رواية رايت الكثير من الصغر كاملة جميع الفصول بقلم ميرفت السيد

رواية رايت الكثير من الصغر كاملة جميع الفصول بقلم ميرفت السيد


رواية رايت الكثير من الصغر كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة ميرفت السيد رواية رايت الكثير من الصغر كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية رايت الكثير من الصغر كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية رايت الكثير من الصغر كاملة جميع الفصول
رواية رايت الكثير من الصغر بقلم ميرفت السيد

رواية رايت الكثير من الصغر كاملة جميع الفصول

كنت نايمة صحيت على صويت وزعيق
خرجت من اوضتي مفزوعة باتعثر في خطواتي من الخوف والخضة 
لقيت بابا في اوضة النوم ماسك واحد بيضربه والراجل بيحاول يلبس هدومه ويدافع عن. نفسه بنفس الوقت
وماما بقميص النوم واقعة على الأرض وبتنزف دم من بوقها 
خوفت دخلت تحت السرير بدون.ماحد يشوفني وانا باترعش وباعيط بصوت.مكتوم ولقيت  حبيبة اختي الصغيرة بتعيط ورايحة لماما خطفتها بسرعة جنبي وكتمت صوت عياطها وشاورتلها تسكت وفعلا سمعت كلامي وانا حضنتها وخبيت وشها عشان ماتشوفش الي بيحصل
لحد. مانامت بسرعة حطيتها جنبي وفضلت اراقب الي بيحصل
الراجل زق بابا و جري على برة بسرعة وبابا راح وراه ملحقهوش رجع تاني لقى ماما بتحاول تقوم بصعوبة 
بابا مسكها ورماها على السرير وقلع الحزام وفضل يجلدها بيه وماما بتصرخ وبتترجاه لخد. ماصوتها وقف
وانا باعيط عياط
مكتوم وفجأة بابا نده عليا وجري على اوضتي وهو بينادي عليا انا واختي طلعت من تحت السرير وسحبت اختي بصيت على ماما لقيتها اغمى عليها خرجت لقيت بابا في وشي 
اتصدم وقالي : انتي كنتي فين ياحلا
عيطت قرب مني وحضنني انا واختي وقالي: متخافيش ياحبيبتي مفيش حاجة 
روحي اوضتك ونامي عشان الصبح هانمشي
وشال حبيبة وفضل جنبنا لحد  مانمت غطانا وباس راسي انا واختي بكل حنية كعادته 
وراح لماما طول الليل اقلق على زعيق لحد. مالقيت ماما داخلة علينا بشنطة هدومها وفضلت وفضلت تعيط وتقول خلي بالك من اختك ياحلا 
قولتلها: ماما رايحة فين 
: مسافرة ياحلا 
عيطت وقولتلها وانا باحضنها ماتسبنيش خدينا معاكي 
مسحت دموعي وقالت: مش هاغيب كتير هاتوحشوني 
وقلعت سلسلة فيها قلب عليه صورتي انا وحبيبة من ناحية والناحية التاتية صورتها هي وبابا لبستهالي في رقبتي وقالتلي خليها معاكي اوعي تقلعيها
قولتلها: حاضر
قالتلي: ماتعيطيش اوعي تكوني ضعيفة أبداً  انتي بنتي الجامدة الي ماينفعش تعيط او تخاف من اي حاجة في الدنيا
قولتلها: حاضر بس ماتعيطيش انتي
قالتلي وهي بتشهق من. كتر العياط: عشان هاتوحشوني انا باحبكم اوي
بابا اتدخل وقالها وهو بيبعدها: لا حنينة اوي يامنال وانتي كنتي عملتي حساب ليهم احمدي ربنا اني سيبتك تلمسيهم ياوس.... خة
وسحبها بعيد وقالي: انا هاوصل ماما للقطر وراجع اوغي تخرجو ولا تقفوا بالشباك زي ماعلمتك ياحلا
قولتله : حاضر يابابا
جريت وبصيت من ورا الشباك وشوفتهم بيركبو عربية بابا 
وبعد. ساعتين رجع بابا لوحده ومعاه صاحب العمارة ومحامي  وعقد وبابا مضى هو وصاحب العمارة واخد شنطة فلوس ودخل لم هدومنا وعفشنا ولبسنا
وبالليل كنا راكبين عربية بابا وانا حاضنة عروستي باربي وحبيبة معاها  تويتي   وورانا عربية فيها عفشنا
وبعد شوية وصلنا بيت جدو والد بابا طلع يستقبلنا هو والعيلة
جرينا عليه انا وحبيبة اخدنا بالحضن وفضل يبوس فينا ويدينا شيكولاتة كالعادة 
وبعد مابابا واخواته نقلو عفشنا في شقة بابا الي ماما كانت رافضة تعيش فيها زمان 
جدو طلع وقعد هو وعمي منصور وعمي محمد مع بابا وقاله: ايه الي حصل يامنير
بابا: طلقت منال
جدو: ليه
بابا: مش مرتاح ومشاكلنا كترت واتفقنا نتطلق بشرط. تسيب البنات  وتسافر لأهلها بدل ماالبنات يتعقدو 
عمي منصور: نورت بيتك يامنير
عمي محمد: ياما قولتلك منال متنفعش بس... 
قاطعه جدي:  خلاص ياولاد نصيبهم كدة  ياللا انزلوخليهم يرتاحو 
وقبل مايمشو طلعت طنط فادية مرات عمي محمد بصينية مليانة اكل وفاكهة وسلمت علينا وباستنا ونزلو كلهم
ماعدا جدي  الي قعد يلعب معانا 
وفجأة :........ 
وفجأة بابا قال لجدي:  شوف ياحاج انا دلوقتي محتاج اتطمن على البنات طول ماانا بالشغل 
جدو: متقلقش مراتات اخواتك فادية ونوال موجودين وعندهم ولادهم من سن بناتك
بابا: لا ماينفعش انا ماضمنش يعاملو بناتي ازاي بغيابي
جدو: خلاص هايفضلو معايا انا وتحت عنيا طول ماانت بشغلك لحد ماتشوفلك عروسة بنت حلال
بابا: عمري ماهجيبلهم مرات اب انا هاعيش ليهم  مش هابهدلهم ابدا وكلها فترة صغيرة وحلا تدخل المدرسة وحبيبة تدخل كي جي 1 وانا الي بنفسي هاذاكرلهم واغسلهم واطبخلهم بس لحد ماارجع من الشغل هايفضلو عندك بشقتك 
جدو: الي يريحك ياحبيبي 
وفعلا مرت السنوات ووصلت  لاولى ثانوي العام واختي بالاعدادي وبابا بيراعينا بكل حب ورفض يتجوز بسببنا كان يخلص شغله في الشئون  القانونية في المحكمة   وييجي يأكلنا ويذاكرلنا ويروح مكتب المحاماة بالليل
والايام. كانت بتمر بسلام وهدوء لأن كل الي بابيت بيعملوا لبابا حساب بيخافو يزعلونا 
أحيانا ماما كانت بتوحشني بس بابا بيرفض حتى النقاش بالموضوع دة 
وفي يوم عيد ميلاد باسم ابن  عمي محمد بابا اشترالنا هدوم ونزلنا العيلة كلها كانت موجودة
عمي محمد هو الكبير ومراته فادية تبقى بنت عمه عنده 3 اولاد احمد ودة اكبر واحد بولاد عمي في كلية هندسة 
ومنار ودي قد اختي ومعاها بالمدرسة واقرب صديقة لاختي وباسم ودة في ابتدائي عنده 5 سنين بس باحبه لانه دمه خفيف وعسل 
وعمي منصور متجوز نوال وعندهم 3 اولاد    عدي الكبير ودة ظابط شرطة وبنتين نورا ودي قدي بالسن بس متدلعة وبتاخد السنة في 3 
ونور في ابتدائي عندها 10 سنين
طبعا بابا كان  مانعنا من الاختلاط الزايد فكانت علاقتنا بيهم احترام بدون تطفل ولاتدخل عشان. كدة كانو بيتمنوا يقابلونا ولو على السلم عشان يتكلمو معانا
مانوا بيبصولنا زي الاغراب الي اول مرة يشوفونا
كنا بنفضل عمي محمد ومراته واولاده لانهم. طيبين وبيحبونا
اما عن اسرة عمي منصور كنا بنحس انهم متدلعين وان مامتهم بتغير مننا وعاوزة بنتها احسن مننا
نزلنا سلمنا على الجميع منار جريت على حبيبة وحضنتها وقعدو يتكلمو سوا وبابا متابعهم 
نورا كانت عازمة بنات كتير وكلهم بيهزروا مع اخوها عدي بمنتهى الجراءة
كانت بتبص عليا هي وصحباتها ويضحكو وانا متجهلالهم تماما
مرات عني فادية جت طلبت مني اساعدها لانها بتحب ذوقي وبابا وافق
قمت معاها للمطبخ وكنت بارص معاها الاطباق 
دخلت نور وعملت نفسها بتشرب وراحت قايلة شاطرة ياحلا وفرتي علي مرات عمي حق خدامة
انا سمعتها ومحستش بنفسي غير وأنا بضربها بالقلم وفادية منعتني اضربها تاني 
خرجت تجري على برة وسمعت زعيق 
خرجت لقيت عمي منصور بيزعق مع بابا
وبيقوله: هي دي تربيتك 
بابا: احسن من تربيتك يافاشل
منال: انتي بتمدي ايدك على نور انا هعلمك الادب
ابتسمتلها بسخرية وحبيبة جت وقفت جنبي ومسكت ايدي
اتدخلت فادية وقالتلها: احترمي نفسك وربي بنتك السافلة الي جت تقولها ياخدامة 
حبيبة: خدامة مين يابت انتي ان شاء الله هايبقى مصيرك انتي من كتر السقوط والفشل 
لسة نور هاترد عليها
فجأة سمعنا عدي الي كان بيتابع وساكت بيقول: لحظة ياجماعة نور انتي قولتي كدة 
الكل بيتفرج ونور واقفة قدام اخوها بتترعش وهو بيبصلها بحزم ولما منطقتش راح قال وهو بيبصلي: حلا ممكن تحكيلي الي حصل 
قولتله بهدوء:  مرات عمي طلبت مساعدتي وانا مشغولة معاها بالمطبخ دخلت نور وقالتلي شاطرة ياحلا وفرتي علي مرات عمي حق خدامه فضربتها بالقلم
بص لاخته وقالها: بنت عمك الي عمر ماحد سمع صوتها والكل بيحلف باخلاقها ازاي تقوليلها كدة
اتفضلي اطلعي شقتنا وحسابك. معايا
جريت نور على شقتهم وهي بتعيط 
ردت امه بعصبية: كانت بتهزر 
عدي بص لامه بغيظ ووجه.كلامه ليا: انا اسف ياحلا اسف ليك ياعمي
بابا: حصل خير
قام جدي الي كان قاعد وساكت وقال لعمي منصور ولبابا: العيال والستات لو ولعو في بعض ماشوفش حد منكم يارجالة بيتخانق مع اخوه لو دي اتكررت هاتحرمو عليا لحد. مااموت
بابا وعمي بصوا في الارض جدي قال: اعتذر يامنصور لاخوك انت الي غلطت فيه الأول 
عمي: حقك عليايامنير
بابا: انا اسف يامنصور
منال كانت بتغلي من الغيظ 
فادية: يلا ياجماعة محصلش حاجه 
وحضنتني وقالتلي: جدعة ياحلا دي بنت سافلة محدش رباها
وواحتفلنا بعيد الميلاد وكل ماعنيا تيجي على منال الاقيها بتهري وبتبصلي انا وفادية بكل غل  اتجاهلتها وشوية وبابا جاله تليفون وطلع يرد عليه برة عشان الدوشة 
لقيت عدي قرب مني وبيقولي: اوعي تزعلي ياحلا
: محصلش حاجة
على فكرة انا هخليها تعتذرلك
: مفيش داعي 
ابتسم وكان وسيم جدا وقالي ممكن اسألك سؤال  
اتفضل
: هو دة لون عنيكي بجد 
ضحكت وقولتله: اكيد بعد اذنك
مشيت وسيبته خبطت في احمد ابن. عمي  كان جاي متأخر ومستعجل 
قال: انا اسف ياحلا هو خلاص طفو الشمع
باسم قاله وهو بيضربه في رجله: انت لسة فاكر ان ليك اخ يااستاذ
احمد شاله وباسه وقاله: حقك عليا يابسوم
باسم قالي: اتفضلي بقى ردي انتي ينفع اخويا الكبير وعمايله دي
ضحكت وقولتله: خلاص بقى ياباسم عشان. خاطري  سامحه 
باسم: عشان خاطرك ياقمر العيلة
وصل بابا وشه. كان. متغير سلم على احمد ونده اختي وطلعنا شقتنا
بعد. مادخلنابابا قالي: انا مبسوط انك اخدتي حقك وعاوزك انتي واختك دايما كدة سامعة ياحبيبة
حبيبة: طبعا يابابا 
انا: اكيد يابابا
بابا: اقعدو يابنات انا عاوز اقولكم على حاجة مهمة
انا واختي: خير يابابا 
بابا: انا..........
منير بحزن: امكم في المستشفى بحالة صعبة وعاوزة تشوفكم
وانا سيبتلكم القرار 
حبيبة: دي رمتنا وسابتنا من صغرنا
قولتلها: اسكتي ياحبيبة دي امنا مهما حصل 
بابا: ربنا يكملك بعقلك يعني هاتسافرو عشان تشوفوها 
انا: ايوة يابابا وحضرتك هاتيجي معانا
بابا:  طبعا ياحبيبتي مستحيل اسيبكم لوحدكم
بكرة الصبح جهزو نفسكم الجمعة والسبت اجازة بكل الاحوال ياللا عالنوم
انا وحبيبة: تمام تصبح على خير 
دخلنا اوضنا وغصب عني كل الذكريات اقتحمت عقلي بصيت للسلسلة بتاعتها وقلبي وجعني 
حاولت انام مقدرتش الصبح اول ماطلع فضلت اروق البيت بهدوء كدة كعادتي وفجأةسمعت صوت برة باب الشقة حد بيتسحب
بصيت من العين السحرية لقيت واحدة بتعمل حاجة على العتبة
مكانش في وقت اصحي بابا فتحت بسرعة ومسكتها من. هدومها لقيتها 😳😳😳😳
منال مرات عمي بتدلق مية على عتبتنا 
صرخت وزعقت:انتي بترشي ايه اعصابي كانت بتترعش من الموقف وهي اتصدمت وحاولت تهرب وانا قاقشاها وبازعق ومن غيظي لطشتها بالقلم : بتعملي ايه عاوزة تسحرينا ياكافرة اصحى ياجدي تعالو يااعمامي شوفو منال الي متعرفش ربنا 
بابا وحبيبة صحيوا والبيت كله طلع عندنا وهي مش لاقية كلام. تدافع بيه عن نفسها احنا اخر دور وازازة الي فيها مية العمل بايدها وهي من صدمتها مش عارفة تنطق وبتعيط وبس
بابا بص للمنظر  وقال لاخوه الي كان واقف مبلول ومش عارف ينطق: ايه رأيك في مراتك ياحاج منصور 
رد جدي: هي حصلت عمل لحفيدتي ايه الجحود. دة
نور كانت واقفة بتعيط و بتقول: ماما ردي قولي انهم. كدابين 
ومنال بتعيط وبتداري وشها طلع عدي على الدوشة وهو بيتاوب وبيسأل في ايه وعمي محمد حكاله الي حصل 
بص لامه بصدمة وقال: مش معقول 
بعد فضيحتها قدام الكل سيبتها واناوبقول: حسبي الله ونعم الوكيل  بتشركي بالله ليه كدة دة احنا اهل مهما حصل عليكي من الله ماتستحقي
جدي قال: كل واحد ياخد عياله وينزل على شقته وانت يامنصور شوف هاتحل مع مراتك ازاي يااما هاتصرف انا بطريقتي وانت يامنير هاتلي ملح خشن ومية
وزعق بالكل  ياللا كله ينزل على شقته
وانا واقفة بابص عليهم وهما نازلين لقيت عدي سرحان وبيبصلي وانا مش مركزة معاه 
حبيبة لفتت نظري  اتخضيت وجريت على جوةلاني مع الموقف اضطريت اخرج بشعري وبملابس خفيفة 
جدي الي كان امام مسجد وحافظ كتاب الله وايمانه قوي وبيقدر يعالج حالات المس والسحر مسك المية والملح وقرا قران ورش على العتبة وعلى السلالم وقالنا: خير ياولاد مفيش حاجة حصلت ادخلو نامو وانا ليا تصرف تاني 
بابا قاله على فكرة احنا مسافرين كمان شوية لام الاولاد. حالتها حرجة وعاوزة تشوفهم وانا رايح معاهم 
جدي: ونعم التصرف شفاها الله وعفاهاياحبيبي 
دخلنا شقتنا بابا كان بحالة ذهول ولكنه عاقل وميحبش يخوفنا او يقلقنا 
قام صلى وطلب مننا نجهز وانطلقنا بطريقنا لبلد امي
اما في شقة منصور اول مادخلو
جريت منال على اوضتها ومنصور قعد مع اولاده وقال: عدي شوفت تصرفات امك 
نور: كله من زفتة 
عدي: انتي طبيعية انتو بتكرهوها ليه ها وليه الغباء دة ومن امتى بنأذي حد. كدة
منصور: يابني امك مش ناقصه 
عدي: يعني الخلاصة مش هتعملها حاجة
منصور: ايه هاشنقها يعني 
عدي: لاحول ولاقوة الابالله  يعني كدة جدي هو الي هايتعامل وانت عارف هو يقدر يعمل إيه مع امي واهلها وهيعمل قعدة  ونتفضح  فنصيحة من ابنك مشيهاولحد ماالدنيا تهدا
منصور سابه ودخل اوضته 
ونور جريت على اوضتها وعملت فيديو تيك توك حزين بملابس فاضحة وهي سعيدة بتعليقات الاعجاب والتغزل بجسمها 
وخاصة عمرو صديقها ورسايله عالواتس 
وكالعادة كان يطلب منها صور عا.. رية وهي ترفض بدلع 
بقلم مرفت السيد 
اما عدي فتح الانستجرام  والفيس بوك وبحث عن اكونت حلا بنت عمه وظل يشاهد بوستاتها وهو سعيد ومبتسم
وظل يفكر بها حتى اتصلت به صديقته وطلبت مقابلته 
اما بمنزل فادية دخلت  وهي تستغفر وتقول:  شوفت يامحمد مرات اخوك القادرة  بس عجبتني حلا هادية بس قطة بتخربش
محمد: منال دي شر خدي بالك منها 
مجدي: متخافش يابابا جدي هايمشيها 
فادية: صدقت يابني ياللا عشان ترتاحو النهاردة اجازة 
وصلنا عند بيت اهل ماما استقبلونا بحفاوة
بابا عرفنا بخالي ايمن اخو ماما الصغيروالوحيد  كان شخص محترم اخدنا بالحضن بكل حب قالنا انه متجوز وعنده  بيبي لسة مولود  وصمم يغديناونرتاح ونتعرف بأسرته بس احنا صممنا انه يودينا المستشفى الاول
وصلنا المستشفى واعصابنا متوترة حبيبة ماسكة في ايدي  اكنها بنتي وانا باتماسك ولكن على وشك الانهيار 
انا على وشك اشوف امي الي ماشفتهاش من اكتر من 10 سنين 
بابا كان متوتر ولكنه متماسك وبيبتسم لينا عشان يطمننا  الدكتور الي بيعالجها قابل خالي وقاله بلاش انفعالات بالزيارة 
واخيرا وقفنا قدام الاوضة ورهبة اللقاء مسيطرة علينا 
خالي شجعنا وفتح الباب ودخل امامنا وقال: اتفضلو ياجماعة
ودخلنا لنجد أمي......... 
يتبع
دخلنا بخطوات مترددة وخالي راح جنبها وقالها بناتك هنايامنى
كنت بحاول ابصلها حتى باحاول اتغاضى عن اخر ذكرى سابتها 
اتفاجئنا بيها هزيلة ومريضة جدا فتحت عنيها بصعوبة اول ماشافتنا بكت رغم مرضها كان وجهها منور 
وقالت بصوت يكاد يكون مسموع : حلا حبيبة قربوا مني
قربت انا وحبيبة واحنا ماسكين ايد بعض بابا راح وقف بعيد وهو بيهز راسه بيشجعنا نقرب منها 
بقلم مرفت السيد 
مسكت ايدي انا وحبيبة وفضلت تبوس فيها وتبكي وتقول: الحمد لله عشت لحد. ماشفتكم عرايس الحمد لله شوفتكم قبل مااموت الف حمد وشكر ليك يارب 
ومسكت وشي وفضلت تتأمله ونفس الشيء مع حبيبة 
مقدرتش امسك نفسي من العياط وحبيبة كمان
حضنتها قالتلي سامحيني ياحلا وانتي ياحبيبة سامحني يامنير انا غلطت وتوبت 
كفاية اني اتحرمت منكم  والنبي يامنير قولي مسامحك
كانت بتعاني وهي بتتكلم 
بابا قالها المسامح ربنا يامنى ربنا يسامحنا ويغفرلنا 
قالتله: طول عمرك قلبك. كبير
وبصت لاخوها وقالتله: ايمن ناولني الشنطة 
اخدتها منه وطلعت ورق في ظرف كبير 
وقالت: خد يامنير امسك
بابا: ايه دة
ماما: دول عقود بيع وشرا ورثي من ابويا في الارض كتبته للبنات الارض دي بتاعتي وايمن هو الي بيزرعها وبيديلي مكسبي منها بما يرضي الله وفي شيك بكل فلوسي في حساب باسمكم ياحبايبي والعلبة دي فيها دهبي من امي الله يرحمها شيلتهولكم 
ونازلت ظرف لاخوها وقالتله: وانت ياايمن دة تنازل مني عن نصيبي في البيت والجرار والمحل ربنا يخليك لولادك
بكى ايمن وقالها: ليه كدة بس ربنا يطول بعمرك 
قولتلها: احنا مش عايزين حاجة قومي بس انتي وشدي حيلك
حبيبة عيطت وحضنتها وقالت: ايوة هاتخفي بإذن الله 
ابتسمت وقالت: انا دلوقتي هاموت وانا مرتاحه بس سيبوني مع منير 
حضناها وقبلنا ايديها وخرجنا مع خالي
خرجت انا وحبيبة واتفتحنا بالعياط دي امي مهما كان 
خالي فضل يهدينا 
بابا قالها: متجهديش نفسك بالكلام 
منى وهي تنهج بشدة وضعف:  اسمعني انا معنديش وقت كبير انا غلطت بحقك بس ورحمة ابويا دي كانت مرة وضعفت بس محصلش بينا حاجة هو جه على غفلة وأنا كنت فاكراك.انت الى بتخبط مش هانكر اني كنت هاضعف بس انا جيت وحصل الي حصل  انت كنت بتسافر كتير وهو استغل وحدتي انا عشت من يومها باستغفر  
وباتوب وربنا يعلم حجيت وعشت بدون جواز حتى بناتي مارضتش اطلب رؤيتهم عشان انفذ اتفاقنا باني ابعد وانساهم. مقابل انك تسترني وكتر خيرك سترتني قدام. اهلي لما اتصلو بيك وسألوك عن سبب الطلاق واحنا ارياف وكنت خايفة بس ربنا رحيم وسترني 
عاوزاك تخلي بالك عليهم وتدعيلي وتخليهم يزورو قبري 
ربناةيسترك زي ماسترتني
بكى منير وقالها: انتي ام بناتي وكنتي نعم الزوجة وربنا غفور رحيم وان شاءالله تقومي وتخفي وتجوزيهم
ابتسمت وهمست ياحبيبي ياالله  وسكنت 
وانطلقت صافرة الاجهزة وسارع الطاقم الطبي لانعاشها
بقلم مرفت السيد 
خرج بابا واحنا اتخضينا من الي بيحصل 
وكان دامع العين واحنا بنبكي
لحد ماالدكتور اعلن. عن وفاتها
مكنتش متوقعة اني هانهار كدة انا وحبيبة 
خالي حضنني وبابا حضن حبيبة 
بابا وخالي خلصو الاجراءات 
وخالي استضفنا عنده لحد تاني يوم دفنوها وعملو عزا بالليل 
وخالي اصر نقعد عشان نشوف الارض ونتعرف بالعيلة 
ولكن بابا قاله زي ماهي استأمنتك بناتي مستأمنينك ولنا عودة بالاجازة البنات يتعرفو باهلهم ولكننا مرتبطين بدراسة وامتحانات وانا عندي شغل 
وفعلا رجعنا للبيت واحنا مرهقين استقبلنا جدي بالاحضان وواسانا بوفاة امي هو واعمامي وفادية الي قالتلنا ان منال مشيت بأمر من جدي
طلعنا شقتنا كان لازم تراجع عشان الامتحانات ولكن. حبيبة كانت حزينة وبتعيط ومنار اصرت تبات معاها عشان يذاكرو سوا
قعدت معاها وقولتلها: شوفي يابيبة انتي عارفة انك بنوتي وانا عاوزة افتخر بيكي ماما ماتت نقرالها قران وندعيلها ونفرحها بالنجاح
حبيبة: انا بس عاوز اعرف سابتنا ليه
: شوفي يابيبة الجواز والطلاق نصيب هي وبابا كانو بيحبو بعض ولكن الشيطان ظايما بيحب يخرب اي علاقة زوجية ودة الي حصل وهي خافت تيجي تشوفنا بابا او اي حد. هنا يتخانق معاها كانت بتتصل تطمن علينا من بابا وبعدين احنا نركز بقى بدراستنا ياللا يامنار عالمذاكرة
منار: استني بس عاوزة اقولك على حاجة 
: قولي ياسوسة
عارفة عدي:؟ 
:اه  ماله
سألني عليكي
: ليه
مش عارفة قالي هي حلا بتحبك وبتطلعي عندهم قوليلي بقى معندهاش صحاب ولا في حد. متقدملها طب هي عاوزة تدخل كلية ايه
فاكرني هبلة وهاقوله😁😁
: وعملتي ايه يالي مش هبلة 
ماقولتش حاحة الا لما اخدت منه فلوس
😂😂😂
: ذاكري يابت يامصيبة وبطلي لوكلوك😒😄
خرجت وسيبتهم يذاكرو
لقيت بابا بيستعد للخروج وقالي: تعالي ياحلا انا عاوزك تعرفي ان امك كانت ست كويسة. مفيش حد فينا معصوم عاوزك تركزي بدراستك وتنسي اي حاجة وحشة حصلت زمان
: صدقني يابابا خلاص انا بادعيلها ومبسوطة اننا شفناها وان حضرتك سامحتها 
: ربنا يكملك بعقلك في حاجة كمان دهبك انتي واختك معايا شايله ليكم  لحد ماتتجوزو وفلوسكم نفس الشيء واي فلوس خالك هيبعتهالكم هتتشال ليكم وباذن الله هانقضي اجازتكم. هناك عشان تغيرو جو وتتعرفي بعيلتك
حاضر يابابا الي تشوفه 
خرج بابا وعملت نسكافيه ليا وسندوتشات للبنات ولسة هاذاكر لقيت الباب بيخبط
بصيت من العين السحرية قبل ماافتح مالقتش حد 
او تقريبا حد استخبى على جنب عشان ماشوفش هو مين
توقعت انه باسم لان بيتنا مبيدخلهوش حد غريب ودي حركاته
فتحت وانا بقول قفشتك ياباسم 
لقيت قدامي............ 
😳😳😳😳😳😳😳😳😳😳
يتبع
لقيت باسم لسة باضحك وهاحضنه
لقيت معاه عدي واقف بعيد عن العين السحرية  وبيبتسم 
اتخضيت باسم قالي: شوفتي عدي جابلي لعبة وقالي تعالى نسلم على حلا
عدي وشه احمر وحاول يداري احراجه وقالي: البقاء لله انا كنت جاي لعمي وليكم انتي وحبيبة عشان اعزيكم
قولتله:ووقفت ليه بعيد عن العين السحرية 
قالي: دي فكرة باسم
باسم: ايوة انا قولتله تعالى نخضها زي مابعمل كل مرة  
قولتله:  الدوام لله  شكرآ على تعبك بس بابا نزل من شوية
قال: انا اسف انا هنزل لو احتجتي حاجة متتردديش تندهي عليا انا عاوز اديلك رقمي ولكن محرج 
قولتله: مقدرش اقبل الا بإذن بابا
نزل وهو وشه احمر من الاحراج
دخلت وانا مستغربة من تصرفاته واتطمنت على البنات لقيتهم نامو غطيتهم وطلعت 
شوية وسمعت زعيق وبنت بتصرخ وصوت جدي وعمي وعدي وزعيق جامد 
طلعت بهدوء اشوف في ايه بس من عالسلم منزلتش
لقيت عدي ماسك. نور اخته عاوز يموتها وابوه وعمي محمد ومجدي ابنه  مش قادرين عليه وبيسألوه طب فهمنا عملت اي
وهو بيلطشها بالاقلام وماسكها من شعرها
وهي بتصوت وبتقول معملتش حاجة
واخيرا جدي تدخل وقدر يقنعه يسيبها فادية مرات عمي اخدتها عندها 
جدي قاله فهمنا بقى في ايه
وهو مسك الفون بتاعها وقال: 
شوف ياجدي الهانم بتعمل فيديوهات تيك توك عالنت وهي شبه قالعه وبتكلم شاب وبتتصورله
انا دخلت عليها على غفلة وسحبت الفون وشوفت كل حاجة عاجبك كدة يابابا هي دي تربيتك انت وماما 
وفجأة جري عالسلم وقال انا لازم اربي الكلب دة كمان
جدي اجري وراه يامجدي متسيبهوش لوحده ليرتكب جريمه
مجدي جري وراه عمي منصور انهار وقعد. مكانه وهو مصدوم وجدي قال: لاحول ولاقوة الابالله 
عمي محمد قاله: قوم يااخويا تعالى وكل حاجة هاتتحل بالعقل كدة
في لحظة رجوع بابا لقى الزحمة عالسلم سأل: مالكم في إيه ياجماعة
عمىي منصور اتكسف وسابهم  ودخل شقته وهو تايه كدة ومصدوم
جدي قاله: البنت نور الطايشة دي اخوها كان هايقتلها بسبب النت 
وحكى لبابا الي حصل وبابا قاله: كدة غلط بس ارجع واقول رقابة الأم ثم الأب هي الأهم طيب انا هطلع وشوية هنزل اتطمن على عدي الولد. دة كويس بس اخته دلعها من الام والاب هايضيعها  وياما قلت لمنصور صاحبهم بحزم مفيش فايدة
الجد: ربنا يصلح حاله وحال عياله ومراته اطلع انت لولادك ولو في جديد. هكلمك
طلع بابا وهو متضايق من الي حصل  وانا قولتله اني سمعت واتضايقت جدا وحكيتله على الي حصل من عدي 
بابا وشه اتغير بس ابتسم وقالي: باسم لازم يغير العادة دي بلاش تفتحيله تاني عشان متتعرضيش لموقف زي دة ياحبيبتي 
طمنيني على حبيبة 
: ذاكرت هي ومنار ونامو انا هحضر العشا
حضرت العشا وبابا باس على دماغي وقالي: ربنا يحفظك تصبحي علي خير 
تاني يوم عرفت من بابا ان عدي حبس الولد بتهمة ابتزاز قاصر عالنت لأن الولد. كان بيهددها بصورها وقدم لنورا على تأجيل من الدراسة ونورا من يومها في شقتهم مش بتظهر خالص ولاعدي بقى يظهر تقريبا مكسوف 
عدا شهر والبيت اصبح معسكر مابين المذاكرة وامتحاناتي انا وحبيبة وبابا كان  بيصلي ويدعيلنا طول الليل ويصحى من  نومه يتطمن عليا ويعملي سندوتشات ونسكافيه
وماركزتش ايه الي بيحصل بالبيت الكل مشغول  باولاده والامتحانات لأن جدي بيشجع اولاده على الاهتمام. بالتعليم 
حبيبة ومنار نجحوا بتفوق الحمد لله
واخيرا خلصت الامتحانات وبانتظار النتيجة وطبعا الكل على اعصابه 
ويوم ظهور النتيجة كنت على اعصابي وقاعدة مع. جدي ااي كان لايقل قلقه عني ومنتظرين عودة بابا بالنتيجة مكنتش قادرة اتمالك اعصابي من التوتر وبنتصل ببابا مش بيرد 
والبيت. كله مستني معايا وبيدعولي
لحد مابابا رجع من برة وشه مفيش عليه اي ريأكشن
قولتله بلهفة: طمني يابابا
جدي: منير حصل ايه انطق
وهو ساكت وبيبصلنا مرات عمي قالتله: احنا على اعصابنا 
واخيرا قال..... 
مبروك ياحبيبتي نجحتي وبتفوق كمان  عقبال الشهادة 
قولتله: بجد اللهم لك الحمد
مرات عمي اطلقت زغروطة من الفرحة 
باباكان عاوز يدبح عجل ويوزع على اهل المنطقة احتفالا بنجاحي بس قولتله هليها قي الشهادة بقى
واحنا بنضحك وفرحانين  ومجدي  قال: عقبالي اما اعدي نضيف كدة ويدبحولي ولو فرخة حتى اتفاجئنا بعني منصور داخل علينا ومعاه 😳منال
عمي قال: السلام عليكم 
الكل سكت وكلنا بصينا لبعض ومحدش نطق
غير جدي قال: عليكم السلام إيه اللي رجع الست دي هنا
منصور:  وماله لما ترجع دي مراتي يابابا حتى لو غلطت يعني ايه امو... تها مثلا
عمي محمد قاله: لا ياشيخ هو دة ردك على غلطها
كل دة ومنال ساكتة وواقفة على العتبة 
رد. جدي: بدل ماتتربى وترجع ندمانة وتعترف بغلطها وتندم لربنا عن الشرك الي عملته
انا وبابا بنتابع الموقف لحد. مابصلي بصة معناها ياللا بينا قمت انا وحبيبة عشان نطلع
اتفاجئنا بعدي داخل  واستغرب لما شاف امه
الي اترمت في حضنه وعيطت
وقالتله: كدة متسألش عني 
قالها: حمد الله على السلامة بس ياترى راجعتي نفسك ياامي عرفتي ان اسلوبك بالتربية دخلنا بمشاكل تحني رؤوسنا قدام الكل عرفتي بنتك والي عملته سببه الاول تربيتك الغلط ليها. 
منال ومنصور مذهولين من موقف عدي الي سابهم ودخل شقته وهو بيقول: عن لذنكم ياجماعة انا مرهق  ووجه كلامه لوالديه قائلا: وبعدين انا باكلم مين بس  الكلام ضايع معاكم
منصور قال لمنال: ادخلي ياللا
بقلم مرفت السيد 
كل اسرة اتجهت لشقتها واحنا طلعنا شقتنا بهدوء ولما دخلنا بابا قالي: زي مااتفقنا ملناش دعوة بمرات عمك دي خالص
قولتله:طبعا هي بحالها واحنا بحالنا 
بابا كمل: المهم ان شاء الله كمان اسبوع وهنسافر لخالكم يابنات لأنه اتصل بيا وعاوزنا نروحله زي مااتفقنا
وبعدين. طلع ظرف وقالي: دة قبضي من جمعية كنت عاملها عشان تنزلي انتي واختك تشترو كل مايلزمكم 
حبيبة وانا بوسنا راسه وقولتله: بابا انا كنت عاوزة استأذنك في حاجة
ممكن اسحب جزء من فلوسي ونعمل مشروع صغير كدة لينا واشتغل فيه انا وانت وحبيبة نتسلي بالاجازة 
بابا: هو انا قصرت معاكم
لا ياحبيبي بس.... 
: مفيش بس 
حبيبة: يابابا نزود دخلنا ونتسلى 
والنبي يابابا
: هافكر بس خلوا الكلام دة لوقته بعد. مانرجع من. عند خالكم
تاني يوم قررنا ننزل وناخد معانا منار وبابا لسة بيسوق بينا لقى العربية اتعطلت
نزل عدي الي كان متابع الموقف  وعرض علينا يوصلنا
وبابا وافق و قبل ماننطلق  عدي قال: هل لو جبت نورا معايا هاتضايقو
باباقاله: براحتك يابني
قالي: ممكن ياحلا عاوزك تساعديها تختار لبس محتشم وشيك شبهك
قولتله اوك
طلع وشوية نزل بيها كانت ساكتة بس عنيها كلها حقد  اول ماركبت اخوها قالها بحزم: ها يانورا 
قالت: ازيك ياعمي ازيك ياحلا انتي وحبيبة ومنارمبروك على النجاح 
 ردينا عليها وسكتنا وصلنا المول وبابا وعدي قعدو على كافيه وسمخولنا نروح لوحدنا وهايتابعوناوقبل مانمشي عدي قالي بهمس وبابا كان سامع كل الحوار: خدي بالك. منها وخدي دة الكريدت بتاعي خليها تختار كل الي هي عاوزاه هاتعبك معلش 
بابا قال: تعبك راحة ربنا يصلح حالها
ابتسمت وقولتله: متقلقش 
بدأنا التسوق كنت بابص على نورا الاقيها مندمجة معانا بالاختيار لمنار وحبيبة 
وبعد. ماخلصنا البنات ورجعناهم لبابا غشان منتلخمش و رجعنا دخلنا محل ملابس  وبدأنا نختار ودخلت انا ونورا كل واحدة مننا  غرفةالقياس
خلصت وطلعت ملقتهاش توقعت انها خلصت ومستنياني برة
خرجت برة غرفة القياس . عشان اتفاجيء ب............
وكانت صدمة بكل المقاييس 
اتفاجئت انها مش موجودة
سألت عنها البنات الي شغالين قالولي انها بمجرد دخولنا البروفة خرجت  ورجعت الهدوم وطلبت منهم تعمل مكالمة فون وبعدها جريت بسرعة على برة 
اتصدمت وبسرعة اتصلت ببابا وانا بطريقي ليهم بالكافيه وكنت بابص حواليا يمكن المحها 
عدي جري زي المجنون يدور عليها هو وبابا وانا قعدت باخواتي نستناهم
وبالنهاية عدي طلب من ادارة المكان يراجع الكاميرات وشافها وهي بتجري وبتخرج من باب المول الخلفي
وبسرعة راح على المحل الي هربت منه وطلب يشوف الفون الي اتكلمت منه وياخد الرقم
وكان خايف لتكون مسحته ولكن مع استعجالها سابت الرقم وعدي اتصل بيه ومحدش رد
نزل جري وكان عاوز يوصلنا بس بابا قاله احنا هنرجع بمعرفتنا روح انت الحق اختك انا هاوصل البنات وهاتصل بيك واجيلك لعل وعسى اقدر اساعدك
وفعلا بابا وصلنا وطلب مننا مانجيبش سيرة عن الي حصل وهو راح لمساعدة عدي 
طلعنا وصلنا منار وطلبنا منهم متتكلمش ولا تجيب سيرة لحد
طلعنا شقتنا وفضلنا قلقانين على بابا وعلى عدي
لحد. مابابا رجع بالليل وبعد. ماارتاح
حكالنا ان عدي جاب اسم وعنوان الولد عن طريق معارفه بشركة اتصالات وطلب منهم تتبع مكان الفون وبعدها طلع على القسم الي الولد. تابع ليه واتجه بقوة لبيت الولد ولما مالقاش حد في البيت. فضل يسأل ويتحرى عرف ان الولد مقيم مع شلة فا.. سدة شبهه بمكان تاني
وبنفس التوقيت شركة الاتصالات بعتوله ان الفون حاليا بمكان وبعتوله العنوان ولقاه نفس العنوان الي الناس دليته عليه
كانت عوامة مشبو... هة وعدي كان بيسابق الزمن لحق اخته على اخر لحظة والولد واصحابه واخته ومعاها بنتين. كمان بنفس عمرها كانو بيشربو مخد... رات 
وتم القبض عليهم وتسليم البنات لاهاليهم  وتم تسليم الشباب القاصرين لذويهم وتم التعهد على الاهل بمراقبة سلوك اولادهم ومع التحقيق اتضح ان نورا هي الي اتصلت بيه وهو ماصدق عشان ينتقم من عدي وبما انه شاب بالغ تم حبسه بتهم كاير انه بيغرر بالقاصرات عن طريق النت وتهمة تعاكي مخدر.... ات ولسة مستنياه لائحة اتهامات
وبالنهاية عدي رجع بنورا وربنا يستر مايقتلهاش
قولتله: طب وبعدين يابابا انا خايفة ليقتلها فعلا
بابا قال: انا حاولت اقنعه يوديها لمعالج نفسي عشان سلوكها دة مش طبيعي
مكملتش الجملة وسمعنا عدي بيزعق مع امه وابوه بشكل مش طبيعي
حبيبة: ربنا يستر
بابا: لاحول ولاقوةالابالله ربنا يعينه
 ياللا عالنوم ومعاكم 3 ايام تجهزو نفسكم وهنسافر بعدها
بقلم مرفت السيد 
عدا 3 ايام وجه ميعاد السفر نزلنا سلمنا على جدي وعمي محمد ومرات عمي واقنعناهم ناخد معانا منار ووافقت
عدي كان موجود وكان بيتكلم. مع بابا وبعدين بابا قالنا انه نازل مع عدي شوية وراجع
مرات عمي قالت: ماتنسوش يابنات عاوزة خضار وفاكهة😁
قولتلها: ياسلام عنينا
مجدي قال: خدوني معاكم😄
عمي محمد قاله: انت على وشك تبقى مهندس بس تافه ركز بمذاكرتك. امتحاناتك قربت 
جدي ضحك وقالي: هاتوحشيني انتي وبيبة وهاستنى منكم مكالمة يوميا وتطمنيني  بالصور على فون فادية
قولتله: اتفقنا ربنا مايحرمني منك
شوية وبابا رجع هو وعدي  وودعناهم جميعا ونزلنا عدي نزلنا بالشنط وسلم علينا وكان زعلان اوي وقالي: خلي بالك من نفسك 
قولتله: وانت كمان 
سافرنا بعربية بابا والطريق كان كله خضرة ومناظر جميلة سرحت فيها وحبيبة تصور الزرع وتعمل تيك توك بس محدد للأصدقاء بس ودول كلهم بنات اعرفهم واختي فيديوهاتها لذيذة ومناسبة لسنها 
سألت بابا: عدي كان عاوزك ليه
قالي: بياخد رأيي بكل حاجة تخصه وبيشتكيلي من تصرفات امه الي عاوزاه يسيب اخته تخرج و ترجع دراستها وهو رافض وبيوديها جلسات لتعديل السلوك
ربنا يهدي منال ونورا 
: يارب يابنتي بس هو كان عاوزني بموضوع تاني بس انا اجلته
: إيه هو يابابا
هتعرفي في الوقت المناسب ياحلا 
وصلنا وخالي كان في استقبالنا هو ومراته قمر ونقل شنطنا لشقة امي الله يرحمها وقالنا وضبتلكم الشقة تقعدو فيها عشان تكونو براحتكم وبكرة باذن الله تعالى اخدكم على الارض 
ومراته طلعتلنا اكل وقعدو معانا شوية رحبوا بينا وبعدين نزلو وسابونا ننام
تاني يوم خالص صحانا بدري كعادة اهل القرى وفطرنا معاه وسط الزرع والمناظر الجميلة امام بيته
كنا بنستنشق هوا نضيف وبعدين طلب مننا نروح معاه الأرض وهناك هايشرحلنا كل حاجة تخص الارض والمحصول
اول ماوصلنا الارض حصلنا ذهول من الي شفناه
لقينا............. 
يتبع
اتفاجئت حلا وحبيبه وابوها بأن الارض كبيره جدا ومليانه زرع خضروات وفواكه وخيرات ربنا 
شكلها يفرح حلا قالت لخالها: ما شاء الله
 وحبيبه قالت: كل ده بتاعنا
 ابتسم خالها وقال لها طبعا يا حبيبتي
 رد منير وقال: واضح ان انت بتراعي الارض كان عندها حق اختك تستأمنك على الارض دي
ضحك. ايمن وطلب من عامل عنده يجيبله  كراسي كان عنده مكتب كدة مبني في وسط الارض دخلنا معاه وطلع دفاتر حسابات وكل مايخص الأرض وطلب من منير يقراها ويراجعها 
منير: دة مال بناتي انا مليش دعوة 
 حلا:  بعد اذنك يابابا انت مسئول عننا بكل حاجة وخالي عاوزنا نتطمن ونعرف كل حاجة ودة مش عيب انا مش مخونة خالي ابدا والي وصت بيه امي انا موافقه عليه وبشهادتك يابابا خالي انسان محترم والعيلة كلها سمعتها سبقاها
ايمن: ربنا يكرمك ماشاء الله على تربيتك 
منير بصلها بفخر وقال: حاضر ياحلا 
وبدأ يراجع مع ايمن كل حاجة وبالنهاية قال: كله تمام 
حلا: بس انا ليا طلب صغير ياخالي
ايمن: اتفضلي يابنت الغالية
حلا: انت على حسب ماسمعتكم بتاخد راتب ونسبة من الربح واحنا بناخد الباقي صح
ايمن: اه
حلا: هانزود نسبتك ومرتبك كل سنة انت تستاهل كل خير وان شاء الله هادخل كلية زراعة واساعدك
ايمن: كتير كدة عليا انا راضي ياحلا  ياحبيبتي
منير: دة اقل واجب ياللا قومو يابنات 
خالكم هايفرجكم عالارض
اخدهم ايمن يفرجهم على الارض ويعرفهم بالعمال كان حنين جدا ومحترم وكل الناس بتحبه
وروحنا معاه استقبلتنا مراته وكانت عامله بط واكل كتير جميل 
وفضلت تحكي معانا وقالتلنا: امكم  كانت اميرة طول عمرها ماشفتش منها الا صلاة ودعاء 
ايمن: الله يرحمها ويغفر لها 
الكل اترحم عليها 
ايمن: ان شاء الله بكرة اعمامي واولادهم عازمينكم عالغدا في بيت عمي  الكبير محرم ودة عمدة البلد هناعشان يتعرفو بيكم
منير: باذن الله 
حبيبة: عم ماما عمدة زي الي بييجوا بالتلفزيون كدة 
الكل ضحك ومنير قال: بكرة تشوفيه شبه الكبير اوي
الكل ضحك وسهروا قدام البيت واتعشوا وناموا وتاني يوم راحوا لبيت العمدة محرم 
كان باستقبالهم راجل ضخم وطويل وشنبه زي الكبير فعلا ومعاه شاب وسيم 
قال: اهلا بولاد الغالية اتفضلو ياحبايبي ازيك يامنير عاش من شافك
منير: ليك وحشة ياحاج ماتقبلناش من زمان من قبل العمودية
محرم:طمني على احوالك واحوال عيلتك
منير: بخير الحمدلله 
محرم كان ودود جدا
قال دة عمر ابني دكتور امراض باطنة
و عرفهم باخواته واولادهم و كان عامل غدا كبير جدا 
وقال: الغدا دة عشانكم العزومة دي على شرفكم نورتونا
وقعدوا يتغدو وفضلو يتكلمو ويتعرفوا كان في اولاد واحفاد كتير ماشاء الله 
محرم قال: نويتي على ايه بخصوص الارض ياحلا
حلا لمحرم: والله ياعمي زي ماكانت امي سيباها لتصرف خالي انا كمان هاعمل كدة 
رد محمد العم التاني: عين العقل الارض عزوة وخير
رد سيد العم التالت: وياترى انتي ناوية على كلية ايه
حلا: والله كنت ناوية على طب بس شكلي هدخل زراعة 
سيد: وانتي ياحبيبة
حبيبة: لسة بدررري
ضحكوا من طريقتها
محمد قال: انا عندي شهد. من عمرك ياحلا 
ابتسمت شهد وابتسمتلها وفضلنا نتكلم واتبادلنا الارقام
وحبيبة اتصاحبت على عشرين بنت وولد. من سنها😆😁
حلا كانت فرحانة بعيلة امها هي وحبيبة جدا 
والكل بياكل 
بقلم مرفت السيد 
منير جاله فون من ابوه بيتطمن عليه وعلى البنات متير طمنه وقاله: بابا امانة عليك تخلي بالك من حلا وحبيبة 
الاب:ليه بتقول كدة
منير:معرفش انا هاقفل لا اله الا الله
الاب:سيدنامحمدرسول آلله
خلص مكالمته  وفضل سرخان بيبص لحلا وحبيبة بحب 
محرم؛ مالك يامنير ماتاكل دة انت منورنا 
متير ابتسم وقال: والله ياجماعة انا مبسوط ان البنات اتعرفو بيكم طول عمركم ولاد اصول و...... 
فجأة مسك قلبه و.... 
وقع من على الكرسي وبثواني الدنيا انقلبت
حلا وحبيبة جريو بس الحريم مسكوهم عشان يهدوا بس حلا فلتت منهم واترمت على ابوها وهي بتبكي
محرم: اتصلو بالاسعاف  دكتور عمر تعالى يابني شوفه
حلا: اه والنبي ياعمر ارجوك 
وبسرعة  عمر كشف عليه وجابوله شنطته 
وبعدالكشف ومحاولة اسعافه وشه اتغير وقال: 
البقاء لله
حلا صرخت وحبيبة اترمت عالارض 
الجد والاعمام جم عشان يدفنوه في بلده  عمر خلصلهم. كل الإجراءات وفعلا اصطحبوا البنات وجثمان منير 
وطبعا ايمن وبعض من افراد عائلته سافروا لحضور الجنازة
حلا بحالة صدمة ومش بتبكي وحبيبة منهارة
فادية استقبلتهم بالاحضان والدموع 
وكان الكل جيران ومعارف وزمايله  بالانتظار عند بيته
وسار الجميع باتجاه المقابر وتم دفنه وعادو للبيت 
الجد. كان متماسك والاعمام  واولادهم بحالة ذهول وصدمة محدش مصدق وتم عمل العزاء
ايمن والي معاه سافروا بعد العزاء بعد   مواساة البنات وطلب منهم التواصل معه باستمرار 
وايمن قال للجد: شد حيلك ياحاج وارجوك. خد بالك. من بنات اختي
الجد: دول في عنيا باتوا معانا طيب
ايمن: عشان اشغالنا بس وبص للبنات وقال: اشوفكم على خير 
وحضنهم مودعا
كل دة وحلا ساكتة وبحالة سكون صحابها وجيرانها البنات حاولو يخلوها تعيط ومفيش فايدة
فادية ومنار وحبيبة قرروا يباتوا مع حلا الي سبقتهم على الشقة وهي ساكتة 
ومنال  عزت وطلعت شقتها على طول 
الجد قالهم: انا  هحصلكم على فوق انا خايف على حلا  خلو بالكم. منها
دخل الجد شقته ولما اتأكد ان مفيش حد معاه مسك صورة منير وانفجر بالبكاء 
محمدبعد ماالناس مشيت دخل يتطمن على ابوه لقاه بيعيط بحرقة حضنه وبكى معاه
الجد: قلبي انفطر يامحمد كنت حاسس لما كلمني بالتليفون كان قلبي مقبوض يارب رحمتك
محمد: الله يرحمه ادعيله يابابا  
الجد. مسح دموعه الي غرقت لحيته البيضاء وقال: لاحول ولاقوة الابالله 
انا لله وانا اليه راجعون 
اللهم ارحمه واغفرله واسكنه الفردوس الأعلى يارب 
محمد: قوم ارتاح يابابا
الاب: انا هطلع ابات مع البنات في شقة منير
طلع الجد ودخل لقاهم واقفين وبيبصو لبعض وهما بيبكو اتخض من منظرهم
وقبل مايسألهم في ايه
لقى حلا خارجة من اوضتها وهي........ 
يتبع
لقوا حلا خارجه من الاوضه ولابسه ملون بتضحك وبتقول لهم بابا اتأخر احنا عايزين ناكل انتم مالكم بتبصولي كده ليه في إيه؟ 
الكل بص لها بذهول وصدمه والكل كان بيعيط جدها قرب منها وقال لها: تعالي تعالي جنبي 
سحبها من ايديها برفق و قعد وقعدها جنبه وقال لها بهدوء وحنان: حلا حبيبتي وحدي الله
 قالت له: لا اله الا الله 
قال لها: انتي مش فاكره حاجه يا حبيبتي
 قالت: لا هو في حاجه حصلت؟ 
قال لها: لما سافرتوا عند خالك طيب منير واللي حصل له
 هزت راسها بالنفي وقالت: مش فاكره ان بابا حصل له حاجه بس زعلانة منه هو سابنا نرجع لوحدنا ليه🥺
فاديه وهي بتعيط قربت منها وحضنتها وقالت لها: يا حبيبتي حاولي تفتكري
حلا قالت لها: افتكر إيه  ؟ انتي بتعيطي ليه يا مرات عمي مالكم بس في ايه في حد حصل له حاجه طب فين بابا اتصلوا بيه انا قلقانه عليه
بنفس التوقيت رن جرس الباب جريت حبيبة عشان تفتح لاقيته عدي ومجدي جايين عشان يطمنوا على جدهم لما عرفو انه هايبات فوق مع حبيبه وحلا اول ما دخلوا قالوا: البقاء لله يا جماعه
 جدهم قال لهم: تعالوا يا اولاد الدوام لله
حلا قالت: البقاء لله في مين  حد مات
مجدي وعدي وفاديه ومنار وحبيبه كلهم بصوا لبعض وعدي قال لجدو: في ايه مالها حلا مجدي : الظاهر انها في صدمه وفي حاله انكار انا هتصل بوالد صاحبي طبيب نفسي وهشوف الموضوع ده
الجد: ماشي كلمه يابني
حبيبه انفجرت من العياط وقالت: حلا اختي حبيبتي بابا مات يا حلا
 منار: ايوه حلا افتكري
 حلا قالت لهم: لا انتوا كدابين
 وزعقت: انتوبتكذبوا ليه عيب يا حبيبه عيب يا منار قوللهم حاجه يا جدو
 عدي: اهدي حلا وادعي له بالرحمة
حلا بعصبية: بس بقى كفاية 
وحريت على اوضتهاكان مجدي خلص مكالمته وجه قال: الدكتور بيقول هيستناها بكره في العياده عشان كده غلط ومحدش يفتح قدامها الموضوع ده
 بقلم مرفت السيد 
عدي: بعدين يا جدو هنعمل ايه احنا دلوقتي كلنا مسؤولين عنها مكان عمي الله يرحمه
 رد الجد: لله الامر من قبل ومن بعد بكره ان شاء الله نوديها للدكتور وانتم يا جماعه لحد ما نوديها ما حدش يتكلم قدامها في حاجه هي مصدومة
يلا ادخلي يا حبيبه انتي و منار عشان تناموا بس الاول اكلتوا ياحبايبي
 منار: ايوه ماما اكلتنا وبيبة اكلت بالعافية
الجد: طيب يلا على النوم على طول تعالي يا حبيبه تعالي يا منار وحضنهم الجد وباس راسهم
وقال لحبيبة: حبيبتي انا موجود ودة امر الله 
بكت وحضنته فادية شدتها لحضنها وقالت: بس يابنتي متعمليش كدة بنفسك تعالي ياحبيبتي انيمك 
الجد قال لعدي ومجدي: انا كل اللي شاغلني دلوقتي يا ولاد ان حلا تبقى بخير وانا عمري ما هتخلى عنهم ابدا
 عدي: ومين هيتخلى عنهم يا جدو دول ولاد عمنا مهما كان وما شفناش من عمي غير كل خير هو وبناته ده بالنسبه لي كان اب الله يرحمه ويغفر له 
مجدي: يلا بينا ياعدي ننزل احنا وبكرة ناخد حلا للدكتور الساعة 7
عدي: احنا هننزل ياجدو ولو في اي حاجه اتصل بينا 
طلعت فاديه قالت له: البنات ناموا وحلا كمان اتطمنت عليها ولقتها نايمة
الجد: انزلي انتي لجوزك انا بايت معاهم 
ثاني يوم صحيت حلا كالعاده عماله تسأل على باباها الجد طلب منها هي واختها ومنار يلبسوا وينزلوا معاه تحت
  العزاء ثلاث ايام والنهارده ثاني يوم وكان لازم يكونوا موجودين وسط الناس نزلوا والجد طلب من فاديه تأكلهم وطلب منها ما تخليش الستات اللي بيعزوا يتكلموا مع حلا في حاجه 
القران اشتغل وبدأت الناس تيجي تعزي في مجموعه من زمايل منير طلبوا يقعدوا مع ابوه وواحد. منهم قاله: احنا زمايل منير ومد ايده بظرف  وكارت وكمل كلامه: وده مرتبه ارجوك تديه لبناته واعتبرنا زي منير الله يرحمه لو البنات احتاجوا اي حاجه ارجوك تتصل بينا وبعد اذنك احنا هنبقى نتصل بحضرتك عشان نطمن عليهم على طول
 ابتسم الجد وقال لهم يا جماعه خدوا فلوسكم مستوره والبنات هنا وسط اهلهم ما تخافوش عليهم
 رد واحد تاني: حضرتك ده مش تبرع مننا ده مرتبه وحقه وبعدين منير كان انسان طيب وخدوم واحنا بنحاول نرد له جزء من جمايله فارجوك ما تحرمناش نعمل كدة 
 الجد: كتر خيركم وشكرا ليكم
صافحو الجد والاعمام وانصرفوا
مجدي قال ميعاد الدكتور قرب يا جدي الجد قال: ما ينفعش اسيب المعزيين القران هايبدأ في الشادر بعد.المغرب وبعد العشا
 عدي قال: بعد اذنك يا جدو انا ومجدي نروح معاها 
الجد: ماشي وخلوا بالكم منها
وفعلا عدي ومجدي اخدوها معاهم وهي مستسلمة تماما وفي حالة من اللاوعي
وصلو عند الدكتور الي فضل يتكلم. معاها وبعد. ماخلص قالهم: هاتجيبوها بكرة كمان هي هتحتاج اكتر من جلسة
وهما مروحين عدي قالها: حلا في اي حاجة لزماكي نشتريهالك
حلا: شوفلي بابا فين ياعدي
عدي: حاضر ياحلا هو مسافر بمأمورية تبع شغله متقلقيش 
مجدي بصله وقاله: ربنا يستر بجد
حلا: اول مرة ينسى فونه بالبيت
عدي بصلها بتأثر ولما وصلو كانت نايمة عدي شالها ودخلها شقة جده وبصلها بتمعن وحزن ومسح على راسها وغطاها وخرج بهدوء
قعد. مع جده بالعزاء لحد. ماانتهى وهو داخل امه. ندهتله قالها: في ايه 
: ولاحاجة هانسيب الي ورانا والي قدامنا ونقعد للهانم ست الحسن نواسيها 
عيب مدة ياماما دة الي مات عمي وبناته بقو يتامى خلاص مفيش رحمة 
: الله يرحمه بس مش لدرجة تاخد. اجازة وتقعد لبنته ومشاويرها
قاطعهم صوت منصور: انتي بتقولي إيه يامنال
هي حصلت 
منال: اهدا شوية يامنصور انا خايفه على ابني
من البت المسهوكة دي
ولكن منصور جذبهابعنف وقالها: قسما عظما اسمعك بتكرري الكلام دة تاني لتكوني طالق 
عظي: اهدا يابابا وانتي ياامي ادخلي شقتنا دلوقتي عيب كدة 
منال بذهول: ماشي يامنصور وانت ياعدي حاااضر ودخلت شقتها بعصبية وذهبت لغرفة نورا الي كانت نايمة وبصت عليها وقالت: اما اخدتلك. حقك منهم. كلهم مبقاش انا
وباليوم التالي ذهب عدي ومجدي بحلا للطبيب
ولا جديد 
وتكررالامر باليوم الثالث ولكن وهم يجلسون بانتظارها حصل............ 
يتبع
فجأة سمعو صريخ في العيادة
والدكتور طلب الممرضة تدخله
قام عدي بقلق وقال : دي حلا
السكرتيرة قالتلهم: متقلقوش دة طبيعي 
مجدي: متقلقش ياعدي يمكن. تكون واخيرا اقتنعت بوفاة عمو منير وبتعبر عن حزنها
شوية والدكتور ندهلهم وكانت حلا نايمة
قالهم: هي بترتاح دلوقتي وانا اديتلها ابرة مهدئة وان شاء الله  لما تفوق هاتلاقوها بقت طبيعية هاتعيط وتحزن 
عدي: يعني ناخدها ونروح
الدكتور: مفيش مانع 
مجدي: هي كدة هتحتاج جلسات تاني 
الدكتور:  هي خلاص رجعت طبيعية جدا وابقى طمني عليها يامجدي وانا هقولك هتحتاج. حلسات تاتي ولا لأ 
عدي شال حلا لحد العربية وروحو بيها ولما وصلو شالها
 الجد شافه جري عليه قاله: مالها
عدي: خدت إبرة مهدئة
فادية ومحمد طلعوا يطمنو عليها 
فادية: طيب يابني طلعوها فوق
الجد: انا هاسبقك وافتحلكم الباب 
محمد: اصل حبيبة نايمةهنا مع منار ونور
طلعو فوق وعدي دخلها لحد. اوضتها مع الجد 
ولما خرج لقى الجد بيبكي وهو ماسك سجادة الصلاة بتاعة منير
ومجدي بيواسيه عدي قال: وحد الله ياجدي انت راجل مؤمن 
الجد: لا إله إلا الله 
مجدي قال: جدي دة احنا بنتعلم الايمان والصبر منك
الجد: ربنا يصبرني فراقه صعب
اقعدو ياولاد انا هعمل قهوة هعملكم معايا
ودخل بدون انتظار الرد يعمل القهوة
فجأة الباب خبط عدي فتح لقى اخته الصغيرة اخر العنقود نور بتعيط وبتقوله عدي بابا وماما بيتخانقو ونورا عاوزة تموت نفسها
عدي نزل جري لقى منصور ومنال بيتخانقو ونورا بتبكي وفي ىسكينة عالارض
جىي عدي حضن نورا وقال بزعيق: في إيه يابابا انتو بتتخانقو ليه ومالها نورا إيه اللي بيحصل
منصور: لقيت امك عاوزة تاخد نورا ويروحو عيد. ميلاد بنت اختها ونورا زي ماانت عارف بتنام من العلاج ومينفعش كمان تخرج بملون ومكياج قدام البيت ومفيش اي دم عندها ولا اكن الي مات اخويا 
نورا سمعت زعيقنا كانت هتموت نفسها لولا لحقتها
منال: وفيها إيه لما اخرج ببنتي ونشم هوا ونفرح عادي هو قعادي هنا حزينةهايرجع منير الله يرحمه ماكفاية انت ياعدي باشا بقيت مرهون لحلا خلاص انا الوحشة دلوقتي 
عدي بصلها بذهول ومنطقش اما منصور قالها: تصدقي انك. معدومة الدم والاحساس اتفضلي 
وشدها لحد باب الشقة وخرجها برة وقالها: روحي لاختك وهيصي وارقصي ومترجعيش
عدي دخل نورا اوضتها اترمت في حضنه وقالتله: متزعلش مني ياعدي انا اسفة على اي حاجة عملتها غلط انا هاتغير 
عدي ربت على رأسها وابتسم وقالها: وانا واثق من كدة ناني يانورا عشان بكرة تطلعي تعزي بنات عمك وتوريني التغيير الي بجد
نورا: حاضر انا والله زعلت على عمي دة كان. طيب 
عدي: حبيبتي انا عاوزك تعرفي ان الدكتور بيقول انك بقيتي افضل وانك دلوقتي تقدري تخرجي لوحدك وتتعاملي مع الي حواليكي لانك واهيرا بقيتي تعرفي ىالفرق بين الصح والغلط والحرية والتسيب
نورا: ربنا مايحرمني منك
: تصبحي على خير 
وانت من اهله 
عدي خرج لقى نور نايمة عالكنبة شالها ونيمها على سريرها بجوار نورا
البيت كله نام والصبح صحيوا على.. الجد بينده عليهم كلهم يطلعوله
الكل هرول لشقة منير لقوا حلا بتصرخ وبتعيط بهستريا والجد. مش قادر يهديها
بقلم مرفت السيد 
مجدي قال: الدكتور قال دة طبيعي 
فادية: لا مينفغش نسيبها كدة
عدي: سيبوها تطلع الي جواها
فضلت تصرخ وتعيط
وتقول: سبتني ليه يابابا انا مليش غيرك 
اعمل ايه من بعدك  يارب 
وفضلت تكسر في كل الي ايدها تطوله لحد. مافقدت الوعي
شالوها لحد. اوضتها ومحدي اتصل بالدكتور الي قالهم. دة كبيعي وصحي وهي هاتصحى وهترجع طبيعية بحزنها ومع الوقت هاتهدا ومفيش اي قلق دة مان. محرد صدمة وانكار 
محمد: لاحول ولاقوة الابالله العلي العظيم 
الجد: روحو شوفو اشغالكم انا مش هاسيبها
عدي: انا اجازة ياجدو
مجدي: وانا خلصت امتحانات واجازة
محمد: انا هاروح شغلي بالاذن
فادية نزلت مع جوزها 
وحبيبة ومنار صحيوا وطلعوا قعدو مع جدهم 
عدي: انا عاوزك بموضوع ياجدو
الجد: قول ياحبيبي 
عدي: ممكن ندخل البلكونة نتكلم براحتنا
قبل مايتحركو دخلت نورا كان شكلها متغير للكل لبسها وشعرها بقت ارق واجمل
سلمت على الجميع وطلبت منهم تدخل تطمن على حلا
الجد: دي اتغيرت خالص 
عدي: بتتعالج ومع تقويم السلوك اتحسنت وتصرفاتها بقت افضل
دخلو البلكونة وعدي قال: بصراحة كدة ياجدو انا كلمت عمي الله يرحمه  قبل مايسافر في موضوع كدة وهو كان موافق بس أجله كمان 4 سنين
الجد: مانا عارف 
عدي: 😳
الجد: حكالي كل حاجة وانا وافقته على قراره ولو هو دة الموضوع ياعدي اعتقد مش وقته
عدي: بس... 
الجد: اصبر وبلاش تحكي لأي حد حاجة دلوقتي عشان ساعتها كل تصرف منك هايتشاف من منظور مختلف غير دلوقتى 
عدي: حاضر الي تشوفه 
شوية ونورا طلعت ومعاها حلا معيطة بس، شكلها هديت شوية حزينة بس طبيعية
حبيبة ومنار جريو على حلا وحضنوها
والجد حضنها وباسها وقالها: حبيبتي حمد الله على سلامتك
نورا: انا لازم امشي عشان عندي جلسة مع جروب العلاج وهابقى اتطمن عليكي ياحلا
عدي ابتسم وطلع كريدت كارد وقالها: لو لازمك. حاجة اشتريها
فرحت وباسته من خده ونزلت
حلا قعدت بحضن جدها وهي حزينة وبتبكي
جدها قالها: وحظي الله ادعيله انا جنبكم مش هاسيبكم ابدا بإذن الله 
عدا شهرين وبدات الحياة  ترجع لطبيعتها نوعا ما
الجد عايش مع حلا وحبيبة 
ومنار ونور وحبيبة قربو جدا من بعص لان منال كانت بتبعد اولادها عن الاختلاط بباقي العائلة
وحلا ونورا اصبحو مقربين نوعا ما
وعدي رجع شغله وبيتطمن على حلا وحبيبة من الجد باستمرار 
ومنصور بيفكر يتجوز على منال لانه تعب من انانيتها
ايمن خال حلا كان بيتصل وبيسإل عليهم دايما وقرر ييجي يزورهم النهاردة
حلا والجد استقبلوه كان.جايب معاه زيارة كبيرة جدا فاكهة وخضار وبط وفراخ   وبعد الغدا طلع شيك ودفاتر الحسابات وطلب من حلا تراجع وراه الجد. كان بيتابع بصمت
رفصت ولكنه صمم
خلا قالت: ياخالو ارجوك انت اهل ثقة
ايمن: ريحيني يابنت الغاليين
: حاضر ياخالي 
بعد المراجعة قالت: كله تمام 
ايمن: اتفضلي ياستي دة نصيبك انتي وحبيبة
حلا: دة مبلغ امبر من المرة اللي فاتت 
ايمن: لان وشكم حلو وبدإت اتوسع واتفقت مع كذا عميل جديد من ضمنهم مصنعين للمنتجات الغذائية والحمد لله 
حلا: واخبار العيلة ايه
كلهم بيسلمو عليكم وعايزينك تزورينا باستمرار بس اما تعظي الفترة دي ولولا انشغالهم كانو جم معايا
: سلامي للجميع 
انصرف الخال مودعا
الجد قال:ادخلو يابنات العبو جوة 
 لحلا: تعالي ياحبيبتي انا عاوزك بموضوع مهم واسمعيني كويس
 يتبع
حلا: اتفضل ياجدي خير
الجد: شوفي ياحلا دلوقتي ابوكي كان سايب ليكم مبلغ معايا زي مايكون قلبه كان حاسس 
وكان موصيني ان دة لتعليمكم وانا ياحبيبتي لازم اعرفك عاوزة اودعه بحسابكم ماشي
بكت حلا وقالت:  ياحبيبي يابابا الله يرحمك
الجد: ربنا يرحمه ويغفر له 
حلا: شوف انت الانسب واعمله 
الجد: هو سايب  مايعادل 150 الف بيحوش فيهم من صغره معايا وبيني وبينكم ربنا كان نفسه يكمل عليهم لجوازكم بس امر الله انا عمري مااحب اكون وصي عليكم لأ انتي اعتبريني بنك تسحبي منه الي يلزمك
حلا: ياحبيبي ياجدي ربنا يخليك لينا 
بابا الله يرحمه كان فاتحلي حساب عشان فلوس ارض ماما وميراثنا منها
الجد: إن شاء الله ربنا يقدرني وازودهملك على ماتستلميهم لما تبلغي السن القانوني
حلا حضنت جدها وقالتله: انا الاهم من الفلوس عندي انك تفضل معانا ربنا يخليك لينا 
الجد: ويخليكم ليا يارب بس انا ليا طلب عندك
دخلت حبيبةلقت جدها حاضن حلا  وضعت يدها بوسطهاوهي بتقول: الله الله وانا بقى مليش نصيب بالحب دة
ضحك الجد وحضنها
حلا: بطلي شقاوة يابيبة
الجد: كويس بقى انك. جيتي ياست بيبة عشان تشوفيلي حل
حلا: قول ياحاج
الجد: السلم تاعبني يابنات باتأخر بالنزول للصلاة ومش هاقدر اسيبكم هنا لوحدكم
حبيبة: عادي لو عشنا لوحدنا
الجد: مقدرش مين هيأكلكم ويهتم بيكم ويتطمن عليكم وانتو نايمين 
حلا: يعني عاوزنا احنا الي ننزل نقعد معاك تحت 
الجد: طول عمرك ذكية 
حبيبة: بس دة بيتنا واوضتي مش بعرف انام الا هنا 
حلا: ياجدو متحملش همنا احنا نفضل هنا وانت زي ماانت تحت واحنا برضه جنبك 
بقلم مرفت السيد 
الباب خبط فتحت حبيبة كان عدي
دخل عدي سلم عالكل والجد قاله: كويس انك جيت احضرنا بقى
وقص عليه الموضوع  وختمه بقوله: رأيك ايه 
عدي بعد تفكير سريع: اخاف رأيي يضايق حلا او تعتبره تدخل مني
حلا: لأ بالعكس محدش ساندنا غيرك انت ونعم الاخ وعمري ماهنسالك وقفتك ورايك بأي شأن يخصنا مرحب بيه 
عدي ابتسم ولكن بحزن من كلمة اخويا وقال: دة شرف ليا طيب طالما كدة يبقى رأيي  انكم تفضلو طول اليوم. مع جدو وتطلعو عالنوم كلكم 
الكل بصو لبعضهم وابتسمت حلا والجد قال موافق
حلا: وانا كمان
حبيبه: وانا يعني مليش نفس موافقة
حلا: لو سمحت ياعدي ممطن تسأل هل يجوز اني اودع فلوس بحسابي انا وحبيبة لنفسي لاني قاصر وبابا هو الي كان بيعمل كدة 
عدي: حاضر من عنيا
وبالفعل تم تنفيذ الاتفاق البنات كول اليوم هما وجدعم. تحت مذاكرة واكل وعند النوم بيطلعو واحيانا بينامو تحت بغرفة جهزهم ليهم الجد الحنون
ومنصور اتجوز واحدة زميلته ارملة مش بتخلف غلبانة كانت ست هادية وبتراعي البنات بشكل كويس ومش بتعمل مشاكل ومع مرور الوقت منال عملت مشاكل مع اخواتها وزوجاتهم اخواتها وسطوا ناس عشان ترجع  ولكن منصوروشرط عليها تقبل بالامر الواقع وبعد معاناة رجعت وابتدت المشاكل ترجع ولما منصور يهددها بالطلاق تتلم وتسكت شوية
لان منصور اتغير معاها ومبقاش مهتم بيها وعاملها حساب زي زمان
بسرعة عدا الوقت وخلصت حلا الثانوية العامة وقدمت  واتقبلت بكلية طب بناء على رغبة والدها
وحبيبة داخلة ثانوي عام هي ومنار 
ونورا نجحت واتنقلت لاخر سنة بالثانوية العانة وماشية باستقامة
عدي اتنقل لبلد تانية وبييجي زيارة ويسافر تاني 
مجدي اتخرج وفتح صيدلية والأمور ماشية بهدوء
وحلا بتسافر كل فترة مع جدها واختها تتابع سير العمل بارضها هي وحبيبة وتزور اهل امها عدا الوقت بسرعة 
بلا جديد يذكر الصغير بيكبر
وبرغم السلام الذي تحيا به العائلة
تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن
يتبع
عدت سنتين وعدي اترقى ورجع تاني 
امه. كانت عاملة حفلة بمناسبة رجوعه وعيد. ميلاده
بس في الحقيقة هي كانت بتغيظ ضرتها هدى 
ومنصور مكبر دماغه وفرحان بالصراع الي بيدور ومحسيه بأهميته 
وموقفه خلى منال تتمادى لدرجة انها عزمت كل الي بالبيت مع ان محدش بيحبها ولابتحب حد بس عشان تلبس وتظهر نفسها بنيولوك جديد قدام. الجميع 
نورا الي دلوقتي بكلية سياحة وفنادق ندهت على حبيبة ومنار عشان يساعدوها بالتجهيز وباسم صمم يطلع يساعد عشان بيحب عدي 
الجد بص في ساعته وقال لنفسه حلا اتأخرت عن ميعاد رجوعها من الكلية ولسة بيمسك فونه يرنلها لقاها داخله 
قالها: اتأخرتي ياحلا ينفع كدة 
معلش ياجدو بقى اخر يوم بالامتحانات وخرجت انا وصحابي نفك عن نفسنا
: شوفتي منال عاملة ايه
إيه تاني🤔
: حفلة بمناسبة رجوع عدي وعيد ميلاده وعاملة البدع في نفسها ربنا يهديها  عدي اتصل بيا وبيقول انه محضر مفاجأة 
خير باذن الله بعد اذنك بقى عشان ادخل اوضتي ارتاح شوية
: منال مصممة انك تحضري
حاضرعشان خاطر عدي 
دخلت حلا اوضتها وهي بتفكر في اول حب في حياتها خالد المعيد بتاعها
فضلت تفتكر نظراته ومساعدته ليها ووسامته الي خلت كل البنات بتتمنى كلمة منه 
قالت لنفسها: ياترى حاسس بيا
بس ازاي وانا غبيه حتى مش بتبصله ولا مهتمة بيه والبنات حواليه موزز وانا مفيش انوثة ظاهرة
وبصت لنفسها بالمرايا وهي ممشوقة القوام وجميلة وجذابة 
ولكنها لاترى نفسها لانها مشغوله بدراستها وبطموحها المستقبلي كما اخبرىتها زميلاتها
ولكنها قررت ان تظهر جمالها اليوم فوقفت امام الدولاب واختارت فستان اسود ضيق يحتضن جسدها بإتقان ووضعت مكياج خفيف ثم ارتدت حجابها الذي زادها جمالا
ونظرت لنفسها بالمراية تبدو فاتنة 
رن هاتفها عن وصول رسالة على الواتس
قراتها وجلست في حيرة الرسالة من رقم. مجهول ونصها: كنتي زي القمر النهاردة وهاتوحشيني 
جدها نده عليها: ياللا بينا ياحلا الحفلة هاتبدأ عدي على وصول 
طلعت حلا اول ماجدها شافها قال: ماشاء الله ربنا يحفظك ياحبيبتي بقيتي عروسة
صادف وقت خروجهم من الشقة وقت دخول 2 ستات بازواجهم ومعاهم 4 بنات من عمر حلا واكبر وكلهم لابسين لبس مكشوف وعار.. ي
سلمو على حلا وعلى الجد وطلعو 
حلا قالت لجدها: مين دول
قالها:  الكبيرة دي هالة تبقى اخت منال  وجوزها وبناتها الاتنين 
والاصغر شيرين اختها الصغيرة وجوزها وبناتها
طلع شابين توأم زي القمر وسلمو عالجد وبصو لحلا باعجاب وهي اتكسفت
قالها: قبل ماتسألي دول حسن وحسين مهندسين ولاد اخو منال الله يرحمه دة كان اية متقوليش عليه  اخوهم من تدينه واخلاقه
حلا: اخواتها شكلها فعلا ربنا يستر
الجد ضحك: ياللا نتفرج عالعرض بتاع الضراير
الكل كان. مجتمع بشقة منصور ومنال كانت لابسة فستان سواريه وشعرها صبغاه احمر وعاملة ميكب صارخ
وقاعدة جنب اخواتها بيبصو على ضرتها ويتهامسو وبيضحكو
وهدى قاعدة مع فادية بيتكلمو بكل هدوء ومتجاهلاها  
حبيبة ومنار قعدو جنب حلا والجد بيتابعو الي بيحصل
لحد مامجدي دخل من البلكونة بيقول: وصل وصل يامرات عمي
جريت منال عالمطبخ خرجت التورتة وطفوا الانوار بانتظار عدي وقالت للكل: اول مايولع النور الكل يقول مفاجأة ويغني هابي بيرث داي
وفعلا طلع عدي وهو بيقول: ماما بابا البيت فاضي ليه فين العيلة ايه الضلمة دي
ونور النور والكل هتف مفاجأة
هابي........ محدش كمل الجملة 
وفعلا كانت مفاجأة  لأن عدي داخل ومعاه واحدة متعلقة بايديه
الكل بيبص بذهول 
 وعدي بيضحك وبيقول: فعلا مفاجئة 
وراح سلم على الجميع وبعدها راح جنب الست الي معاه وقال:  اعرفكم على چينا مراتي
الكل سكت ومحدش نطق ولكن منال صرخت: إيه مرات مين ازاااااااي يعني 
ضرتها بصتلها بشماتة هي وفادية وهما بيضحكو
عدي: زي الناس ياامي
منصور: تعالى يابني نحتفل بعيد ميلادك بعدها نتكلم 
وفعلا الكل قام حوالين التورنة غنو وطفو الشمع وقطعو التورتة 
وقعدو ياكلو  وهما بيتهامسو على الي حصل وهدى بتبص لمنال بشماتة
منال بغيظ  قالت لعدي: اتفضل فهمني مين دي
عدي: ماقولتلك جينا مراتي
منصور: انا مش ضد جوازك ولكن في اصول 
عدي: انا مش عيل عشان اخد الاذن
منال: امال تتجوز بدون علمنا من واحدة ياعالم. مين دي عشان اهلها يوافقو بيك من غير اهلك دة لو كان ليها اهل
عدي: بعد اذنك ياامي الكلام دة مينفعش 
منصور: ماتتكلم يابابا يرضيك كدة 
الجد قام وقال: اهدو وبلاش كلام دلوقتي استنو لما الضيوف يمشو
عدي: عين العقل ياجدو
التوإم اقتربومن حلا وحسن قال: انتي في كلية الطب صح
حلا بذهول: ايه ده عرفت ازاي
حسين: شفناكي واحنا بنزور معيد. صاحبنا هناك
وهما بيتكلمو
عدي كان بيراقب الموقف وهو يشعر بالضيق وبنات هالة بيراقبو الموقف وهما متضايقين وجريو على امهم
سمر البنت الكبيرة قالت: ماما الحقي حسن وحسين بيعاكسو بنت عم عدي المغرورة دي
ردت سهى البنت الصغيرة وهي بتبص لحلا من فوق لتحت: دي كلها صناعي امال لو كانت حلوة شوية هما ولاد خالي ذوقهم انحدر اوي ليه كدة 
هالة بخبث: صبركم عليا ولاد خالكم ليكم وهاتشوفو
وراحت هالة ندهت على حسن وحسين الي كانو بيتكلمو بود مع حلا وقالت: تعالو هنا ياولاد اخويا عاوزاكم
استأذنو وذهبو لعمتهم التي ظلت تتحدث معهم لتشغلهم. عن. حلاوغمزت لبناتها حتى يساعدوها في ابقائهم منشغلين عن حلا 
اما عدي  فنسي وجود زوجته واستشاط غيظا وذهب لحلا وقال: 
 عدي وهو وشه احمر ساب مراته الي كانت واقفة لوحدها حاسة انها متطفلة ومحدش طايقها وراح لحلا كانت بتلاعب باسم
وفجأة لقت عدي في وشها اول مابص لعنيها النار الي جواه خمدت وقالها: عاملة ايه ياحلا 
ابتسمت: الحمد لله مبروك وكل سنه وانت طيب
وضحكت واستطردت: ولا اقولك ربنا معاك على الي جاي
ابتسم وقال: حسن وحسين ولاد خالتي مالهم بيكي كانو بيقولولك إيه 
بصتله باندهاش: بتسأل ليه 
عدي: مش بتعتبريني اخوكي انا بخاف عليكي اوي  ..
بصتله بصدمة 
رد.بسرعة: وو وعلى كل بنات عمي  طبعاً وبعدين انتي من امتى بتكلمي شباب خصوصا غرباء عنك
: أنا ممكن ارد طيب ولا في محضر اتفتحلي من حضرة الظابط 
اسف اتفضلي طبعا
: اولآ انت عارف اخلاقي وطريقتك فيها تشكيك بارفضه مش عيب اني اتعامل مع شباب انا بادرس ومسيري هشتغل ولكن الاهم اتعامل باحترامي 
ثانيا جدي موجود والعيلة كلها والحمد لله واثقين فيا وعارفين ان ليا حدود ومحدش عمل زيك وحسسني اني غلطانة بشيء
ومع اني مش مجبرة ارد عليك بس امراما للاخوة هقولك شافوني بالكلية وانا وزمايلي بنتناقش مع معيد عندنا  يبقى صديقهم وكانو بيشبهوا عليا لاني عطلتهم عن الخروج معاه بسبب مناقشتي معاه 
ثالثا بقى انا مش فاهمه اكتر من سنة مش  بتسأل عني وبتجتنب تكلمني لما بتنزل اجازة  ومع ذلك جاي تستجوبني 
عدي حس باحراج  وقال لنفسه دي حلا البريئة الهادية دي اتغيرت وبتعرف تتكلم وتتناقش
بصلها وعلى وجهها ابتسامة هادئة وقالها:  دة خوف عليكي وانا الظاهر اني نسيت ان الصغير بيكبر كبرتي ياحلا وبقى عندك شخصية وبتتكلمي شبه عمي منيرالله يرحمه 
: تربيته وليا الشرف اشبهه
نظر اليها وشعر بخفقان قلبه وقال: طب ممكن متزعليش منى 
انا مش زعلانه 
: اقصد عشان مكنتش باتعامل معاكي الفترة اللي فاتت بس كنت باتطمن عليكي من جدو وكنت حابب مافرضش عليكي نفسي خالص 
محصلش حاجه ياعدي بس انت متعرفش معزتك عندي
: بجد 
طبعاً 
ابتسم بسعادة وقال: طب مفيش هدية بقى ولاايه
جه صوت انثوي من وراه: حبيبي سايبني لوحدي ليه
وبصت لحلا بابتسامة صفرا  وقالت: مش هاتعرفنا
عدي: عبير مراتي ودي حلا بنت عمي 
تصافحا بابتسامة واستأذنت حلا وانصرفت
ثم عادت حلا وقالت: عدي
: نعم
ناولته هدية وقالت بابتسامة: عقبال مية سنة 
اخدها منها بابتسامة ولكن من داخله كان يرقص من السعادة
تابعها عدي بعينيه ومرة اخرى قاطعت عبير أفكاره وقالت: عدي انا عاوزة امشي من. هنا اهلك مش عاوزني 
عدي بعصبية: انتي مع راجل المكان الي اقوله تعيشي فيه 
عبير صمتت وهي خائفة منه وقالت لنفسها مش طايق كلمة مني وبقاله ساعة واقف بيتكلم بكل رقة مع بنت عمه
نورا قربت من اخوها وحضنته وقالتله: مبروك ياحبيبي انا معاك بأي قرار تاخده المهم تكون مبسوط
عدي عرفها بعبير وفضلو يتكلمو سوا
وفجأة علا صوت الموسيقى ورقصت بنات خالاته الاربعة سويا بمنتهى الجراءة وسحبت احداهن عدي حتي يشاركها الرقص ولكنه رفض 
الجد جلس بالبلكونة بعيدا عن الصخب واشار لحلا بالقدوم وقالها: في إيه 
قصت عليه حلا ماحدث فابتسم وقالها: ابن. عمك بس غيور على الي منه شوية 
عادي ياجدو الموضوع مش شاغلني
حبيبة جت جري وقالت: الحقو منال عاوزة تطرد مرات عدي وعدي بيزعقلها 
الجد: فين دة
حبيبة: جوة في اوضة عدي انا سمعتهم 
حلا: عيب كدة يابيبة التصنت غلط 
بدأ المدعوين بالانصراف ومنصور بيوصلهم 
الجد: ياللا بينا
كان الجد اخر المنصرفين ولكن منصور طلب منه البقاء 
حلا قالت لجدها: احنا هنطلع شقتنا عن اذنكم
وبعد ماوصلو شقتهم حبيبة قالت: تفتكري عدي هايعيش بالشقة بتاعته الي في وش شقتنا 
حلا: هو حر بس دي محتاجة توضيب
حبيبة: حلا اقولك على حاجة بس متزعليش مني 
خير ياأروبة
: انا كان نفسي تتجوزي عدي  
اشمعنى
: عشان. حنين علينا كل اجازة كان بيجيبلنا شيكولاتة ويفسحني مع منار ونور 
ضحكت حلا: يعني عشان مصلحتك انا بقى مالي
: لا والله ماهو كان بيفضل يسألني عنك طول الوقت
 اها طب بس بقى ياسوسة ياللا عالنوم
: طب ممكن انزل اجيب منار واستأذن عمي
طيب بس بسرعة وانا هاقف عالسلم استناكي
وهي واقفة عالسلم سمعت زعيق وعدي بيقسم أنه هيعيش عالبلاط بس مش هايعرف امه تاني 
والجد بيزعق وبيقول: عيب يامنال احترمي وقفتي وانت ياجوز البط انت خلاص هاترجع تمشي كلام الحريم تانى 
نورا قالت بعياط: لو اخويا مشي انا مش هاقعد معاكم دقيقة واحدة وهامشي معاه
حبيبة  ومنار طلعو حلا دخلتهم  وقفلت الباب
شوية وجدها طلع وبعد.ماقعد وارتاح قال:منال دي يتفات لها بلاد
 حلا قالتله: انا غصب عني سمعت زعيق  
الجد: الكل مغلطه بس خلاص الي حصل بقى هو مش طفل ومحكمة رأيها ميباتش بمراته في الشقة
وعدي كان هيطلع ينام هنا مع مراته واخته وانا حكمت انه بفضل في شقتهم وفي اوضته ومنال ملهاش دعوة بيهم لحد مايوضب شقته وينقلو فيها وبكرة هيطلع يقعد معايا  عشان انا زعلان منه 
حلا: ربنا يهدي الحال 
: ياللا ياحبيبتي على النوم
تصبح على خير يارب 
: وانتي من اهله
وتاني يوم جدي طلب مني مخرجش من اوضتي  لحد. ماعدي يمشي 
جه عدي وقعد مع جدو وبدإو يتكلمو بصوت واطي ومع اني مش بحب اتصنت بس فضولي غلبني اتسحبت من اوضتي ووقفت على الباب المقفول عليهم وسمعت الحوار الاتي: 
الجد: طبعا زعلان ماانت كل يوم بتكلمني تطمن علينا وعليها بوجه الخصوص ازاي بقى اتجوزت ولاقولت ولا احترمت انك. طلبت ايدها من ابوها ومني ومع ذلك انت حر هي اصلا متعرفش حاجة والا كانت كرامتها وجعتها 
عدي: والله ياجدو جوازتي دي حالة انسانية دي كانت مرات صاحبي  وكانت حامل وزميلي اتقتل في هجوم على كمين كنت معاه فيه وطلب مني اراعيها واحميها من اهله  لانهم شداد وصعبين وهي ليها ورث من ابوها ومكانش في حل غير اني اتجوزها بعد. ماولدت وللاسف الولد نزل تعبان وبعد مااتجوزنا بفترة مات اعمل ايه ياجدو ارميها ملهاش حد واتعلقت بيا 
الجد: تمام بس الظاهر انك انت كمان ماصدقت جوازة بدون تكلفة وسهلة ومتقنعنيش انك كدة بتنفذ وصية صاحبك كان في طرق تانية غير الجواز
عدي: لاياجدو انا اضطريت اتجوزها من كتر  الضغوط 
الجد: يبقى تنسى حلا خالص
عدي: مقدرش بس انا ساعات كنت بخاف من فرق السن دة انا اكبر منها ب10 سنين 
الجد: الي قولته هو الي هيتعمل انساها هي كدة بقت زي اختك
عدي: اديني فرصة انهي حوار عبير بشكل هادي
الجد: دي حياتك بس تفتكر بعد. ماعشمت بنت الناس بحمايتك ترميها كدة 
عدي: اعمل ايه انا مستعد ارمي روحي بالنار ولا ان حلا حد يبصلها غيري 
عدا شهر وكان كل يوم منال تعمل مشكلة مرة مع ضرتها ومرة مع عبير وعدي لحد. ماعدي اتفق مع عمال يوضبوله الشقة وكان بيرجع من شغله ويطلع يتابعهم
وفي مرة خبط على حلا كانت لوحدهاوكانت ايده متعورة وطلب قطنة جريت و جابتله مطهر وشاش وقطن ولما لقت الجرح.كبير ومليان ازاز طلبت منه ينده مراته عشان تكون معاه ويدخلو عندها
الغريبة انه ابتسم وقالها: حاضر وقبل مايتصل جدهم كان. عالسلم طلب منه يطلع 
ودخل عدي شقة منير وبدأت حلا تعالجه 
 عدي كان بيتابع حلا وهو مأخوذ وبيحاول يغمض عنيه عشان محدش يلاحظ عليه حاجة
شوية وعبير مراته طلعت ولقت باب الشقه مفتوح وشافت المنظر دة ودخلت وقالت بصوت عالي: بقى انت هنا وانا دايخة عليك
عدي فتح عنيه وبصلها بغضب
رد الجد: اتفضلي يابنتي دة اتعور وحلا بتخيطله الجرح 
عبيربعصبية زوحة غيورة: وماراحش مستشفى ليه
وقبل ماحلا ترد
عدي سحب ايده من قدام حلا قبل ماتخلص و..... 
وقرب من عبير ووشه احمر وعنيه كلها غضب ورفع ايده ولطشها قلم من قوته اترمت على الأرض ومسكت خدها وعيطت
حلا جريت ساعدتها تقوم وعدي لسه بيقرب عشان يضربها 
حلا وقفت حائل بينها وبينه وقالتله بحدة: انت ازاي تمد ايدك على واحدة ست الي ربنا كرمها انت تهينها هو دة الي اتربينا عليه ياحضرة الظابط 
انا شوفت عنفك. مع نورا بس كنت بقول من افعالها انما مراتك الي استئمنتك على نفسها عيب
تدخل الجد: خلاص ياحلا هي استقزته وعيب ياعبير احنا ناس تعرف ربنا
عدي كل دة بيبص لحلا بذهول وقالها وهو مصدوم وبيحاول كبت غيظه: ياحلا افهمي الي قالته وحش في حقك محدش يتكلم عليكي حرف واسكت إلا انتي 
وكمل بسرعة: او اي بنت في عيلتنا
حلا بتردد: حتى لو كلامك صح مش بالضرب 
وبصت لعبير الي كانت بتعيط: وانتي يابنت الناس اتفضلي انتي وجوزك على شقتكم وتاني مرة فكري قبل ماتتكلمي 
عدي سحب عبير ونزلو دخل اوضته وقالها: قسما بالله تتكرر تاني لاتجوزلك 3 قدام. عنيكي انا لابحب الغيرة ولا ان حد يمس بنت من بنات عمي بكلمة فاهمة
هزت راسها بالايجاب 
قالها: انا خارج متعتبيش برة الاوضه  فاهمة
: حاضر
لبس هدومه ولسه هايخرج اكتشف انه نسي فونه عند حلا
طلع لوحده وخبط فتحتله حلا قالها: نسيت الفون
ناولته الفون قالها: انا مش عاوزك تاخدي فكرة وحشة عني عبير دي اتجوزتها تعاطفا مع ظروفها ومينفعش تضايقك بكلمة ولااي مخلوق 
كان بيتكلم وهو بيجز على اسنانه حلا ابتسمت من اسلوبه 
وقالت: جدو بيشرب قهوة بالبلكونة تحب تدخل اشرب معاه وتهدي اعصابك
ابتسم وقالها: مش هاضايقك
لأ انت نيتك صح اسلوبك غلط 
: طيب ادخل الاول لجدو ونتناقش عشان افهم قصدك 
دخلته لجدها وعملت قهوة وقعدت معاهم 
عدي قال: فهميني بقى 
ياعدي انا لاحظت فيك من زمان انك لماويتاخد موقف بتكون صح وصاحب حق بس طريقتك غلط
الجد: قصدك عنيف شوية
اه ياجدو ومتهور
عدي: تهمة مش هانكرها
رن فون حلا برقم غريب
دخلت اوضتها وردت: السلام عليكم 
صوت رجل: دكتورة حلا معايا
مين حضرتك 
: انا خالد المعيد بتاعك
اهلا بحضرتك خير 
: خير إن شاء الله عندي فرصة بمستشفى بابا في الإدارة في الاجازة  لو تحبي تشتغلي وتتدربي تعالي بكرة وقي كام حد من زمايلك معانا
ياريت مفيش مانع
: هبعتلك العنوان عالواتس بانتظارك 
تمام باذن الله 
اغلقت الخط وقلبها يدق بسرعة من السعادة لسماع صوته وفتحت الواتس على رسالة منه بالعنوان وفضلت تبص على صورته 
وافتكرت الرقم الي بيضايقها وشعرت بالضيق
جدها نده عليها:  ياحلا تعالي في حاجة ولاايه؟ 
قصت عليه ماحدث بالمكالمة وعدي بيتابعها
الجد: روحي وشوفي بس لازم. حد يوصلك ويكون معاكي عشان اكون متطمن
عدي: انا هاوصلك واستناكي
الجد:  كويس اوي باذن الله في مانع ياحبيبتي 
حلا: مفيش مانع بس ممكن ياعدي اديلك رقم بيضايقني برسايل ومعرفش رقم مين 
عدي بغضب: هاتيه ومتشغليش بالك
واخد الرقم وانصرف
زمايل حلا بعتولها عالواتس وكلهم فرحانين بالفرصة الي خالد ررشحهم ليها
عدي طول الليل بيحلم بخروجه مع حلا ومحتارة تلبس ايه وشكلها هايكون ازاي لوحدهم لأول مره 
وحلا طول الليل بتحلم بمقابلة خالد 
باليوم التالي ذهبت حلا بصحبة عدي 
بمجرد انصرافه دخلت منال غرفة عدي ووجدت عبير نايمة
فنظرت اليها بحقد قبل ماتصحيها
: قومي يابرنسيسة اعملي الاكل انا تعبانه وضرتي عند اخواتها عي ومنصور والبنات راحو النادي والاكل مش هيتغمل لوحده قومي قامت قيامتك
قامت عبير وجريت عالمطبخ 
منال: تخلصي الاكل وعالغسيل ياغندورة
عبير: حاضر ياماما
ماما في عينك يابت انا اسمي طنط منال
عبير  في سرها طنط تنططك ياشيخة
وشرعت بعمل الغدا
اما منال جلست تتوعدها وفرصتها والبيت فاضي
بمجرد. انطلاقه بالسيارة قالها: على فكرة هديتك رقيقة وذوقك حلو واهي منور ة العربية
ابتسمت حلا وبصت عالمصحف والسبحة وقالتله: عدي ممكن اسألك سؤال 
اتفضلي طبعاً 
: ازاي ممكن تعيش مع واحدة وتتجوزها بدون حب
حس بغصة بقلبه وقالها: في ظروف بتحكم علينا صدقيني ياحلا انا غلطان بس اتهورت وبلحظة عصبية طلعت مني كلمة وكان لازم التزم وانفذها
: للدرجادي كلمتك عهد
طبعا ياحلا الراجل لازم يكون قد كلامه
: طب كويس اني انثى
قلبه كان بيدق وهو بيقولها: أكيد الحمدلله 
ممكن بقى اطلب منك طلب 
: طبعا 
ممكن نبقى اصحاب ممكن تثقي فيا ولو احتجتي نصيحة او عندك سر مثلا نفسك تشاركي حد فيه
: ماشي ياعدي
هتف بسعادة: بجد موافقة
بجد 
: طيب تسمحيلي اعزمك عالغدا بعد ماتخلصي
امممممم بشرط
: إيه 
تعزم كل ولاد عمنا واخواتك ومراتك 
: حرام عليكي كدة هاشهر افلاسي انا عاوز اتغدا معاكي بمناسبة صداقتنا
احنا وصلنا بس يالحوح انت خلاص استأذن جدي انا نازلة سلام
: خلي بالك من نفسك سلام
واتصل عدي بالجد وطلب منه ولكن الجد اعترض
عدي: ارجوك ياجدي متحرمنيش من الفرصة دي 
الجد: امري لله بس بلاش تأخير 
عدي انا واثق فيك 
عدي: ربنا يخليك ليا متقلقش 
جلس عدي بسيارته وارسل لاحد أصدقائه يستعلم عن خالد وعن المستشفي  
حلا وجدت 5 من زملائها واصدقائها اتبادلو السلام وجلسوا بانتظار خالد كانت حلا تتحرق شوقا لرؤيته 
لحد ماوصل واتصدمت حلا لما شافته...... 
قالت داليا زميلة حلا: دكتور خالد اهو
نظر الجميع ليجدوه قادم اليهم مصطحبا نوال وشهرتها نونا زميلتهم واكتر واحدة بتكره حلا وبتغير منها
اول مانونا لمحت حلا مسكت ايد خالد ورفعت ايدها عشان توريها الدبلة 
حلا شعرت بغصة في حلقها ولكنها اتجاهلت نونا وابتسمت ببرود
خالد: اهلا بيكم ياجماعة انا مبسوط اني شوفتكم وباذن الله نشتغل سوا واقدر افيدكم
قاطعته نونا بابتسامة النصر: ايه ياجماعة مفيش مبروك 
ورفعت يدها بالدبلة وقالت:انا وخالد اتخطبنا عقبالكم
الكل بارك لهما حتى حلا تحاملت على نفسها وصافحتهما مهنأة بابتسامة باردة وقلب يعتصره الألم كانت بتحمد ربنا بقرارة نفسها ان محدش يعرف بمشاعرها
صاحت سارة احدى زميلات حلا: ودة حصل امتى وازاي يانونا
نونا وكأنها بانتظار السؤال دة: بابا طلب مننا نحضر عيد ميلاد ابن واحد صاحبه من زمان واحنا هناك اتفاجيء بخالد اتاري صاحب بايا يبقى عم خالد
واتكلمنا واتصاحبنا خصوصا لما سافرنا مع العيلة نصيف وحبينا بعض واتجننا وقررنا نتخطب
ونظرت لحلا وهي تضع ايدها على كتف خالد: إيه ياحبيبي مش  ياللا عشان نتغدا
خالدوهو يضحك: انتي الي معطلاني 
ياللا ياجماعة اشرحلكم التفاصيل 
وجلس وهو يحدثهم عن طبيعة الشغل وحلا مش مركزة بكلامه على قد ماهي مركزة  بملامسة نونا لخالد كل دقيقه وكانها بتفرض سيطرتها عليه امام الجميع
انتهى خالد وقال: خلاص هاتبدأو معانا من الاسبوع الجاي 
الكل نهض استعدادا للمغادرة واولهم حلا 
وهم بطريقهم للخارج قالت سها احدي الزميلات: نونا دي محظوظة 
سارة: اشمعنى يعني 
داليا: عشان دكتور خالد محترم ووسيم بس مش بوسامة القمر دة
وشاورت على عدي الي كان بيتكلم بالفون ومنتظر حلا بجوار السيارة
سارة: اوباااا دة ميكس احمد عز على كريم عبد العزيز 
بقلم مرفت السيد 
حلا ضحكت من كلامهم بالرغم من حزنها وصدمتها باول حب تحس بيه تأملت عدي للحظات فهي لاتراه وسيما ولا ملفتا للانظار يمكن لأنه قدامها طول الوقت
عدي خلص مكالمته وابتسم لحلا وشاورلها 
زميلاتها بصولها باستغراب: ايه دة هو تبعك
حلا: ابن عمي ياتافهين
ياللا سلام
وسابتهم وراحتله وهما مذهولين وبيراقبوهم 
اول ماحلا قربت منه قالها بلهفة وهو بيفتحلها باب العربية: طمنيني ياحلا
حلا وهي تكاد. تنفجر من كبت دموعها: ياللا بينا ياعدي الاول 
عدي وهو يقود السيارة: ياللا ياستي
مرت دقيقة صمت قطعها وهو يقول: مالك ياحلا
: مفيش
لأ  في شكلك مش طبيعي حد ضايقك
: صدقني ابدا
طيب مش هالح عليكي شوفي انا اخذت موافقة جدو على الغدا اختاري انتي المكان
: لأ  روحني
اوقف عدي السيارة وقال: لأ  لازم اعرف مالك حصلك ايه هناك ولا ارجع اعرف بطريقتي 
انفجرت حلا فيه بعصبية: بس بقى كفاية انت زنان ليه احترم خصوصياتي لما اقولك لا مفيش حاجه 
نظر اليها بصدمة ولم يعلق الا بكلمة واحدة: اسف وقاد السيارة بصمت 
ندمت حلا على كلامها وقالت محاولة لتلطيف الاجواء: انا جعانة
ابتسم وقالها: هرمونات البنات دي صح؟ 
ضحكت من قلبها
قالهابهدوء: هاخدك. مطعم هايعجبك اوي
وبعد وصولهما استقبل العمال عدي بترحاب وجاء المديروهو صديقه صافحه وعانقه بحب 
سألها عدي: تحبي تطلبي ايه من المنيو
حلا: بما انك زبون مهم هنا اطلبلي على ذوقك
عدي: انا صديق لصاحب المكان الي سلم عليا دة
وطلب لهما الاكل وعصير وقصت عليه حلا الي حصل بمقابلة الشغل وظلا يتجاذبا اطراف الحديث وهو بيستغل كل ثانية مش واخدة بالها ويتأملها بحب 
وبعد الانتهاء من تناول الطعام انصرفا واثناء العودة وقبل وصولهما المنزل قالت حلا: ممكن تقف هنا وتطلبلي كابتشينو من العربية دي
توقف عدي وجاء لها بطلبها وتناول هو قهوة
وقال: ياترى ذوقي بالاكل عجبك؟ 
بصراحة آه الاكل حلو وانت طلبت مشاوي وانا... 
: بتحبيها عارف
بصتله بدهشة فقال: انا عارف عنك كل حاجه 
ازاي
: مش بنت عمي وصديقتي
عدي انا... 
: انتي إيه 
عمرك حبيت حد ومقدرتش تصارحه وفجأة لقيته مع غيرك 
عدي ظن انها تقصده فقال بسعادة يحاول اخفائها: قصدك مين
سؤال يخص واحدة صاحبتي ومقدرتش افيدها 
شعر بالاحباط من ردها : اه ياحلا انا محبتش غير مرة 
تظاهرت حلا بعدم الفهم: حبيت مراتك اكيد؟ 
: لا لأ  واحدة تانية وللاسف هي معرفتش لحد دلوقتي
ليه
: نصيب
طيب لو حبت غيرك هتعمل ايه
عدي بعصبية: مستحيل دة انا امو... ت
هو في حد بيمو.... ت عشان حد
: اه انا امو  ت عشانها
خلينا بموضوعك طمنيني الموضوع ده يخصك؟ 
 انت ماقولتش اجابة مفيدة اصلا
:  حلا لو واحدة زيك حبت نطع مش حاسس بيها دة يبقى غبي وميستاهلش منها لحظة تفكير وبعدين طبيعي اول حب يكون غلط لانه مش بيكون مبني على نضج بيكون مشاعر مراهقة وبيتنسي وبيعدي مش انتي الي حد يسيبك ويروح لغيرك انتي الي تحطي رجل على رجل والشباب تترمى تحت رجلك او اقت.. لهم انا
ضحكت حلا: طب ياللابينا ياسف... اح
وصلو للبيت وهما طالعين وقبل ماتدخل شقتها قالتله: شكرا على اليوم الحلو دة انا كنت مخنوقة وكان زماني باعيط بس بسببك ضحكت وحاسة اني ليا سند
ابتسم وهو يشعر بسعادة غامرة وقال: يعني بقيناصحاب خلاص
طبعاً 
: انا اسعد انسان بجد
متبالغش ياللا  سلام 
: حاضر سلام 
دخلت شقتها والجد. كان بانتظارها هو وحبيبة ومنار 
حكتلهم الي حصل معاها ودخلت اوضتها عشان ترتاح وتفكر بالي حصل طول اليوم ومقدرتش تحبس دموعها لما افتكرت خالد ولكن كلام عدي خلاها ضحكت 
اما عدي دخل بيتهم وهو يشعر بأنه اسعد انسان على وجه الأرض 
المنزل كان هاديء دخل غرفته كانت عبير تبكي 
ارتمى على فراشه وهو يفكر في حلا وبكل احداث اليوم
عبير قالت: شايفني باعيط وسايبني وسرحان
: انا طالع ابات فوق انا مش عاوز نكد 
وتركها وطلع الشقة ولسه هايستلقي على الكنبة الوحيدة الموجودة بالشقة  
لقى خبط بعنف على الباب فقام بانزعاج فتح
واتفاجيء ب.......... 
قام فتح لقى امه ومعاها عبيرونورا
وبتقوله: لما انت اتجوزت تسمح تقولي ازاي راجع مع بنت عمك وكنت بتوصلها فين 
عدي بصدمة: إيه دة في إيه 
نورا: بس ياماما لو سمحتي وطي صوتك وفيها إيه لما يوصلها 
عبير: لأ فيها وطنط معاها حق
منال بصوت عالي وهي بتبص على شقة حلا: لا مش هاعديهالك يابنت منير ولاهانولهالك
عدي بعصبية: عيب كدة ياامي لو سمحتي متعصبنيش انزلي شقتك ووجهزكلامه لعبير وانتي ياز... فتة ليا معاكي كلام تاني
منال: مش نازلة وريني هتعمل إيه اما اشوف اخرة الي مشغلاك عندها خدام دي ايه 
طلع الجد بانزعاج وقال بانفعال: اخرسي يامنال انا الي طلبت منه يوصلها وكلمة كمان هتخرجي برة بيتي 
منصور كان لسة واصل هو ومراته طلع جري على الزعيق  
ولقى ابوه منفعل وعدي بيهديه: اهدا ياجدو محصلش حاجه 
سأل منصور: في إيه ياجماعة 
منال: يرضيك ابنك يوصل حلا بعربيته و.. 
قبل ماتكمل كان منصور لطشها قلم رن في البيت كله
هدى وفادية طلعو يجرو وشافو منال وهي بتنضرب 
منصور زعقلها: انتي لو ليكي راجل رباكي متجبيش سيرة بنت اخويا ولاتعصبي بابا كدة ولاتضغطي على ابنك الراجل الي بيخاف على الي منه معندناش بنات سايبة زي عيلتك ولا تحبي اتكلم واقول
منال عيطت وشها احمر ونورا حضناها وبتحاول تمشيها وفعلا بدأت تنزل معاها وهي على السلم قالت: ماشي ياحمش ابقى خلي ابنك يتجوز اتنين زيك بس على جثتي يتجوز بنت منير  المغرورة دي الي مش لاقية تاكل لولا ابوك
طلعت حلا الي كانت بتغلي من الغيظ وبلمح البصر نزلت وقفت قدامها وقالتلها بحدة: سيرة ابويا ماتجيبهاش على لسانك ياحية انتي اقل من اني ارد عليكي اهانتك بس الي زيك لازم تعرف مقامها انا لو جدي بيأكلني شيء يشرفني بس عمري ماخبطت عليكي طلبت منك بصلة وشيء ميخصكيش احنا عايشين ازاي هاتموتي عشان تعرفي بنصرف منين خليكي مقهورة 
وبصتلها من فوق لتحت اتدخل عدي وقال: حلا ارجوكي انتي اكبر من كدة
الحد: سيبها يابني امك عاوزة تشعلل نار واحنا مش هنسمح كل شيء له اخر اسمع يامنصور
منصور: امرك ياحاج
الجد: منال ملهاش قعاد. في بيتنا بعد كدة
منصور: من غير ماتقول ياحاج
منال ببكاء: خلاص ياعيلة عبد التواب بتطردوني طول عمركم بتكرهوني اصلا
وبصت لحلا وقالت: شوفي عملتي لابني إيه ولا خلتيه خاتم بصباعك ازاي
حلا ضربتها قلم وصرخت فيها: الا انا لحد سمعتي لأ فوقي انتي واحدة وس... خة عشان كدة شايفة الكل زيك وكلمة كمان بالجز... مة على وشك انزلي من هنا بدل ماامسح بيكي بلاط البيت اوعي تنسي اصلك يابنت كريمة الدجالة
طلعت حبيبة ومنار وقفو جنب حلا ومنعوها من ضرب منال تاني ومش قادرين 
بس منصور جري وسحب منال على تحت وزقها برة البيت ونورا بتعيط وبتترجاه يسيبها تلبس عباية وهو رافض
كل دة حصل بثواني وعدي بين نارين صدمته في امه وبتصرفاتها وحلا الي طلع لها مخالب ولازم. تدافع عن نفسها فضل واقف ساكت وعبير جنبه بتتفرج
الجد شد حلا ودخل بيها وقفل الباب وعدي شد عبير ونزل بيها شقتهم تحت ودخلها اوضته
دقايق وسمعو حبيبة ومنار بيندهو على اعمامهم يلحقو الجد بسرعة
الكل طلع يجري على فوق لقو الجد فاقد الوعي وحلا بتحاول تسعفه 
عدي طلب الاسعاف ومجدي جري  يساعد. حلا
لحد. ماالجد. فاق ولكن لسة تعبان الاسعاف وصلت وحلا قالتلهم على الي عملته واسعفته ازاي  ومحمد ومنير ساعدو المسعفين بنقل الجد وكل الناس بالشارع جريوا عليه وفضلو يدعوله بالشفاء
طبعا ممنوع لما يحصل حاجة البنات يطلعو برة البيت عشان كدة اتلمو جوة البيت وهما بيبكو
وتورا منهارة وعمالة تقول ربنا يسامحك ياامي 
وهدى مرات ابوها بتهديها 
وفادية بتعيط بحرقة وبتدعيله
دخل عدي وقال: بابا وعمي راحو مع الاسعاف انا هاروحله اقفلو على نفسكم
حلا: انا جاية معاك 
مجدي: وانا كمان
ومن غير ماتستنى الرد قالت لفادية وهدى: خلو بالكم من البنات 
وركبت عربية عدي ومعاها مجدي
وصلو المستشفى وحلا اتكلمت مع الدكتور عن حالة الجد
واعمامها وعظي ومجدي عاوزين يتطمنو الدكتور قالهم: 
جلطة ولكن اتلحقت وباذن الله هايتعافى منها لانها ملحقتش تنتشربفضل الله وبفضل بنتكم 
وشوية كدة وهاتشوفوه
منصور: ربنا يكرمك ياحلا انا السبب انا الي رجعت منال البيت تحرق دمكم 
محمظ: لا دة قدر وامر الله 
عدي: المهم  دلوقتي يقوم بالسلامة 
الدكتور اذنلهم بالزيارة بدون تزاحم او ازعاج
الحالة كانت مستقرة ولكن هايتحجز للمتابعة
وبعد مااطمئنو عليه صمم منصور يبات معاه كمرافق
والباقي روحو البيت
اول ماوصلو لسة داخلين البيت اتفاجئو ب...... 
🙄🙄🙄🙄😳😳😳😳😳
يتبع 
لسة داخلين البيت اتفاجئو بالتوأم اولاد خال عدي بيخبطو 
عدي فتحلهم وقالهم: خير في حاجه ولا إيه 
حسن: اه كنا عاوزينك بموضوع كدة
حسين: وملناش علاقة بعمتي خالص 
عدي: موضوع مهم يعني اصل احنا مش فايقين بجد
حسن: في إيه وشك متغير كدة في حاجة معاك 
عدي: جدي محجوز في المستشفى واحنا على اعصابنا 
حسين: الف سلامة عليه زعلتني دة راجل يعرف ربنا ومحترم
حسن بص لاخوه بنظرة معناها الظروف متسمحش وقال لعدي: طب انت محتاج حاجه ياعدي احنا كدة ميصحش نتكلم في اي مواضيع دلوقتي 
عدي: ربنا يخليكم دعواتكم
حسين وهو يغادر مع اخوه:  هانبقى نيجي نتطمن على الحاج عبد التواب 
ودعهما عدي ودخل غرفة نورا ونور شقيقاته ليطمئن عليهما 
نورا صحيت اول ماحست بيه وقالنله:طمني على جدو 
عدي قبل راسها وقالها:بخير والحمد لله لحقته حلا  وهايبقى احسن باذن الله ياللا نامي
واغلق باب غرفة البنات 
كانت عبير بتتكلم عالفون مع حد اول ماسمعت صوت عدي قالت بهمس: عدي وصل سلام دلوقتي هابقى اطمنك عالواتس
دخل عدي غرفته وجد عبير بانتظاره اول مالمحته جريت حضنته صدها ببرود وقالها: عبير اول مانخلص من الظروف دي ليا تصرف تاني معاكي  ولحد. مادة يحصل ملكيش دعوة بيا
عبيروهي تحاول تقبيله: حبيبي انا اسفة باغير عليك
تركها وذهب للنوم فنامت وهي تلعن حلا في سىرها وبعد قليل وصلتها رسالة على الواتس من رقم مجهول نصها: عملتي إيه 
ردت: رفضني وشكله هايطلقني
_حاولي تاني إضعفيه بكل الطرق 
حاضر هحاول 
_نفذي كلامي لازم تعملي الي قولتلك عليه قبل ماعبد التواب يخف وعدي يطردك
حاضر 
وقفلت هاتفها ونهضت وهي تتظاهر بالتعب وقالت: عدي انا تعبانة صدري ونفسي
وظلت تبكي وتتظاهر بصعوبة التنفس نهض عدي مذعورا: مالك في إيه 
: صدري مش قادره اتنفس تعبانة
طب اخدك للدكتور
: لا هاتلي البخاخة من الشنطة
جري وناولها بخاخة لضيق الشعب الهوائية 
اخدتها وطلبت منه تشرب فساعدها تشرب
نامت على صدره قالها: إيه حاسة بايه وايه الي حصلك
قالت بوهن: لما بازعل بيحصلي كدة وانت زعلك. عندي بالدنيا كلها 
قالها بابتسامة : طب نامي ياعبير وارتاحي
حضنته و تشبثت به  وهي تقول: متزعلش مني بحبك انا مليش غيرك
وبدأت تقبله مستغلة خوفه عليها وهو مستسلم فهو بالنهاية رجل حتى حدث ماحدث وسارت خطتها على اكمل وجه
وقبل ماتمام بعثت برسالة عالواتس: حصل خطتنا نجحت
مر أسبوعين تقريباوالبيت كله بيزور الجد باستمرار  واخيرا الجد هايخرج بعد تماثله للشفاء
ولاده قرروا يدبحو ويوزعو لحمة لله من فرحتهم برجوع الأب 
وفعلا خرج الجد واستقبله كل الجيران والعيلة بكل حب وود 
بقلم مرفت السيد 
وبعدها طلب الجد انه يرتاح بشقته وطلب من عيلته كلها انه عاوزهم باجتماع تاني يوم
حلا قالتله وهي بتحضنه: نورت البيت ياحبيبي 
قبل راسها وقالها: حبيبتي يادكتورة انتي انقذتي حياتي 
فادية: دي طلعت دكتورة ممتازة 
حبيبة: امال اختي يعني عبقرية
ضحك الكل وباسم نط قعد بحجر جده وقاله: وحشتني الشيكولاتة ياجدو
نهره ابوه: انزل من على رجل جدك دة لسة تعبان 
الجد: لأ سيبه دة حبيبي ادخلي ياحلا هاتي الشيكولاتة من جوة ووزعيها على حبايبي 
باسم:هييييه ملكمش دعوة وهانام في حضنه كمان
نور: لأ انا  الي هانام في حضنه
الجد: كلكم هاتنامو في حضني ولاتزعلو 
منصور: اخرجو ياولاد العبو برة انا عاوز جدكم  وبعد خروجهم
منصور: انا عاوز اعتذرلك ياحاج
انا السبب انا الي رجعت منال وكنت فاكر بجوازي اني هاربيها وهاتتهد بس الحقد والسواد الي جواها ملهوش علاج
الجد: لا يابني دة قضاء وقدر ربنا يجعل هدى عوض عن تعبك مع منال ربنا يهديها بس يابني منال مستحيل ترجع هنا تاني عشان هتعمل فتنة بيننا
منصور: اكيد ومفيش نقاش بالموضوع ده  
نورا: ربنا مايحرمنا من وجودك وسطنا يارب ياجدو
الجد: ياللا عالنوم ياولاد وبكرة بعد صلاة العشا بإذن الله  اشوفكم هنا
بعد انصراف الجميع ماعدا حلا وحبيبة وعدي 
عدي باحراج: انا اسف ليك ياجدو واسف ليكي ياعلا 
حقكم عليا 
حلا: وانت ذنبك إيه دة انا الي عاوزة اقولك متزعلش اني مديت ايدي عليها بس امت شوفت وسمعت
عدي: مش عارف اقولك إيه انا بين نارين بس تسلمي يابنت عمي كل يوم بتكبري في نظري
الجد: روح يابني لمراتك ومتشغلش بالك بحاجة 
طلع عدي بيتهم هدى قالتله: مش محتاج حاجة قبل ماانام
عدي: تسلمي ياطنط
: طيب انا باعتبر نفسي بمقام امك وعاوزة اقولك حاجة بس مترددة
لأ قولي طبعا لو في مشكلة احلهالك 
: لا ياحبيبي دة.. اصل...  انا مش عارفة اقولك ايه
قولي على طول في إيه 
: بس بالله عليك متجيب سيرتي اوعدني انا مش بافتن ولكن خايفة عليك بس
اوعدك
: مراتك
مابها؟
: بالصدفة كنا بالمطبخ وابوك ندهلها عشان يهزأها على الي حصل سابت موبايلها وكان بيجيلها رسايل واتس  مسكت موبايلها عشان اديهولها بس كان مفتوح على شات واتس عتيا لقطت كلمتين عنك غصب عني  اضطريت اكمل من فضولي شفت كلام. عنك وعن خطة بتعملها عشان.... 
عشان إيه قولي
: عشان تحمل منك وعشان تنتقم من حلا وومن ابوك كمان الي بيكلمها بيحرضها تتهم ابوك بانه بيت..... 
عدي بعصبية: ايه قولي 
بيتحرش بيها
عدي: طيب ارجوكي متتكلميش وانا هتعامل
انا اخدت سكرينات وهبعتهالك احسن تمسح الرسايل
ومتقلقش يابني دة سر بيننا بس فهمني هتعمل ايه
عدي: تمام روحي نامي ومتشغليش بالك 
قعد شوية مع نفسه ودخن سيجارة ودخل اوضته وبيتمالك اعصابه
ودخل لقى عبير لابسة ومتزوقة اول ماشافته جريت عليه و قالتله
وحشتني انا عندي ليك خبرهايفرحك
عدي بابتسامة: عبير..... 
يتبع
عدي بابتسامة هادئة: عبير.... 
خير ياحبيبي 
: هاتي فونك وافتحيه
عبير بخوف: ل.. ليه 
مالك؟ انا هعمل مكالمة احسن كان يوم طويل وفوني فصل
: مليش يابيبي اتفضل 
ناولته فونها وهي ترتعش 
اخده وقالها: روحي اعمليلي قهوة مظبوط
ولا قوليلي ايه الخبر الحلو الاول
نظرت الى الهاتف وهو يقلبه في يده وقالت: اه هقولك بس اعمل مكالمتك عشان تفضى وتركز معايا
وظلت بمكانها وهي خائفة
: الي يريحك قاعده ليه قومي اعملي قهوة
بس قولي رمز الفون ايه
هات افتحهولك
: لأ قولي الرمز هو انتي مالك مخبية حاجة عني ولا إيه 
لا لا خااالص الرمز 555550
وذهبت وهي ترتجف وقالت لنفسها: انا غبية مامسحتش الرسايل بس هو مش هايدخل عالواتس لأ دة عمره ماعملها
اخدت فنجان القهوة على عجل من غير حتى ماتستنى تعمل وش وراحت الاوضة
كان عدي بيغير ملابسه وسايب الفون بصت لوشه لقيته مفيش اي تعبير عليه
بصلها وابتسم: فين وش القهوة
حمدت ربنا انه بيعاملها عاظي يعتي ماشافش حاجة: معلش انا مرهقه ومش مركزه 
: ليه كدة
ماهي دي المفاجأة 
شرب القهوة وبابتسامة باردة قالها: خير
انا... 
ثواني هادخل الحمام وارجعلك
دخل الحمام وفتح الواتس بعد ماعمل كونكت وفتح الواتس بتاعها عنده على التابلت
فتحت الواتس بسرعة وبعتت: انا همسح الشات متبعتيش حاجة احسن. عدي ماسك فوني
جائها الرد: ماشي ابقي طمنيني بكرة
ومسحت الشات وتنهدت براحة
ولكنها تفاجأت بعدي يقف خلفها ويراقبها
توسعت عيناها وقالت وهي تحاول قراءة وجهه الجامد : في إيه ياعدي خضتني
ابتسم وجلس بجوارها: مالك قلبك بقى خفيف ليه اتفضلي بقى قوليلي الي عندك
: انا حامل
نظرلها بهدوء ثم ضحك من قلبه وهي مستغربة وقلقانة من رد فعله
ثم سكت فجأة وقالها: بالحق قوليلي امي عامله ايه 
اصفر وجهها وقالت بتلعثم: ااامك وانا مالي ومالها
فتح التابلت وفضل يقرا الشات وهو ساكت 
قالتله: ماقولتش مبروك انت مش فرحان ولاايه
اتجاهلها وقام وقف وادالها ضهره وبص من الشباك وقالها بدون مايلتفت: البسي هدومك 
قالتله: ليه
بصلها بصة كفيلة تخرسها فقامت في ثواني لبست وهو لبس تريننج اسود وخرج بيها
ورجع بعد ساعتين هي بتبكي وهو صامت
دخلو اوضتهم قالها: بكل هدوء يابنت الناس بعد. ماكشفت كدبتك وخليت دكتورة مرات صاحبي تكشف عليكي وطلعتي مش حامل ولعبتك الحقيرة انتي وامي اتعرفت خلاص احكي كل حاجة ونصبحة متحاوليش تكدبي انا معايا كل الكلام اللي بينكم بس حابب اسمع منك وخدي بالك الي شافعلك عندي صاحبي الله يرحمه 
قالتله: حاضر اناهقولك كل حاجة يوم ماامك طلعت وزعقت عشان انت وصلت حلا
اتفقت معايا تبطل تضايقني بشرط اساعدها تبعد عنك حلا عشان عاوزة تجوزك واحدة غنية واما قولتلها ان ليا ورث فرحت وقالتلي يبقى اسمعي كلامي وانا اخلي عدي يعشقك وبعد. ماطلعت زعقت وابوك طردها
اتصلت بيا واتفقت معايا احمل ولانك مش بتقرب مني كتير محصلش قالتلي اقول اني حامل واخليك تقربلي  بحجة اني عاوزاك بسبب هرمونات الحمل وطبيعي وقتها هيحصل حمل بجد
 كملي 
: وطلبت مني في اي وقت نكون فيه لوحدنا انا وعمي منصور اتهمه بالتحرش
وانتي وافقتي طبعاً 
: عشان خاطر اكمل معاك. كنت مستعدة اعمل أي حاجة  انت الوحيد الي وقفت جنبي 
ودة جزائي صح؟ 
: سامحني ياعدي انا بحبكك 
لطشها قلم وقالها: انا ماسك اعصابي عشان ماأقتلك... يش  لمي هدومك 
: هاترميني 
لا ياعبير مش انا الي ارمي ست لوحدها انتي معاكي فلوس وليكي عندي حماية غير كدة ملكيش عندي
: طيب اديني فرصة
لأ انا غلطت لما اتجوزتك بدون حب ظلمتك وظلمت نفسي 
خلصي لمي هدومك بسرعة 
وشرعت عبير بجمع اشيائها وهي تبكي وبعدما انتهت اخدها عدي للمأذون وطلقها واتصل بصديق له يعمل بالسمسرة والعقارات
وبعد ساعة كانوا بيعاينوا شقة جميلة مجهزة بالفرش بمكان راقي وذهب معاها للبنك سحبت فلوس وبعدها راح. معاها للشهر العقاري واشترت الشقة وانتقلت للاقامة فيها 
قالها وهو يغادر: لو احتجتي اي حاجة كلميني
:ربنا يكرمك اوعى تكون لسة زعلان.مني
خلي بالك.من نفسك
 ووصى عليها الأمن وقالهم انها قريبته وانصرف لعمله 
وبالمساء عاد لمنزله ليجد بانتظاره عند الجد حسن  وحسين ولاد خاله جايبين ورد وشيكولاتة وبيتكلمو مع الجد وبيضحكو
دخل عدي وهو مستغرب والقضول هايق. تله لمعرفة سبب زيارتهم 
سلمو عليه وقامو وانصرفو وقال حسن للجد: لازم نمشي عشان عندنا مناقصة بكرة باسكندرية وبانتظار ردك وابقى فهم عدي 
حسين: معلش ياعدي احنابقالنا كتير مع جدو وعندنا شغل وهوهايفهمك سلام عليكم
وانصرفا وسط ذهول عدي
الي قبل ماينطق الجد قاله:قبل ماتتكلم انا هشرحلك بس نتغدا سوا الاول احسن حلا طبخت وعاوزاني ادوق واحنا هنحتاج رأي محايد زيك كدة 
حبيبة قالتله لسة بنحضر و قبل ماناكل ولاد خالك شرفو 
حلا وهي بتحضر الاكل: عيب يابيبة 
عدي كان باين عليه الارهاق والزعل
الجد قاله: مالك يابني وكنت فين انت ومراتك بعد الفجر شوفتكم وانا رايح المسجد 
عدي: انا طلقت عبير
حلا: ياساتر ليه كدة
عدي: نصيب
الجد: لأ اكيد حصل حاجة 
عدي: بعد الاكلة الجامدة دي نشرب الشاي واقولكم
حبيبة: داخل على طمع يامعلم بتسبق بالشاي طب هاتلنا بسبوسة ولاجاتوه عشان. نحتقل
حلا ضحكت وقالت: المهم الاكل عجبه
حبيبة:انتي لو طابخة ميةساقعة هاتعجبه 
ضربتها حلا بمزاح 
فنظر عدي اليها وسرح وهي تمازح اختها حتى انه مكانش سامع كلامهم 
الجد قاله: عدي مالك
حبيبة: ياعيني دة اتصدم
ضحكو كلهم واثناء شرب الشاي قص عليهم. عدي كل الي حصل
الجد: لاحول ولاقوة الابالله  امك دي مريضة ياابني
حلا: ربنا يعوضك خير وتصرفك معاها بعد الطلاق موقف رجولي منك 
عدي: مهما كان هي ست ولوحدها احنا اتربينا على كدة  تسمح بقى ياجدو تريحني وتقولي ولاد خالي عاوزين ايه
الجد:....... 
الجد: حسن عاوز يتقدم لنورا اختك
وحسين عاوز يتقدم لحلا
عدي اتصدم واتعصب بس فضل ساكت 
الجد: حبيبة اندهيلي نورا اخد رأيها وانتي ياحلا إيه رأيك 
حلا قالت لجدها: هو مين فيهم حسن ومين حسين اصلا🤣
ضحك جدها: إيه خايفة تتلخبطي مابينهم
عدي بيبص لحلا ومتغاظ بس ساكت 
دخلت نورا سلمت على الجميع وقالت: خير ياجدو في حاجة 
الجد: متقدملك عريس 
نورا: مين
عدي: حسن ابن خالك 
الجد: وحسين متقدم لحلا 
نورا بسعادة: الله هانبقى سوا في كل حاجه 
عدي: يعني انتي موافقه 
نورا بخجل: الي تشوفه ياعدي 
الجد: الي تشوفيه انتي دي حياتك 
نورا وشها احمر وقالت: هو انسان كويس ومهندس وطموح بس استخير الأول وارد عليكم
الجد: تمام بس القبول باين عليكي 
بصت في الارض وابتسمت: متحرجنيش ياجدو
عدي : وانتي ياحلا ساكتة ليه ايه رئيك
حلا: انا مش هاتجوز دلوقتي 
الحد: يعني ايه رافضة
حلا: لأ مش رافضة
عدي بلهفة: يعني موافقة
حلا: لأ برضه 
نورا: فهمينا طيب
حلا: مش هافكر اتخطب او اتجوز الا بعد مااخلص دراستي
عدي تنهد براحة والجد: دة قرارك طبعا
عدي: عين العقل 
نورا: ايوة ممكن تتخطبي لحد متخلصي دراسه 
عدي بعصبية: اسكتي انتي دي حياتها والي يريحها تعمله
الجد: بالراحة عليها ياحضرة الظابط
نورا شعرت باحراج وكادت تبكي فقام عدي وقبل رأسها وقالها: اسف ياحبيبتي انا مضغوط النهارده 
نورا: ولايهمك بس هتراضيني في عيد. ميلادي 
عدي: اه يامستغلة امرك ياستي
حلا: كل سنة وانتى طيبه هو امتى
نورا: بعد اسبوع 
حبيبة: والله وعقلتي يانورا وبقيتي تتكلمي كدة معانا الله يرحم كان كان دمك واقف
حلا: عيب ياام لسانين
نورا بضحك: سيبيها عندها حق انا كنت فعلاً كدة  انا بحبها تدري ليش لانها ماكدبت عليا😂
ضحك الجميع واستأذن عدي وانصرف مع نورا
وطلعو شقتهم
حلا دخلت اوضتها وهي بتفكر في حسين وبتقارنه بخالد وفجأة افتكرت كلام زميلاتها عن عدي 
وقالت لنفسها: ايه الهبل دة انا مش عاوزة حد يشغلني عن دراستي 
جالها مسدج من خالد بيسألها: مجتيش ليه
ردت عليه وقلبها بيخفق: كان في ظروف
: خير في حاجه 
جدو كان في المستشفى 
: طيب وعامل ايه دلوقتي انتي محتاجة حاجة 
لا الحمد لله خرج امبارح
: طيب هاتيجي ولا ايه انتي اهم واشطر طالبة عندي
بإذن الله يوم السبت 
: اشوفك على خير
قفلت معاه وهي بتفكر هو انا كنت متعلقة بيه فعلا ولا عشان اول راجل يعدي بحياتي 
استلقت على سريرها وهي تتابع السوشيال لتجد امامها صفحة نونا الي كانت مليانة صور ليها مع خالد
شعرت حلا بالحزن ولكن بسرعة اغلقت الصفحة وافتكرت كلام عدي وابتسمت لنفسها
فتحت صفحة عدي وهو ضايفها عنده من زمان وفضلت تتفرج على صوره وتقرا بوستاته اتفاجئت بجزء من شخصيته رومانسي ودمه خفيف ودة جانب جديد ماشافتهوش قبل كدة 
قبل ماتنام وصتلها رسالة من عدي بأن الرقم الي بيضايقها  الخط مسجل بأسم خالد غانم
اتصدمت حلا دة دكتور خالد  المعيد وفضلت تفكر ليه خالد بيعمل كدة 
قد إيه طلع مراهق وازاي بيعاكسني ويروح يخطب غيري ازاي حد يبان محترم كدة تكون فعاله صبيانية وتافه كدة عدي كان صح لازم اعرف الشخص الأول قبل مااعجب بيه 
وفضلت تفكر لحد مااستسلمت للنوم
وباليوم المحدد ذهبت حلا للتدريب  وكانت تتجاهل خالد تماما حتى لما كان بيدربهم كانت بتسمعله بس بتتجنب انها تبصله عشان جواها شعور بالضيق منه  
نونا قالتلها: إيه ياحلا سمعت ان جدك تعبان سلامته
طبعا عاوزة تفهمها ان خالد بيحكيلها كل حاجة
الي كان بيراقب حلا بدون ماحد يلاحظ
حلابهدوء: الله يسلمك
نونا: الشلة كلها جايين يتغدو عندي يوم الجمعة تعالي معاهم
حلا: مشغولة يانونا معلش 
نونا: براحتك 
وجريت على خالد اول ماشافته ووقفت تضحك معاه وحلا متجاهلاهم لانها اكتشفت انهم ميستحقوش انها تشغل بالها بيهم وانها اكبر من لعب العيال دة وان كل تركيزها بدراستها وبس
بقلم مرفت السيد 
جه يوم عيد ميلاد نورا الي كانت حاجزة كافيه
قريب من البيت يملكه احد اصدقاء عدي الكل راحو  بس حلا اتأخرت لانشغالها بتوضيب الشقة  فطلبت منهم يسبقوها ونورا كانت مبسوطة لأنها بلغت الجد بموافقتها وكانت مبسوطة لأن حسن وحسين كانو موجودين لانهم اتصلو بالجد عشان يتطمنو فبلغهم برفض حلا  ونورا موافقة ولما عرفو انه عيد. ميلادها قررو ييجوا
حسن جابلها هدية وقدمهالها بوجود. عدي
الي قاله: اسمحلي اقدم الهدية دي لاختك
عدي: اتقضل ياهندسة
حسن راح لنور وقدملها الهدية ووقفو يتكلمو سوا
حسين قال لعدي: هي بنت عمك مش هتغير رأيها ماتكلمهالي ياعدي
عدي بغيظ: وانا مالي بكل دة
انت ابن عمها وزي اخوها الكبير 
عدي وهو مستشاط من الغيظ: حل عني انا مش فايقلك
دخل 3 شباب وندهو على عدي 
استقبلهم ورحب بيهم: يااهلا بالداخلية
واحد منهم اسمه صابر قاله: اهلا بيك ياعدي تشتريت هدية لاختك اهو عد الجمايل
رد التاني اسمه علي: ياعم دة انا مغرقه جمايل دة انا ماخدتش منه ايجار الكافيه 
عدي: ماتقولهم حاجة ياسامي ياصاحب عمري دول نسيوا انا لحقتهم من كام مصيبة
سامي: ماتتلمو وسيبو الراجل بحاله ولااسيحلكم 
عدي: تعالو اعرفكم بجدي والعيلة 
بعد التعارف قعدو سوا على ترابيزة وفضلو يضحكو لحد ماسكتو كلهم واتجهت انظارهم لدخول حلا من الباب  الي خطفت انظار الجميع بجمالها ترتدي فستان احمر زادها توهجا وجمالا 
صابر: مين الشعلة دي
علي: اهوكدة الحفلة هاتحلو 
عدي بعصبية: بس منك ليه 
وتركهم وذهب لحلا
سامي: بس ياجدعان دي بنت عمه اتلمو
عدي: حلا ايه الفستان دة
حلا: إيه ماله
عدي بغيرة: ملفت 
: إيه 
مش انتي مش ستايلك
: كل مناسبة ليها لبسها
حسين كان كالمشدوه لما شاف حلا
نورا جريت على حلا وحضنتها واخدتها هي والبنات وفضلو يتكلمو ويضحكو 
محمد للجد: حلا احلوت اوي ياحاج انا بفكر اخدها لمجدي
الجد ضحك حتى مسك قلبه من الضحك  ومحمد مستغرب 
مجدي رد وقال: انا بحبهابس زي اختي 
فادية: شد حيلك بقى عاوزة افرح بيك 
باسم: جوزوني انا الاول انا بحب نور 
ضحك الجد من قلبه والكل ضحك معاه
صحاب عدي ندهو عليه راح قعد. معاهم وهو بيغلي وعنيه مش بتنزل من على حلا 
حسين كمان كان بيراقبها وصحاب عدي كل ماتيجي فرصة لحد منهم يبص عليها
احتفل الجميع بعيد ميلاد نورا وطفو الشمع وحلا قعدت جنب جدها تتفرج على البنات صحاب نورا وهما بيرقصو وحاولو يشدو حلا معاهم ولكنها رفضت بشدة
وفضلو يتفرجو ويضحكو على حبيبة ومنار ونور وهما بيرقصو سوا  ويغنو
الجد فضل يتكلم. مع حلا الي جالها فون من خالها اضطرت تطلع ترد برة في الهدوء
وبعد ماخلصت مكالمتها لفت لقت حسين واتخضت
قالها: اسف خضيتك طلعت اعمل مكالمة انا كمان
قالتله: ولايهمك 
: انا ممكن اقولك حاجة 
اتفضل
: انا عرفت انك رافضة الارتباط دلوقتي بس انا هستناكي انا معجب بيكي 
شعرت حلا بالاحراج ولسة هتدخل خبطت في عدي 
بص لحسين بحدة وبعدها بص لحلا وقال: في حاجة ولا إيه 
حسين: لأ مفيش 
حلا: بعد اذنكم
عدي بعصبية: حسين عيب كدةمش هحذرك تاني متضايقش حلا هي قالت رأيها وخلاص 
: ايوة بس انا مش بضايقها انا بس... 
خلاص ياحسين ملكش دعوة  بيها تاني 
وسابه ودخل 
خلصت الحفلة ونورا قالت لعدي ان حلاهتسافر لخالها هي وحبيبة  ومنار والجد  بعد يومين شعر عدي بالحزن لفراقها 
وقبل مايطلع ينام جده نده عليه وقاله:...... 
يتبع
الجد: انا عاوزك تاخد اجازة وتيجي معانا الجو هايعجبك اوي
عدي: بس حلا مش هتضايق؟ 
لا ياحبيبي بالعكس
: طيب انا مش عاوز اتقل عليها ولا على خالها بالاقامة يعني
هو عامل شقة مخصوص كانت بتاعة امها ليها هي وحبيبة 
: خلاص ياجدو مفيش مانع بس اسمحلي عاوز اطلب منك. طلب كدة ومحرج
محرج من ايه اتفضل 
: بصراحة موضوع امي مضايقني ومش عارف اتصرف ازاي
تنهد الجد بعمق وقال: والله يابني أي حل يرضيك اعمله معاها انت وابوك بس بعيد. عن البيت دة
احنا طول عمرنا بيتنا بينضرب بيه المثل بالهدوء والاحترام وان اسرارنا جوة بيتنا انما امك هاتفضح ستر البيت بافعالها
عدي: معاك حق اناهاتكلم مع بابا واشوف ناوي على ايه  
حلا خرجت من غرفتها لقت جدها مع عدي قالت: مقصدش اقاطعكم 
الجد: بعد اذنك طبعاً كويس انك جيتي انا عزمت عدي يسافر معانا 
حلا: انت بتستأذن ازاي يعني  ياجدو انت تجيب الي انت عاوزه انا مش رايحة عالة على حد  عيلة ماما كويسين اه بس الارض ملكي اما وحبيبة وبعدين عدي ينورنا طبعاً ياريت خليه يغير جو
بقلم مرفت السيد 
ابتسم عدي وقال: تسلمي يابنت عمي هستأذنكم انا السلام عليكم 
جلست حلا مع جدها وقالتله: جدو انا عاوزة اخد رأيك في حاجة بس خد الفيتامين بتاعك الأول 
اخد الجد. منها الاقراص وقالها: قولي ياحبيبتي
: بافكر لما ابلغ السن القانوني بإذن الله واقدر اتحكم بفلوسي بفكر اعمل مشروع خيري زي مركز طبي تبع جمغية خيرية كدة
الجد. كان بيبصلها بانبهار: موافق جدا فكرة ممتازة 
: ربنا يخليك ليا
انا الي عاوزك ضروري بقى
: خير يارب
 انتي دلوقتي رفضتي الجواز او الارتباط الا لما تخلصي دراستك صح
: صح ياجدو
تمام بس في حاجه كدة جوايا مش عارف اقولهالك ازاي
: قول على طول ياجدو ياجميل😍
بصراحة يعتي لو في عريس هيموت عليكي وبيحبك وكان متكلم مع منير الله يرحمه وقاله لما تخلصي دراستك وكلمني وانا رفضت لأنه كان عنده شوية عراقيل كدة بس هو موضوعك قالب معاه بجنون انا خايف يحصله حاجة فحبيت اشوف رأيك
حلا بينها وبين نفسها كانت عارفة انه عدي ولكن تظاهرت بعدم المعرفة وقالت بهدوء: جدو انا مش عاوزة اعرف مين محتاجه اركز بدراستي عاوزة بابا يبقى فخور بيا عاوزة ابقى دكتورة وليا اسمي واراعي اختي لحد ماتخلص تعليم هي كمان فصدقني العيب مش بالاشخاص انا رافضة اي ارتباط تماما دلوقتي
الجد: الي يريحك ياحبيبتي تصبحي على خير 
تاتي يوم راحت حلا شغلها واخر اليوم دخلت مكتب خالد و قالتله: انا من بكرة مسافرة كام يوم فبستأذنك باجازة
خالد: مفيش مشكلة خالص  مكانك. موجود 
شكرا يادكتور
وصلو ليوم السفر 
واستقلو عربية عدي وكان. عدي سعيد. جدا لانه هايقدر يشوف حلا لاطول وقت ممكن
وصلو وايمن كان باستقبالهم وكان سعيد جدا باستقبال الجد 
وصلهم للشقة وطلب منهم يرتاحو وينزلو عشان الغدا
عدي في اوضة  
والجد في اوضة
وحبيبة ومنار باوضة
وحلا في اوضة
الكل فضو شنطهم ونزلو في الجنينة قدام البيت وسط الزرع والخضرة
وبعدها حلا راحت مع خالها تشوف الارض وعدي معاهم 
خالها سابهم وراح يباشر شغله
عدي قالها: الارض جميلة والبلد. كلها حلوة ومريحة للاعصاب
نظرت اليه حلا بهدوء وقالت: انا عمري ماهفرط بالأرض دي ابدا 
: عندك حق 
عدي  ؟ 
: نعم
انا نفسي اعمل حاجات كتيره اوي بحياتي 
: زي ايه
افتح مستشفى تابعة لجمعية خيرية واخد المحصول بتاع الارض دي وابيعه انا وممكن اصدره بنفسي و
لاحظت انه شارد وهو بيبصلها
: عدي انت سامعني
ايوة طبعاً 
: امال سرحان في ايه
فيكي.. قصدي في كلامك 
: وايه رأيك 
عجبني وان شاء الله اساعدك بتنفيذه
: شكرا ليك ياعدي  انت بجد دايما جنبي وبتهون عليا كتير
بلاش شكرآ متعمليش فرق
صادف مرور الحاج  محرم العمدة وابنه دكتور عمر
اول ماشافو حلا قربو وسلمو عليها وعرفتهم على عدي
محرم: طالما جدك هنا حصلتلنا البركة دة راجل له عندي جمايل لاتعد بكرة الغدا عندنا يابت الغاليين ولا وقتك ضيق كااعادة
حلا:  لا احنا اجازة  بقى هانيجي بإذن الله 
عمر: لو احتجتي مساعدة بدراستك قوليلي
حلا: اكيد ياعمر 
وعدي واقف بيغلي وبيبص لعمر بغيظ
ايمن رجع وسلم على محرم وعمر وقال: شوفت ياحاج محرم الارض بتطلع دهب من يوم ماورثتها حلا
محرم: الله اكبر دة مال يتامى ربنا يزيد ويبارك
حلا: انا كنت عاوزاك بموضوع مهم بس بكرة ان شاء الله
محرم: عنيا عشانك اشوفكم على خير بكرة 
بطريق العودة عظي قالها:مين عمر دة 
دة ابوه عمو محرم يبقى عم ماما عمدة البلد
: اه وعمر دة يعرفك. منين
سؤال غريب مش قولتلك قرايب
: قصدي كلمتيه قبل كدة 
اه طبعا  وقت وفاة بابا وحاول يسعفه
: وشه وحش عليكي يعني 
متقكرنيش ارجوك بقالي سنين باتهرب من عزومتهم للسبب دة بس عامة دة مش ذنبه دة عمره
'انا اسف فكرتك بذكرى تضايق الله يرحمه 
يارب
 قابل ايمن احد اصدقائه ووقف عدي و حلا بانتظاره وعدي بيشوف رسايله 
حلا عجبتها نخلة وهي بتبص عليها وماشية بدون ماتبص قدامها او تنتبه وقعت في حفرة صغيرة 
عدي جري عليها لقاها بتقول وهي بتبكي: رجلي اتجزعت 
بسرعة شالها وايمن جري عليهم واتصل بعمر يحصلهم عالبيت
وعلى ماوصلو البيت وعدي شايلها كان عمر وصل بعربيته بسرعة
الجد والكل اتخضو حلا طمنتهم عدي دخلها اوضتها والكل وراه
دخل عمر عشان يشوف مالها 
وعدي واقف جنبها ولسة عمر هايرفع طرف الفستان عشان يشوف رجلها. 
بسرعة عدي........... 
يتبع
عدي مسك ايديه وقاله بحدة: انت هتعمل إيه 
عمراتحرج: هكشف عليها
عدي بعصبية: هي هتشاورلك على مكان الألم 
عمر وشه احمر ومتكلمش
الجد وهو بيحاول يصلح الموقف: معلش ياعمر يابني ولادنا دمهم حر على البنات 
عمر: حصل خير 
وهو  وعدي اتبادلو نظرات  تحدي
حلا شاورت على مكان الالم وبدأ عمر يكشف وربطلها كعب القدم  وقال: التواء بالكاحل محتاجة راحة ورباط ضاغط بس ومسكن
سلامتك يادكتورة
حلا: الله يسلمك شكرآ ياعمر
الخال:  انتي اكيد اتحسدتي تعالى ياعمر اوصلك
بعد. خروجه الجد قال: ياعدي انت احرجته وهو  اتكسف ليه يابني كدة دة شغله 
عدي: ياجدو مينفعش يلمسها اصلا من نفسه المفروض يفهم بس عشان مضطرين 
حلا: هو محترم جدا ياعدي وميقصدش حاجة
عدي بعضب: انا مخي كدة ياجماعة 
وغادر الغرفة منفعلا قابلته زوجهة الخال وابنها قالتله: تعالى يااستاذ اقعد برة بالخضرة كدة وهدي اعصابك انت حمش، شويتين 
ابتسم الطفل له فنسى غضبه وفضل يلاعبه فتركته له وذهبت 
اخد الطفل وفضل يلعب معاه 
عمر مشي وهو متنرفز ورجع شغله بالمستشفى 
واتصل بابوه وقاله: ازيك ياحاج انا عاوز اتجوز 
هاقولك لما ارجع هي مين
وقفل مع ابوه وهو بيبتسم بمكر
حبيبة ومنار وهما بيساعدو حلا تقوم عشان متحمسين للغدا عند العمدة😁
حبيبة: حلا هو انتي مش واخدة بالك من تصرفات عدي
منار:  شايفة طبعاً  دة الاعمى يشوف🤣
حلا: بطلو هبل 
مرات الخال جابت عصاية وقالت لحلا: خدي ياحبيبتي اتكي على دي كانت بتاعة امك الله يرحمها ومن قبلها ابوها الله يرحمه 
حلا: يعني وراثة 
حبيبةبمزاح: يعني من حظنا هانورث عصاية نسند عليها من وجع العضم 
دخل عدي وقالها: هتقدري تمشي ولا إيه 
ابتسمت: هاقدر بإذن الله 
الجد: ياللا بينا ياجماعة
توجهو لمنزل العمدة وتبادل الجميع التحية وجلسو لتناول طعام الغداء
وبعدما انتهو قال العمدة لحلا: خير يابنتي كنتي عاوزاني في إيه 
حلا: خير ياعمي بعد اذنك واذن الجميع انا عاوزة ابني مسجد هنا في بلد. أمي على روحها وروح بابا الله يرحمه ولكن مش محتاجة قرش يتدفع من حد. منكم مع كامل احترامي هاظفع من فلوس ماما وبابا عاوزة كل الثواب ليهم 
محرم: ونعم القول والفعل
العم محمد: ربنا يكرمك 
حلا: بس هحتاج منكم تساعدوني بالاجراءات انا هابنيه بالجزء الي بيطل على الطريق من ارضي 
بقلم مرفت السيد 
عمر: ياسلام برافو عليكي 
محرم: اعتبري الموضوع خلص 
الجد: ربنا يكرمهم بيكي ويرحمهم ويغفرلهم
محرم: دلوقتي انا عاوزك ياحاج عبد التواب بموضوع اسمحولنا ياشباب
خرج الجميع عدا الجد والاعمام
الجد: خير ياحاج محرم
محرم: خير بأذن الله الدكتور عمر عاوز يطلب ايد حلا وفاتحني بالموضوع وانا مش هلاقي بنت بادبها واحترامها ومننا ايه رئيك انا قولتله سيبني افاتح جدها الاول 
الجد: والله يامحرم كذا عريس بيتقدملها بس هي قفلت الموضوع دة ورافضة اي ارتباط الا بعد ماتخلص دراستها رافضة تماما 
محمد: البنت مهما اتعلمت مسيرها للجواز 
الجد: اكيد بس هي طموحة ودماغها مليانة مشاريع للمستقبل بإذن الله وبعدين لما تتخرج هي تقرر 
محرم: انا مانكرش اني معجب بيها واتمناها زوجة ابني ولكن انا موافق على كلامها البنت سلاحها شهادتها انا هبلغ عمر بكلامك
الجد: الله المستعان
جلست حلا مع البنات وفشلو يتكلمو ويضحكو
والشباب قعدو سوا 
عمر قال لاولاد.عمه : على فكرة ياشباب عدي يبقى ظابط
بصله عدي وقاله: عندك. مشكلة ولا حاجة
عمر: بالعكس يمكن احتاج منك. خدمة قريب
عدي ببرود: من عنيا
عمر: انا عاوز اتجوز حلا وانت ابن عمها ومتربي معاها ممكن تكلمها تشوف رأيها إيه 
تمالك عدي اعصابه لمعرفته  برد حلا المسبق على موضوع الجواز  ولمعرفته بان عنر بيرد على الي عمله معاه فابتسم وقاله: بإذن الله هكلمهالك
عمر بلهفة: بجد
عدي: طبعاً بس ليه واحنا نقدر نكلمها سوا دلوقتي
عمر: انا اتحرج لأ مقدرش 
عدي: تعالى بس معايا وانا هتكلم
ولم ينتظر الرد وسحبه وراح لحلا قالها: عاوزينك يادكتورة
قامت معاهم باستغراب: في إيه 
عدي: عمر عاوز يتجوزك
عمر وجهه احمر خجلا
حلا بصت لعدي بعتاب وقالت: تعالى معايا ياعمر
ووقفو على جنب وفهمته وجهة نظرها بكل ذوق ابتسم علي من انها كلكته على انفراد وعفته من الاحراج وتفهم موقفها 
وعدي بيبص بنظرة انتصار لعمر
خلصو العزومة وانصرفو وتاني يوم حلا طلبت من خالها يدفع ارباح الارض لبناء المسجد وطلبت من جدها يدفع النصف من فلوس ابوها الي سايبها عشان تكون ساهمت بفلوس ابوها وكلفت خالها بمتابعة كل شيء 
ومحرم ساعدها بالاجراءات وبدأ العمال يشتغلو بالبناء ويوم رجوعمم اكدت حلا على خالها انه يتابع معاها بكل حاجة و بعد الانتهاء يبلغها لحضور الافتتاح
وودعتهم هي واسرتها وعادو للمنزل محملين بالخضار والفاكهة
وبعد ماسلمو على الاعمام وكانو مرهقين من السفر فخلدوا للنوم
ليستيقظو على مفاجئة غير متوقعة
........... يتبع
اتفاجئنا الصبح باستدعاء من القسم لعمي منصور ولمراته هدى بتهمة ضرب وطردمنال
عدي قابل امين الشرطة وعرفه بنفسه وقاله انه هايتصرف
عدي اتصل باصدقائه الي منهم ظابط صديق له بيشتغل بالقسم التابع لمنطقة سكنه وفهمه ان دة بلاغ كيدي من أمه وانه مفيش دليل وانها عملت كدة لانها على خلاف مع ابوه 
الظابط طلب منه يروحله عشان يبعتولها تتنازل ويقفلو المحضر
عدي قال لابوه: متقلقش انا هتصرف
وفعلا عدي راح القسم وبعتو لوالدته وجت شافت عدي وشها اصفر
عدي استأذن من صاحبه يتكلم معاها بمكتبه على انفراد
قعد وقالها: وبعدين يعني 
ردت بحدة: وبعدين فيكم انتم نسيتو امكم انت واخواتك
: ماهو انتي بافعالك دي بتختاري خسارتنا
دة كله عشان خايفة عليكم 
: من إيه ومن مين دول اهلنا وبعدين ينفع تتبلي على بابا ومراته كدة انتي عارفة بسهولة جدا يثبتو كدبك ووقتها انتي الي هتتحبسي
بتهددني بتهدد امك
: لأ بس انتي غلطانة انا مش عارف انتي عاوزة إيه 
ولو قولتلك الي انا عاوزاه هتعمله:؟ 
: مااوعدكيش الا لو في استطاعتي انا برضه فاهمك وعارف دماغك
طالما فاهمني وعارف دماغي يبقى متنساش اني أمك وطاعتي فرض عليك
ضحك عدي من قلبه وقالها: هي دي طريقتك طول عمرك تعالي بقى منضيعش وقت وقوليلي عاوزة إيه 
ابوك يطلقني ويبعتلي حقوقي كلها 
: تمام طالما دي رغبتك هابلغه في حاجة تاني؟ 
لأ بس كدة 
: ماشي بس يعني نورا ونور مش عاوزة تشوفيهم ولاايه
اه طبعا وابقى سلملي عليهم
: بس ليا سؤال لو تسمحي
خير؟ 
: عاوزة تطلقي ليه 
اترددت وقالت بلهجة مترددة: عادي مش مرتاحة مع منصور  
بقلم مرفت السيد 
: ماشي ياامي دلوقتي هاتمضي على تنازل عن المحضر
هامضي عشانك بس انت وعدتني تنفذ طلباتي
: ماشي ياأمي
وعاد عدي لمنزله وجلس مع جده ووالده وبلغهم بطلبات منال
منصور: انا موافق
الجد: متتسرعش لو حابب تكمل معاها بس تجيبلها شقة برة يبقى افضل
منصور: لأ ياحاج انا مبقتش طايقها خصوصا بعد جوازي من هدى ست عاقلة وكاملة
الجد: دة قرارك الاخير 
منصور: ايوة وحقها تاخده بس تمضيلي اقرار انها استلمت حقوقها
عدي: تمام هاحددلك ميعاد معاها عند المحامي وابلغك
الجد: لاحول ولاقوة الابالله 
وتم الطلاق 
وبعد شهور العدة اتجوزت منال من شاب يصغرها باكتر من عشر سنوات 
 ونورا اتحددت خطوبتها على ابن خالها والدة حسن سميحة كانت ست محترمة  وكانت مش بتحب منال اتفقو على ميعاد الخطوبة قبل بدء الدراسة 
حلا كانت بتساعد نورا وبنجهز معاها كل حاجة ويوم الخطوبة الي عملوها بكافيه صاحب عدي الكل كان سعيد وبيحتفل بس حلا كانت مبهرة وكل العيون بتراقبها كالعادة وعظي رغم انشغاله باستقبال المدعوين بس كان بيراقب حلا وحسين عنيه مش بننزل من عليها ودة اثار غيرة اولاد اخت منال  خصوصا ان حسن خطب بنت عمته 
حلاكانت ملازمة لنورا طول الفرح 
والكل بيحتفل لحد مامنال قررت تيجي بكل بجاحة بصحبة جوزها 
الكل اتصدم من منظرها وهي داخله متزوقة بشكل مبالغ فيه ومتأبطة ذراع شاب بالتلاتينات 
وتقدمت بكل غرور من منصور واسرته وسلمت على منصور وقالتله: مبروك يامنصور انت عجزت اوي ليه كدة
ماردش عليها وذهبت الى العروسة وحضنتها وقالت: حبيبتي زعلانة منك انك معزمتنيش بس مش مهم 
نورا لم ترد واشاحت بوجهها بحزن  كانت مصدومة ومكسوفة  من تصرفات امها الي استطردت: اعرفك بأمين جوزي
رد حسن: نورتي ياعمتي اهلا وسهلا 
منال: وهو انت افتكرت عمتك ياحسن تلاقي امك سلطتك 
جت سميحة وردت عليها: بقولك إيه هو انتي مش واخدة بالك ان محدش طايقك ولا عاوزك هنا
منال بعصبية: دة فرح بنتي وابن اخويا يانحس انتي يالي عييتي اخويا وجبتيله الفقر
لسة سميحة هاترد قام. عدي وقال: يامرات خالي انتي اعقل من كدة اتفضلي وأنا هاتصرف
وبص لجوز امه باحتقار وقال لامه: خلاص شوفتي نورا ووريتي عريسك الاراجوز للكل 
امين: انت بتقول ايه
عدي: اخرس يالا وانتي ياامي متبوظيش فرح بنتك 
منال بغيظ:امشي يعني ماشي حاضر ياعدي  ياللا بينا ياامين
وهي بطريقها للخروج لمحت نور بنتها الصغيرة فحن قلبها ولسة هاقرب منها بس نور خافت وجريت على هدى مرات ابوها واستخبت بحضنها
منال حست بغصة بقلبها وبصت لابنائها وهما رافضينها ورافضين وجودها وجريت على برة وانفجرت من العياط 
عدي راح لحلا كانت قاعدة جنب جدهاوقالها: ممكن تساعديني ياحلا
: اه طبعاً عاوز ايه
واحد صاحبي حاسس بانه هايغمى عليه ورافض يروح للدكتور 
: اه طبعاً 
ونهضت معاه لحد صاحبه علي 
عدي قال: اتقصل ياسيدي جبتلك الدكتورة لحد. عندك
علي: مفيش داعي انا كويس
حلا: قولي بس بتحس بايه يمكن اقدرافيدك
علي: رعشة وتعرق وجوع مستمر وريقي جاف مهما شربت وغيامة على عنيا وباخس 
حلاكتبتله على ورقة وادتهاله وقالت: حلل سكر تراكمي وتحليل سكر صايم وفاطر وروح لدكتور متخصص ومعاك النتيجة ومتقلقش
علي: يعني دة سكر انا كنت خايف عيلتي كلها عندها
حلا: متقلقش خير باذن الله 
علي باعجاب: ماشاءالله لما تتخرجي باذن الله اعتبريني اول زبون
عدي بصله بغيظ وسحب حلا بعيد : تعبناكي ياحلا كفاية تعبك. مع نورا
حلا: تعبك راحة وبعدين نورا دي اختي
ولسة بتلف عشان ترجع مكانها اتفاجئت ب.......... 
🫢😳😳😳🤔
لقت خالد ونونا داخلين الفرح لأنه صديق لحسن وحسين 
حلا حست بضيق ولكن نظرة خالد ليها وهي متأنقة ومبهرة ونظرة نونا المليئة بالصدمة لرؤيتها و بالغيرة جعلت احساس الضيق يتبدل لثقة عالية بالنقس
تقدم خالد ونونا وسلمو على حلا وعدي فضل واقف جنب حلا
خالد: مبروك ياحلا عقبالك
نونا: انا مكنتش اعرف انك هانكوني موجودة
حلا: انا الي عازمة كل الناس ومعرفش انك. جاية 
خالد: البهوات نسيوا يعزموني افتكروا امبارح بس
حلا: نورتونا اتفضلو
عدي: مش هتعرفينا
حلا: اه دكتور خالد المعيد بتاعي ونونا زميلتي وخطيبته ودة عدي ابن عمي ظابط شرطة
اتبادلو السلام نونا بصت لعدي باعجاب وعدي بص لخالد بحدة 
خالد ونونا راحو سلمو عالعروسين وقعدو
عدي قال لحلا: حلا ارتاحي شويه بقى انتي تعبتي اوي اليومين دول
حلا بابتسامة: تعبك راحة بعد اذنك
 وراحت لنورا 
شوية والدي جي نده على صحاب العريس يرقصو معاه فخالد قام وساب نونا
الي في ثواني قربت من عدي وفضلو يتكلمو وحلا شايفاهم ومستغربة من جراءة نونا وعي بتضحك مع عدي وبتلمس ايديه بشكل يبان تلقائي بس هي متعمدة
خالد راجع الترابيزة ملثاش نونا بس شاف المنظر فاخد مفاتيحه ومشي بهدوء وهي مش شايفاه اصلا لمحته على باب الكافيه سابت عدي وطلعت تجري وراه وحلا شايفة كل دة
عدي وصحابه قامو يرقصو مع العريس والبنات مع العروسة والفرح كان جميل 
خلص الفرح والكل انصرف وراحت عيلة عبد التواب لبيتهم وكل واحد. دخل شقته
شوية والكل اتخض هلى صوت زعيق من شقة محمد وفادية 
محمد كان بيزعق مع مجدي وفادية كانت بتصوت وتعيط بصوت عالي
عدي وابوه والجد خبطو على محمد
فتحتلهم فادية وهي بتعيط
دخل الجد بسرعة لقى محمد بيضرب مجدي
منصور وعدي حاشوه عنه ومجدي قال: انا مغلطتش
محمد بعصبية: طيب ياكل.... ب اتفضل قولهم على عملتك السودا
فاديةبعياط : ليه كدة يابني حرام عليك
منصور: فهمونا في إيه 
عدي جلس وهو يتثاءب
مجدي: اسمعو ياجدو ياعمي ياعدي بابا عامل كل دة عشان اتجوزت  هو انا طفل لازم اخد الموافقة واحدة عجبتني واتجوزنا إيه المشكلة 
منصور بسخرية: انت مصدق نفسك ماتسترجل يادكتور وقولهم المشكلة فين
فادية: انا لازم اربيها البت دي انت السبب ياعدي
عدي بعدم فهم وهو يحاول مغالبة النعاس: 
وانا مالي بالليلة دي يامرات عمي
الجد: هاتنطقو ولا نمشي الكل عاوز ينام ورانا اشغال
منصور: العروسة تبقى عبير طليقتك ياعدي
فادية: اتحدفت علينا منين دي اخرة صبري ابتي البكري اول فرحتي يتجوز مطلقة 
الكل ساكت ومصدوم
مجدي وهو يغادر: انا رايح لمراتي وانتو اتفاهمو سوا
عدي ضحك وقال: انا طالع انام انا طلقتها واي حاجة تعملها دلوقتي برة عني
منصور: لاحول ولاقوة الابالله  اهدا يامحمد وانتي يافادية ادخلو نامو وبكرة نتكلم ياللا يابابا عشان ارتاحلك شوية قبل صلاة الفجر
الجد: لاحول ولاقوة الابالله  
بقلم مرفت السيد 
كل واحد دخل على شقته ونام وطبعا حلا ونورا  وهدى حتى حبيبة ومنار ونور كلهم سمعو الي حصل لان صوتهم كان عالي
بس الكل رجع للنوم ورجع البيت لهدوئه مؤقتا
تاني يوم كان عدي بالشغل بيتلقى خبر ترقيته ونقله لمحافظة تانية لفترة بعدها هايرجع شغله ويستقر بالقاهرة بحزن لأنه هايبعد عن حلا 
كان امامه 3 ايام قبل السفر  
روح البيت لقى الكل مجتمع ومستنيينه عشان يشوفو حل بموضوع مجدي
محمد: انا لازم اخليه يطلقها
فادية: ايوة صح
حلا: اسمحولي كدة هتخلوه يعاند
الجد: كلامك صح يابنتي هو دلوقتي واخد الموضوع على رجولته
هدى: انا عارفة اني غريبة عنكم ولكن ياجماعة الموضوع يتحل بالاقناع
فادية: انتي واحدة مننا دلوقتي
منصور: ايوة ياهدى انتي مش غريبة وكلامك صح
وعلى فكرة ظروف عدي لما اتجوزها تفرق كتير عن مجدي 
محمد: ماتتكلم ياعدي
عدي: والله ياجماعة كل حاجة تتحل بالعقل احنا متصل بمجدي ونطمنه ولما ييجي انا الي هاقوله قد ايه غلط بقراره بس مش عاوز انفعال ياعمي وانتي كمان يامرات عمي سيبونا انا وهو 
فادية: عين العقل حاضر ياحبيبي
اتصل عدي بمجدي واقنعه يبجي وان محدش هايضايقه ولا هيحصل زعيق 
شوية ووصل مجدي الكل قاعدين بيتابعو بدون تدخل زي ماعدي طلب منهد
دخل وقعد وبعدها قال: ياجماعة انا مغلطتش قولي ياعدي هو انا بنت
 عدي قاله: شوف يامجدي انا مش بألومك بس عالاقل استشيرني يااخي كلمني دة احنا صحاب مش ولاد عم
مجدي: حقك عليا بس انت بالذات كنت هاترفص 
عدي: يامجدي افهم البنت دي مش زي ماانت شايفها دلوقتي ملاك نفس الدور دة عملته عليا قبلك بس الخقيقة انها عكس كدة
مجدي بانفعال: عشان عارف انك ظلمتها
وبص لحلا وهو بيقول لعدي: وحبيت غيرها
عدي اتنرفز من نظرة مجدي لحلا  وفجأة ضربه قلم
وقاله بعصبية: مش معنى اني محترمك وباعاملك كراجل ومش عاوز اعيب بسيرة واحدة كانت على ذمتي في يوم انك تنسى نفسك واسمع بقى ياعم الراجل الملام دة اول مرة هقوله عبير دي حرباية في عز ماجدو كان بالمستشفى كانت بتتفق مع امي على اتهام ابويا بالتحرش بيها وتحاول تحمل مني وخطها بالشات بالفون معايا بالتاريخ ورغم كدة وقفت جنبها طلقتها وجبتلها شقة بمكان راقي وامن 
وردت الجميل بانها لفت عليك وعملت عليك ضحية
عامة انا عاوزك تكمل معاها عشان تكتشف لوحدك حقيقتها. حلال عليك يابن عمي مبروك
وسابهم وخرج 
مجدي انهار عالكرسي منطقش بحرف وسط ذهول الجميع
 وصدمتهم الكل بيبصو لبعضهم مش مصدقين اليى سمعوه
الجد قال:لله الأمر من قبل ومن بعد
 قام واخد حلا ودخل شقته وكذلك منصور ومحمد وفادية دخلو اوضتهم  ومجدي لقى نفسه لوحده مفيش حد. معاه غير باسم اخوه
راح حضنه واداله شيكولاتة وخرج ركب عربيته واتجه للصيدلية بتاعته وفونه مش بيبطل رن 
قفل فونه وقعد على مكتبه هو بيفكر في الكلام الي عدي قاله 
بالليل عدي رجع البيت ولسة طالع شقته اتفاجأ ب......... 
يتبع 
لقى حلا بتنده عليه يطلع
طلع وهو مستغرب وقفت على باب الشقة قالتله: عاوزاك بموضوع مهم
عدي: خير طيب فين جدو
قالتله: نايم تحت بشقته
ايوة بس انا مينفعش ادخل
: هو انا قولتلك ادخل  حبيبة ومنار قدامك اهم قاعدين ونور كمان بيلعبو 
بص جوه الشقة لقاهم بيشاوروله 
ابتسم وقالها: مااتصلتيش بيا ليه طيب
عشان مكنتش فاضية اسمع بقى بكرة افتتاح المسجد الي بعمله على روح ماما وبابا 
: مبروك ياحلا ربنا يجعله بميزان حسناتهم
ينفع تيجي معانا انا وجدو صد رد عشان اشغالنا وكدة ولا أاجر عربية
ضحك وقالها: عنياحاضر بس مش هينفع نبات
مخك بقى تخين ليه 
: مقبولة منك
ياللا انزل نام
: مفيش اي مقابل طيب 🤣
عاوز ايه🤔🙄
بصلها بنظرة كلها حب وتأمل في وجهها وقال بابتسامته الهادئة: كدة خالصين تصبحي على خير 
مجنون انت صح😒
عدي ممكن سؤال اخيرقبل ماتمشي
: طبعاً 
نونا كانت عاوزة منك ايه بالفرح انا قابلتها بالشغل وكانت لطيفة معايا على غير العادة
: كويس انها مش صديقتك ومجرد زميلة لأنها .... 
بصي باختصار بلاش تتكلمي معاها تاني 
طيب فهمني
: مش هقولك اكتر من  اخلاقك عكس اخلاقها 
حلا بانفعال: طيب كانت بتقولك ايه برضه ماردتش عليا
ابتسم : كانت عاوزة  رقمي 
تمام تصبح على خير 
همس وهو نازل: وانتي من اهلي 
دي بتغير ولا فضول🤔
بالصباح انصرف ثلاثتهم وبالطريق قال الجد: عدي حسن اتصل بيا لان تليفونك. كان مقفول وعاوزنا ضروري بكرة انا وانت ومنصور
بكرة مفيش مشكلة لان بعد. كدة مش هينفع
الجد: ليه
بص لحلا بالمراة وكانت تنظر على الاشجار طوال الطريق وترتدي نظارتها الشمسية
وقال: انا اتنقلت ياجدو لبلد تانية
حلا شعرت بحزن ولكنها تظاهرت باللامبالاة
الجد: ليه كدة بس وماقولتش ليه 
انا لسة عارف امبارح  دي ترقية بس بعدها هارجع على طول هنا
الجد: شوفتي ياحلا البيه كان مخبي علينا
حلا:  مكانش في فرصة يقول من امبارح والمفاجات كتير مبروك ياعدي
الله يبارك فيكي 
الجد: ربنا يحفظك وتروح وترجع بالسلامة 
وصلو البلد وتوجهو لبيت ايمن ثم للمسجد
بكت حلا وهي تتأمل المسجد بسعادة وتم الافتتاح بحضور العمدة والعائلة باجمعها واهل البلد كان الجميع يدعو لأمها وابوها بالرحمة
ودخل الجميع ليصلو به وكان الجد هو الإمام 
صورت حلا المسجد والافتتاح وقامت بنشر الفيديو على مواقع التواصل تحت عنوان وولد صالح يدعو لهما
وبعدها صمم الجد على الانصراف ولكن تحت الحاح محرم تناولو الغداء كان عمر ينتهز كل فرصة ليتكلم. مع حلا وعدي يستشاط غيظا ثم انصرفو محملين بالزيارة زي كل مرة 
كانت حلا سعيدة جدا وعدي طول الطريق ينظر اليها وهو يحاول تمالك اعصابه ولاحظ الجد فربت على كتفه وقال له هامسا: الصبر
بقلم مرفت السيد 
وصلنا البيت ووزعت حلا خضار وفاكهة على البيت كله و كل واحد دخل شقته عشان ينام 
ماعدا عدي  طول الليل بيشرب سجاير وقهوة ودة بيحصل لما يبقى قلقان  وبيفكر
قدامي يوم وامشي اعمل إيه طيب هي رافضة الارتباط دلوقتي اتطمن انها مش بتفكر بالارتباط ولا اقلق لتحب حد وترتبط وتغير كلامها 
واخيرا وصل لحل يطمن قلبه
فضل مستني النهار يطلع بفارغ الصبر
اول ماحس بحلا رايحة شغلها نزل وراها نده عليها: حلا تعالي اوصلك
لا متتعبش نفسك 
: تعبك راحة دي اخر مرة هاوصلك قبل السفر وبعدين عازمك  نفطر سوا وعاوزك بموضوع
اذا كان كدة ماشي 
قعدو بمكان قريب من شغلها وهو متوتر جداوبعد طلب الفطار
قالتله: خير بقى في إيه 
حلا انا.... 
سكت وتناول رشفة من القهوة
: انت إيه وبعدين. كل هاتشرب قهوة على معدة فاضية
ابتسم وقالها: سامحيني لترددي انا خايف وشايل هم رد فعلك 
انت علمتني اتكلم وادخل بصلب الموضوع  دايمٱ 
: حلا طب افطري الاول وبعدها هاقولك
افطر انت كمان
بعدما انتهيا من تناول الافطار نظرت له وقالت: انا مستنية اهو مفيش وقت قول يااما ماتقولش
: حلا 
ها
: في حد بحياتك؟ 
انت عارف رأيي 
: عارف بس.. 
خلص ياعدي 
: حلا انا محتاج منك وعد
بايه
: ماترتبطيش ولاتتخطبي او تتجوزي لحد مااخلص وارجع هنا بشكل نهائي 
واوعدك ليه 
: عشان خاطري مليش خاطر عندك 
ليك  بس افهم
: اتحمليني معلش عارف طلبي غريب ومفيش مبرر قوي اقدر اقوله عالاقل دلوقتي 
لأجل خاطر حب بابا وجدو ليك انا موافقة مع استغرابي بس هاريحك 
ابتسم وتنهد بارتياح: ربنا يطمن قلبك
ياللا بقى وصلني للشغل
ذهب كلا منهما لعمله وبالمساء اتصل حسن بعدي وبلغه انه بانتظاره
وصل عدي لقى حسن وحسين بانتظاره مع الجد ونورا وحلا ومنصور
اتبادلو السلام 
منصور قال: اتفضل يابنات في اوضتكم عشان حسن عاوزنا بموضوع خاص
عدي: خير
حسن: انا محرج اتكلم وانا آسف على الكلام الي هقوله
الجد: قول يابني قلقتني
حسين بتردد: بصراحة كدة الكلام يخص عمتي 
منصور: مالها
حسن: جتلنا البيت وقالت كلام احنا اتفقنا انكم لازم تعرفوه
عدي بنفاذ صبر: خلصو اتكلمو على طول
حسين: قالت  كويس اني متجوزتش حلا وانهما هاترفض اي عريس  عشان... 
منصور: خلص قول
حسن: ياجماعة مش بالسهل كدة نتكلم 
حسين: انا اسف بجد قالت انك ياعدي غلطت مع حلا 
عدي بصدمة: إيه 😳😳
منصور بغضب: حسبنا الله ونعم الوكيل 
الجدبهدوء: شوفو ياجماعة منال بتعمل كل دة نكاية فينا وانتمو لو حد منكم صدقها مايلزمناش يدخل بيتنا تاني
عدي: ايوة الي يصدق يصدق مش محتاجين نثبت لحد حاجة بس دة ميمنعش ان حقنا هاناخده حتى لو من امي
حسن: حاشا لله. نصدقها دة امي طردتها 
حسين: اعوذ بالله انا مش مصدق ان في ام كدة
حسن: الكلام دة مش هايأثر بعلاقتنا ولا اكنه اتقال احنا بلغناكم عشان تعرفو هي بتنشر عليكم. كلام بالباطل وممكن تأذي حلا بيه فلازم وقفة 
عدي مسك تليفونه وخرج عمل مكالمة ورجع بابتسامة قال: وانا خلاص اتصرفت
منصور: عملت ايه 
عدي: ولاحاجة جوزها بيبيع مخ.... درات  وزمانه اتمسك وكلها ربع ساعة وهتكلمني
مكملش جملته واتصلت بيه فتح الاسبيكر: الحقني ياابني جوزي قبضو عليه
وانا مالي
: ساعدني دة بريء
طيب مانا وحلا بريئين من اتهامك لاول ولاخر مرة لو جبتي سيرة حلا تاني مش هاراعي انك امي
عيطت وقالت: انا مقلتش عنكم. حاجة الي بلغكم. كداب يابني ارجوك انا.... 
قفل عدي الفون وابتسم
الجد: ربنا يهديها
حسن وحسين قالو: والله قالت
منصور: احنا عارفين متشغلوش بالكم هي مستعدة عند المواجهة تقسم انه محصلش منها
عدي: بعد اذنكم حلا ونورا ميعرفوش حاجة عن الكلام دة
انا لازم انام عندي سفر بكرة بعد اذنكم 
تاني يوم ودع عدي الجميع واهداه الجد. مصحف واحتضنه وهو يدعيله 
وكذلك ابوه ومراته وعمه وكل من بالبيت لحد. ماجه دور حلا 
اهدته بوكس صغير وابتسمت وقالتله: خلي بالك من نفسك دي هدية بسيطة
ابتسم: انتي كمان وطمنيني عليكي باستمرار
لا اله الا الله 
حلا: محمد رسول الله 
 سافر عدي ومرت الايام والكل مشغول بحياته
لحد مامرت 3 سنوات و
احداث جديدة وتغيرات بدءا من الاجزاء الجديدة  
يتبع 
طوال فترة عمل عدي في بلد تانية رفض يرجع الا بعد ماحلا تكون خلصت دراسة حتى الاجازات كان بيعذب نفسه ويرفض يرجع لعيلته كان عاوز لما يرجع يكون بشكل نهائي
حلا تفوقت بدراستها والنهاردة يوم. تخرجها وتكريمها لانها من اوائل دفعتها
يوم التخرج كان جدها رغم مرضه وكبر سنه صمم يكون موجود ومعاه حبيبة الي بتدرس بكلية هندسة وفاضلها سنة على التخرج ونورا الي بتشتغل دلوقتي بفندق تحت التدريب لانها لسة بتدرس سياحة و فنادق
وهدى مرات منصور الي بتعتبر حلا زي بنتها
وندهو على اسم حلا منير وطلعت عشان تستلم شهادتها وهي ترتدي روب التخرج واهلها والكل بيصقفلها لانها محط اعحاب واحترام الجميع اتفاجئت بدخول عدي سلم على العيلة ووقف معاهم يحييها
معاه بوكيه ورد وبابتسامته وكاريزمته نزلت وراحت لعيلتها حضنتهم وبصتله وسلمت عليه
قالها وهو بيهديها الورد: مبروك ياحلا
: الله يبارك فيك وحمد الله على سلامتك
احلويتي
ابتسمت بخجل: وانت اتغيرت برضه
ياترى للاحسن
: طبعا طلعلك عضلات اكتر من زمان😁😄
قاطعهم خالد ونونا
نونا: مبروك ياحلا
حلا: الله يبارك فيكي
خالد وهو يناولها دعوة زفاف: هانستناكي بفرحنا الخميس الجاي
حلا: مبروك
نونا وهي تنظر لعدي باعجاب : وانت كمان ياحضرة الظابط معزوم
عدي بابتسامة باردة: لو حلا هاتروح هاكون. معاها
بقلم مرفت السيد
خالد: هتكملي شغل معانا طبعاً
حلا: للاسف هشوف التكليف هايكون فين الاول
نونا: اوك ياللا باي
بعد اتصرافهما حبيبة قالت: اعوذ بالله الاتنين اتنح من بعض
نورا: ماجمع الا ماوفق
حلا: خانته 3 مرات ومكمل معاها بسبب ضغط عيلته
الجد: طيب ساعدني ياعدي انا عاملكم عزومة بمناسبة نجاحكم كلكم
حبيبة: اه ياجدو ياشقي بتوفر 3 *1
ضحك الجد: بس يابنت انتي فاكراني عاملكم اكلة سمك ولا ايه
عدي: بس دة واجب عليا
هدى: لا انت مش فاهم ياعدي جدك هايدبح عجل بمناسبة نجاح وتفوق احفاده كلهم
حلا: لأ كدة الكلام كبير ياللا بينا عالبيت
عادو لمنزلهم ليجدو محمد ومنصور وخين وحسين ايضا بانتظارهم بالطبل البلدي وموزعين شربات على الجميع وبانتظار حضورهم ليذبحو العجل ويوزعوه
وكانت مفاجأة عودة عدي
فادية وهي تحتضن حلا: ربنا يحفظك من العين يادكتورة
بكت حلا فتضايق عدي وقالها: ليه بس مالك حد زعلك
حلا: لأ بالعكس ربنا يخليكم ليا بس كان نفسي بابا يكون. هنا دة حلم حياته
الجد: هو حاسس بيكي وفرحان بكرة هنزوره باذن الله
احتضنها اعمامها بكل حب وفخر وقامو بالذبح وتوزيع اللحم على الجميع
وبعدما انتهو جلسو جميعهم مع الجد
حسن قال: اظن كدة انت خلصت انتداب ياعدي ورجعت خلاص صح
عدي: اه خلصت الحمد لله
حسين: طيب احنا عاوزين نستغل وجودكم. كلكم ونحدد فرح نورا وحسن
منصور: مفيش مشكلة
عدي: انت خلصت شقتك ياحسن
حسن: اه طبعاً على ذوق نورا كمان واخترنا العفش ومفيش حاجة ناقصة
عدي: ماشي بعد شهر كويس؟
منصور: حلو كدة تنزلو تحجزو قاعة وتحددو التاريخ ياولاد
حسن: على بركة الله ياعمي
الجد: وانا الي هكتب الكتاب باذن الله
حلا: دي احلى حاجة ياجدو بالموضوع
وحلا وحبيبة ونور قبلو نورا وباركولها
حبيبة: بعد اذنكم بقى ملناش بقعدات الرجالة الحلوين الكبار دول احنا هنطلع نحتفل فوق في شقتنا حفلة بنات وبس
منصور: لسانك عاوز قصه
قبلته حبيبة: حبك انا يامنص ياعسل انت
ضحك. الجميع على شقاوتها
بعدانصراف الجميع عدا العائلة سألهم عدي: اخبار مجدي إيه
محمد: اسكت ياعدي دة خلى عبير تتنازله عن كل ماتملك عشان يكمل معاها ويامنلها ومعاهم بنوتة اسمها اسما وحامل
منصور: مجدي اتغير وبقى حاجة تانيه وعنده صيدليات ربنا يزيده طلع امه تحج على حسابه اما عمك رفض وقال تحرم عليافلوس مراته
الجد: بس هو بيشغل فلوسها مش سارقها
عدي: والله طالما كويسين وبالرضا بينهم دي حياتهم وهما احرار
فادية: كانو جايين بس الحمل تاعبها اوي
عدي: طيب بما انكم مجتمعين انا عاوزكم بموضوع مهم
الجد: خير
عدي: انا………
🙄😳😳😳🤔🤔🤔
عدي: انااا عاوز اتجوز حلا
منصور: ياريت دة يوم المنى
محمد: والله انت تطلبها من جدها هو الي رباها
الجد: ماهو طلبها من ابوها قبل وفاته وقاله بعد ماتخلص دراسة وطلبها مني ووقتها كانت صغيرة وهو اتجوز فانا رفضت ولما طلق هي قررت بنفسها مفيش مواضيع جواز تتفتح الا بعد الدراسة
عدي: واهي خلصت دراسة
الجد: ايوة بس لسة عندها تكليف وهاتشتغل
عدي: وانا معنديش مانع تشتغل
الجد: خلاص اصبر بس هي ترتاح شوية من انتهاء الدراسة وانا هافاتحها
عدي: ياجدو انا صبرت كتيييير
منصور: ايوة ياحاج يصبر ليه ماتكلمها
محمد: ياجماعة بالراحة بابا اكيد له حكمة
الجد: فهمتني يامحمد ايوة ليا حكمة وانت بالذات ياعدي لازم تفهم اني مأجل كلامي معاهالمصلحتك
عدي: حاضر ياجدو الي تشوفه
الجد: ربنا يباركلك حلا ليك بإذن الله بس اسمع كلامي
عدي: يارب
اما فوق البنات كانو بيهزو ويضحكو ويغنو فرحانين عشان نورا
هدى: عقبالكم يابنات واشوفك عروسة قريب ياحلا
حبيبة: ايوة يارب احسن دماغها ناشفة
نورا: لا مش عاوزين دلع ياحلا
منار: خلاص بقيتي دكتورة مفيش حجج تاني
حلا: اتهدو خلاص انا لسة ماقررتش
انا داخله انام عشان مرهقة
خلصو حفلتهم ومنار وحبيبة دخلو ينامو
وهدى ونور ونورا نزلو شقتهم
والبيت كله نايم كل عيلة بشقتها بس كان في حد بيحوم. حوالين البيت وحد من الجيران اسمه شريف بالبيت المجاور لهم اخد باله
اتصل بمنصور وقاله: خد بالك في اتنين رجالة بيلفو حوالين البيت ورايحين. جايين كدة ومنظرهم مريب انا صورتهم وهبعتلك عالواتس
قفل معاه ودخل منصور صحى ابنه
قام عدي مفزوع من النوم وهو بيقول: خير يابابا في ايه
بقلم مرفت السيد
منصور: شريف جارنا مصور اتنين بيحومو حوالين بيتنا خد الفيديو اهو
عدي قام بسرعة ولبس هدومه واتصل بالقسم وفي دقايق كان اتقبض عليهم
وعند استجوابهم بوجود عدي انكروا ولكن مع الضغط ومواجهتهم بالفيديوهات الي مصوراهم بيلفو حوالين البيت واتضح ان ليهم سوابق
واحد منهم قال : بصراحة كدة واحدة اجرتنا نراقب تحركات واحدة من البيت دة دكتورة ومعانا صورتها
التاني قال: ايوة يابيه ولما سألناها ليه قالت عشان تخلصو عليها وتريحوني منها
الظابط: معاكم دليل على كلامكم؟
المجرم الاول: اه يابيه رقمها ورسايلها وممكن اتصلك بيها حالا اسمها منال وجوزها محبوس بقضية مخدرات
وقدمو دليل ادانتها واتصلو بيهاوبالفعل تم اثبات تورطها
الظابط: ايه ياعدي تحب نخلصها ودي
عدي للظابط: انت مستني ايه ياامجد اقبض عليها القانون فوق الجميع وهي اخدت فرص كتير بس مفيش فايدة
روح عدي وهو مرهق وتعبان وحكى لابوه الي حصل لقى منصور بيطلب منه يوصل اخته وبنات عمه يشتروا لوازم. الجهاز
لسة بيقول: يابابا انا مانمتش
لقى حلا طالعه ولابسة تريننج سوت اسودّ وزي القمر فيه وبتقول: ازيك ياعدي ازيك ياعمي نطلب اوبر ولا إيه
قاطعها عدي: انا جاهز اوبر ايه بس انا اخو العروسة ياللا بينا
منصور وهدى بصوا لبعض باستغراب وانفجرو من الضحك
نزل عدي حكى لجده الي حصل لحد ماالبنات جهزوا ونزلو ركبو العربية لسة عدي هايركب لقى تخته. نورا قاعدة جنبه
عدي قال لاخته بهمس: انزلي اقعدي ورا وخلي حلا مكانك بدل مااتحجج وارجع
نورا بضيق: تعالي ياحلا مكاني
حلا: ليه
نورا: عشان اخويا الحنين بيتضايق من كلامي بالقون صوتي بيزعجه
حلا بدلت معاها
انطلقوا للمحلات والمول وهناك عدي قابل صاحبه علي قعد معاه وشربوا قهوة وفضلو يتكلمو
علي: انت واحشني
عدي: اديني رجعتلكم. اهو
ولما علي لمح حلا قال لعدي: انا طلقت مراتي بقالي شهرين
عدي: ليه كدة
علي: نصيب
عدي: ربنا يعوضك
علي: ماهو انا بقالي فترة متردد بس في واحدة عاوز اتقدملها
عدي: ومستني ايه
علي: مساعدتك
عدي: انا ليه عاوز تتجوز اختي خلاص على وشك فرحها بعد شهر
علي: لأ عاوز بنت عمك الدكتورة الي زي القمر دي
وشاور على حلا
عدي شرق وهو بيشرب القهوة ووشه احمر بس تمالك اعصابه: للأسف اتأخرت ياعلي
علي: ايه اتخطبت
عدي: على وشك
علي: طب طالما لسة يبقى فرصتي موجودة
عدي: ماهو عريسها يبقى صاحبك
علي: مين
عدي بابتسامة: أنا
علي بارتباك: انا اسف مكنتش اعرف
مبروك
عدي: الله يبارك فيك
علي: عن اذنك انا ورايا مشوار
عدي: سلام
خلصو وروحو وعدي بيغلي وقبل ماحلا تنزل قالتله: عدي انا عاوزاك تعلمني السواقة
عدي: من عنيا بس ليه
حلا: هاشتري عربية انا هحتاجلك معايا كتير اوي الايام الجايه
عدي بسعادة: انا تحت امرك
حلا: عاوزاك انت وجدو بكرة ضروري
عدي: طب ليه مش دلوقتي
حلا بمكر: بص لعنيك انت مانمتش اطلع ارتاح وبكرة نتكلم
عدي: على فكرة هديتك وانا مسافر مافارقتنيش لحظة
وباليوم التالي حلا جمعت عدي وجدها وحبيبة
الجد: خير ياحلا
عدي: انا قلقان بصراحة
حلا: خير متقلقش
عدي: طيب الحمد لله
حبيبة: في إيه يالولا
حلا: انا……
حلا: انا بعد اذنك ياجدو هابدأ إجراءات استلام فلوسي انا وحبيبة من البنك
الجد: وماله ياحبيبتي حقكم
حلا: ربنا يخليك لينا ياجدو يارب
عدي: طيب انا حاسس ان لسة قي كلام تاني عندك
: معاك حق ياعدي
انا هعمل مشروع خيري جمعية خيرية شاملة مسجد ومستشفى
ايه رأيكم؟
حبيبة: ياريت دة مشروع ممتاز
الجد: كلام حلو اوي يابنتي ربنا معاكي
عدي: وانا معاكي بتخليص الاوراق
الجد: بس يابنتي كدة انتي هاتنشغلي اوي والعمر بيجري
حلا: قصدك ايه ياجدو
: تتجوزي يابنتي
عدي سكت وقلبه بيدق الجد. كمل كلامه: ويكون انسان مايعطلكيش عن طموحك ويساعدك
حلا: اه عندك حق طبعاً
حبيبة: يعني موافقة على الجواز
الجد؛ ايوة كدة هي موافقة
حلا: اه موافقة ومش بس كدة انا قدامي الشخص الي موافق على كل دة ومستني من زمان وهايستنى كمان ويساعدني وانا مش هالاقي زيه ومحدش يسألني هو مين لأني هاعلن عن ارتباطي بيه رسمي لما اخلص وافوق
الكل بحالة صدمة ولكن. عدي اتعصب وقال: تعرفيه من امتى؟
حلا ببرود: من زمان
: ازاي وانتي كنتي ضد الموضوع دة طول فترة دراستك
عادي هو استناني
: مين ياحلا وازاي تعملي كدة
وايه يعني هو اني اختار شخص مناسب عيب
: لا العيب إنك تاخدي قرار لوحدك وتلغينا مش يمكن يطلع وحش
مستحيل
: يمكن طمعان فيكي
محصلش
: يمكن بيلعب بيكي
لايجرؤ
: ومستنيكي بدون مقابل؟
اه بيحبني من قلبه
: مفيش حد بيحب ويستنى كل دة بدون مقابل الا الحب وبس
لأ في على فكرة
: مش مصدق انك تعملي كدة
عملت إيه يعني
: اخترتي بدون مشورة حد وقررتي لوحدك ولغيتي وجودي ووجود جدك
دي حياتي ياعدي
صمت للحظة ونظر اليها بخيبة امل وهو يغالب دموعه وشعوره بالألم ثم هتف بعصبية مخيفة: لأ مش حياتك لوحدك
دي حياتي انا كمان
الجد: اهدا يابني
لا ياجدو خلاص مفيهاش اهدا واستنى انا تعبت
وجلس متهاويا على اقرب كرسي ووضع رأسه بين يديه
بقلم مرفت السيد
حبيبة نظرت لحلا بعتاب
حلا اقتربت منه وقالت: عدي محدش عندي اغلى منك بدل ماتساندني بقراري وتفرح عشاني
ماردش عليها
: بصلي ياعدي
وبعدت ايديه عن وشه بصلها وهو صامت ابتسمت وقالتله: ممكن تديلي فرصة اني اعرفك بيه بعد. مااخلص مشروعي ولو معجبكش هارفضه فورا
فكر بسرعة وعجبه الحل ووجد بصيص امل بكلامها فقال بهدوؤ : بجد ياحلا
بجد ياعدي
: طيب انتي قابلتيه او ناوية تقابليه
محصلش ومش هايحصل
: ولاتتصلي بيه
حاضر ياعدي
: انا اسف اني انفعلت دة خوف عليكي
عارفة ربنا يخليك ليا
وبعدين انا رايحة البلد اخر الاسبوع وهحتاجلك. معانا وبعدها نبدأبالاجراءات وقي مخامي صديق بابا الله يرحمه هانروح نقابله الاسبوع الجاي واوكله يخلص كل حاجة بس برضه هحتاجلك معايا
: وانا عنيا عشانك هستأذنكم. انا عشان. هصحى بدري
بعد. انصرافه الجد: ليه كده ياحبيبتي
ياجدو انا عارفة بعمل ايه انت طول عمرك عارف اني قد المسئولية واقدر اتصرف
: ايوة بس
متتعبش نفسك ياجدو ارجوك انا فهمتك الي في دماغي وانت وافقت
: بس صعب عليا اني….
حبيبة: ياجدو ياحنين
حلا: ياللا ياحب عمري نام واتطمن الي انت عاوزه هايحصل
الجد: امري الى الله
صعد. عدي لغرفته واغلق الباب على نفسه وامسك بفازة والقاها على الحائط بقوة فانكسرت طرقت نورا الباب فقال بغصبية سيبوني في حالي وجلس حتى يهدأ وظل يقول لنفسه يارب ماتتجوزه يارب قلبي واجعني انا باحبها متحرمنيش منها انا ممكن. اموت لو دة حصل
كان.عدي ينتظر يوم السفر بفارغ الصبر وكاد يطير من السعادة لما علم انه هايسافر معاه بمفردهما لاتشغال حبيبة ومنار مع نورا بتجهيزات الزفاف الي اقترب ميعاده
والجد حالته الصحية لاتسمح بالارهاق والسفر
انطلق مع حلا وقلبه يدق بقوة وهي نائمة اغلب الطريق وهو يتأملها بسعادة
اقتربا من الوصول فايقظها فطلبت منه ان ينتظر خارج السيارة حتى تعدل هندامها
فغادر السيارة حتى نادت عليه
كانت تضع عطرها المفضل له فقال لها: عارفة ياحلا انا باكره مشواررك كل فترة للبلد دي
: ليه
عشان خالك راجل امين وتقدري ترتاحي وهو يتابعك بتتعبي من السفر وكدة
: بجد. دة السبب ولا عشان. عمر
اتوتر وقال: اه انا مش بارتاحله
: بس هو كويس
حلا اوعي يكون هو الشخص المقصود
ابتسمت وقالت : احنا وصلنا
استقبلها خالها وزوجته الحامل وابنهما الي بقى طفل جميل وابنتهما الصغيرة ذات العامان
اتبادلو السلام وكان. محرم وعمر بانتظارهم بمنزل أيمن
تهلل وجههم لما شافوها وبعد السلام وتبادل كلمات الترحاب
محرم. قال: فين جدك امال
عدي: تعبان شويه
عمر: سلامته الف سلامة مبروك على النجاح
حلا: وانت مبروك الجواز
اتصدم. عدي وابتسم وقال: الف مبروك
عمر: الله يبارك فيكم عقبالكم
محرم: عقبالك ياحبيبي انا ليا ورق كدة بتاع حد. حبيبي محتاج واسطة في مصر عشان يخلص
عدي: من. عنيا خد ارقامي والي يكلمتي يقولي من. طرف الحاج. محرم
احضرت زوجة ايمن الطعام وتناول الجميع الغداء، سويا
وبعدها انطلقوا لزيارة الارض والمسجد واصرت حلا على التبرع بربع مكسبها من الارض الى المسجد ليتم توزيعه على الايتام والفقراء
وبعدما انتهوا انصرفا محملين بالزيارة كالعادة
بالطريق سألها عدي: ماقلتليش ليه ان عمر اتجوز
مجاتش مناسبة
: بقيتي شخصية مش سهلة خالص
ضحكت: ودي حاجة حلوة ولاوحشة
: انتي حلوة بكل حالاتك
وظلا طوال الطريق يتبادلا الأحاديث والمزاح تمنى عدي الا ينتهي الطريق حتى وصلا بسلام
وبدأ اسبوع جديد وطوال الاسبوع وعدي يرافقها من المحامي للشهر العقاري للبنك
وبعد انتهاء ألاوراق عدي ساعدها بالحصول على ارض قريبة من المنزل ومناسبة لبناء المسجد والمستشفى
وبدأ البناء فيى مشروع احلامها وعدي يتمنى الا ينتهي البناء حتى لا يقابل العريس
وبيوم عاد عدي من عمله ليسمع زغاريد من المنزل دخل وهو يضع يده على قلبه ليجد……………
😳😳😳😳🤔🤔🤔🤔🤔🤔
دخل بسرعة لقى العيلة كلها مجتمعة اول ماابوه لمحه قاله: تعالى مستنينك
بص شاف حلا واقفة مع حسين
ونورا وحسن معاهم وبيتفرجو على حاجة عالفون ويضحكو
قال لابوه: خير
انا وجدك حددنا كتب الكتاب بكرة
: كتب كتاب مين
حسن ونورا
: اه الي تشوفوه
انت ايه رأيك
: كويس هو الفرح اتحدد امتى
بعد 10 أيام
شاور لنورا جريت عليه حضنته قبل رأسها وقال: الف مبروك ياحبيبتي
نورا: ربنا يخليك ليا وميحرمنيش منك
حسن: عقبالك ياحضرة الظابط
حسين وهو ينظر لحلا: آه وعقبالي يارب
الجد: خلاص عقبالك كلكم محدش يزعل
حلا: انا عاوزاك ياعدي بكلمتين
دخلا الشرفة سويا قالها: خير
بص احنا عاملين مفاجأة لنورا ومحتاجين مساعدتك
: عنيا بس فهميني
نعزم العيلة كلها عالعشا ونحضر تورتة عليها اسم نورا وحسن بمطعم صاحبك دة الي عزمتني فيه قبل كدة
: بسيطة انا هاتصل بصاحبي واخليه يجهز كل حاجة
الله ينور ياللا بينا
بمجرد دخولهم حسين كان بيتكلم مع الجد
والجد بيقوله: كل شيء نصيب
حسين بحزن: ربنا يسعدها
عدي شعر بالسعادة والحزن بنفس الوقت
باليوم التالي تم كتب الكتاب واصطحب عدي العائلة كلها للاحتفال
وكانت سعادة نورا بالاحتفال لاتوصف
وبينما الجميع يحتفل قام العروسان ليرقصا سلو
اقترب عدي من الجد وقاله: ايه هنعمل ايه بموضوعنا
الجد: استنى هي قربت تفتتح الجمعية الي بتعملها بعدها بقى نشوف هي هتعمل إيه
عدي: ربنا يصبرني
ضحك الجد: خير يابني إن شاء الله
قامت حلا لتذهب للتواليت هي وحبيبة لتجد امامها نونا وخالد
خالد: ازيك ياكتورة عاش من شافك
نونا: ماجتيش فرحنا يعني
حلا: انا بخير معلش يانونا مشاغل
حبيبة: عن اذنكم
وانصرفا وبعدقليل سمع الجميع صوت شجار نظر الكل بفضول لمصدر الصوت
ليجدو نونا وخالد يتشاجرا بصوت عالي
نونا كانت تقول بعصبية: انا شايفاك بتبصلها
خالد: وطي صوتك انا مش هنزل لمستواكي
نونا: انا غلطانة اني شوفت خيانتك وسكتت
كمان بتواعدها هنا
خالد: انا معرفش انها هتكون هنا اصلا
عدي: همابيتكلمو عن مين
حبيبةبعصبية : انت قصدك إيه
حلا: عن البنت دي واشارت لبنت تهرول لتغادر المكان
ولكن نونا لمحتها ومسكتها من شعرها
حاول عمال المكان تفريقهم وخالد ترك المكان سريعا بمفرده ونونا تنهال على القتاة بالس.. ب والضر… ب
اخيرا نجح العمال بالتفريق بينهما لتجري البنت وتركب سيارتها وتغادر ونونا تحاول اللحاق بها
حلا نظرت لعدي بغضب وطلبت من جدها الانصراف
عدي شعر بالخجل وحلا قامت وجلست بمفردها بعيدا عنه ومعها حبيبة
نورا قالتله: عدي قوم راضيها
والله مااقصد
: هي متتفهمش غير كدة
هدى: فعلا يابني
حاضر ياجماعة
بقلم مرفت السيد
راح عدي لحلا اول ما شافته مسكت الفون واتجاهلته وحبيبة كمان بصتله بغضب
ابتسم وقال: ايه ياجماعة هو معقول تفتكرو ان دة قصدي
حبيبة: والله فسرلنا تتفهم إيه غير كدة سؤالك كان وحش
عدي: لو اشك في الدنيا كلها مستحيل اشك فيكي ياحلا
حلا: انا واثقة من نفسي بس خد بالك دي الاولى فاضلك 2 عندي
ضحك عدي: طب اراضيكي ازاي
حلا وهي تفكر: هافكر بعقاب واقولك
ابتسم وقالها: موافق مهما كان المهم تسامحيني
: مؤقتا مسامحاك
حبيبة: هو انا شفافة
ضحك: وانتي كمان يابيبة تطلبي ايه
: باكو
حلا: يامادية
حلا: خلاص لوجه الله بنزق معاك اهو
عدي: وانا موافق
حبيبة: طالما مصمم هات
عدي اخرج من. جيبه الف جنيه وناولها اياها وقال: اتفضلي يابيبة
حبيبة: هات يامعلم
واخدتهم وجريت وسط ضحك عدي وحلا
انتهى الحفل ومرت الأيام سريعا وصولا الى يوم الفرح
كانت حلا جميلة بفستان ازرق وميكب يبرز جمال عينيها كانت محط انظار الجميع
ونورا كانت كالملاك بفستان الزفاف وكذلك. حبيبة ومنار ونور
عدي كان مرافق لحلا كظلها
انتهى الحفل وذهب العروسان الى منزلهما
وبمنزلةالعائلةهدى تبكي ومنصور يواسيها وهي تقول: والله العظيم اكنها بنتي
فادية: دي لو امها مش هتزعل كدة عشانها
عدي: خلاص ياجماعة بطلو العادة دي تفرحو تزعلو تعيطو
باسم: قصدك علينا
ضحك الجميع بسعادة
حلا: ياللا ياجماعة مامو بكرة افتتاح الجمعية
الجد: ربنا يكرمك يارب
عدي: فعلا بكرة يوم مهم
الجد: تصبحو على خير ياجماعة
خلد الجميع للنوم ماعدا عدي
فغدا اهم بحياته
ياترى ماذا سيحدث🤔🤔🤔🤔🤔🤔
باليوم التالي عدي طلب اجازة
وذهب مع حلا للاشراف على الجمعية قبل الافتتاح
وبعد تعب وارهاق خلصو كل حاجةوتم الافتتاح بحضور العيلة كلها
وتم تسمية الجمعية باسم جمعية المنير الخيرية
الجد والاعمام كانوا بمنتهى السعادة والفخر
حبيبة وحلا كانوا بيبكو من السعادة
وبعد الانتهاء روحوا وحلا وحبيبة في منتهى الرضا والفرح من الحلم الي اتحقق
وبعد ماروحو اصر الجد انه يعزم العائلة كلها على العشاء
وبعدما خلصو وقاعدين بياكلو التحلية وبيضحكو سوا دخل مجدي يجري وهو متبهدل وماسك بأيده بنته وشايل طفل رضيع
الكل اتخض واندهش
امه قالتله: ايه دة في ايه
ماردش عليه بصلها وبص للكل وبكى
عدي: في ايه انطق
وهو قعد على ركبته وقال بصوت يخنقة البكاء:
عبير ماتت وهي بتولد
محمد: لاحول ولاقوة الابالله
الجد: ربنا يرحمها ويغفر لها ويسكنها الفردوس الأعلى
هدى للبنت الصغيرة اسما: تعالي ياحبيبتي
واحتضنتها
بكى الجميع من هول الموقف
عدي: شد حيلك بقولك يامرات عمي خدي المولود واتصرفي وانتي ياحلا لو سمحتي اكشفي عليه
حلا دخلت مع فادية وهدى وباقي بالاولاد بشقة محمد لعمل اللازم طبيا
وعدي مسك مجدي وساعده على النهوض وقاله: قوم يامجدي نخلص الإجراءات وشد حيلك اولادك. محتاجينلك
وانصرف عدي ومجدي وخيم الحزن على العائلة
انتهت الإجراءات وباليوم التالي تم دفن عبير وعمل عزاء لها
حلا استعانت بمربية اطفال من الجمعية الخيرية لترضع الطفل وترعاه
وفادية كانت تهتم باسما الصغيرة وباسم ونور يلعبا معها
مجدي شعر بالراحة بعض الشيء بمنزله وسط أسرته ودخل غرفته ونام بعمق قبلته امه وقامت بتغطيته وخرجت
جلس عدي مع الجد وقال: مليش حظ انا يعني خلاص
الجد: يابني الاصول كدة
امري لله انا صابر من سنين
: بقولك إيه عالاسبوع الجاي كدة نتكلم. معاها على العريس دة ونشوف دماغها
حاضر ياجدو عندك حق
مر اسبوع وحلا منشغلة بالجمعية وبتوظيف الاطباء بالمستشفى والاشراف على الموظفين بالجمعية والمسجد
وعدي يساعدها قبل وبعد ذهابه لعمله
بدأ مجدي يتعافى من اثر الصدمة بوجود عائلته حوله وكان يذهب لعمله وهو مطمئن على ااولاده
وبالمساء بعد عودة حلا كلب منها ان تفير ملابسها وتتناول الطعام لأنه يريدها عي وعظي بأمر هام واتصل الجد بعدي وطلب منه ان يعجل بالعودة
رجع عدي بسرعة للبيت كان الجد بانتظاره
جلس الجد وقال: دلوقتي انتي وعدتينا بعد الافتتاح تقوليلنا على العريس ووعدتي عدي انه يقابله ويتكلم معاه
ولولا الظروف الي بيمر بيها مجدي كنا عملنا القعدة دي من اسبوع
عدي كان بيسمع وعلى اعصابه
ردت حلا بهدوء: عندك حق ياجدو انا
قاطعهم دخول حبيبة ونورا الي احتضنت كل فرد باسرتها بسعادة والكل رحب بيها وباركلها
عدا عدي كان هايقوم يخنق اخته
فتمالك اعصابه وقالها: نورا لو سمحتي انتي وحبيبة سيبونا دلوقتي كنا بنتكلم بموضوع مهم
نورا بمرح: ماشي يااخويا ياحنين
حبيبة: ياللا بينا لاحسن يضربنا بالنار
بعد خروجهم عدي قال لحلا: كملي ياحلا
حلا: انا وعدتكم فعلا بس الظروف دلوقتي مش مناسبة
الجد: يابنتي احنا مش هنجوزك بكرة
عدي بعصبية: حدديلي معاه ميعاد برة
الجد: حل كويس جدا
حلا: ماشي ياعدي حاضر يناسبك الجمعة الساعة 7 بمطعم صاحبك
عدي: اه تمام اتصلي بيه
حلا بابتسامة ماكرة: اعتبرني بلغته
الجد: كلها 3 ايام الله المستعان
مر ال3 ايام على عدي كالدهر وبيوم المقابلة
ذهب عدي ساعتين بدري عن ميعاده وجلس مع صديقه صاحب المكان الي كان بيتكلم
ولكن عدي كان شارد الذهن
لحد. مالمح حلا فاستأذن من صاحبه وقام يستقبلها
قعدو شوية ساكتين عدي قالها: فين العريس
ضحكت حلا: استنى بس عليا
مش فاهم
: عاوزة اكلمك الأول
ليه حصل حاجه ولاايه
: حصل حاجات
خير
: شوف يامعلم الراجل دة زي ماانا قولتلك قبل كدة اني عرفت انه كان بيحبني من زمان ومتمسك بيا وواقف جنبي بكل قوته وبيشجعني
عدي بعصبية: معملش معجزة يعني المهم ادخلي بالموضوع
ماسمحلكش لا عمل معجزة لانه خلاني…
: إيه
اتعلق بيه
: للدرجادي
وموافقة اتجوزه
: هو فين ريحيني
اشارت عليه وقالت: اهو
نظر عدي خلفه ملقاش حد قالها: فين ياحلا
ضحكت وقامت جلست بجواره وبصت في عينيه نظرة اول مرة يشوفها لدرجة انه للحظة شعر بحبها وكدب نفسه
فقال: حلا انا مش فاهم..
اشارت عليه ووضعت يدها على قميصه: اهو اهو فهمت ولا لسه
اتوتر وكاد ان يغشى عليه من السعادة
وقالها: بالله عليكي انتي قصدك انك
ضحكت: اه قصدي اني موافقة
بجد ياحلا
: بجد ياعدي
باحبك من يوم ماشوفتك انتى انثى من نار
اتحرقت بالنار دي من كل معجب او عريس او ختى شوية صداع
: انا عمري ماهالاقي ولاهادور على حد زيك
تتجوزيني؟
:بشرط تشاركني حياتي
موافق
وبعد شهر وسط عائلة امها وابوها
وبكل سعادة تم الزفاف كان زفاف ملائكي
همس لها عدي وهما يرقصان سويا: انتي حب عمري حرفيا
ربنا يخليك ليا
: ربنا يخليكي انتي ليا يانار ونور حياتي
تمت♥🥰

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-