رواية ما وراء العذراء كاملة جميع الفصول بقلم دينا عبد الحميد

رواية ما وراء العذراء كاملة جميع الفصول بقلم دينا عبد الحميد


رواية ما وراء العذراء كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة دينا عبد الحميد رواية ما وراء العذراء كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية ما وراء العذراء كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية ما وراء العذراء كاملة جميع الفصول
رواية ما وراء العذراء بقلم دينا عبد الحميد

رواية ما وراء العذراء كاملة جميع الفصول

ريحانه بانهيار :ازاي مش بنت انت اتجننت في واحد عاقل يقول لمراته فيوم جوازهم انها مش بنت
سيف بهدوء :هو انا بتبلي عليكي دي الحقيقه
ريحانه بصت باستنكار وغضب انت شكلك اهبل 
قام سيف بنفس بروده وقال بصي يا حلوه كلمه كمان وهجيبك من شعرك 
ريحانه رجعت لهدوءها راجل اعملها بس انت اصلا مش راجل عشان الراجل ميتهمش مراته ف شرفها 
سيف رفع ايده يمسكها من شعرها لقا نفسه ف الارض
 وبصتله ريحانه ببرود اوعى ف يوم تنسى نفسك يا سيف انا بطلت كونغ فو ولا انت ناسي
بصلها بقرف بقا ليكي عين تتكلمي وتهددي بدل متترجيني ارحمك واستر عليكي 
ريحانه بابتسامه بارده اتجوزتني ليه 
بضحكت خبث عشان بحبك 
ريحانه ببرود كذاب انت بتتهمني ف شرفي ازاي بتحبني 
سيف ببرود يبقا انتي حره يا هانم بس انتي مش بنت 
كان بيتكلم وريحانه بتضغط ع قبضة ايدها من كتر الغيظ 
بس هو حب يزود غيظها وراح لف حوليها ببرود وبصوت زي فحيح الافاعي قال عامله نفسك خاضره الشريفه وانت يدوب حتت بنت مش محترمه وياريتك بنت 
وبعد عنها
لفت ريحانه وهي قابضه ع ايدها وبتجز ع سنانها وراحة عنده بهدوء مش يمكن انت الي مش راجل 
خلصت كلمتها وقلم نزل ع وشها خلاها انهارت من العياط وفجأة قامت جري من الاوضه ورنت ع اهلها 
الو ايوه يا ماما 
هاتي بابا وتعالي حالا ومتساليس ليه وقفلت السكه 
وفعلا ف اقل من ربع ساعه كانوا هناك 
وقفت ريحانه بلبس نوم قصير مبين رشاقتها وشعرها البني المموج مكشوف وعيونها الي لونهم رصاصي وارمين من كتر العياط وحمر 
الام مالك يا ريحانه 
ريحانه البيه الي جوزتهولي شوفوا بيتهمني بايه 
الام مالك يا سيف يا ابني 
بص سيف للاب عمي ريحانه بنتك طلعت مش بنت وبصوت اعلا مش عذراء 
الاب بغضب بتقول ايه
الام شهقت وايدها ع بوقها من الصدمه 
ريحانه بصت لابوها وقالت بابا 
مكملتش كان قلم نازل ع وشها ولسه هيكمل كان في الي وقفه 
رحيم اهوها التوام ايه الي بتعملوا ده 
وادم ابن عمها وربي يا عمي ممصدق بتضرب ريحانه ده معملتهوش وهي صغيره 
الاب بقهره يارتني كنت ضربتها ولا اتقال كده 
ادم وهو اي الي حصل 
الاب الست هانم فضحتني مهيش عذراء 
ادم ومين قالك كده 
دخل سيف وقال انا 
ادم وايه يثبت كلامك 
سيف بعيظ واما اي يخليني اكذب 
ادم مغرفش بس بنت عمي مش
 كده 
سيف بس انا اكتشفت الحقيقه 
ف اللخظه دي نطق رحيم لايمكن  بس عشان نتاكد هنخدها نكشف عليها 
كانت ريحانه متمسكه بايد اخوها بس بعد كلمته سابته بصدمه وزقت ايده بغضب وانفعال 
ريحانه بخبث مش يمكن العيب منه لو هكشف عشان تتاكدوا مش هكشف غير لما هو يكشف 
سيف بغضب نعم يا اختي....!
ريحانه زي مسمعت 
الاب بانفعال وليكي عين تتكلمي 
ريحانه ببرود ومتكلمش ليه ايه كاسر عيني 
الاب كان هيضربها
وقف رحيم قدمها هو وادم 
سيف بغضب بندفعوا عنها شكلكوا كنتوا عارفين ومخبين عليا 
ف اللحظه دي ضربه ادم 
سيف كمل او انت الي عملت كده رحيم متحملش ودخل مع ادم وفضلوا يضربوه والام بتعيط والاب بيحاول يسكتهم 
اما ريحانه فبصتلهم بدموع وفجأه فتحت باب الشقه ونزلت جري ومحدش حس بسبب الخناقه مرات البواب شفتها كده ع السلم وخدتها عندها وهي رنت ع حد 
الو وو
..........
الحقوني 
تعالوا خدوني من ****وصفتلهم العنوان 
........
متتاخروش اه ومتنسوش تجيبوا طقم خروج البسه عشان انا مش لابسه حاجه...
 .............
باي 
.شويه وباب البواب خبط مرات البواب كانت هتفتح ريحانه بخوف متفتحيش 
مرات البواب طب تعالي اخبيبيكي ع منطمن 
وفعلا خبتها وفتحت
كان سيف بيسال ع ريحانه والست قالت مشوفتهاس
وشويه وقمر صحبتها جت ومعاها اخوها 
ريحانه اخدت منها الفستان ولبسته وحطت ع دمغها طرحه وروحت معاها
في فيلا قمر لان قمر بنت رجل اعمل كبير. 
كانت قمر بتسال ريحانه ع الي حصل 
 وريحانه قلتلها هاحكيلك بكره ودخلت نامت 
بليل دخل عمرو اخو قمر ع ريحانه وبحركه بطيئه دخلت
 ت
يتسحب بحد موصل لسريرها كانت نايمه بدموعها والغط اتحرك من عليها 
وفجأه حست بايد حد بتمشي علي جسم و....
ريحانه كانت نايمه وجسمها مكشوف لان الغطا وقع من عليها وفجأه حست بايد بتمشي ع جسمها قامت مفزوعه وبخوف تدور ف كل مكان ف الاوضه ملقتش حد 
فضلت قلقانه شويه وبعدين نامت تاني ف الوقت ده عمر اخو قمر كان مستخبي وبيتفرج عليها لحد منامت وظهر تاني وهو بيطوح ومش عارف يقف
 اتاكد ان ريحانه راحة ف النوم وبدا يتكلم 
ريحانه انا بحبك مش مصدق انك خلاص اتجوزتي المغفل ده 
فيها ايه لو صيرتي لما اجي اخطبك انا بحبك واحق واحد بيكي 
ريحانه انتي جوهره ميستحقهاش واحد زيه 
ومش اي خد يستحقها وعشان كده انا بقا هاضمن ان محدش غيري يقربلك
قال جملته الاخيره وهو بيمشي صوابعه ع خدها بحب وبيشيل خصلات شعرها بدات ريحانه تقلف بس هو مستناش وبدأ يبوسها 
ريحانه حست بحد بيبوسها وصحيت مش مستوعبه فضلت مستسلمه لحظه زي الي بتتاكد هي بتحلم ولا بجد 
لكن لا ده طلع بجد الحيوان بيبوسها وبيتجراء يلمس شفايفها
 فضلت ريحانه بهدوءها الظاهر بس ايديها كانت بتدور ع حاجه تستخدمه وفعلا وصلت للابچوره الي ع الكومودينو وشالتها وراحت ضرباه ع دماغه اغمي عليه زقته ريحانه بعنف وقامت ولعت نور الاوضه عشان تشوف مين ده لقته عمر 
اتصدمت بس قررت انها مش هينفع تامن ع نفسها ف بيترقمر لحظه كمان حتي لو هتقعد ف الشارع 
وفعلا خرجت جري بعد ملبست فستنها والحجاب وشالة شنطتها 
مشيت ريحانه ف الشارع خايفه وسرحانه وبتندب حظها بقا كل ده في يوم فرحها يحصل وراحت قعدت ع استراحه بدموع وسرحانه 
وفجاه لقت ايد ع كتفها من وره وصوت بيقول مالك يا انسه ؟
لفت ليه ببرود بعد ممسحة دموعها وقالت مفيش 
الشاب طب محتاجه مساعده ؟
ريحانه بثقه وقوه مصطنعة لا مش محتاجه مساعده من حد 
الشاب بس.... 
ريحانه بغضب متهوينا يا عم وتوريني جمال خطوتك ولا اقولك هامشي انا ومشيت 
بعد شويه شاب ماشي يتطوح وبيشرب سجاره ومعاه صحبوا 
ولا ولا الصنف ده شكله مضروب 
التاني ليه ياعم مهو عامل دماغ عاليا 
لا ده عامل هلاوس 
التاني ليه 
لا ده عمل دماغ عناب خلاني شايف مزه هناك اهو هههه
التاني لا مش بيتهايئلك ده حقيقة
الااااه 
طب دي قموره اوي متيحي نشوف ميتها ايه 
التاني تعال بينا 
وراحوا عليها 
حست ريحانه بخوف وبدأت تترعش وتقاوم وتمثل عدم الخوف والهدوء
واحد منهم ايه يا قمر هو مين الي مزعلك 
التاني طب بلاش دموع وتعال هنبسطك 
بصتلهم ريحانه واتجهلتهم ومشيت لقت حد بيمسكها زقته بغضب ولسه هتزعق 
لقته الشاب التاني ايه يامروه لسه زعلانه انا اسف يا حبيبتي  تعالي نرجع بيتنا 
وبص للشباب في حاجه يا كباتن 
الشباب بصوا لبعض وقالوا لا 
ومشيو 
ريحانه بغضب انت ازاي تكلمني كده 
الشاب مش احسن مسبهم يضيقوكي 
ريحانه م انت كمان ضيقتني 
الشاب برضوا مش عجبك اسيبك وامشي يعني 
ريحانه يا ريت 
كان هيمشي بس ريحانه ندهته بخوف 
الشاب عايزه ايه يا..... 
ريحانه اسمي ريحانه 
ونحتاجه انك توصلني 
الشاب طب تعالي ومشي معاها لحد موصلوا بيت نيره صحبتها وشكرته وهو مشي وهي دخلت 
الباب خبط ونيره اتوترت راحت بصت من العين السحريه 
وبعدين نيره فتحت الباب بتوتر مالك يا ريحانه .
ريحانه عايزه أنام ونتكلم بكره 
نيره حاضر تعالي ودخلوا وريحانه كانت خايفه فضلت طول اليل قلقانه منمتش لحد قرب الفجر النوم غلبها 
وصحية متاخر لقت نيره مجهزه فطار
ريحانه اي الجمال ده 
نيره تعالي افطري واحكيلي مالك 
ريحانه حكتلها وفجاه نيره اتوترت وخافت 
ريحانه بصي يا نيره انا مش هقولك اني مغلطش اني هربت يوم فرحي بس غلطتهم متغتفرش وانا هاسيبهم يدوروا غليا ومش هيلقوني لما يبقو يعرفوا اخلاقي ابقى اظهرلهم
نيره يتوتر اصل يعني 
ريحانه بحده ايه 
نيره مش هتلحقي
 ريحانه سمعت صوت عربيات قدام بيت صحبتها بصت ليهت وقالت انتي قولتلهم اني هنا 
نيره اه 
بس مكنتش اعرف بالله 
ريحانه بصت لصحبتها بحده وبعدين بصت من الشباك لقتهم طالعين 
سابتها ونزلت جري ع باب المطبخ فتحته وقالتلها شوفيهم 
خرجت نيره ترد عليهم رريحانه سابة باب المطبخ مفتوح رنزلت من ع مواسير
ونزلت ماشيه هاديه لقت ادم ف وشها 
ادم رايحه ع فين يا عروسه 
ريحانه والله والله انت فاهم غلط 
ادم فهميني 
ريحانه كنت 
يعني كنت 
انا 
ادم شور ليها تسكت وقال اششششش
ريحانه سكتت 
ادم طلع مبلغ من جيبه وورقه فيها رقمه وقالها اكسري الخط واقفلي الفون بتاعك حاليا وخدي الفلوس دي واستخبي فتره واشتري فون جديد كلميني منه وهاتيه رقم بريفت 
وطلع فيزا من جيبه اداها ليها لو اتزنقتي استخدمي دي 
وخدي بالك من نفسك ع محلها عشان عمي حالف يقتلك بعد مهربتي 
ريحانه راحت حضنته بعياط وهو خدها وداها محطت القطر وودعها ع اساس هتسافر اسكندريه وسبها ركبة القطر ومشي 
رن ع حد وقاله ركبت اتصرف انت 
ريحانه شافت ادم مش ابتسمت ونزلت قطعت تذكره للصعيد ومشيت وهي بتقول حتي انت يا   ادم مينفعش اقولك مكاني عشان معملكش مشاكل 
ف نص الطريق سمعت صوت صريخ راحت تبص لقت رجاله كتير ملمومين ع واحد وبيضربوا وفجاه زقوا من باب القطر وهو مسك فيه 
واحد منهم راح يضربه ع ايده برجله عشان ايده تسيب وتقع وفعلا ايده سابت 
بس  ريحانه راحت هناك  وزقت الراجل ومسكته قبل ميقع وكانتخلاص هتطلعه وفجاه القطر اتهز وهوب بدأت  هي تقع معاه 
و..
ريحانه راحت وزقت الراجل ومسكته قبل ميقع وكانت خلاص هتطلعه وفجاه القطر اتهز وهوب بدأت  هي تقع معاه 
بس اتمسكت بالقطر جامد بقي نص جسمها نازل من القطر 
ريحانه بخوف انا مني لله ع الي بعمله ف نفس 
الشاب بضحك وهو ماسكها من وسطعا بايد عشان متقعش وبالايد التتنيه ماسك القطر فعلا منك لله 
ريحانه انت بتضحك يالطخ يا عديم الاحساس 
الشاب مش احسن من العياط 
ريحانه هنموت يخرب بيتك 
ا لشاب ببرود عادي 
ريحانه بمعني ؟!
انت شكلك مجنون 
دخل الراجل الي كان بيرميه وقال شكلك اتجننت يا ولد عيلة الحاوي 
رد الشاب احسن منك يا ابن نصار 
اجله الكره معماش عيوني اني اجتل 
ولا حتي اتسبب في حرب بين عيلتين يا زيد 
زيد يبقا بالسلامه ولسه هيضربه كانت ريحانه خلاص رفعت جسمه بحيث بقت رجل ع السلم بتاع القطر والتانيه ف الهوا وماسكه الباب جامد ف علي ساب ايده الي كان لفها حولين وسطها لما اتاكد انها اتوزنت وفجاه شد جسمه ونط لفوق وساب الباب واول موصل مستوي معين حدف جسمه جوا القطر 
وفضلوا يضربوا بعض
 اما ريحانه فأتوزنت بالرجل التانيه ع السلم وبدات ترفع جسمها عشان تدخل القطر حاولت كذا مره ورجلها تفلت  لحد مبصت لقت كوبري ليه اعمده ف الحافه قرب منها يعني لو القطر وصل تتاذي جامد من الاحتكاك وبدون شك هتقع تحت القطر او من الارتفاع 
حست ريحانه بخوف حقيقي شل حركتها ف اللحظه دي وفضلت باصه ع الكوبري ومتتحه بصدمه 
علي لقي الناس بتصرخ وبتقول اطلعي اتلفت شفها متسمره فزق زيد و جري لعندها وشدها جامد لفوق كانت هتقع فشدها لحضنه لحظه ع مهديت واستوعبت 
وزقته 
علي شد ريحانه من ايدها وجري بيها بين عربيات القطر لحد موصل لعربيه زحمه طلع فونه 
وقالها الباسورد ******
افتحيه ورني ع اخر رقم مكلمني وقولي لحسن يحيب عماد والشباب عشان عيلة نصار وصلولي وانا مش هعرف اتصرف بمخاطره مش عايز حد يتاذي بسببنا
ريحانه بس..... 
علي مبسش وزقها بين بنات كتير وبص للبنات وست كبيره بينهم وقال خدوا بالكم منها دي الجلب وما فيه وجري 
البنات ابتسموا ووقفوا خبوا ريحانه والست الكبيره قعدتها جنبها وخدتها ف حضنهاورفعت طرف خمارها وخبتها بيه 
كل ده وريحانه مش مستوعبه فيلم الاكشن الي هي اتورطت فيه منغير قصد وبعدين افتكرت كلامه 
فتحت فونه ورنت ع اخر رقم... 
شاب بملل ايه يا علي فينك يا ابني لقيت عمتك و بنت عمتك او حد من ولادها ولا لسه 
ريحانه بس انا مش علي 
الشاب امال مين 
معقول انتي بنت عمتي 
ريحانه لا اص......
الشاب انتي مين وعلي فين وصوتك متوتروخايف كده ليه
ريحانه بزعيق بسسسسسس 
اديني  فرصه انطق 
هقولك والمصحف 
وربنا هحكي انت ايه مصورة اساله اتفتح يا جدع الراجل بيموت وانت شغال دود
ودود
 دودوووو وزن زن 
ايه ارحموا من ف الارض يرحمكم من ف السماء
الشخص مين ده الي بيموت يا رغايه 
ريحانه مش انا رغايه مش هقول 
الشخص اللهم طولك ياروح 
صبرني يا مولاي
ريحانه كانت هترد سمعت صوت رصاص ركزت وقالت علي اداني فونه وقالي 
وقولي لحسن يجيب عماد والشباب عشان عيلة نصار وصلولي وانا مش هعرف اتصرف بمخاطره مش عايز حد يتاذي بسببنا
حسن نهار اسود ومقولتيش من بدري ليه 
ريحانه هو انا لحقت انا لسه بكلمك لقيت ممتب تحقيقات اتفتح 
حسن طب انتوا فين حالا 
ريحانه ف القطر 
حسن بتنهيد صبرني يا مولاي 
يا بنت الناس ركزي انا عارف انك ف القطر جصدي ف محطة ايه او جدامكم جد ايه للمحطه يا بت الناس 
ريحانه مش عارفه 
حسن كيف يعني متعرفيش .؟
ريحانه انا اول مره اركب قطر وبعد الي حصل هتبقا اخر مره 
حسن بضحك طب اديني اي حد جارك اكلمه 
ريحانه حاضر رادت للست الكبيره الي جنبها قالتله هما فين بالظبط ورجعت الفون لريحانه 
حسن اسمعي يا صبيه شوفيلك مكان امان اتخبيه فيه عشان علي ميحترش يلحجك ولا يلحج روحه واحنا ثواني وهنكون عندك وقفل وريحانه اتخبت بين البنات
اما حسن فنده للتلات شباب غيره واخدهم وراحوا 
وصلوا المحطه كان علي بيهرب منهم بكل الطرق منغير استخدام الاسلحه 
الشباب طب هو ف العربيه الكام 
لقوا صوت ضرب نار فجريوا وراه دخل كل واحد منهم اشتبك مع حد 
حسن بيبص حنبه ايوه يا علوه يا جامد امال فين الصوت الناعم الي كلمني ده خطف قلبي 
علي ضرب الشاب الي كان معاه ع دماغه واغمي عليه وسابه وجري لما افتكر البنت ودخل جبها من ايديها بالعافيه وخرج جري 
وصفر وقال يلا 
الشباب حصلوا ونزلوا بره المحطه وعلي وحسن قعدوا يتكلموا عن ريحانه
علي  مش هينفع نسيبها 
حسن بس دي هنعمل فيها ايه جدك لو شفها هيقتلنا 
علي مهو مش هيشوفها 
حسن ازاي. 
علي شقتك ال..... 
حسن قاطعه بصوت عالي ع جثتي 
علي خلاص ناخدها القصر 
حسن بس.... 
علي مش هنسيب جدك يشوفهاو.... 
قبل ميكمل كلامه 
بيلف لقلها اختفت بدا يدور عليها هو والشباب
كانت ريحانه ماشيه لقت حد مسك ايدها وبيقول بحده تعالي معايا رايحه فين 
ريحانه زقته بتوتر وبعدت وقبل اي ردت فعل كان حد ضربها بالمسدس ع دمغها اغمي عليها 
شخص بغضب :انت اتجننت يا حازم تضرب بنت 
حازم: مفيش حل غير كده شكلها متعبه وهتطلع عينا 
وحطها ف عربيه ومشيوا 
حازم: مفيش حل غير كده شكلها متعبه وهتطلع عينا 
وحطها ف عربيه ومشيوا 
في الطريق
حازم  اموت وافهم هنستافد ايه خدنها ليه يا علي
علي بهدوء عشان متتاذيش هتتعرض للخطر لوحدها 
حازم واحنا مالنا  
حسن ازاي احنا ملنا م احنا السبب لو مكنتش ساعدة علي 
مكنتش اتعرضت للخطر 
علي شوف يا حازم مش حسن ده اخوك بس انت حاجه وهو حاجه تانيه خالص 
علي هو اه فهم حالا بس هو حمار لا مؤاخذه يا حسن 
حسن خد راحتك واما نروح نتحاسب  
حازم الله يحفظكول
علي وانت احمر من الحمار وابغل من البغل 
عيل معندهوش مخ 
حازم  زقه متعدل كلامك يا عم ولا انت عايزني اجتلك هنا 
علي كان سايق والدركسيون كان هيتفلت منه مان هلبسوا ف شجره وفرمل ف اخر لحظه
حسن ضرب حازم ع دماغه وقاله اتعدل هتموتنا
حازم معلش نسيبت 
وصلوا واول م علي جه ينزل كان حازم جري و بدا يدور ع مكان يستخبا فيه قبلته فرح 
فرح مالك يا زعزوعة القصب انت 
حازم خليكي ف نفسك يا شبر الا ربع 
فرح بصت ع علي وقالت اهو يا علي 
علييييي 
حط حازم ايده ع بوقها سكتها 
وقال بفزع دسيني ....
شوفلي مطرح اندس فيه... 
بسرعه علي هيجتلني 
فرح عملتله ايه 
حازم بعدين اقولك 
فرح طب اطلع خالي ابراهيم فوق وامير وسامي اقعد معاهم واكيد علي مش هيرفع ايده عليك قدام عمكم 
حازم تسلميلي يا بنت عمتي 
وطلع جري 
علي اطمن ان محدش شايفه وخلا حسن يراقب وشال ريحانه ودخلها ف اوضه ف الجنينه ونيمها وخرج وقف مع حسن 
حسن هنهبب ايه 
علي معرفش 
حسن جدك هينفضنا لو شفها 
علي  طب خد التقيله 
حسن طمني
علي معطرتش ع عمتك وجوزها ولا عيالها 
حسن الله يهون 21سنه وعمتك مش هنا وجاي السنه دي يذلنا ويلفف احفاده يدوروا عليها انا اتشحطت يا ولد عمي 
علي ومين سمعك انا تعبت والمصيبه جدك مش هيرتاح غير لما ترجع 
هادي بتهببوا ايه جدكوا شايط ع الكل وشغال شتيمه وزعيق كل محد يدخل ويقول مشوفتهاش ياخد الي فيه النصيب 
حسن بيلف وماشي. 
علي قفشه من قفاه رايح فين وسيبني لوحدي
حسن بيقولك شايط انت مش سامع صوته جايب السرايا كلها 
علي قاله احنا لازم نخلص من المصيبه دي 
وشور ع الاوضه الي فيها ريحانه 
حسن هنعمل ايه 
هادي بص اتصدم وقال بخضه مين دي 
علي بضيق معرفهاش 
هادي بنبره حاده زعق وقال نعم ياروح امك 
علي بص بجنب عينه 
حسن قال اهدا احنا منعرفهاش بجد بس لازم ندخلها السرايا عشان وحكاله بسرعه 
هادي طب وهتعملوا ايه 
.الاتنين منعرفش 
هادي بنظره مش مفهومه طب والي يحلها 
علي اديه الي يطلبه 
هادي ايا كان 
علي اكيد 
هادي اشطا  سيبها عليا ورن ع رنيم 
هادي بهيام الو يا نيمووو
عايزك ف الجنينه ناو 
وقفل وهو بيبص لدبلته وبيوسها 
حسن مش وقتك يا روميو 
هادي اهدا بس ...
علي بص بجنب عينه 
حسن بهمس لو هتحب فيها علي هيقتلك متنساش انها اخته 
هادي وخطبتي واتكا ع كلمة خطيبتي وكلها كام شهر وتبقا مراتي حلالي ومتشوفوش وشها 
جت رنيم بهدوء ايوه في ايه دخلوا الشباب الاوضه وحكولها 
هادي الحقينا بأفكارك 
رنيم بحنان حاضر. 
علي باستنكار وحياة امك سهير من امتي وانتي مطيعه اوي كده 
وكمان طلعتي بتعرفي تقولي حاضر اهو 
رنيم بغضب علي اتصرف انت اناماشيه ....
باي ......
علي بتردد خلاص براحتك بس حليها 
رنيم اعتزر
علي بغضب بتتت 
ولسه هيمكسها اتخيت ورا هادي وحسن وهما سكتوه واقنعوا يعتزر 
علي خلاص اسف 
رنيم مدت ايدها بوس 
علي قفش ايدها وضغط جامد فصرخت وقالت اخر مره 
وبدأ صوت ريحانه بتتأوه وهي بتفوق 
رنيم اسمعو هن*********
الشباب تمام وكل واحد راح يعمل دوره 
اما حسن ففضل واقف ع الباب عشان يطمن
وزهق من الواقفه ودخل كان الجد جامع كل ولاده بغضب
 وقال كل ده وملقتوش محمد وايمان انا مش عايزهم 
انا عايز ولاده 
معاااايزززز احفادييييي
ف اللحظه دي دخلت ريحانه دايخه لانها شافت حسن وكانت جايه وراه تفهم هي فين 
واول مدخلت اغمي عليها وكلوا جري عليها 
الجد بصدمه اول مشاف وشها 
آيات 
الكل بتعجب آيات مين 
رنيم مين ايات دي ريحانه صحبتي 
الجد امارتفوق هنفهم ونشوف ان كانت ريحانه ولا ايات
ف اللحظه دي دخل عزيز ساكت زي حاله من 21سنه وقعد ع كرسي ف الصالون بتاع السرايا ومتهزش لاجتماعهم ولا سأل 
لكن لفت انتباهه نيره بنت اخته داخله وبتكشف ع حد 
الجد ها طمنيني 
نيره مسافه كبيره منمتش ولا كلت وعندها أنيميا وهبوط وده ممكن يسبب اكتىاب
علي نعممممم 
نيره بصت لعلي بغيره زي مسمعت 
علي بتجاهل شال ريحانه 
الجد علي فين 
علي هطلعها ارضت حد من البنات عشان ترتاح 
ع ميجهزوا اوضة الضيوف
الجد جهزوا اوضة إيمان 
الكل اتصدم 
دخل ف اللحظه دي عزيز بغضب محدش يدخل اوضة ايمان غيرها او ولادها 
كانت اول مره يسمعوا صوته من سنين فاتصدموا 
وفجاه عزيز دخل بص ل ريحانه الي نايمه بصدمه مين دي 
رنيم بتوتر دي ...دي ...
دد.... دي ريحانه 
عزيز ابتسم وقال طب جهزوا اوضة ايمان وسبهم وطلع مبتسم 
والكل مصدوم ازاي رجع يتكلم وايه السبب
والجد ابتسم وف نفسه اخيرا نطقت يا والدي 
والله لو طلعت مين البنت دي لاخليها عشان انت تخف من حالك ده 
وبص الجد للكل وراح مكتبه وهو بيقول لما تفوق ريحانه اندهولي
بعد كام ساعه ريحانه كانت بدات تفوق و بتتلفت حوليها باعجاب واستكشاف 
سمعت  صوت من وراها عجبتك الاوضه 
قومي انتي بس واكيد القصر هيعجبك يا ريحانه ده انتي بنت اختي الغاليه 
ريحانه بنت اختك... ؟
بعد كام ساعه ريحانه كانت بدات تفوق و بتتلفت حوليها باعجاب واستكشاف 
سمعت  صوت من وراها عجبتك الاوضه 
قومي انتي بس واكيد القصر هيعجبك يا ريحانه ده انتي بنت اختي الغاليه 
ريحانه بنت اختك... ؟
ايوه بنت اختي يا ريحانه 
ريحانه انت شكلك مجنون 
الشخص اسمعيني
ريحانه لو سمحت مش عايزه اسمع منك حاجه ممكن تسبني ف حالي وقامت بتسند ع الحيط كانت هتقع 
حاول يسندها صوتها علي انت مجنون ابعد عني وبدات تصرخ الشخص بصلها بتردد ومشي 
ودخل علي والجد 
الجد اخبارك يا ريحانه 
الحمد لله مين حضرتك
الجد انا جدك 
ريحانه ايه 
وبصت ل علي بغضب هو في ايه 
الجد علي مالها ريحانه
علي كان هيحكي 
بس دخل حازم بسرعه وحسن وبداوا يشغلوا الجد وخدوه 
ريحانه ل علي هو في ايه 
ريحانه بهدوء ممكن افهم في ايه 
علي سوء تفاهم فاكرينك بنت عمتي 
حازم عمي اتكلم بعد اكتر من 20سنه 
ولازم تفضلي تمثلي 
حسن طب وأهلها 
ريحانه افتكرت ابوها وانه اعتبر بنته ماتت وقالت انا يتيمه 
حازم طب كويس 
علي لا جدك لو عرف هي..... 
حازم وهيعرف منين 
.حسن هنحكيلها كل تفاصيل تخص العيله 
علي الي لازم تعرفه انها بنت عمتي ايمان وعمي احمد 
ريحانه بصت بهدوء وايه يجبرني للديل دهزاني أدخله 
علي يمكن عشان معندكيش حد تروحيله 
ريحانه لا اقنعتني 
حسن طب احنا هننزل وانتي غيري وحصلينا عشانزنتعشا ونعرفك ع العيله 
ريحانه هزت دمغها والشباب مشيوا من الاوضه 
وشخص تاني خرج من ورا الستاره وضحك وقال جدعه يا ريحانتي احبك وانتي فاهمه..
ريحانه بغضب ريحانتك مين دي ياض اعدل كلامك 
خلاص متقفشيش المهم ركزي  ف افراد العيله 
ريحانه تمام اتفضل بره  عشان اغير 
بضحك حاضر يا اختشي وسبها ومشي. 
ريحانه نزلت بتوتر وقلق بين عيله كبيره متعرفهاش 
الجد ابتسم تعالي يا ريحانه 
وفتح ايده عشان يحضنها
ريحانه راحت بهدوء افندم 
الجد مالك 
ريحانه مستغربه شويه 
الجد من ايه 
ريحانه من ناس اول مره اشوفهم 
.
علي طب اسمحلي يا جدي اعرفها بينا 
الجد ماشي 
علي بصي يا ستي احنا عيليتنا اسمها 
عيلة الحاوي وجدنا رحيم الحاوي كبير العيله 
ريحانه بصت بصمت 
حازم كمل جدي عنده اربع ولاد وتلات بنات 
الكبير هو عبد الهادي الله يرحمه وده والد حسن وحازم وعنده بنت اسمها چني ودي اصغر افراد عيلتنا والدلوعه
فجاه جت بنت اوزعه عنيها خضرا  وشعرها اصفر وبيضاء وخدودها وردي بشقاوه وقالت مين بينادي 
حسن اهي چني جت 
ريحانه بصتلها وابتسمت 
وحنين ابتسمت وقالت انتي بقا ريحانه بنت عمتي ايمان 
ريحانه هزت دمغها باه 
ف حنين  راحت عليها جري وحضنتها
كمل حسن بعد اذن اللخظه اللرومانسيه عايزين نكمل 
حنين سبلي انا الطلعه دي يا ولد عمي 
وكملت الي بعد بابا هو عمو إبراهيم الي هناك دهر وده عايش ف اسكندريه بيجي ف الاجازات والمناسبات وعنده ولدين وشورت ع اتنين شباب وقالت دول أمير وسامي 
بصوا لقوا ريحانه ماسكه ورقه ومشغوله  
حنين بغضب ركزي معايا...
ريحانه مركزه 
حنين ازاي وبتكتبي ايه 
ريحانه بكتبكم اصلكم كتير وانا هتلغبط فبعمل علامات 
الكل بضحك ازاي 
ريحانه اسمعوا ابو شعر ابيض وملامح هاديه وعيون عسلي يبقا جدوا رحيم 
وابوا عضلات ده وطويل وشعر بني وعيون بني بيسبلي وقمر ده يبقا خالوا ابراهيم وولاده شكله بس الفرق امير طويل شويه عن سامي 
حنين بضحك والمز الي هناك ده يبقا عمو ساليم ابو علي وفرح ورنيم 
ريحانه هو مز اوي صراحه 
وراحت لساليم عنيك الرمادي دي حقيقي ولا لانسز يا عسل مش كفايه ملامحك الهاديه 
بس علي مش زيك خالص دهزعامل زي مصاصين الدماء وديما بيستفزالي قدامه
وبصت لفرح وضحكت انتي مش شكله 
فرح عارفه اني سمرا بس السمار نص الجمال 
ريحانه لا يازمزه ده الجمال كله وغلاوتك عندي 
وراحت لرنيم وقالت بهمس انتي بقا فمستغله وش  شفتك وانتي بتستغلي علي 
رنيم بنفس الهمس هو مبيجيش غير كده 
ريحانه صراحه يستاهل 
حنين هاكملك اما البنات 
فهما 
عمتوا عمتوا خديجه ودي مامة نيره وهادي بس هما باين رجعوا بيتهم حالا
وعمتوا سريا وولادها مازن وميار ومعاذ 
ريحانه طب دول اعرف شكلهم ازاي
رنيم لمايجوا هتعرفيهم 
ريحانه بس انتوا قولتولي ع تلاته من اخوالي 
فرح الرابع هو عمو عزيز وهو عصبي وبيحب الصمت وعنده اين زسه أحيانا واحيان بيكون طيوب وهو..... 
قبل متكمل قاطعها شاب وحشتوني 
حنين جريت حضنته 
وهو بضحك فين بنت عمتي 
جاي مخصوص اشوفها 
حنين وهو تستاهل انك تيجي عشانها
عامر ليه هي حلوه 
حنين حلوه ايه دي مزه يسطا 
صروخ كده شوف صروخ تطير عقلك 
عامر بعصبيه مسكها ده انازالي هطير صف سنانك ايه الحديت ده يا بنت عمي 
حنين اسفه يا كبير 
عامر كبير بقيتي بيئه اوي 
وبص لحازم وحسن متلموا اختكم بتاعكس بنت عمتكم 
وراح لجده باس ايده وسلم عليه 
قولي اين هي صغيرة عيلتنا
الجد بص هناك كده 
عامر بص ليها وبنفس واحد 
عامر ريحانه انتي 
ريحانه انت 
الجد بص هناك كده 
عامر بص ليها وبنفس واحد 
عامر ريحانه انتي 
ريحانه انت 
العيله بصدمه انتوا تعرفوا بعض 
عامر بغمزه من ايام الاستراحه والحشاشين
علي الي هو ازاي وفي ايه احكيلي 
ريحانه بضحك يعني بطلي المنقذ والقمر ده ابو عضلات وعيون فسدقي وشعر اسود سايح دهون 
وملامح بريئه 
ابن خالي 
عامر شوفتي 
ريحانه كشرت وقالت يا رتني مشوفت 
وراحت مسكته من قفاه فين ياض الخاتم بتاعي يا حرامي 
عامر بضحك انتي الي وقعتيه ف العربيه وانا بوصلك 
ثم ازاي عمتي وجوزها سبوكي كل ده لوحدك  وف وقت متاخر 
ريحانه خبطته بكعب جذمتها ف رجله صرخ 
وقالت بهمس عيل فتان وفضيحه 
وغمزت علي 
ففهم وشغله عشان ميتفضحوش 
الجد بضحك اي الافتري ده ازاي تعملي كده ف كبير العيله من بعدي 
ريحانه بضحك ده كبيره يمشي يسرح بالغنم يا جدي 
الجد بضحك وعرفتي يسرح بغنم ازاي 
ريحانه بلهجه صعيديه جاده وهه لا مسملحكش يا چدي انا عارفه كل حاجه 
متجللش من شطارتي ده انا حفيدتك يا رحيم باشا ولا ايه 
الجد بضحك يا جلب رحيم 
ريحانه اضعف كده...
 متجيب بوسه يا جدي 
الجد بضحك تعالي بوسه وحضن 
دخل مازن عليه 
لااااا جدي 
يالا العار مين البت دي وازاي تسبوها تشجط جدي 
وتغرر بيه 
علي بضحك جدك راضي 
ميار وانا مش راضيه جدي ازاي يسمحي لغيري تحضنه  ومشيت مقموصه 
معاذ بضحك من امتي وانتي حد بيهمه رايك 
ريحانه مين دول 
رنيم دول ولاد عمتوا سريا فكراها 
ريحانه اه مازن ومعاذ وميار 
مين فيكم مازن ومين معاذ 
مازن انا مازن الكبير هاهنا 
ريحانه كبير واوزعه وقمحواي وعيونك فيروزي يسوادي ع قلبي الي اتخطف 
مازن بخجل هو الجو حر ولا ايه 
معاذ بضحك بتتكسفي يا بيضه يارتني مكانك 
ريحانه لا يا عم انت قمور اه بس مش ذوقي خالص شعر اصفر وعيون خضرا وابيض حاجه خوجاتي مش سكتي ده انت اجمل مني امشي معاك تتعاكس مني 
معاذ جمالك مقوي قلبك تعاكسي براحتك 
عامر بغير متتلم لازعلك 
معاذ برخامه بنت خالتي اعاكس براحتي 
عامر مهي بنت عمتي 
ثم بيقولوا ابن خالها اولا بيها 
علي لا خال ولا عم انا الي جبتها سبوهالي شويه وجه يمسك ايدها حازم مسكه 
حازم لا يا ابا انا الي هقعد مع القمر 
فرحه دخلت بضحك دم فين الدم عايزه اشوفه 
والجد حاضن ريحانه وبيضحك 
ريحانه بصوت عالي 
بااااااااااس اخرصوا
عايزه اتكلم لاعورك منك ليه 
الشباب اتخضوا ووقفوا متنحين ع حالهم وهما مسكين ف بعض 
ريحانه وقفت ف وشهم وقالت بنت خالك بنت عمك بنت خالتك عمتك انا ف مقام اختكرلكن مش اختكزلذالك متتخانقوش عشلن مش هقعد مع حد فيكم لوحدنا ولا هسمح حد يمسك ايدي اشطا 
الشباب بفرحه ماشي 
بصت ريحانه للبنات وقالت يلا علي فوق عشان نتكلم شويه 
ميار تعالي الجنينه 
ريحانه وتتجمع كل ورود وراياحين العيله مع ورد القصر 
ميار بصت لريحانه بضحك شوف التثبيت 
ريحانه بتركيز قالت لميار  مش غريبه  اننا شبه بعض اوي 
ميار لا غريبه ولا حاجه م اناي بنت عم......احم اقصد خالتي 
واتهربت من قدمها 
خرجوا البنات لجنينة القصر وبداوا يحكولها ع العيله اكتر 
وهي مركزه ومسمتعه متعرفش السبب بس يمكن عشان طول عمرها وحيدها ملهاش غير رحيم تؤمها وادم ابن عمها 
اه كانوا ديما جنبها بس عمرها مجربت احساس اخت بنت تشاركها حياتها وابسط التفاصيل حتي الصحاب خذلوها 
(*طيلت حياتي اشعر بالوحد وكانني محتجز بغرفه مظلمه بلا مؤنس ولا ضوء صغير
 وخارج هذه الغرفه يوجد الكثير من ضجيح البشر والاضواء ولا احد يهتم باخراجي *)
ابتسمت ريحانه وخرجت من شرودها وفضلت مركزه معاهم 
وفي حد كمان مركز معاهم او بمعني اوضح معاهاااا من بعيد لبعيد
اما الشباب فكانوا قاعدين يضحكوا مع بعض ع م الجد يخلص اتصاله ويكلمهم ف الشغل مازن ومعاذ كانوا لسه مصدومين بس دلوقت مش مخبين صدمتهم لما شافوا ريحانه هي اه تشبه ميار بس مش دي المشكله 
المشكله انها شبه رقيه 
بص معاذ للجد بعد مخلص كلامه وسكت ومازن زيه 
الجد بهدوء اسالوا 
ف نفس واحد قالوا نسال ف إيه 
الجد ف الي عندكم 
رد معاذ معندناش 
مازن زي مقلك كده بالظبط
الجد اشمعنا انتم الي رديتوا 
انطقوا اي الي حصل 
الاتنين بتعجب دي شبه روكا اوي 
الجد طبيعي مهي رقيه عمتها 
الاتنين بس جدي لو عرف 
الجد بحزم  وغضب ميعرفش يا ولاد بنتي لو سليم عرف بوجود رحانه متدخلوش بيتي تاني 
فاهمين 
الاتنين بهدوء حاضر امرك يا جدي 
الجد ضحك وقال قوموا يلا نقعد ف الجنينه ونشرب شاي عشان شويه وهخرج 
الشباب بضحك ماشي.. 
عامر هنشرب شاي عمايل ايدي 
الشباب بضحك. هاااااااي 
وخرجوا الكل قعدوا كانت ريحانه بتلف بعنيها تدور ع الشخص الي شافته ف اوضتها ولما وهي نايمه دخل اطمن عليها ومشي منغير مينطق واما سالت طلع عزيز ابو عامر وتؤام ايمان الي مفروض انها امها 
لقته قاعد لواحده بعيد 
قامت قعدت جنبه 
ريحانه قاعد لوحدك ليه يا خالو 
عزيز بصلها وابتسم 
ريحانه ايه مش عايز ترد عليا 
عزيز فضل باصص ليها وساكت 
ريحانه قامت وحضنته وهي بتقول انت الوحيد الي فرقها كسرك ليه 
يمكن عشان تؤام قالت الكلمه بحزن وهي بتفتكر رحيم اخوها(*وفراقك عني ليس الا انكسرا جزء من الروح واخدها بعيدا*)
عزيز بص لدموعها ومسحها بحنان واخدها ف حضنها وهو قاعد وفضل يطبط عليها بحنان
ريحانه برجع هما ليه ديما بيكسرونا المفروض اننا جزء منهم وعشان تؤام شقاق (اخوات اتغذوا بنفس الحبل السري تؤام متماثل ) مفروض يحسوا بوجعنا ولا احنا حديد وهما بشر  
بصت لعيون عزيز وكملت وقالت هما ميستهلوش اننا نكون تؤامهم متيجي نبدل واعتبرني تؤامك يا زيزوا 
عزيز ضحك واخيرا نطق انا زيزوا 
ريحانه اه مش تؤامي 
عزيز مينفعش انتي بنتي وحضنها 
ريحانه بضحك م انت عندك صوت قمر وحضن ملوش حل امال مالك مخاصمني ليه 
دخل حد عليهم وقال الله....
 الله ....
ابويا بيتشقط واحضان وتسبيل طب ده ميجوزلكيش تعالي انا اجوز واوي 
وبص لابوه جوزهالي يا عزيز لو بتحبها اوي كده وقتها مش هتسيبك خالص قال كلمته بمعني ظاهري وضحك بس هو جواه يتمني 
ريحانه بغضب ملقتش غيرك يا حرامي الخاتم 
عامر بغضب ملقتش غير حتت خاتم واسرقه مش شايفه بيتي عامل ازاي
ريحانه الخاتم ده اكتر غلاوه من بيتك ومن كنوز الكون 
عامر ده فلصوه 
ريحانه كفايه انه من حبيبي 
.عامر فجاه قلب ورملها الخاتم بتعها ومشي بانفعال وهو بيقول قال حبيبك 
حبك برص 
ده انا كنت قتلتك وقتلته 
وراح اوضة التدريبات يلعب ملاكمه ويطلع غضبه وهو بيفتكر السر الي جواه 
فجاه جه شخص من ظهره وحط ايده ع كتفه تعال طلع غضبك فيا بدال كده وبالمره افهم حبيتها ازاي يا عامر 
عامر بحز الحكايه طويله اوي..
عامر بحزن الحكايه طويله اوي..... 
طب احكيلي يا عامر مالك 
عامر سبني يا معتز انت مش هتفهمني 
دخل علي وهو بيجز ع سنانه وزعق معتز انت خدت العلبه الي فيها ال..... 
احيه ماله ده 
معاذ هيطق 
علي عارف بس من ايه 
معاذ بيحب اوي 
علي فهم وقاله مينفعش تفضح نفسك 
عشان لو هي حست بحاجه وجدك عرف مش هيحصل كويس
عامر عارف يا علي وساكت 
معاذ انتوا مخبين عليا ايه 
عامر هنكون مخبين ايه 
علي بلا خيبه بنت خالتك وبنت عمك رجعت بعد سنين وابن خالك شكله بيحبها هنخبي ايه يعني 
معاذ بس ليه جدي مش عايز ريحانه تعرف انها بنت عمي ومش عايز جدي سليم يعرف بوجودها 
مازن دخل بيقول عشان جدك  سليم الانتقام والطار عمي عيونه وممكن يقتل ريحانه عشان يعاقب عمك وخالتك
وانت بنفسك شوفت انه زرع الكره ف قلب زيد ابن عمك ومش بس كده حتي امك مبقتش بتيجي هنا 
معازحاسس ان رجوع ريحانه هيغير كتير 
علي الي حاصل حالا هدوء قبل العاصغه 
عامر الخوف مش من المواجهة عشان اكيد هيجي وقت ونتواجه وريحانه هتعرف اسرار الماضي الخوف من النتيجه الي ممكن تحرق العيلتين 
مازن خايف من الجاي 
حازم ومين سمعكم 
بس بينا من هنا عشان محدش يلاحظ حاجه 
وخرجوا بهدوء 
كانت ريحانه لسه قاعده مع عزيز شافت عامر جي دورت وشها بتجاهل 
عامر دخل اتكلمرمنغير مقدمات زعلانه
ريحانه قامة مشيت بصمت 
عامر طب اصالحك ازاي 
ريحانه اتجاهلته 
عامر بصي انا مبعرفش اعتزر فهتسمحيني اشطا مش هتسمحي همشي 
ريحانه كانت حابه تقول مسمحاكزبس فضلت ساكته 
(لا اعلم لماذا بداخلي حنين ويغلبني شوقي اليك وانا لم اعرفك سوي اليوم ولكن ما اعلمه انه لايمكن ان يكون حب )
عامر بص لعيون ريحانه الحزينه ووقف ف وشه لاول مره واتقابلت عيونهم وبهمس قال انا اسف 
ريحانه ببرود مسمعتش 
عامر رفع صوته بسيط اسف 
ريحانه ايه 
عامر والله مقايل
 وسبهامشي 
ريحانه حالا يجي 
راح عامر يعمل الشاي 
حط خشب وولعه وعليه براد ميه وبدا يعمل شاي 
ريحانه بضحك  طفوليه شاي ع الفحم هيييييي
فرحه جت من بعيد وعامر اشطر حد يعمل شاي بالركيه 
ريحانه ايه الروكيه دي 
الكل ضحك عامر بهدوء اسمها ركيه يا ريحانه 
ريحانه اتجهلت كلامه ولفت وشها فابتسم وعمل هوا اتسبب ان الخشب عمل دخان 
ريحانه فضلت تكح بتعب 
عامر اخدها بعيد عن الدخان عشان عارف ان عندها حساسيه 
فضلت ريحانه تكح شويه وهديت وبعدين لحظت انهم لوحدهم فكحت تاني 
عامر بصلها بصوت رخيم زعلانه 
ريحانه فجاه  ظهر ف عنيها دموع يمكن عشان جه ع الجرح  وردت بهدوء لا 
عامر اتنهد اسف يا ريحانه 
(حسنا اعترف في سراع الحب والكرامه انت فزت وانا الخاسر ) 
ريحانه بصت بدموع ليه.. 
عامر عشان غبي 
و......
سكت ودور وشه ومشي 
ريحانه مسحت دموعها وهي بتسال نفسها ليه بقت كده 
وراحت تشرب الشاي معاهم ريحانه بهدوء جدو 
الجد نعم 
ريحانه كنت حابه أسأل ع محل موبيلات 
فرحه بسرعه في وسيم جريب من هنا 
ريحانه ممكن توصفيلي مكانه عشان عايزه اروح اجيب فون جديد لان فوني وقع مني ف القطر 
الجد ابتسم بس كده احسن تلفون هيكون عندك يا قمر وانا افديك الساعه لما اجيب لحفدتي 
ريحانه لا يجدو بس انا حابه اختار بنفسي 
الجد خلاص حد من الشباب ياخدك واختاري بمزاجك 
ريحانه بس انا ممكن اخد فرح او رنيم 
علي ومجيش انا ليه 
امير اخيرا نطق انت مش فاضي انا سنجل 
معتز انا عكستني وهو كده 
عامر بص بصمت وهما بيتخانقوا وضحك 
وبعد مخلصوا  اتكلم بهدوء
لو خلصتوا هبل استاذنكم تخرصوا عشان انا هاخلص شغلي واخد ريحانه ونجيب الي هي عيزاهم 
البنات كانوا بداو يغيروا وريحانه لحظت ان اهتمام الشباب بيها ضايقهم 
فاتهربت من الخروج وراحت اوضتها نامت 
تاني يوم خرجت ريحانه من اوضتها ع خبط الباب 
ريحانه طيب طيب هتهددالباب فوق دماغي 
اولا اسمها هتكسره وثانيا صباح الخير يا انسه كسلانه قصدي ريحانه
ريحانه بغضب نعم يا عنيا مين الي كسلانه 
انتي يا عسل 
ريحانه عااااامر 
عامر خلاص خلاص بهزر بس كنتي فين كل ده 
ريحانه بلعب يوجا 
عامر يوجه مين يااختشي قولي كلام غيرده 
احفاد رحيم الحاوي فيهم بنت بتلعب يوجا 
دول اخرهم يلعبوا ف شعرهم او نلعب البخت ف وشهم 
ريحانه مبلاش انت 
عامر اشمعنا 
ريحانه خايفه عليك يا بطل يا مضخي 
عامر من ايه 
ريحانه من هبلك 
عامر بت انتوا شكلكوا انتي و كل بنات العيله عبط 
ريحانه خاف ع نفسك
عامر من ايه بس يا هبله 
ريحانه من دول 
عامر بيلف لقاهم ف وشه اي ده العيله الهبله قصدي القمرات 
فرحه بقا هبله مش كده 
رنيم وعبط كمان 
ريحانه بضحك وعايز يلعب ف وشكم البخت 
ميار  بغضب بنااااات جوووووم 
عامر جري والبنات وراه وريحانه مسخسهه من الضحك 
عامر جري منهم ورجع لرحانه البسي بسرعه وحصليني ع الجنينه جدي  عايزك ف حاجه ضروري 
ونط من ع السلم وجري والبنات وراه والي يشوفه يتصدم ويترحم عليه 
علي قاعد ف اوضت الجنينه لقاه جي جري وبينده الحقني يا علي 
علي مالك ياض 
عامر بينهج البنات 
علي بخضه مالهم 
عامر عملوا انتفاضه وناوين يقتلوني 
حازم هببت ايه 
البنات شتمنا 
علي غمزه يهرب ووقف يهديهم هو وحازم 
ريحانه كانت نازله للجنينه بسرعه  عشان جدها بس ملقتهوش 
بدات تدور عليه 
فجاه لقت ف وشه.
ريحانه انت بتعمل ايه هنا وفين جدي
ريحانه كانت نازله للجنينه بسرعه  عشان جدها بس ملقتهوش 
بدات تدور عليه 
فجاه لقت ف وشه.
ريحانه انت بتعمل ايه هنا وفين جدي 
بضحك وحشايني يا ريحانتي
اتلفتت حواليها وقالت هادي انا قبلت بالاتفاق ومثلت بس مش كل شويه هتنطلي وريحانتي  وزفت 
هادي بضخك طيب بس اوعي حد يعرف اني انا الي فهمتك الحقيقه من الاول .
ريحانه بصت بقرف وقالت  طب خد ديلك ف سنانك وطير عشان مزعلكش بلاش شغل التلزيق ده 
هادي بصلها بغمزه وكانه بيلمحلها ع حاجه ومشي 
ريحانه لفت وشها تشوف بيبص ع ايه لقت الي ناقص سنتي ويخبط فيها 
ريحانه بخضه احيييييه يا جدع انت بتهبب ايه ورايا 
عامر بصدمه احييييه 
بنتي عمتي الكيوت تقول احيه 
لا هو احيه بجد ع الي جره والي لسه جاي ورا 
ريحانه لفت وشها بخضه هو مين الي جاي ورا ها مين 
عامر بضحك خراب بيتك يا اسماعيل بوظت الواد 
ريحانه بضحك هو الي بايظ لوحده بس مخبي وكان عنده استعداد يظهر واهو ظهر 
عامر طب بصي بقا اولا احيه دي تبطليها عشان عيب هنا 
عارف انها كلمه اعتراضيه 
وان بتوع اسكندريه بيقولوها كتير 
بس هنا عيب وغلط بس 
ريحانه بتنهيده  طيب 
عامر بضحك حضرلك الطيب يارب 
ريحانه فين جدي 
عامر خرج 
ريحانه ازاي و....
عامر قطعها جاله شغل مهم وخرج وعمونا انا كنت هديلك حاجه ف وجوده وهو خرج وقال ادهالك عادي 
ريحانه وايه تاني
عامر اهي واداها هديه متغلفه 
ريحانه بصدمه ايه ده 
عامر افتحيها هتفهمي 
ريحانه بصتله بتردد بصلها بتشجيع بمعني كملي
ريحانه فتحت لقته فون احدث حاجه وجنبه حاجاته والخط من تلات شركات وخطوط مميزه 
ريحانه بذهول ايه ده 
عامر فونك الجديد وخطوطك 
ريحانه نعم
عامر ابتسم وسبها ومشي ريحانه جريت ورا ووقفت قدامه انت فاكر نفسك مين عشان ت.......
مكملتش وعامر قطعها ببرود 
عامر بحده ف صوته وبرود ف تصرفاته ونظراته مركزه وانتي ازاي تخرجي ف نص الليل 
وازاي عمتي وجوزها سبوكي كده وازاي انتي تقعدي تعيطي ف وسط الشارع سايبه كل ده وماسكه ف فون اشتريته ليةل بأمر جدي
ريحانه بصتله بغضب وقالت انت مالك اصلا ومشيت جري من قدامه 
طلعت اوضتها وفضلت راحه جايه وجايه رايحه 
بحد متعبت وقعدت بتركيز لقت الفون قدمها 
وانها نسيت واخدتها ولو فكرت ترجعه هيشك فيها 
فابتسمت وفتحته 
وحطت فيه الخطوط وفتحت فونها القديم هي اه قالت انه وقع بس هو معاها وقفلاه 
فتحته وبدات تتفرج ع صورها هي ورحيم 
وتسال نفسها هو ازاي صدق سيف ازاي تؤمها يعمل كده 
بطت ع رسمت قلب بالحناء السمرا مرسوم نصه مكسور وفيها R
ومكتوب جنبها خاطره 
انت سندي وقوتي انت اهلي وكل عزوتي انت من لا اتخيل ان احي يوما ما بدونك 
وفتحت صوره لرحيم اتصوروها سوا لما رسموا الوشم ده 
كان باقي رسمت القلب وزي ظل لحرف Rالي ع دراع ريحانه ومكتوب تحتها خاطره 
(انتي روحي وبدونك جسدي يفني فلا تتركني )
ريحانه عيطت لحظه وبعدين بدات تقلب ف صورها مع باباها وممامتها وسيف وادم 
بصتلهم بحزن ونقلت كل الصور فونها الجديد ونزلت ابليكيش لتعديل الصور وبدات تشيل كل الصور بتاعت سيف من جنبها لحد موصلت لصوره اتصوروها ف كتب الكتاب وهنا دموعها خنتها ونزلت ومكملتش وقفلت فونها القديم بسرعه لانها افتكرت كلام ادم انها مفروض متفتحهوش وقفلت الفون ببرود ومسكت الورقه الي فيها رقم ادم الجديد وكلمته وبدات تساله عن اهلها واخوها 
اما ايات مامت ريحانه كانت بتكلم سعيد ابوها بغضب انه شك ف بنته واتسبب ف هروبها 
سعيد بغضب بنتك ناقصه ربايه وحطت راسي ف الوحل 
ايات ردت بهدوء من شابه اباه فما ظلم 
سعيد بغضب صرخ فيها إيمااااااان 
ايات بثقه الحمد لله انك لسه فاكر ان انا  ايمان رحيم الحاوي الي بسببك وبسبب حبك سابت اهلها وولعت حرب بين عيلتين واتسببت ان الكل يكرها وسابت الكل يظلمها يا محمد 
سعيد بغضب ده مش موضوعنا بنتك الي ضيعت شرفها هي موضوعنا 
ايمان بغضب ليه هي رقيه اختك ولا حاجه 
سعيد ضربها بالقلم بغضب 
ايمان بانفعال الحقيقه وجعتك صح مهو اختك عملت كده وانا الي بتحاسب بس مش هسيب بنتي تتحاسب هي كمان ع غلط اختك 
دي بنتي ريحانه مش رقيه اختك الوش واحد بس الفرق ان انا عرفت اربي 
سعيد بص لايمان بغضب شكلك نسيتي انا مين يا بنت الحاوي
ايمان بهدوء منستش يا محمد 
متستش يا ولد عيلة  نصار 
شكل عمي سليم نصار ربي عياله كلهم غلط 
قام محمد بانفعال وغضب واضح وقال لما تربيتي غلط اتجوزتيني ليه 
ايمان بحده عشان غبيه حبيتك ونفذت وصيت اختك ودفعت تمن اغلطها واديني بندم 
محمد بحده كل شئ ممكن يتصلح والغلط مردود يا ايمان هانم 
رفعت ايمان عنيها بتركيز وقلق 
لقت محمد بيبصلها بحده وبعدين قال بغضب وهو بيضغط ع سنانه انتي طالق يا بنت رحيم الحاوي
شهقت ايمان بصدمه وايدها ع بوقها وهي مش مستوعبه 
وبعدين فاقت من صدمتها بدموع وقامت جابت هدومها وغلبه فيها دهب وخرجت  
بصلها محمد بتعجب وهو مش مستوعب الي عمله لسه وقال رايحه فين يا ايمان ساحبه شنطتك ع فين 
ايمان ببرود محمد انت مش واخد بالك انك طلقتني صح ولا انت ناسي وانا اكيد مش هعيش معاك ف الحرام وعشان بنت اصول هاخرج من بيتك زي مجيت وقلعت الدهب بتاعها وسبتهوله وقالت بهدوء من يوم متجوزنا عمرك مزعلتني وقت جوزنا قلعتني دهبي الي بابا كان ملبسهولي وقلت هتلبسني زيه ومع الوقت حالك اتحسن ولبستلي دهب 
بس نسيت اهم حاجه اني هفضل بنت رحيم الحاوي  غيرنا اسمنا بس مغيرناش كونا ولادهم وانا هارجع لرحيم زي مسبتهم والي عايز يحسبني بيه يعمله بس افتكر اهم حاجه لو مسيت شعره من ريحانه تبقا اشتريت عداوتي يا ابن صاحب ابويا وخرجت وهي بتعيط بحزن ع بيتها الي ضحت عشانه سنين والأخر اتهد 
ومجرد مخرجت خرج محمد ورها بحزن 
اما رحيم فرجع هو وادم بعد يومين لف وتدورير ع ريحانه ودخل البيت ساكت ونام ف اوضتها منغير ميشوف اهله او يدور عليهم خاف يواجه عيون امه الحزينه ويقولها ملقتها وبعد شويه صحي مفزوع بوجع وبدا يصرخ  ويزعق و......
اتاخرت عليكم بس بارت كلوا احداث مهمه 
وقولت افرحكم انا عملت حقوق ملكيه للروايه ولكل روياتي مش دي بس  
وثانيا اي حرامي هياخد الروايه مبنطقش بس لما تغلطوا ف الفانز بتوعي عشان قالوا انها رويتي فاقسم بالله اقل منك 
انا الفانز عندي اهم مني ومن روياتي والي هيغلط فيهم ويكابر هاحبسه بحقوق ملكيه
عشان الحيره بتاعتكم ف رواية نصف عذراء 
جيت اوضح كام حاجه 
انا مثلا لو بقراء الروايا 
هتظهرلي تفاصيل 
الاول ان ريحانه وصلت  لعيلة الحاوي صدفه والشبه الي بينها وبين  بنت سليم نصار ال اسمها رقيه كبير  وده خلاهم حسوا انها بنتهم وان ريحانه بنت ايمان وحفيدة رحيم 
دي حاجه 
 ومعلومه كمان ان من بين التفاصيل الي محدش بيركز فيها بس هي بتوضح كتير ان ريحانه حد كان مستخبي اول مهي فاقت ف بيت رحيم وكلمت علي وحسن وحازم ومجرد مخرجوا قالها كملي تمثيل واحفظي العيله 
ده معناه ان في اتفاق سري 
والبارت بتاع امبارح ظهر ان الشخص ده كان هادي 
والي بيقولوا هادي اول مره يظهر فاحب اطمنك انه لا 
هادي ظهر قبل كده مره باسمه تالت بارت لما رن ع رنيم عشان تساعدهم بحكم انها خطيبته 
بس هو هتلاقوه بيظهر نادر ف لحظات تفرق كتير زي انه خلا ريحانه تمثل عليهم 
وتالت حاجه بقا ان ايات الي هي ايمان مامة ريحانه من حورها من جوزها سعيد الي هو محمد الحقايق بدات تتوضح 
بمعني ان ايمان بنت رحيم يعني ريحانه حفيدته فعلا 
ومحمد ابن سليم نصار الي هو جد معتز ومازن وميار من الاب بمعني اوضح في نسب بين العيلتين رغم الطار والحرب الي بينهم 
وان في سر كل واحد يعرفه من زاويه 
بالنسبه ل عامر فهو ابن عزيز وعزيز تؤام ايمان 
يعني ابن خال ريحانه 
وبالنسبه لريحانه ف في احتمالاين 
ان هي مغفله ومفكره نفسها بتمثل عليهم ومتعرفش الحقيقه 
او انها عارفه الحقيقه وبتمثل انها مش عارفه لاي سبب ايا كان 
وملخص تلميحات ايمان ومحمد ورحيم وعامر وعزيز فهي ان ايمان ومحمد عملوا حاجه غبيه بعدتهم عن اهلهم اي هي الله اعلم 
وان طرف من اطراف المشاكل رقيه الي شبها ريحانه والي الكل قالب دمغنا بيها واحنا منعرفهاش 
واما ادم كان بيكلم ريحانه قبل متسافر قلها استخبي حالا عشان ابوكي ناوي يموتك 
فشئ طبيعي يخبي عنهم انه عارف مكنها لحد ميعرف يتصرف ف براءتها 
وبالنسبه حالا لقرابة ريحانه بمعتز ومازن وميار 
فهي تقربلهم اب وام بنت عمهم وبنت خالتهم 
وبالنسبه لعامر ف علي ما يبدوا انه عارف ريحانه من زمان بس ازاي هتعرفوا مع الوقت والي واضح من كلامه مع الشباب ان علي عارف كل حاجه ومخبي وتلميحتهم برضوا بتقول ان الجد ورا كل حاجه بس مش معرف حد .اما بقا ف ادم كلم مين لما ريحانه سفرت وكان عايزلها خير ولا شر  فاطمنوا مش هقولكم عشان محرقش الاحداث 
ولحد كده وكفايه اظن دي كل الاستفسارات الي جتلي وابوس ايديكم ركزوا ف اتفه حرف عشان انا ف الروايا دي عملت حاجه وهي اني باعتمد ع الالغاز والربط تلميحات وانتوا تستنتجوا  فانا مش هقعد كل تلات او اربع فصول الملكوا التلميحات بالمختصر ف بوست عشان كده هاحس انكم مش مركزين واتقفل من الروايا 
وكمان الناس الي بتقول كتر الابطال بيلغبطنا فيهم فانا نفسي بتلغبط وبراجع وصف كل اسم وهو ابن مين بس مع التكرار انا وانتم هنحفظ بس انتوا ركزوا .

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-