رواية جذبتني قمر من السماء كاملة جميع الفصول بقلم منار محسن

رواية جذبتني قمر من السماء كاملة جميع الفصول بقلم منار محسن


رواية جذبتني قمر من السماء كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة منار محسن رواية جذبتني قمر من السماء كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية جذبتني قمر من السماء كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية جذبتني قمر من السماء كاملة جميع الفصول
رواية جذبتني قمر من السماء بقلم منار محسن

رواية جذبتني قمر من السماء كاملة جميع الفصول

استني يا احمد اي صوت العياط ده 
احمد بتركيز: لاء مافيش حاجه 
سناء: لاء بس ركز كده فجأه لمحت الطفل على حافة النيل قالت بخضه وقف ياأحمد العربيه بسرعه 
ونزلو الاتنين وشافه طفل بس في غايطه الجمال لحظه دي طفله بنت مش ولد لكن كأنها قطعه من القمر وخطفت من السماء عيونها ومن الشمس شعرها التي يكاد ينبت فإذاً هي طفله لم تتخطي الشهرين من العمر 
سناء بحب وطيبه: يحرام القمر ده يتساب كده ويترمي على النيل والله الناس بتتمني ضُفر عيل مش طفله جملها فوق الوصف 
احمد بإبتسامة: جميله حقيقي بس المهم هنعمل ايه فيها بس الاهم نروح دلوقتي عشان الجو برد وعشان العيال عند اختك خلصي هتيها وبعدين اشوف اوديها دار ايتام ولا هعمل ايه 
سناء بحزن: حرام عليك دي لسه طفله على البهدله دى 
احمد بتنهيده: طيب يلا نروح ونشوف الموضوع ده بعدين
ومشيوا فعلاً وراحه عند ٱخت  سناء
وصله امام منزل ليلي، تك تك تك افتحي يا ليلي افتحي يلا بسرعه 
ليلي بخضه: حاضر حاضر خير يا حبيبتي في ايه وايه ده؟ 
سناء: يباي عليكي دخلينا الاول الجو سقعه بره 
ليلي بصدمه من جمال الطفلة 
ليلي بصدمه: ايه ده جبتيه امتي ده
سناء بضحك: دي بنت واكملت بحزن ويعيني اهلها رمينها فالشارع لولا سمعت صوتها كان زمنها ما. تت من البرد 
ليلي بستغراب: اكيد في حاجه حصلت وصلت امها انها ترميها بس اي اللي خلاكي تجبيها معاكي ماوديتوهاش دار ايتام ليه 
أحمد: هوديها بكره دار ايتام
لاء مش موافقه رديت سناء بخضه وهي بتحضن الطفله بحب وخوف وبتبص ل أحمد بستعطاف ارجوك انا حبتها وهربيها مع حازم وبدر ارجوك وافق يا احمد وهنعتبرها توأم لي بدر ارجوك وحياتي عندك توافق
أحمد بيعشق سناء عشان كده مقدرش يرفض طلبها ووافق على الطلب وسموها قمر لانها تفوق جمال القمر سبحان من ابدع وخلق وتفوت الليالي وتكبر قمر تصبح احلا واجمل بنت و.......(الحاضر) 
سناء تدخل الغرفه المشتركه بين قمر وبدر 
 قمر قومي انتي وبدر يلا يا حبايبي قومه يلا 
قمر وبدر برقه: صباح الخير يا ماما 
سناء بحب: صباح الخير يا اجمل بنات فالدنيا يلا قومه عشان نجهز الفطار 
قمر وبدر: حاضر يا ماما 
قمر: جيين وراكي بس نفوق ونصلي وجيين على طول 
سناء: ماشي يا حبيبتي يلا انا مستنياكم بره وقفلت باب الغرفه مره اخري 
وحقا قامه وجهزه وصلوا وذهبه لأمهم. 
عمرهم الان 18عام وهم في اخر سنه فالثانويه وحقا بدر جميله وعيونها خضراء كحقل الزرع وشعرها مثل سواد الليل فمن يراهم يحلف انه لم يرا جمال مثل هذا من قبل فأنهم اجمل بنات المدرسه والحي الذي يمكسون فيه فالبنات تغار من جمالهم. 
قمر بحب: اهو جيني يا ست الكل يلا عايزة ايه يتعمل
بعد مرور الوقت 
بدر: ماما التلفون بيرن بتاعك 
سناء: طيب حطه الاكل على ما رد علي التليفون 
بدر وقمر: حاضر يا ماما 
بعد شويه سمعه صوت سناء بتنده عليهم 
سناء بفرحه ودموع: حازم جي بكره يا بنات بعد غياب خمس سنين انا مبسوطه اوي 
قمر بصدمه وبدر بفرحه: بجد
سناء: اه لسه قافل معايا حالا 
قمر بحزن: طيب يا ماما يجي بالسلامه 
سناء بستغراب: مالك يا قمر في حاجه مديقاكي يا حبيبتي 
قمر بحب: لاء يا ماما انا كويسه الحمدلله هاخش بس الاوضه شويه 
وذهبت للغرفه وهي تتذكر ايامها مع اخوها حازم وهم اطفال كان لا يتعامل معها بصفه مباشرة وايضا قليل الكلام معها وهي لا تعرف السبب المعامله لحد من خمس سنين دخل بقا ظابط وبداء يسافر كتير ومؤامريات فإنعزل خالص بحجة الموضوع ده وجاب بيت بعيد عن الحي عشان يبقا قريب من الشغل ويسافر على طول 
قطع تفكرها بدر لما دخلت وقالتلها مالك يا قمر فيكي اي يا حبيبتي مين مزعل القمر بتاعنا كده وانا امو.ته كده هوه 
ضحكت قمر على اختها وتوأمها: لاء وهو حد يقدر يزعلني وانا معايا بدر البدور 
بدر بغرور مصطنع: بس يحسن اتغر. وانا عندي استعداد
قمر بضحك: اتغر يا جميل برحتك  
بدر: خلاص هتغر اهو وبتعمل حركات تضحك وهي ماشيه 
قمر بضحك: ده مش غرور انتي عامله زي النعجه اليتيمه اللي ماشيه على السطح 
بدر بتضحك علي تشبيه قمر: بقا انا نعجه طب تعليلي بقا وذهبه يمرحه يا سوياً واكمله ما طلبته امهم منهم
وبيخلص اليوم على كده ويأتي الصباح مُحمل بأحداث كثيرة (بقلمي منار محسن) 
يدق الباب وتفتح بدر وتصرخ بفرحه 
بدر: ماما يابابا حازم جيه ياقمر تعالو يلا 
يأتي الجميع على الصوت يفرح الجميع بقدوم حازم ولكن في من تخافه وتهابه بشده منذ الصغر بعد السلام والترحاب بقدوم حازم نظر لها رأها اصبحت في غاية الجمال فالاول مره يراها منذ خمس سنوات فكانت لم تجرأ ان تتحدث معه فديو عبر الهاتف فالكل يعلم انها تخاف منه كثيراً 
سناء نظرة لها: تعالي سلمي على حازم اخوكي يا قمر مالك وقفه كده ليه
تأتي تقدم رجل وتأخر الآخره 
سلمت عليه ونظرة له برعب 
قمر بتلعثم: ازيك يا ابيه 
حازم بلا مبالاه: اهلا
قمر بدموع:..... 
سناء بخضه: بنتي...... والجميع بصدمه قمررر......يتبع
قمر احست بدوار و وقعة فاقدة الوعي 
سناء بخضه: بنتي مالك يا قمر رن على الدكتور ياأحمد بسرعه 
أحمد بخوف على قمر: حاضر حاضر اهدي بس هكلمه اهو 
حازم كان ينظر لها ويشعر  ببعض من القلق ولكن على وجهه البرود والجديه 
جاء الدكتور وكشف عليها 
الدكتور بنهيده: هي الحمدلله كويسه دلوقتي بس ده بسبب ضغط نفسي او خوف من حاجه معينه خليتها تفقد الوعي لو بتخاف من حاجه ابعدوها عنها يستحسن
حازم بجديه: شكرا يا دكتور اتفضل معايا حضرتك وذهب الطبيب، 
في غرفة قمر تجلس وتبكي وتنظر للفراغ
بدر بحزن عليها: مالك يا قمر بتبكي ليه بس اي اللي حصل انتي خايفه اوى كده من حازم 
قمر ببكاء: انا حاسه ان حازم مش بيحبني زيك يا بدر بيعاملني بجفاء كأني حشرة المفروض الاخ سند لاخته لاء هو بيكر.هني وعمري محسيت من نحيته غير بالاقسو.ه وجفا عمري محسيت بالحنان او الامان معاه عمره ماخدني  فحضنه لو مره لاء بيكر.هني يا بدر بيكر.هني 
بدر ببكاء على توأمها: لاء متقوليش كده هو بيحبك بس شخصيته كده معلش يا قمر حازم مش بيحب يظهر مشعره وانتي حساسه زياده انا مش هشرحلك انتي برضو اخته وعارفه إن هو كده علي طول حتي معايا و
قاطعتها قمر: خلاص يا بدر انا كده كده هتأقلم هو مهما كان اخويا برضو 
فالخارج كان يسمع حديثهم ولكن ذهب الي الغرفه الخاصه بيه ولم يدخل لهم بعد سماع حديث قمر عنه
حازم يحدث نفسه: انا عمري  ما عاملك حلو انتي لقيطه وعمري ماهعتبرك اخت ليا مش هنسا زمان لما كنت بشوف اهتمام ماما بيكي وحنانها عليكي عمرها مفرقت بنا بس لاء ليمكن اعاملك زي بدر لانها اختي لكن انتي لاء وعشان مش عايز اوصل لحاجه اندم عليها بعدين مش هنسي اليوم اللي جيتي فيه كنت 
(رجوع الي الماضي)  
كنت واقف ورا الباب بسمع تمسك ماما بيكي كنت عندي 7سنين وسمعت ماما بتترجا بابا سيبها تتربا معانا انا اتصدمت ازاي دي مش بنتهم ساعتها قولت عمري ما هحبك او اعملك بحنان لان انتي مش مني ولا عمرك هتبقي مننا ابدا مش هنسي اليوم اللي اعترفت قدمهم انك مش اختي مش هنساه ابدا لانها كانت اول مره اتعاقب في حياتي بسببك
كانت قمر لسه عندها 3سنين دخلت لعبة في اوضة حازم ومسكت ورق بتاعه وقطعته لانها طفله مش فاهمه حاجه سعتها اتعصب حازم وطلع لامه
حازم بعصبيه: ماما شوفتي الحيوا.نه دي عملت ايه ازاي تقطع الورق بتاعي كده 
سناء بعصبيه: احترم نفسك ما تشتمش اختك 
حازم بزعيق وعصبيه: دي مش اختي مش اختي ولا عمري هعتبرها اختي دي كل.به اهلها رموها مش عيزانها دي مش اختي فاهمه مش اختي ولكن لم تتحمل سناء كلام ابنها واعتطه قلم على وجهه وصرخت فيه 
سناء بزعيق: انتي قليل الادب ومعرفتش اربيك عشان تعلي صوتك وتشتم في اختك كده انا هربيك يا حازم عشان قلة ادبك دي ولما بابا يجي هتتعاقب وفعلا اتعاقب حازم مش عشان شتم قمر بس لا لانه تعدي حدود عدم الاحترام وباباه ومامته تجنبه ولم يتحدث معه احد واحس انه اليتيم الان وليست قمر ومن وقتها وهو يكره قمر لانها السبب في هذا العقاب 
(نرجع للحاضر)
حازم يمسح دمعه خانته وعاد مره اخرى للجمود والجديه 
يطرق باب غرفة حازم 
حازم: اتفضل 
سناء دخلت ليه: مالك يا حازم فى ايه مدخلتش تطمن ليه علي قمر هي مش اخ
قاطعها حازم: لو سمحتي يا ماما متكمليش عشان ما اخدش بعضي وامشي لو سمحتي وهي كويسه والدكتور طمنى وواضح اصلا انها خافت لما شفتني فبعت انا احسن
سناء بتنهيدة: حازم انت كبير علي اني اقولك ايه الصح من الغلط بس ارجوك حاول تتأقلم عليها هي دلوقتي شابه  فاهمه وبتحس كويس ماتخلهاش تشك واحد فالميه ارجوك واكملت بدموع انا بحبكم كلكم وعمري مافرقت بنكم انت ابني وهما بناتي ارجوك حاول حاول يا حبيبى عشان خاطري انا ارجوك 
حازم بتنهيدة: خلاص ياماما هشوف بس مش سهل عليا اتغير في يوم وليله كانت هتتكلم قاطعها ارجوكي انتي افهميني انا تعبان وده مش من سنه ولا شهر ده من سنين وسبيني ارتب افكاري وبعد اذنك ماتضغطيش عليا لو سمحتي 
سناء بإبتسامة حزينه: حاضر يا حبيبي ربنا يهديك يااارب 
وتركته ورحلت 
انتهي اليوم بدون احداث جديده 
ويأتي صباح جديد على الجميع
كان الجميع يجلس على سفره الطعام ولكن لم تكن تجلس قمر 
سناء نظرة لبدر: بدر فين قمر مجتش تآكُل ليه 
بدر بحزن: مش عايزة تاكل يا ماما بتقول مش جعانه
سناء بحزن هي ايضاً: طيب والعمل انا قومتها الصبح وقالت نفس الكلام كل هذا كان يحدث امام حازم ماينكرش انها صعبت عليه 
قام حازم وقال بجديه: انا هقوم اشوفها ملها
الجميع نظر له بصدمه ومش مصدقين اللي بيحصل 
نظر لهم بجمود وذهب للغرفه بتاعت قمر دق الباب 
قمر وهي تمس دموعها: اتفضل 
دخل حازم وهو ينظر لها ولكنها لم تفهم واحتلت الصدمه لسانها 
ولكن تحدث هو: ممكن اعرف ماجتيش تكلي معانا ليه 
قمر: مليش نفس 
حازم اقترب منها وهي كانت تبتعد
حازم ابتسم بسخريه: على فكره هتقعي فامتبعديش اكتر من كده مش هاكلك يعنى واكمل بجديه ممكن تتفضلي قدامي عشان كلهم زعلانين عشان انتي مش معاهم على السفره 
نظرة له قمر وهي تبكي تقدم وجلس امامها 
حازم بتنهيدة: بتعيطي ليه انا جيت جنبك دلوقتي ممكن تهدي 
قمر ببكاء: انا مش عايزة اطلع عشان انت مش بتحبني ابقا موجوده في مكان انت فيه عشان كده فضلة اني مطلعش 
حازم: انا مش بحبك انا بك وسكت واغمض عينه وقال انا  مش عايز منك حاجه عشان اكر.هك او احبك ومتحوليش تأذي نفسك عشان مثلا شخص مش متقبلك في غيره كتير بيحبوكي فمتخليش الشخص ده عقبه في حياتك 
قمر: لاكن لو شخص غالي عليا زيك لازم ازعل حازم انا بحبك انت اخويا الكبير المفروض تبقا سندي وضهري 
 قاطعها حازم بضيق: ارجوكي خلي الكلام ده بعدين ممكن تقومي تاكلي معانا زمانهم ما.ته من الجوع بره
قمر ضحكت وكان شكلها جميل: حاضر بس ممكن اعمل حاجه 
حازم بتنهيدة: ياارب مش هنخلص خير اتفضلي 
اقتربت منه بكسوف وحضنته وهمسة في أذنه بي شئ 
حازم اتصدم من اللي عملته وما همسة له بيه و....يتبع
قمر اقتربت من حازم بكسوف وحضنته وقالت بتلقائيه:ابيه انا بحبك وبتمني تقدر تتقبلني وانهة الكلام وطلعة تجري
حازم كان مصدوم من اللي عملته 
حازم بصدمه من اللي حصل وحزن:مش هقدر التقبلك يا قمر مش هقدر اااه يارب 
فالخارج قمر خارجه مبسوطه جدا 
بدر بغمزه وهي تضحك: الله الله القمر بيضحك والدنيا حلو ايه
سناء بضحك:بس يا بت اسكتي بس والله حازم طلع بركة البيت واحنا منعرفش 
احمد بحنيه: تعالي يا حبيبت بابا اقعودي يلا 
قمر: حاضر يا بابا 
خرج فالوقت ده حازم وعلى وجهه الجمود وجلس يأكل معهم 
سناء كانت تنظر له بأمتنان على ما فعله 
نظر لها حازم بدون اي تعبير على وجهه وخصل اكل وهب واقفاً
حازم: انا هامشي بقا اروح القسم 
سناء: اقعود يا حازم يا بني
معانا طيب شويه 
حازم وهو يذهب: معلش وقت تاني 
داخل مبني في القسم 
يجلس حازم ويفكر فيما حدث معه قطع تفكيره دخول صديق له اسمه على وهو شخص غامض مثل حازم والاتنين يشبه بعض في التفكير وتعامل ولكن مرح شويه عن حازم فحازم اشد قسوة من على 
على:حازم اخبارك ايه يا صحبي 
حازم: كويس الحمدلله 
على احس بشئ بداخل صديقه 
مالك احكيلي فيك ايه اوعي يكون بسبب قمر اكمنك لسه جي امبارح 
حازم بتنهيدة: هو ده السبب 
حاتم بتركيز: ليه ايه اللي حصل بدا يلقي عليه ما حدث حازم لا يخفي على صديقه شئ وعلى مثله فهم اكثر من اصدقاء، 
ونروح مكان جديد علينا 
الكبير:احنا لازم نخلص على الوحش بأسرع وقت 
2:مش هينفع يا كبير احنا متراقبين بسبب اخر عمليه بتاعة اليونان 
الكبير بعصبيه: بقولك ايه انا شغلي بينهار والعمليه الجايه لازم تتم
2بتفكير: لاء هنقدر نتصرف لسه فاضل علي العمليه التانيه 10شهور نقدر نعمل فيها خطه نوقع بيها الوحش بس لحد دلوقتي محدش يعرف هو مين لان كل مره بيغير في  شكله
الكبير بزعيق وعصبيه: اتصرف انا مش ناقص اي خساره تاني فاهم
2بخوف: فاهم يا كبير حاضر 
الكبير:غور من وشي يلا واكمل بتفكير وغل نهايتك قربت يا وحش بس اعرف انت مين
ومسك الهاتف رن على رقم 
الكبير:تعالي عايزك حالا
الطرف الاخر:....... 
الكبير بعصبيه: مافيش حاجه اسمها مش هينفع تعالي انتي الوحيدة اللي هتقدري توصلي للوحش 
ويأتي من خلفه صوت: مش بالسهولة دي تقدر توصلي يا كبير
الكبير لف بخضه: الوحش.... 
يتبع
الكبير لف بخضه: الوحش واكمل بتوتر انت دخلت هنا ازاي
الوحش بسخريه:انا عمري مافي مكان معرفتش اخشه انا الوحش الجيب اتخن تخين تحت رجلي في غمضه عين واكمل بنظرة شر وتحدي انا جي عشان اقولك لم كلا.بك من حوليا مش هتعرف تمسك عليا حاجه ولوح له بيده وهو يضحك بسخريه والقي غاز مثل الدخان واختفي على طول
الكبير بخوف وعصبيه وهو يكسر من حوله: ااااااه مش هخلص منه بقاااا انا زهقت منه وامكل بغل مش هسيبك برضو مو.تك على ايدي يا وحش 
في بيت سناء 
سناء: قمر تعالي انتي وبدر 
قمر: نعم يا ماما في حاجه 
سناء بطيبه وحب: اقعده يا حبايبي انا كنت عاوزه اتكلم معاكم في مستقبلكم  انتو لازم تشدو حيلكم عشان اشوف كل واحده فيكم في طب وافتخر بيها
قمر بتدخل: احم ماما ممكن اقول حاجه 
سناء: قولي اللي عايزاه يا قمر يا حبيبتي 
قمر بخوف من رد فعل امها: انا هخوش كلية الشرطه 
سناء بخضه وعصبيه: نعم كلية اي يا ختي مافيش الكلام ده ممنوع منعاً بتاً اي واحده فيكم  تفكر في كلية الشرطه او اي حاجه فيها خطر على حياتها فاهمين واولاً انتي اصلا رقيقه كده واي كلمه تعيطي منها خلاص قلبك ما.ت يعني
قمر بأعتراض: بس انا نفسي فيها وعايزه اخشها
واثناء الحديث دخل أحمد 
سناء بعصبيه: تعالي يا أحمد شوف الست هانم عاوزه تخش ايه 
أحمد بستغراب وضحك: اعوز بالله ياوليه ده انا لسه داخل البيت حالاً واكمل بحب مال قمري زعلان ليه 
قمر ببكاء: يا بابا بقولها نفسي اخش كلية الشرطه زعقتلي جامد وقالتلي لاء
أحمد بهدوء وذكاء لكي يكسب قمر بالمنطق: حبيبتي هي خايفه عليكي وانا مش معترض بس تيجي نفكر انتي بنوته وجميله ورقيقه ليه تغيري الصفات الجميله دي واحنا عاوزينك زي ماانتي كده وليه مش عايزة تخُشي طب
قمر بخجل: اصل يعنى بخاف من الد.م ضحك عليها الجميع 
أحمد: طب متقولي يا ستي  طيب خشي هندسه دي بقا مافهاش د.م وخوف
قمر بأعتراض: لاء مش بحبها بصوا انا عاوزه اخش كلية طيران تمام كده اكيد مافهاش حاجه دي بقا عشان الاعتراض
الجميع: تمام موافقين بس بس اتجدعني انتي وجيبي مجموع
قمر بفرحه: إن شاءالله هجيب مجموع حلو
يدخل حازم
حازم بجمود:  بس انا بقا مش موافق علي الكلام ده 
قمر  اختفت ابتسامتها وقالت بزعل:ليه كده يا ابيه
حازم بغرور وتعالي:مزاجي كده مش هتدخلي كليه طيران يا طب يا هندسه غير كده لاء 
قمر بعصبيه من اسلوبه لقد فاض بها وتحدثت بقوه لأول مره في حياتها: وانا مش هخوش غير كليه طيران 
نظر لها حازم بصدمه فهذه اول مره تتحدث معه بهذه الجراءه
حازم بتحدي وعصبيه: وريني هتعمليها ازاي يا قمر ده انا اقط.ع رقبتك في وقتها وليكي وليك حساب على صوتك اللي علي عليا ده ورحل ورزع باب الغرفه بقوه في وجهها
قمر خافت اوي وذهبت الي غرفتها ومعها بدر
سناء لي أحمد بقلق: ربنا يستر على اللي جي يا أحمد وعلي اللي هيعملوا حازم 
أحمد: ياارب 
واكمل في نفسه بخبث وادينا بنتفرج على اللي جي..... 
يتبع
قمر فالغرفه هي وبدر
بدر:خلاص بقا يا قمر ما تعيطيش اهدي كده 
قمر بعياط: انا مش عارفه هو بيعمل كده ليه مش فاهمه ليه بيفرح لما اكون زعلانه وحزينه بحسه بيبقا فرحان فيا هو فيه أخ كده
بدر بقلق عليها: اهدي بس يا قمر كده متزعليش بس يا حبيبتي ثم سمعه صوت زعيق وتك.سير بره وطلعه من الاوضه بسرعه
قمر بخضه: في ايه يا ماما ايه اللي بيحصل 
سناء ببكاء: معرفش انا كنت فالمطبخ لقيت ابوكي بيخرج من اوضه حازم وبعدين لقيت حازم بيك.سر فالاوضه ومش راضي يفتح وبيزعق اوي
قمر بدموع وخوف: بابا في ايه ابيه حازم بيعمل كده ليه
أحمد ببرود: ما تشغليش بالك يا حبيبتي حوار وخلص
انها كلامه وخرج حازم في نفس الوقت 
حازم بوجه شديد الاحمرار من العصبيه: أحمد بيه اوعي تفكر ان كلمنا خلص واني هسكت  على اللي عملته جوه ده 
أحمد ببرود وسخريه: العب يابابا بعيد انت ظابط اه بس مش عليا فالاول والاخر  انت ابني واكمل بعصبيه واعلمك الادب من الاول وجديد طلامه مش محترم حدودك اه وخليك فاكر اني انا اللي بمشي البيت مش انت فاهم يا حضرة الظابط 
حازم نظر له بضيق ووجه نظره لي قمر بغضب كأنه ياقولها كله بسببك انتي ورحل عن المنزل 
قمر وهي تبكي في حضن بدر وبدر تبكي ايضاً من الخوف
 سناء بخوف على ابنها: أحمد ايه اللي حصل 
أحمد وهو يشاور لي سناء بالسكُت: خلص الحوار كله علي الاوضه بتاعته يلا، 
بقلمي منار محسن 
عند الوحش وهو يُحدث احد عبر الهاتف وأنها المكالمه 
ونظر للرجل الذي يجلس امامه
الوحش: احنا لازم نعمل للكبير كمين في اسرع وقت 
الراجل: بس خايف يكشف اني معاكم
الفهد: لاء بس ركز انت وكل حاجه اصلا حواليك تمام 
 مع انهاء كلامه دخل النمر عليهم بكل هيبه 
وقف كل الموجودين له احتراماً 
النمر بغموض: واضح انك خايف يا سامح من المواجه وعلي نفسك ومش خايف علي عيالك
سامح بتوتر وخوف: لاء ياباشا عيالي بره اللعبه انا بس بحاول اطمن نفسي وأمن نفسي برضو 
النمر بجمود وجديه: ركز انت بس لأن الغلطه منك بمو.تك واولادك بالنسبه لينا بره اللعبه بس الكبير معتقدش لو عرف بس ياارب ما تغدرش اصل مليش عزيز ومش بسامح أبداً واكمل بسخريه يا سامح
الوحش بصرامه: امشي دلوقتي ومتخفش ونفز الاوامر يلا
سامح: تمام يا باشا وهبعت اللي حضرتك قولت عليه 
النمر بجديه: تمام ورحل سامح وخلع كل منهم المسك الذي يرتديه نظره لبعضهم بخبث
عند قمر 
قمر لبدر بتوتر: انا زعلانه علي ابيه حازم انا هروح اطمن عليه واتأسف ليه بدل ما ماما برضو زعلانه عشانه كده 
بدر: لاء بلاش عشان ما يزعلكيش يا قمر 
قمر ببعض من الخوف: خليها على الله انا قايمه اللبس  واروح له البيت بتاعه 
بدر قامت: استني هاجي معاكي 
قمر وافقت وذهبت بدر معها وقالو لمامتهم انهم عندهم درس وهتأخره وذهبه بعد مده ليست بقصيرة الي بيت حازم 
قمر بتوتر: بدر خليكي هنا وانا هطلع اشوفه فوق و ولالاء تمام ولو طولت اطلعي
بدر: تمام بس استني هو في شقه 10 الدور الخامس ماشي
قمر اومأت لها وطلعت 
تترك قمر الباب ولم يفتح احد ثم ترن الجرس ويفتح حازم عاري الصدر 
تخفض قمر راسها من الكسوف وحازم ينظر لها ويرفع حاجبه ولكن كان يصيبه بعض القلق
حازم: في حاجه يا قمر ايه اللي جايبك هنا 
قمر بتوتر: اصل يعني كنت عايز اعتذر لحضرتك واكملت هو حضرتك هتسبني واقفه كده كتير وكمان اكملت بكسوف وممكن تلبس حاجه عشان متبردتش وتاخد برد
حازم بجمود: لاء انا كده تمام وثانياً مش محتاج اعتذارات من حد
قمر بتوتر وحزن: بس ماما زعلانه عشان انت مشيت ياابيه وهي على طول عماله تعيط 
حازم بصرامه: انا مش عيل عشان تعيط عليه او تايه انا كبير كفايه اني اخلي بالي من نفسي ومافيش داعي للقلق
قمر بخوف من نبرته:خلاص يا ابيه انا اسفه وو ويأتي صوت انثوي
حازم جراا ايه يا بيبي مش هتيجي بقا
نظرة قمر لي حازم بصدمه مما سمعته واخفضة راسها بكسوف: اان انا اسفه اظاهر جيت في وقت غلط وجريت على تحت وقابلت بدر (بقلمي منار محسن) 
بدر بخوف عليها: مالك يا بنتي نازله تجري ليه كده 
قمر بتوتر: مافيش ومش موجود فوق يلا نروح حالاً عشان متأخرش اكتر بدر نظرة لها بستغراب ورحلو
عند حازم نظر لطيفها بخوف وقلق من شئاً ما ونظر خلفه بغموض وخبث و....يتبع
حازم نظر خلفه بغموض وخبث واغلق الباب 
حازم: بيبي هااا تعالالي بقا يروح امك 
على وهو ينظر له بقلق: اهدي يا حازم بلاش تتهور 
حازم وهو يجري خلفه: ده انا هتهور وهتهور وهعورك كمان فضحتني الله يخربيتك
على: وهو حد قال لك اقعد كده وبيشاور عليه
حازم بغيظ: انا في بيتي اقعد بالحجاب يعنى ولا ايه  
على بضحك: لا لا مش قادر اتخيلك بالحجاب هموو.ت
حازم بعصبيه وغل: ماانا هنولهالك وهمو.تك حالاً وانقض عليه مره اخري 
عند قمر وبدر ذهبه الي البيت 
بدر وهي تنظر لقمر بتفحص: هو اكيد فيه حاجه تانيه حصلت فااحكيلي عشان مش مصدقه اللي قولتيه هناك ده وازاي ابيه مش فوق وهي اصلا عربيته تحت البيت 
قمر حست انها عايزة تحكي ولان مش بتقدر تكد.ب على بدر وكمان واضح عليها الكد.ب
قمر بصوت واطي: بصي هحكيلك بس اوعي تقولي لحد من بابا وماما ماشي
بدر بتركيز وفضول: حاضر بس قولي بقا قمر تنهدت وقالت لها ما حدث
بدر بصدمه: هاه حازم بيجيب بنات البيت 
قمر بخضه: هوششش اهدي يخربيتك هتفضحينا انا قولتلك ماشوفتش حاجه وجريت على طول زي ماشفتيني كده
بدر بفضول: تفتكري مين دي اصلا ابيه حازم مش بتاع كده عمره ماحب حد اصلا انا لازم اعرف مين دي 
قمر بقلت حيله: انا الغلطانه اني قولتلك حاجه اصلاً وزقتها يلا نزاكر يا ختي يلاا بقا
عند الكبير في البيت بتاعه
الكبير بعصبيه: سامح عملت ايه في الوحش عرفت اخباره
سامح: طبعا يا كبير انا قدرت اعرف عنه معلومات منها انه قدر يعرف معلومات عننا 
الكبير بهدوء يصبقه توتر: زي ايه بالظبط
سامح بخبث: زي انه عارف معاد الشحنه اخر الشهر ده وكمان وحاطط عنين علينا وعليك يا كبير 
الكبير بخضه وخوف: ياابن..كده لازم نغير المعاد حالاً
سامح بجديه: لاء
الكبير بستغراب: نعم 
سامح بغموض: انا هقولك علي فكره يا كبير احنا مش هنغير حاجه وهنمشي زي مااحنا
الكبير بتركيز: وبعدين كمل
سامح: وهنروح نودي نودي الشحنه من مكان امان يعني كل حاجه هتبقي قدامهم بس في لعب من تحت الترابيزه برضو وضحك بخبث
الكبير بفخر: عفارم عليك يا سامح شطان بس ايه شاطر 
سامح:تربيتك يا كبير  وانا كمان عاملك مفاجأة يا كبير وقال خُشي يا سالي 
دخلت بنت في غاية الجمال وترتدي ملابس فا.ضحه
الكبير اتسحر من جمالها: لاء جدع ياض طير انت بقا وسبلي القمر عشان الليله شكلها طويله بقا وضحكت سالي بدلع واكمل لاء دي طويله اووي اووي كمان 
سامح بضحك: اتبسط يا كبير سلام انا بقا واكمل في نفسه ليله طين على دماغك يا واكمل بقرف يا كبير
عند الوحش يتحدث مع احد عبر الهاتف 
الوحش: سامح كمل الشغل تمام ناقص التنفيذ بس يارب الكبير ما يشكش فيه
الشخص بأمر: ركزوا انتم وسيبه الباقي وكل حاجه هتبقي تمام يا وخلي النمر يكون موجود ساعة التنفيذ فاهم
الوحش: حاضر تمام وقفل الهاتف
وهو يخرج من الغرفه 
نمر التعليمات بتقول انك هتبقي موجود في التسليم 
النمر بهدوء: تمام عادي مافيش مشكله 
الفهد: طيب هكون معاه ولا لاء
الوحش: اه هتروح معاه 
النمر بصرامه: لاء هروح لوحدي مش هاخد حد 
الفهد بعصبيه: مش هسيبك لوحدك فاهم 
النمر نظر له بهدوء ورحل من المكان
في بيت سناء
وهي تتحايل على احمد عشان يحكي لها ما حدث بينه وبين حازم
أحمد بزهق: يووووه زهقتني يا سناء عايزة ايه قولتلك محصلش حاجه 
سناء بعصبيه: لاء حصل واكملت بدموع ارجوك احكيلي حصل ايه عايزة اعرف حازم مشي ليه ارجوك
أحمد اتنهد وقال بحنيه: طيب ما تعيطيش هقولك ايه اللي حصل 
كنت داخل افهمه بيني وبينه عشان ميعليش صوته على قمر وانا قاعد وكمان ميتكلمش معاها بالاسلوب ده بس فجأني برده عليا 
فلاش بالك
حازم بعصبيه: لاء مش هعملها حلو وانت عارف السبب ايه 
أحمد بهدوء:يا ابني دي اختك واكمل حتي لو مش من لحمك ود.مك بس اختك حرام تتعامل معاها كده هي مش من الشارع 
حازم بزعيق: لاء من الشارع ولقيطه كمان فاهم يعني ايه انتو ربيته طفله شوارع ومش اختي هفضل اعملها كده حتي لو مش عجبك اسلوبي هو كده فاهم يا أحمد بيه
أحمد بعصبيه: أخرس يا كل.ب وضربه بالقلم انت قليل الادب ومش محترم انت اثبتلي اني معرفتش اربي هو ده اسلوبك مع ابوك ونظر له بقرف استحقار وخرج من غرفة حازم انفعل حازم بشده وبدأ يكس.ر كل حاجه موجوده فالغرفه 
بااااك
بس والباقي كان قدامك ارتحتي كده دلوقتي لما عرفتي السبب 
سناء بقلة حيلة: انا بجد زهقت من طريقة تفكيره بجد كل شويه يقولي مش اختي مش اختي بجد حرام عليه مش راضي يفهم ان قمر اخته ليه
سمعه صوت شهقه من الخارج
سناء نظرة ل أحمد بصدمه وخرجه بسرعه 
قمر بصدمه ودموع وهي تنظر لهم: انا لقيطه صح مش بنتكم زي ما سمعت صح وهي تهز رأسها هااه صح اييه ساكتين ليه حد يرد عليا بقا ارجوكم ارجوكم ارجوووكم حد يرد عليا حرام عليكم وانهارت بالصراخ بشده ولكن فقدة الوعي في نفس اللحظه
أحمد كان ينظر لها بخوف وقلق وصدمه 
سناء بخضه وصريخ: قمرررر بنتيييي......يتبع
سناء بخضه وصريخ وقمر بحضنها: قمر قومي يا بنتي انا امك يا حبيبتي قومي يا قمر الحقني ياأحمد بنتي بتروح مني تعالي نوديها المستشفى بسرعه 
وفعلا راحه المستشفى وبدر كانت في صمت تام مش بتتكلم خالص 
بعد مده الدكتور خرج جري احمد وسناء عليه طمنا يا دكتور 
الدكتور: اهدو يا جماعه خير بإذن الله بس هي حصلها إنهيار عصبي والضغط كان عالي جدا وكويس اوي انكم  جبتوها فالوقت ده كان ممكن يجلها جلطه لقدر الله شويه وهننقلها اوضه عاديه
أحمد بأمتنان: شكرا جدا ليك يا دكتور 
الدكتور: العفو ده شغلي ومتألقوش هاجي اطمن عليها كل شويه ورحل الطبيب وأحمد نظر لبدر وقرب منها
أحمد: بدر مالك يا حبيبتي قمر هتبقي كويسه إن شاءالله 
بدر بهدوء تام: بابا قمر مش اختي 
سناء بعصبيه: اخرسي اختك طبعا وقط.ع لسان اللي يقول غير كده 
بدر ولسه علي هدوءها: بابا رد عليا ارجوك قمر مش اختي ولا لاء
أحمد بتنهيده: ايوه يا بدر مش اختك بس عمرنا مافكرنا كده واوعي تغيري المعمله بينكم او تكرهيها مهما حصل هي اختك وهتفضل اختك 
بدر ضحكت بسخريه: اكر.هها انا اضعف من اني اكر.ه حد مبالك بقا تبقي اختي، قمر مش مجرد اختك دي روحي واكملت بدموع بس ازاي هتفهموني انا كنت بعمل كل حاجه معاها مش بقدر اروح مكان غير معاها انا بحبها لدرجه فوق الوصف تقولي اكر.هها انا ممكن اكر.ه العالم كله إلا قمر ربنا زرع في قلبي حب ليها كبير اوي عشان لو حصل اي موقف في حياتنا ده ما يغيرش حتي واحد فالميه مني او منها، بابا ارجوك متخليش قمر تبعد عننا انا من غيرها امو.ت ارجوك يابابا دي حته مني مش اختي 
سناء وأحمد حضنوها وطمنوها ان مافيش حاجه هتحصل ليها ولا لقمر 
عند حازم يجلس فالقسم يفكر في أشياء عديده رن هاتفه 
حازم بجديه: ايوه خير طمني كلهم بخير غي حاجه حصلت
الحارس: ايوه يا فندم اخبار ما تسرش يا حازم بيه ولدك طلب تكسي وكمان كان شايل  الست الصغيره
حازم اتنفض بخضه: كان شايل مين قمر ولا بدر واكمل بعصبيه اخلص قول مين 
الحارس بتوتر: الست قمر وكانت مش بتتحرك خالص والهانم الكبيره كانت بتعيط قولت اكلمك حضرتك اعرفك 
حازم وهو يلتقط اشيائه: قولي بسرعه اسم المستشفى  
واخد من الحارس العنوان وذهب الي المستشفى بسرعه
في المستشفى تم نقل قمر الي غرفه عاديه 
دخل حازم يجري وسأل موظفة الاستقبال
حازم: فين غرفة قمر أحمد سالم 
الموظفه: هي في الدور التالت اوضه 210 يا فندم
حازم وهو يذهب من دون كلام الموظفه وهي تنظر لصديقتها: شخص غريب اوي واكملت بهيام بص امور اوي هاااه 
صديقتها: يا شيخه اتلهي ده مش طايق وشه اصلا 
نروح عند حازم ذهب الي الغرفه والتقي بهم يقفون عند باب الغرفه
حازم بقلق: ايه اللي حصل حد يفهمني بسرعه 
سناء بغل: انت ايه اللي جابك مش كنت بعيد عننا يشيخ حرام عليك امشي من وشي دلوقتي 
حازم بقلق اكبر واستغراب ونظر لي بدر: قوليلي انتي يا بدر حصل ايه 
بدر بجمود: اللي حصل يا ابيه إن قمر عرفت انها مش مننا زي ما بتقول ارتحت كده يا ابيه
حازم بصدمه وعصبيه: ازاي ازاااي اصلا عرفت قولولي ازاي حد يرد 
سناء بسخريه: لا والله مصدوم بجد ما كله بسببك واكملت بدموع وبسببي انا كمان وعشان اصريت إن أحمد يحكيلي اللي حصل بنكم وهي سمعت كل اللي حصل وعرفت انها مش بنتي كله بسببك يا حازم منك لله يا شيخ انا عمري مفرقت بنكم بس انت اناني وانا برضو السبب انا السبب يا أحمد انا السبب ااااه يا قمر يا حبيبتي حقك عليا يا ضنايا حقك عليا 
جلس حازم بعيد عنهم ووضع رأسه بين يده وهو يتنهد بحزن فمهما كان الموقف في حد ذاته يوجع القلب 
خرج الطبيب وهو يقول: اطمنه يا جماعه هي دلوقتي بقت بخير بس بلاش تضغطه عليها واللي عايز يتفضل يدخل يخش بس هي قدمها ساعة وتفوق
أحمد: شكراً جدا ليك يا دكتور تعبناك معانا 
الدكتور بأبتسامه: مافيش تعب ولا اي حاجه ورحل الطبيب 
سناء نظرة لحازم: تقدر تمشي دلوقتي يا حازم ملكش لازمه انك تفضل موجود 
حازم بحزن: ماما انا اسف برضو قمر مهما كانت زي بدر
سناء بذهول: بجد والله يا شيخ حرام عليك انت عايز  تجنني معاك  ده انت لو عليك تروح تمو.تها دلوقتي تقولي زي بدر 
حازم بحزن بس لم يظهره: للدرجادي شيفاني كده انا عمتاً هطمن عليها وهمشي مش هقعد اصلا 
سناء نظرة له بقرف: يبقا احسن عشان مش طيقاك ولا انا ولا ابوك وحتي كمان اختك واكملت بسخريه ماشاء الله محدش طايق يشوفك 
حازم بغصه في حلقه: ماما استني ولكن دخلت سناء غرفة قمر قبل ان تسمعه اغمض عينه بحزن علي ما يمر بيه 
بعد ساعه بدأت تفوق قمر ونظرة لهم وهي تتذكر ما حدث وهي تبكي 
بدر بدموع: ارجوكي متبكيش يا قمر يا حبيبتي ارجوكي مافيش اي حاجه هتتغير انتي اختي ودول بابا وماما ارجوكي بلاش تعيطي حضنت بدر قمر وذهبت سناء واحتضنتها هي الاخري 
قمر نظرة ل أحمد بدموع: بابا انت بجد مش ابويا يعني مليش سند خلاص مش هقدر اقولك يا بابا تانى جاء أحمد واحتضنها وهو يقول: اوعي تقولي كده انتي بنتي وهتفضلي علي طول بنتي مهما حصل واكمل وهو يمسح لها دموعها ويضحك ايه يعني مش ابوكي اللي خلفك انا اللي ربيتك يبقا احسن من اللي خلفك ولا لاء ضحكت قمر ضحكه خفيفه وشددت علي حضنه انت احسن اب ولو اتمنيت اب مش هلاقي احسن منك يا بابا
يترك حازم علي الباب ثم دخل 
حازم بأحراج: احم الف سلامه عليكي يا قمر 
قمر بجديه: الله يسلمك يا ابيه
حازم بجمود: طيب استأذن انا 
وكان إن يرحل ولكن اوقفه صوت قمر 
قمر: ابيه استني 
لف لها حازم وهو ينظر لها بأستغراب: نعم يا قمر 
قمر بجديه وجمود: تقدر ترجع البيت تاني
حازم بتعجب من كلمها: ليه ايه اللي اتغير
قمر: حاجات كتير منهم اني قررت امشي وانقل لبيت او مكان تاني
أحمد وسناء وبدر: مستحيل تعملي كده يا قمر 
حازم وهو ينظر لقمر: بس انا موافق  
نظر له الجميع بصدمه علي رده و....يتبع 
حازم:أنا موافق 
نظر له الجميع بصدمه
وأكمل كلامه وهل بقا لما تمشي هتروحي فين وبسخرية هتشتغلي خدامه عند الناس ولا فكرك هتخرجي من البيت هتلاقي الناس بتخدك بالاحضان وأكمل بجديه أنا بقول كده عشان دي وجهة نظري بس موضوع ارجع البيت ده شبه مستحيل ونظر لسناء ومحمد وعشان مش بحب اكون في مكان شخص تقيل على القلب ورحل وتركهم في صدمه مما قاله
قمر بدموع:ماما أنا
سناء تقاطعها بدموع:انتي عايزه تسيبينا انتي كمان ليه كده يا قمر أنا امك والله امك الام مش اللي خلفتك الام اللي ربت وتعبت وكبرت أنا قصرة عمري معاكي يا قمر انتي أو بدر ردي عليا أنا حسستك في يوم اني مش امك
قمر وهي تحتضنها:عمرك يا ماما عمرك ماعملتيها وأكمل بأبتسامه خلاص يا ماما حقك عليا ونظرة لاحمد حقك عليا يا بابا بس خفت والإنسان ضعيف أنا كل ما اتخيل ليه الأهل بيعمله في وأولادهم كده طلامه مش قادرين يربه بيخلفه عيال ليه ويتموهم وهما اصلا على وجه الدنيا واكملت ببكاء ليه كده الفكره لوحدها توجه القلب مبالكم بقا بالجوه الوجع ده تعبت اوي تعبت من التفكير بالموضوع
بدر:موضوع ايه اصلا انتي اختي وهتفضلي اختي مافيش حاجه اتغيرت لسه كل حاجه زي ماهي وافضل كمان عشان ده زود حبك في قلوبنا اكتر 
ابتسمت قمر وشكرت ربها على نعمت الأهل اللي بجد مش اللي بيخلفه ويرمه عيلهم فالشارع 
بيخلص اليوم واسبوع وثلاث شهور وقمر وبدر في أواخر شهور في امتحانات الثانويه
أما عن حازم فهو لم يظهر منذ الأشهر السابقه وسناء حزينه ولكن تكابر في هذا أحمد منشغل بي شركته وأعماله ولم يكترث لي حازم ولكن يعلم عن حاله من حراسه
عند قمر
قمر بتردد:بدر
بدر بمقاطعة:لاء يا قمر
قمر بتذمر:هو أنا لسه اتكلمت اصلا 
بدر ببرود:من غير ماتتكلمي هتقولي حازم وماما ونروح والكلام اللي قرفاني بيه من كام يوم فبقولك من اولها لاء
قمر بتسرع:مش هنروح هنكلمه بس بالله عليكي يا قمر عشان ماما 
بدر وهي تنظر بطرف عينها:عشان ماما برضو وغمزت لها
قمر بتوتر:اه عشان ماما اومال ايه يعني يوووووه يا بدر مش عايزه حاجه خلاص
بدر بضحك: خلاص خلاص متزعليش
قمر بفرحه:يعني هنرن عليه
بدر ببرود:برضو لاء
قمر ييأس:ليه بس يا بدر
بدر: خلاص هنرن ومش هنطول وهو اصلا هيقفل في وشك اصلا
قمر:موافقه كله فدا ماما 
ومسك التلفون وهي ترن على رقم حازم وهي متوتره جدا
رد حازم لانه كان رقم غريب
حازم ببرود:الو مين معايا
قمر كتمت الصوت:يالهوي يا بدر اقول ايه أنا مكسوفه وخائفة
بدر بغيظ:اجيبك من شعرك رودي يا ختي رودي
قمر بتوتر:بس انا خايفه نظرة لها بدر بغضب أكملت قمر خلاص هرد
حازم بعصبيه:الو رد يا غبي لقما هقفل 
قمر بتوتر:احم الو يا حازم بيه 
حازم حاول أن يستوعب أن هذا صوت قمر ولكن اكمل بعدم المعرفه
حازم ببرود:مين معايا
قمر بتوتر اكبر:ا أنا قمر يا أبيه 
حازم بسخرية في نفسه:مكان من شويه حازم بيه اتكلم اه ازيك يا قمر في حاجه بتتصلي من رقم غريب ليه
قمر:اصل اصل يعني غيرت الرقم وكده بقول لحضرتك يا أبيه
حازم بتنهيده:قولي يا قمر
قمر بخوف من رد فعله:هو حضرتك مش هترجع تاني أكملت بدموع انا مش قصدي اخليك تبعد والله وكلهم بيحبوك هنا وماما زعلانه عشان مش بتيجي وانت ابنها الوحيد برضو
حازم بتنهيده:قمر بقولك ايه انتي قولتي ابنها الوحيد وأبقا برضو عدوها الوحيد وشرير بالنسبة ليكي أنتي كمان يعني مش متقبل وجودي وسطكم
قمر بعصبيه:انت ليه بتجيب كلام محصلش انا مش شيفاك كده ولو انت كده هكلمك ليه وايه اللي هيجبرني أنا اصلا بكلمك عشان كنت في يوم اخ ليا و وسكتت وازاي ام هيبقي ابنها عدوها واكملت بهدوء وخبث بس أنا عايزة اقولك حاجه وابقي خلصت ضميري قدام ربنا ماما تعبانه اوي عشانه كده كلمتك وبرحتك بقا نظرة لها بدر بصدمه مما تقوله قمر نظرة لها بغموض بنصف ابتسامه
حازم بخضه :ملها ماما يا قمر فيها ايه قولي 
قمر بلعب بعصابه:أبيه مش سمعاك أبيه الو الو وقفلت التلفون وضحكت بخبث وش.ر
بدر مازالت في حالة صدمه:ينهار ابيض ده بجد بقا
قمر باستغراب:ايه اللي بجد
بدر:ياما تحت السواهي دواهي بقا بس ايش عرفك أنه بكده هيجي
قمر بتحدي:هيجي صدقيني هيجي كمان انهارده 
عند حازم بعد ماقفل مع قمر
حازم بعصبيه وهو بيشد في شعره ورايح جي:ااااه اعمل ايه دلوقتي اعمل ايه
علي ببرود:روح طبعا محتاجه تفكير دي امك 
عامر صديقه هو الآخر:أنا مستغرب انك بتفكر تعمل ايه دي امك يا غبي قوم روح
حازم:صعب أنا مقاطعهم ازاي اروح 
عامر بغضب:حازم انت عبيط امك يا غبي قوم يلا اطمن عليها
حازم بعصبيه:أفهمه هي مش طيقاني اروح ازاي بقا افهوني أنا شخص تقيل على قلبهم
عامر وهو يقوم بغضب:حازم انت مجنون روح يا بابا يلا وبطل عبط وأكمل بحزن صدقني مافيش قلب طيب وكبير زي قلب الأم روح يا حبيبي الام مش بتتعوض 
حازم بهدوء:خلاص يا صحبي هي عند اللي احسن مني ومنك ادعلها ربنا يسمحها
عامر:يااارب بقولك ايه يلا بقا امشي حازم سمع كلمهم ومشي
وراح عند البيت وخبط على الباب بتوتر
سناء من الداخل:حد يفتح الباب يا بنات بدر قمر يا بنتي منك ليها حد يفتح الباب ااه يا ربي بنات تقصر العمر وذهبت تفتح الباب
حازم بتوتر:ماما
ونظرة له بصدمه ودموع وحب وحضنته
سناء ببكاء:ااااه يا حازم يا بني هونت عليك كل ده من غير مسمع صوتك هونت عليك تعال تعال خوش يلا خوش يا حبيبي
وجلس على الانتريه
حازم :أنا آسف ياماما حقك عليا 
سناء: خلاص يا حبيبي حصل خير 
تأتي قمر وهي تضحك هي وبدر
قمر بضحك:ايه يا ست ماما بتندهي ليه بس في اي وسكتت لما لقت حازم
نظر لها حازم بتوعد علي هذا المقلب:اه يا بنت.. 
قمر وهي تحرك شفايفها:تعيش وتاخد غيرها وضحكت بخبث نظر لها حازم بغيظ و.....يتبع 
نظر لها حازم يتوعد لها على هذا المقلب السخيف من وجة نظره:اه يا بنت... والله لوريكي
قمر وهي تحرك شفايفها:تعيش وتاخد غيرها وضحكت بخبث ونظر لها حازم بغيظ وهو يحرك رأسه بغل ماشي
سناء بحب:تعالو يابنات اقعده مع اخوكه 
بدر بخبث:بس قمر اكيد لسه زعلانه من أبيه
قمر بتوتر وهي تتصنع البراءة وتنجغذ بدر في كتفها:أنا لاء محصلش انا اصلا مش زعلانه أبيه زي اخويا بالظبط ونظرة له بخبث 
حازم لنفسه بسخريه: والله بعد النظرة دي أشك اني جوز امها مش اخويا خالص أما وريتك يا قمر هنسفك من مكانك ونظر لها بغيظ شديد
سناء:طيب تعالي ياحبيبتي اقعدي مع اخوكي أو اللي زي اخوكي وضحكت عليها وخدت معاها بدر
بدر بغيظ:وانا مالي وخداني ليه هو مش اخويا برضو من حقي اقعد معاه اي الظلم ده 
سناء وهي تسحبها خلفها:ماانتي لو عملتي حاجه من الصبح كنت سبتك بس ماعملتيش حاجه ف يلا ورايا بقا بدر تسير وراها بتذمر:يووووه بقا حاضر بس ماتجرنيش كده براحه يا ست اهدي بقا  
عند حازم وقمر
قمر وهي تنظر له بشماته:حلو المقلب ياابيه
هب حازم من كأنه ومسكها من تلابيب قميصها وهو يقول بعصبيه :بقا حتت عيله زيك تضحك عليا ده انا يا بنت بخالي رجاله بشنبات تخاف تنام من الرعب بسبب اللي بعمله فيهم تيجي انتي تعملي فيا مقلب وتخليني على اعصابي
قمر ببرود: والله عادي وانا مش راجل أنا من النساء وبيقوله أن كيدهن عظيم ونقدر نخلي الحديد يلين والحجر يتحرك من مكانه واكملت ببرود اكتر ولا ايه ياابييه بدلع 
حازم بقرف:بطلي دلع ماسخ وبرود يا قمر وأكمل بترقب ايه اللي خلاكي تعملي كده هاه ايه وحشتك اوي كده وهو يقترب منها بس غريبه انتي مش بطقيني
قمر بتوتر من قربه وكسوف:ابعد كده وانا اصلا مش بيوحشني حد أنا عملت كده عشان ماما بس مش عشان حاجه
حازم بخبث ويقترب من وجهها اكتر وانفاسه قريبه من وجهها:بس لاء باين اني وحشتك بس خالي بالك مش هعدي الحوار ده بسهوله بس هتبقي بطريقه حازم هاه يا قمر وقرص خدها وبلاش شغل الكسوف ده مش لايق على واحده شرسه زيك ولا ايه وضحك عليها بعد أن جعلها لاتشعر بمن حولها من التوتر والخجل الشديد ووجها بقا مثل الجمر حرارة ولون
قمر عيونها تدمع من الخل وقلبها ينبض بشده:بقا كده طيب لعبت في عداد عمرك يا حازوم واشرب بقا هتلعب معايا تمام وانا بحب اللعب اوي
عند عامر وعلي
عامر:ايه بيرد ولا لاء
علي وهو يمسك الهاتف: لاء مش بيرد أنا بدأت اقلق عليه اوي 
عامر بهدوء:اهدي كده خير إن شاء الله بس حاول ممكن مش سامع أو التلفون صامت
علي بتوتر على صديقه :لاء أنا هقوم اللبس وهروحله دلوقتي
عامر بغضب:انت عبيط تروح فين ده عنده اخوات بنات مينفعش نروح بدون استأذان من صاحب البيت
علي:لاء هروح يعني هروح فاهم برضو طنط سناء كانت هي اللي مربياني مع حازم وماينفعش اسكت بقولك اي الخلاصه جي ولا اروح أنا 
عامر بيأس من علي:اعملك ايه ماانت غبي وبتتصرف بغباء بس للضروره احكام يلا وربنا يستر بقا وزهبوا الي بيت حازم 
وهم أمام باب المنزل
عامر بحرج:رن بقا الجرس يا شملول
علي بتوتر: أنا بقول ترن انت انت برضو الكبير ولا ايه
عامر بزهق:كبير صغير انت أصلاً عيل والله ورن عامر هو الجرس 
حازم فتح الباب ونظر بستغراب: ايه الزياره دي لحقت اوحشكم ولا ايه
نظر له عامر بحرج أما عن علي ففعل هذا
علي وهو يحضنه:حااازم ااااه يا حبيبي وحشتني انت كويس فيك حاجه طمني عليك
حازم وهو يبعده عنه وينظر له بقرف: نعم يا روح امك هو أنا مش لسه سيبك حالاً ياض يا هبل انت
علي بزهق:طب دخلنا بدل وقفت الباب دي 
حازم:خش يا خويا اتفضل يا عامر نورت البيت لاول مره وضحك
عامر بود:بوجود صحابه يا غالي 
علي بغيظ:تلفون البيه مقفول ليه هاااه
حازم بسخرية: على يا حبيبي انت صحبي مش مراتي وأكمل ببرود فصل شحن يا ظريف ولسه كنت هحطه على الشاحن دلوقتي
عامر:طيب طنط عامله ايه يا حازم دلوقتي بقت كويسه
حازم وهو يقلب عنيه بملل وغيظ:طلع مقلب من البنات بالذات من الست قمر
علي وهو يضحك:همو.ت اشوفك وانت معمول فيك المقلب واوعي تقول إن طنط هي اللي فتحت الباب ليك وشغل الروايات ده
نظر له بغيظ وهو يهز رأسه 
علي وهو لم يستطيع أن يمسك ضحكته:هههه مش قادر هههه بجد مش قادر اتخيل نظر له حازم بنظره حاده علي بتراجع: خلاص آسف يا صحبي آسف ورجع ضحك تاني والله آسف خلاص اهو سكت
عند سناء 
سناء وهي تصب العصير :اوعي كده انتي وهي عشان اطلع المشروب للضيوف بتوع حازم اوعي يا بنت ولسه هتخرج رن الهاتف الخاص بها 
سناء بضيق:يوووه بقا ده وقته خده حد منكم يطلع العصير واديتهم المشروب وذهبت ترد على الهاتف 
بدر: والله ماانا مطلعه حاجه ده نصيبك انتي يا حلوه يلا يا بنتي خلصي بقا الضيوف تقول على اخوكي وعلينا ناس بخيله يرضيكي يا قمر هاه يرضيكي 
قمر بزهق:هاتي وامري لله ده انتي زنانه ربنا يستر بقا 
وخرجت وهي تقدم العصير
نظر لها حازم بغيره غضب وقام من مكانه:هاتي عنك وهمس لها وقعتك سوده معايا خشي جوه حالاً جريت قمر للداخل 
نظر عامر لطيفها بسرحان وقال لنفسه:غريبه ليه حاسس اني شوفتها قبل كده حاسس اني اعرفها
كان ينظر له حازم بغضب وغيره لم يعرف سببها
حازم بغيظ:عامر عامر 
عامر وهو يفوق:هاه في حاجه يا حازم
حازم وهو يتحكم في غضبه:لا ابدا بس اتفضل اشرب العصير
قال في نفسه بعصبيه:أما وريتك يا قمر على عملتك دي ماشي يا قمر و......يتبع 
قمر دخلت المطبخ وهي وشها مثل الوان الطيف
بدر بضحك:مالك يا بنت وشك مخطو.ف ليه كده
قمر بعدم تركيز:مخطو.ف ازاي يعني يوووووه بطلي هزار واهدي بقا أنا همو.ت من الرعب يا بدر
بدر بستغراب:ليه حصل ايه بره
قمر بهمس:أبيه حازم زعق معايا عشان طلعت واكملت بخوف وقالي وقعتك سوده خشي جوه بسرعه أنا هربت من وشه فالفور أنا مرعوبه منك لله قولتلك مش عايزه اطلع يا بدر منك لله
بدر بزهق:بقولك ايه بطلي ولولا واكملت بهدوء أنا هقف جنبك 
قمر بصت في عينها جامد: والله هتبعيني وانا بقولك اهو يا ست بدر
بدر بثقه:هاه عيب عليكي أنا بدر البدور يا بنتي 
قمر بسخرية :اتوكسي هنشوف كل حاجه واكملت بقلق وربنا يسترها معايا
عند الشباب
عامر وهو يقف:هنقوم بقا عشان نمشي والحمد لله أن طنط سناء كويسه
علي يهمس لي حازم بشيء:خلي بالك فاضل كام شهر هاه وغمز له
حازم بجديه:عارف و واخد بالي وعامل حساب كل حاجه غور انت بقا
علي بستفزاز:ابقي قول لقمر لعبتيها صح بس طلعت حلوه اووي وضحك
حازم افتكر الموقف وغضب تاني من كلام على: مين دي اللي حلوه يا معفن
على بقلق من شكله:المقلب يا عم الله دايما ظلمني 
حازم بعصبيه:طيب غور من وشي يا حيوا.ن امشي ياض وخرجه الشباب وقفل حازم خلفهم وهو في قمة غضبه
حازم في نفسه:ماشي يا قمر بتلعبي معايا حلو اوي استلقي وعدك مني 
حازم وهو ينادي بدر:بدر بدر تعالي بسرعه عايزك يا بدرر 
بدر تأتي بسرعه:حاضر يا أبيه حاضر وجاءت له نعم في حاجه يا ابيه
حازم:قمر جوه 
بدر بأيجاب:ايوه جوه يا أبيه عايز حاجه 
حازم بغموض وجديه:اه هاتيها وتعالو الاوضه بتاعتي عشان هشيل حاجات هاخدها معايا وانا ماشي يلا خالصي
وفعلاً ندهت علي قمر 
قمر بستغراب: غريبه اول مره يسمح اني اخش الاوضه بتاعته بس يلا وربنا يستر علينا جميعا وذهبه الي حازم 
حازم وهو ينظر لقمر بنظره غير مفهومة
ويقول:قمر لمي الحاجه اللي علي المكتب وانتي يا بدر روحي هاتي حاجه كبيره اشيل فيها الحاجات دي 
بدر:تمام يا أبيه وذهبت لكي تجلب ما طلبه حازم
حازم رد الباب شويه واقترب من قمر ووقف خلفها
حازم بصوت يملؤه الغضب:قوليلي بقا ايه اللي طلعك بره هاه ومسك درعها ولفها ليه ايه مش مكسوفه حضرتك ولا ايه رودي
قمر بدموع وخوف: والله والله ياابيه مكنت هطلع بس ماما تلفونها رن وقالت حد يودي العصير منكم وبدر رفضت وقعدت تزن عليا بس والله مكنت هطلع 
حازم وهو يشد علي درعها بغضب وغيره لم يعرف سببها:لما انتي مش عايزه تطلعي محدش ندا عليا ليه هاه وأكمل بعصبيه بتطلعي ليييه
قمر ببكاء ووجع:أبيه دراعي بتوجعني بأيدك وكمان أنا نسيت والله اني انده عليك 
حازم لم يشعر بوجع درعها لانه تملكه الغضب
حازم بغضب شديد:لما ده نسيتي والمقلب السخيف مش كان بمزاجك ولا نسيتي ورنيتي غلط كمان صح ردي عليا بقولك وبطلي عياط
قمر بعصبيه والبكاء وهي تبعد يده عنها بعنف:ابعد بقا انت ايه انت مش ممكن تكون بني ادم رغم قسوتك عليا قولت يا بنت انسي مهما كان اخوكي طلعت مش اخويا وكنت بعيد عننا قولت لاء العشره ماتهونش غير علي الندل لكن تهني وتمد ايدك ماسمحلكش يا حازم فاهم وابعد عني أنا بكر.هك عارف يعني ايه بكر.هك يعني مش بطيقك ولا عمري هتقبل وجودك في حياتي لو كنت آخر راجل فالعالم وكويس انك مش اخويا لان عمري مكنت اتمني اخ زيك فاهم أنا بقولك ايه بكر.هك
لم يتحمل حازم كلامها حس انها بتهين رجولته بكلمها فصفعها بالقلم بكل عصبيه ومسك دراعها بعصبيه واكمل 
حازم بزعيق:اخرسي اخرسي بقولك واكمل بصوت كفحيح الأفاعي أنا هخليكي تكرهي اليوم اللي جيتي فيه هنا 
بدر دخلت عليهم وهي تبعد حازم بكل عصبيه:ابعد عنها اطلع بره ياابيه أنا قولتلها ما ترنيش عليه عمره ماهيحن ليكي ولا هيحبك لان اصلا انت مش بتحب حد ابعد بقا
حازم بضيق وعصبيه:حتي انتي يا بدر ده انتي مني تتكلمي معايا كده ده انا اخوكي الكبير تقوليلي كده ماشي أنا هطلع وبس هاجي تاني فاهمين
سناء خلفه بحزن علي ابنها الذي لم يتعلم من غلطه كل مره:انا مش هزعق معاك ولا هقول حاجه خالص اخرج بره يا حازم بهدوء واللي حصل ده مش هقول لاابوك عليه لان انت المفروض مش صغير بس تمد ايدك علي قمر دي كبيره عندي أنا بالذات آخرج لأن أنا يأست منك اطلع بره 
حازم وهو يخرج وينظر لقمر:خارج بس كلمنا مخلصش يا قمر خليكي فاكره اني مش سهل اسيب حقي وقال بصوت عالي فاهمه جعل من جسدها ينتفض
سناء بزعيق على ابنها المجنون :أخرج بره يا حازم امشي ياااا اطلع وفعلا رحل حازم من المنزل كله
سناء وهي تحتضن قمر:اهدي يا حبيبتي حقك عليا أنا غلطانه اني خليته يدخل البيت تاني
قمر بتماسك:لاء يا ماما ما تقوليش كده انا مسمحاه حصل خير ربنا يهديه لنفسه واكملت بدر اسنديني عشان ادخل الاوضه
سناء تنظر لها بحزن وهي تسير أمامها بكل تعب نفسي وجسدي وتقول بداخلها:اااه يا حازم افهم ايه فدماغك واستريح يااارب فوضت أمري كله ليك يارب
قمر ذهبت إلى غرفتها هي وبدر وسندت جسدها على السرير وهي تفكر في هذا الحازم الذي لم تستطع أن تفهم ماذا يفكر وحسمت أمرها أن لأن تكون هذه النهايه معه 
عند حازم كان يسوق بسرعه جنونيه من شده الغضب وبالكاد كان ان يفعل الكثير من الحوادث لولا ستر الله عليه
وذهب الي البيت ودخل غرفته دون أن يحدث أحد من عامر وعلي
عامر ستغراب:غريبه ماله واخد في وشه ليه كده
علي بقلق علي صديقه:ربنا يستر وما يحصلش حاجه تاني انا مش مطمن
عامر بهدوء:اهدي يا علي خير احنا منعرفش حصل ايه سبها على ربنا 
علي:ربنا يسترها يارب 
فالداخل عند حازم 
كان يجلس يمتلكه الغضب والعصبيه وهو يفكر في اشياء كثيره ومن كثرة التفكير غاص في نوم عميق ولم يشعر بحاله 
اليوم الثاني رن الهاتف الخاص بي بيت احمد 
سناء بخضه:يستار يارب مين بيرن دلوقتي
رده على الهاتف:الو مين معايا
الشخص:......
سناء بصدمه وخضه:انت بتقول ايه ازاي حصل كده و......يتبع 
أحمد طلع يجري من الاوضه بخضه على صوت سناء 
أحمد بخضه:في ايه يا سناء بتصرخي ليه حصل ايه 
سناء ببكاء:الحق يا أحمد ابنك فالمستشفي على لسه رانن عليا حالاً
أحمد: بسرعه طيب نلبس
بدر بصدمه ودموع:استني يا بابا كلنا هنروح معاك لو سمحت
سناء كانت هتعترض لكن أوقفها أحمد
أحمد:طيب البسه وتعالو بس بسرعه يلا
لبسه جميعا وذهبه الي المستشفي
أحمد راح عند على
أحمد بقلق :قولي ايه اللي حصل يا علي بسرعه وحازم فين طمني يا ابني بالله عليك
علي لكي يطمن احمد:اهدي يا عمي أحمد هو بخير والدكتور معاه جوه اهو
سناء ببكاء:طيب قولي حصله ايه يا علي يا بني
علي بهدوء:احنا شفناه وهو جي من بره متضايق وبعدين نام والصبح جيت اصحيه كان عرقان اوي وبيتر.عش و بيهلو.س بالكلام وهنا بص بسرعه علي قمر وبعدين كمل وقال وكان سخن اوي ومش راضي يصحي خته أنا وعامر على المستشفي ورنيت عليكم بس عامر كان بيمنعني بس كان لازم تعرفه لأن هو هيحتاج رعايه اليومين دول لأن أنا وعامر طالعين مأمورية بسيطه كده هنيجي كمان يومين تلاته كده معليش يا عمي آسف يا طنط قلقتكم بس ده برضو ابنكم ولازم تعرفه
أحمد بهدوء:وهو ده الصح يا حبيبي ربنا يبارك فيكم 
وبعد شويه طلع الدكتور و طمنهم عليه وقال أنه بقا كويس و يقدره يخشه يشفه دلوقتي
دخله كلهم وآخرهم قمر وبص ليها حازم وهي نزلت راسها في الأرض من الحرج وبعد شويه خرجه من المستشفى وراحه البيت ودخله الاوضه واطمنوا عليه وخرجه عشان يريح شويه 
عامر:طيب هنمشي احنا وعمتاً عملنا لحازم اجازه مرضيه علي ميخف ودي شنطه العلاج بتاعته
قمر بسرعه:ممكن لو سمحت تقولي المواعيد بتاعت العلاج
عامر سرح شويه وبعدين فاق علي صوت بدر:اه لو سمحت عرفنا 
عامر:هاه عمتاً كل حاجه مكتوب عليها المعاد وهي قبل ولا بعد الأكل تمام كده تؤمره بحاجه
قمر بهدوء وخجل:شكرا جدا لي حضرتك 
عامر بمشاعر من نحيت قمر:العفو علي ايه أنا معملتش حاجه
علي كان ينظر لبدر بمشاعر متلخبطه وبدر لحظت نظراته و اتكسفت وبعد الشكر لي عامر وعلي ذهبه وبعد شويه دخلت قمر المطبخ لي سناء
قمر:ماما محتاجه حاجه اعملها لك
سناء بسرعه:اه معلش يا حبيبتي خدي دخلي الاكل ده لحازم معلش هتعبك بس بعمل حاجات كتير و اندهي بدر عشان تساعدني وتعالي ساعديني انتي كمان
قمر بهدوء:حاضر يا ماما
وندهت بدر وذهبت الي غرفة حازم وهي متوتره جدا 
وهي تخبط على الباب
أذن لها حازم بالدخول 
قمر بخجل وكسوف:احم أبيه الاكل ماما سناء بعتهولك عشان العلاج
حازم نظر لها ولم يتكلم رفعت قمر راسها لعدم سماع صوته ولكن ليتها لم تنظر لأنها رأته ينظر لها دون خجل فتوترت ولكن اقتربت منه عشان تحط صنية الاكل ليه
وكانت أن تخرج مسك يدها فوقعت في حضنه بسبب قوته وضعف جسمها 
قمر بخجل وتوتر:أبيه ابعد ايدك عايزه اقوم
حازم بهدوء:حبتيه ولا ايه
قمر بخجل واستغراب:ايه الكلام ده وابعد لو سمحت وهحب مين ابعد لو سمحت وهي حتي الآن داخل حضنه ولكن لم تنظر له
حازم بغضب وعصبيه:مش عارفه مين عامر 
قمر هنا لم تتحمل ونظرة له بغضب:انت ازاي تقول عليا كده ايه الكلام ده
هنا حازم لم يتحمل وسرح في عيونها وغضبها ولم يتحمل لسانه أن يبوح لها بإعجاب:انتي حلوه اوي كده ليه 
قمر خجلت اوي واتكسفت جدا من جرأته:أبيه لو سمحت ابعد انت بتقرب ليه ابعد لو سمحت وسندت ايديها علي صدره عشان تقوم وتبعده عنها ولكن خنها توازنها فوقعت عليه ولكن كانت أشد قرباً باللصقت فيه والتصقت شفتاها بخصته نظرة له قمر وهي مبرقه وقامت بسرعه بسبب شدة خجلها 
قمر تتحدث وهي تقطع في الكلام:ا أنا مكنش قصدي وي بعدين انت قليل الادب وطلعت تجري بسرعه علي المطبخ
حازم بسرحان ومشاعر كتير بداخله ويحدث نفسه:هتوديني على فين يا قمر وحط أيده على قلبه كان ينبض قلبه بشده وأكمل ااااه أنا شكلي هروح على طريق اللي يروح ميرجعش ولا ايه ربنا يسترها عليا
عند قمر خرجة من الاوضه قلبها بنبض هي الاخره بشده 
قمر بتوتر وفي داخلها:لا لا حازم ده غلط عليا وعلى قلبي انا مش هقدر استحمل قربه مني بالشكل ده تاني وهديت شويه وبعدين دخلت المطبخ
سناء بشك:اتأخرتي ليه كده يا قمر ومال شكلك مش علي بعضك
قمر بتوتر:لا يا ماما أنا تمام ومافيش حاجه
سناء بخبث وضحك:باين ياقلب ماما و أكملت بحزم مصطنع على الشغل يا هانم 
وقالت في سرها عملت ايه في البت يا حازم يا بن بطني ويا تري الايام شيلالنا ايه ربنا يكملها على خير عشان حسه أن في حاجات كتير هاتتغير واولهم انت يا حازم و.....يتبع 
عند علي وعامر 
علي بشك ونظرة غموض:مالك يا عامر من اول ما مشينا وانت مش علي بعضك في حاجه احكيلي يا صحبي 
عامر بتوتر ولكن يحاول عدم إظهاره:لاء أنا كويس بس قلقان علي حازم 
علي:اممم تمام بس متخفش هو لما بيزعل أو يضايق بيحصله كده بس بتمني أن انت اللي تكون بخير
عامر بستغراب:فيه ايه يا علي من ساعت ما خرجنا وانت نازل زن على وداني هات من الاخر في ايه 
علي بغضب:لاء انت اللي بتستعبط عليا وعارف اني خت بالي لما كنت متنح مع قمر يعني مش ماشي مع عيل يا مؤخزه لاء أنا ظابط زي ماانت ظابط ودارس وعارف أن اللي بيحور وبيكدب بيبان عليه فالاحسن ليك متفكرش في قمر لانها مش تخصك
عامر بعصبيه وزعيق: على احترم نفسك أنا عمري ماهدخل بيت حد من صحابي وبص لأهل بيته لو بتفكر فيا بالشكل ده تبقي اتجننت رسمي انا اكبر من شغل المراهقين ده
علي بعصبيه هو الآخر:لو مش كده تسمي ايه أن هحضرتك تسرح وتتنح فيها بيتسمي ايه يا محترم أنا بقولك ابعد لأن قمر تخص حازم فاهم ومش هتبقي ليك
عامر بستغراب وعدم فهم:يعني ايه الكلام ده فهمني الكلمه دي كبيره وليها معاني كتير واولهم دي اخته وانا لو حسيت بإعجاب من ناحيتها هروح أتقدم لها مش هخون صحبي عشان حاجه زي دي انا مش ندل يا علي
علي برفض:اوعي تعمل ده انا بحزرك لو مش عايز تخصر حازم أنا بقولها اهو 
عامر بعصبيه:انت بتقول ايه انت مجنون يا بني فهمني ايه اللي بتقولو ده
علي بهدوء شديد:كل حاجه وليها وقتها بس أنا بقولك متفكرش في قمر يا عامر وسابه في حيرته ورحل من أمامه
عامر بتفكير:الموضوع في لغز أنا لازم أفهمه بس انا مش معجب بي قمر أنا في حاجه غريبه بتشدني ليها مش فاهم ده معناه ايه ممكن حب بس انا مش معجب عشان أحب ااااااه مش عارف اعمل ايه بجد تعبت من كتر التفكير وذهب لكي ينام ويريح باله من هذه الأفكار 
خلص اليوم بأحداثه ويأتي يوم مُحمل بأحداث أخري
عند حازم بالغرفه يفكر في اشياء عديدة ويخاف أيضا من حدوث شئ لعائلته ويفكر في قمر وماذا سوف تفعل بهم الايام لقد تشتت عقله كثيرة ولكن قاطع تفكيره خبطه رقيقه على الباب فأذن لمن على الباب بالدخول
قمر بخجل وهي تنظر للأرض:احم أبيه ماما بتقولك تجبلك الاكل هنا ولا قادر تاكل معانا بره
حازم وهو يدعي عدم فهم حركاتها هذه:انتي منزله راس كده ليه يا قمر
قمر وهي على نفس الوضع:لو سمحت يا أبيه رد على سؤالي 
حازم بضيق من عدم ردها ليه:هاكل بره يا قمر ارتحتي كده
قمر ببرود:عادي دي حاجه ما تخصنيش ولا تفرق معايا وجريت من أمامه قبل أن ينقض عليها
حازم بعصبيه:ااااه يا بنت والله ماانا سيبك وقام لها بس كانت جريت ماشي يا قمر دي مصر اوضه وصاله مش هجيبك هنا يعني وأكمل بخبث هلعب معاكي احلا لعب يا قمري ولكن وقف لحظه يستوعب الياء الملكيه التي خرجت من بين شفتاه بدون قصد وأكمل مع نفسه شكلي بروح للطريق برجلي بس انا خايف من الطريق ده يأذيها اكتر مني وبالذات فالوقت الحالي دبرني يارب وهم للذهاب إلى الحمام
عند قمر قالت لسناء أن حازم سوف يأكل معهم وجهزوا المائده لكي يأكله في جوه أسري محبب الي قلب سناء و أحمد فهذه هي عائلتهم الصغيرة
خرج حازم لكي يأكل معهم اسناء الطعام تكلمت قمر
قمر بأدب:معلش أنا هتكلم على الاكل بس ده ضروري أنا هروح الدرس أنا وبدر عشان فاضل شهر و نمتحن مافيش وقت لازم نضغط على نفسنا 
سناء:تمام خاصه أكل واجهزه وربنا معاكم يارب يا حبايبي ويلا بقا يا قمر اتجدعني عشان تدخلي كليه الطيران  
قمر بفرحه: حاضر يا ماما هزاكر جامد اوي عشان اوصل ليها ده حلمي
حازم ينظر لها بغضب ويحدث نفسه:يعني حلمك تطلعي عالمة زره واكمل وهو يحدثها ليه متمسكه بالحلم ده مش لاقي مبرر ليكي لحد دلوقتي
أحمد بضيق:احنا قولنا ايه يا حازم
قمر بهدوء:معلش يا بابا من حق أبيه يعرف أنا هقولك ايه السبب وأكملت بحزن أنا كان ليا صديقه قريبه مني أنا وبدر وكانت حلمها انها تطلع طياره بس أغمضت عينها و بلعت غصه في حلقها الحلم مكملش لأنها جلها سر.طان ضمرها كانت ساعتها في أولي ثانوي وكنت بحبها لأنها كانت طيبه وانسانه كويسه جدا كانت بتقولي ايه رايك تبقي معايا في كلية الطيران ونبقي مع بعض بس لما تعبت اوي قالتلي شكل الحلم مش هيكمل يا قمر عيطت قمر جامد بس قولتلها هتخفي يا جوري وهتبقي اجمل طياره بس اللي حصل مكملش حلمها اللي كان لسه بيكبر وما.تت هي والحلم وعهدت نفسي مهما يحصل هكمل المشوار اللي كنا هنمشيه مع بعض يمكن يبقي حلم بسيط بس بالنسبالنا حلم جميل وكبير 
بدر حضنت قمر وهما بيعيطه مع بعض وسناء كانت حزينه لانها كانت تعرفها وبتحبها 
حازم في نفسه كان حزين وحس قد ايه قمر قلبها كبير وبتصون العشره مهما حصل وده يدل على الوفاء للصداقه اللي بجد
حازم بهدوء:أنا هقوم عشان رايح الشركه
سناء:بس انت لسه تعبان
حازم:لاء أنا تمام يا ماما مافنيش حاجه 
أحمد:تمام خد البنات وانت ماشي عشان ما يتعبوش فالمواصلات
قمر:مافيش تعب ولا حاجه يابابا أحنا هنروح عادي لوحدنا
حازم وهو يقوم:طيب يلا اجهزه عشان نمشي
قمر نظرة له بضيق بسبب أنه تجاهل كلامها ونظره لي بدر التي تضحك بهدوء
قمر همست لها:اخرسي يا بنت هضربك والله بقولك اهو
بدر: طيب خلاص يلا نقوم نلبس احسن عشان ميتحولش علينا 
قمر:يلا يختي مش ناقصه هولاكو يتكلم
بدر بضحك :بتتحولي لبطه بلدي قدامه ولكن من وراه البت الجامده صح بس خلاص بلاش البصه دي دايما الغلبان الناس بتيجي عليه وذهبه الي الغرفه الخاصه بهم وبعد وقت ذهبه مع حازم بالعربيه 
وصل امام الدرس قمر لقت بنات كتير تنظر لي حازم بسرحان وانبهار
قمر بغيظ:ده اللي كنت عامله حسابه 
بدر بستغراب:البنات كأنهم اول مره يشوفه راجل ولا ايه وضحكت 
قمر همست لها:انزلي ده يوم ازرق مش هنخلص من الأسئلة ونظراتهم اللي شبه وشهم دي 
بدر ردت عليها: ولا يشغلك يلا ننزل 
حازم:لما تخلصه رنه عليا 
قمر بتسرع: مش لازم تيجي تخدنا احنا هنروح لوحدنا
حازم ببرود:أنا مقولتش اني هروحكم كنت هقول رنه عليا عشان اطمن عليكم المسافه مش بعيده عشان اجي اخدكم وانتم ساعه وهتروحه وانا هقعد شويه فالشركة خاله بالكم من نفسكم يلا سلام
قمر بغيظ وغضب:باااارد اااه همو.ت من برودو ده حجر مش بيحس والله هديتها بدر ثم ذهبه ودخله الدرس ولم يعيره اهتمام  لكلام البنات وفضله الصمت وتجنبهم نهائيا
نروح للملهي الليلي الذي يجلس فيه الكبير
الكبير:سامح هنعمل ايه العمليه فضلها شهرين ويجي معادها
سامح:متقلقش يا كبير كله تمام
الكبير بشك:بس خايف يكون حد بيساعدهم
سامح بثقه:عيب ده انا معاك يا كبير(ملحوظه:عشان الناس اللي نسيت سامح الدراع اليمين بتاع الكبير وشغال جسوس لحساب الوحش هنعرف مين هو الوحش في وقت المناسب)
الكبير بغموض:أنا واثق فيك بتمني الثقه متتهزش يا سامح
سامح بخبث:عيب يا كبير تقول عليا كده
الكبير:خبيث ومش سهل انتي يا سامح وضحك ضحكه غليظه جائت عليهم فتات ليل وهي تمشي بأغراء 
سوزي بدلع:جرا ايه يا بيبي انت جي تقعد من غيري يرضيك يعني سوزي تزعل
الكبير بنظرات شهونيه:مقدرش يا روح قلبي انا جي عشان الجميل اصلا صح يا سامح
سامح بتأكيد:طبعا ياكبير هو انت عندك كام سوزي يعني
الكبير وهو يقوم لكي يذهب مع سوزي: طيب اسيبك انت بقا ياسامح ولقط رزقك بدل ماانت قاعد كده 
سامح بضحك:حاضر يكبير هيحصل
وذهب الكبير لكي يفعل المحرامات فهو يفعل كل شئ حرام فهو اكبر زعيم مافيا في الشرق الأوسط 
عند حازم كان يتحدث في الهاتف
حازم:انا جي حالاً ربع ساعه وهكون هناك سلام
وبعد ربع ساعة وصل للمكان  وكان عباره عن مبني لي شركة كبيرة بأسم مستعار
شركه الفتح للاستراد والتصدير دخل حازم وقف له الجميع بأحترام ثم دخل مكتبه
السكرتيره:فتحي باشا الاستاذ ممدوح رن علي حضرتك
حازم بغموض وعمليه:رني عليه خليه يجي يقابلني
السكرتيرة بأحترام:تمام يافندم عن اذنك وخرجت وذهب حازم للحمام وقفل الباب
ورن على احد في الهاتف
حازم:كله تمام وقرر أنه يقابلني بس شكل نهايته بتقرب تمام هظبط كل حاجه معاه وهقولك عليها هتبقي أمتي يلا سلام
وقفل مع الشخص ثم نظر إلي المراه
وهو ينظر للمسك الذي يرتديه
وابتسم بخبث:نهايتك قربت يا كبير انت واللي زيك و......يتبع 
طلع حازم من الحمام بعد ماظبط المسك وقعد على المكتب بتاعه
السكرتيرة خبطت على باب المكتب وأذن لها حازم بالدخول
السكرتيرة:مستر فتحي الاستاذ ممدوح رنيت عليه وبيقول لحضرتك أنه على وصول
فتحي:تمام اتفضلي انتي ولما يجي قوليلي قبل ما يدخل فاهمه
السكرتيرة:تمام يا فندم عن اذن حضرتك
بعد مرور الوقت تدخل السكرتيرة لتقول لفتحي أن ممدوح بره 
فتحي بعمليه: خليه يدخل بس كمان خمس دقايق 
اومأت له السكرتيرة ورحلت وبعد شويه طرق الباب ودخل ممدوح بعد ما أذن له فتحي 
فتحي بترحاب:اهلا وسهلا يا ممدوح باشا نورت اتفضل أقعد
ممدوح بأحترام: شكرا جدا ليك يا فتحي بيه المكان منور بأصحابه
فتحي بجديه:نخش فالموضوع على طول بس الاول تشرب ايه ورن على السكرتيرة لتدخل له وفعلا جائت له على الفور ايوه يا فندم تؤمر بحاجة
فتحي:تشرب ايه يا استاذ ممدوح
ممدوح:قهوه 
فتحي:اتنين قهوه يا تهاني لو سمحتي
 اومأت له ورحلت تهاني من أمامهم
ممدوح:ايه اخبار البضاعه يا باشا كلها تمام
فتحي بجديه:ممدوح قولتلك مية مره الشغل شغل وانت مش اول مره يعني تتعامل معايا وهي لسه فاضل عليها 4شهور علي ماتوصل
ممدوح:فاهم بس دي اكبر عمليه هتبقا معاك وحقيقي الباشا الكبير قلقان عليها
فتحي بستغراب:امال انت تبقي ايه
ممدوح بتوتر:أنا ابقا الدراع اليمين ليه مش ده المهم المهم انك تخلي بالك اوي يا فتحي بيه الزعيم مش بيهزر ده دافع شقا عمره كله في البضاعه دي
فتحي بترقب:بقولك ايه أنا بدأت اقلق منك ومن الباشا الكبير بتاعك ده انا لحد دلوقتي معرفش اسمه ايه ولا شكله وحتي معرفش البضاعه خايفين عليها اوي كده ليه
ممدوح وهو يقوم:مش مهم تعرف هو مين أنت ليك فلوسك وخلاص ولو عايز نسبه قول يا فتحي بيه
فتحي بعصبيه:ده مش أسلوب تعامل يا ممدوح وانا مش صغير في المجال انا ليا سمعتي وشهرتي ولو اضريت أنتم اول ناس هتتجاب مش انا يا ممدوح بيه اللي أجري ورا الفلوس فاهمني كويس
ممدوح احس بقلق من نبرة فتحي وأكمل بثقه:مش هيحصل حاجه ولما يحصلك حاجه اتكلم يا فتحي بيه ورحل وتركه 
حازم في نفسه:بني ادم خبيث وأكمل بتفكير الموضوع  طلع اكبر من مجرد بضاعه ممنوعات لاء اكيد وراها حاجه طلامه دافع كل الفلوس دي هنعرف كل حاجه وهتتجابه كلكم
عند قمر وبدر خرجه من الدرس وهما ماشيين وقف أمامهم ثلاث شباب
الشاب1:ايه يا مزه رايحه فين تحبي اوصلك
قمر ببرود:شكرا لما اتش.ل تبقا توصلني 
الشاب:بعد الشر عليكي يا حلوه وبص لبدر اومال العسل تبقي صحبتك
قمر بعصبية:جرا ايه ياض انت عبيط ولا شكلك كده ابعد عن وشي لاسو.يك بالاسفلت 
بدر بهدوء وبرود:بس يا حبيبتي متعصبيش نفسك عشان بواقي الرجاله اللي واقف قدامنا ده
الشاب وهو يمسك دراع بدر بعصبية وغضب:تحبي تشوفي بواقي الرجاله يا بت انتي بيعمل ايه
بدر:تؤتؤتؤ مش حلوه منك دي ومسكت دراعه وتحكمت فيه وضربته بين رجله ووقعته على الارض 
قمر:ياحرام لاء صعب عليا ليه كده يا اوختي بس وراح شاب علي قمر لكي يضربها مسكته قمر وضربته بالشنطه في رأسه وفي بطنه و وقعته على الأرض جنب صحبه
وجاء الآخر لكي يضربهم كان لمحهم علي من بعيد وجيه علي الواد الاخير وأنهال عليه بالضرب اتصل بالعسكري عشان يجي ويجيب معاه البوكس يلم الشباب دول
علي هو يطمن عليهم:انتو بخير اهم حاجه
قمر:احم شكرا جدا ليك يا استاذ علي 
علي بأبتسامه: على ايه يعني ده واجب عليا انتو اخوات صحبي واخويا كمان تبقه اخواتي 
بدر ببرود: على فكره احنا قادرين نعلمهم الادب يعني انت معملتش حاجه والله مكنتش تعبت نفسك يعني
قمر بحرج من رد بدر: معلش يا استاذ علي هي مش قصدها حاجه وشكرا جدا ليك 
علي وهو ينظر لبدر بغيظ:لا عادي ولا يهمك انا مش باخد على كلام العيال وده واجبي ك ظابط قبل اي حاجه
بدر بعصبية:هو يقصد مين علي العيال انت بتكلم مين كده انت انا ممكن اعمل ايه و امممممم اممم قمر وهي تكتم بقها وتخدها وترحل وتبتسم لي علي بحرج بعد ما بعده عن علي قمر شالت أيدها من علي بدر
بدر بعصبية:سبيني أعلمه الأدب عديم الادب والاحترام ده ازاي يقول عليا عيله هاه بني ادم بارد
قمر بهدوء: انتي غلطانه الراجل وقف معانا وسعدنا وخد العيال الصيعه دول علي القسم وانتي بتشتمي فيه عايزاه يقولك اووه كمان يا سنيوريتا ولا ايه
بدر بضيق:انتي كمان بتعصبيني اكتر انا مش غلطانه هو بارد ومش بيحس اصلا ومستفز اووي
قمر بخبث:بس قمور وحلو صح ولا لاء
بدر وتوهان:هاه اااه اوي وفاقت واكملت بكسوف وعصبيه بس اسكتي هي نقصاكي هي كمان 
قمر بضحك:باين انك متضايقه فعلا وطلعت تجري وجريت وراها بدر 
عند حازم بعد ما طلع من الشركه اتصل على علي
حازم:علي انت فين 
رد علي:طيب قول ازيك أو عامل ايه عمتاً أنا رايح على القسم
حازم بستغراب:ليه ايه اللي حصل
علي تردد أنه يقول له بس حسم أمره وقرر يقول له وفعلا قال له ما حدث
حازم بغضب وعصبيه:ولاد... سبهم وانا هاجي اربيهم بمعرفتي بس هروح البيت اطمن عليهم الاول
علي وهو يطمنه:هما بخير ومتقلقش بس تمام روح وانا مستنيك سلام يا صحبي
حازم قفل معاه وزود في سرعه العربيه وركن العربية ولقا قمر وبدر بيجره ورا بعض بس كأنه بعيد شويه عن البيت
ونزل من العربيه بعصبيه ووقف أمام البيت
قمر وهي بتجري وبصت لبدر وطلعت ليها لسنها ولكن خبطة في جسد صلب
قمر بصت لحازم برعب من نظرة عينه وشكل وشه
قمر بتوتر:أبيه أحنا كنا
حازم بهدوء قاتل: امشه قدامي انتي وهي حالاً 
بالفعل ذهبه من أمامه بخوف وتوتر وطلعه ركبه الاسانسير 
بدر وهي تهمس لقمر:انا مش متفائل
قمر بنفس الهمس:اخرسي شكلنا هنتعمل كفته يا ختي وهنا كانه وصله أمام الشقه وطرقه الباب وفتحت لهم سناء 
سناء:نورتي يا هانم انتي وهي  خشي يلا على جوه ولقت خلفهم حازم ووجه غاضب بشده
دخلت قمر وبدر الاوضه بسرعه 
حازم بصوت عالي:خالصه وتعاله بسرعه يلا
سناء بقلق:في ايه يا بني مالك صوتك عالي ليه
حازم يحاول أن يهدئ من غضبه: مافيش يا ماما بس لما يطلعه هتعرفي حصل ايه 
وبالفعل طلعه قمر وبدر ووقفه بجانب بعض والخوف يغزه قلبهم من حازم بس يحاولوا أن لا يظهروا هذا
حازم بهدوء:انا مش هتكلم على الخناقه بس اللي هتكلم فيه وأكمل بزعيق ازاي بنات في سنكم يجره فالشارع هاه لما تخبطكه عربيه ولا واحده تقع تتكسر رجليها ولا منظرك كبنت محترمه ومتربيه هاه افهم في العقل مش بتفكره خالص حياتكم استهتار وعدم مسؤولية خالص 
قمر بتوتر وبعض من القوة:اولا احنا مش صغيرين وعادي الناس بتجري فالشارع بس حضرتك مش بابا عشان تزعق وتشخط فينا
حازم كان ان يقوم وينهال عليها بالكلام الجارح بس قدرت أنها تسكته
أكملت قمر:ممكن اعرف حضرتك خايف علينا ليه على فكره ياما اتعرضنا لكل ده بس حضرتك كنت بعيد وغير مهتم فجأه كده بقيت تخاف علينا احنا كبار يا أبيه وعارفين الحدود بتاعتنا كويس ومتعلمين الدفاع عن النفس كويس يعني مش محتاجه أن انت تقلق علينا
وكانت أن ترحل ولكن أوقفها حازم وهو يمسك درعها ويهمس لها بنبره حاده:عايزك تفهمي اني هفوتها بمزاجي مش ضعف شخصية أو اني مش قادر ارد عليكي ولكن هعتبرك متكلمتيش بس وحيات امي يا قمر لو اتكررت تاني هتشوفي تصرف هتندمي عليه وخليكي حافظه كلامي كويس انا مش عيل من العيال الي ضربتيهم فاهمه يا قمر
قمر اهتز قلبها من قربه وخافت من نظرة عينه ونبرته الحاده وذهبت على الفور من أمامه 
وكانت بدر أن ترحل اوقفها هي الاخره 
حازم:وانتي يا بدر لو قررتي انتي وهي الحوار ده تاني هعمل تصرف مش هيعجبك
بدر ببرود:أبيه أنا اعمل اللي يعجبني طلامه مش غلط بس هحاول افكر في كلامك وذهبت وتركته 
حازم بعصبية:اااااه هتجنن على أيديهم حرام والله ماهسبكم في حالكم يا ولاد سناء 
سناء من خلفه:احترم نفسك يا بن سناء فاهم ورحلت وتركته 
عند الكبير 
ممدوح: متخفش يا كبير كله تمام ومتقلقش من حاجه 
الكبير:عفارم عليك يا ممدوح بس سمعت انك خاطف واحده 
ممدوح بغموض وخبث:دفاتر قديمه بعملها جرد يا كبير
الكبير بضحكه مستفزه:هاير تربيتي يا ممدوح
ممدوح:طبعا يا كبير وأكمل بقولك ايه يا كبير سامح نهايته شكلها قربت
كبير بخبث:سيبه يلعب شويه احنا ورانا حاجه وضحكم بصخت هم الاثنين ولكن كان من يسمعهم وذهب سريعاً لكي يخبر أحدهم بما يحدث
و....يتبع
الشخص بصدمه:انت بتقول ايه عرفوا حقيقتك ازاي قولي
سامح بخوف وتوتر:يا فندم مش عارف وانا مرعوب يا وحش بيه أنا كده بضيع يا بيه
الوحش:اهدي واسمعني كويس انت لازم تبين عدم صدق كلامهم
سامح بتركيز:ازاي يا فندم أنا بجد خايف على عيالي اكتر مني
الوحش لكي يطمنه:ركز وافهم احنا هنديك معلومات صحيحة بس ده عشان يثقه فيك لأن غير كده هيقتلو.ك فاهم 
سامح بخوف:طيب هعمل ايه
الوحش:اسمع انت هتعمل.......ولازم تخلي بالك كويس
سامح ببعض من الراحه:تمام يافندم بتمني يرجعه الثقه فيا تاني
الوحش: متقلقش يا سامح وولادك في امان متخفش عليهم
سامح:شكرا يا فندم بعدها تذكر شئ اه صحيح يا وحش بيه الكبير كان بيكلم ممدوح عن واحدة خ.طفها ممدوح من فترة بس مين معرفش 
الوحش بأهتمام كبير لكلامه:قولي اللي سمعته بالظبط يا سامح وخط.ف ايه 
سامح حكي له كل ما حدث وأكمل اظاهر أنها ملهاش علاقه بالشغل يا فندم لأنه قاله دي دفاتر قديمه يعني حاجه من ماضي ممدوح واللي أنا شاكك فيه أن ممدوح ده مش اسمه الحقيقي لان اللي بيخش مع الكبير بينسي كل حاجه كانت ليه فالماضي حتي اسمه كمان بيبقي ماضي بس ممدوح غالي شويه عند الكبير 
الوحش بتفكير: الموضوع بيتلعبك اكتر من الاول ممدوح ده شخص اصلا مجهول الهوية بسبب أن الكبير خفا كل حاجه تثبت شخصيته الحقيقية بس هعرف  كل حاجه قريب اوي ونظر لسامح تمام يا سامح امشي انت ونفذ اللي قولتلك عليه وفعلا رحل سامح لكي ينفذ ما طلبه منه الوحش 
بعد خروج سامح ظهر الفهد والنمر من خلف باب سري
النمر: الموضوع في لغز كبير يا وحش شكلها عمليه خطير.ة وهتظهر حاجات أ.خطر انا اصلا مش مطمن لي ممدوح ده 
الفهد:أنا ملاحظ أن الموضوع بيزداد صعوبة اكتر انا بدأت اقلق وزي مقال النمر ما خفي كان اعظم احنا لازم نفتش اكتر وراهم 
الوحش:صح ده اللي بفكر فيه لازم نعرف تحركات ممدوح كويس واكتر مكان بيتردد عليه 
النمر:ولازم كمان نحافظ على سامح ده خيط مهم لينا وكمان العيون اللي بتنفذ واولهم سوزي لازم تتراقب اكتر من سامح 
الفهد بجديه:هتبقي كار.ثه كبيره لو معرفتش تجيب اي أوراق أو معلومات خلال الشهور الجايه وكمان لازم نوصلها أنها تحافظ على تصرفاتها عشان الكبير ميقلقش منها هي كمان خصوصاً أنها جايه من طرف سامح
الوحش: متقلقش سوزي مافيش منها خوف الأهم سامح دلوقتي مهما كان هو مهم وكمان مهدد بالمو.ت في اي لحظه ممدوح زي ما كلنا عارفين أنه خبيث هو والكبير ومن الصعب فهم دماغهم المهم ونظر إلى النمر والفهد احنا لحد دلوقتي محدش يعرف احنا مين مش لازم نظهر أو نعرف اي حد احنا مين لأن في خطر علينا وعلى اللي حوالينا فاهمني كويس صح 
النمر بغموض:صعب اي حد يعرف احنا مين ولا ايه
فهد وغموض: ايوه صح وأكمل شفت يا وحش الرائد حازم عمل ايه مع ممدوح سجل كل ما حدث بالتفصيل ونظر للنمر لاء برافو عليه بجد
الوحش بهمس:فهد اسكت في حد جي يلا يا نمر بسرعه وخرجه سريعاً من الباب السري
عند قمر وبدر في الغرفه 
بدر بضحك:بقولك ايه أنا مش مصدقه أننا قدرنا نحر.ق د.م أبيه حازم أنا مبسوطه اوي بجد
قمر بخبث:ولسه لو هو الرائد حازم احنا نساء المستقبل وذي ما بيقولوا أن كيدهن عظيم وأكملت بقولك ايه خفي على الظابط على مش كده الراجل معملتش حاجه
بدر بغيظ:بقولك ايه انتي أنا ما صدقت نسيت بعد ما ضايقت أبيه حازم وضحكت انتي عارفه اللي مضحكني إن إحنا مطلعين عنيه ولسه بنقول ليه أبيه حازم
قمر بحده مصطنعه:بنت عيييب احنا بنعمل ايييه دايما
ضحكت بدر:بنعمل الصح يا بروف 
قمر بفخر:ايوه برافو يا حبيبتي خليها قاعده في حياتك وضحكه على هزارهم وبعدها ذهبه لكي يذاكره لأنهم اقتربوا من الامتحانات
عند حازم بعد وقت ذهب إلي القسم
حازم دخل مكتب على بدون أن يترك الباب
علي يخضه:ايه دخلت بوليس الادا.ب دي يا بني حرام عليك
حازم:بقولك ايه هما فين انا جي عايز انزل عليهم ضر.ب من هنا للصبح هاتهم يلا
علي يحاول أن يُهديه:اهدي كده واقعد يا حازم وانا هجبهملك لحد عندك بس اهدي
حازم وهو يجلس بهدوء ما قبل العاصفه:بقولك ايه هتهم في زنزانة افتراضي يلا
علي:بس يا حازم
حازم وهو يقاطعه:لو سمحت مش هعيد تاني ممكن تخلص وتنفذ كلامي لو سمحت
علي بقلت حيله نفذ طلبه لانه يعرف صديقه أنه الآن في اعلى مراحل الغضب والعند وبعدها دخل حازم للشباب وطاح فيهما الضر.ب وكأنهم اكياس ضخمه يلعب عليها بوكس بكل قوته وغضبه وهو يتذكر كلام قمر وي كلام على عما فعله هؤلاء الشباب مع بناته الصغار فأنه يخشي عليهم اي اذي لم يكن كلام قمر صحيح كان حازم يراقبهم من بعيد عندما كان مبتعد عنهم بس كان في قلبه في وقتها الكثير من الكر.ه من ناحية قمر أما الآن هو لم يحدد ما في قلبه ولكن الآن يوجد بي داخله الشعور بالغيرة والقلق والكثير والكثير من المشاعر التي لم يعرف تفسيرها بعد،نسيب حازم ونروح مكان جديد علينا كلنا 
يقف ممدوح أمام منزل منعزل عن المناطق السكانيه ويفتحه ثم يفتح البدروم الخاص بالمنزل وينزل فيه
ممدوح بخبث:اهلا بيكي اكيد وحشتك صح الكل مفكر انك في ذمة الله بس مش هسيبك غير لما اعرف وديتيها فين ومسكها من شعرها انطقي يا كلب.ه وديتيها فين انطقي بقولك لا.خلص عليكي
المراه بضعف وتعب:ما.تت قولتلك الف مره ما.تت افهم بقا 
ممدوح يتوعد:ما.تت تمام اترحمي بقا على ابنك يا فايزه هانم
فايزه بصدمه:عامر ابني.....يتبع
ممدوح بضحكه صفراء:اه عامر يا حلوه فكراني نايم على وداني 
فايزه بخوف على ابنها:ابني ابعد عنه يا حامدي بقولك اهو
ممدوح:حامدي ده كان زمان دلوقتي اسمي ممدوح يعني تنسي حامدي ده خالص صفحه وانطوات يعني انسيها خالص وأكمل بشر البنت قصاد ابنك يا فايزه 
فايزه برعب:ما.تت يا بقولك ما.تت ختها ورمتها في النيل مش عايزه حاجه تبقا ليها صله بيا وبيك تاني ابعد عني بقا وسبني في حالي
ممدوح بشر:يا بنت ....وانقض عليها وخنقه.ا مو.تيها ليه انطقي وأكمل بجنون وهو يلف حولين نفسه ااااااه ليه ليه قتلت.ي بنتي عملتلك ايه قولي 
فايزه بسخرية:خايف عليها اوي مكنتش خايف عليها وانا حامل ولا بعد ما اتولديت ماكنت بتقولي هقت.لك انتي وهي ايه الحنيه اللي نزلت عليك دي انا ريحتك منها وخلصت أنا عليها هي اصلا غلطه ولا نسيت جات ازاي 
ممدوح وهو ينظر لها بغضب:انتي فكراني بعمل كده حباً فيها لاء بس انا بعمل كده لغرض معين ومنستش أنها جنت ازاي وأكمل بوقاحه ايه يعني كنت بغتصب.ك عادي تيجي نجرب تاني الموضوع واهو ارجعلك الذكريات وتفتكري وديتي البنت فين 
فايزه بخوف ولكن لم تظهر هذا:بقولك ابعد عني يا حامدي ولا ممدوح انت وانسا خالص انك تقرب مني فاهم أنا مش زي زمان وتغيرت خااالص
ممدوح بصلها بقرف: صح انتي صح مش زي زمان وانا برضو مش زي زمان ومش بحب النسوا.ن الكسر بس انا هعرف اخليكي تعترفي ازاي بس دلوقتي وقتك خلص معايا وي ورايا معاد بأي بأي يا ونظر لها بسخرية يا حلوه وسبها ورحل 
فايزه وهي تُحسبن عليه: روح يا شيخ ربنا ينتقم منك أشد انتقام يااارب فوضت امري كله ليك يا صاحب الامر احفظ ولادي وأظهر الباطل وانصر المظلوم يا ارحم الراحمين ياااارب وبكت بكاء شديد ونامت من التعب
عند حازم خرج من الزنزانة وهو مرهق من ضرب الشباب وأخذ كل شئ يخصه ورحل الي البيت ولم ينطق كل واحدة مع أحد حتي على
كانت فالوقت ده قمر خرجت عشان تاكل حاجه بسبب انها لم تأكل شئ طول فترة مذكراتها هي وبدر وعند خروجها لقت حازم يفتح الباب وكانت سناء وأحمد وبدر نامه بدري
قمر بخضه من شكله جريت عليه بخوف:أبيه حازم مالك في ايه انت تعبان
نظر لها بسخرية بسبب خوفها الزائد:مافيش حاجه أنا داخل الاوضه ورحل وهي وقفت تفكر تتدخل ولا لاء ولكن دخلت مندفعه :أبيه لو سمحت أنا ولفت ضهرها بسبب أنه كان خلع قميصه 
حازم أنصدم ولكن بسبب اندفعها علي الباب بس حب يلعب معاها رغم الإرهاق ولكن قرر يلعب معاها
قرب عليها ولفها ليه ورد الباب وقالها:فتحي عينك لبست خلاص:فتحت بثقه ولكن انصدمت ولسه هتحط ايديها مسكها من ايديها وخبط ضهرها على الحيطه ولكن هي أغمضت عينها بخجل
قمر بخجل:أبيه ابعد لو سمحت كده غلط حد يخش يشوفك وانت وسكتت
حازم بخبث:وانا ايه فتحي عينك وهسيبك 
قمر كانت وصلت لمرحلة كبيرة من الكسوف لدرجة أن وشها احمر بشده 
حازم بتلاعب: خلاص براحتك أنا كده كده معنديش مشكله خليكي مغمضه وخلينا كده بقا
قمر سمعت كده فتحت عينيها بسرعه سرح حازم فيها وفي جمال عنيها وشكلها الملائكي وقرب وشه منها جامد وبدأ نفسه يعلي وهي الاخره واقترب وباس جبهتها ثم خدها وايضا خدها الآخر ووقف أمام شفتيها ينظر لها وينظر لعين قمر التي هي الاخره كانت في حاله لم يسر لها فهي كانت في عالم آخر بسبب لمسات حازم التي اذهبتها إلي عالم آخر اقترب حازم من أُذن قمر وهمس لها وانفاسه الحاره تلحف وجهها 
حازم:قمر أنا بحبك
لم تلحق قمر أن ترد عليه بسبب أنه انقض على شفتيها يلتهمها بشوق وعشق وغيره أيضا وهي في حاله م المصدومه والزهول ثم تحولت الي قبله رقيقه تعبر علي مشاعر كثيرة غيره وحب وحنان واحتواء ابتعد عنها وهو ينظر لها ويأخذ نفسه بعد قبله عميقه أخذتهم الي عالم اخر 
قمر نظرة له ولم تستطع أن تتحدث ولكن حدث شئ لم يتوقعه وجعله في صدمه و...... يتبع
قمر بصدمه:انت ايه اللي عملته ده
حازم بأبتسامه:عملت ايه يعني دي بوسه 
قمر بغضب:انت ازاي تعمل كده ايه نسيت اني لقيطه واهلي رموني ويعالم ليا اهل ولا لاء وعيطت اكتر بتقرب مني ليه هاه بتحبني ليه مش كنت بتكرهني ليه بتقرب مني دلوقتي انا مش لعبه في ايدك ولو حابب تلعب يبقا مش بيا يا حازم بيه فاهم
حازم كان ينظر لها بصدمه مما تقوله:انتي مجنونه أنا عمري مفكرة بالطريقة دي من ابدا أنا بجد حبيتك انا لا يمكن اللعب بيكي لاني بحبك لا كمان بعشق
قمر ببكاء شديد:انسي يا حازم أنا مش هنفع ليك أنا بنت لقيطه ويعالم جيت الدنيا ازاي ابعد يا حازم وانا هبعد عنك صدقني مش هقرب منك ابدا
كانت هتمشي بس مسك ايديها ونظر في عيونها بعمق:اخر حاجه هقولها ودي هتحدد كل حاجه بس افتكري لو ردك بي لاء اعرفي أن آخر كلام بينا هنا وآخر تعامل برضو وهبعد لأن قلبي مش بيتباع وغالي زي ماانتي غاليه عندي بس اللي يبيعني انسي هو مين  ولو ردك غير كده صدقيني أنا ابيع الدنيا عشانك انتي جاوبي من قلبك وصارحيني بجد بتحبيني ولا لاء نظر لها بلهفه وترقب وهي كانت تبتلع ريقها بسبب الضغط النفسي والحيره ولكن حدث الذي صدمه منها
........
عند علي وعامر 
علي بلهفه:عامر انا عرفت معلومات مهمه جدا محتاجين أنا وانت وحازم نتقابل عشان هي هتودينا في حته تانيه وهتكشف حاجات كتيرة 
عامر قام بسرعه :ايه هي قولي بسرعه يا علي طمني
علي:فاضل بس رساله هتجيلي ولما أتأكد منها هقولها على طول بس يلا على المكان بتعنا احنا التلاته بسرعه
أومأ له عامر ورحله هم الاتنين على المكان الخاص بيهم
...........
قمر لم ترد علي حازم بالقامت بأحتضانه بشده وهي تبكي وتقول:ارجوك متسبنيش مجرد التفكير لوحده صعب ارجوك يا حازم متبعدش أنا رغم قسوتك بس عارفه انك اطيب وأرجل واحد شافته عيني
كان يسمع ويحتضنها بشده فهي خطفت كيانه وقلبه ابتعد عنها شويه ونظر في عيونها بحب وقال:قوليها يا قمر قوليها ارجوكي نفسي اسمعها منك قوليها يلا يا بنتي بقا 
قمر بخجل وصوت واطي:أنا بحبك
حازم بخبث:ايه مسمعتش عالي صوتك 
قمر نظرة في عيونه:بحبك يا حازم بحبك من وانا صغيره بس كنت بخاف لأنك عمرك مافكرة فيا وكنت بتقسي عليا اوي وعيطت
حازم بحب وهو يمسح دموعها:غبي كنت غبي عشان كنت بعيد عن القمر ده وهبقي اغبي لو معملتش كده وقرب عشان يبوسها بس دخلت بدر عليهم
بدر بخبث:ايه مش خلاص اعترافنا وحبينا والدنيا تمام مش كفايه كده ولا ايه
حازم بغيظ:يا بنت ال... ايه اللي دخلك منك لله قطعتي اللحظه 
في نفس الوقت قمر كانت هتمو.ت من الكسوف 
بدر وهي تمسك ايد قمر:يلا يختي تعالي هنا ونظرة لي حازم لما تبقي مراتك ابقي بوس براحتك يا خويا مش ناقصه دلع وقلة أدب عيب يا حضرة الرائد واخذت قمر وطلعت 
حازم كان ينظر لهم بصدمه وهو يحدث نفسه: شوف ازاي بتكلم اخوها الكبير بقا أنا قليل الادب ماشي يا بدر الكل.ب هوريكي وفي نفس اللحظه رن عليه على عشان يروح ليهم
......................
عند الكبير ويقف أمامه سامح 
الكبير بشك:انت متأكد أن البوليس بيراقب مصنع صناعة الخمور اللي هنا 
سامح بثقه: طبعا يا باشا عمري ما اخونك ولا اكدب عليك دي معلومات من ناس موثوق فيها
الكبير بتفكير:طيب روح انت وهشوف أنا الموضوع ده خرج سامح ودخل ممدوح بعد شويه 
ممدوح:مالك يا كبير في ايه شكلك متغير كده ليه
الكبير بغضب:البوليس مراقب مصنع الخمور 
ممدوح ببرود:وفيها ايه يعني خايف ليه
الكبير بغضب اكبر:انت مجنون انا مش واخد تصريح للمصنع ده وكمان في عمليه طالعه منه قريب يعني الدنيا هتتعك معانا وانا داخل على عمليه كبيره فيها شقا عمري
ممدوح بصدمه:دي مصيبه انت ازاي متقوليش على الموضوع ده
الكبير:عشان ده مصنع بعيد عن النظر وكمان شغالين في من بدري ومحدش يعرف عنه حاجه
ممدوح بغيظ وغضب:اكيد الوحش اللي وصل المعلومات دي للبوليس بس حرص برضو من سامح 
الكبير:ايوه صح هو مافيش غيره اللي بيدور ورانا في كل حته لازم نعرف هو مين قبل ما نروح في داهيه اما سامح اخره رصا.صه وخلص الموضوع
ممدوح بتفكير شيطاني:هعرف والله لعرفلك كل حاجه 
.............
راح حازم للشباب ودخل بيت وطلع بالاسانسير ودخل الشقه ولقا عامر وعلي قاعدين 
حازم:هاه ايه الجديد
علي: ممدوح الدراع اليمين بتاع الكبير
حازم بترقب:ماله في حاجه حصلت 
علي كان هيتكلم جاتله رسالة اكدت المعلومات اكتر
عامر بلهفه:قول في ايه
علي بجديه:اسمه الحقيقي حامدي نوفل مواليد 1973كان عايش في حاره من حواري الجيزه كان موظف بس ايه شمام درجة اولي اتجوز سنه واحد زمان وخلف بس مراته هربت هي وبنته بيقوله ما.تت أو انتحر.ت بس عمتا اختفت كان اسمها فايزه على اسماعيل
عامر بصدمه:اسمها ايه قول تاني كده 
علي وهو يعيد:فايزه على اسماعيل
غمض علي عنيه وهو يستوعب ما يسمعه
حازم نظر لي علي وشاور له لكي يصمت
حازم:عامر مالك في ايه
عامر عينه دمعت:أنا خالتي كان اسمها فايزه على اسماعيل هي كانت مرات حامدي ده بس للاسف ما افتكرتش لما بعت صورته خالتي تبقي توأم امي وكنت بحبها اوي وحبت واحد بس حصل اني جدي رفض أنها تتجوز الشخص ده كان عندي ساعتها 11سنه بس هربت معاه واتجوزيته مكملش شهر وأمي ماتت وبعديها بأسبوع جدي وساعتها خالتي كانت حامل وجت تحضر العزا وتعزي أيضا ولدي وشافتني وقالتلي متخفش هجيلك قريب أنا مليش غيرك يا عامر دلوقتي بس بعدين فاتت شهور وفي يوم لقتها جايه هي وطفله عمرها ميجيش اسبوع وكانت بنتها شفتاها حسيت بمسؤليه من نحياتها كأنها اختي بنت تخطف القلب من اول وهله ولي لحظه افتكر قمر بس طير الفكرة من دماغه وقاعده معانا شهر بس للاسف جوزها جيه وخادها بالعافية حولت امنعه بس كنت طفل زقني ووقعني على الأرض دماغي اتفتحت واغم عليا بابا قرر أن احنا نبعد عنهم رفضت بس هو صمم على موقفه مكنش في أيدي حاجه حولت اروح ليها بس معرفتش لأن ساعتها سفرة وبعد 14 سنه رجعت تاني كان عندي وقتها25سنه دورت عليها كتير وأخيرا لقتها كانت بتشتغل في مصنع وقالتلي أنها اتبهدلت اوي وان بنتها راحت مكان احسن فكرتها ما.تت قالت لي لاء بس اعتبرها ما.تت يا عامر مفهمتش وحسيت اني خالتي في حياتها لغز كبير لحد دلوقتي معرفوش للاسف وكمان انتو كنتم فاكرين ساعتها أنها هي أمي اللي ما.تت من سنتين وطبعا ما.تت في حدثه عربيه وكمل ببكاء دمر.تها وشو.هتها خالص لدرجه اني معرفتش شكلها بس كل حاجه كانت مع خالتي كانت موجودة وقت الحادثه
حازم وهو يهديه:اهدي يا عامر كل حاجه هتوضح لما نمسك ابن الكل.ب ده عليا وعلى أعدائي متقلقش يا صحبي حق خالتك وبنت خالتك هنجيبه بس خالي بالك ممكن يكون مراقبك وعارف عنك كل حاجه 
علي بصدمه:تبقي مصيبه لو عرف أن الوحش هو هو  عامر وأن النمر اللي هو فتحي يبقا حازم
ونظره لبعض جميعا وقالو بشر يبقا ده اخر يوم في عمره 
و.....يتبع
ممدوح بغضب:فايزه عامر ابن اختك وقته بيخلص وانتي لازم تقولي بنتي فين يا فايزه لأما وربنا اخلص عليكي وعليه أنا بقولك اهو 
فايزه بأنهيار: معرفش قولتلك كذا مره وللمره المليون انا معرفش رمتها على النيل ومشيت معرفش حصلها ايه ابعد عني بقا
ممدوح بشر: يا بنت الكل.ب انطقي همو.تك بقولك وهو يضر.بها في بطنها بشده انطقي يا زبا.له انتي عارفه كل حاجه
فايزه بتعب من الضرب: معرفش ابعد عني يا وا.طي يا حقي.ر ابعد عني بقولك معرفش اااااه هجم عليها وهو يمسك شعرها بيده 
ممدوح بغضب وشر:أنا واطي يا زبا.له بتغلطي في سيدك يا وليه يا معفنه
فايزه بصريخ:ابعد عنيييي انت مش راجل ولا سيدي اتفوو كتك القر.ف فيك وفي شكلك
ممدوح بغضب اعمي:طيب تعالي بقا اوريكي الزبا.له والحقا.ره على حققتها و انقض عليها يغت*صبها بأبشع الطرق بدون رحمة ولا شفقه على المسكينه التي بين يديه وهي تصرخ وتنادي ربها أن ينجدها من هذا الطاغي المستبد 
..................
حازم وهو يقوم:أنا همشي أنا بقا على اتصال يا علي اوعي تنسي تظبط الدنيا مع سامح يا عامر تمام وبص لقا عامر شارد وغير منتبه للكلام
حازم بصوت عالي:عااامر انت يا بني سامع قولت ايه
عامر بأنتباه:هاه بتقول ايه يا حازم بتزعق ليه كده في حاجه
حازم بهدوء:مالك يا بني بكلمك وانت مسافر خالص مش معانا فيك حاجه يا صحبي 
عامر بشعور بعدم الراحة: قلقان خايف مش عارفه في حاجه متلغبة جوايا انا مش مرتاح واتنهد بجد قلبي وجعني بس وجع جامد زي قبضه كده أنا مش فاهم مالي يا حازم 
اقترب حازم منه وجلس بجانبه اهدي يا صحبي كله هيبقا تمام خش نام وارتاح وسبها على ربنا يعالم كل حاجه تتحل ومن غير تعب بس قول ياارب
عامر بحزن:ياارب يارب
علي كان ينظر لهم بحب وحزن على صديقه لأنهم ثلاثي صعب يبعده عن بعض نهائي ولكن قطع شرودهم رنة هاتف عامر 
عامر نظر لهم بستغراب ورد 
عامر بجمود: خير طمني في جديد 
عامر وقف مره واحده:تمام اقفل انت دلوقتي
حازم بجدية:في ايه
عامر:
بقلم منار محسن...................
الكبير لقا ممدوح داخل عليه وشكله غير مُرتب ومرهق
الكبير بشك:كنت عندها صح 
ممدوح هز رأسه
الكبير بعصبية:وده وقته يا متخل.ف بتفتح عيون البوليس علينا وانت عارف ان ابن اختها ظابط انت مجنون يا حامدي
ممدوح ببرود:ممدوح يا كبير اسمي ممدوح واولا ابن اختها ده حشره ولا يفرق معايا ديته رصا.صه ونخلص منه المهم ألاقي بنتي 
الكبير بجديه:ممدوح المواضيع العائلية دي مش تخصني حلها بعيد عني انت فاكر كويس لما جيت تترجاني عشان اشغلك عندي بعد ما كنت مجرد موظف جربوع في شركة صغيرة 
ممدوح بعصبية بس حاول يتمالك نفسه:ومتنساش انك اخويا الكبير واللي يزعلني يزعلك
الكبير يضحك بسخريه: اخوك ضحكتني متنساش انك عملت الشريف ومشيت مع امك وسبتني فاكر ولا افكرك يا شريف وأكمل بعصبية أنا شقيت عشان اوصل للأنا فيه متجيش بأستهتارك  تبوظلي كل حاجه خف الايام دي مرواح للوليه دي فاهم يا حامدي وأكمل بسخرية قصدي يا ممدوح وسابه وخرج من الغرفه
ممدوح بغضب: برضو مش هسيب حقي من الوليه دي وعليا وعلى أعدائي أنا بقول اهو
...........................
عامر قفل مع الشخص اللي كان بيتكلم معاه 
عامر:اللي بيراقب ممدوح بيقول بقاله فتره بيروح مكان زي بيت ويقعد شويه بس لحظه انهارده أنه شكله متلغبط كده وفي حاجه غلط وسمعه زي انين بصيت جدا طالع من البيت 
حازم بتفكير:تفتكر خاطف حد مثلا او بيعذ.ب حد فالبيت ده او مخبي حاجه
عامر بشك:ممكن لأن البيت مهجور ومافيش حواليه بيوت سكانيه 
علي:احنا مش هنقدر نقطحم المكان لأن كده هيشكه أن إحنا عارفين كل حاجه عنهم لازم نبين أن احنا مش مركزين معاهم اوي عشان العمليه اللي قربت توصل
حازم:احنا لازم نفتح عنينا اكتر من كده بس برضو ميحسوش بأي حاجه وقام وهو يرحل يلا أنا همشي سلام
رحل الي البيت وفتح الباب ووجد الجميع يشاهد التلفزيون 
فذهب لهم وجلس بجانب قمر التي كانت في شدة خجلها 
قامت بدر من مكانها وجلست في النص ونظر لها حازم بغيظ
حازم يهمس لبدر:قومي يا بدر احسن ليكي (بقلم منار محسن)
بدر ببرود: ايه بتقول ايه عالي صوتك لو سمحت
حازم نظر لها بتوعد وهو يقوم : مصيرك يجيلك يوم هطلع عين اهلك اهدي عليا بس وذهب للمطبخ بحجة هيعمل أكل
بس في نفس الوقت رن هاتف بدر وذهبت لكي ترد
سناء وهي تقوم:أما اروح اشوف حازم بيعمل ايه 
قمر :خليكي يا ماما هقوم أنا انتي تعبانه فالبيت من بدري وذهبت وهي مكسوفه وتحدث نفسها أنا رحت لقدري برجلي ولا ايه ووقفت أمام المطبخ ولم تجده ولقت حد بيمسك ايديها وبيدخلها اوضه الخزين
حازم بجراءة: ايه وحشتك يا جميل ولا ايه
قمر بخوف: ينهار ابيض ابعد يا أبيه هنتفضح باللي بتعملوا ده
حازم وهو يقترب منها:تؤتؤ عايز البوسه بتاعتي
قمر من كتر الكسوف عنيها بدمع:أبيه ارجوك ابعد بالله عليك
حازم صعبت عليه:مالك بس انا عايز بوسه حتي بريئه من هنا مش هزعل وشاور على خده ( بقلم منار محسن)
قمر كانت هتعترض قاطعها حازم : خلاص اخدها بوسه جريئه بقا 
قمر بتوتر:لاء خلاص امري لله ولسه بتقرب على خده راح لف وشه وبسها من شفايفها وهي سرحت وتحولت إلى قبله رومانسيه بس سمعه صوت من الخارج وكان صوت سناء 
قمر زقته وبرقت بصدمه 
قمر بتعيط:يالهوي ماما.....يتبع
قمر بصدمه:يالهوي ماما ابعد كده ولسه هتطلع بصت ليه بدموع وقالت:اطلع انت وقولها اي حاجه ارجوك يا حازم ما تحطنيش فالموقف ده
حازم قلبه رق لها: خلاص اهدي بتعيطي ليه اهدي يا حبيبتي انا هطلع اهو
طلع وسناء بصت ليه بشك :انت ايه اللي دخلك اوضه الخزين يا حازم إلي معاملتها عمرك ابدا
حازم بجدية:حبيت اشوف ايه جوه واستكشف يعني غلط أنا كده
سناء بتبص حوليها:استكشف يا خويا امال فين قمر راحت فين 
حازم أجاب بالامبالا: معرفش واطلعي بقا يا ست الكل تلاقيها دخلت الحمام اطلعي بقا عشان رجليكي
سناء بستفزاز:رجلي تمام بس اوعي تكون هرست البطاطس ياولا البطاطس غاليه أنا بقول اهو
حازم بيأس مصطنع:اطلعي برا يا ماما اطلعي الله يكرمك 
طلعت سناء وهي تضحك على ابنها
قمر طلعت راسها من الباب :هاه طلعت خلاص 
لسه حازم هيرد رديت سناء من الخارج
سناء من الخارج:اطلعي يا قمر أنا طلعت خلاص 
قمر بصت ليه ولطمت على خدها 
حازم ضحك:أنا مالي والله امي طلعت مش سهله تعالي شكلها عارفه كل حاجه بس بتشتغلنا
قمر وهي بتضربه:منك لله يا شيخ منك لله انت السبب فضحتني كل شويه تيجي وتعمل حاجات قليلة الادب زايك وبت وسكتت من خجلها
حازم قرب منها بمشاكسه:بت ايه والله ده انا غلبان دي بتبقي بوسه بريئه بصت ليه قمر  بغيظ وأكمل اه والله حتي مش  باخدها بالعافية بمزاجك ولا ايه وهو يلاعب لها حواجبه
بدر وهي تسند على باب المطبخ: الله الله كمان بمزاجك يا ست قمر وانا اقول البنت اتغيرت ليه اتاري عشان سي حازم بقولك ايه شغل الدلع ده مش ماشي معايا وتتفضلي قدامي يلا قمر مشيت وهي نفسها الأرض تنشق وتبلعها
بدر بتبص لحازم:خف يا عم الحُناين هاه احنا مش في موقف اتوبيس واولا ده شغل مراهقين يا سعت الرائد وخد بالك براقبك و هفضل اراقبك يا أبيه وقلتها بسخريه
حازم هز رأسه بعدم استوعاب أن اللي كانت بتقول ليه كده اخته الصغيرة وهو يقول لنفسه:اكيد علامات يوم القيامة قربت عشان الشبر ونص ده اتكلم معايا كده وبص على المكان اللي كانت وقفه فيه وأكمل ايوه هي علامات الساعه وبعد مدة خلص اكل وكَل ودخل عشان ينام وكان هيدخل بس سمع قمر بتقول..........
.......................
عامر كان ماشي بسرعه بالعربيه وفجأة لقا بنت بتشاور ليه فوقف وهو مستغرب 
عامر بستغراب:في حاجه يا أنسه
البنت ببكاء:لو سمحت ممكن اركب وهفهمك كل حاجه بعدين ارجوك
عامر فتح ليها الباب وهي ركبت وتحرك هو بالعربيه
عامر بشك:هو في حاجه حصلت ليكي مش تطفل بس عندي فضول لأن الوقت متأخر وانتي بنت فهماني يا
البنت:ليل اسمي ليل واولا أنا هربانه من اهلي بدون دخول في تفصيل لو سمحت يا استاذ
عامر: اولا اسمي عامر مش استاذ ثانيا أنا كده الشك والفضول زادو اكتر من الاول 
بس عمتاً يخبر بفلوس بكره ببلاش اه احنا هنروح بيتي متبصيش كده هنام في اوضه وانتي في اوضه لحد ما اظبط الدنيا وانا ظابط يعني مش هخطفك الامان كله عندي ولا ايه
ضحكت ليل بين دموعها وهزت راسها بالموافقه لأنها احست ببعض الامان والراحة مع هذا العامر 
.....................................
الكبير بعصبيه:هربت ازاي أنا مشغل معايا شويه بهايم ولا حراس ايييه حد يرد عليا فين ليل خلال اربعه وعشرين ساعة لو مظهرتش هخلص عليكم كلكم فاهمين غورو من وشي كتكم الهم 
دخل عليه سامح هو وممدوح 
ممدوح: مالك يا كبير حصل حاجه
الكبير نظر لسامح وقالوا:أخرج بره انت دلوقتى سمع سامح الكلام وطلع بس كان بيحاول يسمع اي حاجه من غير محد يا خد باله
الكبير بغضب:كارثه يا ممدوح ليل هربت البنت هربت يا ممدوح أنا مش عارف اعمل ايه
ممدوح بستغراب:ما تتحر.ق بجاز مالك زعلان ليه كده
الكبير بضيق:انت مش فاهم حاجه دي ممكن تودينا كلنا في داهيه انت عارف انها كانت بتمشي لينا شغل بس هي متعرفش ايه ده بس لما للاسف وقعت حاجات تحت ايديها واجهتني وانا حبستها  بس وأكمل بغضب هربت بسبب البهايم اللي مشغلهم معايا
الكبير بأرهاق:المصيبه الأكبر لو عرفت اني ابقا.......
ممدوح بصدمه:ايييه دي مصيبه ووقعت على راسنا احنا لازم نتصرف بسرعه
.......................
قمر بحزن:بدر أنا بحب حازم بس مش عارفه نهاية الحب ده ايه أنا بسبب التفكير بمو.ت كل يوم مية مره انا منفعش لحازم أنا مش شبه لأصل ولا فصل 
بدر بغضب:انتي عبيطه ازاي يعني احنا اهلك ومحدش عارف حاجه ده سر
قمر:انتي عبيطه سر ازاي ايه اخ بيتجوز اخته الناس هتسقف وتقول برافووو يعني ولا ايه فكري فالكلام انا خايفه على حازم صدقيني يا بدر اللي بيحب بيضحي
بدر بسخرية:كلام روايات حمضا.نه مافيش منها اللي بيحب بيواجه اي مصاعب ومشاكل عشان حبيبه انسي دلوقتي ونامي وسيبيها على ربنا محدش عارف بكره ربنا شايل ليه ايه 
قمر بتعب وهي تُنادي ربها:يااارب انت عالم بيا اني مش بأيدي حاجه وأن كل حاجه بأيدك فدبر لي امري يااارب
دخل حازم الاوضه وهو يفكر في كلام قمر وحسم أمره في فعل شئ في يوم غد وو........يتبع
عامر:اتفضلي ادخلي
ليل كانت تشعر بخجل:أنا اسفه هزعجك بس بجد غصب عني
عامر بتفاهم: اتفضلي ادخلي دلوقتي ونامي ولما تصحي لازم نتكلم عشان اعرف ازاي اقدر اساعدك تمام يا انسه ليل اتفضلي ادخلي الاوضه اللي علي اليمين
ليل بتوتر:تمام شكرا ليك
ثم ذهبت الى الغرفه
عامر في نفسه:اكيد وراكي حوار كبير يا ليل بس اكيد هعرف كل حاجه وذهب لكي ينام هو الآخر 
انتهي اليوم على هذا،
يأتي الصباح يحمل أحداث كتيره (منار محسن)
....................
عند حازم صحي وقرر يروح يكلم ولده في شئ
حازم جلس بجانب أحمد
حازم:احم بابا كنت عايزك في موضوع كده 
أحمد بأنتباه:اتكلم يا حبيبي عايز ايه
حازم:ممكن نروح اوضه المكتب بتاعتك لو سمحت
أومأ له أحمد وذهبه الي غارفه المكتب 
أحمد بجدية:كنت عايز تقول ايه يا حازم 
حازم بجمود:انا عايز اتجوز قمر
أحمد بصدمه:أنت مجنون دي اختك او في نظر الناس اختك واحنا كمان
حازم بعصبية:لاء ومش اختي ومش فارق معايا الناس 
أحمد بخبث:وليه عايز تتجوزها بتحبها مثلا ولا ايه 
حازم:مش هتفرق بس لو هتريحك يبقا اه بحبها ومش فارق معايا الناس وبقولها لتاني مره بس ارجوك متفتحش سيرة الموضوع دلوقتي غير لما اخلص العمليه اللي شغال عليها 
أحمد:طيب ليه فتحت الموضوع دلوقتي
حازم:مهد لماما الموضوع بطريقة غير مباشرة لأن قمر خايفه أن انتم ترفضوها مثلا عشان هي يتيمه
أحمد بستغراب:هي قالت ليك كده
حازم بنفي:لاء احم الحقيقه سمعتها وهي بتكلم بدر بس لو سمحت يا بابا بلاش تعرفها دلوقتي عشان منشغلش بلها لأنها في وقت صعب بسبب الثانويه العامه
أحمد:تمام وعن نفسي أنا موافق قمر بنت ممتازه ومحترمه ومتىبيه وسطنا واكيد امك حاسه بيكم ومش هترفض ابدا لانكم اولادها وقمر مش مجرد بنت بنربيها لاء قمر بنتنا أنا وهي روح انت وسبها على ربنا 
شكره حازم وخرج من الغرفه وذهب الي غرفته مره اخري
.......................
بدر: ايه يا قمر مش هتروحي الدرس النهارده
قمر بتعب: لاء مش قادره أخرج يا بدر تعبانه اوي 
بدر بقلق:مالك طيب فيكي حاجه بتوجعك
قمر:لاء أنا تمام الحمد لله بس تلاقي بسبب اني كنت مخففه شويه امبارح فخت برد
بدر لم ترد عليها وفي لحظة ندهت علي سناء 
بدر:ماما ماما تعالي بسرعه
قمر:بس يا مجنونه اسكتي أنا كويسه
جائت سناء بخضه:ايه في ايه ونظرة الي قمر لقت وشها احمر بشده فقالت ايه ده مالك يا قلب ماما فيكي ايه وحطيت ايديها علي جبهتها ايه ده انتي سخنه نا.ر ونظرة لي بدر هاتي حقن.ه بسرعه من التلاجه
قمر برعب:لاء حقن.ه ايه أنا أنا كويسه يا ماما والله مش مستهله حقن.ه أنا اهو كويسه حته شوفي وجت تقوم دماغها وجعتها ووقعت على السرير تاني
سناء بسخرية:واضح يا حبيبتي ونظرة لبدر روحي يا زفته هاتي الحقن.ه يااارب معايا بلاوي ارحمني برحمتك
ذهبت بدر تجلب الحقن.ه في ذات الوقت خرج حازم نظر لبدر وقال:في ايه يا بدر وايه الحقن.ه دي ماما تعبانه ولا ايه حد تعبان انطقي
بدر بغيظ:يووووه هو كل واحد يشتم شويه ويشخط لاء مش ماما يا سيدي دي قمر اللي تعبانه
حازم بخضه:ايه قمر ملها انطقي يا بنت
بدر ببرو:بقولك ايه يا أبيه تحلي الصبر كده واهدي لما ماما تطلع ابقي اسألها اتشاو بقا يا بيبي
حازم بعصبية:اه يا كل.به أما وريتك ماشي يا بدر وأكمل بقلق وخوف على قمر ربنا يشفيكي يارب يا حبيبتي
سناء جهزة الحقن.ه 
سناء:بنت يا بدر امسكي قمر
قمر ببكاء وخوف:ماما ارجوكي بلاش وحياتي عندك بلاش أنا بخاف 
سناء نظرة لبدر بمعني امسكيها اخلصي
سناء بحب:عشان انتي حبيبتي مقدرش اشوفك بتتألمي استحملي يا حبيبتي (منار محسن)
بدر مسكت قمر راحت قمر عضا.ها من درعها
بدر وقمر بقه يصوته اااااااااااااااه ااااااااعاااااا
بدر ببكاء والم:اه يا بنت العضاضه حسبي الله ونعم الوكيل ايه عمرك ماشفتي لحمه
سناء خبطتها على رأسها 
سناء:قصدك عمرها مشافة عضمه وبطلي قلة ادب انتي بتغلطي فيا يا كلب.ه 
بدر:ماشي يا ماما أنا سيباها ليكم خالص وهروح الدرس احسن
سناء بستفزاز:متقطعيش الجوابات يا حبيبتي 
بدر خرجت وهي تخبط رجليها فالارض بغيظ
وبعد شويه دخل حازم بعد أن أذنت له قمر بالدخول فسناء ذهبت لعمل الاكل لهم وتركت قمر ترتاح
حازم بقلق:ايه يا قمر مالك قلقت عليكي الف سلامه عليكي يا قمري
قمر بفرحه لأهتمام حازم: الله يسلمك يا حازم ونظرة  له بس حقيقي قلقت عليا يا حازم 
حازم:انتي حياتي يا قمر ازاي متخفش عليكي انتي عوض ربنا ليا عارفه أنا بحس وانا معاكي اني خلاص مش عايز حاجه تاني من الدنيا عشان أنا مكتفي بيكي
قمر بزهول من كلامه: الله الله عليك شاعر يا باشا لاء كتير عليا الكلام ده وأكملت بعدها وهي تنظر داخل عنيه بحب ودموع انت بقا حلم سنين كنت بتمني منك نظرة حتي لو نظرة اخويه لكن بقيت كل كياني بسبب حاجات كتير حسستني يعني ايه خوف وغيرة وحب كل حاجه انت عملتها معايا لمسة قلبي يا حازم انت ملكت قلبي اوعي تبعد عني يا حازم
حازم أحس بأنه امتلك العالم كله بسبب كلامها وقرب منها وقبلها من جبهتها ثم وخدها الأيمن ثم خدها الآخر وكل انش في وجهها ثم نظر إلي عينها وقال انا بعشق يا قمر حياتي وعمري ما هبعد عنك ابدا ثم اقترب من شفتيهاا وقبلها قبله شغوفه مليئه بالحب والعشق والعطش و الحرمان من الحياه فأعترف حازم أن قمر هي حياته ومن دونها لا حياه
.....................
بدر خلصت الدرس وخرجت ولقت شاب بيوقفها
الشاب بتوتر:انسه بدر ممكن اتكلم مع حضرتك
بدر بحرج ولكن ردة بهدوء:اتفضل قول بس ياريت بسرعه عشان غلط الوقفه بتاعتنا دي
الشاب: حاضر مش هطول عليكي أنا اسمي خالد وي سنه رابعه جامعة واختي معاكي هنا بس انا قررت اني اقول اللي في قلبي لوحدنا 
بدر بحرج: ايوه بعدين اتفضل هات مضمون الكلام على طول لو سمحت
خالد بتوتر:أنا احم يعني كنت عايز اقول اني بحبك وعايز أتقدم ليكي يا انسه بدر
شخص من الخلف بغضب وعصبيه:بتحب مين يا روح امك 
نظرة له بدر بصدمه:هو انت تاني وو.......يتبع
علي بغضب:انجري على العربيه لحد ما شوف الحلو عايز ايه
بدر بعصبية: ياريت تخليك في حالك أنا هتصرف ممكن متدخلش لو سمحت خالص
خالد بستغراب:حضرتك مين انسه بدر تعرفيه
علي ببرود: خطيبها
بدر بصدمه:ايه ولا اعرفك يا بتاع انت
علي لم يتحمل ومسك ايديها وجرها وراه وبص للشاب وقالو:لو لمحتك واقف معاها تاني هنسفك فاهم وخدها وفتح الباب ودخلها بالعافيه
بدر حولت تفتح الباب بس هو كان أسرع وقفل الباب وساق بسرعه شديده
بدر خافت لأنها اول مره تشوف على بالعصبيه دي 
بدر بتوتر:ممكن تفتح الباب وتقف
علي لم يرد عليها اكمل ولم يعيرها اي اهتمام 
بدر بعصبية:بقولك أقف لو سمحت انت بارد ليه
وقف على مره واحده بسبب هذا كاد أن يجعل السيارة تنقلب بهم
علي قرب عليها وهو يتنفس بعضب: بقولك ايه قسما بالله أنا على أخري منك بس حتة عيله زيك تشتمني هخليكي
متسويش أنا مش طايق نفسي بسببك وعامل اعتبار انك اخت صحبي وانت متستهليش لأنك قليلة الادب
بدر ضربته بالقلم وهي تبكي:انت حيوان ومش متربي ازاي تشتمني كده انا متربيه احسن منك وقادرة اوريك قله الادب على أوصلها مش واحد زيك اللي هيعلمني الاحترام يا استاذ علي يا بتاع البنات في كل بار وملهي ليلي اوعي تكون مفكرني طفله أنا أعرف ازاي ارد مش افضل اعيط على خبتي زي البنات اللي تعرفهم
علي كان يسمعها وهو مصدوم ويكتم غضبه حتي لا ينفجر عليها مثل القنبل.ه ورجع ساق ولم يرد عليها وكان عمال كل شويه يضرب الدركسيون من شدة الغضب ويفكر كيف علمت أنه يذهب هذه الأماكن لانه لم يعرف احد سوا أصدقائه هل من الممكن أنها بتذهب الي هذه الأماكن اعترف أنه كان يعاملها دائما بكل حب مثل الاخوات وهي صغيرة ولكن من فترة ابتعديت عنه بدون سبب هل من الممكن أنها اكتشفت هذا وبعديت عنه فاق من تفكيره
وهي تقول:أقف هنا خلاص فاضل علي البيت حاجه بسيطه
علي كان هيعترض ولكن هي قالت
بدر بتعب:ارجوك كفايه اللي حصل انهارده ممكن تفتح الباب لو سمحت
أومأ لها وفتح الباب وكان ينظر لها بغموض وحزن أيضا
رحل علي وهو يفكر كيف وكيف لهذه الطفله أن تعامله بهذه القسوه فهي كانت تحبه وبشده
نروح عند بدر افتكرت اللي حصل من سنتين
كانت قاعده سهرانه فاليوم ده كان على كلمها و اطمن عليها الصبح
وبليل رن تلفونها من رقم على
بدر بستغراب:الو ازيك يا علي
شخص غريب:الاستاذ صاحب التلفون ده ركب التاكسي معايا واغم عليه وانا خته المستشفى وده اخر رقم كلمه 
بدر بخضه:انت بتقول ايه قولي المكان فين وهنا القدر وقف معاها لأن كان المكان قريب من بيتها ونزلت من غير ما حد يشوفها وراحت علي طول وقبلت الراجل
بدر بخوف:انت جبته من فين هو كان طالع من الشغل تعبان ولا ايه اللي حصل اتكلم لو سمحت
الراجل:شغل ايه يا انسه الاستاذ كان طالع شارب على الاخر ومعاه بنات ركبوا ومشيه وهو على طول أغمي عليه روحت جبته على هنا ورنيت على حضرتك لأن التلفون متسجل عليه الرقم اختي بدر 
بدر كانت بتسمع ومصدومه من اللي كان بيقولو الراجل ده على كان شخص كبير اوي في نظرها ونزل دلوقتي من نظرها خالص
دخلت ليه الاوضه وهي حاسه انها ضايعه هي كانت بتحب على ومشاعرها كانت هتخليها تقولو أنها بتحبه بس هو صدمها في لانه شخص بوشين وش صالح ووش غشاش منافق بتاع ستات أو ده اللي كانت شيفاه هي بس
بصت ليه وهي بتقوله:انا مش مصدقه انك كده تعرف اني بحبك اه بحبك متتصدمش انا بحبك لأن انت كنت بتحتاويني عارف قولت كنت ليه لان دي اخر مره هشوفك قريب كده واتعامل معاك انت مش سامعني ولا حتي شايفني على انا ها خليك تفكر الف مره انا بعت عنك ليه ها تكره اليوم اللي عرفتني فيه من كل نظرة كره وقرف هتشوفها مني عشان انت شخص زباله وحقير يا علي وخديت بعضها ومشيت وهي منهارة من العياط ودفعة حق المستشفي وقالت يقولو أن السواق هو اللي دفع حق المستشفي وخلت السواق يمشي بعد ما اديتو حقه وروحة تاني (جماعه هما علية بدر مرتاحه مدياً ولازم يبقا معاها فيزا لاي ظروف بس كده)
لما روحت كانت هتحكي لقمر بس رفضة وقالت سر بنها وبين نفسها لأن كل انسان عنده سر خاص بيه
نرجع للواقع
قمر هي بتشاور قدام بدر:هااااي ايه يا بنتي فينك كده
بدر:هاه معاكي بس سرحت شويه خودي الورق ده ذاكري كويس يا ختي
قمر:بدر مالك في ايه
بدر بتوتر ولكن نجحت في اخفائه:ابدا تعبانه شويه ماانتي عارفه البنات بقا ورغيهم جابولي صداع يلا نذاكر
قمر بمرح:تؤتؤ مطبخ ينادي ناااو لا شبشب يسقف في وشك يلا 
بدر لسه هتتكلم
سناء من داخل المطبخ:بناااات يلا
بدر وهي تشد قمر:عماله اقولك يلا من بدري وانتي رغايه يلا امشي قدامي يلا ياختي وقمر كانت بضحك عليها وعلي جنونها
......................
هااااه الذاكره رجعت ولا لسه
فايزه:ايه رأيك لو قلتلك مش بنتك هتصدق واني كنت بخونك مع واحد هتصدق برضو
ممدوح ضحك بشر:لاء مش مصدق لانك بتحبيني
فايزه ببكاء:طيب كويس انك فاكر طيب فاكر اني بعت عن اهلي بسببك طيب فاكر ان ابويا ما.ت بسببي طيب فاكر انك اغتص.بتي وأنها كده يعتبر بنت حرا.م ابعد عني بقا هي مااااا.تت واترحمت من أنها يبقا ليها اب ز.باله زيك
ممدوح وهو يمسكها من شعرها هموتكك يا حقيرة هموتك بس بالبطيق عارفه هوريكي العزاب الوان يا كلب.ه بس جي أعلم عليكي تاني واوجعك واكسرك تاني وهجم عليها مثل الأسد المفترس بلا رحمه وكأنها لحمه ينهش فيها بكل وحاشيه
.............فالخارج 
عسكري يرن على عامر:باشا ممدوح جوه البيت والصوت واضح المرادي باين صوت واحده ست بيعمل فيها حاجه
عامر وهو يقوم من مكانه:انا جي حالاً
حازم: رايح فين
عامر بغضب:رايح للكلب ده اشوفه عمل ايه
حازم بهدوء: اللبس المسك ايه هتروح كده انت محدش يعرف شكلك ولا حتي العساكر اللي هناك روح يلا
عامر استغرب هدوء حازم بس مهتمش وخرج على طول
وهو فالطريق رن التلفون تاني ورد على طول
عامر:قول حصل ايه
العسكري:يا فندم خارج وهو خايف وبيتلفت حوليه شكل فيه حاجه حصلت
عامر بعصبية:حد يخش يشوف في ايه ممكن يكون مو.ت حد ادخله بسرعه بس اغطوا لو جريمه قت.ل محدش يلمس حاجه وانا خمس دقايق وداخل عليكم
وساق بأقصى سرعة وذهب في وقت قياسي
دخل المكان واتصدم من اللي شافه
.............
صوت ضربة قلم سمع صوت الأقصر كله
الكبير بغضب:غبي غبي ايه مش بتفهم قولتلك مية مره ابعد عن الوليه دي ايه مش بتفهم حرام عليك هتودينا في داهيه لو مكناش روحنا في داهيه بسببك هي ما.تت ولا لسه
ممدوح بخوف:مش عارف مش عارف
الكبير بعصبية:تختفي خالص الايام دي فاهم لحد ماشوف هعمل ايه اااااه الله يخرب بيتك يا ممدوح منك لله غووور من وشي يلا
ممدوح بتوتر:طيب وبنتي هعمل ايه
الكبير بسخرية:اعتبرها ما.تت عشان امو.تكش انا غور يا ممدوح غووور خاف ممدوح من الكبير وخرج على طول
ممدوح بغضب وتفكير:نهايتي هتبقي على ايد الفاشل ده اعمل ايه اااااه هتجنن ده وقته بس عرفت هعمل ايه
................
عامر مصدوم وهو شايف خالتو شبه عر.يانه وسايحه في د.مها خدها ولسه هيطلع ويجري لقا حازم بالاسعاف بره 
عامر بص لي حازم بستغراب:كنت عارف انها عايشه
حازم :بعدين يا عامر 
عامر بغضب:قولي عرفت منين يا حازم
حازم بهدوء:هاقولك بس اهدي 
عامر بعصبية:قول
حازم بهدوء:طيب يلا نروح المستشفى وهفهمك كل حاجه هناك
عامر بجدية:تمام اطمن علي خالتي واسمع منك بسخرية يا رائد حازم
حازم بهدوء:تمام يا صحبي يلا نطلع على المستشفي تعالا اركب معايا
عامر بعصبية:بقولك ايه شغل البرود ده مش نافع معايا وانا هركب فالعربيه بتاعتي لما اتشل ابقا خدني معاك
حازم في نفسه:انت مش فاهم حاجه يا عامر انا خايف عليك يا صحبي
ورحل لكي يذهب الي المستشفي التي تركض فيها فايزه 
بعد ما وصله المكان دخلت فايزه اوضة العمليات
عامر بجمود:احكي اللي حصل يا حازم من غير لف ودوران
حازم: انا مش بتاع لف ودوران يا عامر اسمع اللي حصل بعدين ابقا اتكلم اللي حصل اني جالي مكالمه من شخص غريب بيقول عايز تعرف فايزه خالت صاحبك فين تعالي على المكان ده وراح باعت العنوان كنت مش مصدق بس لما رحت اتصدمت إنه المكان اللي احنا بنراقب فيه دخلت من غير مالعساكر تحس بيا واتصدمت لما شفتها كانت قاعده بتقراء فالمصحف وي
فلاش باك
فايزه بخضه:ايه انت مين
حازم بهدوء:متخافيش يا خالتي فايزه انا حازم انا جي عشان احميكي 
فايزه ببعض الراحه: ياااه يا حازم واحشني يا بني وجي عشان تحميني الحامي ربنا وانا مافيش حاجه اخسرها لسه 
حازم بغموض:وبنتك وابن اختك
فايزه بتوهان:بنتي ربنا يرحمها وابن اختي ربنا يتولاه برحمته
حازم بجدية:بس انتي بنتك عايشه 
لسه صح
فايزه ببكاء: للاسف يا بني ما.تت وهي على النيل وقعت فالنيل ما.تت ربنا رحمها من العذاب إللي كانت هتعيش فيه ربنا كبير يا بني
حازم نظر ليها نظره هي فهمتها: تمام انا ماشي وكل حاجة هتتحل 
فايزه بطريقه غريبه:العلامات دايما بتكشف عن الاسرار وكل علامه بتعرف الإنسان هو مين 
حازم نظر لها بستغراب:انتي بتقولي ايه عايز افهم وضحي لو سمحتي
فايزه بأبتسامه جميله:لي كل وقت اذان ولكل آجلاً كتاب ولكل مخلوق رب ما بينساش العباد روح يا بني ربنا يدلك على الصح دايما 
حازم نظر لها بتعجب؟ هو مش فاهم معانا الكلام
الواقع
حازم:بس وده اللي حصل مش عارف ايه الكلام اللي قالته ده هي خالتك ليها فالالغاز في سر كبير يا عامر
عامر بشرود:مش عارف مش عارف بجد أنا مشوش خالص يا حازم انت عرفت امتي الكلام ده
حازم:صدقني يا صحبي انا لسه عارف امبارح 
عامر بسخرية:صحبي انت دمرتني يا حازم أنا كنت ممكن أنقذ خالتي بس انت ضيعت الامل في ثانيه بسبب كتمان السر ده
حازم:لمصلحتك يا عامر صدقني لمصلحتك 
دخل عليهم على وهو يجري
علي وهو بينهج:ايه يا جماعه ازاي حصل كده ومعرفش
عامر بسخرية: البركة في حازم صاحبنا يا علي
علي بعدم فهم:يعني ايه مش فاهم
عامر:هبقا احكيلك ازاي تبقا ندل مع صحبك
حازم بصوت عالي:عاااامر انت اتجننت ولا ايه احترم نفسك عمال اعدي ليك بس توصل انك تهين كرامتي يبقا بلاها الصداقه اللي تقل من الواحد
علي بهدوء:اهدي يا حازم ليه كده يا صحبي احنا اخوات ومافيش حاجه اسمها نخسر بعض والكلام ده
حازم بغضب:قول للغبي الكلام ده عشان هو مش بيفهم اني انا خايف عليه ميعرفش أنه متراقب وممدوح عارف أنه في مصر مش بره مصر
عامر بصدمه:ازاي الكلام ده
حازم بسخرية:ومتعرفش أن اللي في بيتك برضو تبقي بنت الكبير
عامر بصدمه اكبر:ازاي ازاي الكلام فهمني
حازم:ايه يا استاذ مش عارف كل ده بدخل اي حد عندك البيت من غير ماتتحرا عنه 
عامر بغضب وشر:جتلي برجليها بنت ال... انا هوريها هي والكل.ب اللي اسمه ممدوح
علي:خليك ذكي هي اكيد عندها معلومات تخليك تجيب رأسهم تحت رجليك بس فكر بذكاء
حازم:ده اكيد لأنها كانت ماسكه كل حاجه تخص الكبير بس كانت متعرفش 
عامر بستغراب:انت عرفت منين
حازم بتهرب: الدكتور طلع تعالى نشوف خالتي فايزه عامله ايه
عامر:هاه يا دكتور المدام اللي جوه عامله ايه
الدكتور بحزن:للاسف دخلت في غيبوبة منعرفش هتفوق امتي وكمان بسبب انها اتعرضت لحالة اغتصا.ب بشعه فالموضوع ده عامل أساسي ودي مش اول مره يحصل معاها كده
عامر:يعني ايه
الدكتور بحزن:انا اسف بس هي اتعرضت لحالة اغتصا.ب قبل كده وكانت برضو عنيفا لعملها نزيف وللاسف اضطرينا نشيل الرحم 
عامر بصدمه وانهيار:ايييه ط طب هي عامله ايه الحاله مستقره دلوقتي
الدكتور: الحمد لله جسديا كويسه نفسيا هي رافضه الواقع خالص بس هي ربنا بيحبها لأنها لو واحده اتعرضت للحصل فيها كانت زمانها مي.ته
حازم بجدية:تمام شكرا يا دكتور 
ورحل الطبيب بعدها على طول انهار عامر
عامر:اااااااه يااارب مش معترض بس خفف من عليا الحمل ياارب
حازم بحزن: ارجوك متزعلش مني يا صحبي حقك عليا بس انا خفت عليك صدقني انت متعرض للموت في اي وقت
عامر بتوهان وحزن: خلاص الحمد لله قدرها المهم الكلا.ب دول واكمل بشر انا هخلص عليهم بأيدي حق خالتي وبنت خالتي والشباب اللي بتضيع وحق كل واحد هيتجاب 
حازم:انا معاك يا صحبي للآخر وحقك عليا
 ورد على وهو يقول:معاكم لو فيها مو.تي ودي مؤموريه وهتخلص و هنطلع منها منصورين بأذن الله 
...........................
ممدوح بغضب:انا لازم اروح المستشفى أشوفها مش هسبها غير لما اعرف بنتي فين برضو
الكبير بسخرية:هي في غيبوبه تحب تروحلها و تتقابله فالاحلام انت مجنون انا قررت انك هتسافر كام يوم تغير جو لان انت كده هتودينا في داهيه
ممدوح بعصبية:مش هتحرك من هنا غير لما اعرف بنتي فين انا لازم انتقم
الكبير داس على زرار وجيه رجاله ضخمين 
الكبير:خدوه من وشي ووجه كلامه ل ممدوح بعصبية لم هدومك وسافر بمزاجك لوديك متخدر زي الاموا.ت فاهم واكمل بصوت مرعب وشر مش واحد عديم المسؤليه زيك هيضيع شقي عمري بسبب غبائه انا يوم ماضيع اضيع بسببك المو.ت عندي اهون بكتير انت فاهم 
ممدوح:تمام اسبوع وهتلاقيني في وشك يا كبير وصدقني مش هسيب حقي من الوليه دي حتي لو فيها مو.تي انا ذات نفسي ورحل على طول وجلس الكبير بتعب من هذا الرجل الذي لا يمتلك ذره من التفكير هيضع نفسه والجميع معه
...........................
قمر كانت بتتسحب وهي بتدخل اوضه حازم عشان تجيب البرفان بتاعه عشان تحط منه دخلت الاوضه وكانت لبسه بجامه بحملات وشورت قصير لأن في اعتقدها حازم مش جي دلوقتي
ولسه هتخرح لقت الباب بيتفتح مره واحده
حازم دخل البيت ولقا الباب بتاع الاوضه بتاعته مقفول استغرب وفتح الباب بسرعه واتصدم وجد قمر في غاية الجمال وشعرها مفرود على جنب واحد اقترب منها وهو في عالم تاني من شدة الجمال
قمر بتوتر وهي ترجع خصله لي وراه:احم حازم معلش اصل كنت بجيب حاجه
حازم بخبث:اممم حازم كده من غير أبيه وبص علي ايديها اه بتجيبي ولا بتخدي 
قمر بتذمر:يا حازم بحبها اعمل ايه
حازم بتوهان :وحازم بيحبك انتي وقرب منها وفضل يبوس فيها بكل حب ونزل على رقبتها وبسها ونزل علي درعها الذي بالكاد يجعلك تتخيل أنه قطعه من القمر بسبب شدة البياض وكان مغمض عنيه بستمتاع بس لما فتح عنيه لقاه علامه رجع خطوه لوراه
حازم بصدمه:ايه دي 
قمر بخوف:ايه في ايه
حازم:انتي تبقي بنتها.........يتبع
قمر بتوتر من قربه واستغراب:بنت مين دي
حازم وهو يغير الموضوع:هاه لاء يا حبيبتي بس ايه ده صحيح انتي عندك الرسمه دي من أمتي
قمر بعدم فهم:رسمة ايه دي يا حازم دي وحمه
حازم بغموض:بس دي على رسمة فراشه
قمر:اه لما بدأت اكبر سألت ماما قولتلها ايه دي قالتلي دي وحمه كنت بتفرج على التلفزيون وشفت فراشه حلوه اوي وفضلت ابص فيها بس معرفش أن هي هتبقي وحمه بس دي الحكاية كنت بتسأل ليه
حازم:لاء اصل اول مره أشوفها خلاص بقا يلا اطلعي وخدي معاكي البرفان وبطلي سرقه في الحاجه بتاعتي
قمر بدلع:يعني لما مسرقش من حبيبي أسرق من مين
حازم بضعف:اطلعي بره عشان معملش حاجه تخلي كتب كتابك في ظرف ساعه أنا بقول اهو
بقلم منار محسن
قمر بخجل وخضه:يا ماما لاء اطلع احسن 
حازم بخبث:لاء خليكي ده انا حتى هغير لسه
قمر لقت حازم بدأ يقل.ع القميص طلعت تجري وهي بتقول يا قليل الادب يا سا.فل
حازم بضحك: بقا انا سا.فل والله لعلمك الادب لما تيجي تحت ايدي يا قمر وقفل الباب وفضل يفكر يعمل ايه الدنيا بتبوظ اكتر علي الرغم من ظهور ادله كتيرة بس المشكلة أن فايزه في غيبوبه يعني ممكن قمر متبقاش بنتها وفضل يفكر ونام من كتر التعب
.........................
عامر بعصبية:بقولك ايه متمثليش انا عارف كل حاجه يا روح امك متعمليش غلبانه عليا 
ليل ببكاء:انت عايز ايه أنا مش فاهمه حاجه منك من ساعة ما جيت وانت نازل شتيمه وضر.ب فيا
عامر وهو يكسر كل ما حوله بقلم منار محسن
واقترب منها ومسكها من شعرها وهو يقول بصوت غاضب:أنا محدش يتعوج عليا واكيد فاهمه رده فعلي دي معناها ايه انا عرفت انت بنت مين بنت أكبر مافيا فالشرق الأوسط  
ولا دي مش حقيقه يا بنت الكبير
ليل وهي تهز راسها بأعتراض
ليل بصريخ:مش ابويا مش ابويا ولا عمري هكون بنته ده راجل ز.باله عمري مااتمنا يكون ابويا ده مجرم اخره الحر.ق
عامر بغضب واستغراب:ازاي مش ابوكي فهميني وبطلي تتكلمي بالالغاز فاهمه
ليل ببكاء:هو كان متجوز امي وانا لسه عندي 3سنين ولما كبرت فضلت فاهمه أنه ابويا لحد من شهر اكتشفت أنه جوز امي وغير كده ده يبقا شغال في كل حاجه شمال
عامر:مابلغتيش البوليس ليه طلامه عارفه كل ده
ليل بسخرية:انا انا أضعف من اني اعمل كده بص كده وشوف شايف الحر.ق اللي في كتفي ده ده عشان اعترضت اني انشر اخبار شكيت انها مش تمام جيه وحر.ق ايدي وقالي انتي هنا تعملي اللي انا عايزه لأما هوقف العلاج عن امك انا كنت مفكره أنه شغله تهر.يب مثلا بس طلع اكبر من اللي عقلي فكر فيه انا لسه عارفه الكلام ده من اسبوع
عامر بتعجب:كلام ايه 
ليل وهي تتنهد:أن الكبير يبقا اخطر من اللي انتو متوقعينه 
عامر بستغراب:ازاي اتكلمي على طول
ليل:الكبير يبقا عميل صهيو.ني وغير كده بيخط.ف البنات ويسفرها لناس كبيرة بره البلد والبنات دي لازم تكون عذراء 
عامر بصدمه:ايه ازاي وكمان ازاي بيسفرهم
ليل:بيخد.رهم ويحطهم في صناديق في مراكب 
عامر:انتي عرفتي الكلام ده من اسبوع بس
ليل:اه وللاسف انا لو كنت اعرف من بدري كنت قولت وهو اكيد عرف اني عرفت ولو لمحني هيمحيني من كل حاجه
عامر بتنهيده ولكن ممزوجة بغضب:انا هقدر احميكي بس لو تعرفي اي معلومات قولي على طول ارجوكي انا محتاج مساعده انا لازم انتقم منهم
هو وي ممدوح الكل.ب
ليل:قصدك حامد اللي يبقا اخو الكبير
عامر بصدمه:ايه أخوه ازاي ده
ده الكبير لسه جي مصر يعني مش عايش في مصر  اصلا
ليل بسخرية:انت غلبان الكبير مولود في مصر بس للاسف خاين ولما نزل مصر عرف ممدوح أن الكبير هنا في مصر جري عليه وتحايل أنه يشغله عنده ويديله مزاجه وي وافق الكبير وبقا حامد اسمه ممدوح وبقا الدراع اليمين بتاع الكبير بعد ما العميل بتاعكم اتكشف اللي سامح صح
عامر بصدمه اكبر:انتي عرفتي كل ده في ظرف أسبوع ازاي
ليل بحزن:انا مكنتش بنام يا عامر باشا انا كنت بترعب من كلمة الكبير عمره مكان اب كان أسوء حاجه في حياتي تعرف أن لما امي تعبت شغلني خدامه ولما عرف اني ذكيه في التكنولوجيا شغلني معاه وفي حاجات معينه والخبيث كان عامل شركات شما.ل كتير بأسمي عشان ميتكشفش الكبير شيطان متحرك على شكل انسان انا كلمة بكرهه بسيطه جدا لان أنا نفسي اخلص منه
عامر بشرود:هيحصل هيحصل وقريب اوي كمان اصبري انتي بس وساعديني وانا هجبلك الكبير وأخوه الأرض واللي معاهم كلهم بس خشي نامي واسف على اللي عملته معاكي
ليل بأبتسامه جميله:ولا يهمك عمتاً متعوده بس متتعودش انت علي كده انا ما صدقت هربت من الكبير
عامر بضحك:خلاص تمام خشي يلا نامي
دخلت ليل الاوضه وفضل عامر يفكر هيعمل ايه مع خالته اللي في غيبوبه ولا ممدوح ولا الكبير خلاص تعب بس بسبب ليل قدر يوصل لحاجات كتير هتنفعه واكيد معاها ايميلات وحاجات نقدر نوصل بيها للكبير واللي معاه
...............................
الكبير بغضب:ازاي الايميل ده لازم يقف لان لو فضل مفتوح هنضيع
الشخص بخوف:اصل اصل 
الكبير وهو يضربه بالقلم:انطق هتفضل تقول اصل قوووول
الشخص بخوف اكبر:الايميل ده لي باسورد ومتهكر ومعمول ليه حاجات كتير واللي عامله كده ليل هانم ومش في ده بس ده في كله لأن كانت ماسكه كل حاجه ولو حولنا نلعب فيه هيتمسح كل الشغل اللي عليه
الكبير بغضب وعصبيه: ازاي ازاي أنا بضيع يا بهايم انا كده نهايتي بتتكتب على أيديكم انتم والست ليل اخفي من وشي دلوقتي واتصرف لاما همو.تك انت واللي معاك
مسك التلفون بعد ما الشخص مشي واتصل على رقم خارج البلاد
الحديث مترجم
الكبير بتعب:بدأ الأمر يزداد سوءاً ايها الجنرال 
الجنرال بغضب:تصرف بحكمه ايها الغبي لم اسقط بسبب حشرة مثلك انت ذكي ولكن إن لم تفكر بذكاء  وتدعي الغباء لم أقف بجانب هل تسمع ما اقول
الكبير بخوف:جنرال الأمر ليس امري الان لقد فعلت كل شئ بحكمه ماذا افعل الان لقد بدأ الأمر يزداد صعوبة
الجنرال:انت تفعل شئ ليس من أمرك وتفعل دور ليس دورك جورج انت ليس الكبير وليس اخو ممدوح انت تتنكر في شخص آخر قوم بواجبك بأكمل وجه جورج ولا تخف من شئ تعامل بقلب جورج الذي لم يكن فيه اي رحمه
جورج بخوف: اوك جنرال بس ارجوك لا تتحدث هكذا لم ادري ان كان هذا الهاتف مراقب ام لا ارجوك توقف عن الحديث الكبير الاصلي معَكم الان اما انا حقيقي من وجهة نظر الجميع هنا فقط
..................
ليل كانت تسمع هذا الكلام وتنظر بمكر شديد وهي تقول:كده بدأت تظهر كل حاجه بوضوح اوي وخلاص كده نهايه الجميع هتبقي قريباً اوووي........يتبع
عامر:هنعمل ايه كده كل حاجه بتظهر يا حازم هنمسك امتي الكبير
حازم بغموض:مش لما يبقا الكبير الاول
علي وعامر نظره له بستغراب 
عامر:انت بتقول ايه وايه معني الكلام ده كبير اوي
حازم بغموض اكبر:للاسف انت الحادثه بتاعت خالتي فايزه خليتك تنسي تتعامل كأنك الوحش مش عامر على العموم دور في بيتك يا استاذ وهتعرف كل حاجه في وقتها المناسب 
عامر بعصبية:بقولك ايه أنا بكره الالغاز أتكلم بوضوح
حازم بخث:وانا بحب الألغاز ومتنساش تخلي بالك من ليل لأنها امانه عندك يا ابو قلب طيب ونخف ضحك وهزار شويه
عامر بصدمه بغضب:انت بتتج.سس عليا يا حازم
علي بتهدات الأمور:اهدي يا عامر اكيد لاء بس بيأكد عليك
حازم ببرود:وممكن يبقا اه ليه لاء هو برضو مش لوحده فالبيت 
عامر بعصبية:انا مش عيل عشان تراقبني يا حازم
حازم ببرود وهو يرحل:مش يمكن مش أنا اللي بتج.سس عليك خلي بالك من نفسك يا صحبي سلام
عامر هيتجنن من برود وغموض صحبه :لاء في حاجه ولازم اعرفها طريقه كلامه مطمنش
علي:انا حاسس ان السر مع البنت اللي عندك فالبيت انت مش قولت أنها بتعرف فالتكنولوجيا اكيد في حاجه وراها دور كويس يا صحبي هتوصل لل انت عايزه وانا هدور معاك مش هسيبك 
عامر بغموض:انا لازم امشي دلوقتي وقام ورحل من امام على
علي:يا حول الله يارب هو ايه اللي بيحصل للاتنين دول ربنا يسترها
............................
عامر دخل البيت بهدوء غريب ونظر لي ليل نظرة غريبه 
عامر بغموض:انا عرفت كل حاجه
ليل بهدوء:يبقا اللعب على المكشوف بس انا لسه زي ماانا
عامر بستغراب:خبيتي عليا ليه
ليل بهدوء شديد:الشغل شغل يا حضرة الرائد عامر ولا ايه
عامر:مش خايفه 
ليل:هخاف من ايه شكلك متعرفش اني من أكفأ الظباط فالبنات  فالمخابرات واني دارسة ومتعلمه أكملت بكسرة قلب وكمان أمي تعبانه وفالمستشفي بين الحياه والمو.ت يعني معنديش حاجة اخاف عليها
عامر:انا معاكي في كل حاجه هتعمليها
ليل:وده اللي كنت خايفه منه استاذ عامر انا اقدر اساعد نفسي ركز فالمهمه بتاعتك لو سمحت اللواء اكيد منبه عليك انا عرفت انك عرفت منه كل حاجه بعد الالحاح بس انا اللي خليته يقولك وده بعد الشرط بتاعي انك متدخلش في شغلي لانك متعرفش مين الفراشه الحارقه لأني بحر.ق اي حد يجي نحيتي يعني حوار الكبير سهل جدا عليا وليا فيها طار اسيبك أنا بقا وذهبت إلي الغرفه بدون كلام اخر
عامر وهو ينظر إلي طيفها ويقول في نفسه:جميله وغريبه وفيها حاجه كده تشد اي حد باين يا قلبي هتعملها ولا ايه بس بعد المهمه دي واطمن علي خالتي ونشوف الموضوع ده
..............................................
ممدوح بغضب:هطلع يعني هطلع انا بقالي اسبوعين هنا لازم امشي من المكان ده
راجل من رجال الكبير:لو سمحت ده أمر أن متطلعش من مكانك غير لما الكبير يقول
ممدوح بغضب وعصبيه:خليني اكلم الكبير هاات التلفون أكلمه يا حما.ر اخلص
اخذ الهاتف ورن على رقم الكبير 
الكبير بخبث:خير طمني علي ممدوح
ممدوح بلهفه: انا ممدوح يا كبير ارجوك يا كبير طلعني انا مش قادر اقعد حبه كمان عايز أخرج من المكان ده لو سمحت
الكبير بعصبية:بقولك ايه انت وجودك هيخرب الدنيا ابعد دلوقتي بقولك يا ممدوح اسمع بقا انت بدمر اي حته بتروح فيها وتحط عين للبوليس علينا لو كررت الكلام ده اكمل بنبرة مرعبه هد.مرك يا ممدوح هد.مرك بقولك اهو وقفل الخط في وجهه
ممدوح بستغراب وخوف:انا شاكك أن ده مش الكبير اتغير بقا مرعب بس انا عايز اشوف فايزه هتجنن لازم اشوفها وجت خطه في دماغه وقرر يعملها مهما كانت العواقب
......................................
بدر بعصبيه:بقولك ايه حل من على دماغي انا مصدعه وعايزه اروح الدرس وسع كده بقا
علي بغضب:مش هوسع غير لما اعرف ايه اللي غيرك مني كده وأكمل بحزن هو انتي كرهتني
بدر بسخرية:هاه كرهتك دي كلمه بسيطه انا بستحقرك عارف ليه لان أنا شفتك متغرك برفان حريمي وي وبتشاور على وشه بقرف ووشك كله شفايف حريمي وحاجه اخر قرف عارف انا كنت في أول مراحل سن المراهقه بس حسيت بالنقص من نحيتك 
علي مش فاهم هي تقصد ايه مصدوم من كلامها ونظرتها ليه
بدر:بجد مستغرب طب خد الصدمه انا اللي كنت فالمستشفي اه اه أنا الطفله بدر اللي مش تقدر تقوم تعمل سندوتش ليها عملت كل اللي حصل انت حقير يا علي انا بكرهك بكرهك بك ولسه هتكمل انقد علي شفايفها وهو يشعرها بما يشعر بيه من شوق وعذاب وألم من نظرتها له
بدر وهي تحاول أن تبعده عنها وهي تبكي حتي خارت قواتها واستسلمت لما يفعله دون أن تبادله اي مشاعر 
ابتعد عنها على بعد فتره وهو ينظر لها بأسف وحب
بدر نظرة له بألم:انت أحقر انسان انا شفته يا علي لو كان في ذرة حب انت نهتها بأديك وصرخت بصوت عالي مش عايزه اعرفكك تاااااني انا بكرهك وإياك تقرب مني تاني ياا واكملت بسخريه يا صديق اخويا
ورحلت وهي تبكي بشده على ما فعله لقد حطم قلبها للمرة الثانية نظر على في اتجاها
علي وهو يحدث نفسه:هتبقي ليا يا بدر انتي بنت قلبي وكنت عارف انك انتي اللي جبتيني المستشفى انتي أضعف من انك تكرهي انا بحبك يا بدر وأكمل بدموع انا بحبك اوووووي ارجوكي ماتبعديش ونظر للسماء ياااارب ادعوك واتوسل إليك حببها فيا وقربها مني فالحلال يااارب هي متعرفش اني كنت لازم اعمل كده عشان ده شغلي ااااه يااارب
...........................
قمر بزهق:انا هخرج بجد زهقت يا ماما 
سناء وهي تشاهد التلفزيون:امممم ومالو اعملي اللي عوزاه بس قبل اي حاجه المواعين تخلص والمطبخ كله والشقه تتنضف بس كده وبعدين انزلي
قمر وهي مصدومه:بس كده ايه متقولي اني انضف فوق الدولاب وتحت البلاط كمان
سناء ببرود:ومالو برضو اعمليه حتي عيب يبقا عليه تراب تحت البلاط بقا خليه يوم تاني اصل عيب المفروض معايا بنات 
قمر بغضب طفولي:انتي بتتريقي عليا طب ما استاذ حازم موجود ايه يا ماما الظلم ده حتي حرام 
حازم وهو يدخل من الشقه
حازم ببرود:اممم في ايه ليه الصوت ده كله مالك في ايه يا قمر معليه صوتك ليه
قمر:ماما مش راضيه تخليني انزل مع صحابي اغير جو انا زهقت
حازم ببرود:تعالي ورايا
قمر وتوتر:بس انا انا
سناء بخبث: روحي يارب يضربك وانتي بلوه كده
قمر بزهق:ليه بس كده انا مرعوبه لوحدي اصلا ليه كده
سناء وهي تنظر إلى الأمام: روحي روحي لما نشوف ايه اللي هيحصل
قمر حسمت أمرها وقررت تدخل ودخلت لقت حازم قاعد على السرير ومستني أنها تدخل 
قمر بتوتر:هو فيه حاجه يا ابيه
حازم بخبث:أبيه امممم ومالو تعالي عايزك قربي
قمر:لاء مش قادره تعالي انت
حازم بحده مصطنعه:تعالي يا قمر قربي بقولك
قمر وهي تقترب ببطئ
حازم بهدوء:قربي بطلي برود خلصي
وقت أمامه بزهق:نعم خير
أمسكها من أيدها وشدها لحضنه 
قمر بشهقه:هاه ابعد كده بقولك
حازم وهو يشدد على حضنها: اثبتي بقولك هاا قولي كنتي عايزه ايه بقا
قمر وهي تبعد شعرها بخجل وتوتر:كنت كنت عايزه اخرج اتخنقت من البيت والدروس
حازم وهو يشم رائحة شعرها:اممم طب ليه مجتيش ليا مش انا حبيبك
قمر بتوتر شديد:حازم ارجوك انا مكسوفه اوي ابعد 
وهو في عالم آخر واقترب من عنقها وطبع عليه قبله رومانسيه شغوفه وكان يهمهم بتلزز
قمر بخجل وتوتر وهي تحاول أن تبتعد:حازم ابعد اه رقبتي ابعد ولكن اسكتها حازم بقبله يبث فيها عن مدا حبه وشوقه لها فهي محبوبة القلب والعقل
وهي ايضا ذهبت معاه في هذه القبله حازم كان خلاص هيفعل شئ يندم عليه فيما بعد فهي الان ليس زوجته
بعد بسرعه ونظر لها 
حازم بهدوء: روحي اللبسي بسرعه هنخرج
قمر وقفه مصدومه من اللي حصل والموقف اللي اتحطت فيه
قمر بحزن:انا اسفه 
حازم بجمود:اطلعي يا قمر برا بدل متهور عليكي وأكمل اللي حصل ف اخلصي و اللبسي يلا 
قمر جريت بسرعه من الخجل ولم تتحدث بشئ 
حازم بحب وتنهيده:اااااه هروح فين تاني معاكي خلاص مش قادر على بعدك يا قمري
................................
ممدوح :انا لازم اخلص عليكي يا فايزه انتي مش لازم تعيشي مش لازم تعيشي انت دمرتيني ودمرتي حياتي
وكان هيفصل خلاص الجهاز بتاع التنفس الصناعي 
شخص:استني عندك بتعمل ايه
وقتك خلص يا حامد خلاص ..........يتبع
ممدوح بصدمه:الوحش
عامر وهو يخلع الماسك:كان نفسي تكون اذكي من كده 
ممدوح بصدمه اكبر:انت ازاي ازاااي انت المفروض بره مصر
عامر بسخرية:غبي وطول عمرك غبي حتي مفرقتش بين اخوك واللي سارق شكل اخوك
ممدوح بعدم فهم:يعني ايه 
عامر:بيقولو أن اللي بيمو.ت بالقانون لازم يكون مي.ت وهو فاهم كل حاجه ومحقق كل اللي نفسه فيه امممم ممكن تكون شكيت اصل تكون غبي لو محستش مثلا أن الكبير مش اخوك وهو مجرد واحد شغال مع المافيا بس اخطر واحد وخبيث لابعد حد عشان انتو الاتنين نفس العينه زبا.له بس هو ذكي وانت غبي لابعد حد
ممدوح بغضب:انت عيل مجنون وحقير وز.باله الكبير يبقا اخويا مش واحد تاني انت فاهم يا وأكمل بستفزاز يا ابن أخت الز.باله دي اللي موتها على ايدي
انقض عليه عامر من الغضب
وهو يلقي عليه ابشع الألفاظ
 الممكنه وأكمل بغضب :انا سايبك بمزاجي عشان هعرفك مين الز.باله يا ز.باله بس فالسجن 
وأكمل بسخرية ومحدش هيسأل فيك عارف ليه اقترب منه بشده عشان هما كانه هيخلصه منك بدري بدري بس عجلت بمعادك لما جيت المكان هنا واحب اقولك أن بنتك ما.تت حقيقي وده كلام مني أنا مش من خالتي يعني انت بقيت على الهامش يا حامد الكلب يعني معااادك قرب وضحك بشر وغل شديد
 وجائه العساكر واخده وهو لم يكن يستطيع المشي من شده الالم بس كان يلقي علي عامر الألفاظ البشعه وأكمل:انا عارف ان بنتي عايشه يا عامر اسأل ودور كويس كان على كتفها فراشه انا بنتي عايشه يا عامر وهخلص منك انت وخالتك مش هسكت على المهزله دي
في هذا الوقت كان يقف حازم وسمع هذا الكلام واتأكد أن قمر تبقي بنتهم حقيقي بس مش عارف يعمل ايه ولا هيتصرف ازاي لأن عامر صديقه وأخوه ومش قادر يشوفه وهو لوحده من غير عيله 
حازم ببعض من التوتر:عامر انا 
..................
قمر بزهق:يووووه بقا قالي هخرجك وخرج هو 
بدر بضحك:نهار ابيض على الضحك سابك ومشي مش مصدقه حرفيا
قمر بغيظ:طب بطلي يا بت هزعلك
بدر بهدوء:احكي ايه اللي حصل طيب
قمر بضيق:مش عارفه روحت اللبس لقيته بيقولي خليكي انا رايح شغل وشويه وجي
بدر:خلاص شويه وجي
قمر بغيظ:انتي عبيطه يا بدر احنا الامتحانات خلاص كمان اسبوع هعمل ايه أنا لما يجي انا هدخل عشان دمي بيفور لما بسمع اسم الراجل ده
بدر: خلاص يا حازم  عيله وغلطت 
قمر لفة بسرعه:اه انا عيله يا حازم و اتصدمت أنها بتكلم نفسها لأنها غمضت عيونها من الخوف وفاقت على ضحك بدر
بدر كانت تضحك بشدة :اه انا عيله يا حازم ههههه يا جبانه ايه خايفه اوي كده
قمر بغيظ:انا غلطانه اني واقفه معاكي اصلا ودخلت الاوضه وسابتها 
........................
ليل تتحدث عبر الهاتف:الوو سيادة الرائد حازم أنا اكتشف حاجه خطيرة
حازم بكل اهتمام:قولي يا ليل أيه اللي حصل
ليل بهمس:جورج جورج عرف أن ممدوح ليه بنت وعرف كمان أنها
قاطع كلام ليل صوت عامر
عامر:حاازم انت فين تعالي يا ابني نطلع بره
حازم بتوتر:حاضر حاضر جي وراك اهو يا عامر
ليل بخضه من سماع اسم عامر:ط طب أنا هقفل دلوقتي وقفلت بسرعه
عامر وهو ينظر له:مش ناوي تكمل كلامك اللي كنت هتقوله ليا جوه
حازم بتنهيدة:عامر بنت خالتك عايشه
عامر بسخرية:بجد والله امتي الكلام ده
حازم بهدوء تام:تمام مش عايز تسمع براحتك وكان أن يرحل ولكن أوقفته يد عامر
عامر بتنهيدة وحزن:انت مش حاسس بيا يا حازم أنا بنهار بالبطئ وانت بتقولي بنت خالتي عايشه عايزني اصدقك بكل سهوله كده واحده بقالها اكتر من 18سنه مختفيه تقولي عايشه ازاي 
حازم:بس العلامه مش بتختفي مع السنين ولا نقول الوحمه
عامر بصدمه:انت عارف كل الكلام ده ازاي ولا سمعت كلام ممدوح
حازم: لاء يا صحبي لأن بنت خالتك عايشه وفي امان تام وعند ناس بيحبوها وبتحبهم
عامر بدموع ولهفه:ارجوك وديني ليها ارجوك يا حازم أنا بقيت عامل زي الغريق بتعلق في قشه ارجوك انا مبقاش ليا اهل ولو هي عايشه هتبقي اخر امل ليا ارجوك ارجوك يا حازم وديني ليها
حازم بشفقه على صديقه اللي
 بينهار أمامه:اهدي يا عامر 
وتعالي معايا هنروح ليها
وخرجه من المستشفى الي  السيارة وكان حازم يفكر كيف سيفعل هذا وهل من الممكن تبعد عنه بعد أن تعرف أن ليها أهل وقد تعب من التفكير وقرر ترك الأمر خلفه الان لانه لم يعرف ما هي ردة فعل قمر برؤية عامر
.............................
جورج بغضب:ايها الرئيس لقد تعدي حدوده هذا الممدوح وقرر أن يفعل ما يشاء وترك كل شئ خلفه ولم ينظر لنا ابدا
الرئيس:الكبير يوصي عدم الإقتراب من ممدوح لانه اخوه وان فعلته هذا سوف نخسر كل شئ لأن الكبير الوحيد من يستطيع تشغيل الجهاز المد.مر الذي تم صنعه حديثاً
جورج بستغراب:ما هي فائده هذا الجهاز
الرئيس:هذا الجهاز اذا نجح سوف يكون الجميع في يدي مصر جميعها في يدي لأن هذا الجهاز ينشر ماده سا.مه فالجو وهذا خطير وتم صنعه خلال فترة زمانيه قصيرة 
جورج بنبهار:واو وهل هذا سوف يؤثر عليا أنا ورجالي هنا
الرئيس بسخريه:وهل يوجد داء بلا دواء اكيد لقد تم صنع دواء لكي لا تصيب بالعدوا
جورج بفخر:انا فخور بيك ايها الرئيس وسوف اقوم بواجبي بأكمل وجه واغلق معه
................................
ليل بصدمه:ينهار ابيض ايه اللي انا سمعته دول هيد.مره مصر حته حته ايه الدماغ دي
وجائت لها فكرة أنها تطلب حازم ولكن تذكرت أن معه عامر فتراجعت وقررت الاتصال عليه بعد قليل
...............................
عامر بستغراب:ايه اللي جبنا البيت بتاعكم يا ابني
حازم بهدوء:تعالي وهتفهم كل حاجه
عامر بسخرية:كفايه انت بتفهم كل حاجه يا صحبي
حازم مرديش وأخذه وطلع على منزلهم وترك الباب
عامر بزهق:يووووه ليه جيين الشقه بتاعتكم دلوقتي بقولك عايزه أشوفها تعمل كده
وهنا فتحت الباب قمر وهي مستغربه صوتهم
حازم بعصبية:اسكت بقا في ايه يا عامر عمتاً بنت خالتك قدامك اهي واسمها قمر
عامر بص لقمر بصدمه التي كانت تُطالع حازم بستغراب وعدم استيعاب كلامه
عامر من فرحته وهو يقترب منها:قمر حبيبتي انا عامر
ابن خالتك وابقا زي اخوكي بالظبط انت ليكي عيله يا قمر
قمر نظرت له بتوهان وكان أن يقترب منها حتي فقدة الوعي
عامر بصدمه وخوف:قمر فوقي ارجوكي ............يتبع
يخرج الطبيب من غرفة قمر
حازم كان لسه هيتكلم سبقه عامر بلهفه وخوف: خير يا دكتور طمني عليها هي كويسه
الطبيب: الحمد لله هي دلوقتي بخير بس بلاش ضغط عصبي عليها عشان ميعملش مضعفات 
حازم بهدوء:شكرا يا دكتور اتفضل اوصلك 
ورحل حازم مع الطبيب ورجع لهم مره اخرى
عامر بحزن:انا السبب انا اللي غلط لما قولت ليها أن ليها عيله ليها حق أنها تعمل كده لأنها هتقول ايه لسه فكرين أن ليهم بنت بيدوره عليها وأكمل بدموع بس انا تعبت والله دورت عليها كتير حتي لما حازم قالي مصدقتش وطلعت اجري كأن لقيت اهلي من تاني
سناء بطيبه ودموع:اهدي يا حبيبي خير وقمر عقله وهتتقبل الموضوع لأنها عرفت من فتره الحقيقه
حازم بهدوء: هي هتبقي كويسه وهتطلع تقابلك بس مش انهارده عشان الدكتور قال بلاش ضغط نفسي عليها
ولكن عندما انهي كلامه وجد قمر تخرج من الغرفه بتعب ووقفت أمام حازم
قمر بحزن:كنت تعرف اني ليا اهل
حازم بهدوء:اهدي يا قمر يا حبيبتي
قمر بعصبية:متقوليش حبيبتي كنت تعرف أن ليا اهل رد عليا بسرعه
حازم أومأ رأسه ولكن حاول أن يتحدث قاطعته قمر 
قمر ببرود:انا مش عايزه اسمع منك حاجه يا ابيه ولو سمحت متدخلش فيا لحد ما اشوف هسكن فين
سناء بزعيق وتعب:ايييه الهبل والتهريج ده عيله انا وسطيكم انت عملت وأنتِ سويتي ايه مافيش كبير ونظرت لي قمر وانتي يا ست قمر بتفكري تمشي ليه عشان لقيتي اهلك مثلا بس احب افكرك أن احنا اهلك ولا نسيتي
قمر بحزن:ماما أنا
قاطعتها سناء وهي ترحل بحزن وعصبيه:مش عايزه اسمع منك حاجه خااالص فاهمه
نظرت لي حازم ولكن نظر لها بجمود ورحل
قمر وهي تبكي وتنظر لبدر:هتمشي انتي كمان زيهم
بدر بحزن ودموع:انتي توأمي مقدرش اسيبك لوحدك ابدا بس انتي غلطي لما بينتي غضبك من حازم بطريقة غلط
عامر بتهدات الأمور:اهدي يا قمر وربنا يوفقك بس احب اقولك اني بيتي مفتوح ليكي في اي وقت وأكمل بفرحه وكمان مبسوط اني لقيتك يا اعز الناس على قلبي
قمر بفرحه بس يتغلبها الحزن: ربنا يديمك ليا يارب يا عامر و ذهب عامر لها واحتضنها بحب اخوي ورحل ولكن هي كانت تشعر ببعض من التوتر ولكن الأكثر أنها احست براحه في حضنه كأن الله يعوضها ولكن هي لم تتحرم من الحنان طوال حياتها ولم تشعر يوم أنها يتيمه ابدا
دخلت الاوضه هي وبدر ولكن كانت تفكر كثيرا لكي تفعل شئ
.....................
عامر دخل البيت ولقا ليل متعلقه فالستارة 
عامر بخضه:ايه ايه ده حسبي تقعي
ليل:اهدي كده وتعالي امسك السلم عشان مقعش
عامر ابتسم بخبث :عيني ليكي يا ليلي لم تنظر ليل له بسبب انشغالها ولكن توترت بعد ندائه لها بهذا الاسم اقترب عامر وأمسك السلم وتعمد يلمس قدميها شعرت ليل بالتوتر اكتر واختل توازنها وكانت هتقع ولكن أمسكها عامر ووقعت في حضنه 
عامر نظر لها بحب شديد:انت حلوه اوي كده ليه
ليل بتوهان:ينهاري على جمالك ايه القمر ده
عامر بخبث: للدرجادي انا حلو 
ليل ومازلت على نفس الوضع:اوووي اووي يعني 
عامر:يعني بتحبيني
ليل: جدا جدا ثم فاقت على نفسها وصرخت في وجهه يا حيوا.ن يا واطي بتستغل طيبة قلبي وتعمل كده وزقته وجريت على اول غرفه قابلتها من كتر التوتر وكانت تعتقد أنها الغرفة الخاصه بها
ليل أول ما دخلت شهقت:نهار ابيض عليا دي مش الاوضه اللي بنام فيها طب اعمل ايه وهطلع ازاي بعد ما اللي عملته ده
ولكن نظرة الي الامام وجدت شئ غريب وجأت أن تقترب من هذا الشئ كانت الصدمه
.................. 
قمر بليل خرجت تتسحب ودخلت اوضه سناء واقتربت منها
لان احمد اليوم لن يأتي الي البيت 
قمر طلعت ونامت بجوار سناءعلى السرير في حضنها لا وأخذت تبكي على ما فعلته
سناء صحيت بخضه:اعوز بالله مالك يا حبيبتي فيكي ايه
قمر بصوت متقطع من البكاء:أن أنا اسفه يا ماما حقك عليا س سامحيني بالله عليكي أنا قولت كده بس عشان كنت زعلانه من حازم ارجوكي سامحيني انا عمري مكان ليا اهل غيركم ارجوكي انا اسفه
سناء بطيبه وحزن على حال ابنتها: حبيبتي مقدرش ازعل منك انتي بنت قلبي وبنتي الموقف اللي دايقني لانك ملكيش أهل غيرنا احنا يا قمر أنا امك وأحمد ابوكي وبدر اختك وحازم واكملت بخبث هو اصلا مش بيحب يقولك يا اختي أو يعملك زي الاخوات ولا ايه
قمر بكسوف:يا ماما بقا 
سناء بضحك:خلاص يا ستي انا غلطانه كنت هخليه يتقدم لعامر ابن خالتك بس انا غلطانه
قمر بفرحه ونسيت كل شئ:صحيح يا ماما موافقه اني اكون زوجه لحازم بجد
سناء بحب: طبعا يا قلب ماما هو أنا اطول لما اجوز القمر ده لي ابني ياااه تبقي مرات ابني وبنتي الله علي الجمال
قمر بحزن:بس بعد اللي حصل اكيد هيبقي ليه راي تاني يا ماما
سناء وهي تنظر لها بعمق:اعمليه اللي هقولك عليه بس اقفلي الباب لحد يسمع 
قمر بستغراب من نظرات سناء وذهبت وأغلقت الباب
قمر بحماس:هاه قولي اللي عندك يا مامتي
سناء بهمس:اعملي اول حاجه.........
قمر بشهقه:مستحيل
........................
حازم كان يجلس ويتحدث فالهاتف في أمر مهم 
حازم بجدية:احنا خلاص قربنا نخلص المهمه دي بس لازم تفضل كل حاجه زي ما رتينا ليها 
الشخص: وفايزة هنعمل فيها ايه
حازم بغموض:عامر عرف كل حاجه
الشخص بعصبيه:كل حاجه ازاي ده مش لازم يحصل انت عارف أنه خطر عليه
حازم ببرود وغموض:اللي عنده قولته وهقفل دلوقتي
الشخص بعصبية:حازم حازم الو الو يووووه شخص غريب وغير مفهوم بالمره
عند حازم 
سامع صوت ضحك قمر بره بتضحك بصوت عالي
قمر فالخارج 
تتحدث فالهاتف:مش معقول انت غريب اوي هههههههه لاء مش قادره حرام عليك ههههه مش معقول يا توتو كده
حازم كان خلفها وهو في قمة العصبيه والغضب
قمر ومازالت على وضعها هذا ولكن تشعر بالخوف
أكملت الحديث بدلع:خلاص يا توتو انا هقول لبابا انك هتيجي وكمان هقول لأبيه حازم عشان ده اخويا الكبير وليه احترامه برضو خلاص ماشي باي يا بيبي
وجائت أن ترحل أمسكها حازم من ملابسها
حازم بعصبية:قولتيلي اسمه ايه
قمر تتصنع التوتر:هاااا هو مين ده 
حازم بغضب وهو يرفع يده عشان يضربها اخافت قمر
 وبقت تقول في سرها: ماشي يا ماما بتسلميني ليه كده وعارفه أنه هيطلع عيني
حازم نظر لها بغيظ وخبط الباب خلفه بعصبيه صرخت قمر من الخضه
حازم بعصبية: مش هكرر السؤال تاني هاااا
قمر بسرعه:توتو توتو 
حازم بعصبية:توتو امممم ومدخلش البيت من بابه ليه وايه المياصه وقلة الادب دي هااا ردي يا محترمه ربناكي على قلة الادب دي بتحبي واحد بيبقا يدخل من الباب مش من الشباك ولا ايه
قمر غظها الكلام ونظرة له بتحدي:انا براحتي وعمري متخطيط حدود الادب ابقا براحتي واولا هو اللي ملك قلبي بحبه
حازم بغضب وصوت عالي:قمرررر احترمي نفسك انت بتكلمي راجل مش مره عشان اتقبل الكلام العبيط ده انا ممكن أمد ايدي عليكي بس ماسك نفسي عنك بالعافيه وانتي بتستغلي سكوتي ده ضعف لاء تبقي عبيطه لأن وربنا يا قمر لو اتكلمتي كده تاني هزعلك فاهمه ومشي من قدمها دخل الاوضه بكل غضب وعصبيه
قمر فضلت تعيط جامد وحسه أن حازم بيروح منها
سناء بطيبه:اهدي طيب انتي كده هتعملي اللي هقولك 
قمر بأعتراض:لاء يا ماما أنا اسفه بس سبيني اتصرف انا عشان كده انا بضيع حازم من ايدي وبكرهه فيا
سناء اومأت لها:اللي شيفاه صح ليكي اعمليه يا حبيبتي 
ابتسمت لها قمر وذهبت إلى غرفتها
...................
ليل بصدم واللهه وخوف:وحش وحش يااا ماما الحقونييييي
عامر فالخارج بصدمه:ينهاري فهد جوه انا نسيت
وجري على الباب افتحي يا ليل متخافيش ارجوكي اوعي تجري ولا تعملي حاجه 
ليل من الداخل:منك لله يا شيخ اشوف فيك يوم اسوء من اليوم اللي شفتك فيه
فهد هنا بدأ يقوم هو كلب من النوع الضخم شبيه الأسد
اقترب من ليل ونظر لها نظرت له ثم اقتربت منه
عامر بخوف عليها ليل ليل رودي عليا ارجوكي يا حبيبتي رودي عليا فهد ابعد عنها فهد ابعد ابعدي انتي كمان يا ليل واقترب وكسر الباب ونظر لهم بصدمه 
ليل بضحك:وحشتني وحشتني كتييير يا فهد هههههه خلاص خلاص كفايه همووت من الضحك ههههه فهد انت تقيل ابعد يا جدع خلاص اسفه اني مشفتكش بقالي كتير 
كان فهد يلعب مع ليل لأنها كانت عندما تذهب لمركز التدريب تلتقي بفهد وتلعب تهتم كان هو اصغر قليلاً عن هذا الوقت وكانت تلعب معه كثيرا فالوقت الذي يتركه فيه عامر 
عامر بصدمه:ازاي ده فهد مش بيحب حد ازاي قدرتي تخليه كده 
ليل بضحك:انا وفهد صحاب جدا حتي شوف فهد سلم عليا مد فهد يده وسلم عليها 
عامر بصدمه اكبر:ازاي ده من أصعب أنواع الكلاب اللي بتسمع الكلام
ليل بغرور طب شوف دي:فهد هات الكوره اللي هناك دي ذهب فهد وأخذ الكوره واعطاها لها
عامر بزهول: مستحيل ده مش بيسمع كلام حد غيري وكمان لازم اطلب كذا مره وغير كده انتي اول مره تشوفيه ازاي حصل ده
ليل وهي تلعب في فروة فهد:لأن أنا وهو اصدقاء من زمان ومش سهل أنه يتعامل معايا كده اول ما شفني اول مره كان مش متقبل وجودي بس حبني مع الوقت وبقا يلعب معايا كتير فهد الطف حاجه في حياتي كلها 
عامر كان ينظر لها بحب شديد لأنها حقا جميله في كل تفصيله فيها 
اقترب منها واخذ تنظر لها 
ليل بحرج وكسوف :احم انا مطره اني اطلع عشان أمسكها عامر من يدها ونظر لها وقربها عليه :انتي سر.قتي قلبي يا ليلي حتي كلب.ي سر.قتي قلبه هو كمان وأكمل بهمس انا بحبك 
نظرة له بصدمه:هااااه بتقول ايه
عامر ابتسم ابتسامه ساحره واقترب منها وطبع قبله على وجنتيها ثم طبع قبلة على شفتيها بكل حب و رقه 
نظرة له ليل وهمست:وانا كمان بحب يا عمري وطلعت تجري على غرفتها وهي في قمة الاحراج والفرح والكسوف 
عامر بفرحه شديدة وأخذ يقبل فهد ويلعب معه
...........................
...................
جورج بعصبية:ايها الزعيم باقي على المهمه ثلاث ايام عليا أن ارحل ويأتي الكبير الحقيقي
الزعيم: أهدأ جورج انت اللي هتستلم البضاعه لأن الكبير ما.ت
جورج بصدمه:كيف كيف حدث هذا هل انت تعرف ماذا تقول ايها الزعيم لقد تم أخذ الفتيات الي المخزن هنا وهيتم ترحيلهم غدا فالليل
الزعيم ببرود:افعل ما قلته لك جورج فاهم ماذا اقول
جورج بتأكيد:اوك ايها الزعيم تحت امرك واغلق الهاتف
.......................
نرجع قبل المكالمه
ليل بشر:انا عملت رقم وهمي زي رقم الزعيم استاذ عامر محتاجه مساعده حضرتك لأنك اكتر واحد لبق في اللغه وهتقدر انك تخلي جورج يصدق انك الزعيم طبعا أنا هظبط الصوت وهعمل كل حاجه تمام
عامر بتأكيد على كلامها:تمام وانا موافق 
حازم بهدوء:لازم يقتنع أن الكبير مات عشان الزعيم كان قايل ليه أنه هينزل بكره مصر ونقدر نمسك الاتنين كده وبجورج نقدر نجيب الزعيم
لانه عارف كل حاجه عنه
علي بستغراب:ازاي عارف كل حاجه عنه
حازم ببرود:لأن جورج يبقا ابن الزعيم
ليل بصدمه:ازاي وقدر أنه يخلي ابنه يعمل كده
حازم:هو اصلا الشغل بتاعهم مبني على كده
علي:امممم تمام يلا نكلم جورج ونشوف رد فعله
................................
في غرفة حازم كانت تترك على الباب
حازم بهدوء:ادخل 
قمر دخلت وهي بصه فالارض ومحرجه مش عارفه تعمل ايه
حازم بهدوء موميت:عايزه ايه 
قمر ببكاء:انا اسفه حقك عليا 
حازم:ودي تفرق معاكي أن كنت زعلت ولا لاء
قمر: ارجوك بلاش تتكلم معايا كده انا مش بحب انك تزعل مني ارجوك انا وسكتت
حازم بغموض:انتي ايه 
قمر بكسوف:انا بحبك يا حازم بحبك اوووي من وانا صغيره وعمر محد دخل في قلبي وحياتي غيرك انت
اقترب حازم منها وأخذها في حضنه وهمس لها:انا عايزك يا قمر
قمر بصدمه:انت بتقول ايه..........يتبع 
قمر بصدمه: انت بتقول ايه انت مجنون
حازم بتوضيح:افهمي يا ذكيه عايز اتجوزك مش اللي فدماغك افهمي بقا
قمر بكسوف:اه طيب وانا اعمل ايه
حازم امسك وجهها ونظر في داخل عيونها بحب و بعمق:انا بحبك اوي وعايز اسمعها منك انك موافقه تكوني مراتي 
قمر نظرت له بحب:انا بحبك اكتر وهفضل احبك على طول بس قبل موافقتي موافقه بابا وعامر
حازم بغيظ:يعني بابا وقولنا ماشي مين عامر ده اللي استأذن منه ده قدي يعني اروح اقوله عمي انا عايز اطلب ايد قمر منك 
قمر بحزن مصطنع:خلاص براحتك اعمل اللي يرايحك
وكانت هتخرج من الغرفه أمسكها حازم من معصمها
وتنهد بقلة حيلة:خلاص يا ستي هطلبك منه والمهم موافقتك انتي الاول
قمر بفرحه ومرح:انا موافقه عليك اصلا وبحبك يا حزومي من زمان يعني واقعه
حازم بضحك على تصرفاتها:خلاص ماشي يا عم على خيرة الله
....................................
جورج بقلق وهو يتحدث عبر الهاتف:الو زعيم أنه يوم التسليم وانا سوف افعل ما تقول عليه
الزعيم:هل جاء اليك الكبير جورج 
جورج بستغراب:ماذا تقول انت قولت لي انني سوف اقوم بهذه المهمه لأن الكبير الحقيقي ما.ت
الزعيم بصدمه:ماذا لم اقل هذا الكلام اهرب جورج لقد كشفي امرك اهرب
جورج بصدمه وغضب:ماذا ماااااذا هل انتها امري هنا
........................
ليل بصدمه:هنعمل ايه ده اكتشف اللعبه قبل معاد التسليم بساعات هنعمل ايه كده
عامر بقلة حيلة:مش عارف مش عارف ونظر لي حازم الذي كان يجلس ببرود اعصاب شديد
اكمل هنعمل ايه يا حازم احنا كده بنعرض نفسنا واللي معانا للخطر
حازم بضحكه شر وغموض:وانت مفكر أن هو هيطلع اصلا من المكان اللي هو فيه ولا فاكر ان هو اللي هيستلم البضاعه اصلا 
عامر بعدم فهم:يعني ايه وضح كلامك
حازم ببرود:قول انت يا علي ايه اللي هيحصل
على بعدم فهم:انا مش عارف ايه اللي هيحصل بعد اللي انت قولته ده
حازم ببرود وغموض:اممممم طيب اسمعه مني بقا اللي هيحصل .............
على بصدمه من تفكير حازم:انت مش بتنام يا عم ايه الأفكار دي 
عامر ببعض من القلق:بس الزعيم عرف الحقيقة
حازم نظر أمامه بثقه:عادي كان مسيره هيعرف كل حاجه مننا أو من غيرنا سهله
عامر بتفكير:طب كده الكبير الحقيقي معاهم
حازم بسخرية:انت شاغل بالك بيه ليه هو مراتك وخايف عليه يتخط.ف
ليل ضحكت بصمت هي وعلي
عامر بغيظ:ما يتحر.ق انا مالي بس عشان ده الدليل على ممدوح وجورج لأن هو اللي مخطط لكل ده
حازم:لاء بدأت تفكر يا عامر باشا بص الزعيم ممكن ينزل في اي وقت بس امتي وفين منعرفش بس اللي هقدر اقوله أن انا مرتب كل حاجه متقلقوش أن شاء الله
على:طب انا كنت عايزك في موضوع كده يا حازم عارف مش وقته بس انا عاوز اقول دلوقتي
حازم بستغراب: موضوع ايه
على بتوتر:انا كنت يعني
حازم:اتكلم مافيش حد غريب ومالك اتوترت كده ليه اجمد كده وقول
على بسرعه:انا عايز اتجوز اختك بدر
حازم قام وقف بهدوء ووقف قدامه ورفع ايده 
على اتخض وقال:فيه ايه يا عم خلاص لو مش موافق قول بس بلاش ضرب و ولكن حازم لم يضربه وقام  بالربت على كتفه ونظر له:انا كنت عارف انك بتحب بدر ومقدرتش اتكلم عشان كانت هتبقا خسارة وكسر بيني وبينك بس احترمتك لما قدرت انك تخلي بالك منها من بعيد وتحافظ على حبك لحد ما تكبر ده كبرك في نظري وانك حفظت على الاخوه اللي بنا وده يخليني اديك اختي وانا مطمن تعالي بعد ما المهمه تخلص انت وعامر وليل عشان تشربه الشاي ونظر لعامر بغيظ:وانت حضر نفسك للمنظره الكدابه اللي هتحصل ماشي كتك الهم وطلع من غير توضيح
عامر بصدمه وهو ينظر لي على:هو أنا عملت ليه حاجه ايه شغل الجنان ده
على بدأ يفهم:اصل باين كده أنه هيطلب ايد قمر منك وممكن هي طلبت كده
عامر بشر ومكر:لو ده اللي هيحصل يبقا جه في ملعبي 
ليل:هو أنا لازم اجي معاكم يعني
عامر بتأكيد:ايوه طبعا انتي بقيتي فرد من العيله خلاص
ليل ابتسمت له بحب وامتنان لكلامه البسيط بس هو كبير اوي عندها 
على بأبتسامه خبيثه:ايوه بقا الافراح كلها هتبقا مع بعض يا واد يا جامد
عامر بجدية:طيب يلا عشان نجهز للمهمه بتاعت بليل
على ببعض من القلق:انا قلقان شويه بس خير إن شاء الله
عامر بتأكيد على كلامه: أن شاء الله
.........................
فالليل في منزل سناء وأحمد
قمر وهي تحضن حازم:خالي بالك من نفسك ارجوك اوعي تأذي نفسك
حازم وهو يهدأ قمر:اهدي يا حبيبتي خير بإذن الله وعيب تقولي كده حبيبك ياما دخل في مهمات اختر من كده
قمر وهي تحاول أن تطمن نفسها: خلاص مش هخاف بس بالله اوعي تحط نفسك في خطر
حازم بأبتسامه: عيني ليكي يا حبيبتي
بدر بتوتر وكسوف:أبيه خالي بالك من نفسك
حازم بفهم : خاضر يا حبيبتي
بدر :هو يعني أبيه على هيروح المهمه
حازم بسخرية:أبيه يجي يسمع وأكمل اه يا حبيبتي جي
بدر ببعض من الخوف:طب طب خوده بالكم من نفسكم وخلصه بسرعه وتعاله
حازم بضحك:هو احنا رايحين نلعب فالشارع بس يا بدر ربنا  يهديكي بس حاضر هاخلي بالي من على قصدي من نفسنا
اتكسفت بدر بسبب كشف أخيها لامرها وطلعت تجري على الغرفه وماذلت تشعر بهذه النغزه
...........................
مكان المهمه 
عامر: الراجل جاهز
حازم بتركيز:جه اهو ركزه عشان لو حصل اشتباك
كان هذا الشخص يشبه الكبير بالظبط وايضا في جسم جورج والكبير
واحد من المافيا:اهلا يا كبير البضاعه زي ما طلبت وكله تمام
الشخص المزيف:لازم أعين الحاجة
الراجل بشك:من أمتي بتعمل كده يا كبير
الشخص بثقه:من دلوقتي ووسع كده وشاور للرجاله
عينه البضاعه
ونظر للراجل:اصل ده شقا عمري كله ايه يعدي كده عادي فكر كويس
الراجل ببعض من الراحه ولكن شعر بشك أكبر بعدم وجود الوشم الذي يمتلكه الكبير ولكن فكر في شئ
الرجاله :كله تمام يا كبير 
الكبير المزيف:تمام ونظر للراجل كده تمام استلم الفلوس
الراجل واسمه يونس:قبل اي حاجه فين الوشم اللي فدراعك يا كبير
الشخص ببعض من التوتر: شلته شلته 
يونس بصدمه:ايه شلته ده مينفعش يتشال وفين أسر الوشم انت مين ده تزوير في حاجه غلط وانا كده مش مرتاح وأخرج المسد.س بتاعه
جاء من خلفه حازم
حازم:تؤتؤتؤ انت ضيف وكده مينفعش احنا اللي بنقدم كرم الضيافة سيب سلاحك وامشي انت والرجاله معايا على البوكس بكل هدوء 
يونس بشر:اممممم تمام وشاور بأيده بداء الضرب وبدأ اشتباك شديد وده خلي ليل تروح تشتبك معاهم 
عامر بزعيق:ليل ابعدي روحي اقعدي بعيد 
ليل بصوت عالي:ابدا مش هبعد 
بداء الاشتباك بين قوات الأمن والعصابة المافيا ولكن رصاص ليل خلص وجائت أن تملأ خزينة السلا.ح جاء من خلفها يونس وحط على رأسها المسد.س 
يونس بشر:اي حد هيقرب هموت العروسه دي 
على :طيب انت عايز ايه 
دلوقتي 
يونس بمكر: البضاعه بتاعتي بالفلوس وامشي والاموره دي برضو
عامر بعصبية:نعم يا روح امك
كان حازم بيتسحب من خلفه وقبض عليه من الخلف ولكن حدث شئ جعل الجميع في زعر
.....................
بدر قامت مفزوعه:عاااااا اعوز بالله من الشيطان الرجيم اعوز بالله ياارب احفظنا  
قمر بخضه:في ايه يا حبيبتي مالك اهدي كده في ايه 
بدر بتتنفس بسرعه:حلم لاء كبوس كبوس بشع مش قادره اتخيل المنظر
قمر وهي تعطيها الميه:في ايه اهدي كده واحكي اللي حصل
بدر وهي تبكي: حلمت ب على النا.ر مسكه فيه وهو عمال يصرخ وانا واقفه مش عارفه اعمل ايه وجيت اجري اعمل اي حاجه قالي لاء أنا عايز اخر حاجه أشوفها هي انتي اوعي تبعدي وعامر وحازم كأنه بيعيطه ومش عارفين يعمله ايه 
قمر ببكاء معها:طيب اهدي خير إن شاء الله هي الساعه كام دلوقتي ونظرت فالساعه لقتها 4الفجر هو لسه حازم مجاش
بدر وهي تقوم:لاء أنا قلقانه وخايفه تعالي نتصل ونشوف هما فين وي لم تكمل كلامها بسبب رنة التلفون
جريت بدر عليه 
بدر بخوف:الو مين معايا ايوه منزل الرائد حازم خير ايييييه وصرخت بصوت عالي
قمر بقلق وخوف:في ايه يا بدر
بدر ببكاء: على على ما.ت يا قمر ما.ت
قمر بصدمه: ايييه .......يتبع 
جائت سناء في هذا الوقت
سناء بخضه:في ايه يا بنتي مالكم مش ناقصه وجع قلب حد يتكلم
بدر بصوت متقطع من البكاء: على على ما.ت يا ماما
سناء بصدمه وعدم تصديق: على ابني انتي مجنونه اخرسي اخرسي بقولك مين اللي قال الكلام ده مستحيل يحصل ده هو كلمتي قبل المهمه وقالي كل حاجه تمام يا ماما وكلنا بخير وهنيجي كلنا وهاجي أتقدم لبدر
وبدر اول ما سمعت كده انهارت اكتر فالبكاء واغم عليها من الصدمه 
قمر بصريخ:بدر يا بدر بالله عليكي فوقي يا بدر ماما الحقي بدر بسرعه
سناء اتصلي بالاسعاف يا قمر 
اتصلت فعلا قمر بالاسعاف وبعد ربع ساعه جت عربيه الإسعاف وراحت قمر وسناء معاها
(حقا أنه الحب يا سادة يمكن أن يجعلك اسعد انسان وإذا تركك هذا الحب أصبحت ارض بور ما.تت بعد موت صاحبها)
ذهبه الي المستشفي سريعا وجاء الطبيب لبدر وكشف عليها وعلق لها محاليل وطمن سناء وقال لها:خير إن شاء الله هي بس محتاجه راحه بسبب الانهيار العصبي اللي حصلها وبأذن الله هتبقا تمام
سناء بشكر: شكرا جدا ليك يا دكتور 
الطبيب:ده واجبي يا مدام عن اذنكم وانصرف ومشي
قمر لي سناء:ماما رني على حازم اسأليه هما في انهي مستشفى عشان عرفت أن في مستشفى جنب المستشفى دي تبع الظباط ممكن يبقه فيها
سناء: مش عارفه هشوف وكمان مين اللي رن وقال خبر وفاة على ازاي اي كلام وخلاص
قمر بستعجال:طب رني يا ماما بسرعه نشوف في ايه
سناء اومأت براسها وقامت بالاتصال بي حازم
بعد عديت اتصالات من سناء وقلقها هي وي قمر رد حازم
حازم بصوت حزين:الو يا ماما
سناء بقلق من صوت حازم وده ممكن يكون بيأكد الشكوك والمعلومة اللي اتقالت 
سناء:حازم على حصله حاجه هو كويس في حد اتصل وقال وانهارت من البكاء
حازم بخضه:اهدي يا ماما مين اللي اتصل ومين بعت معلومات ليكم اصلا
أخذت قمر التلفون من سناء واكملت:حازم حد اتصل من التلفون الارضي عندنا وقال إن على ما.ت ده حقيقي
حازم بغموض:امممم عمتا لاء بس هو فالعمليات عشان الاصابه كانت فالدراع بس هو كويس الحمد لله 
قمر براحه:طيب الحمد لله بدر لما سمعت الخبر اغم عليها وجبنها المستشفى بس في جنبها مستشفى تبع الظباط اسمها.......انتو فيها
حازم بقلق على بدر:اه احنا فيها انا جي ليكم حالا
قمر: اهدي هي كويسه الحمد لله مفهاش حاجه بس كان اغلق حازم الخط
بعد عشر دقائق جاء حازم عليهم بعد مسأل على الغرفه فاالاستقبال
حازم بقلق على بدر: هي عامله ايه دلوقتي
سناء: الحمد لله بخير يا حبيبي انت عامل ايه وعلي وعامر عاملين ايه
حازم: الحمد لله كلنا بخير 
بعدها بشويه بدأت بدر تفوق وهي بتصرخ :اااااه يا علي هاتولي على أنا عايزه اشوفه حازم انت فين جاء عليها حازم نظرة له بلهفه حازم ارجوك قول أن على مام.ش ارجوك طمني 
حازم بتهدئت بدر:اهدي يا بدر على بخير 
بدر بصرار:انا عايزه اشوفه ارجوك وديني ليه ارجوك
أومأ لها حازم بسبب إصرارها على أن تراه فهو يعلم أن بدر تحبه من زمان ولكن كان يتابع في صمت طلامه محدش فيهم تخطي الحدود الغير مسموح بيها لأن في هذا الوقت كانت بدر طفله مراهقه
ذهبه الي المستشفي إللي فيها على وعامر وليل
بدر تنظر لحازم ببكاء:هو فين دلوقتي يا حازم
حازم :هو في غرفة العمليات بس الدكتور طمنا وقال شويه وهيتنقل لغرفه عاديه
بدر ببعض الراحه ف على حبيب قلبها وحب الطفوله والشباب ومهما حصل لم تكره يوم من الايام
بعد مرور فتره من الوقت دخله جميعهم غرفة علي كان هو بدأ يفوق
الجميع سلم عليه ودعه له بالشفاء العاجل ولكن هي كانت تقف في زاوية لوحدها فالقلق والخوف ما ذاله ولكن الآن الاكثر الخجل الذي حول وجهها الي اللون الاحمر الناري
نظر لها على بحب شديد ونظرة هي له بلوم وحب واشتياق 
على:ازيك يا بدر مش هتقوليلي الف سلامه عليك ده انا حتي زي جوزك 
نظرة له بدر بكسوف وصدمه:نعم جوزي ازاي ده
على بضحك:باعتبار ما سوف يكون يعني
بدر بغضب:بقولك ايه مافيش الكلام ده
سناء بعصبية:نعم يا روح امك اومال مين اللي اغم عليها لما عرفت أنه كان هيمو.ت بعد الشر يعني وجلها انهيار عصبي ايه عيني فيه واقول إخيه مالك كده
بدر بكسوف شديد واحراج:ط طب أنا هطلع انا بقا عشان كده مش حلو
كان الجميع يضحك عليها ولكن كان من ينظر لها بعشق هل حدث كل هذا لها بسبب سماع خبر مزيف أنه توفي هل تعشقه مثل ما يعشقها
نظر على لي حازم وقالو قرب
على:ممكن لو سمحت اقعد معاها لوحدنا
حازم كان هيتعصب عليه
على بسرعه: والله هبقا مؤدب وغير كده مش هعمل حاجه اكيد وانا راقد كده وغير ده كله انا اول واحد اخاف عليها من العالم كله وكمان اعتبرها رؤية شرعية 
حازم نظر له بعمق وقال:هتقعده مع بعض بس الباب هيبقا مفتوح
على بغيظ: ماشي بس مش مفتوح اوي يعني يرضيك يعني اخد برد وانا لسه طالع من عملية يرضيك
حازم بسخرية:يا عيني يا بطه ومالو ماشي ونظر للجميع يعني أخرجه جت بدر تخرج
حازم:لاء خليكي على عايز يقولك حاجه ومتقلقيش انا واقف والباب مفتوح لو حصل حاجه اندهي عليا اجي اضربهولك في قلبه مش دراعه
ضحكت بدر واومأت له خرج حازم ورد الباب شويه ولكن هو شايفهم
على بهدوء وجديه:قربي يا بدر هو أنا قادر اشرب واكل لوحدي عشان اعملك حاجه تعالي ربنا يهديكي خايفه مني أنا يا بدر
بدر بتوتر:وهخاف منك ليه
على بنظرة حب:انا بحبك يا بدر وعمري متخيلت واحده تكون مراتي غيرك وحبك في قلبي مش من انهارده اول اسبوع او حتي سنه ده من سنين كتيره من وانتي لسه بنت10سنين بجد عمري مفكرت في حد يشيل اسمي غيرك انتي يا بدر انا بحبك اووي يا بدر تقبلي تكوني مراتي
بدر بدموع وحب: موافقه يا علي لأن أنا كمان بحبك
على بفرحه:يا صلاه النبي اخيرا قولتيها وانا بمووو.ت فيكي يا قلب على
بدر:بس في طلب تعليمي هكمله للآخر
على بجديه:وانا عمري ما اخليكي تفرطي ابدا في تعليمك وبعدين اكمل بمرح اندهيلي اخوكي بسرعه
بدر ضحكت عليه وعلى مرحه حقا لقد أحبته من صغرها مثل ما هو احبها
دخل حازم بجدية:خلصت كلام يا حلو تعالي بقا يبدر جنبي هنا
على بهمس سمعته بدر فقط:ده انت عيل سئيل بصحيح
ضحكت بدر وقامت وقفت جنب حازم
عامر بستغراب:بس يا حازم مين اللي اتصل عندكم فالبيت وقال إن على ما.ت 
على:اكيد حازم عرف قول ايه اللي حصل
حازم بجدية: الموضوع خلص وجوج اتقبض عليه هو والكبير والزعيم
عامر:ازاي 
حازم :بعد ما جوج اتصل بالبيت عندي أنا كنت واخد احتياطات أمنية لكل حاجه ممكن تحصل واللي حسبته لقيته
كلهم ازاي 
حازم:هقولكم اللي حصل
فلاش باك
لما جيت من وراه الراجل اللي كان ماسك ليل كان في واحد موجه المسد.س على علي عشان يقتل.ه
حازم بصوت عالي: على خالي بالك انتبه على للضوء الاحمر اللي عليه ولما لف الطلقه جت في دراعه
ليل ضربت الراجل وعامر ضربه بالمسد.س
طلع حازم يجري ورا الراجل اللي ضرب على وكانت القوات قبضيت على المافيا
عامر بخضه على علي:انت كويس
على بهدوء: الحمد لله بس الطلقه جت في دراعي بس هنزف كتير هات الاسعاف بسرعه يا عامر 
اسرع عامر واتصل على عربيه الإسعاف الخاصة بهم
ليل بدأت تكتم ليه النزيف ولكن بسبب النزيف الكتير فقط على الوعي وفي هذا الوقت جائت عربيه الإسعاف
اما عن حازم لقد لحق الرجل وقم بمساكه وضربه بشده 
حازم بزعيق وعصبيه:بقولك ايه من غير لف ودوران قول مين اللي بعتك لاما هقتلك حالا واللي بعتك عارف انك لو اتمسكت هتمو.ت يعني مش فارق معاه ف كده مي.ت وكده مي.ت هتتكلم ولا لأ
الراجل بخوف: معرفش
ضربه حازم بقوه في بطنه 
وأمسك المسد.س وقال:طيب يا حبيبي تبقا تسلم على كل اللي معاك يلا باي
الراجل بخوف اكبر واستسلام: خلاص خلاص يا باشا هتكلم إلي باعتني يبقا الكبير
حازم بجدية:هو فين دلوقتي الكبير
الراجل بخوف:لو اتكلمت هتقت.ل معرفش معرفش
حازم بعصبية:اخلص هو فين
ولسه هيتكلم كان اضرب عليه طلقه ومات
حازم بص حوليه لقا عربيه طلعة تجري اتكلم فاللسلكي
:اي عربية تعدي من طريق العمليه خدو رقمها فاهمين وامسكه اللي فيها فاهمين 
اقترب من الشخص :قولي هو فين 
الراجل بصعوبة فالكلام:في المخزن اللي في طريق اسكندريه الصحراوي كلهم هناك وو انقطع نفسه وما.ت بعدها على طول
عامر بتسأُل :ازاي اتقبض علي جورج رغم الاشتغاله الي حصلت معاهم فالبيت
حازم وهو ينظر في نقطه وهميه:انا كنت معين حراسه من فتره حوالين البيت ومراقب كل التليفونات الارضي والشخصيه 
ولما عرفت أن فيه خطر بعد اللي قالو الشخص ده طلعت علي طول بالقوات على المخزن وقبضت على كل اللي هناك بكل سهوله لأنهم اتأكده أن الشخص ده ما.ت بس قبل ما بدر تفقد  الوعي كانت في عصابه هتطلع ليهم لولا الحرس اللي كانه موجودين اتقبض عليهم والزعيم زي ما قولتلكم نزل مصر وتم القبض عليه هو و الكبير الحقيقي وجوج ابنه 
الكل براحه:اخيرا خلصنا من الهم ده
حازم بغموض:ايوه بس لازم كلنا نشوف حاجه كده مع بعض
الكل بستغراب:ايه هي
حازم بصوت عالي نسبياً: اتفضلي ادخلي 
عامر بصدمه ودموع:ماما
قمر بدهشه:ماما مين يا عامر و......يتبع 
......................
قمر بدهشة: ماما مين يا عامر مش خالتو ماتت
عامر وهو يقف جانب فايزه: لأ يا قمر دي ولديتك انتي وخالتي انا
قمر بصدمه: يعني أنا امي عايشه
حازم:ايوه يا قمر بس الفترة الأخيرة كانت بتتعالج بسبب اللي عمله فيها ممدوح اللي المفروض يبقا
قاطعته قمر:لو سمحت متكملش عايزه بس اعرف حصلها ايه
اومأ لها حازم وقصها لها كل ما حدث مع فايزه 
نظرة لها قمر بدموع وصدمة : طب ليه تجبيني من الاول ليه تظلميني معاكم افرضي مكنتش ماما سناء اللي خديتني هي وبابا احمد كان مصيري هيبقا ايه كانت فايزه تبكي وهي تسماعها
أكملت قمر بقهر اقولك أنا كنت هبقا بنت شوارع او ولما اكبر ممكن الظروف تخليني اتحط في موقف ابقا فيه فتاة ليل يعني بقيت وسمة عار على المجتمع بسبب حاجه انتي كنتي عارفه عواقبها وجبتيني في وقت انتي عارفه أنه غلط
فايزه اخيرا قررت انها تدافع عن نفسها: انا ما رمتكيش ابدا يشهد ربنا اني طول عمري جنبك ومعاكي
سناء اتكلمت هي الآخرة: قمر أنا عايزه اقولك أن فايزه جت ليا مره البيت
الكل نظر لها بدهشة واستغراب
قمر بعدم فهم: ازاي الكلام ده
فايزه: انا هحكيلك اللي حصل 
لما سبتك على المقعد اللي على النيل كنت واقفه بعيد بشوف ايه اللي هيحصل واكملت ببكاء لأن مليش حد اسيبك عنده يا قمر يا بنتي ولما جت الست هانم سناء وقفت هي وجوزها ربنا يباركلهم يارب خدوكي وانا حظي كان معايا ولقيت تكسي معدي ركبت فيه وطلعت وراهم على طول دخله بيت ولما طلعه طوله قررت اسأل البواب عليهم قالي أنهم تبع الست ليلي اخت الست سناء مقدرتش امشي غير لما اطمن عليكي فضلت فالشارع لحد مالقتهم نزلين ومعاهم طفله وولد كبير شويه سألت البواب وقالي على العنوان بعد ما اترجيته كتير لانه كان رافض يقولي قررت اني استني الصبح يجي واروح ليهم البيت
وبالفعل روحت البيت عند الست سناء وخبطت على الباب
سناء من الداخل ايوه ثواني وفتحت الباب سناء 
سناء بستغراب:ايوه اتفضلي حضرتك عايزه حاجه اقدر أفيدك في حاجه
فايزه بأبتسامه حزينه:ممكن اتكلم مع حضرتك خمس دقايق ومش هطول هنزل على طول
سناء بترحاب:يا خبر ازاي تقولي كده يا مدام اتفضلي بيتك اتفضلي
فايزه بشكر: شكرا ليكي بعدها بشويه بدأت تتكلم وتحكي ظروفها لي سناء واللي حصلها وازاي اتجوزت ممدوح وكل المواقف اللي مرت عليها لحد الوقت اللي اخده في البنت
سناء بحزن على حاله فايزه:بنتك هتبقا في عيني وانا هخلي جوزي يشوفلك شغل او اي حاجه تقدري تشتغلي منها ويشفلك شقه تقعدي فيها وبنتك هخليكي تشوفيها من وقت للتاني في اي مكان عام عشان محدش يشك في حاجه
فايزه قامت تشكرها بحراره وتحمد ربنا أن بنتها بقت مع ناس كويسه وكمان هتشوفها من وقت للتاني حتي لو مجرد نظره من بعيد علي الاقل هتبقا جنبها
الواقع
فايزه بتنهيده وبكاء:بس ده إلي حصل وعشان كده انا كنت بعيده عنك حقك عليا يا حبيبتي حقك عليا يا بنتي ،انا غلطت بس كان غصب عني غصب عني 
جرت عليها قمر وضمتها ليها بقوه وهي تستشعر حنان الأم التي لم تفقضه يوم بسبب وجود سناء حقا الام من ربت واحسنت التربيه ليست من انجبت فقط
بعد مرور 10شهور تحسنت الأمور وتغيرت الأحوال فالان الجميع أمام قاعة الأفراح فاليوم حفل زفاف قمر وحازم وتم خطبة بدر على علي وتم زواج ليل وعامر ولكن رفضت عمل زفاف بسبب وفاة ولديتها من مرضها الشديد
تدخل قمر على حازم بفستانها الجميل الذي ذادها جمالاً فوق جمالها اقترب احمد من حازم 
احمد بدموع الفرح:انا بسلم بنتي لابني لو حصلها حاجه أنا هقف ليك اوعي تفكر في يوم انك تكسر.ها أو تزعلها 
نظر حازم لي قمر بعشق:دي روحي وفي قلبي وبتنفسها وحياتي تبقا هي يعني مقدرش اجي عليها لو بكلمه وصيها انت عليا بس يا ابو حازم
ضحك أحمد بفرحه: متقلقش قايل ليها نفس الكلام خد عروستك بقا يا عريس 
حازم بحب وشوق:اخيرا اخيرا بقيتي ليا اخيرا بقيتي حته مني أنا بجد فرحااان ومبسوط وسعيد وكل حاجة فالدنيا
قمر بدموع محبوسه وفرحه:متخلنيش اعيط هبقا عفريته لو عيط بسبب الكحل انا بحبك اوووووي يا حازم بحبك من يوم ما عرفت يعني ايه حب انت اول حب واخر حب يا قرة عيني و روحُ فؤادي وجنةُ حياتي 
حازم بفرحه ومرح:صلاة النبي علي الجمال والحلاوه 
وعشان الكلام الحلو ده مش خساره فيكي اللفه اللي كنتي هتمو.تي عليها وشالها ولف بيها والجميع أطلقه الفرحه والبهجة والسرور على المكان 
وفي نصف الفرح توقفت الاغاني
على وهو يغني بصوته الذي ابهر الجميع: وهو يغني اغنية من يوم ماجت عيونه في عينيا 
واقترب من بدر بعد انتهاء الاغنيه وقال فالمايك تتجوزيني 
نظرة له بدر بحب وبهمس:اه 
على بخبث وضحك:عالي صوتك مش سامع
بدر بصوت عالي وفيه فرحه وحب:موافقه اتجوزك يا قرة عيني 
ضحك على وقال:ادخل يا عم المأذون بسرعه
وتم عقد قران  على وبدر 
وقررت قمر  تسمعت كلام حازم ودخلت هندسه هي وبدر بدل العبط اللي كانت بتقوله 
بعد مرور سنتين انجبت ولد اسمه مروان 
اقتربت قمر من حازم وقالت بهمس: فاكر لما كنت باخد نفسي كده وادخل اعيط عشان انت نتطلع مهمه وهتقعد كتير 
حازم نظر لها بحب: عارفه كنت بقول  علي دموعك اللي بتنزل دي ايه 
قمر بستغراب:ايه
حازم وهو يحضنها:دموع القمر يا اجمل قمر يا احلا من القمر
قمر بحب وهي تحضنه بعشق:وانا بحبك وهفضل احبك لحد اخر نفس فيا 
"لم تكن اول حب بال كونت اول حياه❤️🌍"

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-