رواية عودة العلاقات كاملة جميع الفصول بقلم فيولا عماد

رواية عودة العلاقات كاملة جميع الفصول بقلم فيولا عماد


رواية عودة العلاقات كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة فيولا عماد رواية عودة العلاقات  كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية عودة العلاقات كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية عودة العلاقات كاملة جميع الفصول

رواية عودة العلاقات بقلم فيولا عماد

رواية عودة العلاقات كاملة جميع الفصول

ثريا ثريا 
ثريا بحب: نعم ي سليم 
سليم بحده: انتي بقالك كم سنة هنا معايا؟ 
ثريا بستغراب: من 14 سنة لية هو انا دايقتكم في حاجه؟ 
سليم بعتاب: بصي يبنت الناس انا ومراتي الله يرحمها امناكي علي بيتنا وعلي بنتنا وعلي كل حاجه ولما مراتي اتوفات الله يرحمها انا كتبت عليكي بناءا علي طلبها الله يرحمها وربيتي بنتي وكبرتيها 14 سنة واكمل بحده وعيون يتطاير منه الشر لكن توصل ان حد يهددني بحياة بنتي الوحيده عشانك انا بحترمك وبعزك وربنا يعلم بس بنتي لا ي ثريا 
ثريا بدموع:والله انا بحبكم وبنتك هي بنتي انا عارفة اني تقيلة عليك بس انا مليش غيركم هروح فين؟
فجاه ينكسر الباب ويدخل شاب بكامل اناقته و وسامته 
:عندي ي ست الكل 
ثريا بستغراب:انت مين؟
زين:زين احمد الانصاري صاحب اكبر شركات استيراد وتصدير في العالم ابنك 
ثريا بصدمة:ابني انت ابن  اا احمد
زين بعصبية:اه ابنك اللي رمتيه وهربتي وابويا مات من قهرتوا عليكي وانا عشت من غير ام وكبرت وانا شايف ل واحد ف سني معاه ام ماعدا انا وانتي عايشة هنا مبسوطة مع جوزك وبنتك 
ثريا بحزن و دموع: انا مرمتكش جدتك هي اللي خدتك مني ورمتني بره بعد ما ولادتك مكنتش بتحبني عشان كانت من عائلة فقيرة ومينفعش واحده زيي اخدتك مني وقالت ل ابوك اني رمتيك وهربت مع واحد وابوك صدق وانتحر ولما حولت اشوفك ضربتني وبهدلتني ويومها الراجل ده و مراته شافوني وخدوني عشت معاهم عالجوني واهتموا بيا وحبوني وانا اه متجوز سليم الشناوي بس البنت بنته هو مش انا بنته هو و مراته الله يرحمها واتجوزنا بناءا علي طلبها قبل م تموت بس مقربليش انا بنام مع بنته وهو في اوضته هم اللي عوضني عن العائلة وعن الحب اللي مشفتوش مع ابوك وبنته اللي عوضتني عنك انا مش همشي من هنا و ارجع معاك هناك للاهانه والذل انا هفضل هنا ومش هتقدر تجبرني عارف ليه عشان انا واكملت بفخر و حب انا ابقا حرم سليم الشناوي 
زين بحزن:بس انا محتاجلك انا ابنك انا مليش دخل ب ابويا وجدتي واللي عملوا ليه اتحسب علي ذنب مش ذنبي هو انا مش زي بنته اللي خدت امي مني 
سليم بحزن وخوف علي بنته:انا هطلق ثريا وتقدر تاخدها معاك هي امك برضو وانا هاخد بنتي واسافر من غير مشاكل 
ثريا بجمود:طب خلاص انت هطلقني مش كده وانا هنتحر انا مش هرجع هناك تاني وبكده يبقا الموضوع اتحل من غير مشاكل 
زين بحزن:هتنتحري عشان هتيجي تعيشي معايا 
ثريا بزعيق:اه انا بكره ابوك وبكره جدتك انا ايوة مش بكرهك وبحبك بس مقدرش ابعد عن خديجة و سليم هم عائلتي وذهبت لتقف بجانبي سليم انا مش هبعد عن جوزي و بنتي 
زين بحزن:بس جدتي ماتت و ابويا مات وانا عايش لوحدي تعالي عيشي معايا وانا تحت امرك وامر سليم بيه وخديجه بس ارجوكي وافقي انا اول ما عرفت انك عايشة جيت ارجوكي متكسفنيش انا مليش حد انا معايا فلوس وحالتي كويسة بس معنديش ام وعائلة ارجوكي انا مش بطلب كتير انا بس عوز ابقا معاكي 
ثريا بدموع وهي تفتح ذراعيها:تعال 
وذهب زين ل حضن والدتها التي لما يراه قط فهذه اول مرة يراي والدتها ويحضنها 
زين ف نفسه:شكرا يارب شكرا 
واتاهم صوت من خلفهم غضب 
بغصب:ابعد دي ماما ابعد 
بغضب :ابعد عن امي 
 ‏زين بعصبية اكبر: لا دي امي انا و هاخدها وامشي ا
 ‏ثريا بتعب :انتو الاتنين ولادي بس انا دلوقتي مرات الراجل ده وأشارت علي سليم و خديجة بنتي اللي انا ربتها وانت ابني وحته من قلبي بس مش هينفع ارجع معاك
 ‏زين بحزن: انا مليش حد تعالي عيشي معايا ارجوكي انا بحبك 
 ‏خديجة بعصبية:ماما مش هامشي ا
 ‏سليم بصوت عالي: خديجة ثريا تبقا أمه هو مش امك وهو عنده حق في كلامه 
 ‏زين بدموع:انا ماشي ي امي وهنتقابل تاني اسف ي باشا مهندس و ذهب وهو يبكي ي الله علي هذا العالم القاسي 
 ‏سليم بحزن :انا اسف ي ثريا بس هو عنده حق هو من حقه انك تكوني جانبها انا مش عوز تبقا اناني 
 ‏ثريا بصوت عالي و دمووع :انت اي مش بتحس انا بحبك انا اول مرة اعرف قيمة نفسي وان ليا سند وضهر وانت مصمم تبعدني عنك حتي حقوقي انا بحبكم انا عايشة و اقول بكرة يحس ويعرف اني بحبه بس لا انا مبقاتش قادرة اعاند معاك انت معاك حق انا همشي و اقعد مع ابني في بيتي معززة مكرمة ولا اتهان منك واكملت بحب لخديجة وانتي ياحبيبتي هشوفك كل يوم انا بحبك اوووووي ي خديجة و ذهبت لغرفتها لتجلب اشياءها 
 ‏ثريا عكس ما بداخلها: ورقة طلاقي توصلني علي بيت احمد الانصاري 
وذهبت  
خديجة بدموع: بابا قول ل ماما متسبنيش وانهارت ف حضن ابيها 
سليم بزعل و وجع ف نفسه: والله انا كمان حبيتك بس مقدرش اخون مراتي كفايه خونتها في قلبي مش هقدر اقرب منك انا من يوم ما فتحت عيني مشوفتش غير اماني مراتي هي بنت عمي وحبيبتي وصاحبتي ومراتي وكل حاجه بس انا مقدرش 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
زين بتفاجاء: اي ده ماما تعالي تعالي اتفضلي 
ثريا باحراج: انا مشيت من البيت سليم وجيت مبقاش ليا بيت ف هتقل عليك 
زين بستغراب وفرح: لا ده بيتك نورتي طبعا بس معلش سوال هو انتي سيبتي بيت اونكل سليم ليه؟ 
ثريا بحزن: عوز يطلقني عشان ارجع اعيش معاك عوز يبعدني عن خديجة ويبعدني عنو بعد عشرة 14 سنة 
زين بستغراب: يعني هو مش معارض انك تعيشي معايا وكمان يطلقك 
ثريا بدموع: سليم طيب جدا هو احسن واجدع راجل شوفتوا في حياتي معاملته معايا كلها رحمه و موده و طيبة راجل بمعنا الكلمة بيتقي ربنا فيا اها انا وهو  متجوزين علي الورق لكن ونعمة الزوج والاخ والاب والسند انا محستش بقيمتي واني غاليه غير وانا مع سليم محستش بمعنا الامومه غير مع خديجة هي اه مش من رحمي لكن هي بنتي وضي عيني انا اللي ربيتها وكبرتها انا اللي بتقولي ي ماما و من كتر طيبة سليم بيقولي هطلاق وعيشي مع ابنك هو وحيد و ملوش حد وانا بحبه انا محبتش ولا عرفة الحب غير مع سليم وهو عوز يطلقني وانهارات ف البكاء 
زين بزعل علي حال والدتها:خلاص يامي ارجعي وانا يبقا اقابلك كل يوم اجازة ومتزعليش انا اسف 
ثريا بحزن:لا يبني انا مش هرجع انا اتفقت انا وخديجة انها هتيجي عندي بعد المدرسة ومعلش يبقا حد يوصلها البيت لان ممكن تتعب ف السكة 
زين بسخرية:خايفة عليها دي لما كانت بدور عليكي وجاتلي معلومات قالولي انها محدش بيقف قصادها ومحدش بياخد معها حق ولا باطل ولسانها قدها مترين دا انتو جيران الفيلا اللي جانبكم مطبخهم ولع بسببها والمدرسه كلها بتعمل لخديجة سليم الشناوي الف حساب دي معلمه علي مدير المدرسه هي دي طفلة عندها 14 سنة قال خايفة عليها قال 
ثريا بحزن:هي اها لسانه طويل بس مريضة قلب وممكن يغمي عليها ف اي وقت واعداء ابوها عارفين انها نقطة ضعف سليم ف محدش بيسبها و اكملت برفعه حاجب وبعدين الفيلا اللي جانبني هم اللي مش عارفين ياخدوا بالهم من بيوتهم الله 
زين بستغراب:انتي اتعداتي من خديجة ولا اي ي امي 
ثريا بفخر:لا هي واخده كل صفاتي بينتي بقا 
زين بضحك:طب تعالي بقا اعرفك علي اوضتك 
......
خديجة: سولي 
سليم بانشغال: نعم ي حبيبتي 
خديجة: انا جعانة اووووووي اعملي اكل 
سليم بانشغال: حاضر هخلص الورق ده واعملك حاجه انتي بتحبيها 
خديجة بزعل: ماشي
وخرجت خديجة ولما يري سليم زعل خديجة 
بعد مرور ثلاث ساعات
خديجة: انا هعمل اكل ليا بابا نسي يعملي اكل ومش واخد باله مني واني جعانة 
وذهبت للمطبخ 
خديجة: انا مش عارفة اعمل اي يارب اه ارن علي ماما تقولي 
واخذت هاتفها ترن علي ثريا 
خديجة بدموع: حتي ماما مش بترد اهي اهي واخذت تبكي 
بعد وقت 
خديجة وهي تمحي دموعها: لا انا هتفرج علي الشيف واعمل الاكل 
خديجة: بس كده انا هقوم اعمل الاكلة دي وادوق بابا 
في المطبخ 
خديجة: ايوة كده احط بقا البهارات ونفتح العين التانية عش
ولكن قاطعها صوت هاتفها 
يالله لقد فعلت غلط وانها فتحت عين الباتوجاز ي الله 
بعد مرور نصف ساعة 
الاعلامية: الان نحن هنا امام منزل رحل الاعمال الكبير سليم الشناوي ويوجد انفجار كبير في ڤلته ولا نعلم السبب وايضا لا نعلم كيف حال راجل العمال سليم الشناوي وابنته خديجة سليم الشناوي دعونا نشاهد معا الحادث 
.......... 
زين بسرعه: امي ي امي 
ثريا بتعب: نعم ي زين؟ 
زين بتوتر: ڤيلة سليم الشناوي ولعت ومحدش يعرف هو عايش هو و بنته ولا لا
ثريا بصدمة ودموع: بنتي خديجة خدني عندهم ي زين بسرعه ارجوك سليم سليم حصلوا اي ها خديجة عايشة ها كويسة اتاذت ماله 
زين بحزن: اهدي ي امي محدش يعرف عنهم حاجه والمطافي اخدتهم وراحوا مستشفي والدي يلا
بعد مرور نصف ساعه
في المستشفي
زين للاستقبال: سليم الشناوي وبنته فين؟ 
الاستقبال: باشامهندس سليم في غرفة 16 الدور التاني هو و بنته
في الاعلي
ثريا بدموع وفي تحتضن سليم: مالك يسليم في اي اي اللي حصل انت كويس دراعك بس اللي اتاذء معلش يحبيبي انا اسفة انا اللي مشيت ا
سليم بتوجع: لا ي ثريا انا كويس اهدي 
ثريا بدموع وهي تجلس بجانب سليم: ليه كده ي سيلم مش كان زمانا في بيتنا ومع خظيجة ومحصلش كل ده ها انا اسفة بس انت برضو غلطان مرنتش ليه عليا وقولتلي ولا طلبتوا اكل من برة ها وفجاه وقفت خديجة خديجة فين ها خصلها اي 
زين بتداخل: اهدي ي امي حمد الله علي السلامه يباشا مهندس 
سليم بتعب: الله يسلمك يبني 
زين بهدؤء: بصي ي امي محدش اتاذء بس المطافي قالت ده حريق وكان من المطبخ ومحدش فيهم الحمدالله حصلوا حاجه 
ثريا: طب خديجة 
زين بغيظ: متساليش علي البني ادمه دي دي مسحت بكرامه الظابط الارض دي مش طفلع دي واحدن عندها 100 سنة دي شعلة 
خديجة بتداخل: مين دي اللي شعله يبن احمد حوش حوش انت اللي مؤدب انت ناسي انك كسرت باب الفيلا بتاعنا ها و الظابط ده اصلا مش عارف شغلوا عمال يقول حصل اي طب ازاي وانتي مغرفش اي مش يسكت اخد نفسي حيوانات كلكم واكملت بحب عامل اي ي سولي يحبيبي 
سليم بدموع: انا اسف يحبيبتي لو كانت سمعت كلامك من الاول مكنش كل ده حصل حقك عليا 
خديجة وهي تمحي دموع سليم: لا يسولي يحبيبي انا اللي غلطانة مش تبكي بقا يحبيبي انت في حاجه بتوجعك؟ 
سليم بحب: لا يحبيبتي
خديجة: وانا كمان كويسة بس اي اخبار الفيلا
زين ببرود: فحماية الفيلا عبارة عن نص حلو ونص التاني شوية رماد 
ثريا بزعل: كده يخديجة مش تسلمي علي ماما حبيبتك ها 
خديجة بردح: حبيبتك حبيبتك مين ي ام حبيبتك انتي مش سبتيني ومشيتي عشان ابو اربعه و اربعين ده ها 
ثريا بزعل: انا اسفة بس ابوكي اللي غلطان هتسامحيني صح
خديجة بطيبة مصطنعة ومرح: يلا يختي امري لله 
ثريا بسعادة: خش في حضن اخوك ي فواز
سليم بحب: انا اسف ي ثريا معرفتش قيمتك غير لما مشيتي وفعلا انتي مراتي وانا دلوقتي عرفت ان بحبك فعلا انا اسفة 
ثريا بدموع: وانا كمان بحبك
واخذ سليم ثريا و خديجة بحضنه 
زين راي ذلك المنظر وذهب 
خديجة: اومال ابنك في ي رورو؟ 
ثريا: كان هنا معرفش 
سليم: اكيد زعل 
خديجة: اصبر اروح اجبهلكم واجي 
سليم بخوف: لا بلاش انتي بلاش خناق مع حد يخديجة مش قادر اقوم بجد
خديحة بزعل مصطنع: انا غلبانة يبابا كده يسولي اهي اهي 
ثريا بزعيق: ليه كده يسليم واكملت بحب ل خديجة: روحي ي ديجة شوفي وتعالي بسرعه ولو حد كلمك صوتي واجيلك 
في الاسفلي 
خديجة وهي تضع يدها علي خصرها: مالك يحزين؟ 
زين بستغراب: انتي بتجيبي الكلام ده منين انتي والدك رجل اعمال محترم وانتي حاسك تربية شوارع 
خديجة بشهقة: اصمال عليك يخوي خلينالك انت الاحترام والذوق الحق عليا انا اللي قولت اشوف المز ابن ثريا فين 
:  زين ازيك  عامل اي 
زين ببتسامة: الحمدالله وانت 
احمد ببتسامه: بخير مش هتعرفنا 
خديجة بتسبيل: انا خديجة سليم الشناوي وانت؟ 
احمد ببتسامة: انا احمد اتشرفنا يقمر
خديجة بمرح: انت اللي قمر عينك دي ولا عدسات
احمد بضحك: لا عيني
زين بغيظ: طب ي احمد نتقابل
خديجة بمرح: سلام يحلو انت 
احمد بضحك: سلام
زين بغيظ: اي اللي قولتيه ده هتفضحيني
خديجة: مالك يخوي زعلان ليه
زين بغضب: انا بجد بقرف منك اي ده
..... 
ثريا: خديجة اتاخرت 
خديجة: انا جيت ي ثريا 
ثريا: اتاخرتي ليه 
خديجة: عادي كنت بدردش مع زين
سليم: طب يلا نمشي بقا احنا كويسين 
ثريا بخوف: طب وانا هروح فين؟ 
زين بهدؤء: بص ي استاذ سليم انا اه عايش لوحدي بس مش هقدر اشوف امي زعلانة وان انا اسبب ان ابعدكم عن بعض واكمل بمرح وانا يبقا اجي ازركم في الحواداث بسبب خديجة طبعا 
خديجة برفعة حاجب: انا واحداث ها انا بقا هطلع احسن منك تعال اقعد معانا ويبقا انت مع ثريا وانا برضو
سليم ببتسامة: فعلا فكرة حلوة تعال اقعد معانا انا كان نفسي يكون ولد وكنت عامل جناح خاص ليه بس ربنا ماردش تعال واقعد فيه 
ثريا: اه يحبييي تعال انا بصراحه مهقدرش اقعد في الفيلا هناك انا قلبي بيتقبض منها ارجوك
خديجة: تعال يشابه دا احنا هنريحوكي اوووووي 
زين بمرح: انا مش خايف غير منك انتي
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
خديجة بمرح : تعال يشابه دا احنا هنريحوكي اوووووي 
زين بمرح: انا مش خايف غير منك انتي
خديجة وهي تذهب بدلع :متخافيش ي بطة هيهيهيهيهي 
زين بصدمة :الحقي ي امي البت قلبت 
ثريا وهي تذهب خلف خديجة :قلبي امووووواه هيهيهيهي
زين بصدمة :امي 
سليم بضحك:يلا يبني شوية تاخد علي الوضع
زين بفاجاه:هو ده عادي و هيهيهيهي عادي 
سليم :اه عادي ويلا احسن خديجة تيجي وانا مش قد البت دي
و ذهب كلا منهم علي ڤيلة سليم الشناوي 
خديجة: بص بچا الچناح ده ابويا اللي محچش بيچولك ده چناحك استريح فيه واني هشعيك علي الوكل ي سي زين 
زين: مش فاهم 
خديجة بتريقة: اومال بيقولوا كنت عايش بره ازاي يخوي
زين :ما اللي انتي بتقوليها ده صعيدي وانا معرفش لغتهم وبعدين اي جاب الصعيد ل بره 
خديجة بغرور: لا انا فاهمه كويسة انا بطلع من الاوائل في الملاحق يخوي 
زين :اطلعي بره يبت انتي اي كارثة متحركة علي الارض بره 
و ذهبت خديجة وهي تتدلع وزين هلك من تصرفاتها و دلعة المغري 
زين في نفسه : دي 14 سنة دي يارب صبر ايوب احسن اعمل فيها حاجه بأنوثتها و دلعها المهلك دا اااااه اي اللي جبرني اعيش مع البطل في بيت واحد 
........
في غرفة سليم 
ثريا برقة: تعرف ي سليم أن دي اول مرة من يوم ما جيت هنا ادخل الغرفة دي بس الوانها حلوة اوووي و كمان نوع الخزانة جميل حلوة اوي بجد و ... انت بتبصلي كده ليه؟
سليم بحب: دي اول مرة اسمح لحد بعد خديجة و المرحومة مراتي آن واحدة ست تدخل الغرفة دي وكمان الفيلا كلها علي ذوقي والغرفة كمان كويس انها عجبتك لانك هتعيشي معايا في الغرفة بعد كده 
 ثريا بعد استوعب: قصدك اي ؟
 سليم بحب :يعني من النهارده هنتمم جوازنا تسمحيلي 
 ثريا بفرحة وهي ترتمي في احضان سليم:انا بحبك اوووي و 
 ولكن قاطع حديثة قبله من سليم والان ثريا زوجة سليم الشناوي فعلا و قولا ♥️
 ......
  في غرفة خديجة
خديجة بصوت عالي:ﻗﺒﻞ ﺍﻱ ﻛﻠﻤﺔ ﺗﻘﻮﻟﻬﺎ ﻋﻦ ﻇﻨﻮﻧﻚ ﻭﺍﻟﻠﻲ ﻓﺎﺕ
ﻗﺒﻞ ﻣﺎ ﺗﻔﺮﻗﻨﺎ ﻛﻠﻤﺔ ﻗﺒﻞ ﻣﺎ يفوت الأوان 
ﻳﻼ‌ ﻧﺴﺮﻕ ﻣﺎﻟﺰﻣﻦ ﻟﺤﻈﺔ ﺗﻔﺎﻫﻢ
ﻣﺤﺘﻤﻞ ﻧﺮﺟﻊ ﻭ ﺍﺣﺴﻦ ﻣﻦ ﺯﻣﺎﻥ
ﺍﺣﻨﺎ ﻛﻨﺎ ﺍﻟﺤﺐ ﺫﺍﺗﻪ ﻗﺒﻞ ﻣﺎ ﺗﺴﺎﻓﺮ ﺑﻌﻴﺪ
ﻗﻮﻟﺘﻠﻚ ﺧﺪﻧﻲ ﻣﻌﺎﻙ ﻗﻮﻟﺖ ﺭﺍﺟﻊ ﻣﻦ ﺟﺪﻳﺪ
 ﻭ ﺍﺗﻮﺍﻋﺪﻧﺎ ﻭ ﺍﺗﻌﺎﻫﺪﻧﺎ ﺑﺎﻟﻌﻴﻮﻥ ﻗﺒﻞ ﺍﻟﻜﻼ‌ﻡ
ﻭ ﺗﺘﻔﻘﻨﺎ ﻉ ﺍﻟﺮﺳﺎﻳﻞ ﻭ ﺍﺑﺘﺴﻤﺖ ﻭ ﻗﻮﻣﺖ ﻗﺎﻳﻞ
ﻣﺴﺘﺤﻴﻞ ﻓﻴﻮﻡ ﺗﻨﺎم وبص في عينيه كنتي بتنامي وانتي بعيد عني
 ﻗﺒﻞ ﻣﺎ ﺗﻜﺘﺒﻠﻲ ﻏﻨﻮﺓ ﺍﺣﺲ ﻓﻴﻬﺎ ﺑﺎﻻ‌ﻣﺎﻥ
ﺍﻧﺘﻈﺮﺕ ﻳﺠﻴﻨﻲ ﺭﺩﻙ ﻭﺍﻧﺖ ﻋﺎﺭﻑ ﻣﻌﻨﻰ ﺑﻌﺪﻙ
ﻭﺣﺪﺗﻲ ﺭﺟﻌﺘﻠﻲ ﺑﻌﺪﻙ ﺍﻟﻠﻲ ﻏﺎﺑﺖ ﻳﻮﻡ ﻓﻀﻠﻚ
 ﺣﺮﺗﻲ ﺫﺍﺩﺕ ﻣﻦ ﻇﻨﻮﻧﻲ ﻗﻮﻟﺖ ﺍﺳﺎﻝ ﻧﺎﺱ ﺻﺤﺎﺑﻚ
ﺍﻟﻠﻲ ﺭﺩﻭ ﻭ ﺧﻮﻓﻮﻧﻲ ﻗﺎﻟﻮ ﺍﻧﺴﻰ ﺭﺍﺡ ﻭ ﺳﺎﺑﻚ
ﺍﻻ‌ ﻭﺍﺣﺪ ﺑﺲ ﻗﺎﻟﻲ ﺑﻜﺮﺓ ﺭﺍﺟﻊ ﺭﻏﻢ ﺍﻧﻪ
ﻫﻮ ﺩﻩ ﺍﻟﻠﻲ ﺗﻤﻠﻲ ﺍﻧﺖ ﻳﺎﻣﺎ ﺧﻔﺖ ﻣﻨﻪ 
 ﺑﺲ ﺻﺎﺣﺒﻚ ﺍﻟﻠﻲ ﻗﺎﻟﻠﻲ
ﺍﻟﻠﻲ ﻗﺎﻟﻠﻲ ﻫﻮ ﻗﻠﺒﻲ
ﻗﻠﺒﻲ ﺍﻟﻠﻲ ﻳﺎﻳﻤﺎ ﻗﻮﻟﺖ ﻋﻠﻴﻪ زﻣﺎﻥ و
ولكن قاطعها زين 
زين بحب :صوتك حلو اوووي ي خديجة بجد انا اطمأنت و في شعور دفا غريب 
خديجة بغرور:انا مش اي حد يولااا 
زين باستغراب: يولاا
خديجة:أيوة ي ولااا مالك 
زين بهدؤء: بصي انتي قمر و صوتك حلو بس ممكن شوية هدؤء لأن انا عندي ميتنج مهم الصبح 
خديجة بغرام:من عنيا يواد يحليوة انت 
زين :انتي اي بت انتي 
خديجة بهيام:انا خديجة ي زينو عيونك دي ولا لنسز يولااا 
زين بهدؤء:اي رايك نشرب قهوة تحت ونتعرف علي بعض 
خديجة بهيام:يلا 
.......
زين :بصي يستي انا زين احمد الانصاري عمري كله كنت في امريكا مع جدتي بعد وفاه والدي وانا ذاكرت واجتهاد واحسن مهندس دلوقتي وبدير شركات والدي ولما جدتي توفت نزلت مصر علشان اشوف امي وبعدها جيت عندكم وانتي عارفه الباقي 
خديجة:اها دي بقا حكايتك عادية يعني مش بتاعت البطال اللي في بالي انت مش هتنفع لا 
زين بتسال : مش انفع ل اي ؟
خديجة بغرور: انك تكون فارس احلامي 
زين :وانتي بقا عندك مواصفات فاي احلام من دلوقتي ببنتي انا وانا زيك كنت اذاكر و اصلي وانزل النادي علشان دروس الخيل الموسيقي السباحة و 
خديجة بلوي فم:اي يخوي كل ده هي الاغاني عوزة دروس وماله العوم الكلابي بقا 
زين بضحك :عوم كلابي انتي بتجيبي الكلام ده منين 
خديجة:من هنا وأشارت علي فمها 
زين بهيام : حلوين اوووووي 
خديجة بهيام:هم اي اللي حلوين ي زينو
زين بهيام اكبر: شفايفك واقترب منها لي يقبلها في شفاتيها
..... : خديــــــــجة 
ثريا بصوت عالي: خديـــــــجة 
زين و خديجة بانتفاض: امي 
ثريا وهي تجذب خديجة لحضنها : اي اللي انت بتعملوا ده ي زين ؟ دي زي اختك 
زين بتفاجاء من حديث والدتها: اي اللي بتقولي ده ي امي انا و خديجة مش اخوات وانا مش هتخط حدودي انا بس كانت لحظة ضعف رجاءا افهمي الموقف صح و الله دي اول مرة اكون معها لوحدنا اصلا 
خديجة بزعل : صدقيني ي ماما دي اول مرة انا اسفة ي ماما اسفة ي زين 
زين بحزن: حقك متثقش فيا لانك متعرفيش عني حاجه بس انا ي امي مستحيل اعمل حاجة بشعة في خديجة لأن انا حقيقي معجب بيها وكلمت اونكل سليم أن انا معجب بخديجة وهو وافق اني اتقرب منها  تصبحي علي خير ي امي 
ثريا بزعل: غبية ي ثريا عشان دي خديجة اللي انتي واثقة فيها اكتر منك زين نفسه بس دي برضو عيلة صغيرة مش فاهمه حاجه وبرضو مش ينفع اصدق زين كده هو كويس وابني يارب 
..........
في البلكونة 
خديجة بمشاكسه:بس بس 
زين بصدمة و ضحك: انتي بتعملي اي هنا يبت ؟
خديجة بغيظ:كل ده تحت كنتوا بتقولوا اي؟
زين باستغراب: المعنا 
خديجة :يولااا افهم انا طلعت انت قفت مع  سوسو قولتوا اي؟
زين باستفهام:وانتي عارفتي منين أننا وقفنا واتكلمنا ؟
خديجة : انا مفيش حاجه في البيت ده معرفهاش يولاا حتي كلامك مع سولي عليا انا عارفة وذهبت وهي تقول معجب بيا معجب بيا هيهيهيهي 
زين بصدمة :اي ده مش معقول انا بدأت اخاف علي نفسي منها 
و ذهب كلهم في ثبات عميق
في صباح التالي 
خديجة بابتسامة: باح الخير ي سولي 
سليم بحب: صباح النور يروح سولي 
ثريا بغيرة :اي ده اي ده انتي تقوليلوا سولي وهو روح سولي طب وانا 
خديجة بغمز:انتي حبيبي 
ثريا بضحك:ي بكاشة 
زين بهدؤء : صباح الخير
خديجة بهيام:صباح الورد ي زينو 
سليم بغيرة :خديجة انا بس اللي تدلعيني 
خديجة وهي تقبل خد والده:انت اللي في القلب ي سولي احنا بنجامل المز ابو عيون زرقاء دول 
سليم بغيرة:لا مش تقولي كده وبعدين انا بغير 
ثريا بضحك:بتغير من زين ي سليم و أكملت بخبث اومال لما تتجوز بقا هتعمل اي 
سليم بدموع و حب: انا بنتي صغيرة و مش هتبعد عن حضني 
خديجة بحب وهي تمحي دموع والده : انا مش هبعد عنك ابدا ي بابا انت حبيبي ي سولي 
ثريا بتأثر: خلاص بقا ي سليم هعيط ده لان بقولك خديجة هتتجوز 
سليم بحب وهو يضم خديجة لها اكثر: متبعديش عني لأن مش هقدر اكمل حياتي من غيرك اموت من غيرك 
خديجة و هي تقبل والده : بعد الشر عليك 
ثريا :خلاص بقا ي سليم يلا افطروا 
بعد مرور وقت ذهب سليم ل شركته و زين أيضا و ثريا ذهبت ل غرفتها أما خديجة فهي تفكر في شي 
بعد مرور وقت 
في شركة الانصاري 
السكرتيرة:باشا مهندس زين في بنت بره و محتاجة تقابلك
زين باستغراب:تمام دخليها 
خديجة بفاجاه:اي يولااا الشركة اللي كلها بنات ف بنات دي دانت خلبوص كبير 
زين بصدمة:خلبوص في بنت تقول خلبوص انتي عرفتي الكلمة دي منين ولا فاهمه معنه 
خديجة : بس بقا خلينا ف المهم ا
احمد بدخول مفاجاه: زين الورق ده احم انا اسف بجد 
خديجة :خد يولاا ي ابو عيون حلوة انت 
احمد بمرح: نعم يقمر انت 
زين بعصبية: أخرج ي احمد بره 
بعد خروج احمد 
زين بعصبية: انتي اي كلمه ولاا دي و ازاي تقوليلوا ي ابو عيون حلوة وده مش مرة واحدة لا ده مرة لما كنا في المشفي ودلوقتي اي مفيش احترام ليا خالص 
خديجة و هي تقترب منه :انت غيران ي زينو 
زين بتوتر: غيرة اي بس يلا ي خديجة امشي للبيت لأن انا عندي شغل كتير يلا
خديجة :انا معجبة بيك ي زينو 
زين بتوتر اكبر: خديجة انا اسمي زين مش زينو وابعدي عني اخرجي يلااااااا
خديجة بدموع:انا بكرهك و ذهبت 
........
في المساء في ڤيلة الشناوي 
زين بهدؤء:مساء الخير
ثريا و سليم : مساء النور 
زين بحرج :امي كنت حابب افتحك في موضوع كده
ثريا بقلق:اي يحبيبي مالك 
زين وهو يتطلع علي خديجة التي تتجاهله منذ مجيء: انا هخطب 
ثريا بفرحة و هي تنظر ل خديجة :بجد مين حد نعرفوا
زين بهدؤء قبل العاصفة :لا حد من بره مصر
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
ثريا بفرحة و هي تنظر ل خديجة :بجد مين حد نعرفوا
زين بهدؤء قبل العاصفة :لا حد من بره مصر
ثريا بحزن وهي تنظر ل خديجة:مبروك يبني 
سليم بزعل :مبروك ي زين 
خديجة بفرح عكس ما بداخلها: اهاااا واخيرا هلبس سواريه مبروك ي زينو 
زين بصدمة من فرح خديجة:الله يبارك فيكي طب بعد اذنكم
......
في غرفة سليم و ثريا 
ثريا بزعل:انا زعلانة اوووي لأن خديجة كانت معجبة ب زين و زين معجب بيها اي بس اللي حصل يخلي زين يعمل كده 
سليم بهدؤء :بصراحه هو طلب مني انو يقرب من خديجة وانا وافقت بعد كده جه وقالي ان حصل بينك وبين مشكله بسبب خديجة لما كانو في الجنينة وانا قولتوا يبعد عن بنتي لأنها لسه 14 سنة وهو 24 و 
ثريا بصدمة:انت ي سليم تقول كده لا انت كده بتظلم بنتك ما انت كنت كبير 10 سنين عن زوجتك الاولى ليه كده ليه توجع الاتنين يعالم اي اللي في قلب خديجة دلوقتي ؟
سليم بزعل:انا كنت فاكر أن كده صح و مش حاسبتها زي ما انتي بتقولي طب اعمل اي دلوقتى
ثريا :انا مش عارفة افكر بصراحه بعد اللي انت قولتوا 
........
في غرفة زين 
زين في نفسه:هي ممكن تكون مش معجبه بيا بس انا متاكد انها بتحس بمشاعر اتجاهي و هي قالتلي انها معجبه بيا وانا معجب بيها بس في فرق سن بينا و والده مش موافق اعمل اي بس يارب طب والعروسه اللي هخطبه بكرة دي هجبها منين ؟و
ولكن قاطع كلامه صوت خديجة 
خديجة بصوت حزين: بحبببك ومش هقووول تااااني.. عاوزك وانتي عيززاااااني.. بحببببك حب مش عاااااادي.. مشااااعري من زمن تاااااني ورووووحي سااااكنة في روووحك
اناااا بعشقووو لدنيا. ديه ايوا هقولهااااا... انااا متفاااائلة بيييه.. ديه فرحة الدنياااا. وما فيهاا جتلي بييييه..وبدعي ربناااا كل يوووم يبااااركلي بيييه
زين بهدؤء:بتعشقي مين ي خديجة ؟
خديجة بزعل ولكن أظهرت الا بمبالاه: عادي مش لازم كل اغنيه اقصد بيها حد 
زين بهدؤء: خديجة ممكن اقولك حاجه 
خديجة:لا والله ي زينو هنام تصبح على خير
زين بزعل :وانتي من أهله 
.......
في الصباح 
خديجة بفرح مزيف:بابا 
سليم بحب:نعم يحبيبتي 
خديجة:ممكن اطلب طلب صغنن
سليم بحب:اوامري 
خديجة بهدوء:انا عوزة اسافر ألمانيا
سليم بصدمة:لا مفيش سفر لا متبعديش عني انا اموت فيها مش هستحمل 
خديجة وهي تحضن سليم:متخافش عليا وانا مش هعيش لوحدي هناك خالو حسن هقعد معاه فترة صغننة وهرجع هو وحشني بليز
سليم بخوف:خلاص نروح انا وانتي ونرجع بعد اسبوع لكن سفر لوحدك لا انا اخاف عليكي مقدرش لا استحمل غيابك عني لا 
خديجة بزعل مزيف:لدرجه دي مش واثق فيا ي سولي اهي اهي اهي 
سليم بحزن:لا طبعا واثق فيكي اكتر من نفسي بس مش هامن عليكي لوحدك 
خديجة:لوحدي فين بس ي حبيبي انا هعيش مع خالو حسن وانت عارف انو طيب و بيحبني 
سليم :انا عارف مفيش اطيب من خالك بس انا اخاف عليكي طب اسافر انا وانتي 
خديجة بخنقة و دموع:انا مش عوزة خلاص ي بابا بس انت كده اناني و ذهبت ف ليس أحد يشعر بيها فهي أحبت زين وهو كسر بخاطرها والان والدها الذي لم يفهم مشاعر ابنته 
...
خديجة بعصبية :مش عوزة اتكلم مع حد 
سليم من الخارج:حتي بابا
خديجة بهدوء:نعم ي بابا 
سليم بدموع وهو يجلس بجوارها:انا اسف يحبيبتي مش قصدي ازعلك و ارفضلك طلب بس انا مش هستحمل انك تبعدي عني كفاية والدتك انا من غيرك اموت ي حبيبة بابا و انتي عوزة تسيبي بابا حبيبك و تمشي لأن زين قال هيخطب صح 
وجاءت خديجة بتتكلم لكن أشار لها سليم بأن تصمت انا مش صغير ي خديجة ولا انا يعني مش عارف تصرفاتك اتغيرت ازاي ولا تعلق بزين انا زين جالي وكلمني وقص عليها كل شي 
خديجة بصدمة:ليه ي بابا تقولوا لا
سليم :خافت يخدك مني وتبعدي وانا بحبك 
خديجة وهي تحضن ابيها :خلاص يحبيبي متزعلش و انا اوعدك أن انا هنسا زين و مش هبعد عنك خالص ومش هسافر كمان واكملت بمرح انا اصلا عامله ل خالو حسن بلوك 
سليم بمرح :اصلا 
خديجة :طب يلا بقا طرقنا عشان انا هنام حبه 
سليم بحب:ماشي يقلبي باي 
خديجة:باي 
وخرج سليم وقامت خديجة في الشرفة تتلفت حوالها 
في غرفة زين 
:زين ولااا ي زين 
زين بنوم:ي امي خمس دقائق بس 
:يولااا قوم يولااا
 زين:نعم ي وأكمل بصدمة انتي دخلتي ازاي ؟
في غرفة زين 
:زين ولااا ي زين 
زين بنوم:ي امي خمس دقائق بس 
:يولااا قوم يولااا
 زين:نعم ي وأكمل بصدمة انتي دخلتي ازاي ؟
 خديجة:من البلكونة طبعا هكون منين 
 زين بصدمة:انتي مجنونة افرضي حد دخل شكلك هيبقا اي ه
 خديجة بحب:متخافش انا حاسبة كل حاجه سوسو في المطبخ و بابا في المكتب وهم مفكرنا نايمين انت بجد طلبتني من بابا
 زين بحب:اه اتقدمتلك وهو كان مرحب بيا جدا بس بعد كده قال لا مش هينفع وانت كبير وهتبعد بنتي عني بس انا كانت نيتي خير ومش كنت هبعدكم عن بعض 
 خديجة بحب:انا اتاكدت من مشاعري ي زين و و... و انا بحبك ♥️
 زين بحكمة:بس والدك مش هيوافق ه
 خديجة بحب:متخافش بابا مش هيرفض طلما انا وانت بنحب بعض بابا كان واخد امي عن حب وهو مستحيل يقف في سعادة ليا انا هكلمه المهم انت بتحبني ؟
 زين بحب:اكيد بحبك بس انتي لسه صغيرة خالص يخديجة 
 خديجة بدلع :بقا انا صغننة ي زينو 
 زين بهدؤء:اطلعي بره ي خديجة 
 خديجة بدلع و تقترب منه:ليه بس ي زينو
 زين بتوتر : خديجة رجاءا اخرجي يلا 
 خديجة بابتسامة:ماشي ي زينو باي 
 ..........
 في المساء 
 خديجة بحب :بابا كنت عوزة اتكلم معاك شوية 
 سليم بحب:حاضر يلا علي المكتب 
 خديجة:لا ي بابا خلينا هنا انا حابه الكل يسمع 
 سليم بحب:اللي يريحك اتفضلي 
 خديجة بهدوء:انا و زين بنحب بعض و انا عارفة انك بتتمنالي السعادة و كل حاجه حلوه بس عشان خاطري فكر في الموضوع عارفة أن انا صغيرة بس انا هتفق مع زين أن اخلص الثانوية العامة و نتجوز وياريت توافق ي بابا عشان خاطري وان كان علي فرق السن ف برضو انت و ماما كان في فرق سن 11 سنة عشان خاطري انا هكون مبسوطة مع زين و لما إن شاء الله نتجوز هنقعد معاك مش هنبعد انا اصلا مقدرش ابعد عنك انت شوفت حد يبعد عن روحو 
 سليم بدموع و حب :موافق يخديجة بس مفيش حاجه بتحصل غير لما تخلصي ثانوي طلما انتي هتكوني فرحانه انا كان هبقا فرحان 
 ثريا بحب :مبروك يحبيبتي اهو كده ابقا امك و حماتك 
 ثريا وهي تشد اذان زين :مبروك بس زعلتني لما قولت بنت بره مصر اعبقالك ما اشوف ولادكم يحبيبي مبروك 
 خديجة بغيظ :زين باشا م تتكلم و مسكوفة يبيضة 
 زين :انتي سبتي حاجه اقولها علي العموم انا بحب خديجة وان شاء الله مش هنبعد عن هنا و كل شروطكم انا موافق عليها اي اؤامر يخديجة 
 سليم بضحك:أيوة كده اسمع كلام لتزعلك احنا مش قد البت دي 
 خديجة بصدمة مصطنعة:انا غلبانه ي بابا 
 ثريا بمكر:بس انتي كنتي فين بعد والدك ما نزل يخديجة ؟
 خديجة بتلعثم:في الغرفة نائمة ليه؟
 ثريا بمكر:طب يبقا اقفلي باب الشرفة احسن حرامي ينط الشرفة وكده يعني 
 خديجة بتلعثم:حاضر حاضر 
 .....
 في غرفة سليم 
 سليم بارتياح :تعرفي ي ثريا ان انا مبسوط جدا أن بنتي بتحب و هتتجوز شخص بيحبها و تحبه وكمان هتعيش معايا دا احسن شي لان لو ابنك زعلها بس ه
ثريا بضحك :يسيدي عارفين انك بتحب خديجة بس ده ابني برضو 
سليم بتسال: ثريا هو انا لو توفاني الله و خديجة اتجوزت ابنك هتعملي عليها أم جوزها وكده ؟
ثريا بزعل :هو انا وحشة اوي كده يسليم في نظرك علي العموم بعد الشر عليك وبعدين خديجة بنتي انا اللي مربيها وانا اللي راضية اعيش معاكم هنا وكنت هسيب ابني عشانك انت و خديجة وانت تقول كده دي اغلا حاجه في حياتي بس عشان حته منك حتي لو مش انا امها اللي ولدتها بس الام هي اللي باتربي
سليم بحب:انا واثق فيكي ي ثريا حقك عليا لو زعلتك 
.......
زين : يخديجة عيب كده اتفضلي علي غرفتك بقا لو حد شافك هنا صدقيني هيحصل مشكلة 
خديجة :وانا مش همشي من هنا غير لما اعرف انت كنت بتكلم مين و تقولها انتي عامله اي انتي والبيبي؟
زين بتعب:يحبيبتي افهمي انتي حلمتي بكده لكن وحياة ربنا انا كنت نايم ده حلم ي خديجة بلاش جنان
خديجة:انت مش بتخوني يعني ؟
زين بصدق: لا طبعا انا بحبك يروحي ♥️ 
و ذهبت خديجة لغرفتها وزين أيضا نام وغطوا الجميع في ثبات عميق 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
في الصباح 
زين بابتسامة : صباح الخير 
سليم و ثريا :صباح النور 
خديجة وهي تنزل من السلم و تغني : اهو انت الحظ بعينو كان وشك حلو عليا كل اللي 
........
ناس شايفين ميجيش واحد
....... في المئة من اللي انا لسه مقولتووووش 
سليم بحب :صباح الورد يروحي 
خديجة تقبل والدها : صباح العسل عليك انت يروحي 
ثريا بضحك : شكلك رايقة النهاردة صح 
خديجة بابتسامة : اه اوووووي 
سليم : من اي بقا يديجة 
خديجة بمرح : اصل انا متقدملي عريس 
زين بعصبية :نعم اومال انا مين ها 
سليم بزعل :زين انت وبنتي مفيش حاجه رسمية بينكم وبعدين انت بتزعقلها ليه أنا بس اللي ليا الحق ف ده و بعدين انا قولتلك بنتي ليك طلما بتحبوا بعض 
زين بعصبية مكتومة : فعلا عن اذنكم عندي ميتنج 
واتجاه لخارج الفيلا وركب سيارته وساق بسرعه جنونية 
سليم بزعل من نفسه : ثريا انا حقيقي مكنش قصدي ازعق فيه بس انا مش عوز خديجة تزعل حقك عليا 
ثريا :لا يسليم انت كلامك صح بس انا عوزة أعرف احنا ليه مش ناخد خطوة جد في موضوع خديجة و زين مثلا خطوبة يعني عشان محدش يتقدم لخديجة ويحصل مشاكل 
خديجة بزعل :انا زعلت زين بص والله دي عشان اشوف هو بيغير عليا ولا لا بابي هو ممكن اروح ل زين الشركة 
سليم بخوف :لا مش هينفع تخرجي لوحدك ا
خديجة بسرعه:هاخد السائق معايا و بالمرة اقول لزين علي الخطوبه وان بعد اربع شهور هيبقا عندي 16 سنة بليز
سليم : ماشي بس بسرعه 
خديجة بفرحة :باااااي 
........
زين ل السكرتيرة: الغي اي مواعيد النهارده 
السكرتيرة بدلع:تحب اجبلك قهوة 
زين بلا مبالاه :تمام اتفضلي 
بعد مرور دقائق 
السكرتيرة بدلع: اتفضل ي زين باشا 
زين: شكرا
السكرتيرة وهي تقترب من زين :تحب اعملك مساج هترتاح اوووي 
و قبل زين أن يرد تفاجاء بسكرتيرة تقف أمامه وتقترب عليه لتضع يديها في رأسه 
زين بنهج :لو سمحتي ي غادة مينفعش كده ا 
غادة وهي تقرب وجها ل وجه زين :انا مش بعمل حاجه غلط انا بعملك مساج 
: زينو حب
و هنا انتفض زين وهو يبعد غادة عنه 
زين بتوتر : خديجة افهمي انا والله 
خديجة بدموع وهي تنظر ل غادة :انا بكرهك و تحركة باتجاة غادة وهي تصفعها 
خديجة بقهر:انتي قليلة ادب و ورخيصة بكرهك ..... و أكملت ل زين : وانت حاجاتك هبعتهالك علي قصر الانصاري لأن انا ميشرفنيش اقعد معاك أو حتي اتجوزك 
زين بسرعه :والله يخديجة انتي فاهمه غلط 
خديجة بقهر: فاهمه غلط دي كانت في حضنك انت مش شايف لابسه ازاي كانت بتعمل اي ها انا بكرهك 
و ذهبت و هي تبكي بحرقة علي ذلك الزين هي لا تحبه بلا تعشقه نعم انها تعرفه خلال فترة صغيرة لكن الحب لا يعرف موعد ي الله من هذا الحب ♥️🥺
وصلت خديجة للفيلا وهي منهارة 
ثريا بزعر :مالك يبنتي في اي اي اللي حصل 
 ولكن خديجة لم تنتبه علي اي شي عيونها لا تراي غير صورة وين وفي حضنه غادة 
 ‏خديجة بدموع و قهر :انا بكرهك ي زين افتكرتني عيلة صغيرة وتضحك عليها وانا الغبية حبيتك وانا اللي زعلانه وقولت اكيد زعلان لكن طلع عادي جدا ليه يارب كده انا بكرهك ي زين اعاااااااااااا 
زين في الخارج : ي خديجة افتحي والله اللي حصل ده اول مرة وانا محستش بيها عشان خاطري افتحي نتفاهم خديجة والله م بكدب عليكي .... لو مش فتحتي هكسر الباب
زين في الداخل بعد أن كسر باب الغرفة : انا مش بكلمك انتي مجنونه انت فعلا طفلة 
خديجة وهي تقوم بصفع زين: اخرس خالص انا مش طفلة وانت اللي غبي لأن تفكيرك محدود مش كل حاجه بالسن انا بقطع كل علاقاتي بيك حتي لو كان اي وانا ميشرفنيش أن أحب واحد زيك خاين انت متستاهلنيش الحاجه الغالية النظيفة خسارة فيك انت رخيص وتستاهل الرخيصة اللي زيك اطلع برة مش عوزة اسمع اسمك ولا اشوف وشك في حياتي برررررة 
سليم بغضب :اطلع برة بيتي مش عوز اشوفك قريب من بنتي ولا بيتي اطلع برة يلا 
و خرج زين والدموع في عينه و هو حزين الان ضاع كل شي حتي صغيرته رجع لوحدته من تاني لا ام ولا اب و حبيبة كمان كيف تصدق ذلك بأن اخونها فهي اول دقة قلب 
زين وهي ساق عربيته بسرعة بالغة : انا مستحيل اسامح غادة هي اللي فرقت بيني وبين حبيبتي ولا حتي هسامح خديجة علي ضرب القلم ولا علي شك فيا عمري ما هسامحك ابدا وهرجع اقوي من الاول وهتندمي علي بعدك عني 
......
سليم بدموع :ياحبيبتي خلاص ده واحد ميستاهلش دموعك الغالية دي و بعدين هو اللي خسران انتي ست البنات و بكره تكوني اشهر دكتورة نساء و توليد في العالم ويندم انو بعد عنك بس خلاص بقا ممكن متبكيش دموعك غالية 
خديجة بقهر و دموع: انا بحبه ي بابا انا شوفتوا مع السكرتيرة في حضنو انا وحشة ي بابا صح ؟
سليم بحب :لا انتي قمر ياحبيبتي انتي جوهرة هو اللي خسرك متزعليش بقا كفاية دموع عشان خاطري 
خديجة بدموع :ممكن اطلب منك طلب ي بابا
سليم بحب:اؤمري ياحبيبتي
خديجة بدموع:انا عوزة اسافر اكمل تعليم واغير جو يمكن انسا عوزة ابدا حياة جديدة ممكن لو سمحت مش ترفض 
سليم بحب:هنسافر مكان اللي تشاوري عليه أوامرك ماشي 
خديجة بحب :انا بحبك اوووووي ي بابا 
سليم بحب مماثل :انا بموت فيكي ي قلب سولي و بعدين انتي بتقولي بابا بابا فين سولي ؟
خديجة:انت سولي و بابا و حبيبي و امي و كل حاجه حلوة في الدنيا 
ثريا بدموع :انا اسفة يخديجة ع
خديجة بحب :لا ي ماما متعتذريش خلاص بقا 
ثريا بحب :ربنا يريح قلبك ي حبيبتي 
سليم بحب:طب انا هنام هنا النهارده مع دودو حبيبتي
ثريا :ماشي يست خديجة هسبلك سليم النهارده عدي الجمايل دي ؟
سليم بسخرية :انا اصلا ابوها و امها و دي مش جمايل يلا ي روحي عشان ننام
ذهبت ثريا وهي تفكر بكلام سليم 
خديجة وهي تنام بحضن ابيها :سولي ليه قولت كده ل سوسو ؟
سليم بحب:بصي ياحبيبتي انتي اهم حاجه في حياتي و دموعك دي غالية اوووووي انا اصلا بحبك اكتر من ثريا انتي من ريحة حب عمري انا بحب ثريا لكن مش قدك ولا قد مامتك اللي يرحمها وزين ده يبقا ابن ثريا واللي يزعلك يزعلني وعشان كده انا قولت كده و بعدين ما انا كل حاجه بالنسبة ليكي ولا اي ؟
خديجة بحب :انا مليش غيرك ي بابا بس برضو ماما كويسة وهي سابت كل حاجه عشانا حتي ابنها وزعلت علي زعلي و وقفت ضدد ابنها عشان خاطري ي بابا عاملها كويس ممكن 
سليم و وهو يقبل خديجة:تامري يلا ننام 
خديجة:تصبح على خير
سليم :وانتي بخير
و غطوا كل في ثبات عميق 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
بعد مرور أسبوعين 
الممرضة :دكتور ي دكتور البيه فاق 
دكتور: حمدالله على سلامتك ي زين بيه 
زين بتعب:انا بعمل اي هنا ؟
دكتور :حضرتك كنت ساق بسرعة عالية جدا و عملت حادثة وناس اللي في الطريق و نقلوك المشفي هنا وبالصدفة مشفي والدك الله يرحمه و كان في كسورك و اتعالجت الحمدلله بس حضرتك دخلت في غيبوبة أسبوعين حمدالله على السلامه مرة تانية 
زين بحزن:محدش سال عليا 
دكتور باحراج :موبايلك و حاجاتك الخاصة كانت طول الوقت معايا و مفيش اي حد رن أو رساله وصلت احم استأذن انا 
و خرج الدكتور و الممرضة 
زين بحزن :يعني اقعد في المشفي هنا أسبوعين و غيبوبة و محدش يسأل عليا يااااه دا حتي امي رجعت لوحدتك تاني ي ابن الانصاري تعيس و اكمل بإصرار و تحدي بس مستحيل ابعد عن خديجة لأنها فاهمه غلط و هتكون مراتي يعني هتكون مراتي انا زين احمد الانصاري
و ذهب وهو لم يعلم عن ما حدث في تلك الاسبوعين 
.......
في ڤيلة الشناوي 
الحارس :لو سمحت ممنوع الدخول 
زين بتهكم:لية ممنوع الدخول داخل المتحف المصري مثلا 
الحارس:لا حضرتك بس كلهم منبهين أن حضرتك مش مسموح لك انك تدخل و ثانيا البيه الكبير و الست الصغيرة و الست الكبيرة سافروا من اسبوعين 
زين بصدمة: سافروا سافروا امته و فين انطق 
الحارس :و الله ي بيه محدش يعرف لأن الهانم الصغيرة قالت ل والدها بس انها هي اللي هتتكرر البلد و تحجز التذاكر من غير ما حد يعرف 
زين وهو يمشي في الشارع بحزن :خلاص يخديجة بعدتي عني و صدقتي أن أنا بخونك انا بحبك يخديجة والله بحبك ليه يارب ليه تبعد عني كل اللي بحبهم في الاول امي اللي مش متقبلني عشان ابويا و عذابه و دلوقتي حبيبتي ليه هو وحش لدرجاتي دا انا صارحتك بكل حاجه ي خديجة و حشتيني اوووووي والله بحبك  و اكمل بصوت عالي خديجة
و بعد وقت ذهب زين ل قصر الانصاري
الخدامة :زين بيه نورت القصر شنط حضرتك وصلت من اسبوعين و 
زين بتعب :خلاص روحي انتي 
في غرفة زين 
زين بوجع و هو يفتح الشنط :بعدتي يخديجة وانا بحبك اعمل اي أنا من غيرك اقعد أسبوعين في المشفي متساليش عليا بس برضو هقلب الدنيا و هاجيبك لانك ملكية خاصة ليا حتي لو فين و بكرة تقولي ابن الانصاري قال 
.......
: What are you doing 
:اتكلم عربي يولاااا 
الشاب بعصبية:انتي مين ؟
: نديلي سونه من جوه الاه 
حسن :حبيبتة قلبي 
سلوي زوجة حسن : ضربة في قلبك مين دي ي حسن انت بتخونني بعد العمر ده كله يراجل 
الفتاة بحزن مصطنع: انا ابقا مراته التانية و عوز يسيب ابنه ابنه اللي ف بطني و يهرب 
سلوي بدموع: حسن رد 
حسن و يجفف دموعه معشوقة قلبه:لا يحبيبتي دي البت دي كدابه دي خديجة بنت اختي وا كمل ل خديجه صالحي اللي عملتيه والا هكلك يلا يبت 
خديجة بمرح و زعل :كده ي سوسو تنسي ديجة بيبتك 
سلوي بحب :عارفة انتي وحشتيني اوووي بس كنت هموت لو كلامك كان صح 
حسن بحب :انا أقدر يجميل ابعد عنك أو ابص برة حتي 
سلوي و هي تشبت في حسن :انا بحبك اوووي ي حسن ربنا يخليك ليا
خديجة بزهق: اي ي خالو احنا هنفضل هنا كتير 
سليم بحب و ابتسامه: مساء الخير
حسن بفرح :سليم وحشتني عامل اي اخبارك 
سليم بحب و فرح:انت كمان و حشتني الحمدلله وانت ازيك يمدام سلوي اخبارك 
سلوي بابتسامة :انا بخير اتفضلوا 
خديجة:خالو قول للباف ده يطلعلي شنتطي 
سلوي بخوف :لا يحبيبتي دا ابن خالك عيب كده اسمه يحيي قوليلو ي ابيه 
يحيي بعصبية :انا باف انتي مش محترمة و لو بابا انا كنت طردتك برة البلد كلها و ذهب 
....
في الصالون 
سليم :احنا اسفين ي حسن بس خديجة قررت تعيش هنا ف هنقعد معاك يومين لحد ما الفيلا تجهز و
حسن بمقاطعة :انت تنورنا يسليم و تجهز ڤيلا ليه م تقعد معانا هنا 
سليم :لا عشان مدام سلوي تاخد راحتها و خديجة متعملش مشاكل مع حد من الأولاد 
حسن باحراج :اومال مين المدام اللي طلعت علي طول يسليم 
سليم :دي تبقي ثريا حرم  سليم الشناوي
حسن :تنورنا بس هي شكلها مدايقة من انك جيت ل أهل مراتك الاول 
سليم بحب:لا ثريا طيبة خالص و هي بتحترمكم و بتحترم مراتي الاول بس في مشاكل بينها و بين ابنها موضوع يبقا احكيلك عليه بعدين 
حسن :إذن كده ماشي يلا بقا نقوم نتعشاء ونام 
بعد العشاء ذهب كل منهم لغرفته 
استوووب 
( حسن يبقا خال خديجة و زوجته سلوي متجوزين عن حب و لديهما اولاد يحيي و هو رائد ولا يحب اتعامل مع اي نساء ماعدا و الدته  و غسان وهو دكتور يعمل في خارج البلاد و قاسم و هو من نفس سن خديجة وهم عائلة طيبة ويمرحون كثيرا ماعدا يحيي وهم يعيشون في ألمانيا )
في غرفة ثريا و سليم 
سليم بزعل :حقك عليا ي ثريا متزعليش مني بس هي بنتي الوحيدة و انا مقدرش علي دموعها أو زعلها عارف انك استحملتي كتير معايا بس شوفي وجهة نظري أن
ثريا بمقاطعة :تعرف ي سليم دائما يحترم رايك حتي لو مش موافقك الرأي بس يبقا عارفة انك واخد القرار الصح بس المرة دي انا قلبي وجعني علي زين اه هو غلط و انا معاك ف ده بس كنت حتي اشوفه نسمع منه لكن اللي زعلني اكتر كلامك لخديجة لما كنا في مصر انا سمعت كلامك يسليم انا عارفة انك بتحبني بس موصلتش لحب مراتك الاول 
سليم :اه موصلتيش لحب مراتي الاول بس انا بحاول و ربنا شاهد علي كلامي لكن لو عشان بحب خديجة اكتر ف خديجة دي مش بنتي بس لا خديجة بالنسبالي كل حاجه بنتي و اختي و امي و حبيبتي و صاحبتي كل حاجه انا بحب خديجة جدا ف لو سمحتي خلينا تنسا اللي فات و نبدا من جديد 
ثريا بحب :انا نسيت و عارفة انك بتحب خديجة وانا والله بس كانت عوزة اطمن علي زين لو سمحت
سليم بحب:اكيد اطمني عليه انا مقدرش امنعك بس مش عوز اعرف انو عرف مكان خديجة أو حتي يقربلها تصبح على خير
ثريا بحب:وانت بخير
و ذهبوا في ثبات عميق 
.......
خديجة بدموع: هنساك ي زين و مش هكلمك ولا هفكر فيك هبدا من جديد و هكون اكبر دكتورة نساء و توليد في العالم يمكن اه مش هحب بس هندمك في جرحك ليا و أكملت و هي تجفف دموعها و داعا للماضي و مرحبا بالمستقبل 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
بعد مرور أربع سنوات 
اربع أعوام ماضو علي زين وكأنهم قرون و ليس اربع سنوات اربع سنوات و هو قالب العالم علي معشوقته لم يغفل لها جفن يبكي و كأنه طفل صغير تاه من أمه حزين ل عيون خديجة و دموعها ولم يتردد في أذنه شي غير خديجة و هي تقول بكرهك بكرهك ي زين 
الدادة فاطمه :زين يبني 
زين بهلع:نعم ي تيته
فاطمه بحزن :مالك بس بحبيبي ل امته هتفضل كده 
زين بوجع: لحد م خديجة ترجع وتسامحني ونبدا من جديد و حشتني اوووي ي تيته هي ممكن تكون فاكرني صح ؟
فاطمة بدموع :يبني اكيد فاكرك و لسه بتحبك كمان هي بس واخدها علي خاطرها منك اي حد مكانه كان عمل كده وهي كانت برضو اول حب و مفكرة الدنيا وردي 
زين بحزن: شكت فيا انا حزين جدا أنها شكت فيا و كلمة بكرهك الي بتتردد في اذني انا تعبان اوووي عوزة تسامحني 
فاطمة :هتسامحك يحبيبي هتسامحك بس انت خليك قوي و اوع تيأس ربنا كبير و عارف انك مظلوم و إن شاء الله يجمعكم بخير 
زين بحب :يارب يلا بقا حضرلنا فطار حلو كده عشان عندي ميتنج مهم جدا و سفر لمدة أسبوع برة و هتيجي معايا 
فاطمة :حاضر يحبيبي 
........
خديجة بصريخ:حد يلحقنننني
قاسم بخوف: مالك 
سليم بهلع :مالك يحبيبتي في اي ها انتي كويسة ا
خديجة باستغراب: انتو بتعملوا اي هنا ؟
سليم :مالك يبنتي 
خديجة ببعض الخوف : معرفش ي بابا بس شوفت حلم وحش جدا 
ثريا و هي تضمها لحضنها :اي اللي حصل يحبيبتي 
خديجة بخوف:معرفش حلمت أن انا مسجونة وفي كلاب بتنهش فيا و بعدين فوقت انا خايفة اوووي 
سليم بحب و خوف:متخافيش يحبيبتي انا معاكي 
حسن بحب:متخافيش ي دودو احنا جانبك
قاسم بحب :اي رايكم بلاش نخرج النهاردة و تيجي معايا الشركة بتاعت ابي و باباكي 
خديجة بخوف:لا يعم انا خايفة
ثريا بحب: خلاص يجماعة خليها ترتاح النهارده و بكرة تخرجوا ل شركة 
قاسم :تمام باي 
و ذهب وخلفه الجميع ماعدا ثريا 
ثريا بعد أن خرج الجميع : الحلم ده انا بقات اخاف منه و بالذات أن زين عندو سفر النهاردة و محدش عارف هيسافر ل فين هنعمل اي ؟
خديجة بدموع: انا حلمت و شوفت زين و بستنجد بيه و هو شافني و بعدين مشي بعيد   زين وحشني اوووي بس هو اتجوز
ثريا بحب:بكره يجيلك الاحسن منه هو ابني اها بس بعد اللي عرفة انا بقات اخاف عليكي منه متخافيش و غيري و انزلي نتمشي شوية يحبيبتي 
و لكن قاطع رد خديجة رن هاتفها 
: آنسة خديجة ممكن تشرفينا في الكلية النهاردة 
خديجة بخوف: ليه ي دكتور ؟
:في اوراق لازم امضتك عليها علشان التخرج من كلية الطب 
خديجة:تمام حاضر ساعة و اكون موجودة باي 
ثريا بحب:يبقا نروح نمضي الورق و نمشي شوية يلا اجهزي 
و ذهبت ثريا و خديجة بدأت تجهز نفسها مع بعض الخوف و القلق 
........
:تمام يبه كل حاجه زي ما حضرتك قولت 
:فلوسك هتوصلك بعد ما تخلص المهم الورق انت فاهم 
: اومرك ي بيه 
:غلطة واحدة فيها رقبتك 
و إنهاء الاتصال 
(تفتكروا مين المجهولين )
............
زين :تيتة خلصتي 
فاطمة بحب: اها يحبيبي بس مقولتليش هنسافر فين ؟
زين بتوتر:ممكن اقولك لما نوصل اعتبريها مفاجأة
فاطمة :مش مطمنالك 
زين بحب :يحبيبتي أن شاء الله خير يلا 
و ذهب زين و فاطمة ل للمطار ل سفر
(فاطمة بتكون اخت جدة زين و كانت في أمريكا و رجعت لأن زين احتاج لحد يبقا معاه وهي طيبة جدا و حاولت كتير تساعد زين و زين بيحبها جدا 
أما بقا خديجة دخلت أكاديمية الطب مش كلية و ده علشان تشتغل و تكون ناجحة بطريقة أسرع و لما قالت متجوز هي في حد نقلها كلام غلط علي زين و أن اتجوز و مستقر و هنعرفوا بعدين 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
خديجة باحترام:صباح الخير ي دكتور 
:صباح النور ي يخديجة اتفضلي أمضى هنا
خديجة :حاضر و مضت دون قراءة الورق 
:تمام يخديجة نورتينا خالي الاوراق معاكي و احنا هيكون معنا نسخة احتياطية
خديجة باحترام و ابتسامة :شكرا يادكتور  و ذهبت دون قراءة الورق أيضا لا تعلم مضت علي ماذا ؟
ثريا بحب:يلا بقا نعمل شوبينج و نروح الكوافير 
خديجة بحب:اها انا معملتش شوبينج من زمان 
ثريا :طب يلا و قاسم جاي بعد شوية 
و ذهبت خديجة و ثريا لعمل الشوبينج 
......
مطار ألمانيا 
فاطمة بتساءل: احنا بعمل اي يبني هنا ؟
زين بقوة :خديجة هنا 
فاطمة بحب:بجد عرفت منين 
زين بنفس القوة:انا اخر شهرين افتكرت ان خالها هنا و سالت و فعلا قالوا سليم الشناوي هنا و من هنا عرفت أن خديجة موجودة هنا لان ابوها روحوا فيها 
فاطمة بقلق:اوع تغلط يحبيبي ولا تخافوه منك 
زين بحزن : ملوش لازم الكلام ده دلوقتي ي تيته يلا علي بيت 
و ذهب زين و فاطمه ل قصر 
.........
قاسم :انا هجيب البدلة دي و الفستان ده ل مي 
ثريا : اه صحيح مي مش جت معاك ليه 
قاسم : قالت تعبانة 
ثريا:يبقا نطمن عليها واحنا مشيين ماشي ي خديجة
خديجة:لا رد 
ثريا: خديجة
خديجة:نعم ي ماما 
قاسم :مالك يخديجة ؟
خديجة بتوتر:لا مفيش انا عوزة امشي ممكن 
ثريا :في اي مالك متوترة ليه ؟
خديجة:لا ابدا انا مرهقة شوية هعمل مكالمة و راجعه 
......
:الوو يبه هي موجودة في مول ***** هي والست ثريا و ابن خاله 
زين :طب هاتلي اللي قولتلك عليه و خالي عينك عليها 
:حاضر يبة 
.....
زين :مش هسيبك يخديجة وانا وانتي والزمن طويل 
زين في الهاتف: Polizei 
 Hallo (مرحبا الشرطة )
 ‏..........
 ‏المحضر: Hallo Ms .H
 ‏حسن : Yes
 ‏المحضر: Wie bitte nich frau Khadiga 
 ‏حسن : Thanks 
 ‏و اغلق الباب 
 ‏حسن بصوت عالي :خديجة ي خديجة
 ‏خديجة بحب: نعم يخالو 
 ‏حسن :اتفضل الظرف ده جالك 
 ‏خديجة بصدمة :الحقني ي بابا
 ‏ خديجة بصدمة :الحقني ي بابا
سليم بقلق:مالك يحبيبتي ؟
خديجة بدموع:طلبني في بيت الطاعة ي بابا 
حسن باستغراب:اكيد المحضر غلطان ممكن تكون حد تاني انتي مش متجوزة
سليم و هو يقراء الورق :الورق صح و المحضر مش غلط 
ثريا بدموع:يعني اي ؟
سليم بعصبيه: الباشا مهندس زين احمد الانصاري طالب المدام خديجة سليم الشناوي في بيت الطاعة و
و قاطع كلامه زين 
زين ببرود :لا لا ي حمايا العزيز أوع تغلط دا انا جوز بنت بالقانون 
سليم بعصبية: انت واحد مجنون انا مستحيل اسلمك بنتي و بعدين انت لي يااخي عوز تتجوز بنتي وانت واحد استغفر الله العظيم
زين :انا ي أما هاخد مراتي و امشي ي أما نتقابل في المحكمة لا ومش اي محكمه دا في ألمانيا وانت عارف القانون صعب ازاي هنا ؟
حسن بهدؤء:امشي مع جوزك ي خديجة
قاسم بغضب:لا خديجة مش هتخرج من البيت انت بتقول ايه يا بابا
خديجة بتعب و دموع: انا همشي معاه
سليم :لا وانا مش هامن عليكي معاه 
خديجة:متخافش ي بابا هو مش هيقدر يعملي حاجه ارجوك 
سليم بدموع:سامحيني ي بنتي 
و ذهبت خديجة لقرب زين ولم تنطق بحرف
زين و هو يمشي و خديجة خلفه بدموع : أيوة كده ناس متجيش غير بالعين الحمرا
ثريا :استنوا 
زين بحب:نعم ي ماما 
ثريا :انا قررت أن أنا و سليم هنطلق وكل واحد يشوف ابنه أو بنته وانا مليش غيرك سامحني زين 
زين بحب و فرح :يعني هتعيشي معايا 
هزت ثريا رأسها دليل على موافقتها 
زين :تمام اطلعي 
.......
حسن :هو الكلام اللي بتقولوا مراتك ده صح ؟
سليم بحزن في قلبه:أيوة احنا اتفقنا علي كده من حوالي أسبوعين أو اكتر لأن هي كانت دائما عوزة تنزل مصر وابنها وحشها 
حسن بصدمة:اوع تقول إن زين ده أمه تبقا ثريا 
سليم :اها تبقا أمه وخلاص بقا اهم حاجه دلوقتي خديجة 
يحيي ببرود المعتاد:الاوراق كلها سليمة و هو راجل اعمال ناجح و محترم وحتي لما وصل و اخد خديجة خدها يحترم و مزعقش ولا اي حاجه يعني هو سليم 100% 
سليم :انا عوز حل دلوقتي ارجع بيه بنتي ل حضني 
.........
زين بفرحة :نورتوا 
ثريا بحب :بنورك ي حبيبي 
زين وهو عيونو علي خديجة: اتفضلوا بيتكم 
فاطمة بحب:نورتونا اتفضلوا و أكملت ل خديجه بحب :اتفضلي برجلك اليمين ياغالية
خديجة تدخل دون رد كأنها ربورت يتحكم بيها زين 
ثريا بخوف: خديجة يبنتي مالك 
خديجة لم تنطق بحرف بل تنظر لهم وكانهم سلبوا روحها منها نعم هي تحب زين لكن مشوشة 
زين بخوف :مالك يخديجة
خديجة:لا رد 
زين بصوت عالي :خديجة 
خديجة بدموع:خير ي باشا مهندس 
ثريا ل فاطمة :معلش ي طنط ممكن تقوليلي غرفتي فين ؟
فاطمة :اكيد يلا
زين :تعالي نخرج الجنينة نتكلم احسن 
خديجة:مش عوزة انا عوزة ارجع ل بابا انا سبت مصر عشانك و دلوقتي جاي ليه 
زين : يخديجة والله انا بحبك و اللي انتي شوفيته في المكتب مش صح انا مكنتش حاسس بنفسي غير لما فتحت عيني 
خديجة بسخرية:اها بامرة انك اتجوزتها 
زين باستغراب : اتجوزت اي بس ي خديجة وحياتك انا طردت ال 
خديجة:مش عوزة اسمع حاجهس لو سمحت ممكن اعرف غرفتي فين؟
زين بصوت عالي:بس انتي هتسمعيني انا مش هعيش وحيد طول عمري انتي اللي غلطانه مش انا مبقتش عايش من لما خرجتي من مصر انتي متعلميش بحالتي انا كنت بموت وانتي مسالتيش العصفورة اللي قالتلك اني اتجوزت غادة مش قالتلك اني عملت حادثة ودخلت غيبوبة أسبوعين طب امي تركني عشان انا ابن الراجل اللي اهانه و ذلها انتي اي عذرك أن انا مكنتش حاسس بنفسي وهي غادة قدامي ليه تعملي فيا وفيكي كده انا مفيش يوم جه عليا غير وانا قلبي محروق علي بعدك بعدتي من اول غلطة غلطة لا انا مغلطتش ده كان سوء تفاهم ليه مستنيتش احكيلك ليه هربتي انا لو عملت معاكي كده كان اي هيبقا شعورك احساسك اي عشان تعرفي انك طفلة ولعلمك مفيش مخلوق خلقه الخالق هيطلقك مني يبنت الشناوي 
و ذهب و هو في قمة انفعاله 
خديجة بدموع:اعمل اي ياربي كلامه صح انا الي غبية انا اللي تصرفاتي تصرفات طفولية انا اسفة ي زين اسفة 
فاطمة بحب :الاعتذار مش هيقدر ولا هياخر يبنتي 
خديجة:امال اعمل اي خلاص ضاع مني
فاطمة بخبث:لا مفيش حاجه بضيع تعالي اعرفك غرفتك فين ونتكلم شوية يحلوة انتي 
فاطمة بحب: لا مفيش حاجه بضيع تعالي اعرفك غرفتك فين و نتكلم شوية يحلوة انتي
في الغرفة 
خديجة باستغراب :اي ده ؟
فاطمه :مالك يحبيبتي ؟
خديجة بحب:الاوضة زي بتاعي اللي موجوده في مصر حتي المرايا اي ده ؟
فاطمة بحب: زين هو اللي مصمم الغرفة عشان كل ما كنتي بتوحشيه كان بيجي يقعد في اوضتك حتي عملك غرفة طبق الاصل من دي في مصر في القصر 
خديجة بحزن : انا قسيت عليه اووي ضيعته من ايدي 
فاطمة بحب:لا مضاعش يحبيبتي 
خديجة بتساءل :بس انا في حد أخبرني أن زين اتجوز سكرتيرة بتاعته
فاطمه :لا يبنتي محصلش زين دائما كان فاكرك و بعد البنت من الشركة خالص و كل حاجه علي ايدي 
خديجة:طب انا هعمل اي دلوقتي ؟
فاطمه بخبث :تنغشية  
خديجة بضحك و فكرة خبيثة :عندك حق 
فاطمه :طب اسيبك تاخدي شاور وترتاحي شوية 
......
في المساء 
ثريا: زين 
زين بحب:نعم ي امي ؟
ثريا:ممكن نتكلم في المكتب شوية 
في المكنب   زين :اتفضلي ي امي
ثريا :انا و سليم قررنا نطلق لأن انا ام قاسية قررت أن اعيش معاك و انا اسفة ي ابني سامحني غلط في حقك كتير و بعدت عنك اكتر بس انا مقدرش اسامح ابوك و خديجة يبني ملهاش ذنب هي بتحبك و سبب سفرنا أن خديجة ترتاح نفسيا و نرجع مصر تاني بس خديجة تواصلت مع حد من مصر و قال لها أن انت اتجوزت غادة و عشان كده مش نزلنا مصر سامحنا يبني غلطنا في حقك كتير
زين و هو يقبل يد ثريا: انا مسمحاكم ي امي ومفيش اي حاجه حصلت بس انا حابب اعاقب خديجة شوية يلا بقا نتغدا 
في غرفة السفرة 
فاطمه بخبث:مش هتنزل 
زين باحراج :قصدك اي 
فاطمه بخبث:اللي عينك هتطلع علي باب غرفتها 
زين باحراج: انا م ببص علي حد أنا عيني في طبقي 
ثريا بخبث:واضح ان عينك في طبقك 
زين باستغراب:اي الصوت ؟
فاطمه بخبث:دي خديجة لبسه هيلز يروحي 
خديجة برقة :مساء الخير
زين بعصبية:انتي اي اللي انت لبسه دي 
: انت جايب مزز ي زين؟
زين بعصبية : أخرج برة يلا 
زين بعصبية:قسما عظما ي خديجة أن متطلعي علي غرفتك و غيرتي الزفت ده هيكون في حساب تاني يلالااا 
خديجة بخوف :يخربيتك ي بن ثريا ؟
...
فاطمه :انت يتزعق لي 
زين بعصبية:مش شايفة لبسها والحيوان التاني داخل من غير ما يتكلم 
ثريا :خلاص محصلش حاجه اهدي يحبيبي 
زين ذهب ليكمل علي ذلك الشخص 
.....
زين :انت ازاي تدخل البيت من غير ما تتكلم ها ؟
:اهدي يلا مكنتش اعرف انها تحت افتكرت فاطمه بس 
زين بعصبية:حتي لو مين انا هولع فيك تعال 
اعاااااا الحقيني ي فطوم 
فاطمه :مالك ي بن الهبلة
:قلبي انتي تعالي شوفي زين هيولع فيا 
فاطمة :تستاهل داخل زريبة ما تقول احم و ي اللي في دار 
زين :خلاص و اخر مرة تحصل ي يوسف انك تدخل من غير ما تتكلم عشان البيت بقا فيه حريم فاهم
يوسف :من عنيا ينور عينا 
زين بعصبية: اتلم بقا 
يوسف :طب انا جعان و عوز اتعرف علي مرات اخويا 
زين بعصبية:تعالي بقا اعرفك انا 
(يوسف  ابن عم زين و كان مسافر برة مصر و هو دكتور نفسي و بيحب زين جدا و هم الاتنين بيعتبروا بعض سند و ضهر لبعض  )
.....
ثريا بخبث:من امته بنلبس كده يبت 
خديجة باحراج: طنط فاطمه قالتلي البس كده واناغش زين هو لبسي وحش 
ثريا بحب :لا قمر يروحي تعالي ننام
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
في صباح 
زين : صباح الخير
فاطمة و ثريا :صباح النور 
خديجة برقة :صباح النور يروحي 
زين : كح كح كح 
فاطمه :اي زينو 
خديجة بخبث :تعبان يحبيبي 
و قامت و ذهبت ل زين وتدلك له علي ظهره 
خديجة بدلع :سلامتك يقلبي
يوسف بضحك :اوبا اوبا في اي ي زينو 
زين بعصبية:احترام نفسك وانتي اقعدي مكانك مش عوز دلع
خديجة بزعل مصطنع :كده برضو ي زينو 
زين بعصبية خفيفة :خديجة 
خديجة بدلع :قلبها 
زين :اقعدي مكانك لو سمحتي 
بعد وقت 
خديجة:وانت بقا بتشتغل اي ي يوسف ؟
يوسف بابتسامة:دكتور نفسي 
خديجة بضحك :يعني استفيد منك بحاجه😂😂 
يوسف :قولي كده بقا 😂
خديجة بضحكة عالية 
زين بعصبية: خديجة
خديجة بخضة : يختي يخربيتك نعم 
زين بغيظ :اطلعي عوزك 
في غرفة زين 
زين بعصبية:اي اللي بيحصل تحت ده ؟
خديجة:اي؟
زين :شايفك كل شويه ههههه ههههه مع يوسف وانت مليش لازمة معاكي ولا كاني موجود 
خديجة تقترب أكثر:لا طبعا ازاي انت موجود و ساكن هنا وأشارت علي قلبها 
زين بتوتر:طب ابعدي 
خديجة تقترب أكثر:وحشتني اووي 
زين:كده مينفعش يخديجة
خديجة:احنا متجوزين 
زين بعد :متجوزين قانوني بس انا عوز اعمل فرح واشوفك لبسة الابيض 
راجل :طلعت راجل 
زين و خديجة بصدمة ********
 سليم بابتسامة:طلعت راجل ي زين 
خديجة و زين :بابا /عمي ؟
خديجة وهي تحضن ابيها:وحشتني 
سليم يقبل رأسها:وانتي كمان شكرا انك حفظت علي بنتي واحنا بنعتذر عن أننا ظلمناك حقك علينا 
زين بحب:ده كان سوء تفاهم وراح لحاله 
سليم :بس انا عندي طلب ؟
زين بقلق:اتفضل 
سليم:تقطع ورقة الجواز القانونية دي و تيجي تطلب ايدي بنتي مني و نشوف راي العروسة 
خديجة بضحك :صح ي سولي يحبيبي 
زين بحب:طلما ده هيرضي خديجة أنا موافق 
فاطمه :طب هتيجي نتقدم امته ؟
سليم بحب:انا نازل مصر و خديجة طبعا معايا وزين عارف العنوان والموعد اللي تحددوا أنا موافق عليه 
زين :انا كمان نازل مصر 
فاطمه :طب اتفضلوا نتكلم في الصالون 
......
في الصالون 
فاطمه بحب:يبقا اتفقنا احنا هنكون في مصر بعد اسبوع و نرتاح أسبوعين كده ويبقا نيجي نطلب ايدي خديجة واكملت بخبث ل زين مش كده يحبيبي ؟
زين بعصبية:لا مش كده احنا نقرأ فاتحه دلوقتي ولما ننزل مصر نكتب الكتاب وبعدها نبقا نعلن الفرح 
خديجة بخبث:وهو حد قالك اني موافقة عليك ي ابن ثريا ؟
زين بعصبية:ولو موافقتش هيكون غصب عنك 
سليم :لا مسمحلكش ابدا بنتي قالت هتفكر هي مش لازم تفكر ولا اي ؟
ثريا :بس بقا بص ي زين مفيش داعي للعصبية و بعدين هي عوزك تتنرفز و تغيظك وانتي يبت اتلم 
زين بهدؤء:حاضر
خديجة بخبث:بس انا برضو هاخد وقتي وافكر مش يمكن يعجبني واحد حليوة كده وانا بطل متعوضش 
زين بغيرة: خديجــــــة 
خديجة بضحك :تعال نقعد برة نتكلم بعد اذنك ي بابا 
.....
زين بحب و هو يقبل يد خديجة: وحشتيني اوووي 
خديجة بحب:وانت كمان وحشتني 
زين بحب:تعرفي انا كنت خايف تكوني حبيتي غيري 
خديجة : عمري انا بحبك اوي ي زين انا كان بيجلي اخبارك من مصر و قالولي انك اتجوزت و تعبت ودخلت في صدمة و 
زين :محصلش محدش خد مكانك واقفلي بقا علي الموضوع ده خلاص كل الوحش انتهاء والحلو اللي زيك هو اللي جاي 😉 
خديجة بضحكه عالية:قليل الادب انت ي زينو 😂
زين بخبث:قلة الأدب مش دلوقتي 😉
.......
ثريا بحب:عامل اي يسليم ؟
سليم :بخير وانتي 
ثريا : الحمدالله بتاخد علاجك وماشي علي نظام الاكل ؟
سليم :اه الحمدلله
ثريا :طب في حاجات لمها وانت نازل مصر وفي هدوم ليك في الخزانة من فوق وفي حاجات تحت السرير يبقا اضع كل حاجه في شنط ولو احتاجت حاجه كلمني واجي اعملك كل حاجه
سليم: اكيد هطلب منك لو احتاجت 
ثريا :اعملك عشاء أو عصير ؟
سليم :لا شكرا 
الخدامه :اتفضل القهوة يبه 
ثريا بسرعه:لا سليم بيتعب منها بلاش 
سليم بحب خافي:شكرا ي ثريا كنت ناسي 
خديجة:انا زعلانه اووي من بابا 
زين باستغراب:ليه ؟
خديجة بزعل:لانه مش عوز يظهر حبه ل ماما ثريا و هي بتحبه مش عوزهم يبعد عن بعض 
زين بتفكير:يبقا نشوف الموضوع ده لما ننزل مصر 
فاطمه :تعالو يحبايبي واقفين كده يعني 
زين :ابدا 
سليم :طب استأذن انا 
خديجة:خليك معايا وننزل مع بعض مصر 
سليم : ما احنا هنمشي من هنا مع بعض 
زين باستغراب:ازاي
 سليم 
:قصدي أن أنا هاخد بنتي وامشي ويبقا بعد اسبوع ننزل مصر 
زين :لا خديجة مش هتمشي
فاطمه:يبني هي هتقعد تعمل اي خليها مع ابوها وكله اسبوع ويبقا اتقابلوا بكرة يحبيبي 
خديجة:انا همشي ي زين و يبقا نتقابل كل يوم 
زين بزمحرة:ماشي 
و ذهب سليم و خديجة واخبروا عائله حسن بكل شي وحسن قرر هو و عائله أنهم ينزلوا مصر و يستقروا 
بعد اسبوعين في فيلة سليم  الشناوي 
سليم بترحيب:نورتونا اتفضلوا 
فاطمه بابتسامة:يزيد فضلك 
زين بهمس: انتي ساكته ليه يفاطمة 
فاطمة ببرود مصطنع: بشرب العصير يبني 
زين بعصبية و همس: ي تيته عيب عليكي كده قولي كلمه بقالنا قاعدين نص ساعة 
فاطمة:يعني انا اللي هتكلم برضو 
زين بدهشة:مش انتي اللي قولتي انك انتي اللي هتتكلمي 
يوسف بصوت عالي:طب ي اونكل سليم احنا طلبين القرب منك ف خديجة
خديجة : سبني افكر يحليوة انت 
يوسف بضحك :يواد يتقيل انت 
زين بعصبية:يوسف اخرس وانتي تفكير اي اللي تفكريه عمي سليم انا طالب ايد خديجة منك ومحتاج الرد حالا 
خديجة بصوت عالي:انت هتتشرط من اولها يخوي ؟
زين بعصبية:انتي م بتسكتي ليه ؟ و بعدين انا بلف وراكي بقالي كتير و ده بصراحه مش من طبعي ها 
سليم بحب و بضحك:انت هتعيط ولا اي أنا موافق بس اهم حاجه عندي هي فرحه وسعادة خديجة 
زين بحب:في قلبي 
فاطمة :بكرة ينزلوا زين و خديجة يشتروا الشبكة 
يوسف بفرح:نروح كلنا 
زين بغيظ :فاطمه زين وخديجة بس اي دخلك انت ؟
فاطمة بخبث: واي يعني لو روحنا كلنا 
سليم يضحك علي زين :خلاص اتفقنا نخرج كلنا بكرة نشتري الشبكة 
و بعد وقت مضي بالمرح والحب والغيظ من زين ل أفراد العائلة وضحك يوسف و خديجة و غيرة زين و حزن ثريا علي حبيب قلبها وشرود سليم لنظر ل ثريا بحزن لفقدنها فهو عشقها وتمني أن تعود يوم من الماضي وليعترف بحبه لها وكيف لما يقدر العيش بدونها
زين بحب:تستأذن احنا ونتقابل بكرة 
سليم بحب و تردد :ثريا ممكن نتكلم شوية ؟
ثريا بفرحه تداريها: اتفضل 
في المكتب 
سليم بتردد و خوف :انتي مصممة على الطلاق؟
ثريا بتردد :مش عارفة بس انا عوزة اعوض زين عن بعدي عنه و بكده هكون برضو جانب خديجة و 
سليم بمقاطعة:وانا ؟!
ثريا بحب و قوة :انت حبيبي و جوزي يسليم بس الأمور معقدة وانا ظلمت زين 
زين باحراج و مقاطعة : ممكن ادخل 
سليم :اتفضل 
زين بحب:انا اسف اني بدخل بس حقيقي انا هكون زعلان و مش مبسوط لو امي أطلقت منك لأن امي بتحبك وانا متظلمتش ي امي انتي اللي اتظلمتي وانا عندي حل كويس لإنهاء الموضوع ده و هو أن بعد جوازي انا و خديجة ننقل كل حاجتنا هنا لقصر الشناوي بكدا هتكون امي في بيتها اللي في ذكريات سعيدة مع بنتها و جوزها وخديجة مش هتبعد عن البيت اللي اتربيت و كبرت فيه  و اكمل بمرح ولا انت مش هترحب بينا يسليم بيه ؟
سليم بحب و فرح:تنورونا 
ثريا بخوف :يبني انا خايفة اظلمك و 
زين بحب و مقاطعة:صدقيني ي امي انا اللي هظلمك لو اطلقتي من عمي سليم وأنا مش زعلان بل عكس أنا مبسوط جدا انك هتكوني مبسوطة في حياتك وانا هكون جانبك علطول بلاش قلق 
ثريا بحب:ربنا يخليكم ليا 
سليم بحب:طب ثريا مش هتمشي من هنا بقا ؟
زين بخبث:لا طبعا امي هتيجي معايا و يوم ما استلم خديجة استلم انت ثريا ولا اي؟
سليم بعصبية:انت تنافسني علي بنتي و مراتي ؟
 زين بسرعه:لا طبعا انا أقدر اتفضل ي باشا امانتك 
سليم و هو يضم ثريا لصدره: أيوة كده 
في الخارج 
خديجة بصوت عالي :اعااااااااااااااا الحقوني 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
خديجة بصوت عالي من الخارج :اعااااا الحقوني 
سليم بخضة:في اي يحبيبتي ؟
:مصريين جاهله 
ريم بغيظ: قولتلك احنا مش في الماني عشان كده كنتي 
حسن بعصبية:اخرسوا انتو الاتنين 
سليم باستغراب: اي اللي حصل يحسن مالكم متبهدلين كده ليه ؟
حسن بغيظ:نزلنا من المطار و ركبنا و جايين علي هنا ف الهانم نائمة علي الكرسي بتاع العربية اللي وراء ومطلعة رجليها من الشباك و في شاب معدي ب موتوسيكل بسرعة في رجليها خبطت في وشة قام نزل الشاب ضرب قاسم و اتخانق مع الهانم و بهدلنا اخر بهدلة منك لله ي ريم انتي و اختك يبعيدها بقا انا حد يزعقلي يكلاب 
فريدة :هو حد كلامك اصلا يعمو و بعدين انا و قاسم بس اللي اتخانقني اش حشرك انت ؟
زين بعصبية:خلاص بقا اي الصداع ده 
فريدة بغيظ :مش عجبك متسمعش يلاا
ريم:ممكن تسكتوا وبعدين الشاب مش غلط في حد هو اتخانق مع قاسم والموضوع انتهاء يجماعة 
سليم بضحك حاول يكتمها:اتفضل ي حسن اتفضلي ي مدام ههههههههههه 
حسن بغيظ:انت بتضحك علي اي راجل انت ؟
سليم :منظرك يجنن بالطين اللي علي أنفك دي ههههههههههه 
حسن :انا جيت اتهزات هنا المفروض تاخد حقي مش تضحك عليا 
(طبعا انتو عارفين مين سلوي و حسن و قاسم و ريم تبقا خطيبة قاسم و هيتجوزوا قريب و فريدة تبقا اخت ريم تفتكروا مين الشاب اللي بهدلهم؟)   
.......
فاطمة بحب:طب يجماعة أن شاء الله نتقابل بعد يومين نشوف الشبكة و نعزم الناس و كل حاجة الخطوبة أن شاء الله
زين بحب:ها يعم سليم موافق 
خديجة:ي 
زين بمقاطعة:خديجة احنا أن اخدنا رايك مش هنتجوز و بعدين في مفاجأة حلوة 
سليم بحب: المفاجأة أن بعد جوزك انتي وزين هتفضلي عايشة معايا هنا يعني هتنقلي و تعيشي هنا برضو بعد جوازك 
خديجة بفرحة: هااااااا يعيش سليم يعيش 
 زين باستغراب:مالك مبسوطة يعني؟
خديجة بحب:هعيش مع سليم ازاي مش ابقا مبسوطه
زين برفعة حاجب:و لو كنا عايشين لوحدنا بعد جوزنا كنتي هتبقي مبسوطة كده؟
خديجة بعبوث:كنت هفضل اكلم نفسي و اضحك مع نفسي عشان انت كئيب 
زين بخبث:ماشي يخديجة
فاطمة بضحك:مع السلامة 
و ذهب زين و فاطمة لمنزلهم 
......
حسن :انا عوز اوضة ليا أنا و مراتي و قاسم اوضة و رائد  اوضة و  غسان    اوضة و ريم و خديجة و فريدة في اوضة و بس 
خديجة بغيظ : اشمعنا كل واحد اوضة واحنا تلاته في اوضة واحدة 
سليم بغيظ: وبعدين كل دي اوضة عوزها يمفتري شايفني عايش ف قصر 
حسن بمفاجأة: **********
سليم و خديجة بفرحة:احلف 
حسن بمفاجأة:ما احنا هنرجع نعيش في قصر العائلة ي ابن عمي
سليم و خديجة بفرحة:احلف 
حسن بضحك:أنا كلمت الحارس بتاع القصر و هنمشي بكرة هتيجي تعيش معانا يسليم ؟
سليم بحب:اكيد دا البيت اللي اتربينا فيه و وحشني اووووووي
خديجة بفرحة:يعني هعيش في البيت اللي كانت عائشة فيه ماما انا مبسوطة اوووي ي بابا 
سليم بحب: ربنا يديم ابتسامتك يحبيبتي 
خديجة باقتراح:طب اي رايكم نمشي بكرة و نروح القصر احنا اللي نعمل فيه كل حاجه ننظف و نعمل اكل ؟
سلوي :انا موافقة و اهو نرجع ذكريات  زمان 
ريم بحب: وانا كمان موافقة 
فريدة باستغراب:بتبصولي كده ليه 
ريم بغيظ:هتعملي معانا و لا لا 
فريدة بغيظ: طب و الولية دي  مش هتعمل حاجه سألوها الاول 
ثريا بضحك:انا من غير ما حد يسأل انا موافقة 
فريدة بعبوث:انا كمان موافقة 
خديجة:طب تعال يخالو شوف غرفتك 
و اخدت تري كل واحد منهم غرفته 
خديجة بمفاجأة:بتعملوا اي ؟
ثريا بخضة:يخربيتك يخربيتك انا مش قولتلك تخبطي بلاش تدخلي كده 
سليم بضحك:انتي مش هتبطلي حركاتك دي انا هموت من مفجاتك دي 
خديجة بزعل:كده يعني زعلتوني مش عوزة انام معاكوا 
و خرجت 
و فجأة حد شد خديجة:حد يدخل على حد اوضته كده ؟
خديجة بزعل: وانت مالك و بعدين دخلت ازاي ؟
زين بحب:زي ما انتي دخلتي قلبي سرقة كده 
خديجة بحب:و حشتني اووووي 
زين بخبث:و بعدين انا كئيب ها ؟
خديجة بعبوث:اه ي زين مش تتكلم و انا بحب ارغي 
زين بخبث:من ناحية الرغي ف انا هرغي كتير 
خديجة بعدم فهم:ازاي بقا ؟
زين بحب :زي كده و قبل شفتيها بكل حب 
زين بحب:انا ماشي 
خديجة بعدم وعي هزت راسها بايجاب 
زين بحب : باي
و ذهب زين و هي ك الصنم لا تتحرك  
ثريا بحب و ضحك:مش عيب كده ؟
خديجة بخضة : ها 
ثريا بضحك:اخر مرة تخليه يقرب منك كده لما تكتبوا الكتاب براحتكم ماشي يحبيبتي ؟
خديجة بخجل:ماشي و أكملت بعبوث:و بعدين انا زعلانة منكم 
سليم بحب:انت زعلانة من سولي 
خديجة بزعل:عشان بقات تزعقلي عشان ثريا 
ثريا بصدمة:ي بت احترميني 
خديجة:لا انتي عوزة تخدي سولي مني
ثريا بلوية فم:يختي اشبعي بيه 
سليم بغيظ:انتو الاتنين و رائي
ثريا بهمس:تفتكري هيعقبنا زي زمان ؟
خديجة:مش من عمايلك 
سليم :اي رايكم ؟
ثريا و خديجة بفرحة :الله 
سليم بضحك:اطفال انتو اووي 
ثريا و خديجة بعبوث:مش عاوزين حاجه 
 سليم بحب:مين هينام معايا و فتح دراعة 
خديجة و ثريا بجري ليحضنوا سليم:احنا 
واخدهما سليم و ذهب أمام TV و قضوا ليلة مليئة بالحب و الدفي الأسري 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
في صباح اليوم التالي الملئ بالحداث و الحب و المرح و السعادة 
خديجة بحب و سعادة: صباح الخير
الجميع:صباح النور
خديجة بحماس:يلا عشان نروح القصر بقا 
حسن بحب:انا متحمس جدا 
سليم بحب و ابتسامة :طب يلا
امام قصر عائلة الشناوي 
حسن بابتسامة:فاكر لما اتخانقني هناك عشان كنت عاوز تخرج مع اختي و قولتلك لا ضربتني 
و هناك كانت امك بتعاقبني انا و انت لما شربنا سجائر و جدك كان يخل 
سليم بخجل و بابتسامة:بلاش فضايح بقا 
خديجة بعبوث:انت كدبت عليا ي سليم 
سليم بخجل:اقولك اي يعني هي كانت مرة و اتعاقبنا و اكمل بغضب ل حسن :وانت بلاش فضايح بقا 
حسن بخبث:طب اي رايك اقولها علي لما جدك كان بيخلي الكلاب تجري و رانا عشان مكنش بينفع معانا رجيم 
ثريا بضحك: و خديجة برضو و هي صغيرة منكش بينفع معاها اي نظام غذائي
الجميع :ههههههههههههههه 
خديجة بعبو:ماشي ي ماما شكرا علي الفضايح يلا ندخل عشان عوزة اشوفوا من جوه
في القصر 
حسن بمرح :تعالي بقا افرجك غرفة جدك  و اللي مكنش حد يقدر يقرب من الجناح 
خديجة بنفي:لا انا عوزة اروح غرفة ماما و غرفة بابا 
حسن بحزن :يلا 
في غرفة والدة خديجة 
حسن بدموع علي و شك النزول :هي اوضة ضي العين الله يرحمها 
خديجة بدموع:ربنا يرحمها اي ده ؟
حسن بمرح:امك كانت غاوية رسم لدرجة أنها رسمت العائلة كلها و كانت بتحب كل انواع الرياضة و كانت بتعمل اكل لدرجة أن لما بنبقا عندنا تجمع عائلي يوم الإجازة هي اللي كانت بتعمل كل الاكل و الحلو و في أيام رمضان كانت تعمل اكل و توزع علي الغلابة و تخلي الخدم يمشي و هي اللي تعمل الاكل و تخدمني طول الشهر اختي كانت حلوة اووووي و طيبة و مرحة و بتحب الناس بس هي عشان كويسة ربنا طلبها ربنا يرحمها 
خديجة بدموع:ربنا يرحمها أنا هاخد الغرفة دي و هعيش فيها انا و زين 
حسن بحب:انتي تامري 
.....
في الاسفل 
خديجة بحب :بصوا بقا بعد ما خالو حسن عرفنا كل واحد غرفته يبقا كل واحد ينظف الغرفة بتاعته و اللي يخلص ينزل المطبخ لانه كبير جدا و الباقي يكون هنا لان برضو الصالون كبير جدا 
الجميع بحب و حماس :يلا 
......
ثريا :مبسوط يسليم 
سليم بحب:اه جدا بعد زمن طويل اتجمعنا و فتحت البيت تاني رجعت الذكريات و المرح و ولادنا كمان هيعيشوا هنا دا هيكون كويس 
ثريا :ربنا يطول في عمركم 
سليم:أنا مش عوزك تزعلي من خديجة لأن بقالها يومين عوزة تشوف غرفة امها و تعرف عنها ب 
ثريا بمقاطعة: خديجة بنتي انا يسليم و انا اللي ربيتها و عارفة تفكيرها و عمري ما ازعل ابدا من خديجة 
سليم :متزعليش أن انا برضو افتكرت مراتي الله يرحمها 
ثريا بحب:ابدا يسليم انا عارفة أن هي فقلبك و انا كمان و بعدين انا الحاضر والمستقبل ولا اي؟
سليم بحب:يخليكي ليا 
و اخد يفعل معها اشياء في الغرفة 
.....
بعد وقت طويل مر في قصر الشناوي من تنظيف و مرح و حب العائلة 
يوسف بالم و دموع:انا جاي اتهزق هنا يعني يمرات اخوي ؟
خديجة بصدمة:اي اللي حصلك ؟
يوسف بوجع: في حد ضربني لما جيت هنا من اول مدخلت باب القصر حد طلع من بين الورد و ضربني 
خديجة بضحك:معلش يحلو 
ثريا بضحك:بس قولي اللي في عينك دي اي وحم 
سلوي بضحك:لا دي بوسه علي كبير شوية 
يوسف بزعل :و الله ل امشي 
ريم بتساءل :اومال فريدة فين؟
حسن :استنا عندك يلا؟
يوسف بصدمة:****** 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
حسن بصدمة :استنا عندك يلا
يوسف بصدمة:هو انت بتعمل اي عندنا ؟
حسن بغيظ:عندكم مين يلا دا بيتي؟
يوسف:انت قريب عمي سليم 
خديجة:اه دا يبقا خالو حسن الشناوي 
يوسف باحراج :انا اسف 
خديجة بتساءل:في اي يخالو ؟
حسن بغيظ:هو دا الواد اللي ضربنا بسبب الزفتة فريدة 
يوسف بغيظ:واد مين انا الدكتور يوسف و بعدين انا عندي حق بنت حضرتك مكنش ينفع تعمل كده هي مفكرة نفسها مين ؟
فريدة بغيظ:انا ابقا فريدة نور الدين بنت اكبر جارح في ألمانيا 
يوسف :انتي اللي ضربتيني بره صح ؟
فريدة بخوف ولكن لن تظهر : اه ما انت برضو ضربتني في رجلي 
يوسف بغضب:انا مفيش مرا تمد أيدها عليا وانا هجيب حقي بالقانون 
وخرج 
خديجة بزعل :ليه كده ي فري يوسف طيب جدا 
فريدة بصدمة:دا طيب دا عفريت 
و بعد وقت من الراحه و جو عائلي مرح 
 الظابط باحترام:باشا مهندس سليم ؟
سليم باحترام :نعم يا حضرة الظابط 
الظابط:احنا حالنا شكوي أن الآنسة فريدة نور الدين اعتداءات علي الدكتور يوسف بالضرب و مطلوب القبض عليها  
فريدة بخوف:انا اسفة 
حسن بغضب:ازاي يعني هو ضربها برضو 
الظابط :حضرتك احنا جايين حالا للقبض على الهانم لو سمحت 
واخذ الظابط فريدة بعد صعوبة و دموع وهي تترجاء أن يتركها
ريم بدموع:قاسم اختي خليهم يسبوها هي مريضة ربو عشان خاطري
قاسم بحب:حاضر يحبيبتي هترجع 
.....
خديجة بدموع:عشان خاطري ي يوسف خرج فريدة من القسم هي صغيرة و مريضة ربو ونبي 
يوسف :خليها في القسم يومين و هخرجها 
فاطمه بزعيق:يوسف البنت هتخرج يعني هتخرج و دلوقتي انت فاهم 
يوسف بنفخ:حاضر 
......
في القسم 
يوسف:لو سمحت ي حضرة الظابط ممكن تخرج الآنسة فريدة نور الدين انا بسحب الشكوي 
الظابط باحترام:حاضر 
العسكري بسرعه:الحق ي حضرة الظابط البنت اللي جات قطعت النفس 
يوسف بسرعه:هي فين بسرعه
العسكري:تحت في الحبس 
...
في الحبس
يوسف بخوف:فريدة فريدة ابعدو ابعدو خليها تاخد نفسها 
وقام يوسف بعمل تنفس صناعي ل فريدة 
فريدة و هي تنظر ل يوسف بدموع:انا خايفة
يوسف و هو يحضنها:انا معاكي انا اسف 
الظابط بحرج:بعد اذنك ي دكتور بس لازم تخرج برة انت و الآنسة 
يوسف و هو يشتال فريدة :خلاص الأمور يحضرة الظابط سلام 
....
في العربية
يوسف بحرج:انا اسف اخر مرة تحصل و 
فريدة بدموع:روحني البيت ومتتكلمش معايا 
يوسف : طب اتفضلي دا بخاخ ل ربو 
فريدة بحزن و دموع:مش عوزة منك حاجه 
يوسف بخبث:يعني انتي عوزاني اعملك تنفس صناعي تاني و بصراحه انا الكسبان يكريز انت 😉
فريدة بخجل و هي تأخذ البخاخ :شكرا 
يوسف بحب:اي رايك نتعرف؟
فريدة:انا فريدة نور الدين من المانيا اخت ريم خطيبة قاسم ابن خال خديجة وانت ؟
يوسف بحب:انا الدكتور يوسف دكتور نفسي من امريكا و عايش مع جدتي و زين خطيب خديجة و سنجل 😉
فريدة بضحك:أيوة يعني اعملك اي
يوسف:لا بقولك احنا مش بنتعرف؟
فريدة بضحك:خلاص ماشي انا كمان سنجل 
يوسف :اتفضلي ي فري وصلنا اتمنا تكوني قبلتي اعتذاري 
فريدة :انا كمان اسفة صافي ي لبن 
يوسف بضحك: حليب ي قشطة
فريدة:باي
يوسف:باي متحترم نفسك ي يوسف شيل الأفكار الزبالة دي من دماغك قال عوز أبوسة قال  
....
ريم بحب و دموع:حمدالله على السلامه يروحي 
فريدة بدموع: انا عوزة اسافر ل بابا 
ريم :و هتسبيني هنا لوحدي
فريدة بحب:قاسم هنا و خديجة طنط سلوي و طنط ثريا وكلهم بيحبوكي 
حسن بحب:طب انتي زعلانة ليه ما انتي و يوسف اتصالحتي خلاص عوزة تسافري ليه بقا 
فريدة :معرفش بس هعمل اي هنا ؟
ريم :اقعدي معايا عشان خاطري انا عوزة انا وانتي نعمل كل حاجه و نختار الفساتين و كل حاجه مع بعض بليز 
فريدة بابتسامة :ماشي 
خديجة بنعس :طب يلا بقا تصبحوا علي خير 
الجميع :و انتي من اهل الخير
و كل منهم ذهب لغرفته ل يغطوا في ثبات عميق
.....
:بس بس 
فريدة :بس ي ريم 
:يبت 
فريدة :هشش
:هش اي مجنونة هقع 
فريدة :اعااااااااا 
:بس صوتك 
فريدة بصدمة :انت بتهبب اي هنا ؟
حسن من الخارج:فريدة انتي كويسة ؟
فريدة:اه ي اونكل كويسة 
:انا نسيت اسالك بتحبي اي نوع شوكولاته ؟
فريدة بغيظ:غبي امشي 
:انا مش غبي انا يوسف 
فريدة و هي تزيح يوسف ليقع تحت :امشي يمجنون هتفضح 
يوسف من الاسفل :هفرمك بكرة 
و ذهب 
فريدة علي السرير بابتسامة :مجنون ده ولا اي ؟
.....
خديجة:كنت فين طول اليوم ي زين ؟
زين بتعب:كانت في الشركة وكان في شغل كتير اووووي و قولت اشوفك بالمرة 
خديجة بحب:ربنا معاك يحبيبي مقولتليش بقا اي رايك في الغرفة 
زين بتقيم: حلوة جدا و كلاسيك و الرسومات شيك جدا جبتي كل ده امته؟
خديجة بحزن:دي غرفة ماما الله يرحمها كل حاجة زي ما هي حتي هدومه موجود بس انا شلت منهم شوية و مكانه حطط هدومي و خليت ليك مكان لهدومك
زين بتساءل:هو انتو ليه قررتوا تفتحوا البيت دا تاني ؟
خديجة بحب:خالو حسن قرر يستقر هنا و انت عارف خالو حسن معاه اولاد ممكن ينزلوا و ممكن لا  و قاسم هيتجوز  وانا وانت ف قررنا نفتح القصر لانه كبير و هيلمنا كلنا 
زين :بس انا غرفة مامتك عاجبني اووووي بجد زوقها حلو جدا انا بحيها
خديجة بضحك:و زوقي ؟
زين بضحك:مش اختارتيني يبقا اكيد زوقك قمر 
خديجة بضحكة عالية: مجنون
ثريا من الخارج: خديجة انتي ي بنت قافلة الباب ليه ؟
خديجة بتوتر:حاضر ي ماما 
زين :بلاش توتر انا خارج تصبحي علي خير
ثريا بغضب :اخر مرة يخديجة تقفلي الباب عليكي انت و زين لغيت متتجوزوا وانا ليا كلام مع زين 
خديجة بدموع:اسفة 
ثريا و هي تضمها:انا خايفة عليكي بلاش دموع و بعدين انا اساسا قاعدة قدام الباب من اول م زين نط من البلكونة 
خديجة:طب انا اسفة مش هعمل كده تاني 
ثريا:طب يلا نامي تصبحي علي خير
خديجة:وانتي من أهل الخير 
و غطوا في ثبات عميق  وكل منهم من يفكر في حياته المستقبلية
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
في صباح يوم جديد 
فاطمة بحب:صباح الخير
الجميع بفرحة :صباح النور اتفضلي 
فاطمة بحب: انا قولت اجي من الصبح كده و معايا الصايغ علشان نشوف شبكة خديجة 
سليم بحب و فرح:نورتي 
فاطمة بحب:بنورك يلا يديجة تعالي شوفي شبكتك يحبيبتي 
خديجة بفرح:انا مش محتاجة حاجه كفاية حبكم و زين معايا 
فاطمة بمرح:حبنا و حب زين تفرق
خديجة بخجل:تيته
الصايغ: اتفضلي دي اخر تشكيلها مستوردة و كل قطعة فيهم ارق من التانية 
خديجة بضياع :حقيقي مش عارفة اختار لانهم كلهم بسيطين جدا و حلوين 
ثريا بحب:بصي دا كده و أشارت على خاتم عي شكل قلب
خديجة:بصي ي ماما اللي عليه حرف Z ده 
ثريا :جميل بس ممكن الحرف يقع و لم تتجوزوا يبقا اكتبي اسم زين علي الخاتم 
خديجة بحب:خلاص ماشي ممكن توريني نوع تاني 
يوسف بهمس:اعبقال شبكتك 
فريدة بصدمة:انت بتطلع منين ؟
يوسف بتسبيل :انتي عوزة منين ؟
فريدة بضحك:انت مش طبيعي 
يوسف و هو يضع يد فريدة علي قلبه:اه قلبي بينبض جدا فعلا مش طبيعي 
فاطمة بخبث:تعال ي چو نقي خاتم ل عروستك 
يوسف بصدمة:عروسة مين ي تيته 
فريدة بهمس و غضب :كداب 
و ذهبت للخارج 
يوسف بهمس ل فاطمة :عاجبك اللي حصل اللقطة ضاعت 
فاطمة بضحك:و انا مالي ي لمبي
......
يوسف بنهج:اي يبت مركبه عجل في رجلك براحة قطعتي نفسي 
فريدة بغضب:انت حيوان
يوسف برفعة حاجب:وانا عملت اي ؟
  فريدة بغضب:عمال تسبلي و تقول كلام عوز توقعني في حبك و 
يوسف بمقاطعة:هو انتي لسه موقعتيش في حبي 
فريدة بغيظ:و مش هقع ي خاين 
يوسف بضحك:من دلوقتي خاين و بعدين انتي زعلتي ليه لما فاطمة قالت عروستك انت بتغير و لا اي يقمر انت ؟
فريدة بتوتر: انت عبيط صح انا هغير عليك انت 
و ذهبت لداخل و هي تلعن غباءه 
زين بخبث:وقعت ولا اي؟
يوسف برفعة حاجب:انت بتتسمع علينا ؟
زين بضحك :من اول كلمة ي عبيط 😂😂
يوسف بغيظ :دا انت رخم
زين بخبث:كنت قالت ل فاطمة و هتخطبهالك 
يوسف بتفكير:لسه شويه علي الخطوة دي
زين بحب:تعال نشوفهم اختاروا اي ؟
.......
ثريا بحب:اهو زين جاء تعال يحبيبي اختاروا سوي 
زين بحب:عاملة اي يست الكل؟
ثريا بهمس :ليك عقاب عندي علي امبارح 
زين بهمس و ضحك:قلبك ابيض بقا  
خديجة بحب:اي رايك ف ده ؟
زين بحب:حلو لو عجبك خليه معاك و اكمل لصايغ :انا متفق معاك علي تشكيلات الماس مش ذهب 
خديجة بصدمة:زين كده كتير و 
زين بمقاطعة :مفيش حاجه كتيرة عليكي 
خديجة بهمس:بس احنا لسه في بداية حياتنا خليها شوية كده لما الأمور تتحسن 
زين بحب:ي حبيبتي انا اموري الحمدلله و متخافيش انا معايا فلوس كتير جدا 
خديجة بحب:ربنا يزيدك يحبيبي 
و نقي زين لخديجة طقم الماس كامل 
سليم بحب و دموع :انا بقا هديتي قديمة شوية بس غالية اوووووي دي كانت شبكة امك الله يرحمها و كانت مواصياني انك لما تتجوزي اقدمهلك حافظي عليها دي فيها حب و بركه و تذكار من امك 
خديجة بدموع:ربنا ميحرمنيش منك ابدا ي بابا 
سليم بحب:و لا منك يروحي 
ثريا بتاثر و دموع: خلاص بقا يسليم كلنا لازم نفرح مش نبكي تعالي ي حبيبتي 
خديجة بمشاغبة :فين هدايتي ي ثريا ؟
ثريا بضحك :انا هدايتك 
خديجة بحب:يخليكي ليا يا رب 
حسن بحب:اتفضلي دي هديتي حفظي عليها لأن انا كنت جايبها هدية لما ربنا يكرمني و اخلف بنت بس ربنا ماردش لكن انتي حته من الغالية اتفضلي مبارك 
خديجة بحب:ربنا يخليك ليا
و اخذت الهداية من الجميع بحب و ذهبت فاطمة و زين و يوسف بعد مشاغبة كثيرة لفريدة 
 .....
في عربية زين 
فاطمة بخبث:بس ي زيزو مش شايف حاجه غريبة كده ؟
زين بخبث:لا طبعا شايف 
فاطمة :باين كده حد بيحب جديد ولا اي ي چو 
يوسف بغيظ: في اي انتو الاتنين  
فاطمة :احنا اللي بنسالك في اي بينك و بين فريدة 
يوسف :مفيش حاجة هيكون اي يعني 
زين بخبث:بس عوز الصراحه خسارة البت دي فيك دي طول بعرض بجمال ب
يوسف و هو يلكم زين :احترم نفسك يلاا
زين بعصبية:انت حمار ياض هنعمل حادثة 
يوسف بعصبية:قول لنفسك متجبش سيرتها علي لسانك تاني 
فاطمة بخبث: الحب الحقيقي بيعيش ي حبيبي بيخلينا نسامح و 
زين و يوسف :بس بقا ي تيته
فاطمة بلا مبالاه:انا بغني 
........
في غرفة خديجة:طب هنعمل اي تاني النهارده خلاصنا من الشبكة 
ريم :اي رايكم بكرة ننزل مول و نشتري لبس حلو كده للعرايس 
ثريا بحب:فعلا انزلوا بكرة و هاتوا كل حاجه تخص العرايس و ريم طبعا عارفة ؟
ريم بخجل: ماما قالتلي و جبت شوية حاجات 
ثريا بحب:مبارك يابنات و عبقالك ي فري
فريدة بحب: تعيشي ي طنط 
ثريا :تصبحوا علي خير
البنات :وانتي من اهل الخير
خديجة:يلا كل واحدة علي غرفة بقا عشان بكرة يوم طويل 
ريم بغمزة :طويل عندك انت يجميل 
خديجة بضحك :برة ي بت انتي و هي 
و ذهبت خديجة في ثبات عميق
....
في غرفة فريدة 
فريدة لنفسها :مش هينفع تحبي ي فريدة انتي نسيتي احمد و كلام الناس مستحيل اكرر الغلطة مرتين 
و ذهبت في ثبات عميق
تفتكروا مين احمد و هيبقا في قصة حب بين فريدة و يوسف ولا لا 
في صباح يوم جديد
قصر الشناوي 
ثريا بصوت عالي:يلا ي بنات 
خديجة :حاضر ي ماما
البنات :صباح الخير
الجميع :صباح النور
سليم : الفيزا كارد معاكي يخديجة و بلاش خناق و مشاكل مع حد 
خديجة بعبوث:انا برضو ي سولي ؟
ثريا بعبوث من سليم :لا طبعا هاتي كل حاجه تعجبك و همست و متنسيش اللي قلتلك عليه 
خديجة بهمس و خجل :تعالي انتي معايا 
ثريا :مش هينفع يلا بقا مع السلامة ي بنات 
البنات :باي 
......
فريدة: انا حابه اطلع بعربيتي و امشي و راكم
ريم بخوف عليها:تعالي معنا ا
فريدة بحب:متخافيش انا خدت العلاج مش هتعب 
ريم :طب اطلع انا وانتي
فريدة بعبوث:لا 
ريم: طب خالي بالك من نفسك و بلاش الفون و 
فريدة بزهق: خلاص بقا
خديجة بحب:يلا ريم احنا العربية دي و هي ورانا و الحراس و راء العربيتين
.....
قصر الانصاري
يوسف بغيظ:ي زين فوووق بقا 
زين بنوم:بس ي يوسف 
يوسف :عشان خاطري رد عليا خديجة و البنات في انهي مول 
زين بزهق و نوم:قولتلك معرفش و اسكت بقا
يوسف :رن علي خديجة اسالها اهو تطمن عليها 
زين بغضب:اخررررج بقا 
يوسف بعبوث :بكرهك ي بن احمد 
و خرج 
زين بنوم :عيل غتت
.......
ريم :بصوا اول حاجه هندخل محل ملابس الخروج و بعد كده الشوزات و الشنط 
خديجة بفرحة:ماشي 
ريم بتساءل:اومال فين فري ؟
خديجة ل محمد الحارس:فين آنسة فريدة
محمد الحارس:في المطعم التابع للمول حضرتك و معها حراس كفاية مفيش داعي للقلق 
خديجة بضحك:لا داعي للقلق يعني 
ريم بمرح :انجليزي ده يمرسي 
محمد الحارس :لا رد 
خديجة بهمس ل ريم :هو حرام يبيبن سنانه ؟
ريم بهمس :باين كده 
و ذهب لشراء الاشياء 
......
:تعرفي أن أنا مفطرتش كمان ؟
فريدة بضحك:انت بتطلع منين ؟
يوسف بضحك:في اي مكان انتي فيه
فريدة :طيب عوز اي ؟
يوسف بعبوث:أفطر معاكي 
فريدة بحب :اتفضل سندوتشات اهي و اجبلك عصير 
يوسف بحب و عبوث:مش بحب العصير هاتي قهوة 
فريدة بعبوث:لا عشان صحتك 
يوسف بمرح: فعلا انا عوز اهتم بصحتي اليومين دول 
فريدة بفهم :امممم 
يوسف بسرعة: رايحة فين؟
فريدة :هشتري لبس و اتمشي عندك مانع 
يوسف :وانا برضو هشتري و اتمشي 
فريدة بغيظ:انا مش بحب الشغل ده و مش هرتبط 
و ذهبت
يوسف :هو حد كلامها ؟ استني ي بت 
...
ريم بتعب :كده خلاصنا ملابس الخروج و الداخلية و الشوزات و الشنط باقي اي ؟
خديجة بخجل :اي؟
ريم بضحك:مالك اطمطم ؟
خديجة بغيظ:والله امشي و اسيبك و 
زين :صباح الخير ي حبيبتي 
خديجة بحب:صباح النور يروحي 
زين بحب : يسعد صباحك فينك يقلبي؟
خديجة:ف المول بنجهز شويات حاجات 
زين :بقولك 
خديجة:قول
زين بمرح و خبث:متجبيش هدوم مش هنحتاجها 
خديجة بعدم فهم:ليه هو انت اشتريت هدوم ليا و ليك ؟
زين بوقاحة :لا بس هنعمل اي بيها الهدوم هههههههه 
خديجة بكسوف :قليل الادب و أغلقت 
ريم بخبث:مالك كده اجمدي الكسوف لسه قدام 😂 
خديجة بكسوف و غيظ:بس بقا وقاحة 
 و أخذوا يشتروا اشياء كثيرة تخص العرائس و هدايا للعائلة و لكل واحدة هدايه ل قرة عينها
.....
تو تو مش حلو 
فريدة بغيظ :انت عاوز اي متتلم و تبعد 
يوسف و هو يقترب اكتر:ابعد اكتر من كده ؟
فريدة بغيظ:انت عاوز مني اي ؟
يوسف بحب:عايزك
فريدة بحزن :انا مش هنفعك و في غيري كتير سبني ف حالي بقا 
يوسف بهدؤء:مش هسيبك اقولك علي حاجه ؟
فريدة :نعم 
يوسف بفكرة :تعالي معايا 
فريدة بصدمة و خجل :يخربيتك الناس بتتفرج علينا استنا طيب امشي جانبك انت بتشد جاموسة 
يوسف بسرعه:مفيش وقت يلا 
فريدة بغيظ:وقت ل اي يبن المجنونة انا تعبت براحه اصبر 
يوسف :يلا وصلنا العربية اركبي 
فريدة :مش هركب 
يوسف و هو يضع فريدة ف الداخل :يلا بس 
يوسف و هو يقود سيارته:هاخدك مكان هتتفاجاي بيه 
فريدة بغيظ:انت كده خطفني و بعدين اروح معاك ليه نزلني ي يوسف
يوسف بتسبيل:احلي يوسف سمعتها 
فريدة :اعااااااا
.....
ريم :بقولك كده خلاص يلا بقا نمشي 
خديجة بتعب :فعلا كده خلاص بس انا تعبت تعالي ناكل حاجه طيب 
ريم بضحك:انتي تعبتي ي بيضة 
خديجة:طب والله ل امشي 
ريم بضحك :استني يهبله 
بعد وقت 
زين :صباح الخير 
خديجة و ريم :صباح النور
زين ببتسامة :عاملة اي ريم ؟
ريم بهدوء: الحمدلله
زين بحب :عاملة اي يحبيبتي ؟
خديجة بخجل :الحمدالله 
ريم يستأذن :طب قاسم وصل انا همشي بقا باي
زين و خديجة:باي 
زين :قومي 
خديجة:ليه ؟
زين بخبث:هنروح محل ف المول 
خديجة بتعب :يلا 
بعد دقائق 
خديجة بكسوف:اي ده ي زين ؟
زين ببراءة:محل لانجري يروحي 
خديجة بخجل :زين  
زين بضحك :طب تعالي ندخل بس 
خديجة:زين انا جبت ممكن نخرج بقا 
زين :انا حابب اجبلك علي مزاجي بصي الحته الحمراء دي 
خديجة و عينها ف الأرض :وحش 
زين بمرح:دا حتي الاحمر علي الاسد بيمنع الحسد
خديجة بجري :قليل الادب انا ماشيه باي 
و ذهبت خديجة بعرييتها و زين ذهب أيضا .....
فريدة بحب:الله البيت حلو 
يوسف :دا البيت اللي امي و ابي اتجوزا في 
فريدة باعجاب : بجد حلو اوووي و كبير و الوانها من برة جميلة و المكان حلو و هادي 
يوسف بحب :عاجبك ؟
فريدة بحب :اوووووي بجد 
يوسف :الكامبوند هنا رايق جدا و راقي تعالي اوريك حاجه جوه 
فريدة بخوف ظاهر :لا مش هينفع ااا
يوسف بزعل : انا مش هعملك حاجه علي العموم يلا لأن انا كمان عندي شغل 
فريدة بزعل من نفسها :يوسف والله مش قصدي 
يوسف ببتسامه ل اخفاء الحزن :لا عادي انا حقيقي عندي شغل
و ذهبت فريدة ل فيلة الشناوي و ذهب يوسف ل فيلة الانصاري و هو يلعن و يسب نفسه علي تسرعه و حبه ل فريدة 
يوسف ف نفسه :انت غبي اوووي تسرعك و عشمك غلط لازم تتحكم في تصرفاتك هي مش بتحبك و عندها حياته و يمكن بتحب نام ي يوسف نام 
و ذهب يوسف ف ثبات عميق و هو حزين و يمر أيضا علي فريدة بحزن و زعل من نفسها لانه أحرجت يوسف 
زين و خديجة و ريم و قاسم لم تخلو المكالمات من المشاكسات و المرح و الحب 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
في صباح يوم جديد
ثريا بحب :يلا ي بنات
ريم بحب و فرح:صباح الخير
ثريا بحب:صباح الورد يلا قومي جهزي نفسك عشان البنات بتاع البيوتي سنتر علي وصول
ريم :حاضر
و ذهبت لقضاء و تجهيز نفسها بحب عارم لأن يوم هو عقد قرانها علي من ملك قلبها
ثريا بتعب :انا مش عارفة اقومك ازاي متفوقي يبنتي بقااا
سليم بزعل من ثريا :اي ي ثريا حد يصحي حد كده ؟
ثريا برفع حاجب:بذمتك حد بياخد كل الوقت ده عشان يفوق من النوم
سليم :قومي ي ديجة يحبيبتي
بعد مرور وقت
سليم بنفاذ صبر:فوقيها ي ثريا
ثريا بتقليد سليم :هو ف حد يفوق حد كده
سليم برفع حاجب:انا غلطان أن بتعامل معاكي انتي وبنتك علي صبح
خديجة بصوت عالي:اعاااااااااااا
ثريا بمرح:صباح الجمال
خديجة بخضة:اي ي ماما ده عومتي الاوضة مياه ؟
ثريا :م عشان حضرتك تفوقي يلا اجهزي البيوتي سنتر علي وصول و أكملت بتهديد ع لله تنامي تاني
و ذهبت
ريم و هي خارجة من غرفة الملابس :قول بقا ي حبيبي حبيبي لمين انا لو مش ليك …..
قول بقا ي حبيبي حبيبي هحب ف مين غير فيك …..
طب دا انا ايامي ز حياتي واقفة عليك
خديجة بمرح :أيوة يعم حب طفولتك هيتحقق و هتتجوزي
ريم بسعادة:مبسوطة اوووي اخيرا هبقا حرم قاسم حسن الشناوي هعيط من فرحتي
خديجة بحب:ربنا يسعدك يروحي
ريم :يارب كلنا يلا قومي اجهزي اليوم طويل
و جهز كل من خديجة و ريم ل وصول بنات البيوتي سنتر
(خديجة فستان ابيض و عليه تل من فوق ابيض و واسع جدا و ميك اب سمبل جدا و كانت شبه القمر)
(ريم فستان ابيض طويل و واسع و ميك اب سمبل و كانت اجمل من الاميرات)
قاسم :يلا طنط اطلعي بقااااا
ثريا بنفاذ صبر:يبني اهدي شوية انا تعبت
قاسم :الشيخ جه ي زين ؟
زين برفعة حاجب:انا قولتلك مية مرة لا لسه باقي ربع ساعة اهدي
ثريا:انا مش عارفة مستعجل ليه
قاسم بحب:حب طفولتي و شبابي اكيد لازم استعجل يلا بقا ابوس ايدك
ريم :انا جيت يحبيبي
قاسم و هو يحتضنها:وحشتيني اي القمر ده حلوة يحبيبتي ربنا يباركلي فيكي
ريم بدموع و حب:و يباركلي فيك
ثريا بمرح:طب ابعدوا بقا ب واد انت وهي
ثريا بحب:مشاء الله عليكي يقلبي
خديجة بخجل :شكرا ي ماما
ثريا بحب:تعال ي زين شوف عروستك
زين و هو يحتضنها:مبروك عليا انتي ي ام جاسم
خديجة بخجل:الله يبارك فيك يحبيبي
ثريا بحب:يلا عشان المأذون وصل
…….
و بعد وقت قال المأذون جملته الشهيرة و تم عقد قران خديجة علي زين و قاسم علي ريم و الفرحة و الحب تملي الأجواء
و بعد وقت استأذن زين من سليم بأخذ خديجة و يخرجوا مشوار و ايضا قاسم و ريم
:عامل اي؟
يوسف ببتسامة هادئة: الحمدلله وانتي؟
فريدة بهدؤء: الحمدلله انا اسفة بجد م
يوسف بمقاطعة و بتسامة هادئة:انا اللي اسف أن اتسرعت وحقيقي انا محرج جدا منك و انا بكرر اعتذاري مرة تانيه بس انا ك طبيب نفسي اعتقدت أنك زعلانه و انا فيلة والدي و والدتي فيها غرف مريحة و حاجات تخص الطب و كنت هساعدك و مش اي حاجة تاني انا بعتذر مرة تانيه بعد اذنك و اتشرفت بمعرفتك و ذهب
فريدة بدموع :انا اسفة والله مكنتش اقصد بس تجربتي السابقة هي و انهارت ف البكاء
…….
يوسف بحزن :انا عارف انك زعلان مني دلوقتي بس حقيقي انا مش وحش و مكنتش هعمل حاجة تاذيكي انا فعلا كنت حابب اساعدك و قاد سيارته ل ذهب
……
قاسم بمرح و حب و هو ممسك بيد ريم:و اخيرا اتجوزت اااااه اتجوزت
ريم بحب:الناس يمجنون فضحتنا
قاسم بحب:خليهم يعرفوا أن بحبك وبموت فيكي كمان
ريم بحب:وانا كمان بحبك اوووووي ر
قاسم و هو يقبلها اول قبلاتهم :بحبك
ريم بخجل و توتر:و وانا انا كمان
قاسم بمرح:ينهار ابيض علي الفراولة
ريم بخجل اكبر:قاسم
قاسم و هو يقترب منها:قلبه روحه
و رقصوا رقصة سلو و قضوا وقت حلو و ذهب للبيت بسعادة و حب و فرح
………
خديجة بفرحة :وانا كمان بحبك
زين بغمز:طب اي ؟
خديجة ببتسامة:اي؟
زين بخبث:اقولك انا ف اي
و اخذ اول قبلاتهم بحب و شغف
زين بعدم تمالك :انتي لازم تروحي يلااااا
خديجة ببتسامة:زين انا بحبك
زين :وانا كمان واسكتي عشان انت اللي هتزعلي ف الاخر
خديجة ببتسامة: بس انا بموت فيك
زين :يلا ي بتعلي بيتكم يلا
و ذهبت خديجة ل بيتها و هي ف سعادة و حب و مضي اليوم بحب وسعادة ومرح وايضا بحزن
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
و بعد مرور ثلاثة أشهر لم يخلو من الحب و المرح و السعادة علي زفاف العشاق زين و خديجة التي انعم الله عليهم بطفل في أحشاء خديجة و ايضا قاسم و ريم بطفلة
و فريدة التي اعترفت بأنها تعشق يوسف و ايضا يوسف و تمت خطوبتهم و تم عقد قرانها علي يوسف و اليوم يوم زفاف
فاطمة بدموع:مبروك ي حبيبي اعقبال ولادكم
يوسف بحب:يديك طول العمر انتي و جوزيهم
فاطمة:لا كفاية عليا كده يلا انزل عشان تاخد ست الحسن
يوسف بمرح:انا بس الي اقولها كده فاطمة بحب:طب يلا
…..
يوسف من الخارج:ست الحسن
فريدة من الداخل بجري:وحشتني
ريم بضحك:احنا ي بت مش قولنا اتقلي شوية
خديجة بغيظ:طالعة تجري زي الهبلة دا اللي قولنا فضحتينا
يوسف بمرح:امشوا انتو بالبطيخ ده
قاسم بهمس :كلها ايام و نقولك مبروك علي حمل فري
يوسف بحزن حاول اخفاء :قول يارب
و ذهبوا للفندق حتي يتم الزفاف او الأشهر
خديجة بزهق: سبني ي زين بقا
زين بعصبية:هتروحي فين اقعد
خديجة بزعل:انت بتزعق ليه؟ انا اتخانقت انت مش عوز تخليني اقوم ارقص و بابا في البيت
زين بحب:يحبيبتي انتي حامل
خديجة :انا عوزة ارقص
زين :لما رقصة سلو تيجي نرقص
خديجة بعبوث:لا عوزة دلوقتي سامع الاغاني
زين :اغاني بيئة مش شايف أن الكلمات ليها لزمة اقعدي يحبيبتي كده و اهدي
ريم بهمس:انا اتخانقت من الرجاله دي
خديجة نظرت لها بعبوث
ريم بهمس و غيظ :يبت فكري ف حاجه نقوم بيها
خديجة:بصي انا هعمل نفسي تعبت و انتي تقوم تروحي ترقصي و قاسم هيزعق و يجري وراكي واكيد زين هيحاول يهدي و أنا أقوم وراكي
ريم بعبوث:حاسه انها هتفشل
خديجة:نجرب حتي
خديجة بوجع:ااه زين الحقنيى
زين بخوف حقيقي:مالك يحبيبتي نروح ل الدكتورة يلا
و فاجأه قامت ريم تجري
قاسم بصوت عالي:ريم تعالي هنا
و فاجاة خديجة قامت تجري
زين بعصبية :خديجة
و التورته داخلها و خديجة و ريم و زين و قاسم ف حاله هرج و بووووو
يوسف بدموع مزيفة:عاجبك كده ي بن الطريقة انت و هو
خديجة ل ريم بصوت عالي:عجبك كده التورته و قعت
ريم بصوت عالي:انتي اللي وقعتيها مش هناكل النهارده
يوسف بغيظ:وانتو جايين علشان التورته اديكم وقعتوها و انا يوسف بالكراميل
يوسف بصوت عالي:الفرح انتهاء يجماعة
و ذهب كل زوج بزوجته التي أشعلت غضبه و احراجته
في سيارة قاسم
قاسم :عاجبك اللي عملتيه ده
ريم بعبوث:م انا عوزة ارقص
قاسم :و انا من البيت مش منبه أن مفيش رقص ولا تتحركي من جانبي
ريم بدلع:ارقصلك انت
قاسم بخبث:ليلتنا صباااحي😉
….
خديجة :زينو
زين :….
خديجة:زيييييييين
زين:….
خديجة بغيظ:طب انا عوزة اكل
زين : لا م انا حرمك من الاكل و رايحه فرح عوزة تأكلي تورته لا و كمان بتتخانقي عشان التورته و قعت احرجتيني
خديجة و هي تتلاعب بزراير قميصه: م انت مش بتاكلني حلويات
زين بخبث:مفيش حلو بياكل حلو يروحي نروح بس وهاكلك الحلو كله 😉
……
في الفندق
فريدة بتعب:اليومين اللي فاته كانوا متعبين جدا هموت و اطول السرير
يوسف بحزن حقيقي : و أنا كمان عوز انام
فريدة باستغراب:يوسف اسالك سؤال
يوسف :طبعا
فريدة :هو انت زعلان من جوازنا
يوسف بنفي:لا انا بحبك اووي بس انا تعبان و في حاجه شاغله تفكيري
فريدة بحب: اي شاغل تفكيرك واحنا ف يوم مميز زي ده ؟
يوسف بدموع: انا حقيقي قلبي واجعني جدا ممكن تسبيني شوي
فريدة بحب :بس انا عارفة انت بتفكر في أي و عوزة اصحح المعلومة الغلط دي
يوسف :فريدة رجاءا انا
فريدة بحب:انا لسه انسة احمد مقربش مني بابا لحقني
يوسف بفرحة و يحتضنها :بجد و مقولتيش ليه من الاول انا قلبي كان بيتحرق من فكرة أن حد يقرب منك غيري
فريدة بحب :ف كل مرة ببقا عوزة اقولك انت تتوه الموضوع
يوسف بخبث:مش هتوه الموضوع تاني احنا دلوقتي ف صلب الموضوع
و تم زواج يوسف و فريدة امام الله♥️
بعد مرور 12 سنة
خديجة و زين معاهم ( احمد و سليم و حورية )
قاسم و ريم معاهم(جوري سيلين)
فريدة و يوسف معاهم( رحيم )
بعد مرور 12 عاما اخر
خديجة :هي دي بقا حكايتي انا و ابوكم كنا بنحب بعض اووووي و
زين من الخلف:و مازالت بحبك
سليم بمرح:اي ده مش تحترمنا ي بابا حماك و ابوك قاعدين
زين بغيظ :بس ياض وانت عامل زي جدك كده
خديجة بزعل:كده ي زين بابا
زين بحب و مرح :انا قصدي أن كان بيقطع عليا كده برضو 😹
خديجة بدموع :ربنا يرحمه
سليم بحب:ربنا يطولنا ف عمرك يحبيبتي
زين بغيرة:ابعد بس وانت بتتكلم كده مش لازم تحضن و تبوس
:بابا اهي اهي
زين بغضب:في أي حوريتي مين زعلك
حورية بدموع :رحيم ي بابا اهي اهي
سليم بغضب:مالو زفت
:زفت ف عينك يلا احترم نفسك
احمد بغضب:انت ف بيتنا و بتشتمنا كمان انت عوز تتربي
رحيم و هو يجلس و يضع قدم فوق الآخر:اعملها خلينا احبسك
زين بغيظ :حوريتي بتعيط ليه انت عملت لي ل بنتي ؟
رحيم بهدوء:بوستها
زين بهجوم:انت واحد مش محترم و ****
رحيم بهدوء:مراتي و ابوسها احضنها براحتي
زين :براحتك ده لما تبقا ف بيتك هنا عندي لا
رحيم :طب يلا حوريتي علي بيتنا
حورية ببراءة:عشان تبوسني تاني انا هقعد مع بابا
رحيم بجنون:انتي مراتي اومال انا كاتب الكتاب ليه ؟
زين بعصبية:طلق بنتي حالا
خديجة :زين
زين بعصبية:متدخليش انتي ي خديجة لو سمحتي
رحيم بهدوء و نظرة عتاب ل حورية :عوزة تتطلقي ي حورية ؟
حورية تبكي فقط هي تحبه كثيرا ف هو امير طفولتها و مراهقتها و شبابها و الان زوجها
رحيم بهدوء:ماشي حورية ورقتك هتوصلك ف اقرب وقت
خديجة بزعل:استني ي رحيم ي
رحيم بهدوء:لا شكرا بعد اذنكم و ذهب
خديجة بصوت عالي و زعل :عجبك كده ي زين وبنت لسه مكملتش 24 سنه و هتاخد لقب مطلقة مبسوط كده مبسوطة ي حورية انك هتسيبي حبيبك و صاحبك و جوزك انتي يبنتي اللي بتعمليه ده غلط و ذهبت
احمد بحب:متزعليش يحوريتي احنا جانبك
زين بغيرة :متحضنهاش
احمد بزهق:ي بابا هو احنا غرب منحضنش ماما و لا اختنا حتي
زين :اه و يلا امشي
خديجة من الاعلي:زين عوزاك
زين : حاضر
حورية بدموع:انا هنام ي بابا شوية بعد اذنك
زين بحب :ماشي يحبيبتي
…….
خديجة:ناوي علي اي ي زين
زين باستغراب:انا عملت حاجه
خديجة بزعل:انت مش بتعمل انت بتهدا حب بنتك و انت عارف كده عشان غيرتك بس بنت بتحب رحيم و
زين :بس هو يبوسها ليه ؟
خديجة :مش مراته و حر فيها انت ناسي يوم كتب كتابنا حصل اي ؟
زين بتهرب:معرفش
خديجة:انت فاكر ي زين بس بتتهرب من الموضوع و ذهبت
…..
فريدة بحب:مالك يرحيم
رحيم: مفيش ي ماما
بس ممكن تيجي دقيقتين
فريدة :حاضر يحبيبي
في جناح رحيم
رحيم :بصي بقا ي ماما هدايا حورية كلها هتلقيها ف المكان ده حطيهم ف الشنطة هنا و ابعتيها علي هناك
فريدة باستغراب:ليه يحبيبي
رحيم بهدوء:لو سمحتي ي امي اعملي اللي قولتلك عليه
يوسف :اي اللي حصل لطلاق ؟
رحيم :انا اسف بس حقيقي عندي مأمورية ولازم امشي لما تبعتي الحاجات ي امي يبقا اسالي طنط خديجة سلام و ذهب
يوسف :معرفش طالع ل مين ده
فريدة بدموع:انا خايفة علي ابني اوووي
يوسف بحب:رحيم راجل و يعتمد عليه يلا بس ابعتي الحاجات و نروح نشوف الموضوع
…….
في قصر الانصاري
قاسم :تمام علي خيرة الله الفرح كمان 4 ايام
خديجة بحزن :مبروك ي ولاد
سيلين و جوري :الله يبارك فيكي يعمتو
يوسف بتسال:هو اي اللي حصل ي زين عشان حورية تطلب الطلاق ؟
ريم و قاسم بصدمة :طلاق
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
ريم و قاسم بصدمة: طلاق!
خديجة بزعل :ايوة
ريم :ليه مش احنا متفقين أن فرحهم كلهم مع بعض
يوسف بهدوء:انا مش زعلان ولا فرحان انا بس عوز اعرف اي اللي خلي تفكير حورية للطلاق
زين ببرود:ابنك باس بنتي و هي عوزة تطلق
فريدة بشراسة:و فيها أي يعني م مراته و ده حقه و كمان ولادك بيعملوا كده مع سيلين و جوري و محدش اتكلم و لا ابني انا بس اللي حرام و بعدين انتو متستهالوش ابني يبقا حد يقبل بقا ببنتك اللي بدماغ طفل عبيط يلا يوسف انا ف العربية
و ذهبت
يوسف بهدوء:انا بعتذر بس انتو عارفين فريدة بتحب رحيم ازاي و دي ي حورية حاجاتك يبنتي ربنا يوفقك مع السلامة
و ذهب هو الآخر و هو حزين من أجل ابنه
ـــــــــــــــــ
زين بحب:متزعليش ي حبيبتي بكرة يجي اللي احسن منه و بعدين دا عيل مرمم
حورية بدموع:انا غلطانة ي بابا
خديجة :اه غلطانه و ابوكي و اخواتك بيغلطوا ابوكي عمل معاي كده و كان بيبوسني قبل الجواز و اخواتك انا عارفة هم بيعملوا انا مش نايمة على وداني و بعدين م ده حقه انتي المفروض تصالحي رحيم هو كويس و صديقك طفولتك و بيحبك و حبيبك و
زين و احمد و سليم ف نفس واحد:متقوليش حبيبها بس
خديجة بصوت عالي:اخرسوا انتو هتخربها علي اختكم
قاسم بهدوء:انا شايف كلام خديجة صح جدا
ريم باتفاق: و انا كمان
حورية بستاذن:بعد انكم
و ذهبت
ف الجنينة
احمد و هو يقبل جوري : كام يوم و تبقا ملكي يفرولة انتي 😘
جوري تكاد تموت من الخجل
احمد بمشاغبة: اكمل؟
جوري :……
احمد بخبث :السكوت علامة الرضا استعن علي الشقاء بالله
جوري و هي تركض:قليل الادب
احمد و هو يتحسس صدره:انتي لسه شوفتي قلة اداب 😂
…….
سليم و هو يحتضن سيلين:بس انا زعلانة جدا عليهم
سليم بحب:احنا بنغير علي حورية اوووي لأن هي اصغرنا و
سيلين:طب انا و انت لو مكانهم واخواتي بيعملوا كده و خانقينا هتعمل اي؟
سليم بتهرب:سيبك انتي من الكلام ده انتي احلويتي كده ليه؟
سيلين :اهرب براحتك
سليم بتقرب اكتر :متجيبي بوسة كده
سيلين بعند:لا و من هنا وجاي مفيش بوس ولا احضان ولا كلام حلو سلام و ذهبت
سليم برفعة حاجب:مالك يمرا انتي
…….
فريدة بدموع:اهو ابني سافر و ملحقش يعيني يفرح منهم لله
يوسف بهدوء:هيرجع و بعدين رحيم قوي متخافيش عليه
فريدة بشراسة:انا ابني سيد الرجالة وميتخافش عليه و هياخد واحدة احسن من بنت الصايعين دول
يوسف بحب و ابتسامة: خلاص بقا سبيهم ف حالهم بقولك اي البيت فضي و الواد مشي متيجي اقولك سر كبيرررر
فريدة بحب:احنا ف اي و لا اي بس ؟
الخدامة:اللواء محمود يسري بيرن يبه
يوسف باستغراب:هاتي
اللواء :ازيك ي دكتور
يوسف ببتسامة: الحمدلله ي فندم و حضرتك ؟
اللواء: الحمدلله يبني انا اسف جدا بس رحيم اتصوب ممكن اتفضلوا علي *****
يوسف بخوف :اكيد مع السلامة
فريدة باستغراب:كان عاوز اي ؟
يوسف بخوف:تعالي بس هنروح مكان كده
فريدة:ابني كويس ؟
يوسف :……
فريدة بدموع و صوت عالي:ابني كويس رد عليا
يوسف :اتصاوب في مهمه و ف المستشفى
و فريدة فقدت وعيها
يوسف بصوت عالي:افتح العربية يبني و بسرعه علي مشفى******
………
خديجة:الو
الممرضة:ممكن حضرتك تيجي لأن الرائد رحيم اتصاوب و حالته مش مستقرة
خديجة بحزن:جاية حالا
زين بتساءل:علي فين ؟
خديجة باستعجال:رحيم اتصاوب و حالته مش مستقرة
و ذهبت و هناك من يحترق قلبه 😭💔
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
في المستشفى
خديجة بعملية:غرفة العمليات جاهزة
الممرضة :اه يدكتور و المريض اتبنج و كله تمام
فريدة بدموع:و حياة ولادك ي خديجة انقذيلي ابني مليش غيره
خديجة بعملية :أن شاء الله
…..
حورية ف حضن ابيها :انا خايفة اوي ي بابا انا السبب صح ؟انا
فريدة بصريخ: انتي السبب لو ابني حصله حاجه انتي السبب هو غلط ف اي و بعدين مش كفاية استحملك انتي و ابوكي و اخواتك و ربي ف عرشه ي بنت الانصاري لو ابني حصله حاجه ل خليكي تعفني في الحبوس
زين بعصبية:ولا تقدري تعملي حاجه و اقفي عند حدك و الا انا اللي هدفنك مكانك
يوسف بحزن :لو سمحت ي حضرة الظابط احنا مش محتاجين اي حد هنا
الظابط بعملية:بعد اذنكم ي جماعة انزلوا لأن والد الرائد ا
زين بمقاطعة:احنا اصلا غلطانين أننا حبينا نطمن و نقف معاكم يلا يولاد
حورية بدموع:انا مش همشي من هنا ي بابا
زين بصوت عالي: اسيبك ل فريدة تهينك يلا ي حورية
حورية بقوة لاول مرة:انا مش هسيب جوزي ف العمليات و امشي ي بابا و ذهبت لتقف بجانب باب غرفة العمليات
و زين يستشيط من فعل صغيرته و نزل للاسفل هو و أبناءه
بعد مرور 4 ساعات
فريدة بخوف: ابني كويس ها فاق ك
خديجة بتعب و مقاطعة: الحمدلله بقا كويس و قدرنا نخرج الرصاصة و كمان ساعة و يفوق باذن الله
يوسف بارتياح:شكرا يدكتور
خديجة بزعل :العفو بعد اذنكم
……..
ف مكتب خديجة
زين بعصبية:شوفت عملت ف اختك ازاي و هي من ساذجته تقولي جوزي ماشي ماشي
احمد ببرود:و احنا مالنا ي بابا مش هي عوزة تقعد مع جوزها
زين بعصبية:جوزها جوزها اللي قول م قالت نطلق وافق د
خديجة بمقاطعة و غضب: اه جوزها قانوانين جوزها وانت اللي خربت علي بنتك وانت عارف ان عقلها عقل طفل و محدش هيوافق بيها و رحيم اتحمل كتير و خليت الكل يزعل مننا و ده كله بسبب غيرتك اللي غير طبيعية ده مرض ي زين م غيرة ده تملك
زين بعيون حادة و يده معلقة ف الهواء:خديجة
خديجة بصدمة:اضرب ي زين اضرب
زين بعصبية:انا ممدش ايدي علي ست ي خديجة وانا مش مريض
خديجة بصوت عالي:لا مريض الغيرة دي مش طبيعية خلتنا نخسر الكل قبل م حد من العائلة بيتكلم بيحسب كلامه الف مرة عشان جانبك حتي بنتك خليت جوزها يطلقها و خربتها عليها و ذهبت
……..
بعد مرور وقت
خديجة ببتسامة:اخبارك اي يسيادة الرائد
رحيم بهدوء المعتاد : الحمدلله يدكتور
خديجة ببتسامة:انا كتبتلك علي فيتامينات و اكل صحي و راحه و أن شاء الله هيكون في تحسن باسرع وقت
رحيم :تمام انا محتاج أخرج و اكمل علاجي ف البيت
حورية بدموع:بس هنا انت هتكون كويس
رحيم بتجاهل:دكتور ينفع أخرج و اكمل علاجي ف البيت؟
خديجة بزعل:اه طبعا بعد اذنكم
………
حورية بدموع:رحيم ؟
رحيم :
حورية بدموع:انا اسفة والله انا فهمت غلطتي وان اللي انا عملته و قولته غلط وانا اسفة والله وانت جوزي و ده حقك سامحني بقا ……. رحيم ؟
رحيم بهدوء:اخرجي لو سمحتي
حورية بدموع:بس انت
و لكن قطع كلامها دخول فتاه ترتمي ف حضن رحيم
: حمدالله على سلامتك يقلبي
رحيم بهدوء:الله يسلمك يحبيبتي
:انت كويس ؟
رحيم :اه
حورية بدموع و غيرة:و هي احضنك ليه
رحيم بهدوء:لأن دي تبقا روان محمود يسري خطبتي
حورية بصدمة:انا مراتك ي رحيم
رحيم بسخرية:لا طلقتي
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
حورية بدموع:لا ي رحيم انا مراتك و حبيبتك
روان بدلع:اطلعي لو سمحتي لأن وجودك مش لطيف
حورية و تجذبها من شعرها:انتي اطلعي برة ي سافلة ي حيوانة دا جوزي
و أغلقت الباب خلفها
رحيم بغضب مصتنع:حد يعمل كده مع مرات اخوه ؟
حورية بدموع:انت جوزي انا هي عوزة تخطفك
رحيم ببرود:اصل دي عاقلة و مش هتروح تعيط و تطلب الطلاق كل ثانية و هقدر اخد حقي الشرعي و اهو بتحبني مش هدخل ابوها ولا اخواتها ف حياتنا
حورية بدموع:انا اسفة اخر مرة انا بحبك وانت بتحبني
رحيم :لا خلاص مش هينفع احبك لأن انا خطيب روان
حورية:بس انت بتحبني انا حبيبتك؟
رحيم : انتي عاوزة اي دلوقتي ؟
حوريه:عوزة ابقا مراتك و حبيبتك زي زمان وانا مش هحكي ل بابا و اخواتي تاني خلاص
رحيم بهدوء يفتح دراعه:تعالي
حورية بدموع ترتمي ف حضنه
رحيم بحزن:فين القطرة ؟
حورية بدموع:ف البيت
رحيم بحب:طب اهدي عشان عيونك ي سنيوريتي
حورية:انا بحبك
رحيم :انا كمان بحبك اوووووي
حورية: انت طلقتني؟
رحيم بهدوء:لا طبعا انا م يهونش عليا كده
حورية :انا اسفة … رحيم هو انت بتحبني ولا بتشفق عليا
رحيم : أشفق عليكي ؟!مين قال كده؟
حورية :طنط فريدة
رحيم بهدوء:انتي تربية ايدي وانا بحبك و انا حبيت روحك مش حبيت اي حاجه تاني و اكيد امي قالت كده من زعلها عليا انتي عارفة أنها ملهاش غيري حقك عليا
حورية :متبعدش عني مش هكرر الغلطة دي تاني حقك عليا
رحيم بهدوء:ولا يهمك يحبيبتي
…..
خديجة:سليم بابا فين؟
سليم :في المكتب التنفيذي
خديجة:ماشي يحبيبي روح دلوقتي عند رحيم اقعد معاه انت و اخوك و بلاش مشاكل ؟
…….
بس بس
زين بزعل:اي يخديجة ؟
خديجة ببتسامة:لسه زعلان؟
زين بزعل:تو تو
خديجة بحب:طب غمض عيونك
زين :لا
خديجة:عشان خاطري
زين :ها
زين بتفاجا:انتي عملتي اي؟
خديجة بحب:ببوسك
زين :بس انا زعلان منك اووي ي خديجة
خديجة بحب:تعال ف حضني
زين بارتياح:ها
خديجة بمرح:اشمعنا دي جريت جري علي حضني؟
زين و هو يضمها اكتر:عشان ده مكاني
خديجة بحب:طب تعال نتكلم جد انت عوز حورية تكون مبسوطة و عايشة حياة كويسه ؟
زين :اه طبعا
خديجة:و هي هتكون مرتاحة ز مبسوطة مع رحيم عارف ليه؟
زين : ليه ؟
خديجة ببتسامة:لأن بيحبها انت مكنتش تقدر زمان و هي طفله تخليها تبطل عياط كان رحيم اول يعرف انها بتعيط يجري يحضنها و يضحكها و هي صغيرة اول مرة راحت المسجد كان مع رحيم اول خناقة رحيم اللي وقفلها لما انت كنت برة مصر لما عملت الحدثة و عقلها بقا عقل طفل محدش من أصحابها فضل جانبها وانا وانت اتشغلنا عنها ف شغل و تربية سليم و احمد و مشاكل و سافره و كتير لكن هو كان دائما معاها بلاش نزعلهم و نفرقهم و أن كان علي حضن أو بوسها ف ده جوزها وانت كنت بتعمل كده من قبل م نكتب الكتاب و بعد م كتبنا الكتاب
زين :بس انا بحبها و خايف عليها خايف يزهق منها و لا مرة متعرفش تتعامل معاه و
خديجة:سيب كل حاجه علي ربنا و متخافش رحيم راجل وانا واثقة فيه أن ف يوم مش هيقدر يزعل حورية
زين :انا بحبك و اسف جدا
خديجة:ولا يهمك يحبيبي يلا بقا احسن عندي عمليه كمان ساعتين و
زين بسرعة: عملية اي لا احنا نروح البيت لأن في عملية تاني اهم
خديجة بضحك:بطل شقاوة بقا احنا كبرنا
زين يقبلها:توتو احنا لسه شباب
احمد بتدخل:بابا؟
احم انا اسف
زين بعصبية:عاوز اي ؟
احمد :تعال عشان نحدد موعد الفرح
زين بعصبية:شوية و جاي امشي انت
احمد بخبث:طب يلا ي ماما معايا
زين بغضب:اخررج يلااا
خديجة بضحك:عيب كده ي زين يلا نخرج
زين بشوق: بس انتي وحشاني
خديجة:مش وقته دلوقتي يلا بعدين نشوف الكلام ده
زين بتافف : يلا
…….
في غرفة رحيم
تجلس فريدة علي يمينه و حورية علي يساره و يحضن كلتهما بحب
فريدة بهمس :اتصالحتوا؟
رحيم بنفس الهمس:اه يحبيبتي
فريدة :انا كنت خايفة عليك اووي و غلط فيها ا
رحيم بهمس و مقاطعة:هي مقدرة ده ي ماما متخافيش يحبيبتي
يوسف بمرح :اي يعم رحيم واخد الاتنين ف حضنك سبليت مراتي طيب
رحيم بخبث:م انا كنت برة يوم سليم كنت بتعمل اي؟
يوسف بغيظ:ملحقتش ي روح امك
رحيم بمرح:نصيبك ي دكتور  
حورية و دموع تلمع في عينها:اسفة ي بابا انا
زين بحب:لا يحبيبتي انا اللي اسف حقك عليا يسيادة الرائد بس من حبي و غيرتي علي بنتي كانت عمياني
رحيم بهدوء:ولا يهمك يعمي
احمد بتفكير :طب طلما الدنيا سمنه علي عسل كده اي رايكم نخلي الفرح ف معاده بعد بكرة
سليم بهمس:جدع يلا
زين :لا عشان رحيم ت
رحيم بهدوء:لا عادي بعد بكرة يكون الفرح
سليم و هو يحتضن احمد : مبروك يحبيبي
احمد :الله يبارك فيك يحبيبي
خديجة بقتراح:انا عندي فكرة مناسبة جدا نعملها قبل الفرح
رحيم :اي هي
خديجة ببتسامة لعوبة: ********
احمد و سليم ف نفس واحد :لا طبعا
رحيم :ولا انا
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
  خديجة ببتسامة لعوبة:احنا ك بنات مش هنقابلكم ك رجاله لموعد الفرح
احمد و سليم ف نفس واحد:لا طبعا
رحيم : ولا انا
خديجة:لا ده قراري و الا هناجل الفرح شهر كده ها اختاره ؟
رحيم بسرعة:شهر كتير أنا موافق يوم يوم
احمد و سليم بضيق :ماشي
خديجة:واحنا هنبدا من دلوقتي يلا باي 👋
و ذهب كل من خديجة و حورية و فريدة و ريم و سيلين و جوري 💕
و باقي الشباب ينظرون لبعض بضيق
زين بضيق:هاته و تعالوا علي ڤيلة عمك يوسف هنقعد هناك وهم ف فيلتنا يلا
و ذهب
زين ف الخارج بضيق:هو الاتفاق ي خديجة ؟
خديجة بضحك:اي زينو احنا كبرنا يحبيبي و بعدين انا متفقتش معاك علي حاجه
زين بضيق :أيوة يعني هفضل يوم مش هشوفك واحضنك انتي ظالمة
خديجة بضحك: استحمل ي زينو
زين بخبث:هستحمل بس متزعليش انتي ديجة باي يروحي
قاسم بمرح:خلصت نحنحة يخوي ؟
يوسف بسخرية:علي أساس انت مكنتش بتنحنح دلوقتي ؟
زين بخبث و مرح :إنما انت ي يوسف ملحقتش اي وهو رحيم كان ف المهمة ؟
قاسم بمرح و غمز:بتستفرد بفريدة ف غياب الواد يشقي 😂
و ظل يتسمرون الحديث و المرح
……
في فيلة الانصاري
فريدة :بصوا بقا انا عندي فكرة حلوة جدا
خديجة و هي تاكل :اي ؟
فريدة :النهارده و بكرة هنعمل مسكات و بما أن مفيش رجاله ف البيت يعني براحتنا ف اللبس و كل واحدة تاخد بنت و تجهزها بطريقة حلوة
ريم بتصفير :انا معاكي
خديجة:خلاص نعمل قرعة وكل اتنين مع بعض
القرعة
(سيلين مع ريم
(خديجة و جوري)
(فريدة و حورية)
ريم :كده حلو اووي يلا نغير و نجهز المسكات بقا
و ذهبت كل بنت لتجهيز نفسها و تحضير المسكات
…….
احمد بضيق:انا جعان ؟
قاسم :اي يوسف فين إكرام الضيف فين الاكل
يوسف:انا معرفش مين مشي ام محمد و انا مبعرفش اعمل اكل
رحيم :اطلبوا دريفيري
زين :لا انا مش بحب الشندوتشات و الكلام ده
يوسف بخبث:انتو بتتلككوا عشان كل واحد يروح لمراته علي العموم انا طلبت دريفيري و مش سندوتشات لا ده اكل كتير متقلقوش
و واصل الدريفيري تحت ضيق الجميع و اكله و ذهب كلهم لغرفة واحده حتي يناموا
………
فريدة برفعة حاجب ل حورية:اي اللي انتي عامله ده ؟
حورية:اي يماما؟
فريدة بغيظ:هو اي اللي اي في الانجري ؟
حورية باستغراب:مش فاهمه
فريدة بحزن:يقلة بختك يبني يلا يختي يلا
و ذهبت و كل منهم لبس لنجري ماعدا حورية و وضع الكثير من المسكات تحت مشاغبات خديجة و ريم و فريدة و عدم فهم حورية
……..
في الصباح التالي
رحيم بحب:صباح الخير ي حوريتي
حورية :صباح النور
رحيم :عملتوا اي امبارح؟
حورية:مفيش حاجه عملنا مسكات و ماما و طنط ريم و طنط فريدة و جوري و سيلين كانوا بيضحكوا و نمنا
رحيم بتساءل:وانتي مش مبسوطة ؟
حورية :لا مبسوطة
رحيم :ماشي يحبيبتي نتقابل النهاردة ف الحنة
حورية :ماشي متتاخرش
رحيم بضحك:مين قالك الكلمة دي؟
حورية ببراءة:ماما بتقولها ل بابا
رحيم بحب:ماشي يروحي باي
حورية :باي
…….
و مر الوقت بتجهيز الفيلا و البنات و جاء المعزيم و الأقارب
وقت الحنة
رحيم و هو ممسك بيد حورية بهمس : بكرة تبقي ف بيتي
حورية بحب:يارب
رحيم :لما أخرج كمان شوية تخرجي بعدي علطول
حورية:ماشي
….
سليم بخبث:بس اي الحلاوة دي ؟
سيلين بخجل:اتلم بقا يسليم الناس بتتفرج علينا
سليم بخبث:هو انا لو عوز اخد بوسه اعمل اي؟
سيلين بمرح و هي تأخذ الحنة من يده: تقوم لأن شمة ريحة قلة اداب قوم
و ذهب سليم تحت مشاكسته
…..
جوري بتساءل:انت زعلان ليه ؟
احمد بعصبية: اي الفستان ده اللي صدرك كله طالع منه
جوري بغيظ:ده مقفول و بعدين مفيش راجل شافني غيرك حتي بابا مدخلش
احمد بغيظ:وانتي عوزة رجاله تدخل يهانم ؟
جوري بغيظ:ارسم الحنة و امشي يلا
احمد بغضب:الزفت بيتزحلق يهانم ارفعي شوية
جوري:هو اللي بيتزحلق الله
بعد دقائق
احمد بغضب:امسكي الحنة دي و اعطاء الحنة ل جوري و رفع هو الفستان من الصدر تحت صدمة الكل و خرج
و بعد مرور ساعات
في الصالون
خديجة:احنا هنام خلي في دم يجماعة
زين ببرود :طب يلا يولاد علي اوضكم و عمكم يوسف و قاسم كل واحد ياخد مراته و عياله و يمشي
خديجة بغيظ:لا احنا م
يوسف بسرعة:لا انا تعبت امبارح و عوز مراتي بقا لو سمحتي
فريدة و هي تحتضن يوسف :يلا يحبيبي
يوسف بحب:يلا تصيحه علي خير يجماعة و ذهب يوسف و فريدة و رحيم ♥️
ريم بضحك:وانا كمان همشي لأن بصراحه مش متعودة انام بعيد عن جوزي و ولادي
قاسم بحب:يلا سلام احنا ونتقابل بكرة ف القاعة
و ذهب قاسم و ريم وبناته ♥️
…….
زين بزهق:اخ سليم انت و احمد مش نخلي دم ونقوم ننام
زين بعصبية:مش طالع خلينا قاعدين لصبح عشان خاطر الحاجة
سليم و احمد و هم يحضنون خديجة و يذهبوا لغرفتهم:اصل ماما ي حج قالت هتنام معانا و
و لم يكمل كلمته و زين يجذب خديجة له :طب أنا هاخد مراتي و أن شفت كلب فيكم او سمعت صوت مش هتعرفوا هعمل فيكم ؟
و ذهب
زين يحتضن خديجة:وحشتيني
خديجة بحب:وانت كمان
زين بخبث:بس اي الجمال ده ؟
خديجة بخجل:ميرسي ي حبيبي
زين بنظرة فهمتها خديجة:طب اي بقا
خديجة ببتسامة:مستحيل
زين بخبث:تعالي بس اقولك كلمة صغيرة
و ذهب كل حبيب مع حبيبته في سعادة ♥️
و ذهب الجميع ف ثبات عميق و راحه ف كل الاحلام ستتحقق ♥️🪐
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
  ف اليوم يوم زفاف يوم يحمل الحب و الاشتياق و احلام بريئه و حب و كل شي جميل ♥️
في الفندق
زين يذهب لحوريته الجميلة الرقيقة البريئة و هي تقف ببعض الخوف و الفرح ب فستانها الأبيض الناصع المجسم علي منحانيتها الصغيرة الضيق من الاعلي و واسع من الاسفل و تزين رأسها طرحة كبيرة و بسيطة جدا مع تاج أقل م يقال عنه أنه بسيط
(و كأنه حور العين🥺♥️ )
زين بدموع:مبارك يروحي
حورية بتوتر :الله يبارك فيك ي بابا
زين بحب :انا معاكي يحبيبتي يلا ننزل مع أن مش عوزك تمشي و تسبيني ابدا بس كله لاجل عيونك ♥️🥺
و نزل زين و حورية ف يده
و ايضا نزل قاسم مدمع الأعين لأن كل من بناته سيتركه
قاسم بدموع و هو يسلم جوري ل احمد:بنتي امانة عندك انا مليش غيرها هي واختها دمعة واحدة من بنتي هخليك تنزل بدلها دم بنتي امانة تتقي ربنا فيها و تحبه ايدك متتمدش عليها تخاف عليها اكتر من نفسك مبارك عليك بنتي و أعطاها له ♥️🥺
احمد بحب:اي الجمال ده مبروك عليا انتي يحبيبتي ♥️
و ذهب لمكان المخصص لهم
قاسم ل سليم:انا بنتي بسلمها ل أيد أمينة بنتي امانة عندك و تخاف عليها اكتر من نفسك اوع فيوم انت ولا اخوك تزعلوا بناتي هطلع بروحكم يولاد زين
سليم باستعجال :يلا يعمي هات البت انا حافظ الكلمتين والله
قاسم بغيظ:انا نبته عليك علي العموم مبارك عليك بنتي♥️🤝
و اعطاها له بحب
و ذهب ليقعد بجانب زوجته
و سليم الذي جري ب سيلين علي المكان المخصص لهم بحب ♥️
رحيم بمقاطعة قبل حدوث بدأ كلام زين :بنتك عندي اول اولالوياتي و انت مش هتوصيني عليا دا حبي طفولتي و مهراقتي و شبابي و انا احميها بروحي بنتك عندي ف قلبي قبل عيني ♥️🥺
زين بحب و ثقة: مبارك عليك🤝♥️
و ذهب زين اجلس مع زوجته بحب
و ذهب رحيم مع حورية للمكان المخصص لهم ببتسامة هادئة و حب يكن لها منذ نعومة أظافرها ♥️
ــــــ
و بعد وقت قصير ذهب كل فارس بعروستها لبيتهم بحب بعد المرح و الرقص و الاغاني و التحيات و الغيرة و كل معاني الحب ♥️
…….
في غرفة احمد و جوري 💕
احمد بغيظ:ي بت يلا بقالي ساعتين بقولك افتحي
جوري بتصنع البراءة:بقا هي دي الامانه اللي ابويا امانك عليها ي احمد عوز تبوسني و تحضني و يعالم اي كمان ؟
احمد بغيظ:م ده حقي و بعدين دي دخلتنا يعني لازم ادخل افتحي ي جوري الباب بدل والله هرتكب جريمة
جوري و هي تكتم ضحكتها:انت فاكر لما كن ف خامسة ابتدائي و كنت بتخانق مع الواد اللي اسمه مصطفي السباعي و انت دخلت الخناقة و مصطفي قالك انت مالك فاكر رديت عليه وقتها قولتلوا اي؟
احمد بغيظ:ده وقته ي جوري افتحي
جوري بعند:لا مش هفتح غير لما تقول
احمد بغيظ:قولتلوا انا اخوها
جوري ببراءة: يعني يرضيك بعد كلمة اخوكي دي تعمل فيا كده يمتوحش
احمد بغضب:بقا كده
و ثانية وانخلع الباب
جوري بجري:انت اتجننت
احمد :دخلة اي دي اللي ابقا فيها اخوكي تعالي هنا
جوري بغيظ:لا
و لم تكمل جملتها و سقطت على السرير و يعتليها احمد بحب:اي الحلاوة دي
و اصبحت جوري زوجته امام الله ♥️
………..
سليم بحب:اي الحلاوة دي ؟
سيلين بخجل:شكرا
سيلين باستغراب:لا ليه ؟
سليم :اصلك بتقولي شكرا ؟
سيلين بهروب:طب يلا تصبح على خير
سليم و هو يمسك أيدها: انتي رايحة فين النهاردة دخلتنا و هدخل يعني هدخل
سيلين بخوف:ط…طب …..ا
سليم بحب:انتي واثقة فيا ؟
سيلين و هي تهز راسها بايجاب
سليم و هو يحتضنها :يبقا سبيلي نفسك خالص
و اصبحت زوجته امام الله ♥️
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
في غرفة رحيم
رحيم بتعب:مالك يحبيبتي ؟
حورية بدموع:انا خايفة
رحيم باستغراب:خايفة من اي بس يحبيبتي ؟
حورية بشهقات:مش هينفع اقولك دي حاجات بنات
رحيم بفهم:انا مش هعمل حاجه متخافيش اهم حاجه انك معايا بس
حورية بهدوء بسيطة:يعني مش هلبس البتاع ده
رحيم :لا يحبيبتي ده وحش اصلا تعال نغير ونام
حورية:انا بحبك
رحيم بحب:وانا كمان بس نغير و نام عشان اليوم كان متعب
و بعد وقت
بدل كل من رحيم و حورية ملابسهم الي بيجامات طفولي كما تحب حورية و نامت
رحيم بضحك ف نفسه:هههه ال هخرب الدنيا ال ببجامات ميكي اللي لبسه دي 😂
و ذهب ف ثبات عميق
……..
في يوم التالي
جاء قاسم و ريم الي فيلا الانصاري
قاسم :افتح ي زين افتح
زين بنوم و زعيق:انت غبي حد يجي عند حد الساعة 7 الصبح و البيت في عرسان جداد ؟؟
قاسم و يلقي نظرة شاملة علي القصر: بناتي فين؟
زين بغيظ و همس ل قاسم:كل بنت من بناتك ف حضن ابني اللي هو بقا جوزها
قاسم بغيظ:انت برضو بنتك ف حضن جوزها و
زين بعصبية:ه
:بابا
قاسم بحب و يتخطي زين:حبايبي عاملين اي؟كويسين ا
جوري بحب:احنا كويسين يحبيبي انت عامل اي؟
قاسم بحب:كويس المهم انتو تعالو نقعد
زين برفعة حاجب ل قاسم:بيت ابوك هو ؟
قاسم وقام بتجاهل زين:عاملين اي ؟حد زعلكم جو
سيلين بحب :احنا الحمدلله ي بابا انت عامل اي وانتي ي ماما اخبارك؟
ريم بغيظ :احنا كويسين يبنتي و أكملت ل زين :حقك عليا ي زين ازعناجكم ا
قاسم بغيظ:يعني مطمنش علي بناتي
:يعني احنا هناكلهم يعمي
قاسم:انا عوز بناتي يقعدوا معايا يومين كده وحشوني
سيلم برفعة حاجب:تاخد مين يعمي واحد الله كده انا مشبعتش من مراتي
احمد :بقولك اي يعمي خليك قاعد هنا واحنا شهر كده وجايين م هنتاخر عليك
و حمل جوري و ذهب لغرفتهم تحت غيظ قاسم و خجل جوري و كذلك سليم الذي حمل سيلين بحب
زين باستفزاز:منور ي قاسم
قاسم بغيظ:سيبهالك و ماشي يلا ي ريم
ريم بضحك:يبقا سلملي على خديجة سلام
زين بضحك:مع السلامة
…….
في فيلا يوسف
في المطبخ
فريدة بهمس:عملت اي؟
رحيم بنفس الهمس:ف اي ؟
فريدة برفعة حاجب:قربتلها ؟
رحيم و هو يقبل رأسها:متشغليش بالك ي ست الكل
و ذهب بعد أن أعد بعض الطعام لهم
يوسف زعل : مكنش ينفع اللي عملتيه ده
فريدة بزهق: بطمن علي ابني ي يوسف
يوسف :الموضوع مش عوز اسمعه مع رحيم أو مراته هم حرين بحياتهم
فريدة بتخطيط و تصنع البراءة:حاضر
يوسف بهمس:انا هتقربيهم يعني هتقربيهم
……
رحيم بحب:يلا يحبيبتي الفطار
حورية ببتسامة:صباح الخير
رحيم بحب:صباح الجمال
حورية:مش هننزل نفطر مع بابا و ماما ؟
رحيم :لا نفطر مع بعض هنا
حورية:ماشي
بعد وقت
حورية :انا هنزلها
رحيم بحب:غيري و ننزل نقعد معاهم
حورية ببتسامة:صباح الخير
يوسف ببتسامة هادئة:صباح النور اتفضلي
رحيم بضحك :ماما حورية بتقولك صباح الخير
فريدة بغيظ:انتو نزلتوا ليه ؟
حورية بخوف:نقعد معاكم
رحيم بهمس:نتكلم بعدين ي ماما عشان خاطري
فريدة بهمس:ام اشوف اخرتها
و أكملت بصوت واضح و سخرية: تعالي يحبيبتي تعالي اقعد جانبي احسن خايفة
……
بعد مرور شهرين يمر بحب و عشق بين جوري و احمد الذي رزقهم الله بطفل و ايضا سليم و سيلين و الفرح عائم علي الجميع ماعدا حورية و فريدة
……
فريدة بزهق:فهمتي ولا اعيد تاني ؟
رحيم باستغراب:في اي ي ماما؟
فريدة بتفكير:مفيش
حورية بحب:حمد الله على السلامة ي رحيم
رحيم بحب:الله يسلمك يروحي يلا ماما تصبحي علي خير
فريدة بحب:وانت من اهل الخير يقلب امك
..
في غرفة رحيم
رحيم من الحمام :حورية هاتي المنشفة من عندك
رحيم :حورية
رحيم و هو يخرج:ي حو ….اي ده؟
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
رحيم بصدمة :اي ده ي حورية ؟
حورية بكسوف : حلو؟
رحيم و هو يلتف حولها:اي الجمال ده و اي الي انتي لبسه ده انتي سخنة
حورية بخجل:لا
رحيم بحب:اومال مين قالك تعملي كده ف الاوضة وتلبسي كده؟
حورية بتلقائية:انا عوزة نونو زي جوري و سيلين
رحيم بضحك:نونو مرة واحدة مش لما ابوسك حتي يبقا نفكر في النونو
حورية علي وشك نزول دموع:انت مش عوز تخلف ؟
رحيم بحب:لا طبعا انا عوز عيال كتير جدا ويكونوا شبهك كده بس مين قالك اعملي كده؟
حورية بصدق:ماما فريدة
رحيم بتفكير:اي اللي حصل وقالتلك اي
فلاش باك
حورية :مالك ي ماما ؟
فريدة بزعل:ابدا هيكون مالي
حورية:انا زعلتك ؟
فريدة بزهق:لا مش انتي تصرفاتك اللي مزعلاني
حورية بزعل:انا اسفة ي ماما مش هعمل حاجه تدايقك تأتي انا اسفة والله
فريدة بتفكير:انتي عارفة أن سيلين و جوري حامل ؟
حورية بزعل:اه عارفة احمد و سليم قالولي
فريدة باستغراب:اومال انتي زعلانة ليه؟
حورية:عشان انا مش ف بطني نونو و هم عندهم نونو
فريدة بخبث:عوزة يبقا عندك نونو زيهم
حورية بسرعة:عوزة بنت و ولد
فريدة بخبث:يبقا تسمعي كلامي بالحرف الواحد فاهمه عشان يبقا عندك نونو زيهم
حورية بفرح:حاضر
و قصت فريدة علي حورية كيف يأتي الطفل علي الحياة تحت نظر حورية الخائفة ولكن فريدة قوتها و بثت فيها الاطمئناينة وقررت حورية فعل م قالت عليه فريدة
في الحاضر
حورية:بس كده
رحيم بحب:طب يلا نجيب نونو حلو كده شبهك
و اصبحت حورية زوجته فعلا و قولا ♥️
بعد مرور خمسة أشهر
فريدة :منور يروحي تعال
رحيم باستغراب:اومال حورية فين ي ماما
فريدة:فوق يروحي اتعشا و اطلع
رحيم :حاضر
فريدة بضحك:براحه يبني هتموت
رحيم : الحمدلله ي ماما تسلم ايدك تصبحي علي خير
فريدة بضحك :وانت من اهل
يوسف بحب:اي فري ؟ وحشتيني
فريدة و تتعلق برقبته:وانت كمان
يوسف بوقاحة:تعالي نخاوي رحيم
فريدة بضحكه عالية:توتو
و ذهبت لغرفتهم
يوسف بشوق:هخاوي الواد يعني هخاوي
و ذهب لبحر عشقهم♥️
…..
رحيم بضحك:لا متقوليش كده
حورية بضحك:تعال بس
رحيم و يجذبها لحضنه:اجي مجيش ليه
حورية بضحكة عالية:بلاش قلة اداب وروح اقعد هناك يلا
رحيم و يقبلها:لا هنا حلو
حورية :يلا اوع
ذهب رحيم و قعد مكان زي مجلس و جانبه شيشة و اشتغلت إضاءة خفيفة و ظهرت حورية و تلبس بدلة رقص شرقية
رحيم بتوتر من منظرها:هترقصي ؟
حورية ببتسامة و كسوف :اه
و فجأة اشتغلت اغنية (ي مدلع ل احمد سعد ♥️)
ي مدلع ي مدلع ي سيبني ف نار قلبي مولع …..
ي مدلع ي مدلع ي سيبني ف نار قلبي مولع…..
ي مدلع ي مدلع ي سيبني ف نار قلبي مولع…… ي مدلع ي مدلع ي سيبني ف نار قلبي مولع
……. كلمة بس ي ابو الكلام ….ااااه
دانت من الاخر ي واد …خااالص
…ريحني قولي ي ابن الحلال……خالص دا القمر جانبك بيت..
رحيم و هو يقبل حورية :نطفي النار بقا اللي قلبي 😉
حورية بكسوف:هقولك حاجه مهمه .. رحيم
رحيم بتافف:امممم
حورية بحب: انا حامل ف توام ♥️
رحيم بتوهان:اه و…. اييهه بجد يعني انا هبقا اب ؟
حورية بحب:مبروك يحبيبي
رحيم و هو يحتضنها بدموع و حب:مبروك علينا يحبيبتي
و قضوا ليلتهم بحب و فرح و سعادة
…….
بعد مرور خمسة سنوات
في جنينة فيلا رحيم
سيلم بتعب:مش كفاية كده ؟
رحيم بصداع: يبني اخلص انا تعبت والله
سليم بعصبية:يعني اعمل اي م انا بشوي اهو انت اتخنقت
يزيد ابن سليم و سيلين:ماما تولك اش زعق صوتت عالي (ماما بتقولك مش تزعق صوتك عالي)
سليم ببعض الخوف:قولها من عونيا
احمد بمرح:لا دكر يلا
جوري بعصبية:احمـــــــد
احمد بفزع:اي؟
جوري بغيظ:فين الكبدة انا مش قولت تعملها بسرعة ؟
احمد بسرعة:اهي يحبيبتي حقك عليا
رحيم بمرح :شديد 😂😂
احمد و سليم بغيظ:اهمد بقا عشان مش عوزين نخلي حورية تقلب عليك
حورية بحب:بتزعقوا ليه رحيم ماله؟
رحيم بمسكنة:مش عارف يحبيبتي عاملين يزعقوا و يقولوا كلام وانا تعبان و بقولهم اسكتوا و هم بيزعقوا
حورية بحب:ليه كده ي احمد هو تعبان
يوسف بضحك علي أفعال ابنه و طيبة حورية :تعالوا ي ولاد ناخد صورة لذكرى
وقف الجميع بجانب زوجته و أبناءهم و احفادهم بحب وانتصار ف كل حبيب اخذ معشوقته وهذا أعظم انتصار ♥️
زين بحب ل خديجه:بحبك
خديجة بحب:وانا بموت فيك
حورية بحب:شكرا ي رحيم بحبك اوووووي ♥️
رحيم بحب : و لكي في قلبي اربع مقامات…. طفلتي و صديقتي و حبيبتي ثم الحياة ♥️
تمت بحمدلله

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-