رواية تعانق الروح كاملة جميع الفصول بقلم نورهان ثروت

رواية تعانق الروح كاملة جميع الفصول بقلم نورهان ثروت


رواية تعانق الروح كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة نورهان ثروت رواية تعانق الروح كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية تعانق الروح كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية تعانق الروح كاملة جميع الفصول
رواية تعانق الروح كاملة جميع الفصول بقلم نورهان ثروت

رواية تعانق الروح كاملة جميع الفصول

ساندي 
تبلغ من العمر ٢٢عام من عائله متوسطه الحال مكونه من اب وام واخواتها التوام وهي قصيره القامة وبشرتها بيضاء تمتلك عيون باللون الاسود وفم صغير وشعر بني غجري هي تكون توام سليا وسمر تدرس فى كليه طب البطري تتميز بهدوء والتركيز الشديد فى الاشياء الغريبه فضوليه حوال كل شيء يحدث حوالها هي فتاه انطوائيه تحب الوحده 
سليا 
تبلغ من العمر ٢٢عام هي نسخه من شقيقتها ساندي الاختلاف بينهم انها تمتلك غمازة فى الخد الشمال تخرجت من كليه تجاره تكرهه التعليم محبوبه من الجميع ساذجه جدا تحب المرح ترفض تكوين صدقات مكتفيه باخواتها 
سمر
تبلغ من العمر ٢٢عام هي نسخه من شقيقتها ساندي الاختلاف بينهم انها تمتلك شامة فوق الفم  تخرجت من كليه حقوق  محبوبه من الجميع تحب المرح تجلب المصائب دائما لها ترفض فكره الزواج تريد ان تعيش حياه مستقله وعمل حر لها
السعد 
والد الفتيات يبلغ من العمر٥٠عام   صاحب محل جزازه 
احلام 
والدت الفتيات تبلغ من العمر ٤٣ عام ربه منزل 
هشام 
يبلغ من العمر ٢٩ عام تخرج من كليه هندسه لكنه يحب عمله مع والده فى محل الجزاره وجهه صلب ذو بشره قمحيه ويمتلك حاجبان ثقيلان وعيون باللون البني وشفتان غليظتان  لديه شعر مجعد طويل القامه له جسد ملئ بالعضلات معروف فى الحاره بشجاعه والشهامة والكرم سريع الغضب يكرهه العند 
فارس 
يبلغ من العمر ٢٨ عام طويل القامة له جسد ضخم ملئ بالعضلات بسبب ممارسه لرياضه له بشره حنطية يمتلك حاجبان كثيفان وعيون واسعه خضراء لدي شعر اسود  هو تخرج من كليه شرطه ظابط معروف بقوه وشجاعته بين الجميع هو حسن الخلق والاخلاق والكرم يكرهه الصوت المرتفع له ماضي جعله يكرهه جميع الفتيات 
يحيي 
يبلغ من العمر ٣٠ عام طويل القامة له بشره بيضاء وعيون عسليه ممزوجه بالاخضر لدي شعر بني  يمتلك حاجبان كثيفان ويمتلك لحيه خفيفه باللون البني يعشق ابنه شقيقه وهي واصيه شقيقه هو صاحب شركه استيراد وتصدير انسان طموح يحبه عمله  يحترمه الجميع شجاع يكرهه الظلم محبوب من الجميع وهو مرح مع اصدقاءه واليس لكن مع الجميع هو بارد يكرهه ثرثره الفتيات
اليس 
تبلغ من العمر ٦ اعوام ابنه شقيق يحيي لديها بشره بيضاء وعيون زرقاء  لديها شعر اسود طويل وخفيف وجهه بشوش دائما مبتسمه هاديه لا تثق باحد تخاف من الجميع تعيش مع يحيي بعد ما تركتها والدتها لعمها هي تحب يحيي بشده وتعتبره والدها تكرهه ذكر اسم والدتها امامها
البارت الاول
لولولولولولي هتجوز هتجوز اخيرا حبيبي اتقدم ليا افرحي ليا ياختي انتي وهيه 
قهقة سمر بقوه على ملامح شقيقتها وهي تتحرك بعشوائيه فى الغرفه وقالت بهدوء :يخربيتك انتي بتعملي اي ادخلي يابت من البلكونه كفايه فضا*يح 
نظرت له سليا بغي*ظ وقالت :سبيني يابت اخرج الطاقه اللي فيا انا عندي كبت 
ابتسمت سمر بسخر*يه وقالت:ومن اي الكبت دا ثم قالت بجديه واطي صوت الاغاني لحسن الناس تصدق ان فى عريس بجد 
نظرت لهم ساندي وقالت بحد*ه:واطي الصوت انتي وهي مش عارفه اذاكر 
نظرت له سليا بحق*د مزيف وقالت :اه منكي ياام سيد بت انتي عايزه تفر*سيني  مذاكره اي اللي في الصيف تعالي قوليلي انتي جيبه ملحق قوليلي اوعي تتكسفي انتي اختي برده 
نظرت سمر بش*ك مزيف لساندي وقالت  :اوعي ياام سيد  ابوكي المعلم السعد يو*لع فينا نفر نفر مش هيخلي حد فينا عايش وامك هتتشر*د في الشارع 
ساندي وهي تنظر لهم بنزعا*ج:انا أسقط اومال لو مكنتش الاولى علي الدفعه بتاعتي كل سنه كنتي هتقولي اي ومين بيتكلم سميره  دور تاني 
نظرت له سليا بش*ر وكانت تقترب منها ببطى وهي تقول:اسمي سليا سميره دا كان ماضي قبل ما اغير اسمي ثم قالت بمرح احم انتى اكيد تقصدي اني سكنه في الدور التاني صح 
نظرت له ساندي بشما*مته :لا وانتي الصدقه اقصد ملا*حق اللي بابا ميعرفش عنها حاجه تخيلي كد ياسليا ياختي  لو بابا عرف هيعمل فيكي اي 
نظرت سمر امامها وقالت  بتفكير :ستذهب في ذلك الوقت الي الجحي*م واحنا معاها 
ساندي بضي*ق :ليه ياختي هو عشان توام هنتعا*قب مع بعض انا مليش دعوه بالساقطه دي انا الاوله علي الدفعه 
سمر بستغراب ومرح :لمواخذ*ه في السوال يابت ياام السيد انتي ليه كل شويه بتقولي انك الاوله وتغيظ*ي اختك سليا  طب منا اهو بجيب مقبول شوفتيني في مره بقول لي اختك ياساقطه محصلش عارفه ليه عشان بحترم مشاعرها 
جلست سليا على الارض وقالت بحزن مزيف:اصيله يابت امي وأبوي شايفه الاخوات ياسيد قشقطه 
ساندي وهي تنظر إلي نفسها في المراية وتتجاهل كلمات سليا :نفسي اعرف الحلاوه دي كلها انا جبتها منين ياتر مين حلو كد عشان أنا اطلع بشكل دا 
نهضت سليا وقفت بجانب ساندي وقالت بسعاده :والله يابنتي مش عارفه اقولك اي علي المدح دا شكر ليكي انتي كمان حلوه 
نظرت لها ساندي بستغراب :وانا بمدح فيكي انتي ليه انا بمدح في جمالي 
وقفت سمر بجانبهم وقالت  بجدية مزيفه :احنا توام نفس الشكل كوبي من بعض وانتي بتمدحي جمالك يعني بتمدحي جمالي انا والمتخلف*ه اللي هناك دي 
نظرت لها سليا بهدوء :تشكري يازوق علي كلمه متخلف*ه دي بس بجد ياعيال عندي سوال هو احنا ليه مش شبه بعض غير في الشكل واول حرف بس والباقي مختلف 
ساندي وهي تجلس علي الفراش وتضع طبق فاكهه علي اقدامها :والله عندك حق دا حتي في الكراش كل واحده بتكراش علي شخصيات غريبه يعني انا بكراش علي دكتور طلال وانتي ياسليا علي الواد البلطجي اللي شبه محمد رمضان وكل كوم ونيجي لهبله الكبيره 
سمر وهي تقف علي الكرسي وترفع يديها لاعلئ :ايوه انا الهبله الكبيره مش عايزه اي هتاف  
ساندي وهي تضع يديها علي خديها : ياحز*ني عليكي دي بجد هبله فعلا المهم انتي بقي ياختي متعقد*ه من الرجاله اصلا 
سليا  جلست علي المكتب القريب من الفراش  وسالت بفضول : بت ياسمر هو انتي ليه متعقد*ه من الرجاله مثلا يعني حبيتي وخان*ك ولا قالك خلينا اخوات 
سمر وهي تنزل علي الارض اقتربت من ساندي  والتقطت قطعه من الفاكهه وعادت وجلست علي الكرسي:انا هقولك انتم زي اخواتي برده بصي ياست انا من ايام ماكنت في الثانوي 
ساندي بتساول وهي تنظر إلي سليا :بت ياسليا انتي شوفتي الفقر*يه دي وهي بتقولك لما كنت في الثانوي علي اسااس اللي قاعده قدامنا تيته دا انتي لسه متخرجه من شهر  
قطع كلامهم صوت والدتها التي تصر*خ بغض*ب عليهم ركضت كل واحده منهم الي المطبخ لكن وهم بيركضوا ضر*بت سليا ضهر ساندي  بغي*ظ وقالت 
سليا بغيظ:عجبك كد فضلتي تتكلمي لحد ما نسينا أن امك عايزنا يافق*ر 
ساندي وهي تحاول أن تربت علي ضهره حتي تتخف الم الضر*به:ضر*به في قلبك يبعديه عايزه مني اي يابت فك*ك مني 
سمر وهي تنظر لهم بنزعا*ج:يلا انتي وهي امكم متعصب*ه هطلع عصبيت*ها علينا وهي مش ناقصه  
دخلت تلات فتيات واقفت كل واحده منهم تنتظر من والدتها ان تلقئ عليهم الأوامر 
الام بهدوء:ساندي  انزلي جيبي الفطار واوعي تتاخري سليا المواعين عليكي انهارده وسمر انتي عليكي كنس البيت
نظرت سمر لسليا وقال بهمس:طالمه احنا هنعمل كل حاجه امك هتعمل اي 
نظرت لها سليا وقالت بهمس لكن مسموع:هتقولك هعمل الاكل ستات اخر زمان هو الاكل دا يعتبر حاجه 
نظرت لهم والدتهم بش*ر وقالت:حلو انا كنت مستنيه واحده فيكم تغلط بت ياساندي انزلي ياحبيبه ماما جيبي الفطار وسيبي الاشكال دي ليا الاكل مش حاجه عشان كده انا قرارت ان انتي واختك هتعملوا لينا الاكل لمده اسبوع ومع دا سليا هتاخد المواعين وسمر كنس ومسح الشقه ها فى اعتراض 
رفعت سمر يديها حتي تتكلم لكن نظرت له والدتها بش*ر وقالت:يعني مفيش حد هيتكلم انا بقول كده برده يلا يابت انتي وهي على شغلكم  
ابتسم ساندي بشر وقالت:عيوني ياماما هنزل ومش هتاخر ثم اقتربت من سمر وقالت بشما*ته ابقي نضفي البيت كويس سلام 
ركضت ساندي وهي تضحك بقوه على ملامح سمر نظرت لها سمر بغي*ظ كان ستركض وراءها لكنها سمعت صوت والدتها وهي بتقول :سيبي اختك تنزل وروحي شويه هتعملي اي وانجزي انتي وهي فى الاكل ابوكم لو طلت من المحل وملقاش اكل هيعمل منكى انتي وهي بانيه انا قولت اهو 
......................
يقف يحيي امام غرفه اليس وهو يسمع صوت بكا*ئها تنهد  بحز*ن على حالها ودق الباب وهو يقول :حبيبه عمها مش هتخرج من الاوضه بقي وتقولي فيها اي
سمع صوت خطواتها وهي تقترب من الباب فتحت اليس الباب ونظرت له بحز*ن ابتسم يحيي لها ثم جلس على الارض وعانقها بقوه وهو يقول بحنان :مالك اي اللي حصل فى المدرسه فاهميني حد ضايقك 
ابتعدت اليس عن عمها وقالت بحز*ن: كلهم بيسالوا فين ماما ليه ماما مش بتوصلني وانت مين ولما قولت ان ماما مسافره وان انت عمى سالوا على بابا وانا كنت كل دا برد عليهم بس خايفه منهم وخصوص ان فى بنت هناك ضر*بتني ياما تاخد القلم بتاعي ياما تضرب*ني وفضلت تقولي ان ماما سبتني عشان انا وحش*ه ومستا*هلش انى اعيش مع بابا وماما 
نهض يحيي من على الارض وقال بهدوء:بابا عند ربنا وهو شايفك وديما معانا وغير كده هو مش انا زي بابا البنت اللي ضر*بتك دي انا هروح معاكي بكره وهشتكي البنت دي لمديره وماما انا قولت ليكي اعتبري انها مش موجوده وانتى اجمل بنت فى الدنيا بابا وانا فخورين بيكي جدا ابتسم وجذبها من يديها وهو يقول ممكن بقي تروحي تلبسي عشان نخرج انا وانتي نروح الملاهي ونعمل كل حاجه انتي عايزيها 
ابتسمت اليس بسعاده وقالت:هروح البس بسرعه 
....................
جلس فارس فى مكتبه وهو يتحدث في الهاتف ويقول :الو ياامي 
والدته بحب :حبيبي وحشتني هتيجي البيت امتي بقالك تالت ايام بره 
فارس بهدوء: مش بيدي والله ياامي كان عندي شغل كتير جداا بس انهارده باذن الله هجي ليكي بليل بس متاخر شويه لان عندي كمين 
ابتسمت والدته وقالت بسعاده :ماشي ياحبيبي كويس انك هتيجي انهارده انا مجهزه ليك شويه صور لبنات باذن الله واحده فيهم تعجبك وتكون عروستك
نظر فارس لهاتف بغضب وقال بغيظ:امي انا كذه مره اتكلمت فى الموضوع دا انا مش هتجوز انا مبسوط كده مش هدخل فى حياتي واحده تانيه تخر*ب تاني كفايه اللي حصل زمان 
تنهدت والدته بحزن وقالت:يابني مش كلهم شبه البت دي و
قطع فارس كلماتها وهو يقول :امي معلش هقفل دلوقتي عندي شغل مهم لازم اخلصوا 
.....................
كانت تقف سليا امام الثلاجه وهي تقول :هنطبخ اي دلوقتي 
نظرت لها سمر بتفكير وهي تقول :طلعي الفرخه وانا هقشر بطاطس ونعمل صنيه بطاطس بالفرخ وجنبها حله رز وممكن نعمل كتفه جنبهم 
وضعت سليا الدجاجه امام سمر وقالت:اتفضلي انتي الفرخه اتصرفي فيها وانا هقشر البطاطس واعمل الصلصه 
نظرت له سمر بغيظ وقالت:يابنت ... بقت كده ماشي بس انتى
قطع كلماتها صوت صر*يخ وصوت والدتهم وهي تصر*خ وتقول :حد ينزل يشوف ابوكم واقف جنب الخنا*قه وشويه الصيا*ع اللي تحت بيضر*به بعض بسا*ككين واز*ايز
ارتدت ساندي الاسدال وقالت:انا هنزل ياماما 
ركضت سمر وسليا لشرفة وسمر تقول بسعاده:الله خنا*قه 
نظرت لهم والدتها بصدمه وهي تقول بغي*ظ  :روحي ياختي انتي وهي يارب تيجي ازاز*ه فى دماغ واحده فيكم واخلص 
.............
اقتربت ساندي من والدها وهي تنظر حوالها بخو*ف وتقول :بابا بابا يلا نطلع ماما عايزك فوق 
نظر لها الحج السعد  بغض*ب وقال:انتي اي اللي نزلك وفى خنا*قه اطلعي يابت 
ساندي بضي*ق :هو بمزاجي انا نازله عشان اخليك تتطلع 
الحج السعد بغض*ب:بقولك غور*ي على فوق قولي لامك اني مش هطلع مش هسيب هشام والحج محمود لوحدهم ثم قال بحنان متخافيش مش هيحصل ليا حاجه يلا بسرعه اطلعي لحسن تيجي حاجه فيكي 
اؤمات ساندي بخو*ف وكان ستركض بعيد عن المش*اجره لكن شعرت بيد تجذ*بها لدخل المشاج*ره حاولت ان تبعد تلك اليد عنها وعندما نجحت لم تسيطر على اقدامها سقطت بين يد رجل يمسك فى يده ا*له حا*ده نظر لها ذلك الرجل بغض*ب نظرت له ساندي بخو*ف ونظرت لذلك الرجل الذي كان يركض عليهم وفى يده اليمين ا*له حا*ده ويده الشمال زج*اجه 
كانت سمر تنظر من الشرفه بخو*ف وهي تقول :الحقي ياماما ساندي فى نص الخنا*قه سليا يلا ننزل لاختك 
نظرت والدتهم عليها وهى تصر*خ وتقول :بس انتي وهي تنزلوا فين محدش فيكم ينزل انا اللي هنزل لاختكم ابوكم هيلحقها مش هيحصل ليها حاجه ثم نظرت لسليا وقالت لو مو*لعه البوتاجاز اطفي لحد ما نشوف اخرت اللي بيحصل استرها علينا يارب 
.............
نظر والدها لساندي وهو يقول بصوت مرتفع :ساندي ابعد انت وهو بنتي 
نظرت ساندي لذلك الرجل بخو*ف شعرت يقشعريره فى جسد*ها نظر لها ذلك الرجل وابتسم بسخر*يه ابعد يده عنها نظرت لها ساندي بصدمه عندما سقط*ت على الارض نظر الرجل امامه وجذب يد ذلك الرجل وهو يقول بغض*ب:مش المعلم هشام اللي يتاخد غد*ر من شويه عيال صيا*ع 
جذب من يده الزجا*جه وكسر*ها على راسه وهو يقول بسخر*يه :ابقي روح اشتكين*ي فى القسم ياحلو ثم نظر امامه وقالت بصوت مرتفع :في اي ياحاره هو انا عشان بسكت هتفكروني عيل جبا*ن لا دا انا اخلص عليك*م كلكم ثم نظر لرجل وقال: فين ابوك ياض اخلص اقبل ما يغ*م عليك ساعتها هر*ميك هنا ومحدش هيسال في*ك 
رفع الرجل يده وهو يشاور على احد المنازل وقال بتع*ب:دددا بيتييي
بعد تلك الكلمه فقد الرجل و*عي نظر لها هشام بسخر*يه وقال :حد يجي ياخد العيل دا ويودي بيته او مستشفي مش فارق معايا ثم نظر لساندي وقال:وانتى ياحلوه ابقي خدي بالك من نفسك بسببك كان هيحصل ليا حاجه بنات ما*يعه 
نظرت له ساندي بغض*ب وهي تقول :انت انسان مش محترم انا اكيد مش عايزه اقرب ليك ولا قاصده اني اقع بين ايدك ياتوم كروز و
قطع كلمات ساندي والدها وهو يعانقها ويقول بقلق:انتي كويسه حصلك حاجه طمنيني عليك يابنتي 
بادلته  ساندي العناق وهي تقول بهدوء:انا بخير يابابا خلينا نطلع مش عايزه افضل هنا 
اؤما لها والدها بنعم وقال :عيوني ياحبيبتي ثم نظر لهشام وقال بحب ابوي :شكر يابني انك انقذت بنتي مش عارف اشكرك ازاي بجد 
ابتسم هشام بحب وقال:انت بتقول اي ياحج اي حد مكاني كان هيعمل كده المهم انك تفهم الهانم انها متنزلش من بيتها طالمه فى خنا*قه المره دي ربنا سترها الله واعلم المره الجايه اي اللي هيحصل
اقتربت والدتها من ساندي وعانقتها بقوه وهي تقول :انتي كويسه يابت حصلك حاجه 
ساندي بهدوء:كويسه ياماما متقلقيش عليا خلينا نطلع ثم نظرت لهشام بغي*ظ وقالت خلينا نبعد عن الاشكال دي 
نظر لها هشام بغض*ب وهو يقول:يابت احترامي 
قطع كلماته صوت الحج محمود وهو يقول بغض*ب :خلاص بقي ياهشام كفايه اللي حصل انهارده خلينا نروح نشوف المحل 
............
كانت سمر جلسه على الارض وهي تقهقه بقوه وتقول :سليا شوفتيها وهي بتقع على الارض يالهوي قتلت*ني ضحك
جلست سليا بجانبها وهي تقول بسخر*يه:وانا اللى قولت هيخبيها وراء ضهر ولقطه رومانسيه بقي والورد يقع عليهم 
قطع كلماتها سمر وهي تقول :بس بس يااوفر اي اللي ورد يقع عليهم الستاره تنزل والموسيقه تشتغل و 
قطع كلماتهم صوت والدتهم وهي تقول:بت انتي وهي قومى منكى ليها اعملي الاكل ابوكم طالع لو مفيش اكل هيبهدلنا 
نهضت سمر من الارض وهي تقول :اهو ياماما قومت ساعه ونخلص كل الاكل قومي يابت خلينا نخلص ثم نظرت لساندي وقالت تعالي معانا عايزين نتكلم على اللي حصل تحت 
تهر*بت ساندي منهم وهي تقول :ها لا انا تعبا*نه هروح انام شويه لحد ما تخلصوا اكل وبعدها اذاكر 
نظرت لها سليا بغي*ظ وقالت:همو*ت وافهم مذاكرت اي فى الصيف وغير كده مش احنا اتخرجنا 
جذبتها سمر من يديها وهي تقول :تعالي بس نروح المطبخ وافهمك اختك غيرنا احنا اربع سنين لكن هي طب بيطري ٥ سنين فاهمه وهي بتذاكر دلوقتي عشان موادهم صعبه ومحتاجه تفضلي ديما فاكره كل حاجه وغير طبعا العملي اللي عندها يارب تكوني فهمتي سيبي بقي اختك وخلينا نخلص الاكل 
....................
يجلس يحيي فى مكتبه وهو لملف بين يده بتركيز ثم وقع عليه ونظر لملف اخرى بتركيز وهو يقول بهمس:الصفقه دي لازم تبقي ليا 
سمع دق الباب اذن بدخول وقال:خير ياهنا فى حاجه 
نظرت له هنا بتوتر وضعت ورقه امامه ثم نظرت لارض نظر لها يحيي بستغراب ثم نظر لورقه وقال بتساؤل: استقالتك ليه ياهنا حد فينا زعلك اي سبب الاستقاله اقعدي وقوليلي في اي 
جلست هنا وهي تقول بتوتر:حضرتك عارف اني حامل المفروض اني هولد بكتير اووي الاسبوع دا او بدايه الاسبوع الجاي انا مش هعرف اني اشتغل وفي نفس الوقت اربي ابني عشان كده قدامت استقالتي 
ابتسم يحيي وهو يقول :يابنتي فى اي متوتره بشكل دا ليه خدي الفلوس دي ليكي انا هوقع على ورقه الاستقاله بس عايزك تنزلي اعلان اننا محتاجين سكرتيره ولحد ما حد يجي افضلي موجوده شويه معلش هتعب*ك معانا 
ابتسمت هنا وقالت بهدوء:لا تع*ب ولا حاجه انا بجد مبسوطه اني اشتغلت مع حضرتك انا هخرج دلوقتي وهكتب الاعلان بعد اذنك 
..................
واقف فارس امام مكتبه وهو يقول :يابني بقولك بلغ العسا*كر اننا هننزل كمين فى شارع****على الساعه ٥ باذن الله وقولهم انها يكونوا مفتحين جدا لان فى بلاغ عن عمليه ارها*بيه هتحصل فى كنيسه هناك 
اؤما العسكري وقال: تمام يافندم حضرتك عايز حاجه تانيه 
فارس بهدوء:عايز قهوه ساده وبقولك نادي الظابط محمد قوله اني عايزو فى موضوع مهم 
دخل فارس المكتب جلس  وهو ينظر على الظرف الذي بيده وهو شارد خرج من شروده على صوت دق الباب ودخول شخص يقول :السلام عليكم العسكر*ي قالي انك عايزني 
نظر له فارس وهو يقول بهدوء:اه اقعد كنت عايزك في موضوع مهم 
جلس محمد امامه وهو يقول بتساؤل:خير يابني قلقتني 
وضع فارس الظرف امامه وهو يقول :شايف الظرف دا مكتوب في ان عمليه ارها*بيه هتحصل فى الكنيسه اللي فى شارع*** 
نظر له محمد بصدمه وقال:مين اللي جاب  الظرف دا وانت متاكد من كلامك ولا لا 
فارس بهدوء :انا معرفش مين لان دا العسكري* اللي دخلوا ليا ولما سالته مين قالي انها ست منقبه وبص انا بفكر فى حاجتين ياما فعلا الكلام دا حقيقي  هنلحق الكنسيه بس لو مش حقيقي وان دا تمويها انا اتصرفت هنا قولت لعسكر*ي ان ينشر ان احتمال يكون فى عمليه ارها*بيه وخليك مركز علي كل عسكر*ي لان اكيد فى واحد فيهم جاسو*س ليهم لو العمليه وقفت وشكيت فى عسكر*ي فيهم هنبقي كده وصلنا لطرف الخيط اللي يوصلنا فيهم لو لقيت ان العساكر تمام ومفيش عمليه ارهابيه يبقي الكلام دا كذب 
نظر له محمد بتساؤل وقال:طب ليه هيتقدم ظرف زي دا ويكون الكلام كذب ثم قال بجديه مش ممكن ان فعلا يكون تمويه ويحصل عمليه ارها*بيه فى مكان تاني فى افكار كتير هنا انا عندي فكره احنا ننشر فى كل الاقسام القريبه مننا الظرف دا وكل ظابط يعمل كمين كده احنا هنبقي في امان اكتر 
اؤما فارس بنعم وقال :تصدق عندك حق خد الظرف واعمل كده وعلى العصر هننزل ونعمل الكمين بتاعنا واطلب منهم كلهم يعملوا كده 
........................
وضعت سمر الاطباق على المنضدده وهي تقول بصوت مرتفع :يلا الاكل جاهز ثم نظرت لسليا وقالت نادي ساندي 
بعد مرور خمس دقايق جلس الجميع حوال المنضدده نظرت سمر لساندي وقالت بضحكه مكتومه:الوقعه وجعتك يابت 
ابتسمت سليا وقالت بحنان مزيف:متزعليش ياختي باذن الله المره الجاي تلقي احمد السقا بيدفع عنك مش يوقعك على الارض
نظرت لهم ساندي بغيظ وقالت:بابا شايف بيتكلموا ازاي خليهم يبعدو عني 
ابتسم الحج السعد على فتيات وقال بحنان :بس يابت انتي وهي محدش لي دعوه بساندي ثم نظر لسمر  بستغراب وقال انتى وقفتي ليه اقاعدي عشان تاكلي 
نظرت له سمر بهدوء وقالت:انا اكلت وانا بعمل الاكل انا لازم انزل دلوقتي انهارده اول يوم شغل ليا مش عايزه اتاخر عليهم هروح البس وانزل 
الحج السعد بستغراب:طب قوليلي انهي شغل اللي اتقبلتي فيه 
نظرت له سمر بتوتر وقالت:اول ما ارجع هقاعد واحكي ليك كل حاجه دلوقتي مش هقدر اتاخر عن كده 
ثم ركضت لغرفتها وهي تقول بهمس :يارب عدي اليوم دا على خير 
نظر الحج السعد لها وقال بجديه:اختكم مخبيه حاجه واحده فيكم تعرفها 
نظر له سليا بصدمه مزيفه وقالت:حاجه مفيش حاجه ياحج انت بس اللي بتقلق اوفر علينا 
اؤمات ساندي بنعم وقالت:سليا عندها حق متقلقش سمر لو في اي حاجه هتقولك كده كده بليل هتيجي وتحكي ليك كل حاجه ثم قالت بستغرب هي فين ماما ناديها يا سليا عشان تاكل 
الحج السعد :امك بتنشر الغسيل وبعدها هتيجي تاكل و
قطع كلماته صوت والدتهم وهي تصر*خ بر*عب وتقول :الحق ياحج فى حد ضر*ب نا*ر على هشام هو وقع فى نص الحاره 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
كان يقف محمود امام ابنه هشام وهو يقول :ينفع اللي انت عملتوا افرض العيال دي عملت ليك حاجه على غفله يابني انا مليش غيرك 
قبله هشام يد والده وقال بحب:متقلقش عليا ربنا هيحفظني من اي غد*ر اقعد ياحج وانا هروح اجيب لينا احله اكل واجي مش هتاخر عليك 
خرج هشام من المحل لكن وقف عندما وقف امام عربيه وشخص ملثم يمسك سلا*ح مصو*ب عليه ابتعد هشام بصدمه وهو يقول :في اي ثم قال بسخر*يه 
ابعد سلا*حك ياشاطر عشان متتعور*ش 
ابتسم الرجل الملثم وقال بحق*د:وانا بحب اتعو*ر واعو*ر
بعد تلك الكلمات ضر*ب نا*ر على هشام ابتعد هشام بسرعه لكن الر*صاصه اصا*بت كتفه سق*ط على الارض حاول ان يحفظ ارقام السياره قبل ان يهرب واغلق عينه وهو يسمع صوت والده يقول بر*عب :هشام حد يلحقني ياناس حد يكلم الاسعاف هشام افتح عينك هشام حد يحلقني
ركض السعد له وهو يقول بخوف  :اسعاف اي لحد ما الاسعاف تيجي الواد هيحصلوا حاجه انا هجهز العربيه وانت خلي حد من عندك فى المحل يشيل هشام 
...................
غادرت سمر من غرفتها وهي تقول :ماما انتي بتز*عقي ليه هو اي اللي حصل انا سيبتكم دقايق 
نظرت سليا لساندي وقالت بسخر*يه:شكل اختك د*عت على الواد جامد اووي الواد اللي وقعها اضر*ب عليه نا*ر دلوقتي 
نظرت لها ساندي بغض*ب وقالت:احترامي نفسك ياسليا انا مدعتش علي حد 
نظرت لهم سمر بصدمه وقالت:دا اللي مهم ياختي انك دعيتي ولا لا مش مهم اللي اضر*ب بالنا*ر دا انتم عيال تجيب المر*ض انا هروح الشغل اول ما ارجع ابقي قولولي اللي حصل 
تحركت سمر تجاه الباب لكن اوقفتها يد والدتها وهي تقول :بت ياسمر انا مش مر*تاحه لشغلانه دي يعني اي تشتغلي على تاكسي وكمان مش بتاعك دي مرمطه يابنتي 
نظر سمر لها بحز*ن وقالت:اعمل اي بس ياامي انا قدمت cvبتاعي فى كذه شركه بس معظمهم رفضوا هشتغل دي موقت لحد ما اشوف اي اللي هيحصل ثم قالت بجديه محدش يقول لبابا انا اللي هجي بليل واقولوا متقلقيش عليا كل شويه هتصل بيكي اطمنك عليا 
...............
غادر فارس من مكتبه وهو يقول :محمد عملت اللي قولت عليه 
اؤما محمد بنعم وقال:متقلقش كل حاجه ماشيه زي ماحنا اتفقنا المهم يلا نتحرك مش عايزين نضيع اي وقت 
نظر فارس حواله وقال بجديه:انت يابني قول لعساكر يجهزوا احنا عشر دقايق ونتحرك 
نظر فارس لهاتفه وقال بضيق :الو ياامي مش انا قولت ليكي ان عندي شغل 
والدته بغضب :انت بتكلمني كده ليه ياواد احترم نفسك وانا بكلمك عشان اقولك اني نفذت اللي فى دماغي وعزمت بنت واحده صحبتي عندنا على العشاء وانت هتيجي ولو اتصرفت اي تصرف يخلي البت تتطفش هتشوف انا هعمل فيك اي 
تنهد فارس بضيق وقال:تمام ياامي انا لازم اقفل سلام 
نظر له محمد هو يقول بستغرب:هي طنط لسه بتكلمك فى حوار العروسه 
تنهد فارس وقال:اه كل يوم لازم القيها جايبه بدل العروسه عشره انت متخيل  ثم قال بتفكير انا كنت ناوي نخلي الكمين لحد العشاء بس طالمه العروسه عندنا يبقي انا هخلي الكمين لفجر
قهقه محمد بقوه على صديقه وهو يقول:يخربيت عقلك انت لدرجه دي مش عايز تتجوز 
ابتسم فارس وقال بسعاده:الحياه احله كده ولا واحده تقولي رايح فين ولا جاي منين ثم قال بحزن ولا تغد*ر بيا او تخوني 
رتب محمد على كتف فارس وهو يقول :انسى ياصحبي مستحيل اللي حصل دا يحصل تاني انت فى امان هنا وكل البنات اللي حواليك مش شبها 
نظر له فارس بغضب وقال:انسى انسى اي مستحيل انسى اللي حصل ليا بقولك اي يامحمد متجبش ليا سيرتها تاني يلا خلينا نتحرك 
...................
غادر يحيي المكتب ذهب لمكتب هنا نهضت هنا وهي تقول :استاذ يحيي حضرتك عايزني في حاجه 
اؤما يحيي وقال بجديه :اه كنت عايزك تلغي الاجتماع اللي علينا انهارده وتخلي بكره ثم قال بتساؤل نزلتي الاعلان 
اؤمات هنا بنعم وقالت بهدوء:اه ياقندم وناس كتير قدامت هقراء cvكل واحد فيهم والكويسين هبلغهم انهم يكونوا  بكره هنا فى الشركه هخصص وقت معين لحضرتك عشان تعمل معاهم المقابله حضرتك عايزه حاجه تانيه 
ابتسم يحيي وقال :لا شكر تعبت معايا ياهنا المهم انا همشي دلوقتي وانتي لو عايزه تروحي روحي مفيش اي شغل تاني انهارده 
غادر يحيي الشركه واقترب من سيارته المركونه بجانب الشركه صعد السياره ثم نظر لهاتفه وقال:الو اسفه جدا على التاخير انا ١٠ دقايق وهكون هناك 
الحارس بهدوء:تمام يافندم انا اسف ان بتصل بحضرتك كل شويه بس اليس مصممه تخرج تستناك بره المدرسه ودا ممنوع 
تنهد يحيي وقال:انا مش هتاخر دقايق واكون قدام المدرسه سلام 
...................
جلست سليا بجانب ساندي على الفراش وهي تقول بضي*ق:انتي ياز*فته سيبي بقي الكتاب دي وركزي معايا انا مش طا*يقه نفسي 
تركت ساندي الكتاب ونظرت لشقيقتها بغض*ب وقالت :في اي مش عارفه اذاكز ولا اقاعد لوحدي 
تنهدت سليا بتعب وقالت:يابنتي احنا فى اجازه بتذاكري كل دا ليه اقاعد معايا انا مش طايقه اني افضل قاعده فى البيت لوحدي 
نظرت لها ساندي بستغراب :لوحدك ازاي منا وماما قاعدين ثم قالت بجديه يابنتي انا بذاكر لان دي معلومات قديمه على جديده ومهمه جدا انا خايفه ان لما تبداء السنه الجديده انسى حاجات مهمه زي دي يارب نفهم لو انتي مخنو*قه اووي كده انزلي اتمشي 
نظرت لها سليا بتفكير وقال:تصدقي فكره انا هقوم انزل واقاعد فى الجنينه  اللي قريبه من البيت  والعاب مع الاطفال والعيال هناك مش هتاخر
................
وقفت سمر امام رجل كبير يجلس وحواله الكثير من السيارات نظر لسمر بسخريه وقال:اول مره اشوف واحده ست عايزه تشتغل سواقه ثم قال بلا مبالاة انا هسلم ليكي التاكسي بس مليش دعوه بيكي انتي المسؤوله عن نفسك ثم نهض واقترب من منضدده قريبه منه وجذب ملف وقال خدي امضي على الورق دا 
نظرت له سمر بستغراب وقالت:همضي عليه اي يامعلم محدش قالي اني همضي علي حاجه 
قهقه الرجل وقال بسخر*يه:وانتي كنتي من اهلي عشان اثق فيكي والله حتي لو اختي هخليكي تمضي  امضي ياختي لو مش عايزه اتكلي على الله 
جذبت سمر الملف من يده وقالت بغض*ب :همضي هات ياعم خلينا نخلص من اليوم دا اهو مضيت اتفضل هات المفتاح خليني اتحرك 
............
امام غرفه العمليات يجلس الحج محمود على الارض وهو يقول بر*عب :يارب خليك معايا يارب خلي ابني يخرج كويس مش هقدر اخسر سندي يارب 
اقترب السعد منه وهو يقول بحزن:اقوم يامحمود ابنك هيكون زي الفل متعملش كده فى نفسك 
نظر له محمود بحزن ثم نظر لد*ماء هشام التي بيده يقول بهستري :هيبقي كويس صح صح هو كويس ابني كويس مش هيحصل لي حاجه ابني كويس صح 
اؤما السعد بحز*ن على حال صديقه وقال:والله هيكون كويس انت بس قوم متفضلش قاعد كده متخوفنيش عليك و
قطع كلماته صوت فتح باب الغرفه وخروج ممرضه تركض من الغرفه نظر لها السعد بقلق وركض وراءها وهو يقول انتي يابنتي استني يابنتي في اي 
وقفت الممرضه وهي تقول :المريض خسر د*م كتير هروح اطلب منهم فصيله دمه ثم ركضت مره اخرى 
بعد مرور خمس دقائق كانت الممرضه تركض تجاه غرفه العمليات لكنها وقفت امام السعد وقالت :لو سمحت انزل دور فى المستشفيات على فصيله دم o لمريض انا سالت المستشفيات اللي قريبه لكن مفيش دور عليها فى اسرع وقت الدقيقه هتفرق معانا 
اؤما السعد لها بتفهم وقال :انا بنتي نفس الفصيله دقيقه وهتكون هنا 
دخلت الممرضه غرفه العمليات نظرالسعد لمحمود وقال:هخرج اكلم ساندي واجي مش هتاخر 
...................
كانت تقف ساندي فى الشرفه وهي تمسك كتاب في يديها وتنظر له بتركيز نظرت لهاتفها بستغراب وقالت :بابا خير في حاجه 
السعد :ساندي عارفه المستشفي اللي بعد البيت بشارعين 
ساندي بتفكير :مستشفي المستقبل 
السعد :ايوه هي دي بصي تعالي ليها دلوقتي هشام خسر د*م كتير ومحتاجين دم وهو فصيله دمه زيك o
ساندي بهدوء:تمام يابابا دقيقه وهكون عندك 
..............
جلس سليا على الارض وحواله الاطفال وهي تقول بحنان:بصوا خلينا نختار نلعب ولا احكي ليكم حدوته 
رفع احد الاطفال يده وهو يقول : خلينا نلعب شويه وبعدها تحكي لينا حدوته
 ‏وافق  جميع الأطفال على ذلك نظرت لهم سليا بتفكير وقالت :اممم موافقه قوموا نجري لو انا مسكت حد فيكم هو اللي هيجي مكاني يلا 
ركض جميع الاطفال وهم يقهقه بسعاده وكانت تركض وراءهم لكنها واقفت عندما رائت طفله تجلس فى ركن بعيد وتنظر لهم وتبكي اقتربت منها سليا وقالت بقلق:مالك ياحبيبتي انتي كويسه انتي تايهه 
نظرت لها اليس وقالت بحزن:لا مش تايهه عمو قاعد هناك وسبني هنا عشان العاب مع الاطفال 
جلست سليا بجانبها وقالت بستغرب :ومش بتلعبي ليه معاهم وليه قاعده بتعيطي بشكل دا 
اليس بحزن :روحت وطلبت من البنات هناك العاب معاهم بس هم رفضوا وقالوا عليا و*حشه مش عارفه ليه في واحده فيهم زقتني وقالت ليا ابعد عنهم 
نظرت لهم سليا بغض*ب وقالت :ومقولتيش ليه لبابا او ماما تز*عق ليهم او عمو اي حد كان خد حقك لان دول بنات و*حشه لازم حد يشتكي لمامتهم عشان يتعا*قبوا ثم قالت بحنان انتي مش و*حشه بالعكس انتي اجمل بنت انا شوفتها في حياتي تعالي في حضني 
عانقتها اليس وقالت ببكاء:بابا عند ربنا وماما معرفش هي فين بس مش عايزه اعرف خليها بعيد عني انا بخاف منها انا مقولتش لعمو عشان كان بيتكلم في الموبايل ثم قالت بتساؤل طفولي انا فعلا حلوه 
استغرابت سليا كلمات اليس عن والدتها لكنها رفضت تسالها ليه بتقول كده خرجت من شرودها على صوت اليس وهي بتسال هي حلوه اؤما لها سليا بحب وهي تمسح دموع اليس وتقول :اه حلوه اوووي كمان متزعلش نفسك بابا هيزعل لو شافك بتعيطي كده تعالي ياست البنات العبي معانا اجري مع الاطفال هناك لو مسكتك انتي اللي هتجري وراءهم فاهمني 
اؤمات اليس بسعاده وقالت :اه فاهمه 
ابتسمت سليا وقالت بحنان :قومي يلا اغسلي وشك ثم قالت بمرح بسرعه عشان نكمل لعب هخلي الاطفال توقف لعب لحد ما تيجي
نظرت سليا على الاطفال ثم قالت بصوت مرتفع :ياعيال تعالوا هقولكم حاجه ونكمل بعدها لعب 
ركض جميع الاطفال لها وقال واحد منهم بحزن  :احنا وقفنا لعب ليه 
ابتسم سليا وقالت:هنكمل لعب بس اسمعوا في دلوقتي بنوته قمر هتيجي تلعب معانا مش عايزه حد يضا*يقها العبوا معاها زي منا بلعب معاكم متفقين 
اؤما لها جميع الاطفال وقالوا :اتفقنا
نظرت سليا حوالها وقالت :اهي هناك تعالي يلا متجريش 
وقفت اليس امامهم وهي تنظر لارض بخجل اقتربت منها طفله وقالت :انا تيا انتي اسمك اي 
ابتسمت اليس وقالت :انا اليس ثم قالت بحزن هتلعبوا معايا 
اؤما الجميع لها اقتربت سليا منها وجلست على الارض وقالت :وانا ياستي سليا احنا بنيجي نلعب هنا كلنا كل فتره ابقي تعالي انتي كمان العبي معانا ثم نظرت لاطفال وقالت يلا كل واحد يجي يعرف على نفسه بعدها هنروح نكمل لعب 
................
كانت تنظر سمر حوالها وهي تقول بضيق:هو محدش عايز مواصله ولا اي ياريتني اشتغلت فى اوبر بس دا كان ز*فت محتاج عربيه بتاعتي نظرت امامها مره اخرى ابتسمت عندما رائت شاب يشاور لها وقفت نظر لها الشاب وقال بصدمه بت انتى السواقه دا من امتي 
سمر بضيق :وانت مالك ياعم هتركب ولا تمشي 
الشاب بهدوء:لا هركب استني ثم قال بسخر*يه مع ان متاكد اننا هنروح في د*هيه بسبب سواقه البنات بتاعتكم
نظرت سمر له بغض*ب وقالت :وانا مجبرتكش تركب عايز تنزل وتروح تشوف تاكسي تاني اتفضل 
الشاب بغي*ظ :مش هنزل اتفضلي خلينا نمشي انا مسعجل على شغلي عايز اروح شارع *** 
................
جلس ساندي بجانب والدها وهي تنظر لغرفه العمليات وتقول بقلق:بابا هو كل دا هم بيعملوا عمليه بابا قالوا ليهم لو عايزين د*م تاني انا معنديش مشكله 
نظر لها محمود وهو يقول بحب :ربنا يباركلك يابنتي ادعي لهشام وهو هيخرج كويس ايوه هيخرج يارب 
فتح باب غرفه العمليات وخرج الطبيب وهو يقول : الحمدلله العمليه خلصت وهو دلوقتي كويس ١٠دقايق او ربع ساعه وهيفوق ممكن بس حد يروح يدفع الحساب وشخص تاني يخلي جنب اوضه المريض لان احنا بلغنا الشرطه وهم جايين هنا عشان يعملوا محضر 
اؤما السعد له بتفهم وقال :ساندي خليكي مع عمك محمود انا هروح ادفع الحساب واجي 
بعد مرور نصف ساعه كانت تقف ساندي بجانب غرفه هشام وهي تقول بستغراب :هو ليه لحد دلوقتي مفاقش و
قطع كلماتها صوت شخص يقول :سلام عليكم حضرتكم مع الشخص اللي اضر*ب بالنا*ر 
اؤما محمود له وهو يقول :ايوه يابني الشاب دا يابني 
اقترب الظابط من محمود وقال:ممكن تقولي اي اللي حصل بظبط
نظر له محمود بغضب وقال :ياريتني اعرف اي اللي حصل انا كل اللي شوفته ابني وقع على الارض وفي عربيه بتجري حتي اني من المصدمه مخدتش بالي من ارقام العربيه و
قطع كلماته صوت ساندي وهي تقول :فاق اخيرا 
ركض الجميع دخل الغرفه اقترب والده منه وهو يقول بقلق:انت كويس قولي حساس بي اي 
اؤما له هشام بتعب وقال:كوويس عايز مياه 
نظرت له ساندي وقالت:ممنوع انك تشرب مياه دلوقتي الدكتور قال ان دا ممنوع 
نظر لها هشام بتركيز وهو يقول:انتى مين ثم نظر لولده وقال هو اي اللي حصل انا اخر حاجه فاكرها ان اضر*ب عليا نا*ر 
جلس محمود على كرسي بجانب الفراش وقال:بعدها روحت المستشفي دي ساندي الله يبارك فيها من غيرها كان هيحصل ليك حاجه انت خسرت د*م كتير ومكنش موجود الفصيله بتاعتك هي جت واتبرعت ليك 
فتح الطبيب الباب ودخل وهو يقول :السلام عليكم عامل اي دلوقتي 
نظر هشام له وقال بتعب :مش حساس نهايي بي ايدي 
اؤما الطبيب بتفهم وقال:طبيعي عشان لسه تاثير البنج موجود كمان شويه هيروح بص انا هكتب ليك على علاج وحقن لازم تلتزم عليها ان شاء الله هتبقي كويس 
هشام بهدوء :تمام يادكتور انا هخرج امتي 
الطبيب بجديه :انهارده بس قبل ما تمشي هتمضي على ورق خروج حاول انك متقربش ليدك متحاولش تحركها كتير انا هخرج والشرطه هتدخل 
غادر الطبيب من الغرفه دخل ظابط يقول :حمدلله على سلامتك انا مش هطول كتير انا بس محتاج اعرف انت تعرف مين عمل كده او انت شكك في حد 
نظر له هشام بتفكير وقال:معرفش الشخص دا لان كان مغطي وشه بس انا فاكر لون العربيه اسود رقمها وحروفها **********
اؤما له الظابط وقال :تمام احنا هندور وهنعرف نجيبوا الف سلامه عليك احنا هنمشي دلوقتي
...............
جلست سليا وحاولها الاطفال وهي تقول :يلا كفايه لعب انهارده انا لازم امشي و
قطعها احد الاطفال وهو يقول بحزن :انتي قولتي انك هتحكي حدوته بعد ما نلعب 
ابتسمت سليا له وقالت:مش هعرف لان انا اتاخر لازم اروح وانتم كمان لازم تروحوا وعد المره الجايه هحكي بدل الحدوته اتنين 
اقتربت منها اليس وقالت بتوتر:ممكن اطلب منكى طلب قبل ما تمشي 
اؤمات لها سليا وقالت:اكيد ياروحي عايزه اي 
اليس بسعاده:عايزه رقمك عشان اكلمك ممكن 
نظرت لها سليا بتفكيروقالت:اكيد طبعا معاكي ورقه اكتب فيها رقمي و
قطع كلماتها صوت يحيي وهو يقول :اليس يلا عشان نمشي 
ركضت له اليس وهي تقول  برجاء :عمو هات موبايلك دقيقه 
وافق يحيي واعطها الهاتف ركضت اليس لسليا وقالت:الموبايل اهو اكتبي رقمك 
كتب سليا رقمها ثم قالت :اهو ياروحي انا همشي بقي ثم نظرت لاطفال وقالت باي هتوحشوني
...................
كانت سمر تقف امام الرجل وهي تقول :العربيه اهي انا اشتغلت طول اليوم ودا نصيبك من انهارده 
اؤما لها الرجل وقال:هاتي ياختي انتي برده هتيجي بكره ولا عرفتي خلاص ان الشغلانه دي مش بتاعتك 
نظرت له سمر بضي*ق وقالت:على ما اظن اللي تفضل تشغل لحد دلوقتي تقدر تيجي بكره وتشغل وتكمل فى الشغلانه دي 
اؤما لها الرجل وقال :ماشي وانا هستناكي سلام ياختي 
غادرت سمر هي تلع*ن ذلك الرجل وتلع*ن تلك الوظيفه ظلت تسير وهي تبحث عن اي سياره توصلها  لمنزلها لكن لا يوجود شيء امامها ولا يوجد احد فى الشارع غيرها  ظلت تسيروهي شارده وتفكر :يارب هو انا كان لازم اشتغل الشغلانه المنيله دي اديني راجعه البيت الساعه ١٢ بس اعمل اي مكنش قدامي غيرها مش عارفه هقول لحج السعد اي و
خرجت من شرودها على صوت ظابط يقول :انتى يابت بتعملي اي دلوقتي بره بيتك 
نظرت له سمر بستغرب وقالت بسخريه:كنت فى الكبار*يه ياباشا 
نظر له الظابط بحد*ه وقال:انتي بتهزاري بروح ا*مك 
نظرت له سمر بغض*ب وقالت :طب وليه الغلط ما طبيعي اهزار انت شايف ان دا شكل واحده تبقي بتعمل حاجه غلط ما اكيد راجعه من شغلي دلوقتي 
تنهد الظابط وقال بستفزا*ر :ما ممكن تكوني بتعملي حاجه غلط فعلا انتى اه لبسه خمار وشكلك محترم بس ممكن تكوني ارها*بيه 
ابتسمت سمر بسخريه وقالت:اه ارها*بيه وناويه افج*ر الكمين ثم نظرت لهاتفها وقالت شايف الموبايل دا مش موبايل دا قنبل*ه هتفج*ر الكمين 
رائت سمر شرارة الغض*ب تتطاير من عيون الظابط جذب يديها بقوه وقال:انتى عبيط*ه يابت الكلمتين اللي انتي قولتيهم دلوقتي ممكن يخلوني اوديك ورا الشمس 
جذبت سمر يديها بعيد عنه وقالت بغض*ب:ايدك متلمسنيش وانا قولت كده عشان انت بتستفزاز*ني على العموم بعد اذنك انا لازم امشي
ابتسم الظابط بسخر*يه وقال :تمشي دا عندها وربنا لخليكي تباتي فى القسم انهارده ياعسكر*ي خدها يابني خلينا نشوف اخر*تها مع اشكالها
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
ابتسم الظابط بسخر*يه وقال :تمشي دا عندها وربنا لخليكي تباتي فى القسم انهارده ياعسكري خدها يابني خلينا نشوف اخرتها مع اشكالها
نظرت له سمر بخو*ف وقالت بقوه مز*يفه :قسم اي انا معملتش حاجه عشان تاخدني ثم نظرت ليد العسكري التي كانت تجذبها بقو*ه وتقول :سيب ايدي بقولك سيبها بدل ما افرج عليكم الشارع 
نظر لهم محمد وقال بضي*ق :فارس سيبها يابني انت عايز منها اي 
نظر له فارس بجديه:شك*ك فيها لازم اتاكد انها تمام وعشان تمشي يلا 
نظرت له سمر بغض*ب  ثم قالت بهمس:هعمل اي دلوقتي اي اليوم الاسو*د دا 
اقترب منها فارس وقال بتسأول :انتي بتقولي اي اتكلمي بصوت عالي 
تنهدت سمر وقالت بهدوء مزيف :ياباشا انا لازم اروح مينفعش اروح قسم انا بنت ناس ومعملتش حاجه غلط عشان تاخدني على القسم 
نظر له فارس بضي*ق وقال:عايزه تمشي هاتي بطاقتك 
اؤمات له سمر نظر دخل حقيبتها وهي تبحث عن محفظتها جذبت المحفظه نظر بداخلها وقالت بهمس:نهار ازر*ق هو انا نسيت البطاقه 
نظر لها فارس بغض*ب وقال:انجزي يابت احنا هنفضل طول اليوم مستنين تطلعي ز*فت البطاقه 
نظرت له سمر بخو*ف وهي على وشك البكا*ء :ارجوك سيبني اروح انا نسيت بطاقتي ارجوك 
ابتسم فارس بسخر*يه وقال:اومال فين البت اللي بي ميه رجل انا شايف قدامي كتكوت دلوقتي بس اقولك على حاجه بعينك هتيجي معايا القسم لحد ما حد يجي يخرجك و
قطع كلمات فارس صوت محمد وهو ينظر لهم بغض*ب وقال:فارس احنا مش فاضين ليها في بلا*غ ان فى فعل محاوله ارها*بيه فى الكمين التاني اللي جنب كنيسه **وتم القبض على اتنين منهم وسيده منقابه لازم نتحرك 
تنهد فارس ثم نظر حواله وقال بجديه:ابعت لقسم دا ان انا عايز الاتنين دول والسيده دي عندي فى القسم محدش هيحقق معاهم غيري ثم نظر لسمر وقال بستفزا*ر والبت دي برده خدها معانا لقسم ولحد ما حد يجي يضمنها 
نظرت سمر حواله بر*عب وهي تقول برجا*ء :لا ارجوك انا مينفعش اروح القسم ابويا هيحصلوا حاجه لو عرف اني دخلت القسم 
تجاهل فارس كلماتها ونظر مره اخرى لمحمد وقال :يلا خليهم يتحركوا انا هروح القسم استني هناك و
قطع كلماته فارس صوت عسكري يقول :الحق ياباشا البت بتهر*ب 
كانت تركض سمر بقوه وهي تبك*ي وتقول :يارب يارب خرجني من هنا يارب يارب 
ركض فارس وراءها وهو يقول بصوت مرتفع حتي يصل لها:استني يابت اقفي عندك وربنا ما هسيبك 
ركض فارس بقوه اقترب منها وجذبها من يديها وهو يقول :انتي بجد فاكره انك تعرفي تهر*بي مني دا بعينك 
وضع كلبش بيديها اليمين وفى يده ثم قال بستفزا*ز :وريني هتهر*بي ازاي يلا يابت قدامي 
نظرت له سمر بخو*ف وقالت برجاء :هجي معاك مش هتحرك بس  اكلم ابويا  عشان يجي يضمني 
اؤما لها فارس وقال بهدوء:تمام اتصلي 
نظرت له سمر بخجل وقالت :انا موبايل فاصل ممكن موبايلك اتصل منه 
تنهد فارس وقال بضيق :اتفضلي اهو خلينا نخلص في يومنا دا 
.................
جلس السعد امام الفتيات وقال بغض*ب:يعني اي محدش فيكم يعرف اختكم فين شغل اي اللي يفضل لحد دلوقتي وز*فت الموبايل بتاعها مقفول كل دا ازاي 
نظرت له سليا بخو*ف وقالت:يابابا هي اكيد جايه دلوقتي وموبايلها ممكن يفصل ما حضرتك عارف البطاريه بتاعت الموبايل بتاعها بتفصل بسرعه 
اؤمات ساندي على كلام سليا وتقول :استهدي بالله يابابا هي لما تيجي اتصرف معاها براحتك بس المهم دلوقتي ان حضرتك تهدي لو فضلت كده هتتع*ب و
قطع كلماتها صوت هاتف والدها نظرت ساندي له وقالت بلهفه :اكيد دي سمر رد عليها بسرعه يابابا
نظر والدها لهاتف وقال :دا رقم غريب ثم قال بتساؤل الو مين معايا 
سمر بلهفه :بابا الحقني 
نهض السعد وهو يجذب مفتاح السياره ويقول بقلق:انتي فين انا جاي ليكي 
سمر :انا رايحه القسم ثم قالت لشخص بجانبها هو احنا رايحين قسم اي 
فارس :في قسم *** وخلي يجي بالبطاقه بتاعته
سمر :بابا انا هروح القسم اللي فى شارعنا قسم **  بابا متنساش تجيب البطاقه انا لازم اقفل 
اغلق السعد الهاتف وهو يقول بغض*ب:انا عارف ان اليوم دا مش هيعدي على خير ثم نظر لفتيات وقال انا هروح اجيب اختكم من القسم الله واعلم عملت اي و
قطع كلماته صوت والدتهم وهي تقول بخو*ف :قسم اي اللي بنتي فيه استنى هلبس العبايه واجي معاك مش هقاعد كده وانا معرفش البت فيها اي 
نظر لها السعد بغض*ب وقال:اقاعدي ياوليه خليني اروح اتني*ل اشوف بنتك انا اهو بقولكم ان هخلي يومكم اسو*د بس اجي المصيبه التالته 
...........
دخلت سمر القسم وهي تنظر لكل شيء حوالها  بر*عب جسدها يرت*جف من الخو*ف تشعر انها ستبك*ي فى اي لحظه خرجت من شرودها على يد تضع على كتفها نظرت له سمر بهلع حاولت ان تهدئ نفسها وقالت بقوه مزيفه:ايدك متلمسنيش 
ابتسم فارس بسخر*يه وقال:اي يابت القو*ه اللي فيكي دي دا انتي بضر*به بسيطه تمو*تي 
نظرت سمر حوالها وقالت بصوت مرتفع:اي انت بتهددني بالقت*ل حد يشهد ياناس الظابط عايز يقتلن*ي عشان انا واحده غلبانه عايز يجي عليا حسبي الله ونعمه الوكيل 
نظر لها فارس بصدمه وقال:يابت انتي اي انا لو قتلت*ك  دلوقتي هبقي خلصت البشريه منك ثم جذبها من يديها داخل المكتب وقال بغض*ب اترزعي هنا مش عايز اسمع صوتك 
نظرت له سمر كانت ستتحدث لكن نظر لها فارس وقال بتحذير :كلمه كمان وهنزلك تحت الحبس وساعتها محدش هيعرف يخرجك من ايد الستات اللي تحت 
جلست سمر وهي تضع يديها على فمها نظر فارس لمحمد وقال :محمد خلي حد من العساكر يجيب ليا العيال اللي اتقب*ض عليهم 
اؤما له محمد وقال :هقولهم اول ما العيال دي توصل هدخلهم علي طول انا هروح مكتبي اجيب ورق مهم وهجي تاني
بعد مرور ١٠ دقائق دخل المكتب محمد وقال بهدوء:العيال هنا دخلهم يابني 
دخل رجلين وفتاه منقبه نظرت سمر لشخص منهم بتركيز وقالت بستغراب :مصطفي 
نظر له ذلك الشخص بصدمه وقال :سمر انتي بتعملي اي هنا
نظر لهم فارس بغض*ب ثم قال بسخر*يه :ياحبايب قلبي محمد اطلب ليهم لمون ثم نظر لسمر وقال والهانم تحب تشرب حاجه تانيه ثم قال بغضب انا من الاول كنت شاكك فيكي انتي معاهم يابت 
نظرت له سمر بعدم فهم:مع مين هو اي اللي بيحصل انا مش فاهمه حاجه 
نظر له مصطفي بر*عب وقال :لا ياباشا لا سمر ملهاش علاقه بالموضوع دا انا اعرفها لانها كانت زميلتي في الجامعه غير كده مفيش اي حاجه تانيه و 
قطع كلماته صوت دق الباب ودخول العسكري يقول :باشا الشخص دا عايز حضرتك 
نظرت له سمر وقالت بسعاده :بابا اخير بابا يلا نروح انا مش عايزه اقاعد هنا 
ابتسم فارس بسخر*يه وقال:ماهي سهله كده بصي انا موافق انك تخرجي بس خليكي عارفه انك لو وقعتي تحت ايدي تاني محدش هيعرف يخرجك من هنا
نظر لهم السعد وقال بهدوء :سلام عليكم ممكن افهم في اي وبنتي بتعمل اي هنا 
نهض فارس واقترب منه وقال :عليكم السلام يافندم بنتك لسانها طويل دي حاجه ووجودها فى وقت متاخر فى الشارع من غير بطاقه كمان دا خلني اشك فيها احنا بس عايزين حضرتك تضمنها وتخليها تفهم ان مش عادي تتطول لسانه على ظابط 
اؤما السعد بتفهم ونظر لسمر بغض*ب وقال:لما نروح هتشوفي هعمل اي ثم نظر لفارس وقال انا اسف يابني على قله ادبها بطاقتي اهي اتفضل
جذب فارس ملف على المنضده وقال :اتفضل امضي هنا وتقدر تاخدها ثم نظر لسمر وقال مش عايز اشوفك في اي قسم تاني مع ان متاكد اني هشوفك طول ما لسانك الطويل دا موجود 
نظرت له سمر بغي*ظ وقالت بهمس مسموع:يعني انا اللي همو*ت واشوفك غو*ر 
نظر لها والدها بغض*ب وقال:امشي قدامي خلي يومنا يخلص 
غادرت سمر ووالدها المكتب  نظر فارس لهم ثم نظر لعسكري وقال:ابعت واحد يراقب البت دي الاسبوع دا يجيب ليا كل تحركاتها 
.............
فى منزل السعد جلس ساندي على الفراش وهي تفكر شاردع في هشام وهل هو بخير اما لا ثم صفع*ه وجهه بخفه وقالت:اي العب*ط دا انا بفكر في ليه 
نظرت لها سليا وقالت بستغراب :في اي يامجنونه بتضر*بي نفسك ليه 
تنهدت ساندي وقالت :مفيش بقولك سمر جت ولا لسه 
جلست سليا بجانبها وقالت بهدوء :لا لسه ثم قالت بفضول ياتر عملت اي خلها تتحب*س البو*مه بس اقولك هي تستاهل الحب*س انا اصلا كنت حسه من الاول انها هتكون رد سجو*ن انا هقوم اعمل سندوتش اعملك معايا 
نظرت لها ساندي بصدمه:يخربيت عقلك يابت اختك في القسم ومنعرفش حصلها اي وهي كويسه ولا لا وانتي تقوليلي عايزه تاكلي لا ياختي مش عايزه 
نهضت سليا وقالت بسخر*يه :اختي هتيجي وهتكون زي القرد*ه واحسن انا مكنتش هعمل ليكي اصلا 
نهضت ساندي وقالت بضي*ق:اوعى يابت اروح اطمن على امك والله انا عارفه محدش هيجيب لست دي الامراض غيرنا
بعد مرور نصف ساعه دخلت سمر المنزل وراءها والدها يقول لها بغض*ب :استني عندك اقاعدي خليني اعرف اي اللي حصل وانتي ازاي وصلتي لقسم وشغل اي اللي تفضلي في لحد دلوقتي انطقي 
اقتربت والدتها منه وقالت وهي ترتب على كتفه تحاول تهدئته:اهدي ياحج هيحصل حاجه بسبب ولاد الكلب دول 
نظر له السعد بغي*ظ نظرت له ثم ابتسمت وقالت:لموخذه ياخويا مش قصدي اقاعد بقي خلينا نفهم من البت دي اي اللي حصل
جلس الجميع امام السعد الا سليا نظر السعد لسمر وقال:اتكلمي اتفضلي قولي اي اللي حصل و
قطع كلماته صوت سليا وهي تركض وتقول :استنى استنى ياحج ثم نظرت لسمر وقالت كفار*ة يابت كنت هجيب ليكي سندوتش الحلاوه على القسم بس جيتي بدري فا خلاص خديهم هنا بقي 
نظر لهم السعد وهو يضع يده على قلبه ويقول بتع*ب:لا لا انتم مش طبيعين انا همو*ت منكم قومي ياحجه جيبي ليا علاج الضغط انا همو*ت بسببهم
نهضت والدتهم وهي تقول بغض*ب:اصبري عليا انتي وهي يومكم مش معدي 
نظر السعد لسمر وقال بهدوء مزيف:اتفضلي قوليلي اي اللي حصل واي الشغل 
تنهدت سمر وقالت بصوت يكاد يسمع :سوقه على تاكسي 
اقترب والدها منها وقال بتركيز:اي ياختي مش سامع قولي تاني
وضعت سليا يديها على يد والدها وقالت :اقعد كده بس ياحج استهدى بالله كده خلي البت تتكلم 
جلس السعد بجانب سليا وقال بضيق:ماشي يااخره صبري انتي وهي ثم نظر لسمر وقال بهدوء مزيف اتفضلي ياختي اتكلمي انا اهو هادي ومش متعصبه 
كتمه ساندي ضحكتها وقالت بهمس لسمر :كده ومش متعصبه اومال لو متعصبه هيعمل فيكي اي يلا ربنا يكون فى عونك 
نظرت لها سمر بغي*ظ ثم نظرت لولدها وقالت:اسمعني لاخر كلمه هقولها وبعدها اتكلم بص انا فضلت ادور على شغل قد كده بس مفيش ياما كول سنتر او خدمه عملاء وانا مش عايزه الاتنين دول فا قرارت اني اشتغل على تاكسي في ستات كتير بقت تشتغل دلوقتي كده نظرت لها والدها بغض*ب نظرت له سمر وقالت بخو*ف  استهدي بالله واسمعني لاخر بعدها و*لع فيا انا عارفه ان غلط انزل اشتغل كده من غير ما اقولك انا شاغله اي بس انا كنت متاكده انك هترفض عشان كده قرارت اني انزل يوم اشوف الدنيا لو نجحت اني اشتغل ومحدش يديقني هعمل كده لو لا مش هنزل تاني فى الحالتين كنت هقولك انهارده كل حاجه اما بقي على ز*فت الظابط هو اللي قل ادب وخلني احس اني مجر*مه او عامله حاجه غلط عشان كده اتكلمت معا بااسلوب و*حش عارفه اني غلط هنا عايزه اقولك كنت همو*ت من الخو*ف اصلا بس مكنش عجبني انه بيعاملني كاني مجر*مه المهم خلص الكلام ان هو عايز البطاقه بتاعتي وانا نسيتها فى التاكسي عشان كده خدني وقولي لازم حد يضمنك دي كل الحكايه 
تنهد والدها وقال بهدوء:انا سمعتك لازم انتي كمان تسمعيني اللي انتي عملتي كان غلط محدش فينا محتاج الفلوس عشان تجري تدوري على شغل بشكل دا انا عايز شغل تستفيدي منه فاهمني انا بجيب ليكم كل حاجه نفسكم فيهم وخليتكم تتعلموا مش عشان تشتغلوا اي حاجه لا دا عشان تشتغلوا حاجات تستفيدوا منها وتساعدك في المستقبل وفي حياتك اخر كلام مفيش نزول ليكي اسبوع عقا*ب ليكي على انك عملتي كده انا هروح بكره اجيب البطاقه بتاعتك من بس ابقي قوليلي فين التاكسي دا وليكي اي حاجه تانيه عندهم ولا لا وكمان موضوع الظابط دا اكبر غلط انتي بتستهبلي افرضي عمل ليكي حاجه ومحدش فينا موجود يعرف انتي فين ولا حصل ليكي اي مهما حصل اوعى تتصرفي بالاسلوب دا تاني انتي فاهمه ثم نظر لهم وقال بجديه اي واحده فيكم هتنزل تشتغل بعد كده انا هوصلها المكان اول مره واعرف الناس هناك واسال عن المكان لو واحده فيكم اعتراضت تفضل قاعده معنديش مشكله يلا يابت انتي وهي غور*ا ناموا انا هروح اشوف امكم كل دا بتدور على العلاج 
.............
دخل يحيي غرفه اليس وهو يقول :انتي اي اللي مخليكي صاحيه لحد دلوقتي 
جلست اليس على الفراش وتضع يديها على راسها وهي تقول :دماغي وجعن*ي اووي كل ما اجي انام الو*جع يزيد 
اقترب يحيي منها وهو يقول :مقولتيش ليا ليه من الاول قوليلي حسه بي اي وج*ع تاني 
نفت اليس وقالت: هو وج*ع فى راسي بس 
نهض يحيي وهو يقول :ماشي استنى هجيبلك برشا*م تاخدي هو مسكن لو الو*جع فضل لبكره هنروح لدكتور 
غادر يحيي الغرفه بعد مرور ١٠ دقايق دخل يحيي الغرفه وهو يقول :البرشام اهو خدي واحده بس اوعى تاخدي منه تاني هي المره دي بس  
اقترب من المنضده وجذب كوب ماء وقال:خدي اهي المياه 
شربت اليس البرشام ثم نظرت ليحيي وقالت بتعب:ممكن ياعمو تنام جنبي 
اؤما لها يحيي وقال بحنان:اكيد ياعيون عمو 
عانقها يحيي وظل يرتب على شعرها وثم نظر لها وجد انها تغلق عيونها ابتسم ثم قبله راسها واغلق عيونه
...............
جلس فارس في مكتبه نظر لمحمد وهو يقول :الكلام اللي العيال دي قالتوا انا حاسس ان فى حاجه غلط 
اؤما له محمد وقال بتاكيد:عندك حق خصوص ان كلامهم متناقض انا هدور وراء العيال دي تاني وانت بكره كمل تحقيق معاهم يلا قوم روح وارتاح كفايه عليك كده انت لازم ترتاح 
نهض فارس وهو يقول بتعب:والله عندك حق انا حرفيا بقيت مش شايف قدامي من التع*ب انا هروح انام وانت كمان يلا سلام 
جمع اشياء من على المنضدده ثم جذب احد الملفات وغادر المكتب هو ومحمد بعد مرور دقائق من مغادرتهم دخل شخص ملثم المكتب ثم صاعد على احد الكراسي وضع كاميرا صغيره جدا وراء الستار ثم غادر المكتب بسرعه قبل ان يراء احد 
.............
فى صباح يوم جديد استيقظ يحيي بسبب ضوء الشمس القويه الذي يدخل من النافذه وضع يده بجانبه وهو يقول بنعاس:اليس يلا قومي كفايه نوم 
نظر بجانبه بخو*ف وهو يقول :اليس انتي فين اليس 
نهض بسرعه حتي كاد ان يسقط نظر حواله وهو يقول بقلق:اليس انتي يابنتي روحتي فين ثم نظر امامه بصدمه وقالت برعب :اليس 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
نظر يحيي  امامه بصدمه وقال بر*عب :اليس
وجد اليس رقده على الارض وانفها ينز*ف وبجانبها شر*يط الدواء فارغ حملها ركض بها خارج المنزل وهو يقول بخوف :اليس ردي عليا اليس عشان خاطري ردي 
...................
جلس هشام على الفراش وهو ينظر لوالده ويقول :ياحج محمود سيبني انزل مش هشتغل هقاعد جنبك بس انا متعودتش على اني اقعد في البيت 
نظر له الحج محمود وقال بسخريه :ياحبيبي يابني عيوني خلاص انزل واقاعد معايا واتخ*نق مع قط*ع الطرق دي ثم قال بجديه والمره دي اخسر*ك بجد يابني امك الله يرحمها موصيني عليك غير كده انا مليش غيرك فى الدنيا  مش هستحمل اخسر*ك
ابتسم هشام وقال بحب :حقك عليا انا اسف مش هعمل كده تاني سامحني ثم قال بجديه بس انا برده مش هقدر اقاعد فى البيت انا قاعده البيت دي تتعب*ني اكتر هنزل اقاعد معاك تحت ومش هتحرك وافق بقي ياحج
اؤما له والده  بقله حيله وقال:ماشي انزل ثم قال بحد*ه بس فعلا لو لقيتك اتحركت من جنبي هاخدك ونطلع نقاعد ونقفل ز*فت المحل دا 
اؤما له هشام بسعاده وقال:والله ما هتحرك من جنبك 
.................
استقيظت سمر على صوت والدها يقول :اصحي يابت اصحي كل دا نوم 
فتحت سمر عيونها بنعاس وقالت:في اي يابابا مصحيني دلوقتي ليه 
جذبها والدها من يدها وقال :اصحي والبسي خلينا نخلص من الحوار الهبا*ب اللي دخلتي نفسك في 
نهضت سمر وهي تقول :مش حضرتك قولت هتروح انت 
تنهد والدها بضيق وقال :لا تعالي معايا عشان نخلص كل حاجه واحنا هناك يلا قومي بدل اقسم بالله اروح اجيب العصايا اكسرها عليكي انا جيب اخر*ي منك انتى وز*فت اخواتك 
نظرت لها سليا بضيق وقالت بغض*ب مزيف:يعني مش عارفه انام في بيتنا وساكته وكمان اتشت*م دا اي الظل*م دا ياعالم 
ضيق والده عيونه وقال بحد*ه:خير عايزه حاجه قولي سمعيني عايزه تقولي اي 
ابتسمت سليا بتهر*ب وقالت بخو*ف :استهدي بالله هعوز اي ياحج انا بس كنت بقول صباح الخير والفل وياسمين اقوم اعملك احله فطار 
نفى والدها وقال :لا انا هفطر انا واختك تحت قومي انتي ياختي وساعدي امك فى البيت 
اؤمات له سليا وهي تغلق عيونه وتقول :عيوني بس اخطف حلم سريع وهقوم اشيل البيت كله 
تنهد والدها منهم وقال بضيق:انا مش عارف عملت اي في حياتي عشان ربنا يبعت ليا البلا*ووي دي ثم نظر لسمر وقال انتي لسه قاعده يلا قومي خمس دقايق وتكوني جهزه
.................
واقف يحيي امام غرفه فى احدي المستشفيات ينظر الى الارض بشرود ويقول بهمس:يارب احفظها يارب انا مش هقدر اعيش من غيرها هي عائلتي كلها 
رفع يحيي واجهه عن الارض عندما سمع فتح باب الغرفه ركض لطبيب وهو يقول بلهفه :طمني يادكتور مالها 
تحدث الطبيب بعمليه وقال:احنا عملنا ليها غ*سيل معده بسبب البر*شام اللي خذته وكمان بسبب البر*شام دا حصل ليها خفض فى ضغط الدم ثم قال بغض*ب انا عايز اعرف بس البر*شام دا ازاي وصل ليها بسبب البر*شام دا كان ممكن يحصل ليها حاجه الحمدلله انها وصلت قبل فوات الاون 
جلس يحيي على اقرب كرسي وضع يده على راسه وقال بحزن :انا السبب انا كل تفكيري ان هي هتاخد بر*شامه واحده ودا هيخلي الوجع اللي فى دماغها يروح مكنتش اعرف انها هتعمل كده 
تنهد الطبيب وقال بهدوء :الاطفال ممنوع يكون قدامهم علاج كده لان لو عرفوا ان دا ممكن يسكنهم هيعملوا زيها ودا غلط هي دلوقتي كويسه الحمدلله وتقدر تاخدها وتروح 
اؤما له يحيي وقال بحزن :انا فعلا اللي غلطان دا مش هيتكرر تاني شكر جدا يادكتور 
الطبيب بهدوء :لا شكر على وجب المهم انا هكتب ليها على علاج هتلتزم عليه اسبوع اتفضل ادخل ليها وبعدها تعال ليا على المكتب بعدها عشان تاخد الروشته
ركض يحيي دخل الغرفه وهو يقول بقلق:انتى كويسه قوليلي حسه بي اي وجع 
نفت اليس وقالت بتعب :لا مفيش وجع  بس عايزه اروح 
امسك يحيي يدها وقال بحنان ابوي :عيوني ياروحي هنروح دلوقتي ثم قال بعتا*ب كده يااليس انا مش قولت ليكي بر*شامه واحده بس انا كان هيحصل ليا حاجه لما شوفتك وقعه على الارض كده 
نظرت له اليس بحزن  وقالت:اسفه بس الو*جع كان شديد عشان كده اخدت تاني اسفه مش هعمل كده تاني 
تنهد يحيي وقالت بحب :هسامحك المره دي ثم قال بجديه بس لكن لو عملتي حاجه غير اللي بقولك عليها هعا*قبك يلا بينا هنروح بس لدكتور دلوقتي ناخد الروشته وبعدها هنروح 
............
دخل فارس المطبخ وهو يقول بهدوء:صباح الخير ياست الكل 
نظرت له والدته بغض*ب وقالت:والله كويس انك لسه فاكر ان ليك ام وبيت هو دا يابيه اللي هتيجي جاي البيت نص الليل طبيعي انا عرفت انك في البيت الصبح هو دا طبيعي يابني 
تنهد فارس ثم اقترب من والدته وجذبها من يديها وقال بحب:تعالي نقاعد بره ونتكلم بهدوء حقك عليا عارف اني غلطان بس انتي عارفه الشغل كل دا بره عن ايدي 
ابتعدت والدته عنه وقالت بضيق:ابعد كده خليني اعمل الفطار وثم شغل اي ياخويا قولي كده هو انت هتد*فن حياتك في الشغل فين بيتك ومراتك وعيالك انت لو فضلت كده انا وابوك هنمو*ت وهتفضل لوحدك طول العمر ليه يابني عشان تو*جع قلبي عليك انا عايزه امو*ت وانا مطمنه عليك
نظر لها فارس وقال بمرح مزيف:في اي ياست الكل اي جو تتطمني عليه هو انا بت ولا اي ما عادي اتجوز في اي وقت ثم قال بجديه مش عايز تتتكلمي عن المو*ت تاني انا مقدرش اعيش من غيرك انتي وابويا وغير كده بس انا مش عايزه اتجوز كفايه اوووي اللي شوفته من الصنف دا انا لحد دلوقتي مش قادر اتخطي دا 
نظرت له والدته بغض*ب وقالت :انت هتفضل كده لي امتي خلاص هي كده ما*تت خلاص انت اخدت حقك منها انسى بقي شوف حياتك انت كده عمرك ما هتتجوز 
تنهد فارس بضيق وقال بملل:انا تعبت من السيره دي انا كل ما اجي البيت او نتكلم فى الموبايل لازم تيجي السيره دي انا تعبت وربنا ليه بتعملي معايا كده سبيني براحتي و
قطع كلماته صوت والده وهو يقول بغض*ب:فارس من امتي وانت بتكلم امك بالاسلوب دا احترام نفسك واطي صوتك وانت بتكلم امك 
تنهد فارس وقال بضيق:انا اسفه حقك عليا بعد اذنك انا هنزل عندي شغل مهم 
غادر فارس المطبخ وهو يتتمم بغض*ب نظرت والدته لظهر وقالت بحزن:انا بس عايزه افرح بي مش عجبني حاله كده 
تنهد والده وقال بهدوء:سيبي هو الوحيد اللي هيعرف يخرج نفسه من كده وانا عايزك تبطلي تجيبي سيره الحوار دا  ثم قال بجديه فين بقي الفطار انا جعان جدا 
...................
تسير سمر بجانب والدها وهي تقول بحزن :ارتاحت كده ياحج اهو الشغلانه طارت وعملت اللي في دماغك 
مسك والدها يديها وقال بحنان:تعال نروح ناكل دره ونتكلم شويه 
ابتسمت سمر وقالت بسعاده :ونقاعد ناكل الدره على الكورنيش زي زمان 
اؤما له والدها وقال بحب:صح اهو بتاع الدره تعالي ناخد منو وبعدها نقاعد 
بعد مرور ١٠ دقائق كانت تمسك سمر الذره وهي تقول بستمتاع:الله الله على طعمها تحفه 
اؤما والدها ماكد على كلماتها وقال بجديه :عندك حق حلوه يلا نتكلم سمر انا عايز اسالك على حاجه وتردي عليا بصراحه الشغلانه دي كانت هتفيدك فى المستقبل او هتفيدك فى العموم 
نفت سمر وقالت بحزن:عارفه انها مش هتفيدني بس هكون مسكت فلوس ليا وعملت لنفسي كيان ومكنش عبئ عليك 
نظر لها والدها بغض*ب وضر*بها راسها بخفه وقال :من امتي وانتى واخواتك عبئ عليا انتم اه مصا*يب وانا همو*ت واخلص منكم بس اخلص منكم واجوزكم مش انكم عبئ عليا وغير انا معاكي اهو بهدوء ياست انتم عبئ عليا انتي كنتي قد اللي هيحصل فى التاكسي اي حرا*مي لما يشوف انك بنت هيحاول يسر*ق منك التاكسي او يقل اد*به او يتحر*ش بيكي الحالات دي كلها مصا*يب ربنا يحفظنا منها انتي ليه مش عايزه تفكري في دا 
ابتسم سمر بمرح وقالت :ياحج بنتك بي ميه راجل مفيش حد يقدر يقرب منها 
نفى والدها كلماتها وهو يقول بحب ابوي :بنتي عمرها ما كانت بي ميه راجل بنتي رقيقه ومش قد المجتمع دا بنتي لو اتحطت في اي مواقف هتجري تتدور عليا عشان الحقها ياست لو انتي عايزه تشتغلي انا مش رافض الفكره اشتغلي في حاجه مفيده تساعدك فى المستقبل واي فلوس تحتاجيها قوليلي وهتلقيها معاكي بس متروحيش تشتغلي اي شغلانه واحنا مش محتاجين دا انا مش مقصر معاكي انتي ولا اي واحده من اخواتك وغير كده تعالي هنا انا سمعت من واحده من اخواتك بتقول ان عندك حلم ونفسك تحققي بس دا شبه مستحيل ليه اي الحلم دا اصلا 
تنهدت سمر وقالت بضيق :عيالك دول ياحج مبيتبلش فى بقهم فوله  ثم قالت بحزن حلمي غالي اووي وانا مش عايزه اضغط عليك كفايه مصاريف الطب البيطري دا انا بقول الحمدلله ان انا وسليا اتخرجنا وفاضل بس ساندي وباذن الله تتخرج وترتاح من المصاريف دي 
نظر له والدها بغض*ب وقال:من امتي وانتي بتفكري كده بجد كبرتي امتي ثم قال بهدوء بصي يابنتي انتم كل حاجه ليا فى الدنيا انا عايش عشان احقق ليكم كل حاجه نفسكم فيها انا عايش اصلا عشانكم قولي اي هو حلمك وانا هكون معاكي خطوه بخطوه وكل حاجه انتي عايزها هتلقيها قدامك 
ابتسمت سمر بسعاده علي حديث والدها اقترابت منه وعانقته بقوه وهي تقول :انا بحبك اوووي يابابا ربنا يديمك لينا 
عانقها والدها ورتب على ظهرها وقال بحنان:وانا بحبك جدا  ربنا يديمكم ليا واشوفكم اسعد ناس فى الدنيا يلا قوليلي اي هو حلمك ثم قال بمرح شبيك لبيك محقق الاحلام بين ايدك 
قهقه سمر على والدها بقوه وقالت بمرح :انا يامحقق الاحلام نفسي اكون ظابط والناس كلها تعمل ليا حساب وابقي الواسطه بتاعتكم 
قهقه والدها عليها وقال بجديه :انجزي يابت بجد اي هو حلمك 
تنهدت سمر وقالت بهدوء:دا حلمي نفسي ادخل كليه شرطه ودا كان سبب اساسي لدخولي لكليه حقوق بس بعد ما اتخرجت لقيت مشكله
نظر والدها بستغراب وقال:فين المشكله 
اخرجت سمر هاتفها وضعت صوره امام والدها وقالت بحزن:اول ماتخرجت دخلت اشوف على جوجل المصاريف كم لقيت ان السنه الواحده زي ما مكتوب قدامك كد ٤٠ الف جنيه وانا هدرس سنتين يعني ٨٠ الف جنيه انت هتجيب منين الفلوس دي كلها انا اتكسفت اني اقولك دا مبلغ كبير اوووي
ابتسم والدها وقال بتفكير:ياست انتي مالك بالفلوس انا هدور على جمعيه اخد منها المبلغ دا واسدد كل شهر تمنها او اني ابيع عربيتي او ابيع اي حاجه عندي المهم اني احقق ليكي حلمك مع اني قلقان من كليه شرطه انتي هتكوني قدها دي صعبه اووي 
اؤمات سمر وهي تقول بسعاده :هكون قدها حتي لو صعبه لان دا حلمي ثم قالت بحزن بس انا كده هضغط عليك وانا مش عايزه كده 
ابتسم والدها وجذب يديها وهو يقول بحنان: بس يابت ملكيش دعوه المهم دلوقتي تعالي هاكلك احل فول وطعميه من اجمل عربيه هنا بس ابقي فكريني اجيب لاخواتك دره واحنا راجعين
...............
دخل يحيي غرفه اليس وهو يضع اليس على الفراش ويقول بتحذير: نامي دلوقتي اوعى تقومي تلعبي نامي وارتاحي واول ما تصاحي نادي عليا انا مش هروح حته انهارده 
اؤمات له اليس وقالت :حاضر 
غادر يحيي الغرفه ودخل غرفته جذب هاتفه من على المنضدده وضغط عددت ارقام وقال :الو بقولك الغي كل اجتماعات انهارده وابعتي ليا كل الشغل على الايميل بتاعي
هنا بهدوء :حاضر هبعت لحضرتك دلوقتي
يحيي بجديه :تمام صح شوفتي موضوع السكرتيره ولا لسه 
هنا بهدوء:اه يافندم شوفته واختارت اتنين cvكويسين وعملت معاهم انترفيو اون لاين وطلبت منهم يجيوا بكره الشركه هعمل معاهم انترفيو تاني والاحسن هي اللي هعينها 
يحيي بهدوء:تمام شكر ليكي جدا تعبتك معايا اول ما تعيني واحده فيهم تقدري تمشي في نفس اليوم وابقي عدي على الحسابات انا سيب ليكي مكافئه هناك 
هنا بسعاده :شكر جدا مش عارفه اقول لحضرتك اي بجد شكر 
ابتسم يحيي وقال:العفو على اي انا هقفل دلوقتي ابعتي ليا كل حاجه على الايميل سلام 
.....................
دخل فارس المكتب جلس وهو ينظر حواله بستغراب ثم ضغط على زرار وقال:تعال يابني بقولك نادي الظابط محمد خلي يجي فى الكافتيرا اللي جنب القسم 
العسكري :تمام يافندم بس يافندم فى عسكري بره عايز يدخل لحضرتك وقال ان هو كان فى مهمه حضرتك طلبتها منه عشان كده رافض يقولي عليها 
اؤما فارس بتفهم وقال:دخلوا وروح اعمل اللي قولتلك عليا 
دخل عسكري المكتب وقال بجديه: سلام عليكم يافندم حضرتك كلفتني ارقب البنت اللي كانت هنا امبارح 
نظر له فارس بهدوء وقال بتساؤل:ها لقيت عليها حاجه انا شكك فيها 
نفى العسكري وقال :لا يافندم دي هي طول اليوم مع والدها راحت الاول لمكان شبه المواقف العربيات وانا سالت هناك عرفت انها اشتغلت سواقه على تاكسي امبارح بس وابوها راح ولغي العقد اللي هي كانت عامله وبعدها راحت على الكورنيش وهي دلوقتي روحت مفيش اي حاجه غريبه حصلت 
اؤما فارس وقال بتاكيد :تمام بس خليك مكمل مراقبه لمده اسبوع لان انا زي ما بقولك شكك فيها اسبوع لو لقيت ان مفيش حاجه غريبه بتحصل واقف المراقبه 
العسكري بهدوء:تمام يافندم بعد اذن حضرتك 
.................
جلس الجميع فى الصالون نظرت لهم سليا وقالت بمرح:منورين والله ثم نظرت لولدها وقالت :حج حج السعد ياحج رد عليا 
نظر له والدها بملل وقال:نعم يااخره صبري عايزه اي 
ابتسمت سليا وقالت :براحه عليا ياحج متبقاش راجل قفوش كده ثم قالت بجديه انا لقيت شغل 
ابتسم والدها بسخريه وقال :خير شغل اي انتي مصيبه اكتر من اختك اكيد هتشتغلي تباعه على ميكروباص ما دا اللي ناقص 
قهقه ساندي بقوه على حديث والدها وقالت :شكلها هيبقي قمر وهي بتقول عتبه عتبه رمسيس رمسيس 
نظرت لها سليا بضي*ق وقالت:هو انا مش هشتغل كده بس عارفه ياساندي ياعد*وتي انا لو اشتريت ميكروباص انتي الوحيده اللي مش هخليكي تركبي المهم انا هشتغل بياعه 
نظر والدها بستغراب وقال :كملي سكتي ليه هتبيعي اي 
نهضت سليا وقالت وهي بتتحرك الى وراء :هشتغل بياعه  هدوم هاخد اللبس من المحل وهلف على البيوت زي الستات الصينية ما بتعمل 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
نهضت سليا وقالت وهي بتتحرك الى وراء :هشتغل بياعه  هدوم هاخد اللبس من المحل وهلف على البيوت زي الستات الصينية مع بتعمل
نظرت لولدها بخو*ف وقالت :حج انت مسكت العصا*يا ليه اهدي مالك ثم نظرت لولدتها وقالت ماتشوفي جوزك ثم قالت بصدمه يالهو*ي انتي وشك مخطو*ف كده ليه انتي التانيه 
نظرت  لها والدتها بقله حيله وقالت:انا كنت عارفه اني جايبه مصا*يب مش بنات ارحمو*ني انا وابوكم شغل اي يابت دا طب وصرفنا على تعليمك ليه ياختي طالمه من الاول هتشتغلي كده 
ابتعدت سليا عنهم قليل وقالت وهي ترفع ايدها امامها وقالت:نستهدي بالله كده انا بهزار وربنا انا جالي شغل فى شركه هشتغل سكرتيره هناك بس لسه الانترفيو بكره 
تنهد والدها وقال بضيق:يارب هو دا هزار يامستفزه يارب صبر*ني عليهم اجوزهم بس انا بقيت حسس انهم هيمو*توني قبل ما اجوزهم ثم قال شركه اي والانترفيو هيكون الساعه كم
ابتسمت سليا على كلمات والدها وقالت بحب:ياحج بعد الشر ربنا يديمك لينا  بص هى شركه **** كل التفاصيل الشغل هعرفها لما اروح واتاكد انا اتقبلت ولا لسه 
نظرت لها والدتها بغي*ظ وقالت:وانتي يابت الجز*مه لازم تحواري دا انا قلبي كان هيقف من الخو*ف 
عانقه سليا والدتها وقالت بمرح:استهدي بالله ياحجه انا بس بحب جو التشويق اللي حصل دا حقك على راسي من فوق ياحج كامل 
قهقه والدتها عليها بقوه وقالت وهي تضر*ب كتفه بخفه:اهدي بقي انا مش عارفه عملت اي في حياتي عشان يكون عندي المصا*يب دي ثم نظرت لولدهم وقالت بجديه مالك ياحج بتفكر في اي 
تنهد السعد وقال بضي*ق:انا مش مطمن لشغلانه دي ثم نظر لسليا وقال بجديه بصي انا هجي معاكي بكره وهسال على الشركه واشوف الناس هناك عامله ازاي واستناكى تنزلي تقولي عملتي اي 
نظرت له سليا بصدمه وقالت:بس يابابا هو انا طفله عشان تعمل كده و
قطع كلماتها السعد وهو ينهض ويقول:الكلام خلص ياسليا انتي اه مش طفله بس انا من حقي افضل خا*يف عليكي لحد اخر لحظه فى عمري  ثم نظر لولدتهم وقال انا هقوم انام شويه يكون الغداء اتعمل 
نهضت ساندي وهي تقول :طب انا كمان هروح اكمل مذاكره و 
قطع كلماتها والدتها وهي تقول:لا ياختي مفيش مذاكره دلوقتي قومي البسي وانزلي جيبي كيلو لحمه والخضار 
نظرت لها ساندي بصدمه وقالت:نعم خضار اي ولحمه اي لا طبعا ما سمر وسليا قاعدين 
نظرت لها سمر بغي*ظ وقالت :سمر اي انا همو*ت وانام سيبوني انام ثم ركضت لغرفتها وهي تقول انا هدخل وهقفل الباب اللي هيقرب من الاوضه هتخانق معا
نظرت ساندي لهم بغض*ب وقالت:تمام سليا قاعده اهي 
نظرت لها والدتها وقالت بهدوء :سليا هتساعدني فى الاكل والمواعين هتنزلي انتي ولا اخلي سليا تنزل وتعملي المواعين والاكل 
تنهدت ساندي بغض*ب وقالت :هنزل هنزل هقوم البس وانزل سيبي الفلوس على التربيزه
................
جلس يحيي على الاريكه وهو ينظر لحاسوب المحمول  يقراء ما به من الرسائل ثم  ينظر لملفات بجانبه رفع راسه من على الملف عندما سمع صوت خطوات قريبه نظر لها وقال بق*لق:اليس اي اللي منزلك دلوقتي انا مش قولت ليكي تنامي شويه 
جلست اليس بجانبه وقالت بحز*ن:انا تعبت من السرير ومش عايزه انام تاني ممكن اجيب العبي والعاب هنا شويه ثم قالت بحماس  او نروح الجنينه 
ابتسم يحيي وقال :مش هعرف نروح الجنينه انهارده لان عندي شغل كتير اووي وعد بكره هاخدك معايا الشغل تقاعدي معايا وبعد ما يخلص الشغل هنروح نقاعد فى الجنينه ها موافقه 
وضعت اليس يدها على خدها وقالت بتفكير:امم موافقه بس بشرط هات موبايلك اكلم صحبتي وبعدها هقاعد العب قدمك
جذب يحيي الهاتف من جانبه وقال :اتفضلي ياستي يلا بقي سبيني عايز اشتغل 
..................
تقف سليا وهي تغسل الاواني وتقول :والله يا زمن لا بايدينا زرعنا الشوك 
نظرت لها والدتها بغي*ظ وقالت :استاذه شادية معلش هخطفك دقيقه من الجمهور موبايلك بيرن يامص*يبه عصرك 
نظرت سليا لاواني وقالت بحز*ن مزيف:اسفه جدا على قطع الحفله فاصل وسنعود 
وضعت والدتها الهاتف على المنضده وضر*بت كف على كف وقالت بعدم تصديق :اي العيال دي انا عارفه لو قاعدت معاهم اكتر من كده هتجنن انا همشي واسيب البيت ليكم او*لع كلكم مع بعض
نظرت لها سليا بسخر*يه وقالت :كل يوم كده اعمليها مره وامشي 
ثم نظرت لهاتفها وقالت :الو مين 
اليس بحزن  :انا اليس انتي نسيتيني 
سليا بحب:ازاي بس انسي القمر طمنيني عليكي انت كويسه 
اليس  :اه دلوقتي كويسه الصبح كنت فى المستشفي لان كنت تعبانه المهم انا عايزه اشوفك والعاب معاكي انتى هتكونى فى الجنينه بكره و 
قطع كلماتها صوت سليا وهي تقهقه وتقول :واحده واحده الاول قولي بجد كويسه كنتي تعبانه من اي وانا بكره عندي شغل بس لو عرفت اروح الجنينه هتصل بيكي 
اليس:كان عندي وجع شديد فى راسي اخدت برشام قد كده وروحت بسببه المستشفي و
قطع كلماتها صوت يحيي وهو يقول :اليس هاتي الموبايل عايز اعمل مكالمه 
سليا :خلاص يلا نقفل وبكره هتصل بيكي واقولك تيجي ليا الجنينه ونقاعد نتكلم برحتنا سلام 
.................
فى المطعم يجلس فارس وهو ينظر لمحمد ويقول بغض*ب:يابني افهم بقولك فى حد حط كاميرات فى مكتبي 
وضع محمد الكوب من يده وقال بضي*ق:ليه بتتكلم بثقه انت شوفت الكاميرات دي 
تنهد فارس وقال :لا مشوفتهش بس السلسله اللي عرفتني 
نظر له محمد بعدم فهم وقال:سلسله اي انا مش فاهم حاجه 
نظر له فارس بغض*ب وقال:اقسم بالله مش ناقصه غبا*ء دقيقه كمان وهضر*بك اسكت واسمع كل الكلام اللي هقولوا ثم قال بجديه السلسله دي فاكر سامر اللي فى المخابرات دا قالي على سلسله بتعرف لو فى كاميره فى المكان ولا لا بتعمل صوت هزاز شبه صوت الموبايل وبتبعت على الموبايل في كم كاميره انا مشوفتش هي فين لان لو دورت فى المكتب اللي حط الكاميره هيعرف اني عرفت عشان كده جبتك هنا انا قبل ما اخرج من القسم شوفت الكاميره اللي قدام القسم الرجل الملثم مخرجش من القسم نهايي ودا معني حاجه واحده ان هو واحد مننا عشان كده انا عايز نهدي ونركز مع كل الموجودين وكلهم فى موضع شك 
تنهد محمد وقال بهدوء:طب ما تيجي نعمل زي ما عملنا فى حوار الكمين ننصب ليهم فخ 
نظر له فارس بتركيز وقال  :صح عشان كده انا فكرت ان هخليهم يعرفوا المعلومات اللي انا عايز توصل ليهم وكمان هقول لكل ظابط  وعسكري فى القسم معلومات مختلفه واماكن مختلفه واقول انها سريه وهنحط ظابط احنا واثقين فيهم فى الاماكن دي لو حصلت حاجه فى مكان منهم يبقي الظابط او العسكري دا هو الجاسوس 
ابتسم محمد وقال:اي الدماغ دي دماغك ابوسها ياباشا 
قهقه فارس بقوه على كلماته محمد وقال :بس خلينا نعرف نشتغل تعال نفطر وبعدها نرجع القسم ونشوف اي اللي هيحصل 
.................
واقفت ساندي امام الخضار وهي تقول بحيرة:انهي فيهم الكزبرة وانهي البقدونس و
قطع كلماته صوت شاب يضع يده على كتفها ويقول :عديني ياقمر
نظرت لها ساندي بغض*ب ابتعدت عنه  وقالت:ابعد ايدك بدل ما اكسرها هي ناقصه اشكالكم 
كان يسير هشام بهدوء وهو يتحدث مع والده على الهاتف ويقول :ياحج انا مش هعمل حاجه انا بس بتمشي شويه وهرجع انا حتى فى السوق اللي جنب المحل ثم نظر امامه وقال اي دا اقفل ياحج دلوقتي 
الشاب ينظر لساندي بضي*ق ويقول بكذ*ب:هو انا جيت جنبك انتي بتحوري عليا ليه 
نظرت له ساندي بغض*ب وقالت:تصدق بالله انت اللي زيك مينفعش اتكلم معاهم غو*ر فى د*هيه 
جذب الشاب يد ساندي وقال بغض*ب:احترامي نفسك يابت انتي فاكره نفسك مين عشان تكلميني كده 
واقف هشام امامه وقالت :تكون ست البنات يابن *** جذب يده بعيد عن ساندي وصف*عه بقوه وضع الشاب يده على وجهه وقال وربنا ما هسيبك جذب من جيبه ا*له حا*ده وقال بقي انت بتضر*بني انا 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
واقف هشام امامه وقال:تكون ست البنات يابن *** جذب يده بعيد عن ساندي وصف*عه بقو*ه وضع الشاب يده على وجهه وقال وربنا ما هسيبك جذب من جيبه ا*لة حا*ده وقال بقي انت بتضر*بني انا 
نظر له هشام بسخريه وقال :نزل ياض اللعبه دي هو فين عم مصطفي هو دا مش ابنه سامر ازاي سايب ابنه ماشي بالمص*يبه دي 
نظر له سامر بغض*ب وقال:ملكش دعوه بابويا انت سامع انا هخليك تعرف ازاي تضر*بني و
قطع كلماته صوت شخص يقول بحد*ه :سامر نزل ايدك وابعد عن هشام 
نظر سامر لذلك الصوت ثم وضع يده وراء ظهره وقال بضيق:يابويا ضر*بني وسط الناس انا ليا حق عنده و
قطع هشام كلماته وهو يقول :ياعم مصطفي انا اكيد مش هضر*به من غير سبب سامر زي اخويا الصغير بس هو محتاج يتقرص ودانه هو كان بيضا*يق بنت الحج السعد انت عارف عم السعد لو عرف ان واحده من بناته حد جه جانبها هتكون مص*يبه 
مسك الحج مصطفي يد ابنه ونظر لساندي وقال:حقك عليا يابنتي انا هاخد ليكي حقك منو امسحيها فيا وانا عمك مصطفي ساكن هنا وصاحب السوبر ماركت دا لو عايزني فى اي حاجه هتلقيني جنبك دا انتي ابوكي خيره على الكل بعد اذنكم سلام عليكم ثم جذب يد ابنه وهو يقول بغ*ضب تعال ياسبب المصا*يب كلها مسك مطو*ه ياض دا انا مش هخلي فيك حته سليمه بس نروح 
نظرت ساندي لهشام وقال بامتنان :شكر انك ساعدتني بجد مش عارفه اقولك اي 
ابتسم هشام وقال :متقوليش حاجه ياستي المهم انك كويسه انتي هتجيبي حاجات من هنا ممكن اساعدك و
نظرت له ساندي بضيق وقالت:ما خلاص ياعم الحلو هو اي اللي تساعدني لا شكر لحد كده 
ذهبت ساندي من امامه نظر هشام لظهرها وقال بصدمه:يالهوي دي عندها انفصام فى الشخصيه انا اللي غلطان اني ساعدتها 
.....................
جلس فارس وهو يمسك فى يده خمار ويقول بهمس:ليه كان نفسي القي اجابه واحده بس منكى انتى حتي محبتنيش لو حبه صغيره دا انا عشقتك مكنتش عايز غير اننا نكون مع بعض بس انتى غدرتي بيا تنهد بضيق وضع الخمار بجانبه ثم ضغط على زار بجانبه بعد مرور دقائق دق الباب ودخل عسكري المكتب وهو يقول :حضرتك عايز حاجه 
اؤما فارس له بنعم وقال:ايوه يابني بقولك ابعت ليا الظابط سيد 
العسكري بحترام :لكن الظابط سيد مش موجود بس هو قال ان مش هيتاخر هيروح مشوار مش بعيد عن هنا 
اؤما فارس بتفهم وقال:تمام نادي ليا العسكري مجدي 
العكسري :حاضر يافندم 
غادر العسكري المكتب نظر فارس لرنه هاتفه   وقال :السلام عليكم حضرتك عامل اي 
اللواء اسماعيل :انا كويس يابني انا كلمتك لان انا جالي ملفك ومكتوب ان انت عندك مهمه فى اكاديميه الشرطه 
فارس بعدم فهم:هعمل اي فى اكاديميه شرطه انا عارف ان الناس اللي هناك كلهم كويسين جدا 
اللواء اسماعيل:مش كلها فى كم ظابط هناك احنا شكينا انهم بيوزعوا مخد*رات فى الاكاديميه وبره الاكاديميه عايزين ان انت اللي تكون مسوؤل عن القضيه دي بس خليك عارف انك هتروح على اساس انك جاي تدرب البنات هناك او انك تدرس ليهم غير كده لا 
فارس بهدوء:فاهم يافندم انا باذن الله هجي لحضرتك في اي وقت حضرتك تكون في فاضي وهاخد كل المعلومات اللي محتاجها عن القضيه دي
اللواء اسماعيل :تمام يابني تعال ليا بكره على العصر فى المكتب 
اغلق الولاء الهاتف نظر فارس لهاتفه ثم تنهد وقال بهمس:ربنا يستر من اللي جاي
..............
دخلت ساندي المنزل وهي تبحث عن ولدتها ذهبت المطبخ وقالت:بقولك اي انا مش هنزل فى حته تانيه كان هيحصل مصيبه بسببي 
نظرت لها سليا وقالت بقلق :فى اي يابت مالك جايه عامله كده ليه ثم نظرت ها بفضول اي اللي حصل 
نظرت لها ساندي بغي*ظ وقالت :عشان فضولك دا مش هقولك اي اللي حصل اقتربت من والدتها التي كانت تنظر لهم بصمت ثم جذبت يديها وقالت تعالي ياست الكل هحكي ليكي اي اللي حصل بس خليكي عارفه ان دي اخر مره انا هنزل فيها 
نظرت لها سليا بغيظ وقالت بصوت مرتفع:دا على اساس اني هموت واعرف يعني غوري مش عايزه اعرف حاجه ثم قالت بهمس الحق يتقال عايزه اعرف اي اللي حصل و
قطع كلماتها صوت سمر وهي تقول:يااا الف حمد وشكر لله اخير اتجنتت انا كان نفسي اشوفك من بدري وانتي مجنونه وربنا ياخد حقي منكى
نظرت لها سليا بصدمه مزيفه وقالت:انتى ازاي بتقولي كده انتي اكيد مش اختي انتى اكيد البت اللي اهلي لقوها فى الشارع 
نظرت لها سمر بستغراب وقالت:هو مش المفروض انا اللي اقولك انتى مش اختي والجو دا 
ابتسمت سليا وقالت:احنا الاتنين واحد ياصاحبي وطالمه احنا واحد امسكي المعلقه دي وانطلقي فى المطبخ انتي الملكه هنا 
ثم ركضت من اماما سمر التي كانت تنظر لظهرها تاره وتاره اخرى لمعلقه وتقول :بت تعالي هنا انا غلطانه اني خرجت من اوضتي 
..................
واقف يحيي فى المطبخ ينظر حواله ثم نظر لاليس وقال :اطبخ ليكى اي دلوقتي انا يابنتي مش فاكر اي وصفات اكل كنت بعملها زمان ما تخلي الداده هي اللي تعمل الاكل او نجيب اكل من بره 
نظرت له اليس بضيق وقالت:لو قولت عايزه اكل من بره بتقولي غير صحي وانا مش عايزه اكل من ايد الداده اكلها طعمه وحش جدا 
تنهد يحيي وقال :تمام هطبخ انا بس بشرط هتساعديني اقاعدي على التربيزه دي وكل ما اقولك هاتي حاجه تجيبيها على طول 
ابتسمت اليس بسعاده وقالت :حاضر ثم عانقه وقالت انا بحبك اووي ياعمو
ابتسم يحيي وقال :وانا بحبك ياقلب عمو ويلا روحي اقاعدي مكانك بسرعه 
..............
واقف محمد فى مكتبه ويتحدث على هاتفه بهمس ويقول :انا خا*يف يعرف الحقيقه فارس لو عرف مش هيرحمني 
المجهول :انت لازم تقوله الحقيقه فى اقرب وقت 
محمد بضيق:هو انا لو عارف اقولوا الحقيقه ما كنت قولت من بدري انت مش بتشوف هو نظراته ازاي فارس مبقاش يثق فى حد ومبقاش عنده عزيز لو عرف الحقيقه مش بعيد يقت*لني 
المجهول بغضب :ليه بتفكر كده انت عارف انك عملت الصح وان دا اللي كان المفروض يحصل 
محمد :عارف ان دا الصح ثم قال بتصميم بس فارس مينفعش يعرف حاجه عن الموضوع دا غير 
قطع كلماته صوت فتح الباب ودخول فارس وهو يقول :انا مينفعش اعرف اي 
............
جلست سمر على الاريكه وهي تنظر لهاتفها وتقول :اخيرا باب التقديم التفتح 
نظرت لها سليا بعدم فهم :باب اي اللي اتفتح 
ابتسمت سمر واقتربت منها وهي تقول بحماس :بصي تقديم لاكاديمية شرطه اتفتح من ضمن الكليات اللي مطلوبه كليه حقوق وتجاره ما تيجي نقدم مع بعض 
ابتعدت سليا عنها وقالت:اكشن مليش فيه انا ليا كوميدي رومانسي لكن اكشن متلقينيش ياعيوني ويلا ياختي ساعديني نحط الاكل ابوكي لو خرج من الاوضه ولقي الاكل مش على التربيزه هيتخانق معانا 
نظرت لها سمر بغيظ وقالت:عندك ساندي ياختي انا هقاعد اقدم علي النت دلوقتي انا مش عايزه اضيع اي وقت 
نظرت لها سليا بسخريه وقالت:ابقي قابليني لو قبلتي دا انتي بتتحركي من المطبخ لصاله وبتقاعدي نص ساعه ترتاحي بعدها 
نظرت لها سمر بخب*ث وقالت:هتشوفي اني هنجح بس ساعتها اعرفي انك اول واحده هتتحبسي  ثم قالت بغرور مزيف على  ايد الظابطه سمر السعد 
.............
دخل هشام المحل وهو ينظر لولده الذي ينظر له بغض*ب ويقول :هو دا اللي مش هتتحرك من جنبي ياهشام دا انت مقاعدتش جنبي لحظه واحده انا مش فاهم انت ليه مهمل كده 
ابتسم هشام وقال : ياحج انت عارف اني مقدرش على القاعده دي غير اني كنت بتمشي شويه ومبعدتش عن المحل  المهم كنت عايز اسالك على حاجه 
نظر له الحج محمود بستغراب وقال:خير يابني عايز اي 
جلس  هشام بجانبه وقال بتساؤل :هو انت ليه مقولتش ليا قبل كده ان الحج السعد عنده بنت اللي كانت موجوده فى المستشفي والخناقه 
نظر له والده بستغرب وقال:اقولك ليه غير ان الحج السعد معندوش بنت دا عنده تالت توام شبه بعض جدا انا اصلا مستغرب انك عرفت ان البت اللي فى الخناقه هي اللي فى المستشفي انا نفسي فى اوقات بتلخبط بيهم
نظر له هشام بعدم فهم وقال:هم لدرجه دي شبه بعض انا عرفت البنت دي صدفه لان معرفش اصلا ان ليها توام ثم قال بفضول هو اي الاختلاف بينهم 
نظر له والده بتركيز :قال تقريب الوحيده اللي معندهش حاجه تميزها هي ساندي وهي دي بتاعت الخناقه والمستشفي  لان سمر وسليا واحده عندها غمازه واحده عندها حسنه فى وشها ثم قال بتساؤل بس انت مالك اصلا بيهم وبتسال ليه 
نهض هشام وهو يقول بتوتر:انا انا عادي يعني فضول ثم قال بتهرب انا هروح انام عايز مني حاجه 
نهض والده وقال:اه عايزك لما تطلع ترتاح اول ما تصاح اتصل بيا عرفني وقولي عايز تاكل اي عشان اجيبه وانا طالع 
.............
جلس فارس امام محمد وقال بضيق و شك:خليك عارف ان انا مستحيل اصدق ان الحاجه اللي مخبيها عليا هي مهمه سريه دا من امتي كان في مهمه سريه بينا 
ابتسم محمد بتو*تر وقال:يابني براحتك متصدقش هو انا هخبي عليك اي يعني انت عارف اني مقدرش اخبي عليك حاجه مهمه 
ابتسم فارس بسخر*يه وقال:زمان كنت عارف كده بس دلوقتي مبقتش عارف حاجه مسيرك فى يوم هتيجي وتقولي او انا هعرف لوحدي ثم قال بتحذير بس ساعتها لو طلعت مص*يبه مش هخليك تعرف تقف على رجلك تاني 
ابتسم محمد وقال بخو*ف  :خلاص بقي يافارس انا بقولك مفيش حاجه مهمه المهم انت اي اللي جايبك هنا انت لو عايزني هتطلبني فى مكتبك 
نظر له فارس بغض*ب وقال:انت عبي*ط ياض قولي لو عبي*ط مانت عارف ان زفت مكتبي مراقب ازاي هجيبك واتكلم معاك ثم قال بجديه المهم انا عملت اللي قولت ليك عليه عايزك تراقب كل المناطق اللي هبعتها ليك على الواتس اي منطقه تحس فيها حاجه غريبه قولي عليها 
اؤما له محمد بتفاهم وقال :تمام هعمل كده متقلقش بس المهم طمني عليك انا ليه حسك مش كويس
تنهد فارس بضيق وقال:مش قادر انساها يامحمد كل يوم افتكر ذكريات لينا انا بحبها 
نهض محمد وهو يقول بغض*ب :انت اي ازاي لسه بتحب واحده زي دي انت متخيل ان لو هي مش مي*ته كان زمانك انت اللي مي*ت كانت هتق*تلك مكنتش هتسيبك حي 
نظر له فارس بحزن وقال :عارف عارف ان هي ابشع انسانه فى الكون بس انا مش متاكده انها ما*تت انا مش فاكر حاجه من اليوم دا كله اللي فاكره ان هي حاولت تقت*لني بعدها معرفش اي اللي حصل وهي فين اصلا ولو ما*تت فين جثته او على الاقل فين قبر*ها انا حساس انها عايشه نفسي تكون عايشه واسالها سوال واحد بس اشمعنا انا انا حبتها بجد 
ابتسم محمد بسخريه وقال:متقلقش ما*تت وتسال مين دي شيطا*نه مستحيل تعرفك حاجه فوق بقي يافارس واتجوز وعيش حياتك انت مستحيل تعرف تعيش لو فضلت تفكر فيها 
تنهد فارس ثم نهض وهو يقول :مفيش فايده من الكلام معاك او مع اي حد انا هغو*ر من وشكم ويمكن ارتاح واعرف افكر 
غادر فارس المكتب واغلق الباب وراءه بقوه نظر شخص كان يقف قريب من الباب لظهر فارس ثم ضغط فى هاتفه على عددت ارقام وقال بهمس:الو ياباشا شكل فارس عنده نقطه ضعف وهي بت محمد بيقولوا ما*تت بس هو شكك انها عايشه انا هدور وراء الموضوع دا لو فعلا البت عايشه هنعرف نستغله اووي 
ابتسم المجهول وقال بخبث :حتي لو مش عايشه جيب ليا كل المعلومات وسيب الباقي ليا 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
جلست سمر على الفراش وقالت :سليا بقولك اطلعي من دماغي اه انا قدامت خلاص في شرطه وباذن الله هتقبل وهكون قد التدريبات والحوارات دي كلها 
جلست سليا بجانبها وقالت بضيق:يابنتي اسمعي مني انتي كده بتقت*لي نفسك مين هيوافق يتجوز ظابطه بت مسترجله وبتعرف تمسك سلا*ح
نظرت ساندي لهم وقالت بهدوء:سليا ملكيش دعوه بسمر هي حره تدخل شرطه تلعب مصار*عه دي حياتها وهي اكتر واحده عارفه مصلحتها 
نظرت لها سليا بغيظ وقالت:بت يادكتوره الحمي*ر انتي اسكتي خالص البت دي لو دخلت شرطه محدش فينا هيعرف يكلمها من كتر ما هي هتكون مسترجله وصعبه 
ابتسم سمر قالت باستفزاز:ما تقولي ياسليا على طول انك مش حبه فكره اني هفضل بعيد عنكم فتره طويله واني هجي بس يوم ولا يومين فى الاسبوع 
نظرت لها سليا بتوتر وقالت بتسامه مزيفه:مين دي ياختي اللي مش عايزك تمشي دا انا لو عليا ازغرط اقول اخير خلصت من مصي*به ثم نظرت لساندي وقالت عقبال التانيه يارب 
قهقه ساندي بقوه وقالت بمرح:هروح فين يعني هو انا مش لازم افضل موجوده هنا عشان اعلاجك لما تتعبي ياحمار*ي  
نظرت لها سليا بصدمه وقالت :حما*ر دا انتي يومك مش هيعدي تعالي يابت ركضت وراء ساندي وهي تقول انا هعرفك ازاي تقولي عليا حما*ر يادكتوره الحمي*ر انتي و
قطع كلماتها صوت فتح الباب ودخول والدتهم وهي تقول :بس انتي وهي مش عارفين ننام ناموا بقي ثم نظرت لسليا وقالت بت انتي مش عندك انترفيو الصبح لسه صاحيه لحد دلوقتي ليه 
جلست سليا على الفراش وقالت :خلاص ياست الكل انا هنام بس خدي شويه الحيو*نات دول خليني انام 
نظروا لها وهم يقولوا فى صوت واحد :حيوا*نات ياسليا ثم قالت سمر بغيظ طب اي رايك لو مخرجتيش دلوقتي ونمتي على الكنبه مش هخليكي تعرفي تنام فى الاوضه هنا نهايي اصل احنا حيوا*نات بعيد عنك 
...........
جلس فارس فى غرفته وهو ينظر حواله ويقول :انا بقيت حساس ان حياتي بقت شبه الاوضه دي اربع حيطان خنقني ومخليني احس ان مسجو*ن تنهد ثم جلس على الفراش واغلق عينه 
دق باب الغرفه ودخلت والدته وهي تقول :فارس انت نمت 
فتح فارس عينه وقال بستغراب :لا هو في حاجه 
جلست والدته بجانبه على الفراش وقالت بضيق :تعبت يافارس يابني نفسي تتجوز انا كل ما اروح حته اشوف اطفال اتخن*ق وافضل افكر هفضل عايشه لحد اليوم دا ولا همو*ت قبلها 
تنهد فارس وقال بضيق:حرام عليكي والله اي اللي بتقولي دا انا هقولك حاجه بس اسمعيني لاخرى انا تعبان كمان وزهق*ت من اللي بيحصل بس انا مش قادر اخد خطوه انا اتغد*ر بيا جامد مش هقدر اني ادخل علاقه جديده انا كمان نفسي اشوف ابني واشوف حياتي وهي فيها عائلتي وابني وبنتي ومراتي معايا بس انا مش قادر دلوقتي ومش عارف هكون قادر امتي بس انا عارف ان هحاول اخرج من حالتي دي 
نهضت والدته وقالت بحزن:ماشي يابني نام وارتاح ربنا يريح بالك ويهديك
.............
فى صباح يوم جديد استيقظت سليا على صوت المنبه نظرت لهاتفها ثم نظرت لباب غرفتها وقالت بنعس :ماما هو انا ظبط المنبه ليه 
نظرت لها والدتها بصدمه وقالت :ينهار ازرق هو لدرجه دي انتي مش موجوده فى الدنيا قومي ياختي عشان تروحي المقابله بتاعت شغلك ابوكي بيلبس عشان ينزل معاكي البسي بسرعه 
نهضت سليا من على الفراش وركضت على المرحاض وقالت بصوت مرتفع :حاضر حاضر دقايق وهكون جاهزه 
............
كان واقف يحيي بجانب فراش اليس ويقول :اليس قومي يلا 
نفت اليس وقالت بهمس يكاد يكون مسموع وقالت:مش عايزه اروح المدرسه انهارده 
ابتسم ويحيي وقال بهدوء:ومين اللي هيروح المدرسه مش انا قولت ليكي اننا هنروح الشغل مع بعض
فتحت اليس عيونها وقالت بنعس:بجد هروح معاك 
اؤما يحيي وقال بتفكير مزيف:اه يااليس بس لو فضلتي كده هغير راي واخليكي تروحي المدرسه 
نهضت اليس وهي تقول بسعاده :لا لا انا هلبس بسرعه 
نظر لها يحيي وقالت بهدوء:قبل اللبس روحي اغسلي سنانك ووشك انا هنزل اعمل فطار لينا تكوني خلصتي 
....................
كانت تسير سليا بجانب والدها نظرت له وقالت بتوتر:بابا انا خايفه اووي افرض متقابلتش 
نظر لها والدها وقال بهدوء:عادي متتقبليش حبيبتي انتى نازله الشغل دا عشان متبقيش قاعده فى البيت لكن انتى مش محتاجه خليكي عارفه ان انتى تستاهلي تشتغلي احسن شغلانه فى الدنيا وانتى تستحقيها بعيد بقي عن انك هبله وبتبوظي الدنيا بس بتقدري تشيلي المسؤوليه وانا متاكد انك هتكوني قدها وهتعرفي تثبتي نفسك
ابتسمت سليا وقالت بحب :انا بحبك اووي يابابا انت مش عارف انت ساعدتني قد اي 
رتب والدها على راسها وقال بحنان:وانا بحبك جدا وخليكي عارفه اتقابلتي او اترفضتي مش مهم انا فى الحالتين فخور بيكي انتى اجمل بنت فى الدنيا ثم نظر امامه وقال يلا ياحبيبه ابوكي وصلنا اطلعي قبل ما تدخلي اقرائ اية الكرسي وقولي يارب لو الشغل دا خير ليا قربه لو شر ابعده عني 
اؤمات له سليا وقالت بحماس:انا هطلع هستناني 
اؤما لها والدها بنعم وقال:هستناكي ياعيون ابوكي يلا بقي اطلعي 
ركضت سليا بحماس وهي تقول بهمس :يارب اتقبل يارب
............
استيقظ هشام نظر حواله نهض من الفراش وقال بصوت مرتفع:بابا بابا 
دخلت والده الغرفه وقال بستغرب:مالك يابني بتزعق على الصبح ليه 
ابتسم هشام وقال :مفيش انا كنت عايز اتاكد انت نزلت ولا لسه طالمه منزلتش اقعد بقي ياحج انا هعمل ليك احل فطار فى الدنيا وبعدها هنزل معاك اشتغل شويه 
نظر له والده بغيظ وقال :بالله دا كلام يابني انت تعبا*ن انت ليه مش مهتم بصحتك 
اقترب هشام من والده وقال :ياحبيبي انا زي الفل قاعده السرير دي بتمرض يلا بقي ياحج خلينا ننجز ونشوف الشغل 
.............
جلس سليا وهي تنظر حوالها بخو*ف وقلق نظرت لفتاه تجلس بجانبها تحدثت مع نفسها وقالت:دي شكلها احسن مني وشكلها هي اللي هتاخد الشغل انا شايفه اقوم اروح احسن 
خرجت من شرودها على صوت شخص ينادي اسمها نظرت لها وقالت:حضرتك بتناديني 
اؤمات الفتاه وقالت:ايوه اتفضلي الاستاذه هنا فى انتظرك
اقتربت سليا ثم طرقت الباب دخلت عندما سمعت الاذن نظرت لها هنا وقالت:اتفضلي اقاعدي 
جلست سليا امامها وقالت بتوتر:السلام عليكم 
ابتسمت هنا وقالت :عليكم السلام بصي ياستي انا هسالك كم سوال باذن الله   لو هتشتغلي معانا هتفضلي تدريب ١٠ ايام تمام 
اؤمات لها سليا وقالت بقلق:تمام ااتفضلي اسالي 
..................
جلست ساندي فى الشرفة على الارض وهي تنظر لتلك الكتب التي حوالها ثم جذبت دفتر بجانبها وبدات تكتب كل شيء بداخلها (انا هفضل لحد امتي كده كل حاجه عندي الدراسه وبس طب وانا فين من كل دا هفضل اذاكر كده لحد ما امو*ت الكل شايفين اني سخي*فه ومش زي اخواتي مش البنت اللي دمها خفيف اه انا واخواتي نسخه من بعض بس هم اللي بيجي ليهم بدل العريس ١٠ لكن انا ولا واحد مش عارفه ليه هو انا واحشه او فيا حاجه مختلفه انا مش غيرانه بس نفسي افهم انا هفضل كده لحد امتي استغفر الله العظيم انا عارفه ان لسه مجاش الوقت المناسب اللي يجي فى الشخص اللي هكمل معا حياتي وعارفه ان انا ربنا هيبعت ليا فرحه من عنده كبيره جدا بس انا نفسي الفرحه دي تيجي دلوقتي نفسي احس زي البنات مش مجرد الة كل اللي بتعملوا انها بتذاكر بس ياريتني ماكنت دخلت كلية طب كنت بدعي ليل ونهار ادخلها واول ما دخلتها حياتي اتحولت لجحي*م حتى فى الاجازه بذاكر امتي اخد راحه واحس اني اخيرا اقدرت ارتاح من وانا صغيره وانا مش عارفه ارتاح ديما حسه ان لازم اعمل المستحيل عشان لو حد دخلني فى مقارنه مع اخواتي مكنش انا اللي فاشله ومليش مستقبل اهو نجحت وبقيت دكتوره وهم ارتاحه وانا لسه بذاكر وهفضل كده لحد ما هنسى يعني اي راحه )
خرجت من شرودها على صوت مرتفع يقول :يابني بقولك روح جيب ليا قهوه وجيب لحج شيشه انجز بالله عليك عايز انجز علينا شغل قد كده 
نهضت ساندي ونظرت لاسفل وقالت بهمس:كنت متوقعه مفيش حد هم*جي بيتكلم بشكل دا غيرك شخص بلط*جي ثم قالت بس شكلوا حلو اووي ثم اغمضت عينها وقالت غض البصر ياساندي استغفر الله ثم فتحت عيونها مره اخرى وجدت هشام ينظر لها بستغرب ثم ابتسم لها نظرت له ساندي بحدة ابتعدت واغلقت باب الشرفة بقوه 
ابتسم هشام وقال بهمس :كل يوم بتاكد انها مجنو*نه بجد 
.....................
نهضت هنا اقتربت من سليا وقالت بهدوء:بصي انتى لحد دلوقتي بنسبه ليا مقبوله جدا بس فى بنت تانيه بره برده هشوفها وهختار الاحسن بينكم وهكلمك تاني دا هيحصل فى خلال يومين باذن الله 
اؤمات سليا بتفهم وقالت :تمام شكر جدا بعد اذنك 
غادرت سليا المكتب وهي تحدث نفسها :مستحيل اتقبل و
خرجت من شرودها على صوت فتاه تقول :سليا سليا 
نظرت سليا وراءه وقالت بستغرب :اليس انتي بتعملي اي هنا 
عانقتها اليس بحب وقالت:انا جايه مع عمو دي الشركه بتاعته انتى بتعملي اي هنا 
ابتسمت سليا وقالت بهدوء:كنت بقدم على شغل هناو
قطع كلماتها صوت يحيي وهو يقول بغضب:اليس كم مره اقولك متبعديش عني من غير اذن انا خو*فت يكون حصلك حاجه 
نظرت له اليس بحزن وقالت:انا جريت عشان سليا كانت هتمشي 
ابتسمت سليا وقالت :روحي مع عمو وانا هروح دلوقتي اول ما تيجي الجنينه قوليلي وانا هجي ليكي على طول ثم نظرت ليحيي وقالت بعد اذن حضرتك 
جذب يحيي يد اليس وقال:اتفضلي ثم نظر لاليس وقال قدامي يامصيبه 
..............
جلس فارس فى مكتبه وامامه محمد وقال بضيق مزيف :هنعمل اي فى اللي بيحصل دا 
تنهد محمد وقال بغضب مزيف:يعني هنعمل اي يافارس مانت شايف احنا مش عارفين نوصل لي اي طرف خيط يقول الارهابين دول فين انا زهقت وتعبت من كتر ما بندور 
نهض فارس وتحرك امام محمد بعشوائيه  وقال بتفكير مزيف :هم اكيد مخلينا بينا جاسوس بيوصل ليهم اخبارنا 
نظر له محمد وقال بتفكير:لا مستحيل كل اللي عندنا فى القسم ناس موثق منها انا متاكد ان محدش منهم خاين 
تنهد فارس وقال :ماهو مفيش حل تاني بقولك اي تعال نروح الكافيه اجيب قهوه دماغي هتنف*جر من التفكير 
نهض محمد وقال بهدوء:يلا يابني 
غادر محمد وفارس المكتب كان فى شخص جلس امام شاشه وهو ينظر لكل ما يحدث فى مكتب فارس عندما غادر فارس ابتسم ذلك الشخص وقال:ولسه انا هخليك تتجنن اكتر فاضل بس اعرف مين البت اللي كانوا بيتكلموا عليها وساعتها هجنن*كم صح 
............
كانت تسير سليا بجانب والدها وهي تقول بضيق:بابا انت بتركن العربيه 
بيعيد عن البيت انا مش قادره امشي اكتر من كده 
ابتسم والدها وقال :ياحبيبتي انا بخليكي تمشي رجلك بدل مانت مش بتعملي حاجه فى يومك كده 
تنهدت سليا وقالت بضيق :يارب اشتغل وساعتها مش هعمل حاجه ليكم نهايي  ثم قالت بستفزاز انا بقول اهو عشان ساعتها تعرفوا الجوهرة اللي معاكم فى البيت
قهقه والدها بسخريه وقال بمزح :بقولك اي ياجوهرة متتجوزي احنا مش عايزين جواهر فى البيت احنا ناس وش فقر و
قطع كلماته سليا وهي بتقول:شكر ياحج بس برضه انا مش هتجوز وهفضل قاعده على قلبكم استنى ياحج ست الكل بتتصل الو ياماما وحشتك ولا اي 
ابتسمت والدتها وقالت بسعاده:وحشتيني اي دا انا طايره من الفرحه عشان مش سمعه صوتك في البيت 
نظرت سليا لهاتف ثم نظرت لولدها وقالت :بص كده اتاكد مش دا رقم ماما 
اؤما والدها بنعم وقال:ايوه هو بتسالي ليه امك كويسه 
اؤمات سليا بضيق مزيف وقالت:هي كويسه انا اللي مش كويسه انتم عايزين مني اي هو انا مش بنتكم ليه بتعملوا فيا كده 
والدتها بستفزاز:هو مين قالك قبل كده انك بنتنا انا معرفكيش المهم بقولك اعملي بلقمتك وروحي جيبي كيلو لحمه من عند الحج محمود واوعى تتاخري انتي سامعه 
تنهدت سليا بضيق وقالت:كل حاجه سليا سليا ما سمر وساندي فى البيت بس ازاي لازم سليا ثم نظرت لولدها وقالت اتفضل انت يحج اطلع البيت والشغاله هتجيب ليكم الاكل 
نظر لها والدها وقالت بمزح :ماشي ياشغاله انجزي عشان الست هانم عايزه الحاجه بسرعه 
نظرت له سليا بغضب وقالت:ياحج ياحج سبني فى حالي بدل ما ارمي نفسي تحت اي عربيه واقول انت اللي زقتني 
ثم نظرت لهاتفها وقالت :انتي بتسمعي كلامنا ليه ياماما ما تقفلي انا هروح اجيب ليكي اللحمه واجي 
تنهدت والدتها وقالت :يعني بسمع اغاني لست ام كلثوم هقفل ياختي بت ياسليا قوليله انك عايزه اللحمه لحج السعد عشان ميجبهش كلها دهنة
نظرت سليا لولدها وقالت بصدمه:هي حتي اللحمه ليها واسطه شكلي هموت نفسي واخلص من المجتمع دا اقفلي ياماما ثم نظرت لولدها سلام هروح اجيب اللحمه واجي عايز اجيب اي حاجه تانيه 
نف والدها وقال :لا ياحبيتي سلام 
تحركت سليا وهي تقول لنفسها :يارب نخلص من اليوم دا 
بعد مرور دقائق دخلت سليا المحل وواقفت امام محمود وقالت:سلام عليكم لو سمحت عايزه كيله لحمه 
نظر لها هشام بستغرب وقال بهمس:هي مالها محترمه كده ليه
نظر هشام  لولد واقف امامه وقال :يابني هات كيلو لحمه لاستاذه ثم نظر لها وقال اتفضلي اقاعدي لحد ما اللحمه تتقطع 
نهض الحج محمود ونظر لهشام وقال :انا هروح مشوار بسرعه واجي عينك على المحل 
غادر الحج محمود المحل نظر هشام لها وقال :اي الادب 
نظرت له سليا بعدم فهم :مالك انت تقصد اي 
نظر لها هشام وقال بضيق :نفسي افهم انتى كره*ني ليه هو انا عملت ليكي حاجه يابنتي دا انا كل مره اشوفك بدفع عنك 
نظرت له سليا بعدم فهم ثم حدثت نفسها وقالت :اكيد يقصد واحده من البنات مش انا 
خرجت من شرودها على صوت هشام وهو يقول :روحتي فين 
تنهدت سليا وقالت بهدوء :مروحتش فى حته انا بس مكنتش مركزه شكر انك ساعدتني فى اخر مره وانا مش بكرهك بس هو الصح اني اقف واتكلم معاك يعني اكيد لا 
نظر لها هشام وقال بخبث :اممم يعني انتي مكنتشي تقصدي تشتميني اخر مره 
نظرت له سليا بتوتر وقالت :..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
نظرت له سليا بتوتر وقالت :اصلا اصلا انت كنت مستف*ز الصراحه ثم قالت بجديه هات اللحمه خليني امشي 
ابتسم هشام بسخريه وقال :مستف*ز تمام ماشي عموم اتفضلي اهي اللحمه 
جذبت سليا اللحمه من يده ثم غادرت وهي تقول بهمس:الحمدلله كان هيعرف ان مش انا ساندي 
نظر هشام لها وهي تسير  لخارج وقال بهمس:مع انهم نسخه من بعض بس لما اتكلمت اتاكدت انها مش هي 
............ 
واقف فارس امام مكتب نظر لعسكري وقال:قول يابني للواء اسماعيل ان الظابط فارس بره 
نظر له العسكري وقال بهدوء :معلش ياباشا مينفعش ادخل من غير اي حاجه تثبت انت مين ممكن بطاقتك 
اؤما فارس بتفهم وقال:امسك اهي 
دق العسكري الباب ودخل المكتب وقال :باشا الظابط فارس عايز يقابل حضرتك ثم اقترب وضع البطاقه على المكتب وقال دي البطاقه بتاعته 
اؤما اللواء اسماعيل وقال:دخلوا يابني انت مستني اي 
بعد مرور دقائق دخل فارس المكتب وقال:السلام عليكم حضرتك عامل اي 
نظر له اللواء وقال :الحمدلله انت عامل اي 
نظر له فارس بهدوء وقال :الحمدلله ممكن حضرتك تقولي اي التفاصيل بظبط 
ابتسم اللواء اسماعيل  وقال :دايما مستعجل اقاعد الاول وقولي تشرب اي
جلس فارس امام اللواء وقال :الحمدلله شربت قهوه قبل ما اجي مش هقدر اشرب اي حاجه تانيه حضرتك عارف ان ديما مستجعل عشان معنديش اي وقت انا مطلوب مني كمان ساعه اكون فى مهمه تانيه
ابتسم اللواء وقال بحب :تعرف يافارس انا ديما بشوف نفسي فيك وانا صغير كنت شبهك كده مباخدش اي راحه المهم عندي اني اخلص البلد من القرف اللي موجود فيهم ثم قال بجديه بص ياسيدي المهمه هي ان انت هتفضل موجود مع الدفعه الجديده اللى موجوده فى اكاديميه الشرطه لبنات ليه لان احنا فى ظابط هناك احنا متاكدين انه فسا*د وبيوزع مخد*رات علي البنات هناك و
قطع فارس كلماته وقال بستغرب :ازاي ياباشا على ما اظن ان البنات دي قبل ما تدخل الاكاديميه بيكون فى اختبارات كتير ومستحيل واحده بتشرب تقدر تعدي كل الاختبارات دي 
تنهد اللواء بحزن وقال:عندك حق انا معاك فى دي بس الظابط دا بيحط ليهم المخد*رات فى الشرب والاكل ولما بيد*منوا الحاجات دي بيظهر ليهم التعب هو ساعتها بيعرفهم ان مع مسكن قوي ويبداء يبيع الظابط دا متفق مع كم بنت هناك ومع كم ظابط احنا لسه منعرفش عددهم اوي بس احنا محتاجين تدخل وسطهم ومش هتكون ظابط هتكون دكتور بتدرس ليهم لو دخلت ظابط هيحاولوا يبعدوا عنك الامان انك تكون دكتور وكمان هيبقي ليك بطاقه تانيه متغير فيها معلوماتك كلها وهيكون عندك شقه قريبه من الاكاديميه والبطاقه هتكون مكتوب فيها العنوان دا عايزك لما تدخل تجيب اكتر من دليل على الناس دي و ولو عايز حد يساعدك فى المهمه دي قولي 
نظر له فارس بتفكير وقال:لا مظنش اني هحتاج حد معايا متقلقش ياباشا انا بس عايز اعرف المهمه دي هتبداء امتي وهكون محتاج ملف فى كل المعلومات دي وكمان معلومات عن الناس اللي انتم شاكين فيهم  وطبعا معلومات عن الظابط 
وضع اللواء ملف امام فارس على المنضدده وقال:دا الملف انا جمعت فى كل المعلومات اللي هتحتاجها والمهمه هتبداء مع بدايه السنه ليهم يعني كمان شهر او شهر ونص فى الحدود دي 
اؤما فارس بتفهم ٫امسك ذلك الملف ثم نهض وهو يقول  :تمام انا هتابع الدراسه هتبداء امتي وهكون هناك وكل حاجه هتحصل هبعت لحضرتك انا لازم امشي دلوقتي بعد اذنك 
...................
جلست سليا على الفراش وهي تقول بصوت مرتفع:تعالوا انتم الاتنين عايزه اقولكم حاجه حصلت 
جلست بجانبها  ساندي وقالت بضيق:خير ياختي مفيش حاجه بتيجي من وراك عدله 
نظرت له سليا بخبث وقالت:طبعا مانتي مش هيعجبك اللي هقولوا 
جلست سمر امامهم وقالت بفضول:ما تقولي يابنتي اي اللي حصل لو مفيش حاجه مهمه خليني أروح اكمل الفيديوهات بتاعت أكاديمية الشرطة 
نظرت لها سليا بغيظ وقالت : أنتي لسة مركزة برده في حوار الشرطة دا 
تنهدت سمر وقالت بضيق :اه ياسليا وقدمت خلاص مستنيه اني اتقبل واعرف اول اختبار امتي وانجزي في حاجه تقوليلها ولا 
نظرت لها سليا بغضب وقالت:خليها تنفعك ياختي ثم نظرت لساندي وقالت حبيب القلب افتكرني انتي بس نفسي اعرف انتي شتمتي الواد ليه دا قمر 
نظرت لهم سمر بصدمه وقالت :حبيب مين يابت انتي اتهبل*تي ولا اي واطي صوتك ابوكي لو سمع العب*ط اللي بتقولي دا هيقت*لنا 
ابتسم سليا بسخريه وقالت :وانا مالي ياختي ما تسالي اختك 
نظرت لها ساندي بغضب من اسلوبها وقالت :سليا احترامي نفسك حبيب مين هو انا بتاعت الكلام دا 
تنهدت سليا وقالت :الجزار بتاع الخنا*قه شافني وبيقولي انتي شتمت*يني ليه اخر مره وليه بتعامليني وحش كان نفسي اضحك عليه وافهمه اني انتي بس شكلوا خد باله 
تنهدت ساندي براحه وقالت:انتي خضتيني وربنا انا فضلت افكر مين حبيبي دا ياست الواد كل ما اروح فى حته القي فى وشي دا واحد بلط*جي انا مالي بي واكيد مش هروح اكلم ولد عدل ثم قالت بغضب اوعى تكلميني بشكل دا تاني انتي فاهمه ثم نهضت وتركتهم وهي تقول قال حبيبي قال
نظرت سمر لسليا  بضيق وقالت بعاتب :عجبك كده اهي زعلت هو دا هزار ياسليا مينفعش تهزاري كده دا لو ابوكي كان سمع كلمه حبيبك دي كان صدقها وساعتها كانت هتكون فى مصي*به 
تنهدت سليا بحزن وقالت:مكنتش اقصد والله انا كنت بهزار مانتي عارفه هزاري انا هحاول اصالحها 
.................
بعد مرور يومين لم يحدث بهم شيء استيقظ الجميع على صوت مرتفع جدا نهضت سليا وهي تنظرت لساندي وتقول بقلق:في اي الصر*يخ دا 
نهضت ساندي من الفراش وهي تقول :هعرف منين تعالي نخرج نشوف في اي 
كانت تقف سمر فى المطبخ وهي تمسك الهاتف بقوه وتقول :يارب يارب يارب ثم صرخت بصوت مرتفع وهي تقول نجحت نجحت لولولولي 
دخلت والدتها المطبخ وقالت بغضب:بس بس في اي انتى عامله الدوشه دي على الصبح ليه 
ابتسمت سمروقالت بسعاده :انا نجحت ياماما اتقبلت فى الاكاديمية اول اختبار ليا هيكون يوم الخميس 
نظرت لها والدتها بصدمه وقالت :انهي خميس يابت دا بكره الخميس ولا تقصدي الخميس بتاع الاسبوع اللي جاي 
ابتسمت سمر وقالت :لا بتاع بكره الحمدلله هروح اول اختبار بكره مش عارفه هيكون اختبار اي بس باذن الله هكون قدها 
دخلت ساندي وسليا بجانبها المطبخ نظرت لهم سليا وقالت بضيق:هو محدش يعرف ينام فى البيت المنيل دا 
نظرت لها  والدتها بغضب مزيف وقالت:بت اتلمي ثم قالت بفرحه بكره اول اختبار لاكاديميه الشرطه لاختكم 
اقتربت منها ساندي ثم عانقتها بقوه وقالت بحب:اللهم بارك مبارك ليكي ياقلبي انا واثقه فيكى وعارفه انك قدها عاش ياست الظابطه محدش هيعرف يكلمك بعد كده 
ابتسمت سمر على كلماتها وقالت بحب:الله يبارك فيكي ياقلبي ثم قالت بغرور مزيف طبعا يابنتي بس متخافيش هكون بقبل الفلوس لو عايزه اي مصلحه انا هظبطها ليكي بس كله بفلوسه ثم نظرت لسليا وقالت ولا انتي اي رايك 
ابتسمت سليا واقتربت منها وهي تقول:كنت عارفه انك هتتقبلي بس شدي حيلك كده وعدي الاختبارات دي ثم قالت بمرح وخليكي الواسطه بتاعتنا  تعالي فى حضني ياقلبي 
عانقتها سمر بقوه وهي تقول :كنت خايفه اووي تقولي كلام يز*علني 
رتبت سليا على ظهرها وهي تقول بحب:يابت دا انتي توامي حياتي كلها ازاي مفرحش ليكي بس انا كنت خايفه لما تروحي الاكاديميه دي تبعدي عننا وانتي فعلا هتبعدي عننا دا احنا هنشوفك مره فى الاسبوع 
نظرت لهم والدتهم وهي تقول بغضب مزيف :خلاص ياختي انتي وهي كفايه حب فى بعض وكل واحده تقوم تعمل شغل البيت ثم نظرت لسمر وقالت انتي تدخلي اوضتك وتفضلي تعملي تمرين والحاجات اللي بتبقي موجوده فى الاختبارات دي ثم نظرت لساندي وقالت عارفه لو لقيتك خلعتي وروحتي تذاكري هعلقك يلا يابت منكى ليها على الشغل 
......................
واقف يحيي امام المدرسه  نظر امامه وهو يقول :حبيبه عمو تعالي بسرعه وحشتيني 
عانقها يحيي بحب ابوي وهو يقول :عملتي اي انهارده فى المدرسه حد زعلك
ابتسم اليس وقالت بحب :لا شكر انك دخلت وكلمت الميس هي زعقت ليهم وهم مكلمونيش تاني و
قطع كلماتها صوت سيده وتقول بصوت مرتفع:اليس بنتي 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
واقف يحيي امام المدرسه  نظر امامه وهو يقول :حبيبه عمو تعالي بسرعه وحشتيني 
عانقها يحيي بحب ابوي وهو يقول :عملتي اي انهارده فى المدرسه حد زعلك
ابتسم اليس وقالت بحب :لا شكر انك دخلت وكلمت الميس هي زعقت ليهم وهم مكلمونيش تاني و
قطع كلماتها صوت سيده وتقول بصوت مرتفع:اليس بنتي
نظر لها يحيي بصدمه وقال بهمس:هدي ثم نظر لاليس وقال بقلق حبيبتي ادخلي العربيه انا خمس دقايق وهجي وبعدها هنخرج 
صعدت اليس السياره نظرت له هدي بغضب وقالت:اليس انزلي تعالي لماما 
ابتسم يحيي بسخريه وقال:ماما مين ياهدي انتى اي اللي فكرك بالبنت ولا فلوسك خلصت ولا اللي انتى خسرتي بنتك عشانوا خلع وسابك 
تنهدت هدي وحاولت ان تهدئ من نفسها وقالت بضيق :بقولك اي انت ملكش دعوه بيا كل اللي انا عايزه دلوقتي بنتي وعايزه الواصيه عليها
قهقه يحيي بسخريه وهو يقول :طب مش تقولي كده من الاول عايزه الواصيه والفلوس اللي اخويا سيبها لابنته بس دا بعينك هتاخدي البت بس بشرط واحد اكون انا ميت سلام يا طليقه اخويا 
صعد يحيي السياره نظرت له هدي بغضب ثم تمتم:وربنا ما هسيبك يايحيي الكل*ب انا هاخد بنتي والفلوس قريب اووي 
............
جلست سليا على الفراش وهي تدندن :وفى يوم لقيته لقيته هو اللي 
خرجت من شرودها على صوت هاتفها نظرت له وقالت بهمس:رقم غريب يارب يكون الشغل ردت وقالت الو سلام عليكم
هنا بهدوء:الو سلام عليكم معايا استاذه سليا 
ابتسمت سليا وقالت:ايوه انا حضرتك مين 
هنا:انا هنا من شركه ***انا بكلمك عشان اقولك انك اتقابلتي فى الشغل ومن بكره هتبداء شغل 
سليا بسعاده :بجد الف حمد وشكر لله ثم قالت بستغرب هو مش بكره الخميس ومعروف ان الجمعه والسبت اجازه يعني انا هنزل بكره بس 
هنا :لا احنا معندنش اجازه يومين دول هو يوم واحد بيكون يوم السبت
اؤمات سليا بتفهم وقالت:تمام ممكن اعرف المفروض اكون الساعه كم هناك 
هنا:تكون الساعه ٩ فى الشركه اول ما تيجي هتلقي بنت اسمها ندا  دي هتساعدك هتعرفك كل التفاصيل المهمه ربنا معاكي 
ابتسمت سليا وقالت :شكر جدا 
هنا :الشكر لله ياحبيتي سلام
اغلقت سليا الهاتف وهي تقفز على الفراش بسعاده ويتقول :هشتغل وهشتغل لولولولي هشتغل ياماما
دخلت والدتها الغرفه وهي تقول :يارب صبرني على شويه المجانين دول ثم نظرت لسليا وقالت بت بت انزلي من على السرير هتكسري السرير ساعتها هخليكي انتى اللي تدفعي تمن تصليحه 
تنهدت سليا وقالت بضيق مزيف :في اي يامرات ابويا سيبيني افرح شويه ثم قالت بجديه اقاعدي عايزه اقولك على خبر انا اتقابلت فى الشغل الحمدلله يارب بكره اول يوم 
نظرت لها والدتها وقالت :بكره بكره هو في اي هو كل حاجه فى الدنيا بكره ثم قالت بتساؤل ازاي بكره مش بكره الخميس 
تنهدت سليا وقالت :منا برده استغربت وسالتها قالتلي ان هم بياخدوا اصلا اجازه يوم واحد اللي هي السبت فانا كده هشتغل الخميس والجمعه المهم بكره تصحيني ٧ونص لحد ما البس واروح الشركه هتكون الساعه ٩ 
اؤمات والدتها بتفهم وقالت بحب :عيوني ياقلب امك 
ابتسمت سليا بحب لحنان والدتها ثم قالت :ماما انا هلبس واروح الجنينه العب مع الاطفال واغير جو من البيت 
.................
نظرت اليس حولها بستغرب وقالت :عمو هو احنا ليه فى الجنينه احنا مش هنروح 
ابتسم يحيى وقال بحنان :أنا حبيت إني أجيبك تلعبي مع الأطفال شوية وبعدها هنروح البيت 
نظرت له اليس بحزن وقالت:بس انا بحب العب مع سليا وهي اكيد مش موجوده 
رتب يحيي على شعرها وقال:العبي مع الاطفال هنا شويه وعد المره الجايه نيجي وسليا هنا موافقه 
اؤمات له اليس بسعادة :ركضت وهي تقول استناني هنا بحبك ياعمو 
نظر يحيي حواله ثم اقترب من كرسي بجانبه جلس وهو يتحدث مع نفسه :هتعمل اي يحيي اليس هتنسى امها بي اللعب ومش هتسال عليها بس دا مش هيحصل كل مره وانا متاكد ان طالمه امها ظهرت دلوقتي يبقي هتظهر كتير اووي الفتره الجاي اتصرف ازاي بس يارب ثم تنهد بحزن وقال يارب ساعدني احافظ على اخرى حاجه موجوده ليا من اخويا 
قطع شروده على صوت فتاة تقول :هو مش حضرتك عم اليس هي فين 
نظر يحيي لها بتركيز وقال :انتى سليا صح اليس جوه بتلعب مع الاطفال 
ابتسمت سليا وقالت:اه انا سليا انا هروح اشوف اليس 
ركضت سليا على الاطفال وهي تقول :مفاجأة وحشتوني
ركضوا جميع الاطفال لها وعانقوها بقوه ابتسمت سليا وقالت :وحشتوني انتم كويسين 
اؤما لها جميع الاطفال بنعم جلست سليا على الارض وقالت :يلا قولولي نلعب ولا احكي ليكم قصه ولو قصه عايزين قصه انا افكر فيها واقولها ولا قصه اميره من الاميرات 
نظر لها جميع الاطفال وقالوا الاغلبيه منهم :قصه جديده 
ابتسمت سليا وقالن بحب:تمام اعملوا دائرة وانا هقاعد فى النص وانتم حواليا
جلست سليا فى منتصف الدائره وقالت :القصه دي انا اللي عملها كان ياما كان ولايحلى الكلام الا بذكر النبى عليه افضل الصلاه والسلام كان فى ملك معروف بالعدل بين الناس وانه بيكرهه السحر واي حد بيستخدم السحر فى المملكه بتاعته ياما بيتق*تل او بيتنفي لمملكه تانيه المهم ركزوا معايا اووي فى اللي جاي كان فى اميرة جميله هي بنت الملك الوحيده وكانت بتحب الناس جدا وبتحب تعمل ليهم خير كتير اوووي اسمها نظرت سليا حوالها وقالت اسمها اليس وكان ليها صاحبه قريبه منها اووي اسمها سجدة
ابتسمت واحده من الاطفال وقالت:الله اسمي اهو 
نظرت لها سليا وضعت يديها امام وجههاوقالت:هششششش مش عايزه صوت 
كانت تقف الاميرة اليس امام المرايا وهي تحدث سجدة:شكلي حلو اووي انهارده اي رايك فى الفستان دا ولا اغيره 
ابتسمت سجدة بحب ليها وقات: انتى جميل فى كل حاجه بس الفستان دا محتاج التاج 
ذهبت سجدة واقتربت من الباب وقالت بصوت مرتفع:تيا تيا عايزه التاج بتاع الاميرة هو موجود فى اوضه الملكه 
تنهدت تيا وقالت بصوت مرتفع : حاضر دقيقه 
ابتسمت سجدة ونظرت لاميرة اليس وهي تقول :لطيفه تيا بس دايما بتكون لوحدها  
تنهدت اليس وهي تقول :  حاولت معاها اكتر من مره ابقي صاحبتها بس هي ديما بتبعد معرفش ليه 
بعد مرور دقائق دقة تيا الباب ودخلت الغرفة وهي تقول :سجدة التاج ثم نظرت لاميرة بسعادة وقالت  شكلك حلو اووي انتى على طول حلوه نفسي اكون زيك فى المستقبل 
ابتسمت اليس وقالت بحب :انتي احله مني مليون مره 
ابتسمت تيا بخجل وقالت :شكر انا هنزل عايزين مني حاجه تانيه
جذبتها سجدة من يديها وقالت :لااستنى اقاعدي معانا ثم نظرت لملكه وقالت البسي التاج
وضعت الاميرة اليس التاج فوق راسها وقالت وهي تنظر لمرايا : البس التاج دا ولا البس التاج التاني  
نظرت لها تيا بستغرب وقالت بتساؤل:احنا فى نص الليل انتى رايحه فين دلوقتي 
نظرت سجدة لتيا بهدوء وقالت :هي بس عايزه تعرف تلبس اي فى الحفله ثم نظرت لاليس وقالت البسي التاج دا
ثم نهضت وقالت لازم نمشي دلوقتي ثم نظرت لاميره وقالت انتى لازم تنامي بكره يوم طويل اووي
نظرت لها اليس بهدوء وقالت:تعالي ساعديني اقلع الفستان دا تقيل اوي 
بعد مرور دقائق غادرت سجدة من الغرفة جلست اليس على الفراش واغلقت عينها وذهبت فى النوم بعد مرور نصف ساعه شعرت اليس بوجود شخص فى الغرفه حاولت ان تنهض لكنها شعرت انها مقيده فتحت عيونه تحاول ان تعرف ماذا يحدث ومن معاها لكن الظلا*م كان منتشر فى الغرفه حاولت تتحدث لكنها شعرت بمادة مرة داخل فمها وصوت يهمس بجانب اذنها ويقول :مفعول الماده دي هيشتغل كمان دقايق لو عايزني اعلاجك ومن الماده لازم تقت*لي الملك انا همشي واول ما تقت*لي الملك هتلقيني قدامك 
بعد مرور دقائق نهضت اليس فتحت النور وهي تنظر حوالها بخوف ثم اقتربت من الفراش وجذبت زجاجه بجانبه وحاولت ان تنادي سجدة لكن صوتها لم يخرج حاولت اكثر من مره لكن بدون جدوى قرارت تغادر الغرفة وتبحث عن سجدة ظلت تحاول ان تتحدث لكنها فى كل مره تفشل واقفت امام غرفة سجدة ثم دخلت وهي تحاول ان تتحدث 
نظرت سجدة لحالتها بستغرب وقالت :في اي مالك انتى مش كنتي كويسه
حاولت اليس تتحدث معاها لكن فشلت نظرت لها سجدة بخوف وقلق:انتى كويسه مال صوتك استنى خدي اكتبي فى الورقه دي في اي 
بدأت فى الكتابة بايدي مرتعشة تشعر انها ستموت فى اي لحظه من الخوف بعد مرور دقائق جذبت سجدة الورقه وكانت تنظر لها بصدمه ثم نظرت لاليس وقالت فين الازازة هاتيها احنا لازم نقول لملك 
جذبت اليس الورقه مره اخرى وكتبت بضعف :انا مش عارفه اتصرف مستحيل حد يعرفوا انا مشوفتش شكله ولا معايا اي حاجه تقول هو مين وهو قالي لما اقت*ل الملك هيظهر ليا
نظرت لها سجدة بصدمه وقالت:وانتى ناويه تقت*لي الملك ثم صرخت وقالت تقت*لي ابوكي ياليس 
نظرت لها اليس بصدمه وكتبت:لا لا مقصدش كده انا بقولك على اللي فى دماغى انا حسه ان عقلي واقف صوت مش راضي يطلع انا كده خلاص مش هعرف اتكلم تاني 
تنهدت سجدة بحزن على حالتها وقالت :دلوقتي لازم نروح لملك ونخلي يشوف الورقه اللي بتقولي فيها اي اللي حصل الملك هو اللي هيعرف يتصرف 
ذهبت سجدة الى الملك وهي تمسك يد اليس بقوة نظر لهم الملك بستغرب وقال:في اي انتم الاتنين لسه صاحيين ليه ثم نظر لاليس وقال بقلق  فى اي مالك انتى تعبانه
تنهدت سجدة وقالت :مولاي الورقه دي اليس اللي كتبها اتفضل اقراءها اليس خسرت  صوتها 
نظرت لها الملك بصدمه ثم جذب الورقه بقوه نظر لها بصدمه تاره ينظر لورقه وتاره ينظر لاليس يريد ان يخبروا انها مزحة حاولت اليس تتحدث لكنها فشلت مره اخرى سقطت دموعها بحزن على حالها عانقها الملك بقوه وهو يقول وحياتك عندي ياغلي من حياتي هاخد حقك وهجيبه من تحت الارض ثم نظر لسجدة وقال بحزم قولي لقائد الجيش يجي دلوقتي حالا وقولي لمرسول القصر ان يرسل لجميع الممالك ان الحفله اتلغت  
ركضت سجدة من امامه جلس الملك وبجانب اليس رتبت على راسها وقال :بس ياعيوني كفايه عياط وحياتك عندي لهاخد حقك وهقت*ل الشخص اللي عمل كده صدقيني وعد من ابوكي 
حاولت اليس تتحدث لكنها شعرت بألم شديد فى راسها وايضا معدتها جذب الملك ورقه بجانبه وقال:فى اي اكتبي عايزه تقولي اي 
كتبت اليس وضعت الورقه بيد الملك نظر لها الملك بحزن وقال:روحي نامي حنب ماما انا هبعت حد يجيب ليكي اعشاب لوجع ومتقلقيش انا هخلي قائد الجيش يقلب الدنيا على الشخص دا المادة دي مفيش حد بيستخدمها غير ناس قليله اووي سهل نعرف نجيبهم
بعد مرور شهر بدات اليس تفقد الامل من ان صوتها يرجع ليها والملك لم يجد ذلك الرجل ،جلست اليس على الفراش وهي تنظر حوالها كالعادة تحاول ان تتحدث لكنها بتفشل لذلك قرار الانتحا*ر كان يأتي لراسها كل يوم لكن اليوم هي قرارات تنفيذ ذلك اقتربت من خزانة ثياب فتحت الباب وضعت يديها تحت الثياب جذبت خنجر*ها نظرت له بسخريه وقالت لنفسها:الخنج*ر دا جالي عشان اقت*ل اللي ياذيني انا اهو اول واحده همو*ت بالخنج*ر دا 
وضعت الخنجر تجاه قلبها اغلقت عيونها ظلت تحاول لكن الخوف سيطر على يديها وضعت الخنج*ر بعيد عنها ثم نهضت وهي تردد بدون صوت :أستغفر الله العظيم  أعوذ بالله من الشيطان الرجيم انا هقوم اصلي 
بعد مرور دقائق جلست على سجادة الصلاة ظلت تتحدث مع ربنا بدون صوت وقالت ببكاء شديد:يارب يارب انا مليش غيرك ساعدني انا فقدت الامل لا حوله ولا قوة الا بك ساعدني يارب محدش عارف انا حسه بأي انا عايزه صوتي يرجع انا فى اوقات بفكر امو*ت نفسي بس انا مش عايزه امو*ت يارب انا بس عايزه ارجع اعيش حياتي زي زمان عايزه اتكلم يارب انا عملت اي غلط عشان يحصل فيا كده استغفر الله العظيم اي اللي انا بقول دا انا راضيه يارب الحمد لله وشكر لله 
تنهدت سليا وقالت بهدوء:وبكده خلصت الحدوته 
نظرت لها اليس بفضول وقالت بتسأول :بس فين النهايه اي اللي حصل ليها 
نظرت تيا لاليس ثم نظرت لسليا وقالت :الرجل اللي عمل فيها كده اي اللي حصلوا 
ابتسمت سليا من تركيزهم وقالت بتفكير:اليس رجع ليها صوتها لان فى كل مره كانت بتفقد الامل كانت بتروح لملك او لي اي حد غير ربنا ودا الغلط احنا لازم نروح لربنا ونقول كل اللي في قلبنا وفعلا بعد ما هي اتكلمت مع ربنا ربنا جبر بخاطرها وساعدها ان يرجع صوتها عايزكم تصلوا كل الصلوات لان هي اساس الدين والرسول صل الله عليه والسلم قال ان اللي مش بيصلي قد كفر  يعني انه اصلا مبقاش مسلم فاهمين غير اصلا كده كلنا عايزين ندخل الجنه والصلاه هي اللي هدخلنا الجنه ثم نظرت لتيا وقالت والرجل ربنا خد حقها اي اللي حصل اول ما الرجل دا عرف ان الملك عرف اللي حصل هرب على غابه اول ما دخلها فى ساحر شافه واخد الرجل دا وفضل يجرب عليه كل انواع السحر لحد ما الرجل دا ما*ت متعذ*ب ربنا هياخد حقنا من اي حد جرحنا ثم نهضت وقالت يلا انا همشي دلوقتي المره الجايه بقي نلعب 
نظرت اليس لها وقالت بتوتر:ممكن اتكلم معاكي 
ابتسم سليا وقالت بحب:طبعا تعالي نتكلم بعيد شويه عن هنا 
..................
دخل فارس مكتبه وهو ينظر لمحمد ويقول :محمد خلي حد يجي يشيل الكاميرا دي
جلس محمد على اقرب كرسي وقال بتعب:بس بس اسكت خلينا ارتاح انا طلع عيني انهارده انت خلتنا نروح كميه اماكن 
جلس فارس على الاريكه وقال بفرحه:مش مهم المهم اننا خلصنا من الجاسوس وكمان خلصنا من العصابة دي 
ابتسم محمد وقال بعدم تصديق :ايوه بجد اخيرا بس تعرف اني متخيلتش ان مسعود وحازم هم الجواسيس اللي فى القسم 
تنهد فارس بضيق وقال:ولسه فى ناس تانيه انا متاكد متثقش فى حد مهما كان شكلوا هادي ومحترم نهض وقال متنساش تخلي حد يشيل الكاميرا انا هروح ارتاح ساعتين واجاي 
غادر فارس القسم وهو ينظر حواله بشرود حدث نفسه وقال:وبعدين معاك يافارس هتفضل كده لحد امتي قطع شروده صوت فتاه تقول :لو سمحت ممكن تقولي اقرب مطعم هنا فين 
نظر فارس لها بصدمه وقال :انتى ازاي مستحيل 
....................
تقف ساندي فى المطبخ وهي تنظر حوالها بصدمه وتقول:كل دي مواعين منكى لله ياسليا الكل*ب انا كان مالي ومال القرف دا 
ظلت تغسل الاواني بشرود وهي تدندن بشرود:اصل الكسل طبع الحلوين وانا طالعة حلوه وكسلية 
واقفت كالصنم وهي تسمع صوت والدتها تقول :بقولك طلقني بعد العمر دا كله تخو*ني
نظر لها السعد بصدمه وقال :استهدي بالله طلاق اي اسمعيني اديني فرصه 
تنهدت والدتهم وهي تقول :بقولك اي لو مطلقتش دلوقتي هخلعك يابو البنات 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
تنهدت والدتهم وهي تقول :بقولك اي لو مطلقتش دلوقتي هخلعك يابو البنات
نظر لها السعد بعدم تصديق وقال :بعينك مستحيل اطلقك وتخلعيني اي انتى هتفضلي مراتي وام بناتي لحد ما امو*ت 
ابتسمت والدتهم بسخريه وقالت:ام بناتك ياريتك عرفت قيمه بناتك طلقني وانا هسيب ليك البيت ورقتي توصل ليا فى اقرب وقت 
تنهد السعد وقال بضيق :لا هتفضلي فى بيتك وانا اللي همشي سامحيني عارف ان غلطتي كبيره و
نظرت له والدتهم بغضب وقالت :غلطه اي يابو غلطه هو انت كده غلطت دا انت بس اتجوزت عليا انا مستحيل اسامحك 
دخلت ساندي الغرفه وهي تقول بصدمه :اي اللي انا بسمعه دا انت اتجوزت يابابا الكلام دا بجد 
تنهد السعد وقال بغضب :اه اتجوزت هو انا عملت اي يعني غلط كان نفسي اشوف ولد ليا يشيل اسمي انتم هتتجوز ومش هتكونوا موجودين فى حياتي ومحدش هيكمل بااسمي غير الولد 
ابتسم ساندي بسخريه وقالت :عندك حق احنا ملناش اي لازمه واحنا هنمشي ونسيب لحضرتك البيت انت حر فى بيتك بس خليك عارف ان مفيش ولد هيكون بيحبك ولا حنين عليك و
قطع كلماتها صوت السعد وهو يقول بتعب:بس بس يابنتي اقاعدي انتي وامك هنا انا اللي همشي خدي بالك من اخواتك ياساندي وحبيبتي انا بحبك مش بكر*هك ومش معنى ان نفسي فى ولد ابقي بكر*هكم دا انتم نور عيني ثم نظر مره اخيره لولدتهم وقال سامحيني ياغلي من حياتي 
..................
نظر فارس لها بصدمه وقال :انتى ازاي مستحيل
نظرت له الفتاه بستغرب وقالت:انا مين هو حضرتك تعرفني 
اقترب فارس منها ثم مسك يدها وقال بعدم تصديق :بس بس ازاي انا قولولي انك مي*ته ازاي عايشه 
ابتعدت الفتاه عنه وقالت بغضب:خلي ايدك جنبك متلمسنيش وانا معرفش انت بتتكلم عن اي شكلك متلخبط اوعى خليني امشي هي مكنتش ناقصه مجانين
ابتسم فارس وقال بغموض : متاكد انك هي بس ليه مش فاكرني عموم اقرب مطعم جنب القسم هناك دا
فى نفس المكان كان يقف شخص قريب منهم وهو يبتسم بسخريه ويقول :نهايتك قربت اووي يافارس 
................
جلست سليا بجانب اليس وقالت:احله ايس كريم لاحله اليس قوليلي بقي مالك كنت حسه انك كل شويه بتسرحي 
تنهدت اليس وقالت بحزن :شوفت ماما انهارده بس مفرحتش لا انا خوفت هو طبيعي بنت تشوف مامتها وتخاف منها 
نظرت لها سليا بحزن وقالت بحنان :بصي انا مقدرش اقولك اه طبيعي ولا لا بس اقدر اقولك حاجه انتى مش بتحبي عمو وعايزه تفضلي معه 
ابتسمت اليس وقالت بحب :اه انا بحب عمو جدا هو كان معايا ديما ومفيش حد يقدر يديقني وهو معايا ثم قالت ببكاء بس ماما انا مش فاكره ليها اي حاجه غير مثلا موقفين واحد فيهم كانت بتضر*بني فيه هي ديما بتكر*هني انا بخاف منها اووي عارفه اي اكتر حاجه خايفه منها بجد ان عمو يسيبني ليها و
قطع كلماتها صوت يحيي وهو يقول بحب ابوي :اسيبك لي مين دا انتي عمري كله اوعى تفكري ان ممكن ابعد عنك او اسيبك لي اي حد انا قاعد على قلبك 
ابتسمت سليا على طريقه كلامه وقالت :شوفتي ياست اليس هو عمو بنفسه اللي بيقولك كده اضحكي بقي ومتقلقيش ولو عمو مش موجود ياست انا موجوده مش هسيبك ابدا ثم قالت بحماس وفرحه يلا بقي اضحكي عشان اقولك على مفاجاه 
نظرت لها اليس وقالت بفضول :مفاجاه اي 
نظرت لها يحيي بعدم تصديق وقال:يعني مردتيش على كلامي ولا حتي على كلامها وتركيزك كله فى المفاجاه اه منك 
ابتسم اليس ثم تجاهلت ونظرت مره اخرى لسليا وقالت:ها مفاجاه اي 
ابتسمت سليا على حماسها وقالت بسعاده:فاكره الشركه اللي شوفتيني فيها انا كنت مقدمه على شغل واتقبلت هناك وهنشوف بعض كتير و
قطع كلماتها صوت هاتفها نظرت له بستغرب وقالت :الو اي دا في اي انتى بتعيطي ليه ياساندي اهدي يابت وقولي في اي 
ساندي ببكاء :تعالي بسرعه وانتى هتعرفي مينفعش الكلام على الموبايل بسرعه ياسليا 
اغلقت سليا الهاتف ثم نظرت لاليس وقالت :معلش انا لازم امشي دلوقتي
نظر لها يحيي بستغرب من حالتها وقال:انتى كويسه لو عايزني اوصلك معنديش مشكله 
ابتسمت سليا بتوتر وقالت: لا لا انا بيتي قريب من هنا بعد اذنك 
قالت تلك الكلمات ثم ركضت بقوه وهي تقول بهمس:استرها يارب استرها
.......
جلست سمر وهي تضع يدها على راسها وتقول بنعس:انا مش فاهمه حاجه اي اللي حصل بظبط ثم نظرت لولدتها وقالت وانتي عرفتي منين انه خاين
تنهدت ساندي بغضب وقالت :بقولك اي فوقي كده وركزي انا حكيت ليكي تالت مرات 
نظرت لهم والدتهم بحزن وقالت :بس ياساندي متتخانقيش مع اختك انا مش ناقصه اسكتى ثم نظرت لسمر وقالت بسيطه ياختي لقيت رساله على الواتس من حد بيقولوا متنساش تجيب الغداء وانت جاي استغربت وقولت يمكن رايح ياقاعد مع صحابه بس بقوله كنت حسه بحاجه غريبه والمصيبه لما سالته قالي الحقيقه ياريت كان كدب عليا متجوزها بقاله اسبوعين انا مغفله بقالي اسبوعين 
دخلت سليا المنزل وهي تقول :في اي ومين اللي متجوز انتم قاعدين كده ليه 
نظرت لهم ساندي ثم قالت بصوت مرتفع جدا:ابوكم متجوز علي امكم ابوكم متجوز علي امكم انا لو سمعت السوال دا تاني هو*لع فيكم ثم قالت بضيق وهي تحاول ان لا تبكي وعارفين اتجوز ليه بسببنا عشان هو عايز الولد اللي يكون سنده 
قهقه سليا بقوه على حديث ساندي وقالت :العبي غيرها متهزاريش معايا كده تاني هي مش ناقصه تقل د*م 
تنهدت والدتها وقالت بغضب:اختك مبتهزارش و بقولكم اي بقي عشان تعبت منكم ومن ابوكم ومن الحياه دي كلها انا مش عايزه اسمع سيره الرجل دا فى البيت تاني انا دخله اوضتي ويكش حد فيكم يجي يكلمني
غادرت والدتهم دخلت غرفتها واغلقت الباب عليها جلست على الارض ظلت تبكي وهي تحدث نفسها :انا انا تعمل فيا كده يابو البنات دا انت بنسبه ليا ابويا وكل حياتي انت اللي تكسر*ني كده لو حد قالي انك هتعمل فيا كده مكنتش صدقت كنت هقول كذب دا الحج ميقدرش يعيش من غيري طلعت تقدر وطلعت تقدر كمان تكسر*ني وانت تغد*ر بيا وعشان اي عشان حته ولد الله واعلم هيبقي كويس ولا لا معانا الولد دا اللي هينقذك من كل اللي انت فيه يعني ولا هينقذ اخواته البنات انا مبقتش قادره افكر حتي كل اللي فى دماغي ان اخص على العشره اللي بينا على قد ما حبيتك على قد ما انجرحت منك مسحت دموعها وقالت بس وعد هخرجك من حياتي نهايي وكفايه اووي لحد كده 
جلست سليا بجانبهم وقالت بحزن :امكم منهاره هو اي اللي حصل 
تنهدت ساندي بضيق وقالت:معرفش التفاصيل اللي اعرفوا ان كنت واقفه فى المطبخ وسمعتهم بيتخانقوا وان ابوكي اتجوز عشان يجيب ولد لان احنا لما نتجوز مش هنكون موجودين فى حياته ومش احنا اللي هنكمل باسمه
نظرت لها سليا بصدمه وقالت:ابوكي قال كده اكيد بتهزاري دا انا اتخيل الكلام دا من الكل الا ابوكي 
نظرت لهم سمر بتفكير وقالت :عندك حق هي اكيد الوليه دي عمله لي سح*ر انا عارفه الاشكال دا
ابتسمت ساندي بسخريه وقالت :احنا كل حاجه فى حياتنا بنعلقها فى السح*ر اي الهبل دا مش كل حاجه فى الدنيا سح*ر ثم قالت بحزن ابوكي وافق بمزاجه يسيبنا واختار انه يجيب الولد انتم مشوفتش ابوكم كان بيتكلم ازاي عشان كده الصراحه انا عايزه اقولكم علي حاجه انا عايزه منعتمدش علي ابوكم فى الفلوس ولا اي حاجه انتي اهو ياسليا هتبداء تشتغلي بكره وانا الصراحه دورت كتير اصلا قبل ما يحصل الحوار دا بس مفيش شغل كله لمتخرجين بس هدور تاني وانتي ياسمر متركزيش انتي الوحيده اللي هتكون بره عني انا وسليا انزلي اعملي اختباراتك وباذن الله تنجحي وهو اللي هيدفع ليكي كل حاجه انتي الوحيده و
قطعت كلماتها صوت والدتهم وهي تقول :لا حتي دي لا ابوكم مش هيدفع ليكم حاجه انا هعمل جمعيه وهدفع ليكي الفلوس اللي انتي عايزها احنا من انهارده سند بعض 
اقتربت منها الفتيات وعانقوا والدتهم وقالوا بحب:احنا معاكي ياماما وهنفضل سند لبعض ديما 
..................
دخل يحيي المنزل وهو يقول :اليس تعالي ياحبيبتي عايزه اتكلم معاكي شويه 
جلست اليس امام يحيي وقالت بنعس  :انا عايزه انام 
تنهد يحيي وقال :اقعدي دقايق معايا وبعدها نامي انتى شوفتي ماما انهارده نفسك تروحي ليها وتعيشي معاها 
نفت اليس براسها بقوه وقالت بخوف:لا لا لالا مش عايزه مش عايزه لو انت مديق مني انا مش هديقك والله مش هعمل حاجه متخلنيش اروح ليها 
اقترب منها يحيي وهو يقول :اهدي اهدي فى اي مالك انتى ليه خا*يفه كده انا والله ما هسيبك هتفضلي معايا متخافيش
نظرت له اليس وقالت ببكاء :كانت بتضر*بني على اقل حاجه عمري ما حبتها اه كنت مد*يقه انها سبيتني بس كنت بقول ان احسن عشان مش هتضر*بني تاني متخلهاش تاخدني 
نهض يحيي ومسك يديها وهو يقول بحب:محدش هيقرب منك متخافيش انا هفضل جنبك ومش هسيبك ابدا يلا ننطلع ننام 
.................
جلس هشام امام والده وهو يقول بفضول:بابا هو الحج السعد مالوا شافته انهارده وهو ماشي تحس ان عنده مي*ت من كتر ما هو مهموم 
تنهد والده وقال بضيق:السعد ماشي فى طريق صعب وانا قولتله ان اخرتها صعب وهيخسر الكل 
نظر له هشام بستغرب وقال:انا مش فاهم حاجه تقصد اي بكل دا هو عمل اي 
نظر له والده بغيظ وقال:مش عارف انت ليه مركز مع السعد وبناته بس هقولك اتجوز عشان يجيب الولد واكيد مراته وعياله عرفوا انا قولتله مفيش حد هيتجوز على مراته وهي مش هتعرف لازم هتعرف هو اللي مكنش مصدقني 
نظر له هشام بصدمه وقال:اتجوز وهو كده ناوي علي اي دا كده فعلا خسر كل حاجه و
قطع كلمات هشام صوت شخص يدق على الباب بقوه ويقول:الحقي ياحج محمود المحل بيو*لع 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
نظر له هشام بصدمه وقال:اتجوز وهو كده ناوي عليه اي دا كده فعلا خسر كل حاجه و
قطع كلمات هشام صوت شخص يدق على الباب بقوه ويقول:الحقي ياحج محمود المحل بيو*لع
ركض هشام من امام والده وهو يقول بصوت مرتفع:ابويا متتحركش من البيت انا هنزل اشوف في اي 
ركض والده وراءه وهو يقول :وحياتك امك اوعى ياض 
بعد مرور دقائق كان يقف هشام بجانب والده وهو يحاول ان ياخذ نفسه ويقول :ياشيخ الله يحر*قك الحمدلله الحر*ق مش كبير دا جزء بس فى المحل 
نظر له الولد وهو يقول بضيق:يامعلم هشام انا اول ما لقيت النا*ر اللي و*لعت فى البيت دا بدات تمسك فى المحل خليت ناس تطفيها وجريت اقولك
نظر له الحج محمود بغضب وقال:هي كانت ناقصك انا مش قادر اقف على رجلي اسندني يابني و
قطع كلماته صوت شخص يقف بجانبه ويقول :سلام عليكم انا الظابط فارس ظابط القسم اللي فى اخر الشارع 
اؤما له هشام بتفهم وقال:اهلا وسهلا بحضرتك بس احنا مبلغنش الشرطه لان اصلا الحر*ق اللي حصل كان لجزء بسيط لمحل الحمدلله 
نظر له فارس بستغرب وقال:ايوه منا شايف دا انا جاي بسبب البيت اللي سبب فى الحر*يق دا  ثم قال بجديه الحمدلله المطافي واقفت النا*ر ثم نظر لاحد رجال المطافي وقال كان فى حد فى البيت يابني 
اؤما له الراجل وقال :ايوه يافندم عيل تقريب عنده ١٠ سنين او ١٢سنه فى الحدود دي بس هو فى عربيه الاسعاف لكن لاسف الام وطفله مكملتش سنه والدهم ما*توا من الحر*يق 
تنهد فارس بحزن وقال :خليني اشوف الولد ثم نظر لاحد العساكر وقال دور حوالينا البيت خلينا نفهم اي اللي حصل بظبط والرجل دا كان لي عدوه مع حد ولا لا 
اؤما له العسكري وقال بهدوء:تمام يافندم 
اقترب فارس من سياره الاسعاف واقف امامها وقال بحنان:ازيك ياحبيبي طمني عليك حساس بي اي وجع 
نفى الطفل براسه وقال:لا الحمدلله انا كويس ثم قال بخوف انا انا كنت جنب الباب بلعب بابا بابا اه بابا السبب انا بكر*هه بكر*هه هو السبب 
ظل الطفل يردد تلك الكلمات وجسده يرتجف من الرعب ظل ينظر حواله وهو يقول :انا انا صر*خت ياعمو بس محدش سامعني والله حاولت الحق ماما ثم قال ببكاء انا عايز سمر سمر انا خايف 
نظر له فارس بستغرب من حالته يحاول ان يفهم ماذا حدث نظر فارس لهشام وقال بصوت مرتفع :مين سمر الي هو عايزها 
نظر له الحج محمود وقال:مفيش حد في الشارع اسمه سمر غير بنت السعد اطلع يابني هات سمر و
قطع كلماته صوت سمر وهي تركض وراءها والدتها تقول :بطلي جري مش قادره اجري وراءكي 
تجاهلت سمر كلمات والدتها وركضت لطفل الذي عندما رائها عانقها بقوه وهو يقول ببكاء شديد :ما*توا اه ما*توا انا شوفتهم ماما قالت ان هي كده خلاص هتمشي وان افضل معاكي اخر كلمه قالتها ليا افضل معاكي واسمع كل كلامك سمر هو هو اللي مو*تهم 
تنهد فارس بتعب وقال :لو سمحت خلي يتكلم يوضح هو يقصد مين 
نظرت له سمر بغضب وقالت:في اي مانت شايف الواد عامل ازاي اهدي علي نفسك ثم نظرت لطفل بحب وقالت وهي تحاول ان لا تبكي :اهدي يامصطفي امك جايبه راجل ياواد مينفعش تفضل تعيط كده هم فى اجمل مكان اهدي وخد نفس براحه
ظلت تردد تلك الكلمات وهي ترتب على ظهره بخفه ظل مصطفي يحاول ان ياخذ نفس وهو يقول بخوف :هيجي يقت*لني زيهم صح هو مش هسيب حد فينا عايش هو قال كده
تنهدت سمر بحزن على حاله وقالت :بص ياحبيبي محدش هيقدر يقرب ليك وانا هنا انت متعرفش خالتك سمر ممكن تعمل اي في اللي يقرب ليك دا انا اكله بسناني اهدي وفاهم عمو الظابط اي اللي حصل بظبط
اخذ مصطفي نفس وقال ببكاء:انا كنت بجيب طلبات لبيت ورجعت لقيت بابا مسك ازازه كانت رايحتها جا*ز واقف قدام ماما بيقولها
Flashback
تجلس سيده على الارض وبين يدها طفله تنظر لزوجها برعب وتقول:احمد انت بتعمل اي خلاص مش عايزه اي فلوس مش هطلب فلوس سيبني اربي الواد والبت 
قهقه احمد بهستريا وقال بجنو*ن:نربي مين ومنين مفيش فلوس انا حتي اطرد من شغلي مفيش فلوس هنربي مين احنا لازم نمو*ت ونرتاح متخافيش مش هتحسي بو*جع هنمو*ت بسرعه الجا*ز هيو*لع في البيت بسرعه 
نظرت له تلك السيده وقالت وهي تعانق ابنتها بقوه :لا لا انا مالي انت اطردت عشان انت بتشرب مخد*رات انا بقي مالي ومال عيالي سيبني اربيهم امشي انت وطلقني مش عايزه منك اي فلوس هتنازل ليك عن كل حقوقي بس سيبني انا وعيالي 
اقترب احمد من المنضده بجانبه ثم جذب سجاره وقال:تطلقي دا بعينك ياريهام هنمو*ت كلنا مع بعض ثم نظرت لطفله وقال اي الحلو اللي فى الدنيا عايزها تكمل عشان تشوفوا كله ز*فت ناس الغد*ر فيها طبع وكلهم بيسر*قوا بعض عايزهاا تعيش ليه فاهميني ثم نظر لباب المنزل وقال اهو مصطفي جه تعال ياحبيبي عايزه دا يكبر ليه فاكره هيبقي اي مهندس ولا عميد ولا تكوني فاكره هيطلع ظابط مفيش مد*من ابنه هيطلع كده فين الواسطه اللي هتخليي يوصل لدول مفيش هتقوليلي يجتهد مفيش الكلام دا انا عارف مصلحتنا المو*ت احسن حل 
نظرت له ريهام بغضب ثم نظرت لمصطفي وقالت:اهرب اهرب نادي حد ينقذنا المجنو*ن دا هيمو*تنا البيت كله جاز فضل بس اللي في ايده لو و*لع السجاره دي هنمو*ت اهرب بقولك 
حاول مصطفي ان يركض لكن احمد مسك يده بقوه وهو يقول بجنون:رايح فين متخافش انا خايف عليك قطع كلماته يد ريهام  وهي تجذب يده بعيد عن مصطفي وتقول :اهرب يامصطفي اهرب بقولك روح لسمر
نظر لها احمد بسخريه جذب يده من يد ريهام واشعل سجارته وضعها فى فمه ثم سكب زجاجه الجاز على الارض 
عانق مصطفي سمر بقوه وهو يبكي بقهر ويقول :ملحقتش حتي ابعد عنهم كل اللي قدرت اعملوا ان فتحت الباب والنا*ر مسكت فى رجلي ومسكت فى امي واختي بعدها مش فاكر اي حاجه 
ظلت تبكي سمر مع مصطفي بقوه نظرت لها فارس بصدمه وقالت:انتي عبي*طه يابت دا بدل ما تحاولي تهدي الواد بتعيطي 
نظرت له سمر بغضب وقالت:دا انت قلبك حجر ثم قالت بجديه هو كلهم ما*توا 
نظر لها فارس بعدم تصديق:لا انتي مش طبيعيه سيبي الواد علي الاقل وتعالي نتكلم بعيد 
نظرت سمر لمصطفي وقالت بهدوء:اهدي ياحبيبي بص انت عارف سليا صح اطلع اقاعد معاها وانا هجي متخافش مش هتاخر عليك
نظر لها مصطفي بخوف وقال:بجد مش هتسيبني انتي كمان 
تنهدت سمر بحزن وقالت:لا والله مش هسيبك ثم نظرت لولدتها التي كانت تبكي ماما خدي مصطفي لسليا انا دقايق وهطلع متخافيش 
اؤمات لها والدتها ثم نظرت لمصطفي وقالت:تعال ياحبيبي دا سليا هتلعب معاك قد كده تعال متخافش 
نظرت سمر لفارس وقالت بحزن:كلهم ما*توا صح 
تنهد فارس وقال :اه كلهم ما*توا الراجل والست والطفله انا كنت عايز اعرف حاجه هو الرجل دا طبيعي الكلام اللي مصطفي قالوا مستحيل يكون عن شخص طبيعي و
قطع كلماته صوت هشام وهو يقول :تعال ياباشا اقاعد عندنا فى المحل 
جلست سمر ثم نظرت لفارس وقالت بحزن :احمد مكنش كده بالعكس كان احسن شاب فى المنطقه بس بعد ما اخواته اخده حقه فى الورث وبقي حته موظف بيقبض  مرتب مش مكفي اي حاجه وبقي بيخلي ريهام تشتغل فى البيوت وبياخد فلوسها على فلوسه ويصرف كل الفلوس على المخد*رات كان كل يوم يضر*بها حاولت تهرب كذه مره منه بس معرفتش واهلها من النوع ان البت ملهاش غير بيتها وجوزها مهما حصل مستحيل تتطلق واهي النهايه بنتهم ما*تت بسببه 
نظر فارس لاحد العساكر وقال:القضيه انتهت يابني قول لمحمد يقفل المحضر ثم نظر لسمر وقال احنا عايزين نعرف حد من اهل مصطفي عشان نسلم مصطفي ليهم تعرفي حد 
اؤمات له سمر وقالت بهدوء:اه اعرف سيب مصطفي عندي انهارده وبكره باذن الله هسلموا لاهل امه 
نظر لها فارس بشك وقال:لازم انا اللي اسلم مصطفي لاهله وكمان عشان يجيوا يستلموا بنتهم والطفله من المشرحه وكمان عايزين حد من اهل احمد 
نظرت له سمر قالت بتفكير :اهل احمد مين ياباشا دول مش طايقين احمد بس حاضر بكره باذن الله حضرتك تعال وانا هوصلك ليهم بعد اذنك انا لازم اطلع 
نظر لها فارس بتفكير وقال :على العصر هاجي اخدك ونروح ليهم 
اؤمات له سمر بتفهم ثم غادرت نظر فارس لظهر ثم تنهد بتعب وقال:يابني انا همشي لو حصلت اي حاجه جديده اتصل بيها 
نظر هشام لولده وقال بضيق:كانت ناقصه المحل يو*لع 
نظرت له الحج محمود بصدمه وقال:انت عبي*ط ياض صح ما تحمد ربنا ان اللي اتحر*ق جزء بسيط اووي من المحل دا يتصلح فى يوم وغير كده انت سيب الناس اللي ما*تت ومركز مع المحل 
تنهد هشام بتعب وقال:ياحج ما دا كان معروف انه هيحصل دا كل يوم كان بيضر*بها بس الصراحه متخيلتش انه هيق*تل نفسه معاهم ربنا يرحمنا بجد 
نظر له الحج محمود بغيظ وقال :يلا ياهشام يابني نطلع البيت خلي يومك يعدي 
...............
جلس مصطفي على الفراش بجانبه سليا وامامه ساندي نظرت سليا له بحزن وقالت:حبيبي تعال نام 
نظر لها مصطفي بحزن  وقال ببكاء:مش عايز انا عايز اروح لماما واختي مش عايز حاجه تانيه 
تنهدت سليا بحزن على حاله عانقته وهي ترتب على راسها وظلت تقرأ له قرآن 
بعد مرور دقائق دخلت سمر الغرفه وهي تقول :اي دا هو نام 
اؤمات لها ساندي بنعم وقالت:اه اول ما سليا بدات تقرأ قرآن وهو غمض عينه ونام خلينا احنا كمان ننام خلي اليوم العجيب دا يخلص انتم لسه المفروض تصحوا بدري 
نظرت لها سليا بستغرب وقالت:نصاح بدري ليه 
نظرت لها ساندي بغيظ وقالت بضيق :بت انتي حتي دي نسيتيها انتي عندك شغل بكره والتانيه عندها اختبارات الشرطه يلا يابت انتي وهي ناموا 
.....................
فى صباح يوم جديد كانت تقف سمر امام احد الظابط وتقول :انا مش فاهمه دلوقتي انا ازاي هحل الامتحان دا وانا معرفش اصلا دا امتحان اي 
نظر لها الظابط بهدوء وقال:دا امتحان معلومات عامه امسكي الكتاب دا معاكي خمس دقايق تبصي فيه ممكن يجي معلومات منه وممكن لا انتي وحظك 
تنهدت سمر بضيق ثم جذبت الكتاب وقفت بعيد عنه نظرت لكتاب بتركيز شديد تحاول ان تجمع منه معلومات كثيره بعد مرور دقائق وقف ظابط امامها وقال:الامتحان هيبداء اتفضلي ادخلي القاعه وهاتي الكتاب دا تقدري تاخدي بعد الامتحان 
اؤمات له سمر بتفهم دخلت قاعه الامتحان جلست وهي تنظر لشخص امامها بشرود خرجت من شرودها على صوت ذلك الشخص يتحدث مع ظابط ويقول :انا الدكتور فارس هكون معاكم من بدايه السنه الدراسيه بس انا جيت اشوف المكان واتعرف عليكم 
نظرت لها سمر بصدمه كانت ستتحدث لكن وضع احد الظابط امامها ورقه امتحان وقال:الامتحان ابتدأ مش عايز اي صوت 
اؤمات له سمر نظرت لورقه الامتحان بصدمه وعدم تصديق وقالت وهي تحدث نفسها:نهارد ازرق هي دي معلومات عامه هحلها ازاي بس هو حل واحد حادي بادي 
بعد مرور نص ساعه جذب احد الظابط الورقه من يد سمر نظرت له سمر بصدمه وقالت:اي دا هو الامتحان نص ساعه ازاي دا الامتحان ١٠٠ سوال 
نظر لها الظابط بسخريه وقال:اه ١٠٠سوال بس اختار يعني لو عارفه الاجابه ١٠ دقايق وتكوني حليتي الامتحان كله 
نظرت له سمر بغيظ ثم نهضت وهي تنظر حوالها تبحث عن شخص رائت يقف بعيد قليل عنها ركضت له بقوه وقفت امامه وهي تقول :ازاي انت ظابط ازاي تشتغل دكتور وليه مغير فى شكلك 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
نظرت له سمر بغيظ ثم نهضت وهي تنظر حوالها تبحث عن شخص رائت يقف بعيد قليل عنها ركضت له بقوه وقفت امامه وهي تقول :ازاي انت ظابط ازاي تشتغل دكتور وليه مغير فى شكلك
نظر لها فارس بغضب وقال :انتى عبي*طه ولا اي ظابط اي وتغير شكل اي انتي مين اصلا 
نظرت له سمر بسخريه وقالت :والله على اساس لما بتتكلم معايا كده هقول عندك حق انت مش الظابط فارس ثم قالت بتفكير هو انت معندكش تجديد من الظابط فارس لدكتور فارس كده محدش هيعرف انت مين 
نظر لها فارس بغضب ثم جذب يديها وركض بعيد عن الانظار وقف وراء سياره  وقال بضيق:كلمه كمان منكى وهخليكي متشوفيش النور تاني 
نظرت له سمر بغباء وقالت:اي هتعميني 
جذب فارس شعره بغيظ  ثم جذب المسد*س من جيبه وقال وهو يضعه على راس سمر:لا هقت*لك وصدقيني محدش هيعرف ان انا السبب غباءك دا انا مش ناقص عارفه لو حد عرف انا مين انتى اول واحده هقت*لها هنا ملكيش في اغير اسمي اغير شكلي ثم قال بتحذير لو عايزه ياشاطره تنجحي وتكملي عشان تدخل الاكاديميه هنا ابقي خلي لسانك فى بوقك وخليكي بعيده عني انا مش عيل بالعب معاكي انا لو لعبت معاك مش هلعب غير بمسد*س فى دماغك فى قلبك على حسب سلام ياشاطره 
جلست سمر على الارض وهي تضع يدها على قلبها وقالت بعدم تصديق:انا انا كنت همو*ت بسببه ابن ... الحمدلله يارب شكلوا مجنو*ن انا فعلا هبقي بعيده عنه و
قطع كلماتها صوت ظابط يقول :انتي لحد دلوقتي هنا ليه مش خلصتي الامتحان اتفضلي امشي 
.................
تجلس سليا وامامها مجموعه من الملفات نظرت لفتاه بجانبها وقالت بصدمه:كل دا انا هتعامل معاهم ازاي انا مش فاهمه حاجه هي فين استاذه هنا 
نظرت لها الفتاه بهدوء وقالت:هنا خلاص مشيت انتي دلوقتي اخدتي مكانها وانا هفضل معاكي لفتره لحد ما تكوني فهمتي الشغل كله متقلقيش مش هسيبك اسمي ندا 
ابتسمت سليا لها وقالت :تشرفت بمعرفتك ممكن بقي تفهميني هعمل اي في الملفات دي واي هو شغلي 
جذبت ندا ورقه من على المنضدده وقالت :بصي شايفه الورقه دي جدول مطلوب منك تعملي جدول زي كده كل يوم بمعني  تكتبي المواعيد المهمه انهارده ولو فى اجتماع ولو حد اتصل دا الجدول نيجي لملفات هتقرأ كل الملفات دي وتشوفي لو فيها اي حاجه عايزه تتعدل تقولي عليها ولو مفيش بتدخليها لاستاذ يحيي يمضي عليها اخر حاجه بقي لازم اول ما توصلي الشركه تحضري القهوه لاستاذ يحيي وبعدها يبداء يومك قومي حضريها دلوقتي وانا هروح اشوف شغلي وهجي ليكي كمان شويه
نهضت سليا وهي تحدث نفسها :اخرتها اعمل قهوه هو انا لازم ادخل المطبخ دا اي الهم دا هنا وفي البيت يارب عدي اليوم دا على خير 
خرجت من شرودها على صوت ندا تقول :استنى يابنتي انتي تعرفي فين المطبخ
نظرت لها سليا بهدوء وقالت:لا كنت هدور عليه مش هو هنا 
اؤمات لها ندا وقالت :ايوه هنا ادخلي يمين دا وهتلقي فى وشك عندك كل حاجه 
بعد مرور دقائق كانت تقف سليا وهي تنظر لي الة القهوة بعدم فهم وهي تقول :هشغلك ازاي دلوقتي واصلا هعملها اي امممم فكره انا هعملها قهوة زياده هشغلها ازاي دلوقتي 
ظلت سليا تضغط على الة بعد مرور دقائق ابتسمت بسعاده وقالت :اخيرا اشتغلتي 
............
تجلس ساندي فى الشرفة وبجانبها مصطفي نظرت له وقالت :هتفضل ساكت كتير هو انت خايف مني ولا اي 
نفى مصطفي وقال بحزن :هقول اي حساس ان مش عايز اتكلم عايز افضل ساكت ومسمعش ولا اشوف اي حد وان افضل لوحدي ديما 
تنهدت ساندي بحزن عانقته بقوه وهي تقول :مش عارفه ينفع اقول الكلام دا ولا لا بس ديما كنت بسمع من سمر ان انت اكبر من سنك ذكي يعني عشان كده عايزه اقولك كلمتين دول لو فضلت كده فى العالم دا هتتك*سر بدل المره مليون امك شايفك ومعاك فى كل نفس بتتنفسه مش هتكون مبسوطه وابنها زعلان كده انت لازم تزعل وتعيط وتصر*خ كمان بس فى نفس الوقت تجتهد عشان تحقق حلم امك هي مش كانت عايزك مهندس اعمل المستحيل عشان تحقق حلمها خليك عارف ان العيا*ط والزعل وان اخد نفسي واقاعد لوحدي على طول مش حل لا الحل ان اه اعمل كده بس فى نفس الوقت اعيش فى اوقات تانيه اعي*ط وبعدها العاب وطبعا تصلي الصلاه هي اساس الحياه هي اللي هتساعدك تكمل الطريق انت لسه قدامك طريق طويل اووي ياحبيبي مينفعش تيجي من اولى وتقول لا انا هستسلم فاهمني 
اؤما لها مصطفي بنعم وقال بحب:شكر شكر اوووي انك ساعدتيني انا هسمع كلامك بس عايزك تساعديني فى كل حاجه فى الصلاه وفي المذاكره انا هدخل اول اعدادي اول ما الدراسه تبدأ تساعديني انا معايا موبايل اهو ثم قال بحزن ماما كانت جايبه ليا فى عيد ميلادي اللي فاتت 
نظرت له ساندي بحزن قالت وهي تحاول ان تغير الموضوع:اكيد طبعا هساعدك ياعم متقلقش فى كل صلاه هتصل بيك تصلي وكل اسبوع هجيب ليك هديه صغيره اوي عشان صليت دا طبعا غير هدايا ربنا من من رزق وراحه وحاجات كتير اووي والهديه الكبيره انك تدخل الجنه اما بقي عن المذاكره  ابتسمت و قالت بغرور مزيف معاك دكتوره قد الدنيا هتساعدك يبختك ياعم
..................
تقف سليا امام يحيي وهي تضع القهوه على المكتب وتقول بحماس:اهي اشربها وقولي رايك انا محدش قالي اي قهوتك بس انا عملتها زياده و
نظر لها يحيي بصدمه وقال:بس بس في اي راديو بيتكلم خدي نفسك الاول بصي انا بحب القهوه الساده بعد كده اعمليها ساده انا المره دي هشربها والمره الجايه لو زياده هخصم من مرتبك 
نظرت له سليا بضيق وقالت وهي تحدث نفسها:اه فهمتك انت على كل غلطه هتخصم من المرتب لحد ما هلقي نفسي بدفع من جيبي ليكم 
بصق يحيي القهوة وضع الفنجان على المكتب نظر لها بغضب نظرت له بتوتر وقالت:استهدي بالله يا يحيي بيه مالك كده وشك جاب الوان ليه 
نظر لها يحيي بغضب ثم نهض وهو يجذب فنجان القهوه ويقول بأمر:اشربي القهوه دي 
نظرت له سليا بضيق وقالت:والله ماعملت حاجه هو في اي ياعم هات اشربها جذبت الفنجان من يده 
نظر لها يحيي بهدوء مزيف وقال:اي رايك فى 
قطع كلمات سليا وهي تبصق القهوه فى وجه جذب يحيي منديل وقال وهو يمسح وجهه:انتى عبي*طه ولا اي يابت غو*ري انتي مطروده انا مش فاهمه ازاي هنا تشغل واحده زيك
نظرت له سليا بغضب وقالت:مالها اللي زيي انت عامل كده ليه انا معرفش ان انتم عندكم ملح فى مطبخ دا قولت اكيد دا سكر وخصوص ان ملقتش غيره قدامي مش مصدقني روح وشوف بنفسك 
نظر لها يحيي بضيق وقال:عايزه تعرفي مالك غب*يه انتي غب*يه اتفضلي اطلعي بره و
قطع كلمات صوت فتح الباب اليس تركض له وتقول :عمو وحشتني اووي 
عانقها يحيي وهو يقول بستغرب:انتى كويسه ياحبيبتي خرجتي بدري ليه ومين جابك 
جلست اليس وهي تقول :بابا صحبتي هو اللي وصلني لهنا انت تعرفوا بابا عائشه احنا خرجنا بدري انهارده عشان فى حفله فى المدرسه الميس قالت لو عايزين نحضر نقاعد ولو لا نقدر نمشي عائشه كلمت بابها وانا طلبت منه يوصلني هنا 
قطع كلماتها صوت سليا وهي تقول بحب:نحن هنا اي مشوفتنيش 
نظر لها يحيي بغضب وقال:انتي لسه هنا انا مش طردتك اتفضلي امشي 
ركضت اليس لسليا وقالت وهي تعانقها بقوه:وحشتيني اوووي ياسليا مكنتش واخده بالي ثم نظرت ليحيي وقالت عمو انت هتطرد سليا ليه هي كويسه والله 
تنهد يحيي وقال بضيق:عشان خاطر اليس مش هطردك غلطه كمان وساعتها تتفضلي من غير مطرود 
نظرت له سليا بحق*د وقالت وهي تحدث نفسها:لو مكنتش محتاجه الفلوس دلوقتي كنت اخدت حقي منك حيو*ان 
نظر لها يحيي بغضب وقال:روحتي فين اتفضلي اخرجي كملي شغلك ثم نظر لاليس بهدوء وقال خليكي معاها ياليس لحد ما اخلص الشغل اللي معايا 
..................
ينظر محمد لفارس بضيق ويقول:ممكن اعرف انت جيبني الكافيه ليه انا مبقتش ارتاح لما نقاعد فى اي كافيه بحس ان في مصيبه هتحصل 
نظر له فارس بتعب وقال بعدم تصديق:شوفتها من امبارح وانا مش مصدق نفسي 
نظر له محمد بغضب وقال:ياعم ما تفسر شوفت مين خليني افهم منك حاجه انت بقالك شويه بتقولي شوفتها قولي شوفت مين 
نظر له فارس بحزن وقال:يافا شوفت يافا 
نظر له محمد بعدم تصديق وقال:مستحيل يافا ما*تت انا واثق انها ما*تت زي ما واثق اني شايفك قدامي ثم قال بضيق متقولش اسم يافا دي حراميه قالوا جاسوسة
نظر له فارس بغضب وقال:هو دا وقت الكلام دا انا بقولك شوفت واحده بتقولوا انها مي*ته انا مش متاكد اصلا انها ما*تت انتم بس اللي متاكديين اي اللي مخليكم متاكدين كده دي حاجه ثم قال بستغرب تاني حاجه هي اصلا مش فاكرني كانت بتتعامل كانها متعرفنيش ممكن تكون عايشه بس فقدت الذاكرة
ابتسم محمد بسخريه وقال:والله انت مصدق نفسك الكلام دا لما بنشوفه فى الافلام الهنديه بنقول اي العب*ط دا ونقاعد نضحك انت بقي عايز تخليها عايشه وانا ياسيدي متاكده انها ما*تت 
نظر له فارس بغضب من سخريته وقال :تمام اثبت ليا انها ما*تت انا عايز اشوف جثت*ها 
نظرله محمد بتفكير وقال:هي ما*تت من فتره طويله معرفش جثت*ها ممكن تكون و
قطع فارس كلماته وقال بلهفه :مش مهم انا حتى لو شوفت عض*م هبقي اتاكدت انها مش موجوده 
اؤما له محمد بتفهم وقال بهدوء:مع ان قولت ليك كذه مره مكان قبر*ها بس انت اللي مروحتش تعال نروح مع بعض وهنفتح الق*بر لحد ما نشوف اخرتها معاك 
................
يجلس السعد على الاريكه وهو يتذاكر مواقف بينه وبين الفتيات تنهد بحزن وقال وهو يحدث نفسه :وحشتوني اووي يابنات حقكم عليا انا نفسي بس يكون ليكم اخ يسندكم بعد ما اموت و
خرج من شرودها على صوت سيده تجلس بجانبه وتقول بحب مزيف:مالك من ساعت ما جيت من عند ام البنات وانت كده هي لدرجه دي نكديه 
نظر له السعد بغضب وقال:بقولك اي ملكيش دعوه بيها ومتجبيش اسمها على لسانك انتي فاهمه ياشيماء
نظرت له شيماء بغضب من اسلوبه وقالت:لا براحه عليا ياخويا لا مش فاهمه هو في اي ما هي مراتك زي منا مراتك كلمني عدل انا مغلطتش فيها انت لو عايزني اغلط هغلط صح 
نظر لها السعد بضيق وقال بهمس يكاد يكون مسموع :انا اللي جبت دا لنفسي ثم قال بصوت مرتفع غو*ري من وشي مش عايز اشوفك قدامي 
نهضت شيماء وهي تتمتم بغضب ظل ينظر لها السعد وهو يقول بهمس:يارب خليك معايا 
...............
يقف فارس امام قبر ينظر حواله بقلق ثم قال :محمد انت متاكد اننا هنعرف نفتح الق*بر 
نظر له محمد بضيق وقال:انت فى اوقات بتنسى انك ظابط غير ظالط الفلوس موجوده تحل المستحيل ثم نظر حواله وقال بصوت مرتفع رجب ياحج رجب 
خرج شخص على صوتهم وهو يقول :استاذ محمد عامل اي 
نظر له محمد وقال بهدوء:الحمدلله انت كويس 
ابتسم رجب وقال:الحمدلله حضرتك عايز حاجه 
اقترب محمد من رجب وقال:بص انا عايزك تفتح الق*بر عايزين نشوف الجثه 
نظر له رجب وقال :لا مينفعش يابيه 
وضع محمد  مال بين يده وقال :وعشان خاطري 
ابتسم رجب وقال :عيوني يابيه هفتح ليك الق*بر 
نظر له فارس بلهفه ينظر لقب*ر بفضول شديد يتمنى ان تكون يافا عايشه اغلق عينه وظل يرددد يارب يارب بعد مرور دقائق نظر فارس لمحمد وقال هو اتاخر ليه يامحمد دا مش المفروض انه ينزل الق*بر فى ثانيه ويطلع لينا ليه نزل ومطلعش 
نظر له محمد بضيق وقال:تعرف تصبر انا واقف معاك معرفش هو نزل ومطلعش ليه استنى وهنعرف كل حاجه و
قطع كلماته صوت رجب وهو يقول بعدم تصديق :يابيه انا مش لقي الج*ثه مفيش اي اثر ان كان فى حد مي*ت هنا
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
قطع كلماته صوت رجب وهو يقول بعدم تصديق :يابيه انا مش لقي الج*ثه مفيش اي اثر ان كان فى حد مي*ت هنا
نظر له محمد بصدمه وقال:انت هتهزار ولا اي يعني اي مفيش جث*ه انا متاكد انها هنا مستحيل تكون عايشه ثم نظر لفارس وقال صدقني هي ما*تت في لعبه بتتلعب علينا متصدقش حد غيري 
نظر له فارس بسخريه وقال:اصدقك ازاي واصدقك ليه هو انت ليه متاكد انها ما*تت وازاي اكدب عيني اللي شافت يافا 
نظر له محمد وقال بجديه:بقولك اي انا متاكد من كلامي عايز اصدق صدق انا تعبت لو عايز تروح ويتغد*ر بيك تاني وتالت اتفضل امشي وسيبهم يبلعبوا بيك 
تنهد فارس بضيق وقال:محمد انا محتاج اكون لوحدي ممكن اطلب منك طلب فى مهمه عليا انهارده اعملها فاكر البت بتاعت موضوع الكمين البت دي ساكنه فى نفس شارع القسم روح ليها وخد منها طفل وسلموا لاهل امه ووبعدها سلمهم جثه عيالهم الاب والام والطفله وهتلقي ملف في كل حاجه تخصهم وهم فى انهي مشرحه 
تنهد محمد بتعب  وقال بهدوء:وانا فاكر البت بس معرفش بيتها هعرفوا ازاي 
نظر له فارس بتفكير وقال:افتكرت فى جزار معروف فى المنطقه اسمه الحج محمود دا عارف البت دي اكيد عارف بيتها انا همشي سلام لو عايز اي حاجه اتصل بيا سلام 
...........
دقة سمر باب المنزل وهي تقول:افتحوا افتحوا بت ياساندي افتحي 
فتحت ساندي باب المنزل وهي تنظر لها بغضب :في اي انتي بتخبطي كده ليه
جلست سمر بجانب باب المنزل وهي تقول بتعب:دا كان يوم اسود كنت عايزه يخلص واجري على البيت مصدقت اني وصلت 
اغلقت ساندي الباب وهي تقول بضيق:قومي من على الارض وتعالي احكيلي عملتي اي ماما مستنيه من الصبح انك تكلميها 
نهضت سمر وهي تقول بتعب :مكنش معايا رصيد ثم قالت بصوت مرتفع ماما ياماما تعالي 
خرجت والدتها من الغرفه وهي تقول بلهفه :اي عملتي اي نجحتي صح فرحي قلبي 
نظرت لها سمر بحزن وقالت:معرفش انا مش عارفه نجحت فى الاختبار دا ولا لا انا لقيت ان اول اختيار معلومات عامه وحرفيا دي معلومات مستحيل انا بقيت اقراء السوال وافضل اقول يااا لدرجه دي انا معرفش حاجه عن الدنيا
وضعت ساندي يدها على فمها تحاول ان لا تضحك وقالت:احسن شايفه المعلومات دي بنسبه ليا ولا حاجه 
نظرت لها سمر بغيظ وقالت :بت انتي ابعدي عني انا نفسي دلوقتي اطلع كل عصبيتي علي حد فا حاولي متكلمنيش وانا سيبت ليكي كل التعليم ياختي 
تنهدت والدتها بحزن وقالت بهدوء:مش مشكله ياسمر سبيها على ربنا ادخلي نامي وارتاحي قبل ما الظابط يجي 
نظرت لها سمر بغضب وقالت:الظابط دا لو جه خلي حد غيري ياروح معه دا حرفيا راجل مستفز ربنا يكون فى عون اهله 
نظرت لها ساندي بفضول وقالت:ليه اي اللي حصل هى انتي شوفتي فين اصلا 
وضعت سمر يديها على راسها وقالت بتعب:شوفته فى الاكاديميه المهم هقولك اي اللي حصل لما اصاح انا تعبانه اووي دماغي هتنفج*ر 
رتبت والدتها على كتفها وقالت بحنان:ادخلي اوضتك وانا هجيب ليكي برشام لصداع وبعدها تنامي 
.......................
يقف السعد فى الشرفة وهو ينظر لسجارة بشرود ويفكر فى كل شيء حدث تنهد بتعب وقال وهو يحدث نفسه:وحشتوني يابنات مكنتش متخيل ان مقدرش اعيش يوم من غير ما اشوفكم ظل يتذاكر ذكرياته مع الفتيات 
خرج من شروده على يد تضع على كتفه نظر لتلك اليد وقال بضيق:خير ياشيماء عايزه مني اي 
نظرت له شيماء بغضب وقالت:في اي انت بتكلمني كده ليه انا هكون عايزه منك اي 
نظر لها السعد بغضب وقال:كلمه كمان وهطلقك واخلص انجزي عايزه مني اي انا مش طايقك ولا طايق نفسي 
تنهدت شيماء بضيق وقالت:مش عايزه انا بس كنت عايزه اطمن عليك هتفضل كده لحد امتي انت اليومين دول قاعد رافض تتكلم ولا تاكل ولا حتي تنام مبتعملش حاجه غير تشرب السجاير احكيلي يمكن اساعدك 
ابتسم السعد بسخريه وقال :تساعديني فى اي دا انتي من مجرد ما دخلتي حياتي وهي ادمرت 
نظرت له شيماء بغضب وهي تقول :ليه ياخويا عملت ليك اي انا مالي انت اللي جيت واتجوزتني عشان الواد دا انا ضحيت بي ابني عشانك وسيبه عند امي ميعرفش عني ولا انا اعرف عنه حاجه 
نظر له السعد بتفكير وقال :وانا عندي حل انا ميرضنيش انك تضحي عشاني انتي طالق انا مش عايز غير بناتي 
نظرت له شيماء بغضب وقالت :حلو حلو اووي كويس انك طلقتني انا اللي مش عايزه اعيش مع واحد غدار مغفل و
جذبها السعد من شعرها بقوه وقال بحده :احترامي نفسك بدل ما خليكي تعيشي بقيت عمرك فى السجن وانتى عارفه ان اقدر اعملها بتلفون واحد
وضعت شيماء يدها على يد السعد وقالت وهي تحاول تبتعد :سيبني اوعى تفتكر اني هخاف منك دا بعينك وبقولك اي انت مش طلقتني الشقه دي انا هاخدها وكمان عايزه المؤخر بتاعي 
قهقه السعد بقوه على كلماتها وقال بسخريه :شقه قال شقه انتى بجد فاكره اني هخليكي تعيشي فى شقه ملك دي ايجار مفروش عايزه تفضلي هناوانا مدفعش الايجار وصاحب البيت يجي يطردك اهلا وسهلا والله ما هنطق وكنت عايز اسال على حاجه كده بسيطه هو مين فين الغدار دا انتي فى ثانيه استغنيتي عني ودورتي على الشقه والمؤخر بمناسبه المؤخر انا كتبته ١٠ الف وانتي وافقتي وانا متاكد انك وافقتي عشان فاكره انك هتقدري تاخدي حاجه غيره عموم المؤخر وورقة الطلاق هتوصلكً بكره على بيت امك 
ابتسمت شيماء بسخريه وقالت بجديه :وانا وياعيوني مش عايزه غير الفلوس وهقولك معلومه تعرفها لزمان اللي تغد*ر وتسيب ابنها من غير ما تطمن عليه وتنسى دنيتها عشانك يبقي اول واحد هتغد*ر بي انت نفس الكلام عليك اوعى تفتكر انك كده الاب الكويس اللي رجع لعياله بسرعه انت دمرت كل حاجه عملتها فى سنين حتي دمرت علاقتك بي مراتك وديما الشك هيكون موجود بينكم عموم انا مش مهم عندي كل دا ورقتي وفلوسي يكونوا عندي بكره هلم حاجتي وامشي سلام 
.............
تجلس سليا وبجانبها اليس تلعب فى الهاتف نظرت لها سليا بحب وقالت:بقولك انا خلصت الشغل اللي مطلوب تيجي نلعب او نتكلم شويه 
اؤمات لها اليس بحماس وقالت :اه انا موافقه اخيرا خلصتي تعالي نتكلم وبعدها نلعب 
ابتسمت سليا على حماسها وقالت :ماشي ياستي قوليلي عملتي اي انهارده فى المدرسه و
قطع كلماتها صوت يحيي وهو يقول :سليا محتاج ملف رقم ١٥هتلقي مع الملفات اللي كانت معاكي ثم نظر لاليس وقال حبيبه عمو تعالي اقاعدي معايا جوه وكمان ناكل اكيد انتي لسه مفطرتيش 
تنهدت سليا بضيق وقالت بهمس:انا اكمام مفطرتش مش هتفطروني 
اقترب منها يحيي وهو يقول بفضول:انتي بتقولي اي 
نظرت له سليا بغيظ وقالت :وانت مالك اقصد مفيش اتفضل خد اليس دقيقه والملف يكون عندك 
................
تجلس والدته الفتيات على الاريكه وهي تنظر حوالها وتقول بضيق:ساندي تعالي هنا اقاعدي معايا انتم روحتوا فين انتي يابت طب تعالي شوفي مين بيخبط 
نهضت وهي تقول :مفيش منكم فايدة  يارب ما تحوجني لحد ابدا
فتحت باب المنزل وهي تقول بغضب:في اي بتخبط كده ليه ثم قالت بصدمه انت 
نظر لها السعد بحزن وقال :اه انا جاي ومش عايز حاجه من الدنيا غيرك انتي والبنات 
ابتسمت والدته الفتيات  بسخريه وقالت :وانا والبنات مش معاك احنا كانوا حكايه وانتهت  اتفضل امشي من هنا وانهارده ورقتي توصل ليا انا مش عايزه اكون مراتك ابدا 
اغلقت باب المنزل فى وجهه بقوه دق السعد الباب وهو يقول :لا انا عارف اني غلطت سامحيني انتي والبنات انا طلقتها انا مش قادر اعيش لحظه من غيركم انتم حياتي والله العظيم ندامان انا مقدرش استغن عنكم
ظل يردد تلك الكلمات فجاه شعر بضيق تنفس والم شديد فى قلبه وضع يده على قلبه وهو يقول بتعب :احلام الحقيني انا بموت 
بعد تلك الكلمات سقط على الارض حاول ينهض لكنه فشل اغلق عينه بتعب شديد كان يشعر بكل شيء حواله لكنه لم يستطيع ان يرد على صوت احلام وساندي فقد الواعي 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
استيقظ السعد نظر حواله بتعب وقال بتعب :مياه مياه يابنتي 
اقتربت منه الممرضه وقالت بهدوء:اتفضل دقيقه هنادي الدكتور 
غادرت الممرضه الغرفة نظرت لفتيات وقالت :الحج فاق و
قطع كلماته سمر وهي تركض لغرفه وتقول بضيق:يلا انتي وهي ابوكم فاق واقفين كده ليه  
دخلت سمر الغرفه وهي وهي تنظر لولدها بحزن وقالت :انت كويس حساس بحاجه 
نفى السعد براسه وهو يقول بتعب:كويس تعالي انتي واخواتك فى حضني
عانقهم بقوه وهو يبكي ويقول:انا اسف انتم الدنيا ليا انا مقدرتش اتحمل يومين من غيركم مش عايز ولا واد ولا زفت انا عايز اكون معاكم بس انا اكتفيت من الدنيا مش عايز غيركم سامحوني يابنات 
قبلت سمر جبينه وقالت بحب :احنا مش عايزين غيرك يابابا انا مش زعلانه منك ومظنش ان اخواتي زعلانين منك بس بابا انت بجد مش عايز غيرنا يعني مش عايز ولد 
نفى السعد وهو يقول بحب:لا والله مش عايز غيركم انتم وبس ومعاكم امكم غير كده تغور الدنيا كلها انا مكنتش عارف انكم غالين عليا اوووي كده دا انا حست ان روحي مش موجوده ثم نظر حواله وقال بحزن هي فين امكم لدرجه دي مش طايقه تشوفني حتي لو تطمن عليا 
نفت سليا براسها وقالت :لا يابابا ماما موجوده فى المستشفي بس هي راحت تكلم الدكتور تعرف اي اللي حصلك وهتخرج امتي 
...................
تقف احلام والدت الفتيات امام الطبيب وهي تقول :انا مش قادره افهم يعني اي بقي عنده السكر السعد عمره ما اشتكي من اي حاجه 
اؤما لها الطبيب بتفهم وقال بهدوء:انا فاهم حضرتك بس السكر بيجي باسباب كتير من ضمنهم الزعل واللي حصل ان المريض حصلوا غيبوبة سكر الحمدلله هو دلوقتي بقي احسن ويقدر يخرج بس بشرط الاهتمام بصحته والاكل وممنوع اي مشروبات غازية بصي الورقه دي فيها كل الارشادات اهام حاجه هنا مش محدش يزعله او يضغط عليه وانا كتبت لي على علاج كويس
جذبت احلام الورقه وقالت بحزن:هو هيستمر على العلاج دا طول عمره وهو ممكن يخف 
نظر لها الطبيب وقال بجديه:لا طبعا العلاج بيتغير لازم المريض يتابع مع دكتور عشان يظبط السكر فى احتمال انه يخف لو التزام بالعلاج ومنع كل الحاجات اللي فى الورقه و
قطع كلماته صوت دق الباب ودخول ممرضه تقول:دكتور السعد فاق 
نهضت احلام وهي تقول :دكتور حضرتك هتروح تكشف عليه وبعدها نخرج من هنا 
اؤما لها الطبيب بنعم وقال:ايوه بس زي ما قولت لحضرتك لازم يهتم بالعلاج ويمنع كل اللي موجود فى الورقه باذن الله هيخف ويكون احسن من الاول 
.............
واقف محمد فى الشارع وهو ينظر حواله اقترب من شخص وقال:سلام عليكم لو سمحت هو فين محل الجزار بتاع الحج محمود 
نظر له هشام بقلق وقال :انت عايز اي من ابويا 
ابتسم محمد وقال :كنت عايز اساله على البنت اللي اخدت الولد امبارح عايز اعرف بيتها 
اؤما له هشام بتفهم وقال:اه عرفت حضرتك انت جاي عشان توصل مصطفي لاهله بس ياباشا مفيش حد في البيت ابوهم تعب ورواح المستشفي 
تنهد محمد بضيق وقال:تمام بص خد رقمي واول ما يوصلوا اتصل بيا لان لازم الولد انهارده يكون مع اهله
هشام بهدوء:تمام ياباشا اتفضل الموبايل اهو 
جذب محمد الهاتف ضغطت عدت ارقام وقال:انا سجلت رقمي باسم محمد خد اهو اول ما توصل كلمني ضروري
.................
دخل الطبيب الغرفه وهو يقول :سلام عليكم 
نظرت سمر لولدتها وقالت بقلق:ماما انتي وشك مخطوف كده ليه هو بابا في حاجه 
نفى الطبيب وهو يقول:لا لا مفيش حاجه هو كويس بس محتاج اهتمام منكم شويه 
اقتربت سليا من والدها وعانقته بقوه وهي تقول :دا انا اشيل في عيوني يابابا مش بس اهتم بيك 
السعد تجاهل حديث الجميع ينظر فقط لاحلام بحزن يرأي فى عينها خيبه الامل ظل ينظر لها وهو يحدث نفسه ويقول بحزن:انا مهما كان عندي مش مهم المهم عندي خيبه الامل وكسره الخاطر اللي انتي فيها دي بسببي مش عارف هتسامحيني ولا لا بس هعمل المستحيل عشان تسامحيني ونقفل الصفحه السوده دي 
خرج من شروده على صوت الطبيب وهو يقول :السعد انت معانا حساس بحاجه 
ابتسم السعد بحزن وقال :لا لا انا كويس كويس اووي بس عايز اخرج 
اؤما له الطبيب وقال:متقلقش هتخرج دلوقتي انا كتبت ليك خروج بس اهام حاجه هنا تلتزم على العلاج وكل حاجه قولتها لمدام 
نظر له السعد بهدوء وقال:تمام يادكتور ثم نظر لسليا وقال بمرح ابعدي بقي دا انتي لازقه 
قهقهة سمر بقوه على ملامح سليا وقالت :شوفتي محدش طايقك حتي ابوكي 
نظرت لهم سليا بضيق مزيف :تشكر ياحج تشكري ياختي ياغاليه انا محدش هيحبني غير جوزي ابو عيالي 
ابتسم السعد وقال بهدوء:ايوه ايوه هيحبك اووي ساعديني اقوم انا مش قادر افضل هنا دقيقه كمان
................
يجلس فارس فى كافيه ينظر حواله بشرود وهو يحدث نفسه ويقول :اخر مره شوفتك كنتي جايه الكافيه بتمني اشوفك تاني انا مش عايز افهم ازاي هم عارفين انك مي*ته وانتي عايشه انا عايز اعرف بس ليه عملتي فيا كده انا حبيتك بجد 
خرج من شروده على صوت فتاه تجلس امامه وتقول :سلام عليكم ممكن اقاعد معاك لان كل التربيزات محجوزه ورفضين اني اقاعد لازم احجز و
قطع كلماتها فارس وهو يقول :طبعا طبعا اقاعدي يافا 
نظرت له يافا بصدمه وهي تقول :انت تعرف اسمي منين 
تنهد فارس براحه وقال :يعني انتي يافا انا مغلطتش انتي روحتي فين انا دورت عليكي كتيرر بس كلهم كانوا مصممين انك ميته انا مصدقتهمش
نظرت له يافا بستغراب :روحت فين اي هو حضرتك تعرفني منين بظبط ممكن توضح انا مش فاكره اني شوفتك في حياتي ثم قالت بحزن بس لو انت كنت معايا فى اخر اربع سنين من حياتي اسفه مستحيل افتكرك
نظر لها فارس بعدم فهم وقال:يعني اي ماهو مستحيل اصدق جو الافلام بتاع فقدت الذاكرة دا بس دا حتي لو فقدتي الذاكرة مش المفروض تنسي كل حاجه ازاي بتقولي اخر اربع سنين 
تنهدت يافا بتعب وقالت:دي حقيقه انا فقدت الذاكره بس انا نسيت بس اخر اربع سنين من حياتي مش قادره افتكرهم حاولت بس تعبت جدا والدكتور طلب مني اني محاولش نهايي وان لو انا هترجع ذاكرتي واحده واحده دا اللي اعرفوا ثم قالت بتساؤل انت كنت بنسبه ليا اي صاحبي او زميل 
ابتسم فارس بسخريه وقال:كنت حبيبك ومش عارف اي اللي حصل كل اللي فاكروا ان اخر مره اتقابلنا انتي ضر*بتيني بنا*ر كان نفسي اعرف ليه وكنت بدعي كل يوم اشوفك واسالك ليه ويوم ما شوفتك اهو طلعتي فقدتي الذاكره شوفتي حظ كده
نظرت له يافا بستغراب وقالت بعدم تصديق :ضر*بتك بنا*ر ازاي انت متاكد انا عمري ما ممسكت سلا*ح ولا اصلا اعرف اتعامل معا وهكون ضر*بتك ليه انت اكيد عملت ليا حاجه 
نظر لها فارس بغضب وقال:اه طبعا اكيد عملت انتي عبي*طه يابت منا لو اعرف عملت اي مكنتش هسالك 
تنهدت يافا بضيق وقالت:خلاص ياعم متزعقش ليا بص خلينا نبداء صفحه جديده اعتبر انك اول مره تشوفني انهارده انا يافا ٢٧سنه فلسطينيه وعايشه فى مصر فتره موقته
ابتسم فارس وقال بهدوء:انا فارس ظابط مصري ٢٨ سنه ثم قال بتساؤل بس اي الحادثه محدش قالك اي اللي حصل 
نفت يافا وهي تقول بحزن:لا ولما كلمت الدكتور قالي ان الاحسن سيرت الحادثه متتفتحش  
تنهد فارس بضيق وقال بستغراب :فهمت بس فى حاجه عايز اعرفها معلش بسال كتير بس مش طبيعي واحده بيقولولي انها ما*تت القيها قدامي المهم انا فاكر ان اقامتك فى مصر كان فضل فيها ايام وبسبب كده اصلا كانوا هنتجوز بسرعه انتي ازاي لسه قاعده كل دا 
ابتسمت يافا بهدوء وقالت:لا طبعا انا مش قاعده فى مصر انا رجعت فلسطين  بعد الحادثه بظبط وفضلت مع اهلي هناك انا رجعت هنا مصر لشغل انا مهندسه ديكور وجيت هنا هعمل ديكور لشركه معروفه هنا وصاحب الشركه معروف عشان كده قدر يجيب ليا اقامه لفتره و ان اخلص شركته وارجع فلسطين 
اؤما له فارس بتفهم وقال بهدوء:اه انا فاكر شغلك كان حلو اووي اكيد اتحسن عن زمان كتير و
قطع كلمات فارس رنة هاتف يافا ابتسمت له يافا وقالت :اسفه لازم ارد دا الشغل الو اي يامحمود عايزني اجي ليه منا خلصت كل حاجه
محمود:مينفعش ياستاذه يافا موضوع مهم يخص التصميم 
تنهدت يافا بضيق وقالت :خلاص ماشي دقايق وهكون عندك سلام 
اغلقت يافا الهاتف ونظرت لفارس وقالت:اسفه جدا لازم امشي عايزني فى شغل مهم 
اؤما لها فارس بتفهم وقال :ولا يهمك بس هوصلك تاني ازاي هاتي رقمك 
وضعت يافا كارت على المنضدة وقالت:الكارت دا فى رقمين الفلسطيني والمصري بعد اذنك سلام هشوفك قريب 
ابتسم فارس نظر لها وقال:ان شاء الله نتقابل قريب سلام
نظر فارس لهاتف وقال بضيق:خير يامحمد عايز اي 
تنهد محمد بغضب وقال:في اي يافارس كلمني كويس انت ليه بتعاملني كده 
تنهد فارس بتعب وقال:عشان انت مش عايز تسمعني يعني اقولك على حاجه  انا لسه كنت قاعد مع يافا 
ابتسم محمد بسخريه وقال:والله طب والمرحومه قالتلك اي 
فارس بغضب:شوفت بتكلمني ازاي انت اللي بتستفز*ني ومش عايز تحترمني 
تنهد محمد بضيق وقال بهدوء مزيف:خلاص يافارس انا اسف اتفضل اتكلم وهسمعك 
فارس بهدوء:هتسمعني لحد الاخر لو قطعتني هقفل ومش هكلمك تاني ثم قال بحماس طلعت هي مش حد شبها يافا فقدت الذاكره فى حادثه ومش قادره تفتكر كل اللي حصل فى ٤ سنين اللي فاتوا وهي دلوقتي موجوده فى مصر لشغل 
قهقهة محمد بسخريه وقال:وانت مصدق دا كلام لو عيل صغير سمعوا مش هيصدق انت ازاي عايز تقفل قلبك ياجدع ملعو*ن ابو الحب اللي كده بقولك هي ما*تت ازاي عايز تكدبني وتصدقها انا متاكد اننا فى لعبه واخرتها هتكون مو*تك ياصاحبي لو كملت 
فارس بغضب :لعبه لعبه لعبه ممكن تفاهمني اي اللي لعبه انت مش عايز تقولي ليه مصمم انها ما*تت ما ممكن متكونش ما*تت ولو على الر*صاصه اللي ضر*بتني بيها هي بنفسها بتقولي ان عمرها ما مسكت سلا*ح ممكن حد من اعدائي انت عارف ان فى ناس كتير بتتمني اني امو*ت لو عندك دليل واحد يامحمد بيقول انها ما*تت قولي عليه ثم قال بسخريه غير قبر*ها 
محمد بغضب :انت ازاي مصدق الهبل دا عارف ليه متاكد انها ماتت عشان انا اللي قت*لتها
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
فارس بعدم تصديق :انت بتقول اي يامحمد انت لو بتقول كده عشان اصدقك 
محمد بغضب:هقول اني قت*لت حد عشان حضرتك تصدقني ازاي يعني بقولك والله انا اللي قت*لتها ضرب*تها رصا*صتين واحده فى كتفها والتانيه فى قلبها مستحيل تكون عايشه انا حتي اتاكدت انها ما*تت وانا اللي دف*نتها 
فارس بهدوء مزيف:انت فين انا محتاج اسمع منك كل كلمه وانا قدامك 
محمد بقلق:انا فى القسم تعال هستناك
........
جلست سمر على الاريكه وهي تنظر لهم بستغراب :في اي احنا من اول ما دخلنا البيت وانتم بتبصوا ليا كده في حاجه فى وشي 
نفت سليا وقالت بضيق:ماحنا بنقول ان ممكن تفهمي بس حماره انتي يابت مش كنتي انهارده فى الاختبار اي اللي حصل واي الاسال اللي جت ليكي 
نظرت لها سمر بضيق وقالت:دا على اساس ان انهارده مش اول يوم شغل ليكي بصي انا هقول اي اللي حصل وبعدها انتي ولان الفضول اللي موجود فى وشهم مخليني احس انهم دقيقه وهيخنقوني ثم قالت بجديه دخلت وكان اول اختبار الامتحان فى المعلومات العامة و
قطعت كلماتها ساندي وهي تقول :وطبعا انتي اخرك فى المعلومات العامه ان القرد بياكل موز 
قهقهة سليا بقوة ابتسم عليهم والدهم ثم نظر لولدتهم بحزن نظرت ولدتهم لسمر وقالت :كملي يابت ها وبعد كده اي اللي حصل وعملتي 
ابتسمت سمر وقالت بتحذير:اي تنمر عليا تاني هوقف كلام ثم قالت بهدوء المهم الاسالة كانت اي هقولكم كم سوال اللي انا اعرفهم من اول شخصية عربية حصلت على جائزة نوبل؟ جريت علي احمد زويل و
نظرت لها ساندي بصدمه وقالت :مش قولت ليكم دي جاهله ازاي يبقي فى اختبار كده اول شخصية عربية كانت أنوار السادات انتي فاكره ان طبعا محدش خد الجائزة دي غير احمد زويل 
نظرت لها سمر بعدم تصديق وقالت :انتي بتقولي اي دا انا كنت بقول ان دا السوال الوحيد اللي صح يالهوي يالهوي طب بصي اسكتي اكتمي خليني اقول السوالين واغو*ر من وشك لقيت بقي انهم بيسالوني عن طول نهر النيل هعرف منين بالله المهم ان من هنا اصلا اخدت وضع حادي بادي وانتم عارفين الوضع دا بينجحنا ازاي المهم اللي غريب بقي فى الموضوع شوفت الظابط فاكروا يابابا اللي كان سبب فى اني ادخل القسم 
نظر لها والدها بضيق :فاكر دا اول مر ادخل القسم كانت بسببك 
ابتسمت سمر بتهرب وقالت :استهدي بالله المهم الغريب فى الموضوع انه بيقولوا انه دكتور وانه هو هيدرس لينا فى بداية الدراسه انا قلقانه منه 
نظرت لها ساندي بعدم تصديق وقالت:واي الغريب هنا تقصدي عشان دكتور ممكن يكون فى مهمه او اي حاجه سمر ابعدي عن الرجل دا احنا مش قد ظابط 
اؤمات سليا بتاكد على حديث ساندي وقالت:اختك عندها حق بلاش تقربي من الظابط دا المهم هحكي ليكم اي اللي حصل انهارده متخيلين اني كنت هتطرد من اول دقيقه 
نظرت لها والدتها وقالت :كنت متاكده انتي محدش يستحملك بس ليه اي اللي حصل 
نظرت لهم سليا بضيق مزيف  وقالت:محدش هيكدب الكلام دا انتم مش اهلي  المهم انا عملت اصلا مصيبه عرفت ان لازم اعمل قهوه كل يوم وافقت معترضتش عشان تعرفوا اني متواضعه بس اللي حصل مكنتش اعرف ان فى عندهم ملح وطبعا انتم متواقعين اللي حصل 
قهقهة سمر بقوه وهي تقول :مش قادره يخربيت عقلك و
قطع كلماتها سليا وهي تقول :اضحكي اضحكي دا انتي لسه معرفتيش انا عملت اي قالي اشربي القهوه اللي عملتيها وشربتها ومن هنا عينك ماتشوف الا النور تفيت القهوه فى وشه لو مكنتش اليس بنت بلعب معاها فى الجنينه جت لعمها اللي هو صاحب الشركه كان زماني مطرودة بس دا اللي حصل 
تنهد والدهم براحه يشعر انه اسعد انسان فى الدنيا لانه اخيرا فى منزله وقال:الحمدلله ان يومكم خلص على خير سليا ركزي اكتر فى شغلك وانتي ياسمر كملي فى الاختبارات ومتقلقيش باذن الله هتتقبلي والفلوس انا هظبطها ليكي ثم نظر لولدتهم وقال بهدوء بنات ممكن تدخلوا اوضتكم عايز والدتكم فى موضوع 
نظرت له سمر بهدوء وقالت:حاضر بس بابا انا هنزل مع الظابط عشان اوصل مصطفي لى اهل امه ابن الحج محمود قالي انه جه وساب رقمه انا هتصل بي واول ما يجي هنزل مش هتاخر 
اؤما لها والدها بتفهم وقال:اول ما تنزلي قوليلي وخليكي متابعه معايا طول الطريق 
غادرت الفتيات نظر  السعد لاحلام وقال:ممكن اعرف الدكتور قالك عندي اي 
نظرت له احلام بضيق قالت:قال ان جالك السكر وانك لازم تلتزم بالعلاج وتتبع مع دكتور ودي الورقه فيها كل حاجه ممنوعه ياريت يكون دا اخر كلام بينا 
نظر لها السعد بحزن وقال:مقدرش دا انتي عمري كله دا انتي الحاجه الوحيده اللي انا مكمل عشانها انا غلطت وعارف اني غلطت واستاهل اي حاجه منكى انا اهو بتعاقب وجالي السكر انا مش زعلان انا شايف ان دا عقاب عشان سيبتكم انا طلقتها انا ولا عايز واد ولا زفت انا عايزك انتي والبنات معرفش كنت بفكر فى اي لما قولت ولد يغور الولد قدام نظرت رضا منكى انتى والبنات سامحيني عشان خاطر البنات وحيات كل حاجه حلوه عملتها ليكي 
تنهدت احلام بتعب وقالت :دا مش وقت الكلام دا اتفضل ادخل ارتاح فى اوضتك وانا هروح ارتاح فى اوضه البنات 
.............
جلس فارس امام محمد وقال :اتفضل قولي بظبط كل حاجه يعني اي انت اللي قتلتها ومقولتش ليا ليه
نظر له محمد وقال بضيق:لانك مكنتش مصدقني محدش مصدقني اصلا اقولك انها كانت جاسوسة ازاي عرفت ان هي كده سمعتها بتتكلم فى الموبايل باللغه العبرية انت عارف اني بعرف عبري كويس بسبب المهمات اللي كنت بروحها هناك المهم عرفت انها مش عارفه تقنعك انك تخرج بره بلدك وانك ديما بتفضل تشكر فى بلدك وبتحبها جدا ومستعد تعمل اي حاجه عشان تفضل تحمي بلدك وهي كانت بتقول انها برده مستعده تعمل اي حاجه عشان تخرجك بره البلد وتشتغل معاها اه هي مسمهاش يافا هي اسمها اديل بنت اسرئيلة جت هنا عشان بس تاخدك تكون جاسوس معاها بس هتكون بتجيب معلومات عن بلدك بس هي اكتر حاجه بتكرها فيك انك حتي مش بتستحمل اسم بلدها وديما بتشتم فيهم وقفلت المكالمه على وعد ان لو معرفتش تخليك جاسوس هتقت*لك و
نظر له فارس بعد تصديق وقال:كل دا انا معرفوش ازاي وليه مقولتش ليا هو لدرجه دي انا مش مهم عندك ياصحبي انا لحد دلوقتي مش مصدق اني كنت مغفل 
تنهد محمد بتعب وقال:حاولت اقولك بس كل مره كنت بلقيك معاها لحد اليوم اللي جيت ليا قولت ان اقامة يافا فى مصر قربت تخلص وانك لازم تتجوزها قريب هنا اتاكدت انها مش عايزك تتجوزها زي مانت فاكر هي كانت عايزك تسفر بره معاها لما حاولت اقولك هي جت وانت بعدها بفتره كلمتني وقولت اني اساعدك عشان نزين مكان عشان تروح تتقدم ليها فاكر 
اؤما فارس  بنعم وقال بتفكير:اه فاكر اليوم دا انا قولت ليك تشوف لينا مكان فى اسكندريه جنب البحر اي اللي حصل 
نظر له محمد بغضب:ايوه اليوم دا المهم انا زينت المكان زي ما قولت وخرجت بس رجعت تاني عشان نسيت المحفظة واللي شوفته فى الوقت دا مستحيل تخيل كنت هخسرك لو مكنتش جيت دخلت ولقيتك قاعد على رجلك ومضر*وب بالنا*ر فى ايدك وانها كانت ناويه تضر*بك تاني بس انا ضر*بتها رصا*صتين وكلمت ابراهيم انت عارف انه كان بيساعدني فى المكان قولتله يجي ياخدك لمستشفي وفعلا مكملتش٥دقايق وابراهيم خدك وانا فضلت قاعد جنب يافا بتفرج عليها مكنتش عايزها تعيش وهي مقالتش غير جمله واحده ان هيجي يوم وهتنت*قم مني قبل الكل بعدها غمضت عنيها وقطعت النفس اتاكدت ان نبض قلبها وقف وروحت د*فنتها بعدها روحت ليك المستشفي لقيتك مش بتقول غير ان هي ضر*بتك من النا*ر اول ما اتقدمت ليها وهتمو*ت وتعرف ليه عملت كده وساعتها سالتني عليها وانا قولت ليك ما*تت بس انت مصدقتنيش ورفضت تسمعني وكل اللي عليك انها عايشه وهيجي يوم وتعرف منها هي الحقيقه و
قطع حديث محمد صوت دق الباب ودخول عسكري يقول :باشا فى بنت جايه عايزه تعمل محضر 
تنهد محمد بضيق وقال :دخلها يابني ثم نظر لفارس وقال استني نكمل كلام لما نشوف موضوع المحضر 
اؤما لها فارس بتفهم وقال بهدوء مزيف :تمام يامحمد ثم قال بجديه صح انا نسيت انت عملت اي فى المشوار البت اللي قولت ليك عليه 
نظر له محمد بهدوء وقال بجديه :روحت بس هي مكنتش موجوده سيبت رقمي مع ابن الجزار دا وهو كلمني وقال انها جت بعت عسكري ليها من شويه  عشان يسلموا الولد لاهله وكمان يقولهم على كل حاجه ويعرفهم اهل الولد في انهي مشرحة و
قطع كلمات محمد دخول فتاة القسم وهي تقول :سلام عليكم انا عايزه اعمل مخضر سرقة 
نظر لها محمد بصدمه وقال:انتي جايه تعملي اي هنا 
.............
تجلس ساندي على الاريكه وهي تنظر لمصطفي وتقول :انت اكلت ولا لسه تيجي ناكل 
ينظر مصطفي لارض بشرود يتذاكر والدته سقطت الدمو*ع من عينه نظرت له ساندي بصدمه وقالت: في اي بتعي*ط ليه اي اللي حصل حد ضايقك 
نفى مصطفي وقال بحزن:امي وحشتني اوووي متخيلتش ان اعيش من غيرها 
تنهدت ساندي بحزن على حاله وقالت:احنا قولنا اي ياحبيبي بص انت لو عايز تكلم ماما اكتب فى ورقه كل حاجه انت عايز تقولها وماما هتبقي شايفه وعارفه كل كلمه انت كتبتها ليك وكمان هتيجي ليك فى الحلم و
قطع كلمات ساندي صوت دق الباب نهضت ساندي وقالت:مصطفي اهدي وامسح دمو*عك هشوف مين على الباب وهاجي ثم قالت بصوت مرتفع ايوه حاضر 
فتحت الباب نظرت له بستغراب وقالت:خير في حاجه ولا اي 
نفى هشام وقال بهدوء:خير متقلقيش انا بس كنت عايز استاذه سمر لان انا لما كلمت الظابط قولتله انكم هنا قالي هيبعت عسكري يروح مع سمر عشان يسلموا مصطفي لاهله والعسكري اهو 
اؤمات له ساندي بتفهم وقالت:طب لحظه سمر كده كده لبسه ثم قالت بصوت مرتفع سمر سمر تعالي العسكري جه عشان توصلوا مصطفي 
اقتربت منها سمر وقالت :بس طيب وطي صوتك ابوكي نايم انا اهو لبسه مصطفي يلا ياحبيبي 
نفى مصطفي وقال بخوف :لا مش عايز اروح حته انا عايز افضل معاكم 
اقتربت منه سمر وقالت وهي تجلس امامه :ليه ياحبيبي انا عارفه انك بتحب ستك اووي هو في  حد هناك بيضايقك 
نفى مصطفي وقال بحزن :لا مفيش بس انا عايز افضل معاكم انتم مش هتيجوا ليا تاني 
عانقته سمر بقوه وقالت :لا والله هنيجي مره انا هاجي ومره ساندي ومره سليا ومره كلنا ياحبيبي محدش فينا هينساك هنفضل كل شويه ننط فوق راسك لحد ما تزهق مننا ها اتفقنا 
نظر له مصطفي بقلق وقال:بجد مش بتقولي كده عشان نمشي
نفت سمر وهي تقول :لا والله هاجي ليك وسليا وساندي هيجوا كمان يلا بقي مينفعش الظابط يفضل واقف كل دا 
امسك مصطفي يدها وقال بهدوء:يلا 
غادرت سمر ومصطفي المنزل نظر هشام لساندي وقال:بعد اذنك هنزل 
نفت ساندي وقالت بلهفه :لا لا استني عايزه اطلب منك طلب 
نظر لها هشام بستغرب وقال:خير في حاجه 
تنهدت ساندي بحزن وقالت:كنت عايزه اطلب منك طلب انا عايزه انزل اشتغل نزلت دورت وملقتش كلهم عايزين حد متخرج انا عايزه بس اشتغل الشهرين دول لحد ما الدراسه ترجع و
قطع هشام حديثها وقال بسعاده:انتي عايزني اشوف ليكي شغل صح عيوني ياست البنات انتي ممكن تشتغلي معايا الشهرين دول فى المحل 
نظرت له ساندي بصدمه وقالت:هشتغل اي فى محل جزارة
..................
فى منزل يحيي يجلس فى مكتبه وهو يحدث ندا ويقول بغضب  :بقولك في ملف مختفي اي الاهمال دا انا عايز افهم ملفات شركة *** كانت مع مين 
ندا بتوتر :معرفش يافندم انا كل اللي اعرفوا ان سلمت كل الملفات لسليا السكرتيرة الجديده اكيد هي اللي ضيعتهم 
اغلق يحيي الهاتف فى وجهه ثم نظر امام بغضب وقال:يوم واحد وتعملي في كل المصيب دي وربنا ما هسيبك 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
نظر لها محمد بصدمه وقال:انتي جايه تعملي اي هنا
نظرت له يافا بستغرب وقالت:حضرتك تعرفني منين ثم نظرت لفارس بصدمه وقالت اي دا انت هنا 
ابتسم محمد بسخريه وقال :دا على اساس متعرفيش ان فارس شاغل هنا اي المفاجاه دي 
نظرت له يافا وقالت بغضب:كلمني عدل انا عملتك اي عشان تكلمني كده 
تنهد فارس بضيق وقال:محمد بس كفايه كده وعلى فكره انا مش مصدقه ولا كلمه انت قولتها دي قصه ميصدقهش عيل صغير ثم نظر ليافا وقال تعالي انا هعمل ليكي المحضر 
غادر فارس المكتب وقال بصوت مرتفع:ركز يامحمد فى شغلك ثم نظر ليافا وقال اتفضلي دا المكتب بتاعي 
نظرت  له يافا وقالت بامتنان:شكر جدا انا بس عايزه اعمل محضر ان لاب توب بتاعي اتسرق 
جلس فارس وقال بجديه:ازاي احكي اي اللي حصل بظبط 
جلست يافا وقالت بحزن :انا كنت فى اول الشارع دا بتاع القسم وكنت لبسه الشنطه فيها لاب توب بتاعي عدي من جنبي موتسكل لونه اسود ولد راكب الموتسكل دا شد الشنطه وجري انا محتاجه جدا  لاب توب عليه كل شغلي 
اؤما فارس بتفهم وقال بهدوء:تمام بصي انا عارف هجيب لاب توب ازاي انهارده او بكره بكتير اووي هتصل بيكي تيجي تاخدي لاب 
نهضت يافا وقالت بامتنان :شكر جدا ليك يارب تعرف تجيبوا 
....................
نظرت له ساندي بصدمه وقالت:هشتغل اي فى محل جزارة
نظر لها هشام بستغرب وقال:محل جزارة اي يابنتي لا انتي هتشتغلي معايا انا فى المحل بتاعي انا عندي كذه محل بس فى واحد انا لسه طرد البنت اللي شاغله فى عشان سرقتني 
اؤمات له ساندي بتفهم وقالت :طب دا محل اي وفين انت موافق اشتغل الشهرين دول بس صح 
اؤما لها هشام بنعم وقال:ايوه طبعا موافق هو محل لبس موجود بعد شارعين من هنا مش هتاخدي اي موصلات والمواعيد من ١٠ الصبح لي ٤ والمرتب هيكون ٣ الف ها موافقه 
اؤمات له ساندي بحماس وقالت:طبعا موافقه شكر مش عارفه اقولك اي بجد 
ابتسم هشام على حماسها وقال:تقوليلي انك هتيجي بكره المحل فى الوقت مظبوط انا هستناكي عند محل الجزارة هعرفك الطريق واديكي المفتاح يلا سلام عليكم 
اغلقت  ساندي الباب وقالت بهمس:سلام عليكم ياقمر الحمدلله يارب اخيرا هشتغل هروح اقول لبابا
..........
جلست سليا على الفراش وامسكت هاتفها وقالت:الو سلام عليكم حضرتك بتكلمني ليه دلوقتي اليس كويسه 
يحيي بهدوء مزيف :اليس كويسه جدا سليا عايز اسالك على حاجه وقولي بصراحه الملف بتاع شركه *** اخر مره شوفتي كان فين 
سليا بستغراب :اخر مره انا دخلته مكتب حضرتك وبعدها سيبته هناك بس حضرتك ليه بتسال هو حصل حاجه  ولا اي
ابتسم يحيي ببرود وقال:بسيطه اصلا الملف اختفاء من الشركه كلها بكره ياسليا لو الملف مظهرش واعتبري نفسك مطروده بس قبلها هتتدفعي تمن الصفقه دي 
سليا بغضب :انت بتقول اي انا متاكده ان الملف فى الشركه مليش دعوه بقي لو ضاع دا حاجه تخصك انت شوف فى الكاميرات اي اللي حصل لان انا متاكده انه هناك ولو فضلت كل شويه تقولي هطردك ياعم اطردني دا اي دا مكملتش عندك يومين وكل ثانيه تقولي هطردك انت طبيعي عموما انا فعلا هاجي بكره الشركه وهدور على الملف وانت شوف فى الكاميرات وبعد ما تلقي الملف استقالتي هتكون قدامك 
...............
تقف سمر امام راجل كبير وتقول :حج سعيد انا عايزه ازازه زيت وكيلو سكر وهات علبه كيكه و
قطع كلمات سمر صوت شخص يدخل ويقول: السلام عليكم لو سمحت ياحج شايف انك مركب كاميرا بره عايز اشوف اي اللي حصل انهارده بره لان متبلغ عندنا على سرقة حصلت فى الشارع هنا 
اؤما له سعيد وقال بهدوء:ماشي يابني بس هات بطاقتك او اي حاجه تثبت انك ظابط 
اؤما له فارس بتفهم وقال:اكيد اتفضل البطاقه اهي ثم نظر لسمر وقال بضيق انتي هو انا كل مروح حته القيكي فى وشي 
ابتسمت سمر بسخريه وقالت:معلش بقي ياحضرت الدكتور فارس مش دكتور برده 
نظرت له فارس بغضب وقال:بقولك اي يابت لو عايزه انك تنجحي وتدخلي اكاديمية الشرطه يبقي خليكي ساكته ومسمعش ليكي صوت انتي متعرفيش انا ممكن اعمل اي مكالمه واحده مني يتعمل ليكي بدل المحضر تالت وانتي عارفه ان سهل جدا اخليكي تعيشي الباقي من عمرك عذ*اب فا الاحسن تكون كويسه كده وشاطره عشان مزعلش اصلا انا زعلي وحش اووي 
نظرت له سمر بغضب من اسلوبه وقالت:بقولك اي انت فاكرني هخاف 
قطع كلماتها صوت سعيد وهو يقول :سمر خدي حاجتك اطلعي بيتك يابنتي ملكيش دعوه بالظابط 
نظرت له سمر بعترض نظر لها سعيد بتحذير وقال:يلا بدل ما اتصل با ابوكي 
..................
نظرت ساندي لملامح سليا بستغراب وقالت بقلق :في اي يابت وشك مخطوف كده ليه انتي كنتي بتكلمي مين من شويه 
تنهدت سليا بغضب وقالت :الز*فت صاحب الشركه دا بيقولي ان فى ملف مش موجود فى الشركه والمفروض ان الملف دا اخر واحده كانت ماسكه انا وهو بيهد*دني ان لو مجبتش الملف هيطردني وهيدفعني تمن الصفقه كلها 
تنهدت ساندي بضيق وقالت:استهدي بالله فكري يمكن سيبتي الملف دا فى حته ومش فاكره 
نفت سليا وقالت بتفكير:لا اخر مره دخلته مكتب يحيي عشان يبقي فى امان اكتر طلع لا في امان ولا نيله و
قطع كلماتها دخول سمر الغرفه وهي تقول بغضب:انا فاضل ليا تكه وهق*تل الظابط دا
نظرت لهم ساندي بغضب وقالت :في اي انتم الاتنين ثم نظرت لسمر وقالت شوفتي الظابط فين انتي التانيه 
سردت لهم سمر كل شيء حدث نظرت لها ساندي وقالت بشك:سمر انتي بتحبي الظابط دا او معجبه بي ما هو انا عارفه انك مش من النوع اللي تفضلي تتصرفي كده 
تنهدت سمر بتعب وقالت:معجبه بي اعرفوا اصلا من تالت سنين كنت كل يوم بشوفوا واقف قدام القسم بيتكلم مع صاحبه دا شكلوا كان بيبقي حلو اووي فتي احلامي متخيلتش اننا ممكن نتكلم نهايي تعرفي ان فى مره كنت همو*ت فيها من الخوف عليه لان فى مره كنت  بكشف عشان الو*جع الغريب اللي كان موجود فى بطني انتم فاكرين الموضوع دا 
اؤمات سليا بنعم وقالت:اه انا فاكره اليوم دا جيتي منهاره من العياط لدرجه اني شكيت ان الدكتور قالك حاجه  مر*عبه بس انتي ساعتها قولتي انه مجرد مكروب بس انتي مخنوقه 
اؤمات ساندي تاكيد على حديث سليا نظرت لهم سمر وقالت ببكاء:كنت خايفه لان وانا خارجه من المستشفي شوفته نايم على سرير وبيدخلوا اوضه العمليات معرفش مالوا ولا اي حصل ولما سالت ممرضه اعرفها هناك قالتلي انه وخد رصا*صه فى كتفه قولت ليها تتصل عليا لما يخرج فضلت اعيط اليوم دا قد كده لحد ما الممرضه دي اتصلت عليا والحمدلله طمنتني عليه  والصراحه يوم الكمين اول مره كانوا نتكلم مكنتش مصدقه نفسي من الفرحه ولقيت نفسي بهبل فى الكلام وبتصرف بسلوب غريب وكل مره اشوفه بتصرف بنفس الاسلوب دا احتمال يكون مش طا*يقني اصلا وقبل ما حد فيكم يتكلم عارفه ان انا اعجابي بداء يتحول لحب وان دا غلط بس مش بيدي 
عانقتها ساندي بقوه وقالت وهي ترتب على كتفها وقالت بهدوء :بس بس استهدي بالله فى اي يابنتي بصي تسمعيني بهدوء انا مش عايزكي تتكلمي مع الظابط دا تاني اول ما تشوفي ابعدي عنه وهو لو نصيبك ياسمر هيجي ولو بعد الف سنه انتي كده غلط انك كل شويه ترخمي عليه وتغلطي فيه انتي متعرفيش هو ممكن يعمل فيكي اي اوعي تنسي انه ظابط وممكن يحطك فعلا فى مص*يبه احنا مش قدها فاهمني انا عايزك دلوقتي تركزي فى الاختبارات بتاعتك عشان تدخلي شرطه ركزي على مستقبلك وادعي وسيبي كل حاجه لربنا ثم قالت بمرح امسحي دموعك بقي وخلوني اقولكم المفاجاه اللي عندي 
نظرت سليا لسمر وقالت بهدوء:ساندي عندها حق يانن عيني سبيها على ربنا وادعي ولو هو نصيبك وخير هيجي راكع تحت رجلك ياجميل ثم نظرت لساندي وقالت مفاجاه اي 
مسحت سمر دموعها وقالت :معاكم حق يارب يكون من نصيبي رغم انه عايز الدبح بس بحبه ثم نظرت لساندي بستغراب وقالت مفاجاه اي بقي فرحينا 
نظرت لهم ساندي بهدوء وقالت:طلبت من هشام انه يشوف ليا شغل وهو قالي ان اشتغل معاك فى محل هدوم بتاعه قالت لابوكم وهو قالي ان هشام شخص كويس وهيكون مطمن عليا لو اشتغلت معا 
غمزت لها سليا بمرح وقالت :ياواد ياجامد مركزه انتي مع سمر ومع هشام اووي ها بس طلع راجل جدع 
نظرت لها ساندي بضيق وقالت:مجرد اعجاب بشكلوا وانه جدع غير كده لا متخليش دماغك تروح لبعيد وبعد كده ياسليا متكلمنيش بالاسلوب دا انا مش بحب كده 
تنهدت سمر بغضب منهم وقالت :بس انتي وهي دا انتم صداع ثم نظرت لساندي وقالت سيبك منها هتشتغلي امتي 
نظرت لها ساندي وقالت بهدوء:بكره الصبح هبداء شغل يلا عشان ننام وانتي ياسليا كلميني اول ما تدوري على الملف طمنيني عليكي 
نظرت لهم سمر بستغراب وقالت:ملف اي يابنتي هو اي اللي حصل فى غيابي 
تنهدت ساندي  بتعب وقالت:لا انا تعبت انا عايزه اروح انام خلي سليا تحكي ليكي وبعدها نامي 
................
فى صباح يوم جديد تقف سليا امام يحيي وهي تقول بغضب :بقولك اي انا على اخري من اللي بيحصل دا انا قلبت الدنيا على الملف وهو مش موجود يبقي اكيد حد خده وانت سيب شخص ياخد ملف لصفقه مهم ومركز ان انا اللي هاخد الملف هاخدو ليه 
نظر لها يحيي بغضب من اسلوبها وقال:بقولك اي يابت اتكلمي عدل بدل ماتشوفي مني وش تاني وانتي مصممه نشوف الكاميرات ماشي تعالي اهو لاب توب وادي الفيديو اللي مش بيان في غير انك دخلتي المكتب 
نظرت له سليا بضيق ثم نظرت لفيديو وقالت بصدمه:بص بص فى حد دخل بعدي المكتب بص 
نظر يحيي بصدمه وقال:ازاي مستحيل 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
نظر يحيي بصدمه وقال:ازاي مستحيل ثم نظر لسليا وقال حالا تروحي تنادي ندا 
نظرت له سليا بستغراب وقالت:مالها ندا اللي فى الفيديو دا رجلاً 
نظر لها يحيي بغضب وقال:تعرفي تنفذني وانتي ساكته اتفضلي
نظرت له سليا بغيظ ثم غادرت المكتب وهي تتمت :امتي اخلص منك 
ظل ينظر يحيي لفيديو بتركيز وقال :انتي ياندا مكنتش اتخيل ان دا يحصل منكى
دقة باب المكتب دخلت سليا وهي تقول :ندا اهي 
نظرت له ندا بتوتر وقالت :خير يااستاذ يحيي في حاجه 
ابتسم يحيي بسخريه وقال :اه في اني مصدوم فيكي ياندا انتي ياندا تعملي كده 
نظرت له ندا بخوف وقالت:انا معملتش حاجه دي سليا هي اللي خدت الملف انا شوفتها 
نظرت لها سليا بصدمه وقالت وهي تقترب منها:انا اخدت اي يابت انتي هتحوري ثم نظرت ليحيي وقالت دي كذابه انا معملتش حاجه والله وانت شوفت بنفسك 
تنهد يحيي بضيق وقال:سليا اسكتي ثم نظر لندا بغضب وقال مش دا رضا خطيبك ولا انا مبشوفش كويس انتي ياندا عموما انتي مطروده والملف اللي معاكي دا ملوش اي تلاتين لازمه لان اصلا دا كان اختبار لسليا اشوف هتحافظ على ملف لصفقه كبير ولا لا متخيلتش ان انتي اللي تعملي كده قبل ماتمشي قوليلي ليه 
تنهدت ندا بحزن وقالت:لان انا وخطيبي مش عارفين نتجوز فى شركه منافسه لحضرتك اسمها** قالت انها هتدفع لينا مبلغ كويس جدا مش بس هيخلينا نتجوز لا وكمان هيخلينا نقدر نعيش احسن شويه من كده اسفه 
 نظر لها يحيي وقال ببرود:اسفك مش مقبول اتفضلي انتي مطروده وفى ملحوظه فى اخر الملف بتاعك هتخليكي متشتغليش تاني فى شركات كبيره وخطيبك انا قرصت ودانه يودبك خليت صاحب المطعم يطرده 
نظرت سليا بحزن لدموع ندا وقالت بهدوء :هو ممكن حضرتك تسامحها وهي اكيد مش هتعمل كده تاني
ابتسم يحيي على طيبه قلب سليا وقال:مش كل الناس كويسه متثقيش في حد ثم نظر لندا وقال بحده اطلعي بره ملكيش فرصه تانيه عندي 
غادرت ندا المكتب نظرت سليا ليحيي وقالت :انا هقدم استقالتي دلوقتي حضرتك مش واثق فيا اكيد مش هتعرف تشتغل معايا شكر جدا انك ساعدتني نعرف مين اللي اخد الملف بعد اذنك 
نهضت يحيي وقال بهدوء:لا استني انا اسف حقك عليا انا لازم اشك فى الكل هنا لان اول حد هيعرف اني بثق فيه هيكون اول واحد هيغدر بيا المهم انتي مش هتمشي استقالتك مرفوضه انتي روحي انهارده وارتاحي وبكره تعالي نكمل شغل 
..............
بعد مرور ثالث شهور تجلس سليا على الفراش بجانب  الفتيات وتقول بضيق:اخيرا ياست سمر صحيتي  انتي من اول ما دخلتي اكاديميه الشرطه دي بتيجي  يوم الاجازه تنامي اليوم كله انا انهارده مش هسيبك انا مصدقت اننا اخيرا اتجمعنا يلا قوليلي عملتي اي فى الشهر دا 
تنهدت سمر بتعب وقالت:طلع عيني متخيلتش انها صعبه كده اصحي بدري جدا تمرين وبنات مستفزه موجوده بتحاول تفرض سيطرتها علي الكل بس رغم كل دا انا بحمد ربنا ان الحمدلله دخلت وهفضل اعافر لحد ما يخلصوا السنتين دول بس كده 
نظرت لها سليا بخبث وقالت:بس كده يعني مفيش حاجه حصلت من فارس او متكلمتيش معا 
تنهدت سمر وتذاكرت اول يوم ليها فى الاكاديمية 
Flashback
تسير سمر وهي تنظر حواله بشرود وتحدث نفسها بحماس :ياا اخيرا الجو حر جدا بس مش مشكله المهم ان خلاص بقيت فى الاكاديميه هعمل المستحيل عشان اتخرج من هنا واتعين كمان و
خرجت من شرودها على يد تضع على فمها وتجذبها لغرفه قريبه منها نظرت سمر حوالها بخوف من شدة الظلام الموجوده فى الغرفه وهي تحرك يديها بعشوائية وقالت بخوف:مين هنا مين 
اقترب فارس منها بهدوء وقال:انا فاكره صوتي 
نظرت سمر لي تجاه الصوت وقالت:فارس انت مدخلني الاوضه دي ليه عايز مني اي 
ابتسم فارس بسخريه وقال :فارس كده من غير الظابط فارس او الدكتور دا انتي خدتي عليا اووي 
سمر بتوتر :اسفه مقصدش بس انا بعمل اي هنا عايز مني اي 
تنهد فارس بضيق وقال:عايز احذرك مني لو عرفت انك قولتي لحد اني ظابط او اصلا سيرتي جت على لسانك هزعلك خليكي كده شاطره وكويسه عشان تعرفي تعدي الفتره دي على خير فاهمه ياشاطره 
تنهدت سمر بحزن وقالت بخوف:حاضر اوعي عايزه اخرج 
استيقظت سمر من شرودها على يد ساندي تصفع وجهه بخفه وتقول :نحن هنا انتي روحتي فين يابنتي 
ابتسم سمر بتوتر وقالت:مروحتش محصلش حاجه هو الكلام الوحيد اللي اتقال بينا ان لو حد عرف انه ظابط هيزعلني ومن بعدها انا مش بشوفه غير وهو بيشرح لينا الماده المهم احنا هنفضل نتكلم فى فارس كتيرر انتم عملتوا اي انتي لسه بتشتغلي مع هشام وانتي ياسليا اي اخبار الدنيا مع مديرك 
نظرت لها ساندي بهدوء وقالت:اه المفروض اني اسيب الشغل اصلا من الشهر بس انا مش قادره اتعودت على وجوده انه بيجي كل شويه يطمن ان الدنيا كويسه معايا ولا لا ولو فى كد ضايقني بياخد حقي حسه ان الموضوع هيكبر عن الاعجاب ودا مخوفني انا مش عايزه اعيش المشاعر دي مع حد مش مضمون انه يتجوزني او حتي يحبني عشان كده بفكر ان فعلا اسيب الشغل وكفايه كده 
اؤمات لها سمر بتاكيد وقالت:اه بالله عليكي متبقيش زيي انا هموت واخرج من المشاعر دي فارس حرفيا مش شايفني انا بنسبه لي واحده مستفزه لو يطول يقت*لني او يدخلني السج*ن هيعمل كده سيبي الشغل لو نصيبك هيجي احنا مش عايزين نعمل حاجه تغضب ربنا هم باذن الله هيكونوا من نصيبنا اضحكي كده وسبيها على ربنا ثم نظرت لسليا وقالت وانتي يااخرة صبري عملتي اي 
ابتسمت سليا بهدوء وقالت:احله حاجه فى الشغل اليس بيتجي تقاعد معايا كل يوم بعد المدرسه البنت دي ملاك بجد انا بحبها جدا اما الشغل نفسه الصراحه بشوف كل يوم ناس مرعبه ناس كتير منهم بيدخلوني فى مشاكل بس العبد لله محدش يقدر عليه اللي بيقرب ليا باكله والصراحه يحيي كويس معايا جدا ولو لقي حد بيضايقني بيدخل و
نظرت لها سمر بخبث وقالت:ها وبعدين يحيي احنا شيلنا استاذ ياتر دا بمزاجك ولا هو اللي قالك وياتر بيعمل اي يحيي دا تاني 
قهقهة ساندي على حديث سمر وقالت:بس ياسمر خليها تكمل كلمي ياحبيبتي وبعد يحيي اي اللي حصل 
نظرت لهم سليا بغيظ وقالت:بقولكم اي الشغل تمام وانا زي الفل مش هقول اكتر من كده 
تنهدت ساندي بتعب وقالت: ماشي هسيبك بمزاجي انا هقوم  اتصل بي هشام واقوله  اني هسيب الشغل لان مش هعرف اقولها وش لي وش الصراحه 
نهضت ساندي دخلت الشرفة ضغطت على عددة ارقام وقالت :الو السلام عليكم 
هشام بقلق :عليكم السلام غريبه اول مره تتصلي بيا في حاجه انتي كويسه 
ابتسمت ساندي على قلقه وقالت:لا مفيش حاجه انا كويسه الحمدلله انا بس كنت عايزه اتكلم معاك فى موضوع 
هشام بتساؤل :خير موضوع اي 
ساندي بهدوء :انا كنت قولت ليك اني هشتغل شهرين بس انا اشتغلت تالت شهور ومش هقدر اشتغل وادرس فى نفس الوقت اسفه انا مش هقدر انزل تاني المحل عشان اركز فى دراستي اكتر 
تنهد هشام بحزن وقال:تمام ياساندي بس انا كنت عايزك تيجي المحل عشان تاخدي مرتبك وتاخدي كتابك اللي فى المحل 
تنهدت ساندي براحه وقالت:تمام بتمني مكنش ازعاجتك بكره باذن الله هاجي المحل سلام عليكم 
.........
يقف فارس وهو يضع يده على عيون يافا ويقول بهمس:امشي براحه وحاولي متبوظيش المفاجاه انتي مش عارفه انا تعبت قد اي لحد ما عملت كل دا 
اؤمات يافا وهي تقول بسعادة :متخافش انا اهو مغمضه عيني كويس اووي يلا بقي احنا كل دا موصلنش 
ابتسم فارس وقال:لا ياستي وصلنا اطلعي بس اخر سلمه اهو ياستي وقوليلي رايك 
نظرت يافا حوالها وقالت بصدمه:دا بجد
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
نظرت يافا حوالها وقالت بصدمه:دا بجد انت جيبني بيت مهجو*ر ليه 
ابتسم فارس بسخريه وقال :لا ركزي دا مش اي بيت مهجو*ر بصي الحيطه فيها اي 
نظرت يافا لجدار بتركيز يوجد صور لها مع احد الرجال و ورق معلق على الجدار اقتربت يافا من احد الاورق وقالت بزعر:لا يافا عايشه انا يافا 
قهقهة فارس بقوه وقال:دا على اساس اني تلميذ هتقوليلي انك عايشه هقولك امين انا كل دا كنت ساكت عشان اعرف اخرك اي انتي مين يابت يافا ماتت اصلا حتي لو انتي يافا مفيش اي دليل بيقول انك خرجتي بره مصر هو مفيش غير ورق دخولك مصر ودا القديم انتي مين واي علاقتك بي عزت تاجر المخد*رات 
نظرت له يافا بتوتر وقالت :انا معرفش لا معرفش حد بالاسم دا انا خرجت الورق دا مزيف
ابتسم فارس بسخريه وقال:صح انتي صح الورق مزيف يا ايالاه مش دا اسمك برده ثم قال بحده انجزي يابت هتقولي انتي مين ولا اخلص عليكي دلوقتي 
نظرت له يافا بصدمه وقالت:ايالاه مين اكيد محمد صاحبك اللي قالك كده هو كداب عايز يخسرنا بعض انا كنت بدات افتكرك 
ابتسم فارس بسخريه ثم رفع سلا*ح امام وجهة وقال :محمد ها انجزي يابت هعدد من واحد لتلاتاء واحد اتنين 
قطع حديثه يافا وهي تقول بخوف :هقول هقول انا اه ايالاه توام يافا 
نظر لها فارس بصدمه :ازاي يافا مقالتش ليا انها عندها اخوات اصلا 
ابتسمت ايالاه بسخريه وقال:عشان اصلا هي مش يافا محمد صح فى كل كلمه قالها ليك هتقولي عرفت منين كلام محمد انت ديما مترقب وانا متاكده ان فى حد هيجي ينقذني انا مش لوحدي خليك عارف دا 
جذبها فارس من يديها بقوه وقال:انا عملت ليكم اي انتي ولا اختك ومالك بتاجر المخد*رات  فاهميني دلوقتي كل حاجه ياما سامعه الصوت دا 
نظرت ايالاه تجاه الصوت وقالت بزعر :قنب*له انت مجنون كلنا هنمو*ت 
نظر لها فارس بالامبالاة وقال بحده :مش فارق المهم اعرف الحقيقه اقدر اوقف القنب*له دي دلوقتي بس لما تحكي ليا اي اللي حصل من الاول 
اؤمات له ايالاه برعب جسدها يرتجف من الخوف قالت :انت ظابط معروف جدا فى بلدنا لان فى ظابط مصري يعرفك هو دلوقتي معانا وهو قال انك اشطر ظابط موجود فى القاهرة وانك عندك معلومات مستحيل حد يعرفها غيرك من هنا نزلت اختي التوام اللي هي يافا عشان تخليك تيجي معاها حاولت انها تجيبك معاها من غير ما توقعك فى حبها والجو دا بس انت اللي كنت رومانسي اووي وغبي عشان كده هي قرارات انها هتخليك تيجي بلدنا بس بطريقتها اللي محمد قالها ليك ان الإقامة قربت تخلص عشان ترجع معاها فلسطين ومن هنا هتسلمك لينا هناك ثم قالت بحقد بس انت كل مره تبوظ خططها ومحمد قت*لها عشان كده انا رجعت عشان اخد حقها منكم عايز تعرف علاقتي بي عزت دا اكبر جا*سوس لينا فى مصر وهو اللي ساعدني ادخل مصر من غير اي ورق عشان حتي لو عرفت اسمي متقدرش توصل لمعلومه ليا غير كده هو بيكر*هك بشكل مش طبيعي عشان كده ساعدني فى حاجات كتير مش بس اني ادخل مصر ودا اللي حصل وريني هتعمل اي انا متاكده ان عزت هيجي ينقذني من هنا او حد من بلدي وانت محدش هينقذك من ايدي 
ابتسم فارس بسخريه وقال :مش دا لو انتي كنتي عايشه ابقي سلميلي علي اختك 
بعد تلك الكلمات اطلق فارس علي جسد ايالاه اكثر من رصا*صه سقطت ايالاه على الارض وهي تنظر له بصدمه  نظر لها فارس بحقد:قومي وقعتي من تالت رصا*صات بس انتي غلبانه اووي قومي يابت 
قطع حديثه صوت هاتفها التقطه وقال :عزت باشا فاكرني صح شكل ابنك وحشك وعايز تنور عندنا انا معنديش مانع 
عزت بتوتر:مين معايا الو الو لو سمحت الرقم دا اتصل بيا 
قهقهة فارس بهستريا وقال بجنون:انا فارس انت عارف كويس مين فارس وهيعمل فيك اي اه اللي كانت معاك حقك عليا ما*تت بالغلط متقلقش هتحصلها قريب 
اغلق فارس الهاتف وضعه بجانب ايالاه نظر لها بسخريه ثم غادر المنزل جذب فارس هاتفه من جيبه وقال :الو يامحمد بتتصل ليه 
محمد بقلق :انت فين من الصبح ر*عبتني عليك كل شويه اتصل بيك وانت مبتردش هي البت دي عملت ليك حاجه 
ابتسم فارس بسخريه وقال:بت مين اللي تعمل ليا حاجه انت متعرفنيش يامحمد اهي دلوقتي مع اختها شويه عيال فاكرين هيلعبوا بيا انا خلصت قصتها بس فاضل عزت انا هخلي يفكر الف مره قبل ما يقرب مني تاني المهم انت عامل اي فى القسم 
تنهد محمد براحه وقال:اخيرا خلصت من البت دي انا كنت مر*عوبه يافارس تكون صدقتها كويس انك صدقتني ودورت وراءها هكون بعمل اي فى القسم كل شويه مشكله وحوارات انت كنت شيل عني كتير امتي تخلص المهمه اللي عندك دي 
فارس بهدوء :انا لسه بداء فى المهمه تقريب بقالي شهر لسه قدامي فتره كويسه هناك لسه مش قادر احددها اول ما هخلصها هاجي يلا انا هقفل معاك دلوقتي اول ما يحصل اي حاجه غريبه عندك قولي انا هروح انام وارتاح شويه سلام 
...................
استيقظت سمر على صوت والدها يقول :سمر قومي ياحبيبتي الساعه٦ 
نظرت له سمر بنعاس وقالت وهي تتثاؤب: في اي يابابا انا المفروض اصاح ٧ الساعه دي مهمه عندي مش بلقيها هناك 
تنهد والدها بتعب وجلس بجانبها وقال:عارف انا صاحي وامك صاحيه بره انا كنت عايز اطلب منك طلب 
جلست سمر على الفراش وقالت بقلق :في اي يابابا انت كويس 
اؤما لها والدها بنعم وقال:كويس متقلقيش بس تعبت امك رافضه تسمعني اخواتك اتكلموا معاها وانا اتكلمت معاها قد كده وهي كل اللي عليها اننا مفيش كلام بينا وان خلاص هنفضل عايشين كده عشانكم انا تعبت من كتر منا مش عارف اتكلم معاها عارف ان مينفعش ادخلك انتي واخواتك فى الموضوع دا بس امك مش مخليني حتي اكلمها مفضلش غيرك حاولي معاها ياسمر انا بجد مش هقدر اتحمل اكتر من كده 
تنهدت سمر بحزن وقالت:يابابا ماما عندها حق محدش فينا هيقدر يتحمل دا الموضوع صعب و 
قطع حديثها صوت والدها وهو يقول بقهر:عارف عارف ان دا غلط وانا معترف بالغلط دا انا مش عايز في حياتي غيركم ولا واد ولا بت انتم وبس حاولي معاها عشان خاطر ابوكي هي دلوقتي واقفه فى المطبخ بتعمل ليكي فطار حاولي معاها وانا هكون قاعد فى الصاله 
اؤمات له سمر بتفهم ثم نهضت من على الفراش وقالت:حاضر يابابا هغسل وشي واروح اكلمها 
ابتسم والدها وقال بحب:ربنا يديمكم ليا يابنتي يارب امك تسامحني 
..............
يقف يحيي امام الطبيب وهو يقول بقلق :طمني يادكتور اليس مالها 
نظر له الطبيب بهدوء وقال:الحمدلله هي كويسه بس هتفضل  لحد بليل فى المستشفي لان عندها برد شديد و درجه حرارتها عالية جدا لازم تكون فى المستشفي عشان لو حصل اي حاجه نلحقها بس باذن الله مش هيحصل حاجه 
تنهد يحيي بتعب وقال:تمام يادكتور انا ممكن ادخل ليها 
اؤما له الطبيب بنعم وقال:اه اتفضل
دخل يحيي الغرفه جلس بجانب اليس وقال بتعب:اتر*عبت عليكي الحمدلله انك كويسه جذب لهاتفه وضغطت عددت ارقام وقال الو سليا 
سليا بستغراب:الو انا متاخرتش و
قطع حديثها يحيي بتعب:بس بس اسكتي انا مش قادر اتكلم انا مش هاجي انهارده اليس  فى المستشفي تعبانه جدا المهم عايزك تروحي انهارده الشغل تجهزي ليا كل الملفات المهمه وتبعتيها ليا على الايميل 
سليا بقلق:حاضر هعمل كده بس هي كويسه دلوقتي ممكن اجي ليها 
يحيي بتفكير :طب بصي جهزي ليا الملفات دي وتعالي على المستشفي انا فى مستشفي ****
سليا بهدوء:تمام 
............
تقف سمر بجانب والدتها وهي تنظر لها بضيق وقالت:ياماما انتي ليه رافضه تسمعي اي حد فينا احنا عارفين ان بابا عمل حاجه كبيره اووي بس هو صلحها واعتذار وبيتمني انك بس توافقي انك تكلمي 
تنهدت والدتها بحزن وقالت:انتي فاكره الموضوع سهل يابت ابوكي دا عمري كله الزعل بيكون على قد المحبه انا متخيلتش ان ابوكي يعمل كده ابوكي كسر*ني و
قطع حديثها دخول السعد المطبخ وهو يقول بذعر:ماعاش ولا كان اللي يكسر*ك ياام البنات انا عمري مقدار اكسر*ك غلطت وانا عارف دا وعمرها ما هتتكرر تاني اتعملت من غلطي انا عرفت ان مقدرش اعيش دقيقه واحده من غيركم سامحيني بصي لو حصل اي حاجه تانيه مني اوعى تسامحيني ثم قال بمرح ابقي بهدليني فى المحاكم ساعتها
ابتسمت والدت الفتيات وقالت بهدوء:انا هسامحك بس صدقني لو حصل اي غلطانه تاني مش هتلقيني فى حياتك اصلا 
اؤما لها السعد بسعاده وقال:انا مقدرش اغلط تاني المهم انك سامحتيني الحمدلله يارب
نظرت لهم سمر بحب وقالت:الحمدلله ربنا يديمكم لينا يارب ثم قالت بمرح انا هخلع بقي لان اتاخرترعلى الاكاديميه وكده هتعلق هناك 
نظر لها السعد بهدوء وقال:يارب البسي وانا هوصلك 
................
بعد مرور ساعتين استيقظت ساندي على صوت هاتفها جذبت الهاتف وقالت بنعاس :الو مين 
هشام:مين اي انتي مسحتي رقمي ولا اي 
نظرت ساندي لهاتف ثم قالت بهدوء:لا بس لسه صاحيه مش مركزه 
هشام:تمام يلا قومي افطري وتعالي المحل عشان تاخدي حاجتك واكلمك فى الموضوع اللي قالتلك عليه 
ساندي :تمام ماشي ساعه بكتير اووي وهكون عندك 
...............
يجلس فارس فى مكتب وهو ينظر حواله وقال وهو يحدث نفسه:امتي المهمه دي تخلص وارجع القسم والله القسم ارحم من هنا مليون مره 
دقة باب المكتب دخلت سمر وقالت بتوتر:حضرتك لوحدك 
نظر لها فارس بستغراب وقال:اه انا لوحدي خير فى اي انتي كويسه 
اؤمات له سمر بنعم وقالت بخوف وهي تنظر وراءها:اه كويسه بس انا عايزه اقول لحضرتك علي حاجه مهمه 
نهض فارس واقترب منها وهو يقول بتسأول:انتي خايفه كده ليه واي الحاجه المهمه 
اغلقت سمر باب المكتب وهي تقول :انا لسه جايه الاكاديميه من نص ساعه فكرت اني اتمشي شويه قبل التمرين شوفت اربع بنات شكلهم واقفين على جانب واحده فيهم واقفه بتبص على الطريق واحده مسكه شريط برشام وبتيبع ليهم بالحبايه انا قولت يمكن دا برشام مغص او صداع بس الفلوس اللي البنات دفعتها ليها دول يجيبوا بدل شريط تالت علب برشام ويمكن اكتر المهم واحده فيهم شافتني بس انا جريت معرفش بقي شافت وشي ولا لا جيت عشان اقولك لان معرفش حد هنا من الظابط غيرك وحتي اللي اعرفهم مش مطمنه ليهم 
تنهد فارس بتعب وقال:تمام بصي ياسمر عايزك واحد تنسي اني ظابط دي حلو جدعه انك قولتلي ركزي معايا انتي عارفه شكل البنات دي 
اؤمات له سمر بنعم وقالت:اه عارفهم في منهم  بنات معايا فى نفس الاوضه والباقي فى الاوضه اللي جنبي اللي كانت واقفه مرقبه دي اسمها دنيا ابراهيم واللي كانت بتبيع اسمها عبير مصطفي والاتنين اللي اخده الحبايه مي وهدير بس صراحه انا مستغربه البنات دول لو فعلا اللي فى دماغي صح البنات دي محترمين  جدا مي وهدير انا من اول ما دخلت الاكاديميه وشايفهم مش بيسيبوا فرض انا مصدومه فيهم الصراحه 
ابتسم فارس بسخريه وقال:مش كل حاجه بتشوفيها لازم تكون حقيقه ثم قال بجديه المهم انا هدور وراء البنات دي بس عايزك تركزي معايا راقبي حركاتهم وخصوص عبير بس لو حسيتي ان ممكن البنات دي تاخد بالها منكي ابعدي حياتك مهمه والناس دول بنسبه ليهم حياتك ولا حاجه بس متخافيش انا مش هسيبك انا بس عايزك تراقبيهم من بعيد وانا هقوم بكل حاجه وعايزك تيجي تحكي ليا اقل تحركاتهم انا ديما بكون قاعد هنا لوحدي او فى محاضره لو لقيتي ان مش موجود هنا ولا فى المحاضره خدي رقمي اتصلي عليا وهتلقيني قدامك 
اومات له سمر بتفهم وقال بخوف:انا خايفه منهم اووي انا اصلا بخاف من عبير دي اول يوم ليا حاولت تضر*بني عشان شافتني مش خايفه منها دي ديما ماشيه ومعاها بدل البت خمسه شكلهم مر*عب كلهم 
ابتسم فارس وقال بستغراب:اومال فين سمر اللي بتبقي هتاكلني كل مره 
ابتسم سمر بهدوء وقالت:والله ما اعرف المهم موبايلي اهو اكتب رقمك واي حاجه هتحصل هقولك عليها 
جذب فارس هاتفها وقال بهدوء:اهو كتبت الرقم واتصلت بيا اخرجي دلوقتي ولو ليكي اصحاب هنا لو حد سالك بتعملي اي عندي قولي انك كنتي قاعده معايا بشرح ليكي حاجات مش فاهمها و
قطع حديث فارس دخول شخص الغرفه وهو يقول :سمر انتي هنا انا بدور عليكي من بدري 
نظرت لها سمر بخوف وقالت بتوتر :بدوري عليا ليه ياعبير هو في حاجه 
...............
واقفت ساندي امام هشام وهي تقول :انا اهو جيت اي الموضوع المهم 
نظر لها هشام بهدوء وقال :اقاعدي بس الاول خدي حاجتك اهي كلها 
جلست ساندي ثم جذبت الحقيبة من يده وقالت:شكر جدا دي استقالتي انا كتبتها فى البيت فاضل انك توافق عليها 
اؤما لها هشام بتفهم وقال بتوتر:تمام هوافق عليها بس كنت عايز نتكلم فى الموضوع اللي قولتلك عليه و و
نظرت له ساندي بستغراب وقالت بقلق:في اي انت متوتر كده ليه هو في حاجه حصلت 
نظر لها هشام بخوف وقال:لا كل حاجه تمام بس بس ساندي تتجوزيني 
نظرت له ساندي بصدمه ثم قالت :انت بتقول اي 
تنهد هشام براحه وقال:بقالي اسبوع بحاول اقولك ان عايز اتقدم ليكي اخيرا عرفت اقولها تتجوزيني 
نظرت ساندي إلى الارض وقالت بتوتر:لا انا انا  مش موافقه 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
نظرت ساندي إلى الارض وقالت بتوتر:لا انا انا  مش موافقه
نظر لها هشام بصدمه وقال:ليه انتي رفضني ليه 
نظرت له ساندي بخجل وقالت:بص بص قول لبابا وهتعرف رايي منه 
بعد تلك الكلمات غادرت ساندي ابتسم هشام وقال بهمس:يارب تكوني من نصيبي 
.................
نظرت لها سمر بخوف وقالت بتوتر :بدوري عليا ليه ياعبير هو في حاجه
نظر لها فارس بغضب وقال:انتي ازاي تدخلي كده هو انتي فاكره نفسك داخله اي 
نظرت له عبير بسخريه وقالت:معلش يادكتور اصلا دورت على سمر فى كل حته فا قولت اكيد هلقيها هنا عشان كده مركزتش 
نظرت لها سمر بقلق وقالت:انا كنت مع الدكتور بيشرح ليا حاجه 
اؤمات لها عبير بتفهم وقالت :تمام عايزكي لحظه بعد اذنك يادكتور 
جذبت عبير يد سمر بقوه وقالت بهمس:امشي معايا بهدوء بدل ما از*علك على نفسك وانتي لسه صغيره 
نظرت سمر لفارس بخوف تتمني ان تجد فرصه لهروب نظر لها فارس وقال:عبير انا لسه مشرحتش لصاحبتك اللي هي عايزه سبيها وهي هتيجي ليكي بعد ما نخلص 
تركت عبير يدها وقالت بتحذ*ير وهمس:عارفه لو مخلصتيش العب*ط دا وجيتي ليا هعمل فيكي اي هخليها مفاجاه ثم قالت بصوت مرتفع ماشي يادكتور سلام ياسمر هستناكي 
غادرت عبير الغرفه نهض فارس اغلق الباب وقال وهو ينظر ليد سمر:هي مسكت ايدك جامد 
ابتسمت سمر بسخريه وقالت:جامد دا انا حسيت ان ايدي هتنكس*ر ثم قالت بخوف انا خايفه اووي انت شوفت هي عملت اي دي اكيد عرفت اني شوفتها شكل نهايتي على ايديها انا عارفه 
اقترب فارس منها وقال بهمس:اتكلمي بصوت واطي هي اكيد عند الباب بصي لو لقتيها عرفت وافقي علي  اي حاجه هتقولها ليكي انتي سامعه وبعد ما توافقي اتصلي بيا انا هستناكي تتصلي وتحكي ليا اللي حصل متقلقيش انا معاكي اخر البت دي تهديد متقدرش تعمل ليكي حاجه 
نظرت له سمر وقالت بر*عب:انا مش عايزه امو*ت او يحصل ليا حاجه على ايديها انا شوفتها ضر*بت بت قبل كده كانت هتمو*تها فى ايديها انا مليش فى كل دا 
تنهد فارس بحزن وقال بهدوء:ياست متخافيش والله انا معاكي محدش هيقدر يقرب منكى ولو فكرت تعمل ليكي حاجه انا مش هرحمها اهدي كده وتعالي نتكلم بصوت عالي كاني بشرح ليكي حاجه وبعدها امشي 
................
نظرت سليا لملفات امامها وقالت بسعاده :اخيرا خلصت 
جذبت هاتفها ضغطت على عدده ارقام وقالت:الو سلام عليكم انا خلصت الملفات هاجي لحضرتك على المستشفي صح 
يحيي بهدوء:لا الحمدلله اليس بقت احسن وخرجنا من المستشفي انا دلوقتي رايح البيت 
سليا بتفكير:تمام انا هاجي اسلم حضرتك الملفات واشوف اليس وامشي دا لو مش هعمل لحضرتك ازعاج 
ابتسم يحيي وقال:ولا ازعاج ولا حاجه تنوري المهم انزلي لحارس الشركه وقوليله يخلي السواق يوصلك لبيتي وانا برده هكلمه دلوقتي سلام 
اغلقت سليا الهاتف ثم حذبت بعض الملفات غادرت الشركه نظرت حواله وقالت بهمس:هو فين الحارس دا 
واقف شخص بجانبها وقال:استاذه سليا استاذ يحيي كلمني السواق اهو اتفضلي 
اؤمات له سليا بتفهم وقالت :تمام شكر 
.....................
جلست ساندي على الاريكه وهي تقهقهة بقوه نظرت لها والدتها بستغرب وقالت يخوف:بت في اي مالك انتي اتجنن*تي ولا اي 
ابتسمت ساندي وهي تقول بسعاده:مبسوطه مبسوطه اوووي ياماما 
جلست والدتها بجانبها وقالت بهدوء:يارب ديما مبسوطه بس قوليلي اي اللي حصل فرحك فرحيني معاكي 
نظرت ساندي لها بخجل وقالت:بصي هقولك بس اهدي كده واسمعي لي الاخر انا كنت معجبه بي هشام الشخص اللي انا بشتغل معا انتي عارفه طبعا محصلش اي كلام بينا وكان كل كلامنا شغل وبس المهم انا انهارده روحت عشان اقول اني هسيب الشغل هو وافق واتقدملي بس انا من التوتر قولت لا المهم قولتله يكلم بابا وهو اللي هيقولوا راي 
اطلقت والدتها الزغاريد وهي تقول :اخيرا يابت انا اصلا كنت حسه انكم شبه بعض وانا كنت بقول هو بيكلم ابوكي ليه دلوقتي 
نظرت لها ساندي بصدمه وقالت:هو لحق كلم بابا بابا قال اي ها ها 
ابتسمت والدتها وقالت :شكل الواد مستعجل ابوكي قال هيسال ويكلموا مفهمتش قولت اخرج اقاعد معاكي وبعدها اشوفه 
نظرت لها ساندي وقالت برجاء:بالله عليكي ياماما قومي شوفي هيقولك اي  ماما انا موافقه انا بقولكم اهو
قهقهة والدتها عليها وقالت :اتلمي يابت وخليكي تقيله ياموكوسه هقوم اشوف ابوكي 
.....................
جلس يحيي على الاريكه وبجانبه اليس نظر لها وقال بهدوء:انا عايز اعرف انتي رافضه تطلعي اوضتك ليه الدكتور قال ترجعي البيت تنامي وترتاحي
نظرت له اليس بحزن وقالت:لو طلعت نامت سليا هتيجي ومش هتلعب معايا 
نظر لها يحيي بستغرب وقال:وانتي عرفتي منين ان سليا جايه 
ابتسمت اليس وقالت:الموبايل كان صوت عالي سمعت صوتها وهي بتكلم هطلع اوضتي بس بعد ما اشوفها والعب معاها شويه
نظر لها يحيي بغضب مزيف وقال:لا مفيش لعب انتي تعبانه انتي هتشوفيها وتسلمي عليها وتطلعي تنامي و
قطع حديثه صوت دق الباب ركضت اليس وهي تقول بسعاده:سليا جت سليا جت 
ابتسم يحيي على تصرفاتها وقال صوت مرتفع:اليس متجريش 
تجاهلت اليس حديثه فتحت الباب وهي تقول بسعاده:وحشتيني اووووي 
ابتسمت سليا و جلست على الارض عانقتها بحب وقالت:وانتي وحشتيني جدا طمنيني عليكي انتي كويسه 
اؤمات لها اليس بنعم وقالت:اه الحمدلله كويسه 
نهضت سليا امسكت يد اليس وقالت :تعالي نشوف عمو فين 
نظر لهم يحيي وقال بسخريه:اخيرا افتكرتوا ان فى حد هنا غيركم 
ابتسمت سليا وقالت بهدوء:اسفه كنت مركزه مع اليس كانت وحشاني اووي 
مسك يحيي يد اليس وقال بهدوء:ولا يهمك اتفضلي ارتاحي لحظه وهكون عندك اليس يلا اهو انتي شوفتي سليا دلوقتي لازم تنامي وترتاحي
تنهدت اليس بحزن وقالت :هتيجي تاني صح وهنلعب 
اؤمات لها سليا بنعم وقالت بحب:تاني وتالت بس المهم انك تخفي وتكوني كويسه يلا اسمعي الكلام ثم نظرت ليحيي وقالت انا هسيب لحضرتك الملفات على التربيزة وهمشي عايز مني اي حاجه تانيه 
اؤما لها يحيي بنعم وقال بتركيز:اه فى كم ملف كنت عايز اسالك فيهم مش هتاخر عليكي البيت بيتك
جلست سليا على الاريكة وهي تنظر حوالها وتقول بهمس:شكل البيت حلو اووي اللهم بارك 
اغمضت عنيها بتعب فتحت عينيها ونظرت لملفات بضيق ثم وضعتها بجانبها سمعت صوت دق على  باب المنزل وقالت بصوت مرتفع:استاذ يحيي الباب بيخبط 
يحيي بصوت مرتفع :افتحي دا اكيد البواب 
نهضت سليا وقالت بصوت مرتفع:حاضر حاضر دقيقه 
فتحت سليا باب نظرت لتلك السيده التي تنظر لها بشمئزاز :حضرتك مين وبتبصي ليا كده ليه
ابتسمت هدي بسخريه وقالت:المفروض انا اللي اسالك انتي مين انا مامت اليس هو فين يحيي 
....................
واقفت سمر امام عبير وهي تقول بتوتر:في اي ياعبير بتدوري عليا ليه 
ابتسمت عبير وقالت بخبث:انا شوفتك وانتي بتجري بس هعديها ليكي لو فضلتي ساكته المهم ادخلي الاوضه دي فى ورقه مهمه جوه خديها وبعدها هنتكلم 
نظرت لها سمر بستغراب وقالت بجديه:ورقه اي وكلام اي احنا مفيش بينا كلام
امسكت عبير يدها بقوه وقالت بحده:بقولك اي انا نفسي اخلص منكى من بدري بس صبره عليكي خلي يومك يعدي وادخلي جيبي الورقه
ابتعدت سمر عنها وقالت بغضب :هدخل بس خليكي عارفه ان انا هجيب الورقه وبس خليكي بعيد عني لان انا معنديش حاجه اخسرها لو فضلتي تعملي كده هيبقي عليا وعلي اعدائي 
دخلت سمر الغرفه وهي تنظر حواله بخوف وتقول :عبير الاوضه ضلمه ورقه اي اللي هنا اي دا افتحي الباب انتي بتقفلي الباب ليه 
ضربت سمر الباب بيدها بقوه ابتسمت عبير وقالت بحقد:خليكي جوه دوري على الورقه لو طلعتي عا*يشه هيكون لينا كلام تاني لو لا يبقي الله يرحمك 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
جلست سمر بجانب الباب وقالت بخوف :عبير افتحي افتحي انا مش شايفه حاجه ورقه اي وز*فت اي صر*خت سمر بذ*عر عندما شعرت بشيء يسير بجانبها نهضت وهي تحاول ان تسير ببطئ شعرت بشيء ركض على اقدامها صر*خت بر*عب وقفت بجانب الباب وقالت بصوت مرتفع:حد يلحقني ياناس حد هنا همو*ت انا مش قادره اتنفس
..........
جلس فارس وضع يده على عينه وقال وهو يحدث نفسه:لو سمر عرفت تساعدني فى الموضوع دا هتكون القضيه اتحلت يارب اخلص انا تعبت من المهمه المستفز*ه دي 
نظر امامه بصدمه وقال :هي سمر نسيت موبايلها 
جذب الهاتف غادر المكتب ذهب  يبحث عن سمر اقترب من شخص وقال:انتي صاحبة سمر صح 
اؤمات له الفتاه بنعم وقالت بستغراب :اه حضرتك عايز سمر ليه هي مش هنا 
نظر لها فارس وقال بتساؤل :اومال هي فين انتي شوفتيها انهارده 
اؤمات الفتاه بنعم وقالت بهدوء :اه شوفتها هي لسه نزله الدور الارضي قالتلي ان عبير عايزها هتروح تشوفها وهتيجي و
قطع فارس حديثها وهو يقول بخوف:الكلام دا من امتي 
نظرت الفتاة لهاتفها ثم نظرت له وقالت :تقريب من نص ساعه هي نزلت الدور الارضي لو حضرتك عايزه هي اكيد لسه هناك و
تجاهل فارس حديثها ركض وهو يحدث نفسه بضيق:سمر لو حصلها حاجه انا مش هسامح نفسي 
.........
جلست سمر بجانب الباب وهي تقول بتعب :حد بره انا همو*ت مش قادره اتنفس 
اغلقت سمر عينيها بتعب تشعر انها ستموت في اي لحظه فتحت عينيها عندما سمعت صوت ينادي باسمها قالت بصوت مرتفع:فارس فارس انا فى اوضه المخزن فارس افتح الباب 
واقف فارس بجانب الباب وقال:سمر ابعدي عن الباب انا هكسر الباب 
ابتعدت سمر عن الباب وهي تغلق عينيها براحه اخيرا شعرت بالامان دخل فارس الغرفه وهو ينظر حواله ويقول :سمر سمر 
وجدها فقده الواعي بجانب الباب تنهد فارس بغضب حملها وهو ينظر لها بقلق ركض لعيادة الاكاديميه 
..............
واقف يحيي امام الباب يمنع هدي من دخول المنزل وقال بغضب:خير عامله دوشه ليه انتي مش مرحب بيكي هنا او فى اي مكان يخص اخويا او يخصني
ابتسمت هدي بسخريه ثم نظرت لسليا وقالت بغرور:انا مش مسموح ليا اكون فى بيت بنتي اومال مين اللي مسموح لي بنات الشارع اللي انت بتجيبهم البيت عموما انا كنت جايه اطمن علي البت بس بعد اللي شوفته دا انا هعرف اخد بنتي وقريب اووي هخليك تتفرج انا هاخد بنتي ازاي 
نظرت لها سليا بصدمه وقالت:لا انتي فاهمه غلط انا سكرتيرة بتاعت استاذ يحيي و
قطع حديثها يحيي وهو يقول بغضب:اطلعي بره انا عايز اشوف هتاخدي مني البت ازاي 
غادرت هدي وهي توعد نفسها انها ستعود مره اخرى وستطرد يحيي بره المنزل وتاخذ كل املاك والده اليس 
تنهدت سليا بحزن وقالت:انا اسفه ان عملتلك مشاكل  و
ابتسم يحيي وقال بهدوء:مفيش مشاكل ولا حاجه هدي كل شويه تيجي وتعمل حوار وتهد*دني انها هتاخد اليس بس دا بعنيها المهم تشربي اي 
نظرت له سليا بهدوء وقالت:اي حاجه المهم ان حضرتك تقولي عايزني في اي عشان مش هقدر اتاخر اكتر من كده 
دخل يحيي المطبخ وهو يقول بصوت مرتفع:طب تعالي معايا المطبخ وهاتي الملفات هقولك عليهم وانا بعمل لينا قهوه
...............
جلست ساندي امام والدها وقالت بتوتر:ماما قالتلي انك عايزني 
اؤما والدها بنعم وقال بهدوء:اه يابنتي كبرتي ياساندي جالك عريس نفسي توافقي عليه لان انا متاكد ان الشخص دا اللي هيسعدك هكون مطمن وانتي معا انتي عارفه هشام هو العريس اي رايك 
ابتسمت ساندي بخجل ثم نظرت لارض وقالت :الراي رايك يابابا 
ابتسم السعد بحب وقال بمرح :اخير جه اليوم اللي اشوف واحده فيكم مكسوفه دا انا كنت بدات انسى انكم بنات ثم قال بحنان بصي بجد هنا الراي رايك انتي تقولي اه او لا لو عايزه راي انا موافق فاضل رايك انتي 
اؤمات له ساندي بنعم وقالت بخجل وبهمس:انا موافقه 
قهقهة السعد عليها وقال بخبث:اي رافضه خلاص هكل
قطع حديثه ساندي وهي تنظر له بصدمه وتقول :رافضه اي بقول موافقه 
ابتسمت والدتها وقالت بهدوء:خلاص بقي سيب البت حدد يوم عشان يجيوا يتقدموا ليها بس خلي خميس او جمعه عشان سمر تكون معانا ثم جلست بجانب ساندي عانقتها وقالت بسعاده مبروك ياقلب امك الف مليون مبروك ربنا يتتم علي خير يارب 
................
واقف فارس امام الطبيبه نظر لسمر بقلق وقال:طمنيني عليها 
الطبيبه بجديه:هي كويسه هي اغم عليها بسبب نقص الاوكسجين وصدمه عص*بيه 
اؤما فارس بتفهم وقال :هي هتفوق امتي
فتحت سمر عينيها وضعت يديها على عينيها وقالت بتعب :النور و*جع عيني
نظر له فارس بقلق وقال:سمر انتي كويسه حسه بي حاجه 
ابعدت سمر يديها نظرت له بتعب وقالت بعتاب:اتاخرت ليه انا كنت همو*ت 
تنهد فارس بحزن وقال:حقك عليا اللي حصل دا مش هيتكرر تاني 
نظرت لهم الطبيبه وقالت بهدوء:حسه بي اي و*جع اي اللي دخلك المخزن المكان دا ممنوع حد يدخلوا 
نظرت له سمر بتعب  وقالت بكذب:معرفش انا مش فاكره حاجه انا كويسه عايزه اخرج 
امسك فارس يديها وقال بهدوء:قومي اسندي عليا هوصلك لي اوضتك ثم نظر لطبيبه وقال شكر جدا تعبتك معايا 
غادر فارس العيادة نظرت له سمر بتعب وقالت بخوف:هي عرفت ان شوفتهم وهي قالتلي ادخل اخد ورقه من المخزن واول ما دخلت قفلت الباب قالتلي لو طلعت عايشه هيكون لينا كلام تاني 
تنهد فارس بضيق وقال:دي بتشتغلك ياسمر انا لما دخلتك العيادة شوفت ورقه كانت هتقع من جيبك الورقه كانت فى جيبك وكانت كتبه فيها(الورقه كانت فى جيبك من الاول متساليش ازاي دخلت جيبك المهم اللي حصل دا قرصه ودان ليكي عشان تعرفي ان اللعب معانا مش سهل انتي لو شوفتي الورقه دي يبقي انتي عايشه دا رقمي كلميني عليه لان عايزه نتكلم بره الاكاديميه اول ما يجي يوم الاجازه هنتقابل بره بتمني تكوني شاطره وبتسمعي الكلام بدل ما قرصة الوادن تتحول لحقيقه )
جذبت سمر الورقه وقالت بتعب:انا المفروض اعمل اي دلوقتي 
نظر فارس لها وقال بجديه:اتصلي بيها وخليها تحدد المكان اول ما تقفلي معاها كلميني انا مش هسيبك لوحدك مع الناس دي كفايه اللي حصل انهارده 
ابتسمت سمر بحب ثم قالت بهدوء:تمام شكر جدا ليك دي اوضتي هدخل اول ما يحصل اي حاجه جديده هقولك سلام 
................
جلست سليا بجانب ساندي وهي تنظر لها بخبث وقالت :بت اعروسه ياقمر 
نظرت لها ساندي بغيظ وقالت:خير يام لسانين عايزه مني اي 
ابتسمت سليا بسخريه وقالت :الاه مالك ياعروسه مش طايقني ليه ثم قالت بجديه مبسوطه ليكي اوووي يابت ياساندي ربنا يتتم علي خير واشوفك اجمل عروسه فى الدنيا 
عانقتها ساندي بحب وقالت :ربنا يديمك ليا عقبالك مع الشخص اللي تتمني يارب وعقبال سمر كمان هي كلمتك انهارده 
نفت سليا وقالت بستغراب:لا مكلمتنيش انا قلقانه عليها استني اكلمها 
نظرت لها ساندي بهدوء وقالت:لا بلاش استني هي تتصل بيكي ممكن تلقيها فى تدريب او فى محاضره المهم مالك من اول ما دخلتي وانا حسه انك فيكي حاجه 
تنهدت سليا بحزن وقالت :تعبت تعبت اوووي ياساندي حسه اني مقسومه لنصين كل نص بيتخا*نق مع التاني والوحيد اللي مضرره هو قلبي 
نظرت لها ساندي بصدمه وقالت بعدم فهم:في اي يابت انا اول مره اشوفك كده مالك احكيلي اي اللي حصل حد ضايقك فى الشغل 
نظرت لها سليا وقالت بتعب :لا بس قلبي حب حبيته بس انا متاكده انه مش شايفني انا مش عارفه حبيته امتي بس فى حاجات كتير هتخلي ان مستحيل انا وهو نكون مع بعض 
نظرت لها ساندي بستغراب وقالت:في اي اهدي كده وفاهميني مين دا وليه مستحيل 
نظرت سليا لارض وقالت بضيق:يحيي صاحب الشركه بعيد طبعا ان احنا اقل مستوي منه دا واحد اتنين هو مش شايفني بجد تالته مع اليس انا هبقي اسعد واحده لو انا واليس هنكون مع بعض على طول بس حتي لو عدينا كل دا محدش هيوافق لان يعتبر هو ابوها مين هيوافق على ان اتجوز واحد عنده بنت
نظرت لها ساندي بصدمه وقالت:انتي عبيطه يابت يعني انتي خليتي يتقدم ويترفض عشان البت و اقل مستوي اي ما تفوقي يابنتي احنا برده عايشين كويس جدا ولو علي مش شايفك انتي شوفتي انا لسه كنت بتكلم معاك علي  هشام ان حرفيا انا شايفه ان مستحيل يبص ليا وان مفش امل فجاه لقيته بيتقدم انتي متعرفيش ترتيب ربنا ولا نصيبك فين ثم قالت بجديه سليا انتي حتي لو ربنا كرمك ازاي هتقدري علي اليس 
نظرت لها سليا وقالت بستغراب :مالها اليس دا انا بحبها جداا دي روحي تنهدت بضيق وقالت بس هو يتقدم ليا وساعتها نفكر في اليس وغيرها 
نهضت ساندي وقال بهدوء:بلاش عشم ياسليا انتي متعرفيش اي اللي مكتوب واي الخير ليكي اقولك قومي صلي ركعتين لله وادعي يارب لو خير يكون من نصيبك لو شر يبعده عنكى يلا قومي انا هروح اساعد امك فى المطبخ بدل ما تفرج علينا الشارع 
..............
جلس يحيي فى المكتب وهو ينظر لملفات حواله تنهد بتعب جذب ملف منهم نظر له بتركيز نظر لهاتفه بستغرب وقال:الو خير يامحمد مش من عادتك انك تتصل بيا دلوقتي 
محمد :يحيي في مص*يبه حصلت انت لازم تيجي القسم دلوقتي
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
يحيي بقلق :في اي يابني قسم اي انا مش فاهم حاجه 
محمد :تعال وانت تفهم بس لازم تيجي تشوف المصيبه اللي حصلت 
يحيي :تمام اقفل انا جيلك دلوقتي 
...............
واقفت ساندي فى الشرفة وهي تنظر لشارع بشرود خرجت من شرودها على صوت هاتفها نظرت لهاتفها وقالت:الو بتتصل بيا ليه 
هشام بغضب:ادخلي جوه شعرك بيان من الطرحه
نظرت له ساندي بضيق وقالت:انت هتبداء تحكم من دلوقتي انت مالك شعري بيان ولا لا خليك فى حالك 
تنهد هشام بغضب وقال بحده:هعد من واحد لتلات لو مدخلتيش ياساندي هضر*بك بي اقرب زلطة انا بقولك اهو
نظرت له ساندي بصدمه وقالت:لا انت مش طبيعي اقسم بالله انا غلطانه ان قولت لبابا ان موافقه عليك انت لو من اولها كده اومال هتعمل اي بعد كده 
اخذ هشام نفس وقال بهدوء مزيف:ساندي اعدلي الطرحه انا مش بتحكم فيكي انا بس بغير عليكي ومش عايز حد يشوف شعرك وانا متاكد ان انتي كمان مش عايزه كده اقفي براحتك ولو عايزه اي حاجه اتصلي بيا ساندي انا اقسم بالله ماقصد اضايقك حقك عليا 
ابتسمت ساندي وقالت بهدوء:حاضر هعدل الطرحه انت لو مضايق من حاجه قولي مش تتخانق معايا وتعاملني كده انا بحب ان الشخص اللي قدامي يناقشني مش يعتبرني ترابيزة هو يقول يمين انا اقول امين 
قهقهة هشام بقوه عليها وقال:هتجوز سواقة توكتوك بس ياستي حاضر هتناقش معاكي بس انتي استهدي بالله واعرفي ان فى حاجات مفيش فيها ناقش يلا انا هقفل وانتي ادخلي سلام 
اغلقت ساندي الهاتف وهي تبتسم بحب جلست على الارض وجذبت دفتر مذكراتها وكتبت(مبسوطه بس خايفه يكون كل دا حلم وافوق على واقع مر*عب انا عمري ما جربت الحب ويوم ما جربت الحب حسيت اني تائهة بين ان اكمل واسيب نفسي لحب ولا اهرب من دلوقتي انا مش قد اي و*جع اعمل اي بفكر اكمل واتفائل يمكن خير بس لا من غير بس كفايه تردد فى كل حاجه انا تعبت )تنهدت بتعب وضعت الدفتر بجانبها نظرت لهاتفها وابتسمت بحب وقالت بهمس :انا هكمل واللي يحصل يحصل 
نظرت لها سليا بخبث وقالت:يخرابي على شرود الحب مش دا حب برده
نظرت لها ساندي بضيق وقالت:سليا انا مش بحب الاسلوب دا 
تنهدت سليا بضيق جلست بجانبها وهي تقول :خلاص ياختي اهو هسكت قوليلي كنتي بتكتبي اي انا عارفه انك مبتكتبيش غير لما تكوني زعلانه او تايهه 
ابتسم ساندي بهدوء وقال:انا تايهه بس اتصرفت وحليت الموضوع مع نفسي المهم اتصلي بسمر هي كل دا متصلتش علي حد مننا
امسكت سليا هاتفها وضغطت عدده ارقام وقالت:قليله الاصل احنا هنبداءها كده من دلوقتي 
سمر بعدم فهم:نبداء اي انا جيت جنبك يابت 
نظرت ساندي لسليا وقالت :افتحي السبيكر بت ياسمر متصلتيش ليه انهارده 
تنهدت سمر بتعب وقالت:دا انا حصلي حاجات انهارده مش عارفه اقولكم اي ولا اي بس اللي اعرفوا ان ربنا نجدني من المو*ت و
قطع حديثها صوت فتح الباب ودخول عبير الغرفه نظرت لها سمر بغضب وقالت:جايه ليه مش كفايه اللي حصلي بسببك 
ابتسمت عبير بسخريه وقالت:اقفلي الاول الموبايل وبعدها نتكلم 
تنهدت سمر بضيق وقالت:سلام يابنات دلوقتي هكلمكم بعدين 
اغلقت الهاتف وضعته بجانبها وقالت :خير عايزه المره دي تمو*تيني ولا اي 
نظرت لها عبير بغضب وقالت:ما خلاص يابت قولت ليكي ان كانت قرصة ودان ومتخلنيش احوالها لحقيقه انا لحد دلوقتي مش عايزه اقت*لك لان فى حد عايزك عايشه المهم انا جايه عشان نتكلم دلوقتي 
نظرت لها سمر وقالت بتساؤل:مين اللي عايزني عايشه ونتكلم دلوقتي ليه انتي مش قولتي اننا هنتكلم لما تيجي الاجازه 
اؤمات عبير تاكيد على حديثها وقالت بغموض:واحد ملكيش دعوه مين اللي عايزك اتنين هنتكلم دلوقتي لان الورقه اللي شافها دكتور فارس وانتي عشان كده غيرت الوقت هنتكلم دلوقتي وعموما مش فارقه دلوقتي من الاجازه 
تنهدت سمر بضيق وقالت :قولي عايزه اي مني بس خليكي عارفه لو حاجه مش عجبني مش هعملها لو اي حصل 
ابتسمت عبير بسخريه وقالت بحده:غصب عنكِ هتعمليها دا مش بمزاجك المهم انتي هتشتغلي معانا عشان انتي لسه جديده هخليكي تراقبي بعد كده هخليكي تجيبي البنات ليا 
نظرت لها سمر بصدمه وقالت:انا مستحيل اعمل كده واشارك فى الجريمه دي 
جذبتها عبير من شعرها  بقوه وقالت بغضب:بقولك اي دا مش بمزاجك لو مكنتيش معايا فى الجريمه زي ما بتقولي كده هتكوني انتي الجريمه الجايه
مسكت سمر يد عبير وقالت بسخريه :اي هتقتليني ولا اي لو على القتل موافقه بس مش هكون سبب ان حد يدمر بسببي 
ابتعدت عبير عنها وقالت بغموض:ومين قال انه قتل في كذه حاجه كمان تخليكي تكرهيي حياتك فكري هستنى موافقتك رقمي معاكي سلام 
..........
جلس يحيي امام محمد وقال بعدم تصديق :يعني اي انا مش فاهم حاجه هي هدي هتاخد البت مني 
نظر له محمد بحزن على حاله وقال:يابني انا بقولك اللي اعرفوا انا كنت قاعد فى مكتب ابراهيم ولقيتها دخلت انا عارف شكلها وهي لا المهم لقيتها بتقولوا ان انت منع انها تشوف البنت وانك اجبر*ت اليس انها تعيش معاك عشان تاخد فلوسها وكمان انك بتجيب بنات كل يوم البيت وكلام كتير اووي انا من الصدمه فضلت متنح ليها كل اللي قدرت اعملوا ان اقول لبراهيم ميعملش محضر بكلام دا لان كله مزيف وان انا عارفك وابراهيم طبعا ميقدرش يعمل كده عشان كده قالي انه ناوي يجي البيت عندك ويسال اليس وكمان هيخليك تشوف صور البنات اللي هدي قالت انهم بيجيوا  البيت ويعرف مين دول
نظر له يحيي بتعب  وقال بحزن :اعمل اي انا عارف اليس هتقول اي وعارف انا هقول اي بس تفتكر هو هيصدق ولا هدي هتسكت انا تعبت اووي يامحمد مش عارف اعمل اي 
نظر له محمد بتفكير وقال بخبث :انا عندي فكره 
..........................
جلس فارس على الفراش وهو ينظر امامه بشرود خرج من شروده على رنة هاتفه وقال:الو سلام عليكم 
اللواء :عليكم السلام عامل يافارس عملت اي فى المهمه لحد دلوقتي مسمعتش اي خبر عنها 
ابتسم فارس وقال بهدوء:الحمدلله عرفت معلومات مهمه جدا فاضل ليا حاجات بسيطه وهخلص المهمه دي بس فى بنت فى الاكاديميه هتساعدني انا طلب من حضرتك ان يكون ليها مكافأة على دا 
اللواء :طبعا باذن الله دا هيحصل المهم انك تركز فى شغلك وتحاول تخلص المهمه دي بسرعه لان فى مهمه تانيه هتعملها بعد ما تخلص المهمه الاولى
فارس :متقلقش يافندم باذن الله هتخلص وهجي لحضرتك واستلم المهمه الجديده 
اللواء :تمام يابني فى حفظ الله ربنا معاك سلام 
اغلق فارس الهاتف ثم تنهد بضيق وقال بهمس :يارب المهمه دي تعدي علي خير انا مش مرتاح لسمر سمع رنة هاتفه مره اخري نظر له بستغراب وقال بخوف سمر انتي بتتصلي ليه دلوقتي حصلك حاجه 
سمر:لا الحمدلله انا كويسه بس كنت عايزه اقولك ان فى تغير حصل بس مش هقدر اني اقولك اللي حصل فون انا بعت مسدج فى كل حاجه قولي اعمل اي 
فارس:تمام اقفلي هقراء وهبعت ليكي تعملي اي 
اغلق فارس الهاتف نظر لرساله بتركيز كتب (انا مش مرتاح لبت دي سمر لازم توافقي مينفعش ترفضي المهم انا لازم اشوفك في حاجات عايز اقولها ليكي مينفعش هنا تعالي بكره فى مكتبة الاكاديميه على الساعه ٣ بعد التدريب )
.............
فى مكتب يحيي جلس امام فتاة نظر لها بقلق وقال:جميله تتجوزيني 
ابتسمت جميله وقالت بهدوء:موافقة بس بشرط
نظر لها يحيي بصدمه وقال:بسرعه دي وافقتي ودا شرط اي 
ابتسمت جميله بسخريه وقالت:معروف انت عايز تتجوز عشان حد يربي اليس معاك انا موافقه بس الشرط اني تكتب ليا شيك على بيض هكتب فى الرقم اللي انا عايزه ودا هيكون حقي عشان لو طلقتني اكون واثقه ان حقي معايا ولا انت اي رايك 
نهض يحيي وقال وهو يسير تجاه الباب:راي ان اسف عشان طلبت من واحده زيك اننا نتجوز انا عارف اربي اليس كويس اووي خليكي انتي بعيد عن كل دا حقك عليا اني طلبت الطلب دا منكى نورتيني علاقة الصداقه اللي بينا انتهت هنا ياجميله انا لو شوفتك فى مكان جنبي او بس حاولتي تكلميني هيكون ليا رد فعل مش هيعجبك اتفضلي و
قطع حديثه جميله وهي تقول بتوتر:يحيي انت صدقت انا كنت بهزار انت عارف اني بحب اهزار معاك
نظر لها يحيي بغضب وقال:اتفضلي بره انا مش هكرر كلامي تاني لو فضلتي كده كتير هطلب الامن ليكي 
غادرت جميله المكتب وهي تمتمت بغضب ابتسم يحيي بسخريه عليها ثم جلس على اقرب كرسي وقال بتعب:هعمل اي يارب صبرني ساعدني يارب 
نظر لهاتفه ثم جذبه وضغطت عددت ارقام وقال:الو سليا 
سليا بستغراب:حضرتك بتكلمني دلوقتي ليه فى حاجه اليس كويسه 
يحيي بهدوء:متقلقيش هي كويسه سليا انا فى الشركه عايز اعرف ملف شركه ***فين
سليا :فى مكتبي فى الدرج اليمين اول درج لو حضرتك عايز اي حاجه تانيه اتصل بيا 
يحيي بتعب:ماشي سليا بكره تعالي بدري عايز اتكلم معاكي فى موضوع تصبحي على خير 
.................
فى صباح يوم جديد استيقظت سمر على صوت فتاه تقف بجانبها وتقول بضيق:انجزي يابت كل دا نوم المحاضره هتبداء وانتي لسه نايمه 
سمر بنعاس:سبيني عايزه انام مش شايفه قدامي 
جذبت الفتاه يديها وقالت :يلا يابت دكتور فارس لو دخل قبلنا هيبهدلنا
نهضت سمر وهي تنظر حوالها بتعب قالت :احنا فين انتي مين 
نظرت لها الفتاه بصدمه وقالت:سمر فوقي انا دنيا صاحبتك وانتي فى الاكاديميه قومي بقي خلينا نروح المحاضره
اؤمات لها سمر بتفهم وقالت:يلا ساعديني اقوم حرفيا مش شايفه قدامي
ساعدتها دنيا وقالت بضيق:انجزي انا هروح المحاضره واحجز ليكي مكان تعالي بسرعه 
اؤمات لها سمر بتفهم وقالت :ماشي انا خمس دقايق وهكون عندك سلام 
..........
واقفت سليا امام مكتب يحيي نظرت لقهوه بين يدها وقالت وهي تحدث نفسها:يارب المره دي تكون حلوه انا كرهت القهوه على ايده 
دقة الباب دخلت وهي تقول بهدوء:احله قهوه يارب تعجبك عشان انا تعبت من القهوه 
ابتسم يحيي بتعب وقال :كويس حتي لو وحشه هشربها انا منامتش من امبارح مش شايف قدامي 
نظرت له سليا بستغراب وقالت:خير حضرتك كويس 
اؤما لها يحيي بنعم وقال:حطي القهوه واقاعدي انا محتاج اتكلم معاكي 
وضعت سليا القهوه على المنضددة ثم جلست امام يحيي وقالت بقلق:خير فى حاجه 
تنهد يحيي بتعب وقال:تعبت عايز اتكلم معاكي وعايز اقولك على حاجه بتمني انك توافقي مش عايزك تتكلمي دلوقتي اسمعيني مامت اليس بتعمل المستحيل عشان تاخد مني البنت حتي انها عملت ليا محضر اني منع انها تشوف اليس وكمان ان بجيب بنات البيت 
نظرت له سليا بصدمه وقالت:هي تقصد بالبنات دي انا صح 
نفى يحيي وقال بضيق:واحده انتي والباقي حتي بنات معرفهش انا مش عارف مين دول اصلا المهم محمد ظابط صاحبي كلمني وقالي اخرج من الموضوع دا ازاي وقالي على حل لموضوع دا ان اتجوز وان لما اقف فى المحكه اليس تقول انها عايزه تعيش معايا وان كده مراتي هتهتم بيها وهتكون مركزه معاها والمهم ان هنا اليس موافقه تعيش معايا بس و
قطع حديث يحيي سليا وهي تقول بستغراب:حضرتك بتقولي ليه الكلام دا كله انا مالي 
نظر لها يحيي  وقال بتوتر:اصلا بصي انا عايزك تسمعي كل كلامي وبعدها هقولك بقول كل دا ليه المهم انا فعلا كلمت واحده صاحبتي كنت فاكر انها جدعه وهتساعدني بس اللي حصل انها طلبت مني فلوس مقابل دا انا رفضت وطردتها لان لو هي بداتها كده انا متاكد انها ممكن تعمل حاجه فى البت او متركزش معاها اصلا ثم قال بجديه عشان كده انا عايز اطلب منكى انتي الطلب دا مستحيل القي حد يحب اليس زيك سليا تتجوزيني بس قبل ما تقولي اه او لا سليا انا مش بس بقولك كده عشان موضوع اليس انا كمان معجب بيكي والصراحه كده معرفش اي مخليني مشدود ليكي بس اللي اعرفوا ان انا نفسي توافقي والله مش بقول كده عشان توافقي لا براحتك انتي فكري وانا مش هضايق 
نظرت سليا ليحيي بصدمه تشعر انها فى حلم غريب الشخص الذي كانت تتمني ان ينظر لها يخبرها انه معجب بها ظلت سليا تنظر له حاولت ان تتحدث لكن لا يوجود حديث يشرح ما بداخلها تشعر انها تائهة بين هل تصدق حديثه اما لا فاقت من شرودها على صوت يحيي ووهو يقول بقلق:سليا انتي كويسه انتي معايا 
اؤمات له سليا بنعم تنهد يحيي براحه وقال :الحمدلله بصي عارفه انك مش قادره تتكلمي دلوقتي بصي خدي انهارده وبكره اجازه وقوليلي رايك بعد اليومين دول يارب تكون الاجابه اللي نفسي اسمعها 
اؤمات سليا بنعم وقالت بتوتر:صصح انا لازم اخد اجازه بعد اذنك هاخد حاجتي واروح 
نهض يحيي  واقترب منها  وقال بقلق:تحبي اوصلك شكلك مش مركزه خليني امان اوصلك 
نفت سليا وقالت وهي تبتعد عنه :لا لالا شكر انا هعرف اروح هاخد تاكسي من قدام الشركه و بيتي مش بعيد سلام عليكم 
…………..
جلس هشام امام والده وقال:ياحج محمود شوف حل مع حج السعد انا عايز على الاقل ان نقاعد معاهم قاعدة الاتفاق مش ان افضل مستني ليوم الجمعه تكون سمر دي رجعت 
ابتسم الحج محمود وقال:ياض في اي انت مش طبيعي ما تصبر شويه فرقت اي انهارده من الجمعه 
نظر له هشام بغيظ وقال:لا فرقت دا انا عايز نعمل خطوبه وكتب كتاب 
نظر له الحج محمود بتفكير وقال:طب بص انا موافق ان اكلم السعد بس هشام انت بجد بتحب البت  انا مش عايز اكتشف بعدين ان دا مجرد اعجاب وهيروح انا مش مستعد اخسر السعد 
نظر له هشام بغضب وقال :هو انا عيل عشان تقولي كده انا عارف كويس انا بحبها ولا لا ومتقلقش انا مش هعمل اي حاجه تضايقها وانا مش مستعد اخسرها ولا اخسر السعد 
ابتسم الحج محمود  وقال بحب:الحمدلله مش مصدق ان اخيرا هشوفك عريس ثم نظر امامه وقال السعد جاي اهو قوم انت ساعد الناس فى المحل وانا هتصرف 
اقترب السعد وقال بصوت مرتفع:السلام عليكم ثم جلس بجانب الحج محمود وقال عامل اي 
نظر له الحج محمود وقال:الحمدلله انت عامل اي قولي تشرب اي 
جذب السعد كوبايه الشاي من امام الحج محمود وقال:انا هشرب الشاي بتاعك انت عارف دي عاده عندي ان اخد الشاي بتاعك 
 قهقهة محمود عليه وقال :عمرك ما هتتغير مع انك كبرت و 
نظر له السعد بضيق وقال:اي كبرت دي دا انا لسه شباب المهم طمني علي هشام عامل اي 
نظر الحج محمود لهشام الذي كان يقف قريب منهم يحاول ان يستمع لحديثهم ابتسم على تصرفاته ابنه وقال :هو كويس انت مش شايف واقف هناك هيموت ويعرف بنتكلم علي اي 
ابتسم السعد وقال :تعرف انا مبسوط اصلا ان ابنك هياخد واحده من بناتي انا مطمن لان عارف تربيتك لابنك و
قطع حديثه محمود وهو يقول :كويس انك فتحت معايا الموضوع دا بص انا عايز اقولك ان ليه تخلي القاعده يوم الجمعه ما تخلي الاتفاق يكون فى اليومين دول والجمعه نقرآه الفاتحه 
نظر له السعد بتفكير وقال:بص هشوفهم فى البيت واشوف برده راي ساندي انا ببقي عايز اخد رايهم على اقل حاجه  المهم هرد عليك انهارده فى الموضوع دا ونشوف 
نظر له محمود بهدوء وقال:فى حاجه تانيه عايز اقولك عليها الواد عايز الخطوبه تكون شبكه وكتب كتاب لان مش بيحب فكرت الخطوبه دي هو عايز يكون مكتوب كتابهم عشان يعرف يقاعد معاها او يخرجوا والجو دا ها اي رايك موافق 
نظر السعد لهشام ثم نظر لمحمود وقال :بص انا عن نفسي موافق بس الراي الاول والاخير لساندي هي اللي هتقرار  
............
تجلس سمر وهي تنظر لفارس بشرود قالت وهي تحدث تفسها:وبعدين معاكي ياسمر هتفضلي على عشم انه يبص ليكي كده ابقي قابليني بس انا فى ايدي اي اعملوا حسه ان عايزه اعيط نفسي اروح اقوله ان تعبت من حبي ليك حسه ان الحب دا بقي بيخن*قني كل يوم 
خرجت من شرودها على صوت فارس وهو يقول بصوت مرتفع:انتي ياأنسه سرحانه فى اي ركزي مع الشرح 
نظرت سمر حوالها بخجل ثم قالت بصوت واطي:اسفه يادكتور مش هتتكرر تاني 
جلست سمر وهي تنظر لفارس بغيظ وتقول بهمس:لو اطول اخنق*ك هعمل كده 
نظرت لها دنيا بغضب وقالت بهمس:انتي مش هترتاحي غير لما يطردك 
وضعت سمر يدها على فمها وقالت :اهو هسكت انتي مش هنطق 
بعد مرور نصف ساعه شعرت سمر بشخص يجلس بجانبها نظرت سمر بجانبها وقالت برعب:عبير 
ابتسمت عبير بسخريه وقالت:اه عبير اختارتي هتعملي اي 
تجاهلت سمر حديثها نظرت امامها فتح عينيها على وسعها عندما شعرت با*لة حاده تضع بجانب خصرها  وصوت عبير وهي تقول بغضب:مش انا اللي تتجاهليني اي حركه هتعمليها هعو*رك ومحدش هيعرف ان انا اللي عملت كده حتي لو اتعرف انا بعرف كويس اطلع من الحاجات دي ازاي 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
تجاهلت سمر حديثها نظرت امامها فتح عينيها على وسعها عندما شعرت با*لة حاده تضع بجانب خصرها  وصوت عبير وهي تقول بغضب:مش انا اللي تتجاهليني اي حركه هتعمليها هعو*رك ومحدش هيعرف ان انا اللي عملت كده حتي لو اتعرف انا بعرف كويس اطلع من الحاجات دي ازاي
ابتسمت سمر بسخريه وقالت بقوه مزيفه :عايزه تمو*تيني عادي اعملي كده وشوفي ساعتها الشخص اللي عايزني افضل عايشه هيعمل فيكي اي 
ابتسمت عبير بحق*د وقالت :يبقي انتي اللي اختارتي احنا هنا معندنش غالي 
ثم نظرت عبير امامها وقالت :هعلم عليكي بس مش هنا لحد ما اشوف اخرتها مع الدكتور اللي عينه مش عايزه تسيبني و
قطع حديثها صوت فارس وهو يقول بغضب:انتي ياأنسه اللي بتتكلم فى الاخر اطلعي بره انا كل ما ابص ليكي اشوفك بتتكلمي 
نهضت عبير وقالت بضيق:اسفه يادكتور مش هتكرر 
وضع فارس الكتاب على المنضدده امامه وقال بغضب :قالت اطلعي بره لو فضلتي واقفه مش هشرح ولا كلمه 
غادرت عبير هي تنظر لفارس بحق*د شديد نظر فارس لسمر بهدوء ابتسمت سمر بحب وقالت بهمس شكر 
....................
دخلت ساندي غرفتها نظرت لسليا بستغراب وقالت:انتي جيتي امتي يابنتي اي دا انتي بتعيطي ليه اي اللي حصل 
نظرت لها سليا بحزن وقالت:طلب يتجوزني بس عشان مصلحه متخيله ياساندي لا وكمان بيحور عليا ان هو بيحبني ومعجب 
جلست ساندي بجانبها وقالت بغضب:اهدي كده وبطلي ز*فت عياط وفاهميني براحه مين عايز يتجوزك واي اللي حصل بظبط
سردت سليا كل شيء حدث نظرت لها ساندي بغيظ وقالت :انتي عبي*طه يابت ما الواد قالك بيحبك اه الموضوع مخي*ف بسبب البت بس هو قالك بحبك حلمك اتحقق
نظرت لها سليا بضيق وقالت:معجب مش حب اليس مش موضوع مخي*ف بس انا حسه كدا*ب حسه انه قال كده عشان اوفق بس الموضوع اساسي لي اليس فاهمه 
اؤمات لها ساندي وقالت بهدوء:وليه متقوليش انه وضح كل حاجه ليكي ومحبش يكد*ب عليكي في حاجه جربي خطوبه انتي مش هتخسري حاجه وانتي كد كده بتحبي يحيي  وموافقه على تربيه اليس انا شايفه انك اوفر او بتحاولي تنكدي علي نفسك لو عايزه نكلم سمر وناخد رايها هتصل بيها 
نفت سليا وقالت بهدوء :لا تلقيها دلوقتي فى محاضره او تدريب اول ما تكون فاضيه هتتصل بينا
نظرت لها ساندي وقالت بتفكير :عندك حق خلاص انا 
قطع حديث ساندي دق باب غرفتهم ودخول والدهم الغرفه نظر السعد لساندي وقال:ساندي تعالي عايزك فى موضوع 
نظرت ساندي لسليا بقلق ثم نظرت لسعد وقالت:اتفضل يابابا
نظر السعد لسليا وقال بهدوء:اخرجي ياسليا انا عايز ساندي لوحدها 
نظرت سليا لهم بقلق وقالت:ليه يابابا هو في حاجه ولا اي 
نفى السعد وقال:لا متقلقيش بس انا كنت عايز ساندي فى موضوع يخصها هي وهشام مفيش حاجه تقلق 
نهضت سليا وقالت بهدوء:تمام يابابا بعد اذنك 
غادرت سليا الغرفه اغلق السعد الباب ثم جلس امام ساندي وقال:عامله اي طمنيني عليكي 
نظرت له ساندي بستغراب وقالت :الحمدلله انا كويسه ياحبيبي هو في اي موضوع اي
تنهد السعد وقال بهدوء:هشام والحج محمود عايزين نعمل قاعده الاتفاق فى خلال اليومين دول والجمعه لما سمر تيجي نقرا الفاتحه 
نظرت له ساندي بستغراب وقالت:وحضرتك بتقولي ليه انا مش فاهمه حاجه اصلا فى موضوع الاتفاق دا اللي حضرتك شايف انه ينفع اعملوا 
اؤما لها السعد بتفهم وقال:تمام فى حاجه عايز اسالك عليها ساندي اعتبريني دلوقتي صاحبك مش ابوكي انتي متاكده انك عايزه هشام موافقه ان هشام يكون هو شريك حياتك 
ابتسمت ساندي بحب وقالت:اه يابابا موافقه هشام انسان جدع وابن ناس 
تنهد السعد براحه وقال:الحمدلله كنت قلقان عليكي فى حاجه بقي الحج محمود قالي عليها ودي لازم اخد رايك فيها هشام عايز نقراء الفاتحه ولما نحدد الخطوبه تكون خطوبه وكتب كتاب صراحه انا شايف ان دي خطوه كبيره اووي عشان كده عايزك قبل ما تقوليلي موافقه ولا لا تصلي استخارة يلا انا هقوم اشوف امك فين وانتي صلي استخارة انهارده وقوليلي رايك 
.............
ركضت سمر وراء فارس وقالت بصوت مرتفع:دكتور دكتور لحظه عايزه اسال حضرتك علي حاجه 
وقف فارس نظر لها بستغرب وقال:في اي ياسمر عايزه اي 
اقتربت سمر من فارس وقالت بهمس:احنا لازم نتقابل انا فى كلام كتير عايزه اقوله ومر*عوبه
تنهد فارس بتعب وقال:تمام بصي روحي دلوقتي اخرجي من الاكاديميه بس ركزي لو فى حد بيرقبك حاولي تهر*بي منه تمام روحي لحارس وقوليله دكتور فارس عارف اني هخرج انا هكلمه دلوقتي 
اؤمات له سمر بتفهم وقالت:تمام وهقابلك فين 
نظر لها فارس بتفكير وقال:بصي فى كافيه جنب الاكاديميه ادخلي الكافيه دا هتلقي لي باب خروج تاني استني عند الباب دا هجي اخدك بالعربيه ونروح نتكلم فى اي حته بعيد عن هنا يلا امشي دلوقتي 
غادرت سمر وهي تنظر حوالها بتوتر نظر لها فارس بصدمه وقال بهمس:دي هتوديني فى د*هيه ثم جذب هاتفه ضغط عددت ارقام وقال الو انتي بتهزاري نظراتك دي تخلي الكل يشك فيكي امشي عادي انتي بس حاولي تاخدي بالك فى حد بيبص عليكي او حد بيمشي وراكي  
سمر بغيظ:تمام متتعصبش عليا عشان انا كمان دقيقه هقف واصر*خ فى نص الطريق 
ابتسم فارس على حديثها وقال:عارف مجنونه وتعمليها يلا ياسمر استهدي بالله وانجزي 
اغلق فارس الهاتف وقال بهمس وهو ينظر لظهر سمر:يارب عدي الموضوع دا على خير 
................
وقفت ساندي فى الشرفة ظلت تنظر لهشام وهي تحدث نفسها :هعمل اي اوفق ولا ارفض طب لو وافقت مش ممكن هشام يتغير معايا وساعتها هطلق يالهوي طلاق اي دا لا لا اي الافكار دي انا بحبه وهو بيحبني يبقي اوفق واسيبها على الله يارب اختر لي ولا تخيرني فاقت  من شرودها على صوت سليا وهي تقول :واقفه لوحدك ليه 
ابتسمت ساندي وقالت:مفيش بفكر فى شويه حاجات 
نظرت لها سليا بستغراب وقالت:بتفكري في اي خلينا نفكر مع بعض 
تنهدت ساندي بتعب وقالت:بفكر فى موضوع هشام عايز الخطوبه ونكتب الكتاب مع بعض
اؤمات لها سليا بتفهم وقالت :فاهمه انك اكيد خايفه من الموضوع دا بس بصراحه انا شايفه عادي بس لازم تاخدي بالك لو طولت الفتره هتحصل مشاكل وحوارات قد كده لو وافقتي خلي بابا يخلي فتره دي قصيره 
نظرت لها ساندي بهدوء وقالت:عارفه يابنتي انا موافقه بس هقول لبابا بعد ما اصلي استخاره ماما بتنادي هروح اشوفها عايزه اي 
غادرت ساندي نظرت سليا امامها بشرود وقالت لنفسها:طب هي ومشكلتها سهله هم الاتنين بيحبوا بعض اما انا هعمل اي انا شكه فى كل حاجه والخطوه نفسها مر*عبه انا عندي فكره مسكت هاتفها ضغطت عددت ارقام وقالت الو استاذ يحيي 
ابتسم يحيي وقال بهدوء:لو وافقتي عليا نمنع بقي كلمه استاذ دي 
تنهدت سليا بضيق وقالت:انا محتاجه اتكلم معاك فى اكتر من سوال محتاجه اجابه ليهم 
يحيي بجديه:اتفضلي اسالي كل حاجه عايزيها وانا هجواب 
سليا بقلق:انت بجد معجب بيا ولا بتكذ*ب ولو معجب بيا من امتي وليه جيت ودلوقتي تتقدم ليا انا خايفه واسفه حسه انك كد*اب 
ابتسم يحيي وقال بمرح:طب مش في وشي كده هو اي اللي كد*اب هكد*ب عليكي ليه ما في الف واحده هتوافق عليا لو اتقدمتلها عشان الفلوس بس الفكره هنا ان قولت فى الاول اهر*ب ومقربش منكى لان عارف ان انتي مش هتوافقي عليا عشان الفلوس كنت شبه متاكد انك هترفضيني عشان حياتي بااليس كل حاجه ودا طبعا هيبقي حقك بس لما جربت اول مره اه قولت ليها تتجوزيني والجو دا بس الكلمه كانت شبه الحبل اللي لف على رقبتي اتخن*قت مكنتش قادر اتنفس من مجرد فكرت ان اتجوزها واخسرك عارف ان انتي مستحيل تصدقيني بس الوقت هيثبت ليكي اما بقي امتي اعجبت بيكي من اول مره شوفتك كنت معجب بشكلك وبعدها بقيت معجب بي اسلوبك معا اليس وحبيت جدا انك سامعها وحبه تسمعي ليها وتلعبي معاها ديما و
قطع حديثه سليا وهي تقول بغضب:شوفت شوفت انا كنت صح انت عايز تتجوزني عشان اليس لا يابيه روح جيب ليها مربيه واليس متقلقش هفضل العب معاها واحبها لكن مش هتجوزك عشان اربي اليس 
تنهد يحيي بضيق وقال بحده:بت بت اسمعي كلامي كله متخديش الكلام اللي على مزاجك انا لسه مخلصتش ومربيه اي طب منا فعلا لو عايزك عشان تربي اليس ما في بدل المربيه مليون بلاش غباء بقي سبيني اكمل 
ابتسمت سليا وقالت بهدوء:انا اهو هسكت اتفضل كمل 
يحيي بحب:كل دا كان فى الاول بعد ما اشتغلتي معايا وبدات اشوف شخصيه سليا المجنونه واللطيفه والهاديه والشاطره بعيد عن المصايب اللي بتعمليها بس بجد كل يوم بدات اعجب بتصرفاتك واسلوبك لحد ما حبيتك وبقي يومي ميكملش من غير ما اشوفك واسمع المصيبه الجديده اللي عملتيها بس كده عايزه تسالي فى حاجه تانيه 
ابتسمت سليا بخجل وقالت:لا شكر انك رديت انا هصلي استخاره واقولك راي سلام 
اغلقت سليا الهاتف وضعته قريب من قلبها وقالت بهمس:يااا الحب جميل اووي 
.............
يجلس يحيي على الاريكه وهو ينظر لي اليس وهي تركض امامه ابتسم وقال:اليس اجري براحه ولا اقولك كفايه لعب تعالي معايا نعمل اكل انا جعان انتي مش جعانه 
ركضت اليس على المطبخ وهي تقول بصوت مرتفع:جعانه جدا يلا بسرعه
دخل يحيي المطبخ وقال:حاضر ياست دقيقه نشوف في اكل فى التلاجه اليس مفيش غير جبنه لسه هننزل نشتري طلبات 
نظرت له اليس وقالت بشمئزاز:يعع لا مش عايزه اكل جبنه انا عايزه تعملي بيتزا 
تنهد يحيي بتعب وقال:حاضر طب بصي خلينا نتفق خليكي هنا وانا هنزل اجيب عجينه البيتزا والطلبات من السوبر ماركت اللي تحت مش هتاخر
بعد مرور خمس دقائق سمعت اليس صوت دق باب المنزل اقتربت من الباب وقالت :عمو انت مخدتش معاك المفتاح نظرت امامها بصدمه وقالت ماما 
اؤمات لها هدي وقالت بحب مزيف:اه ماما ياحبيبتي عامله اي طمنيني عليكي
رجعت اليس عدت خطوات لي الوراء وقالت بخوف:عمو مش هنا اول ما يجي تعالي 
ابتسمت هدي بسخريه ثم اقتربت من اليس وجذ*بتها من شعرها وقالت بحده:منا عارفه انه مش موجود اسمعي يابت عشان انا جبت اخري منكى انتي وعمك دا عمك لما يرجع عايزه كل شويه تفضلي تقولي انك عايزني انا وعايزه تعيشي معايا لو معملتيش كده هتشوفي ابش*ع من اللي كنت بعمله زمان فاهمني ها 
اؤمات لها اليس بنعم ثم وضعت يديها على يد هدي وقالت ببكا*ء:سيبي شعري و*جعتني انا هسمع الكلام والله 
تركت هدي شعرها وقالت بحده:غصب عنك هتسمعي الكلام بطلي عيا*ط انا همشي دلوقتي لو معملتيش اللي قولتلك عليه مش 
قطع حديثها صوت يحيي وهو يقول بغضب:متعملش اي وانتي بتعملي اي هنا
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
قطع حديثها صوت يحيي وهو يقول بغضب:متعملش اي وانتي بتعملي اي هنا
نظرت له هدي وقال بتوتر:يحيي انا هناا عشان بنتي اه عايزه اطمن عليها ثم نظرت لي اليس وقالت وهي ترتب على ظهرها بخفه مش كده ياحبيبه ماما 
اقترب منها يحيي وقال بغضب:شيلي ايدك من على البت واطلعي بره وانا قولتلك قبل كده مليون مره تبعدي عننا واه القضيه اللي كنتي عاملها بتاعت البنات والجو دا خلصت والظابط جه وبقى عارف انك كذابه ومفيش حاجه من الحوارات دي كلها 
نظرت له اليس وقالت بستغراب وقالت:عمو بنات اي وقضيه اي 
نظر لها يحيي بصدمه وقال:حبيبتي اطلعي اوضتك دلوقتي يلا  ماما دقيقه وهتمشي من هنا ونعمل احله بيتزا
ابتسمت هدي  بسخريه وقالت :لا خليكي ياحبيبتي انا همشي عانقتها وقالت بهمس متنسيش اللي قولتلك عليه ثم قالت بصوت مرتفع سلام ياحبيبتي خدي بالك من نفسك 
نظر لها يحيي وقال بضيق:ياريت مشوفش وشك تاني اطلعي بره 
................
نظرت سمر حوالها بخوف نظر لها فارس وقال بضيق:ممكن افهم خايفه ليه دلوقتي ماحنا بعيد عن الاكاديميه 
تنهدت سمر بضيق وقالت:لان عبير والناس اللي معاها مش هيسبوني فى حالي انا متاكده ان انا متراقبه منهم دلوقتي 
نظر لها فارس وقال بغيظ:دا على اساس انك قاعده مع عيل بيلعب انا واثق ان محدش يعرف احنا فين المهم خلينا نتكلم فى الجد قوليلي كل حاجه حصلت
سردت سمر كل شيء حدث نظر لها فارس بصدمه وقال:يعني انا لو مكنتش خرجتها من المحاضره كانت عملت فيكي حاجه دا اي الجبروت دا ومين الشخص اللي عايزك عايشه 
نظرت له سمر وقالت بغيظ :هو انا اللي المفروض اعرف ولا انت انا مر*عوبه منها عبير بقت بتظهر ليا فى كل حته 
تنهد فارس بضيق وقال:تمام بصي الموضوع دا اصلا قرب يخلص انا معايا كل الملفات اللي  ضددهم بس فاضل حاجه واحده بس اقب*ض عليهم وهم بيبيعوا مخد*رات  فى الاكاديميه ودي سهله انتي بس وافقي تشتغلي معاها وفى اليوم اللي تنزلي في معاهم البسي الخاتم  دا 
نظرت له سمر وقالت بستغراب :اي دا 
نظر لها فارس وقال بهدوء:الخاتم  دا اقدر اعرف منه انتي فين بظبط وكمان هسمع كل حاجه بتحصل متقلقيش كل حاجه هيكون مترتب ليها 
اؤمات له سمر بتفهم جذبت الخاتم وقالت:انا هلبسه كل يوم عشان يكون امان اكتر لان انا واثقه ان عبير مش واثقه فيا نهايي هلقيها فى اي يوم جايه تقولي يلا انزلي تنهدت سمر بتعب وقالت انا خايفه الناس دي مبتهزارش غير كده انا مش بس خايفه من عبير انا خايفه من الرجل اللي عايزني افضل عايشه دا انا معرفش هو مين ويعرفني منين 
رتب فارس على يديها وقال وهو يحاول ان يطمنئها :بصي عارف ان انتي خايفه بس انتي دخلتي اكاديميه شرطه لازم تثبتي نفسك اللي بيحصل دا اقل حاجه هتقابلك فى المستقبل ومتقلقيش انا هكون معاكي ديما ياما على الموبايل او هكون مراقبك هتكوني تحت عيني ديما وفي مكافأة ليكي هتعرفيها لما المهمه دي تخلص  حاجه كمان عايزك تكوني واثقه منها طالمه دخلتي الاكاديميه اعرفي ان ربنا دخلك وهو عارف انك قدها وهتقدري تعدي بي اي حاجه هتقابلك والصراحه من شخصية سمر اللي قابلتها فى اول يوم متاكد انك هتكونى قدها 
نظرت له سمر بحب تريد ان تخبر العالم كله انها تحبه لكنها لا تستطيع تنهدت بتعب وقالت:شكر كلامك ساعدني جدا انا باذن الله هكون قد الثقه دي 
ابتسم فارس وقال بجديه:انا واثق انك هتكوني قدها يلا نمشي 
نظرت له سمر وقالا بضيق:مش عايزه اروح الاكاديميه دلوقتي مخنوقه منها وقلقانه انا بقيت طول منا هناك ببص فى كل حته خايفه من عبير ومن الناس اللي معاها
تنهد فارس بحزن على حالها وقال :بصي انسي كل الناس دي خلينا قاعدين بس خليكي عارفه ان بعد ما نخرج من هنا لازم تكوني سمر اللي شوفتها اول مره بنت قويه وثقه في نفسها وعارفه تطلع من اي مشكله فاهمني يلا ياست قوليلي نعمل اي 
ابتسمت سمر وقالت بجديه:باذن الله هعمل كده متقلقش عليا ثم قالت بتفكير اممم ممكن نلعب صراحه بحب اللعبه دي جدا 
ابتسم فارس وقال بهدوء:مش بحبها اووي بس ماشي هبداء انا عندك اخوات 
اؤمات له سمر بنعم وقالت:اه اتنين بنات احنا اصلا تالته توام 
نظر لها فارس بصدمه وقال:تالته شبه بعض  ولا  تعرفي ان كان نفسي اووي يكون عندي اخ توام
نظرت له سمر وقالت بستغراب:اشمعنا يعني اه احنا شبه بعض جدا يمكن الفرق بينا حاجه واحده بس غمازه او حسنه غير كده لا وطبعا الشخصيات احنا كل واحده فينا عندها شخصيه مختلفه تماما المهم دوري ليه ديما بحس انك مش واثق فى حد ومكشر كده 
قهقهة فارس عليها وقال:انا ببقي مكشر كده على فكره مبتعرفيش تقلديني وياست انا مبحبش ابقي مبتسم دايما بحس ان هبقي رخم لو عملت كده ومش واثق فى حد دي حقيقه شوفت كتير اووي في حياتي بس بثق علي فكره بس بعد فتره طويله اوووي دوري حبيتي  قبل كده
نظرت له سمر وقالت بحزن :لا لان سمعت ان الحب دا كله حزن وجع بهدله انا مش قدها 
ابتسم فارس بسخريه وقال:احب اكد ليكي ان كلامهم صح الحب دا ابشع حاجه فى الدنيا انا مستحيل احب تاني يلا دورك
نظرت له سمر وقالت بفضول:انت قولت مستحيل تحب تاني حبيت مين وهي فين 
تنهد فارس بضيق وقال:اه حبيت بنت مش مصريه هي فين ماتت مبحبش اتكلم فى الموضوع دا يلا بينا نمشي ولا لسه عايزه تقاعدي 
نظرت له سمر وقالت بحزن:لا يلا نمشي شكر انك وافقت نقاعد شويه يلا نمشي 
................
جلست سليا بجانب ساندي على الفراش وقالت:صليتي الاستخاره 
اؤمات لها ساندي وقالت بتساؤل:اه وانتي صليتي 
اؤمات لها سليا وقالت بحزن:اه صليت بس برده لسه خايفه 
نظرت لها ساندي وقالت بهدوء:سليا انتي دلوقتي سيبه الاختيار لربنا هو هيساعدك وهيعرفك اي الصح من الغلط لو اه هتلقي نفسك مرتاحه مش لازم تحلمي لا ممكن تصاحي بكره تقولي موافقه او رافضه ممكن يكون قلبك مقبوض ممكن تلقي اصلا الموضوع ماشي لوحده من غير رايك فاهمني سبيها على ربنا وهو هيحل كل حاجه 
ابتسمت سليا وقالت بحب :فاهمه شكر انك ديما جنبي تعالي نتصل بسمر اكيد دلوقتي هي فى اوضتها
جذبت ساندي الهاتف من جانبها وضغطت عددت ارقام وقالت:الو ياخرة صبري متصلتيش ليه انهارده 
سمر:كنت مشغوله جدا انهارده كان يوم طويل اوووي محتاجه اتكلم معاكم فى حوارات كتير حصلت بس لما اجي المهم طمنوني عليكم 
سليا :احنا كويسين جدا عندنا ليكي خبرين بمليون جنيه 
سمر بفضول:خير قوليلي انتي عارفه الفضول عندي صعب 
ابتسمت ساندي وقالت:هشام طلب ايدي وعايز نعمل قاعده الاتفاق اليومين دول والجمعه نقراه الفاتحه اما اختك يحيي طلب ايديها 
سمر بصدمه:هشام ابن الحج محمود ويحيي مدير سليا عم اليس انتم بتتكلموا جد 
سليا :جد الجد كمان بس فى كذه حاجه حصلت فى الموضوع قلقانين منها بس باذن الله خير المهم ان الناس اللي بنحبها طلبت ايدينا عقبالك ياقلبي
سمر :مبروك ياقلبي مبسوطه ليكم اووي ربنا يتتم ليكم على خير اول ما اوصل ليكم تقولولي كل حاجه حصلت بتفاصيل ثم تنهدت بحزن وقالت وعلى عقبالي شكل مفيش عقبالك طلع كان بيحب وبيكرهه الحب دا غير ان فعلا هو مش شايفني المهم سيبكم مني ساندي هتلبسي اي يوم الجمعه 
ساندي :سبيها على ربنا يابت مانتي عارفه ربنا هيختار ليكي الخير رب الخير لا يأتي إلا بالخير المهم لسه معرفش هننزل انا وسليا اليومين دول ونشوف ولو لقيت حاجه حلوه هصورها ليكي وابعتها واتس 
سمر :اشطا هستني المهم انا لازم اقفل دلوقتي لان عندي تدريب بدري جدا يلا سلام ياقلبي سلمليلي على بابا وماما 
سليا :عيوني هوصل ليهم السلام خدي بالك من نفسك سلام ياقلبي 
اغلقت سليا الهاتف ونظرت لساندي وقالت بحزن على حال سمر:وبعدين شكل مفيش امل عند سمر خايفه يحصل ليها حاجه من التفكير والزعل يارب يعني يوم ما تحب متلقيش غير دا 
تنهدت ساندي بحزن وقالت:هو الحب بايدينا الحب معروف من الاول انه مش سهل خلينا ندعي ليها ان لو خير يقربه لو شر يبعده يلا ننام
...........
اغلقت سمر عينيها وابتسمت بسخريه وهي تحدث نفسها:اي زعلتي اوعى تكوني بتغيري من اخواتك لا والله عمري ما اغير منهم انا زعلانه على حالي فارس شكلوا عمره ما هيبص ليا دا انا شوفت في عيونه حقد اول ما جت سيرت الحب شخص زي دا مستحيل يحب انا ليه حظي وقع فى دا انا بعد المهمه دي لارم احاول ابعد عنه لو فضلت كده ممكن يحصلي حاجه نظرت لخاتم بيدها وقالت هفضل لبسك على طول عشان افضل فاكره خيبتي  
خرجت من شرودها على صوت فتح الباب ودخول عبير الغرفه وهي تقول :المهمه دلوقتي يلا بسرعه 
نظرت لها سمر بصدمه وقالت:
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
نظرت لها سمر بصدمه وقالت:مهمه اي انا اصلا لسه موافقتش اشتغل معاكي 
نظرت لها عبير وقالت بخبث:انتي معندكيش فرصة انك تقولي اه ولا لا ياما معانا ياما تمو*تي
ابتسمت سمر بتوتر وقالت:لا وعلى اي يلا بينا ربنا يستر ثم نظرت لخاتم بيدها وقالت لنفسها يارب فارس يعرف ان المهمه بدات مش هعرف اكلموا 
غادرت سمر الغرفه وهى تنظر حوالها تبحث عن فارس تشعر انها على وشك البكاء نظرت لها عبير وقالت بغيظ:بت بصي قدامك وامشي عدل هتخلي الناس تشك فينا امشي 
كانت تسير سمر بتوتر تريد ان تصرخ باسم فارس تنهدت بتعب نظرت لهاتفها بفرحه ثم نظرت لعبير وقالت:لحظه ارد على اختي ثانيه وهقفل معاها 
سمر :الو ياسليا عامله اي 
فارس بستغراب:سليا اي انا فارس المهم انا لسه شايفك مع عبير هي المهمه دلوقتي ولا اي بظبط 
سمر :اه ياسليا هدخل انام دلوقتي عندي تدريب الصبح 
فارس :تمام بصي طالمه المهمه دلوقتي انتي اكيد لبسه الخاتم متخافيش كده احسن عشان نخلص منهم بسرعه اقفلي وانا هفضل متابع مكانك بالخاتم متخافيش انا هكون قدامك محدش هيقدر يقرب منكي
ابتسمت سمر وقالت:ربنا يديمك ليا متقلقيش عليا ياسليا يلا سلام 
نظرت لها عبير بشك وقالت:اول مره اعرف ان عندك اخواتي 
نظرت لها سمر وقالت بضيق:ميخصنيش انتي اللي مبتعرفيش تدوري كويس 
نظرت لها عبير وقالت بحقد:والله تمام قدامي ادخلي المستودع الموجود بعد  نهايه الممر ادخلي يمين 
نظرت لها سمر وقالت بغيظ:المستودع اللي انتي كنتي هتمو*تيني في قبل كده 
ابتسمت عبير بخبث وقالت:لا ياختي مستودع تاني تحت جنب مكان التدريب 
بعد مرور ١٠ دقائق دخلت عبير ونظرت لسمر وقالت:ادخلي ياختي المستودع  
نظرت سمر حوالها وقالت بقلق:هي فين الناس و
قطع حديثها دخول ثلاث فتيات وراجل نظرت لهم سمر بخوف ثم نظرت لعبير وقالت:اعمل اي دلوقتي 
نظرت لها عبير وقالت:اقفي عند الباب لو حسيتي بي اي حركه قوليلي استني انتي رايحه فين 
نظرت لها سمر وقالت بستغراب :هروح عند الباب 
نظرت لها عبير وقالت بغموض:لا انتي هتوقفي عند الباب التاني مفيش حد هيقف عند الباب دا 
نظرت لها احد الفتيات وقالت بقلق:انتي بتقولي اي ياعبير افرضي حد دخل من هنا 
نظرت لها عبير بغضب وقالت:دا على اساس اني بلعب انا خليت بت تقف فى اول الممر لو لقت اي حد جي علينا هتقولي الباب التاني قريب من باب الخروج عشان كده امان سمر تقف هنا يلا دا مش وقت الكلام دا الفلوس فين 
اقتربت الفتاة من الراجل وقالت :هات الشنطه وامشي خليك عند الظابط ايمن 
جذبت الحقيبة من يده واقتربت من عبير وقالت:الشنطه دي فيها ٢٠ الف انا عايزه البضاعه اللي معاكي كلها لان عايزه ابيع جزء هنا وجزء بره الاكاديميه وجزء يكون ليا 
نظرت لها عبير وقالت بحده:لا شكلك كده متعرفنيش هنا مينفعش حد يبيع غيري هنا لو عايزه تبيعي يبقي بره غير كده لا 
اؤمات لها الفتاة بتفهم وقالت:خلاص حاضر و
قطع حديثها دخول فارس الغرفه وهو يقول :منورين والله مانتم متحركين يلا ياختي انتى وهي عسكري خد منهم المخدرات والشنطه 
نظرت له عبير بغضب وقالت:كنت حسه انك مش دكتور بس خليك عارف ان هطلع منها وانت مش هتقدر تعمل حاجه 
ابتسم فارس بسخريه وقال:بحب الستات الواثقه فى نفسها بس انتي غبيه اووي يلا يابت من هنا ابقي قابليني لو خرجتي منها انتي واللي معاكي نظر حواله وقال بغضب سمر فين 
ابتسمت عبير بسخريه وقالت:معرفش هو انا كنت امها ما تدور عليها فى حته تانيه 
جذبها فارس من شعرها وقال بتحذير:سمر لو حصل ليها حاجه هزعلك على عمرك كله 
................
فى الصباح استيقظت والدت الفتيات وهي تضع يديها على قلبها وتقول :يارب استرها على بناتي نظرت لي السعد وقالت اصاح انا عايزه اشوف بنتي سمر 
نظر لها السعد بنعاس وقال:فى اي يا احلام على الصبح سمر اي مانتي عارفه ان مينفعش تشوفيها وهي هتيجي يوم الخميس فاضل يومين يلا نامي ويومين وهي تيجي 
نظرت له احلام بغضب وقالت:بقولك عايزه اشوف البت قلبي حساس ان فيها حاجه انا حلمت حلم وحش اووي وانت عارف احلامي بتتحقق 
نهض السعد وهو يقول :احلام اي اللي بتتحقق استهدي بالله كده وقومي ادعي ان البت تكون بخير وانا هخرج اخلي واحده من البنات تتصل بيها 
غادر السعد الغرفه ثم اقترب من غرفته الفتيات دق الباب ثم دخل وهو يقول بصوت مرتفع:ساندي سليا 
نظرت له سليا بضيق وقالت:فى اي يابابا بتصحيني بدري كده ليه 
نظر لها والدها بغضب وقال:بدري من عمرك قومي يابت انتي مش عندك شغل ثم نظر لساندي وقال وانتي مش عندك جامعه 
نهضت ساندي وهي تقول بنعاس:حاضر حاضر هقوم البس حاجه تانيه 
اؤما السعد بنعم وقال بقلق:امكم مش مطمنه على سمر حسه ان فيها حاجه اتصلوا بيها خلينا نطمن 
نظرت له سليا وقالت وهي تتثاؤب :مااحنا اتصلنا بيها بليل وهيزي القرده بس قالتلي ان عندها تدريب بدري انهارده اكيد هتكون مشغوله دلوقتي بليل نتصل بيها 
اؤمات ساندي تاكيد على حديث سليا وقالت:ايوه يابابا دا حصل هي اكيد دلوقتي فى التدريب ممكن لما ارجع من الجامعه اتصل بيها 
اؤما السعد بتفهم وقال:ماشي يلا قومي انتي وهي عارفين لو رجعت ولقيت واحده فيكم نايمه هرش عليها مايه انا بقولكم اهو 
............
يجلس فارس امام اللواء وهو يقول بغضب:يافندم انا طول الليل بدور حوالينا الاكاديميه على سمر مستحيل يكونوا بعدوا جامد عن الاكاديميه 
تنهد اللواء بتعب وقال بضيق:فارس اهدي وفكر بالعقل مستحيل تكون حوالينا الاكاديميه و 
قطع حديث اللواء صوت رنة هاتف فارس نظر فارس لهاتف وقال :كمل حضرتك دا رقم غريب 
نظر له اللواء وقال بجديه:رد بسرعه ممكن يكون حد منهم
فارس :الو مين
مجهول:مش لازم تعرف اسمي بس عايزك تعرف لو عبير مرجعتش الاكاديميه فى خلال اليومين يبقي البقاء لله فى سمر 
سمر بصوت مرتفع:اي دا مكنتش اعرف انك تعرف ربنا فكني وساعتها نشوف مين اللي هيتقال عليه البقاء لله 
نظر لها المجهول بغضب وقال:اقسم بالله لو نطقتني كلمه كمان هزعلك على نفسك اخرسي يابت 
فارس بغضب:اتكلم معاها عدل بدل منا اللي هزعلك على عمرك كله سمر لو مرجعتش انت اللي هتزعل طالمه عرفت توصل لرقمي يبقي عارف انا مين كويس بلاش تلعب بالنا*ر 
اغلق المجهول الهاتف بغضب نظر فارس لهاتف وقال :جبا*ن قفل ثم نظر للواء وقال اعمل اي عايزني اسيب عبير عشان سمر ترجع 
نظر له اللواء وقال بحده:اوعى تفكر احنا مصدقنا المهمه دي تخلص وهو عايزك تخرج عبير عشان هي اللي معاها كل معلوماته لو خرجت عبير كده كانك معملتش حاجه 
نظر له فارس وقال بغضب:تغو*ر المهمه كلها سمر فى خط*ر انا مستحيل اسيبها 
تنهد اللواء بتعب وقال:ومين يابني اللي قالك تسيبها كل حاجه هتتحل بالعقل دلوقتي محمد عرف اخر مره الخاتم كان فى ايديها امتي هنروح المكان دا وندور حوالينا المكان 
تذكر فارس اخر مره سمع صوت سمر 
Flashback
نظرت سمر لشخص امامها وقالت:انت يابني انت وخدني على فين نزلوني هنا بدل ما اصوت والم عليكم امه لا اله الا الله 
نظر لها ذلك الشخص وقال بغضب:اخرسي يابت خليكي عارفه لو الباشا مش عايزك كويسه كنت قت*لتك وخلصت 
نظرت له سمر وقالت بغيظ:باشا مين و
قطع حديثها صوت شخص اخر وهو يقول بغضب:ملكيش دعوه بت مين الظابط اللي كان معاكي دا 
نظرت له سمر وقالت  بستغراب مزيف:ظابط مين انا كنت مع عبير ومش فاهمه اي اللي حصل فجاه لقيت نفسي مخطوفه المفروض انتم اللي تقولولي اي اللي حصل مش انتم مع عبير برده 
ابتسم الشخص بسخريه وقال:عبي*ط انا كده اصدقك انجزي يابت 
نظرت سمر لخاتم بتوتر وقالت:ياعم منا قولتلك انا معرفش ظابط مين 
نظر الشخص ليد سمر وقال بغضب:يابنت ... اي الخاتم دا 
نظرت له سمر وقالت بتوتر:ياعم انا معرفش حاجه انت شاغل تسالني و
قطع حديثها عندما صف*عه ذلك الشخص بقوه وقال:هاتي الخاتم اللي في ايدك بدل ما تشوفي مني تصرف تاني 
نفت سمر وقالت:لا ابعد عني دا خاتم ابويا مش هقلعوا ابعد بقولك شيل ايدك 
جذب ذلك الشخص يدها بقوه وقال وهو ياخذ الخاتم:اخرسي نهايي لحد ما توصلي لباشا دا لو عايزه تفضلي فى امان 
فاق فارس من شروده على صوت اللواء وهو يقول :فارس قوم يابني محمد مستني بره خد محمد وكم ظابط معاكم لو حصلت اي حاجه كلمني لا اله الا الله 
نهض فارس وقال بتعب:حاضر يافندم محمد رسول الله 
.................
نظر يحيي لسليا بستغراب وقال:انا مش قولتلك يابنتي تاخدي اجازه لحد ما تقوليلي موافقه ولا لا 
جلست سليا امام يحيي وقالت بهدوء:اه حضرتك قولتلي بس كنت عايزه اسالك على حاجه قبل ما اقولك موافقه ولا لا هو انا لو رفضت هتطردني من الشغل 
تنهد يحيي بضيق وقال بتوتر:لا ياسليا الاجابه وصلت اتفضلي روحي كملي شغل اسف لو كنت ضايقتك و
قطع حديثه سليا وهي تقول :بس بس في اي انا بس كنت بسال عارف لو قولت اه كنت فعلا اجابتي هتكون لا لانك هنا هتكون اناني المهم انا صليت استخاره وحسه اني مرتاحه انا موافقه تقدر تيجي تتقدم ليا 
نهض يحيي وقال بعدم تصديق:انتي بتتكلمي جد موافقه شكر انك وافقتي وعد مش هخليكي تندمي على القرار دا ابدا شكر شكر 
ابتسمت سليا وقالت بهدوء:بتمني فعلا متخلنيش فى يوم ندامانه على القرار دا لان برده لسه خايفه
جلس يحيي امام سليا امسك يديها وقال:صدقيني انا بحبك ومش هكون عايز حاجه منكى غير انك تحبيني وتفضلي جنبي انا واليس وعد هخليكي اسعد انسانه فى الدنيا انا مش مصدق انك وافقتي انا طول الليل قاعد بفكر هعمل اي لو رفضتي 
نظرت له سليا بفضول وقالت :هتعمل اي 
ابتسم يحيي بخبث وقال بمرح:سهله هخطفك وبكده هتفضلي جنبي برده 
نظرت له سليا بصدمه وقالت:انت من الناس المر*يضه دي لا اعتبرني رفضت سيب ايدي خليني امشي 
قهقهة يحيي على حديثها وقال :انا بهزار فى اي يابنتي بهزار والله اوعى تخافي مني و
قطع حديثه صوت دق الباب ودخول احد الموظفين نظر يحيي لذلك الشخص وقال:كريم حبيبي عامل اي 
ابتسم كريم وقال وهو ينظر لسليا :انا كويس اووي المهم انت عامل اي 
نظر له يحيي بغضب وقال:عينك ياحبيبي خليها عندي عشان منزعلش ثم نظر لسليا وقال اخرجي انتي دلوقتي 
غادرت سليا المكتب وهي تبتسم على غيرة يحيي  نظر كريم ليحيي وقال:في اي يابني 
جلس يحيي وقال بغضب:انجز يا كريم عايز اي وخلي عينك بعيد عن سليا 
ابتسم كريم  وقال بحب:ازاي دا انا كنت جاي اكلمك فى الموضوع دا 
نظر له يحيي بستغراب وقال:موضوع اي انجز انت شايف عندي شغل قد كده 
نظر له كريم وقال بجديه:انت عارف اني بعتبرك اخويا الكبير وعارف برده ان معنديش فى عائلتي غير امي كنت عايزك تيجي معايا عشان اخطب 
ابتسم يحيي وقال بفرحه:الف مبروك ربنا يتتم ليك على خير طبعا من غير ما تقول هكون معاك قولي مين العروسه واحده اعرفها ولا لا 
اؤما له كريم بنعم وقال:اه دي حتي شاغله هنا انا عايز اتقدم لي سليا 
............
تجلس سمر فى غرفه مظلمه حاولت ان تنهض لكنها لا تستطيع بسبب ان يدها واقدامها  مقيد*ين بالسلا*سل صر*خت بقوه تطلب المساعدة لكن لا احد يستجيب  سمعت صوت فتح الباب اغلقت عينيها بقوه بسبب نور الشديد 
ركض عليها الباشا وقال وهو يمسك يديها:حبيبتي انتي كويسه انتم ياكلاب مين اللي ربطها كده 
نظرت له سمر وقالت بستغراب :انت مين وتعرفني منين 
وضع يده على وجهه وقال بعشق :انا حبيبك فاكرني انتي شوفتيني قبل كده 
ابعدت سمر وجهه عن يده وقالت بشمئزاز :ابعد ايدك عني وحبيبي مين انا عمري ما كان عندي حبيب ولا حتي صاحب ولد انت مين وعايز مني اي
تنهد الباشا بضيق وقال:متبعديش عني تاني انتي فاهمه ثم قال بهوس انا عارف ان معندكيش حبيب بس انا حبيبك انا فضلت مستني انك تحسي بيا واني موجود عارفه لما عبير جت قولتلي ان انتي شوفتيها وانها عايزه تقت*لك كنت هقت*لها هنا ازاي يعني تقت*لك عايزه تخليني اخسر عمري عشان كده طلبت منها تشتغلي معاهم بدل ما تقت*لك اقولك سر كد كده انا ناوي اقت*لها بس بعدين
ابتعدت سمر عنه وهي تقول بخوف:انت مجنون ابعد عني انا ولا حبيبتك ولا انت عمرك ما هتكون حبيبي هو الق*تل عندكم سهل كده انتم اي ثم صر*خت بصوت مرتفع حد يلحقني ياناس الحقوني 
قهقهة الباشا بهستريا وقال وهو يصر*خ:الحقوها ياناس حد يرد عليها ثم نظر لها وقال بجنون محدش هيسمعك محدش هنا غيرنا وحتي رجالتي بره مش هنا مش عايز صر*يخ صوتك هيروح على الفاضي استني هفكك انتي اكيد موجوعه من السلا*سل دي انا مش عارف مين الغبي اللي ربطك كده 
بعد مرور دقائق وضع الباشا السلاسل بجانبها وقال بخوف:اي دا ايدك علمت انتي كويسه صح 
ابتسمت سمر بسخريه وقالت:انا زي الفل يدوب مخطو*فه وقاعده مع راجل مجنو*ن 
اقترب الباشا منها ببطىء نظرت له سمر برعب وقالت :انت بتقرب ليه ابعد عني ابعد 
قطع حديثها دخول شخص الغرفه وهو يقول:باشا فى حد عايزك بره 
تنهد الباشا بضيق وقال:تمام خليك قدام الباب اوعى تبعد لو سمر عايزه اي حاجه هاتها ثم نظر لسمر وقال حبيبتي مش هتاخر عليكي انا هسيب ليكي اللمبه دي هنا عارف انك بتخافي من الضلمه 
نظرت له سمر وقالت بحقد:غور ربنا ياخد*ك نظرت سمر لذلك الشخص وقالت كابتن عايزه كرسي 
تنهد ذلك الشخص بغضب وقال:اي كابتن دي وكرسي اي انتي فاكره نفسك فين 
نهضت سمر وهي تقترب من ذلك الشخص وقالت :مخطو*فه شوفت سهله ازاي بقولك اي خلي يومك يعدي مش الباشا قالك اعمل اللي انا عايزه اتفضل هات كرسي 
غادر ذلك الشخص وهو يقول بصوت مرتفع:هروح لما اشوف اخرتها مع اشكالك 
جلست سمر على الارض وهي تنظر حوالها بتركيز تريد ان تجد شيء يساعدها على الفرار من هنا وجدت زجاجه مكسو*ره فى احد اركان الغرفه 
بعد مرور ١٠ دقائق دخل ذلك الشخص الغرفه وهو يقول :اهو الكرسي يارب اكون اي دا انتي فين 
قطع حديثه سمر وهي تقف وراءه وتضع الزجاجه على عنقه وتقول بتحذير :اي حركه الازازة هتزعلك و
قطع حديثها شعورها بشيء يلمس ظهرها نظرت وراءها بخوف وجدت الباشا يقف ويضع السلا*ح على ظهرها ويقول بغضب:سيبي الا*زازة اخاف تتعو*ري 
تركت سمر الزجاجه ونظرت له بخوف نظر الباشا لذلك الشخص وقال:انت ياض اطلع بره حسابي معاك بعدين 
اقترب الباشا منها وهو يقول بجنون:كده ينفع كنتي هتعو*ري نفسك مش كده غلط ثم قال بغضب ها ردي مش كده غلط ردي 
تجاهلت سمر حديثه وقالت بغضب:هخرج من هنا امتي 
صف*عها الباشا وقال بغضب:محدش يقدر يتجاهلني انتي سامعه 
وضعت سمر يدها على وجهه وقالت بغضب:دا انا هقت*لك بتضر*بني انا اقتربت منه سمر صف*عته وهي تقول بغضب محدش لي حق انه يضرب*ني اقسم بالله لو 
قطع حديثها الباشا وهو يضع السلا*ح على راسها وقال بغضب :هقت*لك وربنا لقت*لك 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
قطع حديثها الباشا وهو يضع السلا*ح على راسها وقال بغضب :هقت*لك وربنا لقت*لك 
نظرت لها سمر وقالت بتوتر:لا لا استهدي بالله انا هبله يابيه انت متعرفش انا معايا شهاده معامله اطفال 
ابتسم الباشا انزل السلا*ح وقال بجنو*ن:انا هسيبك دلوقتي بس خليكي عارفه اه انا بعشقك بس لو فكرتي تعملي كده تاني اعتبري نفسك مي*ته انا قولتلك اهو انا معنديش عزيز انا همشي دلوقتي كمان شويه هيجي حد ويجيب ليكي اكل عايزك تخلصي كل الاكل عشان مزعلش منكى وانا زعلي وحش 
اؤمات له سمر بنعم وقالت بخوف مزيف :حاضر حاضر همسع الكلام بس متقت*لنيش 
رتب الباشا على راسها وقال بهوس:مستحيل اقت*لك لو انتي فضلتي تسمعي الكلام خدي بالك من نفسك بحبك سلام 
غادر الباشا واغلق الباب بصقة على الارض وقالت بهمس:غو*ر دهيه تاخدك كويس عرفت اخد الموبايل هكلم فارس واتس 
(فارس انا سمر انا مخطوفه عند شخص مجنون المهم انا هبعت ليك لايف لوكيشن متبعتش حاجه انا همسح الشات فارس متتاخرش انا مر*عوبه )
ازالة الرساله ثم اغلقت الهاتف وضعته بعيد عنها عندما سمعت خطوات قريبه من الباب دخل شخص الغرفه وقال:الاكل اهو الباشا بيقولك الاكل يخلص بدل ما ينزل اهو ليكي 
ابتسمت سمر وقالت بهدوء مزيف:حاضر قول لباشا عايز اي حاجه مني 
نفى الشخص ثم نظر حواله وقال:اي دا موبايل مين دا 
نظرت له سمر وقالت بستغراب مزيف:معرفش مانت خدت موبايلي ياريتني كنت شوفت الموبايل دا قبلك 
ابتسم الشخص بسخريه وقال:حتي لو شوفتي قبلي مش هتعرفي تكلمي حد ولا تعملي حاجه 
جذب ذلك الشخص الهاتف ثم غادر الغرفه نظرت سمر لباب بغيظ وقالت بهمس:ياريتني اقدر اضر*بكم كلكم بس وعد هاخد حقي منكم ثم نظرت لطعام وقالت حتي اكلكم وحش 
....................
اؤما له كريم بنعم وقال:اه دي حتي شاغله هنا انا عايز اتقدم لي سليا 
نهض يحيي وجلس امام كريم وهو يقول بهدوء مزيف:قولي تاني كده هتتقدم لمين لان مسمعتش كويس
نظر له كريم وقال بستغراب:مالك يابني انا بقولك عايز اتقدم لسليا 
ابتسم يحيي بسخريه وقال بغضب:مفيش انت بس عايزني اجي اتقدم معاك لخطيبتي شوفت الموضوع سهل ازاي 
نظر له كريم بصدمه وقال:انت بتقول اي انت خطبتها امتي انت كداب 
نظر له يحيي بغضب وقال بحده:هكدب عليك ليه بقولك اي انا لحد دلوقتي محترم الصداقه اللي بينا وماسك نفسي عليك غور من وشي قبل ما تخرج اقسم بالله ياكريم ووعد مني لو شوفتك مقرب لسليا هزعلك على عمرك دا اول تحذير ليك 
نهض كريم وهو ينظر ليحيي بغضب وقال:خلاص ياعم مكنتش اعرف انت بتتكلمني كده ليه 
تجاهل يحيي حديثه وقال بحده:قولت بره ابعد عن وشي دلوقتي 
غادر كريم المكتب وهو يتمتم بغضب نظر يحيي لباب وقال بسخريه :قال يتجوزها قال دا اي الهم دا 
..............
يقف فارس وهو ينظر لخاتم بيده بحزن يشعر لاول مره بخوف وايضا يشعر بالفشل تنهد بتعب يتمني ان يجد سمر وتنتهي تلك المهمه خرج من شروده على صوت رساله من هاتفه نظر لهاتف بصدمه وقال :محمد محمد دي سمر بص مفيش وقت انا هبعت ليك دلوقتي المواقع وانت عارف الباقي انا هروح هناك الاول محمد لو حصل ليا حاجه متركزش معايا المهم سمر اعمل المستحيل عشان تخرجها من ايديهم بخير 
اؤما له محمد بتفهم وقال: حاضر باذن الله مش هيحصل حاجه انا هروح انفذ كل الل انت عايزوا انت اول ما توصل هناك قولي 
.......
فى غرفة الفتيات تجلس ساندي امام المرايا وهي تقول بشرود :هتوافقي افرضي كان وحش تنهدت ساندي بضيق وقالت هو اي اللي وحش هشام كويس وانا بحبه انا هوافق واللي يحصل يحصل 
دخل والدها الغرفه وهو يقول :انا كنت عارف قاعدتك مع البت سليا هتطير البرج اللي فاضل فى دماغك بتكلمي نفسك يابت 
ابتسمت ساندي وقالت بهدوء:متقلقش انا لسه فيا شويه عقل المهم هو حضرتك معندكش شغل 
جلس السعد على الفراش وقال:عندي بس اخدت اجازه لان امك مصممه ان سمر فيها حاجه وعايزه تروح الاكاديميه ليها وانا قاعد مستني اعرف اي حاجه عن اختك غير ان انا قلقان على امك هي اصلا تعبانه وتفكيرها فى سمر هيتعبها اكتر المهم انتي مروحتيش ليه الجامعه دا انا قعدت من الشغل مخصوص لان قولت مينفعش اسيب امكم لوحدها وهي كده 
تنهدت ساندي بتعب وقالت:مش قادره اروح الجامعه وعقلي مش مبطل تفكير عشان كده قرارت مروحش انهارده 
نظر له السعد وقال بهدوء:بتفكري فى اي 
نظرت ساندي لارض ثم نظرت لي السعد وقالت :فى موضوع هشام انا صليت استخاره وموافقه بس خايفه 
نظر لها السعد وقال بستغراب:خايفه من اي انتي تعرفي حاجه وحشه عن هشام 
نفت ساندي وقالت :لا بس انا شاغله افرضي طلع وحش افرضي اطلقتي كده تبقي مطلقه افرضي وافرضي كميه افكار مرعبه 
ابتسم السعد عليها وقال بحنان:دا طبيعي يابنتي عقلك خايف من كل حاجه ومش عايز ياخد اي خطوه وانا شايف انك تسبيها على الله لو موافقه قوليلي وانا هتصرف لو لا برده قوليلي ومتقلقيش انا هبقي معاكي فى اي حاجه 
نهضت ساندي وجلست بجانب والدها وقالت بحب:انا بحبك اووي يابابا ربنا يديمك ليا يااجمل اب فى الدنيا كلها انا موافقه على الموضوع دا باذن الله خير 
عانقها والدها وقال وهو يرتب على ظهرها:وانا بحبك ربنا يديمك ليا مبروك ياقلبي باذن الله انا هنزل انهارده اتكلم معاها فى الاتفاق علي كل حاجه ويوم الجمعه نقرأ الفاتحة تكون اختك جت 
نظرت له ساندي وقالت:ماشي ياحبيبي استني اتصل بسمر ونشوف هي فين 
جذبت هاتفها وضغطت عددت ارقام نظرت لولدها وقالت بقلق:موبايلها مقفول 
تنهد السعد بضيق وقال:شكلها فى محاضر كمان شويه اتصلي بيها اول ما ترد اتصلي بيا انا نازل عايزه حاجه
ابتسمت ساندي وقالت بحب:لا ياحبيبي خد بالك من نفسك 
..................
عند فارس دخل جميع الغرف ينظر حواله بغضب ثم اقترب من غرفه وفتح الباب بقوه وقال بخبث :الله الله منورين والله مكنتش اعرف انكم مع بعض بس دا من حظي 
وجد فارس الباشا يجلس وامامه على الطاوله سلا*ح ومخد*رات ويجلس بجانبه عزت نظر له عزت بصدمه وقال:انا معرفش حاجه عن دول دا جابر اللي قالي انه عنده صفقه كويسه ليا بس مش مخد*رات انت عارف انا بطلت 
نظر له الباشا وقال بغضب:انت بتقول اسمي ليه ياحيو*ان وصفقه اي اللي كويسه انت جاي عشان دول انت عايز تشيلني الليله دا انا عليا وعلى اعد*ائي هنا 
نظر لهم فارس وقال بسخريه:اي دا انتم هتتخانقوا هنا ولا اي انا مش عايز افرقكم عن بعض ثم قال بحده محمد جمع الحاجات دي كلها ثم نظر لهم وقال يلا نمشي لو حصل حركه غدر هتزعلوا رجالتكم جزء ما*ت وجزء اتقبض عليه مبقاش في غيركم 
ابتسم الباشا بسخريه وقال:لا في اللي مع سمر عايش والله واعلم هو عمل اي 
اقترب منه فارس وقال بغضب:اقسم بالله لو سمر حصلها حاجه هخليك تتمني المو*ت ثم نظر لمحمد وقال محمد خلي العسكري ياخدهم من هنا على القسم انا هنزل ادور على سمر 
نظر له محمد وقال بجديه:تمام يافندم بس انا هسلمهم لعسكري هم والبضاعه وارجع ليك
اؤما له فارس بتفهم ثم غادر الغرفه وهو يتمني ان تكون سمر بخير ظل يبحث بين الغرف دخل احدي الغرف ثم تنهد بضيق وقال :انتي فين بس ياسمر غادر الغرفه لكنه سمع صوت فى تلك الغرفه  دخل مره أخرى اقترب من الخزانة وقال بستغراب :اي الصوت دا وليه الصوت جاي من الدولاب 
فتح الخزانه وجد انه ممر ويوجد فى نهاية الممر درج 
.............
تجلس سمر تنظر ليديها وهي تقول بهمس:ايدي علمت من السلاسل دي ربنا ياخد*كم اغضمت عينيه وسندت راسها على الجدار بتعب بعد مرور دقائق سمعت سمر صوت تبادل إطلاق النا*ر ابتسمت سمر وقالت: فارس ثم نظرت حوالها جذبت تلك السلسله لفتها حول  يديها وقالت انا لازم اخرج منها ثم قالت بصوت مرتفع انت يا ز*فت انت روحت فين 
دخل شخص الغرفه وهو يقول بغضب:اخرسي كفايه اللي بيحصل فوق اكيد انتي السبب فى كل اللي بيحصل انا لو سمعت كلمه منكى هقت*لك واخلص 
ابتسمت سمر بسخريه ثم نهضت واقفت امامه ثم لكم*ة وجهه وقالت بغضب :وريني هتعمل اي ها ظلت تضر*ب وجهه بقوه 
ابتعد عنها ذلك الشخص ثم صف*عها بقوه وقال :دا انا هقت*لك ثم دفعها على الارض نهضت سمر واقتربت منه ظلت تضر*به بقوه لكم*ة ذلك الشخص سمر فى معدتها ابتعدت سمر وهي تمسك معدتها نظرت له بصدمه وقالت انت مسكت المسدس ليه 
ابتسم ذلك الشخص بسخريه وقال:تعبت من لعب العيال دا كلها شويه والشرطة هتاخد كل الموجودين هنا انا هقت*لك واهرب 
بعد تلك الكلمات اطلق نا*ر على قلبها وضعت سمر يديها على قلبها سقطت على الارض وهي تنظر لذلك الشخص سمعت صوت فارس وهو يقول بصدمه سمر 
حاول ذلك الشخص يركض خارج الغرفه لكن فارس واقف امامه وضع السلا*ح على راسه وقال بغضب:اقسم بالله لقت*لك 
قطع حديثه دخول محمد الغرفه وهو يقول :فارس الواد دا مهم فى التحقيق ومطلوب بالاسم مينفعش تقت*لوا انا هاخدوا عربيه الاسعاف فوق هات سمر بسرعه 
جلس فارس بجانب سمر وقال بذ*عر:لا لا سمر اوعي تقفلي عينك في كلام كتير عايز اقولوا ليكي
ابتسمت سمر وضعت يدها على وجهه وقالت بألم :حسه اني همو*ت فارس عايزه اقولك حاجه انا بحبك 
بعد تلك الكلمه ظلت تردد بعض الكلمات لكن بصوت غير وضح حملها فارس وقال:سمر سمر ركزي معايا سمر اوعى تغمضي عينك 
اصبح وجهه سمر شاحب حاولت الحديث لكنها لم تسطيع من التعب فقدت الوعي اخر شيء سمعته هو صوت فارس وهو ينادي على اسمها 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
فى المستشفي يجلس فارس امام غرفته العمليات يشعر انه يريد ان يبكي ويصرخ يريد ان يسمع صوت سمر اغلق عينيه بتعب فتح عينيه عندما شعر بشخص يرتب على كتفه نظر له وقال بخوف:هتعيش صح سمر هتقوم وهتتخانق وتعمل كل المصا*يب بتاعتها 
نظر محمد له بصدمه على حاله وقال بهدوء :اه هتعيش انت ادعيلها وباذن الله هتفوق منها 
اؤما له فارس بنعم وقال بذعر:اه هتعيش مش هتقدر تمشي من غير ما تسمع انا عايز اقولها اي 
تنهد محمد بحزن على حال فارس وقال:اهدى وسيب كل حاجه على ربنا انا هقوم اكلم اهلها وانت خليك هنا 
............
تقف ساندي فى المطبخ بجانب والدتها وقال بتعب:ياماما كفايه مواعين لحد كده انا ايدي ورمت 
نظرت لها والدتها وقالت بسخريه:بس يابت هي دي مواعين اتلمي بدل ما اطلع كل المواعين اللي فى التلاجه تغسليها 
نظرت له ساندي بغيظ وقالت بجديه مزيفه:ماما انا شوفت انهارده فى الاخبار فتاه تقت*ل امها بسبب غسيل المواعين وبعدها تنتح*ر 
ابتسمت والدتها وقالت وهي تقترب منها :لا دا غلط هي منتحر*تش دي امها اللي قت*لها انتي بس اللي بتقرأي غلط 
دخل السعد المطبخ وهو يقول :نفسي اشوفكم واقفين فى المطبخ وانتم ساكتين لازم الجيران تسمع الخناقات دي 
ابتسمت احلام وقالت بهدوء:بنتك اللي معصبني المهم عرفت حاجه عن سمر 
نفى السعد وقال :لا هتصل بيها دلوقتي تاني لو مردتش هنزل اروحلها المهم انا كنت عايز اقولكم حاجه انا اتفقت مع هشام والحج محمود على كل حاجه كده بس مش ناقص غير اننا نفرأ الفاتحة يوم الجمعه باذن الله و
قطع حديثه صوت رنة الهاتف :الو سلام عليكم مين معايا 
محمد :عليكم السلام معايا والد سمر 
السعد بقلق:اه انا هي بنتي فيها حاجه 
محمد :باذن الله تكون كويسه هي فى مستشفي **** 
السعد:انا نص ساعه وهكون عندكم 
اغلق السعد الهاتف وقال لي احلام:البسي بسرعه بنتك فى المستشفي ثم نظر لساندي وقال خليكي هنا عشان لما اختك تيجي تلقي حد 
نفت ساندي وقالت :لا انا  هاجي معاكم وهتصل بيها تيجي على المستشفي قولي اسم المستشفي
...........
تجلس سليا امام يحيي وهي تقول :الملفات دي اللي حضرتك طلبتها استاذ يحيي
 قطع حديثها يحيي وهو يتنهد بضيق:اي حضرتك دي يابنتي كلميني عادي شيلي حضرتك واستاذ  والجو دا المهم انا كنت عايزك فى موضوع 
نظرت له سليا وقالت بفضول:خير في حاجه 
نظر لها يحيي وقال :بصي هو كذه حاجه الصراحه اول حاجه هي طلب انا مش عايزك تتعاملي مع الموظف اللي اسمه كريم نهايي لو جه يتعامل معاكي قوليله ان كلامه معايا انا مش معاكي الموضوع التاني كنت عايز اعرف اجي امتي عشان اطلب ايدك 
ابتسمت سليا وقال بهدوء:معرفش انت كلم بابا وهو اللي هيحدده اما عن موضوع كريم حاضر هعمل كده و 
قطع حديثها صوت رنه هاتفها نظرت لهاتف بستغراب وقالت:ساندي بتكلميني ليه دلوقتي حصل حاجه 
ساندي ببكاء:اختك بتمو*ت سمر بتمو*ت ياسليا تعالي بسرعه مستشفي **
نهضت سليا وقالت:حاضر حاضر انا دقايق وهكون قدامكم
اغلقت الهاتف وقالت :انا لازم امشي
نهض يحيي اقترب منها ومسك يديها وقال بقلق:في اي يابنتي اهلك كويسين 
نفت سليا وهي تقول ببكاء :لا لا سمر بتمو*ت انا لازم اروحلها 
جذب يحيي مفتاحه سيارته وقال:يلا هوصلك يلا 
..............
يجلس فارس امام غرفه العمليات وهو ينظر لباب يحدث نفسه :لا ياسمر لا عشان خاطري لو فعلا بتحبيني خليكي معايا فى كلام كتير والله عايز اقوله ليكي انتي متعرفيش انا بحبك ازاي
نظر له محمد بحزن على حاله اقترب منه وعانقه وهو يرتب على ظهره ويقول :اهدي كده صلي على النبي هي هتكون كويسه فارس مينفعش تفضل قاعد كده اهل سمر اول ما يوصلوا احنا لازم نروح القسم عندنا تحقيق 
ابتعد فارس عنه وقال بغضب:تحقيق اي انا مش هتحرك من هنا غير لما سمر تفوق انت روح اعمل التحقيق انا مش هتحرك 
نظر له محمد وقال بجديه:لا لازم تحضر التحقيق ولازم توديهم فى د*هيه وتاخد حق سمر منهم عايز تفضل لحد ما تخرج من العمليات ماشي بس اكتر من كده لا 
تجاهل فارس حديثه وظل ينظر حواله يشعر انه تائهه كميه مشاعر بداخله اول مره يشعر بها حب وكرهه ،حقد ،غضب وحزن يريد ان يبكي يخرج كل شيء يشعر به تنهد بتعب ثم نظر لفتاه شبه سمر ابتسم وقال بهمس:انا اتجننت ولا اي 
نظرت له ساندي وهي تقول بقلق:سمر فين انت اللي اتصلت بينا 
نظر السعد لهم وقال بذعر:مش مهم مين اتصل المهم البت فين 
نظر لهم محمد وقال بحزن:سمر فى اوضه العمليات 
نظرت لهم احلام بصدمه سندت على ساندي وهي تقول :بنتي بتعمل اي فى اوضه العمليات انت بتهزار صح انا عارفه سمر بتحب تلعب كده 
تنهد محمد بحزن وقال:موضوع طويل سمر تخرج بخير وهنقول لحضرتك على كل حاجه حصلت 
اقترب السعد واقف بجانب باب غرفه العمليات وقال :هي هي بقالها كتير جوه 
اؤما له محمد بنعم وقال:تقريب ساعه او ساعه ونص فى الحدود دي الدكتور 
قطع حديثه فتح باب غرفه العمليات وخروج الطبيب واقف فارس والسعد امامه  فارس بتساؤل:سمر كويسه صح هي كويسه 
نظر لهم الطبيب وقال بعمليه:العمليه نجحت قدرنا نخرج الر*صاصه بصعوبه لانها كانت قريبه جدا من القلب هي دلوقتي هتدخل العنايه المركزه هتكون تحت الملاحظه ٢٤ ساعه باذن الله لو فاقت هنخرجها وتدخل اوضه عاديه لو لا 
نظر له السعد بصدمه وقال:يعني اي لو لا 
نظر له  الطبيب وقال بجديه:باذن الله تفوق وتخطي مرحله الخط*ر  لكن لو مفاقتش هتدخل فى غيبو*به الله واعلم هتفوق منها امتي و
قطع حديثه صوت شيء يسقط على الارض نظر الجميع لذلك الصوت وجده احلام فاقده للوعي جلست ساندي الى الارض وهي تصف*ع وجهها بخفه تقول ببكاء :ماما بالله عليكي فوقي كفايه اللي بيحصلنا 
ركضت سليا عليها وهي تقول بغضب:انتم بتتفرجوا علي اي حد يجي يشوف مالها ماما ماما 
امسك يحيي يدها وقال :سليا اهدي اهو الدكتور هيشوف مالها ويطمنك عليها 
بعد مرور ١٠ دقائق غارد الطبيب الغرفه وقال:هي دلوقتي كويسه هي اغم عليها بسبب الصدمه فى خلال نص ساعه هتفوق  
جلست سليا بجانب ساندي وهي تقول :هو اي اللي حصل اختك فين ومالها اي اللي حصل 
نظرت لها ساندي وقالت ببكاء:اختك فى احتمال تدخل فى غيبو*به انا مش فاهمه رصا*صه اي وهي مالها بكل دا ياريتها مدخلتش الاكاديميه الز*فت دي كان مالها قاعدتها معانا 
تنهد السعد براحه وقال:الحمدلله انها بخير ثم نظر لفارس ومحمد وقال بغضب:عايز اعرف اي اللي حصل بظبط انا بنتي المفروض فى الاكاديميه ر*صاصه اي وهبل اي اللي الدكتور بيقولوا 
سرد فارس كل شيء حدث لي السعد وقال بغضب:بس متقلقش وربنا لاخد حقها 
نظر له السعد وقال بغضب:انا هستفيد اي بنتي مرميه جوه معرفش هيحصل ليها اي هي كان مالها ومال كل دا 
تنهد محمد بضيق وقال:انا مقدر اللي حضرتك فيه بس محدش فينا كان متوقع ان هيحصل كده وسمر احنا كانوا وخدين بالنا منها حق بنت حضرتك هيجي وهي هتفوق وهتكون زي الفل 
ابتسم السعد بسخريه وقال:يارب تفوق وساعتها وعد هخرجها من الاكاديميه دي حلوه قاعدتها جنبي ثم قال بجديه اتفضلوا انتم اول ما سمر تفوق هبقي اتصل على الرقم اللي اتصل بيا 
نظر فارس لمحمد وقال بهمس:انا مش هتحرك من هنا اتطمن علي سمر وهمشي 
امسك محمد يده ثم نظر لي السعد وقال بهدوء:احنا هنمشي دلوقتي بس هنرجع تاني الرقم اللي مع حضرتك رقمي لو حصلت اي حاجه اتصل بيا سلام عليكم 
نظر له فارس بغضب وقال:انت عبيط ولا اي بقولك مش همشي 
نظر له محمد وقال بحده:امشي معايا بقي هنقاعد بصفتك مين اخوها ولا خطيبها امشي خلينا نخلص التحقيق وبعدها ارجع ليها براحتك 
تنهد فارس بضيق وقال:ماشي يلا هخلينا نخلص ز*فت المهمه ثم قال بتفكير بص ابعت حد يفضل وقف هنا يتابع كل حاجه بتحصل اول ما يحصل اي حاجه يكلمني 
اؤما له محمد وقال بهدوء:حاضر هعمل كده يلا نمشي بقى فى تحقيق لازم يخلص انهارده 
...............
بعد مرور نصف ساعه يجلس الباشا على كرسي فى غرفه فارغه كان ينظر حواله بتوتر نظر لباب وقال بقلق:انت انت كنت شايل سمر مالها اي اللي حصل 
ابتسم فارس بسخريه قال :بسيطه الرجل اللي كان مع سمر ضر*بها بالنار هي دلوقتي بين الحياه والمو*ت عشان حضرتك تفرح مش دا تهديدك ليا 
نفى الباشا وقال بجنون :لا لا مستحيل انا ماكد ان محدش يقرب ليها انا عايز اشوفها سمر فين انا مش هقدر اعيش من غيرها هعمل ليكم كل اللي عايزينه بس اشوف سمر مش هنطق غير لما اشوفها 
نظر له فارس بغضب وقال بغيرة:تشوفها ليه انت مين اصلا عشان تشوفها كفايه اللي حصلها بسببك اقسم بالله لو جبت سيرتها على لسانك هزعلك و
قطع حديثه محمد وهو يقول بجديه:عايز تشوف سمر حاضر بس بشرط تقولي كل المعلومات اللي تعرفها غير كده متحلمش انك حتي تلمحها من بعيد 
نظر له فارس بغضب وقال :محمد انت بتقول اي 
نظر له محمد وقال بحده :اسكت اسكت تعرف تسكت ثم نظر لباشا وقال اول حاجه قولي اسمك اي وتعرف عزت منين كل حاجه لو اكتشفت ان فى معلومه ناقصه صدقني مش هتحب تعرف انا هعمل اي 
تنهد الباشا بتعب وقال بتحذير :موافق هقولك كل حاجه بس بعد ما اخلص تخليني اشوف سمر لو مشوفتهش انت هتلقي نفسك لبست قضيه مستحيل تخرج منها 
نظر له محمد وقال بغضب:انت بتهددني انا بيدي اقت*لك هنا ومحدش يقدر يعرف طريقك 
تنهد فارس بتعب وقال بغموض:انجز وبعدها نشوف اي اللي هيحصل انت مين 
نظر لهم الباشا وقال بجديه:انا جابر مصري بس من اول ما كملت٣٠ سنه وسفرت بره مصر واشتغلت مع ما*فيا هناك وبعدها بدات اتعلم حاجات كتير منها وسبيتها بعد ٥ سنين شغل ورجعت مصر وبقيت تاجر مخد*رات هنا علاقتي باعزت انه كان بياخد المخد*رات مني وفى الاكاديميه كان فى ظابط اسمه ايمن واحد تاني اسمه مصطفي دول كانوا بيساعدوني ادخل ليهم المخد*رات وعبير كانت من ضمن البنات اللي بتشتغل معاها بس دا كل اللي اعرفوا 
اؤما له محمد وقال بتفكير:قولي اسماء البنات دي وكمان قولي ليك مين تاني بتشتغل معا هنا فى مصر وبره مصر
سرد ليهم الباشا كل شيء وقال بتعب:دا كل اللي اعرفوا انا كده 
قطع حديثه صوت رنة هاتف فارس رد فارس على الهاتف وقال:الو 
العسكري :فارس باشا البنت اللي حضرتك مخليني ابقي جنبها فى المستشفي ما*تت قلبها وقف ومعرفوش ينقذوها 
سقط الهاتف من يد فارس ثم نظر لمحمد وقال بعدم تصديق :ما*تت سمر ما*تت
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
نظر له الباشا بغضب وقال بجنون:سمر ما*متش انت بتكذب انتم عايزين تاخدو حبيبتي مني اه هي مش هتمو*ت احنا هنتجوز ونعيش اجمل قصه حب هسفرها هخليها تعيش اجمل حياه ايوه هي مش هتمو*ت وتسيبني المو*ت مش هياخدها مني لا مش هتمو*ت جذب لياقة قميص فارس وقال انت كذب انا هقت*لك عشان قولت عليها كده مفيش حد يقدر يبعدني عنها حتي لو كان المو*ت  
ابتعد فارس عنه وقال بغضب :شيل ايدك عني بدل منا اللي اقت*لك سمر ما*تت بسببك وبسبب شغلك انت القا*تل هنا انا مش هرحمك المو*ت هيكون رحمه ليك مني انت هتشوف ايام سوده هنا 
غادر فارس الغرفه وهو يقول بحده:محمد كمل انت انا لازم اروح المستشفي 
..............
فى المستشفي تقف سليا أمام العناية المركزة تضع يديها على الزجاج تنظر لاطباء وهم يحاولون انعاش قلبها سقطت دمو*عها وقالت وهي تحدث نفسها:لا لا سمر هتعيش اه هي متقدرش تسيبنا هي عارفه قد اي احنا متعلقين بيها قومي عشان خاطري يارب يارب اختي يارب مش هقدر اعيش من غيرها يارب انا مش عايزه حاجه غير انها ترجع لينا يارب ظلت تتذاكر جميع مواقفهم مع بعض وهي تبكي بقوه شعرت بيد تضع على كتفها نظرت لذلك الشخص وقالت وهي تمسح دمو*عها :يحيي انت لسه هنا      
اؤما لها يحيي بنعم وقال بحنان:اه مقدرش اسيبك لوحدك متخافيش هي هتفوق والدكاتره هتقدر تنقذها
نظرت سليا لباب ركضت الي الطبيب وقالت بلهفه:دكتور اختي عايشه صح بالله عليك قولي صح
اؤما لها الطبيب بنعم وقال:الحمدلله قدرنا ننقذها بس هي لسه فى مرحله الخطر ادعيلها   
نظرت سليا لاهلها وقالت بفرحه :سمر عايشه عايشه ياساندي ثم نظرت لولدها وقالت بابا هي عايشه انا عارفه هي ماسكه فى الدنيا بيديها واسنانها  
نظر لها السعد وقال بحزن:اه عايشه بس لسه فى خطر خليكم هنا انا هروح اشوف امكم فاقت ولا لا وبعدها هصلي واجي
تنهدت ساندي بحزن وقالت بهمس:يارب اختي تفوق وتخف يارب انت عارف احنا منقدرش نعيش من غيرها
نظرت سليا ليحيي وقالت بهدوء:شكر انك واقف جنبي عارف لما سمر تفوق هعرفك عليها هي شبهي جدا مش فى الشكل بس دي فى كل حاجه شكر تاني انك سيبت شغلك وكل حاجه عشاني و
قطع حديثه صوت رنة هاتف يحيي نظر يحيي لهاتف بغضب وقال:هو دا وقتك 
نظرت له سليا وقالت بستغراب :في حاجه 
نفى يحيي وقال بهدوء مزيف:لا دقيقه هرد  ثم ابتعد عنها وقال بغضب الو نعم عايزه مني اي انا مش قولتلك مش عايز اشوف وشك ولا اسمع صوتك 
ابتسمت هدي بسخريه وقالت:خلاص شكلك مش عايز تسمع صوتي طب اي رايك تسمع الصوت دا 
اليس :عمو عمو الحقني انا 
جذبت هدي الهاتف وقالت بخبث:انتي هتحكي قصه حياتك يحيي اليس عندي منوره عند مامتها اعتبره بقى خط*ف او اي حاجه تيجي فى دماغك 
يحيي بغضب:وحيات امي ما هسيبك اوعى تفتكري ان حركاتك دي تمشي معايا اليس لو مرجعتش البيت انهارده محدش هيزعل غيرك انا معايا ملفات ليكي توديكي فى ستين د*هيه 
قهقهة هدي بقوه على حديثه وقالت بحده:وانا معايا عمرك كله اوعى تفتكر ان انا مقدرش اجي جنبها عشان امها وكده لا انا نسيت يعني اي ام او اصلا مكنتش موجوده عندي الفكره دي 
يحيي بغضب:نفسي افهم انتي عايزه مني اي او من اليس اي 
هدي بجديه:مع انك عارف بس مش عيب انك تنسى هقولك تاني عايزه كل الفلوس اللي ابو اليس سايبها ليها ثم قالت بسخريه شوفت انا ست مش طماعه مطلبتش فلوسك 
يحيي بصدمه:ازاي انا مقدرش اقرب لفلوس دي الوحيده اللي تقرب ليهم اليس قوليلي انتي عايزه كام وانا هدفعهم ليكي بس المهم متقربيش لبت 
نظرت هدي لي اليس وقالت بتفكير:اممم عشان تعرف ان قلبي طيب موافقه انا عايزه ٥مليون جنيه 
تنهد يحيي بتعب وقال:حاضر بس رجعي البت المبلغ دا مستحيل اقدر اجمعهم ليكي انهارده رجعيها وانا فى خلال اليومين دول هجمع ليكي الفلوس 
ابتسمت هدي بسخريه وقالت:عبي*طه انا اصدقك وفجاه اطلع من المولد بلا حمص الفلوس تيجي ترجع اليس مفهوم سلام 
اغلق يحيي الهاتف وهو ينظر لارض بغضب نظرت له سليا بستغراب وقالت:يحيي مالك وصوتك عالي كده ليه 
تنهد يحيي بضيق وقال:لا مفيش حاجه انا لازم امشي دلوقتي فى مشكله حصلت لازم احلها انهارده قبل بكره هرجعلك تاني سلام
ركض يحيي نظرت سليا لظهره وقالت بقلق:استرها يارب اي دا بيجري كده ليه 
وجدت فارس يركض وهو ينادي على سمر وقف امام سليا اخذ نفس وقال برعب:سمر سمر هي عايشه صح الدكاتره عرفوا ينقذوها صح بالله عليكي ردي طب هي
قطع حديثه سليا وهي تقول بستغراب:اهدي اهدي فى اي سيبني ارد عليك اه الحمدلله سمر عايشه بس لسه فى مرحله الخطر ادعيلها 
جلس فارس على الارض وهو يقول براحه:الحمدلله الحمدلله يارب نفسي بس الزمان يرجع اقسم بالله ما هخليها تقرب لمهمه دي وهقولها على كل حاجه مش هخبي 
نظرت له سليا وقال بتركيز:وقالت هو حضرتك مش الظابط ثم قالت بصدمه هو انت الظابط فارس 
نظر لها فارس وقال بستغراب:انتي تعرفيني منين 
ابتسمت سليا وقالت بحزن :سمر مكنتش بتجيب سيرت حد غيرك 
تنهد فارس بحزن وقال :اقسم بالله تقوم وانا هعمل كل اللي هي عايزه ومش هسيبها لحظه 
نظرت له سليا وقالت بهمس:دا اللي مش بيحبك قومي وشوفي هو عامل ازاي ثم قالت بصوت مرتفع انا هروح اصلي وادعيلها انت كمان صلي وادعي ربنا هيستجيب لينا 
بعد مرور ١٠ دقائق 
تنظر ساندي امامها بشرود تشعر انها تريد ان تصر*خ لكنها لا تستطيع تريد ان تبكي وهي تعانق شقيقتها فقط لا تريد الحديث فاقت من شرودها على صوت شخص يقول ساندي انتي كويسه اي اللي حصل 
نظرت له ساندي وقالت بستغراب :هشام انت جيت امتي وعرفت منين اننا هنا 
نظر لها هشام وقال بقلق:ابويا اللي قالي انتم فين بس قالي ان السعد مقالش مين اللي تعبا*نه كله اللي قالوا ان بنته بتمو*ت انا خدت عنوان المستشفي وجيت وانا مر*عوب الحمدلله انك كويسه وبخير 
نظرت له ساندي وقالت وهي تحاول ان لا تبكي:اه كويسه كويسه اووي  ثم قالت ببكاء لا انا كدابه انا مش كويسه سمر سمر انت عارفها بتمو*ت هى في غيبو*به ادعيلها انا خايفه انا مش هقدر اعيش لحظه من غير واحده من اخواتي دا هم عمري كله 
تنهد هشام بحزن على حالها وقال برجاء:بالله عليكي ما تعيطي استهدي بالله هي هتكون كويسه باذن الله وهتفوق وهتقاعدي تحكي ليها انتي كنتي خايفه عليها ازاي بصي قومي اغسلي وشك وتعالي انا هستناكي هنا 
.................
يجلس محمد وامامه يحيي نظر له محمد وهو يقول:اهدي كده لان حرفيا مش فاهم حاجه اليس مالها 
تنهد يحيي بتعب وقال :بقولك اليس اتخط*فت هدي خط*فتها طلبه مني مبلغ كبير اووي انا مقدرش اجمعوا دلوقتي 
نهض محمد وقال :طب بص قوم معايا لان انا مش هقدر اقاعد اكتر من كده لان عندي مهمه بس انا هوديك لصاحبي هنا الظابط وليد وهو شاطر جدا وانا هفضل اقاعد معاكم لحد ما تمشوا وبعدها هروح المهمه 
نهض يحيي وقال بضيق:حقك عليا ان تعبك معايا غصب عني وربنا لانتق*ام من هدي هخليها تز*عل على عمرها كله 
نظر له محمد وقال بحده:اي اللي انت بتقولوا دا انا لو مكنش عندي مهمه كنت هتصرف واجي انا بدل وليد وعد مني هي بس تشرفنا هنا وانا هكمل عليها بس خلينا دلوقتي نتصرف بسرعه قبل ما تعمل حاجه في اليس دا مكتب وليد هو جنب مكتبي يلا ندخل وباذن الله نلقي حل 
دق محمد الباب ثم دخل وهو يقول :وليد عايزك فى موضوع
نظر له وليد وقال بستغراب :في اي ثم نظر ليحيي وقال مين دا 
جلس يحيي ومحمد امام وليد نظر محمد لوليد وقال بجديه:دا يحيي صاحبي وقع فى مشكله انا مش هعرف احلها لان انت عارف ان عندي مهمه دلوقتي عايزك انت اللي تحلها وتفضل جانبه لحد ما تخلص 
اؤما له وليد بنعم وقال:عيوني قولي اي اللي حصل وانا هعمل كل اللي اقدر عليه 
سرد يحيي كل شيء حدث وقال بحزن:دا اللي حصل انا معيش المبلغ دا دلوقتي ومش عارف اعمل اي هدي مجنونه ممكن تاذئ اليس عادي 
نظر له وليد وقال بجديه:تمام احنا هنسلم ليها المبلغ دا بس 
قطع حديث دق الباب ودخول عسكري وهو يقول بذعر:يافندم فى مص*يبه حصلت 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
قطع حديثه دق الباب ودخول عسكري وهو يقول بذعر:يافندم فى مص*يبه حصلت 
نظر له وليد وقال بستغراب:في اي يابني 
العسكري :المتهم جابر انتح*ر اول ما دخلت الحبس الانفرادي لقيته قطع شر*ايين ايده
نظر له محمد بصدمه وقال:نهار اسو*د بلغ الظابط فارس انا هروح اشوفه يارب استرها يارب  يكون عايش هي كانت ناقصه ثم نظر لوليد وقال اتصل بسرعه بالاسعاف 
نفى  وليد وقال بجديه:روح بسرعه انقلوا المستشفي اللي جنب القسم مفيش وقت وانا هكلم فارس يلحقنا على هناك 
ركض محمد بسرعه وهو يتمتم :انا عارف ان اليوم دا مش هيخلص على خير 
نظر وليد ليحيي وقال بجديه:اسف لكل اللي حصل دا انا هكون معاك وهننقذ البنت الصغيره بس الاول اكلم فارس ومتقلقش البنت هتكون فى حضنك انهارده
........
فى المستشفي كان يجلس فارس امام الغرفه ينظر لها بشرود ويحدث نفسه ويقول:انا السبب المفروض انا اللي اكون مكانك بس وعد هاخد حقك منهم كلهم من كبيرهم لصغيرهم  فاق من شروده على يد تضع على كتفه نظر لذلك الشخص وقال :في حاجه 
اؤما له هشام بنعم وقال:انت الظابط فارس صح انت جاي هنا تعمل اي انا شايفك من بدري قاعد ومش بتتحرك كل اللي بتعملوا بتبص لاوضه انت كويس 
نفى فارس وقال بقهر:لا لا انا مش كويس انا مقدرتش احميها هي كانت خايفه منهم 
تنهد هشام بحزن على حال وقال:انت متقدرش تغير القدر هي كان مكتوب ليها دا يحصل استهدي بالله كل اللي فى ايدك تدعليها الدكتور قال لازم نمشي ونيجي ليها بكره القاعده دي ملهاش عازا انا عملت المستحيل عشان اقدر اخلي اهل سمر يروحوا ويجيوا ليها بكره انت كمان اعمل كده 
نفى فارس وقال بضيق :لا مش هسيبها لوحدها تاني انا 
قطع حديثه صوت رنة هاتفه نظر فارس لهاتف ورد وقال:وليد في اي 
وليد:فارس انت لازم تيجي بسرعه المستشفي اللي جنب القسم جابر دا انتح*ر وانت ومحمد لازم تكونوا موجودين اللواء جاي ليكم كمان شويه القسم معرفش ازاي الخبر وصل بسرعه دي 
نهض فارس وقال بغضب:يارب يمو*ت واخلص انا جاي صدقني لو طلع عيش انا اللي هقت*لوا واخلص من كل دا 
اغلق فارس الهاتف ثم نظر لهشام وقال:مكنتش عايز امشي بس نصيبي لازم القي مصيبه تانيه بص دا رقمي لو حصل اي حاجه كلمني  
اؤما له هشام بتفهم وقال :حاضر هتصل بيك لو حصل حاجه 
.................
واقف محمد امام غرفه العمليات وهو يقول بهمس:عايش قر*فان مي*ت قر*فان ياشيخ ربنا ينتقم منك نظر محمد بجانبه وقال لعسكري اي يابني الورقه اللي انت ماسكها دي 
نظر العسكري لورقه وقال بهدوء:معرفش يافندم دي ورقه لقيتها فى ايد جابر وقولت هسلمها لحضرتك 
جذب محمد الورق نظر لها بصدمه وقال بهمس:دا اكيد مجنو*ن دا لو طلع عايش المفروض يعيش فى مصحه
دخل فارس المستشفي وهو ينظر حواله اقترب من ممرضه وقال :لو سمحت فين اوضه العمليات 
الممرضه:فى نهايه الممر دا 
نظر لها فارس وقال:شكر جدا 
ركض فارس لممر واقف امام محمد وقال:ما*ت قولي انه ما*ت وارتاحنا انا تعبت منه 
تنهد محمد بضيق وقال:لسه الدكتور مخرجش بس بص لقيت الجواب دا فى ايده 
نظر له فارس بغضب وقال:انا عايزه افهم ازاي جواب وانتح*ار مين اللي دخل لي كل دا قلم ورقه وازاي انتح*ار انا مش قادر افهم حاجه 
نظر له محمد وقال بضيق:انا معرفش اي حاجه انت خرجت وانا دخلت المكتب وبدات ارتب ازاي اقبض على بقيت العصابه وبعدها دخلت لوليد لان فى موضوع هبقي اقولك عليه المهم لقيت العسكري دخل بيقولي انه انتح*ار روحت لقيت سكينه جانبه ورقه في ايده 
جذب فارس خصلات شعره بعنف وقال بغضب:دا احنا نهارنا اسو*د انت فاهم احنا هندخل فى س وج بسبب اللي حصل دا اللواء لما يجيي هيبهدل الدنيا ثم قال بحده محمد هات الورقه دي وامشي دور في كل كاميرات القسم وحقق مع الكل شوف مين اللي دخل السكينه والجواب مين اللي ساعدوا الكل لازم يتحاسب انهارده قبل بكره وابعت عساكر تانيه مع الظابط امير خليهم يقبضوا على الاسماء اللي قالها جابر 
اؤما له بنعم محمد وقال :حاضر هعمل كل حاجه وهتصل بيك لما اوصل لحاجه 
غادر محمد نظر فارس لورقه بيده بضيق ثم جلس على اقرب مقعد  وقال بهمس:ياتر انت كتبت اي ياجابر ورقه وش وضهر انت كنت بتحكي قصه حياتك
 (سمر مكنتش متخيل ان ممكن اكتب كده انا طلبت الورقه دي عشان اقولك هقابلك فين لما اهرب كنت فاكر ان الاصابه خفيفه كنت هستنى يومين وبالسكينه اللي معايا هقت*ل العسكري اللي علي باب وهلبس لبسه واهرب واجيلك واحكي كل حاجه عايزك تعرفيها بس انتي بيقولوا انك مو*تي شويه مجا*نين انا عارف انك اكيد عايشه حتي لو مش هنا فى العالم الاخر هقابلك صح هكتب كل حاجه كنت ناوي اقولك عليها لما اقابلك وهسيب الجواب في ايدي عشان لما اشوفك فى العالم الاخر اسلمك الجواب انا مليش مكان فى العالم دا طالمه انتي مش موجوده متاكد اننا هنتقابل فى الاخرة اقولك حاجه ومتاكد كمان ان محدش هيحبك زيي عارفه اول مره شوفتك فين كنتي بتنقذي طفل من عربيه تخب*طه انا فاكر لحد دلوقتي قد اي كنتي حلوه اووي اكتر بنت شجاعه شوفتها مفكرتيش لحظه ان ممكن يحصلك حاجه تاني مره لما واحد هحاول يسرقك انا كنت هدخل فى اليوم دا بس ابوكي جه وانقذك وتالته ركبت معاكي التاكسي مكنتش حبب الشغلانه دي الصراحه وفرحت جدا انك سبيتها انتي اكيد مش هتفتكريني لان انا كنت لبس فى اليوم دا كمامه عشان متشوفنيش المره اللي بعدها كانت فى الكمين عجبني جدا انك رديتي على الظابط ومخوفتيش منه ولما جريتي ضحكت جامد اووي اليوم دا كل يوم كنت بتاكد انك شجاعه جدا وبرده لو ابوكي مكنش عرف يطلعك كنت انا هدخل انا بس كنت خايف اظهر فى الصوره تعرفي ان انا عندي اوضه كلها صورك كنت بخلي بنات اصحابك يسجلوا ليا صوتك ويبعتوا ليا كنت بحاول اصبر نفسي لحد ما اظهر فى حياتك عارفه لما عبير قالتلي انها عايزه تقت*لك كان بنسبه ليا اخلص من عبير وكل الناس اللي فى الاكاديميه ولا بس انهم يلمسوا شعره منكي بس فكرت ليه لا مخليكي تشتغلي معاهم يصوركي وساعتها اهددك ياما تكوني معايا ياما اسجنك ولو برده رفضتي تكوني معايا هعمل حاجه فى اخواتك بس برده انا مكنتش هعمل كل دا انا بس ههددك عشان نتجوز انا عارف انك هترفضيني انا طول عمري مكنش عندي مميزات ودلوقتي الميزه الوحيده الفلوس وانتي مش من البنات دي كانوا هنتجوز ونهرب بره مصر بعيد عن كل دا وكمان كنت هبطل الشغل دا مكنتش متخيل ان ممكن تمو*تي انا بس كنت هسيبك فى الاوضه دي يوم واحد بس وهخرجك منها ياريتني ماكنت سيبتك متخافيش انا مش هسيبك تاني لوحدك انتي اكيد خايفه انا جيلك دلوقتي استناني
حبيبك جابر)
نظر فارس بصدمه لتلك الورقه وقال بسخريه:انت اكيد مجنون ياريت متخرجش من هنا عايش وقال بغيرة صدقني لو خرجت عيش انا اللي هق*تلك مفيش حد هيقدر ياخد سمر مني نظر فارس لغرفه العمليات عندما سمع صوت فتح الباب وخروج الطبيب نهض فارس واقترب من الطبيب وقال:طمني يادكتور عايش 
نفى الطبيب وقال بعمليه:عملنا كل اللي نقدر عليه بس هو كان جاي هنا مي*ت البقاء لله
..........
يجلس يحيي فى المكتب بغضب ينظر لباب المكتب وهو يفكر ان كل دقيقه تمر عليا هنا اليس فى خطر
دخل وليد المكتب وقال :حقك عليا على التاخير دا بس انت شايف اللي حصل المهم انا اهو معاك بص الفلوس جاهزه وكل حاجه تمام بس انت اتصل بهدي واعرف هتتقابلوا فين 
نظر له يحيي وقال بستغراب:حاضر بس ازاي الفلوس جاهزه 
نظر له وليد وقال بجديه :جزء من الفلوس مزورة والجزء التاني انت هتكملوا حقيقي وهتحط المزور فى الشنطه تحت والحقيقي فوق عشان لو مسكت الفلوي تعرف انها حقيقه 
اؤما له يحيي بتفهم وقال :فهمت انا هتصل بيها دلوقتي جذب يحيي هاتفه من على المنضدده وضغط عددت ارقام وقال :الو هدي انا جهزت الفلوس اقابلك فين 
هدي بشك:بسرعه دي طيب ماشي قابلني فى بيتي القديم اللي فى الصحرواي   وقالت بحده يحيي لو لعبت اي حركه صدقني هق*تلها البت دي مش مهمه عندي المهم عندي الفلوس 
يحيي بغضب:وربنا لو جيتي جنبها انا اللي هقت*لك ومش هيفرق معايا حد 
قهقهة هدي بسخريه وقالت:بلاش تهدد والكوره فى ملعبي يلا  اقفل انا مستنياك
اغلق يحيي الهاتف ثم نظر لوليد وقال بخوف:انا خايف هدي شكلها اتجننت على الاخر انا خايف تعمل حاجه فى البت 
نظر له وليد وقال بجديه:متخافش ربك هو الحافظ بص خد القلم دا هيخليني اسمه واشوف كل حاجه بتحصل معاك وانا هكون مراقبك اول ما تسلم ليها الفلوس وتاخد بنتك هدخل على طول حاجه كمان انت هتخرج من باب القسم التاني عشان لو متراقب او اي حاجه محدش يعرف انك خرجت من هنا بشنطه 
اؤما له يحيي بتفهم وقال:تمام انا هروح دلوقتي البيت اجيب الفلوس الحقيقه وهحطهم مع بعض واول اتحرك من البيت هتصل بحضرتك 
نظر له وليد وقال بهدوء:تمام والكارت دا فى رقمي ومتقلقش انت اصلا اول ما تخرج من هنا انا هتحرك وراءك علي طول بس قولي عنوان بيتك فين وبعدها امشي 
.....................
بعد مرور نصف ساعه واقف يحيي امام احد المنازل نظر حواله بقلق يبحث عن وليد شعر بشخص يقف امامه ويقول:انت يحيي 
اؤما له يحيي بنعم وقال:اه انت تبع هدي 
الشاب بجديه:متتكلمش كتير اطلع الست مستنياك فوق 
صعد يحيي السلالم وهو ينظر لذلك الشاب بقلق تنهد بضيق وقال:احنا هنطلع كتير 
نفى الشاب وقال :لا هي الشقه دي ادخل 
دخل يحيي المنزل وهو ينظر حواله بغضب وخوف رائ اليس جلس على كرسي يدها مقيدها وهدي تقف وراءها نظر يحيي لها بغضب حاول ان يقترب منها لكن شعر بسلا*ح يضع على كتفه والشاب يقول بغضب:حركه كمان وتمو*ت 
ابتسمت هدي بسخريه وقالت :طول عمرك متسرع شبه اخوك بظبط غبي قولتلك الكوره فى ملعبي اي حركه غبيه منك محدش هيزعل غيرك 
نظر لها يحيي بغضب وقال:انتي عايزه مننا اي تاني خدي اهي كل الفلوس انا بس عايز اخد اليس واغور من وشك 
قهقهة هدي بقوه ثم نظرت لشاب وقالت :سمعتوا بيقولوا اي اخد الفلوس منا هاخدها وزياده كمان عارف اي الزياده ان هقت*لك هنا وساعتها هيبقي الواصي على بنتي الغاليه ما*ت كده مفضلش غيري انا اللي هكون واصيه على بنتي  اسفه اقصد على فلوسها  
حاولت اليس تتحرك وهي تقول بذعر:لا لا عمو لا ابوس ايدك لا مش انتي عايزه الفلوس خديها كلها بس لا متاخديش عمو  ثم قالت ببكاء كفايه بابا انا مش هقدر اعيش من غير عمي بالله عليكى انا مش عايزه الفلوس انا بس عايزه اعيش مع عمي وتبعدي عني 
جذبت هدي شعر اليس بقوه وقالت بغضب:مين طلب رايك هنا انا اللي اقول اعمل اي ومعملش اي انتي فاهمه و
قطع حديثها يحيي وهو يقول بغضب:شيلي ايدك من عليها ثم نظر لذلك الشاب وقال بحده اوعى سيب ايدي وحيات ربنا لاخليكي تتمني المو*ت 
تركت هدي اليس ثم قهقهة بسخريه وقالت بغموض:هو كمان قالي كده قبل ما يمو*ت بس اهو ما*ت ومحدش قدر يخليني اتمني المو*ت 
نظر لها يحيي وقال بشك :تقصدي مين 
ابتسمت هدي وقالت بحقد:عشان تعرف اني طيبه وغلبانه هقولك عارف ليه عشان دا هيكون اخر طلب ليك فى الدنيا وبعدها هتمو*ت وهتوحشني اقصد اخوك هقت*لك زي ما ق*تلتوا 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
ابتسمت هدي وقالت بحقد:عشان تعرف اني طيبه وغلبانه هقولك عارف ليه عشان دا هيكون اخر طلب ليك فى الدنيا وبعدها هتمو*ت وهتوحشني اقصد اخوك هقت*لك زي ما قت*لتوا
حاول يحيي ان يبتعد عن ذلك الشاب وهو يقول بغضب:سبني وحيات ربنا ماهسيبك ثم قال بتركيز انتي كذابه انا اخويا م*يت فى حادثه عربيه ازاي انتي اللي قتلتي
جلست هدي وقال بحقد:كان لازم يمو*ت كان عايز يطلقني اكتشف ان انا مينفعش اكون ام لي اليس وانها تستاهل ست احسن مني سمعته بيتكلم فى الموبايل وبيقول ان انا اخدت فلوس كتير اووي منه كفايه عليا وانه هيطلقني ومش هيخليني اخد اي جنيه منه وانه خلني امضي على تنزل على كل حقوقي فاضل بس انه يطلقني انا سمعت كده واتجننت ازاي اطلع من المولد بلا حمص لا دا انا فيها لاخفيها  
ابتعد يحيي عن ذلك الشاب ركض الي هدي صفعه على وجهه وقال بكرهه :وربنا لانتقم منكي وهتشوفي انطقي عملتي اي فى اخويا و
قطع حديثه صريخ اليس وهي تقول برعب:عمو عمو حاسب
نظر يحيي وراءه وجد ذلك الشاب واقف وراءه وهو يقول :هعد من واحد لي تالته لو متحركتش من مكانك هقت*ل البت الصغيره 
ابتعد يحيي عن هدي وهو ينظر لها بغضب نظر له الشاب وقال :اقاعد على الكرسي دا يلا انت لسه هتفكر 
جلس يحيي على المقعد اقتربت هدي منه ثم قيدت يده وقالت بهدوء:كده نعرف نتكلم اخوك فعلا ما*ت فى حادثه بس انا السبب عارف ما*ت ازاي هقولك كلمت قريبتي الدكتوره جميله وحكيت ليها كل حاجه قولت ليها عايزه س*م بعد ما يتقت*لوا يختفي من الجسم هي قالتلي ان فعلا فى س*م كده وان الس*م دا بيعمل هلوسه لي وجع شديد فى المعده وضربات قلب قويه وبتفضل الاعراض تزيد لمد ١٠ دقايق وممكن يتلحق فى ١٠ دقايق دول خدته منها وحطيته فى الاكل واخوك اكلك وبداء يحس بوجع خفيف وقالي انه عايزني فى الموضوع قالتله اني عارفه وان انا قولتله رايي ساعتها بص ليا بستغراب وقال رايك اي انا مش فاهم حاجه قولتله اني حطيت الس*م وقولتله ان انا اللي هورثه بس ساعتها هو طلقني وقال انه قالك انه طلقني وبعدها جري عشان يلحق نفسه بس مقدرش لان الوجع كان بيزيد كل شويه وكمان الهلوس ساعدتني فى انه يعمل حادثه وبعد ما ما*ت الس*م اختفاء من الجسم انا هربت وظبطت كل حاجه عشان محدش يعرف ان ليا يد فى الموضوع وانا اهو رجعت تاني وهاخد الفلوس اللي عشانها عملت كل دا و
قطع حديثها صوت كسر باب المنزل ودخول وليد وهو يقول:حلو كده ولا حركه 
نظر الشاب لوليد بصدمه وقال:باشا باشا انا معملتش حاجه هي جبتني عشان اقف جانبها واخد حقها من الناس دي انا معرفش انها قت*لت حد 
نظرت له هدي بغضب وقالت:اخرس ياحيوان انا مقت*لتش حد دا كذب 
ابتسم يحيي بسخريه وقال:مش قولتلك نهايتك قربت اووي يلا مع السلامه
 مسك وليد يد هدي وذلك الشاب وقال:كل الكلام الحلو دا يتقال فى القسم اتفضلوا معايا 
نظرت هدي ليحيي وقالت بهستريا :هطلع منها وهقت*لك يحيي هقت*لك وهاخد كل الفلوس دي حقي مش حقكم هقت*لكم 
نظر لها يحيي وقال بسخريه:يبقي قولي الكلام دا لما تطلعي منها دا لو طلعتي 
نظر وليد لعسكري وقال:خدهم يابني على البوكس ثم اقترب من يحيي وقال انا هفكك وانت روح فك البنت الصغيره واطمن عليها 
اؤما يحيي بنعم وقال بامتنان:شكر جدا يا وليد مش عارف من غيرك كنت هعمل اي هي كده هتتع*دام صح عشان مو*ت اخويا ومحاولتها لقت*لي 
اؤما له وليد وقال بجديه:اكيد انا سجلت كل حاجه متقلقش انت كده خلصت منها نهايي بس خلي بالك من البنت الصغيره هي اكيد هتكون محتاجه تروح لدكتور نفسي بعد كل دا
ركض يحيي على اليس وقال بقلق:حبيبتي انتي كويسه اليس اليس انتي ساكته ليه هي عملتك حاجه 
حركت اليس راسه بي لا امسك يحيي يدها وقال بخوف :الحمدلله انتي كويسه صح مش بتردي عليا ليا 
شعر يحيي برتعش يديها عانقها بقوه وقال وهو يرتب على ظهرها:اهدي اهدي متخافيش عمو هنا انا جانبك محدش يقدر يعملك حاجه 
تنهد وليد بحزن على حالهم وقال :يحيي يلا ننزل من هنا وانا زي ما قولتك البنت لازم تروح لدكتور نفسي 
...............
يقف فارس امام محمد وهو يقول بضيق:ما*ت خدت التصريح وودفنته فى مقابر الصدقه ثم قال بجديه المهم احنا لازم نعرف الس*كينه دخلت ازاي ولازم الكل يتحاسب يامحمد 
اؤما له محمد بتاكيد على حديثه وقال:انا عرفت اي اللي حصل وبلغت اللواء بكل حاجه حصلت وهو طلب اني اعاقب كل اللي لي دخل فى الموضوع دا وكمان قالي ان لازم لما امير يرجع نعرف هو قبض على مين فى مصر ولو فضل حد فى مصر يقول واللي بره مصر هيسلمهم لظابط تاني 
دخل فارس مكتبه وقال بجديه:تمام تعالي فاهمني اي اللي حصل لحد ما امير يجي
جلس محمد امام فارس وقال بهدوء :تمام بص هقولك اللي حصل بعدها هبعت ليك الفيديو انا لسه محققتش مع الواد دا  بص فى واد لسه داخل القسم لانه اتقفش بكيس بو*درة المهم لما جابر داخل القسم قبل ما يدخل الحبس قاعد جنب الواد دا وظهر فى الفيديو انهم اتكلموا شويه وبعدها طلع سك*ينه الصغيره اللي جابر انتح*ار بيها و
قطع فارس حديثه بصدمه وقال: ازاي هو مكنش في عسكري واقف معاهم دا مستحيل اكيد فى حد معاهم مين اللي كان معاهم 
تنهد محمد بتعب وقال:فارس بالله عليك سيبني اكمل لان تعبت من اليوم اطول يوم بجد العسكري اللي كان معاهم عسكري لسه متعين من يومين وهو وضح فى الفيديو انه اخد منهم فلوس وهو كمان اللي جاب الورقه والقلم انا حققت مع العسكري دا هو كذب فى الاول بس بعد ما شاف الفيديو اعترف وقال هو خد كم صراحه قولت ان دي اول غلطه لي بلاش افصلوا من اول غلطه بس انا ناوي اخلي يتنقل لقسم فى محافظه تانيه بس دا اللي عملتوا تعال معايا نروح نحقق مع الواد التاني 
.............
جلست ساندي بجانب سليا وقالت بحزن :وبعدين معاكي من وقت مرجعنا من المستشفي وانتي شاغله تعي*طي هيحصلك حاجه احنا مش ناقصين كفايه ماما اللي ممو*ته نفسها من العيا*ط 
مسحت سليا دموعها ونظرت لها بغضب وقالت:عايزني اعمل اي اختي معرفش هتعيش ولا لا ولو عاشت هتفوق من الغيبوبه دي ولا لا ساندي سمر ممكن تروح مننا انا مش هقدر اعيش لحظه من غيرها 
نظرت له ساندي وقال بحزن :عارفه انها اختك وهي عمري كله هو انتي فاكره عشان بحاول مظهرش حزني ابقي انا زي الفل ومش فارق معايا وجودها دا ثم قالت ببكاء انا بمو*ت من وجع قلبي بس مفيش في ايدينا غير ندعي ليها انتي شايفه في ايدينا حل لا انا وثقه في ربنا وعارفه ان اختي هتعيش يارب متكسرش بخاطري يارب احنا لازم نكون اقوى من كده لو مش عشانك عشان امك اللي مبهدله نفسها عياط ابوكي بيحاول يكون جامد بس لا مش قادر انا عارفه هو حساس بي اي يلا سليا امسحي دموعك وفوقي كده وقومي صلي وادعي و
قطع حديثها صوت رنة هاتفها نظرت لهاتف وقالت:قومي يلا وانا هرد على هشام واجي 
نهضت ساندي ثم وكضت لشرفة وقالت:الو ياهشام
هشام بحزن :عامله اي طمنيني عليكي 
ابتسمت ساندي بسخريه وقالت :زي الفل دا انا حتي كنت لسه بغني ثم بضيق اكيد منيله ياهشام قلبي موجوع اووي عايزه اعيط واحكي كل اللي في قلبي بس فى نفس الوقت لا مينفعش لازك اكون قويه الى الاقل عشان بابا 
تنهد هشام بحزن على حالها وقال بحنان:احكيلي انا قوليلي كل اللي في قلبك وانا هسمعك انا وثق ان ربنا هيقوم سمر بسلامه وهترجع تعمل دوشه فى الشارع انتي شكلك شايفها ضعيفه دي ست الظابطه بتاعنا 
ابتسمت ساندي وقالت بحزن:لو كانت موجوده وسمعت ظابطه دي كانت اتخانقت معاك ثم بتعب احكي اي انا حسه ان عايزه احكي واعيط بس مش عارفه اقول اي ديما متعوده اطلع كل حزن فى الكتابه اول مره هحكي واتكلم 
هشام بحب:قولي كل اللي يجي في دماغك حتي لو كلام ملوش لازمه هيكون لي لازمه عندي انا بس عايز اسمعك 
جلست ساندي على الارض وقالت بحزن :تعرف مره بنت قالتلي جمله عمري ما هنساها كانوا قاعدين شله صحاب وجت سيرت كل حد ما*ت والوجع اللي هم حسه بي بعدها جه دوري ساعتها قولت معرفش قولولي ليه هو انتي معندكيش غالي سكت وعرفت قيمة اخواتي وابويا وامي عارف هم اكبر نعمه في حياتي انا كنت مطمنه اووي عليهم ونسيت ان ممكن حد فيهم يسيبني او يحصلوا حاجه انا مش هقدر على الوجع دا عارف لما حسيت وجعهم على فكرت ان ممكن اخسر حد غالي عرفت قد اي انا كنت في نعمه نسيها اقولك حاجه انا حسه ان ياما انا بحلم وهفوق والقي سمر بتكلمني او انها تكون عامله مقلب وتدخل دلوقتي ثم قالت بانهيار انا اصلا مش فاهمه يعني اي غيبوبه دا مش تمثيل انا مش في مسلسل ايوه دا اكيد مسلسل او لعبه انا مش حبه اللعبه دي انا عايزه اختي عايزها تيجي تتخانق معايا عشان قاعده بذاكر كالعاده عايزه تيجي تحل الخناقات بيني وبين سليا محدش بيعرف يحل بينا غيرها عايزها تيجي تقولي على افكارها المجنونه طب بص كده كتير هبقي طماعه عايزه اسمع صوتها عايزه انا خايفه تروح مني والله ماهقدر اتحمل هروح فيها 
هشام بحزن :استهدي بالله خدي نفس وامسحي دموعك انتي متعرفيش بكره مخبي اي مش ممكن تفوق بكره وتكون زي الفل وتيجي هي اللي تعمل الخناقات معاكي ساندي انا عايزك قويه انا عارف انك قدها وهتقدر تتحملي وانا معاكي مش هسيبك لوحدك لحظه بس انتي عارفه اننا مش في ايدينا حاجه غير ندعيلها قومي صلي وادعي وانا كمان هصلي وادعي وبعدها نامي وعد بكره اول ما تصحي من النوم انا هطلب من عمي اخدك من النجمه اوديكي لسمر وتفضلي قاعده معاها من اول اليوم ها اي رايك 
اغلقت ساندي عينيها بحزن وقالت وهي تمسح دموعها :باذن الله شكر ياهشام انك سمعتني عارفه ان كلامي ملخبط ومش مفهوم وان تعبتك معايا اووي 
هشام بضيق:دا كلام طيب هو اي اللي تعبتيني ياساندي والله العظيم عندي تعبك راحه انا اطول لما اتعب لدكتوره ست البنات كلهم يلا قومي صلي ربنا يستجيب لدعائنا وتفوق 
..........
جلس فارس امام ذلك الشاب وقال بحده:اسمك اي 
نظر له الشاب بتوتر وقال: محمود ياباشا هو انا هنا ليه انا معملتش حاجه وكيس البو*درة دا مش بتاعي انا كنت ماشي ولقيت حد رمي الكيس عليه وجري انا مالي بقي 
ابتسم فارس بسخريه وقال:بعيد عن اني مش عايزك في القضيه دي لان لسه وقتها مجاش بس هو طبيعي ان حد يرمي الكيس عليك فا يدخل فى جيبك بسرعه ثم قال بحده انت ياض مين واي علاقتك بجابر  
نظر له محمود وقال بتوتر:جابر مين ياباشا انا معرفش حد بي الاسم دا 
نظر له فارس وقال بغضب:جابر اللي دخلتلوا الس*كينه والظابط الي دفعت لي الفلوس الظابط اعترف عليك وجابر ساب جواب بعد ما ما*ت وكتب في انك انت اللي عملت كده غير دول بقي فى حته فيديو قمر وضح في كل دا نخلص وتقول اي علاقتك بجابر بدل ما اقلبها جريمه ق*تل واقول ان انت اللي قت*لت جابر وساعتها القسم كله هيشاهد انك فعلا عملت كده 
نظر له محمود وقال بذعر:قت*ل اي ياباشا انا حته عيل مليش فى الجو دا انا مليش علاقه بجابر دا نهايي بس اللي حصل ان فى واحد صاحبي اسمه سعيد قالي ان فى مصلحه هاخد عليها ١٠ الف جنيه لو عملتها وان يتقبض عليا بكيس بو*درة واني اقابل جابر واسلموا الحاجات دي واقولوا انه ميخافش والزعيم هيخرجوا من هنا انا حتي معرفش مين الزعيم وانتم اول ما تشوفوا الكيس وتحققوا وكل دا هتعرفوا ان الكيس دا اصلا سكر مطحون وانا وافقت علي شغلانه مش هخسر فيها وانا محتاج الفلوس دي 
نظر فارس لمحمد وقال بهدوء:تمام دخل الواد دا الحبس لحد ما نشوف هنعمل اي وخد منه اسم صاحبه دا وعنوانه 
نظر محمود لهم وقال بتوتر:باشا برده سعيد ميعرفش حاجه لان هو فى احد قابله وقالوا عايزك فى مصلحه وهو هياخد جزء وانا هاخد جزء 
ابتسم فارس بسخريه وقال:حاضر وانا عبيط هصدق الكلام دا ثم نظر لمحمد وقال يلا يامحمد خد الواد دا من هنا واعمل اللي قولتلك عليه واقبض على الواد دا انهارده وبعدها روح ارتاح وانا كمان هروح الصبح نكمل كل دا 
............
بعد مرور ساعه دخل فارس منزله نظر لي والده وقال بستغراب:صاحي لحد دلوقتي ليه 
نظر له والده وقال بهدوء:كنت مستنياك قولت اطمن عليك لما عرفت انك هتيجي انهارده البيت اخيرا بقالنا كتير مشوفتكش ومش انا لوحدي اللي صاحي امك كمان بس هي دخلت المطبخ تجيب حاجه قال بصوت مرتفع ياام فارس اخيرا ابنك وصل 
ركض والدته عليها وهي تقول بحب:حبيبي وحشتني اوووي عامل اي طمني عليك انت ليه خسيت كده 
اقترب منها فارس وعانقها ثم قبله راسها وقال بحب:والله وانتم وحشتوني اووي بس انتي عارفه الشغل ثم قال بمرح مزيف خسيت اي ياام فارس دا انا تخنت عن الاول كتير 
ابتعدت عنه والدته وقالت وهي تنظر له :مالك يابني فيك اي 
جلس فارس جانب والده وقال بهدوء:مفيش ياحبيبتي انا زي الفل دا بس تعب من الشغل المهم انتم عاملين اي 
نظر له والده وقال بغموض:احنا كويسين اووي بس فى حاجه امك عايزه تقولها 
نظر فارس لهم بقلق وقال:في اي انا مش مرتاح عروسه تانيه ولا اي
نظر له ولده وقال بهمس:غلبان دي قرايه فاتحتك
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
نظر له فارس بصدمه وقال:انا سمعت صح هو اي اللي حضرتك بتقول دا 
نظرت له والدته وقالت بحده :اي مانت اللي مش عايز تتجوز عشان كده قولت ان اختار عروسه ليك انت عارف البت سميه بنت عمتك انا قولت لابوك يطلب ايديها ليك وهو كلمهم وهم وافقوا وكانوا مبسوطين اووي واتفقنا انك تيجي ليهم بكره وهنقراء الفاتحه بس والخطوبه بعدين 
نظر لها فارس وقال بغضب:يعني اي لا مش فاهم يعني اي انا مليش شخصيه عيل معاكم عشان قولت مش عايز اتجوز تعملي كده طب والله كويس انها جت على قد الفاتحه مش كتب كتاب اي التهريج دا 
نظر له والده وقال بحده:فارس احترام نفسك وانت بتكلم امك 
نظر له فارس وقال بضيق:انت شايف ان اللي بيحصل دا طبيعي انا مش هتجوز دي ولا هدخل بيت عمتي تاني 
نظرت له والدته وقالت بغضب:انت مش شايف قدامك انت هتفضل كده كتير انا شايفك مد*مر نفسك وعايز تعيش كده ليه عشان مين وعموما هتروح معايا وهنقراء الفاتحه انت مش هطلعنا صغيرين عند الناس 
نهض فارس وقال بحده:انتم اللي صغرتوا من نفسكم انا مش هتجوز دي امي انا فى مصايب بتحصل ليا فى الشغل وانتهت البنت اللي بحبها بين الحياه والمو*ت بتمني انها تفوق تقومي انتي جايه تقوليلي اتجوز حد غيرها ليه ياجدعان حرام عليكم اللي بتعملوا فيا انا على اخري سبوني فى حالي 
دخل فارس غرفته جلس على الفراش وهو ينظر امامه بشرود يشعر انه يريد ان يتحدث لكن لا يوجود شخص يشعر به اغلق عينه بتعب وقال بهمس:سمر فوقي انا مش عارف امتي وازاي حبيتك ولا انتي عملتي اي فيا يارب انا قولت هقفل على قلبي انا مش ناقص وجع تاني اول ما افتح قلبي يحصل كده انا تعبت 
نظرت والدت فارس لباب غرفة فارس بصدمه ثم نظرت لولده وقالت:هو انت سمعت صح ابنك بيحب طب مقالش ليه 
نظر لها والد فارس وقال بضيق:دا اللي فى دماغك انا من الاول قولت متكلميش حد اتفضلي فكري هنقول لناس اي دا مش بعيد اختي تقطع علاقتها بيا اتصرفي انتي انا هتفرج هشوف هتعملي اي 
نظرت له والدت فارس امامها وقالت بهدوء:مش مشكله معايا اي حد المهم اعرف مين اللي ابني بيحبها وحياه ومو*ت اي اللي فارس بيتكلم فيها دي ولو على اختك انا هتصرف معاها لو زعلت تزعل بقي هعمل اي اهو النصيب كده
نظر لها والد فارس وقال بغضب:لا انتي مش طبيعيه انا هقوم انام وخليكي مع دماغك دي 
........
فى الصباح كان يقف فارس امام غرفة العنايه المركزة اقتربت منه ممرضة وقالت بهدوء:حضرتك واقف هنا ليه 
نظر لها فارس وقال بتعب:هي كويسه صح عدت مرحله الخطر انا عايز اشوفها حتي لو خمس دقايق 
اؤمات له الممرضة بنعم وقالت:الحمدلله عدت مرحله الخطر بس هتفضل هنا يومين بعدها هنتقلها لغرفه عاديه باذن الله فى اليومين دول تفوق من الغيبوبه تقدر انك تشوفها بس مش اكتر من ١٠ دقايق اتفضل 
دخل فارس الغرفه وهو ينظر لفراش بقهر جلس بجانب الفراش ثم امسك يدها وقال وهو يحاول ان لا يبكي قبله يدها وقال بحزن:انتي ازاي خلتيني اوصل لكده انا كان مالي ومال الحب انا قولت جربت حظي ومش عايز تاني بكفايه اووي اللي حصل ليا جيتي انتي ولخبطي كل دنيتي شوفت حاجه فى الافلام مش عارف هي حقيقه ولا لا شوفت انك ممكن تسمعي كل حاجه بقولها ليكي انا هقولك كل حاجه عشان انا عارف ان مش هقدر اقول الكلام دا كله وانتي قدامي انتي مش عارفه انا بحبك ازاي وفين وامتي اصلا هقولك بس عايزك تقومي انتي متخيله ان امي طلبت بنت عمتي ليا قال عايزني اتجوز وتقولي يلا نقراء الفاتحه بس متقلقيش انا عرفت اتصرف هقولك حبيتك امتي قبل الكمين بي كم يوم شوفتك جنب القسم واقفه بعيد شويه وبتبصي ليا عيونك كان فيها لمعه غريبه خطفني بس فوقت وقولت مستحيل اقع تاني فى الهبل دا وبعدها مشوفتكيش تاني غير يوم الكمين برده لما شوفتيني عيونك كان فيها اللمعه بس الغريب لما وقفتي واتكلمتي معايا اللمعه دي ااختفت مفهمتش ليه واول ما اتكلمتي الصراحه قولت ياريتك ما اتكلمتي مانتي برده مصيبه ياسمر المهم كل مره كنت بشوفك كنت بتشد ليكي اكتر ودا كان بيخليني مش طايق نفسي انا مش عايز اقع تاني كفايه اللي حصل ليا عشان كده كنت بعاملك وحش انا كنت حساس اني فى حرب بين قلبي وعقلي وفضلت الحرب دي شاغله لحد اليوم اللي قبل المهمه لما قولتلي انك خايفه منهم حسيت ان عايز اقولك تغور المهمه وكل حاجه المهم انك متخافيش وانا جانبك بس اللي حصل ان مقدرتش اقول كده وروحتي المهمه دي لما اتخطفتي حسيت اني همو*ت من الر*عب حسيت اني عاجز كنت بضر*ب نفسي بجزمه اني سيبتك وسطيهم اول ما اخيرا عرفت اوصل ليكي فرحت ثم قال ببكاء بس فرحتي مكملتش وانا شايفك بتروحي مني ياريتني كنت انا وانتي لا فوقي عشان خاطري انا ضعيف اووي من غيرك تعرفي انا هاخد حقك منهم كلهم وهساعدك تكوني اشطر ظابط فى مصر كلها بس قومي معايا بصي قومي حتي اتخانقي معايا كالعاده وانا مش هنطق والله انا خايف خايف اووي تروحي مني  عشان خاطري فوقي طب اقولك على حاجه انا عندي ليكي مفاجاه هقولها اول  ما تصاحي اصاحي بقي 
تنهد فارس بضيق ثم مسح دموعه وقال:انا همشي عندي شغل مهمه انهارده هجيلك تاني بليل عايز اجي والقيكي صاحيه ومستنيه اجي عشان تتخانقي معايا 
نهض فارس ثم نظر لها بحب غادر الغرفه وجد ساندي تقف امام الباب تنظر له وقالت بهدوء:حضرتك بتعامل اي هنا 
نظر لها فارس وقال بتوتر:مفيش احنا بس كانوا محتاجين اقوال سمر فى تحقيق فا كنت كنت اشوف هي فاقت ولا لا 
اؤمات له ساندي بتفهم وقالت بهدوء:تمام ياريت حضرتك متجيش تاني واول ما سمر تفوق هتصل بيك انا عرفت من هشام ان رقمك معاه شرفت 
نظر لها فارس بغضب ثم تجاهل حديثها وغادر من امامها وهو يتمتم :هي كانت ناقصه قال مجيش قال دا بعينك 
نظر هشام لساندي بستغراب وقال:انتي ليه عملتي كده هو انتي اصلا تعرفي الظابط دا 
اؤمات له ساندي بنعم وقالت:اه سمر بتتكلم عنه ديما عملت كده عشان مينفعش يفضل كل شويه يجي لسمر المهم انا هدخل لسمر وانت روح لدكتور اساله على حالتها وتعال
...................
استيقظت سليا على رنة هاتفها نظرت لهاتف بستغراب وقالت:الو يحيي انت بتتصل بدري كده ليه 
يحيي بتعب:عارف ان اناني في اللي هقولوا دا وان دا مش وقته بس ساعديني 
جلست سليا وقالت بقلق:في اي انت قلقتني انت كويس واليس كويسه 
يحيي بضيق:مش كويس اليس حالتها مد*مره ورافضه تتكلم انا كلمت الدكتور وحكيت لي كل حاجه حصلت قالي ان هي لازم تحس بالامان وتكلم الناس اللي بتحبهم بحاول اكلمها من امبارح بس هي رافضه ترد عليا قولت مفيش غيرك هي بتحبك اووي اكيد هتكلمك وتسمع منكي 
سليا بستغرب :هو اي اللي حصل امبارح وهي ليه رافضه الكلام ودكتور اي انا مش فاهمه حاجه 
سرد يحيي كل شيء حدث لها وقال بحزن:وهي من ساعتها خايفه ورافضه تتكلم وقاعده فى اوضتها رافضه تخرج  انا هحاول اخرجها واجبها الشركه 
سليا  بصدمه:هو في ام كده انا هلبس واجي مش هتاخر سلام  
اغلقت سليا الهاتف وقال بقلق:ربنا يستر ويعدي الايام دي على خير 
.............
تقف ساندي امام سمر وهي تقول بقهر :اي يابت كل دا نوم عارفه  اليوم دا عدي علينا زي الشهور سمر بالله عليكي فوقي محدش فينا قادر يتحمل غيابك عشان خاطري قومي عايزه اقولك على هشام واحكيلك كمان على فارس دا طلع بيحبك قومي 
دخل هشام الغرفه وقال بحزن:ساندي الممرضه بتقول ان مينفعش تفضلي اكتر من كده يلا نمشي وهنيجي ليها تاني 
نظرت له ساندي وقالت بضيق:تمام هي فين الممرضه 
نظر هشام لها وقال:هي راحت اوضه جنب دي وهتيجي هنا تاني يلا لو عايزه تساليها على اي حاجه 
نظرت ساندي لسمر وقالت :هجيلك تاني اول ما اجي اشوفك صاحيه عشان خاطري فوقي بحبك اووي 
غادرت ساندي الغرفه وواقفت امامها وهي تنظر حوالها وتقول :فين ياهشام انا مش شايفه حد هنا 
نظر هشام امامه وقال :اهي جايه علينا 
اقتربت ساندي من الممرضه وقالت بتساؤل:لو سمحت كنت عايزه اعرف هي اختي بقت احسن صح وهتتنقل من الاوضه دي امتي 
الممرضه :انا معرفش حالتها بظبط الدكتور اللي يعرف بس انا اعرف انها عدت مرحله الخطر وهتفضل هنا يومين وتتنقل لاوضه عاديه 
اؤمات لها ساندي بتفهم وقالت:شكر جدا ثم نظرت لهشام وقالت يلا نمشي 
نظر لها هشام وقال بهدوء:يلا بس مش هروحك نفطر الاول وبعدها هروحك انا عارف انك مكالتيش من امبارح 
نظرت له ساندي وقالت بتعب:مليش نفس يلا نروح المهم صح الدكتور قالك اي على حاله سمر 
تنهد هشام بضيق وقال:مفيش حاجه اسمها مليش نفس هتاكلي يعني هتاكلي متقلقيش الدكتور طمني عليها وقال ان في تحسن ولو فضلت حالتها فى التحسن دا باذن الله هتفوق قريب انتي بس ادعيلها 
............
تقف سليا امام يحيي تنظر لحاله اليس بستغراب كانت تجلس اليس بجانب يحيي وهي مغمضه عينيها وتمسك يد يحيي بقوه نظر يحيي لسليا وقال :اليس سليا اهي بصي افتحي عينك 
نفت اليس وحاولت تتحدث لكنها فشلت 
جلست سليا على الارض امام اليس مسكت يدها ابتعدت اليس بذعر ابتعدت سليا عنها وقالت:بس بس انا سليا في اي 
تنهد يحيي بتعب وقال بحزن :هي كده من امبارح رافضه تتكلم وكل ما حد يقرب ليها غيري تترعب وتعيط انا مش عارف اعمل اي 
اقتربت سليا من اليس ثم عانقتها بقوه وظلت ترتب على شعرها وهي تقول بحنان: بس بس انتي كويسه مفيش حاجه انتي فى حضني محدش هيقدر يقرب ليكي وانتي معايا بس بس اي الخوف دا كله انا عارفه اليس قويه وشاطره عمرها ما تخاف انا مش قولت ليكي قبل كده احنا مينفعش نخاف عشان ربنا معانا وبيحمينا من كل شر ومحدش هيقدر يقرب لينا صح ولا 
اؤمات اليس بنعم تنهدت سليا بضيق وقالت :طب ردي عليا انا عايزه اسمع صوتك 
ظلت اليس تحاول ان تتحدث لكنها فشلت ابتسمت سليا لها وقالت بهدوء:خلاص خلاص بصي تيجي نخرج انهارده ومتخافيش مش هسيب ايدك ابدا وبرده تيجي اخليكي تشوفي اخواتي التوام. 
اؤمات لها اليس بنعم ابتسمت سليا وقالت بحنان:بصي الاول نروح نشوف سمر اختي فى المستشفي اطمن عليها وبعدها نروح الملاهي 
نظر لهم يحيي وقال بمرح مزيف:ممكن اجي معاكم 
نظرت له سليا وقالت بتفكير :اي رايك انا بفكر لا ولا اقولك خلي يجيي معانا غلبان يلا بينا 
............
يجلس فارس امام محمد وينظر لملف في يده ويقول :انا دلوقتي عايز افهم اي الملف دا ومين البرت دا
تنهد محمد بتعب وقال :من الفجر وانا بدور ليك على كل المعلومات دي بص الواد اللي اسمه سعيد دا انا جبته وبعد ما حققت معا اكتشفت ان هو ملوش علاقه بس في حد تبع شخص اسمه البرت زعيم مافيا بره مصر وان هو موجود فى دوله بولندا انه مسيطره على مناطق كتير هناك وعرفت انه ساعد جابر عشان هو كان بيشتغل معا وكان بيتعبروا دراعه اليمين  
اؤما له فارس بتفهم وقال بتفكير:تمام احنا كده محتاجين نعرف البرت دا مطلوب عندنا فى الدوله ولا لا وكمان نعرف لي ناس تانيه هنا 
نظر له محمد وقال بجديه :هو مطلوب عندنا اصلا من بدري لان اصلا الرجل دا مصري اسمه ناصر عبد الحميد معلوماته كلها عندك فى الملف 
نظر له فارس بجديه وقال:تمام انا هتصل باللواء دلوقتي وهقولوا على المعلومات دي وهو اللي يقولنا نعمل اي 
جذب فارس هاتفه مع على المنضددة ثم ضغطت عددت ارقام وقال:السلام عليكم 
اللواء بهدوء:وعليكم السلام بتمني المكالمه دي تقولي فيها انك حليت المصيبه اللي عندك 
تنهد فارس بضيق وقال:ايوه يافندم انا بكلم حضرتك دلوقتي عشان ابلغ حضرتك بكل حاجه وصلنا ليها انا زميلي محمد سرد فارس للواء كل شيء 
اللواء بجديه:تمام انا عارف الشخص اللي انت بتتكلم عليه انت كده قضيتك خلصت اقفل الملف بتاعها 
فارس بعدم فهم:يعني اي خلصت يافندم مين الشخص دا ومش المفروض يتقبض عليه 
اللواء بهدوء:ايوه يابني انا بقولك خلصت عشان انت كده دخلت فى قضيه تانيه وكمان مسكها ظابط تاني وهو هناك اصلا دلوقتي بينهم لو احتاج اي مساعده هقولك تروح 
اؤما فارس بتفهم وقال:تمام يافندم بس ممكن اعرف مين الظابط التاني 
نفى اللواء  وقال بجديه :هو فى المهمه وانت عارف ان ممنوع نقول اي معلومات عن اي ظابط فى مهمه بس فى العموم هو ظابط مخابرات مظنش انك تعرفوا
فارس:تمام يافندم اسف على ازعاجك 
اللواء :ولا يهمك يابني سلام 
اغلق فارس الهاتف ثم نظر لمحمد وسرد له حديث اللواء وقال بغيظ:كان نفسي اجيب الراجل دا اووي 
نظر له محمد وقال بضيق:يابني ما تتهد بقي ارتاح انت بقالك شهور مرتاحتش كويس انها جت من اللواء ارتاح ومتقلقش ياخويا الشغل مبيخلصش 
تنهد فارس بتعب وقال:مش عايز افضل فاضي لو فضلت من غير شغل هيحصلي حاجه 
نظر له محمد وقال بحزن:عارف انك مديق بسبب سمر انا مش فاهم انت لحقت حبتها امتي انا عايز افهم 
نظر له فارس وقال بحزن:ياريتني عرفت ولا اقولك انا عارف كل ما كنت بشوفها كان فى حاجه بتجذبني ليها بس انا كنت بكرهه الاحساس دا عارف انا من يوم ما شوفتها وعايش فى حرب بين قلبي وعقلي عقلي يقولي لا اوعى قلبي يقولي ليه ما تجرب هنخسر اي بس انا كنت عارف اني هخسر كتير لو سمعت قلبي وياريتني سمعته وقولت ليها على الاقل كنت مش هضيع لحظه معاها بس اهو الوقت جري وهي بين الحياه والموت معرفش هتفوق امتي ولو فاقت هتسمعني ولا هتكرهني انا السبب في اللي حصل فيها هي كانت واثقه فيا 
تنهد محمد بحزن على حال فارس وقال :اللي انت عملوا فى نفسك دا هيدمرك اكتر خليكي واثق في ربنا وانها هتفوق وتخف وتقولها وتتجوز كمان وكمان عايز اقولك حاجه انت مكنتش السبب هو انت اللي قولت انها تتخطف ولا انت اللي ضر*بت عليها نار هي عارفه اني الشغلانه بتاعتنا من اولها لي اخرها خطر كده متشليش نفسك فوق طاقتها يلا انا هقوم اطمن من وليد عمل اي ليحيي 
نظر له فارس وقال بستغراب :مال يحيي اي اللي حصل 
نهض محمد وقال بهدوء:اعرف بس اي اللي حصل الموضوع وخلص ولا لا وساعتها هاجي اقولك يلا سلام 
..............
بعد مرور شهرين فى المستشفي يقف فارس امام غرفة سمر اقترب من الباب لكن وجد شخص يجذب يده نظر لذلك الشخص وقال بتوتر: عمي عامل اي 
اؤما له السعد بنعم وقال ببرود:ممكن اعرف بتعمل اي هنا كل يوم القيك فى المستشفي انا عايز افهم انت عايز اي من سمر مش كفايه اللي حصل ليها بسببكم اوعى تقولي عشان ز*فت التحقيق دا انا مش مصدقك تحقيق اي اللي لازم كل يوم تيجي وتشوف فاقت ولا لا وتقاعد تتكلم معاها 
تنهد فارس بتعب وقال:صح انت عندك حق مش تحقيق عارف انك مش هتصدق اي حاجه هقولها ليك بس الحقيقه ان بحب سمر واول ما هتفوق هتقدم ليها و
قطع حديثه السعد وهو يقول بغضب:بتحب مين انت كان ليك علاقه مع بنتي 
نفى فارس وقال بذعر:لا لا والله العظيم ابدا دا هي فاهمه اني مش طايقها اصلا انا بفهم فى ديني وفى الاصول مش هروح ارتبط بيها او حتي اقول اني معجب غير لما اتقدم ليها انا عارف ان حقك تعمل فيا اللي عايزو بس انا بجد بحب سمر ومبقتش قادر اعيش من غيرها كل اللي عايزو ان حضرتك توافق اني لما هي تفوق نتخطب وبس 
تنهد السعد بضيق وقال:دي لما تفوق الدكتور قال ان شويه حالتها بتتحسن وشويه بترجع زي الاول على العموم دا مش مكان نتكلم في باذن الله لما سمر تفوق وتخرج من هنا هقولها انك اتقدمت ليها وهي يكون فى ايديها القرار و 
قطع حديثه صوت احد الاطباء وهو يدخل غرفة سمر نظر لها وجد وجهه شا*حب اقترب منها ثم نظر لممرضه وقال بصوت مرتفع:نادي دكتور طارق بسرعه قلبها وقف 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
قطع حديثه صوت احد الاطباء وهو يدخل غرفة سمر نظر لها وجد وجهه شا*حب اقترب منها ثم نظر لممرضه وقال بصوت مرتفع:نادي دكتور طارق بسرعه قلبها و*قف
ركضت الممرضه نظر لهم فارس وقال بذعر:في اي حصلها اي هي كانت كويسه 
نظر له الطبيب وقال:اخرج بره بسرعه 
غادر فارس الغرفه نظر لي السعد بقلق وقال:عمي عمي انت كويس عمي 
نظر له السعد وقال بتعب :بنتي بنتي يافارس هتمو*ت لا لا هي مش هتسبني هي عارفه هي عندي اي مش هتحمل تسيبي يابني 
تنهد فارس بتعب وقال: يارب تعيش وتفوق يارب خلينا ندعي ليها 
...........
تجلس سليا فى غرفة اليس وهي تنظر له بحزن وتقول:لحد امتي يابنتي بقالك شهرين على الحال دا انا بس عايزه اسمع صوتك 
نظرت لها اليس بحزن حاولت التحدث لكنها لا تستطيع تجمعت الدموع فى عينيها نظرت لها سليا بحزن ثم عانقتها وقالت بحنان:بس بس ياحبيبتي بعدين بقي احنا مش قولنا مفيش عياط انا عايزه ضحك ولعب هنا يلا امسحي  دموعك دي احنا هننزل دلوقتي نعمل احله كيكه فى الدنيا ها اي رايك موافقه
مسحت اليس دموعها واؤمات بنعم  ابتسمت سليا وقالت :حلو طالمه موافقه يلا نتسابق لحد المطبخ اللي توصل الاول هي اللي تكسب والكسبان لي مكافاة يلا اجري 
ركضت سليا وهي تنظر وراءها وتقول :مش هتعرفي تكسبيني 
نظرت سليا امامها وقالت بهمس:يحيي هو جه امتي  يقف يحيي وهو يتحدث على الهاتف ويقول يابني سيبك مني انا هتجوز خلاص 
المجهول:وبنتي تعالي ياريم شوفي يحيي بيقول اي 
يحيي :بنتك اي ياكريم انت شكلك فايق ورايق انا مش ناقص 
ريم بضيق:عمو بابا بيقول انك هتتجوز انت مش قولت انك هتتجوزني 
يحيي :ريم حبيبتي اكيد ياقلبي هتجوزك انتي وبس و 
قطع حديثه سليا وهي تنظر له بصدمه وقالت وهي تحاول ان لا تبكي:ياخا*ين انا  تخو*ني انا مكنتش متخيله انك كد اتفو عليك 
نظر لها يحيي بصدمه وقال:يخربيت عقلك انتي فهمتي ايه استني هنا انتي بتجري ليه سليا اسمعيني  
تجاهلت سليا حديثه ركضت تهرب من امامه غادرت المنزل وهي تركض سمعت صوت يحيي نظرت وراءها وقالت بصوت مرتفع:ابعد عني وملكش دعوه بيا مش عايزه افهم حاجه و
قطع حديثها صوت صريخ اليس وهي تقول :حا سبي العر بيه نظرت سليا امامها برعب 
شعرت بيد يحيي تجذبها وقال بقلق:انتي كويسه صح محصلكش ثم قال بغضب انتي ياغبيه مبتبصيش قدامك ليه وازاي بتجري وسط العربيات 
اخذت سليا نفسها ثم قالت بغضب:هو دا وقت انك تتعصب عليا ثم انك ملكش حق تتعصب عليا انت فاهم ياخا*ين 
نظر لها يحيي وقال بغضب :كلمه كمان وهم*د ايدي عليكي هو اي اللي خا*ين ما تسمعي اصلا لي الاخر 
نظرت له سليا وقالت بغضب:هتقولي اي طبعا هتكدب ما كلكم خا*ينين الغلط عليا حقك عليا افتكرتك احسن منهم 
نظر لها يحيي وقال بجديه:شكر انا هسيبك تمشي بس لما اقولك كلمتين انا كنت بكلم بنت صحبي اسمها ريم عندها ١٣ سنه كانت بتهزار هي بتحب تهزار معايا كده و
قطع حديثه سليا وهي تنظر حوالها وتقول بقلق:استني هي اليس فين انا فاكره اني سمعت صوتها البت فين يالهوي اليس اهي 
ركض يحيي وهو يقول بذعر :سليا اطلبي الدكتور بسرعه دي اغم عليها 
................
يقف فارس مع الطبيب وهو يقول بقلق:طمني يادكتور هي كويسه صح هي عايشه 
اؤما له الطبيب بنعم وقال:الحمدلله هي عايشه قدرنا ننقذها وكمان فاقت من الغيبوبه تقدر تدخل ليها دلوقتي 
نظر فارس لي السعد وقال :عمي عمي  سمر عايشه الحمدلله  
نظر له السعد وقال بتعب:بنتي عايشه انت مبتكذبش صح 
ابتسم فارس وقال :الحمدلله عايشه وكمان فاقت يلا ندخل ليها
فتحت سمر عينيها نظرت حوالها وهي تقول بتعب:انا فين هو دا حلم ثم نظرت لفارس وقالت لا دا كابوس ثم اغلقت عينيها مره اخرى
نظر لها فارس وقال بغيظ:اصحي يابت هتعملي نفسك نايمه انا كابوس ماشي بس تفوقي ثم قال بقلق سمر سمر 
ثم نظر لممرضه وقال بقلق :هي مالها 
الممرضه:متقلقش هي بس وخده علاج فى منوم شويه وهتفوق تاني هي الحمدلله بقت كويسه اتفضلوا انتم اخرجوا بره عشان هي ترتاح واول ما تفوق هقولكم 
نظر لها فارس وقال:تمام انا هستنى بره تعال ياعمي 
نظر له السعد وقال بتعب:اسندني يابني 
.............
يقف يحيي بجانب سليا امام غرفة اليس وهو يقول بقلق:ياتر اي اللي حصل هي كانت كويسه 
نظرت له سليا وقالت بتفكير:انا سمعت صوتها انا بجد سمعته هو انت سمعت صوتها ولا 
نفى يحيي وقال بتعب:لا مسمعتش حاجه مكنتش مركز فى حاجه غير اني اصلح سوء التفهم دا 
تنهدت سليا بضيق وقالت :استهدي بالله هي اكيد كويسه انا فاكره اني سمعت صوتها انا متاكده اهو بص الدكتور خرج 
نظر يحيي لطبيب وقال بقلق:طمني يادكتور اليس كويسه مالها 
ابتسم الطبيب وقال :متقلقش هي الحمدلله كويسه اغم عليها بسبب الضغط اللي هي حست بي هى دلوقتي احسن وكمان صوتها رجع يحيي الحمدلله 
دخلت سليا غرفة اليس وهي تقول بسعاده:صوتك رجع صح 
اؤمات لها اليس بنعم نظرت لها سليا وقالت بجديه:لا بقولك اي اوعى تسكتي صدعيني بصوتك 
ابتسمت اليس وقالت بحب:حا ضر اناا بحبك متسبنيش ثم قالت بقلق انتي كويسه صح انا انا شوفتك العربيه 
عانقتها سليا وقال بحنان:متخافيش انا كويسه زي القرده قدامك اهو انا عمري ما هسيبك ويلا بقي كفايه نحب فى بعض عمك واقف هناك بيولع بيغير مننا اووي 
ابتسم يحيي وقال بغضب مزيفه:اه اغير منا مليش مكان بينكم دا انا هسيب ليكم  البيت  
ابتسمت اليس وقالت بحب:لا ياعمو انت ليك مكان كبير اووي 
عانقها يحيي وقال بحب:حبيبه عمك صوتك كان وحشني اووي الحمدلله انك بخير الحمدلله يلا الدكتور قال تنامي وترتاحي شويه وانا وطنط سليا هنقاعد تحت اول ما تعوزي حاجه ناديني 
امسك يحيي يد سليا وقال :يلا ننزل 
.................
تجلس ساندي على الفراش وهي تنظر لكتاب امامها وتقول بضيق :اي كل دا انا هذاكر اي ولا ثم نظرت لهاتفها وقالت هو دا وقته الو ياهشام 
ابتسم هشام وقال بهدوء:اي ياحبيبتي مختفيه فين من امبارح انا قلقت عليكي 
ابتسمت ساندي بحب وقالت :اسفه اني قلقتك بس امبارح روحت شوفت سمر ورجعت البيت فضلت اذاكر الامتحانات قربت وانا مش عارفه اعمل اي قدامي اصلا  الكتاب ومش عارفه ابدا من اي
هشام :بصي ابداء بارخم ماده عندك وشوفي بقي هتذاكريها ازاي لو عايزه مساعده قوليلي 
ساندي بستغراب :انت هتعرف تذاكرلي
هشام بغرور :طبعا يابنتي انتي فاكرني قليل ولا اي ثم قال بجديه كل اللي هعملوا همسك الكتاب وهحاول ارتبه ليكي واللي مش فاهمه هنحاول نفهموا مع بعض 
ابتسمت ساندي وقال بحب:شكر انك معايا انا هحاول على قد مقدار اذاكر ولو فى حاجه انا مش فهمها هقولك و
قطع حديثها صوت رنه الهاتف نظرت لهاتف وقالت :اي دا استني ياهشام دا بابا بيرن ردت وقالت الو يابابا 
السعد :ساندي هاتي ماما وتعالي المستشفي سمر فاقت يلا بسرعه 
نهضت ساندي وقالت بعدم تصديق :بجد يابابا فاقت 
السعد :اه فاقت بسرعه تعالوا
ساندي :حاضر حاضر سلام اغلقت الهاتف ثم قالت لهشام بابا قال سمر فاقت ياهشام فاقت 
هشام :الحمدلله الحمدلله بصي البسي وانا هستناكي تحت البيت يلا بسرعه 
..............
تجلس سليا على الاريكه وهي تنظر ليحيي قالت بضيق :انت هتفضل قاعد بتبص ليا وساكت كده كتير 
تنهد يحيي بضيق وقال:اقول اي غبائك كان هيخليني اخسرك ليه تجري وتعملي كل دا كنت سمعتيني ياست الكلام لو معجبكيش يبقي حقك تعملي اللي انتي عايزه
نظرت له سليا وقالت :اتفضل هتقول اي انا اهو قاعده وهسمع
ابتسم يحيي وقال بحب :مبسوط انك بتغيري عليا بس انا عايزك تسمعي انا لو مش بحبك ليه هبقي عايز اتجوزك ليه اوعى تقولي عشان اليس انا عادي اجيب مربيه وتبقي كويسه ساعتها اليس هتحبها عادي وانا اتجوز اي واحده تانيه سليا احنا بقالنا مع بعض شهرين شوفتي مني حاجه تقولك اني مش بحبك  انا قولت ليكي البت دي مين مش مصدقني ممكن اتصلك بصاحبي دلوقتي ثم جذب هاتفه وقال بصي اهي صورتها انا مبكذبش عليكي 
تنهدت سليا براحه وقالت :اسفه اني جريت ورفضت اسمعك بس الكلام خضني انا مكنتش عارفه اعمل اي كل اللي كنت عايزه اني اهرب من قدامك  وانت عارف حالتي عامله ازاي فى الشهرين دول بسبب سمر انا مرعوبه عليها دا لوحده ضغط عليا مخليني مش عارفه افكر ولا اعمل اي حاجه و
قطع حديثها صوت رنه هاتفها نظرت سليا لهاتفه وقالت:بابا الو يابابا في حاجه 
السعد:اختك فاقت ياسليا تعالي بسرعه على المستشفي كلنا هناك يلا متتاخريش
اغلقت سليا الهاتف وهي تنظر ليحيي وقالت بفرحه:سمر سمر فاقت قوم قوم بسرعه وصلني مش عايزه اتاخر
..............
نظر فارس لي السعد وقال:عمي هو انا ممكن ادخل لسمر خمس دقايق اطمن عليها 
نظر له السعد وقال بضيق:مش بحب الاسلوب دا بس بص هي عشان كده فى غيبوبه موافق تدخل ليها ٥ دقايق
ابتسم فارس ركض لغرفه سمر فتح الباب هو يشعر بتوتر نظر لملامح وجهه وكانه اول مره يراها اقترب منها جلس بجانب الفراش وقال بستغرب:هو انتي نايمه ليه الممرضه قالت انك فوقتي بت انتي بتهربي مني بسبب المصيبه اللي قولتيها 
فتحت سمر عينيها وهي تنظر له وقالت بتعب:انا هو انا عملت اي ثم قالت بجديه مزيفه وانت مين وازاي دخلت هنا وفين اهلي 
ابتسم فارس وقال بخبث:انتي مش عارفه انا مين ازاي دا انا جوزك طب حتي مش فاكره عيالنا سعد وميرفت 
نظرت له سمر وقالت بعدم تصديق:ياكذب جوزي منين انت ماشي يافارس قال جوزي قال وكمان عندنا عيال واي الاسماء دي 
نظر لها فارس وقال بستغرب مزيف: هو انتي عرفتي  اسمي منين  هو مش انتي متعرفنيش برده 
نظرت له سمر وقال بغيظ:عارفك هل يخفى القمر منور يحضرت الظابط جاي ليا اول ما افوق القيك فى وشي بقي انا تسيبني اتخطف وفي الاخر يضر*بني برصا*صه وانت متعملش حاجه شرطه اي اللي انت فيها دي اكيد شرطه مدرسيه 
نظر لها فارس وقال بضيق:بت لمي لسانك اللي عايز يتقط*ع دا انتي متعرفيش انا عملت اي عشانك الشهرين دول حرفيا انا خدت حقك من الكل وكمان عمل ليكي مفاجاه بس انتي تخرجي من هنا وتكوني كويسه و
قطعت سمر حديثه  وقالت بعدم فهم:استنى استنى انت بتتكلم وانا عقلي واقف على  كلمه شهرين ازاي يعني شهرين هو انا مش كنت مخطو*فه امبارح 
تنهد فارس بتعب وقال:اه ياسمر شهرين كانوا اصعب شهرين فى حياتي كلها والله الحمدلله انك رجعتي ليا بسلامه انا هفضل جنبك مش هسيبك لحظه 
نظرت له سمر وقالت بصدمه:لا منا مش فايقه عشان تصدمني هو اي اللي رجعتي ليا وهفضل جنبك انت مين هو انت فارس اللي انا اعرفوا دا انا متاكده انك مضايق من الرجل اللي ضر*بني عشان انت اللي كنت عايز تقت*لني 
نظر لها فارس وقال بحب:مقدرش اقت*لك حد يقت*ل روح دا انتي عمري حقك عليا ياحبيبتي اني اتاخرت غصب عني مكنتش قدر اوصل و
وضعت سمر يدها على راسها وقالت:انا مش سخنه ولا اخدت الرصا*صه في دماغي يعني دي مش هلوسه يالهوي انت مين وفارس فين اكيد العصا*به عملت فيه حاجه وانت حد شبه فارس وربنا لافضحك  انطق ياض فارس فين 
قهقهة فارس بقوه على حديثها وقال:لا ياست انا فارس مش بقولك الشهرين دول حصل فيهم حاجات كتير اووي ياسمر فوقي وهحكي ليكي كل حاجه و
قطع حديثه دخول الفتيات الغرفه نظر والدت سمر لها وقالت :بنتي الحمدلله يارب انك كويسه الحمدلله حسه بي اي قوليلي انادي الدكتور 
ابتسمت سمر على حب والدتها وقالت بحب:لا ياحبيبتي انا كويسه الحمدلله انا زي الفل ثم نظرت لفتيات وقالت اي دا انتم بتعيطوا ليه هو انا مو*ت 
عانقتها سليا وقالت ببكاء:اخيرا اخيرا انتي مش عارفه انا مبسوطه ازاي الحمدلله يارب الشهرين دول كانوا ١٠٠ سنه ياسمر والله الحمدلله انك معانا 
اقتربت ساندي منهم وقالت ببكاء:اوعى اوعى خليني احضنها انا مش قادره اصدق انها بترد علينا عانقتها وقالت كنت بجي ليكي كل يوم اتكلم معاكي وكنت همو*ت وتردي عليا 
ابتسمت سمر ثم عانقتهم وقالت بحب:انا كويسه بطلوا عياط ثم قالت بمرح يعني عرفتوا قيمتي البيت ولا حاجه من غيري انا عارفه ابتعدت عنهم ثم نظرت لي السعد وقالت اي ياحج هتفضل واقف بتبص عليا كده كتير انا حقيقه الحمدلله فوقت انت مش في حلم 
ابتسم السعد ثم عانقها وقال:حتي وانتي تعبانه لسانك طويل  الحمدلله انك فوقتي ياحبيبه ابوكي وعمره كله والله 
عانقته سمر وقالت بحب:ربنا يديمك ليا ياحبيبي الحمدلله مش هسيبكم لحظه 
نظرت سمر حوالها وقالت بهمس لي السعد:بابا هو هشام بيعمل اي هنا ومين الرجل اللي واقف هناك دا 
نظر السعد لهم ثم نظر لسمر وقال:يحيي مدير سليا وهشام جارنا 
نظر له يحيي وقال بصدمه:اي مدير سليا دا انا اتقدمت ليها هو معني كده اني اترفضت 
نظرت له سليا وقالت بستغرب:انت اتقدمت امتي انت مقولتيش 
نظر لها يحيي وقال:عمي قال ان منتكلمش فى الموضوع نهايي لحد ما سمر تفوق واهي فاقت انا بطلب ايديها تاني ياعمي انا عايز اتجوز سليا 
نظر لهم هشام وقال بضيق:انت مضايق انه قال مديرها دا انا قال جارها والمفروض اني قراية فاتحتي انا وساندي على الاقل قول خطيبها 
نظر لهم السعد وقتال بغضب:هو دا وقت كلام ثم نظر ليحيي وقال لا يابني انا مرفضتش انا لسه مسالتش سليا 
قهقهة سمر عليهم وقالت بتعب:انتم مسخره بجد ثم نظرت لساندي وقالت قرايتي فاتحتك من غير ما تقوليلي اخص عليكي 
نظرت لها ساندي وقالت بصدمه :انتي عبيطه يابت ولا الغيبوبه اثرت على دماغك هقولك فين وانتي  فى غيبوبه هشام وبابا عملوا كده عشان هشام كان ديما بيكون معانا وكان لازم يكون فى حاجه رسميه بينا 
اؤمات سمر بتفهم وقالت :اه فهمت ماشي ثم قالت بقلق بابا هو انا لسه مش حسه بي رجلي ومش قادره احركها 
نظر لها فارس وقال بهدوء:متقلقيش الدكتور قالي ان طبيعي دا يحصل انتي بس هتحتاجي جلستين او تالته علاج طبيعي وهتكوني زي الفل 
نظر هشام لهم وقال بتوتر :هو انا ممكن اقول حاجه عارف انها مش وقتها بس احنا الحمدلله اطمنا على سمر عمي انا عايزك تحدد يوم خطوبتي وكتب كتابي و
نظر له يحيي وقال بجديه:وانا تسال سليا دلوقتي لو موافقه نحدد يوم لخطوبه 
نظر لهم السعد وقال بغضب:
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
نظر لهم السعد وقال بغضب:اي اللي انتم بتعملوا دا طب اقولكم مفيش جواز اصلا يلا ياض منك لي بره
نظرت له سمر وقالت بهدوء:يابابا عندهم حق هم بسببي قاعدوا كتير اووي و
نظر لها فارس وقال بغيظ:بت انتي مش تعبانه اسكتي ثم قال بهمس هم يتجوز وانا هفضل اتفرج عليهم 
نظر له السعد وقال بغضب:انت بتقول اي وبتكلم البت كده ليه اقولكم حاجه اخرجوا كلكم محدش يدخل هنا تاني 
ابتسمت سمر وقالت :احسن تستاهل اطلع بره و
قطع حديثها دخول الطبيب وهو يقول بستغرب:اي دا انتم كلكم بتعملوا اي هنا مينفعش العدد دا كله يكون جنبها هم اتنين بس اللي يفضلوا موجودين 
نظرت والدتها لطبيب وقالت:تمام يادكتور يلا يابت منك ليها محدش هيقاعد هنا غيري انا وابوكم 
نظر فارس لطبيب وقال بهدوء:دكتور هي سمر هتخرج امتي من هنا 
نظر له الطبيب وقال:هتفضل يومين لو حالتها مستقره هتخرج بس اول ما تخرج ترتاح ممنوع تعمل اي مجهود لمده شهرين على الاقل 
نظرت له سمر وقالت بضيق:لا انا عايزه اروح مبقدرش اقاعد فى المستشفي كل دا يومين كتير وانا كويسه والله مش حسه بي اي تعب
نظر لها الطبيب وقال :بصي هحدد ممكن تمشي ولا لا بليل هجي لو لقيت حالتك مستقره  تقدري تخرجي ماشي  بس اهام حاجه الراحه 
نظر لهم السعد وقال بغضب:هو انتم مسمعوتش الدكتور ولا اي ما بره انت وهو وبعدين هبقي اشوف موضوعكم 
نظر له هشام وقال بهدوء:تمام ياعمي بعد اذنك هوصل ساندي وسليا البيت 
نظر له يحيي وقال بغضب:وانت توصل سليا ليه منا موجود يلا ياسليا 
نظر لهم السعد وقال بجديه:انتم الاتنين لو سمعت نفس ليكم هحلف ميكنش في جواز نهايي كده كده انا عجبني قاعدتهم جنبي ثم نظر لفتيات وقال يلا انتي وهي انا اللي هوصلكم وبعدها ارجع لاختكم 
اقترب فارس من سمر وقال بهمس:ابوكي عصبي اووي بقولك انا هروح القسم هرجع ليكي تاني خفي بسرعه بقي عايز اقولك على المفاجاه بقالي شهرين همو*ت واقولك واشوف رد فعلك
نظرت له سمر وقالت بفضول:مفاجاه اي ها متقول دلوقتي و
قطع حديثها السعد وهو ينظر لفارس ويقول بسخريه:وانت التاني قاعد ليه انت احسن منهم يعني يلا يابني من هنا ثم قال بغيره وبعدين انت بتكلم بصوت واطي مع البت في اي 
ابتسم فارس وقال :انا متكلمتش اصلا وانا اهو همشي حاضر المهم حضرتك مضايقش نفسك 
...............
بعد مرور ساعتين يجلس يحيي على الاريكه وهو يتحدث على الهاتف ويقول:شوفتي ابوكي بيتصرف ازاي
ابتسمت سليا وقالت بهدوء:مانت اللي غلطان هو كان ينفع تتكلم فى الموضوع دلوقتي على الاقل استني نروح وافتح معه الموضوع تاني وخصوص ان بابا اتعصب بسببك انت وهشام 
يحيي بغضب:متجبيش سيرت الواد دا انا مش طايقه يحمد ربنا ان ابوكي كان موجود قال بعد اذنك ياعمي اخد ساندي وسليا وانا اي جزمه قدامه انا كنت مستني بس يقولي كلمه والله مكنتش هسيبوا هي كانت ناقصه
قهقهة سليا على حديثه وقالت :بتغير عليا 
يحيي بغيظ:شوف انا بقول اي وانتي بتقولي اي 
سليا:اصلا انا شايفك مكبر الموضوع هشام ميقصدش حاجه هو كل اللي يقصدوا انه عايز يوصل ساندي وهياخدني معاهم لانه كد كده هيروح مكنش يقصد يضايقك كد و 
قطع حديثها  صوت دق الباب وقالت :استني فى حد بيخبط ثم قالت بصوت مرتفع ساندي انتي يابت تعالي افتحي 
نهضت ساندي وهي تقول بغضب:كل حاجه ساندي ساندي متعرفيش تفتحي انتي الباب دا اي الهم دا
فتحت ساندي الباب نظرت  لهشام وقالت بستغرب:هشام فى حاجه ولا اي 
نظر لها هشام وقال بضيق:اي المعامله دي دا انتي دقيقه وتقوليلي اطلع بره المهم انا كنت جايه عشان عايزك فى موضوع 
نظرت له ساندي وقالت بجديه:تمام بس انت عارف بابا مش هنا مش هقدر ادخلك 
جلس هشام على الدرج وقال :انا هقاعد هنا تعالي اقاعدي نتكلم فى الموضوع اللي عايزك فيه وبعدها ادخلي انا مكنتش حبب اني اقولك الكلام دا فى الموبايل عشان اشوف ملامح وشك فاهمه اللي هو ضايقتي لا فاهمني ولا انا مبعرفش اشرح 
جلست ساندي بعيد عنه قليل وقالت بقلق:موضوع اي انت قلقتني 
نظر لها هشام وقال بتوتر:بصي اول حاجه انا مستعجل على الخطوبه وكتب الكتاب حبب اعرف انتي مضايقه من الاستعجال دا ولا لا 
نفت ساندي وقالت بهدوء:لا مش مضايقه انا فى الاول كنت قلقانه انا برده لسه معرفكش كويس بس شوفت منك مواقف كتير اثبت ليا ان انت الشخص المناسب ليا انا بس كنت عايزه نستنى شويه نتاكد ان سمر بقت كويسه وبعدها نعمل كل حاجه احنا عايزنها 
تنهد هشام براحه وقال بحب:الحمدلله انا كنت قلقان جدا اني اكون بضغط عليكي بالاستعجال دا او اخليكي تخافي مني انتي مش عارفه انا بجد بحبك ازاي ومستعد اعمل اي عشانك حاجه تانيه كنت عايز اخد رايك فيها هي انتي عايزه شقه قريبه ولا بعيده انا عندي شقتين واحده جنب محل الجزارة والتانيه فى اكتوبر 
ابتسمت ساندي وقالت بهدوء:لا متقلقش مفيش اي ضغط وانا موافقه بس بابا يحدد هو زي ما قولت ليك نطمن على سمر الاول والشقه انا عايزها هنا انا مش عايزه ابعد عن اهلي 
اؤما لها هشام بتفهم وقال بحب :وانا عمري ما هخليكي تبعدي عن اهلك ابدا هخليكي ديما اسعد بنت فى الدنيا و
قطع حديثه صوت سليا وهي تقف امامهم وتقول بسخريه:الله على الحب وجمال الحب ثم قالت بغضب عارفه لو بابا اللي شافك قاعده كده كان هيعمل اي قومي ادخلي
نظر لها هشام وقال بغضب:انتي بتتكلمي معاها كده ليه انا اللي طلبت منها دا وانا يعتبر خطيبها مش مراهق مرتبط بيها خايف حد يشوفنا ياريت تتكلمي معاها باسلوب كويس والا 
نظرت له سليا وقالت ببرود :والا اي وريني هتعمل اي انت
نهضت ساندي وقالت بغيظ:بس انت وهي هتلموا علينا الشارع اسكتي ياسليا وادخلي انا جايه وراكي ثم نظرت لهشام وقالت اوعى تزعل منها هي متقصدش 
ابتسم هشام وقال بحب:انا مش زعلان وعارف انها خايفه عليكي المهم انتي اللي متزعليش عشان اتكلمت معاها كده يلا انا هنزل اكمل شغلي وهبقي اكلمك بليل سلام
دخلت ساندي المنزل واغلقت الباب وهي تنظر لسليا بغضب :ممكن افهم اي اللي عملتي بره دا 
نظرت لها سليا وقالت بمرح:حبيت ارخم عليكم خصوص ان لقيتك سرحانه فى الحب وجمالوا وسيم برده الحب دا ثم قالت بغيظ بس اسلوبه زباله نكد عليا كان هاين عليا والله اضربه و
نظرت لها ساندي وقالت بصدمه :بس بس انتي مبتفصليش كلام ثم قالت بجديه قومي يلا نشوف هنعمل اكل اي لاختك اللي جايه ولبابا وماما 
...........
يجلس فارس فى مكتبه وهو يتحدث فى الهاتف ويقول:بعد اذنك اديها الموبايل ضروري 
الممرضه :حاضر يافندم
دخلت الممرضه الغرفه واقتربت من سمر وقالت بهدوء:فى حد عايز يكلم حضرتك فى موضوع ضروري 
نظرت لها سمر وقالت بستغرب:حد مين وموضوع ضروري اي جذبت الهاتف منها وقالت الو مين 
فارس :انا فارس كنت عايز اطمن عليك انتي كويسه صح 
ابتسمت سمر وقالت:اه كويسه الحمدلله 
فارس :الحمدلله الدكتور قالك هتخرجي انهارده ولا لسه 
سمر:لسه بس انا سالت الممرضه وقالتلي انه هيجي كمان ساعه باذن الله اخرج من هنا انهارده انا مش قادره اتحمل المستشفي اكتر من كده
فارس :اومال لو الشهرين دول انتي كنتي فايقه وقاعده فى المستشفي هتنتح*ري  
سمر:والله ماكنت هقاعد ساعه حتي لو الدكتور اجبرني اقاعد مش هقاعد انا بكرهه المستشفيات بحس انها مش بتعلاج انا كل الناس اللي بحبها لما كانت بتدخل المستشفي بتخرج مي*ته 
فارس:بس بس اي دا اسكتي دا انتي صعبه هو فين عمي وطنط مش سامع صوتهم 
سمر:ماما نامت وبابا راح الكافتيريا يجيب قهوه عشان يفوق
فارس:تمام انا هقفل دلوقتي عشان لازم اروح مهمه هقبض فيها على اكبر تاجر سلا*ح فى البلد بس انتي ادعيلي اخلصها على خير لو عايزه اي حاجه قولي لممرضه دي وهي هتقولي وانا هجيب ليكي كل اللي عايزه 
ابتسمت سمر وقالت:حاضر خد بالك من نفسك فارس كنت عايزه اسالك حاجه انت ليه اتغيرت كده اي اللي حصل فى الشهرين دول انا فاكره انك مش طايقني ولا عايز نتكلم حتي لو صدفه اي اللي اتغير 
فارس :حاجات كتير حصلت وكانت بتحصل انتي متعرفيش عنها حاجه انا هقولك كل حاجه بس لما تخرجي من المستشفي وتكوني كويسه وكمان هقولك على المفاجاه يلا انا هقفل دلوقتي سلام 
....................
بعد مرور شهر تقف سمر امام المرآة وهي تنظر لسليا وتقول:مالك بتبصي ليا كده ليه 
نظرت له سليا وقالت بغضب:عشان مش فاهمه وافقتي تنزلي معا ليه انهارده خطوبتي وخطوبه اختك هتسبينا لوحدنا وتنزلي لوحد محدش فينا مرتاحله ولا فاهمين هو اتغير معاكي كده ازاي هو مش المفروض بيكر*هك وانتي عارفه كده و
قطع حديثها ساندي وهي تدخل الغرفه وتقول بجديه:سليا صوتك عالي مينفعش كده واختك هتنزل ومش هتتاخر وهترجع تفضل معانا وهو مبيكر*هش انا متاكده من دا بلاش تخلي اختك تكرهه من غير سبب 
نظرت لها سليا وقالت بغيظ:لا والله من غير سبب انتي نسيتي كانت بتعيط كل يوم ازاي بسببه وبسبب الحب دا وغير كده اي اللي خليكي واثقه في لدرجه دي 
اقتربت ساندي من سمر وقالت وهي تضع الهاتف بين يدها :واثقه فيه عشان شوفت قد اي بيحب سمر وكان مد*مر ازاي بسبب انها فى غيبوبه الدليل على كلامي فى ايدك انا روحت ليكي يوم جيت ادخل الاوضه لقيت فارس قاعد جنبك وبيكلمك كانك سامعه سجلت كل كلامه عشان اخليكي تسمعي لما تفوقي وتعرفي انك غلط  فارس بيحبك هاتي اهو اسمعي كلامه كله
ظلت سمر تستمع لحديثه وهي تشعر بصدمه بعد مرور دقائق اغلقت ساندي الهاتف وقالت :صدقتي كلامي عرفتي ان انا صح هو بيحبك هو قال الكلام دا وكان نفسه انك تسمعي انتي فى ايدك القرار ثم نظرت لسليا وقالت عروسه الغفله يلا يابت قومي شوفي هتعملي اي احنا يومنا طويل 
غادر الجميع من الغرفه جلست سمر على الفراش وهي تتحدث نفسها:طب لو بيحبني مقالش ليه انا كنت بموت كل يوم وانا عارفه ان عمره ما هيحبني ولا هيشوفني حتي ليه فضل ساكت سمعت رنه هاتفها ردت الو يافارس 
فارس بستغرب:مال صوتك انتي فيكي حاجه 
اخذت سمر نفسها وقالت بهدوء:لا انا كويسه انت وصلت 
فارس:اه انا تحت بيتك اهو 
سمر:تمام سلام 
اغلقت سمر الهاتف وذهبت الى والدها وقالت:بابا بعد اذن حضرتك هنزل لفارس هو عايزني فى موضوع مهم جدا يخص الاكاديميه
نظر لها والدها وقال:هو كلمني وقالي سمر متتاخريش عشان ترجعي تفضلي مع اخواتك 
اؤمات له سمر بنعم وقالت:تمام يابابا مش هتاخر وبعدين دا لسه بدري جدا على الخطوبه بتاعتهم متقلقش بقي سلام  
........
بعد مرور دقائق يجلس فارس فى السياره وهو يتحدث بهمس:يارب اليوم دا يعدي على خير يارب 
صعدت سمر السياره وهي تقول :الف حمد وشكر لله انت بتكلم نفسك يعني اتجننت انا كنت مستنيه اليوم دا من بدري 
نظر لها فارس وقال بغيظ:يابت اتلمي انتي مش هترتاحي غير لما اقت*لك واخلص 
تجاهلت سمر حديثه وقالت:هنروح فين وعايزني ليه وانهارده لو مقولتش ليا على المفاجاه اللي بقالك شهر بتذلني عليها انا اللي هق*تلك بس ها 
ابتسم فارس وقال بهدوء:لسه المفاجاه هقولك عليها لما نوصل اي مكان نقاعد في تعرفي بقي تسكتي 
اؤمات له سمر بنعم ثم قالت:هسكت والله بس برده فى سوال همو*ت واساله انت قولت ليا من كم يوم انك هتحاول تقبض تاني على تاجر السلا*ح دا عرفت ولا لسه 
تنهد فارس بضيق وقال:بتفكريني ليه لسه ياسمر كل ما اعرف طريقه بيهرب همو*ت واعرف بيعرف ازاي اني عرفت بس هعرف اقبض عليه والله ما هسيبه ثم قال بهدوء المهم  بصي بقي انا عامل ليكي مفاجاه  انهارده غير المفاجاه بتاعت الشهر 
نظرت له سمر وقالت بفضول :لا مانت لازم تقولي انا همو*ت واعرف المفاجاه القديمه فجاه تقولي فى مفاجاه تانيه  
نفى فارس وقال بجديه:لا مش هقول نوصل وتعرفي كل حاجه تعرفي تسكتي خليني اركز فى الطريق
تنهدت سمر بضيق وقالت:حاضر حاضر هسكت مش هنطق
بعد مرور نصف ساعه نظرت له سمر وقالت بغيظ:لا بقي منا مش هفضل ساكته اكتر من كده انت كل دا رايح فين انت ناوي تخط*فني صح ولا انت عايز تمو*تني اه انا عارفك مش طايقني طب بص بص سيبني اشوف فرح اخواتي اشوفهم عرايس وبعدها عادي امو*ت و
نظر لها فارس وقال بغضب:بس بس بس اي انتي اي اسكتي اسكتي امو*تك ليه دا انتي صعبه واي جو ام العروسه اللي انتي عملتي دا اهو ياختي وصلنا انزلي 
فتحت سمر باب السياره نظرت حوالها وقالت بقلق:اي المكان دا دي صحراء انا كنت متاكده انك عايز تمو*تني هتد*فني هنا طبعا ومستحيل حد يعرف بس انا قولت لبابا انا مع مين هو هيعرف انك اللي قت*لتني ثم قالت برجاء فارس عشان خاطري متقت*لنيش
نظر لها فارس وقال بصدمه:يخربيت الاوفر انتي صعبه انتي مش طبيعيه يابت اقت*لك اي تعالي بدل ما صح اعملها واقتلك واخلص من الغباء دا 
تسير سمر بجانب فارس وهي تنظر حوالها بخوف قالت بهمس:فارس فارس انت بجد مش خايف ممكن يطلع علينا شويه بلط*جيه ومحدش هيقدر ينقذنا 
نظر لها فارس وقال بغيظ:صح وانا صاحبتك سوسو مش هقدر ادفع عنكى دا غير ان مستحيل ادخلك مكان من غير ما اكون عامل حساب لكل حاجه ادخلي بس احنا وصلنا اهو الترابيزه اللي هناك دي 
نظرت سمر لها ثم نظرت حوالها  وقالت:مفيش غيرها فى الصحراء كلها اقتربت من المنضدة جلست على الكرسي وقالت بضيق عايز اي بقي عشان كده جايبني فى الصحراء مفيش حرفيا حد غيرنا هنا اه اسفه والزرع اللي هناك دا 
جلس فارس امامها وقال بغيظ:تعرفي تسكتي وتسمعي بقي كلامي قولتلك متقلقيش المهم خليني اقولك بقي على المفاجاه الاول انتي طبعا الفتره اللي فاتت دي متعرفيش اي اللي حصل فى الاكاديميه عشان كده انا جبت ليكي كل المحاضرات اللي فاتتك هناك والتدريبات اللي فاتتك انا هساعدك فيها متقلقيش دي بقي مش المفاجاه 
نظرت له سمر وقالت بضيق:هو شكر وكل حاجه على مساعدتك ليا بس انا هتش*ل لو معرفتش المفاجاه دلوقتي 
ابتسم فارس وقال بهدوء:هعرفك المفاجاه انتي بسبب انك شاركتيني فى المهمه دي انا اتكلمت مع اللواء وطلبت منه مكافاه كبيره على تعبك وهو وافق وانا كنت متوقع انها فلوس لحد ما جت المهمه وانتي دخلتي في غيبوبه بسببها اتكلمت مع اللواء تاني واتحايلت عليه قد كده عشان يسمعني وهو اخيرا وافق عارفه وافق على اي وافق انك تشتغلي معايا فى القسم تحت مسؤوليتي بس طبعا هتكملي الاكاديميه هتتطلعي معايا مهمات وفى نفس الوقت هتتدربي وتدرسي فى الاكاديميه هنقسم الاسبوع يوم اجازه لاهلك وكده فاضل٦ ايام تالته اكاديميه وتالته فى القسم 
نظرت له سمر بصدمه وقالت بعدم تصديق:احلف دا مش مقلب صح انت مبتكذبش والله هيحصلي حاجه احلف 
نظر لها فارس وقال:والله العظيم يابنتي دا اللي حصل مش عايزكي تكسفيني انا اللواء ماكد  عليا اي غلطه منكي هترجعي تاني تكملي فى الاكاديميه لحد ما تخلصي ونشوف هتتعيني فى قسم اي 
ابتسمت سمر وقالت بامتنان :غلطه مستحيل انا هعمل كل اللي اقدر عليه عشان مغلطش ابدا انا بجد مش مصدقه شكر والله مش عارفه اقولك اي بص انا هشيل جميلك دا فوق راسي اي حاجه انت عايزها مني قولي وهتلقيني بساعدك على طول من غير تفكير 
تنهد فارس براحه وقال بحب:مش عايز اي حاجه منك غير انك تكوني جنبي وبس المفاجاه التانيه هي
 قطع حديثه صوت سمر وهي تقول بقلق :فارس مين اللي جاي وراك دا 
نظر فارس وراءه وجد شخص يمسك سلا*ح بيده وهو يقول بحده:ولا حركه اثبت مكانك نهض فارس وقال بغضب:انت عبيط ياض ولا اي انت
قطع حديثه سمر وهي تصر*خ بذ*عر وتقول:فارس فارس الحقني 
نظر لها فارس وجد شخص يضع سلا*ح على راسها ويقول بتحذير:حركه كمان وهتزعل عليها اقاعد كده احنا مش جايين ليك اصلا احنا جايين ليها هي
#ياتر فارس هيعمل اي واي اللي هيحصل والناس دي مين وعايزين من سمر اي 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
نظر لها فارس وجد شخص يضع سلا*ح على راسها ويقول بتحذير:حركه كمان وهتزعل عليها اقاعد كده احنا مش جايين ليك اصلا احنا جايين ليها هي
نظرت له سمر وقالت بذعر:انا معملتش حاجه أنا كنت في غيبوبة أكيد أنتم قصدكم فارس هو بتاع مشاكل انا مليش دعوه خده حقكم منه 
نظر لها فارس وقال بصدمه : يخربيتك أنتي بتسلميني 
‏نظرت له سمر وقالت بسخرية :اه اسلمك مش أنت اللي قلت المكان أمان و أنت هتقدر تدافع عني ولا ايه سوسو  
‏نظر لها فارس وقال بغضب: احترمي نفسك سيبيني افكر اشوف هنعمل ايه 
‏نظر له ذلك الشاب وقال بضيق: بس ياض منك ليها  ثم نظر لسمر وقال أنا عارف كويس إحنا جايين لمين احنا جايين لكي أنتي مش لفارس امشي قدامنا  بدل ما تلاقي طل*قة حلوة فى دماغك 
‏نظرة له سمر وقالت برجاء :بالله عليك اقاعد ثانيه واحده انا مش قادرة امشي من الخضه 
اؤما لها ذلك الشاب وقال :ماشي اقاعدي دقيقه واحده وهتقومي نمشي نظر لفارس وقال بتحذير المسد*س فى دماغها وفى مسد*س فى دماغك اي حركه هخلص عليكم الانتم الاتنين 
جلست سمر ادخلت يديها فى جيب الفستان تنهدت سمر بضيق وقالت وهي تحدث نفسها:مفيش حل تاني  اخرجت يديها جر*حت قدم ذلك الشاب باسكي*نة صغيرة  ترك ذلك الشاب السلا*ح وامسك قدمه وقال بالم :يابت المجنو*نه رجلي رجلي مش قادر دا مكنتش اتفاقنا 
امسكت سمر السلا*ح وقالت بغضب:اثبت ياض منك لي انتم شايفين شويه عيال هنخاف منكم حركه واحده وهقت*لك انا اصلا مجنو*نه مش فارق معايا ثم نظرت لفارس وقالت تعال ياخويا تعال ربنا يصبرني عليك ياوش المصا*يب مفيش مره شوفتك الا وحصلتلي مصيبه 
نظر لها فارس وقال بصدمه:انتي ازاي معاكي سك*ينه و
قطع حديثه صوت الشاب وهو يقول بالم:دا وقت كلام الحقني يافارس رجلي مش قادر نظر لشاب الاخر وقال وليد خرجني من هنا وديني بسرعه على اي مستشفي 
نظرت له سمر ثم نظرت لفارس وقالت بعدم فهم:فارس وهو اتفاق اي اللي الواد دا بيتكلم عليه وهو يعرفك منين قول كل حاجه بدل اقسم بالله اقت*لكم هنا وكد كده محدش هيقدر يوصلكم فى الصحراء الحلوه دي 
نظر لها وليد وقال بحده:بس يابت انتي فاكره اننا عيال هنخاف من اللعبه دي فارس انا همشي الحق ابراهيم ثم قال بهمس خد العلبه اهي ربنا يكون فى عونك على المجنونه دي 
نظرت له سمر وقالت بشك:انت ياض بتقولوا اي شكلك مش هتسكت غير لما تقاعد جنب صاحبك 
تجاهل وليد حديثها ونظر لابراهيم وقال:يلا يابني نمشي من هنا 
امسك ابراهيم يد وليد وقال بالم:مش قادر رجلي ساعدني امشي ثم نظر لفارس وقال اخر مره اعمل خير 
تنهد فارس بضيق وقال:حقك عليا والله هعوضك عن اللي هي عملتوا و
نظرت لهم سمر وقالت بغضب:هو في اي بقي ما تشرح كده اللي بيحصل انا مش فاهمه حاجه 
جذب فارس يدها وقال :تعالي يامجنو*نه هقولك كل حاجه انا كنت مرتب ليها بس حضرتك غبيه غمضي عينك وامشي معايا 
غمضت سمر عينيها وقالت بضيق:انا مش محنو*نه بس دا تصرف عادي لقيتك مش عارف تتصرف قولت اتصرف انا هو انت رايح بينا على فين 
تنهد فارس بتعب وقال:امشي وانتي ساكته اكيد لو دا حقيقي كنت هدفع عنك حتي لو همو*ت فيها بس دا جزء من المفاجاة بس انتي صدمتيني وانتي اصلا ماشيه بسك*ينه ازاي 
سمر  :اول ما فوقت من الغيبوبه وانا قرارت اني لازم امشي وانا معايا حاجه تدافع عني بقيت مقلقه من كل حاجه حرفيا وخايفه ان يكون حد من العصابه دي لسه موجود عشان كده بقيت امشي مره سك*ينه مره بخاخه فيها ميه وشطه كل مره انزل بحاجه ثم قالت بتعب فارس انا تعبت هفتح عيني 
ابتعد فارس عنها وقال بحب:افتحي عينك 
فتحت سمر عينيها نظرت حوالها بصدمه وجدت ممر من الورد الاحمر وفى نهايه الممرر قلب من الورد مكتوب بداخله MARRY ME يعني تتجوزيني ابتسمت سمر بفرحه وضعت يدها على فمها من الصدمه تسقطت دموعها من الفرحه عندما رأيت فارس يقف فى يده خاتم وهو يقول بحب:بقالي كتير اووي مستني اقولك الكلمه دي سمر انا بحبك انتي البنت الوحيده اللي انا عايز اكمل معاها حياتي كنت عايز اتقدم ليكي بطريقه مختلفه بس انتي بوظتي الدنيا مش مشكله المهم اني بحبك وعايز اتجوزك وافقي عشان لو رفضتي عاديي جدا اخطفك وابقي قابليني لى حد عرف ليكي طريق 
قهقهة سمر على حديثه مسحت دموعها وقالت بعدم تصديق:فارس دا بجد انت بتحبني بجد انا مش بحلم 
ابتسم فارس وقال بحب:الموضوع بقي اكبر من اني احبك انا بقيت مهوس بيكي ثم قال بمرح مع ان مش عارف انا عملت اي فى حياتي عشان احب مصيبه زيك 
واقفت سمر امامه وقالت بهدوء:هتجاهل كلامك الاخير دا عشان منكدش عليك ثم قالت بحب انا موافقه بس بابا هو الراي الاهام لو رفض انا هرفض 
نظر لها فارس وقال بضيق:يعني انتي عندك استعداد تخسريني عشان ابوكي اخص عليكي 
نظرت له سمر وقالت بحب:انا مستعده اخسر الدنيا كلها عشان بابا اهام حاجه عندي 
ابتسم فارس على حبها لولدها وقال بجديه:ربنا يديمكم لبعض بس انا عايز اقولك على حاجه مستحيل كنت هعمل كل دا من غير ما اقول لعمي انا قولتله على كل حاجه وهو موافق بس كان ناقص موافقتك عشان اجيب اهلي حتي انا اتفقت معه على كل حاجه ناقص نقراء الفاتحه ونلبس الدبل 
ابتسمت سمر وقالت بحب:انا بجد مش مصدقه كل اللي بيحصل دا حسه اني فى حلم ثم قالت بمرح مش ناوي تلبسني الخاتم ولا دا زينة ولا اي قصتك 
نظر لها فارس وقال :دا انا هموت والبسه ليكي من يوم ما فوقتي من الغيبوبه دا مش الدبله دا هديه مني الشبكه وكل دا هننزل انا وانتي واهلك تختاري اجمل شبكه فى الدنيا 
نظرت له سمر وقالت بحب:خايفه كل دا يكون حلم عارف لو حلم انا مش عايزه اصاح ثم قالت بتركيز صح تعال هنا هو انت ليه كتب يعني تتجوزيني جاهله انا ها وصحابك دول ليه خلتهم يعملوا كل دا انا مش فاهمه حاجه 
جذب فارس يدها وقال بحب:تعالي بس نقاعد ناكل دا انا عامل ليكي الاكل دا كله قولت هبهرك عشان لما انكد عليكي فى اي حاجه تفتكري كل دا 
قهقهة سمر على حديثه وقالت بمرح:الاه انا مقولتلكش مش انا زي القطط ياكلوا وينكروا جلست سمر وقالت بحماس اسكت بقي خليني ادوق اكلك خليك عارف لو حلو محدش هيطبخ غيرك 
نظر لها فارس وقال بصدمه:لا بقولك اي هاتي الاكل كده انا معملتش حاجه انا كذب اصلا 
ابتسمت سمر وقالت وهي تجذب احد الاطباق وقالت :اسكت اسكت الله حلو اوووي الطبق دا والله اكلك حلو اووي زي ذوقك بظبط 
قهقهة فارس على حديثها وقال بحب:الف هنا بصي هحكيلك بقي اي اللي حصل انا قولت هعمل ليكي مفاجاه ان اتفاق مع صحابي انهم يعملوا الجو دا وبعدها ابراهيم هياخدك بعيد عني وهيفضل وليد على اساس اان متحركش من مكاني ويقدر ابراهيم ياخدك ويمشي انتي بقي فاكره الزرع اللي قولتي عليه وراء الزرع دا بقي المكان اللي احنا قاعدين فيه دا ابراهيم كان هيجيبك هنا وانا هقف فى نهايه الممر دا واقولك تتجوزيني بس كده ياست 
نظرت له سمر وقالت بصدمه:بس بس انت مينفعش تعمل مفاجاة تاني دا انا كنت هموت من الخوف ثم قالت بتفكير بس برده ليه كتب يعني تتجوزيني 
كتم فارس ضحكته وهو يقول بمرح:صراحه قولت عشان لو مش فاهمه وجاهله اعرفك لاحسن تفتكريها شتيمة 
صفعة سمر يده بخفه وقالت بغضب مزيف:انا جاهله وعايز تتجوز جاهله ليه ما 
قطع حديثها فارس وهو يقول بحب :والله لو كنتي ابشع بنت فى الدنيا مش عايز غيرك انا بحبك ياسمر انتى حلم بنسبه ليا فضلت اخبي كتير الحب دا واهرب منه بس لما شوفتك وقعه بين ايدي والدم مغرق الدنيا حسيت اني خلاص هخسرك وندمت على كل لحظه عدت وانا مقولتش اني بحبك وقرارت اني هفضل كل دقيقه تعدي اقولك بحبك انا كنت هموت من الرعب لما دخلتي فى غيبوبه حسيت ان انا ممكن اخسرك فى اي لحظه اتمنيت اني اكون مكانك وانتي كويسه مسح فارس دموعها وقال بحنان بس بس هو احنا هنقلبها نكد ولا اي افرحي كده يلا كملي اكلك عشان لازم نمشي دلوقتي عشان تفضلي مع اخواتك
.................
بعد مرور ساعه نظرت ساندي لسليا وقالت بستغرب:سليا هي سمر لسه مجاتش 
اؤمات لها سليا بنعم وقال بضيق:اه لسه مجاتش قولت ليكي متنزلش انتي اللي صممتي 
نظرت لها ساندي وقالت بغضب:بالله دا وقته الفرح خلاص هيبداء دا هشام كلمني وقالي انه قرب علي هنا والهانم اختك لسه مجاتش 
نظرت لها سليا وقالت بغيظ:انتي بتتعصبي عليا ليه ما يحيي برده قالي انه هيجي خلاص و
قطع حديثهم دخول سمر الغرفه وهي تقول بقلق:بالله عليكم بلاش ضرب انا مش قادره بصه هلبس بسرعه واول ما يخلص الفرح هحكي ليكم حصل اي  
جذبت سمر فستانها من على الفراش ركضت الي المرحاض بعد مرور دقائق دق باب الغرفه ثم دخل والدهم الغرفه وهو يقول بفرحه:اي الجمال دا لا دا انا اخاف عليكم من العين تعالي يااحلام ارقي البنات ربنا يحفظكم يارب 
دخلت احلام غرفه وهي تقول :اللهم بارك قمرات ربنا يحفظكم من العين ثم قالت بستغرب اومال فين اختكم انا شوفتها وهي طالعه
سمر بصوت مرتفع:انا اهو خلصت لبست هلبس بس الخمار وهاجي انزلوا انتم 
نظر لهم السعد وقال :سمر متنزليش لوحدك انا هنزل اخواتك لهشام ويحيي واجي اخدك 
اؤمات له سمر وقالت :ماشي  يابابا 
...............
يقف هشام امام المنزل بجانبه يحيي نظر هشام ليحيي وقال بتوتر:هو انت كمان متوتر ولا انا بس 
ابتسم يحيي وقال بهدوء:متوتر ليه دا انت حقك تفرح دا انت هتكتب الكتاب عقبالي يارب 
نظر له هشام وقال بصدمه:يخربيتك وانا اقول انا مالي طلعت عينك 
قهقهة يحيي على حديثه وقال:ياعم بهزار معاك انا اصلا ناوي اكلم عمي لو وافق هكتب انا كمان معاك بس يارب يوافق بص بص ساندي اهي نزله اومال فين سليا
تجاهل هشام حديثه وظل  ينظر لملامح وجهه بنهار لقد كانت شديده الجمال ابتسم هشام وتمني انه يخفيها عن عيون الناس واقف السعد امامه وقال بمرح:مالك ياهشام متنح ليه ثم قال بتحذير ركز معايا كده وفوق عارف لو  زعلتها فى مره حتي لو بالغلط صدقني هتزعل انا اقدر اني اخليها تختفي من قدمك ومهما عملت مش هتعرف توصل ليها ثم قال بجديه حافظ عليها احترامها و اوعي فى يوم تخليها تنام زعلانه اعتبرها بنتك قبل مراتك ثم نظر ليحيي وقال اهدي ها دقيقه هجيب سليا وانزل مهربتش 
ابتسم يحيي وقال بتوتر:ومين قال هربت انا اهو مستني 
امسك هشام يد ساندي وقال بحب:شكلك زي القمر انا مش مصدق ان خلاص هنكتب الكتاب اخيرا انا كنت فقدت الامل بصي قبل ما ابوكي يجي عايز اقولك كلمتين انا من غير ما عمي يقولي كده انا هحافظ عليكي ومش هخلي حد فى الدنيا يزعلك هشيلك فوق راسي وجوه عيني وهفضل احبك لحد ما اموت 
ابتسمت ساندي وقالت بحب:انا كمان مش مصدقه ان هنكون من نصيب بعض اول مره شوفتك قولت مين المجنونه اللي توافق تتجوز وحد بشكل دا متبصش ليا كده انت كنت عصبي اووي وصعب انا خوفت منك بس بعد مرور الوقت عرفت ان مينفعش مجنونه غيري تحبك وتتجوزك انت الشخص المناسب ليا ومينفعش شخص غيرك يكون جوزي انت شريكي فى الحياه 
قبله هشام يدها وقال بحب:وعد عمري ما هخليكي فى يوم ندمانه على انك وثقتي فيا انا لحد دلوقتي مش مصدق انك بتحبيني وانك معايا وخلاص كلها شويه وتكوني على اسمي 
نظر لهم يحيي  ثم نظرلي اليس وقال بغيظ:كل دا عمي  فوق اليس اطلعي ياحبيبتي استعجالي سليا بدل ما
قطع حديثه اليس وهي تقول بفرحه:عمو عمو سليا اهي بص شكلها حلو اووي 
نظر يحيي لسليا بصدمه قال بمهمس:حوريه ابتسم ظل ينظر لها بشرود يشعر انه فى حلم لا يريد ان يستيقظ سقطت دموعه من الفرحه مسح دموعه وهو يقول :انتي بجد اي الجمال دا 
نظر له السعد وقال بغضب مزيف:اي دا فى اي احترم نفسك ثم قال بجديه انت سمعت الكلام اللي قولته لهشام نفسك الكلام ليك بس فى زياده سليا عصبيه وصعبه بنتي وانا حافظها عايزك تصبر عليها لو عملت حاجه عارف مصايبها عايز اقولك انها اطيب خلق الله خد بالك منها وحافظ عليها ثم نظر لهم وقال بفرحه انا مش قادر اصدق ان جه اليوم اللي كنت بحلم بيه ان اشوفكم مع ولاد حلال عقبال سمر 
ابتسم يحيي وقال بحب:عارف سليا وانها مصيبه وماشيه على الارض انا بوعدك ان مهما عملت هكون ليها كل حاجه فى الدنيا وعمري ما هاجي عليها ابدا وهفضل احبها واحترامها لحد اخر يوم فى عمري ثم قال برجاء ممكن اطلب طلب من حضرتك انا نفسي يكون كتب كتاب زي هشام انا اتكلمت مع سليا وهي وافقت بس قالت المهم ان حضرتك توافق 
نظر لهم السعد وقال بشك:انتم اخدت القرار وجايين تاخدوا راي اللي هو وافق خير وبركه رفض يبقي مش مهم 
نظر له يحيي وقال بصدمه:اقسم بالله مااقصد راي حضرتك مهم جداا اهام من كل حاجه وهو اللي هيمشي 
ابتسم السعد وقال بهدوء:بص يابني انا موافق بس دا لسه فى ورق عشان ينفع تكتب الكتاب  
تنهد يحيي بضيق وقال:انا مكنتش اعرف دا انا اللي اعرفوا ان الورق هيكون مثلا البطاقه بتاعتي وبتاعت سليا  
نفى السعد وقال بهدوء:لا دا اكتر من ورقه ثم نظر لهشام وقال هشام قالوا اي الورق اللي اتعمل عشان كتب الكتاب 
نظر له هشام وقال بجديه:البطاقه طبعا وفحص طبي لينا  اربع صور  كم حاجه كده مش فاكر بص لما اجي اكتب الكتاب ابقي بص على الورق 
تنهد يحيي بضيق وقال :ماشي انا عارف حظي 
ابتسمت سليا وقالت بهمس:اهدي متنكدش علي نفسك فيها اي لو معرفنش نكتب الكتاب انهارده خلينا نستنى شويه ونكتب الكتاب عادي 
اؤما لها يحيي بتفهم وقال:عندك حق ثم قال بحب اي الحلاوه دي حوريه دا انتي احله من الحوريه مخبيه الجمال دا كله فين 
ابتسمت سليا وقال بخجل:بس اسكت بابا واقف 
نظر لها السعد وقال بغيظ:اتلم ها بدل ما اخدها والغي الخطوبه دي يلا امشوا انتم عشان السيشن امها هتكون معاكم وانا هجيب سمر وهنروح على القاعه انجزوا الوقت بيجري 
...........
بعد مرور ساعه ونصف كان يقف السعد بجانب فارس وهو ينظر لفتيات بسعاده نظر فارس لسمر وقال بغيظ:سمر سمر تعالي هنا 
نظر له السعد وقال بستغرب :في اي بتنادي البت ليه 
نظر له فارس وقال:لا مفيش ياعمي بس عايزها فى حاجه ضروري 
واقفت سمر امامه وقالت بضيق:بتناديني ليه 
نظر لها فارس وقال بهمس وغيرة:اهدي شويه ها اهدي شاغله رقص من اول ما اخواتك دخلوا القاعه اهدي عايزه تروحي تاني ليها روحي بس بشرط اخرك تسقفي غير كده هاجي اخدك من وسطهم وهعلقك على الباب انا بقولك اهو 
نظرت له سمر وقالت بغيظ:لا اهدي انت مش انا اللي تكلمني بالاسلوب دا انا عادي برقص مع اخواتي وسط بنات محدش شايفني انا هروح وهحترمك وهصقف بس حاجه تانيه اه لو كلمتني بالاسلوب دا تاني الحاجه اللي قولت عليها لا هعملها هنشف دماغي 
تنهد فارس بضيق وقال:سمر خلي اليوم يمشي ها مش عايزين نتخانق انا بغيرة عليكي وحقي ان اقولك مترقصيش وانتي مش وسط بنات فى شباب عينها مش شايفه غير البنات اللي انتي بتقولي عليها ثم قال بهدوء اهدي وتعالي عايز اتكلم مع عمي فى موضوع وانتي تكوني واقفه 
نظرت له سمر وقالت بقلق:موضوع اي وانجز بجد مينفعش افضل بعيده عنهم كتيرر
اؤما فارس بتفهم ثم اقترب من السعد وقال بجديه
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
اؤما فارس بتفهم ثم اقترب من السعد وقال بجديه:عمي كنت عايز اقول لحضرتك حاجه انا عملت اللي قولتله لحضرتك وسمر وافقت الحمدلله  انا وحضرتك اتفاقنا على كل حاجه انا طلب من حضرتك ان خطوبتي تكون على يوم التلاتاء 
نظرت له سمر وقالت بصدمه:انهي تلاتاء اوعى تقول التلاتاء دا 
نظر لها فارس وقال:التلاتاء دا فيها اي  يعني
نظرلهم السعد وقال بهدوء مزيف:ها كمل واي كمان اعتبرني اختها واقفه ثم قال بغضب بس انتم الاتنين وانت تلاتاء اي احنا انهارده السبت تالت ايام هنلقي انهي قاعه موجوده ولا هتلحق هي تحجز فستان ولا تكلم الكوافير امتي ولا هتعمل اي بظبط 
نظر له فارس وقال برجاء:ياعمي انا هحل كل دا القاعه انا هعرف احجزها وسمر يوم تنزل تشوف الكوافير ويوم لفستان ولو عايزني اجي معاها ونلف بالعربيه لحد ما تلقي الفستان اللي هي عايزه انا معنديش مشكله 
تنهد السعد بتعب وقال:انا تعبت منكم بس ماشي انا موافق عشان يكون فى حاجه رسميه بينكم بس الاهام هنا  رايك ياسمر موافقه ماشي مش موافقه هنطرد فارس من الفرحه دلوقتي  
ابتسمت سمر ثم عانقته والدها وقالت بحب:انا بحبك اووي يابابا انا رايك هو اهام حاجه عندي اهام من رايي ومن الدنيا كلها لو انت موافق انا موافقه 
ربت السعد على راسها وقال بحنان:ربنا يديمك ليا يابنتي واشوفك اجمل عروسه فى الدنيا
ابتسم فارس وقال بامتنان:شكر ياعمي بجد انا مش عارف اقولك اي حضرتك ساعدتني كتير اووي انا باذن الله بكره على المغرب هجيب ابويا وامي يقاعدوا مع سمر انا اصلا صدعتهم من كتر كلامي عنها وعن اخلاقها
ابتسم السعد وقال بحنان:انت بقيت ابني مفيش بينا شكر واهلك ينور ياحبيبي فى اي وقت 
نظر له فارس وقال بحب:ربنا يديمك ليا ياعمي ثم قال بقلق بس في حاجه انا عايز اقولها ليكم 
نظرت له سمر وقالت بخوف:في اي قلقتني ناوي تعمل الفرح بكره ولا اي 
ابتسم فارس وقال بجديه:والله لو اقدر هعمل كده المهم سمر مينفعش تقول لحد فى الاكاديميه انها مخطوبه وانا حتي هعازم ناس قريبه مني جدا وهكون ماكد عليهم انهم ميقولوش لحد على سمر ودا عشان سمر لسه فى الاكاديميه وممنوع تتجوز او تتخطب طول ما هي لسه فى الاكاديميه 
اؤما له السعد بتفهم وقال:تمام ربنا معاكم فارس خد بالك من سمر انا وافقت انها ترجع الاكاديميه وتعمل اللي هي عايزه عشان عارف انك هتحميها لو حصلها حاجه تاني انسى انك تروحي الاكاديميه 
ابتسمت سمر وقالت بحب:متقلقش عليا يابابا انا قرده انا هروح لاخواتي 
ينظر هشام لساندي وهو يقول بحب:مش قادر اصدق ان انتي بقيتي مراتي خلاص عارفه قبل ما شوفك كنت صعب اووي مش عايز اتعامل مع الناس ولو هتعامل مع حد هتخانق ديما متعصب ومش طايق نفسي ومكنتش بخاف لحد ما ظهرتي انتي عارفه لما شوفتك فى الخناقه لي اول مره اخاف كده خوفت يعملك حاجه خوفت يكون حصلك حاجه فهمت ساعتها انك هتكوني حاجه كبيره عندي من هنا اتغيرت بقيت بدل منا عصبي ديما بقيت ديما برخم عليكي واستفزك شكلك بيبقي حلو اووي وانتي متعصبه كده تعالي نتكلم جد انا بحبك اووي قولتها ليكي كتير وهفضل اقولها كل ثانيه بتمر علينا مع بعض
ابتسمت ساندي وقالت بغيظ مزيف:اه دا انت كنت مطلع عيني ولسه والله مطلعه عيني هشام انا بحبك معرفش ازاي حبيتك بس اول ما شوفتك حسيت  بحاجات غريبه بفكر فيك كتير بتكسف كل ما متكلمني وببقي عايزه تتكلم كتير معايا بتوحشني انا هنا ساعتها قولت اي جو الافلام دا انا مش عايزه احب حد وخصوص لو كان عصبي زيك كده اي متبصش كده مانت كنت عصبي اوووي  كنت حرفيا لو شوفت حد معدي من قدامك هتقوم تتخانق معه من غير سبب كنت مجنون وانا بقيت مجنونه معاك 
عانقها هشام وقال بحب :انا بمو*ت في المجنونه بصي اي رايك اكلم عمي نعمل الفرح فى اجازه نص السنه 
نفت ساندي وقالت بهدوء:لا لسه فى حاجات كتير هنزل اشتريها غير ان انا عايزه لما اتجوز اكون اتخرجت عشان كده خلينا بعد الفاينل اكون جبت كل حاجه وكمان خلصت من الدراسه
نظر لها  هشام وقال :خلاص ماشي انا موافق الوقت اللي يريحك هنعمل فيه الفرح 
تنظر سليا لساندي وقالت بفرحه:ساندي شكلها زي القمر و
قطع حديثها يحيي وهو يقول :والله مافي قمر غيرك كنتي مخبيه الجمال دا كله فين 
ابتسمت سليا وقالت بخجل:شكر انت كمان شكلك حلو اوووي 
نظر لها يحيي وقال بحب:عارفه رغم اني كنت همو*ت واكتب الكتاب انهارده بس ملناش نصيب سليا انا بحبك معرفش ازاي حبيتك كده وانا كنت ناوي اقفل على قلبي بس انتي جيتي غيرتي كل حاجه حياتي كلها اتغيرت وبقي ليها طعم على ايدك انا بوعدك اني هخليكي اسعد انسانه فى الدنيا وعمر ما حبي ليكي هيقل هفضل سندك لحد اخر لحظه فى العمر 
نظرت له سليا وقالت بحب:انا تقريب مقولتهاش ليك يحيي انا بحبك اوووي حبيت حنيتك وشخصيتك القويه حبيت كل خاجه فيك واهام حاجه صبرك عليا فى المصيب وعد اني هفضل معاك لاخر العمر واخليك اسعد واحد فى الدنيا وهخد بالي من اليس كانها بنتي 
ابتسم يحيي وقال بحب :انا بحبك هفضل اقولها ليكي كل شويه لحد ما تزهقي مني ربنا يديمك ليا يااجمل هديه من ربنا ثم قال بجديه بصي انا كمان يومين تالته كده هكلموا ونحدد الفرحه هيكون امتي ونبداء نجهز البيت ونظبط دنيتنا  فاهمه 
اؤمات له سليا بنعم وقال:اه فاهمه انا موافقه باذن الله ربنا يكملها لينا على خير 
امسك يحيي يدها وقال :يلا ياحبيبتي نروح نقاعد شويه 
................
يوم الثلاثاء تجلس سمر وهي تتحدث مع فتاه امامها وتقول:انا عايزه ميك اب هادي وبسيط 
اؤمات لها الفتاه وقالت بهدوء:عيوني انتي اصلا عروسه قمر 
جلست سليا بجانبها وقالت :قمر واجمل من القمر كمان
ابتسمت سمر وقالت بحب:ربنا يديمك ليا ياسليا طلع عينك معايا فى اليومين دول 
جلست ساندي بجانب سليا وقالت بتعب:اه يالهوي متفكرنيش باليومين  دول انا لحد دلوقتي مش فاهمه ازاي عملنا كل دا فى اليومين دول بس نصيبك يابت ربنا سهل ليكي كل حاجه الحمدلله 
اؤمات سليا بتاكيد على حديث ساندي وقالت:عندها حق وفارس كمان ساعد كتيرر  طلع بيحبك اووي يابت ياسمر ربنا يديمكم لبعض 
دق باب الغرفه دخلت والدتها الغرفه وهي تقول بفرحه:مش قادره اصدق انكم كبرتوا وكلكم اتخطبتوا مبسوطه اووي ربنا يكمل فرحتكم دي على خير ثم نظرت لسمر وقالت مكنتش اتخيل انك هتتخطبي بالسرعه دي قولت اكتر واحده هطلع عيني فيهم هي سمر 
نظرت لها سمر وقالت بجديه مزيفه :صح انتي عندك حق انا هلغي الموضوع دا انا هفضل جنبك اصلا لو كلنا اتحوزنا مين هيرخم عليكم 
دخل والدها الغرفه وقال بمرح:لا لا امشي ياست احنا مش عايزين حد يقاعد معانا ثم نظر لاحلام وقالت اسكتي دول شويه مجانين ما هيصدقوا 
ابتسمت سمر على حديث والدها وقالت:كان نفسي اعمل كده بس فارس هيقت*لني دا مجنون
نظر لها السعد وقال :صراحه عندك حق المهم خلصي بسرعه الخطوبه هتبداء كمان ساعه ونص مش فاهم فارس ليه حجزها الصبح كده دا مفيش وقت نهايي 
نظرت له سمر وقالت بهدوء:يابابا دا كويس ان كان فى قاعه اصلا انا فضلت مستنيه فارس يقول ان مفيش قاعات ونلغي الخطوبه دلوقتي لان مستحيل نلقي قاعه فى الوقت الضيق دا بس الحمدلله انه عرف يلقي 
نظرت لها ساندي وقالت:يلا مش عايزين نضيع وقت انتي لسه هتتصوري انجزي
............
يجلس فارس بجانب والده نظر له والده وقال :الحمدلله ان اخيرا شوفتك عريس مع اللي قلبك اختارها 
ابتسم فارس وقال بحب:الحمدلله ادعيلي يابابا انا لحد دلوقتي مش مصدق اني اخدت الخطوه دي بس سمر تستاهل انا لو لفيت الدنيا كلها مستحيل القي بنت زي سمر 
نظرت له والدته وقالت بفرحه:الحمدلله ان شوفت اليوم دا ربنا يفرح قلبك يارب رسمر فعلا بنت حلال ربنا يديمكم لبعض ويحفظكم من العين انت خلصت لبس ولا لسه ياحبيبي 
اؤما لها فارس بنعم وقال:اه خلصت لبس هروح دلوقتي عشان اخد سمر من عند بيتها وبعدها نتصور ونيجي على القاعه  يلا سلام ادعولي اليوم دا يعدي على خير انا قلبي بيقولوا في حاجه هتحصل مخليني قلقان 
نظر له والده وقال بهدوء:دا بس من التوتر تفائل خير واقرأ اية الكرسي وسيبها على ربنا باذن الله هيكون يوم حلو 
..............
سمر تنظر لملامحها فى المرآة بصدمه وتقول :الله دي انا ازاي بجد مش عارفه اقولك اي تسلم ايدك بجد 
نظرت لها ساندي وقالت:بسم الله ماشاء الله اللهم بارك اي القمر دا 
نظرت لها سليا وقالت بمرح:مين هتخطف قلب فارس بجمالها دا 
نظرت لها سمر وقالت بغرور مريف:انا خطفته من زمان 
قهقهة ساندي على حديثهم وقالت :اسكتي بس انتي وهي ثم نظرت لفتاه وقالت بعد اذنك اعملها الخمار خلاص مفيش وقت كلها دقائق وفارس هيجي يلا 
..................................
بعد مرور ساعه تنظر سمر لفارس وقالت بحزن:فارس مالك ساكت ليه انت من اول ما شوفتني وانت ساكت في اي 
نظر لها فارس وقال بشرود:مش عارف انا كنت مخطط هقول اي لما اشوفك وهعمل اي وتخيلت اني هعيط بس لما شوفتك نسيت كل دا مش لقي ولا كلمه توصف مشاعري ليكي نفسي اخدك ونهرب من هنا انا خايف اووي تاني مره اخاف بسببك خايفه تحصل حاجه تبوظ اليوم سمر انا متخيلتش ان ممكن احب حد كده انتي مش بس حبيبتي انتي بقيتي كل دنيتي النفس اللي بتنفسه ممكن تشوفيني اوفر بس والله العظيم ما اوفر سمر فى حاجه عايزه اقولها ليكي من اول ما شوفتك انهادره انتي احله مما تخيلت ومش بس انهارده ولا امبارح انتي حلوه اووي من اول مره شوفتك فيها خطفتي قلبي وعقلي انا شوفت حاجات كتير فى حياتي وحشه ومحدش يتخيلها وكنت فقدت الامل ان حياتي تتعدل لحد ما جيتي انتي مكنتش متخيل ان عوض ربنا جميل اووي كده انتي بجد عوض ربنا ليا النجمه اللي ربنا بعتها ليا تنور دنيتي الضلمه لسه فى كلام كتير اووي فى قلبي كلام ومشاعر مستحيل تخلص عارفه نفسي اعمل اي دلوقتي اووي 
سقطت دموع سمر من الفرحه تشعر ان كل دا حلم ان فارس مستحيل يحبها بشكل دا وان هي فقدت الامل متخيلتش ان ربنا هيستجيب ليها وفارس هيحبها نظرت له وقالت بحب:نفسك في اي 
مسح فارس دموعها وقال بحنان:بس بس ياعبيطه بتعيطي ليه امسحي دموعك دي الناس بتبص علينا مش عايز حد يشوف دموعك ابدا ثم قال بمرح ثم ان الناس تقول العريس مخليها تعيط من دلوقتي هتخلي الناس تفتكرني اي دلوقتي 
قهقهة سمر على حديثه مسحت دموعها واخذت نفس وقالت بعدم تصديق:مش مصدقه يافارس اللي بيحصل انت كنت الدعوه الوحيده اللي بدعيها ديما ربنا استجاب ليا بعد كميه العياط والدعاء دي الف حمد وشكر لله انا بحبك اووي يافارس مش من اول يوم شوفتك بتاع الكمين انا اعرفك من قبلها بكتيرر اووي حبيتك من طرف واحد وقولت انسي يابت انه حتي هيشوفك هيشوفك فين اول يوم شوفتك فيه مكنتش مصدقه ان انا اللي اعمل كده اللي هو اتخانق وكده انا فى المواضيع دي هتلقيني ساكته ومش عارفه اتكلم بس لما دا حصل قولت خلاص حتي لو كان فى امل كده باظت حسه اني فى حلم حلم جميل اووي مرعوبه انه يكون حلم بقي واصاح القي انك لسه مش طايقني وبتعاملني وحش 
ابتسم فارس وقال بحب:انا بحبك جدا وعمري ما كنت مش طايقك انا بس كنت بعمل كده عشان اهرب من المشاعر دي لان مكنتش عايز احب ولا ادخل فى الجو دا تاني بس انتي خلتيني غرقت فى الحب تنهد ثم قال بمرح برده مسالتنيش انا نفسي اعمل اي دلوقتي 
نظرت له سمر وقالت بفضول:عايز تعمل اي 
امسك فارس يدها وقال بجديه:نفسي اووي اخدك واهرب من وسط الناس دي ياريت كان انهارده الفرح بس هانت تتخرجي تاني يوم تخرج هيكون الفرح و
قطع حديثه سليا  وهي تقول بهدوء:انتم الاتنين قاعدين هنا زي المعازيم قومي ياسمر خلينا نرقص دا الفرح فرحك ياعروسه 
نظر لها فارس وقال بغضب:رقص اي مفيش رقص احنا ممكن نقف معاكي وسمر اخرها تسقف 
نظرت له سمر وقالت بغيظ:طبعا ومالوا اللي انت عايزوا ثم قالت بهمس يلا يابت ننزل نرقص هو مش هيعرف يعمل حاجه وسط الناس وربنا يستر بعدين 
نهضت سمر وهي تقول بخبث :فارس هروح اقف معاهم هسقف بس 
اؤما لها فارس ثم نظر حواله بقلق اقتربت فتاه منقبة من سمر وقالت بصوت خشن شويه :سلام عليكم مبروك ياعروسه فى حد بره بعت ليكي البوكيه دا وبيقولي اقولك الف مبروك  والكارت اللي في البوكيه دا اقرأ مع عريسك 
امسكت سمر الورد وقالت بهدوء:الله يبارك فيكي شكر حاضر 
جلست سمر بجانب فارس نظر لها فارس وقال بستغرب:في اي انتي لسه نازله رجعتي ليه واي البوكيه دا 
وضعت سمر الورد بجانبها وقالت بهدوء:ست منقبه صوتها خشن وغريب عليا لقتها جت ليا وسط البنات وقالت ان حد قالها توصل البوكيه دا ليا وان الكارت اللي فى البوكيه دا لينا احنا الاتنين 
امسك فارس الكارت وقرأ بصوت مرتفع قليل مبروك ليكم كنت عايز اقول حاجه لفارس بتدور عليا وانا حواليك فى كل مكان مستحيل تعرف توصلي حلوة عروستك ابقي خلي يهدي ويعرف هو بيتعامل مع مين خد بالك منها يافارس اصلا الدنيا مش امان دلوقتي 
(فاعل خير)
نظر لها فارس وقال بهدوء:شكلنا هنطلع مهمه مع بعض قريب اووي 
#النهايه و الي اللقاء فى الجزء التاني
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-