رواية من اجل الانجاب وفقط كاملة جميع الفصول بقلم ايه رمضان

رواية من اجل الانجاب وفقط كاملة جميع الفصول بقلم ايه رمضان


رواية من اجل الانجاب وفقط كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة ايه رمضان رواية من اجل الانجاب وفقط كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية من اجل الانجاب وفقط كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية من اجل الانجاب وفقط كاملة جميع الفصول
رواية من اجل الانجاب وفقط بقلم ايه رمضان

رواية من اجل الانجاب وفقط كاملة جميع الفصول

_انا هتجوز ....
قال تلك الجملة وهو ينظر لها نظرات باردة  فردت عليه  بصدمة احتلت كيانها 
= ت تتجوز عليا ؟!! ...لي ... 
ثم اكمل ببرود وهو يبعد نظره عنها 
_ هقولك لي انتي واحدة عقيمه مش بتخلفي وانا بصراحه عايز اخلف ....
تذكرت حديث الطبيب لها حينما اخبرها ان العقم ليس منها بل من زوجها وهي اخفت عنه هذه الحقيقة المرة حتي لا يحزن فكيف هو الان ينظر لها ببرود ويريد كسر خاطرها ثم تحدثت وهي حزينة :
= ههون عليك..... 
_ اعمل اي انتي اللي مبتخلفيش .....قالها وكانها اذنبت في حقه ثم سالته مرة اخري 
= هتتجوز .....
_ ايوة ....قالها بجدية شديدة ظهرت علي محياه 
= هتتجوز من هنا وأطلق من هنا .....قالتها وهي تنظر له بقوة 
_ لي يابنت الناس دا من حقي اتجوز واجيب عيال ......
=حقك بس لو بتحبني بجد مش هتعمل كدة .....
لم ترد ان تخبره حقيقة الامر فهناك احساس يراودها ويقول لها لا تخبريه عن الحقيقة اجعليه يذوق مرار الكسرة 
_ لو انتي مكاني مش هتعملي كدة مش هتضايقي عشان معندكيش عيل....
في هذه اللحظة شعرت بحزن شديد فهي تريد طفل حقا ولكن حمدت الله علي ماهي فيه ثم قالت كيارا بحزن يظهر علي لهجتها 
= انا قولتلك اللي عندي ياحمد .....
_ ماشي هطلقك بس بشرط ياكيارا ......
نظرت له نظرات حزينة كيف احبت رجل يعاملها بهذا السوء  كيف لهذا الرجل الذي احببته ان يكون قلبه حجرا هكذا 
= قول شرطك ......
_ انك ******....
صدمت كيارا من طلبه ثم اردفت
= اي ؟!! لا مستحيل .
=موافق بس بشرط 
_شرط اي 
=انك انتي اللي هتعملي فرحي وهتختاري البنت اللي هتجوزها وهتظبطيهالي 
_اي؟!!.....لا مستحيل قالت جملتها بصدمة تتجلي علي وجهها 
= خلاص ياما كدة ياما هتجوز وانتي هتفضلي علي زمتي برضه قالها ببرود كعادته 
في تلك اللحظة شعرت كيارا بانها ستنوت من الالم ميف لزوجها ان يطلب منها هذا الطلب فهي ليس لها ذنب علب اي حال كانت بداخلها تود تكسير راسه  وتخبره بأنه هو العقيم وليست هي لقد تخلت عن العالم من اجله  اكتفت بدموع علي وجنتيها وحزن ينلا قلبها وعيونها ثم قالت بتحدي واستسلام للامر الواقع  
_انا موافقة بس هتجوز من هنا وترمي عليا يمين الطلاق من هنا 
رد عليها وهو ينظر لها ثم ابعد نظره عنها وهو يذهب من امامها
=خلاص يبقي تروحي تدوري علي عروسة حلوة كدة ولو معجبتنيش مش هتجوزها وهتدوري علي غيرها 
ذهبت كيارا وتركته وهي تحاول ان تظهر قوتها امامه وتكتم ضعفها وذهبت الي منزل والدتها لتضمها وتحتويها 
كانت كيارا تبكي بشده علي ماحدث بها مما افزعت والدتها واخذتها في احضانها وهي تحاول ان تهداها وتعرف سبب ذلك البكاء 
والدة كيارا : كيارا بنتي بتعيطي ليه حد كلمك يابنتي ردي عليا اي اللي مزعلك 
رمت كيارا نفسها في حضن امها وزاد البكاء والزعل تعبها والمها 
والدة كيارا : بتعيطي لي ياحببتي ردي عليا قالت تلك الجملة بلهفة تجتاح كيانها فهي ابنتها وفلزة كبدها 
كيارا وهي تبكي وتشهق  : هيتجوز عليا ياماما هيتجوز عليا احمد اللي حبيتو هيتجوز عليا 
والدة كيارا : يتجوز لي هو انتي مقصرة في حاجة دا انتي احسن زوجه قالتها بتساؤل 
كيارا : وعايزني انقيله عروسته عشان يطلقني يامي انا حاسة اني هموت من الصدمة 
والدة كيارا : بعد الشر عنك يابنتي أن شالله هو واللي يكرهك قومي متعيطيش متحسيسيوش  بكسرتك خليكي قوية كدة 
كيارا : مش قادرة ياماما مش قادرة اتخيل انو هيبقي في حضن واحدة غيري قالتها وهي اشعر بان جزء منها سوف ياخذ
والدة كيارا: عيطي ياحبيبتي عيطي ربنا ينتقم منه 
قامت كيارا من حضن والدتها ودلفت الي غرفتها لتفحر فيما حدث معها واغلقت علي نفسها بالمفتاح
عند احمد ووالدته كان يحكي لها مل ماحدث وبدر منها  
احمد:  بس ياستي عملت اللي قولتي عليه بس هي اختارت الطلاق 
والدة احمد: ومالو طالما هتتجوز غيرها وهتتجوز واحدة بتخلف مش واحدة ميتخلفش 
احمد: يعني انا مش غلطان 
والدة احمد وهي عمالة تلعب في دماغه : هو الجواز حرام وبعدين هي اللي طلبت الطلاق 
سمع الاثنين صوت تخبيط الباب فوجدوها كيارا 
احمد: جبتي العروسة ولا اي ولا جاية تنامي معايا اخر يوم ليكي  (قال الكلمه دي بتريقة عليها )
نظرت له كيارا بصدمة هذا ليس احمد الذي عاشرته 
احمد: اي القطه كالت لسانك ولا اي 
كيارا: عروستك جهزت اقدر اخد هدومي عشان عايزة اروح 
مشي احمد وسابها وهي راحت القوضه تلم هدومها 
دلفت كيارا الي غرفتها وهي تبكي وتلملم ملابسها لتذهب الي منزل والدتها فشاهدها احمد 
احمد: انتي رايحه فين 
كيارا: رايحه عند امي اي عندك مانع قالتها وهي تبكي بحزن بسبب بروده معها 
رد احمد بلامبلاه وكانه يتجاهلها 
احمد: مش هتمشي من هنا غير يوم فرحي هتجهزي العروسة ولا انتي هترجعي عن قرارك ياحلوة 
كيارا بحسرة ولكن ماباليد حيلة : حسبي الله ونعم الوكيل فيك ياشيخ حسبي الله ونعم الوكيل 
احمد: انتي هتحسبني عليا يابت انتي  قال تلك الجملة وبدا يض*رب فيها بالاقلام ويعذ*بها اشد العذا*ب حتي اغمي عليها ثم سقطت ارضا 
احمد: قومي متمثليش علينا انك دختي قومي ظل يضر*ب فيها كالذئب الذي ينقض على فريسته ولم يجد منها اي مقاومة وجد الدماءتخرج من فمها وانفها ثم تركها ونزل الي والدته 
والدة احمد وهي تلوي شفتيها : هي كانت بتصوت ليه المرة دي 
احمد: كنت بضربها 
والدة احمد: احسن تستاهل عشان تبقي تطلب الطلاق بنت ****** دي سيبها كدهو ماحدش يعملها حاجة 
اما في غرفة تلك المسكينه كيارا كانت ساقطة ارضا فدخلت اليها الدادة منال وهي تعمل بالبيت عندهم واسعفت كيارا حتي فاقت من تلك الحالة التي كانت فيها 
كيارا بتعب شديد: روحي انتي يا دادة منال عشان ماحدش يكلمك
منال (الدادة) بحزن علي حالها وهي ترفع الغطاء عليها : يابنتي انتي تعبانه مش عايزة اسيبك مافيش حد هنا يهتم بيكي 
كيارا وهي تفكر في شيئ: ماتخافيش عليا يادادة كلها يوم وامشي ممكن تجيبي تليفوني محتاجاه 
منال باستغراب : لي يابنتي 
كيارا بتعب : هصور جروحي هرفع  عليه قضيه  قبل ما الجروح تروح عشان مش هتبقي باينة اوي ساعت ما اروح ابلغ 
منال وهي تاخذ الهاتف وتعطيه لها : خدي يابنتي 
فتحت كيارا الكاميرا ثم اعطت الهاتف للدادة منال : لو سمحتي يادادة صوريني 
التقطت لها الدادة منال بعض الصورة ثم خرجت قبل ان ياتي احد ويكشف امرها ثم اتصلت برقم والدتها واخبرتها عما حدث واخبرتها ان تاتي لتسعف ابنتها او تاخذها من هذا الشخص وبعد مرور ربع ساعة وصلت والدة كيارا الي منزل احمد وهي تتوعد لهم 
والدة كيارا: بنتي عملت. فيها اي تتشلو في ايديكو يابعدة حسبي الله ونعم الوكيل فيكو 
احمد وهو ينظر لها ببرود شديد كعادته ١: اهي مرميه فوق اهي عايزاها خديها 
والدة كيارا: حسبي الله ونعم الوكيل فيك انت وامك ربنا علي الظالم وذهبت الي ابنتها وأخذتها وذهبت بها من ذلك المنزل فهو كالسجن بالنسبة لها وركبو السيارة  
كيارا : ماما انا هرفع قضية علي احمد ياماما 
والدة كيارا بحزن : يابنتي مش عايزين مشاكل 
كيارا: مشاكل اكتر من كدة انتي عايزة مشاكل تكتر من كدا 
والدة كيارا: خلاص يابنتي اللي تشوفيه 
ذهبت كيارا الي مخبر الشرطة لتخبرهم عما بدر من زوجها وطبعا هي لم تغسل الجروح حتييكشف الطب الشرعي ماحدث
كيارا: وديني بيت احمد ياماما 
والدة كيارا: يابنتي هتروحي بعد الضرب ده لي لا مش هتروحي 
كيارا: انا لازم اشوفه وهو بيتاخد قدام عيني لازم اشوف فرحته وهي بتتكسر 
كيارا بحزن علي حالتها : لازم اشوف فرحته وهي بتتكسر زي ماكسر فرحتي 
والدة كيارا بتحذير : عيب نشمت في الناس يابنتي أخرى الشماته مش حلوة 
كيارا: انتي عارفة ياماما الي عملوه فيا اي شماته اي وزفت اي انا معتش بكره حد قده معقوله اكون مخبية عليه أن هو اللي مش بيخلف وقايلاله اني انا اللي مش بخلف عشان مش عايزة ازعله لي معملتش زية وطلبت اني ابقي ام ليه معملتش زية ومرضتش بقضاء ربنا وقولت لا انا عايز ةولاد ربنا ينتقم منه انا هروح هناك في بيته وهزين عروسته ويتقبض عليه بسبب اللي عمله فيا 
والدة كيارا وهي تحاول تهداتها: احنا مش زيهم مش لدرجه نبقي وحشين ونعمل زيهم 
كيارا: انا مش بعمل زيهم انا ده حقي وهاخده منه انا يمكن اكون غلطت اني خبيت بس هو غلطه اكبر 
ذهبت كيارا الي منزل زوجها ففتح لها الباب وقال لها بسخرية 
احمد: الحلوة رايحه لفين ثم اقترب منها ولم يجد منها اي اهتمام 
احمد بسخرية واستهزاء : حلو بقينا بنخربش كمان اهو 
ذهبت كيارا الي غرفتها ونامت متكورة علي سريرها وهي تبكي بحرقة 
بقلمي آية رمضان
احمد لوالدته بتفكير : معرفش لي حاسس البنت دي عملت حاجة ولو كانت عملت حاجة مش هرحمها وهتعيش اسود ايام حياتها بس اصبري عليا 
والدة احمد : اهدي وروق كدة يابني دا انت بكرة عريس مش محتاجين زعل ولا انت عايز العروسة الجديدة تزعل منك 
احمد: معاكي حق انا طالع انام تصبحي علي خير ودخل قوضة كيارا ودخل نام جمبها 
كيارا: انت جاي تنام هنا لي 
احمد: عادي انام في المطرح اللي عايزه وبعدين انتي مراتي كمان انام براحتي هنا 
كيارا وه تنظر له بقرف : وانا بعتبر نفسي مش مراتك 
احمد: اعوذ بالله من الشيطان الرجيم انتي هتنامي وانتي ساكته ولا اقوم اضر*بك 
كيارا: تبقي اعملها وهنام مع الدادة  منال احسن منك 
قامت من علي السرير بغضب لتذهب الي غرفة الدادة وبمن اوقفتها يده 
احمد: هتنامي ولا اضر*بك 
كيارا : وانا قولت مش هنام معاك وعندك اربع حيطان افلق دماغك في واحدة منهم وفيه بحر كمان لو مش عاجبك الحيطان تقدر ترمي نفسك فيه ......تركها احمد ثم اكمل نومه وذهبت هي الي غرفة الدادة 
بقلمي آية رمضان
احمد وهي متدايق: وانت متدايقة ليه ياعم احمد ما انت اللي قولتلها  انك هتطلقها نام نامت عليك حيطة 
في صباح اليوم الثاني استيقظت كيارا علي صوت احمد وهو يوقظها لتجهز المنزل وغرفته 
احمد : انتي ياهااانم قووووومي عشان تظبطي البيت وقوضتي 
كيارا بغيظ : انت بني ادم انت حرام عليك بقا انا تعبت وبعدين اجهز قوضتكو لي جهز لنفسك 
احمد بغير اهتمام : خلاص انتي اللي اخترتي مافيش طلاق 
تذكرت كيارا بعدها ان الشرطة ستاتي لتاخذه اليوم فقامت من مكانها لتجهيز غرفته وهي تشعر بالحزن فهي تحبه كيف ستجهز غرفته لعرسه 
احمد: انا عايز القوضة تشف وترف النهاردة فرحي قالها الكلام ده وهو ينظر لها بشماته 
كيارا بزعل : طبعا دي هتبقي احسن من يوم فرحي كمان 
ومر الوقت علي كيارا بسرعة شديدة كانه يخبرها انه ضدها فاتت لها العروس لتجهزها فجهزتها وهي تنظر لها بحزن شديد حتي كادت ان تخرج دمعتها ولكن مسحتها قبل سيلانها علي خديها ثم خرجت كلتاهما سويا الي الخارج وهي تسمع حديث الناس عنها 
....شايفة ياختي بجاحتها جايباله العروسة ومظبطهاله أما يجحه صحيح 
ردت عليها الاخري وهي تنظر الي كيارا 
,,,,, ملناش دعوة ياختي ده الخلق للخالق هي حرة احنا مالنا 
يتبع بقلمي آية رمضان
كانت النساء تتحدث عن كيارا بكلام غير جيد تماما جعانا تشعر بالخزي وكانت  تستمع الي كل ذلك الكلام بكسره وزعل هو من فعل بها هكذا يجب أن تنال حقها منه يجب أن تجعله يندم أشد الندم علي ما فعله بها من ضرب واهانه وتوبيخها بألفاظ سيئة ستنتقم لما فعله معها ذلك الجبان الذي يدعي ابن والدته (ابن أمه😂😂) ثم ذهبت كيارا الي عروسة زوجها لتاخذها إليه وتسلمه إياها .....وهي تفكر في منظره عندما يُأخذ تفكر في نظرتها إليه وهي تخبره بانها اخذت حقها منه غير انها تفكر في الفتاة التي اختارتها لوالدته فهي فتاة ليس لها سمعة جيدة ووالدتها معروف انها مجرمة .....
،،،،الا قوليلي ياكيارا وشك متعلم عليه لي ولا اكنك مضروبة قالت تلك الجملة احدي السيدات وهي تنظر لها وتلوي شفتيها بلؤم ....
كيارا: خليكي في حالك قالتها وهي تشيح بنظرها بعيدا عنها  ...
.
،،،،،،اخليني في حالي امال احنا جايين الفرح لي طالما اخليني في حالي ماهو اكيد مضروبة قالت كلامها بضحكة خبيثة وهي تنظر لها بخبث تلك الكلمات وقعت علي كيارا كالسيف الحاد بكل شماته بكل شماته فهي تكره كيارا (ام صورم) .......
العروسة: مش هتيجي ولا اي ياكيارا دا انا مستنية اللحظة دي من زمان .........قالتها وهي تنادي عليها بشماته 
كانت كيارا تتمتم ببعض الكلمات في سرها : دلوقتي تشوفي اللحظة الحلوة دي هتبقي اي .......
العروسة بتساؤل : بتقولي حاجة ........
كيارا وهي تلوي شفتيها : لا ياحببتي ولا اي حاجة تعالي هوصلك لعريسك وانتو كملو نمو براحتكو ......
اخذت كيارا العروس وهي تفكر فيما ستفعله مع احمد 
عقلها : انتي صح اوعي تسمعي لقلبك اللي وقعك مع الشخص ده .......
قلبها : انتي بتحبيه معقوله اللي حبيته طول عمرك هتسبي الشرطة تاخده قصاد عينك ........
عقلها: والنبي تسكت انت عاجبك البت متمدرة قصاد عينك وبتنضرب وتتهان كل يوم اسكت خالص .......
قلبها: كيارا هو مش عارف أن هو اللي مش بيخلف ......
عقلها: اكتم خالص ياعرة الكلاب إتكتم ......
كانت كيارا تتابع الحديث مع قلبها وعقلها وتركت عقلها يفوز هذه المرة حتي وصلت إلي احمد بعروسته امل الجديدة ......
كيارا: اتفضل عروستك .....
احمد: تسلمي اظن كدة مهمتك خلصت وكل اللي عليكي تقعدي تتفرجي كان نفسي اخدك قوضة النوم كمان  قال جملته بخبث وهو ينظر لها ويشمت فيها واه صح انتي اللي هتحيي الليله كمان 
....
كيارا: نعاااااام لا انا ساكته من ساعتها الفرح لو عايزة اقلبه خناقة هقلبه وانت عارف كدة لكن ارقصلك في فرحك لي دا انا معملتهاش في فرحي انت زبالة اوي واه صح انا عاملالك مفجأة حلوة اوي هتعجبك هتيجي كمان شوية قالت تلك الجمله وهي تبتسم بخبث ........
نظر لها احمد ببسمه كلها خبث ومكر ويظن انها حقا ستأتي له بمفاجآة ........
عقل كيارا: ايوة كدة هو دا الكلام المظبوط خليكي قوية اللي قادرة علي التحدي وعلي المواجهة.......
قلبها: انا اول مرة اتفق معا عقلك ......
كيارا: اشطا طالما اتفقتو يبقي الي بعمله صح وهيشوف اسود ايام عمره وهبهره كمان .........
كانت كيارا تبتسم بخبث وليس تمثيل كما قال لها احمد أن تبتسم وذهبت الي مجلس النساء ترقص في وسطهم لا تهتم لحديث أحدهم لان الحكاية ستنقلب تماما .......
،،،،،شايفة البت قليلة الادب والحيا بترقص في فرح جوزها .......
.....انا اول مرة أقابل كدة ههههه غريبة وبعدين احنا مالنا ياستي خلينا في حالنا .......
كانت كيارا ترقص احتفالا بما سيحدث ولكن توقفت الاغاني وكل شيئ عندما سمعو صريخ في الخارج .......
كيارا: اكيد الشرطة جت عشان تاخده وذهبت الي الخارج وصدمت مما رأته .........
كيارا: ماما ؟!!..
ذهبت كيارا الي الخارج حيث صراخ النساء فصدمت مما رأته وجدت والدتها تُض*رب من امراه اخري ....
كيارا بصدمة وهي تجري علي والدتها : ماما؟!!....
والدة كيارا: انا هوريكي ازاي ياولية ياقرشانه انتي تتكلمي علي بنتي كلمه وحشة 
الست بغل  : انتي بتمدي ايدك عليا طب تعالي هنا والله لاوريكي وامسكتها من شعرها واخرجت سك*ين صغير يدعي بالمط*وة (بلطجية الست دي ) طب والله لهعلم عليكي .......
رأت كيارا هذا المشهد وذهبت تجاه والدتها لتنقذها.....
كيارا وهي تقف امام والدتها : ماااااماااا....
بقلمي آية رمضان
فذهبت السك*ين الصغير في بطنها ونزفت الكثير من الدماء وفي تلك اللحظة أتت الشرطة لتأخذ احمد وانصدمت مما رأته حيث وجدت كيارا بهذا الحال فطلبت الشرطة الاسعاف وسألت عن من فعل بها هذا فأشار أحدهم عن تلك السيدة فهربت ....
الشرطي : الحقوها بسرعه وذهبت الشرطة للركض وراء تلك السيدة وإلحاق بهاا وأخذوا احمد وبالفعل لحقو السيدة وأخذوها 
احمد: طب انتو واخديني لي 
.......المدام بتاعت حضرتك رفعت عليك دعوة انك ضربت*ها جامد  وده مش من حقك تض*رب اي ست حتي لو كانت مراتك والطب الشرعي نتيجته هتطلع كمان شوية لو كنت بريئ هتخرج ثم تذكر احمد كيارا وهي تخبره عن مفاجاه حضرتها له وهذه هي المفاجاه وتوعد لها بالانتقام ......
احمد: طب ورب العزة ياكيارا لاوريكي انا احمد يتعمل فيا كدة هنشوف اخرتها اي ان شالله حتي تموتي بالسكينة الي خدتيها دي لا وزعلانة اوي اني هتجوز حقي عايز اجيب عيل .....قال كلماته بشر شديد يظهر في عينيه
______________________________
عند كيارا ووالدتها 
كانت والدة كيارا تبكي لما تمر به فتاتها من ضر*ب، واها*نه، وحديث الناس عليها بسبب زوجها عديم الاحساس وهي الآن بين الحياة والموت .......
والدة كيارا: كيارا بصي عليا انتي صاحية فتحي عينك طمنيني......
كانت كيارا تفتح أعينها بتعب حتي  لا تجعل والدتها تقلق.....
كيارا: انا هبقي كويسة ياماما متخافيش قالت كلماتها تلك بتعلثم، وتقطع وهي تبكي، واتت في تلك اللحظة الاسعاف وأخذتها لم يذهب معها أحد سوي والدتها وذهبوا الي المستشفي .....
بقلمي آية رمضان
________________________
عند السيدة التي وضعت السكين في معدة كيارا 
انا اتسجن وليه عشان واحدة رخيص*ة زي قبلت تدي جوزها لواحد تاني والله لاوريكي يابنت*******وظلت تنعتها بألفاظ سيئة وتوعدت لكيارا بانها ستنتقم منها اشد انتقام (ياختي اتنيلي مش لما تطلعي )..........
.....ماما..... كانت تلك العروس امل قالت كلماتها بخوف علي والدتها .....
السيدة : اهلا ياحببتي جيتي لي كنتي خليكي هناك ......
امل: صدقيني ياماما البنت دي مش هرحمها بوظت فرحي  جوزي، وامي في السجن وانا ذنبي اي كل دا عشان معرفتش تحافظ علي جوزها والله لاوريها بنت ****(ياعيني عليكي ياكيارا الكل بيستحلفلك)بس اصبري عليا ياماما ........
السيدة بشر  : ايوة هي دي بنتي اللي بحبها ......
امل: امال انتي لي ياماما صح معاكي مطو*ة ......
السيدة وهي تتوه في حديثها: بحافظ علي نفسي من ناس وحشة يلا مش مهم جت فيها يارب بقا  تغور وتريحينا ......
امل: مش عايزاه تمو*ت الا علي ايدي هنتقم منها بس اصبري عليا دا انا هعذبها عذاب .......
نظرت السيدة الي ابنتها بخبث شديد والبسمه الخبيثة علي وجهها .....
_______________________________
في المستشفي عند كيارا ووالدتها 
الطبيب: امضي هنا بنتك جرحها عميق ولازم دم نزفت كتير .......
والدة كيارا: انا هتبرعلها  بدمي كله بس تبقي كويسة (أنه حنان الام ياسادة ♥️)....
الطبيب: طب يلا بسرعه عشان نلحقها ....
أخذ الطبيب والدة كيارا وسحب منها الدم المطلوب وذهب الي كيارا وأقام لها العمليه وخرج من الغرفة ....
والدة كيارا: طمني يادكتور بنتي عاملة اي دلوقتي......
الطبيب بهدوء: بنتك عدت الخطر الحمد لله وهتبقي كويسة ان شاء الله كلها يومين وتفوق ......
والدة كيارا: الحمد لله يارب الحمد لله .....
الطبيب : ممكن سؤال .....
والدة كيارا : اتفضل يابني 
الطبيب بفضول : هي بنت حصل معاها اي ؟!!.....
الطبيب بتساؤل وفضول ينتابه بشده : ممكن سؤال .....
َ
ٕفزعت والدة كيارا من رده وقالت بخوف علي فتاتها: بنتي حصلها حاجة .......
ٕ
اشار الطبيب بيده بمعني لا وانه سوء فهم : لا بنتك كويسة انا هسالك اي اللي حصل معاها......
والدة كيارا وهي ترفع حاجبها باستغراب : بتسال ليه يابني 
الطبيب : لا عادي بس ان سك*ينة وحد عمل كدا فيها خلاني عاوز اعرف مالها 
ٕ
والدة كيارا بحزن علي ابنتها : كيارا بنتي شافت اللي مافيش واحدة شافته ثم حكت له ماحدث معها .........
ٕ
الطبيب وهو يضرب كفيه في بعضهما بزعل : لا حول ولا قوة الا بالله ربنا يكون في عونها يارب ...........
ٕ
والدة كيارا: يارب يابني تطلق من ابن *** ده وهنرتاح ونهج من هنا انا وهي .....
ٕ
الطبيب: أن شاء الله بنتك هتاخد حقها وهتنت*قم من كل واحد هنها ......
ٕ
والدة كيارا: أن شاء الله ...أن شاء الله.... 
 
عند احمد في زنزانته وهو يتوعد لكيارا ويتمتم: والله لا وريكي ياكيارا الكلب انا اتسجن بسببك لا وكمان عاملالي  تحليل طب شرعي والله بس أخرج(مش لو خرجت انت تسكت خالص)......
ٕ
_الحلو بيتكلم في اي ما تشاركنا معاك الكلام ياعريس  (قال ذلك الرجل كلماته بضحكة واستهزاء منه)......
ٕ
احمد: بقولك اي ما تخلنيش اتعصب عليك واخلي بدل الجري*مة اتنين ......
ٕ
_تتعصب علي مين ياض دا انا اقسمك نصين ولا اي يارجالة (قال تلك الجمله وهو ينظر له بسخرية تظهر علي محياه)......
ٕ
=طبعا ياكبير قالها احد الجالسين بالزنزانة .....
ٕ
سكت احمد عن الكلام وظل ينظر في الفراغ ويراجع نفسه هل فعل خطأ  ام لا ولكن عقله يفوز بأنه لم يفعل أي خطأ ......
بقلمي آية رمضان
 
عند كيارا وهي نائمه في عالم اخر تحلم بوالدها.....
ٕ 
كيارا وهي تنظر الي والدها بحزن: بابا ؟! .... سيبتني لي يبابا معتش قادرة علي حاجة كرهت كل حاجة نفسي ودنيتي وانت معايا كنت مطمنه اكتر من دلوقتي .... دلوقتي بقيت خايفة انام بقيت بخاف من الناس سيرتي بقت علي كل لسان معتش ليا سند بعدك ....
ٕ
والد كيارا: كيارا دا اختبار من ربنا ليكي وانتي لازم تتخطيه وربما عمره ياحببتي ما يسيب مظلوم وكمان انتي عارفه ان ربنا لما بيحب عبد بيبتليه  ......
ٕ
كيارا بتوسل : خدني معاك مش عايزة اكمل في الحياة اللي كلها ناس وحشة دي .......
ٕ
والد كيارا: وامك وحقك هتتخلي عنهم عشان تعبتي وانتي ربنا بيحبك كملي هتاخدي علي قد تعبك فرح كبير اوي بس كملي ياحببتي .....
ٕ
كيارا بحزن وهي تجلس مكانها : بس انا طاقتي فرغت ........
ٕبقلمي آية رمضان
والد كيارا: لما التليفون بيفصل انتي بتشحنيه وانتي كمان اشحني طاقة جواكي تاني وفي تلك اللحظة فتحت كيارا أعينها وهي تنظر إلي السقف وجبينها يتصبب منه العرق وأصرت علي أن تأتي بحقها من كل شخص قدم لها اهانه كانت تأخذ نفسها بصعوبة ثم هدأت واتي الطبيب لها وأخذ يفحصها حتي وجدها سلميه وأخبر والدتها بأنها يمكنها أن تخرج في أي وقت....... 
والدة كيارا بشكر : شكرا ليك يادكتور علي وقفتك معانا دي مش هننساها ابدا .......
الطبيب : العفو ياخالتي ثم نظر إلي كيارا بإعجاب وابعد نظره عنها لأنها متزوجه وخرج ........
 
مر يومين علي الجميع وجاء موعد الجلسة 
ٕ
محكمه.......
ٕ
القاضي : حكمت المحكمه حضوريا علي المتهم احمد يونس السيوفي بالسجن لمدة خمس سنوات ودفع غرامه ١٠٠ الف جنيه لزوجته وحكمت أيضا عن المتهمة سعاد السيد عطية بالسجن لمدة لا تقل عن ٨ سنوات وغرامة ٢٠٠ الف جنيه .....
ٕ
والدة كيارا: لولولولولولولولي بنتي حقها مش هيضيع هفا وهتطلق منك يابن يونس كمان يومين وهتاخد كل حقوقها ......
ٕ
كيارا: وحققت امنيتي انا وبابا وانتقمت منك ياحمد وخدت حقي ثم ذهبت ناحيته ووقفت أمامه ......
ٕ
كيارا وهي تنظر له بشماته وفرحة : عشان تحرم تمد ايدك علي حرمه وعايزة اقولك حاجة كمان ....انت مش بتخلف ياحمد .........
احمد: ...
ذهبت كيارا تجاه احمد وهي تنظر له ببسمه انتصار وحدثته في هدوء تام داخلها فقد حققت اول انتصاراته وهي تعرف أنها دخلت حرب لن تخرج منها الان .......
كيارا: اول حاجة احب اباركلك علي الجوازة الجديدة قالت تلك الجمله ببسمه تملأ ثغرها ......
احمد بتهديد : صدقيني هنتقم منك ياكيارا هنتقم.....
كيارا وهي انظر له نظرة تحدي: مش هتعرف ومكملتش كلامي انت مبتخلفش ياحمد مش انا اللي مش بخلف العيب فيك انت يعني مهما اتجوزت مش هتخلف ........
نظر احمد بصدمه شديدة مما قالته ماذا يعني هذا يعني أني لن أصبح ابا في يوما ما لن يقول أحد لي كلمه سوف اتتوق لسماعها وهي كلمه بابا حقا تدمرت كل احلامي عند تلك النقطة ...........
كيارا وهي تكمل كلامها : صدقني البنت اللي جبتهالك هي اللي هتعرف تعيش معاكم هتعلمكو ازاي تعاملوا الخلق البنت  هي وأمها بلطج*ية هتعرف قيمة شخص انت خسرته بسببك هتعرف قيمه حبي ليك واهانا*تك الكتير وض*ربك فاكر ضر*بك ليا يوم ما قولتلك انا اللي مش بخلف مع انو مش بايد حد انت عارف انا كنت بحبك حب ميتوصفش بس بعد اللي شوفته منك انت وامك مبكرهش قدك ياحمد .......ثم ذهبت وتركته وحيدا بين اقفاص حديدية يفكر فيما فعله فيها علي شيء موجود به هو وليس هي .........
احمد: انا مش بخلف مش بخلف لي يارب انا عملت اي عشان مبقاش اب (استغفر الله العظيم) انا عملت اي لي بتعاق*بني من الاول لي اديني خسرت كل حاجة كل حاجة خسرتها ثم وجد رجل بكبره في السن يقترب منه .......
الرجل : مهما كان اللي بيحصلك لازم تقول الحمد لله مش تقعد تقول كلام ملهوش اي لأزمة وهتتع*اقب عليه احمد ربنا يابني .........بقلمي آية رمضان
احمد بندم : تعبان اوي ياعمي تعبان اوي مش عارف الدنيا ملغبطة معايا كدة لي بس انا غلطت جامد في حق مراتي ضرب*تها وهنتها انا وامي وكانت بتستحمل عشان بتحبني وبرضه بهينها وقالتلي أنها مش بتخلف عشان بتحبني مع اني انا اللي مش بخلف وضربتها وقولتلها هتجوز وانتي اللي هتجهزي العروسة كمان وضربتها جت قدمت بلاغ الضرب وخدت جبس خمس سنين واكيد هتطلب الطلاق انا تعبان اوي .........
الرجل بزعل: غلطك كبير دا يابني حرام تضرب واحدة انت ضربت*ها كتير مش مرة واحدة احمد ربنا أن دا عقابك وتوب واستغفر واعمل اللي هي تطلبه حقها...... 
ظل احمد يبكي ووجهه في الأرض مغمض العينين يبكي بحرقة علي ما ارتكبه تجاه تلك البريئة ......
 
كانت كيارا تقف مع والدتها لتخبرها أنها تريد الطلاق منه فوافقتها والدتها الرأي وذهبوا الي منزلهم وصدمت كيارا من الشخص الذي وجدته امام منزلها ..........
كيارا: امل ..؟؟.......
امل وهي تعاتبها بصوت عالي  : لي كدة ياكيارا قوليلي أمي وجوزي في يوم واحد نسيتي أن فيه بنت اتدمرت بسببك ........
كيارا: امل انا غلطت في حقك انتي بس عايزاكي تقفي معايا هجيب حقي واطلعهم قبل ما السنين تخلص صدقيني مش عايزة اذيتك عارفة اني دمر*تك بس غلطو ولازم يتحملو نتيجه  الغلط........ 
امل بصريخ فالمسكينة لا يوجد بيدها شيئا تفعله: انا هنتقم منك انتي ياكيارا انا بكرهك ياكيارا بكرهك ...ثم ذهبت وتركتها وذهبت كيارا الي غرفتها وأغلقت بابها عليها وتكورت وظلت تبكي علي ما تمر به وما سوف تمر به من أيام صعبه ولكنها فترة وستزول يجب الانتظار .........
 
في منزل الطبيب عمر الذي عالج كيارا ......
عمر وهو ينظر الي امه ليخبرها بشئ ما : ماما انا هتجوز.....
والدة عمر بفرحة : لولولولولولولولي يألف هنا مين المحظوظة دي بقا ......
عمر : اسمها كيارا .....
 
ذهبت امل الي حماتها لتخبرها عن الحكم وهي تتوعد لهذا المنزل بايام مليئة بالتعب ..........
والدة احمد: امل عملتي اي .....
امل: احمد اتحبس خمسة وامي ٨ سنين بسبب الست هانم كيارا لا وكمان عرفت أن ابنك مش بيخلف ........
والدة احمد بصدمة ولامبالاه: لا انا ابني بيخلف مين قال كدة .......
امل: كيارا ........
والد.ة احمد: طب قومي فزي هاتليي ماية اشرب ........
امل: لا ياحببتي انا مش كيارا الطيبة الي كنتو مشغالينها خدامة عندكو انا امل ولو متعرفيش عادي اعرفك ........
نظرت لها والدة احمد بصدمة كبيرة كيف لها أن تقول هذا الكلام ...
كانت كيارا تجلس في منزلها تبكي علي مايحدث لها وعلي ما فعلته بامل حتي لو كانت سيئة فهي ليس لها ذنب باي شيء فدلفت إليها والدتها 
والدة كيارا: بتعيطي لي 
كيارا: انا دمرت ناس معايا ياماما دمرت ناس ملهمش ذنب 
والدة كيارا: بصي يابنتي لو قصدك علي امل فهي بتكرهك من زمان ووافقت علي الجوازة دي عشان تغيظك وامها تستاهل عشان هي بلطجيه ومكنش حد عملها  وجوزك الله يسامحه خدت جزاء اللي عملوا فيكي واتسجن وهتطلقي منه وأمه كانت بتعاملك وحش كفاية بعد ضناها عنها .
كيارا: طب وامل ياماما مهما كانت بتكرهني فرحتها اتدمرت انا هتطلق من احمد واتتنازل عن القضية وهاخد حقوقي كلها منه ومش عشانه هتنزل عن القضية دي لا عشان امل زمانها دلوقتي زعلانه 
والدة كيارا: انا مشوفتش في طيبة قلبك يابنتي ربنا يديكي علي قد نيتك انا عملت ارتاح شوية 
كيارا: تمام ياماما وانا هروح مشوار اجهز اوراق الطلاق وابعتها ليه يوقع 
والدة كيارا: تمام ياحببتي 
ذهبت كيارا لتجهز اوراق الطلاق وترسلها إليه 
 
في منزل احمد 
كان الغضب سينال من امل حيث كانت تضر*ب وتكس*ر في الأشياء الموجودة في الغرفة بعصبيه حتي هدأت وظلت تبكي في غرفتها 
امل في نفسها: لي كدا ياكيارا لي كدا يوم فرحي كمان دمرتيني ياكيارا وبوظتي دنيتي لا وكمان كله احمد اللي مش بيخلف يعني هو معيوب ....لم تكن تعلم أمل أن القدر يعاقبها بنيتها السيئة فكانت نيتنا إغاظت كيارا 
كانت والدة احمد تستمع الي تكسير الاشياء بدموع وعلامات الصدمه علي وجهها من ناحية ابنها لا ينجب الاطفال ومن الناحية الثانية زوجه ابنها الجديدة معاملتها لها ليست جيدة فجلست مكانها تبكي بحسرة علي ابنها 
والدة احمد: اه يابني انا اسفة انا اللي غلطانه سامحني يابني ضيعت منك كل حاجة قالت كلماتها بصراخ مليئ بالحزن الشديد حتي نزلت إليها امل وهي في منظر يسوء حالة عنها 
امل: كل ده بسببك انتي وابنك المعيوب انتو بوظتو حياتي منكو لله 
والدة احمد: سامحيني يابنتي انا الحق كله عليا انا غلطانه 
ذهبت امل وتركتها في المنزل وذهبت الي مكان ترتاح فيه وهو المقابر وبصفه خاصة مقبرة والدها رغم أن نيتها سيئة لكن كل شخص لدية الخير في داخله حتي ولو ذرة واحدة ولدية ما يزيل عنه همه جلست امام قبر والدها 
امل: انت عارف يبابا حياتي بقت عاملة ازاي بقت عاملة زي الفيلم الهندي بقيت واحدة وحشة بقيت بكره ناس وبشيل في قلبي بسبب امي علمتني القس*وة والغل  والح*قد معلمتنيش حاجة حلوة ابدا لدرجه فرحي بوظته انا مش عارفة اعمل اي يبابا انا تعبت من الدنيا واللي فيها .....نسيبها مع ابوها 
 
عند أحمد كان يصلي ويستغفر لربه ليسامحه ويطلب منه العفو 
احمد: انا غلطت اوي ياربي غلطت اوي سامحني يارب انا ندمت يارب سامحني ...وظل يدعو ربه أن يسامحه ويطلب له المغفرة ويستغفر حتي وصله إذن بأن يخرج للقاء أحدهم في غرفة الشرطي 
الشرطي :استاذ احمد اتفضل معانا 
ذهب احمد مع الشرطي وانصدمت من وجود شخص يتمني أن يسامحه 
احمد: كيارا
كيارا : انا بيتهيقلي عملت الشروط اللي تخليك تطلقني يااستاذ احمد 
احمد: كيارا اسمع...
كيارا: وقع هنا لو سمحت 
وقع احمد علي الاوراق بقلة حيلة 
كيارا: انا هروح عندكو هاخد حاجتي وانت قريب تطلع من هنا مش عشان حاجة بس عشان خاطر امل الغلبانه دي 
كان احمد ينظر في الأرض بخحل منها لما فعله معها حتي ذهبت من أمامه وذهب هو الي سجنه وهو يبكي 
_طلقتها 
احمد: ايوة 
_زعلان لي انت بتتعاقب علي اللي عملته واتحمل نتيجه غلطك وافضل استغفر 
احمد: زعلان عشان هسيبها هي الحاجة الحلوة اللي كانت في حياتي. مكنتش حاسس بيها 
_احمد ربنا يابني اللي فيه الخير يقدمه ربنا 
 
عند عمر ووالدته
والدة عمر: هتتجوز مطلقة يابني 
عمر: ومالها المطلقة يامي 
والدة عمر: مش يمكن تكون مش كويسة عشان كدة اتطلقت
عمر: بصي يامي المطلقة مش شرط تكون هي اللي غلطانه وبعدين ده الصحابة كانو بيتسابقو علي مين هيستر المطلقة دي مين هيصونها كانو بيتسابقو علي خير وستر لبنات ملهمش ذنب وانا حبيت البنت دي اول ما شوفتها وانتي كمان هتحبيها 
والدة عمر: يابني دي حياتك واختيارك انا مش هعيشلك كتير ولو البنت دي هتصونك وتكون خير الزوجه انا معنديش مانع 
عمر: خلاص يلا علي بركة الله نروح الاسبوع الجاي نتكلم مع والدتها 
 
مر اسبوع علي ابطالنا منهم مستعد لحياة جديدة ومنهم في حزن علي ما يمر به
كيارا: ماما انا هتنازل عن القضية النهاردة
والدة كيارا: اجليها النهاردة عشان فيه حاجة مهمه النهاردة 
كيارا: حاجة اي 
والدة كيارا: جايلك عريس 
كيارا: مام....
والدة كيارا: انا امك يابنتي لازم قبل ما اموت اكون مطمئنه عليكي اقعدي معاه النهاردة. ولو مرتحتيش خلاص 
كيارا: تمام ياماما اللي تشوفيه 
حل اليل وكانت كيارا تنتظر قدوم العريس للقاءه واخبار والدتها بأنها غير موافقة فهي غير مستعدة لقدوم تلك الخطوة مرة ثانية الان حتي اتي العريس وهو عمر الطبيب 
والدة كيارا: اتفضل يابني اتفضلي يامدام 
كانت كيارا جالسة في الصالون بهدوء تام وهي شاردة 
_عروستنا بتفكر في أي كان المتحدث والدة عمر 
كيارا: انا اسفه والله ماخدتش بالي اتفضلي اقعدي واقفة لي كان يتابعها عمر من بعيد وهي تتحدث مع والدته 
والدة كيارا: بنتي حته مني مش عايزة في يوم تزعلها كفاية الي هي مرت بيه 
عمر: انا شاري بنتك وهي في عيني 
والدة كيارا: ربنا يخليك يابني يلا روح لعروستك وانا هاخد امك ونطلع 
عمر : تمام 
بعد مرور خمس دقائق من الهدوء التام بين كيارا وعمر 
عمر: احم احم بصي ياكيارا انا شاريكي والله ولو موافقتش مش هسيبك هفضل أتقدم لحد ما توافقي 
كيارا: انا شوفتك فين قبل كدة 
عمر: انا الدكتور عمر الي كنت بعالجك بصي انا اول ما شوفتك حبيتك ومكنتش اعرف انك متجوزة  وانا طبعي فضولي سالت والدتك حكتلي حكايتك بصراحه كنت هطلبك منها بس لما عرفت انك متجوزة انصدمت وفرحت لما عرفت انك هتطلقي 
نظرت له كيارا بصدمة لاحظها عمر 
عمر: لا مش قصدي شر والله أنا بس حبيتك من اول ما شوفتك لو سمحتي اقبلي طلب الجواز انا شاريكي ومستني ردك بفارغ الصبر وده رقمي عرفيتي عليه موافقة ولا لا 
ظلت كيارا متحيرة لمدة يومان وأخرجت احمد من السجن وقررت بأنها غير مستعدة لهذه الخطوة واتصلت برقم عمر 
عمر: كيارا ها ردك اي 
كيارا: عمر انا مش مستعدة الخطوة دي 
عمر: وانا هفضل مستني ياكيارا ردك عليا في يوم من الايام وفكري في الكلام تاني 
مر اسبوع بخير علي خروج احمد من السجن وقررت الذهاب إليها ليعتذر منها 
احمد: كيارا لو طلبت سامحيني هتسامحيني وارجعيلي انا والله ندمت 
كيارا: ادم عليه السلام لما قطف التفاحه ربنا قالو اي انزل الأرض مش هتفضل في الجنه سيدنا ادم تاب وربنا سامحه بس هل رجعه للجنه لا خلاه في الارض بس سامحه وانا ممكن اسامح ترجع لا وخليك مع مراتك اللي ملهاش ذنب دي وذهب احمد وتركها واتصلت برقم عمر وأخبرته أن يأتي لتخبره بشيئ 
كيارا: بص ياعمر انا مطلقة وسالت شيخ هل ينفع اتخطب وانا في العدة ولا لا وقالي حرام شرعا فاسفه انا برفض طلبك 
عمر: هستني لحد بعد العدة والله لو هستناكي عمري كله هستني 
تمت بحمد الله ♥️

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-