رواية عودة ايام الطفولة كاملة جميع الفصول بقلم اسماعيل موسي
رواية عودة ايام الطفولة كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة اسماعيل موسي رواية عودة ايام الطفولة كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية عودة ايام الطفولة كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية عودة ايام الطفولة كاملة جميع الفصول
رواية عودة ايام الطفولة كاملة جميع الفصول
انزلى يا تلا جدك عايزك تحت بسرعه، لبست نقابى ونزلت بسرعه، جدى عمره ما طلبنى، انا كنت فاكره انه نسى ان عنده حفيده عايشه معاه فى البيت.
فى ساحة البيت الكبير كان جدى قاعد على الدكه وقصاده شاب جميل، جدى قال اقعدى يا تلا
قعدت بخجل، جدى بص ناحيتى، دا ابن عمك سامر وصل النهرده وطلب ايدك منى!
بلعت ريقى بصعوبه، انا مشفتش سامر من ايام الطفوله، من اول الخناقه إلى دارت بين والدى الله يرحمه وعمى جابر، وقتها عمى جابر ساب البيت وسافر أسبانيا ومات هناك وكل علاقتنا بسامر ووالدته انقطعت من زمان
ليه راجع دلوقتى؟ ليه طالب ايدى وهو حتى ميعرفنيش؟
تذكرت كلام والدى عن والدة سامر وقد ايه هى ست شريره ومتكبره ومش بتحبنا وانها عمرها ما نسيت معارضت والدى لجواز عمى منها.
كل دا وسامر ساكت، كان بيبص عليا كل شويه لكن بنظره تايهه، كأنه مرغم على الحضور هنا
قلت بخجل انا معرفش ابن عمى كويس يا جدى واتفاجأت بطلبه، اكيد اين عمى عايش فى الخارج وعارف أن الحجات دى مش بتتم بالطريقه دى ا، انا محتاجه وقت افكر
لكن انا مستعجل، نطق سامر بصوت هادى، انا شايف نقراء الفاتحه وخلال فترة الخطوبه تقدرى تاخدى قرارك
كنت لسه هفتح بقى لكن جدى قال خلاص هنقرا الفاتحه دلوقتى وبعدها ربنا ييسر الخير
بعد قرايت الفاتحه، سامر باس على ايد جدى ومشى، كده من غير اى كلام ولا حتى تلميح
طلعت غرفتى فى غضب شديد، جدى فاكرنى طفله من التراث القديم، يأمر تطاع، لكن انا ليا رأى وقرارى، ومش هجوز سامر دا مهما حصل.
مكنتش اعرف اى حاجه عن سامر ولا شغله والصراحه فى الوقت دا مكنش ليا رغبه اعرف اى حاجه.
الصبح كانت صاحبتى هدير منتظرانى عشان نروح الجامعه وكانت مستعجله جدا لاننا اتأخرنا وكمان عماله تلومنى لانى خبيت عليها خبر خطوبتى
ركبنا مواصلات اقلتنا للجامعه، دخلنا المدرج وكان فيه هيصه لأن دكتور الماده اتأخر
بعد ربع ساعه عميد الكليه دخل المدرج، الكل لزم الصمت، عميد الكليه شرح ان مدرس الماده بتاعتنا اتنقل جامعه تانيه وان فيه دكتور جديد هيمسك الماده بدل منه
زعلت جدا لانى كنت بحب دكتور مختار وبفهم منه كويس وكانت ضربه موجعه ليا
اسماعيل موسى
عميد الكليه قال رحبو معايا بالدكتور سامر، وفجأه دخل سامر ابن عمى، بلبس أنيق شايل فى ايده دفاترة، سامر كان وسيم جدا ومظهره ملفت وجذاب، اتسمرت مكانى وحاولت استخبى تحت البنش من الصدمه.
بدا سامر يتكلم ولاحظت وشوشات البنات جنبى، قد ايه هو صغير ووسيم وقصص غريبه عن أصله حكايته وجاى من فين
سامر كان مبهر فى طريقة شرحه لدرجة ان المدرج كله كان بيسمع فى صمت ولما خلص ارتفعت عاصفه من التصفيق
ولقيت طالبات وطلاب كتير راحو يسلمو عليه ويتعرفو عليه
هدير يلا نسلم على الدكتور يا تلا، قلتلها مش عايزه يلا نمشى
هدير قالت دا دكتور لقطه يا تلا شفتى بيتكلم ازاى؟
شايفه عيونه، شايفه لبسه، وسط الزحمه بصيت عليه كان مشغول فى الكلام ومكنش بيبص على المدرج، وقفت وفضلت باصه عليه قلت يمكن يبص عليا
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
سحبت هدير من إيدها وخرجنا من المدرج
هدير ___ ياريت كل الدكاتره زى الدكتور سامر يا تلا
سألتها ليه ماله؟ __ أنيق، وسيم، متحدث، بيشرح بطريقه جديده زى الدحيح كده، يارب اوعدنى بواحد زيه يارب
هدير بصت عليه ___ مقلتليش بقا يا ستى خطيبك دا ولا ابن عمك شكله ايه؟
شكله عادى يا هدير يعنى هيكون رشدى اباظه؟
هدير ___دكتور سامر عندى احلى من رشدى اباظه، مش بس شكله، شفتى البدله والقميص جمال ازاى، وبعدين شعره لايق على وشه اووى
انا حاسه انى هجيب امتياز فى الماده دى يا تلا والله
ثم نظرت هدير لتلا، مش هتورينى صورة خطيبك بقا؟
تلا بدربكه، معنديش صوره ليه، انا لسه مقررتش اصلا ان كنت هستمر ولا لا
بعدين كفايه كلام المحاضره التانيه بدأت، مشيت تلا مع هدير ناحيت مدرج المحاضره التانيه
هدير ___ بصى يا تلا دكتور سامر بيعمل ايه؟
تلا برعب ليكون سامر قريب منها وبخضه ماله؟
هناك وسحبت هدير تلا من إيدها وشاورت على ماكن الدكتور سامر إلى كان قالع بدلته ونازل فى الطين بيزرع شجره مع عمال الجامعه، كان شغال بجد ومركز فى الحفر والرى غير منتبه للنظرات المتلصصه إلى ثابته عليه
شردت تلا للحظه، هو ليه بيعمل كده فى اول يوم فى الجامعه؟ عايز ياخد الاضواء طبعا ويبقى مركز حديث كل الطلبه!
انهت تلا محاضرتها ورجعت على البيت الكبير ومن غير قصد قعدت تسأل نفسها يا ترى سامر ممكن يجى عندنا النهرده؟
لكن هى كانت عارفه عملت ايه، وسامر بعد كلامها مستحيل يجى على البيت ولا يقعد معاها
رغم كده فتحت شرفتها إلى مش بتفتحها غير فى المناسبات
وقعدت تذاكر وعينها على الطريق والحقول
سامر مظهرش ودا كان المتوقع، مقدرتش تلوم سامر ولا حتى نفسها، مش ممكن تضعفى يا تلا من اول مفاجأه
الصبح على غير العاده تلا كانت لابسه وجاهزه منتظره هدير قدام البيت
هدير __-يعنى على الشياكه يا عم، وكمان صاحيه بدرى؟
دا انا كنت بنتظرك ساعه كل يوم على بال ما تجهزى
وصلو الجامعه، تلا بخبث هى أول محاضره بتاعت الدكتور مين؟
هدير بحسن نيه! دكتور سامر احلى اصطباحه
دخلو المدرج إلى كان فاضى، تلا قعدت فى الصف التانى على غير عادتها، الطاولات إلى فى اخر المدرج اشتكت منها طول السنه
اسماعيل موسى
هدير، تلا احنا هنقعد هنا بجد؟
تلا ايوه
هدير __ مش معقول دا انا كنت بترجاكى نقعد فى المنتصف بترفضى!
تلا من غير اهتمام، المدرج كان فاضى، اهى قاعده والسلام
المدرج اتملى من الطلبه ودخل دكتور سامر، مر من جنب تلا من غير ما ينتبه، على المدرج مسك الميكرفون وبداء يشرح
سامر مكنش من عادته يبص على الطلبه، نظرته كانت عامه وواسعه، وسط الشرح كان فيه سؤال محتاج اجابه
الدكتور سامر قال السؤال وبص على الطلبه ينتظر حد يجاوب، وجات نظرته على تلا
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
دكتور سامر ولا كأنه شافها او يعرفها هكذا شعرت تلا لما عين سامر الجميله عبرتها نحو الأخرين،يفتش عن اى طالب رافع ايده
وسط المدرج الصامت الساكن شعرت تلا بغصه كيف لا يعرفها هذا الأحمق؟ انا خطيبته، ثم بسرعه كعادت النساء رفعت انفها بفخر وقالت عادى.
، فجأه بنت رفعت ايدها، المدرج كله بص عليها تلقائيآ، كانت بنت قصيره وجميله الملامح، هاديه ويمكن عمرها ما حاولت تتجاوب مع أى دكتور
دكتور سامر اتفضلى وقعد على الكرسى، سامر مكنش بيسأل الطالبات على اساميهم عكس الطلبه كان شايف ان دا من خصوصيات البنات او كانت ليه مبادئه إلى بيتحتفظ بيها
البنت ارتبكت وصمتت اكتر من دقيقه والدكتور سامر بيبص عليها
ارجوكى متقلقيش مهما كانت اجابتك انا هحترمها، انا مضطر لاحترامها، البنت اتشجعت وبدأت تتكلم بصوت واطى
سامر نزل من على المسرح وقرب منها وتقريبآ وقف جنب تلا. وفضل يسمع البنت لحد ما خلصت، تلا كانت باصه قدامها من غير حركه، كان فيه بنت شبه تلا بالضبط فى المقاعد الخلفيه، شبهها فى اللبس والنقاب متقدرش تفرق بينهم غير لو كنت شديد القرب والمعرفه منهم وعين سامر كانت مصوبه عليها
برافو، شكر سامر البنت ورجع يكمل شرح، وطول المحاضره عين تلا مترفعتش من عليه، كانت طريقة سامر فى الحديث ملفته وجاذبه بشكل مخيف، من النوعيه إلى تتمنى متخلصش كلام وكانت دى اكتر لحظه تلا خافت تحبه
هدير بهمس يخرب بيت جمال امك، شكلى هحب الدكتور سامر يا تلا!
تلا متحاوليش يا هدير هتوجعى قلبك على الفاضى سامر مرتبط
هدير عرفتى ازاى؟
تلا، سمعت البنات بيقولو كده، وبعدين احنا فاضيين للكلام ده يا هدير
انتهت المحاضره، كان مر تلت ايام على الفتحه وسامر راح على بيت جده، تلا كانت فى غرفتها لكنها سمعت من ام عادل مراة عمها ان سامر قاعد مع جدها
غيرت هدومها وانتظرت جدها يبعت فى طلبها، اكيد سامر عايز يقعد معاها زى اى اتنين مخطوبين
جدها اتأخر وتلا خافت سامر يمشى من غير ما يتكلم معاها
نزلت السلم بخجل وضيق، افتكرت انها نسيت مذكره على الكنبه تحت.
تلا؟ بنت حلال انا لسه كنت هبعتلك، ابن عمك هنا، قال جدها وهو بيشرب الشاى
وقفت تلا وقربت منهم وقعدت بعيد، جدها بحزم قربى يا تلا
قربت تلا منهم وقعدت
الجد رحبى بابن عمك يا تلا
تلا - - ازيك يا دكتور سامر
سامر بابتسامه ازيك يا تلا عامله ايه؟
تلا الحمد لله كويسه، انتى عرفتى من فين انتى دكتور يا تلا؟
هو انت متعرفش يا دكتور؟ انا طالبه عندك فى الدفعه
اها اصل انت متعرفش انا فى كلية ايه اصلا
سامر بجد يا تلا؟ الحقيقه معرفش، ازاى مشفتكيش فى المدرج؟
تلا دا افضل يا دكتور سامر، انا مش عايزه اى شخص من الدفعه يعرف انى خطيبتك، انت عارف اننا لسه فى فترة التعارف وكمان عشان كلام الطلبه وتلمحياتهم البغيضه
سامر، حاضر يابنت عمى، اوعدك محدش يعرف انى خطيبتى
تلا، ولا تهتم بيا اكتر من الازم، انا طول عمرى منعزله ومليش علاقات يعنى بلاس تنادينى بأسمى او تسلم على! او حتى تقرب منى
حاضر يا بنت عمى
الجد بضحك، فيه ايه يا تلا، سامر مش بس خطيبك دا ابن عمك كمان؟
تلا انا شايفه ان كده احسن يا جدى ولا انت ايه رأيك يا دكتور سامر؟
سامر زى ما تحبى يا تلا، لكن انا سامر بس على الاقل هنا
فيه حاجه مش فاهمها فى الماده بتاعتى اشرحها ليكى؟
تلا، متشكره يا دكتور، انا بذاكر كويس
وادرك سامر، انها صغيره على الحب، فالعمر لا يقاس بالسنون بل يبداء تاريخ ميلادك من لحظة ما دق قلبك بحب شخص ما
وكان سامر فرحان، دا إلى كان بيبحث عنه، بنت متعرفش الحب ولا كل هذا الهراء
كانت لديه قناعاته الشخصيه إلى وهب ليها كل حياته، فى هذه اللحظه عرف سامر انه لقى البنت إلى كان بيدور عليها
ثم وابتسم سامر غيرتها من النوع المحبب، اذا غارت الأنثى أحبت ومتصدقش اللف والدوران، المرأه لا تكون امرأه اذا مشت فى خط مستقيم
النساء يعشقن التلميحات، الكلمات الهاربه، يحببن ان تصل لما يفكرن فيه دون أن تقوله علانيه
واذا قولت لها احبك مره اياك ان تكررها لكن أفعل شيء يشعرها بالحب، حافظ على غموضك تضمنها
فالكتاب المباح الخالى من الأسرار ممل، مثل فيلم جميل شاهدته اكتر من مره
سامر بص للساعه بتاعته، انا مضطر امشى يا جدى عندى لقاء مهم فيديو كونفرنس
تلا بتهور، لقاء ايه؟
سامر انا دكتور متفرغ فى جامعة برشلونه وليه بعض الطلبه بديهم محاضرات
وكانت على وشك قول بنات ولا ولاد، ثم تذكرت عدم احقيتها فى السؤال فحتى الان ترفضه ولم تغير قرارها بعد
واستنت تلا سامر يديها رقم تليفونه زى اى اتنين مخطوبين
او يتكلم معاها
او يعرض عليها تليفون جديد، اى شىء يوضحلها انه مهتم
رحل سامر وتلا قعدت شارده، تابعته وهو بيختفى من باب البيت
خرجت بره فى الشارع وبصت عليه وهو ماشى بين الحقول لحد ما اختفى
كل واحد يفتح المذكره على الصفحه 88، كان المدرج مليان وتلا وهدير فى المقعد الخلفى تلك المره
فيه ناس كتير مكنش معاها مذكره، سامر عاين المحاضره
اى طالب مقدرش يشترى المذكره يروح على المكتبه وياخدها
انا سايب خبر للمكتبه بكده، لكن اى شخص عنده القدره على شراء المذكره وتلكع لأى سبب مش هقبل اى مبررات
مشى الدكتور سامر بين الطلبه فى الممر إلى بيفصل الطاولات عن بعضها
وانتى فين كتابك؟
للحظه فكرت تلا ان الكلام مش موجه ليها، لكن وقوف سامر قدامها وبصته عليها اجبرتها على الرد
اسفه يا دكتور اول ما هخرج من هنا هشترى المذكره
وحست نفسها متقزمه بين طلاب الدفعه، هدير كانت قاعده جنبها بترتعش، الدور عليها
لكن سامر عدى كل دا ورجع على المسرح ، اه قبل ما انسى الكليه منظمه رحله وعميد الكليه طلب منى ابلغكم، ياريت إلى عايز يروح يدفع الاشتراك فى شباك شؤن العاملين
القصه بقلم اسماعيل موسى
خلصت المحاضره
هدير يلا بينا يا تلا ندفع اشتراك الرحله؟
تلا مش رايحه رحلات يا هدير
لكن لما شافت تلا بنات الدفعه مزدحمات على على شباك التذاكر مثل سرب نمل على جثة صرصور وبينهم بنات جميلات، غيرت قرارها انا هروح الرحله
كان من بينهم شلة بنات بتكرههم تلا ولا تحترم ميعوتهم ولا لبسهم الأنيق المزيف
هدير __يا بختك يا تلا كلمتى دكتور سامر وانا لا
انا مش هشترى المذكره عشان يعاقبنى
جهزت تلا وهدير عدت النزهات، حقيبه مليانه بالسندوتشات قنينات ماء، تسالى مرايا الزينه، زجاجة عطر وكريم مرطب
كل واحده منهم حملت حقيبة على بابا على كتفها ووقفو ينتظرو باص الرحله
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
وصل باص الرحله، اتوبيس عليه القيمه مستأجر من واحده من شركات النقل إلى بتمص دم الشعب، ارتقى موظف تلاتينى سلم الباص وكان فى ايده كشف وبداء ينادى بأسماء الطلبه والطالبات إلى دفعو اشتراك الرحله.
نظر الموظف الذى يحاول ان يبدو أنيق نحو الطلبه، ثم نظر لكشف الرحله بتركيز قبل أن ينادى على الاسم الأول
راح الطلبه يركبو الباص وكان ملاحظ ان الطالبات الاجتماعين، كثيرى الحركه، المعروفين، ركبو الباص اولآ فى مصادفه غريبه تدعو للأندهاش، الموظف الحيادى كان حافظ بعض الأسماء ولم يلتزم بالترتيب الأبجدى وركب إلى يعرفهم قبل الآخرين، لا شيء جديد يدعو للاستعجاب، فى رحله او مدرسه او وظيفه او مصلحه حكوميه او حتى فرن عيش هناك قوانين الزاميه، عليك أن تعرف مقامك وقدرك وانت مجرد حثاله أخرى فى هذه الحياه مكانك اخر الصف
ركبت تلات وهدير فى المقعد الخلفي، الدكتور سامر مظهرش والاتوبيس تحرك، سامر مشرف الرحله الطلبه كانو عارفين كده
فى الطريق وقف الباص وركب سامر، كان مكانه فى المقاعد الاماميه جوار فتاه منحلة المظهر من البنات التى تغرق وجهها بالمساحيق وترتدى محزق وملزق وتترك شعرها المكوى عنوه للريح تتلاعب به
بص سامر على الاتوبيس وتأكد ان تلا موجوده، لو كان فيه مكان فاضي جنبها كان هيقعد فيه بلا تردد
انطلق اتوبيس الرحله بلا توقف نحو البحيره، المخيم كان هينصب وسط الخضره والأعشاب
بدأت كل مجموعه مقربه من بعض تنصب خيمتها وتقعد فيها
خيمة تلات كان فيها هدير والفتاه الهادئه القصيره التى لا تفتح فمها الا نادرآ، تسنيم
مر سامر على خيام الطلبه يشوف لو كان فيه شخص محتاج مساعده، وكانت خيمة تلا اخر خيمه
هدير وتلا بعد ما نصبو الخيمه فرشو الاكل لحظة مرور سامر
سامر إلى تلقى دعوات كتيره من طلبه وطالبات عشان ينضم إليهم لكنه رفضها
القى سامر التحيه بوجه مبتسم، اول ما تفكر به الفتاه معدتها قبل الخطبه ثم تلتزم العده وقت الخطبه قبل أن تنقض على الأخضر واليابس بعد اسبوع من الزواج
اتفضل يا دكتور قالتها هدير بصوت متهدج، سامر الصراحه انا جعان، بس ممكن ننقل الاكل خارج الخيمه؟
البنت الاوزعه طبعا يا دكتور
هدير دا شرف لينا يا دكتور سامر
تلا بوجه غير واضح الملامح تكسوه حمرة الخجل لم تفتح فمها
قعد دكتور سامر معاهم وبداء ياكل ويسنى على مذاق الطعام
داريا شافت دكتور سامر قاعد مع احط الناس شأن فى نظرها، فداريا ابنة رجل ميسور يلبى لها كل طلباتها والأكل إلى معاها جاهز من ماك وكنتاكى، تنفست داريا بغضب
شوفى دكتور سامر قاعد مع مين؟
مادلين بنظره حاقده اه شايفه احنا طلعنا الرحله دى عشانه
داريا مين البنت إلى هناك دى؟ المنقبه؟
مادلين معرفش اسمها انا مش بعرف الأشكال دى
شايفه سامر بيبصلها ازاى؟
داريا اه شايفه، مش ناقص غير يأكلها بيده، مادلين __ اكيد دكتور سامر بيعطف عليها، انا عارفه الصنف دا كويس
اكيد راحت عنده المكتب عشان المذكره ودكتور سامر قلبه طيب انا فاكره كويس ان البنت المنقبه دى مكنش معاها مذكره، انا هموت من الغيظ شايفه البنت بتبص عليه ازاى
خلص الدكتور سامر اكل وسابهم ومشى، داريا مشيت بغيظ ناحيت خيمة تلا
وكان ليها مشيه مسترجله مع ان عودها كان لا يخلى من انحنأت نثويه هايله
انت يابنت وشاورت داريا بايدها، بلاش الشغل الرخيص ده انتى عايزه ايه من دكتور سامر؟
متعتقديش ان دكتور سامر كان عايش فى أوروبا وانك ممكن تخدعيه عشان قلبه الطيب
تلا بتحدى وانتى مالك اصلا، بتتدخلى فى حاجه ملكيش فيها ليه؟
داريا بسخريه، بطلى شغل الشحاته ده، ان كان على المذكره انا ممكن اديكى تمنها وخرجت من جيبها مية جنيه رمتها فى وشها
تلا، وطت على الأرض، مسكت الفلوس وبقلم معتبر ضربت داريا على وشها
داريا صرخت، مادلين اشتبكت مع تلا، هدير اتدخلت، وحصل قدام الخيمه اشتباك عنيف، استخدمت فيه كل الاسلحه النثويه الممكنه، من عض ورفص، شد شعر، تقلبات ارضيه
تجمع طلبت الدفعه على الصراخ وتم الفصل بين البنات، داريا كانت مرميه على الأرض بتعيط وتنشد قصيدة اتهامات ضد تلا
وصل دكتور سامر بيجرى لقى داريا مرميه على الأرض بتعيط ماسكه وشها
بص دكتور سامر لتلا، تلا كانت واقفه بثبات وعزه وفخر
ساعد سامر داريا تقف، وسأل ايه إلى حصل؟
كل شخص قال حجته، لكن سامر كان محتاج شهود
داريا مشهوره فى الدفعه، وشهادة البنات كانت فى صفها
اقول مزيفه من أشخاص مشفوش حاجه
اصرت داريا تعمل محضر رسمى لإدارة الكليه
خد سامر داريا وصحبتها على خيمته، عشان يحاول يحل المسأله ودى وكان بيعتذرلها قدام الطلبه
داريا بعصبيه مش هتنزل يا دكتور، انا والدى هيخرب الدنيا، البنت دى لازم تترفد
تلا بعصبيه، بنت مين الى تترفد يا افاقه ياكدابه، وهجمت على داريا تضربها تانى
مسك سامر ايد تلا قبل ما توصل وش داريا وصرخ كفايه لحد كده يا تلا
داريا بعياط، شايف يا دكتور؟ اشهدو يابنات
مشيت داريا ورا دكتور سامر مع صحبتها مادلين، مسحت دموعها، وعدلت مكياجها وابتسمت وهى بتهمس فى ودن مادلين.!!
البنت دى لازم تتأدب، انا مش هسكت عن إلى حصل ده
مادلين ___ ما أنتى هتعملى محضر رسمى؟
داريا بهمس، المحضر دا فى ناحيه والى هعملو فى ناحيه تانيه خالص
مادلين لما نرجع الجامعه نشوف هنعمل ايه؟
داريا بعصبيه وغل، مش هستنى لحد ما نرجع الجامعه البنت دى هتخرج من هنا بفضيحه!!
داخل خيمة دكتور سامر، داريا المستضعفه، لم تتوقف عن العياط والولوله، تندب المرأه عندما تحب ولديها كل المقومات
داخل الأنثى يوجد ثعبان وقمر وبومه
انتهى اللقاء، داريا انا مش هعمل حاجه عشان خاطرك يا دكتور سامر، لكن والدى انا مش ممكن اتوقع ردة فعله لما يعرف
سامر انا هقابل والدك واخلص معاه المووضوع
القصه بقلم اسماعيل موسى
فى طريقهم ناحيت الخيمه، داريا ____ ادينى رقم فتحى الشريف يا مادلين
فتحى الشريف اصيع طالب فى الدفعه وشهرته فتحى بفره
مش بينزل الجامعه غير ضارب بانجو او حشيش وعنيه مش قادر يفتحها
مادلين __هتعملى ايه؟
داريا ___ فتحى بفره إلى هيعمل مش انا
كلمت داريا فتحى بفره إلى كان نايم فى سريره مش عارف الجو نهار او ليل
مشى ورا داريا لحد ما جذمته اتقطعت كان نفسه يتلكم معاها او يصحابها، داريا عارفه انه يتمنى كلمه منها
او حتى تقف معاه دقيقه صدفه داخل حرم الجامعه
فتحى غير هدومك خد مواصلات وتعالى على هنا بسرعه
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚تلا داخل خيمتها بغضب !! دكتور سامر عمال يتحايل عليها كمان؟ اقسم بالله لولا مسك ايدى لكنت ضربتها تانى حتى لو هترفد من الجامعه، بنت كذابه وحقيره.
مهما كانت المواقف والاشكاليات فليس عليك ان تتهور، هذه السبات ليست فخر لك، ان بعض البشر لا يعترفون ولا يتراجعون الا عندما تعاملهم بنفس طريقتهم الحقيره والخسيسه، لذلك اعتزل البشر.
هدير __ كنتى عايزاه يعمل ايه يعنى؟ يضربها ولا يحاول يحل المشكله؟
تلا بتهور كنت عايزاه يدافع عنى لأنه لو مدافعش عنى ما يست... قضمت تلا الكلمه قبل النطق بها كادت ان تفضح السر حينها تذكرت شرطها وعذرت سامر
هدير ___ يدافع عنك ازاى؟ هو يعرفك اصلآ؟ ثم الراجل كان بيحل المشكله
داريا كانت هتعمل محضر، والشهود كانو معاها، يارب تعدى على خير، أسمى لو جه فى المحضر ابويا مش هيخلينى احط رجلى فى الجامعه مره تانيه
تلا بثقه، متخفيش دكتور سامر هيحل المشكله، داريا مش هتعمل محضر ولا اى حاجه
هدير بغيظ __. انا هموت من هدوئك ده يا تلا، دكتور سامر مشرف الرحله ومش مضطر يدافع عنا، هو احنا ماسكين عليه زله؟
تلا وهى بتبص لبعيد متخفيش يا هدير مش هتحصل حاجه
دلوقتى يلا بينا، احنا مش هنتتحبس فى الخيمه
تسنيم وهدير وتلا قعدو على ضفة البحيره قبل غروب الشمس، بيحدفو شرائح طوب رقيق على سطح المياه الراكده فى تحدى مين يبعد حجره اكتر
وصل فتحى بعد غروب الشمس، تسلل لداخل المعسكر الواسع كان فيه رجال أمن لكن مساحة المعسكر وعدد الطلبه مخلاش حراس الأمن يلاحظو دخوله
الجو كان جميل والقعده كانت رائعه، قربت منهم بنت ميعرفوهاش شخصيآ لكن من الدفعه
استاذه تلا، ممكن كلمه لو سمحتى؟
وقفت تلا ومشيت مع البنت ناحيت الخيام المنصوبه
البنت __ بصراحه إلى عملتيه فى داريا تستحقه، بنت متكبره ومغروره وشايفه نفسها، كويس انك ضربتيها، انا شفت كل حاجه ولو طلبو شهادتى هكون فى صفك
صافحت تلا جوانا التى تتمتع ببنيه رياضيه ورغم ان لديها ملامح كيت وينسلت الا انها تمتلك نظره كفيله بتجميدك
وتندهش كيف لتلك العيون الخضر ان ترعب؟
قصدت تلا الخيمه، هتاكل ساندوتش تصبيره، ما ان دخلت الخيمه حتى ظهر فتحى فى يده سلاح ابيض
كانت تلا على وشك الصراخ لكن فتحى المحنك زرع السكينه فى جنبها
اسكتى يا بت، هشرخ معدتك
تلا ___ انت عايز ايه؟
فتحى، ارفعى النقاب ده
تلا بخوف هتعمل ايه؟
فتحى بضيق ارفعى النقاب خلينى اشوف تستاهلى ولا لا
تلا ___ ابعد عنى ارجوك، حرام عليك
ضغط فتحى على السكينه حتى اخترقت القماش ولامست الجلد
مش حرام الجسد دا يتشوه؟ ارفعى النقاب عايز اشوفك
هناك بعض اللحظات عليك فيها الاختيار بين شرفك ومبادئك وحياتك!
غمضت تلا عنيها وصمتت
فتحى، بصى برضاكى بالعافيه هترفعى النقاب، القرار ليكى؟
تلا باستسلام مش هرفع النقاب
فتحى تمام، وغرز السكين اكتر فى جلدها
دخلت داريا من الباب على وشها ابتسامة سخريه
ومادلين وقفت خارج الخيمه تراقب الطريق
رفعت داريا نقاب تلا بالعافيه، دا عشان تعرفى تعاملى بنات الناس المحترمه ازاى وضربت تلا بالقلم على وشها
فتحى اخلص احنا معندناش الليل بطوله هنا، أخرجت داريا تليفونها، اا
فتحى المنزهل من جمال تلا بعد ما كبل ايديها، حضنها ، التقطت داريا الصوره، حضن يبدو لك هاديء مسالم
ثم قبله عنيفه طويله وعدت صور سريعه
فتحى مش كفايه كده يا داريا؟
القصه بقلم اسماعيل موسى
داريا بحقد لا مش كفايه ثم شقت رداء تلا عند الكتف، دالين بخوف دكتور سامر جاى على هنا
داريا اخلص يا فتحى يلا، دفعت تلا فتحى بعيد عنها بكل قوتها السكينه جرحتها، وهربت العصابه من مؤخرة الخيمه
قعدت تلا على الأرض تعيط وتبكى، وقف سامر قدام باب الخيمه ونادى على تلا
تلا ممكن تخرجى؟ انا سألت عليكى صحابك وقالو انك هنا
تلا بعصبيه وعنف ابعد عنى لوسمحت انا مش عايزه اشوف حد
سامر __ لو كنت زعلتك يا بنت عمى انا اسف، بس عندى كلمتين عايز اقلك عليهم
تلا، لو سمحت مش عايزه اشوف حد، ابعد من فضلك
القصه ملك اسماعيل موسى
انحسب سامر بحزن بعيد عن الخيمه وترك تلا بمفردها
جوانا، هما البنات دول كانو بيعملو ايه فى خيمة تلا؟
وليه خارجين من ضهر الخيمه؟ "
حدث جوانا أخبرها ان فيه مصيبه حصلت، تلا وداريا كانو لسه متخانقين وكمان مين الصعلوك إلى كان معاهم ده؟
وقبل ما تروح على خيمة تلا نادت عليها واحده من صديقاتها، اتلهت ونسيت إلى كانت بتفكر فيه
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
احيان كل حاجه بتنتهى قبل ما تنتهى لما الأشياء بتفقد قيمتها فى نظرنا او احنا بنفقد الشغف، لاحظت هدير وتسنيم اختفاء تلا إلى طول عن الازم، رجعو على الخيمه، تلا كانت غيرت ملابسها وقاعده دماغها وسط ركبتيها، اتكلمو معاها لكن تلا كانت فى حاله تانيه، حاله من عدم الإدراك وقلة الوعى ورودها كلها كانت هجوميه، اختفت تلا المرحه الى خاضت معركه ملحميه منذ ساعات، تبدلت بأخرى مهزومه داخل نفسها، تلا فى نفسها بتصرخ فى صمت لو كان عندى اخ
او حتى والدى حى مكنش حالى هيبقى كده
هطلب المساعده من جدى؟ هقله ايه طيب !!
كانت من الحالات الى الإنسان بيشعر فيها باليتم، تلا لمت ملابسها وقالت انها مروحه
هدير - حاولت تقنعها تعدل قرارها لكن تلا اخدت حقيبتها ومشيت، تركت المعسكر وكل شيء وراها
اليوم التالى تجمع الطلبه حول الباص، نطقت الأسماء وكان واضح تغيب تلا، هدير وضحت ان تلا أضطررت تغادر المعسكر لظروف خاصه
وظروف المرأه غير ظروف الرجل وكلها مقبوله، وحده سامر إلى كان بيفكر ايه إلى حصل؟
سأل هدير وتسنيم لكنهم مكنوش يعرفو حاجه ممكن تفيده
داريا كنت منشكحه فى قمة السعاده والفرح والمزاح وعماله تعنى مع دالين واصدقائها
بدل سامر جلسته فى طريق العوده وجلس على مقعد تلا الفاضى
مر اسبوع وتلا متغيبه عن الجامعه، كان رافضه تقابل اى شخص حتى هدير صديقتها متعلله بالمرض
لازمه فراشها كأنها فى بيات شتوى وكانت كل يوم تتمنى حضور سامر لبيت العيله عشان يتكلم معاها وكانت مستعده تعتذرله عن طريقتها الزباله معاه
كانت محتاجه تتكلم مع شخص تثق فيه ومكنش عندها اى شخص يمكن الوثوق به
فحمل الآلام بمفردك امر مجهد ومهلك ويمكنه ان يقضى عليك
لكن سامر إلى شعر برفض تلا ليه وعدم رغبتها فى الكلام معاه او حتى احترام انسانيته بعيد ان انه ابن عمها ملقيش مبرر يدفع تلا تكلمه بالطريقه دى وكمان محبش يفرض نفسه عليها
اذا كانت مش عايزاه وبتنتهز كل فرصه توضح فيها كده بافعالها وكلامها
خلال الأسبوع ده سامر قدر يحل المشكله واعتذر لوالد تلا عن الموقف إلى حصل وفسره بأنه خناقه تهوريه بين شابتين لالتباس فعل استباقى قبل حدوثه واختلاف وجهات نظر نمطيه متسعه بين ذهنين رفض كل منهم تقبل الأخر
لكن غياب تلا قلقه، ان كان يعرف شيء واحد عن تلا فأنها مش ممكن تتغيب عن الجامعه عشان سبب تافه
الحب يجب اقتلاعه فى بدايته لانه مثل الشجره كلما كبرت وتضخمت تعمقت جذورها وانتشرت وتوزعت وغطت مساحه كبيره وصعب جثها
أنهى سامر محاضراته وذهب لبيت الجد وهناك طلب مقابلة تلا
لكن تلا رفضت الجد اتعصب وقعد يزعق لكن سامر هداه وقال انه مش زعلان
وادرك فى تلك اللحظه حاجة تلا الملحه للتحدث معه
فيه حاجه حصلت ولازم يعرفها
طرق سامر باب غرفة تلا وترجاه تنزل تقعد معاه شويه
تدللت تلا مثل اى أنثى وهذا شىء طبيعى على الرجل ان يحترمه
نزلت تلا والجد الذكى منحهم مساحه يقدرو يتكلمو من خلاله
سامر __تلا لو فيه حاجه حصلت معاكى احب اعرفها وتأكدى يابنت عمى انى مش بس خطيبك انا لازم اكون فى ضهرك فى مشاكلك ومتاعبك لازم اكون راجل معاكى
تلا __مفيش حاجه انا بس تعبانه شويه
سامر __ شوية الاوباش زعلوكى فى حاجه يا تلا؟
تأكدى انى مهتم اعرف لو فيه حاجه مضياقكى
تلا، لا مفيش لكن فى سرها كانت بتبكى، ازاى اقله على حاجه محرجه زى كده؟
القصه بقلم اسماعيل موسى
سامر بعد صمت طويل وتركيز، تلا لو انتى مجبره عليا انا هنسحب
انا بس عايز اسمعها منك؟
تلا فى سرها اعتقد دا انسب حل، ازاى هقبل اجوزك وشخص ماسك عليا حاجه ممكن يتبذنى بيها
تلا __¶ سامر انت شاب كويس والف مين يتمناك لكن انا مش عايزه اجوز دلوقتى
وفهم سامر ان دا رفض بطريقه مؤدبه، سحب نفسه اعتذر لتلا وفسخ الخطبه مع جده وغادر المنزل
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
مضت الأيام وتلا منعزله فى غرفتها، مكنتش قادره تروح الجامعه ولا حتى تنزل الشارع، بالنسبه ليها إلى حصل امر فظيع جدآ مقدرتش تتحمله، تلا من يوم وفاة والدها ووالدتها كانت متوفيه اصلا بعد ولادتها قضت أربعة عشر سنه فى اليتم، محدش يعرف يعنى ايه يتيم؟ انسانه وحدانيه منعزله لا بتحب المشاكل ولا ليها علاقات اجتماعيه اصلا، حتى داخل البيت كلامها قليل، مكتفيه بذاتها كانت بتقضى وقتها بين المذاكره وهوايتها إلى خلقتها من رحم العزله، انسانه حتى وهى شابه بتنام حاضنه دميه إلى الآن، جدها كان مدرك لده وحاسس بآلمها ويمكن هو الى أصر محدش يضايقها، كتير فكرت تلا بعد وفاة جدها هيكون ايه مصيرها؟ اعمامها هيجوزوها ويخلصو منها، مكنتش عايزه تتجوز واحد من اولاد عمها عشان اتنقبت من وهى صغيره لكن بعد كده أدركت ان النقاب حمايه وطاعه فى نفس الوقت
أقتنعت تلا ان عليها ان تتحمل حزنها بمفردها وان ليس من حقها ان تدخل شخص آخر معها فى ورطتها
ماذا تفعل اذا كنت لا تمتلك صديق ولا قريب ولا حتى عائله؟
حتى بعد دخولها الجامعه تلا كانت تخجل من عدم قدرتها على الكلام مع الناس ولا حتى بتعرف ترد كويس، كانت بعيده عن كل ده وبتقعد مع نفسها
جدها حس بيها وطلبها وحلول يقنعها تتكلم لكن تلا متكلمتش، لكنها أضطررت ترجع الجامعه وكان اول يوم رجوع ليها يوم اسود بالنسبه ليها
كانت ماشيه وهى حاطه راسها فى الأرض، خايفه من كل نظره، متوقعه فى اى لحظه شخص يظهرلها مع صورها ويفضحها وسط الجامعه، لو حصل دا تلا ممكن تموت فيها
هدير كانت مبسوطه كدا برجوعها طايره من الفرح والسعاده مش تعمل ايه عشان تخليها سعيده، تسنيم وجوانا كلهم اتجمعو حواليها ولأول مره تلا تحس انها بين ناس ممكن تحميها، مشيت وسطهم مستوره بيهم ودخلت المدرج مدسوسه وسطيهم
مادلين شافت تلا، همست لداريا البنت شرفت، داريا بسخريه وغل متقلقيش هخلى أيامها سوده
البنت دى لازم تبوس ايدى قدام كل الجامعه
المحاضره بدأت، تلا خلاص هتتخلص من خوفها وصلتها رساله من داريا بواحده من صورها المخجله
بصت تلا على داريا بخوف قبل ما تشيل الفون فى شنطتها وتحط دماغها فى الأرض
جوانا قاعده ملاحظه كل ده وبدأت تربط الأحداث ببعضها لكن عقلها موصلش لكل الحقد والنداله دى كلها
بس! حطت عينها على درايا ومادلين راقبتهم بدقه وشافت نظراتهم وسخريتهم وهما بيبصو لتلا
وشافت خوف تلا وراسها الموطيه على الأرض
وقدرت تكون قصه فى دماغها وكان ناقصها أشاره بسيطه
خلصت المحاضره وخرجو بره المدرج داريا قربت من تلا وسط البنات، بصت عليها بتكبر وغرور
داريا __-ايه مش ناويه تعتذرى عن إلى عملتيه معايا ولا ايه؟
تلا __ بخضوع انا اسفه
داريا __ مش سامعه بتقولى ايه؟ ارفعى صوتك الحلو
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
داريا، بتقولى ايه انا مش سامعاكى ارفعى صوتك شويه!!
كانت تلا على وشك قول اسف بصوت مرتفع حتى تتمكن من الفرار من الجامعه، الهرب لغرفتها ووحدتها، البشر مؤذين جدآ
ظهر دكتور سامر من بعيد لمحته داريا، مسكت التليفون بتاعها ونظرت لتلا نظره طويله ساخرة
حتى العيون يمكنها ان تسخر خاصه العيون العسليه ويمكنها ان تقتل أيضآ
اقترب سامر فى حله ايطاليه انيقه ضيقه وكان شعره مهمل غير مشذب مما زاده جمال
فمه انفتح لما شاف تلا رجعت الجامعه وحس بفرحه ووشه أبتسم
حدقت، تلا، بالهاتف برعب، هذا الهاتف اللعين داخله حياتها وحيائها، وفكرت فى اللحظه دى انها لو حطمت التليفون المشكله هتتحل
تلا بنفس طويل وصوت واضح مرتفع ، انا اسفه يا داريا، قالت تلا الكلمه وسط اندهاش هدير وتسنيم
سمع دكتور سامر إلى كان معدى جنبهم الكلمه بوضوح ومش عارف ليه حس فيها بألم دفين
وجع مكتوم يسكن تلا وحزن يقطع احشائها وحس ان موده تعكر
هذه فتاه اختارت لنفسها الوحده ربما عليها ان تقضى ما تبقى من حياتها فى عذاب وآلم
وسط العيون المندهشه، جوانا حطت ايدها الرقيقه على كتف تلا وحضنتها، يلا بينا على المحاضره
جوانا لتلا بعد ما لاحظت انفاسها الساخنه المتلاحقه بلا هواده، تعالى معايا اغسلى وشك فى الحمام
سحبت جوانا تلا، ومن اللحظات القليله تلا حست ان فيه حد حاسس بيها من غير ما تتكلم ولا تشكى اوجاعها
وتمنت لو سامر كان حس بيها واجبرها على الكلام بدل انسحابه من حياتها الكئيبه
كانت تلا بتبكى لما رفعت النقاب، جوانا بصت للناحيه التانيه عشان تمنح تلا بعض الخصوصيه
خافت ان تشعر تلا بالخجل منها، جوانا كانت عايزه تدى تلا وقت تحزن فيها وتطلع وجعها فى ستر
تلا انا خلصت يلا بينا
جوانا __ احنا مش هنروح المحاضره، انا عزماكى على نسكافيه سخن
لم تعترض تلا، مكنش ليها نفس تحضر المحاضرات، قعدو قدام بعض فى صمت يتشاركان الحزن
الحزن مثل الفرح يحتاج من يتشاركه معنا
جوانا ___ تلا، انا عارفه انك فى مشكله عويصه، لو كنتى بتعتبرينى صديقتك ارجوكى اتكلمى كل مشكله ليها حل
الهرب من مواجهة المشكلات تأجيل مش اكتر
تلا ___ مشكلتي ملهاش حل يا جوانا، انا فى ورطه كبيره اووى، حاسه ان حياتى انتهت وانى لازم اموت
جوانا ___ داريا صح؟ انا شفتها يوم الرحله خارجه من خيمتك ومعاها دالين وشاب شكله معجبنيش
ايه إلى حصل داخل الخيمه يا تلا؟
تلا مقدرش اقول يا جوانا، مقدرش !!
جوانا بنبره هاديه عاطفه، الولد دا تحرش بيكى؟ اغتصبك؟
تلا بدفاع عن الشرف لا لا مش للدرجه دى
جوانا __ امال مرعوبه ليه وقلقتينى معاكى، مهما كان حصل غير كده سهل
تلا ببكاء، اجبرونى يا جوانا، هددونى بالقتل، داريا خلت الولد دا يتصور معايا فى أوضاع مخله
انا لازم اقتلها، مش هرتاح غير لما افش غلى فيها
جوانا بفرحه، بس كده؟ هى حركه وسخه لكن انتى ممكن ترفعى عليهم قضيه لو حاولو يبتذوكى
تلا، لا لا، مش هينفع، انا مش هقدر اعيش لو حد شاف صورى بالشكل ده!!
جوانا __ طيب سييبى الموضوع دا عليه انا، ممكن اوصلك للبيت؟
تلا __ بيتنا بعيد مش عايزه اتعبك
جوانا انا متعوده على المشى مسافات طويله، ميغركيش شكلى الكيوت، انا بشتغل تلت شغلانات عشان اصرف على نفسى يا استاذه، مش عندى جد غنى بيدينى كل الفلوس إلى انا عايزاها
القصه بقلم اسماعيل موسى
مر دكتور سمر ببصره على المدرج، شاف هدير وتسنيم لكن ملقيش تلا
شرد لحظه يفكر معقول للدرجه دى مش طايقانى ولا قادره تتحمل وجودى معاها فى مكان واحد؟
لكن انا معملتش فى حقها اى حاجه ممكن تضايقها، ثم تنهد دكتور سامر وبعدين معاكى با بنت عمى؟
ليه مصعباها للدرجه دى، انا اكتر واحد مهتم بحالك من يوم ما شفتك بتبكى فى جنازة والدك الله يرحمه
ولما رجعت مصر كنتى اول بنت فكرت فيها، كنت عايز انتشلك من وحدتك وامنحك بعض السعاده
ايه يا دكتور روحت فين؟ صرخت داريا المنتشيه بالفرحه
وتذكر سامر اعتذار تلا لداريا، تلا إلى منعها بالعافيه تضرب داريا بتعتذر ليها؟
هعرف ايه إلى حصل مهما كلفني الأمر، لو مش عن طريق تلا يبقى عن طريق داريا
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
كان الجد حزين على فسخ الخطبه وظل ايام يفكر ايه إلى ممكن يكون حصل!
صحيح هو سمع كلام تلا الجاف مثل قلم رصاص يوم قراءة الفاتحه
لكنه يعلم أن الفتيات مجانين وفى الغالب يقولون عكس ما يرغبون به فعلآ
وهو يعلم أن سامر حفيده شاب جيد وتلا تربيته اذآ كان الفشل يقع على عاتقه وحده
وراحت عن الجد راحت البال واختفت ابتسامته وبدا عليه الوجوم والتعاسه لم يعد هديل الحمامات يطربه واختفى مذاق كوب الشاى بعد الفجر، وكان يشرد لفترات طويله يحدق بالفراغ
معقوله يا بنت ابنى يكون نصيبك واحد من اولاد اعمامك إلى انت مش طايقاهم؟
ثم سرح فكره اكتر من كده، سمع مؤخرا عن حاجه اسمها الحب بتبوظ عقول البنات، وهو رجل قوى لكن فاهم انه قدام الحب منزوع الحيله
وتلا حالها متغير، البنت مش على بعضها من اكتر من اسبوعين
لازم يتكلم مع سامر ويعرف ايه إلى حصل خلاه يفسخ الخطوبه
وطلب من واحد ما أحفاده يطلب سامر فى التليفون هذه العده التى افسدت الحياه الاجتماعيه
سامر كان فى الجامعه لكنه وعد جده يمر عليه بعد الشغل
اليوم التالى جوانا انتظرت تلا على باب الجامعه ودخلت معاها ناحيت المدرج، جوانا قررت انها متسبش تلا تمشى لوحدها وانها هتتصدى لمضايقات داريا بكل قوتها
كانت داريا واقفه مع شلة بنات متأنقين، تلا اختارت طريق بعيد عنهم لكن داريا مشيت ناحيتهم، أصبح أزلال تلا مثل المخدر بالنسبه لها
ازيك يا تلا؟
تلا الحمد لله بخير
داريا انا قلت اسلم عليكى اصل يومى من بيبقى جميل غير لما اشوفك
كانت بتتكلم بضحكه تجعلك تمقت الحياه وتتمنى ضربها
جوانا لاحظت ان عين تلا على تليفون داريا، عين مرعوبه
زقت جوانا تلا على داريا، دفعتها بقوه لدرجة ان داريا وقعت على الأرض
تلا المصدومه حاولت تعتذر لداريا، لكن درايا بصراخ منعتها
وكمان بتعملى كده، انا هعرف اربيكى ازاى، ورحمة امى لافضحك يا تلا، هخلى سيرتك على كل لسان
تلا بخوف وهى تكاد تقبل ايد داريا، عشان خاطرى، ارجوكى بلاش، حرام عليكى
داريا بسخريه مبقاش داريا لو خليتك تحطى رجلك فى الجامعه مره تانيه
تلا وقد ارتفع نحيبها، وطى صوتك لأن الطلبه بدأت تتجمع حواليهم
تجمعت الطلبه وظهر على وجوهم نظرات الصدمه
داريا بسخريه ، خايفه من ايه؟ مش انتى البنت المنقبه إلى الكل بيحلف بأدبك ؟
محدش يعرف اسرارك القذره غيرى انا وهى بتلعب بالتليفون بتاعها
القصه بقلم اسماعيل موسى
جوانا بعصبيه، سحبت الفون من ايد داريا، ورينى هتعملى ايه بقا؟
الفون دا هيروح لعميد الكليه وكل إلى ليه حق ياخدها
داريا بوجه خايف، هاتى التليفون بتاعى يا قذره
جوانا، تليفونك هيرجعلك لكن مش هنا فى مكتب عميد الكليه
سحبت جوانا تلا وراها ومشيت على مكتب عميد الكليه
كان فيه حشد من الطلبه
عميد الكليه خرج بره المكتب لما سمع الصراخ والزيطه
جوانا فيه مشكله كبيره حضرتك ولازم تحقق فيها
البنت دى وشاورت على داريا، بتبتذ تلا بصور مخجله اخدتها هى أصحابها بعد ما هددو تلا بالقتل
عميد الكليه مسك التليفون بصدمه، افتحى التليفون يا انسه
داريا، إلى بيحصل دا غلط وانا مش هسكت عن حقى
عميد الكليه بقلك افتحى التليفون دى اعراض ناس
داريا مش هفتح تليفونى لحد
عميد الكليه بتهديد لو مفتحتيش الفون هضطر اخد ضدك إجراء تأديبى، هفصلك من الكليه
داريا، بتردد فتحت الفون بالرمز الخاص
مسك عميد الكليه الفون وفتش فيه بدقه وتركيز وعنيه مبرقه وكل شويه يبص على تلا وجوانا وداريا
بعد خمس دقايق خلص فحص الفون وبص على داريا
بعد كده بص على تلا وجوانا
انتم الاتنين متحولين على مجلس تأديبى، اتهام الناس زور مش هيعدى من غير عقاب
وبص على داريا، انا اسف يا بنتى....
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
فى طريقه نحو المحاضره صادف دكتور سامر تلا وصديقتها جوانا، وكانت داريا واقفه بعيد بتتكلم فى التليفون، تلا كانت بتبكى بصوت عالى وجوانا ماشيه جنبها فى شرود وصدمه
مجلس تأديبى يعنى فصل من الجامعه، دا غير عقاب الأهل والشوشره إلى هتحصل
سامر بص على تلا ووقف مكانه، تلا تعالى هنا
تلا بصت لقيت سامر ابن عمها واقف باصص عليها ولقت نفسها مدفوعه ناحيته عايزه تجرى وتترمى فى حضنه
عايزه تصرخ انا وحيده ومكسوره كن عزوتى واهلى وناسى وكل شيء
وصلت تلا وجوانا عند دكتور سامر
بتعيطى ليه؟ايه إلى حصل؟
هترفد يا سامر، مستقبلى هيدمر
جوانا فتحت بقها، ازاى تلا بتكلم دكتور سامر من غير القاب دلوقتى هيخسرو الدكتور الوحيد إلى ممكن يقف جنبهم
سامر حصل ايه؟
تلا مصيبه كبيره
سامر بقلق قولى حصل ايه؟
جوانا راحت تفتح بقها، تلا ضغطت على ايدها منعتها تتكلم
سامر __ يعنى مش هتقولى حصل ايه؟
تلا مقدرش اقول، مش عايزه اتكلم
قربت داريا من دكتور سامر إلى لمحها ماشيه ناحيته
طيب تقدرى تمشى انسه تلا مش لازم تحضرى المحاضره النهرده
ازيك يا داريا عامله ايه؟
داريا بثقه الحمد لله يا دكتور بخير، متنساش ان بابا عازمك على الغده
سامر __ انسى ازاى ودى حاجه تتنسى، ترك سامر تلا واقفه فى نص هدومها ومشى يتكلم مع داريا
تلا فى سرها بانكسار حتى انت يا سامر؟ دا انت الشخص الوحيد إلى كان ممكن افتحله صدرى واقله سرى
وعياطها زاد بطريقه ملفته، جوانا شدت تلا لبعيد
جوانا __ انتى ليه رفضتى اقول لدكتور سامر الحقيقه؟
ثم ازاى بتقولى سامر من غير القاب؟
تلا، خلاص يا جوانا كل حاجه اتدمرت فوق دماغى مبقتش فارقه
فى المجلس التأديبى، تلا تحملت المسؤليه كلها وبرأت جوانا من الى حصل
المجلس قرر فصل تلا وتوجيه إنذار بالرفد لجوانا
قعدت تلا فى بيت جدها، مش بتخرج من غرفتها ولا بتتكلم مع أى شخص
الحزن بينهش فيها ويقطع كل حته فى جسمها، للحزن حافه مدببه مثل السكين كلما حركته الأفكار قطع فى الجسد بلا رحمه
سامر وصل بيت جده بعد اسبوع وطلب منه هو واعمامه يوصلو معاه بيت والد داريا لانه قرر خطبتها
البيت عمت فيه الفرحه، بنت عم تلا خبطت على باب غرفتها
افتحى يا تلا عندى ليكى خبر حلو
سامر ابن عمنا هيخطب بنت على الاماريسى وطلب منى ادعيكى على الفرح
تلا من ورا الباب قعدت تصرخ من الصدمه إلى حستها خيانه
وكمان عايزنى احضر خطوبة اكتر انسانه اذتنى فى حياتى
قعدت تعيط بصوت عالى جدا وصرخت مش رايحه أفراح مش عايزه اخرج من غرفتى
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
حتى موعد السادسه مساء يوم الاثنين ٢٢ ديسمبر كانت تلا تعتقد أن ما تمر به مجرد حلم مزعج، سينجلى عندما تفتح عينيها، وكانت ل تلا عيون واسعه بندقيه وجميله لكنها رغم ذلك لم تكن قادره على اخفاء الحزن.
فا العيون التى يطرق الحزن بابها يستوطنها ولا يفلح اى شىء فى فى طردها
فى الطابق الأرضي تجمع خلف كتير، وكانت هناك زغاريد تنطلق من فم امرأه عفيه كل عشرة دقائق
وكانت كل زغروده بمثابة طعنه فى صدر تلا التى تكومت على نفسها خلف باب غرفتها، رأسها العاريه ذات الشعر الطويل المائل للصفره مندسه بين ركبتيها المرتعشه
رغم سنينها الاثنتين والعشرين لم تستطع تلا، فهم لما الحياه قاسيه معها لهذا الحد
وما الجرم الذى ارتكبته تحديدآ يستحق هذا العقاب المؤلم
لدى تلا صوره قديمه لوالدتها تحتفظ بها فى صندوق خشبى صغير مزين بلاصقات لاطفال رفقة العائله
أخرجت تلا الصوره قربتها من عيونها وبكت، يقولون ان الام الجيده تكون أقرب شخص لابنتها
وتلا فقدت والدتها ووالدها ورغم كفاح جدها لاحتضانها الا ان ما كانت تفتقده تلا كان حضن الأم
احنا هنتحرك دلوقتى، هتيجى معانا؟
تلا من ورا الباب بصوت بائس لا
البيت فضى بعد ما كل الناس مشيت على حفلة الخطوبه
نزلت تلا تتفقد البيت
مثل اخر جندى فى جيش منهزم يمر بين اطلال مدينته المحترقه
شعرت تلا انها تعرضت لخيانه من كل المقربين منها، ولا شخص واحد حاسس بألمها
فبعض البشر يفشلون فى مشاركة مشاكلهم مع الأخرين يجبرون على الاحتفاظ بها لأنفسهم
صرخت تلا من الوجع، سامر كان بين ايديها، قريب جدا، سامر ضاع والكليه ضاعت
سحبت منجل وخرجت للحقل، يوجد برسيم فى الغيطان
قامت تلا بجز عشب الاغنام، خلفت اكوام من الضحايا خلفها
وهى تسأل نفسها، لماذا لا تكون مشكلات الحياه بتلك السهوله ويكفى منجل واحد لقطعها؟
وكانت هناك شجرة برتقال فى منتصف الحقل، نظرت تلا للشجره
الريح كانت تعصف باوراقها، طارت ورقه لبعيد واستقرت على الأرض
تخلت عنها امها، مثلها، هذه الورقه وحيده وبائسه حكم عليها بالموت
هذه الورقه لا يمكن إعادتها ابدا الا بمعجزه، قالت تلا يارب ساعدني يارب، الله وحده يحقق المعجزات
فى المجلس التأديبى بعد فحص تليفون داريا مكنش فيه ولا صوره مخله
داريا مكنتش محتفظه بصور تلا على هاتفها، قامت بمسحها
أو ربما تستخدم هاتف اخر
تذكرت تلا، فتحى، الحثاله إلى اجبرها على الصور، صرخت تلا وسط الحقول انا مش هكون ورقه وقعت من شجره
انا هدافع عن حقى
كلمت تلا جوانا، انا عايزه اوصل لفتحى يا جوانا بأى طريقه
اعرفى الولد ده فى كلية ايه وانا هتصرف
جوانا المتعاونه إلى حاسه بالذنب، حاضر يا تلا، قابلينى خارج الجامعه بعد ساعه
العثور على فتحى مكنش صعب، فتحى مشهور بسبب المخدرات
ودايما بيستكع زى الضبع فى شوراع الجامعه الخاليه من الطلبه
راقبته جوانا لحد ما خرج من الجامعه وقدرت تعرف هو ساكن فين
سجلت العنوان ومشيت تقابل تلا
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
تمت الخطبه فى أجواء احتفاليه كبيره، داريا عزمت كل أصحابها فى الجامعه، وكنت بجد فرحانه وسعيده، متأنقه فى فستان عارى الصدر وتركت شعرها بعد أن تمكيجت واختفت ملامحها الاصليه، سامر مختلف عن التجارب إلى مرت بيها قبل كده، خلاف انه دكتور، سامر لطيف وانيق، صنف مختلف مقابلتوش قبل كده
مش عيل فرفور، تقيل، وفى تقله جمال ودلال، سامر لما بيعبر عن مشاعره بطريقه مثقفه، مبهر، مش خفيف، الكلمه بتطلع منه بحساب، يوم الخطوبه داريا قالت لسامر انا بحبك
ولا يعلم سامر كيف تقول فتاه لرجل قابلته للتو بحبك ، فالحب لابد أن ينمو ببطىء مثل نبات الصبار
اكتفى سامر بابتسامه خاطفه ونظره عميقه ساخره وقول لبسك مش عاجبنى
تلا بصدمه __ معقول دى اول كلمه اسمعها منك!؟
سامر ووممكن متسمعيش غيرها لو اخدتى ملاحظاتى بأستخاف
داريا، دا تهديد يا دكتور؟
سامر ____ قبل الخطوبه مرحله وبعد الخطوبه حاجه تانيه
ياريت من بكره تحترمى الشخص إلى ارتبطتى بيه فى اختيار ملابسك
داريا بغضب فى سرها، هو فاكرنى ايه؟
واحده جاهله فلاحه!؟ انا داريا وبابا شهرته ومنصبه أكبر مناصب فى البلد
لكن حاجه جواها كانت بتقلها تراجعى المره دى سامر مختلف
ابتسمت داريا بمكر، حاضر يا حبيبى من بكره هغير طريقة لبسى
سامر يفهم ان داريا فتاه فارغه معتده بثروة والدها ومنصبه وعليه ان يغيرها
تلا لما قابلت جوانا، قالت انا رايحه للكل*ب ده، هقتله
جوانا، مش بالطريقه دى يا تلا احنا لازم نجيبه ملعبنا، كفايه إلى حصل المره إلى فاتت
مش عايزين تهور
تلا، مش قادره يا جوانا، انا مولعه نار
جوانا ابعتيلىه رساله وحاولى تددلى عليه يمكن يقع
انا عارفه الصنف دا كويس، صنف هلس، بايع الدنيا
ورغبته عنده اهم حاجه
اعترضت تلا، انا مش كده، وحتى لو حاولت مش هعرف
جوانا ابعتى بس الرساله وبعد كده نقرر هنعمل ايه
بعتت تلا رساله لفتحى، انا تلا وعايزه اقابلك ضرورى
وانتظرت الرد
فتحى كان نايم، لما فتح عنيه قراء الرساله
تلا عايزه تقابلنى انا ليه؟
قعد يفكر عن سبب بلا جدوى، فتحى بص لنفسه فى المرايه
يمكن عجبتها؟
ليه لا؟
رغم كده شعر بالخطوره، تلا اترفدت من الكليه ممكن مجهز ليه مقلب
او جايبه أهلها عشان يضربوه واتقلبت سعادته نكد وقلق
لكن كيف يرفض رجل دعوة امرأه جميله؟
فتحى من اول ما شاف وش تلا وهو مغرم بيها
تلا جميله لحد مفزع، تذكر اول ما تلا رفعت النقاب أتسمر فى مكانه من شدة جمالها
طلع صور تلا وقعد يتفرج عليها ويتخيل لو كانت الصور دى بارادتها، لو عاش معاها اللحظات دى حقيقه
وارتفع الادريانالين فى دمه وغمرته نشوه غريبه تطالبه بتلبية طلبها
ماذا لو كنت اعجبتها؟
اعتقد اننى شاب وسيم ولا يهمنى ما يقوله الناس عنى، الناس قذرين يتعمدون ذكر مساؤنا
هيحصل ايه يعنى؟
ثم تذكر خطوبة داريا ازاى حتى مفكرتش تعزمه زى باقى الطلبه، الموضوع ده كان مأثر فيه جدا
ضرب فتحى جرعة افيون ورد على الرساله، هقابلك
هعمل ايه دلوقتى؟
جوانا هتنقذى نفسك، اطلبى منه الصور واعرضى عليه فلوس
الناس المعفنه إلى زى فتحى ابوها وامها الفلوس
وصل فتحى، شاب نحيل ملامحه داكنه متأنق فى جاكت تبنى وبنطال ازرق
قرب من تلا بعد ما راقب الطريق واتأكد انها مش وحدها
رحب بيها، تلا ردت باقتضاب
القصه بقلم اسماعيل موسى
تلا ___فتحى انا عايزاك فى كلمتين
فتحى وماله ماشى
تلا، إلى حصل منك دا حرام وميرضيش ربنا، ترضى اختها يحصلها كل ده؟
يتدمر مستقبلها؟
انت عملت كده ليه يا فتحى انا عمرى ما شفتك ولا اذيتك
داريا دفعتلك كام؟
انا هدفعلك قده مرتين بس امسح الصور
انفتحت عيون فتحى، الكل ينظر اليه كأنه حثاله، تخصص إجرام، شيطان فى الأرض
انا مخدتش فلوس من داريا
تلا بغضب امال عملت كده ليه؟
فتحى ___خدمه انسانيه
تلا، بتسمى دى خدمه؟ حرام عليك
امسح الصور يا فتحى الله يرضيك
اخرج فتحى سيجاره واشعلها، انا كان ممكن امسح صورك
الموضوع كله كان لعبه بالنسبه ليا
لكن بعد ما شفتك مبطلتش افكر فيكى، تصدقى انى حبيتك
وطول الليل صورتك فى بالى
انا ممكن اتغير عشانك، ابطل مخدرات وابقى شخص كويس
تلا بعصبيه، بطل الكلام ده، الاسطوانه دى قديمه، امسح الصور وشوف عايز كام فلوس
فتحى ببرود، مش عايز منك فلوس، انا عايزك انتى
تلا __تقصد ايه؟
فتحى عايزك انتى مش عايز فلوسك _
عايزك ليا انا
تلا ____بغضب إلى بتفكر فيه دا مستحيل يحصل ولو حاولت تبتذنى هبلغ الشرطه وهبحسك
نفخ فتحى دخان السيجاره، اعملى إلى انتى عايزاه يا تلا
شوفى بقا موقفك هيبقى ايه لما ابعت الصور لدكتور سامر ابن عمك!!
انهارت تلا بمجرد ذكر اسم سامر، فتحى كان فتش وراها وعرف أصلها وفصلها
خرج فتحى تليفونه وطلع الصور انا هبعت الصور لسامر دلوقتى حالا
تلا ___ بخضه ارجوك، ابوس ايدك بلاش
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
مد فتحى خمسة أصابع من يده، عايز اشوف تليفونك يمكن بتسجلى كلامنا
تلا برعب والله مش بسجل حاجه
فتحى بقلك هاتى تليفونك؟
اخد فتحى تليفون تلا واطمن ان مفيش تسجيل ولا حاجه
اتكى فتحى على الحيطه وهو شايف رعب تلا وخوفها، البنت دى لو طلبت منها اى حاجه هتوافق، تهديدها مجرد هزل
لو مش عايزانى افضحك هتعملى إلى انا عايزه
انت عايز ايه بنبره حزينه تحدثت تلا؟
عايزك انتى بقلك مش ببطل تفكير فيكى!!
تلا هتتجوزنى يعنى؟
أبتسم فتحى، البنت دى بريئه جدا، لسه متلوستش بحقارة الحياه
اه هجوزك طبعا امال انتى فاكره ايه؟
تلا بخوف افتكرتك عايز حاجه حرام
فتحى استغفر الله العظيم، مش معنى انى عملت حاجه وحشه ابقى انسان معنديش ضمير ولا رحمه
بس انا عايز افرجك على الشقه الأول يمكن متعجبكيش
تلا هتعحبنى، قابل جدى الأول وبعد كده اشوفها
فتحى بتهديد، هتشوفى الشقه الأول لو عجبتك نكمل
أصلها شقه صغيره
تلا مس هقدر
فتحى احنا قولنا ايه؟ هتسمعى الكلام صح؟
تلا حاضر هشوفها
اتفق فتحى مع تلا تشوف الشقه بكره الساعه خمسه المغرب
وحذرها ان تخبر اى شخص عن إلى حصل
متنسيش صورك معايا وعلى فكره لو كنتى بتفكرى تغدرى وتبلغى الشرطه مش هيلاقو عندى حاجه انا مش بستخدم الخط بتاعى ووقتها هيكون عقابك شديد وهنشر صورك على النت والعالم كله يشوفها
تلا ____ انا لازم امشى دلوقتى بعد اذنك
فتحى ___مش تسلمى عليا الأول؟
مدت تلا ايدها وسلمت على فتحى بأحتقان دجاجه مقبله على الموت
فتحى تلا؟
نسيتى تليفونك معايا
اخدت تلا تليفونها وتركت فتحى، مشيت على وشها ابتسامه
اول ما بعدت ___ ها الصوت واضح؟
جوانا ___واضح جدا، كل كلمه اتسجلت، دلوقتى نقدر ندخله السجن
تلا ___لا مش دلوقتى، لازم انتقم من داريا وادفعها تمن إلى عملته معايا
هتعملى ايه يعنى؟
تلا بغموض، هقابل فتحى طبعا، لازم اشوف الشقه بتاعته
جوانا ___ بتفكرى فى ايه يا تلا؟
تلا ___هتعرفى دلوقتى
طلعت تلا تليفونها وكلمت فتحى
فتحى بضحك، ايه لحقت اوحشك؟
تلا طبعا انت عارف انى هبقى مراتك ودا مش ممكن يحصل غير لما داريا تحذف الصور كمان
فتحى بعصببه سيبك من داريا
تلا __لا، داريا لازم تكون موجوده لما اقابلك وتحذف الصور قدامى
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
مد فتحى خمسة أصابع من يده، عايز اشوف تليفونك يمكن بتسجلى كلامنا
تلا برعب والله مش بسجل حاجه
فتحى بقلك هاتى تليفونك؟
اخد فتحى تليفون تلا واطمن ان مفيش تسجيل ولا حاجه
اتكى فتحى على الحيطه وهو شايف رعب تلا وخوفها، البنت دى لو طلبت منها اى حاجه هتوافق، تهديدها مجرد هزل
لو مش عايزانى افضحك هتعملى إلى انا عايزه
انت عايز ايه بنبره حزينه تحدثت تلا؟
عايزك انتى بقلك مش ببطل تفكير فيكى!!
تلا هتتجوزنى يعنى؟
أبتسم فتحى، البنت دى بريئه جدا، لسه متلوستش بحقارة الحياه
اه هجوزك طبعا امال انتى فاكره ايه؟
تلا بخوف افتكرتك عايز حاجه حرام
فتحى استغفر الله العظيم، مش معنى انى عملت حاجه وحشه ابقى انسان معنديش ضمير ولا رحمه
بس انا عايز افرجك على الشقه الأول يمكن متعجبكيش
تلا هتعحبنى، قابل جدى الأول وبعد كده اشوفها
فتحى بتهديد، هتشوفى الشقه الأول لو عجبتك نكمل
أصلها شقه صغيره
تلا مس هقدر
فتحى احنا قولنا ايه؟ هتسمعى الكلام صح؟
تلا حاضر هشوفها
اتفق فتحى مع تلا تشوف الشقه بكره الساعه خمسه المغرب
وحذرها ان تخبر اى شخص عن إلى حصل
متنسيش صورك معايا وعلى فكره لو كنتى بتفكرى تغدرى وتبلغى الشرطه مش هيلاقو عندى حاجه انا مش بستخدم الخط بتاعى ووقتها هيكون عقابك شديد وهنشر صورك على النت والعالم كله يشوفها
تلا ____ انا لازم امشى دلوقتى بعد اذنك
فتحى ___مش تسلمى عليا الأول؟
مدت تلا ايدها وسلمت على فتحى بأحتقان دجاجه مقبله على الموت
فتحى تلا؟
نسيتى تليفونك معايا
اخدت تلا تليفونها وتركت فتحى، مشيت على وشها ابتسامه
اول ما بعدت ___ ها الصوت واضح؟
جوانا ___واضح جدا، كل كلمه اتسجلت، دلوقتى نقدر ندخله السجن
تلا ___لا مش دلوقتى، لازم انتقم من داريا وادفعها تمن إلى عملته معايا
هتعملى ايه يعنى؟
تلا بغموض، هقابل فتحى طبعا، لازم اشوف الشقه بتاعته
جوانا ___ بتفكرى فى ايه يا تلا؟
تلا ___هتعرفى دلوقتى
طلعت تلا تليفونها وكلمت فتحى
فتحى بضحك، ايه لحقت اوحشك؟
تلا طبعا انت عارف انى هبقى مراتك ودا مش ممكن يحصل غير لما داريا تحذف الصور كمان
فتحى بعصببه سيبك من داريا
تلا __لا، داريا لازم تكون موجوده لما اقابلك وتحذف الصور قدامى
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
على باب الشقه ترددت داريا، فتحى انسان غير موثوق، الحشيش بيلعب بدماغه، وبيخضع للغة التهديد، تذكرت سامر
وكيف ان هذه تعد خيانه له
شعرت بحرقه فى قلبها، هى ما شافتش من سامر غير كل خير، هو إنسان متحكم شويه لكن فى معظم الحاجات كان رأيه صحيح
طلعت تليفونها وكلمت سامر، سامر كان فى محاصره ومردش عليها، بعتتله رساله، انا محتاجه اكلمك ضرورى
شاف سامر الرساله، وقف شرح المحاضره ، خرج بره المدرج وكلم داريا
نزلت درايا درجات السلم مره تانيه عشان فتحى ميسمعش كلامها
داريا ___بقلق ونبره كلها خوف
سامر انا محتاجاك ومحتاجه اكتر تفهمنى!
سامر ___فيه ايه يا داريا قلقتينى؟
اسمع يا سامر انا من اول من خطبتنى وانا مقرره ابقى صريحه معاك واقلك على كل حاجه تحصل معايا مهما كانت وحشه
سامر ____اتكلمى يا درايا
داريا، انا وصلتنى رسالة تهديد من واحد معانا فى الجامعه
وهددنى انه هيكمك ويفضحنى قدامك لو معملتش إلى هو عايزه
عارفه انها قصه قبيحه تخص الماضى، وانك قلت مهما كان الماضى بتاعى فأنت مسامحنى وانك هتحاسبنى من وقت الخطوبه
سامر شعر بمصيبه كبيره جايه فى الطريق وعقله وصل لمسافه بعيده اوى من التفكير الشرير
انا غلطت يا سامر ودلوقتى واقفه على باب شقة فتحى، كنت هدفع فلوس عشان يسكت
لكن حسيت بغلطى وانى مش لازم اتصرف من غير ما تكون عارف كل حاجه
سامر ____بحزم خليكى مكانك يا داريا انا جاى حالا
ترك سامر الجامعه وركب عربيته على عنوان الشقه وقاد بكل سرعه ناحبت داريا، مكنش قادر يخفى غضبه ولا حنقه على داريا، لكن من ناحيه تانيه كان مبسوط انها كانت صريحه ومخبتش عليه حاجه
وكان سعيد اكتر انها وثقت به، تلك الثقه إلى طلبها من تلا لكنها رفضت
يستطيع سامر ان يغفر اى حاجه الا انسان لا يعتبره مصدر ثقه
داخل الشقه، تلا بغضب كلم البنت يا فتحى مره تانيه، البنت اتأخرت
ولا انت ما اتصلتش بيها اصلا؟
فتحى والله العظيم كلمتها والمفروض كانت هنا من وقت طويل
تلا __ كلمها تانى يا فتحى بسرعه والا اقسم بالله هقتلك وهنمشى من هنا ونسيبك جثه متعفنه
مسك فتحى التليفون واتصل على درايا، داريا مردتش
فتحى بخوف مش بترد
تلا بصراخ اتصرف يا فتحى
فتحى حاضر هبعتلها رسالة تهديد
تلا ابعت ما انت شاطر فى تهديد بنات الناس
طيب فكو ايدى عشان اعرف اكتب
جوانا، يا سلام متكتب كده زى ما انت
فتحى، انتى خايفه من ايه؟ الطبنجه معاكى
تلا، فكى ايده يا جوانا خلينا نخلص
جوانا __ انا مش مطمنه يا تلا، يلا بينا نمشى، احنا مسحنا الصور ومعانا تسجيل ادانه، انا حاسه ان إلى بنعمله غلط
كنا كارهين فتحى وداريا عشان إلى عملوه معاكى، دلوقتى احنا بنعمل نفس الحاجه !!
تلا ___ مش همشى لازم أفضح داريا قدام سامر زى ما فضحتنى
مسك فتحى التليفون وبعت رساله لواحد مجرم صديقه قريب من المنطقه، الحقنى بسرعه انا هموت هات معاك رجاله وسلاح
تلا، ها بعت الرساله؟
فتحى بعتها والله هترد دلوقتى
مسح فتحى الرساله إلى بعتها لصديقه قبل ما جوانا تبص فيه وتاخد التليفون منه
جوانا فين الرساله يا فتحى انا مش شايفه حاجه مبعوته
فتحى يمكن مسحتها من الخوف
وقبل ان تصرخ جوانا فى وش فتحى وصلت رساله من داريا
انا جايه دلوقتى
تلا شافت الرساله وابتسمت، الحلوه هتوصل دلوقتى عارف هتعمل ايه؟
فتحى عارف طبعا
القصه بقلم اسماعيل موسى
جواها سحبت تلا من ايدها، تلا انا حاسه ان فتحى مش سالك
مسح الرساله إلى بعتها، يمكن محضر فخ او مصيبه، يلا بينا نمشى يا تلا
نبلغ الشرطه وتاخدى حقك، ترجعى الجامعه وراسك مرفوعه
تلا واسيب داريا تهرب بعملتها؟ مستحيل
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
قعدت جوانا على الأرض قدام فتحى، وبصت فيه بتركيز تحت نظرات تلا المتربصه
بص يلا لو فاكر انك هتهرب بعملتك تبقى غبى، انا سبتك تبعت الرساله إلى حذفتها ومعرفش كتبت ايه فيها ولا بعتها لمين، وبلكمه من ايدها فى وش فتحى جابته على الأرض وشه كله دم، جوانا بتلعب بوكسينج كويس جدا وكان ممكن تترشح لبطولة الجمهوريه لكن ظروفها مكتتش مساعدها رغم كده واصلت التدريب فى صالات الجيم
بعت الرساله لمين؟
وليه داريا موصلتش لحد دلوقتى
وحذرته قبل ما يتكلم، اى كلام فارغ هيطلع من بقك النجس هيكون عقابه صارم
تلعثم فتحى وهو بيبص على ساعته، كان عايز يشوف الوقت هيسعفه ولا لا
انا بعت الرساله لداريا زى ما طلبتم منى
جوانا بنظره اخترقت اعماقه، كداب يا كلب _ب
سحبت جوانا الطبنجه من ايد تلا وسحبت الأجزاء وصوبت على دماغ فتحى
تلا بصراخ هتعملى ايه يا مجنونه؟ فتحى حلف انه بعت الرساله لداريا
جوانا ملكيش دعوه انتى، قربت جوانا فوهت الطبنجه من دماغ فتحى إلى كان عمال يبكى ويصرخ والله بعت الرساله
والله بعت الرساله
قبل الموت بلحظات الجسم بتطلع منه افرازات وحركات لا اراديه لما يكون الشخص كداب
انطق!!
تلا بصراخ نزلى الطبنجه يا جوانا متوديناش فى داهيه
جوانا، بطلى كلام انتى، اطلعى بره راقبى السلم ولو شفتى اى حاجه حذرينى
انا هقتله والى يحصل يحصل
ولول فتحى مثل النساء المجزوعات على فقيد لهم، أطلقت جوانا طلقه جعلت جدران الشقه تصرخ
ثم خرجت من الشقه، تلا كانت واقفه مرعوبه وخايفه
عملتى ايه يا جوانا؟
جوانا تعالى معايا صعدت جوانا درجات السلم، عبرت طابقين اخرين، العماره مكنتش مسكونه، مفيش حد سمع الطلقه
جوانا __ احنا هننتظر هنا لو داريا وصلت هنزل
تلا ____انتى عملتى ايه يا جوانا؟
سمعت جوانا خطوات كتيره طالعه على السلم، بصت بحذر لقيت تلت أشخاص مسلحين طالعين على السلم ودخلو الشقه
رجعت جوانا لورا وجذبت تلا معاها، إلى كنت عامله حسابه حصل
جلست جوانا على الأرض ومعها جلست تلا وعنيها على السلم
اول ما ينزلو من الشقه هننزل، هنبلغ الشرطه يا تلا
مين الناس دول يا جوانا؟ داريت بعتتهم؟
جوانا ___مش عارفه وبطلى كلام صوتك هيفضحنا
بعد خمس دقائق وصل سامر وداريا طالعين على السلم
قضمت جوانا فمها، انت ايه إلى جابك هنا؟
تلا بغضب شايفه عملت ايه؟ جايبه سامر ابن عمى معاها عشان يشوفنى فى شقة فتحى
جوانا بقلق الموضوع دا مش هيعدى على خير، انتى كل إلى
همك انتقامك؟ دكتور سامر ممكن يتأذى جوه انا لازم اتصرف
دخل سامر الشقه المفتوحه واتفاجأ بفتحى والرجاله المسلحين، تمالك سامر اعصابه، وبص لفتحى بتهديد من غير ما يعير الاشخاص إلى معاه اى تعبير
انت تبعد عن درايا خالص والا اقسم بدينى هدخلك السجن
على بطاطا احد الرجال الواقفين مع فتحى
حيلك، حيلك يا استاذ انت داخل علينا ليه بصدرك؟
سامر، اسكت انت، كلامى مع فتحى، لو مش عايز تترفد من الجامعه يا فتحى ابعد عن داريا
فتحى بفمه المليان دم، وبالنسبه لبنت عمك تلا، الأموره مقلتلكش عملت فيها ايه؟
غير سامر نظرته تجاه داريا، داريا سكت منطقتش
فتحى خطيبتك يا دكتور ورطت تلا بنت عمك وكانت بتهددها تفضحها قدام الجامعه كلها كل ده عشان توصلك
داريا بعياط، كدب، كدب والله ما كنت اعرف انها بنت عمك
انا كنت هقلك على الحقيقه كلها
بصق فتحى الدم من فمه هتقليله انك دبرتى كل حاجه
حتى الاحضان والقبل؟
اشتعل الغضب فى صدر سامر وهو بيبص على داريا
انتى عملتى كده؟
داريا ايوه عملت وندمانه ومسحت الصور من عندى فاكر لما قلتلك فيه حاجه مهمه عايزه اقلك عليها؟
فتحى بمكر، هتقولى ايه ولا ايه
على بطاطا كان سايب الكلام دا كله وبيبص على داريا نظرات وقحه كلها شهوه
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
فتحى جذ على أسنانه هتقولى على الكبيره ولا اقول انا؟
داريا انا كده قلت كل حاجه والله العظيم
فتحى ___ لا لسه فيه حاجه تانيه
سامر، انطق يا فتحى فيه ايه تانى؟
نظر فتحى تجاه داريا، طول عمرها بتعامله كتابع او خادم، بتشتريه بعزومه، بتسخر منه لما كان يحاول يقرب منها
مشاعره بالنسبه ليها كانت مجرد شوية كلام تسمعهم وتقعد تضحك من هيافته
انت فين يا فتحى وانا فين
فتحى منسيش لما حاول يفاتح داريا بحبه، متذكر لما صرخت فى وشه انت نسيت نفسك يلا ولا ايه
الهانم!! لما عرفت ان تلا بنت عمك وخطيبتك دبرت كل حاجه عشان تبعدك عنها، عشان تبقى ليها وحدها، مجرد تغيير بعد ما ملت من الشبان الكتير إلى بيجرو وراها، اصلك انت يا دكتور صنف جديد عليها عايزه تجربك قبل ما ترميك فى دفترها ذى كتير غيرك
صرخت داريا والله كذب، انا بحبك يا سامر ومكنتش اعرف ان تلا بنت عمك غير النهرده
بانكسار بص سامر ناحيت داريا، رغم انه كان ارتبط بيها عشان يوصل للسر إلى مخبياه عنه الا ان مشاعره بدأت تتحرك ناحيتها
سامر ____مكنتش اتخيل انك بالبشاعه دى وان مشاعر الناس بالنسبه ليكى مجرد تجربه جديده
قلع سامر دبلته انا ميشرفنيش انك تكونى خطيبتى
بكره هتعترفى قدام عميد الكليه بعملتك، تلا لازم ترجع الكليه وتكمل دراستها
داريا بحزن وخيبه حاضر
سامر __ وانت يا فتحى، هتتحول لمجلس تأديب وادراة الجامعه هى إلى هتتعامل معاك
دلوقتى هوصلك البيت من اللحظه دى انتى مجرد طالبه عندى
على بطاطا ___حيلك حيلك يا دكتور هو دخول الحمام زى خروجه
سامر، ملكش دعوه انت، دى قصه متخصكش
على بطاطا ___تقصد كانت متخصنيش لكن دلوقتى تخصنى
فتحى بصراخ، اسكت، انت يا بطاطا سيب الدكتور يروح
على بطاطا، بلكمه قويه فى فك فتحى، انت نسيت الماضى يا فتحى ولا ايه؟ لو كنت نسيت افكرك
فتحى برعب وبدن مقشعر، خلاص، خلاص، على بطاطا مسؤل عن جمع فلوس النقطه لتاجر حشيش كبير وياما كان ليه صولات وجولات مع فتحى، وفتحى مش ناسى لما انكسر دراعه على ايده ولا صباعه المبتور فى ايده
انت يا دكتور تقدر تروح، لكن الموزه دى هتفضل هنا
سامر بصراخ انت بتخرف تقول ايه؟
على بطاطا، انت فسخت الخطوبه البنت دى متخصكش دلوقتى، روح انت واحنا هنقوم بالواجب
داريا، انت متعرفش انا بنت مين يا مجنون انت؟
على بطاطا بلا مبلاه اسكتى يا بت
داريا بت لما تبتك
على بطاطا، حلو الصنف ده، انا بعشق المقاومه ومليت السهل
سامر حط درايا ورا ضهره وصرخ جرب تقرب منها
على بطاطا بسخريه، حتى الدكاتره بتوع الطباشير والحبر طلعلهم صوت
كتف يا ابنى دكتور الطباشير ده وفتحى وهاتولى الموزه دى على جوه
سحب شخص مسلح سلاحه ووضعه فى صدر سامر
صرخت داريا متسبنيش يا سامر
سامر مش هسيبك حتى لو هموت هنا
على بطاطا بارتياحيه حلو الكلام والله، انت بتفكرنى باحمد مظهر فى فيلم لازالت الرصاصه فى جيبى
المسلح الاخر دا كان محمود ياسين يا معلم؟
على بطاطا، احمد مظهر يا حيوان وكان بيحب البنت المسهوكه مريم فخر الدين
نظر سامر تجاه فتحى ينتظر منه المساعده، بس فتحى كان متكور على نفسه فى ركن الصاله وجسمه بيرتعش
اقترب المسلح من سامر، سامر بلكمه قويه فى صدره خلته يتزحزح للخلف
على بطاطا __الموت علينا حق برضه، اسكت ياض انت انا طول عمرى بكرهه دكاترة الجامعه وعنجهيتهم الفارغه الواحد فيهم حاسس نفسه وكيل نيابه
كتفوه، قاوم سامر لكن على بطاطا القوى كبل حركته وقيدوه بالحبال
القصه بقلم اسماعيل موسى
وانتى بقى يا حلوه كنتى بتقولى باب ماله؟
درايا بصراخ هيخرب بيتكم، هيدخلك السجن
على بطاطا وانا هدخلك الدنيا يا حلوه
جرو داريا على غرفة النوم وحاوطوها من كل ناحيه
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
جوانا ____دكتور سامر اتأخر كتير جوه الشقه انا حاسه ان فيه حاجه وحشه هتحصل.
بصى يا تلا؟؟ انتظرى انتى هنا وانا هدخل اشوف بيحصل ايه؟
تلا ___انا مش هتخلى عن دكتور سامر، دا مهما كان ابن عمى
جوانا ___ تلا؟ وجودك جوه ملوش لازمه، انتى بلغى البوليس
تلا __رجلى على رجلك يا جوانا
جوانا ___ارجوكى يا تلا خليكى هنا على الاقل ولو حصل حاجه بلغى البوليس!
تحركت جوانا بحذر، فى ايدها طبنجة فتحى واصبعها على الزناد
بصت جوانا من باب الشقه المفتوح، سامر متكتف بالحبال
فتحى قاعد فى مكانه من غير حركه، داريا بتصرخ جوه غرفة النوم
صرخت جوانا وقف عندك انت وهو، كانت جوانا مصوبه الطبنجه على المسلحين، البوليس جاى فى السكه
القصه بقلم اسماعيل موسى
أبتسم على بطاطا بسخريه ___حلوه الدخله دى مقدرش انكر، البنات تلف عقلهم التفرج على الأفلام الاجنبيه يا رجاله
جوانا بنبره محذره، بقلك وقف عندك ونزل سلاحك
رفع على بطاطا حاجبه الأيمن وكان له شارب فخم، وقال بنبره ركيكه، انا مش مصدوم بالعكس انا عاذرك، اصل دا حال الشعب المصرى كله، خيالهم واسع وبتوع كلام لكن على أرض الواقع بيستخبو زى الفيران، هنعمل ايه الروايات تلفت عقلهم
الواحد يكون عايش واقع منيل وعايز نهاية القصه تبقى حلوه
طاب دا مش يبقى نفاق؟
جوانا حست نفسها متوتره بصت بعيد عن على بطاطا ماجيت دكتور سامر وسألته انت كويس؟
على بطاطا بنبره رجوليه، كويس وانت كمان هتبقى كويسه لما اكتفك زيه
جوانا انا هقتل واحد منكم على الاقل قبل دا ما يحصل
اهربو يا رجاله متضحوش بعمركم فى سبيل شخص متوحش قذر
انزل على بطاطا سلاحه وبص على رجالته مستنين ايه اهربو زى الموزمزين ما قالت
والله دى احلى نكته سمعتها من اسبوع اضحك ياض منك ليه شجعو المزحه الحلوه
الهانم اجتهدت برضك وعملت افيه كويس
بص بقى يا موزه على الكلام إلى يحبل، هعد من واحد لعشره
اما تهربى، واما هخلف منك عيال تسميهم بأسمى
وممكن تحلمى بيا ليلتين فى السنه على الاقل بعد كده
اصل مشكلة الراجل المصرى الثقه بالنفس ومشكلة الستات المصريات النفاق والجبن، بتضطر تقول كلام يعجب جوزها او حبيبها
بصقت جوانا على الأرض وثبتت نظرها على على بطاطا
على بطاطا ببرود، خمسه، سته، سبعه، تمنيه، اهربى يابت
اقتحمت تلا الشقه وهى بتصرخ وفى ايدها عصايه خشب
رفاعها فى ايدها مستعده للضرب ، انا هقتلكم يا مجرمين يا متوحشين
على بطاطا الله، الله، الحفله كملت وادى واحده كمان عايشه فى الوهم والخيال
دى مهره مغربيه مليحه، انا هاخد دى يا رجاله اصل انا بحب المستور، لكن المكشوف إلى بيتجمع عليه النحل مش لونى ولا مزاجى
جوانا بغضب انتى جيتى ليه دلوقتى، معملتيش ليه إلى طلبته منك؟
قال على بطاطا انا سمعت عن روايه اسمها أرض ذيكولا فى عالم خيالى التعامل فيه بوحدات الذكاء، البنت دى لو هناك هتطلع اغبى واحده فى المملكه هاتولى البنت دى قريب منى
لوحت جوانا بالطبنجه فى وش الرجاله عشان ترعبهم
على بطاطا ____عشره، وأطلق رصاصه على رجل سامر خلته وقع على الأرض يصرخ من الوجع والألم، الرصاصه التانيه فى صدره
تلا بصراح لا،،،،،،، انا هعمل إلى انت عايزه بس متأذيش سامر
على بطاطا، والله العظيم الحب حلو يا جدعان، مش عارف انا نصيبى زفت ليه وكل الستات إلى عرفتهم كانو مستعدين يبيعونى بسيجاره!!
تعالى يا حلوه جنبى هنا؟
مشت تلا بخوف ووقفت جنب على بطاطا
حط على بطاطا ايده على كتف تلا، الصراحه انا منزعج جدا من كتاب الأفلام والروايات عمرهم ما نصفونا ولا مره طلعو المجرم بطل الفيلم او الروايه، لازم يموت قبل النهايه
لازم البريء ينتصر، مع ان المجرمين والسفاحين والقتله هما إلى راكبين الكراسى وممشين السفينه، هم المتحكمين فى مصير الأبرياء، فكرونى يا رجاله ابقى اقتل كاتب ولا اتنين من بتوع الروايات
(لابد أن أكون بطل فى نظر أحدهم) صقف ياض منك ليه والله دى جمله ادبيه عظيمه
أربعين سنه مفيش انسانه موحده بالله تتخذنى بطلها الخاص، هو انا مشبهش ولا ايه؟
لازلت انتظر كتابة نهايه جميله لحياتى البائسه إلتى أعيشها وحيد مثل جرز مطاعم يأكل الفتات المتبقى من وجبات اناس متعفنين
محدش سأل نفسه مره ليه البلد دى مليانه كلاب وقط وفيران؟
نزلى سلاحك يابت انا معنديش وقت ولا اقتل صاحبتك الأموره المطيعه دى؟
تركت جوانا سلاحها بعد ما حست بنبرة الجديه فى كلام على بطاطا
كتفوها وجروها على جوه جنب أخواتها، أمرهم على بطاطا
قبل أن يصرخ انا مش هنتظر من شخص يعملنى بطل
انا هصنع بطولتى الخاصه، اللعنه على ديستوفيسكى الذى اوهمنى بنهايه سعيده فى رواية الجريمه والعقاب
فل يحيا ماريو بارغاس يوسا
سامر بنظره معجبه، انت مش ممكن تكون مجرم انا متأكد من كده، انت انسان ظلمته الحياه، كلامك مش كلام مجرمين رغم انك عايز تبين كده
على بطاطا ____اكتسبنا معجب حقيقى بدم سايح بقالى عشر سنين بكتب روايات محدش عبر امى
قبل ما اقتلك يا دكتور ابقى اعمل فولو وsee afrist لصفحتى الشخصيه
سامر بوجع، انت مش مضطر تعمل حاجه وحشه عشان العالم يعيرك انتباهه، كفايه انك تكون كويس فى نظر نفسك
على بطاطا، كويس مش بتأكل عيش يا دكتره، شوف انت بتاخد على قلبك قد ايه وانت لابس بدلتك والكل بيحترمك
لكن انا لازم اطفح الكوته عشان اجيب القرش
انا بشقى يا دكتور زيك واكتر
داريا خرجت من جوه الاوضه كانت متبهدله وشعرها منفوش زى عيدان البصل، شافت الدم سايل من رجل سامر
جريت عليه وحضنته، قتلتوه يا مجرمين؟
على بطاطا، اوف على الدراما الرخيصه مقلنا بلاش تتفرجو على مسلسلات هندى وتركى
ثم بنظره متفحصه بص على تلا، تلا كانت مركزه بصرها على سامر وداريا
اها، الحب واقع هنا فى معضله، البنت دى بتحب الدكتور
والبنت التانيه بتحب الدكتور
مين فيكم مستعد يضحى بشرفه وحياته عشان ينقذه
بص على تلا وقال انتى؟
ثم نظر لداريا ولا انتى؟
داريا بصراخ مش هتهرب بعملتك يا مجرم انت، بابا هيدخلك السجن
على بطاطا بكف محترم نزل على وش داريا، لو سمعت اسم باباكى مره تانيه هقطعك
انا مش بحب العنف لكن بعض الستات بتحب الراجل الغشيم
حل صمت طويل لم يسمع خلاله الا اهات سامر المتوجعه
جوانا النزيف دا هيقتل الدكتور لازم ننقذه
على بطاطا، انا مستعد انقذه، بس حركو نفسكم شويه
مين مستعد يضحى بحياته وشرفه نظير إنقاذ بتاع الطباشير؟
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
يا معلم احنا لازم نتحرك البوليس ممكن يطب علينا فى أى لحظه !!
بطاطا __انت مش أخدت التليفونات بتاعتهم وقفلتها؟
ايوه يا معلم، لكن فيه خدمه اسمها GPS بتحدد موقع التليفون فين، وكمان متنساش الرصاصه إلى انضربت يمكن حد يحس ويطقس وراها ويوصل هنا
على بطاطا __ مش عارف أمريكا دى عايزه منى ايه؟ كتفوهم وحطوهم جو العربيه النقل وتعالو ورايا
برايه التنح ___ يا معلم احنا عايزين ايه من الناس ديه؟
منشقط التليفونات ونحرر المعلوم المستخبي جوه الجيوب ونخلع؟
على بطاطا ___طول عمرك هتفضل وسخ يا برايه مهما حاولت انضفك، انا لميتك من الشوراع بعد ما كنت مجرم متشرد ووفرتلك مكان وشغل نضيف ولسه التليفونات بتجرى جوه دمك!؟ انسى سيمحه طراوه بقا
البنت دى عجبانى ولازم اخده لفه فى ربوع المجهول
ارتعش جسد تلا المرعوبه اصلا وبصت لسامر بتوسل
بتسأل نفسها هتتخلى عنى مره تانيه يا ابن عمى؟
بصو يا حلوين بالصلاة على النبى عشان كلام الواد برايه ده عصبنى، انتم هتطلعو من هنا على المستشفى تعالجو الدكتور ومحدش هيبلغ الشرطه
برايه التنح بغباء، وازاى بقا يا معلم مش هيبلغو الشرطه؟
حد يثق فى كلمة الناس النضيفه دى؟
بطاطا بنظره شارده، الدكتور هيدينى كلمته وانا واثق انه هيصونها
سامر بتحدى __مش هسيب بنت عمى مهما حصل
بطاطا، يبقى هتموت فى سبيل الفضيله يا دك
داريا ___خلينا نمشى يا سامر انت بتنزف وومكن تخسر رجلك
سامر __ قلت مش هسيب تلا
جوانا ___ روح انت على المستشفى يا دكتور وانا هروح معاهم، مش هسيب تلا لوحدها
سامر __مستحيل
جوانا __ارجوك يا دكتور سامر مصعبش الموضوع، انا افدى تلا بروحى
يتذكر على بطاطا ان التى حولته لهذا الوحش كانت أنثى
أقسمت ان لا تخون ولا تغدر
ساعد رجال على بطاطا سامر يركب تاكسى مع داريا
ثم انطلقو بسيارتهم بعيد عن المبنى تاركين فتحى داخل الشقه كأنه خرقه باليه
قاد برايه التنح العربيه فى ازقه ضيقه بعد ما كممو أفواه تلا وجوانا
وسرح على بطاطا نحو الماضى
ومن يستطيع أن يهرب من الماضى؟ الماضى مثل الموت مهما اختلفت الطرق ملاقيك وقاتلك
فى صغره قتلو امه قدام عنيه عشان مقدرتش تدفع اتاوة فرش الخضار، ولما كبر حبيتته رهف تخلت عنه رغم توسله لها تديه مهله يلم فلوس الدبله والمحبس
رهف إلى حولته من طالب فى الدراسات العليا لمجرم تحت الكبارى يعاقر المشردين ومدمنى المخدرات
وصلو زقاق ضيق سابو العربيه على اوله وكملو مشى، كان فيه عشش كتير مهجوره وسط المكان فيه بيت من الطين قديم ومتهالك وكر على بطاطا
فكو قيود تلا وجوانا، وأمر على بطاطا يقدمولهم اكل وشرب
جوانا بغضب __حرام عليكى يا تلا بوظتى كل حاجه
قلتلك خليكى بره وبلغى الشرطه ليه عملتى كده؟
تلا، غصب عنى يا جوانا قلبى كلنى على سامر، رغم انه تخلى عنى مره تانيه
جوانا _- سامر متخلاش عنك يا تلا، افتكرى كويس انك خبيتى عليه المشكله كلها من البدايه
متلوميش غير نفسك، دلوقتى خلينا نفكر فى مخرج للورطه دى
انا اقدر اضرب واحد منهم، برايه التنح آخرة لكمه فى دماغه هينتهى
لكن الاتنين التانين هنعمل معاهم ايه؟
تلا __ اعتقد لازم نفرقهم
جوانا __ اول مره تقولى حاجه صح، على بطاطا عينه منك انتى، يعنى ممكن تستدرجيه بشوية كلام معسولين وانا هتخلص من الاتنين التانين
تلا ____بصى يا جوانا انا مش هعمل كده حتى لو هموت فى مكانى
جوانا ___تلا؟ انتى عارفه هيحصل ايه كويس، على بطاطا غير فتحى وهينفذ إلى فى دماغه
تلا __هستنى سامر، اكيد مش هيتخلى عنى
جوانا ___احنا محدش يعرف احنا فين وحتى لو بلغو الشرطه هتاخد وقت على بال ما يحددو المكان بتاعنا
يوجد داخل البيت غرفتين، دخل على بطاطا مع رجالته، خدو البنت إلى شبه المصارعين دى فى الاوضه التانيه وسيبولى الحلو المستخبى ده انا هتصرف معاه
صرخت تلا وجوانا بالرفض لكن فى النهايه، اختلى على بطاطا بتلا فى غرفه مع بعض
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
اقتحم على بطاطا الغرفه بصدره العفى، كان ليه وش مليان ولحيه عميقه، داخل عنيه حزن بيحاول يخبيه، فى جانب وشه الأيمن شج طولى مغطيه بشعر دقنه اول بلطه اخدها على بطاطا فى عالم الاجرام.
هترفعى النقاب ولا بتحبيها عافيه؟
تلا __ انت عارف انى مليش ذنب فى اى حاجه وحشه حصلتلك، وعارف أن إلى هتعمله حرام وانى انسانه بريئه
ابتسم على بطاطا، الكلام ده بيقوله المساجين قبل ما القاضى يحكم عليهم بالأدانه، وبيكون أبرياء برضه لكن القضاء العادل لازم ياخد مجراه، مش كده ولا ايه يا حلوه؟
تلا __عايز فلوس هديلك فلوس لكن ارجوك بلاش تلمسنى
صرخ على بطاطا، الكل يظنه حثاله كلب فلوس لمجرد انه مجرم، لا يعرفون ان بعض المجرمين يمتلكون من الشرف ما لا يملكه وجهاء الدوله
انا مش عايز فلوس، انتى جيتى على مزاجى وانا عايزك
تلا ___ارجوك بلاش
على بطاطا وهو بيقرب منها ارفعى النقاب بقلك
تلا حطت ايديها على صدرها وحاوطت جسمها بلاش تكشف سترى الله يسترك
ترنح على بطاطا فى مشيته كأنه ملسوع من قبل عقرب كبير
متصعيبهاش على يا بنت انتى
تلا ___طيب اطلب اى حاجه غير شرفى؟
على بطاطا، كفايه كلام ارفعى النقاب
جذب على بطاطا تلا بالقوه وفك قبضتها على النقاب
ورفع النقاب، ياه مخبيه كل الجمال ده عشان واحد بيحب واحده غيرك؟
القصه بقلم اسماعيل موسى
تلا بعياط ارجوك سيبنى
على بطاطا، هسيبك بعد ما اخلص منك
تلا بفزعه رهيبه __ والدموع ماليه عنيها، كده حرام، متبقاش انت والدنيا عليه
انا طول عمرى وحيده، والدتى اتوفت قبل ما اشوفها، والدى مات وانا طفله، تربيت فى اليتم وانا بتقطع كل ما اشوف فرحة الأطفال برجوع والدهم، انا اتعذبت بما فيه الكفايه ومتجيش انت كمان تفقدنى الحاجه الوحيده إلى باقى ليا فى الدنيا دى
عارفه انى ضعيفه ومليش حد غير ربنا
وعارفه انك تقدر تاخد إلى انت عايزه بالقوه
على بطاطا،،،،، بتحبيه؟
تلا،،،، ايوه بحبه، بحبه يا اخى ودلوقتى بيحب واحده غيرى
ارتحت كده؟
قضم على بطاطا شفته السفلى، انتى بتقولى الكلام ده لواحد مجرم؟
فكرك يعنى العاطفه الجامحه هتأثر فيا واسيبك ليه؟
ثم شمر كم قميصه، تقدرى تغمضى عنيكى لو شكلى مش عاجبك
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
إتعلمى فى الحياه تخربشى كل إلى يحاول يقرب منك، متستسلميش بضعف عشان لما تقفى قدام نفسك تقدرى تحترميها مهما كانت الخساير.( على بطاطا)
بنبره متوسله قالت تلا ___ارجوك بلاش تعمل إلى انت هتعمله ده
ايه إلى ممكن يمنعنى عنك؟ انا اتعودت فى حياتى انفذ إلى فى دماغى مهما كانت العواقب
وكلامك واستعطافك مش هيجيبو معايا فايده، انا إنسان بلا قلب ولا ضمير ولا شرف
أغلق على بطاطا الباب من الداخل وسعمت جوانا صراخ تلا إلى كان بيهز البيت
القصه بقلم اسماعيل موسى
قيد جوانا محكم، لكنها مستعده تضحى بنفسها فى سبيل تلا
قليلين إلى يملكو الجرأه للتضحيه من أجل الآخرين
بمياعه قالت جوانا، وداخل كل أنثى يوجد فرع مائع
انتم هتفضلو كده وتسييو المعلم يعمل إلى هو عايزه؟
حرام عليكم، تلا بنت بريئه ويتيمه ربنا هيحاسبكم حساب عسير على كده
براية التنح المعلم بطاطا يعمل إلى هو عايزه
جوانا وانت مش عايز تعمل زيه؟
براية، صقف على ايديه هو دا الكلام، عايز طبعا يا موزه دا انا أعجبك اووى
جوانا ___عارفه ومتأكد شكلك بيقول كده اصلا، انت اجمد من المعلم
برايه اه طبعا، انا سايب المعلمه بمزاجى لبطاطا
جوانا ايه هنقضيها كلام ولا ايه؟
برايه بنظره متورمه انا مش بحب الكلام اصلا، الوضع الصامت بيساعد على التخيل
فى محاوله بائسه مدت جوانا ايديها المتكتفه، فك يرايه التنح قيدها، وقرب عشان يحضنها
بركله موجعه بين الساقين وبكل قوتها ضربت جوانا برايه التنح
وقبل ان تنحنى راسه ادته لكمه قويه جابته على الأرض فاقد للوعى
كان الشخص التانى على وشك ضربها بالرصاص، لكن جوانا لحقته ووقعت المسدس من ايده
ضربها الشخص بقلم على وشها خلاها تنحنى غصب عنها
جوانا بكل قوتها وسرعتها، جريت على الشخص دا وخدته فى حضنها وارتطما بالجدار، لكمه سريعه فى المعده، ثم لكمه خلفيه تحت الدقن وعرقلة للقدم خلته وقع على الأرض
وهى متعرقه مسكت جوانا المسدس، وضربته على دماغه تلت ضربات لحد ما غرق فى دمه ووقع على الأرض
جريت على الاوضه التانيه الباب كان مقفول من جوه، حاولت جوانا تكسره لكن الباب كان ضخم
فضلت جوانا تضرب فى الباب لحد ما كسرته، تلا قاعده فى نص السرير عماله تعيط
على بطاطا فى ايده الطبنجه وقاعد على طرف السرير
عملت ايه يا مجرم انت رفعت جوانا المسدس وعلى بطاطا رفع طبنجته على دماغ تلا
تلا بصراخ بلاش يا جوانا بلاش خلينا نمشى من هنا
على بطاطا بنبره محذره لجوانا وانتى يابت مش هتهربى من ايدى، لو روحتى ورا الشمس هجيبك، نزلى سلاحك حالا والا هقتل صديقتك
جوانا مهما كانت فهى بنت ومش متعوده على المواقف دى
كان على بطاطا بخبرته لمح ترددها فى رمشات حاجبها الأيمن المتكرره
تلا يلا بينا يا جوانا، ملكيش دعوه بيه ربنا يسامحه
على بطاطا، خدى صحبتك وأمشى من هنا قبل ما اغير رأى
وعلى فكره انا حطيتك فى دماغى وعلى بطاطا لما يحط أنثى فى دماغه لازم يجيبها لحد عنده
سحبت جوانا تلا خارج الغرفه وهى تردد دا لازم يتقتل
تلا يلا بينا على المستشفى لازم اطمن على سامر
جوانا، حصل ايه معاكى يا تلا قوليلى الكلب دا عمل معاكى حاجه؟
تلا مش وقت الكلام دا دلوقتى خلينى اطمن على سامر ابن عمى
أخرجت تلا هاتفها واتصلت بسامر
جوانا انتى رجعتى تليفونك ازاى؟ مين ادهولك
القصه بقلم اسماعيل موسى
رد سامر بعد اول رنه واداهم العنوان بتاع المستشفى
داخل المستشفى كان فيه شرطه وآمن دوله وزيطه كبيره
جريت تلا على غرفة سامر، داريا كانت هناك واولدها فخرى البرنس
تلا الف سلامه عليك يا ابن عمى!!
نطقت الكلمات بنبره كلها حنيه وقلق
داريا من طرف عينها بغيظ وداخلها يغلى رمقت تلا بنظره قاتله
سامر، ابن عمى، اول مره تقول تبا ابن عمى، تراها تغيرت؟
تراها تحمل عاطفه نحوى؟
انت كويس؟
سامر الحمد لله، المجرم دا عمل معاكم ايه؟
فتحت جوانا فمها تتكلم، تلا منعتها معملش حاجه الحمد لله
انتى بخير يعنى يا بنت عمى؟
بخير، وداخلها يردد يا حبيبى، وكانت نظرتها ملهوفه، كنظرة طفل تركته والدته دون رضاعه لمدة ثلاثة أيام
نظره محتضنه لكل الآلام التى يشعر بها سامر
ضابط الشرطه لو سمحتم اتفضلو معايا، انا لازم احد أقوالكم عشان نقبض على المجرم ده
فى المحضر أكدت تلا على الوقائع إلى حصلت واخبرت الشرطه ان المجرم على بطاطا سيغير موقعه لمكان تانى بعيد عن العشه بتاعته
داهمت الشرطه وكر على بطاطا وكما متوقع مكنش هناك اى أثر ليه
قعد سامر يومين فى المستشفى قبل ما يتنقل لبيته
تلا وداريا كانو معاه خطوه بخطوه
تم تبرئة تلا من التهمه واعادتها للجامعه مره اخرى
رغم فسخ الخطبه استمرت زيارات داريا لسامر لحد ما رجع الجامعه
حاولت جوانا اكتر من مره تعرف ايه إلى حصل داخل الغرفه المغلقه لكن تلا كانت بتلف وتدور، لازم نكشف عليكى يا تلا
كانت تلا تكتفى بقول محلصش حاجه
وكان اول يوم رجوع ليه الجامعه يوم مشهود، تلا وهدير وجوانا وتسنيم قاعدين جنب بعض فى الصف الأول
وصلت رساله لجوانا على تليفونها خلتها تسبب المدرج وتخرج بره، كان نص الرساله، انت أنثى قويه وانا احب منازلة الفتيات المغترات بقوتهم، المعلم على بطاطا
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
فى بيت العيله اتقدم سامر لتلا مره تانيه، الجد كان طاير من الفرحه، وبعت يجيب تلا من غرفتها، نزلت تلا من غرفتها جواها فرحه قلقه، سلمت على سامر بأدب وقبول
الجد، بصى يا بنتى سامر ابن عمك طلب ايدك منى مره تانيه انا من ناحيتي معنديش اعتراض ابن عمك شاريكى يا تلا
القصه بقلم اسماعيل موسى
تلا بخجل ___الرأى رأيك يا جدى
الجد يبقى على بركة الله نقراء الفاتحه؟
تلا بس انا عايزه اتكلم مع سامر ابن عمى قبل ما نقراء الفاتحه
الجد، ليه يا بنتى ما كل حاجه معروفه وواضحه زى الشمس
تلا، معلهش يا جدى اسمحلى اتكلم معاه شويه
توكاء الجد على العصايه وبعد عنهم شويه
سامر اتفضلى يا تلا انا سامعك!!
تلا بكسوف فيه حاجه لازم تعرفها قبل ما ترتبط بيا
سامر كملى!!
انت انسان مثقف طبعا ومتربى بره وكل حاجه حصلت على ايدك، وعارف أن اى حاجه حصلت كانت غصب عنى
سامر __ فيه ايه يا تلا؟
القصه بقلم اسماعيل موسى
تلا ___لازم تعرف قبل ما ترتبط بيا انى فقدت شرفى
فتح سامر فمه وتغيرت ملامح وجهه
بتقولى ايه يا تلا؟
بقلك ان فقدت شرفى، كان غصب عنى والله وبدأت بالبكاء
تسمر سامر فى مقعده مكنش قادر يتحرك
تلا بخوف، انا هديك وقت تفكر قبل ما تربط مصيرك بواحده زى
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
انت ساكت مش بتتكلم ليه؟
بوجه محتقن احمر، ثار سامر لرجولته وكان بيتكلم بملامح وش مغصوبه، انا مقدر كل إلى حصل ده وعارف انه مكنش ذنبك، لكن انتى الى وصلتى الأمور للمرحله الخطيره إلى احنا فيها، كان ممكن تقوليلى على حصل ونخلص الموضوع من غير مشاكل
تلا بحزن هو دا إلى حصل يا سامر ومفيش رجوع عنه
سامر بحميه، مش لازم حد يعرف إلى حصل ده، احنا هنكمل اجرأت الجواز طبيعى.
تلا ___انا كنت بفكر اقول لجدى!
مستحيل، دا هيبقى سر ما بينا، وانا هعرف اتصرف مع الكلب ده، اقسم بربى ما هسيبه يهرب بعملته، هفتش وراه فى كل حته وكل مكان لحد ما الاقيه
القصه بقلم اسماعيل موسى
تلا __وتضيع مستقبلك عشانى؟
سامر __انتى بنت عمى وشرفك من شرفى
تلا ___ ما انت هتتجوزنى وبكده تبقى صونت شرفك يا سامر، بلاش تفتش ورا على بطاطا
على بطاطا مش سهل، دا مش مجرد مجرم، دا عامل زى المخرج إلى عارف النهايه تكون ازاى، يعنى متوقع تحركاتك وافكارك
سامر بعصبيه، متنسيش انه مجرد مجرم مهما كان وانا دكتور يعنى عقله عمره ما هيوصل للى ممكن افكر فيه
على بطاطا يستحق القتل وانا مش هسيبه
بحزن قالت تلا، اعمل إلى انت عايزه
وقف على بطاطا قدام المرايه، حلق شنبه وزبط لحيته بطريقه كويسه، وارتدى زى يليق بعمره، كانت له لحيه بيضاء وقوره اتسقت مع هيئته
ابتاع بوكيه ورد وسار بمحازاة الرصيف يحمل جريده صفراء تعرض اخبار قذره مفبركه، كان دايما بيختير عقله بأكتشاف الكذب فى الاخبار المنشوره
بقلق وقف على بطاطا قدام باب الجامعه، شايف الطلبه بتدخل وبتخرج بفرحه ووجوم، تذكر أيامه الماضيه، كانت تبقت له سنه واحده عشان يبقى معيد فى الجامعه، كل دا راح بسبب أنثى واحده
لمح جوانا وتلا خارجين من باب الجامعه، استخبى ورا جذع شجره كبير لحد ما افترقو، بعد كده راقب جوانا ومشى وراها
تسير جوانا مسافه كبيره عشان توصل لسكنها على قدميها
اقترب على بطاطا من جوانا بمشيه معتدله ونظر لملامحها العابسه، هذا ليس يوم جيد بالنسبه لها، فكر من الأفضل أن يبتعد عن طريقها قبل ما تضربه لكمه من لكماتها القويه
كان عارف انها بنت مفتريه ومفيش حدود لجنان عقلها
سبق جوانا فى المشى ولقى عسل صغير بيلعب فى الشارع
نادى عليه على بطاطا، اداه عشره حنيه، شايف البنت إلى جايه من هناك؟ هتديلها بوكيه الورد دا وهتقلها، معجب من ايام الخمسينات مش اكتر من كده
اختفى على بطاطا لحد ما وصلت جوانا، الولد جرى عليها واداها الورد وقال الكلام إلى قاله على بطاطا
حط على بطاطا ايده على صدره، من ترفض الورد يصعب ارضائها وعلى بطاطا بيكره البنات الماديين
عاينت جوانا الشارع كله، الولد قالها ان الشخص دا اختفى داخل الزقاق، بصت على الزقاق على بطاطا كان مختفى فيه
وبعد كده كملت مشى على سكنها
أبتسم على بطاطا، زى ما توقع البنت تقيله
وصلت جوانا سكنها، داخل باقة الورد كان فيه تذكره مخبأه بعنايه، أعرف أن الايام كفيله بتغير نظرتك عنى
سرحت جوانا فى خيالها، مين المجنون ده؟
كان على بطاطا واقف تحت سكنها منتظر باقة الورد تنزل فوق دماغه
لكن جوانا احتفظت بالورد
القصه بقلم اسماعيل موسى
بعد ربع ساعه قال على بطاطا فى سره، قلبها انفتح وداخله الورد، ثم اكمل طريقه نحو وكره وهو بيتذكر الماضى
اليوم الثانى وصلت باقة ورد لجوانا قبل ما تروح الجامعه عن طريق البواب إلى وصف ملامح على بطاطا لكنها كانت مختلفه عن إلى تعرفه ، قراءت جوانا التذكره الجديده بفضول، الحياه قاسيه فلا تكونى انت أيضآ ضدى
ولأول مره تفكر جوانا ان إلى بيبعت الورد دا اكيد انسان معذب وربما يستحق الشفقه
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
تابعت تلا دراستها بقوه، مع تحفيز سامر وتطلعات المستقبل إلى بدأت تشرق على حياتها الكئيبه، العرس كان متوقع اخر السنه، سامر مكنش شايف ضروره للتأجيل خصوصا بعد ما اطمن ان تلا مش حامل، تلا إلى رفضت مرارا وتكرارا العرض على طبيب متخصص، كانت داريا تتابع العلاقه إلى بدأت تنمو بين سامر وتلا بغيظ وحقد، اعتذرت لسامر الف مره، وباست ايد تلا قدام الزملاء لكن سامر كان بداء يقع فى حب تلا وحتى لو مكنش بيحبها كان شايف ان فيه واجب أدبى يدفعه للجواز منها.
توسلت داريا والدها يقنع سامر يرجع يخطبها، وكان الرد كل حاجه قسمه ونصيب، لكن درايا جواها كان فيه نار بتغلى، سامر مش هيكون غير ليها وحدها واى حد هيقف فى طريقها هتدوسه وتفرمه ذى القطار السريع
جوانا كانت بتلاحظ شارده ولما تلا تكلمها فى موضوع مهم مكنتش بتاخد بالها، كان فيه لغز مغير حياتها مين الشخص إلى مهتم بيها بالقدر دا كله ورغم مرور شهور محاولش يتكلم معاها، لدرجة انها كانت بتراقب الطريق تشوف مين بيبص عليها، علها تعرف الشخص الغامض إلى متابع كل تفاصيل حياتها
وكان على بطاطا بيشوف جوانا كل يوم ما عدا يوم الجمعه، اشترك فى صالة الجيم إلى جوانا كانت بتروحها وكان بيمارس تمارينه الرياضيه على مقربه منها، ودون ان يدرى اختفى كرشه وظهرت له عضلات جعل شكله يتغير أكثر،
كان على بطاطا يقطرها فى الشوراع من بعيد مكتفى بنظره خاطفه او ابتسامه من فم جوانا
رغم ذلك، ورغم كل ما فعله لم يكن على بطاطا مرحب بالحب وكان يعتقد ان الحب معضله مضلله قادره على تدميرك فى اى لحظه
وكان يرى انه من العبث ان تربط مصيرك بكلمه واحده، لكنه كان يرى فى جوانا وليف جيد وانه ربما لو استخدمت عقلها سيصلو لنقطة تواصل
بعد سبعة أشهر قرر على بطاطا ان يظهر لجوانا، انتظرها خارج صالة الجيم وفى يده ورده واحده
لحظه واحده من فضلك يا انسه، هل من الممكن أن تقبلى منى هذه الورده؟
بصت جوانا على الشخص الذى ظنته مجنون بقلق، بمناسبة ايه اقبل منك ورده؟
وضع على بطاطا الورده فى يد جوانا، رفع حاجبه الأيمن، ضعيها جوار أخواتها
رحل على بطاطا بعد ذلك، ابتسمت جوانا، عرفت انه الشخص إلى كان بيراقبها ويلاحقها
انه الوغد العاشق الذى يرسل الورود كل يوم
وحست انها تعرفه لكن مكنتش قادره تقبض على ملامحه كويس
ذى ما تكون متذكر شخص وفاشل فى معرفة اسمه
كانت استعدادات العرس ماشيه بطريقه سريعه، سامر اشترى ل تلا كل إلى هى محتاجاها، كان عطوف جدا معاها لدرجه خلت تلا تقلق
كانت بتحس بالشفقه فى كلامه وتصرفاته، وكانت بتحس اكتر انه بيعمل كل دا كتأديت واجب بلا روح، اختفى سامر المرح وحل مكانه شخص متفانى فى اساعدها
حاولت اكتر من مره تستدرجه، تدفعه للكلام، لكن سامر كان صامت شارد، مثل ربوت او آله، وبدا واضح ان تداعيات فقدها لشرفها لازالت تدور فى عقله، وكانت تلا متأكده انه لازم يتكلم معاها عشان يقدرو يعيشو حياه طبيبيعه واصرت ان دا يحصل قبل الفرح
لو كان سامر متجوزها شفقه، فخلاص أدى واجبه وانتهى الأمر
لكن لو كان بيحبها لازم تشوف حبه، لم تكن تلا مستعده تقضى بقيت حياتها مع شخص من قبيل الشفقه
قد نقبل الشفقه مره، مرتين، لكن مع التكرار تصبح حاجه رخيصه ومؤلمه
سألت تلا سامر، انت مجوزنى شفقه وتأديت واجب؟
لو كان كده انا مش مستعده اكمل معاك
سامر __ ليه بتقولى كده؟
تلا ___ انت مش شايف نفسك يا سامر؟ ساكت على طول، حزين وشارد كأنك مغصوب عليه
القصه بقلم اسماعيل موسى
سامر ___غصب عنى يا تلا انا بحاول لكن فيه حجات خارجه عن ارادتنا
بتحبنى يا سامر!؟
سامر __ بتردد بحبك
سامر، الوقت لسه قدامنا، لو عندك شك فيا تقدر تسبنى وانا مش هلومك؟
وفكر سامر، بعد كل إلى عمله هيمشى دلوقتى؟ وانه لازم يكمل حتى آخر لحظه
وقال كل حاجه تمام، وهذه كلمه مطاطه اكتر من الازم، كله تمام قد تعنى اى شيء وربما عدم رغبه فى الكلام وفتح الأبواب المغلقه
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
وكان سامر لايام طويله داخله صراع بين الحب والشرف، ومقدرش يفرق بدرجه مقنعه، ان كان الذى يفعله بدافع حبه لتلا ولا لأنها بنت عمه، المسافه بين الشرف والحب خيط رفيع غير مرئى، لكنه كان مقتنع ان تلا بنت كويسه وانها عانت فى الحياه سنين طويله ومن حقها تفرح
وان سامر هيعمل المستحيل عشان يخليها سعيده، وكانت تلا كلما اقترب موعد العرس شعرت بقلق بالغ، حاسه بحيرت سامر وحزنه ونفسها تفرحه، تلا كانت بتحب سامر حب حقيقى وتتمنى له السعاده حتى لو مش معاها
لدرجة انها فكرت ان تعرض على داريا العوده مره اخرى لسامر اذا كان هو عايز كده، لكن جوانا عنفتها بشده وقالت انت بنت غبيه فعلا.
وكان لجوانا قصتها الخاصه، وعقلها مشغول، ومفيش حاجه تخلى عقل البنت مرتبك، قلق، الا الحب
طبيعة الفتيات قابله للاختراق من قبل الحب بسهوله نتيجه للتطلع والافتقاد
لم يظهر على بطاطا من اسبوع من يوم الورده، وكانت جوانا تتطلع لرؤية الغريب الأنيق إلى اقتحم حياتها الساكنه مثل بحيره جميله وقذف الحجر الأول الذى حرك مياهها
وكان على بطاطا يسأل نفسه كل ليله عن جدوى ما يفعله
وكيف يقنع فتاه جميله الارتباط بمجرم حتى لو كان أنيق ومثقف، جوانا تعرف تاريخة المخزى وحتى لو اقسم لها بأنه تغير مش هتصدقه
الأمر دا أصابه بالاحباط وفكر كتير جدا عن طريقه يقرب بيها من جوانا من غير ما تكتشف حقيقته
على بطاطا إلى كان حانق على نفسه لانه غير مظهره ولبسه من أجل جوانا
كان يتابع جوانا ويراقب بحثها المستمر داخل الشارع وقريب مسكنها عن الشاب إلى لاحقها اكتر من سبع شهور ولما اتكلم معاها اختفى
وكان على بطاطا حزين على حاله من عدم قدرته على كشف حقيقته لجوانا
سارح فى جمالها وهى ماشيه فى الشارع ناحيت مسكنها، مختفى خلف الاشجار مثل حثالة شوارع وسط ظلام الليل وكانت الليل يقترب من انتصافه والشارع خالى من الماره
حتى أوقف جوانا شابين ضاحكين، وكان على بطاطا عارف ان جوانا تقدر تتعامل معاهم بسهوله، جوانا تسطيع قتل جحش بلكمه واحده من ايدها
تعاملت جوانا مع الشابين وابعدتهم عنها لكن على بطاطا تذكر أن يعرف واحد منهم وهنا حس بالخطوره لما اخرج سلاح ابيض من جيب بنطاله هدد بيه جوانا
ضربت جوانا يد الشاب ووقعت السكينه من ايده لكنها مكنتش منتبهه للشاب التانى إلى هيطعنها من الخلف
ركض على بطاطا بسرعه ووقف بين جوانا والشاب ليتلقى الطعنه فى صدره
تعرف الشابين على على بطاطا بسرعه لما وقع على الأرض وسابو المكان بسرعه، هربو وسط اندهاش جوانا
حاول على بطاطا يقف لكن الطعنه كانت عميقه، عرفت جوانا الشاب إلى كانت منتظره تشوفه من اكتر من اسبوع
انا لازم انقلك المستشفى!!
على بطاطا بنبره ضعيفه، لا، انا هبقى كويس
ارجعى انتى سكنك وانا هتصرف، مستحيل صرخت جوانا
رجلى على رجللك لازم اساعدك واوقفت تاكسى عشان تنقله المستشفى
على بطاطا ___مش هينفع اروح مستشفى ارجوكى سيبينى هنا
جوانا بحزم __ قلت لا
انتى لو تعرفى انا مين مش هتبصى فى وشى! وفكر على بطاطا انه وقت مناسب للصدمه وانه لن يجد وقت افضل من ده عشان يعلن عن حقيقته، وان حالته ستحنن قلب جوانا عليه أو على الأقل ستتقبل الصدمه دون انفعال
جوانا، انا ميهمنيش انت مين!؟ ولا حكايتك ايه؟ انت انقذتنى ولازم اساعدك
أبتسم على بطاطا على راهن على الشبح الساكن صدر جوانا وقد نجح
طيب خدينى على مسكنى ويبقى كتر خيرك،
جوانا فين سكنك ده، ساعدت جوانا على بطاطا ركوب التاكسى على العنوان الذى ذكره لها
مش عايزه تعرفى انا مين؟
جوانا هتكون مين يعنى، خط الصعيد؟
انا على بطاطا!!
توترت جوانا، وبصت عليه بتركيز، مش مصدقه انها مع المجرم إلى افقد تلا عذريتها وحاول يغتصبها شخصيآ
طلبت من السائق يغير طريقه، استسلم على بطاطا ولم يعارض، كان حاسس بسعاده لانه هيكون فى ايد جوانا حتى لو عذبته كان مراهن على فكره عميقه داخله
القصه بقلم اسماعيل موسى
أوقفت جوانا التاكسى وجذبت على بطاطا على شقتها، دا انت هتشوف ايام سوده، جاى بنفسك لحد عندى؟
على بطاطا باستغراب اين رحلت الفتاه الرقيقه إلى كانت بتحاول تنقذنى؟
جوانا دا كان زمان قبل ما اعرف حقيقتك، بقا انت بتراقبنى وعايز تتقرب منى؟
انت نسيت عملت ايه؟
صرخ على بطاطا من الوجع، لو هتقتلينى اعمليها بسرعه
ولو عايزه تنقذنينى سخنى سكينه واكوى الجرح ثم فقد وعيه
انتهى عرس تلا وجمعتها اخيرا شقه واحده مع سامر
تلا كانت متوتره جدا مش عارفه ايه هيحصل
سامر هيعاملها زى اى اتنين مجوزين ولا ايه؟
قعدت تلا فى الصاله بفستان الفرح، وقعد سامر جنبها فى صمت
تلا بخجل، مش عايزنى اغير هدومى ولا ادخل انام؟
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
كانت جوانا امام اختيارين اما ان تترك على بطاطا فاقد للوعى، ينزف حتى الموت وإما ان تنفذ تعليماته إلى ذكرها قبل ما يفقد وعيه.
الحيره ركبت جوانا صراع بين غضبها وبين عاطفتها، كانت عارفه ان على بطاطا وغد لازم يتحاسب على أفعاله، لكنه انقذها من الخطف وربما ما هو اسواء، وكان على بطاطا قدامها بيتألم من الوجع، خلاص هنقذك وبعد كده اعذبك
هو قال ايه؟
اسخن سكينه واكوى الجرح، أحاول أوقف النزيف، بس الجرح كبير ومحتاج يتخيط؟
فتح على بطاطا عنيه بضعف، بص على جوانا، ومد ايده مسك ايدها وعلى وشه ابتسامه غريبه ، قبض على ايد جوانا بكل قوته وقال انا لس حى؟
ثم فقد وعيه، حست جوانا بقشعريره مشت فى جسمها من لمست على بطاطا ، كانت مسكه عفيه وعطوفه.
بسرعه نضفت الجرح كويس بالمطهرات، أوقفت النزف بالضمادات غير الاصقه، ونزلت اشترت مضادات حيويه موكسيسيلين سيفالكسين دوكسيسايكلين، ، كليندامايسين
حضرت اكل واتعشت وقعدت على الكنبه تراقب على بطاطا وهى بتتفرج على التليفزيون، فضل على بطاطا فاقد وعيه مده طويله.
القصه بقلم اسماعيل موسى
جوانا افتح عنيك بقا، انا عملت كل التعليمات إلى قريتها فى النت، انت هتموت هنا وتعملى مصيبه؟
يارب انقذه يارب مش ناقصه مشاكل انا، قربت من على بطاطا كان لسه مرمى على الأرض، غضب جوانا منعها تنقله على السرير، وشه كان متغير لكن لسه الجرح إلى فى وشه واضح، مررت ايدها على جرح وشه، الندبه الاجراميه لعلى بطاطا، انت استحملت كل دا ازاى؟
ليه كنت بتراقبنى وعايز تقرب منى؟ ازاى عقلك صورلك انى ممكن اقبل بيك؟
افتكرت الورد وابتسمت، اخر بطاقه كانت، عانيت من الحياه بالقدر الكافى متبقيش انتى كمان ضدى
انت مجنون صرخت جوانا وضربته على صدره، لكن مش ممكن اسامحك بعد إلى عملته مع تلا حبيبتى
افتكرت تلا وفرحها، جوانا كانت حاضره الفرح ومشيت قبل ما يخلص، يا ترى ايه إلى حصل معاكى يا تلا؟
ضحكت جوانا، لو تلا تعرف ان على بطاطا تحت ايدى هتطير من الفرحه
اول مره بعد وفاة والديها جوانا تقعد مع شخص لوحدهم، شعور غريب كان داخلها، طيب انا هنام تمددت جوانا على الكنبه ونامت
____________
سامر ____ تقدرى تغيرى هدومك وتنامى يا تلا انا كمان هنام، كان يوم طويل واكيد انتى تعبانه
تلا __ بغضب للدرجه دى مش قادر تبص فى وشى ولا تقربلى؟
دافع سامر عن نفسه، مش كده والله، انا بس براعى ظروفك
تلا __ انا عارفه انك كنت مغصوب عليه، على العموم شكرا لانك ساعدتنى وقعدت تبكى ودخلت غرفتها
قعد سامر يفكر مع نفسه، كان حاسس بالخزى من الى عمله، من حقها تفرح يوم فرحها، مكنش لازم اعاملها بالشكل ده
غير هدومه وطرق باب غرفة تلا
افتحى يا تلا؟
تلا مش هفتح سيبتى لوحدى لو سمحت، ابعد عنى
سامر بقلك افتحى يا تلا!؟
مش هفتح يا سامر، انا هنام لانى تعبانه
ضغط سامر الباب، هتفتحى ولا افتح الباب بالعافيه؟
تلا ____قلت مش هفتح
فتح سامر الباب بالقوه، لما اقول كلمه تتسمع
تلا __ قلتلك ابعد عنى، متقربليش، هضربك
قرب سامر من تلا، تضربينى ازاى بقا، تلا اضربك كده ودفعته فى صدره لكن سامر فى اخر لحظه شد ايدها والدفعه تحولت لحضن
ابعد عنى يا سامر، انت هتاخدنى غصب؟
لكن الكلمه خرجت بدلال وقبول اكتر من انها رفض
القصه بقلم اسماعيل موسى
كانت على وجه سامر ابتسامه بعد ما انتهى، تلا كانت قاعده بخجل على طرف السرير
سامر __ انتى لسه بنت، ازاى دا حصل!؟
ليه خبيتى كل الوقت ده السر دا عنى؟
تلا كان غصب عنى والله، كان لازم اصون وعدى لعلى بطاطا
سامر بغضب __على بطاطا المجرم؟
تلا ايوه، هو الى طلب من كده مقابل انه ميلمسنيش وخلانى حلفت اصون عهدى
لما قرب على بطاطا من تلا صعبت عليه لما ذكرت انها يتيمه مكسوره مغلوبه على أمرها
قعد على بطاطا على طرف السرير، انا مكنتش هعمل حاجه معاكى، يمكن انا مجرم لكنى انسان، ثم انا براهن على مزاجيتى الحياتيه، مش هتعترفى لسامر بالحقيقه ولا حتى بحبك، هتسبييه محتار بينك وبين داريا ولو تقدم للجواز منك زى ما انا متوقع هتكتمى خبر انك لسه عذراء، هتعترفى انك فقدتى شرفك وتسيبى الاختيار ليه، لو مشيت الأمور زى ما انا مخطط ليها يوم فرحك انا هكون مع جوانا، وقبل سامر ما يلمسك هكون لمست جوانا
ساعتها صرخت فى وشه انت مجنون؟ ازاى جوانا هتسمحلك تلمسها؟
صمت على بطاطا، ، كل حاجه بخططلها هتحصل ولو فشلت جوانا هتبلغك بالحقيقه
تعاهدنا على كده، انا اسفه انى كدبت عليك، لكن هو خيرنى بين شرفى وبين عهدى
سامر بابتسامه على بطاطا دا مش سهل، هو فين جوانا دلوقتى؟
تلا بضحك هو انت مفكر جوانا ممكن تسمح لعلى بطاطا يلمسها؟ او حتى يقرب منها؟
سامر بتفكير، على بطاطا بيفكر بطريقه غريبه وعنده قدره لاختراقك النفوس البشريه
ممكن تكلمى جوانا؟
تلا، الوقت متأخر اووى
سامر كلميها بس؟
اتصلت تلا على جوانا، كانت نايمه ومردتش عليها
تلا، اكيد نايمه، اطمن اهو مفيش حاجه حصلت
سامر بتفكير عميق! داخل نفسه عمد ردها خلانى اقلق اكتر، اعتقد على بطاطا عمل إلى عايزه
___________
أغلق على بطاطا باب الشقه بعد ما ترك ورقه على الطاوله، شكرا لانك أنقذت حياتى، لو فى ظروف غير إلى احنا بنمر بيها كنت، قدمتلك دعوه للعشاء يوم الأربعاء الساعه 7 مساء فى مطعم الهانوفيل
ثم سار فى الطريق يترنح من جرحه، على وشه نظره باهته شارده، وابتسامه صغيره وتسأؤل،جوانا ممكن تيجى تقبل فعلا الدعوه؟
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لقناة التلجرام اضغط هنا
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
لقراءة الفصل التالي اضغط علي السهم الموجود في جهة اليسار و لقراءة الفصل السابق اضغط علي السهم الموجود في جهة اليمين
↚
الاخيره
اخرج على بطاطا هاتفه ماركة انيفنكس نوت 4 والتقط صوره لقارب يعبر النهر ووضعها قصه لصفحته الوهميه على الفيس بوك وكانت فى الخلفيه فتاه تجلس وحيده شارده متكأه على الصور بيدها.
للحياه طرق ودروب ومسارات ودهاليز وأسرار، دلوقتى ممكن يستريح، الروايه إلى ألفها وكتبها سارت زى ما رغب، كل أبطال القصه عملو إلى هو توقعه، انجاز يستحق سيجاره
اشعل على بطاطا سيجاره ودخنها فى طريقه نحو وكره الحقيقى.
فتحت جوانا عنيها الصبح، جسمها كان متكسر من النوم على الكنبه، انتبهت ان على بطاطا مكنش موجود، وشافت الورقه مركونه جنبها، مسكت الورقه وهى متغاظه، قدر يهرب منها مره تانيه، وهى بتقراء الورقه ابتسمت بسخريه ورن هاتفها المزعج
تلا __ازيك يا جوانا
جوانا __الحمد لله طمنيمى الليله عدت على خير؟
سامر قاعد جنب تلا، بيغمزلها اسأليها قابلت على بطاطا؟
جوانا اندهشت ليه بتسألى كده؟
تلا مجرد سؤال يعنى
جوانا __ايوه قابلته وكنت هقتله لكنه هرب الوغد الحقير
تلا بابتسامه ماكره، لمسك؟
جوانا بصراخ انتى بتقولى ايه!؟ الجواز جننك؟
تلا، اسفه والله بس هو قال انه هيلمسك قبل ما سامر يدخل عليا
جوانا، اها، قولى بقا السر إلى كنتى مخبياه عليا؟
حكت تلا لجوانا سرها الغامض وان على بطاطا ملمسهاش ولا حاجه
ومره تانيه سألت جوانا هو لمسك؟ وكانت تلا متأكده ان على بطاطا عمل إلى فى دماغه
جوانا، لا طبعا، مستحيل يكون دا حصل، كنت هقتله قبل ما يفكر اصلا
انهت تلا المكالمه وبصت للرساله إلى وصلتها من غير سامر ما ياخد باله
اتمنى ان تكون الأمور سارت كما خططت لها؟
ردت تلا على الرساله قبل ما تمسح كل حاجه وهى بتبتسم
جوانا بغيظ، وكمان عايز تقابلنى وعازمنى على العشا؟ دا انت اتجننت خالص يا بطاطا
وكان فيه شيء داخل جوانا بينهشها، الفضول والغموض المحيط بقصتها، ليه على بطاطا عمل كل ده؟
القصه بقلم اسماعيل موسى
وازاى تلا عرفت انه لمسها؟
الوغد دا دبر كل حاجه والأمور كلها كانت تحت سيطرته
تحب جوانا الرجال الغامضين إلى محدش يقدر يتوقع ردود أفعالهم
ظلت جوانا سرحانه بتفكر فى كل إلى حصل، وتلا فى الناحيه التانيه شارده وسرحانه وعلى وشها ابتسامه ميته
أخبرها على بطاطا بكل ثقه، بعد عرسها، يوم الأربعاء الساعه السابعه مساء هيكون قاعد مع جوانا فى مطعم قديم.
جوانا، قطعت الورقه ورمتها فى الزباله، مستحيل افكر انى اقبل دعوة واجد مجرم زى على بطاطا
فليذهب للجحيم
وواصلت ذهابها للجامعه وكل ما يوم الأربعاء اقترب شعرت بتوتر وان جلد جسمها بياكلها، شبيها بمدمنه تنتظر جرعة المخدر اليوميه، يوم الأربعاء نزلت الجامعه عادى ورجعت على سكنها وهى بتحاول تنسى الموعد الى ضربه على بطاطا ليها
على بطاطا مظهرش فى اليومين دول ولا حتى بعت ورد ولا حاول يتصل بيها او يقرب منها
كتب على بطاطا ان كل حاجه انتهت، يا ترى كان بيراهن على ايه؟
انا مش بحبه ولا طايقه خلقته ولا عايزه اسمع عنه اى خبر ولو شفته هقطعه بسنانى
الساعه 6:30 على بطاطا تأنق وذهب للمطعم، يجب أن تحترم الأنثى ولا تدفعها لانتظارك، واذا تأخرت لن تكون اهانه
فنفسها عزيزه وعليك تحمل ذلك
الساعه 7 بص لساعته ودخن سيجاره وطلب من النادل فنجان قهوه، احتسى على بطاطا القهوه بقلق
هو مش خايف ان جوانا متجيش الميعاد، خايف اكتر من الى بعد كده، هيفتح معاها كلام ازاى؟ فقد كان واثق من حضورها حتى تكتشف غموضه، عليك أن تراهن على فضول المرأه دوما ستنجح
دخلت جوانا من باب المطعم، كانت لابسه جيبه وبلوزه تخلت عن لبسها المعتاد قميص وبنطال، وقف على بطاطا باحترام وشد الكرسى عشان تقعد
جلس على بطاطا قدام جوانا وصول نظره عليها، الشنطه دى فيها سلاح ابيض او مسدس؟
جوانا ليه خايف؟
على بطاطا، اسمحيلي اقول بصراحه انك مجنونه وانى مقدرش اتوقع انتى ممكن تعملى ايه!
جوانا، انا جيت هنا لسبب واحد
تنهد على بطاطا، طبعا عشان انا ملمستش صديقتك تلا ودى كانت مفاجأه بالنسبه ليكى، فأنا فى نظرك مجرد مجرم خالى من المشاعر والأحاسيس
بناشد داخلك الأنثى المتمرده القويه ان لا تصرخ
جوانا، اصرخ ليه؟ انا مش ضعيفه يا مجرم
تذوق على بطاطا الكلمه، مجرم، خرجت من بين شفاه جوانا رطبه، حلوة، لامعه
على بطاطا __تحبى تختارى قائمة الطعام ولا اختار انا
جوانا ___انا مش ممكن أكل معاك اصلا
على بطاطا ___ يبقى اختار انا، صرخ على النادل، نزل إلى طلبته منك
جوانا بغيظ ___انت فاكر نفسك ايه؟ لو ما بطلتش تمشى وراى وتراقبنى، هبلغ الشرطه
على بطاطا ___ مفيش داعى لكده، كل احلامى تحققت، انا مش هضايقك تانى ولا هظهر فى حياتك، يمكنك أن تبروزى قصتى فى دفترك وتقرائيها كلما اشتقتى لملامحى الرجوليه
ابتسمت جوانا، كلامك مضحك، انت فاكر نفسك ايه؟ انت مجرم
قضم على بطاطا الخبز، الدنيا مليانه أسرار يا انسه جوانا، ولازم تعرفى انك بتتجنى عليا، يكفى انك تعرفى انى طول حياتى معملتش حاجه أخجل منها ولم أظلم اى شخص
جوانا، اها، انت فاكر خدعتك مع تلا ممكن تغير رأى عنك؟
على بطاطا __ انا مش مضطر امثل عشان انال عطفك او شفقتك، انا بتصرف بما يمليه علي شرفى، مش عشان أعجب حد
جوانا انت عايز منى ايه؟
القصه بقلم اسماعيل موسى
على بطاطا ____ انك تمدى ايدك وتاكلى معايا ونشرب فنجان قهوه فى سلام كشخصين طبيعين واوعدك انك مش هتشوفى خلقتى مره تانيه
جوانا، لو كان دا هيريحك ويخيللك تبعد عنى، هعمله حاضر!
اكلت جوانا مع على بطاطا المنتشى، ماذا يريد أكثر من ذلك؟
سيعود لوكره ويكتب كلمه واحده، تمت، وانتهت
ودع على بطاطا جوانا على باب المقهى، وسار ناحيت وكره شارد وحزين ومبتسم، بعض الأشخاص ليس مقدر لهم الفرحه.
انتظمت حياة تلا وسامر، تصادف حملها الأول مع الامتحانات النهائيه، وكان سامر بيساعدها بكل قوته، تضخم حب تلا جوه قلبه، تلا عملت كل ده عشان بتحبه عشان توصل ليه
بعد الامتحانات وضعت تلا طفلتها جوانا، طفله جميله ورقيقه الطفله إلى كانت شبه جوانا، كانت اسم على مسمى، وبعد سنه أخرى رزقت بطفل اخر
انتهت