وابني بعيد عني وجاي بكل برود تقولي ادعيلها انا مش راضي تعترف أو مش واخد بالك أن الأمور مشت من تحت ايدك ي إمبراطور
احمد بصوت جوهري هز أرجاء القصر: رعد انا شايفها بعيني وهي فاقده الروح ثم يخرج سلسال قد أهداه رعد لها ده ال فضل منها انا حاولت والدكاتره حاولوا يعملو زي ما هي عاوزة أننا نحافظ علي البيبي بس حتي ولادك معرفتش احافظ عليهم
رعد والجميع بصدمه: ولادو
مالك بجنون: يعني اي ولادو ويعني اي بنتي كانت عائشه آمال ال دفنها دي مين
عتمان بحزن: دي واحده شبه مليكه في الحجم والجسم جابناها عشان منتكشفش
احمد بحسرة: ولادو يعني تؤام ومكنوش تؤام بس دول كانو 3
مياده بانهيار: يعني انتو خلتوها عايشه لحد ما عرفتو نوع الجنين
احمد بصوت مبحوح وهو يحاول السيطرة على مشاعره: طالما كلكم عرفتو كل حاجه احب اقول ان مليكه ماتت وهي بتولد هي والولاد ولو حابين تزورو قبرها انا دفنتها هي وولادها في استراليا مكان م كنت مخبيها لينهار الجميع من هول ما سمعوه فقد ذاقت أشد أنواع الالم كي تعيش ولكن في النهايه لم تصمد وفارقت الحياه لم ينتبهو لتلك الجنيه الواقفه بدموع محتبسه في مقلتيها التي تشبه عمتها الراحله عن هذا العالم
مليكه(الجنيه)بدموع: جدو انت كذاب وكذاب كبير كمان عمتو مليكه مماتتش ولا حتي ولادها
اسيل بغضب: مليكه عيب كده اعتزري حالا
مليكه بصراخ ودموع: لا لا لا اسد مماتش ولا حتي عمتو هوا قالي انو هياجي قريب انتو كلكو كدابين وانا مش بحبكم كلكم
رعد بصدمه: اسد! تعالي هنا ي جنيه مين اسد ده ليذكر أن معشوقته كانت تحب هذا الاسم كثيرا ووعدته فور حملها سيكون ذلك الاسم الإختيار الاول إذا كان المولود ذكر
مليكه ببراءة: ده صاحبي ي بابا
محمود باستغراب: بس ي حببتي مفيش حد من صحابك اسمو اسد
مليكه بغضب: مهو محدش بيشوفو غيري ولا بيسمعو غيري انا وبس عشان هوا ملكي انا وبس فاهمين
ملك وهي تنظر لتلك المنهارة لوفاه ابنتها العزيزه: انا مش فاهمه حاجه مش فاهمه دول المفروض ميتين
مياده بخنقه مما يدور في بالها علي حفيدتها العزيزة: حب ميت معقول يعني اي البنت كده هتدمر
اسيل بخوف علي ابنتها: انا مش فاهمه حاجه يعني اي ي ماما فهموني لتبدي بالبكاء خوفا علي من تحب
ملك بأسف: يعني لو فعلا مليكه الله يرحمها مش عايشه والجنيه بتتكلم صح ومش بتخرف تلامس الروح ال انخلق بيني وبين عشان يتقابل رعد مليكه هوا هوا نفسو ال انخلق بين الجنيه ومليكه ولو ده صح يبقي الولد ال بتشوفو ده ميت
لتتذكر نورا عشق شقيقتها لهذا الاسم
نورا بتوتر: طب لو الجنيه صح اي ال هيحصل
مياده بانهيار: هتتجنن عمرك شوفتي حد شاف عفريت وفضل عاقل
عمر بهمس لمعشوقته: بتسالي لي
نورا بهمس ولا تعلم تلك التي استمعت خطأ: اصل مليكه دايما كانت تقول أنا نفسي اجيب ولد واسمي اسد وبنت اسمها اسيا
اسيل بصدمه: انتو بتهزرو اي التخاريف دي مفيش حاجه اسمها كده انا بنتي اعقل واحده مش مجنونه دي دي طفله بتلعب. تهزر لتتركهم
احمد بجمود: الموضوع ده ميتفتحش تاني والجنيه تروح لأكبر دكتور ي محمود فاهم
رعد بهدوء ما قبل العاصفه:لو مليكه مش عايشه فعلا اعتبروا أن كلكو اتدمرتو انا مخدتش سعاده في حياتي ابدا وحتي ذرة السعاده ال دخلت حياتي اتحرمت منها ثم ينظر بشر يبقي مش هخلي ضحكه مرسومه علي وش اي حد طول ما انا عايش
احمد باستغراب ولاول مره من هيئه حفيده الذي انقلب للحظه لشيطان اسم علي مسمي: يعني اي ي رعد
رعد ببرود: يعني احسنلك ي إمبراطور تقتلني قبل ما ادمركو ثم يتركه ويرحل في حاله وهوا فهو لم يتوقع يوم ان حفيده ممكن أن يسبب له أو لعائلته ضرر فهو بالتأكيد فقد عقله
عمران وهو يحاول من تخفيف الجو: اكيد ي جماعه الصدمه مقصرة علي لما يهدي هيعرف غلطو
في مكان آخر
تجلس لا تعرف أين هي اهي بالجنه أم في الجحيم واين هم صغارها اين هم لا تراهم ولا تعلم اين تجدهم تهتف باسمه بكل قوتها أمل أن ينقذها ولكن كيف لا يسمعها كيف لا يستطيع سماعها أحد لتستيقظ فزعه من ذلك الكابوس
المرأة بشر: هجيب حق الميت حتي لو بموتي ليقطعها دلوف تلك الصغيرة
آسيا: مامي احنا هنشوف بابا امتي
مليكه بحب وشوق: قريب اوي
آمن: قريب امتي يعني كل يوم قريب ده مش بييجي
مليكه بحزن: صدقني ي حبيبي هيجي انتو بس تخلصو السنادي وهننزل مصر عشان تدخلو المدرسه هناك ع طول
آسيا: وهنسيب اسد
مليكه بدموع: اسد عند ربنا ي حببتي
آمن برفض: لا لا هوا قالي عمري ما هسيبكم
مليكه بعقلانية: عمرك شوفت ميت رجع للحياه
آمن: لا
مليكه: اسد مات هيرجع ازي
آمن: مش يمكن الميت ماممتش
مليكه بضحكه حسره: ي ريت ثم تنتبه لحالها يلا يلا علي الحضانه فاضل كام اسبوع زاجعز كل حاجه ونسافر
آسيا بفرحه: ونشوف بابا رعد
مليكه بحب: اه فهي قد اخبرتهم عن والدهم واريتهم صورة وحالولت تربيتهم علي الاخلاق والمبادئ كما تعلمت
آمن: طب اسد
مليكه بحزن: قولت مفيش اسد اسد عند ربنا فاهمين يلا روحو البسو ثم تبكي فراقا لابنها الذي لم يذق الحياه لتتذكر
#Flash back
عندما فاقت وجدت نفسها داخل قبر ومعلق عليهم بأحكام تحاول طلب النجده تحاول الاستغاثة ولكن دون جدوي ليأتي رجل يفتح عليها وينظر لها بشر هي وأطفالها
منتصر: اهلا اهلا بمرات الكنج سمعت عن حلاوتك وقد اي انتي جامده بس اول مره اشوفو
مليكه بخوف علي أطفالها: انت مين وعاوز اي
منتصر بضحك: من ناحيه انا مين ف تعرفي متخافيش أما بقي عاوز اي ف انا عاوز احرق قلب رعد زي محرق قلبي علي ابويا
مليكه بعدم فهم: ابوك ابوك مين
منتصر: هحكيلك انا منتصر المنصوري ابن مهران المنصوري ال جوزك عذبو وعطاه لاخو لحد ما مات من كتر العذاب
مليكه بدموع: عشان خاطري لو هتقتلنا سيب ولادي
منتصر بحزن:انا مش وحش ومش هاجي يمك أو هقربلك حتي لا انتي ولا ولادك وهتعيشي هنا ملكه معززه مكرمه لحد ما اشوف الشيطان دخل جحيمي واتشوي وبعدين هسيبك بس عندي شرط واحد
مليكه بقلق: اي هوا
منتصر: اياكي تحاولي تتواصلي مع حد من قرايبك دلوقتي كلهم فاكرينك ميته اه احمد الشافعي طلع خبيث وسفرك عشان يخبيكي مني بس انا لقيتك ومش بس كده ده انا وهمتو كمان انك موتي باتفاق من الأطباء وان العيال كمان ماتو عشان انتي تهميني أوي أوي أوي لأن من غيرك اللعب برعد مش هيحلو خصوصا لما يعرف انك كونتي عايشه وهو ميعرفش
مليكه وهي تنظر لأطفالها بذعر عليهم: اعمل ال انت عاوزة بس اهم حاجه ولادي
منتصر: انا قولتلك قبل كده انا مش وحش الدنيا هي ال خلتني وحش وانا عمري ما اقتل حد وخصوصا لو كان طفل مهما كان السوء ال فيا اعرفي واتاكدي اني مقتلش طفل أبدا
#back
لتنزل دمعه حارقه وتقوم بإزالتها: بس قتلت ي منتصر قتلت ابني قدام عيني وحرقت قلبي علي ودلوقتي جه دوري العب معاك اللعبه ال*****دي دلوقتي انت ال كبرتني وساعدتني وخلتني اكبر businesses woman علي مستوي عالمي هوا اه عطتني اسم مليكه الجراحي بس وموت مليكه الشرقاوي لتبتسم بشر عشان كده مليكه الجراحي هتدمرك وتقوم بإقاله أطفالها المدرسه والذهاب لعملها فهي في مجالها أسطورة يخشي منها الجميع ويهابها فهي أصبحت بلا مشاعر بعد الذي رأته ومرت بهي فصدق ذلك الرعد في قوله هدخلك جحيمي فهي لم تدخل جحيمه فقط بل ذاقت جحيم أعدائه أيضا ولكن هي لا تريد أن تسمح لأطفالها بالدخول لذلك العالم المقزز فماذا ستفعل
تجلس تلك الجنيه كما اطلقو عليها فهي اسم علي مسمي عند ولادتها انتشلت ذلك الغارق في أحزانه بعض الشئ من حزنه وهي ايضا التي اقحمته واغرقته في ذلك مرة أخري فهل ستنتشله مره اخري ام سيأتي شخص ينتظرة
مليكه بلعب: بس انا زعلانه منك اوي ي ايد لي معتش بتاجي تلعب معايا كتير
اسد بابتسامه: حقك عليا معتش هتأخر عليكي
مليكه بسؤال: هوا ينفع اعرفك علي بابي ومامي اصل بيقولو عليا مجنونه وان انت مش موجود
ليمسك يدها بود: انتي شايفه اي أنا حقيقه ولا لأ
مليكه ببراءة: حقيقه طبعا طب
اسد: هاخدك ليا قريب أوي
مليكه: وانا هستناك لتستمتع صبا المنبهرة من حديث تلك الجنيه
صبا: جنيني الصغيرة بتتكلم مع مين
مليكه: عمتو بتكلم مع اسد اقولك علي سر لتؤمي لها صبا بنعم
مليكه بهمس: اسد وعدني انو هياخدني لي قريب اوي
صبا بصدمه: طب اسد ده شكلو أي ي روحي
مليكه ببراءة: شكلو جميل اوي اوي ي عمتو وعندو غمازات جميله اوي احلي من بتاعتي ليأتي أخاها
خالد(اخو مليكه): تعالي ي مليكه نلعب يلاااا ادآم وكلهم جم لتركض مع أخاها
صبا وهي تحدث نفسها: ربنا يستر البنت شكلها تعبانه جدا ليأتي معشوقها
محمد بمشاغبه: القمر بيكلم نفسو لي
صبا: أنا خايفه علي الجنيه اوي لقيتها بتكلم نفسها وبتقول كلام غريب
محمد وهو يرفع حاجبيه: كلام غريب زي اي
صبا: قاعده تقول اسد هياخدني قريب وده سر وهو جميل
محمد بخوف: البنت محتاجه تروح لدكتور نفساني في اسرع وقت ولا حالتها هتدهور
صبا بذعر: نفساني ده اسيل تنهار هي من اليوم ال قالت في الكلام ده منهارة
محمد: انا مقدر موقفها بس حالت البنت ميتسكتش عليها ليأتي ذلك الصغير ليقطع محادثتهم
آدم وهو يشد بنطلون محمد: بابا بابا بابا بابا
محمد بذعر: اي ي هادم اللذات هتقلعني البنطلون
آدم: جدو عاوزك
محمد: انهي جدو بالضبط عشان هما كتير
آدم: جدو احمد ليتركه ويذهب
عند أحمد
احمد: رعد فين
محمد وهو ينظر لهؤلاء المذنبين أمام مكتب جدهم : هما ميعرفوش يبقي انا ال هعرف
محمود: قول ي ابو نسب بطل خبث الغبي اعترف لينظر ل عمر
محمد وهو يبتلع ريقه: في الشركه
احمد بصوت عالي: بقولك رعد فين
محمد: في فلتو اخر مرة شايفه فيها وحاليا المفروض يروح ميتنج يقابل عميله اسمها اسمها
سيف بتذكر: مليكه لتحتل الصدمه علي الجميع وبالأخص احمد ليكمل حديثه مليكه الجراحي
احمد باستغراب: الجراحي ودي جايه منين
سيف: علي ما اظن استراليا ليشعر احمد بالذعر فغير ممكن أن تكون صدف
احمد: البنت دي جايه النهاردة
سيف: اه
أحمد: مراد عاوزك تحبلي كل المعلومات عن البنت دي
****************في الطيارة
تجلس تنظر لأولادها وتفكر في في المستقبل وماذا ستفعل لياتيها مكالمه فديو
منتصر: لي عملتي كده
مليكه بسخرية: انت فاكر إني هفضل وهأمنلك بعد ما موت ابني قدامي
منتصر: كانت لحظه غضب وانا كبرتك وعوضتك
مليكه بضحك: انت بتتكلم ازي انت كنت بتكرهني في البشر كلهم عملت زي اليهود بيقتلو الناس قدام عين اهاليهم انا في حياتي ما هسمحك بالعكس أنا قوتي زادت وهنتقم لابني ال حرقت قلبي علي
منتصر: انتي فكرك هيتقبلك
مليكه بتفكير: مش مهم معدتش تفرق كتير بس كل ال يفرق معايا دلوقتي انت ثم تنظر له بشر حاول تقرب من ولادي والله لاموتك واشويك واكل لحمك
منتصر بضحك: وانتي فكرك اني مش عامل حساب اليوم ده انا سايبك تروحي بمزاجك وفي يوم هياجي هحرق قلبك وقلب الكينج ثم يهتف بسخريه سابقاً ليغلق الهاتف وتعلن طائرتها عن وصلهم لأرض الوطن لتنزل بصغارها بتوتر خوفا من القادم لياتيها خبر من أحد مساعديها إلغاء اجتماع اليوم مع شركه الشافعي
مليكه وهي ترتدي نضارتها: اظاهر القدر عاوزني تفاجئ العيله كلها ثم تامر أحد مساعديها تجهيز فله خاصه بها وحراس أيضاً
آسيا: مامي هنشوف بابي امتي
مليكه: دلوقتي
آمن بفرح: بجد طب يلا
مليكه بخوف من ردة فعل رعد تجاه صغارة:يلا
تنقلب الشركه رأسا علي عقب فهو اليوم كالثور الهائج ولما اليوم فهو كل يوم هكذا
رعد وهو يجلس علي مكتبه: منتصر المنصوري ثم يبتسم بهدوء نهايتك قربت ثم يوجهه حديثه للواقف أمامه: تتشقلبلي تخلي ال****ده ينزل مصر هوا وابنو
المساعد: أوامرك ي فندم ليتركه وياتيه مكالمه من أمه تأمره أن يأتي وتصر عليه فيلغي كل شئ ويتجه للقصر
في القصر يقومو بتجمع عائلي وكالعادة يجلس بعيدا عنهم منعزل لتأتيه تلك الجنيه مع الصغار
آدم بمشاغبه: رعد بقولك اي مناحي تلعب معانا
رعد بسخرية: رعد حاف كده
آدم وهو يخرج له لسانه: لا بشطه وطماطم
رعد وهو يمسكه من قفاه: تصدق يلا انك غتت زي ابوك
خالد: سيبو ي خالو ده واحد اهبل خليك معايا انا اي رايك نغني
رعد: نغني اي لتقوم تلك الصغيره بالصعود علي الطاوله غزل(ابنه عمر): وانا هرقص ليذهب سليم(ابن زين)لعمر
سليم بسخريه:الحق ي عمو بنتك رقاصه
عمر بسخرية لنورا: الحقي البت انحرفت
نورا بصدمه: بنتي ثم تهتف يلا سيبها تطلع موهبتها عمر لسليم: يلا ي حبيبي روح طبل انت ولا اقولك هاجي اطبل أنا
مراد بسخرية: ي سلام علي الابوه
عمر باستعداد:جاهزة ي زوز
غزل بضحكه: جاهزة ي عسل
عمر:مهو ي جماعه مش هخرب القاعده واغني بصوتي التحفه ده ويقوم بإخراج الهاتف وتشيغل اغنيه
غزل برقص: هي حلوة بنت سمرا اوباا
عمر بصدمه: البت طلعت رقاصه تعالي ي بت اياكي ترقصي تاني
غزل بضحكه: فيها اي ي عموري خليك فرش
نورا بغضب: عمر اي يعنيا انتي ي بت ده جوزي
غزل بعند وهي تحتضن والدها: عمري انا وبابي انا وحبيبي انا
نورا وهي تنظر لضحك الجميع علي غيرتها المفرطه: حوشي ايدك علي جوزي ي مفعوصه البت بتتحرش بجوزي
عمر بضحك: دي بنتك فهمتها ي جدعان بنتك دي واخده بالك
نورا: ولو ولو
رعد بزعيق: اخرسو خودو عيالكم بعيد عني دماغي وجعتني ثم ينظر لعمر بشمئزاز
رعد: عيله قزرة وبعد فتره يأتي كي يرحل ليجد اليفنج اتملي عربيات غريبه ليقف الجميع باستغراب فقد قام احمد بتعمير جميع الأراضي حوله حتي يظل أحفاده بجانبه فكله ملك لهم
معاذ باستغراب: اي كميه العربيات دي واي الحراسه دي مش علي الرئيس نفسه ليفتح لها الحارس العربيه لتنزل بهيئتها الخاطفه للقلوب وايضا معها صدمه
مليكه وهي مرتديه نضارة خافيه نص وجهها وتمسك بيد صغارها وتدلف عليهم ليتفاجئ الجميع بتلك الجنيه وهي تجري علي آمن ذلك التؤام
الجنيه بفرحه: اسد جبت عشان تاخدني صح
آمن باستغراب: انتي مين وتعرفي اسد منين
مليكه بصدمه لتنزل لمستواها تعرفي اسد منين ي روحي
الجنيه: انا بشوفو وبلعب معاه لتنظر لرعد وتظن به ظن خاطئ ولتجد صغارها يجرو علي رعد ويحتضنوه ويهتفو بإسمه ولكنه متسمر في مكانه كالباقي ايعقل لم يعرفها ايعقل نساها
مليكه وهي تعطي نضارتها لأحد الحراس المحاوطين لها
لتهتف مياده بدموع: مليكه
مليكه بنظرة بارده وسخرية: تخيلي اسيا أمن تعالو لتنظر لتلك الجنيه
مليكه: هوا فين اسد دلوقتي ي حببتي
الجنيه: مش عارفه
مليكه: ازي مش عارفه وانتي بتقولي بتشوفي وبتلعبو مع بعض
الجنيه ببراءه: هوا دايما بيقولي أنو في الجنه ومحدش يقدر يشوفو غيري لتنظر لرعد فقد المها قلبها علي فراق صغيرها وتأتي تلك الصغيرة تنزف لما الجرح الذي لم يداوي بعد
رعد بصدمه: انتي لسه عايشه ثم يهتف بفرح لسه عايشه
مليكه: لي كنت حابب اموت
أحمد بزهول: مليكه أنا دافنك بايدي
مليكه بغموض: مش يمكن شبح مش يمكن ميته وبتتخيل مش يمكن الميت يرجع انت تريد وانا اريد والله يفعل ما يريد ثم تنظر لرعد عالعموم انا جيت بس عشان ارضي ربنا وضميري ووريتك ولادك وعرفتك أن عندك ولاد أصلا سلام ي كينج ثم تسدتير لتذهب
مالك بجنون: ي بنتي انتي راحه فين ده احنا مش مصدقين أن انتي عايشه أصلا
مليكه: نسيت اعزيك مليكه الشرقاوي تعيش انت دلوقتي في مليكه الجراحي
رعد: يعني اي
مليكه ببرود وهي تجلس علي أحد المقاعد وتأخر الحراس بأخذ اولادها: افهمك اكتر انت قتلتني ي رعد جحيمك وصلني لكده انا زمان كانت كل طموحاتي بتتراوح بين اني اعيش في هدوء ثم تنظر له نظرة غامضه جيت انت قلبت الهدوء والسلام الكنت محاوطه نفسي بي بجحيم وكره وعداوة وقتل وانا للأسف مكنتش الضحيه برغم كل ال حصلي واسوأهم اني يتقفل عليا قبر ثم تنظر لأحمد انا وولادي واضح الاقي نفسي في قبر يعني ميته ومش لاقيه بني آدم يرد عليا ومكنتش الضحيه ثم تنهض الضحيه لوا****اعمالك وقتلك في الناس ابني ثم تهتف بصراخ هي اني اشوف ابني بيتقتل ومقدرش اعمل له حاجه عشان خايفه علي اخواتو اني اشوفو بيستنجد بيا وانا متكتفه ان ولادي الاطفال يشوفو اخوهم بيموت وغرقان في دمو ويتعقدو
رعد بدموع ولاول مره يحترق قلبه هكذا مهلا فإنها ليست الاول بل الثانيه: يعني اي قصدك أن ابني مات
لتتركه بتحسرة لتنادي عليها مياده
مياده بدموع: مليكه أنا امك
مليكه ببرود: ال رمتني للتهلكه؟ ولا استني ال كانت عارفه ان قربي من الانسان ده له ضرر كبير عليا؟وبردو خلتيني اروحلو عشان انقذ حياه انسان اصلا مكنش المفروض بعيش انسان حرمني اني اكون طفله سويه يبقي عندي اب وام وعيله ثم تنظر لرعد ولادك شوفتهم انا مش انانيه عشان احرمهم من ابوهم ال بيتمنو دايما يشوفو
رعد بغضب: يعني اي ولادي هيفضلو معايا
لتتحول عيناها للشر وتخرج عن هدؤها: اياك تحاول محاوله انك تقرب من عيالي انت بسببك ضمرت واحد عيالي لو اتخدشو خدش صغير انا مش هيشفي غليلي قتلك لأ واوعي تفكر اني ضعيفه يبقي انت غبي انا راجعه قويه اوي وعارفه أن قوتي هتفوق قوتك يعني بإشارة مني هدمر كل حاجه عندك
رعد بسخرية وهو يراها ترحل: لو قويه اوي مكنش زمانك جايبه الحراسه دي كلها
مليكه بضحكه ساخره: مش بقولك بقيت غبي ع العموم أضعف الايمان عندي اني معنديش حاجه اخاف عليها أو حتي اعيش عشانها
رعد وقد احتل الرعب قلبه: يعني اي
مليكه: يعني لو انا عارفه اني مش هقدر عليك ثم تهتف كالافعي يبقي اموت انا وهما أحسن
رعد بصدمه: انتي اتجننتي عاوزة تقتلي نفسك وولادك
مليكه:واهو اروح لاخوهم لتتركه وترحل بعد أن رمت تلك الكلمات كالاعصار ودمرت كل توقعاتهم عليها
زين بصدمه: اظاهر فعلا من كل ال شافته معدش عندها شغف لحاجه لتقوم يارا بضربه خلسه
احمد: هتعمل اي ي رعد
رعد وهو ينظر لطيفها: كل خير
احمد: رعد مليكه زي ما بيقولوا رجعت بمعجزه بلاش بتهورك تضيعها تاني واظن انت عارف ان هي مش غبيه عشان ترجع كده اكيد مامنه نفسها وال شافتو مش قليل
رعد وهو يحاول تصنع البرود: يعني لتقاطعه مياده
مياده: يعني مليكه الهاديه ال كانت بتخاف من ربنا ومن معصيتو دلوقتي قلبها مات وفقدت عقلها اتجننت تقدر تقتلك وتقتل نفسها وأطفالها وتموت كافره بقي عندها القدرة علي كده
صبا بغضب: كافره اي ي طنط مليكه معليهاش ملامه لو واحده تانيه وشافت ال شافتو كان زمانها قتلت نفسها من زمان ال حصلها وصلها للمرحله دي معتش عندها القدرة أنها تحارب عشان نفسها تاني وهو بيقولها بكل بساطه هاتي ولادي يعني اي بعد خمس سنين وكل سنين العذاب ال شافتها دي وكمان عملت باصلها وجابت الولاد عشان تعرفهم ما انت ممكن تفتكر أنها ميته وخلاص وهي تربيهم علي انك ميت جاي تقولها هاتي ولادي ال هي اصلا عايشه عشانهم ما اكيد هتوصل لمرحله اوحش من دي ثم تنظر لهم جميعا متنسوش ي جماعه دي واحده شافت ابنها بيتقتل قدام عنيها عاوزين منها اي بعد ده كلو تبقى عاقله ومتزنه
محمد: صبا انتي اتجننتي
صبا بدموع: انا متجننتش أنا صعبان عليا بس الغلبانه ال من ساعه ما شافت وشه مشفتش يوم عدل في حياتها
محمد بغضب: صبا فوقي لكلامك لتتركه وتذهب ويحاول الجميع تهدئه الموقف
احمد: سيف انا عاوز الجناح الفوق ده كلو يكون جاهز علي بكره فاهم
عامر: ناوي علي اي ي بابا ليصمت احمد ويكتفي بكم الصدمات الهائله
معاذ بهمس: شكل هيكون في نهايه جديده
اسماء بهدوء وابتسامه: أو بدايه جديده
في فيله مليكه
آسيا: ماما هوا بابا مش بيحبنا
مليكه: لي بتقولي كده يحببتي
آسيا:عشان مكلمناش
مليكه: لا هوا بس كان متفاجئ عشان احنا كنا عمنينله مفاجئه
آسيا: يعني هنروح له تاني
مليكه بحب: اكيد
آمن بغضب وهو يتجول في القصر:بس انا مش عاوز اروح
يجلس لا يعرف ايفرح أنها عادت ام يحزن علي ما أصبحت عليه فالذي عشقها تخشي الله وتخاف من غضبه ومقته عليها
رعد وهو ينظر للبحر: معقول ي مليكه تهدديني انك تقتلي نفسك وولادي معقول معتيش بتحبيني معقوله زهقتي مني لتأتي عجوز وتجلس بجانبه
العجوز: مش يمكن لسه بتحبك
رعد بشرود: بس ال حصلها يخليها تكرهني انا دمرتها
العجوز: مش يمكن بتتصنع عشان خايفه من حاجه ال بيحب حد ي بني لو قطعوا هيفضل يحبو بردو
رعد بانتباه: انتي مين وعارفه مليكه منين وتعرفيني منين
العجوز: مش مهم مش يمكن انا القدر انا جايه اساعدك واقولك فكر اي ا ل يخليها تعمل كده ممكن أنها تحافظ علي حته منك مثلا ثم تذهب ولكن تنبه
العجوز: اوعي تنسي كلامي أنها تحافظ علي حته منك مش يمكن هي محتاجه مساعدتك ثم تختفي من أمامه
رعد وهو ينهض ويستقل سيارته: ولادي ومراتي هرجعهم باي طريقه وابني ال قتلتو ي منتصر وحرقت قلبي علي هحرق قلبك علي ابنك بداله
في فيلا مليكه
مليكه: لي مش عاوز اروح تشوف بابي تاني ي حبيبي
آمن: كده لاني محبتوش ولا هوا شكلو حبنا ثم يصعد علي غرفته
مليكه بحزن: ي رب عيني انا قربت انهار
آسيا: مامي وانا كمان مش عاوزة افضل هنا عاوزة اسافر واروح لاسد
مليكه بانهيار: قولتلكم ميت مرة اسد مات لي مش بتفهمو مشفتهوش وهو بيموت قدامك
آسيا بغضب: وانا قولت مماتش اخويا مماتش لسه موجود انتي مامي وحشه ثم تلحق باخاها وتقف علي الدرج معتش هكلمك تاني وهروح لاسد يعني هروح ثم تتركها وترحل
مليكه وهي تحاول تهدئه حالها: اهدي ي مليكه ثم تتنفس الصعداء وتقوم بتناول دواء لها لتستمع للشجار في الخارج
الحارس: ي فندم ممنوع اي حد يدخل جوه الهانم تقتلنا
رعد بغضب: قولها جوزك
لتأتي مليكه بهدوء: سيبوه وحسابكم معايا بعدين علي الصوت ال دخلي جوه ده لتدخل
رعد: كتر خيرك والله
مليكه بهدوء: عاوز اي ي رعد
رعد: عاوز مراتي وولادي
مليكه وهي تقوم باخراج ورق من حقيبتها: اسفه نسيت اعطهولك ده ورق الطلاق وعلي امضتي ي ريت نخلص بسرعه وانا جيت سنه عشان اشوف الولاد هيتكيفو معاك ولا لأ
رعد بصدمه: طلاق للدرجاتي طب طلاق مش هطلق ويعني اي سنه
مليكه بهدوء: يعني ي رعد لو الولاد حبوك وانا حسيت أن هما معاك هيبقو كويسين هسيبهملك
رعد باستغراب: طب وانتي
مليكه بشرود: هروح ثم تهتف بس اظاهر اصلا هما مش حابين من اول يوم هتمضي ولا أي
رعد بهدوء: مليكه احكيلي في اي يمكن اساعدك انا مقدرش اعيش من غيرك لي بتعملي كده فهميني في حد بيهددك
مليكه بجمود: طلقني ي رعد ارجوك سبني اعيش ال يومين ال فاضللني بهدوء مع ولادي
رعد برعب: يعني اي مش فاهم
مليكه بتوتر: يعني انا مصرة ع الطلاق وزي ما قولتلك الولاد تقدر تشوفهم زي ما انت عاوز في اي وقت
رعد: طلاق مش هطلق وعاوز اعرف انتي كنتي فين طول السنين دي كلها بولادي اظن من حقي اعرف ولا انتي اي رايك واه اعملي حسابك هبات هنا النهارده
مليكه بهدوء وهي تجلس: انا منتصر كان حاجزني هوا اه كان معيشنه كويس انا والولاد بس في يوم ما حاولت اتواصل معاك وفشلت هوا كان مراقبني ثم تهتف بقهر وقتل ابني قدامي وقدام اخواتو عقاب عشان مفكرش اني اوصلك تاني
رعد بغضب: ابن ال*****نهايتو قربت
مليكه بهدوء: ارجوك الولاد فوق ومش عاوزاهم يخافو
رعد: وازي جيتي وبقي معاكي السلطه دي كلها
مليكه بهدوء: مش عارفه هوا بيفكر ازي بس هوا مش وحش للدرجه دي عشان يعوضني عطاني حريتي وعملي شركه واشتغلت وكبرتها وانفصلت عنو ودلوقتي عرفت الحكايه هستاذنك هنام والبيت بيتك نام في الاوضه ال تريحك ثم تتركه بصدمته بهدوئها
ليذهب خلفها ويدلف غرفتها مليكه بملل: خير
رعد: اصل دورت في الاوض كلها ودي الوحيده ال ريحتني
مليكه وهي تشعر بنغزة في قلبها: خلاص نام انت هنا وانا هروح انام في اوضه تانيه عن اذنك ليقوم بامساك يدها
رعد بحب: انا بحبك خلينا نبدا صفحه جديده وفرصه اخيره
مليكه: مش يمكن لو بدأنا صفحه جديده تبقي زي نهايه القديمه ثم تهتف بحسرة كده احسنلك ي رعد
رعد بإصرار: بس انا الاحسن ليا عارفه وهو انتي انا عارف اني ظلمتك وانا اسف وهحاول اعوضك
مليكه بضعف: ارجوك سبني كده النهايات هتتعاد وانا مش عاوزة كده
رعد: يعني اي انا مش هسمح لاي نهايه تتعاد تاني
مليكه:بس القدر عاوزها تتعاد ثم تفلت منه راحه اطمن ع الولاد
*************في غرفه الأولاد تدلف لتجد كل منهم يجلس في هدوء فتحزن علي حال اطفالها
مليكه بحب: حبايبي الحلوين قعدين كده لي
آسيا وهي تدير وجهها: انا زعلانه منك
مليكه: ي خبر وانا اقدر علي زعلك ثم تنظر لها اسفه ي حببتي بس وعد ندعي لاسد دايما بالرحمه ليقاطعها آمن: وعد ي مامي هنسافر امتي
مليكه: مش هنيافر مش انتو كنتو عاوزين تشوفو بابي هوا هنا تيجو تشوفو
ليهتف كلاهما ب لأ ليدخل رعد
رعد: انا ال جيت اهو انتو كنتو وحشني اوي اوي اي رايكم نبقي صحاب
آمن بذكاء وسخريه: انت عارف أسامينا أصلا
ليعجب بذكاء ابنه ليهتف رعد: لا ي سيدي بس نتعرف انا رعد وانت
آمن بحده: وانا مش عاوز اتعرف لتهتف آسيا
آسيا: عيب ده شكلو لطيف خالص
آمن بنظره ثاقبه: لأ
آسيا بخبث فهي تتمتع بالذكاء ك اخاها وايضا علمتهم والدتهم الثقافه المصريه: انا عواطف وده لوطفي لتضحك مليكه
رعد بصدمه وهو ينظر لتلك الضاحكه: عواطف ولطوفي دم جايين من استراليا متاكده لتؤمئ له بضحك ليخرج آمن من الغرفه
آسيا وهي تنط من السرير وتجري وراء أخاها: لوطفي ي لوطفي استني ي لوطفي
رعد: انتي مسمياهم عواطف ولوطفي!ولادي عواطف ولوطفي
مليكه بضحك: ده احنا شكلنا هنضحك كتير ليسرح في ضحكتها ويتلاحظه
مليكه :احم احم آسيا بتحب الضحك بس آسيا وآمن ليذهبو وراء اولادهم
رعد: لوطفي ي لوطفي عواطف ي عواطف روحتو فين
آسيا: انت هتهزر معانا ولا اي
آمن: تعالي ي عواطف ملكيش دعوه بي
رعد بمكر: ي خسارة وانا ال كنت ناوي افسحكو واعطيكو الشوكلت دي واوديكو الملاهي بكره
آسيا بفرح طفولي: بجد
آمن: ديل
رعد: اي العيال الماديه دي ديل ي اخويا ثم يندمج معهم وتنظر لهم بفرحه فقد اطمئن فؤادها علي اولادها
مليكه: اي رايكم ي ولاد تروحو تعيشو عند بابي في بيتو
آسيا وآمن: موافقين
رعد باستغراب: انا مش فاهمك وانتي
مليكه بجمود:انا قاعده في بيتي
رعد: اطلعوا يلا نامو عشان نروح بكره بدري ليذهبو
رعد: مليكه قوليلي في أي اتكلمي انا واثق أن في حاجه طب لي كنتي بتحاربي لما قولتلك هاخدهم
مليكه: عشان الوضع اتغير والساعه اتغيرت والظرف اتغير
رعد بعصبية: متتكلمنيش بالغاز عاوزك واضحه في اي اي ال خايفه منو وانا معاكي فهميني
مليكه بانهيار: خايفه منك انت انت في ايدك تنهي اطفالك وفي ايدك تعيشهم كويس وانا مش هعيش عشان احميهم رعد انا بموت
رعد بخوف: يعني اي بتموتي مش فاهم انطقي
مليكه: ملكش دعوه كل حاجه عاوزاها منك دلوقتي انك تهتم بالولاد وبس ثم تهتف بقهر: وانا همشي ولو كان لينا قدر نتلاقي هنتلاقي
رعد وهو يحتضنها: بس انا مش هسيبك ثم يدفن رأسه بداخلها انا مقدرش اعيش تاني من غيرك
مليكه بضعف: بس ابني محتاجني ي رعد
رعد بصدمه: ابنك ثم يهتف بجنون ابنك مين انطقي
رعد بصدمه: ابنك ثم يهتف بجنون ابنك مين انطقي
مليكه بضعف:سيني ي رعد
رعد بزعيق: ابنك مين بقولك
مليكه بزعيق مقابل: اسد الحيوان كلمني فديو والاجهزه حوالي الولد في غيبوبه بقالو 3سنين وهو مخبي عني عشان عارف ان اليوم ال هرجعلك في يستخدمون ضدك ثم تهتف ببكاء رعد انا تعبت اوي
رعد بحب: انا معاكي وهنجيبو سوي بس اوعي تخبي حاجه عني اوعي ي مليكه
مليكه: حاضر بس لو ابني ضاع مني تاني انا مش هستحمل هموت بعده
رعد: بعيد الشر عليكو هجيبو وهيبقي كويس لينظر لها يجدها نائمه كالملاك يالله ماذا فعل بتلك الملاك الذي كان كل من ينظر لها يمتلئ بالطاقه فبسبب عداوته أصبحت منطفئه
رعد بعيون متوعده: اظاهر ي منتصر معرفتش مين الشيطان بجد ثم يبتسم بتوعد مرحب بيك بعرين الشيطان ليحملها ويضعها في سريرها قم يستلقي بجانبها واضعا ايها داخل أضلاعه فهو لم يشعر بالأمان كما يشعر الان وأيضا قد عادت سعادته الان بثلاثه من الصغار يملون حياته سعاده فهل سيستطيع أن يحافظ عليهم ثم يغفل تاركا تلك الأفكار
"""""""""""""""""""""""""""""في مكان ما
منتصر: الواد اخبارو اي
الطبيب: قرب يفوق ب منتصر بي
منتصر بحزن: انا مش عاوز اي مكروه يصيبو انت فاهم
الطبيب: فاهم بس هو لما يفوق هيبقي في حاله مش مستقرة وكونوا طفل ف اي حاجه يعوذها تاجيلو مش عاوزين مضاعفات علي القلب
منتصر: هعطيلو عيني بس هو يفوق ثم يهمس بحزن كانت لحظه غضب وتهور لما ضربتو بالرصاص انا مش عارف عملت كده ازي انا عمري ما اذي طفل لتأتي تلك الجميله وتقوم باحتضانه
لوجين: معلش ي حبيبي يكفي انك ندمان علي ال عملتو وبتحاول تخلي يعيش اهو ثم تهتف بخبث مش ناوي تقولي ده ابن مين بقى واي سر الاهتمام ده ثم تهتف بدلع اوع يكون ابنك ي منتصر وتكون اتجوزتني بتضحك عليا
منتصر بحب: انا اقدر صدقيني لما ياجي الوقت المناسب هقولك ليوجعها قلبها علي براءته
لوجين: ماشي مش ناوي تنزل معايا مصر بقي
منتصر: هتنزل سوي لما الولد ده يفوق عشان ناخدو معانا
لوجين: ماشي ي حبيبي هروح انا بقي عشان معطلكش لتذهب وتدلف أحدي الغرف وتخرج هاتفها
لوجين: الو رعد الغي حكايه انك تموت الولد خالص الولد شكلو مش ابنو ثم تهتف بتوتر وبصراحه شبه ابنك اوي تحسهم تؤام
رعد: عرفت ي حببتي ده بيساوم مليكه علي
لوجين يهمس: ي رعد ده شكلو طيب خالصه بيقولي اول ما يفوق هتنزل مصر ويرجعو لاهلو
رعد بغضب: لوجين اوعي جوازك منو يكون حببك في انتي اه متجوزاه عن حب بس لما عرفتي حقيقتو اي هتفضلي تحبي
لوجين بحزن: لا هوا خدعني ومكنتش اعرف انو قتال قتله كده بس بردو ي رعد ده بيني عشرة عمر ولولا انك بعتلي صورة ابنك امن وحكتلي مكنتش عرفت انو كداب
رعد بابتسامه: فعلا صح الحب اعمى ع العموم تتابعي معاه اول ب اول وانا معاكي وحاميكي
لوجين بحزن: سلام لتغلق وتتذكر
#flash back******قبل سنه
سافرت مع اصدقائها لنقابه يوقعها في حبه دون معرفته تكون هي حفيده من وعدم علمها بالعدالة بين عائلته وجدها لتصدم عندما يعلم رعد ويخبرها فمهما كان فهو راصد كل شئ ولن يستسلم والان هي في حرب تحاول إنقاذ ذلك الطفل الصغير من مخالب زوجها وايضا إنقاذ جنينها الذي لم ير الدنيا قط
لوجين بغموض: اتمني تعطيني عذر ي منتصر علي انك تحاول تقتل طفل ثم تنزل دمعه شاردة منها تمسحها فور سماعها بصراخ الدكتور علي الممرضين
لوجين بفزع: في اي
الممرضه: اظاهر كده أن المريض بيفوق
لوجين بخوف:ربنا يحميك ي حبيبي لو جراله حاجه رعد مش هيسكت وممكن يقتل ابني عشان ينتقم لتنظر لذلك المتلقي وتتمني نجاته
في صباح اليوم التالي
تستيقظ لتجد نفسها بين أحضانه لتبتسم ابتسامه لم تظهر علي ثغرها منذ زمن لتدارك حالها
رعد بمشاغبه: للدرجاتي حلو ولا واحشك
مليكه بتوتر: اوعي كده لا طبعا انا بس متفاجئه اي ال جابك هنا
رعد وهو يجذبها إليه: المكان ال انتي هتبقي اي أنا دائما فيه لتخجل من موقفها ومن قربه منها لتدلف تلك المشاغبه
آسيا: انتو بتعملوا اي ثم تتسلق السرير الطويل بالنسبه لها وتجلس في منتصفهم ثم تهتف لرعد بتحذير
آسيا بتحذير: اوعي تاجي يم ماما فاهم وانت كبير كده ثم تهتف بانزعااج واستغراب: انت اي ال منيمك علي سرير مامي مش بتحب حد ينام علي سريرها يلا يلا من غير مطرود
رعد بصدمه: هوا انا كده بطرد لتؤمئ له مليكه بضحك
رعد: من دي ثم ينظر لآسيا باستحقار انتي ال هتطرديني آسيا وهي تقف علي السرير بحركه طفوليه: نعااااام ي حبيبي
رعد بضحك: انتي جايباها منين دي هتقلب بلطجيه ثم يهتف بمشاغبه اظاهر كده انها مش عاوزة تتفسح
آسيا بشقه: لا مين قال كده انا قولت كده ده انت حبيبي ثم تمسك يده بحنان مصطنع وتملس عليها بيديها الصغيره ده انت بابي حبيبي روح عيني روحي روحي روحي امواااه ثم تجري ام اروح البس واقول لامن عشان نمشي
رعد بصدمه: امواه اي البت دي متاكده انك مش متلغبطه في العيال
مليكه بضحك: لا لسه لما يتعودو عليك اكتر ثم تتنهد قررت اي ي رعد
رعد بهدوء: في اي
مليكه بزهق: رعد انا زهقت وانت عارف كويس اني مش هيبقي عارفه أن ابني عايش وهسيبو بعيد عن حضني
رعد بهدوء وهو يملس علي شعرها: متخافيش اسد هجيبو سليم دلوقتي انتي تلمي هدومك انتي وال ولاد وتروحي القصر لأن جدي حضرلك الجناح بتاعك أنتي والولاد ولو مردتيش هياجي هوا ياخدك
مليكه بخوف: بس
رعد: مبسش متخافيش من حاجه طول ما انا معاكي والحراس الكتير دم ملهمش لازمه
مليكه: بس الولاد مستحيل أمن عليهم معايا انا لوحدي انت متعرفش ي رعد مدي كره منتصر ليك واد اي هوا ممكن يكون وحش عشان يحرق قلبك علي الولاد عشان خاطري ارجوك متستهنش بي
رعد بغموض: بس منتصر وراه حد وانا لازم اقضي علي المشكله من جذورها
مليكه بهدوء: اهم حاجه بعيد عن ولادي
رعد: ما هما ولادي بردو واكيد مش هحب أنهم يتاذو بردو ثم ينهي الحوار تجنبا للشجار يلا بقي عشان نروح القصر وتشوفي مامتك ال من ساعه ماجيتي ثم يهتف بضحك مش طيقاني
مليكه بضحك: حاضرثم تهتف بندم انا كنت قاسيه اوي معاكم بس بصراحه مكنتش قادرة اتمالك نفسي وخصوصا لما البنت الصغيرة دي جات قالت لأمن اسد هيا مين دي ي رعد
رعد بابتسامه: مليكه
مليكه: نعم
رعد بضحك: اسمها مليكه مش انتي هي اسمها مليكه بنت محمود
مليكه بفرحه: بجد لا ده احنا نروح نتعرف ع العيله بقي ثم تهتف بأمل توعدني ترجع اسد
رعد بحب: اوعدك
***★***★***★***★****★في القصر
سارة(ابنه سيف) غناء:الدنيا هاديه خالص والجو هث هث انا انت ي حبياااي ي حبياااي
غزل بشمئزاز: صوتك وحش نشاااذ اسمعي ي غبيه ليأتي خالد بمرح: يلا يا ياسر سمع عمو
غزل بضحك: انيه ياه انيه ياااه ه‍ههه صوتي تحفه
سليم بسخرية: تحفه جدا معتيش تغني بقي
غزل بغيظ: بارد
سليم بسخرية: بارد ولا فريزر
غزل: لا زفت عليك وعلي دماغك يلا ي ادهم نلعب
ادهم بحب ومشاغبه في سليم: يلا ي زوزا
يزن(ابن مراد): مليكه يلا تعالي العبي معانا
مليكه ببكاء: لا مش عاوزة
خالد بقلق: في اي ي حببتي انتي تعبانه اقول لبابي أو مامي
مليكه بدموع وقد تجمع الجميع ع صوت بكائها ليعرفوا بما تشتكي: خالد انا بموت ثم تضع يدها نحو موضع قلبها مش قادرة حاسه ان الحته دي بتوجعني اوي
خالد بخوف علي شقيقته: اتصرفو اعملو اي حاجه جدو جيب دكتور لتدمع عيناه فهو يخاف علي شقيقته حد النخاع لينبهر الجميع عندما تقف الجنيه وتجري بسعاده نحو مليكه عندما رأتها تدلف فقد شرح لهم عمر بمرحه الأمر وكيف أنها زوجه عمهم وما يعتبرونه والدهم
الجنيه بحب: حمااتي
مليكه وهي تحملها بضحك: حماتي مرة واحده خطبتي الواد
الجنيه باستغراب: واد مين
مليكه: امن آمال حماتي ازي
الجنيه وهي تهمس في أذنها بكلمات تجعلها مصدومه ويتغير ملامحها
مليكه بصدمه تحاول أن تداريها:طب يلا ي حببتي روحو العبو يلا ي اسيا انتي وآمن معاهم ليطيعوها
رعد بقلق من تغير ملامحها: قالتلك اي قلبك كده
مليكه بصدمه: البنت دي مش اول مرة تقول اسم اسد ي رعد ثم تهمس دي بتقولي اسد بيقولك متخافيش وهو جاي قريب وبردو لما جيت أو مرة وشافت أمن افتكرتو اسد
رعد باستغراب: مش عارف بصراحه تصرفات الجنيه مش طبيعيه ابدا
مليكه بقلق: انا خايفه عليها ليقاطعهم هجوم البنات علي مليكه وقيامهم باحتضانها ليذهب رعد لجده المبتسم بحب
احمد بحب: مش غريبه تحولها
رعد بحب: مش يمكن كانت بتتصنع
احمد: انا عارف وعارف كمان انك احتويتها وهديتها وهي خايفه علي ولادكو مش اكتر ثم يهمس رعد لو متكتبليش عمر اني ارود الاسد ال في الطريق رودو انت ثم يهمس بالقرب منه مليكه واسد زيك انت ومليكه ثم يهتف بحزن: بس اتمني مش نفس المعاناه عاوزك نخلع قناع البرود ده وتحتوي العيله وتحاول متخليش المصير ده يتكرر ي رعد انت من بعدي انا كبرت
رعد بحب: بعيد الشر عنك وان شاء الله تعيش لما تشوف احفادهم ليضحك احمد ثم يهتف
احمد بحب: مش ناويه تيجي تسلمي عليا
مليكه بمرح: ودي تحصل ده انت ال في الشمال ثم تذهب لاحتضانه وتقبيله من خده كما المعتاد لينظر رعد لها بغيظ شديد
عمر باستغراب: هي دي نفسها الحربايه ال كانت امبارح
نور بلكزه: اختشييي اختشييي واخد بالك اختشييي
اسماء بضحك: خلاص الواد هيموت اختها ي عم فاهم
عمر: خلاص ي اخونا ثم يهتف بصوت عالي دون إدراك اصل بصراحه امبارح كانت عامله زي ام ٤٤ انا ك عمر خوفت لينظر له الجميع
عمر وقد أدرك فعلته ليأخذ وضع التصوير باشاره اليد : بطشيييخ لتأتي ابنته المشاغبه
غزل ببراءه: بابي هقولك حاجه بي متزعليش
عمر باستغراب: متزعلش! قولي
غزل بمشاغبه وهي تختبئ برعد: بطيخ ده يبقي شكلك ليضحك الجميع
رعد وهو يحملها بحب وهي تحتمي به: بصراحه عندها حق لتأتي تلك الملتهبه
آسيا بغيره طفوليه:انت بتعمل اي ي سي رعد وانتي ي بت حاضنه بابي كده لي ثم تقف علي الطاوله لتكون في شبه مستوي رعد لتهتف تعنف غزل قائله: وانتي ي بت ابعدي عن أبويا ثم تصرخ بغيظ نزلهااااااا
غزل بعند وهي تشدد من احتضان رعد: يلا ي ماما هنرش مايه ده عمي وبابي انا ثم تهتف ولا اي ي عمو
آسيا بغيظ: اوعي ي بت انتي لتزيح يدها من علي رعد تحت صدمه الجميع وضحك مليكه ثم تقوم مشاجره عنيفه لتنتهي اسيا بانتصار بعدما اخذت نورت غزل وتقف أمام رعد
آسيا بابتسامه: رعد ثم تفتح يدها شيلني
ليقف مصدوم لا يعرف ماذا يفعل
آسيا بغضب وفد انقلبت عيناها فقد ورثتها من والدتها: رعد بقولك شيلني ليحملها رعد تحت ضحك الجميع وصدمتهم من قولها رعد بصيغه الأمر فهي الآن تآمرة
آسيا وهي تنظر لغزل بانتصار وتقوم بتقبيل خد والدها: شاطر ي رعدودي يلا بقي نطلع ناخد أمن ونمشي يلا ي مامي
مليكه بضحك علي شخصيه ابنتها لتحملها وتخفف الحرج: طب تعالي نتعرف علي جدو وتيته وولاد عمك وخالك ولا انتي مش عاوزة يبقي ليكي أصحاب ثم تهمس في أذنها لتركض اسيا لغزل
آسيا بحب وهي تهندم شعرها الذي بعثرته: اسفه يلا ثم تسحبها من يدها وتقف أمام رعد
آسيا بحب وهي ترفع يدها مع غزل: رعد شيلنا يلا وتعالي العب معانا بره
غزل بمشاغبه: تؤتؤ حرام علي ي سوسو مفيهوش حيل يشلنا احنا الاتنين تعالي نروح لبابي
غزل أمام عمر مع آسيا: عمر شيلنا لتفرغ يدها مع اسيا
عمر وهو يتجه نحو مراد ويرفع يده: مراد شيلني لينفجر الجميع ضاحكاً عليه وبما فيهم الاطفال
ثم تذهب اسيا وآمن لاحمد المبتسم دون ضحك
آسيا وهي تجلس علي رجله دون إذن منه: مبتضحكش لي
آمن وهي يجلس علي القدم الأخري: هما مزعلينك
احمد وهو يقبل كلاهما:لا
آسيا وهي تصنع الابتسامه علي وجهه: طب يلا اضحك ثم يهتف أمن بمرح
آمن: وبعدين في حد يشوف القمر دي وميضحكش ليشاور علي
آسيا بفخر: طول عمري قمر طبعا طبعا
ليأتي يزن: اوووومااال
ليقضي الجميع وقتهم في سعاده بالغه وقد اعتذرت مليكه عما بدر منها وسامحوها فهل ستدوم السعادة ام سيحدث من يخربها
تدلف وهي تمسكه تدلف لا تعرف تفرح ام تحزن ان ماذا لا يبدو عليها اي تعبير فهي محتارة ماذا فعلت الحياه لها
زينب: لوجين حببتي مقولتليش لي انك جايه ثم تنظر لذلك الأسد الصغير باستغراب لتهتف: آمن بيعمل اي معاكي لتنتبه مليكه ف أمن معها لتجد تلك الجنيه الصغيرة تجري وتحتضنه
مليكه بفرحه: اسد جه اسد جه لتهم آسيا بتفحصه من إصبعه لمقدمه رأسه
آسيا بصدمه: انت كويس ثم تبعد مليكه وتنظر لصدرة آسيا بدموع وهي تنظر لوالدتها وشقيقها: ده طلع مفيش دم كل هذا تحت انظار مليكه الصامته بدموع ودون تعابير من ذلك الفائق
آمن: مامي اسد رجع لي بتعيطي
مليكه وهي تحتضنه وتحمله: دموع الفرحه وحشتني اوي ي حبيبي لتصدم وترجم مكانها
اسد بدون تعابير: انتو مين ثم يشير لامن وانت شبهي ازي ثم ينظر للوجين بغضب: فين عيلتي انتي قولتي هوديك ليهم
لوجين بصدمه: مهما دول بابي ومامي ي حبيبي ودم اخواتك
اسد باستنكار: انتي كدابه ثم يهم ليخرج من القصر ليجد تلك الباكيه وهي تهتف اسمه بضعف
مليكه وقد خارت قواها فهي تعرف أنه لن يسامحها: اسد انا اسفه
اسد بمشاعر باردة:انا عاوز اسافر بيتي حالا ليصدم عندما يجد والدته تسقط بين يد ذلك الغريب بالنسبه له
اسد بصدمه ورعب ليجري علي والدته ويصرخ: فين الدوا الدوا فين
رعد بصراخ: دوا أي
اسد بصراخ: فين اوضتها ليرشده إخوته ليتفحص اين تخبئ والدته الدواء ويجلبه ليجد ذلك الرعد يحملها ويجري بها للمشفي
اسد بزعيق: مامي خلتها بقولك ليقوم باعطائها كبسوله النجاه بالنسبه لها ويملس علي يدها بحنان تحت صدمه الجميع ثم يهتف بأمر: آسيا روحي جيبي القناع حالا لتستمع لكلامه وبعد فتره تستيقظ تلك الحوريه وتجده ينظر لها بتعابير غير مفهومه
مليكه بهدوء: انا اسفه ي حبيبي والله ماكنت اقصد اسيبك
اسد بابتسامه باهته: يالا اطلعي فوق ارتاحي لتصعد ويصعد معها ليأتي ذلك الرعد للدلوف ليجده ويقف كالاقزم بالنسبه له
اسد باستغراب: انت مين وداخل لي
رعد وهو ينزل لمستواه ويملس علي شعره بحنو: انا بابي
اسد باستنكار: يلا بره ويقوم بإغلاق الباب في وجهه
رعد بصدمه وهو ينظر للجميع: اي دا اي الواد ده
عمر بهمس: ده شكلو زيك بس علي تقيل كل ال اقدر اقوله انك اتهزقت ي معلم
لوجين: رعد الولد ده غريب جدا من ساعه ما فاق متكلمش ولا كلمه نهائي وانا ال كنت بكلمة واقولو هوديك لماما وأخواتك وتعابيره باردة
داخل غرفه مليكه
مليكه بهدوء: تعالي ي اسد انا عارفه انك عارفني
اسد: نامي انتي دلوقتي عشان انتي عيانه
مليكه: ي حبيبي اعمل اي حاجه متفضلش كاتم كده انا والله فكرتك ثم تتكون الدموع في مقلتيها مت انا وأخواتك مكنش قصدي اسيبك انا لو كنت اعرف انك عايش كان زماني حاربت عشانك بس بس منتصر قالي انك مت ثم تهتف ببكاء وقهر: انا اسفه ي بني معرفتش احافظ عليك لا انت ولا اخواتك بس وعد مش هخلي حد يجي يمكم تاني
اسد بابتسامه: ماشي انا مقدرش ازعل من ملكتي ابدا ثم يصعد ويربط علي شعرها بحنو يلا نامي عشان انتي تعبتي انهاردة
مليكه بتوتر: متعرفش حد اني عيانه زي ما خبينا عن اخواتك
اسد بابتسامه: ماشي لينام في حضنها فهي الأمان بالنسبه له وتنام مطمئنه علي اولادها تاركه ذلك المشتعل خارجا
رعد:تعالي ي حببتي ي سوسه انتي
آسيا: نعم
رعد: قوليلي الواد اخوكي ده نظامو أي
آسيا بخبث: آمن ده طيب خالص وبيحبك
رعد: لا مش ده مش ده اسد شكلو كده مش ساهل
آسيا: هقولك بس المقابل
رعد بقرف: ماديه حقيرة ال انتي عاوزاه
آسيا بتفكير: شكولاتات كتير ثم تهتف اسد قريب من ماما اوي حتي اقرب مننا انا وامن ودايما ماما بتقول علي اعقل واحد فينا ثم تهمس وكمان بينه هوا وماما اسرار كتير أوي اكتر من اي حد
رعد: امم طيب روحي العبي مع اخوكي عما اشوف بيعملو اي
آسيا بتحذير: متفتحش الباب علي وهو نايم ولا تصحي لأن دي اكتر حاجه بيكرها وخصوصا لو نام مع ماما
رعد بغيرة: وهوا بينام مع ماما دائما ولا اي
آسيا: ساعات اصل بياجيلو كوابيس كتير ثم تجري لتلهو
رعد بغيظ: يعني اي هيفضلو كده كتير كتير اوي
احمد بخبث: شاكك ريحه دخان شاماه ي ملك
ملك بخبث: اه وانتي ي مياده
مياده بضحك: جدا متشوفو منين
رعد باستغراب: مفيش حاجه ثم يفهم من نظراتهم أن الكلام عليه ليهتف هه وانا هغير من اي يعني ده ابني
ملك: هوا احنا قولنا كده ابدا
رعد وقد فشل في إظهار الهدوء: بس بردو عاوز اعرف بيعملو اي ده كلو مهو ابني عاوز اشوفو بردو ليصعد يجدهم نائمين كالملاك ويشتد غيرة عندما يجدها تحتضنه ونائمه بجوارة ليستكين جنبها ويترك غيرته فهو يعلم مدي حبها لأبنائها ليشعر به
اسد بغضب وعلامات التحذير: اي ال جابك هنا اطلع بره الاوضه يلا
رعد بصدمه: فهذه ليست المرة الأولي عاوز اي يلا مراتي وبعدين اي الجبروت ده
اسد بزعيق:مراتك مين بقولك بره ومتدخلش عليا انا وأمي تاني لتستيقظ علي تلك المشاكسه
مليكه بهدوء فهي تعرف كيف ترود ذلك الأسد العنيد: مالك ي حبيبي ده بابا مينفعش تكلموا كده
اسد: بابا بابا مين وبعدين انا مشوفتش حد من ال برة دول قبل كده
مليكه بحب: احنا كنا مسافرين ودلوقتي رجعنا وده بابا رعد مينفعش تتكلم معاه كده لانو ابوك صح ي روحي
اسد وهو يكمن في قلبه: ماشي بس ميدخلش عليا ونا نايم تاني
مليكه بضحك: ماشي ي حبيبي
رعد بغيظ: روحي وحبيبي خلتيلي اي وبعدين الواد ده هياخدك مني ولا اي
اسد بعند: متقوليش واد اسمي اسد ي جاهل ثم يهتف لوالدته انا رايح لخواتي
رعد: انا جاهل انا اتهنت من الواد ده كتير اوي
مليكه بضحك: معلش ي حبيبي ده اسد عنيد.جدا وعندو طباع غريبه شويه ثم تهتف اسد ي رعد ده بالنسبالي حاجه مختلفه جدا ويعتبر قريب مني اوي اوعي في يوم تزعلو منك وحاول تصاحبو
رعد: ماشي بس هوا لي قال انك مش انو وعمل مش فاكر
مليكه بحزن: اسد ذكي جدا ي رعد مفيش واحد في سنه بالدهاء بتاعو كان فاكريني اتخليت عنو وسبتو لمنتصر وال حصل إن هوا كان بيستنجد بيا وانا متكتفه مش عارفه اعملو حاجه وهو افتكرني مش عاوزاه وده جرحه وانا متاكده انو لسه زعلان بس ليحاول ميزعلنيش لأنو ببخاف عليا انا واخواتو جدا وكان رغم صغر سنو إلا انو بياخد بالو من كل تفاصيل في حياتنا ولو حد جه يم اخواتو بيمسكو يعجنو عشان كده عاوزاك تخلي يحبك
رعد بهدوء: ده طفل ده ولا نينجا
مليكه: صدقني هوا واخواتو اتولدو في عالم مش طبيعي لطفل بس هوا حاول يوفر العالم ده لاخواتو وفضل معايا في المستنقع
رعد بحزن: معلش ي حببتي تعالي ننزل وصدقيني هجبلكم حققوا
يجلس جميع الأطفال يلعبو ماعدا تلك الجنيه التي تجلس صامته لتلفت انتباه
اسد:مش بتلعبي معاهم لي
الجنيه بحزن: عشان انت مش بتحبني ولا فاكرني
اسد باستغراب: فاكرك ازي هوا انتي تعرفيني
الجنيه: جدا جدا انت اسمك اسد وكنت في الجنه
اسد بسخريه: الجنه ده انتي شكلك هبله ثم يجلس بجانبها ليجد تلك الدمعه الشاردة ليشعر بآنين في قلبه
اسد: لي بتعيطي
الجنيه: عشان انت بجد مش فاكرني وبتقول عليا هبله زيهم
اسد بابتسامه: ينفع نبقي أصحاب انا اسد وانتي
الجنيه بابتسامه: مليكه
اسد باستغراب: مليكه ده اسم ماما
الجنيه بضحكه ساحره: اه مهو انا متسميه علي اسم عمتو مليكه تعالي نلعب
اسد بهدوء: روحي انتي لتنده له والدته
مليكه: تعالي ي اسد عشان تشوف تيته وجدو ليذهب ويجلس بجانب احمد
مليكه:سلم علي جدو ي اسد
اسد بهدوء: انهي واحد
مليكه: ده جدو أحمد اكبر جدو وده جدو عتمان وتيته ملك ام رعد وده بابايا مالك ومامتي تيته مياده
اسد بذكاء: آمال انت ابو مين
احمد بضحك: ابوهم كلهم
عمر بمرح: وانا عمو عمر ودي خالتو نورا ومراتي لتأتي غزل بمشاغبه: انت نسيتني ولا اي وانا غزل
غزل: هقولك انا ع الباقي
ده زين ودي يارا عمتك وعمتي ومراتو وده سليم ابنهم وده سيف ودي ندي ودي سارة بنتهم وده محمود ودي اسيل دول مليكه وخالد ولادهم وده محمد وصبا وده ادآم ابنهم وده مراد ومريم وده يزن ابنهم ودي اسماء وده معاز
معاز بسخريه: البت دي متربيه جامد اوي
غزل: نعم ي معزه نعم ثم تضحك تصدق معزة اسم حلو
معاز بسخريه: هستني اي من بنت عمر فسد اخلاقك
علي الجانب الآخر
لوجين: رعد انت ناوي تعمل اي صدقني ي رعد كان هيجبهولك لوحده بس انا خفت وجبتو وهربت
رعد بشك: انتي حبيتي
لوجين بدموع: حبيتو من قبل ما اعرف ال هوا في ثم تهتف بخوف: اقولك حاجه بس توعدني مش هتاذيني
رعد بهدوء: احكي
لوجين بخوف: انا حامل كنت خايفه اقولك تنتقم منه في البيبي بس مفيش مفر
رعد: انتي هبله هقتل ابن اختي مهما كان بن زفت ولا حد تاني ف ده ابنك وانا هحميكي انتي وابنك
لوجين بفرحه: بجد ي رعد مش عارفه اشكرك ازي
رعد: انتي شكرتيني لما رجعتي اسد ارتاحي انتي دلوقتي
لتمر الأيام ولم يتغير سوي القليل فقد عرفو حمل لوجين وفرحة كثيرا لها وايضا توطدت العلاقه بين رعد واسد وبين اسد والجنيه ومازالت مليكه مخبئه مرضها علي الجميع فهل ستدوم السعادة ام سيحدث ما يفسد صفوها
بعد عده سنوات يجلس لا يعرف ماذا يفعل ايعترف علي الحقيقه ويعيش مع معشوقته وابنه ام ينتظر راي القدر فهو لم يكن الرأس المحركه منذ البدايه إنما حاول بكل الطرق حمايه هؤلاء الصغار والدتهم وهاهو الآن يدفع تكن جهله فأصبح يتعامل مع مافيا
منتصر بحزن: ساعدني ي رب انت الوحيد ال عارف اني مليش زنب ثم يهتف بشر انا بقالي سنين ع الحال ده انا لازم ارجع لحياتي
**********************في قصر الشافعي يجلس الجميع في سعاده ف منهم من يتطلع للمستقبل ومنهم من يخاف من الحاضر ومنهم متمسك بالماضي ليقطع تلك السعاده
عمر بخوف مبالغ فيه: رعد كنت عاوز اقولك حاجه
رعد ببروده المعهود نعم ي ساده فهو ظل كما كان الرعد:سامعك
عمر بخوف وهو ينظر له: مراد عاوز يقولك حاجه
مراد بصدمه:انا ي كذاب ي خسيس محصلش ده محمود
محمود بخوف: كذابين كذابين ده اخوك معاز
معاز بسخريه: انتو هتخلو فيها اخوك ثم يهتف بخوف منتصر ولم يكمل كلماته حتي وجدو أرجاء القصر تهتز بسبب صوته ليخشي الجميع منه حتي الصغار
رعد: معاااااز انا قولت اي قبل كده
معاز وهو ينظر لابنه عمته البائسه: ي رعد مظلوم
رعد وقد عاد لبروده المعتاد:مفيش حاجه اسمها مظلوم عندي ال ياجي يم حاجه تخصني ده كان المفروض يموت ثم ينظر للوجين بس مجتش يمو عشان لؤي غير كده لأ فاهمين وازي كان جاي يساوم عشان النوم ويعرفني مين ال بيهددو ف انا عرفتو وقمت بالواجب
محمد وهو يعلم ماذا فعل: يعني اي ي رعد انت كده حررت منتصر
رعد: عشان لؤي انا مرضاش أن ابو ابن اختي يبقي عبيد أو حتي رد سجون لينظر لذلك اللؤي البالغ من العمر 10اعوام وهو يبادله النظرة بامتنان
سيف: طب خلي ي رعد يشوف ابنة ثم يهتف بسرعه خوفا منه أو اسال لؤي هوا عاوز يتعرف علي أو لأ
رعد ببرود: يشوفو لو لؤي حابب كده ويبقي معاه اتنين منكم وحرس كمان ثم يهتف بحيح وقولو أن الشيطان لو انفتحت ابوابة ساعتها مش هيبقي في خاطر لا لؤي ولا لامو ويتركهم ويذهب
زين بهدوء:ربنا ستر مالكم كنتو كاشين كده لي
محمد بسخريه: اتنيل انت ثم يقلده انا مليش دعوه مش مستغني عن روحي انا
زين بضحك: اه مش مستغني عن روحي عندي ولايا
*********************عند الاولاد
تجلس تلك الجنيه الصغيره وهي تنظر له بحزن
اسد بحنو: خلاص ي مليكتي متزعليش بقي بس انتي ال عصبتيني قولتلك كان مرة متلبسيش الفستان القصير ده
مليكه بغضب: بس انا بحبو وبعدين بابي موافق انت مالك
اسد بغضب وصوت عالي: بس انا مش موافق ومش بحبك تلبسي الفساتين القصيره دي فاهمه اياكي تلبسي اي فستان قصير تاني فاهمه
مليكه بدموع: حاضر حاضر مش هلبسو تاني لتخونها دموعها ليراها أخاها
خالد بخوف: في اي ي حببتي مالك بتعيطي لي
مليكه بدموع: مفيش انا مش عارفه اسد كل شويه يزعقلي
خالد بمرح: اسد طب س سسس سسسسسسسسلام
مليكه بضحكه من بين دموعها: جبان موت موت
خالد بضحك: مش جبان بس ده اسد هيمسكني انا والشباب يفرمنا
****★**★******★علي الجانب الآخر
غزل بضحكه: جاهز ي دومي
ادام بمرح وهو يجهز يده:جاهز ي زوز
غزل: جاهزة ي سوسو
آسيا باستعداد: جاهزة ي عسل
غزل بانطلاق: هوبا متغاظ عارفك يلا مننا متغاظ ويقوم ادام بالتطبيل ع الطاوله وآسيا بالغناء والرقص معها وتقوم غزل بالمشاورة علي سليم الذي ينفجر غيظا نعم فهو يعشقها ولكن تصرفاتها لا توحي بعشقها له فهي طفوليه للغايه
أما ذلك الأمن فهو نسخه من اسد في المظهر لما لا فهو تؤمه ينظر لها بسخرية وعشق لا يعرف اتشعر به او لا ولكن لن يتنازل عن كبريائه نعم ولما لا ي سادة ف أنه ابن الرعد ولكن ي أيها المغفل لا كبرياء في الحب ليقاطعه ذلك الصوت
يزن: نظراتك فضحاك
آمن ببرود: حل عن وشي مش ناقصك
يزن بحب: طالما بتحب ريما أوي كده لي مقولتلهاش
آمن: دي طفله ي بني وبعدين حب اي اسكت ويلا غور
يزن بحنو: آمن هتضيع منك هي زمانها بتحبك بس انت مش مشجعها ابدا انت ي صحبي ثم يهتف هييييييح علي الجبله ال بحبها دي تحس ده لو جبل كان زمانو اتحرق
أما هي تلهو مع اصحابها ورفاقها ولا تنتبه له فماذا سيفعل كل شخص مع معشوقته نعم ي ساده فهم أبناء أكبرهم لم يتجاوز ال 15 عاما ولكنهم أبناء الشافعي وكل منهم حدد ملكيته الخاصه علي معشوقته ولكن اسيظل هذا الحب دائما ام هوا فتره مراهقه وسيزول مع زوال تلك الفترة لا احد يعلم ماذا يخبئ القدر (إلا انا طبعا 😂😂)
***********************يجلس بهدوء ينظر لهم فهو يعرف مجري التيار فالقدر يعيد نفسه ولكن مع أشخاص مختلفه لا يدري ماذا يخبئ القدر ولكنه يعرف أنه لن يصمد حتي يعرف فيتمني من صميم قلبه حكايه مسعده للجميع ليردف بهدوء
احمد: لوجين
لوجين بملامح باهته: نعم ي جدو
احمد: رايك اي لتستوقف كلماته رعد الذي اشتعل
لوجين: راي في اي ي جدو رعد حسم القرار
احمد بصوت جوهري: رعد يحسم القرار لما اموت طول ما انا لسه عايش القرار قراري فاهمه ليفزع الجميع من صوته حتي الاولاد الذي اتجمعو علي صوت جدهم الأكبر المحبب لقلوبهم
لوجين:ال انت عاوزة ي جدو انا معتش فارق معايا حاجه غير لؤي
احمد بحب:وانا فارق معايا سعادتك ثم يهتف ل زين منتصر تروح تجبهولي انت ومعاذ حالا
رعد بغضب جحيمي اخاف الجميع: انت عاوز تجيب ال كان هيقتل ابني وخطف ولادي ومراتي بيت الرعد انت شكلك ناوي يبقي اجلو يجي قبل معادو
احمد بهدوء: روح ي زين انت ومعاذ ليذهبو فمن هم ليقفو أمام الامبراطور
اسد بشر فرغم مرور السنين فهو لم ينسي من بعده عن والدته واذاه:جالي برجلو
لتهتف آسيا وآمن بخبث: منتصر هياجي ي جدو
مليكه بخوف من صغارها: هياجي ي ولاد عاوزاكم مؤدبين اسمو عمو منتصر فاهمين
آمن بشر: اسمو بنت ي ماما ولا انتي نسيتي
لتكمل آسيا بغضب وقد أقتمت عيونها: لو انتي نسيتي ف انا منستش
احمد بصوت جوهري: مش شويه عيال ال هتبوظ كل حاجه اياكم تدايقو ده ضيف في قصر الشافعي فاهمين ومتنسوش انو ابو لؤي
آسيا بشر فهي تحمل لذلك المنتصر الكثير من الضغينه: فاهمين طبعا ي جدو ي حبيبي وزي ما انت قولت ده ضيف عندنا وانا واخواتي هنرحب بي كويس اوي يلا ي آمن انت واسد نرحب بي
اسد وهو ينظر لجده بغموض: صدقني هيترحب بي ترحيب محدش يتخيلو ليتبع إخوته
مليكه بخوف: مكنش ينفع تجيبو ي جدو مكنش ينفع اسد والولاد مش هيرحمو ورعد هيقتلو ثم تهتف بقوه مصتنعه انا طالعه ارتاح شويه بس افتكر اني قولت انو لو دخل القصر مش هيطلع سليم كميه الكره ال عندهم من وهما اطفال هتأذي
لتدلف لغرفتها وتنهار فقد مر أمامها شريط تلك السنين المآساويه وتقوم بأخذ مهدء ودواء قلبها وتتعد ايامها الباقيه فقد حظرها طبيبها من حملها وأنه خطر علي مرض القلب الوراثي لها ولكن يشاء القدر أن تحمل في مولود جديد يسعد العائله ويفرح قلب ذلك الرعد
مليكه بدموع وهي تضع يدها علي بطنها: انا عارفه اني مكنتش محتجاك بس انا بحبك ومقدرش اقتلك عشان خاطري روحك اهم مني كل ال طلباه بس انك تعيش حياه سعيده انت وأخواتك ثم تبكي بانهيار انا اسفه ي حبيبي اسفه جدا اسفه اوي اني مش هيبقي معاك لما تاجي واسفه لرعد لاني مقولتلوش لتتذكر حديث الطبيب أنها سوف تفقد حياتها يوم الولاده لأن قلبها ضعيف ولن يتحمل ليقاطع تفكيرها ذلك الأسد بنظرات معاتبه
اسد:لي ي ماما كده عاوزة تسيبني انا واخواتي
مليكه بصدمه: انا انا انا بتقول ايه يا حبيبي
اسد بسخرية: بقول ال أنا عارفه وال رعد عارفه وساكت علي ي ماما انا مش غبي انتي عندي اهم من حياتي واي حته بتمشي فيها انا متابعتك خطوه بخطوه ثم يهتف بشر: البيبي ده لازم ينزل مش هتسبيني انا واخواتي عشان حد انتي لسه مشوفتهوش مش هسمحلك تموتي انتي حياتك مش ملكك لوحدك
مليكه بدموع وغضب:اسد انت بتقول اي ده اخوك وعمري ما هقتلو وهحارب لحد اخر نفس لانو يعيش زي ما كنت هعمل كده لو كنت انت أو اخواتك فاهم
اسد بحزن: وبابا هتسيبي يرجع زي ما كان
مليكه بصدمه من ذا ال15عاما:انت بتقول اي مش فاهمه
اسد: بس انا فاهم مين الكينج والشيطان والالقاب التانيه متفكرنيش غبي وانتي عارفه أن بموت المليكه الشيطان ال جوه الرعد هيدمر ال حواليه
مليكه بهدوء: اتمني ميحصلش كده وبعدين كل شئ في ايد ربنا مش يمكن ماموتش ثم تكمل بصوت مكتوم من البكاء بس ي اسد لو مت عاوزك تاخد بالك منو واكنو ابنك عشان خاطري ومتنساش انو اخوك او اختك وحاول تخلي رعد يتقبلو لو مت اعتبروا امانه ليك انا عارفه انك راجل وقد المسؤوليه وانك اذكي من سنك وهتبقي قد الامانه ثم تمسح دموعها وتبتسم يلا بقي أما ننزل نقولهم الخبر الحلو ده واياك تعرف حد حاجه فاهم خلي كل حاجه لوقتها
اسد بحسرة نعم فامه وأخوته هما القادرين علي كسرته: حاضر ي مليكتي ليخبرو الجميع تحت سعاده الجميع ولكن تشعر مياده بنغزه في قلبها وايضا تركها لا تعلم سببها ولكن هيهات فسوف تعلم وايضا تخبرهم صبا بحملها هي واسماء لتبتسم تلك اليارا منتفخه البطن فهي في الشهر السابع ومريم في الثاني ايفرح رعد كثيرا ويقطع لحظتهم دخول زين ومعاذ وفي حوزتهم ذلك المنتصر ليدلفو ويقف عند بابا القصر امان الجميع ينظر لها بخجل وتبادله بعتاب لينقل نظرة الصغيرة الذي ينظر له ببرود غير مبالي ليقاطع نظراتهم تلك الدماء التي سكبت عليه من أعلي آسيا بتصفير: اهلا بيك ي صورا ليقوم آمن باحاطته البنزين تحت نظرات الصدمه من الجميع والابتسام من رعد والشر من اسد
آمن وهو يضعه حوله دائرة كبيره من البنزين بحيث لا يمسه ازي اذي اشعل النار:ترحيب الأسد بيك ي منتصر ليقوم بإشعال النار تحت ذعر الجميع لتنزل اسيا وكأنها انثي بالغه في أناقتها المعتادة وتنظر له بغل وهو ينظر بصدمه:آسيا الشافعي ترحب بيك اه بصراحه ملقتش غير دم الخنزير عشان نرحب بيك بيه اصل بصراحه حسيتكم قرايب
محمد بغضب وهو ينده علي الخدم: طفو النار دي بسرعه ليهردل الجميع لإطفاء النار من حول ذلك المنصدم اسد وهو يتقدم بخطوات واثقه: اهلا بيك ي منتصر ثم يشير لقلب منتصر فاكرني ولا لأ بصراحه متعودتش اسيب حقي وقلبك الجميل ده هيحصل في زي بالضبط عشان مبحبش جمايل حد ليخرج مسدس من جيبه ويتبعه إخوته وهم يحيطوه في دائرة وكأنه مجرم محاصر ولكن هوا بالنسبة لهم مجرم فعلا ليصدم الجميع من المنظر فمن يراهم يحلف أنهم اولاد الرعد بالفعل ف ثلاثتهم رغم صغر سنهم يمسكون المسدس وكأنهم محترفين ومدربين
آسيا وهي تجهز مسدسها للاطلاق:انا بحب اخد حقي اول وباول لتوقفها صوت والدتها
مليكه بصراخ: آسيا اياكي فاهمه اياكي
آسيا بهدوء: متخافيش ي مامي احنا بس بنرحب بي زي ما جدو قال ده ضيف لتضرب طلقه دون أن ترمش وكأنها محترفه وتقوم بخدش رجله مع الكثير من الدماء ولكن لم تصب الطلقه رجله فكان جرح سطحي لتهتف لوجين برعب:منتصر
آسيا وهي تجلس بهدوء: متخافيش ي عمتو ده جرح خفيف مش زي ال عملو
لوجين بغضب: انتي فعلا آسيا اسم علي مسمي ده اخواتك الولاد مجوش يمو
آسيا ببرود:تصدقي صح اصل انا بحب اخد حقي علي طول ثم تهتف بسخريه: بس ده مش حقي كلو ده مش شهر ولا اتنين ده خمس سنين ولا انت اي ي صورا
آمن:يلا ي اسد كفايه علي كده علي كده هيفرفر
اسد بسخرية:متنسيش ي عمتو تشيلي الخنزير اقصد دم الخنزير قبل ما يقعد تصلنا بنقرف ليجلس ثلاثتهم يشربون العصير ببرود أمام أنظار ذلك المفتخر وذلك الهادئ فهو يعرف أنهم اولاد الرعد ولن يتوقع أن يكونوا هينين
احمد بهدوء: وري اوضتو وخلي ينضف القرف ده واعملوا جرحو ي عمر وابقي تعالي بعد ما ترتاح ي منتصر لينا كلام ثم ينظر لهؤلاء الثلاثه ببرود أما انتو بقي حسابكو عسير
آسيا بمرح عكس ما كانت: لي ي جدو ي حبيبي بس ده احنا كنا بنرحب بي صح ي شباب ولا اي
ليؤمؤ بضحك: صح
احمد: بدم خنزير ي اسيا
آسيا:اتعلمت أن المفروض نعامل الناس زي ما بنشوفهم منبقاش منافقين وبصراحه انا عمري ما كنت منافقه وانا شايفاه خنزير أو اوحش بس ملقتش اوحش
رعد بفخر: ولادي يلا روحو احرجو انتو والولاد كلكم ومتنسوش لو طفشتو الحرس معتش في خروج فاهمين ليهلهل الجميع
رعد: يلا ي لؤي معاهم من غير نقاش
لؤي بمرح:طبعا ي خالو هوا انت فكرك اني زعلان ولا اي يلا ي سوسو
★****★****★****★****★****★***★
مراد بصدمه: فعلا ولاد رعد فعلا اسم علي مسمي
سيف:العيال دم جابو المسدسات منين
معاذ: ده البت ضربتو ولا كأنها متعلمه ثم ينظر لاخاه انت كنت معلمهم ليسير له رعد بلا
معاذ: ده البت بنتك عرفت انو خدش وخلتش الرصاصه في رجلو لينزل عمر بعد ما أنه عمله مع منتصر
عمر: وفعلا كان جرح سطحي ومفيش رصاصه في رجلو
زين: لي الكره ده
مليكه بهدوء: عشان كانو بيخافو منو اوي وكانو بيحبو اسد اوي رغم انو تؤامهم بس كانو بيعتبرو ابوهم وهوا جه بكل دم بارد وضربو بالرصاص قدامهم ووقع وهو غارق في دمو وكمان كان مكتفنا وقال مات وبعدو عنهم وبكده كان. اتيتمو للمرة التانيه وبقي عندهم عقده من الدم ثم تهتف بحسرة كون أن آسيا وآمن عملو كده معاه ف هوا هيطلع من هنا متبهدل فعلا
مياده: بس ي مليكه رشو علي دم اهو يعني خفو
مليكه بسخرية: ده مش دم دي اكيد ميه وحاطين فيها لون
ملك بحب: متشغليش بالك ي حببتي هما حرين المهم انتي ترتاحي لتؤمئ لها بنعم وتنظر امامها بشرود ليقاطع شرودها
رعد بحب: مالك
مليكه: مفيش عاوزة ارتاح شويه لياخذها ويدلفو غرفتهم
رعد: مش هتحكيلي
مليكه: ما انت عارف
رعد بغضب: لي بتعملي فيا كده ي مليكه لي عاوزة ومصره انك تمشي وتسيبيني
مليكه بدموع: مش بأيدي بس مقدرش اقتل ابني ي رعد افهمني
رعد: بس انتي كده بتقتليني
مليكه: وانا والله مش هاين عليا زعلك بس اوعدني انك تحبو وتعوضو لو حصلي حاجه
رعد بدموع: مش هيحصلك حاجه بكره هنروح لأكبر دكتور لتحتضنه وهي تؤمئ له فهي تريد أن تريحه ولكن بداخلها تعلم أن لا يوجد أمل للنجاه الا بمعجزه من الله كما أخبرها الطبيب لتستكين داخل أحضانه وتغفو ويتمني هو من الله أن لا يحرمه منها ابدا
يجلس الجميع مترقبين حديثه ف لا يعلم من اين سيبدأ ولكنه يعلم أشد العلم أنه لم يخطئ فهو يحميهم فقط وتمكن من ذلك ليقطع صمته صوت الساخر الكاره له 
اسد بسخرية:اي القطه كلت لسانك ولا اي مش فاهم هنقضيها نظرات
غزل بمرح:بس ي اسد الله البنيه مكسوفه عيب 
آسيا بضحك:متخافيش ي بنيه مش هنجبرك علي قولي بس موافقه ولا لأ
سارة بضحك:بس بس ي جماعه انتو ريأكشانتكم بتقتليني ضحك سيبو ده كلام كبار
أحمد بهدوء: خلصتو ثم يهتف بغضب بقيتو قلالات أدب اوي وشكلكو محتاجين تربيه جديده ثم يهتف بصوت جوهري ليعتذرو كلكو حالا 
ليهتف الجميع بخوف وهم يذدردو ريقهم :اسفين ولكن هيهات فهم ولاد الرعد لن ينصاعو لذلك ابدا 
احمد بغضب وهو ينظر لهم: انا قولت كلكم اي مش من ضمن الحسبه 
اسد وهو ينظر لذلك المنتصر بكرة:بس انا واخواتي مش من ضمن الحسبه دي ولا عمرنا هننصاع للحيوان ده 
آسيا بجديه: انا اسفه ي جدو انت عارف اني بحبك ومقدرش ازعلك بس ده خسارة في كلمه حيوان 
آمن ببرود:واحنا ك احفاد الشافعي رحبنا بي ثم ينظر لقدمه ويهتف بسخريه بس ك اولاد الرعد لسه مرحبناش بي 
اسد بهدوء:يعني كلمه اسف مننا دي لسه بدري عليها اوي 
منتصر وهو ينظر لهم بحزن فكان يعتبرهم أولاده ويحبهم كثيرا:انا اسف انا مكنش قصدي اذيكم انتو كنتو في خطر بالغ ومكنش في أيدي غير الحل ده عشان احميكم وخصوصا انت ي اسد ثم يتنهد بحزن وينظر لرعد ويهتف بخيبه امل مكنتش عاوز اقول الكلام ده قدام الولاد أو قدام حد بس للاسف انت معطنيش فرصه وخصوصا اني بحب الولاد ومش هستحمل كره اكتر من كده مافيا جاك ي رعد 
رعد بغضب جحيمي: عيد الاسم ده تاني 
منتصر: مافيا جاك هما ال كانو عاوزين يقتلو مراتك بعيالك وهما في بطنها رعد انت غلط كتير وانا اتعذبت مكان كل غلطه غلطها انا مش عاوز منكم حاجه غير ابني ومراتي وبس ثم ينظر لذلك الذي ينظر له خالي من المشاعر فهو لم يشعر بوجوده ابدا فكيف أن يكن له مشاعر وهو لم يسمع عنه إلا كل سوء فكيف وهوا لم يراه من قبل 
رعد وقد تحولت أقتمت عيناه:جاك مافيا جاك هه كان عاوز يتحداني بيضحك ببرود شكرا ي ابو نسب ويخرج من القصر كالرعد تحت خوف الجميع من تحوله المفاجئ لتلحقه مليكه والجميع 
مليكه بضعف وهي تمسكه من معصمه:رعد عشان خاطري احنا بخير كفايه حرب 
رعد:لا رد
مليكه بدموع:رعد انا تعبت وقلبي تعب ومعتش في مكان كمان الزعل معتش قادره ي رعد عشان خاطر ولادنا بالله عليك كفايه مش هقدر انا تعبت في حياتي كتير ي رعد ثم تهتف بالهفه اعتبرها امنيه أخيرة مني ابعد عن الناس دي
لتلين نظرته رفقا لدموعها فهو يعلم أنها لن تتحمل شئ اخر فهي أصبحت حطام:عشان خاطرك ي مليكتي بس ثم يهتف بصوت هز أرجاء القصر بس والله لاندم جاك واهدهم واحد واحد ثم يبتسم بخبث انت رأيك اي ي ابو نسب ثم يحملها فهي لم تقدر علي المشي فقد خارت قواها ففكرة خسارته بالنسبه لها مميته 
أحمد:كمل ي منتصر اي ال وصلك انك تاذي طفل 
منتصر وهو ينظر لهؤلاء الثلاثه الكارهين له:عشان جاك كان متابعهم ولقي أن اسد في تصرفاته ذكاء وكان شئ بالنسبالي فريد وحس أنه هيشكل خطر علي لو اتجمع برعد وكان أمر بقتلو أو أنه ياخدوا يربي ويشغلو في المافيا ويستخدمو ضد رعد ويبقي الابن قتل أبوه أو العكس ليتخيل الجميع ذلك الأسد الصغير فهو رغم صغره إلا أنه يهابه الجميع نعم ي ساده فهو يتمتع بشخصيه قويه جدا وتعلم جميع فنون القتال هوا وإخوته لما لا فهم اولاد الرعد يتمتعون بالجمال والقوه والذكاء 
منتصر:مكنش قدامي اني اعمل كده عشان كان باعت ناس ترقب ضربت الرصاصه في منطقه قريبه من القلب زي ما دكتور قالي بس للاسف هوا دخل في غيبوبة وانا خبيتو وقولت انو مات ثم ينظر له بحنو انت وأخواتك زي ولادي بالضبط مش معنه أن أبويا كان وحش يبقي انا وحش منكرش في الاول جاك استغلني عشان كان فاكرني عاوز انتقم بس انا سايرته عشان ميروحش لحد غيري وياذي اطفال ملهاش ذنب وفعلا جاك كان عنده حق ي جدي اسد بجد بيشكل خطر رغم صغر سنه بس كانت نظرته ع اسد بس حاليا مش اسد لوحدو ولاد الرعد كلهم مشكلين خطر وعشان كده هما في خطر ي ريت تامنو حمايتهم وانا كده عملت ال في ضميري انا حكيت في اقرب فرصه جاك مش هيعرف وانا دلوقتي عاوز ابني ومراتي عشان نسافر ونبعد عن هنا خالص في حياه جديده لينظر لها بترجي لوجين انا مطلقتقيش وانتي عارفه عشان خاطر حبنا لو مش كده عشان خاطر لؤي 
لتبادله بعتاب:ال يشوفو جدو هعملو
احمد بهدوء:روحي مع جوزك ي حببتي بس حفيدتي وحفيدي مش هيبعدو عني انت هتفضل هنا في الكومبوند وفيلتكم بتجهز ودلوقتي مفيش رعد انا هتصرف مع الحشره ده ثم يهتف بغموض هيبقي ضدي انا ويضرب بعصاه في الأرض كإشارة الانصراف الجميع ليهرب الجميع بخوف شديد فهو الامبراطور مهما كان جبروت الرعد فهو معلمه ولا ينكرو أن كل من يسمع باسمه يهلع تعظيم وخوف له يالله فكيف لذلك الجاك أن يقف أمامه
 
في مكان آخر يجلس علي ذلك العرش ولكن بداخله خوف مطلق فجميع أوراقه تم كشفها وهوا الان في تحدي مع ذلك الرعد اللئيم وبالطبع النتيجه محسومه فمن هوا ليقف أمام الرعد فمهما كانت مكانته في المافيا فهو اقوي أنه ليس اي شخص ي ساده  والان قد اهتز عرش جاك 
جاك وهو يحاول تصنع الهدوء:يعني كده رعد عرف كل حاجه 
الرجل:كلو بقي مكشوف منتصر معتش خايف وبيقولك هوا دلوقتي في حمايه الرعد ثم يهتف بخوف ورعد مش ناوي ع خير 
جاك:هوا انا كده هخاف يعني انا مافيا الجاك ومصر واقدر اخد من رعد روحه 
ليدلف بهييته المرعبه وخلفه رجاله مسلحون 
رعد بغضب جحيمي:وانا جيتلك تاخدها جاك
جاك بهلع:رعد 
رعد بسخريه:مالك قلبت فرخه كده لي 
جاك: ي إلهي رعد لم اعتقد انك متهور لتلك الدرجه لتاتي الي بمفردك اتعلم أنني استطيع قتلك الان بكل سهوله 
رعد وقد تعالت صوت ضحكاتهم الساخره ويجلس ع كرسي المخصص لجاك ويضع قدم فوق الأخري:جرب هيا جاك حاول أن تقدي علي لن يتحني لك فرصه أخري 
جاك بأمر: اقضوا عليه ليتصلب الجميع في أماكنهم فجميعهم يرتعبون منه ويعلمون أن شعره واحده منه تكلفهم حياتهم وحياه أسرهم 
جاك بغضب:ما دهاكم اقضوا عليه 
كبير الحرس بخوف: اسف سيدي ولكنه الرعد وان تم لمسه فالامبراطور لن يرحم أحد مننا 
جاك بغضب:حسنا ايها الجبناء سانفذ انا لتدلف آسيا وتجده مستعد الاطلاق علي والدها الجالس بكل شموخ وبرود لتنطلق رصاصه مع صرخه مدويه مع تضحيه دموع قهر حزن خيبه امل انتقام 
لتفادي والدها ولاول مره بعد سنين طالت تسقط دمعه حرقه من لؤلؤه الرعد 
رعد بغضب: لي عملتي كده اي ال جابك لي كده ي بنتي لي 
آسيا وهي تقبل خده:مكنتش اقدر اشوفك بتموت ي بابا انا بحبكم اوي خلي بالككم من بعض وتغلق عيناها ليرتاح ذلك الملاك لياتي ذلك ليتقط أنفاسه فهو كان يلحقها هوا وأخاه وباقي الاحفاد ليصدم من  منظر شقيقته 
اسد بغضب جحيمي:اسيا اسيا لينتشل سلاح والده المنهار وبين يده ابنته غارقه في دمائها 
اسد بغضب:انت ال عملت كده انت ال عملت في اختي كده 
ليرتعب الجميع من منظره وخصوصا ذلك الواقف أمامه وتصدع صوت طلقه مره اخرى ولكن مهلا أنها ليست طلقه واحده أنهم اربعه 
آمن بخوف ودموع: آسيا ي بابا فوق وديها مستشفي ي بابا ليصرخ باعلي صوته فقد فقد ذلك الرعد وعيه لم يتحمل فكرة بعد ابنته ليصدح صراخ الجميع في القصر وحاله من الهرع وتأتي الإسعاف بعد وقت قليل
تجلس لا تعرف لما لا تحتمل وجع قلبها فهو يخبرها بحدوث شئ مآثوي لهم لتبحث عنهم لا تجد جميع الأطفال وأيضا رعد 
مليكه بدموع: جدو ملقتهمش ثم تصرخ بقولكم حصلهم حاجه انا مش مجنونه انا عاوزة ولادي ورعد عاااوزاهم بقولكم لتستمع لرنين الهاتف لتجري عليه متناسيه خطوره حملها ويأتي خبر يقدمها ويرجمها ويجعلها تجري للخارج مثل المجنونه يلحقها الجميع 
ملك بخوف: مالك ي مليكه استر ي رب ي تري سمعت اي 
عتمان: اهدي هنعرف اهو  بنلحقها لتقف سيارتها أمام مشفى ضخمه ليدلف الجميع ليجدوا حاله من الهرع في المشفي بأكمله 
مليكه بجنون وصوت عالي: آسيا ورعد فين بقولكم فين 
الممرضه: اهدي ي فندم البنت في العمليات ورعد بي في العنايه لتهرع بجنون رعد رعد بنتي 
ليرجم الجميع ويبدأو في البكاء ليجدو جميع الاحفاد أمام العنايه والبعض امام حجرة العمليات 
مليكه بهدوء مصطنع صدم الجميع:آسيا مالها 
غزال بعياط هيستيري:هتقوم ومش هتسبنا أن شاء الله هتقوم هتقوم
مليكه بهدوء: مش هكرر سؤالي تاني آسيا مالها
يزن بدموع: كانت بتفادي عمو رعد الرصاصه جت في قلبها ليكمل سليم بدموع: وعمو رعد مقدرش يستحمل ال عملتو والدكاتره بيقولو كان في بوادئ ساكته قلبيه 
مليكه بهدوء: مين ال ضرب رصاص علي بنتي 
اسد بخوف علي والدته:جاك ثم يكمل يزن بسرعه: اسد ضربو في دراعاته الاتنين ورجلو الاتنين بالرصاص 
مليكه بهدوء: جه معاكم هنا المستشفى عشان يداوو 
ريما بحذر: آيوة 
مليكه وهي تجلس علي كرسي بجانبها ببرود مصطنع: ماشي 
صبا بانهيار:مليكه انهاري اعملي اي حاجه كده غلط عليكي وعلي البيبي عشان خاطر ابنك او بنتك مليكه ردي عليا أن شاء الله هيبقو بخير 
مليكه بنظره خاليه من المشاعر:انتي عارفه معني أن رعد كان هيموت من حسرتو علي بنتو ده معناه اي عارفه معناه اي يعني البنت في خطر رعد مش ضعيف عشان يحصلو كده وهو عارف انها حاجه عاديه وهتقوم منها هوا زمانو متأكد أن نسبت نجاتها ضعيفه متنسيش ده رعد يعني بيحلل كل حاجه في دقيقه ليخرج الطيب 
الطيب بحزن:فعلا عندك حق ي مدام مليكه البنت في خطر جدا احنا عملنا ال علينا والباقي على ربنا 
مليكه بهدوء: يعني اي 
الطبيب:يعني الرصاصه كانت قريبه من القلب جدا وهي صغيره ف قلبها ممكن مستحملش عمليه زي دي 24ساعه لو عدو ع خير تبقي عدت الخطر
مليكه:ورعد
الطبيب: الأطباء زمايلي لحقوا ع اخر لحظه وهيبقي كويس أن شاء الله
مليكه:والمصاب ال جه معاهم فين ليشير لها علي غرفته ويذهب
لتذهب في هدوء لغرفه جاك تحت هتاف الجميع وصراخهم لتقفل باب الغرفه ويستمع الجميع في الخارج لصراخ في الغرفه 
مليكه: مالك جاك بيوجعك اوي ثم تهتف بشر صدقني لو بنتي وجوزي مقاموش وجرالهم حاجه انا مش هقولك انا هتسلي بيك وبتعذيبك وصدقني محدش هيقدر يعملك حاجه خالص لا مافيا ولا فلوس ولا غيرو عارف لي ثم تهتف بالقرب من أذنه لاني ساعتها هبقي حجيمك ثم تمسك مشرط وتقوم بجرحه جرح اخر تحت تالمه  وتخرج بابتسامه 
مليكه بابتسامه: مالكم خايفين كده لي تعالو يلا ندعي لاسيا ورعد ونصلي وندعي لحد ما يقومو بالسلامه 
★****★****★****★بعد عده اشهر يجلس الجميع حزين فالان موعد ولاده مليكه وقد تفشي سر مرضها من قبل طبيبها وها هي الآن في غرفه العمليات يترقبوا بخوف شديد فهم ليسو بحمل خسارتها فقد خسروا الكثير وتبقي القليل 
مياده بدموع ودعاء: ي رب نجيها ي رب عشان خاطر ولادها ي رب 
مالك محاولا تهدئتها: اهدي وخليكي هاديه ع الأقل قدام الولاد متقلقهمش اكتر من كده كفايه ال هما في هتبقي كويسه أن شاء الله 
صبا بالهفه: اي رايكم نروح ندعي ربنا يخرجنا من المحنه دي علي خير ان شاء الله يوافقها الجميع ويذهب ماعدا ذلك الأسد الذي يقف بكل شموخ وصمود فهو يعلم أن والدته قويه كفايه ليلقي نظره اخيره علي الغرفه ويتبع الجميع 
★****★****★****★في مكان آخر 
يجلس حبيث خائف ومترقب من القادم فهو يعلم أنه لن تتم رحمته من قبل مليكه وإن فقدت حياتها ف اولادها سوف يرونه العذاب انوع أخري فهي بالنسبه لهم رحمه يخلس جاك يلعن ذلك اليوم الذي أطلق فيه تلك الرصاصه اللعينه التي أدت الي اصابه آسيا فقد دخلت في غيبوبه لايعلم أحدا مني ستفوق وما القادم بالنسبه لها أما ذلك الرعد فهو لم يره منذ ذلك اليوم المشؤوم بالنسبه له ولكنه يدعوا أن ينجي من تحت أيديهم 
★*****★*****★****★يجلس صامت ينظر علي غرفتها بشرود فقد تاخروا كثيرا بالداخل مما أصابه بالقلق أنه خائف يعترف بذلك ذلك القلب الذي لم يعرف الخوف مصيره اليه فهو الان خائف يرجوا من الله أن يحميها له وينجيها ليخرج الطبيب ليهرول عليه 
رعد بالهفه:مليكه مليكه كويسه
الدكتوره بعمليه:الحمدلله علي سلامتها هي والبيئي مبروك جاتلك بنت زي القمر بس هنحتاج أن الأم تبقي تحت المراقبه عشان نطمن اكتر ويفضل عدم المجهود وكمان الحمل المرادي ربنا سترها المره الجايه ممكن يحصل حاجه لقدر الله
ليؤمئ لها رعد بتفهم ويحمل صغيرته ياالله الله وكأنها حوريه من الجنه فما تلك الجمال 
محمد بمرح محاولا تخفيف التوتر:اي القمر ده طب ع فكرا شبهي 
نورا بضحك:يعم اتنيل ده البت كده تتعقد ثم تهتف بتساؤل هتسميها اي ي رعد 
رعد: هسميها رونق عشان آسيا بتحب الاسم ده ثم يهتف بحسره هتفرح اوي لما تعرف اسمها 
★********★*******★*****★بعد عده ايام تم خروج مليكه من المشفي هي وصغيرتها فقد كتب الله لهما عمرا جديدا ولكن مازالت فرحتهم ناقصه بعدم وجود آسيا 
يذهب ذلك الأسد الي المشفي مع جنيته ليري حاله من الهلع والخوف لينهلع فؤاده خوفا علي تؤامه 
اسد بتساؤل: في اي البيحصل
الممرضه بخوف:اسيا هانم اسيا هانم بتفوق وحالتها مش مستقره ادعولها
اسد بخوف وهو يهرول جاريا علي غرفت أخته :اسيا ارجوكي اتماسكي
مليكه بدموع تقوم باخراج هاتفها:الو ي خالد اسيا حالتها وحشه عرف البيت وتعالو بسرعه
يصل الجميع ويجدو حاله من الصمت لينخلع فؤادهم خوفا من أن يصيبها مكروها ليدلف بشموخه المعتاد ليستريح قلبه عندما يجدها متسطحه وممسكه بيد أخاها 
اسيا بشحوب وتعب:انت مين 
ليتفاحئ الجميع ويهلعوا
رعد بحذر:حببتي مش عارفاني عارفه انا اسمي اي 
اسيا بتعب:لا ثم تنظر لأخيها مينه ده ي اسد انا فين 
احمد:اسيا حببتي عارفاني 
اسيا بمرح:طبعا جدو حبيبي وحشتني ع فكره كده تسبوني في المستشفي كده 
رعد: هتموتيني ناقص عمر انت مين انت مين 
اسيا بمرح:بهزر اي مبتهزرش ي رمضان ثم تهتف آمال فين مامي 
نورا :مليكه في البيت مقولناهاش عشان متتعبش اكتر ما هي عيانه 
اسيا بهلع:عريانه عيانه مالها في اي
غزل بمرح:يوووه ده انتي فاتك كتير ده خالتوا ولدت ومريم ولدت واسماء ولدت ويارا ولدت وبقي عندنا بيبيهات كتشيرة كتشيره 
اسيا بصدمه :ايه ده كلو في يوم واحد 
يزن بضحك: قصدك في شهور غيبوبه بتتكلم بيضحك الجميع وتتحمس تلك الأشياء لرؤيه شقيقتها 
في قصر الشافعي 
تدخل بهيبه بجانب والدها لتحري بالهفه لغرفت والدتها 
اسيا باقتحام:مااااااااااامي
مليكه بصدمه:اسيا اسيا انتي فوقتي حببتي 
اسيا وهي تقوم باحتضانها:وحشتيني اوي اوي ثم تنظر لتلك الصغيرة :الله جميله اوي ي مامي اسمها اي 
ليهتف رعد :اسمها رونق لتتفاجئ بذلك الاسم 
اسيا بتفاجئ:مين عرفكم اني بحب الاسم ده 
رعد بحنو:اميره الرعد لازم نعرف أمنياتها ونفذها لتحتضنه بحب 
 
يجلس بشموخ مزيف وقوه مصطنعه
جاك: مرحبا رعد امازلت حي يالا حبك للحياه الم تكتفي بموت ابنتك قط 
رعد ببرود:لا جاك لن تكتفي غير بموتك اوه اسف ف أنني وأسرتي علي ما يرام هل مافيتك علي مايرام لا اظن ذلك 
جاك :ماذا تقصد
رعد:الذي يدور في عقلك عزيزي فقد تم تدمير كل شئ علي اكمل وجهه مؤسف فقد تم تدميرك أيضا ثم يقترب بجانب أذنه لقد اذيت املاك الرعد كثيرا تحمل عواقب ذلك عزيزي ثم تقتحم الشرطه المكان فقد تم الإبلاغ عنه ولكن كان ينتظر رعد حينما ينتهي من تعذيبه عاقبت لاذيته واذيه ابنته فمن يجرؤ علي اذيه شئ يخصه يتجمل العاقبه 
تجلس تنظر لأولادها بساعده غارمه فقد تم ازاحه كل الهموم من قلبها بوجودهم آمنين معها سالمين وبوجود زوجها جانبها 
رعد وهوا ينظر لها بحب:بتفكري في اي ي ملكتي 
مليكه بحب وسعاده: خايفه خايفه حد يبوظ سعادتنا دي 
ر بحب:متخافيش طول ما انتي في عرين الرعد ثم يهتف لها: بعشققك  ي مليكتي 
مليكه بحب: ومليكتك بتعشقكك ي رعد 
تمت بحمدلله

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-