رواية غير مرضية الطرفين كاملة جميع الفصول بقلم رحمه محمد

رواية غير مرضية الطرفين كاملة جميع الفصول بقلم رحمه محمد


رواية غير مرضية الطرفين كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة رحمه محمد رواية غير مرضية الطرفين كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية غير مرضية الطرفين كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية غير مرضية الطرفين كاملة جميع الفصول

رواية غير مرضية الطرفين بقلم رحمه محمد

رواية غير مرضية الطرفين كاملة جميع الفصول

:ازاي عايزني اتجوز واحده من الخدم ي ابوي 
: واي يعني مش بني ادمه زيها زينا 
: لا مش زيها زينا بقا انا جابر رشوان اتجوز خدامه لي من قلة بنات البلد 
: وانا قولت الكلمه وهتتنفذ وهيكون فرحك عليها الليله ي جابر يلا اجهز 
جز علي سنانه : حاضر ي بوي 
وبعد ما كتبو الكتاب جابر خرج من البيت بغضب 
: ادخلي ي عروسه نورتي بيتك الجديد ي بتي ادخلي (وخدتها قعدتها علي السرير وهي بالفستان الابيض ومغطيه وشها وخرجت) 
البنت بدمو.ع: بقا كدا ي بوي ترميني الراميه دي  
: ومالها رميتك يختي وانتي كنتي تطولي تتجوزي سيد الرجاله جابر ولد جوزي (وشدتها من شعرها خلتها صرخت) اسمعي ي بت انتي مش عشان بقيتي مرات جابر تفكري انك هتبقي واحده من اهل البيت انتي كنتي خدامه اهنه وهتفضلي خدامه ساااامعه 
: سامعه سامعه ابوس يدك سبيني شعري هيتقطع 
رامتها علي السرير وبصتلها بقر.ف وسابتها وخرجت وفضلت تعيط طول الليل لحد ما سمعت صوت الباب بيتفتح 
جابر كان باين انه مش في وعيه : اهلا بعروسة الن.حس (وقرب منها وهي بقت ترجع برجليها لورا وهي علي السرير) بقا ابوي يجبرني عليكي انتي حتة خدامه لراحة ولا جت 
مسكها من رجليها شدها ليه: مالك ي عروسه خا.يفه اكده لي دا حتي النهارده ليلتناووو.. 
جابر كان باين انه مش في وعيه : اهلا بعروسة الن.حس (وقرب منها وهي بقت ترجع برجليها لورا وهي علي السرير) بقا ابوي يجبرني عليكي انتي حتة خدامه لراحة ولا جت 
مسكها من رجليها شدها ليه: مالك ي عروسه خا.يفه اكده لي دا حتي النهارده ليلتنا  
ورد بخو.ف وبقت تترجاه يسيبها : ابوس يدك سبني وابعد عني ي جابر بيه (بس جابر شدها اكتر ليه) 
جابر بص في عيونها ولقي دمو.عها نازله مسحلها بخفه وبقت ايده بتمشي علي شعرها وفجاه شدها من شعرها خلاها تصر.خ من الالم: وانتي فاكره انتي هقرب منك اصلا دا انتي حتة خدامه دا انا اقر.ف اقرب منك ولا ابصلك حتي 
ورد بدمو.ع وبتحاول تفك ايده من شعرها: سبني سبني ااااه شعري هيتقطع في ايدك 
جابر زقها رماها علي الارض: غو.ري جهزيلي الحمام 
ورد قامت بسرعه ودخلت الحمام وقفلت عليها الباب ونهارت في العياط بقت تبص لنفسها في المرايا ودمو.عها نازله صعبان عليها حالها طول عمرها بتخا.ف من جابر حتي وهو شغاله في بيتهم كانت علطول بتحاول متظهرش قدامه وفي الاخر بقا هو جوزها 
: بقا ترمي ابنك الراميه السوده دي وتجوزه خدامه 
: بقولك اي ي ناصره انا خابر زين مصلحة والدي كويس وورد بت زينه هي الي هتحافظ علي جابر وتصونه 
ناصره بغ.ضب: وبنتي يعني الي مكنتش هتعرف تصونه وانت خابر انها عتحبه من سنين ي منصور 
منصور بصلها بتركيز: متاكده انها عتحبه يعني 
ناصره اتو.ترت: ا..ايوا متاكده وانا هكدب لي ي منصور
منصور: وهو اتجوز وخلاص والليله الد.خله بتاعته (وكمل ببتسامه) عقبال مشوف الواد الي مستنيه 
ناصره لنفسها وبصاله بكل حق.د: عمرك ما هتشوفه ي منصور ولا هسمح بانه يحصل والخدامه دي يومين وهخليها تطفش من اهنه واي واحده غيرها هطفشها لغايت ما اخليك تجوزو بتي وهي الي تجيب الواد وتاخد كل الورث 
منصور قاطع تفكيرها: يلا اتخ.مدي الوقت اتاخر 
ناصره: حاضر حاضر يخويا 
جابر بغ.ضب: ناويه تقعدي اليوم كله جوا ولا اي 
ورد طلعت وبصت في الارض: لا لا جهزتو اتفضل 
جابر بصلها شويه وبعدين دخل ورزع الباب.. ورد اتخضت ودمو.عها نزلت بس مسحتها بسرعه وبصت علي هدومها لقاتها كلها مايه اتجهت للدولاب بتاعها ملقتش فيه هدوم: يوووه اعمل اي دلوقتي نسيت شنطة هدومي ومش هينفع انام بالهدوم دي 
كان دولاب جابر مفتوح قربت منه وهي باصه علي الباب وسامعه صوت المايه وبسرعه دورت لقت بنطلون اسود وتيشرت بنص ابيض كان باين انهم كبار عليها: يلا مش مشكله اي حاجه لحد الصبح 
وبسرعه تاني اتجهت لباب الحمام كانت المايه لسه شغاله وغيرت بسرعه واول ما لبست التيشرت كان جابر خرج من الحمام وهو لابس بنطلوب من غير تيشرت 
ورد اول ما شفته بالمنظر دا شهقت وغمضت عيونها 
جابر غضب عنه ابتسم علي منظرها: مالك شوفتي عفريت ولا اي 
ورد بتو.تر: لا ممكن تلبس اي حاجه عيب تمشي اكده 
جابر ضحك بصوته كله وقرب منها بخطوات بطيئه: عيب (وبقا قريب منها اوي) ومش عيب تاخدي حاجه مش بتاعتك (ومسك التيشرت) مش دا بتاعي برضو  
ورد: انا بس لبسه لغايت ما اهلي يبعتو شنطة هدومي 
جابر ضيق عينه: طب فتحي عينك 
ورد بتو.تر ممزوج بخو.ف:طب ممكن تلبس اي حاجه
جابر رفع حاجبه بستنكا.ر وابتسم بخ.بث: وماله حاضر 
وبدا يرفع التيشرت الي لبساه ورد...ورد شالت بسرعه ايديها من علي عيونها ومسكت التيشرت 
جابر بخ.بث: اي مش عيزاني البس اي حاجه انا عايز بقا التيشرت دا 
ورد بخو.ف: انت عندك تيشرتات كتير شوف اي حاجه 
جابر حرك راسه بالرفض : لا انا عايز دا يلا اقل.عي وووووووووو... 
جابرقرب من ورد اكتروبيرفع التيشرت بتاعها: اقل.عي
ورد دمو.عها نزلت: طب ابعد وانا..وانا هدخل اغيره 
جابر بقا يشم ريحتها ودفن راسه في رقبتها وشم اكتر: ريحتك (غمض عينه وخد نفس عميق) ريحتك حلوه اوي (وطبع بو.سه طويله علي رقبتها) 
ورد بلعت ريقها ودمو.عها نزلت حاولت تبعده بس  معرفتش وهو كان مسكها جامد: جابر بيه ابعد عني 
 فاق جابر لنفسه وبعد عنها خد نفس عميق: امشي من وشي روحي اتخم.دي 
ورد مشيت بسرعه من قدامه وجابر فضل متابعها والغضب باين علي وشه: انتي بتعملي اي 
ورد اتخضت وتكلمت بتو.تر: ب..بفرش علي الارض عشان انام 
جابر قرب منها بخطوات سريعه وشد منها المخده والغطا الي كانت مسكاهم وجز علي سنانه: اين كان كنتي اي بس انتي دلوقتي بقيتي مرات جابر رشوان.. ومرات جابر رشوان متنمش علي الارض مفهووووممم
ورد بخو.ف: مفهووم مفهووم انا اسفه 
وجريت نامت علي السرير وهي حضنه رجليها زي الاطفال ونامت في وقتها
جابر فضل واقف علي الشباك الي كان في الاوضه ومولع سجا.رته وبيشربها بغ.ضب وبيكلم نفسه: بقا علي الاخر الزمن تتجوز خدامه ي جابر بعد ما كان كل بنات البلد تتمني تبصلها تتجوز خدامه 
وبص لورد بغ.ضب وقرب منها: فيكي اي زياده عن البنات عشان تخلي ابوي يجبرني اتجوزك
وانتبه لملامحها البريقه كانت فعلا جميله نام جنبها وهو بيتامل في ملامحها لغايت ما راح في النوم 
: قولتلك يماما طول عمري شايفه جابر مجرد اخ ليا وموضوع جوازه فانا مبسوطه ليه وعمري ما هزعل 
ناصره: طول عمرك موكو.سه ومش عارفه مصلحتك فين لو كنتي فضلتي في البلد كان زمان جابر حبك واتجوزتو تعليم اي وز.فت اي ي ريم
ريم بغ.ضب: التعليم دا الي خلاني دكتوره ي ماما وانتي عارفه ان دا حلمي ومش عايزه نفتح الموضوع دا تاني 
ناصره: ماشي ي ريم فين اخوكي 
ريم اتنهدت: معرفش جاد بيرجع من الجامعه بيخرج 
ناصره: وهتيجو امتي ان شاء الله اهو الترم خلص 
ريم ببتسامه: بكرا 
ناصره زغرطة بفرحه: ترجعي بالسلامه يقلب امك خلي بالك من نفسك انتي واخوكي 
وبعد ما قفلت معاهم ناصره ابتسمت بخ.بث: كويس ي بنتي وفي خلال الفتره الي هتبقي فيها هنا هعمل المستحيل عشان اجوزك انتي وجابر وطفش الخدامه 
منصور دخل في الوقت دا جريت عليه: بتك وابنك راجعين اهنه بكرا ي منصور 
منصور فرح : يوصلو بالسلامه 
ناصره قامت: اما اروح اصحي جابر اقوله يفرح كمان 
منصور مسك ايديها: سيبي جابر يقوم براحته ي ناصره النهارده صباحيته هو وعروسته 
ناصره افتكرت حاجه بسرعه جريت علي المطبخ: ي فوزيه انتي ي ز.فته يالي اسمك فوزيه 
فوزيه جت جري: انا اهنه ي ستي نعم 
ناصره بخ.بث: عملتي الي قولتلك عليه امبارح 
فوزيه: ايوا ايوا ي ستي كله تمام 
ناصره: شاطره ولو حصل الي في بالي ليكي عندي هديه عمرك ما كنتي تحلمي بيها 
فوزيه ببتسامه عريضه: خيرك سابق يستي 
ناصره: حضري(وكملت بسخريه) للعرسان الفطار 
نفس الوقت فوق في اوضة جابر 
ورد صحيت حست انها متكتفه بس لقت نفسها في ح.ضن جابر: ج..جابر بيه ي...ي جابر بيه 
جابر بنوم: امممم 
ورد: ممكن تسبني عشان عايزه انزل 
جابر فتح عينه شويه: تنزلي فين علي الصبح كدا 
ورد بلعت ليها من قربه منها: ت..تحت في المطبخ اجهز الفطار 
جابر غمض عينه تانيه ومبعدش عنها: صباحيه مباركه ي عروسه ولا نسيتي انك عروسه 
ورد ابتسمت بسخريه وهمست: عروسه (وكملت بصوت مسموع) طب ممكن تسيبي مش عارفه اتحرك 
جابر بعد عنها وكمل نوم.. ورد بصتله ببتسامه معرفتش اي سببها كان اول يوم تنام بالراحه دي..هي طول عمرها تخا.ف من جابر بس اول مره تحس بالامان دا وفجاه اختفت ابتسامتها: انتي بتفكري في اي ي ورد (وغمضت عيونها واتنهدت وقامت دخلت الحمام) اتنهدت وخدت دوش وبعد ما خلصت نسيت انها ملهاش هدوم هنا نفخت بضي.ق: اعمل اي دلوقتي 
اتخضت لما سمعت الباب بيخبط: انجزي ي زفت.ه 
ورد: حاضر ي جابر بيه 
وبصت للهدوم بتاعت جابر افتكرت الي حصل بلليل سابت الهدوم تاني وفضلت بصلها واول ما جابر خبط تاني مسكتهم بسرعه : مفيش حل غير دا دلوقتي 
ولبست الهدوم وخرجت بسرعه من الحمام كان جابر مستنيها وقبل ما يدخل بصلها: اسمعيني كويس (وتكلم بغرور) انتي دلوقتي بقيتي مراتي يعني تنسي الحياه الز.فت الي كنتي عيشاها واي حاجه تحصل اهنه متخرجش برا حدود الاوضه دي مفهوووم 
ورد حركة راسها بالايجاب: حاضر ي جابر بيه 
جابر جز علي سنانه: جابر اسمي جابر وبس وعودي نفسك علي الاسم دا مفهوم 
ورد كانت بصه في الارض وتردد وهي بتتكلم: حاضر ي..ي جابر
جابر ابتسم ودخل الحمام وقفل الباب 
ورد بتريقه عليه: مفهوم.. اي يعني جابر رشوان بيطير في الجو ولا جاي من الفضاء عمال يتنطط  انا جابر رشوان.. انا جابر رش... 
ولسه بتلف لقت جابر واقف وراها وساند بجسمه علي باب الحمام كملت بهمس: نهااااراسوووح ي ورد 
جابر ضيق عينه: اي سكتي لي كملي كملي 
ورد رجعت لورا لما لقته بيقرب منها: انا 
جابر كان بيقرب وشايف الخو.ف في عيونها: كملي ي ورد 
وفجاه سمعو صوت جاي من تحت ورد انتبهت لصوت كان صوت اختها وابوها لسه هتجري علي باب 
سمعت صوت جابر بيز..عق: ووووررررد
لفت ليه لقته بيبصلها بغ.ضب وبيقرب منها ووووو....... 
سمعت صوت جابر بيز..عق: ووووررررد
لفت ليه لقته بيبصلها بغ.ضب وبيقرب منها وجذبها نحيته بقوه: انتي راحه فين
ورد بخو.ف وبتتالم من مسكت ايده القويه علي ايديها: اختي وبابا جم وانا عايزه اشوفهم ممكن انزل 
جابر بصلها من فوق لتحت: هتنزلي بالمنظر دا.. خليكي هنا وانا هنزل واختك هتجيلك لحد هنا 
وسابها من غير ما يستني ردها ونزل لقي والد ورد واختها وقاعد معاهم منصور وناصره بيرحبو بيهم 
والد ورد مصطفي قام بسرعه: ازيك ي جابر ي ولدي 
جابر ببرود: تمام (وبص لاختها شمس) اختك مستنياكي فوق 
شمس ابتسمت وخدت شنطة هدوم ورد الي جبتها معاها وطلعت بسرعه لاوضة ورد 
ناصره بسخر.يه: والله وعشنا وشوفنا الخدم بترمح في البيت ولا اكنه بتهم 
مصطفي سمع الكلام وبص في الارض بحز.ن 
جابر بصلها بغ.ضب: خدم مين ي مرات ابوي ورد خلاص بقت مراتي ومسمعش منك الكلام دا تاني 
ناصره خافت من جابر: حاضر ي بني حاضر 
منصور بصلها بغ.ضب شديد: ورد بقت زيها زينا هنا (وبص لمصطفي) مش عايزك تقلق علي بتك اهنه ي مصطفي 
مصطفي حرك راسه بالايجاب وبص لجابر: طمني علي بتي ي ولدي 
جابر افتكر الليله الي عدت: بتك بخير متقلقش عليها 
مصطفي ابتسم ابتسامه خفيفه وسكت وعم الصمت بنهم  
شمس بحز.ن: مالك بس ي ورد قلقيني عليكي عتبكي ليه يختي طمنيني عليكي 
ورد مسحت دمو.عها لما لقت اختها هتبكي معاها: لا مفيش (وحضنتها) اتوحشتك انتي وابوي والبيت 
شمس ابتسمت: بكرا تتعودي ي حبيبتي
ورد حركة راسها بالايجاب: جبتيلي هدومي 
شمس حركة راسها بالايجاب: ايوا نسيت اجبهالك امبارح يلا قومي اجهزي عشان ننزل لابوي 
ورد قامت وطلعت من شنطتها جلبيه وطرحه ودخلت الحمام غيرت وخرجت: يلا 
شمس قربت منها وخدتها قدام المرايا: اقعدي اهنه 
ورد بستغراب: لي 
شمس ابتسمت وبدات تحطلها ميكب خفيف زادها جمال: اي الي عملتي ده ي شمس 
شمس: انتي عروسه جديده ي ورد يلا عشان ننزل 
وفعلا نزلت ورد وشمس واول ما ظهرت ورد قدام جابر فضل باصص ليها من جمالها 
مصطفي قام لبنته وحضنها: ازيك ي بتي 
ورد ابتسمت وحضنت ابوها: بخير يابا طمني عليك بتاخد علاجك في معاده اوعي تكون نسيت تاخده 
مصطفي ببتسامه: انا بخير عشان شوفتك بخير 
شمس ضحكت: دا هي ليله الي سبتينا فيها ي ورد 
جابر كان باصص ليها وسرحانه في كل تعبير وشها وابتسامتها الي سحرته اول مره ياخد باله انها بالجمال ابتسم علي ابتسامتها 
وبدا كلهم يتكلمو مع بعض الا جابر كان باصص لورد وبس واول ما ورد خدت بالها اتكسفت وبصت في الارض وبقت تبصله من غير ما حد ياخد باله وهو مشلش عينه من عليها ابدا ودا كان موتر ورد اوي 
وقاطع كلامهم صوت زغاريط: نورتو البلد والبيت ي ست ريم وانت ي جاد يولدي 
جاد ببتسامه : بنورك ي فوزيه 
كلهم طلعو لاتجاه الصوت لقو ريم وجاد وفوزيه واقفه بترحب بيهم وبتزغرط ناصره جريت عليهم: ريم وجاد 
وفضلت تحضن فيهم كتير بقالها شهور مشفتهمش ومنصور قرب منهم هو كمان ورحب بيهم وبعدها جابر وفضلت ورد واهلها واقفين متحركوش 
ريم ببتسامه لجابر: الف مبروك ي جابر فرحتلك اوي 
جاد: بقا كدا تتجوز واحنا مش موجودين ماشي يعم 
جابر: كل حاجه حصلت بسرعه 
ناصره: انتي مش قولتي هتيجو بكرا 
ريم ابتسمت وبصت لجاد: بعد ما قفلتي معايا لقيت جاد جه وبيقولي اجهزي عشان هنرجع البلد النهارده قولت اخليها مفاجاه ليكو بقا 
جاد حط ايده علي كتف ريم بغرور : مفيش داعي للشكر ي جماعه 
ناصره ضحكت وخبطته علي كتفه بخفه 
جاد بص لورد باعجاب: مين المز.ه الي هناك دي 
جابر استغرب وبص في نفس الاتجاه لقاها ورد اضايق
منصور: احترم نفسك ي واد دي تبقا ورد مرات اخوك 
جاد ضحك : احمم اسف ي جابر مكنتش اعرف 
ريم ببتسامه: دي قمر اوي (وقربت منها سلمت عليها) انا ريم اخت جابر 
ورد ببتسامه: ايوا عرفاكي 
ريم بصتلها بتركيز: حسه اني شوفتك قبل كدا 
ناصره بسخر.يه: ايوا ما هي كانت بتشتغل عندنا خدامه قبل ما جابر يتجوزها وابوها بيشتغل عند ابوكي
جابر ومنصور بصولها بغ.ضب وهي بصتلهم بلامبالاه 
جاد قرب من ورد ومد ايده ليها عشان يسلم عليها: وانا جاد اخو جابر برضو 
ورد ابتسمت ليه: برضو عرفاك انت كمان 
جاد بص لشمس: ومين القمر 
ورد: دي شمس اختي الصغيره ودا بابا 
ريم وجاد سلمو عليهم وفضلو واقفين يتكلمو وجابر اتعصب عشان شايف ورد بتهزر وتضحك من جاد وناصره متغا.ظه منهم عشان بيتكلمو مع خدم عندهم بالطريقه دي 
مصطفي لشمس: يلا بينا ي شمس نمشي 
وفعلا مشيو وجابر مسك ورد من ايديها: تعالي عايزك 
ورد مشيت معاه وطلعو اوضتهم واول ما الباب اتقفل جابر قرب من ورد جامد: اي الي حصل تحت دا 
ورد بخوف: اي حصل هو انا عملت حاجه 
جابر جز علي سنانه: اول حاجه اي المنظر الي نازله بي دا(وشاور علي وشها) وواقفه تضحكي وتهزر ولا اكنه البيت بيتك كدا لي ولا نسيتي كنتي اي 
ورد عيونها اتملت بالدموع وبصت في الارض وحاولت تبعده عنها بس معرفتش 
جابر: مشوفكيش حطه القر.ف دا علي وشك تاني 
ورد ولسه بصه في الارض: شم... 
قاطعها جابر بغ.ضب: انا لسه مخلصتش كلامي ومشوفكيش بتهزري بالطريقة دي تاني اسمعيني كويس كنتي خدامه للبيت كله دلوقتي بقيتي خدامه بس ليا لوحدي مفهوم
ورد مكنتش عارفه تبطل عياط من كلامه حركة راسها بالايجاب من غير اي صوت حتي عياطها كان في صمت 
جابر جز علي سنانه بغضب: لما اكلمك تبصيلي وتردي عليا ولا لسانه اتقطع دلوقتي...مفهووووووم
ورد بصتله وعيونها حمرا ودموعها نازله: مفهوم 
ورجعت بصت في الارض بسرعه جابر فضل واقف باصص عليها شويه وبعدين خرج من الاوضه ورزع الباب خلا ورد تتخض وقعدت علي الارض وفضلت تبكي من غير صوت وتفتكر كلامه الي وجعها اوي 
وفجأه ووووووووووو.... 
ورد كان كلام جابر بيتردد في ودانها ودمو.عها نازله بوجع وفجاه الباب خبط ورد قامت بسرعه ومسحت دمو.عها: جايه(وفتحت الباب لقت ريم بصلها ببتسامه)
ريم: احمم اول ما لقيت جابر خرج قولت اجي ارغي معاكي شويه وتعرف عليكي اكتر ممكن 
ورد بصت في الارض وحركت راسها بالايجاب: اكيد اتفضلي 
ريم رفعت وشها ليها : شكل اخويا جابر مزعلك 
ورد بسرعه: لا لا خالص 
ريم ابتسمت: شكلك مبتعرفيش تكدبي ي ورد بس صدقيني جابر يبان انه عصبي ويخوف بس بالعكس هو طيب وحنين اوي هو بس من وقت موت مامته وهو حز.ين عليها وبيتعصب من اقل حاجه 
ورد افتكرت كلام جابر وابتسمت بحز.ن وبدات ريم وورد يندمجو في الكلام 
ناصره: اختك ع.بيطه مش عارفه مصلحتها فين 
جاد وهو بياكل تفاحه: خلاص ي ماما اتجوز وخلاص هتعملي اي تاني 
ناصره بخ.بث: ان كان علي العمل فكتير يولدي منصور جوزهم وهو فاكر انها هتجيب الواد بس انا مش هسمح لدا يحصل 
جاد بسخر.يه: وهتعملي اي بقا هتمنعي جابر مثلا 
ناصره: بكرا تشوف امك هتعمل اي 
جاد بز.هق: ماما مينفعش تجبري ريم علي حاجه طلما هي بنفسها قالت انها بتعتبر جابر اخوها يبقا مفيش، داعي لكل الي هتعملي دا 
ناصره بصتلها: طلعت غ.بي زي اختك وانا الي كنت عفكرك واعي انا بعمل كل دا عشانكم لو جابر اتجوز ريم وهي الي جابت الواد هتكوشو علي كل حاجه 
جاد: جابر مش غ.بي ولو عرف انك بتعملي حاجه مش، هيرحمنا كلنا وانتي عارفه غاضبه 
ناصره بصتله بستهزاء: طول عمرك جبان (وراحت علي المطبخ) فوزيه متنسيش الي قولتلك عليه 
فوزيه: حاضر يست كل حاجه جاهزه 
ناصره بخ.بث: كل الي عيزاه هيتم وعن قريب كمان 
_خلاص بقا ي جابر ورد بقت مراتك ومكنش ينفع الي قولته ده ي صحبي وهي معملتش حاجه اصلا 
جابر بع.ضب: انت بتقول اي كانت واقفه مع جاد وعتضحك بصوت مالي البيت 
اسلام بصله بشك: وانت اي الي مضايقك علي اكده 
جابر بصله: زي ما قولت بقت مراتي مرات جابر رشوان ومراتي ومحكيش مع راجل وتضحك معاه اين كان هو مين 
اسلام: بس كدا 
جابر نفخ في سجا.رته بغضب : ايوا هيكون في اي تاني غير دا 
اسلام هز كتفه بمعني مش عارفه: قوم ارجع بيتك ي صحبي ارتاح شويه انت لسه عريس جديد
جابر رمي سيجا.رته في الارض وداس عليها ومشي فعلا رجع البيت 
ورد بكسوف: لا لا ي ريم اي الي عملتي دا 
ريم بصتلها بنبهار من جمالها: الله ي ورد شكلك تحفه 
ورد بصت لنفسها في المرايا (كانت لابسه فستان احمر لحد قبل الركبه بشويه وكت ضيق من فوق ونازل بوسع وشعرها الاسود الطويل مفرود علي ضعرها وحطه ميكب وكان شكلها جميل جدا وكملت ببتسامه) بجد شكلي حلو 
ريم ببتسامه: اوي اوي ي ورد 
ورد بتو.تر : معرفش طوعتك ازاي علي كل دا افردي جابر جه دلوقتي 
ريم ضحكت: وفيها اي دا جوزك عادي 
ورد فضلت بصه لنفسها في المرايا وظهرت ابتسامه عريضه علي وشها لما لقت شكلها فعلا جميل اوي وفضلت تلف في مكانها وهي مبسوطه 
ريم قرب منها البرفيوم: استني (ورشت منه علي ورد) 
ورد خدا نفس عميق: ريحته جميله اوي 
ريم بصت وراه ورد لقت جابر واقف متنح لورد من غير ولا حركه ولفت ورد ليه: اي رايك ي جابر 
ورد شهقت اول ما شافت جابر وووووو
كانت لابسه فستان احمر لحد قبل الركبه بشويه وكت ضيق من فوق ونازل بوسع وشعرها الاسود الطويل مفرود علي ضعرها وحطه ميكب خفيف زادها جمال
جابر اول ما شاف ورد اتصدم من جمالها ودقات قلبه بقت سريعه وعيونه مش عايزه تتشال من عليها ومش قادر يتكلم 
ورد شهقت اول ما شافت جابر مركز معاها اوي  وافتكرت كلامه خافت ليزعق ليها وهمست لريم: بسرعه امسحيلي كل الي علي وشي دا (وكملت بصوت مسموع) ه...هروح اغير هدومي واجي 
ريم مسكتها بسرعه من ايديها: راحه فين استني (وبصت لجابر وضحكت ) شايفه جابر متنح ازاي 
ورد من خوفها منه مكنتش قادره تبصله: مقولتليش ي جابر اي رايك (وغمزتله) 
جابر بدون تفكير: جميله
ريم ضحكت : يلا اسبكم مع بعض شويه (وخرجت بسرعه) 
ورد كانت بصه في الارض وتكلمت بخوف ظاهر في صوتها: والله ريم هي الي كانت مصممه البس الفستان دا وحطتلي الميكب انا انا مكنتش عايزة كل دا متقلقش هغير واشيل كل دا دلوقتي وهعمل الي قولت عليه 
جابر كان واقف متنح من جمالها مكنش قادر يتكلم واول ما شافها هتدخل الحمام تغير: استني
ورد وقفت مكانها ولسه بصه في الارض: والله ريم.. 
كان جابر بقا عندها وحط ايده علي شفا.يفها: هووش 
ورفع وشها ليه برقه وهي باصص لملامحها وعيونها الي بقت بتلمع من الدمو.ع وخوفها الي ظاهر عليها كانت هتتكلم جابر مانعها لما حرك راسه شمال ويمين بالرفض وتكلم بحنان : كنتي راحه فين بقا 
ورد: ك...كنت راحه اغير هدومي 
جابر رفع حاجبه: لي 
ورد بتوتر من قربه: عشان انت قولتلي ما..... 
وسكتت بصدمه لما لقته قرب منها وطبع ق"بله رقيقه علي شفا"يفها 
جابر: انتي مراتي يعني مفيش مشكله لو (وبصلها باعجاب) لبستي كدا ليا هنا 
ورد بعدت بسرعه: انا دخله اغير هدومي 
ولسه هتدخل جابر مسكه ايديها وجذبها في حضنه: انا مقولتلكيش امشي ي ورد 
ورد بخوف: جابر بيه سبني 
جابر دفن راسه في رقبتها وشم ريحتها: جابر بيه تاني قولتلك عودي نفسك علي جابر ي ورد جابر بس 
ورد بتو.تر : طب لو سمحت ابعد عني 
وقاطع كلامهم صوت الباب بيخبط ورد بعتت بسرعه عن جابر: اافتح الباب 
جابر شاف خدودها الحمرا بسبب كسوفها ابتسم وراح نحيت الباب وفتح لقاها فوزيه: عايزه اي 
ورد اول ما جابر مشي دخلت الحمام وقلبها بيدق بسرعه حاول تنظم نفسها: اهدي ي ورد اهدي 
وسمعت صوت فوزيه وهي بتتكلم برا 
فوزيه: كنت جايبه العصير دا لست ورد ي بيه 
جابر خدو منها وقفل الباب وبص اتجاه ورد لقاها مش موجوده وسمع صوت المايه في الحمام عرف انها بتغير هدومها ابتسم لما افتكر شكلها
ناصره: هاا ي فوزيه عملتي اي 
فوزيه: كل الي طلبتي ي ستي حطيت برشامه منع الح.مل في العصير واديته ليها 
ناصره: اتاكدي انها شربته 
فوزيه: لا يستي جابر بيه هو الي خدو مني ومشفتش ست ورد خالص 
ناصره بغ.يظ: ستك ورد والله وبقيتي ست في البيت دا ي ورد بس مش هطولي اهنه كتير وكلها فتره وهتمشي من اهنه 
في دخول منصور الاوضه ناصره اتكلمت: طب روحي نامي انتي ي فوزيه الوقت اتاخر 
فوزيه فعلا مشيت ومنصور بصلها بشك: مالك 
ناصره بصتله: مفيش حاجه 
منصور قرب منها وتكلم بتحذير: عارفه ي ناصره لو عرفت انك بتعملي حاجه من ورايا لورد وجابر انا هعمل فيكي اي 
ناصره بلعت ريقها بتو.تر: وانا هعمل اي بس ي منصور 
منصور: وبعد كدا مسمعش كلمه منك تضايق ورد هي دلوقتي مرات جابر وهتبقا ام عياله يعني تنسي خالص انها كانت بتشتغل اهنه فاهمه 
ناصره اتكلمت بضيق: طيب في حاجه تانيه (ومن غير ما تستني الرد نامت) 
منصور بصلها بض.يق ونام هو كمان 
_وهتقعدي قد اي عندك بقا 
ريم: لغايت ما اجازت الترم تخلص وبعدين هرجع 
_وانا ومش هشوفك كل دا لا ي ريم مش هينفع 
ريم ببتسامه: كلها ايام بس وهرجع تاني 
عدي اتنهد: طيب هحاول استحمل الفتره دي 
ريم ضحكت: طب يلا سلام عشان عايزه انام 
عدي ببتسامه : تصبحي علي خير ي حبيبتي 
ريم: وانت من اهل الخير ي حبيبي 
وقفلت ريم معاها واتنهدت وهي بتفكر في عدي وعلي وشها ابتسامه عريضه وفتحت صورهم سوا وبدات تتفرج عليهم كلهم وافتكرت محاولاته الكتير في انه يقرب منها باي طريق وضحكت : مكنتش متخيله اني فيوم احبك بالطريقه دي 
وقفلت تليفونها ونامت 
بعد فتره طلعت ورد من الحمام وهي لابسه بيجامه ووقفت قدام المرايا بتسرح شعرها ومش واخده بالها من جابر الي كان قاعد علي السرير وباصص ليها وبعد ما خلصت بتبص علي جابر لقته باصص ليها اتخضت وبصت في الارض 
جابر: اي شوفتي عفر.يت 
ورد وهي لسه بصه في الارض: لا بس فكرتك نمت 
جابر: طب تعالي نامي 
ورد اتحركت بخطوات بطيئه في اتجاه السرير ونامت وغمضت عيونها وبعد ثواني فتحت براحه تبص علي جابر لقته لسه باصص عليها اتو.ترت: انت مش هتنام 
لقته فجاه قرب منها اوي وبقا وشه في وشها  ورد خا.فت: ف..في اي 
جابر كان باصص في عيون وووووو.... 
ورد كانت متو.تره من نظرت جابر ليها: انت مش هتنام 
لقته فجاه قرب منها اوي وبقا وشه في وشها  
ورد بخو.ف : ف..في اي 
جابر كان باصص في عيونها: مالك خا.يفه كدا لي
ورد دمو.عها نزلت وفضلت باصه لجابر وساكته 
جابر بعد لما لقاها بتبكي افتكر انها خا.يفه منه واضايق لما حس بكدا وقام وقف قدام الشباك وولع السيجا.ره بتاعته وبيشربها بعصبيه وجز علي سنانه: نامي ي ورد 
ورد افتكرت كلام جابر ليها كانت دمو.عها نازله ف صمت لغايت ما نامت وفي اثر دموع علي خدها 
جابر لما اتاكد انها نامت رمي السيجا.ره من الشباك وقرب منها وفضل باصص في ملامحها: مش عارفه اي الشعور الي جوايا دا بس في حاجه بتشدني ليكي.. عايز افضل جنبك ومش عايزك تكوني خايفه مني ي ورد لما شوفتك بتهزري مع جاد حسيت اني مخنوق مش عارف السبب اي حسيت اني مش عايز تهزري ولا تتكلمي مع حد غيرك حسيت اني عايزك تكوني ملكي ملكي انا وبس 
(مسح اثار الدمو.ع الي كانت علي خدها ونام جنبها): .مستغرب الشعور دا ومش فاهمه 
وفضل باصص ليها شويه وبعدين نام 
______في صباح يوم جديد______
صحي جابر ملقاش ورد جنبه استغرب وقام دخل الحما.م غير هدومه ونزل يشوفها فين سمع دوشه في الطبخ ولما قرب لقي جاد وريم وورد وشمس 
جابر وهو باصص لورد : صباح الخير 
كلهم ردو عليه ماعدا ورد: صباح النور 
ريم ببتسامه عريضه : الله ي ورد ريحت الاكل تحفه 
شمس: مقولكيش بقا علي اكل ورد بعد ما تاكلي بتكوني عايزه تاكلي صوابعك وراكي 
جاد بص لشمس: وبالنسبه لاكلك اكيد بيبقا بايظ ومحروق والي بياكله بينقلو علي المستشفي 
شمس بصتله بض.يق: ملكش دعوه انت ي ر.خم
ريم بصتلهم: يوووه اسكتو انتو الاتنين من اول النهار وانتو بتتخا.نقوا 
جاد بض.يق : انا مش عايز اتكلم معاها اصلا 
شمس: نعمم يعني انا الي هموت وتكلم معاك يعني 
ورد كانت بتعمل الاكل وهي ساكته وباين عليها الحز.ن وجابر كان متابعها بعيونه ولسه هينادي عليها 
منصور قرب من جابر : تعالي ي جابر عايزك ي والدي 
جابر بص لشمس وراح مع ابوه ودخلو المكتب: صباح الخير ي ابوي (وراح باس ايده وبعدين راح قعد علي كرسي جنب المكتب) 
منصور: صباح النور ي والدي انا عارف انك لسه مضا.يق اني اجبرتك تتجوز ورد 
جابر لسه هيتكلم منعه منصور: اسمعني ي جابر ورد غير كل بنات البلد دي الي متاكد انها هتصونك ي ولدي وانت عارف ان مصطفي بيشتغل عندنا من زمان وورد كبرت قدام عيني اهنه وامك هي الي ربتها..(وكمل ببتسامه) امك الله يرحمها كانت بتحبها اوي وكانت علطول تقول لما ورد تكبر هجوزها لجابر وقبل ما تمو.ت هي وصتني علي اكده وعشان انفذ الي هي عيزاه اجبرتك تتجوزها...شيلها في عنيك ي ولدي وعايز عن قريب اشوف عيالكم 
جابر كان متعلق بمامته اوي وقرر بعد ما عرف ان دي وصيتها انه يعيش مع ورد زي اي اتنين متجوزين ويرضي مامته عشان تكون مبسوطه : حاضر ي ابوي 
منصور: ماشي ي والدي وبالنسبه بقا لشغل...... 
وكملو كلامهم عن الشغل 
_______في المطبخ_______
كان لسه جاد وشمس بيتخانقو وريم بتحاول تسكتهم وورد بتعمل الفطار: يلا ساعدوني اطلع الاطباق برا 
ناصره دخلت في الوقت دا: مين دول الي يساعدوكي ي بت انتي ولادي صحاب البيت بقو يساعدو الخدم انتي اته.بلتي في مخك غو.ري انتي واختك طلعو الاكل كله 
ورد بصت في الارض بحز.ن هي وشمس وكملت ورد: انا اسفه يلا ي شمس نطلع الاطباق 
ريم: اي الي بتقولي دا ي ماما ورد وشمس مش خدم هنا ورد تبقا مرات اخويا وشمس اختها ومش عيب اننا نساعدهم 
ناصره بغ.يظ: الخدم هيفضلو خدم اهنه 
جاد بغضب : ماما مفيش خدم هنا لو جابر سمعك او بابا مش هيحصل كويس 
شمس بصتله وهو بيتكلم وابتسمت انه بيدافع عنها هي وورد ورجعت بصت في الارض 
ورد: خلاص ي جاد معلش اطلعو وانا هجيب الاطباق انا وشمس 
ريم برفض: لا انا هساعدكم وهفضل معاكم وجاد يروح ينادي بابا وجابر 
ناصره بصت لريم وطلعت من المطبخ وقبلت فوزيه: العصير لسه زي ما هو ي ستي 
ناصره اتغا.ظت اكتر: غوري من قدامي دلوقتي 
فوزيه خا.فت ومشيت بسرعه وناصره دخلت اوضتها: بسبب الز.فت ورد ولادي بقو يعارضوني مبقاش ينفع اسكت اكتر من اكده لازم الز.فت دي تمشي من اهنه باي طريقه 
وفجاه ابتسمت بخ.بث لما جتلها فكره وفتحت الدولاب بتاعها وووو
بعد فتره كلهم كانو قاعدين بيفطرو ماعدا ناصره وبيتكلمو ويضحكوا وورد قاعده ساكته 
جابر خبط ورد في رجليها بخفه: مالك 
ورد خا.فت لحد يشوفهم : م..مفيش 
جابر ابتسم لما شاف تعبير وشها ورجع خبطتها تاني في رجليها بخفه ورد كانت شهقت وهمست: جابر بس لحد يشوفنا 
جابر بصلها وهي بصتله بخو.ف: بس 
جابر قرب من ودانها ولسه هيتكلم سمعو صوت صويت جاي من اوضة ناصره جريو كلهم في نفس الاتجاه لقووووووو...... 
ناصره بصوت عالي: الحقوونناااااااي حرررراااميييي 
كلهم جريوج اتجاه الصوت الي كان في اوضة ناصره 
منصور: في اي يناصره فين الحرامي دا 
جاد جري علي مامته: ماما انتي كويسه
ناصره بز.عيق وجريت علي ورد: فين الحاجه الي سرقتيها ي حرا.ميه هاتي الي خديه يلاا 
شمس بز.عيق: مين دي الي حراميه ورد عمرها ما تمد ايديها علي حاجه مش بتاعتها 
منصور بغ.ضب: اي الي عتقوليه دا ي ناصره 
ناصره بز.عيق: الدهب بتاعي مش موجود مكانه واكيد الخدامه دي سرقته انطقي فين الدهب 
ريم: مينفعش كدا ي ماما ورد هتاخد الدهب لي يعني 
ناصره: طول عمري شكه فيها مفيش حد في البيت هيمد ايده علي الدهب غيرها 
ورد مكنتش بتنطق بكلمه بصه في الارض ودمو.عها نازله بصمت وجابر باصص ليها وساكت كانت عارفه انه هيصدق ناصره ويتهمها هو كمان بالسر.قه اتكلمت بصوت ماليه الدمو.ع: انا مسرقتش حاجه والله 
ناصره رفعت ايديها ولسه هتضر.بها بالقلم جابر مسك ايديها: اياكي تفكري تعمليها 
وزقها بعيد كانت هتقع بس مسكها جاد: اي الي بتعملو دا ي جابر 
جابر بصلها بغ.ضب: طلما ورد قالت ما خدش حاجه تبقا مخدتش وخلاص 
ريم وشمس راحو نحيت ورد وجابر كمل: ورد مش حرا.ميه ي مرات ابوي 
ريم كملت: ورد من اول ما صحيت وهي معايا انا وشمس ومقربتش من اوضتك ي ماما 
ناصره بغ.ضب: وهيكون الدهب راح فين يعني 
جاد: خلاص نفتش الاوض ونشوف مين الي سرقه 
ناصره بتحدي: واول اوضه هي اوضة مراتك ي جابر
جابر كان لسه هيتكلم ورد سبقته: ماشي 
ناصره ابتسمت بخ.بث ومشيت من الاوضه والباقي وراها: فوزيه انتي ي ز.فته ي فوزيه 
فوزيه جت جري: نعم ي ستي انا جيت اهو 
ناصره: روحي اوضة جابر وعيزاكي تقلبيلي الاوضه علي الدهب بتاعتي انتي فاهمه 
فوزيه جريت بسرعه علي الاوضه والباقي وراها وبدات تدور فتحت الدولاب وفضلت توقع كل الهدوم الي فيها بما فيهم هدوم جابر وبعدها راحت علي السرير وقلبته حرفيا وفتحت اي درج تقابله وترمي الى فيه علي الارض جابر ومنصور كانو متعصبين من ناصره اوي والارضه بقت متبهدله كلها حرفيا
فوزيه بستغراب : مفيش حاجه ي ستي 
شمس بغ.ضب: شوفتي اختي عمرها ما تعمل كدا 
ناصره بصتلها بغ.يظ: هيكونو راحو فين يعني 
منصور بغ.ضب وجز علي سنانه: روحي اوضتك ي ناصره 
ناصره مشيت بسرعه ووراها فوزيه وريم وجاد 
منصور لورد: متزعليش ي بنتي هي ناصره كدا مبتفكرش قبل ما تتكلم 
ورد حركت راسها بالايجاب وسكتت ومشي منصور ووراه شمس ومبقاش في غير ورد وجابر 
جابر: ورد 
ورد انهارت في العياط: انا مختش حاجه صدقني 
جابر شدها في حضنه: انا عارف اهدي 
ورد كملت عياط: انا عمري ما اقرب من حاجه زي كدا وعمري ما اخد حاجه مش بتاعتي ي جابر ولا عمري بصيت علي حاجه مش ليا مش عشان كنت خدامه ابقي حرا.ميه والله انا مقربت من اوضتها حتي وطول الوقت مع ريم وشمس صدقني 
جابر شدد علي حضنها: هووووش بطلي عياط ي ورد انا مصدقك وعارف انك متعمليش كدا اهدي
وفضل يطبطب عليها بحنان وورد حاولت تهدا لغايت ما نامت في حضن جابر وبعدها جابر شلها نايمها علي السرير وبص في ملامحها الحز.ينه اتعصب اكتر وخرج من الاوضه بسرعه 
ريم: ملقتيش حاجه في اوضتها خلاص ي ماما 
ناصره بغ.يظ : انا متاكده انها الي خدتو واكيد ادتو لختها عشان تمشي بي من هنا 
في دخول منصور ومعاه شمس ناصره اول ما شافتها جريت عليها ومسكتها من هدومها: طلعي ي بت انتي الدهب اختك ادتهولك صح طلعي بقولك 
شمس زقت ايديها: لا انا ولا اختي خدنا حاجه احنا مش حر.ميه روحي دوري علي دهبك بعيد عننا 
جاد قرب من شمس: انتي ازاي تتكلمي مع امي كدا 
شمس بصوت عالي: وهي ازاي تتهمني انا واختي بسرقة دهبها قالت هفتش الاوض كلها ومفتشتش غير اوضة اختي ودلوقتي عايزه تفتشني انا ولي مفتشتش اوضتك انت واختك ولا اوضة فوزيه 
جاد بصوت عالي: ولي ميكونش انتي الي خديهم ليها حق تفتشك انتو هنا مجرد خدم لكن احنا صحاب البيت هنا مستحيل نعمل كدا 
كلام جاد وجع شمس اوي: مالهم الخدم هاا علي الاقل احسن منكم الف مره بنعرف نحترم الناس واختي دلوقتي بقت مرات جابر يعني زيها زيك هنا واحسن منك كمان وميعبناش اننا كنا خدم هنا ي استاذ جاد 
جاد لسه هيرد منصور ضربه بالقلم: مش عايز اسمع منك كلمه تاني (وبص لناصره) وكلمه تاني في حق ورد او شمس اعتبري نفسك طالق 
جاد بص لشمس بغضب وخرج من الاوضه 
ريم بسرعه وهي بتجيب الدهب من جنب الدولاب : اهو الدهب لقيته 
ناصره بصت لدهب بصدمه في دخول جابر الي بصلها بشر طالع من عينيه: يعني لقيتي ي ناصره 
ناصره بلعت ريقها بخو.ف: مكنتش اعرف انه هنا ي بني حقك عليا 
جابر جز علي سنانه وهو بيحاول يتمالك اعصابك: مش انا الي يتقالي حقك عليا قولي لشمس وورد 
ناصره بغ.يظ: عايزني اطلب منهم السماح لي دا حقي لما لقيتش الدهب فكرتهم خدو 
منصور: لا مش حقك تتهمي حد من غير ما تتاكدي 
ناصره بإصرار : مش هتاسف ي منصور 
جابر خبط بايده الفازه الي كانت علي الطرابيزه الي جانبه وقعت اتكسرت ميت حته وجز علي سنانه اكتر : اتاسفي من شمس ودلوقتي
ريم قربت من مامتها وهمست: اتاسفي ي ماما بسرعه انتي عارفه جابر وغضبه ممكن يهد البيت فوق دماغنا 
ناصره بصت لشمس بغ.يظ: حقك عليا 
شمس بصت ليها ببتسامه: خلاص مسمحاكي انتي زي امي برضو 
ناصره بهمس: جتك مو 
ريم بصت لشمس ببتسامه وبدلتها شمس ببتسامه 
جابر بصلها بغ.ضب: يلا اطلعي نضفي الاوضه الي بسبب اتبهدلت دي
ريم وشمس وناصره اتصدمو: ايييي 
ناصره بصت لمنصور وهو بصلها بغضب وخرج من الاوضه وكمل جابر بصوت عالي رج الاوضه: سمعتي 
ناصره بخو.ف: حاضر ي بني 
جابر بص لريم: ورد نامت هجبها اوضتك لغايت ما تخلص الاوضه
 ريم بسرعه: ماشي 
ومشيت هي وشمس وجابر وسابو ناصره بغي.ظها: بقا انا الست ناصره تنضف اوضة خدامه 
كانت حرفيا هطق من الغيظ وراحه جايه في الاوضه (وانا فرحانه فيها صراحه😂) 
وفجاه بصوت عالي: فوزيااااااااااااااه 
جابر دخل الاوضه وشال ورد بخفه عشان متصحاش وراح بيها علي اوضة ريم كانت شمس وريم هناك 
جابر وهو بينايمها علي السرير: خلي بالكو منها 
ريم غمزت: متقلقش عليها ي عم دي في عيوني 
شمس قعدت جنبها بسرعه وتكلمت بخو.ف: هي كويسه صح
جابر ابتسم وحرك راسه بالايجاب: هي نامت بس 
وفجاه سمعو خبط برا جابر بصلهم: خليكوا هنا 
وخرج هو يشوف في لي ولقااااااا...... 
جابر وهو بينايم ورد علي السرير: خلي بالكو منها 
ريم غمزت: متقلقش عليها ي عم دي في عيوني 
شمس قعدت جنبها بسرعه وتكلمت بخو.ف: هي كويسه صح
جابر ابتسم وحرك راسه بالايجاب: هي نامت بس 
وفجاه سمعو خبط برا جابر بصلهم: خليكوا هنا 
وخرج هو يشوف في اي لقي ناصره وفوزيه في اوضة جابر وورد بينضفوها وناصره بتتكلم بغ.يظ: بقا انا علي اخر الزمن انضف الاوض وكمان اوضة بت كانت...... 
قاطعها بتحذ.ير : وبقت مراتي والكلمه دي حطي تحتها مية خط يناصره انتي فاهمه
ناصره بصتله بغ.يظ: بقا انا طول عمري مربياك زي ولادي وتيجي في الاخر تعملني كدا ي جابر
جابر ابتسم بسخر.يه: زي ولادك انتي عمرك مشوفتيني زي ولادك ي ناصره (وكمل بتحذ.ير) ابعدي عن ورد مراتي 
ناصره ضحكت: مراتك..الي كنت مش موافق تتجوزها وبتقول ازاي تتجوز خدامه دلوقتي بقت مراتك 
جابر بصلها بغ.ضب: اظنك سمعتي كلامي كويس واجي تكوني خلصتي الاوضه 
ومشي من غير ما يستني ردها 
ناصره بغضب لفوزيه: اموت واعرف ازاي الدهب رجع الاوضه بتاعتي وانتي حطتي  هنا
فوزيه بتفكير : معرفش ي ستي وانا متاكده اني حطيته في الدولاب بايدي دي 
شمس وهي بصه لورد بحز.ن: ورد متستهلش كل الي بيجرلها ده ي ريم ورد اختي طول عمرها في حالها ومتاذيش حد ابدا (ومسحت دمو.عها) انا خايفه عليها اوي قومي بقا ي ورد وطمنيني عليكي 
ريم طبطبت علي كتف شمس عشان تطمنها : هتكون كويسه جابر قال انها نامت بس وشويه وهتفوق 
(وفتكرت ريم لما شكت في ناصره.. لما طلبت تفتش اوضة ورد اول واحده وشافت الابتسامه الخب.يثه الي كانت علي وشها اتسحبت من غير ما حد ياخد باله وجريت علي اوضة جابر دورت في دراج الاوضه وتحت المخده بتاعت السرير وتحت الهدوم الي في الدولاب لغايت ما لقت الدهب ملفوف في هدوم ورد اتصدمت في مامتها معقول تعمل كدا وتخبي الدهب في الاوضه وتتهمها بالسرقه عشان تمشيها ... بس مكنش في وقت للصدمه وسمعت صوتهم بيقربو من الباب حاولت تخبي الدهب في هدومها وجريت استخبت ورا الباب وفي لحظه كان الباب اتفتح ودخلو كلهم ومن غير ما حد ياخد باله طلعت من ورا الباب كانها لسه داخله معاهم.. وبعد ما رجعت ناصره اوضتها وفي وسط خناقة شمس وجاد طلعت الدهب ورمته جنب الدولاب) 
ريم بهمس وحز.ن: لي تعملي كدا ي ماما وهتستفادي اي لو ورد مشيت معقوله فكرا انك بكدا تقدري تجوزيني من جابر بس دا عمره ما هيحصل 
شمس بصت ليها: بتقولي حاجه
ريم فاقت من سرحانها: لا مقولتش حاجه 
وبصت لورد وراحت قعدت جنبها من الناحيه التانيه.. وكانو مستنينها الاتنين تفوق 
________وبعد فتره طويله________
اخيرا فاقت ورد وبصت لشمس وريم: في اي 
شمس ببتسامه: اخيرا فوقتي قلقتيني عليكي يشيخه
ريم: مساء الخير يستي كل دا نوم 
ورد بستغراب: نوم! لي انا نايمه من امته 
ريم: طول النهار نايمه 
شمس قامت: طب طلما صحيتي واطمنت عليكي همشي بقا عشان بابا زمانه راجع هعمله اكل وياخد العلاج (وباست ورد من جبينها) هبقي اجي اطمن عليكي ي حبيبتي 
ورد بصت ليها ببتسامه: سلميلي علي بابا
شمس حركت راسها بالايجاب وبصت لريم ببتسامه: باي ي ريم 
ريم بصت ليها ببتسامه ومشيت شمس واول ما فتحت الباب لقت جاد في وشها دخل اوضته (ريم وجاد اوضهم جنب بعض بالظبط) بصتله بقر.ف ومشيت وهو بصلها بقر.ف ودخل اوضته وقفل الباب 
ورد: هو فين جابر 
ريم لسه هترد لقت جابر بيخبط علي الباب: جه اهو 
فتحت الباب اتكلم جابر بسرعه : ورد فاقت 
ريم ببتسامه: ايوا ولسه كانت بتسال عليك كمان
ورد ظهرت من وراها وهي بصه في الارض: انا اهو 
جابر ابتسم لريم ومشي هو ورد لغايت ما وصلو اوضتهم: انت لي دفعت عني 
جابر بص لورد بتركيز لما سمع منها الكلام دا: عشان انتي مراتي ي ورد 
ورد بصتله بستغراب: مراتك! لا ي جابر انت قولتهالي بلسانك اني مجرد خدامه ليك هنا مش مراتك يبقا لي تدافع عني.. مشكتش اني ممكن اكون انا الي خدهم 
جابر ببرود: لا (ولسه هيمشي ويدخل الحمام) 
ورد مسكته من ايده وبدات تبكي: انا بكلمك انت لي علطول بتعاملني كدا طلما مش عايز تتجوزني لي وافقت من الاول طب علي الاقل انت كان ليك حرية الاختار انما انا مكنش عندي حريه اختار لما ابوك طلبني من ابوي... ابوي مقدرش يرفض قالي ان خيره علينا ومقدرش ارفضله كلمه ابوي خاف يرفض يخسر شغله الي معيشنا منه عشان كدا كنت مجبوره اتجوزك لكن انت مين جبرك توافق طلما مش عايز... طول الوقت بتقولي خدامه..خدامه طب انا ذنبي اي في اني اتولدت خدامه وانت اتولدت كدا محدش اختار عيشته ي جابر بيه انا كان دا قدري والي انت فيه دا قدرك (وخدت نفسها وسط عياطتها الي كان ظاهر فيه القهر والحزن والحسره) ست ناصره قالتهالي اول ما رجلي خطت الاوضه دي مش عشان بقيت مراتك افكر اني هبقا واحده من صحاب البيت وانت قولت الفرق بين زمان ودلوقتي اني دلوقتي خدامه بس ليك انت وبس
 ورد كانت حرفيا منهاره من العياط مكنتش قادره تتكلم اكتر من كدا... قعدت علي الارض وكملت عياط... عياط وبس كان صوت عياطها مالي الاوضه جابر حس فعلا انها مكسوره من جواها قعد علي الارض جنبها 
جابر بحز.ن علي حالتها: انا اسف ي ورد
ورد بصتله بصد.مه مكنتش متوقعه انه يتاسف 
جابر حرك راسه بالايجاب: انا اسف علي اي كلمه قولتها ووجعتك وبوعدك عمري ما هقول اي حاجه توجعك تاني..ورد انتي بقيتي مراتي وبقيتي واحده من اهل البيت واهم واحده كمان ومش خدامه هنا ولا ليا ولا لحد انا اسف (اتنهد ببتسامه) انا عايز ابدا حياه جديده معاكي مستعده تكوني مراتي بجد ي ورد
ورد كانت لسه مصدومه من كلامه جابر كمل: انا عارف انك مصدومه دلوقتي من الي بقوله دا بس انا بجد عايز ابدا حياه جديده تكوني فيها مراتي بجد ي ورد 
(وجذبها في حضنه): مش عايز اشوف دمو.عك تاني وطول ما انا معاكي محدش هيقدر يإذيكي ولو بكلمه هكون جنبك ديما بوعدك 
ورد كانت حسه ان كلامه من قلبه فعلا وحست بالامان وهي في حضنه رفعت ايديها بتردد وحضنته هي كمان
 في اللحظه دي جابر ابتسم: معني كدا انك وافقتي 
وبص لورد في عيونها وهي اتكسفت وبصت في الارض: احمم تصدقي بتبقي حلوه لما بتتكسفي وخدوتك بتحمر كدا(وطبع بو.سه علي خدوها) 
ورد شهقت واتخضت كمل جابر وهو بيضحك: اتخضيتي من اي دي بو.سه احنا لسه عملنا حاجه 
ورد بقت مكسوفه منه اوي: انا عايزه انام تصبح علي خير
ولسه هتمشي جابر مسكها بسرعه: تنامي! تنامي اي ي وردتي دا احنا ليلتنا صباااااحيي(وبعد شويه وهو بيبصلها ورد بصتله بستغراب وهو غمز ليها ) اممم ما تدخلي تلبسلنا من الحاجات التانيه دي انا لسه عريس جديد 
ورد بسرعه بصت في الارض بكسوف: لا لا انا هنام 
جابر شدها من وسطها ليه: خدي بس هقولك (ورد كان وشها كله بقا احمر من كسوفها) ما بلاش الكسوف دا بقا بتحلو اكتر واكتر 
وفجاه شالها ورد اتخضت: ن... ن.. نزلني ي جابر بيه 
جابر وهو بيتجه ناحية السرير بصلها بغ.يظ: جابر بيه تاني انا هعودك تقوليلي جابر من غير بيه دي تاني 
وحطها علي السرير........... 
شمس كانت سرحانه في كلام جاد وزعلانه اوي 
مصطفي: مالك ي بتي مبتاكليش لي 
شمس فاقت من سرحانها: هاا ما انا باكل اهو ي ابوي 
مصطفي خد العلاج بتاعه وشرب مايه: طب انا هدخل انام ي شمس عشان ورايا شغل بكرا بدري 
شمس حركة راسها بالايجاب: تصبح علي خير ي ابوي 
وفعلا مصطفي دخل الاوضه بتاعته وشمس قامت عشان تشيل الاكل وبعد فتره لقت الباب بيخبط استغربت: مين الي هيكون جاي في وقت زي دا (افتكرت ناصره والي عملتو في اختها) ورد اكيد ناصره عملت حاجه تاني 
راحت علي الباب بغضب وتكلمت وهي بتفتح: اكيد الوليه ناصره عملتلك حاجه تا..... 
ووقفت مصدومه: جاد وووووووووو. 
شمس وقفت مصدومه اول ما شافت جاد فضلو  واقفين بصين لبعض شويه لغايت ما شمس اتكلمت : ج.. جاد انت اي الي جيبك هنا في الوقت دا
جاد بصلها بجديه: انا اسف علي كلامي 
شمس بصتله بحز.ن: ملوش فايده الاعتذار ي جاد بيه انت قولت الي في قلبك 
جاد اتنهد بز.هق: مكنش من قلبي دا كان وقت عصبيه 
شمس بتو.تر : لو سمحت ممكن تمشي من اهنه ابوي لو شافك هيحصل مشاكل (وبصتله بسخر.يه) وبرضو مينفعش واحد زيك يعتذر لخدامه برضو 
جاد: شمس انا اتعصبت من اسلوبك مع ماما 
شمس: ومش هي(وخدت بالها من صوتها العالي اتكلمت بهمس)هي الي اتهمت اختي بحاجه معملتهاش 
جاد اتنهد: ان عارف انه كان غلط الي حصل دا 
شمس لسه هترد حست ان باباها جاي قفلت الباب بسرعه وجاد وقف مصدوم من الي عملتو  لسه هيخطب سمع صوت مصطفي 
مصطفي: مالك ي بتي واقفه اكده لي 
شمس بتو.تر: لا لا مفيش ي ابوي محتاج حاجه 
مصطفي حرك راسه بالرفض وشرب ميه ودخل الاوضه تاني...شمس فتحت براحه لقت جاد لسه واقف 
شمس بخو.ف: جاد امشي من هنا بسرعه الله يخليك 
جاد بإصرار: مش همشي غير لما اتاكد انك مش زعلانه 
شمس بصتله بستغراب من إصراره استغربت لي مصمم يصلحها معقوله زعلها فارق معاه اوي كدا 
قاطع تفكرها جاد: هااا لسه زعلانه 
شمس حركة راسها برفض: لا خلاص مش زعلانه 
جاد ابتسم ابتسامه عريضه: ماشي انا ماشي تصبحي علي خير
شمس ابتسمت: وانت من اهله 
ومشي جاد وبعدها شمس قفلت الباب وفضلت واقفه مكانها وعلي وشها ابتسامه بسيطه من اهتمام جاد انه يصالحها وبعدها دخلت اوضتها ونامت 
وجاد مشي وافتكر لما مكنش عارف ينام وطول الوقت يفكر في كلامه مع شمس لغايت ما قرر يجلها البيت استغرب هو كمان من فعله دا وإصراره انه يصالحها: مالك ي جاد معقوله يكون ضميري صحي لدرجه دي (وابتسم لما افتكر ان شمس مبقتش زعلانه) اخيرا هنام 
ورجع البيت هو كمان ونام وهو مبسوط 
________في صباح يوم جديد______
جابر صحي من النوم وهو حاسس بحركه جنبه اتكلم بنعاس: اممم في اي 
ورد بكسوف: ممكن تسبني عشان اقوم 
جابر جذبها في حضنه اكتر: تؤ 
ورد غمضت عيونها وخدت نفس عميق وطلعته براحه كانت مبسوطه وطمنه وهي جنب جابر اتكلمت ببتسامه: ي جابر خليني اقوم بقا 
جابر فتح عيونه وبصلها: عايزه تقومي يعني 
ورد حركة راسها بالايجاب وهو قرب خده منها ورد فهمت هو عايز اي اتكسفت وقربت منه وطبعت قب.له رقيقه علي خده جابر بصلها ببتسامه وهو شايف كسوفها ووشها الي احمر وفجاه قرب منها وطبع قب.له طويله علي شفا.يفها وبعد فتره بعد عنها 
جابر: انا برضو بقول انك لازم تمشي دلوقتي 
ورد ضحكت ضحكه خطفت قلب جابر 
جابر: قومي ي ورد بسرعه لقول مفيش خروج من الاوضه النهارده وانا صراحه عايز كدا 
ولسه هيمسكها ورد قامت بسرعه وهي بتضحك ودخلت الحمام وقفلت الباب بسرعه وفضلت واقفه قدام المرايا وهي شايفه ابتسامتها الي فعلا طلعه من قلبها وصوت دقات قلبها العالي مكنتش مصدقه ان اكتر واحد كانت بتخا.ف منه بقا اكتر واحد بتحس جنبه بالامان والراحه اتنهدت براحه كبيره وخدت شاور وبعد ما خلصت وقفت مصدومه..... 
عدي: صبااح الخير وحشتيني ي ريم 
ريم ببتسامه وهي باصه للشاشة التليفون وبتكلم عدي فيديوكول: صباح النور ي حبيبي 
عدي بحز.ن مصطنع : حبيبك فين بقا انتي مكلمتنيش من امبارح.. خلاص ي ريم ارجعي بقا
ريم ببتسامه: مينفعش ارجع دلوقتي ي عدي 
ولسه هتكمل جاد دخل الاوضه.. ريم بسرعه قفلت مع عدي ورمت التليفوت علي السرير: مش تخبط ي غ.بي 
جاد بغ.ضب : انا غ.بي 
ريم حركة راسها بالايجاب: ايوا غ.بي قولتلك مية مره مينفعش تدخل عليا الاوضه بالطريقه دي 
جاد ببرود: وفيها اي يعني 
ريم: تصدق بالله انك واحد بارد 
جاد جري نحيتها: انا غ.بي وبارد طب تعالي بقا 
وريم جريت وهي بتصرخ: حددددد يلحقنااااااااااااااي 
عدي بخ.بث: هانت ي ريم وتبقي معايا وساعتها هاخد حقي من اخوكي جاد 
محمد صحبه: انا مش معاك خالص في الي هتعملو دا
عدي بض.يق: وانا مطلبتش انك تبقا معايا اصلا انا هعرف ارجع حقي منه لوحدي مش محتاجك 
محمد: الراجل ميخدش حقه في بنت ي عدي انت مشكلتك مع جاد مش مع اخته 
عدي: واكتر حاجه بيخا.ف عليها هي ريم (وكمل بخ.بث) وبعدين انا مش هعمل حاجه يعني دا هي ليله واحده مش اكتر
محمد بغ.ضب: اعقل ي عدي... جاد سمعك وانت بتعا.كي ريم فطبيعي يضر.بك 
عدي قام وقف: وانا حقي هاخده لما يعرف ان اخته هي الي جاتلي برجليها 
محمد قام وقف وبصله بقر.ف: انت الكلام معاك ملوش لازمه
ومشي محمد وعدي فضل قاعد بيخطط يجيب ريم عنده ازاي وينت.قم من جاد 
ورد وقفت مصدومه: يالهووي نسيت اجيب هدوم وهتكسف اطلع بالمنظر دا دلوقتي واكيد جابر لسه برا (وقربت من الباب) جاااابر جااااااابر
ملقتش رد اتنهدت وابتسمت: يبقا اكيد مشي 
ولفت الفوطه حوليها وخرجت وجريت علي الدولاب عشان تطلع ليها هدوم وفجاه لقت حد بيحضنها من ضهرها اتخ.ضت : يالهوووي جابر
جابر وهو دافن راسه في رقبتها: اممم 
ورد بلعت ريقها بكسو.ف: انا فكرتك مشيت (وخدت بسرعه هدوم من الدولاب) ا...انا ن..نسيت ه..ه.هدومي
جابر مكنش مركز في كلامها وهو دافن راسه في رقبتها وطبع قب.له رقيقه علي رقبتها ولفها ليه وقرب منها اوي..ورد غمضت عيونها.. جابر قرب اكتر من شفا.يفها وفجاه سمعو صوت ريم وهي بتصر.خ وجاد بيجري وراها وبيحلف انه مش هيسبها 
ورد اتخضت وبعد عن جابر بكسوف وجريت علي الحمام وجابر بص نحيت الباب بض.يق: ريم وجاااد 
وخرج من الاوضه بيشوفهم فين وهو متغا.ظ 
جاد وهو بيجري: خدييي هناااا يي بتت انتي 
ريم وهي بتبص وراها وبتجري: ابدااااااااااا 
ولسه بتبص قدامها خبطت في شخص كان واقف ريم كانت هتقع مسكها بسرعه وفضلو مركزين في عيون بعض شويه 
لغايت ما قطعهم جابر وهو نازل علي السلم: اسلام 
ووووووووو..... 
ناصره: هاا وسمعتي اي بقا 
فوزيه: كلامهم مكنش واضح بس كل الي سمعته عياط الست ورد 
ناصره ابتسمت بخ.بث: يبقا لسه جابر مش طايق البت دي وملهاش لازمه الحبوب الي بتحطيها لورد في العصير بعد كدا ي فوزيه ونفضل وراها لحد ما تغور من اهنه 
فوزيه: طب ازاي ي ستي وانتي شوفتي جابر بيه كان عامل ازاي عشانها امبارح 
ناصره بخ.بث: جابر امه غا.رت هي كمان من زمان وربيته انا وعرفاه وبعد الي حكتي دا اتاكدت انه مش بيطيقها وانا هعرف اخليه يطلقها ازاي روحي علي شغلك انتي دلوقتي 
فوزيه مشيت وناصره فضلت الابتسامه الخبي.ثه علي وشها: كلها يومين وتغو.ري ي ست ورد وجابر الي هيطردك بيده كمان 
ريم بعدت بسرعه عن اسلام اول ما سمعت صوت جابر وتكلمت بتو.تر: انا... انا اسفه مكنتش شيفاك 
اسلام كان باصص ليها بسرحان في جمالها: هاا 
جاد جري علي ريم ومسكها من هدومها من عند كتفها كدا: وقعت ي فار فالمصيده واخيرا 
ريم وهي بتحاول تجري: الچاكت الچااكت كله الاه كدا 
جاد ضحك ضحكه شريره: خلاص متحاوليش 
قرب منه جابر وضر.به علي قفاه خلاه يسيب ريم ويبص وراه وفي نفس الوقت ريم جريت
جاد بحز.ن مصطنع: اخس عليك ي جابر بقا
ريم بعد ما طلعت السلالم بصت لجاد: ضر.بك علي قفاك 
جاد جري في اتجاها:والله ما نا سايبك النهارده ي ريم 
اسلام كان لسه سرحان في ملامح ريم لحد ما قرب منه جابر وحط ايده علي كتفه وهو بيضحك وباصص لخواته: كنت جاي لي ي اسلام 
اسلام انتبه وفاق من سرحانه: ك..كنت جاي عشان اقولك ان الارض الي كنت عايز تشتريها خلاص بقت تحت ايدك دلوقتي 
جابر بجديه: طب تعالي نتكلم في اوضة المكتب 
ومشي وراه اسلام وهو لسه فاكر ملامح ريم الي سحرته من اول نظره بص وراه واتمني يشوفها تاني بس اختفت من قدامه دخل الاوضه ورا جابر وفضلو يتكلمو في الشغل 
لغايت ما عدت فتره طويله وبعدها خرجو الاتنين لقو ناصره فوشهم: جابر عايزه اتكلم معاك شويه يبني 
جابر بصلها بض.يق وكلم اسلام: خلاص ي اسلام روح انت وهبقي اكلمك 
اسلام حرك راسه بالايجاب ومشي وهو بيبص في كل الاتجاهات وقبل ما يخرج من البيت بص وراه اخر مره وهمس : اطلعي 
وفجاه شاف ريم وهي نازله من علي السلالم بتتنطط وشعرها بيطير حوليها وابتسامتها الرقيقه علي وشها بصلها بتتسامه عريضه وزادت ابتسمته اكتر لما لقاها بتقرب في اتجاهه كان فاكر انها تكلمه او تقول حاجه لكن فجاه
: انت ي اخ ما تتزحزح شويه خلينا نعرف نعدي 
بص وراه بستغراب لقاها شمس: ما توسع شويه بدل ما انت قافل علينا مايه ونور كدا وواقف علي الباب 
ريم ضحكت: يخر.بيتك تعالي 
ومشيت شمس مع ريم واسلام فضل واقف متنح من كلام شمس لغايت ما فاق ومشي وهو كل تفكيره في ريم 
ريم بضحك: كسفتي ي شمس 
شمس: وهو حد قاله يقف علي الباب اكده هو فاكر نفسه 2سنتي دا شبه الحيطه 
ريم ضحكت اكتر: ي بنتي حرا.م عليكي 
شمس وهي بتبص حوليها: فين البت ورد لسه نا.يمه
ورد دخلت عليهم المطبخ: صباح الخير 
ريم وشمس ردو عليها ببتسامه: صباح النور 
شمس قربت منها اوي لدرجه ان ورد استغربت ورجعت ورا خطوه شمس ضيقه عيونها : مالك يختي عنيكي بتلمع من الفرحه اكده لي 
ورد بستغراب: بتلمع! 
ريم قربت هي كمان بتركيز: ايوا ووشك منور كده وباين عليكي مبسوطه (غمزت) ما تبسطينا معاكي 
ورد سبتهم وبدات تجهز الفطار: بس ي بت منك ليها 
شمس: امممم مش عايزه تقولي يعني 
ريم لفت ايديها علي كتف شمس: سبيها ي شمس ما هي عروسه جديده بقا 
شمس : امممم وهو الجواز بيحلو كدا 
ريم بخ.بث وقربت من ورد: نسال ورد بقا اى رايك في الجواز ي ست ورد 
ورد بصتلهم بكسو.ف: هيكون عامل ازاي يعني حلو 
ريم بشك: حلو بس!! 
شمس قربت من ورد: دا من منظرك دا قولي حلو اوي حلو خالص حلو مالص كدا يعني 
ورد ضحكت وخبطتها علي كتفها: ي بت اتكت.مي 
: ودي بتتكتم دي.. دي بالعه راديو 
بصو لاتجاه الصوت كان جاد ردت ورد: عندك حق 
شمس بحز.ن مصطنع: كدا ي اختي تبعيني للواد دا 
جاد بصلها بصد.مه: واد!! 
شمس حركة راسها بتاكيد: ايووووون 
جاد جز علي سنانه: ي صبررر ايوووب 
شمس ضحكت وبانت الغمازات بتاعتها الجميله: اهدي علي سنانك لتتكسر 
ورد: ي بنتي اتهدي بقا وتعالي ساعديني 
شمس كتمت ضحكتها: وه وانا اتكلمت دا انا ساكته من اول ما جيت ولا فتحت بوقي بكلمه واحده صح يريم
ريم بتاكيد: علي ياااااااادي يختي الحق حق ولا نطقت 
جاد بحز.ن مصطنع: كدا ي اختي تبعيني للبت دي 
شمس مسكت س.كينه وقربتها لجاد: مين البت دي؟ 
جاد بلع ريقه: احمم قصدي علي ريم مش عليكي طبعا
ناصره بخ.بث: حقك عليا ي جابر ي بني انا عارف انك لسه زعلان مني بسبب الي حصل امبارح 
جابر بصلها ببرود: المهم ميتعادش تاني ي ناصره 
ناصره بخ.بث : انا عارفه ان منصور غصب عليك تتجوز منها ي جابر وعارفه يبني انك لسه مش عايزها ومش هتنسي انها كانت خدامه اهنه لو عايز تطلقها انا عندي حل 
جابر ضيق عينه بتركيز : واي هو بقا
ناصره ابتسمت بخ.بث: تقوله انك بتحب ريم بتي وعايز تتجوزها وتقوله انك مكنتش قادر تقوله زمان وانك مش حابب الز.فته الي اسمها ورد دي وتقوله انك مستحيل تجيب العيل الي عايزه منها وتبقا مصمم علي اكده وانا هتكلم معاه برضو واقنعه وساعتها تطلق ورد وتتجوز بتي ريم وانت عارف انها شاطره ومتعلمه وهتبقا دكتوره قد الدنيا وهتصونك يبني وتشيلك في عنيها وتجبلك الواد والعيال الي ابوك عايزهم وهي هتبقا احسن من الخدا.مه الي اتجوزها دي يوالدي انا اه مش امك الي خلفتك بس انا الي ربيتك وخا.يفه علي مصلحتك والي برا دي مش من مقامك يوالدي انت عايز الي احسن من اكده (وكملت كلام لنفسها وهي بصه لجابر ومستنيه الرد (ولو عليكي ي بتي فانا هعمل المستحيل واجوزك لجابر)وكملت بصوت مسموع ) هااا ي جابر قولت اي
جابر بتفكير: يعني تفتكري كدا هيوافق اطلق ورد؟ 
وفي نفس الوقت ورد كانت وقفه مصد.ومه قدام باب الاوضه وهي سمعه كلام جابر وووووووووو.... 
جابر لناصره : يعني تفتكري كدا هيوافق اطلق ورد؟ 
وفي نفس الوقت ورد كانت وقفه مصد.ومه قدام باب الاوضه وهي سمعه كلام جابر.. حست ان الدنيا بتلف بيها ومش عارفه تتحرك ولا حتي حسه بدمو.عها الي غلبتها ونزلت من الصد.مه..معقوله جابر كان بيضحك عليها وهيطلقها بس لي عمل كدا.. حاولت تتمالك اعصابها وتبطل عياط لكن مقدرتش: ل..ل.. لازم ا..مشي من هنا لازم امشي
ولسه هتحرك من مكانها سمعت صوت حاجه بتتكسر وصوت جابر بقا عالي: وانتي فكرا انك لما تيجي تقوليلي الكلام دا انا هوافق اطلق ورد اسمعي ي ناصره عشان نفضها سيره ورد من هي ورايح هي الكل في الكل اهنه يعني بقت ست البيت ومرات جابر رشوان.. وكلمه تانيه هسمعها في حق مراتي والله لتكوني برا البيت ده ولو قولت لبوي كلامك ده هيكون هو الي هيرميكي برا البيت .. ورد مبقتش بس مراتي ورد حبيبتي والي اخترتها تبقا ام عيالي ولو سمعت انك زعلتيها في يوم هطربق البيت علي دماغك سمعه
ورد اول ما سمعت كلمة حبيبتي ابتسمت وفرحت انه دافع عنها ووقف ناصره عند حدها مسحت دمو.عها لما قربو جاد وريم وشمس بيجرو ناحيتها
جاد: في اي ي ورد وجابر بيز.عق كدا لي
لسه هتتكلم قاطعها صوت جابر: اطلعي براااا
وبعد دقايق كانت طالعه ناصره من الاوضه واول ما شافت ورد بصتلها بغ.يظ ومشيت 
جاد دخل لجابر بسرعه: في اي ي جابر 
جابر كان متعصب اوي وتكلم بصوت عالي: امك جايه تقولي طلق مراتك واجوزك بتي 
كلهم اتصد.مو ما عدا ورد لانها سمعت الكلام دا كانت بس باصه لجابر وسرحانه فيه وعلي وشها ابتسامه خفيفه 
ريم بغ.ضب: ازاي تقولك كدا انا مية مره اقولها مستحيل يحصل الي هي عيزاه دا 
وخرجت من الاوضه بسرعه وخرج وراها جاد وشمس خرجت بسرعه وراهم وراحت علي المطبخ 
ورد جريت بسرعه اتجاه جابر وحضنته من ضهره وهي بتبكي: شكرا..شكرا ي جابر علي كلامك وانك دافعت عني تعرف انا كنت بخا.ف منك قد اي ولما اتجوزتك كنت مر.عوبه وخو.فت منك اكتر بس دلوقتي (جابر لف ليها وبقا وشه في وشها وحرك راسه بمعني كملي) دلوقتي مبقتش بطمن غير وانت جنبي حسه ان بقا ليا ضهر وسند يحميني ويقف قصاد اي حد عشان وكلامك مع الست ناصره اكدلي بكدا وكمان قولت ان انا..... 
وسكتت بكسو.ف جابر ابتسم: انك حبيبتي 
ورد بصتله ببتسامه وعيونها بتلمع من الفرحه: ايوا صراحه مكنتش متوقعه انك تقولها 
جابر: لي بقا انتي وردتي ومراتي وحبيبتي 
ورد اتكسفت وبصت في الارض جابر رفع وشها ليه: اي مفيش اي حاجه كدا بعد الكلام دا 
ورد لسه هتتكلم جابر طبع قب.له طويله علي شفا.يفها وبعد بعد فتره وشالها
 ورد شهقت: يالهوي نزلي ي جابر
جابر طلع من الاوضه: استني بس هقولك حاجه 
ورد بستغراب: حاجه اي؟؟ 
جابر ابتسم وغمزلها: هتعرفي لما نطلع ي وردتي 
ورد اتكسفت ودفنت وشها في رقبته وعلي وشها ابتسامه وخدودها الحمرا بسبب الكسوف 
ريم دخلت اوضة ناصره بغ.ضب: انتي ازاي ي ماما تروحي تقولي لجابر الكلام دا 
ناصره: وانا هاخد اذنك في الي هقوله ولا اي 
ريم بصوت عالي: ايوا تاخدي اذني طلما الموضوع يخصني وانا قولتلك من قبل ما يتجوز ان جابر اخويا ودلوقتي مستحيل اوافق عليه حتي لو طلق ورد
ناصره: طول عمرك فقر 
جاد بغ.ضب: ريم مش فقر ي ماما مينفعش تطلبي من جابر يطلق مراته ويتجوزها 
ناصره بصوت عالي: وه انتو خلاص كبرتو وبقيتو تزعقولي كمان وانا الي خا.يفه علي مصلحتكم 
ريم بصت لجاد: الظاهر اني غلط لما جيت انا راجعه القاهره دلوقتي 
جاد: ترجعي فين دلوقتي(ريم سبته ومشيت من غير ما ترد عليه جاد بص لمامته بلو.م وخرج وراها) 
جاد بصوت عالي: ريمممم ي ريمممم استنيييي
شمس طلعت من الطبخ لما سمعت جاد: في اي 
جاد قرب منها بحز.ن: ريم عايزه ترجع القاهره دلوقتي 
شمس بستغراب: ازاي يعني انتو بقالكم اسبوع بس (ومشيت اتجاه اوضة ريم) 
وقفها جاد: هتعملي اي 
شمس بصتله ببتسامه: هتكلم معاها مينفعش تمشي 
جاد ابتسم ليها ومشيت شمس: رياااااااااام 
ريم اتخضت: يخر.بيتك خضتيني اي الصوت دا 
شمس بصت للشنطة هدومها والهدوم الي في ايديها: دا انتي ماشيه بجد بقا 
ريم رمت الهدوم في الشنطه: ايوا عشان ماما ترتاح وياريت تشيل الفكره الي في دماغها دي وتفهم انه مينفعش الي بتقوله دا 
شمس بهمس: امك طول عمرها وليه ه.بله صراحه 
ريم: بتقولي اي 
شمس اتكلمت بصوت مسموع: بقول دي مهما تعمل برضو امك ي ريم ومينفعش تمشي كدا ولا جابر ولا الحاج منصور هيوافقو تمشي اصلا 
ريم نفخت بض.يق وقعدت علي السرير وراحت شمس جنبها: كلنا عارفين ان تفكير الست ناصره غلط بس دا ميخلكيش تسيبي البيت هو انا اه مغلو.له منها ونفسي حد يسبني عليها معلش يعني بس دي مهما كانت امك وبتحبك..الحمدلله انها في حياتك عشان الحياه من غير الام وحنانها صعبه اوي ي ريم فمهما تعمل اوعي تفكري تسبيها وافضلو اتكلمي معاها يمكن تسمع كلامك مع اني اشك يعني بس جربي 
ريم بصت ليها ببتسامه وحضنتها: تعرفي اني طول عمري نفسي في اخت وبقا دلوقتي عندي اتنين انتي وورد وبحبكم اوي 
شمس ببتسامه: وانا هبقا معاكي في اي وقت 
دخل جاد في الوقت دا: يعني خلاص مفيش رجوع 
ريم بصت لشمس ببتسامه وحركة راسها بالرفض: لا
شمس اتنهدت: بحسب هتقولي حاجه غير كدا بعد كل الكلام الي قولته دا كنت جبتك من شعر.ك دا انا تعبت من كتر الكلام يختي 
ريم ضحكت: لا خلاص قعده علي قلبك 
شمس:وانا اقول اليومين دول مش قادره اتنفس ليه 
ريم ضحكت: لسا.نك دا مص.يبه 
جاد كان باصص لشمس ببتسامه  واشترك معاهم في الكلام وفضلو يهزرو ويضحكوا سوا 
لغايت ما قاطع كلامهم صوت صر.يخ جاي من اوضة جابر وورد 
ريم بخو.ف: دا صوت ورد 
شمس حركة راسها بالايجاب وجريو كلهم علي اوضة ورد واول ما دخلو الاوضه وقفو مصدو.مين لما لقو جابر شايل ورد وهي سا.يحه في د.مها 
شمس بصد.مه: ورد ووووووو... 
ورد بكسو.ف: جابر نزلني ممكن حد يشوفها 
جابر دخل الاوضه وقفل الباب ونزلها:حاضر نزلتك اهو
ورد ضحكت: بعد اي بقا
جابر غمزلها وشدها نحيته وبقا وشه في وشها: المهم خلينا في موضوعنا انتي حلوه كدا لي النهارده 
ورد ابتسمت وبصت في الارض كمل جابر وهو بيطبع قب.له علي خدودها: انا بقول متتكسفيش تاني 
ورد حاولت تغير الموضوع: احمم انت مفطرتش 
جابر طبع قب.له تانيه علي خدها التاني: مانا بفطر اهو
ورد حاولت تبعد بص جابر جذبها اكتر ليه: راحه فين
ورد لفت ايديها حولين رقبته وبصتله ببتسامه: هروح فين يعني انا مقدرش اسيبك 
جابر ابتسم من كلامها: اممم بتعرفي تقولي كلام حلو اهو ي وردتي 
ورد ضحكت بصوت عالي: امال (وبصتله بخ.بث) ممكن تغمض عينك بقا 
جابر بستغراب: لي؟؟ 
ورد: عشان خاطري ي جابر غمض عينك دقيقه 
جابر استغرب اكتر وغمض عينه: اهو 
ورد بخ.بث: لا انت شا.يف غمض عينك بايدك 
جابر ساب ورد وغمض عينه بايده: اهو
ورد ضحكت وبعدت بسرعه وجريت نحيت الحمام: فتح بقا 
جابر فتح بستغراب لقي ورد دخلت الحمام وقفلت الباب عليها وهي بتضحك بصلها بغ.يظ: ماشي ي ورد هتروحي مني فين يعني 
فجاه سمع صوت صر.خه منها رجت البيت كله جابر اتخض وجري نحيت الباب: ورد..ورد في اي افتحي 
سمع صوت ضع.يف منها: جابر الحقني 
جابر قلبه وجعه اول ما سمع صوتها وخا.ف عليها اوي ولسه بيفتح الباب لقاه مقفول  : ووورررردددد
وفضل يخبط بكتفه الباب عشان يتفتح لحد ما اخيرا اتفتح ووقف مصدو.م اول ما شافها واقعه علي الارض وسايحه في د.مها جري عليها بخو.ف ونزل لمستواها
ورد فتحت عيونها ودمعه نزلت منها: جابر 
جابر شالها بسرعه: هوووش هتبقا كويسه انا معاكي
وجري بيها لبرا واول ما خرج من الحمام دخلت شمس وريم وجاد 
شمس بصد.مه: و..ورد
ريم جريت عليها بخو.ف: مالها ي جابر حصل اي 
جابر بخو.ف: و..وقعت في الحمام 
ريم بصت علي دماغها لقتها بتنز.ف : لازم تروح المستشفي دلوقتي 
ورد حاولت تتكلم ودمو.عها نازله: ر..رج..جلي 
ريم بصت علي رجليها لقتها ورمه: جابر رجليها ورمه ممكن كسر بسرعه يلا نروح علي المستشفي بسرعه 
ورد من كتر الالم اغمي عليها جابر بصلها بخو.ف وبعدين  بص لجاد بسرعه: بسرعه جهز العربيه يلاا 
جاد سابه وجري وجابر راح وراه 
ريم بصت لشمس الي كان باين عليها الخو.ف والتو.تر: شمس اهدي ورد هتبقي كويسه يلا تعالي 
شمس حركة راسها بالايجاب وجريت بسرعه هي وريم ورا جابر 
ناصره اول ما شافت جابر نازل وشايل ورد وهي بالمنظر وخرج برا البيت وبعديه شمس ابتسمت بشما.ته: عقبال ما اسمع خابرك عن قريب ي ست ورد (وكملت بستخريه) قال ست البيت قال 
سمعتها ريم بصتلها بغ.ضب: انتي اي ي ماما معندكيش قلب بدل ما تدعي تكون بخير تدعي عليها هي عملتلك اي لدا كله 
ناصره بصت ليها بغ.ضب: ايوا يختي معنديش قلب 
ريم كانت هتتكلم حست ان الكلام ملوش فايده معاها خرجت من البيت لقتهم ركبو العربيه جاد بيسوق وشمس قعده جنبه وجابر شايل ورد ورا 
جابر بصله بغ.ضب: بسرعه ي جاااااد بسرررررعهههه 
ريم بصت لجاد: امشي انت بسرعه وانا جايه وراكم 
جاد حرك راسه بالايجاب وساق العربيه بسرعه عاليه: متقلقيش ي جابر هتكون بخير ان شاء الله 
جابر خبط علي وشها بخفه وخوفه ظاهر عليه : وردتي فتحي عينك
شمس بصت لورد وتكلمت بصوت مكتوم من العياط: ورد حبيبتي فتحي عينك وطمنيني عليكي ي ورد بالله عليكي طمنيني انا مليش غيرك اوعي تسبيني ماشي 
جاد بصلها بحز.ن.. كان حاسس بحز.ن كبير وهو شايف شمس كدا 
وبعد فتره وصلو المستشفي
 شمس دخلت بسرعه: دكت.. 
قاطعها جابر وتكلم بصوت عالي: دكتوره بسرعه 
جت دكتوره جري: دخلها الاوضه دي بسرعه(جابر دخل الاوضه بسرعه ووراه الدكتوره وممرضه) 
الدكتوره: ممكن تطلع برا ي جابر بيه 
جابر بغ.ضب: انتي لسه هترغي انجزي اكشفي عليها 
الدكتوره خا.فت منه وبدات تكشف علي ورد شافت الجر.ح الي في دماغها: الحمدلله جر.حها سطحي 
وبدات تعقم الجر.ح وحطت عليه قطن ولفت علي دماغها شاش  
الممرضه خدت بالها من رجل ورد:دكتوره رجليها ورمه 
شمس وقفت مكانها بخو.ف وقلق ودمو.عها نازله زي المطر مش عارفه توقفها: انا خا.يفه عليها
جاد قرب نحيتها وحاول يطمنها: شمس 
شمس بصتله ودمو.عها نازله: انا مليش غير ورد وبابا مقدرش استغني عن حد منهم كفايه خسرت ماما من زمان مش عايزه اخسر حد تاني هي هتبقا كويسه صح
جاد بدون تفكير جذبها في حضنه: صح ي شمس ورد هتبقا كويسه اطمني 
شمس انهارت في العياط: من زمان وهي بتعاني في حياتها بسبب موت ماما وتعب بابا كانت مسؤوله عننا وهي في سن صغير..كانت بتخدم عندكم لغايت ما كبرت.. هي امي واختي مش عايزه اخسرها ولا هقدر يارب تبقي كويسه يارب 
جاد مكنش عارف يقول اي غير انه شدد علي حضنها وهي سكتتت وبقت بتبكي وبس 
وفجاه خرجت ورد علي السرير المتحرك وجنبها جابر ووراهم الدكتوره وشمس جريت علي اختها
جاد وقف جابر: هي كويسه 
جابر بخو.ف ظاهر عليه: الجر.ح الي في دماغها سطحي وهتعمل إشاعه علي رجليها 
جاد: هي وقعت ازاي 
جابر بصله بغ.ضب: مش وقته دلوقتي 
ومشيو الاتنين يروحو لورد 
ريم اول ما العربيه مشيت: هروح ازاي دلوقتي 
لقت عربيه وقفت قدام البيت ونزل منها إسلام جريت عليه: انت إسلام صاحب جابر صح 
إسلام اول ما شافها ابتسم: ايوا 
ريم نزلت دمو.عها: طب ممكن تاخدني ليه المستشفي 
إسلام بخو.ف: جابر كويسه حصله حاجه 
ريم بلعت ريقها: ايوا بس ورد وقعت وخدوها علي المستشفي وانا عايزه اروح ليهم ممكن تاخدني هناك
إسلام حرك راسه بالايجاب: طبعا اركبي بسرعه 
ريم بسرعه ركبت العربيه واسلام ركب وبقا يسوق بسرعه عاليه وريم قعده قلقانه وعماله تفرك في ايديها 
اسلام: ورد وقعت ازاي 
ريم بدمو.ع: معرفش بس هي بتنز.ف من دماغها وكمان رجليها وارمه اوي شكلها اتكسرت 
اسلام اداها منديل: بطلي عياط شويه وهنكون عندهم 
ريم خدته منه وحاولت تبطل عياط بس كل ما تفتكر شكل ورد تصعب عليها وتعيط... اسلام اضا.يق لما شافها بتعيط وقف العربيه 
اسلام: لو مبطلتيش عياط هلف وارجع 
ريم بعياط : لا خلاص هسكت اهو 
اسلام لقاها بتعيط تاني شغل العربيه: طب يلا نرجع
ريم سكتت بسرعه: خلاص اهو 
اسلام ابتسم وشغل العربيه وكمل مشي وبعد فتره كانو وصلو قدام المستشفي ريم بصتله: شكرا اوي 
وجريت دخلت المستشفي واسلام متابعها ببتسامه عريضه ودخل وراها لقاها واقفه مش عارفه تروح فين قرب منها: واقفه كدا لي 
ريم: مش عارفه هما فين 
اسلام وقف ممرضه وسألها وعرفته مكانهم: سهله اهي 
ريم كانت خا.يفه: طب يلا بسرعه 
ووصلو قدام الاوضه لقو جاد واقف برا ريم جريت عليه: هااا ي جاد حصل اي ورد كويسه 
جاد بصلها ببتسامه: ايوا كويسه جابر وشمس جوا 
ريم فرحت ودخلت بسرعه الاوضه وسابت جاد واسلام يتكلمو مع بعض برا
 لقت ورد صاحيه بس باين علي وشها التعب ورجليها متجبسه وملفوف علي دماغها شاش : حمدلله علي سلامتك 
ورد بتعب ابتسمت : الله يسلمك ي ريم 
جابر: جيتي ازاي 
ريم: عشان انا بركه بعد ما انتو مشيتو لقيت اسلام صحبك جه وهو الي جابني هنا وواقف برا مع جاد
جابر حرك راسه بالايجاب وبص لشمس وريم وهما فهموا وابتسمو شمس كملت: طب يلا بينا احنا ي ريم 
ريم ضحكت: يلا ونسبهم شويه لوحدهم بقا 
وخرجو الاتنين وهما بيضحكوا وجابر باصص لورد ببتسامه: كان لازم تجري مني يعني 
ورد ضحكت حست بتعب في دماغها فتألمت جابر قلق عليها: انتي كويسه في حاجه وجعاكي انادي الدكتوره (ولسه هيقوم ورد مسكت ايده) 
ورد ببتسامه وصوت ضعيف:انا كويسه خليك جنبي
جابر مسك ايديها اكتر: تعرفي اني عمري ما قلقت علي حد كدا من بعد ما امي ما.تت حسيت اني كنت تايهه انتي عملتي فيه اي ي وردتي 
ورد ابتسمت بحب: كنت خا.يفه عليا اوي كدا 
جابر اتنهد: بعد كدا تخدي بالك من اي خطوه تخطيها ي ورد انا قلبي كان هيقف من الخو.ف عليكي فاهمه 
ورد: بعد الشر عليك فاهمه حاضر 
جابر باس ايديها بو.سه طويله وقاطعهم خبط علي الباب جابر قام وقرب الطرحه علي دماغ ورد ودارا شعرها الي كان باين ورد ابتسمت كمل جابر: مش عايز حد يشوف شعرايه منك انتي بتاعتي انا وبس 
ورد اتكسفت وجابر رجع قعد تاني: ادخل 
دخل اسلام: الف سلامه عليكي ي ورد 
جابر ببتسامه: الله يسلمك ي صحبي (وبص لورد) شويه وجاي ارتاحي (وطبع قب.له علي جبينها) 
وخرج من الاوضه هو واسلام ودخل جاد وشمس وريم اتكلم جاد: الف سلامه عليكي ي ورد 
شمس بتهديد: انتي عارفه لو عملتي فينا كدا تاني انا هعمل فيكي اي ي ورد 
جاد ضحك: اسكتي دي بهدلت الدنيا عياط (وبقا يتريق عليها) ورد فتحي عينك.. ورد عشان خاطري.. ورد طمنيني اهئ اهئ اهئ اهئ اهييييييي
طريقته خلت ريم وورد يضحكوا 
شمس بصتله بغ.يظ: انا كنت بعمل كدا 
جاد بتاكيد : ايون كنتي شبه الطفله الي ضاعت مصاصتها 
شمس دمعت وبصت لورد: كنت خا.يفه عليكي حسيت ان روحي بتتسحب مني لما شوفتك بالمنظر دا واني بخسر ماما تاني مكنتش عارفه اعمل اي ي ورد كنت بتمني اكون انا الي مكانك بس انتي لا انا مقدرش اخسرك 
وخرجت من الاوضه وهي بتبكي 
ورد بتعب: شمس استني 
ريم بصت لجاد بحز.ن: لي زعلتها كدا ي جاد 
جاد: انا مكنتش اعرف ان كلامي هيضايقها كدا انا اسف ي ورد بجد مكنتش اقصد 
ورد حركة راسها بالايجاب: شمس كانت محتاجه تعيط.. وعيطت من خو.فها مش من كلامك 
ريم بإصرار: برضو روح صالحها بدل ما انت واقف كدا
جاد حرك راسه بالايجاب وفعلا خرج من الاوضه وفضل يدور علي شمس في المستشفى ملقهاش خرج لقاها واقفه بعيد جري نحيتها: شمس انا اسف مك... 
قاطعته شمس وهي بتسمح دمو.عها: متتاسفش انت معملتش حاجه 
جاد وهو بينهج من الجري: انا كنت السبب في عياطك
شمس بصتله: لي 
جاد: عشان اتريقت عليكي جوا بس انا كنت بهزر مكنش قصدي اخليكي تعيطي بجد بعتذر
شمس بصتله ببتسامه: معيطش من كلامك انا بس كنت خايفه علي ورد وافتكرت شكلها فعيط 
جاد ابتسم: يشيخه دا انا قولت طلع عندك د.م وزعلتي
شمس بصتله بغ.يظ جاد انتبه لكلامه: احمم قصدي كويس انك مش زعلانه 
شمس ابتسمت: ايوا كدا اتعدل 
جاد: اتعدل!! اي ي بنتي لسانك الي اطول منك دا.. مش المفروض نعرف ابوكي 
شمس بسرعه: لا لا لما ورد ترجع البيت نقوله ليتعب من الخو.ف عليها 
وفضلو واقفين كتير مع بعض يتكلموا 
_______وبعد فتررررره طويله_________
جابر دخل الاوضه الي فيها ورد كان فيها جاد وشمس وريم بيهزرو مع ورد 
جابر ببتسامه: يلا عشان نمشي 
ورد: ياريت انا زهقت من القعده دي.. والبتاعه الي علي رجلي دي هتتشال بعد قد اي 
ريم: الدكتوره قالت بعد شهرين 
ورد نفخت بضيق وكمل جابر وهو بيقرب منها: معلش ي حبيبتي يلا عشان نروح 
ورد: وانا همش.... 
وقاطع كلامها جابر شالها وهي اتكسفت وهمست: نزلني مينفعش كلهم موجودين 
جابر بنفس المس: ميهمنيش اي حد غيرك ي وردتي
ورد ابتسمت وجابر خرج من الاوضه والباقي وراه وكان كل الي في المستشفي بيبصو علي جابر وورد 
ورد بكسوف: شايف كلهم بيبصو ازاي هيقولو علينا اي دلوقتي 
جابر: خلي حد يفتح بوقه بس وبقول كلمه علي مراتي وانا اكون قا.طعله لسانه 
كان اسلام مستنيهم برا وركب معاه جاد وريم وركب مع جابر ورد وشمس ورجعو كلهم البيت 
جابر شال ورد: يلا عشان ترتاحي 
ورد حركة راسها بالايجاب مع ابتسامتها الي بتسحر جابر وطلع بيها الاوضه واول ما الباب اتفتح ورد بصت حوليها بصد.مه من الي شافته ووووووو..... 
ورد اول ما شافت الاوضه كانت وقفه مصدو.مه بصت لجابر: ه..هو كل دا ليه 
جابر ضحك وهو بيقفل الباب ولسه شايلها: اومال لناصره يعني اكيد ليكي ي وردتي 
كانت الاوضه كلها متزينه بالورد والشموع في كل مكان كانت الاوضه شكلها تحفه: الله حلوه اوي ي جابر عملت كل دا امتي 
جابر نزلها علي السرير ونزل علي ركبتها قدامها : لما كنتي في المستشفي 
ورد عيونها لمعت من الدمو.ع: شكرا اوي ي جابر 
جابر اتريق عليها: شكرا اوي ي جابر اي دا بس كدا 
ورد فهمته مثلة التعب: اهه دماغي مش قادره 
جابر بخو.ف: دماغك مالها تحبي اجبلك ممرضه هنا تفضل معاكي عشان لو تعبتي 
ورد ابتسمت بسرعه: لا لا ي حبيبي مش عايز.... 
قاطعها جابر بفرحه: قولتي اي 
ورد استوعبت الي قالتله ابتسمت بكسوف: انا عايزه انام 
ولسه هتنام مسكها جابر وشدها لحضنه: قولتي اي
ورد ابتسمت وطبعت قب.له علي خده: قولت حبيبي 
جابر بص ليها بسرحان وهي فرحان من الي عملته والكلمه الي قالتها بصلها بتركيز: انا بحبك ي ورد 
ورد بصتله بفرحه كبيره: بجد 
جابر نام علي رجليها: ايوا ي ورد بحبك واتاكد اني بحبك اكتر لما شوفتك وقعه في الحمام كنت همو.ت من الخو.ف عليكي حسيت ان روحي بتروح مني اول مره احس اني عاجز ومش عارف اعمل اي (وبصلها وهو بيحضن وشها بايده ومسح دمو.عها الي نزلت بسبب كلامه) بس الحمدلله انك كويسه مش عايز اشوفك دمو.عك دي تاني ي ورد مفهوم 
ورد مسحت دموعها وهي بتحرك راسها من فوق لتحت: ح.. حاضر 
جابر بصلها ببتسامه وغمز: طب اي 
ورد بدوم فهم: اي 
جابر لسه هيقرب منها ورد بعدت وهي بتضحك: عايزه اغير هدومي 
جابر جز علي سنانه وبعد: ودا وقته قومي ي ورد 
ورد رفعت ايديها لفوق: شيلني ي جابر 
جابر ضحك وشالها: انتي خدي علي كدا بقا 
ورد ضحكت بصوت عالي: لا استحمل كدا دا لسه شهرين 
جابر كان وصل قدام باب الحمام ونزلها وطبع قب.له علي شفا.يفها: مش شهرين وبس انا لو عليا اشيلك طول العمر ي وردتي 
ورد ابتسمت بحب ودخلت الحمام تغير هدومها 
اسلام وصل جاد وريم كمل جاد: شكرا جدا ي اسلام 
اسلام ببتسامه: العفو علي اي 
مشي جاد وريم لسه هتمشي وقفها اسلام: ر..ريم
ريم وقفت وبصتله بستغراب: نعم 
اسلام: احمم انتي...انتي كويسه 
ريم ابتسمت: ايوا وشكرا انك وصلتني المستشفى 
اسلام ببتسامه: مفيش شكر طبعا 
ريم ابتسمت ولفت عشان تمشي اسلام كان هيوقفها تاني بس مكنش عارف يقول اي فسابها تمشي وبعد ما  دخلت البيت مشي هو 
جاد اول ما دخل البيت سمع صوت شمس العالي جاي من المطبخ: بقولك اي ي ست ناصره ابعدي عن ورد 
ناصره بسخر.يه: عشت وشوفت الخدم طلع ليهم لسان وبقا بيعرفو يردو كمان 
شمس: وهتشوفي اكتر من كدا كمان لو مسكتيش 
ناصره بغ.ضب: انتي بتهدديني ي بت انتي ولا اي 
جاد دخل المطبخ بسرعه: في اي ي ماما انتي وشمس 
ناصره بز.عيق : قال حتت بت بتهددني انا 
شمس بصت لجاد: من اول ما جيت وهي عماله تقول علي ورد مما.تتش لي وريحتنا بعد الشر عليها (وبصت لناصره) ان شاء الله الي يكرهوها 
ناصره شهقت: انتي بتدعي عليا ي بت 
جاد بغ.ضب: بس انتو الاتنين وانتي ي ماما تقولي علي ورد كدا لي نفسي اعرف بتكرهيها لي كدا 
ناصره بحز.ن وعياط مصطنع: بتزعق لامك عشان البتين دول ماشي ي جاد 
جاد اتنهد: وانتي ي ماما الي عملتي في ورد مش قليل برضو هي عملت اي لكل دا 
شمس بض.يق: انا ماشيه 
ولسه هتخرج من المطبخ وقفها جاد: استني ي شمس (وبص لناصره بعتا.ب) كرهك لورد هيخسرك كل حاجه ي ماما..انتي عارفه ان مفيش سبب عشان تكر.هيها اوي كدا عايزه تطلقيها من جابر وتجوزيه لريم صح وانتي عارفه انك لو عملتي اي مستحيل دا يحصل جابر حب ورد وريم نصبها جاي.. وبسبب كر.هك دا هتخسريني انا وريم وبابا وجابر والبيت دا كمان
وخد شمس ومشي وساب ناصره وسط تفكيرها وفعلا سالت نفسها هي لي بتكر.ه ورد بالطريقه دي لدرجه انها عيزاها تمو.ت هي طول عمرها نفسها جابر يتجوز ريم بس هي طول عمرها رفضه يعني مش ذنب ورد (فكرت في كلمه هتخسر كل حاجه) وهي فعلا بتخسر منصور وجابر وولادها هما مش هيفضلو يستحملو افعالها دي كتير 
وكانت لاول مره ناصره دمعتها تنزل بجد من احاسسها انها تخسر ولادها وجوزها وبيتها وفجاه دخل عليها منصور: مالك ي ناصره
ناصره مسحت دمعتها بسرعه: مليش انت مش كان عندك شغل طول النهارد 
منصور: جيت اول ما عرفت ان ورد في المستشفي هي كويسه 
ناصره حركة راسها بالايجاب: ايوا طلعها جابر ترتاح 
منصور حرك راسه بالايجاب: طب الحمدلله (حس ان طريقتها غريبه قرب منها) مالك ي ناصره 
ناصره بصتله: لسه بتحبني ي منصور 
منصور استغرب من سؤالها بس ابتسم: طبعا لسه 
ناصره مسحت دمعتها الي نزلت بسرعه: يعني مش هطلقني زي ما قولت قبل كدا
منصور اتنهد : انتي قلبك طيب ي ناصره وعشان كدا بحبك واطلقك كيف وانتي ام عيالي مع ان افعالك هتجيب اجلي في يوم 
ناصره ضحكت وحضنته بحب واتنهدت: بعد الشر عليك ي حبيبي 
دخلت ريم المطبخ بسرعه: قفشتكم (وغمزت) طب مش في المطبخ كدا عيبب 
ناصره بعدت بسرعه: اتلمي ي بت 
ريم قربت من منصور وغمزت: بقولك ي حبيبي 
منصور ضحك علي افعال ريم 
ناصره اتكسفت: يلا اقعد ي منصور عشان تتغدي 
ريم: اي دا ناصره اتكسفت ي بابا 
ناصره خبطتها بخفه علي دماغها: ي بت اتلمي بقا 
وضحكوا كلهم 
_______مر اسبوعين________
كانت ناصره بدات تعامل ورد وشمس كويس ودا كان كله مستغربه ما عدا جاد حس انه كلامه فعلا اثر فيها وورد وجابر كانو قربو من بعض اوي.. وجاد وشمس طول الوقت بيتخا.نقو وريم تسكتهم.. واسلام كان بيتحجج باي حاجه عشان يروح لجابر ويشوف ريم بس مكنش بيحاول يتكلم معاها 
ورد: خلاص بقا ي ماما بطلي عياط هنبقي نجيلك 
ناصره بحز.ن: خلي بالك من اختك ي جاد 
جاد حضنها: متخا.فيش عليها ي ماما ريم في عيني 
ريم حضنت ناصره ومنصور وقربت من شمس حضنتها وشافت ورد جابر شايلها ونازل بيها علي السلالم جريت نحيتها: هتوحشيني ي ورد 
جابر نزل ورد قدام ريم وحضنو بعض: وانتي كمان 
جاد قرب من جابر وحضنه 
شمس كل دا كانت بصه لجاد بحز.ن مكنتش عارفه لي زعلانه اوي انه هيمشي ولا فاهمه اي الشعور الي جواها دا كان نفسها تطلب منه يفضل معاها وقاطع تفكيرها جاد: سلام ي مو لسانيين 
شمس ابتسم ابتسامه بسيطه: سلام 
جاد اتنهد وهمس ليها: خالي بالك من نفسك ي شمس 
شمس حركة راسها بالايجاب: وانت كمان 
جاد بصلها ببتسامه وهو كمان بدلته ببتسامه ومشي ريم وجاد 
جابر وطي وشال ورد تاني: يلا عشان ترتاحي 
ورد بوظت: انا زهقت من القعده ي جابر خليني شويه هنا وانت مش هتروح معاهم 
جابر اتجه نحيت السلالم: اسلام هيبقا معاهم 
ورد: خليني هنا شويه مع شمس 
جابر: ولا شمس ولا قمر هتفضلي معايا وفي حضني ومش هتتحركي لغايت ما تبقي كويسه 
وطبع قب.له علي جبينها ورد بصتله ببتسامه وسكتت
عدي بش.ر: خلاص اجهز عشان بكرا هنعمل الي اتفقنا عليه 
: بس انا يبقا ليا من الحب جانب بقا 
عدي طلع فلوس كتير من جيبه: خد يعم وبعد كدا مشوفش وشك تاني انت فاهم
الشخص الفلوس زغللة عنيه: انت تأمر ي عدي بيه 
ومشي الشخص وفضل عدي كان في ايده كاس شربه: اخيرا ي ريم جايه النهارده متتخيليش مستني بكرا دا ازاي ي حبيبتي هتعرفي بقا بحبك قد اي 
يتبع.  
عدي بش.ر: خلاص اجهز عشان بكرا هنعمل الي اتفقنا عليه 
: بس انا بقا ليا من الحب جانب بقا 
عدي طلع فلوس كتير من جيبه: خد يعم وبعد كدا مشوفش وشك تاني انت فاهم
الشخص الفلوس زغللة عنيه: انت تأمر ي عدي بيه 
ومشي الشخص وساب عدي (كان في ايده كاس شربه): اخيرا ي ريم جايه النهارده متتخيليش مستني بكرا دا ازاي ي حبيبتي هتعرفي بقا بحبك قد اي 
وفجاه تليفونه رن بصله وابتسم بش.ر اول ما شاف ان ريم هي الي بتتصل رد بسرعه: ريم حبيبتي 
ريم ببتسامه: انا راجعه النهارده 
عدي بش.ر: مقولكيش فرحان قد اي اني هرجع اشوفك تاني 
ريم: ما انا بكلمك عشان عايزه اشوفك اول ما اوصل
عدي كشر: النهارده 
ريم ببتسامه: ايوا
عدي ابتسم: ماشي ي حبيبتي اول ما توصلي كلميني وهتلاقيني في الكافيه بتاعنا الي بنقعد فيه علطول 
ريم ببتسامه: ماشي ي حبيبي باي بقا 
عدي قفل معاها ورن علي الشخص الي كان لسه معاه من شويه: اجهز هنفذ النهارده 
وقفل معاه 
ورد بم.لل: ي جابر انا رجلي بقت كويسه زهقت من القعده في الاوضه (ورد كانت رجليها مكسوره عارفه انكم نسيتو الاحداث) 
جابر كان نايم ووخدها في حضنه: لما تخفي ابقي روحي في المكان الي نفسك فيه 
ورد بعدت عنه وودت وشها الاتجاه التاني وهي زعلانه
جابر ابتسم علي شكلها وجاب وشها نحيته تاني بايده: انا خا.يفه عليكي ي وردتي 
ورد ابتسمت وبصتله: اممم خا.يف عليا 
جابر استغر.ب: طبعا مش مراتي وحبيبتي لازم اخا.ف عليها من الهوا 
ورد: دا انت مكنتش بطي.ق تبص في وشي فاكر اول يوم دخلت فيه الاوضه دي سبتني يوم الفرح ورجعت في نص الليل وكنت كار..ه اليوم دا وكر..هني معاه 
جابر: كنت غ.بي مكنتش اعرف اني هحبك اوي كدا 
ورد بعيون بت.لمع من الفرحه: بجد ي جابر 
جابر ببتسامه: بجد ي وردتي 
في نفس الوقت اسلام وريم وجاد ركبو العربيه ومشيو كان كل شويه اسلام يبص علي ريم في مرايا العربيه كان مضا..يق انها ماشيه بس في نفس الوقت مبسوط عشان شايفها بس ريم كانت مركز في تليفونها 
جاد: شكرا ي اسلام انك جيت توصلنا 
اسلام ببتسامه: دا واجبي انتو(وبص لريم في المرايا وابتسم) اخوات الغالي 
جاد: يبخت جابر عنده صاحب زيك 
اسلام بصله وابتسم ورجع بص للطريق تاني وفضل من الوقت للتاني يبص لريم وفجاه رفعت دماغها وبصت في المرايا لقتو بيبصلو.. اسلام اتخض وبعد عينه عن المرايا ورجع بص تاني للمرايا لقاها بصتله وابتسم ورجعت بصت لتليفونها 
اسلام حرفيا طار من الفرحه وابتسم ليها وبص للطريق تاني وطول الطريق مبتسم بسبب ابتسامتها دي 
وبعد ساعات وصلو قدام البيت الي عايش فيه جاد وريم 
جاد: يلا ي ريم 
ريم بتو.تر: لا.. انا.. انا هروح اشوف وحده صحبتي 
جاد بصلها وراه بستغراب: صحبتك دلوقتي؟ طب ارتاحي شويه 
ريم بتو.تر اكبر: لا ما هي تعبا.نه شويه ولازم اروح اشوفها
جاد اتنهد: طيب متتاخريش وخدي بالك من نفسك
اسلام: انا ممكن اوصلها لو تحب 
ريم بسرعه: لا انا هروح بعربيتي (ونزلت من العربيه بسرعه) يلا باي بقا 
جاد وهو نازل من العربيه: يلا ي اسلام انزل 
اسلام: لا انا هرجع اليلد بقا عشان متاخرش 
جاد: لا طبعا تعالي ارتاح شويه عشان تقدر تسوق العربيه الطريق كان طويل يلا انزل بقا 
اسلام طبعا وافق لان دي كانت فرصه يشوف ريم تاني لما ترجع ونزل مع جاد طلعو الشنط من شنطة العربيه ودخلو البيت 
ريم اول ما ركبت العربيه ابتسمت ورنت علي عدي بسرعه: انا وصلت انت فين 
عدي ابتسم بش.ر: مستنيكي في الكافي بتاعنا متتاخريش 
ريم قفلت معاه ومشيت بالعربيه وبعد فتره كانت قدام الكافي بصت في المرايا وعدلت شعرها والمكياج بتاعها ونزلت من العربيه واتجهت ناحية الكافي 
في نفس الوقت وقفت عربيه سودا قدام ريم وحد شدها لجوا العربيه ريم صرخت بس بسرعه الشخص كتم بو.قها 
: هووووششش 
ريم بصت للشخص واتص.دمت وحاولت تتكلم من تحت ايده: عدي 
عدي بش.ر: ايوه يقلبي انا (وضحك لما علامات الاستغراب بانت علي وش ريم) متخا.فيش انا هخطفك كام ساعه وهرجعك تاني  
(كان الشخص الي عدي اداله الفلوس بيسوق وعدي ماسك ريم وقاعد وراه) زود السرعه شويه 
الشخص: اوامرك ي بيه 
عدي ببتسامه خب.يثه لريم: انا عارف انك مش فاهمه حاجه انا هفهمك انتي بالنسبالي كنتي مجرد وسيله انت..قم فيها من اخوكي 
ريم كانت بصاله بصد..مه وهي شا..يفه نظرات كلها ش.ر في عينه معقوله كل دا كان بيمثل وبضحك عليها حاولت تزقه وتبعد ايده بس معرفتش وفضلت ترفص ورفعت رجليها وضر..ب الي بيسوق في كتفه 
: اااااههه 
عدي حط منديل علي مناخيرها وبوقها في منو..م وبعد ثواني هدية ونامت: كنت عارف انك هتتعبيني 
وبعد فتره 
وصلو قدام العماره الي فيها الشقه بتاعت عدي طلع فلوس من جيبه وداها للشخص الي معاه: خد اتكل انت بقا 
وفعلا مشي وعدي اتاكد ان مفيش حد شايفه وشال ريم ودخل بيها العماره لغايت ما وصل لشقته ونايمها علي السرير وبصلها بكل ش.ر: اخيرا 
عقبال ما تفوقي اكون خت شاور انا عايزه تكون فايق ومصحصح كدا وخرج من الاوضه وقفل الباب ودخل الحمام وبعد فتره 
سمع خبط علي الباب جامد وريم بتز.عق 
ريم بصوت عالي: عددددييييييي طلعني من هنا وخليني اروح... عدي ارجوك متعملش معايا كدا انا حبيتك.. افتحلي الباااابببب
كل كلمه كانت بتقولها وهي بتخبط بكل قوتها علي الباب لغايت مل عدي طلع من الحمام وفتح الباب: هووش اي الازعاج دا ي ريم 
ريم وهو منهاره: خليني امشي 
عدي ضحك وهو بيتجه نحيتها: تؤ 
ريم بعيا..ط اكتر: ابوس ايدك خليني امشي 
عدي ضحك وهو بيقرب منها اكتر: تؤ 
ولسه هيمسكها نقتو وجريت هو حاول يمسكها من هدومها قطع التيشرت بتاعها (من عند كتفها كدا) ريم خرجت من الاوضه سمعت صوت باب الشقه بيتفتح ودخل جاد واسلام صرخت باسم اخوها: جاااااد 
وجريت عليه حضنته ونهارت في العياط اكتر اسلام لقي عدي طالع وراها جري نحيته وفضل يضر..ب فيه بكل قوته جاد كانت عيونه حمرا من الغ.ضب ساب ريم وجري علي عدي خدو من اسلام وضر..بو اكتر: بقا انت ي كلب تخط.ف اختي فاكر نفسك هتبقا راجل كدا.. والله ولا عمرك هتبقا راجل طلما بتاخد حقك من بنت ومش قادر تاخده مني 
عدي بقا وشه كله د..م ومش قادر حتي يرد عليه 
اسلام بص علي ريم كان قلبه و..جعه علي منظرها وجري عليها بلهفه حضن وشها بايده بحنان: عملك حاجه انتي كويسه 
ريم بد..موع: ل.. لا 
اسلام اتنهد براحه وقلع الچاكت بتاعه ولبسه لريم وبعد فتره كانت عساكر دخلت الشقه وبعدهم دخل الظابط ومعاه محمد (صاحب عدي الي كان عارف انو هيعمل كدا مع ريم) 
محمد بص لصحبه بقر..ف: قولتلك بلاش 
عدي كان وشه كله ورم من الضر.ب والظابط امر العساكر تاخد عدي ومشيو 
جاد: انا مش عارفه اشكرك ازاي ي محمد 
محمد: دا واجبي ي جاد انا عندي اخوات وعمري مستحمل يحصل معاهم كدا المهم تكون ريم كويسه 
جاد بص لريم بزعل كبير باين في عنيه زعل وعليها.. وخرجو كلهم من الشقه محمد مشي وسابهم واسلام ساق العربيه وجاد ركب جنبه وريم ركبت ورا 
ريم بدمو..ع: جاد انا اس... 
جاد بغضب: مش عايز اسمع صوتك 
اسلام: مش وقته ي جاد الكلام دا انت مش شايف حالتها 
جاد بغ.ضب: هي السبب انتي متخيله لو كنا اتاخرنا شويه كان اي الي هيحصل.. كنتي عارفه ان انا وهو اعدا..ء وكنتي بتقابلي من ورايا كنتي بتضحكي عليا.. شايفه الي كد..بتي عليا من شويه عشانه كان هيعمل معاكي اي 
ريم انهارت من العياط 
اسلام: قولتلك مش وقته ي جاد.. تعالي نرجع البلد تاني هناك ريم هترتاح اكتر مع ورد وشمس 
وفعلا رجعو البلد 
ناصره اول ما شافت ريم اتخ..ضت: ريم مالك ي ينتي 
ريم جريت علي حضن مامتها وانهارت عياط بقا صوتها مسمع البيت كله جابر اول ما سمع صوت عياط نزل علي تحت لقاها ريم جري عليها: في اي 
ريم بصتله وترمت في حضنه: جابر 
جابر بخو.ف وقل.ق بص لجاد واسلام: اي الي حصل 
اسلام بصله بنظره جابر فهم انه مش عايزه يتكلم قدام ناصره وريم 
جابر بص لناصره: خدي ريم وحاولي تهديها 
ناصره فعلا خدت ريم ومشيت.. واسلام حكي لجابر كل حاجه.. جابر كان مصد..وم: ابن ال.....  هو فين
جاد بحز..ن: اتحبس خلاص 
جابر بغ.ضب: انا هروحه (ولسه هيمشي اسلام مسكه) 
اسلام: رايح فين ي جابر بنقولك خلاص اتحبس 
جابر كان عمال يلف في البيت بغ.ضب مش عارف يعمل اي 
مر اسبوع 
البيت كله كان تو..تر وريم بتحاول تكلم جاد بس مش مديها فرصه: ي جاد اسمعني ونبي حقك عليا 
بس هو سبها ومشي اسلام شاف الي حصل وقرب منها: هو زعلان شويه وهتتصلحو 
ريم بدمو..ع: مش باين انو هيسامحني 
اسلام: جاد طيب وبيحبك دا انا متجنن عليكي انتي مش اخته بس انتي بنتو ي ريم هيصالحك 
ريم بصتله بد..موع: طب امتي 
اسلام ابتسم عشان يطمنها: سيبي شويه بس هي خدودك حمره كدا لي 
ريم ضحكت وسط عيا..طها: اصل انا لما بعيط بقلب طماطمايه 
اسلام: دي فرولايه وانا بحب الفراوله علي فكره(وغمز) 
ريم اتكسفت وفضلو قعدين يتكلمو كتير مع بعض 
(وفي الاسبوع دا كانو قربو من بعض شويه) 
ورد: ي جابر اقعد بقا خيلتني 
جابر كان رايح جاي في الاوضه من عصبيته: مش هتهد غير (قاطعه رنت تليفونه رد بسرعه وقفل وهو مبتسم) 
ورد: مش مرتاحه للابتسامه دي.. عملت اي مع الواد
جابر بصتناع البراءه : ولا حاجه توصيه بسيطه من السجن بس
ورد: مش بقولك مش مرتاحلك 
منصور كان قاعد في الاوضه وزعلان علي بنته ناصره قربت منه: خلاص بقا ي منصور 
منصور: انا قولتلك بلاش ز..فت التعليم الي برا البلد دا 
ناصره بدمو.ع: وهو انا كنت اعرف ان دا الي هيحصل انا هتمني لبنتي الش.ر يعني يخويا 
الباب خبط ودخلت ريم وهي بصه في الارض: انا اسفه... حقكم عليا انتو كنتو واثقين فيه وانا خونت الثقه دي انا اسفه.. اسفه ي بابا.. اسفه ي ماما 
ناصره جريت خدها بالحضن: الحمدلله انك كويسه الحمدلله يارب 
منصور قام وقف وبص لريم بحز.ن وهي بصتله وجريت في حضنه وهو حضنها وفضل يحاول يهديها 
لقو الباب بيخبط ريم بتبص لقتو جاد واول ما شافها خرج من الاوضه ومشي 
منصور: روحي صلحي اخوكي 
ريم مسحت دمو..عها وحركة راسها يالايجاب وجريت وراه لقتو دخل اوضته دخلت وراه: جاد 
جاد: اطلعي برا عايز انام 
ريم انفجرت في العياط: انا اسفه والله حقك عليا.. انا اسفه والله ما كنت اعرف انه هيعمل معايا كدا هو واعدني انه هيحل كل حاجه ما بنكم وهيجي يتقدملي انا اسفه.. سامحني ي جاد انا مبقتش قادره اسيبك زعلان اكتر من كدا انا اسفه
جاد كان مديها ضهره بس مقدرش يستحمل يسمع صوت عيا.طها الي بيو..جع قلبه دا ولف وخدها في حضنه: هوووش خلاص اهدي انا مش زعلانه هوووش اهدي 
وبعد فتره ريم هديت وبصت لجاد: يعني صافي ي لبن 
جاد ابتسم: حليب ي قشطه يستي 
ريم ضحكت وحضنته تاني وعدا اسبوعين كمات وكانت كل حاجه اتحلت ورجع البيت زي ما كان خناقات شمس وجاد.. وورد شالت الجبس الي في رجليها.. ريم واسلام بقو صحاب جدا 
شمس: ر..خم 
جاد: بار..ده 
ورد بتعب: بطلو خناقات بقا (وفجاه جريت علي الحمام) 
ناصره شافتها جريت عليها: مالك ي ورد 
ورد: معرفش ي عمه بطنس وجعاني من الصبح ودايخه 
ناصره ببتسامه عريضه: لتكوني حامل ي ورد 
شمس وجاد ببتسامه: حااامل 
جابر دخل البيت في الوقت دا: فين ريم 
ريم نزلت من اوضتها: انا هنا اهو 
جابر ابتسم: تعالي ي ريم اقعدي جنبي
ريم راحت قعدت جنبه: نعم ي جابر 
طبعا جابر مسمعش الكلام الي دار بين ناصره وورد 
جابر ببتسامه: اسلام متقدملك 
ريم فجاه ابتسمت(لانها اعجبت باسلام فعلا): ايه 
جابر: زي ما سمعتي يقلب اخوكي اي رايك 
ريم بكسوف: الي تشوفو انت وبابا وجاد وماما
جاد ضحك: يبقا موافقه ي جابر اسمع مني واسلام كويس 
شمس: لولولولوووووي يبقا في خبارين حلوين خطوبه ريم وحمل ورد 
ورد بصت ليها بصد..مه اول ما قالت 
جابر بص لورد بسرعه: ب.. بجد انتي حامل؟ 
ناصره ضحكت: شكلها كدا ي جابر بس برضو عايزين نتاكد 
جابر قام بسرعه وحضنها ولف بيها وكانت الفرحه مش سيعاه
جاد بر..تباك: طب حيث كدا بقا انا عايز اتجوز شمس 
شمس بصتله بصد..مه: اييي(وبصت لناصره بخو.ف) 
ناصره ضحكت: متخا.فيش مني كدا انا اول واحده عارفه واول واحده موافقه مش هلاقي زيك لابني ي شمس 
شمس اتو.ترت وبصت لورد لقاتها فرحانه: طب امم عليك وعلي ابويا بقا
ودخل منصور ومعاه ابو ورد وشمس 
جاد ضحك: ي سلام علي الصدف دا انت جيت في وقتك
كلهم ضحكوا عليه وهو جري علي ابوه: انا عايز اخطب شمس في اتقدملي بقا من ابوها دلوقتشييي 
منصور ضحك وفعلا اتقدمله وابو شمس: وانا مش هلاقي حد احسن منك لبنتي ي جاد 
جابر: وريم اسلام متقدم عليها 
وفجاه لقو اسلام داخل لابس بدله ومعاه بوكي ورد: انا جاي اطلبها بنفسي منك ي عم منصور 
منصور بص لريم لقاها مكسوفه وبصه في الارض فهم انها موافقه وضحك: وانا موافق 
ناصره: وكدا بقا فاضل نتاكد ان ورد حامل 
منصور وابو ورد اتفاجاو وفرحو اووي وجابر كانت عينه بتلمع من الفرحه وورد برضو 
جاد قرب من شمس وفضلو يتهمسو سوا وبضحكوا 
واسلام قرب من ريم وادالها الورد وفضل واقف جنبها وهي مكسوف... منصور وابو ورد وشمس وناصره كانو بيبصولهم بسعاده ظاهره 
وفعلا اتاكدو انو ورد حامل والبيت اتملي زغاريظ وسعاده وخطوبه جاد وشمس واسلام وريم اتحددت ورجعت الفرحه تاني تملي البيت 

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-