رواية من اجل عنايتك كاملة جميع الفصول بقلم رحمه سامي

رواية من اجل عنايتك كاملة جميع الفصول بقلم رحمه سامي


رواية من اجل عنايتك كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة رحمه سامي رواية من اجل عنايتك كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية من اجل عنايتك كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية من اجل عنايتك كاملة جميع الفصول

رواية من اجل عنايتك بقلم رحمه سامي

رواية من اجل عنايتك كاملة جميع الفصول

_هو انا مش قولت مية مره مش عايز حد معايا هنا... اتفضلوا امشوا كلكم لو سمحتوا وسبوني في حالي. 
الام: يا ابني حرام عليك كفايه بقي انت ليه بتعمل في نفسك كدا... انا نفسي اشوفك كويس ريح قلبي بالله عليك يا شيخ. 
حمزة: انتي اللي ارحمي نفسك وبطلي تيجي لانك مش هتستفيدي حاجه.... اتفضلي بقي خدي الدكتور دا معاك ومن غير مطرود. 
الام: طيب حاضر بس عشان خاطري خلي الممرضة دي تفضل معاك واوعدك اني مش هاجي تاني وهسيبك علي راحتك. 
حمزة بغ*ضب: انتي مفيش فايدة فيك.... تمام خليها يا ماما بس لو هي مشيت انا مش مسؤال. 
الام بابتسامه حزينه: ماشي انا موافقه... ومتاكده انها مش هتمشي.
حمزة بخب*ث: هنشوف هنشوف يلا اتفضلوا بقي كفايه كدا. 
*مشيت ام حمزة وسبتني في البيت الكبير دا لوحدي... هو انا ينفع اطلع عيلة وامشي... ربنا يعدي الفترة دي علي خير.... قربت علي الاوضة وخدت نفس ودخلت وانا مرعو*بة. 
-احم احم دا معاد الحقنه بتاعتك يا حمزة بيه. 
حمزة: امشي اطلعي بره انا بعرف اخدها لوحدي... وانا بديكي فرصة اهو لو عايزة تمشي امشي ودا احسن ليكي. 
-حضرتك انا هنا عشان اهتم بيك فلو سمحت خليني اديك الحقنه. 
حمزة قام بغض*ب وكان هيقع لانه اعمي جريت عليه بخو*ف بس هو زقني وزع*ق: ابعدي عني انتي اتجننتي.... انا مش عاجز وبعرف اخلي بالي من نفسي كويس يا... 
روح: اسمي روح ومحدش قال انك عاجز بس كلنا اوقات بنكون محتاجين مساعده ودا مش عيب بالعكس اننا نعترف بالاحتياج دا منتهي القوة. 
حمزة بتري*قة: لا شكلك حفظه كويس... اي انتي واخده فلوس كتير شكلك طب بقولك اي متيجي وهديكي ضعف اللي انتي واخده من ماما. 
روح بغض*ب: انت اتجننت ازاي تتكلم مع بنت كدا.... اتفضل اقعد كدا انا لولا فضل مامتك عليا كان زماني مشيت وسبتك بس انا هستحملك لحد ما ارد الجميل واوع تفكر تغلط فيا تاني انت فاهم يا شبح. 
حمزة كان مصدو*م من جراءتها وانها ازاي تتكلم معه كدا ودي اول بنت تعلي صوتها عليه مفقش لنفسه غير وهي بتقول: انا اديتك الحقنه تقدر ترتاح لحد ما العشاء يبقي جاهز. 
سبته وخرجت بس سمعت صوته: اوعي تفكري تيجي الاوضة دي تاني لاني ساعتها مش هرحم*ك يا بتاع*ة انتي. 
روح: قولتلك اسمي روح مش هقول تاني وساعه بالكتير والعشاء يكون جاهز. 
حمزة قعد ومسك تلفونه وطلب صديقه ودراعه اليمين وطلب منه معلومات عني من ساعه ما اتولدت وقفل وهو بيرجع ضهره لوراء وبيقول في نفسه: انا اي اللي بيحصلي ازاي سكتلها كدا... ليه حاسس اني اعرفه صوتها مش غريب عليا خالص... ياتري اي حكايتك يا ست روح وازاي ماما واثقه فيكي كدا. 
عدي الوقت بسرعه وانا غيرت هدومي وكنت واقفه بسرح شعري بس فجاه صرخت من اللي شوفته... حمزة سمع صوتي وحاس بالخوف علي حد لاول مره وبقي يمشي جانب الحيط عشان يوصلي بي اي شكل واول ما وصل عندي جريت في حضنه بخوف وهو بيطبط عليا.... كانت اول مره احس بالامان بالشكل دا. 
حمزة: اهدي وفهميني في اي وليه صرختي بالشكل دا. 
روح: اصل اصل.............. 
حمزة بغض*ب: اصل اي متنطقي كنتي بتصرخي كدا ليه شوفتي عفريت ولا اي
روح وهي بتبعد عنه: لا بس اصلي شوفت فار وانا بخاف منهم اوي انت متعرفش اللي حصلي......(سكتت روح بخو*ف). 
حمزة: سكتي ليه كملي اي اللي حصلك. 
روح: ولا حاجه اتفضل خلينا ننزل عشان العشاء وعشان تاخد بقيت علاجك... بس هو انت عرفت تطلع ليا ازاي. 
حمزة بغض*ب: مش معني اني اعمي اني مش هعرف اتحرك في بيتي... انا حافظ كل شبر هنا... وبعدين دي حاجه متخصكيش يلا انزلي ورايا. 
روح: طب استني اساعدك. 
حمزة: هو انتي مش بتسمعي يا بت انتي. 
روح: انت مغرور كدا علي اي بلا نيلة ولا هو عشان عيونك خضرا يعني هتعيش الدور علينا. 
حمزة برفعة حاجب: انتي بتقولي اي يا بت انتي بطلي برطمه ويلا ورايا. 
ولسه حمزة هيتحرك اتكعبل في السجادة وكان هيقع بس روح لحقته وسندته. 
روح: مش قولتلك سبني اساعدك اهو كانت هتبقي عينيك ورجلك كمان بطل عناد بقي وخلينا ننزل. 
حمزة اتعصب وزق ايديها ونزل لوحده وهي نفخت بديق: اللهم طولك يا روح.... ماشي يا عم حمزة لما نشوف اخرتها معاك اي. 
نزلت روح وراه وقعدوا علي السفرة والاكل اتحط وقبل ما يمشي الطباخ وقفه حمزة. 
حمزة: انت تقدر تاخد اجازة شهر ومتقلقش المرتب بتاعك هيوصلك. 
روح: انت بتقول اي امال مين هيعمل الاكل ان شاء الله. 
حمزة بخب*ث: امال انتي بتعملي اي هنا.... من هنا ورايح انتي مسؤالة عن البيت جانب علاجي يا حلوة. 
روح بغض*ب: انت فاكر انك كدا هطفشني دا بي عينيك يا حمزة ويانا يانت بقي. 
حمزة: هنشوف يلا كولي واغسلي المواعين وتعالي ورايا الاوضة. 
*في بيت ام حمزة/
نادر: سمعت انك كنتي عند حمزة النهارده يا ماما وجبتيله ممرضة جديده. 
الام: وفيها اي دي يا نادر ما انا علي طول بروحله وبجبله ممرضة. 
نادر: ودايما الباشا بتاعك بيطفشها ومش بتكمل يومين معرفش ليه انتي مصممه تتعبي نفسك. 
الام: بس المرادي انا واثقه انها هتعامر معه... متشغلش بالك انت وركز في الشغل وبس. 
نادر بخب*ث: شكلي هعمل زيارة لاخويا الكبير قريب اوي. 
الام: بتقول حاجه يا نادر. 
نادر: لا مستغناش يا ست الكل انا هطلع اوضتي بقي. 
*عند حمزة وروح/ 
روح خلصت المواعين وهي بتكلم نفسها: بقي انا روح بعد كل التعليم والشهادات دي اشتغل خدامه ماشي يا حمزة يا ابن ام حمزة. 
راحت روح اوضة حمزة ودخلت من غير ما تخبط لاقيته واقف عند الشباك وبيشرب سيجارة قربت منه وهي متعصبة. 
روح: اي اللي بتعمله دا يا حمزة ازاي تشرب سجاير انت متعرفش ان دا غلط علي صحتك. 
حمزة: بقولك اي انا مش بحب حد يديني اؤامر انا حر اعمل اللي عايزاه انتي هنا خدامه مش اكتر. 
روح: بس انا مش خدامه انا ممرضة وواجبي احافظ علي صحتك وامنعك من اللي يضرك. 
حمزة بضحك: بقولك اي تعالي اشربي سجارة معايا وبلاش كلام فاضي اهو نتسلي شوية. 
روح: انا مش هرد عليك اتفضل علاجك اهو واعمل اللي انت عايزوا. 
حمزة في لحظه قرب منها ولف ايديها وراه ضهرها وضمها ليه اوي وهو بيشم ريحتها وهي ضربات قلبها بقيت عامله زي الطبل البلدي. 
روح بتوتر: انت بتعمل اي ابعد عني مينفعش كدا. 
حمزة: ولو مبعدتش يعني هتعملي اي. 
روح: هصوت وهلم عليك الناس. 
حمزة: انتي مش واخده بالك ان الفيلا في حته مقطوعة ولا اي يا عسل. 
روح بخو*ف: حمزة بالله عليك ابعدي عني مينفعش اللي بتعمله دا ارجوك. 
حمزة سابها وهو بيقول: قدامك اخر فرصة تسيبي الفيلا وتمشي احسن ليكي. 
روح بعناد: لا مش همشي ووريني هتعرف تعمل اي. 
وكانت روح بتجري وقبل ما تخبط في الترابيزة صرخ حمزة: حاسبي يا روح. 
وقفت روح وبصتله بصد*مة........... 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
روح: هو انت بتشوف ولا اي يا جدع انت. 
حمزة باستغراب: انتي عبيطه يا بت ولا اي... انا بحذرك اهو وبقولك حاسبي علي كلامك معايا. 
روح بغباء: وانا اللي افتكرتك بتقولي حاسبي عشان كنت هتخبط في الترابيزة... غبيه ازاي هتعرف اني كنت هتخبط اصلا. 
حمزة: بقولك اي غوري من وشي انا معرفش امي جبتك منين. 
روح: بقولك اي ما اروح اعمل كوبايتين شاي ونقعد مع بعض وتحكيلي حكايتك يا اخ انت. 
حمزة بغض*ب: انتي اتجننتي اوعي تنسي نفسك.. 
قطعته روح: عارفه عارفه انا مجرد خدامه هنا مش دا اللي هتقوله... عمتا انا اصلا مش هموت واقعد معاك انا هطلع انام عيل رخم. 
حمزة بعد ما خرجت روح: انا معرفش اي المجنونه اللي امي جبتها ليا دي... صبرني يا رب. 
روح طلعت اوضتها وغيرت ونامت وحمزة رجع وقف عند الشباك وهو بيتنهد بحزن: معرفش ليه صوتها بيلغبطني بالشكل دا... انا هدخل انام احسن انا كمان. 
تاني يوم صحيت روح ولبست ونزلت المطبخ وهي واقفه ومش عارفه تعمل اي: طب ياربي هعمل اي دلوقتي انا مش بعرف اعمل اي حاجه في المطبخ ربنا يسامحك يا حمزة يا ابن ام حمزة طب احطله س*م واخلص منه دا ولا اعمل اي. 
حمزة وهو واقف عند الباب: هو انتي جايه تعالجيني ولا جايه تخلصي مني يا هانم. 
روح بخضه: انت بتطلع منين يا عم انت... انا والله بداءت اشك فيك. 
حمزة وهو بيقرب عليها وهي حاسه انه شايفها كويس اوي: دا بيتي وقولتلك اقدر اتحرك فيه براحتي.... ودلوقتي انا عايز اكل وحالا. 
روح: ابعد عني شوية بس كدا عشان النفس... بص بصراحه كدا انا مش بعرف اعمل اي اكل فانت رجع الطباخ او اطلب دليفري بقي. 
حمزة: بقي في انسة مبتعرفش تطبخ ماشي انا هقولك تعملي اي وانتي نفذي. 
روح: اوبا بقي انت كمان بتعرف تطبخ لا خلاص انا زوجتك نفسي. 
حمزة: انتي بتقولي اي يا مجنونه انتي. 
روح بكسوف: بقول انجز وقولي اعمل اي وانجز لان انا كمان جعانه اوي والجوع غلط علي انسة زيي. 
حمزة بابتسامه: طب يلا يا اخرة صبري. 
روح بحب: ما احنا طلعنا بنعرف نبتسم اهو يا عم فكها بقي تعبتني معاك. 
حمزة بتكشيرة: علي فكرة انا ممكن اطلب لنفسي اكل واسيبك تموتي من الجوع فالاحسن ليكي تشتغلي من غير صوت. 
روح: مستفز وربنا. 
*عند نادر في النادي كان قاعد مع صاحبه وبعد شوية قربت بنت عليه بدلع/
سالي: اي يا نادر مالك مختفي بالك يومين يعني. 
نادر: عادي يعني يا سالي في حاجه ولا اي. 
سالي: ايوة طبعا في انت وحشتني اوي يا نادر انت ناوي تيجي تكلم بابا امتا. 
نادر بتوتر: قريب قريب انا لازم امشي دلوقتي. 
سالي بحزن: تمشي تروح فين انت لسه جاي وبعدين انت اي اللي مغيرك اوي كدا. 
نادر: سالي انا مش فايق لدلعك دا اعقلي كدا يا حبيبتي. 
سالي: ماشي يا نادر بس اوع تفكر تخلف وعدك ليا انا سالي ها اوع تنسي دا. 
نادر: وانتي متنسيش اني نادر واني مبتهددش يا حلوة يلا انا همشي. 
قام مراد يمشي وشادي صحبه مشي وراه وساعتها سالي قالت: انا عملت المستحيل عشان تكون ليا ومستحيل اسيبك لغيري يا نادر ولو طلعت بتخوني هتبقي انت الجاني علي نفسك. 
شادي وهو بيجري وراه نادر: يا ابني استني في اي انت مستعجل كدا ليه اي اللي حصلك. 
نادر: انا مش فاضي يا شادي ورايا مشوار مهم. 
شادي باستغراب: مشوار اي دا. 
نادر بخب*ث: لازم اروح ازور اخويا اصله وحشني اوي. 
وقبل ما شادي يتكلم نادر مشي بعربيته بسرعه. 
*عند روح وحمزة بعد ما روح خلصت كل الاكل وبقي شكلها مسخره خالص/
روح: اه يانا ياما بقي انا تعمل فيا كدا منك لله يا حمزة. 
حمزة: في اي اوعي تكوني عملتي حاجه غلط. 
روح: لا طبعا دا انا شاطرة واعجبك هطلع بس اغير هدومي وهنزل نفطر في الجنينه. 
حمزة: طيب بسرعه. 
طلعت روح بسرعه ونزلت علي الجنينه كان حمزة قاعد مستنيها ودي مش من عادته خالص قربت منه: معلش اتاخرت عليك. 
حمزة: انتوا البنات دايما كدا بس بتتعبي نفسك علي الفاضي... لاني مش هعرف اشوف شكلك اللي بتتعبي عشان يطلع حلو وانتي اكيد شبه واحد صحبي. 
روح بحزن: علي فكره انت قليل الزؤق انت ليه بتعمل كدا وانا مجتش جانبك. 
حمزة: كلي وانتي ساكته. 
روح: لا كول انت واشبع كويس انا هقوم اقعد علي المرجيحه لحد ما تخلص. 
واول ما روح قامت دخل نادر اللي اول ما شافته اتصدمت ورجعت وراه وبالغلط وقعت علي رجل حمزة اللي استغرب خوفها. 
حمزة: انتي اتجننتي اي اللي بتعمليه دا. 
ضحك نادر: هي عادتها ولا هتشتريها يا اخويا. 
حمزة باستغراب: نادر انت هنا.... واي اللي بتقوله دا انت قصدك اي انا مش فاهم.
نادر: هفهمك يا حبيبي ما انت غلبان وهما بيحاولوا يستعموك. 
حمزة اتصدم من كلام اخوه ومكنش مصدق نفسه.......... 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
حمزة بغض*ب: بطل الغاز يا نادر واتكلم اي الحكاية. 
نادر: هو انت ازاي معرفتهاش يا حمزة ازاي متعرفتش علي البنت اللي كانت السبب في العجز اللي انت فيه دا. 
حمزة: انت بتقول اي يا نادر مش معقول.... روح تعالي هنا واتكلمي نادر قصده اي باللي بيقوله دا. 
نادر: هي اكيد مش هتقولك حاجه بس انا هقولك يوم الحادثة وانت سايق العربية ساعتها كنت هتخبط بنت وعشان تنقذها العربية اتقلبت بيك ودا اللي سبب ليك الاعاقة دي. 
حمزة: قصدك ان روح هي البنت دي طب ازاي وانت عرفت منين. 
نادر بتوتر: عرفت لاني كنت معاك في المستشفي وشوفتها هناك. 
حمزة بغض*ب: امشي اطلع بره يا نادر وانتي تدخلي الفيلا ومتخلنيش اشوف وشك انتي فاهمه ولا لا. 
روح جريت علي اوضتها ونادر قرب من اخوه: حمزة انت كويس تحب اخدها ارميها في الشارع. 
حمزة: قولتلك امشي يا نادر لو سمحت انا عايز اكون لوحدي. 
نادر: حاضر بس هجيلك تاني اكيد. 
مشي نادر وفضل حمزة قاعد في الجنينه لحد ما الليل جه وخلاص مبقاش قادر يصبر دخل الفيلا وطلع عند روح بصعوبة وفتح الباب اتخضت روح.
روح: انت بتعمل اي هنا عايز مني اي يا حمزة. 
حمزة بتريقة: متخفيش انا اعمي زي ما انتي شايفه واكيد مش شايف حاجه انا جايه لهدف واحد بس. 
روح: عايز تعرف كلام اخوك صح ولا غلط مش كدا. 
حمزة: كويس انك عارفه. 
روح بحزن: للاسف اخوك مكنش بيكدب بس اديني فرصة اشرحلك اللي حصل بالظبط ارجزك. 
حمزة: يعني كل دا كنتي بتستعميني وامي كمان عارفه مش كدا. 
روح: امك كانت بتحاول تصلح غلط غيرك اللي حصل يا حمزة هقولهولك وانت حر تصدق ولا لا. 
F.  B
يوم الحادثة من خمس شهور كانت روح معزومه علي عيد ميلاد صحبتها وبعد الحفلة نزلت عشان تروح ومكنش في مواصلات وقررت تتمشي لحد ما يجي تاكسي بدل وقفتها في الشارع كدا وفي الطريق وقفت عربية قدامها واللي كان فيها نادر. 
نادر: اي يا حلوة ماشية لوحدك في وقت زي دا ليه هو وعدك ومجاش ولا اي. 
روح: احترم نفسك يا جدع انت. 
نادر: يا بت اركبي وصدقيني مش هتندمي وهديكي اللي انتي عايزاه. 
روح: انت معندكش اخوات بنات يا عم متسبني في حالي. 
نادر نزل من العربية وقرب من روح: وهو انا لو ليا اخت كنت هسيبها تنزل في وقت زي دا لوحدها فكك بقي من الكلام الفاضي دا وتعالي معايا.
روح بخو*ف: ابعد عني يا حيوا*ن انت... الحقوني الحقوني. 
روح بقيت تصو*ت وهي بتجري ونادر بيجري وراها وفجاه وقعت روح ونادر ضحك وقرب عليها وقط*ع البلوزة بتاعتك روح بقيت تعيط من الخوف وهي بتحاول تبعده عنها بي اي شكل لحد ما مسكت صخره وضربت نادر بيها وقامت تجري وهو مفرقش معه وجري وراها تاني لحد ما فجاه ظهرت عربية حمزة وحصلت الحادثة. 
B. 
روح: ساعتها روحنا المستشفي وانا اللي اتصلت بالاسعاف وهناك اتعرفوا عليكي وجت ولدتك وحكيتلها اللي حصل بس مكنتش اعرف ان الشخص دا هو اخوك يا حمزة. 
حمزة: انتي كداب*ة انا مستحيل اصدقك.
روح: ربنا يعلم اني مكدبتش في حرف واسال ولدتك لان هي كانت شايفه حالتي ساعتها. 
حمزة: بس انتي قولتي انها حاولت تصلح غلطت غيري قصدك اي. 
روح بحزن: يومها روحت البيت وولدتك صممت توصلني وهناك اتصدمت بوفاة ولدتي وانهارت وهي وقفت جانبي لحد ما قدرت افوق من اللي حصلي واشتغلت ممرضة بفضلها عند الدكتور اللي بيعالجك ولما طلبت مني اجي اساعدك حسيت ان هي دي فرصتي عشان اردلك الجميل لما انقذتني علي حساب نفسك. 
حمزة: اه شفقة يعني احساسك بالذنب هو اللي جابك هنا يا انسة روح. 
روح: مش هنكر انك صح بس انا دلوقتي بعمل دا من قلبي يا حمزة انا حابه اساعدك واخليك ترجع تشوف من تاني. 
حمزة: اسكتي مش عايز اسمع صوتك ومن بكره هتسيبي الفيلا وتمشي انتي فاهمه. 
روح: بس انا. 
حمزة: مش عايزة اسمع منك حاجه انا مش عابز شفقة من حد. 
نزل حمزة قبل ما روح تتكلم تاني وهي جريت علي سريرها وفضلت تعيط وهي بتقول: امتا هتحس بيا يا حمزة بقالي سنين في العذاب دا وانت ولا هنا يارب خليك معايا.... فضلت تعيط بوجع لحد ما نامت. 
*في نايت كاب كان نادر قاعد بيشرب زي المجنون قربت سالي عليه بحب/
سالي: مالك يا نادر بتشرب بالطريقة دي كدا ليه. 
نادر: وانتي مالك عايزة مني انتي مش هتحلي عني بقي. 
سالي: انا بحبك يا نادر انت ليه بتعمل فيا كدا انت ليه مش حاسس بيا. 
نادر: زي ما هي مش حاسه بيا من يوم ما شوفتها وهي مسيطره عليا وفي الاخر تروح للاعمي. 
سالي: انت اي اللي بتقوله دا يا نادر انت سكر*ان. 
نادر: ابعدي عني انا مش هسيبها لغيري ولو هياخدها لازم تكون ليا الاول وهو ياخد البواقي مش هسمحله زي كل مره يكون هو الاول. 
سالي: اعقل يا نادر انت كدا هتخسر كل حاجه اانت بتتكلم عن اخوك مش كدا. 
نادر: متقوليش اخويا انتي فاهمه دا مش اخويا ومش هياخدها مني فاهمه. 
قام نادر وزقه*ا وجري وهو مش شايف قدامه.. 
*عند حمزة كان سهران بيفكر في كلام روح بس فجاه حس بحركه غريبة في الفيلا خرج وهو فاكرها روح بس فجاه........ 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
*فجاه جه حد من وراه حمزة وزق*ه من علي السلم وقع حمزة وهو بيص*رخ صحيت روح علي صوته وبسرعه طلعت تشوف في اي واتصد*مت لما لاقيت حمزة سا*يح في دمه علي الارض جريت عليه بخوف وهي بتعيط وشالته حطيته علي السرير بصعوبة كبيرة وبقيت تحاول تعمل ليه الاسعافات الاولية ولفيت الجرح اللي في راسه واديته حقنه وفضلت سهرانه تعمله كمادات لحد ما نامت جانبه. 
تاني يوم صحي حمزة وهو حاسس بصداع جامد وحط ايده علي عينيه بقي يحاول يفتحها واحده واحده وكانت الصد*مه انه بداء يشوف مكنش مصدق نفسه ولفت نظره البنت اللي نايمه علي الارض وراسها عند السرير واتوقع تكون روح بقي يتأمل فيها وفي براءتها لحد ما هي اتحركت  وفتحت عينيها. 
روح: صباح الخير الحمدلله انك بخير حاسس بي اي دلوقتي تحب اطلب ليك الدكتور. 
حمزة: لا مفيش داعي انا كويس. 
روح: هو اي اللي حصل امبارح انت ازاي كنت واقع كدا مش كنت بتقولي بيتي وحفظه ومعرفش اي. 
حمزة: شكل في حد حسدني. 
وقبل ما يكمل كلامه دخلت امه هي ونادر. 
الام: انا جيت اطمن عليك يا حمزة.. اي دا مالك واي الجرح اللي في راسك دا. 
حمزة: مفيش حاجه يا امي انا كويس متقلقيش. 
نادر: شكل الناس هنا مش بتعمل شغلها بذمة. 
روح: عن اذنك هروح احضر الفطار عشان علاج حمزة بيه. 
خرجت روح وبعدها جت ام حمزة تخرج وراها: خليك مع اخوك يا نادر هروح اساعد الغلبانه دي. 
نادر: هي حولت تقت*لك ولا اي يا حمزة انا البنت دي مش مرتاح ليها خالص دا غضب ربنا كله باين علي وشها. 
حمزة: انت ليه مش طايقها كدا يا نادر زي ما تكون تعرفها من بدري. 
نادر بتوتر: ما قولتلك شوفتها في المستشفي وهي السبب في اللي انت فيه لازم اكون مش طايقها. 
حمزة بعدم تصديق: اه قولتلي فعلا. 
نادر: انت كويس يا حمزة مالك بتتكلم كدا ليه ومن امتا الهدواء دا. 
حمزة: هو ولا كدا عاجب ولا كدا عاجب. 
نادر: خلاص انت هتتحول تاني انا هقوم امشي احسن. 
مشي نادر وحمزة بقي يقول في نفسه: مش لازم حد يعرف اني بقيت اشوف انا فعلا في حد حاول يقت*لني وماظنش انها روح وعشان كدا لازم افضل ليهم مش بشوف لازم اعرف اي اللي بيدور من وراه ضهري. 
عند روح وهي في المطبخ الام كانت بتقولها: انا عارفه انك مش مبسوطه هنا واكيد حمزة مطلع عينيك حقك عليا يا بنتي بس انا ابني عمره ما كان كدا هو العجز اللي فيه اللي حوله كدا. 
روح بحب: بتتاسفي علي اي بس يا امي انا كويسه قدامك اهو واوعدك هرجعلك ابنك احسن من الاول. 
الام: بتمني من كل قلبي ومعرفش ليه حاسه امك الشفاء هيكون علي ايدك. 
روح: باذن الله بس ابنك يبطل برود شوية. 
الام بضحك: والله لو سمعك هيطين عيشتك. 
طه صوت حمزة: بتقولوا اي. 
روح: وانت بتتدخل ليه انا بتكلم مع امك مش معاك. 
حمزة بغض*ب: اديكي قولتيها امك يعني هي امي مش امك. 
روح بحز*ن: عندك حق انا اسفه... اتفضلوا الفطار جاهز انا هروح اغير هدومي. 
مشيت روح والام بعتاب لابنها: ليه بس كدا يا ابني البنت غلبانه ومتستهلش اللي بتعمله فيها دا. 
حمزة: محدش غلبان يا امي والايام هتظهر كل حاجه يلا نفطر. 
*خلص الفطار وام حمزة مشيت كانت روح غيرت هدومها ونزلت الجنينه عشام تهتم بالورد لانها بتحبه قرب حمزة عليه وفضل سرحان فيها لحد ما فاق علي صوتها. 
روح: مالك واقف كدا ليه محتاج حاجه اعملها ليك. 
حمزة: بتعملي اي في الجنينه بقالي كتير بنادي عليكي وانتي ولا هنا. 
روح: انشغلت في الورد الدبلان دا بحاول ارجعه للحياه من تاني. 
حمزة: ماظنش اللي بيموت بيرجع يعيش تاني هي الحياة بتتعاش مره واحده. 
روح: انت صح وغلط في نفس الوقت.... لاننا نقدر نحاول ونتعب شوية وساعتها هنقدر نرجع القلوب للحياه من تاني. 
حمزة: طيب الايام بينا وهنشوف الجنينه الميته دي هترجع للحياة ازاي. 
روح: الايام بينا يا حمزة بيه. 
حمزة جاله تلفون مشي من قدام روح ورد عليه وكان مراد صحبه. 
مراد: اي يا ابني من امبارح بتصل بيك مش بترد عليا انت كويس. 
حمزة: انا كويس متقلقش قولي عملت اي في اللي طلبته منك. 
مراد: ايوة طبعا دي طلعت بنت غلبانه جدا وكل اللي هي حكيته ليك صح. 
حمزة: تمام يا مراد اقفل وهبقي اكلمك تاني. 
قفل حمزة وهو مستغرب ليه مقالش لمراد انه رجع يشوف بس حب يحافظ علي السر دا لنفسه وبس. 
*عند ام حمزة كانت بتتفرج علي التلفزيون لحد ما دخلت سالي وهي بتعيط/
الام: مالك يا سالي في اي يا بنتي انتي كويسه. 
سالي بدموع: الحقيني يا طنط انا هتف*ضح ابنك لازم يستر عليا انا حامل. 
الام بصد*مه: انتي بتقولي اي يا سالي... حامل ازاي... نادر عمل فيكي كدا. 
سالي بانهيار: لا يا طنط ابنك حمزة اللي عمل فيا كدا اتصرفي يا طنط بابا لو عرف هيمو*تني. 
الام بصد*مة: حمزة.... مستحيل.........
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
سالي بخب*ث: وانا هكدب عليكي يعني يا طنط انا بقولك الحقيقه وانتي لازم تقفي جانبي. 
الام: افهم بس دا حصل ازاي... حمزة عمل الحادثة من خمس شهور ومخرجش من بيته ازاي حامل منه انتي بتقولي اي يا سالي. 
سالي: انا مش بكدب علي حضرتك.... من شهر روحت اطمن عليه بأمر من بابا وهو كان مش في وعيه وحصل اللي حصل. 
الام: طب تعالي معايا يا سالي والمياه تكدب الغطاس. 
مشيت سالي مع ام حمزة وهي خايفه بس مصممه تكمل اللي بداءته... اول ما وصلت لببيت حمزة استغرب بس حافظ علي هدواءه. 
حمزة: اي يا ماما غريبة تيجي يومين وراء بعض انتي كويسه. 
الام: حمزة سالي معايا وجايه في موضوع مهم... سالي بتقول انها حامل منك. 
حمزة بصد*مه: نعم انتي بتقولي اي يا ماما. 
الام: والله معرفش يا حمزة اهي معايا انا جبتها قدامك عشان يبقي الكلام قصاد بعض. 
حمزة بغضب: اي اللي ماما بتقوله يا سالي ازاي يعني حامل مني. 
سالي بدموع: حرام عليك يا حمزة انت ليه مش راضي تعترف اللي في بطني دا ابنك... اكيد مش هتفتكر لانك كنت سكر*ان بس دي الحقيقه. 
حمزة كان بيبصلها وهو بيحاول يفهم اي اللي بيحصل وليه سالي بتقول كدا وحس ان في لعبة كبيرة بتتلعب عليه وقرر يكمل فيها. 
حمزة: يمكن الله اعلم.... ولحد ما نعرف انتي بتقولي الحقيقه ولا لا انتي هتفضلي هنا لحد ما تولدي ونتاكد انه ابني. 
سالي بانتصار: بس بابا هنقوله اي هو مستحيل يوافق علي كدا غير لو اتجوزتني. 
حمزة: وانا مش هتجوزك غير او اتاكدت انه ابني... قولي لابوكي انك مسافرة او اي حاجه دي مشكلتك مش مشكلتي. 
سالي بخب*ث: لا كدا كدا هو مسافر وهيقعد كتير بره عشان في مشاكل في الشركة اللي بره وخلال الفترة دي هكون ولدت. 
حمزة: تمام روحي جيبي حاجتك وتعالي. 
مشيت سالي بانتصار وامه قربته منه: انا مش فاهمه حاجه.... اي الحكاية يا حمزة. 
حمزة: كل حاجه هتبان في الوقت المناسب يا امي متشغليش بالك انتي. 
الام: طيب يا حمزة بس خالي بالك من نفسك... وانا هحاول اسال اخوك علي البنت دي لان المفروض انها بتحبه ومكنتش سايبه في حاله. 
حمزة: لا متكلميش نادر في حاجه وقوليله اني عايزوا يجي بكره علي العشاء تمام. 
الام: ماشي يا حبيبي همشي انا. 
...... في بيت سالي اول ما وصلت كان في حد موجود دخلت حضنته بسرعه/. 
سالي: انا عملت كل اللي انت قولتلي عليه اهو عشان تعرف انا بحبك ازاي. 
_شاطرة يا حبيبتي كنت عارف انك قدها.. 
سالي: بس الغريب ان حمزة وافق بسهولة لا وطلب مني اعيش معه في الفيلا. 
_عادي دا مفيش خوف منه كدا كدا اعمي مش هياذيكي في حاجه... المهم تنفذي كل اللي طلبته منك بالحرف. 
سالي: بس اللي اعرفه ان في بنت ممرضة موجوده دايما في البيت هعمل فيها اي. 
_بخب*ث: ما هو دا المطلوب عشان انتي متتاذيش في حاجه.... احنا نلعب لعبتنا وهي اللي تتحاسب يا حبيبتي. 
سالي: طيب يا حبيبي.... بقولك اي انت وحشتني اوي ما تيجي اقولك حاجه. 
دخلوا سوي اوضتها وبقوا يفعلوا كل ما حرمه الله.... 
*عند روح قررت تلبس براحتها شوية بدام محدش هيشوفها فلبست هوت شورت وبلوزة كت وسيبت شعرها ونزلت تحت المطبخ تعمل فشار حمزة كان في الصاله وشافها واتصدم من جمالها روح خدت بالها انه موجود فقربت منه/
روح: بقولك اي في فيلم حلو هيتعرض دلوقتي وانا عايزة اتفرج عليه هدخل اعمل فشار وانت هتقعد تتفرج معايا متقلقش هو عربي وهتقدر تفهم الفيلم وانا برضو هبقي اساعدك. 
حمزة: ومين قالك اني هوافق علي الكلام دا. 
روح: هتوافق غصب عنك... انت لازم تعرف انك مش اقل من حد فينا وان من حقك تعيش حياتك عادي. 
حمزة: انتي جايبه القوة دي كلها منين يا روح بستغربك اوي... اي ممرضة غيرك كانت بتزهق من اول يوم وتخاف وتمشي. 
روح: امي علمتني اني بدام اقدر اساعد غيري لازم اكون قوية واتقبل اي حاجه تحصل في حياتي لان ربنا مش هيجيب حاجه وحشه اكيد. 
حمزة: طب يلا الفشار بسرعه. 
روح بابتسامه: من عيني يا باشا. 
ضحك حمزة عليها وهي جريت علي المطبخ وحضرت الفشار بسرعه ورجعت شغلت التلفزيون وقعدت جانبه وبقيت تاكله وهو مبسوط بكدا اوي. 
روح: الفيلم حلو اوي انا بعشق الافلام الرومانسية دي. 
روح بصيت لحمزة اللي كان سرحان فيها ومركز معاها هي وبس. 
روح اتكسفت برغم انها عارفه انه مش بيشوف بس كانت حاسه بالاحراج. 
روح بكسوف: حمزة التلفزيون هنا انت كدا باصص عليا مش عليه دور وشك كدا وكول فشار يلا. 
حمزة: وهو هيفرق في اي محسسني اني بشوف اوي يعني. 
روح: بطل بقي كلامك دا وحاول تتعامل طبيعي شوية وانسي موضوع انك مش بتشوف دا. 
حمزة: اللي ايده في المياه مش زي اللي ايده في النار... اتفرجي علي الفيلم وانتي ساكته. 
اتنهدت روح وبقيت تتفرج علي الفيلم لحد ما نامت علي نفسها وحمزة سندها علي كتفه وهو مبسوط بقربها منه كدا وميعرفش ليه بيحس كدا ناحيتها اتنهد ونام هو كمان. 
*تاني يوم صحيت روح علي خبط الباب قامت وهي مصدومه انها نامت علي كتف حمزة طول الليل وقامت بكسوف تشوف مين علي الباب واول ما فتحته اتصدمت......... 
روح: انت... 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
فجاه حمزة قفل الباب وروح استغربت: انت... 
حمزة بتوتر:هو انتي قررتي تهربي ولا اي. 
روح: اي اللي بتقوله دا انا كنت بشوف مين علي الباب اي مسمعتش الجرس. 
حمزة: دا بيتي علي فكرة واقدر انا اشوف مين بيخبط روحي حضريلي الفطار بس روحي انضفي الاول. 
روح بصيت لنفسها واتصد*مت انها كانت هتفتح الباب وهي باللبس دا ومديتش حمزة اهتمام لكلامه وجريت علي اوضتها وهو وقف يضحك عليها وبعدها فتح الباب كان نادر اخوه. 
نادر: اي يا عم بتقفل الباب في وشي ليه. 
حمزة: اتقفل بالغلط من الهواء كويس انك جيت ادخل عشان نفطر سوي. 
نادر: ما امك قالتلي انك عايزني... هو انت رجعت الخدم ولا اي. 
دخل حمزة وهو بيقول: لا روح موجوده مفي داعي للخدم. 
نادر: هو انت لسه مطردتش البنت دي يا حمزة حته بعد كل اللي عرفته. 
حمزة: اللي حصل حصل يا نادر خلاص وهي دلوقتي بتقوم بشغلها وبس. 
مفيش شوية وجت سالي بشنطة هدومها اتصدم نادر وقال: انتي بتعملي اي هنا واي الهدوم دي. 
سالي: وانت مالك بتتدخل ليه انا جايه بيت ابو اللي في بطني واللي هيبقي جوزي قريب. 
نادر: اي دا مستحيل انتي كدابة حمزة متصدقهاش دي كدابة. 
حمزة حس ان نادر ملهوش علاقة بالموضوع دا وقال: يمكن يكون كلامها صح يا نادر كله هيبان مع الوقت. 
سالي بغض*ب: هي اوضتي فين يا حمزة. 
حمزة: روح لو سمحتي تعالي وديها اوضة الضيوف. 
جت روح واتصدمت منهم كلهم وقالت: نعم ودي جاية هنا ليه ان شاء الله. 
نادر: وانتي مالك انتي تنفذي وانتي ساكته مفهوم يلا اسمعي كلام سيد*ك. 
روح: انا الممرضة بتاعت حمزة بيه وانت ملكش تديني اؤامر. 
حمزة: خلاص انتي وهو يلا يا روح لو سمحتي. 
روح بغض*ب: تمام اتفضلي معايا. 
نادر: هو انت مقتنع بكلام سالي دا. 
حمزة: قولتلك كله هيبان مع الوقت متشغلش بالك انت... بس بتمني ميكنش ليك يد في الموضوع دا. 
نادر: انت بتقول اي لا انا بره عني الحوار. 
سكت حمزة وبقي يأكل وهو بيتابع ملامح اخوه. 
*في مكان تاني/
_وبعدين يعني كدا حيات حمزة في خطر. 
&متقلقش اوي كدا روح معه اكيد هيكون بخير ومفيش حاجه هتحصله. 
_الحرب دي صعبة اوي ويمكن روح متقدرش تكمل فيها دي غلبانه. 
&الحب بيعمل المعجزات لو روح وحمزة حبوا بعض محدش هيقدر يقف في وشهم. 
_مش عارف بس روح لو عرفت الحقيقه هيكون الموضوع صعب عليها اوي. 
&وعشان كدا السر دا مش هينفع يتكشف دلوقتي خالص انت فاهم. 
_فاهم فاهم لما اشوف اخرتها معاكي اي. 
*بليل كانت روح عند حمزة بتديله الحقنه وهي متعصبة استغرب حمزة /
حمزة: مالك شكلك متعصب علي غير العادة. 
روح: ودا يهمك في اي انا هنا مجرد خدامه مش اكتر صح. 
حمزة: اول مره تتكلمي كدا وصوتك في نبرة حزن هو في حد قالك حاجه دايقتك. 
روح: مش غريبة تهتم بيا... عموما انا مليش حق ادخل يعني بس انا مش مرتاحه للبنت اللي فوق دي وحاسه انها مش كويسه
دخلت سالي فجاه: وانتي مالك انتي بتدخلي في اللي ملكيش فيه ليه اوعي تنسي نفسك وبلاش تتكلمي عن اسيادك. 
روح كانت هتجري بعد ما الدموع اتجمعت في عينها بس حمزة مسك ايديها وهو بيتكلم بعصبي*ة: اوعي تنسي انك مجرد ضيفة هنا يا سالي وملكيش حق تهيني اي حد في البيت مهما كان مين ياريت متتعديش حدودك وبالذات مع روح انتي فاهمه وبعد كدا لما تدخلي اوضتي تخبطي الاول. 
سالي باحراج: ماشي يا حمزة. 
وخرجت بسرعه. روح ساعتها بصيت لحمزة: شكرا انك دفعت عني بس صدقني انا كلامي خوف عليك مش اكتر. 
حمزة: انا عارف بس هو انا ممكن اطلب منك طلب ومتفهمنيش غلط. 
روح باستغراب: طلب اي دا اتفضل. 
حمزة: انتي من هنا ورايح هتنامي معايا في نفس الاوضة. 
روح بصدم*ة: نعم يا عسل.... انت بتقول اي. 
حمزة: اللي سمعتيه ومش هقبل اي كلام اللي اقوله هو اللي هيحصل. 
روح: مستحيل مش هينفع اللي بتقوله دا ازاي يعني انام هنا. 
حمزة كان لسه هيتكلم بس سكت وقال: روح عايزاك تثقي فيا دا لمصلحتك صدقيني ارجوكي اسمعي الكلام انا مش عايز اجبرك. 
روح بعدم فهم: هي وصلت للاجبار شكلي لازم اسيب البيت دا وامشي. 
حمزة بغض*ب قرب عليها وهي بترجع بخوف لحد ما فجاه......... 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
حمزة بغض*ب قرب عليها وهي بترجع بخوف لحد ما فجاه هي قالت: حمزة لو قربت مني خطوة كمان انا هصو*ت والم عليك الناس. 
حمزة بضحك: وياتري هتقوللهم اي ولا مين هيصدق ان واحد اعمي زيي هيعرف يعملك حاجه. 
روح: يوووه انت ليه مصمم علي وجودي معتك هنا. 
حمزة: مزاجي كدا ويلا طفي النور عشان عايز انام. 
روح متعرفش ليه سمعت كلامه وراحت نامت علي الكنبه لحد ما راحت في النوم وحمزة قام شالها وحطها علي السرير وغطاها كويس وهو بيبتسم وراح نام جانبها
*تاني يوم روح صحيت واستغربت من وجودها علي السرير وحمزة جانبها وهي بتقول في نفسها: نهار ابيض معقول اكون مشيت وانا نايمه كويس اني قومت قبل ما هو يصحي يقول عليا اي لو كان حس بيا جانبه.... وبقيت تبص لملامحه بحب وابتسامه جميله وبعدها قامت بسرعه وطلعت اوضتها تاخد دش وهي مش حاسه بالعيون اللي بتراقبها. 
سالي بش*ر: بقي يطردني انا عشان واحده زي دي ماشي يا حمزة انا هوريك هعمل فيها اي. 
وبسرعه دخلت عند روح وهي بتقولها: بقولك اي يا بتاعه انتي انزلي كلمي حمزة تحت عايزاك. 
روح: اولا انا ليا اسم... ثانيا حمزة لسه نايم. 
سالي: وانا هكدب ليه يعني انا عملت اللي عليا وقولتلك ومليش دعوة. 
نف*خت روح بضيق وخرجت من الاوضة تحت نظرات سالي الخبي*ثة. 
روح لسه نازلة علي السلم فجاه رجلها اتزحلقت بسبب الزيت اللي واقع عليه وقبل ما تقع وهي بتصر*خ لحقها نادر وشدها في حضنه تحت انظتر سالي وحمزة اللي سمع صوتها وخرج بسرعه. 
روح بعدت بسرعه: شكرا يا استاذ نادر. 
نادر بخب*ث: انا معملتش غير الواجب. 
حمزة بغض*ب: اي الصوت دا في اي.... ونادر بتعمل اي هنا. 
نادر بتوتر: مفيش اصلي كنت جانبك قولت ادخل افطر معاك وافتكرتك في الاوضة اللي فوق بس لاقيتها فاضيه ساعتها شوفت الانسة وهي بتقع فلحقتها. 
حمزة بعدم اقتناع: رجلك خدت علي البيت عموما شكرا انك لحقتها... يلا يا روح عشان الحقنه. 
روح نزلت بسرعه ودخلت هي وحمزة الاوضة ساعتها سالي كانت هتدخل اوضتها وتقفل الباب بس نادر بسرعه لحقها ودخل وراها وقفل الباب. 
سالي: خير يا نادر عايز مني اي. 
نادر: انا اللي المفروض اسالك عايزة اي من اخويا يا سالي.... ليه بتعملي كدا. 
سالي بخب*ث: والله اخوك غلط ولازم يصلح غلطه. 
نادر بغض*ب: انتي هتكدبي الكدبة وتصدقيها انا وانتي عارفين كويس ان حمزة ميعملش كدا وبعدين ازاي كنتي من يومين عايزاني اتجوظك ودلوقتي حامل من اخويا. 
سالي بضحك: والله يا بيبي الحال بيتغير في ثانية نعمل اي هو دا حال الدنيا بقي. 
نادر: هكشفك قريب وساعتها محدش هيعرف ياخدك من تحت ايدي. 
سالي بش*ر: قبل دا لازم اخلص من الحلوة اللي واكلة عقلك انت واخوك. 
نادر بغض*ب: لو قربتي منها هزعلك يا سالي بلاش تختبري صبري. 
سالي: هنشوف يا بيبي. 
عند حمزة كان متعصب اوي وبيلف في الاوضة روح حاولت تتكلم: ممكن تهدي عشان اعرف اديك الحقنه. 
حمزة بغض*ب: انا عايز اعرف حاجه واحده انتي اي خلاكي تخرجي من الاوضة. 
روح بخو*ف: طلعت اغير هدومي انا حاجتي كلها لسه فوق وبعدين في اي لكل دا. 
حمزة: في انك كنتي هتقعي لولا نادر لحقك يعني كان ممكن تتأذي ودي حاجه مستحيل اسمح بيها. 
روح بفرحة: طب فيها اي انا كنت هقع بالغلط وبعدين من امتا الحنيه دي كله. 
حمزة وهو بيحاول يتمالك اعصابه: روح بلاش تعصبيني والنهارده حاجتك تتنقل اوضتي هنا ومش هتروحي حته من غيري. 
روح بز*عيق: لا طبعا كدا كتير يا حمزة بانهي حق اقعد في اوضتك انا مجرد ممرضة مش مراتك. 
حمزة بهدواء: ومين قالك اني كنت هسمحلك تنامي معايا هنا وانتي مش مراتي يا ست روح. 
روح بصد*مه: نعم يا عسل... انت قصدك اي... ازاي يعني مراتك. 
حمزة: يعني انتي دلوقتي حرم حمزة بيه. 
روح: وانا المفروض اصدقك مش كدا... انت اكيد بتكدب مراتك ازاي وامتا. 
حمزة بضحك: هقولك........ 
فلاش باااااااك...... 
*قبل ما سالي تيجي البيت بيوم كان حمزة وروح سهرانين قدام التلفزيون وساعتها مراد جه ومعه ورق. 
مراد: انت متاكد من اللي هتعمله دا يا حمزة ازاي يعني هتتجوز سالي. 
حمزة: انا عارف بعمل اي كويس يا مراد... معلش تعبتك معايا. 
مراد: يا عم ولا يهمك المهم انك ترجعلنا بالسلامه. 
حمزة بابتسامه: قريب صدقني قريب اوي. 
مشي مراد وحمزة محبش يصلح فكره مراد ويقوله انه هيتجوز روح مش سالي وبعدها قرب من روح وبقي يخليها توقع من غير ما تحس وكمان تبصم وساعتها ابتسم وقال: سامحيني كان لازم اعمل كدا انتي لازم تفضلي معايا وجانبي مش هينفع تبعدي عني لحظه واحده معرفش ليه بس هو دا الصح.... 
وبعدها خبي الورق كويس ونام جانب روح بعد ما نضف صوباعها كويس. 
بااااااااااك..... 
روح بصد*مه: انت ازاي قدرت تعمل كدا مين قالك اني عايزة اكون مراتك.. انت لازم تطلقني حالا. 
حمزة: وانا مش هطلق انتي مراتي وهتفضلي مراتي. 
وفجاه سمعوا صوت صدمهم......... 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
اتصدموا اول ما سمعوا صوت ام حمزة وهي بتقول: مراتك.... مراتك ازاي يا حمزة انا مش فاهمه حاجه. 
حمزة ببرود: زي ما سمعتي يا ماما... روح تبقي مراتي. 
الام: بس ازاي وليه.... وليه معرفتنيش يا حمزة هو انا مش امك... يعني انت ترفض الجوازة طول الفترة دي وفي الاخر تتجوز كدا. 
حمزة: معلش بقي يا ست الكل اوعدك تخليكي تعملي الفرح اللي انتي عايزاه بس مش دلوقتي. 
الام: هتفضل غامض كدا لحد امتا يا حمزة بس. 
روح بغض*ب: طول عمره... لازم الكل يمشي علي دماغه هو وبس. 
حمزة: صوتك انتي بتتكلمي قدام جوزك يعني لازم يبقي صوتك واطي. 
روح: وماله يا سي السيد. 
حمزة: طب اتفضلي روحي حضري الفطار واه ياريت محدش يعرف بموضوع جوازنا دا. 
روح: لا بجد مستف*ز. 
حمزة بغض*ب: بتقولي حاجه يا روح هانم. 
روح بخو*ف: لا ولا اي حاجه هروح اعملك الفطار حالا اهو. 
خرجت روح بسرعه وامه قربت منه: بتحبها. 
حمزة بتوتر: اي اللي بتقوليه دا يا ماما. 
الام: لو مش بتحبها مع اني اشك يعني بلاش تظلمها معاك يا ابني... روح اتظلمت كتير. 
حمزة: متقلقيش يا ماما ابنك مش وح*ش اوي كدا. 
الام: انا عارفه ان حنية الدنيا فيك يا حبيبي بس انا بنبهك مش اكتر لان روح استحملت فوق طاقتها ولسه بتضحك رغم اللي فيها. 
حمزة باستغراب: هو انتي ليه بتتكلمي عنها كدا... انتي مخبيه اي عني يا امي. 
الام: ولا حاجه يا ابني.... مع الايام هتفهم.... يلا غير هدومك وخلينا نفطر سوي. 
في المطبخ كانت روح بتعمل الاكل دخلت سالي عليها بغض*ب. 
سالي: انتي ازاي تسمحي لنفسك تنامي في اوضة جوزي يا بت انتي. 
روح: هو لسه مش جوزك ودي حاجه متخصكيش ولو عايزة تعرفي السبب حمزة عندك تقدري تروحي تساليه مع اني اشك انك هتعملي كدا. 
سالي بغض*ب: انتي فاكره نفسك مين عشان تتكلمي معايا كدا... انتي ناسية انتي فين وانا فين. 
روح بضحك: الحمدلله انا عارفه نفسي كويس الدور والباقي علي اللي معندهاش دم ولا كىامه وبتتبلي علي خلق الله. 
سالي اتغاظت منها اوي ومره واحده زقيت الزيت اللي علي النار ووقع كله علي ايد روح اللي صر*خت بوجع وسالي ضحكت وقالت: عشان تعرفي انتي بتلعبي مع مين يا شاطرة دي بس قرصت ودن. 
سابتها وخرجت علي دخول ام حمزة وحمزة بسرعه. 
الام: اي اللي حصل يا بنتي ايدك اتحرقت كدا ازاي بس. 
روح: متقلقيش يا امي انا كويسه الزيت بس وقع بالغلط عليا بس بسيطه يعني. 
حمزة بغض*ب: انتي مبتعرفيش تعملي حاجه خالص امشي تعالي خليني احطلك مرهم عليها. 
روح: مفيش حاجه لكل الخوف دا انا هحط لنفسي. 
حمزة قرب منها وشد ايديها ومشي بيها وروح شكها بيزيد انه شايف وبيستعبط عليهم.. قعدها علي السفرة وراح جاب المرهم ولسه هيحط المرهم لاحظ تركيزها هي وامه معه فحاول يسيطر علي الوضع. 
حمزة بغض*ب: انهي ايد اللي فيها الحرق اخلصي او تعالي انتي يا ماما حطيه ليها. 
روح: حمزة هو انت مش عارف بجد انهي ايد اللي محروقة وهتسيب ماما تحطلي المرهم. 
حمزة قام وهو بيقول: وانا هعرف منين يعني... علي اساس اني بشوف يعني... يلا يا ماما حطلها المرهم قبل ما ايديها تعلم. 
قربت الام وحطيت المرهم لروح اللي كان كا تركيزها مع حمزة اللي كان متوتر وبيتوجع لوجع روح واخر ما زهق سابهم ودخل اوضته ورزع الباب جامد. 
الام: عارفه انك بتحبيه. 
روح بحزن: هيفيد بي اي... ياتري هو بيحبني زي ما بحبه. 
روح استوعبت اللي قالته وبسرعه قالت: اقصد يعني. 
الام بضحك: بس يا بت انا زي امك برضو... بس هو شكله واقع فيك. 
روح بكسوف: انا هقوم اكمل الفطار. 
الام بضحك: اهربي انتي وهو بس مسيركم تعترفوا بدا. 
في الشركة كان مراد شغال لحد ما دخلت السكرتيرة/
السكرتيرة: مراد بيه في بنت بره مصممه تقابل حضرتك وبحاول امنعها بس هي مش راضية تمشي وبقالها كام يوم بتيجي. 
مراد: قوليلها اني مش فاضي وياريت محدش يزعجني. 
فجاه دخلت البنت وهي بتنهج: ما انا هقابلك يعني هقابلك هو في اي متكنش وزير الورزة يعني. 
مراد بعصب*يه: انتي ازاي تدخلي كدا امشي اطلعي بره. 
نهي وهي بتقعد علي الكرسي: لا مش همشي انا لازم اتكلم معاك وبعدين همشي. 
مراد امر الكل يخرج بره وبعدين بص للبنت: خير عايزة اي معاكي خمس دقايق تقولي فيهم اللي انتي عايزاه. 
نهي بدموع: انا اسفه علي كل اللي عملته بس انا محتاجه الشغل دا اوي... امي في المستشفي ومفيش غيري يساعدها وعرفت ان صاحب الشركة هنا طيب وبيساعد الناس. 
مراد: بس انا مش صاحب الشركة وهي مش جمعية خيرية. 
نهي: ارجوك ساعدني والله انا محتاجه الشغل دا ومستعده اعمل اي حاجه مقابل دا. 
مراد بخب*ث: اي حاجه اي حاجه. 
نهي ببراءة: ايوة اي حاجه انا مليش غير امي في الدنيا دي. 
مراد: طيب اسمعي الاول........ 
بعد ما مراد خلص كلامه نهي وقفت بصد*مة وضربته بالقلم وقالت بدموع: انتي مستحيل تكون بني ادم طبيعي انا غلطانه اني جيت شركة زي دي انا مش عايزة منك حاجه. 
مراد بخ*بث: متاكد انك هترجعي تاني يا حلوة. 
*في اوضة سالي كانت قاعده فرحانه باللي عملته في روح وفجاه دخل حمزة عليها/
سالي بتوتر: حمزة انت بتعمل اي هنا... عايز حاجة.
حمزة: مالك متوترة كدا ليه... عايز نفس اللي حصل بينا قبل كدا. 
سالي بتوتر: انت بتقول اي يا حمزة... انت شكلك مش في وعيك... اخرج يا حمزة ونتكلم بعدين. 
حمزة وهو بيقرب منها: مالك يا سالي هي اول مره  .......   وفضل يقرب منها.... وفجاة....
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
فجاه ضحك حمزة بخب*ث وبعد عن سالي وهو بيقول: انتي روحتي فين يا سالي بلاش اللعب دا معايا بقي. 
سالي افتكرت انه مش بيشوف زي ما تكون كانت ناسيه وبسرعه اتحركت بعيد عنه وقالت: حمزة دا مش وقته امك تحت وكمان الممرضة خليها بليل يا حبيبي. 
حمزة: تصدقي عندك حق ماشي اجهزي بليل هكون عندك. 
ولف حمزة ونزل وبسرعه سالي بعتت رسالة لحد وقالت: احنا لازم نتقابل دلوقتي اسبقني علي الشقة بتاعتنا.... ولبست وخرجت من غير ما حد يشوفها. 
روح دخلت لحمزة وهي بتقوله: العلاج بتاعك يا حمزة بيه. 
حمزة: تعالي هنا يا روح. 
روح: خير يا حمزة بيه. 
حمزة حضنها وهو بيقول: انا حمزة بس بالنسبالك يا روح. 
روح بكسوف: ابعد عني يا حمزة مينفعش كدا. 
حمزة: مراتي وانا حر فيها وبعدين انا مليش مزاج ابعد ها هتعملي اي. 
روح بدموع: حمزة انا خايفه. 
حمزة بعد عنها باستغراب: خايفه.... خايفه من اي يا روح. 
روح: انا معرفش انت بتعمل معايا كدا ليه ولا اي غرضك مني بس انا خايفه تبقي فترة وتسبني وانا ساعتها الوحيده اللي هتتاذي. 
حمزة بضحك: والله انتي طفلة يا روح... انا اتجوزتك بمزاجي ومعني كدا اني مستحيل اسيبك غير لو انتي مش عايزاني. 
روح: متقولش كدا انت متعرفش حاجه. 
حمزة: طب متعرفيني. 
روح: يوم ما ترجع تشوف هقولك كل حاجه يا حمزة بوعدك. 
حمزة حس ان روح مخبيه عليه حاجه كبيرة ومرضاش يضغط عليها وقال: ماشي يا ستي لما نشوف اخرتها معاكي. 
روح: طب انا عايزة انام. 
حمزة: روح احنا في عز النهار. 
روح: اعمل اي يعني بقولك عايزة انام. 
حمزة شالها وحطها في السرير وراح شدها في حضنه وقالها نامي يا ست روح لما نشوف اخرتها معاك. 
روح بكسوف: طب ابعد شوية يا حمزة خليني اعرف انام. 
حمزة: لا انا مرتاح كدا ونامي بقي احسن ليكي. 
روح بسرعه غمضت عينيها وراحت في النوم تحت تأثير المنوم اللي حمزة حطه ليها في العصير وقام من جانبها وهو بيقول: انا اسف بس لازم اعمل كدا عشان اخلص من القر*ف اللي احنا فيه. 
*في الشقة اللي سالي قالت عليها/
سالي: انا مش هقدر اكمل في اللعبة دي.... حمزة معرفش ماله دا كان هيقرب مني النهارده. 
المجهول: طب وفيها اي هو انتي تطولي انك تبقي حامل بجد من حمزة بيه. 
سالي: بس انا مش عايزة دا انا عايزاك انت. 
المجهول: بقولك اي انتي من الاول وافقتي تدخلي اللعبه دي يبقي تكملس مهما كانت المصاعب انتي فاهمه. 
سالي: انت بقي يتخاف منك يا مراد من امتا وانت كدا. 
فجاه ظهر المجهول دا واللي هو فعلا مراد اللي قال: انا طول عمري كدا وحقي من حمزة مش هسيبه. 
سالي: طب ليه كل دا حمزة طول عمره بيحبك وبيثق فيك. 
مراد: قصدك بيعطف عليا انتي متعرفيش حمزة عمل فيا اي دا كان سبب دما*ر حياتي ابويا كان دايما يحبه اكتر مني ودايما يقولي ياريتك تكون زي حمزة اتعلم من حمزة شوف حمزة بيعمل اي لحد ما فعلا كره*ت حمزة. 
سالي: بس هو ذنبه اي انت اللي كان دماغك في السهر والخروج وعشان كدا ابوك كان بيقولك تكون زي حمزة لان كان كل همه يحافظ علس ثروة ابوه ويكبرها. 
مراد ضر*بها بالقلم: اخر*سي مش عايز اسمع كلمه تاني حته انتي بتشكري فيه. 
سالي: انا اسفه يا حبيبي بس انا خايفه مراد ممكن يلمسني بجد وانا بحبك انت. 
مراد: مش مهم انا موافق وهتجوزك برضو متقلقيش بس لازم نكسب انتي فاهمه. 
سالي بحزن: حاضر يا مراد حاضر. 
مراد: انا هوريك يا حمزة. 
*في بيت بعيد وصلت نهي اللي دخلت ولاقيت امها تعبانه اوي/
نهي: عامله اي دلوقتي يا حبيبتي. 
ام نهي: بخير يا حبيبتي طمنيني لاقيتي شغل. 
نهي بحزن: ايوة يا ماما الحمدلله. 
ام نهي: الحمدلله قولتلك حمزة دا طيب وبيساعد الكل. 
نهي: ماما هو انتي متعرفيش فين بيت حمزة بيه دا. 
ام نهي: اه يا بنتي اعرفه بس بتسالي ليه. 
نهي: اصله قالي تعالي هناك وانا نسيت اساله علي العنوان. 
ام نهي: طيب يا بنتي خدي العنوان اهو. 
نهي خدت العنوان واكلت امها واتحركت علي هناك واول ما وصلت انبهرت من المكان دخلت وهي خايفه... واول ما رنت الجرس الباب اتفتح واتصدمت من اللي شافته...... 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
نهي بصد*مة: انت بتعمل اي هنا لا بجد كدا كتير اوي. 
نادر: هو انتي جاية بيتي وبتساليني بعمل اي هنا هو انتي مجنونه ولا عبيطه. 
نهي: مش معقول اكيد كداب تلايقك شغال هنا بقولك اي انا مش فضيالك عايزة اقابل حمزة بيه. 
نادر: شغال هنا لا انتي زودتيها اوي والحكاية مش ناقصكي... عايزة اي من حمزة. 
نهي: وانت مالك انت بتدخل ليه وسع من طريقي خليني اقابله. 
نادر لسه هيرد جه صوت امه وهي بتقول: في اي يا نادر بقالك ساعه واقف علي الباب كدا ليه. 
نهي: مساء الخير يا فندم انا نهي كنت عايزة اقابل حمزة بيه. 
ام حمزة: اتفضلي يا بنتي وسع يا نادر... خير يت بنتي عايزة تقابلي حمزة ليه. 
نهي بدموع: بصراحه انا كنت جايه اطلب مساعدته امي تعبانه جدا وانا محتاجه شغل ضروري. 
ام حمزة: يا عيني يا بنتي. 
نادر: متصدقيهاش يا ماما دي كدابة انا بنفسي شوفتها شغاله في نايت كاب. 
نهي بدموع: وانت مالك انت الشغل مش عيب وانا كان لازم اشتغل عشان اعالج امي. 
ام حمزة: بس يا بنتي اهدي وانت يا نادر ملكش دعوة بيها وشوف رايح فين. 
نادر: يوووه كلكم عليا كدا انا خارج بلا قرف. 
نهي بعد ما نادر مشي: انا اسفه جدا بس والله انا محتاجه الشغل ومختارتش اني اتولد فقيرة. 
ام حمزة: اهدي يا حبيبتي بصي بلاش تفهميني غلط البيت هنا محتاجه حد يساعدني في تنضيفه وكدا وانتي باين عليكي غلبانه هشغلك هنا وهكلم حمزة يخلي امك تتعالج في المستشفي بتاعتنا. 
نهي: شكرا بجد لحضرتك مش مهم المهم اني هاكل لقمتي بالحلال وامي هتتعالج بعد اذنك بس اروج ابلغها ومن بكره هكون عندك. 
ابتسمت ام حمزة ونهي مشيت وهي فرحانه اوي. 
*في شقة مراد الباب خبط وقفل الاوضة علي سالي وقام يشوف مين واتصدم اول ما شاف حمزة قدامه/
مراد بتوتر: حمزة انت بتعمل اي هنا وجيت ازاي. 
حمزة باستغراب: مالك يا مراد في اي انا زهقت من القاعده قولت اجيلك واهو اغير جو فخليت السواق يجبني. 
مراد: مش قصدي يا صحبي بس استغربت مش اكتر لانك علي طول تطلبني. 
حمزة: قولتلك حبيت اغير جو وبعدين اي هنفضل نتكلم كدا علي الباب. 
مراد: لا طبعا اتفضل يا صحبي. 
حمزة: مالك مش علي بعضك كدا ليه هو انت عندك حد ولا اي. 
مراد بتوتر: لا طبعا مين هيجيلي يعني انا بس كنت نايم ثواني اجبلك حاجه تشربها. 
مراد قام دخل الاوضة بدل المطبخ تحت استغراب حمزة. 
مراد: البسي هدومك بسرعه واخرجي من غير ولا صوت وكدا كدا هو مش هيشوفك. 
سالي: يوووه هو اي اللي جابه دا انا مصدقت شوفتك. 
مراد: مش وقته يا سالي يلا بسرعه اخلصي. 
سالي لبست هدومها وخرجت مع مراد تحت صدمت حمزة اللي كان بيحاول يداريها. 
حمزة: اي يا مراد كل دا بتجبلي عصير. 
مراد: يا عم جاي اهو انت جيت علي فجاه والبيت مفهوش حاجه خالص. 
سالي قربت وباست مراد وخرجت وكل دا حمزة بيحاول يستوعب اللي بيحصل وبعدين مراد قرب منه وقال: بقولك اي انا هدخل اغير هدومي وننزل نشرب اي حاجه تحت لاني ملقتش حاجه جوه. 
حمزة: انا بقول كدا برضو لان جوه البيت يخنق. 
مراد دخل يلبس وحمزة بيقول في نفسه: ليه تعمل فيا كدا يا مراد دا انا كنت بعتبرك اخويا انا عمري ما هسامحك ابدا. 
مراد خرج وحمزة عمل ان التلفون رن ورد وبعدين قال: بقولك اي يا مراد تعال وصلني الفيلا لان دا معاد العلاج وروح هتكلم امي لو مروحتش. 
مراد باستغراب: ماشي يا صحبي اللي انت عايزوا. 
*في الفيلا روح بداءت تصحي واستغربت ان حمزة مش موجود قامت تشوفه بره اتصدمت بي نادر قدامها/
روح بخو*ف: انت بتعمل اي هنا يا نادر. 
نادر: عايز اتكلم معاكي يا روح لازم اشرحلك موقفي. 
روح: انا مش عايزة اسمع منك حاجه لو سمحت امشي حمزة مش هنا. 
نادر: لا انتي لازم تسمعيني انا مكنتش في وعيي يوم الحفلة دي انا بجد اسف سامحيني. 
روح بخو*ف: ابعد عني يا نادر حرام عليك سبني في حالي بقي انا مصدقت بقيت كويسه. 
نادر: مش هسيبك يا روح انا عايزاك انتي ليه مش حاسه بيا صدقني انا احسن من حمزة مية مره وهتتبسطي معايا. 
روح بدموع: يا نادر ابعد عندي بقولك انا مش زي ما انت فاكر سبني بقي. 
نادر: مش هسيبك يا روح مش هسيبك انتي هتبقي ليا انا وبس فاهمه مش هخلي حد غيري يقربلك مهما كان مين حته لو اخويا. 
نادر بقي يقرب منها بطريقة قذ*رة ويق*طع في هدومها وهي بتص*رخ بخوف ودموعها بتنزل وهي بتترجاءه يبعد عنها بس لا حياة لمن تنادي.... لحد ما فجاه........ 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
فجاه دخلت سالي وضر*بت نادر بالفازة وقع علي الارض قامت روح وهي مصد*ومه. 
روح: اي اللي عملتيه دا يا سالي دا شكله ما*ت دا ولا اي. 
سالي بتوتر: انا انا... انا مكنش قصدي كنت عايزة ابعده عنك مش اكتر. 
روح: طب هنعمل اي دلوقتي استني هشوفه. 
روح قربت من نادر ولاقيت ان لسه فيه النفس حمدت ربنا وقامت بسرعه وقالت: احنا لازم نكلب ليه الاسعاف مش هينفع نسيبه كدا. 
سالي: انتي مجنون اكيد هيبلغ عني وهروح في داهية. 
روح: وانا مستحيل اسيبه كدا وسعي من طريقي. 
ولسه روح هتتصل بالاسعاف حمزة دخل الاوضة هو ومراد واتصدم من شكل اخوه بس حاول يتمالك اعصابه ومراد قال: اي اللي بيحصل هنا دا مين اللي عمل في نادر كدا. 
حمزة: في اي يا مراد نادر ماله وبيعمل اي في اوضتي اصلا. 
روح بسرعه: هو كان جاي يشوفك واتكعبل ووقع والفازة وقعت عليه وكنت لسه هطلبله الاسعاف. 
حمزة: مراد بسرعه اطلب الدكتور الخاص للعيله. 
وفعلا مراد عمل كدا وجه الدكتور وبعد ما خلص قال: متقلقش يا حمزة بيه الاصابة بسيطه وهو شوية وهيفوق بس محتاجه شوية راحه ويخف شرب شوية. 
حمزة شكر الدكتور ومشي ومراد قال: انا همشي دلوقتي يا حمزة وهبقي اكلمك. 
بعد ما مراد مشي... سالي بصوت واطي قالت لروح: انا خايفه اوي لما يفوق ويقول عكس كلامك. 
روح بثقه: مستحيل لانه كدا هيتكشف قدام حمزة فاكيد مش هيتكلم. 
سالي: بتمني دا. 
حمزة بشك: هو في اي بتقولوا اي انتي وهي. 
روح: ولا حاجه كنت بقولها تطلع ترتاح عشان البيبي. 
حمزة: روح عندها حق اطلعي ارتاحي يا سالي. 
سالي طلعت وحمزة قال: لو سمحتي ممكن تروحي تعمليلي كوباية قهوة. 
روح: حاضر. 
حمزة اول ما روح خرجت مسك اللاب توب وبداء يدور علي حاجه وفجاه اتصدم من اللي شافه ومكنش قادر يفكر. 
*في بيت نهي وصلت البيت وقالت لامها علي الشغل وطلبت منها تيجي معاها لانها هتبقي مضطرة تعيش هناك. 
ام نهي: اي يا بنتي اللي بتقوليه دا يعني بعد كل التعليم دا تروحي تشتغلي خدامه. 
نهي: مين قال بس اني هكون خدامه يا ماما انا هساعد والدة حمزة وكمان هساعد في الشغل بس من البيت. 
ام نهي: معرفش يا بنتي بس قلبي مش مرتاح للشغلانه دي. 
نهي بحب: متقلقيش يا ست الكل انتي عارفه بنتك علي اي. 
ام نهي: ربنا يسترها عليكي يا حبيبتي. 
نهي: يارب يا حبيبتي هقوم بقي احضرلك العشاء عشان العلاج. 
ام نهي بعد ما نهي مشيت قالت: نفسي اقولم الحقيقه يا بنتي بس خايفه تكرهيني انا كان مغلوب علي امري والله بتمني لو جه يوم وعرفتي تسامحيني. 
*عند سالي فوق كانت قاعده علي السرير وبتكلم مراد. 
مراد: هو اي اللي حصل بالظبط يا سالي انا مش داخل عليا الكلمتين اللي اتقالوا دوال. 
سالي: وانا امتا بكدب عليك يعني يا مراد هو دا اللي حصل فعلا. 
مراد: تمام بس خليكي فاكره اخرة الكدب معايا اي. 
سالي: عارفه متقلقش. 
مراد: تمام النهارده لازم الموضوع يتم لازم يكون في حمل انتي فاهمه. 
سالي بحزن: حاضر يا مراد قولتلك كذا مره حاضر. 
مراد: صوتك بقي يعلي كتير فوقي لنفسك يا حلوة. 
سالي: حاضر. 
*في نفس الوقت نادر بداء يفوق واول ما شاف حمزة قدامه اتوتر. 
نادر: انا فين اي اللي حصل اه دماغي وجعني اوي. 
حمزة: انا اللي المفروض اسالك اي اللي حصل. 
نادر: مش فاكر انا كنت هنا عشان اشوفك بس مش قادر افتكر اي اللي حصل. 
دخلت روح: ما انا قولتلك يا حمزة هو وقع والفازة وقعت عليه. 
نادر: اه اه فعلا دا اللي حصل. 
حمزة: تمام انت دلوقتي كويس تقدر تقوم تروح. 
نادر بخب*ث: بس انا حاسس اني لسه تعبان انا بفكر ابات هنا النهارده. 
حمزة: لا يا نادر السواق بره هيروحك. 
نادر باستغراب: في اي يا حمزة... دا بيت اخويا فيها اي لما ابات هنا النهارده يعني. 
حمزة: وانا قولت لا والكلام خلص فاهم. 
روح كانت مستغربة بس مقدرتش تتكلم وفعلا نادر مشي مع السواق وروح جت تخرج من الاوضة وقفها حمزة. 
حمزة: استني راحه فين. 
روح: انت عرفت منين اني خارجه من الاوضة. 
حمزة: انا اه مش بشوف بس بسمع كويس. 
روح: اه تمام مفيش انا كنت خارجه اقعد بره مش جيلي نوم وبصراحه مش حابه اقعد في الاوة دي.
حمزة: تمام انا اصلا زهقت من الاوضة دي ومن هنا ورايح هنرجع اوضتك انتي. 
روح باستغراب: بس دي فوق وفي سلم هتطلع وتنزل كل شوية ازاي. 
حمزة: ملكيش دعوة يلا اتفضلي نطلع فوق. 
طلعو سوي فعلا ودخلت روح تاخد دش ونسيت هدومها بره وقالت لنفسها: ياربي هعمل اي دلوقتي هيقول عليا اي لما اخرج كدا بس هو هيعرف ازاي وهو مش بيشوف هخرج وخلاص. خرجت روح فعلا وكان حمزة قاعد علي السرير واول ما شافها اتوتر. 
حمزة: اي كل دا خلصتي. 
روح بتوتر وكسوف: اه اه خلصت معلش اتاخرت جوه لو عايز تدخل قوم. 
حمزة: هو مال صوتك متوترة كدا ليه ومش علي بعضك. 
روح: لا مفيش حاجه انا هدخل الحمام نسيت حاجه جوه. 
راحت بسرعه خدت الهدوم ولسه هتدخل الحمام حمزة قام وقرب منها بحب ومسكها وبقي باصص في عينيها وفجاه قال: تعرفي ان لون عينيكي حلو اوي خطفوني من اول ما شوفتهم مع اني مخطوف من ساعة ما سمعت صوتك. 
روح بصد*مة:.......... 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
روح بصد*مة: حمزة انت بتشوف... يعني انت بتشوف دلوقتي بجد انا مش مصدقة قولي كدا دوال كام.( عملت بي ايديها تلاته ).
حمزة بضحك: اربعه.... هيكون كام يا عبيطة دوال تلاته... واه يا ستي بشوف دا يدايقك في حاجه. 
روح بشهقة اول ما افتكرت اللي هي لابسه وبسرعه زقيته وجريت علي الحمام: يالههوي مكنش يومك يا روح بقي انا واخده راحتي وهو بيشوف. 
حمزة بضحك: علي فكرة انا جوزك يا غبيه ممكن تلبسي وتخرجي عايز اتكلم معاكي. 
روح: انت غلس وربنا. 
ولبست وخرجت وهي بتقول: ممكن اعرف انت بتشوف من امتا وليه ضحكت عليا الفترة دي كلها. 
حمزة: ممكن تقعدي وانا هفهمك كل حاجه لاني محتاجك معايا الفترة اللي جاية دي جدا. 
روح قعدت وحمزة حكلها اللي عرفوا وبعدين قال: انا اسف علي اللي نادر عملوا هو مدلع زيادة شوية وطول الوقت شايفني ابن جوز امه مش اخوه. 
روح بتفهم: انا مقدرة كل اللي بتمر بيه بس لحد امتا هتفضل عامل اعمي هيجي وقت وكل دا هيتكشف. 
حمزة: ما الوقت قرب خلاص بس عايز اعرف ليه سالي انقذتك وهي اللي حاولت تاذيكي قبل كدا انا مش فاهم. 
روح: انا كمان مستغربة وكنت هروح اتكلم معاها النهارده عشان افهم. 
حمزة: تمام ولما نعرف السبب ويكون الحقيقه ساعتها هتبقي جت اللحظه المناسبة اني اكشف كل حاجه. 
روح بحز*ن: وساعتها هطلقني مش كدا اكيد طبعا ما دا حقك انت اتجوزتني بس عشان تحميني. 
حمزة وهو بيمسك ايديها: علي فكره كنت اقدر احميكي من غير ما اتجوزك بس تمام بدام انتي عايزة كدا معنديش مانع بس اخلص من اللي انا فيه الاول. 
روح وهي بتمسك دموعها: تمام عن اذنك عشان اروح لسالي. 
روح خرجت وحمزة قال في نفسه: كل حاجه هتتصلح مع الوقت اكيد. 
*عند نهي اخدت امها وراحت بيت نادر وخليت امها ترتاح وراحت تشوف ام حمزة/
نهي: حضرتك ممكن تقوليلي اي المطلوب مني دلوقتي. 
ام حمزة: ولا حاجه يا بنتي بكره هبقي اعرفك انت دلوقتي ارتاحي متستعجليش. 
دخل نادر وجريت امه عليه: اي اللي حصلك يا حبيبي في اي. 
نادر: مفيش حاجه يا ماما شكل حد اداني عين. 
نهي في سرها: هو يستاهل بصراحه تلاقي وتحد قفشه مع مراته. 
نادر: بتقولي اي يا بت انتي. 
نهي: هو انا اتكلمت ولا فتحت بؤقي. 
نادر: هو انتي تقدري اصلا روحي جبيلي حاجه اكولها يلا انتي واقفه كدا ليه. 
ام حمزة: اهدي يا ابني مش كدا وانتي يا بنتي معلش هاتي الاكل علي اوضته هتلاقيها فوق اول اوضة علي ايدك اليمين. 
نهي اتنهدت: حاضر يا هانم. 
نادر طلع فوق وامه راحت اوضتها عشان ترتاح ونهي جابت الاكل وطلعت خبطت ودخلت. 
نهي: الاكل اهو. 
نادر: اي مبتعرفيش تقدمي الاكل عدل ولا فاكره نفسك هانم هنا. 
نهي: اللهم طولك يا روح بقولك اي الاكل قدامك اهو وياريت ملكش دعوة بيا. 
نادر: استني عندك انت مسمحتش ليكي تمشي. 
نهي: عايز اي تاني. 
نادر: تقعدي تاكليني بنفسك ومتفكريش ترفضي انا عارف ان علاج امك واقف علينا. 
نهي بضيق: حاضر يا نادر بيه. 
وقعدت تاكله وهو مستمتع اوي انه قدر يدايقها ومن جواه حاسس بحاجه غريبة وقلبه بيدق جامد. 
نهي خلصت ونزلت جري وهو فضل يضحك عليها وبعدين غير هدومه ونام. 
*عند سالي روح دخلت كانت سالي بتمسح دموعها وبترسم قناع القوة/
سالي: خير جاية عايزة اي. 
روح: عايزة اعرف انتي ليه انقذتيني برغم انك مش طايقني اصلا. 
سالي: والله انا حره انتي مش هتشاركيني. 
روح: بس من حقي اعرف السبب قولي الحقيقه يمكن اقدر اساعدك. 
سالي: وانا مش عايزة منك مساعده واوعي تفكري نفسك احسن مني لان كل واحد ربنا اعلم بظروفه ويلا لو سمحتي خليني انام. 
روح: تمام بس انا موجوده وقت ما تحبي تتكلمي. 
روح رجعت عند حمزة وقالت: هي رفضه تتكلم بس انا حاسه انها مجبورة علي كدا بس معرفش اي السبب.
حمزة: انا هعرف بطرقتي متشغليش بالك انتي. 
روح: تمام تقدر تنام علي السرير وانا هنام علي الكنبه. 
حمزة بضيق: انا مش كل شوية هفكرك انك مراتي تمام اتفضلي علي السرير وبلاش كلام كتير. 
روح: وانا مش هنام جانبك تاني مش بالعافية بقي. 
حمزة بسرعه شالها وحطها علي السرير ونام وهو واخدها في حضنه وهي مقدرتش تبعد لانها حابه تفضل جانبه. 
*في نفس المكان البعيد/
_لحد امتا يعني هفضل بعيدة عن بنتي انا عايزة اطمن عليها واشوفه
&ما قولتلك بنتك كويسه متشغليش بالك وخلينا بعيد عشان متاذيهاش. 
_بس هي لازم تعرف اني موجوده لحد امتا هفضل في نظرها ميته. 
&يا نادية كفايه بقي انتي عارفه لو ظهرتي ليها اي اللي هيحصل بنتك ممكن تنصدم وبالذات لما تعرف انك رقا*صة. 
نادية: ما عشان كدا فضلت بعيد عنها وخليت واحده تانيه ترابيها بس مبقتش قادرة استحمل اكتر من كدا يا معتز. 
معتز: حاضر يا نادية هخليكي تشوفيها بس اوعي تعرف انك امها خليها كدا احسن لانها مش هاقدر تتقبل الحقيقه. 
نادية: حاضر بس اشوفها واخدها في حضني لو مره قبل ما اموت. 
*تاني يوم صحي حمزة وقام من جانب روح ولبس وقبل ما ينزل سبلها ورقة وخرج من الاوضة صحيت روح واول ما شافت الورقة اتصد*مت..... 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
روح اتصد*مت اول ما شافت الورقة اللي كان مكتوب فيها: انا بحبك ومستحيل اسيبك يا روح تعرفي انا كنت اقدر احميكي من غير جواز بس خوفت اخسرك وانا مش هقدر اعيش من غيرك لو موافقه تدي علاقتنا فرصة هستناكي بليل في العنوان اللي في الورقة دي وياريت تلبسي الفستان اللي علي التسريحة بحبك يا روح حنزة. 
روح فرحت اوي وقالت: وانا بعشقك يا قلب روح من جوه. 
قامت روحت ونزلت كانت سالي قاعده بتعيط جريت عليها بسرعه: مالك يا سالي في اي انتي كويسه ليه بتعيطي بالشكل دا. 
سالي بحزن وخوف: ابني يا روح ابني هيروح متي لو معملتش اللي مراد عايزوا. 
روح: انا مش فاهمه حاجه ابنك مين ومراد ازاي فهميني يا سالي واحده واحده. 
سالي بدموع: ابني يا روح من مراد هو ضحك عليا واستغل*ني وخط*ف ابني عشان يقدر يسيطر عليا واجبله تنازل من حمزة بكل املاكه لمراد. 
روح بصد*مة: يالهههوي هو لسه في ناس كدا بجد انا مش مصدقة نفسي دا حمزة بيعتبره اكتر من اخوه. 
سالي: انا مش عارفه اعمل اي يا روح ومش عايزة اذي حمزة بس مش هقدر استحمل ابني يروح مني. 
روح: متخفيش يا سالي انا هساعدك ومفيش حد هيتاذي ابدا. 
سالي: هتعملي اي يا روح انتي مش هتقدري علي مراد دا وحش انتي متعرفهوش. 
روح: متقلقيش انا هتصرف انتي بس اوعي تبيني حاجه لمراد لحد ما اقولك هنعمل اي. 
سالي: شكرا يا روح انا مش عارفه اقولك اي بجد انتي ملاك. 
روح: ولا اي حاجه قومي يلا نشوف حاجه نفطرها لاني جعانه اوي. 
سالي: بس كدا من عيني خليكي وانا هعمله. 
روح: لا هنعمل سوي يلا بينا. 
*عند نادر صحي ونزل المطبخ كانت نهي بتعمل الفطار /
نادر: اي يا هانم بتعملي اي. 
نهي: في اي علي الصبح انت ليه مصمم تجر شكلي يا واد انت. 
نادر: واد... انتي اتجننتي اوعي تنسي نفسك يا بت انتي هنا خدامه. 
نهي بحزن: انا عارفه ومش لازم تقولي بس علي الاقل انا بشتغل وبصرف علي نفسي وعلي امي مش زايك بصرف من فلوس بابا وماما. 
نادر بغ*ضب: لا انتي زودتيها اوي وشكلك عايزة تترابي. 
ولسه هيض*ربها دخلت امه: نادر اي اللي بتعمله دا انت اتجننت. 
نادر: البت دي مستحيل تقعد هنا دقيقه واحده يا ماما. 
ام حمزة: وانت مالك انت روح كمل سرمحه يلا في الشارع وملكش دعوة بالبيت دا انت سايبني طول اليوم لوحدي اي مستكتر عليا واحده تسليني وتونسني. 
نادر: ماشي يا ماما اللي انتي عايزاه اعمليه انا خارج. 
بعد ما مشي نهي قالت: انا اسفه يا فندم علي اللي حصل انا ممكن امشي فعلا. 
ام حمزة (سهير): لا طبعا سيبك منه دا عيل غبي بكره يعقل يلا بقي عشان نودي مامتك المستشفي. 
دخلت سهير الاوضة عشان تشوف ام نهي واول ما شافتها اتص*دمت وقالت: انتي يا عزيزة. 
عزيزة: مش معقول بعد السنين دي كلها. 
نهي: هو انتوا تعرفوا بعض ولا اي. 
سهير: سبيني مع امك شوية يا نهي وروحي اعملي عصير لينا. 
ابتسمت نهي وخرجت وعزيزه قالت: انا مكنتش اعرف اننا هنيجي هنا انا بجد اسفه. 
سهير بدموع: هي دي يا عزيزه مش كدا كبرت اوي مش مصدقة اني قدرت اشوفها بعد كل دا. 
عزيزه: انا ربيتها كويس وحافظت علي الامانه اللي سبتهالي بس ياتري هو كويس. 
سهير بحزن: شكلي دلعته زيادة عن اللزوم ومش عارفه اعمل معه اي. 
عزيزه: معلش مسيره يعقل بس انا نفسي اشوفه ارجوكي. 
سهير: اكيد طبعا انتي مش هتمشي من هنا وهتعملي العملية بس ارجوكي بلاش حد فيهم يعرف الحقيقه اكيد مش هيستحملوها خلي المستخبي مستخبيه. 
عزيزة بحزن: اكيد نادر مستحيل يقبل يصدق اني امه خليه مقتنع ان انتي امه ويفضل عايش مبسوط وكفايه اني مطمنه عليه معاك. 
سهير: لولا جميلك يا عزيزه كان زماني مش موجوده هنا يلا اجهزي عشان نروح المستشفي. 
ولسه سهير هتخرجك وقفتها عزيزه: انا ممكن مقدرش اعيش اكتر من كدا لو حصلي حاجه خلي بالك من نهي هي مش غريبة هي بنتك برضو وهتبقي محتاجكي اوي. 
سهير: متقوليش كدا ان شاء الله هتقومي بالسلامه. 
عزيزه ابتسمت وسهير خرجت. 
*عند روح وصلت العنوان ودخلت وهي متوترة واول ما حمزة شافها اتبسط اوي وقرب منها ومسك ايديها بحب/
حمزة: مبسوط انك جيتي كنت فاكر اني هخسرك يا روح بس الحمدلله. 
روح: مكنش ينفع مجيش يا حمزة كان لازم اجي عشانك. 
حمزة: انا بوعدك مش هتندمي علي قرارك دا يا روح وقريب اوي هتخلص كل مشاكلنا. 
روح بحب: وانا واثقه فيك يا حمزة. 
مسك حمزة ايديها وبدواء يرقصوا سوي وكانت روح مبسوطة اوي وحمزة بداء يغني مع الاغنية وروح مصدومه من صوته اللي زي الملايكة وكانت بتضحك من قلبها وبعد ما خلصوا وقعدوا حمزة قعد علي رجله قدامها وطلع علبه فيها خاتم وقال: تقبلي تكملي حياتك معايا يا روح وتبقي شريكتي لاخر العمر ومتفرقنيش لحظه. 
روح: لا. 
حمزة اتصدم......... 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
حمزة بصد*مة: انتي بتقولي اي يا روح يعني اي لا. 
روح بضحك: في اي لونك اتخطف كدا ليه. 
حمزة: فهميني يعني اي لا يا روح. 
روح: يا حبيبي انا مراتك يعني مش لسه هقبل لاني مستحيل ابعد عنك. 
حمزة حضنها بحب: يخرب عقلك وقعتي قلبي كنت خايف ترفضيني وتبعدي عني مكنتش هقدر اعيش من غيرك بجد. 
روح: انا اللي مقدرش يا قلب روح من جوه. 
قضوا السهرة سوي وفي طريقهم وهما مروحين في العربية روح بداءت تقول: حمزة هو احنا هنعرف الكل الحقيقه امتا. 
حمزة: قريب يا روح يومين بس هنعمل حفلة ونكشف كل حاجه. 
روح: بس الاول لازم نوصل لابن سالي هي بتعمل كل دا غصب عنها عشان تحمي ابنها. 
حمزة: مش فاهم هي سالي عندها ابن ازاي ومن مين. 
روح حكيت لحمزة كل حاجه وهو اتعصب جدا وقال: والله لاخليه يندم علي كدا دا الصبر بس وابن سالي مش هيحصله حاجه اوعدك. 
روح: ناوي تعمل اي يا حمزة بلاش تاذي نفسك. 
حمزة بحب: متقلقيش يا حبيبتي. 
*في البيت الكبير نادر كان قاعد في اوضته وباين عليه الحزن وبيفتكر اللي سمعوا الباب خبط ودخلت نهي وهي خايفه... 
نهي: مامتك هتبات في المستشفي مع امي النهارده هي صممت معرفش ليه تحب احضرلك العشاء. 
نادر بحزن: لا شكرا مش عايز حاجه. 
نهي باستغراب: مالك يا نادر اول مره اشوفك حزين كدا في حاجه حصلت. 
نادر: تعملي اي لو اكتشفتي انك عايشه حياة مش بتاعتك والمفروض تكون من حق حد تاني. 
نهي: ولا اي حاجه هحمد ربنا علي اللي انا فيه ولو اقدر ارجع الحق لاصحابه هعمل كدا ومش هزعل واكيد ربنا كان ليه حكمه في اللي حصل دا. 
نادر: تفتكري لما ترجعي الحق لاصحابه دا هيكون صح ولا ممكن يدمر علاقات دامت سنين. 
نهي: بصراحه مش عارفه بس الحق حق حته لو هيزعل. 
نادر: شكرا يا نهي كلامك ريحني. 
نهي: طب اي تحب احضرلك العشاء بقي. 
نادر: بس بشرط تأكلي معايا. 
نهي باحراج: مش هينفع طبعا انت ناسي انا هنا اي لازم متعداش حدودي. 
نادر: متقوليش الكلام دا انتي ليكي حق اكتر مني وبعدين لو مكلتيش معايا مش هاكل. 
نهي: خلاص خلاص هاكل معاك. 
... بعد يومين حمزة عمل حفلة كبيرة والكل كان موجود فيها وهما مستغربين سببها بعد شوية وقت قرب مراد من الدي جي ومسك الميك وبداء يتكلم وروح في ايده... 
حمزة: طبعا الكل مستغرب سبب الحفلة انا دلوقتي هوضح كل حاجه واحب اعرفكم اني بقيت شايف كل حد فيكم ودا من فترة بس حبيت اعملها مفاجاه وفعلا اكتشفت حاجات كتير اوي مكنتش اعرفها اولهم مراد صحبي. 
مراد بتوتر: مش فاهم ليه خبيت عني يا صحبي وبعدين اي اللي اكتشفته فيا انت عارف انا بحبك قد اي. 
حمزة بضحك: اللي عرفته انك اح*قر انسان ممكن اقابله في حياتي انت كنت سبب الحادثة لما بوظت فرامل العربية وانت اللي حاولت تخلص مني هنا في الفيلا وانت اللي استغليت سالي البنت الوحيده اللي حبيتك عشان بس تاذيني وكل دا بسبب غيرتك مني مش اكتر. 
مراد: انت بتقول اي انا مستحيل اعمل كدا اكيد سالي اللي قالتلك الكدب دا هي بتضحك عليك صدقني دي بنت مش كويسه. 
حمزة: مراد اياك تغلط فيها انت فاهم ولا اي سالي دي انضف منك مليون مره وعلي فكره انا معايا تسجيلات بكل حاجه حته انا شوفتها بي عيني في شقتك. 
مراد بحقد: بس مش هتقدر تاذيني يا حمزة متنساش ان ابن سالي معايا وممكن في اي لحظه اخلص منه. 
سالي ظهرت هي وابنها وحمزة ضحك وقال: ولا هتقدر تقرب منهم اوع تنسي اني حمزة برضو وعارف كل اسرارك والاماكن اللي بتحتفظ بيها بكل حاجه مهمه.. حضرت الظابط تقدر تقبض عليه. 
دخل الظابط وفعلا تم القبض علي مراد بتهم كتير اوي مش هيعرف يخرج منها. 
سالي: شكرا بجد يا حمزة انت وروح لولا وجودكم في حياتي كان زماني خسرت ابني بجد مش عارفه اشكركم ازاي. 
روح: خلاص يا سالي انتي دلوقتي حره حافظي علي ابنك وعلي نفسك وبلاش تثقي في اي حد وخلاص. 
قرب نادر من روح وقال: انا بجد بعتذر عن كل اللي حصل مني انا عارف اني غلط كتير بس انا اتغيرت ودا هتشفوا بنفسكم مع الوقت. 
حمزة بفرحه: بتمني من قلبي تكون فوقت لنفسك بجد يا نادر. 
نادر: حمزة انا حابب اتكلم معاك في موضوع مهم لازم تعرف اني مش اخوك. 
حمزة: ملهوش لازمه الكلام دا انا عارف كل حاجه وانت هتفضل اخويا مهما حصل. 
نارد حضنه بفرحة والحفلة خلصت ونادر راح المستشفي ونهي وسهير وعزيزه هناك قرب نادر من عزيزة. 
نادر: حمدلله علي سلمتك يا امي. 
عزيزه بفرحة: الله يسلمك يا ضنايا ربنا يبارك فيك يا حبيبي يارب. 
نهي: سبحان الله نادر يقول لماما يا امي انت كويس يا نادر. 
نادر لسه هيتكلم منعته سهير: عادي يا نهي نادر بيتغير واحنا لازم نقف جانبوا عن اذنكوا بقي. 
اخدت نادر وخرجت وقالت: اوع نهي تعرف حاجه دي حساسة جدا ةممكن تنهار في اسرار لازم تفضل مستخبيه. 
نادر: بس دا غش ونهي لازم تعرف ان انتي اللي امها مش عزيزه وهي كدا عندها اتنين ام ودا مش عيب. 
نهي سمعتهم وانهارت بس بعدين قدرت تتقبل الموضوع ورجع كل واحد لمكانه. 
...... بعد سنتين كانت روح جابت ياسين وعايشه مبسوطة هي وحمزة سوي ونادر ونهي اتجوزوا طبعا بعد ما اتغير خالص وبقي شخص كويس واتخرجوا من الكلية ونهي حامل دلوقتي. 
.... يوم الولادة نهي جابت بنت وياسين شالها وقال: انا لما اكبر محدش هيتجوزها غيري. 
ضحك الكل علي الطفل دا وبعدين عاش الكل في سعادة...... 
تمت. بحمدلله

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-