رواية امي اغلي من حياتي كاملة جميع الفصول بقلم سمر احمد

رواية امي اغلي من حياتي كاملة جميع الفصول بقلم سمر احمد


رواية امي اغلي من حياتي كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة سمر احمد رواية امي اغلي من حياتي كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية امي اغلي من حياتي كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية امي اغلي من حياتي كاملة جميع الفصول

رواية امي اغلي من حياتي بقلم سمر احمد

رواية امي اغلي من حياتي كاملة جميع الفصول

_  انا حامل 
= حامل ازاي وانا مبخلفش
_ والله حامل حتى شوف ...., ربنا اراد انك تخلف بعد العمر دا كله 
= متصدقهاش يا محسن دي كداااا"بة اكيد البتاع ده مز"ور انت نسيت انك مبتخلفش، وحتى لو حامل فده مش ابنك بس دي غلطتك انك روحت اتجوزت وحدة قد عيالك
_ اخر' س انت بتقول ايه والله دا ابنك يامحسن
=  ياعاطف مش يمكن ربنا فعلا أراد أننا نخلف
=يخويا انا خايف عليك دا الدكاترة والتقارير أكدت انك مستحيل تخلف وبعدين عايزك تفكر ازاي يعني أهل ير" موا بنتهم الرمية دي وبحوزتها لواحد قد ابوها مهو عشان طمع'انين في مالك
_ دانت لسة متجوز ولسة مخلفتش قول كلمة ترضي ربنا عشان ربنا يكرمك وبعدين فيه تحاليل تثبت أنه ابنه
_ محسن:- صح نعمل التحاليل ونشوف
_ عاطف:- انت لسة هتشوف وتعمل ماهي هتتفق مع كام دكتور مش هتصعب على وحدة زي دي 
_ أية:-  انت مش من حقك تتهمني بأي كلمة أن اشرف من أن يتوجهلى كلام زي دا
_ عاطف :- شر'ف ايه يابنت فتحية اللى اتجوزت بعد العدة علطول ومراعتش الإنسان اللى ما' ت ده ، خلاصة الحوار انتي تطلعي من هنا ومنشوفش وشك تاني
_ أية:- دا ابن محسن ومفيش قوة ف الدنيا هتقدر تبعد ابن عن أبوه 
_ محسن:- مش لو كنت أبوه اصلا ، انا بقالي تلاتين سنة مش بخلف تاجي وحدة زيك تقول إنها حامل ف ابني وفاكرة أنها هتخيل عليا
_ ايه بعيا' ط:- والله ابنك والله ابنك
_ عاطف بخب' ث:- يلا يابطة لمي شنطة هدومك ومتعتبيش البيت ده تاني 
_ أية :- حرام عليكم هتتخلوا عن ابنكم  
_ محسن :- كفاية حورارت بقا معاكي ساعة وحدة ولو لقيتك هنا بعدها نها' يتك هتبقى على ايدي 
_ ايه :- بس....
_ عاطف:- مسمعتيش قالك ايه 
_ بصتلهم أية بحس'رة ودخلت عشان تلم هدومها لمت هدومها وطلعت وهي ف أيدها شنطة هدومها كان محسن وعاطف قاعدين
_ محسن :- استني ياابت
_ ايه فرحت وبصتله
_ عاطف :- انت رجعت ف كلامك ولا ايه 
_ محسن بتر" يقة:- ارجع ايه انا صحيح مبخلفش بس راجل اوي انتي طالق يااية طالق بالتلاتة واوعي في يوم تفكري ترجعي هنا والا وقتها لاما تخرجي من البيت ده عالس'جن أو المقا'بر ومتنسيش انى اتجوزتك كخدامة وانك هتفضلي طول عمرك خدامة 
_ رفعت ايه رأسها وبصتلهم بتحدي:- انا همشي بس وحيات ابنى اللي لسة متولد لارجع وحقي وحق ابنى هيرجع 
_ ضحك محسن وعاطف :- وماله هنشوف يلا بقا عشان البيت ينضف
_ طلعت أية من البيت وهي منهارة ومش عارفة تروح فين ترجع بيت امها اللى بتعاملها معاملة قاس'ية بسبب جوز امها ولا تروح فين مهي ملهاش مكان المهم بعد تفكير قررت ترجع بيت امها اللى هو اصلا من الاساس بيت ابوها خبطت ع الباب ....
_ اصحي ياعامر افتح الباب
_ عامر:- يووه مين بس اللي جايلنا ف ساعة زي دي 
_ فتحية :- قوم وانت تعرف 
_ قام عامر وفتح الباب:- الله بنت مراتي المز' ة هنا وف الوقت ده
_ فتحية:- مين ياعامر
_ عامر:- دي أية بنتك 
_ أية دخلت من غير كلام وقعدت ف الصالة امها غيرت وطلعت :- نهارك اسو' د ايه شنطة الهدوم دي انتي عملتي ايه يامقصو' فة الرقبة انطقي
_ أية :- حامل 
_ فتحية خبطت على قلب' ها:- يالهوووووو'ي حامل حامل ازاي الراجل مبيخلفش
_ عامر بشما'تة مش قولتلك أن بنتك مشيها شم....
_ أية:- اخر'س قط'ع لسان اي حد يقول كدا والله انا حامل ف ابنه ليه كدا كلكم بتعملوا كدا ليه انا مغلطتش ف حاجة 
_ فتحية :- امال جاية ليه هاااا ياطاهرة 
_ أية:- انا عمري مشوفت ام كدا الام بدافع عن بنتها وانتو كلكم بتسبو،ني ف شر'في حتى انتي ياامي
_ امها اتعص-بت اكتر ومسكتها من شع' رها ولفته على أيدها :- مين ابو الولد ده 
_ أية :- سيبيني دا ابن محسن والله ابنه كفاية 
_ عامر بم'كر :- متقولي مين ابنه 
_ أية:- انت تخر' س خالص
_ فتحية :- وكمان بتكلمي جوزي بقلة ادب طب وربنا مهخلي ابن الحر'ام ده يعيش يوم واحد ، رفعت أيدها عشان تخبطها على بطنها أية مسكت ايدها وبصرا' خ:- اي حد هيحاول ياذي ابني انا ها'كله بسناني  وجمعت قوتها عشان تبعد عن ايدين امها وبالفعل بعدت 
_ عامر بص لأية البنت اللى مكملتش ١٨ سنة نظرة اغر'اء وكأنه بيخطط لحاجة :- خلاص بقا يافتحية سيبيها ونبقى نشوف الحوار ده بعدين 
_ جريت أية عالاوضة اللى كانت بتقعد فيها قبل الجواز وهي بتعيط عدى الليل وطلع النهار وهي مش مبطلة عياط مطلعتش من اوضتها ف اليوم ده وجه الليل وهي قاعدة نفس القاعدة ومش عارفة تعمل حاجة غير العياط واما الكل نام لقيت باب الاوضة بيخبيط فتحت الباب لقيته جوز امها.
_ أية:- عايز ايه ياز'فت انت
_ عامر:- مقبولة منك ياقمر 
_ أية:- قولتلك عايز ايه 
_ عامر:- ندخل الاول وبعدها نتفاهم 
_ أية:- انت اظاهر كبرت واتجن'نت وهي بتقفل الباب ف وشه
_ عامر :- انا مستعد اضمنلك الامان ليكي ولابنك ومش بس كدا  هخلي امك تعاملك.كويس وعلى فكرة انا عارف أنه ابن محسن  
_ اية بفرحة  ومسحت دموعها زي الطفلة:- طب ازاى
_ عامر:- طب ادخل احسن امك ولا حد من اخواتك يصحى ويشوفني واقف عالباب كدا 
_ أية دخلته عشان دا املها الوحيد ومكنتش عارفة نيته :- طيب ادخل 
_ عامر :- كدا حلو
_ أية :- اديك دخلت قولي بقا ازاي 
_ عامر طلع شنطة سودة كان مخبيها ورا ضهره صغيره 
_ أية :- اي دي 
_ عامر :- فتح الشنطة ،البسي حاجة من دول وتسمعي كلامي وانا اضمنلك الامان، وبدأ يمشي أيده على جسم'ها
_ ايه بعدت عنه:- اه ياو'اطي ياوس'خ وربنا لافض'حك صوط-ت  امها جت بسرعة :- شوفي جوزك وعمايله 
_ فتحية  بصت عالارض وشافت اللبس:- بقا انت يطلع منك كل ده ياراجل ياعر"ة
_عامر :- انا برضه ولا الرخي'صة بنتك انا بقا مش هسكت اكتر من كدا وهقولك كانت بتعمل ايه وايه اللى حصل ........
_عامر :- انا برضه ولا الرخي'صة بنتك انا بقا مش هسكت اكتر من كدا وهقولك كانت بتعمل ايه وايه اللى حصل ، اللي حصل هو أني كنت رايح اشرب فتحت التلاجة وشربت وانا طالع من المطبخ لقيت بنتك بتناديتي وتقولي عيزاك في حاجة مهمة 
_ أية:- والله كدا*ب كدااب 
_ فتحية :- انتي تسكتي خالص 
_ عامر :- اقوم أنا بحسن نية اروحلها ومن خب"ث بنتك تقولي ممكن حد يصحى فدخلتني اوضتها عشان محدش يسمعنا واول مادخلت .لاء مش هقدر اكمل لاء 
_ فتحية :- انطق حصل ايه 
_ أية :- كدا"ب والله هو اللي جاني 
_ فتحية بعصب'ية :- كمل ياعامر
_ عامر:- طلعت شنطا سودة من وسط هدومها وكان فيها القر"ف اللى انتي شيفاه ده وبتقولي استر عليا وانا اعملك كل اللى انت عايزه
_ أية:- اه ياوس"خ ده هو اللى ..ك'ف  نزل  على وشها أية بصرا'خ متضر"بنيش  كف ف التاني ف التالت ،تصد"قي حيوان زي ده وتكد"بي بنتك ؟!
_ فتحية :- اسمعي مش هقولك غير حاجة وحدة انتي تطلعي برا وتغور"ي ومشوفش وشك تاني 
_ أية:- اروح فين منك لله يا عامر منك لله
_ فتحية:- ف اي دا'هية تاخدك يلا برا
_ طلعت أية وهي بتعي'ط بهستيرية والجو متأخر وضلمة كانت ماشية تايهة ومش عارفه تعمل ايه فجأة داخت لأنها كانت ف اول الحمل وكمان مكنتش كلت ،كانت جاية عربية من بعيد وبسرعة ولأن الجو كان ضلمة مشافش أية وكمان هي ملحقتش تبعد لأنها كانت تعبانة ،وفجاة الصوت هدي ومطلعش غير صوت صرا"خ ايه وهي بتقول ابني لازم يعيش نزل صاحب العربية بسرعة
_ يالهووو'ي انا عملت اايه، انا لازم اخدها عالمستشفى وقبل ماحد ياجي ،شالها وحطها ف العربية وراح المستشفى
_عدى شوية وقت وطلع الدكتور
_ها طمني يادكتور
=متقلقش هي اتخب'طت بس الخبطة مكنتش شديدة والحمدلله االجنين كويس
_هي حامل؟!
= اه بس هي تقربلك ؟! 
_لاء يادكتور انا لقيتها مر"مية عالطريق ،سرا( مش لازم يعرف اني انا اللى خبط'ها) قولت اساعدها
= تمام تقدر حضرتك تشوفها 
_تمام يادكتور هدخل أشوفها واطمن عليها 
_ أية:- ليه مسبتنيش امو'ت
=ازاي بس اسيبك دنتي زي بنتي
_اية:؛ المو'ت كان راحة ليه
=طب اهدي بس كدا واحكيلي
_بدات أية تحكيله ولأنه راجل كبير وفاهم وعنده نظرة ف الناس عرف من كلامها وبراءة وشها انها صادقة 
_ طب بصي انا اسمي عادل وعشان انا اللى خب'طك انا هساعدك
_اية:- مفيش حد هيقدر يساعدني غير ربنا
_عادل:- وربنا بعتني ليكي , انتي هتيجي تعيشي ف بيتي ومع عيالي ومراتي
_اية:- مينفعش 
_عادل:- متنشفيش دماغك طب بصي لحد حتى أما تخفي وتلاقي مكان تقعدي فيه
_اية :- اممممممم ،خلاص هاجي منا مقدميش حد غير ده بس مش هيعملوا مشاكل ف البيت
_عادل:- متشغليش  بالك انتي بس
_ _____ راحوا البيت_____
_ الله مين دي ياراجل
_ بابا مين المز'ة دي
_عادل :- احترم نفسك يولد ازاي تتكلم عن مرات ابوك كدا 
_ أية بصتله بصد'مة :- مراتك 
_ عادل غمزلها وسحبها من أيدها:- ايوا مراتي وروح قلبي يلا عشان نطلع نرتاح شوية ومش عايز حد هنا يفتح بقه أو يتكلم معاها ربع كلمة 
_ ابوك اتجوز عليا يامحمد ابوك كبر وخر' ف يامحمد دي اخرتها 
_ محمد:- بصراحة يماما المز' ة تستاهل 
_ عبير( الام) :- غو'ر من وشي ياصا'يع يبن الك'لب منت زي ابوك 
_ طلع عادل وآية فوق--__
_ أية:- ليه قولت كدا ،انت قولت هتقعدني يومين لحد اما الاقي مكان وبعدها هطلع انت ناوي تعمل زي جوز امي
_ عادل:- ياشيخة اتني'لي هو انا فيا حيل لعيلة صغيرة زيك
_ أية :- امال عملت كدا ليه 
_ عادل ؛- هقولك ، بس ف الاول كدا مش لازم حد يعرف او يحس انك حامل عشان محدش يعرف الحقيقة 
_اية:- فهمني الاول
_عادل:- اول سبب عملت عشانه كدا ،مراتي عشان كبرنا اهملتني ومبقتش مهتمية بيا فيمكن تغير منك والغيرة تخليها تفوق بقا ،وتاني سبب بقا ابني ياسيتي زي ماشوفتي بتا'ع بنات فخوفت عليكي منه فهمتي 
_ أية :- خوفت عليا من ابنك ؟
_عادل :- اه يابنتي ويلا بقا هسيبك ترتاحي شوية وبكرة ننزل نجبلك شوية لبس كدا حلوين
_اية :- انا مش عارفة اشكرك ازاي 
_عادل:- مفيش شكر يبنتي نامي وارتاحي انتي شوية انا نازل 
_اية:- يااه بقا اللى مني يسيبني ويضحي بيا بسهولة واللى معرفوش يساعدني كدا ،دنيا 
__ طلع الصبح___
_ عادل :- يلا ياايوش عشان ناكل 
_عبير:- ايوش الاا ماعمرك دلعتني 
_قعدوا كلهم على السفرة ياكلوا وقعد عادل جنب أية وبدأ يأكلها 
_عبير بعصب'ية :- انا قايمة ايه الدلع الما'سخ ده،حر'قة د'م
_ عادل ضحك :- عالله تعقل, خلصتي عشان ننزل
_ أية  :- اه خلصت  
_عبير:- انتو طالعين فين رجلى على رجلكم 
_عادل :- وانتي من امتا بتخرجي معايا 
_عبير:- من النهاردة ياعادل
_ عادل وانا طالع انا وآية بس لوحدنا سلام 
__في شركة محسن___
_مالك يامحسن بيه 
_محسن :- حاسس بشوية تعب 
_يبقى لازم تروح لدكتور 
_محسن :- ملوش لازم 
_لا ليه لازوم فيه دكتور قريب من هنا يلا نروح وانا هاجي معاك 
_بدأ الموظف يسند محسن ومشيوا للدكتور ،كشف عليه الدكتور
_الدكتور:- كويس أن ابنك جابك ف الوقت المناسب والا كان التعب هيزيد
_محسن:- دا مش ابني انا مش بخلف بقالي ٣٠سنة
_الدكتور باستغرا'ب:- مين قالك كدا انا مش شايف حاجة تخليك متخلقش عالعموم تعمل تحاليل وتجيني تأكد بس مش اكتر ممكن يكون المدام هي اللي مش بتخلف 
_محسن:- المدام الله يرحمها بس انا فعلا مش بخلف يادكتور انا تابعت مع كام دكتور وعملت المستحيل
_الدكتور:- بس انا مش شايف حاجة بجد تخليك متخلفش وهنتأكد برضو بالتحاليل بس تعملها ف أسرع وقت 
_محسن سرا( يعني ممكن يكون اللي ف بطن أية ابني ؟!) :- حاضر يادكتور 
__ عدي يومين_
_ أية في اوضتها حطت أيدها على بطنها :- يارب انا مش عايزة حاجة من الدنيا غير ابني اللي ف بطني ،نفسي اشوفه بيكبر كدا قدام عنيا 
_محمد بصد'مة:- مرات ابويا حااامل يالهوووو'ي 
_اية وقفت وبرأت عينيها لأنها سمعت صوته وعرفت أنه كان بيتص'نت عالباب 
___محسن خد التحاليل ومشي للدكتور__
_الدكتور:- زي متوقعت بالظبط انت كويس ومفكش حاجة وبتخلف عادي 
_محسن بصد'مة:- والدكاترا اللى قالت انى ....
_الدكتور:- معرفش بس كل اللى اعرفه دلوقت انك بتخلف
_ __ تقريبا كدا دي لعبة كانت ملعوبة كويس
_الدكتور :- تقصد ايه 
_محسن:- ولا حاجة عن اذنك يادكتور 
_محسن بش'ر :- جايلكم ياعاطف انت وبهجت ...
_محسن بش'ر :- جايلكم ياعاطف انت وبهجت ...
__في بيت عادل__
_اية فتحت الباب وبعص'بية:- ازاي تتصن'ت على مرات ابوك 
_محمد مهتمش بكلامها :- انتي حامل ؟! حامل ازاي  والمفروض انكم لسة متجوزين 
_ومين قالك أننا لسة متجوزين 
_محمد :- بابا ؟!
_عادل :- ايوا ابوك ياقليل الاد'ب ، انتى ازاي تاجي أوضة مراتي كدا 
_محمد:- اصل ..اصل ...
_عادل  بز'عيق :- مش هتبطل الو'ساخة دي بقا 
_عبير جت بسرعة :- انت ازاي تز'عق لابني عشان وحدة زي دي وليه اصلا 
_محمد بقا تز'عقلي عشانها يابابا طب ماشي :- ماما أية حامل 
_عبير بصدمة ودموع:- حا......
_محمد:- مل ، حامل 
_عادل :- مالكم مستغربين ليه وفيها ايه انا كنت متجوزها من شهور وجبتها هنا عشان تبقى جنبي وتهتم بيا  
_عبير:- وماله ياحبيبي اشبعو ببعض سيبهالكم مخد'رة يلا يااض يمحمد ساعدني في تجهيز حاجتي انا مبقاش ليا قعاد ف البيت ده 
_اية بعيا'ط :- الحقها ياعادل بيه قولها الحقيقة دي شكلها بتحبك اوووي لازم تعرف الحقيقة أنا مش جاية اخر'ب بيتكم انا هروح اقولها واللي يحصل يحصل 
_عادل:- استني يااية استني 
_اية مردتش وكملت في طريقها 
____في بيت محسن ___
_وقف محسن وعيونه حمر'ة من العصب'ية والعروق بارزة من أيده وبصوت رن ف كل حتة:- عااااطف بهجت 
=........
_محسن:- اخواتي المخلصين اللي بيحبوني فينهم 
_عاطف :- ايه ايه وطي صوتك شوية 
_بهجت :- ايه يامحسن 
_محسن قرب منهم :- أما أنا بخلف حر'متوني ليه من اني اشوف عيل ليا لييييه
_عاطف ببر'ود:-  مين قالك الكلام الفار'غ ده
_محسن :- انتو لسة بتكد'بوا الدكتور ها دكتور ،دكتور غير الدكاترة اللى انتو اتفقتوا معاها ياعاطف ، بس ازاي دانتو اصغر مني  بعشر سنين تعملوا كدا وازاي أما أنا كويس مخلفتش 
_ بهجت حط رجل على رجل وببر'ود :- طالما عرف بقا يبقى جه الوقت ياعاطف قوله 
_ عاطف :- ايوا احنا اللى عملنا كدا ، عايز تعرف ازاي وليه ، ابونا مكنش بيخلف ف الاول والظاهر أن التأخير ف الخلفة ده وراثة ، انت عارف ان ابونا اتجوز امنا قبل امك وأما قعد سنين مخلفش افتكر العيب منها مع أن  هما الاتنين كانوا كويسين بس الدكاترة قالت إنهم صعب يخلفوا مع بعض ، بعدها ابونا اتجوز امك ويشاء القدر انها تخلفك ووقتها فكرة أن أمي السبب في أن ابونا يتحر'م من الخلفة ف السنين دي اترسخت ف دماغه حتى بعدها امنا خلفت وجابتنا اتنين رجالة تؤأم بهجت وعاطف مكنش بيعاملها ولا بيعاملنا  زيك انت وامك ...امي وقت ماتعبت تعبت من القه'رة والز'عل وقتها قربت من امك عشان تجوزك صغير وانت عندك عشرين سنة على أساس أنها بتحبك وجوزتك وحدة مبتخلفش وامك طبعا كانت ست هبلة  متعرفش حاجة
_محسن:- اخر'سوا يكلا'ب ومتجيبوش سيرة امي على لسانكم
_عاطف كمل:- واتفقت مع كام دكتور وبعد اما احنا كبرنا كملنا ...امي من اللي كان بيحصلها من ابوك تعبت جامد سبب مرضها الحقيقي هو ابوك وامك يامحسن امي ما' تت بسبب امك 
_محسن بصد'مة:- بس ابونا ما'ت قبلها وبعدين اني دخلها ايه
_عاطف:- بس سبلها المرض ، سببلها الزعل انت مشوفتش دموعها كل ليلة وابوك كل يوم يقولها انتي السبب كان زماني مخلف من زمان 
_محسن :- دانا اخوكم ليييه انا عمري ما عملت فيكم حاجة وح'شة 
_عاطف :- انت مش اخونا ولا هنعتبرك اخونا احنا اتذلينا بسببك انت وامك ووصية امي أننا منخلكش تشوف يوم حلو ف حياتك ولا تاخد قرش واحد لان دا مالنا هتتنفذ
_محسن :- وانا ذنبي ايه 
_بهجت :- ذنب ابوك وامك 
_محسن :_ يعني اللي ف بطن أية ده ابني 
_بهجت :- ايوا المفروض واحد عنده خمسين سنة زيك يكون فهم بقا
_محسن :- ورحمة امي مهر'حكم بس ارجع أية الاول وبعدها هفوقلكم
_بهجت :- هههه انت ناسي انك طلقتها بالتلاتة 
_محسن :- هحلل وهرجعهما مهما يحصل
_عاطف؛- دا لو لقيتها اصلا 
_محسن:- تقصد ايه 
_عاطف :- امها طر'دتها ومحدش يعرف عنها حاجة فص ملح وداب
_محسن :- هقلب عليها الدنيا وده المهم دلوقت
_عاطف :- انت رايح فين هو دخول الحمام زي خروجه
_محسن :- انت بتقول ايه 
_عاطف :- يعني تعرف الحقيقة ونسيبك تطلع 
_ محسن بغ'ضب :- انا عشان ابنى ممكن اعمل اي حاجة متخليش الشي'طان يلعب ف دماغي 
_بهجت :- اهدي ياراجل دانت تعبان لتقع منا ولا حاجة 
_محسن مردش وراح لحد الباب 
_عاطف شده من ورا:- جه الوقت اللي هتم'وت فيه بحسر'تك زي امنا ومش هتخرج من البيت ده تاني 
_محسن لانه فعلا كان تعبان وانفعل زيادة عن اللزوم وقع عالارض
_بهجت :- سيبه ياعاطف
_عاطف:- لاء نسيبه ايه اطلب الدكتور
_بهجت :- ياعم خلينا نخلص
_ هفهمك ياذكي هنعمل ايه فيه ووقتها هي'موت ومحدش هيقلنا تلت التلاتة كام 
__ عند ايه ___
_ راحت أية أوضة عبير ومسكت أيدها وهي بتجهز هدومها
_ عبير:- انتي مين سمحلك تدخلي هنا 
_ أية :- متلميش هدومك انا اللي ماشية 
_عبير:- لا ياحبيبتى على ايه سيبهولك اشبعي بيه ، يلا بقا روحي لجوزي اقصد جوزك وسيبينى ف حالي خر' بتي عليا خلاص
_ أية:- انا مش مرات عادل 
_ عبير وقعت الهدوم من أيدها :- ايييه؟؟
_ اية:- زي ماسمعتي مش مراته ..
___ وصل الدكتور ___
_ الدكتور:- لازم يتنقل المستشفى حالا 
_عاطف بحزن متصن'ع :- مينفعش يادكتور دي وصيته أننا نخليه ف بيته وعلى سريره هتله كل الأجهزة هنا هتله ممرضة بس مينفعش يطلع برا اوضته ،قالنا نفسه يمو'ت على سريره 
_ الدكتور:- ايه الكلام ده يافندم منك ليه لازم يتنقل حالا
_عاطف :- يادكتور لازم ننفذ كلام اخونا
_ الدكتور :- تمام كلم كام حد من المستشفى وبسرعة كان محسن على سريره ومتوصل بجهاز الأكسجين :- خلو بالكم عليه لحد ماحالته تستقر والممرضة جنبه اهي لو حصل حاجة، استأذن انا دلوقت 
_ بهجت :- اذنك معاك يادكتور
_ عاطف :- اللي اتفقنا عليه لازم يحصل النهاردة قبل مايصحى تاني وقبل ما أية تاجي بابنها هنا.....
_ اية:- زي ماسمعتي مش مراته 
_عبير:- امال انتي مين وابن مين اللي ف بطنك ده
_اية:- انا وحدة كل ذنبها أنها اتجوزت واحد على سنة الله ورسوله وعلى أساس أنه مبيخلفش بس ربنا أراد وحملت منه ، وعشان مكنش بيخلف  مدنيش فرصة وطلقني،الكل وقف ضدي وقالوا إن ابن حر'ام  حتى امي
_عبير بصد'مة:- امك ؟! امك امك يعني ؟!
_اية دمعت وقعدت على السرير:- ايوا امي وهي اللي طردتني من بيتها بيت بابا 
_عبير:- عشان كدا جوزي جابك هنا ،طب عرفك ازاي 
_اية:- لا مش عشان كدا 
_عبير:- امال عشان ايه؟!
_اية:- عشان عادل بيه خب'طني بعربيته ووداني المستشفى وانا حكتله عاللى حصلي حب يساعدني
_عبير:- يساعدك !! عشان يساعدك يقهر'ني انا ليه ،ليه يقول انك مراته
_اية:- عشانك وعشان محمد 
_عبير بصتلها كدا :- انا برضو مش فاهمة
_اية:- عشان انتي مبقتيش مهتمية بعادل بيه وهو بيحبك وكان نفسه ترجعوا زي الاول فعمل كدا عشان تغيري عليه وقلبك يحن ، وبالنسبة لمحمد...
_عبير:- متكمليش بالنسبة لمحمد ابني وانا عرفاه خاف عليكي منه صح 
_اية بحز'ن :- ايوا
__ دخل عادل ف اللحظة دي __
_عادل :- أية ياحبيبتى ايه جابك هنا 
_اية:- عبير هانم عرفت كل حاجة 
_عبير بصتله بعتاب :- انا والله بحبك انت ومحمد واحمد اكتر من نفسي ، صحيح الفترة اللى فاتت مكنتش مبينة أو منتبهة لده بس دا ميمنعش اني بحبكم والله
_ عادل قرب منها وحط أيده على كتفها وبصوت حنين :- عارف والله بس كنت نفسي نرجع ايامنا بتاع زمان تاني ، كنت نفسي مهما تعدي السنين نفضل نحب بعض نفس الحب نهتم ببعض زي الاول كأننا لسة صغيرين ،او كأننا لسة بنحب بعض من جديد ،نثبت لأولادنا ان الحب والاهتمام بيزيد بعد الجواز مش بينقص أو بيختفي، بس صدقيني انا لو لفيت العالم كله مش هلاقي وحدة ف ضفرك ، مسك أيدها وباسها بحبك
_عبير:- وانا كمان بحبك  اسفة ياعادل بس وعد من هنا ورايح مش هقصر معاك تاني
_عادل بغمز'ة :- يعني هنرجع ايام زمان ؟؟
_عبير ضحكت :- اه وكأننا لسة مراهقين..
_أية :- احم احم ..معلش هقاطع الضحك واللحظات الجميلة دي ، حيث كدا انا لازم امشي مبقاش ليا مكان هنا
_عادل :- وهتروحي فين
_ عبير:- لااء انا مش هسيبك تمشي يبنتي 
_ أية:- معلش لازم امشي انا هروح لمحسن تاني يمكن قلبه يحن ، أو يكون عرف غلطه ويعترف باللي ف بطني
_عادل:- انا خا'يف عليكي
_اية بابتسامة كلها وج'ع:- متخا'فوش
_عبير:- طب بصي احنا هنسيبك تمشي بس بشرط
_اية :- اي هو
_ عبير:- اي متحتاجي مساعدة أو الدنيا تضيق بيكي افتكري ابوكي وامك اللى مستنينك وهيفتحولك حضنهم قبل بيتهم هنا 
_ أية :- اكيد طبعا همشي انا دلوقت ويستحسن امشي زي ماجيت مش هاخد حاجة 
_عادل:- لا خدي لبس وفلوس وحاجات هتحتاجيها 
_اية:- ارض ربنا واسعة لو بيت جوزي مساعليش
_عبير:- كدا از'عل منك يابنتي ، طب تعرفي لو عرفت انك اتعرضتي لاي حاجة ومجتيش هنا هزعل منك بجد
_اية :- حاضر ، ودعتهم وسابتهم ومشيت 
___ في بيت محسن____
_ أية رنت الجرس ووقفت عالباب ، فتحلها الخدم ودخلت
_ عاطف :- ايه اللى جابك هنا يابنت ال.....
_ أية :- اوعاك تنطقها 
_ بهجت :- ليه هتعملي ايه ياحيلتها
_ أية :- فين محسن 
_ بهجت :- وهو مش عايز يشوفك حتى 
_ أية:- هو يقولي كدا بنفسه 
_ بهجت :- يلا يابت انتي غو'ري من هنا مش ناقص كلام فاضي بلاها تلقي'ح جتت
____ في أوضة محسن ___
_محسن بصوت ضعيف وتعبان:- هو....ه...و ف ا..ايه..برا؟!
_الممرضة :- في وحدة برا بتقول انها مراتك ومش عايزة تمشي
_ محسن بدموع نزلت على خده :- ار..ارجوكي ...خليها تدخل...لازم أشوفها
_ الممرضة :- حاضر 
_____
_ الممرضة:- لو سمحتوا المريض عايز يشوفها 
_ بهجت :- لاء 
_ عاطف:- وماله خليها تدخل تشوفه
__ بهجت :- انت اتجنن'ت ياعاطف
_ عاطف طلع سيج'ارة وول'عها  ،طير دخانها :- اللى حصل دا هينفعنا اوي وهيخلينا نضمن أن أية مش هتاجي هنا تاني 
_ بهجت :- لا انا كدا افوقلك وتفهمني براحة 
____ 
أية دخلت واول ماشافت محسن اتصد'مت وبحز'ن- ايه ده ؟! هو ايه اللى حصل
_محسن:- ذنبك..وذنب ابني 
_اية :- ابنك ؟!
_ محسن :- ايوا ابني ، عرفت أن ابني وانا ظلمتك سامحيني يااية 
_ أية :- مسمحاك المهم انك عرفت أنه ابنك
_ محسن:- ابني ايوا ابني....اللى ماليش غيره هو وأمه ..
_ أية :- متتكلمش عشان متتعبش
_ محسن:- هعوضكم عن كل اللي فات بس ربنا ياخد بيدي ، هخليكى اسعد وحدة وهعيشك انتي وابني احسن عيشة 
_ أية :- اهم حاجة تقوملنا بالسلامة
_ الممرضة:- كدا كفاية عشان حضرتك متتعبش اكتر
_ محسن:- لا خليها معايا شوية عايز اشبع منها
_ الممرضة:- مش هينفع
_ أية:- خلاص هقهد معاه شوية وهطلع 
___ بعد ماقعدت أية معاه وطلعت وهي مبسوطة وبتحمد ربها :- اللى قوليلي هو حصله ايه وعنده ايه 
_ الممرضة :- تقريبا اتعرض لصدمة فأثرت على قلبه  زب'حة صدرية ، مش بيقدر يتنفس من غير جهاز الأكسجين
_ أية :؛ صد'مة؟!
_ الممرضة:- والله انا معرفش انا جيت عشان اخد بالي منه ومعرفش ايه اللى حصله 
_ أية:- طب حالته عاملة ايه وليه متنقلش المستشفى
_الممرضة:-والله حالته لسة صعبة ، وبالنسبة للمستشفى فهو اللى طلب يفضل ف البيت واديكي شايفة كل حاجة متوفراله هنا عن اذنك بقا 
_ أية :- ربنا يقومك بالسلامة يارب ، اروح انا كمان ارتاح شوية 
____ الساعة وحدة باليل ____ 
__ اصحوا اصحوووا 
_ الكل جري على أوضة محسن حتى أية قامت مخضو'ضة وراحت عنده 
_ الممرضة :- انا طلبت الدكتور ، محسن بيه مش بيتنفس 
_ أية بصراااا'خ ده ازاي 
_ الدكتور جه بسرعة من اتصال الممرضة 
_ الدكتور بصد'مة وحز'ن :- البقاء لله .....
_ الدكتور بصد'مة وحز'ن :- البقاء لله
_ عاطف :' اعمل اي حاجة يادكتور 
_ أية بصرا'خ :- لاء محسن مماتش محسن مش لازم يمو:'ت
_ الدكتور:- للاسف هنضطر نشيل الحاجات دي
_ أية :- ابوس ايدك يادكتور متشلهاش  
_الدكتور:- للاسف مفيش حاجة ف أيدينا نعملها
_ كل حاجة ااتشالت من ااوضة محسن ومبقاش غير محسن على سريره 
_ أية قعدت جنبه عالارض وبتعيط :- ليه خلفت وعدك ليه سبتنى انا وابنك لوحدنا لييه وف وسط عيا'طها قربت منها الممرضة عشان تواسيها وحضنتها 
_ الممرضة :- متعمليش ردة فعل من كلامي انا هديكي عنواني تجيلي عيزاكي ف حاجة مهمة ، سلمت عليها ومسكت أيدها وعطتها ورقة مكتوب فيها العنوان خبتها أية بسرعة وبعدها مشيت
_ بهجت بص لأية:- مفيش غير دي هي اللى قت'لته
_اية:: انتووو ايه ؟ مبتخافوش ربنا !!
_عاطف :- بصي مش هقولك غير حاجة وحدة لو ممشتيش دلوقت هنطلبك البوليس وهنقول انك انتي اللي قتل'تيه
_اية:- مش همشي 
_ عاطف:- والله عشان بهدلة ابنك ،يعني مثلا حد خب'طك كدا ولا كدا ....
_ اية بز'عيق:- اياك تمد ايدك انت فاهم
_ بهجت :- لو ممشتيش دلوقت مصيرك هيبقى السج'ن ومصير ابنك المو'ت
_ أية فكرت وبعدها خا'فت على ابنها فقررت تمشي،  بس تمشي تروح فين ، افتكرت كلام عادل وعبير وقررت ترجعلهم ، راحتلهم وحكتلهم اللي حصل 
_ عبير خدتها ف حضنها وبدأت تتطبطب عليها :- متزعليش ربنا هينصر الحق حتى لو مش دلوقت اكيد بعدين وانتي وابنك هتعيشو هنا ف امان معانا 
_ عادل بصوت عالي :- يااااض  يامحمد 
_ محمد:- مالك يابابا في ايه وايه رجع ألبت دي تاني
_ محمد :- كلم خطبيتك كويس 
_ أية بعدت عن عبير ومحمد بلم :- هااا بتقولي ايه يابابا انت ناسي اني مش خاطب وكمان لسة صغير
_ عادل :- وعشان كدا كتب كتابكم بعد تمن شهور تكون أية 
_ أية:- انت بتقول ايه ياعادل بيه , انا خلاص خدت نصيبي من الدنيا ومش هتجوز بعد محسن
_ عبير:- هو مفيش حاجة هتنقصها اكيد بس لدرجة جواز والولد لسة صغير 
_ عادل :- اللي عندي قولته ودي الطريقة الوحيدة اللى هتحمي أية وابنها غير أن اللي هيثبت هوية ابنها ما'ت 
_ أية :- بس اي ذنب محمد أنه يتجوز وحدة أرملة وحامل 
_ عادل :- هو هيلاقي زيك
_ محمد :- استحالة اتجوز دي ،ايه هلتبسوني ابنها كمان
_ عادل :- يبقى متسالنيش عن ميراث، وانتي يااية طالما دخلتي بيتي واعتبرتك بنتي يبقى تسمعي كلمتي 
_ محمد:- وانا مش هتجوزها 
_ عادل:_ ابقى قابلني
_ عبير :- لا يااعادل
_ عادل:- خلص الكلام طلعي أية ترتاح
_ طلعت أية وقعدت ف اوضتها تعي'ط وتندب حظها لحد ماافتكرت كلام الممرضة وقررت تروحلها
______ راحت أية للممرضة وخب'طت عالباب____
_ الممرضة:-  كنت متأكدة انك هتاجي 
_ أية :- وايه يخليني مجيش وانتي قيلالي  عيزاني ف حاجة مهمة 
_ الممرضة :- ادخلي طيب الاول ....خليكى هنا لحد اما اجبلك حاجة تخصك 
_ أية :- تمام 
_ الممرضة:- اتفضلي 
_ أية :- اي ده 
_ الممرضة :- دي نتيجة عينة طلب مني محسن بيه الله يرحمه اننا ناخدها منه وهو تعبان من غير مابهجت أو عاطف بيه يعرفوا
_ أية :- يعني وايه هيفرق ماهو خلاص ما'ت 
_ الممرضة :- دي مش عينة نشوفه مريض ولا لاء دي عينة  لتحليل دي أن اي DNA لمحسن بيه
_اية بصد'مة:- هاااااا
_ الممرضة:- كان خايف لميلحقش يشوف ابنه وينسبه ليه وانتي كمان متلحقيش تعملي تحليل ،فخدنا وعملنا احنا التحليل لحد اما يعدي كام شهر لحملك وتاخدي عينة من الجنين وتقارني الاتنين ببعض
_ أية:- يمنت كريم يارب 
_ خدي بقا وخلي بالك من نفسك 
____ طلعت أية من عندها ورجعت بيت عادل تاني وهي طايرة من الفرحة ______ 
_ اية وقفت قدام عادل :- انا مش هتجوز محمد 
_ عادل؛- هتتجوزيه وده عشان ابنك 
_ اية:- وابني خلاص لقي الامان .......
_ اية:- وابني خلاص لقي الامان 
_ عادل:- تقصدي ايه؟!
_ اية :- الممرضة اللى كنت عندها عطتني تحليل لمحسن عمله قبل مايمو'ت  وبكدا أما اعمل تحليل للطفل اللي ف بطني هثبت أن ابني ابن محسن  ووقتها ولا بهجت ولا عاطف هيقدرو يقربوا لابني 
_ عادل:- دا بجد ؟!
_ أية :- اه والله خد شوف ، وانا جاية سالت ف المستشفى وعرفت اني ممكن اعمل تحليل للجنين بعد شهرين 
_ عادل :- وانتى فاكرة اني هسيبك تمشي من هنا وانتي حامل 
_ أية:- وايه اللي يخليني اقعد ومعايا الحق وإثبات نسب ابني 
_ عادل:- انتي لسة مغف'لة ، لسة مش عارفة أن دي ناس مبتر'حمش، ناس كل همها الفلوس ومش هيسيبوا ابنك يعيش افهمي دا ،هتروحي وانتي حامل عشان يسقطو'كي ولو عملتى محض'ر عدم تعر'ض هيعملوا اي حاجة وهيطلعوا منها زي الشعرة من العجين فوقي يااية
_ أية :- يعني ايه هفضل قاعدة واسيب حق ابني يضيع 
_ عادل:- محدش قال كدا بس تقعدي لحد اما تو'لدي وابنك يكبر شوية عشان تقدري تواجهي عاطف وبهجت 
_ أية:- بس انا مقدرش اقعد هنا تاني 
_ عبير:- هو احنا زعلناكي يبنتي ف حاجة 
_ أية بدمو'ع :- انتوا ؟! دانا شوفت فيكم حنية مشوفتهاش ف اهلي 
_ عادل :- يبقى تقعدي 
_ أية :- وانا مش هكون مبسوطة وانا عالة عليكم ومش هرتاح وانتوا اللى بتسرفوا على ابني انا عايزة اشتغل حتى ولو شغلانة بسيطة ،عايزة اقعد إن شالله ف اوضة وحدة عايزة اتعب عشان خاطر ابني ،عايزة ابني يفخر بيا أما يكبر 
_ عبير:- يبنتي مينفعش انتي لسة صغيرة 
_ أية:- بس الدنيا كبرتني
_ عادل:- عايزة تسيبينا
_ اية:- هاجي والله علطول اشوفكم بس معلش خلوني على راحتي 
_ عبير:- طالما دا هيريحك ومنش'فة دماغك يبقى تسمعي انا هقولك ايه
_ أية:- ايه
_ عبير:- انا عندي اخت فاتحة مصنع لبس فهبعتك ليها تشتغلى بس مش هتسيبنا
_ أية:- ارجوكي ، والله عارفة انى زي بنتكم بس انا لازم امشي 
_عبير:_ خلاص يبقى هتمشي من هنا على بيت صغير قريب مننا تقعدي فيه 
_اية:- هأجره 
_عادل:- انتي بتقولي ايه 
_ أية:- معلش
_ عبير :- زي ما تحبي يابنتي ( قربت من عادل:- نبقى نحوشهم ليها ولابنها بس عشان نطمن عليها)
_اشتغلت أية على مكنة خياطة ف المصنع بعد مااتعلمت وكانت بتتعب بس استحملت عشان ابنها ...
_ عبير :- واااد يامحمد
_ محمد:- نعم ياماما 
_ عبير:- روح ودي الاكل ده لأية لازم تتغذي عشان ابنها اللى ف بطنها 
_ محمد :- وانا مالي متخلي اي حد من الخدم هو انا خلفتها ونسيتها
_ عبير:- انا قولت لأية هبعتلك سعدية بس سعدية تعبت وروحت 
_ محمد :- مش هي قالت مش هتاخد حاجة مننا هتاخد اكل ليه 
_ عبير :- يخرب'يت امك متعصب'نيش البت مطلبتش حاجة انا قولتها هبعتلك سعدية توصلك حاجة بخصوص الشغل 
_ محمد:- خلاص هاتي عيشة تطهق
_ عبير:- بتقول حاجة 
_ محمد :- ابدا يماما 
_____ باب أية خبط___
_اية:- ثواني يا سعدية انا جاية 
_فتحت أية الباب ومن الصد'مة وقفت مكانها 
_محمد:- اوووووبااا ايه الجمدا'ن ده امك كانت دبابة عشان تخلف الصاروخ ده 
_ أية فاقت من صد' متها ودخلت طوا بسرعة وغيرت لبسها وطبعا سابت الباب مفتوح محمد دخل وهو ماسك الاكل ف أيده وقفل الباب برجله 
_ أية :- انت ازاي تدخل وانا لوحدي وازاي تشوفني كدا
_ محمد :- هو انا اللى قولتلك تطلعي عليا بقم'يص نوم بس طلعتي جا'مدة وشعرك كمان حرير
_ أية:- اسك'ت يامغفل دي بيجامة وبعدين احسب سعدية هي اللى جاية ، يلا بقا نزلت حاجة الشغل اتكل عالله بقا 
_محمد بغمز'ة :- يعني امشي كدا علطول 
_ أية :- لا على عرض يلا ياخفة 
_اية راحت ناحية وفتحت الباب عشان يطلع محمد عدى من جنبها وقبل ما يطلع قرب منها :- مكنتش اعرف انك حلوة كدا بجد ياريتني كنت سمعت كلام ابويا من الاول 
_ أية:- يلا انت هتحكي معايا 
_ محمد :- بقا كدا طب خدي دي ، باسها ف خد'ها وطلع جري..
_ أية  حطت أيدها على خدها :- - اه ياقليل الاد'ب............
_ أية  حطت أيدها على خدها :- - اه ياقليل الاد'ب
_دخلت أية وفتحت الشنط :- ايه ده دا اكل ، فونها رن 
_ عبير:- الو يبنتي 
_ اية :- الو يا عبير هانم، ايه اللى حضرتك عملاها ده انا قولتلكم انا هصرف على نفسي وابني والحمد لله مش محتاجة حاجة بالعكس دانا بشيل من مصاريف الشغل كمان 
_ عبير:- عارفة ببنتي انك مش محتاجة الاكل ده ، بس انا حبيت ادوقك الاكل اللي عملته بايديا فيها حاجة دي
_ أية :- لا مفيهاش بس بلاش تتعبي نفسك مرة تانية 
_ عبير:- مفيش تعب أو حاجة ،الا قوليلي الواد محمد ابني البا'يظ دايقك ف حاجة 
_ أية لو قلتلها هيزعلو من بعض :- لا ابدا دا حتى ساب الشنط بسرعة ومشي 
_ عبير :- تمام يبنتي لو احتجتي اي حاجة احنا معاكي 
_ أية :- ربنا يخليكم 
_ _ 
_عبير :- انت ياز'فت 
_ محمد بتو'تر:- نعم ياماما
_ عبير بخب'ث :- ايه اللى انت هبب'ته ده 
_ محمد؛- هي أية قالتلك ، والله هي اللى استفز'تني بطريقتها 
_ عبير:- نهارك اسو'د انت عملت ايه مع البت 
_ محمد:- هي مش قالتلك 
_ عبير:- اه قالت وقالت كمان انك..
_ محمد :- والله بو'ستها ف خدها مش شفا'يفها 
_ عبير:- ياخر'ابي وهتفرق يار'وح امك مسكته من ودنه:- البت دي غير الصي'ع بتوعك فاهم وعلى فكرة هي مقالتش حاجة بس حسيت من صوتها انك عملت حاجة معاها ياغبي
_ محمد:- عارف يماما وعشان كدا بو'ستها كانت حلوة اوووووووى بصراحة
_ عبير دا'ست اكتر على ودنه:- يااض انت ايه معندكش د''م
_محمد:- امال عندي كاتشب ياماما 
_ عبير:- انت عارف لو ضايقتها تاني هز'علك غو'ر من وشي ولو رحتلها تاني ابقى ت'ف على وشي
_ محمد:- هنشوف الحوار ده انا خارج
_ عبير ابتسمت :- مفيش غير أية اللى هتصلح حاله المايل ده ربنا يهديك ويجعلها من نصيبك يبني بس تربيك الاول لان صحيح انت ابني بس مشوفتش بربع جنيه تربية، بس انا اللى هقربكم من بعض
_____ عند فتحية ام أية ____
_عامر جوز امها:- شوفيلي قرشين ياولية 
_ فتحية :- ياراجل حرام  عليك هلمها منك  ولا من مصاريف العيال خف القر'ف اللي بتشربه ده 
_ عامر مسكه'ا من دراعها:- لو فتحتي بوقك معايا تاني هطلعك من البيت ده زي بنتك 
_ فتحية بتر'يقة:- تقصد هتطرد'ني ولا هطلعني بفض'يحة زيها 
_ عامر:- ومين قالك أنها كانت فض'يحة او بنتك غلطت ههههه
_ فتحية بص'دمة :- يعني ايه 
_ عامر:- اللى ف بطن بنتك كان ابن محسن ومحسن بيخلف بس القرشين اللى خدتهم من عاطف وبهجت كانو احسن من وش'ك انتي وبنتك 
_فتحية وق'عت  عالارض :- يعني بنتي كانت بريئة ، طب واليوم اياه
_ عامر ببرود :- انا اللى رحت اوضتها وهي كانت بتقول الحقيقة 
_ فتحية بصر'اخ :- يعني ضيعت بنتي بسببك ، يعني بنتي كان معاها حق يعني انا اذي'تها وقسي'ت عليها بسبب واحد ميستاه'لش 
_ عامر  قرب منها :- انتي تخر'سي انتى لو كنتي أصيلة كنتي حافظتي على بنتك يختي يلا قومي هاتي فلوس ومن هنا ورايح فلوس شغلك تلزمني 
_ فتحية قامت بش'ر :- دانا هقوم اجيب اج'لك ياااوس'خ ، دخلت المطبخ بسرعة وعامر افتكرها هتعمل حاجة وبعدها هتجيبله الفلوس ماهي طبعا بتحبه طلعت وهي مخبية السك'ينة ورا ضهرها 
_ عامر:- فين الفلوس ياولية 
_ فتحية :- في الشنطة اهي ورا ضهري ف شنطة زي الشنطة اللي خبتها ورا ضهرك وتهمت بنتي فيها 
_ عامر:- اخل'صي
_ فتحية بغل وحق'د:- مستعجل على عم'رك ليه طلعت السكي'نة من ورا ضهرها وو.........
_ فتحية بغل وحق'د:- مستعجل على عم'رك ليه طلعت السكي'نة من ورا ضهرها ورش'قتها ف بطنه 
_عامر:- ااااه عملتيها ياقاد'رة
_ياااالهو'ووووي ايه دا ياماما لييه عملتي كدا ليييه
_ فتحية:- ادخلوا كلكم جوا بخلص حق اختكم والذنب اللى هيفضل ف رقبتي ليوم الدين 
ظلمت اختكم وظلمت نفسي وبعت نفسي بالرخي'ص اوي لواحد ميستا'هلش ، ضحك عليا ف الاول واستغفلني طول السنين دي كلها 
_ انتى كدا خسرتي كل حاجة ، قوليلي هنعيش ازاي ليه وديتي نفسك ووديتنا ف داه'ية 
_فتحية:- السجن هو تكفير لذنبي خلي بالك من نفسك ومن اخواتك يارقية انا خلصتكم من الإنسان المق'رف ده وريحت الناس من شر'ه
_ البوليس جه وقبضوا على فتحية واتحكم عليها ب ٢٥ سنة وطبعا عامر ما'ت 💃💃
_____ نرجع لايوش___
_اية :- الو ياعبير هانم 
_ عبير :- احنا عازمينك النهاردة ولازم تيجي وتاكلي ف وسطينا لان انتي دائما كنتي بتاكلي لوحدك 
_ أية :- معلش مش هقدر عشان تعبانة 
_ عبير :- لاء لازم تيجي هبعتلك محمد ياخدك
_ أية :- لا محمد لاء 
_ عبير:- ليه بس
_ أية :- عشان متعبوش وكدا 
_ عبير:- لاء مفيش تعب اجهزي انتي بس واول ما تخلصي رني عليها هبعتهولك ف ثواني 
_ أية :- امري لله 
_____ جه محمد وآية ركبت ورا ف العربية من سكات ___
_ أية :- بص قدامك يامغ'فل
_محمد:- مشكلتك ف طولة لسانك
_ أية:- وانت مشكلتك ف عنيك اللي عايزة تتخ'زق 
_ محمد:- مقبولة منك ياسكر متجيبي حتة 
_ أية :- خليها لامك
_ محمد:- وليه الغلط بس مكنا كويسين
_ أية :- انت لو ملم'تش نفسك هكلم عبير هانم واقولها 
_ محمد :- منا معذور برضو 
____ بعدها بشوية وصلوا الفيلا____
_ عادل :- تعالي اقعدي هنا يااية 
_ علا ( مرات احمد الابن الأكبر) :-  اشمعني هي تقعد هنا 
_ عادل:- وده يزعلك ف ايه 
_ علا :- انا الأحق اني اقعد هنا 
_ عادل :- اقعدي يااية وانت يا احمد لم مراتك 
_احمد:- علا اهدي كدا 
_ علا:-  طب تمام 
_عبير :- اقعد هنا يامحمد ( جنب أية😂)
__ أية جت تاكل معرفتش تمسك المعلقة 
_ محمد مسك ايدها::_ اي ده انتي ايدك متع'ورة ، من ايه 
_ اية سحبت أيدها بخجل :- من مكنة الخياطة 
_ محمد:- يعني ينفع الايد الجميلة ده تقعد على مكنة وتتب'هدل 
_ عادل :- احم احم انت يا استاذ رميو
_ عبير:- بما أن أية أيدها وجعاها اكلها انت دي زي اختك
_ محمد :- بس انا معنديش اخوات بنات
_ عادل :- اكلها وبطل لما'ضة والا تخليني جنبها انا  واكلها
_ أية :- لا انا هاكل لوحدى  انا مش عيلة صغير ووو......
_ محمد:- خدي دي  وحطلها الاكل ف بوقها وآية محرو'جة  بس حاسة بالامان وكأنها ف وسط أهلها وبيتها
__ ومحمد بياكلها وعنيه عليها وقع معلقة الرز على فستانها 
_ عبير:- متفتح يبني 
_ محمد:- والله مكنش قصدي 
_ أية :- محصلش حاجة هقوم انفضه
_ قامت أية ونفضت الفستان كانت علا زق'ت الكرسي برجلها اللي أية كانت قاعدة عليه .....
_ أية جت  تقعد لقيت نفسها بت'قع و.........
_ أية جت  تقعد لقيت نفسها بت'قع بس محمد مسكها وبص لعلا بكر،ه 
_ عبير:- خلي بالك يبنتي انتي حامل
_ أية:- معرفش والله انا جيت اقعد ملقتش الكرسي
_ عادل:- اهم حاجة انك بخير
_ محمد :- بقولك ايه ياعلا تعالي معلش ساعدي أية عشان مكسوفة مني
_ عبير:- خليها هي يبني انا هساعدها
_ احمد:- بقا انتي اللى تقومي ياماما قومي ياعلا 
_ قامت علا وساعدت أية وقعدتها  وجت تقعد...
_ علا:- اااااااه
_ عبير:- ساعد مراتك يااحمد 
_ علا بعد ماقامت :- اكيد البت دي اللى عملتها وز،قت الكرسي ووقعتني 
_ أية :- انا؟!
_ عبير:- يبنتي حرام عليكي دي حتة حامل هي فيها حيل لحاجة اعقلي بقا 
_ احمد:- هو انتي هتفضلي كدا لحد امتا كل مرة بقول خلاص خلاص بس مفيش فايدة دي بقت عيشة تقر،ف مسح أيده وقام من عالاكل بسرعة 
_ عادل :- وانا كمان هقوم لشغلي 
_ عبير:- وانتي يااية تعالي معايا ياحبيبتي اقولك كام حاجة 
_ أية :- حاضر 
___ محمد :- متلعبيش بالن'ار عشان متتحر'قيش ياقطة
_ علا:- هو انت اللى عملت كدا ؟!
_ محمد :- وهعمل اكتر من كدا لو قربتي على حاجة تخصني 
_ علا بتر'يقة :- تقصد ست الحسن والجمال 
_ محمد:- اه اقصد ستك
_ علا باستفزاز:- ست مين يعنيا بابن الحر'ام اللي ف بطنها ده 
_ محمد :- كلمة زيادة وهنسى انك مرات اخويا وعموما الكلام ده هحسابك عليه وبلاش اتكلم مع وحدة زيك
______ في أوضة عبير____ 
_ عبير:- انا من رايي يبنتي انك مش لازم تروحي بيت جوزك الله يرحمه بابنك الا لما يكبر وتقديري تحميه 
_ أية :- لسة هستنى 
_ عبير:- معلش يبنتي 
_ أية:- معاكي حق ولازم اعمل لابني قيمة عشان اقدر اواجهم
_ عبير:- تقصدي ايه
_ أية :-:مع الوقت هتفهمي كل حاجة بس المهم خلي التحاليل دي معاكم لربما يحصلي حاجة دا هو مستقبل ابني 
_ عبير:- ليه بتقولي كدا بإذن الله حقكم هيرجع ومتقلقيش الحاجة معانا ف امان 
_ أية:- وعشان كدا عطتهالكم 
____ عدت شهور الولادة وجه يوم الولادة _____
_ أية بصر"يخ:- اااااه الحقيني ياعبير هانم
_ عبير:-ف ثواني يابنتي وهنكون عندك متقلقيش 
_اية:- بسرعة والنبي هموووووو'ت 
_ عبير:- متخفي'ش مسافة الطريق وهنكون عندك اطمني 
____ عدت ساعات ___
_الممرضة:- مبرووك جالكم ولد زي القمر 
_ عبير :- الحمد لله طب وآية أمه عاملة ايه
_ الممرضة :- المدام زي الفل  الحمد.لله تقدرو تدخلوا عندها 
_ محمد :- يلا يماما بسرعة
_ عادل :- سبحانه
_ عبير :- حمدالله على سلامتك
_ أية:- الله يسلمك
:_ عبير :-- تحبي نناديلك بام ايه 
_ أية:- ام آدم 
_ عادل:- الله اسم جميل اوي ربنا يخليهولك 
_ محمد:- الله اسم حلو يتربي ف عزنا
_ أية :- نعم!!!
_ عادل :- قصدو وسط عيلته وكدا 
_ أية :- اه تمام 
___ أية كانت شغالة على مكنة ف المصنع وأما ربنا كرمها جابت مكنة ف بيتها وبدأت تشتغل عليها بعدها جابت مكنة تاني وشغلت بنت عليها وكل مرة كانت بتجيب مكنة وتشغل بنت عليها وبدأ مشروعها يكبر لحد اما اجرت مكان كبير وشغلت بنات فيه ، واشتغلت ف التصميم وبدأ ليها اسم كبير ومشهورة وابنها ادم بقا عنده تلت سنين ومحمد كان خلاص حبها بجد وهي كمان حبته اما اتغير بجد عشانها....
__ محمد :- ماما ماما
_ عبير:- نعم يبني
_ محمد:- انا عايز اتجوز
_ عبير فرحت :- اكيد أية صح 
_ محمد :- أية مين دي اللى اتجوزها 
_ عبير بصد'مة:- امال مين؟!
_ محمد:- أية اللى هتجوزها ههه وقعت قلبك صح؟!
_ عبير حضنته:- عيا عا'ر ههههههههههه
_ محمد:- هنكلمها امتا
_ عبير :- مستعجل على ايه ولا اقولك نروحلها النهاردة 
____ جه احمد ومراته العقر'بة وعادل وعبير ومحمد رنوا الجرس وآية فتحتلهم____
_ أية بفرحة :- الله ايه الزيارة الجميلة دي اتفضلوا البيت نور
_ عبير:- البيت منور بصحابه 
_ اية :- تشربوا ايه 
_ عبير:- تعالي بس اقعدي الاول وبعدين نشرب
_ أية:- حاضر
_ عادل :- بصي عشان منطولش عليكي احنا جاين نطلب ايدك لمحمد ابني 
_ أية :- ها؟!
_ محمد :- عايزة اتجوزك قولتلي ايه 
_ أية :- تتجوزني انا؟!
_ محمد:- لا هتجوز امي
_ عبير:- وبعدين بقا 
_ محمد :- سوري يماما انطقي بقا قولتي ايه 
_ أية فكرت شوية :- وانا.............
_ أية فكرت شوية :- وانا مش موافقة 
_ محمد وقف بصد'مة:- يعني اي مشموافقة امال حبك ليا دا ايه 
_ عبير:- لي بس يبنتي
_ علا:- انتو لسة هتسالوها ليه ، مهي واضحة اهي، كانت بتضحك عيكم كلكم عشان تكسب تعاطفكم وتستروا عليها وتساعدوها 
_ محمد :- انتي تخر'سي خالص قولتلك انتي فكراها ايه ،وانا واثقة أن ده لسبب 
_ علا :- لسة بتدافع عنها ، دي طلعت مش سهلة خالص
_ محمد رفع أيده :- الظاهر انى هضكر امد ايدي على وحدة ست 
_ احمد مسك أيده:- دي مراتي ومهما كان ام عيالي 
_ محمد:- مش شايف مراتك يعني 
_ احمد :- شايف وهتتحاسب اول مروح
_ عبير:- باااااس هو ف ايه هو احنا مش ماليين عنيكم وانتي يااية ليه مش موافقة
_ أية:- وتفتكري ابني لما يكون ليه جوز ام  واعمامه يطالبو بحضانته الحضانة هتفضل معايا وقتها انا اللى هكون ضحيت بابني 
_ محمد :- يعني ايه مكنتيش عيزاني ودلوقتي كمان مش عيزاني 
_ اية:- لاء انا مقولتش كدا بس انا لازم اخد حق ابني وأمسك أعمامه من ايدهم اللى بتوجعم ووقتها محدش هيقدر يطالب بحضانته 
_ محمد بفرحة :- تقصدي ممكن تتجوزيني بعدها
_ أية :- اه ممكن بس دا مينفعش 
_ عادل:- ايه اللي منفعوش
_ أية:- انا لسة قدامي كام سنة وميرضنيش أن محمد يقعد مستنيني من حقه يتجوز ويعيش حياته
_ محمد:- لكن انا يرضيني ايوا يرضيني انهي حياة دي اللى اعيشها من غيرك انتي حياتي وروحي وصدقيني مستعد استناكي العمر كله ومستعد ابيع عمري عشان لحظة حلوة اعيشها معاكي ،صدقيني يااية انا بحبك
_ أية بدموع:- هتتعذ'ب
_ محمد:- كل حاجة ف الدنيا تهون وانتي قصاد عيني 
_ عبير :- واديها اتحلت بقا ،تعرفي انا لو عارفة أن ابني هيلاقي زيك كنت أنا اللي جوزته ربنا يرجع حق ابنك واشوفك انتي وابني وابنكم مبسوطين يارب
_ أية :_ يارب يارب 
_ رجعوا البيت __
_ احمد:- خدي شنطة هدومك وتمشي من سكات لحد اما تعقلي 
_ علا :- بقا تمشيني عشان وحدة ....
_ احمد:- الغيرة عم'ت قلبك اتهد،ي بقا واهتمي بجوزك وعيالك انا زهقت من عمايلك وتصرفاتك
_ علا:- اتجوزتني ليه دانت كنت هتمو:"ت عليا 
_ احمد:- غلطة والله غلطة وهفضل ندمان عليها 
_ عادل :- صوتكم عالي ليه
_ عبير:- وايه شنطة الهدوم دي 
_ علا:- البيه ممشيني عشان خاطر عيون الست هانم شكله هو كمان بيحبها
_ احمد:- لا دانتي اتجنن'تي عالاخر خدها من دراعها:- وهتطلعي من غير شنطة هدوم
_ عبير:- لا يبني استنى 
_ عادل :- اعقل يبني عشان خاطر ولادكم
_ احمد:- منا بعمل كدا عشان خاطر اولادي ، اسمعي لاما تعقلي لاما ورقة طلاقك هتوصلك
_ علا:- وانا مش هعقل ومش هرجع سيبهالكم 
_ عبير:- لييه بس ليييه
_ احمد:- انتي شايفة تصرفاتها من قبل مااية تاجي حتى وانا خلاص زهق'ت
_ عبير:- بس يب...
_ احمد:- مش عايز كلام ف الحوار ده تاني 
_ __ راحت علا بيت اهلها وأبوها عرفها غلطها وقعدت اسبوع وأما حست انها بقت غريبة أو بمعني اصح مراتات أخواتها بيعلموها و'حش بسبب تصرفاتها قررت ترجع بيتها بس وهي ندمانة 
__ احمد:- ايه اللي جابك
_ عبير:- متسكت بقا نورتي بيتك يبنتي
_ علا:- اسفة ومن هنا ورايح اسلوبي هيتغير وههتم بأولادي
_ احمد:- هاا كلام
_ علا :- الوقت هيثبتلك أنه مش كلام ،الست مننا مش هتفرح بخراب بيتها طالما جوزها صاينها ومحافظ عليها
_ احمد بفرحة:- لا احنا كدا عقلنا عقلنا 
_ علا :- شوفت بقا
____ عدى تلت سنين كمان وآية عرفت باللي حصل لامها بعتت حد جاب أخواتها وعيشتهم ف فيلتها اللى اشترتها وبعد أما اطمنت عليهم خدت ابنهم وراحت بيت جوزها بيت بهجت وعاطف ومعاها نسخة من التحاليل
_ أية قعدت ادم على كرسي أبوه اللي كان بيقعد عليه وخلته حط رجل على رجل وقعدت هي جنبه 
_ بهجت:- اييييه ده انتي لسة عااايشة, احنا افتكرناكي مو،تي من الجوع والجر'بعة
_ أية:- الجر'ابيع هما انتو انا دلوقتي رجعت مش عشان فلوسكم انا بقا معايا فلوس تشتريكم وتشتري اهلكم
_ عاطف نزل من فوق:- انتى رجعتي يامرحبا يامرحب انتي نسيتي اخر مرة حصل ايه ومين العيل دا ده من الشارع ولا ابن الحر'ام ابنك واتجه ناحية آدم عشان يقومه
_ أية:- ايياااااك تلمسه
_ عاطف:- ههههه كهربة هو هيكهربني
_ أية قربت من ابنها:- قولتلك اوعاااك تعملها تعالى شوف ياحضر'ة الظابط
_ الظابط:-ابعد عنها واياك تحاول تلمسها هي وابنها...
_عاطف وبهجت بصوت باستغرا'اب وف صوت واحد:- ظابط؟!!!!
_عاطف وبهجت بصوت باستغرا'اب وف صوت واحد:- ظابط؟!!!!
_ أية:- ايوا ظابط وهو اللي هيحمي ابني منكم 
_ عاطف:- دي جاية تتب'لى على اخويا الله يرحمه وبتقول أن الواد ده ابنه 
_ الظابط :- الولد دا ابن اخوكم 
_بهجت:- لا يباشا دول كلمتين بتقولهم في اي مكان عشان تدراي عمايلها 
_ الظابط:- انا ممكن اعملك قضية سب لو اتكلمت كلمة زيادة
_ عاطف:- طب قولها فين الدليل ووقتها هنخر'س خالص 
_ الظابط :- بس كدا اتفرج 
_ بهجت:- اي ده 
_ الظابط:- تحاليل بتثبت أن ده بيكون آدم محسن عبدالجواد 
_ عاطف:- دا ازاي ده والعينات اتاخدت ازاي من اخويا
_ الظابط:- مش مهم اتاخدت ازاي ، المهم أن ده ابن اخوكم وليه ف البيت ده زيكم بالظبط وليه زيه زيكم ف كل الورث وكل حاجة 
_ بهجت:- لا دا اكيد مش صح استحالة
_ الظابط:-  بقولكم ايه انا مش فاضيلكم ،والمدام هنا وابنها ف حمايتنا ولو اشتكت منكم احنا اللي هنتعامل
_ عاطف بخ'بث بعد ماغمز لبهجت:- حد يشتكي من اعمام ابنه ،تعالى ف حضن عمك يا آدم
_ أية بصت بخو'ف على ابنها 
_ بهجت:- خا'يفة على ابنك من أعمامه، احنا بس يايباشا كنا نحسبها بتن'صب علينا ،داحنا مصدقنا دي حاجة من ريحة المرحوم
_ أية بصتلهم:- اه يولاد الك'لب 
_الظابط:- اهو زي ما قولتلك يامدام أية اي حد يتعرضلك انتي وابنك بلغينا 
_ أية :- تمام ياحضرة الظابط يلا ياادومتي عشان نطلع أوضة ابوك الله يرحمه 
_ بهجت :- شوف البت عملت ايه دي مطلعتش زي منا متوقعين احنا كنا قولنا هم وانزاح
_ عاطف:- وماله نزيحه احنا 
_ بهجت:- نزيحه ازاي وبعدين انت ناسي انها ممكن تجبلنا البو'ليس
_ عاطف بابتسامة عريضة:- نجيبه احنا 
_ بهجت :- يعني ايه 
_ عاطف :- افهمك ياخويا تعالى ورايا
____
_محمد:- ماما انا خايف على أية من الناس دي
_ عبير:- متخفش يبني أية قدهم ومحدش هيقدر يعملها حاجة 
_ محمد:- يارب يامي يارب
____ عدي يومين ومفيش  كلام بين أية وبهجت وعاطف ____ 
_ بهجت خبط على باب أوضة أية 
_ أية :- مين 
_ بهجت :- انا بهجت
_ أية بقر'ف:- عايز ايه
_ بهجت :- اتكلم معاكي شوية 
_ أية افتكرت جوز امها :- خلاص خليك عندك ونتكلم ف مكتب محسن الله يرحمه
_ بهجت :- تمام 
_ ___ ___ 
_ بهجت :- عارف اني غلطت ف حقك انتي وابن اخويا بس اي حد مكاني كان هيعمل كدا عشان يحافظ على أملاك اخوه ومش اي وحدة تاجي تقول انها حامل من واحد مبيخلفش نصدقها
_ أية بانفعال:- وانا مش اي واحدة انا مراته 
_ بهجت :- عارف وعرفت واتاكدت كمان أن ده ابنه كمان وهعمل اللي لو محسن كان عايش كان عمله
_ أية رجعت ضهرها لورا :- والمفروض اني اصدق صح
_ بهجت :- حقك طبعا بس انا جايلك وبقولك انا غلطت
_ أية:- وايه المطلوب
_ بهجت:- عشان اثبتلك حسن نيتي متاكليش من اكل النهاردة 
_ أية :- ليه 
_ بهجت :- فيه س'م محطوط فيه انا قولتلك وحذرتك بس الكلام ده مش لازم يعرفه عاطف ووقتها تكوني عرفتي اني عايز مصلحتكم وخائف عليكم ونكمل كلامنا 
__ جه وقت الاكل
_ أية بتريقة الخدامة:- حطي الاكل ده قدام عاطف بيه 
_ عاطف :- خليكي ف حالك 
_ أية خدت طبق الاكل وحطته لقطة كانت جنبها
_ عاطف:- هو مال سايب 
_ أية:- تقصد مش أرواح سايبة
_ القطة كلت الاكل وبعدها بشوية بدأت تتأوه
_ ايه قامت بسرعة وبعص'بية :- مجر'مين وراحت اوضتها وبعدها بشوية دخل عليها بهجت 
___
_ أية:-عاطف اللي عمل كدا صح ؟!
_ بهجت :- اه 
_ أية:- وايه  اللي خلاك عايز  تساعدني 
_ بهجت :- ......
_ أية:-عاطف اللي عمل كدا صح ؟!
_ بهجت :- اه 
_ أية:- وايه  اللي خلاك عايز  تساعدني 
_ بهجت :- زي ما قولتلك عايز أكفر عن ذنبي 
_ أية :- مايمكن دي لعبة منكم 
_ بهجت:- بصي انا مش هستفيد حاجة من الحوار ده ولا منك ولا من عاطف بس انا قررت اساعدك وخصوصا أما عرفت أنه عايز يقت'لك انتي وابنك
_ أية:- ومحدش هيقدر يلمس شعرة وحدة من ابني هي سهلة كدا ولو حد حاول يقربلي البو'ليس مش هيسيبه ف حاله
_ بهجت:- ماهو طابخها كويس اقولك
_ أية:- ازاي؟؟
_ بهجت :- انا اي جديد هبلغك وانتي كمان خلي بالك من ابنك وراقبي عاطف
_ أية:- امممم أما نشوف 
_ بهجت :- امشي انا قبل ماعاطف ياخد باله
___
_ أية:- مين حبيب ماما اللي كلها شهر وهيروح المدرسة 
_ ادم ببراة :- انا 
_ أية:- مين هيبقى دكتور قد الدنيا ويفرح مامته
_ ادم :- انا 
_ أية:- وعشان تكبر بسرعة يلا ننزل عشان اعملك اللبن تشربه
_ أدم:- بس انا مش بحب اشربه ياماما
_ أية:- عشان تكبر بسرعة ولا انت مش عايز تكبر
_ ادم:- خلاص يماما هشرب بس شوية صغيرين
_ أية:- خلاص كل يوم نزودلك شوية 
_ادم:- موافق ياماما بس شوية صغيرين
_ أية:- طب يلا ياقلب ماما 
____ وآية نازلة سمعت عاطف بيتكلم ف التلفون___
_ أية:- تعالى هنا يادم ومتتكلمش خالص 
_ عاطف:-  الحوار ده لازم يخلص بكرة خلينا نخلص من الهم ده ومش عايز غلطة وحدة البت وابنها مش عايز يكون ليهم اثر والا كلنا هنروح ورا الشمس  بس دا لو الموضوع اتعرف جامد لاني هعرف اسكت الظابط ازاي
_ أية :- والبت دي تفدي عمرها ولا انك تلمس ابنها
___ أية حست بايد بتشدها لورا 
_ أية :- اااااه
_ حط أيده على بوقها :- اسكتي هتودينا ف دا'هية 
_اية:-بهجت
_بهجت:- ايوا الحمد لله انك سمعتي بنفسك
_ أية:- انا هسج'نه 
_ بهجت:- مش هتقدري عاطف دفع 
_ أية:- يعني هيشتري الظابط
_ بهجت :- هو اشتراه بالفعل وكدا مفيش غير حل واحد لحد اما تفكر هنعمل اي وتخطط بس دلوقتى هو مخطط لكل حاجة
_اية:- حل ايه
_ بهجت :- في مكان ولا الج'ن الازرق يعرفله طريق هخبيكى انتي وابنك لحد اما اليومين دول يعدوا وبعدها ترجع ونكون جهزنا خطة نوقف خطط بهجت بيها
_ أية :- واسيب بيت ابني
_بهجت :- مش احسن ماتسيبي ابنك يروح منك وبعدين دا مؤقت
_اية فكرت وكان كل همها تحافظ على ابنها :- موافقة بس هنتحرك امتا 
_ بهجت :- اطلعي جهزي نفسك عاطف طلع من البيت دلوقت تهر'بي قبل ماياجي
_ أية:- يلا يادم يلا 
____ 
_ أية جهزت هي وابنها وبعدها رنت على محمد
_ محمد:- عاملة ايه 
_اية:- مش مهم دلوقت انا عايزة اقولك حاجة 
_ محمد:- قولي
_ أية:- انا ههر.......التلفون انسحب منها 
_بهجت:- مش خايفة يكون عاطف مخلي حد يراقب فونك كمان 
_ محمد:- بتقولي اي يااية
_ أية:- بقولك انا مبسوطة أن حقنا رجع انا وابني وقريب اوي هرجعلكم 
_ محمد:- مستني 
_ أية:- هققل دلوقت عشان بجهز اكل لادم
_محمد:- ف ايه
_اية:- مفيش ياعم متقلقش سلام بقا عشان ادم جعان
_ محمد:- سلام بس كان قلقان لانه حس بتو'تر ف صوت اية 
__ بهجت:- يلا مفيش وقت وكل حاجة هتوصلك وانتي مكانك
__ خدها بهجت لحد بيت ف وسط غابة باين عليه أنه مهجور من زمان 
_ أية:- هو انا هقعد هنا استحالة 
_ بهجت:- متخا'فيش المكان هنا امان ولا فيه حيوانات ولا اي حد بياجي هنا اطمني 
_ أية:- لا برضو 
_ بهجت:- فكري ف ابنك والمكان متغطي كويس ولا حد هيقدر يقربلك وانتي فيه
_ أية:- ربنا يستر امري لله 
__ دخلوا فيه وبعدها بهجت قالها :- همشي قبل ماعاطف ياخد باله ويشك ف حاجة 
_ أية:- ماشي 
____ الليل جه وآية حاضنة ابنها اللي نايم وخايفة وفجأة شمت ريحة دخان راحت تشوف من الشبابيك ف أية 
_ أية بصد'مة وصر'اخ:- ..................
____ الليل جه وآية حاضنة ابنها اللي نايم وخايفة وفجأة شمت ريحة دخان راحت تشوف من الشبابيك ف أية 
_ أية بصد'مة وصر'اخ:- لييييه كدا لييييه جريت على ابنها وشالته ف حضنها زي المجنو'نة وراحت لحد الباب عشان تفتحته وتطلع من النار اللى حاوطت كل البيت بس الباب مش بيفتح
_ أية :- حد يفتح الباب حد سامعني 
_ حاولت مرة واتنين وتلاتة ملقيتش فيه فايدة دورت كتير على فونها ملقيتهوش  سابت ابنها عالارض وحاولت تدور على اي حاجة تكسر الباب معرفتش النار بدأت تمسك ف البيت والحاجات بتقع عالارض ، بصت ناحية شباك وفكرت تطلع منه
___ في مكان تاني __
_ ياه اخيرا يسطا دا كان حلم حياتي اني اخيم واعيش الجو ده
=واديك عشته يسطا يسطا ادعيلي بقا 
_ طب متكمل جميلك بقا ونتمشى شوية
=هنتمشى ودلوقتي يبني انا مهدود وعايز انام طول اليوم بنظبط ف الخيم 
_ معلش يسطا هو احنا هنعيش الجو ده كل يوم 
=تمام يلا بس مش هنطول 
_اشطا
______
  قربت على ابنها عشان تشيله كمان مرة و'قع على رأسها عمود خشب صر'خت بصوت عالي
_ ادم :- ماما ماما أصحاب وطلعينا من هنا 
_ايه  الصوت ده  يامهند
_مهند:- دي صوت وحدة بتصو'ت قولتلك بلاش نمشي دلوقت المكان شكله ملبو'س
_عبدو:- يبني بكل جبن بقا دي شكلها وحدة واقعة ف مشكلة الصوت جاي من هناك يلا نمشي ونشوف 
_ مهند:- لاء لحد كدا وكفاية انا خايف على عمري
_ عبدو:- وانت زي القرد مش هيحصلك حاجة اطمن يلا 
_ مهند:- العمر غالي يسطا 
_ عبدو :- ياخي استرجل في صوت وحدة بتسنجد بينا انت عندك اخوات يلا 
_ مهند:- يوووه يلا ياعبدو  
__ _____
_بهجت:- كنت فاكرها اذكي من كدا 
_ عاطف :- اخيرا خلصنا منها بس انت متاكد انها خلاص ما'تت
_بهجت:- عيب يباشا دي زمانها اتفحمت هي وابنها 
_ عاطف:- النهاردة بقا نحتفل بمناسبة اليوم ده ،اخيرا كدا خلصنا من محسن وابنه ومراته وكل حاجة ليها علاقة بيه 
_ بهجت:- وكل حاجة هتبقى لينا احنا وبس
_ عاطف:- اه 
__________
_ عبدو :- اي ده ؟! دا فيه نار مو'لعة والصوت كان جاي من هنا اتصل على اي حد وابعتله الموقع بتاعنا بسرعة يامهند
_ مهند:- يمكن كنا بنتخيل 
_ عبدو:- ياعم اخلص بقا 
_ مهند :- طيب طيب 
____ جت المطافي والاسعاف وللاسف انتقلت أية وابنها للمستشفى
_ الدكتور:- انتو تعرفوها ؟؟
_ مهند:- لا احنا كنا ف مخيم وسمعنا صرا'خ مشينا ناحيته فلقينا نار مولعة ف  بيت هناك واتصلنا بيكم وبالمطافي وبعتنا الموقع بتاعنا 
_ الدكتور:-  ملقيتوش اي ورق 
_ عبدو:- هنلاقي فين يادكتور دا كل حاجة بقت رماد ،وبعدين بكرة تفوق وتقولكم كل حاجة 
_ الدكتور:- للاسف هما صحيح لسة عايشين بس لازم يتعملهم عمليات تجميل لانهم اتش'وهوا
_ مهند:- واحنا مالنا بده كله يعني 
_ الدكتور:- اي معلومة أو أي صورة ليهم
_ عبدو:- وربنا منعرفهم يادكتور 
_صوت جه من ورا =بس انا اعرفهم  
_الدكتور:- تعرفهم منين ؟؟ 
=للاسف دي بنتي وابنها  يادكتور..........
=للاسف دي بنتي وابنها  يادكتور
_الدكتور:- وايه اللي وداها المكان ده 
=مش مهم دلوقت دا كله  انت شايف أن ده وقته ، خد الصور اهي ابدا شوف شغلك بقا
_ الدكتور:- انت بتتكلم كدا ليه انا بس هعذرك عشان دي بنتك 
=هو انت متعرفش انت بتكلم مين 
_ الدكتور بتريقة:- محصليش لسة الشرف
=انا احمد الهواري 
_الدكتور:- احمد الهواري صا...
=ايوا صاحب المستشفى اللي انت فيها دلوقت بس شكلك لسة جديد 
_الدكتور: -اللي ميعرفك يجهلك
__دخل الدكتور عند أية وسابه واقف جه البوليس عشان يحقق ___
_ الظابط :- ايه اللي حصل 
_احمد:- بنتي كانت حابة تخرج لوحدها هي وابنها وراحت بيت لينا كان موجود ف الغابة كنا بنروح فيه عشان نغير جو ، متعرفش أن ده كله مستنيها 
_مهند:- ممكن نمشي احنا بقا 
_الظابط:- تمشوا ازاي دا كان فيه اثار جاز يعني اللى حصل دا ممكن يكون بفعل فاعل
_احمد:- الجاز ده احنا اللى كنا حاطينه جنب البيت عشان أما نروح نبقى نولع وننور بيه ف البيت ، كل حاجة قضاء وقدر يادكتور 
_ الظابط:- يعني مش بتتهم اي حد  اي حد ؟!
_ احمد:- يعني انت متخيل انى ممكن ادراي حاجة زي دي دي بنتي عارف يعني ايه بنتي 
_ الظابط:- انا همشي دلوقت بس برضو لازم نستجوبها أما تفوق وتقدر تتكلم وبالنسبة ليكم ممكن تتفضلوا
_ عبدوا :- تمام بعد اذنكم بقا
_مهند:- يسطا الله يخر'بيتك ابقى عيل لو سمعت كلامك تاني 
____ 
_احمد:- بنتي تطلع من هنا تدفن من غير ماحد ياخد باله والبنت دي تتحط مكانها 
_معتز( صاحب احمد ):- انت متأكد من اللي هتعمله ده 
_احمد:- وانا محلتيش غير بنتي وفلوسي اللي تعبت عشانها ياجي حد ياخدها عالجاهز
_معتز:- بس دي مش بنتك يااحمد
_احمد:- انا صحيح خسرت بنتي الوحيدة بس مش هخسر ثروتي 
_ معتز:- وانت فاكر أن البنت أما تفوق هترضى باللي هتعمله ده وازاي تدى فلوسك كدا لوحدة متعرفهاش
_ احمد:- مفيش حد عاقل يرفض فرصة زي دي وبعدين انا اتكفلت بكل حاجة وبكل مصاريفها  
_ معتز:- مش مرتاح بصراحة 
_ احمد:- انا خسرت بنتي عارف يعني ايه خسرت احساس الأبوة خلاص ،عارف أن مفيش حاجة تعوض الابن بس انا اتعودت على وجود بنتي معايا وجود حد بيقولي بابا ، يعني مش هستغلها عشان بس احافظ على مالي لاء عشان مقدرش أتخيل حياتي من غير بنتي من غير كلمة بابا 
_ معتز :- طب وحنان هانم 
_احمد:- مفيش مخلوق هيعرف غيرنا 
_ معتز:- بس بنتك مكنتش متجوزة
_احمد:- انا هتصرف وهحل كل حاجة ف وقتها وربنا يصبرني على فراق اغلى ماليا 
_معتز:- بس انت كدا اناني يعني تاخد بنت من أهلها عشان تعوض بنتك اللي راحت وتحافظ على فلوسك 
_ احمد:- وانا هعيشها عيشة مكنتش عيشاها وسط اهله 
_ معتز :- بيتهأيلك احساس الأهل ميتعوضش بمال الدنيا 
_ احمد:- والله يامعتز انا مافايق لحاجة فاهدى عليا كدا 
_ معتز:- براحتك
____ 
_محمد:- ماما أية بقالها كام يوم مكلمتنيش حاجة تقلق
_ عبير:- اكيد مشغولة يبني 
_ محمد:- وتقفل تلفونها ليه دي اول مرة تعملها لازم نروح نشوفها ونطمن عليها
_ عبير:- مينفعش يبني ممكن نسببلها مشاكل
_ محمد :- اللي يحصل يحصل اهم حاجة اطمن عليها انا ماشي دلوقت
_ عبير:- طب استنى البس واجي معاك بس هنروح ازاي واحنا مش عارفين العنوان
_ محمد:- هاخده من رقية اختها 
___ بعد ساعات كان محمد وأمه راحو بيت أية ____
_ بهجت:- مين حضراتكم 
_محمد:- الاول انت بهجت ولا عاطف ولا اقولك مش مهم فين أية وابنها حد يناديلهم
_ عبير:- عيب يبني
_ بهجت :- سيبيه ياحجة انا بهجت معرفتونيش بقا انتو مين وعايزين أية ف ايه ؟!
_محمد:- مش مهم عايزينها ف ايه احنا جماعة قرايبها وجاين نشوفها 
_بهجت:- بس أية مكنش عندها قرايب استنى استنى هو انتو اللى ايه كانت رايحة عندكم 
_ محمد:- تقصد ايه أية مش هنا ؟!
_ بهجت:- اه اصل أية من يومين قالت إنها هتروح تشوف جماعة قرايبها وهتقعد عندهم يومين بس انتو جايين تسألو عليها امال هي راحت فين ؟
_ محمد:- نهار'كم اسود انتو وديتو أية فين؟!
_ عبير:- عملتوا ف البت ايه 
_ بهجت :- حيلك حيلك قالوكم علينا ايه بلطج'ية ولا قتا'لين قت'لة
_ محمد بغ'ضب طلع مسد'سه :- انا هوريك بقا دلوقت يارو'ح امك مين قتا'لين القت'لة لو مقولتش فين أية........
_ محمد بغ'ضب طلع مسد'سه :- انا هوريك بقا دلوقت يارو'ح امك مين قتا'لين القت'لة لو مقولتش فين أية
_ عبير مسكت دراعه :-:لاء يبني متوديش نفسك ف داه'ية عشان واحد زي ده ، البوليس هيتصرف معاه 
_ بهجت قعد بكل برود:- وماله هاتوه
_ محمد :- انا هسجن'كم كلكم
_ عاطف كان برا ودخل:- تسج'ن مين بتقول؟!
_ محمد بصله باستغراب مع كره وغض'ب
_عاطف:- ايوا ايوا انا عاطف مستغرب ليه وبخصوص البوليس فانا اللى طلبت اجيبه 
_محمد:- اشكالكم لازم يكون مكانها ف السجن
_ عاطف:- ولا انت لم نفسك مش عيل زيك على اخر الزمن اللى ياجي يكلمني كدا 
_ عبير :- قط'ع لسانك
_محمد:- انا بقا هوريك العيل ده هيعمل ايه ..قرب منه بفحي'ح الأفاعي 
_ استنى عندك.....
_ محمد:- اهو البوليس جه
_ الظابط :- ف ايه 
_ محمد :- أية مختفية ياحضرة الظابط وهما اللى خفوها 
_ الظابط :- مختفية ازاي وتطلع مين أية دي اصلا 
_محمد:- أية اللى عملت محضر عدم تعرض
_ الظابط :- اه افتكرتها ، أية فين ؟؟
_ عاطف :- واحنا مالنا دي وحدة قالت هتروح تشوف قرايبها هنمسكها احنا بقا وبعدين انا اللى اتصلت بيك ياحضرة الظابط عشان ده داخل يته'جم على بيتي 
_ الظابط :- متاكد انها قالت كدا ومشيت عند قرايبها 
_ بهجت :- اه وحضرتك ممكن تسأل باقي البيت حتى الخدم واي حد بيشتغل فيه 
_ الظابط :- هنشوف 
__ سأل كل اللى كانوا ف البيت قالو انها مشيت تشوف قرايبها بس كان باين عليهم الخو'ف 
_ الظابط:- يبقى فعلا زي ما قالو وملوش داعي الكلام  واللي بيحصل ده 
_ محمد:- كله كدب والله كدب انتو عملتوا ايه 
_ الظابط :- بقولك ايه انت عايز قضية تانية 
_ عبير:- هو فيه اولى 
_ عاطف :- طبعا بس عشان انا عندي بنات قد ابنك هتنازل 
_ محمد:- والله مهسيبكم 
_ الظابط...
_ بهجت:- معلش يا حضرة الظابط اهو طي'ش شباب 
____ خرج محمد وراح بيته وهو زعلان ومقه'ور على اختفاء أية وابنها دور عليها كتير بس محدش اتعرف على صورهم.
_ دكتور دكتور البنت فاقت
_ دخل الدكتور وفحصها وطلع على احمد 
_ احمد:- ها طمني ادخل أشوفها 
_ الدكتور:- بس عايز اقولك أنها ...
_ احمد:- قالت ايه
_ الدكتور:- تقول ايه وهي مش فاكرة حاجة ، البنت فاقدة الذاكرة
_ احمد بفرحة:- بجد
_ الدكتور باستغر'اب:- هو ايه اللي بجد
_ معتز:- معلش يادكتور دا من زعله بس اتص'دم ممكن ندخل نشوفها 
_ الدكتور:- ادخلوا بس محدش يحاول يفكرها بحاجة والا ده هياثر عليها 
_ احمد بزعل متصن'ع:- حاضر 
_ الدكتور:- عن اذنكم هروح اشوف شغلي بس مطولوش عندها
_ معتز:- حاضر
_ احمد:- جتلنا على طبق من دهب 
_ معتز:- امك ددعيالك
_ دخلوا عند أية
_ احمد دخل واول ماشافت وشها افتكر بنته الحقيقة والدموع نزلت من عنيه وبدأ يتكلم معاها وكأنها فعلا بنته 
_  عدت الايام وجه وقت خروج أية وابنها من المستشفى_
_ احمد :- البنت دي من هنا ورايح اسمها دعاء  
_ معتز:- طب والطفل ده 
_ احمد :- انا اتصرفت خلاص 
_ معتز:- عملت ف ايه 
_ احمد :- كان فيه حد شغال ف المستشفى اديتهوله يتصرف فيه مقابل شوية فلوس
_ معتز:- مضمون يعني 
_ اه 
____
_ بص الواد ده مش عارف اوديه فين انا خدت قرشين وهنسقمهم بالنص وطبعا مش هيدي نص الفلوس بجد  
= عايزني يعني اوديه ف اي مكان 
_ بالظبط
=طب هات الفلوس الاول 
_ خد بس اللى حصل ده متفتحش بقك بيه تاني
= تمام يا زميلي 
__
_خد الولد ووداه الملجأ وسموه عمر  بس مقالش على حكاية الولد ، وادم متكلمش مع أنه كان فاكر كل حاجة الخو'ف كان مسيطر عليه
__ بعدها بفترة 
_ عاطف :- بقولك ايه يابهجت
_ بهجت :- اي يااخويا
_ عاطف :- انت ماشاء الله مخلف ولاد وبنات وانا خلفتي كلها بنات ومراتك حامل ، وانا وانت اخوات مفيش فرق بينا ف..
_ بهجت بخب'ث:- كمل 
_ عاطف:- يعني لو اللى ف بطن مراتك ولد اكتبه باسمي واهو هيتربى ف نفس البيت 
_ بهجت :- انت اجنن'ت عايزني اديك ابني ولا بنتي متتطوز ياخي ولا خلى مراتك تخلف 
_ عاطف:- مينفعش تخلف حكم سن بقا 
_ بهجت:- اتجوز ياخي 
_ عاطف:- اتجوز؟! انت عارف ابوها مين واخواتها مين ؟؟
_ بهجت:- معرفش اتصرف انت بس الحوار ده تشيله من دماغك خالص  انا هقوم عشان مسمعش الكلام ده عالصبح
_ عاطف :- بقا كدا ، عشان ابنك برضو ولا عشان الميراث ماشي يابهجت 
_ عاطف طلع لمراته وبخب'ثه عرف يقنعها  وقالها عشان بهجت طمعان وعشان يكون سند لاخواته  البنات بس رفضت فكرة الجواز وكان الحل أنهم يجيبوا ولد يكتبوه باسمهم من الملجأ ،راحوا الملجا وبقا يشوفوا الاولاد 
_ مرات عاطف ( دلال) :- الولد دا حلو اووي وشكله ابن ناس متقولش عليه ابن ملجأ خالص
_ عاطف:- انا برضو شايف كدا , هو اسمه ايه الولد ده؟!
_ مديرة الملجأ:- عمر.... 
 مديرة الملجأ:- عمر وده طفل محترم جدا وبيسمع الكلام
_دلال :- يبقى على بركة الله احنا هناخد الولد ده 
_ عاطف :- تمام عايزين نخلص الاوراق بسرعة
_ مديرة الملجأ:- تمام 
__عاطف:- ايه رأيك نسميه زين يبقى زين عاطف 
_ دلال :-: اسم حلو 
__
_عدت الايام وزين اللى هو ادم بقا يكبر والخوف جواه بقا يتحول لكر'ه وحقد 
_ احمد:- انا عايز اجوز بنتي واطمن عليها 
_ معتز:- ازاي يعني وبعدين متجوزها ايه مانعك
_ احمد :- يعني اجوزها لحد اكون عارف أنه هيخاف يزعلها وف نفس الوقت أما يعرف انها مش بنت بنو'ت ميتكلمش وبكدا اضمن أنها هتكون ف امان
_ معتز :- تقصد مين ؟!
_ احمد بمك'ر :- تعالى اقولك 
__ في بيت عادل__
_عادل دخل البيت على غير عادته دا غير أنه رجع بدري ، قعد على الكرسي وفك الكرافيتا بتاعته ورجع ضهره لورا
_ عبير :-مالك ياعادل ف اي 
_ عادل بحز'ن:-'احنا مقربين نبقى عالحد'يدة 
_ عبير :- يالهو'ي ده ليه 
_ عادل:- الشركة بتاعتنا بتخسر خسارة جامدة ومفيش غير حل واحد
_ عبير:- الحقنا بيه 
_ عادل:- محمد يتجوز بنت احمد الهواري دا شرطه 
_ عبير:- يعني صفقة ؟! وتفتكر أن محمد هيوافق دا من بعد مااية اختفت والضحكة اختفت من على وشه تقولي هيتجوز غيرها دا غير أنه بقا طول اليوم قاعد ف اوضته
_ عادل بضي'ق :- وانا اعمل ايه دلوقت اسيب الشركة تضيع مني انا هطلع أكلمه 
_ عبير:- مش وقته 
_ عادل:- مش هسيب تعب عمري يضيع 
_ عادل خبط على محمد :- افتح عايزك ف موضوع مهم 
_ محمد فتح :- خير 
_ عادل:- احنا هنفل'س 
_ محمد:- ايوا وانا اعمل ايه 
_ عادل:- تتجوز 
_ محمد بتر'يقة:- تفلس واتجوز طب تيجي ازاي 
_عادل:- اسمعني يبني لازم تتجوز بنت احمد الهواري شركتنا وفلوسنا بضيع وده المنقذ الوحيد 
_محمد بز'عيق- مش هتجوز مش هتجوز ولا هي ولا غيرها 
_عبير:- اهدي يبني واسمع كلام ابوك مش هنلاقي نعيش
_ محمد:- وانسى أية دانا عايش على ذكراها 
_عادل:- انت هتنقذنا كلنا يبني وافق عشان خاطري 
_محمد:- لااااااااء لاء 
_ عادل قعد عالارض:- يعني تعب السنين دا كله هيروح هدر ليه بس ، انا تعبت يارب والله تعبت ف كل قرش 
_ عبير قومته :- يلا ياعادل متعملش ف نفسك كدا وانت يامحمد يبني فكر عشان خاطرنا 
_ محمد فكر شوية وبعدها :- استنى يابابا انا مستعد اتجوزها بس جواز عالورق ومش هعيش معاها علطول دا لحد مالحال يتصلح يعني جواز مؤقت
_عادل:- موافق يبني 
_محمد :-  وتطلع اسمها ايه بسلامتها 
_ عادل:- دعاء.....
_ عبير قومته :- يلا ياعادل متعملش ف نفسك كدا وانت يامحمد يبني فكر عشان خاطرنا 
_ محمد فكر شوية وبعدها :- استنى يابابا انا مستعد اتجوزها بس جواز عالورق ومش هعيش معاها علطول دا لحد مالحال يتصلح يعني جواز مؤقت
_عادل:- موافق يبني 
_محمد :-  وتطلع اسمها ايه بسلامتها 
_ عادل:- دعاء احمد الهواري
_ محمد :- مش دا اللي كان منافس لينا ف الشغل
_ عادل:- اه هو 
_ محمد :- انا كدا فهمت يعني هو اللي وصلنا للحالة دي واكيد هو اللي ضغط عليك
_ عادل بحز'ن:- اه 
_ محمد :- وماله هو اللي جابه لحد عنده 
_ __ 
_ عاطف :- ايه ده يادلال بتضر'بي الولد ليه
_ دلال :- مش راضي يقولي ياماما ، ليه مش كفاية أننا لمناه من الملجأ
_ عاطف بعص'بية:- إياك تقوليها تاني الواد ده بقا ابننا فاهمة ومن هنا ورايح يعمل كل اللي هو عايزه ده اللي هيشيل اسمي وهيحمي املاكنا من بهجت اخويا 
_ دلال :- دلعه لحد اما يبو'ظ
_ عاطف :- يدلع على حس أبوه 
_ دلال :- أبوه ،احنا هنضحك على بعض وبعدين انت فاكر أنه بعمايلك دي ممكن يحبك 
_ عاطف :- بقولك ايه اهدي كدا احنا مصدقنا لقينا حتة ولد 
_ دلال:- أما نشوف اخرتها
___ جه يوم فرح محمد ودعاء كتبوا الكتاب وكان باين على عيلة احمد الفرحة بس محمد وأهله كانوا زعلا'نين ،دخل محمد وعروسته اوضتهم واول مادخل..
_ محمد قفل الباب بغ'ل:- مبسوطة انتي وابوكي كدا اتبسطوا
_ دعاء ببرأءة:- على ايه 
_ محمد مسك'ها من دراعها بعص'بية وهي واقفة بفستان الفرح وزي الملاك :- انا اتجوزتك وانا مجبر على كدا ،انا بحب غيرك ومش عايزك وعمري مهكون ليكي دا جواز ورق بس خليكى فاهمة كدا ،سابها بشد'ة وقعت عالارض ،بدا محمد يكس'ر كل حاجة :- انا استنيت سنين عشان اتجوز الإنسانة اللى بحبها ومستني اليوم ده بفارغ الصبر كنت نفسي اتجوزها وف الاخر اتجوزك انتي 
_ دعاء:- وانا ذنبي ايه طلقني يلا طلقني
_ محمد:- لو كان ينفع دلوقت مكنشتش هتردد ثانية بس هيحصل دلوقت أو بعدين
_ دعاء بصتله بقر'ف :- يبقى لحد مايحصل كل واحد ف حاله احسن لاني مش هقبل منك اي إهانة 
_ محمد:- يبت دا ابوكي با'عك عايزة إهانة ايه اكبر من دي 
_ دعاء بدموع :- وانا مليش دعوة بحد وبعدين هو قالي أننا كنا مخطوبين  ومبسوطين
_ محمد:- ايه قالك ؟! ليه كنتي واقعة على دماغك ولا بتكلمي واحد اهب'ل
_ دعاء:- ايوا  انا فعلا معرفش انا صحيت لقيت نفسي ف...
_ محمد:- مش عايز اسمع حاجة منك ويلا قومي غيري البتاع ده لاني مش قادر اشوفك بيه 
___ قامت دعاء غيرت الفستان ولبست دريس قصير وفردت شعرها وقعدت عالسرير ومسكت تلفونها وبدأت تكلم وحدة صحبتها ( كانت صاحبة دعاء الحقيقية ) محمد شافها قاعدة بس مش عايزة يبصلها حتى وفجأة.
_ محمد بص لشعرها وافتكر شعر أية  قرب منها وحط أيده على شعرها بحنان :- الله شعرك حلو اوي يااية كان نفسي من زمان المسه كدا 
_ دعاء بعدت برج'فة:- وانا مش أية ابعد ايدك 
_ محمد فاق  ومن غير كلام سابها وطلع 
_ عدت الايام وبقا البيت كله بيحبها ماعدا محمد اي نعم بدأت تعجبه لأنها بتفكره بأية بس كان بيقاوم نفسه ومعتبر أن دي خيا'نة لأية ، لحد ما ف يوم رجع من شغله متاخر وكانت دعاء قاعدة بتتفرج على فيلم وبتاكل فشار ومن تعبه قعد جنبها وبدأ يقلع جذ،مته
_ محمد:- قومي جهزي الاكل 
_ دعاء:؛ وده مكنش اتفاقنا 
_ محمد بخن'قة :- امال ايه كان اتفاقنا ياعروسة 
_ دعاء:- كل واحد ف حاله 
_ محمد قرب منها ومسك شعر'ها ف أيده :- انا بقا غيرته يلا قومي جهزي الاكل
_ دعاء:- لا..
_ محمد:- اششششششش...قرب من شعرها وبدأ يشمه :- نفس الريحة 
_ دعاء :- ريحة ايه 
_ محمد مهتمش :- ساب شعر'ها وجابه الناحية التانية وبشكل لا ارداي باس'ها ف رقبتها 
_ دعاء بخجل بعدت عنه :- انت بتعمل ايه 
_ محمد:- يلا جهزي الأكل
_ دعاء عشان تهر'ب منه :- حاضر
_ محمد:- اول مرة تقوليها  شكل عجبك الحوار
_ دعاء:- اتنيل دا عشان بس اخلص منك 
_ محمد واخيرا الابتسامة ظهرت على وشه لئيمة 
__ بعدها بأسبوع قعد محمد يتكلم ف الشركة هو وصاحبه__
_صاحبه:- خلاص يامحمد ارضى بنصيبك بقا واسمع لقلبك
_ محمد:- اسمعله ايه 
_ صاحبه:- انت لو خبيت عالدنيا كلها مش هتقدر تخبي عليا عينيك فضحاك 
_ محمد:- اخبي ايه !؟
_ صاحبه:- حبك لدعاء
_ محمد سمع الكلمة دي وقام :: انا محبتش غير أية ومش هحب غيرها دا محصلش 
_ صاحبه:- لا حصل وبطل تكابر بقا ، يمكن عشان فيها شبه من آية لو مش فالشكل يبقى ف الطبع 
_ محمد :- محصلش قولتلك محصلش ومش هيحصل 
_ صاحبه مسكه من دراعته :- لاء حصل ولازم تقتنع بده وتفهمه ،لحد امتا هتفضل عايش ف ف وهم أية فوق بقا فوووووق
_ محمد :- قولتلك محصلش وعشان اثبتلك ده انا هروح أطلقها واخلص منها ومن الجوازة دي وميهمنيش اللي هيحصل سلام
_ صاحبة:- استنى بس استناااي يامجنو'ن
__ عادل دخل  بفرحة ومحمد طالع نادي عليه مردش :- هو محمد ماله
_ ادهم ( صاحب محمد) :- رايح يطلق دعاء 
_ عادل بصد'مة :- نهاره اسو'د هيطلق اللى حفي سنين عشان يتجوزها....
_ ادهم :- هي مين دي دا مكنش طا'يقها 
_ عادل:- دي طلعت أية أية ياادهم يلا نلحقه.......
_ عادل:- دي طلعت أية أية ياادهم يلا نلحقه
_ ادهم :- والله انا مافاهم حاجة بس يلا
_ وصلوا البيت بسرعة __
_ محمد دخل على دعاء وهو متع'صب:- عايزة تطلقي صح 
_ دعاء بخ'ضة:- ياخي قول اي حاجة انت ايه 
_ محمد:- اه منا هقول وجاي عشان اقول انتي ط..
_ عادل:- اسكت متكملش
_ محمد:- اسكت ليه مش دى شورتك وجوزاتك 
_ عادل:- قولتلك اسكت انت مش عارف دي مين 
_ محمد:- هتفضل خايف من احمد الهواري لحد امتا
_ عادل:- دا مش خوف منه دا خوف على مسقبلكم وبعدين انت لسة معرفتش حاجة 
_ ادهم :- ايوا يامحمد بلاش تهور 
_ دعاء:- لاء سيبوه انا اللي عايزة أطلق مش عايزة اعيش مع كائن زيه
_ محمد:- بت انتي احترمي نفسك
_  عادل شده من أيده :- تعالى بقا ،  خده هو وادهم وراحو المكتب 
_ محمد :- انت عايز ايه يابابا ليه مسبتنيش أطلقها واخلص  
_ عادل:- انت عارف كنت هطلق مين 
_ محمد:- انت كل شوية تقولي مين متغور هي وأبوها 
_ عادل:- لو عرفت مين هي مش هتقول كدا وبعدين احمد مش ابوها 
_ محمد:- هي فذروة 
_ عادل :- دي أية يامحمد اية
_ محمد:-اية مين
_ عادل:- أية حبيبتك ،ام ادم ،اللي قعدت سنين مستنيها 
_ محمد بصد'مة:- انت بتكلم واحد اهب'ل 
_ عادل:- والله أية ، بس اتعرضت هي وادم لحادث حر'يق واتشو'هوا 
_ محمد :- لاء لاء استحالة
_ عادل:- ومن سوء حظها أن بنت احمد ما'تت في نفس اليوم فخد أية مكانها وعملها عملية تجميل باسم بنته
_ محمد بعدم تصد'يق:- وافرض أن ده حصل كانت أية افتكرتني كانت كلمتني كانت أما عرفت وقفت قدام احمد
_ عادل:- أية فقدت الذاكرة 
_ محمد :- يعني دعاء هي أية ،يعنى اللى اتجوزتها واللي كنت بعذ'بها واللي كنت عايز اطل'قها هي أية حبيبتي البنت اللى معشقتش غيرها
_ عادل:- ايوا هي 
_ محمد :- يعني أية كانت قدامي طول الوقت وعشتن مبقاش خاين كنت رافض ابصلها ، يعني انا كدا مش خا'ين يادهم أما حبيت دعاء قصدي أية 
_ ادهم:- ايوا مش خا'ين أية وشها اتغير بس طبعها لاء وبعدين اهو طلعت بتحبها زي ما قولتلك 
_ محمد:- يعني خلاص كدا اجتمعنا يعني محدش هيفرقنا تاني انا مبسوط اوووي بجد انا هروح اقولها وافكرها
_ عادل بحز'ن:- منقدرش نفكرها
_ محمد :- ليه
_ عادل:- أية لو حاولنا نفكرها هيبقى خطر عليها لازم تفتكر لوحدها ،انا أما كنت ف المستشفى مع عمك شوفت واحد اعرفه هناك وهو سمع اللي دار بين الدكتور واحمد وأما عرف أن ابني اللى اتجوز نفس البنت قالي كل حاجة 
_ محمد:- نخلص من عاطف وبهجت يطلعلنا احمد طب ليه منوجهوش وفين محمد
_ عادل:- منا رحت كلمته ومكنش هامه حاجة وقالي انا مش خسران عرفو البنت وعرضو حياتها للخطر الحيو'ان استغل انها ممكن تتعب وعشان سلامتها لازم نستحمل أما تفتكر براحتها
_ محمد:- لسة هستنى دانا مصدقت
_ ادهم:- يبني اهم حاجة انك عايش معاها وتحاول بقا تراضيها وتصلح اللي انت هبب'ته 
_ محمد:- هعمل عشانها اي حاجة , بس مقولتليش فين محمد
_ عادل بكل أسى:- للاسف ما'ت ربنا يصبر أية أما تفتكر وتعرف 
_ محمد:- يعني دلوقت أية ملهاش غيرنا احنا واخواتها 
_عادل:- محنا هنعرف أخواتها عشان ده من حقهم  بس ياخدو حذرهم ف التعامل معاها 
_ محمد :- تمام اروح انا بقا اشوف شغلي 
_ ادهم بغمز'ة :- شغل ايه يبو شغل بكاش
_ محمد:- حقي يسطا دانا بقالي كتير مستني أما استويت 
_ عادل:- طب احترموا نفسكم بقا 
_ محمد قرب منه ولايه على رأسه:- لو يرجع بيا الزمن كنت أنا اللى بوست رجلك يوم مجوزتهاني ، بس كدا هتفضل دعاء 
_ عادل:- منا قولتلك لحد اما تفتكر وبعدها نرجعها اية تاني وتصلح كل حاجة 
_ محمد؛- تمام يابابا سلام انا بقا انا رايح لمراتي 
___ محمد دخل عند دعاء ___ 
_ محمد؛-:دودو دودو حبيبتي انتي فين يامراتي الغالية
_ دعاء باستغر'اب حطت أيدها على جبهته :- انت سخن ،عيان فيك حاجة يعني 
_ محمد لف أيده على وس'طها :- الله فيها حاجة دي مراتي وبدلعها 
_ دعاء :- دلوقتي بقيت مراتك ابعد عني يامحمد
_ محمد:- اسف عارف اني غلطت ف حقك كتير بس اوعدك اني هعوضك 
_ دعاء بدل'ع :- ابعد عني بقا على اساس انك كدا محيت اللي كنت بتعمله فيا وبعص'بية:- أبعد عني 
_ محمد ضمها اكتر:- يبت بقولك هعوضك ومع الوقت هتتاكدي من كلامي انا بحبك والله بخبك
_دعاء:- طب وآية 
_محمد:- تعرفي انتي لو تعرفي أية هتحبيها انتي كمان وهياجي الوقت وتعرفيها وتعرفي انها  تستاهل ومش هتزعلي من كلامي
_ دعاء:- أبعد عني بقا ويلا روحلها مش هي تستاهل يلا أبعد
_ محمد ضحك:- سيبك من أي حاجة دلوقت المهم اني بحبك واللي يهمك انك انتي الوحيدة اللي ف قلبي
_ دعاء :- بجد يامحمد
_ محمد:- اه ياقلب محمد ،يلا بقا
_ دعاء:- يلا ايه 
_ محمد :- افهمي بقا
_ دعاء ضحكت بخجل:- اه ياق'ليل الادب 
_____ عدى وقت ومحمد كان راجع من شغله دخل لقي أية قاعدة عالسرير ولفة ايديها على رجلها بصتله والدموع بتنزل من عينيها 
_ محمد جري عليها :- مالك يادعاء مالك حصل ايه ياحبيبتي 
_ دعاء:- فين ابني يامحمد فين ادم ...... 
_ دعاء:- فين ابني يامحمد فين ادم
_ محمد بصد'مة:- انتي  ..
_ أية:- ايوا افتكرت كل حاجة فين ابني 
_ محمد:- قولتلك سيبك من بهجت وعاطف قولتلك بلاش تمشي ليييه مسمعتيش الكلام 
_اية بنفاذ صبر:: ابناااي فييين 
_ محمد:- ابنك راح للي احسن مني ومنك 
_ أية بصد'مة وشهق'ة :- تقصد ايه ؟ ها تقصد ايه 
_ محمد:- ادم ما'ت 
_ أية بصرا'خ:- ااااااه ابنااااي لااء ابني مما'تش ابنى كان لازم ياخد حقه ابني كان لازم يعيش 
_ محمد خدها ف حضنه :- حق ابنك عند ربنا وربنا هيرجعه 
_ أية بانهيا'ر:- كنت نفسي اشوفه واشبع منه ليه حرمو'ني منه يامحمد ليه 
_ قعدت أية تعيط ف حضن محمد لحد مانامت صحيت وعدت ايام ورجعت أية بالاوراق الأصلية والدكتور اتسج'ن تهمة تزو'ير وطبعا احمد طلع منها زي الشع'رة من العجين دا غير أنه ميرضيش يقولهم أن ابنها لسة عايش عشان ميتورطش ف حاجة تانية ، عدت السنين وآية ومحمد خلفوا بنت وولد بس مكنتش نسيت ابنها ادم وكانت مستنية اللحظة اللي تاخد حقه فيها 
___ زين ( ادم) بقا عنده ٢٢ سنة :- وردتي القمر بنت عمي 
_ ورد (بنت بهجت اللي عاطف كان عايزها ومرات بهجت حامل لو كانت ولد ):- نعم ياحبيبي 
_ زين :- امسكي الاوراق دي كدا الاول 
_ ورد:- اوراق اي دي ، دي اوراق تنازل عن كل حاجة ليه ، دا مكتوب عليها اسم بابا وماما كمان 
_ زين:- ياروحي منتي شايفة إن ابويا وابوكي بيخانقو كل يوم بسبب الورث والفلوس فأحسن طريقة أن كل حاجة تبقى باسمي عشان اعرف احافظ على الفلوس دي اهلنا كبروا وعقولهم خفت
_ ورد:- لاء يازين وبعدين ماخواتي موجودين
_ زين:- انا اللي هعرف احافظ عليها وبعدين دانا عرفت اقنعهم أني اتجوزك وانتي لسة عندك ١٦ سنة وصغنن ياجميل مش هعرف احافظ على الميراث وبعدين انتي مش بتحبيني ولا ايه 
_ ورد:- انا بحبك اوي يا زين
_ زين:- يبقى خلاص خلي ابوكي وامك يمضوة على الورق ده كأنه ورق مدرسة  أو امتحانات  وهو مش واخد باله وعلى اساس انك مستعجلة
_ ورد:- لا يازين مقدرش وبعدين انا خا'يفة
_ زين:- مش انتي عيزانا نتجوز بسرعة 
_ ورد:- اكيد
_ زين:- يبقى خلاص متخافيش وجمدي قلبك وخليكي عارفة أن كل ماخليتى ابوكي يمضي اسرع كل ماهنتجوز اسرع 
_ ورد:- بجد يازين
_ زين قرب منها وحضنها  وج'ز على أسنانه:- بجد ياروح زين 
______ عدي يومين ___
_ ورد وهي جاية بتر'تعش:- خد يازين بسرعة قبل ماحد يشوفنا انا خا'يفة 
_ زين بفرحة :- مضتيه 
_ ورد بخو'ف:- اه بس بابا لو عرف ...
_ زين:- ياروحي متخافيش حد يخاف وهو مع حبيبه ويلا بقا ابدئي جهزي ف حاجة الفرح عشان هكلم ابويا وعمي النهاردة 
_ ورد:- تفتكر هيوافقو يعملوا الفرح بسرعة 
_ زين:- وايه اللي يمنع 
_ ورد:- هيقولوا اني لسة صغيرة
_ زين بغمز'ة:: مين دي اللى لسة صغيرة سيبلي بس الموضوع ده وف خلال شهرين هتكوني مراتي يابت
_ورد:- طب الحق اجهز حاجتي بقا باي
_ زين بكر'ه:- نهايتكم خلاص قربت وهحرمكم من الضحكة اللي على وشكم زي ماحرمتوني من كل حاجة ومن امي وابويا 
_ زين كلم عاطف وبهجت وفعلا اقنعهم بجوازه من ورد ودي كانت فرصة لعاطف وبهجت لان بالجوازة دي هيفضلوا  مع بعض وهيبقى أفضل بالنسبة للميراث ..
_ ___ يوم الفرح_____
_ محمد:- انتي رايحة فين يااية 
_ أية :- رايحة اخلص حق ابني  ،طلعت مسد'س من الدولاب وحطته ف شنطتها 
_ محمد:- انتي اتجنن'تي ،رايحة فين بالز'فت ده 
_اية:- جه الوقت ،النهاردة فرح زين ابن عاطف ،النهاردة هقلب فرحتهم حزن لنهاية حياتهم ،النهاردة هاخد رو'ح ابنهم زي ماخدو ابني 
_ محمد:؛ وانا اقول اللي سكتك الفترة دي كلها ، وانا مش هسيبك تمشي 
_ أية:- همشي غص*ب عن أي حد، أبعد عني 
_ محمد :- دي أنانية انك تسيبي ابنك وبنتك مهما ليهم حق عليكي زي ادم وفلوسك وأخواتك وشهرتك وتعبك كل ده هضحي بيه وتكو'ن نهايتك ف الس'جن طب عيالك هيكون مستقبلهم ايه أما امهم تكون قا'تلة ،وذنب العريس ده ايه 
_اية:- دا ذنب أهله وانا كان ذنب ابني ايه قووولي سيبني يامحمد اشفي غلي*يلي
_ محمد:- وانا استحالة اسيبك تطلعي من هنا 
_ ولأن دي ام ووقت مايكون الأمر متعلق باولادها ممكن تعمل اي حاجة ز'قت محمد وقع عالادولاب اتخبط ف رأسه داخ شوية على ماقام وسند نفسه كانت أية ركبت عربيتها ومشيت ناحية بيت عاطف وبهجت ....
____ في بيت عاطف ___
_ بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير..
_ مبروووك ياعرسان 
_ زين وقف فجأة :- بتباركوا على ايه بالظبط 
_ عاطف :- شكل فرحتك بالعروسة خلتك مش عارف ترد
_ زين:- لا بتكلم جد بتباركوا على كل الأملاك اللى انتقلت باسمي ولا فرحي من ورد اللي اتجوزتها عشان باللي هعمله فيها احر'ق قلب بهجت زي ماقلت امي اتحر'ق زمان ........
_ بهجت:- انت بتقول ايه ؟! 
_ زين:- نسيتوا أية ،نسيتوا اللي عملتوه ف أية وادم 
_ عاطف:- انت تعرفهم منين
_ ورد:- مين أية دي 
_ زين:- أية دي حبيبتي الأولي ، اول حد اشوفه على وش الدنيا واللي ضحى بكل حاجة عشاني 
_ ورد بصد'مة:- يعني مكنتش بتحبني وبتحب أية 
_ عاطف  بصله وبرا عنيه:- انت مين؟!
_زين:- انا اللي جيت ارجع كل حقوقنا وانت'قم لأية وابنها 
_ورد بانهي'ار:- قد كدا كنت بتحبها 
_ زين :- وهحبها اكتر حد ف الدنيا تعرفي ليه تعرفوا كلكم ليه لأنها امي 
ايوا أية امي وانا ادم ،أية كانت جاية ومش شايفة قدامها بس وصلت ف اللحظة دي
_ انا ادم اللى حرمتوه من أمه وأبوه فاكرين عملتوا فينا ايه , انا اللى حر'قتوه هو وأمه ومن حكمة القدر أن انا نفس الشخص اللي اتبنتوه 
_ أية واقفة متص'لبة مكانها والدموع نزلت من عينيها قربت والمسد'س ف أيدها لحد ما وصلت ووقفت قدام ادم حطت ايديها على خده وبدأت تمشي أيدها على خده :- ابني انت ادم
_ ادم بصلها :- ايوا انا ادم 
_ أية :- ياحبيبي ياابني 
_ آدم بفرحة مصحوبة بدموع  :- انتي امي 
_ أية بصتله ومن نظرتها ولهفتها من قبل ماتتكلم عرف انها دي أمه بدأ يبوس أيدها ورأسها ويحضنها :- كنت مستنيكي اووي من زمان يامي كنتي فين هونت عليكي تسيبني لوحدى انا عارف أنه غصب عننا عارف أنه بسبب الكلا'ب دول كل لحظة كانت بتعدي عليا وانا بدعي ربنا أنه يرجعك ليا 
_ أية :- انا عمري منسيتك يبني وعمري مسبتك ، حد ينسى ابنه دانا كنت مستعدة اقدملك عمري مقابل اني اشوفك عايش ومبسوط ، انا كان قلبي حاسس انك عايش شوفت يامحمد ياما قولتلك أن ابني لسة عايش قولتلك دا إحساس الام 
_ حضنوا بعض مرة تانية والكل واقف حواليهم ومن الموقف فيه اللي عيط بجد
_ بهجت  :- يعني سلامتكم كنتوا لسة عايشين ،بس انت السبب ياعاطف انت اللي جبتلنا الولد ده لحد هنا
_ عاطف:- استحالة يكونوا هما ،وبعدين مش انت اللي قولتلى أنهم ما'توا واتفح'موا 
_ ادم:- ادينا قدامكم اهو
_ورد:- يعني انت مش ابن عمي عاطف
_ ادم:- انا ابن عمك اه بس عمك محسن مش عاطف ، انا ابن الملجأ اللي راح الملجأ بسبب ابوكي وعمك بهجت انا اللي اتفرقت انا وامي بسببكم
_ ورد:- يعني انت مكنتش بتحبني واتجوزتني عشان امضي ابويا وامي عالورق
_ بهجت بصد'مة:- ورق ايه 
_ ادم :- تنازل عن كل املاكم دا بالنسبالك وبالنسبة لعاطف فكان عاملي توكيل ف اني اتصرف ف كل حاجة براحتي بعت وكتبت كل حاجة لنفسي 
_ عاطف بجنو'ن :- لا استحالة تكون عملت كدا دي فلوسي ومالي وبعدين انت كتبهم باسم زين وباسمي يعني ادم ملوش حاجة  غير حق أبوه خد حق ابوك بس الباقي ميلزمكش ،دا حقنا 
_ ادم :- بس ده مكنش كلامكم زمان ، استنى هو انا نسيت اقولك اني نقلت كل حاجة من اسم زين لادم يعني دلوقتي انتوا تمشوا من هنا وتحمدوا ربنا اني هطلعكم باللبس اللي عليكم 
_ أية:- ياااه عمري مكنت أتخيل أن ده يحصل ربنا كبير اوي 
_ ادم :- ولسة اللي هيحصل اكتر 
_ ورد:- وانا 
_ ادم:- انتي تقعدي معايا عشان باقي الحساب اصفيه معاكي واهو احنا محتاجين خدامة 
_ أية:- لا ياابني عروستك مش ذنبها حاجة دي وقفت جنبك 
_ ادم بصر'اخ:- واحنا ذنبا ايه أنه يحصل فينا كدا ليييه 
_ عاطف بش'ر:- استحالة اسيبك تاخد قرش واحد 
_ ادم :- كلمة زيادة وهطلعك من هنا عالسج-ن 
_ عاطف:- وماله هات البول'يس واهو يبقى سجن بسجن 
_ بهجت:- انت هتعمل ايه ياعاطف 
_ عاطف اتجه ناحية رجل الأمن اللى كان واقف وخد منه المسد'س وصوب ناحية ادم
_ أية :- ابنااااي 
_الصوت فجأة اختفى والكل كان عنيهم عالعروسة اللى اترمت عالارض بفستانها الابيض اللى اتلون باللون الاحمر من الد'م 
_ اية جريت عليها :- اطلبوا الإسعاف اطلبه يادم دي ضحت بحياتها عشانك 
_ بهجت :- بنتي ، قتل'ت بنتي ياعاطف  خد المسد'س من أيده 
_ عاطف:- اهدي يابهجت انا مكنتش....ضر'به طلقة وبعدها رمي المسد'س وجري على بنته 
_ الاسعاف والبوليس جم ....البوليس خد بهجت وعاطف وورد اتنقلوا للمستشفى ...بعدهاجالهم خبر أن عاطف ما' ت بس ورد لسة عايشة 
_اية:- شوفت ورد عملت ايه عشانك 
_ ادم:- مفيش حاجة ف الدنيا تخليني اغفرلهم اللي عملوه فينا 
_ أية :- عروستك ملهاش ذنب يبني دي ضحت بروحها  فدتك بعمرها 
_ ادم:- يعني المفروض اعمل ايه 
_ أية :- اقولك بس متعارضش
_ ادم باس أيدها:- اعارضك دانا مصدقت لقيتك 
_اية:- انت كدا خلاص اتجوزت ومراتك بتحبك لدرجة أنها فدتك بعمرها ومفيش حد بيعمل كدا وبيحب كدا غير الام  ،انسى اللي عملوه أهلها ومتخدهاش بذنبهم 
_ ادم :- بس يامي... 
_ اية:- مفيش بس 
_ ادم:- حاضر يامي 
_ أية:- وبخصوص الميراث احنا كدا خدنا حقنا واديه عاطف وبهجت واحد اتحكم عليه بالاعدا'م وواحد ما'ت ، يعني ترجع حق عيال عمك هما ملهمش ذنب برضوا عشان يعرفوا يعيشوا 
_ ادم:- لاء يامي دا تمن بعدنا عن بعض مع أن مفيش حاجة ف الدنيا تساوي لحظة بعد عنك
_ أية:- يبني دا عدل ربنا كل واحد ياخد حقه عشان ربنا يبارك لنا فيه 
_ ادم :- حاضر يامي 
___ عدت الايام والحقوق رجعت لأصحابها  وأحمد هو كمان اتس'جن بتهم تز'وير كتير وادم عرف اللي حصل لامه وأنه عنده اخت واخ ، وادم اخير اتقبل ورد وحبها وعاشوا ف بيت ابوه ، بس اية كانت عايزة تعيش مع ابنها و محمد مرضيش يعيش ف بيت هو ملوش فيه ، المهم رسيوا على أن محمد اشتري بيت جنب بيت محسن وفتحوهم على بعض ولفوهم بسور وقعدوا كلهم مع بعض واخوات أية طبعا اتجوزا من زمان ......
_ ورد :- تعرف ياادم انا كل مفتكر اليوم ده وانت بتقول أية حبيبتك اضحك يعني وقتها مكنش فارق معايا غير الكلمة دي ولما قولتلى انك عملت ده كله لأنها بتكون ..
_ ادم بضحكة :- امي ، قلبك ابيض بقا اهو كله عدي نادي على تالية العب معاها شوية عشان وحشتني 
_ ورد:- على فكرة تالية خدتك مني 
_ ادم وهو مش مبطلة ضحك :- امشي ياهبلة نادي عالبت بتغيري من بنتك انا غلطان اني اتجوزت عيلة
_ ورد بدل'ع :- كدا يادم 
_ ادم :- روحي نادي البت بقا
_ ورد:- ماشي
#تمت..

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-