رواية لم استسلم للحب كاملة جميع الفصول بقلم رودي عبد الحميد

رواية لم استسلم للحب كاملة جميع الفصول بقلم رودي عبد الحميد


رواية لم استسلم للحب كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة رودي عبد الحميد رواية لم استسلم للحب كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية لم استسلم للحب كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية لم استسلم للحب كاملة جميع الفصول

رواية لم استسلم للحب بقلم رودي عبد الحميد

رواية لم استسلم للحب كاملة جميع الفصول

دخلت أوضة الصالون علشان كان فيه عريس متقدملي بس إتصدمت صدمة عمري لما لاقيتو حبيبي.. أو اللي كان حبيبي اللي خا*ني من بدري وسابني مش قادرة أوصف الفرحه اللي جوايا لما دخلت لاقيتو قاعد جوا وهو العريس عيني لمعت بفرحة وقعدت جمب ماما وأنا مكسوفه جداً وبعدها سابوني قاعده معاه لوحدي..
هو كان باصص في الأرض وباين عليه الحزن وأنا ببص ليه وبتأمل شكلو وملامحو اللي كانت وحشاني أوي أصل هو أول حب في حياتي
رفع راسه أخيراً وقالي بإبتسامه : إحم بصي يا سارة أنا وإنتي عارفين بعض من بدري وبنحب بعض وأنا عارف إن خو*نتك وغلطان بس أديني جيت أهو وإتقدمت وأنا أسف إنتي موافقه؟
إبتسمت سارة بسعاده وقالت بلمعة عين : موافقه طبعاً إنت عارف يا فارس إن بحبك من بدري أوي
إبتسم فارس بتوتر وقال : يبقا نناديهم نقرأ الفاتحه
نده عليهم ودخلت مامتها ووالده وأخته وقرأو الفاتحه وهي بتبصله بحب واضح ومش مصدقه نفسها إن حب حياتها إتقدملها
خلصو قراية الفاتحه قامت أخت فارس وحضنتنها بسعاده وقالت : مبروك يا بيستي أنا مش مصدقه حقيقي
سارة بسعاده وهي بتبادلها الحضن : الله يبارك فيكي يا مليكه
( مليكه تبقي البيست فريند بتاعة سارة وأخت فارس )
قلبت سارة الورقه بعد ما كتبت كدة في ورقه في النوته بتاعتها وكتبت في الورقه اللي وراها
بقالنا خمس شهور مخطوبين أه مش بشوفو كتير ولا بنتكلم كتير علشان شغلو بس فرحتي متتوصفش .. بكرة هبقا مراتو هبقا حرم فارس عبدالله إسمي هيبقا علي إسمه هبقا مرات فارس أحلامي أصل أنا دايما كنت بقولو زمان لما كنا بنحب بعض يا فارسي أو فارس أحلامي ومش هبطل أقولهالو لإن بحبو أوي وفعلا شايفاه فارس أحلامي وحقيقي مش مصدقه نفسي بجد الفرحه مش سايعاني بكره هروح معاه بيته علشان مش هعمل فرح أصل هو إتفق معايا إننا منعملش فرح وكدة
ونخليها علي الضيق علشان هو مش بيحب الإحتفالات وكدة وأنا إقتنعت ووافقتو جداً وهنكتب في البيت عندنا وبعدها هنهيص شويه وبعدها هروح معاه بيته يارب تبقي بداية سعيده ليا وليه ومقللش معاه في حاجة وهشيلو في عيوني (🙂
سابت القلم بعد ما كتبت كدة وقفلت النوته وحطتها في درج الكومود هي والقلم ونامت بسعاده وهي مبسوطه أويي..
▪︎ تاني يوم ▪︎
بارك الله لكُما وبارك عليكُما وجمع بينكُما في خير ♡.
سارة سمعت الكلمه دي والفرحه مش سايعاها جريته عليه وحضنتنه بسعاده مبالغ فيها لدرجة إنها عيطتت في حضنه!
ضمها لحضنه بهدوء وإبتسم وقال : مبروك يا سارة
شدت علي حضنه أكتر وقالت من بين عياطها : الله يبارك فيك يا فارسي
بعدها عن حضنه ومسك إيدها باسها وإبتسم وقال : يلا نروح
إبتسمت وقالت : يلا بس نفرح شويه
قال بحجة : معلش علشان تعبان
ملست علي وشه بحنيه وقالت بقلق : ألف سلامة عليك يا حبيبي إنت بخير فيك حاجة
إبتسم وقال : متقلقيش أنا بخير بس يلا نروح
هزت راسها وقالت بإبتسامه : يلا يا حبيبي نروح بيتنا
سلمت علي والدتها وعلي عيلتو ومشيت معاه علي شقتهم..
دخلت الشقه ولاقتها حلوه أوي وكل حاجة ذوقو بس شافت حرف ال M ♡ F
معمولين بشكل متزخرف وحلو علي الحيطه في نص الصاله
لفت وبصتله بحزن ودموع محبوسه وقالت : أنا مسميش ميرا يا فارس أنا إسمي سارة
فارس بتوتر : إحم بصي هو بصراحه بتاع الديكور كتب غلط ف أنا أسف
لإنها بتحبه وليه سحر خاص عليها إبتسمت وصدقتو وقالت : تمام يا حبيبي
إبتسم وسابها ودخل الأوضه ، قعدت هي علي الكنبه بتوتر وخجل وبعدها بشويه طلع هو من الأوضه وقال بهدوء : أوضتك أهي وهنام معاكي في نفس الأوضه بس هنبقي زي الإتنين الأخوات بالظبط
إتصدمت وقالت : نعم إنت بتتكلم بجد
سابها ودخل الأوضة وقال من جوا : إدخلي غيري ونامي
قعدت علي الكنبه وفضلت تعيط لحد ما نامت مكانها
▪︎اليوم التالي ▪︎
فارس بهمس : سارة يا سارة
فتحت سارة عينيها بتعب ، قال فارس بهمس : قومي غيري هدومك لإن عيلتك وعيلتي علي الباب برا واللي يسألك إحنا كويسين تمام؟
مسكت إيده وقالت بدموع : ليه كدة طب ليه
شد إيده من إيدها وقال بغضب مكتوم : مش وقتك بقولك قومي واقفين علي الباب برا
قامت بتعب ودخلت الأوضة وأخدت هدوم ودخلت الحمام وفضلت تعيط وبعد وقت طلعت لقت فارس قاعد مع مامتها ووالده وأخته بإبتسامه وأول ما شافها قال : تعالي يا حبيبتي واقفه بعيد ليه
راحت قعدت جمبو بتعب وقالت بإبتسامه : نورتونا يا جماعه
حط فارس إيده علي كتفها وضمها لحضنه وقعد يتكلم معاهم بإبتسامه وهي مبتسمه ليهم بس شارده تماماً
بعد وقت قامو مشيو
بعد ما فارس قفل الباب دخل ببرود الأوضة
دخلت وراه وهي بتقول بحزن : ممكن أفهم فيه إيه فارس إنت مبتحبنيش؟
فارس بهدوء وهو بيقلع التيشيرت : سارة من فضلك لهنا لحد ما أحكيلك متحتكيش بيا تمام؟ ومتروحيش تحكي لأختي وبابا أصل اللي إحنا فيه دا بسببك إنتي أصلا
سارة بدموع : بسببي ليه أنا مضربتكش علي إيدك وقولتلك تعالي إتقدم
بص ليها ببرود شويه وبعدها طلع من الأوضه وسابها واقفه في نص الأوضه بتعيط ومحتارة ..
طلعتلو الصاله وقالت بهدوء : موافقاك وأنا من هنا لحد ما تقولي هعاملك بما يرضي الله علشان ربنا..
بصلها بهدوء ، فكملت كلامها بنبرة صوت مكسوره : وعشان قلبي مازال لسه بيحبك
نفخ بضيق وقام دخل الأوضه وقفل الباب
مسحت دموعها اللي نزلت ودخلت عملت أكل وعملت الأكل اللي بتحبو لإنها تعرف عنو كل حاجة
قربت من الأوضه وقبل ما تخبط سمعت حاجة بعدت بسببها عن الباب وهي حاطه إيديها علي بوقها وبتع في صمت ومصدومه ..
سارة كانت رايحة تنادي فارس بس سمعته بيتكلم في الفون وبيقول : أنا إتجوزتها زي ما طلبت ومن حقي أنزل أقعد مع صحابي علي القهوة شويه مدام مش راضي تخليني أروح الشغل
الطرف التاني بعصبيه : إلزم حدودك ودي مراتك والمفروض تقعد معاها وبحذرك لو زعلتها أنا مش هسكتلك وهقف في طريقك إنت فاهم
فارس بعصبيه : وأنا مبحبهاش وإتجوزتها بالإجبار وإنت عارف إن بحب ميرا ومن بدري أوي يا تخلوني أتجوزها بالتراضي يا هتجوزها بالغصب
الطرف التاني بتحذير : لو عملتها مش هرحمك إنت سامعني واللي إنت بتقول مش بتحبها دي كنت ميت في دباديبها من سنه تقريباً إيه جرا يعني ؟
فارس بضيق : عمري ما حبيتها كانت تسلية وفي الأخر جات علي دماغي وإتجوزتها
سارة واقفة بتسمع كل دا بصدمه ودموع ، إستجمعت نفسها وأخدت نفس طويل وخبطت علي الباب
فارس بسرعة : إقفل إقفل دي بتخبط هبقا أكلمك تاني او أجيلك
قفل في وشه وقام فتح الباب ببرود وقال : خير؟
سارة بدموع محبوسه : جهزتلك الفطار ، عملتلك البيض بالطريقه اللي بتحبها وجمبو توست وجبنه كريمي زي ما بتحب تاكل
حط إيده في جيبه ببرود وقال : مش جعان
إبتسمت بألم وقال : لأ إنت بتاكل لما بتصحي ودا فطارك ولما بتبقي مستعجل بيبقي سندوتش جبنه بالتوست أو مربي وإنت مش مستعجل دلوقتي ف عملتلك فطارك
نفخ بضيق وطلع قعد علي السُفرة ، راحت وقعدت قصاده ولسه هتاكل قال فارس بسخريه : عارفه بفطر إيه وإمتي ومتعرفيش إن مبحبش حد يفطر معايا ؟
إبتسمت بحزن وقالت : عارفه بس نسيت
قامت وقفت وقالت : خلص أكلك وناديني أشيل أنا هروح أعملك القهوه
دخلت المطبخ وسندت علي الرخامه ووقفت تعيط في صمت وبتحاول تكتم شهقاتها بالعافيه ، فتحت الحنفيه وغسلت وشها وبدأت تعمل القهوه
خلصت القهوه وحطتها في كوباية وطلعتها لفارس وشالت مكان الأكل وراحت وقفت قدامه وقالت : هتعوز حاجة تاني ؟
فارس ببرود : ليه رايحه في حته ؟
سارة بهدوء : تؤتؤ داخله الأوضه
فارس بسُخرية : ألاه مش هتاكلي إنتي كنتي هتاكلي من شويه ولا كلمتي زعلتك ؟
بصتله بحزن وعيون دامعه وقالت : مش جعانه
فارس ببرود وهو بيقلب في التي في : أصلا مش مهتم تاكلي متاكليش دي حاجة ترجعلك بس ياريت تبقي تاكلي حاجة كدة عشان متقعيش من طولك ويغمي عليكي والجو دا
سارة بسخرية : ليه خايف عليا ؟
فارس بسخرية : لأ بس مليش خلق ف إن أفوق حد ولا اشيلو والجو دا ف إهتمي بروحك ومتستنيش مني أهتم بيكي
مسحت سارة الدمعه اللي نزلت من عينها وقالت : لو خلصت كسر فيا عن إذنك
سابتو ودخلت الأوضه ، قفلت الباب وقعدت وراه وضمت رجليها لجسمها وفضلت تعيط وكاتمه شهقاتها..
قامت من ورا الباب وطلعت النوته من بين هدومها علشان مخبياها منو..
أخدتها وقعدت علي السرير وبدأت تكتب..
” كنت فاكره إن هبقي مبسوطه لما أتجوزه ونعيش في تبات ونبات بس طلعت ساذجه وغبيه أوي .. النهارده عملتلو فطارو اللي بيحب ياكلو لإن أنا أعرف عنو كل حاجة من أختو وحاجات منو وحاجات كنت بلاحظها وبركز فيها عشان أعرف إيه بيضايقو وإيه بيبسطو .. هو أصلاً مبيحبش ياكل لوحده بس قومني من علي الأكل وإتلكك إن مبيعرفش ياكل مع حد مع إني متأكده إنه عارف إن عارفه إن دا كدب بس قال كدة أكيد عشان أقوم .. سمعتو بيكلم حد في الفون وعرفت إنو مجبور علي جوازتو مني وكمان مازال بيحب ميرا اللي خا’ني معاها اللي بسببها بعدنا لأ وكمان كان بيتسلي بيا أصلاً بس إزاي أنا السبب في اللي إحنا فيه هو قالي كدة بس أنا معرفش هو قصده إيه أنا مأجبرتوش ييجي يتجوزني ولا يتقدملي دا كان مبتسم وكل حاجة أو يمكن أنا مأخدتش بالي علشان فرحتي بالموضوع متتوصفش بس مع.. “
قطع كلامها خبط علي الباب ، قامت بسرعه شالت النوته ومسحت دموعها وقامت فتحت
لاقتو واقف باصص ليها ببرود
قالتلو بإستغراب : إيه يا فارسي ع..
قاطعها فارس بعصبيه : متقوليش يا فارسي أنا مش فارسك ولا فارس أحلامك حتي أنا إسمي فارس بس وبلاش ياء الملكيه دي لإن مش ملك ليكي ولا فارس أحلامك حتي
ربعت إيديها وقالت بحزن : بتخبط عليا تجرحني ولا عاوز إيه ؟
قال ببرود وهو بيوسعها بإيده : داخل أغير علشان نازل هعوز منك إيه يعني ؟
سارة بإستغراب : رايح فين؟
فارس ببرود وهو بيلبس تيشيرت : هو ميخصكيش بس نازل أقعد مع صحابي علي القهوه
سارة بحزن : ممكن طب أنزل أقعد مع مليكه شويه ؟
فارس وهو بيسرح شعره قصاد المرايه : مفيش نزول
سارة برجاء : طب هي تطلعلي هنا طيب
فارس ببرود : لأ
قربت منو ومسكت إيده وقالت بدموع : علشان خاطري يا فارس
بص فارس علي إيديها اللي ماسكه في إيده وبعدها بهدوء وقال ببرود : ملكيش خاطر عندي أصلا
قلبها وجعها من كلمته ليها بس قالت : طب من فضلك خليها تطلع تقعد معايا أو أنزل أقعد معاها
نفخ بضيق وقال بزعيق : بس خلاص كفاية زن هبعتهالك تقعد معاكي هنا يخربيت القرف بس لو عرفت حاجة صدقيني مش هرحمك
سابها وطلع من الأوضه ودقيقه وسمعت صوت قفل الباب عرفت إنه نزل
قعدت علي الأرض وإنهارت في العياط وفضلت مكانها لحد ما سمعت صوت الجرس
قامت بصت في المرايه علي شكلها وعدلت نفسها وراحت فتحت الباب..
دخلت مليكة وحضنتها وقالت بحنية : مالك يا سارة عينيكي وارمة ليه ؟
سارة بحزن : مفيش زعلانه علشان ماما بس لوحدها وكدة
مليكه بهدوء وهي بمسح دموع سارة : بس أنا عارفه مالك بتعيطي بسبب فارس
بصتلها سارة بصدمة و….
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
مليكة بتنهيدة : بصراحة يعني أنا عارفه كل حاجة ..
سارة بتوتر : ع..عارفة إيه إحنا كويسين سوا
مليكة بهدوء : سارة متخبيش بابا اللي ضغط علي فارس ييجي يتقدملك وكلو بسببي أصلا
سارة بصتلها بصدمه وثواني وضحكت بصوت عالي وقالت : بطلي هزار مبحبش كدة
مليكة بجدية : لما فارس سابك بعد ما كان بيجري وراكي علشان بيحبك ويتمني الرضا ترضي لما سابك وراح كلم ميرا وإنتي كنتي بتكلميني ومنهاره في مره وساعتها أنا عيطت علي عياطك لما قفلت معاكي بابا دخل الأوضه وبيقولي..
فلااش بااكك
عبدالله بقلق وهو بيحضن مليكه : مالك يا مليكة بتعيطي ليه حد زعلك الواد فارس عملك حاجة ؟
حضنت عبدالله أكتر وإنهارت في العياط وقالت بدون قصد : ساب صاحبتي يا بابا
بعدها عبدالله عن حضنه وقال بتساؤل : مين اللي ساب صاحبتك وصاحبتك مين ؟
مليكه بتوتر واضح : إيه لأ أنا مقولتش كدة مفيش حاجة يا بابا
عبدالله بهدوء وهو مغمض عينه : مليكه حبيبتي إهدي وإحكيلي وأنا هساعدك صدقيني
مليكة بدموع : سارة صاحبتي فارس كان بيجري وراها علشان بيحبها وكان دايما يفضل يزن علي دماغي علشان أكلمها وأعرف هي بتحبو ولا لا ولما إتعلقت بيه وحبتو أوي سابها وراح عرف واحده إسمها ميرا عقر_بة كدة ومش سهله يا بابا
وصاحبتي منهارة أوي بسببو لإنها بتحبو أوي وسابها من غير سبب من غير ما يعرفها هو سابها ليه عرفت بالصدفه إنو بيحب واحده إسمها ميرا وطالع بيها السما ولما واجهتو قالها أنا مش بحبك وكان نصيب
عبدالله بعصبيه : يا إبن ال**** بقا فارس يعمل كدة طب أنا هتصرف
مسكت مليكه إيده وقالت بقلق : صحبتي ممكن أخسرها لو عرفت إن حضرتك عرفت بابا أرجوك متعملش حاجة
عبدالله باس راس مليكه وقال بحنية : ثقي في بابا يا حبيبة بابا ومتقلقيش أنا هتصرف وتصرف صح لمصلحة صاحبتك
بااااكك
سارة بدموع وحزن : ليه يا مليكة ليه كدة
حضنتنها مليكه وقالت : والله العظيم مكانش قصدي
سارة بإنهيار : أخوكي متجوزني وهو مش طايق وجودي حتي معاه علي السفرة ناكل سوا مع ذلك عمري ما كرهتو أنا لسه بحبو ..بحبو أوي والله حتي إمبارح كنت فاكره إن زي أي عروسه نمت علي الكنبة من كتر العياط لما صدمني بكلامو وصحاني لما إنتو جيتو علي الباب علشان أقوم أغير الفستان وألبس هدوم لأ وكمان هددني محكيش حاجة .. ليه يارب كدة أنا عمري ما أذيتو أنا عمري ما زعلتو مني في يوم ليه يعمل فيا كدة ليه
شدت مليكه علي حضنها لساره وقالت والدموع نازلة من عينيها : إستقوي يا سارة لازم نربيه ويقول إن الله حق متحسسوش إنك بلا كرامه كدة إستجدعي كدة وإستقوي وأنا وبابا في ضهرك
بعدت سارة عن حضن مليكة وقالت بشرود : بس لو بدأت أوريلو حقي برقبتي من دلوقتي هيعرف إنك قولتيلي حاجة لازم أتعامل بطبيعة سارة اللي متعود عليها لفتره بعد كدة بجد هوريلو حقي برقبتي
مليكة بشك : سارة إنتي ناويه علي إيه ؟
سارة بخبث وهي بتمسح دموعها : ناوية علي كل خير فعلاً هندم أخوكي علي كل حاجة عملها فيا وأنا مليش ذنب فيها وخلي ميرا تنفعو بقا
مليكة إبتسمت ومسحت دموعها وقالت : أيوا كدة إرجعي صحبتي اللي إعرفها
إبتسمت سارة وقالت وهي بتبص في ساعة الحيطه : طب قومي نلحق نعمل غدا لفارسي قصدي لفارس علشان لما ييجي يلقي أكل ياكل
▪︎ بعد مرور تلت ساعات ▪︎
دخل فارس الشقة علي ريحة أكل حلو أوي
إبتسم وقال : إحم سارة
طلعت سارة مع مليكة من المطبخ وقالت مليكه : عن إذنكم هنزل أنا
نزلت مليكه ووقفت سارة باصه في الأرض متوترة وحزينه..
فارس ببرود : خير واقفه مكانك ليه؟
سارة بتوتر : أغرفلك الأكل تاكل ولا تاخد شاور الأول؟
فارس ببرود وهو داخل أوضة النوم : هاخد شاور الأول
دخلت وراه الأوضه وقالت وهي بتفتح الدولاب : هطلعلك ترنج تلبسو علي ما تدخل تاخد شاور
بعدها فارس ببرود عن الدولاب وقال ببرود : أنا مش عيل وأقدر أطلع هدوم لنفسي خصوصاً مبثقش في ذوق واحدة ست وبالذات إنتي
بصتله بحزن وعتاب وطلعت من الأوضة بهدوء من غير ما ترد عليه..
دخلت المطبخ وبدأت تغرف الأكل وهي بتعيط في صمت
أخدت الأكل وحطتو علي السفرة وهي مبتسمة إن الأكل اللي بتعملو هو اللي بيحبو..
طلع من الأوضة وهو لابس تيشيرت نص كم كحلي علي بنطلون بيتي كحلي
قعد علي السفرة وهي واقفه قدامه وبصاله بتأمل وحزينة جداً..
فارس ببرود وهو بياكل : بقيتي من الأصنام يعني ولا إيه واقفه ليه؟
سارة وهي بتفرك في إيديها قالت : هتعوز حاجة تانيه غير العصير ؟
فارس ببرود : لأ والمفروض العصير يتجاب مع الأكل مش بعده
سارة بإبتسامة : إنت بتحب تشربه بعده
ساب الشوكة بعصبيه وقال : هتفضلي بقا كل شوية بتحب إيه ومبتحبش إيه أنا اللي عاوزو يتعمل
إنتفضت سارة من صوتو وجريت علي المطبخ وحطت العصير في كوباية وحطتو علي السفرة..
ودخلت الأوضة فضلت تعيط كالعادة..
بعد دقايق طلعت من الأوضة لما فارس نده عليها..
وقفت قصاده وقالت : نعم
فارس ببرود : شيلي مكان ما أكلت
مشيت من غير ما ترد وبدأت تشيل في الأكل وغسلت الأطباق مكان الأكل ودخلت الأوضة..
▪︎ بعد نص ساعة ▪︎
دخل فارس الأوضة بملل وقال وهو بيمدد علي السرير : صحيني وقت العشا
هزت راسها وسكتت.. ثواني وكان فارس نام
قربت منو بحذر وحطت إيديها علي وشه وبدأت تمشي إيديها بهدوء والدموع بتنزل من عينيها في صمت..
قالت بهمس : مش عارفة ليه بتكرهني مش عارفة عملتلك إيه يخليك تكرهني كدة بس أنا بحبك أوي يا فارس وعمري ما هعرف أكرهك لإن إنت أول حب في حياتي وبقيت جوزي وكان نفسي تبقا أبو عيالي ونعيش أسرة سعيده ونحكي لأحفادنا عن قصتنا الجميلة بس كل دا إتهد وليه ؟ علشان إنت مش بتحبني بتمنالك السعاده دايما حتي لو مش معايا
باسته بوسة رقيقة من خده وقامت طلعت من الأوضة..
فتح فارس عيونه وكان سامع كل كلمة هي قالتها حس بالضيق من جواه بس إتضايق أكتر لما باسته في خده وقالتلو بحبك وإنها هتفضل تحبو..
قال بهمس وهو حاطت إيده علي خده : طب أنا هكرهها فيا إزاي دي ما بسبب كدة مش هعرف أتصرف ولا هعرف أخليها تطلب الطلاق بسبب إسلوبي
نفخ بضيق ورجع نام تاني..
▪︎ بعد كام ساعة ▪︎
دخلت سارة الأوضة وقالت بهمس وهي بتهز في فارس : فارس .. يا فارس إصحي
إتململ في نومه وقال بصوت ناعس : ميرا من فضلك عايز أنام
دمعة نزلت من عينها بسبب إنو قال إسم حبيبته بدل إسمها ، مسحت الدمعه وقربت أكتر وقالت بهدوء : يا فارس قوم الأكل هيبرد العشا جاهز
إتعدل في قعدته علي السرير وقال بغيظ : عايزه إيه مش كفايه قر_ف
قامت وقفت وقالت ببرود : والله إنت قولتلي أصحيك علي وقت العشا والعشا جاهز وهيبرد كمان
بصلها بقر_ف وقام دخل الحمام وبعدها قعد علي السفرة أكل..
دخلت هي المطبخ حطتلو عصير في كوباية وحطتو علي السفرة وقعدت علي الكنبه مستنياه يخلص علشان تشيل
بعد شويه نده عليها راحت شالت الاكل وغسلت الأطباق وقالتلو : هدخل أنام
قالها ببرود : مش هتاكلي
إبتسمت بحزن وقالت : أكلت
فارس بإستغراب : إمتي دا إذا كان مكلتيش في الغدا ولا العشا ولا الفطار كلتي إمتي؟
ردت بهدوء : أكلت لما كنت إنت نايم متشغلش بالك أنا باكل ومتقلقش مش هيغمي عليا علشان متشيلش ولا تقعد جمب حد ولا تتخنق عن إذنك
قالت كدة ودخلت نامت وبعد شويه حست بيه بينام جمبها ، دفنت وشها في المخده علشان صوت شهقاتها ميطلعش ونامت..
▪︎ في الفجر ▪︎
فتحت عينيها بنعاس لقت نفسها في حضن فارس حاولت تبعد معرفتش لإنه كان محاوطها بإيديه ورجليه ومقربها من جسمو جداً
كانت مبسوطه جداً وخايفة في نفس الوقت علشان لو صحي هيزعقلها واللي كانت خايفه منو حصل ومع الحركه علشان بتحاول تبعد فارس صحي من النوم
لقاها نايمه في حضنه زقها بعيد عنه وإتعدل في النوم وقال بزعيق : إنتي عايزه إيه يعني مش معني إن قولتلك هننام في أوضة واحده تنامي في حضني ولا تقربي مني أصلا المفروض متقربيش مني أصلا
سارة بحزن ودموع : والله العظيم قومت من النوم لاقيت نفسي نايمه بين إيديك حاولت أقوم معرفتش وإنت صحيت وأنا بحاول
قال فارس بحدة وتحذير : لأخر مره هقولهالك متتعمديش تقربي مني قولتلك هنعيش هنا زي الإخوات
نام علي السرير وإداها ضهرو
إنكمشت علي نفسها وهي قاعده وفضلت تعيط وغصب عنها صوت شهقاتها بقا عالي
نفخ فارس بضيق وزعق وقال : مش عايز صوت يا تنامي يا تطلعي تعيطي برا أنا عاوز أنام
نامت بسرعه وغطت نفسها ودفنت وشها في المخده علشان صوت شهقاتها ميطلعش وبعد شويه نامت…
▪︎بعد مرور شهرين ▪︎
مرور شهرين ▪︎
دخل فارس البيت بس إتصدم من اللي شافه..
حرف ال M♡F مش موجودين علي الحيطه ومحطوط مكانهم S ♡ F بطريقة متزخرفة إتعصب جداً ودخل الأوضة علشان يزعق معاها بس اللي شافه خلاه مش قادر يتكلم..
كانت سارة لابسه قمـ”ـيص نو*م قص*ير وواقفه بتسرح شعرها وبتدندن شافته واقف علي الباب متنح طنشته وعدت من جمبو وتعمدت بإن جس*مها يلمس لجس*مو وهي معديه ودخلت المطبخ علشان تغرفله الأكل..
مفيش ثواني وكان دخل وراها وهو واقف متوتر جداً ومش عارف يعمل إيه من دون قصد قرب منها وحضـ”ـنها من ضهرها وهو بيبو*س رقبـ”ـتها
زقته بعيد عنها وقالت بعصبيه : إياك ثم إياك تلمسني
إتكلم بجدية بيخفي بيها توتره : إنتي مراتي ومن حقي أعمل اللي أنا عايزه
حطت إيديها في وسطها وقالت بعند : والله متنساش إنك قولت إننا هنعيش زي الإخوات ومفيش أخ بيقر*ب من أخته يا.. يا أستاذ فارس * قالتها بسخريه *
أخدت الأطباق وطلعت حطتها علي السفرة
طلع وقال وهو باصص ليها بيتأملها : إحم مش هتاكلي معايا ؟
ردت بسخريه وهي بتظبط الإطباق علي السفرة : لأ شكراً أكلت مع مليكة أصل هي مبتعرفش تاكل لوحدها ف أكلت معاها
خلصت وقالت وهي ماشيه من قدامه : عن إذنك
دخلت الأوضة وهي بتبص لنفسها في المرايه برضا وقالت في نفسها : إما وريتك مبقاش أنا ساره
مسكت الفون ورنت علي مليكه..
مليكه بمرح : حبيب قلبي عملتي إيه
ضحكت سارة وقالت : إطلعيلي بس
مليكه بسرعة : في ثواني هبقا قدامك يا معلم
قفلت معاها ودقايق والباب خبط
فتح فارس الباب لقي مليكه داخله وهي بتقول بمرح : ساموعليكو فين صحبتي ياسي فارس
قبل ما فارس يرد هتطلع سارة من جوا وهي لابسه روب أحمر طويل ..
هتروح تحضـ”ـن مليكه وهتقول بمرح : وحشتيني في الساعتين دول والله
مليكه هتضحك وهتقول : حبيبتي حبيبتي تعالي نقعد جوا يابت
دخلت مليكه مع سارة أوضة النوم ومازال واقف فارس مستغرب من اللي بيحصل ف سارة من شهر وهي متغيرة تماماً مش سارة الضعيفة اللي كان من كلمة واحدة بتعيط
دخل قعد وكمل أكله ومش زي عوايدها تيجي تقف جمبو أو تستناه ينادي عليها علشان تلبي أوامره
دخل الأوضة وقال ببرود : أنا عايز أشرب قهوه
سارة ببرود مماثل : الكنكه بالبُن جوا والبوتاجاز
سند علي الباب ببرود وقال : قومي إعمليها
سارة ببرود وهي بتبص في ضوافرها : والله قاعده مع مليكة مش فاضيه وإنت مش صغير خش إعملها لنفسك
بصلها بغضب كبير وخبط الباب بإيده جامد وطلع
ضربت سارة كفها علي كف مليكه وهما بيضحكو في صمت
قالت مليكة بقلق : ناويه تعملي إيه تاني إنتي بقالك شهر كامل مجنناه
سارة برفعة حاجب : أخوكي داس علي كرامتي وأنا مش هسمحله يعمل كدة تاني ملعـ”ـون الحب اللي يهيـ”ـن كرامة الست بالطريقة دي
كان في الخارج فارس قاعد هيطق من كتر العصبيه والغضب لإن سارة إتغيرت تماماً..
طلع فونه ورن علي ميرا..
ميرا كانت قاعده في بتضحك بدلع ومرقـ”ـعة في حـ”ـضن راجل .. فونها رن بإسم فارس
أخدت الفون وقامت ردت بد*لع وقالت : عيون ميرا وحشتني
فارس بضيق : ميرا محتاج أشوفك
ميرا بخبث : حبيبي نتقابل في شقتنا وهبسـ”ـطك وهدلـعـ”ـك
فارس بإبتسامة : إسبقيني علي هناك هجيلك
قفل معاها ودخل لسارة ومليكة في الأوضة..
فارس ببرود : أنا نازل
سارة ببرود وهي بتقلب في فونها : مع السلامة
إستغرب فارس من ردها بس تجاهل دا ونزل
بصت سارة قدامها بشرود وعيطت..
مليكه مسحت دموعها وقالت : لأ لأ دموع وعياط لأ
سارة بعياط : رايحلها يا مليكه سمعتو بيقولها وأنا كنت ناويه أطلع أعمله القهوه إنو محتاج يشوفها وتسبقو علي هناك وهيجيلها
مسحت مليكه دموع ساره بإيديها وقالت بحنية : هيندم.. هيندم ندم عمره وهتشوفي..
▪︎ عند فارس ▪︎
دخل وقعد علي الكنبة بإهمال ونفخ بضيق
قربت منو ميرا بد*لع وقالت : مالك يا بيبي متضايق من إيه
بص ليها فارس ببرود وقال بخبث : ما تيجي أحكيلك مالي؟
ضحكت بمـ”ـرقعة وقامت وقفت ووقفتو معاها ودخلو الأوضة..
▪︎ بعد ساعات في بيت فارس ▪︎
دخل فارس سكـ”ـران البيت وهو بيبرطم بكلام غير مفهوم..
دخل أوضة سارة لقاها نايمه بقـ”ـميص نو*م بص ليها بر*غبة وقرب منها وقبـ”ـلها في شفا*يفها
قامت من النوم بفزع وهي بتحاول تبعد عنه بس هو كان متحكم فيها وكل ما بتحاول تبعد كل ما بيتعمق في البو*سة أكتر
بعد عنها لما حس إنها محتاجة للأكسچين
قامت إتعدلت وغطت نفسها وقالت بعصبيه: إنت إزاي تقر*بلي مش قولتلك متقر*بليش ومن هنا لحد ما تطلقني متقر*بليش نهائي إنت فاهم
إتعصب جامد لما قالت كلمة طلاق قرب منها ومسكها من شعرها ولسه هيقرب علشان يبو*سها حطت إيديها علي شفا*يفها وهي بتبصله بغضب
بعد إيده عن شعرها وقال بسخرية وهو نازال سكـ”ـران : ميرا أحسن منك علي الأقل لما بقولها متضايق أو مخنوق أو محتاجك بتخليني أقر*بلها وألمسـ”ـها مش زيك مراتي ومش مخلياني أقربـ”ـلك
بصتله بقرف وإستحقار وقالت : غلطة عمري لما حبيتك ووافقت أتجوزك أنا بك..
قطع كلامها لما راسه وقعت علي كتفها
بصت عليه عرفت إنه نام من أثر الشـ”ـرب
عدلت نومته وغطته كويس جات علشان تقوم شد*ها لحضـ”ـنه وقال بدون وعي : خل..خليكي ج..مبي س..سارة
بصتله بإستحقار وبعدها عينيها دمعت وقالت : كان نفسي تقولها وإنت في وعيك بس للأسف سارة مبقتش طايقاك أصلا
بعدت إيده عنها بغضب وقامت ونامت في أوضة الأطفال..
▪︎ صباح تاني يوم ▪︎
صحي فارس من النوم وهو حاسس بصداع شديد في راسه وأخر حاجة فاكرها إنو تقل في الشر*ب وكان عند ميرا..
طلع من الأوضة وهو بيفرك عينه من أثر النوم..
دخل المطبخ لقي سارة واقفة بتدندن وبتعمل فطار
قال بصوت ناعس : عايز قهوه دماغي هتتفرتك من الصداع
سارة ببرود وهي مدياله ضهرها : أما تفطر هعملك قهوه
سابها ودخل الحمام ياخد شاور وهو بيحاول يفتكر عمل إيه إمبارح وخايف ليكون قر*ب لسارة
طلع من الحمام لقاها بتحط أخر طبق علي السفرة
بحركة تلقائيه منو مسك إيديها وقال : أقعدي كلي معايا
بعدت إيده عن إيديها ببرود وقالت : هستني مليكه أكل معاها وبعدين ما إنت مبتحبش حد ياكل معاك مش كدة يا بشمهندس ؟
وطي راسه ومتكلمش بحرف إبتسمت بسخرية وسابته ودخلت المطبخ..
قعد هو علي السفرة وهو حاسس بضيق أكل لقمتين وقام حتي ملوش نفس في الأكل
مسك الأطباق ودخلها المطبخ ووقف متردد مش عارف ليه حاسس إنو عايز يفتح مجال للكلام معاها لإنها بقالها شهر وشويه بتتجنبو تماماً حتي الكلام بطلت تتكلم معاه
قال فارس بتوتر : إحم هو..هو أنا حصل مني تصرف إمبارح بعد ما رجعت ؟
إبتسمت سارة بسخريه لإنها فهمت هو قصده إيه فهي فاكره إنه مش عايز يتمم جوازهم لإنه مش بيحبها..
قالت بهدوء وهي بتقلب القهوه علي النار : لأ جيت نمت جمبي في الأوضة إمبارح ف سبتلك الأوضة ونمت في أوضة الاطفال
فارس ربع إديه وقال بإستغراب : أفهم بقا ليه ؟ مش جوزك المفروض ننام في أوضة واحده
طفت علي القهوه ووقفت نفس وقفته وقالت بسخرية : دا الكلام دا لإتنين بيحبو بعض وفيه ما بينهم وِد وتفاهم مش عايشين زي الأخوات مع بعض!
وأكملت ببرود : وأعتقد إن مفيش إخوات بينامو جمب بعض برضوا يا كل واحد علي سرير بس في أوضة واحده يا كل واحد في أوضة لوحدو ولا إيه يا بشمهندس
حطت القهوه في كوباية وقالت ببرود : القهوه أهيه
وسابته وخرجت من المطبخ وقعدت علي الكنبه وماسكه الريموت بتقلب في التي في
قرب فارس وقعد جمبها ونتش منها الريموت وبيقلب علي القناة وجاب الماتش..
بصتله سارة وقالت برفعة حاجب : مش قاعدة بتفرج أنا!
فارس ببرود وهو بيشرب من القهوه : عايز أتفرج علي الماتش
قامت بهدوء من جمبه ومشيت قال فارس بسخرية : ألاه رايحه فين
مردتش عليه وسابته ودخلت الأوضة ورنت علي مليكه تطلع ليها وتقول إنهم نازلين يجيبو حاجة..
وبالفعل طلعت مليكه وإتحايلت علي فارس واخدت سارة ونزلو وفارس كان قاعد في البيت متضايق جداً وقعد النهارده من الشغل علشانها نفخ بضيق وجرس الباب رن..
إبتسم وإفتكرها هي بس لما فتح الباب الإبتسامة إتشالت وإتحل مكانها الصدمه..
يتبع..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
▪︎ في كافيه المول ▪︎
مليكه بتساؤل : حبيتي تنزلي ليه ؟
سارة بعد ما شربت بوق من النيسكافيه : أخوكي قعد من الشغل النهارده وكان هيفضل يناكف أو يجر شكَلي وأنا مكنتش حابة كدة ف نزلت
مليكه بسخرية : بس عارف إننا هنجيب حاجة هنقولو إيه لو روحنا من غير حاجة ؟
سارة بإبتسامة ثقه : مين قالك أصلا إن إحنا هنروح من غير حاجة ؟
مليكه بصتلها بعدم فهم ، ضحكت سارة وقالت : فرح شيري بعد بكرة ونزلت أجيب فستان سهله يعني!
مليكة بتساؤل وغباء : معاكي فلوس الفستان منين طب
سارة بغيظ : عامله حسابي في فلوس أكيد فلوس خصوصية ليا أنا
إبتسمت مليكة ببلااهه وشربت من القهوه بوق
▪︎ في شقة فارس ▪︎
فارس بصدمة : عارف إنك بجــ”ــحه بس متوصلش بيكي البجا*حه انك تيجي لهنا!
ميرا بد*لع وهي بتدخل : جرا إيه يا فارس وفيها إيه!
فارس بتو*تر : ميرا أنا إحم أنا متجوز يا ميرا
ميرا بصدمه مصتنعه : نعم!
فارس ببرود : متعمليش نفسك مش عارفة إنتي أكيد عرفتي وإلا مكنتيش طلعتيلي الشقة هنا اللي هي بتاعتي!
ميرا بتو*تر : لأ أنا..أنا عارفة إنك بتيجي تحب تقعد هنا دايما علشان دي شقتنا وكل حاجة هنا علشاني
وكملت بغضب مصتنع : بس للأسف إتجوزت إتجوزت ونسيتني إهئ * عياط مصتنع وكدة *
فارس قر*ب منها وطبطب عليها وقال : ميرا غصب عني أقسم بالله جواز إجباري
ميرا لفت وبصت في الشقه وعينيها جات علي الحرفين وقالت بدموع مصتنعه : واضح واضح أوي إن دا إجباري
فارس بص للحرفين وقال بصدق : أقسم بالله هي اللي غيرتهم أنا إتصدمت زييي زيكك كدة والله ميرا أنا بحبك إنتي يا ميرا أرجوكي متسبنيش ولا تبعد عني
إدته ميرا ضهرها وقالت بتمثيل : لأ أنا زعلانه منك إنت خونتــ**ــني وروحت إتجوزت كمان
حضــ*ــنها فارس من ضهرها وقال بحب واضح : يا ميرا والله بحبك إنتي صدقيني مبحبهاش هي ، إتجوزتها بالإجبار نفسي أطلقها والله بس مستني هي اللي تطلب الطلاق علشان أبويا هو اللي جابرني علي الجوازه دي أنا بكر*هها أوي أصلا وهي وحــ*ــشه جداً إنتي أحلا منها
جالهم صوت سارة وهي بتقول بجمود : صدقيه يا ميرا هو عنده حق في كل كلمة وإستحالة يعرف أشكال أحسن من أشكالك اللي تسد النفــ*ــس
فارس لف بصدمه وقال : س..سارة إنتي جيتي إمتي
بصتله سارة ببرود وسكتت
ميرا بصدمة : سارة!!
بصت لفارس بنفس الصدمة وقالت : مراتك تبقا سارة اللي خونــ*ــتها معايا أصلا؟
فارس وطي راسه في الأرض وسكت
ميرا قالت بإستفزاز : تؤتؤتؤ حتي وإنتو متجوزين برضوا محصلتيش عليه أصلو هو بيحبني أنا وللأسف لو كان بيحبك كان حبك من أيام ثانوي بس للأسف عمرك ما دخلتي دماغو ولا قلبو علشان كدة مش قلقانة من جوازكم خالص أصل هيرجعلي لإنه بيحبني أصلا
فارس بص لميرا بغضب وقال بزعيق : ميرا خلاص كفاية..
سارة ببرود وهي مربعة إيديها : أصله عمرو ما حب النضيف والغالي دايما يحب يجري ورا الرخ_يص والو***
فارس بتحذير : سارة إياكي تتكلمي علي ميرا كدة مفهوم!
بصتله ببرود وبعدها ضحكت بسخرية ودخلت الأوضة بثبات إنفعالي
فارس بص لميرا لقاها بصاله برفعة حاجب وقالت : كمان تتجوز سارة عدو*تي يا فارس
فارس بضيق : ميرا إمشي دلوقتي وهبقا أشوفك بعدين
ميرا بصتله بغيظ وقالت : أما نشوف يا فارس
مشيت ميرا ودخل هو أوضة الأطفال لإن هي قاعده في أوضة النوم..
قاعد متضا^يق..مخن_وق..وحز_ين..ومستغرب في نفس الوقت
أصل مشافش حتي نظرة الحز_ن في عينيها ولا الدموع!
إستغرب دا جداً وقال في نفسه : إزاي دا علي حد علمي إنها بتحبني
قام بهدوء راح ناحية الأوضه اللي هي قاعده فيها سمع صوت شهقات خفيف جداً أعتقد إنها كاتمة شهقاتها..
بتلقائية فتح الباب لقاها قاعده علي السرير ومديه ضهرها للباب
قعد وراها بهدوء وحضــ*ــنها من ضهرها وش*د جســ*ــمها لجســ*ــمو وقال بحز*ن : أنا أسف
إتنفضت من مكانها وقامت من علي السرير ووقفت بتبصله بغضب وقالت ببرود وهي بتمسح دموعها : أسف علي إيه؟
فارس بندم : علي اللي حصل من شويه دا
إبتسمت سارة بسخريه وقالت : فكك أصلاً مش فارقلي
فارس بإستغراب : لما مش فارقلك بتعيطي ليه؟
ساره ببرود وهي بتربع إيديها : إتخبطت في رجلي وجعتني
فارس بسخرية وهي بيتفحص رجليها : وجعاكي وواقفه عليها !
سندت علي الدولاب وهي مازالت مربعة إيديها وقالت ببرود : والله اللي موقفني علي رجلي قعادك علي السرير وياريت البعيد يخلي عنده د_م
قام فارس وقف وقال بصدمة : بقا إنتي يا سارة يطلع منك الكلام دا اللي كنتي بتخا_في من إنك تقولي كلمه تجر_حيني بيها وبتخا_في من كل حاجة
سارة بسخريه وهي بتقعد علي السرير تاني : والله اللي يعاشرك يوم هيبقا أو_حش من كدة
فارس بسخرية : وصابرة عليا ليه قابلة تعيشي معايا ليه مدام أنا وحش أوي كدة؟
سارة في نفسها : قلبي اللي جابرني بس عمري ما هضعف قدامك تاني
سارة من غير ما تبصله وهي باصه قدامها : علشان ماما عندها القلب وكان نفسها تشوفني عروسه وتفرح بيا وتشوف أولادي حرام أروحلها من تالت شهر جواز ليا وهي عارفة إنك كنت بحبك أوي
فارس بصدمة وحز_ن : كنت!
سارة بصتله بجمود وقالت : أه كنت فعل ماضي مبني علي الكلام الفاضي
بصلها بحز_ن وساكت لإنه هو غلطان هو اللي وصلها لكدة أصلا وجاي دلوقتي زعلان؟
بصتله بسخريه وقالت : ومالك زعلت أوي كدة ليه مش إنت بتكر_هني ومتجوزني بالإجبار وعمرك ما حبتني وأنا وح_شه جداً كمان أنا هريحك مني خالص وبإذن الله للأبد
فارس بلهفه : لأ مش هطلقلك
سارة بشرود : مطلبتش الطلاق هعيش معاك في الشقه أوعدك إن مش هوريك وشي نهائي ودا وعد مني
قامت طفت النور ورجعت نامت علي السرير وشدت الغطا وسابتو واقف زي ماهو ولكن كانت في دماغها حاجة ناوية تعملها فعلاً..
لف ونام جمبهاا الناحيه التانيه قالت سارة ببرود : إتفضل نام في أوضة الأطفال
فارس ببرود علشان يناكف فيها : لأ مش هطلع دي أوضتي ومن حقي
قامت من مكانها بهدوء وطلعت برا الأوضة قام إتعدل من مكانو وطلع وراها وراح علي أوضة الأطفال بس هي كانت قفلت الباب من جوا..
سند فارس علي الباب وقال : مش عارف ليه لما بقولك لأ علي حاجة بتنسحبي بهدوء
ردت سارة من جوا وقالت : علشان مش عاوزه أدخل معاك لا في جدال ولا نقاش
بص فارس علي الباب بحز*ن وراح نام علي الكنبة..
▪︎ صباح تااني يوم ▪︎
صحيت سارة بدري وطلعت من الأوضة بحذر لاقتو نايم في الصالة علي الكنبة.. دخلت أوضة النوم جابت غطا وطلعت غطتو بيه ودخلت عملت فطار قبل ما يصحي..
خلصت الفطار وحطتو علي السفرة وغطتو ودخلت الأوضة تاني وقفلت علي نفسها الباب..
قام هو من النوم لقي نفسو متغطي إبتسم تلقائيا وقال : حتي لو كرهت_يني لسه فيكي طبع الحنية
قام من مكانو لقي أكل علي السفرة متغطي إبتسم بحز*ن ودخل الحمام أخد شاور وطلع أكل..
وبعد ما خلص أكل أخد الأكل ودخلو المطبخ لقي كنكه صغيرة محطوط فيها قهوه وماية ناقص بس تتحط علي النار ووتحط في كوباية..
وقف عملها وهو ندمان جداً علشان عمل كل دا في سارة وفضل ميرا عنها مع إن ميرا متستا*هلش وبقا يتوعد لميرا عن اللي عرفوا..
فاق من سرحانو علي فوران القهوة طفي البوتاجاز بضيق وقال : أهي كملت أهي حتي كوباية القهوة مش عارف أعملها
ساب كل حاجة مكانها ودخل الأوضة وقفل علي نفسه..
طلعت ميرا من الأوضة لما سمعت الباب إتقفل ودخلت المطبخ علشان تعمل لنفسها نسكافيه لقت إن القهوه فارت وهو مشربش أصلا إبتسمت بسخرية وقالت في نفسها : كنت ناوية أعملهالك بس إنت متستا*هلش
نضفت مكانها وعملت النسكافيه ودخلت الأوضة وقفلت الباب جامد سيكا..
فتح فارس باب أوضتو بسرعه لما سمع الباب بيتقفل وإعتقد إنو بيتفتح بس إتضايق لما لقاه مقفول
دخل المطبخ لقاه متنضف
نفخ بضيق ودخل الأوضة وقال : أكيد هتطلع من الأوضة مش هتعمل فيها بيات شتوي يعني
قعد علي السرير وقال بضيق : حظك إن أجازتي النهارده ف مش رايح في حتي وقاعدلك
وهو قا عد نام من كتر الملل
أما في أوضة الأطفال اللي فيها سارة كانت قاعده و…..
يتبع..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
كانت سارة قاعده في أوضتها وبتكلم مليكه شات واتساب..
سارة ( مليكة أنا مش عارفة هقولو إزاي علي الفرح أنا أصلاً قولتلو مش هخليك تشوف وشي تاني وحقيقي مش عارفة أعمل إيه )
مليكة ( لأ بصي هقولك.. هو مدام إسلوبه إتغير معاكي وكدة يبقا إنتي حضري الغدا عادي وقوليلوا فيه فرح وكدة وهروحو لو قالك لأ هخلي بابا يكلمو )
سارة ( لأ لأ أنا مش عايزه أخليه يشوفني أنا وعدتو بكدة )
مليكة ( يووه مش وقت دا خالص يا سارة إبقي إعملي اللي تعوزيه بعد الفرح ويا سلام لو جه وشاف أخو شيري اللي أصلاً عينو عليكي من أيام الثانوي فاكرة!! )
سارة بعتت إيموجي ضحك وكتبت ( ياااه كانت أيام لطيفه الله لا يرجعها والله وبعدين أخوكي لو جه معايا الفرح هيبقا عادي..مش هيفرق معاه متنسيش إنو مبيحبنيش )
مليكة ( هنشوف دا هنشوف بجد بس إنتي إعملي زي ما قولتلك )
سارة ( طيب طيب سلام دلوقتي هقوم أحضر الغدا )
قفلت سارة الفون وقامت فتحت الباب..
مسمعتش أي صوت والبيت هادي جداً إفتكرته نزل بس لقت باب أوضة النوم مقفول
قربت بهدوء وفتحت الباب بحذر لقت فارس نايم جوا
قفلت الباب بهدوء وراحت المطبخ وبدأت تطلع الأكل و بتعملوا..
وهي واقفة بتقطع البصل ومندمجه لقت إيد بتتلف علي وسطـ”ـها وحد بيحضـ”ـنها من ضهرها
إتخضت وكانت هتصوت بس إيد فارس إتحطت علي بوقها وقال بهمس : شششش إهدي دا أنا
بعدته عنها بحدة وقالت : قولتلك متقر*بليش إنت مبتفهمش
أخد فراولة من اللي كانت موجوده في الطبق ببرود وقال : مراتي وأنا حر وبعدين إنتي بسببك معرفتش أشرب قهوه النهاردة
إدته ضهرها وهي بتكمل اللي كانت بتعملو وقالت : والله حاجة متخصنيش إعتمد علي نفسك أو أبقي روح إشربها عند ميرا..
سند فارس علي الرخامة وقال بند*م : أنا أسف حقيقي أسف
قالت سارة بسخرية وهي بتحط البصل في الحله : والله؟ أسف علي إيه
فارس بحز*ن : علي كل اللي عملته
لفت وبصتله وقالت بجمود : أسفك مش هيشفعلك اللي إنت عملته
فارس بحز*ن أكتر : سارة
سارة بجمود وتجاهل : بكرا ورايا فرح لصحبتي أنا ومليكة والنهارده هنزل أبات مع مليكه علشان نجهز
فارس بسرعة : لأ لأ متبيتيش في حتة خليكي في البيت هنا معايا..
سارة رفعت أكتافها وقالت : خلاص مليكة تطلع تبات معايا
فارس لسه هيعترض قالت سارة ببرود : ما هو يا تبات معايا يا أبات معاها كدة كدة هي في الشقه اللي تحت مني
فارس بغيظ : خلاص تتطلع تتـ”ـنيل تبات معاكي
إدته ضهرها وكملت أكل وهو واقف بيحاول يفتح معاها كلام بأي طريقه وهو متابعها وهي متجاهلاه تماماً
خلصت الأكل وحطتو علي السفره وجات علشان تدخل الأوضه مسك إيديها وقال : برضوا مش عايزه تاكلي معايا ؟
بصتله بلا مبالاه وبعدها قالت بسخرية ممزوجة بالحز*ن : لأ أصل إنت مبتحبش تاكل مع حد
فارس بند*م : سارة إنسي اللي فات وأوعدك اللي جاي حاجة تانيه
بعدت إيده عن إيديها وقالت : جوازك مني كان كفيل يشفعلك اللي عملتو فيا أيام ثانوي لكن دلوقتي مفيش حاجة هتشفعلك علي اللي عملتو فيا بعد الجواز ومن فضلك متتكلمش معايا.. ومن هنا علي ما نتطلق متحاولش تقر*بلي
مسك فارس أكتافها وقال بغضب : مش هطقلك إنتي فاهمه مش هطلقك
وسعت إيديه بعصبية وقالت بزعيق : ياخي بقا إنت أناني ليه ما كفايه ذل وقر*ف أنا بكرهك يا فارس بكرهك ضعف ما كنت بحبك
سابته ودخلت الأوضة وقفلت علي نفسها وفضلت تعيط..
هو كان واقف مكانو زي المغيب تماماً وبيتردد في عقله : بكرهك يا فارس بكرهك
قعد مكانو وقال بدموع : أنا شيـ”ـطان إبـ”ـليس بس حبيتك والله كنت غبي غبي بجد غبي
قام وبص علي الأكل بحز*ن وشالو دخلو المطبخ ودخل الأوضة وبدأ يكسـ”ـر كل حاجة فيها..
كانت سارة في الأوضة سامعه صوت تكسـ”ـير وخا*يفه..خا*يفه عليه!
فتحت الفون بسرعة ورنت علي مليكه..
مليكه بمرح : أخويا وعم العيال
سارة بخو*ف : مليكة إطلعيلي بسرعه أرجوكي
مليكه بقلق : مالك يابنتي فيه إيه فرس النهر اللي عندك دا عملك حاجة
مليكه وهي بتقلع ريقها بصعوبه وصوت التكسـ”ـير والزعيق بيعلي : لأ لأ أخوكي بيكـ”ـسر كل حاجة جوا في الأوضة وصوته عالي
مليكة بلا مبالاه : متقلقيش هخليه يجيبلك عفش غيرو
سارة زعقت وقالت : أنا خايفة علي أخوكي ملعـ”ـون أبو العفش إطلعي بقولك
مليكه بتو*تر : حاضر يا عم طالعه سلام
قامت مليكة ولفت الطرحه وقالت بضيق : أوف يا فارس لسه العادة الز*فت دي فيك لما بتتعصب أو بتزعل بتكـ”ـسر في الحاجة أراك تتحدث عن عفش أبو*ك يا فارس الز*فت .. إيه الهبـ”ـل دا ما دا عفش بيته أصلاً
طلعت ورنت الجرس ولإن فارس عمال يزعق ويكـ”ـسر في كل حاجة ف مش سامع..
سارة كانت واقفه جمب الباب ولما سمعت صوت الجرس فتحت بسرعه
حضنـ”ـتنها مليكه وقالت : بس بس إهدي أنا هتصرف
فتحت مليكه أوضة النوم بهدوء وقالت بحنية : فارس فارس ممكن تهدا
بصلها فارس بعيون حمرا وقال بزعيق : براا إطلعي براا
قفلت مليكة الباب وقالت بيأس : مش بيتفاهم يخربيـ”ـتو
قالت سارة وهي بتوسع مليكة : وسعي أنا هدخلو
مليكة وقفتها وقالت : والخطة يابنتي!
سارة قالت بقلق : أما يروق نبقي نعملها
دخلت سارة بسرعه وجريت عليه وحضنـ”ـته جامد وهي بتطبطب عليه وبتقول بهمس : إهدي ومتقلقش إحنا جمبك
شدها لحضـ”ـنه أكتر وعيط!
قعد بيها علي الأرض وهو مازال حاضـ”ـنها
فضلت هي تطبطب عليه وتملس علي شعره لحد ما راح في النوم
قربت مليكه وسندت فارس هي وسارة وحطوه علي السرير وغطتو سارة وطلعو من الأوضة
قعدت سارة علي الكنبة وقالت بقلق : هو ماله؟
مليكة بتنهيدة : من ساعة ما ماما ماتت ب الكانـ”ـسر وهو دايما كدة هو أه إبن ستين في سبعين بس لما بيتعصب أو بيزعل جامد دا اللي بيحصله وكنت بهديه فعلاً بإن أروح أحضـ”ـنه وبعدها بينام بس قولت أسيبك إنتي تقومي بالمهمه دي
سارة بخوف : كدة مش هعرف أعمل معاه حاجة أنا مش عارفة أعمل إيه مش عارفة..
مليكة بإبتسامة : لسه بتحبيه
سارة وهي بتمسح عيونها من الدموع : مكرهتوش علشان أحبه تاني بس مش قادره أسامحه ولا هقدر أكمل معاه
مليكه وهي بتطبطب علي كتف سارة : طب إهدي بس دلوقتي وبإذن الله هنقدر نشوف طريقة حلوه وكريتيف كدة
سارة بشرود : لأ فيه حاجة في دماغي هعملها
وفاجأة سمعو صوت زعيق وصريخ..
يتبع..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
سمعو صوت صر*يخ جاي من أوضة فارس ، جريت علي الأوضة وفتحت الباب لقت فارس نايم وكإنه بيجاهد علشان شخص معين ميسبهوش وهي كانت أمه..
كان بيقول وهو بيصر*خ : لأ لأ مش مرض اللي ياخدك مني خليكي جمبي لأ
قربت سارة عليه وهي بتعيط وأخدته في حضـ”ـنها وهي بتطبطب عليه وبتهديه
مسك هو في حضـ”ـنها أكتر وفضل يتمتم بكلمات مش مفهومة لحد ما راح في النوم تاني
سارة كانت بتعيط في صمت ومليكة واقفه حزينة علي أخوها وصاحبتها
سارة كانت هتقوم لكن فارس مسك فيها وقال وهو نايم ومش واعي للي بيقولو : متسبنيش خ..خليكي جمبي متسبنيش
باست جبينُه وإيده وقالت بدموع : متخافش أنا جمبك
قالت سارة بقلق بعد ما إتفحصت درجة حرارته لإنه كان عرقان جداً : سخن يا مليكة سخن
مليكة بقلق : أه لما بيحصلو كدة بيسخن بنعملو كمادات لحد ما بيهدي خالص بس بيفضل يخرف في الكلام ف إطلعي إنتي وأنا هقعد جمبو
سارة زعقت وقالت : إنجزي يقول اللي يقولو هاتي مايه وقماشه بسرعة هعملو كمادات..
جريت مليكة جابت طبق فيه مايه وقماشه وإدتها لسارة
حطت سارة راس فارس اللي كانت علي صد*رها حطتها علي رجليها وبدأت تعملو كمادات وهي بتعيط في صمت وخايفة عليه جداً بالرغم من اللي عملو بس مازال قلبها بيحبو ومتعلق بيه
طلعت مليكه من الأوضة وقفلت الباب
وسارة فضلت سهرانه الليل كله جمبو وهي بتعملو كمادات وهو عمال يخرف في كلام مش مفهوم ومش متجمع أصلا : س..سارة كرهتني.. أمي ..حبيبتي..متسبنيش.خليكي جمبي.سارة.. أمي..ماما بحبك خليكي معايا ..ميرا بتأذي
سارة بصاله بصدمة من كلامو ومن الحاله اللي هو فيها وهي بتدعي ربنا يقوم بخير
▪︎ في الفجر ▪︎
صحي فارس من النوم لقي راسه محطوطه علي رجل سارة وإيديها علي جبينه وفيه قماشه محطوطه وهي نايمة
قام إتعدل وبصلها بحب وحزن في نفس الوقت
كانت سارة سانده راسها عي ضهر السرير بس إتزحلقت وكانت راسها هتقع بس فارس حط إيده ولحقها لكن كانت هي صحيت أصلاً..
فتحت عينيها لقت فارس باصصلها بحب إتعدلت وحطت إيديها علي جبينه وقالت بعدها براحة : الحمدلله الحرارة إنخفضت إنت بقيت كويس ؟
مسك إيديها وبا*سها وقال بحب : بقيت دلوقتي كويس أويي
سحبت إيديها وقامت وقفت وقالت بجمود : ألف سلامة عليك إتفضل كمل نوم
مسك إيديها قبل ما تطلع وقال بحز*ن : أرجوكي بلاش المعاملة دي حقك عليا أوعدك هتغير
سحبت إيديها وقالت : من فضلك يا فارس أنا اللي عندي قولتو وإتفضل إرتاح وأه مليكة هنا
طلعت من الأوضة وقفلت الباب ومسحت الدمعة اللي نزلت من عينها ..
لقت مليكة نايمة علي الكنبة وفي إيديها الريموت
راحت ناحيتها وهزتها براحة وهي بتقول : مليكة ..قومي يا مليكة قوميي
صحيت مليكه وهي بتفرك عينيها وقالت : طولتي جوا إنتي وانا مستنياكي وبتفرج علي التلفزيون نمت
إبتسمت سارة وقالت : تعالي طب ندخل أوضة الأطفال
دخلو أوضة الأطفال وقعدو جوة
قالت مليكة وهي بتتاوب : طولتي جوا ليه كل دا بتعمليلوا كمادات
هزت سارة راسها وقالت : لأ كنت نمت من التعب ولما صحيت لاقيتو باصصلي ومتنح فيا ولما سألتو إنت كويس با*س إيدي وقالي بقيت كويس
غمزت مليكة وقالت : أخويا واقع
إبتسمت سارة وقالت بحز*ن : بعد فوات الآوان أنا مش هسكتلو علي اللي عملو فيا حتي لو رجعنا مع بعض وسامحتو بس المشكله إن مش قادره أسامحه أصلاً
غطت وشها بإيديها وبدأت تعيط
قربت منها مليكة وقالت بقلق : خلاص أرجوكي كفايه عياط بقا وسيبك منو وهنعلمو الأدب وقومي كدة إعمليلنا فشار علشان معايا أفلام حلوه علي اللاب نتفرج عليها سوا ..
طلعت سارة عملت الفشار ودخلت الأوضة تاني..
▪︎ في أوضة فارس ▪︎
كان قاعد حز*ين ومهموم وبيلوم نفسو علي اللي عمله وبيفتكر ذكرياتهم سوا قطع تفكيرة رنة موبايله..
مسك الفون وقال بضيق : ألو يا ميرا
ميرا بد*لع : يعني لو مرنتش عليك مترنش ولا تسأل عني؟
مسح فارس علي وشه وقال : معلش يا ميرا كنت مشغول شوية
ميرا : مشغول في إيه أما إنت بقالك يومين مروحتش الشغل يا فارس إيه اللي شاغلك ولا تكون تميت جوازك عليها
فارس ببرود : متمتش حاجة يا ميرا بترني عليا الفجر ليه ؟
ميرا بد*لع وهي بتلف خصلة من شعرها علي صابعها : عاوزاك
فارس بسخرية وبرود : ميرا متستعبطيش ما إنتي عارفة اللي فيها وإن عمري ما لمـ”ـستك يبقي ليه اللف والدوران دا ؟
ميرا ببكاء مصتنع : أصل فكرتك معاها وإنت عارف إن بغير عليك من كل حاجة إنت أه ملمسـ”ـتنيش بس أنا نفسي تبقي ليا ولوحدي طلقها يا فارس وتعالي نتجوز
فارس بنعاس مصتنع : هنام يا ميرا ولما أصحي هكلمك باي..
قفل في وشها السكه قبل ما ترد عليه ، ميرا لما قفل في وشها السكه
رمت الفون بعصبيه علي السرير وقالت بحقد : أقسملك بربي ما هبعد عنك ولا هسيبك في حالك إلا لما أخلص إللي أنا بدأتو
▪︎ في شقة فارس ▪︎
كان قاعد زهقان ومش جايلو نوم ومش عارف يعمل إيه
قام وراح عند أوضة الأطفال وخبط
فتحت مليكة الباب وهي بتقول : فيه حاجة يا فارس
فارس بتساؤل وهو بيبص ورا مليكة علشان يشوف سارة : إنتم صاحيين
مليكة إبتسمت ووسعت شويه علشان يبص وقالت : أه صاحيين
حك فارس في دقنه وقال : تعالو نتفرج علي فيلم أصل أنا زهقان ومش جايلي نوم ومليت من القاعده لوحدي
لفت مليكه راسها لسارة وقالت : إيه رأيك يا سارة
سارة وهي بتقفل فونها : لأ روحو إنتم أنا هنام
مليكة راحت شدت إيديها وقالت : سارة إنتي لسه قايله مش جايلك نوم تعالي نطلع وخلصي
طلعت سارة مع مليكة وهي مش عايزه تقعد معاه في مكان واحد لإنها مش هتقدر تهرب من نظراتو
قعدو علي الكنبه اللي قدام التلفزيون .. فارس قعد ناحية اليمين وجريت مليكة قعدت ناحية الشمال علشان سارة تقعد جمب فارس وبالفعل قعدت جمب فارس بس لازقه في مليكه جداً
مسك فارس الريموت وبدأ يقلب وسارة بتبص للتلفزيون بملل بس فاجأة صر*خت وقالت وهي بتشاور علي التلفزيون : وقف وقف سيب الكرتون دا سيبه
بصلها فارس بصدمه وقال : إيه!
سارة وهي مازالت متحمسه وبتبص للتلفزيون بلمعة عين : إسبونج بوب أنا بحبه أوي
فارس بحب وهمس علشان هي بس اللي تسمعه : وأنا بحبك أوي
سارة فاقت علي الكلمه وقالت بتوتر متغطي بجمود : لو سمحت سيبه..
ضحك فارس بخفة وساب الريموت علي الترابيزه وهو متابعها وهي باصه للتلفزيون بلمعة عين وإبتسامة مرسومة علي شفا*يفها..
قرب منها براحة لحد ما حط إيده علي ضهرها وشدها من وسـ”ـطها لناحيتو كانت لسه هتعترض قال بهمس جمب ودنها : خلينا قاعدين حلوين كدة علشان معملش حاجة مش هتعجبك خالص وخصوصاً قدام صاحبتك وإنتي عارفة إن أنا بجـ”ـح
بصتله بغيظ وعصبية ورجعت تابعت الكرتون من تاني وهو كل شوية يبو*س كتفها وهي بتحاول تبعد بس هو مش مديها فرصه..
لحد اخر مرة با*سها بو*سة رقيقة جمب شفا*يفها..
زعقت وقالت : لأ كدة كتير أوي .. كدة كتير جداً
قالت مليكة بإستغراب : فيه إيه يا مجنونة
قالت سارة بتوتر : مفيش يابنتي إنتي مش حاسه بالناموس البارد اللي عمال يقرص دا مش حاسه بيه خالص كدة * بصت علي فارس بغيظ *
غطي فارس وشو وضحك من غير صوت ومليكة بصتلها بعدم فهم وقالت : ناموس إيه يا سارة إحنا في شتا يا ماما وبعدين مفيش ناموس أصلاً!
سارة وهي بتبص علي التلفزيون : خلاص خلاص كانت ناموسه وراحت لحالها كملي تفريج كمليي..
وهما قاعدين فارس مش مبطل يناكف في سارة ومليكه متابعاهم في الخباثه بس ساكته ، فون فارس وصله ماسدج إتصدم منها وفي ثواني كانت الدموع متجمعه في عيونه..
يتبع..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
مليكة لاحظت شرود فارس قالت بقلق : فارس إنت كويس؟
فارس جاهد علشان دموعه متنزلش وقال بإبتسامة : أه يا بنتي كويس أهو
بصتله سارة بطرف عينيها لاحظت دموعه بس فضلت إنها تبقي ساكته
قالت سارة وهي بتفرك في إيديها : بكرة الفرح
با*س كتفها وقال بإبتسامة : روحي وإنبسطي مقدرش أقولك لأ
مليكة بحماس : ما تيجي معانا يا فارس
فارس بص لسارة لقاها ساكته تماماً وباصه قدامها ، قال لسارة : أجي يا سارة ؟
سارة قالت بتو*تر : عادي ت..تعالي
شد*ها ليه أكتر وقال بهمس : أكيد هاجي
سارة بعصبية خفيفة وهمس : من فضلك كفاية بقا وإبعد إيدك مينفعش كدة
ضحك بخفة وقال : أنا داخل أنام..
مليكة بحز*ن : أقعد معانا شوية يا فارس يعني مطلعنا نقعد معاك وفي الأخر تدخل تنام
فارس قام وبا*س راسها وقال : معلش يا حبيبتي ورايا مشوار مهم لازم أروحه الصبح قبل الفرح
إبتسمت مليكة وهزت راسها ، قرب من سارة وبا*س راسها وبا*س خدها بعمق وقال : تصبحي علي خير يا حبيبتي مش هنزل بكرة إلا لما أكل من إيدك
وطت راسها وقالت بخـ”ـجل : ماشي
غمزتله مليكة وقالت : يسهله ياعم
ضربها علي راسها بخفة وقال : إتلمي يا بت
ضحكت مليكة وخبت سارة وشها في إيديها
إبتسم فارس ودخل الأوضة وأول ما دخل قعد علي السرير وحط راسه بين إيديه وبيعيط في صمت وبيفتكر المسدج اللي جاتلو ..
▪︎ في الصالة ▪︎
سارة بقلق وهي عماله تهز رجليها : فارس فيه حاجة فارس وصلو علي الفون مسدج خلتو متضايق
مليكه وهي ماسكة الريموت بتقلب : هيكون مسدج إيه مثلا أو من مين ؟
سارة بحزن : يمكن من ميرا قالتلو حاجة مثلا ؟
مليكة بصتلها بسخريه وقالت : لا يا شيخة ؟ أخويا مش من السهل إنو يتضايق علي فُراق واحده هاا
قامت سارة وقفت وقالت : طب يلا مش هننام ؟
قفلت مليكة التلفزيون وقالت وهي بتقوم : أه يلا علشان نقوم فايقين..
دخلو الأوضة وكل واحده نامت علي سرير وسارة فضلت تفكر في إيه اللي ممكن يغير مود فارس لحد ما نامت..
▪︎ صباح تاني يوم ▪︎
صحيت سارة من النوم علي صوت المنبه قامت إتعدلت بصت علي مليكة لاقتها نايمه ، فصلت المنبه وقامت طلعت هدوم ليها من الدولاب وطلعت من الأوضة دخلت الحمام أخدت شاور وطلعت راحت المطبخ عملت فطار..
طلعت مليكة من الأوضة وهي بتفرك عينيها من أثر النوم ودخلت المطبخ وقالت بصوت ناعس : صباح الخير يا سرسور
سارة بإبتسامة : صباح النور يا قلب سرسور إدخلي خديلك شاور كدة علي ما أخلص الفطار
هزت مليكة راسها وقالت : تمام يا معلم
دخلت مليكة أخدت شاور وطلعت
قالت سارة : مليكة خشي صحي أخوكي
مليكة بتهريب : أوف أنا نسيت موبايلي جوا لازم أعمل مكالمة ضروري روحي إنتي صحيه علشان هتأخر في الأوضة
دبدبت سارة رجليها في الأرض وقالت : الله يسامحك يا مليكة الز*فت
دخلت وهي بتقدم رجل وبتأخر رجل لأوضة فارس بس قبل ما تفتح الباب سمعتو بيعيط وعمال يكرر جملة : الحمدلله ..الحمدلله علي كل حال
خبطت وقالت : فارس
مسمعتش صوت بعد كدة ودقيقه وفتح الباب وقال بإبتسامة : عيونه
قالت بجمود : الفطار
وسابتو ومشيت إتنهد وطلع وراها وقعد علي السفرة وهي حطت الأكل علي السفرة وندهت مليكة وجات علشان تدخل مسك إيديها وقال : سارة إنتي مش هتاكلي
قبل ما سارة ترد سحبت مليكة إيد سارة وقالت : أكيد طبعاً البيست فريند بتاعتي هتاكل معانا طبعاً
قعدت علي السفرة وكانت لسه هتاكل إفتكرت أول مرة لما قالها مش بحب حد ياكل معايا عينيها دمعت وبصت قدامها بشرود لاحظ فارس شرودها وعرف هي متضايقة من إيه وكان قاعد بيلـ”ـعن نفسو علي كل اللي عملو معاها..
قام فارس بعد ما خلص أكل وقال : هنزل أنا أروح مشوار كدة وهاجي علي طول أو إحتمال أتأخر
قالت سارة بتلقائية : مش هتشرب قهوتك وبعدين رايح فين ؟
إبتسم وقال : هشربها في الطريق وهتعرفي مع الوقت أنا رايح فين
لعـ”ـنت نفسها إنها سألتو وقالت في نفسها : يارتني ما سألت هيفتكر إن مهتمة
إتنهد بحز*ن وهو بيفتكر المشوار اللي رايحله وقال : عن إذنكم
سابهم وطلع من البيت ، قامت مليكة وسارة ولمو السفرة وخلصو الشقة وقالت مليكة : تحبي نجهز من دلوقتي ؟
سارة بتساؤل : إحنا هنروحلها الكوافير ؟
مليكة رفعت إكتافها وقالت : حقيقي مش عارفة..
سارة ببرود : خلاص فكك هنروح علي القاعه كدة كدة.. لسه بدري أويي خلينا نقوم نعمل غدا
مليكة بكسل : لأ إصبري شوية كدة ونعمل مش دلوقتي يعني علشان مش قادرة
ضحكت سارة وقالت : تمام يا كسولة
مليكة بحماس : ما تيجي نرقص
سارة بصدمة : نعم !! نرقص
هزت مليكه راسها وبدأت ترقص وهي بتقول : نرقص كدة
ضحكت سارة وقالت : ألاه ما إنتي مكنتيش قادرة من شوية
مليكة بمرح : دا الرقص يبنتي حد يقول للرقص لأ
سارة هزت راسها وقالت بضحك : لأ طبعاً يابنتي حد يقول للرقص لأ فعلاً!
قامت مليكة ووصلت الفون لشاشة التلفزيون وشغلت أغاني وراحت شدت سارة وبدأو يرقصو في جو من الضحك والسعادة
▪︎ في شقة ميرا ▪︎
ميرا بعصبية : دا إمبارح قفل في وشي والنهاردة مكلمنيش دا مش من عوايده يعمل كدة!
نرمين ببرود وهي بتبرد ضوافرها : والله أنا قولتلك فكك منو من بدري قولتي مش هسكت إلا لما أفرق ما بينه وبينها وفرقتي بينهم إيه اللي حصل في الأخر فضل معاكي سنه وبعدها إتجوزها ماذا بعد بقا ؟
ميرا بحقد : لسه مكانش هدفي إن أفرقهم من بعض أكتر من هدفي التاني فرقتهم عن بعض علشان أقدر أخد مساحة كبيره في حياتو ..
نرمين بلا مبالاة : وإيه الهدف التاني ؟
ميرا بشرود : مسيرك تعرفي
▪︎ في مكان فارس ▪︎
فارس بقلق : ها يا معتز طمني..
معتز بحز*ن : أسف بس طلع شكنا في محلُه
فارس بصدمة : يعني أن..
قاطعه معتز وهو بيقول : للأسف يا فارس أنا أسف بس لازم نلحق
فارس بحز*ن : لأ ملوش لزوم نلحق كدة كدة عادي مش فارقة
مسكو معتز من ياقة قميصه وقال بعصبية : ياخي فوق بقا إيه اللي مش فارقة مينفعش تسكت مينفعش يا فارس
فارس إبتسمله بحز*ن وبعد إيد معتز بهدوء وقام وقف وقال : أنا هروح علشان رايح مع مراتي فرح صاحبتها بليل
معتز بصوت عالي علشان يسمعو فارس قال بتحذير : فاارس فكر في كلامي يا فارس علشان نلحق متسكتش يا فارس
شاورله فارس وهو مديله ضهره وطلع من المكان وهو مش قادر يستوعب اللي بقي فيه ما بين أيام وليالي بس!
ركب العربيه وسايق وهو مش مصدق وقف العربيه فاجأه لما كان هيخبط شخص..
نزل من العربية وهو بيقول بتأسف : أسف أسف جداً مخدتش يالي
الشخص بصدمة وسعادة : إيه داا فاارس إبن عبدالله
فارس بإبتسامة واسعه وصدمة : نيرة بنت رضوان!!
إيه الهدف التاني اللي مخلي ميرا مقربه من فارس علشانه ؟
إيه اللي حصل لفارس خلاه متغير 360° كدة ؟
ومين نيرة اللي ظهرت جديد وهل ليها علاقة بكل الحوارات دي وتعمدت تظهر قدامه فعلاً ولا صُدفة ؟
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
فارس بإبتسامة واسعة و صدمة : نيرة بنت رضوان!
نيرة وهي بتسلم عليه بإبتسامة : عاش من شافك يا فارس بجد إتغيرت عن أيام الكلية خالص
حك دقنه وقال بإحراج : أه إتغيرت خالص علي فكرة وإنتي كمان يا نيرة إتغيرتي حتي كمان خسيتي عن الأول
مسكت نيرة إيد فارس اللي فيها الدبلة وقالت بصدمه : وكمان إتجوزت!! فين فارس اللي كان بيقول مش هربط نفسي بدبلة ولا أخـ”ـنق نفسي بالجواز
ضحك فارس جامد وقال : مش قولتلك إتغيرت
نيرة بشك : إتجوزت مين يا فارس أوعي تقول ميرا!
فارس بإحراج : هو أنا كنت مفضـ”ـوح للدرجادي
نيرة بصدمه : فارس لأ متقولش بجد ميرا يا فارس ميرا ملاقتش غيرها يا فارس وإحنا كنا كلنا عارفين اللي فيها وإنت اللي كنت أعمي العين والقلب
سند فارس علي العربية وقال : مش ميرا يا مصـ”ـيبة مش ميرا
نيرة بشك : لما هي مش ميرا مين يعني دا اللي يشوفك وإنت ميت علي ميرا كدة يقول إنك لو فكرت تتجوز مش هتتجوز غيرها
حط فارس إيده في جيبه وقال بشرود : ومتجوزتهاش في الأخر شوفتي!
سندت نيرة جمبو علي العربية وقالت : أومال إتجوزت مين يا قاهر قلوب الفتيات!
ضحك فارس وقال : سارة
إتعدلت نيرة ووقفت قدامه وقالت بصدمة : إحلف ! بجد إتجوزتها بجد يا الله والله مش إنت صاحبي وأكتر من صاحبي بس أقسم بالله خسارة فيك تصدق البت متستاهلكش
فارس بإبتسامة حزينة : عارف..عارف إنها متستاهلنيش بس دا حوار طويل أوي أصلاً إتجوزتها إجباري بس مع الوقت حبيتها وكمان حبيتها بعد ما كسـ”ـرتها بكلامي وكنت بجر_حها لدرجة إنها كانت بتنام معيطة بسببي!
نيرة بحزن وشفقة : عارف يا فارس نفسي ألطـ”ـشك بالقـ”ـلم علشان تتر_بي إنت لسه محرمتش دا الكل كان بيحلف بحبها ليك! مع إنك كنت إنت في كلية وهي في ثانوي بس فضلت تحبك لحد ما دخلت نفس الجامعة اللي إنت فيها بس كلية تانيه وكان الكل يحلف بنظراتها ليك كانت عاشقة ولهانه كانت ناس كتير تتمني منها بس نظرة ويقولو يابخت فارس بحُبها ليه وإنت غبـ”ـي حقيقي غبـ”ـي بس هي أكيد لسه بتحبك إنت خليك وراها وأنا واثقه إنها هتسامحك
إبتسم وقال : ما تيجي معايا أوديكي ليها علي الأقل تفتكرلي حاجة حلوة هتفرح أوي لما تشوفك
نيرة بإبتسامة : طب وجوزي
فارس بصدمة : إتجوزتي يا نيرة! أكيد عاصم المعيد صح؟
ضحكت نيرة وقالت : أه المعيد وحامل كمان
إبتسم فارس وقال : ربنا يخليكم لبعض رني عليه وقوليلوا هروح أشوف صحبتي
نيرة بعد تفكير : تمام يا معلم هرن عليه
فتح فارس ليها الباب وقال : إركبي يلا وانا هعملهالها مفاجأة لما أروح
ركبت نيرة وركب هو علي كرسي السواق وراح علي البيت ونيرة رنت علي عاصم جوزها وقالتلو..
▪︎ في بيت فارس ▪︎
فتحت سارة الفرن وحطت صينية البشاميل وقفلتها وقالت : هو إتأخر كدة ليه ومشوار إيه اللي رايحه تفتكري رايح يقابل ميرا ؟
ردت مليكة بعد ما أكلت شريحة خيار : والله من إسلوبو معاكي معتقدش إنه بقا بيفكر في مليكة أصلاً!
إتنهدتت سارة وسندت علي الرخامة وسكتت
إتعدلت في وقفتها لما سمعت صوت المفتاح في الباب
دخل فارس ومستخبية وراه نيرة ، قال بصوت عالي : سارة
طلعت سارة من المطبخ وهي واقفه متوترة وشايفاه واقف مبتسم ليها قال بإبتسامة : معايا حاجة هتفرحك
فركت في إيديها وبصتله بإستغراب
بعد عن الباب ظهرت من وراه نيرة وهي مبتسمه
سارة فتحت عينيها بصدمه وصو_تت وجريت عليها حضـ”ـنتها جامد
مليكة لما سمعت صوت صر_يخ سارة طلعت من المطبخ لاقتها حاضـ”ـنه نيرة
صر_خت مليكة بإسم نيرة وجريت عليهاا حضتـ”ـنتها
وبقو التلت بنات حاضنين بعض
وفارس واقف علي جمب وبيقول في نفسه : ياما نفسي أتحـ”ـضن من سارة زيك يا نيرة
بعدت سارة عن نيرة وقالت بسعادة لفارس : فارسي لاقتها فين دي
إبتسم فارس علي إسمه اللي قالتو وقال : كنت هخبطها بالصدفة وأنا ماشي بالعربية وجبتها هنا تشوفكم
حضـ”ـنت نيرة سارة جامد وقالت بسعادة : مبارك علي جوازك ياعيوني مصدقتش بجد لما فارس قالي إنكم إتجوزتو
إبتسمت بحزن وقالت : الله يبارك فيكي
شدت مليكة إيد نيرة وقالت : إحنا هنتكلم علي الباب تعالي تعالي
قعدت نيرة علي الكنبة فقومتها سارة وقالت : حماتك بتعشقك مش بتحبك عاملة أكل وهتاكلي معانا
وشدتها للسفرة .. قعدت نيرة وفارس ومليكة وسارة راحت قفلت الفرن وطلعت الصينيه وبدأت تغرف الأكل اللي هي عاملاه وهي مبسوطة إنها شافت صاحبتها اللي مشافتهاش من بدري بس لما إفتكرت هي قالت إيه لفارس ضربت إيديها علي جبينها وقالت : يخربيت غبائي يارب مايكون أخد بالو بجد
جالها صوته من وراها بيقول : لأ أخدت بالي وكانت أحلا مره أسمعك بتقوليلي يا فارسي
لفت وهي مخضوضة وبعدها قالت بسخرية ممزوجة بالحزن : لأ أصل إنت مش فارسي ولا فارس إحلامي إنت فارس بس ولا عمرك هتبقي فارسي ولا فارس أحلامي حتي مش دا كلامك!
فارس بصلها بحزن وقال : حقك علي عيوني يانور عيوني
مسحت سارة دموعها وقالت : متحاولش تجدد حبي ليك لإنه ما_ت وإند_فن واللي يدوس علي كرامتي أدوس عليه حتي لو كان حتة مني يا فارس
أخدت الأطباق وقالتله بأمر : هات بقية الأطباق وتعالي وإحنا زي الإخوات كدة حلوين
طلعت وجاب هو بقية الأطباق ومشي وراها وهو بيفكر يرجعها ليه تاني إزاي هي أينعم عايشه معاه في بيت واحد بس قلبها مش معاه ولا عارف يملكُه بسبب اللي عملو
حطو الأطباق علي السفرة وبدأو ياكلو..
مليكة بإبتسامة : وإنتي يا نيرة متجوزه!
ضحكت نيرة وقالت : وحامل
مليكة بخبث : المعيد
نيرة خبت وشها وقالت : يا فضـ”ـحتي هو أنا كنت مفضـ”ـوحة أوي كدة
ضحكت سارة وقالت : كنتي كتاب مفضـ”ـوح مش مفتوح
مليكة قالت بإبتسامة : إنتي رايحة فرح شيري!!
هزت نيرة راسها وقالت بعد ما بلعت الأكل : أه هي عزمتكم ؟
قالت سارة : عزمتنا وهناكل ونبدأ نجهز ما تمشي معانا من هنا؟
نيرة بحيرة : طب وجوزي!
مليكة بغمزة : يقابلك هناك
نيرة بضحك : طب وهدومي اللي هروح بيها ؟
مليكة ببساطة : سهلة هنبعت السواق بتاع بابا يجبهملك قولي بس فين بيتك والسواق يروح
مسحت نيرو بوقها بالمنديل وقالت : لأ دا أنا قاعدة في فندق لإن أنا ساكته في السعودية عاصم نقل شغله علي هناك وسافرنا ونزلت القاهرة علشان فرح شيري وهمشي بكرا أو بعدو بالكتير
سارة بتفهم : قولي طب إسم الفندق ونبعت عم عدلي السواق يجبلك الحاجة كلمي عاصم وقوليلو إن السواق هييجيي ياخد منك الهدوم اللي هروح بيها الفرح علشان همشي مع سارة ومليكة من عندهم هو كدة كدة عارفنا أساساً
نيرة بإبتسامة : خلاص هكلمو بعد ما نخلص أكل
بصت علي فارس لقته باصص قدامه وسرحان ومش بياكل
نيرة بإستغراب : مش بتاكل ليه يا فارس ومالك سرحان في إيه ؟
فارس :…..
هزته مليكة وقالت : فارس
فارس بإنبتاه : هاا
نيرة بضحكة : سرحان في إيه ومش بتاكل ليه لو سرحان في نصك التاني ف هي جمبك أهي كل وإبقي إسرح بعدين
بص لسارة اللي وشها جاب ألوان من الخـ”ـجل وساكتة
إبتسم وقال : مش جايلي نفس
سارة عارفة إن كلامها مزعلو فبصتله وقالت : مش عاوز تاكل ليه ؟
فارس بإبتسامة : مليش نفس
سارة إتجرأت شوية وحطت إيديها علي إيده اللي علي السفرة وقالت : كل علشان خاطري ممكن ؟
بصلها بحب واضح وقال : من عيوني هاكل وأخلصلك الأكل كمان
مليكة صفرت وسقفت وقالت : الله عليك ياوحش
نيرة قالت بغمزة : يسهلو يعم
ضحك فارس بإحراج وسارة كانت هتموت من كتر الخـ”ـجل بس إبتسمت وكملت أكل في سُكات..
بعد شوية قامو كلهم وخلصو أكل
بدأت سارة ومليكة ونيرة يشيلو الأكل ويظبطو الدنيا
رنت نيرة علي عاصم وعرفتو وراح السواق يجيب الهدوم..
وبعد نص ساعة كان السواق جاب الهدوم إستلمهم فارس من السواق وإداهم لنيرة ودخل يجهز ودخلو التلت بنات يجهزو مع بعض
▪︎ في أوضة البنات ▪︎
بتحط نيرة الفستان عليها وبتقول : حلو يا بنات هيبقا حلو عليا؟
صفرت مليكة وقالت : جداً
سارة بإبتسامة : هتبقي قمرين يا نيرة مش قمر واحدة
قامت سارة وقفت وقالت : هروح أجيب الميكب بتاعي والفستان من أوضة النوم وأجي
طلعت من الأوضة وراحت أوضة النوم فتحت الباب من غير ما تخبط لإنها متعرفش إن فارس جوا بس شهقت بصدمة لما لقت فارس واقف بينشف شعره ولافف الفوطه علي وسـ”ـطه
رفع راسه وبصلها وإبتسم ، كانت هتطلع من الأوضه بس هو مسك إيديها وشدها لجوا وقفل الباب
بعدت نظرها عنه وقالت : إنت إزاي واقف كدة مش فيه حمام ؟
فارس بإبتسامة : والله مش بشم علي ضهر إيدي إنك ناوية تدخلي الأوضة وبعدين أنا طالع من حمام أوضتي!
خبت عينيها وقالت : إفتح الباب خليني أطلع
فارس ربع إيده وقال : كنتي جايه ليه ؟
سارة بتوتر وهي لسه حاطه إيديها علي عينيها : ك..كنت جايه أخد ال..ال..ال مش عارفة مش عارفة
فارس لما لقاها متوترة جامد ضحك وقال : خلاص خلاص هدخل ألبس جوا
أخد هدومه ودخل الحمام لبس وطلع وهي مازالت واقفه زي ما هي ومغميه عينيها
وقف قدامها وقال بهدوء : سارة شيلي إيدك يا حبيبتي أنا لبست
قالت سارة وهي مازالت علي وضها : إنت كداب كداب لأ ملبستش
شال إيد من علي عينيها ومشاها علي جسمه وهي لاقته فعلاً لابس الهدوم
فتحت عينيها ببطئ لاقتو لابس تيشيرت بحمالات عريضه إسود وشورت إسود
أخدت نفس وقالت : إحم أنا جايه أخد صندوق الميكب الميكب بتاعتي وفستاني اللي هلبسو
سند فارس علي الدولاب وقال : ممكن أشوف فستانك إعتبريني زي جوزك كدة
إبتسمت وفتحت الدولاب وطلعتو وورتهولو
قال هو : إمممم زهري تمام بس هحتاج أشوفو عليكي لو مش هضايقك يعني
أخدت الفستان وصندوق مربع كبير سيكا لونه إسود فيه كل مُستلزمات الميكب وقالت وهي طالعه : إن شاء الله
دخلت أوضة الأطفال وقفلت الباب وراها وأول ما لفت ليهم قالت مليكة بحماس : إتأخرتي ليه ها ها ها أكيد فارس مكانش عايز يطلعك من الأوضة صح قولي
نيرة لفت وشها ناحيتها وقالت : قوليلي كنتم بتعملو إيه قولي قولي متتكسفيش دا إحنا إشحيالله صحابك يعني
لفت مليكة وشها ناحيتها وقالت : قالك إيه قولي قالك بحبك ولا بعشقك ولا هتبقي زي القمر ولا قال إيه
لفت نيرة وشها ناحيتها وقالت : قيستيلو الفستان كنتي بتنقيلو قميص حلو قولي إتأخرتي ليه
زعقت سارة وقالت : بس إسكتو إنتم الإتنين محصلش حاجة من كل دا كل اللي حصل إنه كان عايز يشوف الفستان وورتهولو بسكدة
مليكة بخبث : متأخرة كل دا علشان توريله فستان بس
سارة بخجل : أه فستان بس ووسعي كدة دخلوني
دخلت الأوضة بعد ما كانت واقفة عند الباب وحطت الفستان علي السرير
قالت مليكة وهي بتفتح صندوق الميكب : طب بالصلاة علي النبي كدة مين هيلعب في خلقتنا ؟
نيرة ومليكة بصو لسارة بإبتسامة ، سارة بصتلهم وقالت : لأ متفكروش في كدة أبداً
مليكة وهي بتقومها من علي السرير : دا إنتي ميكب أرتيست الشله إنتي ناسيه ولا إيه تعالي خلصينا يلا
لبسو التلت بنات الفساتين وحطتلهم سارة ميكب وحطت لنفسها وحرفياً كانو حلوين جداً
نيرة فستانها لونو زيتي ، مليكة فستانها لونه أحمر ، سارة فستانها لونه زهري
أخدت سارة صندوق الميكب وراحت أوضة النوم وكانت هتفتح الباب بس إفتكرت اللي حصل من شوية ف خبطت..
فتح فارس ليها الباب وهو لابس قميص لونه زهري مفتوح ولابس بنطلون لونه كلاسيك لونه أبيض
بصتله بصدمة وقالت : إنت ..إنت
سحبها من إيديها لجوا بهدوء وقفل الباب وقال : في إيه مستغربه ليه واحد وعامل ماتشنج مع مراته متضايقه ليه ؟
غصب عنها إبتسمت وحطت صندوق الميكب مكانه وكانت لسه هتطلع مسك إيديها وقال : مش هتساعدي جوزك في اللبس طب ؟
بصتله وسكتت إتنهد وقال : خلينا طب حلوين حتي النهارده بس..
بصتله بتردد وقربت منه وقالت وهي بتعدل ياقة القميص : أصلاً كنت هقولك هنبقي كويسين جداً قصاد الناس حتي مليكة ونيرة لإن زعلنا من بعض يبقا ما بين أربع حيطان في بيتنا مش قدام الناس حتي لو مش طايقين بعض لازم قدام الناس نبان إننا متفاهمين وكويسين لإن دي الأصول
إبتسم وقال بحزن وهو بيحط إيديه الإتنين علي وسـ”ـطها : نفسي تسامحيني أنا ف أكتر فترة محتاجك فيها جمبي ومحتاج حد يحتويني فعلاً مش هلقي أحلا من إن مراتي هي اللي تحتويني بحُضـ”ـنها الدافي
مسك إيديها الإتنين اللي كانو بيقلو أخر زُرار في القميص وباسهم بحب ومسك إيد منهم وبعد عنها شويه ولفها وهو بيشوف الفستان
قربها منو تاني وحاوطها بإيديه وقال : ندمان أوي يا سارة أنا محتاجك أوي
قرب منها بشوق وإلتـ”ـهم شفا*يفها في قـ”ـبله عمـ”ـيقه
حاوطت رقبته بإيديها وغصب عنها إندمجت معاه في القِـ”ـبلة..
بعد عنها بعد وقت وقال وهو بياخد نفسُه : أسف بحلاوتك دي مكنتش قادر
بعدت عنه وقالت بجمود تخفي بيهم خجلها وفرحتها : من فضلك متقر_بش مني تاني لإن أنا مش حابه كدة وبعدين مسحتلي الروج بتاعي
فارس بخبث : كان طعمو حلو وبعدين مش حابة كدة وإنتي إندمجتي أصلاً
بصتله بغضب وراحت فتحت صندوق الميكب وطلعت الروج وحطت منو قدام المرايه وبعدها شالت الروج ورجعت وقفت قدام المراية تاني بتظبط نفسها
جه وقف وراها وحضـ”ـنها وقال : هاخد لينا صورة كدة
سارة بإعتراض : لأ مش عاوزه أتصور
با*سها بو*سة خفيفه من خدها وقال : هي صورة بس مش أكتر
طلع فونه وشدها لحضـ”ـنو أكتر وهو حاطت إيده علي بطنها وهي حاطه إيديها الإتنين علي إيده وباصين للكاميرا ومبتسمين
أخد صورة تاني وهو بيبو*سها من خدها علي غفلة
بعدتو عنها وقالت : خلاص بقا إنت هتسـ”ـوق فيها ويلا بقا علشان منتأخرش
سابته وطلعت من الأوضة وراحت أوضة الأطفال وبعدها طلعو مليكة وسارة ونيرة من الأوضة ووقفو في الصالة مستنيين فارس
طلع فارس من الأوضة وهو مشمر دراع القميص وفاتح أول زُرارين
فتحت مليكة الباب ونزلت هي ونيرة وسارة كانت هتنزل وراهم مسك فارس إيديها وشبكها في إيده ونزلو سواا..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
نزلو ركبو عربية فارس..
ركبت نيرة ومليكة في الكُرسي اللي ورا وكانت هتركب سارة معاهم بس فارس فتحلها الباب اللي قدام
مرديتش تحرجو وركبت قدام وركب هو في كرسي السواق وساق العربية ومشي..
فارس بإبتسامة : تحب أشغلكم إيه تسمعوه علي ما نوصل؟
سارة مردتش وبصت علي الشباك ومليكة قالت : أي حاجة
نيرة قالت : فاكر الأغنية اللي كُنا دايما نسمعها وكُنا بنحبها يا فارس!
فارس بعد تفكير إبتسم وقال : أغنية عمرو دياب بتاعة إنت الحظ ؟
ضحكت نيرة وقالت : بالظبط
شغلها فارس وبدأ يدندن مع الأغنية وهو بيبص لسارة من الوقت للتاني
بص ليها بحب وقال مع الأغنية : أنا لو تاخد عيني يانورعيني عيني ما تتعاز
ضحكت نيرة ومليكة بصوت عالي وسارة بصت للشباك وإبتسمت
▪︎ قدام القاعة ▪︎
وقفت عربية فارس قدام القاعة نزلهم وراح ركن العربية ورجع ليهم تاني..
تني دراعه علشان سارة تحط إيديها وحطت إيديها وهي بتبصله بإبتسامة وهو بيبصلها بحب
رنت نيرة علي عاصم وقابلتو
أول ما قربت عليه مسك إيديها ولفها وقال : مش مصدق إن القمر دا كانت طالبة عندي ودلوقتي بقت مراتي وهتبقي أم البيبي اللي جاي
إبتسمتله بحب وقالت : يخليك ليا يانور عينيا
با*س إيديها بحب وتني دراعه حطت إيديها وقربو من فارس وسارة ومليكة..
أما مليكة ف مسكت إيد أخوها فارس
قربت نيرة وعاصم من فارس ومليكة وسارة
نيرة قالت بإبتسامة : عاصم جوزي يا جماعه مش محتاجة أقولكم أكيد
شاورت علي مليكة وقالت : مليكة عبدالله
شاورت علي فارس : فارس عبدالله أخو مليكة
شاورت علي سارة وقالت : سارة ياسر مرات فارس
سلم عاصم علي فارس فقال فارس بمرح : طب أقولك إزيك يا دكتور ولا إزيك يا عاصم
ضحك عاصم وقال : لأ إزيك يا عاصم أكيد دكتور إيه بقا
مليكة بضحكة :طب فاكرنا يا دكتور!
عاصم بص ليها وضحك وقال : طبعاً فاكركم إنتي كنت بعرف إنك أخت فارس من ملامحك إنما سارة كنت عارفها من حُبها لفارس الجامعة كلها كانت بتحكي عن حُبها ليه كانت مفضـ”ـوحة من نظراتها ورسوماتها لشكلو
إبتسمت سارة ووطت راسها وفارس حس بنغزه في قلبه لإنه ضيع جوهرة من إيديه
كمل عاصم لفارس وقال : يازين ما إختارت يا فارس فعلاً ربنا يحفظكم ويرزقكم بالذُرية الصالحة وحافظ عليها لإن الست لما تحب الراجل بجد بيبان من نظراتها ولهفتها وشوقها ليك بتبقي عاشقة ولهانه وسارة بان عليها فعلاً وربنا يخليكم لبعض يا فارس
با*س فارس إيد سارة وقال : بتوصيني علي مراتي يا دكتور! دي حتة مني
عيون سارة دمعت وإبتسمت كان نفسها تحضـ”ـنو جامد وتحكيلو قد إيه هي لسه مُغرمة بيه وبتحبو بس إكتفت بإبتسامة ..
دخلو القاعة وأول ما شافتهم شيري شاورتلهم من بعيد وهي مبتسمة ومبسوطة جداً لإنهم كانو شِلة واحدة هما الأربعة
قربت سارة وفارس ومليكة من شيري حضـ”ـنت شيري سارة بسعادة وقالت : مبسوطة أوي إنكم جيتو يا بنات
قالت سارة بإبتسامة : كان لازم مش صاحبتنا وألف مبروك يا عيوني وربنا يتمم علي خير ♡
حضـ”ـنت شيري مليكة وقالتلها بسعادة : عقبالك يا لوكتي
مليكة بسعادة : يارب ياحبيبتي وألف مليون مبروك
سلمت شيري علي فارس وقالت : أهلاً يا فارس
فارس بإبتسامة : ألف مبروك يا شيري
شيري بأبتسامة : الله يبارك فيك عقبال أولادك بقا
إبتسم فارس وقال : بإذن الله
راح فارس وسارة ونيرة وعاصم ومليكة قعدو علي ترابيزة واحده
بعد شوية..جات لحظة رقصة السلو..
قام فارس ومد إيده لسارة وأخدها وقامو
أخد عاصم إيد نيرة وقامو
وبدأ كل كابلز يرقصو مع بعض علي أغنية فارس أحلامك لــ ساموزين
فارس باصص لسارة بحب واضح وبيقول : بحبك والله العظيم وأسف سامحيني أرجوكي
سارة بإبتسامة علشان اللي حواليها : أظن أنا إتكلمت في الموضوع دا قبل كدة
فارس مسك إيديها وبعدها ورجعها لحضـ”ـنو تاني وقال : لأ هنتكلم فيه تاني وتالت لإن إنتي مراتي ودي حياتنا
إتمايلت معاه علي الأغنية وقالت : ومين قالك إن هكمل معاك حياتي ؟ هو بالإجبار!
حضـ”ـنها ولف بيها علي كلمة ( فارس أحلامك إسمحيلي أدخل أيامك وأبقي من سُكان أحلامك أعشقك وأسرح في كلامك ♡ )
الناس بدأت تسقفلهم وهو نزلها علي الأرض وشدها لحضـ”ـنه من تاني وقال : مش هيحصل مش هطلق يا سارة
وقفت رقص وكانت هتمشي شدها من وسطها ليه وقال : الأغنية مخلصتش علشان تمشي
لفها ورجعها لحضـ”ـنو تاني قالت : مش هعيش مع حد مش عايزاه
إبتسم بحزن وقال : للدرجادي كرهتيني؟
بصت في الارض وبعدها بصتله في عيونه كانت دموعها نزلت..
خبي وشها في حضـ”ـنه وقال : دموعك غاليه عليا والله وبعدين تبوظي الميكب بتاعك بسبب دمعتين نزلو بسبب واحد ميستاهلش تعيطي عليه!
ضحكت وبعدت عن حضـ”ـنه وقالت برفعة حاجب : عندك حق فعلاً بس العياط ان رميت نفسي رمية زي دي حطيت نفسي في النا*ر
شدد من إيده علي وسـ”ـطها ومسك الإيد التانيه وميل بيها علي الأرض علي أخر موسيقي في الأغنية..
أخدها وكانو هيروحو يقعدو شدتهم شيري وقالت : نتصور صورة الأول نتصور صورة
إبتسم فارس وحط إيده علي وسـ”ـط سارة من ورا وهي حطت إيديها عند قلبه وإتصورو مع شيري وجوزها عماد
بعدت شيري وعماد وسارة وهي مازالت علي وضعها بصت لفارس اللي مازال حاطت إيده في وسـ”ـطها والإيد التانيه في جيبه بصتله نظرة عتاب وهو بيبادلها بنظرة حب شاورت شيري للمصور إنه يصورهم وفعلاً صورهم صورة وهما مش واخدين بالهم
قربت منهم شيري وقالت : بما إنكم عرسان جُداد خدو صورة لوحدكم إيه رأيكم ؟
كانت سارة هتعترض بس قال فارس : طبعاً نتصور صورة
سارة بهمس : مش عايزة أتصور معاك
وطي فارس وهمس جمب ودنها : معلش هي صورة وهنروح نقعد جمب مليكة اللي مش مبطلة أكل في الجاتوه دا
إبتسمت وبصت علي مليكة وضحكت وبعدها وقفت بس إتفاجئت لما فارس حضـ”ـنها من ضهرها وحط راسه علي كتفها ومبتسم وهي حاطه إيديها الأتنين علي إيده ومبتسمه ..
خلصو وراحو قعدو علي الترابيزة مع عاصم ونيرة ومليكة..
دخلت ميرا القاعه وهي بتدور بعينيها علي فارس اللي كان قاعد ماسك إيد سارة وبيهمسلها بحاجة وبيضحكو
قربت عليهم وسندت بإيديها علي الترابيزة وقالت بد*لع : هاي فارس كدة متردش علي مكالماتي
سارة ضغطت جامد بواضفرها علي إيد فارس بصلها لقاها باصه بعيد وكاتمة دمعتها
قالت ميرا بإبتسامة باردة : ينفع أقعد معاكم ؟
قال فارس : ميرا من فضلك إمشي مش عايزين فضايح روحي أقعدي في أي ترابيزة تانيه
إتعدلت في وقفتها وقالت : فضايح! ماشي يا فارس
بعدت عنهم وقعدت في ترابيزة قريبه وعينها عليهم وهي بتبصلهم بحقد
أما فارس بص لسارة اللي قالت : هروح الحمام أعدل الميكب بتاعي
قام فارس معاها وقال : هاجي معاكي أستناكي برة..
سارة ببرود : لأ إتفضل روح لميرا وسيبني في حالي
شد إيديها ومشي بيها ناحية الحمامات وقال : عايزه تدخلي الحمام إتفضلي روحي إعدلي الميكب وتعالي أنا مستنيكي مش عاوزه هنرجع للترابيزة من تاني وميرا أنا مبقتش أحبها
بصتله ببرود وبعدها دخلت الحمام أخدت نفس عميق علشان متعيطش وعدلت الميكب بتاعها وإفتكرت لما كانو بيرقصو سوا وإفتكرت لحظاتهم إبتسمت غصب عنها..
فارس كان واقف برا وشارد تماماً وبيحاول بكل الطرق إنو يخلي سارة تسامحه
طلعت هي من الحمام وقالت : خلصت
بصتله بصدمه وقالت : ف..فارس
قال فارس بإستغراب : مالك
شاورت علي وشه وقالت : مناخيرك بتنز*ف
شدتو من إيده ودخلتو حمام الحريمي لإن مكانش فيه حد
بص في المراية لقي مناخيرو بتنز*ف د*م كتير
غسل وشو مكان الدم وقعد خمس دقايق علي ما الد*م وقف ، نظرة الحزن والقلق ظهرت علي وشه
حطت سارة إيديها علي ضهره وقالت : مالك إنت كويس؟
إبتسم وقال : متقلقيش أنا بخير
بصتله بقلق واضح وفتحت شنطتها الصغيرة وطلعت منديل
بصلها وشبك إيده في إيدها وأخد منها المنديل وراحو قعدو علي الترابيزة تاني
ميرا كانت قاعدة متابعاهم وهي بتشرب سيجارة وبتنفخها بغضب
▪︎ عدت ساعة وإتنين والتالتة ▪︎
فارس قرب من سارة وهمس : يلا ؟
بصتله بإستغراب : يلا ليه ما تخلينا قاعدين شوية..
فارس بتعب : حاسس بتعب ومحتاج أروح..
هزت راسها وقال لمليكة : يلا علشان نروح
قامت مليكة وقفت وراحو سلمو علي شيري وعماد وطلعو من القاعة..
طلعت وراهم ميرا وقربت من فارس ومسكت إيده وقالت : فارس مش هتيجي تقعد معايا شوية في مكاننا ؟
بعد إيديها عن إيده ومشي
وقفت مكانها فضلت تنده عليه مردش عليها وركبو العربية وروحو ..
طول الطريق سارة باصه للشباك وساكته وكل شويه تبص علي فارس بقلق ومليكة بتلعب في فونها وفارس سايق وبيفكر في حاجة..
وصلت العربية قدام العمارة ركن العربية في الجراج وطلع هو وسارة شقتهم و مليكة شقة أبوها..
دخلت سارة الشقة خلعت الهيلز جمب الباب وكانت لسه هتدخل لقت فارس بيشدها وبيحضـ”ـنها جامد فضلت ثابته مكانها مش عارفة تعمل إيه
بعد عنها فارس وقال : أسف..
سابها ودخل الأوضة..
بصت مكانو بحزن ودخلت الأوضة هي كمان غيرت وراحت خبطت علي أوضة فارس
فتحلها وهو مغير هدومه وعيونه حمرا..
قالت سارة بتوتر : مش هتاكل أحضرلك العشا ؟
إبتسم وقال : مش جعان
هزت راسها ومشيت راحت الأوضة وهو قفل الباب ودخل قعد علي السرير وراسه بين إيديه..
▪︎ عدا تلت شهور ▪︎
تلت شهور وفارس حزين وتعبان.. وصارة بتحاول تفهم ماله بس هو بيطمنها إنو بخير.. وميرا بتحاول بكل الطرق تفرق ما بينهم تاني بس فارس راحلها وقال
فارس بحب مزيف : حبيبتي لازم قدامهم أعاملك كدة علشان ميشكوش في حاجة وإنتي عارفه أبويا موصيني علي سارة جداً
ميرا بعياط مصتنع : أنا فكرت إنك بتكرهني
أخدها فارس في حضـ”ـنه وقال : مقدرش حد يكره روحه
إبتسمت بإنتصار ورضا..
عدت فترة وفارس بيثبت لميرا عكس توقعاتها وإنها ماشيه للخطه كويس
لحد ما جه في يوم ..
فارس كان في الحمام وهو وسارة كانو بيتفرجو علي التلفزيون بعد إلحاح كبير منه إنها تقعد معاه..
جات مسدج لفون فارس الفضول قتلها تشوفها..
فتحتها وإتصدمت من محتواها..
{ محتوي الرسالة }
معتز : فارس لازم تلحق نفسك الوقت بيضيع إنت لو مجتش وبدأنا في الكيـ”ـماوي أنا هاجي وأقول لمدام سارة إن إنت عندك سر*طان في الد*م ورافض إنك تتعالج لإن سيبانك لنفسك دا غلط وأكبر غلط و والدتك الله يرحمها ما*تت بنفس المرض وأنا مش هستناك يا صاحبي تمو*ت نفسك بالبطئ وقدامك لبكرة لو مجتش هروح لمدام سارة ووالدك وأختك وأقولهم ..
{ النهاية }
حطت سارة إيديها علي بوقها ودموعها بتنزل وهي بتفتكر شحوب وشه وفقدان وزنه ونزيف مناخيرو وكل حاجة
طلع فارس من الحمام لقاها باصه قدامها وساكته والدموع بتنزل من عينيها..
قرب منها وقعد علي ركبته وقال بقلق وهو بيمسح دموعها : مالك يا سارة بتعيطي ليه فيه إيه
سارة بصتله بحزن ودموعها زادت..
أخدها في حضـ”ـنه وبيهدي فيها وبيحاول يفهم مالها
لحد ما قالت : ليه يا فارس ليه خبيت عليا
غمض فارس عينيه وقال في سره : يارب ما يكون اللي في بالي صح
بعدها عن حضـ”ـنه ومسح دموعها وقال : خبيت عليكي إيه يا سارة بس أنا مخبيتش حاجة
سارة بعياط أكتر : رافض تتعالج ليه يا فارس
بصلها بصدمة لإن كل اللي في دماغو صح
آبتسم وقال : مش عايز لإن كدة كدة عارف مصيري
إترمت في حضـ”ـنه وقالت وصوت عياطها بيزيد : علشان خاطري إتعالج لو بتحبني بجد إتعالج وأنا هكون جمبك ومعاك
شدد علي حضـ”ـنها ودموعه نزلت وقال : ما إنتي هتسيبيني يا سارة أتعالج لمين علي الأقل لما تسيبيني أكون أنا مشيت من الدنيا
بعدت عن حضـ”ـنه ومسحت دموعه وقالت : لأ لأ مش هسيبك أنا هكون جمبك وهنمشي المشوار دا سوا بس علشان خاطري نروح بكرة وتتعالج
رجع شعرها ورا ودنها وقال : لو علشانك ف أنا هتعالج وهتعالج أوي كمان
فضلت حاضـ”ـناه لحد ما نامت..
حس هو بإنتظام أنفاسها عرف إنها نامت ، شالها ودخلها الأوضة اللي بينام فيها ، حطها علي السرير ونام جمبها وأخدها في حضـ”ـنه وهو عقله مشوش مش عارف يتعالج و يسمع كلامها يمكن فيه أمل ولا ميتعالجش ويعيش أيامو اللي فاضلالو وهو مع سارة وبس..
تفتكرو فارس هيعمل إيه هيتعالح فعلاً ولا لأ ؟
سارة هتكمل معاه ولا هتسيبو زي ما قالت!
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
صحيت سارة من النوم لقت نفسها في حضـ”ـن فارس فضلت بصاله ومبتسمة لحد ما إفتكرت اللي حصل إمبارح قامت معيطة..
صحي فارس علي صوت شهقاتها ودموعها اللي غرقت دراعو..
قام بقلق مسح دموعها وقال : صباحو نكد ليه العياط
سارة بحزن : طمني وقول إنك هتتعالج
مسح علي وشه بضيق وقال : كنت عارف والله كنت عارف إيه اللي يخليكي تتأكدي إن أتعالج طب
مسحت دموعها وقالت : نبدأ من النهاردة
با*س جبينها وقال : من عيوني نفطر طب ونروح ولا ممنوع الفطار ؟
إبتسمت وقامت قبل ما تطلع من الأوضة مسك إيديها وقال : سارة..
لفت ليه وساكته مستنياه يتكلم ، قال وهو ماسك إيديها : مش هتسيبيني ؟
بصتله بحزن وخوف وقالت : مش هسيبك وهبقا الدافع النفسي ليك
قربت منو وحطت إيديها علي وشه وقالت : متخافش بابا عبدالله مش هعرفو حاجة ولا حتي مليكة هيفضل سر ما بينا علشان متحسش بالضـ”ـعف وهبقا أنا دافع قوي ليك علشان نفسيتك
باس إيديها وقال : مكدبوش الناس لما قالو إنك جوهرة
إبتسمت وقالت وهي طالعه : قوم خدلك شاور علي ما أخد أنا كمان شاور ونقف نعمل الفطار سوا
قر*بلها وقال بغمـ”ـزة : ما تيجي نوفر المايه وناخده أنا وإنتي سوا
بعدتو بإيديها وقالت : روح خدلك شاور وإنجزني وإتلم
رجع شعره لورا وضحك وهي أخدت هدوم من الدولاب وطلعت من الأوضة راحت تاخد شاور .. وهو أخد هدوم من الدولاب ودخل الحمام اللي موجود في الأوضة ياخد شاور..
بعد شوية طلعت سارة من الحمام ودخلت المطبخ تجهز فطار
كانت واقفه بتحط الطاسه علي النار لقت فارس بيحضـ”ـنها من ضهرها
قال وهو حاطت راسه علي كتفها : بتعملي اي
سارة وهي بتفرد جبنة كريمي في التوست قالت : بعمل توست بالجبنة الكريمي وهعملك توست بالبيض
باس كتفها وقال : وإنتي ؟
سارة علشان تبقي دافع نفسي لفارس وعارفة إن كلمة حلوة منها هتفرق معاه قالت : اللي إنت بتحبه هاكل منو
لفها ليه وقال : بجد ؟
هزت راسها بإبتسامة وإدته ضهرها تاني وقالت : بص بقاا مفيش قهوه علي الفطار تاني فيه عصير إتفقنا ؟
حك راسه من ورا وقال : ليه كدة
هزت أكتافها وهي مازالت مدياه ضهرها وقالت : هو كدة ويلا بقا طلع إزازة العصير من التلاجة ولو مش حابب تشرب بالرُمان عندك فواكه في التلاجه طلعها وهعملك عصير
فتح التلاجة وقال وهو بيبص فيها : أمممم لأ رُمان شغال بحبه
حطت التوست في طبق وقالت : طب يلا علشان أنا خلصت
أخدت الأطباق وطلعت حطتهم علي السفرة رجعت لاقتو واقف قدام الكوبايات ومحتار
وقفت جمبو وقالت : واقف كدة ليه هما كانو أخواتك الكوبايات دي !
فارس بضحكة : مش عارفة أحط في أنهي
قالت سارة وهي بتطلع كوبايتين : يا خراابي حاسب يا فارس حاسب هتشـ”ـلني
ضحك فارس وقال : ما أنا مش فاهم أعمل إيه إستنيتك تيجي من برا علشان تقوليلي
مسكت سارة الكوبايتين وقالت : إمشي قدامي يا فارس
طلع فارس وهو بيضحك ولأول مرة يكون مبسوط من قلبه كدة
قعدو أكلو في جو من المرح والهزار
بعد وقت خلصو أكل شالت سارة مكان الأكل ودخلت لبست هي وفارس..
ونزلو .. قابلهم عبدالله أبو فارس علي السلم
سارة بإبتسامة : إزيك يا بابا
عبدالله وهو بيبص لفارس بشك : الحمدلله يا بنتي أومال رايحين فين كدة
ردت سارة بسرعة قبل فارس وقالت : نازلين نعمل شوبينج
عبدالله بعدم إقتناع : إممم تمام لما تيجي يا فارس تعالالي علشان عاوزك..
كملو نزول وركبو عربية فارس
قال فارس : ما بلاها وأعيش الكام يوم اللي فاضلين ليا معاكي وخلاص
سارة وهي بتربط حزام الأمان : لأ ولما إنت تخـ”ـلع أعيش أنا لمين مش هقدر أعيش من غيرك يا فارس
فارس بصلها بحب وقال : لأجل مش هقدر أعيش من غيرك يا فارس دي أنا جاهز
ضحكت وقالت :طب يلا إطلع علي المستشفي
شغل العربية ومشي للمستشفي
▪︎ في شقة ميرا ▪︎
نرمين بتساؤل : أيوا عايزة أعرف بقالك فترة وكبيرة تقوليلي هدف تاني إيه الهدف دا ؟
ميرا وهي ماسكة خصلة من شعرها وبتاكل لبانة بطريقة مسـ”ـتفزة : مصممة تعرفي ؟
نرمين هزت راسها وإنتبهت
ميرا ببرود : بسبب والده.. عبدالله الرشيد
نرمين إتعدلت في قعدتها وقالت : نعم !! مقر*بة من فارس وخربـ”ـتي حياتو علشان تنتقمي من أبوه!!
ميرا بحقد : بسببو شركات بابا كلها وقعت
نرمين بإستغراب : لأ مش فاهمة..
ميرا طلعت سجارة وقالت : كان منافس لبابا في الشركات وبسببو بابا أعلن الإفلاس وخسر الصفقة وفلِس لإنها كانت بكل فلوسو ومن الصدمة ما*ت
نرمين بسخرية : أه وإنتي البت بنت أبوها اللي هتجيب حقها من عبدالله الرشيد صح ؟
ضربت ميرا علي الترابيزة جامد وقالت : أه هاخد حق بابا اللي ما*ت بحسرته وهخرب حيات إبنه زي ما خرب حياتنا
نرمين ضحكت وبعدها قالت : معاه شركات وفلوس وعايش في شقه!!
ميرا بلا مبالاة وهي بتاخد نفس من السجارة : عندهم فيلل مش فيلا بس من ساعة ما مراتو ما*تت مبقاش يروح الفيلا وإشتري العمارة اللي هما عايشين فيها دي
نرمين بتفهم : أه بس فارس علاقته بقت حلوة مع مراته!
ميرا بشرود : عامل كدة علشان باباه إنما هو لسه راكعلي تحت رجلي وبيحبني
▪︎ قدام المستشفي ▪︎
وقف فارس العربية وهو باصص للمستشفي بتردد وقلق وخوف ، حطت سارة إيديها علي إيده وقالت بإبتسامة إطمئنان : متقلقش أنا معاك هنعدي كل دا سوا
إبتسم ليها وفتح باب العربيه ونزلت وهي فتحت باب العربية ونزلت
دخلو المستشفي سوا..
قابلهم معتز وهو فاتح دراعاتو لفارس وبيقول : أخيراً عقلت يا فارس
حضـ”ـنو فارس وقال بهمس : سارة عرفت لوحدها وطلبت مني أتعالج مقدرش أرفضلها طلب وإنت عارف إن نفسي تسامحني ف أهي فرصه
قال معتز بهمس وهو بيبص علي سارة اللي بتبص للمستشفي : فعلاً والله ربنا يخليهالك يا فارس
بعد فارس وقال : طب إيه
معتز وهو بيشاور لجوا : إتفضل يا فارس هنبدأ من دلوقتي
فارس وقف مكانو وباصص للمستشفي من جوا بتردد
مسكت سارة إيده وإبتسمتله بثقة وتشجيع
مسك إيديها جامد ودخلو الممر سوا
وصلو الأوضة اللي فارس هياخد فيها الكيماوي وبدأ يتركبلو الأجهزه وسارة ماسكة إيده وعماله تطمن فيه وهو خايف..مش خايف من الكيماوي ، خايف لتسيبو وتبعد عنو
وزي ما يكون حاسه بيه قالت وهي بتشبك صوابع إيده في إيديها : متخافش مش هسيبك هفضل جمبك لحد أخر لحظة..
وبدأ فارس ياخد الكيماوي وكإنه مش حاسس بوجع طول ماهي جمبو وبتبصله بنفس الإبتسامة…
غمض عينه بقوه من شدة الوجع اللي حس بيه فاجأة و داس علي إيد سارة بس سارة قربت الكرسي وفضلت تطمنه
▪︎ بعد جلسة الكيماوي ▪︎
كان فارس طالع من الأوضة.. وقفو معتز وقال : فارس الأفضل إنك تتحجز في المستشفي لحد ما نخلص خالص يا فارس
فارس بإعتراض : مينفعش شغلي وبابا ومليكة ميعرفوش حاجة
سارة ببساطة : إحنا مطلعناش شهر عسل كلم باباك وقولو إننا طالعين شهر عسل بس هنطول شويه تعويضاً وكدة
فارس كان هيعترض قالت سارة : علشان يبقا أفضل يا فارس ومتقلقش من بابا عبدالله ومليكة سيبهم عليا..
إتنهد وسكت ، قالت سارة : تمام يا دكتور إحجزلنا أوضة بس أنا هبقا معاه
معتز حط إيده في جيب البالطو وقال : هحجزلك أوضة جمب أوضته
فارس شد سارة ليه وقال : لأ تبقي في نفس أوضتي وإلا كدة هروح ومش متعالج يا تجيبو سريرين في أوضة واحدة يا سرير بس كبير شوية
خبت سارة وشها بيأس ومعتز ضحك وقال : خلاص ياعم فارس هنجيب سريرين في أوضة واحده
قال فارس وهو بيحط إيده علي كتف سارة : تمام إحنا هنروح النهارده وبكرة نيجي
معتز هز راسه وقال وهو بيبص في الساعه : بكرة يا فارس تيجي الساعه 9 مفهوم!!
فارس بلا مبالاة : أه ماشي ماشي يلا سلام
أخد سارة وطلع ركب العربية..
فارس وهو باصص للطريق : تفتكري فيه أمل؟
سارة لفت وبصتله وقالت : ربنا كبير وقادر علي كل شئ وأكيد فيه أمل كبير وعايزين في الفترة دي بقا نقرب من ربنا وحتي بعد شفائك إن شاء الله منبعدش عن ربنا تاني أبداً دا إختبار ولازم نكون قده إتفقنا ؟
بصلها ومسك إيديها وبا*سها وقال : إتفقنا يا زوجتي الصالحه ♡.
إبتسمت وبصت للشباك وسكتت..
وصلو قدام العمارة ركن فارس العربية في الجراچ وقال بعد ما قفل العربية : إطلعي إنتي شقتنا وأنا هروح لبابا هقولو وكمان هو عايزني
إتعلقت في إيده وقالت : هاجي معاك
مسك إيديها وطلعو سوا شقة أبوه عبدالله..
فتحت مليكة الباب ليهم وحضـ”ـنت سارة وقالت : سرسورتي وحشتيني من إمبارح للنهاردة
ضحكت سارة وقالت : وهوحشك فترة
شدتها لجوا وشدت فارس وقالت بعد ما قفلت الباب : أفهم إيه من كلامك دا ؟
ضربها فارس علي قفاها وقال : فين أبوكي يا لمضه الأول
حطت إيديها علي رقبتها وقالت : في المكتب
دخل فارس لأبوه ومسكت مليكة إيد سارة ومشيت بيها لأوضتها
قعدتها علي السرير ورفعت شعرها لكحكه وقالت : قوليلي بقا هتوحشيني فترة ليه ؟
سارة بتوتر من نظرات مليكة : مسافرين أنا وفارس
شهـ”ـقت مليكة وقالت : وحياة طنط !!!
ضحكت سارة وقالت : إهدي بس علاقتي أنا وأخوكي إتصلحت وبقينا حلوين مع بعض ف هنروح شهر عسل مش عايزاني أفرح يعني يا مليكة!
مليكة حضـ”ـنتها وقالت : ما تقولي كدة يا شيخه ألاه طب الحمدلله هستني أبقي عمتو الحربا*ية وخالتو الفا*سدة هاا
ضحكت سارة وقالت : ومالو ومالو
▪︎ في مكتب عبدالله ▪︎
عبدالله مشبك إيديه في بعض وحاطتهم علي المكتب وفارس باصص في الأرض وساكت..
عبدالله بهدوء : وبعدين؟ متأكد إنك صلحت علاقتك بيها!
رفع فارس راسه وقال بعيون دامعه : صدقني والله بحبها وعايز أكمل حياتي معااهاا
عبدالله بشك : طب وميرا ؟
فارس إتحول وقال بغضب : ميرا وز*فت وديني ما هسيبها ميرا قربت مني لهدف إنتقام..
عبدالله بصدمة : نعم!! وإنتقام إيه دا ؟
فارس بشرود : إنتقام وخلاص مسيرك تعرفو بس المهم إن هاخد سارة وهسافر بيها فتره أعوضها
رجع عبدالله ضهره بأريحيه وقال : المهم إنكم تكونو مبسوطين
فارس بثقه : متقلقش ♡.
▪︎ بعد ساعة في شقة فارس ▪︎
دخلت سارة وخلعت الطرحه وقالت : أحضرلك العشا ؟
فارس وهو بيحرك رقبته يمين وشمال : لو هتاكلي معايا نحضر سوا لو مش هتاكلي فكك
قعدت سارة جمب فارس علي الكنبة وقالت : تاكل بيتزا!
بصلها فارس بإستغراب وقال : نطلبها دليفري يعني!
سارة هزت راسها يمين وشمال وهي مبتسمه
بصلها فارس بتضييق عين وقال : إوعي تقولي إنك إنتي اللي هتعمليها
ضحكت سارة وقالت : هنعملها*
ضرب فارس علي وشه وقال : تلبك معوي مود أون
سارة بلوية بوز : إخس عليك بقا أنا أكلي وحش!!
شدها فارس لحضـ”ـنه وقال : إنتي ك سارة مش وحشه أكلك هيبقا وحش برضوا ؟
ملست علي دقنه وقالت : طب يلا نقوم نغير ونعملها ونبعت البواب يجبلنا بيبسي وشوكلاتات كتير وشيبسيهات كتير
فارس بصدمة : ما أجبلك السوبر ماركت كلو أحسن ؟
سارة بإبتسامة : لزوم التحليه يا فارس
مسك فارس الفون وقال : هطلبهم دليفري من السوبر ماركت كل اللي إنتي طلبتيه دا
رن علي السوبر ماركت وقال : أحم ألو .. إزيك يا مرعي ؟
بقولك يا مرعي كنت عايز منك خدمه كدة ..
مرعي : أؤمرني يا فارس بيه
فارس وهو بيبـ”ـوس خد سارة : كنت عايز منك تجبلي علي شقتي حبة تسالي كدة .. أه شيبسي وبيبسي وشوكلاتات وكدة يعني روقني إنت في الطلبات وأنا هروقك
لفت سارة وش فارس ليها وقالت بهمس : و أندومي وفشار
بصلها فارس بصدمه وبعد الفون عن ودنه وقال : نعم يختي!! أندومي
با*سته من خده وقالت : وحياتي
فارس بغيظ : كام واحد يا أخرة صبري
سارة ببراءه : هاتلي أنا أربعه ولو هتاكل منو هاتلك إنت كمان بس متجيش جمب الأربعه بتوعي
حط الفون علي ودنه وقال : خليك معايا يا مرعي ثواني
بعد الفون تاني وقال : طعمو حلو؟
سارة بإبتسامة واسعة : جداً
فارس كان لسه هيتكلم سارة إفتكرت تعبو وقالت : لأ لأ متجيبش أندومي لأ
فارس بشك : ليه ما إنتي كنتي عايزاه !
سارة وهي بتمشي صوباعها علي دقنه : تؤتؤ خلاص مش عاوزه
إستسلم ليها وحط الفون علي ودنه وقال : معلش يا مرعي زود فشار معاك وبس كدة .. تمام يا مرعي تسلم ومتنساش شقتي مش شقة والدي وليك حسابك وفوقيه بوسه
مرعي : يزيد فضلك يا باشا
قفل فارس وحط الفون علي الترابيزة وشد من حضـ”ـنه لسارة وقال : قولتي للأندومي لأ ليه؟
سارة : بص بقا دي أخر مره هتاكل فيها أكل مش صحي تمام ؟ لازم نهتم بالأكل وكدة
فارس بحزن : وإنتي ذنبك إيه تمنعي نفسك من الأكل علشاني!
سارة ببساطة : لإنك جوزي
بعدت إيده وقامت وقالت : قوم غير يلا علشان نلحق
قام فارس ودخل غير هدومه وهي كمان ووقفت في المطبخ بتجهز العجين..
الجرس رن .. طلع فارس مبلغ من محفظته وفتح الباب أخد الحاجة من مرعي وإداه فلوسهم وبزيادة
دخل لسارة المطبخ وحط الحاجة علي الرخامه وقال : أساعدك في إيه ؟
بصت سارة حواليها وقالت : إمممم إفتح التلاجة وطلع الطماطم قطعهالي شرايح
فارس بإستغراب : يعني إيه شرايح!
ضربت سارة علي وشها وقالت : لسه هعلم يارب
طلعت الطماطم وغسلتها كويس وقطعت واحده قدامو وقالت : كدة
أخد فارس منها السكينه وشمر كم التيشيرت وقال : إستعني علي الشقي بالله..
يتبع..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
شمر فارس كم التيشيرت وقال : إستعني علي الشقي بالله
ضحكت سارة بصوت عالي وقالت : إنت لو رايح تد*بح مش هتقول كدة بجد
فارس برق وقال بجدية مصتنعه : إسكتي يا بت دا أحسن الشيفات رجالة
سارة بضحكة مكتومة : واضح واضح
قطـ”ـع فارس الطماطم و مسح عرقه المصتنع وقال : لا خلاص فرهدت
سارة كانت بتقطع البانيه لما سمعت الكلمة دي وقفت اللي بتعملو وقالت : نعم ياخويا
فارس بتوتر : بقول هعمل إيه تاني غير الطماطم
سارو رفعت السكـ”ـينه في وشه وقالت : أبقي أسمع الكلمة دي تاني طلع طماطم من التلاجة
فارس بتعب : تاانيي!
سارة هزت راسها بيأس وقالت : المرادي هعملها صلصه علشان تتحط علي الوش
فارس فتح باب التلاجة وقال وهو بيشاور : ما أهو فيه صلصه مُعلبة
سارة هزت راسها وقالت : بفضل اللي بتتعمل في البيت أحسن من بتاعة برا
مسح علي وشه بضيق وطلع طماطم وحطها علي الرخامه ، قربت سارة وعرفته يقطـ”ـعها إزاي وكملت اللي كانت بتعمله
سارة قربت من فارس بعدها بشويه وقالت : حبيبي
فارس بص علي إيديها اللي ماسكه دراعو وعلي ملامحه المبتسمه وقال : عيونه
سارة بهمس : ممكن خدمة
فارس بنفس الهمس : قولي
سارة ببراءه : قطـ”ـعلي البصل أرجوك
فارس بعدها عنه وقال : إنتي جايه تتمسحي فيا زي القطط علشان أقطـ”ـعلك بصل مستحيل يا سارة مستحيل
After 5 minutes
رفع فارس راسه وقال وهو بيغمض عينه ويفتحها : منك لله يا سارة ربنا علي القوي مش شااااايفف
ضحكت سارة وقالت : ألاه إغسل وشك وكمل يا بيبي
فرك عينه وبيحاول يفتحها مش عارف قام رزع السـ”ـكينه علي الرخامة وقال بزعيق : مش مكمل
سارة حاطه إيديها علي بوقها وبتضحك ، فارس مد إيده وهو بيدور علي الحنفية وبيقول : راحت فين ديي سارة فين الحنفيه
سارة مسكت إيده وفتحتلو الحنفية وغسلتلو وشه وهي بتضحك
فتح عينه وقال : ياااه النظر نعمة يشيخه مش مكمل يا سارة في تقطـ”ـيع البصل أقولك مش لاعب
كان هيطلع من المطبخ مسكت إيده وقالت : خلاص خلاص هكملو أنا وإنت إعمل حاجة غيره
عدل التيشيرت وقال : لولا إنك حلفتي بس..
After 2 Hours
طلعت سارة صينية البيتزا من الفُرن وقالت : خلصنا
فارس كان واقف بيهوي علي وشه وبيقول : ساعتين علشان أطفح بيتزا ليه ما كنت جبتها دليفري وخلصنا لازم اللفه المنيلة دي
غمزتله سارة وقالت : بس هتعجبك
فارس كان هيقربلها مسكت الصينيه وقربتها منه بعد كدة حطتها علي الرخامة وبدأت تقطـ”ـعها وفارس واقف جمبها بيطبل علي الرخامة وسارة بتدندن
After 5 minutes
فارس بياكل بإستمتاع وبيقول : متجوز الشيف الشربيني يا ناس
سارة بغرور : علشان أنا حته تقيلة في البلد يابني
فارس بمغا*زلة : أحلي حته
سارة ضحكت وقالت : طب إنجز علشان ننام الساعة بقت 12 بليل
خبط فارس علي صدره وقال بدراما : يا مصيبتي تنامي وتسيبي كمية التسالي دي لوحدها كدة
مسحت سارة بوقها وقالت : علشان نلحق نروح لدكتور معتز متنساش إنه قال الساعه 9
فارس بلا مبالاة : سيبك منو سيبك
مسك ريموت التلفزيون وقال : تحبي تتفرجي علي إيه
سارة بصتله وقالت : فارس إحنا لازم ننام بدري
فارس بعم إهتمام : نتفرج علي إيه ؟
بصتله بيأس وقالت :أي حاجة يا فارس أما نشوف أخرتها
شغل فارس فيلم مغامرات وبدأو يتفرجو وهما بيتسلو
الساعة 2 قامت سارة لمت الحاجة وطفت التلفزيون ووقفت قصاد وفارس وقال بأمر : يلا
فارس بإستغراب : يلا إيه ؟
سارة ببرود : هننام علشان منتأخرش يلا..
فارس قام معاها ودخلو الأوضة
نام فارس علي السرير ومركز مع سارة اللي طلعت شنطة سفر صغيره حطت فيها هدوم تكفيهم الفترة اللي هيقعدو فيها هناك
خلصت ونامت علي السرير وإدته ضهرها
بص هو ليها شويه وبعدها قرب منها ولفها ليه وأخدها في حضـ”ـنه وقال : خليني أنام وإنتي في حضـ”ـني جايز تكون أخر مره
حضـ”ـنته جامد وقالت : مش هتبقي الأخيره إن شاء الله وهتعيش وتفائل يا فارس أرجوك متقولش كدة أنا قلبي بيتقبض وبيوجعني
با*سها من خدها وقال : تصبحي علي خير يا قلب فارس
وناموو وهما مبسوطين ♡.
▪︎ الساعه 10 صباحاً ▪︎
دخلت سارة وفارس المستشفي إستقبلهم معتز ووداهم أوضتهم وقال لفارس : الإسبوع اللي جاي فيه جلسه وركز كدة ها
قعد فارس علي السرير وحط راسه بين إيديه وساكت.. تعبان نفسياً محتاج يرتاح
قربت سارة ورفعت راسه وأخدته في حضـ”ـنها وقالت : إرمي حِملك عليا متخافش هستحمل هنكمل بعض هشيل حِملك وهسندك وهقف جمبك ومعاك
بعدته عن حضـ”ـنها ومسكت وشه بين إيديها وبصت في عيونه وقالت بحب : أنا بحبك يا فارس بستقوي بيك لو شوفتك ضعيف هضعف أكتر ما أنا ضعيفه خليك قوي وأنا هقويك أكتر
إترمي فارس في حضـ”ـنها وقال : مش خايف من التعب مش خايف من أي حاجة غير إنك تسيبيني مش عايزك تسيبيني عايز طول عمري أكون في حضـ”ـنك وبس
با*ست راسه وقالت : قوملي إنت بالسلامه وأنا هربطك في حضـ”ـني مش هطلعك منو حتي لشغلك وننزل أنا وإنت نشحت سوا
▪︎ عدا شهر وإتنين وتلاته ▪︎
وفارس مازال بياخد كيـ”ـماوي وسارة دافع قوي ليه ومبسوط بوجودها جمبو ومش حاسس بأي حاجة ولا خايف طول ما هي جمبو.. علي أخر اليوم بياخدها في حضـ”ـنه وينامو وقررت سارة إنها تسامحه وتعيش معاه بعد ما يتعافي ولكن..
دخلت سارة الأوضة وقالت بمرح : فارس اللي فارسني يلا علشان تاكل
فارس بضيق : لأ بجد زهقت من أكل المستشفي
قربت منو سارة وقالت بهمس : بليل هجبلك بيتزا يكون قليل أوي الصاحيين وأجبلك بيتزا أو أي حاجة تحب تاكلها
مسك إيديها وبا*سها ، دخل معتز وقال : إيه يا بطل عامل إيه
فارس بإبتسامة : الحمدلله بخير
معتز بإبتسامة : طب يا سيدي فيه دفاع قوي وعزيمة وبتتحسن وبإذن الله كام جلسه كمان وتكون إتعافيت تماماً
فارس إبتسم إبتسامة واسعه وبص لسارة اللي هو
” بفضلك ومن أجلك أنا بتعافي ♡. ”
طلع معتز وقام فارس وقف وحضـ”ـن سارة ولف بيها جامد وقال : لو لفيت الكون ما في منك ♡ أنا بحبك يا سارة ♡.
با*سته بو*سه خفيفه من خده وقالت : وأنا أكتر يا قلب سارة
دورت علي فونها ملقتوش ف قالت : هطلع أشوفو برا وأجي
طلعت وقابلتها الممرضه وهي بتقول : مدام سارة فون حضرتك نسيتيه جوا
أخدته سارة وإبتسمت جات تدخل الأوضة تاني سمعت فارس بيتكلم في الفون وبيقول ..
فارس بهمس : ألو يا حبيبتي
ميرا بحزن مصتنع : حبيبتك فين بس لما إنت مش بتسأل فيا خالص
فارس بحب وهو علي نفس الهمس علشان سارة متسمعهوش : أسف يا حبيبتي مشغول أوي في صفقة وسافرت وبابا أصر أخد معايا الز*فته اللي إسمها سارة علشان شهر عسل وكدة أسف يا نورعيني لما أجي هشوفك
سارة كانت واقفه بتسمع بوش جامد كإنها إتعودت تسمع دا وكإن المكالمه دي فوقتها وفكرتها باللي عملو زمان..
فتحت الباب ودخلت في اللحظه دي فارس قال : طب هخلص الصفقه وأبقي أكلمك يا كريم باي
قفل فارس وبص لسارة وقال بإبتسامة : لاقيتي فونك
بصتله بصه طويلة وقالت : أه لاقيتو يا حبيبي الممرضه جابتهولي
فارس شدها لحضـ”ـنه وقال : وحشاانيي
سارة وهي بتلعب في دقنه اللي كبرت سيكا : ما أنا جمبك يا فارس دايما إنت يادوب مش بتشوفني غير وقت النوم بس وكمان ببقي نايمة في حضـ”ـنك
فارس قرب منها وبا*سها وقال : وحشااني
سارة فهمت قصده بعدت عنه وقالت : أما نروح يا يا فارس يلا علشان تاكل
بصلها بضيق وقال : إنتي فصيله وظالمة
سارة بتكمل : أه وظالمه وسيئه في رواية الجميع وأدي أمضتي أهي إتفضل برضوا كُل
بدأت تأكلو ف قال فارس : خايف أتعود علي الدلع دا ومره واحده ألقاه إختفي
حطت المعلقه في بوقو وقالت : ليه يا حبيبي يختفي
بلع فارس الأكل وقال : نكد وهرمونات يا روحي
ضحكت سارة وقالت : متقلقش يا فارسي مش هقدر مدلعكش دا إنت العين والنن
با*س فارس إيديها اللي ماسكه المعلقه وقال : والله العظيم بحبك مش عارف أقولك إيه أكتر من كدة
سارة لما قالها الكلمه دي حست إن فيه حبل إتلف علي رقبتها وإتخنقت وعينيها دمعت ، مسكت دمعتها بالعافيه وإبتسمت ومدت إيديها وأكلتو لحد ما شبع..
أخدت الأكل وطلعت وراحت الحمام وقعدت علي الأرض وبدأت تعيط من غير صوت ..
يتبع…
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
قامت سارة إتعدلت من مكانها لما حد فتح الباب..
الممرضة : مدام سارة أستاذ فارس قالب عليكي المستشفي وعمال يسأل عليكي
مسحت سارة دموعها وقالت : أنا جايه بس متعرفيش حد إن كنت بعيط
الممرضه بصتلها بشفقه وقربت منها حضـ”ـنتها وقالت : كل حاجة هتتحل إن شاء الله وحاضر مش هقول لحد
بعدت سارة عن الممرضه وإبتسمت وطلعت معاها
أول ما دخلت أوضة فارس حضـ”ـنها جامد وقال : كنتي فين بقالك ساعتين بعيد عني
دمعه نزلت من عينيها علي التيشيرت بتاعه ، بعدها عن حضـ”ـنه وحضـ”ـن وشها بين إيديه وقال : مالك بتعيطي ليه أنا زعلتك في حاجة أو عملت حاجة ضايقتك ؟
إبتسمت بحزن وقالت : متقلقش أنا مبسوطه إنك بتتعافي
حضـ”ـنها جامد وقال : أنا بقا مبسوط جداً علشان هنرجع نعيش مع بعض حياه سعيده ونجيب ولاد وبنات ، عارفة يا سارة نفسي في بنت تكون شبهك هسميها ملاك لإنك إنتي أمها وإنتي ملاك يا سارة
سارة كانت بتسمع كلامو وبتعيط في صمت وهي حاضـ”ـناه
كمل فارس وهو مبسوط : لو ولد بقا هنسميه أءءء هنسميه إيه يا سارة
سارة إبتسمت وقالت : رحيم ♡.
ضحك فارس وقال : نسميه رحيم ويبقا إسمو رحيم فارس عبدالله أو ملاك فارس عبدالله يا سلام لو توأم يا سارة هبقي مبسوط أوي
سارة بشرود : هنبقا كلنا مبسوطين
بعدها عنه ومسكها من إيديها ومشي ناحية السرير وقال : أنا نعسان أوي عاوز أنام ..
إبتسمتله سارة وقالت : نام طب
فارس بنعاس : عاوز أنام في حضـ”ـنك
طلعت سارة علي السرير وفتحتلو دراعاتها الإتنين
نام علي السرير بين دراعاتها وماسك فيها جامد كإنها هتهرب منو لحد ما نام..
سارة كانت بتمشي إيديها علي شعره وشاردة تماماً في حياتها الجايه
فونها رن..كانت مامتها
مسكت الفون وقالت بحنية : إيه يا حبيبتي
مامتها : عامله إيه يا سارة وفارس عامل إيه
سارة بصت علي فارس اللي نايم في حضـ”ـنها وقالت : كويسين الحمدلله يا ماما وإنتي بخير
مامتها : أه يا حبيبتي بخير مش ناويين تفرحوني يا سارة بحفيد
سارة عينيها دمعت وإبتسمت بسخرية وقالت : قريب يا ماما متقلقيش
مامتها : ربنا يرزقكم يا حبيبتي أنا كنت برن أطمن وأعرفك إن رايحه لخالتك في إسكندريه هقعد معاها فتره كدة
إبتسمت سارة وقالت : تمام يا حبيبتي وإبقي سلميلي عليها كتير
مامتها : تمام يا حبيبتي هقفل معاكي علشان هقوم أجهز شنطة هدومي
قفلت سارة مع مامتها وبصت علي فارس ، فتحت الكاميرا وصورته وهو نايم في حضـ”ـنها وماسك فيها جامد زي الطفل الصغير
أخدت ليهم كام صورة وهو نايم في حضـ”ـنها من فونها ومن فونه هو كمان لغرض مُعين في دماغها!
خلعت الطرحه عن راسها وفردت شعرها ونامت
▪︎ بعد كام جلسه ▪︎
دخل معتز الأوضة اللي فيها فارس وقال : فارس أحب أقولك إن التحاليل أثبتت إنك إتعافيت تماماً
فارس قام وقف وقال : بجد
معتز هز راسه وهو مبتسم وقال : كان عندك عزيمة كبيره ودا ساعدنا
فارس ضحك بسعادة وحضـ”ـن سارة اللي كانت متقلش عنه شئ وعيطت من كتر الفرحة
فارس ساب حضـ”ـن سارة وسجد علي الأرض وهو بيحمد ربنا والدموع نازله من عينه
معتز إبتسم وقال : تقدر ترجع من بكرة بيتك يا فارس
فارس قام من علي الأرض ومسح دموعه وحضـ”ـن معتز وقال : شكراً يا صاحبي شكراً أوي
معتز بمرح : مفيش ما بينا شُكر
معتز طلع من الأوضه وسارة مسكت إيد فارس وقالت : إحنا كدة كدة متوضيين علشان صلاة العشاء ف يلا نصلي ركعتين شُكر لله
هز فارس راسه وهو مبتسم وصلي بيها ركعتين شُكر لله وبعد ما خلص مسك إيد سارة وبدأ يسبح عليها ولما خلص با*س باطن إيديها وقال : تعالي ننام بحيث نقوم فايقين
قامو نامو الإتنين وفارس مبسوط علشان حياته هترجع مع ساره أحسن من الأول وسارة بتفكر في حاجة مُعينه!
▪︎ صبااح تانيي يوم أمام العمارة ▪︎
نزل فارس من العربية والبواب بيقول : حمدلله علي سلامتك يا فارس بيه ، حمدلله علي سلامتك يا ست هانم
فارس سلم عليه وإداله مفتاح العربيه يركنها وطلع علي شقتهم..
أول ما فتح باب الشقه إبتسم وقال براحة : الحمدلله بجد الحمدلله
سارة إبتسمت ودخلت الشقه وقفل فارس الباب
قعد فارس علي الكنبه ورجع راسه لورا
قعدت جمبه سارة وقالت : هتعرف بابا عبدالله ومليكة ؟
فارس بصلها وقال : مدام الحمدلله إتعافيت يبقا بلاش نقولو علشان أكيد هيعمل مشكله إن مقولتلوش وكدة
قامت سارة من جمبو ف مسك إيديها وقال : وحشني أكلك أوي يا سارة
سارة قربت وبا*سته من خده وقالت : هدخل أغير وأعملك أحلي فطار
سابتو ودخلت غيرت هدومها وبعدها عملت فطار
فارس وهو بياكل : إنتي محتاجة تنامي ولا حاجة ؟
سارة هزت راسها وقالت : تؤتؤ مش عاوزه أنام أنا كدة فُل أوي بس عاوزه أنزل أشوف مليكة علشان وحشتني
خلص فارس أكله وقال : خلاص أنا كدة كدة ورايا مشوار هعملو إنزلي إقعدي مع مليكة وأنا هخلص وهاجي علشان عايز أشوف بابا ومليكة برضوا
سارة إفتكرت مكالمته مع ميرا وإستنتجت إنه رايح لميرا
قامت وراحت وقفت قدامه وشدت إيده قومته وفضلت بصاله
فارس بإستغراب : فيه إيه يا سارة ؟
سارة قربت وحطت راسها علي صدره وحضـ”ـنته جامد وعيطت
فارس حضـ”ـنها ولما حس بدموعها بعدها عن حضـ”ـنه وقال بقلق : فيه إيه بس بتعيطي ليه منزلش وأقعد معاكي طيب !
إبتسمت سارة وقالت : حسيت إن عايزه أحضـ”ـنك وأعيط في حضـ”ـنك بس إنزل عادي روح مشوارك خلصو وتعالي
إبتسم فارس وقال : من عينيا هو أنا عندي كام سارة يعني ؟
بصتله بدموع وقالت : إرجعلي بسرعه يا فارس علشان بتوحشني
بلع ريقه بتوتر وقال : من عيوني يا قلب فارس
با*س راسها وأخد المفاتيح ونزل
وهي لمت الحاجة ونزلت لمليكة اللي أول ما شافتها أخدتها في حضـ”ـنها جامد وقالت : أخيراً جيتيي بتعملو شهر عسل في أكتر من سبع شهور ليي
ضحكت سارة وقالت : تعويض تعويض
قعدتها مليكة علي السرير وقالت : إحكيلي إحكيلي
إتنهدت سارة وبدأت تألف ليها مواضيع ومواقف حلوه بينها وبين فارس
▪︎ عند فارس ▪︎
نزل فارس من العربية وطلع العماره وخبط علي الباب..
فتحت ميرا وقالت بعصبية : اتاخرت ليه يا…..
فارس بإبتسامة : إيه دا هو إنتي كنتي مستنياني ولا مستنية غيري ؟
ميرا رجعت شعرها بتوتر وقالت : كنت مستنية بتاع الدليفري يجبلي الأكل
إتعلقت في رقبته وقالت : وحشتنيي أوي يا فارس كل دا غياب
حضـ”ـنها فارس وقال بحب مصتنع : وحشتيني أوي يا ميرا
دخلتو ميرا جوا لقي نيرمين قاعده..
قامت نيرمين وقفت وقالت : إزيك يا فارس
فارس بصلها بنظرات مش مفهومه أو بالأصح محدش فهمها غير نيرمين بس وقال : أهلاً نيرمين
نيرمين أخدت شنطتها وقالت : همشي أنا يا ميرا و هجيلك في وقت تاني سلام يا فارس
فارس شاورلها وهو مبتسم..
قالت ميرا : خليك هروح الحمام وأجي علي طول
أخدت موبايلها ودخلت ورنت علي رقم وقالت : متجيش إوعي تيجي
الشخص بعصبية : إحنا هنهزر بقا ولا إيه انا تحت عمارتك
ميرا بسرعه وقلق : لأ لأ إمشي تاني معلش أءءء..أصل قرايبي عندي معلش خليها مره تانيه
قفلت وفتحت باب الحمام لقت فارس واقف وباصصلها بإبتسامة باردة وقال : كنتي بتكلمي مين يا ميرا ؟
ميرا بلعت ريقها وقالت بتوتر : ك..كنت بكلم بتاع الدليفري
فارس بشك : وبتاع الدليفري بتكلميه في الحمام ؟
ميرا رجعت شعرها لورا وقالت : لأ أصل هو رن وأنا في الحمام وكدة
فارس ربع إيديه وقال : و واخده موبايلك معاكي الحمام ليه كنتي حاسه إنه هيرن ؟
إبتسمت وقالت : نسيتو في جيبي يا حبيبي
إتعلقت في دراعو وقالت : وبعدين سيبك من كل دا وتعالي نقعد مع بعض أصل إنت واحشني أوي
إبتسم ليها وطلعو قعدو في الصاله وهي بتتكلم معاه وهو شارد تماماً في حااجة ناوي يعملها ..
ميرا قالت : فارس
فارس وهو مازال شارد رد وقال : إيه يا سارة
ميرا بصتله بصدمه وقالت بزعيق : فارس أنا ميرا
فارس فاق وقال : بتزعقي ليه يا ميرا ؟
ميرا بتريقه : والله يعني حضرتك مقولتليش يا سارة !
مسح علي وشه بضيق وقال : معلش يا حبيبتي من الثاعده معاها كتير حقك عليا
ربعت إيديها وقالت وهي مدياه ضهرها : لأ انا زعلانه يا فارس إنت مبقيتش تحبني
فارس كان في لحظه هيجيبها من شعرها بس لفها ليه وأخدها في حضـ”ـنه وقال : متزعليش يا قلب فارس
لعبت في زُرار قميصه وقالت : بس أنا لسه زعلانه
فارس بإبتسامة : خلاص عندي حل حلو يخليكي متزعليش
ميرا بصتله وهو مازالت بتلعب في زُرار القميص : إيه ؟
فارس بخبث : نتجوز..
ميرا بعدت عن حضـ”ـنه وقالت بصدمة : إيه !
فارس بإبتسامة : أتجوزك.. تتجوزيني يا ميرا ؟
يتبع…
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
فارس بإبتسامة : أتجوزك.. تتجوزيني يا ميرا ؟
ميرا بصتله بصدمه وقالت بتوتر : نت..نتجوز!!
هز فارس راسه ورجع شعرها ورا ودنها وقال : مش أنا وإنتي بنحب بعض ؟
هزت راسها وهي مازالت مصدومة ، قال فارس : فيها إيه لو إتجوزنا زي خلق الله ؟
قالت بحجة بعد تفكير : مش هقبل يكون ليها ضُره يا فارس
فارس ببساطة : هطلقها ..
كانت بتعض ضوافرها بتوتر مش لاقيه حجة تخـ”ـلع بيها من موضوع جوازهم
قال فارس : متقلقيش يعني قدامك إسبوع فكري فيه براحتك وكمان أسيبك تجهزي لحاجات البنات دي
بلعت ريقها وهزت راسها وهي ساكته
با*سها بو*سه خفيفه في خدها وقال : هقوم أمشي علشان ميحسوش بغيابي كتير
قام وقف وطلع من الشقه وقال لنفسه : قدامك إسبوع وتتكشفي يا ميرا
ميرا كانت جوا محتاره جداً مش عارفه تعمل إيه عقلها واقف عن التفكير .. هدفها الإنتقام بس مش عايزه تتجوزو
▪︎ في بيت عبدالله ▪︎
خبط فارس قامت فتحت سارة الباب لإنها كانت عارفه إنه فارس..
فتحت الباب لقت فارس في وشها إبتسمتله وهو أول ما شافها حضـ”ـنها جامد وقال في ودنها بهمس : وحشتيني أوي
طبطبت عليه وقالت : إيه يا حبيبي خلصت مشوارك
قال بهمس : أه خلصتو بس بإذن الله قريب أوي هيكون خلص خالص
مليكة من وراهم : إحم إيه يا فارس إنت مش في بيتكو يا حبيبي
بعدت سارة عن فارس بإحراج ولفت لقت عبدالله حاطت إيده في جيبه ومبتسم ومليكة بتغمز خبت وشها بإيديها من الإحراج
فارس حط إيده في جيبه وقال ببجاحه : مراتي ووحشتني وبحضـ”ـنها ف أحضـ”ـنها في أي مكان عادي
خبطتو في دراعو وقالت بهمس : إتلم يا فارس
عبدالله فتح دراعو وقال : مش هتيجي تسلم يا حفيد عيلة الرشيد
جري عليه فارس وحضـ”ـنه جامد وقال : واحشني يا حاج والله
عبدالله إبتسم وقال : حمدلله علي سلامتك يا فارس
مليكة قربت وشدت فارس من حضـ”ـن عبدالله وحضـ”ـنته وقالت : فااارس حبيبي هتخليني قريب عمتو صح ؟
حضـ”ـنها فارس وضحك وقال وهو بيبص علي سارة اللي واقفه مصدومة من كلام مليكة : أه يا حبيبتي وهتبقي أجمل عمتو وخالتو في نفس الوقت
بعدت عنه وشدته وقعدو في أوضة الصالون كلهم وهما مبسوطين وبيضحكو
حطت مليكة إيديها علي خدها وقالت : قولولي عملتو إيه في الشهور دي كلها هاا عملتو إيه هاا ؟
فارس حط إيده علي كتف سارة وقال : كنا بنخرج كتير أوي وبنلعب كتير أوي
ضحك عبدالله بصوت عالي لإن فهم إبنه وقال : إنت مش هتتغير يا فارس ؟
هز فارس راسه وقال : تؤتؤ
عبدالله : طب يا بطل شد حيلك علشان من بكرة هترجع شغلك تاني
هز فارس راسه وقال : حاضر يحاج بكرة هبدأ أنزل الشغل وهشوف المشروع اللي هيضيع مننا دا
عبدالله : إرفع راسي يا بمشهندس
فارس بخبث : هرفع راسك في إيه بالظبط
عبدالله بغيظ : في الشغل يا فارس
ضحك فارس وقال : تمام تمام هنزل من بكره الشغل
قامت سارة وقفت وشدت مليكة وقالت : عن إذنكم هنقوم نعمل غدا بقا
عبدالله وفارس إتفرجو علي الماتش
ومليكة وسارة واقفين بيعملو غدا..
مليكه بشك : إنتم متأكدين إنكم كنتم في شهر عسل فعلاً
بلعت سارة ريقها بصعوبه وقالت : أه يا بنتي كنا في شهر عسل وكنت مبسوطه جداً معاه..
مليكة بعدم تصديق : إزاي وفارس راجع خاسس خالص
سارة بكدب : مكناش بناكل كتير ولا كنا بننام عدل علشان كدة تلقيه خاسس حتي أنا كمان خسيت مش ملاحظة
مليكه بصتلها بتفحص وقالت : مش باين من الدريس اللي لابساه بس إنتو المفروض ترجعو مردودين فيكو الروح
سارة بإبتسامة : ما إحنا مردودين فينا الروح وبنحب بعض أهو إيه تاني ؟
مليكه بغمزه : خلوني عمتو طب
سارة سابت السكينه وقالت : يلاهوي علي القر*ف اللي أنا فيه يابنتي إنتي مش مبطلة الكلمه دي ؟
مليكة بتذمر : عايزه أبقي عمتو يا سارة ألاه
ضربت سارة علي وشها بضيق وقالت : إنتي كلتي دماغ أمي هتبقي عمتو ياستي خلاص أسكتي
خلصو الأكل وقعدو علي السفرة..
عبدالله بإبتسامة : إيه يا سارة قطعتي صلتك بوالدتك أول ما جيتي
سارة بإبتسامة : لأ بس هي مسافرة عند خالتو في إسكندريه وكنت بكلمها دايما أتطمن عليها
عبدالله هز راسه بتفاهم وسكت..
خلصو أكل وشالت سارة ومليكة وقعدو في أوضة السُفرة ..
قام عبدالله وقف وقال : حصلني علي مكتبي يا فارس
دخل فارس ورا عبدالله المكتب لقاه واقف في نص المكتب وحاطت إيده في جيبه
فارس وقف قصاده وقال : خير يا بابا فيه حاجة ؟
عبدالله بهدوء : إتعافيت بعد كام جلسه يا فارس
فارس بصلها بصدمه وقال بتوتر : جلسة إيه يا بابا اللي بتقول عليها
ضحك عبدالله وقال : فاكرني مش عارف يا إبن أميرة إنك كان عندك الكانـ”ـسر وروحت إتعالجت منو في المستشفي واللي عالجك معتز ! ومكنتوش في شهر عسل ولا حاجة كنتم موجودين هنا في القاهره
فارس بتوتر : ع..عرفت منين
بص عبدالله في عيون فارس وقال : علشان أنا عارف ولادي وقت ما بيكونو بيكدبو وراقبتك وعرفت بس سييتك وعارف إنك مردتش تقول علشان منمرش أنا وأختك في نفس المرحله بتاعة والدتك الله يرحمها تاني وكان المفروض أكسـ”ـر رقبتك وأجي معاك بالإجبار بس الحمدلله إنك إتعافيت واقدر أقولك حمدلله علي سلامتك يا فارس
فتح عبدالله دراعاتو لفارس وفارس حضـ”ـنه وقال : الله يسلمك يا حاج البركه في سارة لولاها مكنتش إتحركت خطوه واحدة ولا كنت عملت أي حاجة وبفضل دعواتها ووقفتها في ضهري ودعمها ليا مكنتش زماني واقف قصادكم دلوقتي
بعد عبدالله وقال : فعلاً يا بختك بمراتك هي جوهرة ♡
فارس إبتسم وقال : بابا بلاش مليكة تعرف
ضربه عبدالله علي كتفه وقال : متقلقش مش هتعرف حاجة بس إنت حافظ علي مراتك وهاتلي أحفاد كتير
هز فارس راسه وطلع هو وعبدالله الصالون لقو سارة ومليكه بيتكلمو وبيهزرو ..
قال فارس وهو مادد إيده : يلا يا سارة يا حبيبتي علشان عاوز أرتاح
حطت إيديها في إيده وقامت ، قالت مليكة بغضب : فارس دي لازقة في وشك 24 ساعة سيبها معايا شويه ياعم
ضحك فارس وقال : هبقا أجبهالك وبعدين إحنا مش بعيد إحنا في الشقه اللي فوقيكم
عبدالله شاور لفارس وقاله : سيبك منها وإمشي إطلع إنت ومراتك
طلع فارس وقال وهو طالع علي السلم : بابا عرف
شهقت بصوت عالي حط فارس إيده علي بوقها وقال : شششش أما ندخل شقتنا إشهقي وإتصدمي براحتك مش وإحنا علي السلم
هزت راسها وهي ساكته وطلعو وأول ما دخلو الشقه ..
وقفت قصاده وقالت : عرف إزاي وقالك إيه طب هو ، إنت كنت قايلو ، هو عارف من إمتي طب قالك إيه رد عليا معتز اللي قالو صح ولا كان مراقبك طب ، عمل معاك إيه رد عليا
زعق فارس وقال : إديني فرصهه أجاوب إنتي بالعه راديو
بصتله بغضب وقالت : عايزه أعرف
زعق وقال : إديني فرصه أجاوب إنتي بتقولي الأسئله ورا بعض مش مدياني فرصه
ربعت إيديها وبصتله وهي ساكته مستنياه يتكلم
أخد نفس عميق وقال : تقريباً كان مراقبني وكان عارف إن بكدب لإن هو قافشني دايما أنا ومليكة في موضوع الكدب دا وحضـ”ـني وقالي حمدلله علي السلامه وبسكدة
حطت إيديها علي قلبها وإتنهدت براحه وقالت : الحمدلله طب ومليكة ؟
فك زراير القميص وقال : متعرفش وقولتلو ميعرفهاش حاجة وبس
شهقت وقالت : إنت هتغير هنا خش غير في الأوضة
رفع حاجبه وقال : دا علي أساس إن جايبك من علي الدائري مش مراتي ؟
بصتله بتحدي وقالت : مراتك علي الورق وبس!!
قر*ب منها وقال بغمزه : طب ما تيجي نخليه عملي بدل ما هو نظري بس
بعدته بإيديها وقالت : إتلم يا فارس
فارس بعد وإتنهد وقال : عايزين نتكلم في حياتنا الجايه يا سارة لما إنتي مش عايزاني أقر*بلك أصلاً هنعيش حياتنا الجايه إزاي وهما بيزنو علي دماغنا علشان عايزين مننا بيبي صغير
قعدت علي الكنبه وقالت : محتاجة بس أخد وقت
فارس بعوجة بوق : متقوليش إنك عايزه تاخدي وقت تتعرفي عليا فيه وتعرفيني دا إحنا كنا ميتـ”ـين في دباديب بعض قبل الجواز بسنه تقريباً
ضحكت وقالت : أنا مش جاهزه نفسياً يا فارس أنا مش ناسيه اللي عملتو فيا
قعد علي الأرض قصادها وقال : أرجوكي إنسي..
ونعيش حياتنا ، حياتي اللي عايز أعيشها معاكي يا سارة
حقك علي قلبي يا حبيبتي
بصتله وساكته تماماً ومش عارفة ترد تقول إيه
مسك إيديها وقال بعيون دامعة : علشان خاطري وحياة حبك ليا بلاش تسيبيني وخلينا نكمل حياتنا الجايه من غير أي مشاكل
سارة بإستغراب : ماسك فيا ليه لما إنت مكنتش بتحبني!
با*س إيديها ودموعه نزلت علي إيديها وقال : علشان مش هقدر أعيش من غيرك لما كنتي حبيبتي غير لما بقيتي مراتي متسيبنيش يا سارة حياتي هتدمر من غيرك صدقيني
عقلها مشوش إزاي بيحبها وماسك فيها وهو بيحب واحده تانيه ومازال علي علاقه بيها..
مسمت دموعه وقالت : متخافش
حط راسه علي رجليها وقال : تعبان أوي عاوز أرتاح ومن حقي أرتاح أنا مشوفتش قليل في حياتي مو*ت أمي لحد دلوقتي مأثر فيا وكنت حاطت في دماغي إن مش هقابل ست في حياتي أحسن منها ولا زيها لحد ما قابلتك كنت فاكرك زيهم بتبقو في البدايات بس لحد ما جيت وإتقدمت واللمعة اللي شوفتها في عيونك ودموعك اللي نزلت زي المطر يوم ما بقيت جوزك رسمي وإسمك علي إسمي وحضـ”ـنك ليا اللي كان دافي وكان كلو لهفة وشوق وأما صدقتي أكون جوزك .. إستغربت إزاي أكون أذيتها كل دا ومكملة في حبها ليا ومع ذلك أذيتك وجرحتك تاني ويوم ما تعبت سهرتي جمبي و مهما كنتي بتحاولي تباني قويه كنت بشوف نظرة الحزن في عيونك وأنا سببها ويوم ما تعبت وجالي الكانـ”ـسر وقفتي جمبي ودعمتيني برغم إن كان بإيدك تسيبيني وتمشي بس بالعكس مسكتي فيا وقويتيني ومازلتي مقوياني وإستقويت بيكي .. بعد كل دا مش هقدر ..مش هقدر أعيش من غيرك عيشت معاكي سنه كاملة مش قادر أستحمل يوم يعدي من غيرك يوم ما كنتي نايمه في حضـ”ـني وقومت زعقتلك .. زعقتلك علشان إتضايقت من نفسي إن كنت مبسوط وإنتي في حضـ”ـني وكنت بكدب نفسي إن بحبك بس فعلاً أنا بحبك أوي يا سارة ..بحبك أوي يا سارة
سارة كانت سامعه كل كلمة ودموعها علي خدودها وبتمشي إيديها علي شعره ودموعه نازله علي هدومها
رفعت وشه وقومته وقف وقامت معاه وقالت : تعالي نرمي كل دا ورا ضهرنا إدخل خد شاور وننام أو نتفرج علي التلفزيون شويه..
فارس بسرعه : لأ عاوز أفضل نايم في حضـ”ـنك ونحكي لحد ما أنام ممكن ؟
سارة إبتسمت ومسكته من خدوده وقالت : طبعاً ممكن هو أنا عندي كام فارس يعني ؟
با*س فارس إيديها ودخل أخد شاور وهي كمان..
وخلصت سارة لقت فارس قاعد مستنيها علي السرير ..
قالت سارة : علي السرير ؟
هز فارس راسه وقال : مش عايز أتفرج علي تلفزيون ولا عايز أي حاجة خالص غير نبرة صوتك وبس أسمعها وإنتي بتحكيلي وأنا كمان بحكيلك لحد ما ننام
لفت وقعدت علي السرير وفردت رجليها علشان يحط راسه بس هو قرب وفتح دراعها وحط راسه وشدها ليه جامد وهي فضلت تلعب في شعره وهو بيحكي ليها مواقف مع مامته زمان ومواقف ليه وهو في إبتدائي وعن اللي كانو بيعملوه وكانو بيحكو عن ذكرياتهم لحد ما فارس نام..
بصت عليه لاقتو نام إتنهدت وقالت بصوت همس : مش عارفه أمشي ورا قلبي ولا عقلي يا فارس مش عارفة..
سمعت صوت مسدج وصل لفون فارس
مسكت الفون لقت المسدج من ميرا..
” فارس هو مينفعش نراجع موضوع جوازنا دا ونأجلو لحد ما تطلق ست سارة اللي عندك دي وبعدها نتجوز !! ”
سارة ضغطت علي الفون جامد وقالت : كل دي إشارات وأنا غبيه غبيه..
سابت الفون جمبها وحضـ”ـنته جامد وهي بتعيط في صمت..
▪︎ صباح تاني يوم ▪︎
صحي فارس من النوم وهو بيفرك عينه من أثر النوم بص جمبه ملقاش سارة..
قال بصوت عالي : سارة .. يا سارة
خبط علي باب الحمام مسمعش صوت فتح الباب ملقهاش راح أوضة الأطفال مش لاقيها جري علي الحمام التاني مش لاقيها وبص في المطبخ وقلب عليها الشقة مش لاقيها خالص بيدور علي فونه علشان يرن عليها لقاه موجود علي السفرة وجمبو فطار وتحت الفون ورقة..
يتبع…
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
الأخــيــــــــــر ♡.
لقي ورقة مكتوب فيها.
” فارس..أنا أسفة إن سيبت البيت بس دي الحقيقه إنت فعلاً مش هتعرفلي طريق.. حاولت أنسالك اللي فات ونعيش من جديد لاقيتك لسه بتتعامل مع ميرا وكمان هتتجوزو ووهي رافضه الجواز علشان أنا علي ذمتك ف أنا سبتك ليها وعلشان مبقاش حاجز ما بينكم وربنا يهنيكم ببعض بس عايزه أقولك إن بحبك أوي ومازلت مش قادره أكمل معاك وإنت مع غيري ولا هقدر أكون معاك وإنت مش بتحبني..كنت بتمني أفضل معاك وأجيب بيبي منك وكان هيطلع شبهك لإن هفضل بصالك دايماً كان نفسي يكون جوايا حتة منك علشان بحبك أوي ممكن تضايق شويه بس هتعيش من بعدي .. وأنا مش عند ماما علشان متدورش عليا ولو دورت مش هتلقاني يا فارس لإن مشيت خالص .. بس هتوحشني أوي يا فارس هيوحشني حضـ”ـنك أوي وكلامك ليا وإن أصحي علي شكلك وصوتك وحضـ”ـنك ليا هتوحشني بكل تفاصيلك عشت معاك سنه بس كانت أحلا سنه في حياتي بالرغم من إن شوفت منك كتير .. بس هتوحشني أويي .. وعاملالك فطار علشان دي أخر حاحة هتاكلها من إيدي
سارة ”
فارس كان بيقرأ كل دا و دموعه بتنزل علي خدوده ركز في الورقة لقي فيه حروف دايبه وفيه أثار مايه عرف إنها كانت بتعيط وهي بتكتب
مسك الفون ورن عليها لقي فونها مقفول
قعد علي الأرض وفضل يعيط زي الطفل اللي أمه ضاعت منو ومش لاقيها وسط زحمة..
كرر كلمة : لية يا سارة ..لية يا سارة
▪︎ بعد إسبوع في بيت ميرا ▪︎
نيرمين بزعيق : لو إنتي هتعملي كدة أنا هروح أقول لفارس كل حاجة
ميرا بتحذير : إياكي تقوليلوا هقتلك
نيرمين بصتلها بسخريه ومشيت وفتحت باب الشقة وقبل ما تطلع كانت رصا*صه جات جمبها بالظبط
لفت وبصتلها ومصدومه وقبل ما تتكلم كانت رصا*صه تانيه في قلبها
قربت ميرا منها وكانت لسه هتشدها لجوا لقت فارس بيشيل إيديها من علي نيرمين وبيقومها من علي الأرض
بصتله بصدمه وقالت : فارس
فارس بإبتسامة : إيه يا روحي عدا إسبوع مش هنتجوز
كانت مش عارفة ترد عليه تقولو ايه فارس قال : بتقربي مني علشان تنتقمي من أبويا وعلي أساس كدة إنك بقيتي سترونج وومن!
قبل ما ترد عليه دخل الظابط ومعاه العساكر وقبضو عليها بص فارس لنيرمين بحزن وقال : كنتي ضحية للعبه و*** زي دي حقك عليا يا نيرمين
لبس نضارته ونزل راح لأبوه..
عبدالله بقلق : ها لاقيتها ؟
فارس هز راسه ودموعه نزلت وقال : مش عارف عنها أي حاجة قلبي هيقف مش حاسس بأي حاجة محتاجها معايا وحشتني أوي يا بابا البيت من غير سارة وحش أوي ومضلم مش عارف ليه سابت البيت ومشيت وأنا مش عارف عنها حاجة
دخلت مليكة وقالت : سارة سابت البيت !! سابتو ليه يا فارس عملت فيها إيه إنتو كنتو راجعين من شهر العسل بتاعكو حلو
فارس حط راسه بين إيده وقال : مكوناش في شهر عسل يا مليكه دا كدبة أنا وسارة عملناها
قربت مليكة وقالت : أومال كنتو فين أكتر من سبع شهور يا فارس
فارس رفع راسه وبصلها وقال : كنت بتعالج من الكانـ”ـسر
قعدت علي الأرض بصدمة وقالت : كانـ”ـسر!
هز راسه ومسح دموعه وقال : كان عندي كانـ”ـسر في الد*م ومكنتش ناوي أتعالج سارة شافت رسالة جاتلي من معتز في الفون بإنه هيقول ليكم لو متعالجتش وفضلت تعيط وطلبت مني أتعالج وفعلاً روحت وبدأت الكيـ”ـماوي وكانت معايا وشايله همي وحِملي كلو وكانت بتستقبلني وبتستقبل همومي بإبتسامة جميلة منها وتشجيع وكانت دعم ليا كبير أوي ولما رجعنا شافت مسدج من ميرا علي إننا هنتجوز صحيت تاني يوم ملقتهاش وسايبالي ورقه علي إنها سابت البيت وإنها بتحبني ومدورش عليها وهوحشها
دموعه نزلت أكتر وقال : وحشتني أوي همو*ت وأشوفها حاسس إن حياتي واقفه من غيرها يارتني ما كنت إتعالجت لو كنت أعرف إنها هتسيبني كدة
قامت مليكة وحضـ”ـنت فارس وقالت : أكيد هترجع أكيد أنا عارفاها لما بتزعل بتبعد فتره عن الكل بس بترجع تاني أنا واثقه إنها هترجع علشان بتحبك
حضـ”ـن أخته وقال بعياط : يارب أنا مش قادر أعيش من غيرها حياتي واقفه رجعهالي يارب ومش هزعلها مني هشيلها في عيوني والله رجعهالي
عيطت مليكة علي عياطه وهي بتدعي سارة ترجع
▪︎ بعد مرور سنه كامله ▪︎
قاعد فارس في أوضته وكانت عباره عن صور لسارة والصورتين اللي إتصوروهم في فرح شيري والصورة اللي إتصوروها ولما كان نايم في حضـ”ـنها في المستشفي اللي لقاهم في فونه .. كل دول مطبوعين وحاطتهم علي الحيطان وفيه صورة منهم مطبوعه علي مخده بياخدها في حضـ”ـنه لما بينام دا لو بيجيلو نوم أصلاً!
كان قاعد علي الأرض وساند علي السرير ودقنه كبرت وخاسس وهالات سودة تحت عيونه وبرواز في صورته هو وسارة موجود في حضـ”ـنه وباصص قدامه ببهتان ودموعه نازله وكلامها بيتردد في عقله من ساعة ما عرفها من أيام الثانوي ..
” وعلشان قلبي مازال بيحبك ” ” الله يبارك فيك يا فارسي ” ” طبعاً موافقة إنت عارف إن بحبك جداً من بدري أوي ” ” مش عارفة ليه بتكر*هني مش عارفة عملتلك إيه يخليك تكر*هني كدة بس أنا بحبك أوي يا فارس وعمري ما هعرف أكر*هك لإن إنت أول حب في حياتي وبقيت جوزي وكان نفسي تبقا أبو عيالي ونعيش أسرة سعيده ونحكي لأحفادنا عن قصتنا الجميلة بس كل دا إتهد وليه ؟ علشان إنت مش بتحبني بتمنالك السعاده دايما حتي لو مش معايا ” ” أنا بحبك يا فارس ” ” لو خلصت كسر فيا عن إنك ” فارس متسبنيش أرجوك أنا بحبك ” ” فارس إحنا لما نتجوز عارف هحكي لأولادنا عن قصة حبنا لبعض وعملنا إيه علشان نكون لبعض ”
وطي راسه وهو مازال حاضـ”ـن البرواز وقال بصوت مكسـ”ـور : تعبنا أوي علي ما إتجوزنا بس للأسف إنتي بس اللي تعبتي وكنتي الضحيه .. وحشتيني أوي يا سارة حياتي والله العظيم واقفه من غيرك لا قادر أكل ولا أشرب ولا أنام من غيرك إرجعيلي يا سارة ليه بتعملي فيا كدة عقابك ليا دا صعب أوي كنتي تعاقبيني ب أي حاجة بس متعاقبنيش ببعدك عني وأنا معرفش عنك أي حاجة صدقينيي من ساعة ما حبيتك وأنا نسيت ميرا خالص كنت مقرب منها إنتقام مش أكتر أرجوكي إرجعيلي يا سارة مش قادر
كان بيتكلم وهو باصص ليها وهي مبتسمه وهو حاضـ”ـنها من ضهرها ومبتسم ودموعه حرفياً غرقت البرواز
جرس الباب رن..
مقامش ولا إتحرك من مكانه لإنه مش عايز يشوف حد ولا عايز يتكلم مع حد مش عايز غير سارة وبس
الباب إتفتح ودخلت منو مليكة لإنها كانت معاها نسخه من المفتاح
لقت فارس قاعد وهدوم سارة علي السرير وقاعد علي الأرض ماسك البرواز وبيعيط
حطت صينية الأكل علي السفرة ودخلتلو وقعدت قصاده وقالت : هتفضل كدة
فارس مردش عليها ومازال باصص للصورة وبيعيط ..
إتنهدت مليكة وقالت : فارس إنت يعتبر لا بتاكل ولا بتشرب إنت مش بينزل في معدتك غير اللي هيعيشك وكمان بالعافيه مينفعش كدة يا فارس مينفعش.. لازم تاكل وترجع أحسن من الأول
رفع راسه وبصلها وقال بنبرة صوت مبحوحه من العياط : عاوز سارة رجعولي سارة وأنا هرجع أحسن من الأول
دموعها نزلت علي حال أخوها حضـ”ـنته وقالت : هترجع يا حبيبي صدقني هترجع
حضـ”ـنها وقالت وهو بيعيط : بقالك سنه كامله بتقولي كدة أنا عاوز سارة بالله عليكي رجعيلي سارة مش هعمل حاجة تزعلها مني تاني بس رجعيلي سارة أنا مش قادر أعيش من غيرها يا مليكة مش قادر بحلم بيها دايما بصحي علي أمل ألقاها في حضـ”ـني مش بلقاها بقوم من النوم مفزوع أنادي بإسمها .. مش قادر أكمل حياتي مش قادر يا مليكة مش قادر
بعدته مليكه عن حضـ”ـنها وقالت : خلي عندك أمل في ربنا وأكيد هترجعلك صدقني والله هترجعلك
وطي راسه وفضل يعيط زي العيل الصغير..
▪︎ بعد مرور أربع سنوات ▪︎
” فرح مليكة ”
كان فارس قاعد علي ترابيزة وهو مازال حزين جه الفرح علشان أخته وبس
شم ريحتها وحس بوجودها رفع راسه وبيدور عليها بلهفه وسط الموجودين لقاها داخله من باب القاعه..
قام وقف وبصلها وهو مش مصدق إنها سارة
بدون مقدمات جري عليها وحضـ”ـنها جامد لدرجة إن رجليها مكانتش لامسه الأرض
عيط في حضـ”ـنها وهو بيقول : ليه كدة سبتيني ليه هونت عليكي تسيبيني كل دا معرفش عنك حاجة خمس سنين يا سارة حرام عليكي
حضنـ”ـتو جامد وقالت : علشان مش بتحبني
قعد بيها علي الأرض وهو مازال حاضـ”ـنها وبيعيط ، حست إنها زودتها أوي لما بعدت طول الفتره دي عنه بس مكانتش قادره ترجع ، طبطبت عليه وقالت : إهدي طب وحياتك خلاص رجعت مش هبعد تاني أنا معاك وبين إيديك أهو
هز راسه وهو مازال دافن راسه في حجابها وبيقول : حرام عليكي عاقبتيني ببعدك عني ليه كنتي عاقبيني بأي حاجة تانيه أقسم بالله كنت بمو*ت من غيرك
با*ست كتفه وقالت : مش هبعد والله مش هبعد تاني خلاص حقك عليا
بصت علي الناس لاقتهم واقفين بيبصلهم بحزن وشفقة علي حال فارس حاولت تبعده عن حضـ”ـنها معرفتش خالص كان ماسك فيها وكإنه صدق إنها بين إيديه ومعاه
همست في ودنه : فارس طب الناس هنروح بيتنا يا حبيبي والله بس قوم إحنا علي باب القاعه
فارس : مش هتضيعي مني
إبتسمت سارة وقالت : عمري ما أضيع منك أبداً
بعد راسه وبصلها ، مسحت دموعه وقالت : بحبك يا فارس
فارس بإبتسامة أخيراً رجعتله من تاني : بموت فيكي يا قلب فارس
قامو من علي الأرض والناس بتسقفلهم وهما مبسوطين ليهم جداً
جريت عليها مليكة وضحكت وسط دموعها وقالت : كنت واثقه إنك هتيجي
مسحت سارة دموعها وقالت : ومش همشي تاني
حضـ”ـنتها وهي مبسوطه برجوعها..
وبدأ الفرح وفارس ماسك في سارة جداً ومش عاوز يسيبها نهائي
روحو بيتهم وفارس مبسوط جداً إنه مع سارة..
دخلت الأوضة وإتصدمت لما لقت هدومها علي السرير مكان نومتها وفي مخده عليها صورتهم والحيطه مليانه صورهم سوا
لفت بصتله بعيون دامعه إبتسم ليها وقال : كنتي لما بتوحشيني أوي كنت بفضل باصص للصور دي وأكلم فيها علي أساس إنتي ومن كتر ما إنتي وحشاني أوي مكنتش بطلع من الأوضه دي أصلاً غير النهارده وبس علشان فرح أختي
جريت عليه حضـ”ـنتو وقالت : حقك عليا يا فارسي مش هبعد عنك تاني..
قرب منها فارس با*سها وهو بيشيل عنها الحجاب..
شالها وحطها علي السرير و…..
أصبحت سارة مرات فارس قولاً وشرعاً بعد مرور ست سنوات من جوازهم ♡
▪︎ بعد مرور 15 عام ▪︎
سارة وفارس جابو توأم ملاك ورحيم وبنت تانيه سموها أميرة علي إسم والدته
ومليكة ومعتز.. أه نسيت أقولكم أصل العريس كان معتز
المهم جابو بنتين سارة ورحمة وولد إسمه عبدالله
سارة كانت قاعدة في حضـ”ـن فارس بتقولو : هنحكي لأولادنا عن قصة حبنا زي ما كنت بقولك ؟
فارس با*سها من خدها وقال : هنحكي ليهم عن قصة حبنا وعن قد إيه أبوهم تعب وعاني من غير أمهم لما بعدت عنه خمس سنين
ضحكت وقالت بحب : بحبك يا فارس أحلامي ♡.
حضـ”ـنها جامد وقال : وأنا بحبك يا سرسورة قلبي ♡.
” مش كل النهايات حلوه .. ولا كل البدايات حلوه .. ومش كل اللي يقول بحبك يبقي بيحبك بجد ، الكلمة بتبقي فعل مش كلام وخلاص لإن الكلام مفيش أسهل منو.. ومش كل اللي حياتو خربت يبقا هتفضل خربانه طول حياتها .. سارة عانت وشافت كتير أوي بسبب فارس بس في الأخر ربنا عوضها ويشاء القدر إنه يبقي هو العوض حبيبها وفارس أحلامها .. خلي عندكم أمل في ربنا وربنا مش بيخذل حد ومش بيبعد حاجة خير عننا وثقو في ربنا كويس وخدو القرارات الصح ♡ ”
تمت..

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-