رواية قدري الجديد كاملة جميع الفصول بقلم شيماء محمد

رواية قدري الجديد كاملة جميع الفصول بقلم شيماء محمد


رواية قدري الجديد كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة شيماء محمد رواية قدري الجديد  كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية قدري الجديد كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية قدري الجديد كاملة جميع الفصول

رواية قدري الجديد بقلم شيماء محمد

رواية قدري الجديد كاملة جميع الفصول

كنت بكلم وانا بعيط وقولتله 
طالما انا مش حلوة وهمتني بالحب لييه انا عملتلك اي عشان تكسرني كدة 
محمد بسخرية: زي ماتقولي كدة بتسلي وبعدين اي الاوفر اللي انتي فيه ده حب وكلام فارغ اي فوووقي ويوم ما هحب هحبك انتي! 
رديت بنرفزة وعصبية وانا منهارة: غوور من وشي مش عايزة اعرفك تااني غووور 
محمد ببرود: انا عايز بس اديكي نصي... 
رديت بانهيار: بقولك غووور من وشي انت مبتفهمش؟ 
مشي محمد بكل بجاحة لأنه متعود علي كدة بعد كل ميسيب بنت 
مشيت ف الشارع بعيط ومجروحة من اول إنسان احبه بجد ومش عارفه اعمل اي فضلت ماشية ف الشارع عيني زي متكون قاصدة تبص علي كل اتنين حبيبة بيضحكوا وماسكين ايد بعض وانا بتقطع من جوة وعايزة اروح لكل واحدة فيهم اقولها متصدقيهوش..  
: انتي يا متخلفة موقفة الطريق كله ووقفة بتعملي اي ف نص الشارع 
لفيت وشي وبصتله 
: اي ده هو انتي بتعيطي بس حضرتك موقفة الطريق والعربيات اللي ورايا بتزمر بقالها ساعة وانتي مش ف الدنيا   
بعدت عن الطريق ووقفت علي جنب وقولتله: انا اسفة مكنتش واخدة بالي ومشيت ف شارع تاني وانا مش مصدقة اي حاجة بتحصل، قعدت علي رصيف كل اللي انا بعمله اني بعيط وبس 
: اي ده انتي لسة بتعيطي 
بصيت جنبي لقيت نفس الاستاذ اللي خرج من العربية وزعقلي عشان وقفت ف نص الطريق 
قولتله وانا بمسح دموعي:  وانت مالك ياخي مش انا اتأسفتلك عشان عطلتك ع الطريق عايز مني اي تااني 
حازم بضيق: انتي بتكلمي كدة ليه انا غلطان عشان يعني بشوفك مالك 
مكنتش قادرة اكلم كل اللي انا عملته اني سبته ومشيت بلا مبالاه، شارع والتاني وحسيت حد ورايا مش قادرة ابص ورايا من كتر التعب حتي اعرف مين اللي ورايا 
روحت البيت وغيرت هدوومي ونمت نووم عميق بسب التعب والإجهاد اللي كنت فيه 
صحيت الصبح لبست الترنج الرياضي بتاعي وقولت انزل اجري عالكورنيش، لبست الهيدفون ومندمجة ف الاغاني الحزينة عشان اموف اون وخلصت وروحت اشتري ازازة ماية وبعدي الطريق وعربية كانت خلاص قربت تدوسني 
خبطتله بأيدي ع اىعربية وانا متعصبة: اي مامي اللي جيبهالك ياحيلتها ولا اي 
نزل من العربية نفس الشخص بتاع الطريق بتاع امبارح ده بيراقبني ده ولا اي 
حازم: هو انتي لسانك متبري منك  علي طول كدة
حازم: هو انتي لسانك متبري منك  علي طول كدة 
اه ولو ملمتش نفسك وبطلت هلم عليك الناس م عشان شوفتني بترنج سبورت ابقي فافي زيك يلا 
حازم: يلا! 
اه يلا وغور من وشي الساعةدي
سبته ومشيت وبدأت اسمع اغاني وبجري تعبت طلعت ازازة الماية وقعدت عشان اشرب ولقيت ماما بتتصل بيا 
الو ياماما 
انتي فين يابت روحتي فين ع الصبح كدة 
بجري ع الكورنيش شووية 
مااشي يختي اجرري متتأخريش سلام 
خدت نفس عميق وانا ببص ع البحر وبقول ف نفسي ليه محمد عمل كدة ونزلت دمعة من عيني 
انتي بتعيطي تااني
يووووه بقي طب عاايز اي مني يعم متسبني ف حالي 
حازم: عايز نبقي صحاب ينفع؟ 
لا مينفعش وامشي بقي 
حازم ببرود: ميرسي جدا انك وافقتي نبقي صحاب اسمي حازم مهندس بترول وعندي 28سنة و وحيد ومامتي متوفية وبابا عايش 
انا ماالي بكل ده 
بعرفك بنفسي وانتي بقي
هتستريح يعني اما تعرف 
اه جداا 
اسمي سلمي عندي 22سنة كان اخر سنة ليا السنادي كلية تربية 
هو اناا هبقي رزل لو سألتك كنتي بتعيطي ليه؟ 
اه 
طب قوليلي بقي 
ده انت رذل فعلا وقومت عشان امشي 
طب خلاص متزعليش استني 
وقفت بنرفزة: عايز اي تاني 
حازم بهدوء: بصي متفهميش غلط بس انا عايز نبقي صحاب ممكن وبصي ده رقمي لو احتاجتي اي حاجة كلميني 
معرفش اخدت الكارت منه ليه وبعدهاروحت 
دخلت الاوضة بعد مرشح من ماما اني اتأخرت 
ودخلت عشان انام وكل مغمض عيني افتحها تاني لقيت نفسي قومت من ع السرير طلعت الكارت مم الشنطة وكلمته ع الواتساب 
م عارفة انام 
حازم: انتي سلمي صح 
ايوة انا زفتة 
حازم: اموت واعرف م طيقاني ليه 
سلمي: يبني انت طلعتلي فجأة وتقولي م طايقاك هو انا اعرفك 
حازم: طب انا هنام عايزة حاجة 
سلمي: انت زعلت ولا اي 
حازم: لا بس هروح انام 
رديت عليه وقولتله باي 
كل يوم بقيت اكلم حازم كتير جدا وبقي يعرف كل حاجة عني وبنسهر ونهزر مع بعض وبقينا صحاب جدا 
لقيت ماما جاية بتقولي ابراهيم ابن طنط ليلي جه من السفر وعايز يجي يقعد معاكي انهااردة انا فرحنالك اووي ياسلمي ده واد محترم وقمور يارب يجعله من نصيبك 
سلمي بلا مبالاه:  اممم هيجوا الساعة كام 
مامت سلمي: الساعة 8إن شاءلله يحبيبتي 
دخلت اوضتي وزي اىعادة كلمت حازم 
سلمي: حازم 
حازم: اي ياسولي 
سلمي بتوتر: انا متقدملي واحد ابن صاحبة ماما وجاي انهاردة مش عارفه اعمل اي اول مرة وكدة فاهمني 
حازم لنفسه: انت مضايق ليه دي مجرد best friend ولا اكتر ولا اقل ولا تكون حبيتها؟ 
لا اكيد محبتهاش بالسرعة دي
رد حازم وقالها: متخافيش يبنتي هياكلك يعني اكيد هيجي يشوفك ويتكلم معاكي وتتعرفوا علي بعض 
سلمي لنفسها: هو الواد ده عبيط ده بينصحني، طب ماينصحك يسلمي هو مجر د best friend عادي هو انتي بتحبيه؟ 
بحبه؟ لا لا اكيد لا م بحبه 
رديت عليه: خلصانة بعد مايمشوا هكلمك اقولك اللي حصل يلا باي 
حازم: باي 
بعد خمس ساعات... 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
ايوة يماما خلاص قربت اخلص اهو 
إيمان مامت سلمي: يبنتي اخلصي الناس طالعين ع السلم 
اهو الجرس بيرن اخلصي بسررعة 
الناس دخلوا وماما سلمت علي طنط ليلي وابراهيم ونادتني عشان اسلم 
ازيك يطنط عاملة اي 
ليلي بحب: حبيبة قلبي عاملة اي وحشتيني 
سلمي بابتسامة: الحمدالله يطنط بخير 
ليلي بصت لابراهيم وقالت: سلمي يحبيبي اللي حاكتلك عنها 
وبعد تعارف العيلتين وهزار وضحك
إيمان وليلي: هنسيبكوا تقعودا مع بعض بقي 
ماما وطنط ليلي مشيوا دخلوا الاوضة ومفضلش غيري انا وهو ف الصالة 
فضلت انا وهو ساكتين وبعد كدة 
قالي: مش هتكلمي بقي 
رديت وقولتله:  بصراحة كدة انا م عارفة المفروض اقول اي 
ابراهيم بتفهم: طب خلاص هبدأ انا يستي انا عندي 25سنة بشتغل مهندس ديكور وبحب شغلي جدا 
سلمي بابتسامة: وانا سلمي عندي 22سنة مخلصة كلية تربية ولسة بدور علي شغل 
ابراهيم بتذكر: اه بمناسبة الشغل  انا بصراحة مش حابب ان مراتي تشتغل 
سلمي بضحكة استهزاء:  قصدك من كلامك ان لو حصل نصيب لقدر الله قصدي انشاءالله يعني مش هشتغل! 
ابراهيم: ايوة مراتي تشتغل ليه اللي تطلبيه يجيلك لحد عندك لكن شغل لا انا اسف م... 
قاطعته وقولتله: لا ده انا اللي اسفة 
وسيبته ودخلت اوضتي 
طنط ليلي وماما شافوني وانا داخلة الاوضة طلعوا برة 
بعد عشر دقايق لقيت صوت الباب اتقفل 
ولقيت ماما داخلة بتقولي: اي اللي حصل 
سلمي بهدوء: يا ماما ده واحد تعبان ف دماغه قال مشتغلش قال 
إيمان: يبنتي بيقول انك مش متفاهمة وكما.. 
سلمي بنفاذ صبر: ماما ماتريحي دماغك اللي حصل حصل خلاص وسيبيني لوحدي معلش 
إيمان بخبث امهات: سلمي هو انتي في حد ف دماغك انا امك وصاحبتك قوليلي 
سلمي بضحك: يماما حد اي بس اللي ف دماغي 
إيمان بنرفزة: خلاص براحتك ياسلمي برااحتك ع الاخر 
وطلعت وقفلت الباب 
مسكت موبايلي وكلمت حازم 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-