رواية احوال شخصية كاملة جميع الفصول بقلم منار همام

رواية احوال شخصية كاملة جميع الفصول بقلم منار همام


رواية احوال شخصية كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة يارا عبد العزيز رواية احوال شخصية كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية احوال شخصية كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية احوال شخصية كاملة جميع الفصول

رواية احوال شخصية بقلم منار همام

رواية احوال شخصية كاملة جميع الفصول

_انتي حلوه اوي. 
_يوسف بالله عليك ابعد... 
قلتله كد بدموع. قرب مني اكتر ودفن راسه في رقبتي. 
_مش قادر جمالك هجننني.. 
كملت بتلعثم
_ط... طاب بص ا.. احنا هناكل ونغير هدومنا وبعدين نعمل الي انتي عيزه. 
لقيته مسك ايدي لاتنين وهو  دافن راسه في رقبتي
_إسراء مش هبعد عن يوسف صح. 
_ا... اه.اه صدقني اسراء مش هتبعد عن يوسف 
مسك ايدي وجرني علي الحمام 
_اسراء هتسعاد يوسف يستحماء
بصتله في دهشه. وخجل
_مش هينفع انت كبير
هو بعناد
_لا اسراء هتسعد يوسف علشان ميزعلش منه. 
مسكت وشه بين اديها. 
_اسراء هتجهزلك الحمام وتختار الهدوم الي هتلبسه ونت تكمل نفسك ماشي علشان انت كبير وشاطر
_وكمان يوسف هيعمل لي اسراء زي ما هي هتعمل
اتنهدت: حاضر يلا دلوقتي بقا علشان الوقت اتاخر ولازم ننام
باسني من خدي ودخل الحمام. 
يوسف ابن عمي الي عمل حدثه من 3شهور تقريباً قبل ما يعمل الحدثه كان جاد وصارم جدا ومكنش في اي كلام بينا مكنتش بحبه كان مغرور اوي 
بعد الحدثه بقا شخص تاني خالص طفل وكل حاجه فيه حلوه بدات اقرب منه ونلعب سو وهو اتعلق بيا اوي وفي حاجات كتير هتعرفون بعدين. 
اه صحيح النهارده كان فرحان انا و هو
_يوسف خلص ودور اسراء
فقت من سرحاني علي صوت ابتسمت ليه. 
_طب البس هدومك وانا هدخل. 
قرب مني وتكلم في توتر
_اسراء انا... انا كنت عايز اقلك حاجه... يتبع
_ارقصيلي
: بس بس انا مبعرفش ارقص
قام من علي الكرسي الي قاعد عليه وهو ماسك الكاس بتاعه وقرب مني وهمس وبصوت واطي
_امممم دا انا مشيت كل صحابي علشان ترقصيلي لوحدي
كملت بدموع وهي بصه في لارض
: والله مش بعرف ارقص انا كنت ماشيه في الشارع وصحبك اللي كان هنا دخلني العربيه غصب عني
حط ايده علشان يرفع وشها وقرب منه وبصوت هادي
: بصيلي
رفعت عيوني ليه كمل هو
: مش بتعرفي ترقصي
: اه ولله مش بعرف
كمل وهو بيدفن راسه في كتفي وصوته لسه زي ما هو. 
: اسمك اي
: ن نور اسمي نور ب بس ممكن تبعد. 
كمل وهو بيحاوط وسطي بايدو
: اسمك حلو اوي يا نور
بعد عني فجأة وشرب الكاس الي كان في ايده دفعة وحده ورماه بعيد. اتكسر وراح عند التربيزه اللي في الشقه وخد. مفاتيحه والمحفظه بتاعته وعلبت السجاير. 
آدم: يلا هرجعك مكان ماجابك صحبي. 
. آدم شاهين العزايزي 28سنه دكتور. 
              في مكآآآن آآآآآآآآخر
يوسف: تعالي نامي معايا يا اسراء 
اسراء: لا يا يوسف عيب ويلا نام
 حسيته اتحرك من علي السرير بس طنشت فجأة حسيت ان حد بيشيلني من علي الكنبه 
اسراء بخضه: يوسف يوسف بتعمل اي نزلني
يوسف: تؤ تؤ اسراء هتنام مع يوسف علشان بابا جوزهم لبعض علشان يناموا سوا براحتهم. 
نزلني علي السرير ونام جنبي او في حضني
يوسف: احيكلي حكايه
 كنت حاسه كاني امه او اللي مسؤوله عنه شعور حلو
اسراء: طاب ابعد وانا احكيلك
دفن راسه اكتر في حضني: لا كدا
بدات احرك ايدي علي شعره واحكيله..بعد وقت
اسراء: يوسف كنت عايز تقولي اي من شويه
يوسف بنعس: مش فاكر
يوسف شاهين العزايزي ♡
32سنه رجل اعمال 
اسراء محمد العزايزي♡
                 في مكاآان آآآآآاخر
كان قعد علي السرير لابس النضارة الطبيه ماسك اللابتوب بتاعه وشغال عليه، فونه رن
 جاسر شاهين العزايزي 25سنه دكتور جامعه♡
ميسره: دكتوررر
جاسر: عايزه اي يا زفته. 
ميسره: بص يا باشا بما ان كان فرح اخوك كان النهارده اكيد مش هتيجي الكليه بكره. 
جاسر: لا يا ميسره جاي والشت  يتعمل 
ميسره: يا دكت
الفون فصل في وشها
ميسره وهي بتص في الفون: ابو امك ونت كنت جمر النهارده.... اي يا بت يا ميسره اتقلي كدا. 
ميسره عماد 19سنه بنت خال ادم وجاسر
*
ساميه: لزم نخلص منه ، وكل الورث هيبقي لعيالي (ادم وجاسر )بس
اخو ساميه (عماد): طاب هنعمل اي ما احنا ضر'بناه بالعربيه وزي القطط طلع اهو
ساميه: بس ماراحتش علينا بالخساره بقي مجنو'ن وابوه اكيد مش هيكتب الورث باسمه وهو في الحاله دي. 
عماد: طاب لو خلصنا من يوسف برضو بنت محمد ليها نص الورث.. بقلم منار همام.... 
ساميه: بنت محمد هجوزها لي واحد من ولادي ويبقي الشبر شبرين بس اهم حاجه نخلص من ولاد ضرتي(يوسف) 
عماد: وطبعا يا اختي انا ليا نصيب في دا
ساميه: اوعدك اول مخلص من يوسف دا بنتك هتتجوز واحد من ولادي وهيبقي ليك نصيب
****
كنت نايمها وهو حضني تمسك في كاني ههرب ودافن راسه في شعري رحت في النوم بسرعه 
بعد وقت حسيت بايد علي ضهري اتحركت بنزعاج وبرضو لسه بتتحرك فتحت عيون اشوف اي
اسراء: يوسف ابعد بتعمل اي........... يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
اسراء: يوسف ابعد انت بتعمل اي. 
يوسف وهو يق'بلها: لا
يوسف كمل وتقريبا جردها من هدومها بس اسراء فاقت وزقته بعيد
اسراء بدموع: يوسف مالك انت مكنتش كدا 
قولتله كدا بلوم وعتاب
يوسف قرب منها: اسراء ه هو انتي زعلتي ب بس والله هي قالتلي لو ما عملتش كدا هتبعدي عني
اسراء: لا يا يوسف انت بقيت وحش اوي فين الطفل الجميل اللي انا حبيته  مكنش بيعمل حاجه من تصرفاتك دلوقتي 
يوسف: طاب...و.. ولله انا اسف مش هعمل كدا تاني وهبقا مؤدب بس متزعليش مني اسف
مسحت دموعه: وعد يا يوسف هترجع حلو تاني
يوسف: وعد يلا بقا ننام
اسراء قعدت علي السرير ونامت بعد ما مسحت دموعها ويوسف حضنها تاني
اسراء بحزن: يوسف انت مش لازم تتعود عليا علشان لما تخف هنسيب بعض. 
يوسف ضمه ليه اكتر: لا اسراء مش تبعد عن يوسف. 
               صبآآآآآآح يوم جديد
محمد وشاهين قعدين علي السفره
اسراء بتساعد ساميه في اعداد الفطور. 
ساميه: انا هخد باقي الصحون وانتي استني الشاي وهاتيه
اسراء: حاضر يا مرات عمي. 
ساميه وهي طالعه قابلت يوسف وهو داخل عند اسراء
ساميه: عملت اللي قولتلك عليه
يوسف بحزن: لا اسراء زعلت وعيطت ويوسف ميقدرش يزعل اسراء
ساميه بعصبيه: انت متخلف ماتزعل ولا تتزفت......كملت بخبث..... بس تصدق كدا احسن علشان هتبعد عنك وتسيبك لوحدك... ومشيت
يوسف بص في الأرض بحزن وحس ان كلام مرات ابوه صح علشان هي قلتلو انه هيخف وتبعد عنه. 
يوسف دخل المطبخ وحضن اسراء من ضهره. اسراء حتط ايدها علي راسه.
اسراء: مرحتش ليه تقعد مع جاسر زي كل يوم. 
يوسف بحزن: مش هتبعدي عني صح. 
اسراء لفت ليه ومسكت وشو بين اديها
: انت ليه خايف من فكرت اني هبعد عنك ما ممكن لما تخف تبقي انت اللي عايز تبعد عني
يوسف: مستحيل يوسف يبعد عن اسراء
اسراء ابتسمت ليه.: وكمان اسراء مش هتبعد عن يوسف
يلا بقا علشان نفطر
العيله كله بتفطر ماعدا آآدم و جاسر. 
آآدم دخل وهو ماسك الجاكت بتاعه وشعره متبهدل. 
شاهين: كنت فين يا ادم
ادم قرب علي يوسف وباسه من راسه وقعد جنب امه
: كنت بايت في شقتي التانيه يا حج
شاهين: بقا في حد يسيب فرح اخوه في نصه ويمشي
ادم: معلش يا حج انت عارف اني مبحبش الدوشه
ساميه وهي بتحط الاكل قدم ادم
: سيبه براحته يا شاهين
شاهين بص علي يوسف لقي اسراء بتحط ليه الاكل وتوكله
 ممكن ربنا يكون اخد منه امه بس عطاه اللي احن منها.
جاسر نزل من فوق وهو بيجري
: صباح الخير
وقرب من امه باس راسها وخد سندوتش علي السريع
:صباح الخير يا ماما
ساميه: صباح الخير يا حبيبي اقعد افطر
جاسر: معلش عندي محاضره هتاخر
**
ميسره: ورحت مشوحه بايدي كدا وقلتله مين دي اللي تعمل الشت  
قالي أنا اسف يا روحي انتي لو عايزه تلغي المنهج كله براحتك
: اطلعي برا....... دا كان صوت جاسر وهو داخل. 
ميسره: احم اهدا بس يا دكتور مش كدا. 
جاسر: اطلعي واستنيني في مكتبي يا ميسره
ميسره: يا دك
جاسر بحده: ميسره........ ميسره طلعت. 
****
اسراء و يوسف كانو قعدين علي الأرض وكل واحد ماسك طبق وبياكل بقايا خليط الكيك
اسراء: يوسف متاكلش كتير بطنك توجعك. 
يوسف وهو مشغول في الأكل
: ما انتي بتاكلي اهو
اسراء اخدت منه الطبق وحطتهم في المغسله الي كانا فوقيها وقربت منه تمسح باقي اثار الخليط
: اممم دقنك كبرت ومحتاجه تتحلق. 
يوسف: واسراء هي اللي هتحلقه ليا زي كل دور
إسراء ابتسمت بحماس: أكيد طبعاً نطلع الكيك من الفرن واحلقلك
دخل عليهم ادم وهو حاسس ان راسه هتنفجر من الصداع بسب كميه الشرب بتاعت امبارح 
ادم: بتعملو اي
يوسف: بنعمل كيك بشوكولاته 
ادم وهو بيطلع ازازه ميه من التلاجه
ادم: الله يسهلك يا عم
يوسف: ادم يقعد وياكل معانا. 
ادم: لا معلش مرا تاني يا يوسف علشان عندي شغل انا بس جيت علشان اقول لي ماما تعملي فنجان قهوه. 
بس الظاهر انها مش هنا
اسراء: هعملهولك انا يا دكتور ادم ولا يهمك
ادم ابتسم: شكرا يا مرات اخوي
♡♡♡♡
 جاسر دخل المكتب وميسره كانت قاعده علي الكرسي وحاطه رجل علي رجل اول ما، شافته قامت بفزع 
جاسر اتقدم وقلع الجاكت وقعد علي الكرسي وشاور ليه 
: تعالي
ميسره اتقدمت منه: يا جاسر انا ولله كنت.... 
قطعها لما سحبها من ايدها وقعدت علي رجله. 
: اي اللي انتي لابساه دا
ميسره وهي بتحاول تقوم وشها كله بقا احمر 
: انا.. انا
جاسر بيحرك ايده علي وشها وبهدؤ
: احنا مش قلنا هنوسع لبسنا ونفكر نلبس الحجاب كفايه مرقعه لحد كدا.. 
ميسره بتحول متبصش ليه وبتبص في الأرض من الحرج وشعرها نزل حوالين وشها
: بس انا بحب البس كدا
جاسر: وانا مبحبش تلبسي كد ولو جيتي بلبس زي دا تاني هتصرف انا علشان خالي عماد مش هيتصرف شكله واظن ان قطتي عارفه انا هعمل اي كويس
جاسر: بلا بس بلا بتاع يا ميسره ومتقوليليش انا بحب البس   كدا انتي بتلبسي كده علشان تعجبي الناس هتقوليلي لا هقولك طاب انتي بتشوفي نفسك وانتي ماشيه والناس. 
ميسره وطت راسها اكتر واتكلمت بصوت واطي حاضر
(بنات دا تكميله البارت التالت الرابع لسه هنزلو دعم بقا) 
جاسر قرب منها وهمس في ودنها. 
: بقولك اي اللي عايزه توريه الناس ما ورهولي هنا. 
رفعت وشها بصتله بصدمه. وضربته علي كتفه وخبت وشها فيه
ميسره: انت مشفتش بربع جنيه تربيه. 
جاسر ضحك لدرجه ان عنيه دمعت
: خلاص يا بنتي.. اممم عرفت لمه اعوز اسكتك اعمل اي
ميسره لسه هترد عليه الباب اتفتح
دكتور مصطفى: دكتور جاس...... امم مكنتش اعرف ان عندك موعد غرامي يا دكتور جاسر
جاسر قوم ميسره وقام وقف قدامه. وحط ايديه في جيوبه 
: لو حضرتك خبطت قبل ماتفتح الباب يا دكتور يا محترم كنت عرفت
مصطفى: وبرضو الدكتور المحترم يقعد بالطريقه دي معا طالبه عنده
جاسر بص علي ميسره الي واقفه بعيد وقرب من مصطفى وتكلم بصوت واطي
: اولا انا مش محتاج ابرر ليك حاجه ثانياً دي بنت خالي قبل ماتكون طالبه عندي. يعني انا اخاف عليها من نفسي قبل اي حد ويلا هوينا. 
بليل*
آدم كان راجع من المستشفى وسايق العربية سرحان فيها وفي رقتها وجمالها ضرب الدركسيون بغضب
: غبي غبي ازي اخليها تمشي
وقف فجأة لما كان هيخبط في شخص
نزل من العربيه بكل هيبته وكانت نفس البنت إللي بيفكر فيها وفي كام راجل بيجروا وراها .
أول ما نزل من العربية استخبت ورا ضهره
 : أبوس إيدك الحقني...... يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
الراجل: ابعد يا جدع انت 
ادم رفع ايدها لفوق
: تعالي خدها مليش دعوه. 
نور كانت واقفه وراه مصدومه. 
الراجل قرب علشان ياخد نور من ورا آدم وآدم شمر اكمام قميصه
 الراجل لسه هيمسك ايد نور بس آدم ض،ربه وهكذا كل ماحد يقرب لحد مخلصهم. 
***
إسراء قعده علي رخامه في الحمام و يوسف واقف قدامها
بتزيل الشعر الي نزل علي صدره
اسراء: بس خلصنا
يوسف با'سها من خدها: شكرا
اسراء: يلا ننزل ناكل الكيك بقا 
يوسف شاله: يلا. 
اسراء: لا يا يوسف نزلني 
يوسف: لا انا بحب اشيلك انتي خفيفه اوي.. سرح شويه وكمل... وحلوه. 
اسراء بإحراج: احم طاب يلا يعم ننزل قبل ما حد ياكل الكيك قبلنا (🤭😂) 
****
: ولله  تحس ان اخوك آدم بيشقط نسو'ان 
ميسره قعده علي المطبخ وبتاكل جزره وبتتكلم
جاسر قاعد يقطع كيك ويحطه في الطبق(🤭😂) 
: ليه
ميسره: مش بييجي البيت خالص وكل ما ييجي تحسه سكران ومتبهدل كدا.طاب عليا الطلاق بيشقط نسو'ان. وعامل الشقه بتاعته لنسون شارع الهرم 
جاسر عدي من جنبها علشان يغسل ايدوا  حط الشوكلاته إللي علي صباعه علي أنفها
: ملناش دعوه بحد
ميسره بسخريه 😏
: صحيح ينفع باايه البواح طلامه البعيد لوح. 
جاسر بيجفف ايده
: بتقولي اي يا بت
ميسره وهي بتنزل
: ماتخليك زي اخوك كدا يعني لوحدينا احنا الاتنين والشطان التالت ما بينا في المطبخ ازنقني في اي حيطه
جاسر بخبث بيقرب منها
: أممم عايز تتزنقي مش گدا
في اللحظه دي دخلت إسراء وهي بتضحك مع يوسف
إسراء: عااااااا الكيك بتاعنا
ميسره وبتقعد علي الأرض وتعيط
: عااااا حرام عليكي يا شيخه
اسراء نزلت من حضن يوسف
: شكلنا قاطعنا حاجه مهمه
جاسر بيرجع يشيل الأطباق
: ولا مهم ولا نيله ميسره دي وحدا هبله.... صبي عصر وهاتيه هنستناكم انا ويوسف في الجنينه. 
**
آدم كان قاعد علي الكرسي وماسك كاس الفوتكا في ايده وبيتأملها وهي نايمه قدامه علي السرير
نور بدات تفوق: آآه انا.. فين. 
أول ما فتحت عنيها بتلاقي نفسها علي السرير وهو قدامها 
قرب منها زي هو بملامحه الجامدة وصب ليها ميه
نور بعد ما قعدت علي السرير: انا جيت هنا ازي
ادم بجديه: اغمي عليكي 
نور: ا انا عايزه ارجع و وفين هدومي
ادم مد ليها الميه و قرص برشام
: غيرتلك وانتي نايمه وتقريبا عندك حما شديده وهدومك كانت مبلوله
نور: انا عايزه امشي من هنا. 
ادم: اممم تمشي من هنا تروحي عند عمك اللي احتمال يمو'تك بعد هروبك ولا هتمشي في الشارع وبرضو هيلاقيكي 
نزلت راسها وبدات دموعها بالهطول 
قعد قدامها علي السرير ورفع وشها ليه
: بصيلي 
رفعت ليه عيونها اللي مليانه دموع.. مسح دموعها
: هششش متعيطيش 
نور بدموع: اعمل اي ولا اروح فين ولمين انا دلوقتي. 
ادم قرب منها وحضنها: مش هتروحي لحد ولا مكان
بطلت عياط مفيش غير صوت شهقاتها
: انت مش هترجعني لعمي صح با لله عليك. 
زي ما هو حضنها وبا'سها من رقبتها بصوت واطي
: لا.. هتجوزك....!!! 
**
ميسره: احم جماعه في اتنين سنجل هنا
اسراء قعده علي المرجيحه ويوسف نايم علي رجلها وبيتامل السماء والنجوم وهي بتلعب في شعره وسرحانه فيه
اسراء باحراج: احم لا انا سرحت شويه مش اكتر
ميسره بغمزه: يسهلو يا عم الصراحه اللي عنده حد مز زي يوسف حقه يسرح
اسراء بكسوف: انا انا هشوف مرات عمي الظاهر ان هي بتنادي 
كل دا وجاسر قاعد ماسك فونه ومش معاهم خالص
يوسف مسك ايدها: لا خليكي انتي هنا وانا هدخل أشوفها
اسراء ابتسمت ليه وهو دخل يشوف ساميه. 
ميسره بصت علي جاسر بضيق: فعلاً لوح
: اسررررررراء
دا كان صوت يوسف من جوه وبعده صوت خبط جامد
 الكل دخل يجري علي جوه
اسراء وقفت مصدومه علي الباب لما شافت يوسف واقع علي اخر السلم غرق*ان في د*'مه وساميه واقفه علي السلم من فوق
اسراء فاقت من صدمتها
: يووووووسف...... يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
اسراء: يوووووسف.. 
شاهين و محمد طلعو علي الصوت والكل جري عليه وجاسر شاله وطلع علي العربيه اسراء جريت وراه 
محمد شاف ساميه إللي واقفه مصدومه علي السلم
: اي الي حصل يا ساميه
ساميه بخوف: والله.. معرف أنا جيت علي الصوت زيكم لقيته سايح في دمه
شاهين بص عليها ب'غل
: وربنا لو كان ليكي ايد في اللي حصل ما هرحمك يلا يا محمد ... ومشي
ساميه وقعت علي الأرض بصدمه: مش انا والله ما أنا. 
اسراء قاعده في الكرسي الخلفي لي العربيه منهاره و يوسف علي رجلها بتحاول تفوق فيه
جاسر بيسوق العربيه وبيتصل بادم وكل شويه يبص وراه علي يوسف وميسره قاعده جنبيه
ميسر: اهدي ان شاءلله مش هيجراله حاجه 
اسراء بدموع: مش قادره يا ميسره مش قادره
***
آدم نايم وي نور في حضنه مغمض عنيها بس ونور عماله تتحرك وهي مش عجبها الوضع. 
ادم: اهدي بقا مش عارف انام
نور بتوتر: ه.. هو انا ممكن أسألك حاجه 
ادم زي هو مغمض عنيه
: ارغي براحتك سامعك
: هو انا يعني معرفش عنك حاجه.. و. و. ويعني احنا دلوقتي متجوزين
ادم: اولا اسمي ادم شاهين دكتور مخ واعصاب بشتغل في مستشفى بابا وعمي وكمان عندنا كذا شركه شرك احنا وعمي ومصنع وحاجات تانيه كتير
نور: طب هو انت اتجوزتني ليه
ادم: علشان احميكي وعلشان عجبتيني وعلشان زي ما انتي شايفه لوحدي عايز حد يسليني
نور: بس انت قولت إن عندك اهل يعني عمك وباباك. 
ادم وهو بيتحرك: كفايه كلام النهارده ونامي
نور فضلت تتامل فيه وحطت ايدها علي دقنه وبتوهان
نور: انت حلو اوي
ادم زي مهو مغمض: عارف
نور اتحرجت وخبت وشها فيه 
فون ادم رن بس مردش 
نور: فونك بيرن
ادم: سبيه..... رن مره تاني
نور: رد يمكن حد عايز حاجه مهمه
ادم عدل من نفسه وقعد و رد
: ايوه يا جاسر
....... 
بصدمه: اي. 
......... 
: طاب دقيقه واجي
ادم قام بسرعه ولبس هدومه
نور: في اي
ادم وهو بيلبس: خليكي هنا واوعي تطلعي بره ولو حد خبط متفتحيش وانا هحاول مطولش
نور: بس انا بخاف اقعد لوحدي خدني معاك
ادم وهو طالع: مش هينفع شغلي حاجه اسمعيها لحد ما اجي. 
**
عماد: لا برافو عليكي يا ساميه احتمال يمو'ت فيها ونبقا خلصنه منه
ساميه بتوتر: مش انا يا عماد مش انا الكل شاكك فيا ليه
عماد: ازاي يعني مش انتي ما انتي اللي كنتي واقفه علي السلم ساعت ما وقع
ساميه: معرفش انا ناديت علي اسراء  علشان احاول اقولها تبعد عن يوسف وهديها مبلغ حلو وفجاءة سمعت صوت يوسف
عماد: آمال مين يا ساميه اللي عمل كدا
ساميه: ما قولت ليك معرفش
عماد بخبث: اكيد حد بيكر'ه يوسف 
ساميه: ما يمكن وقع لوحده
عماد: لا لان انا لما شفت السلم كان عليها زيت
ساميه: طاب احنا هنستفيد اي دلوقتي 
عماد: ابسط حاجه لو يوسف طلع عايش احنا هندور علي العدو التاني دا  ونتفق معاه
***
ادم طلع من الاوضه
: متخفوش يا جماعه جرح بسيط وهيخف بس هو هيفوق بكره
اسراء حضنت ابوه وفضلت تعيط
محمد: خلاص يا روحي هو كويس
شاهين بص علي ادم شكله مرهق وتعبان
شاهين: ادم خد مرات اخوك وبنت خالك روحهم وارتاح واحنا قعدين هنا
ادم: بس مين هيهتم بيوسف 
شاهين: في دكاتره كتير في المستشفى انت مش شايف نفسك مش قادر تقف كيف
ادم: حاضر يا بابا 
اسراء: مستحيل اسيب يوسف
محمد بحنيه: روحي يا بنتي هتقعدي تعملي اي هو كويس وكمان مش هيفوق غير بكره 
اسراء: بس يا بابا 
محمد: اسمعي الكلام يا اسراء
اسراء: حاضر يا عمو 
*
ادم واسراء و ميسره دخلوا البيت و ساميه جريت عليهم
: يوسف كويس صح محصلش ليه حاجه مش كدا
اسراء بتعب وارهاق: كويس يا مرات عمي متخافيش
ميسره: هاجي انام معاكي يا اسراء بدل متنامي لوحدك
ادم اول ماوصل اترمه علي اول كنبه قابلتله وغمض عنيه بتعب وهو عايز يرجع ليها ينام في حضنها
 ومش قادر يسيبها لوحديها بس مش هينفع يسيب امه و مرات اخوه وبنت خاله من غير مايكون معاهم حد
زفر في ضيف..... 
ساميه قربت منه وحطت ايدها علي كتفه
: روح نام في اوضتك يا حبيبي 
ادم: لا يا ماما هنام هنا اطلعي انتي. 
صباااااح يوم جديد
جاسر دخل وهو شايل يوسف
يوسف: خلاص يا جاسر نزلني انا كويس
جاسر: وربنا مايحصل يعم بعد الخضه إللي اتخضناها عليك المفروض اشيلك العمر كله
يوسف ابتسم: ماشي يا سيدي.. آمال فين ادم
جاسر: بيركن العربيه
آدم دخل: كفاره يا باشا. 
يوسف: حرفياً القعده في المستشفى زي السجن
كل دا اسراء واقفه بيعيد بتبص عليه في سكوت يوسف لمحها وهي واقفه
يوسف: طاب اطلع ارتاح انا يا جماعه
آدم شاله: دوري انا بقي دي
يوسف: يعم وربنا انا كويس
ادم: عليا الطلاق ماتحصل
يوسف: لما تتجوز الاول... آدم ويوسف طلعوا 
محمد: مالك يا حبيبتي واقفه كدا ليه مش تطمني علي جوزك
اسراء: هااااا لا يا بابا اهو طالعه
اسراء طلعت وقفلت الباب براحه هو كان نايم علي الكنبه مرجع راسه لي وره ومغمض عنيه
اسراء فضلت تمشي بالراحه علشان ميحسش بيها ويصحي/
يوسف: تعالي.... 
اسراء اتقدمت بتوتر وقعدت جنبه 
هو فتح عيون وعدل من قعدته وبدا يفك ليه الحجاب ورجع شعرها الي نزل علي وشها لوره
يوسف: كدا احله
اسراء: يوسف انت كويس 
دفن راسه في حصنه: لا تعبان اوي
اسراء بخضه: انت كويس انادي ادم طيب 
يوسف: لا هو شوية وجع وهيخفو
سكت شويه وزي ما هو علي وضعه بعدين اتكلم
يوسف: مكنتش اعرف انك حلوه اوي كدا
اسراء بعدته عنها ومسكت وشه بين اديها
اسراء: يوسف انت بجد كويس في حاجه متخفش قلي
يوسف براء: انا كنت همو'ت يا اسراء 
اسراء حضنته: بعد الشر عليك يا روحي محصل حاجه اهو ونت كويس
*****
ادم دخل الشقه لقي النور مطفي فضل يدور عليها بس مش لقيها
فجاء سمع صوت عيط جاي من عند الباب المطبخ
راح لقيها قاعده علي لارض وبتعيط جري عليها
ادم: فيكي اي انتي كويس مالك
نور حضنته وبتعيط
: انت كنت فين انا خايفه اوي متمشيش وتسيني تاني 
ادم شاله وتجه بيه علي السرير
: اهدي مش هعمل كد تاني مش هسيبك
نام علي السرير وهي جنبه نور نايمه وحضناه جامد بتعيط
: لا انت هتسيبني وهما هيجو يخدوني تاني
ادم بيملس علي شعرها
: ولله لو اخر يوم في عمري محد يلمس منك شعرها
نور رفعت وشها الاحمر اثار العيط
: يعني مش هتبعد عني
ادم حضنه اكتير
: ابدا يا روحي
نور استكانت في حضنه وهو فضل يملس علي شعرها وسرح شويه هو لزم يخليه تثق فيه وتعرف ان طول ما هي معاه محدش يقدر ياذيه
ادم: نور.... احم
نور طلعت منه حمحم بسيط علشان يكمل
ادم: اي رايك اخد تشوفي امك بكره 
نور رفعت وشه وعيونه فيها دموع
: انا نفسي اشوف ماما اوي وحشتني بس بس لو رحنا اكيد عمي هيلاقيني وعيخدني تاني و. و ماما قلتلي ان لو هربت مرجعش تاني ابدا وهي هتبقا كويسه
ادم: قلتلك محدش يقدر يبصلك حتا وانتي معاي.. 
وبا'سه علي شف'ايفها برقه وكمل
: فاهمه 
نور خبت وشها فيه تاني من الكسوف
ادم بامر: نور بصيلي
نور خبت وشها اكتر: لاء
ادم بحده: نوررر
نور رفعت وشها بس بتبص في كل حتا معاده عنيه
ادم مسك وشها علشان يحبره تبص ليه وبحنيه
: انا مبكرهش في حياتي كد الست الي بتتكسف 
وبدا يزيح شعرها: انا بحب مرات تدلعني يعني مثلا........ 
نور حتط ايدها علي ودانها وخبت وشها تاني فيه
: باااااااس مش عازه اسمع حاجه اي قلت لادب دي
ادم ضحك عليه: شكلي هخد وقت كتير معاكي
***
ميسره بتوتر: بقولك اي هو امتحان دكتور مصطفي الساعه كام
صحبتها: 10
ميسره: هتروحي 
صحبته: هو حنت خالتك يا ميسره دا امتحان 
ميسره: يووووها اعملك اي ما انا متوتره تحسيه بيجي عندي ويسال اساله صعبه بالعاني علشان يكسفني
صحبته: اه خت بالي هو اكيد بيعمل كدا علشان بيكر'ه الدكتور جاسر وبينتقم فيه منك
ميسره: طاب بصي انا هروح عند دكتور جاسر وقله يخليه يبعد عني دي مش اول مره يعمل كد ووكذ مره طلعني من المحاضره من غير سبب
جاسر بيتكلم في الفون
: احم الوو يا ادم
ادم: ايوه جاسر خير في حاجه يوسف كويس
جاسر: لا كله تمام الحمدلله 
ادم بستغراب: امال متصل ليه يدري 
جاسر: كنت عايز منك خدمه
ادم: خير يا جاسر اتكلم علطول
جاسر: عايز مفتاح الشقه بتاعتك علشان عازم صحابي
ادم: متاخدهم البيت زي كل مره... ليكون ناوي تجيب نسوا'ن في السهره
جاسر: استغفر الله يعم نسوان اي احنا بس هنعمل دماغ مينفعش اخدهم البيت ابوك يطير وراي
ادم: حريم استغفر الله لاكن دماغ لا بحد جزاك الله كل خير 
جاسر: يوهااا يعم هديني ولا تكسفني قدمهم
ادم بص علي نور الي قعده بين رجليه وبتسمع  الكرتون بكل تركيز وهو بيلعب في شعرها
وفتكر ان هو كد كد وعدها تذور امه فا مش، هيبقا موجودين في الشقه 
ادم: خلاص يا جاسر متشلش هم وتعاله
جاسر: تسلملي يا باشا
ادم قفل مع جاسر ودفن رسه في شعر نور وتكلم بصوت واطي
: اي مش كفايه كرتون 
نور مشلتش عينه من التلفزيون 
: لا انا بحب الكرتون دا اوي
ادم: طاب مفيش مقابل علشان خليتك تسمعيه
نور: زي
ادم بدا يفك ازرار البلوزه
: هقولك
نور فجاء بدات تعيط وخضنت ادم
ادم بخضه: مالك اهدي مش هعمل كد تاني هدي
نور: لا انا بعيط علشان يوجين قص شعر ربانزل
سايبه ليكم رد فعل ادم
****
جاسر: خير يا ميسره
ميسره: هو يعني انا.. ولاقلك خلاص
جاسر: تعالي يا ميسره
طلع ورقه من الدرج
: دي الاساله الي هيساله دكتور مصطفي وحولي اتجنبيه ولو حصل منه اي تصرف مش تمام قليلي
ليلآ.....
خرجت اسراء من الحمام وكان شعرها مبلبل ونازل على عينها لابسه بجامه رقيقه 
 .. شكلها كان لطيف اوى ... يوسف كان قاعد على السرير بيبصلها بنظرات هى معرفتش تفهمها 
... وقعت قدام المرايا تنشف شعرها يوسف قام وقف وقرب منها حضنها من ضهرها 
:يوسف يسرح شعر اسراء
اسراء ابتسمت:اكيد.... يوسف خلص 
شالها وحطها على السرير  وبا'سه من خدها وبدا ينزل علي رقبته
اسراء بتحول تبعده بس هو رافض 
صوت عياطه بدا يعله
بعد عنها بسرعها واسراء منهاره جامد ...يوسف بحنان طفل صغير بتعيطى ليه يااسراء.. بعدت اسراء ورجعت لاخر السرير وعيط جامد انت ليه بتعمل كدا انا بقيت اخاف منك.. يوسف ليه بتخافى ساميه قالت انو احنا متجوزين عادى.. اسراء بعياط.. لو عايزنى افضل معاك متعملش كدا تانى انا مش عاوزه اخاف منك... قرب منها وحضنها جامد بخوف من انها تسيبو... خلاص خلاص مش هسمع كلامها تانى بس اسراء متسبش يوسف... حضنتو اسراء وضمتو بحنان وايدها ف شعرو. مش هسيبك بس متخوفنيش.. يوسف خلاص خلاص يوسف ولد مؤدب بس عادى ابوسك من خدك ضحكت اسراء برقه عادى تبوس خدى... يوسف بفرحه يلا:..... وباس خدها... يوسف عايز بان كيك وعصير وفشار ي ماما اسراء بضحك كل دا ياروح مامايوسف اه... شالها عشان ينزلواسراء؛: يوسف نزلنى... يوسف وهو نازل ع السلم بيها لا انا بحب اشيلك... نزلو المطبخ ويوسف قاعد ع الرخامه بيتفرج ع اسراء وهى بتعملو الحاجه بكل حب                          ف شقه ادم... جاسر كان نايم ع السرير بيشرب سجاره وف وحده جمبه وبتحرك ايدها ع صدرة... جاسر.. اممممممم مش هتقليلى مين الى عمل كدا مع يوسف!! البنت بدلع... ما انا قلتلك معرفش انت مش مصدقنى ليه.       اسر وهو بيحرك ايده ع طول دراعها.          لا انتى عارفه كويس وبعدين خايفه منى ليه معروفه يعنى انى تبع ماما وخالى عماد.... 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
البنت: هههه واضحه زي الشمس يعني يا جاسر بيه
جاسر: آمال خايفه ليه تقوليلي
البنت: بص هو انا مشوفتش وشه بس  هو جه وطلب مني اعمل كده وعطاني فلوس. 
جاسر بيرجع راسه لورا بتفكير 
: امممممم
البنت بدلع وهي بتحط أيدها علي صدره
: طاب بقولك يا جاسر بيه هو انت اي اللي بينك و بين البت اللي إسمها ميسره
جاسر اتعدل: ليه مالها
البنت: لا بس انا مبحبش البنت دي علطول لازقه فيك بنت زباله اصلا
جاسر قرب من البنت وبا'سها: دي احسن منك ومن الف زيك يا ز'باله
البنت كمغيبه: مش مهم
** بقلم ربما كاتبه 
الراجل بصوت عالي: يعني اي جاي قاعد في بيتي ومش هقدر اعمل ليك حاجه اي البجا'حه دي
ادم قاعد علي الكرسي وعادل راجل علي رجل ونور في حضنه خايفه من الصوت العالي
ادم: هششش مسمعش صوتك ولا انت مفكر ان الز'باله إللي معاك هتتحاما فيهم دا انا افعصقكم
الراجل: اطلعي برا بيتي وبنت اخويا هاخدها هاخدها
ادم طلع نور من خضنه وبا'سها
: يلا يا روحي اطلعي اطمني علي امك وانا مستني هنا متخفيش 
نور هزت راسها ليه وهي بتبص لعمها بخوف وطلعت
ادم قام من مكانه وقرب من عم نور
: صوتك العالي يا بابا ليوحشك انت مش عارف بتكلم مين
بسخريه😏: مين ان شاءلله 
ادم: تؤ تؤ مش هعرفك باسمي ولاعيلتي انا هقولك بس ان انا اللي عارف كل حاجه عن ابنك المدمن وكمان الكل الممنوعات الي بتهربها و اااه كمان طباخ السم بيضوقه
**
نور بعياط: عارفه ياماما انا اتجوزت انسان كويس خالص ومش بيعمل زي عمي وابنه ويضربوني لا وبيخليني اسمع كرتوني من غير ما يضحك عليا ويقول إني عيله هو..هو  بس هو قليل الادب شويه 
الام بتعب وبتسمه
: الله يهنيكي يا حبيبتي اوعي في يوم ترجعي هنا يا نور واوعي تزعلي جوزك يا نور دا ضهرك
نور بعيا'ط: حاضر يا ماما
ادم دخل مبتسم وقعد جنب نور وخدها في حضنه
: الف سلامه علي حماتي القمر
وبعدين بص علي نور اللي في حضنه
: بنوتي الحلوه بتعيط ليه
ام نور وهي راقده علي السرير بتعب 
: ربنا يخليكم لبعض يبني.. خد بالك منها يا ادم مش ادم صح....
 ادم هز راسه وهي كملت
: دي ملهاش ضهر بعدي وانا رجلي والقبر يا ابني
ادم مسك ايدها وبا'سها
: بعد الشر عليكي يا حماتي متيجي تعيشي معانا والله تنورينا
ام نور ابتسمت: لا يا ابني انا عايزه اموت في بيتي ومش عايزه اتقل علي حد... يلا يا ابني خد مراتك وامشي 
ادم با'س راس نور
: انا هستناكي تحت خلصي مع امك وتعالي خدي راحتك ومتخفيش........ 
***
شاهين: رايحه فين
شاهين قال كدا لي ساميه لما شافها نازله 
ساميه: احم عند بيت اخويا
شاهين هز راسه بمعني تمام وهي نزلت شاهين طلع الفون من جيبه
: الو ايوه نزلت رقبها كويس
عند ساميه وقفت العربيه في مكان غريب وكان عماد مستنيها
ساميه: وصلت فين 
عماد: اللي كان السبب في وقوع يوس.... 
ساميه بتقاطعه: عارفه دا كله عايزه الجديد هتعمل اي
عماد ابتسم لانه عارف ان هي بتراقبه
: عادي مفيش حاجه الواد دا بينه مشكله مع يوسف من زمان قبل ميحصل الحادثه وانا أتفقت معاه وهو إللي هيمو'ت يوسف احنا علينا مصاريف العمليات بس
ساميه: مش مشكله الفلوس اهم حاجه يوسف يمشي من طريقي وميظهرش في الوش
عماد بخبث: تمام جهزي فلوسك بقا
****
يتكلم في التلفون بصوت عالي
: اي اللي بتقوله دا 
الطرف الآخر: والله يا باشا إحنا شفناها نزله من شقة ادم اخو يوسف وعماله تبص وراها وهدومها مش منظمه
: اخلاااااص منها حالآ انت عارف اللي بفكر فيه لو طلع صح ولاد شاهين العزايزي لو اتجمعو علي حد مش بيرحموه
الطرف الآخر: اؤمر يا باشا نعمل اي
: اخلص منها واخلص من ادم التاني اكيد الو'سخه دي كانت معاه وقالت ليه كل حاجه 
: تمام يا باشا بكره تسمع خبرهم هما الاتنين
****
نور اتكلمت مع أمها شويه ونزلت لقيت ادم قاعد مستنيها ولا كان البيت بيته وعمها بيبص  عليها ب'غل جريت علي ادم علشان تستخبا في حضنه
ادم:  خلصتي يا روحي
نور زي ما هي في حضن ادم هزت راسها ليه 
ادم بحب: طاب يلا
ادم ونور مشيين وادم مش هامه حد وهما طالعين قابلو شب تقريباً ابن عم نور
الشب(اسر): امممم بنت عمي اللي هاربه من البيت بقالها يومين 
نور اتخبت في ادم اكتر الد'موع اتجمعت في عنيها
اسر: ااااه هو دا بقا اللي فضلتيه عليا.. لاا مش بطال حلو
ادم كله دا بيبص ليه بتركيز 
كمل اسر: بس علي فكره انا اولا يا نور وكنت هبسطك اكتر
ادم زي ما هو ثابت هو مش عايز يتخانق ويخوف نور اكتر من كدا 
شاور لي الرجاله اللي كانت واقفه مستنيه ادم علي العربيه
ادم بكل ثقة وبرود: خدوه
اسر بصدمه: اي هو اللي خدوه هي سايبه انت عارف انا ابن مين واعمل فيك اي
وبص لي ابوه: اي يا بابا اتكلم هات الرجاله بتاعتك
اختفاء صوت اسر مع رجاله ادم اللي جروه وي ابوه واقف مش قارد يعمل حاجه 
*****
اسراء نايمه علي رجل يوسف وهو بيلعب في شعرها
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
شاهين: صوتكم عالي ليه
جاسر: مفيش يا بابا هو بس.. يعني 
شاهين: واي الز'فت اللي علي جسمك دا
جاسر  اتوتر وهو فاكر يوم ماكلم بنت وابوه  عرف ضر'به قلم عمره ماينساه وفضل مخاصمه حوالي شهر 
جاسر: دا.. انا... 
ميسره بسرعه: دا انا اللي عملته يا انكل شاهين 
شاهين بص له بصدمه: انت يا ميسره لتكون.... 
جاسر: لا يا بابا انت...... 
ميسره بسرعه: اه بنحب بعض
ميسره كانت خايفه علي جاسر من غض، ب أبوه وهي عايزه تطلعه منها باي طريقه غصب عنها افتكرة المره اللي فاتت وكدا كان موجوع وز، علان متعلق بباباه اوي
شاهين بلوم: مكنتش متوقع منك كدا يا ميسره خيبتي املي فيكي ويعني انتو لو كنت قولتو لينا حد كان هيرفض
كل دا كان واقف اسراء و يوسف اللي طلعوا علي الصوت العالي و محمد (ساميه تقريباً نايمه🧎🏼‍♀️) 
ميسره: لحظة ضعف وشطان يا عمو
جاسر: بس انا... 
شاهين بصوت عالي: اخرررس خالص وكتب كتابكم الاسبوع الجاي.. وانتي يلا علي بيتكم وقولي لي ابوكي 
جاسر: بس انا مش عايز اتجوز 
شاهين: اي لعبت وزهقت وعايز تخلع بس للاسف مش قادر الومك لوحدك
ميسره: يا انكل براحتو لو مش عايز خل.... 
شاهين: انا قولت كلمتي وخلاص
جاسر اتعصب وطلع و يوسف طلع وراه 
اسراء راحت تهدي ميسره و شاهاين سابهم ومشي
ميسره بعياط: كنت خايفه عليه والله عارفه طبع عمي و جاسر متعلق بانكل اوي خفت عليه يحصل زي المره اللي فاتت
اسراء بتحضنها: اهدي واحكيلي في اي
ميسره: كان مع بنت فعلا ولما وجهته قالي بكل بجاحه اه.... انا بكر'ها
اسراء: أهدي متقوليش كدا
ميسره: لا بيكر. هني انتي شفتي قال لي عمي اي مش طايقني للدرجه دي
*
اتنين واقفين قدام بيت شاهين في عربيه
1:اهم طلعو اضر. ب عليهم
2:لا استني لما نتصل بالمعلم ونتاكد
1:طاب خلص بسرعه
2:اووووف مش بيرد 
1:يعم يلا زي مقولت ليك 
*
جاسر ركب العربيه بعصبيه  و يوسف لحقه وركب معاه
وساق بكل غضب وقف علي جنب وسند راسه علي الدركسون كل دا ويوسف متكلمش
بعد وقت
يوسف بتفكير
: انا عايز اعمل العمليه يا جاسر وأرجع زي زمان
جاسر رفع راسه وبصله في صدمه
يوسف: زي ماسمعت يا ادم
جاسر: بس يا يو... 
يوسف: انا اخدت قرار يا جاسر وخلاص
** منار همام 
ادم: يلا ارقصي
نور: ط.. طب غمض عنيك منار همام
ادم بيفرد دراعه بطول الكنبه بكل برود
: دا انا مهعملش حاجه غير اني اتفرج 
نور بحرج: يووووه يا ادم مش بعرف والله 
ادم: نور احنا مش قولنا هنجرب 
نور بقلت حيله: طيب. منار همام ربما كاتبه 
نور بدات تنحرك علي الموسيقى لحد ما نسيت نفسها و آدم كان مبهور بيها وبرقصها وقفت قدام ادم وفضلت تتمايل بدلال
ادم مقدرش يتحمل وشدها ليه وفضل يبو'س فيها وهي مستسلمه تماماً بعد وقت ادم افتكر حاجه  بعد عنها بسرعه زي اللي تعبان لدغه
ادم بلهث: هدخل الحمام اطلع الاقيكي مغيره البتاع دا 
ادم لامه وقف العربيه وشاف حاجه الفصل اللي فات كانت بدلت رقص اللي كانت نور لبساها من شويه معلقه في محل 
في الحمام ادم بيغسل وشه. منار همام
: غبي غبي ازي مقدرتش تسيطر علي نفسك عايز تقرب منها دي متعرفش حاجه عن اهلي... وكمل بحزن....  ولا عن حالتي حتا
نور برا غيرت هدومها بحزن فكرت انها ممكن يكون زعل بسببها
ادم طلع وهو راسم الجديه علي وشه وراح عند الكنبه يعدل الوساده علشان ينام عليها
ادم: متقفيش كد نامي
نور بدموع: ا.. ادم هو انا زعلتك
ادم ببرود: لا
نور علي وشك البكاء
:.ل.. لا.... انا زعلتلك وانت عايز تنام بعيد عني وانا.. و.. عايزه انام في حضنك. 
ادم فتح حضنه وشاور ليها وهي جريت عليه وحضنته
نور: متزعلش مني مش هغلط تاني 
ادم باس راسها: لا يا روحي والله انا زعلان من نفسي مش منك ومتتعبيش دماغك الحلوه دي تاني بزعلي منك.........حرك شفايفه علي رقبتها....  بحلوتك دي مستحل ازعل منك ويلا نامي... 
ادم صحي علي صوت رنات متواصله 
فتح الفون بنوم وكان عمه محمد
ادم:ايوه يا عمي منار همام
محمد: ادم الحق في مصيبه
ادم قام بفزع وحاول يسند نور علشان متقعش
: في اي يا عمي
محمد: جاسر ويوسف من امبارح مش لقينهم وانا رنيت عليك كذا مره وتلفونك مغلق 
ادم: ازي يعني امال راحوا فين واي اللي حصل
محمد: تعالي أنا في... بدور عليهم وهحيلك كل حاجه
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
بعد مرور اسبوع 
ادم: تعبت... ولله تعبت يا نور مش قادر اكمل
اتنهد وهو في حضن نور وكمل
من يوم ما يوسف عمل الحدثه وكل حاجه عليا  المستشفى  وشركه جاسر مش بيفهم في البيزنس ورافض يدير الشركه  وانا الي لازم اهتم بيوسف وخده عند الدكتور. وحضر معاه الجلسات
محدش جرب يسالني انا مبسوطه مرتاح الي كان بيسال عليا مش لقيه دلوقتي. وابويا بيهتم بيوسف علشان نفس مجاله وشبه بعض وجاسر علشان الصغير ومشاكله كتير وانا... سكت شويه... ودخل في حضن نور اكتر 
تعبت عارفه بقيتي انتي الحاجه الوحيده الي بهرب من الكل وجيلك بحس كان في اصوات كتير حوليا مطر استحمله اليوم كله بس انت السكون بتاع اخر اليوم
نور بدموع: قوم يا ادم انا عرفاك بتستغل الموقف علشان تعمل قلت ادب
ادم بعد عنها وبتسم وهو بيمسح دموعه
: حرام عليكي يا نور قلت ادب اي في دلوقتي دا انا يدوب قدرت افضي نص ساعه البعافيه عشان اهرب من الكل ليكي. وبعدين انا هموت من الجوع مفيش حاجه اكله
نور: لا انا لمه عرفت انك هتيجي النهارده قضيت اليوم كله في المضبخ اعملك اكل 
... قربت منها لاول مره بكسوف وباست'ه وجريت علي المطبخ
نور: ودي تصبيره لحد مجهز لاكل 
ادم حط ايده علي بقه بصدمه
: احييييه نور الي عملت كد... وقام، دخل المطبخ وراه
ادم: استني يا بت دي قصيره انا عايز وحده طويله 
ادم دخل المطبخ وحضنه من ضهرها وحرك وشه علي رقبته
ادم : ينفع الي عملتيه كد انا احب لمه اخد حاجه اخدها علي بعضه
نور غمضت عنيها بضعف
: هو مش تقريباً انت كنت بتعيط من شويه علشان اخواتك ضيعين. 
ادم بدا يبو'سها علي رقبتها وبصوت كله رغبه
: مش هيحصل حاجه يعني لو فصلت نص ساعه عن الكل معاكي
نور بصوت واطي:.. ا.. دم.. تلفونك
ادم بعد عنها بصعوبه ورد علي الفون وكان عمه
ادم: في حاجه يا عمي
محمد: تعاله بسرعه يوسف وجاسر رجعو وفي مفاجأة كمان
ادم: اي دا بجد عشر دقيق وكون عندك
ادم باس راس نور
: معلش يا روحي مطر ارجع عارف ان مقصر معاكي السبوع الي فاتت بس يوسف 
وجاسر رجعو وهخد اسبوع اجازه لينا انا ونت بس 
نور ابتسمت ليه: اتفقنا
ادم: كلي ونامي ماتستننيش انا هروح البيت وعندي مشور كد تاني
****
يوسف: يعمي خلاص ولله هو اسبوع مش حوار يعني 
شاهين: المشكله مش في السبوع يا حيوان المشكله في البهدله دا ادم مكنش بينام يا عيني 
يوسف: اه صحيح هو فين
محمد: اتصلت بيه دلوقتي  وجاي.. بس اشمعنا يعني تعمل العمليه في الوقت دا وبطريقه دي مع انا احنا   اتحايلنا  كتير علشان تعملها ونت كنت بتفضل تعيط وتقول لا مش هروح عند الدكتور ومحدش كان بيقدر يهديك غير اسراء
يوسف ابتسم: احم مش عارفه ولله بس هي  تقط في دماغي مره وحده كدا
شاهين: طاب اشمعنا جاسر مختش ليا ادم مع انها دكتور
يوسف وهو قائيم
: لا السؤال دا تسالو لجاسر انا مراتي وحشتني وطالع
محمد: اه صحيح دا كانت هتموت لمه مشيت واول مدخلت فرت علي فوق 
يوسف: احسن برضو علشان اعرف اصلحه براحتي
محمد: متحترم نفسك ياد
شاهين: طب مش تقعد مع ابوك شويه يا ز'بله موحشتكش
يوسف باس راسه: ولله وحشتني يا حج وكل حاجه بس هي وحشتني اكتر
شاهين: اطلع يا ابن ال...... شتيمه +18😂👍🏼
 شاهين بص علي جاسر
:قوم وصل بنت خالك هي من امبارح وهنا
جاسر: هتصل بخالي عماد يجي يخده ولا ابعت اي سواق 
شاهين: مش هقول تاني. 
**
يوسف رفع حاجبه في استغراب
: اي دا ان شاءلله 
اسراء: اي عادي بلم هدومي علشان ارجع وضتي
يوسف: دا الي هو ازي ملقيش جوز
اسراء: اتفقنا كان اني اتجوزك لحد متخف وخلاص الحمدلله بقيت زي القرد اهو
يوسف ببرود: طاب تالع سعديني اق'لع هدومي
اسراء بصدمه: نعم
يوسف: اي مش اي وحده لما جوزه يجي من مشوار تعبان تقله سلامتك يا حبيبتي تقلعه الجاكت تجهز ليه الحمام مش تلم هدومه وتمشي
اسراء: بيحبو بعض
يوسف: خمسه بس لو مكنتش قدم هيبقا ليه كلام تاني 
اسراء بضيك في سره: يوسف المغرور المتحكم الي دمه يطلش مرحبآ بك 
يوسف: يلا يا اسراء
اسراء اتقدمت منه هي بس عايز اليله دي تعدي علي خير شالت جاكت البدله
اسراء: اهو
يوسف: الكرفته
اسراء: اووووف اهو 
يوسف: يلا بقا روحي غير هدومك علشان ننام
اسراء: انا عايزه امشي يا يوسف
يوسف: حاضر بكره ادخلي غير انتي بس البسي حاجه حلوه كدا علشان وربنا اضيع منك انا لسه جاي من بلد كل بت قنبله عن الي قبله
اسراء: يا سلام ونت كانت رايح تتعالج ولا تبصبص
يوسف: عادي خلصت علاج وتدلعت شويه
اسراء: يووووسف انت بجد نم'ت مع بنات هناك 
يوسف: ادخلي غير بس وفكك حاجه دلع كدا هااااا
اسراء دخلت الحمام بضيق: ماشي يا يوسف
اسراء وقفه قدم المريه بتفرد شعرها بعد ما لبست بجامه بنفسجيّ   لايقه مع لون بشرتها
: ماشي يا يوسف نشوف انا وال هما
اسراء طلعت ويوسف كان قاعد علي السرير بشرط بس
يوسف وهو بيصفر: اي دا كله هو الجمال دا هينام جنبي كد
اسراء راحت عند الكنبه: لا مش هينام جنبك/
ميسره: ملكش دعوه اسراء: سلام يا زهرتي وهحاول اجيلك تاني. هتيجي معاي يا
 ايڨا
ايڨا: لا انا هقعدا مع زهراء وهتصل بجاسر اخر اليوم
اسراء: تمام يا بنات
يوسف اخد اسراء وراح المستشفى 
يوسف: اي ادم دخل
جاسر: لسه بجهزوه
اسراء: امال فين نور
جاسر: معاها جوه وهو كان عيز يخليه تتطلع بس رفضت 
اسراء: هدخل اشوفها
جواااا
ادم نايم علي السرير ونور حضناه
ادم: مش كفايه احضان بقا وخلينا في البوس
نور زي ما هي: اخرس يا ادم
ادم: لا بتكلم جدا ولله يعني انا رجل داخل علي علاج كيماوي دلوقتي مفيش بوسه كدا ولا كدا
نور رفعت وشها: عايز اي يا ادم
ادم: بوسه
نور بنفذ صبر: قليلة الادب ولا عاديه
ادم: هو انا بطلب دليفري لا يا ستي قليله الادب. 
نور باست ادم بسرعه ورجعت حضنته تاني. 
: يلا اسكت بقا
ادم: هي دي ماتتحسبش بس هسكت بمزاجي
الدكتور خبط ودخل
: يلا يا دكتور ادم نبدا
ادم: تمام اطلعي انتي يا نور
نور: لا انا هفضل معاك هنا
ادم: نور اسمعي الكلام وطلعي استني برا هخلص ودخلي. 
نور: طيب
نور طلعت وادم بص لدكتور
: متاكد ان الاوضه عازله للصوت و متقفله من كل حته
دكتور: متخفيش يا ادم بيه كل حاجه تمام والمدام مش هتشوف حاجه ولا تسمع حاجه 
ادم:تمام 
الدكتور: بس يعني حضرتك هتخبي عليها ازي هيبقا باين عليك اثر التعب وغير ان شعرك هيقع
ادم: مش مشكله كل دا هتصرف فيه اهم حاجه متشفنيش وانا بتوجع
الدكتور: الظاهر انك بتحبه اوي 
ادم ابتسم لدكتور: احم يلا يا دكتور ابد
الدكتور جهز كل حاجه وادم اول ما حس سائل الكيماويات في دمه اتوجع بصوت عالي.... يتبع 
جاسر ضحك عليها: بقيتي غريبه اوي يا ميسره مش زي زمان
ميسره: ولا اانت زي زمان
جاسر: هتفهمي كل حاجه هتفهمي. 
الاغنيه خلصت البنات طلعو قعدو مكانهم
والشباب رقصو شويه مع بعض علي مهرجانات شويه ودخل محمد وشاهين وبعد اصرار من محمد وشاهين علي الشباب البنات نزلو رقصو معاهم شويه
وبعد فترة من الفرح. 
كل واحد شال عروسته وطلع بيها
ايڨا كانت واقفه في الفرحه بعد ما جاسر اصر ان هي تقعد معاهم في البيت 
شافت واحد قاعد بيتلفت حوليه وكان في ايده بنت مغمي عليها
 ايڨا راحت عندهم
ايڨا: هي مالها كويسه 
اسلام: لا هي اغمي عليها ومش عارف اعمل اي 
ايڨا: اهدا انا دكتوره
ايڨا قعدت وفحصت زهراء
ايڨا: هي بتعاني من حاجه 
اسلام: اه عندها كانسر. هي كويسه
ايڨا: متخفش دا الضغط عالي شويه استنا انا معايا حقنه
ايڤا جابت الحقنه وعطتها لزهراء وفاقت
اسلام: شكرا جدا ليكي
يڨا: لا ولا يهمك
يوسف دخل ب اسراء ونزلها 
يوسف: والله ماقصد حاجه عارف ان احنا متجوزين بس حاسس ان لسه متجوز بجد
اسراء باست يوسف
: وانا كمان مبسوطه اوي
يوسف: ياريت بس نسيبنا من البوس وندخل علي التقيل
اسراء باسته تاني: كان علي عيني يا حبيبي بس عندي عذر
يوسف: نعم يا روح امك. 
اسراء دخل تغير الفستان: للاسف بقا. 
يوسف: كنت عارف ان ب ابتسامتك والبوس دا كله وراه مصدر ثقه مضمون 
عند جاسر ٭٭٭
جاسر: يلا بقا
ميسره: اي هو الي يلا بقا. اطلع برا علشان اغير
جاسر: نعم يختي
ميسره قربت من جاسر
ميسره: بص يا جاسر الي في دماغك دا كان هيحصل لو دا جواز طبيعي لو انت راجل ومش بتخون مراتك
جاسر ضربها بالقلم
: الزم حدودك
ميسره بعياط وصوت عالي
: ايه الحقيقه بتوجع صح
جاسر: لا مش الحقيقه. وبلاش تخليني اطلع عليكي جاسر السادي الي بحاول احميكي منه دايما
ميسره: سادي اي وزفت اي انا عايزه اعرف دلوقتي انت بتخوني ليه لو مش بتحبني علي القليل كنت تقدر تفشكل الجوازه
جاسر: تمام هقولك يعني اي سادي وليه مش عايز الغي الجوازه
في لحظه ضرب ميسره بالقلم تاني 
ميسره: انت. مج... 
جاسر: هششش مسمعش، صوتك
وفي اللحظه التانيه كان قطلع ليها الفستان بتاعها
وربطها من اديها ورجليها 
ميسره: جاسر ابعد انا بكر'هك 
جاسر قعد علي كرسي وهي قدامه
: مسمعش منك غير كلمتين اه او لا فاهمه 
ميسره بتعيط ومش راضيه ترد عليه
جاسر بصوت عالي: فاهمه
ميسره هزت راسها 
جاسر: عايزه تعرفي بخونك ليه ولا يعني اي سادي ولا عايزة تعرفي اي
ميسره: انت مش بتحبني اتجوزتني ليه 
جاسر: رغم ان دا مش في الخيرات بس تمام هجاوبك
٭مين قال اني مش بحبك في مشاعر اتجاهك بس كنت خايف عليكي مني علشان كدا حاولت انك تشوفي اني شخص مش كويس ولا قدرتي تلغي الجوازه فا خلاص
 ولو مقدرتش يبقا انتي كدا عرفتي طبعي قبل الجواز وانا مش بخدعك
ميسره: خايف عليا من اي
جاسر: الساديه 
ميسره: اي هي الساديه
جاسر: الي عملتو معاكي من شويه هي دا الساديه
ميسره: مش فاهمه 
جاسر: يعني بنبسط بالم الشخص الي قدمي خصوصاً لو ست 
بحب السيطرة والأمر مبحبهوش 
ميسره: طيب مفيش علاج اي حاجه 
جاسر وقف علشان يفكها
: علشان نبقا متفقين انا وعدت ايڨا اني هشوف دكتور بس طول فترة العلاج هفضل سادي ولو مش هتقدري تتحملي فاكيد هروح لست تانية 
لو مش عجبك الكلام تقدري تطلبي الطلاق. 
ميسره: بس... 
جاسر: ادخلي خدي دش دلوقتي وفكري براحتك. 
وسابها وطلع 
جاسر طلع البلكونة يولع سيجاره لقي يوسف واقف
جاسر: اي خربت 
يوسف هز راسه وبص قدامه تاني
طلع ادم
ادم: اي يا عيال شاهين اتخزوقتو. 
يوسف نط في بلكونت ادم لانه في النص وجاسر نط
يوسف: اي هو الي اتخزوقتو دي
ادم: الهانم عندها عذر والهانم التانيه اتخنقت معاك صح
يوسف بص لجاسر بستغراب 
: وعرفت منين
ادم: دي خطه من البنات علشان يبوظو الليله
يوسف: والهانم بتاعتك عملت اي
ادم: لا انا بنوتي مش محتاجه تعمل حاجه 
جاسر: انا مش عارف لقيتها فين دي. 
ادم ابتسم يوسف رجع نط مكانه تاني 
يوسف: ماشي يا اسراء بقا انا تضحكي عليا
ادم: يوسف اوع تنسا ال.... كان يوسف دخل جوه اوضته
جاسر: متتعبش نفسك حتا لو قلتله هيكبر دماغه برضو 
ادم: للأسف مطرين نعمل كدا انت عارف امك وكلامها 
جاسر: انا متهيالي لو عملت كدا مع ميسره هتجيبها من شعرها
ادم بضحك: كان نفسي نور تعمل كدا بس للاسف دي بتتكسف من نفسها
جاسر رجع مكانه دخل لقي ميسره نايمه حضنها من وراء. ميسره اتفزعت منه
جاسر: اهدي دا انا
عند ادم: بنوتي نامت
نور: لا مش عارفه انام بالبتاع دا
ادم: معلش علشان زن ماما بس..
اسراء: سلام يا زهرتي وهحاول اجيلك تاني. هتيجي معاي يا
 ايڨا
ايڨا: لا انا هقعدا مع زهراء وهتصل بجاسر اخر اليوم
اسراء: تمام يا بنات
يوسف اخد اسراء وراح المستشفى 
يوسف: اي ادم دخل
جاسر: لسه بجهزوه
اسراء: امال فين نور
جاسر: معاها جوه وهو كان عيز يخليه تتطلع بس رفضت 
اسراء: هدخل اشوفها
جواااا
ادم نايم علي السرير ونور حضناه
ادم: مش كفايه احضان بقا وخلينا في البوس
نور زي ما هي: اخرس يا ادم
ادم: لا بتكلم جدا ولله يعني انا رجل داخل علي علاج كيماوي دلوقتي مفيش بوسه كدا ولا كدا
نور رفعت وشها: عايز اي يا ادم
ادم: بوسه
نور بنفذ صبر: قليلة الادب ولا عاديه
ادم: هو انا بطلب دليفري لا يا ستي قليله الادب. 
نور باست ادم بسرعه ورجعت حضنته تاني. 
: يلا اسكت بقا
ادم: هي دي ماتتحسبش بس هسكت بمزاجي
الدكتور خبط ودخل
: يلا يا دكتور ادم نبدا
ادم: تمام اطلعي انتي يا نور
نور: لا انا هفضل معاك هنا
ادم: نور اسمعي الكلام وطلعي استني برا هخلص ودخلي. 
نور: طيب
نور طلعت وادم بص لدكتور
: متاكد ان الاوضه عازله للصوت و متقفله من كل حته
دكتور: متخفيش يا ادم بيه كل حاجه تمام والمدام مش هتشوف حاجه ولا تسمع حاجه 
ادم:تمام 
الدكتور: بس يعني حضرتك هتخبي عليها ازي هيبقا باين عليك اثر التعب وغير ان شعرك هيقع
ادم: مش مشكله كل دا هتصرف فيه اهم حاجه متشفنيش وانا بتوجع
الدكتور: الظاهر انك بتحبه اوي 
ادم ابتسم لدكتور: احم يلا يا دكتور ابد
الدكتور جهز كل حاجه وادم اول ما حس سائل الكيماويات في دمه اتوجع بصوت عالي.... يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
ساميه دخلة اوضة ادم مره وحده وهي بتزغرط ومعاه الخدمه
ساميه: الف نهار ابيض مبروك يا حبيبي امك
ادم صحي علي صوته امها. ادم مسح علي، وشه بضيك
ادم: هي مش الحورات دي خلص موضوعه من زمان 
ساميه بتشاور للخدامه تبخر الاوضه كلها
: مين قال يا حبيبي دي علشان عيون الحساد
ادم بدا يتخنق من الدخان
: خلاص يا ماما معدن وبعدين لسه قدمك جاسر ويوسف الحقي علشان تخلصي بسرعه
ساميه: اه صحيح. همشي انا وانزل بسرعه انت ومراتك علشان جهازت ليكوم الفطار
ادم: حاضر يا ماما
ساميه طلعت 
ادم بص علي نور الي متخبيه تحت البطنيه
ادم شال البطنيه. 
آدم: معلش، يا روحي هي ماما كدا
نور: لا عادي بس هي المفروض كانت تخبط علشان اغير هدومي
ادم بضحك: تغيري اي دي كانت تبقا مصيبه عند ماما هي لازم تقبس علينا كدا.. يلا قومي، ننزل بدل متلف الفه وترجع لينا
**
عند جاسر 
ميسره صحيت علي صوت ساميه بضيق
: يا صباح يعليم يا رزق يا كريم
ساميه: صباح الخير يا عروستنا
ميسره: خلاص يا حماتي خنقتينا . وبعدين هو الوحد مش هيعرف يخد راحته في 12ساعه الي، هينامهم ولاي
ساميه: علشان الحسد
ميسره: يا حماتي يعني سايبه كل السم الي موجود في البيت ومركزه علي الحسد 
جاسر كان قاعد و ساند ضهره علي السرير وكاتم ضحكته بالعافيه
جاسر: خلصتي يا ماما
ساميه: اه يا حبيبي 
ساميه طلعت وجاسر شد ميسره عليه
جاسر: مش عيب تكلمي امي كدا قدامي
ميسره: يعم اتنيل دا انت كان هاين عليك تقوم تقول لها امشي
جاسر رفع حاجبه: يعم. 
كمل وهو بيبص لتحت: بس اي الجمال دا كله
ميسره: تسلملي يا باشا انا عارفه ان طول عمري جمر
جاسر زقه وتجه للحمام: فصيله
ميسره: انت مفكرني زي الباربي بتاعتك اخوك 
جاسر: يا ريتي تتعلمي منها شويه
شويه و جاسر طلع من الحمام وميسره كانت وقفه قدم المريه
جاسر: هتنزلي كدا
ميسره: اه هو مفيش حد غريب اصلا
جاسر بهدو: ادخلي غيري يا ميسره 
ميسره: جاسر بس... 
جاسر: مسمعش منك غير كلمتين نعم وحاضر
ميسره بضيق: ولله ماشي كل الي بتعمله هطلعه عليك. 
٭٭٭٭
الكل قعد يفطر ايڨا جات عليهم وهي مكسوفه
جاسر ابتسم ليه: تعالي يا ايڨا مالك مكسوفه ليه
ايڨا قعدت جنب جاسر: لا ولا مكسوف ولا حاجه 
شاهين: بصي يا بنتي طول ما انتي قاعده في البيت دا بقيتي فرد مننا 
ايڨا: شكرا يا انكل بجد
جاسر ميل علي ميسره
: اي الهدوء دا
ميسره بغضب بتحاول تداريه : لا عادي
جاسر: دماغك مترحش بعيد هي بس مش متعوده علي حد ومتعرفش غيري فا قعدت جنبي
ميسره: ولا تفرق علي فكره
جاسر: اه ما هو باين
ايڨا: احم هو كان في وحد امبارح في الفرحه ومعاها بنت وكانت مريضه كانسر تقريباً 
اسراء: زهراء 
ايڨا: اه تقريباً كان اسمه كدا 
يوسف: ايوه خير ماله
ايڨا: لو حد يعرف عنوانها علشان عايزه اطمن عليه هي كانت تعبانه امبارح 
اسراء: اي دا امتا انا مكنتش وخده بالي. خلاص نروح نشوفه النهارده انا ونتي
يوسف: خلصو فطار وهوصلكم 
ادم: تمام انا و نور جيبن معاكم
ساميه: تروح فين يا حبيبي دا النهارده لسه اول يوم جوز ليكم و فال وحش تطلع برا البيت
جاسر: لا وخدي التقيله بقا يا ماما انا وميسره رحين معهم
ساميه: بس كدا غلط و.... 
شاهين: متسيبي العيال برحتهم يا ساميه. رحو يعيال ونبسطو. 
****
يوسف: اطلع يا ادم علي المستشفى انت وجاسر وانا هوصل البنات وحصلكم
ادم: مش عارف جاسر جايب ميسره ليه ولا انت يا يوسف
جاسر: يلا يهبل عايزنا نسيبك في يوم زي دا هيبقا ولا اب ولا ام 
يوسف: انا لو عليه كنت قلت لبابا بس لاش انت اصريت 
ادم: مش ضروري الكل يعرف واشغل بالهم
يوسف: طاب يلا يا عم الحنين 
****
يوسف وقف قدم شقه اسلام. خبط الباب
اسلام فتح الباب
يوسف: احم صباح الخير عارف ان ازعجناك علي الصبح بس البنات عايزين يطمنه علي لآنسه زهراء 
اسلام: لا عادي اتفضلو. شرفتونا
يوسف دخل قعد مع اسلام واسراء و ايڨا قعدو مع زهراء. 
يوسف: احم وانت دارس اي بقا 
اسلام: دارس ادارة اعمل في امريكا 
يوسف: اي دا زي وفي امريكا برضو. واي الي، نزلك مصر
اسلام: بابا وماما اتوفو من فتره وزهراء نفسيته تعبت وفجاء عرفت ان عندها كانسر واصرت تتعالج في مصر
يوسف: ربنا يشفيه 
جواااااا
اسراء: الف سلامه يا زهرتي عامله اي دلوقتي 
زهراء: الحمدلله بس مكنش في داعي تيجي وانتي لسه عروسه
اسراء: بس يا هبله مفيش الكلام دا بين الصحاب 
زهراء: اممم ماشي يا ستي بس معرفتناش علي القمر
اسراء: دي ايڨا الي ساعدتك امبارح 
زهراء: اه ما انا فكره بس مكنتش فاكره اسمه بس علي العموم اتشرفت واكيد هنبقا صحاب 
ايڨا: اكيد الشرف ليا وكمان يعني ينولني الشرف لو بقت الدكتور بتاعتك. 
اسراء: بقولك اي ما تخدو شقه جنبنا وتقعدي معانا و ايڨا تقدر تخد باله منك صح
زهراء: مش عارف ولله هحول اقنع اسلام. لو رضي
اسراء: فل 
يوسف خبط علي الباب
: اسراء يلا علشان نلحق جلست ادم... 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
 *يوسف كان ساند ادم لحد ما وصلو البيت يوسف نزل ادم علي السرير.* 
ادم: متشكرين يا رجوله
 **نور فضلت تعدل *الوسائد* *(المخدات) ورا *ضهر ادم لسه هتمشي ادم مسك ايدها* 
ادم بصوت حنين وواطي من التعب : راحه فين؟؟
نور: هعملهم حاجه يشربوها واحضرلك شوربه دافيه عشان العلاج.
ادم: لا هما شويه تاني وهيمشو
نور: عيب يا ادم مينفعش كدا.
ادم: خليكي جنبي واقعدى ساكته محتاج وجودك بس.
كمل بصوت عالي نسبياً وقال.... 
ادم: خلاص يا يوسف لو بابا سأل عليا قول اني  في شقتي وكويس الحمد لله.
يوسف: متأكد يا ادم انك هتقدر تاخد بالك من نفسك ؟؟
ادم: اه ونور معايا متقلقش
يوسف اتنهد: خلاص يا ادم براحتك. 
          ٭٭٭
ايڨا طلعت من اوضة زهراء لقيت اسلام لسه داخل الشقه 
اسلام:ازيك!! وهي زهراء عامله ايه؟!
ايڨا: احم انا عطيتها الدوا ونامت ..
اسلام: اتغدت؟؟
ايڨا هزت راسها وقالت: اه 
اسلام: شكراً تعبتك معايااا
ايڨا: لا عادي بس هو ممكن اطلب منك طلب؟؟ 
اسلام: اتفضلي.….
ايڨ: هو لو ممكن يعني تاخد  شقه جنب بيت جاسر يعني علشان كلنا نبقي مع زهراء وقريبين منها.
اسلام: مش عارفه والله هفكر في الموضوع. 
يلا علشان اوصلك..
ايڨا: لا لا انت لسه جاي من الشغل تعبان هتصل بجاسر.
اسلام: جاسر اكيد مشغول مع اخوه. 
                   ☆☆☆
ساميه: انا تعبت وقرفت ازاي لحد دلوقتي مش عارفه اعمل حاجه 
عماد: علشان انتي مش محددة هدف انتي عايزه اي دلوقتي ؟؟
ساميه: عايزه كل الورث لعيالي ودا مش هيحصل غير لما اسراء ويوسف ومحمد يمو'تو. 
عماد بجمود: يبقا ن'قتلهم..
ساميه بتوتر: لا لا انا مستحيل اقتل كل دا انا اخري اخطف اوقعهم في بعض لكن قت'ل لا
عماد بخبث: اجمدي كدا دي ملايين هتروح منك اوعي تفكري نصيب محمد صغير...
ساميه: ما.. ما هو لو محمد مات اسراء هتورث واسراء اكيد مش هتعمل حاجه بالورث هاتديه ليوسف. ويوسف بيعتبر ادم وجاسر زي اخواته. 
عماد: ههههه هبله مفكره ان اسراء ممكن تتنازل عن نصيبها دي بت خبيثه ويمكن تعمل شركه لنفسه وتنافس عيالك..
ساميه: ما انا مش هقدر اقتل دا كله
عماد بخبث: بس انا اقدر 
ساميه برعب من الموضوع: خ.. خلاص. ه. هشوف الموضوع ده ..
عماد: فكري وبراحتك. 
                ٭٭٭٭٭
ماك: ايها الغبي كيف لم تفعل شي حتى الآن  
اسر: ماك اهدي انهم لا يتركو الفتيات دقيقه واحده فقط .
ماك: اخطفهم من امام اعينهم يا غبي.
اسر: ولكن... انا..
ماك بغضب: حسنا يبدو انك غير قادر علي التنفيذ لذا عليا الهروب من هنا تحدث مع ذالك الغبي وقل له ان يخرجني. 
اسر: ماذا تنوي ان تفعل؟؟
مفاجأة يا صديقي 
                ٭:٭٭:
اسراء وقفه قدم المرايه تنشف شعرها.
يوسف حضنها من ورا وحط راسه علي كتفه
اسراء حطت ايدها علي وشه.
اسراء: مالك؟؟
يوسف: خايف علي ادم اوي احنا ازي نسيبه لوحده كدا؟؟
اسراء: متخفش هيبقي كويس ومعاه نور اكيد هتاخد بالها منه.
يوسف: نور صغيره ومش هتعرف تتصرف كان لازم اقعد معاه.
 اسراء لفت وشها وحاوطت رقبه يوسف
: هو كان بيطردنا علشان ياخد راحته مع الحته بتاعته سيبه بقا براحته.
يوسف بضحك: الحته؟؟ بقيتي بيئة اوي يا اسراء.
اسراء ضحكت مع يوسف 
صوت ضحكهم بدأ يهدأ
يوسف فضل يبص لاسراء بعمق وسرحان فيها قرب منه ولسه ع وضعهم محاوطها من وسطها وهي محوطاه من رقبته وبهدوء قرب منها وبا'سهاواسراء كانت مغمض عينيها .
يوسف بعد عنها: يلا ننام علشان مش وقته خالص..
اسراء خبت نفسه في يوسف ومشت معاه لحد السريرونامت في حضنه. 
                           :٭٭٭٭:
ميسره طالعه من الحمام بتنشف شعرها
جاسر: اي دا يا ميسره
ميسره: اي يا قلب ميسره
جاسر: دا التيشرت بتاعي
ميسره: ايووه وخد التقيله بقا اتصورت بيه ونزلته استوري وبقا شوف نظرات البنات بقا. 
جاسر: نعم يا روح امك اقلعي يا بت. 
ميسره:لا اصلا التيشرت مريح.. 
جاسر جري وراها: اقلعي يا بت..
ميسره علي السرير: ايه ياعم قله الادب دي انا واحده شريفه... 
جاسر بيحاول ينزلها من علي السرير وبيقولها : انزلي ... اقلعي التيشرت و امسحي الزفت الي نزلتيه علي الواتس داا
ميسره: لالا
جاسر شدها ووقعت علي السرير وهو فوقيها
ميسره: اوعا خلاص هقلعه بنفسي.
جاسر: مين قلب بطه بلدي دلوقتي ..
ميسره: خلاص اوعا يا جاسر متبقاش غلس. 
تلفون جاسر رن بعد عن ميسره
جاسر: عملتو ايه؟؟؟
..................
جاسر بصوت عالي: يعني اي مش مصدقين ان دي كانت خطه
...............….
جاسر بضيق: خلاص اقفل!
جاسر قفل وخد مفاتيحه وكان خارج. 
ميسره: جاسر!!
جاسر لف ليها
ميسره: رايح فين ؟؟
جاسر بص ليه ومش عارفه يرد عليها. مش عايز يجرحها
ميسره بدموع: رايح عند واحده. 
جاسر: ميسره انا خايف عليكي ولله 
ميسره بدموع: ط.. ط. ب... طب بصي ممكن نجرب هنا وا...وانا هحاول... 
جاسر: ميسره الموضوع مش سهل. 
ميسره: هنجرب بس. يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
ادم نايم ونور جنبه                                              بارت11
ادم حس بوجع جامد قام من جنب نور براحه علشان متحسش بيه وراح عند البار اللي موجود في الشقه وفضل يشرب علشان يخفف الالم بس بيشد عليه اكتر رجع علي السرير نور حست بيه.. 
نور: ادم كنت فين؟؟
ادم: نور محتاجك....
نور باستغراب: مش فاهمه. 
ادم بدا يبوسها ب'عنف : مش مهم يا نور 
نور: ادم ابعد انت بتو'جعني كدا
ادم: معلش يا نور علشاني استحملي
نور فهمت ان ادم تعبان وعايز حاجه يلهي بيه عقله عن التعب فااستسلمت لادم 
بعد فترة ادم تعب ونام زي مهو علي نور 
نور حولت تبعده عنها بس كان تقيل.
"""""""”"""""""""""""""""""""""
تاني يوم الصبح
ادم صحي لقي نور تحته وجسمها مليان علامات حمره وورقه من عنفه معاها وراسه بتوجعه اووى.
ادم: نور نور اصحي!!
نور صحيت: انت كويس يا ادم 
ادم بصلها بكسره : انا اللي عملت فيكي كدا؟؟
نور: مش مهم يا ادم اهم حاجه انت كويس دلوقتي
ادم: ردي يا نور انا اللي عملت فيكي كدا؟؟
نور هزت راسه بمعني ااه
ادم بغضب: وازاي يعني متمنعنيش او تبعديني عندك .؟؟
نور: ادم انت كنت تعبان 
ادم بزعيق: ومتنيل حتي ولا اموت اهم حاجه مأذكيش كدا.
نور بدموع: بعد الشر عليك 
ادم خده في حضنه: خلاص يا روحي متعيطيش 
نور صوت شهقاتها علي 
ادم:خلاص يا نور متزوديش عليا ....
نور مسحت دموعها:هقوم اعملك حاجه تكلها قبل مانروح عند الدكتور.
                        ★☆★.  
 *_عدي شهر ادم كمل فيه علاج وخلص نور مسبتوش لحظه وكانت سند ليه علطول ورجع عاش مع ابوه* 
. *ماك قدر يخرج من السجن* 
 *ساميه رفضت  كلام عماد وقالتله ان كد اكدا كل حاجه راجعه لعيالها بس عماد مسكتش** 
. *جاسر راح عند دكتور نفسي وطلع عنده ساديه بسب ان ابوه كان بيضر'ب ساميه وهو صغير واتعالج منه* 
 *وميسره بترد كل اللي عملو فيها* 
 **اسلام اخد شقه جنب بيت شاهين و شاهين وعياله فضلو يحولو معاه علشان يعيش  معاهم بس هو رفض وخد شقه* 
 *ايڨا اخدت مسؤلية علاج زهراء بعد ما ادم خلاها تبقي رئيسة قسم الأورام في المستشفى بتاعته .* 
٭٭;
""""”""""""""""""""""""""""""""
ادم ويوسف رجعين متأخر بليل من الشغل شافو جاسر نايم علي الكنبه في الصاله..
يوسف: ماله اخوك داا نايم هنا ليه؟؟
ادم: يمكن ميسره زعلته او متخانقين.. 
يوسف: طاب استني. 
يوسف قرب من جاسر ومره وحدا 
يوسف: جااااااسر. 
جاسر صحي مفزوع : ايه في ايه
يوسف قعد جنبه من ناحيه وادم من ناحيه 
يوسف: اي الي منيمك هنا؟؟ 
ادم بضيق: بنت خالك عامله فقره اغراءو مش راضيه تخلص فسبتلها الاوضه كلها.
يوسف قام وقف قدمه وزعق: اي يا عيال شاهين بقالكم اكتر من تلت شهور متجوزين محدش فيكم عارف يتعامل مع مراته
دا ابوكم كان الدنجواي 
متجمدو كدا مش حته بنات انت وهو  اللي مش عارفين تخدو حق ولا باطل يا فرحت الحج  شاهين فينا لو عرف...
جاسر: بس يا عم دي اسراء بتنيمك علي الكنبه لحد دلوقتي .
يوسف:احم ليه بس كدا دا انا اخوك والستر حلو.
جاسر:محدش بايضه ليه في القفص غير ابن المحظوظه ادم دا ساعه ما بيقول نور تلاقي البت بقيت عامله زي الكتكوت المبلول 
ادم بضيق:يعينك يعم انت 
يوسف قام بغضب:بس خلاص يا جماعه انا ناوي المرادي؟
ادم بضحك: رايح فين يا يوسف
يوسف: اريح انام 🚶🏼‍♀️
ادم: لا براڤو عليك بجد!
ادم قام وجري ورا يوسف وحط ايده علي كتفه وهو بيضحك ويتنمر عليه طلعو سواا
                    *
ادم دخل الاوضه وهو بيصفر قفل الباب ولسه هيلف. وقف مكانه متنح. لاحظ ان نور اتحرجت 
قعد علي الكنبه بكل هدوء وشاور لنور : تعالي. 
نور اتقدمت وادم قعدها علي رجله وحط وشه في رقبتها : مين قلك اعملي كداا؟؟
نور: محدش انا عملت لنفسي.. اااه
ادم عضها في رقبتها : بتكدبي يا نور 
نور ببراءة: اسراء. 
ادم بعد: امم طب  عارفه اي اللي هيحصل بعد البس داا؟؟
نور باحراج ووشها احمر : ا... اه اسراء قالتلي وسكتت .
ادم بفرحه وشال نور: ربنا يخليكي ليا يا مرات اخويا
ادم حط نور علي السرير وبدأ يفك قميصه
نور حطت ايدها علي وشها.
ادم: نورر شيلي ايدك من علي وشك وبلاش كسوف انا حلالك.
نور شالت ايدها بكسوف برضو واستحياء 
                      **
يوسف دخل الاوضه و ولع النور 
يوسف بصدمه: احيييييه اوضتي دي؟؟
اسراء باحراج: هتسكت ولا اروح اغير؟؟
يوسف: لا بالله الواحد مامصدق تحني دا كان كمان شويه والحج  كان هيجي يقف علينا ويقول يلا...
اسراء: يوووووسف
يوسف: قلب يوسف يا ناس 
                    **
جاسر فتح الباب وهو علي اخره. 
ميسره كانت وقفه علي السرير وبترقص علي اغنيه ادلعي يا موزه. 
جاسر: ايه دا..؟؟
ميسره طفت الاغاني 
ميسره بتوتر: اي مش تخبط قبل ما تدخل ..
جاسر بخبث: مش تقوليلي يا روحي كنا رقصنا سواا
ميسره بترجع لورا: جاسر عايز ايه اثبت مكانك
ميسره جريت وجاسر مسكها وحاوطها : وربنا ميحصل دا انا ناوي ونيه لله .
ميسره: جاسر لو قربت هزعلك.
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
الكل قاعد في الجنينه ادم بيلعب كورة، يوسف قاعد يتكلم مع باباه والبنات بيعملوا وجبات سريعه. 
ادم بينطط الكوره علي راسه ونور ماسكه ازازه مايه وفوطه وقاعده تتفرج عليه. 
ادم رمي الكوره بعيد وراح عند نور اخد منه الفوطه والمايه.
ادم: شكرا يا بنوتي... 
نور: لعبك حلو اوي يا ادم
ادم بيمسح وشه: عجبك يا روحي...
نور: جداً ليه مطلعتش لعيب كوره مثلاً... 
ادم: فكك من الحوار دا انا جعان دلوقتي. 
نور:هروح اجبلك حاجه تاكلها. 
ادم باسها وقال : تسلميلي يا روحي. 
ادم راح قعد مع باباه ويوسف وجاسر ومحمد. 
شاهين: اي بقا ناوين تسافرو شهر العسل فين؟؟
يوسف: لا احنا مش هنسافر.
شاهين باستغراب: ليه ؟؟
يوسف: مش هينفع نسيبكم انت وعمي محمد لواحدكم خصوصاً ان مش متأكدين ان ماك هرب علي فرنسا فعلاً. 
جاسر: انا لحد دلوقتي مش مطمن حاسس ان في حاجه غلط.
ادم بص لباباه بمعني 
( لحد دلوقتي مقولتش اي اللي بينك وبين عم نور) 
شاهين اتنهد: عارف يا ادم عارف عم مراتك يبقي عدوي من سنين.
يوسف بستغراب: السبب؟؟
شاهين:من 30 سنه كان عندي ساعتها 20سنه شب طايش بقي اتعرفت علي واحده متجوزه كانت بتكره جوزها ومره في مره قبلته واتكلمت معاه وبعدين... 
جاسر: قصدك ان....
شاهين: ايوه اللي في دماغك..... بعده بكام يوم أخباره اختفت ومعرفتش عنه حاجه عدي سنه واتنين وفجاء لقيت جوزها طلع وعايز ينتقم مني. 
يوسف بحزن: وهو السبب في موت ماما صح
شاهين: اسف يا ابني ولله كانت لحظة ضعف. 
يوسف قام وهو بيحاول يمنع دموعه. 
: لا عادي يا بابا دا قدر ومكتوب ومشي.. 
اسراء شافت يوسف ماشي زعلان راحت وراه
نور راحت عند ادم وهمست ليه: هو في ايه الكل زعلان ليه؟؟
ادم: مفيش حاجه يا روحي متشغليش بالك ..
محمد بص لشاهين بعتاب. 
شاهين بحزن: عارف انك حزرتني. 
عند يوسف قاعد علي السرير وحطت راسه بين ايده
اسراء دخلت بهدوء:يوسف مالك 
يوسف: اسراء انزلي مش عايز حد معايا دلوقتي عاوز اكون لوحدى.
اسراء: يوسف انا... 
يوسف بصوت عالي: ايه مش بتفهمي قولتلك مش عايز حد سبيني ومشي. 
اسراء بكل هدوء: لو هترتاح اصرخ تاني بس انا مش طالعه. 
يوسف بدأ يكسر في كل حاجه. : اطلعي برررررراااا سبوووني في حااالي
اسراء راحت عند يوسف وفضلت تكسر معاه. 
لحد متعبوا وقعدوا علي الارض سواا. 
اسراء بتعب: مالك؟؟
يوسف بدموع: قولتلك يا اسراء كان السبب في موتها اهماله موتها.
اسراء مسكت وشه بين اديها : كلنا بنغلط يا يوسف.
يوسف حضنها جامد وعيط....
الباب خبط.....
ادم: يوسف افتح انت كويس؟؟
اسراء من جوه: كويس يا آدم هو بس عايز يرتاح شويه..
جاسر: تمام شويه كدا وهنيجي نطمن عليه.
**
ام ميسره: وانت هتفضل قاعد زي قِلتك كدا
عماد: يعني عايزاني اعملك اي اللي كنت بجيب منه القرشين مش عارف مين لعب في دماغه وعاملي فيها الخضره الشريفه والرجل الي كنت ببعتله اخبار عائله شاهين مقابل الفلوس اتحبس...
مراته: طاب وبعدين.... 
عماد: معرفش بس هتتحل هو تقريباً الراجل دا طلع من السجن وهيبقي يلعب علي الحامي .
وقولي لبنتك تشد حيلها وتحاول تجبلنا قرشين حلوين. 
مراته بسخريه: لا يخويا متقولش آل.. البت بتموت فينا دي مبتكرهش غيرنا لو قولتلها علي حاجه هتسيحلي
عماد: بت دماغها جزمه جوزتها تنفعنا قامت تعبتنا اكتر . 
**
زهراء: طاب بالله خليكي بايته معايا 
ايڨا: معلش يا زهراء عندي شغل بكره لو عايزه تيجي تباتي معايا انتي تعالي وبعدين دول هما خطوتين. 
زهراء: يووووه اسلام مش راضي .
ايڨا: طب استني انا هحاول اقعنه بس هو فين؟؟
زهراء: في اوضته. 
ايڨا واقفه علي باب الاوضه 
اسلام لسه طالع من الحمام لابس بنطلون بس 
ايڨا خبطت علي الباب باحراج
اسلام لبس التيشرت. 
اسلام: اتفضلي يا انسه ايڨا مش هتباتي النهارده؟؟
ايڨا: لا عندي شغل بكره بس ممكن تخلي زهراء تيجي معايا. 
اسلام كان عاوز ايڨا تبات مع زهراء هو بدأ يتعلق بيها
اسلام: مش هينفع والله يا ايڨا بس باتي عندنا النهارده ونا بكره اوصلك المستشفى. 
ايڨا: هدومي وكل حاجتي في بيت عمو شاهين. 
اسلام بسرعه: مش مشكله البسي من عند زهراء 
ايڨا: طيب تمام.
***
ادم: خلاص بقا يا باشا روق احنا مش متعودين عليك كدا. 
يوسف: خلاص يا ادم انا كويس
جاسر: طب بقولك ايه بما اننا بقالنا زمان معملناش دماغ انا مظبط ليكم حتاده سهر فوق السطوح لوز... 
يوسف: انت عايز ابوك يمسح بينا الارض ياض. 
*جاسر: يعم هيبقا نايم. 
يوسف بص لادم: ايه رأيك؟
ادم: انتو حرين كدا كدا بابا مش بيقدر يتكلم معايا. 
جاسر: اشطا ساعتين وهستناكم فوق يكون نام. 
يوسف بضحك: طب مفيش نسوان.
جاسر: لا ولله هاتهم انت يا بابا..
***
ميسره: الشباب هيعملو دماغ فوق السطح. 
اسراء: واحنا ملنا؟؟ 
ميسره: الا مالنا ونص كمان يا اسراء 
اسراء: ميسره مش علشان عايز تتخانقي انت وجاسر تجرينا معاكي.ميسره ببراءه: اخص عليكي يا اسراء انا بتاعت كدا. 
وبعدين خايفه علي جوزك. يعني يرضيكي جوزك يبقا مدمن .
اسراء: عايزه اي يا ميسره؟؟ 
ميسره: نقول لعمي شاهين علشان يربي عياله صح ونخد ثواب.. 
اسراء: حاضر يا ست الشيخه. 
ميسره بصت لنور: وطلعي البت دي برا الحوار علشان *كل دور هي الي بتفتن علينا. 
نور: يعني اي يعملو دماغ. 
ميسره: اقتلوه قبل ان يتكاثرو. 
ادم خبط علي الاوضه
ادم: احم ازيكم يا بنات عايز نور. ..
نور قامت لادم وميسره كانت بتبص عليه بقرف. 
نور وادم ماشين وهو ماسك ايدها. 
ادم: انا هطلع اقعد مع الشباب شويه فوق واحتمال اطول نامي انتي ماشي.
نور هتموت وتسأله يعني ايه يعملو دماغ بس خافت من ميسره 
نور: حاضر 
ادم: نور عايز تقولي حاجه.؟
نور: لا مفيش بس مطولش فوق. 
ادم باسها: حاضر روحي ادخلي نامي انتي علشان جاسر بيرن. 
نور دخلت لاوضه بتاعتهم وادم طلع للشباب. 
*
*
شاهين: بتعملو ايه؟؟ 
جاسر رمي السجاره اللي في ايده بسرعه. 
ويوسف من الصدمه دخلها جوه بوقه
ادم واقف مبتسم لانه مكنش بيشرب معاهم. 
شاهين: طلع اللي في بوقك هتتحرق يا حبيبي. 
يوسف طلع السجاره ورماه
شاهين: بتحششو علي السطح يعيال شاهين. 
يخساره تربيتي فيكم. 
جاسر: يا بابا... 
شاهين: اي يا دكتور يا محترم يا قدوه عاوز طلابك زيكم بيحشش تصدق حتي لو الكليه فكرت ترجعك انا اللي هروح واقولهم علي كل عمايلك. 
يوسف: اسفين يا حج
شاهين: اللي حصل دا ميتكررش تاني فاهمين. 
ردو كلهم في صوت واحد: *فاهمين. 
شاهين اتنهد: يا ولادي انا خايف عليكم ولله مش عايز اللي حصلي يحصلكم. 
عارف يايوسف يوم ما عملت العمله المهببه دي كنت سكران خسرت امك وحاجات كتير واولهم نفسي انا خايف عليكم يا ولاد.
كلهم راحو عندو وحضنوه: مش هتكرر تاني يا بابا. 
شاهين: خلاص اوعو هتخنقوني بتعملو ايه. 
يوسف بعد: قلب الاب يا جماعه. 
شاهين: يلا الجو هنا برد وهتتعبو. 
كلهم نزلو وشاهين دخل اوضته
يوسف: اكيد بابا معرفش لنفسه يعني واحده من البنات قالتله. 
ادم: مش بنوتي اكيد..
جاسر بضيق لانه عارف ان محدش بيعمل كدا غير ميسره بس قال : اسراء اكيد
يوسف: اي يا عم متهدي اسراء متعملش كدا كانت جات واتكلمت معايا. 
جاسر باستسلام: هي ميسره!!
ادم:بالظبط فلم مراتك يا جاسر. 
***
ادم قاعد ونور في مكانها المعتاد ف ( حضنه)
ادم: بنوتي هي اللي قالت لبابا اننا علي السطح فوق. 
نور: لا دي ميسره هي يعني اي بتحششو يا ادم. 
ادم قربها منه
: ملكيش دعوه بالحاجات دي انتي يا بنوتي. 
ادم حطها علي السرير وشدها لحضنه وطفي النور....
***
جاسر: انتي اللي عملتي كدا صح؟؟
ميسره: وربنا ما انا دي اوختشي مٌني. 
جاسر: مش وقت هزار يا ميسره وللي حصل دا ميتكررش تاني خليتي منظري قدام اخوتي زبالة 
ميسره: يعني عايزني اشوف بتعمل الغلط واسكت
*جاسر: تعالي وقوليلي يا *ميسره ان دا غلط.... 
ميسره: خلاص انا اسفه مش هتكرر تاني
جاسر: ميسره لو في حاجه غلط او مش عجباكي تعالي قوليلي ونشوف حل سوا بلاش تعملي موقف وتخليني صغير ومش قادر اسيطر علي مراتي* 
ميسره: اسفه ولله انا كنت بهزر بس. 
جاسر: متحصلش تاني 
ميسره: *حاضر** 
**تاني يوم**
**اسلام: امال فين ايڨا يا زهراء* 
*زهراء: اتصلو ف شغل مستعجل بليل ومشيت* 
*اسلام بضيق: وازي يعني متصحنيش اوصلها* 
*زهراء: قالت ملوش لزوم اني اصحيك* 
*اسلام: لزوم ايه وزفت ايه بس* . 
طلع تلفون وتصل بيها مفيش رد 
اتصل تاني لا رد...... يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
(هتعرفو ماك دا يبقا مين واى علاقتههم ببعض يلا نبدا) 
ادم: صباح الخير يا بنوتي
نور: صباح نور يا قلب بنوتك. 
ادم قرب عليها: اممم ادلعي ادلعي. 
نور حضنته:هتروح المستشفى النهارده؟؟
ادم:لا واخد اجازه علشان اقعد معاكي
نور:طب نروح عند ماما. 
ادم: وماله نروح وبعدين نتفسح شويه. يلا بس قومي خدي شور ونفطر. 
نور باسته من خده: حاضر 
نور دخلت الحمام فون ادم رن
ادم: ايوه صباح الخير يا اسلام 
علي الطرف التاني اسلام بسرعه. : صباح النور يا ادم. انت في المستشفى. 
ادم: لا واخد اجازه
اسلام: طاب انا رحت المستشفى وملقتش ايڨا هناك هي رجعت البيت صح. 
ادم: لا هي مرجعتش البيت من ساعه ما راحت عندك. 
اسلام: ازاي دي مشيت في نص الليل. 
ادم: عشر دقايق واكون عندك ونشوف في ايه. 
نور طلعت من الحمام. 
: ايه فين يا ادم. 
ادم: معلش يا روحي هنلغي مشوار النهارده. علشان في مشكله. 
****
ماك: تؤ تؤ صغيرتي انها مجرد البدايه. 
ايڨا:انا اكرهك ماك اكرهك. 
ماك بضحك: اوووه من تقول هذا تلك الفتاه التي كانت تعشقني لا تذكري كيف تركتي اهلك من اجلي. 
ايڨا بغل وهي بتحاول تفك نفسها من الكرسي 
: انا اكرهك ماك واكرهه كل لحظه كنت فيها معك. 
فقط دعني اذهب. 
ماك: لكي ذالك عزيزتي. 
ماك فكها وشاور لرجالته: اقضو عليها
ماك قالهم كدا وطلع 
الرجاله فكو ايڨا ولقيت مجموعه من الرجال حوليها. 
ايڨا: حسنا فلنبدأ........ 
ماك واقف ورا الباب بيتكلم في التلفون. 
ماك: نعم تبقي ذالك الجاسر الغبي 
........... 
ماك: تخلص منه اليوم او تخلص من زوجته كل ذالك سيألمه. 
......... 
ماك: لا لقد نال يوسف عقابه عندما خسره والداته في الماضي. 
.......... 
ماك: حسنا حسنا الي اللقاء 
ماك قفل التلفون 
لاحظ هدوء غريب طالع من لاوضه 
شاف ايڨا واقفه ومصوبه السلاح وبكل قهر
ماك رفع ايده: اووو لقد قتلتيهم عزيزتي 
ايڨا: نعم وحان دورك ماك
ماك بدأ يقرب منها: اصبحتي شرسه ايڨتي اين تلك الفتاه الصغير التي كانت تدوب من مجرد لمسي لها
تلك الصغيرة التي كانت تنفذ كل ما اطلبه لدرجه قتلت اطفالها الثلاثه من اجلي. 
ايڨا بترجع لوره مع كل كلمه 
اتحصرت في الحيطه وماك قريب منها. غمضت عنيها. 
ماك: يبدو اني مازلت اؤثر عليكي صغيرتي 
ايڨا: لا لان اسمح بذلك مجددآ
طلعت رصاصه من المسدس. 
**
اسلام: انا هتجنن دورت عليعه فكل مكان ملقتهاش وسألت كل زملاتها 
ادم: ان شاءلله هتلاقيها. 
جاسر بعصبيه: هنلاقيها ازاي واحنا من الصبح ندور. 
ازاي تسيبها تنزل لوحدها في اليعل
اسلام: ولله ماكنت اعرف نزلت ومقالتش 
وصلت اتصال لاسلام منها 
بدموع: اسلام الحقني انا قتلت ماك والرجاله بتاعته بيدورو عليا هموت يااسلام.. 
كنت عايز اقولك بس اني بحبك...وفصل الخط 
اسلام بصوت عالي: ايڨااااااا وربنا لاخلص عليهم واحد واحد. 
***
ادم وجاسر واسلام وصلو قدام المكان اللي فيه ايڨا 
جهاز تحديد المواقع باخر مكالمه اتكلمتها
اسلام كان داخل وهو موجه مسدسه قدامه. 
بيمشي براحه فجاء حد خبط فيه. 
اسلام: ايڨا
ايڨا بخوف: هيقتلوني يا اسلام  هموتوني بيجرو ورايا 
طلعو شويه شباب 
: اهي امسكوها 
اسلام خبي ايڨا ورا ضهره. 
اسلام: مش رجوله كلكم علي بنت. 
وبدأ يتخانق معاهم
ادم وجاسر كانو  بيدور في مكان تاني بس اول ما سمع الصوت راح وبدأو يتخانقوا مع اسلام. 
خلصو خناق وخدو ايڨا ومشو. 
راجل: سيدي لقد مات اخوك ماك
....... 
:  حاولنا سيدي ولكنهم استطاعوا يتغلبوا علينا
....... 
حسنا سيدي سنلحق بهم
***
ادم دخل الاوضه ملقاش نور قعد علي السرير وماسك دراعه
نور طلعت من الحمام شافت ادم اتخضت و جريت عليه. 
نور: ادم. ادم مالك انت كويس
ادم:جرح صغير يا روحي 
نور قطعت قميص ادم
: صغير اي انت مش شايف الدم الي طالع 
نور جابت  علبه الاسعافات الاوليه ونطفتله وطهرت الجرح. 
ادم بيبص ليها وهو مبتسم 
: ياااها يا ياريت انصاب كل يوم. 
ادم قاعد علي السرير ونور قاعده تحت علي الارض بتنضف الجرح. 
نور بعيط: بعد الشر عليك. 
ادم بمزح: طاب عايز بو'سه
نور قامت وباسته من خدو وعلي راسه وتقريبا مخلتش مكان في وشه. 
: اهو بس متقلش كدا تاني
ادم: تعالي يا هبله. 
نور نامت جنب ادم وهو حاوطها بايدو السليمه. 
ادم بيحرك ايده علي شعر نور. 
: بتخافي عليا يا نور 
نور اثر الدموع لسه في عنيه 
: في حد مبيخفش علي باباه. الحنيه والحب الي خسرتهم وانا صغيره مع بابا لقيتهم معاك. 
ادم باس راسها: ربنا ما يحرمني منك يا روح ادم. 
**
اسلام خبط علي اوضة ايڨا في بيت شاهين
علشان زهراء معاها فتحت ايڨا الباب. 
اسلام ابتسم: زهراء فين ؟
ايڨا: في الحمام بس هي هتقعد معايا النهارده. 
اسلام: بقيت كويسه
ايڨا: احسن
اسلام: ليه نزلتي من غير متقوليلي....
ايڨا: انا كنت هصحيك ولله بس لقيتك نايم وتعبان مرضتش. 
اسلام بخبث: اممم يبقا اثر الروج اللي كانت علي خدي بتاعتك...
ايڨا باحرج: لا مش انا...يتبععع)) بقلم منار
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
اسلام بص يمين وشمال يتأكد ان مفيش حد وباس ايڨا 
: كدا خالصين.                            
**
ادم نايم علي السرير مغمص عنيه وايده ورا راسه 
ادم: مين الي بيخبط يا نوري
نور: الخدامه بتقول تنزل تصلي الضهر مع عمو محمد
ادم: اه النهارده الجمعه. هو متعود نصلي جماعه كل يوم جمعه في الشهر في البيت 
وانتي كمان يلا علشان بنصلي كلنا. 
... 
محمد واقف امام علشان صوته في القران حلو 
ووراه شاهين ويوسف 
الصف التالت ادم. جاسر. اسلام 
وراهم. اسراء. ميسره. زهراء. نور
محمد بدأ صلاه وايڨا واقفه تتفرج عليهم ودموع في عنيها. 
محمد ختم الصلاه وكان طالع اوضته بس 
ايڨا: عمو محمد
محمد بص ليه: خير يا بنتي 
ايڨا: ا.. انا.. عايزه ادخل الاسلام. 
محمد ابتسم: متأكده يا بنتي 
ايڨا هزت راسها. 
محمد: اهم حاجه تكوني عايزة تتدخلي بقلبك قبل لسانك
ايڨا: متأكده
محمد: أشهد ان لا اله الا لله واشهد ان محمد عبده ورسوله 
ايڨا قالت وراها اول مخلصت ميسره زغرطت 
محمد بدموع: الف مبروك يا بنتي. يلا علشان تصلي او جمعه ليكي 
ايڨا: بس بشرط تصلي بيا زي مصليت بيهم 
محمد: من عنيا انتي تأمري 
زهراء خدت ايڨا تعلمها الوضوء. 
ونزلت
محمد بحنيه: خدي دول
ايڨا: اي دول يا عمو محمد
محمد: الاسدال والمصحف السبحه بتوع ام اسراء هي كانت بتحبهم اوي. 
قلت بدل ما هما مركونين. استخدميهم علطول 
ايڨا: اكيد. 
محمد: معلش بقا يا اسراء كانو المفروض يبقو من نصيبك. 
محمد خلص صلاه مع ايڨا 
محمد: حرماً
شاهين: بالمناسبة دي يلا نتعشاء كلنا برا.... يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
ادم : عايزه تلعبي حاجه يا بنوتي. 
نور بفرحه: اه عايزه اركب اللعبه دي
شاهين اخد العيلة كلها وطلعو اتغدو برا وبعد البنات طلبو يروحو الملاهي. 
ادم وقف: بعد اذنكم بقا يا جماعه. 
يوسف: ااااوووه ادم شاهين هيركب لعب العيال دي 
ادم: مش حرم ادم شاهين عايزه تركب يبقي ادم شاهين هيركب
يوسف: لا اهدي كدا يا شبح شايف البنات بيصولنا ازي. 
ادم:وانا مالي اللي عايز ياخد مراته ويروحو يلعبو 
بص لاسراء.و ميسره .... 
رجالتكم مش، بيحبكم علي فكره... يلا يا نوري. 
ادم اخد نور ومشي. 
محمد: تعالي معايا يا اسراء نجيب ايس كريم حد عايز؟؟. 
يوسف: طب خليك انت يا عمي وهروح انا. 
محمد: لا خليك انا عايز اتكلم مع اسراء شويه. 
اسراء: حاضر يا بابا... اسراء قامت مع باباها. 
........... 
محمد: اخبارك  ايه مع يوسف؟؟ 
اسراء ابتسمت: كويسه الحمدلله. 
محمد: ربنا يهنيكم... سكت شويه وكمل..... يوسف ضهرك من بعدي يا اسراء وعمك شاهين ابوكي التاني.. لو في يوم زعلتي انتي ويوسف. اوعي تعملي زي البنات الهبله بتاعت اليومين دول 
عاتبيه بينك وبينه  اعملي كل حقوقك كزوجه بس بسكوت ودا هيبقي اقوي الف مره من الصريخ والصوت العالي 
لو ربنا كرمك ببنت تسميها علي اسم امك. واوعي في يوم تنسيني انا او امك
اسراء قلبه اتقبض: ليه بتقول كدا يا بابا ربنا يخليك لينا. ومحدش هيسمي بنتي غيرك. 
محمد ابتسم : متخافيش ان بس بقولك كدا محدش يضمن عمره. يلا بقا أتاخرنا عليهم 
.......... 
اسر بغضب: ااااازي قتلته ازاااي وانتو كنتو فين. 
: يا باشا.... 
اسر: اخرس خالص نص ساعه وسمع خبرها فاهم. 
: حاضر يا باشا 
اسر بص علي عماد الي وقف وراء
اسر: وانت تتصرف معرفش كل املاك شاهين تنزل الارض النهارده تخليه يمضي من غير ميخد باله اخر النهارده ولا هخلص عليك. 
عماد: طب والحساب. 
اسر: هديك اللي انت عايزه غير ان كل لاملاك الي هتمضي عليه شاهين خليه باسمك 
عماد: حاضر يا باشا 
اسر: وربنا لصفيكم كلكم. 
**
نور قاعده جنب ادم وماسكه الدبدوب اللي جبهوله ومبسوطه. وادم مشغول في الكلام مع ابوه بس ماسك ايدها من تحت الطرابيزه. 
اسلام قعد ومركز مع كل حركه من ايڨا
اسلام: احم شاهين بيه بما انك يعني بتعتبر  ايڨا زي بنتك ف..  انا طالب ايدها منك. 
شاهين:ولله تسألها ونشوف رأيها 
الكل بص لايڨا وهي اتحرجت. وحاولت تهرب من الموقف. 
ايڨا: ع.. عمو محمد جه بالايس كريم.... وقامت تجري 
في نفس الوقت كان محمد واسراء جاين من الجهه التانيه.. وايڨا بتعدي بسرعه علشان توصل لمحمد ومش واخده بالها من العربيه اللي جايه 
محمد جري علي لايڨا يبعدها عن الطريق
: ااااايڨا....... 
اسراء كانت وقف مصدومه لحد ما حست بدم ابوها علي وشها 
اسراء: باااااااااابا..... ودي كانت اخر حاجه حست بيه. 
**
اسراء: بابا. بابا. بابا محصلش ليه حاجه. 
اسراء قامت مفزوعه لقيت يوسف جنبها وباين عليه الحزن مسكت فيه.. 
اسراء منهاره: بابا بابا يا يوسف بابا كويس صح. طب. هو فين انا عايزه.خليه يجي. 
يوسف بحزن: ربنا يرحمه 
اسراء فضلت تضرب في يوسف: لا لا بابا كويس بابا محصلش ليه حاجه. 
يوسف مسك ايدها: فووووقي يا اسراء عمي محمد مات 
اسراء بصوت عالي: لااااا بابا محصلش ليه حاجه. 
يوسف: مات يا اسراء اااأفهمي. 
اسراء بدأت تهدي وقعدت علي السرير وضمت رجليها
يوسف بحنه: دا قدر ربنا يا اسراء.... قومي يا روحي علشان تودعيه قبل الدفن. 
اسراء قامت مع يوسف وهي تايهه. 
اخر اليوم بعد الدفن والعز خلص.... 
يوسف دخل لاوضه ملقيش اسراء كان هيتجنن دور عليها في الاوضه. 
يوسف: اسراءاسراء انتي فين 
سمع صوت طالع من الحمام حاول يفتح الباب كان مقفول مترددش لحظه وكسره 
لقي اسراء قاعده وضمه رجليها وبتعيط يوسف جري عليها وحضنها. 
اسراء بعيط: بابا.... بابا... يا يوسف خلاص راح مفيش بابا ولا حتي ماما. 
يوسف: انا ابوكي وامك واخوكي وجوزك يا اسراء. 
اسراء: لا يا يوسف انا عايزه بابا.
يوسف باس راسه: يلا ننام يروحي 
في اوضة محمد. شاهين ماسك هدوم محمد وبيتكلم معاها. 
: خلاص يا محمد سبتني سبت اخوك لوحده في الدنيا دي.
خلاص راح اللي وصاني عليه ابويا وامي
طب وعيالي هيعملو ايه من بعدك دول كانوا بيحبوك اكتر مني.
هشكي لمين.مين هيبقي سندي وضهري من بعدك.... 
عارف رغم انك الصغير بس طول عمري بعتبرك اكبر مني 
بنتك هي بنتي متخافش عليها..... 
اسراء نايمه في حضن يوسف وكل شويه بطلع شهقات اثر العياط الباب خبط 
يوسف ساند ضهره علي السرير بيفكر وبيحرك ايده علي شعرها اسراء. 
الباب خبط يوسف اتعدل في قعدته: اتفصل. 
دخل شاهين: اسراء عامله اي دلوقتي ؟؟
يوسف: فضلت تعيط لحد ما تعبت ونامت. 
شاهين باس راس اسراء 
: خلي بالك منها يا يوسف ومتسبهاش تقعد لوحدها كتير علشان تنسي
يوسف: حاضر يا بابا. 
شاهين:ربنا يصبرها. يتبععععع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
عدا شهرين اسراء اتحسنت فيهم شويه ويوسف دائما معاها عماد اللي مات بسبب مجهول بعد ما لقوه ناس في قبر محمد وميسره اللي متأثرتش قوي بموت ابوها. 
يوسف: ياااه وصل بيه الطمع والوساخه للدرجاتي عايز يمضي واحد في قبره. 
ادم: اهو مات وهو بيمضيه خد أيه معاه يلا ربنا يرحمه. 
يوسف: بس عارف دي مش دماغ خالك عماد وموت عمك محمد لله يرحمه مش حادثه. 
ادم:  كان ممكن نقول ماك بس مات ،امي ربنا هداها الفتره دي هيكون مين ممكن يكون اسر اخو ماك. 
يوسف: معتقدش الواد دا مفيش اي اخبار عنه . 
ادم: مش عارف بس الدنيا تتلم وندور علي الموضوع دا بروقان. 
يوسف: ان شاءلله. 
ادم: اسراء عامله ايه ؟؟
يوسف: تعبانه علطول بتستفرغ ودايخه واكلها مش متظبط. 
ادم: طاب ما ممكن تكون حامل. 
يوسف: حامل اي بس ياادم هو دا وقته. 
ادم: طاب انت روحت بيه عند دكتور. 
يوسف: رافضه وبتقول ارهاق عادي. 
ادم: هاتلها اختبار في البيت مش هتخسر حاجه. 
يوسف: خلاص ماشي هشوف الموضوع دا بس معتقدش....وانت مش ناوي ترجع البيت بقي. 
ادم: ان شاءلله قريب احتمال بكره او بعده. 
يوسف: ان شاءلله هقوم انا دلوقتي علشان بابا بيرن
يوسف مشي وادم دخل المطبخ يدور علي نور. 
ادم لقي نور واقفه وسانده ايدها ع الرخامه  بتعب. 
ادم: انتي كويسه يا نوري. 
نور بتعب: مش عارفه حاسه اني تعبانه اوي ومش قادره اقف. 
ادم شاله وطلع بيها حطها علي اول مقعد. وبدأ يفحصها.... 
ادم: شكله اللي في بالي صح..... 
**
اسراء كان واقفه في المطبخ ولابسه اسود واثر التعب باين عليها يوسف حضنها من ضهرها. 
يوسف: روح يوسف بتعمل ايه. 
اسراء: بعمل شاي لعمي شاهين. 
يوسف: طب ارتاحي انتي وانا هكمل. 
اسراء: انا كويسه يا يوسف متخافش. 
يوسف باسها من رقبتها. 
: طب خلصي و انا مستنيكي علشان عايزك في موضوع... 
اسراء: حاضر يا يوسف. 
*****
نور و ادم رجعين من المستشفى بعد ما ادم شك ان نور حامل. 
نور: يعني انت زعلان يا ادم علشان انا حامل. 
ادم: يا نور مش زعلان بس انتي لسه صغيره يعني علي الاقل مش دلوقتي سنتين تاني تكوني كبرتي شويه. لا والمشكله انك حامل في توأم
نور ابتسمت: هنسميهم ايه
ادم: يووووه يا نور دا وقته هنسميهم ايه 
نور: خلاص يا ادم فك هو انا اول واحده تحمل وبعدين انا مش صغيره عندي 19سنه..... 
ادم: لا ولله وكدا كبيره... خلاص ماشي يا نور بس خدي بالك من نفسك ومتتحركيش كتير وشغل مش عايز.... 
نور: حاضر ولله بس روق انت كدا مبحبكش متعصب. 
ادم ضحك: فرحانه يا نور 
نور: اوي اوي يا ادم هيبقي عندي طفلين  منك حلوين وشبهك كدا. وهيبقو ولاد ان شاءلله. 
ادم: بس انا عايزهم بنات.... 
نور: لا قلبي بيقولي انهم ولاد 
ادم حط ايده علي بطن نور. 
نور: اهم حاجه انهم منك يا روحي.... 
***
يوسف قاعد علي السرير بيهز في رجلها بتوتر. 
اسراء طلعت من الحمام وهي ماسكه الاختبار في ايدها
يوسف: اي طلع ايه. 
اسراء: مش عارف طلع خطين يمكن غلط ولا حاجه. 
يوسف: ابلسي نروح عند الدكتوره ونتأكد.... 
*
بليل الكل متجمع ومبسوطين بخبر حمل اسراء ونور. 
نور قاعده جنب ادم. وهو حاضنها. 
نور: شايف باباك مبسوط ازاي. 
ادم باس راسه: ربنا ميحرمني منك. 
شاهين بفرحه: الف مبروك يا اولاد.وانت يا جاسر لازم تروح عند دكتور وتشوف سبب التأخير دا ايه. 
جاسر: حاضر يا بابا. 
ادم شاف امه واقفه بعيد وبتعيط 
ادم راح عندها ومسك ايدها وباسها. 
ادم: مالك يا ست الكل. تعالي اي مش عايز تفرحي بعيالك
ساميه حضنته عيطت. 
: الف مبروك يا حبيبي وربنا يجعله الذريه الصالحه ليك. 
ساميه راحت عند يوسف وهي مكسوفه. 
: الف مبروك ليك يا يوسف. 
يوسف ابتسم: الله يبارك فيكي. 
ساميه رفعت وشها بدموع:
اسفه.... عارفه اني فوقت متأخر بس اللي حصل لعماد خلاني اعرف ان الدنيا مش مستهله .... صوت عيطها علي اكتر..... 
وانا ولله يا يوسف مش سبب الحادثه ،اه انا قلت لعماد بس بعد كدا قلتله بلاش وان انا غيرت الخطه بس هو نفذهت لوحده.... اسفه. 
يوسف حضنها: وانا سامحتك ولله، اهدي بس. 
ساميه مسحت دموعه
ميسره:اي بقا يا جماعه مش هنقضيها هي. 
ساميه وقفت قدام شاهين باحراج: اسفه 
شاهين: اهم حاجه انك رجعتي عن الطريق الغلط
**
ادم واقف يتكلم في التلفون. نور حضنته من ورا وادم مسك ايدها و باسه وهو بيتكلم.... 
ادم خلص المكالمة ولف لنور شالها وحطها علي ترابيزه قدامه. 
ادم: ايه بقي 
نور: بحبك يا ادم
ادم قرب منه: وادم بيموت فيكي بس اي السبب بقي
نور: اممم حسيت اني مقصره معاك......
ادم: وجايه تعوضي دلوقتي... 
نور ضحكت: اه 
ادم: لا وحياه ابوكي اهدي كدا 
نور بدلع: براحتي.
ادم: نوررررر
نور بقمصه: اوعي انا مخصماك  
ادم ضحك: مخصماني طب تعالي يا هبله.... ادم شالها وحطها علي السرير وهي بتضحك 
ادم: يلا نامي بقا. 
الباب خبط وكانت ميسره. 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
ميسره: دي كوبايه لبن لنور علشان صحه البيبى /بارت 17
ادم ابتسم واخدها منها: شكراً يا ميسره تعبينك معانا. 
ميسره: يعم عادي نور زي اختي. 
ميسره طلعت وادم رجع لنور. 
ادم: يلا يا روحي اشربي. 
****
يوسف: علي مهلك يا روحي براحه 
يوسف بيساعد اسراء تنام علي السرير 
اسراء: انا كويسه يا يوسف. 
يوسف: اه ماهو واضح يا روحي. علشان نبقي متفقين شغل كتير مش عايز واقفه في المطبخ لا في الف خدامه متتحركيش من مكانك. 
اسراء: كل دا 
يوسف: اسرررراء 
اسراء: حاضر حاضر متتعصبش كدا. 
ميسره دخلت: واحد لبن وصلحه للاخت اسراء 
يوسف: في الوقت يا ميسره تسلم ايدك. 
ميسره: اي خدعه بس اوعي تقول لابنك تف علي ميسره لما يكبر. العياال اول ميكمل سنه يمسكوه تف علي عمو يا حبيبي وعلي خالو 
اسراء بضحك: دا انا هخليه يهريكي تف. 
ساميه واقفه علي الباب
: يوسف 
يوسف بص ليها
: اتفضلي. 
ساميه: لا عايزاك في موضوع برا 
يوسف: تمام.. بص لاسراء.... ماتتحركيش من مكانك وانا عشر دقايق وجاي. 
ساميه ويوسف واقفين برا الاوضه و يوسف ماسك سيديهات في ايده 
ساميه: هي دي الحاجات الي لقيته في البيت بعد موته. 
يوسف: متعرفيش فيها ايه 
ساميه: انا مفتحتهمش بس تقريباً فيه الناس اللي كان عماد بيشتغل معاهم. هو كان غديما بيسجل كل حاجه علشان لو حصل بينهم اي اختلاف. 
يوسف: باتي مع اسراء وخدي بالك منه عندي موضوع لازم اخلصه. 
يوسف مشي و ساميه دخلت عند اسراء 
اسراء بتعب: يوسف راح فين 
ساميه: عنده مشور راحه يخلصه. 
يوسف وقف بيتفرج علي السيدهات. 
يوسف: يا ابن الكل*** وربنا ما هرحمك 
يوسف طلع التلفون. 
: اسر علي يبقا عندي خلال  خمس دقايق فاهم. 
**
يوسف: جبتوه 
: اه يا باشا هو تعبنا بس جبنا. 
يوسف: فين. 
: جو يا باشا مستنين حضرتك. 
يوسف دخل. 
: اهلا اهلا اسر بيه 
اسر: عايز مني ايه يا يوسف. 
يوسف حط رجله علي الكرسي اللي مربوط فيه اسر وميل 
: يعني هكون عايز ايه من واحد قتل عمي وابو مراتي وكان عايز يخطف مرات اخويا.هشرب من دمه طبعاً. 
اسر: نور مش مرات اخوك نور بتاعتي وهخدها يعني هخدها. 
يوسف: احمد ربنا ان ادم مش معايا ولا كان مسح بيك الارض.
اسر: اه انا اللي قتلت عمك انا مكنتش عايز عمك انا كنت عايز ايڨا بس تصدق عمك كسركم اكتر من ايڨا
يوسف بغ'ل: وديني لتدفع تمن اللي انت عملتو غالي وغالي اوي 
اسر: صدقني ماهسيبكم تتهنو يوم ونور هاخدها وايڨا هقتلها زي ماقتلت اخويا 
يوسف: دا لو طلعت من هنا يا روح امك. 
يا رجاله ظبطوه بس مش عايز حد يمد ايده عليه ظبطوه بس بطريقه تانيه. 
يوسف قاعد علي كرسي بكل غرور و اسر مربوط علي لارض وفي عربيتين مستنين إشارة من يوسف
يوسف: ايه تعبت ولا نكمل. 
اسر: هطلع من هنا يا يوسف واول حد هنتقم منه وهو انت. 
يوسف قرب منه
: هتنتقم مني ازي يا روح امك 
اسر بوقاحه: مراتك حلوه برضو وتستاهل. 
هنا يوسف عينه بقيت حمره من الغضب 
بغضب اعمي: نهايتك علي ايدي ياااااكلب... 
****
نور: ادم ادم انت نمت
ادم بنعس: اه يا روحي عايزه ايه 
نور: مش جيني نوم قوم اقعد معايا 
ادم قام: ايه يا روحي هي هرمونات الحمل هتشتغل بدري كدا 
نور: يوووه يا ادم خلاص نام
ادم: خلاص بعد ما صحيت.... عايزه نعمل.. 
نور: اتكلم معايا لحد ما انام... 
ادم: اتكلم معاكي في ايه. 
نور: في اي حاجه مثلا وانت صغير
ادم شد نور لحضنه 
وفضل يتكلم معاها لحد مانامت باس راسها ونام
****
يوسف رجع لقي اسراء نايمه لوحدها نام جنبها وحضنها
اسراء بنوم: جيت كنت فين. 
يوسف: كان عندي شغل ضروري وقولت  لماما ساميه تنام معاكي  سبتك ليه. 
اسراء: انا قولتها اني كويسه ومش عايزه حد. 
يوسف ضم اسراء ليه اوي بغيره. 
اسراء: يوسف انت كويس. 
يوسف: انتي بتاعتي لوحدي يا اسراء اللي يفكر فيكي هنسفه. 
اسراء حضنته بخوف من كلامه اللي حست فيه التملك ونامت... يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
يوسف حاضن اسراء بعد ما البنت (ايڤا) قالت لجاسر علي العنوان وقدرو يلاقو اسراء وقبضو علي ماك
ماك معدي من قدم يوسف ابتسمله. بخبث
جاسر: لازم تروح تعمل فحص شامل لي اسراء. 
يوسف: ليه هو في حاجه 
جاسر: ايڨا قالت ان ماك عايز يؤذي اسراء وممكن يكون عمله حاجه 
يوسف: وربي الكلب دا لو كان عمله حاجه ما هرحمه
بص لاسراء: اسراء انتي كويس حاسه بوجع هو عملك حاجه 
اسراء: مش عارف يا يوسف انا اغلب الوقت كنت متخدره 
يوسف خده وراح العربيه: يلا يا روحي نتاكد
                           ٭٭٭
الدكتوره: للاسف هي فعلآ وخده ماده مسممه بس بتشتغل ب بطيئ بشتغل علي ان توقف لاعضاء الجسم عن العمل ويبقا السبب مجهول
يوسف: يعني اي يا دكتوره هي كويسه طاب مفيش علاج لده طاب انا.. انا ممكن اسفره بره
الدكتور: لا مش محتاجه دا كله يا استاذ يوسف هي كان هتؤذيه لو مكتشفناش الموضوع بس الحمدلله ان حضرتك اكتشفت الموضوع علطول بس هي هتنتظم علي علاج مضاد لفتره وكل حاجه هيبقا تمام 
يوسف: انتي متاكدا يا دكتوره انا ممكن اسفرها
الدكتوره: صدقني مش محتاجه
يوسف: خلاص ماشي يا دكتوره
يوسف ساعد اسراء علشان تقوم 
يوسف: يلا يا روحي.... ورجع البيت
محمد: معلش يا يوسف اسراء هتنام معاي النهارده 
يوسف: خلاص مش مشكله انا كدا كدا عندي مشوار
اسراء: يوسف انت رايح لماك صح
يوسف باس راسه: نامي انتي ومتشغليش بالك... خد بالك منها يا عم..... يوسف طلع
محمد: هااا بقا اي رايك في يوسف 
اسراء: اممم يعني هو مبقاش عصبي زي لاول ولا مغرور وكمان بقا حنين خالص معاي. 
محمد: طاب اي خالص هنحن علي والود
اسراء: لا لسه كمان شويه صغننين 
محمد:  جبروتك يا ست اسراء....... الباب خبط
محمد: ادخل.... دخل شاهين.. 
شاهين: اسراء سباقتني وهتنام معاك
محمد: تعاله السرير يسيع من الحبايب الف 
شاهين قعد جنبه علي السرير 
: اخت العلاج 
محمد: اه 
                  ٭ صبآآآح يوم جديد٭
نور: ادم ادم با لله نزلني هقع
ادم نايم علي السرير رافع نور لفوق برجله وماسك ايدها
ادم مبتسم : لا 
نور: حرام عليك يا ادم هقع
ادم: لا قليه لاول 
نور: ي ادم ولله بتكسف
ادم: ليه ما انا بقول قدم اي حد
نور: طاب نزلني ونتكلم
ادم: لا قولي وانتي فوق كدا
نور: يا ادم انت راجل وبعدين انت مش، بتكسف 
ادم: انا مبتكسفش
نور: انت متربتش اساسا يا ادم
ادم نزلها مره وحده ورفعه بسرعه
نور بعيط: ادم ابو ايدك نزلني 
ادم ضحك عليه:لا انا مش عايز ايد عايز مكان تاني 
. ونور شعرها نزل وشها 
نور: ادم انت بضحك صح نزلني. 
ادم نزله ورفعه مر تاني
نور بسرعه وخوف: حبيبي ادم
ادم: و اي
نور: وروحي وحب حياتي وعمري. 
ادم نزلها: مكان من لاول.. 
نور: بكرهك
ادم: يا نوري اي الي يكسف في الموضوع ما انا بقولك يا حبيبتي وروحي قدم اي حد
نور: علشان انت قليل لادب
ادم: لا دا انا اقوم اوريكي قلت لادب بجد. 
نور: لا لا مين قال انك لقليل لادب 
**********
الكل قاعد يفطر دخل يوسف 
شاهين: برضو عملت الي في دماغك
يوسف قرب من اسراء وباس راسها
: عايزه يلمس حتا من روحي وسكتله
شاهين: ماطارق متوصي بيه متخفش
يوسف: حق طارق حاجه وحقي حاجه تانيه
شاهين:اقعد افطر يا بني ربنا يهديك
ادم مش مركز مع حد خالص غير نور وبسعده في لاكل
شاهين بص عليهم بحصره: ربنا يصلح حالكم يا عيال شاهين 
جاسر كان قاعد ياكل بهدو وصلته رساله 
جاسر: خالي عماد بيقول ان معاد الفرح زي ما هو بكره ولا هتلغي
شاهين:  هنأجلو اكيد يعني عمك وبن... 
محمد: لا يا ابني لم مراتك ان وسراء كويسين 
شاهين: يا محمد.... 
محمد: متكسرش خاطر العيال وانا وسراء كويسين ااهو 
شاهين بستسلام: طيب وبما ان مفرحناش ب ادم فنفرح بيه بكره مع جاسر من تاني 
ادم ابتسم: عادي يا بابا مش ضروري 
شاهين: مراتك مش اقل من حد وحقه تفرح زيه زي البنات
يوسف: اي دا هما هيتجوزو وانا لا وربنا ميحصل وبعدين انا مش فاكر فرحي اصلا 
شاهين ابتسم: يوسف معاكم بكره
يوسف: تسلملي يا حج. 
*******
ماك: مااااذه
اسر: نعم يا اخي لم يحدث شي لتلك الفتاه وكتشفو موضوع السم
ماك: تبآلك يا يوسف كل ذلك الضرب ولم استفد بشي
اسر: انا اعرف من فعلا ذالك جيدا
ماك: انها تلك المخدعه ايڨا اخي اريد جثتها اولا وبعد ذالك ساناره ماذه نفعل مع يوسف 
اسر: نعم اخي سينفذ
ماك: اسر انا اعتمد عليك انت الرجل من بعد اعلم انه يمكنني ان اخرج من هنا بكل سهوله ولاكن انت لا احد يشك فيك
اسر: لا تقلق اخي ساتولا الامر
ماك بشر: حسنا اليك الخطه... اولا قتل تلك الحياه ايڨا وبعده سا تقتل تلك لاسراء مباشرتنا  لقد كنت مخطاء عندما كانت بين يد وتركتها  بعد موت تلك الفتاه سيدمر يوسف
اسر: الخطوه التاليه
ماك: قتل شاهين العزايزي وقته  ينحتي الظهر الساند لتلك العائله. وبعده  تدبر لساميه فضيحه حتا لا تسطيع تلك العائله رفع راسه مجدااا
اسرا: احسنت اخي احسنت 
*******
يوسف: انتي مش شايفه ضيق من فوق ازي
اسراء: طاب ولله حلو اهو
يوسف: لا يا اسراء طب بصي الي تحته مهو كمان حلو وواسع 
اسراء: لا انا عجبني دا
محمد جه عليهم
: اي يا حماعه في اي
اسراء: شفت يا بابا مش عايز يخليني اخد الفستان الي عجبني
محمد: خلاص يا يوسف مدقكش 
اسراء حضنته: حبيبي يا بابا
يوسف: لا بقولك اي دا انا قربت اكمل سنه متحوزك مقلتهاش ليا لحد دلوقتي 
اسراء: طبعا دا بابا انت مجر جوزي
يوسف: معلومه بس جوزك اقربلك من ابوكي 
اسراء: لا بابا طبعا اولا 
يوسف بخبث: طاب لو اثبت اني لاقرب ليكي مش هتاخدي الفستان دا 
اسراء: ماشي وانا موفقه
يوسف با'سها قدم ابوها 
اسراء اتكسفت وستخبت فيه
يوسف: اي يعني استخبيتي فيا مش باباكي
اسراء بصوت واطي: الله يكسفك يا يوسف 
يوسف: هتاخد، الفستان 
اسراء زي ما هي: لاء
محمد بضحك: ربنا يهديكم...... ومشي... 
بعيد شويه قاعد ادم وجنبه باباها
ادم:بابا
شاهين التفت ليه
ادم: اي الي بينتك وبين عم نور اي الي يخليه يقت'ل مراتك
شاهين: واي الي خلاك تسال دلوقتي 
ادم: اظن ان كل حاجه اتحلت  وحنا محتجيت نعرف اي الي بينكم وبما انك كنت عايزني اسيب مراتي يبقا اكيد في حاجه 
شاهين: ولحد دلوقتي يا ادم لو مش هتسيب مراتك خد بالك منها
ادم: انا لاز.... 
قطعة نور: ادم اي رايك في الفستان دا
ادم بسرعه: حلو يا روحي لو عجبك احجزو 
نور بحزن: يوسف وسراء  بيختاروا الفستان سوا
شاهين: شوف مراتك يا ادم وبعدين نتكلم 
ادم اتنهد: تعالي يا نور
نور قعدت قدم ادم بحماس وهي بتبص للفون
فوق عند جاسر 
جاسر بهدؤ: افهم انك مش عايز فستان زي باقي البنات
ميسره علي التلفون: مش هتفرق
جاسر: لا بصي عوج مش عايز من اوله
ميسره بغضب:وانت كمان ليك عيني تتكلم متفكرش ان احنا هنتجوز في ظروف عديه دا احنا لسه علب برا وبتخوني كل يوم مع ست... كملت بعيط 
ولمشكله اني مش عارفه ارفض ومن يوم متخنقت  مع بابا وهو حبسني انا بكرهك
جاسر: خلصتي... هبعتلك صور فساتين وانتي، اختاري واحد.... وقفل
ميسره بتمسح دموع
: ولله لهرب يا جاسر.....
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
نور: يا ادم حرام عليك مش كل مره. 
آدم: طاب يرضيكي والله الوقت دا كله هتبقي بعيده عني
نور: يا ادم اسراء وميسره بقالهم نص ساعه جوه وانا قاعده منزلتش من العربيه لحد دلوقتي 
ادم: هتوحشيني وعايز اشبع منك قبل ما اسيبك
نور: نص ساعه ومشبعتش
ادم بحب : ولا عمري كله اشبع منك
نور: ايوه يعني هنقضي عمرنا كله في العربيه 
آدم: قعدتك مع الزفته ميسره بهته عليكي
نور: طاب هتسيبني انزل امتا
ادم بضيق: كمان خمس دقايق 
نور: الخمس دقايق دول كانو من نص ساعه
آدم: نوري هو انتي مش بتحبيني وعايزه تقعدي معايا 
نور: لا والله يا ادم بس منظرنا بقا وحش اوي 
ادم: خلاص انزلي يا نور
نور: ادم انت مش زعلان صح
ادم ابتسم: لا روحي. 
نور نزلت
 جاسر ويوسف كانو ساندين علي العربيه 
يوسف: اخيرا اخدت افراج 
ادم حك طرف مناخيره بحرج
: اي دا انتو هنا انا فكرتكم مشيتو
جاسر: مستنينك يا بيه
ادم: طاب اركبو وسيبو العربيات هنا ونيجي ب دي 
(عربيات ابوك كتير🧎🏻‍♀️🙂) 
يوسف وادم جلسوا في السيارة من الامام 
وجاسر جلس في الكرسي اللى وراء
جاسر بضيق: برضو هتركبوني ورا
ادم بص وراه: دا مكانك من يوم ما اتولدت
جاسر: هتسكتو ولا انزل اخد عربيتى وامشي بيهاا
يوسف بيحرك العربيه 
: الله يرحم ايام ماكنت بحطك فوق سطح العربيه
جاسر: خلاص يا يوسف عرفنا
ادم: عملت اي مع ميسره
حاسر: ولا حاجه طول الطريق مصدرالى الوش الخشب وضربالى بوز 
ادم: طيب وهتعمل اي
جاسر: انا قولت ل ايڨا وهشوف دكتور  بس لحد ما اشوف حل هفضل زي ما انا ولازم تستحملني
ادم: والله انت متخلف وهضيعها من ايدك
يوسف: وانت يا ادم نسيت موضوع الدكتور ولا اي
ادم: الا انا اتفقت معاه اول جلسه هتكون تاني يوم الفرح
يوسف: ان شاءلله خير
جاسر: بقولك اي معلش تسوق بسرعه بس
 دا احنا لسه هنجيب امي من عند خالي عماد طلعت زعلانه قال. 
ولسه هنروح عند الحلاق
بدأ يوسف فى تزويد السرعه
:فل وكمان نشغل اغنيه لزوم ان احنا عرسان وكدا بقااا
                      ******٭٭٭٭
اسراء: طيب انتي حاولتي معاه كلمتيه
ميسره: لا ومش عاوزه اكلمه اساسا 
اسراء: طيب هو عمره كان وحش معاكي
 غير من ساعه موضوع جوازكم
ميسره: برضو لا
اسراء: يبقا اكيد في حاجه غلط جربي وحولي معاه اكيد ليه اسباب. 
انا عارفه ان جاسر بيحب يمشي علي مزاجه بس مستحيل يخون
ميسره: حاضر يا اسراء هديه فرصه واحاول معاه بس مش هيمس شعره مني
اسراء: لا متخفيش كلنا محدش هيمس شعرهمننا... 
ميسره بصت لي نور الي قاعده بعيد عنهم شويه ومش فاهمه حاجه واسراء بصت ليها 
نور  ببراءه:   بتبصولي ليه
ميسره لي اسراء: الباربي دي اول كلمه من ادم هتلاقيها جنبه على السرير 
اسراء بيأس: فعلا محتاجين يفهمها
 شكلها ملهاش حد والبت حرام  صغيره وشخصيتها ضايعه
 وادم بطبعه مسيطر عليها 
اسراء وميسره لفوا الكرسي قدام نور وابتسامه خبيثه
                          ٭٭٭٭٭
الشباب واقفين تحت السلم كل واحد ماسك بوكيه ورد بالبدله بتاعته واخر شياكه
كان  عماد نازل ماسك ميسره
 ومحمد ماسك اسراء 
و شاهين ماسك نور
وام نور ادم جابها على كرسي متحرك 
كل وحد  استلم عروسته وقعد بها في الكوشةةة 
جاءت ساميه بكل غرور وقاعده جنب اولادها وفضلت تصور معاهم ويوسف كان بيبص عليهم بحز 
شاهين ابتسم راح وقف وراء يوسف وطلب من المصوراتي يصوره فجاه ادم وجاسر واقفوا جنب باباهم من وراء واتصوروا مع يوسف
 وجات ميسره سحبت نور وقعدو جنب اسراء وجه عليهم محمد
وساميه كنت هتموت من الغيظ بسب انهم كسفوها
كل واحد من الشباب باس ايد ابوه وعمو ورجعو قعدو مكانهم
اشتغلت اغنيه رومانسيه 
كل واحد أخد عروسته
 وقام يرقص عليها سلو
ادم: مالك يانور بتترعشي كدا ليه
نور بتوتر: مفيش
ادم: مافيش اي بس. الكلام اللي الزفتة قالته ميسره واسراء مفيش حاجه منه هتحصل
نوري: بجد يعني انت مش.. 
ادم: لا هو احنا عايشين في العصر الحجري مفيش الكلام دا
نور: امال هما كانو عمالين يخططو علشان يبوظوا الليله ليه
ادم بخبث: وخططو لايه
نور: يعني انا مثلا كنت هعمل نفسي نايمه و اسراء هتقول ليوسف ان عندها عذر وميسره هتتخانق مع جاسر
آدم: بعيد عن كل،دا يا نور انا بقالي قدا اي متجوزك
حصل حاجه 
نور: لا 
آدم: فبلاش تسمعي كلام حد و اوعي اشوفك في يوم خايفه مني 
نور: اسفه مش هتتكرر تاني 
آدم: لا انا مش عايزك تعتذري عايزك تتعلمي
نور:خلاص والله ما هسمع كلام حد تاني
آدم: وحشتيني في 7ساعات الي قعديهم في الكوافير اوي
نور حطت راسها علي كتف ادم
: وانا اوي مكنتش عارفه انك هتوحشني كدا. 
عند يوسف 
اسراء باست يوسف من خده
: شكرا انك عزمت زهراء واخوها
يوسف: اي خدعه بس المهم هيبقا في قبولاات كتيرة النهارده 
اسراء ضحكت: حاضر وماله
يوسف: مش مستريح لضحكتك دي بس تمام
جاسر: مكنتش متوقع منك كدا الصراحه والهدوء دا كله
ميسره: ملكش دعوه 
جاسر ضحك عليها: بقيتي غريبه اوي يا ميسره مش زي زمان
ميسره: ولا اانت زي زمان
جاسر: هتفهمي كل حاجه هتفهمي. 
الاغنيه خلصت البنات طلعو قعدو مكانهم
والشباب رقصو شويه مع بعض علي مهرجانات شويه ودخل محمد وشاهين وبعد اصرار من محمد وشاهين علي الشباب البنات نزلو رقصو معاهم شويه
وبعد فترة من الفرح. 
كل واحد شال عروسته وطلع بيها
ايڨا كانت واقفه في الفرحه بعد ما جاسر اصر ان هي تقعد معاهم في البيت 
شافت واحد قاعد بيتلفت حوليه وكان في ايده بنت مغمي عليها
 ايڨا راحت عندهم
ايڨا: هي مالها كويسه 
اسلام: لا هي اغمي عليها ومش عارف اعمل اي 
ايڨا: اهدا انا دكتوره
ايڨا قعدت وفحصت زهراء
ايڨا: هي بتعاني من حاجه 
اسلام: اه عندها كانسر. هي كويسه
ايڨا: متخفش دا الضغط عالي شويه استنا انا معايا حقنه
ايڤا جابت الحقنه وعطتها لزهراء وفاقت
اسلام: شكرا جدا ليكي
يڨا: لا ولا يهمك
يوسف دخل ب اسراء ونزلها 
يوسف: والله ماقصد حاجه عارف ان احنا متجوزين بس حاسس ان لسه متجوز بجد
اسراء باست يوسف
: وانا كمان مبسوطه اوي
يوسف: ياريت بس نسيبنا من البوس وندخل علي التقيل
اسراء باسته تاني: كان علي عيني يا حبيبي بس عندي عذر
يوسف: نعم يا روح امك. 
اسراء دخل تغير الفستان: للاسف بقا. 
يوسف: كنت عارف ان ب ابتسامتك والبوس دا كله وراه مصدر ثقه مضمون 
عند جاسر ٭٭٭
جاسر: يلا بقا
ميسره: اي هو الي يلا بقا. اطلع برا علشان اغير
جاسر: نعم يختي
ميسره قربت من جاسر
ميسره: بص يا جاسر الي في دماغك دا كان هيحصل لو دا جواز طبيعي لو انت راجل ومش بتخون مراتك
جاسر ضربها بالقلم
: الزم حدودك
ميسره بعياط وصوت عالي
: ايه الحقيقه بتوجع صح
جاسر: لا مش الحقيقه. وبلاش تخليني اطلع عليكي جاسر السادي الي بحاول احميكي منه دايما
ميسره: سادي اي وزفت اي انا عايزه اعرف دلوقتي انت بتخوني ليه لو مش بتحبني علي القليل كنت تقدر تفشكل الجوازه
جاسر: تمام هقولك يعني اي سادي وليه مش عايز الغي الجوازه
في لحظه ضرب ميسره بالقلم تاني 
ميسره: انت. مج... 
جاسر: هششش مسمعش، صوتك
وفي اللحظه التانيه كان قطلع ليها الفستان بتاعها
وربطها من اديها ورجليها 
ميسره: جاسر ابعد انا بكر'هك 
جاسر قعد علي كرسي وهي قدامه
: مسمعش منك غير كلمتين اه او لا فاهمه 
ميسره بتعيط ومش راضيه ترد عليه
جاسر بصوت عالي: فاهمه
ميسره هزت راسها 
جاسر: عايزه تعرفي بخونك ليه ولا يعني اي سادي ولا عايزة تعرفي اي
ميسره: انت مش بتحبني اتجوزتني ليه 
جاسر: رغم ان دا مش في الخيرات بس تمام هجاوبك
٭مين قال اني مش بحبك في مشاعر اتجاهك بس كنت خايف عليكي مني علشان كدا حاولت انك تشوفي اني شخص مش كويس ولا قدرتي تلغي الجوازه فا خلاص
 ولو مقدرتش يبقا انتي كدا عرفتي طبعي قبل الجواز وانا مش بخدعك
ميسره: خايف عليا من اي
جاسر: الساديه 
ميسره: اي هي الساديه
جاسر: الي عملتو معاكي من شويه هي دا الساديه
ميسره: مش فاهمه 
جاسر: يعني بنبسط بالم الشخص الي قدمي خصوصاً لو ست 
بحب السيطرة والأمر مبحبهوش 
ميسره: طيب مفيش علاج اي حاجه 
جاسر وقف علشان يفكها
: علشان نبقا متفقين انا وعدت ايڨا اني هشوف دكتور بس طول فترة العلاج هفضل سادي ولو مش هتقدري تتحملي فاكيد هروح لست تانية 
لو مش عجبك الكلام تقدري تطلبي الطلاق. 
ميسره: بس... 
جاسر: ادخلي خدي دش دلوقتي وفكري براحتك. 
وسابها وطلع 
جاسر طلع البلكونة يولع سيجاره لقي يوسف واقف
جاسر: اي خربت 
يوسف هز راسه وبص قدامه تاني
طلع ادم
ادم: اي يا عيال شاهين اتخزوقتو. 
يوسف نط في بلكونت ادم لانه في النص وجاسر نط
يوسف: اي هو الي اتخزوقتو دي
ادم: الهانم عندها عذر والهانم التانيه اتخنقت معاك صح
يوسف بص لجاسر بستغراب 
: وعرفت منين
ادم: دي خطه من البنات علشان يبوظو الليله
يوسف: والهانم بتاعتك عملت اي
ادم: لا انا بنوتي مش محتاجه تعمل حاجه 
جاسر: انا مش عارف لقيتها فين دي. 
ادم ابتسم يوسف رجع نط مكانه تاني 
يوسف: ماشي يا اسراء بقا انا تضحكي عليا
ادم: يوسف اوع تنسا ال.... كان يوسف دخل جوه اوضته
جاسر: متتعبش نفسك حتا لو قلتله هيكبر دماغه برضو 
ادم: للأسف مطرين نعمل كدا انت عارف امك وكلامها 
جاسر: انا متهيالي لو عملت كدا مع ميسره هتجيبها من شعرها
ادم بضحك: كان نفسي نور تعمل كدا بس للاسف دي بتتكسف من نفسها
جاسر رجع مكانه دخل لقي ميسره نايمه حضنها من وراء. ميسره اتفزعت منه
جاسر: اهدي دا انا
عند ادم: بنوتي نامت
نور: لا مش عارفه انام بالبتاع دا
ادم: معلش علشان زن ماما بس..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
ساميه دخلة اوضة ادم مره وحده وهي بتزغرط ومعاه الخدمه
ساميه: الف نهار ابيض مبروك يا حبيبي امك
ادم صحي علي صوته امها. ادم مسح علي، وشه بضيك
ادم: هي مش الحورات دي خلص موضوعه من زمان 
ساميه بتشاور للخدامه تبخر الاوضه كلها
: مين قال يا حبيبي دي علشان عيون الحساد
ادم بدا يتخنق من الدخان
: خلاص يا ماما معدن وبعدين لسه قدمك جاسر ويوسف الحقي علشان تخلصي بسرعه
ساميه: اه صحيح. همشي انا وانزل بسرعه انت ومراتك علشان جهازت ليكوم الفطار
ادم: حاضر يا ماما
ساميه طلعت 
ادم بص علي نور الي متخبيه تحت البطنيه
ادم شال البطنيه. 
آدم: معلش، يا روحي هي ماما كدا
نور: لا عادي بس هي المفروض كانت تخبط علشان اغير هدومي
ادم بضحك: تغيري اي دي كانت تبقا مصيبه عند ماما هي لازم تقبس علينا كدا.. يلا قومي، ننزل بدل متلف الفه وترجع لينا
******
عند جاسر 
ميسره صحيت علي صوت ساميه بضيق
: يا صباح يعليم يا رزق يا كريم
ساميه: صباح الخير يا عروستنا
ميسره: خلاص يا حماتي خنقتينا . وبعدين هو الوحد مش هيعرف يخد راحته في 12ساعه الي، هينامهم ولاي
ساميه: علشان الحسد
ميسره: يا حماتي يعني سايبه كل السم الي موجود في البيت ومركزه علي الحسد 
جاسر كان قاعد و ساند ضهره علي السرير وكاتم ضحكته بالعافيه
جاسر: خلصتي يا ماما
ساميه: اه يا حبيبي 
ساميه طلعت وجاسر شد ميسره عليه
جاسر: مش عيب تكلمي امي كدا قدامي
ميسره: يعم اتنيل دا انت كان هاين عليك تقوم تقول لها امشي
جاسر رفع حاجبه: يعم. 
كمل وهو بيبص لتحت: بس اي الجمال دا كله
ميسره: تسلملي يا باشا انا عارفه ان طول عمري جمر
جاسر زقه وتجه للحمام: فصيله
ميسره: انت مفكرني زي الباربي بتاعتك اخوك 
جاسر: يا ريتي تتعلمي منها شويه
شويه و جاسر طلع من الحمام وميسره كانت وقفه قدم المريه
جاسر: هتنزلي كدا
ميسره: اه هو مفيش حد غريب اصلا
جاسر بهدو: ادخلي غيري يا ميسره 
ميسره: جاسر بس... 
جاسر: مسمعش منك غير كلمتين نعم وحاضر
ميسره بضيق: ولله ماشي كل الي بتعمله هطلعه عليك. 
٭٭٭٭
الكل قعد يفطر ايڨا جات عليهم وهي مكسوفه
جاسر ابتسم ليه: تعالي يا ايڨا مالك مكسوفه ليه
ايڨا قعدت جنب جاسر: لا ولا مكسوف ولا حاجه 
شاهين: بصي يا بنتي طول ما انتي قاعده في البيت دا بقيتي فرد مننا 
ايڨا: شكرا يا انكل بجد
جاسر ميل علي ميسره
: اي الهدوء دا
ميسره بغضب بتحاول تداريه : لا عادي
جاسر: دماغك مترحش بعيد هي بس مش متعوده علي حد ومتعرفش غيري فا قعدت جنبي
ميسره: ولا تفرق علي فكره
جاسر: اه ما هو باين
ايڨا: احم هو كان في وحد امبارح في الفرحه ومعاها بنت وكانت مريضه كانسر تقريباً 
اسراء: زهراء 
ايڨا: اه تقريباً كان اسمه كدا 
يوسف: ايوه خير ماله
ايڨا: لو حد يعرف عنوانها علشان عايزه اطمن عليه هي كانت تعبانه امبارح 
اسراء: اي دا امتا انا مكنتش وخده بالي. خلاص نروح نشوفه النهارده انا ونتي
يوسف: خلصو فطار وهوصلكم 
ادم: تمام انا و نور جيبن معاكم
ساميه: تروح فين يا حبيبي دا النهارده لسه اول يوم جوز ليكم و فال وحش تطلع برا البيت
جاسر: لا وخدي التقيله بقا يا ماما انا وميسره رحين معهم
ساميه: بس كدا غلط و.... 
شاهين: متسيبي العيال برحتهم يا ساميه. رحو يعيال ونبسطو. 
****
يوسف: اطلع يا ادم علي المستشفى انت وجاسر وانا هوصل البنات وحصلكم
ادم: مش عارف جاسر جايب ميسره ليه ولا انت يا يوسف
جاسر: يلا يهبل عايزنا نسيبك في يوم زي دا هيبقا ولا اب ولا ام 
يوسف: انا لو عليه كنت قلت لبابا بس لاش انت اصريت 
ادم: مش ضروري الكل يعرف واشغل بالهم
يوسف: طاب يلا يا عم الحنين 
********
يوسف وقف قدم شقه اسلام. خبط الباب
اسلام فتح الباب
يوسف: احم صباح الخير عارف ان ازعجناك علي الصبح بس البنات عايزين يطمنه علي لآنسه زهراء 
اسلام: لا عادي اتفضلو. شرفتونا
يوسف دخل قعد مع اسلام واسراء و ايڨا قعدو مع زهراء. 
يوسف: احم وانت دارس اي بقا 
اسلام: دارس ادارة اعمل في امريكا 
يوسف: اي دا زي وفي امريكا برضو. واي الي، نزلك مصر
اسلام: بابا وماما اتوفو من فتره وزهراء نفسيته تعبت وفجاء عرفت ان عندها كانسر واصرت تتعالج في مصر
يوسف: ربنا يشفيه 
جواااااا
اسراء: الف سلامه يا زهرتي عامله اي دلوقتي 
زهراء: الحمدلله بس مكنش في داعي تيجي وانتي لسه عروسه
اسراء: بس يا هبله مفيش الكلام دا بين الصحاب 
زهراء: اممم ماشي يا ستي بس معرفتناش علي القمر
اسراء: دي ايڨا الي ساعدتك امبارح 
زهراء: اه ما انا فكره بس مكنتش فاكره اسمه بس علي العموم اتشرفت واكيد هنبقا صحاب 
ايڨا: اكيد الشرف ليا وكمان يعني ينولني الشرف لو بقت الدكتور بتاعتك. 
اسراء: بقولك اي ما تخدو شقه جنبنا وتقعدي معانا و ايڨا تقدر تخد باله منك صح
زهراء: مش عارف ولله هحول اقنع اسلام. لو رضي
اسراء: فل 
يوسف خبط علي الباب
: اسراء يلا علشان نلحق جلست ادم
اسراء: سلام يا زهرتي وهحاول اجيلك تاني. هتيجي معاي يا ايڨا
ايڨا: لا انا هقعدا مع زهراء وهتصل بجاسر اخر اليوم
اسراء: تمام يا بنات
يوسف اخد اسراء وراح المستشفى 
يوسف: اي ادم دخل
جاسر: لسه بجهزوه
اسراء: امال فين نور
جاسر: معاها جوه وهو كان عيز يخليه تتطلع بس رفضت 
اسراء: هدخل اشوفها
جواااا
ادم نايم علي السرير ونور حضناه
ادم: مش كفايه احضان بقا وخلينا في البوس
نور زي ما هي: اخرس يا ادم
ادم: لا بتكلم جدا ولله يعني انا رجل داخل علي علاج كيماوي دلوقتي مفيش بوسه كدا ولا كدا
نور رفعت وشها: عايز اي يا ادم
ادم: بوسه
نور بنفذ صبر: قليلة الادب ولا عاديه
ادم: هو انا بطلب دليفري لا يا ستي قليله الادب. 
نور باست ادم بسرعه ورجعت حضنته تاني. 
: يلا اسكت بقا
ادم: هي دي ماتتحسبش بس هسكت بمزاجي
الدكتور خبط ودخل
: يلا يا دكتور ادم نبدا
ادم: تمام اطلعي انتي يا نور
نور: لا انا هفضل معاك هنا
ادم: نور اسمعي الكلام وطلعي استني برا هخلص ودخلي. 
نور: طيب
نور طلعت وادم بص لدكتور
: متاكد ان الاوضه عازله للصوت و متقفله من كل حته
دكتور: متخفيش يا ادم بيه كل حاجه تمام والمدام مش هتشوف حاجه ولا تسمع حاجه 
ادم:تمام 
الدكتور: بس يعني حضرتك هتخبي عليها ازي هيبقا باين عليك اثر التعب وغير ان شعرك هيقع
ادم: مش مشكله كل دا هتصرف فيه اهم حاجه متشفنيش وانا بتوجع
الدكتور: الظاهر انك بتحبه اوي 
ادم ابتسم لدكتور: احم يلا يا دكتور ابد
الدكتور جهز كل حاجه وادم اول ما حس سائل الكيماويات في دمه اتوجع بصوت عالي....
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
*يوسف كان ساند ادم لحد ما وصلو البيت يوسف نزل ادم علي السرير.* 
ادم: متشكرين يا رجوله
 **نور فضلت تعدل *الوسائد* *(المخدات) ورا *ضهر ادم لسه هتمشي ادم مسك ايدها* 
ادم بصوت حنين وواطي من التعب : راحه فين؟؟
نور: هعملهم حاجه يشربوها واحضرلك شوربه دافيه عشان العلاج.
ادم: لا هما شويه تاني وهيمشو
نور: عيب يا ادم مينفعش كدا.
ادم: خليكي جنبي واقعدى ساكته محتاج وجودك بس.
كمل بصوت عالي نسبياً وقال.... 
ادم: خلاص يا يوسف لو بابا سأل عليا قول اني  في شقتي وكويس الحمد لله.
يوسف: متأكد يا ادم انك هتقدر تاخد بالك من نفسك ؟؟
ادم: اه ونور معايا متقلقش
يوسف اتنهد: خلاص يا ادم براحتك. 
          ٭٭٭
ايڨا طلعت من اوضة زهراء لقيت اسلام لسه داخل الشقه 
اسلام:ازيك!! وهي زهراء عامله ايه؟!
ايڨا: احم انا عطيتها الدوا ونامت ..
اسلام: اتغدت؟؟
ايڨا هزت راسها وقالت: اه 
اسلام: شكراً تعبتك معايااا
ايڨا: لا عادي بس هو ممكن اطلب منك طلب؟؟ 
اسلام: اتفضلي.….
ايڨ: هو لو ممكن يعني تاخد  شقه جنب بيت جاسر يعني علشان كلنا نبقي مع زهراء وقريبين منها.
اسلام: مش عارفه والله هفكر في الموضوع. 
يلا علشان اوصلك..
ايڨا: لا لا انت لسه جاي من الشغل تعبان هتصل بجاسر.
اسلام: جاسر اكيد مشغول مع اخوه. 
                   ☆☆☆
ساميه: انا تعبت وقرفت ازاي لحد دلوقتي مش عارفه اعمل حاجه 
عماد: علشان انتي مش محددة هدف انتي عايزه اي دلوقتي ؟؟
ساميه: عايزه كل الورث لعيالي ودا مش هيحصل غير لما اسراء ويوسف ومحمد يمو'تو. 
عماد بجمود: يبقا ن'قتلهم..
ساميه بتوتر: لا لا انا مستحيل اقتل كل دا انا اخري اخطف اوقعهم في بعض لكن قت'ل لا
عماد بخبث: اجمدي كدا دي ملايين هتروح منك اوعي تفكري نصيب محمد صغير...
ساميه: ما.. ما هو لو محمد مات اسراء هتورث واسراء اكيد مش هتعمل حاجه بالورث هاتديه ليوسف. ويوسف بيعتبر ادم وجاسر زي اخواته. 
عماد: ههههه هبله مفكره ان اسراء ممكن تتنازل عن نصيبها دي بت خبيثه ويمكن تعمل شركه لنفسه وتنافس عيالك..
ساميه: ما انا مش هقدر اقتل دا كله
عماد بخبث: بس انا اقدر 
ساميه برعب من الموضوع: خ.. خلاص. ه. هشوف الموضوع ده ..
عماد: فكري وبراحتك. 
 
ماك: ايها الغبي كيف لم تفعل شي حتى الآن  
اسر: ماك اهدي انهم لا يتركو الفتيات دقيقه واحده فقط .
ماك: اخطفهم من امام اعينهم يا غبي.
اسر: ولكن... انا..
ماك بغضب: حسنا يبدو انك غير قادر علي التنفيذ لذا عليا الهروب من هنا تحدث مع ذالك الغبي وقل له ان يخرجني. 
اسر: ماذا تنوي ان تفعل؟؟
مفاجأة يا صديقي 
اسراء وقفه قدم المرايه تنشف شعرها.
يوسف حضنها من ورا وحط راسه علي كتفه
اسراء حطت ايدها علي وشه.
اسراء: مالك؟؟
يوسف: خايف علي ادم اوي احنا ازي نسيبه لوحده كدا؟؟
اسراء: متخفش هيبقي كويس ومعاه نور اكيد هتاخد بالها منه.
يوسف: نور صغيره ومش هتعرف تتصرف كان لازم اقعد معاه.
 اسراء لفت وشها وحاوطت رقبه يوسف
: هو كان بيطردنا علشان ياخد راحته مع الحته بتاعته سيبه بقا براحته.
يوسف بضحك: الحته؟؟ بقيتي بيئة اوي يا اسراء.
اسراء ضحكت مع يوسف 
صوت ضحكهم بدأ يهدأ
يوسف فضل يبص لاسراء بعمق وسرحان فيها قرب منه ولسه ع وضعهم محاوطها من وسطها وهي محوطاه من رقبته وبهدوء قرب منها وبا'سهاواسراء كانت مغمض عينيها .
يوسف بعد عنها: يلا ننام علشان مش وقته خالص..
اسراء خبت نفسه في يوسف ومشت معاه لحد السريرونامت في حضنه. 
                           :٭٭٭٭:
ميسره طالعه من الحمام بتنشف شعرها
جاسر: اي دا يا ميسره
ميسره: اي يا قلب ميسره
جاسر: دا التيشرت بتاعي
ميسره: ايووه وخد التقيله بقا اتصورت بيه ونزلته استوري وبقا شوف نظرات البنات بقا. 
جاسر: نعم يا روح امك اقلعي يا بت. 
ميسره:لا اصلا التيشرت مريح.. 
جاسر جري وراها: اقلعي يا بت..
ميسره علي السرير: ايه ياعم قله الادب دي انا واحده شريفه... 
جاسر بيحاول ينزلها من علي السرير وبيقولها : انزلي ... اقلعي التيشرت و امسحي الزفت الي نزلتيه علي الواتس داا
ميسره: لالا
جاسر شدها ووقعت علي السرير وهو فوقيها
ميسره: اوعا خلاص هقلعه بنفسي.
جاسر: مين قلب بطه بلدي دلوقتي ..
ميسره: خلاص اوعا يا جاسر متبقاش غلس. 
تلفون جاسر رن بعد عن ميسره
جاسر: عملتو ايه؟؟؟
..................
جاسر بصوت عالي: يعني اي مش مصدقين ان دي كانت خطه
...............….
جاسر بضيق: خلاص اقفل!
جاسر قفل وخد مفاتيحه وكان خارج. 
ميسره: جاسر!!
جاسر لف ليها
ميسره: رايح فين ؟؟
جاسر بص ليه ومش عارفه يرد عليها. مش عايز يجرحها
ميسره بدموع: رايح عند واحده. 
جاسر: ميسره انا خايف عليكي ولله 
ميسره بدموع: ط.. ط. ب... طب بصي ممكن نجرب هنا وا...وانا هحاول... 
جاسر: ميسره الموضوع مش سهل. 
ميسره: هنجرب بس. 
                           :٭٭٭٭:
ادم نايم ونور جنبه 
ادم حس بوجع جامد قام من جنب نور براحه علشان متحسش بيه وراح عند البار اللي موجود في الشقه وفضل يشرب علشان يخفف الالم بس بيشد عليه اكتر رجع علي السرير نور حست بيه.. 
نور: ادم كنت فين؟؟
ادم: نور محتاجك....
نور باستغراب: مش فاهمه. 
ادم بدا يبوسها ب'عنف : مش مهم يا نور 
نور: ادم ابعد انت بتو'جعني كدا
ادم: معلش يا نور علشاني استحملي
نور فهمت ان ادم تعبان وعايز حاجه يلهي بيه عقله عن التعب فااستسلمت لادم 
بعد فترة ادم تعب ونام زي مهو علي نور 
نور حولت تبعده عنها بس كان تقيل.
"""""""”"""""""""""""""""""""""
تاني يوم الصبح
ادم صحي لقي نور تحته وجسمها مليان علامات حمره وورقه من عنفه معاها وراسه بتوجعه اووى.
ادم: نور نور اصحي!!
نور صحيت: انت كويس يا ادم 
ادم بصلها بكسره : انا اللي عملت فيكي كدا؟؟
نور: مش مهم يا ادم اهم حاجه انت كويس دلوقتي
ادم: ردي يا نور انا اللي عملت فيكي كدا؟؟
نور هزت راسه بمعني ااه
ادم بغضب: وازاي يعني متمنعنيش او تبعديني عندك .؟؟
نور: ادم انت كنت تعبان 
ادم بزعيق: ومتنيل حتي ولا اموت اهم حاجه مأذكيش كدا.
نور بدموع: بعد الشر عليك 
ادم خده في حضنه: خلاص يا روحي متعيطيش 
نور صوت شهقاتها علي 
ادم:خلاص يا نور متزوديش عليا ....
نور مسحت دموعها:هقوم اعملك حاجه تكلها قبل مانروح عند الدكتور.
                        ★☆★.  
 *_عدي شهر ادم كمل فيه علاج وخلص نور مسبتوش لحظه وكانت سند ليه علطول ورجع عاش مع ابوه* 
. *ماك قدر يخرج من السجن* 
 *ساميه رفضت  كلام عماد وقالتله ان كد اكدا كل حاجه راجعه لعيالها بس عماد مسكتش** 
. *جاسر راح عند دكتور نفسي وطلع عنده ساديه بسب ان ابوه كان بيضر'ب ساميه وهو صغير واتعالج منه* 
 *وميسره بترد كل اللي عملو فيها* 
 **اسلام اخد شقه جنب بيت شاهين و شاهين وعياله فضلو يحولو معاه علشان يعيش  معاهم بس هو رفض وخد شقه* 
 *ايڨا اخدت مسؤلية علاج زهراء بعد ما ادم خلاها تبقي رئيسة قسم الأورام في المستشفى بتاعته .* 
٭٭;
""""”""""""""""""""""""""""""""
ادم ويوسف رجعين متأخر بليل من الشغل شافو جاسر نايم علي الكنبه في الصاله..
يوسف: ماله اخوك داا نايم هنا ليه؟؟
ادم: يمكن ميسره زعلته او متخانقين.. 
يوسف: طاب استني. 
يوسف قرب من جاسر ومره وحدا 
يوسف: جااااااسر. 
جاسر صحي مفزوع : ايه في ايه
يوسف قعد جنبه من ناحيه وادم من ناحيه 
يوسف: اي الي منيمك هنا؟؟ 
ادم بضيق: بنت خالك عامله فقره اغراءو مش راضيه تخلص فسبتلها الاوضه كلها.
يوسف قام وقف قدمه وزعق: اي يا عيال شاهين بقالكم اكتر من تلت شهور متجوزين محدش فيكم عارف يتعامل مع مراته
دا ابوكم كان الدنجواي 
متجمدو كدا مش حته بنات انت وهو  اللي مش عارفين تخدو حق ولا باطل يا فرحت الحج  شاهين فينا لو عرف...
جاسر: بس يا عم دي اسراء بتنيمك علي الكنبه لحد دلوقتي .
يوسف:احم ليه بس كدا دا انا اخوك والستر حلو.
جاسر:محدش بايضه ليه في القفص غير ابن المحظوظه ادم دا ساعه ما بيقول نور تلاقي البت بقيت عامله زي الكتكوت المبلول 
ادم بضيق:يعينك يعم انت 
يوسف قام بغضب:بس خلاص يا جماعه انا ناوي المرادي؟
ادم بضحك: رايح فين يا يوسف
يوسف: اريح انام 🚶🏼‍♀️
ادم: لا براڤو عليك بجد!
ادم قام وجري ورا يوسف وحط ايده علي كتفه وهو بيضحك ويتنمر عليه طلعو سواا
                    *****
ادم دخل الاوضه وهو بيصفر قفل الباب ولسه هيلف. وقف مكانه متنح. لاحظ ان نور اتحرجت 
قعد علي الكنبه بكل هدوء وشاور لنور : تعالي. 
نور اتقدمت وادم قعدها علي رجله وحط وشه في رقبتها : مين قلك اعملي كداا؟؟
نور: محدش انا عملت لنفسي.. اااه
ادم عضها في رقبتها : بتكدبي يا نور 
نور ببراءة: اسراء. 
ادم بعد: امم طب  عارفه اي اللي هيحصل بعد البس داا؟؟
نور باحراج ووشها احمر : ا... اه اسراء قالتلي وسكتت .
ادم بفرحه وشال نور: ربنا يخليكي ليا يا مرات اخويا
ادم حط نور علي السرير وبدأ يفك قميصه
نور حطت ايدها علي وشها.
ادم: نورر شيلي ايدك من علي وشك وبلاش كسوف انا حلالك.
نور شالت ايدها بكسوف برضو واستحياء 
                      ******
يوسف دخل الاوضه و ولع النور 
يوسف بصدمه: احيييييه اوضتي دي؟؟
اسراء باحراج: هتسكت ولا اروح اغير؟؟
يوسف: لا بالله الواحد مامصدق تحني دا كان كمان شويه والحج  كان هيجي يقف علينا ويقول يلا...
اسراء: يوووووسف
يوسف: قلب يوسف يا ناس 
                    ******
جاسر فتح الباب وهو علي اخره. 
ميسره كانت وقفه علي السرير وبترقص علي اغنيه ادلعي يا موزه. 
جاسر: ايه دا..؟؟
ميسره طفت الاغاني 
ميسره بتوتر: اي مش تخبط قبل ما تدخل ..
جاسر بخبث: مش تقوليلي يا روحي كنا رقصنا سواا
ميسره بترجع لورا: جاسر عايز ايه اثبت مكانك
ميسره جريت وجاسر مسكها وحاوطها : وربنا ميحصل دا انا ناوي ونيه لله .
ميسره: جاسر لو قربت هزعلك..
جاسر بخبث: طب متجي نقرب ونشوف مين يزعل مين.... يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
الكل قاعد في الجنينه ادم بيلعب كورة، يوسف قاعد يتكلم مع باباه والبنات بيعملوا وجبات سريعه. 
ادم بينطط الكوره علي راسه ونور ماسكه ازازه مايه وفوطه وقاعده تتفرج عليه. 
ادم رمي الكوره بعيد وراح عند نور اخد منه الفوطه والمايه.
ادم: شكرا يا بنوتي... 
نور: لعبك حلو اوي يا ادم
ادم بيمسح وشه: عجبك يا روحي...
نور: جداً ليه مطلعتش لعيب كوره مثلاً... 
ادم: فكك من الحوار دا انا جعان دلوقتي. 
نور:هروح اجبلك حاجه تاكلها. 
ادم باسها وقال : تسلميلي يا روحي. 
ادم راح قعد مع باباه ويوسف وجاسر ومحمد. 
شاهين: اي بقا ناوين تسافرو شهر العسل فين؟؟
يوسف: لا احنا مش هنسافر.
شاهين باستغراب: ليه ؟؟
يوسف: مش هينفع نسيبكم انت وعمي محمد لواحدكم خصوصاً ان مش متأكدين ان ماك هرب علي فرنسا فعلاً. 
جاسر: انا لحد دلوقتي مش مطمن حاسس ان في حاجه غلط.
ادم بص لباباه بمعني 
( لحد دلوقتي مقولتش اي اللي بينك وبين عم نور) 
شاهين اتنهد: عارف يا ادم عارف عم مراتك يبقي عدوي من سنين.
يوسف بستغراب: السبب؟؟
شاهين:من 30 سنه كان عندي ساعتها 20سنه شب طايش بقي اتعرفت علي واحده متجوزه كانت بتكره جوزها ومره في مره قبلته واتكلمت معاه وبعدين... 
جاسر: قصدك ان....
شاهين: ايوه اللي في دماغك..... بعده بكام يوم أخباره اختفت ومعرفتش عنه حاجه عدي سنه واتنين وفجاء لقيت جوزها طلع وعايز ينتقم مني. 
يوسف بحزن: وهو السبب في موت ماما صح
شاهين: اسف يا ابني ولله كانت لحظة ضعف. 
يوسف قام وهو بيحاول يمنع دموعه. 
: لا عادي يا بابا دا قدر ومكتوب ومشي.. 
اسراء شافت يوسف ماشي زعلان راحت وراه
نور راحت عند ادم وهمست ليه: هو في ايه الكل زعلان ليه؟؟
ادم: مفيش حاجه يا روحي متشغليش بالك ..
محمد بص لشاهين بعتاب. 
شاهين بحزن: عارف انك حزرتني. 
عند يوسف قاعد علي السرير وحطت راسه بين ايده
اسراء دخلت بهدوء:يوسف مالك 
يوسف: اسراء انزلي مش عايز حد معايا دلوقتي عاوز اكون لوحدى.
اسراء: يوسف انا... 
يوسف بصوت عالي: ايه مش بتفهمي قولتلك مش عايز حد سبيني ومشي. 
اسراء بكل هدوء: لو هترتاح اصرخ تاني بس انا مش طالعه. 
يوسف بدأ يكسر في كل حاجه. : اطلعي برررررراااا سبوووني في حااالي
اسراء راحت عند يوسف وفضلت تكسر معاه. 
لحد متعبوا وقعدوا علي الارض سواا. 
اسراء بتعب: مالك؟؟
يوسف بدموع: قولتلك يا اسراء كان السبب في موتها اهماله موتها.
اسراء مسكت وشه بين اديها : كلنا بنغلط يا يوسف.
يوسف حضنها جامد وعيط....
الباب خبط.....
ادم: يوسف افتح انت كويس؟؟
اسراء من جوه: كويس يا آدم هو بس عايز يرتاح شويه..
جاسر: تمام شويه كدا وهنيجي نطمن عليه.
******
ام ميسره: وانت هتفضل قاعد زي قِلتك كدا
عماد: يعني عايزاني اعملك اي اللي كنت بجيب منه القرشين مش عارف مين لعب في دماغه وعاملي فيها الخضره الشريفه والرجل الي كنت ببعتله اخبار عائله شاهين مقابل الفلوس اتحبس...
مراته: طاب وبعدين.... 
عماد: معرفش بس هتتحل هو تقريباً الراجل دا طلع من السجن وهيبقي يلعب علي الحامي .
وقولي لبنتك تشد حيلها وتحاول تجبلنا قرشين حلوين. 
مراته بسخريه: لا يخويا متقولش آل.. البت بتموت فينا دي مبتكرهش غيرنا لو قولتلها علي حاجه هتسيحلي
عماد: بت دماغها جزمه جوزتها تنفعنا قامت تعبتنا اكتر . 
******
زهراء: طاب بالله خليكي بايته معايا 
ايڨا: معلش يا زهراء عندي شغل بكره لو عايزه تيجي تباتي معايا انتي تعالي وبعدين دول هما خطوتين. 
زهراء: يووووه اسلام مش راضي .
ايڨا: طب استني انا هحاول اقعنه بس هو فين؟؟
زهراء: في اوضته. 
ايڨا واقفه علي باب الاوضه 
اسلام لسه طالع من الحمام لابس بنطلون بس 
ايڨا خبطت علي الباب باحراج
اسلام لبس التيشرت. 
اسلام: اتفضلي يا انسه ايڨا مش هتباتي النهارده؟؟
ايڨا: لا عندي شغل بكره بس ممكن تخلي زهراء تيجي معايا. 
اسلام كان عاوز ايڨا تبات مع زهراء هو بدأ يتعلق بيها
اسلام: مش هينفع والله يا ايڨا بس باتي عندنا النهارده ونا بكره اوصلك المستشفى. 
ايڨا: هدومي وكل حاجتي في بيت عمو شاهين. 
اسلام بسرعه: مش مشكله البسي من عند زهراء 
ايڨا: طيب تمام.
*******
ادم: خلاص بقا يا باشا روق احنا مش متعودين عليك كدا. 
يوسف: خلاص يا ادم انا كويس
جاسر: طب بقولك ايه بما اننا بقالنا زمان معملناش دماغ انا مظبط ليكم حتاده سهر فوق السطوح لوز... 
يوسف: انت عايز ابوك يمسح بينا الارض ياض. 
*جاسر: يعم هيبقا نايم. 
يوسف بص لادم: ايه رأيك؟
ادم: انتو حرين كدا كدا بابا مش بيقدر يتكلم معايا. 
جاسر: اشطا ساعتين وهستناكم فوق يكون نام. 
يوسف بضحك: طب مفيش نسوان.
جاسر: لا ولله هاتهم انت يا بابا..
*******
ميسره: الشباب هيعملو دماغ فوق السطح. 
اسراء: واحنا ملنا؟؟ 
ميسره: الا مالنا ونص كمان يا اسراء 
اسراء: ميسره مش علشان عايز تتخانقي انت وجاسر تجرينا معاكي. 
ميسره ببراءه: اخص عليكي يا اسراء انا بتاعت كدا. 
وبعدين خايفه علي جوزك. يعني يرضيكي جوزك يبقا مدمن .
اسراء: عايزه اي يا ميسره؟؟ 
ميسره: نقول لعمي شاهين علشان يربي عياله صح ونخد ثواب.. 
اسراء: حاضر يا ست الشيخه. 
ميسره بصت لنور: وطلعي البت دي برا الحوار علشان *كل دور هي الي بتفتن علينا. 
نور: يعني اي يعملو دماغ. 
ميسره: اقتلوه قبل ان يتكاثرو. 
ادم خبط علي الاوضه
ادم: احم ازيكم يا بنات عايز نور. ..
نور قامت لادم وميسره كانت بتبص عليه بقرف. 
نور وادم ماشين وهو ماسك ايدها. 
ادم: انا هطلع اقعد مع الشباب شويه فوق واحتمال اطول نامي انتي ماشي.
نور هتموت وتسأله يعني ايه يعملو دماغ بس خافت من ميسره 
نور: حاضر 
ادم: نور عايز تقولي حاجه.؟
نور: لا مفيش بس مطولش فوق. 
ادم باسها: حاضر روحي ادخلي نامي انتي علشان جاسر بيرن. 
نور دخلت لاوضه بتاعتهم وادم طلع للشباب. 
*
*****
شاهين: بتعملو ايه؟؟ 
جاسر رمي السجاره اللي في ايده بسرعه. 
ويوسف من الصدمه دخلها جوه بوقه
ادم واقف مبتسم لانه مكنش بيشرب معاهم. 
شاهين: طلع اللي في بوقك هتتحرق يا حبيبي. 
يوسف طلع السجاره ورماه
شاهين: بتحششو علي السطح يعيال شاهين. 
يخساره تربيتي فيكم. 
جاسر: يا بابا... 
شاهين: اي يا دكتور يا محترم يا قدوه عاوز طلابك زيكم بيحشش تصدق حتي لو الكليه فكرت ترجعك انا اللي هروح واقولهم علي كل عمايلك. 
يوسف: اسفين يا حج
شاهين: اللي حصل دا ميتكررش تاني فاهمين. 
ردو كلهم في صوت واحد: *فاهمين. 
شاهين اتنهد: يا ولادي انا خايف عليكم ولله مش عايز اللي حصلي يحصلكم. 
عارف يايوسف يوم ما عملت العمله المهببه دي كنت سكران خسرت امك وحاجات كتير واولهم نفسي انا خايف عليكم يا ولاد.
كلهم راحو عندو وحضنوه: مش هتكرر تاني يا بابا. 
شاهين: خلاص اوعو هتخنقوني بتعملو ايه. 
يوسف بعد: قلب الاب يا جماعه. 
شاهين: يلا الجو هنا برد وهتتعبو. 
كلهم نزلو وشاهين دخل اوضته
يوسف: اكيد بابا معرفش لنفسه يعني واحده من البنات قالتله. 
ادم: مش بنوتي اكيد..
جاسر بضيق لانه عارف ان محدش بيعمل كدا غير ميسره بس قال : اسراء اكيد
يوسف: اي يا عم متهدي اسراء متعملش كدا كانت جات واتكلمت معايا. 
جاسر باستسلام: هي ميسره!!
ادم:بالظبط فلم مراتك يا جاسر. 
*******
ادم قاعد ونور في مكانها المعتاد ف ( حضنه)
ادم: بنوتي هي اللي قالت لبابا اننا علي السطح فوق. 
نور: لا دي ميسره هي يعني اي بتحششو يا ادم. 
ادم قربها منه
: ملكيش دعوه بالحاجات دي انتي يا بنوتي. 
ادم حطها علي السرير وشدها لحضنه وطفي النور....
*******
جاسر: انتي اللي عملتي كدا صح؟؟
ميسره: وربنا ما انا دي اوختشي مٌني. 
جاسر: مش وقت هزار يا ميسره وللي حصل دا ميتكررش تاني خليتي منظري قدام اخوتي زبالة 
ميسره: يعني عايزني اشوف بتعمل الغلط واسكت
*جاسر: تعالي وقوليلي يا *ميسره ان دا غلط.... 
ميسره: خلاص انا اسفه مش هتكرر تاني
جاسر: ميسره لو في حاجه غلط او مش عجباكي تعالي قوليلي ونشوف حل سوا بلاش تعملي موقف وتخليني صغير ومش قادر اسيطر علي مراتي* 
ميسره: اسفه ولله انا كنت بهزر بس. 
جاسر: متحصلش تاني 
ميسره: *حاضر** 
******تاني يوم******
**اسلام: امال فين ايڨا يا زهراء* 
*زهراء: اتصلو ف شغل مستعجل بليل ومشيت* 
*اسلام بضيق: وازي يعني متصحنيش اوصلها* 
*زهراء: قالت ملوش لزوم اني اصحيك* 
*اسلام: لزوم ايه وزفت ايه بس* . 
طلع تلفون وتصل بيها مفيش رد 
اتصل تاني لا رد....
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
ادم: صباح الخير يا بنوتي
نور: صباح نور يا قلب بنوتك. 
ادم قرب عليها: اممم ادلعي ادلعي. 
نور حضنته:هتروح المستشفى النهارده؟؟
ادم:لا واخد اجازه علشان اقعد معاكي
نور:طب نروح عند ماما. 
ادم: وماله نروح وبعدين نتفسح شويه. يلا بس قومي خدي شور ونفطر. 
نور باسته من خده: حاضر 
نور دخلت الحمام فون ادم رن
ادم: ايوه صباح الخير يا اسلام 
علي الطرف التاني اسلام بسرعه. : صباح النور يا ادم. انت في المستشفى. 
ادم: لا واخد اجازه
اسلام: طاب انا رحت المستشفى وملقتش ايڨا هناك هي رجعت البيت صح. 
ادم: لا هي مرجعتش البيت من ساعه ما راحت عندك. 
اسلام: ازاي دي مشيت في نص الليل. 
ادم: عشر دقايق واكون عندك ونشوف في ايه. 
نور طلعت من الحمام. 
: ايه فين يا ادم. 
ادم: معلش يا روحي هنلغي مشوار النهارده. علشان في مشكله. 
********
ماك: تؤ تؤ صغيرتي انها مجرد البدايه. 
ايڨا:انا اكرهك ماك اكرهك. 
ماك بضحك: اوووه من تقول هذا تلك الفتاه التي كانت تعشقني لا تذكري كيف تركتي اهلك من اجلي. 
ايڨا بغل وهي بتحاول تفك نفسها من الكرسي 
: انا اكرهك ماك واكرهه كل لحظه كنت فيها معك. 
فقط دعني اذهب. 
ماك: لكي ذالك عزيزتي. 
ماك فكها وشاور لرجالته: اقضو عليها
ماك قالهم كدا وطلع 
الرجاله فكو ايڨا ولقيت مجموعه من الرجال حوليها. 
ايڨا: حسنا فلنبدأ........ 
ماك واقف ورا الباب بيتكلم في التلفون. 
ماك: نعم تبقي ذالك الجاسر الغبي 
........... 
ماك: تخلص منه اليوم او تخلص من زوجته كل ذالك سيألمه. 
......... 
ماك: لا لقد نال يوسف عقابه عندما خسره والداته في الماضي. 
.......... 
ماك: حسنا حسنا الي اللقاء 
ماك قفل التلفون 
لاحظ هدوء غريب طالع من لاوضه 
شاف ايڨا واقفه ومصوبه السلاح وبكل قهر
ماك رفع ايده: اووو لقد قتلتيهم عزيزتي 
ايڨا: نعم وحان دورك ماك
ماك بدأ يقرب منها: اصبحتي شرسه ايڨتي اين تلك الفتاه الصغير التي كانت تدوب من مجرد لمسي لها
تلك الصغيرة التي كانت تنفذ كل ما اطلبه لدرجه قتلت اطفالها الثلاثه من اجلي. 
ايڨا بترجع لوره مع كل كلمه 
اتحصرت في الحيطه وماك قريب منها. غمضت عنيها. 
ماك: يبدو اني مازلت اؤثر عليكي صغيرتي 
ايڨا: لا لان اسمح بذلك مجددآ
طلعت رصاصه من المسدس. 
**********
اسلام: انا هتجنن دورت عليعه فكل مكان ملقتهاش وسألت كل زملاتها 
ادم: ان شاءلله هتلاقيها. 
جاسر بعصبيه: هنلاقيها ازاي واحنا من الصبح ندور. 
ازاي تسيبها تنزل لوحدها في اليعل
اسلام: ولله ماكنت اعرف نزلت ومقالتش 
وصلت اتصال لاسلام منها 
بدموع: اسلام الحقني انا قتلت ماك والرجاله بتاعته بيدورو عليا هموت يااسلام.. 
كنت عايز اقولك بس اني بحبك...وفصل الخط 
اسلام بصوت عالي: ايڨااااااا وربنا لاخلص عليهم واحد واحد. 
*******
ادم وجاسر واسلام وصلو قدام المكان اللي فيه ايڨا 
جهاز تحديد المواقع باخر مكالمه اتكلمتها
اسلام كان داخل وهو موجه مسدسه قدامه. 
بيمشي براحه فجاء حد خبط فيه. 
اسلام: ايڨا
ايڨا بخوف: هيقتلوني يا اسلام  هموتوني بيجرو ورايا 
طلعو شويه شباب 
: اهي امسكوها 
اسلام خبي ايڨا ورا ضهره. 
اسلام: مش رجوله كلكم علي بنت. 
وبدأ يتخانق معاهم
ادم وجاسر كانو  بيدور في مكان تاني بس اول ما سمع الصوت راح وبدأو يتخانقوا مع اسلام. 
خلصو خناق وخدو ايڨا ومشو. 
راجل: سيدي لقد مات اخوك ماك
....... 
:  حاولنا سيدي ولكنهم استطاعوا يتغلبوا علينا
....... 
حسنا سيدي سنلحق بهم
*******
ادم دخل الاوضه ملقاش نور قعد علي السرير وماسك دراعه
نور طلعت من الحمام شافت ادم اتخضت و جريت عليه. 
نور: ادم. ادم مالك انت كويس
ادم:جرح صغير يا روحي 
نور قطعت قميص ادم
: صغير اي انت مش شايف الدم الي طالع 
نور جابت  علبه الاسعافات الاوليه ونطفتله وطهرت الجرح. 
ادم بيبص ليها وهو مبتسم 
: ياااها يا ياريت انصاب كل يوم. 
ادم قاعد علي السرير ونور قاعده تحت علي الارض بتنضف الجرح. 
نور بعيط: بعد الشر عليك. 
ادم بمزح: طاب عايز بو'سه
نور قامت وباسته من خدو وعلي راسه وتقريبا مخلتش مكان في وشه. 
: اهو بس متقلش كدا تاني
ادم: تعالي يا هبله. 
نور نامت جنب ادم وهو حاوطها بايدو السليمه. 
ادم بيحرك ايده علي شعر نور. 
: بتخافي عليا يا نور 
نور اثر الدموع لسه في عنيه 
: في حد مبيخفش علي باباه. الحنيه والحب الي خسرتهم وانا صغيره مع بابا لقيتهم معاك. 
ادم باس راسها: ربنا ما يحرمني منك يا روح ادم. 
******
اسلام خبط علي اوضة ايڨا في بيت شاهين
علشان زهراء معاها فتحت ايڨا الباب. 
اسلام ابتسم: زهراء فين ؟
ايڨا: في الحمام بس هي هتقعد معايا النهارده. 
اسلام: بقيت كويسه
ايڨا: احسن
اسلام: ليه نزلتي من غير متقوليلي....
ايڨا: انا كنت هصحيك ولله بس لقيتك نايم وتعبان مرضتش. 
اسلام بخبث: اممم يبقا اثر الروج اللي كانت علي خدي بتاعتك...
ايڨا باحرج: لا مش انا... 
اسلام بص يمين وشمال يتأكد ان مفيش حد وباس ايڨا
: كدا خالصين
******
ادم نايم علي السرير مغمص عنيه وايده ورا راسه 
ادم: مين الي بيخبط يا نوري
نور: الخدامه بتقول تنزل تصلي الضهر مع عمو محمد
ادم: اه النهارده الجمعه. هو متعود نصلي جماعه كل يوم جمعه في الشهر في البيت 
وانتي كمان يلا علشان بنصلي كلنا. 
... 
محمد واقف امام علشان صوته في القران حلو 
ووراه شاهين ويوسف 
الصف التالت ادم. جاسر. اسلام 
وراهم. اسراء. ميسره. زهراء. نور
محمد بدأ صلاه وايڨا واقفه تتفرج عليهم ودموع في عنيها. 
محمد ختم الصلاه وكان طالع اوضته بس 
ايڨا: عمو محمد
محمد بص ليه: خير يا بنتي 
ايڨا: ا.. انا.. عايزه ادخل الاسلام. 
محمد ابتسم: متأكده يا بنتي 
ايڨا هزت راسها. 
محمد: اهم حاجه تكوني عايزة تتدخلي بقلبك قبل لسانك
ايڨا: متأكده
محمد: أشهد ان لا اله الا لله واشهد ان محمد عبده ورسوله 
ايڨا قالت وراها اول مخلصت ميسره زغرطت 
محمد بدموع: الف مبروك يا بنتي. يلا علشان تصلي او جمعه ليكي 
ايڨا: بس بشرط تصلي بيا زي مصليت بيهم 
محمد: من عنيا انتي تأمري 
زهراء خدت ايڨا تعلمها الوضوء. 
ونزلت
محمد بحنيه: خدي دول
ايڨا: اي دول يا عمو محمد
محمد: الاسدال والمصحف السبحه بتوع ام اسراء هي كانت بتحبهم اوي. 
قلت بدل ما هما مركونين. استخدميهم علطول 
ايڨا: اكيد. 
محمد: معلش بقا يا اسراء كانو المفروض يبقو من نصيبك. 
محمد خلص صلاه مع ايڨا 
محمد: حرماً
شاهين: بالمناسبة دي يلا نتعشاء كلنا برا...
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
ادم : عايزه تلعبي حاجه يا بنوتي. 
نور بفرحه: اه عايزه اركب اللعبه دي
شاهين اخد العيلة كلها وطلعو اتغدو برا وبعد البنات طلبو يروحو الملاهي. 
ادم وقف: بعد اذنكم بقا يا جماعه. 
يوسف: ااااوووه ادم شاهين هيركب لعب العيال دي 
ادم: مش حرم ادم شاهين عايزه تركب يبقي ادم شاهين هيركب
يوسف: لا اهدي كدا يا شبح شايف البنات بيصولنا ازي. 
ادم:وانا مالي اللي عايز ياخد مراته ويروحو يلعبو 
بص لاسراء.و ميسره .... 
رجالتكم مش، بيحبكم علي فكره... يلا يا نوري. 
ادم اخد نور ومشي. 
محمد: تعالي معايا يا اسراء نجيب ايس كريم حد عايز؟؟. 
يوسف: طب خليك انت يا عمي وهروح انا. 
محمد: لا خليك انا عايز اتكلم مع اسراء شويه. 
اسراء: حاضر يا بابا... اسراء قامت مع باباها. 
........... 
محمد: اخبارك  ايه مع يوسف؟؟ 
اسراء ابتسمت: كويسه الحمدلله. 
محمد: ربنا يهنيكم... سكت شويه وكمل..... يوسف ضهرك من بعدي يا اسراء وعمك شاهين ابوكي التاني.. لو في يوم زعلتي انتي ويوسف. اوعي تعملي زي البنات الهبله بتاعت اليومين دول 
عاتبيه بينك وبينه  اعملي كل حقوقك كزوجه بس بسكوت ودا هيبقي اقوي الف مره من الصريخ والصوت العالي 
لو ربنا كرمك ببنت تسميها علي اسم امك. واوعي في يوم تنسيني انا او امك
اسراء قلبه اتقبض: ليه بتقول كدا يا بابا ربنا يخليك لينا. ومحدش هيسمي بنتي غيرك. 
محمد ابتسم : متخافيش ان بس بقولك كدا محدش يضمن عمره. يلا بقا أتاخرنا عليهم 
.......... 
اسر بغضب: ااااازي قتلته ازاااي وانتو كنتو فين. 
: يا باشا.... 
اسر: اخرس خالص نص ساعه وسمع خبرها فاهم. 
: حاضر يا باشا 
اسر بص علي عماد الي وقف وراء
اسر: وانت تتصرف معرفش كل املاك شاهين تنزل الارض النهارده تخليه يمضي من غير ميخد باله اخر النهارده ولا هخلص عليك. 
عماد: طب والحساب. 
اسر: هديك اللي انت عايزه غير ان كل لاملاك الي هتمضي عليه شاهين خليه باسمك 
عماد: حاضر يا باشا 
اسر: وربنا لصفيكم كلكم. 
******
نور قاعده جنب ادم وماسكه الدبدوب اللي جبهوله ومبسوطه. وادم مشغول في الكلام مع ابوه بس ماسك ايدها من تحت الطرابيزه. 
اسلام قعد ومركز مع كل حركه من ايڨا
اسلام: احم شاهين بيه بما انك يعني بتعتبر  ايڨا زي بنتك ف..  انا طالب ايدها منك. 
شاهين:ولله تسألها ونشوف رأيها 
الكل بص لايڨا وهي اتحرجت. وحاولت تهرب من الموقف. 
ايڨا: ع.. عمو محمد جه بالايس كريم.... وقامت تجري 
في نفس الوقت كان محمد واسراء جاين من الجهه التانيه.. وايڨا بتعدي بسرعه علشان توصل لمحمد ومش واخده بالها من العربيه اللي جايه 
محمد جري علي لايڨا يبعدها عن الطريق
: ااااايڨا....... 
اسراء كانت وقف مصدومه لحد ما حست بدم ابوها علي وشها 
اسراء: باااااااااابا..... ودي كانت اخر حاجه حست بيه. 
******
اسراء: بابا. بابا. بابا محصلش ليه حاجه. 
اسراء قامت مفزوعه لقيت يوسف جنبها وباين عليه الحزن مسكت فيه.. 
اسراء منهاره: بابا بابا يا يوسف بابا كويس صح. طب. هو فين انا عايزه.خليه يجي. 
يوسف بحزن: ربنا يرحمه 
اسراء فضلت تضرب في يوسف: لا لا بابا كويس بابا محصلش ليه حاجه. 
يوسف مسك ايدها: فووووقي يا اسراء عمي محمد مات 
اسراء بصوت عالي: لااااا بابا محصلش ليه حاجه. 
يوسف: مات يا اسراء اااأفهمي. 
اسراء بدأت تهدي وقعدت علي السرير وضمت رجليها
يوسف بحنه: دا قدر ربنا يا اسراء.... قومي يا روحي علشان تودعيه قبل الدفن. 
اسراء قامت مع يوسف وهي تايهه. 
اخر اليوم بعد الدفن والعز خلص.... 
يوسف دخل لاوضه ملقيش اسراء كان هيتجنن دور عليها في الاوضه. 
يوسف: اسراءاسراء انتي فين 
سمع صوت طالع من الحمام حاول يفتح الباب كان مقفول مترددش لحظه وكسره 
لقي اسراء قاعده وضمه رجليها وبتعيط يوسف جري عليها وحضنها. 
اسراء بعيط: بابا.... بابا... يا يوسف خلاص راح مفيش بابا ولا حتي ماما. 
يوسف: انا ابوكي وامك واخوكي وجوزك يا اسراء. 
اسراء: لا يا يوسف انا عايزه بابا.
يوسف باس راسه: يلا ننام يروحي 
في اوضة محمد. شاهين ماسك هدوم محمد وبيتكلم معاها. 
: خلاص يا محمد سبتني سبت اخوك لوحده في الدنيا دي.
خلاص راح اللي وصاني عليه ابويا وامي
طب وعيالي هيعملو ايه من بعدك دول كانوا بيحبوك اكتر مني.
هشكي لمين.مين هيبقي سندي وضهري من بعدك.... 
عارف رغم انك الصغير بس طول عمري بعتبرك اكبر مني 
بنتك هي بنتي متخافش عليها..... 
اسراء نايمه في حضن يوسف وكل شويه بطلع شهقات اثر العياط الباب خبط 
يوسف ساند ضهره علي السرير بيفكر وبيحرك ايده علي شعرها اسراء. 
الباب خبط يوسف اتعدل في قعدته: اتفصل. 
دخل شاهين: اسراء عامله اي دلوقتي ؟؟
يوسف: فضلت تعيط لحد ما تعبت ونامت. 
شاهين باس راس اسراء 
: خلي بالك منها يا يوسف ومتسبهاش تقعد لوحدها كتير علشان تنسي
يوسف: حاضر يا بابا. 
شاهين:ربنا يصبرها. 
******
جاسر قاعد وساند راسه بين اديه 
فجاء حس بايد علي كتفه.وكانت ميسره. قعدت جنبه
ميسره بحزن: انت كويس؟
جاسر اترمي في حضنها وعيط. 
: لا انا مش كويس يا ميسره..   ط.. طب هحكي لمين كل مشاكلي دلوقتي ...هلعب مع مين كوره هدخل المطبخ مع مين ......دا كان اقربلي من ابويا 
مين هيواسيني ويقولي هتعدي 
ميسره عيطت وحضنها جاسر
جاسر: كل واحد فين دخل لاوضه بتاعته علشان يعيط ومظهرش للتاني ضعفه علشان مانضعفش كلنا بس والله كلنا مكسورين من بعد وفاه عمي محمد. 
ميسره مسكت وشه بين اديها. 
ميسره: لا انت قوي يا جاسر عارف ان  موت  عمي محمد هيأثر فينا كلنا بس هو في مكان احسن دلوقتي مع مراته ادعيله ولازم كلنا نكون سند علشان اسراء. 
جاسر رجع حط راسه في حضن ميسره. 
عند ادم ونور 
ادم حضن نور بهدوء ومش راضي يتكلم
نور: ادم انت.. 
ادم: هشششش مش عايز حاجه غير حضنك دلوقتي. 
نور: ادم يوسف محتاجك جنبه دلوقتي ماينفعش تسيبه. 
ادم: يوسف مع مراته كل واحد جوه اوضته دلوقتي 
نور طلعت ادم من حضنها ومسكت وشه بين اديها. 
نور:طاب وباباك يا ادم هو كمان محتاجك دا اخوه ماينفعش تسبوه لوحده الواحد لما بيقعد لوحده في مواقف زي دي بيتخنق اكتر ودا بيتعبه اكتر. 
ادم بتعب: حاضر يا نور هروح اشوفه وانتي شوفي اسراء 
******
شاهين قاعد وماسك صوره ليه وهو ومحمد وامه وابوه.... 
ادم وقف علي الباب: ايه يا حج. 
شاهين رفع وشه: سبت مراتك ليه يا ادم. 
ادم: هتنام مع اسراء وانا جيت اقعد معاك بما ان ماما عند بيت خالي. 
جاسر: ايه دا ادم هنا؟
ادم: اهو جاسر كمان جه. 
يوسف: لاوخد عندك وكمان يوسف. 
شاهين: يوسف سبت اسراء ليه انا مش قولتلك اقعد معاها. 
يوسف: معلش يا بابا هما البنات هينامو معاها النهارده وهما بنات مع بعض وهيفموها اكتر
شاهين: يا ابني مفيش حد بيفهم الواحده اكتر من  جوزها
يوسف: خلاص يا بابا هتبقا كويس
شاهين: تعالو يا عيال شاهين اشبع منكم مين عارف مين عليه الدور. 
كلهم جريو علي باباهم وحضنوه: بعد الشر عليك يا حج
 *عند البنات كلهم قعدين حولين اسراء علي السرير  بيتكلمو في موضوع مختلفه علشان يحاولو يلهوها.* 
دخلت ايڨا وهي حزينه ومٌحرجه
اسراء: تعالي يا ايڨا مالك؟
ايڨا بدموع: اسفه عارفه ان دا حصل بسببي. 
اسراء: لا يا ايڨا اوعي تقولي كدا دا قضاء ربنا. 
ايڨا جريت عليه وحضنته وقالت : اسفه. 
*****"
في مكان تاني 
عماد واقف علي قبر محمد بيحاول يفتحه. 
عماد: كدا كدا ميت والحي إبقي من الميت اخد ميراثك وبعدين اشوف اخوك...
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
عدا شهرين اسراء اتحسنت فيهم شويه ويوسف دائما معاها عماد اللي مات بسبب مجهول بعد ما لقوه ناس في قبر محمد وميسره اللي متأثرتش قوي بموت ابوها. 
يوسف: ياااه وصل بيه الطمع والوساخه للدرجاتي عايز يمضي واحد في قبره. 
ادم: اهو مات وهو بيمضيه خد أيه معاه يلا ربنا يرحمه. 
يوسف: بس عارف دي مش دماغ خالك عماد وموت عمك محمد لله يرحمه مش حادثه. 
ادم:  كان ممكن نقول ماك بس مات ،امي ربنا هداها الفتره دي هيكون مين ممكن يكون اسر اخو ماك. 
يوسف: معتقدش الواد دا مفيش اي اخبار عنه . 
ادم: مش عارف بس الدنيا تتلم وندور علي الموضوع دا بروقان. 
يوسف: ان شاءلله. 
ادم: اسراء عامله ايه ؟؟
يوسف: تعبانه علطول بتستفرغ ودايخه واكلها مش متظبط. 
ادم: طاب ما ممكن تكون حامل. 
يوسف: حامل اي بس ياادم هو دا وقته. 
ادم: طاب انت روحت بيه عند دكتور. 
يوسف: رافضه وبتقول ارهاق عادي. 
ادم: هاتلها اختبار في البيت مش هتخسر حاجه. 
يوسف: خلاص ماشي هشوف الموضوع دا بس معتقدش....وانت مش ناوي ترجع البيت بقي. 
ادم: ان شاءلله قريب احتمال بكره او بعده. 
يوسف: ان شاءلله هقوم انا دلوقتي علشان بابا بيرن
يوسف مشي وادم دخل المطبخ يدور علي نور. 
ادم لقي نور واقفه وسانده ايدها ع الرخامه  بتعب. 
ادم: انتي كويسه يا نوري. 
نور بتعب: مش عارفه حاسه اني تعبانه اوي ومش قادره اقف. 
ادم شاله وطلع بيها حطها علي اول مقعد. وبدأ يفحصها.... 
ادم: شكله اللي في بالي صح..... 
******
اسراء كان واقفه في المطبخ ولابسه اسود واثر التعب باين عليها يوسف حضنها من ضهرها. 
يوسف: روح يوسف بتعمل ايه. 
اسراء: بعمل شاي لعمي شاهين. 
يوسف: طب ارتاحي انتي وانا هكمل. 
اسراء: انا كويسه يا يوسف متخافش. 
يوسف باسها من رقبتها. 
: طب خلصي و انا مستنيكي علشان عايزك في موضوع... 
اسراء: حاضر يا يوسف. 
*********
نور و ادم رجعين من المستشفى بعد ما ادم شك ان نور حامل. 
نور: يعني انت زعلان يا ادم علشان انا حامل. 
ادم: يا نور مش زعلان بس انتي لسه صغيره يعني علي الاقل مش دلوقتي سنتين تاني تكوني كبرتي شويه. لا والمشكله انك حامل في توأم
نور ابتسمت: هنسميهم ايه
ادم: يووووه يا نور دا وقته هنسميهم ايه 
نور: خلاص يا ادم فك هو انا اول واحده تحمل وبعدين انا مش صغيره عندي 19سنه..... 
ادم: لا ولله وكدا كبيره... خلاص ماشي يا نور بس خدي بالك من نفسك ومتتحركيش كتير وشغل مش عايز.... 
نور: حاضر ولله بس روق انت كدا مبحبكش متعصب. 
ادم ضحك: فرحانه يا نور 
نور: اوي اوي يا ادم هيبقي عندي طفلين  منك حلوين وشبهك كدا. وهيبقو ولاد ان شاءلله. 
ادم: بس انا عايزهم بنات.... 
نور: لا قلبي بيقولي انهم ولاد 
ادم حط ايده علي بطن نور. 
نور: اهم حاجه انهم منك يا روحي.... 
*******
يوسف قاعد علي السرير بيهز في رجلها بتوتر. 
اسراء طلعت من الحمام وهي ماسكه الاختبار في ايدها
يوسف: اي طلع ايه. 
اسراء: مش عارف طلع خطين يمكن غلط ولا حاجه. 
يوسف: ابلسي نروح عند الدكتوره ونتأكد.... 
*****
بليل الكل متجمع ومبسوطين بخبر حمل اسراء ونور. 
نور قاعده جنب ادم. وهو حاضنها. 
نور: شايف باباك مبسوط ازاي. 
ادم باس راسه: ربنا ميحرمني منك. 
شاهين بفرحه: الف مبروك يا اولاد.وانت يا جاسر لازم تروح عند دكتور وتشوف سبب التأخير دا ايه. 
جاسر: حاضر يا بابا. 
ادم شاف امه واقفه بعيد وبتعيط 
ادم راح عندها ومسك ايدها وباسها. 
ادم: مالك يا ست الكل. تعالي اي مش عايز تفرحي بعيالك
ساميه حضنته عيطت. 
: الف مبروك يا حبيبي وربنا يجعله الذريه الصالحه ليك. 
ساميه راحت عند يوسف وهي مكسوفه. 
: الف مبروك ليك يا يوسف. 
يوسف ابتسم: الله يبارك فيكي. 
ساميه رفعت وشها بدموع:
اسفه.... عارفه اني فوقت متأخر بس اللي حصل لعماد خلاني اعرف ان الدنيا مش مستهله .... صوت عيطها علي اكتر..... 
وانا ولله يا يوسف مش سبب الحادثه ،اه انا قلت لعماد بس بعد كدا قلتله بلاش وان انا غيرت الخطه بس هو نفذهت لوحده.... اسفه. 
يوسف حضنها: وانا سامحتك ولله، اهدي بس. 
ساميه مسحت دموعه
ميسره:اي بقا يا جماعه مش هنقضيها هي. 
ساميه وقفت قدام شاهين باحراج: اسفه 
شاهين: اهم حاجه انك رجعتي عن الطريق الغلط
******
ادم واقف يتكلم في التلفون. نور حضنته من ورا وادم مسك ايدها و باسه وهو بيتكلم.... 
ادم خلص المكالمة ولف لنور شالها وحطها علي ترابيزه قدامه. 
ادم: ايه بقي 
نور: بحبك يا ادم
ادم قرب منه: وادم بيموت فيكي بس اي السبب بقي
نور: اممم حسيت اني مقصره معاك......
ادم: وجايه تعوضي دلوقتي... 
نور ضحكت: اه 
ادم: لا وحياه ابوكي اهدي كدا 
نور بدلع: براحتي.
ادم: نوررررر
نور بقمصه: اوعي انا مخصماك  
ادم ضحك: مخصماني طب تعالي يا هبله.... ادم شالها وحطها علي السرير وهي بتضحك 
ادم: يلا نامي بقا. 
الباب خبط وكانت ميسره. 
ادم: تعالي يا ميسره
ميسره: دي كوبايه لبن لنور علشان صحه البيبي.
ادم ابتسم واخدها منها: شكراً يا ميسره تعبينك معانا. 
ميسره: يعم عادي نور زي اختي. 
ميسره طلعت وادم رجع لنور. 
ادم: يلا يا روحي اشربي. 
********
يوسف: علي مهلك يا روحي براحه 
يوسف بيساعد اسراء تنام علي السرير 
اسراء: انا كويسه يا يوسف. 
يوسف: اه ماهو واضح يا روحي. علشان نبقي متفقين شغل كتير مش عايز واقفه في المطبخ لا في الف خدامه متتحركيش من مكانك. 
اسراء: كل دا 
يوسف: اسرررراء 
اسراء: حاضر حاضر متتعصبش كدا. 
ميسره دخلت: واحد لبن وصلحه للاخت اسراء 
يوسف: في الوقت يا ميسره تسلم ايدك. 
ميسره: اي خدعه بس اوعي تقول لابنك تف علي ميسره لما يكبر. العياال اول ميكمل سنه يمسكوه تف علي عمو يا حبيبي وعلي خالو 
اسراء بضحك: دا انا هخليه يهريكي تف. 
ساميه واقفه علي الباب
: يوسف 
يوسف بص ليها
: اتفضلي. 
ساميه: لا عايزاك في موضوع برا 
يوسف: تمام.. بص لاسراء.... ماتتحركيش من مكانك وانا عشر دقايق وجاي. 
ساميه ويوسف واقفين برا الاوضه و يوسف ماسك سيديهات في ايده 
ساميه: هي دي الحاجات الي لقيته في البيت بعد موته. 
يوسف: متعرفيش فيها ايه 
ساميه: انا مفتحتهمش بس تقريباً فيه الناس اللي كان عماد بيشتغل معاهم. هو كان غديما بيسجل كل حاجه علشان لو حصل بينهم اي اختلاف. 
يوسف: باتي مع اسراء وخدي بالك منه عندي موضوع لازم اخلصه. 
يوسف مشي و ساميه دخلت عند اسراء 
اسراء بتعب: يوسف راح فين 
ساميه: عنده مشور راحه يخلصه. 
يوسف وقف بيتفرج علي السيدهات. 
يوسف: يا ابن الكل*** وربنا ما هرحمك 
يوسف طلع التلفون. 
: اسر علي يبقا عندي خلال  خمس دقايق فاهم. 
******
يوسف: جبتوه 
: اه يا باشا هو تعبنا بس جبنا. 
يوسف: فين. 
: جو يا باشا مستنين حضرتك. 
يوسف دخل. 
: اهلا اهلا اسر بيه 
اسر: عايز مني ايه يا يوسف. 
يوسف حط رجله علي الكرسي اللي مربوط فيه اسر وميل 
: يعني هكون عايز ايه من واحد قتل عمي وابو مراتي وكان عايز يخطف مرات اخويا.هشرب من دمه طبعاً. 
اسر: نور مش مرات اخوك نور بتاعتي وهخدها يعني هخدها. 
يوسف: احمد ربنا ان ادم مش معايا ولا كان مسح بيك الارض.
اسر: اه انا اللي قتلت عمك انا مكنتش عايز عمك انا كنت عايز ايڨا بس تصدق عمك كسركم اكتر من ايڨا
يوسف بغ'ل: وديني لتدفع تمن اللي انت عملتو غالي وغالي اوي 
اسر: صدقني ماهسيبكم تتهنو يوم ونور هاخدها وايڨا هقتلها زي ماقتلت اخويا 
يوسف: دا لو طلعت من هنا يا روح امك. 
يا رجاله ظبطوه بس مش عايز حد يمد ايده عليه ظبطوه بس بطريقه تانيه. 
يوسف قاعد علي كرسي بكل غرور و اسر مربوط علي لارض وفي عربيتين مستنين إشارة من يوسف
يوسف: ايه تعبت ولا نكمل. 
اسر: هطلع من هنا يا يوسف واول حد هنتقم منه وهو انت. 
يوسف قرب منه
: هتنتقم مني ازي يا روح امك 
اسر بوقاحه: مراتك حلوه برضو وتستاهل. 
هنا يوسف عينه بقيت حمره من الغضب 
بغضب اعمي: نهايتك علي ايدي ياااااكلب... 
****
نور: ادم ادم انت نمت
ادم بنعس: اه يا روحي عايزه ايه 
نور: مش جيني نوم قوم اقعد معايا 
ادم قام: ايه يا روحي هي هرمونات الحمل هتشتغل بدري كدا 
نور: يوووه يا ادم خلاص نام
ادم: خلاص بعد ما صحيت.... عايزه نعمل.. 
نور: اتكلم معايا لحد ما انام... 
ادم: اتكلم معاكي في ايه. 
نور: في اي حاجه مثلا وانت صغير
ادم شد نور لحضنه 
وفضل يتكلم معاها لحد مانامت باس راسها ونام
****
يوسف رجع لقي اسراء نايمه لوحدها نام جنبها وحضنها
اسراء بنوم: جيت كنت فين. 
يوسف: كان عندي شغل ضروري وقولت  لماما ساميه تنام معاكي  سبتك ليه. 
اسراء: انا قولتها اني كويسه ومش عايزه حد. 
يوسف ضم اسراء ليه اوي بغيره. 
اسراء: يوسف انت كويس. 
يوسف: انتي بتاعتي لوحدي يا اسراء اللي يفكر فيكي هنسفه. 
اسراء حضنته بخوف من كلامه اللي حست فيه التملك ونامت.
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
*عدي تمن سنين* 
*نور بقي معاها سيف وامير دول التوأم وبعد سنه جابت فارس** 
*
*اسراء جابت فاطمه وبعدها جابت شهد* 
*ميسره بعد عناء وفقدان الامل جابت مليكه* 
يوسف هدد ابو اسر انه يسيب البلد ويطلق ام نور*
  (    *مشاهد من التمن سنين اللي فاتو*)
ادم: يا حبيبتي يا نور متأخر علي الشغل. 
نور حضناه وبتشم ريحته. 
: مترحش خليك قاعد معايا. 
ادم: يا روحـي عجباكي ريحتي اوي كدا ازازه البرفان اهي حطي براحتك. 
نور: لا انا عجباني ريحتك انت ....
ادم: يعني خلاص مفيش شغل ..
نور: لا 
ادم قام وشال نور: طب يلا نستغل اليوم بما ان مفيش شغل..... بعد وقت ....... 
ادم ساند ضهره علي السرير ونور في حضنه
: لا الغي كل الموعيد مش جاي النهارده 
ادم: خلاص ماشي تمام هحاول اجي بكره 
ادم قفل التلفون وبص لنور : عجبك كدا من يوم متجوزتك مبرحش المستشفى خالص. 
نور: فدايااا 
ادم نزل باس بطن نور 
: تعالو بسرعه يا عيال ادم شاهين قبل ما امكم تجننني. 
نور: اخص عليك يا ادم انا هجننك. 
ادم باسها: احلي جنان يا روحي... يلا بقا خمس دقائق هطلع اشرب سجاره برا وارجعلك
نور: لا اشرب هنا. 
ادم: لا يا روحي علشانك وعلشان البيبي. 
نور: لا عادي. 
ادم ولع سجاره نور عضت علي شفتها باحراج
نور: ادم
ادم: نعم يا حبيبتي. 
نور: ان..... انا كنت بتوحم علي حاجه كدا...
ادم: ايوه يا حبيبتي ويا ترا المرادي طين ولا فرع شجرة ولا ايه؟؟
نور: وانا مالي يا ادم دا الوحم. 
ادم: اخلصي يا نور بتتوحمي علي ايه؟؟. 
نور غمضت عنيها وتكلمت في سرعه: سجاير !!
ادم: نعم يا روح امك سا...... ايه؟؟ 
نور: سجاير..
ادم: لا كدا كتير وربنا يا نور سجاير يا نور
نور: يووووه يا ادم وانا هعمل ايه. 
ادم: يا حبيبتي يرضيكي اديكي الحلوه دي تمسك سجاره. 
نور: حته صغيره ونبي. 
ادم: لا يا نور ونامي. 
نور: اوعا انا مخصماك
ادم: يوه علينا وعلي مخصماك اللي طلعتيلي بيها نامي يا نور. 
ادم نزل قعد جنب يوسف بتعب وغمض عنيه
يوسف: الوحم برضو. 
ادم: عايز تشرب سجاير الهانم. 
يوسف: ياخي احمد ربنا ما كتر السجاير في جيبك امال لو تطلب منك عدس وفجل وبصل الساعه 2الفجر هتعمل ايه. 
ادم: داا في مره بدور عليها في الجنينه لقيتها بتاكل في الطين زي الشكولاتة الهانم من يوم ما حملت ولازقه فيا قال ايه عجبها ريحتي..... رجع راسه لوره تاني.... اااااااه تعبت والله. 
جاسر جهه وقعد: انشفو لسه بدي دا يدوب الشهر الخامس. 
يوسف: بكره مراتك تحمل وتحس بينا. 
جاسر بامل: بس هي تحمل بس!!
ادم: متخافيش ان شاءلله ربنا هيكرمكم.
        *مشهد اآخر*
*ميسره قعده علي السرير هدومها مبلول ميه وضامه رجليهاوبتعيط* 
جاسر جري عليه: ميسره مالك انتي كويسه؟؟
ميسره حضنته بدموع: مفيش بيبي يا جاسر مفيش.....
جاسر: متقوليش كدا احنا رحنا عند الدكتور وقال مع الوقت والعلاج هيبقي في حمل ان شاءلله هي مسألة وقت بس. 
ميسره: لا يا جاسر. متحولش تهون عليا بقالنا سنه نفس الكلام من الدكتور... ج.. جاسر انت حقك يبقي معاك ولاد زي اخواتك ولله مش هزعل لو اتجوز  بس متحبهاش اكتر مني.... 
جاسر: بس يا هبله حتي لو مش هشوف العيال خالص مستحيل افكر في واحده غيرك. 
طاب اسيبك ازاي وانتي اللي استحملتيني زي ما انا و في عز ضعفي. 
ميسره: انا مش هستسلم وهحاول تاني علشانك. 
""""""""""""""""""""""""""""""""
            *مشهد آخر*
*بعد ما نور جابت سيف وامير و اسراء جابت فاطمه. ...* 
ميسره قاعده بتفكر في حزن
جاسر: قمري بيفكر في ايه. 
ميسره: جاسر هو انت مش هتتجوز عليا لو مخلفتش بجد. 
جاسر: تاني تاني يا ميسره بنفكر في الموضوع. 
ميسره: غصب عني يا جاسر. يوسف و ادم بيحتفلو بالسبوع عيالهم وانت بتبص عليهم غصب عني فكرتك
جاسر: عارف يا ميسره اه ببص عليهم ونفسي في عيال زي اخواتي بس انا مبقليش ميت سنه متجوز علشان اشيل الهم كدا 
ميسره: طب بص دي اخر دكتوره نتابع  معاه وبعده لو ربنا مرزقناش نعمل عمليه او نتبني عيال. 
جاسر: ان شاءلله هيرزقنا
ميسره: يارب يا جاسر يارب. 
           *مشهد آخر*
نور بتوتر: ا.. ا.. ادم ا.. انا حامل
ادم بفرحه: الف مبروك يا روحي مالك خايفه كدا. 
نور: يعني انت مش زعلان 
ادم: وازعل ليه يا روحي بالعكس انا مش هاممني غير صحتك وانك بتتعبي لو كدا مش هبطل اجيب منك عيال. 
نور بفرحه: بس دا اخر واحده ومش هنجيب تاني ان شاءلله. 
ادم: تؤ تؤ لو مكنتش بنت هجيب تاني. 
نور: لا هو دا بس علشان جه غلطه ومفيش تاني. 
ادم: بنوتي كبرت وبقيت تعرف تتكلم. 
           *مشهد آخر*
اسراء: انا تعبت يا يوسف ومش هخلف تاني. 
يوسف: يا روحي دي لسه تاني مره لسه بدري وبعدين انا عايز اجيب ليهم اخ يسندهم
اسراء: عيال ادم اخواتهم يا يوسف 
يوسف: خلاص يا حبيبتي ان شاءلله اللي في بطنك يطلع ولد ومفيش تاني. 
اسراء: بس الدكتور قالت بنت...
يوسف: يمكن تختلف. 
          *مشهد آخر*
جاسر ماسك ايد ميسره وهي نايمه علي السرير. 
ميسره: جاسر الدكتوره قال احتمال العمليه متنجحش انا خايفه اوي متنجحش. 
جاسر باس ايدها: ان شاءلله هتنجح ولو منجحتش يبقا قضاء ربنا واكيد في خير لينا. 
دخلت الدكتوره: بعد اذنك اتفضل علشان ابدأ
جاسر طلع برا والعيله كلها معاه الدكتوره مكملتش خمس دقائق جوه وخرج
جاسر بخوف: في ايه يا دكتوره طلعتي بسرعه ليه ميسره كويس
الدكتوره: الف مبروك المدام حامل هو ماكنش واضح بس لما عملت اشاعه الرنين للطفل ظهر عالطول مبروك.
        *الوقت الحالي*
سيف ابن ادم اللي بقي عنده 7سنين بجري ونور بتجري وراه
نور: استني بقي هديت حيلي
ادم شد نور مره وحده. 
ادم: بتجري وراه ليه يا روحي
نور: عايز يبوس فاطمه بنت عمه يوسف بالعافيه. 
ادم: وايه المشكله ما يبوسها
سيف فضل يجري ورا فاطمه لحد ما خبط في يوسف 
يوسف مسكه ورافعه لفوق 
: بقي عايز تبوس بنتي بالعافيه تربيه.... هنقولى أيه تربيه ادم شاهين .......ما ابوك كان بيبوس امك قدامنا
نور استخبت في حضن ادم وتكلمت بكسوف
: عاجبك كدا 
ادم حضن نور وبص ليوسف
: اللي غيران مننا يعمل زينا
سيف اتكلم وهو متشعلق في الهواء 
: عمو بعد اذنك نزلني برستيجي وبعدين معروفه يعني فاطمه دي بتاعتي. 
ساميه: عيب يا حبيبي تقول الكلام دا
سيف: ما تسبوني ابوسها كدا كدا لما هكبر ههريها بوس
يوسف بصله بقرف: الله يحرق تربيتك يا ادم. 
شاهين بضحك: طالع لمين بس كدا
سيف:  اعتقد عمي يوسف لسا قايل من شويه انا بابا كان بيبوس ماما قدامكم فاكيد طالعله. 
ام نور ضحكت: ادم الصغير
شاهين: كلهم ادم الصغير
اما توام سيف امير كان قاعد بكل هدوء مركز في التابلت بتاعه وشهد بنت يوسف بتبص ليه بتركز
اسراء بصت لشهد اللي مركزه مع امير اوي
: ياحسره عليكي يا بنتي. 
ابن ادم الصغير فارس اللي عمر 6 سنين قاعد وقدامه مليكه بنت ميسره اللي عمره 4سنين. بيسرحلها شعرها. 
ميسره بصت لفارس بضيق. 
فارس: مبعملش حاجه ولله يا عمتو بسرحلها بس. 
ميسره: اه سرحلها ولو عملت حاجه غير كدا شايف اخوك متعلق ازي مع عمك يوسف بس انا هعلقك علي الباب 
فارس خلص مع مليكه وربط شعرها وباس خدها 
: خلصت يا بنوتي يلا علشان ناكل. 
جاسر بص علي فارس بسخريه 
:  اذا كان رب البيت بالدف ضاربا
سيف: الترجمة بعد اذنك يا عمو جاسر علشان مفهمتش. 
جاسر: يعني لو كان كبير البيت رقاصه اللي تحته هيطلعو ايه
يوسف قعد جنب جاسر وكمل
: طبالين يا ابن ادم اخوي. 
ادم ساب نور
: قصدك ايه يا عنيا انت وهو  ان انا رقاصه 
جاسر ويوسف بصو لادم في حزن مزيف . بمعني الي شيفينو
ادم جري وراهم: طاب وحيات امكم ماشي. 
يوسف وجاسر جريو وادم جري وراهم وضحك
الكل عليهم مال البيت.. النهاية

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-