رواية براءة صغيرة كاملة جميع الفصول بقلم منه ممدوح
رواية براءة صغيرة كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة منه ممدوح رواية براءة صغيرة كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية براءة صغيرة كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية براءة صغيرة كاملة جميع الفصول
رواية براءة صغيرة كاملة جميع الفصول
اعاااااا يا لهوتي الفيله بتولع اجري يا مجدي و في ثواني كانت لبست الروب بتعها وبتنزل علي سلم الفيلا... يلهوتي نسيت الشبشب و التليفون واللاب... وطلعت برا الفيلا و المطافي جت....
عموا الحقني الفيلا ولعت اععععععع
عمها: اهدي يا حبيبتي انا أتصلت بالمطافي و البوليس زمانه جاي
مش ده المهم المهم الشاحن....
شاحن ايه؟
شاحن الفون اعععععع
يعني يا بنت الهبله الفيلا بتتحرق بللي فيها وانتي تقوليلي الشاحن...
وايجا البوليس...
الظابط بتحيه عسكريه تمام يا خالد بيه كل حاجه تحت السيطره و قدرنا
نوقف الحريق...
خالد: برسميه تمام يلا رودي تعالي معايا....
رودي: تب والشاحن.؟
خالد: هطق منك اعمل فيكي ايه وبيمسكها من قفاها...
(زي حرامي الغسيل 😂😂)
كلوا من اخويا الله يرحمه أنا دلوقت بس عرفت هو مات أزاي...
وخدها وراحوا فيلته....
رودي: اععععععع يا عمي شوفت اللي حصل زمان الرويات بتعتي ولعت و النوتيلا اللي في التلاجه اتحرقت و الشيبس و الاندومي اللي في المطبح اععععععع وفضلت تصرخ ...
خالد: وهو حاطط ايده علي ودنه حرام عليكي ودني اتخرقت...
انا لو مت مجلوط هيبقي بسببك...
رودي: لا متموتش استني لما تصلح الفيلا الاول....
( ونعم التربيه 😂😂)
خالد: بتشنج خلاص اهي بدات اهي..
وهو واقف ورا هيموت من الضحك علي كلام المجنونه دي....
من وجهت نظره
هو... خالد بيه...
خالد: اهلا يا رعد اتفضل....
خالد: رودي احب اعرفك ده رعد من أكفاء الظباط عندي.. و تلميذي
رعد: ده شرف كبير ليا يا خالد بيه
هي فين الدكتوره رودينا النجار....
خالد: اهي...
رعد: بأستغراب فين؟ وبيبص ل رودي انتي اكيد بنتها فين ماما يا حلوه....
رودينا: بغيظ بنت مين يلا... احنا هنهزر حنا....
رعد: بنت احترمي نفسك والا هقول لماما... ها ياعمي فين الدكتوره....
خالد: وهو خلاص هيموت من الضحك 😂😂😂😂
خلاص مش قادر هموت.....يا أبني ما رودينا قدامك اهي بس انا بدلعها اقولها يا رودي...
رعد: بصدمه دي طب أزاي ها ازاي دي طفله....
رودي: بغيظ و عصبيه و احمر وجهها مما جعل شكلها جذاب جداً... متحترم نفسك يا أخيرا انت هو انا مش مليه عينك ولا ايه...
رعد: ببرود الصراحه لا..
رودي: لا انت جبت اخرك معايا وربنا أشرحك هنا أظبط زوايا يلاا..
رعد:لسانك طويل علي فكره..
خالد: بضحك 😂خلاص يا ولاد عيب يارودي..
رودي: بغيظ أنت مش سامه يا عمي هو بيقول إيه؟
خالد: رعد هيكون المساؤل عن حميتك يا رودينا...
ويا رعد رودينا في حميتك أنا مامنتش لحد غيرك في حميتها...
هي اه شكلها شكل أطفال اعدادي بس في الحقيقه هي دكتوره رودينا النجار و هي دكتوره في كلية العلوم
واللي حصل من شويه ده كان محاوله لقتلها علشان الأبحاث اللي بتعملها عن الذره... وعلشان كده أنت لازم تحميها دي مهمتك الجديده لان لو البحث بتعها وقع في الايدين الغلط
هتبقي كرثه و حياتها مهمه جدا للبلد..
رودينا: حبيبي يا دودي يامسيطني..
متجيب بوسه...
خالد: بقرف أبعدي يا بت وروحي شوفي وشك اللي مليان دخانه ده
رودينا: بجد وراحت تبص في المرايه اتصدمت... بسم الله الرحمن الرحيم
مين العفريت ده
خالد بضحك ده انتي
رودينا: بغيظ انا طالعه اخد شور
يا بوب ...
بس بقولك قبل ما أطلع أطلب لي عشا علشان جعانه...
ونوتيلا و ياريت شيبس...
وطلعت فوق...
رعد: بصدمه ازي دي تبقي عالمة ذره
خالد : بضحك 😂😂والله يا أبني مش عارف..
وفضلوا يضحكوا.....
وبعد شويه نزلت علي السلم
رعد: بصدمه...........
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
وبعد شويه نزلت علي السلم
رعد: بصدمه.. يخرب بيت كده
في سره يابوي علي الجمال..
رودي: بوب فين الأكل؟
خالد بزهق وآلله كده كتير...
رودي: بدراميه متخفش يا خالد بيه بكره تاخد كل فلوسك اللي صرفتها عليا علي داير مليم...احنا ناس عندنا كرامه...
خالد: يا بنتي حرام اللي بتعمليه فيا ده انا تعبت وكبرت... وبعد شويه الجرس رن رودي بسرعه أكيد ده الأكل... هات الكريدت كارد بسرعة.. وراحت استلمت طلبت الاكل وحطتها علي السفره و قعدت فوق السفره والاكل قدامها وتاكل...
رودي: محدش يبص أكيد مش هقولكوا اتفضلوا....
رعد: مركز معاها وهي بتاكل وكان شكلها زي الطفل الصغير.. وبيضحك عليها...
خالد: رعد يا رعد
رعد: بتركيز احم اسف يا عمي حضرتك كنت بتقول حاجه...
خالد: دا انت مش معايا خالص.. كنت بقول ان انت المفروض تاخد رودينا دلوقت...
رودي: بعد اما خلصت طب يا بوب أنا هطلع أنام لاني عامله حالة حداد علي الشاحن...
خالد: بشلل حالة حداد يا جزمه وبيخلع الشبشب يرميه في وشها...
رودي: اه وشي يا خالد ايدك حوله اوي...
رعد: بضحك اللواء خالد أيده حوله 😂😂
رودي: انت يا أخينا انت مش هتروح بيتكوا ولا أيه؟..
خالد: لا ما هو هياخدك معاه...
رودي: باستغراب معاه فين لا مواخذه..
خالد: الصعيد....
رودي: بفرحه احلف بالله هروح الصعيد هي هي هي طب أروى اجهز نفسي و الشنط و..... طلعت تجري علي أوضتها بسرعه...
رعد: يا بنت المجنونه ده كلوا علشان هتروح الصعيد..
خالد: ربنا يكون في عونك الفتره الجايه...
رودي: يلا يلا أنا جاهزه يلا يا خالد..
خالد: لا أنا مش جاي أنتي هتروحي مع رعد وانا رايح الجيش في مهمه لازم أكون مسؤول عنها...
رودينا: نعم عيزني اسافر مع واحد معرفوش....
خالد: رودي يا حبيبتى أنا واثق في رعد وبعدين أنتي هتعيشي مع عيلته فتره مؤقتة لحد اما الموضوع يخلص والبحث يتسلم.
واوعدك اني هاجي ازورك علي طول
رودي: بدموع يا خالد ما انت عارف اني مش هعرف أعيش من غيرك من بعد ما هما مشيوا وسابوني...
خالد: بحنيه عارف ياقلبي بس دي فتره مؤقتة...
وبعدين الواحد يرتاح شويه منك ومن رخامتك و امسكها من خدودها...
رودي: بضحك 😂 قول أنك عايز تخلص مني بقا...
خالد: اخدها في حضنه هتوحشيني و هيوحشني جنانك..
رودي: خلاص يا عم ايه جو العشق الممنوع ده...
خالد: يلا يابت يا فصيله انتي من هنا..
رودي: متزقش طيب.. 😂
رعد: يلا وودع خالد.. ومشيوا..
في الطريق... رودي هو انت أصلا صعيدي؟..
رعد: ايوه...
رودي: مبتتكلمش صعيدي زي الرويات ليه 😒؟
رعد: عادي وانا في الشغل بتكلم عادي اما في الصعيد بتكلم برلغتي الصعيديه...
رودي: طب اتكلم صعيدي كده..
رعد: بضحك 😂 انا قولت طفله محدش صدقني....
رودي: ضحكتك حلوه علي فكره...
رعد: عارف...
رودي: مغرور.... ودي أول صفه..
طب سؤال تاني عندك عقده من الستات...
رعد: لا
رودي: مش موجود... طب انت عميل سري ولا كنت متجوز و مراتك خانتك ولا عندك عقده نفسيه..ولا....
رعد: بمقاطععه بس بس ايه كل ده؟
رودي: دي صفات أبطال الرويات اوعي تكون مبتقرأش رويات...
رعد: بضحك 😂 نامي يا مجنونه لحد ما نوصل...
رودي: تصدق معاك حق أنا عاوزه أنام
وبعد عدت ساعات...
رعد: رودي رودي أحنا وصلنا...
رودي: بنعاس وبتفرك يديها في عينيها زي الاطفال اممم..
رعد:في نفسه يا ربي علي الجمال ربنا يعدي المهمه دي علي خير..
رودي: أحنا وصلنا....
رعد: ايوه...
رودي: بفرحه طفوليه هي هي وصلنا الصعيد...
رعد: يا جابر افتح البوابه وتعالي شيل الشنط طلعها فوق..
رودي: بذهول ده قصرك...
رعد: أيوه...
رودي: ده إنا كنت فكراك حرامي شباشب... طلعت أبن ناس...
رعد: بغضب امشي قدامي أحسنلك
رودي: بضحك😂 انت قفوش أوي
ودخلوا القصر..
سعيده: يا ست هانم يا ست هانم..
فريده: ايوه يا سعديه!
سعديه: بلهفه رعد بيه وصل ومعاه وحده جمرر
فريدة: عتتكلمي جد يا سعديه..
وراحت أخدت رعد بالحضن.. ولدي حمد لله على سلامتك ياولدي وصلت ميته..
رعد: وصلت دلوك يا اما أنتي عامله ايه اتوحشتك جوي جوي..
رودي: تصدق هدمع.. وبتمسح دمعه وهميه... اخيرا جيت الصعيد وسمعت بيتكلموا ازاي..
فريده: مين الجمر دي ياولدي..
رعد: دي رودينا ضيفه اهنيه ياما وهتقعد معانا..
فريده: تعالي سلمي يا بنيتي
رودي: بابتسامة اهلا بحضرتك يا طنط..
فريده: وبتاخدها بالحضن لع انتي من دلوق تقوليلي يا اما..
رودي: بفرحه حاضر يا ماما
لياتي صوت من خلفهم رعد.....
رعد:...............
ياتري ده مين؟؟؟؟
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
ليأتي صوت من خلفهم : رعد..
رعد: بوي كيفك.. وبيروح يحضنه..
رودي:وحيات ربنا ده أبوك..
رعد: ايوه
رودي: ده مووز أوي..
رعد: بغيره أتحشمي يا حرمه..
الحسن: مين دي يا ولدي..
رعد: دي..
رودي بمقاطعه.. اهلا انا دكتوره رودينا النجار بس علشان عيونك الحلوين دول قولي رودي..
الحسن: بضحك 😂 باين عليكي بكاشه جوي جوي..
رودي: يالهوي علي جوي جوي طلعه منك سكر... بقولك متيجي اتصور معاك سلفي واتفشخر بيها علي العيال في الجروب و نبي ما تقول لا..
الحسن: هو اني اطول اتصور مع جمر زيك كده تعالي يا بنيتي..
رودي: علي فكره ماما محظوظه بيك أصل الزوج أبو عيون زرق نعمه اه والله 😂😂
رعد: بغيره و صوت عالي سعديه طلعي الهانم علي اوضتها...
سعديه:حاضر يا رعد بيه..
رودي: انا عرفاك انت غيران علشان عيونك مش زرق زي عمي... وبتطلعلوا لسانها 😛 و بتطلع اوضتها
رعد: البت دي حوله ولا أيه طب ما انا عيوني زي عيون أبوي....
وبتطلع رودي أوضتها بتحط هدومها وبتاخد شور وتنام.....
في الليل ـــــ
فريده: روح يا ولدي جيب رودينا تتعشي ويانا...
رعد: يا سعديه... روحي اندمي لرودي
تتعشي ويانا..
فريده: واه عيب عليك يا ولدي دي ضيفتك أنت أكيد الابنيه مكسوفه تجعد ويانا....
رعد: حاضر يا اما... وطلع ينده لرودي
و خبط علي الباب...
رودي: مين.....
رعد: أني..
رودي: أتفضل... دخل رعد لقاها لبسه بيجامه عليها سبونج بوب و عامله شعرها كعكتين و شكلها كيوت و زي الاطفال....وبتشتغل علي اللابتوب....
رعد: في نفسه يا بوي علي مراري الطافح هستحمل أنا اللطافه دي كلاتها أزاي...
احم احم... شكلك مشغوله؟...
رودي: لا اتفضل انا بكمل في البحث و شوية معدلاات...
رعد: طب عم يندموا عليكي تحت علشان العشاء....
رودي: طب يا اسطا متقول من الصبح ان الموضوع في أكل... يلا بينا..
رعد: بغضب واه انتي رايحه فين بخلاجاتك دي..؟
رودي: ومالوا لبسي يا لمبي أنت مبتحبش سبونج بوب ولا أيه..
رعد: لااا... مينفعش تنزلي أكره البيت فيه رجاله البسي لبس محتشم...
رودي: بغيظ طب أتفضل انزل وانا جايه وراك...
وبعد دقايق بتنزل رودي وهي لابسه فستان فضي لون عيونها ولامه شعرها علي شكل كعكه فوضويه وكانت جميله بمعني الكلمه....مساء الخير...
فريده: مساء النور تعالي اجعدي جاري يا بنيتي...
رودي: بإبتسامة حاضر يا فيري....
شخص: أكيد أنتي رودينا....
رودي: ايوه انا...
احب أعرفك أنا رامي أخو رعد الصغير... في كلية هندسه..
وانا ريحانه أخت رعد و رامي الصغيره في كلية فنون...
رودي: اتشرفت بيكم وبجد انتوا ناس لطيفين خالص.... وخصوصا سونه العسل ابو عيون زرق دول...
الحسن: بضحك 😂 والله يا بنيتي انتي اللي جمررر..
رعد: بغيره مش هناكل ولو ايه يا جماعه...
فريده: بخبث ايه يا ولدي أحنا حبينا رودي جوي و ها نحبوا نتعرفوا عليها.. جوليلي بقا يا رودي أنتي متجوزه...
رودي: بمرح والله مش كنت بفكر في الموضوع بس من ساعة ما قابلت حسونه الجمر ده هفكر...
فريده بضحك وانا موافجه تبجي ضرتي....
الحسن: بضحك 😂 والله دمك شربات يارودي... وقضوا المساء وهما بيضحكوا ويهزروا و رعد هيطق من غيرته....
في اليوم التالي ـــــــــــــ
رودي: ايه الملل ده ياربي انا اما صدقت جيت الصعيد وفي الاخر أفصل قاعده كده لا أنا
هنزل تحت... وبتنزل تلاقي رامي و ريحانه و فريده قاعدين...
صباح الخير....
الكل: صباح النور...
رودي: هو فين رعد.؟
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
رودي: هو فين رعد؟..
رامي: بوي و أخوى في القعده العورفي..
رودي: اي 😂 ايه قعده عورفي دي...متجوزه من ورا أهلها ولا ايه 😂😂😂
فريده: بضحك مش القصد يا ابنيتي... اصل عمك الحسن هو القاضي العورفي للبلد.. يعني بيحكم بين الناس وكده...و رعد ولدي هو العمده... فا لما بيحصل مشكله في البلد هم بيحلوها...
رودي: ايه ده يعني رعد طلع العمده...
ريحانه: أيوه...
رودي: تصدقي أول مره شوفته فيها مع خالد قولت عليه حرامي شباشب..
الكل: 😂😂😂
فريده: واه ولدي اني حرامي مدسات والله لو سمعك بتقولي كده هيعلقك..
رودي: ياه يا عبصمد.. ده انا قولتلوا كده أمبارح أول ما جينا....
رامي: بخوف بس يا رودي عيب ده رعد خوي العمده وكلمته تمشي علينا كلياتنا....
رودي: يا عم ده أخروا كلام...
ريحانه: بخوف يا جماعه هي اكيد متقصدش الكلام ده ولا ايه يا رودي...
رودي: بعند لا أقصد واقولوا قدامه كمان....
فريده: بضحك 😂 طب بصي وراكي كده الأول...
رودي: الحته دي أنا عرفاها سمعتها في فيلم هندي قبل كده.... محدش يقول... هو ورايا صح...
الكل: أيوه.... بصت رودي وراها لقيت رعد و شكله متعصب وعيونه حمرا...
رودي: بضحكه بلهاء 😂 رعد باشا رعد بيه جناب حضرت العمده كنا لسه جيبين في سيرة حضرتك بالخير حتي أسالهم.....
رعد: بغضب أنا شكلي شكل حرامي شباشب و أخري كلام....
رودي: لا ده هما اللي بيقولوا كده وأنا كنت بقولهم أبداً.....
حتي أسئل الاستاد المحترم اللي وراك ده....
رعد: بيبص وراه بعصبيه مبيلاقيش حد.... بيبص ل رودي ملقهاش...
رودي: طلعت تجري علي السلم بسرعه....و رعد طلع يجري وراها...
والكل فضل يضحك عليهم😂😂😂
رعد: بيخبط علي الباب بنرفزه أفتحي الباب ديه يا رودي...
رودي: بضحك جوه الاوضه 😂😂
مش فاتحه هتعمل ايه يعني... وراحت شغلت أغنية مسيطره وفضلت ترقص وتغني مع الاغنيه... و
رعد: واقف بره متعصب منها... وفجاه ابتسم ابتسامه خبيثه علي الفكره اللي خطرتله..... ومشي...
رودي: بترقص جوه ومش واخده بالها.....
وفجاه بصت بصدمه ::.............
..........؟؟؟
يا تري رودي شافت ايه؟؟؟
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
رودي بترقص جوه ومش واخده بالها....
فجاه نظرها وقع علي رعد اللي واقف علي باب البلكونة و بيبصلها بإبتسامة خبيثه....
رودي: بخضه رعد أنت دخلت هنا أزاي؟
رعد: و هو بقرب منها.. عادي دخلت من البلكونه.. هو أنا مقولتلكيش...
رودي: بأستغراب قولتلي أيه..
رعد: أصل أوضتي جارك طوالي و بلكونة أوضتي هي هي بلكونة أوضتك...
رودي: بجد.. تصدق مكنتش اعرف..
رعد: بهدوء ما قبل العاصفه... قوليلي بقا كنتي بتقوليلهم أيه عني تحت..؟
رودي: بتمثيل أنا.. أنا أقول عنك كلام أنت ظالمني علي فكره ودي مش أخلاق صعايده لا... دا انا حتي أحترامي ليك زاد لما عرفت انك العمده يا حضرت العمده....
رعد: وهو بيقرب منها وهو بيقول... اممم.. حرامي شباشب....
رودي: طب أبعد أنت بتقرب كده ليه؟
رعد: وهو يقترب أكثر ولم يعد هناك مسافه تفصله عنها.... أخري كلام..
رودي: بتوتر من قربه... وبتتهته في الكلام... انا انا انا...كنت بهزر..
رعد: وهو ينظر الي عينيها التي تشبه القمر ليلة أكتماله.... ايوه أنتي أيه..
رودي: وهي مركزه في عيونه اللي شبه السماء الزرقاء الصافيه..... أنا كنت بقول ايه؟
رودي: بعفويه.. يخرب بيت جمال عيون أمك دي عيونك طلعت أحلي من عيون حسونه...
رعد: بضحكه رجوليه جذابه أظهرة غمازته اليسري... 😂😂😂.
يا فصيله..
رودي: بتوهان في ضحكته.... ضحك يبقي قلبه مال و هيسامحني علي الكلام اللي أتقال...
رعد: بتمثيل الزعل... لا انا مش هسامحك علي الكلام اللي قولتيه.. وفتح باب الاوضه ونزل علي السلم..
رودي: وهي بتجري وراه.. يا جناب العمده...
رعد: لا رد......
رودي: أنت ياض خود ياض.. مش عشان إنت لابس صعيدي و شكلك موززز يبقي تتقمص لا بقولك ايه...
رعد: وهو بيبصلها... امممم
رودي: بخوف.. انا ممكن أعيط حالا اه والنعمه زي ما بقولك كده...
الحسن: بضحك 😂😂...تعالوا يا ولاد الوكل جهز.....
وقعدوا علي السفره و كلوا واليوم انتهي علي مناقرة رودي ل رعد وضحك العيله وفرحتها.....
...... في المساء........
رودي في أوضتها بتتكلم في الفون....
رودي: بصراخ... انتي بتتكلمي بجد يا بت..
لين: اه والله زي ما بقولك كده الحفله بعد ساعتين و أنا و وليد جايين في الطريق..
رودي: بفرحه.. تب اقفلي يا جزمه علشان أشوف هخرج من هنا ازاي...
لين: يا كلب البحر بتبيعيني علشان حتت حفله ل هشام الجخ...
رودي: بدراميه... أبيع نفسي.. المهم دلوقتي هخرج أزاي من هولاكوا ده...
لين: بتفكير... امم هو البيت مفيهوش باب خلفي...
رودي: اه.. فيه..
لين: أشطا يا زميل أطلعي منو من غير ما حد يشوفك...
رودي: ياه يا عبصمد أخيرا شوفتك بتستخدم عقلك قبل ما أموت....
لين: 😂😂😂... انا مستغربه نفسي والله...
رودي: تب سلام.... وقفلت مع لين ولبست دريس أسود جميل و هيلز أحمر و فردت شعرها البني الطويل و حطت ميكب بسيط و كانت جميله بمعني الكلمه.....
....: ايوه أنا طلعت اهو وبيمشي ببط شديد.... في نفس الوقت اللي طلعت فيه رودي... وفجاه خبطوا في بعض
رودي: بصوت خفيف مش تفتح يا حمار أنت...
رامي: رودي أنتي بتعملي أيه هنا ولابسه كده ليه انتي خارجه ولا ايه.؟
رودي: هسسس لحد يسمعك...
وبعدين أنت رايح فين؟
رامي: بتوتر أنا خارج مع صحابي...
رودي: وانا كمان خارجه مع صحابي..
رامي: صحابك مين؟ هو انتي تعرفي حد في الصعيد؟
رودي: لا.. دول جيين يحضروا حفلة هشام هنا وانا ريحالهم..
رامي: وانا كمان رايح الحفله..
رودي: اشطا نروح سوا........ وبعد ساعه وصلوا الحفله و لين كانت حاجزه ل رودي معاها و قعدوا مع بعض و اتعرفوا علي رامي... و رامي فجاه قلب علي رامي جمال و قاعد يسبل ل لين..
رودي: بخفوت ل رامي.. خف يا حنين البت لسه صغيره..
رامي: بنفس الخفوت.. هو مين اللي معاها ده؟
رودي: ده وليد أخوها
رامي: كده أرتحت..... والحفله ابتدت و هشام كان بيقول قصائده الجميله.. والكل مركز معاه و فجاه قال قصيده رودي بتحبها و رودي فضلت تقول معاه.. وهو لاحظ الجميله اللي واقفه وبتقول القصيده معاه و قرب منها واداها الميك و هي فرحانه أوي و كملت القصيده و شدها معاه علي المسرح و فضلت تقول قصائده كلها اللي هي حفظاها و بعد أما خلصت أخد الميك وقال أنا شكلي لقيت أكبر و أجمل معجبه ليا و اتصور مع رودي و الناس كلها صورتهم...
وخلصت الحفله بعد أربع ساعات...
وكإن الوقت متأخر...
رودي: وليد انتو هتروحوا أزاي في الليل ده؟
وليد: هنشوف فندق ونروح الصبح بقا.
رامي: بسرعه فندق ليه و بيتنا موجود. ولا ايه يا رودي وبيغمز لها
رودي: بضحك 😂 أيوه أيوه تعالوا معانا ....
لين: بس يا رودي..
رامي: ولا بس ولا حاجه يا جماعه دا احنا صحاب واجب برضوا.. وراحوا معاهم القصر و دخلوا في هدوء تام و لين راحت نامت مع رودي و رامي ودي وليد أوضه تانيه
....... تانى يوم الصبح صحيوا كلهم وكان الفطار جاهز...
رودي:صباح الخير..
لين:صباح اللي بتغني..😂
علي طاولة الافطار.....
الحسن: بإبتسامة مش تعرفنيا يا بنيتي....
رامي: بمقاطعه... دول صحاب رودي يا بوي وجم أمبارح في وقت متاخر قولت بلاش أقلق حد فيكم فا استقبلتهم أنا و رودي... ولا ايه يا رودي...
رودي: بتأكيد أيوه فعلا ده اللي حصل..
رعد: بشك اممم انتي ورامي بس اللي كنتوا فايقين وقتها؟
لين: بعد ما فهمت الوضع ايوه فعلاً.. احنا اللي أتاخرنا في الطريق...
وليد: عارف ان هما بيكدبوا بس مرضيش يتكلم...
ريحانه: وهي نازله علي السلم وماسكه الفون.... اععععاااا خيانه...
الكل: بأستغراب مالك يا ريحانه؟
ريحانه: بغباء.. بقا يا رامي يا واطي انت ورودي الواطيه تروحوا حفلة هشام الجخ في الليل ومتاخدونيش معاكم...
وليد: بضحكه جذابه 😂 ظهر الحق
ريحانه: بغباء مالكم يا جماعه متنحين ليه؟
رودي و رامي و لين حبطوا ايدهم علي وشهم من غباء ريحانه..
رعد:..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
رودي و رامي ولين خبطوا أيديهم علي وشهم من غباء ريحانه.....
رعد: بهدوء.. ل أخته.. و انتي عرفتي أزاي يا ريحانه أنهم راحوا الحفله؟
ريحانه: ب سذاجه.. لا ماهي رودي طلعت مع هشام علي المسرح و اتصورت معاه وقال أنها أجمل و أكبر معجبينه.. دا رودي بقت تريند علي السوشيال ميديا...
لين: ياه علي الغباء.. دي لو حافظه الكلام مش هتقوله بالترتيب ده..
رعد: بعيون مثل الجمر الموقد.. و قام بهدوء جاب البندقية و راح نحيتهم و رامي و رودي هيموتوا من الخوف...
رعد: قولي بقا يا رامي يا حبيب أخوك كنت فين ليله أمبارح.. وواخد الست هانم معاك ليه؟..
رامي: بلخبطه.. لا مهو أصل.. في الحقيقه أنا كنت طالع لوحدي فا لقتها طالعه من الباب الخلفي و جات معايا..
بيبص رعد ل رودي بحده و صوت عالي.. وانتي أيه اللي مطلعك من القصر في الوقت ده؟..
رودي: بتوتر.. بص يا باشا الغلط كلوا علي البت دي... وبتشاور علي لين..
لين: بذهول أنا..
رودي: أيوه أنا كنت قاعده مع أمان الله بشتغل في البحث بتاعي لقيتها رنت عليا و قالتلي علي الحفله.. وطبعا يا جناب العمده أنت عارف أن الذن علي الودان أقوي من السحر ولا أيه يا وليد...
وليد: بضحك 😂 تصدقي وجهت نظر..
رودي: بمرح الله عليك يا وليد يا قمر خد يلاا خمسه مواه وبتديله قبله في الهواء 😘😘
رعد: بغيره بس مش عايز أسمع نفسك..
لين: بدراميه.. أعوانكي خأنوكي يا لين..
رعد: بيشد أجزاا البندقيه علي وضع الإطلاق...
لين: سامحني يا باشا عيل وغلط مش تتكلم تاني وبتحط أيّها علي بوقها..
رودي: أستغلت أنشغال رعد وماما تجري.. وبتقول بصوت عالي بيقولوا في المواقف اللي زي دي الجري نص الجدعنه بس طلعم غلطانين ده هو الجدعنه كلها... 😂😂😂
رعد: بصوت عالي غاضب 😡 ررووددي...بس بتكون أختفت....... رعد: هي هربت أنتو تشيلوا الليله وبيبص ل رامي ولين.... وبينادي بصوت عالي.... يا برعي..
برعي: الغفير.. نعم يا جناب العمده..
رعد: تاخد رامي بيه وتوديه الأسطبل ينضفه كله عاوزه بيلمع و بعدها يا حمي المهور كلياتهم...
برعي: أمرك يا جناب العمده..
رامي: وهو فاتح بيه علي أخره..
لين: بمزاح.. يا عيني ده أتصدم 😂
رعد:ببرود لسه دورك جاي انتي والله هربت دي..
وليد: بضحك 😂 وربنا ما عارف أشكرك أزاي دي مطلعه عيني هي و رودي...
رعد: زي البركان اللي علي وشك الانفجار من كلام وليد....وبيقول لنفسه يعني أيه رودي مطلعه عينوا هو مقرب منها للدرجا دي...
رامي: بيطلعه من شروده... بس يا رعد ده ظلم حرام كده..
رعد: بخبث لو مش عاجبك أوديك ل برق..
رامي: بسرعه لا لا أنا هروح أنضف الاسطبل... وبيجري علي الأسطبل..
(ناس متجيش الإ بالخوف 😂)
Menna Mamdouh😎
كل ده و الحسن و فريده و ريحانه و وليد قعدين بيضحكوا علي اللي رعد بيعملوا 😂😂😂
رعد: ل لين دورك انتي.. وبينادي يا سعديه...
سعديه: نعم يا رعد بيه....
رعد: خودي لين هانم معاكي و لبسيها لبس من لبسنا و خليها تعمل معاكي كل شغل المطبخ و القصر..
لين: بتوتر.. بس أنا مبعرفش أعمل حاجه..
رعد: ببرود سعديه هتعلمك... يلا فزي.. جريت ريم من قدامه بسرعه مع سعديه...
وليد: تستاهلي..علشان لما بتجمعي في مكان أنتي ورودي بتخربوه...
علي ذكر رودي هي راحت فين؟
رعد: طلع برا بيدور علي رودي...
رودي: وهي مستخبيه في كرم العنب يارب ما يلقيني يا رب دا انا غلبانه ولسه صغيره و هولاكوا ده لو لاقاني هيعمل مني بطاطس محمره و يأكلني..
رعد: ببرود.. من خلفها.. ها وبعدين كملي كملي..
رودي: رعد باشا حبيب الملايين..
رعد: وهو قرب عليها بهدوء وهي أتوترت ووشها ضرب ألوان... و رعد لاحظ تأثيره عليها فا كان مستمتع و هو شايفها مكسوفه...
رودي: ببلاهه.. بص هو عادتن في المواقف اللي زي دي بيصوتوا و يقولوا متحمرش بيتحمرش بيا..
رعد: ضحك بصوت عالي 😂😂
رودي: الحق الحسن جه..
رعد: بيبص وراه بوي..
رودي: وهي بتجري الذكي مبيقعش في المقلب مرتين و بتتطلع لسانها 😜 وبتجري تطلع برا القصر و رعد بيجري وراها...
وفجأه بتعدي عربيه سوداء كبيره وطلع منها واحد بيشد رودي في العربيه و العربيه بتجري بسرعه... وكل ده حصل في ثواني قدام عيون الرعد و الحرس بتوعوا...
رعد: بغضب أنتوا أغبيه معرفتوش تمنعوهم...وبينادي بصوت عالي يا فخر يا برعي يا جابر جهزوا الرجاله والسلاح و اتوصلوا مع الرجاله يمنعوا أي حد يخرج من البلد حالا..
فخر: بخوف حاضر يا جناب العمده..
وبسرعه بينفذ اللي الرعد قاله عليه
رعد: بيجري علي جوا القصر يجيب مسدسه و بيطلع بسرعه يركب العربيه و بتختفي في لما البصر...
الحسن: بقلق بيندم علي جابر يا جابر أيه اللي حوصل خلي رعد ولدي يجري أكد؟
جابر: بخوف.. أصل ست الدكتوره أنخطفت من قدام القصر... وبيحكيله جابر.....................
وليد: بقلق أحنا لازم نتصرف و نبلغ البوليس و نقول ل عمي خالد علشان يبلغ الوزاره العليه...
الحسن: متقلقش يا ولدي رعد ولدي هيتصرف هو قدها و قدود أنت لسه متعرفوش...
كل ده أتحكي قدام لين اللي أول ما سمعت الكلام ده أغمي عليها و وليد شالها طلعها فوق...
و فريده و ريحانه قعدين حضنين بعض و بيبكوا....والحسن بيحاول يهاديهم مش عارف...
رامي: جاي من برا بسرعه... صوح الكلام اللي بيقوله جابر ديه يا بوي رودي أتخطفت...
الحسن: أيوه صوح يا ولدي و رعد عم يلحقهم..
رامي: بخوف لا لا رودي مستحيل يجرالها حاجه و بيقعد يحط أي ده علي وشه و بيبكي...
الحسن: في نفسه حتي أنت يا رامي والله ما عارف رودي عملت ايه في القصر ديه في مسافة يومين الكل حبها و القصر منور بوجودها و بضحكها دلوقتي بقا ضلمت... ربنا يرجعك بالسلامة يارب...
عند رودي...
رودي:..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
عند رودي.....
رودي: الله هو أنا اتخطفت بجد؟
شخص: أيوه بجد أمال هزار.. وبعدين مالك فرحانه كده ليه أن انتي اتخطفتي؟
رودي: أصلك مش فاهم أنا بحب الروايات جدا ولما البطله بتتخطف بقول هو انا ليه ما اتخطفتش زيها و يسلام بقا لما يجي البطل ينقذني...
الشخص: بس بس صدعتيني...
رودي: هو ليه كل اما اتكلم مع حد يقولي صدعتيني مع اني مبتكلمش كتير دا انا ملاك...
الشخص: بضجر... خلاص اسكتي ولا اقولك انا اكتم بوقك أحسن علشان تسكتي... وبيحط قماشه علي فم رودي...
رودي: وربنا انتوا رخميين...
الشخص: تعرفي لو مش الباشا عاوزك سليمه كنت قصيت لسانك الطويل ده...
رودي:ساكته.. ومش عارفه تتكلم... وبعد دقايق وصلوا للمكان وكان عباره عن بيت صغير في الجبل علي حدود الصعيد و كان حواليه حراسه كتير و كلهم مسلحين....
عند الرعد....
رعد: بغضب وبصوت عالي... وبيتكلم في الفون.. قدامك 5 دقايق يا خلف لو معرفتش المكان أنت والرجاله وربي في سماه هيبقا حسابكم عسير جوي امعاي...وبيقفل الخط وهو سايق العربيه بسرعه من غير هدف معين و بعد شويه بتوصلوا مكالمه من خلف....
خلف: ايوا يا جناب العمده أني عرفت المكان...
رعد: بلهفه... قول بسرعه فين؟
خلف: في البيت اللي علي الجبل الغربي يا عمده الرجاله في الاول شكوا إن في ناس غريبه علي الجبل بس لما جنابك كلمتني اتاكدت من اكدر وروحت بنفسي وشوفت رجاله مسلحين هناك بس اللي مستغربله جوي دول دخلوا منطقتنا أزاي من غير علمنا دا حتي مطاريد الجبل ميعرفوشي.....
رعد: المهم دلوقتي ننقذ الدكتوره منهم وبعد كده هعرفهم أزاي يدخلوا منطقة الرعد ويتخطوا حدودهم مع ضيوفه.......
خلف: أحنا تحت امرك يا جناب العمده قبلنا نعملوا ايه دلوقتي؟
رعد: أنت تجهز إنت و الرجاله و تستنوني و اتواصل مع وهران كبير المطاريد خليهم يحاوطوا الجبل الغربي بسرعه ومش عاوز حد ينفد منيهم...
خلف: أمرك يا جناب العمده...
وبيقفل رعد مع خلف كبير الحرس اللي بيحرسوا حدود منطقة الرعد... وبيوصلوا المكان.....
رودي: مربوطه ومتقيده علي كرسي... بقولك يا اخينا ما تفوكني خلينا ناخد وندي بشكل ودي 😂
الرجل: هفكك ماشي بس علشان خاطر عيونك... تب وربنا أنتي فرسه بس في أوامر منقربش منك ومنلمسكيش..
رودي: بمجاراه له لكي تعرف من وراا الاختطاف.... ايوه مين بقا الشخص ده؟
الرجل؟ منعرفش.. أحنا جتلنا أوامر نخطف الدكتوره رودينا النجار وبس..
رودي: حلو أوي لحد هنا.. وعرفتوا أزاي أني في الصعيد و اني أنا دكتوره رودينا النجار؟..
الراجل: لا الباشا الكبير هو اللي قالنا وبعتلنا فيديو ليكي وانتي في حفله هنا في الصعيد وبسبب الفيديو ده عرفنا مكانك...
رودي: تصدق فعلاً... بس الظاهر أن الباشا بتاعكوا ده ذكي...
وفي الوقت ده بيدخل راجل شديد الوسامه بشعر أشقر و عيون زرق وطويل وجسمه رياضي....
الشخص: بس مش أذكي منك يا دكتوره ولا ايه...
رودي: بص هو عاتدا يعني أنا ذكره في شغلي بس لكن في حياتي اتفه من ما تتصور يا... اللا قولي أسمك أي؟
أنا.. أكرم كورفالي..
رودي: بتفكير.. كورفالي يعني أنت تركي...ومن شكلك بديك سن 35 ومن جسمك شكلك رياضي ومن وضعيت وقوفك أقولك أنك معاك سلاحين الاول في جانبك الشمال و التاني في رجلك اليمين و معاك سكاكين صغيره محاوطه خصرك من وراء ... بس أنت شايل كل السلاح ده ليه ومعاك رجالتك...
أكرم: بأنبهار.. أحسنتي يا دكتوره ولكني لا أثق في الاخارين بسهوله حتي ولو كانوا رجالي...
رودي: بمزاح عندك حق يا أبني بس قولي أيه اللي يخلي واحد موززز زيك كده يبقي مجرم خساره عليك البهدله يا أبو أكرم..
أكرم:ضحك ضحكه رجوليه صاخبه... 😂😂... أكرم أتعلمين كنت أستغرب حين رايت الفيديوا الخاص بكي في الحفله فا كيف ل أشهر عالمه في علوم الذره في العالم أن تفعل مثل هذه التصرفات ولكن الان عرفت لان شخصيتكي جميله جداً...
رودي: تسلم يا رجواله فكني بقا علشان أروح قبل قبل ما رعد يجي ويعمل مني بطاطس محمره...
Menna Mamdouh❤
أكرم: أتعلمين خطفك يستحق العناء فعلاً لانكي لستي جميله فقط ولكن ذكيه أيضا.. الان عرفت لما أنتي تشكلين خطر عليهم وعلي عملهم...
رودي: باستغراب.. هما مين دول؟
أكرم: هذا شي أكبر من ان نتكلم نحن فيه الآن.. وبالتأكيد أني لم أخطفكي لكي أطلق سراحك....
رودي: بضجر.... طالما انت مش هتقول هما مين ولا هتفكني قارف أمي من الصبح بدرس اللغه العربيه الفصحي ده ليه؟
أكرم: بضحك 😂 تبدين جميله حين تتعصبين وبيقرب علشان يلمس وجهها... لتاتي يد وتمسك رقبته بقوه من الخلف وتسحبه بعيدا عنها......
رعد: بعصبيه... تصدق وانا بقول كده برضوا...
رودي: رعد باشا منور الخرابه والله...
رعد: منورا بالمخروبين اللي فيها..
رودي: بضحك 😂 لا جامده منك دي يا باشا بس أنا راضيه ذمتك الاخ ده شكل مخروبين وبتشاور علي أكرم..
أكرم: بضحك 😂 عليها وقت نسي رعد اللي ماسك رقبته... أقسم أني لم أري أنثي بمثل جمالك تأثر الرجال من النظره فقط...
رودي: بتبص ل رعد وبتبلع ريقها بتوتر... يا راجل قول كلام غير كده دا أنت علي وشك تقابل وجه كريم...
رعد: بعصبيه ووجهه أحمر من الغضب وعروق بارزه.... أنت بتقولها الكلام ده قدامي وبيديله بوكس في وجهه وبينزل عليه ضرب ولكن هيهات فهذا صراع العمالقه ف أكرم بيضرب رعد في بطنه برجله وبيقوم ويضرب رعد و رعد يردله الضربات لحد ما بتدخل رجالة رعد المكان و بيهرب أكرم....
رعد: بصوت عالي غاضب 😡 امسكوه يا بهايم متخلهوش يهرب منكوا.... وبيجري وراه الرجاله ولاكن مش بيلاقوه كانه فص ملح و داب...
رعد: بيفك رودي وبياخدها ويطلعوا برا واول ما بيطلعوا برا البيت رودي بتخاف وبتمسك في رعد جامد لانها بتلاقي رجاله كتير علي الارض وكلهم ميتين و دم كتير...
رعد: بيكون فرحان من جواه أنها لما خافت مسكت فيه يعني هي بتحس بالامان معاه... بس ملامح وجهه حزينه علي رجالته اللي أتصأبوا وفي المستشفى.....
وبيأخدها رعد وبيركبوا العربيه وهي جمبوا في الكرسي اللي قدام....
.... في الطريق.....
رودي: رعد يا رعد مبيردش وبتفضل تكلمه وهو علي نفس الحال...
رعد: بعصبيه و صوت عالي... عاوزه أيه مبتبطليش كلام ليه؟.... ده كله بسببك رجالتي أتصأبت بسببك وبسبب غبائك تقدري أتقوليلي هما عرفوا مكانك أزاي؟
رودي: ببكاء 😭😭😭... أنا أسفه يا رعد أنا أسفه مكنتش أقصد مكنتش أعرف أن ده كله هيحصل وبتفضل تبكي....
رعد: أول ما شافها بتبكي قلبو وجعوا و وقف العربيه مره واحده.. وهو بيحاول يهديها..
رودي: لا زالت تبكي وتقوله أنا أسفه أنا هرجع ل خالد هتصل عليه يجي ياخدني من هنا واقعد معاه...
رعد: اول ما سمعها بتقول كده وانها عايزه تمشي وتسيبه اتعصب بس سيطر علي نفسه و قرب منها واخدها في حضنه جامد و كان دي الطريقه اللي بيقولها بيها عمري ما هسمحلك تسيبيني وتمشي...ورودي سكتت و فضلوا علي الوضع ده لعدة دقايق رعد حس بأنتظام أنفاسها فا عرف أنها نامت أبتسم أبتسامه خفيفه علي طفولتها تلك المجنونه كيف تنام بتلك السرعه وضع رأسها علي كتفها و طلع بالعربيه علي المستشفى و شالها نزلها في أوضه فيه وقعد جنبها لحد ما صحيت بعد 2 ساعه تقريباً....
رودي: أول ما صحيت... رعد أنا أسفه أنا مكنتش أعرف أن في ناس هتتاذي بسببي وبتبدا تبكي...
رعد: بمزاح... خلاص يا رودي انتي بقيتي نكديه كده ليه 😂 وبعدين يا ستي الرجاله أصابتهم جات خفيفه الحمد لله وانا جيتلهم المستشفى علشان أتطمن عليهم خليكي انتي هنا وانا هشوفهم و ارجعلك....
رودي: بالله خدني معاك يا رعد اشوفها واعتزرلهم علي اللي حصل بسببي...
رعد: بغيره... لا أزاي عايزه تروحي تشوفي رجاله غيري......
رودي: أيه أنت قولت أيه؟
رعد: بقولك تعالي يلا وياي...
رودي: لا.. انت قولت حاجه تانيه...
رعد: هتيجي ولا اغير رائي....
رودي: خلاص يا عم جايه انت محدش يعرف يتكلم معاك... بس أحنا هنروحلهم كده من غير ما ناخد ورد ولا شوكلاته معانا...
رعد: بضحك 😂 انتي مفكره نفسك جايه تزوري واحده صحبتك... دول رجالة صعايده يعني مهيحبوش الحاجات دي أنا هبعتلهم زياره من المزرعه....
وبيروحوا وبتتطمن رودي عليهم هي ورعد و ان الحمد لله أصابتهم خفيفه
ومحدش فيهم جرالوا حاجه وحشه وبعدها بيمشوا و يروحوا علي القصر ........
..... في القصر.... بتصحي لين و هي بتعيط جامد علي رودي لان رودي صحبتها من وهما صغيرين وكانوا جيران رغم أن رودي أكبر من لين بر3 سنين ولاكنهم بيحبوا بعص جداً و اكتر من الأخوات... وبيطلعلها فريده و ريحانه يتطمنوا عليها ولما بيلاقوها بالحاله دي بيقعدوا جنبها ويفضلوا يبكوا كلهم و الحسن و رامي و وليد زعلانين علي حالتهم وزعلانين أكتر
علي رودي حتي سعديه والخدم اللي في القصر زعلانين و القصر بقا مليان حزن.... وبعد شويه بيوصل رعد ومعاه رودي و اول ما بيدخلوا القصر بيتصدموا....... ؟
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
بيوصل رعد و معاه رودي واول ما بيدخلوا القصر بيتصدموا... بيكون القصر كله ظلمه و مفيهوش نور شغال....
رعد: أنا قلقان يكون حد فيهم جرالوا حاجه....
رودي: طب أنت قلقان بتقلقني أنا ليه وبعدين يا عم تفائلوا بالخير تجدوه اكيد هما كويسين بس ناموا ولا قاعدين في أوضهم تعالي نطلع نشوفهم......
رعد: يلا تعالي... وبيطلعوا علي السلم وبيدوروا في الاوض مبيلقوش حد...
رودي: تعالي نروح أوضة البت لين أصلها وحشتني.... و بتفتح رودي الباب وهي بتقول يا لين يا بقره انتي فين؟.. بس بتشوف لين نائمه وعماله تعيط و ريحانه جنبها من نحيه و فريده من النحية التانيه....
رودي: بخضه بتجري عليها لين حبيبتي مالك انتي كويسه؟
بتقوم لين بسرعه و بتروح تحضن رودي و بتعيط... رودي يا بت انتي بتعيطي ليه يا بقره تب مين مزعلك أكيد الواد وليد أبن الجزمه هو فين سيبوني عليه... وفجأه بتجري ريحانه و فريده عليها وبيحضونوها كلهم وهم بيعيطوا....
رودي: لا حول ولاقوة الابالله مالكم انتوا كمان...
فريده: أحنا فرحنين برجوعك يا بنتيتي كنا هنموت من القلق عليكي....
رودي: ليه النكد ده بس كده يا جماعه دا انا حتي كنت مخطوفه عند واحد صاروخ أرض و جو....
ريحانه: شوفي الحيوانه اللي كنا هنموت من الخوف عليها و هي بتعاكس المجرم...
رودي: بمرح اسكتي ابت يا ريري دا كان مجرم و المجرمين المزز قليلون....
ريحانه: بضحك 😂😂 وحشني جنانك يا بت
لين: بفضول.. كان حلو أوي كده؟
رودي: مش دي الاخت اللي كانت بتعيط من شويه... بس ايه ابت كان تركي موزززز...
لين:بجد كان تركي...
رودي:أومال..دا عليه عيون أحلي من عيون الحسن
رعد: بعصبيه و غيره بطلي كلام ماسخ يا رودي وبعدين مكنش حلو للدرجادي...
فريده: بخبث... مالك يا رعد يا ولدي دي بتهزر ويانا..
رودي: انا عارفه انك غيران علشان هو مجرم وكمان تركي و انت مجرد ظابط...
رعد: بعدم أستيعاب و تقريباً كده بدا يتشل 😂😂
انا دلوقتي بس فهمت خالد كان قصده أيه لما قالي ربنا يكون في عونك.....
رودي: خالد اقول عليه ايه دائما مسيطني كده...
وفي الوقت ده بيدخل وليد واول ما بيشوف رودي بيجري عليها يحضنها و يلف بيها..
وليد: بصوت اقرب للبكاء قلقتيني عليكي اوي يا قلبي...
رودي: متقلقش يا حبيبي أنا بخير...
رعد: وخلاص فاض بيه راح ناحية وليد وشده من حضن رودي واداه بوكس وقعه في الارض....
وليد: بالم في إيه يا رعد مالك؟
رعد: بغضب راح نحيته ومسكه من ياقته أنت أزاي تحضنها كده انت أزاي تتجرا وتلمس حاجه خاصه با الرعد...
رودي: رعد انت أزاي تعمل كده في
أخويا....
وايه خاصه با الرعد دي ... أنا مسمحلكش...
رعد: بأستغراب أخوكي؟
وليد: أيوه يا سيدي أنا ورودي أخوات في الرضاعه...
رودي: بتزق رعد بغيظ سيبه يا رعد اوعي كده و بتشد وليد تقومه وبتطلع برا الاوضه بغيظ من رعد بتشوف الحسن طالع بتجري عليه وتحضنه ياه ياحج
وحشتني في الكام ساعه اللي اتخطفت فيهم دول....
الحسن: بضحك 😂 وانتي وحشتيني جوي جوي الكام ساعه اللي غبتيهم مروا كانهم سنين علينا كلياتنا...
رامي: من وراهم رودي اتوحشتيني جوي..... وبيحضنها وبيسلم عليها..
رودي: بمزاح لا أنا كده أتغر علي الحب ده كلوا 😂 وانتو وحشتوني اوي و خصوصا الحسن أبو عيون
جمر ده.....
فريده: بغيره لا يا رودي لحد اكده و اتوقفي الحسن حبيبي أني...
رودي: بضحكه جميله و صاخبه من حقك تغيري والله 😂😂
الكل ضحك علي غيرت فريده بعد العمر ده...
وبتيجي سعديه علي الضحك بتشوف رودي بتحضنها و تفرح اوي لرجوعها بخير ....
رعد: بغيره... في نفسه هو ايه اليوم اللي كله أحضان ده حتي سعديه تب ما أنا أولي...
سعديه: بفرحه اني بقا هعملكوا عشاء تاكلوا صوابعكم وراه بمناسبة رجوع رودي بلسلامه.... وبتروح تجهز العشاء....
وبينقضي المساء في ضحك و فرحه برجوع رودي ولا كانهم كانوا ساعات اللي غابتهم و رعد كان متضايق جداً أن رودي بتتلاشاه بسبب اللي عمله مع وليد....
وبيروح كل واحد أوضته و رودي بتروح أوضتها بتاخد دوش دافي و بتلبس بيجامه حماله و شورت و تعمل شعرها علي شكل كعكتين زي الاطفال و بتقعد علي اللاب توب تشتغل في البحث وبعد ساعه تقريباً الباب بيخبط و رودي بتفتح بيكون رعد و حاطط ايديه وراء ظهره....
رودي: ببرود خير يا رعد محتاج حاجه؟
رعد: لا أصل أنا عرفت أن الجمر زعلان مني قولت أصالحه.... وبيطلع شنطه من وراء ظهره كبيره وبيعطيهالها....
رودي: بأستغراب أيه ده؟
رعد: افتحي وشوفي... بتفتحها رودي بتلاقي فيها نوتيلا و شوكلاته و شيبس و بيبس و رويات كتير....
رودي: بفرحه واو دول علشاني أنا بجد شكراً أوي يا رعد وبتحضنه...
رعد: بمشاكسه.... امم لو أعرف أنك هتعملي كده كنت جبتهم من زمان..
رودي: وقد أستدركت ما فعلت... أحم أنا أسفه ما كنتش أقصد ده بس من فرحتي و لاني كنت بعمل كده مع خالد..
رعد: بغيره... متعمليش كده مع حد غيري ولما تحتاجي حاجه قوليلي أنا عليها...
رودي: ماشي يا باشا... يلا بقا هوينا..
رعد: وقت لاحظ ما ترتديه.. اهويكي ليه ما التهويه حلوه جوي جوي اهنيه...
رودي: بأحراج ووجه أحمر انت قليل الادب وسافل وبتقفل الباب في وجهه..
رعد: بضحكه 😂 رجوليه بس جمر واياك أشوفك بتفتحي الباب لحد بالبس ده تاني.. فاهمه..
رودي: أمشي يا رعد أنا أصلا ما أخدتش بالي وانا بفتحلك..... وبتروح رودي تفتح الحاجات وتاكل نوتيلا وبتكمل شغل وبتنام.... و رعد بيطلع ينام وفي نفس الوقت بيكون في حد بيراقب القصر من برا وبيبص ل الصوره اللي في أيده بحب وأعجاب وفجاه بيجيله أتصال من شخص مجهول....
المجهول: ايها المجرم الحقير هل تتجرا علي الوقوف في وجههي الم تكن مهمتك هي قتلها لماذا لم تقتلها؟
الشخص: امم... لاني وقعت في عشقها ولن أجعلك تؤذيها...
المجهول: أقسم لك أنك ستندم يا أكرم لا تلعب مع الاكبر منك...
أكرم: ببرود... أنا كفيل بكم جميعا وإن أقتربت منها أقسم أنه سيكون أخر يوم في عمرك أنت ومن معك لا تنسي من يكون أكرم كورفالي زعيم المافيا الاخطر في أوروبا و لا تتجرا أبداً في الاقتراب من من يحبه أكرم
المجهول: بخوف يحاول مداراته بل سنقتلها لانها تشكل خطرا علي عملنا في المخدرات لا تنسي أنه عملك أنت أيضا....
أكرم: حاول أن تفعل لها شئ ساقتلك بلا محاله انت ومن معك.... واقفل الخط وقاد سيارته وذهب الي قصر جميل في الصحراء بعيد عن الصعيد
و بيدخل اوضته و ينام وهو فاتح صورة رودي علي الفون ويقول..... أوه يا إمرأه لو أن الحب يوصف بنظره لوصف بالنظر لعينيكي ولو انه بإبتسامة لكانت أبتسامتكي لا أعلم كيف ومتي ولكن هذا القلب في صدري أصبح بعشقك..... وينام...
ــــــــــ في الصباح ـــــــــــــــــ
رودي: بتقوم بدري وبتروح تخبط علي أوضة رامي.....
رامي: مين؟
رودي: أنا رودي...
رامي: أدخلي يا رودي...
رودي: بص يا باشا عاوزه منك طلوبا صغير قد كدهون وبتشاورله بأيدها..
رامي: بضحك 😂 طلوبا و كدهون يبقا أكيد خطر...
رودي: أخصي عليك أنا برضوا.. المهم انا عاوزه....................
رامي: لا دا انا أخر مره رعد علقني...
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
رودي : أخص عليك أنا برضوا.. المهم أنا عايزه اندومي...
رامي: لا يا رودي مستحيل الا الاندومي دا أنا أخر مره جبته رعد علقني علي بوابة القصر يوم كامل..
رودي: بتفكير تب والحل أيه؟
رامي: معرفش..
رودي: والله العظيم إحنا لو هربنا مخدرات مش هيعملوا علينا القلق ده كلو.... وفجاه بيخطر في بالها فكره...بس أنا لاقتها
رامي: لقيتي ايه؟
رودي:الفكره... بص يا رامي أنت تروح من الباب اللي وراء تجيبه وتيجي ولا من شاف ولا من دري...
رامي: ولو رعد قفشني ياختي أتعلق أني علي باب القصر زي أخر مره لا لا مش موافق....
رودي: بخبث.. براحتك وانا اللي كنت بقول عليك كلام حلو قدام البت لين واسيط فيك ماشي ياعم أنت اللي أخترت براحتك...
رامي: بسرعه.. اول ما سمع أسم لين.. رودي استني انتي قولتي ايه؟
رودي: مقولتش يا عم براحتك..
رامي: تب استني هروح أجيبلك أندومي والحاجه اللي انتي عيزاها بس بالله عليكي ل تقولي عني كلام كتير قدامها و تحاولي تشغليها بيا أنا هموت من العشق وهي مش مهتمه خالص...
رودي: ناس مبتجييش الا بالعين الفضي بصحيح 😂😂
هقولها هقولها بس روح هات انت..
رامي: ماشي بس مش هجيبه الا عشيه علشان أعرف أدخل و رعد مش هنا....
رودي: ماشي يا روميو هستنا الاندومي... ولحد ما يجي أروح أقعد مع لين...
بتروح رودي تقعد مع لين في الجنينه و في الوقت ده بيكون طالع رعد و الحسن وهما لابسين لبس صعيدي... و رعد كان موزز كده 😂😂
رودي: بمزاح صباح الاناناس علي أحلي ناس...
الحسن: صباح الورد يا بنيتي..
رودي: بس متقولش بنيتي دي علشان بتدوب قلبي من جوا...
الحسن: بضحك 😂 هتفضلي طول عمرك بكاشه اكده..
رودي: قلبي والله يا حسونه... وانت يا أخ رعد مبتردش الصباح ليه؟ أكلت فطورك انا ولا ايه... 😂
رعد: ببرود.. اني لو كنت رديت عليكي كنتي هتقوليلي....وبيقلد صوتها بطريقه مضحكه اني مبقولكشي انا بقول ل حسونه أبو عيون جمر ده انت بترد ليه...
رودي: بضحكه غبيه.. ايه دا انت عرفت أنا كنت هقول كده أزي.؟
رعد: بخفوت أني عرفتك أكتر من نفسك علشان من يوم ما شوفتك عشقتك....
رودي: بتقول حاجه؟...يا رعد
رعد: لا مبقولش....
الحسن: بضحكه رجوليه قويه.....لانه سمع رعد قال أيه.. متقولها كنت بتقول ايه يا عمده...
رعد: بسرعه.. يلا يا ابوي أتاخرنا علي القعده زمان الرجاله منتظرينا...
رودي: انتو هترجعوا أمتا؟
الحسن: علي بليل كده... وبيركب رعد و الحسن العربيه وبيروحوا مكان كبير في البلد وبيكون شبه صالة المحكمه وفيه رجاله كتير قاعدين في جهة و رجاله في الجهة التانيه وبيدخل رعد بهيبته المعتاده و بجواره الحسن القاضي العرفي للبلد و بيبداوا يتكلموا
في المشاكل اللي في البلد....
واحد من الرجاله... يا حضرة القاضي يا جناب العمده اني عندي شكوه ولازمان تسمعوها وتحكموا مين اللي غلطان فيها...
رعد: قول اللي عندك واحنا هنحكموا بعدل ربنا...
الراجل وهدان: يا جناب العمده زين أبن الحج خلف الله عم يلاحق بتي ويقول عنيها كلام عفش في البلد بتي متعلمه ومتنوره وزينه يا جناب العمده وعمر ما حصل منها عيبه و يجي هو ويقول انو عايحبها ورايدها والكلام الماسخ ده...
رعد: هو فين زين ابن الحج خلف الله
زين: اني هنا يا جناب العمده..
رعد: الكلام اللي عايقوله الحج وهدان ديه صوح...
زين: صوح يا جناب العمده اني عاحب بنت الحج وهدان وطلبت يدها وهو ماوافقش وعم يقولي انت مش متعلم زييها و بتي تستاهل حد احسن منك يا جناب العمده اني الحمد لله عندي شغلي وحالتي متيسره واهل البلد كلياتها عرفين اكده.. وكلام ربنا بيقول ان جاكم علي خلق ودين فازوجوه و الحج وهدان رفضني ل سبب تافه وهو حتي مسالش بنتو علي رايها فيا..
وهدان: بمقاطعه.. اهو يا حضرة العمده عم يقول مسالش بنتو بقصد ايه بحديتوا ديه...
زين: ما اقصدش حاجه يا حج وهدان اني هتجوز بتك برضاك او من غير رضاك ومش هسمحلها تكون مع حد غيري... و بعدين يا جناب العمده انت لو قارنت حكايتي مع وعد و حكايتك مع الدكتوره هتلاقي نفس الفرق ولا ايه؟
رعد: بعصبيه.. انت عم تقول ايه عاد يا واكل ناسك ايه اللي دخل الدكتوره في مشاكل اهل البلد...
زين: البلد كلاتها عارفه انك عاتحب الدكتوره و الا ليه مقعدها في قصرك؟
في هذه اللحظه تدخل الحسن لانه عارف انو لو ماتدخلش رعد هيقتل زين...
الحسن: بهدوء.. بس يا زين احب اجولك انت واهل البلد ان الدكتوره مرات رعد ولدي...
رعد: بصدمه.. وصوت هادي بوي انت عم تقول ايه؟
زين: نفس الشي يا حضرة القاضي انت لو لاحظت الفارق العلمي بين الدكتوره و جناب العمده هيكون نفس الفرق بيني انا و وعد اشمعنا هم اتجوزوا....
وهدان:لا مش نفس الفرق رعد بيه متعلم و متنور ولا نسيت انو ظابط في القاهره قد الدنيا و مرتوا دكتوره زي ما انت بتقول....انما اني بتي في كلية إلسن و انت مخلص دبلوم زراعي تيجي كيف دي....
رعد: بعصبيه.. انفضت المحكمه و مشكلة الحج وهدان و زين واد الحج خلف الله هتتحل عندينا في القصر بكره بليل بحضور زين وابوه و الحج وهدان وبته وممنوع الاعتراض....
وبيمشي رعد بعصبيه وبيركب عربيته وبيروح القصر هو وابوه........
في القصر بيكون الليل جه و رامي جاب ل رودي كمية اندومي كبيره و رودي طبخته و قاعده بتاكل هي و رامي و لين في جنينة القصر من وراا علشان محدش يشوفهم.......
رامي: تسلم ايدك يا واد يا رامي علي الاندومي العظمه اللي جبته ده....
رودي: قصدك تسلم ايدك يا رودي علي طبخك الحلو في الاندومي ده
لين: والله ولا انتي ولا هو الاندومي بيكون جاهز علي قد الميه السخنه وبس.....
رودي: تب يا اوختشي كلي كلي اصلكوا عيال ناكرين للجميل......
وفي الوقت ده بيدخل رعد و الحسن من باب القصر.....
رعد: ايه الصوت ديه يا ابوي مش المفروض هما ناموا....
الحسن: والله معارفش يا ولدي تعالي نشوف فيه ايه؟
رعد: اممم اني خابر الريحه دي زين ديه ريحة المدعوق ديه اللي اسمه اندومي مين اللي دخله قصري و بيروح ناحيتهم بهدوء..... رودي بتكون قاعده و ضهرها تجاه رعد و رامي وشه مقابل وشه.....
رامي اول ما بيشوف رعد بيفضل يكح جامد..
رودي: بمزاح مالك يا رامي كانك شوفت هولاكوا اخوك قفشنا...
لين: بتضحك جامد..😂😂😂😂
رودي: متقولش هو واقف ورايا زي المره اللي فاتت؟
رامي: بيهز راسه بمعني اه...
رودي: بتدير وجهها و بتلاقي رعد وراها واقف زي هولاكوا 😂😂
رودي: بمزاح الله ايه اللي طلع هولاكوا من الفيلم وجابه هنا.... وبتقول هاعد من واحد لحد تلاته و اجري و قبل ما تجري بيمسكها رعد من قفاها و بيقول بصوت مرعب ايه اللي جاب البتاع ديه اهنيه؟
رودي: بكذب... والله ما انا يا باشا دا رامي هو اللي جابه من شويه قال ايه بوي و خوي مهيجوش دلوقتي ايه رايك يا رودي نجيب اندومي قولتلوا لا يا رامي دا مضر بالصحه يقولي أبداً لازم اجيبه.....
رعد: بيبص بنظرات قاتله ل رامي ورامي فاتح بقه علي اخره من الصدمه.... انا انا معملتش حاجه دي رودي هي السبب...
رودي: كداب يا باشا تنكر ان انت اللي جبت الاندومي...
رامي: لا. انا اجري احسن ليا و بيمسكه رعد من قفاها قبل ما يجري هو في ايد و رودي في التانيه و لين بتضحك عليهم 😂😂😂😂
لين: انا مليش دعوه يا باشا انا شميت الريحه وجيت اكلت بس....
الحسن: بضحك 😂 انا طالع اريح اني وانتوا مع نفسكوا يا ولاد...
رودي: استني يا حسونه خودني معاك بيطلع الحسن وبيسيبهم وهو بيضحك هو عارف اني رعد مش هياذيهم لان واحد اخوه و التانيه حبيبته..
رعد:يا جابر هات...........؟
....................
رودي و رامي بيبصوا لبعض بخوف........
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
رعد: يا جابر جيب الحبال...
رودي و رامي بيبصوا لبعض بخوف...
رامي: بخوف هو انت ناوي تعمل ايه؟
رعد: بصوت مخيف.. هعمل كل خير أن شاءلله يا خوي...
رودي: بدراميه.. بس متجبش سيرة ربنا اللي انت متعرفهوش انت شيطان انتو.. أهل أزاي أنا عايز اعرف و اهل دول واخوات ولمه ولا دول تعابين و سامه...
رامي:بتصفير و تصفيق 👏برافو عليكي يا فنانه برافو يا بت ولا محمد رمضان في مسلسل البرنس....
رودي: بغرور مصتنع شكرا شكرا ياه حب الناس نعمه.. 😂😂
في وقت لما بيتكلموا بيجب جابر الحبال و رعد بيربط رودي و جابر بيربط رامي...
رامي: حرام عليك اكده يا خوي مكنوش طبقين أندومي اللي يعملوا فينا أكده...
رعد:بيجب كرسي وبيقد قدامهم ببرود اني مزاجي اكده...
رودي: ده ظلم و انتهاك لحقوق الانسان...
رامي: بتاييد ايوه أحنا لينا حقوق كا بشر...
رودي: انت ظالم ظالم ظالم...
رامي:بضحك 😂 لا أفورتي المره دي يا رودي..
رودي: تب استني أقولها بطريقه تانيه..وبتتكلم أسباني.. eres injusto injusto injusto......
رامي: بذهول.. ايه دا انتي بتتكلمي أسباني....
رودي: بضحك علي ملامحه بتكلم أسباني و انجليزي و تركي و صيني و ياباني و هندي ولغات تانيه كتير...
رعد: باعجاب بسم الله ماشاء الله كل دول...
رودي: بفخر انا و الحمدلله بتكلم 45 لغة...
رامي: وهو فاتح بقه بطريقه مضحكه انتي بتقولي كام....
رودي: بضحكه عاليه 😂😂😂 مالك يا ابني انا بقول 45 عادي يعني
رامي: عادي ايه يا بت دا انا بتكلم انجليزي با العافيه...
رعد: وهي زيك يا فاشل...
رامي: شكرا لمدحك يا غالي... الا قوليلي يا رودي اتعلمتي كل اللغات دي ازاي و انتي عالمة ذره ازاي في السن الصغير ده من شكلك معدتيش 20 سنه...
رودي: لا انا عندي 25 سنه..
رامي: مش باين عليكي خالص...
رودي: انا أصلا خلصت جامعه علي 20 سنه....
رامي: بذهول ازاي يعني....
رودي: بضحكه خفيفه انا ذكيه جداً من وانا صغيره و والدي و والدتي
كانوا باحثين في علوم الذره و انا كنت بحب المجال دا من صغري لحد ما في يوم عملوا حادثه و انا عندي 10 سنين و اتوفوا و خالد هو اللي رباني و لاني كنت ذكيه كنت بخلص سنتين المدرسه في سنه و دخلت كلية العلوم و انا عندي 16 سنه
رامي: باستغراب.. ازاي..
رودي: عادي اتخطيت امتحانات القبول و جبت امتياز فا مخدوش بالسن وقبلوني و بعد أربع سنين دراسه كنت بطلع دائما اول جمهوريه وايجتلي منحه ماجستير في كاليفورنيا و سافرت عملت الماجستير في سنه و اخدت منحة دكتورا من جامعة كاليفورنيا في انجلترا و سافرت انجلترا و اخدت الدكتورا بامتياز في علوم الذره وكل دا وانا عندي 22 سنه ف ايجالي دعم من الدوله علي الابحاث اللي عملتها و الدرسات عن علوم الذره واستخدامها في الطرق السلمية زي علاج الامراض و سافرت الصين و الهند و اليابان و أمريكا و تركيا اقابل علماء و اعرض عليهم افكاري و ساعدوني و قدرت بفضل ربنا أعمل الأبحاث كلها و كل الدول اللي سافرتها أستفادوا بالطرق السلميه و العلاجيه و العلمية اللي عملتها لإستخدام الذره و عرضواعلي الشغل هناك لكني رفضت فا كنت بأخد الجنسية في اغلب الدول اللي سافرتها كا تقديرا ليا و لمسعدتي علي العمل بحريه....
رامي: يعني انتي معاكي جنسيات غير الجنسية المصريه؟
رودي: اومال يا ابني انت فاكرني اي حد انا معايا 6 جنسيات غير الجنسية المصريه...
رعد: وليه ما اشتغلتيش في الدول التانيه؟
رودي: أنا عملت الابحاث علشان أساعد بيها الناس عامه بس أنتساب الابحاث خليته ل بلدي فا سلمتها للدوله و رجعت أستقريت في مصر مع خالد و ايجاتلي فكرة اني أعمل بحث اجمع فيه بين علم الذره و صناعة المخدرات و فكرته نجحت بس بقا في ناس متقبلتش الفكره و حاولت تقتلني علشان بسبب حظر عليهم فا الانتربول المصري قرر يحميني.... فاكملت بمزاح.. ويشاء القدر خالد ميلقيش غير رعد يتولي حمايتي تب يراعوا اني حد مهم و مترشحه لمنصب مهم في البلد لا ازاي اخرتي مربوطه علي نخلة....
رعد: تصدقي ربنا له حكمت في حكمه...
رودي: ونعم بالله يا اخ رعد فكني بقا علشان رجليا و جعتني من الوقفه...
رامي: عندي استفسار بسيط كدهون يا حضرت الدكتوره...
رودي: بضحك 😂 ايه الاحترام دا يا واد يا رامي....
رامي: طبعاً يا بنتي لازم احترمك دا انتي عبقريه ..
رودي: بمرح لا يا اخويا انا بحب التهزياا....
رامي: بضحك 😂😂😂 ماشي رودي: المهم ايه هو الاستفسار بتاعك؟
رامي: انتي بتقولي انك مترشحه لمنصب مهم في البلد تقصدي ايه..
رودي: اي دا هو انا مقولتلكشي....
رامي: لا مقولتليشي....
رعد: هو انا حاسس ليه ان في مصيبه هتحصل...
رودي: مصيبة ايه بس يا برنس دا أنا و بلا فخر مترشحه لمنصب وزيرة البيئة ...
رامي: بصدمه.. ايه وزيرة البيئة...
رودي: بضحك مالك يا ابني هو انت كل شويه هتتصدم...
رعد: بحزن لانه تذكر كلام زين... لكن خالد مقليش قبل كده؟
رودي: ما خالد لسه معرفش الموضوع.. ياه متشوقه اقوله جدا...
رامي: علشان تشوفيه فخور بيكي طبعاً..
رودي: بضحكة شر لا طبعاً علشان هبقا أعلي منه في المنصب وهستبده لما ابقي وزيره و هو لواء ياه علي اليوم ده....
رامي: بضحك 😂 يا بنت الايه دا انتي اللي شيطانة مش رعد...
رودي: اه والله فكرتني و انت يا رعد هتشوف مني ايام طين...
رعد: بضحك 😂 يعني اعمل فيكي خير و نويالي الشر....
رودي: خير مين يا ابو خير اومال الربطه اللي انت ربطهالي دي أي دا انا ظهري اتقطم....
ليأتي صوت من خلفهم... هل تريدين مساعده يا جميلتي؟
لينظروا للصوت و يتفاجاوا...
رودي: أيه دا انت هنا من امتا و ايه اللي جابك هنا يا كركر...
أكرم: انا هنا منذ كلامك عن الانجازات التي قمتي بها جميلتي...ولكن من هو هذا الكركر الذي تتحدثين عنه؟
رودي: بضحك 😂 انت هو كركر....
رامي: بضحك 😂 مين الاخ اللي طالع من مسلسل تاريخي دا...
رودي: دا أكرم دا اللي كان خاطفني..
رامي: بمرح بس تصدقي الواد موز اوي....
رودي: بزمتك معنديش حق..
رعد: بغيره.. رودي رامي اسكتوا...
وانت ايه اللي جابك اهنيه و دخلت هنا ازاي...
أكرم: بخبث انا هنا لكي أري تلك الجميله و بيشاور علي رودي...
رودي: بمرح.. شكرا يا برنس شوفتني روح بقا....
أكرم: بضحك 😂 أوه جميلتي لم ااتي لهنا لكي اذهب بدونك...
رعد: بغضب.. بيروح يمسكه من ياقة قميصه وبيضربه بوكس 👊 في وشه بيوقعوا الارض... بيقوم أكرم وبيردله الضربه...
رودي: الله عليكم تيران بتتعارك تب فكوني اشجع علي الاقل....
رامي:بضحك 😂 يا عبصمد اتنين فشار و واحد بيبس لو سمحت...
رودي: بضحك مماثل فشار بالجبنه لو سمحت يا عبصمد 😂😂😂
رعد: بغيظ.. منهما اقفل خشمك انت وهي....
أكرم: بحب لا تقلقي يا عزيزتي سانقذكي من هذا المكان...
رودي: ايه القرف دا أحنا عندنا جفاف عاطفي يا اخ مش ناقصين محن وحيات والدك... وبعدين انت واحد مجرم و كنت خاطفني ايه اللي جابك هنا...
أكرم: بحب لقد تغيرت منذ رأيتك يا حبييتي و لا تقلقي ساعلمكي انا معني الحب علي يدي و يغمز لها..
رامي: بخوف انت اللي جبته لنفسك و بيبص ناحية رعد اللي انقض علي أكرم مثل الوحش و فصل يضرب فيه بكل قوته.......
ليأتي صوت من خلفهم وهو يقول رعد كفايه كده...
رعد:...............
رودي: بصدمه.......؟؟؟؟؟
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
ليأتي صوت من خلفهم وهو يقول رعد كفايه كده..
رعد: خالد باشا.. و بسرعه بيقوم يأدي التحية العسكريه...
رودي:بمزاح.. ايه يا رعد المبالغة دي دا خالد مش حد غريب...
خالد: بضحك 😂 ياه يا رودي وحشتيني أوي و وحشني هزارك يا بت..
رودي: بتلوي بوزها بطريقه طفوليه.. بس متقولش بت دي يا بوب.. وبعدين انت واقف وسايبني مربوطه علي نخلة تعالي فكني بسرعه...
بيروح خالد ليها وهو بيضحك علي شكلها و بيفكها و بيروح يفك رامي...
رودي: بسرعه.. اوقف عندك انت هتعمل ايه...
خالد: بضحك 😂 هفك الولد اللي مربوط معاكي دا...
رودي: بشر.. لا متفكوش دا خاين و باعني قدام رعد بسهوله...
رامي: بترجي وحيات أبوك فكني يا باشا البت دي مفتريه و مش هتفكني..
رودي: هفكك بس علي شرط واحد..
رامي: بسرعه ايه هو؟
رودي: بتقرب عليه و تقوله.........؟
رامي: لا مستحيل أنتي عيزاه يقتلني لا...
رودي: بمكر.. خلاص هتفضل مربوط..
رامي.: رعد تعالي فكني اشمعنا رودي وانا لا...
رعد: أنا مكنتش هفك حد فيكم بس حكم القوي..
رودي: بضحكه جميله.. شوفت مش هيفكك انا اللي هفيدك ها قولت ايه؟
رامي: بأستسلام.. خلاص تعالي فكيني وانا موافق علي شرطك..
رودي: اوعدني الاول...
رامي: باوعدك يا رودي وعد شرف اني انفذلك شرطك.... بتروح رودي وبتفك رامي وهي علي وجهها أبتسامة أنتصار.... 😁😁
كل ده و أكرم مركز مع رودي ومش شايل عينه من عليها و علي وجهه أبتسامه بلهاء.. مش ناقص الا عيونه تطلع قلوب 😂😂😂..
رعد: بيبص ناحية أكرم بغضب و غيره شديده و نفسه يكسر رأسه و يحط رودي بين ضلوعه ويقفل عليها ويخبيها من نظرات العالم كله...
بيقاطع خالد شروده وهو بيقول هتسيبنا واقفين برا كده يا رعد ولا ايه؟
رعد: بقوه.. لا ازاي يا خالد باشا أتفضلوا علي جوا دا القصر ينور بوجودك و الصعيد كلياتها زادها الشرف بقدومك...
رودي: بمرح متبالغش يا عم دا خالد يعني مش حد مهم و بعدين أنا هبقا أعلي منه في المنصب أحترمني نص ما بتحترمه....
خالد: بأستغراب.. أعلي مني أزاي يعني...
رعد: بغيط من تلقائيتها.. انا بقول نتكلموا جوا احسن ولا أيه يا رودي وبيبصلها نظره شيطانيه...
رودي: بسرعه انا بقول كده برضو ادخل يا خالد ادخل يا رامي أدخل يا أسمك ايه انت..
أكرم: بهيام.. أدعي أكرم كورفالي عزيزتي...
رودي: بمرح.. ادخل يا أكرم كتوفان جوه 😂😂..
أكرم: بعدم فهم لا لا كورفالي و ليس ذلك الشي الذي قلته انتي..
رودي: Akram Korvali'ye girin
أكرم:Ah, Türkçe biliyor musun? ..
رودي:بسخريه... senden daha iyi türkçe konuşuyorum canım
رعد: بمقاطعه لكلامهم.. ادخل يا روح إمك وبطل برطمه...
وانتي و بيروح يمسك رودي من قفاها وبيقولها...
انتي بتستغلي عدم معرفتي باللغات و بتكلمي الواد ديه ليه؟
رودي: بغيظ.. ملكش دعوه يا رعد.. وبتطلعلوا لسانها 😜 وبتجري...
رعد: بضحك.. وربنا بحب مجنونه..
و في الداخل بيكون خالد قاعد هو و أكرم و رامي و رودي و رعد...
خالد: اولآ كده انتو عارفين أكرم..
رعد: طبعاً عرفينه دا كان خاطف رودي قبل كده...
خالد: بس في حاجات كتيره متعرفوهاش عن أكرم...
رودي: بمقاطعه... اممم معلومات زي ايه... أكرم كورفالي السن 31 سنه أتربي في ملجأ للايتام في تركيا و متخرج من كلية التجاره أشتغل في كثير من الاعمال اللي ملهاش علاقه بدراسته و بعدها أشتغل ديلر و سافر أيطاليا و في يوم أنقذ حياة أحد الاشخاص مجهولين الهويه و تم الاكتشاف ان الشخص دا بيكون اليخاندروا دي لافيفا رئيس المافيا الايطاليه و اشتغل كا مساعد ليه وفاز بثقته وبقا دراعه اليمين و مات اليخاندروا من 8 سنين ومن وقتها و أكرم هو رئيس المافيا الايطاليه و گبر مجال المافيا في المخدرات و في خلال أخر 8 سنوات في حياته بقا من أخطار الرجال في العالم و بيتردد علي مصر كتير في الاونه الاخيره.... في عندك معلومات تاني يا خالد؟
خالد: بأستغراب.. عرفتي المعلومات دي كلها ازاي؟
رودي: بثقه عندي مصادري الخاصه..
رعد: بإبتسامة جذابه دائما بتبهرينا يا رودي..
رودي: بأبتسامه جميله دا من ذوقك يا جناب العمده...
رامي: عارفه يا رودي انتي بتفكريني ب أتشرلك هولمز... نفس الذكاء
😂😂😂
رودي: دا شخصيتي المفضله أصلا...
أكرم: ل رودي.. ولكن يا جميلتي هناك بعض الامور الجديده التي لا تعرفينها عني...
رودي: زي أيه؟
خالد: بمقاطعه.. أكرم أتعاون مع الإنتربول المصري علشان يسعد في حمايتك و في القبض علي أكبر روؤساء المافيا في تجارة المخدرات في العالم...
رودي: بهدوء.. واتاكدت ازاي انه فعلاً محل لثقتكوا فيه وانه هيسلم شركائه بالسهوله دي.....
خالد: أحنا أتاكدنا من المعلومات دي بنفسنا و من مصادر موثوقه و أكرم ساعدنا في القبض علي شحنة
مخدرات كبيره متهربه للبلد...
رودي: وبكدا أتاكدت منه ووثقة فيه..
خالد: ايوه ومش انا لوحدي القاعده كلها اتاكدت منه...
رودي: بس أنا مبثقش في حد بسهوله وبتقوم بهدوء و تطلع برا لمدة دقايق وبترجع في أيدها مسادسين بتوقف أكرم و تديه المسدسين و بتقوله..
رودي: أكرم لكي اتأكد من وفأيك لنا عليك القيام بأختبار بسيط جدا... وبتمسك ايده اليمين و بتقول دا مسدس Bm 5000 فيه طلقه واحده من ضمن ستة خزنات و التاني مسدس Sr وفيه طلقه واحده في الخزنه الاولي وقدامك خيارين الاول هو انك تحط مسدس Bm علي دماغك و انت وحظك يا تعيش يا تموت و الخيار التاني إنك تقتل خالد و تهرب....
رعد: بصدمه.. انتي مجنونه عيزاه انو يقتل خالد...
بتبصله رودي.. بمعني انو يثق فيها..
وخالد بيبصلها بثقه لانه واثق فيها وفي أفكارها..
أكرم:بيرفع المسدس الأول علي خالد و التاني علي نفسه و بيضرب نفسه.... بس المفاجاه انو مبيحصلوش حاجه..
أكرم: بأستغراب كيف لم اصب باي أذي؟
رودي: بضحك لا تقلق يا صغيري هذا كان مجرد أختبار و الان انا متاكده من صدق كلامك واثق بك...
أكرم: بابتسامة واسعه... حقا ما تقولين.. أذن يمكنني البقاء بجوارك و حمايتكي يا جميلتي...
خالد: خلاص بقا يا جماعه أتاكدنا من كل حاجه فا أكرم من هنا و رايح مساؤل عن حماية رودي مع رعد وهيفضل عايش هنا....
رعد: بغيره.. هيفضل عايش هنا فين يا خالد؟
خالد: هنا معاكم يا رعد..و أكمل بخبث.. لو مش عاوزه يقعد هنا أرجع رودي معايا عادي....
رعد: بغيظ..وبيقلب صعيدي.. لاع خليه عايش اهنيه بس لو حصل منه حاجه اكده ولا اكده ماضمنش أنا يرجعلك ساليم.....
خالد: بضحكه رجوليه لانه فهم غيرت رعد علي رودي... ماشي يا عمده.. واكمل بمزاح مش هتنيمونا ولا ايه احنا جايين من سفر وعايزين نرتاح فين واجب الصعايده.....
رعد: بقوه يا رامي خد خالد باشا وديه علي احلي اوضه في القصر اهنيه...
رامي: حاضر يا خوي.... وبيوديه رامي علي اوضته و بتروح معاهم رودي وبيفضل رعد و أكرم لوحدهم...
رعد: بصوت مخيف.. اسمع يا جدع انت انتا هنيه قاعد في قصري و في بلدي يعني متتخطاش حدودك علي حاجه ملك للرعد انت فاهم...
أكرم: ببرود.. هل تظن أنك ستخيفني بكلامك هذا أنا أكرم كورفالي ولست مجرد شخص عادي لاخاف من تهديدك انا عندي أموال كفيله بشرائك انت و قصرك و بلدك و جمهوريتك فلا تلعب معي يا رجل..... وبيسيبه وبيمشي....
رعد: ببرود.. انت اللي بدأت اللعب مع الرعد وهتعرف مين هو الرعد قريب اوي وبيروح كل واحد أوضته و رامي بيودي أكرم اوضه جنب أوضة رعد و رودي...
رامي: بضحك دا احنا هنشوف مثلث حب انما ايه جنان 😂😂😂
في غرفة خالد بيكون نايم و رودي نائمه في حضنه و بتكون فرحانه اوي انه معاها...
رودي: خالد انت واحشني اوي كنت فين الفتره دي كلها خوفتني عليك...
خالد: بمرح متخافيش عليا يا بت دا أنا لسه في عز شبابي...
رودي: بضحك انت هتقولي 😂😂
خالد: رودي انتي كنتي تقصدي ايه بالكلام اللي قولتيه ل رعد واحنا في الجنينه؟
رودي: ايه دا يا بوب هو انت لسه معرفتش...
خالد: عرفت ايه؟
رودي:بضحك 😂 اني مترشحه لمنصب وزيرة البيئة..
خالد: بفرحه بجد يا رودي....
رودي: اه وربنا...
في الوقت ده رعد بيكون بيخبط علي باب اوضة رودي علشان يديها الهديه اللي كل يوم بيجيبها ليها فا ملقهاش بيخاف عليها اوي فا بيروح يسأل خالد بس بيتفاجي لما بيلاقيها في اوضة خالد و نائمه في حضنه...
رعد: بغضب وغيره ومشاعر كتير متلغبطه..بيقول بصوت عالي....... روديييي..
رودي: بفزع فيه ايه يا عم هولاكوا؟
رعد: بغضب.............
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
رعد:بغضب وغيره ومشاعر متلغبطه كتير....وبصوت غاضب روديييييييي
رودي: بفزع فيه أيه يا عم هولاكوا رعبتني؟
رعد: انتي أيه اللي جابك هنا؟
رودي: جايه ل خالد حبيبي..
رعد: بغيره وايه اللي منيمك في حضنه...
خالد: بخبث فهو فهم غيرت رعد منه.. ايه يا رعد ما رودي علي طول بتنام في حضني....
رعد: قومي من اهنيه يا رودي أنا عايز خالد في موضوع مهم..
خالد: ببرود.. رودي مش هتمشي قول اللي أنت عاوز تقوله قدامها....
رودي: بفرحه.. حبيبي يا بوب و بتحضنه وبتبوسه في خده...
رعد: بغيره.. محدش بيكسر كلمة الرعد.. وبيروح يشيل رودي علي كتفه وبيأخدها يوديها أوضتها و بيقفل عليها الباب وقبل ما يطلع بيقولها لسه حسابك معايا كبير علي اللي عملتيه ده يا رودي و بيقفل الباب بعضب.. وبيروح ل خالد وبيدخل بغيظ....
خالد: بضحك 😂 شكلك تحفه وانت غيران كده يا مجنون أنا أبوها بتغار عليها مني...
رعد: وبغار عليها من نفسي كمان يا خالد...
خالد: بغضب مزيف.. ولد خالد حاف كده.. أنا في مقام والدك و انا المدرب بتاعك...
رعد: ما رودي بتقولك يا خالد اشمعني أنا...
خالد: رودي دي أغلي حاجه في حياتي أنا بخاف عليها أكتر من نفسي دي الغاليه بنت الغالي الله يرحمه واكمل بدموع... حاتم مكنش بس أخويا الصغير دا كان ابني اللي مخلفتوش امي ماتت و حاتم صغير و انا اللي ربيته كنت ليه الام و الاخ في نفس الوقت و أبويا عمره ما حرمنا من حاجه و لما ابويا مات انا كنت لحاتم كل حاجه و هو كان ليا كل حاجه حلوه في حياتي ربيته و كبرته و جوزته و كنت دائما بخاف عليه من نفسه ومن ذكائه زي رودي كده هو كان ذكي جداً كنت عارف أنه هيبقي حاجه عظيمه بس راح عند اللي اغلي من الدنيا كلها وقتها كان في بعثه هو و حور الله يرحمها هما كانوا دكاتره زي بعض و كانوا في جامعه واحده وحبوا بعض واتجوزوا و كانت ثمرت حبهم رودي عملوا حادثه بعد رجوعهم وهي لسه صغيره دي حتي متفتكرهمش متعرفهمش غير من الصور أنا ربيتها و حبيتها أكتر من ولادي اللي مخلفتهومش و انت جاي دلوقتي وتقولي إنك بتحبها أكتر مني...
عارف يا رعد مهما وصلت درجة حبك ليها عمره ما هيكون قد حبي ليها ....
رعد: والله يا خالد أنا مقدر مشاعرك و حاسس بيها بس مش بقدر أشوفها مع غيري حتي لو أمي...
خالد: بضحك 😂 للدرجه دي بتحبها يا رعد...
رعد: بعشق يضهر في صوته و علي وجهه.. انا مش بس بحبها انا بعشقها مش عارف ازاي او امتي بس من اول مره شفتها فيها حسيت قلبي هيطلع من مكانه و يروحلها حبيتها حبيت شكلها الطفولي حبيت هزارها حبيت شقاوتها حبيت جنونها حبيت عيونها حبيت كل حاجه فيها واكمل بتملك دي طفلتي وبنتي وحبيبتي وملكي انا ملك الرعد وبس صغيرتي المجنونه اللي محدش يتجرا يقربلها ولا ياذيها لو جرالها حاجه أموت فيها يا خالد
لو يتوصف العشق بالكلام لخلص الكلام من وصف عشقي لها..
خالد: تعرف يا رعد لما اخترتك انت لمهمت حمايتها كنت واثق انك انت الوحيد اللي قد المسؤليه دي و علشان كده عملت كل ده...
رعد: بقلق.. تفتكر ممكن تزعل لما تعرف او متوافقش من الاساس...
خالد: هي أكيد هتزعل من الموضوع بس هي قلبها ابيض و متأكد انها هتسامحنا و انت وشطارتك بقا خليها تحبك وتتقبل الموضوع....
رعد: انا متاكد اني هخليها تحبني زي ما بحبها بس ياريت لما تعرف اللي عملناه مترفضش لاني هتكسر وقتها..
خالد: بمرح هو مين الي بيتكلم ده يا جماعه هاتولي رعد القديم....
رعد: بغضب وقد تذكر موضوع أكرم.. قولي بقا يا خالد انت جايب الواد دا يعيش هنا ليه..
خالد: بقوه.. متنساش ان المهمه مش بس مقتصره علي حبك ل رودي ولا..................؟
المهمه بتفرض علينا اننا نوصل لاكبر عدد ممكن من المجرمين اللي بيتهددوا با البحث بتاع رودي متنساش ان البحث سهل علينا الشغل ووصولنا ليهم هيكون أسرع و حيات رودي مش بس مهمه ليا وليك دي مهمه للبلد و للناس يا رعد متتصورش في شباب قد ايه في البلد مدمنه ومستقبلها ضايع بسبب المخدرات...
رعد: أنا فاهم يا خالد و مدام اللي أسمه أكرم ده مفيش لينا فا انا موافق علي قعدته هنا بس قسما عظما لو بس فكر يقرب ل...........؟
هيكون أخر يوم في عمره..
خالد: بضحك اطلع يا رعد ربنا يهديك أنا عاوز أنام كان يوم ميعلمهوش الا ربنا يوم ما عملت اللي عملته...
رعد: لا دا كان احسن يوم في حياتي انا يوم ما قررت قرارك ده.... وبيطلع رعد من اوضة خالد وهو علي وجهه ابتسامة ويتذكر ما حصل من شهر عندما أستدعاه خالد الي الوزارة بسرعه
Flash Back......
رعد: بتحية عسكرية تحت أمرك يا فندم...
خالد: بابتسامة اقعد يا بطل..
رعد: خير يا خالد فيه ايه للاستدعاء المفاجئ دا.. حرام عليك يا أخي أنا لسه راجع من مهمه طلعت عين أهلي..
خالد: بضحك 😂 والمرادي فيه مهمه هتتطير عقل اهلك باذن الله..
رعد: مش متطمن لكلامك يا خالد احكي...
خالد: بجديه.. دكتوره رودينا النجار تعرفها...
رعد: اسمع عنها كتير بس عمري ما شوفتها..
خالد: احسن انك مش شوفتها...
رعد: انتي ليه بتقول كده انت تعرفها؟
خالد: امممم.. لا معرفه سطحيه..
رعد: ازاي يعني وايه اللي يخليك تستدعيني بالسرعه دي علشانها...
خالد: ببرود.. لا دي بنتي بس
رعد: بذهول.. بنتك وبتتكلم با البرود ده وتقولي معرفه سطحيه...
خالد: اخر بحث ل رودي عملها مشاكل كتير وفي خطر علي حياتها فا انا كنت بحميها علي قد ما اقدر بس ايجا أمر من الوزارة العليا بحمايتها و مطلوب مننا حمايتها بكل الطرق فا انت هتتكلف بالمهمه دي
رعد: ده طبعاً شرف ليا يا خالد اني احمي حد مهم زي دكتوره رودينا وإن شاءلله هجيب القوات واكون بكره عندها...
خالد: للأسف انت مش هتجيب القوات وتحميها انت هتاخدها عندكوا في الصعيد..
رعد: باستغراب.. اخودها الصعيد عادي كده..
خالد: لا انت هتتجوزها وتاخدها معاك..
رعد: ببرود.. وايه علاقة جوازي منها بالمهمه؟
خالد: المهمه دي امر رسمي انما جوازك منها امر شخصي انا بطلبوا منك انت هتكتب كتابك عليها فتره مؤقته من غير ماهي تعرف و بعد المهمه طلقها...
رعد: وهتجوزها ازاي من غير ماهي تعرف..
خالد: الموضوع ده عندي لاني مامنش عليها مع حد غيري حتي لو انت...
رعد: بمرح محسسني اني هتجوز مرلين منرو يلا ربنا يعدي المهمه دي علي خير....
و بعدها بيكتب كتابه علي رودي من غير معرفتها لانها بتكون عامله توكيل ل خالد وهو الوصي عليها....
(عودة الي الواقع يا اخ رعد 😂)
رعد: في نفسه.. كانت احلي مهمه في حياتي كلها يا مجنونة قلبي و بيتجه ل اوضة رودي بيخبط عليها ولكن مش بترد بدخل رعد بقلق علي رودي بيفضل يدور عليها لكن مش بيلاقيها في الاوضة بيقلق جداً بيروح تجاه البلكونه بيلاقيها نايمه في البلكونه بيشيلها بحنان وبيحطها علي السرير و بيبوسها برقه و يحط جوارها شنطة الهدايا و يمشي علي اوضته وينام....
ــــــــــــــ في الصباح ــــــــــــــــــ
يستيقظ الجميع ويجتمعون حول مائدة الإفطار..
الحسن: بترحيب اتوحشتني جوي يا خالد..
خالد: وأنت أكتر يا صاحبي.. عامل ايه وازي البلد واحولها...
الحسن: الحمدلله بخير والبلد امنيحة بس انت اللي طمني عليك مشوفتكشي من زمان..
خالد: والله مشاغل يا صاحبي والشغل اليومين دول صعب اوى...
الحسن: ربنا يوفقك يارب..
رودي: وهي تنزل من علي الدرج والله عال أوي يا حسونه اللي لقي أصحابه بقي ياعم..
الحسن: بضحك 😂 وانا أقدر أنساكي برضك يا رودي...
رودي: متسبتنيش يا حسونه مش علشان عيونك حلوه يبقا أضعف لا..
أكرم: بضحك علي مشاكستها... ولكني انا أيضا أمتلك عيون جميلة يا عزيزتي...
رودي: بمرح.. يا عم اتوكس بحلاوتك دي انت عامل زي الكريم شانتي حلو بس يموع النفس اما حسونه بقا عامل زي صينية البسبوسة بالسمنة البلدي والبلدي يوكل يا عنيا...
فريده: بغيره ملكيش دخل بجوزي واصل يا رودي...
رودي:بمشاكسه انا قولتلك يا حسونه طلقها و نتجوز حتي احنا نليق علي بعض انما هي لا...
فريده: والله العظيم اجوم اضربك يا بت يا رودي اتلمي كده وابعدي عن جوزي وبتروح ل الحسن وبتمسك ايده بتملك....
رودي: بضحكه رنانه... الحب ولع في الدره يا فيري...
فريده: بضخك 😂 واه عيب يا بت..
رودي: بضحك شوف مين بيتكلم..
وبيفضل الكل يضحك علي غيرة فريده من رودي....
و رعد هيطق من كلام رودي مع حد غيره فهو يغار عليها بشده...
خالد: بحنان تب ما تسيبك من حسونه وانا موجود
بتروح رودي تحضن خالد بحب وتقول... عيب عليك يا بوب دا انت اللي في الحته الشمال يا راجل...
خالد: وانتي القلب كله يا بنوتي الصغيره....
رودي: خالد هو انت تعرف حسونه من قبل كده؟
خالد: بأبتسامة.. ياه الحسن ده عشرة عمري...
الحسن: بضحك احنا صحاب من واحنا شباب كان هو ظابط جديد في النقطه هنيه وانا كنت أبن العمده 😂
خالد: بغيط لا بقولك ايه اتكلم عن نفسك أنا لسه شباب...
رودي: بمزاح بصراحه يا خالد انت لسه شباب ورياضي و موز بس حسونه أحلي منك برضو..
خالد: مين ده اللي احلي مني دا انا لسه البنات بتجري ورايا لحد دلوقتي..
لين: بتصفير يا بوب يا جامد
رودي: بتأييد ايوه يا برنس الجيل..
رامي: بغيره.. مفيش أنسه محترمه بتصفر يا لين..
لين: بغيظ وانت مالك يا رامي..
رودي: صح انت مالك يا رومية..
رامي: بغيظ.. متقوليش رومية دا تاني يا رودي...
رودي: بخبث.. اممممم انت متأكد تب أتوكل علي الله أنا... يا رعد..
رامي: بخوف.. خلاص أنا أسف..
رودي: بشر يا رعد..
رعد: خير يا رودي؟
رامي: بتوسل خلاص يا رودي بالله عليكي..
رودي:ولا حاجه كنت عاوزه اقولك صباح الخير..
وبتبص ل رامي بضحك 😂 و رامي بيلعنها في سره...
خالد: بحنان.. تب انا عندي شغل مهم ولازم امشي..
رودي: بزعل بالسرعه دي يا خالد تب افضل معايا شويه...
خالد: إن شاءلله قريب يا قلب خالد...
رودي: بابتسامة علي فكره يا خالد أنا خلصت البحث و كمل خلاص و الاسبوع الجاي موعد التسليم إن شاءلله وهيكون فيه اجتماع فيه كل العلماء في علوم الذره من حول العالم و فيه الوزراء كلهم و هيتم أعلان تولي منصب الوزارة بعد تسليم البحث وهرجع أعيش معاك تاني واقرفك يا باشا..
خالد : بفرحه ربنا يوفقك يا قلبي..
رودي: بهمس.. خالد انت صلحت الفيلا ولا لسه..
خالد: بضحك 😂 استغلاليه اوي يا رودي...
رودي: بغيظ والله اروح اشتري فيلا تانيه و اسيبك تعيش لوحدك ولا اقولك اشتري ليه انا ارجع لايام التشرد في شوارع أيطاليا... ياه كانت أيام عنب...
خالد: بغيظ قومي يا بت من هنا وبيمشي يبرطم...
رودي: بضحك 😂 يا خالد تب استني بس خود تب الفيلا اخبارها ايه؟
بيلف خالد بغيط منها.. اتطمني يا اخرة صبري رجعتها زي ما كانت ناقصها رجوعك وبيودعها وبيمشي..
رودي: بضحك والله يا خالد لما ارجع لاطلب تعيينك في الحرس الخاص بيا واطلع عينك....
وليد: باستغراب.. حرس ايه يا رودي؟
رودي: ايه يا عم وليد انا مش لسه قايله ان هيتم تسليم البحث وتولي منصب الوزاره الاسبوع الجاي...
وليد: تب البحث وفهمناه ايه منصب الوزاره ده؟
رودي:بضحك هو انت لسه معرفتش اني هبقي وزيرة البيئة...
وليد: بفرحه بجد الف مبروك يا قلب اخوكي...
رودي: الله يبارك فيك يا برنس..
لين: بقرف.. فيه وزيره في الدنيا تقول يا برنس...
رودي: بغيظ.. بس يا معفنه
لين: بضحك 😂 هتبقي احسن واجمل وزيره يا قلبي..
رودي: شكراً يا لينو..
الحسن: الف مبروك ليكي يا بتي..
رودي: الله يبارك فيك يا حسونه وبتروح تحصنه وتبوس خده...
رعد: بغيره.. هو اليوم كله احضان وبوس ولا ايه بكفياكي عاد...
رودي: ببراءة في ايه يا رعد ده حسونه القمر مش حد غريب وبعدين انت مالك ولا بتغير علي حسونه مني زي فيري...
ريحانه: بضحك اما انك غبيه بشكل يا رودي...
رودي:بمرح ايه يا بت مش واكل معاكي جو الوزيره ولا ايه دا...
ريحانه: بصراحه لا
وبيفضل الكل يضحك في جو يملاه السعاده....
ولكن الحزن يملا قلب ذلك الرعد لان صغيرته سترحل بعد أسبوع..وخوفه من عدم تقبلها زواجهما شي يرعبه...
و بيقف وليد مره واحده وهو يقول.........
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
بيقف وليد مره واحده ويقول..
عمي و رعد أنا طالب من حضرتكو أيد الأنسه ريحانه...
رودي: بضحك 😂 احنا مش موافقين..
وليد: بغيظ وانتي مالك يا بارده.. وبيوجه كلامه للحسن.. قولت ايه يا عمي...
الحسن: بإبتسامة.. والله يا ولدي انت شاب زين واخلاقك زينه و الفتره اللي قعدتها معانا بتقول اكده ان كان عليا انا موافق بس الراي راي العروسه...
أيه رايك يا قلب بوكي...
ريحانه: بأحراج و وجهها مثل الطماطم... اللي تشوفه حضرتك يا بابا..وبتقوم تجري علي فوق...
وليد: بفرحه.. العروسه موافقه يا عمي والله الفتره اللي قعدتها هنا اثبتتلي اني عمري ما هلاقي في أخلاق الأنسه ريحانه واكمل بخفوت ولا عمري هحب حد زي ما حبيتها...
رودي: وقد سمعت ما يقول... يا حنين وايه كمان...
وليد: بغيظ وبيمسكها من قفاها وحيات امي يا رودي لو ماسكتتي لا اموتك...
رودي: ببلطجه ايدك يا شق لتوحشك وربنا افضحك هنا و اقولهم كنت بتعمل ايه وانت صغير... وابوظلك الجوازه...
وليد: بسرعه بيشيل أيده من عليها و بيقولها أبوس أيدك متقوليش حاجه...
الحسن: بضحك 😂 انتي ماسكه علي الكل زلل كده يا رودي..
رودي: بغرور مصتنع.. اومال يا حسونه احنا جامدين اوي...
وليد: بمقاطعه ها يا عمي قولت ايه؟
الحسن: لما نعرفوا رأي أخوتها يا ولدي...
وليد: أيه رأيك يا رعد؟
رعد: والله يا وليد مادام الحج موافج و خيتي موافجه يبقا علي خيرة الله..
وليد: بفرحه..وانت يا رامي أيه رأيك؟
رامي: بتمثيل.. اني مش موافج خيتي مش هتطلع برا و تتجوز من البندر...
وليد: بغضب بيقوم يروح ناحية رامي... انت بتقول أيه...
رامي: بسرعه.. ايه يا عم وربنا بهزر أنت مبتهزرش ولا ايه؟
وليد: لا بهزر يا أخويا مهزرش ليه... بس أصبر عليا يومك جاي...
رودي:بتعاند في وليد وبتقول.... أيه يا جماعه كلكوا وافقتوا بسرعه كدا ولا هنرد عليك ولا نسأل عليك ولا حاجه هو اه وليد أخلاقه كويسه دا مبيشربش الكاس من غير سيجارة الحشيش ولا الديسكوهات اللي بيروحها...
وليد: بصدمه دا انا اللي بعمل كده دا؟
رودي: بتمثيل.. ايه يا وليد انت ناسي جريمة القتل اللي عملتها من سنتين يا أخي اتقوا ربنا ناس كفره بجد...
لين: بتصفيق.. برافو عليكي يا فنانه..
رودي: شكرا شكرا...
لين: بس يا رودي انتي نسيتي قضايا التحرش و المخدرات ولا ايه...
رودي: بتأييد ل لين أيوه فعلاً معاكي حق...
وليد: بغيظ.. وحيات امك انتي وهيا خلتوني مسجل خطر انتي وهي بقا أنا دكتور وليد المغربي اكبر جراح في مصر يتقال عليا كدا و بيقلع جزمته و بيجري وراهم...... أنا يا رودي مسجل خطر وجرائم قتل انا وبيرمي فيها الجزمة.. بتتفاداها رودي بسرعه وهي بتطلع لسانها و تقول.. مجتش فيا اه..
لين: برافوا يا بت تفادي رائع.. فجاه بتلاقي الجزمه التانيه لابسه في وجهها....
رودي: بضحك 😂😂😂 أصابه موفقه يا معلم....
لين: بالم اه يا وشي يا اما وبتروح تقعد...
وليد: هي وقعت لسه انتي وبيجري ورا رودي و بيمسكها من قفاها...
انا مبشربش الكأس غير بالسيجاره لا وكمان حشيش... دا انا مبدخنش يا جزمه.....
رودي: بضحك 😂 أحنا أسفين يا صلاح...
وليد: وربنا ما يحصل لازم أضربك..
أكرم: بيروح ناحية وليد وبيمسك أيده اللي ماسكه رودي و بيبعدها بقوه وبيقوله.... أياك أن تتجرا علي لمس جميلتي مرة اخري والا قتلتك..
وليد: بغضب وانت مالك...
أكرم: بيطلع المسدس من جيبه و بيوجهه علي وليد.. لا تتجرا وتقول لي هذه الكلمه مره أخري والا قتلتك فأنت لا تعرف من هو أكرم كورفالي ..
رودي: بحده... أكرم أتركه انه أخي ايها الاحمق...
أكرم: ساتركه فقط لاجلك يا جميلتي.. وبيسيب وليد...ولكن أن تجرا علي لمسك ثانية ساقتله....
رودي: بمرح.. ياعم اتوكس وانت عامل زي العسل كده مش ماشي معاك دور الاجرام ده...
أكرم: بهيام.. هل تغازلينني الان ام ماذا ❓
رودي:....
رعد: بمقاطعه...لا أنا اللي هغازلك و بيضربه بوكس في وجهه و بيشيل رودي وبيطلع علي فوق...
رودي: بصراخ.. رعد نزلني وبتضربه في ظهره...
رعد: بغيره.. عاوزاني انزلك علشان تتغزلي في الواد الملزق ده...وبيروح رعد علي أوضته وينزل رودي...
رودي: بوجه أحمر من الغيظ وبتحط أيدها في خصرها كا دليل علي الاعتراض أولاً دي مش أوضتي ثانيا انا مكنتش بتغزل بيه انا بتكلم بتلقائية مع الناس القريبين مني ثالثا ودا الاهم ملكش دعوة بيا..
رعد: ولم يسمع كلمه واحده من ما قالته لأنه تايه في شكلها الطفولي الجميل بيقرب عليها ويحاوط خصرها يقربها منه وبيقبلها قبله طويله ورقيقه علي شفايفها ليعصف حبها بكيانه كلياًّ ولم يكن يشعر بأي شي من حوله الا بدموعها التي أغرقت وجنتيها الجميلتين...
رعد: رودي أنا أسف مكنتش.... ولم يكمل كلامه حتي انفتح الباب وذهبت رودي لغرفتها.. بيروح رعد وراها وبيخبط علي الباب بهدوء..
رعد: رودي أنا أسف رودي..
رودي: أمشي يا رعد..
رعد: بأبتسامة.. لو انكي تعلمين يا صغيرتي ما الذي يحدث ل قلبي عند رؤيتك لعزرته علي وقاحته ❤
رودي: بتتنفس بسرعه و بتحط أيدها علي قلبها بيكون بينبض بسرعه شديده من شدتها لا تستطيع التنفس رودي: بهدوء بتقول لنفسها أهدي يا رودي مالك فيه أيه وقلبي بينبض بسرعه ليه وبتحط أيدها علي وجهها بيكون سخن جداً دا كله بيحصل بسبب رعد الغبي و بتفتكر كلامه وبتبتسم... و بعد قليل بتقوم تدخل الحمام تاخد شور و بتطلع تنشف شعرها المبلل.. الباب بيخبط..
رودي: مين؟
رعد: بأحراج دا انا..
رودي: عاوز ايه يا رعد؟
رعد: بيتكلم صعيدي لانه عارف انها بتحب كلامه الصعيدي... اني عاوز أديكي حاجه وهمشي طوالي..
رودي: بتروح تفتح الباب بتلقائية بتقوله والله علشان الكلمتين دول فتحتلك 😂 لاني كنت مخصماك اصلا علي اللي انت عملته انت مش عارف قل.... وبتسكت لانها ادركت اللي ناويه تقوله...
رعد: بخبث.. مش عارف ايه يا رودي؟
رودي: ولا اي حاجه..
رعد: لا انتي قولتي قل ومكملتيش كنت عاوزه تقولي أي..
رودي: بتوهان.. سيبك من الكلام انت جاي ليه..
رعد: بأبتسامة.. كنت جايبلك دي وبيطلع شنطه من وراء ظهرها وبيعطيهالها...
رودي: بفرحه.. هيهي الهديه بتاعت كل يوم صح..
رعد: صح يا طفله بس خلاص بقا انت قولتيلي أنك مخصماني فا هاخدها أنا بقا...
رودي: بسرعه لا والله كنت مخصماك بس صالحتك خلاص هات بقا..
رعد: بضحك 😂 لا برضوا صالحيني بطريقتي..
رودي: بتلوي فمها.. وايه هي طريقتك بقا إن شاءلله يا سي رعد..
رعد: وبيحط ايده علي خده بوسه صغيره..
رودي: بأحراج.. أنت سافل ومنحرف وانا مش عاوزه حاجه خلاص...
رعد: بمكر.. خلاص انتي اللي مش عاوزه النوتيلا و البابلي و جلاكسي و جواهر وبيدير ظهره ويمشي..
رودي: بسرعه.. رعد استني انت بجد جبت كل أنواع الشوكولا دي..
رعد: ايوه..
بتقرب عليه رودي تقبل خده لكن رعد بيدير وشه بسرعه وبتقبل شفايفه...
رودي: بوجه أحمر .. بتشد الشنطه منه بسرعه وبتقفل الباب...
رعد: بضحك 😂 المرادي كان انتي مش انا..وبيمشي وهو بيضحك.
ــــــــ في المساء ـــــــــ
بيدخل جابر الغفير..
جابر: يا جناب العمدة فيه ناس بره عايزه جنابك...
رعد: ناس مين؟
جابر: ديه الحج وحدات وبته حور و زين و ابوه الحج خلف الله بيقولوا أنهم ليهم اتفاج قعده مع جنابك و جناب القاضي العورفي....
رعد: دخلهم المندره يا جابر واحنا جايين...
الحسن: نورتونا يا جماعه كيفك يا حج خلف الله..
خلف الله: الحمد لله يا حج حسن..
الحسن: يدوم الحمد يارب..كيفك يا حج وهدان...
وهدان الحمد لله يا حج انت كيفك..
الحسن يدوم الحمد... اني زين الحمدلله....
رعد: السلام عليكم...
الكل: وعليكم السلام...
رعد: يا سعديه...
سعديه: نعم يا جناب العمدة...
رعد: خودي الانسه حور بت الحج وهدان جعديها مع الحريم جوه..
سعديه: حاضر... وبتقوم حور تروح تقعد مع العيله جوا بيكون قاعد فريده و حور ولين وريحانه...
سعديه: جناب العمدة قالي قعديها مع الحريم جوه...
فريده: اتفضلي يا بنيتي تعالي اجعدي ويانا...
رودي: جرا ايه يا جماعه مش رعد قال تقعد مع الستات انتو قاعدين هنا ليه وبتوجه كلامها ل رامي و وليد و أكرم....
رامي: بأحراج... يلا يا شباب نروح نقعد في الجلسه مع بوي وخوي.. الشباب بتاييد يلا وبيروحو يحضروا الجلسه و يسمعوا حكم الرعد....
عند البنات...
رودي: بمرح ازيك يا قمر انا روجينا و دي لين و دي ريحانه ودي ماما فريده....
حور: اهلا وسهلا بحضرتكم.. انا حور بنت الحج وهدان وجيت هنا مع والدي علشان نحضر معاد الجلسه مع العمده....
رودي: هو انتي عندك جلسة ليه؟
حور: انا هحكيلكوا كل حاجه.. بصراحه.. في شاب من هنا بيحبني و
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
حور : أنا هحكيلكوا كل حاجه.. بصراحه فى شاب من هنا بيحبني وهو أتقدم ليا أكتر من مره و أبويا كان بيرفضه من غير حتي ميأخد رأيي وبيقول انه مش كويس فا زين أستناني في يوم وانا راجعه من الكليه و حاول يفهم مني أيه سبب رفضي ليه أكتر من مره زي ما بابا مفهمه أني أنا اللي رافضه بس واحد من البلد شافه وفهم الوضع غلط و افتكره بيتعرضلي راح قال ل بابا و بسبب كده بابا أيجا أشتكاه للعمده... بس أنا عارفه زين كويس وعارفه أخلاقه و البلد كلها تشهد بكدا و الحقيقه أن بابا رافضه بسبب أني في كليه الألسن وهو دبلوم....
رودي: أسمحيلي أقولك أن والدك دا راجل متخلف و تفكيره راجعي لان الراجل مش بتعليمه ولا مدياته لا الراجل بأخلاقه و طريقة تعامله و التزامه ويكون عارف كويس يعني أيه النساء وصية الرسول
(صلى الله عليه وسلم)
ويعني أيه قوله أستوصوا بالنساء خيراً و رفقآ بالقوارير.....
فريده: ربنا يكملك بعقلك يا حبيبتي..
حور: بزعل.. كلامك صح يا رودينا..
رودي: بمرح لانها أحست بزعل حور...لا رودينا أيه قوليلي رودي عادي...
حور: بأبتسامة.. ماشي يا رودي..
رودي:بمرح.. المهم انتي موافقه على زين ولا أوافق أنا ؟
حور: بسرعه. لا أنا موافقه عليه..
رودي: بضحك 😂 ازا كان كده يبقا أستعنا علي الله وبتقوم تروح ناحية المندره..
لين: رودي انتي رايحه فين؟
رودي:ببراءه هدخل الجلسه أفهمهم وجهة نظري...
ريحانه: لا يا رودي بالله عليكي رعد هيتعصب جدا لو دخلتي الجلسه...
رودي: ميهمنيش انا مقدرش أشوف الظلم بعيني و أسكت عليه...
لين: بس يا رودي دي عاداتهم هنا..
رودي: الظلم ظلم مبيتغيرش معناه يا لين و هما لو حكموا بطريقتهم هيظلموا زين و حور وأنا ما بحبش الظلم....
فريده: معاكي حق يا بنيتي.... و اني هاجي معاكي....
وبتدخل رودي و فريده الجلسه و بتقعد رودي بجانب الحسن من جهة اليمين و فريده من جهة اليسار....
رعد: بحده.. انتوا جايتوا هنا ليه؟
رودي: احنا جينا نعرف ايه حكمك في الجلسه..
رعد: خلاص الجلسه خلصت و حكمنا بعدم تعرض زين أبن الحج خلف الله ل حور بنت الحج وهدان....
حور: باعتراض.. بس دا ظلم ل زين و حور لأن حور موافقه علي زين والحج وهدان هو اللي رافض بسبب متخلف و راجعي و علي ما فهمت ان زين مكنش بيطارد حور ولا بيتعرض ليها دا كان عاوز يفهم منها سبب رفضها ليه زي ما الحج وهدان قالوا ولا ايه يا حج؟
وهدان: واه واه هي بتي ليها راي بعد رائي اللي قولته....
رودي: بعصبيه.. ايوه ليها رأي وليها الحق انها تختار الانسان اللي هتكمل معاه حياتها ولو حضرتك أصريت علي رفضك ل زين بسبب فارق التعليم انا هرفع عليك قضيه وهكسبها بأذن الله لان بنتك كبيره بما فيه الكفايه انها تختار شريك حياتها....
وهدان: بأعتراض.. بقا انتي هتخلي بنتي ترفع عليا قضيه...
رودي: ومين قال كده... انا اللي هرفع عليك قضية لانك بتهين أستاذ زين وبتقلل منه و انت ملكش حق تعمل كده و صدقني أنت متعرفنيش فا متجربش تقف قصاد رودينا النجار..
وهدان: بخوف.. بس اني مبقللش منه اني خايف علي بتي...
رودي: وبنتك موافقه...
وهدان: ومين قالك الحديت الماسخ ده...
رودي: والله بنتك موجوده نسالها....
وبتنادي رودي علي سعديه..
رودي: يا داده سعديه...
سعديه: ايوه يا بتي..
رودي: نادي علي حور تيجي هنا..
سعديه:بأبتسامة.. من عيوني يا بتي... وبتروح تنادي حور... وبتحضر حور و معاها ريحانه و لين...
رودي: يا حور انتي موافقه على زين؟
حور: وبتبص لوالدها.. انا انا..
رودي: متخافيش من حد انا موجوده
حور: بشجاعه.. ايوه موافقه...
رودي: و عندك مشكله مع الفارق التعليمي اللي بينكم..
حور: بأبتسامة.. لا أبداً مش أنتي لسه قايله ان الراجل ميعبوش ولا تعليمه ولا مدياته المهم يكون علي خلق ودين....
رودي: بأبتسامة.. علي خيرت الله نقرأ الفاتحه بقا....
زين: بفرحه بجد يا دكتوره أنا مش عارف أشكرك أزاي...
رودي:بمرح.. يا عم عيب عليك دا أحنا بقينا أهل وانت واخد اختي يعني جوهره حور مش بس حور لا حور دي حوريه فا حافظ عليها...
ولو احتجتوا اي مساعدة في اي وقت أنا موجوده و بتوجه كلامها لا وهدان ولو اي حد فكر يتعرض للجوازه دي انا هتصرف معاه....
زين: بأبتسامة..ماشي يا دكتوره..ومتخافيش علي حور دي في قلبي ❤
رودي:بمرح.. لا بقولك ايه أحنا سناجل هنا حافظ على شعورنا..
زين: بأستغراب.. سنجل أزاي تب و..
رعد: بمقاطعه.. زين.. وبيبصله بنظره قاتله كفيله بأسكاته....
رودي: إيه يا جماعه مش هنقرأ الفتحه ولا أيه؟
الحسن: بأبتسامة.. لا هنقراها يا بنيتي يلا يا جماعه.. ﷽.... وبيتم قرايت فتحت زين و حور وبيشكر زين و حور رودي وبيمشوا...
ــــــــــــــــــــ
رودي: بمرح.. ياه شعور توفيق اتنين في الحلال دا شعور حلو بشكل..
الحسن: بضحك 😂ربنا يكملك بعقلك يا رودي.. والله شكلنا محتاجين عمده جديد ولا ايه... وبيوجه كلامه ل رعد
رعد:واه يا بوي انت عاوز تغيرني وتجيب عمده غيري ولا ايه..
الحسن: ايوه هغيرك انت كنت عاوز تحكم علي زين ظلم دا الا الظلم يا ولدي...
رعد:اني خابر يا بوي وحقك عليا المره دي لاني كنت فاهم الوضع غلط...
الحسن:ولا يهمك يا ولدي المهم تتعلم من أغلاطك..وبيكمل بهزار...والا هجيب رودي عمده بدالك.. ايه رأيك يا رودي؟
رودي:بغرور مصتنع..والله يا جماعه دا اقل حاجه عندي..اني مصلحه أجتماعيه...
وليد: وبيديها قلم ثلاثي الابعاد علي قفاها... لما أنتي مصلحه أجتماعيه متوافقيني انا والبت الغلبانه دي في الحلال.. وبيشاور علي ريحانه..
رودي: وبتردله القلم.. ياعم بلا نيله هما كلمين هيحلوا الموضوع..
رودي: يا ريري يا حبيبتي انتي موافقه علي الواد وليد يبقي شريك حياتك...
ريحانه: بكسوف.. بتهز رأسها بمعني ايوه...
رودي: بأبتسامة.. علي خيرت الله و حسونه موافق و رعد موافق و رامي موافق و ماما فيري موافقة يبقا نقرأ الفتحه.... ﷽.. وبيتم قرايت فتحت وليد علي ريحانه وسط فرحة الجميع بهم...
بيقرب رعد علي رودي في وسط أنشغال الجميع بالتهنيئه للعروسين وبيقولها...
رعد: عقبالك وانا أبقا حلالك...
رودي: بصدمه.. انت بتقولي أنا كده لا بقولك أيه رجعلي رعد القديم ميعجبنيش الانحراف دا...
رعد: بضحكه رجوليه جذابه... سلام يا مجنونة قلبي... وبيسيبها ويمشي..
رودي: الواد ده لا اما مجنون لا اما مدمن..
وليد: بضحك 😂 من خلفها مفيش حاجه اسمها مدمن يا مجنونه.. وربنا ما عارف انتي هتبقي وزيره أزاي...
😂😂😂
رودي: بغيظ.. انت مالك يا فاشل ولا انت غيران..
وليد: أغار من ايه يا بت دا انا أكبر جراح في الشرق الاوسط..
رودي: بأبتسامة جميله وبتمسكه من خدوده.. ماشي يا باشا من حقك تدلع ما انت عريس بقا مين قدك..
وليد: بأبتسامة مماثله بيحضنها بحب أخوي وبيشكرها..
رودي: يا اهطل متشكرنيش...
وليد: بقرف.. مدمن و أهطل يا بيئه أنتي اتعلمتي الكلام ده فين؟
رودي: بغرور مصتنع.. قدراتي يا باشا
وليد: تب بقولك تعالي معايا نتفق مع اهل ريحانه علي كل حاجه...
بتروح معاه رودي و بيقعدوا مع العيله كلها عشان يتفقوا علي حجات الجواز....
وليد: يا عمي انا يشرفني الجواز من بنت حضرتك و مبسوط من علاقتي بناس محترمين ذيكوا انا جيت اتكلم مع حضرتكوا علي كل طلبات الجواز و رودي اختي وغاليه عندي وهي ولين كل عيلتي فا علشان كده انا وكلتها في الاتفاق...
رودي: بمرح.. من اولها كده يا جماعه احنا ابننا مفيهوش عيب انتوا عليكوا الشقه والعفش و الشبكه و احنا علينا العريس...
وليد: بصدمه.. الله يحرقك انتي بتقولي ايه؟
الحسن: بضحك 😂 واحنا موافقين أحنا بنشتري راجل...
رودي: بأبتسامة وبتتكلم بحكمه.... احنا اللي يزيدنا الشرف بنسبكم يا عمي انت عارف ان وليد اخويا دكتور و الحمدلله متيسر الحال و والده و والدته متوفيين و عايش هو و لين في فيلا في القاهره لوحدهم وإن شاءلله هناخد أنسه ريحانه بشنطة هدومها و هنتكفل بكل حاجه و مهر العروسه 5 مليون و الشبكه اللي هي تختارها باذن الله...
الحسن: اني سبق و قولتلك أحنا بنشتري راجل يا بنيتي يعني متفرقش معانا مادياته....
رودي: يبقا نحدد ميعاد الشبكه الاسبوع الجاي انشاء الله والعروسة تروح بعد يومين تختار شبكتها بنفسها و الحاجات لزوم الشبكه و إن شاءلله الفرح بعد شهر ايه رأيك يا عمي.؟
الحسن: هنشوف... يابنيتي..
رعد: علي خيرت الله كتب الكتاب و الفرح بعد شهر...
فريده: بفرحه الف مبروك ليكوا يا ولاد و(بتزغرط) لولولولولولوي...
وبعد يوم مليئ بالاحداث و الفرحه للجميع بيروح كل واحد أوضته ينام...
في اليوم التالي..
؟؟؟؟؟
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
رودي: بتصحي من النوم وهي حاسه بملل شديد....(ولكن مهلاً فهذه رودي العبقريه المجنونة فا كيف ل الملل ان يدخل حياتها)...
فاجئة بتخطر علي بالها فكره مجنونه بتبتسم أبتسامه شريره 😈...و بتقوم بسرعه تاخد شور و تلبس بنطلون اسود و قميص أسود و بوت بنى و بتفرد شعرها و تاخد كاميرتها و بتنزل تتسحب علي تحت من غير ما حد يشوفها و بتتجه ناحية أسطبل الخيل بتدخل بتلاقي الاسطبل مليان خيول أصيله...
بيجي صوت من خلفها...
مرعي: بأبتسامه بشوشه تؤمريني بحاجه يا ست هانم...
رودي: أنت مين؟
مرعي: محسوبك مرعي يا ست هانم أني المساؤل عن الاسطبل اهنيه..
رودي: بأبتسامه جميله أهلا يا عم مرعي أنا أسمي رودينا و بيدلعوني يقولولي رودي فا قلي يا رودي عادي...
مرعي: ماشي يا رودي...انتي أيه اللي جابك باكر أكده محتاجه حاجه من اهنيه....
رودي: أيوه يا راجل يا طيب أنا عايزة حصان يكون حلو كده علشان أتفرج علي جمال الصعيد...
مرعي: واه يابتي عاتعرفي تركبي خيل عاد..
رودي: ياه يا عم مرعي فكرتني بأيام التشرد اللي عشته في أيطاليا علمني ركوب الخيل و حاجات كتيره....
مرعي: بس يابتي مينفعش أطلع الخيل من اهنيه من غير أذن رعد بيه....
رودي:بتمتم بغيظ... يعني ياربي أخرج قبل ما أستاذ هولاكوا يصحي من النوم علشان أؤامره الاقيه حاطط قواعد في كل مكان....
مرعي: بتساؤل.. بتقولي حاجه يا رودي يا بتي..
رودي: بكدب.. بقولك أني قولت ل رعد قالي اختاري الحصان اللي يعجبك...
مرعي: متوكده يا بتي..
رودي: بمراوغه... ايوه متاكده وتقدر تساله..
مرعي: لا مصدقق يا بتي تعالي ورايا أختاري الفرس اللي يعجبك... بتمشي رودي معاه وهي بتتفرج علي شكل الخيول الجميله وتصورها بالكميرا بتاعتها و فجاه بتقع عينها علي حصان شكله جميل ولونه أسود و فيه علامه في راسه علي شكل هلال أبيض..
رودي: باعجاب.. واو يا عم مرعي انا هاخد الحصان ده..
مرعي: بخوف.. لا يابتي الخيل كتير قدامك اهو أختاري اللي يعجبك الا ديه..
رودي: أشمعنا ده يا عم مرعي؟
مرعي: ديه هزيم فرس رعد بيه ومحدش بيقدر يسيطر عليه غيره...
رودي: بثقه.. انا متاكده اني هعرف أسيطر عليه متقلقش انت ياعم مرعي...
مرعي: بس رعد بيه..
رودي: بلا رعد بلا بتاع انا هتولي أمره..
مرعي: ماشي يا بتي... وبيروح يجهزلها هزيم... و رودي بتابعه من بعيد وبتصوره وهو بيجهز الحصان...
مرعي: الفرس جهز يا بتي بس خلي بالك من نفسك... بتركب رودي الحصان و فعلاً بتعرف تسيطر عليه و بتودع عم مرعي وبتطلع من الباب الخلفي للقصر... و أول ما بتطلع بتسرع بالحصان لحد ما القصر بيبقي بعيد علشان محدش يشوفها...وبعدها بتبطي خطواتها و بتفضل تصور كل حاجه عينها تقع عليها منظر الزرع الجميل و البيوت البسيطه و الترع و الفلاحين اللي بيشتغلوا في الأرض و فجاه بتقع عينها علي حاجه بعيده في الجهة التانيه للبلد لان فيه ترعه بتقسم البلد نصين...
رودي: بصدمه..........
ــــــــــــــــــــــ في القصر ـــــــــــــــــــــــ
بيصحي الكل من النوم وبيجتمعوا كلهم علي طاولة الإفطار....
وبيكون رعد لسه نازل...
رعد: صباح الخير...
الكل: صباح النور...
رعد: وهو يجلس علي الطاولة أومال فين رودي ده كلو لسه نائمه؟
لين: بضحك 😂 أزاي لسه نائمه ونسيت ميعاز الاكل دي تنسي نفسها ومتنساس الاكل...
وليد: بسخريه... مبلاش أنتي اللي تتكلمي عن حب الاكل دا انتي وهيا افشل من بعض ومفيش واحده فيكم بتعرف تقلي طبق بطاطس او تسلق بيضه دا انتوا خاربين بيتي علي الدليفري يا كفره.....
لين: بضحك 😂 وليه الاحراج ده بس يا برنس..
وبعدين انت ناسي يوم ما رودي كانت عندنا وعملنالك الغاء يا ناكر الجميل عمرك اكلت مكرونه و بانيه احلا من اللي احنا عملناه...
وليد: بسخريه...بصراحه لا عمري ما اكلت بانيه و فراخ بالطريقه دي هو فيه حد يا مفتريه يسلق المكرونه و بعدها يغسلها لحد ما تبقي دقيق ولا البانيه أول مره في حياتي اشوف بانيه محروق... تب ازاي ده بيجي جاهز علي قد القليه....
لين بأحراج خلاص يا وليد...
فريده:والكل بدا يضحك عليهم... والله يا ولدي شكلك موعود باللي مبيعرفوش يطبخوا... وبتبص ل ريحانه..
😂😂😂
ريحانه: باحراج.. خلاص يا ماما..
وليد: بهيام.. لا دي قلبي ❤ علي وضعها ان شاءلله كل يوم نطلب دليفري...
الحسن: بضحك 😂 أتلم يا ولد أنا جاعدين...
وليد: بأحراج.. انا أسف يا عمي...
رعد: يا سعديه أطلعي نادي علي رودي علشان تنزل تفطر...
سعديه: حاضر يا ولدي...
أكرم: لا انتظري يا سيدتي لا تذهبي لتوقظيها ساذهب أنا لاوقظها.... واكمل بحب أنا أحب أنا أكون انا أول شخص تراه حين تستيقظ من نومها... ولسه هيقوم قاطعه رعد...
رعد: بغضب وغيره بيقوم و يخبط علي كتف أكرم لا أقعد يا جنين أني هروح أناديها...
وبيطلع رعد علي أوضة رودي...
و أكرم تحت غيران علي رودي من رعد..وكلهم قاعدين يضحكوا علي غيرت الاتنين وتصارفاتهم لانهم مجانين في حبهم ل رودي..
رعد: بيخبط بس مفيش رد قلق علي رودي ودخل الاوضه بس ملقاش حد أفتكرها في الحمام خبط بس مفيش رد ومش موجوده في اي مكان في الاوضه طلع بره الاوضه بغضب وخوف علي رودي ل يكون جرالها حاجه...
رعد: وهو نازل علي سلم القصر بسرعه وقلق يا سعديه يا سعديه...
سعديه:أيوه يا ولدي..
رعد: بخوف واضح في نبرة صوته... مشوفتيش رودي أنهرده...
سعديه: لا يا ولدي أني هنا من بكير بس مشوفتهاشي واصل...
رعد: بقلق هتكون راحت فين دلوقتي؟
بيقوم الكل من علي الفطار بخوف علي رودي الحسن: خير يا ولدي فين رودي...
رعد: معرفش هي مش في أوضتها و محدش في القصر شافها...و بصوت عالي.. انتوا يا أغنيه يا اللي بره...
الغفر: بسرعه وخوف من صوت الرعد... ايوه يا جناب العمده...
رعد: في حد طلع ولا دخل القصر انهرده ولا باليل..
الغفر: لا يا جناب العمده محدش دخل ولا طلع من القصر واصل واحنا بنبدل ورديات مع بعضينا ليل ونهار...
رعد: بقلق أكبر أزاي هي أختفت أزاي و بينادي يا جابر...
جابر: ايوه يا رعد بيه
رعد: كلم الرجاله ونبه عليهم محدش غريب يدخل او يخرج من البلد من غير اذني و روح انت والرجاله التانيين دوروا علي الدكتوره في البلد كلياتها... وانت يا رامي جهزلي هزيم بسرعه..
رامي: حاضر يا خوي وبيتجه ناحية الاسطبل علشان يجهز هزيم....
أكرم: وهو ينزل من غرفته بسرعه و يتحدث الي رجاله...
أين أنتم أيها الاغبياء الم أقل لكم أن تظلوا في الصعيد لكي تراقبوها و الان هي مختفيه ولا أحد يعرف مكانها أقسم ان جرا لها شي بسبب أهمالكم ساقتلكم...
الرجل: أهدي: يا سيدي سوف نبحث عنها في كل أنحاء الصعيد وانا أؤكد لك اننا سنجدها فا لا تقلق...
أكرم: بغضب.. من صالحك أن تجدها يا أيان أن لم تجدها ساقتلكم و اتصل علي الرجال في القاهره أريدهم أن يراقبوا ***** لانني أشك به...
أيان: أمرك يا سيدي وبيقفل معاه الخط...وبيطلع أكرم علي برا بسرعه بيقابل رجالته اللي برا القصر وأخدهم و مشي... وسط أستغراب الجميع عليه...
وليد: وأنا يا رعد حابب أساعدكم..
رعد: انت تقدر تروح مع جابر لو حابب..
وليد: احم انا ممكن أروح معاك لو معندكش مانع...
رعد: بسرعه يلا بينا.. وبيروح هو ورامي ناحية الاسطبل لأن رامي أتاخر....
عند رامي في الاسطبل.. يا عم مرعي جهزلي هزيم بسرعه علشان رعد عاوزه دلوقتي..
مرعي: بس هزيم مش موجود...
رامي: بأستغراب.. اومال فين هزيم؟
مرعي: أخدته الست هانم من بكير وطلعت من الباب الوراني للقصر...
رامي: الست هانم مين؟؟؟
مرعي: رودي يا ولدي..
رامي:نهار أسوح عليكي يا رودي واكمل بنحيب يا حبيبتي يا رودي يا صغيره علي الموت يا أوختشي ....
رعد: من خلفه.. مالك عم تولول كيف الحريم أكده يا رامي...
رامي: أصل اصل الموضوع ان ان...
رعد: بعصبيه... اخلص يا رامي قول حصل أيه وبعدين كل ده بتجهزلي هزيم...
رامي:.....................
رعد: بعصبيه....
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
رامي: بتوتر.. أصل.. اصل.. الموضوع ان.. ان..
رعد: بعصبيه...أخلص يا رامي قول حصل أيه؟؟ وبعدين كل ده بتجهزلي هزيم؟
رامي: بصراحه.. هزيم مش موجود..
رعد: بعصبيه.. مش موجود أزاي هو حد بيركبه غيري..
رامي: بسرعه مضحكه...اه بصراحه رودي أخدت هزيم من باكر و طلعت من الباب الوراني للقصر...
رعد: بهدوء ما قبل العاصفه...ياعم مرعي..
مرعي: أيوه يا رعد يا أبني..
رعد: هو فيه حد غيري بيركب هزيم تب أنت عمرك شوفت حد عرف يسيطر علي هزيم غيري...
مرعي: بضحك 😂 والله يا ولدي الشهاده لله أني عمري ما شوفت قبل سابق حد ركب هزيم أو عرف يسيطر عليه غيرك بس النهرده اني شوفت رودي وهي مسيطره عليه و كأنهم يعرفوا بعض من زمان يا ولدي...
رعد: ياعم مرعي أني مش منبه عليك قبل أكده أن محدش يطلع بالخيل من غير أذني وأنت بتعطيلها هزيم...
مرعي: يا ولدي هي قالتلي انها قالتلك وانت وافقت وهي صممت علي هزيم واخدته و قالت أنها هتتفرج علي البلد و ترجع بس هي خرجت من باكر جوي..
رعد: بقلق و عصبيه وخوف علي تلك المجنونة..... رحل بسرعه بدون أن يتحدث أكثر من ذلك ركب سيارته بسرعه وخرج من باب القصر بسرعه كبيره.... و القلق يملا قلبه فهو خائف عليها حد الموت تلك المجنونة الغبية لا تعرف كم تعني له فهو أحبها من النظرة الاولي وأحب كل تفصيلها و جنونها وكم يخشي عليها من أن يصيبها أي أذي فا أن أصابها مكروه لن يقدر علي العيش بعدها دقيقه واحده فهي بالنسبة له مثل الهواء وعشقها مثل الماء أن توقف عنه يموت هو الذي لم يعرف معني الحب من قبل رويتها أصبح الآن غارق في بحور عشقها.... كل تلك المشاعر يكنها لها و علي قدر عشقه لها هو خائف عليها بنفس المقدار...كل تلك الافكار و المشاعر تدور بداخله وهو يقود سيارته في أنحاء البلد يبحث عنها ليتوقف أمام العمال في الارضي الزراعيه و هو يتنفس بغضب لأنه لم يعرف مكانها بعد...
ليذهب إليه العمال ويلقون عليه التحيه...وهم فرحين بوجوده فا اهل البلد كلهم يحبوه لأنه عادل في حكمه و طيب القلب مع الجميع و كريم معه ولا يرد سأل أبداً...
رعد: كيفكم يا رجال عاملين ايه.؟
الرجال: الحمدلله يا جناب العمده كلنا عيشين بفضلة خيرك و كرمك علينا من بعد ربنا...
راضي:كيفك يا جناب العمده.. منورنا أتفضل نضايفوك حاجه..
رعد: شكرا.. يا راضي كرمكم سابق يا رجال...
راضي: عاوز أسالك علي حاجه أكده؟
رعد: خير يا راضي محتاج اي شي...
راضي: لا يا جناب العمده خيرك سابق.. واجمل.
بتساؤل....
بس غريبه يا جناب العمده أنك نزلت البلد دلوك بالعربيه و من شويه كان هزيم معدي من اهنيه...
رعد: بأمل.. بجد.. تب و مين كان راكب هزيم؟
راضي: معرفش والله يا جناب العمده دا كان من بعيد بس أني خابر فرسك زين...
رعد: بسرعه...وراح في أى أتجاه يا راضي؟
راضي: راح في الضفه التانيه من الترعه يا جناب العمده...
رعد: بيشكرهم.. وبيركب العربيه و بيسوق بسرعه متجه للضفه التانيه...
عند رودي ـــــــــــــــــــــــــ
وهي راكبه هزيم بتشوف عربيه عامله حدثه من بعيد بتاخذ هزيم وبتروح ناحيتها...
بتشوف حد في العربيه من جوه بتنزل من علي هزيم وبتروح تفتح باب العربيه بتلاقي شاب في غاية الوسامه و بينزف من رأسه و كتفه مجروح.....
يا أستاذ يا أستاذ أنت كويس...
بتقرب تقيس نبضه بتلاقيه بينبض بأضطراب و نفسه غير منتظم......
بتفضل تلف حولين نفسها وهي متوتره ومش عارفه تعمل ايه...وفجاه بتقف تكلم نفسها....
ثانيه واحده بس هو مش المفروض اني انا دكتوره يبقى لازم أساعده و أنقذه...بس انا دكتوره كميائيه... اه مش عارفه اعمل ايه..
بتروح ناحية هزيم و بترجع تاني للعربيه وهي بتصرخ بطريقة مجنونه....اعمل ايه؟؟
بتلاقي عربيه جايه ناحيتهم من بعيد بتفضل تشاور ليها أنها تقف... و بتقف قدامها...
رودي: لو سمحت ممكن تساعدني في عربيه عامله حدثه...
وفجاه.. بينزل أزاز العربيه...
رودي: بفرحة... رعد بجد والله أنت بتيجي في الوقت المناسب انزل بسرعه...
رعد: بيزل من العربيه بغضب.. وبيقرب يمسكها من قفاها.....
أنتي أزاي تطلعي من غير أذني...ها.... انتي غبيه مش مقدره أن في خطر علي حياتك...
رودي: بدموع... رعد أنت بتوجعني..
رعد:بخضه.. بياخدها في حضنه.. اشش...أنا أسف مكنتش أقصد
أنتي متعرفيش انا كنت حاسس بايه لما مش كنا لقينك... انا كان قلبي هيقف من الخوف...
رودي: بأحراج شديد ووجهها قلب كله أحمر و دقات قلبها عليت و كانه هيطلع من مكانه...
رعد ممكن تبعد...
رعد: طلعها من حضنه...وهو بيبص لوجهها و بيضحك 😂😂
هو انا بيتهيالي ولا دا بجد..
رودي: بأحراج.. بتغير الموضوع...
رعد تعالي بسرعه في واحد جوه العربيه عامل حدثه و نبضه ضعيف و نفسه مضطرب و بينزف من رأسه..
بيروح رعد للشخص ده و بيشيله يحطه في عربيته... رودي يلا أركبي...
رودي: تب مين هيجيب هزيم؟
رعد: هو بيجي لوحده... وبيركب العربيه و رودي بجواره وقبل ما يتحرك بيبص من الشباك و بيصفر بصوت عالي وبيطلع بالعربيه و هزيم أول ما بيسمع صفارته بيجري وراهم..
رودي:بمزاح الله عليك يا هزيم يا جامد... أنا خلاص لاقيت فارس أحلامي...
رعد: بأبتسامه.. ومين ده بقا؟
رودي: بمرح... ودي عايزة كلام.. هزيم طبعاً أنت مش شايف يا أبني الحلاوه.. ده حتي أسمه موسيقي...
رعد: بغيظ...امم.. قولتيلي.. تب مش هتركبي هزيم تاني ووريني هتاخديه من غير أذني أزاي...
رودي: تب أيه رأيك أشتريه منك... وهدفع فيه التمن اللي تطلبه...
رعد: أنتي عارفه أنا أشتريت هزيم بكام من المزاد... دا أخر نوع من سلالته...
رودي: اه و الله شكله مميز... المهم عاوز كام؟؟
رعد:بسخريه... بس يا ماما.... أنتي معاكي تمنه أصل...دا انا أول مره شوفتك فيها أفتكرتك طفله..
رودي:بثقه.. أنت تعرف حسابي كام في البنوك..
رعد: مش محتاج أعرف لاني مش هبيعه...
رودي: خلاص هديك 35 ألف... أيه رأيك؟
رعد: ببرود.. لا
رودي: دولار..
رعد: لا
رودي: تب 50..
رعد: لا
رودي: تب.. 75 الف
رعد: لا
رودي: خلاص يا بلد بشكش محفوظ بيضحي هديك 100 ألف دولار..
رعد: بضحك عليها 😂 يا مجنونه هتدفعي 100 ألف دولار
رودي: اه عادي...ما أنا كنت شاريه مارسيليوا ب 85 الف دولار ...
رعد: مين مارسيليوا...؟
رودي: دا كان حصان عجبني في أسبانيا و أشتريته و كان أسمه مارسيليوا...
رعد: وراح فين؟
رودي: بعته.. علشان سافرت كوريا... المهم تعرف بعته بكام...؟
رعد: بكام؟
رودي:130 ألف دولار... أشتراه متسابق خيل..
رعد: كان حلو اوى كده..
رودي: طبعاً.. يا ابني بص لما نروح هوريك صوري انا وهو..
رعد: بأبتسامه.. ماشي..
رودي: ها بقا هتبعلي هزيم ولا لا؟
رعد: عجبك اوى..؟
رودي: اه..
رعد: خوديه...
رودي: بتطلع الفون... هات حسابك علشان أحولك الفلوس؟
رعد: بأبتسامه.. لا ده هديه مني.. ميغلاش عليكي..
هو أنا اه بحبه بس انتي أكتر..
رودي: بأحراج...شكرا..
احنا وصلنا نزله بسرعه يا رعد علشان أشوف جرحه..
رعد: بغيره.. لا انا طلبته دكتور من البلد من قبل ما نيجي وهو مجهز كل حاجه...
رودي: ماشي..
رعد: بيشيله يدخله جوه القصر في الغرفه اللي جهزها الدكتور ..وبيبدأ يقيس نبضه..
الدكتور: بتوتر...المريض قلبه هيقف في أي لحظه..
رودي: بحده.. وأنت بتعمل ايه لما قلبه هيقف..
الدكتور.: اصل..
رودي: بمقاطعه.. وسع لو سمحت... وبتقرب تفحصه...
رودي:للدكتور بسرعه... هات حقنة أدرنالين..
الدكتور: حاضر...
رودي: بتديله الحقنه وبيبدأ نبضه يستقر... بتعقم جروحه و تضمدها بمهاره شديده...
الدكتور: أحم هو حضرتك دكتوره..
رودي:بجديه.. أحب أعرفك بنفسي.. أنا دكتوره رودينا النجار...
الدكتور: بذهول.. دكتوره رودينا النجار العالمه المشهوره...
رودي: ايوه..
الدكتور: بأبتسامه.. انتي شرف كبير للبلد و لينا كلنا..
رودي: شكرا..
الدكتور:بأعجاب لهذه الكتلة من الجمال
أنا دكتور محمد سامي.. وبيمد ايده يسلم عليها...بيلاحظ رعد نطراته ليها وبيبقي نفسه يقتله... وقبل ما تسلم بيمد رعد أيده بيسلم عليه بحركه سريعه...
رعد: أهلا وسهلا بحضرتك يا دكتور و بيضغط علي أيده لدرجة أنه كان سيكسرها....
رعد: يا رامي..
رامي: نعم يا خوي..
رعد: وصل الدكتور لحد المستشفى و اديله اتعابه....شرفتنا يا دكتور...
الدكتور: بحرج.. الشرف ليا أنا يا جناب العمده..
رامي: حاضر... وبيوصل الدكتور..
رعد: بغيره.. وانتي تطلعي تغيري اللبس ده حالا...
رودي: ليه؟
رعد: بغضب... كده
رودي: خلاص يا هولاكوا باشا انا طالعه حالا..
بتخرج من الغرفه اللي فيها الشخص ده بتلاقي العيله كلها قاعده...
رودي: بمرح.. صباح الفل يا قوم..
الجميع بأبتسامه صباح الورد يا رودي..
الحسن: كنتي فين من باكر أكده يا بتي..
رودي: بمرح.. اقسم بالله ماحد جايب أجلي غيرك يا عسل انت..
الحسن: بضحك 😂 يا بكاشه..
رودي:بضحك 😂 بص يا حسونه يا عسل انا صحيت من النوم بدري فا حسيت بملل قولت ايه بقا فرصه أنزل أتمشي في البلد قبل ما هولاكوا باشا يصحي من النوم فا أخدت هزيم و خرجت يقوم ايه بقا الاقكي الاخ اللي جوا ده عامل حادثه و بيودع علي الطريق مش عرفت اعمل ايه ببص لقيت هولاكوا باشا في وشي شالو و جابوا علي هنا و عالجناه وبس يا حسونه دي كل الحكايه....
وليد: من وراها..بيمسكها من قفاها انتي تنزلي تتمشي واحنا نموت عليكي هنا صح...
رودي: بحنيه.. ألف سلامة عليك يا قلب أختك والف سلامه عليكوا كلكم انا بجد أسفه اني قلقتكم عليا...
وفجاه بتقلب عبده موته.. 😂😂
أبعد أيدك ياشق لتوحشك ورب الكون أزعل نفسك عليك...
وليد: بخوف مصتنع.. بيسيبها.. يامامي بتقلبي في ثانيه دا انا بهزر معاكي..
رودي: بنفخه مضحكه... ناس متجيش غير بالعين الفضي.. بيفضل الكل يضحك عليهم 😂😂😂
رودي: سلاموز بقا يا جماعه علشان أغير لبس الفروسيه ده لان هولاكوا باشا لو طلع و لقاني لسه واقفه هيعلقني....
رعد: بحده مصتنعة... دا انا..
رودي: بتطلع تجري علي السلم و بتقف تبص ل الحسن... رجعالك يا حسونه يا حبيبي... بس وحيات عيالك يا شيخ أصرف الجن ده وبتشاور علي رعد..
رعد: بيبصلها.. بحده..
رودي: بتطلع تجري و بتقع وبتقول ربنا علي المفتري و بتقوم و هي شكلها يهلك من الضحك
بيفضلوا كلهم يضحكوا عليها
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
ــــــــــــــــــــــ في المساء ـــــــــــــــــــــــــ
بيفوق الشخص اللي عامل جادثه...
الشخص: اه انا فين؟
وبيقوم يطلع برا.....
ياترا الشخص دا مين؟
و رودي هتعرف امتي انها مرات رعد؟
وميعاد الاجتماع العلمي قرب.....
يا ترا هيتم ولا.....
وهيحصل ايه مع أبطلن؟؟؟؟؟.
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
في المساء.......
بتكون العيله كلها قاعده مع بعض بيهزروا و يضحكوا في جوا يملاه السعاده و الحب فا طوال الوقت رودي بتكيلهم عن المواقف المضحكه اللي حصلت معاها...
و عيون هولاء العشاق لا تنزل من علي معشوقاتهم ❤
فا وليد ينظر ل ريحانه بحب و رامي ينظر ل لين بحب و رعد....
يال هذا الرعد العاشق فعيونه لا تنزل من عليها أبداً يراقب كل حركه كل نفس كل أبتسامه بتقوم بها.....
ليلاحظه الحسن...
الحسن: بخبث.. جوليلي يا رودي يا بتي كيف قابلتي رعد أول مره....
رودي: بمرح...اسكت يا حسونه دا كأن يوم ما يعلم بيه إلا ربنا يا خويا..
الحسن: بتساؤل.. ليه يا بتي ؟
رودي: أنا كنت نايمه في أمان الله و عينك متشوف الا الخير أشم ريحة حريق أبص الاقي الفيلا بتولع باللي فيها و يختاي..............
.........................................................................................................
وبتقص عليهم كل حاجه حصلت من ساعة.. أجري يا مجدي وهات الشاحن و الشبشب
😂😂 😂
لحد فين ماما يا حلوه 😂
(فاكرين)
رامي: بضحك 😂.. مش قادر خلاص......
يعني كان فاكرك بنت الدكتوره رودينا اللي هي انتي أصلا...
رودي: بمرح... تصور.. برستيجي راح يومها 😂
رعد: بهيام وعشق واضحين... بس كان احلي يوم في حياتي كلها...
رودي:بكسوف...هو الجو حرر كده ليه..
وليد: بسماجه...جرا أيه يا عمده أهدا شويه حس اننا قاعدين...
رعد: ببرود.. انا بقول بلاش الخطوبه اللي بعد بكره دي اصل انا مقدرش علي فراق أختي حبيبتي...وبيشد ريحانه يقعدها جنبه....
وليد: لا يا رعد وحيات عيالك... احنا أسفين يا صلاح..
بيضحك الكل علي رد وليد 😂😂😂...
رامي: بمقاطعه... مكنش بودي اقطع اللحظه الكوميديه دي يا جماعه بس انا عندي طلب...
الكل بانتباه... خير يا رامي..
رامي: بجديه مضحكه....يا أستاذ وليد انا يسعدني و يشرفني اني أطلب من حضرتك أيد أخت حضرتك بعد أذن والد حضرتي...
وليد: بضحك 😂 😂 أنت متاكد من اللي أنت قولته ده...
رودي: متاكد ايه بعد اللي قاله ده .. بس بالله شكلك مسخره وأنت بتتكلم 😂😂
رامي: بغيظ.. بس يا بت منك ليه...
رودي: بعند... أنت بتكلمني انا و بتبصله و بتبص ل لين... بمعني اثبت علشان الجوازه تتم...
رامي: بتحدي.. اه بقولك و اذا كان مش عاجبك أقول.. وبيبص ل رعد بمعني... هقوله علي اللي بتعمليه وبيبتسم أبتسامه شريره 😈..
رودي: ولا تفرق معايا وبتطلع له لسانها 😜..
رامي: أبوي.. أنت ساكت ليه ما تقولك حاجه وتمم الجوازه ابوس يدك..
الحسن: بضحك 😂 ومالك مخلوع علي الجواز أكده مش لما تخلص جامعتك الأول....
رامي: بسرعه.. لا ياحاج ما اني في أخر سنه و كمان بامتياز يعني كلها كام شهر و هتعين معيد...
الحسن: ربنا يوفقك وعلي خيرت الله يا ولدي ... ايه رايك يا وليد...
وليد: والله يا عمي إذا كان عليا مش هلاقي أحسن من رامي زوج ل أختي... بس القرار ليها هيا...
الكل بيبص ل لين بمعني إيه رأيك...
لين: بتوتر و خجل... احم هو المفروض اني ارد...
رودي: انتي غبيه يا بت اكيد مفروض تردي لا اه لا لا...
بس اقولك علي حاجه قولي لا اه والله أصل هما اللي اتجوزوا خدوا ايه استفادوا ايه؟
ها ولا حاجه... أصل الجواز ده مشروع فاشل خصوصاً لو كان مع رامي اصله فاشل و صايع و بتاع بنات و حفلات و رقص من الاخر كده الواد ده باد بوي و ينفعكيش.....
رامي: بصدمه.. وبيشاور علي نفسه دا انا اللي بتتكلمي عليه ده..؟؟
رودي: ايون...وبتطلع تجري لما بتلاقي رامي
هيقوم ليها....
رامي: وهو بيجري وراها نهارك اسوح الليله دي انا بتاع بنات... دا انا اكبر معرفتي بالبنات كانت أمي يا بت...
انا بتاع حفلات و رقص دا انا بنام من الساعه 9 و اخر حفله روحتها كانت حفلة هشام الشعريه...
بتقف رودي مره واحده وهي بتمثل الصدمه.... ايه ده دا انت طلعت مش باد بوي خالص يا رامي.. أنت كده جود بوي..
رامي: بكوميديا.. شوفتي إنك ظلماني ازاي وأنا غلبان دا مفيش وحده ولا مره عبرتني في الجزمه و قالتلي بحبك كلهم يقولوا ل رعد وأنا لا... دول كانوا مسمينه أيام الكليه توم كروز الجامعه وكل البنات معجبه بيه وأنا لا...جيتي انتي و بتبوظي الجوازه تب اعيط طيب علشان ترتاحوا...
رودي: بمواساه... يا عيني عليك يا ابني دا انت طلعت مسكين...بس متزعلش أصل البنات في الجامعه كانو عميي علشان شيفين رعد حلو وانت لا تب دا انت أحلي منه...
بيبصلهم رعد بنظره قاتله كفيله بأسكاتهم فهو يقسم أن قام سيقتلهم بسبب نيران الغيره التي تشتعل في صدره...
بيبلع الاتنين ريقهم بخوف و توتر من نظرات ذلك الرعد العاشق....
رامي: بخفوت.. أبوس راسك يا شيخه قوليلها توافق..
رودي: خلاص.. انت صعبت عليا و هقولها توافق...
رودي: يا لين و النبي توافقي علي الواد رامي أصله غلبان و أبن ناس وبيحبك...
لين: بكسوف.. بس انا لسه معرفوش كويس..
رودي: يا بنتي ما هيكون فيه فترة خطوبه ابقوا أتعرفوا علي بعض فيها...
رامي: بسرعه... وليه ده كله ما خير البر عاجله وتكون خطوبتنا بعد بكره مع وليد و ريحانه و دلوقتي قوليلي انتي عاوزه تعرفي ايه عني وانا جاهز... دا بعد اذن وليد طبعاً...
وليد: ببرود.. لا
رامي: باعتراض.. ليه بقا إن شاءلله دي المفروض تكون رؤية شرعيه لينا...
وليد: خلاص وان هقعد معاكوا ولا أقولك انا مش موافق أصلا...
واكمل بخبث... اممم مش انت عملت فيا كده و كنت عاوز تقعد معانا في الرؤية الشرعيه..
رامي: بس انا مقعدتش... بالله توافق يا وليد..
وليد: بغيظ في رامي... مش انا قولتلك ليك يوم و اهو جه براحتي بقا...
رامي: يا بوي ما تقوله حاجه انت مش شايفه بقول ايه....
الحسن: بضحك 😂 انت اللي عملت في نفسك أكده لما كنت بتاعند فيه....
فريده:بضحك 😂 من حفر حفره لاخيه وقع فيها...
رامي:حتي أنتي يا أمي...
رعد حبيبي يا اخوي انت اللي هتقف جنبي قوله حاجه الله يرضي عنيك...
رعد: بابتسامة بارده... أممم بس اني توم كروز الجامعه ولا نسيت...
رامي: بخوف.. خلاص بلاش أنت.... ما تساعديني أنتي يا رودي...
رودي: وأنا مالي يا لمبي..
أقولك خلي القلب تساعدك..
رامي:مش فاهم تقصدي مين؟
رودي: يا غبي خلي ريحانه تقوله وهو ما هيصدق انها طلبت منه حاجه هينفذها بسرعه...
رامي: بفرحه... تصدقي معاكي حق تب وربنا أنتي احلي رودي.... بس هقولها أزاي قوليلها إنتي...
رودي: وأنا مالي يا أبا...
رامي: لو قولتيلها ها اجيبلك أندومي من كل الانواع و شيبسي من كل الانواع و بيبسي و شوكالاته كتير....
رودي: بكره...
رامي: ماشي..
رودي: أشطي.. هقولها دلوقتي علي الواتس..
ريحانه: علي الفون بعد ما رودي قالتلها... تب وافرضي رفض..
رودي: جربي يا رورو مش تخسري حاجه...
ريحانه: ماشي...... أحم وليد
وليد: قلبه وعيونه من جوا...
ريحانه: بأحراج.. هو أنت ممكن توافق علي طلب رامي...
وليد: بهيام... حاضر يا قلبي...
الحسن: أتحشم يا ولد..
وليد: أعزر قلبي المسكين يا عمي...
رعد: أنا بقول نفضها سيره أحسن ولا ايه يا وليد؟
وليد: بسرعه... لا وعلي ايه الطيب أحسن مش هتكلم و امري لله موافق يا رامي روحي معاه يا لين...
بتقوم لين تقعد هي و رامي في الجنينه
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
بتروح لين مع رامي وبيقعدوا في الحديقه ...
لين: بأحراج.. هو أحنا ليه مجبناش رودي تقعد معانا..
رامي: بسرعه...لا بلاش عشان خاطري الا رودي دي تخربلنا القعده..
لين: بضحك 😂.. مش للدرجادي يعني...
رامي: بأبتسامه هادئة.. متقلقيش.. وبعدين دي تعتبر رؤية شرعيه لينا... ها تحبي تسأليني عن أيه...
لين: بأحراج.. احم... أنا أنا
رامي: بضحك 😂 خلاص هتكلم أنا... أنا رامي عندي 26 سنه في أخر سنه كليه هندسه و إن شاءلله بعد 3 شهور هبقي معيد...وبالنسبه للعيله فا أنت عرفاهم...والاهم من ده كله...
❤ أني بحبك ❤
لين:..........
رامي:بخبث... اممم.. أفهم من كده أنك مش موافقه....وبيمثل أنه حزين بيقوم يمشي...
لين: بسرعه... لا أستني يا رامي.. واكملت بدموع ...❤ أنا بحبك ❤
رامي: بفرحه... أخيراً نطقتي يا لين قلبي...
تعرفي انا مش بس بحبك... لا أنا بعشقك من
أول يوم شوفتك فيه في الحفله وأنا حبيتك و حسيت أن قلبي بيدق جامد اوى لما بصيت في عيونك نسيت الحفله باللي فيها و ركزت معاكي أنتي وكل يوم حبي ليكي بيزيد أكتر من اليوم اللي قبله لما عرفتك أكتر وعرفت هبلك و جنانك و قلبك الحنون الطيب و دموعك دي اللي بتنزل بسبب مشاعرك الرقيقه...
لين:وأنا كمان بحبك من أول يوم شوفتك فيه...
رامي: بهيام... بحبك بكل ما تحمله الكلمه من معني و أرغب في أن أكمل بقيت حياتي معاكي تقبلي تتجوزيني..؟
لين: ببكاء.. أيوه..
رامي: بحب.. تب بتعيطي ليه دلوقتي.. أنتي مش موافقه ولا ايه؟
لين: وهي بتمسح دموعها بظهر أيدها زي الاطفال.... لا أنا موافقه بس ده وقت تعترفلي فيه بحبك ولا تطلب مني الجواز فيه...
رامي: بأستغراب... هو كان المفروض اني أطلب أيدك في وقت غير ده؟
لين: أيوه.. انا واحده بتعشق اللحظات.. فين الخاتم فين الورد فين الشمع فين القعده الرومانسيه اللي علي البحر بتاعت الرويات... ولا هما أبطال الرويات أحسن مني...
رامي: بضحك 😂 يعنى كل البكاء ده علشان عايزة جو رومانسي زي أبطال الرويات...
لين: أممم
رامي: بحب...حاضر ياقلبي أحلى جو رومانسي هيتعمل ليكي بس متعيطيش تاني انتي دموعك دي غاليه عندي أوي أوي...
وبيقعدها علي الكرسي وبيطلع يجري علي جوا القصر....
رودي: تفتكروا المجانين اللي برا دول هيتفقوا مع بعض؟
وليد: متقلقيش عليهم أصل ربك ما جمع الا اما وفق...
الحسن: معاك حق يا ولدي...
رامي: وهو واقف علي باب القصر و بينهج و فرحان... لولولولوي زغرطولي هيصولي و هتجوز هتجوز هتجوز هتجوز....
بيضحك الكل علي رامي 😂😂😂😂😂😂ماله ده؟
رامي: يا سعديه يا سعديه...
سعديه: أيوه يا ولدي...
رامي: هاتي كل الشمع اللي عندك و تعالي...
وبيطلع يجري علي السلم بتجاه أوضته بيجيب علبه حمرا و بينزل بيروح تجاه الصالون اللي قاعدين فيه وبياخد باقة الورد 🌹 اللي موجوده في الفاظه و بيمشي.... تعالي ورايا بسرعه يا سعديه.. لولولولوي هتجوز يا سعديه...
سعديه: بضحك.. وهي ماشيه وراه.. ربنا يفرح قلبك يا ولدي...
ريحانه: تفتكروا رامي بيعمل ايه دلوقتي؟
وليد و رودي فى نفس الوقت أحنا حذرناه بس هو اللي أصر...
فريده: بقلق.. ليه فيه أيه يا بنيتي؟
رودي: بضحك 😂 أصله بيتقدم لوحده عاشقه للحظات... وبعدين أحنا لسه هنسأل... يلا كلنا نروح نشوف المجنون ده بيعمل ايه...
وبيطلع الكل علي حديقة القصر بيلاقوا رامي عمال يلف حولين نفسه... وشكله يضحك 😂
وليد: بضحك 😂 شكلك مسخره وأنت عمال تلف حولين نفسك كده يا رامي..
رامي: بغيظ...سمعتك علي فكره..روح يا رب يا وليد أشوفك مسحول سحلتي ومتمرمط مرمطتي أنت وأختك عاشقة اللحظات دي...
رعد: بضحك 😂 تستاهل ...
رامي: بيروح يمسك أيد لين ويوقفها في منتصف الحديقه و يولع الشمع و يرصه حوليها علي شكل قلب وجنبه الورد و بيكون شكله جميل جداً و بينحني علي رجل واحده و بيطلع ورده جوري حمرا من ورا ضهره وبيعطيهالها...
ويقولها...هذه الورده الحمرا الجميله تدل علي مدي حبي لكي ولكنك أجمل منها بكثير...
أنا أحبك يا لين قلبي ❤
وبيطلع علبه حمرا من جيبه وبيفتحها بيكون فيها خاتم 💍 فضه شكله جميل ورقيق...
وهذا الخاتم الرقيق مثلك يدل علي اني اريد أن أكمل بقيت حياتي بجوارك ... تقبلي تتجوزيني؟
لين: بفرحه... أكيد بقبل..
بيلبسها رامي الخاتم وهو مبسوط جدا والعيله كلها فرحانه ليهم..
رودي: بتصفيق و تصفير... الله عليك يا رامي يا جامد... أيه يا أبني الحلاوه دي... الله عليك يا حبيب والديك...
رامي: بأبتسامه...عجبك الأداء الرومنسي؟
رودي: بمرح.. لا طلعت رومنسي يلا....
رعد: وهو بيقرب من رودي وبيهمس في ودنها من غير ما حد يلاحظ...
علي فكره انا رومانسي جداً بس انتي...
رودي: بتكون متوتره من قربه ليها و أنفاسه الدافئة اللي علي وجهها و دقات قلبها عليت...بس بتداري مشاعرها .... هو انا عملت حاجه؟
رعد:بأبتسامه... بتتهربي.. بس صدقيني هيجيلك يوم وتقعي فيه وانتي اللي هتيجي تقوليلي...
رودي: في نفسها تباً لك و لابتسامتك المهلكه يا رجل... أمممم.... هقولك ايه بقا؟
رعد: تعرفي.. ب ح ب ك... يعني ايه؟
رودي: وهي تدعي التفكير ...أممم يعني ايه؟... أيوه لاقيتها...
رعد: بفرحه... أيه؟
رودي: يعني عفاف..
رعد: بصدمه... أيه؟
رودي: بتمشي تروح ل لين وهي بتضحك.. بقولك عفاف يا رعد..
رعد: بضحك 😂 وربنا مجنونه بس بحبها...
وبتروح رودي تبارك ل لين و رامي..وبيروح رامي للشباب..
رودي:مبروك يا قلبي..
لين:الله يبارك فيكي ياروحي..
ريحانه: برافو عليك يا رومي كنت رومانسي أوي..
رامي: بأبتسامه.. شكرا يا قلب رومي..
وليد: من وراها... ما أحنا طلعنا عارفين الرومانسيه أهو ...
ريحانه: وليد أنتي هنا من أمتا؟
وليد: هو أسمي بقا حلو كده أمتا؟
ريحانه: بكسوف... خلاص بقا..
وليد:انتي مسميه دي رومانسيه تب ما تديني فرصه وأنا أعرفك الرومانسيه علي أصلها...
ريحانه:بصدمه.. وليد أنت طلعت باد بوي...
وليد: بضحك علي تهاربها... لا انا جود بوي مع كل الناس اللي معاكي أنتي ببقي باد بوي... وبيهمس في ودنها بصوت رقيق...لانى
❤ بحبك ❤
ريحانه: بخجل ووجه أحمر.. و أنا كمان.. وبتجري ناحية رودي و لين...
رودي: بأستغراب... مالك يا ريري وشك أحمر كده ليه؟
لين: بغمزه.. الحب ولع في الدره ولا أيه؟
ريحانه: بغيظ... طبعاً هتوقع منك أيه ماهو وليد أخوكي...
رودي ولين: بضحك... ماهو خطيبك برضوا مش بس أخونا 😂
ريحانه: بضحك.. في نفس المركب يا أوختشي..
رودي: بفخر... البت دي تربيتشي..
لين و ريحانه:في نفس واحد... تربيه واطيه... وبيضحكوا كلهم مع بعض وبيحضنوا بعض في جوا يملأه الفرحه...
فريده: من خلفهم واني مليش في الحضن ديه نصيب ولا ايه؟
البنات مع بعض...انتي ليكي الحضن كله يا ماما وبيحضنوها كلهم...
الحسن: ربنا يديم الفرح عليكم يا ولاد..
الكل: يارب 😍
سعديه: يا حسن بيه الراجل اللي جوه فاق وبيسال عليكوا...
الحسن: أحنا جايين يا سعديه... وبيدخل الحسن و رعد و رامي و وليد... و البنات بيفضلوا برا...
بيدخلوا من باب القصر بيكون الشخص ده واقف في الصاله و مديهم ظهره...
الحسن: حمد الله علي سلامتك يا ولدي...
بيلف الشخص وجهه وبيقول... الله يسلمك.. أيه ده عمي الحسن؟
رعد: بحده.. أسمه جناب القاضي العورفي للصعيد... أنت مين و أيه اللي جابك الصعيد اهنيه و دخلت أزاي من غير أذن كبيرها...
الحسن: أهده شويه يا ولدي...
الشخص:بضحك 😂 لسه زي ما انت يا رعد طباعك حاده متغيرتش...
رعد: بأستغراب...أنت تعرفني؟
الشخص: جرا ايه يا عمده أنت نسيتني ولا ايه؟.. أنا زياد أبن الحج خلف الله...
رعد: بفرحه...زياد يخرب عقلك أتغيرت أوي...
زياد : وأنت أتغيرت يا صاحبي بس الهيبه المرعبه لا 😂
رعد: بضحك😂 أنت رجعت من أمريكا أمتي.؟
زياد: لسه راجع من أمريكا أنهرده...
رعد: بضحك وهو يحتضنه....
يا راجل يوم ما تيجي بعد الغيبه دي كلها تعمل حادثه و تبقي علي وشك الموت...
زياد: بضحك.. النصيب والله يا صاحبي...دا أنا كنت جاي طول الطريق سليم و أول ما أدخل البلد أشوف جنيه تسحرني و أنسي الطريق و ألبس في شجره....
وليد: بضحك 😂 وهو انت بتصدق في الحاجات دي...
زياد:بضحك..لا مبصدفش..بس مش معقول الجمال ده كله و تبقي بني أدمه...
رامي:بضحك...اه يا زياد يا شقي يعني أنت عملت الحادثه علشان كنت بتعاكس..
زياد: رامي حبيبي عامل ايه؟
رامي: وهو يحتضنه..الحمدلله بخير...وأنت أخبارك إيه؟
زياد:عامل حادثه زي ما انت شايف... بس الحمد لله أن رعد أنقذني في الوقت المناسب والا...
رعد:الصراحه..مش أنا اللي أنقذتك؟
زياد:اومال مين؟
رعد:الدكتوره رودينا هي اللي أنقذتك...
و في الوقت ده بيدخل البنات من باب القصر بعد ما لاحظوا غياب الشباب....
زياد: وهو بيشاور علي رودي... اهي هي دي الجنيه اللي سحرتلي و عملت الحادثه...
رودي: بأستغراب... أنا جنيه يا أبني.. دا أنت قليل الذوق بصحيح بقا بعد اما أنقذ حياتك تقول عليا جنيه...
زياد: بهيام.. أكيد جنيه مش معقول تكوني بني أدمه...و بالجمال ده كله..
رامي و وليد: وهما واقفين جنب بعض... الله يرحمك يا أبني ...
وليد: مسكين ينقذوه من الموت و برضوا الموت بيجري وراه...
رامي: اللهم أجعل مثواه الجنه.. أمين... 😂
رعد: بغضب و غيره... زياد.. أحب أعرفك دكتوره رودينا النجار وهي اللي أنقذت حياتك...
زياد:بصدمه.. ها ايه قولت مين.. دكتوره رودينا النجار العالمه المشهوره...
رعد: بغضب...ايوه هي..
زياد:بس ازاي هي عالمه مشهوره أوي كده وفي السن ده كده وفي الشكل ده كده...دا أنا لما كنت بقرأ عن أنجازاتك وانا في أمريكا أفتكرتك عندك سبعين سنه...
الحسن: بضحك 😂 كلنا أتصدمنا زييك كده في الأول يا ولدي...
رودي: جرا أيه يا حسونه انت بتعايرني بشكلي علي فكره الكبر كبر العقل مش الجسد...
رامي: يا اختي أتوكسي دا انا واحد أكبر منك بسنه كامله و معملتش ربع اللي عملتيه لا و اللي يشوفك يقول طفله عندها 15 سنه..
رودي: وهي بتقلد نسمه...الله إكبر.. خمسه في عينك.. حتي في دي بتحسدني..
بيضحك الكل علي طريقتها المضحكه 😂😂حتي زياد بيفضل بصص ليها و عينه بتطلع قلوب... 😂😂😂
ورعد فاضله دقيقه و يقلع عينيه علشان ميبصش عليها...
في الوقت ده بيدخل أكرم بسيارته من بوابة القصر هو و رجالته و أسطول من السيارات...
بيوقف الرجاله برا و بيدخل جوا ...
أكرم: بفرحه...رودي كيف جئتي الي هنا الم تكوني مختفيه منذ الصباح..؟
رودي: أهدا يا أكرم.. بصراحه.. أنا كنت أشعر بالملل لذا استيقظت باكرا وخرجت بدون أن يراني أحد لاتجول في البلد...
أكرم: بحب.. لا بأس يا جميلتي و لكن لا تخرجي لوحدك ثانيتاً فقط أخبريني ان أردتي إن تذهبي الي اي مكان..
رودي: أيفت.. ولكن اين كنت أنت؟
أكرم:كنت في القاهره...
رودي: لماذا؟
أكرم: هناك شخص أشك به لذا ذهبت إليه عندما أختفيتي.. ظننت أنه أختطفكي.. اوه وقابلت خالد هناك..
رودي: وهل أخبرته بأختفائي؟
أكرم: لا لم أخبر... ولكن هو أخبرني أن أخبرك أنه سيأتي بعد يومان مع القوات ليصتحبكي الي الاجتماع...
رودي: بفرحه... حقاً..
أكرم: أجل.. أستعدي فا بعد يومان ستصبحي وزيره..
رودي: الحمد لله اني هحضر خطوبة البنات..
زياد: ألف مبروك يا دكتوره...
رودي: الله يبارك فيك يا..
زياد: أسمي زياد و انا بشمهندس كمبيوتر..
رودي: بجديه... اهلا يا بشمهندس زياد...
زياد: هو اسمي احلو كده ليه؟
رعد: بغضب.. زياد..
رودي:بحده... بشمهندس التزم حدودك معايا والا هيبقي ليا تصرف تاني معاك...
أكرم: وهو يخرج المسدس من جيبه...
ولما تتعبين نفسك يا جميلتي... وبيوجه المسدس علي زياد..
رودي: أكرم اخفض السلاح..
أكرم: ولكن...
رودي: بحده.. أكرم أهداء...لما تستخدم السلاح بدون الحاجه اليه...
أكرم: بأبتسامه.. هذا تعود يا عزيزتي..فا انتي لم تري أكرم القديم من قبل...
رودي: بل رايته ولكن أكرم الانسان أجمل بكثير..
زياد: بتساؤل ل رعد.... هو مين الاخ اللي طالع من فيلم فجر الاسلام ده؟
رعد: بغيره... ده أكرم كورفالي.. الظابط المساؤل معايا عن حماية رودي...
أكرم: يا رعد..
رعد: أجل.. يا أكرم ماذا تريد..؟
أكرم: في الواقع أن رجالي كلهم معي في الخارج.. فهل يمكنهم البقاء هنا الي حين موعد الاجتماع؟
رعد: أجل.. يمكنهم البقاء هنا..
الحسن: يا جابر..
جابر: أيوه يا بيه؟
الحسن: جهز المضيفه الورانيه للرجاله اللي برا...
جابر: تحت امرك.. وبياخد جابر رجالة أكرم المضيفه التابعه للقصر...
بيدخل......................
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
وفي الوقت ده بيدخل زين و معاه والده الحج خلف الله...
زياد: بفرحه...زين أخوي و أبوي وبيجري يحضنهم....
خلف الله:بخوف... حمد لله على سلامتك يا ولدي رجعت ميته من السفر....؟ و أيه اللي عمل فيك أكده مقولتلناش ليه كنا جين أخدناك....
زين: بحنيه... أهدي يا بوي محصلش حاجه... وبيوطي يبوس أيده...
زين: أومال أيه اللي عمل فيك أكده؟
زياد: دي حادثة بسيطه و الحمدلله ربنا ستر...
زين: لولا أن رعد خبرنا أنك أهنيه مكناش أعرفنا بللي حوصلك...
زياد: والله كنت عاملها مفاجأة ليكم بس حوصل اللي حوصل...واكمل بأبتسامه.. وربنا ستر و بعتلي الدكتوره رودينا أنقذتني...
زين:ل رودي... والله أنا معارف أقولك أيه يا رودي ولاا أشكرك أزاي.. في الاول حور و دلوقتي زياد...
حور: بمزاح...المهم انت هتدفع في الجمايل دي ولا هنقضيها نواشف...
رعد: بضحك...بيضربها علي قفاها بخفه.... وهو أنتي محتاجه فلوس يا مفتريه....
رودي: بضحك 😂 وهي حاطه أيدها علي قفاها وبتخمس في وش رعد بأيدها التانيه..... الله أكبر عليكم كلكم بتحسدوني رامي وبينبر في العمر و أنت بتنبر للفلوس...
ريحانه: بمزاح...وأنا في المنصب... بس اوعي تفهميني غلط انا مش بحسد انا بقرر وبس..
😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂
رودي: أنا لازم أتصل بشيخ مغربي حالاً...
الحسن: بس يا ولاد متضيقوهاشي دي حبيبتي محدش يزعلها أكده...
رودي: بغناء... وأخيراً قالها قال أحبك قالها
حسونه قالها my heart قالها...
والله مش عارفه انتو طالعين لمين و فريده قمر كده و حسونه قمرين....
الحسن: بضحك... والله يا بتي انتي اللي فاتحه نفسي في الدوار ده كله...
رعد: بغيره.. أتنين لمون هنا يا سعديه...
أكرم: بغضب.. ما بك يا قاضي اليست هذه زوجتك...؟ وبيشاور علي فريده..
رودي: بغيظ فيهم... انتو مالكم انا بحبه و فريده موافقه اني أكون ضرتها.. وبتطلع لهم لسانها 😜..
زياد: بهيام...تب وليه التعب ده مافي سناجل كتير موجودين...بيقصد نفسه 😂
زين: بعد ما فهم معني كلام زياد وبيبص ل رعد لقاه قنبله مؤقته و هتنفجر في زياد فا حاول يتوه علي كلامه.... احم.. يا جماعه بما أن الحبايب كلها متجمعين اهنيه انا عاوز أعزمكم علي خطوبتي أنا و حور بعد بكره...
رودي: بفرحه.. الف مبروك يا زين أنا لازم أتصل ابارك ل حور كمان...
زين:بأبتسامه... الله يبارك فيكي...علي فكره أنتي ضيفه الشرف في الخطوبه لان ده كله حصل بفضلك...
وليد و رامي:بمقاطعه.... ثواني يا جماعه بس ده يوم خطوبتنا أحنا كمان...
رودي: بحيره.. ايوه بجد نفس اليوم.. هنعمل ايه هاحضر ايه؟
زين: انتوا خطبتم أمتا ومين؟
وليد: بأبتسامه.. انا خطبت بعدك بساعه... أصل رودي كانت فخوره يومها أنها وفقت رأسين في الحلال فا وفقتني مع ريحانه....وبيبص ل ريحانه بحب...
رامي: بضحك...وأنا خطبت من ساعه وحياتك لسه مخلص الأداء الرومنسي من شويه... و برضوا نفس الموضوع رودي وفقت رأسين في الحلال و خطبت الانسه لين أخت وليد...
زين: بأبتسامه.. ألف مبروك ليكم...
رودي: بحماس.. بس انا لقيت الحل...
رعد: فيه أيه يا مجنونه حل أيه..؟
رودي: مش خطوبة الشباب كلهم في نفس اليوم؟
الشباب: أيوه...
رودي: يبقا تاهة ولقيناها.. كلكم تعملو الخطوبه في نفس المكان يعني تبقي خطوبة جماعية.. زين و حور... و وليد و ريحانه...و رامي و لين..
ها أيه رأيكم؟
زين: بس أكده هينفع؟
رامي: ايوه يا أبني بص هو أحنا أصلا هنعمل الخطوبه هنا في القصر و البنات هيبقوا مع بعض...
وليد: بتاييد.. ايوه فعلاً وكلنا نبقي مع بعض..
خلف الله: بس يا ولدي أهلنا هيروحوا فينا؟
الحسن: عيب ياحج خلف الله أهلك هم أهلنا وينورونا وخلاص الولاد أتفقوا ومادام هما مبسوطين علي خيرت الله...
رعد: معاك حق يا بوي و أحنا كلياتنا أهل وضيوفكم نشيلهم فوق روسنا... وليكم عليا اني أشرف علي كل ترتيبات الخطوبه...
الشباب: بيفرحوا وبيشكروا رعد..
رودي: علي فكره انا صحبت الفكره...مش رعد.
وليد: بس أبت روحي العبي بعيد...
رامي: امشي يا ماما من هنا روحي شوفيلك عيل في أبتدائي العبي معاه اهو يبقي مناسب لشكلك ده...
رودي: بغيظ.. أنا أروح ألعب يا فشلين اه ماهو أنتوا متغاظين مني... بس صبركوا عليا... وبعدين أبتسمت بشر... أممم.. أظن ريحانه هتضحك أوي لما تعرف سي وليد كان بيعمل ايه وهو صغير...
وليد: بتوتر... لا انتي أكيد مش هتقوليلها متنسيش ان أحنا أخوات يا رودي يا حبيبتي..
رودي: امم دلوقتي أختك ما كنت بت يا دكتور....
رامي: بشماته.. 😂 احسن... بس الحلو في الموضوع أنك ماسكه عليه هو وبس..
رودي: بمكر.. فعلاً معاك حق... بس تفتكر يا وليد رعد لو عرف أن أخوه حبيبه كان..............
رامي: بمقاطعه... لا بالله متكمليش...
رعد: بانتباه... عندما سمع أسمه... في حاجه يا رودي؟
رودي: بأبتسامه... لا يا باشا دا حساب قديم بنصفيه...
وليد: بسخريه... وقعت في أيد من لا ترحم ..
رودي: أممم.. أفكر ما أقولش حاجه بس أعتزروا...
انتو..مش شيفين زين جان في نفسه ازاي ومتكلمش خالص...
وليد و رامي: أحنا أسفين يا رودي..
رودي: اعتزار مقبول...ايدكم بقا علي اللي في جيوبكم علشان اشتري فستان لخطوبتكم...
وليد: نعم يا اختي ليه دي خطوبتنا وكمان ندفعلك حق الفستان..
رامي: بمسكنه... بصي يا رودي انا لسه طالب و باخذ مصروفي من رعد حتي أساليه..
رودي: بتبص ل رعد بمعني بيتكلم جد؟؟
رعد: بصراحه.. لا... هو كداب لأنه بيدير حسابات المصانع و الاراضي هنا و بيقبض مرتب شهرياً...
رودي: وكمان كداب تب هاخد منك اكتر...
رامي: باعتراض... ليه بقا ما وليد جراح كبير و معاه فلوس اكتر خودي منه اكتر... و لاا بصيين ليا في المرتب...
وليد: وأنا أقول مين بينبر عليا.... وبيعدين يا بت انتي تاخدي مني فلوس ليه دا انتي والبت دي.. وبيشاور علي لين..مخلصين كل فلوسي علي الدليفري...
لين: بضحك 😂 الله وانا مالي يا لمبي مش ذنبي اني مبعرفش أطبخ...
رودي: خلاص احنا فعلنا ظالمين وليد يبقا رامي هو اللي يدفع...
رامي: وكده مش هتظلميني يعني..
رعد: بضحك 😂 خلاص يا رودي خودي الكريدت كارد مني أنا...
أكرم: ولماذا منك أنت فل تأخذها مني أنا...
رودي: بمرح.. ما انا قاعدها بقالي سنين جايين تتعازموا عليا دلوقتي...
وليد: بمرح.. صدق المثل اللي قال شحات وبيتدلع...
رودي:بمزاح.. أكيد معاهم دولارات و شغل عالي...
أكرم: بضحك 😂 أجل أموالي كلها بالدولار..
رودي: بمزاح.. يبختك انا فلوسي أسترليني...
رعد: وقد أنفجر في الضحك علي تلك الرودي هو وكل الموجودين 😂😂😂😂
تب وبالنسبه للمصري موصلش معاكي؟
رودي: وقد تاهت في ضحكته ذالك الرعد الذي يخطف دقات قلبها بأبتسامته....هو فيه احلي من عملة بلدي..
رعد: أبتسم وقد لاحظ نظراتها...وفرح جداً لانها بدأت تحبه.... خلاص شجعي منتج بلدك وخدي هاتي الفساتين ليكي وللبنات...
رودي: يا باشا انت فكرتني بتكلم بجد انا أشتريت الفساتين ليا و ل ريحانه و لين و حور كمان حتي ماما فريده واتصمموا مخصوص ليهم في فرنسا و هيوصلوا هنا بكره بليل....
لين: بفرحه.. بجد يا رودي؟
رودي: ايوه بجد ياقلبي هو انا عندي أغلي منكم...
ريحانه: بفرحه... شكرا يا رودي...
رودي: يا هبله انتي وهي هو انا عندي اغلي منكم انتو أخواتي واغلي كمان....
فريده: بأبتسامه...ربنا يسعدك ويفرح قلبك يا بتي.... بس هما عرايس جيبتيلي معاهم ليه؟
رودي: تب ما انتي قمر أهو وبعدين مامتي حبيبتي لازم تكون أشيك و أحلي من العرائس ولا ايه يا حسونه؟
الحسن: بضحك.. والله يا بتي اني طول عمري شايفها اجمل ست في العالم...
رودي: بخفوت... ل رعد... انا دلوقتى بس عرفت انت اتعلمت النحنحه فين...
ضحك رعد.. ضحكه رجوليه جذابه لانه سمعها..
زين: بفرحه... شكرا يا رودي أكيد حور هتفرح اوي لما تعرف بكده...
رودي: متقولش كده يا زين حور غاليه عندي زي البنات بالظبط...انا كنت عايزة اقولها انا بس قلت تقولها أنت هتفرح أكتر....
زين: بأبتسامه هقولها انا ان شاءلله... لأن بكره احنا رايحيين نجيب الشبكه...
وليد و رامي: تعالوا معانا احنا كمان هنروح نجيبها بكره..
زين: خلاص اتفقنا نروح مع بعض بكره بإذن الله...
خلف الله: بوداع... نستأذن أحنا بقا يا حسن و شكراً لتاني مره علي أنقاذ حياة ولدي يا دكتوره...
رودي: لأ شكر علي واجب يا حج... وبيمشي الحج خلف الله مع زين و زياد بعد ما ودعوا الجميع وشكروهم...... وطول الطريق زياد يسأل عن رودي وهما عرفوها أزاي؟؟؟
وزين حكاله عن كل حاجه وقصته مع حور وان رودي كانت سبب انهم يجتمعوا و أعجاب زياد زاد أكتر ب رودي وشكله كده حبها....
وفي القصر بيمر الوقت و الكل بيروح أوضته ينام وهما فرحانين لانهم هيتخطبوا للي حبوهم وفيهم اللي فرحان لفرحة أولاده وكل شخص فيهم عنده أفكاره الخاصه وحياته الخاصه.....
رودي: بتكون في أوضتها بعد ما أخدت شور و رايحه تنام... بس الباب بيخط...
رودي بنعاس.... مين؟؟
رعد: أنا رعد.... بتروح رودي تفتح بتلاقي رعد واقف وهو لابس بيجامة نوم سوداء و صدق من قال الاسود لا يليق الا بك...
رودي: في نفسها... يخرب بيت جمال أمك أنت جاي تموتني بحلاوتك دي ولا أيه 😂
رعد: وقد لاحظ شرودها... عارف اني حلو بس مش للدرجادي...
رودي: بتهوهان.. اكتر...
رعد: بضحكه رجوليه... بس انتي أجمل... وبعدين انتي ازاي تفتحي وانتي لابسه شورت كده..
رودي: بأحراج... انت جاي ليه أصلاً؟؟
رعد: بحب... مقدرش أنام من غير ما أشوفك و اسلمك طرد كل يوم..... وبيعطيها هدية كل يوم الي أحنا كلنا نفسنا فيها دي 😂
رودي: بفرحه... وربنا أنت احلي رعد هزيم والهديه في يوم واحد.... وبتتذكر انها وعدته توريه صور الحصان...
اه افتكرت تعالي اما اوريك صور الحصان الاسباني و الصور اللي صورتها للبلد..... وبتشد رعد من أيده تقعده علي الكرسي و تجيب اللاب توب و تقعد جنبه و توريه الصور...
رودي: وهي بتوريه صورتها وهي واقفه مع حصان أحمر غايه في الجمال و القوه... ها ايه رأيك؟
رعد: بأعجاب.. هو فعلاً جميل.. وبيكون رعد مش مركز في حاجه من اللي هي بتوريهاله هو بس مركز معاها ومع منظرها الخلاب و جمالها الساحر و بحر عيونها الفضي..... و بعد كده بتنام رودي علي كتفه وهو كان فرحان أنه لاول مره بيكون قريب منها كده...
بعد مده بيحس انها مش مرتاحه فا بيشلها و بينومها علي سريرها وبيقبله قبله رقيقه و بيمشي يروح أوضتها وينام.....
ـــــــــ في اليوم التالي ــــــــــ
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
…. في صباح اليوم التالي…..
بيصحي البنات من النوم…
لين: بتروح تخبط علي باب ريحانه… صباح الخير يا عروسه…
ريحانه: بأبتسامه.. تب ما انتي كمان عروسه يا جمرر…
لين: بضحك يالهوتي لو رودي سمعت يا جمرر دي هتبوسك…
ريحانه: هي فين بصحيح مشوفتهاش..؟
لين: أكيد نايمه ولسه ومجهزتش
ريحانه: بضحك يلا نروح نفوقها بطريقتنا…
لين: بابتسامة شريره يلا…. وبيفتحوا باب الوضه بهدوء علشان رودي متصحاش…
لين: هشد الغطا وانتى تصرخي في ودنها.. تمام
ريحانه: تمام…
لين: ..1..2..3 … وبتشد وفي خلال ثواني بيصرخوا هما الاتنين بخضه…
رودي: .. خلاص هموت مش قادره شكلكم كان تحفه وانتو مرعوبين..
لين: بغيظ..يا بايخه فيه حد يخض حد كده…
رودي: وهي بتشيل المسك من وشها.. دا علي أساس أنك ملاك وجيبالي الفطار … ما أنتي كنتي جايه تخضيني انتي و الواطيه دي….. وبتشاور علي ريحانه…
ريحانه: بضحك ..حصل وكنا جايين نخضك علشان لسه نايمه في يوم زي ده..بس بقا من حفر حفره…
لين: بكوميديه… وقع فيها يا أختاه…
رودي: خلاص بقا سيبوني أكمل لبس زمان حور و زين علي وصول…
لين و ريحانه: ماشي.. واحنا هننزل بس متتاخريش علي الفطار…
رودي: بمزاح.. لا انا أتاخر عن كل حاجه الا ده..
البنات بضحك عارفين يا مفجوعه…
وبينزل البنات علي تحت بيلاقوا العائله كلها مجتمعين علي مائدة الافطار…
البنات: صباح الخير…
الكل: صباح النور..
الحسن: أومال فين رودي عاد؟
لين: زمانها نازله يا عمي…
بعد لحاظات بيتنزل رودي…
رودي: بمرح… أنا مكنتش موجوده بس قلبي قالي أن حسونه حبيبي سأل عليا…
رامي: دا علي أساس أنك مسمعتهوش وانتي نازله مثلاً..
رودي: بخبث…يا رعد كنت عاوزه أسالك علي حاجه.؟
رعد: بحب..أسالي..
رودي: بشر… أخبار حنفية الحمام بتاعك أيه أصلي سمعت أن الاعطال في الحمامات جامده أوي اليومين دول… وبتبص ل رامي..
رامي: بيبلع ريقه بخوف.. أحم مخلاص يا رودي…
رعد: بشك…مش متطمن ليكوا مش عارف ليه…. وبيشاور علي رودي و رامي… لحظه واحده هو أنت اللي بوظت الحمام..
رامي: بخوف.. أحم أحم.. هو يعني أصل..
رعد: بحده… أصل أيه وفصل أيه..
رامي: بصراحه بقا.. رودي هي اللي قالتلي أعمل فيك المقلب ده وهي حطت الصابون علي الارض يومها علشان تتزحلق وتقع..
رعد: بغضب جحيمي… يعني انتو اللي عملتوا فيا كده دا أنا ظهري أتقطم من الوقعه…
رودي : بضحك تعيش وتاخد غيرها يا عمده و بتقوم تجري علي براا…
والكل قاعد يضحك علي شقاوتها..
وفي ثواني بيكون رعد مسك رامي من قفاه… رعد: بقا أنتي يا حيوان تعمل فيا أنا كده تب وربي لاوريك…
رامي: بضحك… وربنا هي اللي قالتلي أعمل كده وخلتني أوعدها علشان تفكني من علي النخله.. فاكر..
رعد: بغيظ… وانتي عبيط و وافقت… لا وكمان ليك نفس تضحك…
لين: أحسن تستاهل…
رامي:بغزل.. أحلي تستاهل سمعتها دي ولا أيه..
رعد: وكمان ليك نفس تتغزل.. تب عليك تنظيف الاسطبل لمدة شهر كامل…
رامي: باعتراض.. لا وربنا ده ظلم انا اتعاقب و رودي تهرب… علي فكره هي اللي حرضتني المفروض تتعاقب زيي و أكتر…
أكرم: لا تتجرا يا صغيري وتتمادي في الكلام عن جميلتي…
ريحانه: لا يا رامي حرام عليك دي رودي طيبه وقمر مينفعش تتعاقب …
وليد: بحب.. وانتي قمرين يا عمري..
الحسن: جرا ايه يا ولد منك ليه اتحشموا…
رعد و رامي و وليد و أكرم: أحنا أسفين…
رود. : بمزاح وهي واقفه علي الباب… ياه الإحترام حلو بشكل يا جدع…
رعد: بغيظ.. لسه دورك جاي انتي كمان..
رودي: متقدرش لاني معايا ضيوف.. ولا أيه يا حور أنتي وزين…
حور : حصل
زين: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته…
الكل: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته..
الحسن: أتفضلوا يا ولدي … أومال فين والدك؟
زين: والدي مجتش يا حج بس وصاني أوصلك سلامه…
الحسن: تسلم يا ولدي… اتفضلوا علي جوا..
زين: شكرا يا حج بس علشان منتأخرش وكده.. ولا ايه يا شباب..؟
رامي: فعلاً معاه حق يا بوي..
وليد: وكلنا جاهزين و البنات كلهم جاهزين..
الحسن: علي خيرت الله يبقا روحوا يا ولاد.. وأنت يا رعد خلي بالك منيهم كلياتهم أخواتك واي شي أتعوزوه اديني خبر طوالي يا ولدي..
رعد: حاضر يا بوي..
وبيطلعوا كلهم قدام القصر.. وبيكون زياد مستنيهم بالعربيه..
رامي: أوريدي.. لين هتركب معايا..
وليد: تمام.. وريحانه تركب معايا..
زين: وأكيد حور حبيبتي هتركب معايا..
زياد:. بمجاراه.. خلاص بقا يبقي رودي تركب معايا…
رعد:بغضب.. أنت بتقول ايه..؟
زين: أحم.. هر ميقصدش يا رعد..
رعد: لا طبعاً مستحيل رودي تركب مع حد غيري… انتهي
أكرم: حسناً اذاً إن كانت جميلتي ستذهب فا أنا ساذهب وهي لن تكون مع أحداً غيري…
رودي: بملل.. خلصتوا..؟
لين: تقريباً كده أه
بتروح رودي ناحية رعد وبتأخد من أيده مفتاح عربيته وبتفتحها وبتركب في كرسي السواق وبتنادي للبنات.. وكلهم بيروحوا يركبوا معاها لين جنبها و حور و ريحانه ورا..وبتسوق العربيه وتمشي في وسط صدمة الشباب….
رعد: بضحك .. أحنا بتفكير وهما بتفكير تاني خالص…
وبيروح يركب العربيه مع رامي وبيمشوا…
وزين و زياد في عربيه وبيمشوا وراهم و أكرم و أيان المساعد بتاعه في عربيه…
عند البنات..
حور: بضحك شوفتوا شكلهم لما ركبنا مع رودي..
لين : بضحك كان منظرهم تحفه..
ريحانه: يستاهلوا..قال بيقسمونا قال..
رودي: بضحك ( زمانهم بيفكروا أزاي يقتلوني…
بس أقولكم أحسن علشان نبقا علي راحتنا..
لين: أسره مع بعضينا..
رودي: علي الله نلاقي أغاني نسمعها في عربية رعد دي..
ريحانه: ونسمع أغاني ليه ما حور موجوده أنا أعرف أن صوتها خيالي…
لين: بجد..
حور:بخجل.. لا دي مبالغه..
رودي: خلاص يبقا تغنيلنا حاجه علي زوقك..
وبتبدأ حور تغني أغنيه قديمه.. لنجاة..
بصوت جميل..
يارايح للي فيتلي عيوني سهراني ولا داري
أمانه أوصفله بدمع عيوني طول ليلي ونهاري
ألي نهايتها
لحد ما بيوصلوا لمحل مجوهرات غايه في الجمال بيوقف رعد وبينزل هو و رامي ووراهم زين و زياد و بعدين البنات و أكرم وبيدخلوا
صاحب المحل: أهلاً أهلاً ب رعد بيه.. عاش من شافك يا راجل..
رعد: بإبتسامة.. أهلاً يا باسل أخبارك و أخبار المدام و ظابطنا الصغير..؟
باسل: والله كلهم بيسلموا عليك و غيث بيتمني يقابلك.. بس نقول أيه حضرتك مبتسالش..
رعد: والله مشاغل… بس أوعدك اني هزورك قريب..
باسل: مين بقا اللي كان السبب في تشريفك لينا إنهرده..
رعد: بضحك.. كلهم.. اصل بكره خطوبة رامي و لين و وليد و ريحانه و زين و حور…
باسل: ألف مبروك يا شباب…
الشباب: الله يبارك فيك..
باسل:بمرح.. الله كلهم كابلات الا أنت يا عمده.. وفجاه بتقع عينه علي رودي اللي قاعده بتاكل شوكلاته ومش مهتمه بيهم خالص
باسل: بضحك مين الطفله اللي بتاكل شوكلاته دي… بنت مين دي يا رعد…
رعد: بضحك ( أنت اللي جبته لنفسك قابل بقا…
الكل: (
باسل: بأستغراب… مالكم هو أنا قولت حاجه تضحك…
رودي: بحده… لو سمحت يا حضرت أنا مش طفله أنا دكتوره رودينا النجار…
باسل: بصدمه… دكتوره رودينا النجار مره واحده بس يا ماما ب السلوبيته اللي انتي لبساها دي…
رودي: احترم نفسك ومتغلطش في السلوبيت بتعتي أنتي تغلط في رعد ومتغلطش فيها…
باسل: خلاص مش قادر … قال رعد قال أسمه أنكل رعد يا بيبي…
رودي: بغيظ… رعد سكت صاحبك ده دلوقتي حالاً..
رعد: بضحك.. خلاص يا باسل دي بجد دكتوره رودينا النجار…
باسل: أنت بتتكلم جد يا رعد..؟
رعد: بضحك… اه والله
رودي: بغيظ.. أكرم..
أكرم: بضحك… نعم جميلتي..؟
رودي: أعطيني سلاحك.. وبتأخد السلاح و بتعمره علي وضع الإطلاق… وبتصوبه ناحية باسل و رعد…
رعد: خلاص يا رودي أهدي…
باسل: خلاص يا مجنونه هتودي نفسك في داهيه..
رودي: بضحك.. لا لا لسه شويه ضحك اضحكوا كمان… وبعدين ميهمكش يا باشا أنا كده كده معايا حصانه و جنسية 7 دول يعني عادي جداً…
رعد: ل باسل الله يخرب بيتك كده تقوم جنونها علينا…
باسل: بمرح… أحنا أسفين يا صلاح.. خلاص نزلي السلاح و أقولك يا ستي كا تعويض ليكي خدي أي قطعة مجوهرات هديه من المحل كا تقدير لجهودك للبلد…
رودي: بهدوء.. انا مش محتاجه أنزله لانه مفيهوش طلقات أصلاً
بس شوفت شكلك كان عامل ازاي… مش أنت لوحدك اللي بتعرف تضحك…
باسل: بمزاح.. يا ريتني ماكنت أتكلمت…
رودي: علشان متلعبش مع رودينا النجار تاني…
رعد: بمقاطعه..وغيره خلاص بقا يا جماعه… يلا يا بنات كل واحده تشوف هتنقي شبكتها أيه؟
وبعد مده كل بنت أختارت شبكتها.. فا ريحانه أختارت طقم بسيط من الماس و لين و حور اختاروا نفس الشي لكن بتصميمات مختلف… والشباب كل واحد أختارله دبلة زواج منقوش عليها أسم حبيبته
رودي: لو سمحت يا أستاذ باسل وريني أفضل تشكيلة ياقوت عندك..
باسل: لا أستاذ ايه انتى تقوليلي باسل علي طول يا دكتوره..
رودي: بإبتسامة… تمام…
وبيعرضلها باسل تشكلات ياقوت غايه في الجمال و الأناقة…
رودي:بإبتسامة أنا أخترت دول…. الأزرق لي لين لانه لون عيونها.. والاخضر لي حور لانه لون عيونها… الأحمر لي ريحانه لأنه جذاب وساحر زيه لون عيونها العسلي…
واخترت دول… الساعه دي لي وليد حبيبي لانه بيحب الفضة… ودي لي رامي لانه بيحب الأسود… ودي هديه بسييطه مني يا زين أنا معرفش لونك بس البني هيكون مناسب… و الاسوره الفضه دي ليك يا أكرم لانني أعلم أنك تحب الأساور….
ودا الكريدت كارت بتاعي شوف حساب الهدايا…
باسل: الحساب *******
رودي: تمام.. وضيف دي كمان…
وبيمشي الكل.. وبيفضل رعد مع باسل علي أساس يودعه…
رعد: بحزن.. دي جابت ل أكرم هديه يعني ….
باسل: بإبتسامة… متزعلش يا باشا ممكن يبقا ليك غير اللي في بالك..
رعد: بابتسامة… طلبي جاهز؟؟
باسل: ايوه… اتفضل يا سيدي……… وبيمشي رعد
باسل: والله أتنين مجانين… مجنونة الرعد…..
ــــــــــــــــــــ في المساء ـــــــــــــــــــــــــــــ
رعد: واقف في الجنينه…
رودي: ممكن أقف معاك؟
رعد: بهدوء.. أتفضلي..
رودي: أنا………
يا ترى رودي هتقول ل رعد أيه؟؟؟
وهل علاقتهم هتستمر؟؟
ولا للقدر رأى أخر؟
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
في المساء……
رعد: واقف في الجنينه…
رودي: أحم.. ممكن أقف معاك..؟
رعد: بإبتسامة هادئة…. أتفضلي..
رودي: ك….ن…ت..
رعد: بضحك كنتي ايه؟ ومالك متوتره ليه؟
رودي: بتلاقايه.. اوف بقا .. كنت عاوزه اديك دي..
وبتطلع علبة سوده وبتعطيهاله… وبتجري علي جوا….
رعد: يا مجنونه.. تب ايه ده؟ بيفتح العلبه. وبيبتسم ويطلع وراها.. بيخبط علي اوضتها.. رودي..
رودي: ادخل يا رعد…
بيدخل رعد بيلاقيها قاعده في البلكونة بتاكل شوكلاته…
رعد: مبتبطليش أكل شكولاته…
رودي: بضحك عادشي..
رعد: بإبتسامة…وهو بيقعد بجوارها.. تب اللي بيهدي حد هديه يعطهاله ويجري…
رودي: امممم… أنا كده…
رعد: وأنا كمان جبتلك هديه وبيعطيها علبه حمرا…
رودي: اوعي تقول… دي شكولاته..؟
رعد: بضحك.. كل همك الشكولاته… مش بيكفيكي اللي بجبهالك كل يوم..
رعد: بدراميه… انت بتعيرني.. تشكر يا زوق تشكر…
رعد: بتصفيق… فنانه فنانه..
رودي: بضحك.. شكرا يا باشا… وبتفتح العلبه..
..بأستغراب… ايه ده انت بتهديني نفس السلسه اللي جبتهالك؟
رعد: بإبتسامة…بيطلع العلبه اللي معاه و بيحطها جنبها.. لا بس شكل ذوقنا واحد…
رودي: بإبتسامة… صدفه غريبه بس جميله… بس قولي انتي ليه أخترت السلسلة دي بالذات..؟
رعد: بصراحه انا كنت قايل لباسل علي هديه ليكي وتكون مناسبه لشخصيتك و رشحلي دي و لما شوفتها حسيتها شبهك.. غريبه وفي نفس الوقت جميله…
وانتي ليه اخترتيها ليا؟
رودي: لما اخترت لكل واحد هديه في محل المجوهرات.. معرفتش اختارلك ايه؟ بس و انا بحاسب بصيت بالصدفه شوفتها خطفت نظري سلسله جميله و غريبه فا حبيت اهديهالك…. وتكون ذكري مني ليك بما أني هرجع القاهره بكره باليل…
رعد: بحزن لم يظهره.. ايوه ذكري جميله..وبص للسماء..
وبعد لحظات تذكر شئ…وضحك ضحكه شريره …
رودي: بشك مش متطمنه للضحكه دي…. أحم مالك يا وحش وقفت ليه..
رعد: وهو بيقرب كل خير…
رودي: تب خد بالك علشان بتقرب.. النفس بس علش……….
قاطعها رعد في قبله خطفت أنفاسهما لمده… وابتعد رعد عنها وهو يتنفس بسرعه وقلبه يخفق بسرعه…
رودي: وجهها أحمر من شدة الخجل و قلبها يخفق بسرعه هي أيضا…دفعته وتكلمت بحده انا قولتلك مية مره مبحبش أسلوبك…
رعد: بضحك.. وانا بموت فيكي و بصراحه بقا بحبك وبعشقك من أول مره شوفتك فيها وانتي خطفتي قلبي و عقلي…
رودي:بسرعه مضحكه أنت غبي ياض ده وقت تقولي فيه بحبك..
رعد: بأستغراب.. المفروض اقولك في وقت غير ده؟
رودي:بفرحه.. وهي بتجري الاوردر وصل من فرنسا هي هي هي…..
رعد: اه يا بنت المجانين.. تب استني تب…
وبينزل وراها وهو بيضحك علي تصارفتها..
رودي: وهي بتجري وصلت عند باب القصر…
نزل أتنين من العربيه وهما شايلين بوكس هدايا كبير..
رودي: بفرحه…الاوردر وصل واخيرا.. دخلوه جوه لو سمحتم…دخلوه جوه في قاعة القصر و مشيوا..
اتجمع البنات حول الصندوق..
ريحانه: اكيد ده البوكس اللي جه من فرنسا وفيه فساتين الخطوبه… صح
رودي: صح.. والحلو إن حور هتبات معانا لحد بكره..
حور:بأستغراب… بس البوكس وصل بسرعه أوي..؟
لين: بإبتسامة… لسه ماثيوا زي عادته…
رودي: بضحك.. اه والله.. لسه بيحب السرعه… بالمناسبة.. تعرفي انو باعتلك سلامه..
لين: بضحك.. الله يسلمه.. الواد ده واحشني جدآ..
رامي: بغيره.. هو مين ده اللي واحشك يا حبيبتي..
لين: بغباء.. ماثيوا اللي واحشني جدا مشفتوش من أخر مره كنا فيها في فرنسا…
رودي: هدي اعصابك يا روميه دا ماثيوا ده صديقي انا هو Fashion designer واتعرفت عليه في فرنسا وعرفت لين عليه…
رعد: بغضب في نفسه.. مش هخلص أنا من كمية الاصدقاء و المعجبين من حول العالم…
رامي: ولو بردو متقولش عليه وحشها..
رودي: بعناد… انا بقولك نلغي رحلتك في مشروع الجواز ده يا لين ولا ايه؟
لين: وأنا بقول نفس الكلام..
رامي: وأنا بقول نفتح البوكس نشوف الفساتين
رودي: ناس متجيش الا بقلت الزوق صحيح….
وفتحت البوكس وطلعت الفساتين وكانت جميله جداً جداً وفي منتهي الروعة…
رودي: النبيتي ده فستان ريحانه و الازرق فستان لين و الارجواني فستان حور و الكحلي الجميل ده فستان فريده العسل..
فريده: بضحك.. واه اني هلبس ديه يا رودي..؟
رودي: بضحك.. ومتلبسهوشي ليه يا فيري يا عسل انتي ولا عاوزه حسونه يبص لبره كده ولا كده في الخطوبة..؟
الحسن: واه واني اقدر ابص لحد واشوفه في جمال فريده..
رودي: اوبا علي الرومانسيه بقا… أنا بقول نعملكم خطوبه بالمره مع الشباب
فريده:بضحك.. جزاك الله يا بتي والله من يوم ما جيتي بيتنا وانتي نورتيه مش عارفه هتمشي أزاي وتسبينا..؟
رودي: وانا اقدر ابعد عنكم يا فيري دا انتو عيلتي اللي بحبها وبقيتوا جزء من حياتي خلاص..
الكل: بحزن كلنا هنحس بفراغ بعد ما تمشي يا رودي..
رودي:بمزاح…. مخلاص بقا يا جماعه ايه جو الاحزان ده….. لا بقولكوا أيه أنا واحده فرفوشه مبحبش النكد ده اه….. وبعدين مين قالكوا اني هسيبكوا دا انتو كل يومين هتلاقوني فاطلكم هنا.. وبعدين احنا عندنا فرح فين الزغاريط يا جماعه..؟
سعديه: بضحك.. احلى زغروطه ليكي يا بنيتي… لولولولولولوي
رودي: تسلميلي يا سعيده يا قمر..
يلا بقا سلامات يا جماعه اخد فستاني واطلع لان فيه يوم جميل مستنينا بكره … وبتروح تطلع فستان أسود من البوكس غايه في الجمال و الأناقة..
لين: ايه ده اشمعني فستانك انتي أسود؟..
رودي: بضحك.. ده هديه من ماثيو هو قال أنا هيختارلي فستان علي زوقه مكنتش أعرف أنه أسود أصلاً…
لين: اممم… يابخت اللي أشهر مصمم في العالم صاحبه..
رودي: أحنا جامدين ياما
وليد: بضحك… والله منا عارف السرسجية دي هتبقي وزيره أزاي؟
رودي: وهي بتطلع السلم جري… متغاط عارفك يلا متغاظ مننا..
تصبحوا علي خير يا جماعه..
الكل: وانتي من أهل الخير…
رعد: وانتي من أهلي يا أغلي ما ليا…
وبيرح الكل يناموا وهما فارحنين……..
ـــــــــــــــــــ في الصباح ـــــــــــــــــــــ
بتصحي رودي علي صوت دوشه تحت… بتقوم بكسل وهي بتفتح باب البلكونه… بتلاقي الكل شغال علي وجه السرعه بيزينوا الجنينه… بتقع عينها علي رعد وهو بيشرف علي العمال ولابس جلباب صعيدي… بتفضل تبصله وسرحانه في كتلته الوسامه الصعيديه تلك…
رعد: بيبص لفوق بالصدفه بيشوفها واقفه وسرحانه فيه فبيضحك لانها أخيراً حست بيه وبحبه…
…: رعد باشا أعلق الورد ده فين؟
رعد:بغضب… يا فصيل.. روح علقه عند كوشة العرسان..
رودي: بضحك.. خلي بالك مش شغلك يا عمده…… وبتدخل الاوضه تلبس وبتروح للبنات بتلاقيهم متجمعين في أوضة ريحانه…
رودي: خيانه.. كلكم هنا وكمان Beauty expert هنا وسيبيني نايمه لحد دلوقتي…
لين: احنا أول ما صحينا روحنالك بس لقيناكي نائمه فا محبيناش نزعجك قبلها نسيبك ترتاحي لسه اليوم طويل…
رودي: لا اذا كان كده اوكي غفرنا لكم
حور: بجد الفساتين تحفه يا رودي..
ريحانه: فعلاً دول خياليين بجد..
رودي:بمزاح… أشطا.. أيديكم علي الفلوس بقا..
لين: من أين لنا فلوس يا مبقع
رودي: خلاص.. يبقا تعلموني الرقص الشرقي الصعيدي… أصلي عاوزه أنحرف هي هي….
وشغلوا الاغاني و فضلوا يرقصوا و رودي مش عارفه ترقص خالص..
و حور و ريحانه و لين بيرقصوا حلو جداً.. و انضمت ليهم البنت بتاعت الميكب
رودي: بصدمه.. انتوا اتعلمتوا كده فين وانتي يا لين بتعرفي تعملي كده أزاي؟
لين: بضحك عيب عليكي ده وراثه في الجينات المصريه يا بت..
رودي: لا انا أقعد وادرس الموضوع بتأني و بعدين أجرب موضوع الجينات دي؟
رعد: بيكون بيسأل علي رامي مش بيلاقيه… بيسمع صوت أغاني عالي جاي من أوضة ريحانه فا بيروح يشوف فيه ايه؟
بيلاقي الشباب واقفين عند الشباك الخلفي بتاع الاوضه و بيبصوا علي البنات وهما بيرقصوا…
( أقفش قفشت حرامي غسيل )
بتعملوا أيه يا شباب؟؟
رامي: بعدم أنتباه بنتفرج علي البن….
وبيمسكهم رعد من قفاهم… اه يا قللات الأدب بتتفرجوا علي أيه وانا محتاس في الشغل….؟
رامي: بهزار… يا عم سيبك من الشغل وتعالي اتفرج معانا و شوف رودي ولا ايه؟
رعد: وهو بيضربه علي قفاه أشوف رودي يا سافل.. دي أصلاً متعرفش ترقص…
وليد: لو سمحت سيب قفايا يا رعد أنا دكتور محترم..
زين: أنا ووليد ملناش ذنب والله يا رعد ده رامي اللي قالنا…
رامي: قلت نفسه وجري بسرعه أيوه جاي يا عم سمير …
رعد: اهو اتخلي عنكم في ثواني…. قدامي يا دكتور وانت يا شيخ يلا أمشوا…..
بيسمع رعد صوت رودي بتقول………….؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
وبيكون رعد ماشي لكنه بيسمع صوت رودي….
رودي: بس يا بنات أنا كده فهمت حركات الرقص..وسعوا بقا خلوني أجرب موضوع الجينات المصرية ده
رعد: بفضول.. هي ممكن تكون بتعرف ترقص… خلاص هبص شويه و أمشى..
بيروح رعد يقف عند الشباك…
رودي: سمعهوس.. شغلولي الاغاني..
لين: من عنيا… وشغلت أغنية… شقلطوني في بحر بيره……..
وبدات رودي ترقص وهي ماشيه مع الاغنيه بالرقص المظبوط و بتنفذ كل الحركات اللي شافتهم بيعملوها و رقصت رقص شرقي أصيل..
ريحانه: بتصفر… يابوي دي طلعت أحسن منينا في الرقص….
حور: بتصفيق… برافو عليكي يا رودي…
لين: أشطا يا بت.. تربيتشي..
رودي: بضحكه رنانه… تربيه واطيه يا معلمه و هي هي…
رعد: واقف وهو بيبلع ريقه بصعوبه..وهيتجنن أزاي رودي الطفلة البريئة تعمل كده…؟؟
رعد لنفسه.. لا طفلة ايه و بريئة أيه دي أنثي متفجّرة الأنوثه…..
وفضل علي حالته لحد ما رودي خلصت رقص و الاغنيه خلصت…
رودي: بضحك.. تصدقي موضوع الجينات الشرقيه ده طلع صح يا بت يا لين…..
لين: أومال يا بنتي.. دي وراثه فينا من أيام أجدادنا الفراعنه….
رودي:هي هي… واحد بيره للمرحومه…
الكل..
وفضلوا يرقصوا و يهيصوا…..
رعد: مشي وهو مش قادر يسيطر علي أعصابه من تلك الصغيرة الجميله حبيبته المجنونه
وفي المساء……
بتكون خلصت الترتيبات كلها و العرسان خلصوا لبس…
عند البنات…
لين: يلا يا رودي كلنا خلصنا لبس و ميكب… كل الوقت ده بتلبسي في الفستان…؟
رودي: وهي بتفتح الباب وتخرج ليهم…. لا خلصت اهو…
لين: بصدمه…. أيه الجمال ده؟؟ يخرب بيت جمال أمك يا شيخه…
رودي: بإبتسامة.. بجد حلوه يا بنات..
حور: قمر يا روحي.. دا انتي أحلي مننا…
ريحانه: يا بوي علي الجمال.. .و أكملت في نفسها… أعرف حد هيموت من الغيره أنهرده…
رودي: بجد شكرا يا بنات.. دي عيونكم هي اللي جميله وانتو عرايس قمرات…
وبيحضنوا بعض حضن جماعي….
رودي: سلاموز بقا أروح أنادي العرسان… أقصد الأمراء علشان ياخدو أميراتهم…
عند الشباب……
وليد: ها يا زين كلوا تمام…؟؟
زين: أيوه جهزت كل حاجه…
رامي: هتبقي مفأجاه و……..
رودي: بمقاطعه وهي تطرق الباب وتدخل… يلا يا شباب تعالوا خدوا عرايسكم لانهم جهزوا…
ولين: بإبتسامة… بسم الله ماشاء.. قمر يا قلب أخوكي…
رودي: وهي بتحضنه… وأنت أحلي عريس يا قلبي… عذراً يا شباب انا مقصدش…
زين: ولا يهمك يا دكتوره…
رودي: يا نهاري يا زين ميت مره أقولك أسمي رودي من غير دكتوره… أحنا خلاص بقينا عائلة….
زين: بإبتسامة: ماشي يا رودي..
رامي: بس أيه الحلاوه دي يا زميل… ده الأسود لا يليق الا بيكي أنتي بقا…
رودي: بضحك….لا تربيتشي ياض بقيت بكاش زيي…
رامي: بعيظ… تربيت مين يا بت دا أنا أكبر منك بسنه…
رودي: بخبث… انا بقول نلغي رحلة لين ولا أيه رأيك يا وليد؟..
رامي: أنا بقول نروح نجيب العرائس ولا أيه يا عرسان…؟
رودي: …
وليد:بضحك… بيتراجع في ثانيه…
بينزل الشباب تحت…
.رامي و وليد و زين…واقفين في قاعة القصر
رودي: وهي واقفه علي سلم القصر بإبتسامة… أنتباه يا قوم…
بيبص الشباب في أتجاهها بأنتباه… وفجأه
بينزل الحسن وهو معاه ثلاثة أميرات أجمل من بعض..
كانهم خارجين من قصه خياليه بجمالهم الساحر….
وما زادهم جمال فوق جمالهم هو فرحتهم لخطبتهم من من يحبون…
الحسن:بإبتسامة.. بيسلم كل بنت ل عريسها و بيوصيه عليها….
وبيأخد كل شاب حبيبته في أيده وهو في قمة سعادته وبيروحوا ناحية المندره…
لين: بأستغراب… هو مش الحفله بره احنا هندخل المندره ليه؟؟؟
رامي: لا دي مفاجأة يا قلبي
بيدخلوا بيلاقوا الماذون قاعد…
رودي: بفرحه… الله ده شكلوا هيبقي كتب كتاب و خطوبه…
المأذون:بإبتسامة..صدقتي القول يا أبنتي… بسم ماشاء الله أنكم في غاية الجمال… أسعد الله أيامكم وملاها بالفرحه إن شاءلله….
وليد: ها أيه رايكوا في المفاجأة؟
البنات……………
Menna Mamdouh بقلمي
زين:بهدوء… أحنا كل واحد فينا بيحب البنت اللي أختارها تكون شريكة حياته…
وليد: ولكده قررنا كلنا أنكم تكونوا حلالنا و زوجاتنا علي سنة الله و رسوله…
البنات فرحوا جداً لانهم هيتكتبوا علي أسامي اللي بيحبوهم….
لكن حور تلاشة أبتسامتها بسرعه وترقرقة عينيها بالدموع..
زين: بحنيه.. مالك بس يا حوري؟ انتي زعلانة علشان هنكتب الكتاب؟؟
حور: بحزن لا أبداً.. أنا بس زعلانه لأن بابا مجاش ومش هيكون وكيلي..
رعد: وهو داخل المندره بإبتسامة… واه يا عروسه ومين قال أكده..ده حتي الحج وهدان فرحان ليكي أهوه..
وبيشاور ليه…
بيدخل..وهدان أبو حور وهو بيبتسم بحنيه لبنته..
حور: بفرحة… بابا أنت هنا أنا مش مصدقه نفسي..
وهدان: بأسف..أنا أسف يا بنتي علي اللي عملته قبل سابق وانت كمان يا زين يا ولدي سامحني…
زين: باحترام.. العفو منك يا عمي دا اني مبسوط جوي أنك جيت.. حور كانت زعلانه جوي و أنت مش موجود…
الكل فرح ل حور لأن والدها أخيراً وافق علي علاقتها هي و زين…
الحسن: بأبتسامة…. علي خيرة الله يا ولاد نبدأ بكتب الكتاب…
المأذون: وأين الشهود..؟
الحسن: اني و رعد ولدي هنكون شهود..
ولا أيه يا رعد؟
رعد: بعدم أنتباه….لأنه مركز مع رودي اللي خطفت قلبه بكل حالتها…
الحسن: رعد يا رعد..
رعد: احم…كنت بتقول أيه يا بوي؟؟
الحسن: بضحك.. لا دا أنت مش معايا خالص؟
رودي: بضحك… سلامة عقلك يا عمده..
رعد: بتوهان.. أنا بقول نكتب الكتاب يا بوي…
الحسن: ماهو ديه اللي بقولك عليه و اني وأنت هنكون الشهود…
رعد: اه تمام… يلا أبدا يا مولانا..
وبالفعل تم عقد القران في جو يملاه الفرحه و السعاده…
قران ريحانه علي وليد و الحسن كان وكيلها… و لين علي رامي و وليد كان وكيلها…
وحور علي زين و والدها كان وكيلها…
بعد الانتهاء قبل كل شاب زوجته و حبيبته علي وجنتها و شالها ولف بيها في مشهد رومانسي جميل…
وفي وسط أنشغال الجميع أقترب رعد من رودي وهمس لها….
رعد: مش عاوزه تبقي زيهم ولا ايه؟
رودي: ببرود… بتهز رقبتها بمعني لا…
رعد: بحب.. بس أنا عاوز…
رودي: بخبث… تب وانا مالي يا لمبي..؟
رعد: بصوت عالي.. وحيات امك؟؟
الكل بأنتباه علي صوت رعد… أيه فيه ايه؟
رودي: بضحك.. لا أبداً أصل رعد بيقول أنكم أتاخرتم علي المعازيم… ولا ايه يا رعد؟
رعد: بغيظ منها… آه طبعاً يلا يا عرسان علي الجنينه… وبيخرج الكل للجنينه..
رودي: واو بجد ايه الديكور الحلو ده…لا برافو علي مهندس الديكور اللي صممه..
رعد: من خلفها… سامع حد بيشكر فيا..
رودي: الله هو أنت اللي عملت الديكور الفخامه ده؟؟
رعد: بإبتسامة… ايوه..
رودي: بمزاح… ايه ده دا أنت طلعت صاحب ذوق وكده…
رعد: بحب.. أنا صاحب ذوق و أحساس وقلب و رومانسيه و كل حاجه بس البعيده عميه…
رودي: وهي تكتم ضحكتها بصعوبه… ياه يا مسكين أنت بتحب واحده عميه…؟
رعد: بحنق.. صدق المثل اللي قال يفيد بأيه البوح أذا كانت البعيده لوح..
رودي: بضحك أيه ده انت بقيت بتقول حكم..
رعد: بجديه… رودينا أنتي هتفضلي تتهربي كدا كتير..؟؟
رودي: أنا….
فريده: بمقاطعه… رعد يا ولدي بوك بينادم عليك..
رعد: بهمس… حبكة هي الدنيا كلها وقفه قصاد حبي يا بلد..
وبيمشي وهو بيتمتم و رودي فضلت تضحك عليه..
فريده: بتسال.. هو ماله رعد؟
رودي: بضحك… ولا أي حاجة يا فيري بس قوليلي أيه الحلاوه دي كلها الفستان هياكل منك حته يا قمر…
فريده: والله إنتي اللي جمر يا بتي… وبتحضنها
الحسن: امم بقا بتحضني فريده وانا لا..؟
رودي: و أنا أقدر يا حسونه يا عسل.. واكملت بمزاح… يا راجل دا إنت الحته الشمال..
الحسن: بضحك.. يا بكاشه..
فريده: اومال أنت هنيه فين رعد؟
الحسن: شغلته مع الضيوف علشان أفضالك أنت يا جمرر…
رودي: بمزاح.. أصل اللي لبس بتاع ملبس..
وبيمر الوقت مبين ضحك و هزار رودي و الحسن وفريده…. وبيجي وقت تلبيس الخواتم…
بيلبس كل عريس عروسته الشبكه اللي أختاروها في جوا رومانسي سعيد جميل…
بعد مده..
رودي: بتكون واقفه لوحدها سرحانه.. امم.. كل الاحبه أتنين أتنين وأنت يا قلبى حبيبك فين؟
زياد: ممكن يكون موجود بس انتي اللي مش واخده بالك..
رودي: بخضه… زياد يخرب بيتك خضيتني..
زياد: حقك علي قلبي…
رودي: باستغراب… قلبك؟
زياد: بصوت عالي.. لو سمحتوا كلكم ممكن تنتبهوا…
الكل بأنتباه و أستغراب…
زياد: ل رودي أنا بحبك من أول مره شوفتك فيها حبيتك ربنا بعتك ليا يوم الحادثه لأنقاذ حياتي… ولما عرفتك أكتر حبيتك أكتر.. تقبلي تكوني الانسانة اللي هقضي معاها بقيت حياتى..؟
وأنحني علي ركبته قدامها وقال… تقبلي تتزوجيني..؟
رودي:……
رعد: سمع الكلام وخلاص فقد السيطره علي أعصابه و طلع الوحش اللي جواه… وفي ثواني كأن واقف قدام زياد ومسكه من رقابته بقوه و بيخنقه…
زياد: بيزقه بحده.. رعد أنت أتجننت هتقتلني..؟
رعد: بغضب جحيمي… وهو بيلكمه في وجهه أه أتجننت و هقتلك…
أنت أزاي تتجرأ وتقولها الكلام ده
أزاي تتجرأ و تحبها و
أزاي تتجرأ و ترفع نظرك ليها…
زياد: بحده.. وانت مالك؟ يا أخي حبيتها هو الحب حرام…
المعزيم كلهم أتلموا علي خناقتهم و صوتهم العالي..
رعد: بصوت عالي… يتحرم عليك وعلي أي حد إنه يبص لحاجه ملك الرعد..
دي مراتي مرات رعد الحسن عمدة الصعيد كله و اللي يبصلها مجرد بصه أقتله..
وأنت جاي تطلب أيدها وتعترفلها بحبك قدام الناس.. وبيلكمه في وشه عدد مرات..
رامي و وليد و زين بيحاولوا يخلصوا زياد من أيد رعد ومش عارفين…
بيدخل أكرم وبيكون لسه واصل من القاهره بيشوف رعد وهو هايج زي البركان و الشباب بيخلصوا زياد منه و مش عارفين…
بيروح ناحيته بسرعه وبيشده من علي زياد…
أكرم: ل رعد .. ماذا بك يا رجل سوف تقتل ذالك المسكين…
رعد: بحده… أتركني يا أكرم ساقتله ذالك المنحط الوقح يريد أن يتزوج زوجتي…
أكرم: بعدم فهم… زوجتك ومتي تزجتك أنت؟؟؟
رعد: رودي هي زوجتي…
أكرم: بغضب… نعمممم..
كل هذا يحصل أمامها وهي في عالم أخر وكل ما يتردد في مسمعها….صوت رعد وهو بيقول… مراتي.. مراتي.. مراتي..
رودي: بصوت عالي… بس كلكوا أسكتوا خلاص… وانت وبتشاور علي رعد…
أزاي أنت بتقول أني مراتك؟ ها مراتك أزاي و أنا معرفش..؟؟
رعد: ايوه مراتي وبقول قدام كل الناس دي أنتي مراتي… أنا كاتب كتابي عليكي من 3 شهور..
ولو مش مصدقاني أسالي خالد مش هو وكيلك بردوا…
رودي: بصدمه… مستحيل مستحيل خالد يعمل فيا كده تب ليه..؟؟
لا أنت بتكدب… أنا فعلاً عامله ل خالد توكيل عام بس خالد عمره ما يعمل فيا كده…
وأكملت ببكاء و أنهيار….
عمره ما يخون ثقتي أبداً….
وبتطلع تجري علي أوضتها….
والبنات بيطلعوا وراها ولما زعلانين علي حالتها..
رعد: بعصبيه… يا جابر وصل المعازيم علي بيوتهم….
جابر: أمرك يا جناب العمده… وفعلاً بيوصل جابر الناس علي بيوتها بأمان…
الحسن: أني فضلت ساكت و سيبتك قولت أشوف هتتصرف أزاي…؟
بس للاسف يا ولدي اللي أنت عاملته كله غلط فوق ما أنت خربت فرحت أخواتك و أهنت ضيوفك.. مكفاكش علي أكده لا وخربت ثقة بنت في أبوها اللي رباها السنين دي كلها…. حتي لو أنت وهو عملته كده من وراها ملكش الحق تكسر ثقتها فيه بالشكل ده….
رعد: بأسف.. بوي أني…
الحسن: بحده… بكفياك عاد يا ولدي…
يا جابر.. خد زياد وديه علي المستشفى و أنت يا زين يا ولدي روح مع أخوك…
وحقك عندي أني يا ولدي…
زين: بحكمه و عقل… لا يا حج اخوي هو اللي غلط و خد جزاه خلاص.. بعد أذنك ومشي زين وأخد أخوه علي المستشفى…
أكرم: بحزن… وأنا ذاهب الي رجالي لكي يستعدون لان الاجتماع الرئيسي الخاص ب رودي غداً…
الحسن: وأنت يا حضرت الظابط روح جهز نفسك علشان مهمة حمايتك للدكتوره هتنتهي بكره…
بيمشي رعد بحزن من نفسه و علي حاله و حال محبوبته…
فريد: للحسن… أنا مش فاهمه حاجه هي رودي بجد مرات رعد..؟؟
الحسن: ايوه رودي مرات رعد ولدك…
فريده: أزاي ؟؟
الحسن: وحكي ل فريده كل حاجه لان رعد كأن قايله علي كل حاجه من يوم بداية المهمه لحد دلوقتي…
فريده: بفرحة… يعني رودي مرات ولدي.. دي كانت امنيتي والله…
الحسن: بس أنتي ادعي ربنا أنها تتقبل الموضوع…
فريده: إن شاءلله هتقبله…
عند رودي………………..؟؟؟؟؟؟؟؟
يا تري أيه اللي هيحصل وهل رودي هتتقبل علاقتها ب رعد ولا غرورها هيتغلب علي حبها ليه.؟؟؟
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
بيمشي وليد و زين و رعد لسه هيمشي..سمع صوت رودي وهي بتقول..
رودي: بس سمعوس يا بت أنتي وهي..أنا كده فهمت.. شغلولي الاغاني بقا..اما نشوف موضوع الجينات الشرقيه ده…
رعد: لنفسه.. هي معقول هتعرف ترقص…. وبيقف يشوفها…
لين: من عيوني دا أنا هشغلك أغنيه عنب… وبتشغل أغنية..( بحر بيره )
رودي: بضحك… واحد بيره للمرحومه…
وبتبدا رودي ترقص مع الايقاع وتقلد الحركات اللي شافتهم بيعملوها بدقة و أحتراف…
ريحانه:بتصفير… يا بوي عليكي يا رودي دا أنتي طلعتي أجمد منينا..
لين: بفخر.. تربيتشي البت دي تربيتشي..
رودي: بضحكه خليعه.. هيهي تربيه واطيه يا أوختشي…
رعد:بيبلع ريقه بصعوبه وهو واقف مصدوم من تلك الصغيره…
لا مهلاً صغيرة ماذا.. أنها أنثي متفجرة الأنوثة..
حور: برافو عليكي يا رودي عرفتي ترقصي أحسن مننا كلنا…
ريحانه: أعرف حد لو شافك بالمنظر ده هيموت من الغيره
لين: تصدقي معاكي حق..
رودي : بلامبلاه.. مش مهم… وبتشدهم كلهم علشان يرقصوا معاها…وبيفضلوا يرقصوا مع بعض وهما فرحانين و مبسوطين…
واما عن ذلك الرعد العاشق المسكين فسيصاب بسكتة قلبيه من تلك الصغيرة المجنونة معذبته و حبيبته
بيمشي وهو هيطق من غيرته عليها حتي ولو كلهم بنات بس أزي يشوفوها بشكلها الساحر ده..بيتمني لو بيحطها جوه قلبه ويقفل عليها.. فهو يغار عليها ويحبها حد الجنون…
ــــــــــــــــــــــــــ في المساء ـــــــــــــــــــــــــــ
….. عند البنات…..
بيكون البنات كلهم جهزوا….
ريحانه: أيه الحلاوه دي يا عروسة أخوي..
لين: بضحك… أنتي أحلي يا عروسة أخويا..
حور: أنتوا الاتنين أحلي من بعض…
لين و ريحانه: مع بعض.. أنتي اللي قمرين يا حوري…
لين: بتذمر… يوه بقا يا رودي كل ده بتلبسي… دا أحنا العرائس وخلصنا قبلك..
ريحانه: سيبيها براحتها يا بت
رودي: وهي بتخرج ليهم…حبيبتي يا ريري أيه يا لين كنت بجهز…
لين: وهي فاتحه بقها بطريقه مضحكه… يا بوي عليكي…
رودي: بضحك.. مالك يا بت فاتحه بقك كده ليه الفستان مش عاجبك ولا ايه؟
لين: فستان أيه دا أنتي طالعه أجمل من القمر…
رودي: بإبتسامة… وانتي جميله جدا يا حبيبتي وبتحضنها…
ريحانه: بمزاح… هي بس يا لمبي..؟
رودي بضحك… كلكم حلوين يا قلبي وأنا بحبكم كلكم أنتي ولين و حور أنتو أخواتي وبيحضنوا بعض حضن جماعي…
رودي:تعرفوا أنكم شبه الأميرات..بس ناقص الامراء …
أنا هروح انادي عليهم بسرعه …
……… عند الشباب……
رامي: وهو بيرقص… وهتجوز هتجوز هتجوز هتجوز….
وليد: بضحك…تب يا عريس جهزت اللي قولتلك عليه…؟
رامي: ايوه يا باشا..
وليد: وأنت يا زين…جبيت ال*****
زين: أيوه كل حاجه جاهزه مش ناقص الا البنات…
رودي: وهي بتخبط علي الباب….و وليد بيروح يفتح ليها…
وليد: بسم الله ماشاء الله… أيه الجمال ده يا حبيبت أخوكي…
رودي: وهي بتحضنه ألف مبروك يا حبيب أختك….
وأكملت بمزاح……واخيراً شوفتك بالبدله يا راجل..؟
وليد: ليه محسساني أني عجوز مثلاً…
رودي: بضحك… لا مش مثلاً ده فعلاً…
وليد: وهو بيمسكها من خدودها… لسانك متبري منك يا بت..
رودي: دي قدرات يا عريس..
رامي: مفيش مبروك ليا أنا كمان؟
رودي: ألف مبروك يا روميه…
رامي: بانزعاج… قولتلك ميت مره متقوليش روميه ده تاني أسمي رامي…
رودي: ألف مبروك يا عريس… كده حلو.؟
رامي: بإبتسامة… الله يبارك فيكي يا رودي…
رودي: ألف مبروك يا زين…
زين: الله يبارك فيكي يا دكتوره…
رودي: يا زين أنا قولتلك ميت مره أسمي رودي وبس بلاش دكتوره دي أحنا خلاص بقينا أهل و أنت و ريحانه أخواتي…
زين: بإبتسامة…. ماشي يا رودي…
رودي: تب يلا يا عرسان بسرعة دي العرائس مستنياكم من زمان…
رامي:بفرحة… ايوه بقا هتجوزي زغرطولي…
رودي: يلا يا حنين دي مجرد خطوبه لسه الجواز بعدين…
وليد: ماهي دي المفاجأة اللي عملينها للبنات…
زين: أحنا قررنا نكتب الكتاب أنهرده لان الحلال مفيش أحسن منه…
رودي: بفرحة… فكره مدهشه والله معاكوا حق دا البنات هيفرحوا أوي…
يلاا بسرعه أنزلوا أنتوا و أنا هجيب البنات…
بينزل الشباب كلهم يقفوا في قاعة القصر…
وفجاه بيسمعوا صوت…
رودي: وهي في نص السلم بتصفر… أنتباه يا شباب… الأميرات وصلوا…
وبينزل علي السلم ثلاثة أميرات أجمل من بعض كأنهم خرجوا من قصه خياليه بجمالهم الساحر…
بيمسك كل شاب أيد حبيبته وهو فرحان و بيمشوا ناحية المندرة…
لين: بتساؤل… هو مش المفروض الحفله في الجنينه…؟
رامي : دي مفاجأة…. وبيدخلوا المندره…
بيكون قاعد جوه الحسن و بجواره المأذون و الحج خلف الله والد زين….
البنات: بفرحة…. ده ال..
رودي: أيوه هو بعينه الشيخ مأذون…
زين: بيلاحظ… حزن حور..مالك حوري؟؟
حور: بدموع… كان نفسي بابا يبقي معايا ويكون هو وكيلي…
الحسن: بضحك… واهو يا بتي طلبك أتنفذ…
وفي نفس اللحظه بيدخل رعد ومعاه والد حور الحج وهدان…
حور: بفرحه… بابا..
وهدان: بحب بيحضن بنته وهو فرحان… أني أسف يا بتي أني كنت غلطان وغلطت في حقك سامحيني وأنت كمان يا زين يا ولدي سامحني….
زين: بأحترام… ولا يهمك يا عمي اللي فات مات المهم أنك وسطينا…
حور بتكون فرحانه جداً و الكل فرحانين ليها…
رودي:لما بتشوف رعد بتفضل باصه ليه…في نفسها… يا بوي يخرب بيت حلاوت أهلك بالبس الصعيدي يا جدع…
وده مبيكونش حالها لوحدها فكذالك حال الرعد عندما وقعت عينه عليها…
رعد: بهيام… صدق من قال الأسود لا يليق إلا بكي يا صغيرتي
رودي:بتلاحظ الموقف…بتقول بتهرب… مش هنكتب الكتاب بقا ولا ايه يا جماعه…
الحسن: بضحك… والله معاكي حق يا بنيتي يلا بينا يا جماعه…نكتب الكتاب..
وبعد قليل تم كتب كتاب الشباب…. وعقد قران زين و حور ووالدها وكيلها….
و وليد و ريحانه و الحسن وكيلها…
و رامي و لين و وليد هو وكيلها…وبيقوم الشباب وهما فرحانين وبياخدوا زوجاتهم في أحضانهم بيشيلوهم ويلفوا بيهم في مشهد رومانسي جميل جداً…
وفي وسط أنشغال الجميع…بيقرب رعد من رودي وبيهمس ليها…. عقبالك..
رودي: بضحك… ليه عندك عريس ولا أيه؟
رعد: ويفيد بايه البوح و أنتي أجمد من اللوح..
رودي: بضحك سيد عيب…وبتكمل بتهرب من رعد…
أيه يا عرسان أنتوا مهتخرجوش للمعازيم ولا أيه؟
الحسن: أيوه يا ولاد المعازيم بره بقالهم زمان يلا بينا…..
وبيخرج الكل للجنينه وبيروح العرسان يقعدوم في أماكنهم
والمعازيم مذهولين من جمال العرسان فهم تخطو حدود الجمال بمراحل…
… وبعد قليل…
بيلبس كل شاب عروسته الشبكه بتاعتها…
رودي: واو بجد ايه الديكور الحلو ده؟؟
رعد: من خلفها… عجبك الديكور؟
رودي: جداً.. برافو علي مهندس الديكور اللي صمم المكان…
رعد: أنا اللي صممته…
رودي: دا انت طلعت بتفهم في الديكور كمان…
رعد: دا أنا أعجبك بس انتي…
فريده: بمقاطعه… رودي حبيبتي أيه الجمال ديه؟ دا المعازيم كلياتهم عمالين يتحدتوا عن جمالك يا بتي…
رودي: جمال أيه بس يا فيري دا أنا خايفه الناس تفكرك أنتي العروسه بحلاوتك دي…
رعد: بهمس… ده وقت مقاطعة بس يا أمي…
رودي: بضحك بعدما سمعته…. بتقول حاجه يا رعد؟؟؟
رعد: لا.. أبداً أنا كنت رايح أشوف الضيوف… وبيمشي
رودي: بس يا فيري لو حسونه شاف الجمال ده كله مش هيقدر يبص بره…
الحسن: بضحك… وهو أني أقدر أبص لحد غير الجمرر دي دي حب العمر كله
فريده: بكسوف… حسن…
رودي: بضحك… لا انا كده بقيت العزول بينكم… بعد أذنكم أروح أبارك للعرسان…
وبعد اما بتبارك ليهم بتقعد علي تربيزه لوحدها
رودي:بشرود… كل الاحبه أتنين أتنين وأنت يا قلبي حبيبك فين؟
ليأتي صوت من خلفها ومينفعش يكون أنا..؟
رودي: بسم الله الرحمن الرحيم…أيه يا زياد خضيتني..
زياد: ألف سلامة عليكي من الخضه يا قلبي..
رودي: بحده بتقوم تقف… زياد
زياد: عيونه…
ولسه رودي هتتكلم بيقاطعها زياد…
زياد: وهو بينحني علي ركبه قدامها… بصراحه بقا أنا عاوز أقولك قدام الناس دي كلها أني بحبك… بحبك من أول يوم شوفتك فيه.. سحرتيني بجمالك لدرجة أني عملة حدثه و أراد ربنا أنك تكوني سبب نجاتي منها أنتي أه أنقذتي حياتي بس سرقتي قلبي…… تقبلي تتزوجيني..؟؟؟
رودي: مبتردش من صدمتها من الموقف…
لحظه..
فهناك من شاهد الموقف و يكاد أن ينفجر من الغيظ وفي لحظات كان يقف هو أمام زياد وهو كا البركان الهايج…
وفي ثانيه…….؟؟؟؟؟؟؟؟