رواية يتيمة في الدنيا كاملة جميع الفصول بقلم فريده احمد

رواية يتيمة في الدنيا كاملة جميع الفصول بقلم فريده احمد

رواية يتيمة في الدنيا كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة اسيل باسم رواية يتيمة في الدنيا كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية يتيمة في الدنيا كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية يتيمة في الدنيا كاملة جميع الفصول
رواية يتيمة في الدنيا بقلم فريده احمد

رواية يتيمة في الدنيا كاملة جميع الفصول

خالد:  انتي مين 
بسمة : انا بنتك بسمة 
خالد بابتسامة استهزاء :  بنتي!!.. انا ماعنديش بنات اطلعي برا 
تجمعت الدموع في عينيها و قالت :  انا والله بنتك  حتى بص علي..   . والله ليا ملامح منك 
خالد بانفعال: لو ماطلعتيش براا دلوقتي انده الامن يرميكي برا البلد كلها مش  برا الفيلا بس 
مسحت دموعها:  في حاجة اسمها تحليل DNA و اذا عملتها ساعتها حتتاكد.....والله ما عايزة منك حاجة غير اسمي و بس 
(بسمة 24 سنة  بنت محجبة و خريجة كلية اداب....عينها سوداء و قمحية البشرة  باباها و ماما مطلقين و باباها مش عايز يعترف بيها)
(خالد 50سنة رجل اعمال كبير اتجوز هند مامت بسمة غصب عن اهله لانه مستواها مكنش نفس مستوى عيلته علشان كده كانت مرفوضة من كل العيلة و طلقها لاسباب حنعرف تفاصيلها في القصة)
جاسر(ابن اخ خالد عنده 30سنة بيشتغل في شركة عمه): بصي يابنت الناس  انتي باين عليكي طماعة لما شفتي العز دا قولتي العب عليه و اعمل نفسي بنته  و اعيش ملكة ف.
 قاطعته بسمة  : اخرس و بعدين انا مش بكلمك انت انا بكلم استاذ خالد 
جاسر بغضب: اخرس اييييه يا بنت العايبة.... وبعدين انتي قولتيها  بتكلمي استاذ  خالد  يعني مش باباكي 
بسمة بدموع: احترم نفسك و متتكلمش عن امي كدا .......  ثم وجهت كلامها لخالد.........بص هو مجرد تحليل.... شعرة منك بس كفيلة تختصر كلام كتييير.....ابوس ايدك  حس بيا شوية.... انا عايزة ارسى على بر  ......مش عايزة ابقى مجهولة كدا ابوس ايدك 
جاسر: يا عمي ما تسمعش كلامها دي باين عليها طماعة عينها على فلوسك بس و مش بعيد كمان تكون شارية تحليل كاذب 
بسمة بسخرية :   اييه لي انت بتقوله دا  طمع  اييه لي بتتكلم عنه   انا مش عايزة حاجة منكم غير اسمي  في داهية لفلوس لي تخلي الاب يرمي بنته   
خالد: بااااس....... ماشي حنعمل تحليل 
بسمة بفرحة: انت بتتكلم جد 
جاسر: بس يا عمي.....
قاطعه خالد: ما بسش  انا عارف انها مش بنتي بس علشان اخلص من ام الموضوع دا نهائي  بس  لما يطلع التحليل  مش عايز اشوف خلقتك هنا تاني  فاهمة 
بسمة: فاهمة  بس عندي شرط 
جاسر: و كمان بتتشرطي يا روح امك 
بسمة و هي توجه كلامها لخالد:  عايزة اروح انا و انت بس لمركز التحليل محدش يعرف مكانه غيري انا و انت  لاني بعد اللي شفته النهاردة من معاملة عيلتك مش حضمن انهم ما يزوروش التحليل  
هنادي( ام جاسر) :  و اييه اللي يضمنلنا انك مش حتزوي التحليل بما انك مش عايزة حد يجي غيركم 
جاسر بإبتسامة سخرية: ما هي رسمت اللعبة بالمضبوط 
بسمة: انت اللي تختار مركز  تثق فيه يا استاذ خالد  و بكدا نقطع شكهم و المهم انت تصدق التحليل  و لو كنت بنتك عايزاك تعترف اني بنتك و بس 
جاسر: ما تسمعش كلامها يا عميي دي 
قاطعه خالد: ماشي اللي انتي عايزاه حيحصل  بس برجع اقولك لما تطلع النتيجة مش عايز اشوف خلقتك تاني فاهمة  و لا اعيد مرة ثالثة 
بسمة :  فاهمة  ......  ممكن موبايلك اكتب فيه رقمي علشان لما تقرر امتى نعمل التحليل  تتصل بيا 
اعطى خالد هاتفه لها كتبت رقمها و غادرت 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 في بيت صغير  كانت تجلس عجوز على سجادة ترفع يدها الى السماء و تدعوا الله  ان يحمي لها صغيرتها   دخلت بسمة  لتركض اليها وتحتضنها  
 ‏زهرة: روحتي عند باباكي 
 ‏بسمة بدموع: ايوا  يا ستي رحت اتهزات  .....بس وافق يعمل التحليل 
 ‏زهرة: طب الحمدلله يا بنتي 
 ‏بسمة: انا خايفة اني ما طلعش بنته 
 ‏قاطعتها جدتها: ششش انا واثقة في بنتي هي عمرها ما خانت ابوكي  و انتي بنت خالد سااامعة 
 ‏بسمة: سامعة 
 ‏زهرة: يلا يا حبيبتي امسح دموعك و غيري لبسك بسرعة جدك زمانه جاي و مش حنسلم منه يلا 
 ‏قامت بسمة من خضن جدتها و اتجهت الى غرفتها ارتدت ملابسا بيتية قديمة و اخذت تنظر الى ملابسها التي اصبحت بالية  فلم تشتري ملابس جديدة منذ  زمن 
  استلقت على سريرها و اخذت تتذكر مواقف من   حياتها مع جدها القاسي  
  ‏فلاش باك  
  ‏بسمة يا جدي عايزة لبس العيد البنات في الحارة كلهم لابسين لبس حلو  و بيلعبوا مع بعض مش عايزيني العب معاهم عشان لبسي قديم.
  ‏احمد بانفعال : لبس اييه اللي اشترهولك ما معيش  خلي ابوكي لي رماكي هو يجبلك و لا امك اللي اتجوزت و سابتك قدام خلقتي هي تبعتلك مش ناقص غير اصرف عليكي 
  ‏ركضت زهرة جدتها لتحتضنها: بس يا احمد البنت مالهاش ذنب و بعدين هي لسة طفلة معدتش 7سنين ميصحش نتكلم معاها كدا و في الموضوع دا بالذات 
  ‏احمد: مش عايزاني اتكلم معاها في الموضوع دا يبقى متخليهاش توريني وشها طول ما انا في البيت 
  ‏اخذت زهرة بسمة الى غرفتها و احتضنتها  :  ما تزعليش من جدك يا بسمة هو زعلان عشان عنده مشاكل في الشغل و ملابس العيد لما بيبقا عندي فلوس  حشتريلك  اللي انتي عايزاه ماشي يا قلبي 
  ‏بسمةبحزن : ماشي  بس مش عايزة اطلع العب مع البنات. لما يروح العيد العب معاهم 
  ‏زهرةبابتسامة حزينة: خلاص ما تطلعيش و حلعب معاكي انا في البيت  ايي رايك 
  ‏بسمة بحزن: طيب 
  ‏
  ‏اسيقضت من شرودها على رنة هاتفها 
   بسمة: الوو.....
   ‏
…………...................
 في بيت خالد وبالتحديد في مكتبه كان يجلس على كرسي يلف به يمينا و يسارا يفكر في موضوع التحليل ماذا سيفعل اذا كانت هذه ابنته فعلا؟  و 
 ‏ماذا سيحدث لها ان لم تكن ابنته؟ أسئلةكثيرة راودته ليستفيق من تفكيره على احد يطرق بابه 
 ‏خالد: اتفضل 
 ‏نورة(اخت خالد): انا..... ممكن ادخل
 ‏خالد: تعالي يا نورة اتفضلي 
 ‏دلفت نورة الى مكتبه و جلست على كرسي  ليقف هو الاخر و يجلس في الكرسي المقابل لها 
 ‏نورة: بتفكر في موضوع التحليل صح 
 ‏خالد بحزن: ايوا 
 ‏نورة: حتعمله امتى 
 ‏خالد مش عارف  و بعدين كان عندها شرط انه محدش يعرف 
 ‏نورة: طيب لو كانت بنتك حتعمل اييه 
 ‏خالد و هو يخرج نفسا طويلا: اديها اسمي  هو دا اللي هي عاوزاه  
 ‏نورة باستغراب: تديها اسمك و بس؟
 ‏خالد بغضب: اعملها اييه يعني انتي سمعتيها مش عايزة حاجة غير اسمها 
 ‏نورة: طب اهدى  . انا مش عايزة زيد عليك والله .....بس  يعني  فكرت انك الاحسن تعوضها عن سنين اللي عاشتهم بعيد عنك  و كمان على حاجة هي مالهاش ذنب فيها 
 ‏خالد: مش عارف و بعدين الصراحة انا خايف عليها تعيش نفس اللي عاشته امها قبل كدا من عيلة مش طايقتها 
 ‏نورة بابتسامة: يعني انت متاكد انها بنتك   بس مش قادر تعترف بكدا 
 ‏نظر خالد اليها بحدة: نووورة 
 ‏نورة بابتسامة: خلاص يا عم بلاش النظرة دي بالذات 
 ‏....بس والله فيها شبه منك 
 ‏نظر اليها خالد بحدة
 ‏نورة: عايزة اسالك سؤال واحد اتمنى انك تجاوب عليه صراحة 
 ‏خالد هاتي 
 ‏نورة:  انت بتتمنى التحليل يكون ايجابي ولا سلبي   يعني عايزها تبقى بنتك ولا لا....... و بلاش ايجابة ديبلوماسية والله . يا اه يا. لا 
 ‏خالد:حكذب عليكي لو قلت لا 
 ‏نورة: تمام يبقا يلا اتصل عليها و روحو دلوقتي اعملوا التحليل من غير منخلي حد ياخد باله يعني اللي سال عنك نقوله انك قافل عليك باب المكتب ومش عايز حد يزعجك و مش ح يخطر على بال حد انك حتعمله دلوقتي 
 ‏خالد بإبتسامة: ماشي 
 ‏امسك هاتفه و اتصل ببسمة 
 ‏خالد: الوو....انا خالد لو انتي فاضية خلينا نعمل التحليل دلوقتي 
 ‏بسمة بفرحة: دلوقتي انت متاكد.......طب استنى شوية ماتقفلش الخط اسال ستي امتى جدي يرجع و رد عليييك خالد: ماشي بس بسرعة 
 ‏ركضت بسمة الى جدتها: يا ستي جدي حيجي امتى 
 ‏زهرة:  لسة في وقت لييه 
 ‏بسمة: بابا اتصل و عايزنا نعمل التحليل دلوقتي 
 ‏زهرة بفرحة: يلا البسي بسرعة و روحيلوا و بعدين حتى لو جدك رجع انا حتصرف احنا ما صدقنا وافق مش لازم نستنى مرة تانية 
 ‏بسمة طيب ادعيلي...انا حروح ارد عليه 
 ‏ركضت مجددا الى غرفتها  و امسكت هاتفها 
 ‏بسمة: ايوا يا بابا.....ااناا انا اسفة  يا استاذ خالد  انا حاية دلوقتي  ابعتلي العنوان مسج و نلتقى في المركز 
 ‏خالد: تمااام حبعتهولك دلوقتي 
 ‏
..............؟...........................
في غرفة جاسر  كان يستلقي على سريره يفكر في تلك الفتاة التي تد عي ابوة عمه دخلت والدته هنادي 
 هنادي: انت اخد راحتك على الاخر  و الفلوس حضيع منا 
 ‏جاسر: اعمل اييه  يعني هو متاكد انها  مش بنته لما يعمل التحليل حتروح في حالها 
 ‏هنادي: و اذا طلعت بنته 
 ‏جاسر: ما تخافيش انا حاتصلت بكل مراكز التحليل اللي في البلد   و اول ما يوصل عمي يكون التحليل جاهز 
 ‏هنادي : اتصل دلوقتي   
 ‏ جاسر:  و انتي مستعجلة لييه 
 ‏هنادي: لانهم في الطريق للمركز....... بصراحة انا كنت بتنصت على عمك و عمتك و سمعتها بتقولو انهم يعملوه حالا لانه مافيش حد حيتصور  انه يتعمل النهاردة 
 ‏نهض جاسر مسرعا و امسك هاتفه: انتي امتى سمعتيه بقول الكلام دا 
 ‏ هنادي:  هو خرج بقاله نص ساعة تقريبا
 ‏جاسر بغضب: دا زمنهم وصلوا  المركز ..........مش حنلحق نعمل حاجة.......انشاء الله تطلع مش بنته بس 
 ‏رمى هاتفه على السرير
 ‏هنادي بابتسامة:  انا جتني فكرة دلوقتي 
 ‏جاسر: ايه 
 ‏هنادي: لو طلعت بنته تتجوزها 
 ‏جاسر بانفعال: نعم انتي بتقولي اييه انا اتجوز كدا انتي تجننتي يا ماما
 ‏هنادي: ما هي لو طلعت بنت عمك فعلا مش بعيد خالد يكتبلها كل حاااجة  يا اهبل  و احنا حنطلع من المولد بلا حمص
 ‏جاسر:انتي مش كنتي عايزة تجوزيني سلمى بنت طنط صباح 
 ‏هنادي: لو بسمة كانت بنت عمك فعلا حيبقى لي عندها اكتر من اللي عند سلمى يا جاسر 
 ‏جاسر: مش عارف......ح افكر 
 ‏هنادي بمكر :  مش عايزة تفكير  وافق  و بعدين حتلعب بالفلوس لعب 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في احدى المراكز كانت تجلس بسمة في قاعة الإنتظار تفرك يديها من التوتر و يجلس خالد بالقرب منها ينتظران نتيجة التحليل 
خالد: تعالي نطلع نروح كافييه او اي مطعم لانه التحليل دا بالذات ياخد وقت
بسمة بخجل: لا شكرا  لحضرتك
خالد: زي ما انتي عايزة..............ممكن سؤال
بسمة: طبعااتفضل
خالد: لو كانت نتيجة سلبية حتعملي اييه
بسمة بحزن: متاكدة انها حتكون ايجابية مش بفكر في الاحتمال دا نهائي
خالد بابتسامة ساخرة : واثقة جداا 
بسمة: اكيييد....... امي عمرها ما خانتك  و اللي حصل سوء تفاهم بس 
خالد بغضب: سوء تفاااهم  !!   اني الاقي شريحة عليها مسجات زبالة هي واحد و  اتفاقات على مواعيد كل مرة في عنوان شكل يبقا سوء تفاااهم
بسمة ببكاء: كل اللي حصل بنكم انا ماليش دعوة بيه الي عرفته انك ما سمعتهاش حتى ماخليتلهاش فرصة تدافع فيها عن نفسها.. لا و كمان طلقتها في المستشفى واليوم اللي نولدت فييه 
خالد: عايزاني اعمل اييه يعني اخدها بالاحضان
بسمة: لا مش كدا بس كان لازم تخلي عندك احتمال 1% بس اني ممكن اكون بنتك و تعمل تحليل بدل ماترميني زي ما عملت 
خالد اهو  احنا بنعمل التحليل اهو بعد شوية كل حاجة حتبان 
بسمة بعد اييه بعد 24سنة و انا على اسم جوز امي   انا لو كنت بنتك فعلا فمش حسامحك لا انت ولا هي على اللي عملتوه فيا 
خرج الدكتور من غرفة التحليل ليركض اليه كل من خالد و بسمة 
  بسمة: النتيجةاييييه؟
  ‏خالد : بسمة بنتي صح؟ 
  ‏الدكنور،..
دكتور:  تعالوا بكرا يكون التحليل جاهز  مش حينفع تستنوا هنا على الفاضي 
بسمة  بحزن :  ليييه بس يا دكتور  
خالد:  خلاص يا بسمة بكرا نرجع و نشوف التحليل مع بعض 
بسمة: بس انا خايفة يعرفوا و يتزور التحليل 
وجه خالد كلامه لدكتور:  اسمع يا دكتور مش عايز مخلوق يعرف بالموضوع دا نهائي و انا عملته هنا وح ارجع اعمله في مكان تاني و لو طلعت النتيجة غير اللي طلعت عندك فحرفع عليك قضية تزوير 
دكتور  :  لا طبعا احنا مركز موثوق و تاكد حضرتك انه التحليل حيكون صحيح مية بالمية 
خالد اتمنى تكون قد كلامك......يلا يا بسمة 
 عند باب المركز
 ‏
 ‏خالد:ممكن اوصلك 
 ‏بسمة: لا شكرا حاخد تاكس 
 ‏خالد اطلعي بس و مش حوصلك لغاية البيت حنزلك اول الحارة 
 ‏بسمة :  انا اسفة مش عايزة احرجك
 ‏خالد: ماشي بس بكرا حنشرب حاجة مع بعض  مهما كانت النتيجة....موافقة 
 ‏بسمة: مش عارفة.... حنشوف 
 ‏خالد بحزن : براحتك يلا  السلام عليكم 
 ‏بسمة: وعليكم السلام
 ‏ غادر خالد بسيارته  تحت انظار بسمة  التي لم تتحرك مكانها حتى اختفت السيارة فتحت حقيبتها فلم تجد نقوداا كافية لتستقل سيارة اجرة 
 ‏بسمة بابتسامة حزينة و هي تحدث نفسها : تاكس ههه.......... اعمل ايه دلوقتي......  ماكنت اخليه يوصلني بدل مانا طول عمري ممرمطة في باصات.... و بالمرة نجرب نركب عربية شيك....كان لازم اعمل فيها جدعة يعني اففف  ....
 ‏ 
  اتجهت  الى موقف الحافلات و غادرت الى بيتها  و ما ان وصلت  حاولت فتح الباب مرارا ووتكرارا لكن المفتاح ابى ان يفتح اخذت تطرق الباب عدة مرات دون رد 
  بسمة:انا بسمة يا ستي افتحيلي 
  ‏زهرة ببكاء من خلف الباب دون ان تفتح لها: روحي يا بسمة جدك عرف انك روحتي عند ابوكي و حلف علي يمين الطلاق لو عتبتي البيت 
  ‏بسمة بصدمة:انتي بتقولي اييه يا ستي  ....اروح فيين 
  ‏زهرة: انا اسفة يا حبيبتي.......... بس انا كلمت جارتنا ام حبيبة باتي عندها لحد ما يهدى و بعدين اتكلم معاه مرة تانية 
  ‏بسمة بدموع : ما تعيطيش يا ستي...... خلاااص  بكرا يهدى و حارجع
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في بيت الجارة ام حبيبة 
ام حبيبة: حبيبة اعميلي حسابك  بسمة حتبات معاكي النهاردة 
حبيبة بانفعال: نعمممم … و هي حتبات معيا لييبه 
أم حبيبة: جدها طردها و لما يحن عليها تبقى ترجع بيتهم 
حبيبة: يا ماما انتي بجد عايزاها تبات هنا 
أم حبيبة: اه و ماله نكسب فيها ثواب البنت مالهاش حد  حتروح فين يعني 
حبيبة: يا ماما دي وش نحس......اول ما تولدت ابوها طلق امها.......و عمرها ما حضرت فرح و لما حضرت فرح البنت جميلة جارتنا  جوزها عمل حادثة يوم  الفرح........ 
لم حبيبة: دي اقدااااار  ربنا كتبها 
حبيبة  : و نعم بالله....بس شكلك نسيتي اخر مرة باتت عندنا نور قطع و المية قطعت و بابا اتخانق مع اخويا و انتي اغمى عليكي  ...و كمان اول مرة دخلت الكلية كان زمان كل الدفعة رسبت بسببها 
نظرت اليها ام حبيبة و هي تتذكر كل تلك المواقف:   معاكي حق 
حبيبة: طبعا معايا حق دي لو باتت هنا يوم  كمان البيت حيولع بينا
أم حبيبة: .... حنعمل اييه دلوقتي  ....انا وعدت ستها اني اخليها تبات عندي لغاية ما جدها يرجعها 
حبيبة: خلاص يا ماما لما تيجي قوليلها  انه بابا رفض انها تبات عندنا   بحكم انه عندنا الولد عمر  و صار شاب  و كدا و عيب انها تبات هنا  و ناس حتتكلم عليها وووو  يعني  كلام كدا 
أم حبيبة:  استغفرالله العظيم......... اييه اللي انتي بتقوليه دا و بعدين...  و بعدين البنت حتروح فين  بقولك دي مالهاش حد 
حبيبة:  اعملي لي يريحك  ... بس بقولك اذا بيت ولع او بكرا اطلقتي او اي حد فينا جراله حاجة بعيد شر فمش حتلومي الا نفسك و حتقولي يا رتني كنت سمعت كلام حبيبة 
دخلت حبيبة غرفتها  و تركت والدتها  تسبح في بحر افكارها بين ان تسمح لبسمة بالمبيت عندها لانها وحيدة ام تخاف على عائلتها و تسمع كلام ابنتها 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في بيت بسمة 
زهرة ببكاء: يا احمد حرام عليك والله البنت مالهاش حد حتروح فين 
احمد بانفعال: في داهية الله ياخدها و نرتاح من سيرتها الزفت وش النحس 
زهرة: ابوس اييدك ارحمها و ارحمني معاها رجعها و وعد مش حخليها تروحله تاني 
احمد:  مش حترجع و دا اخر اخر كلام عندي و مش عايز اسمع اسمها حتى في البيت دا و لو سمعته  مش حتلومي غير نفسك 
زهرة : دا اخر كلام عندك 
احمد: اه
زهرة: طلقني 
احمد بغضب: انتي بتقولي اييه، عايزة تطلقي بعد العمر دا كله علشان بنت زي دي 
زهرة ببكاء: اه ما انت لو مارجعتهاش  مش حسيبها في الشارع لوحدها 
احمد بانفعال: انتي عارفة انتي بتقولي ايييه 
زهرة: اه عارفة و انت اختار  يا بسمة ترجع  يا انا اطلع 
احمد......
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في بيت حبيبة  رنت بسمة الجرس لتفتح ام الحبيبة 
أم حبيبة:اهلا يا بسمة يا حبيبتي 
بسمة بخجل: اهلا يا خالتي  ستى قالتلك مش كدة
أم حبيبة: ايوا يا بسمة بس انا اسفة 
بسمة: بتتاسفي على اييه يا طنط 
أم حبيبة بخجل: والله ما عارفة اقولهالك زاي بس عمك حسن  رفض انك تباتي عندنا مش عايز مشاكل مع جدك و كمان لانه ابني عمر كبير وقال عيب انك كل مرة تباتي عندنا علشان الناس حتتكلم عنك 
بسمة بدموع: بس يا طنط انا مليش مكان اروحله غيركم كدا حروح لشارع 
أم حبيبة:  خدي لفلوس دي و باتي فاي اوتيل  لغاية ما يحلها ربنا 
بسمة و هي تغادر: لا شكرا مش عايزة فلوس 
أم حبيبة: استني هنا انت حتباتي فين 
بسمة: ربنا اكرم
.ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في فيلا خالد  كان كل مجتمع حول مائدة الغداء 
جاسر:  حتعمل التحليل امتى يا عمي 
خالد:لسة مش عارف بس حابعث عينات من شعرنا على  كذا مركز  و حنشوف النتيجة 
هنادي باستغراب: على كذا مركز  .... ليييه؟ 
خالد:علشان لو اتزور في مركز مش حيتزور في التاني 
جاسر بغضب: انت بتشك فينا يا عمي 
خالد: لا بس الاحتياط واجب 
جاسر بانفعال:  لو كانت بنتك او لا  دا حيهمنا فاييه علشان نزوره  
خالد بغضب: صوتك دا ما يعلاش علي فااااهم ...... و انا قلت اني مش شاكك فيكم  .. و ما دام الموضوع  ما يهمكمش  انت متعصب لييه
لاحظت هنادي غضب الاثنين و فحاولت ان تهدأ الوضع:  جاسر ما يقصدش يا خالد بس هو حاسس انك مش واثق فينا بس 
خالد  : لا واثق و جداااا 
هنادي: جاسر بيحبك يا خالد و شايفك زي ابوه الله يرحمه حتى انه قالي لوكانت بسمة بجد بنتك عايز يتجوزها 
خالد بصدمة: نعم جاااااسر يتجوز بسمة 
جاسر: اه فيها اييه يعني مش قد المقام 
خالد: لا مش كدا  بس....
قاطع كلامه دخول الخادمة و هي تركض و بيدها الهاتف
الخادمة: خالد بييه في اتصال من المستشفى 
خالد: مستشفى....هاتي........ الوو 
الشخص: ايوا يا فندم  ..... عايز اقولك انه ابن اخو حضرتك اسر بييه عمل حادثة مع عيلته و هو المستشفى 
خالد و هو يقف مرعوبا: ااااسر  .......مستشفى اييه اديني العنوان بسرعة 
الشخص هو دا العنوان...........🏥.. 
خالد: انا جاي حالا 
.هنادي بخوف و دموع: اسر ابني ماله 
خالد عمل حادثة مع عيلته و هو في المستشفى 
هنادي انا حروح معاك 
جاسر: و انا كمان 
خالد طب يلا بسرعة 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كانت بسمة تمشي في الشارع لا تعلم اين تاخذها قدماها تفكر بما سيحدث لها و تحدث نفسها 
بسمة ببكاء: حروح فين يارب  انا مليش غيرك  ... اروح بيت خالد  دا باين عليه طيب والله  ....بس عيلته حيقولو اييه علي  دا حتى التحليل لسة مطلعش  ......  ايواااا.....اروح ابات في المستشفى.....انا شفت في مسلسل تركي لا تترك يدي عذراء و اخوها باتوا في المستشفى.... ثم اردفت بخيبة بس دا مسلسل و كمان تركيا بس دي مصر انا لو اتافشت مش بعيد يطلعوني في النشرة......... شعرت بالجوع........ انا مكلتش حاجة من الصبح  .......يرتني وافقت لما عزمني خااالد  ....  يا رب دا الليل قرب  استرها معيا يارب   لغاية بكرا يطلع تحليل يكون ايجابي و اروح مع ابويا......... بس انا قولتله اني عايزة اسمي بس....... لا لما يعرف اني بنته حيتحايل علي اكيد اني اروح معاه.....مش لازم اعمل فيها بنت الكرامة لازم اروح على طول  
  .................؟.............
  ‏في بيت  ام حبيبة رن الجرس ففتحت حبيبة 
  ‏حبيبة: اهلا ياطنط زهرة ازيك 
  ‏زهرة بابتسامة:  الحمدلله يا بنتي اندهيلي بسمة 
  ‏حبيبة: بس بسمة مش هنا
  ‏أم حبيبة: مين يا حبيبة 
  ‏حبيبة: دي طنط زهرة يا ماما
  ‏ام.حبيبة في نفسها : يا لهوي حقولها اييه دلوقتي........ بصوت مسموع......يا اهلا يا اهلا اتفضلي واقفة على الباب لييه
  ‏زهرة بعد ان تلاشت ابتسامتها: مش عايزة اتفضل هي بسمة ما جاتش عندكم 
  ‏أم حبيبة بحزن: بصراحة جت بس ابو حبيبة رفض انها تبات عندنا و الله اديتها فلوس علشان تروح فندق تبات فييه بس هي رفضت...
  ‏كانت زهرة تستمع اليها فقط دون ان تتحدث لم تصدق ان صغيرتها قد ضاعت منها لم تتمالك نفسها فوقعت مغشيا عليها 
  ‏أم حبيبة: زهرة............. يا زهرة مالك 
في المستشفى كان يركض كل من خالد و هنادي و جاسر  في رواق المشفى 
خالد لموظفة الاستقبال:  في حد عمل حادثة و هو و عيلته النهاردة هو ف اني غرفة 
الموظفة:  اسر الكيلاني مش كدة 
هنادي بدموع : ...... ايوا ابني فين 
الموظفة:  هو ف غرفة العمليات دلوقتي  
اتجه  الكل الى  غرفة العمليات ليجدوا حياة زوجته و نور بجانبها  تجلسان على كرسي مقابل هذه الغرفة  
هنادي: نووور حبيبتي انتي كويسة 
عانقتها نور حفيدتها: ايوا يا نانا
خالد: انتي كويسة يا حياة  حصلك حاجة 
حياة بدموع: لا انا كويسة بس اسر........
جاسر: ازاي الحادثة حصلت مع انه اسر بيسوق كويس مش من نوع اللي بيتسرع حتى لو كان لحاجة مهمة 
حياة: كنا بنتخانق زي كل مرة و ما نتبهش على الاشارة الحمرا و عدا الطريق و دخلت عربية ناحية الكرسي بتاعه 
هنادي بانفعال:  كله بسببك منك لله يا شيخة بعد كل اللي عمله معاكي تكون دي جزاته  كل يوم بتصحيه و تنيميه على خناقة...... ليييه عايزة تطلقي فداهية   مش عارفة هو لسة متمسك بيكي ليببه 
خالد: هنادييي مش وقته الكلام دا 
هنادي: لا وقته.....كل مرة بتبقى عايزة تطلق و هو  مش راضي علشان بنته و بيقول بكرا تعقل بس لا  اذا كان الموضوع حيوصل للموت فانا مش حرضى انك تبقي في بيتي يوم زيادة     اول ما يصحا انشاء الله  اخليه يطلقك و حتشوفي 
 في هذه الاثناء خرج الدكتور  من غرفة العمليات
خالد: خير يا دكتور اسر بخير مش كدة 
هنادي ببكاء:  اسر ابني بخيير انطق 
دكتور:  الضربة جت على العمود الفقري و انا اسف اني حقولكم انه مش حيقدر يمشي مرة تانية 
حياة: لا لا انت اكيد بتهزر  اكيد في عملية تقدر تخليه يمشي مرة تانية 
دكتور: انا اسف  بس وضعة الحالي مش حيسمح بعملية تانية 
هنادي: الحمدلله على كل حال  المهم عندي انه ابني لسة  عايش
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.
في بيت ام حبيبة  
أم حبيبة:  خدي اشربي بق ميا و صحصحي معايا 
زهرة بدموع  :  البنت مالهاش حد حتكون راحت فين 
حبيبة  :  ماتخفيش يا طنط يمكن تكون بايتة عند وحدة من صحباتها 
زهرة  :  انتي عارفة انه مالهاش صحاب 
أم حبيبة: انا اسفة والله  بس غصب عني انا كمان و ماتخافيش عليها هي مالهاش مكان تاني تلجا لييه غيرك و حترجع و حتشوفي 
زهرة  بدموع:  هي حترجع بس  يا ترى حترجع زي ما راحت دي حتبات برا  و انتي عارفة اكتر مني  البنات وسط اهلهم مش بيسلموا من وحوش الشارع اعمل ايييه دلوقتي 
أم حبيبة بحزن : استغفرالله العظيم استهدي بالله يا زهرة متفكريش كدة 
حبيبة: انتي اتصلتي بيها يا خالتي 
زهرة:  ايوا اتصلت علشان اقولها ترجع بس تلفونها مقفول ......احمد يا لهوي حقوله ايييه دا وافق بالزور يرجعها البيت حقوله ايه دلوقتي  
 حبيبة: قوليله اني مرضتش اخليها ترجع و اني عايزاها تبات معايا نهاردة و بكرا أنشاء الله لما ترجع بسمة تروح البيت ولا من شاف ولا من ديري
أم حبيبة: ايوا صح قوليله كدا 
زهرة: ماشي امري لله  ....... يا رب رجعهالي بالسلامة 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند بسمة 
فكرت كثيراً اين تقضي ليلتها و استقر رايها ان تقضي تلك الليلة في احدى المستشفيات  كانت تتمشى  و  قد شارفت الشمس على المغيب و هي تنظر حولها الى الناس ليظهر على ملامحها الخوف و الرعب فقد كانت اول مرة تبقى فيها خارج البيت الى هاذا الوقت  لتقف للحظات و هي تشعر بالامان  حين سمعت  ٱذان المغرب 
بسمة: الله اكبر..........انا زاي ماخطرش على بالي.......المسجد دا اكتر مكان امن  في العالم كله.......
ااتجهت الى المسجد ووقفت بالقرب منه انتظرت حتى بدا المصلون في الخروج  كانت تنظر اليهم كانها تبحث بعينيها عن شخص تعرفه حتى خرج شيخ ملتحي  يرتدي عباءة و يضع على راسه قبعة  يبدوا من هياته انه امام المسجد، اتجهت نحوه 
بسمة: يا شيخ لو سمحت ممكن اكلم حضرتك شوية 
اقترب منها الشيخ دون ان ينظر اليها: اتفضلي يا بنتي سامعك 
بسمة بدموع:  والله ياشيخ مش عارفة ابتيدي الكلام منين
الشيخ: ماتخافيش يا بنتي اتكلمي عليكي الامان 
بسمة: انا بصراحة يا شيخ مش عندي مكان ابات فيه و مش عندي فلوس  اشتري بيهم اكل او حتى اروح بيهم فندق  و عايزة مساعدتك 
الشيح: لا حول ولا قوة الا بالله....... طيب تعالي معايا البيت 
بسمةبخوف: لا يا شيخ مش قصدي كدا......... والله لو تقدر تساعدني ابات في المسجد يوم واحد بس و بكرا انشاء الله اول ما يطلع التحليل اروح مع ابويا بيته
الشيخ: تحليل ايه؟
بسمة  :قصة طويلة...... ها قلت اييه يا شيخ 
الشيخ: ماشي يا بنتي حفتحلك مصلى النساء  باتي فيه و بكرا انشاء الله ربنا يسهل
بسمة بفرحة: شكرا يا شيخ الاه يسعدك و يستر على  بناتك زي ما سترتني 
دخلت بسمة المسجد و هي تشعر بالراحة والامان حقا هو اكثر مكان امن  توضات و صلت فرضها  ثم امسكت مصحف و اخذت تقرا سورا من القران ليمر الوقت و تسمع اذان العشاء........ صلت و امسكت المصحف مجددا لكن سرعان ما سمعت احدا يفتح الباب لتجد امراة منتقبة تدخل بيدها كيس و خلفها الشيخ امام المسجد   قبلت بسمة المصحف ووضعته ثم وقفت واتجهت نوحهما 
الشيخ: تقبل الله 
بسمة: منا و منكم صالح الأعمال 
الشيخ: دي مراتي رقية  
بسمة: ازي حضرتك يا طنط 
رقية: الحمد لله يا بنتي...خدي الكيس دا فيه اكل ليكي  ..... الشيخ قالي انك مكلتيش حاجة
بسمة بدموع:بجد مش عارفة اقولكم اييه  والله مش حنسى فضلكم علي ابدااا 
الشيخ: دا فضل الله و بعدين انا جبت معايا رقية مراتي علشان تطمني تروحي معانا البيت  احسن من انك تباتي هنا 
رقية: ايوا و بالمرة كمان تحكيلنا قصتك يمكن نقدر نساعدك 
بسمة: والله طلبكم دا على عيني وراسي بس معلش انا عايزة بات في المسجد علشان اول ما دخلت اسريحت جدااا و حاسة بجد بامان عمري ما حسيته حتى فبيتنا
شيخ: على راحتك 
رقية: طب احكيلنا ايه لوصلك لكدا....يمكن نقدر نساعدك 
الشيخ: سيبيها على راحتها يا رقية   يمكن مش عايزة تحكي فمتحرجهاش
بسمة لا ولا زعل ولا حاجة قعدوا و انا احكيلكم قصتي من الاول 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 في المستشفى 
 ‏خرج اسر من غرفة العمليات  و كان الكل مجتمع حوله في احدى  غرف المشفى 
 ‏هنادي بدموع: يا حبيبي يا بني  ....الله ينتقم من اللي كان السبب 
 ‏حياة بانفعال: قصدك ايييه...... لو مكنتش طايقة العيشة معاكم  و عايزة الطلاق  غلطت فايييه ردي 
خالد: حياااااة صوتك مايعلاش احنا في مستشفى و بعدين لو عايزة الطلاق غوري مين اللي ماسكك
جاسر:  يا جماعة اهدوا مش كدة مش كل حاجة تتحل بزعيق........ مش كدة يا نور 
قالها ليفهم الجميع ان كلامهم امام نور غلط 
خالد: وهو يوجه كلامه الى نور وينزل ليصبح بطولها : احنا بنهزر قدام بابا اسر علشان نزعله شوية ويصحا  .....مش كدا يا جماعة 
هنادي: ايوا صح كدة 
نظرت نور  الى جاسر بحزن:  عمو عايزة اروح 
جاسر: حاااضر يا قلب  عمو 
خالد: ايوا خدها خلي دادة تهتم بيها و بالمرة تبعد عن جو اللي زي زفت دا 
اخذ جاسر نور و غادر المستشفى 
هنادي: مدام نور راحت يبقا حنتكلم على راحتنا 
خالد: حياة انتي عايزة تطلقي لييه اسر قصر معاكي فحاجة 
حياة: لا  بس كل مرة بيفكرني باجميل اللي عمله معايا و انا زهقت كل مرة تتكر نفس الاسطوانة   .....يا حياة انا سترت عليكي  و لازم تفتكري دا كويس يا حياة...... يا حياة...انا زهقت مكنتش سترة دي اللي كل مرة بيفكرني بيها 
هنادي: و انتي زعلانة  منه بعد اللي عمله دا انا لو مكانك كنت قضيت عمري كله ابوس رجليه  علشان سترني 
خالد:  خلااااااص بقا.......... بصي يا حياة انتي حتطلقي بس مش دلوقتي لما يخف الاول مش لازم نسيبه في الحالة دي  و بعدين تبقي ترديله الدين  و تتصافو 
حياة بغضب: ماشي 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في بيت بسمة 
احمد: بنت العايبة مجاتش معاكي لييه 
زهرة: حبيبة مرضيتش تخليها تيجي  حلفت ايامين  علشان اخليها تبات معاها   بالمرة تنسى ظلمك شوية 
احمد: هه ظلمي ليييه فرعون قدامك 
زهرة في نفسها: و انت بتفرق عنه اييه 
احمد:  ساكتة لييه ماتردي 
 زهرة: خلاص يقا......انا حروح انام 
 ‏ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في المسجد 
رقية: يا حبيبتي  كل دا حصل معاكي 
بسمة: اه بس الحمدلله على كل حال
 ‏الشيخ: انتي متاكدة انه خالد دا يبقا ابوكي 
 ‏بسمة: ايوا ستي اكدتلي دا و انه  ماما  ماخنتوش  و اصلا الشريحة لي لقاها مش المفروض تكون ليها 
 ‏رقية: او يمكن حد حطها في غرفتها علشان جوزها بشوفها.....مش انتي قولتي انها كانت مرفوضة من العيلة  تبقا حجة مقنعة علشان يطلقها 
 ‏الشيخ: انا يا بنتي مش عايز ازعلك....بس لو حطينا مجرد احتمااااال انه ميكنش ابوكي  حتعملي اييه 
 ‏بسمة بحزن: مش عارفة 
 رقية:  هو انتي.اسمك الكامل اييه...... يعني اتسجلتي باسم مين 
 ‏باسم جوز امي..... لما اتقدملها كان شرطها  الوحيد انه يسجلني على اسمه 
 ‏الشيخ: بس دا حرااام  .....* ادعوهم لاباءهم هو اقسط عند الله* 
 ‏بسمة: عارفة يا شيخ...... و احنا بنصلح الغلط اهوو 
 ‏الشيخ: انشاء الله  ..... يلا رقية احنا تاخرنا اووي 
 ‏رقية: ماشي...كلي يا بسمة و انا جبتلك لحاف علشان تتغطي بيه مدام مرضتيش تباتي عندنا: 
 ‏بسمة: شكرا بس والله مش عايزة تقل عليكم 
 ‏رقية:تقل اييه يا حبيبتي 
غادر الشيخ و زوجته و بقيت بسمة في المسجد تقرا القران حتى غفت مكانها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 ‏في صباح يوم جديد بدا اسر يستيقظ  و هنادي بجانبه 
 ‏
 ‏هنادي: حبيبي انت صحيت 
 ‏اسر: نووور يا ماما كويسة
 ‏هنادي: ايوا يا قلبي الحمدلله 
 ‏اسر: و حياة 
 ‏هنادي بضيق: كويسة هي كمان.... و انت حاسس باييه يا ابني حاجة بتوجعك اندهلك الدكتور 
 ‏اسر بالم :  لا بس شوية الم في ظهري  ........ وحاسس رجلي ثقيلة مش قادر احركهم 
 ‏هنادي بحزن: معلش يا اسر انت لسة خارج من عملية بكرا تتحسن و حتبقى تمام 
 ‏في هذه اللحظة دخل كل من خالد و حياة 
 ‏خالد.: الحمدلله على السلامة يا اسر 
 ‏اسر الله يسلمك يا عم..... وجه نظره الى حياة؟........... الحمدلله انك كويسة يا حياة
 ‏حياة بدون رد اكتفت بهز راسها 
 ‏اسر .....امال فين نور 
 ‏خالد: روحها جاسر مبارح والدادة بتهتم بيها متقلقش 
 ‏ 
 ‏نظرت هنادي لحياة بغضب لكي تقترب من اسر و تطمئن عليه  
 اقتربت منه و قالت: الحمدلله على سلامتك يا اسر و متخافش بكرا انشاء الله  حتعمل عملية  و توقف على رجليك مرة تانية 
 ‏اسر بصدمة: قصدك ايييه......قصدها ايييبه 
 ‏حياة بحزن: هو انت مكنتش عارف 
 ‏هنادي بغضب: حيعرف ميين انتي حتستعبطيي....عمرك ما حتتعدلي عمرك 
حياة: انا كنت فاكراكي قلتيله 
اسر تقولي ايببه. انطقي 
خالد: امك ما رضيتش تقلقك بس و بعدين الموضوع مش كبير للدرجة دي هي عملية تانية بسيطة و حترجع تمشي زي الاول 
اغمض اسر عينيه بحزن: اطلعوا برا عايز ابقا لوحدي 
هنادي: متزع...
قاطعها اسر بانفعال...: براااااا
خرج الجميع  وقفوا امام الغرفة 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في ببت بسمة،كانت زهرة تنتظر لعل بسمة تطرق الباب مجددا اخذت  الهاتف و بدات تجري عدة اتصالات بها لكن في كل مرة يكون هاتفها مشغولا
زهرة: ردي يا بسمة  رديييي لازم ترجعي قبل ما جدك يعرف حاجة  
في هذه الاثناء دخل احمد و هو يصرخ: زهراااااااا 
خرجت زهرة بخوف:  يا رب استرها معانا يا رب....... ايوا انا جيييت اهوو.في ايييه 
احمد بغضب: بتكذبي علي يا زهرة    .... بنت العايبة فييييين 
زهرة بخوف: بببببايتة عند حبيبة 
احمد: دي مش بايتة عندهم لقيت حسن و سالني عليها يعني هي مكنتش نايمة عندهم امبارح راحت فيييين 
زهرة بغضب: بايتة في الشارع  ارتحت كدة  مش انت اللي طردتها من البيت عايزها نروح فيين يعني  حسن مرضاش انها تبات عندهم كل مرة علشان عنده ولد و حيتكلموا عليييه دا خايف على ولد و انت مش خايف على بنت  باتت  في شارع. سامع في الششااااااارع 
احمد: ماهي حتطلع لمين يعني غير لامها  
زهرة: بدل ما انت قاعد بتشتم فيها و في امها روح شوف البنت فيين دور عليها.... والله حتتحاسب عليها يوم الدين و هي مش حتسامحاك 
احمد:  اتحاسب ايوااا.........بس حسابهم هما اكبر وطوا راسي بين الناس مش عارف امشي زي العالم كل ما يشوفوني بيقولي ابو العايبة جاي ابو العايبة رايح عايزاني بعد دا كله  اخدهم في الاحضان 
زهرة: بنتك مغلطتش و ما خانتتش جوزها انت ما رضتش تسمعها اصلا و لولا الراجل ستر عليها كان زمهانها ميتة على ايدك  و لو افترضنا انها غلطت  ربنا بيسامح انت مش عايز تسامح ليييه.... و بسمة ملهاش ذنب دي مشفتش يوم حلو معاك يا اخي  ارحمها  بقا كفاية العذاب و الذل والحرمان  اللي عشته معانا  ارحمها و ارحمني معاها 
احمد:  اذا رجعت تاني قوليلها  ترجع مطرح ما كانت مش انتي عايزاني ارحمها اديني برحمها مني اهو و لو عايزة الحقيها انتي كمان
قال اخر كلمته وهو يهم بالمغادرة وبقيت زهرة مصدومة في مكانها تنظر الى اثره 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اسيقظت بسمة عند سماع اذان الفجر  توضات و صلت فرضها و دعت كثيرا ان يكون التحليل ايجابيا. و تصبح على اسم والدها   اشرقت شمس لتعلن عن بداية يوم جديد امسكت هاتفها و اخذت تتصل عدة مرات بخالد لكن دون رد كان يرفض المكالمة فورااا.... 
بسمة  :  هو بيقفل الخط ليييه.......  ليكون شاف التحليل و طلع مش ابويا... استغفرالله العظيم  دي الساعة لسة سبعة الصبح.......  حتى المركز يمكن يكون لسة مفتحش......  يمكن يكون نايم و انا عمالة بصحي فيييه    .. اكيد  بيشتم في دلوقتي.........  انا حسبقه على المركز علشان اوصل قبله  
استقلت  بسمة  الحافلة ........ ومان وصلت وجدت المركز مفتوحااا لتدخل و قد تملكها شعور بالخوف و هي تناجي الله  ان يكون التحليل كما تمنت  .... اخذت هاتفها مجددا و اتصلت بخالد لكن هذه المرة رد عليها 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في المستشفى امام غرفةاسر........و كالعادة نقاش الذي لا ينتهي بين الحماة كنتها 
هنادي: انتي ازاي تقوليله لي حصل 
حياةبانفعال: و انا اش عرفني انك مقلتلووش 
هنادي: انتي كان لازم تحترمي مشاعره شوية مش تقوليها كدة 
خالد: خلاص بقا اسكتوا احنا في مستشفى  و الناس بتتفرج علينا 
حياة: هي لي دايما ظلماني  عمري ما عملت حاجة وحدة عاجباها 
هنادي:  حتعملي حاجة تعحبني لما تطلقي من ابني أنشالله 
حياة: نفسي أعرف انتي لييه مش طيقاني 
خااد بغضب: خلااااااص اسكتووو مش عايز اسمع كلمة زيادة  دي مبقتش مستشفى دي بقت زريبة 
هنادي...بس 
قاطعها خالد: مبسش كلمة تانية تروحوا البيت مش عايز اشوف خلقة وحدة فيكم هنا تاني 
في هذه الاثناء رن هاتفه ليجيب 
خالد: ايوا يا حاسر 
جاسر تعال الشركة بسرعة في مشكلة كبيرة حصلت ولازم تنحل فوراااا 
خالد انا جاي حالا........... انا رايح الشركة مش عايز كم تعملو جو الحمايا و الكنة فهمييييييين راعو وضع اسر و بعدين كل حاجة تنحل 
هنادي انا حروح  الكافييه اللي في المستشفى احسن من اني افضل هنا 
رن هاتف خالد مجددا  
خالد: مقولتلك جاي يا جاسر 
بسمة: انا بسمة يا استاذ خالد كنت بتصل 
قاطعها خالد:  بصي انا مش فاضي نشوفو مرة تانية 
بسمة بس يا است...
  انقطع الخط  ؟.. دمعت عيني بسمة  ثم دخلت مكتب  الدكتور 
بسمة  : سلام عليكم  يا دكتور...... كنت عايزة اسال عن تحليل dna اللي عملته امبارح انا و الاستاذ خالد الكيلاني 
الدكتور  انا اسف بس الاستاذ  خالد  موصي بنفسه انه محدش يشوف للتحليل غيره 
بسمة  :  بس انا بنته و انا من حقي اعرف النتيجة 
الدكتور  انا اسف بس مش حينفع غير لما الاستاذ خالد يكون موحود 
خرجت بسمة خائبة الامل مجددا 
بسمة  :  لييه انا بس اللي يحصل معايا كدة  لييه محدش طايقني يا رب  
جلست على احدى كراسي الشارع و لترتاح  ثم اخذت هاتفها و اتصلت على جدتها لكن من دون رد 
استقلت حافلة و اتجهت الى بيت جدتها  دقت الباب كتير لكن لم يرد احد صرخت كثيرا لكن من دون اجابة  
أم  حبيبة:  بسمة انتي كنتي فييت جدتك كانت بدور عليكي 
بسمة  :  يعني جدي رضي عليا و وافق اني ارجع 
أم  حبيبة:  ايوا وافق 
بسمة  :  بس هما مش راضيين يفتحوو  لييه 
أم حبيبة  باستغراب:  زهرة مطلعتش من البيت انا  سالتهاعنك الصبح و قالت انها حتستناكي و انا طالعة شفت جدك طالع من البيت زعلان  بس كان لوحده
اخذت بسمة تطرق الباب مجددا بكل قوتها:  يا ستيي انا بسمة افتحي الباب انا رجعت  افتحييي 
ام حبيبة  بخوف:  استني انده لابو حبيبة يجي يكسر الباب نشوف يمكن حصلها حاجة 
بسمة بدموع:  لا بعيد شر   ......  يلا بسرعة ارجوكي خليه يجي يخلع الباب 
أم حبيبة بصراخ:   يا حسسسسسااااان يا حساااااان
حسن( ابوحبيبة): مالك بتصخي لييه
ام حبيبة:  بسمة بدق باب شقتهم و زهرة مش راضية تفتح  خايفين يكون جرالها حاجة  تعالا اخلع الباب 
حسن:  ماشي نازل حالا 
بسمة  في نفسها:  يا رب ميكونش جرالها حاجة  يا رب  متكونش في البيت   يا رب 
خلع حسن الباب   و ماإن دلفت بسمة  ووجدت جدتها ملقاة على الارض حتى ركضت  اليها رفعت  راسها على ركبتيها و احتضنته و هي تصرخ 
بسمة  :  ستيييي.  فوقي يا ستي  متسبنيش انتي كمان الله يخليكي  فوقيييي  .....ساعدني يا عم حسن ناخدها المستشفى  
حسن:  استني اشوف تاكس او اي حد يوصلنا 
ام حبيبة  : ماتخافيش يا بسمة حتبقى كويسة انشاء الله 
وصلوو الى المستشفى و اخذ الطبيب في معاينتها  ،وبعد مدة خرج دكتور 
بسمة: ها ستي مالها يا دكتور 
دكتور: انا اسف البقاء  لله 
الدكتور: انا اسف البقاء لله 
بقيت بسمة مصدومة تنظر في  فراغ
أم حبيبة بدموع:  ربنا يصبرك يا حبيبتي   خليكي مؤمنة
بسمة   و هي ما تزال على حالتها :  انا لله و انا اليه راجعون  اللهم لا اعتراض على حكمك يا رب 
بعد مدة جاء حسن ابو حبيبة 
حسن: خير الدكتور قال اييه 
ام حبييبة:  زهرة ماتت يا حسن 
حسن بحزن: الله يرحمها.....  انا اتصلت ب احمد و هو جاي دلوقتي.
.ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند اسر  كان يحاول تحريك قدميه لكن بدون جدوى يفكر في ما سيحدث له  كيف ستقبل حباة ان تبقى معه بعد ان اصبح معاقا 
بعد ان غادرت هنادي للكافيه دخلت حياة مجددا الى اسر 
اسر: عايز ابقى لوحدي 
حياة: كنت عايزة اتكلم معاك في موضوع 
اسر: اطلع من المشفى و حطلقك ما تخافيش  مش حخليكي تضيعي حياتك مع واحد معاق
حياة بحزن: ياااا لي درجة دي شايفني رخيصة كدا
اسر: عايزة ايبه
حياة: انا مش حسيبك و انت كدة اكيييد ححاول اننا نحل مشاكلنا و ندي علاقتنا فرصة تانية 
اسر باستهزاء: حييياة بعظمة لسانها بتقول اننا ندي لعلاقتنا فرصة تانية   .....مش عايز شفقة منك 
حياة بغضب: ديي مش شفقة انتو لييه بتعملونا كدة  اذا قلت اني عايزة اطلق مش راضيي و اذا قلت اني عايزة افضل جمبك مش راضي  اعمل اييه  اقسم نفسي نصييين دي ماكنتش عيييشة عيشاها معاكم 
اسر بغضب: اطلعي برا 
حياة و هي تحاول ان تكون هادئة:  طب انت عايز اييه اعمله و انا حعمله 
اسر:مش عايز حاجة منك اطلعي برا 
حياة بدموع:  انت بتتكلم معايا كدة لييه لي يشوفك يقول قاتلة ابوك 
اسر بحدة: انتي مابتسمعيش الكلام لييه بقولك اطلعي برا  متفهميش 
حياة مش حطلع غير لما نتفاهم 
اسر: انتي طالق...... ادينا تفاهمنا اهوو 
حياة بدموع: انت طلقتني.... يعني دا بالنسبالك تفاهم اللي عايزاااه 
اسر: مش انتي كنتي عايزة كدة و جاية علشان تطلبي الطلاق  اديني طلقتك و اختصرتلك كلام كتير..... خلي عندك شوية كرامة و اطلعي  
حياة  طب ونور دي متعلقة بيك جداااا حقولها ايييه 
اسر بابتسامة ساخرة: دلوقتي بس فكرتي فيها  مكنتش بسمعك تقولي اسمها و انتي بتطلبي الطلاق قبل كدة  ......على العموم عايز نور تفضل معايا كدة كدة مكنتيش بتهتمي بيها هي متوعدة على الدادة بتاعتها و كمان متعودة على البيت و اذا كنتي بجد بتفكري فيها فسيبيها في البيت و طبعا مش ححرمك منها 
كانت تهم حياةبالمغادرة و هي تقول : ماشي يا اسر حتندم والله حتندم  
ابتسم اسر بسخرية منها  ينظر الى اثرها و هي تغادر غرفته 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند بسمة  :  كانت تحلس بالقرب من الغرفة التي بها جدتها  و هي تنظر اليها مغطاااة الوجه تبكي بحرقة على فقدانها لتسمع صوت جدها و تنتفض خوفا منه 
احمد: زهرة فيييين 
حسن: اهدى يا احمد  البقاء لله 
احمد بصدمة: يعني ايييه انت بتهزر  اكيييد زهرة مامتتش 
ام حبيبة: ادعيلها بالرحمة  
احمد بصراااخ و قد لمح بسمة: انتي بتعملي اييييه عندك  كله منك يا بنت العايبة كله بسببك  قتلتيها و جايا تبكي و  تنوحي علييها  
بسمة بنفس نبرته: انت اللي قتلتها مش انا عمرها ما شافت يوم حلو معاك و طردتيني و خلتها تموت بحسرتها علي  انت اللي قتلتها سسساااااامع انت اللي موتها و جاي تحط اللوم علي 
القى احمد صفعةعلى وجهها  :  انا اللي قتلتها مش كدة  اطلعي برا مش عايز اشوف خلقتك هنا تاني   ،كنت مخليكي عندي علشان خاطرها و بس ووهي راحت  .....ووانتي مالكيش مكان في بيتي 
حسن: استهدي بالله يا احمد مش كدة البنت مالهاش مكان تروخله غيرك و دي حفيدتك عيب عليك ترميها كدة 
احمد: لا ليها المكان اللي باتت فييه مبارح  ماهو زي ما قال المثل اقلب الجرة على فمها تكلع البنت لامها 
بسمة: امي طاهرة و شريفة و انا كنت بايتة في مسجد و لو مش مصدقني نروح عند الشيخ و هو ياكدلك
امسكها احمد من خمارها و اخذ يجرها خلفه  و هي هي تصرخ 
احمد ستك ماتت و انتيي اللي قتلتيها..... مالكيش مكان عندي و مش عايز اشوفك مرة تانية  و خلي عندك كرامة و اكلعي من حياتي بقا تفووووو 
وقعت بسمة ارضاا و اخذت تبكي بشدة لكن سرعان ما نهضت و هي تمسحت دموعها بعد ان لمحت هنادي و خالد و جاسر ينظرون اليها  لتركض بعيدااا عن انظارهم 
هنادي  :  انتوا سمعتوااا زي ما سمعت ولا انا بيتهيالي  ... دا بيقول انها قتلت  ستها
 ‏خالد  بغضب انتي صدقتييبه ولا اييه 
  ‏جاسر  بس هو قال كدة فعلا 
 ‏خالد:  دا كذااب  
 ‏جاسر بغضب  في ايييه يا عمييي مالك 
لم يرد عليه خالد  بل اخرج هاتفه و اخذ يتصل عليها  لكنها لم ترد 
جاسر:  انا حروح وراها يمكن الحقها
انطلق جاسر ليلحق ببسمة ووجدها تجلس على كرسي في احدى الشوارع و هي تبكي..... اقترب منها و جلس بقربها 
بسمة بدموع:  جاي تشمت في 
جاسر:  لا دا كلام بردو يا بنت عمي 
بسمة:  بنت عمك!!!   
جاسر  :  بصي هو ممكن اكون تعاملت معاكي بقسوة شوية في اول لقاء  بس بجد اتمنى انك تكوني بنت عمي 
بسمة  و هي تمسح دموعها  : انا والله  مش طمعانة في فلوسكم انا مكتوبة على اسم جوز امي و دا حرااام  عايزة اصحح الغلط و بس و ابويا يديني اسمه  و لو مش مصدق انا مستعدة اوقعلك ورقة اتنازل فيها عن كل حاجة  بس عايزاك تقنع استاذ خالد انه يكتبني على اسمه    وانا متاكدة اني بنته 
جاسر بابتسامة:  طيب مدام انتي متاكدة فحتروحي  معايا البيت  
بسمة:  ايلي انت بتقولو دا انت فاكرني اييبه 
جاسر بضحك:  ما يروحش مخك لبعيييد يا بنت الناس اقصد الفيلا اللي كلنا كلنااااا  عايشين فيها 
بسمة  بخجل :  لا شكرا  
جاسر.:  هو انتي عندك مكان تروحيله اصلا 
بسمة  انت بتعايرني 
جاسر: انا عارف انه ستك ماتت الله يرحمها و كمان سمعت جدك. مش عايزك ترجعي البيت  بعد. ما قتلتيها زي ما بيقول ..... فملكيش مكان تروحيله 
بسمة بغضب: انت صدقته  انا ما قدرش اقتل نملة اقتل جدتي  انت تجننت 
جاسر: لا انا قلت اللي سمعته و بس 
بسمة ببكاء جدتي عندها صرع فاكيد جدي سمعها كلام ضايقها فجاتها النوبة و مكنش في حد معاها علشان يلحقها......... و مدام ستي ماتت بسبب الموضوع دا  فانا مش حتنازل غير لما عمك يعترف بي  .... وبعدها كل واحد لطريقه  
جاسر.: على راحتك بس خالد عمي هو اللي قالي اجيبك البيت   فلازم تروحي معايا اذا كنتي فعلا عايزاه يديلك اسمه 
بسمة: مش حروح غير لما يشوف التحليل............صحيح  انتوا كنتو بتعملو اييه في المشفى 
جاسر بحزن  : اسر اخويا عمل حادثة  و هو في المشفى 
بسمة: الف سلامة عليه.....انشاءالله تكون حادثة بسيطة 
جاسر: لا الدكتور بيقول  انه مش حيقدر يمشي مرة تانية و كمان وضعه ميسمحش بعملية تانية......... لو عايزة تقدري تدخلي عنده  تتعرفي عليييه و بالمرة تطمني كمان 
بسمة بحزن: لا مقدرش جدي حيفكر اني راجعة علشان ستي  و حيبهدلني مرة تانية  كفاية علي لحد كدة والله مش قادرة اتحمل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كان احمد يجلس بالقرب من سرير الذي ترقد فيه جثة زهرة و هو يتحدث اليها:  بسمة بتقول اني انا اللي قتلتك............ انتي سيبتيني لوحدي  ودي  الحاجة الوحيدة اللي كانت بتخوفني.............انا  كنت زعلان جدااا  لانك كذبتي علي  و كنت ناوي لما ارجع اصالحك  و خلي بسمةترجع  علشان ما تسبينيش بس  كله منها من يوم ما جات على الدنيا وهي المصايب بتنزل علينا زي المطر............ هي السبب في موتك هي السبب في لي بيحصل دا كله  سامحيني يا زهرة 
دخل حسن الغرفة: الممرضات حيجواا علشان ياخدوها خلينا نطلع برااا 
قبل جبينها ثم خرج 
.......؟............
في الرواق كانت حياة تهم بالمغادرة لتجد خالد و هنادي يعودون 
هنادي: رايحة فين 
حياة: رايحة بيت اهلي
خالد : احنا تفقنا انك تفضلي جمبه بس لغاية ما يعدي الفترة دي و بعدين تروحي مطرح مانتي عايزة 
حياة: هو طلقنيي 
خالد نعم 
هنادي: احسن والله و اخييييرااا
حياةبحزن: عن اذنكم 
دخل خالد و هنادي لغرفة اسر 
خالد: انت طلقت حياة فعلا
اسر: ايوا  ...احنا كدة كدة كنا حنطلق اخليها معايا لييه بعد ما بقيت عاجز 
هنادي: متقولش كدة يا اسر انت حترجع تمشي مرة تانية و هي اللي خسرانة مش حتلاقي حد يحبها زي ما حبيتها  و حتندم لانها ضيعتك من ايدها 
خالد: ما تزعلش يا اسر بكرا نجوزك ست ستها 
اسر بضحك: مين دي لي تقبل واحد معاق 
خالد: بحزن: متقولش على نفسك كدة و بعدين ما قلنا انها فترة و حتعدي و حترجع تمشي زي الاول خلييبك متفائل بس 
.ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
غادرت بسمة المستشفى و اتجهت الى نفس المسجد الذي باتت فييه  لتنتظر شيخ المسجد
بسمة بدموع : انا رجعت تاني  ....انا اسفة لاني بزعج حضرتك بس انا عايزة مساعدة منك 
الشيخ: اهلا يا بنتي  دا بيت الله و مرحب بعباده في اي وقت مش لا زم تعتذري ابدااا.......و انا اكيد ححاول اني اساعدك.يا بنتي  بس اي هي المساعدة عايزة تباتي في المسجد
بسمة: ايوا  بس عايزاك تساعدني الاقي شقة ااجرها  لانه ستي الله يرحمها توفت النهاردة و جدي مش حيرضى يرجعني البيت  و انا كمان مش حينفع ابات في للمسجد كل يوم 
الشيخ بحزن: انا لله و انا اليه راجعون.....عظم الله اجركم يا بنتي  ..... و انا ححاول ادورلك على شقة  و رجعلك خبر بكرااا 
بسمة: اجرنا و اجرك يا شيخ  ... و شكرا والله تعبتك معايا 
الشيخ: لا تعب ولا حاجة  اهلا بيكي 
بسمة: والله مش حنسى فضلك دا معايا طول ماانا عايشة
.ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دخل جاسر غرفة اسر وجده نائما  والدته بقربه 
 هنادي:......ها عملت ايييه مع البنت اللي اسمها بسمة..........يعني كان لازم المحلك علشان تلحقها
 ‏جاسر:  خلاص ....حاسس انها اطمنت معايا شوية 
 ‏هنادي: كويس جداااا...... كدا انت لو اتقدمتلها حترضى بييك  و مش حترفض بعد اللي عملته معاها اول مرة 
 ‏جاسر: تفتكري حتكون بنت عمي 
 ‏هنادي: كل شي جايز..... لو كانت بنت عمك دا حيفدنا  جدااا و لو مكنتش بنت عمك...مش حنخسر حاجة  المهم اننا نلعبها كويس 
 ‏جاسر: و سلمى يا ماما  
 ‏هنادي: يا ابني ....دا اللي عند بسمة حيكون اكتر من اللي عند سلمى  و حتلعب بالفلوس لعب  ‏و بكرا انشاء الله لما تاخد كل اللي عند بسمة تتجوز اللي انت عايزها سلمى و اربعة زيها  علشان بنات مش بتحب غير الللي عنده  ..واولهم سلمى بتاعتك دي 
 ‏جاسر: مش عارف بس مش عايزك تتاملي كتير يمكن الست بسمة ترفض لما بيبقى عندها فلوس  
 ‏هنادي بغضب: نعم.....هي حتلاقي زيك فيين  ...بس متقلقش انا حاسبة كل حااااجة و كل حاجة حتبقى زي ما انا عايزاها بالضبط 
 ‏جاسر: ماشي ...انا ححاول اقنع عمي  انه يشوف التحليل  بكرا علشان البنت معندهاش مكان تروحله  
 ‏هنادي: انت خايف عليها 
 ‏جاسر: لا خايف على فلوسي اللي معاها.
 ‏هنادي مممممم افتكرت....طب روح انت لبيت و اتكلم مع عمك  و انا حفضل هنا جمب اسر و بكرا انشاء الله نتكلم في الموضوع دا 
 ‏جاسر: ماشي  يلا السلام عليكم 
 ‏هنادي وعليكم السلام 
انطلق جاسر بسيارته متجهاا نحو البيت يفكر في موضوع بسمة توقف قليلا عند البحر و اخذ ينظر اليه عله يرتاح قليلا قاطع تفكيره صوت هاتفه 
جاسر: الوو ايوا يا سلمى 
سلمى اهلا يا جاسر ازيك
اغمض جاسر عينيه حزناا: الحمدلله 
سلمى: في اييبه مالك 
جاسر ما فيش انتي عرفتي انه اسر اخويا عمل حادثة 
سلمى: لا معرفش الف سلامة علييه هو عامل اييه دلوقتي
جاسر: الحمدلله....كنت عايز اتكلم معاكي في موضوع مهم بكرا 
سلمى: خير في حاجة حصلت
جاسر: لا  بس هو موضوع يخصنا
سلمى بفرحة: مدام الموضوع يخصنا نتقابل دلوقتي  اي رايك 
جاسر: لا خليها بكرا نلتقى فاي كافيييه و نتكلم براحتنا 
سلمى ماشي....بكرا حعدي على اسر في المشفى اطمن عليه و بالمرة نلتقى هنااك  نروح مع بعض 
جاسر ماشي يلااا سلااام
سلمى سلاااام 
..........؟......
.خالد: ايوااا اتفضل 
جاسر: انا يا عمي....ممكن نتكلم شوية 
خالد: ادخل 
جاسر: انا لحقت  بسمة و ترجيتها نيجي معايا البيت بس ما رضيتش 
خالد: و انت كنت عايزها تيجي هنا لييه 
جاسر: هي قالت انها متاكدة انها بنتك فمش عيب انها تبات براا؟
خالد بابتسامة سخرية: طب ولو مكنتش بنتي 
جاسر: يبقى كسبنا فيها ثواااب و مخليناش بنت مرمية في الشارع  
خالد ممممم   طب  ماجبتهاش معاك بالغصب ليييه 
جاسر: هي ما رضيتش وترجيتها كتير بس انا ماسبتهاش غير لما تاكدت انها في امان
خالد ازاااي 
جاسر عرفت انها بتبات في مسجد 
خالد بصدمة: مسجد
جاسر ايوا والله مسجد  دا اكبر دلييل انها بنت متربية لو وحدة غيرها الله العليم كانت حتعمل اييه 
خالد قوووم خلينا نروح المسجد نجيبها معانا
جاسر استنى يا عمي..... مش حترضى انا ترجاها كتير و هي مرضيتش 
خالد: نجيبها غصب عنها 
جاسر: هي مش بنت سهلة زي ما انت فاكر لو عايزها تيجي البيت معاك يبقى تعمل التحلييل في اقرب وقت ممكن علشان تثبت انها بنتك  و هي تيجي معاك من غير مجهوود علشان معندهاش مكان تروحله غيرك 
خالد بحزن: ماشييي....شكرا يا جاسر 
جاسر العفو..... يلا سلام علييكم 
غادر جاسر مكتب عمه ليخرج خالد هاتفه و يتصل على بسمة:
بسمة الووو
خالد: ايوا يا بسمة انا اسف اني اتخرت عليكي بس والله ظرف حصل 
بسمة: ولا يهمك انا عرفت من جاسر...و ربنا يقومه بالسلامة يا رب 
خالد يا رب!.... اما عايز نروح مع بعض بكرا نشووف التحليل 
 بسمة: يا ريت  ..انا رحت النهاردة و مرضيش الدكتور يديني النتيجة غير بحضور حضرتك 
 ‏خالد: معلش دا  علشان التحليل ميتزورش.. و بكدا نتاكد انه النتيجة حتكون مية مية مضبوووطة 
 ‏بسمة:  معاك حق  نلتقى بكرا في المركز انشاءلله 
خالد انتي فين دلوقتي و انا حعدي عليكي نروح مع بعض 
بسمة بخجل: لا ما فيش داعييي؟..نلتقى في المركز احسن يلا مع السلامة 
خالد بحزن: براحتك مع السلامة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 في مركزالتحليل...كان يجلس كل من بسمة و خالد امام مكتب الدكتور  و هو يحاول فتح الظرف 
 ‏
 ‏خالد هااا خيير يا دكتور 
 ‏دكتور: انا بفتح الظرف اهووو 
 ‏بسمة: و انت خايف على الظرف ما تقطعه بسرعة  و تقول النتيجة 
 ‏أخرج الدكتور  ورقة التحليل و اخذ يتاملها 
 ‏بسمة:..هاااا النتيجة ايييه  
 ‏خالد: اهدي يا بسمة   خلييه يقرى النتيجة 
 ‏دكتور:..
الدكتور: انا اسف بس النتيجة سلبية
خطفت البسمة ورقة التحليل من يده لتتاكد  تحت نظرات خالد المصدومة 
بسمة:  اكيد التحليل دا مزور  انا متاكدة اني بنتك خلينا نعمل التحليل مرة تانية 
خالد بغضب: انا قلتلك قبل كدا انه التحليل هو الفاصل بيني و بينك اول ماتطلع النتيجة مش عايز اشوف وشك مرة تانية و ابقي روحي عند امك اساليها ابوكي مييين 
غادر خالد و هو غاضب فقد كان التحليل الدليل الوحيد لبراءة زوجته ولكن النتيجة اكدت له شكوكه  
بسمة بانفعال:  تحليل دا مزور صح قوووووول انطق 
دكتور:انا بجد اسف بس التحليل دا مية مية مضبوط و انتي تقدري تعميليه ف مركز تاني لو عايزة بس ااكدلك انك حتشوفي نفس النتيجة 
 غادرت بسمة و هي مدمرة كليا  تمشي في الشوارع و هي تنظر في فراغ تتذكر كلمات جدتها  و هي تاكد لها في كل مرة انها ابنة خالد و تتذكركذلك  كلماته الاخيرة....قاطع شرودها صوت سيارة و هي تقف امام قدميها كادت ان تدهسها  نظرت  بسمة الى السائق وهو يخرج من سياراته  ثم اكملت طريقها  كانها لم تستوعب ما حدث  غير آبهة لكلماته الشاتمة او المسبات التي كان يلقيها او ربما لم تسمعها اصلاا....
 ‏ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 ‏.في احدى مطاعم كان يجلس جاسر بتوتر و هو ينتظر سلمى حبيبته يتخيل رد فعلها و هو يخبرها انه سيتزوج غيرها بعد قصة حب دامت لسنتين بينهما  و بعد لحظات لمحها تدخل المطعم
 ‏
سلمى  : هاي....ازيك 
جاسر: الحمدلله
سلمى:  مالك يا جاسر  هو في حاجة حصلت
جاسر والله مش عارف ابتدي الكلام  
سلمى:  اتكلم عادي خضتني  في اييه
اخذ نفسا عمييقاا و كان سيتحدث لكن قاطعه اتصال على الهاتف 
 ‏جاسر:  استني ارد  الوووو................ ايدا بجد طيب الحمدلله.................. شكرااا جداااا................ يلا مع السلامة 
 ‏سلمى: هو في ي ايييه بالضبط 
 ‏جاسربابتسامة: ولا حاجة.... بس مش كانه اتخرنا على موعد الخطوبة ولا اييه
 ‏سلمى  بفرحة:  انت بتتكلم جد 
 ‏جاسر ايوا اول ما يقوم اسر بالسلامة حنيجي نطلب ايدك... ها موافقة ولا لااا 
 ‏سلمى:  طبعاا موافقة دا كلام بردوو 
 ‏جاسر بابتسامة عريييضة:     بحبك 
 ‏سلمى  :  وانا كمان بحبك اوي
 ‏ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 ‏ 
 ‏كانت بسمة  تمشي لا تعرف اين تاخذها قدماها حتى وجدت نفسها امام المسجد مجددا  نظرت اليه واخذت تحدث نفسها 
 ‏
 ‏بسمة: هو كل مرة لازم ارجع هنا حقوله ايه دا حيبقى عيب في حقي كل مرة عايزة بات خلاااص انا لازم اعتمد على نفسي بقااا وادور على شغل و بيت 
 ‏كانت تهم بالمغادرة لكن سرعان ما لمحها الشيخ امام المسجد ليناديها
 ‏الشيخ:  بسمة بنتي يا بسمة 
 ‏التفتت بسمة اليه:  السلام عليكم يا شيخ
 ‏الشيخ:  وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته  شفتك روحتي  
 ‏بسمةبحزن :  طلع سلبي 
 ‏الشيخ: نعم 
 ‏بسمة   :  التحليل......  انا مش بنت خالد 
 ‏اغمض الشيخ عيونه حزنا عليها:  ربنا يلاقيكي باهلك يا بنتي تعالي ادخلي 
 ‏بسمة: مش حينفع كل مرة ابات هنا في المسجد يا شيخ و بعدين الناس بقت بتلاحظ دا و عيونهم مش بتفارقني كل ما رجعت هنا، و خايفة على سمعتك انت كشيخ قبل سمعتي   وانت هارف اكثر مني الناس لا بتفرق معاها شيخ  ولا راجل عادي بيعرفو يتكلمو على لي بيشوفوه و يزودو عليه شوية كماان 
 ‏ابتسم الشيخ لحديثها:  عارفة انا بساعدك لييه 
 ‏بسمة:  لييه 
 ‏الشيخ:  علشان شفت انك بنت بتخاف من ربنا و كمان بتخاف على نفسها و اول ما وقعتي ف مشكلة جيتي مسجد يعني مارحتيش لشارع زي بنااات كتييرة و حاولتي تحافظي على نفسك و دي بذات نقطة  خلتني ٱخد عنك فكرة ايجابية 
 ‏بسمة: شكراااا بس والله انا تقلت عليك كتير 
 ‏شيخ:  لا تقل ولا حاجة  وبعدين كله بحسابه 
 ‏بسمة:بس  انا معنديش فلوووس والله يا شيخ 
 ‏الشيخ بابتسامة عريضة  :  حسابه عند ربنا يا بنتي.... الجنة انشاء الله 
 ‏بسمة  بابتسامة:  انشاء الله يارب 
 ‏الشيخ عايزك تيجي معايا البيت خالتك رقية حتفرح جدااا  
 ‏بسمة: ماشي مش حرفض طلبك المرة دي 
 ‏ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
 ‏دخل خالد الى غرفة مكتبه و اخذ يلقي ويكسر كل ما في المكتب 
 ‏نورة:  هو في اييه  ... ايه صوت التكسير دا 
 ‏هنادي ببرود :  بسمة ماطلعتش بنته علشان كدة زعلااان
 ‏نورة:  وانتي عرفتي منييين دا كله
 ‏هنادي:  هو قال لجاسر انه رايح يشوف النتيجة  
 ‏اتجهت نورة الى مكتبه و اقفلت الباب خلفها 
 ‏خالد بصوت مرتفع غاااضب : اطلعي برة مش عايز اشوف حد براااا
 ‏نورة:  مش طالعة وكفاية لي بتعمله فنفسك  دا نتيجة كانت متوقعة مش انت بنفسك قلت انها اكيد مش بنتك
 ‏خالد:  عارفة يعني ايييه بسمة مش بنتي  .... يعني امها خانتني بجد  انتي فاكرة اني كنت رافض اعمل التحليل  علشان متاكد لا علشان بس هند تفضل في نظري بريئة و انا غلطاان علشان شكيت فيها مكنتش قادر اتاكد و بس فاهماااني يا نورة  مش عارف اقولهالك زاااي 
 ‏نورة:  فاهمااك بس اهدى بس  
 ‏خالد اهدى زااااي هااااا اهدى ازااي
 ‏نورة: مش ممكن يكون التحليل غلط  او اتزور فعلااا
 ‏خالد  : لا غلط ولا اتزور  التحليل باين 
 ‏نورة:  بسمة طلبت منك طلب و انت مانفذتهوش على اكمل وجه 
 ‏خالد: ازاااي 
 ‏نورة: كل لي في البيت عارفين انك عملت التحليل و انك شفته النهاردة مع انه بسمة نبهت عليك محدش يعرف 
 ‏خالد: كافيش حد كان عارف 
 ‏نورة: هنادي كانت  عارفة  انك حتشوف التحليل النهاردة علشان انت قلت لجاسر 
جلس  ‏خالد وهو يتذكر كلام جاسر بالامس
نورة: دور على بسمة و شوفها راحت فين و اعمل التحليل مرة تانية انت مش حتخسر حاجة  و خلي عندك احتمال السلبي المرة دي علشان مايحصلش معاك كدة 
 هداخالد  قليلا و هو يفكر في كلام اخته نورة...
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دخل جاسر الى غرفة والدته و يركض ليحتضنها 
جاسر: شكرااا جدااا انتي انقذتيني من ورطة كان لايمكن تتصلح بعد كدا 
هنادي: لييه عملت اييه 
جاسر: اتصالك كان في الوقت المناسب 
هنادي: مكنتش عارفة انك ممكن تفرح كدا علشان بسمةمش بنت عمك 
جاسر وهو يبتعد عن حضنها: كنت حقول لسلمى اني حتجوز علشان متتاملش مني على الفاضي 
هنادي: انت تجننت رسمي ازاي تتكلم معاها في الموضوع دا بالذات  ....ولا ليكون في بنكم حاجة 
جاسر: اه....لا لا  انا برضو بتاع الكلام دا بس يعني حبيت اقولها بنفسي اشوف ردة فعلها و كدا 
هنادي:كل بعقلي حلاوة....انت فاكرني عبيطة و مش واخدة بالي انك بتموت فييها 
جاسر بخجل: بصراحه اه بحبهاجدااا و عايزها هي و لولا موضوع بسمةو اسر الي في المستشفى كنت خطبتها من زمان 
هنادي: ما تحترم نفسك اييه الكلام لي بتقوله دا 
جاسر: اعمل ايه يا ماما اكدب يعني 
هنادي:  تؤ. جيل اخر زمن...... خلي الوضع يهدى و نروح نطلبهالك 
احتضن جاسر والدته و هو يقبلها  : شكرااا يا ست الحباااايب 
ابتسمت والدته  : طب ابعد كدا خنقتني.هه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الشيخ: رقية يا رقية انتي فيين 
كانت بسمةواقفة امام الباب  
الشيخ: رقية تعالي دخلي الضيفة مستنية 
بسمة: ممكن متكنش موجودة حرجع بعد ما تيجي 
شيخ: هي متطلعش غير باذني 
ركض الى الغرفة ليجدها واقعة ارضاا و اخذ يلقي بصفعات خفيفة على وجهها لتستفيق 
دخلت بسمةلتجد الشيخ و زوجته : هو في اييه حصلها حاجة 
الشيخ  :عندها نوبة صرع
بسمة بخوف: انا ستي كان معاها نفس المرض  ....ابعد كدا لغاية اما اعملها اسعفات اولية  كنت بعملهم لستي....
الشيخ:  طب يلا بسرعة.....
.اخذت بسمة رقية و قلبتها على جهة اليمنى و اخذت تقوم بكل ما تعلمته لكي تنقذ جدتها 
الشيخ بعد ان لا حظ تحسن رقية  جلس و اخذ نفسا عميقاا 
الشيخ: الحمدلله.......شكرايا بنتي لانك لحقتيها مش عارف اقولك ايه 
بسمة بحزن: او يمكن لو مكنتش جيت مكنش دا حصل اصلا
الشيخ: ازااي 
بسمة:... علشان انا وش نحس  ما هو كل الناس بتقول علي كدة.....و بيقولو انه مافيش بيت اعتبه الى ما يجرى فيه حاجة 
الشيخ: قال الله تعالى." و قالو اطيرنا بك و بمن معك قال طائركم عند الله بل انتم قوم تفتنون "  دي اية ف سورة النمل عارفة معناها ايه 
بسمة  :  لا 
الشيخ: قال قوم صالح عليه السلام له اننا تشاءمنا بك و بمن دخل في دينك.... فرد صالح عليه السلام  ما اصابكم الله من خير او شر فهو مقدر عليكم و مجازيكم به  و إنكم لتختبرون بالسراء و الضراء و الخير والشر وكمان  الايمان بالقدر خيره و شره جعلها الله  ركنا من اركان الايمان  فلو اختل ركن واحد بس و شكيتي فييه فانتي كدا مش مؤمنة 
بسمة بحزن: اعوذ بالله يا شيخ  والله بحمدربنا كل يوم  بس والله ناس اللي مش تخليك بعقلك من كتر كلامهم الزايد  
ااشيخ: معنى كدا اذا كانت الناس مش مؤمنة كفاية  لازم نتاثر بيهم و بيبعدونا عن الله و انتي في الاخر حتكسبي ايه   ولا حاجة 
بسمة  :  لا الحمدالله  الف مرة و الف كرة معاك حق 
الشيخ:  يلا قومي اعتبري البيت دا زي بيتك و اعملي فيه اللي يريحك لغاية ما تقوم رقية وتقف هلى رجليها تاني
________________________________________
عند اسر في المستشفى 
اسر  :  خير يا دكنور لسة مافيش اي امل
دكنور: لا طبعا في بس لازم تنتقل على غير مشفى علشان مشفى،،((.....  )) فيها دكتور شاااطر جدا وعمل عمليات اصعب من الحالة  الي انت فيها   
اسر:  يعني مافيش سفر برا البلد العملية حتتعمل هنا ف مصر 
دكتور  :  مش حقدر ااكدلك لما تنتقل على المشفى كيعاينك دكتور المشرف هناك و هو حيقولك اذا كانت حتتعمل هنا او برا مصر اللي اقدر اقوله انك بعد العملية اكييد حتمشي مرة تانية و تبقى احسن 
اسر: دا لانا عايزه برا مصر او في مصر المهم اني اقدر امشي 
دكتور  معاك حق …  يلا استاذن انا علشان عندي مواعيد 
اسر  : ماشي. شكرا يا دكتور ________________________________
في لفيلا خالد كانت تجلس هنادي على اريكة تحدث ابنها في الهاتف
هنادي:ايوا يا جاسر 
جاسر: ايوا يا ماما  في حاجة 
هنادي: كنت عايزة منك خدمة
جاسر: تؤمري 
هنادي: عايزاك تروح كلية لي بيشتغل فيها اسر و تتكلم مع كذا طلاب عنده  و تقولهم يروحو يزورو اسر في المستشفى 
جاسر: ليه في حاجة حصلت
هنادي: لا بس انت عارف اسر متعلق بطلابه و الكلية فلو شافهم ح يفرح اكيد  و حيتعدل مزاجه شوية 
جاسر فكرة حلوة طبعااا حروح و كلمك بعدين 
هنادي ماشي  مستناكـــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في غرفة نورة  كانت تجلس امام نافذة غرفتها تشرب فنجانا من القهوة و تحمل في يدها مذكرة   دلف اليها خالد، 
نورةبتوتر : ف ف في حاجة يا خالد
خالد: لا مافيش مالك ارتبكتي كدة ليه 
نورة بابتسامة  :  لا مافيش بس منظرك الصبح مكانش بيطمن علشان كدة بس 
خالد  :  عايز منك خدمة  
نورة: انت تأمر 
خالد: جاسر قالي انه  بسمة كانت بتبات في مسجد  ، بس مقاليش اي مسجد
نورة:  ماشي انا حعرفلك بطريقتي 
خالد: مش عايزه يعرف انه انا لي طلبت كدا علشان عايز اجرب مرة تانيةالتحليل و المرة دي انشاءآلله محدش يعرف حاجة
نورة: ولا يهمك اصلا بعد اللي عملته الصبح خلاص اتاكدو انك لا يمكن تعمله مرة تانية 
خالد: ماشي حاعتمد عليكي 
نورة و انا حاعمل كل اللي اقدر عليه 
انتبه الى المذكرة التي كانت تحملها  
خالد: بتقري ايه 
نورة بخجل : دي مذكرتي كنت عايزة اكتب فيها حاجة خاصة يعني 
خالد: ماشي  يلا مستني ردك 
نورة: اول ما اعرف منه لعنوان حقولك
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاسر: انتي فين يا سلمى 
سلمى:  في الطريق مش حتاخر كلها خمس دقايق و اكون عندك 
كان هاذا اتصالا من جاسر فقد طلب منها مرافقته للكلية بحكم ان لها صديقات كن طالبات عند اسر  فتخبرهم بوضعه و ان زيارتهم ستخفف عنه بعض الشيء   
بعد وصولها 
جاسر: و اخيييرااا 
سلمى:  كلها عشر دقايق مالك 
جاسر: عشر دقايق اييه  انا بقالي ساعة و نص و انا هنا
سلمى: ما انت لي جيت بدري اعملك اييه 
جاسر: طب يلا انجزييي...
سلمى متزقش يلا 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
بسمة🙂: حمد لله على  سلامتك يا طنط رقية 
رقية😔: الله يسلمك
الشيخ: فقتي يا رقية...عاملة ايه دلوقتي 
رقية الحمدلله 
الشيخ:  في حاجة حصلت مش كدة....علشان النوبة مش بتجيلك غير لما تزعلي 
دمعت عيني رقية😢: عمر ابني 
الشيخ بخوف: ماله يا رقية حصل حاجة لعمر 
رقية: جات جارتنا ام فيصل و قالتلي انه شرطة جت خدته من المسجد لي هو امام فيه 
الشيخ: لييه بس حصل اييه
رقية ببكاء😭: شاكين انه بيتعامل مع ارهابيين
الشيخ بصدمة😲: اييه ارهااب
بسمة: انتي قولتيها يا طنط شاكين يعني مش متاكدين اول ميعرفوا انه برئ اكيد حيطلع ان شاءلله
الشيخ: ايوا يا رقية احنا ربينا عمر احسن تربيه و هو لا يمكن يعمل كدا 
في هذه الاثناء دق جرس الباب  
بسمة : حقوم اشوف مين خليك معاها
 الشيخ لا لا خليكي انتي جمبها انا حشوف مين 
 ‏اتجه الشيخ الى الباب ليفتحه  
 ‏الشيخ: انت..
الشيخ: انت... 
الشخص:  ايوا حتخليني واقف بالباب 
الشيخ:  لا  دا كلام اهلاا وسهلاا 
الشخص:  انا سمعت لي حصل  مع ابنك و جيت اطمن عليكم 
الشبخ:  ربنا  يجزيك الخير يا اخ منصور 
منصور:  النبي وصى على سابع جار 
(منصور: جار الشيخ حسن...انسان متدين جداااا او يمكن ان نقول عنه متشدد بلحية طوييلة وهو من النوع الذي يرتدي العباءات و السراويل القصيرة)  ـ*اتمنى تكون وصلتكم صورته لي انا عايزاها *) 
الشيخ: اه طبعا و طول عمرك بتفهم في الواجب 
منصور  :  انا اسف بس شفت بنت داخلة معاك البيت  بنت مين بلا زغرة  و كمان سمعت رجالة كتير بتتكلم عنك في المسجدبسببها 
الشيخ:  دي بقا بنت حكايتها حكاية جبتها هنا البيت علشان نساعدها و بس و كلها يومين ثلاثة و حترجع بيتهم 
منصور:  انت عارف الدين اكثر مني يا شيخ و ماينفعش تفضل هنا عندك و انت معندكش اي صلة قرابة بيها 
الشيخ بحزن  :  عارف بس انا مش مستخلي بيها و مراتي هنا جمبها و اذا على ابني فانت عارف اكتر مني اخلاقه زاي و انا مربيه على دين  و كمان هو مش كوجود اساسا لانه امام جامع و بعيد عننا و وضف على ذالك  المصيبة لي وقع فيها دي مش عارف حيطلع منها الزاي   
منصور  :  عارف عارف بس يعني الاحتياط واجب و انا هنا علشان الموضوع دا انا ما يرضنيش ابدا تخسر سمعتك و هبتك ك شيخ و امام مسجد علشان بنت   متعرفهاش اصلا و انا عايز اساعدك  و اساعدها 
شيخ  :  تساعدها ازاي 
منصور  انت عارف انه اختي  كانت بتشتغل عند ناس اكابر و كانو عايزين خدامة معاهم في البيت هي كلمت مراتي بس انا ما رضتش و انت عارف الست ما لهاش غير بيت جوزها فقلت  اكيد دا ربنا بعته ليها علشان نساعدها 
الشيخ:  انا اسف....  انا بعتبرها زي بنتي و ربنا شاهد  و حكاية انها تشتغل خدامة فدا ما يرضنيش لانها خريجة ادب عربي و هي تستاهل منصب احسن 
قاطعه منصور بحدة:  كدة الناس مش حترحمك بلسانها  ارحم نفسك يا شيييخ دي بنت منعرفش قرعة ابوها منين  عايز تهدم سمعتك بسببها و انت في سن داا 
الشيخ: اسمع انت يا منصور...... انا عمري ما اتكلمت في ظهر حد و الناس اختارتني امام ليها علشان عارفين اخلاقي كويس جدااا و اذا على لي حيتكلموه فكون مطمن حاعمل خطبة جمعة بكرى على الموضوع دا و ناس حتكف لسانها عني و حيعرفوا انا بعمل كدة ليييه 
منصور  :  ماشي حنشوف اخرة الموضوع اييه  
الشيخ:  ولا يهمك شكرا  لانك بتفكر فينا.   و شكرا لانك جيت تطمن على  ابني 
قال اخر كلماته ليعرفه انه  اخذ موضوع ابنه كحجة فقط ليتكلم عن بسمة  
في الجهة الاخرى كانت تجلس و هي متاثرة كثيرا بما سمعته و انها يمكن ان تكون قد سببت مشكلة لهذا الشيخ 
رقية:  مالك يا بسمة؟ 
بسمة  :  مش قلتلكم اني وش نحس 
رقية:  استغفرالله العظيم.  انتي بتقولي ايه يا بنتي كله مكتوب و الحمدلله على كل حال..؟ 
بسمة  :  والله ما عارفة ارد. جميلكم دا زاي  بس انا حوافق على الشغلانة دية 
قاطعها الشيخ:  انا سمعت صح و لا بيتهيالي 
بسمة:  سمعت صح يا شيخ و كفاية لحد كدا والله تعبتكم معايا 
الشيخ  انا فمقام ابوكي ولا اييه؟ 
بسمة  طبعا يا شيخ  والله بتشرف 
الشيخ بابتسامة  :  يبقى انا مايرضنيش بنتي تشتغل الشغلانة دية 
بسمة  :  و انا مش حرضى انهم يتكلموا في عرضك و شرفك و انت انسان تقي و بتخاف ربنا. عمر الشغل ما كان عيب يا شيخ  قول لصاحبك اني موافقة.. و ما تخافش اول ما لاقي شغل احسن من كدة حسيب الشغل
الشيخ:  :  يا بنتي دول ناس اكابر انت عارفة نفسك رايحة فين  و لا عايزة تشتغلي وخلاص 
بسمة  :  ماهو اكيد في مواعيد....  لو مش حعمل مشكلة تانية عايزة اول ما اخلص شغلي ارجع عندكم لغاية ما الاقي بيت على قدي ااجره 
الشيخ: على سيرة البيت انا سالتلك و قالو انه في  واحد ضابط في الشرطة انتقل لمحافظة ثانية علشان شغل و بيته جاهز و عايز ياجره لو عايزة اروح انا وانتي و خالتك رقية نشوفه 
بسمة: اه طبعا اكيييد المهم يكون اجره كويس 
الشيخ ماتخافيش انا حكلمه و ححاول اني اخليه يراعيكي  في الاجر 
رقية و لغاية اما تشوفي البيت....  البيت دا  بيتك يا بنتي ترجعي وقت اللي انتي عايزاه
الشيخ:  ايوا طبعاا و بالنسبة للشغل  عندي شرط 
بسمة  : اتفضل يا شيخ 
الشيخ:  اولا تقولي اني عند اب وهو انا علشان عارف لو عرفوا مشكلتك مش حيخلوكي فحالك و كمان لو كانت المواعيد لوقت متاخر فبلاها الشغللنة دية 
بسمة  بابتسامة  :  حااضر يا با. 
الشيخ  بابتسامة عريضة:  حلوة اوي منك يا بنتي 
رقية: و انا عايزاكي تقوليلي يا ما 
الشيخ بمزاح:  ايدا بقيتي بتغيري اهوو 
بسمة: حاضر يا ما ربنا يجمعكم بحبيبكم ابنكم يا رب 
رقية بتنهيدة طويلة:  ياااااا رب 
الشيخ احنا اول ما نكلملك الراجل و تستقري في بيتك حنسافر انا و رقية لعند عمر ابننا  نوقف جمبه ف محنته لغاية اما ربنا يفرجها علينا 
بسمة: يا رب 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
في بيت حبيبة 
ام حبيبة:  يا حبيبة اصحي  تلفونك من الصبح بيرن  انتي طرشتي ما تقومي تردي 
حبيبة بنعاس:  يووو مافيش حد بينام في البيت دا براحته اوووفففف 
امسكت هاتفها لتجيب 
حبيبة  :  الووو ايوا يا صفاء عايزة ايه 
صفاء:  الدكتور  التركي عمل حادثة و الدفعة كلها رايحة عنده لمشفى 
اعتدلت في جلستها: انتي بتتكلمي جد  هو حصله اييه 
صفاء  مش عارفة والله  كل اللي اعرفه انه عمل حادثة 
حبيبة:  طب حتروحو امتى 
صفاء: رايحين يوم الاحد  تحبي تيجي 
حبيبة  :  اكيببد طبعااا دا مهند الكلية يا بنت اييه 
صفاء: كنت عارفة انك حتروحي علشان كدا عرفتك 
حبيبة: طب بالله عليكي  فكريني يوم الاحد علشان نروح مع بعض 
صفاء ماشي سلام
ام حبيبة:  مالك فزيتي من على السرير كدا  مين اتصل 
حبيبة:  دي صفاء يا ماما بتقول انه دكتور لينا في الجامعة عمل حادثة و رايحيين يطمنو عليه  و عايزاني اروح معاهم
ام حبيبة  :  ربنا يشفيه..... بقولك اييه ما تتصلي ببسمة تروح معاكم هي كمان 
حبيبة و هي تمد شفاهها غضباا:  نعم  ..؟.. انتي عايزاه يتشل انتي ليه مش مصدقة انها وش نحس 
ام حبيبة  :  يا تتصلي ببسمة تروح معاكم  يا مافيش روحة 
حبيبة  بحزن:  خلاااص ماشيي حاتصل بيها 
ام حبيبة  :  اتصلي  بيها و قوليلها تيجي معاكي البيت علشان عوزاها 
حبيبة  :  لييه عايزاها ف اييه 
ام حبيبة:  مالكيش فيه  قوليلها لانا قولته و بسس 
حبيبة:  ايييداا  اييداا انتي بتخبي علي لتكوني عايزة تجوزيها لاخويا عمر 
ام حبيبة  :  ايدا  انتي عرفتي ازاي 
حبيبة بغضب:  لااااا انا بهزر والله  مش لدرجة دي يا ما بقولك وش نحس  
ام حبيبة  :  و انتي مالك هو انتي لي حتتجوزيها..... هو عمر  اخوكي و بعدين  انتي مش حتفضلي في البيت دا ما انتي كمان حتتجوزي و تروحي بيتك و انا حفضل وحدي و عايزة بسمة تبقى معايا  
حبيبة:  و عمر عنده علم بالموضوع دا 
أم حبيبة: حبيب امه عمره مايرفضلي طلب  
حبيبة بغضب: ربنا يتمملكم على خير ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في بيت الشيخ: كانت بسمةتجلس امام سرير رقية تقدم لها الدواء   
رقية: شكرا يا بنتي 
بسمة: انتي بتشكوريني على اييه..دا لي عملتوه معايا لا يمكن يترد جميله
رقية: كله بحسابه عند ربنا 
بسمة انشاءالله.....كنت عايزة اروح بيت جاركم منصور علشان اسال مراته عن الشغل و بعدين اطلع ادورلي على بيت ااجره يمكن الاقي واحد قريب منكم و كمان مش ضامنين انه الراجل لي اتكلم عنه الشيخ يوافق
 رقية: على راحتك يا حبيبتي  
بسمة يلا انا حقوم البس علشان اطلع دلوقتي ماشي 
رقية: ماشي خودي بالك على نفسك 
بسمة حاضر يا ما 
رقية طالعة من بقك زي العسل  
ارتدت بسمةثيابها  و غادرت المنزل متجهة الى منزل منصور دقت الباب كثيرا لكن من دون رد....لتغادر بحثا عن بيت تستاجره و في الطريق جاءها اتصال
بسمة: الووو
حبيبة: ايوا يا بسمة ازيك 
بسمة: الحمدلله و انتي عاملة ايه و طنط ام حبيبة
حبيبة: الحمدلله طول الوقت بتسالني عليكي 
بسمة: ربنا يسعدها 
حبيبة بقولك يا بسمة.. ماما كانت عايزة تشوفك قال عوزاكي ف موضوع  و لازم تيجي معايا البيت
بسمة: بخجل: و انا كمان نفسي اشوفها بس مش حاقدر و انتي عارفة انكم جيران جدي فلو شافني مش حسلم منه و انتي عارفة اكتر مني الوضع لي انا فيه 
حبيبة: معاكي حق احنا نسينا جدك خالص
بسمة: اخباره اييه انتي بتشوفيه يا حبيبة 
حبيبة:لا ماشفتهوش من يوم ستك اللهيرحمها..بس انتي زاي تسالي عليه بعد اللي عمله 
بسمة: مهما كان لي عمله دايما بفتكر انه طلع احسن من ابويا و امي  ما رمانيش و انا صغيرة  على الاقل دلوقتي بعد ما رماني اقدر اعتمد على نفسي 
حبيبة ربنا يدينا من حنية قلبك...... بقولك انتي فاكرة الدكتور  اسر   دكتور علم العروض 
بسمة: اه ماله 
حبيبة عمل حادثة و في طلاب من الكلية رايحيين يطمنو عليه يوم الاحد تحبي تيجي معانا 
بسمة مش عارفة على حسب الوضع لو كان ممكن حاتصل بيكي و اقولك 
حبيبة ماشي يلا استاذنك انا علشان عندي بحث لازم اخلصه 
بسمة: ماشي  ربنا يوفقك و شكرا لانك سالتي علي 
حبيبة  وهي تمد شفافها  :عيب عليكي انتي اختي 
اقفلت الهاتف  و اخذت تتمشى و هي تفكر في الموضوع الذي تريدها ام حبيبة من اجله لتتوقف للحظة و هي تتذكر حبيبة *اسر دكتور علم العروض * ثم تتذكر جاسر و هو يخبرها * اخويا اسر عمل حادثة و هو في المستشفى * بسمة و هي تحدث نفسها: معقوله الأستاذاسر يكون نفسه  اخو جاسر ابن عمي مستحيل الصدفة تكون كداا 
اعادت الاتصال بحبيبة 
حبيبة: ايوا يا بسمة
بسمة: بقولك ايييه هو الدكتور في اني مستشفى 🏥
حبيبة مش عارفة  بتسالي لييه 
بسمة: لا ما فيش علشان لو قررت اني اجي اكون عارفة العنوان 
حبيبة: مش عارفة بس حا سال و اقولك 
بسمة: ماشي انا اسفة مرة تانية 
حبيبة لا ولايهمك 
اقفلت الخط 
حبيبة: اييييدا دي عايزة تروح بجد يا عيني على شبابك يا مهند يا حبيبي  حتتشل اعمل اييه بس ذنبك على  ام حبيبة هي السبب في لي حيحصلك 
عند بسمة:  مستحيل يكون نفس الشخص.....اهم حاجة لو كان نفس المستشفى لي كانت فيه ستي يبقى هو و لو كان غير مشفى يبقى مش هو..... و بعدين انا حروح لييه اصلا هو مش بيطيق يشوف وشي حتى....شكلك نسيني يا بسمة بهدلاته ليكي في الجامعة........ ربنا يشفيه والسلام
ام حبيبة: حبييييبة كلمتي ببسمة ولا لسة 
حبيبة: كلمتها بس قالت انه جدها حيشوفها و مش حينفع تيجي 
ام حبيبة: صحيح انا نسيته خاالص.......بقولك ايييه قوليلها نلتقى في المشفى لي حتشوفو فيه الدكتور و بكدا  مش حبشوفها  جدها 
حبيبة: بجد انتي مصرة تشوفيها لييه يا ماما 
ام حبيبة: مالكيش فييه حاجة متخصكيش  ......انا عايزة اعرف.... اعرف بس... انتي مش حاسة بالذنب اننا ماخلناهاش تقعد معانا و عيلتهم تشتت بسببنا 
حبيبةبانفعال : هو انا لي قلتلها تروح لابوها و جدها يافشها و يطردها   اقداااار يا ماما
ام حبيبة بحزن: دي اقدار و لما تحصل حجات في البيت مالهاش دخل فيها مش اقدار  انا نفسي افهم انتو تعلمتو اييه  و انتو في مستوى جامعي.... بس حقول اييه ربنا  يهدينا  و يغفرلي لاني سمعت كلامك 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند بسمة كانت تمشي في الشوارع علها تجد بينا صغيرا ياويها تستاجره و كذا عن عمل ربما تجد ماهو احسن من عملها كخادمة  في بيت الذي تحدث عنه منصور جار الشيخ امام المسجد.....بحثت كثيرا لكن دون جدوى كل ما وجدت بيتا كان سعره عالي لاتستطيع دفع اجرته او يكون كبيرا على ان تستاجره بمفردها ،بالاضافة الى ان معظم الاعمال التي وجدتها كان يشترط ان تكون لوقت متاخر او يكون اجرها  بسيطا....ظلت تبحث وتبحث حتى تعبت جلست على احدى كراسي الشارع لتاخذ قسطا من الراحة ثم تعيد البحث من جديد  فاجأها صوت رجولي يناديها اخذت تلتفت يمينا و يسارا باحثة عن مصدره لتجد جار الشيخ يركض نحوها 
منصور: الحمدلله اني لحقتك 
بسمة باستغراب:خير يا اخ منصور في حاجة حصلت 
منصور: لا بس الحرم في البيت قالولي انك خبطت ولما ماحدش فتحلك  روحتي  
بسمة: ايوا انا كنت عايزةاسال  مراتك عن موضوع الشغل 
منصور: ما انا عارف علشان كدا لحقتك..... العنوان اهو. في الورقة دي......... كنت عايز اقولك انك عملتي الصح علشان الشيخ حسن انسان تقي جدااا مش حنرضى كجيرانه و صحابه انه ناس تتكلم في شرفه...و انتي فاهمة قصدي كويس 
بسمة بخجل و حزن: بص يا اخ منصور البني ادم لما يكون صاااااالح و اكدلي على النقطة دي مش حيحتاج لا جار ولا صااحب علشان يصلحو طريقه و اللي بتتكلم عنه امام مسجد مش اي حد  و هو اذا ساعد بنت او ست فدا لازم يزيد محبة الناس لييه مش العكس زي تفكير ناس كتيرة عقلها صغير  و على العموم شكرا على المساعدة  نردهالك ان شاءلله
منصور بحدة : دا وااااجب علييينا و زي ما قلتي يمكن نحتاجك في يوم الايام و تردلنا الديين 
بسمة: عن اذنك
منصور وعليكم السلام و رحمة الله و بركاته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في محافظة اخرى يتم التحقيق مع عمر ابن الشيخ حسن 
الضابط: في عندنا معلومات تدينك يا عمر حسن حُسْنِي
عمر: اسمي عمر حسن حَسَنِي و انا عايز اعرف جايبينا هنا لييه 
الضابط:  ماشي يا عمر حقولك....... في معلومات انك منخرط مع جماعة ارهابية بالاضافة الى انكم بتاجرو ف اسلحة و بتهربوها برة البلد، و كمان... 
قاطعه عمر:  انت بتقول اييه ارهاب اييه و سلاااح اييه هو اي واحد لبس عباية و طلع لحية بيبقى ارهابي ايه التفكيير الغبي
الضابط بحدة:  احترم نفسك  انت بتكلم ضاااابط و بعدين مش علشان لبسك ولا لحيتك علشان في معلومات جات باسمك و معلومات متاكدين منها مية مية لايمكن تكون غلط
عمر  بكل ثقة:  انا معنديش فكرة عن الكلام لي بتقولو  و اكيد في غلط في الموضوع  انا امام جامع و كمان بيتي قدام المسجد لا بروح كدا ولا كدا و حاضر في جميع الصلواات مش بفوت فرض غير لما اصلي انا بالناس و الناس شاهدة على كدة و شاهدة كمان على حسن اخلاقي و الكلام لي بتقولو دا مش مضبوووط انصحك تراجع معلوماتك يا حضرت الضااابط 
الضابط:  لا بقا متثقش فنفسك لدرجة دي احنا عندنا معلومات كتيييرة عنك و عن صحابك و قريب جدااا حيرافقوك في الحجز ان شاء الله
عمر  :  لا واااثق و جدااا و بقولك راجع معلوماتك علشان هي غلط
خرج الضابط من عند عمر ليتجه الى مكتبه وجد احد رفقااائه اسمه محمد 
الضابط: محمد بقولك انت متاكد من المعلومات لي جبتها النهاردة 
محمد اكيد دي معلومات متاكيدين منها علشان الضابط لي انخرط في المجموعة الارهابية علشان يجيبلنا معلومات  جايب اسماءهم مضبوطة لا يمكن يكون غلط 
ضابط:  بس عمر دا حاسس انه واثق في نفسه جدااا مش من النوع لي دايما بنتعامل معاه في المواقف دي 
محمد  :  خبرة بقا دا ارهابيي اكيد حيحسسك ببراءته هما دماغهم كدا فاكرين كل حاجة بيعملوها صح 
ضابط:ماشي  حنشووف
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
عند بسمة كانت متجهة الى العنوان الذي قدمه اليها منصور لاجل الاستفسار عن عملها  ،و بعد وصولها وقفت لبرهة امام باب البيت 
بسمة: بسم الله ماشاءالله  ايدا دا قصر مش بيت اللهم لا حسد 
رنت الجرس لتخرج مرأة انيقة في الاربعين من عمرها تبدو من هياتها انها سيدة المنزل 
المرأة: مين حضرتك 
سرحت  بسمة بجمالها و اناقتها لترد بعد ان استوعبت انها تكلمها  : انا جيت اسال عن الشغل بعتني شخص اسمه منصور قالي اخته بتشتغل هنا و كان لازمك شغالة جديدة 
المرأة: منصور اييه..... اسم عيلته يعني علشان اعرف اخو اني شغالة 
بسمة باحراج: والله ما اعرف غير انه اسمه منصور و بس و قال اخته شغالة هنا و..
قاطعتها المرأة: خلاص خلاص.......تعرفي تعميلي ايييه
بسمة: اعرف انظف و كمان بطبخ شوية يعني مش كتييير 
المرأة: طيب انا حخلي المشرفة تختارلك شغلك بعد ما تجربك طبعاا انتي شايفة البيت كبير ومش لازمه اي وحدة طبعا 
بسمة حاضر يا مدام...
المراة:قوليلي يا مدام....
بسمة   : حاضر يا مدام  ... 
المرأة:  قوليلي يا مدام صبااح 
بسمة  : كنت عايزة اسال حضرتك عن مواعيد الشغل يعني حيبتدي امتى و كمان حاخرج الساعة كام بس علشان والدي يكون عنده علم 
صباح:  لو عايزة تقدري تبتدي من دلوقتي حتبقي تيجي الساعة سبعة الصبح و تطلعي الساعة ستة لمسا..... كدة كويس 
بسمة  :  ايوا كويس المهم انه الشغل ميكونش لوقت متاخر  
صباح: يا فاطمة.....يا فاطمة 
جاءت فاطمة  امرأة  في خمسينات  وهي مشرفة الخدم في المنزل 
فاطمة: ايوا يا ست هانم اتفضلي 
صباح: من النهاردة بسمة شغالة هنا  جربيها والشغل لي تنفع فيه خليها تعمله 
بسمة هو لا ماخذة يعني ممكن اسال عن الاجر 
صباح بابتسامة: ماتخافيش مش حنختلف و مش حتكوني غير راضية 
بسمة بابتسامة شكرا يا مدام صباح
فاطمة: تعالي معايا المطبخ يا بسمة 
اتجهت بسمة و فاطمةالى المطبخ لتعرف نوع عملها،  بينما جلست صباح على اريكة تحتسي فنجانا من القهوة ممسكة في يدها مجلة فنية تتصفحها...لتتفاجأ ببنتها تعانقها من الخلف و تقبلها  
سلمى: صباح الخير يا ماما 
صباح بابتسامة:قولي  مساء النور يا قلبي الساعة واحدة الضهر ايه لي نيمك لغاية دلوقتي مش عوايدك
سلمى: لا بس الشغل هالكني مباارح تعبت جدااا 
صباح: مش جا الوقت تغيري شغلك 
سلمى: لا طبعاااا انا بحبه جدااا و بستمتع بييه و خلاص يا ماما ما تبتديش الاسطوانة لي دايما بسمعها  
صباح: اتمنى ما تندميش......على فكرة في شغالة جات هنا نهاردة جديدة  عايزة معلومات عليها 
سلمى: ليه بدر منها حاجة مش عاجباكي 
صباح: لا طبعا هي داخلة دلوقتي حالا بس لازم اعرف مين بيشتغل عندي علشان مش عايزة مشاكل 
سلمى: حاااضر اوامر تانية 
صباح: لا سلامتك يا حبيبتي
سلمى: على فكرة المسا حروح مع جاسر المستشفى حاطمن على اسر 
صباح ماشي سليميلي عليه..... و حبقى ازوره مع باباكي بكرى 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في الطبخ  كانت بسمة  تجيب على عدة اسالة تطرحها فاطمة  و في الاخير احضرت الاخيرة سلة من الخضر المتنوعة  و وضعتها على الطاولة 
فاطمة: الخضر اهيي عايزاكي تعميليلي شربة خضار 
بسمة: حاضر 
فاطمة: تعرفي تعميليها صح 
بسمة ايوا طبعا كنت فاكرة الموضوع كبير يعني 
فاطمة بابتسامة: انا لسة بجربك و دا الاختبار الاول لو ما نفعتيش في الطبخ ننقلك لتنظيف 
بسمة: لا حاعرف اعملها اطبخ احسن ما نظف 
فاطمة يلا شدي حيلك بقاا 
في هذه الاثناء رن هاتف بسمة لتجيب 
بسمة: الوو 
الشيخ ايوا بنتي انتي فين 
بسمة انا في الشغل في البيت لي قال عليه منصور 
الشيخ: خلاص شغلوكي بالسرعة دي  طب و حتخلصي الساعةكام 
بسمة بابتسامة: ماتخافش هما قالو  اني حادخل الساعة7 و اخلص الساعة 6 و في ساعات راحة  زي ما قالت فاطمة الشيخ طيب كويس جداا...كنت عايزك تيجي علشان نشوف البيت الراجل جاي مخصوص علشان ياجره النهاردة وبعدين حيسافر المحافظة مرة التانية  
بسمة بخجل: هو انا لسة النهاردةاول يوم شغل حتبقى كسفة لو طلبت اخرج و انا لسة داخلة...لو مافيهاش عذاب يا  شيخ ممكن تروح  انت و طنط رقية تشوفو
البيت لو عاجبك اتفاهم انت  مع راجل وخلاص.
الشيخ: حاضر ولا يهمك بس عايز اعرف السعر لي تقدري تاجري بيه علشان اعرف اتكلم مع الراجل 
بسمة: هي قالت اننا مش حنختلف و مش حكون غير راضية يعني على حسب كلامها حيكون المبلغ كويس يعني فاطمة: هو مبدئيا حيكون 900جنيه و كل ماكان شغلك كويس حتزود عليه.... الناس دي كريمة اويي 
بسمة بابتسامة: فاطمة المشرفة بتقول مبدئا حيكون 900جنيه..
قاطعها الشيخ سمعتها احسن برده على كدة حاتفق معاه على 300جنيه ايه رايك 
بسمة: ايلي تشوفه احسن اعمله 
الشيخ: على بركة الله يلا ربنا يكون في عونك سلام عليكم
بسمة: وعليكم السلام و رحمة الله 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كان جاسر  مستلقي  على سريره دلفت الى غرفته عمته نورة 
نورة: ممكن ادخل 
جاسر اتفضلي يا عمتو  ازيك
نورة الحمدلله  بصراحة زهقت و انا قاعدة لوحدي قلت اجي افضفض معاك شوية 
جاسر تعالي هنا انتي زهقتي مننا ولا سي رامز وحشك 
نورة بابتسامة: بصراحة رامز وحشني جداا و كمان بيتي وحشني لولا خالد اصر علي اجي هنا علشان رامزمسافر مكنتش جيت 
جاسر بغمزة وابتسامة : يا عيني على الحب  
نورة يتضحك علي يا عم النحنوح و انت نسيت نفسك ولا اييه و الست سلمى لي اواخدة عقلك 
جاسر: مين سلمى 
نورة بغمزة: مممم دلوقتي مبقتش تعرف سلمى.....سلمى لي اخدا عقلك و قلبك 
جاسر: ايييدا هو باين كدا  فعلاا 
نورة: تصدق انك واقع لشوشتك.......مادام بتحبها كدا ماتقدمتلهاش لحد دلوقتي  لييه 
جاسر انا كنت ح اتقدملها بس موضوع اسر و عمي و البنت لي اسمها بسمة غيرو مخططاتي كلها 
نورة: ربنا يقوم اسر بالسلامة..........انت عرفت اننه التحليل طلع سلبي 
جاسر ايوا عرفت 
نورة: بجد كنت بتمنى انها تكون بنته علشان خالد يفرح شوية بس نعمل اييه الحمدلله  
جاسر: بصراحة  كدا البنت باين عليها طيبة  تعاطفت معاها جداا خصوصا بعد ما شفت معاملة جدها معاها في الشفى 
نورة: هو انتو شفتوها في المشفى 
جاسر ايوا لما رحنا عند.اسر لمشفى كانت جدتها توفت فنفس المشفى و جدها باين عليه مش طايقها علشان ضربها جاامد و طردها قدام الناس تصدقي 
نورة: ايييدا هو لسة في رجالة كداا.....يا عيني علييبها حتكون راحت فين حبة عيني لا اب ولا ام يطبطبو عليها 
جاسر: انا لحقتها اتكلمت معاها شوية و كانت واثقة جداا انها بنت عمي حتى اني اترجيتها تيجي معايا البيت بس ما رضيتش 
نورة: اه طبعا ما انتم كمان زودتوها معاها اول مرة جات هنا علشان كدا خافت لو تعاملتو معاها كويس كان ممكن تطمن و تيجي....بس تعرف احسن انها ما جاتش لو جات و بعدين طلع التحليل سلبي حتكون حالتها اسوء 
جاسر: تصدقي انها باتت في مسجد 
نورة و قد وصلت الى ما تريد معرفته: ايييدا بجد 
جاسراه والله دي نقطة تنحسب ليها مكنتش اتوقع ابداا انها تروح مسجد لو بنت غيرها الله لعليم كانت حتروح فين 
نورة: بقولك هو انت لحقتها بالعربية ولا كانت بتتمشى......يعني كان معاها فلوس تاخد تاكس ولا كانت بتتمشى لما راحت المسجد 
جاسر: لا كانت بتتمشى اصلا الجامع بعيد عن المشفى تيجي ربع ساعة مشي 
نورة بحزن:  يا حبيبتي  ... ربنا يلاقيها بناس خير ينفعوها في محنتها 
جاسر: يا رب 
نورة: بقولك ايييه انجز يا عم و اخطب اعملنا حفلة كبيييرة ننسى فيها المصايب لي نزلت فوق دماغنا دي 
جاسر حاااضر  من عني  ادعي بس يقوم اسر بخير و احنا نعمل احلى حفلة 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اتجه الشيخ الى عنوان الضابط ليتفاهم على احار الشقة 
الضابط:  الشقة اهي كاملة من مجاميعه زي ماانت  شايف 
الشيخ الشقة بسم الله ماشاءالله حلوة جداا بس يا ترى طالب فيها كااام اجار 
الضابط:  انا والله مش حيهني كام قد ما يكون فيها حد يهتمي بيها و بنظافتها كل يوم  مش طالب اقل من 500جنيه و انت شايف انها بتسوى اكتر بس راعيتك علشان انت شيخ مسجدو الراجل لي كلمني موصيني عليك 
الشيخ: مش كانه 500جنييه كتيير 
الضابط مش كتير عليها  يا عمي  والله وانت شايف بنفسك شقة جميلة و فمنطقة هادية مش حتلاقي زيها بسهولة 
الشيخ طب عن اذنك حاكلم حد في تيليفون و رد علييك 
الضابط خد راحتك 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اتصل الشيخ ببسمة؟
بسمة ايوا يا با هااا عملت اييه
الشيخ: بيقول 500جنيه  دي غالية اويي عليكي نتي حتكسبي 900جنيه حتاكلي  منيين 400جنيه مش حتكفيكي لاخر الشهربقولك ندور على شقة تانية احسن 
بسمة: طيب ممكن تسمعني.....
الشيخ:  سامعك 
بسمة  : وافق  .... علشان لازم  تسافر انت و ماامارقية لعمر ماتنساش انك لازم توقف جمبه و انا  حبقى في البيت دا و حدور على بيت غيره لغاية اما لاقي و اذا كان على الاكل فانا بقعد طول ليوم في الشغل و في اكل ببلاش هنا هي جات على العشا يعني و وبعدين فاطمة النشرفة قالت اذا كان شغلي كويس  حيزودو الاجر  وانا حشتغل كويس جدااا ماتخافش عليا قوله اننا موافقين 
الشيخ: متاكدة 
بسمة: متاكدة وافق و لا يهمك متفكرش كتيير الرزق على الله مش حنموت من الجوع و بعدبنن حتبقى مؤقتا لغاية اما الاقي بيت ارخص من كدا 
الشيخ  حااضر حوافق بس امااانة لو احتاجتي اي حاجة انا مش زي ابوكي وبس انا حبقى اب ليكيي فعلاا
دمعت عيتي بسمة: والله مش عارفة اقولك اييه والله انت احسن اب في الدنيا
الشيخ بلاش عياااط يا بنت يلا انا حكلم الراجل و ارجع اكلمك ماشي 
بسمة حااضر يا با 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
الشيخ: موافق حاجره 
الضابط مبروك علييك يا شيخ حسن 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دخلت سلمى الى المطبخ تشتم رائحة الاكل 
سلمى: مممممم يا عيني يا عينيي.....في ريحة اكل بتشهييي 
فاطمة معاكي حق دي ريحة شربة الخضار لي عملتها بسمة
سلمى: باين عليكي  شاطرة  يا بسمة..
لمحتها تمسح دموعها 
سلمى: هو نتي بتعيطي يا بسمة 
بسمة و هي تمسح دموعها: لا بس البصل حرق عيني 
سلمى البصل برده.....كنتي بتكلمي ميين 
فاطمة: كانت بتكلم ابوها 
بسمة اه فعلا  بصراحة علشان هما مسافرين و حفضل لوحدي و كدا 
سلمى: مسافرين فين برا البلد يعني 
بسمة بارتباك: لا مسافرين محافظةتانية علشان اخويا عمر تعبان و عايزين يطمنو علييه 
سلمى ربنا يقومه بالسلامة يا رب...يلا امسحي دموعك و حطيلي طبق من الشربة لي انتي عملاها علشان جعااانة موووت 
بسمة حاضر من عيني 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ان تحدثت نورة مع جاسر اتصلت بخالد 
خالد:...ها عرفتي انهي مسجد 
نورة: بالصراحة كل اعرفته انه المسجد قريب من المشفى لي فيها اسر و بيبعد تيجي ربع ساعة مشي  
خالد: يعني هو دا لي عرفتيه،البلد كلها مسااجد حاعرفه منين انا 
نورة والله دا لي قدرت اعمله علشان مايشكش 
خالد: طب حاولي مرة تانية....
نورة:.مش هينفع كدا.... و انت عارف اني مش من النوع لي بسال كتيير  كدا حيشك في 
خالد بحزن: طب انا  حاعمل اييه حاعرف هي فين زاي 
نورة:اسال في المساجد لي في المنطقة و لي يكونو قربين من المشفى  عن بنت باتت في مسجد
خالد:  ماشي حسال و شووف
 نورة و بقى طمني حصل معاك اييه......استنى بقولك ...هو انت بجد بدور علييه و معاك رقمها ماتتصل بيها يا اخي 
 ‏خالد: مش حينفع..... بصراحة سمعتها كلام جارح و عارف انها مش حترد عليا  
 ‏نورة: طول عمرك متسرع  ..
 ‏خالد: اعمل اييه يعني اتجننت وانا بسمع الدكتور بيقول انه النتيجة سلبية 
 ‏نورة: معلش ان شاء الله تطلع ايجابية المرة دي و يكون التحليل مزور فعلاا
 ‏خالد: والله لو طلع ايجابي لادفن الدكتور و لي طلب  منه انه يزوره ف قبر وااحد 
 ‏
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انهت بسمة عملها و خرجت متجهة الى بيت الشيخ حسن لتلمح منصور يقف امام الفيلا يتجه نحوها 
منصور: هااا الشغل كان كويس عاجبك 
بسمة باستغراب: نعم 
منصور احم يعني كنت جايز من هنا لمحتك قلت اسال عنك 
بسمة الحمدلله........الى قولي يا اخ منصور
منصور ايوا.
بسمة: ....هو اختك لي بتشتغل هنا اسمها اييه 
منصور بارتباااك: كككان اسمها عيشة بس هي خلااص مبقتش تشتغل خرجت بقالها كتيير بس لسة عندها صحوبية  من هنا قالولها على الشغل اذا تعرف حد و كدا احم.....
بسمة اه طيب.....طب عن اذنك انا لازم اروح تاخرت 
منصور ماشي… ابقي سلميلي على اخ حسن 
بسمة يوصل 
كانت هناك عيوون تراقب حديثهما من النافذة 
سلمى: حاسة اني شايفة الراجل دا قبل كدا بس فييييين يا سلمى فيييين...............و بعدين بسمة بتكلمو ف اييه........و انا مالي يمكن يكون ابوها حاي ياخدها  بس انا متاكدة اني شايفاااه  
اخذت هاتفها و التقطت صورا لهما اثناء حديثهما معاا 
سلمى: متاكدة اني شايفاه و ح اعرف هو مين اكيد 
في صباح يوم جديد  استيقظ الشيخ حسن و زوجته استعدادا لسفرهم   
رقية:  قومي يا حبيبتي حتتاخري على شغلك 
بسمة  بنعاس:  حاضر  خمس دقايق بس 
رقية وهو نتي مش بتشبعي نوم بقولك قومي  يا بسمة حتتاخري 
 اعتدلت بسمة في جلستها : ممكن اكلمك شوية 
 ‏رقية: اتفضلي يا حبيبتي  عايزة حاجة 
 ‏بسمة لا  مش عايزةحاجة والله...... بس كنت عايزة قولك انه بقالي يومين كل ما روح الشغل او ببقى راجعة منه بلاقي منصور جمب لفيلا و كل مرة يكلمني  و يسالني اذا كان الشغل عاجبني ولا لا و اذا كنت مرتاحة ف شغلي.....و بصراحة كدااا  هو بقا بيضايقني جداا
 ‏رقية: نعم......من امتى الكلام دا 
بسمة: ‏من يوم ما ابتديت في الشغل يعني هما يومين بس.... بس انا قلت لازم تعرفي علشان انتو مسافرين وكدا 
رقية بصي يا حبيبتي..... منصور خلفته كلها بنات و طول عمره بيحلم يجيله صبي يحمل اسمه  و مراته خلاص كبرت على الخلفة.... يمكن هو عايز يتجوز علشان كدا بينطلك كل مرة 
بسمة   :  نعممم...... انا اتجوز منصور  
رقية بقول يمكن  يمممكن 
بسمة  لا طبعاااا استحالا اوافق 
رقية بضحك:  يعني هو اتقدملك علشان ترفضي..... بس انا حقول  لبوكي حسن يعرف ماله و ينبه مايتعرضلكيش بعد كداا 
بسمة: ايوا ارجوكي 
رقية:حاضر  و يلا قومي بقا والله بفكر اول ماتسكني لوحدك حتفوقي ازاي 
بسمة بضحك: في اختراع اسمه منبه 
رقية: دا انا مش راضية تصحيلي حتصحي من المنبه 
ارتدت بسمة ثيابها و اتجهت الى عملها بينما اتجه الشيخ حسن وزوجته الى منزل ابنهم  عمر 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في فيلا سلمى 
سلمى: صباح الخير يا فطوووم ازيك 
فاطمة الحمدلله   تعالي افطري 
سلمى: لا حتاخر.؟........هي بسمة لسة ماجاتش 
فاطمة قفلت معاها دلوقتي و هي لسة في طريق 
سلمى بقولك اييه  ياطنط  فاطمة هي اسمها الكامل اييه 
فاطمة: والله ما اعرف هي مدام صباح ما خدتش منها هويتها 
سلمى: لا ماخدتش  ......تعرفي الراجل لي بيستناها برى كل مرة دا 
فاطمة لا مش عارفة بس هي كل مرة بتكلم ابوها علشان يطمن عليها يمكن يكون ابوها  تحبي اسالهالك 
سلمى: لا اوعى مش عايزاها تعرف عن الحوار لي حصل دلوقتي ماشي 
فاطمة: حاضر 
سلمى يلا بااي انا حروح الشغل اتخرت جدااا 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـاتجهت سلمى الى عملها   و دخلت الى مكتبها  ليدخل بعدها احد الاشخاص 
الشخص  : صباح الخير يا حضرة الرائد سلمى 
سلمى: ايييدا الرائد حمزة بشحمه ولحمه مشرفني  يا صباااح الانوار 
الضابط ازيك يا سلمى 
سلمى الحمدلله وانت عامل اييه 
الضابط الحمدلله 
سلمى سمعت انك انتقلت على محافظة ثانية علشان قائمة الارهابيين الجديدة 
الضابط حمزة: ايوا كانت فكرة جهنمية لما بعتنا عنصر من عندنا يدخل وسطييهم جاب اسماءهم مضبوطة 
سلمى ايوا صح  انتو قبضتو على واحد منهم اعترف ولا لسة 
الضابط لا لسة بس مصيره يعترف 
سلمى: ايه الملف لي ف ايدك 
الضابط دا ملف  قائمة الارهابيين  جيت ااجر شقتي و بعدين ارجع و جبت الملف معايا انتي عارفة اني مش بارتاح غير لما اخلص شغلي كامل 
سلمى ممكن اطلع عليه بعد اذنك 
الضابط حمزة : اه طبعا اتفضلي 
اخذت سلمى تقلب في تلك الاوراق لتتوقف عند صورة احدالاشخاص مصدومة 
سلمى هو الراجل دا ارهابي معاهم 
حمزة: ايوا مدام صورته هناك يبقى ارهابي و بعدين احنا بعتنالكم صورهم هو نتي ماشفتيهمش 
سلمى:  الشخص دا انا اعرفه 
حمزة: نعم تعرفييه ازااي 
سلمى: هو بيكون والد بنت شغالة عندنا استنى اتاكد 
اخرجت هاتفها وفتحت الصورة التي التقطتها لمنصور و بسمة 
سلمى والله هو 
حمزة: ايدا بجد....اسماء بناته كلها متسجلة عندك انهي وحدة بشتغل عندكم 
اخذت تقرا في ذلك الملف لكن لم تجد اسم بسمة 
سلمى هي قالت انه اسمها بسمة.....دي بتكذب علينا مافيش وحدة من بناته بالاسم دا 
حمزة  طب اهدي بس 
سلمى: اهدى ازاااي هما وصلو عندي لبيت اكيد عايزين ينتقمو مننا علشان عرفناهم  عايزين يفطرو بينا قبل مانتعشى بييهم انا لاازم ادخلها السجن قبل ما تعمل حاجة 
كانت تهم بالمغادرة لو لا ان اوقفها حمزة
احمزة: اسكتي و من غير كلمة.......احنا من امتى بنعمل كدا من غير تحقيق  كدا حيخدو بالهم منك ويكون انتقامهم اعظم اقعدي و فكري كويس حنعمل اييه 
سلمى انا  خايفة انا قاعدة هنا و مش عارفة  بيتي حيحصل فييه اييه 
حمزة: هي كام سنة 
سلمى مش عارفة 
حمزة: طيب  : ست كبيرة ولا صغيرة 
سلمى لا بتكون في لعشرينات بس مش عارفة بالضبط 
حمزة: كويس جدااااا.......يبقى لازم تصاحبيها 
سلمى نعمم يا خوياا 
حمزة: لااازم يا سلمى تهدي و تفكري بعقلك انتي لو صاحبتيها حتطمنلك شوية و تقدري تعرفي منها حجات كتيرة 
سلمى خاضر  و اييه كمان
حمزة: لحد دلوقتي و كفاية لغاية ما نفكر حنعمل اييه انا حسافر دلوقتي وحبقى اتصل عليكي واعرف الجديد و ماتنسييش تجمعي معلومات عنها 
سلمى حاضر  حاعرف عنها كل حاجة و حقولك و بعدين حكلم اللواء يخليني معاك في القضية دي 
حمزة: خلاص ماشي 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جاء يوم زيارة اسر في المستشفى اجتمع جميع الطلاب في الكلية ليذهبو اليه جماعة من بينهم حبيبة ووالدتها امامها التي كانت ترغب في لقاء  بسمة 
حبيبة: انتي ايه لي جايبك معايا يا ما الكلية الناس كلها  بطلع علينا 
ام حبيبة: انا جاية اشوف بسمة......وبعدين مايشوفو هو انتي مستعرية مني يا بنت الجزمة 
حبيبة لا استغفرالله يا ماما دا كلام 
ام حبيبة: طب و مال وشك جايب الوان كل مرة يطلعو علينا......حشوف بسمة و حروح  مش حروح معاكي لدكتور
حبيبة:  مش عارفة اذا كانت بسمة  حتيجي ولا   لا 
ام حبيبة اتصلي بيها اساليها 
حبيبة: حاضر.......
  امسكت حبيبةهاتفهاواخذت تجري اتصالا ببسمة 
  ‏بسمة: ايوا اهلا يا حبيبة ازيك 
  ‏حبيبة الحمدلله انتي فين  مستنيينك و ماما كل شوية تسال عليكي 
  ‏بسمة مش حاقدر اجي والله عندي شغل انا اسفةجدا سلميلي عليها و قوليلها نلتقى مرة تانية 
  ‏اخذت ام حبيبة الهاتف من يد ابنتها 
  ‏ام حبيبة الوو ايوا يا بسمة انتي لازم تيجي حالا مش حاقدر استنى 
  ‏بسمة والله يا خالتي انا لسة من يومين ابتديت الشغل و مش حينفع اطلب اخرج كل مرة 
  ‏ام حبيبة: انتي ساليهم الاول لو مرضيوش خلااص بس انا لازم اكلمك في كلام ضروري لازم اقولهولك 
  ‏بسمة: طيب حجرب بس ماوعدكيش 
  ‏ام حبيبة ماشي 
  ‏ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
  ‏دخلت سلمى مسرعة الى بيتها لتتجه الى المطبخ مباشرة 
  ‏سلمى فاطمة بسمة فين 
  ‏فاطمة برى بتتكلم في تلفون 
  ‏خرجت سلمى اليها 
  ‏سلمى: كنتي بتكلمي ميين 
  ‏بسمة باستغراب: كنت بكلم جارتنا قال عايزة تشوفني ضروري فانا كنت عايزة اخذ اذن علشان اروح 
  ‏سلمى هدات قليلا و هي تتذكر كلمات حمزة لها: طيب ما تروحي 
  ‏بسمة بابتسامة  بجد اقدر 
  ‏سلمى ايوا طبعا انا شوية و راجعة شغلي تحبي اوصلك 
  ‏بسمة مش عايزة اغلبك معايا شكرا
  ‏سلمى حطلع اوضتي ولما  ارجع الاقيكي جاهزة ماشي 
  ‏بسمة:  حاضر شكرااا 
  ‏‏ 
  ‏ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
اتصلت  بسمة بحبيبة و اخبرتها بقدومها 
في السيارة 
سلمى: هو نتي وقفت دراستك ف سنة كام يا بسمة 
بسمة: انا اتخرجت ادب عربي 
سلمى بصدمة:  هو نتي متخرجة وبتشتغلي في بيوت الناس 
بسمةدي اول مرة اشتغل والله  ظروف بقا حنعمل اييه 
سلمى وهي تحدث نفسها: ظروووف... خريجة و بتشتغلي شغالة و اول مرة كمان في بيتي انا.... دا اييه الصدفة دي 
بسمة: انا بشكرك جدااا لانك سمحتيلي اخرج 
سلمى: لا ولا يهمك   انتي حتروحي فين انا نسيت اسالك حتى 
بسمة حروح للمشفى..........🏥
سلمى لييه هي جارتكم تعبانة 
بسمة لا بس بنتها جامعية و  كان في دكتورنا من الجامعة عمل حادثة و رايحين يزوروه و قالت نلتقى هناك 
سلمى: دكنور اسر كيلاني في نفس المشفى 
بسمة ايوا انتي تعرفييه 
بسمة طبعا دا صديق مقرب جداااا 
انتبهت بسمة بعد ذلك......:هو انتي قلتي اسر الكيلاني اسم عيلته الكيلاني 
سلمى هو دكتورك مش عارفة اسم عيلته 
بسمة والاه كانو بيقولو اسر و مسميينه في الجامعة مهند او دكتور التركي مش فاكرة حد نطق اسمه قدامي قبل كدا 
بسمة في نفسها: يبقى اكيد هو اسر ابن عمي......احسن حاجة اني اتحجج بام حبيبة و ماخشش عنده احسن الاقيهم هناك و تقوم مصيبة 
سلمى مالك يا بسمة سرحانة ف اييه
بسمة  لا ولا حاجة معاكي 
سلمى  على سيرة اسم العيلة هو انتي اسمك  الكامل اييه 
بسمة:  بسمة محمد جلال 
سلمى في نفسها: دا مش نفس اسم منصور اكيد في حاجة غلط........لتردف بصوت تسمعه بسمة: بقولك اييه يا بسمة احنا في البيت بنعمل ملف لكل شغالة عندنا علشان كدا لازمني صورة من الهوية بتاعتك لو ممكن 
بسمة: اه طبعا اكيد بكرى حجيبلك صورة ليها 
سلمى:  تمام...ادينا وصلنا تعالي ندخل عند اسر  مع بعض وبالمرة اسلم علييه انا كمان
بسمة بارتباك: مش هينفع ادخل والله دكتور دا مش بيطقني اصلا انا والله جاية علشان جا،تنا و بس 
سلمى: عيب كدا والله لازم تدخلي تطمني طب قوليله حمدالله على سلامتك و بعدين اطلعي 
بسمة بقلة حيلة: حاضر 
دخلت بسمة و معها سلمى الى غرفة اسر، اول ما وقع نظره على بسمة 
اسر: انتي 
بسمة بخجل: الحمدلله على سلامتك يا استاذ اسر  
اسر:  الله يسلمك 
سلمى  :  هاي اسر  عامل ايه دلوقتي 
اسر الحمدلله  احسن 
سلمى  :  بسمة  كانت طالبة عندك و اصرت انها تيجي تطمن عليك... مكنتش اعرف انك محبوب عند طلابك كدا 
اسر   انتو تعرفو  بعض؟
سلمى ايوا بسمة بتكون...
قاطعتها بسمة: صديقة........ سلمى بتكون صديقتي 
نظرت اليها سلمى و قد لاحظت خجلها  ثم اكملت ايوا بسمة صحبتي 
اسر طيب 
بسمة انا باعتذر لحضرتك لازم اروح و حمدالله على سلامتك مرة تاني
سلمى هو نتي لحقتي تطمني عليه 
بسمة انا اسفة بس انا تاخرت جداا 
خرجت بسمةمسرعة من غرفة اسر يتملكها الخوف من ان تجد خالد او احدا من عائلته فيتعرف عليها 
كانت تركض لتصطدم باحد الاشخاص 
بسمة انا اسفة بجد والله مانتبهتش 
الشخص: بسمة 
بسمة؟..
الشخص بسمة  
بسمة  جاسر 
جاسر:  بتعملي اييه في المستشفى  حصلك حاجة 
بسمة  :  لا الحمدالله انا كويسة بس اطمن على..... على جارتنا 
جاسر طيب  ... ممكن اخد من وقتك دقايق نتكلم فيهم 
بسمة:  انا اسفة بس والله مستنية جارتنا انا اسفة بجد
جاسر مش حطول عليكي صدقيني اول ماتيجي جارتكم حروح 
بسمة  ماشي 
جلس جاسر مع بسمة في احد كراسي خارج المشفى 
جاسر: عاملة اييه دلوقتي 
بسمة الحمدلله
جاسر: هو انتي ساكنة فين 
بسمة اجرت شقة و بشتغل الحمدلله ميسورة 
جاسر: بتشتغلي اييه 
بسمة بخجل: بشتغل و خلاص مش مهم بشتغل اييه المهم رزق حلال 
جاسر: طيب اجرتي شقة و لا انتي لسة بتباتي في المسجد 
نظرت اليه بسمة مصدومة  : مسجد 
جاسر ماتنكريش انا لحقتك  و شفتك بتباتي فين 
بسمة: منكرش اني بت في المسجد بس دلوقتي ماجرة شقة 
جاسر: عارفة انك بنت قوية 
بسمة: دا لي نخلي ا لناس تشوفه علشان ماتكلنااش بس لو جيت للحق...والله من جوايا  ضعييييفة جدا هوا بس و حقع من طولي
جاسر: خودي دا رقمي لو احتجتي حاجة كلميني ارجوكي 
بسمة: مافيش داعي والله مش لازمني حاجة 
جاسر: طب هاتي رقمك يمكن انا احتاج منك حاجة 
بسمة بابتسامة:  هو انت حتحتاج اييه من وحدة زيي مثلا 
جاسر: يمكن احتاج شعرة منك 
بسمة نعم 
جاسر علشان نعيد التحليل 
بسمة و قد لمعت عيناها من دمعة كتمتها: مافيش داعي خلااص التحليل باين...... هو عمك معاه حق اصلا لازم اعرف من امي  ابويا مين
جاسر هو نتي تعرفيها 
بسمة: تصدق لا...... حتى البوم الصور بعد ما طلقها خالد جدي حرق كل صورها  يعني حتى لو كانت قريبة منى  مش حاعرفها 
جاسربحزن : انا اسف 
بسمة بتنهيدة: لا ولا يهمك بتتاسف على ايه اصلاا 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في مكان اخر كانت هناك ام حبيبة و حبيبة تستقلان سيارة اجرة الى المشفى 
حبيبة: بقولك ايه يا ماما انا حفوت عند الدكتور و انتي اتكلمي مع بسمة براحتك و بعدين حنروح مع بعض
ام حبيبة: ماشي  ..فهمنا بقالك ساعة بتكرري نفس الكلام 
....كل دا علشان مش عايزة تقابليها ماهي كمان حتشوف الدكتور 
حبيبة.بغضب: خلاص مش حاتكلم مرة تانية و بعدين اييه الكيس لي انتي جايباه معاكي دا 
ام حبيبة: مش قلتي من شوية مش حتتكلمي يبقى انطمي  ملكيش فييه 
حبيبة: خلااص انطمييت..... انزلي وصلنا 
كانت حبيبة تهم بنزول سيارة الاجرة لتلمح بسمة تجلس مع جاسر و هي مبتسمة...  لتحدث نفسها 
حبيبة: ايدا مين  المز لي معاها دا يخرب بيتها هي لحقت تشقط واحد.........ثم اردفت بصوت مرتفع: ماما بسمةهناك تعالي نروحلها 
أم حبيبة نعم مش كنتي عايزة تطلعي عند دكتورك ايه لي غير رايك 
حبيبة  : عيب مانسلمش عليها  اقتنعت بكلامك يلاا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حبيبة و هي تحضن بسمة:  بسمة ازيك يا حبيبتي عاملة اييه 
بسمة كويسة الحمدلله.......اقتربت من ام حبيبة و عانقتها: ازيك يا خالتي 
ام حبيبة الحمدلله  يا حبيبتي و انتي عاملة اييه 
حبيبة مين الاخ.... مش تعرفينا 
جاسر.: انا جاسر ابن عم بسمة  تشرفنا 
حبيبة بابتسامة: الشرف ليااا.....في نفسها...ياجمالك يا و جمال اسمك 
نظرت اليه بسمة مبتسمة 
انتبهت حبيبةبعد ذلك : ابن عمها  هو ابوكي اعترف بيكي 
جاسر: قريبا ان شاء الله 
لاحظت ام حبيبة اسألة ابنتها  الكتيرة 
أم حبيبة: خلاص يا حبيبة اطلعي لدكتورك و انا حفضل مع بسمة شوية 
حبيبة: ماتيجي يا بسمة انتي كمان شوفيه و بعدين ماما  حتستناكي 
بسمة: لا ما فيش داعي انا شفته....روح معاها يا جاسر هي حتشوف اسر اخوك 
حبيبة بصدمة: يعني...اسر...
بسمة: دكتور اسر يبقى  ابن عمي كمان
حبيبة في نفسها : يا بنت المحضوضة 
اتجه جاسر مع حبيبة الى  غرفة اسر  ليجد سلمى 
جاسر سلمى  .ازيك يا حبيبتي 
سلمى: الحمدلله وانت 
جاسر: بخيير  ازيك يا اسر 
كانت حبيبة تنظر اليهما بغل و هي تحدث نفسها:  طلعت ابن عم بسمة و قولنا ماشي و طلع اسر اخوك و ابن عمها كمان و قلنا ماشي بس تطلع ليك حبيبة  و و حبيبة  متاملة منك لا كدا كتيييير كتيييييير 
سلمى: مين البنت لي معاك 
افاقت حبيبة من شرودها *: انا كنت طالبة عند الاستاذ و جاية اطمن عليه الحمدلله على سلامتك يا استاذ اسر 
اسر: الله يسلمك  انتي كنتي فاي سنة مش فاكرك انا اسف 
حبيبة  كنت في سنة ثالثة....اسمي حبيبة حسن حُسْني 
نزل الاسم على مسامع سلمى كصاعقة  فقد سمعت هاذا الاسم قبل هاذا 
اسر ايوا خلاص افتكرت 
كانت سلمى ستتحدث لكن قاطعها دخول مجموعة من الطلاب الى الغرفة ما دفعها للخروج مع جاسر 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 ام حبيبة: عايزة منك وعد انك مش حتروحي غير لما تسمعي الكلام كله 
بسمة هو في اييه بالضبط 
ام حبيبة: اوعديني نتي بس 
بسمة:خلاص وعد 
ام حبيبة: مامتك كانت تيجي عندي كل مرة و تشوفك من الشباك يعني كانت بتطمن عليكي كل فترة و فترة....و كانت بتجبلك لبس حلو و بتجبلك فلوس علشان تدرسي و كمان لو احاجتي حاجة يعني 
بسمة بصدمة نعم  ؟...هي مادام وصلت للحارة بتاعتنا و وصلت بيتك كان المفروض كل مرة تناديني علشان انا كمان اشوفها مش تشوفني من الشباك و خلاص 
ام حبيبة يا بسمة انتي كنتي صغيرة كانت بتخاف لجدك يكشفها و يحرم عليها شوفتك 
بسمة بابتسامة: معاها حق لانه عندي خمس سنين انا صح....ثم اردفت بحدة.....عندي 24سنة ماشفتش فيها امي ولا عرفت صورة ليها دي لو كانت قريبة مني مش حاعرفها حتبقى زيها زي اي ناس تانية  غرييييبة عني 
ام حبيبة بصي 
قاطعتها بسمة: امتى اخر مرة جات عندك علشان تشوفني و مين غير كذب الله ينصرك 
ام حبيبة: مش فاكرة بقالها كتير يعني 
بسمة: بقالها كام ببقالها اسابيع ولا شهور  ولا بسنيين 
ام حبيبة بحزن  بقالها 7سنين يمكن  بس عندها ضروف
بسمة باستهزاء: لا واضح انها كانت بتطمن علي...... المهم هو دا الكلام لي كنتي عايزة تقوليه 
اخرجت صندوقا صغيرااا من كيس كانت تحمله لتفتحه و تجد فيه مجموعة من الذهبات و طقم الماس  و كذلك بعض الاوراق تبدو كشيكات 
بسمة: اييبه دا 
ام حبيبة: دي صيغة مامتك  لما طلقت بعتهولها جوزها و مرضيتش تاخده قالت تخليهم لبنتها و دي الشيكات لي كانت بتبعتها ليكي علشان دراستك.......انا جبتهم لستك مرة و هي خلتهم امانة عندي قالت خليهم  لغاية ما يجي وقتهم و اظن دا الوقت المناسب لييهم و اللبس لي كانت بتجيبه ستك ماكنتش ترضى تلبسهولك علشان جدك كمااان حيسالها عنهم فكانت تديهم لحبيبة تلبسهم 
بسمة بدموع: كان المفروض تاخدني معاها مش تخليني عند ابوها لا رحمها ولا رحمني سبتني يتيمة وانا عندي ام...........حتى ابويا لي كنت فاكراه ابويا مطلعش ابويا 
ام حبيبة: ازاااي 
بسمة:  كدا...... عملنا التحليل و ماطلعش ابويا  .....لو كلمتك تاني امانة قوليلها بسمة بتقولك ابويا مييين  ارحميني بقا انا بقيت اقرف من نفسي و انا بنت حراااام عايزة ارسى على بر خلااااص مابقاش في حيييل لكل دا تعبت والله تعبت 
احتضنتها ام حبيبة لتواسيها قليلا 
ام حبيبة: خدي الصندوق دا و ابتدي حياة جديدة ربنا يلاقيكي براجل يستر عليكي و يعوضك عن كل الي عيشتيه 
بسمة هو لسة في رجالة بترضى تتجوز بنات حرام
ام حبيبة: عيب عليكي تتكلمي عن مامتك كدا انتي مش بنت حراام ابوكي خالد انا اكثر وحدة عارفة اخلاق مامتك هي لا يمكن تعمل كدا يمكن في غلط في التحليل او حاجة تانية  بس  انتي بنت خالد 
بسمة: هو عيب علي و مش عيب عليها تسيبني مرمية 
أم حبيبة: هي سابتك في الشارع دي سابتك عند مامتها
بسمة: ما دافعيش عنها.......... لو حصل معاكي كدا كنت عملتي اييه كنتي سبتي حبيبة عندمامتك و اتجوزتي و شفتي حياتك وماتساليش عنها حتى  .....خلاص بقا 
ام حبيبة انا والله ماعارفة اقولك اييه  جايبالك الامانة  ابتدي بيها حياتك  زي ما عملت هي 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خرج جاسر  و سلمى من المشفى 
لاحظت سلمى ان ام حبيبة تضع صندوقاا في حقيبة بسمة بعد ان رفضت اخذه.........
سلمى في نفسها: هي بتحطلها الصندوق في الشنطة   لييه.......يا ترى فييه اييه 
كانت تراقب من بعيييد لتجد حبيبة  تقترب منهما ودَّعى بسمة  و من ثم غادرتا 
سلمى  معناها شكي  ف مكانه 
جاسر في اييه مالك 
سلمى: مافيش 
اخذت هاتفها و اتصلت بحمزة 
سلمى: شكوكنا كلها صح طلعت ارهابية و معاها ست و بنت اسمها حبيبة حسن حسني اكيييد قريبة الارهابي لي ماسكينه عندكم مش هو عمر حسن حسني 
حمزة ايوا بالضبط...على كدا انتي لازم تبقي معايا في لقضية 
سلمى اكيييد طبعا والله مانا سيباها 
حمزة: ماتتهوريش و تودينا ف داهية جمعي المعلومات الاول و بعدين حنعرف المكان و االوقت المناسب لي نلقي القبض عليها 
سلمى حاضر 
جاسر هو في اييه بالضبط......
سلمى  مافيش يا جاسر الله شغل بس 
جاسر ممم ماشي 
بعتت رساله لاحد الضباط *عايزة  كل المعلومات عن بنت اسمها بسمة محمد جلااال *
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 اخذت بسمه هاتفها و اتصلت بالشيخ حسن 
 ‏الشيخ: ازيك يا بنتي عاملة اييه 
 ‏بسمة: الحمدلله ها وصلتو ولا لسة 
 ‏الشيخ: وصلنا قبل شوية و رحنا القسم علشان نشوف عمر و مارضيوش يدخلونا قال ممنوع دلوقتي 
 ‏بسمة: ماتزعلش يا شيخ بكرى ان شاءلله يطلع براءة  و تفرح بييه 
 ‏الشيخ: قالو لازم توكله محامي يدافع عنه و انا رايح دلوقتي اشوف محامي 
 ‏نظرت بسمة الى الصندوق في حقيبتها ثم قالت: ايوا يا بابا شوف اكبر محامي في البلد وكله بالقضية و ماتشيلش هم الفلوس ابدااا انا حتصرف 
 ‏ضحك الشيخ: اكبر محامي في البلد و كمان ماتشلش هم الفلوس هما زودو اجرك بالسرعةدي....
 ‏بسمة: لا مش كدا بس........هو انت مش عايز ابنك يطلع من السجن 
 ‏الشيخ: ياريت النهاردة قبل بكرى 
 ‏بسمة: يبقى وكله اكبر محامي ف مصر و ماتشيلش هم الفلوس..... علي و من غير ماتسال ازااي المهم تاكد  انها فلوس حلال 
 ‏ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 ‏انتهى اليوم بكل ما فييه و باتت بسمة في شقتها الجديدة كانت اقل ما يقال عنها رائعة تتوفر على كل متطلبات الحياةبينما كانت سلمى تسبح في بحور افكارها تحاول معرفة سر هذهالفتاة قاطع شرودها صوت هاتفها 
 ‏
 ‏جاسر ازيك يا قلبي 
 ‏سلمى  الحمدلله  وانت
 ‏جاسر كويس جداااااا 
 ‏سلمى  فرحنا معاك في اييه
 ‏جاسر مش بكرى حخطب 
 ‏سلمى بحدة:  نعم يا خوووويااا والله لاولع فيييك انت و هي و هد بييتك بالدبابات  .انت بتقول اييه انت اتجننت 
 ‏جاسر عارفةمن السلبيات انك تتجوز ضابطة يمكن  تلبسك قضية او تقتلك او تهد بيتك و بالدبابات كمان..... يخرب بييتك  كل دا
 ‏سلمى دا اقل وااجب والله 
 ‏جاسر:طب جهزي نفسك بكرى حنيجي نزوركم 
 ‏سلمى بفرحة قول كدا من الاول 
 ‏جاسر مافيش كلمة حلوة حتى 
 ‏سلمى: لا مافيش يا فااالح  
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في صباح اليوم التالي بدات التحضيرات لاستقبال عائلة جاسر 
بسمة: فاطمة هو مين لي جاي عندهم ايه كل الاكل دا 
فاطمة دول ناس اكابر جايين يتقدمو لست سلمى 
بسمة.: ايدا بجدطب  الف مبرووك 
فاطمة عقبالك يا حبيبتي
بسمة: مممم عندك عريس ليا 
فاطمة بضحك: هههه انا  عندي ولد تقبلي تتجوزيه على فكرة هو محامي قد الدنيا اوعى ترفضي 
بسمة: بهزار والله بهزر يا طنط  كل حاجة قسمة ونصيب بعدين هو محامي قد الدنيا يتجوز وحدة بتشتغل في بيوت الناس 
فاطمة:  ماهو امه كمان بتشغل فين لعيب 
بسمة: مامته بتكون مشرفة خدم لا هي طباخة ولا هي بتنظف بتنظم الخدم وبس.......
فاطمة: البنت لما بتشتغل علشان تعين عيلتها تبقى نعمة البنت مش بتشغل شغلانة شريفة يبقى خلااص.....تعالي خدي القهوة للضيوف مستنيين 
بسمة حاضر 
دخلت بسمة الى غرفة الضيوف تحمل صينية القهوة في يدها  لتتفاجأ بعائلة خالد كلها تنظر اليها 
خالد: بسمة 
انضم لجروب التليجرام ( هينزل فيه الرواية كاملة ) اضغط هنا
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
خالد:  بسمة  
تسمرت بسمة مكانها و يديها ترتجف  لتتشجع و هي تتقدم بخطوات  و تحدث نفسها 
بسمة  : مش لازم يعرفو انتي مين يا بسمة  انتي محتاجة الشغل دا لو عرفو حيطردوكي و حيقولو اني تبليت على خالد. اكيييد..... لازم تتشجعي  لااازم 
صباح: انت تعرفها يا خالد بيه 
بسمة:اه ما انا كنت شغالة عندهم في الفيلا 
اقتربت تقدم لهم القهوة الواحد تلو الاخر
هنادي: ايوا بسمة كانت شغالة عندنا 
صباح: و سبتي الشغل لييه يا بسمة 
بسمة: ظروف...... 
سلمى في نفسها: البنت دي وراها حاجة اكيييد هي  لسة مبارح قالت انها اول مرة تشتغل عندنا  اه يا بنت...  استغفر الله العظيم بس مصيرك تقعي و انا حوريكي النجوم في عز الضهر 
كانت مشاعر خالد خليط بين فرحة لايجادها و حزن على عملها لم يتوقع ابدا ان تعمل عملا كهذا و هي لازالت صغيرة بالاضافة الى انها خريجة  افاق على صوت سلمى و هي تتحدث
سلمى  :   بسمة بجد بنت قوية علشان بتشتغل و  تعين اسرتها و كمان والدها و والدتها سافرو علشان   اخوها تعبان وهي بتكافح لوحدها 
كان خالد يحتسي القهوة و ما ان سمعها حتى شرق من كلامها لتجلب بسمة  كاس الماء وتسقيه  
خالد كحكحكحكحدح.  احم  هي... هو والدك ووالدتك مسافرين فين 
بسمة لتغير الحديث:  هو انتو حتقلبو الخطوبة تحقيق الناس عايزة تفرح 
ضحك جاسر من كلامها او تعمد الضحك ليغيرو الموضوع:   جاسر: معاكي حق يا بسمة  شفتي نسيونا ازاي 
نظر الكل اليه نظرة عتاب 
جاسر احم أنا اسف 
بسمة  استاذن انا 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  دخلت الى المطبخ و هي تحاول كتم دموعها 
فاطمة  مالك يا بسمة  في حاجة 
بسمة  لا مافيش بس حاسة اني تعبانة شوية 
فاطمة طب ارتاحي شوية و بعدين كملي شغلك 
بسمة  حاضر حطلع برا  اشم شوية هوى و ارجع 
فاطمة  ماشي 
خرجت واجرت اتصالا بالشيخ فهو الوحيد الذي يحسسها بالامان. 
بسمة  ايوا يا با ازيك و ازي ماما رقية عاملة اييه 
الشيخ الحمدلله يل بنتي و انتي عاملة اييه
بسمة  الحمدلله  قدرتو تشوفو عمر ولا لسة
الشيخ: والله لسة بدور على محامي رحت على كذا محامي كل ما اقول انه متهم بقضية ارهاب مايرضاش  يمسك القضية
بسمة  ربنا رحيم يا با
الشيخ و نعمة بالله  بس لازم الاقي بسرعة علشان المحامي هو لي حيقدم طلب بالزيارة 
بسمة  : ان شاءلله حنلاقي خلي ايمانك بربنا كبير 
انهت بسمة اتصالها و دخلت ما ان وجدت فاطمة حتى تذكرت ان لها ابنا محامي 
بسمة  بقولك اييه يا طنط انتي مش قلتي انه ابنك محامي  
فاطمة  ايوا غيرتي رايك ووافقتي 
بسمة  لا مش كدة  بس في واحد عزيز على محتاجه يمسكله قضية ابنه مسجون لو تكرمتي يعني و سالتيه اذا ممكن يمسك القضية علشان خاطري 
فاطمة  :   اه طبعا اكيد 
كلمت فاطمة ابنها علي و اخبرته ان فتاة تعمل معها تحتاج الى محامي 
علي:  طيب ماشي بس هو ماسكينه بتهمة اييه 
فاطمة: والله ما عارفة استنى اسالهالك......... يا بسمة هو راجل لي محبوس تهمته اييه 
بسمة بخجل:  ممكن اكلمه انا و اشرحله 
فاطمة  ايوا اكيد اتفضل يا علي  بسمة معاك 
خرجت بسمة الى الحديقة لتتحدث براحتها من دون ان يسمعها احد 
بسمة  :  الو ايوا يا  استاذ علي ازاي حضرتك 
علي:  الحمدلله   امي قالتلي انك محتاجة محامي خيير
بسمة  بصراحة هو لشخص عزيز علي بس ياريت ماترفضش ارجوك و كمان مش عايزة والدتك تعرف يعني حتى لو رفضت مش عايزاها تعرف علشان الموضوع حياثر على شغلي و انا محتجاه اووي 
علي بضحك و مزاح : لييه كل دا هي قضية ارهاب
بسمة  بصراحة اه
علي بصدمة: نعم 
بسمة  الله ينصرك اسمعني بس..... والله انا متاكدة انه بريئ  .... امسك القضية اسمع اقواله و انت حتعرف انه بريئ  لو مش حينفع تمسكها اطلع منها عادي بس المهم تسمعه الاول  ارجوك ماترفضش.... انا متاكدة انك لما تكسبها حتكون نقطة نجاح ليك انت كمان  
علي:  دي قضية ارهاب انتي عارفة يعني اييه ارهاب 
بسمة  عارفة بس كمان مش المفروض راجل بريئ  نخليه يتعفن في السجن على تهمة مالوش ذنب فيها....و لو على لفلوس متقلقش  فلوسك تاخدهم كاش ولو عايز دلوقتي حااالا بس انت وافق 
علي القضية مش قضية فلوس لا........بس حفكر في الموضوع دا و ارد لك خبر مع والدتي 
بسمة حاضر بس ياريت 
قاطعها علي: خلاص وعد مش حتعرف حاجة 
بسمة شكراجدااا  لييك يا استاذ علي 
اعادت  الهاتف الى فاطمة 
فاطمة ها فهمتك كل حاجة 
علي ايوا خلاص بس في عندي قضايا كتيرة حشوف اذا كنت حاقدر امسكها  او لا و بعدين حبقى اقلك علشان تعرفيها 
فاطمة حاضر.....بس هاا اييه رايك فيها 
علي رايي زاي 
فاطمة هي دي البنت لي كلمتك عليها عجبك صوتها والله هي حلوة بس انت وافق 
علي لاااااا انسي الموضوع مستحييييل 
فاطمة لييه هي قالت كلمة غلط غلطت معاك غي الكلام 
علي لا بس مش بفكر اتجوز خلاالص يا ما ابوس ايدك
فاطمة بحزن خلاص خلاص 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند اسر كان يتسطح و هو يقلب في هاتفه ليدخل اليه دكنور
اسر اهلا يا دكتور 
دكتوراهلا عندي ليك خبر حيفرحك 
اسر هات بجد وحشتنا الاخبار الحلوة 
دكتور: وضعك بيسمح دلوقتي بعملية بس علشان ماندخلش فحجات مش عاملين حسابها حنستنى شهرين كمان و حتعمل العملية و ترجع تمشي زي الاول 
اسر الحمدلله 
دكتور و في خبر تاني 
اسر: حتقدر تروح بيتك علشان محتاجين نفسيتك كمان تكون مرتاحة  و دا مش حيتم غير لما تكون وسط حبايبك 
في هذه الاثناء دخلت حياة 
حياة: ولا يهمك يا دكتور حنحاول على قد ما نقدر نخليه مرتاح 
كان يهم دكتور بالخروج: ان شاءلله يلا حمدلله على سلامتك 
حياة الحمدلله على سلامتك
اسر الله يسلمك....انتي اييه لي جابك 
حياة جاية اطمن عليك فيها اييه 
اسر انا كوبس جداااا بعد ما مشيتي الحمدلله مابقتش بسمع كلام يسم البدن كل يوم و مافيش خناقات  مرتااااح جدااا لدرجة ماتتصوريهاش 
حياة بحزن: لدرجةدي كنت خنقاك 
اسر بابتسامة عريضة: اه والله من لما طلقتك بقيت بتنفس واخيرا بقيت احس بحاجة اسمها اكسجين ههه
حياة: انا جاية علشان اشوف بنتي و بس 
اسر و جاية المستشفى علشان تشوفي بنتك  ماتروحي لبيت و تشوفيها...
حياة: .رحت و مافيش حد  غير الخدم  بنتي راحت فين 
اسر: ماتخافيش هما راحو يخطبو لجاسر اكيد خادوها معاهم علشان ماتبقاش لوحدها،على فكرة هما بيفكرو فيها اكثر منك 
حياة خلاص انا حروحلها بيت الست السلمى  مش كدا
اسر بانفعال: عييب مش انتي بتفهمي في  ذوق يبقى ماينفعش...... تعالي بكرى وانا حديهالك بايدي مش احنا لنحرم بنت من امها 
حياة: معرفتكش و انت بتتكلم.... والبنت لي بتجري علشان عمك يديها اسمك دي اييه  انتو حرمتوها اسمها و هويتها مش بس حرمتوها حنان الاب 
اسر بنت ميين لي بتتكلمي عنها 
حياة اه نسيت  علشان اهلك مش عاملنلك حساب و مش بيقولولك على حاجة مهمة زي دي بس انا عرفت حجاات كتييييرة و عارفة كمان انها بنت خالد وانه في حد زور التحليل
اسر بحدة قصدك مييين..... اهلي لايمكن يعملو كدا 
حياة بابتسامة سخرية: مش عارفة هما اهلك و انت ادرى بيهم......المهم بكرى حارجع علشان اشوف بنتي 
خرجت حياة و اخذ يتذكر اليوم الذي دخل جاسرالى غرفته في المشفى كان  يتحدث مع والدته  عن بسمة 
(طبعا فاكرين الحوار وانهم تكلمو قدام اسر علشان فاكرينه نايم مش لازم اكرره)
اسر: يبقى هما لي تفقوا و زورو التحليل انا لازم اعمل حاجة 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتهى اليوم بما فييه ليبدا يوم جديد  .....
سلمى كانت في مكتبها تقلب اوراق الخاصة بموضوع الارهابيين ليفاجءها احد الضباط  بالدخول القى التحية و اتجه بخطوات ليضع اوراقا اخرى على مكتبها
سلمى اييه الاوراق دي 
الضابط دي المعلومات لي طلبتيها علشان بسمة محمد جلال جمعنا كل المعلومات عنها 
سلمى: شكرا اتفضل 
القى التحية مرة اخرى و غادر،لتمسك سلمى الاوراق و تبدا في تصفحها الورقة تلوى الاخرى، مضت مدة من الزمن وهي على حالها تقرا و تعيد لتتاكد لتنتهي واخييرا و هي تبتسم 
سلمى محدثة: وقعتي ف ايدي يا بسمة و محدش سمى عليكي واخيرا لقيت نقطة ضعفك 
اخرجت هاتفها و اجرت اتصالا 
حمزة: خير يا سلمى في اخبار جديدة عن البنت
سلمى ايوا في اخبار حتفرحك....حنمسكها من ايدها لي بتوجعها 
حمزة في اييه باضبط  
سلمى في بالي خطة بس لازم تساعدني بيها 
حمزة اكيد اييه هي 
سلمى.....
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند بسمة كانت تغسل الصحون وهي تسبح في بحر افكارها 
فاطمة بسمة انتي فيين 
بسمة في فرنسا هههه 
فاطمة اييه لي شغل بالك 
بسمة مافيش والله افكار تاخدني و تجبني 
فاطمة طب عندي ليكي خبر حيفرحك
بسمة:علي وافق صح 
فاطمة ايوا صح....دا رقمه اتصلي بييه و هو حيفهمك كل حاجة 
قبلتها بسمةعلى خدها: انا مش عارفة اشكرك ازااااي انا بحبك جداااا 
فاطمة:وانا كمان بحبك يا قلبي 
بسمة: انا حكلم ابوبا علشان اقوله 
خرجت بسمةتجري اتصالا بالشيخ 
بسمة: في غندي خبر حيفرحك جدا
الشيخ هاتي سامعك 
بسمة: لقيت محامي حيمسك قضية عمر 
الشيخ بجد انتي بتتكلمي جد ولا بتهزري 
بسمة والله بتكلم جد حكلمه دلوقتي و اعرفه كل حاجة عن القضية و حنشوف 
الشيخ ربنا يجزيك الخير يا بنتي انتي نعمة بجد 
بسمة: والله دا فضلكم علي اكبر من كدا بكتير........انا حكلم الاستاذعلي و ارجع اكلمك ماشي 
الشيخ تمام 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كانت بسمةستتحدث في الهاتف لكن قاطعها صوت من خلفها 
سلمى تعالي يا بسمة عايزاكي فموضوع 
بسمة حاضر 
جلست كلاهما في كراسي حول طاولة في الحديقة 
سلمى  عايزة اطلب منك طلب 
بسمة  طبعا اتفضلي 
سلمى  احنا بنجمع معلومات عن اي بنت تيجي تشتغل عندنا و انا عرفت انك ... 
قاطعتها بسمة  عارفة انا كدا مرفوضة صح....جاسر هو لي قالك مش كدا....
سلمى اهدي جاسر حيقولي اييه....انتي عارفة انا بشتغل اييه 
بسمة لا 
سلمى: بصي يا ستي  انا عندي شركة لمواد التجميل و بصراحة كدا في موضوع انا عايزة مساعدة منك فيبه 
بسمة انتي عايزة مساعدة مني انا....اكيد طبعا  لو اقدر يعني 
سلمى: احنا صحاب مش كدة و الصحاب لبعضيها 
بسمة باستغراب:ايوا صحاب 
سلمى في مشكلة عندي في الشركة وانتي لوحيدة لتقدري تساعديني فيها
بسمة: طب اييه هي المشكلة
سلمى: احنا اجرنا شقة فنفس المنطقة لي انتي ماجرة شقة فيها  و راجل رجع ف كلامه واحنا ادينا لعنوان لواحد كان جاي يمضي صفقة معانا ولو جا ومالاقاش نفس الشقة هتتهد ثقته فينا يبقى لازم الشقة تبقى فنفس المنطقة فهماني 
بسمة: فهمت بس انا حساعدك ازاي 
سلمى عايزاكي توافقي يقعد معاكي فالبيت هو شهر بس او اكتر شوية والله و حيطلع 
بسمةبحدة و صدمة في نفس الوقت :  انت عايزة تجيبيلي راجل  يقعد عندي في البيت  انتي اتجننتي 
سلمى:  يا بسمة يا حبيبتي والله دا شهر بس و حيمشي علشان خاطري ماليش غيرك يساعدني ارجوكييي 
بسمة  مستحييييل اقفلي الموضوع  وبعدين ماتشوفيله شقة تانية فنفس المنطقة يعني هي حبكت على الشقة لي انا فيها 
سلمى:  ما احنا دورنا كتييير و مش لاقيين ارجوكي 
بسمة بصي يا بنت الناس انا خسرت كل حاجة ف حياتي ماليش دلوقتي غير شرفي و دا لا يمكن افرط فييه ابدااا.... طبعا علشان انتي بنت زيي  فانتي فاهماني كويس 
سلمى  : ماتخافيش يا بسمة  اصلا هو مريض مش حيقربلك نهائيا كوني مطمنة 
بسمة  :  نعم..... مريض ازاي
سلمى  :  مهو مهو شاذ يعني مش بيحب بنات 
بسمة  :  باستغراب:  يعني استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم انتي عايزة تجيبيلي فاحشة لووط لحد عندي لبيت يابنت لايييه يا مجنونة انتي اتهبلتي فعلا 
سلمى  :  سيبينا من الموضوع دا ارجوكي و وافقي علشان خاطري انتي عارفة انه ماليش غيرك يساعدني و الانسان دا بالذات لازمني في الشركة علشان يوقع الصفقة 
بسمة  :  لا لا لاااااااااا مش عايزة اسمع الكلام دا تاني لو عايزانا نفضل صحاب 
سلمى  :  ار
قاطعتها بسمة  :  خلااااص لو عايزانا نفضل صحاب بلاش الموضوع دا  استحالا اوافق 
سلمى لو وافقتي حساعدك في موضوع التحليل....
بسمة...
نهضت بسمة من على كرسيها: انتي كان ممكن انك تاجريله شقة ثانية او تجيبيه بيتك مانتو عادي عندكم هو جاي علشان الشغل مش حاجة تانية....... بس انك تستفزيني علشان التحليل..... دا مايرضنيش ابدااا  انا شغالة عندكم اه  بس دا يمنعش اني عندي كرااامة و انا قلت انه مش فضلي غير شرفي لي لا يمكن اتاجر بيبه........و  كمان التحليل لي بتتكلمي عنه جاسر بعظمة لسانه قالي حيساعدني فييه فمش محتاجة مساعدتك 
سلمى بتمسكن: انا اسفة  يا بسمة  بس انتي عارفة اكتر مني لما تقعي ف مشكلة و ماتلاقيش حد يساعدك وبالذات لما يكون في حد يساعد و يرفض
بسمة:  انا اسفة  مش حاقدر 
سلمى في نفسها: لا لا لازم توااافق لازم الاقي طريقة اكيييد  .......بصوت مرتفع.......طب ممكن تقعدي  علشان تكلم ارجوووكي 
جلست بسمة مجددا 
سلمى  : اعتبريني زي اختك ارجوكي و ساعديني انا لو رفضتي حيرفض يوقع الصفقة و حتفلس الشركة و كدا عائلات كتيرة من تللي بيشتغلو عندي حتتهد بيوتهم لو مش.عشاني على شانهم و كمان حضمنلك الشهر دا مش حتدفعي اجار و اي حاجة تحتاجبها على حسابي  و كمان انا حضمنلك انه مش حيقرب منك علشان انتي عارفة هو 
بسمة خلاااص فهمت.....بس انا عايزة اعرف انا حعيش معاه على اساس ايييه انتي قلتي انه ثقة حتتهد بمجرد يعرف انه السكن مش في نفس المنطقة..... كدا مش حتتهد و هو يلاقي وحدة في البيت معاه 
سلمى:ااااا......اه ما احنا قلناله اننا حنبعت واحد يهتم بالبيت و كدا..........كدا.يعني 
بسمة: يعني انا حبقى شغالة ف بيتي كمان  
سلمى شهر و بس و بعد كدا كل واحد لطريقة وافقي الله يفرجها عليكي 
بسمة حفكر  بس مش على شانك صديقيني عاشان العيل لي حتتهد بيوتها 
قامت سلمى بفرحة و هي تضمها و تقبلها: شكرا 
بسمة استني عندك انا قلت حفكر  ماقلتش اني موافقة 
سلمى عاررفة  و كمان متأكدة انك حتوافقي علشان قلبك طيب  مش حتخلي العيل دول بلا شغل صح 
بسمة: حفكر مش متاكدة اني حوافق.......انا حروح اشوف شغلي 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
غادرت بسمة لتمسك سلمى هاتفها و تتصل باحد
سلمى: قالت حتفكر بس انا عارفه انها حتوافق و بالخصوص اني قلتلها في عيل حتسيب شغلها 
حمزة حنشوف 
سلمى عايزة أقلك على حاجة مرضتش اقلهالك قبل كدا 
حمزة اتفضلي في اييه 
سلمى: بسمة ماجرة شقتك 
حمزة بانفعاال: نعم يا ختييي 
سلمى اهدى اهدى 
حمزة انا اجرتها لشيخ جامع مش لبنت 
سلمى مهو شيخ الجامع نفسه هو لابنه محجوز عندك  حسن حسني 
حمزة بصدمة:  مستحييل 
سلمى شفت الصدف.....و كمان في حاجة تانية 
حمزة في اييه كمان...
سلمى: انا قلتلها انه الراجل لي حيبقى معاها في الشقة حيكون مريض مش حيقربلك نهائيا علشان خافت على شرفها و كدا حتطمن 
حمزة  : خلاص فهمت....و بعدين هي مش من ذوقي اصلا كل ما بصلها حبقى قرفان منها دي ارهابية يا بنت 
سلمى احنا من امتى  بنتهم حد من غير تحقيق احنا لسة متاكدناش 
حمزة: كل دا و لسة متاكدناش دول دخلو بيتي و بيتك اكيد مش صدفة بس والله يخلص التحقيق و اعمل فيهم العجب 
سلمى: يلا باي حنتكلم بعدين لازم اروح الشغل 
حمزة: ماشي خودي بالك من نفسك علشان منعرفش يمكن ينطولك من اي حتة 
سلمى: حاضر مع السلامة 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فاطمة ها كلمتي علي 
بسمة تصدقي لا.....سلمى كانت عايزاني فموضوع  فكنت معاها 
فاطمة خير ان شاءلله
بسمةبخجل :  لا كل خير..... بس في وحدة صحبتها عايزاها تبقى معايا في الشقة لانا ماجرها و بس 
فاطمة كويس علشان ماتبقيش لوحدك و بعدين اذا كانت صحبت سلمى فاكيد هي بنت كويسة ماتخافيش 
بسمة في نفسها  :  لو تعرفي انه راجل حتقولي اييه 
فاطمة: و انتي قلتيلها اييه 
بسمة:  قلتلها بفكر و حرد عليكي 
فاطمة لا وافقي ماتخافيش.........  البنت كويسةاكيد.......لانها معرفة سلمى وكمان بتبقى تساعدك فاجار الشقة
بسمة حنشوف 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
عند اسر جاء اليوم لخروجه من المشفى كان الكل مجتمعا حوله يجهزونه للخروج 
هنادي: الحمدلله على سلامتك يا حبيبي حتنور بيتك 
اسر: الله يسلمك يا ماما نور ماجاتش معاكم لييه 
جاسر: عايزين نعملها مفاجأة لما تروح  وتلاقيك في البيت حتفرح جداااا 
اسر: وحشتني اويي
خالد: وانت كمان وحشها يلا بسرعة  زمانها مستنية على نار 
خرج اسر من المشفى و قد استقبلته عائلته اجمل استقبال وجد ابنته في غرفتها
ركضت نور الى حضن والدها : بابااااا وحشتني 
اسر و انتي كمان وحشتيني ياحبيبتي......قالولي انك عاملة مشاكل  صح يا دادة 
دادة لا طبعا دي مافيش منها بسم الله   ماشاءالله هادية جدا
نور: ماما ماجاتش معاك ليه يا بابا
اسر بحزن سيبينا لوحدنا يا دادة ارجوكي 
الدادة حاضر 
اسر: رفعها اليه لتجلس على ركبتيه:  بصي يا حبيبتي كل اثنين يكونو متجوزين و مايبقوش متفاهمين بيحصل معاهم انهم يسيبو بعض و دا لي حصل معايا انا و مامتك 
نور:  ماما مش حترجع 
اسر ماما مش حينفع تقعد معانا في البيت....هي حتيجي تزورك كل مرة بس حتروح بعدين  فهماني 
نور: لا 
اسر في نفسه انا حفهمها ازاي الكلام دا...........بصي يا حبيبتي انا و ماما مينفعش نعيش مع بعض علشان كنا بنتخانق كتير.....و هي راحت لبيت جدو و انا ونور حنعيش هنا مع بعض فهماني 
نور هي مامي حترجع ولا لا 
اسر وهو يمسح على وجهه: اقولك على  حاجة......تعالي نلعب مع بعض.........حشوف الدادة يمكن تعرف تفهمها 
لعب مع بنته حتى تعبت و نامت ثم نادى  المربية كي تضعها على السرير 
اسر: حطيها فسريرها نامت من كثر اللعب 
دادة: حاضر 
اسر: عمي خالد فين 
الدادة كان في مكتبه تحب اناديله 
اسر: لا انا حروحله مافيش داعي 
اتجه اسر بكرسي المتحرك الى مكتب خالد 
خالد: انت بتعمل اييه مش لازم تكون ترتاح على سريرك 
اسر: انا كدة احسن.....في موضوع عايز اكلمك فييه لو سمحت 
خالد: اتفضل طبعا 
اسر: اييه حكاية البنت لي بتقول انها بنتك 
خالد: قصدك بسمة 
اسر: انتو ازاي تخبو علي موضوع زي كدا 
خالد: وضعك مكنش يسمح ولا احنا حنخبي عليك لييه 
اسر: ينفع تيجي حياة تبهدلني علشان الموضوع و بتعايرني علشان انتم مش بتقولولي حاجات بتحصل في بيتي و لا عشان عجزت مابقاش مني فايدة 
خالد: عيب عليك...... الكلام دا مش مضبوط..... و انت عارف وضعك كان عامل ازاي و بعدين احنا عملنا التحليل و ما طلعتش بنتي خلاص 
اسر: حياة بتقول انه في حد زور التحليل و من كلامها شكيت انها بتتهم ماما و جاسر 
خالد بصدمة: نعم  وهي عرفت منين 
اسر: مش عارف والله هي قالت كدا 
خالد: تلاقيها كلام فاضي اصلا هي من امتى بتتكلم كلام مضبوط 
اسر: مش  يمكن يطلع صح كمان
نظر اليه خالد مطولا: ممكن 
اسر: روح لبنتك واعمل التحليل مرة تانية انت مش خسران حاجة بس لو معملتش حتخسر ضناااااك يا عم انجز روحلها و عوضها عن سنين عيشاهم من غيرك بدل ماحتموت من حسرتك عليها يلاااااا مستني اييه فز 
خالد وهو يتذكر شرط بسمة: مش دلوقتي لما افضى 
اسر: و حتفضى امتى 
خالد: مش عارف 
اسر: انت بتتكلم جد ولا بتهزر كل ما عملته اسرع حتكسب ساعات اطول معاها 
خالد انت بتتكلم كاني حموت بكرى ما تهدى الله
ابتسم اسر فلم ينتبه لما قاله:  مش القصد يعني بس مين فينا ضامن عمره  
خالد  : حنشوووف 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند بسمة اتصلت بالمحامي علي و اتفقو على موعد في احد الكافيهات،  لا احد يعرف الثاني كان علي  يجلس في انتظارها يشرب فنجانا من القهوة كان كلما اطلت فتاة جميلة يتمنى ان تكون هي فالعمل مع فتاة جميلة كما يرى  يحفزه للعمل اكثر...انتظر مدة من الزمن لتطل بسمة 
علي في نفسه: يا رب تكون هي يا رب 
كانت تبحث بسمةبعينيها عن شخص يجلس لوحده امسكت هاتفهالتتصل به 
علي: اقوم اشاورلها لو مكانتش هي نقول اسف مافيهاش حاجة يعني....استنى كدة.يا رب يرن تلفوني انا 
رن هاتفه و اخيرا.......
علي الحمدلله هي والله هي 
وقف واخذ يشاور بيده لتتجه اليه بسمة  باسمة  
علي: با ريتك ماضحكتي حتخطفي قلبي يا بنت لاييه 
كان سيمد يده ليصافحها ولكنها وضعت يدها على صدرها قبله كي لا تحرجه فاظهر انه يشير لها الى الكرسي لتجلس عليه 
علي:اتفضلي 
بسمة شكرا....انا آسفة علشان تاخرت عليك اوي بس والله ظرف حصل 
علي لا ولا يهمك.....تحبي تشربي حاجة 
بسمة: قهوة لو سمحت 
بعد ان طلب لها قهوة 
بسمة: انا مش عارفة اشكرك ازااي  لانك وافقت تمسك القضية.....وانا متاكدة انك مش حتندم 
علي: ان شاء الله يطلع برئ بس انتي مش عارفة حتكون القضية صعبة ازاي 
بسمة ربنا حيسهلها و حتشوف........ اول حاجة كنت عايزة اطلب منك تعمل لابوه و امه طلب بالزيارة علشان يطمنو عليه 
علي ماشي خلاص اعتبريه حصل مع انه القضية صعبة لدرجة انهم ممكن مايوافقوش بس حعمل جهدي  و حاستخدم معارفي و حيتم الموضوع 
بسمة كويس جداا  اي اسالة عايز تسالها 
اخرج علي ورقة و قلم واخذ يطرح عليها بعض الاسئلة و هي تجيب ومن ثم يدون اجوبتها.....مر الوقت 
علي: كدا خلاص حقدم طلب للمحكمة و حرد عليكي 
بسمة كويس جدااا الموضوع مش حيطول صح 
علي: على حسب المعلومات لي حنجمعها......قهوتك خلصت تحبي اطلبلك مرة تانية 
بسمة بابتسامة: يا ريت والله انا بحب القهوةجدااا 
علي حطلب لنفسي كمان......بس اعملي حسابك الفنجان التالي على حسااابك 
بسمة بضحك: اذا كان كدا بلاها احسن 
علي ماتضحكيش تاني حتخطفي قلبي ابوس اييدك 
بسمة* نعم 
علي 😥:بهزر متكشرييش
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد ان انهى خالد كلامه مع اسر انطلق بسيارته الى منزل حياة 
حياة:خالد بيه عندنا يا اهلا وسهلا 
امسكها خالد من ذراعها بقوة وهو يسحبها ليدخلها سيارته حياة بغضب: بالراحة شوية في اييييه 
خالد: ايه الكلام لي قلتيه لاسر دا 
حياة بستهزاء: هو قالك....تؤ مابيمسكش لسانه ابداااا بعتك ليا تعاتبني  علشان هو مش راجل 
خالد بغضب:  لا والله..لي يسمعك دلوقتي مايسمعكيش و انتي  بتترجيه علشان يستر عليكي........ثم اكمل بحدة..........انتي فاكرة انه اسطوانة انه اغتصبك و غلط معاكي و حملته منه علشان كنتي سكرانه خرطت مشرطي.....تؤ تؤ.......انا عارف ابن خوبا متربي ازااي بس  انتي وسخة وعلشاان هو رااااااجل ستر عليكي وكتب بنتك باسمه 
حياة بخوف و غضب: الكلام دا مش مضبوط اسر كذاااب عايز يعملها فيها بريئ وبس 
خالد:مادام كدا انتي خايفة ليييه 
حياة: احم انا مش خايفة وحخاف ليييه..........وبعدين اذا كان هو بيقول كدا فمش عايزة بنتي تبقى معاه حرفع علييه قضية حضانة 
امسكها مجددا من ذراعها بقوة:اعمليها وشوفي ميين حتتشوه صورته تحليل بس وارفع عليكي قضية شرف ومش كدا و بس حخلي ناس كلها تسمع حكايتك و حنبقى نشوف اذا كنتي تقدري تطلعي جنينة بيتكم حتى 
حياة بدموع: انت عايز ايييه 
خالد: هو سؤال واااحد ميين لي زور التحليل 
حياة..
حياة: مش عارفة 
اخرج خالد مسدسا من الجيب السيارة  ووضعه على راسها 
حياة: انت بتعمل ايييه انت اتجننت 
خالد:  حتجنن عليكي لو ما نطقتيش ميين لي زور التحليل بقولك 
حياة: هن.. هن.... هند مرااااتك 
خالد  بصدمة  :  انتي بتقولي اييه هند ميين 
حياة: هند مراتك و مامت بسمة  
خالد: مستحيييل..... مستحييييل.. انتي بتهزري صح  
حياة: هند لسة على تواصل مع ماما سمعتها لما كانت بتكلمها 
خالد: انتي متاكدة انها هند 
حياة: ايوا متاكدة 
خالد:اقسم بالله لو كنتي بتكذبي علي لقتلك و انتي عارفاني بعملها........ انزلي بسرعة 
نزلت حياة من سيارته لينطلق باقصى سرعته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
بعد لقاء بسمة مع المحامي علي اتجهت الى عملها مجددا 
سلمى: بسمة تعالي عايزاكي 
بسمة: خير 
سلمى: ها قلتي اييه الراجل جاي في طيارة و حيوصل بعد شوية  ارجوكي وافقي مش حنقدر نأمنله حتى مكان تاني لو رفضتي ارجوكي 
بسمة: خلاص تمام قوليله يروح على عنوان بيتي 
سلمى: بصراحة مش هينفع لازم نعمله استقبال 
بسمة انا لسة  اخدا اذن قبل من شوية علشان شفت محامي...... مدام صباح اكيد حتزعل 
سلمى: يابنتي تعالي ماما علي... خلاااص
خرجت سلمى و بسمة لاستقبال حمزة من المطار وطبعا هادا الاخير دخل الى المطار فقط من اجل التمثيل 
و ما ان لمحته سلمى  
سلمى:  راجل لي جاي علينا هو دا الراجل لي مستنيينه خلاص وصل 
بسمة  :  قصدك اني واحد فيييهم..
سلمى  ابو قميص ابيض
برقت بسمة عينيها  : انتي مش قلتي انه مريض 
سلمى:  مهو مريض فعلا 
بسمة  انا كنت فاكرة انه زي البنات يعني دا طلع ابو عضلات وحلو جدااا   ........انا  مكنتش فاكرة الموضوع كداا
سلمى:  في اييبه ما تهدي انتي رجعتي فكلامك 
بسمة  .. لا طبعااا..... بس علشان منرجعش فكلامنا و نبقى زي الكلاب لي 
سلمى خلاص يا شيخنا  بلاش مواااعظ الراجل وصل 
تقدم اليهم حمزة و مد يده لمصافحة  سلمى لتضع بسمة يدها وراء ضهرها حتى لا يمد يده... و لكنه كان احمقا فلم يفهم ما تعنييه بفعلها ليمد يده لها ايضا
بسمة: انا اسفة مش بصافح رجالة 
حمزة بحدة: نعم......هو انا حكلك 
بسمة: لا مش حتاكلني بس انا كدا ولازم تحترم دا 
حمزة  : لا والله احترام اييه لي بتتكلمي عنه 
سلمى: اهدو يا جماعة في ايييه 
امسكت ذراع حمزة وضغطت عليها  ليتفهم الوضع 
حمزة: خلاص انا اسف.....اول مرة يحصل معايا موقف زي دا.... انحرجت يعني
 بسمة بغضب: ولا يهمك 
 ‏سلمى: تعالو نروح كافييه 
 ‏حمزة: لا والله انا تعبان جدااا خلينا نروح البيت احسن و بعدين نتكلم في الشغل 
 ‏سلمى: ماشي على راحتك.....بسمة حتروح معاك علشان حتكون المشرفة بتاع البيت 
 ‏نظر اليها حمزة من تحت الى فوق:  وانا بقول الوش مش وش خبيرة تجميل. طلع وش شغالة 
 ‏بسمة: شغالة ف عينك انت حتقعد ف.....
 ‏وكزتها سلمى لتصمت قليلا و برقت عينها في حمزة 
سلمى: في اييه يا جماعة  انتو حتتخانقو من اولها 
 حمزة: يلاااا انا تعبان جدااا  ....... وبعدين انتي مش بتصافحي رجالة بس بتقعدي معاهم في البيت 
 ‏بسمة:  غصب عني تصدق........و بعدين هو انا حقعد معاك في اوضة وحدة كل واحد يتخمد بعيد عن تاني  استغفر الله العظيم انا مش عارفة بليت نفسك معاك ازاااي 
 ‏ركب حمزة سيارة  وكانت سلمى تهم ل ركوبها ايضا لتوقفها بسمة 
 ‏بسمة: استني شوية 
 ‏سلمى في ايييه مالك 
 ‏بسمة: انا خايفة منو شفتيه بيتكلم معايا ازاي
 ‏سلمى: ماتخافيش و بعدين هو متربي برى فاكر كل البنات زي بعضيها ارجوكي اصبري معايا الشهر دا و كل حاجة حتتحل 
 ‏ ‏بسمة: انا صابرة بس باريت مندمش بعدكدا 
 ‏ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 ‏عند خالدانطلق بسيارته مسرعا متجها نحو مركز التحليل ليتفاجأ بلافتة مكتوب عليها ترحموا على الدكتور.......... في ذمة الله،اراد خالد ان يتاكد فاوقف شخصا لا يعرفه 
 ‏خالد لو سمحت دكتور لي بيعمل التحاليل اتوفى امتى 
 ‏الشخص* بقالو اسبوع يمكن  
 ‏خالد: انت متأكد 
 ‏الشخص: ايوا طبعا....بس  تقدر تسال اي حد تاني لو عايز 
 ‏خالد: لا خلاص شكرااا 
 ‏خالد في نفسه: حلاقيكي فين  دلوقتي ياهند....... ليييه عملتي كدة ليييه
 ‏ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
 ‏وصل حمزة و بسمة  الى المنزل قامت بفتح الباب 
 ‏بسمة:  اتفضل 
 ‏حمزة: لا اتفضلي نتي الاول 
 ‏بسمة: يا عم فوت و ريحنا 
 ‏حمزة: لا فوتي نتي مش انتي لي جايباني هنا انا مش مستريحلك على فكرة 
 دخلت ‏بسمة  و هي تتمتم:  يا دي الوقعة السودة  دي اخرت التربية برى 
 ‏حمزة:  سمعتك على فكرة  
بسمة  :  دي الاوضة بتاعتي. و انت حتبقى في الاوضة التانية 
حمزة: بغضب  انتي بتنامي ف اوضتي و على فرشيتي كمااااان 
بسمة: نعم يا خويا  دي اوضتي انتي لسة داااخل 
استوعب حمزة ماقاله:  بس انا عجباني الاوضة دي و حتبقى بتاعتي 
بسمة  بص بقاااا انا مستحملااااك من الصبح على خاطر سلمى:  انما تزودها معاياااا والله لا اغرزك بسكييينة  ساااامع 
حمزة:  قولتيلي حنام فالاوضة دي صح  
ثم اتجه الى الغرفة تانية 
ابتسمت بسمة على تصرفه: رجالة مش بتيجي غير بالعين الحمرا صح 
اخرج حمزة راساه من الغرفة: لا مش صح سبتهالك بمزاجيعلى فكرة 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند اسر....كان يلاعب ابنته نور وفجاة 
نور: بابا  هي ماما مش حترجع
اسر لا حترجع علشان تشوفك و بعدين تروح بيت جدو 
نور: انت حتجيبلي مامي تانية 
انصدم اسر من كلامها: مين قالك الكلام دا 
نور: لازم كل واحد يبقى عنده اب و ام و ماما حتروح عند جدو يبقى لازم تكون عندي  ماما تانية تبقى معايا
اسر بإبتسامة: انتي عايزة بقا تبقى عندك ام تانية 
نور: اه....بسمة 
اسر باستغراب: مييين بسمة 
نور: كانت بتلعب معايا في بيت طنط سلمى انا حبتها و عايزاها تبقى ماما 
اسر: هي حلوة 
قاطع كلامه دخول حياة:هي مين دي لي حلوة 
اسر بتكشيرة: اهلا
حياة: انت مابتمسكش لسانك لييه  علشان قولتلك كلمتين زعلوك رحت اشتكيتني لعمك 
اسر: حاسبي على كلااامك كان لازم يعرف علشان يعمل التحليل و يعترف ببنته 
حياة: ممممم  حنشوف اذا هند حتخليه يعترف بييها
اسر: هند ميييين 
حياة: مراته هي لي زورت التحليل 
اسر: انتي بتهزري هي كدا حتاذي بنتها مستحييل
حياة: وانا اش عرفني اما مالي اصلا يعترف بيها او لا دا حيهمني فايييه......تعالي يا نور يا حبيبتي وحشتينييي 
لم تقبلها نور او تحتضنها بل غادرت الغرفة و ذهبت الى الدادة 
حياة: هي مالها...    . قلبتوها علي خلااص
اسر: كان لازم تسلمي عليها الاول و بعدين تتكلمي و انتي كل حاجة عندك بالعكس 
حياة: كل دا بسبب الشغالة 
اسر: اسمها الدادة وهي بتهتم بييها اكثر منك علشان كدابتحبها 
حياة: انا مش قصدي علييها....انا حروح اشوف نور و صالحها 
اسر: خودي معاكي شوكولا 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سلمى: الووو ايوا يا حمزة ها في جديد
حمزة: انتي بتهزري انا لسة داااخل 
سلمى: ماشي بس ابوس ايييدك احنا لسة متاكدناش انها ارهابية فلازم تعاملها كويس  صاحبهااا مش انت قولتلي اعملي  كدة....... علشان تطمن معاك و تعرف عنها حجات كتيييرة 
حمزة: خلاااص  هي تحت عيني في البيت و انتي راقبيها ف بيتك و لما تطلع حخلي واحد من الضباط يراقبها برى 
سلمى: تمام...بس ماتنساش لي تفقنا علييه
حمزة: لا خلاص اول ما تطلع لشغلها بكرى ححط كاميرا في غرفتها يمكن بتتكلم في اوضتها مع الجماعة 
سلمى: تماام اي جديد لازم تكلمنيي 
حمزة: اكيد يلا مع السلامة 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انهى الاتصال ليخرج من غرفته 
حمزة: بسمة يااااا بسمة انتي بنت 
خرجت  بسمة من غرفتها بغضب: بنت ف عيييينك مالك بتصرخ ليييه 
حمزة: ساعة علشان تطلعي...... اعمليلي شاي 
بسمة: اللهمَّ طولك يا روح كنت بلف طرحتي 
حمزة: بحبه تقيل 
بسمة: بص انا حاعمل شاااي عاجبك اطفح مش عاجبك اعمله لنفسك......انا مش خدامة عندك 
حمزة: لا والله.......امال شغلك ايييه خبيرة البيت بتعمل ايييه
بسمة: بقولك ايييه اييي هرايك يغيرولك الشقة في مكان هااااادي علشان حاساك مش مستريح للقعدة هنا
حمزة: لا وانتي صادقة لازم يغيروكي انتي ايي رايك 
بسمة: بغضب معاك حق انا ما خطرتش على بالي دي تصدق 
في هذه الاثناء رن هاتف بسمة لتجد الشيخ هو من يتصل ركضت بسرعة الى حمزة ووضعت يدها على فمه 
بسمة ابوس ايييدك دا بابا لي بيتصل ماتتكلمش الله يخليك 
كان حمزة يحس بيدها الدافئة و الناعمة على فمه ما اسكته فعلااا 
بسمة بخوف: االللوو ايوا يا با 
الشيخ: السلام عليكم 
بسمة: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته  ازيك و ازي ماما رقية 
الشيخ: الحمدلله عايزة اقولك اننا شفنا عمر النهاردة 
بسمة: ايييدا بجد هو كويس 
الشيخ: الحمدلله المحامي قدم بلاغ للمحكمة و علشان عنده معارف بسم الله ماشاءالله وافقو على طول 
بسمة:  الحمدلله
الشيخ: شكرا بجد لو مش انتي لي وكلتيله المحامي الشاطر دا مكانش كل دا حصل 
بسمة: لا دا كلام...... عمر زي اخويا والله و دا مش حيجي ذرة قدام لي عملتوه معايا 
كان حمزة بستمع الى حديثها يعلم انها تحدث الشيخ الذي اجر له الشقة و كذلك اسم ابنه عمر لم يتحرك ابدااا من امامها  حتى انهت اتصالها 
بسمة: شكرا لييك بجد يا حمزة لو نطقت و سمعك مش عارفة كان حيقول علي اييبه علي  يمكن يفكر حاجة كدة ولا كدة 
أشارحمزة الى يدها لتبعدها على الفور 
بسمة بخجل: انا اسفة
حاول حمزة سحب الكلام منها 
حمزة: هو يفكر اييه المفروض ابوكي يبقى عارف مربيكي ازاي 
بسمة: دا مش والدي 
حمزة: مش انتي قولتيلهه يا با
بسمة: ايوا بس علشان هما ساعدوني لما كنت محتاجة و كانو بجد ليا احسن من اب و ام 
حمزة:  هما اهلك فييين 
بسمة: انا يتيمة.......هو ابويا و امي لسة عايشين بس كل واحد فيهم عايش حياته فعشت يتيمة........سبنا من الكلام دا  حعملك شاي 
حمزة: ثقيييل 
بسمة: حاضر 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دخل خالد الى مكتبه منزعجا جدااا   واجرى اتصالا بجاسر 
جاسر: اهلا يا عمي 
خالد: بقولك عايزك تروح بيت سلمى و تكلم بسمة عن التحليل عايز اعمله مرة ثانية 
جاسر: بجد طب اديني رقمها و انا حكلمها علشان مش مظبوطة رايح بيت خطيبني علشان اشوف الخدامة 
خالد: متقولش خدامة....حبعتهولك مسج و كلمها فورااا و رد علي 
جاسر: حاضر 
عندما اتصل جاسر كان هاتفها في غرفة حمزة 
حمزة: بسمةتلفونك بيرن تعالي...
لم تسمعه بسمة فاخذه الفضول ليعرف من المتصل 
حمزة * الووو ايوا مين معايا 
جاسر: انا اسف  يمكن انا غلطان 
جاءت بسمة:  كنت بتقول  اييه يا حمزة 
وجدته يتكلم من هاتفها..
بسمة بغضب: انت بتكلم مييين هاااات.
اخذت هاتفها باقوة 
بسمة: الووو مين معايا 
جاسر* بسمة  
بسمة:  ايوا بسمةميين حضرتك 
جاسر: انا جاسر ابن عمك 
بسمة: اهلا يا جاسر....انت جبت نمرتي منين 
جاسر: من عند خالد عايز يعمل التحليل مرة تانية 
بسمة: بجد هو قالك كدا 
جاسر: اه والله 
بسمة: تماام قولي امتى و انا حبقى افضي نفسي 
جاسر: هو مين لي كلمني دلوقتي 
استشااطت غضبا عندما لم تجد ما نقووله 
بسمة: كلم سلمى و هي حتفهمك كل حاجة مش حاقدر اتكلم دلوقتي انا اسفة 
جاسر: اييه علاقة سلمى بالموضوع 
بسمة: اتصل عليها و هي حتفهمك علشان الموضوع يخص شركة مواد التجميل بتاعتها
جاسر: نعم.....شركة اييه و مواد تجميل اييه 
بسمة: خلاص يا جاسر قلنا سلمى حتفهمك  يلا مع السلامة 
نظرت بسمة بغضب و هي تحبس دموعها 
بسمة: اظن كل واحد وله خصوصيااته مش لازم نتعدى عليها لغاية ما يمر الشهر دا انت فحالك و انا فحالي  لازم تحترمني و ماتقربش على حاجة ماتخصكش 
حمزة: انا اسف 
بسمة بصرااخ: لو كان الشيخ حسن ماكنتش حاعرف اشرح الموقف...... خليك بعيد عني ارجوك 
تركته و دخلت غرفتها لتفتح في هستيريا من البكااء 
اقترب من غرفتها و سمع بكاءها... احس  بما فعله ماكان يجب عليه ان يجيب هلى هاتفها خرج من المنزل لبعض الوقت ثم عاد 
اخذ يطرق بابها 
حمزة: بسمة يا بسمة 
كانت بسمة قد هدات قليلا: عايز اييبه 
حمزة: عايز شاااي 
بسمة: والله انت فايق و رايق 
حمزة:  بهزر..... طب افتحي الباب بس 
بسمة: استنى عندك حلبس طرحتي الاول 
لفت بسمة طرحتها و خرجت اليه لتجده يحمل في يده بوكييي من الشوكولا (زي بوكيه الورد بس بدل الورد محطوط شوكولا) 
حمزة: اوعى تقولي انك ماتحبيش شوكولا  دخت وانا بلف عليها 
ابتسمت بسمة  هلى فعلته فقد احست انه يريد مصالحتها 
حمزة:  ضحكتي  يعني بتحبيها........انا بجداسف وعد مش حتتكرر مرة تانية 
بسمة: ماشي هات الشوكولاا 
جلست على اريكة وسط المنزل تاكل حبات من الشوكولا و تتمتع بطعمها 
حمزة: ممكن نبقى صحاب 
بسمة باستغراب:  صحاب   تصدق انا معنديش صحاب غير حبيبة جارتنا و كمان كنت بحس انها مصاحباني علشان مامتها بتزقها علي مش علشان بتحبني يعني
استغل حمزة  هدوءها و اطمئنانها.: مالكيش صحاب نهااائيا   امال لي كان بيكلمك قبل شوية مين
بسمة: دا جاسر ابن عمي 
حمزة: ماهو عندك اهل اهوو 
بسمة: انا قصتي قصة احكيهالك بعدين 
حمزة: اتطلمي احنا فاضيين بنعمل يعني 
بسمة: انا وش نحس اول ما تولدت ابويا طلق امي.......
كانت ستكمل لكن قاطعها طرقات على الباب 
حمزة: اكيد سلمى جات.........و في نفسه... في الوقت الغير المناااسب 
 و ما ان فتحت بسمة الباب: منصوووور انت ايه لي جابك
بسمة  منصور انت اييه لي جابك 
منصور  : جاي اباركلك على الشقة الجديدة.. كدة بعد ما لقينالك شغل و بقيتي بتاجري شقق كدة  بسم الله ماشاءالله..... تقومي تنسينا 
بسمة  انساك اييه انت ميين اصلا  انت لو  مش بتيجي قدام شغلي تجيني لحد بيتي؟
منصور: كدة يا بنت... انا مييين..... وبعدين انا كنت بسال عليكي وبس.... تقومي تشتكيني للشيخ حسن 
بسمة  انت فاكر يا اخ منصور لما جبتلي عنوان الشغل  قلتلي اييه... مش فاكر....... حفكرك:  انتي عملتي الصح .... علشان احنا كجيران الشيخ حسن وصحابه مايرضيناش الناس تتكلم في عرضه و شرفه....... افتكرت.   ....... وقتها الشيخ حسن كان عمل ايييه كان سترني من الشاااارع و دخلني بيته  .
منصور  هو انسان تقي جدااا ناس لما تشوف عنده بنت مانعرفش قرعة ابوها منيين  حتتكلم علييه غلطت
بسمة  لا ماغلطش عداك العييب .. بس انت كمان  الناس فاكراك انسان تقي علشان كدة ماينفعش تيجي بيت بنت متعرفش قرعة ابوها منيين علشان الناس حتتكلم عن شرفك و اخلااقك و انا مايرضنيش كدة ابداااا  علشان كدا استاذن منك 
اغلقت الباب في وجهه  و عادت الى مكانها 
منصور:  ماشي اذا ماندمتكيش على عملتييه مايكنش اسمي منصور مصيرك تركعي تحت رجلي و تطلبي السماح 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كان كل الحديث الذي دار بين منصور وبسمة تحت اسماع حمزة 
حمزة  :  ميين منصور دا يا بسمة  
بسمة  :  سيبك منه دا واحد  مختل..... وبعدين انت لما سمعت راجل ماطلعتلوش لييه لو حصلي حاجة كنت حتعمل اييه 
حمزة:  كنت ارتحت بجد و بقيت في الشقة لوحدي
بسمة  :  كدا طب والله ما انا واكلة الشوكولا 
حمزة: بهزر والله بس يعني قلت يمكن حد من عيلتك مش لازم ادخل يعني في شيء مايعنينيش و بعدين لو كان الشيخ حسن كنتي حتشرحي الموقف ازااي...فاكرة اديتك وعد و كل واحد وله خصوصياته
بسمة: معاك حق وجهة نظر....يمكن يكون الشيخ حسن وانا بقوله منصور.......هو انت دخلت مدرسة  و لا  كنت بتمر جمبها بس 
حمزةبضحك وهو يقف امام النافذة ليرى ان كان منصور هو نفسه المتهم في قضية الارهاب ام منصور اخر نظر اليه يغادرو هو ينظر للاعلى نحو شقته ليتاكد منه ويكمل
حمزة:هو انتي دارسة اييه يا بسمة 
بسمة تخرجت من كلية اداب 
حمزة بقهقهة: انا كنت بمر من قدام المدرسة بقت عندي شركة و نتي خريجة وبتشتغلي فبيوت ناس  ههههه دا اييه دا ههههه
بسمة بحزن: و بتضحك كمان دا هزار يعني تصدق انا غلطانة علشان قعدت معاك 
انتبه حمزة لما قاله: انا اسف والله مش قصدي حاجة....
كانت بسمة تتقف لتذهب الى.غرفتها  ليمسكها من يدها 
حمزة ارجوووكي ماتزعليش والله مش قصدي وبعدين انا مش بعرف اهزر اصلاا خلاص بقااا  مايبقاش قلبك اسود 
بسمة خلااص ابعد  اييدك لقطعهاالك 
ابعد حمزة يده  من يدها  و رفع يديه للاعلى كعلامة للاستسلام 
ضحكت بسمة و عادت لتجلس من جديد وطبعا رآها حمزة كفرصة ليعرف منها المزيد عن منصوور او ربما عن تورطها 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بعد اتصال جاسر ببسمة اتصل  بسلمى و اخذ منها موعداا ليفهم منها ما يحدث
جاسر اييه لي بتقوله بسمة دا شركة اييه و مواد تجميل اييه لي بتشتغلي فيها دي
سلمى انت كلمتها قالتلك اييه بالضبط 
حكى جاسر لبسمة كل ماحدث  
سلمى بص يا جاسر انا حقولك على حاجات سرية جداااا لااازم محدش يعرف حاجة عنهااا 
جاسرفي اييه باضبط 
سلمى شاكين انه بسمة بتتعامل مع ارهابيين 
جاسر بصدمة: ايييه مستحيييل 
سلمى والله دا لي حصل و عملنا الخطة دي علشان الرائد حمزة يبقى معاها في البيت و يراقبها و انا براقب اذا كان في حد بيجيلها البيت عندي وحطينا  ضابط يراقبها برى كمان 
جاسر:  ولقيته اييه
سلمى  في واحد بيستناها برى  عند باب بيتنا و هو على ضمن القائمة الارهابية 
امسك جاسر راسه بكلتا يديه  : مستحييل دي مش باين عليها ابدااا 
سلمى اهدى بس....و زي ماقلت الموضوع بينا انت عارف انه موضوع حساااس جداا  مش موضوع اي حد يتكلم فيه
جاسر: طيب عمي خالد لازم يعرف.... دي بنته يا سلمى 
سلمى: عارفة كل حاااجة بس مش لازم يعرف  و بعدين احنا لسة بنجمع معلومات عنها  يعني لسة متاكدناش انها متورطة معاهم 
وقف جاسر و ركض مسرعا  لتركض سلمى خلفه و هي تطلب منه ان يتوقف 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 عاد خالد من رحلة بحثه عن هند متعبا من التفكير استلقى على سريره و وضع راسه على وسادته لياخذ قسطا من الراحة....لم يكد يغط في نوم ليدخل اليه جاسر و هو يخرج انفاسه متسارعة 
 ‏خالد: بسم الله الرحمن الرحيم مالك حصلك حاجة 
 ‏جاسر: مش لازم تعمل التحليل 
 ‏خالد نعم....وليه بقا انشاءالله
 ‏كان سيتكلم لتدخل سلمى بعده 
 ‏سلمى متفيش حاجة يا عمي جاسر بس
 ‏قاطعها جاسر لا لاازم يعرف مش لازم يعمل التحليل لحد ما نتاكد مش ناقصنا فضااايح كفاية الشغل لي من اليوم لي دخلت فيه هنا و حنا فخسااااير خلاااص بقااا 
 ‏سلمى انا قلتلك علشان الموضوع يبقا بينا مش لازم اي حد يعرف بييه انت ماالك مش ملاحظ انه الموضوع خطيير
كان خالد يلف براسه يمينا و يسارا يتتبع حديثهما  
خالد بصراااخ بااااااااااس بس منك ليها حرمتوني نومي و كمان جايين تتخانقو عندي 
جاسر  يا عمي ظا الموضوع كبيير 
اتجهت سلمى لتنظر من يستمع اليهم فلم تجد احداا اغلقت الباب و عادت اليهم 
خالد  اتكلم في اييه 
جاسر بسمة ارهابية يا عمي 
خالد نعم ههه....جيب كلام غييره 
سلمى هي مش ارهابية لسة مثبتتش التهمة عليها احنا شااااااكييين بس انها بتتعامل مع ارهابيين شاكيين في فرق 
استوعب خالد كلام سلمى بعد مدة من الزمن: ايوا 
جاسر: ايوا ايييه.... مش لازم تعمل التحليل حتبقى والد ارهابية فاهم...... الشركة جتنهااار.....  بجد طلعت وش نحس فعلاا 
خالد لا بسمة مش كدة في غلط اكييد 
سلمى لو افترضنا انها  كانت فعلا ارهابية
خالد بكل برود: انا مكنتش اب ليها بجد بس انا كنت بروحلها كل يوم المدرسة علشان اشوفها 
نظر اليه جاسر باستغراب 
خالد ايوا يا جاسر كنت حاسس انها بنتي  و كنت حاطط حد يحرسها حتى.....  علشان كنت بخاف عليها من نسمة لمدة 20سنة مافيش يوم مر من غير ما اشوفها  وعمري ماشفت حد قرب ليها او تكلمت مع حد غير جيرانها لي تعرفهم طبعا و اعرفهم انا شخصيا انهم ولاد ناس 
واذا كنت معرفتش اجيبها او اعرف عنوان المسجد لي باتت فيه علشان كنت غبي يوم ما سحبت الحراسة عليها لما عرفت نتيجة التحليل  وبس 
جاسر  :  طب ولمدة 24سنة دي وانت متاكد انها بنتك م كتبتهاش باسمك لييه 
خالد  علشان فكرة انه  التحليل يكون سلبي  كنت دايما متخوف منها انها ضيع احساسي بالابوة فقلت تبقى بنتي كدة احسن ما اخسرها حياتي كلها 
سلمى:و حتعمل اييه دلوقتي 
خالد  :  حاعمل التحليل علشان  بسمة بنتي فعلااا  وا بقى جمبها في محنتها لغاية ما تظهر براءتها
جاسر:  بص يا عمي انت كدة بتلعب بينا كلنا الشركة لي هدمرها بفعلتك متعبتش عليها لوحدك هلشان تروح بالساهل كدة لازم تستنى لغاية ما تظهر براءتها واعترف بيها 
خالد  انامش مستني اذن منك 
جاسر بانفعاال:   الكلام دا مش حيحصل 
القى خالد صفعة على وجهه: انت لازم تتربى من اول و جديد علشان تتعلم ترد على لي اكبر منك 
خرج جاسر من غرفته و هو يتوعد لبسمة  لحقت به سلمى مسرعة  وامسكته من ذراعه 
سلمى قلتلك محدش لازم يعرف  
جاسر انا بفكر غي نفسي و ف شركتي لي حتتهد قدام عيني و هو مش بيفكر غير في ست بسمة
سلمى اي حد مكانه كان حيعمل زيه...... دي بنته يا جاسر........ انت مش حاسس بيه علشان معندكش ولاد بكرى حنشوف حتعمل اييه علشان ولادك 
صمت جاسر قليلا:  مش عارف 
سلمى بابتسامة  :  حتسمي ولادك اييه..... لازم نتفق على الاسماء من دلوقتي  علشان منتخانقش بعديين 
جاسر بابتسامة:  احنا فاييه ولا فاييه 
سلمى  ايوا كدة اضحك احنا مش واخدين منها حاجة 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
عند بسمة  كانت لازالت على حالها جالسة وسط تلك الشوكولا تاكل وتاكل 
حمزة  : بقولك اييه هو منصور لي جا قبل شوية قريبك
بسمة:  لا استغفر الله  دا لازقة بقا...... شافلي شغل و كل مرة بيفكرني انه من علي بحاجة يعني 
حمزة  :  يعني انتي ماتعرفهوش نهائي 
بسمة  لا والله ماعرف الاشكال دي بس بتسال لييه 
حمزة  لا مافيش مجرد سؤال  يعني  
بسمة: بص يا سيدي 
حمزة بمزاح  عجبتني كلمة سيدي دي عيديها مرة ثانية الله ينصرك 
بسمة تصدق هزارك باايخ 
حمزة يوووو  كملي فهمت 
بسمة بص يا 
حمزة بضحك:  سيدي كملي 
بسمة بابتسامة يا خوويااااا....انا حصل معايا موقف كدا فيوم  واضطريت ابات في مسجد و شيخ المسجد خدني على بيته قعدت يومين  و منصور لي جا قبل شوية قاله ماينفعش يخليني عنده علشان الناس حتتكلم عنه بحكم انه امام مسجدو كدا و جابلي شغل  في بيت سلمى انا شغالة فبيتها كمان  و بعد كدا.....
تذكرت انه لايجب ان يعرف انها استاجرت هذه  الشقة  
حمزة كملي و بعدين 
بسمة وو وبعدين بقا بينطيلي من كل حتة لما بطلع من الشغل و لما برجع يعني بقا بيدايقني فعلاا  زانا قلت اييه قلت ل شيخ حسن علشان مايتعرضليش   علشانكدة جاي  يقولي الكلمتين لي قالهم 
حمزة بس كدة.......يعني علشان شافلك شغل بينطلك كل مرة مستحيل حد يعمل كدة و بالخصوص انه انسان متدين زي ماهو باين من لبسه يعني 
بسمة انا كمان استغربت   و قلت لزوجة الحج و هي قالت انه عايز يتجوز 
حمزة بضحك عايز يتجوزك يعني هههه 
بسمة ما تضحكش و بعدين هي لي قالت مش انا 
حمزة بصراحه عرييس لقطة ماتضيعهوش من اييدك 
بسمة بغضب: لا والله اجوزهولك احسن 
حمزة بضحك: يا ريت بس مينفعش مش من ذوقي هو ههههه
تذكرت بسمة مرضه فظنت انه يحدثها بشانه 
بسمة اقول اييه بس ربنا يشفييك 
حمزة لييه هو انا مجنون 
بسمة يا رييت والله الجنون ارحم من لي انت فييه دا 
حمزة  مالك يا بسمة بتتكلمي كدا لييه هو اييه لانا فييه دا بسمة والله مش لاقياها مضبوطة يعني راجل  ابو عضلات و مقبول يعني حلو و عندك شركة بسم اللهماشاءالله و تبقى شاذ 
حمزة بصدمة : نعم يا ختييييي
كانت بسمة ستنطق لكن قاطعها طرق على الباب 
بسمة مين بيدق على باب ممكن يكون منصور رجع
حمزة مش عا رف افتحي 
فتحت بسمة لباب لتجد رجلا 
بسمة: مين حضرتك
الشخص: مساء الخير يا فندم دي فاتورة الكهربا وقعي هنا
اخذتها بسمة ووقعت له في سجل كان يحمله  
و اخذت الفاتورة واخذت تقرأ فيها لتلاحظ اسم صاحب الشقة حمزة علي السيد 
بسمةباستغراب:  حمزة هو انت اسمك الكامل اييه؟
بسمة  هو انت اسمك الكامل اييه؟ 
حمزة وهو يبلع ريقه:  لييه 
بسمة انت عرفت  عني حاجات بس انا حتى اسمك لسة معرفهوش
حمزةليغير الحديث:  مين لي كان بيخبط.. 
بسمة  :  دا ساعي  جايب فاتورة الكهربا 
حمزة  :  طب هاتي انا حدفع 
بسمة  : نعم و حتدفع لييه.... متخافش الشركة هي لي حتدفع عنك كل حاجة .... بس ماجاوبتنيش على سؤالي 
حمزة:  اسمي حمزة محمد عبد الغني 
بسمة  :  اه طيب وعندك كام سنة 
 حمزة 32 سنة 
 ‏بسمة  : طيب انت خبير تجميل صح 
 ‏حمزة: دا المفروض لييه 
 ‏بسمة  :  احنا قاعدين قاعدين كنت عايزاك تعلمني اعمل المكياج 
 حمزة في نفسه:  يا دي الوقعة السودة..... وقعت يا حمزة ومحدش سم علييك
 ‏بسمة: ها قلت اييه 
 ‏حمزة:  ماشي بس مش دلوقتي عايز ارتاح
 ‏دخل غرفته واقفل الباب خلفه 
 ‏بسمة:  ماله انتفض كدة لييه  ..... نظرت الى الفاتورة حندفع الزاي دلوقتي مش لازم ادفع بشيكات علشان ادفع للمحامي  ....يلا  ربنا كرييم 
 ‏دخل حمزة غرفته و  اخذ نفسااا طويلاا 
 ‏حمزة الحمدلله انها ماتعرفش اسمي الحمدلله ولا كان كل حاجة رتبنالها حتروح بسبب فاتورة
 ‏اتصل على سلمى لتجيب 
 ‏حمزة اييه التخبيص لي نتي عاملاه........ بسببك كل حاجة خططنالها حتفشل
 ‏سلمى ليبه هو انا عملت حاجة كل حاجة بعملها بشاورك فيها.....حصل اييه 
 ‏حمزة بحدة: هو انتي قلتيلها اني شاذ 
 ‏سلمى: ايوا ما انا قلتلك......و دا  علشان تطمن و تخليك معاها 
 ‏حمزة لا انتي ماقلتيش كدا قلتي انك قولتيلها اني مرييض وبس 
 ‏بسمة ماهو كدا او كدا زي بعضييهم المهم انها دخلتك بيتها  و اطمنت مععاك خلااص بقاا 
 ‏حمزة طب ما كنتي تقوليلها عندك شركة بناء هي حبكت مواد تجميل.....و انا قلتلها اني خبير تجميل فقااالت اييبه عايزة تتعلم تحط مكياج 
 ‏انفجرت سلمى ضاحكة: ههههه دي بقا غلطتك انت...... انا ست مش بعرف فيي المكياج كتيير انت بقا خبير ههه 
 ‏حمزة بغضب: ماااتضحكيش احسن و ربنا احطلها كلبشات و احبسها وبلا خطط بلا نيلة 
 ‏سلمى بضحك مستمر: انا اسفة بس فصلت🤣
 ‏حمزة:ما  خلااص بق..... بقولك ايييه  انتي ما نطقتيش ولا مرة اسمي الكامل قدامها صح 
 ‏سلمى: مش فاكرة بس المفروض لا  .... حصل اييه تاني 
 ‏حمزة: جات فاتورة الكهربا و لما قرات الاسم  سالتني عن اسمي الكامل.....خايف تكون شكت 
 ‏سلمى: حتعرف من تصرفاتها اذا كانت تغيرت معاك ولا لا....بس هاا حصل حاجة كدا ولا كدا خلتك تشك فيها 
 ‏حمزة: منصور جا عندها لحدالبيت هنا و كلمها و سالتها عنه  ....و قالت متعرفهوش غير انه هو لي لقالها شغل عندكم و بيجي يطمن عليها لانه عايز يتقدملها او مش عارف اييه 
 ‏سلمى: نعم
 ‏ ‏حمزة *هو دا لي قالته
 ‏سلمى: معلش كل حاجة حتبان مع الوقت 
 ‏ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 تسريع الاحداث 
 ‏ ‏مرت الايام  حمزة مع بسمة في بيتها  يحاول جاهدا معرفة بعض التفاصيل عنها  وقد اصبحا صديقين مقربين  لدرجة انهما لا ينامان حتى يطمئن احدهما على الاخر............
 ‏، خالد كان يستيقظ في الصباح كل يوم يبحث عن هند ليعرف سبب تزويرها للتحليل و في كل مرة يعود خائبا...............
 ‏اما عن اسر فقد كان مع بنته يحاول ان يكون لها اباا و اماا فيعوضها حنان والدتها.... و في نفسه يفكر في تلك الفتاة بسمة التي خطفت قلب طفلته فاصبحت تريدها اماا لهاا يفكر في شكلها كيف سيكون هل ستكون جميلة ام مقبولة يحاول رسم ملامحها في مخيلته على حسب وصف نور لها......
 ‏...اما جاسر و سلمى فخطوبتهما قد زادت من تعلقهما ببعض  جاسر يحاول ان ينهض بشركته مرة اخرى بعد الخسائر التي لحقتها و سلمى لازالت مع التحقيق في القضية 
 ‏ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 ‏في صباح يوم جديد كانت تجهز بسمة نفسها لتذهب للعمل جهزت فطورها و غادرت  ليستيقظ حمزة بعدها و يدخل الى غرفتها اخذ يفتش في اغراضها  فلم يجد شيئا غير انه تذكر الكاميرا التي يجب ان يضعها في غرفتها....دخل غرفته واحضر كاميرا صغييرة جداا تكاد لا تظهر و اخذ يبحث عن مكان مناسب حتى تظهر له الغرفة بالكامل 
 ‏بعد بضع دقائق كان يحاول ان يضعها في المكان المناسب لها ليسمع طرقات على الباب 
 ‏حمزة مين لي جاي دلوقتي  
 ‏اسرع في وضعها واعاد كل شيءالى مكاانه و تماطل قليلا على فتح الباب ليسمع بسمة خلف الباب  
 ‏بسمة حمزة.... ياحمزة افتح انا بسمة نسييت مفاتييحيي 
 ‏تظاهرحمزة بالنعاس و هو يفتح الباب و يتثاءب 
 ‏بسمة: انشاالله نومت اهل الكهف كل دا علشان تفتح اتاخرت بسببك 
 ‏حمزة: انتي مافيش حد بينام معاكي براحته....اخر مرة تنسي مفاتييحك سامعة 
 ‏دخلت بسمة الى غرفتها و خرجت تحمل مفاتيحها 
 ‏بسمة: كنت بتعمل ايييه في اوضتي 
 ‏حمزة  بخوف: نعم 
 ‏بسمة ريحة بارفانك في اوضتي 
 ‏حمزة: ايوا كنت عايز اصحيكي علشان تفتحي الباب 
 ‏بسمة: والله صحيت و صحيت ماتفتحه انت....وبعدين ابوس اييدك بلاش البرفان دا ريحته تقرف  مافيش غير الاوضة دي لي بشم فيها ريحه حلوة بلاش تنتنها 
 ‏حمزة: وحياة امك  دا برفان  لو بعتك مش حتجيبي ثمنه قال يقرف قال 
 ‏بسمة بحزن: اه نسيت علشان انا شغالة 
 ‏حمزة: لا مش....
 ‏لم يكد  ينهي حديثه فقد كانت بسمة قد غادرت المنزل لتغلق الباب خلفها بقوة  
 ‏حمزة: ميزان الكلام عندي لازمله صيانة مش بعرف اتكلم نهائي.....حصالحها ازاي دلوقتي.......احسن حاجة شوكولا 
 ‏بس لازم اتفقد  الكاميرا الاول 
 ‏ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
عند خالد   ‏في صباح جاءه اتصال من احد معارفه 
الشخص: صباح الخير يا استاذ خالد اسف لاني بزعج حضرتك دلوقتي 
خالداهلا يا محمد..... لا ولا يهمك بس هاا أنشأالله تكون اخبار حلوة 
محمد:يمكن لقينا الشخص لي بدور عليه 
نهض خالد  مسرعا: قول العنوان بسرعة 
محمد : هي مش في مصر سافرت لندن  
خالد بياس: لا مستحيل دا انا تعبت وانا بدور عليها فمصر حلاقيها ازاي في لندن 
محمد: انا حديك عنوانها الحالي فمصر يمكن تنزل مصر قريب جداا  بس لازم تعرف انها متجوزة و عندها عيال كمان  مش لازم تتهور....اذا كنت خربت بيتك بايدك متخربش بيوت الناس  ...تمام 
خالد بحزن: قلت  عندها  عيال....... تمام بقا هاات العنوان مش حتهور يا عم 
اعطى محمد لخالد عنوان هند في مصر و اقفل الخط بعد الوداع 
محمد ها حصل زي مانتي عايزة 
المرأة:كويس جدااا  شكراااا جداا لمساعدتك 
محمد: لا طبعا يا اهلاا احنا بنتشرف بالتعامل مع حضرتك  بس طبعا يا ريت خالد مايعرفش بالي حصل علشان ماتتهزش صحوبيتنا و كدا 
المرأة: لا لا اكيييد خليك مطمن و شكرا على المساعدة مرة تانية  مع السلامة 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كانت بسمة تسير لتذهب الى عملها تحاول جاهدة كتم دموعها بسبب ماقاله حمزة  جلست على احدى كراسي الشارع  لتنفجر باكية  
بسمة: لييه انا الوحيدة لي يحصل معايا كدة لييه  يعني علشان انا شغالة حكون رخيصة وبارفانه اغلى مني 
كانت تبكي بحرقة لتحس بيد دافئة توضع على كتفها لتلتفت اليه 
علي: مالك يا بسمة 
مسحت بسمة دموعها:استاذ علي 
سحب يده من كتفها: انا اسف بس لما لمحتك بتبكي قلت اعرف مالك يمكن اقدر اساعدك  
بسمة: مافيش حاجة  شكرالك
علي: مافيش حاجة ازاي انتي شايفة عينيكي وارمة ازاي
بسمة: خلاص مافيش انا تاخرت على شغلي والله لازم اروح  اسفة جدااا 
علي طب استني عندك وانا اوصلك 
بسمة لا  مش عايزة اتعبك معايا شكرا 
على لو سمحتي يا بسمة 
بعد الحاح طوييل منه وافقت 
بسمة: خلاص تمام 
انطلق علي بسيارته متجها الى بيت سلمى مكان عملها  
في السيارة:
علي: لسة مش عايزة تقولي مالك 
بسمة مافيش......  دا بقا لعادي بتاعي 
علي:  لو عندك اي مشكلة قولي يمكن اقدر اساعدك 
بسمة: هو لما الواحد بيبقى وحيد و مافيش حد من عيلته ف ضهره بيبقى لي جاي ولي رايح يرمي عليه كلام  سمعت كلمة على صبح عكرت مزاجي وبس 
علي: طب مين الحيوان ولا الحيوانة لي عكرت مزاجك 
بسمة بابتسامة: هو انسان محترم بس لسانه متبري منه 
علي بحزن: مين...خطييبك؟
بسمةبخجل: لا مش كدة بس....جاري ساكن في شقة لي قصادي يعني 
هلي بإبتسامة: طب الحمدلله 
بسمة باستغراب: نعم بتحمد ربنا لانه بهدلني يعني 
علي لا اعوذ بالله بس علشان....
لاحظ علي سيارة تتبعه 
علي: انتي مش ملاحظة انه في عربية بتلاحقنا من اول ما طلعنا 
بسمة: لا مانتبهتش فيين؟ 
علي: ورانا 
بسمة: طب جرب غير الطريق و شوف مش يمكن يكون طريقها من الطريق دا بس 
غير علي طريقه بينما لازالت تلك السيارة تتبعهما 
بسمة: انت عندك اعداء 
علي: اعداء اييه........ مش يمكن يكونو من جماعة الارهاب لي نتي ورطتيني فييها 
بسمة بغضب و دموع مجددا: عمر بريئ و انت عارف و اظن سمعت اقواله و تاكدت بنفسك  يبقا انا ورطتك ف اييه 
علي: انا اسف مش قصدي يعني كلام  طلع مني كدا 
بسمة: اهو بقا انت واحد من الناس لي بتعكر مزاجي 
علي: انا اسف والله مش القصد انتي لي حظك كدة بتبجي في مواقف تكون فيها الناس متعكر مزاجها علشان كدة بيعكرو مزاجك
بسمة نزلني هنا لو سمحت 
علي: لا مدام العربية لسة وارانا انا مش حضمن انهم حيسيبوكي حوصلك لحد شغلك 
بسمة ملكش دعوةبيا  انت نزلني 
امسكها من ذراعها بقوة  و نظر اليها بغضب: اهدي  علشان لو مهما عملتي  مش حسييبك 
نظرت اليه بسمة بخوف و قد احست واخيرا ان احداا يهتم لها: خلاص سيب ايدي لو سمحت انت بتوجعني 
علي: انا اسف  والله مش قصدي الكلام لي قلته قبل شوية بسمة: خلاص بقا حصل خير 
وصلا واخيرا الى منزل سلمى كانت بسمة تهم بالمغادرة
علي: بسمة... انا اسف والله مش حتتكرر انا اسف جدا 
بسمة خلاص قلنا حصل خير 
علي لو مش زعلانة وافقي تشربي معايا قهوة بعد ماتخلصي شغلك ارجوكي 
بسمة:مش  وعد بس حنشوف 
علي: طب خودي بالك من نفسك و انا حشوف حكاية العربية اييه....  تماام 
بسمة تمام و و بقا قولي الجديد مع السلامة 
كانت بسمة تسير لتلاحظ سيارة سوداء فخمة تنتظر امام منزل سلمى  وعندما اقتربت  فتح الباب 
بسمة: استاذ اسر..
بسمة: استاذ اسر 
اسر بصدمة:  انتي هي بسمة  الشغالة 
بسمة  في نفسها :  قرفتوني في الشغلانة دية.... لتكمل بصوت مرتفع خجول:  ايوا انا هي بسمة الشغالة 
اسر: ممكن نتكلم  شوية 
بسمة  :  انا اسفة مش حينفع اتاخرت على شغلي  كتير 
اسر: لو سمحتي خمس دقايق بس مش حطول عليكي 
بسمة: طب استنى هنا.... انا مش ناقصة اترفض حدخل علشان يشوفوني و بعد كدا حطلع 
اسر: تمام 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
كانت سلمى  تراقب من شرفتها دخول بسمة لتتصل ب حمزة 
حمزة: اييه في حاجة  
سلمى  :  في عربية برى واقفة عندها خلي الضابط لي بيراقبها يلحق العربية 
حمزة: تمااام حاولي تعرفي ميين  
بسمة  :  مش حينفع العربية متفيمة وكمان بتكلمه وهو  قاعد في العربية منزلش 
حمزة:  ماشي حخليه يلحقه... و انا خلاص حطييت الكاميرا فالاوضة بتاعتها كدة حنشوف صوت و صورة 
سلمى  :  تماااام جدا يلا سلام
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
حمزة  :  انت لسة وراها صح
الضابط:  وراها  هي كانت بتعيط.. و جا عندها شخص و ركبت معاه العربية 
حمزة:  كانت بتعيط..... اقصد يعني ركبت مع وااحد  مييين 
الضابط: انا لحقتهم يا باشا و الظاهر انهم لاحظو اني براقبهم علشان كدة غيرو الطريق بس انا تميييت وراهم لحد ماوصلها بيت سيادة الرائد سلمى 
حمزة:  لا والله هما لاحظو انك بتراقبهم و تميييت ورااهم دا اييه الغباااء دااا  كان لازم تغير الطريق علشان مايشكوش يا فالح   اعمل فييك اييه...... انت فين دلوقتي 
الضابط: قدام بيت الرائد سلمى يا فندم 
حمزة:  في عربية واقفة عندها شايفها 
الضابط:  ايوا يا فندم قدامي 
حمزة: الحق العربية دي تمااام و ما تخالهمش يلمحووك سااامع 
الضابط: تماااام يا فندم  ..... بس الراجل لي كانت راكبة معاه بسمة جاي ناحيتي يا فندم اعمل اييه 
حمزة:  اوعى يعرف انت مييين  و خلي الموبايل مفتووح 
االضابط:  حاضر 
اتجه علي الى السيارة التي كانت تلحق بهما 
علي:  سلام عليكم 
الضابط:  وعليكم السلام  
علي:  حضرتك ورانا من ساعة ما طلعنا  في حاجة  يا باشاا
الضابط:  لا مافيش انا مكنتش براقبك.... كنت براقب الست بسمة  
حمزة خلف الهاتف بغضب و انفعااال :  يا غبي  يا غبي. ميين  الغبي لي عينك  ضاابط وبلاني بييك  عايز اعرف 
علي:  و حضرتك بتراقبها لييه بقا 
الضابط:  هي مش قصة مراقبة زي ما انت فاهم بس كنت عايز اتكلم معاها يعني 
علي بغضب ظاهر:  اتكلم معايا انا عادي ... عايز منها اييه 
الضابط: وحضرتك ميين بقا  قريبها
علي  : اتكلم انت و ملكش دعوة بيا و بعدين انت مش شايفها معايا 
الضابط:  بصراحه  هي عجباني و كنت عايز اتقدملها 
علي و قد وصل به الغضب الى درجة: بسمة  تبقى خطبتي  يلا اتكل على الله و اذا لقيتك وراها بعد كدا والله ما حدش حيفكك من اييدي غير ملك الموت....يلاااا 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
نزلت الكلمة على مسامع حمزة كالصاعقة:  اخذ يمسح على وجهه    وهو يردد: خطييبها ماشي   
رمى هاتفه على الارض من الغضب:  مداام هي مخطوبة ماقالتش لييه..... مخبية الموضوع لييه... اكيد خطيبها ارهابي زيها حيكون مين يعني  انا حوريكي ازاي تلعبي معايا ماااشي 
انتبه فيما بعد لسبب غضبه 
اخذ حمزة يحدث نفسه في المرآة و كانه يحدث شخصا اخر:   
حمزة: انت زعلت علشان هي مخطوبة .يا حمزة ...
لتجيب صورته في المرآة: لا علشان خطيبها ارهابي.... حمزة: لا انت معجب بيها و مش عايز تعترف بكدا 
صورته:  لا هي ارهابية و انت لايمكن تحبها 
حمزة لا هي اكيد ملهاش ذنب و حتشوف 
صورته:  بص بقا هي عملت فييك اييه دي كذابة حتى ماقالتلكش انها مخطوبة دي كذابة وارهابية كذاابة و ارهابية 
ردد  الكلمات الاخيرة بغضب ليحمل قارورة عطر و يكسر بها زجاج المرآة  ايوا مش حنكر...... حبيت ارهابية  انا حبييت بسمة فعلااا........ بس لازم استنى لغاية ما تظهر براءتها و اكشفلها عن حبي  واذا كانت ارهابية فعلا يبقى خلااص....  لااازم انسى 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
كان خالد لايزال في غرفته مسطحا سمع طرقات على الباب 
خالد: اتفضل 
نورة مساء الخير 
خالد: اهلا يا نورة تعالي اقعدي 
نورة: جاية علشان اودعك 
خالد:  لييه لسة فاضل ثلاث ايام على مايجي رامز جوزك 
نورة: عارفة   ..... بس لازم اضبط بيتي و كدا  
خالد: على راحتك ايلي تشوفيه احسن اعملييه 
نورة: تمام  .... في اييه مالك زعلان استجدت حاجة عن موضوع بسمة  
خالد: عرفت مين لي زور التحليل 
نورة:  مييين 
خالد  هند  ... تصدقي.... مش عايزة بنتها تفرح مش عايزاني اكتب بنتي على اسمي 
نورة:  انت ميين قالك الكلام دا
خالد  عرفت وخلاص مش مهم عرفت ازاي 
نورة يبقى خلاص سجل بنتك باسمك و خلااص ملكش دعوة بيها هي اتجوزت و شافت حياتها  ولا يهمك فييها اهتم بحياتك لي جاية مع بنتك و بسس 
خالد: تصدقي معاكي حق
نورة:  طبعا معايا حق انت لازم تشوف حياتك مع بنتك مش لازم تفكر فيها ابدا و ضيع عمرك  على ست ماهمهاش بنتها ها تهتم بييك انت فوووق لنفسك بقااا  ضيعت من عمرك سنييين  خلااص كفاية بقاااا 
خالد ايوا خلاااص لازم اشوف حياتي 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
طال انتظار اسر لبسمة  كان سيغادر لكنه لمحها قادمة 
اسر  : اتاخرتي جداا 
بسمة  اسفة  بس كان عندنا شغل.... خير يا استاذ اسر في حاجة 
اسر: طيب ممكن تدخلي العربية 
بسمة  : طيب ماتطلع انت احسن 
اسر: مش حينفع والله  
بسمة  لييه بقا انشاء الله  .... خايف على سمعتك.... لو وقفت مع شغالة 
اسر: الموضوع مش كدا ابدااا 
بسمة: طب معلش اتكلم في الموضوع  عادي انا سامعاك 
اسر:  انا عملت حادثة زي مانتي عارفة...
بسمة  ايوا عارفة الحمدلله  على السلامة 
اسر الله يسلمك 
بسمة: بس اييه العلاقة يعني  ...... محتاج نقل دم و لا نقل كلية.... اهاااا ليكون لاقو عندك سرطان و عايز حد يتبرعلك بالنخاع العظمي علشان بنت عمك و كدا 
اسر:  يا ستي اسكتي فال الله ولا فاالك  استغفرالله العظيم  ........... استني هو نتي قلتي اييه بنت عمي ازاي  لتكوني نتي كمااان 
بسمة  بابتسامة:  بنت عمك بسمة محمد جلال..و كنت احسن . طالبة عندك في الكلية  و بشهادتك قدااام الطلااااب كلها 
رقَّصت حاجبيها فرحاا:  فااااكر الرهان 
اسر: بجد مكنتش اعرف  ...... واذا على الرهان مبروووك ربحتي بجدااارة 
بسمة  الله يبارك فيك....... بس معرفتش  الموضوع لي عايزني فييه
اسر:  اركبي علشان مقدرش انزل 
بسمة  لييه بقا نشالله  مش عايز تنزل لمستوانا  ..... لسة متكبر زي ما نت متغيرتش 
اسر ب غضب:  يووووو بقا اركبي علشان انا مشلول 
بسمة: نعم..... انا بجد اسفة والله مش قصدي  انا نسيت وضعك والله
اسر:اطلعي عايزك في كلمتيين 
بسمة بخجل: حاضر بس خلي باب العربيه مفتوح 
اسر: خلاص يا ستي 
بعد ان صعدت بسمة و جلست بقربه 
اسر لسائق: سيبنا شوية يا عم مرعي 
مرعي وهو يهم بالنزول : ماشي يا فندم 
اسر: بصي انا عرفت عنك من نور بنتي لما كنتي بتلاعبيها هي حبتك جدااا و طول الوقت بتتكلم عنك........علشان كدة  جاني فضول اعرفك انتي ميين  
بسمة هي نور بنتك؟
اسر: ايوا
بسمة: ربنا يخليهالك بنوتة زي القمر بتنحب جدااا و تدخل في القلب على طول 
اسر: فعلااا..يعني انتي كمان حبيتيها 
بسمة: اه والله جدااا
اسر:  بصي يا بسمة  من غير لف و دوران  و عايزك تنسي كل الخلافات لي كانت بينا في الجامعة  تماام اعتبريني دلوقتي.اسر و بس لا استاذك ولا ابن عمك  تمااام
بسمة: هو في اييه بالضبط....بابا حصله حاجة ولا نور انا مش فاهمة حاجة من لي انت بتقولها 
اسر: عايزك تبقي مامت نور  .....فكريي قبل ما تديني اي جواب 
وضعت بسمة يدها على جبهته من صدمة ماسمعت: هو انت سخن ولا اييه  اكييد مريض اخلي عم مرعي يوصلك المستشفى ولا يهمك 
امسك اسر يدها: من جبهته: ارجوكي ماترديش علي دلوقتي  فكري براااحتك و بعدين اديني جواب 
بسمة: ولا زالت في حالة الصدمة: استنى انا عايزة افهم يعني هو انت عايزني ابقى مربية ليها صح........والله حفكر يعني علشان نور وكدا بس الصراحة مش عارفة اوافق ولا لا..... علشان بيتكم الصراحة مابرتاحش فييه نهائي...
قاطعها اسر:  تتجوزيني 
بسمة في نفسها يا لاااااااهوييي اسر باشا رجل احلام بنات الكلية كلها يطلب مني الجواز....... لا لا لا يارتني عملت فيديو و نشرته حيبقى ترند 
اسر: في ايييه يا بسمة سرحانة فاييه 
افاقت بسمة من شرودها: لا معاك  بس فاجءتني الصراحة بس انت عارف اني شغالة في بيت خطيبة اخوك  دا حياثر مستقبلا على مكانتك يعني  ...حتتعاير بيها و حيقولو جوز الخدامة.... انت فاكرها سهلة....بقولك اييه انا ما وصلتش للمكانة لانت فيها في المجتمع  و مش عندي معارف آلله آلله  كل الناس لي اعرفهم ناس بسيطة زيي و مقرفني فسيرة الخدامة لي بتشتغل في بيوت الناس فما بالك انت 
اسر: انا مايهمنيش في حد ابدااا لي عايز يتكلم يتكلم بس اوعدك انك معايا و جمبي مش حتنظلمي ابداا فكري فنور وفكري في انا كمان  ..... والله مش حابقى مقعد كدة عندي عملية بعد اسبوع تقريبا و حارجع امشي مرة تانية
بسمة: لا اعوذ بالله الموضوع مش قصة مقعد ولا بتمشي لا...... انا مش كدة ابداا بس انت مش بتفكر فييها كويس علشان الكلام مش حيكون لييك بس  حيكون ليا اناكماان  تمااام وعلشان انا بسمعه كتيير فعارفة الشيء دا  صعب قد اييه  و انا عارفة اييه لي  حيكون مستنيني عندك فبلاها والله.... اتجوز بنت من مستوااك احسن
اسر: بصي يا بسمة حاعتبر اني ماسمعتش الكلام لي قلتييه خاالص....فكري....و فكري كويس اويي  فكري فنور علشان هي بتحبك و عايزاكي تبقي مامتها......وفكري في انا كمان 
بسمة: استنى عندك هي مراتك توفت في الحادثة لي عملتوها صح 
اسر: لا طلقتها احنا مش متفاهميين ابدااا و هي طلبت الطلاق 
بسمة تمام حفكر ورد علييك بس مش عايزاك تتامل 
اسر  بإبتسامة: انا تاملت خلاص 
بسمة بابتسامة: انا لازم ارجع على شغلي اتاخرت 
اسر ماشي  و فكرييي فكريي 
بسمة حفكر  ...يلا مع السلامة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كان حمزة يرتب البيت  فقد تعود على ذلك عندما كان يعيش بمفرده...كان يجمع الزجاج المكسور  ليقف و ينظر الى ذلك العطر و يتذكر كلمات بسمة(برفان دا ريحته تقرف) ثم يتذكر حزنها بعد كلامه (دا لو بعتك مش حتجيبي حقه)...استفاق من ذكرياته ليضع العطر مع الزجاج المكسور 
حمزة: هو ريحته تقرف فعللا 
اخرج هاتفه  و بدا بكتابة  رسالة:** انا اسف عارف اني زودتها جدااا معاكي بس مش فاضل كتير و نفترق يعني مش عايز نفترق و احنا زعلانين من بعض اسف جداااا و لو مسمحاني اقبلي عزومتي على العشا النهاردة....ارجوكي وافقي.....مستني ردك **
ارسل الرسالة و دخل الى غرفتها مجددا فتح خزانتهاا فلم يجد غير قمصانه  التي تركها  و بعض البسة بالية كانت قد احضرتها لها ام حبيبة مع ذهبات والدتها 
حمزة: دي مش عندها لبس نهائي  هي بتلبس ايييه 
اخرج بعض قمصانه وقربها الى انفه واخذ يشتمها فوجد فيها ريحها 
حمزة: دي بتلبس قمصااانييي 
كان سيخرج لكنه عاد ليحمل قميصا الى غرفته 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انهت بسمة عملها لتخرج فوجدت علي ينتظرها 
بسمة: استاذ علي.....بتستنى طنط فاطمة 
علي لا مش كدة انتي نسيتي اني عزمتك على قهوة 
بسمة: لا مانسيتش بس انا ماوافقتش 
ظهر الحزن على ملامح علي: ماتكسفنيش انا عايز اعتذرلك عن الموقف لي حصل الصبح 
بسمة: لا عادي حصل خيير و بعدين انا قبلت اعتذارك خلاص يبقا مافيش داعي للقهوة 
علي: على راحتك اتمنى ماكنش تقتل عليكي انا اسف 
لاحظت بسمة حزنه: انا مش عايزاك تزعل مني بس والله خايفة عليك  و على نفسي 
علي نعم  ازااي مش فاهم 
بسمة كلام الناس يعني... دا بيوصلها و دا بيجيبها و انت عارف اني لوحدي و اكيد الناس بتستناني على غلطة  بحاول على قد ما اقدر اسكت الناس 
علي هو فنجان قهوة حيخلي الناس تتكلم عليكي و بعدين اذا مايعرفوكيش انتي  فهما عارفين انا مين و انا انسان محترم و اكيد مش بقعد مع بنات كل مرة شكل غير اذا كانت عندها قضية  و كدا  ...وانا اسف لاني بزعج حضرتك 
بسمة: با عم حتعملي محاضرة نرووح بس على اقرب كافييه 
ابتسم علي: تماااام كدة 
اتجه علي وبسمة  الى احد الكافيهات
علي انا عرفت مين كان بيلاحقنا امبارح 
بسمة بجد مييين 
علي: احم..... واحد معجب بيكي 
بسمة بصدمة  : نعم 
علي:ايوا قال انه عايز يتقدملك كمان 
شرقت بسمة من القهوة التي شربتها: بجد 
علي: اه .....انا علشان منعرفهوش و مايتعرضلكيش مرة تانية قلتله انك خطيبتي 
بسمة كحكحكحكح  احم.   ليييه 
علي انا اسف بس دا لي خطر ببالي ماتزعليش مني 
بسمة تمام  لوكان فيه خير كان ربنا كتبه ليا.....سبنا منه...المهم اخبار قضية عمر اييه 
فرح عمر لانها لم تتاثر بالموضوع: حقولك.....
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انهت بسمة قهوتها و عادت الى بيتها و دخلت غرفتها  و كل هاذا كان تحت انظار حمزة الذي كان يشاهدها من اللابتوب  اخرجت قميصا من قمصانه و دخلت الى الحمام  لتخرج بعد مدة ترتدي القميص و تضع منشفة على راسها  برق حمزة عينيه ينظر اليها  
حمزة: دي  بتلبس قمصاني  بس اكل منها حته 
انتبه الى كلامه ليغلق اللابتوب 
حمزة اييه لي بتعمله دا يا حمزة البنت محجبة عيييب كدااا عييب فوق لنفسك مينفعش كدااا 
خرج حمزة من غرفته و اخذ يمشي ذهابا و ايابا امام غرفتها 
بسمة في حاجة يا حمزة 
حمزة بخجل و هو يتذكر شكلها: لا لا لا  مافيش حاجة....بس هو نتي فتحتي موبايلك 
بسمة: قصدك المسج  .....مش موافقة 
حمزة  لا والله طب  خمس دقايق الاقيكي جاهزة  فاااهمة قال مش موافقة قاال 
بسمة:   بص يا حمزة انا فرحااانة جدااا النهاردة مش عايزة اعكر مزاجي الله ينصرك 
حمزة اطلعي بس...... وانا وعد مش حزعلك النهاردة
بسمة  وعد 
حمزة بفرحة: والله وعد 
بسمة تمااام 
حمزة بفرحة: انا جبتلك هدية حطيتها قدام الباب حادخل اوضتي و انتي اطلعي برى خديها يلااا
بسمة شوكولا صح 
حمزة:  اطلعي و شوفي 
فتحت بسمة باب غرفتها قليلا لتجد كيسا كبيرا حملته و دخلت غرفتها مجددا لتجد ملابس جمييلة جدااا كانت تنظر الى الكيس و عيناها تدمع فناادرا ماكانت ترتدي ملابسا جديدة  فتح حمزة اللابتوب ليراها تمسح دموعها اخذ هاتفه و اتصل عليها 
حمزة: عجبتك الهدية 
بسمةوهي تحاول ان لا تحسسه بانها تبكي: علشان كدة فوت على اوضتي صبح صح 
حمزة لا والله مش كدة  صار بالصدفة و ماتفهمهوش غلط وربنا ماناوي منها حاجة تاذيكي لا شفقة ولا حاجة من اللي فبالك هدية صلح علشان الكلام لي قلته الصبح  و بس 
بسمة تمام  حلوة جدااا شكرا ليك بجد 
حمزة عايزك تلبسي احلى لبس و نروح نتعشى برى 
بسمة: حاضر اجهز نفسي و اطلع 
حمزة اوكيي و انا كمان يلا مستنيكيي 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
ارتدت بسمة فستانا ابيضاا طويلا باكمام و كذلك خمارا بنفس اللون  و حذاء بكعب عالي.. كانت تبدو كاميرة فعلاا
بسمة: لازم احط شوية مكياج...... لا انا لازم اروح عندحمزة و هو يحطلي واحد خفيف....... خبير بقا و علشان تكمل معانا 
اتجهت الى غرفته و فتحت الباب دون اذن لتجده عاري الصدر يلف فوطة حول خصره 
بسمة تعال يا بو الخبرة حطيلي ش....
لم تكمل كلماتها لتستدير راكضة الى غرفتها 
بسمة: انا بجد اسفة 
حمزة: احسن حاجة اني ركبت كاميرا و عرفتك بتفكري ازاي هههه الحمدلله انقذت نفسي 
 وضعت بضع المسكرا و احمر شفاه فقط فهاذا ما تجييده 
 ‏حمزة: اطلعي  خلااص خلصت 
 ‏خرجت بسمة خجوولة انا جاهزة خلااص 
 ‏حمزة: بابتسامة كنتي عايزة حاجة 
 ‏بسمة:  كنت عايزاك تحطلي مكياج 
 ‏حمزة: مافيش دااعي انتي كدة احلى بكتير 
 ‏بسمة بابتسامة خجولة شكرا عينيك لي  الحلوة 
 خرجا من المنزل و اغلقا الباب ليجدا احد الجيران 
 ‏الجار: اهلا.بحضرت الرائد  ازيك يا ضااابط 
 ‏بسمة..
جار:  اهلا يا حضرت الرائد ازيك يا ضابط 
تجمد دم في عروق حمزة و هو ينظر الى بسمة  ، مد يده الى جاره  ليصافحه 
حمزة  : اهلا بحضرتك انا اسف جدااا بس احنا تاخرنا 
نزل الدرج و هو يدفع بسمة  من ذراعها 
سحبت بسمة ذراعها بغضب 
بسمة:  عايزة اعرف انت مييين 
حمزة: عارف لي فدماغك كله ولي حصل سوء تفاهم  و بس 
بسمة:  سوء تفاهم و هو يعرفك و بيقولك حضرت الضابط حمزة 
حمزة بكل ثقة  : هو ما قالش حمزة قال حضرت الضابط و بس 
بسمة: لا والله
حمزة  : يا بسمة  انا عندي اخويا التوام وهو نسخة مني علشان كدة  الناس بتفتكرني هو.....وانا  مليت بقا كل مرة اشرح اني مش هو 
بسمة  بطيبة قلب:  اييدا بجد 
حمزة:  بالله  عليكي ماتزعليش انا ماصدقت وافقتي تطلعي تتعشي معايا 
بسمة: تمام خلااص انا رايقة و مش عايزة مزاجي يتعكر اساسا 
اتجها الى احد المطاعم و قد ارتاح لان بسمة قد صدقت كذبته ليواصل التحقيق معاها
حمزة:  ماقلتليش اييه لي مخليكي فرحانة 
بسمة  بإبتسامة  عريضة:  اتخطبت 
عبس حمزة وهو يبلع ريقه:  نعم 
بسمة  :  ايوا اتقدملي اسر ابن عمي دكتور في كلية اداب 
حمزة:  وانتي وافقتي 
بسمة  :  لا لسة بفكر...... و كمان قال في واحد كان لاحقني النهاردة عايز يتكلم معايا  و كدا و قال لعلي انه كان عايز يتقدملي هو كمان 
حمزة بغضب :  و مييين علي دا كماان 
بسمة:  علي دا يبقى محامي و ابن ست بتشتغل فبيت سلمى معانا طنط فاطمة.... ست بتدخل القلب 
حمزة  :  و سي علي دا ماتقدملكيش 
بسمة  :  لا لسة بس بيني وبينك حاسااه معجب بيا 
حمزة لييه بقا ان شاء الله 
بسمة  :  علشان راح لراجل لي كان بيراقبني و قاله انه خطيبي علشان ما يتعرضليش و كداا  ..... طلع محترم  فعلااا 
حمزة: بقولك...... يعني نتي دلوقتي مش مخطوبة و لا مخطوبة فهميني 
بسمة: في اييه مالك 
حمزة: ما نتي لخبطتيني الصراحة...... فلان خطبني و فلان ولاحقني و فلان وفلان.... الحق اييه ولا اييه 
بسمة: مش مخطوبة بس حاليا بفكر في عرض اسر 
حمزة: هو اييه لي يفرح في الموضوع دا  عايز اعرف 
بسمة بقولك  دا دكتوري في الجامعة و البنات كلها كانت بتموت فييه لما يختارني انا من بينهم كلهم  دا شي يبسطني طبعاا
حمزة: طب هو عرفك من بييين كل اللبنات ازااي 
بسمة بابتسامة: ماهو بنته قال حبتني لما جم يخطبو الست سلمى و هي قالتله عايزاها تبقى مامتي 
حمزة: قولي كدة من الاول يعني عايزك مربية لبنته مش زوجة يعني 
عبست بسمة  بوجهها:  لا هو قالي فاكري فنور و فكري في انا كمان 
حمزة يعني  قالك كلمتين خلاص وقعتي....  
نظرت اليه بسمة  بعتاب:  قولتلك اني مبسوطة و وعدتني ماتعكرش مزاجي  
حمزة:  هو انا قلت حاجة دا انا بفتح عينيكي  و بعدين  دا جواز مش لعب عياال  و كمان  حيبقى لطول لعمر مش يومين ثلاثة و خلاص و بعدين تقولي انا زهقت.... الجواز مسؤولية شفتي نتي اهلك لما ما فكروش فيكي وصلتي لفييين لازم قراراتك تبقى صح و تفكري كويس قبل ما تدي الراجل جواب 
بسمة: معاك حق  
حمزة:ـ فكري كويس...... ها تحبي تكلي اييبه 
بسمة  : زيك  ... اطلب انت اي حاجة تتاكل و خلاص 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
نور بابا 
اسر: اهلا يا قلبي ازيك يا حبيبتي 
نور كويسة......ماما كانت هنا 
اسر: بجد 
نور جات تزورني  و روحت بيت جدو 
اسر: تمااام يلا روحي العبي
خالد: انت جيت يا اسر
اسر: ايوا كنت عايزك في موضوع.
خالد خير ان شاءلله
اسر تعال ندخل المكتب و نتكلم براحتنا 
دخلا الى المكتب 
اسر انا كنت النهارده عند بسمة 
خالد بسمة ميين
اسر بسمة بنتك..... و مكنتش اعرف انها بتشتغل في بيت سلمى 
خالد: والسبب لي خلاك تروح عندها
اسر: نور  ....علشان لما رحتو تتقدمو لسلمى حبتها جدااا و قالت انها عايزاها تبقى مامتها مكنتش اعرف انها بنتك غير لما هي قالت 
خالد بفرحة: يعني كلمتها في الموضوع.......وقالت اييه
اسر قالت حتفكر 
احتضن خالد اسر: انا مش حلاقي احسن منك لييها  تعوضها عن كل لي شافته بعيد عني 
اسر: حاسب يا عم  هي لسة بتفكر  
خالد حتوافق انا متاكد  من كداا و انا حكلمها بذات نفسي عنك 
اسر:  انا الصراحة كنت رخم جدا معاها في الكلية علشان كدة مش متامل الصراحة  خايف تاخدها حجة و ترفض 
خالد:حصل اييه معاكم 
اسر بصراحة هي كانت حلوة و ذكية جداا و في مرة دخلت المحاضرة و لقيتها بتكلم صحبتها عني و بتقول انه مش لدجة دي حلو يعني و كانت بتديها عيوب عني و فانا ايييه.... حطييتها في دماغي علشان كانت البنت الوحيدة لي لي مش بتهتم بيا يعني...و انا بقا كانت عندي مراهقة متاخرة هههه تعودت كل البنات لما بدخل الكلية الاقيهم يطلعو علي و يتوشوشو و يقولو يا محلاه و يابخت لي حتتجوزه و كلام من دا الا هي...... فكنت كل مرة اتحجج بحاجة  واطردها من المحاضرة  لغاية ف يوم وقفت في وشي و قالت انها مابتعملش حاجة و انه لي بعمله غلط و اذا تميت كدا فحتشتكيني للعميد.....وقتها خلاص ما باقتش شايف قدامي...فرحت قلتلها انك لو حضرتي او ماحضرتيش المحاضرة انتي غبية اساسا  و ماينفعش تدخلي الكلية دي اصلاا......
خالد بابتسامة  : وعملت اييه
اسر عملت رهان....علشان انا استاذ علم العروض فقالت انها اي بيت اقدمه ليها تقدر تقطعه و تعرف هو اي بحر من بحور الشعر........ثم اكمل بابتسامة............وانا زي الغبي وافقت وكان ليها شرط انها لو نجحت حاعترف بغلطي قدام الكلية كلها واطلب منها السماح 
خالد بضحك..... طيب و حصل اييه 
اسر اعترفت اعمل اييه..... كانت بجد شاطرة جداااا 
خالد: معلش ماهو ياما حب ابتدى بخناقة.... ان شاءلله توافق  
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند سلمى اخذت تتصل بحمزة طول الوقت لكنه لم يرد على مكالمتها  اعادت الاتصال مرارا و تكرارا دون جدوى 
سلمى ماله دا....هو استحلى العيشة معاها ولا ايييه  كل ما اتصل مابيردش.....اما نشوف حكايتك اييه بالضبط  يا حمزة 
اما هو فقد جعل هاتفه على الصامت كي لا يزعجه احد في عشاءه مع بسمة 
حمزة: ها عجبك الاكل 
بسمة يجنن..... انا حشوف اذا محتاجين طباخة اساعدهم  و بالمرة اخد من الاكل الحلو دا معايا كل يوم  
حمزة: نعم..... انتي عايزة المطعم يقفل 
بسمة: لا انا بطبخ حلو اويي كمان....حتى فاطمة جربتني و قالت اكلك يجنن على فكرة 
حمزة اييدا طيب  ذوقينا من طبخك يوم 
بسمة حاضر من عني.............. 
حمزة هي فاطمة دي والدة علي 
بسمة  ايوا صح 
حمزة يبقى تاكدي انه عايز يتجوزك علشان امه قالتله اكلك حلو 
بسمة  سيبك من الموضوع دا مالك علقت علييه كدا 
..... و بعدين تعال هنا ما تحكيلي عنك شوية...... كل يوم انت تسال و انا بجاوب ولا مرة اتكلمت فيها عن نفسك 
حمزة: عادي كنت عايش مع اهلي عندي اختيين  نادين و دينا  و اخين محمد و احمد توأم هما  في لندن مش بنتقابل كتيير يعني 
بسمة: احمد و محمد توأم
حمزة: ايوا 
بسمة انت مش قلت قبل شوية انك توم مع واحد من اخواتك 
لقد نسي حمزة كذبته: ايوا صح هو انا مقلتلكيش انه احنا ثلاث تواءم احمد بقا معايا توم حقيقي زي بالضبط و محمد توم معانا بس  كان في غشاء تاني مش معانا فهماني علشان كدة مش بيشبهنا هههه
بدات شكوك بسمة: تمام كمل
حمزة:  كان حلمي اكون ضابط زي احمد اخويا بس عملت شركة مواد تجميل..... والحمد لله  
بسمة هو انت درست اييه 
حمزة: دخلت كلية تجارة بس ماكملتش  علشان كان في دماغي ابني الشركة و كدااا 
بسمة: تمام ربنا يوفقك......حتوقع الصفقة امتى مع شركة سلمى 
حمزة بصراحة لقينا اغلاط كتير معاهم علشان كدة ممكن تطول قعدتي هنا ف مصر 
بسمة: اييدا بعد المسج لي بعته فكرتك حتسافر قريب جدااا 
حمزة: زهقت مني 
بسمة: لا مش كدا 
حمزة: خلاص يا ستي اول ما الاقي سلمى حقولها تغيرلي مشرفة بتاع البيت 
بسمة بحزن: بتتكلم جد 
.حمزة بابتسامة * لا بهزر و بعدين خلاص تعودت على شاقاوتك و شايك لي مش بينشرب اساسا 
بسمة احلف....علشان كدة بتخلصه كله.....و تشرب 50 كباية في ليلة 
حمزة هههه خلاااص والله حلو جدااا و تعودت علييه ابقي علميني اعمله ازاي علشان لما نفترق  اعمله لنفسي تمام
بسمة تماام 
انهو عشاءهما و غادرا. المطعم دخلا منزلها و اتجه كل منهما الى غرفته غيرا ملابسهما و تسطحا على السرير 
كانت بسمة ترتدي قميص حمزة و تفك شعرها تنام دون غطاء فتح حمزة اللابتوب  و اخذ يتاملها بكل حب 
حمزة: تصدقي وحشتيني بعد الخمس دقايق  دي بس.... عايز اعرف بس حاكمل من غييرك ازاااي....... يا ريت تطلعي بريئة يا بسمة يا ريييت....
اقفل اللابتوب و اغمض عينيه ليغط في نوم عميييق 
اما بسمة فاخذت تتقلب يمينا و يسااارا  تفكر في اسر و كلام حمزة على انه يريدها زوجة من اجل ابنته فقط  تفكر بعلي و انه يمكن ان يكون معجبا بها... كانت تسبح في بحور افكارها ليخطفها النعاس  و تغط في سبات هي الاخرى 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ليستيقظ الجميع في صباح جديد 
وصلت بسمة كعادتها الى مكان عملها لتجد منصور  في انتظارها مرة اخرى، لم تعره بسمة اهتماما فقد اكملت طريقها دون ان تنظر اليه ليناديها 
منصور.: ايه التكبر دا يا ست بسمة كدة عاملة نفسك مش شايفاناا اساااسااا 
بسمة: عايز اييه تاني يا منصور 
منصور شفتك مش مرتاحة ف شغلك فلقيتلك شغل جديد احسن منه و تكسبي اجر عند الله 
بسمة: لا شكرااا جدااا مش محتاجة........ الشغل دا مريحني جدااا 
منصور: لما تعرفي نوع الشغل والاجر لي حتاخديه عند ربنا حتغيري رايك 
بسمة بقلة حيلة: هات  اما نشوووف اييه نوع الشغل 
منصور: بس عايز وعد انه محدش يعرف و لو حد عرف حتروح روحك يا بسمة 
بسمة  ليييه بقا ان شاء الله  هو اييه الشغل دا 
منصور  : الجهاد في سبيل الله 
بسمة بصدمة: نعم يا خويا  هي قبيلة قريش رجعت تاني ولا عايزني ادخل الجيش وبعدين انا مش بعرف احمل سلاح اساسا قال جهاد قال 
منصور بابتسامة لا مش كدا....... الجهاد دا بحاجة تانية خااالص و بعدين اييه لي دخل الجيش في كدا...... لا جهاد دا مش في الجيش دي جماعة بتحاول ترجع الوطن للاحسن 
بسمة وقد تملكها بعض الخوف  منه : كمل اما نشوف اخرة الحكاية دي اييه 
منصور: الجهاد دا جهاد بالعمل يعني تطبخي لرجالة لبتجاهد و تنظفي و كمان في وقت ليكي...   يعني تتبسطي و تبسطي 
بسمة و قد بدا الرعب على وجهها:  مش فاهمة حضرتك 
منصور: قصدي  جهاد نكاح 
نزلت هذه الكلمة على مسامعها كصاعقة اخذت اذناها تصدر صوت صفير لم تسمع ما قاله منصور بعد ذالك ابدااا غير كلمة واحدة كانت تتردد في اذنها: جهاد نكاح 
استدارت لتغادر غير انه اوقفها و هو يسحبها من يدها بقوة 
منصور: الكلام لي حصل دلوقتي يبقى بينااا ولو حد عرف حتروح روحك و روحه ساااامعة 
تركها ثم اكمل: وانا مستني جوابك 
دخلت بسمة الى بيت سلمى  و على عينيها غمامة سوداء جعلتها لا تستطيع النظر امامها  لتسقط ارضاا امام فاطمة 
فاطمة: مالك يا بسمة 
احضرت بعض المياه و رشتها عليها لتستفيق و وضعت لها بعض العطر في انفها لتشتمه 
صباح: مالها بسمة يا فاطمة
فاطمة مش عارفة والله لسة داخلة وقعت من طولها 
صباح: طيب خليها ترتاح شوية هناو بعدين خليها تروح بيتها و ترتاح 
مر بعض الوقت  استجمعت بسمة قواها 
فاطمة: انتي كويسة يا بسمة 
بسمة الحمدلله.....هي سلمى هنا 
فاطمة لا راحت القسم....عايزة منها حاجة 
بسمة يا خسارة  كنت عايزاها توصلني البيت احسن مش قادرة والله........خير في حاجة حصلت
فاطمة لا بتسألي لييه 
بسمة قلتي راحت القسم 
فاطمة ماهي بتشتغل  في القسم 
بسمة بصدمة بتشتغل في القسم..........بتشتغل اييه بالضبط 
فاطمة: ماهي بسم الله ماشاءالله حضرة الرائد سلمى......انتي ماشفتيش الاوسمة بتاعتها المتعلقة في اوضتها
بسمة  بصدمة  :  مستحييييل 
بسمة  :  مستحيل  انتي بتهزري صح 
فاطمة  :  نعم هو انا حكذب عليكي  ليبه فعلا هي ضابطة 
انصدمت بسمة  مما سمعته لتتذكر جار حمزة حين التقى بهما وهو يسلم عليه * اهلاا يا حضرة الضابط *
بسمةفي نفسها  : دول اكيد بيشتغلو مع بعض ضباط...... بس انا مالي  دخلوني وسطيهم ليييه....
بسمة: تمام يا طنط انا لازم اروّح انا تعبانة جدااا 
فاطمة: ايوا طبعا اصلا مدام صباح  قالت لازم ترتاحي فبييتك 
بسمة:شكرا..... يلا ادعيلي 
فاطمة: ربنا يشفكي يا حبيبتي 
بسمة  :  الله ينصرك يا طنط ادعيلي ربنا يبعد عني ولاد الحرام  
فاطمة  والله  بدعيلك كل يوم 
بسمة  :  يا رب  استجيب يارب 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
كانت سلمى  قد لمحت بسمة  تدخل الى بيتها لتتجه فورا الى بيت حمزة، لتعرف منه سبب عدم  رده عليها 
دقت الباب كثيرا  ليفتح بعد مدة 
حمزة: سلمى  كنت فاكرك بسمة..... خييير في حاجة
سلمى  :  انت مش بترد علي لييه 
عاد حمزة الى سريره ليستلقي 
حمزة: كنت مشغول  اعمل اييه و بعدين انتي جاية تعملي اييه......و في الوقت لي لازم تراقبي فيه بسمة  
سلمى: بسمة  في البيت خلاص و بعدين  من غير مراقبها في كاميرات بتراقب  ........ بالنسبةللكاميرا بتاعتك ماجبتش جديد 
حمزة: لا مافيش .... يلا بقى يا سلمى عايز انام انا منمتش امباح و انا براقبها و استنى اتصال يجيلها 
سلمى:  انت بتستعبط...... في اييه مالك يا حمزة ايلي يشوفك دلوقتي مايشوفكش اول مرة شفتها 
حمزة  بانفعال: في اييه  اه..... في ايييه ماتغيرش حاجة اهو احنا بنراقبها كل يوم وهي مش بتروح مكان  تاني غير بيتك و بيتي..... حتى منصور الزفت بذات نفسه يا بيجلها بيتك يا بيجيلها بيتي 
سلمى: انت حبتها صح 
حمزة: لا الموضوع مش كدا بس 
سلمى:  ماتنكرش يا حمزة انت باين  واقع لشوشتك 
نظر اليها حمزة بحزن:  والله  غصب عني حبتها ماقدرتش والله ماقدرتش 
سلمى: بس دي ارهابية و من واجبنا اننا نحقق معاها علشان بلدنا يا حمزة 
حمزة:   احنا لسة متاكدناش انها ارهابية احنا شاكين و بس..... و بعدين انا حاسس انها بريئة  والله. 
سلمى:  حمزة لازم  ماتخاليش مشاعرك تتحكم فيك دي قضية خطيرة جداااا انت عارف يعني اييه خطيرة 
حمزة بغضب: خلاص فهمنا 
سلمى: يلاا فز....... قوم روح على شغلك...... روح على القسم متاكدة انك اول ماحتدخل و تشوف المجرمين حتتغير نظرتك ليها و حتشوفها زي الاول.... ارهابية 
حمزة  ماتقوليش عليها كدة.... و بعدين لسة ما اثبتناش انها ارهابية هي لسة بسمة  
سلمى:  طب قوم يلااا انا حعملك كباية شاي علشان تصحصح 
كانت تهم بالخروج لتجد بسمة واقفة امام الباب والدموع تملأ عينيها 
سلمى  بصدمة  :  بسمة  
نهض حمزة مسرعا اليها:  بسمة  انتي فاهمة الموضوع غلط و ربنا استني حشرحلك 
بسمة  بدموع:  عايزة اعرف كل حاجة و دلوقتي حالا 
جلس كل من بسمة و سلمى  و حمزة على اريكة وسط المنزل و لازالت بسمة  تشهق من صدمتها لماوقع لها
بسمة  : اتفضلي يا سلمى  اتكلمي عايزة اعرف كل حاجة  وبالتفصيل 
حكت سلمى  لبسمة كل ما حدث  من اول لقاءهما لغاية الساعة 
حمزة:  انا سمعتك بتكلمي منصور و عارف انك متعرفيش انه ارهابي اصلا
بسمة: بس انا  عارفة انه إرهابي  
سلمى  و حمزة في نفس الوقت: نعم 
بسمة  :  عرفت النهاردة.... هو جاني لبيتك النهاردة و قالي انه لقالي شغل تاني احسن   من شغلي عندكم و لما سالته عن الشغل قال..... لتبدا بالبكاء مجددا 
حمزة و قد غضب لبكاءها:  قالك اييه ابن..... 
بسمةو هي تحاول كتم دموعها:  قال للازم  اشتغل معاهم انظف و اطبخ للمجاهدين زي ماقال..... 
سلمى: كملي. 
بسمة: و قال  لازم اعمل جهاد نكاح 
ضرب حمزة الفازة الموجودة امامه من غضبه!ثم نهض واخذ يمشي ذهابا و ايابا::  والله  لا اعدمك صحتك يا منصور الزفت.... جهاد نكاح تمااام.... والله  لا ضبطك يا ابن الجزمة  حتطلب الموت مش حطولو 
سلمى اهدى يا حمزة مااالك 
بسمة  :  انا والله  مالي دخل فييه هو بقا بينطلي فاي حتة و بيطمن علي  .... و حتى والله  لما خفت منه قلت لشيخ حسن عليه  علشان  يكلمه و انت شفت بعينك هو جاه لحد بيتي علشان يزعقلي و يلومني  لاني شتكيته وانت سمعت بنفسك الحوار لي كان بينا 
سلمى:  طيب هو ليه لقالك شغل عندنا بالذات... اكيد وراه حاجة مش لله يعني 
بسمة:  والله  ما عارفة حاجة  .... قال اخته كانت تشتغل عندكم اسمها عيشة يمكن..... و لسة عندها صحوبية من جوا البيت  فكلمت مراته علشان تشتغل وهو مارضيش  في الوقت دا كنت انا فبيت الشيخ حسن  و طلعو عليه كلام وكدا بسببي...... فمنصور بقا مارضاش على الشيخ و جابلي الشغل دا علشان اطلع من بيته  دا لي اعرفه والله  
سلمى  :  وبيت دا اجرتيه ازاي 
بسمة  :  الشيخ حسن  بذات نفسه اجره ليا و اتكلم مع صاحب البيت انا والله ما اعرفه حتى  هما اتكلمو واتفقوا و انا سكنت و حادفع الاجرة و بس 
هز حمزة براسه لها على ان كلامها صحيح 
سلمى  :  انتي عارفة انه البيت دا بيت حمزة 
بسمة  بصدمة :   و دي كمان........ لا معرفش اهو قدامك واساليه  كل مرة بيطلعلي بكذبة  و يسكتني علشان  ماينكشفش
طأطأ حمزة راسه خجلا 
بسمة  حنعمل اييه دلوقتي....... حنسجن يعني 
حمزة: لا طبعا 
برقت سلمى  عينيها  ...:  بصي يا بسمة  احنا مش عايزينك تخافي بس لازم القانون ياخد مجراه على شان كدا كل ما احتجناكي نلاقيكي موجودة تمام 
بسمة  تمام.......... بس منصور قالي لو حد عرف بالموضوع دا حتروح روحك و روحه وانا خايفة جداا 
حمزة: ماتخافيش يا بسمة انا جمبك.. قصدي احنا جمبك 
بسمة ممكن اسال سؤال
حمزة اتفضلي 
 بسمة: انتو ما اتكلمتوش معايا في الموضوع لييه  من الاول...... كنت قلتلكم كل حاجة بدل الخطط دي  
اتجهت بنظرها الى سلمى  ......... كان لازم  تقوليلي كل حاجة  علشان  كنت فاكراكي حتكوني صحبتي على الاقل كان بدل ما دخليلي راجل البيت يعقد معايا  كنتي تيجي انتي تقعدي هنا وتراقبيني و تقولي انك متخانقة مع اهلك او كذبة زي لي عملتوها...... كنت حرحب بيكي الف مرحب  ،  كدبتي علشان ادخله بيتي الف كدبة  وقلت معلش لا زم اساعدها و مخاليش العيل الكتيييرة تكون بلا شغل ههه مع اني كنت خايفة جدااا على نفسي معاه و دي الحاجة الوحيدة لي قدرت احافظ عليها 
حمزة:  انا اسف جدااا والله  
بسمة  انت تخرص احسن... انا نذليت معاااك كل يوم خناقة و كل يوم اسمعلي كلمة تسد النفس.....  و قول معلش كله يهون المهم في ناس مش حتدمر بيوتها بسببي و بسبب الصفقة الزفت اللي حتوقعوها...... اصبري يا بسمة  كلها شهر و حتفترقو  معلش اصبري.... و بعد الصبر دا كله يطلع كذب 
سلمى:  كان لازم نعمل كدا يا بسمة  احنا اسفين بس والله الموضوع مش زي انتي فاكراه و احنا مش من دماغنا بنتحرك..... في ضباط اعلى منا هما لخططو لكل حاجة
بسمة  :تماااام.......  اهو دا رقمي لو احتجتي اي حاجة في الموضوع  حتلاقيني  هنا 
حمزة: بخوف رايحة فيين 
بسمة  لسة النهار طويل  حدورلي على بيت 
حمزة  خليكي يا بسمة..... 
بسمة  مش قادرة اسمع صوتك خليني براحتي........... انا لو ينفع ممكن ابقى في الشغل عندكم  لغاية اما الاقي شغل تاني يا سلمى 
سلمى  :  طبعا   اكيد  
بسمة  :  حادخل اخد حاجاتي 
خرجت سلمى  من البيت و دخلت بسمة  لتجمع اغراضها....... دخل حمزة الى غرفته و فتح اللابتوب و اخذ ينظر اليها..... كانت تسند راسها على السرير... تبكي بحرقة على ماحدث لها حتى تورمت عينها..... لتخرج بعد  مدة  ويخرج بعدها حمزة
حمزة:  انا اسف 
بسمة  :  خد مفاتيح بييتك....و مش حادفعلك الاجار لانك كنت ساكن معايا و كمان ماتستهلش الصراحة  يلا سلام 
اخذ حمزة مفااتييحه منها 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
خرجت بسمة تحمل في يدها كيس فيه ملابسها القديمة وفقط بينما تركت الملابس التي اشتراها حمزة  كانت تبحث عن بيت للكراء فلم يكن لديها الوقت لتبحث عن اخر كما اخبرت الشيخ حسن من قبل..... بحثت كثيرا لكن دون جدوى.....اتجهت بها قدماها الى قبر جدتها 
بسمة بدموع: انا مش عارفة اروح فين يا ستي...... لتقيت بناس غدارين و رجعوني  للشارع ....اعمل اييه اروح مسجد مرة تانية.......اروح فييين انصحيني ابوس ايدك  انا ماليش غيرك اساسااا  .......اروح بيت خالد ولا خالتي ام حبيبة  ولا اكلم فاطمة المشرفة.......
اخذت نفساا عميقاااا.......ولا ارجع بيت حمزة... يا رب اديني الصبر يا رب 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند حمزة  عند مغادرة بسمة دخل الى غرفتها وتسطح على سريرها يحمل في يده قميصا كانت ترتديه ليلة البارحة..... نزع قميصا كان يرتديه و ارتدى قميص بسمة وبعد مدة سمع طرقات ليركض الى الباب 
حمزة بسمة انتي رجعتي 
خالد لا  مش  بسمة بس  ابوها........بسمة فين
حمزة طلعت من البيت 
خالد بخوف:  وراحت فيين
حمزة بحزن مش عارف  
خالد بانفعال: هي مالهاش مكان تروحله كنت استنى شوية قبل ماتطردها
 حمزة بانفعال:  انا ماطردتهااش  هي راحت من نفسها 
 ‏خالد  :  لو بنتي جرالها حاجة وربنا ما انا سايبك 
 ‏خرج خالد ليبحث عن بسمة  و خرج حمزة بعده بحثا في كل مكااان ولم يجداها 
 ‏ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
 ‏بينما بسمة  كانت لاتزال في شااارع تحمل كيس ملابسهاتفكر اين تقضي ليلتها  لتتذكر صندوق ذهب والدتها فقد نسيته في بيت حمزة  
 ‏بسمة  :  الصندوق  انا نسيت الصندوق في البييت....... لازم ارجعه.....  و بعدين  ما انا عندي ذهب ابيع عقد و اقضي ليلة فاي اوتييل ازااي فاتتني دي..... واخيرا نفعتيني بحاجة يا ماما 
 ‏اتجهت الى منزل حمزة  دقت الباب كثيرا لكن لم يفتح قاربت الشمس على المغيب   جلست تنتظره على درج العمارة  لتسمع احداا يصعد الدرج  
 ‏بسمة  :  حمزة انت رجعت 
 ‏سمعها حمزة ليصعد الدرج بسرعة  :  بسمة  انا كنت بدور عليكي باباكي قالب الدنيا عليكي 
 ‏بسمة:  انا نسيت حاجة تخصني في البيت جاية اخدها و روح 
 ‏حمزة: باتي النهاردة في البيت و بكرى روحي...... يعني علشان  مش عندك  مكان تروحيله 
 ‏بسمة  مين قال كدااا ولا علشان مقطوعة من شجرة 
 ‏حمزة  لا مش كداا والله.... طب اتفضلي  خدي حاجتك على الاقل 
 ‏دخلت بسمة  الى غرفتها لتخرج و بيدها الصندوق  ليقفل باب البيت خلفها بالمفتاح 
 ‏بسمة انت بتعمل اييه افتح 
 ‏حمزة:  مش حتروحي مكان تاني مكانك هنا  .... وبعدين الليل ليل حتروحي فين 
 ‏بسمة  وانت مال اهلك  بقولك افتح 
 ‏امسكها من ذراعها وسحبها الى الحائط لتلتصق به  كان ينظر في عينيها و الرعب يتملكها 
 ‏بسمة  :  هو انت  ....  انت مش شاذ صح 
 ‏حمزة:  لا سلييييم جدااا....  وبحبك جدااااا 
 ‏التهم شفاهها في قبلة لتدفعه و تركض الى غرفتها و تغلق الباب بالمفتاح خلفها 
 ‏ اما حمزة فقد استوعب بعد ذلك ما فعله ليدخل غرفته و يكسر اي شئ  في طرييقه   ينظر اليها من خلال اللابتوب و هي تبكي و تنطوي في زاوية تجعل يديها على اذنيها كي لا تسمع صوت ذالك التكسير   نامت  على تلك الحال من شدة تعبها  
 ‏لتستيقظ في الصباح  على صوت حمزة وهو يطرق الباب 
 ‏حمزة:  بسمة  افتحي ارجوكي 
 ‏بسمة  :  ابعد عني..... سيبني. فحالي الله ينصرك  انا مش طايقة اسمع صوتك حتى 
 ‏حمزة: خالد  باباكي جاي ياخدك  جهزي نفسك 
 ‏قالها و غادر لتسمع الباب قد اغلق خلفه انتظرت قليلا ليفتح مرة اخرى و يدخل خالد يركض اليها و يحتضنها 
 ‏خالد حبيبتي كنت بدور عليكي 
 ‏بسمة خودني من هنا ارجوك 
 ‏خالد مالك يا بسمة في حاجة حصلت 
 ‏بسمة لا مافيش طلعني من البيت دا لوسمحت 
 ‏خالد خلاص  اهدي يا حبيبتي 
 ‏اتجه خالد و بسمة الى فيلته.....كانت تمشي و تتذكر اول يوم جاءت فييه الى هاذا البيت تتذكر المعاملة السيئة التي تعاملو بها معاها 
 ‏خالد  تعالي حتبقي  في الاوضة دي  مبدئيا  ....لغاية ما يجهزو اوضتك تمام 
 ‏بسمة تمام.....انا عايزة اخد دوش و ارتاح  تعبانة جدااا 
 ‏خالد نامي براحتك اول ماتصحي نتكلم
 ‏دخلت بسمة الى تلك الغرفة كانت تنظر في ارجاءها تجد صوراا لامراة جميلة وانيقة 
 ‏بسمة: الست دي جميلة جدااا و زوقها حلو  حتى اوضتها  مرتبة وااو 
 ‏اخذت حماما ساخناا و ارتدت ملابسها  استلقت على السرير لتاخذ قسطا من الراحة و ما ان وضعت راسها على الوسادة حتى احست بشء صلب فيها سحبت الوسادة وفتحتها لتجد سجلاا مخبأ فيها
 ‏بسمة اييه السجل دا 
بسمة  : اييه السجل دا..... افتحه...... لا عييب مش لازم افتحه.....  انا اصلاا.  وش نحس لو فتحته حتقوم قيامة  خلينا هاديين احسن 
نامت بسمة  ولم تستيقظ الى قبل العصر بقليل  ارتدت ثيابها و خرجت من غرفتها لتجد جاسر امامها،  لم يسلم عليها بل دخل الى غرفته  واغلق الباب في وجهها 
بسمة  :  ماله دا...... علشان  رجعت للبيت مرة تانية اكيييد 
اتجهت الى غرفته لتطرق الباب قبل الدخول 
جاسر  :  اتفضل 
دخلت بسمة  بخجل الى غرفته: مساءالخير
جاسر: عايزة ايييه 
بسمة: ممكن نتكلم شوية انا عارفة انك زعلان مني....و عايزة اوضحلك شوية امور  
جاسر بانفعال: توضحي ايييه...ها حتوضحي ايييه.... الشركة في خساير  و حتزيدي علينا بفضيحة كمان 
بسمة: والله يا جاسر مش حزيد عليكم والله    ..... انا مش عايزة فلوس اقسم بالله انا مستعدة اتنازلك عن كل حاجة والله ما عايزة منكم قرش واحد 
جاسر باستهزاء:  مين جاب سيرة الفلوس انتي بتتكلمي عن اييه بالضبط 
بسمة: طب اقعد نتفاهم.... هو انت زعلان مني لييه  بالضبط عايزة اعرف؟
جاسر: مش لازم...... الموضوع اكبر من الفلوس 
فهمت بسمة ان سلمى قد اخبرته بموضوع الارهاب 
بسمة: قصدك موضوع اني ارهابية  و كدا 
جاسر بابتسامةاستهزاء: مانتي كمان عارفة الموضوع اهووو......ايوا يا ستي موضوع انك بتتعاملي مع ارهاب و انتي بنت عمي دا حيدخلنا في خسااير اكبر اذا ما كناش حنعلن افلاسنا  
نظرت بسمة حولها لتجد مصحفااا موضوعاا على احدى الرفوف لتاخذه و ضعت عليه يدها 
بسمة: اقسم بالله يا جاسر انا ماليا علاقة بالموضوع  دا نهائيّ وانا بحلفلك على المصحف اهووو لو مش مصدقني مافيش حاجة اكثر من كدا اقدر اعملها علشان تصدق.......سلمى حكتلي كل حاجة و انا كمان قلتلها كل حاجة اعرفها........صدقني يا جاسر انا مستحيل اعمل حاجة زي كدا ابدااا 
نظر اليها جاسر و قد احس بصدقها: عايز اطلب منك طلب ممكن 
بسمة: اكيد اتفضل 
جاسر: ماتثبتيش نسبك   لغاية اما تظهر براءتك  ....لو عايزة تساعدينا بجد
بسمة  بحزن: تمااام خلااص ايلي تشوفه بس انا عايزاك تتاكد اني بريئة و بس دا لي هيمني و ماتشوفنيش بنظرة زي لي شوفتني بيها قبل شوية 
ابتسم جاسر: ازاااي 
بسمة: مكشر.........انا فرحت جداا لما كلمتني في المشفى و سالت علي و قلت انك حتساعدني في موضوع التحليل..اتغيرت نظرتي لييك تماما عن اول مرة شفتك فيها 
جاسر: انا اسف بس انتي عارفة الموضوع قد اييه خطير  لما حكتلي سلمى ماصدقتش والله.....بس لازم تعذريني علشان احنا مانعرفكيش تماما.... و اكيد الواحد مالهوش غير سمعته  و انتي ادرى 
بسمة: خلاص  والله عارفة......بس انا حاعمل التحليل علشان مابقاش في البيت دا كدا وبس........ لازم اتكد اني بنته......وبعدين  حلاقي طريقة اخليه يأجل موضوع تصحيح النسب 
جاسر: شكرا ليكي جدااااا  و انا اسف عايزك تتفهمي ارجوك 
بسمة خلاص فاهماك والله مش لازم تعتذر اساسا
دخل اسر  بكرسيه المتحرك 
اسر مساء الخير.........ازيك يا بسمة
بسمة بخجل: الحمدلله ازيك انت ان شاءلله بقيت احسن
اسر الحمدلله.....بتتكلمو فاييه 
نظرا كليهما للاخر 
اسر هو  في ايييه بالضبط 
جاسر لا مافيش.......كنت برحب ببسمة في البيت 
بسمة: ايوا صح 
اسر وانت كنت بترحب بيها فاوضتك 
جاسر......ااا ااا كنا بنتكلم ونتمشى ولقينا نفسنا هنا وبس 
اسر  بغيرة: طب لازم تاخدو بالكم علشان محدش يفهم غلط بردو 
جاسر: حيفهمو ا اييه بالضبط واحد قاعد  يسال عن بنت عمه  و كمان الباب مفتوح 
اسر: الاحتياط واجب 
بسمة: خلااص خلينا  نطلع برى احسن 
خرج الكل ليجلسو  وسط البيت يتبادلون اطراف الحديث لم ينزل اسر عينيه من عليها ابدااا و ما زاد تعلقه بها عندما راتها نور ركضت اليها
نور: بسمة 
عانقتها بسمة  : ازيك يا نور عيني 
نور: وحشتيني جدااا 
بسمة وانتي كمان وحشتيني 
اسر بفرحة: من ساعة ماشفتك و هي كل مرة بتتكلم عنك  و تسال عليكي 
بسمة: يا حبيبتي  انا كنت عارفة انك بتسال عليا دايما علشان كدا جيت اطمن عليكي 
نور: مش حتروحي زي ماما صح 
بسمة بخجل: حنشوف.....بس المهم مش عايزاكي تزعلي ابدااا حنلعب و حننبسط جدااا تمااام لغاية اما نشوف اذا كنت حبقى ولا لا 
نور بحزن: بس  انا عايزاكي تبقي معايا 
بسمة ايدا...ايدا احنا مش قلنا مافيش زعل  روحي اوضتك و جهزي لعبك و حاجي بعد شوية العب معاكي 
نور حاضر 
غادرت نور الى غرفتها لتاتي هانادي بعدذلك 
هنادي عارفة تلعبي كويس.....مسكتي في البنت علشان تضمني قعدتك 
اسر ماما  عييب الكلام دا
بسمة: سيبها يا اسر....  خلاص مامتك  كبرت و البني ادم كل ما كبر بيبقى يتكلم حجات مش فاهمها اصلا...ولو ما تكلمش  يمرض يطقله عرق ولا تجيله جلطة بعيد شر عنك يا طنط  طبعا
هنادي بغضب: احترمي نفسك  .....وبعدين انا لي كبرت  شوفي وشك و شوفي وشي  ايلي يشوفك يقول عندك اربعين سنة  
بسمة بإبتسامة:معلش...... يمكن نظرك كمان نقص يا طنط بس لو شايفاني كويس يعني....... ماهو انا ماعملتش عمليات تجميل زي حضرتك يعني علشان كدا.....بس انا برجح نقص نظرك  ابقي روحي عند الدكتور قبل  مايفوت الاوان 
هنادي بانفعال: احترمي نفسك انتي قاعدة فبيتي 
بسمة: لا وانتي الصادقة قاعدة فبيت ابويا 
هنادي: وريني بطاقتك كدا اشوف اسمك اتاكد 
بسمة: والله لسة ماطلعتهاش بس اوعدك اول ما تشوفيها حساعدك علشان نغير نظام البيت الي مش عاجبني الصراحة
 كان  جاسر يبتسم  لان بسمة  لم تسكت لوالدته فهي معروفة بشدتها لم يتجرأ أحد من قبل على ان  يرد عليها بكلمة وااحدة  ليس قلة احترام لوالدته  غير انه اعجب باختلاف بسمة 
 ‏خالد: هو في ايييه بالضبط 
 ‏بسمة: مافيش طنط هنادي كانت بترحب بيا....و كانت بتسالني عن الاكلات اللي بحبها علشان العشا وكدا 
 ‏خالد:تسلمي يا هنادي طول عمرك ذوق 
 ‏ضحكت بسمة على كلامه: ايوا صح عندك حق
 هذا ما اغضب هنادي لتترك المكان وتتجه الى غرفتها وهي تتوعد لبسمة: وربنا ما انا سيباكي  ....عايزة تغيري نظام البيت انا حوريكي 
 ‏ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 ‏خالد بما انكم مجتمعين فانا بقا عايز اعمل اكبر فرح 
 ‏جاسر:  بجد معاك حق يعني الموضوع طول الصراحة و انا مجهز كل حاجة  ناخد موعد من عيلة سلمى و نحدد ميعاد الفرح 
 ‏خالد: انت مييين جاب سيرتك اساااسااا 
 ‏جاسر بخجل: انت قصدك على ميين  ....مافيش حد خاطب غيري.........اتجه بنظره الى  بسمة.........انتي مخطوبة يا بسمة؟
 ‏بسمة ماتسكت يا عم الرغاي بلاش احراج  
 ‏خالد: بسمة اسر  قالي كل حاجة...وانا بصراحة مش حلاقي احسن منه ليكي  يعوضك عن كل لي عيشتيه.....انا مكنتش ليكي اب مناسب بس على الاقل عارف انه اسر حيكون ليكي اب و كمان نعم الزوج و  و بالمرة تبقي جمبي عايز اشبع منك 
 ‏بسمة بخجل: بص  يا استاذ خالد
 ‏خالد: ينفع تقولي بابا
 ‏بسمة بإبتسامة: طيب يا بابا........انا مش بفكر في الجواز دلوقتي نهائيّا علشان  شايفة نفسي مش مستعدة ابدااا اني اتحمل مسؤولية  .....و كمان حتكون مسؤولية طفلة 
 ‏اسر: بس انا حكون معاكي مش حتتحملي مسؤولية لوحدك يعني 
 ‏جاسر: هو انت تقدمت لبسمة 
 ‏اسر ايوا يا عم واترفضت زي مانت شايف 
 ‏بسمة: والله انا مش عايزة اغلط نفس غلطت ابويا وامي ولا غلطتك انت ومراتك....... عايزة لما افكر اتجوز احس اني مع الراجل الصح  مش بفكر ولو للحظة اني ممكن اقدر اسيبه او هو يسيبني نعمل عيلة مبنية على التفاهم والاحتراااام......مافيش واحد منا كامل كلنا عندنا عيوب بس لازم  الواحد  يتقبل عيوب شريكه و بصراحة  انا مش عايزة اتجوز اي راجل  وخلاص.........في الاخر   يجي على اول غلطة يطلقني ويقولي احنا مش متفاهميين......  الجواز مش كدة ابدااا.
 ‏اسر: بس مرات تكون الظروف اقوى مننا 
 ‏بسمة ما انا بتكلم عن الظروف دي بالذات خد مثال قدامك ابويا  ....و طبعا انت عارف الحكاية مش لازم نعيد.......انا مش حبرأ امي لا..... بس لو كان بيحبها بجد و عارف ومتاكد انها مش حتخونو  كان على الاقل سمع منها و حط احتماال بسيييبط انها ممكن تكون مؤامرة ضدها من عيلة مش طايقاها .....وانت عارف التكملة و حصل اييه واييه النتيجة.....ولي محدش فييهم اتاذى غيري  بقيت وسطيهم بدور على اب وعلى ام كل واحد عايش حياته زي ماهو عايز  وانا... ولا حد معبرني........وبنتك اهيي صحيح قدام عينك و متربية ف وسط عيلة بس حتعيش مع نقص حنان والدتها......بدل ما تفكر تجيبلها ام تانية لييه ماتحاولش ترجعلها والدتها الحقيقية و تصفو حساباتكم وتبتدو صفحة جديدة  مبنية على التفااااهم 
 ‏كل الناس بتفكر تطلق علشان تعيش حياتها.بس ما يعملوش حساب لعيالهم ابدااا و دا اكبر غلط 
 ‏ صفق جاسر لبسمة: تصدقي كلاااامك واااو عايزك تدرسي سلمى الكلام دا والله في القمة 
 ‏اسر انتي مش فاهمة حاجة اصلااا.....لو اي حد كان لازم يبقى علشان عياله كان ربنا الزم علينا الزواج للابد  و ما حطش  حاجة اسمها طلاق 
 ‏بسمة: مضبوط....بس خلاه ابغض الحلاال متنساااش وحطلي سطرين تحت ابغض 
 ‏جاسر: معاكي حق فكل لي قلتييه بس وقتنا الحالي والصراحة مافيش حد بيفكر لقداام غير انه لازم يتجوز وخلااص 
 ‏بسمة: انا شايفة انه والله محدش عاش زيي في الذل والحرمان  و انا مش حخلي ولادي يعيشو زيي ابداااا..........انا حروح عند نور و ابقى فكر في الكلام لي قلتهولك يا اسر 
 ‏ اتجهت بسمة الى غرفة نور 
 ‏ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 ‏خالد: تصدق معاها حق 
 ‏اسر بحزن: بس  انا و حياااة خلااص مابقاش في بينا  حاجة تجمعنا ببعض 
 ‏جاسر و نور 
 ‏اسر: انت مش عارف حاجة اصلا 
 ‏جاسر: انت اعلم.....انا حروح الشركة يلا سلام عليكم
 ‏خالد: و عليكم السلام  ... وابقى قولي جديد 
 ‏جاسر: تمام 
 ‏انتظر خالد الى حين مغادرة جاسر 
 ‏خالد: انا عارف كل حاجة عنك انت وحياة و اتجوزتها ازاي 
 ‏اسر: انت مش عارف حاجة والله 
 ‏خالد بصوت منخفض:  عارف....و عارف لدجة انه عندي علم مين ابو نور  .....وانك كتبتها باسمك كرامة لوالدها الله يرحمو 
 ‏انصدم اسر مما سمعه: انت بتقول ايييه 
 ‏خالد: بلاش تنكر عارف انه ابوها طلب منك تستر عليها قبل ما يموت و انت رفضت بس وافاته هي لي خلتك تتجوزها و عملتو حكاية انها كانت سكرانة و غلطت معاها و حملت منك.... و القصة لي الفتوها 
 ‏اسر: عرفت ازاي 
 ‏خالد مش مهم....المهم انه بسمة مش عارفة الموضوع دا لو قولتلها حكايتك حتغير رايها.......وحتعرف انت اتجوزت حياة لييبه..... يمكن دا يخليها تغير رايها و دا الاهم 
 ‏اسر: اكيد اخدت موقف علشان لي حصل في الكلية كمان و اتحججت بالموضوع
 ‏خالد لا عندها حق تخاف دا جواز مش لعب عيال وتعمل حسابات ماعملناش احنا ليها حساب علشان تضمن راحتها وراحة ولادها ان شاءلله
 ‏ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
 ‏عند بسمة كانت تلاعب نور في غرفتها لياتيها اتصال من حمزة اقفلت الخط في وجهه 
 ‏بسمة: ايه لانا عملته دا....يمكن يفكر اني هربت و مش عايزة رد علييه و يشوكو في اكثر.........نور حبيبتي حروح اتكلم في تلفون وارجعلك خودي اللعبة دي مشطي شعرها 
 ‏خرجت بسمة وعادت الى غرفتها....واعادت الاتصال بحمزة 
 ‏حمزة: ايوا يا بسمة ازيك 
 ‏بسمة بكل برود: الحمد لله والله احسن وانا بعيد عنك .....في جديد يا حضرة الضابط 
 ‏حمزة بحزن: اه في ...... بصراحة لا...  كنت عايز اطمن عليكي بس  
 ‏بسمة: خلاص اطمنت...... انا قفلت فوشك علشان مش قادرة اسمع صوتك....لولا اني خفت تفكر اني هربانة و تشك في ماكنتش اتصلت ابدااا
 ‏حمزة: عارف انه مالكيش دخل في الموضوع....بس الاجراءات تحتم علينا شهادتك يعني......و فكرة انك مش طايقة تسمعي صوتي دي كبيرة اوي
 ‏بسمة: نعمل اييه بقا الاجراءات حتمت علينا نسمع صوتك 
 ‏حمزة: بسمة 
 ‏بسمة: اتفضل يا حضرة الضابط سامعاك 
 ‏حمزة: وحشتيني 
 ابتسمت ‏بسمة من كلامه لتنتبه بعدذلك و هي تحدث نفسها: بتضحكي على اييه 
 ‏حمزة: شايفك سكتي 
 ‏بسمة عايزني اقولك اييه يعني 
 ‏حمزة: وانت كمان وحشتني 
  بسمة: لا والله ماحصلش  
  ‏حمزة طب لما يحصل....ممكن تقوليلي 
  ‏بسمة والله ماتتاملش نهائي.... لي عملته خلى حتى احساس الكره خسارة فييك. تصدق 
  ‏حمزة: انا حبيتك يا بسمة بجد و اسف على لي عملته
قاطعته ‏بسمة: انا مش عايزة افكر في الموضوع دا  عايزة انسى  ...لو سمحت لو مافيش حاجة جديدة عن موضوع الارهاب ماتكلمنيش  ...وحتى لو في جديد يبقى احسن لو سلمى تكلمني 
حمزة بحزن: تمام انا اسف لاني بزعج حضرتك....مع السلامة 
اقفلت  بسمة السماعة: وربنا ما اخليك تقفل في وشي 
امسكت شفاهها وهي تتذكر قبلته: هو يمكن اكون حبيتك؟.....لا مستحيل
رمت نفسها هلى السرير لتمسك براسها وهي نتالم 
بسمة: اي انا نسيت السجل 
اخذته و فتحت احدى الصفحات بعشوائية  لتقرأ
(رغبتي فيك كانت حقيقية لم اكن تحت تاثير مخدر اوما شابه......كنت ادرك اني اريدك بطريقة اعمق مما اظنه فقد احببتك حتى الجنونــــــــ)...هند 
ماان قرأت اسم والدتها حتى اعتدلت في جلستها  
بسمة: دي مذكرة ماما 
اخذت بسمة تقلب في صفحات هذه المذكرة بعشوائية  ....  لتقرأ على احدى صفحاتها مقولة للكاتب جبران خليل جبران * من الاخطاء التي نرتكبها في حق انفسنا هي التاجيلات التي لاتنتهي نؤجل الشكر والاعتذار والاعتراف،  المبادرة وكاننا نضمن العيش طويلا *........ كانه يتحدث عني  لم استطيع ان اعتذر.....  كما لم استطع الاعتراف بخطئي .... ولن يفيد اعتذاري او اعترافي في شئ غير انه سيزيد من حزني و كئابتي اعذريني...... اعذريني لاني لم استطع ان ادافع عنك...... لم استطع البوح بسري  ....... هند 
لتنتقل الى صفحة اخرى  كتب عليها.....* قد يعشق المرء من لا مال في يده و يكره القلب من في كفه الذهب ما قيمة الناس الا في مبادئهم  لا لمجد يبقى ولا الالقاب والرتب*.... مقولة في القمة.....لم ارد يومااا رجلا غنيا  ....... اردت فقط رجلا محبااا 
كانت بسمة كل ما قرات صفحة تاهت في غموضها لتبدأ بالمذكرة من الاول تقلب في هذه الصفحات والدموع في عينيها علها تجد تفسيرا لخيانة والدتها  قرات و قرات حتى انهتها كلها 
حملت المذكرة و اتجهت الى مكتب خالد 
خالد  :  تعالي يا حبيبتي اتفضلي....... انتي بتعيطي ليييه في حد زعلك 
بسمة  ببكاء:  لا بس انا عرفت كل حاجة 
خالد  باستغراب:  عرفتي ايييه؟ 
ركضت بسمة  اليه تحتضنه:  انا بحبك اوي يا باپا 
فرح خالد كثيرااا ليبادلها الحضن هو الاخر....... وانا كمان بحبك  اوييي..... خلاص ماتعيطيش بقااا.......  تعالي هنا انتي عرفتي اييه 
بسمة  :  خد المذكرة دي فيها كل حاجة..... بس اوعدني انك ماتقطعهاش او حتى تحرقها  لاني محتاجاها جداااا  تمام  وعد
خالد  :  وعد  بس مذكرة لمين 
بسمة  خدها اقراها صفحة  صفحة  و انت حتعرف كل حاجة 
قبلته من خده:  انا عندي شغل حروح وارجع بعدين  تمام تكون انت خلصتها و حنروح لمكان تاني انا وانت وبس
خالد  بابتسامة  :  تماام  
جلس على كرسيه وليقرا في هذه الصفحات كل ما قرأ صفحة زادت صدمته اكثر  
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
أما بسمة  فقد اتجهت الى غرفتها واتصلت بعلي
بسمة  ايوا يا استاذ علي ممكن اقابل حضرتك 
علي: انا في المكتب محتاجة حاجة..
بسمة  ايوا عايزة مساعدتك لو سمحت 
علي:  اكيد طبعا اتكلمي سامعك 
بسمة مش حينفع في تلفون نتقابل في العنوان دا.......... تمام 
علي  تمام... ربع ساعة بالاكثر حكون عندك 
بسمة  شكرا 
اقفلت الخط لتتصل بسلمى 
بسمة:  ايوا يا سلمى  ازيك 
سلمى:  الحمدلله  وانتي عاملة اييه
بسمة: الحمدلله  ....... كنت عايزة مساعدة منك لو ممكن 
سلمى  : اكيد طبعاا عايزة اييه 
بسمة:  عايزة ابرأ نفسي 
سلمى  :  نعم.... ازاااي 
بسمة  :  لو ينفع تيجي العنوان دا..... و انا حشرحلك كل حاجة بالتفصيل 
سلمى: باستغراب تمام موافقة 
بسمة: وابقي اتصلي بجاسر علشان يجي معاكي هو كمان 
سلمى  تمام خلاص نلتقى في المكان لي قلتي عليه 
اقفلت الخط و دخلت الى الحمام مجددا اخذت حماما ساااخنااا ثم  ارتدت ثيابها و غادرت الى العنوان المتفق عليه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
دخل حمزة مكتب سلمى ليجدها تجمع اغراضها 
حمزة:   خلصتي شغلك بالسرعة دي
سلمى: لا والله الشغل هلكني......بس بسمة اتصلت وقال عايزة تقابلني 
حمزة بحزن: بسمة.....خير في حاجة حصلت 
سلمى: مش فاهمة قالت عايزة تبرأ نفسها و عايزة تشرحلي ازاي 
حمزة: طب ينفع اروح معاكي......احم.    بحكم اننا فنفس القضية و كدا 
ابتسمندت سلمى: بحكم اننا فنفس القضية ولا حاجة تانية 
حمزة:حاجة زي اييه يعني 
سلمى زي انها وحشتك يعني 
حمزة: ايوا وحشتني جدااااا و المرة التانية اعملي نفسك مش فاهمة بقااا  علشان متحرجنيييش 
سلمىبضحك : حااضر...... ويلاا يا عم سوما العاشق 
حمزة انجرييي قدامي
اتجه كلاهما الى احدى الكافيهات المطلة على النيل لتجد سلمى علي.....فهي تعرفه بحكم ان والدته تعمل لديهم في الفيلا 
سلمى: اهلاا استاذ علي ازي حضرتك 
علي الحمدلله ازيك يا حضرة الضابطة 
سلمى الحمدلله....اقدملك الضابط حمزة بيشتغل معايا  و دا  المحامي علي 
حمزة تشرفت بمعرفتك 
علي: الشرف ليا اهلااا 
 سلمى: مستني حد 
 ‏علي: ايوا مستني بسمة انتي تعرفيها بتشتغل عندكم 
 ‏غضب حمزة فقد عرف انه علي الذي تتحدث عنه بسمة 
 ‏حمزة: و لييه هي تقربلك 
 ‏علي: لا بس قالت عايزة ساعدة 
 ‏سلمى و احنا كمان اتصلت علينا و اديتنا العنوان دا علشان نتقابل هنا 
 ‏علي طب اتفضلو نستناها مع بعض 
 ‏جلس الكل في انتظار بسمة و جاسر و بعد مدة 
 ‏بسمة و هي تاخذ نفسا عمييقااا: انا اسفة اني تاخرت عليكم  بس والله طريق كان زحمة...
حمزة: طب خودي اشربي بق ميا و ارتاحي شوية 
انتبهت بسمة بعد ذلك: حمزة
ظن حمزة لوهلة انها ستحرجه امام علي: انا سلمى قالتلي 
بسمة: كويس انك جيت كمان..... كنت باتصل عليك و مش بترد 
حمزة بفرحة:  بجد..انا اسف منتبهتش للموبايل 
بسمة جاسر فيين 
سلمى اهو جاي في الطريق  
بسمة كويس جدااا......
اخذت هاتفها و بعثت برسالة لحمزة 
اخرج حمزة هاتفه ليقرأ* ما تصدقش نفسك انا لا اتصلت بيك ولا حاجة قلت كدة علشان ما احرجكش قدامهم و بس....لسة مانسيتش عملتك السودة  *
حزن حمزة ليبعث هو الاخر برسالة لها * انا اسف لاني جيت من غير ما تعرفي بس علشان الكلام يخص القضية وانا لحقق فيها  كان لازم اكون موجود.....وشكرا على لي عملتيه و ما احرجتنيش قدامهم * 
بسمة برسالة اخرى * العفو * 
سلمى ايييه الموضوع يا بسمة عايزانا ف اييه 
بسمة خلاص يجي جاسر ونتكلم 
جاسر: انا هنا اهووو...سلام عليكم......
الكل:وعليكم السلام و رحمة الله تعالى وبركاته
بسمة: بما انه جاسر وصل نبتدي.....انا عايزة ابرأ نفسي و علشان الكلام دا يحصل  لمافيش غير طريقة وحدة 
علي تبرئي نفسك من اييه بالضبط
بسمة: قضيةعمر يا علي لي مسكتها  ......انا كمان متهمة فيها 
علي بصدمة: نعم مستحيل...انتي لا يمكن تعملي كدة 
نظر ايه حمزة بغضب: طب خلينا نسمع للاخر
بسمة انا حوافق على طلب منصور 
حمزة بانفعال: مستحييييل انتي اكيد بتهزرييي......انتي واعية انتي بتقولي ايييه 
سلمى: انتي عارفة انتي بتعملي اييه ولا كلام وبس 
جاسر حتبرئي نفسك انك تدخلي المنظمة 
بسمة: اولاا مش عايزة حد يتكلم غير لما اخلص كلامي كله و انا عارفة باعمل اييه 
علي كملي....خلاص و خلونا نفهم 
بسمة: انا حوافق على طلب منصور و دا بعلمكم و انتم شاهديين حتحطولي جهاز تقدرو تسمعو بيه كل حاجة بتحصل معايا و انا بالمرة احاول اجبلكم معلومات عنهم و المكان لي هما فييه و اجيب اسماء المتورطين 
امسكت بسمة بطنها بالمم
بسمة اااي 
حمزة بخوف في اييه مااالك يا بسمة 
سلمى تعالي نروح المستشفى 
بسمة لا مافيش داعي  انا متعودة على كدة......خلونا نكمل...........  و انا عايزاك يا علي تمسك القضية بتاعتي علشان والله  مش بثق في حد غييرك 
علي:  تمام  اكيد مش حسيييبك   دا  كلام 
حمزة بحقد: مش حنسيبها طبعااا و نلاقي موضوع غير انك تروحي عندهم برجليكي 
بسمة  والله  مافيش  غير الحل لي قلت عليه و حخلي منصور يعترف بعضمة لسانه اني ماليش دخل في الموضوع.... وكمان ححاول اشوف موضوع عمر يمكن يكون هو لي مورطه و نساعده في قضيته و بالخصوص انه مافيش جديد ابدااا  
علي:معاكي حق 
حمزة بغضب:معاها حق اييه.... انت عارف منصور طلب منها اييييه  عايزها تعمل جهاد نكاح 
جاسرو علي  نعم  
جاسر: لا طبعاااا مستحيييل تروحيله 
بسمة: ايدا مالكم قلبته عليا كدة لييه وبعدين ما انا حبجبلكم معلومات تفيدنا  ولا عايزيني ابقى متهمة 
حمزة يا بسمة......حفهمك ازاي دلوقتي 
بسمة بخجل: والله عارفة بتفكرو زاي بس باخد معايا سكينة علشان محدش يقربلي 
حمزة: انتي فاكراها سهلة لي درجة دي يعني اكيد لا...... اكيد في حد بيفتش وحيلاقيها عندك  وحيقتلوكي بيها كمان 
علي انا عندي حل 
بسمة اييه 
علي يعني انك تعملي موعد مع لي اسمه منصور دا فاي كافييه و تقعدو قدام الناس بحكم انك فكرتي و كدا و عايزة تستفسري عن شوية اموور عن الموضوع.....هو علشان يضيفك للمجموعة اكيد حيوافق كدا حتثببتي براءتك و كمان مافيش خوف عليكي و احنا كلنا حنبقى قريبين منك و سامعين صوت وصورة كل حاجة حتسالي عليها 
حمزة واخيرا قلت حاجة تفرح 
سلمى انا الفكرة عجبتني الصراحة
جاسر وانا كمان....كدا مافيش خوف عليكي  ابدااا 
بسمة تمااام...خلااص ايلي تشوفوه..... حاعمل زي مانتو عايزيين 
سلمى انتي من لما جيتي  و نتي ماسكة فبطنك مالك...
بسمة لا مافيش كل مرة بتوجعني  بس الاسبوع دا بقا كانه الوجع زايد 
حمزة: طب ماتروحي لدكتور 
بسمة ان شاء الله......المهم انا خلاص اعمل موعد مع منصور وابقى اكلمكم هلشان تكونو عارفين 
الكل: تمام 
علي: على كدة انا استاذن بقا عندي شغل 
بسمة  استناني يا علي حروح معاك  عايزاك في موضوع 
علي: تمام يلا حوصلك في طريقي 
ظهر الغضب على وجه حمزة وقد لاحظ جاسر ذلك ليغمز لسلمى كانه يسالها مابه؟ لتجيبه وهي تحرك شفاهها فقط: بعدين 
بسمة مع السلامة خلو تليفوناتكم مفتوحة علشان نعرف نتكلم 
جاسر اكيد طبعا 
غادرت بسمة وعلي ليبقى الثلاثة مع بعضهم 
حمزة: هي مش بنت عمك ازاي تخلي راجل غريب يوصلها 
جاسر هو انا علشان ابن عمها اتحكم فيها تروح مع مين  هي واعية اكثر مني ومنك و انت عشت معاها اكثر مني و عارفها كويس 
سلمى: لكي تغضب حمزة قليلا....... الا صحيح يا جاسر انت قولتلي اسر اخوك طلب ايدها.....قالت اييه 
جاسر: رفضت بس مش عارف علشان اسر كان حيكلمها مرة تانية 
حمزة انا حروح شغلي احسن 
بعدان غادر حمزة جاسر ماله حمزة 
سلمىبإبتسامة: بيحبها 
جاسر: بجد لو يسمعه اسر كان نفخه هههه  
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في فيلا خالد  كان يضع كلتا يديه على راسه من هول ما قرأ  لتدخل نورة الى الفيلا مسرعة متجهة الى غرفتها تبحث عن مذكرتها فلم تجدها ليدخل خالد خلفها يحمل تلك المذكرة
خالد: بدوري على دي 
نورة: انت جبتها ازاي 
خالد: عايز اعرف كل حاجة فيها مضبوطة ولا لا 
نورة: انا انا
خالد انا قريتها حرف حرف  و عايز اسمع منك انتي 
جلست نور عل السرير و جلس خالد بقربها 
خالد ابتدي من الاول خااالص و انا سامعك 
نورة انا كنت صغيرة لسة مراهقة ماكنتش باعرف انه الموضوع زي دا كبير لدرجة دي بعني كنت بلحق مشاعري وبس.......اتعرفت على شاب كان بالنسبالي كل حاجة......كنت بشوف فيييه دنيتي حاولت ابقى صديقته و كدا بس هو كان من النوع لي مش بيديك اي قيمة و دا زاد تعلقي بييه عرفت ف يوم انه بيحب اسم هند  فرحت اشتريت شريحة و كلمته بالاسم لي بيحبه و بقينا صحاب  في يوم كنت انت بدور في درجي على شاحن لموبايلك  و انا خفت انك تلاقي الشريحة....ودا  في الوقت لي كنتو بتجهزو فيه غرفة التوام علشان كنتو فاكرين حيجيلكم توم انا خبيتها في اوضة الطفل و لما راحت هند مراتك علشان تولد نسيتو شنطة لبيبي و رجعت تجيبها والصدفة انك شفت الشريحة لقيت فيها اسم هند و فكرت انها بتاعتها والباقي انت عارفه 
خالد: دي قلنا انك كنتي صغيرة وماتفكريش بعقلك و دلوقتي طيب....... زورتي التحليل لييه
نورة بدموع:  خفت لما تعرف انها بنتك و تحاول تعرف كمان حكاية الشريحة  و انكشف 
خالد  انا كنت فاكرك اختي بجد و بحكيلك حتى  اسراري انا ماقلتش لحد غيرك اني حاعمل التحليل اساسا  كنت بجد غبي ما شكتش فيكي ابدااا 
نورة بدموع انا اسفة والله غصب عني خفت لا ينخرب بيتي لما يعرف رامز انه كانت عندي علاقة قبل كدا 
خالد:مافاكرتيش غي وانا اخوكي و قلنا ماشي كنتي خايفة مافكرتيش في هند و لي جرالها و قلنا ماشي  لس اييه ذنب بسمة كانت طفلة بريئة سيبتيها بلا اب وبلا ام بدون رحمة هو انتي لي عندك دا قلب ولا بلاستيك عايز اعرف 
نورة اسفة غصب عني والله....
خالد  : وفوق دا كله رايحة.تكلمي مامت حياة و تعرفيها انك هند علشان تلبسيها قضية التزوير دا اييه دماغ لي عندك دي وفوق دا كله تروحي لمحمد صاحبي و تقوليله انك عايزة مساعدة علشان يقولي انه هند في لندن و معرفش الاقيها
نورة بس هند 
قاطعها خالد: ماتت بسببك......وكمان بعد موتها مش رحماها........... انتي حتى الحيوان ارحم منك......
نورة انا عندي بيت مكنش ينفع اخرب بيتي علشان لي خصل خلااص حصل...و كل واحد فيكم شايف حياته مكنش ينفع 
خالد: انا بجد مصدوم مش عارف اقولك اييه اقسم بالله.....عايزك تعرفي انه الموضوع دا مش حيمر مرور الكرام كدااا لا طبعا لازم تاخدي جزاتك......بس مش دلوقتي.....بعدين حاليا مش عايز اشوف وشك قدامي لغاية ما اعرف حجازيكي ازاي  اطلعي برى بيتي 
نورة: ممكن اخد مذكرتي 
خالد لسة ليكي عين تطلبيها اطلعي علشان لو قلتي كلمة زيادة مش حتطلعي غير محملة في التابوت اطلعي علشان انا ماسك اعصابي بالعافية  ...براااااااا 
خرجت نورة تركض  لتصطدم بهنادي 
هنادي: مالك يا نورة بتعيطي لييه 
لم تجبها نورة بل اصلت ركضها 
هنادي  مالها دي كمان 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
بسمة  اهو دا لي حصل...... كنت عايزة اسالك ممكن ارفع عليها قضية 
علي  ايدا كل دا خصل معاكي......بس انتي ممكن ترفعي عليها قضية ايوا بس تاخدي رايي 
بسمة طبعا اتكلم 
علي: بصي هي مهما كان عمتك و مانكذبش على بعض احنا كمان لما نوقع في مشكلة بنكذب احيانا علشان نبرر غلطنا 
بسمة: بس دي خربت حيااتي ضيعت 24سنة من عمري عارف يعني ايييه....لا وكمان مامتي ماتت بسببها  
علي..: لو افترضنا انك رفعتي قضية و كسبتيها و دخلت السجن دا حيغير ايييه 
بسمة اجيب حق مامتي 
علي: حق مامتك رجع اول ماديتي لباباكي المذكرة وبعدين اهم من دا كله  هي حتاخد عقابها نفسيا و هي بعيدة عن العيلة و نتي قلتي انها كتبت تعلقها باهلها جداااا وعلشان ماتاثرش حكاية الشريحة علي العلاقة دي لقت انها تخرب بيت اخوها اخسن...... دا بالنسبالي اكبر عقاب 
بسمة   : مش حيطفي النار لي جواتي  ابداا 
علي: زي مانتي عايزة خلينا نخلص من موضوع قضية الارهاب و انا معاكي في لي نتي عايزاه تمام 
بسمة تمام شكرا 
علي: اهلين.....ممكن اسالك سؤال 
بسمة ايوا اتفضل
علي: في حاجة بينك وبين حمزة 
بسمة لا طبعاا حيكون في ايييه يعني 
علي: باين علييه بيحبك 
بسمة: نعم 
علي بابتسامة: وانتي كمان 
بسمة مافيش الكلام دا ابدااا 
علي: تماااام اذا كان على كدة ماشي 
احرجت بسمة من كلامه: هو باين علي لدرجة دي يعني اني بحبه....بس انا مش بحبه.......خلاص بقا انتي فاييه ولا فايييه 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عادت الى الفيلا لتدخل الى غرفتها وتجد خالد 
فتح لها كلتا يديه لتركض الى احضانه 
خالد: انا اسف جداااا كان لازم اصدقها 
بسمة: انت ف وضع لاتحسد عليه بس عايزة اروح لقبر ماما 
خالد تمام نروح مع بعض  مافيش مشكلة ابدااا
بسمة بابتسامة: طب ممكن ماتحضنش جامد علشان بطني وجعاني 
خالد: فيكي حاجة.....رحتي دكتور قالك ايييه 
بسمة: مافيش داعي ابدااا اصلا من زمان وهي بتوجعني كدا بس مش عارفة الاسبوع دا  الوجع زايد 
خالد بقلق: قومي نروح الدكتور بسرعة 
بسمة مافيش داعي 
خالد قومي بقولك 
ذهبا كليهما الى دكتور ليطمئن خالد على صحتها 
خالد: ها طمنا 
الدكتور في جنين في بطنها 
خالد نعم.....
خالد  جنين ايييه لي بتتكلم عنه
بسمة  بخوف!:  اقسم بالله  انا مافيش حد قربلي 
دكتور:  استهدو بالله  .... الموضوع مش زي ما نتو فاكرين......... الحالة دي اسمها متلازمة التوأم الشبح 
بسمة  :  يعني ايييه 
دكنور:  يعني مامتك لما كانت حامل فيكي كانت حامل بتوأم و التوأم دا اختفى 
خالد  :  مضبوط احنا رحنا الدكتور اول مرة وقال عندها توم بس صار ظرف وغيرنا الدكتور بعد كدا والدكتور التاني قال انه في جنين واحد فقلنا اكيد كان في غلط في في التشخيص الاول  وبس 
دكنور: علشان كدة الدكتور ماكتشفش وضع مراتك.
بسمة  طب اييه لي جابه على بطني؟.
دكتور.: علشان انتم توم محصلش الانقسام كامل   هو كان طفل ضعيف جدااا وانتي كنتي بتتغذي منه  و نظرا لتشابك الاوعية الدموية دخل في بطنك 
خالد  طب الاهم..... هي حتعمل عملية 
دكنور  اكيد لازملها عملية بس حنشوف الوضع الصحي بتاعها اولا وبعدين نحدد موعد العملية 
خالد  تمام 
خرج كل من بسمة  وخالد من عند الدكتور 
بسمة  انا مش عارفة اييه لي بيحصل معايا  ..... صدقوا علشان سموني وش نحس  
خالد  استغفري ربنا دي اقدار 
بسمة  الحمدلله  ...... ممكن محدش يعرف بالموضوع دا  غيرنا مش عايزاهم يتمسخرو عليا 
خالد  مش حيعملوها كوني متاكدة بس معلش نخلي الموضوع بينا ولا يهمك 
غادؤا الى الفيلا لتدخل بسمة  و ترتاح على سريرها كانت تقلب في حوحل عن متلازمة التوام الشبح لتاتيها رساله  
حمزة * روحتي لدكتور  ؟   قالك ايييه؟  قلثت عليكي قلت اسالك *
ابتسمت بسمة و ؤدت هي الاخرى برسالة  * اسوا رحت انا وخالد..... و قال بسبب الجنين..... مش عايزاك تتمسخر علي علشان قضاء وقدر * 
بسمة  :  خلينا نرد الصاع صاعين 
كان حمزة يتسطح على سريره ليقف فوراا وهو يقرا رسالتها اخذ يتصل عليها لكن دون رد 
ليبعث برسالة:  ردي احسن اقسم بالله  لكون جاي عندك لحد بيتك  وجايبك من شعرك ردي يا بسمة  احسنلك
ضحكت بسمة  لتكتب هي الاخرى له برسالة * حرد بس حاسب على كلامك احسن ازعل منك والله  
اتصل بها وردت بعد مدة 
حمزة:  ايه لانتي كتبتييه دا جنين ايييه وزفت ايييه انت ماكنتيش ترضي تصافحيني تقومي تعملي كدا  مع ميييين ها مع مييين اتكلمي... انطقي 
كانت بسمة  تضحك على كلامه من خلف الهاتف لتشعر بعبرته و تسحب ابتسامتها 
بسمة  حمزة مالك هو انت بتعيط 
حمزة وهو يحاول كتم دموعه:  مين عمل معاكي كدا قولي يا بسمة................ وبصراااخ هز ارجاء الغرفة..... انطقييييي
بسمة  بخوف اخويا.
حمزة:  نعم 
بسمة  اقصد يعني حامل في اخويا 
حمزة:  انتي بتقولي اييه عايزة تجننيني 
بسمة  :  اقسم بالله  دا لي حصل... بس مش زي مانت فاهم  ... يعني حفهمك بس ماتتعصبش 
حمزة:  يلا سامعك 
حكت بسمة  لحمزة كل ما قاله الدكتور 
حمزة:  بقولك  اطلعي من البيت انا جايلك حالا 
بسمة بخوف: حتعمل اييه.....اقسم بالله دا لي قاله الدكتور
حمزة:  تمام عارف بس اطلعي برى انا في طريق 
بسمة  مش حينفع بابا في البيت 
حمزة  :  تمام  انا حادخل لحد عندك لبيت 
بسمة  انت بتقول اييه 
اقفل السماعة في وجهها 
بسمة  وهي تحدث نفسها انا اييه لي خلاني اوقع نفسي مع ياجوج دا..... الفاتحة على روحي.... حالحقك يا ما   وانا ماشفتش يوم حلو 
ارسلت له برسالة * انا طلعت من الباب لخلفي  بستناك تماام 
وصل حمزة بعد دقائق، كانت تنظر له بسمة بخوف لكنها مبتسمة.....اقترب منها ليقي اليها بصفعة جعلت انفها ينزف 
بسمة بدموع: انت عملت اييه 
حمزة: اخر مرة تهزري معايا هزارك البايخ دا سااامعة 
بسمة: تصدق انا حمارة علشان طالعة نص الليل عندك استهال مانا بنت كلب اعمل اييه 
حمزة عارفة عملتي فيا اييه 
بسمةوهي تغادر: تستاهل......تفووو 
امسكها و حملها على كتفه وادخلها الى سيارته 
بسمة نزلني اقسم بالله لا صوت ولم عليك البيت كله نزلني 
اتجه بها الى بيته 
بسمة: انت جايبني هنا لييه 
حمزة اطلعي 
بسمة مش طالعة عايز مني ايييه 
امسكها مرة اخرى وحملها على كتفه ليدخل بها الى البيت 
حمزة اسكتي احسنلك 
بسمة والله لاصوت واقول انك خاطفني 
حمزة جربي كدة  
نظرت الى البيت لتجد كل شئ مكسور 
بسمة هو في زلزال حصل هنا ولا اييه 
حمزة دا بسبب عمايلك لي ماتحسبيش حسابها دخل ااى غرفته واحضر علبة صغيرة ثم خرج.... امسك بسمةمن يدها و اجلسها ليجلس هو على طاولة مقابلها واخذ يضع لها دواء على انفها 
بسمة: هات ححط لنفسي 
حمزة اسكتي احسنلك
بسمة يعني هو انت تضربني وبعدين تحطلي دوا 
حمزة تستاهلي.....علشان مرة تانية تحسبي حساااب  لهزارك البايخ 
بسمة هو انا قلتلك حاجة انت سالتني وانا جاوبت قلتلك في جنين في بطني و دا لي حصل
اقترب منها حمزة كثيرا لدجة انها احست بانفاسه ساخنة على وجهها 
حمزة كان لازم تفهميني من الاول علشان ماتجننش عليكي
بسمة بخوف ابعد يا عم الثور عينيك حمرا كدة لييه  انا حتى مش لابسة احمر 
حمزة: اولا هزارك البايخ....ثانيا كلمت تستاهل وتفوو كمان و دلقتي ثور و لون احمر لا كدا  الخد التاني عايز يذوق صفعة 
ابتعدت عنه بسمة خوفا منه....انت عايز ايييه...... هاا نسيت كذبك شهرين تقريبا........ وانت كل يوم كذبة جديدة وبعدين ماتنساش عملتك السودة..انا كرهتك مش طايقة شوف وشك حتى دخلت الى غرفتها و اغلقت الباب خلفها 
جلس حمزة على اريكة و فتح التلفاز.......  اما بسمة كانت تقف امام النافذة تمسح دموعها وتفكر 
بسمة: والله عنده حق انا اصلا كنت عايزاه يفكرني حامل  وبعدين ماهو  لي عمله كمان مش قليل  
خرجت لتجلس بقربه تشاهدالتلفاز 
حمزة عايزة حاجة 
بسمة اه عايزة روح 
حمزة نامي وبكرى حبقى اوديكي 
بسمة يا عم روحني دلوقتي ولا بكرى حيفرق اييه
حمزة خلاص قلت بكرى يعني بكرى 
بسمة: انا عايزة اعرف مين لي لازم يزعل من ميين انت عارف نفسك عملت اييه 
حمزة: ايييه قصدك  على قبلة  ولا صفعة 
بسمة: الاثنين يا غبي 
نظر اليها حمزة هو انتي قلتي علي غبي  دلوقتي
بسمة بخوف.....روحني يا عم الثور 
ادخلي نامي مع اللبس لي انتي طالعالي بيه  ده بفكر اخليكي حامل في اثنين اييه رايك 
بسمة انت قليل ادب  ربنا يخلصني منك 
دخلت واقفلت الباب خلفها 
لم تجد ماتفعله غير انها كانت تقلب في هاتفها لتجد رقم الشيخ حسن وتتذكر منصور 
بسمة في نفسها حقوله اييه. علشان يديني رقم منصور....ماهو ماينفعش اشتكي منه وارجع اطلب رقمه........لتخرج الى حمزة  وجدته في غرفته...دقت الباب 
حمزة:  ماقلنا بكرى اوصلك مااالك
بسمة: لا مش كدة كنت عايزة اسالك 
فتح حمزة الباب لتجده يرتدي تيشرت بلون الابيض يلتصق بعضلاته تاهت قليلا وعي تنظر اليه 
حمزة بابتسامة:حلو صح 
انتبهت بسمة:لا وانت صادق عاجبني تيشرت بتاعك اييه رايك تديهولي 
حمزة من عني 
كان سيخلعه غير انها امسكت يديه لتوقفه: بكرى مش دلوقتي علشان يبقى ذكرى بينا وكدا 
حمزة قصدك  اييه  مش حنلتقى مرة تانية 
بسمة: هو حنلتقى لييه مثلاا نخلص من ام القضية دي و كل واحد. في حاله  و بعدين انا جاية اسالك....انتم اكيد جمعتو معلومات عن منصور مش كدة
حمزة ايوا لييه 
بسمة: يبقى اكيد عندك رقمه انا عايزاه..علشان اعمل معاه موعد لي اتفقنا علييه...
حمزة تمام بكرى حديهولك 
بسمة طيب تمااام  يلا تصبح على خير 
حمزة وانتي من اهله 
ذهب كل منهما في نوم عمييق 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
استيقظت بسمة في الصباح الباكر وجهزت فطورها ليستقظ حمزة خلفها 
حمزة: صباح الخير
بسمة: صباح النور 
تقترب منها كثيراا..واخذ يلمس وجهها 
بسمة بخوف ابعد عني.... في اييه ماالك 
حمزة: شششت بشوف وشك اذا فيه ندبة من ضربة امبارح  بس الحمدلله مش كتيير.....شوية مكياج مش حتبقى حاجة باينة 
بسمة بابتسامة: اه صح ما انت خبير بقاا 
ضحك حمزة: كله من سلمى...عملتي فطار 
بسمة و هي ترمي زيتونة في فمها: شايف ايه 
حمزة احلى فطااار..... عقبال فطار صبحيتنا 
شرقت بسمة بعد كلماته 
حمزة الف سلامة عليكي ياحبيبتي 
ازدادت سعلاتها بعد هذه كلمته الاخيرة 
حمزة: اييبه مااالك اومال لو قلت عليكي  مراتي وام عيالي حتموتي يعني 
بسمة وهي تحاول ان تاخذ انفاسها بصعوبة: بقولللك اسكت احسن 
قدم لها كاسااا من الماء وامسك بكلتا يديها واجلسها على كرسي في المطبخ وجلس هو الاخر يقابلها 
حمزة تعالي اقعدي عايز اتكلم معاكي بصراحة 
حاولت بسمة ان تبعد يديها لكن كان متمسكا بهما بشدة 
حمزة ماتخافيش هما كلمتين حقولهم وحنروح بعدها.....تمتم 
بسمة سمعاك اتفضل 
حمزة اولا انا اسف عن كل لي حصل بينا...اسف على قعدتي معاكي كخبير تجميل فدا والله من خوفنا انك تكوني ارهابية.... شايفة خوفك من منصور وانتي عارفة انه ارهابي  هو نفسه..... كنا خايفين على اهلنا وبلدنا ولي عملناه ضروري جداااا......واسف على اللي عملته و بوستك يعني....فانا والله عاشان بحبك جدااا مقدرتش اسيطر على نفسي......واسف جدااا جدااا على لي حصل امبارح علشان فكرة انك تكون لحد غيري بتجنني عايزك ليا لوحدي لا اسر ولا لي اسمه علي دا ولا اي واحد غيرهم حاسمحله يلمحك بنظرة زي لي بشوفك بيها انا....تمااام......دلوقتي عايزك  تبقي مراتي حبيبتي وام عيالي بجد......مش حقولك فكري ابدااا.....لاني حاسس انك بتحبيني واتمنى مايكونش احساسي غلط 
كانت بسمة تستمع الى حديثه دون ان تنطق بكلمة وااحدة حمزة شايفك سكتي 
بسمة مش عارفة اقولك اييه...بص هو كل لي حصل بينا كوم بس صفعة امبارح كوم تاني.....انا مش حاقدر اعيش مع حد كدا اول غلطة ضرب وشتم مش حينفع 
حمزة: انا والله مش كدا يا بسمة خوفي انك تكوني لحدغيري تجنني بس لما نتجوز ان شاءلله خلااص مافيش حاجة حتخوفني  ابداا مش حتكوني ليا يبقى خلاص 
بسمة: انت بنفسك كنت بتقول دا جواز مش لعب عيال يعني لازم  افكر 
حمزة تمام بس فكري في انا وبس سيبك من لي اسمه اسر وعلي دا مينفعوش ابداااا 
بسمة بابتسامة: تصدق نسيت موضوع اسر قلتله حفكر مرة تانية 
اقترب منها: ايرايك ازرعك بوسك تخليكي تفكري كويس تجوزي غيري ازايج
بسمة: ماهو انت لو عملتها حيكون الجواب اسر تصدق 
ابتعد عنها: طيب..عايز افطر  و جهزي نفسك علشان اوصلك
بسمة:ما انا حروح زي ماجيت 
حمزة لا البسي من لبس لي جبتهولك مانتي مخدتهوش معاكي و تبقى احسن من البيجامة لي مفصلاكي دي 
بسمةبخجل .اه ما كله بسببك انت جايلي نص ليل و اخدتني من بيتي ما فكرتش للحظة  انك تعمل كدا 
حمزة خلااص بقا   ...بس جميلة عليكي الصراحة جداااا
ضربته بسمة على كتفه: انا حروح اغير.... افطر و ماتنساش رقم منصور 
حمزة   : تمام 
دخلت بسمة غرفتها اخذت حماما ساخناا و ارتدت فستانا احمر وكذا طرحتها لتخرج اليه
حمزة بتصفييرة: ايييداااا اقسم بالله لو قلتي لا لكون متجوزك غصب عنك 
بسمة طب احترم نفسك  و خلينا نروح قبل ما ابويا يعرف حمزة: تمام خودي كلمي منصور الزفت  
بسمةاخذت هاتفها و اتصلت على منصور 
منصور ايوا ميين 
بسمة  : سلام عليكم يا اخ منصور انا بسمة  ازي حضرتك 
منصور بفرحة: اهلا اهلا يا بسمة وعليكمالسلام ورحمة الله وبركاته  فرحتيني باتصالك جدااا وحافرح كمان لو نتي  بتتصلي علشان تقوليلي انك موافقة 
بسمة: بصراحة انت عارف الوضع لانا فييه و  فكرت كتييير و موافقة مبدئيا.......
نظر اليها حمزة بغضب و هو يشير اليها بان لاتوفق وانهم لم يتفقو على هاذا 
منصور: كوبس جدااا يا بسمة فرحتيني و صدقيني اجرك عند،،ربنا حيكون اكبر 
بسمة:انا مقلتش اني موافقة نهائيا قلت مبدئيا بس..... و علشان انت رجل دين وكدا كنت عايزة استفسر منك عن حجات كدة  علشان اتاكد انه لي حاعمله مضبوط ولا لا 
منصور اكيد اتفضلي انا حفسرلك كل حاجة مبهمة عندك
بسمة:  مش حينفع في التلفون لازم نتقابل وجها لوجه علشان افهم من حضرتك كل حاجة 
شك منصور في كلامها: بقولك لو عايزة تستفسري عن ايتها حاجة يبقى  تكلميني فون انما انه احنا نتقابل فدا حراااام  
بسمة: مكنتش بسمعك تقول حرام وانت بتجيني على شغلي علشان تطمن علي وعلشان  تطلب مني الجهاد لي انت قلت علييه......اذا كانت مقابلتنا حرام....فجهاد النكاح لي بتتكلم عنه يعتبر زنا و دا حرام  شكراا لانك وفرت علي سؤال كنت  حسالهولك  ....انا مش موافقة....مع السلامة 
اغلقت بسمة الهاتف 
حمزة اييه لي انتي عملتييه دا....خربت كل حاجة 
بسمة: حيتصل مرة تانية هو عمل كدا علشان خايف  حتشوف 
حمزة حنشوف....يلا علشان اوصلك 
انطلق حمزة بسيارته الى بيت بسمة........
بسمة  مع السلامة  اي جديد حبقى اتصل عليك  
حمزة تمام.....ديري بالك على نفسك 
ابتسمت بسمة: حاضر وانت كمان 
كانت هناك عيون تراقبها وهي تدخل الى الفيلا لياتيها اتصال 
بسمة ايوا ميين حضرتك 
حياة: انا حياة زوجة اسر 
بسمة اهلا   في حاجة
حياة: انا بقا عايزة اتكلم معاكي كلمتين لو سمحتي  ينفع 
بسمة: تمام تحبي نتقابل فين 
حياة  : انا قدامك في عربية بورش السودة لي قصادك تعالي 
كانت بسمة تبحث بعينيها عنها لتجدها تشير اليها.....اتجهت نحوها و دخلت الى سيارتها 
بسمة صباح الخير 
حياة صباح النور....انا اسفة اني كلمتك من على الصبح كدا...بس الموضوع يستاهل 
بسمة اتفضلي طبعاا سمعاكي 
حياة..انا عرفت انه اسر اتقدملك 
بسمة بخجل.: ايوا صح 
حياة بحزن: و جوابك كان اييه 
بسمة تفتكري حيكون اييه يعني.....مش انتي لطلبتي الطلاق منه و ماكنتيش قادرة تتحملي العيشةمعاه 
حياة: بصي يا بسمة انا...مش عارفة ابتدي الكلام ازاي بس لو سمحتي ارفضي 
بسمة والسبب 
حياة: انا كنت فاكرة اني لما حسييبه  حكون مرتاحة جدااا و حبقى احسن بس ماحسبتش ابدا اني ممكن اكون بحبه بدرجةديا......انا عايزة نرجع لبعض زي ماكنا   ...انا عمري مااتوقعت ابدا اني ممكن حترجى حد علشان طلب  ....بس انا بترجاكي علشان ترفضي ارجوكي 
بسمة اعتبريني رفضت حتعميلي ايييه علشان ترجعيله افرضي هو رفضك المرة ديا 
حياة: انتي حبيتي قبل كدة 
نظرت بسمة الى حمزة الذي كان ينتظر امام سيارته  يوجه
نظره اليها 
بسمة اه حبييت 
حياة تقدري تشوفيه مع حد غيرك  
 بسمة: لا مش حاقدر 
 ‏حياة شفتي بقا انا كمان  ماقدرتش اتخيل انه مع وحدة غيري 
بسمة: طبتهالي ادخلي جوا و اتكلمي معاه و حاولو تصلحوا الوضع 
حياة: مش قبل ما اعرف رايك 
بسمة: انا رفضت اصلااماتخافيش 
حياة بفرحة:  شكرااا ليكي بجد 
بسمة طب انزلي علشان تتكلمي معاه 
حياة تمام حاركن العربية واجي 
بسمة حسبقك 
اتجهت بسمة الى حمزة تركض اليه لفت يديها حول عنقه تضمه 
بسمة: عارفة انه لي بعمله غلط.......بس انا بحبك جداا و كمان موافقة على طلبك 
شدد حمزة من احتضانها بفرحة : وانا بموت فيكي يا حبيبتي 
سحبت بسمة نفسها من احضانه لتركض الى الداخل بسرعة 
خالد: بسمة كنتي فين 
بسمة بخوف بطني وجعني فلبست و قلت اشم شوية هوا علشان يخف الوجع
خالد.: لو  لسة تعبانة نرجع لدكتور 
بسمة لا مافيش داعي خلاص  بقيت احسن حطلع اوضتي ارتاح
خالد تمام.....مش حتفطري 
بسمة لا فطرت 
صعدت الى غرفتها واقفلت الباب خلفها تسند ظهرها على الباب  وهي تحدث نفسها: ايه لانا عملته دااا مكنش ينفع ابدااااا حيقول عني اييه بقا مش بمدله ايدي بس لضمه اكيد حيقول فلتانة 
قاطع تفكيرها صوت هاتفها 
منصور ايوا يا اخت بسمة 
بسمة شفتك رجعت اتصلت 
منصور طبعاا عايزة نتقابل فين 
بسمة مطرح مانت عايز المهم اني اقابلك هلشان استفسر وبس 
منصور تمااام حبقى ابعتلك العنوان
 بسمة: يبقى حستنى العنوان نلتقى امتى 
 ‏منصور الساعة اثنين ممكن 
 ‏بسمة طيب خلاص حاخد اذن من الشغل و حكلمك 
اتصلت بسمة بحمزة مرة اخرى 
حمزة ايوا يا قلبي ❤ وحشتك 
بسمة: انا عارفة انه لي عملته غلط و اعترفت المهم منصور اتصل 
حمزة بجد قالك اييه 
بسمة قال حيبعتلي عنوان علشان نلتقى فيه جهزلي الحجات لي لازم تسمعوني بيها و كدا علشان بيقول الساعة 2.    لازم تعمل حساابك 
حمزة تمام جدااا لما يبعتلك العنوان كلميني 
غي هذه الاثناء وصلتها الرسالة 
بسمة استنى يمكن بعته......ايوا  دا بيقول في كافييه في عنوان.........
حمزة نعم المكان دا بعيييد جدااا......اكيد هو خايف علشان كدة 
بسمة ايواا طب استنى حكلمه وارجعلك 
اتصلت بسمة مجددا على منصور 
منصور في اييه كمان 
بسمة: انت بعتلك عنوان بعيد جداا 
منصور طب وماله  هو نتي حتيجي مشي تعالي بتاكس 
بسمة ماهو انا مش معايا فلوس لسة دفعت الاجار و فاتورة الكهربا مش حينفع اجي هناك لو ممكن تحدد اي كافي قريب وخلاص 
منصور خلااص تعالي كافييه........هو قريب من شغلك اصلاا
بسمة كدا من اول بتتعبنا لييه بقا 
اعادت اتصال بحمزة 
حمزة ها قالك اييه 
بسمة قلتله معنديش فلوس علشان اخد تاكس للمكان بعيد و خلاص غيره كافييه قريب جدااا من بيت سلمى كافيه.....
حمزة تمام جداا بس  انتي كل مرة حتخليه يشك فيك بلاش كدا وبلاش كدا
بسمة بالعكس هو عارف الظروف لي كنت فيها....علشان كدة لازم احسسه اني لسة محتاجة و كدا لو اي حاجة قال عليها وقلنا تمام كدا لي حيشك.....وبعدين انت اصلا ضابط فاشل على فكرة 
حمزة  : ليه بقا ان شاءلله
بسمة بقولك حاجة:انا مرة كنت بنظف مكتب سلمى لي في البيت و قريت اسم الضابط حمزة علي.السيد ... لما جات فاتورة الكهربا قريت نفس الاسم... انا كنت عارفة اني ماجرة شقة ضابط قلت يمكن صدفة  انه يطلع نفس لي تعرفه سلمى  .بس لما جارك قالك حضرة الضابط قلت مستحيل دي تبقى صدفة كمان مش صدفة انه كل لي تعرفهم سلمى اسمهم حمزة و ضباط... لا اكيد في حاجة  و كملت لما رحنا العشا فاكر قلتيلي اييه....كنت بتيديني درس عن الزواج والاختيار صح و غلطت لما حكتلي على اهلي لي سابوني بسبب اختيارهم الغلط  هههه وانا ماحكتلكش عن حياتي ابدااا في الوقت دا زادت شكوكي انك الضابط  حمزة علي السيد  بس لي معرفتهوش ااييه هو السبب في انكم تلعبو لعبة ديا علشان تعرفوني و تدخلو بيتي  لغاية مااتكلمت مع منصور وعرفت انه ارهابي   و اتكدت من كل شكوكي لما كلمتك انت و  سلمى فنفس اليوم
حمزة:  يعني اييه 
بسمة  عايزة اقولك انكم ضباط اغبياء.......وبجد التمثيل ماينفعش معاكم ابدااااا  ...
حمزة: و نتي بقا  لبستي فيها دور كونان و عملتي محققة 
بسمة فعلا طلعت اشطر منك 
حمزة: تمام يا ستي مبروووك انشاء الله تبقي شاطرة كمان مع لي اسمه منصور 
بسمة حعجبك وحتشوف 
حمزة انتي اصلا عجباني 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ـمر الوقت لتقترب الساعة كي تدق على موعد اللقاء،كان الكل مجتمعاا في سيارة سوداء يضعون سماعات على اذانهم ويقوم حمزة بربط جهاز التنصت على ملابسها محاولا ان لايضهره 
حمزة: كدة تماام 
خالد ديري بالك على نفسك 
سلمى: كله حيبقى تمام ماتخافيش ابدااا احنا جمبك 
جاسر اكيد طبعا انتي بنت قوية و حتحليها ان شاءلله
خرجت بسمة من السيارة ليلحق بها حمزة 
حمزة: خدي دي 
بسمة: ايدا 
حمزة:  سكينة علشان لو فكر بس يقربلك 
بسمة بإبتسامة:تمام يلا ادعيلي 
حمزة: ماتخافيش حبقى قريب منك اكيييد 
بسمة عارفة.....علشان كدة مش خايفة 
حمزة بحبك 
بسمة وانا كمان 
حمزة: طب مافيش حاجة كدة ولا كدة 
اقتربت منه بسمة لتطبع قبلة على خده وهمست في اذنه 
:ممكن اول ما نخلص نروح عند المأذون علشان مش عايزة اغلط بعد كداا ابدااا 
حمزة حتلاقيه في العربية دية بعد ماتطلعي من عندمنصور كدا احسن 
بسمة بإبتسامة والله احسن....طب خلاااص منصور زمانه مستني يلا ادعيلي
كان خالد داخل السيارة غاضبة 
خالد: هما بيعملو اييه كل دا بيقولها اييه ما يقول جمبنا الله 
جاسر بابتسامة: يا عمي بيفهمها حتعمل اييه 
سلمى ايوا يا عمي علشان ماتغلطش قدام منصور
فتح الباب ليدخل كل من حمزة و حسن امام المسجد بحكم ان هذه القضية تتعلق بابنه ايضااا،اتجهت بسمة الى المكان المطلوب لتجد منصور في انتظارها 
منصور اهلاا يا اخت بسمة
بسمة بخوف اهلا بيك 
منصور ها.كنتي عايزة تسالي عن ايه بالضبط 
بسمة: ايوا اول حاجة لو ممكن نستبعد كلمة جهاد نكاح علشان بالنسبالي هو زنا وانا رفضاه تماما  عايزة اشتغل انظف و اطبخ و بس كدا بقا ربنا كمان حيجازيني علشان شغلي دا 
منصور: والله مش عارف الصراحةاذا كانو حيوافقو ولا لا بس حنشوف كمان 
بسمة كي تستغل الموقف:  هما مين دول لي حيوافقوا 
منصور  :  مالكيش فيه المهم سؤال تاني 
بسمة  :  عايزة اعرف اذا كان في نسوان هناك بيشغلو معاكم ولا حبقى انا الست الوحيدة  
منصور  في كتييير ماتخافيش 
بسمة  :  تمام هما دول راحو بمزاجهم ولا اتخطفو 
منصور:  ملكيش فيه سؤال تاني 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
جاسر دا مش راضي يتكلم عن حاجة كانه حاسس 
خالد  انا حروح لبنتي 
سلمى  اهدى يا عمي ماتخافش احنا مجهزين كل حاجة وبنتك في امان
حمزة اسكتو عايزين نسمع
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
بسمة  :  هو الجماعة لي حبقى فيها هدفها اييه بالضبط 
منصور: انه يبقى كل البلد على الصراط المستقيم
بسمة: ماشاء الله.....انا عايزة اسالك يا منصور هو  عمر ابن شيخ حسن كان معاكم في المجموعة لي بتقول عليها 
منصور بإبتسامة  لا...... دا قصته قصة 
بسمة: لييه...بصراحة انا برجح كمان انه  الشيح حسن بذات نفسه يمكن يقبل يبقى معانا في المجموعة وعلشان انا اعرفهم يبقى احسن علشان مابقاش لوحدي مع ناس مش عارفاهم 
منصور *مش حيرضى انا عارف  ...مش حكلمه ابدا عن الموضوع 
بسمة لييه بس كان نفسي طنط رقية تكون معانا حتى الشيخ حسن ينحب 
منصور ماتخافيش في ناس تعرفك معانا و هما لي طلبو مني اساعدك في الموضوع دا
بسمة بتمثيل الفرح: ايدا بجد  مييين بنات ولا شباب 
منصور عمر حسن حسني 
بسمة بسمةبصدمة: نعم مش البوليس ماسكينه.....
منصور *لا من حسن حضنا بقا انهم غلطو وخدو ابن الشيخ حسن 
بسمة مين عمر دا 
منصور في اييه نسيته جيرانك بالسرعة ديه..عمر حسن حسني ابن حسن جاركم لي كنتي بتباتي عندهم لما يطردك جدك 
بسمة: مستحيل عمر اخو حبيبة 
منصور مش مستحيل والله دا حتى انه اكبر القادة في المجموعة
بسمة: معنى كدا انه البوليس علشان تشابه الاسماء بدل مايمسكو عمر جارنا مسكو عمر ابن شيخ حسن 
منصور مضبوط 
كان الشيخ حسن يحمد الله على براءة ابنه 
بسمة بس انتم عرفتو ازاي 
منصور عرفنا انه في واحد من ضمن المجموعة طلع شرطي و هو لي قالهم الاسماء 
بسمة طب وعملتو اييه مع الراجل 
منصور مافيش خد حد الخيانة.....راح لرحمة ربه 
بسمة: الله يرحمه بقا 
منصور:كانه قعدتنا طولت  في اسلة تانية 
بسمة: سؤال اخير  
منصور اتفضلي 
بسمة انا موافقة على الشغل نهائيا عايزة اعرف المكان علشان اجي بكرى لمكان 
منصور لا مستحيل مش كدة 
بسمة اومال حاجي ازاي
منصور خودي لعنوان دا  تيجي فيه بكرى و بعد كدا حتيجي عربية تاخدك و انتي مغمضة عينيكي  علشان ماينفعش اي حد يعرف المكان...ولا اييه يا اخت بسمة 
بسمة ايوا تمام....اذا كان كدة نلتقى بكرى 
كان منصور يستعد للنهوض ليلمح على خمارها جهاز التنصت 
امسكها منصور  من ذراعها بقوة وتحدث بانفعال:انت طلبتي البوليس يا مجنونة  ايييدااا
  هنا اخرجت بسمة سكينة التي اعطاها اليها منصور و ضربته على يده 
  ‏
  ‏لينهض كل من كان في ذالك الكافيه يحمل السلاح و يوجهه نحو منصور 
  ‏منصور: انتي عاملتيها ماشي مش حيسيبوكي ابدااا حتشوفي 
  ‏دخل حمزة و معه سلمى الى المكان ليركض الى بسمة يحتضنها 
  ‏كانت بسمة تتالم كتييرا 
  ‏حمزة بخوف في اييه مالك عملك حاجة 
  ‏بسمة لا وجع بطني مش قادرة اتحمل 
  ‏القي القبض على منصور و لازالت الشرطة تبحث عن مكان وجود هذه المجموعة ....تم الافرج عن عمر ابن اشيخ  ليصبح بذلك علي اشهر محام.......سافر اسر وحياة وابنتهما الى المانيا لاجراء عملية اسر 
بينما كانت بسمة ترقد في المشفى لانها خضعت لعملية اخراج الجنين، دخل الكل ليطمئن عليها 
خالد  حمدالله على سلامتك  ...
بسمة  الله يسلمك  
خالد  جايبلك هدية 
اخرج من جيبه بطاقة هوية بسمة الكيلاني
بسمة  شكرااا  جدااا
خالد  بتشكريني على ايييه الموضوع كان لازم يحصل من زمان بس انا اسف و انتي عارفة 
بسمة  خلاص الحمدلله  
دخل حمزة  و الشيخ حسن:  الحمدلله على السلامة  
بسمة  : الله  يسلمكم 
حسن  شكرا  جداااا ليكي من غيرك مكنتش حاعرف ابري ابني 
بسمة  دا واجب وانتم كمان  كنتم معايا احسن ناس  
حمزة  انا جاي بصراحة اطلب ايد بنتك بسمة  مش بس اطمن عليها يعني 
خالد  بابتسامة  نتشرف بيك يا ابني 
حمزة  الشرف ليا.... والشيخ اهو جاهز يبقى نكتب الكتاب 
وبسمة موافقة  صح يا بسمة  
بسمة  ايوا موافقة 
تم كتب الكتاب ليخرج الجميع و يبقى حمزة بمفرده مع بسمة اقترب وطبع قبلة على شفاهها 
حمزة  كان لازم حضن بعد كتب الكتاب بس لانك طالعة من عملية خدتها بوسه احلى 
بسمة بإبتسامة: طيب   ممكن اطلب طلب 
حمزة اتفضلي اكيد 
بسمة  :  عايزة  اعمل شهر عسل 
حمزة:  من عني بلد اللي نتي عايزاها 
بسمة  : عايزة اروح الجزائر 
حمزة: نعم 
بسمة  مالك اتصدمت ايييه مش مالية عينك  ولا ايييه 
حمزة  :  لا العفو بس كل البنات تحب تروح ايطاليا فرنسا دبي يا سيدي بس الجزائر  ..... اشمعنى 
بسمة  بصراحة عايزة دور على بنت 
حمزة مين 
بسمة  زينب الجزائرية  ...... عايزة امرمطها زي ما مرمطتني في الرواية بتاعتها كل حاجة اتحملتها  بس الولااادة لاااا لاااا عايزة امرمطها عايزة افش غلي فيها 
حمزة:  خلاص اذا كدا تمااام  اتفقنا 
تمت بحمدلله

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-