رواية التزام الصلاة لاجلها كاملة جميع الفصول بقلم هفسه ناصر

رواية التزام الصلاة لاجلها كاملة جميع الفصول بقلم هفسه ناصر


رواية التزام الصلاة لاجلها كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة هفسه ناصر رواية التزام الصلاة لاجلها كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية التزام الصلاة لاجلها كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية التزام الصلاة لاجلها كاملة جميع الفصول

رواية التزام الصلاة لاجلها بقلم هفسه ناصر

رواية التزام الصلاة لاجلها كاملة جميع الفصول

أدم ...اللي انا مستغربه بقا يا بابا هو لسة فيه بنات بتوافق علي عريسها من غير ما تشوفه ولا خوفي تكون البت معيوبة ومخبيين 
والده(منير الالفي)..يابني معيوبة ايه وحتي لو معيوبة دي بنت كمال العادلي واحنا محتاجين ابوها ..وبعدين البت كان ليها شرط واحد بس في اللي هتتجوزه
أدم ...شرط ايه بقا ياحج
منير....شرطها أنه يكون عريسها ملتزم في الصلاة يعني ب يصلي الفرض بفرضه
أدم ....وانت قولتلهم ايه بقا عني 
منير ...قلتلهم انك بتصلي الفجر حاضر
أدم ...يادي النيلة عليا وعلي سنيني .دانا مش عارف اتجاه
القبلة ف شقتي دانا عمري ما ركعتها
منير ...كنت عايزني اقولهم انك عمرك ما ركعتها صح وتطير المناقصة والشركة تفلس ونبقا احنا عواطليه ..بزمتك انت تستحمل انك تشتغل عند حد بعد ماكنت المدير العام لشركة معمار الالفي 
أدم ..اكيد لا طبعا .اومال أنا ايه خلاني اوافق اني اتجوز بالطريقة الغبية دي
منير ...بجد انت يا آدم اثبتلي انك راجل بجد لما وافقت 
أدم ...ليه هو أنا ما قولتلكش يا حج 
منير ...لا ماقولتش.               أدم ...قول والمصحف
منير ...والمص....ايه يا ولد ماتتكلم علي طول
أدم ..أنا عندي شرط يا حجوج ..وشرطي اني بعد ما تكسب المناقصة وتقف الشركة علي رجليها مرة تانية ..أنا هطلق بنت العدلي واتجوز رنا 
منير ...بحزن...انت لسة ماشي مع البنت دي يا آدم البنت دي ما تنفعش تبقا زوجة
أدم ...بجدية...بابا دا شرطي قلت ايه
منير..بقلة حيلة ...موافق...بقلك كمال العدلي عازمك بكرة علي العشا. وبالمرة تشوف العروسة لانك مش هتقدر تشوفها غير مرة واحدة لأنها منقبة 
أدم ...اهو شفت منقبة اكيد وحشة ومنيلة بستين نيلة عشان كده مخبية وشها يارب عيني ع البلوة دي
_______________
وفعلا جي تاني يوم واستعد أدم للعشا ولكن جاله تليفون
أدم ... الو..روح قلب أدم من جوه
رنا بعياط وسهوكة ...كده يا ادم كده هتتجوز وتسيبتي اهيه واهيه 
أدم ...لا لا متعيطيش أنا ما استحملش عياطك يا جميل .
دي جوازة كده وكده عشان ننقذ شركتنا وبعدين هطلقها واتجوزك انتي يا قمر وخدي التقيلة بقا بابا وافق علي جوزانا بعد ما يكسب المناقصة 
رنا بفرحة...بجد يا دووومي احنا لازم نحتفل حالا
أدم ...ماهو.  أنا كنت.        رنا ...كنت ايه يا ادم لا لو ماجيتش أنا هنتحر واموت نفسي  (ايه المحن دا ابوكي علي ابو محنك يا شيخة)
أدم ....لا لا قلبي الضعيف مايستحملش (صلاة النبي احسن)
خلاص انا جاي ان شاء الله عني ماشفتها
___________________
وفعلا نفض أدم للعشا عند عروسته وراح يسهر في الديسكو مع رنا فضلوا في الديسكو حوالي ساعتين 
رن تليفون أدم
أدم ...ايوا يا حج 
منير ...انت مجنون يا ابني الناس مستنينك ع العشا ما اتهببتش ليه ورحت زي ما اتفقنا
أدم عمل نفسه ناسي....يخرب بيت مخك يا ادم ..اسف يا حج نسيت والله أنا رايح اهو 
قفل أدم الخط واخد رنا ووصلها بيتها وراح لفيلا كمال العدلي كانت الساعة ١١بالليل
ادم ..السلام عليكم
كمال بترحيب ...وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته..اتفضل يا ابني (أدم كان مربي لحيته موضة طبعا)
أميرة ...في سرها.ماشاء الله ملتحي
لف أدم بنظره ف كل مكان وماشفش العروسة
كمال فهم أنه بيدور عليها 
كمال بابتسامة .....اتفضل اقعد يا بشمهندس أدم معلش انت اتأخرت حبيبة بتنام بدري عشان بتصحي تصلي الفجر 
أدم ....اممممم ...طيب ربنا يزيدها ...أنا اسف ع التأخير كنت في الشركة يخلص شوية اوراق
كمال....ربنا يوفقك انت موهوب يا ادم أنا شفت تصاميمك للمشروع ارض الاحلام مبدئيا بداية تبشر بالخير 
أدم ....شكرا علي ثقة حضرتك دي شهادة اعتز بها 
قعد أدم اتعشا ودردش كتير في الشغل ما كمال جذب كمال حب أدم للهندسة وإبداعه في الكلام عن التصاميم
_______________________
عدي اسبوع بسرعة وماحدش عبر أدم ولا عزمه تاني وهو كان غير مبالي تماما أنه يشوف العروسة وجه يوم كتب الكتاب والفرح
زهرة (والدة ادم)....اصحي يا ادم يا حبيبي انهاردة فرحك
أدم ...طب يا ماما ربنا يتمم بخير الف مبروك ...ونام تاني
زهرة خبطته بالمخدة ...يا واد اصحي مش وقت نوم لازم تظبط الفرح لانه هيبقا ف قاعتين
ادم...فاق ..نعممممم دا اللي هو ازاي يعني هو كل عيلة هتبقا ف قاعة  ولا ايه 
زهرة.....بتضحك....لا يا خفيف الستات في قاعة والرحالة ف قاعة فرح إسلامي يا اهبل 
أدم .... والله عشت يا ادم ياللي خربها وهتشوف نفسك بتتجوز في فرح إسلامي فعلا اللي يعيش ياما يشوف
زهرة ...المهم راجعت جزء عم زي ما باباك قالك عشان لازم تصلي بيها انهاردة ...
أدم ....طبعا دانا بقالي اسبوع وانا بحفظ فيه وربنا يستر ..
___________________
وفعلا الفرح تم ع الطريقة الإسلامية وادم ما شافش حبيبة 
خلص الفرح وادم اخد حبيبة ووصل العمارة اللي فيها شقته
وهو داخل قام حاضن عم عبده البواب وقاله ...والنبي يا عم عبده القبلة منين
الراجل انصدم حس أنه سمع غلط
كرر أدم سؤاله تاني فاشاورله عم عبده ع القبلة
طلع أدم وحبيبة الشقة واول ما دخلوا 
أدم ...اظن انه بقا آن الأوان انك ترفعي النقاب عشان اشوفك دانا يعني زي جوزك ولا ايه
هزت راسها من غير ماتتكلم ورفعت النقاب أدم بص عليها 
وبرق عينيه ............يتبع
وفعلا الفرح تم ع الطريقة الإسلامية وادم ما شافش حبيبة 
خلص الفرح وادم اخد حبيبة ووصل العمارة اللي فيها شقته
وهو داخل قام حاضن عم عبده البواب وقاله ...والنبي يا عم عبده القبلة منين
الراجل انصدم حس أنه سمع غلط
كرر أدم سؤاله تاني فاشاورله عم عبده ع القبلة
طلع أدم وحبيبة الشقة واول ما دخلوا 
أدم ...اظن انه بقا آن الأوان انك ترفعي النقاب عشان اشوفك دانا يعني زي جوزك ولا ايه
هزت راسها من غير ماتتكلم ورفعت النقاب أدم بص عليها 
وبرق عينيه
بص لقاها أية في الجمال كأنها حورية من الجنة عينيها زرقة زي السما وبيضة زي الفل كده وشفايفها زي الفراولة رغم أنها ماكنتش حاطة اي ميك اب 
أدم ....انتي حقيقي ولا جرافيك ...يخرب بيت امك صاروخ ارض جو
حبيبة بصدمة....نعم ؟؟؟؟؟؟!!!!!!!😳😳😳
أدم....احم ما شاء الله تبارك الخالق 
حبيبة نزلت وشها واتكسفت ...شكرا 
أدم ....هي عنيكي دي حقيقي ولا لانسيز
حبيبة....والله حقيقي يا باشمهندس
أدم....نعم ؟؟؟!!! بشمهندس ايه هو حضرتك متابعة ولا تهتي ف الطريق
حبيبة ببرأة ...مش فاهمة 🤔🤔
أدم ....انا دلوقتي جوزك بصي أنا بقا مش هقولك يا حبيبة 
أنا هاسميكي حورية علي جمال امك دا.. وانتي قوليلي يا سي السيد أدم
حبيبة.بصدمة....نعم؟؟؟!!!
أدم ضحك ....بهزر يا بنتي ...قوليلي أدم عادي ساهلة اهي..
حبيبة....بابتسامة ...حاضر
أدم مسك أيدها اللي كانت لابسة جوانتي ابيض...تعالي اقعدي عايز اتكلم معاكي 
قعدت حبيبة علي كرسي وهو علي كنبة 
اسمعي يا حورية احنا طبعا اول مرة نشوف بعض انهاردة واول مرة نتكلم مع بعض ..ايه رأيك لو ندي بعض فرصة عشان ناخد علي بعض وكده يعني ...انتي فاهمة قصدي طبعا 
رفعت حبيبة وشها وكانت مبتسمة ...وقالت ...فاهمة يا بشمهن......قصدي يا آدم
أدم في سره ...يخربيت أدم وهي طالعة من بؤك..طب اقوم أحضنها دي ولا اعمل فيها ايه....وفجأة قال  وحياة ابوكي ما تقولي أدم تاني 
بصت بحزن ....ليه هو أنا غلطت ف حاجة
أدم ....لا أنا اللي هعيط لو فضلتي بالهدوء دا
حبيبة...اتكسفت وحطت وشها في الأرض
أدم ....بصي بقا دي هتبقى اوضتك فيها حمام وكل حاجة انتي تحتاجيها ودي بقا اوضتي أنا ...ها محتاجة اي حاجة لاني تعبان وعايز انام
حبيبة...ممكن اطلب منك طلب يا آدم
أدم ...اومري.                 حبيبة....ممكن تصلي بيا اول ركعتين في حياة اي اتنين متجوزين وبعدها نصلي قيام الليل لاني سهرت كتير انهاردة ويمكن ما اقدرش اصحي اصلي قيام الليل قبل الفجر
أدم .....اكيد طبعا انا ازاي نسيت حاجة زي كده...طب يلا قومي اقلعي بقا
حبيبة بصدمة....نعم؟؟؟؟!!!!!!!
أدم ....قصدي غيري هدومك ...ادخلي ..الاوضة ..غيري فستان الفرح
حبيبة... حاضر
أدم يالهوووووي عليك وعلي سنينك يا آدم شكلها هتخليني اعك الدنيا ...لا يا آدم اجمد كده وخليك راجل شهم البت بسكوتة وبريئة وملهاش ذنب في لعبتك انت وابوك لازم تحافظ عليها ...ايوا صح أنا كده كده هطلقها واتجوز رنا فيبقا نلم نفسنا ونلزم حدودنا 
يووووه ماهي بنت الرفضي دي كلامها وهدؤها يدوب اي حد الله يخرب بيت جمال امها
وفجأة مسك الفون بتاعه وراجع سورة الفاتحة وسورتين من قصاري السور كان بيسمع شيخ هو اصلا مش عارف اسمه بس حب يقلد طريقته كانت حلوة في تلاوة القرأن
دخل بعدها اتوضا وحبيبة اتوضت وصلي بيها ركعتين وبعدها قيام الليل كان يقلد صوت الشيخ اللي حفظ منه السور..وبعد ما خلصوا صلاة
حبيبة ....ما شاء الله يا أدم علي صوتك ربنا يحفظك انت تلاوتك زي الشيخ فارس عباد بالظبط
أدم...بغرور ....كل اصحابي بقولولي نفس الكلمة دي اني صوتي زي صوت الشيخ ااااا الشيخ ااااا اللي انتي قولتي عليه دا😂
ابتسمت حبيبة ...وقالت تصبح علي خير يا أدم 
أدم .....لا استني انا ميت جوع روحي حضريلنا حاجة نكلها في اكل جاهز في التلاجة سخنيه
حبيبة....حاضر 
جهزت حبيبة العشا اتعشوا ودخل كل واحد اوضته
حبيبة نامت علي طول هي مش متعودة أنها تسهر ابدا
اما أدم فكلم رنا
رنا ....ايوا يا خاين
أدم ....ليه بس الغلط دا مانا سايبها وبكلمك اهو.
رنا....شكلها ايه حلوة ولا عرة.
أدم ....دي وحشة وشكلها ملخبط كده في نفسها يا سااااتر ماتقدريش تقعدي معاها دقيقتين هتخافي يا قلب أدم 
رنا ..بفرحة ....بجد يا ادم هييييييح الحمد لله انها طلعت وحشة كده انا اطمنت انك عينك مش هتزوغ عليها... اومال هي متلقحة ف أنهي داهية 
أدم....في اوضتنا وانا في الاوضة التانية فاكرة الاوضة التانية
رنا ....بس بقا يا شقي ...أنا هقفل طالما اطمنت أنها وحشة يلا بااااي
أدم نام ومافيش ساعة لقا حد بيهزه ...وبصوت رقيق بيصحيه
أدم ..أدم اصحي يا أدم
أدم فتح عينه وتقريبا كان فاقد الذاكرة ...انتي مين ؟؟؟!!!! استعاد الذاكرة بسرعة
كده برضو يا حورية في حد يصحي حد بالطريقة دي
حبيبة ...أنا آسفة يلا قوم عشان صلاة الفجر هتفوتك
نفسي نصلي مع بعض 
أدم بزهق ....وماله يا ختي وماله
حبيبة....ضحكت.انت علطول كده بافيهاتك
أدم سرح في ام الضحكة اللي تطير العقل .....وقال ف نفسه والله ماليا دعوة لو عملتلك حاجة انا هموت واعملها
وبعدين قال ....طب روحي انتي اتوضي يا حورية وانا هحصلك
وفعلا صلوا الفجر مع بعض ...دي تقريبا اول مرة أدم يصلي الفجر من لما اتولد 
في الصبح صحي أدم بدري ولقي حبيبة محضرة الفطار فطر ولبس وطلع ع الشغل
__________________
في الشركة
وصل أدم الشركة وراح عند باباه الاول 
منير بصدمة....أدم انت ازاي تسيب عروستك وتيجي الشركة يوم صابحيتك انت اتجننت 
أدم ....بزهق.والنبي تسكت يا حج وتخليك ف نفسك بقا
وبعدين يا منير يا الفي يا رئيس مجلس الإدارة ماتدخلش ف شغل البشمنهدس أدم الالفي اتفقنا كل واحد يبقا مسؤل عن شغله
منير ...قصدك ايه.          أدم...... قصدي اني عارف انك رفضت رنا من الشركة وجبت مكانه ميرنا ..بس المفاجأة  بقا أنه ميرنا صاحبت رنا وقالت لها عن كل حاجة ودا مخليني متمسك ب رنا اكتر من الاول 
منير ....بكرة تعرف اني بعمل كل دا لمصلحتك يا آدم وانه رنا ماتنفعكش ...
أدم راح علي مكتبه ..وانشغل في الملفات والتصاميم وفجأة الباب بيخبط
ودخلت حبيبة كانت لابسة دريس واسع كافيه شيك اوي وخمار بني ونقاب كافيه وكوتشي بني وماسكة علبة غدا
أدم اتفاجئ جدا عمره ماحد افتكره وجابله غدا علي مكتبه 
أدم ...ايه اللي جابك يا حورية
حبيبة....جبتلك الغدا يارب يعجبك
أدم ....انتي ازاي كده ...انتي حالة ماحصلتليش قبل كده ..تعالي يا حورية نتغدا مع بعض
حبيبة...لا أنا صايمة
أدم ...هو رمضان جانا ولا ايه اقسم بالله ماحد قالي 
حبيبة ابتسمت ....لا رمضان ماجناش لسة بصراحة أنا صايمة عشان ربنا حقق حلمي واتجوزت راجل ملتزم زي ما كنت بتمني ...تعرف يا أدم اختي مريم كانت ملتزمة اكتر مني بكتير ..بس اتجوزت سليم وسليم كان بيصلي يوم واتنين لا كان كسول اوي تتصور يا آدم بعد فترة مريم تبقا زيه ودا اللي كان مخوفني طول الوقت 
كلام حبيبة كان زي السكاكين اللي بتقطع ف قلب أدم ...وقال في نفسه ....اومال لو عرفتي اني خاربها وعمري ما ركعت ولا قريت قرأن دا مش بعيد تولعي في نفسك بجاز وسخ ....علي رأي الكبير ..(دا بينله هيبجا مرار طافح)...
حبيبة...أدم انت سرحت ف ايه كل قبل ما الاكل يبرد
أدم....انا كده تعبتك انتي وصايمة صح
حبيبة....مافيش تعب ولا حاجة يا آدم 
أدم ...لا جهزي نفسك هاخدك افطرك برا
حبيبة...بخجل ...ما اقدرش اكل برا البيت أنا لابسة نقاب يا آدم ومش بكشف وشي قدام اي حد
أدم ..ابتسم علي برأتها ....خلاص ولا يهمك أنا هشتري اكل جاهز وناكل سوا لما ارجع ...وانا هحاول ارجع قبل المغرب ...اوك
حبيبة....ابتسمت ...اوك هامشي انا بقا علشان اسيبك تشتغل
أدم.... بالحق انتي جيتي ازاي 
حبيبة...كلمت بابا وبعتلي عربية والسواق مستنيني تحت 
أدم بصرامة....تاني مرة لما تحبي تخرجي تكلميني أنا ...انتي دلوقتي مراتي يعني طلباتك انا اللي انفذها مش باباكي اوك
حبيبة....أنا آسفة والله ما قصدت ازعلك يا آدم 
أدم بيمثل.... لا أنا زعلان تعالي صالحيني
حبيبة....ببرأة ...قولي اصالحك ازاي وانا موافقة 
أدم. .....قربي تعالي 
حبيبة مطيعة قربت....مد خده وقالها هاتي بوسة بقا
حبيبة انصدمت من جرأته 
أدم ....هتبوسي ولا ابوس انا راحت بسرعة باسته ف خده وطلعت تجري زي الهبلة وادم سخسخ ضحك عليها 
اكل بسرعة وكان مستمتع جدا بالاكل اللي كان طعمه يجنن وبعدين رجع يشتغل تاني وفجأة الباب ينفتح ويدخل شخص
..........أنا مين ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!..
يتبع...... 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
..........أنا مين ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
رفع أدم رأسه ولقي صاحب عمره مروان اللي كان مسافر يعمل ماجستير ودكتوراه في إدارة الأعمال في لندن من اربع سنين ..مروان قبل ما يسافر اشتغل سنة بعد التخرج في شركة والد أدم
أدم.....يخرب بيت سنينك انت رجعت امتي يا ياض يا مروان
مروان .....لسة نازل م الطيارة حالا وصلت الشنط وجيتلك يا بيبي
أدم .....اااااه كانت واحشاني اوي الكلمة دي منك يا قلب البيبي....ضحكوا هما الاتنين 
أدم ....والله زمان ياض يا مروان وايه النضافة دي شكلك صارف يا معلم 
مروان ....انت مش هتتغير ابدا بتقل دم امك دا 
أدم....ماتلم نفسك يالا 
مروان بحزن.....اخبار الشركة ايه دلوقتي 
أدم ....احنا بنقع يا مروان الشركة بتنهار ..من يوم حادثة الاسمنت المغشوش.والعمارات اللي بنيناها انهارت ووقعت وسمعتنا بقت ف الأرض ..والله يا مروان أنا اللي كنت مسؤول عن شحنة الاسمنت ودخلتها المستودع بايدي وتممت عليها وكانت سليمة مية ف المية 
مروان ....مصدقك يا صاحبي ..أنا عارف انك عمرك ما تعمل حاجة زي دي وتبوظ سمعة الشركة بس الشرطة عايزة دليل ملموس يا آدم
أدم ....وديني لو عرفت مين اللي فرغ كاميرات المراقبة بتاعت المستودع ما هرحمه ابدا ...
مروان ....حس أنه أدم مضايق ف حب  يخرجه  من زعله هو عارف اد ايه مكسور من يوم اللي حصل ف الشركة
مروان..بسهوكة زي البنات...ايه اللي ف ايدك دا يا بيبي كده تبعني وتخطب غيري
أدم بص للدبلة ...وقاله انت عبيط الدبلة ف الشمال يعني اتجوزت 
مروان انصدم ....رنا ؟؟؟؟!!!!
أدم ...لا اتجوزت بنت العدلي عشان أنقذ الشركة بابا متخيل اني لما أبقا جوز بنته هيتنازل عن مناقصة ارض الاحلام
مروان ....وانا دا رأيي برضو ماهو هيحب يرفرحك عشان تريح بنته بس تصدق أنا مبسوط لك يا ياض يا آدم اخيرا قدرت تخلع من الزفتة رنا 
أدم بعصبية .....مروان ألزم حدودك واوعي تغلط ف رنا ...أنا متجوز بنت العدلي مؤقتا لغاية الصفقة ما تتم وبعدها هطلقها واتجوز رنا 
مروان بعصبية اكتر ....تصدق انت عيل جبان ومالكش اي  لزمة  انت ازاي متجوز وتسمح لنفسك تمشي مع واحدة زي دي 
أدم بزهق .....أمشي من هنا وماتجيش تاني يا مروان
مروان ......أنا ماشي بس راجع تاني استلم شغلي بكرة ...علي قلبك يا معلم وضحك ومشي 
كمل أدم يومه في الشركة مابين التصاميم والملفات وحاول علي اد مايقدر يخلص شغله بسرعة عشان يلحق يجيب اكل لحبيبة ويروح قبل المغرب 
وفعلا جاب اكل جاهز من المطعم وكمان جبلها تمر (بلح)
وروح قبل المغرب 
فتح أدم باب الشقة لقي ريحة مسك حلوة اوي خارجة من  الشقة وصوت القرأن من التلفزيون يخلي اي حد يسمع الصوت دا يرتاح نفسيا 
أدم ....السلام عليكم حورية ...لف بنظره ملقهاش في الصالة
راحلها المطبخ 
أدم.... بتعملي ايه يا حورية خدي الاكل اهو حضري الاطباق وتعالي وكمان جبتلك تمر 
حبيبة ...بابتسامة .....ربنا يخليك ليا يا أدم ..أنا بعمل عصير  مانجو فريش 
أدم ....اوك أنا هادخل اخد شاور ع السريع
حبيبة ....ماتنساش تتوضا يا أدم عشان نصلي المغرب جماعة
أدم ...حاضر 
____________
وفعلا المغرب أذن وصلوا جماعة وحبيبة هتبدأ تفطر 
قعدوا ع السفرة 
حبيبة بدأت تدعي ...اللهم اني لك صمت وعلي رزقك أفطرت وبك آمنت وعليك توكلت ذهب الظمأ وابتلت العروق وثبت الأجر يا واسع الفضل اللهم اتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار
أدم كان بيسمع حبيبة وهي بتدعي وحاسس بسعادة مش 
عارف سببها ..فطروا وبعدها حبيبة شالت الاكل ودخلت اوضتها جابت حاجة وخرجت
حبيبة ....أدم ممكن تقبل مني الهدية دي 
أدم ....بص لقاه صندوق من الخشب العاج وعليه رسومات ارابيسك (نقوش اسلامية)..اخده وفتحه لقي مصحف جميل ..مسكه وفضل يتأمله 
حبيبة....انا لما نضفت الشقة لاحظت أنه مافيش مصحف خاص بيك عشان كده جبتهولك
أدم بارتباك ...اصلي نسيت المصحف بتاعي في الفيلا ...بجد شكرا يا حورية ع الهدية الغالية دي
بالحق تعالي هنا 
حبيبة...نعم
أدم......انتي جبتي فلوس منين ...اوعي تقولي اخدتي من ابوكي
حبيبة ....أدم أنا معايا فلوسي الخاصة ...أنا بشتغل 
أدم ....بتشتغلي ؟؟؟؟!!!!!! بتشتغلي ايه
حبيبة ...أنا خريجة السن قسم أنجلش ..ويشتغل مترجمة محتوي ع النت 
أدم ...يااااه أنا كنت فاكرك خريجة دراسات اسلامية
حبيبة ...ليه يعني عشان استايل لبسي ..ليه يا ادم هو كل واحد بيلبس حسب دراسته ولا ايه ...الاحترام والعفة مالهاش علاقة انت درست ايه يا ادم
أدم...طب وانتي بتشتغلي ليه ع النت مانتي ممكن تلاقي شغل ف مكان  افضل وبمرتب اعلي 
حبيبة ....الشغل في الشركات يعني اختلاط وزمالة وانا بصراحة مش عايزة احتك بأي حد غريب عني ..
أدم سرح ف كلامها .وقال ف نفسه ...ياااه اد ايه انتي جميلة  يا حبيبة وبتكبري ف نظري كل يوم يا ريت يا رنا لو كنتي زي حبيبة وعارفة حدودك في التعامل مع الشباب والصحوبية ...وياريت يا حبيبة كنت قابلتك قبل ما قلبي. يتعلق ب رنا ....
حبيبة .....أدم انت سرحت ف ايه 
أدم....سرحت فيكي يا حورية يا مغلباني ...انتي حياتك كلها بقا صلاة وقرأن ونوم واكل بس مافيش حاجة تانية
حبيبة ببرأة ...لا مانا متابعة برنامج مصطفي حسني
وكمان متابعة مسلسل ا(سبونج بوب سكوير بانتس)
أدم بصدمة....نعممممم؟؟؟!!!! دا متهيألي مسلسل كرتون صح يا حورية 
حبيبة مسكت ايد أدم وقعدته جمبها ببرأة وقالت ...ايوا ايوا 
أدم ....هو انتي عندك طفولة متأخرة ولا ايه يا حورية
حبيبة.بجدية....لا يا ادم أنا بحب اسبونج بوب جدا دا شخصية وفية وصاحب صاحبه بيحب صاحبه بسيط جدا ومخلص جدا في شغله وكمان مخلص لمديره مستر سلطع
أدم عدل قعدته كده وعامل نفسه مهتم بكلامها ...
أدم بسخرية....ياااااه الموضوع كده يستحق الاهتمام دانا شاكلي كان فايتني حاجات كتير يا حورية لا لا من انهاردة أنا هتابع السفنجة الصفرا دي اللي بتقول حكم 
حبيبة...ضحكت ....بجد كلامك بيضحكني يا ادم اسمه اسبونج بوب 
أدم قرب اوي منها وهمس في ودنها....مانا عارف ولسة هيبوسها تليفونه رن 
 أدم اتحرج وبعد عنها ..  وحبيبة اتكسفت ووشها جاب الوان .
أدم مسك الفون لاقي رنا اللي بتتصل اخد الفون ودخل اوضته...وبعدها بشوية خرج من اوضته ولابس ومتشيك 
حبيبة .....انت هتخرج دلوقتي يا آدم 
أدم .....اممم ..أنا خارج يا حورية علي ماتخلصي فرجة علي سبونج بوب عندي شوية شغل ....سلام يا حوريتي 
حبيبة .....ابتسمت ....ربنا يوفقك. ...خلي بالك وانت سايق
___________
أدم وصل عند بيت رنا وركبت معاه العربية
أدم ....حابة تروحي فين يا رنون 
رنا ....هيكون فين يعني ع الديسكو 
بقلمي:ايزيس بنت الصعيد
أدم ...بجد يا رنا أنا مصدع ممكن مانروحش انهاردة الديسكو
رنا .....الف سلامة عليك يا دوومي طب خلاص نروح نتعشي ف حتة هادئة
أدم ...اوك ....ساق ووصل عند مطعم فاخر ونزلوا 
اول ما دخلوا شافوا مروان قاعد علي طرابيزة لوحده
رنا بصدمة ....مروان؟؟؟!!!!
أدم ....هو فين اه فعلا دا مروان تعالي نروحله
رنا ....هو جه امتي 
أدم.... انهاردة الصبح
راحوا عند مروان 
أدم .....مروان انت قاعد وحدك كده ليه مافيه حتت كتير هنا كنت جبت واحدة منظر كده
مروان تجاهل رنا تماما ....أنا ماليش في الحتت وانت عارف 
رنا ......ازيك يا مروان
مروان مابصش عليها ...اهلا آنسة رنا
أدم احنا هنعقد معاك نسليك ونتعشي معاك
مروان ....لا مانا اتعشيت أنا ماشي سلام
أدم .....سلام يا اخويا ....أنا كمان اتعشيت يا رنا شوفي انتي هتاكلي ايه....
رنا بسهوكة وزعل مصطنع ....يا سلام يا سي أدم وانت من امتي بتتعشي بدري كده
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد
أدم ....اصلي حوري......قصدي حبيبة كانت صايمة انهاردة وافطرنا سوا
رنا .....مجنونة دي ولا ايه في واحدة تصوم يوم صبحيتها
أدم.....سرح ف حبيبة ....هو فعلا جنان 
أدم طلب اكل لرنا واتعشت وبعدها اتحجج أنه تعبان وعايز يروح هو مش عارف ليه لما بيكون بعيد عن حبيبة بيقبي قلقان عليها مش عايز يسبها لوحدها ابدا ..أخد رنا وصلها
 لغاية بيتها ورجع البيت 
لقي حبيبة لسة صاحية وبتقرا قرأن
أدم .....الله مانمتيش  يعني يا حورية  
حبيبة .....بصراحة كنت مستنياك كنت حابة اطلب منك حاجة 
أدم ....اتفضلي يا حورية
حبيبة ....في أية في القرأن أنا مش فاهمة معناها في سورة الأنعام
الآية بتقول قال تعالي .....
ثَمَانِيَةَ أَزْوَاجٍ ۖ مِّنَ الضَّأْنِ اثْنَيْنِ وَمِنَ الْمَعْزِ اثْنَيْنِ ۗ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الْأُنثَيَيْنِ ۖ نَبِّئُونِي بِعِلْمٍ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ (143) وَمِنَ الْإِبِلِ اثْنَيْنِ وَمِنَ الْبَقَرِ اثْنَيْنِ ۗ قُلْ آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنثَيَيْنِ أَمَّا اشْتَمَلَتْ عَلَيْهِ أَرْحَامُ الْأُنثَيَيْنِ ۖ أَمْ كُنتُمْ شُهَدَاءَ إِذْ وَصَّاكُمُ اللَّهُ بِهَٰذَا ۚ فَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَىٰ عَلَى اللَّهِ كَذِبًا لِّيُضِلَّ النَّاسَ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ (144) قُل لَّا أَجِدُ فِي مَا أُوحِيَ إِلَيَّ مُحَرَّمًا عَلَىٰ طَاعِمٍ يَطْعَمُهُ إِلَّا أَن يَكُونَ مَيْتَةً أَوْ دَمًا مَّسْفُوحًا أَوْ لَحْمَ خِنزِيرٍ فَإِنَّهُ رِجْسٌ أَوْ فِسْقًا أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ ۚ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَلَا عَادٍ فَإِنَّ رَبَّكَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ (145) وَعَلَى الَّذِينَ هَادُوا حَرَّمْنَا كُلَّ ذِي ظُفُرٍ ۖ وَمِنَ الْبَقَرِ وَالْغَنَمِ حَرَّمْنَا عَلَيْهِمْ شُحُومَهُمَا إِلَّا مَا حَمَلَتْ ظُهُورُهُمَا أَوِ الْحَوَايَا أَوْ مَا اخْتَلَطَ بِعَظْمٍ ۚ ذَٰلِكَ جَزَيْنَاهُم بِبَغْيِهِمْ ۖ وَإِنَّا لَصَادِقُونَ (146)
طبعا أثناء ما حبيبة كانت بتقرا أدم حاسس أنه تايه في الكلام  
ومش فاهم ولا حاجة هو تقريبا دي اول مرة يسمع الآية دي.
فجأة ادم بقا بيبربش ف عينيه يغمض ويفتح فيها وبيمثل أنه هيفقد توازنه
حبيبة اتخضت ...أدم مالك 
أدم ....مش عارف حاسس اني..... اني .....وراح واقع علي الكنبة قال يعني أغمي عليه
حبيبة ....جريت عليه واتخضت اوي فضلت حضناه وتبكي 
حبيبة ...أدم قوم يا آدم الله يهديك ....بالله عليك يا آدم فوق
حبيبة جريت جابت  برفان وقربته من وش أدم وبرضه لسة ماصحيش
فضلت حبيبة حضناه وهو مستمتع جدا بالحضن دا ومش عايزها تسيبه. 
بس لما لقاها منهارة أدم خاف عليها وراح عمل نفسه بيفوق
أدم ....خير الله ما اجعله خير أنا فين أنا ايه اللي حاصلي 
حبيبة قامت حضنته تلقائي ....أدم أنا اترعبت عليك ...بالله 
عليك يا آدم ما تعمل كده تاني. قام أدم كمان حضنها جامد كأنه بيقولها أنا معاكي ماتخافيش.... 
ادم ... أنا كويس ما تقلقيش أنا حاسس  بس اني عايز انام هو طبعا بيهرب من تفسير الآيات 
حبيبة....اكيد طبعا يلا هاوصلك اوضتك ..ومسكت أيده وساندتها علي كتفها واخدته علي اوضته ...نام ع السرير وغطته واطمنت عليه وخرجت عشان تنام  ....
لكن  أدم مسك الفون بتاعه هو كان فاكر اسم السورة بس اللي حبيبة  عايزة تفسيرها سورة الأنعام وجاب الآيات وكتبها ع النت وفضل يذاكر في شرح الآيات لغاية الفجر ما أذن  هو ليه بيحب يسعدها وينفذلها  كل اللي هي عايزاه هو مش عارف الحقيقة ...راحت حبيبة عشان تصحي أدم اللي عمل نفسه نايم ....
صحي أدم بسرعة واتوضوا وصلوا وبعدها قعدها ع الكنبة وبدأ يشرح لها في تفسير الآيات وهي مبسوطة وطايرة من الفرح جوزها بيشرحلها قرأن الفكرة نفسها مخلياها تضحك تلقائي ..حبيبة فهمت جدا من شرح ادم اللي كان بيبسط لها كل حاجة...وبعدها شكرت ادم  وكل واحد دخل اوضته ينام 
حبيبة صحيت بدري بس سابت ادم ينام براحته عشان ما يتعبش حتي ماراحش الشركة
فضل أدم نايم لغاية بعد العصر ولما صحي من النوم 
كان ماشي بيتمايل في الصالة لسة ما فاقش وفجأة يسمع صوت صريخ من أوضة حبيبة 
حبيبة بصراخ.....ادااااااااااااااااام.....الحقنييييي. .............. 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
حبيبة بصراخ.....ادااااااااااااااااام.....الحقنييييي
جري أدم علي اوضة حبيبة فتحها لف نظره بسرعة. وقال ....حبيبة 
 مالقهاش بس الصوت جاي من الحمام جري وقام دافع
 باب الحمام برجله الباب انفتح بص أدم لقي حبيبة ملفوفة بفوطة كبيرة(بشكير ) وهي تقريبا ماكانتش لازقة ف الحيطة لا دي كان فاضل شوية وتخترق جدار الحيطة 
أدم بقلق....في ايه 
حبيبة شاورتله علي الحيطة بص أدم لقي برص (وزغ)
أدم......في نفسه ....يالهووووي ياما دانا بترعب من البتاع دا الله يخرب بيتك يا حبيبة ..
لا يا آدم اجمد كده وخليك هيرو هيبتك هتقع في الأرض قدام البت الله يحرقك ....
.يخرب بيتك يا حبيبة علي بيت اللي يعرفك(أدم عنده فوبيا من البرص لانه هو وصغير لبس هدوم كان لازق فيها برص وفضل يمشي ف جسمه عشان كده بيترعب منه)...
أدم ...اتصرف ازاي انا دلوقتي ....مسك ممسحة الحمام وقام موقع البرص ونزل عليه بالشبشب وفين يوجعك دمره نهائي ...
بص أدم لحبيبة وضحكته من الودن دي للودن دي تقولش الجندي اللي انتصر في حرب اكتوبر
أدم بابتسامة عريضة....قتلته ..هو تقريبا اول مرة يقتل برص
حبيبة ...بخوف.....اه 
انتهت لحظة الرعب وبدأت لحظة الإحراج والخجل
حبيبة وشها في الأرض مش قادرة ترفعه من الكسوف
أدم بصيصلها بنظرات جريئة ونسي نفسه وهو بيتأملها وفجأة اتجنن ولسه هيشدها ليه راحت هوب هبدت (قفلت باندفاع) الباب في وشه 
أدم ...كان متوتر مش علي بعضه وعمال رايح جاي في الصالة وحاسس نفسه فاقد أعصابه ...فكر يخرج ويسبلها الشقة كده هيبقى امان ليها بس فجأة تليفونه رن
أدم بجدية....الو ..خير يا حضرت الظابط
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد
الظابط....بشمهندس أدم شكك كان ف محله مصادرنا أكدت أنه الاسمنت اللي دخل المستودع سليم تماما بس اللي بنيتوا بيه كان مغشوش ودا يثبت أنه الاسمنت اتبدل فعلا بس لسة مش عارفين مين ورا العملة دي
أدم...بسخرية....يااااه ايه الاكتشاف العظيم دا تصدق تستحق جايزة نوبل عليه
الظابط ....أدم بيه بلاش تريقة
أدم ...حضرتك الكلام دا انا قلته من سنة وماحدش صدقني جاي دلوقتي لما سمعتنا بقت ف الأرض تقولي انت برئ من التهم الموجهة اليك وعايزني اعمل ايه بقا المفروض ازغرط مش كده..ولا اوطي علي كعب جزمتك وأبوسه لانك واخيرا صدقتني
الظابط....أنا مش هرد عليك لاني مقدر حجم خسارتك ..بس انا اتصلت أبلغكم اني فتحت تحقيق جديد في القضية وانا اللي همسكها بنفسي والمجرم هجيبه لو في سابع ارض 
بس عايزك تتعاون معايا
أدم ....بشرط ...لو لقيت المجرم تسلمه ليا الاول 
الظابط عشان يسايره...تمام...يلا سلام
أدم قفل الفون ولف لقي حبيبة وراه.
حبيبة قربت منه ....والله يا آدم أنا مش بخاف من البرص بس هو اللي فجأة نزل من السقف علي جسمي وانا بستح.....ما كملتش كلمتها ولقت أدم بيحط أيده علي بقها يعني اسكتي وشدها لحضنه
أدم .....في نفسه....بس منك لله بطلي شرح تفصيلي أنا ما صدقت هديت ورجعت عن اللي ف دماغي 
أدم ....بس بس اهدي يا حورية ...انتي عارفة اد ايه  أنا اتخضيت لما سمعت صراخك ...أنا قلت البت اتكهربت ولا ولعت جوه
حبيبة بابتسامة رفعت وشها.... يعني قلقت عليا يا آدم بجد
بص أدم ف عينيها البريئة وكان نفسه ف حاجات كتير ....سكت شوية وبعدين قال طبعا دانا لو مربي كلبة وسمعتها بتصرخ هاتخض(هو حب يهرب من موقف الرومانسية  عشان ما يتماداش)
حبيبة .بصدمة وحزن ....ايه يعني أنا عندك زي كلبة يا آدم .
أدم حس بحزنها وندم ع اللي قاله ....بهزر يا حورية انتي كل حاجة واخداها جد طبعا قلقت عليكي وانا عندي غيرك اقلق عليه ...يلا أنا داخل اخد شاور عشان نصلي جماعة
حبيبة ابتسمت وهزت رأسها بالموافقة ..(طيبة اوي حبيبة اقل حاجة بترضيها)
أدم ...بالحق بكرة الجمعة جهزي نفسك هنروح عند بابا في الفيلا نقضي اليوم هناك 
حبيبة بفرحة ....حاضر 
____________________
جي الليل بهدوءه وادم وحبيبة اكلوا وصلوا اتفرجوا علي اسبونج بوب مع بعض وبعدها دخل كل واحد على اوضته ينام الغريبة أنه رنا اتصلت علي أدم بس أدم طنش ومارضيش يرد 
صحيت حبيبة الفجر وصحت أدم وصلوا ورجعوا ناموا تاني 
في الصبح بقا 
صحيوا وفطروا وبعدها لبست حبيبة دريس كحلي  وعليه حجاب روز هادي ونقاب روز  وكوتشي ابيض وشنطة بيضة كانت حورية بجد بقا 
وادم كان لابس قبلها بساعة وركبوا العربية وراحوا فيلا منير الالفي..
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في فيلا الالفي
وصل أدم وحبيبة الفيلا واستقبلتهم زهرة والدة أدم بترحيب حار و كارما اخت أدم (كلية تجارة لسة بتدرس) كانت فرحانة أنه اخيرا بقا ليها اخت لأنها وحيدة 
قعدوا يرغو رغي بنات وزهرة 
كانت مشركاهم في حواراتهم مع بعض حبيبة متدينة وملتزمة بس مش معني كده أنها خنيقة ودمها تقيل ومتهزرش بالعكس حبيبة مرحة ودمها خفيف جدا هي بس بتتكسف من أدم عشان كده مش فاكة  معاه وادم كان قاعد مع والده بتناقشوا في حوار التحقيق الجديد في قضية شركتهم بس الغريبة بقا أنه كل شوية يلاقي نفسه غصب عنه بص علي حبيبة كأنه بيراقبها وكل ما يشوفها بتضحك يبتسم تلقائي لغاية ما والده لاحظ دا وكان  مبسوط جدا 
بعد كده استعد أدم وباباه لصلاة الجمعة في المسجد وحبيبة   و زهرة وكارما صلوا جماعة مع بعض  ..بعدها دخلوا يحضروا الغدا ...
أدم وباباه خلصوا صلاة الجمعة ورجعوا 
منير ...تعرف يا أدم دي تاني مرة ابقي مبسوط لدرجة كبيرة بسببك 
أدم ...اشمعني بقا عشان اول مرة اصلي في المسجد
منير...اه 
أدم ...الفضل يرجع لحبيبة وخططك الجهنمية  ...طب قولي بقا يا حجوج ايه المرة الأولى
منير .....لما مشروع تخرجك دخل مسابقة أفضل تصميم وطلع المركز الاول ...مين يصدق موهبة هندسية زيك مش لاقية إلا يقدرها
أدم ...بهزار....خلاص بقا يا حج طب انتحر يعني ولا اعمل ايه في نفسي ..وكمل بجدية ....بكرة إن شاء هنجح وهحقق حلمي انت مش بتثق فيا ولا ايه
منير ...اكيد بثق فيك 
أدم ....طب كفاية نحنة بقا ويلا عشان انت جوعتني انهاردة بصراحة
منير ضحك علي ابنه اللي مش بيبطل هزار
أدم..دخل الفيلا....وقال بصوت عالي 
حوررررية 
والده بص لوالدته وقعدوا يضحكوا وحبيبة اتكسفت حتي أدم اتحرج قدامهم هو متعود يقولها كده بينهم مش قدام حد
تابع أدم بجدية ...حبيبة الغدا جاهز أنا ميت جوع.
حبيبة بصتله وابتسمت وقالت له تقبل الله منك يا آدم ..الغدا جاهز ع السفرة 
قضت الأسرة  اليوم مع بعض مابين الهزار والجد والرغي
وحبيبة مسكت كارما عصرتها لغاية ما اقنعتها أنها تلبس حجاب ..وفعلا كارما اقتنعت...خلص اليوم صلوا المغرب وسلموا علي بعضهم...ومشي أدم وحبيبة
&&&&&&&&&&&
في العربية
أدم بص ع النيل .....حبيبة تيجي نتمشي شوية ع الكورنيش 
بصراحة مش عايز اروح دلوقتي ولا كمان ممنوع  المنقبة تتمشي ع الكورنيش
حبيبة.....لا طبعا مش ممنوع ولا حاجة انا نفسي جدا اتمشي ع الكورنيش عمري ما عملتها
أدم بصلها بصدمة ورفع حواجبه ...وقال....حورية أنا متهيألي خروجك من  البيت للمدرسة كان أكبر مغامرة ف حياتك 
صح؟؟؟!!!
بقلمي : ايزيس بنت الصعيد
حبيبة ....أنا فعلا عمري ما حصلت معايا اي مغامرة ف حياتي
أدم ...بس دخلتي عالم أدم الالفي  ملك المغامرات اقفي اتفرجي أدم الالفي هيعيشك كام مغامرة 
أدم قال الكلمة دي من غير ما يحسبها ومن غير ما يفكر حتي ازاي عايز يعيشها مغامرات وهو هيطلقها بعد شهر
او اتنين
نزلوا يتمشوا ع الكورنيش جابوا درة وبياكلو حبيبة بتاكل من تحت النقاب
وفجأة
.......أدم ازيك 
أدم بصدمة لانه عارفها ....احم مين حضرتك ...انتي تعرفيني
البنت...طبعا اعرفك انت نستني ولا ايه ومين دي (شاورت علي حبيبة) مامتك دي ولا ايه ....ازيك يا طنط
أدم ....أنا ما اعرفكش يا آنسة انتي مهندسة طيب لا صغيرة علي مهندسة
البنت ...يابني افتكر احنا بنتاقبل علي طول فين
أدم .....في سره....يا ليلة سودة علي دماغك يا آدم يادي الفضيحة أو جلاجل...يخرب بيتك يا جيجي الزفت غوري بقا
بصلها ببرأة وقالها ....طب انتي بتصلي في مسجد الفتح اللي تحت بتنا جماعة كل يوم
جيجي......سوري يا طنط ...أدم مسجد ايه هو أنا ولد احنا بنتقابل في الديسكو 
في اللحظة دي حبيبة ما قدرتش تستحمل اكتر من كده 
قامت مسكت البنت من معصمها جامد
وقالت بنبرة حادة...اهو انتي اللي ستين طنط بقا وبعدين مش عيب آنسة وبنت ناس تبقا بترمي نفسها ع الشباب بطريقتك دي ...افرضي انك وقعتي في ايد شاب مش محترم ولا يعرف ربنا غير  جوزي أدم كنتي هتعملي ايه ولا تتصرفي ازاي 
أدم ....سمعها بتمدح فيه وف تدينه  ....فحس بقا أنه الشيخ محمد حسان ف قرارة نفسه   .قال في نفسه  ...احم اللهم زيدني تواضع 
البنت جيجي كان شكلها ثانوية عامة واتخضت اوي لما مسكتها حبيبة وزعقت لها
جيجي...اااه ايدي بتوجعيني ...خلاص سيبي ايدي ..أنا غلطانة شكله مش هو 
حبيبة سابتها ....وقالت بنبرة غضب ...روحي يا شيخة الله يهديكي
أدم انفجر في الضحك ....وقالها وااااااو شرسة دا اخرك في الشتيمة ....وقلد نبرة صوتها (روحي يا شيخة ربنا يهديكي)
بس بجد طلعتي شرسة 
حبيبة ..ببرأة...اومال عايزني اشوفها بترخم علي جوزي حب.......كانت هتقول حبيبي بس اتكسفت وسكتت لانها مش حابة تبدأ بالاعتراف لادم أنها حبته 
أدم حس بالكلمة من غير ما تقولها وملامحه اتبدلت للحزن وقالها ...يلا نروح
حبيبة ...ماشي
&&&&&&&&&&&&&
روحوا وادم كان مضايق جدا وحبيبة مش عارف هو ليه مضايق ولا عارفة تعمل ايه عشان تخرجه من الضيق دا أذن العشا وكان في مكتبه خبطت عليه عشان يصلوا جماعة فرفض وقالها عنده شغل مهم وقالها تصلي لوحدها هي ما اتضايقتش منه فهمت أنه متضايق وعايز يفضل لوحده 
&&&&&&
أدم بيكلم نفسه.....أنا عملت ايه ليه حابتني أنا ماكنتش مخطط كده ولا كنت عايزها تتعلق بيا ولا تحبني 
اتنهد بصوت عالي ....حبيبة إنسانة نضيفة اوي من جوا ما تستهلش مني  كده يا ريت ماكانتش رنا ف حياتي كنت كملت مع حبيبة أنا بحس بسعادة وراحة بال اوي معاها غير احساسي  مع رنا خالص بس رنا هي اللي قلبي ...يارب اعمل ايه ساعدني يا رب أنا عايز انقذ شركتي من غير ما اكسر قلب حد وفجأة لقي نفسه بيمسك القرآن الكريم وبيقرا في سورة ياسين 
وبعدها خرج لقي حبيبة محضرة له العشا ومغطياه وقاعدة في اوضتها 
فتح الاوضة لقاها نايمة قرب منها وباس جبينها وقال....اسف وخرج من الاوضة
&&&&&&&&&&&&&&&
في شقة مروان اللي عايش لوحده لانه باباه ومامته ماتوا في حادثة  وهما راجعين من الحج واخته متجوزة عالم حفريات وعايشة في امريكا معاه ..
الساعة ١١بالليل جرس الباب ضرب
مروان كان بيراجع ملفات مهمة تبع شركة أدم شك أنه دا أدم اللي برا قام فتح الباب وكانت الصدمة
مروان .................يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
في شقة مروان اللي عايش لوحده لانه باباه ومامته ماتوا في حادثة  وهما راجعين من الحج واخته متجوزة عالم حفريات وعايشة في امريكا معاه ..
الساعة ١١بالليل جرس الباب ضرب
مروان كان بيراجع ملفات مهمة تبع شركة أدم شك أنه دا أدم اللي برا قام فتح الباب وكانت الصدمة
مروان .......رنا
رنا....برومانسية.....ازيك يا مروان
مروان ....عايزة ايه انتي ازاي تيجي ف وقت زي دا
حاولت تدخل لكن هو سد الطريق بأيديه
رنا ...مش هتقولي اتفضلي
مروان .....أنتي ازاي عايزة تدخلي شقة شب عازب ف وقت زي دا
رنا...بخبث ...ايه خايف عليا 
مروان....خايف علي نفسي ..اخلصي قولي عايزة ايه هنا ع الباب
رنا ....مش هينفع ع الباب دخلني بقا يا مروان
مروان.......انزلي  قدامي جمب العمارة في كافيه يلا نقعد فيه وامري لله.
وفعلا نزلوا وقعدوا في الكافيه وطلبلها قهوة
مروان ...خيرررر
رنا.....كنت حابة اشكرك يا مروان لأنك لغاية دلوقتي ماقلتش لادم اللي حصل بنا قبل ما تسافر
مروان ...قصدك اللي حصل منك لوحدك ولا نسيتي انك جيتيلي الشقة عشان تقوليلي انك بتحبيني أنا ومش بتحبي أدم ....تعرفي بقا انا ليه ساكت لغاية دلوقتي طبعا مش عشان سواد عيونك ..لا .انا ساكت عشان أدم صاحبي واخويا مش عايز اجرحه ومستني يعرف حقيقتك بنفسه
بس خلي ف بالك اني مش هسمحلك تتجوزي أدم لأنك متستهلوش 
رنا ....مروان انا ندمت اني قلتلك كده انا دلوقتي بحب أدم بجد
مروان...نفسي اصدقك بس مع الاسف مش قادر...عارفة لوكنتي بتحبيه بجد كنت هساعدكم وكنت هاختفي من حياتكم للابد بس انا متأكد انك مصحبة أدم عشان فلوسه عشان بيصرف عليكي 
رنا وقفت مرة واحدة ....مروان انا مسمحلكش
مروان ...تسمحي ولا متسمحيش أنا كلامي خلص معاكي دلوقتي واوعي تفكري تاني مرة انك تيجي شقتي تاني لانك ساعتها هتندمي ..ورمي فلوس القهوة ع الطربيزة وسابها ومشي
رنا ....وديني يا مروان اللي ماندمتك 
&&&&&&&&&&&&&&&&
في شقة أدم
أدم لسة قاعد في المكتب وبيقنع نفسه بكل الطرق أنه حبيبة مش بتحبه ولا متعلقة بيه وفجأة سمع صوت قرآن الفجر...قرر يروح يصحبها قبل الأذان عشان يعتزرلها 
وفعلا راح الاوضة ولقاها نايمة زي الحوريات هادية حتي ف نومها
أدم هزها بالراحة .....حبيبة ...حورية ..اصحي هنصلي الفجر
نومها خفيف صحيت علي طول وبصتله وقعدت ع السرير فضلت تفرك في عينيها
أدم قرب جمبها .....حبيبة أنا اسف انا اتعصبت عليكي بس انا  مضغوط في الشركة احنا بنمر بأزمة عشان كده لما تلاقيني متعصب اعرفي أنه من ضغط الشغل
حبيبة .....ابتسمت ....أنا مزعلتش منك يا آدم علي فكرة
بس ممكن اطلب منك ..ممكن لما يكون عندك مشكلة أو مضايق تيجي تحكيلي اعتبرني صاحبتك...سرح أدم في كلامها وقال ياااه رنا عمرها ما سألتني حتي عن اخبار الشركة اد ايه يا حبيبة قلبك كبير
أدم ابتسم وهز رأسه ....حاضر
وفجأة حبيبة تحط أيدها علي صدر أدم وتبدأ تقراله الرقية الشرعية بصوت واطي بس هو كان سامعه وكل ما يركز في كلامها يرتاح اكتر كانت مغمضة عينيها  وبتقرا  خلصت الرقية وشالت أيدها من علي صدره وفجأة أدم يحضنها جامد
أدم ....أنا اسف بجد يا حبيبة سامحيني 
حبيبة....بلهجة جديدة جدا علي أدم.......ما خلاص بقا يعم قلنا مش زعلانين لزمتها ايه بقا النحنحة دي
أدم انصدم وبعد عنها ومسكها من تيشيرت بيجامتها وقال 
انت مين ياض....ما انتي طبيعية زينا اهو مش ملاك يعني 
حبيبة ضحكت ...مين قالك اني ملاك 
أدم ...اومال الهدوء بتاعك دا  اللي مش قادر اقولك بيعمل فيا ايه 
حبيبة ضحكت...عروسة بقا وبتكسف...إنما قولي بيعمل فيك ايه
أدم ...بس يا بابا انتي لسة صغيرة ع الكلام دا 
حبيبة ...بالله عليك يا آدم قولي بيعمل فيك 
أدم أنقذه صوت الاذان ...يلا يا لمضة الفجر أذن هنروح نصلي
وقف أدم ووقفت جمبه حبيبة اللي اتشعبطت  وحضنت دراعه ويصتله بابتسامة وعينيها كانت بتلمع
أدم فضل باصص لها ومركز اوي في عينيها وهي بتهرب من عينيه وبتبص علي  كل مكان الا عينيه
أدم في نفسه.....هو بغبوته الحب اللمعة اللي ف عينيكي دي يا حبيبة مالهاش غير تفسير واحد انك وقعتي ف غرام الادم...شكلي هشوف ايام سودة ...ربنا يستر
حبيبة ...ساكت كده ليه ..لا اسكت الله لك 
أدم بصلها بصة رجولية ......فإذا وقفت أمام حسنك صامتا فالصمت في حرم الجمال جمال 
حبيبة ابتسمت وقالت ...ماشي يا استاذ نزار قباني يلا نتوضا 
أدم ..ضحك وقال...قدامي يا حافية القدمين 
اتوضوا وصلوا وبعدها حبيبة كانت هتدخل اوضتها بس وقفها صوت أدم
أدم ...حبيبة           حبيبة ...نعم
أدم ....انا لسة مضايق
حبيبة....ابتسمت ...طب وعايزني اعمل ايه يا آدم
أدم ....عايز انام عندك في الاوضة بأدبي والله بس عايزك تقريلي الرقية اللي قريتها لي من شوية
حبيبة ...بس كده اتفضل
وفعلا راحوا ناموا في أوضة حبيبة حبيبة كانت متوترة جدا من قرب أدم منها دي اول مرة ينام جمبها أما عن أدم فنام علي طول بمجرد ما اخدها ف حضنه وكانت بتقراله الرقية
حبيبة فضلت صاحية للصبح ماجهاش نوم 
صحي أدم الصبح لقاها راحت في النوم مارضيش يصحيها 
لبس وكتبلها ورقة ونزل شغله
صحيت بعد ساعة تقريبا ملقيتش أدم جمبها بس لقت ورقة قريتها كان كاتب 
(صباح الخير يا حورية ماتقلقيش انا نزلت الشغل وما رضيتش اصحيكي لأنك طول مانتي جانبي مانمتيش امبارح)..حبيبة اتكسفت اوي لأنها افتكرت لما كانت بتمشي صوابعها علي وشه وكمان باسته في خده
حبيبة.....ابتسمت ....يادي الكسوف.
&&&&&&&&&&&&&&
في شركة أدم
أدم ومروان قاعدين ف مكتب أدم بيراجعوا ملفات فجأة الباب يخبط وتدخل كارما
كارما اتجاهلت مروان كأنه مش موجود ياتري ليه....صباح الخير يا آدم أنا جاية اتدرب في الشركة هنا عشان بابا مارضيش يخليني اتدرب مع صحابي ف البنك
أدم ....كارمااا هو مروان بالنسبة لك خيال مختفي يعني مش شايفاه
كارمااا.....بضيق ....اهلا استاذ مروان.
مروان ما قدرش يمسك نفسه من الضحك لف وشه الناحية التانية وكتم ضحكته علي اد ما يقدر.
أدم ...بشك...مش عارف ليه شامم ريحة حاجة غريبة بينكم
انتوا شوفتوا بعض قبل كده
الاتنين ف صوت واحد.......لا 
أدم ...غريبة دي ....طب ع العموم يا كارما مروان هو اللي هيتولي تدريبك ف الشركة هو مدير قسم الحسابات واكتر واحد أنا هطمن انك معاه
كارما ....لا أنا مش عايزاه يدربني شوفلي حد تاني
أدم ....أنا قلت مروان 
كارما ....يوووووه  فين الزفت المكتب وخرجت بسرعة
مروان ضحك بصوت عالي
أدم ....هو فيه حاجة يا اخ 
مروان ....لا ابدا ايشطا 
أدم ....اومال ليه الباشا قالب ع كوميدي انهاردة
مروان....الله مبسوط يا اخي ما انبسطش..أنا قايم اشوف اختك لتعك الدنيا لانها مجنونة زي اخوها
وقف وقال هو منير بيه خلف غير عاهات أنا قادر ع ابنه لما كمان اتدبس في بنته 
أدم .....الرد علي السفيه السكووووت لذلك  No comment
وصل مروان  عند الباب وقال....بالحق جهز نفسك بالليل حفلة شباب وبس يعني ماتجيبش رنا اوك
أدم ...غور كاتك  البلا 
&&&&&&&&&&&&&&
عند مروان وكارما
كارما كانت بتاكل سندوتشات لانه ما فطرتش مروان حب يضايقها 
مروان .....انتي خارجة في فسحة ايه الفجعان دا لحقتي تجوعي
كارما نفخت ....اووووف استاذ مروان ممكن مالكش اي كلام معايا في ام الشركة دي ....عينيها دمعت. 
مروان حس أنه زودها معاها ....خلاص اهدي انتي هتعيطي ..مبروك ع الحجاب ربنا يثبتك 
كارما ....هديت شوية ....شكرا 
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عدي النهار علي ابطالنا بسرعة وهما مشغولين في حياتهم 
بالليل بقا في بيت أدم 
حماته أميرة وبنتها مريم راحوا يزوروا حبيبة ف شقتها 
أدم كان لابس ومتشيك ومستعد لحفلة الشباب بس كان محرج يستأذن 
مريم (اخت حبيبة بس مرحة وبتحب الهزار)..بصوت عالي .....عريييييس تعالي هنا
أدم الهزار لعبته ....مثل كأنه طالب خايف من الابلة اللي هتضريه وصل عند مريم وحاطط ايديه في جمبه وراسه ف الأرض وقال....نعم يا أبلة
مريم ضحك بصوت عالي وقالت .....والله عسل يا آدم دانت شكلك حكاية ...المهم اوعي تكون زعلت البت والله اضربك 
أدم .....وانا اقدر ازعل البسكوتة دي ...طب تيجي ازاي دي
ضحكوا كلهم ومريم غمزت لحبيبة اللي اتكسفت 
حبيبة ....أدم روح انت المشوار بتاعك عشان متتأخرش علي حفلة صاحبك 
أدم ما صدق حبيبة قالت كده وعلي طول خلع من ام الاحراج دا.
أميرة......همست لحبيبة ..ها ايه الاخبار أدم كويس معاكي
حبيبة ببرأة ....اه يا ماما بنصلي مع بعض وبنقرا قرأن بجد أنا مبسوطة اوي مع أدم ربنا يخليه ليا يا ماما
أميرة ....طب الحمدلله انك مبسوطة يا حبيبتي ربنا يديمها نعمة عليكي 
مريم وحبيبة ....امين يارب 
&&&&&&&&&&&&&&&&&
 في الحفلة 
اجتمع الشباب أدم ومروان واتنين صحابهم من أيام الجامعة وقرروا يسهروا في الديسكو
دخلوا ولسة هيهيصوا لكن أدم بص لقي رنا بترقص مع اتنين شباب ولابسة لبس استغفر الله العظيم يظهر اكتر مما يخفي 
أدم مسكها من أيدها بعصبية وشدها لبرا الديسكو
رنا كانت تقريبا سكرانة.....انت عايز مني ايه انت اتجننت 
أدم .....انتي اللي اتجننتي انتي ازاي تسمحي لنفسك تلبسي لبس زي دا وتخرجي عادي من البيت اصلا 
وكمان بترقصي مع اتنين شباب انتي زودتيها اوي 
رنا بقا اتسهوكت وعيطت ....من حقي اعمل كده انت خلاص ضعت من ايدي (يا جماعة حد يقتل البت دي )
أدم ...هدي شوية ...مين اللي قال كده رنا أنا لسة بحبك
رنا انتي لازم تتغيري ..ايه رأيك تلبسي حجاب هتبقي زي القمر فيه يا رنا وماتجيش الديسكو تاني ها موافقة
رنا ضحكت بسخرية .....انت فاكر نفسك افضل مني يا آدم لا أدم انت واحد صايع  وهتفضل طول عمرك كده اوعي تفتكر عشان بتمثل علي مراتك تبقا صدقت نفسك أن ملتزم انت شيطان يا آدم فاهم شيطان اوعي تقارن بيني وبين الغبية المعقدة اللي معاك دي
أدم مااستحملش تغلط في حبيبة  وبكل قوته راح مديها بالقلم علي وشها وقعها ع الأرض ..وقال ....تبقي انتي اللي اختارتي يا رنا...وسابها ومشي 
&&&&&&&&&&&&&&&&&
وصل الشقة ضرب الجرس فتحت حبيبة واهلها كانوا مشيوا  وشافت منظره وقلقت عليه ....أدم مالك في ايه 
كان عينيه حمرا شكله معيط 
راح اترمي ف حضن حبيبة وهي حضنته جامد أدم طويل جدا وعريض علي حبيبة فوشها كان مدفون في صدره ومش قادرة تتنفس ولا قادرة تخرج من حضنه من كتر ما حاضنها جامد وبعد حوالي دقيقة ولسة حاضنها حس ان ايديها سابته وحبيبة تقلت بين أيديه وهبطت 
أدم بعدها لقاها مغمضة عيونها ومش بتفتح قلق اوي 
اتجنن ايه اللى حصلها دى كانت كويسة
أدم...... حبييييييييييييييبة. .............يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
وصل ادم الشقة ضرب الجرس فتحت حبيبة واهلها كانوا مشيوا  وشافت منظره وقلقت عليه ....أدم مالك في ايه 
كان عينيه حمرا شكله معيط 
راح اترمي ف حضن حبيبة وهي حضنته جامد أدم طويل جدا وعريض علي حبيبة فوشها كان مدفون في صدره ومش قادرة تتنفس ولا قادرة تخرج من حضنه من كتر ما حاضنها جامد وبعد حوالي دقيقة ولسة حاضنها حس ان ايديها سابته وحبيبة تقلت بين أيديه وهبطت 
أدم بعدها لقاها مغمضة عيونها ومش بتفتح قلق اوي 
اتجنن ايه حصلها كانت كويسة
أدم...... حبييييييييييييييبة
شالها ادم وحطها علي الكنبة وبدأ يفوقها وجاب برفان كان قلقان عليها جدا زي ماتكون بنته
وبعد فترة مش طويلة فاقت حبيبة ..ادم اطمن بس لسة كانت عينيه مليانه قلق
ادم....حبيبة انتي كويسة 
حبيبة هزت راسها يعني ايوا
ادم بقا ماحبش يبين قلقه عليها...فقال.
ادم ....دانتي يا حورية طلعتي خفة اوي بقا من حضن واحد تنهاري مني كده ويغمي عليكي اومال لو كنت بوستك كنتي هتعملي ايه اكيد كنا هنطلب لك الاسعاف
حبيبة انصدمت من كلامه وحبت تبرر موقفها.....ادم انت فاهم غلط وربنا انا.....قطعها ادم وخلهاش تكمل
ادم...بس بس ما تحاوليش تبرري انتي مش قادرة تقاومي سحري انا عارف 
حبيبة اتعصبت بقا وفضلت تضرب بايديها الصغيرة في صدر ادم ....انت ظالم ليه مش مديني فرصة اشرحلك
ادم بيضحك ...ما تحاوليش مش هصدق
حبيبة اتعصبت بجد....وعلت صوتها...ادم انت كنت حاضني جامد وكاتم نفسي ما عرفتش اتحرك ولا اتنفس..بس دي كل الحكاية..
ادم ....بجدية ....انتي كويسة دلوقتي
حبيبة...امممم
ادم ....تمام قومي بقا  حضري لي العشا مدام انتي كويسة
حبيبة ....وهي بتقوم...وحاضر 
ادم مسك ايدها....انتي بجد كويسة
حبيبة هزت راسها يعني ايوا
رواحت تحضر العشا...ادم فونه رن
ادم ....عايز ايه 
مروان....كده بقا يا ابو الندالة تسيب الحفلة كلها وتمشي من غير ما تقول 
ادم ....مشيت من ام فقرك علي فقر صحابك 
اللي دمهم يلطش
مروان فهم انه ادم مش عايز يحكيله اللي حصل مع رنا بس مروان اصلا كان مراقب الموقف كله وشاف كل حاجة...
مروان...بسهوكة....كده يا بيبي انا زحلانة منك خالص مالص ومخمصاك
ادم ....ضحك.....وانا اقدر برضو علي زعلك يا قلب البيبي
في اللحظة دي حبيبة دخلت تقول لادم العشا جاهز وسمعته وانصدمت بحزن
ادم....بصلها....طبعا لو حلفتلك بأي حاجة انه دا مروان صاحبي وبنهزر مع بعض مش هتصدقي ...لذلك اتأكدي بنفسك وفتح الاسبيكر
ادم ....مروان كلم حبيبة
مروان....ازيك يا  حبيبة مبروك ع الجواز  ربنا يسعدكم انتي والبيبي ههههههه
حبيبة ...ضحكت بصوت عالي ....وقام ادم قافل التليفون في وش مروان وقرب منها 
ادم ....ممكن تعمليها صيلانت silent 
حبيبة ابتسمت....هي ايه دي 
ادم ...ضحكتك اصلها بتقتلني بالبطئ
حبيبة ابتسمت وقالتله ....طب بطل غلبة وتعالي نتعشا
حبيبة مش غبية هي فاهمة كويس انه ادم لسة محبهاش بعده عنها دا مالوش غير تفسير واحد انه مش بيحبها بس هي مش هتستسلم هي ماشية بمبدأ الاية الكريمة قال تعالي:
( وَلَا تَيْأَسُوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ (87))يوسف
ومبدأها هو لا يأس مع الحياه ولا حياة مع اليأس
اكلوا هما الإتنين وأثناء الاكل 
حبيبة.....ادم ايه رأيك نعمل سباق مع بعض
ادم.....عايزة تجري دلوقتي يا حوية
حبيبة ابتسمت ...لا مش سباق جري سباق حفظ قرآن 
ايه رأيك نظبط المنبه علي نص ساعة نحفظ فيها اول خمس ايات من سورة البقرة 
ادم بقلة حيلة ...موافق
وفعلا بدأو يحفظوا وبدأ العد التنازلي لنص الساعة
بعد نص ساعة. استووووووووووب
حبيبة ....سمع بقا يا ادم
ادم بدا يسمع ويتهته ويوقف ويغلط وعك الدنيا 
جه بقا دور حبيبة
سمعت بكل ثقة وماغلطتش ابدا
ادم ...لا يا حورية انتي كده بتغشي انتي اما ذكائك خارق او كنتي حفظاها قبل كده
حبيبة....لاوالله يا ادم ما كنت حفظاها قبل كده 
ادم ....اومال ايه السرعة دي كمبيوتر حضرتك
حبيبة ابتسمت.....ادم ممكن احكيلك قصة
ادم....احكي هو احنا ورانا حاجة
حبيبة ...اسمع ابيات الشعر دي اللي قالها الامام الشافعي رضي الله عنه
(شكوت لوكيع سوء حفظي)(فارشدني الي ترك المعاصي)
(واخبرني بأن العلم نور)     (ونور الله لا يهدي لعاصي)
ادم ...التفسير بقا عشان صاحبك مش فاهم حاجة
حبيبة ابتسمت.....الامام الشافعي رضي الله عنه ربنا سبحانه وتعالي كان مديله نعمة وهي انه لو قرا صفحة من القرأن يحفظها تلقائي بعد قرأتها ..وفي يوم من الايام كان ماشي وقدامه كانت ماشية ست فضل باصص علي كعب رجلها
ولما روح البيت قرا صفحة من القرآن مرة واتنين وتلاتة وماقدرش يحفظها كالعادة ف راح لشيخه (وكيع) وحكاله عن عدم حفظه. ف وكيع قاله انه العلم دا نور من ربنا وربنا مش بيدي نوره للعاصي 
سرح ادم في كلامها وقال ....هو انتي شايفاني ماشي بموت ف خلق الله يا حورية. دا انا غلبان ووديع وبصلي اهو
حبيبة....ادم ربنا بيقول في كتابه العزيز. {فَلَا تُزَكُّوا أَنْفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَى} [32: النجم] 
والامام الشافي رضي الله رغم ايمانه وصلاح نفسه واخلاقه
كان ديما حاسس انه مقصر ف حق ربنا فما بالك ب احنا البشر العاديين نقول ايه ولا نعمل  ايه تخيل الامام قال ايه
ادم باهتمام...... قال ايه....
حبيبة....قال.(احب الصالحين ولست منهم)
(لعلي انال بهم شفاعة ) (واكره من تجارته المعاصي)
              (ولو كنا سواء في البضاعة)
تخيل رغم التزامه وايمانه كان حاسس انه مش من الصالحين
ادم بصلها......تصدقي بقا اني كان عندي حق لما سميتك حورية ...انتي جميلة اوي يا حبيبة
حبيبة  ابتسمت وقامت من مكانها ....تصبح علي خير يا ادم
ادم ماردش كان سرحان في حبيبة تركيبة غريبة جدا أحيانا  تحسها طفلة بريئة ساذجة واحيانا انسة جذابة ومغرية واحيانا عالمة وبتقول حكم .وزوجة مطيعة وصاحبة وفية .يااااه اد ايه انا كنت مغمي عينيا ومش شايف الملكة اللي معايا دي حبيبة حورية بكل معني الكلمة ...اما انتي يا رنا هعرف ما اخرجك من قلبي ازاي ..بعد تفكير وسرحان كتير دخل ادم اوضته ونام علي طول
______________________________
في الصبح في شركة الالفي
وتحديدا في مكتب مروان
كارما قاعدة ولابسة نضارة النظر بتاعتها اللي مخبية جمال عينيها وبتاكل سندوتشاتها.... دخل مروان.. 
مروان.......صباح الخير مفجوعة هانم ...
كارما......مش هرد
مروان....بصي يا كارما لو فضلتي بوضعك وكمية الاكل الرهيبة اللي بتفترسيها دي مش هنلاقيلك عريس هتعنزي يا كرملة
كارما......عيوطة اوي علي اقل حاجة بتعيط. ....عينيها دمعت 
وقالت .....استاذ مروان ...مروان افندي....مروان باشا
مروان....حيلك حيلك ايه افندي وباشا محسساني اني في فيلم من ايام الاربعينات 
كارما ....انا حذرتك قبل كده ماتتكلمش معايا الا في حدود الشغل. ..دموعها نزلت
مروان حس انه زودها حبتين.....خلاص اهدي انا بهزر معاكي
كارما...بعصبية .....لا يا مروان انت مش بتهزر انت قاصد تفكرني بالغلطة اللي غلطتها  زمان .انا كنت صغيرة وما كنتش عارفة الصح من الغلط وحضرتك ما قصرتش
مروان.....كارما انا مش فاكر انتي بتتكلمي عن ايه
كارما......انت كداب يا مروان وياريت تخرج من هنا ولا امشي انا 
مروان....علي ايه خليكي قاعدة وانا هاخرج شوية وراجع تاني تكوني هديتي 
خرج مروان من المكتب وهو بيقول لنفسه ....كبرتي يا كارما وعقلتي ...شكلي هتعب اوي معاكي لغاية ما انسيكي الجرح اللي جرحتهولك زمان
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في مكتب ادم
ادم كان قاعد ومركز اوي ف شغله الباب خبط كانت رنا
ادم قال ادخل من غير ما يبص 
رنا .....هاي دووومي 
ادم ...بص لرنا من غير ما يرد وبعد كده بص تاني ف الورق اللي قدامه
رنا قربت منه ...اخص عليك يا دووومي مين اللي من حقه يزعل ...بص كده يا دوومي انت عملت فيا ايه
مسكت ايد ادم وحطتها هلي على خدها مكان القلم اللي انضربته امبارح
ادم بص لقي خدها وارم وتقريبا بقها نزف دم
ادم بصلها ب وش خالي من التعبيرات .....اسف
رنا....انا سامحتك اعمل ايه بقا مش بعرف ازعل منك
ولسة هتبوسه قام بعدها عنه
ادم بهدوء.....اقعدي يا رنا عايز اتكلم معاكي 
رنا قعدت
ادم ...رنا هو احنا لو اتحوزنا وخلفنا وقلتلك علمي اولادي الصلاة والقرآن هتعرفي
رنا ....طب وليه اتعب نفسي يا دوومي مانا اجبلهم شيخ يعلمهم
ادم ...طب وانتي مين هيعلمك
رنا...بعصبية....ادم انت البنت المعقدة دي عاملتلك ايه..عملتلك غسيل مخ بقيت كل ما تشوفني تقولي صومي صلي اتحجبي بقيت معقد زيها بالظبط
أدم.....بنفس الهدوء ....حبيبة مش معقدة انتي اللي خرباها يا رنا
واثناء ما بيتكلموا دخلت حبيبة ومعاها علبة الغدا لادم
حبيبة ....السلام عليكم ...أنا آسفة كنت فاكراك لوحدك أنا هستني برا لغاية ماتخلصي شغل 
أدم ....حبيبة تعالي هي اصلا هتمشي...صح يا آنسة..
رنا .....اه فعلا أنا خلصت هو حضرتك المدام 
حبيبة بابتسامة.....ايوا أنا 
رنا...بخبث...طب ممكن تسمحيلي اشوف النجمة اللي خطفت أدم الالفي مننا 
أدم.....هي مش بتكشف وشها للغربا
حبيبة .....أدم دي بنت زيي ....وقالت لرنا اكيد اسمحلك ورفعت النقاب
رنا انصدمت من جمال حبيبة اللي فوق الوصف من غير ميك اب
رنا.....بصت لادم وقالت وحشة هه 
حبيبة .....نعم!!!!!!!
رنا .....قصدي اي بنت قصادك هتبقي وحشة يا قمر ...يلا باااي....مشيت وهي لو في ايدها شوية مية نار كانت دلقتهم علي حبيبة
أدم .....أنا حاسس اني بتعبك علي طول يا حورية
حبيبة .....وانا بحب التعب دا اوي يا آدم
أدم ابتسم .....تعالي نأكل بقا بس بشرط أنا مش هاكل غير لما تأكليني انتي في بقي  
حبيبة...بس كده دي سهلة اوي وانا موافقة
وأثناء ماقعدين بياكلو دخل مروان من غير ما يخبط هو متعود علي كده....مروان لمح وش حبيبة قبل ماتتخض وتنزل النقاب
مروان ....أنا اسف بجد ما كنتش فاكر انك هنا يا حبيبة
أدم ....عايز ايه يا زفت...وبعدين ايه حبيبة دي هي بتلعب 
معاك في الشارع قلها يا مرات اخويا
مروان ...... ما اقولها احسن يا مرات ابني ايه البيئة دي ..
مروان وطي عند ودن أدم وهمسه.....بس ايه صاروووخ خسارة في جاتك
أدم ....ماتحترم نفسك يا بني ادم
مروان .....بسهوكة أنا محترمة غصب عنك غصب عنك هه
حبيبة ما قدرتش تمسك نفسها من الضحك بس ندمت بعد كده هي مش متعودة تضحك بصوت عالي قدام حد بس غصب عنها
أدم بصلها بغيظ .....مش قلت اعمليها صيلانت silentيا حورية..ايه بيوزعوا نكت وانا مش واخد بالي ولا ايه 
حبيبة بصوت واطي .... آسفة
مروان....الله اكل ما تخدوني اكل معاكم
حبيبة ....اكيد افضل انا اصلا ماشية عشان معطلش أدم 
وقامت حبيبة لأنها هتمشي 
أدم همس لمروان ....متهيألي الاحساس نعمة
مروان ....اممممم الاحساس نعمة بس انا محروم منها
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
خرجت حبيبة برا الشركة 
لسة هتركب العربية مالقيتش السواق اللي أدم مشغله مخصوص ليها
بصت يمين وشمال مالقيتهوش لسة هتطلع الفون بتاعها عشان ترن عليه ...لقت ايد جامدة بتمسكها وتشدها ناحيتها
حبيبة بصت بخوف شديد وقالت.........هشام. ..........يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
خرجت حبيبة برا الشركة 
لسة هتركب العربية مالقيتش السواق اللي أدم مشغله مخصوص ليها
بصت يمين وشمال مالقيتهوش لسة هتطلع الفون بتاعها عشان ترن عليه ...لقت ايد جامدة بتمسكها وتشدها ناحيتها
حبيبة بصت بخوف شديد وقالت.........هشام
هشام العدلي.....ايه يا حبيبة كده برضو اسافر شهر شغل ارجع الاقيكي متجوزة....نسيتي خطيبك ولا ايه اركبي يلا اركبي العربية...شدها من ايدها جامد حست انه ايدها انكسرت
حبيبة بدأت تبكي ومرعوبة من هشام لانها بتخاف منه موت
حبيبة....سيبني يا هشام سيبني الله يخليك انا مش خطيبتك وعمري ماكنت كده انت اتقدمتلي وانا رفضت ..بدأت تعلي صوتها...يا اداااااام ادااام 
هشام.....انتي رفضتيني عشان مش بصلي صح 
وبالنسبة لادم ايه امام مسجد ...ادم دا كان خاربها انا اكتر واحد اعرفه يلا اركبي وبلاش غلبة 
في اللحظة امن الشركة شكو انه في حاجة غلط هما يعرفوا حبيبة من استايل لبسها لانه محدش بيدخل الشركة باللبس دا غيرها
اتصل واحد منهم علي آدم اللي نزل زي المجنون في اقل من دقيقتين
هشام خلاص هيدخل حبيبة العربية غصب عنها وهي بتقاوم علي اد ما تقدر وبتبكي وترتعش
ادم جي زي المجنون وصرخ... هشااااااااام
هشام بص لادم....اهلا اهلا بالعريس الشيخ ادم
ادم بيحاول يظهر برود اعصابه عكس اللي جواه ....مش عيب راجل يمرمط بنت عمه واخته كده في الشارع 
هشام....قصدك بنت عمه وخطيبته 
ادم ....هشام سيب حبيبة آدم  الالفي بهدوء ومن غير شوشرة
مروان اتجنن من هدوء ادم....يا برودك يا اخي سيبني اخلص عليه 
ادم منع مروان انه يتقدم خطوة واحدة ..هشام هتسيب حبيبة بالذوق ولا بالعافية...وياريت يا هشام عقدة النقص اللي عندك ناحيتي من ايام الجامعة تطلع حبيبة منها وخليها من راجل ل راجل
هشام ....مش ملاحظ يا ادم انك بتحكي كتير عن الماضي احنا ولاد انهاردة يا حبيبي شوف انت وصلت للقاع ازاي بعد ما كنت ف القمة من يضحك اخيرا يضحك كثيرا والعبرة بالنهايات وانت نهايتك قربت يا ادم في عالم الهندسة والمعمار...اوعي تفتكر اني مش فاهمك لا يا دوومة انا عارف ليه انت اتجوزتها بأمارة ارض الاحلام
ادم في اللحظة دي فقد كل اعصابه ومبقاش شايف قدامه وخرج مسدسه وضرب رصاصة في ازاز العربية بتاعت هشام
وقال بنبرة تخوف سيب حبيبة...ادم مرح وعسول بس لما بيتعصب بيتحول لشخص تاني
ادم عارف انه هشام بيخاف جدا من الرصاص من ايام الجامعة
وهشام عارف انه ادم مجنون وممكن يضربه في ايده او في رجله
عشان كده ساب حبيبة وركب عربيته ومشي
حبيبة جريت علي ادم وحضنته وكان جسمها كله بيرتعش وهو احتواها ومسد علي ضهرها 
مروان ...ادم روح انت مع حبيبة وانا هحضر اجتماع الشركة مع عمو منير وبكرة احكيلك ع اللي حصل. 
ادم ..هز راسه بالموافقة...ولسة حبيبة ف حضنه ركبها العربية 
وساق ع البيت
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الشقة
حبيبة غيرت هدومها وخرجت في الصالة
حبيبة بتوتر....ادم انا هحضر الغدا
ادم كان لسة مضايق من  كلام هشام...قالها ...اوك
حبيبة دخلت المطبخ ولسة هتمسك طبق قام وقع منها اتكسر ع الارض
ادم جري ع المطبخ لقاها بتعيط بصلها من غير كلام 
حبيبة...بتعيط ....ادم ممكن تحضني
ادم ماصدق قالت كده وشدها دخلها في حضنه ومسد علي شعرها ..ومسك ايدها لاقاها مجروحة بسبب هشام شدها منها جامد
خرجوا من المطبخ 
ادم....انا هاطلب اكل من برا
طلب ادم اكل واتغدوا وادم طهر الجرح لحبيبة وفضل جمبها اليوم كله صلوا مع بعض وقرالها قرأن وجه الليل بهدوءه وناموا ف سلام وصحيوا صلوا الفجر جماعة وادم طلب من حبيبة ماتجبلوش غدا تاني ع المكتب
الصبح صحي آدم وساب حبيبة نايمة لبس ونزل ع الشغل
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الشركة 
وصل آدم وراح علي مكتب باباه عشان يعرف تفاصيل الاجتماع لانه كان مهم جدا بخصوص مشروع ارض الاحلام
دخل آدم مكتب باباه لقي الحزن في عنيه ومروان قاعد عنده في المكتب ..ادم حس انه الاخبار ما تطمنش
ادم ....صباح الخير.               ردوا الاتنين ..صباح النور
ادم ....ايه اللي حصل إمبارح في الاجتماع
والده.....بحزن....ادم كمال العدلي رفض انه ما يشاركش ف مناقصة ارض الاحلام وكمان رفض يدعمنا
ادم ....بص بصدمة وبعدها ضحك بصوت عالي
مروان ومنير قلقوا جدا علي ادم هما عارفين الشركة بالنسبة له ايه والهندسة دي مش مهنة عند ادم لا دي شغف 
ادم ....تصدق يا بابا هو دا العدل فعلا...احنا اللي بدأنا بالشر معاه اتفقنا اني اتجوز حبيبة واطلقها عشان الشركة بس احنا مافكرناش في مشاعر حبيبة لما تطلق ولا فكرنا في والدها اد. 
ايه هيكون مكسور عشان بنته بذمتك يا بابا ترضاها لكارما ..
ترضي انه حد يستغلها كده لذلك اللي عمله كمال العدلي كان عين العقل 
منير ....بحزن ...عندك حق يا ادم انا كنت اناني اوي ....طب والعمل يا ادم هنعمل ايه
ادم ...هنقطع التصاميم
مروان ...انت اتجننت وليه ماندخل بيهم في المناقصة ويمكن ننجح
ادم....انت نسيت يا مروان انه كمال العدلي شاف التصاميم كلها ومش بعيد يكون نسبها لنفسه توقع اي حاجة يا مروان
منير....طب والعمل
ادم ...انا هاتصرف....هاعمل تصاميم جديدة
مروان....انت اتجننت يا ادم دانت لو اشتغلت ليل نهار مش هتقدر تخلص المشروع خلال اسبوع
ادم بتحدي ...هاقدر...وسابهم ومشي وتقريبا خاف تنزل دمعة منه قدامهم فيبان أنه ضعيف وخايف من جواه
عدي اليوم في الشركة بكأبة وحزن كان من اسوء الايام اللي عدت ع الشركة آدم  خلص شغله العشاء كده ومشي علي طول ع البيت
&&&&&&&&&&&&&&&&
في شقة ادم
ادم وصل البيت وكان باين عليه اوي انه مضايق
حبيبة  ....حمدلله ع السلامة يا ادم 
ادم بصلها .....حبيبة انتي ايه حلمك بالنسبة للكوكب اللي انتي عايشة عليه....يعني ايه ناقص العالم عشان يبقي جميل
حبيبة ...غمضت عين وفتحت عين وقالت.اممممم ..السلام
متهيألي العالم لو فيه سلام هيبقي افضل بكتير من غير كره أو حقد أو عداوة أو حرب
أدم قال بتركيز وصوت واطي ....السلام
وبعدين قال.....حبيبة ادخلي جهزي شنطة هدومك
حبيبة..............
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الديسكو
رنا وميرنا سكرتيرة أدم وصاحبة رنا قاعدين بيتكلموا
رنا ......انتي بتتكلمي جد يا ميرنا يعني كمال العدلي رفض يدعم أدم اععععععععع مش قادرة أصدق دا اجمل خبر سمعته ...كده أدم هيخلص من حبيبة الزفت دي
ميرنا .....يا بنتي دا انهاردة الشركة كانت اخر كأبة تقولش ماتلهم حد الكل كان مضايق
رنا...ب شر..كده احسن عشان أدم يرجعلي تاني ويترجاني اني اسامحه 
&&&&&&&&&&&&&
في شقة أدم 
حبيبة .....ليه يا آدم هاروح فين
أدم ....بصي يا حبيبة أنا هبقي مشغول جدا الفترة اللي جاية  والاكيد اني هبات ف الشركة أنا وكل المهندسين 
لذلك مش هطمن عليكي غير وانتي عند اهلي في الفيلا ادخلي جهزي شنطتك ويلا عشان هوصلك فيلة بابا 
حبيبة ...حاضر بس انت هتقعد كتير في الشركة 
أدم ...لا اسبوع بس 
حبيبة ....اوكي .أنا هدخل اجهز الشنطة 
وفعلا حبيبة  جهزت شنطتها واخدها وصلها بيت أهله وطلع ع الشركة لقي المهندسين مستنينه وبدأ رحلة العمل الجاد
&&&&&&&&&&&&&&&&&
الموضوع عند حبيبة مختلف تماما 
كارما طايرة من الفرحة عشان حبيبة عندهم ..وقالت لها أنهم لازم يسهروا لغاية الصبح
دخلوا المطبخ وعكوا فيه وعملوا اكل ونسكافيه 
ودخلوا التراث كان الجو جميل جدا
حبيبة كانت سرحانة ...ياتري يا آدم عامل ايه دلوقتي أكلمه في الفون ولا هعطله
فاقت علي صوت كارما
كارما.....حبيبة انتي عمرك حبيتي 
حبيبة ....اممم حبيت .            كارما ......كان سنك اد ايه
حبيبة .....كان سني ٢٤سنة يعني السنة دي 
كارما  ......قصدك أدم اخويا انتي عمرك ما حبيتي غيره
حبيبة ....بصي يا كارما الحب دا مشاعر حلوة اوي بتخلي الواحد طاير في السما بس لازم تعرفي انك مش مسموح لك انك تظهري مشاعرك دي غير للشخص اللي من حقه انك تظهريها يعني ماينفعش تحبي شخص غريب وتصارحيه بحبك ليه وتتمادوا في الحرام
كارما سكتت وعينيها اتملت بالدموع
حبيبة ....كارما افتحي لي قلبك أنا ديما حاسة انك مش مبسوطة وفي حاجة مخبياها نفسك تقوليها لي 
كارما اتنهدت ....حبيبة انا بحب مروان صاحب أدم
حبيبة ....طب وقلتيله 
كارما ......في موقف حصل قبل ما يسافر مروان لندن الموقف دا جارحني منه وهو اصلا مش بيحبني بس ماكانش المفروض يجرحني بالطريقة دي ويخوفني
حبيبة .....هو ايه اللي حصل يومها
&&&&&&&&&فلاش باااااااااااااك &&&&&&&&&&
من اربع سنين فاتت 
كارما كانت في أولي ثانوية عامة
مروان كان مسافر ف جه يودع عيلة أدم اللي بيعتبرهم زي عيلته بالظبط 
ودعهم كلهم بس كارما كانت بتذاكر ف أوضتها
دخل مروان اوضتها لانه عندهم مروان زي أدم 
مروان ...كرملة أنا هسافر هتوحشيني يا اروبة شدي حيلك وذاكري
كارما......انفجرت من العياط ....مروان ما تسافرش أنا مش هقدر اعيش من غيرك أنا بحبك يا مروان عشان خاطري خليك ما تسافرش
مروان انصدم من اعتراف كارما الجرئ دا قام مسكها من قفاها كأنه قافش حرامي غسيل وقال بنبرة حادة
مروان......بقا انتي يا مفعوصة يطلع منك دا كله وديني يا كارما لو قلتي الكلام دا لاي ولد  تاني لأكون قايل لادم واخليه يقتلك
ولعلمك هامشي وراكي واحد عشان لو شافك بتكلمي اي ولد يبلغني 
كارما ..بدأت تعيط جامد .....خلاص يا مروان أنا آسفة اعتبرني ماقولتش حاجة بس ما تقولش لادم عشان خاطري.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
باااااااك
كارما .بدأت تعيط لمجرد أنها افتكرت الموقف قامت حبيبة حضنتها ومسدت علي ضهرها
حبيبة ......اهدي يا كارما اهدي يا حبيبتي .....تعرفي أنه مروان كبر اوي في نظري لما اتصرف كده ..هو اتصرف كده لانه خايف عليكي مش قصده يجرحك ابدا...طب انتي عارفة لو كان سايرك وقالك أنه بيحبك كان هيبقا ف نظري خاين لصاحبه ....صديقني يا كارما اللي عمله مروان دا هو الصح 
كارما ....تفتكري كده  يا حبيبة ...بس انا كل ما بشوفه بتعصب غصب عني رغم اني لسة بحبه 
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند أدم في الشركة 
أثناء ما الكل علي علي أعصابه والثانية لها قيمتها عندهم 
أدم سمع اذان الفجر وقف وقال للمهندسين
أدم .....يا جماعة ناخد بريك بقا عشان نصلي الفجر
الكل في الشركة عارفين أدم الالفي بتاع بنات ومش بيصلي 
كلهم بصوا لبعضهم وعلامات الدهشة علي وشوشهم
أدم باصلهم .......................
بارت كمان اهو عشان التفاعل حلو يله ليك وتعليق حلو ذيكم كده 🥰
البارت السابع 
#جعلتني_ملتزما 
ادم بصلهم وهما خافوا يهزأهم بس المفجأة بقا
ادم.....انا عارف انتوا بتفكروا ف ايه دلوقتى..ايوا انا ادم الالفي الهلاس اللي كان خاربها بس ربنا هداني الحمدلله هه هتيجوا معايا ولا اصلي لوحدي
كلهم وقفوا وصقفوا لادم وقالولوا معاك يا بوص(مدير )
كانوا اربع شباب زي الورد ومعاهم مروان هو فعلا محاسب بس جه يقف جمب صاحبه. 
قاموا وصلوا الفجر وبعدها رجعوا تاني يشتغلوا بجد لغاية ما الشمس طلعت وبدأ الموظفين يوصلوا ع الشركة 
الشباب تعبوا خلاص ناموا كل واحد في حتة ف مكتب ادم اللي ع الارض واللي ع كنبة ما عدا ادم كان هيموت وينام بس فضل يكمل تصميمه....بس مروان ضغط عليه جامد وخلاه ينام ساعتين 
وبعد ساعتين وصلت حبيبة وكارما ومعهم اكل كتير ولوحات ومسامير وأدوات كتير بالعافية شايلنها
دخلوا مكتب ادم لقوا الشباب  صحيوا وبيشتغلوا تاني وتقريبا لسة ما فطروش
حبيبة....السلام عليكم يا بشمهندسين 
ادم رفع وشه يتأكد بس انه اللي سمعه صح وابتسم لما لقي حبيبة 
كلهم ردوا السلام
حبيبة ...طبعا شكلكوا كده مافطرتوش انا جبتلكوا اكل كتير بس تسمحوا بقا تخرجوا برا عشان عايزين نعمل حاجة في المكتب
طبعا هما ماصدقوا خرجوا عشان يفطروا 
وبدأت حبيبة كركبة وخبط في مكتب ادم وهو الفضول هيقتله عايز يعرف هي بتعمل ايه جوه
اكل ادم بسرعة قبل الكل عشان يراقب حبيبة واللي  بتعلمه
فتح الباب بالراحة وبدأ يراقب حبيبة اللي  عمالة تتشقلب يمين وشمال وراكبة علي كرسي وبتعلق لوحات
ابتسم ادم علي حبيبة اللي عاملة زي الشمس اللي بظهورها بتقتل الضلمة واليأس وتبعت الامل في قلوب الكل 
دخل ادم بالراحة من غير ما حبيبة تحس به وفجأء حرك الكرسي اللي هي كانت واقفة عليه 
حبيبة صرخت ولقت نفسها علي ايدين ادم اللي ضحك بانتصار...بصوا لبعض وهو كان مركز علي شفايفها وفي دماغه حاجة لسة هيعملها بس هوووب داخلة كارما
كارما ....احم نحن هنا
ادم....حبيبة مش قلتلك خلي بالك هتقعي هتقعي انتي ماسمعتيش الكلام كويس اني لحقتك قبل ما تقعي 
حبيبة ابتسمت بخجل وما اتكلمتش بص ادم علي اللوحات وبدأ يقرا اللي كان مكتوب كانت آيات قرأنية محفزة زي
(وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَرَسُولُهُ وَالْمُؤْمِنُونَ)
( إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا ).
(وَأَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسَانِ إِلَّا مَا سَعَى *)
(وَلَا تَيْأَسُوا مِن رَّوْحِ اللَّهِ ۖ إِنَّهُ لَا يَيْأَسُ مِن رَّوْحِ اللَّهِ إِلَّا الْقَوْمُ الْكَافِرُونَ ).
وكمان حبيبة حبت تضيف التاتش بتاعها مهي دراستها  انجلش بقا فكتبت عبارات تشجيعية علي لوحات بالانجلش زي
(Go on)استمر
(Go ahead)تابع التقدم
(You can do it)انت تقدر تعملها
(Adam, you are the best)أدم انت الافضل
أدم ابتسم لحبيبة وقرب منها أخدها في حضنه وباس رأسها 
وقال....انتي اجمل هدية من ربنا ليا يا حورية قلبي
حبيبة سمعت الكلام دا وحست أنه هيطلعلها جناحات وتطير ..يااااااااه اخيرا يا آدم بدأت تحس بحبي ليك وتبادلني نفس الحب
&&&&&&&&&&&&&&&&&
في مكتب مروان 
كارما قاعدة علي المكتب بتراجع حسابات  و مروان كل تركيزه عليها
مروان....كارما..               كارما ....نعم
مروان....أنا اسف
كارما .....علي ايه
مروان ....علي كل جرح سببتهولك زمان  من غير ما اقصد 
كارما انتي كنتي صغيرة وحتي لو كنت معجب بيكي أو بحبك انا ما اقدرش أخون أدم ...أدم اكتر من اخويا 
كمل بخبث بقا ....بس مافيش مانع دلوقتي اني اقول لاخويا اني عايز أخطب
كارما قلبها كان هيقف ياتري يقصدها هي ولا يقصد يخطب واحدة تانية
كارما ....تمالكت نفسها ....مبروك يا استاذ مروان فرحتلك
مروان حب يضايقها ....الله يبارك فيكي انتي طبعا اول المعازيم وغمز لها وخرج من المكتب (قصف جبهة)
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند أدم 
حبيبة .....أدم أنا لازم امشي دلوقتي عشان ما اعطلكش اكتر من كده
أدم .....شكرا يا حورية...انتي ادتيني طاقة كبيرة اني اقوم واحارب
حبيبة....أنا مش هسيبك ابدا يا آدم أنا جمبك انت مش لوحدك
أدم حضنها وقالها يلا بقا بطلي رغي  ومتعطلنيش اكتر من كده خليني اوصلك للعربية
حبيبة ....اتعودت علي افشاته ف مزعلتش
وفعلا وصلها لغاية العربية واطمن عليها وبعدين رجع الشركة تاني 
&&&&&&&&&&&&&&&&&
في مكتب أدم 
أدم رجع لتصاميمه وغرقان فيها مش دريان بأى حاجه حواليه
الباب انفتح علي طول 
رنا ....هاااااي دومي اقدر اعرف ليه مش بترد علي مكالماتي
أدم.....رنا ممكن تمشي
رنا ....ايه هي حصلت يا آدم بتطردني من شركتك
أدم ....رنا أنا مش فاضي لاي نقاش دلوقتي ممكن تمشي بجد
رنا ...أنا كنت جاية احاسبك علي كدبك عليا بقا تقولي أنه مراتك وحشة ويتخاف منها وتطلع صاروووخ اللي ما وريتك يا آدم.
في اللحظة دي أدم اتعصب ورمي القلم من أيده وقام وقف قدامها بالظبط 
أدم..بيهددها..عارفة لو ما اختفتيش من وشي حالا يا رنا هخليكي تطلعي علي نقالة 
رنا اترعبت من طريقته دا مش أدم اللي اتعودت عليه بس هو معزور شغله وشركته ع المحك من حقه بتجنن
رنا اتسهوكت......أنا ماشية يا آدم بس الحق عليا لأنك وحشتني جيت اشوفك 
أدم .....اديكي شوفتيني امشي بقا
رنا  مشيت وكانت هتفجر من الغيظ كانت متوقعة مقابلة تانية خالص واخبار حلوة زي أنه أدم مثلا يقلها أنه طلق حبيبة عشان والدها مارضيش يساعده
رنا خارجة مندفعه وخبطت فى مروان
مروان....بصلها بقرف......هما بيطلعوا امتي دول 
بصتله هي من فوق لتحت وما اتكلمتش
مروان ......باشا...اخبار المبدع بتاعنا ايه
أدم ....اتنيل ...عايز ايه
مروان ....خايف اكون بعطلك لو هتكلم معاك
أدم رفع حواجبه وقال ...دا كلامك ولا مستلفه ايه من امتي الاحترام دا
مروان قرب علي أدم وقاله ....أدم انا كنت عايز حاجة غالية اوي عندك
أدم بصله بنص فتحة عين .....العربية الفيراري بتاعتي
مروان ....فيراري ايه بس يا دومة ركز معايا يا بيبي
عايز حاجة غالية عندك انت وابوك
أدم .....برق وقاله الشركة بتاعتنا
مروان.....يادي النيلة...شركة ايه بس انتوا عايزين اللي يتبناكم ويصرف عليكم
أدم ....ماتتكلم علي طول يا ابني انت شايفني في وضع يسمح للالغاز
مروان قرب من أدم ومسك أيديه أدم اتجنن من تصرفه هو شارب حاجة ولا ايه دا مش طبيعي
مروان ....عايز حاجة بنحبها أنا وأنت ...وقام غامز لادم
أدم صلب أيديه علي صدره علامة اكس وقاله ....لااااااا مش معني اني سامحلك تقولي يا بيبي وتقولك يا قلب البيبي تسوق فيها...أنا راجل متجوز وماليش ف السكة دي
مروان بصدمة.....انت فهمت ايه الله يخرب بيتك ..وبعدين ايه راجل متجوز دي هو لو ماكنتش متجوز كان عادي عندك
أدم ..بعصبية....والله هضربك يا مروان الكلب اخلص اتنيل احكي عايز ايه
مروان غمض عينيه واتنهد بصوت عالي وقاله ....انا بحب اختك كارما
أدم بصدمة.....ينهار اسود شفتها فين دانا هخلي ليلتك سودة
مروان ....انت مجنون يا عم انت مانا متلقح ف بيتكم أربعة وعشرين ساعة  قال شفتها فين شكله فقد الذاكرة
أدم .....قصدي هي تعرف انت اتكلمت معاها
مروان.....لا متعرفش أنا جيت اخد رأيك الاول وبعدين  اقولها
أدم ....لا انت متقولش أنا إلا اقول لأختي ..اياك يا مروان تكلم البنت طول ماهي ف مكتبك وديني اقتلك 
ولعلمك بقا أنا هروح اجيب كاميرات المراقبة هنا في مكتبي .. 
مروان ....ياعم اتلهي ..وخليك في تصاميمك هتودينا ف داهية باستهتارك دا... انت فاضي للكاميرات
عمتا اختك دي أنا اخاف عليها من نفسي ويا سيدي مش هفتح معاها اي حوار إلا بعد المناقصة أن شاء الله ..مرضي يا بيبي 
أدم ....مش هرد واقول قلب البيبي دي تاني ...وبصوا لبعض وقعدوا يضحكون
(ربا اخ لم تلده امك) الصداقة من اجمل نعم ربنا علينا ف الدنيا
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في شقتها
رنا بتكسر ف كل حاجة ...أنا هتجنن طب مروان انا اتعودت علي طريقته دي وبحبه رغم أنه بيكرهني بس أدم دا ماكنش يقدر يزعلني كان زي خاتم ف اصباعي ازاي بقا قاسي كده معايا وديني لاندمكم كلكم 
اللي مخليتك تجيني راكع يا آدم ..وانت يا مروان اللي ماحطمت قلبك زي مانت حطمت قلبي اصبروا عليا 
&&&&&&&&&&&&&&&
عدي اسبوع علي أدم وهو ليل نهار في الشركة بيشتغل بكل طاقته مش بيسأل لا في اكل ولا نوم بس حبيبة معاه ماسبتوش لحظة وهي اللي كانت بتهتم بأكله  
اما مروان كان بيغصب علي أدم عشان ينام ساعتين ف اليوم 
الكل اشتغل الكل تعب الكل قاعد علي أعصابه انهاردة اليوم الحاسم انهاردة اللي سعي هيلاقي سعيه اللي تعب ربنا هيكرمه* إن الله لا يضيع اجر من احسن عملا *
أدم ومنير ومروان استعدوا للمناقصة وطبعا في المقابل كمال وهشام العدلي علي أتم الاستعداد وتلات شركات كبار كمان مشاركين في مشروع ارض الاحلام
&&&&&&&&&&&
في جهة تانية 
حبيبة بتصلي وبتدعي لادم من قلبها ومنهارة وبتعيط وهي بتدعي صعبان عليها وضع أدم وحالته اللي باين عليها الإرهاق الشديد وزهرة بتدعي لادم من قلبها قلب الأم بقا 
وكارما بتحضر القناة ع النت اللي هتعرض البث المباشر المناقصة
الأنفاس محبوسة الكل علي أعصابه
&&&&&&&&&&&&&&&&
في المؤتمر طبعا الصحافة والتلفزيون في كل  المكان
هشام جات عينه ف عين أدم وراحله عشان يهز ثقته بنفسه 
هشام.....ابو نسب جبتلك علبة مناديل لزوم الخسارة هههههههه ضحك ضحكة مستفزة اوي 
أدم بصله ومش قادر يخفي قلقه ..بس حافظ علي هدوءه علي اد ما يقدر وما ردش علي هشام اللي ضحك اكتر لما شاف نظرة أدم وقلقه
واخيرا بدأ العرض علي الدتا شو كان أول مشروع هو لكمال العدلي واللي أدم اتفاجئ أنها نفس تصاميمه اللي عرضها علي العدلي قبل كده ابتسم أدم وحس بسكينة ومضايقش لانه حماه سرق تصاميمه قال ف نفسه واحد بواحدة وأنه أدم كمان خدعه لما اتجوز حبيبة
وجه دور عرض أدم 
المشروع كان عبارة عن كومباوند متكامل بكل تفاصيله مصمم بتصميم فريد جدا بحيث لو في طيارة عدت فوق الكومباوند هتلاقي العمارات بتشكل جمب بعضها كلمة (السلام )وهو دا حلم الكرة الأرضية
أدم اهتم ف تصميمه جدا بالمنقبات وكل مرفق من المرافق العامة كان فيه مكان خاص يالمنقبات والبنات اللي مش عايزة تختلط بالشباب المشروع كان مبهر جدا وتصميمه فوق أي تصميم من الخمسة اللي اتقدمه 
المقدم .....النتيجة بعد خمس دقايق 
الخمس دقايق دول كانوا كفاية جدا لقتل أدم مليون مرة من التوتر أيديه متلجة مروان مسك أيده وربط عليها 
متقلقش يا صاحبي ربنا معاك
&&&&&&&&&&&&
في جهة تانية حبيبة انهارت في البكاء ايوا فهمت أنها هي مصدر الهام  أدم.... أدم اخد حلمها السلام وخلاه نقطة المشروع الريئسية واهتم بالمنقبات عشان ياخدوا حرية اكتر 
حبيبة....يارب انصر جوزي وحبيبي أدم 
&&&&&&&&&&&&&&&&
اعلان النتيجة دلوقتي ...المذيع قال الكلمة دي 
طلع  ممول المشروع ع الاستيج وأعلن فوز شركة معمار الالفي بالمناقصة والشركة قررت ميزانية مفتوحة للمشروع 
ليعلو صوت التصقيف الحار والأضواء توجه تلقاء أدم اللي مش قادر يقف ولا يتلم علي أعصابه .تعب سهر أبدع وربنا العدل لا يمكن يضيع مجهود عامل مبروووووووووك يا بشمهندس أدم 
مروان حضن أدم وقومه اخيرا أدم قدر يسيطر علي أعصابه اللي بايظة خالص دي وقف بكل ثقة وسط تصفيق حار  من الحضور ماعدا كمال وهشام اللي كانوا هيتجننوا هما كانوا مخططين حاجة تانية خالص كانوا مخططين أنهم يتهموا أدم أنه سرق تصاميمهم رغم أنهم هما اللي عملوا كده بس ربنا مع المظلوم اخيرا يا آدم حصدت كل اللي عملته
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الفيلا بقا البنات بسرعة علقوا زينة وجابوا العاب نارية ومستنين بطل الليلة اللي الحفلة دي علي شرفه
اخيرا وصل أدم واول ما نزل دخل الفيلا علي انغام اغنية
( انا الممكن) 
‏تلاعبني الاعبها وبواجه الدنيا وبغلبها وتشكك
وانا واثق فيا واللحظه الصعبة بعديها
فراك وماليش مالكة لو حتي السكة ماهيش سالكة
استاذ في الشدة وبتعامل بسايسها وبقدر امشيها
انا سايق مركبي والكورة في ملعبي انا قدك يا حياه مهما تكركبي
انا ماشي في سكتي مهما هتوبخي
انا عارف قوتي فبراحتك خبطي
انا الممكن مش ممكن الصعب مني يتمكن
اناحرفي ما بغلبش تبعدني الدنيا مابتعبش
انا الممكن مش ممكن الصعب مني يتمكن
متمسك بالممكن انا قطر يجري ومايقفش
تضرب تقلب عادي تتشقلب تتسد قصادي
ف الدنيا هاتلويلي بوزها علي مين دانا ملك الحته دي
لابسلم ولا اطاطي مين يقدر يوم علي احباطي
انا زي الموج ماليش كتالوج كلمة لا مش في حياتي
انا سايق مركبي والكورة في ملعبي انا قدك يا حياه مهما تكركبي
انا ماشي في سكتي مهما هتوبخى
انا عارف قوتي فبراحتك خبطي
انا الممكن مش ممكن الصعب مني يتمكن
اناحرفي ما بغلبش تبعدني الدنيا مابتعبش
انا الممكن مش ممكن الصعب مني يتمكن
متمسك بالممكن انا قطر يجري ومايقفش
وصل أدم وبص لحبيبة وابتسم وفتح لها درعاته........يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
وصل أدم وبص لحبيبة وابتسم وفتح لها درعاته
حبيبة جريت ودخلت في حضنه
ادم رفع وشها وبص ف عينيها.....انا نجحت
حبيبة.....اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك
ادم.....بحبك 
حبيبة حست برعشة ف قلبها ....بعشقك يا أدم 
ادم باس جبينها....انتي ليه قاعدة  برا لوحدك تعالي ندخل 
حبيبة.....مش بحب اسمع اغاني يا ادم
ادم.....طب مانشغلش اغاني يلا ندخل نشغل اناشيد اسلاميه 
حبيبة مسكت ايد ادم وحطتها علي بقها وهي معدولة وباستها وهو مسح علي راسها
بقلمي :إيزيس بنت الصعيد  
وفعلا دخلوا الحفلة وبدل ادم الاغاني لاناشيد دينية 
ادم كان مشغول مع الناس اللي بتهنيه 
علشان كده حبيبة سابته ووقفت مع كارما اللي كانت بتهرب من نظرات مروان
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند رنا وميرا
بقلمي :إيزيس بنت الصعيد 
ميرا....انتي متأكدة انك عايزة تروحي معايا الحفلة بصراحة يا رنا انا خايفة تتحطي ف موقف محرج هناك
رنا .....بخبث......لازم اروح وابارك لادم علي نجاحه واكون جمبه في وقت زي دا واستخدم اسلحتي كلها عشان يعرف الفرق بيني وبين الخيمة اللي معاه 
ميرنا.....دانتي دماغك دي ايه سمممم ..وضحكوا هما الاتنين
طبعا أسلحتها دي عبارة عن فستان جرئ جدا يظهر اكتر مما يخفي(اسمعي يا رنا ربما التبرج يجيب عريس بس الاكيد الحشمة هتجيب راجل بجد ...ربنا يحفظنا ويفعنا جميعا)
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
نرجع الحفلة
أدم واقف بيتكلم مع مهندس معاه في الشركة ف جاله الدكتور يوسف ابن عمه دكتور كيميائي بيشغل في شركة إنتاج أدوية ووقته من دهب ورسمي جدا
يوسف...مبروك يا باشمهندس أدم مزيد من التقدم إن شاء الله
أدم ....الله يبارك فيك يا دكتور يوسف نجاحي دا من بعض مع عندكم وحش الأدوية
يوسف ....بقرف....نعم !!!!..وحش!!!!
أدم ....اسف احذف وحش مش هتسلك معاك..  قصدي العالم الفزة يوسف الالفي ربنا يزيدك
يوسف.برسمية اوي..شكرا بصراحة أنا قلت اضرب عصفورين بحجر واحد انت عارف اد ايه أنا  مشغول ووقته من دهب
أدم ... طبعا عارف ربنا يعينك يا حبيبي
يوسف ....حبييي؟؟!!!.مع علينا ..بعيدا عن الفاظك السوقية دي يا باشمهندس كنت عايزك تساعدني اني اطلب ايد كارما 
كريمتكم
أدم بدهشة ....هتطلب ايد مين فيهم كارما ولا كريمتنا 
يوسف....هو دا غباء ولا استهبال 
أدم ....استظراف ...أسألك سؤال يا جو انت ازاي قادر تعيش مع نفسك كده هه قولي 
يوسف.....زي مانت قادر تعيش مع ام ظرافتك دي (وااااااو قصف جبهة)
أدم برسمية....احم طيب يا يوسف أحنا هفكر ونرد عليك ف حوار كارما ...روح انت امشي 
يوسف ....وامشي ليه 
أدم ....يا عم امشي روح الحق الدهب اللي بينقط من وقتك ....بااااي بيبي
يوسف....بدهشة ...هو في كده
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد 
طبعا المشهد دا كله تحت انظار مروان
مروان قام راح ناحية أدم واداله بالبوكس ف وشه(لكمه ف وشه)
أدم....مسك بوقه. ....اااااه يابن المجنونة ...هي دي مبروك بتاعتك
مروان ...ماشي يا ندل بقا ابن عمك يطلب ايد كارما وانت توافق...ماقلتش ليه أنها مخطوبة
أدم ....بس كارما مش مخطوبة هي لسة ما وفقتش عليك 
مروان ...لا ما هي لو رفضتني انت اغصبها أنها توافق
أدم ...هو الباشا عبيط ولا مجنون...اغصبها ليه ماسك عليا زلة حضرتك 
مروان ...ماهو عشان العيش والملح اللي بنا يا بيبي
أدم.....عيش وملح ايه طب عيش وكباب عيش وكفته ايه الحكمة ف الملح اللي ليرفع الضغط .وعمتا حتي لو عيش وكفته برضو لا 
وأثناء ما بيتكلموا بص أدم لقي رنا جاية ناحيته ولابسة لبس استغفر الله العظيم لا داعي للوصف
مروان شافها ومسك أدم من كتفه....وقله عدي اليوم علي خير...ومشي 
رنا وقفت قدام أدم ولسة هتبوسه وتحضنه بس هو بعد عنها بطريقة ذوق 
رنا اتحرجت ...بس اتكلمت بسهوكة...مبروك يا دوومي أنا بجد اسعد إنسانة انهاردة ..اخيرا هطلقها ونتجوز
بقلمي:ايزيس بنت الصعيد 
أدم بهدوء شديد ....رنا بلاش نتكلم ف اي حاجة دلوقتي اكيد لينا قاعدة مع بعض ..اتفضلي ادخلي جوا انتي شرفتي
وسأبها ومشي عند حبيبة اللي كانت شايفة المشهد دا كله ومضايقة
أدم مسك حبيبة من خصرها. وهي شهقت وقالت ...أدم عيب كده الناس بتبص علينا
أدم ببرود....وماله واحد ومراته حد ليه فيه ...وبعدين الحرية زعلانة من ايه 
حبيبة...أنا مش زعلانة مين قالك اني زعلانة
أدم شاور علي قلبه...وقالها ....دا
حبيبة....باندفاع.......مين دي
أدم ...ماضي...اوعدك أنه مش هيأثر علي الحاضر ولا المستقبل إن شاء الله ...أنا قلبي مافهوش إلا حورية واحدة وبس
حبيبة ...ابتسمت وقالت له والحورية مش عايزة من ربنا غير قلبك يا آدم 
أدم ....هو أنا لو شلت النقاب دلوقتي وبوستك هتزعلي 
حبيبة....وهي بتبعد عنه لا بسيطة هضربك بس
أدم ....سابها تبعد عنه وحط ايديه ف جيوبه  وقال مسيرك تقعي تحت ايدي
طبعا رنا كانت متابعة الموقف من أوله وحست ببركان غيرة جوه قلبها واحساس الانتقام عنها بيزيد يوم عن يوم
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد 
&&&&&&&&&&
في مكان تاني في الحفلة
كارما واقفة وماسكة طبق اكل وكوباية عصير
فاجئها صوت جي من وراها
مروان ....انتي يا مفجوعة هانم 
بصلته كارما بصدمة..من غير ما ترد
مروان ...تعرفي لو وفقني علي عريس غيري وديني لاقتلك واقتله يوم الفرح
كارما وبتحاول تستقبل كمية الصدمات اللي سمعتها..وبتكلم نفسها ...عريس غيره يقتل. اوافق هو اتجنن ...هو امتي اتقدملي اصلا يا لهويييي هو بيحبني
مروان .....ماتردي ولا خرستي 
كارما .....انا مش عارفة أدم ليه  مصاحب عاهات 
مروان.....وانا مش عارف ازاي منير بيه مربي جاموسة ف البيت ماروهاش غير الاكل ...وسابها ومشي وهو هيتجنن خايف تضيع منه
طبعا الحفلة كانت جميلة جدا وزي ما قال العندليب الاسمر مالقيت فرحان ف الدنيا زي اللي فرحان بنجاحه 
بقلمي : ايزيس بنت الصعيد 
خلصت الحفلة والمعازيم مشيوا وادم طلع اوضته اللي ف فيلة باباه عشان ينام معزور بقاله اسبوع مش بينما غير ساعتين ف اليوم ..وطلب ماحدش يصحيه الا لما يصحي لوحده
عدي النهار وحبيبة وادم لسة في الفيلا ..اذن العشا وحبيبة وزهرة وكارما صلوا جماعة ...ومنير كمان صلي وقعدوا بعد كده يشربوا قهوة ويحكوا عن تفاصيل الحفلة ومنير كان مبسوط بفكرة الاناشيد الاسلاميه
&&&&&&&&&
في أوضة ادم
أدم صحي واخد شاور وطلع صلي وكلم مروان
أدم ....كله تمام 
مروان ...عيب عليك يا يسطا
أدم ...حبيبي يا ميرو ...يلا سلام يا قلبي 
مروان ....حب عمري كيمو كونو عسول وربي ...سلام يا حب الله يسهلك 
نزل أدم عند أهله وفجأة يسحب حبيبة أيدها  من وسطهم وقال احنا اتأخرنا لازم نمشي سلام بقا يا جماعة وشدها وراه 
كلهم استغربوا هو ليه عمل كده
&&&&&&&&&&
في عربية أدم
حبيبة ...أدم هو فيه ايه انت ليه عملت كده 
أدم .....عادي يعني تعبان وعايز أنام
حبيبة ....مانت كنت نايم يا حبيبي
أدم ....يا ايه حبيبي الله ...أحلي حبيبي دي ولا ايه 
حبيبة اتكسفت وبصت الناحية التانية
أما أدم فكان بيصلها وبيدندن ويطبل ع الدريكسيون (مقواد العربية)
(زي الملايكة أما تشوفها ورداية 🎶تحلم تقطفها مايتحكيش عليها 🎶 دنا لسة فاكر من يومها ساعة ماكنت بكلمها 🎶 ضحكتها وعينيها مايتحكيش عليها )
حبيبة بصت له وضحكت ...والله انت ما طبيعي انهاردة
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد 
&&&&&&&&&&
وصلوا الشقة واول ما دخلت حبيبة لقت الشقة متزينة ورد وشموع وبلالين واكل وتورتة عليها شمعة واحدة وهدية ع السفرة
انبهرت حبيبة ...وبصت لادم بحب...انت جهزت. دا كله 
أدم قرب منها اوي ...موافقة تكملي حياتك معايا
حبيبة ....هزت رأسها بالموافقة ...قام باسها برقة 
أدم ...أنا سميتك ايه
حبيبة....حورية
أدم ...وجبتلك فستان حورية ونفسي اشوفك لابساه (الفستان دا اللي شبه السمكة)
حبيبة ....اخدت الفستان وراحت تلبسه وبعد شوية خرجت كأنها حورية طالعة من المية وشعرها مفرود علي ضهرها
كانت ف قمة الكسوف 
أدم قرب عليها.وباسها وقالها انتي ...جعانة ...
حبيبة ...لا 
أدم قام شايلها مرة واحدة وهي اتخضت وشهقت  وقالها ...احسن برضو
واخدها ودخلوا أوضة النوم ..(أنا كنت هدخل عشان احكيلكوا اللي حصل بس الواد أدم قفل الباب ف وشي يلا نسبهم ربنا يهنيهم)
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند هشام وكمال عمه
هشام. ....ماليش فيه انت قلتلي أنه بعد المناقصة هتخلي أدم يطلق حبيبة صح ....اتصرف 
كمال......مانت شفت كل حاجة ..كل اللي خططناله انهد بسبب دماغ ابن الالفي وعبقريته ...مين كان يصدق أنه يقدر يغير التصاميم في اسبوع
هشام .....وحياتك يا عمي لهدمه تاني ورجعه لنقطة الصفر تاني...بس بشرط حبيبة تكون ليا أنا وبس انت فاهم
كمال....اسمع انا حاسس كده أنه أدم بدأ يتعلق بحبيبة ايه رأيك لو نسيبه يحبها وبعدين نحرمه منها ...احنا مش قادرين نواجهه في لعبته الهندسة خلينا نكسر قلبه
هشام ....عاجبتني دي دانت مخك دا سماوي اوي يا عمي
ضحكوا هما الاتنين بطريقة مستفزة 
&&&&&&&&&&&&&
بقلمي: ايزيس بنت الصعيد 
عند أدم 
ليلة العمر عمرها مابتتنسي زي ما بيقولوا واخيرا أدم أعلن  ملكيته لحبيبة قلبا وقالبا
في الصبح بقا
حبيبة صحيت قبل أدم لقت نفسها ف حضنه عايزة تقوم من جمبه مش قادرة هو محاوطها بدرعاته بدأت تسحب نفسها بهدوء واخير هتقوم من جمبه لقت ايده يتشدها تاني
أدم همس .... صباح الفل يا وحش
حبيبة انصدمت .....اداااام 🙈🙈🙈
أدم ....نعم يا قلب أدم من جووه...بس ابهرتيني وحش وحش
حبيبة ....والله هخصمك يا آدم ومش هكلمك تاني 
أدم ....ضحك ....طب. خلاص قوم يا وحش حضريلي الفطار 
عشان ورايا مشوار مهم 
حبيبة ضربته ف صدره بقبضة أيدها ....اهو انت اللي ستين وحش وسابته ومشيت
فطر أدم وحبيبة وادم نزل مشواره
&&&&&&&&&&
في شركة العدلي 
وصل ادم مكتب كمال العدلي لقي هشام وكمال قاعدين
أدم .....متجمعين عند النبي إن شاء الله
كمال ....مبروك يا جوز بنتي انت اثبت جدارتك يا آدم 
هشام ...ايه اللي جابك 
أدم ...ببرود .....الله جي لبابا كمال واحشني
كمال ...احم .اتفضل يا آدم
دام ....أنا مش هطول عليك ....أنا جي اقولك يا عمي أنا مش زعلان لانك اخدت تصاميمي ونسبتها لنفسك 
بس حبيت الفت انتباهك أنه التصاميم كانت ناقصة حاجات كتير اوي ... ونفسي اعرف ازاي الباشمهندس هشام ماخدش باله من كده ...علي حد علمي باشمهندس هشام عقلية نادرة ...ولا ايه يا اتشH
هشام.....اطلع برا 
بقلمي: ايزيس بنت الصعيد 
أدم..ببرود.....تؤ تؤ تؤ ...ماتقدرش تمشيني من شركة مراتي ليها فيها النص دا مكاني يا اتش H
هشام ....انت اتجننت يا حيلتها
أدم ....أنا هامشي بمزاجي بس اقبل مني الهدية المتواضعة دي يا اتش 
وقام مديله نفس علبة المناديل اللي هشام اداها لادم في المناقصة 
وقاله ....نشف دموعك بيها ههههههههههه .لان من يضحك اخيرا يضحك كثيرا والعبرة بالنهايات وكلام فارغ كتير سمعته من معالي الباشمهندس
واه نسيت خد جبتلك كاتر (سكينة صغيرة) لزوم الانتحار كده كده مافيش فايدة فيك مش هتتطور ابدا فاخلص من نفسك احسن ....انت بقا هامشي عشان حبيبة مستنياني علي نار ...اصلي دخلتنا كانت امبارح .. بااااي
هشام بغضب ...وديني  لاهدمك يا آدم وارجعك نقطة الصفر تاني زي ماعملتها زمان 
منير بص ل هشام بغضب اكبر ..وادم وقف مكانه وبص لهشام نظرات كلها صدمة وشك...
أدم ....اييييه............يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
هشام بغضب ...وديني يا اهدمك يا آدم وارجعك نقطة الصفر تاني زي ماعملتها زمان 
كمال بص ل هشام بغضب اكبر ..وادم وقف مكانه وبص لهشام نظرات كلها صدمة وشك...
أدم ....اييييه انت بتقول ايه ..
كمال حب ينقذ الموقف ف صرخ لهشام.....انت غبي بتقول اي كلام وخلاص
ووجه كلامه لادم ...أدم يا ابني انت عارف هشام كويس بيقول اي كلام 
أدم .....بص لهشام ....عارف يا هشام لو اللي ف دماغي صح نهايتك هتبقي علي ايدي أنا
هشام ....بغضب ...وريني اخرك فين ..أنا ما بتهددش 
قام كمال فجأة واحدة وراح ضارب هشام بالقلم عشان يسكت ويرجع لعقله 
أدم ..بدأ يشك في الاتنين بس حب يظهر العكس....عمي أنا عارف اتش بوق ع الفاضي يلا سلام يااا عمي..واتكا علي كلمة عمي دي
خرج أدم من الشركة وركب عربيته وراح لحبيبة
&&&&&&&&&&&&-
في شقة أدم
دخل أدم وبص ع الأرض  واتفاجئ
أدم ...السلام عليكم .....ايه يا حورية كمية الالعاب دي انتي هتفتحي محل العاب ولا ايه
حبيبة....وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته...وقالت بتريقة....ايوا قررت افتح محل العاب وواقفك تبيع فيه
قام قعد جمبها ع الكنبة ....اه وانا بقا واد حليوة وجامد كل الستات هتيجي مخصوص تشتري لولادها مني عشان بس يشوفوني ..اللهم احفظني قمر في نفسي 
حبيبة ضحكت ...ربنا يزيدك تواضع 
أدم بجدية...لا بجد يا حورية قلبي جايبة الالعاب دي كلها ليه
حبيبة ....بصراحة يا آدم أنا متعودة اروح ملجأ الأيتام كل شهر اول ما مرتبي  بينزل ع الكي نت باتصل بمحل العاب أنا بتعامل معاه  اطلب كمية العاب وازور الأطفال صحابي هناك ..وبما اني من يوم ما اتجوزنا ما رحتش فكرت أنه انهاردة عشان قررنا نبدأ أنا وأنت حياة جديدة مع بعض نروح نزورهم سوا
أدم....طب ياربي اعمل ايه ف البسكوتة دي أنا بجد جسمي بيقشعر من طيبتك دي
حبيبة...ابتسمت ...طب يلا روح صلي عشان نروح نزورهم
أدم ...لا مانا صليت ف المسجد وانا جي..بس انا جعان عايز اتغدي
حبيبة....ماحنا هنتغدي مع الاطفال
أدم ...دا بجد ..طب اوك الغدا عليا أنا ..بس ممكن اطلب حاجة
بقلمي :إيزيس بنت الصعيد 
حبيبة...اتفضل يا قلب حبيبة
أدم ...يا بت يا شقية بتستخدمي اسلوبي ...ممكن ما تشتريش اي حاجة بفلوسك الخاصة واي حاجة انتي عايزاها تطلبي مني انا فلوس وبعدين الفلوس جوه ف الدرج لما تعوزي حاجة خدي فلوس واشتريها 
حبيبة ابتسمت ...حاضر بس انا مخصصة جزء من مرتبي كل شهر لله...وبعدين قوم عشان ما نتأخرش
أدم قرب منها ....طب ما تيجي يا وحش احكيلك حدوتة كده ع السريع وبعدها نخرج
حبيبة ....ادااااام             أدم ...خلاص امري لله قومي يا ستي
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد 
وفعلا راحوا دار الايتام ووزعوا الالعاب واتغدوا مع العيال هناك وطبعا أدم جابلهم اكل كتير ولذيذ ..وحبيبة فضلت تلعب مع البنات وادم كان الأول محرج بس بعدها فك وطلب من الشباب والاولاد الصغيرين يلعبوا كورة وفعلا بدأو يلعبوا بس أدم لاحظ ولد قاعد لوحده ومش بيلعب وحزين..فساب العيال يلعبوا وراحله يتكلم معاه
أدم .... عامل ايه
الولد ...يهمك
أدم...اكيد يهمني انت فيه حد مضايقك
الولد...يا بيه انت انتوا بتيجوا هنا مرة في الشهر تفرحونا وتلعبونا شوية بس عشان تريحوا ضميركم لكن مافيش لا حد  بيهتم بمستقبلنا ولا بدراستنا ولا احنا بنحب ايه اصلا
أدم ....اولا اسمي أدم مش بيه ثانيا انت بتحب ايه 
الولد ...أنا ف تالتة اعدادي ومتفوق اوي وشاطر من غير دروس..بس عارف مصيري ثانوي فني وانا حلمي ابقا دكتور عشان اساعد الغلابة اللي مش معاهم حق العلاج 
بقلمي : ايزيس بنت الصعيد 
ادم ...بس كده هي دي طلباتك بسيطة عايز تتعلم صح اعتبرني هاتولي مصاريف دراستك من ثانوي لغاية ما تروح جامعة وبعدها هشوفلك شغلانة عندنا في المعمار وتشتغل وتدرس زي اي شاب طموح ..اتفقنا هتبقي طموح يا ...
الولد ...زياد اسمي زياد ولو كلامك دا بجد أنا هفضل طول عمري خدامك
أدم ...أنا مش عايزك خدامي ..أنا عايزك تبدع ما تخليش سقف لطموحك عايزك تبقي قد المسؤولية وماتخلينيش اندم اني وثقت فيك و صرفت عليك اتفقنا
زياد ابتسم ...اتفقنا 
أدم ...طب يلا بقا وريني طموحك ولا طموحي اللي هيغلب 
زياد ...مش فاهم 
أدم ...يلا نشوف هكسبك ولا تكسيبني ف ام الماتش اللي فرهدني دا 
زياد بحيوية ...يلااااا
لسة ادم هيوقف لقي حبيبة منهارة ف دموعها
أدم بقلق....حبيبة مالك وراح ناحيتها ..حضنته وقالت له ...انت عظيم اوي يا آدم
أدم حضنها هو كمان ...بحاول ابقي جدير بيكي يا حورية
لعبوا وفرحوا دخلوا السعادة علي قلب ملايكة صغيرين الحياة اختبرت صبرهم من صغرهم ...خلص اليوم والمغرب اذن..حبيبة صلت جماعة بالبنات ..وادم صلي بالاولاد وبعدين ودعوهم ومشيوا
&&&&&&&&&&&&&&&&&
في العربية
أدم .... حبيبة انتي تعبتي نراوح ولا نروح عند بابا عشان عايزه ف كلمتين
حبيبة ....لا ما تعبتش يا آدم خلينا نروح عشان ماما زهرة واحشتني اوي تصدق يعتبرها زي ماما بالظبط طيبة وحنينة
أدم ...الأمهات كلهم طيبين ..عقبال ما اشوفك اجمل ام يا حوريتي 
حبيبة ..اتكسفت وبصت للأرض
وادم ساق بالعربية علي بيت والده
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
وصلوا الفيلا وسلموا ع الكل
أدم .....ماما  فين كارما 
زهرة.......بتذاكر يا حبيبي فوق في اوضتها 
أدم ...طيب خلاص أنا هطلعلها وانتي وحبيبة حضرولنا العشا بقا عشان أنا جوعت
&&&&&&&&&&&&&&&
في أوضة كارما
أدم ....خبط ع الباب ..كرملة ممكن ادخل 
كارما ....تعالي يا آدم
دخل أدم لاقاها بتاكل
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد 
أدم ...نفسي اعرف الاكل دا بيروح فين وانتي شبه مسمار عشرة
كارما ....طول مانت وصاحبك بتقروا عليا عمري ما هتخن ولا هيطلع عليا اي اكل 
ادم ......بخصوص صاحبي ..مروان طالب ايدك  يا كارما ..
كارما ...قلبها كان هيقف بس جاتلها افكار وحشة انه مش بيحبها يمكن صعبانة عليه 
أدم تابع كلامه ...رحتي فين ركزي ...عشان كمان يوسف ابن عمك طالب ايدك قلتي ايه ..طبعا ماحدش بيجبرك توافقي علي حد فيهم ولو مش عايزة ولا واحد قولي برضو عادي
كارما ...ف نفسها ..انا صحيح بحب مروان بس يمكن يزلني اني اعترفتله زمان اني بحبه. 
وقالت بصوت عالي .....أدم أنا موافقة علي يوسف
أدم برق عينيه واتصدم ......يوسف دا محدش يطيق يقعد معاه خمس دقايق انتي من كل عقلك موافقة 
كارما هزت راسها بالموافقة 
أدم ...براحتك وجي يمشي قامت كارما حضنته وانفجرت ف العياط ..وهو حضنها جامد وقلق عليها 
أدم ...انتي بتعيطي ليه بس محدش هيجيرك توافقي بصي ارفضي الاتنين ايه رأيك 
كارما ....بحبه يا آدم بحبه 
أدم ....يوسف؟؟؟؟؟!!!!!!!!
كارما ....لا مروان ..        أدم ...طب ورفضاه  ليه 
كارما ....أنا هحكيلك 
وحكت كارما لاخوها علي كل حاجة حصلت من قبل مايسافر مروان لغاية ما رجع 
أدم ....في نفسه ....لو لفيت الدنيا كلها يا مروان مش هلاقي زيك ربنا ما يحرمني منك...وقال لكارما خلاص اقول مبروك اختي وصاحبي .....شكلها هتبقي ليلة فللللة 
كارما ضحكت وباست أدم ....ربنا ما يحرمني منك يا حبيبي يا آدم 
نزلوا تحت عند أهله 
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد 
أدم حكي لأهله وهما بيتعشوا علي العرسان مروان ويوسف  ووالده رحب اوي ب مروان 
وقال لادم يقوله يجي يقروا الفاتحة
زهرة .......باتوا عندنا انهاردة  يا اولاد 
حبيبة ....الله. خلينا نبات يا آدم 
أدم شدها من أيدها وهمس ....اهدي يا حجة ...وقال لمامته
لا يا ست الكل احنا هنراوح  ونبقي نبات وقت تاني
حبيبة....بهمس ليييييه أنا عايزة اقعد مع كارما 
أدم......لو نطقتي بكلمة واحدة تاني هضربك والله
حبيبة كشرت وسكتت
&&&&&&&&&&&&&&&&&
في العربية
حبيبة ساكتة وباصة الناحية التانية
أدم ......الحورية مالها مش سامع صوتها.
حبيبة ....خايفة اتكلم تضربني 
أدم ....وانا اقدر برضو اضرب البسكوتة القمر دي...
حبيبة ..أنا عملت ايه عشان تقولي اضربك؟؟؟
أدم ....أنا ما بصدق نبقا لوحدنا وانتي عايزة تقعدي مع كارما ...دانتي قاسية اوي 
حبيبة ابتسمت بس ما حبتش تظهر ابتسامتها....وقالت لا أنا زعلانة
أدم .....وايه يرضيكي يا حورية
حبيبة.....قرب ..ومدت خدها ...ها هتبوس ولا ابوس أنا 
أدم سخسخ علي نفسه من الضحك ...قلووودة مووت بتقلديني 
حبيبة ضحكت ...بصراحة اه ..وفجأة قرب عليها ووقف العربية وقال ....أبوسك أنا مش انا اللي زعلتك وباسها 
وبعدين قال ....يا شقية عندك محضر فعل فاضح ف الطريق العام وقعد يضحك 
بقلمي : ايزيس بنت الصعيد
راوحوا وصلوا ولعبوا وهزروا وسهروا لغاية الفجر وصلوا الفجر وبعدين ناموا
صحيوا الصبح وادم فطر ولبس وراح الشركة
&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الشركة 
أدم .....ميرنا اجمعي المهندسين ورؤساء الأقسام وبلغيهم باجتماع 
وفعلا اجتمعوا في غرفة الاجتماعات 
أدم .....انتوا طبعا عارفين أنه تنفيذ مشروع ارض الاحلام هيبدأ بعد شهر لذلك عايزين نستعد أتم استعداد 
انا اللي هكون مشرف علي كل حاجة بنفسي بس عايز منكم حاجة انكوا تهتموا الفترة دي بالمشروعات الصغيرة لاني هاخد إجازة اسبوع...عريس بقا وطالع اسبوع عسل 
كلهم بصوا لبعض وضحكوا هو ازاي بيقول عريس وهو متجوز  من شهر بس ميرنا فهمت كويس هو قصده ايه لأنها عارفة كل حاجة من رنا 
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد
خلص الاجتماع وكلهم انصرفوا وطبعا ميرنا اتصلت برنا وقالت لها ع اللي فهمته انه ادم كمل جوازه من حبيبة
رنا كانت هتتجنن
رنا راحت علي طول ع الشركة 
واول ما وصلت راحت دافعت الباب ودخلت 
أدم اتفاجئ وقام ناحيتها وشاف الشرار  بيطق من عينيها 
أدم ......رنا ايه اللي جابك وازاي بتتصرفي كده
قامت رنا بصت ف عينيه وراحت ضرباه بحتة قلم 
أدم. .....................   يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
وصل أدم وبص لحبيبة وابتسم وفتح لها درعاته
حبيبة جريت ودخلت في حضنه
ادم رفع وشها وبص ف عينيها.....انا نجحت
حبيبة.....اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك
ادم.....بحبك 
حبيبة حست برعشة ف قلبها ....بعشقك يا أدم 
ادم باس جبينها....انتي ليه قاعدة  برا لوحدك تعالي ندخل 
حبيبة.....مش بحب اسمع اغاني يا ادم
ادم.....طب مانشغلش اغاني يلا ندخل نشغل اناشيد اسلاميه 
حبيبة مسكت ايد ادم وحطتها علي بقها وهي معدولة وباستها وهو مسح علي راسها
بقلمي :إيزيس بنت الصعيد  
وفعلا دخلوا الحفلة وبدل ادم الاغاني لاناشيد دينية 
ادم كان مشغول مع الناس اللي بتهنيه 
علشان كده حبيبة سابته ووقفت مع كارما اللي كانت بتهرب من نظرات مروان
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند رنا وميرا
بقلمي :إيزيس بنت الصعيد 
ميرا....انتي متأكدة انك عايزة تروحي معايا الحفلة بصراحة يا رنا انا خايفة تتحطي ف موقف محرج هناك
رنا .....بخبث......لازم اروح وابارك لادم علي نجاحه واكون جمبه في وقت زي دا واستخدم اسلحتي كلها عشان يعرف الفرق بيني وبين الخيمة اللي معاه 
ميرنا.....دانتي دماغك دي ايه سمممم ..وضحكوا هما الاتنين
طبعا أسلحتها دي عبارة عن فستان جرئ جدا يظهر اكتر مما يخفي(اسمعي يا رنا ربما التبرج يجيب عريس بس الاكيد الحشمة هتجيب راجل بجد ...ربنا يحفظنا ويفعنا جميعا)
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
نرجع الحفلة
أدم واقف بيتكلم مع مهندس معاه في الشركة ف جاله الدكتور يوسف ابن عمه دكتور كيميائي بيشغل في شركة إنتاج أدوية ووقته من دهب ورسمي جدا
يوسف...مبروك يا باشمهندس أدم مزيد من التقدم إن شاء الله
أدم ....الله يبارك فيك يا دكتور يوسف نجاحي دا من بعض مع عندكم وحش الأدوية
يوسف ....بقرف....نعم !!!!..وحش!!!!
أدم ....اسف احذف وحش مش هتسلك معاك..  قصدي العالم الفزة يوسف الالفي ربنا يزيدك
يوسف.برسمية اوي..شكرا بصراحة أنا قلت اضرب عصفورين بحجر واحد انت عارف اد ايه أنا  مشغول ووقته من دهب
أدم ... طبعا عارف ربنا يعينك يا حبيبي
يوسف ....حبييي؟؟!!!.مع علينا ..بعيدا عن الفاظك السوقية دي يا باشمهندس كنت عايزك تساعدني اني اطلب ايد كارما 
كريمتكم
أدم بدهشة ....هتطلب ايد مين فيهم كارما ولا كريمتنا 
يوسف....هو دا غباء ولا استهبال 
أدم ....استظراف ...أسألك سؤال يا جو انت ازاي قادر تعيش مع نفسك كده هه قولي 
يوسف.....زي مانت قادر تعيش مع ام ظرافتك دي (وااااااو قصف جبهة)
أدم برسمية....احم طيب يا يوسف أحنا هفكر ونرد عليك ف حوار كارما ...روح انت امشي 
يوسف ....وامشي ليه 
أدم ....يا عم امشي روح الحق الدهب اللي بينقط من وقتك ....بااااي بيبي
يوسف....بدهشة ...هو في كده
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد 
طبعا المشهد دا كله تحت انظار مروان
مروان قام راح ناحية أدم واداله بالبوكس ف وشه(لكمه ف وشه)
أدم....مسك بوقه. ....اااااه يابن المجنونة ...هي دي مبروك بتاعتك
مروان ...ماشي يا ندل بقا ابن عمك يطلب ايد كارما وانت توافق...ماقلتش ليه أنها مخطوبة
أدم ....بس كارما مش مخطوبة هي لسة ما وفقتش عليك 
مروان ...لا ما هي لو رفضتني انت اغصبها أنها توافق
أدم ...هو الباشا عبيط ولا مجنون...اغصبها ليه ماسك عليا زلة حضرتك 
مروان ...ماهو عشان العيش والملح اللي بنا يا بيبي
أدم.....عيش وملح ايه طب عيش وكباب عيش وكفته ايه الحكمة ف الملح اللي ليرفع الضغط .وعمتا حتي لو عيش وكفته برضو لا 
وأثناء ما بيتكلموا بص أدم لقي رنا جاية ناحيته ولابسة لبس استغفر الله العظيم لا داعي للوصف
مروان شافها ومسك أدم من كتفه....وقله عدي اليوم علي خير...ومشي 
رنا وقفت قدام أدم ولسة هتبوسه وتحضنه بس هو بعد عنها بطريقة ذوق 
رنا اتحرجت ...بس اتكلمت بسهوكة...مبروك يا دوومي أنا بجد اسعد إنسانة انهاردة ..اخيرا هطلقها ونتجوز
بقلمي:ايزيس بنت الصعيد 
أدم بهدوء شديد ....رنا بلاش نتكلم ف اي حاجة دلوقتي اكيد لينا قاعدة مع بعض ..اتفضلي ادخلي جوا انتي شرفتي
وسأبها ومشي عند حبيبة اللي كانت شايفة المشهد دا كله ومضايقة
أدم مسك حبيبة من خصرها. وهي شهقت وقالت ...أدم عيب كده الناس بتبص علينا
أدم ببرود....وماله واحد ومراته حد ليه فيه ...وبعدين الحرية زعلانة من ايه 
حبيبة...أنا مش زعلانة مين قالك اني زعلانة
أدم شاور علي قلبه...وقالها ....دا
حبيبة....باندفاع.......مين دي
أدم ...ماضي...اوعدك أنه مش هيأثر علي الحاضر ولا المستقبل إن شاء الله ...أنا قلبي مافهوش إلا حورية واحدة وبس
حبيبة ...ابتسمت وقالت له والحورية مش عايزة من ربنا غير قلبك يا آدم 
أدم ....هو أنا لو شلت النقاب دلوقتي وبوستك هتزعلي 
حبيبة....وهي بتبعد عنه لا بسيطة هضربك بس
أدم ....سابها تبعد عنه وحط ايديه ف جيوبه  وقال مسيرك تقعي تحت ايدي
طبعا رنا كانت متابعة الموقف من أوله وحست ببركان غيرة جوه قلبها واحساس الانتقام عنها بيزيد يوم عن يوم
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد 
&&&&&&&&&&
في مكان تاني في الحفلة
كارما واقفة وماسكة طبق اكل وكوباية عصير
فاجئها صوت جي من وراها
مروان ....انتي يا مفجوعة هانم 
بصلته كارما بصدمة..من غير ما ترد
مروان ...تعرفي لو وفقني علي عريس غيري وديني لاقتلك واقتله يوم الفرح
كارما وبتحاول تستقبل كمية الصدمات اللي سمعتها..وبتكلم نفسها ...عريس غيره يقتل. اوافق هو اتجنن ...هو امتي اتقدملي اصلا يا لهويييي هو بيحبني
مروان .....ماتردي ولا خرستي 
كارما .....انا مش عارفة أدم ليه  مصاحب عاهات 
مروان.....وانا مش عارف ازاي منير بيه مربي جاموسة ف البيت ماروهاش غير الاكل ...وسابها ومشي وهو هيتجنن خايف تضيع منه
طبعا الحفلة كانت جميلة جدا وزي ما قال العندليب الاسمر مالقيت فرحان ف الدنيا زي اللي فرحان بنجاحه 
بقلمي : ايزيس بنت الصعيد 
خلصت الحفلة والمعازيم مشيوا وادم طلع اوضته اللي ف فيلة باباه عشان ينام معزور بقاله اسبوع مش بينما غير ساعتين ف اليوم ..وطلب ماحدش يصحيه الا لما يصحي لوحده
عدي النهار وحبيبة وادم لسة في الفيلا ..اذن العشا وحبيبة وزهرة وكارما صلوا جماعة ...ومنير كمان صلي وقعدوا بعد كده يشربوا قهوة ويحكوا عن تفاصيل الحفلة ومنير كان مبسوط بفكرة الاناشيد الاسلاميه
&&&&&&&&&
في أوضة ادم
أدم صحي واخد شاور وطلع صلي وكلم مروان
أدم ....كله تمام 
مروان ...عيب عليك يا يسطا
أدم ...حبيبي يا ميرو ...يلا سلام يا قلبي 
مروان ....حب عمري كيمو كونو عسول وربي ...سلام يا حب الله يسهلك 
نزل أدم عند أهله وفجأة يسحب حبيبة أيدها  من وسطهم وقال احنا اتأخرنا لازم نمشي سلام بقا يا جماعة وشدها وراه 
كلهم استغربوا هو ليه عمل كده
&&&&&&&&&&
في عربية أدم
حبيبة ...أدم هو فيه ايه انت ليه عملت كده 
أدم .....عادي يعني تعبان وعايز أنام
حبيبة ....مانت كنت نايم يا حبيبي
أدم ....يا ايه حبيبي الله ...أحلي حبيبي دي ولا ايه 
حبيبة اتكسفت وبصت الناحية التانية
أما أدم فكان بيصلها وبيدندن ويطبل ع الدريكسيون (مقواد العربية)
(زي الملايكة أما تشوفها ورداية 🎶تحلم تقطفها مايتحكيش عليها 🎶 دنا لسة فاكر من يومها ساعة ماكنت بكلمها 🎶 ضحكتها وعينيها مايتحكيش عليها )
حبيبة بصت له وضحكت ...والله انت ما طبيعي انهاردة
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد 
&&&&&&&&&&
وصلوا الشقة واول ما دخلت حبيبة لقت الشقة متزينة ورد وشموع وبلالين واكل وتورتة عليها شمعة واحدة وهدية ع السفرة
انبهرت حبيبة ...وبصت لادم بحب...انت جهزت. دا كله 
أدم قرب منها اوي ...موافقة تكملي حياتك معايا
حبيبة ....هزت رأسها بالموافقة ...قام باسها برقة 
أدم ...أنا سميتك ايه
حبيبة....حورية
أدم ...وجبتلك فستان حورية ونفسي اشوفك لابساه (الفستان دا اللي شبه السمكة)
حبيبة ....اخدت الفستان وراحت تلبسه وبعد شوية خرجت كأنها حورية طالعة من المية وشعرها مفرود علي ضهرها
كانت ف قمة الكسوف 
أدم قرب عليها.وباسها وقالها انتي ...جعانة ...
حبيبة ...لا 
أدم قام شايلها مرة واحدة وهي اتخضت وشهقت  وقالها ...احسن برضو
واخدها ودخلوا أوضة النوم ..(أنا كنت هدخل عشان احكيلكوا اللي حصل بس الواد أدم قفل الباب ف وشي يلا نسبهم ربنا يهنيهم)
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند هشام وكمال عمه
هشام. ....ماليش فيه انت قلتلي أنه بعد المناقصة هتخلي أدم يطلق حبيبة صح ....اتصرف 
كمال......مانت شفت كل حاجة ..كل اللي خططناله انهد بسبب دماغ ابن الالفي وعبقريته ...مين كان يصدق أنه يقدر يغير التصاميم في اسبوع
هشام .....وحياتك يا عمي لهدمه تاني ورجعه لنقطة الصفر تاني...بس بشرط حبيبة تكون ليا أنا وبس انت فاهم
كمال....اسمع انا حاسس كده أنه أدم بدأ يتعلق بحبيبة ايه رأيك لو نسيبه يحبها وبعدين نحرمه منها ...احنا مش قادرين نواجهه في لعبته الهندسة خلينا نكسر قلبه
هشام ....عاجبتني دي دانت مخك دا سماوي اوي يا عمي
ضحكوا هما الاتنين بطريقة مستفزة 
&&&&&&&&&&&&&
بقلمي: ايزيس بنت الصعيد 
عند أدم 
ليلة العمر عمرها مابتتنسي زي ما بيقولوا واخيرا أدم أعلن  ملكيته لحبيبة قلبا وقالبا
في الصبح بقا
حبيبة صحيت قبل أدم لقت نفسها ف حضنه عايزة تقوم من جمبه مش قادرة هو محاوطها بدرعاته بدأت تسحب نفسها بهدوء واخير هتقوم من جمبه لقت ايده يتشدها تاني
أدم همس .... صباح الفل يا وحش
حبيبة انصدمت .....اداااام 🙈🙈🙈
أدم ....نعم يا قلب أدم من جووه...بس ابهرتيني وحش وحش
حبيبة ....والله هخصمك يا آدم ومش هكلمك تاني 
أدم ....ضحك ....طب. خلاص قوم يا وحش حضريلي الفطار 
عشان ورايا مشوار مهم 
حبيبة ضربته ف صدره بقبضة أيدها ....اهو انت اللي ستين وحش وسابته ومشيت
فطر أدم وحبيبة وادم نزل مشواره
&&&&&&&&&&
في شركة العدلي 
وصل ادم مكتب كمال العدلي لقي هشام وكمال قاعدين
أدم .....متجمعين عند النبي إن شاء الله
كمال ....مبروك يا جوز بنتي انت اثبت جدارتك يا آدم 
هشام ...ايه اللي جابك 
أدم ...ببرود .....الله جي لبابا كمال واحشني
كمال ...احم .اتفضل يا آدم
دام ....أنا مش هطول عليك ....أنا جي اقولك يا عمي أنا مش زعلان لانك اخدت تصاميمي ونسبتها لنفسك 
بس حبيت الفت انتباهك أنه التصاميم كانت ناقصة حاجات كتير اوي ... ونفسي اعرف ازاي الباشمهندس هشام ماخدش باله من كده ...علي حد علمي باشمهندس هشام عقلية نادرة ...ولا ايه يا اتشH
هشام.....اطلع برا 
بقلمي: ايزيس بنت الصعيد 
أدم..ببرود.....تؤ تؤ تؤ ...ماتقدرش تمشيني من شركة مراتي ليها فيها النص دا مكاني يا اتش H
هشام ....انت اتجننت يا حيلتها
أدم ....أنا هامشي بمزاجي بس اقبل مني الهدية المتواضعة دي يا اتش 
وقام مديله نفس علبة المناديل اللي هشام اداها لادم في المناقصة 
وقاله ....نشف دموعك بيها ههههههههههه .لان من يضحك اخيرا يضحك كثيرا والعبرة بالنهايات وكلام فارغ كتير سمعته من معالي الباشمهندس
واه نسيت خد جبتلك كاتر (سكينة صغيرة) لزوم الانتحار كده كده مافيش فايدة فيك مش هتتطور ابدا فاخلص من نفسك احسن ....انت بقا هامشي عشان حبيبة مستنياني علي نار ...اصلي دخلتنا كانت امبارح .. بااااي
هشام بغضب ...وديني  لاهدمك يا آدم وارجعك نقطة الصفر تاني زي ماعملتها زمان 
منير بص ل هشام بغضب اكبر ..وادم وقف مكانه وبص لهشام نظرات كلها صدمة وشك...
أدم ....اييييه............يتبع 
&&&&&&&
البارت العاشر 🤣احلي دلع دا ولا ايه🤣
البارت العاشر(ليك وتعليق)
#جعلتني_ملتزما
#بنت_الصعيد
هشام بغضب ...وديني يا اهدمك يا آدم وارجعك نقطة الصفر تاني زي ماعملتها زمان 
كمال بص ل هشام بغضب اكبر ..وادم وقف مكانه وبص لهشام نظرات كلها صدمة وشك...
أدم ....اييييه انت بتقول ايه ..
كمال حب ينقذ الموقف ف صرخ لهشام.....انت غبي بتقول اي كلام وخلاص
ووجه كلامه لادم ...أدم يا ابني انت عارف هشام كويس بيقول اي كلام 
أدم .....بص لهشام ....عارف يا هشام لو اللي ف دماغي صح نهايتك هتبقي علي ايدي أنا
هشام ....بغضب ...وريني اخرك فين ..أنا ما بتهددش 
قام كمال فجأة واحدة وراح ضارب هشام بالقلم عشان يسكت ويرجع لعقله 
أدم ..بدأ يشك في الاتنين بس حب يظهر العكس....عمي أنا عارف اتش بوق ع الفاضي يلا سلام يااا عمي..واتكا علي كلمة عمي دي
خرج أدم من الشركة وركب عربيته وراح لحبيبة
&&&&&&&&&&&&-
في شقة أدم
دخل أدم وبص ع الأرض  واتفاجئ
أدم ...السلام عليكم .....ايه يا حورية كمية الالعاب دي انتي هتفتحي محل العاب ولا ايه
حبيبة....وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته...وقالت بتريقة....ايوا قررت افتح محل العاب وواقفك تبيع فيه
قام قعد جمبها ع الكنبة ....اه وانا بقا واد حليوة وجامد كل الستات هتيجي مخصوص تشتري لولادها مني عشان بس يشوفوني ..اللهم احفظني قمر في نفسي 
حبيبة ضحكت ...ربنا يزيدك تواضع 
أدم بجدية...لا بجد يا حورية قلبي جايبة الالعاب دي كلها ليه
حبيبة ....بصراحة يا آدم أنا متعودة اروح ملجأ الأيتام كل شهر اول ما مرتبي  بينزل ع الكي نت باتصل بمحل العاب أنا بتعامل معاه  اطلب كمية العاب وازور الأطفال صحابي هناك ..وبما اني من يوم ما اتجوزنا ما رحتش فكرت أنه انهاردة عشان قررنا نبدأ أنا وأنت حياة جديدة مع بعض نروح نزورهم سوا
أدم....طب ياربي اعمل ايه ف البسكوتة دي أنا بجد جسمي بيقشعر من طيبتك دي
حبيبة...ابتسمت ...طب يلا روح صلي عشان نروح نزورهم
أدم ...لا مانا صليت ف المسجد وانا جي..بس انا جعان عايز اتغدي
حبيبة....ماحنا هنتغدي مع الاطفال
أدم ...دا بجد ..طب اوك الغدا عليا أنا ..بس ممكن اطلب حاجة
بقلمي :إيزيس بنت الصعيد 
حبيبة...اتفضل يا قلب حبيبة
أدم ...يا بت يا شقية بتستخدمي اسلوبي ...ممكن ما تشتريش اي حاجة بفلوسك الخاصة واي حاجة انتي عايزاها تطلبي مني انا فلوس وبعدين الفلوس جوه ف الدرج لما تعوزي حاجة خدي فلوس واشتريها 
حبيبة ابتسمت ...حاضر بس انا مخصصة جزء من مرتبي كل شهر لله...وبعدين قوم عشان ما نتأخرش
أدم قرب منها ....طب ما تيجي يا وحش احكيلك حدوتة كده ع السريع وبعدها نخرج
حبيبة ....ادااااام             أدم ...خلاص امري لله قومي يا ستي
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد 
وفعلا راحوا دار الايتام ووزعوا الالعاب واتغدوا مع العيال هناك وطبعا أدم جابلهم اكل كتير ولذيذ ..وحبيبة فضلت تلعب مع البنات وادم كان الأول محرج بس بعدها فك وطلب من الشباب والاولاد الصغيرين يلعبوا كورة وفعلا بدأو يلعبوا بس أدم لاحظ ولد قاعد لوحده ومش بيلعب وحزين..فساب العيال يلعبوا وراحله يتكلم معاه
أدم .... عامل ايه
الولد ...يهمك
أدم...اكيد يهمني انت فيه حد مضايقك
الولد...يا بيه انت انتوا بتيجوا هنا مرة في الشهر تفرحونا وتلعبونا شوية بس عشان تريحوا ضميركم لكن مافيش لا حد  بيهتم بمستقبلنا ولا بدراستنا ولا احنا بنحب ايه اصلا
أدم ....اولا اسمي أدم مش بيه ثانيا انت بتحب ايه 
الولد ...أنا ف تالتة اعدادي ومتفوق اوي وشاطر من غير دروس..بس عارف مصيري ثانوي فني وانا حلمي ابقا دكتور عشان اساعد الغلابة اللي مش معاهم حق العلاج 
بقلمي : ايزيس بنت الصعيد 
ادم ...بس كده هي دي طلباتك بسيطة عايز تتعلم صح اعتبرني هاتولي مصاريف دراستك من ثانوي لغاية ما تروح جامعة وبعدها هشوفلك شغلانة عندنا في المعمار وتشتغل وتدرس زي اي شاب طموح ..اتفقنا هتبقي طموح يا ...
الولد ...زياد اسمي زياد ولو كلامك دا بجد أنا هفضل طول عمري خدامك
أدم ...أنا مش عايزك خدامي ..أنا عايزك تبدع ما تخليش سقف لطموحك عايزك تبقي قد المسؤولية وماتخلينيش اندم اني وثقت فيك و صرفت عليك اتفقنا
زياد ابتسم ...اتفقنا 
أدم ...طب يلا بقا وريني طموحك ولا طموحي اللي هيغلب 
زياد ...مش فاهم 
أدم ...يلا نشوف هكسبك ولا تكسيبني ف ام الماتش اللي فرهدني دا 
زياد بحيوية ...يلااااا
لسة ادم هيوقف لقي حبيبة منهارة ف دموعها
أدم بقلق....حبيبة مالك وراح ناحيتها ..حضنته وقالت له ...انت عظيم اوي يا آدم
أدم حضنها هو كمان ...بحاول ابقي جدير بيكي يا حورية
لعبوا وفرحوا دخلوا السعادة علي قلب ملايكة صغيرين الحياة اختبرت صبرهم من صغرهم ...خلص اليوم والمغرب اذن..حبيبة صلت جماعة بالبنات ..وادم صلي بالاولاد وبعدين ودعوهم ومشيوا
&&&&&&&&&&&&&&&&&
في العربية
أدم .... حبيبة انتي تعبتي نراوح ولا نروح عند بابا عشان عايزه ف كلمتين
حبيبة ....لا ما تعبتش يا آدم خلينا نروح عشان ماما زهرة واحشتني اوي تصدق يعتبرها زي ماما بالظبط طيبة وحنينة
أدم ...الأمهات كلهم طيبين ..عقبال ما اشوفك اجمل ام يا حوريتي 
حبيبة ..اتكسفت وبصت للأرض
وادم ساق بالعربية علي بيت والده
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
وصلوا الفيلا وسلموا ع الكل
أدم .....ماما  فين كارما 
زهرة.......بتذاكر يا حبيبي فوق في اوضتها 
أدم ...طيب خلاص أنا هطلعلها وانتي وحبيبة حضرولنا العشا بقا عشان أنا جوعت
&&&&&&&&&&&&&&&
في أوضة كارما
أدم ....خبط ع الباب ..كرملة ممكن ادخل 
كارما ....تعالي يا آدم
دخل أدم لاقاها بتاكل
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد 
أدم ...نفسي اعرف الاكل دا بيروح فين وانتي شبه مسمار عشرة
كارما ....طول مانت وصاحبك بتقروا عليا عمري ما هتخن ولا هيطلع عليا اي اكل 
ادم ......بخصوص صاحبي ..مروان طالب ايدك  يا كارما ..
كارما ...قلبها كان هيقف بس جاتلها افكار وحشة انه مش بيحبها يمكن صعبانة عليه 
أدم تابع كلامه ...رحتي فين ركزي ...عشان كمان يوسف ابن عمك طالب ايدك قلتي ايه ..طبعا ماحدش بيجبرك توافقي علي حد فيهم ولو مش عايزة ولا واحد قولي برضو عادي
كارما ...ف نفسها ..انا صحيح بحب مروان بس يمكن يزلني اني اعترفتله زمان اني بحبه. 
وقالت بصوت عالي .....أدم أنا موافقة علي يوسف
أدم برق عينيه واتصدم ......يوسف دا محدش يطيق يقعد معاه خمس دقايق انتي من كل عقلك موافقة 
كارما هزت راسها بالموافقة 
أدم ...براحتك وجي يمشي قامت كارما حضنته وانفجرت ف العياط ..وهو حضنها جامد وقلق عليها 
أدم ...انتي بتعيطي ليه بس محدش هيجيرك توافقي بصي ارفضي الاتنين ايه رأيك 
كارما ....بحبه يا آدم بحبه 
أدم ....يوسف؟؟؟؟؟!!!!!!!!
كارما ....لا مروان ..        أدم ...طب ورفضاه  ليه 
كارما ....أنا هحكيلك 
وحكت كارما لاخوها علي كل حاجة حصلت من قبل مايسافر مروان لغاية ما رجع 
أدم ....في نفسه ....لو لفيت الدنيا كلها يا مروان مش هلاقي زيك ربنا ما يحرمني منك...وقال لكارما خلاص اقول مبروك اختي وصاحبي .....شكلها هتبقي ليلة فللللة 
كارما ضحكت وباست أدم ....ربنا ما يحرمني منك يا حبيبي يا آدم 
نزلوا تحت عند أهله 
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد 
أدم حكي لأهله وهما بيتعشوا علي العرسان مروان ويوسف  ووالده رحب اوي ب مروان 
وقال لادم يقوله يجي يقروا الفاتحة
زهرة .......باتوا عندنا انهاردة  يا اولاد 
حبيبة ....الله. خلينا نبات يا آدم 
أدم شدها من أيدها وهمس ....اهدي يا حجة ...وقال لمامته
لا يا ست الكل احنا هنراوح  ونبقي نبات وقت تاني
حبيبة....بهمس ليييييه أنا عايزة اقعد مع كارما 
أدم......لو نطقتي بكلمة واحدة تاني هضربك والله
حبيبة كشرت وسكتت
&&&&&&&&&&&&&&&&&
في العربية
حبيبة ساكتة وباصة الناحية التانية
أدم ......الحورية مالها مش سامع صوتها.
حبيبة ....خايفة اتكلم تضربني 
أدم ....وانا اقدر برضو اضرب البسكوتة القمر دي...
حبيبة ..أنا عملت ايه عشان تقولي اضربك؟؟؟
أدم ....أنا ما بصدق نبقا لوحدنا وانتي عايزة تقعدي مع كارما ...دانتي قاسية اوي 
حبيبة ابتسمت بس ما حبتش تظهر ابتسامتها....وقالت لا أنا زعلانة
أدم .....وايه يرضيكي يا حورية
حبيبة.....قرب ..ومدت خدها ...ها هتبوس ولا ابوس أنا 
أدم سخسخ علي نفسه من الضحك ...قلووودة مووت بتقلديني 
حبيبة ضحكت ...بصراحة اه ..وفجأة قرب عليها ووقف العربية وقال ....أبوسك أنا مش انا اللي زعلتك وباسها 
وبعدين قال ....يا شقية عندك محضر فعل فاضح ف الطريق العام وقعد يضحك 
بقلمي : ايزيس بنت الصعيد
راوحوا وصلوا ولعبوا وهزروا وسهروا لغاية الفجر وصلوا الفجر وبعدين ناموا
صحيوا الصبح وادم فطر ولبس وراح الشركة
&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الشركة 
أدم .....ميرنا اجمعي المهندسين ورؤساء الأقسام وبلغيهم باجتماع 
وفعلا اجتمعوا في غرفة الاجتماعات 
أدم .....انتوا طبعا عارفين أنه تنفيذ مشروع ارض الاحلام هيبدأ بعد شهر لذلك عايزين نستعد أتم استعداد 
انا اللي هكون مشرف علي كل حاجة بنفسي بس عايز منكم حاجة انكوا تهتموا الفترة دي بالمشروعات الصغيرة لاني هاخد إجازة اسبوع...عريس بقا وطالع اسبوع عسل 
كلهم بصوا لبعض وضحكوا هو ازاي بيقول عريس وهو متجوز  من شهر بس ميرنا فهمت كويس هو قصده ايه لأنها عارفة كل حاجة من رنا 
بقلمي :ايزيس بنت الصعيد
خلص الاجتماع وكلهم انصرفوا وطبعا ميرنا اتصلت برنا وقالت لها ع اللي فهمته انه ادم كمل جوازه من حبيبة
رنا كانت هتتجنن
رنا راحت علي طول ع الشركة 
واول ما وصلت راحت دافعت الباب ودخلت 
أدم اتفاجئ وقام ناحيتها وشاف الشرار  بيطق من عينيها 
أدم ......رنا ايه اللي جابك وازاي بتتصرفي كده
قامت رنا بصت ف عينيه وراحت ضرباه بحتة قلم 
أدم. .....................   يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
رنا راحت علي طول ع الشركة 
واول ما وصلت راحت دافعت الباب ودخلت 
أدم اتفاجئ وقام ناحيتها وشاف الشرار  بيطق من عينيها 
أدم ......رنا ايه اللي جابك وازاي بتتصرفي كده
قامت رنا بصت ف عينيه وراحت ضرباه بحتة قلم 
أدم. ..... مسك أيدها ...وجاب اخره.....انتي اتجننتي 
رنا ....بغضب اكبر ...انت لسة شوفت جنان يا خاين ..بقا خلاص مش هتطلقها 
وبدأت تبكي بجد بقا .....كده يا آدم هونت عليك هان عليك حبي ليك ..دانا تقريبا اديتك كل حاجة انا ترميني كده وتدير ضهرك ولا كأنه كان فيه بنا حاجة
أدم مسك رنا من كتافها ....رنا أنا اسف بس والله ماكنت مخطط لأي حاجة هي جات كده لقيت نفسي حبيت حبيبة ومش متخيل اني اعيش من غيرها اعمل ايه
رنا ....طب وانا ..لما انت حبيتها اومال أنا ايه بالنسبة لك
أدم ....رنا أنا كنت فاكر اني بحبك ..بس في الحقيقة أنا كنت معجب باندفاعك وتحررك اللي زايد عن حده شقوتك طريقة استقلالك عن اهلك وعيشتك بعيد عنهم كنت منبهر بكل دا...عمري ما حسيت بغيرة علي لبسك وحتي لما كنتي بترقصي مع شباب ما كنتش بغير عليكي 
بس لما قابلت حبيبة وعرفت أنه جمال البنت في حشمتها وأخلاقها بقيت مش عايز حد يلمح حتي وش حبيبة 
حتي انتي كان نفسي احولك نسخة منها كل حاجة فيها بتعجبني ....أنا اسف يا رنا بس دي الحقيقة
رنا ...ضحكت ....لا يا آدم دي مش الحقيقة .الحقيقة أن انت منبهر بحبيبة حاجة كده جديدة عليك وبعد شوية هتزهق وترميها وترجعلي  أنا واثقة 
أدم ......رنا ارجوكي افهمي اني خلاص  مش عايزك في حياتي
قامت رنا ف لحظة اتجننت و مسكته من لياقة قميصه وشدته لمستوي طولها وباسته بغل هو انصدم ولسة هيشيل ايديها ويبعدها عنه سمع صوت حاجة وقعت ع الأرض عند الباب بص لمح حبيبة بتجري ووقعت علبة الغدا 
قام دافع رنا ووقعت ع الأرض ونزل يجري ورا حبيبة اللي نزلت بالاسانسير ..ونزل هو ع السلالم
حبيبة خارجة من الشركة بتجري مش شايفة قدامها ولسة هتروح عشان تركب العربية بتاعتها وفجأة عربية جاية بسرعة كانت هتخبط حبيبة قام أدم دافع حبيبة وقعت ع الأرض  واخد هو صدمة العربية بس السواق قدر يسيطر ع الوضع ف أدم ما تأذاش وقع ع الأرض بس ..طبعا حبيبة في ثانية حست أنه قلبها هيوقف من كتر خوفها علي أدم ونسيت زعلها وجريت عليه 
حبيبة ....اداام ...أدم حبيبي انت كويس رد عليا يا آدم
أدم كان ماسك دماغه وبصلها وهز رأسه يعني ايوا 
حبيبة خلاص اطمنت أنه بخير لسة هتقوم لقيته ماسك أيدها وقال بصوت كله رجاء ....حبيبة ما تسبنيش 
حبيبة عيطت ...ومسكت أيده وقومته  وسندته وركبوا عربية حبيبة وساق بيهم السواق الخاص بها
&&&&&&&&&&&&&&&&
في الشقة 
أدم قاعد ف الصالة هيموت خايف من ردت فعل حبيبة اللي مش عارف هتكون عاملة ازاي وحبيبة دخلت تغير هدومها اللي اتعفرت بالتراب
حبيبة خرجت في الصالة ومعاها شنطة هدومها 
أدم ....اتصدم لما شافها ماسكة الشنطة وقام رايح عندها .
أدم ....حبيبة انتي رايحة فين .انتي مش هتمشي من بيتك
حبيبة ....ارجوك سيبني يا آدم أنا مش هقدر اتكلم ف اي حاجة
أدم ...مسك أيدها ...حبيبة لازم نتكلم لازم تعرفي اني ماليش ذنب في اللي حصل 
حبيبة .....عيطت عارفة يا آدم أنا سمعت كل حاجة بس المنظر اللي انا شفته جرحني اوي يا آدم ..آدم أنا عمري ما سمحت لحد يمسك ايدي أو حتي اسلم علي حد 
أدم ....برجاء  ....حبيبة عاقبيني ماتكلمنيش خدي جمب بعيد عني بس ارجوكي ما تمشيش أنا مش هقدر اقعد هنا لحظة وانتي مش ف الشقة
حبيبة ....أدم ما تضغطش عليا أنا محتاجة أبعد شوية ..هاروح اقعد يومين عند ماما وبعدها هارجع 
أدم ...خلاص يا حبيبة إذا كان كده ماشي تعالي اوصلك بس والله يا حبيبة لو ماجيتي بعد يومين أنا هاجي اخدك انتي فاهمة
حبيبة ....فاهمة
وفعلا أدم وصل حبيبة بيت اهلها وباس جبينها ومشي 
ركب عربيته وماقدرش يروح شقته ف طلع علي شقة مروان
&&&&&&&&&&&&
وصل أدم عند مروان خبط ع الباب فتحله ودخل مروان شاف منظره كده وقلق عليه شكله مش مهندم كالعادة وعنيه حمرة وعنده كدمات في وشه 
مروان ...بقلق.   أدم مالك فيه ايه انت شكلك متخانق مع حد
حكي أدم لمروان علي كل حاجة من اول ما رنا راحتله الشركة لغاية ما وصل حبيبة بيت والدها
مروان ....مسك تذكرتين كان ساندهم علي الطرابيزة وقال لادم ....تصدق انت عيل فقري ..كنت حاجزلك رحلة ل شرم خد بفقر اهلك وقام مديله التذكرتين 
أدم ...ماهو طول مانت مركز معايا بأم  عينك الوحشة دي أنا مش هاسلك ...قرك عليا جايبني ورا 
مروان ...قر ايه بس دا نحس بعيد عنك
مروان سكت شوية وبعدين بص لادم بعين واحدة وقاله
مروان...ابو دوومة ...هو أنا لو سألتك عن حواري أنا وكارما ابقي كده ما عنديش احساس مثلا 
أدم بصله بتركيز ....متهيألي تبقي ماعندكش دم افضل 
مروان ...صح عندك حق ....وسكت شوية وبعدين قال .....بس انا بقي فعلا ما عنديش دم وهاسألك ..ايه الاخبار طمني يا بيبي
أدم ....ابتسم ....مع أنه خسارة ف جتتك بس هطمنك كارما وافقت تضحي بنفسها وتتجوزك
مروان ..باستهزاء .....تضحي بنفسها مرة واحدة دانا اللي هضحي بنفسي وهاتجوز اختك المفجوعة اللي بطنها فيها مجاعة مش بتخلص ابدا
ضحك أدم ...تصدق فعلا الله يعينك  والله ..وبعدها سرح شوية وقاله ..مروان شكرا بجد ع اللي عملته مع كارما من اربع سنين
مروان ..عامل نفسه ناسي ..عملت ايه انت هتلبسني تهمة ولا ايه 
أدم ....ابتسم ...وبص لمروان وقاله ..حبيبة واحشتني يا مروان عايز اروح اجيبها
مروان.....اهدي كل حاجة هتبقي كويسة أن شاء الله
&&&&&&&&&&&&
في فيلا العدلي
حبيبة قاعدة هي ووالدتها بيتكلموا بس حبيبة ما حكتش اي حاجة عن مشكلتها مع أدم هي قالت لوالدتها أنها اشتاقت لهم وجاية تقعد يومين وتمشي تاني 
دخل والدها ....حبيبة قلب بابا عاملة ايه 
حبيبة بابتسامة مكسورة...الحمدلله يا بابا
كمال.... حبيبة اوعي يكون ابن الالفي مزعلك
حبيبة...لا يا بابا ابدا يا ريت كل الناس زي أدم 
كمال....يعني أدم بيعاملك كويس يا حبيبة
حبيبة ...تعرف يا بابا قبل ما اتجوز أدم ماكنتش بعترف أنه في حاجة اسمها حب ..كنت فاكرة اني أنا اللي بايدي اني احب حد أو محبوش ..بس لما شفت أدم يوم فرحنا حسيت قلبي اتعلق بيه من اول لحظة شفته فيها ..ورغم اني عرفت أنه هو شكله اصلا لا كان بيصلي ولا ملتزم من الاساس لكن مزعلتش وعافرت لغاية ما خليته يحب الصلاة ويلتزم فيها 
وهو كان بيعمل المستحيل عشان يخليني مبسوطة أنا بجد يا بابا بتمني من ربنا أنه ما يحرمني من أدم ابدا ربنا يحفظه ليا 
الكلام دا طبعا اثر جدا ف كمال وقال في نفسه ازاي أنا عشان الفلوس عايز احرم بنتي من الشخص الوحيد اللي حبته ..حبيبة طول عمرها رافعة راسي وعمرها ما غلطت وصاحبت  حد ولا حد جاب سيرتها..عرفت تحافظ علي نفسها وتعفها لجوزها وبس يبقي دي جزاتها اني احرمها منه اد ايه أنا اناني ومش بفكر غير ف نفسي بس لا أنا مش هسكت
وبعدين قال لحبيبة ....ربنا يخليكوا لبعض يا بنتي ..أنا خارج ورايا مشوار مهم خلي بالك من نفسك يا حبيبة 
حبيبة مش عارفة ليه ف اللحظة دي حست بغصة ف قلبها 
وقالت له ....ربنا معاك يا حبيبي
&&&&&&&&&&&&&&&
خرج كمال العدلي وراح ع الشركة وكلم هشام اللي راحله بسرعة
كمال....هشام أنا لغيت فكرة الانتقام من أدم الالفي 
هشام....نعم دا اللي هو ازاي يعني هو بمزاجك 
كمال...هشام افهم حبيبة بتحب جوزها وانا مستحيل اكسر قلب بنتي حتي لو عشان نفسي 
هشام ...اممممم .دا قرارك لوحدك لكن أنا هنتقم ومش بس كده حبيبة هتبقي ليا غصب عنك وعنها وعن أدم الالفي 
كمال...انت اتجننت بنتي لو حاولت تلمس شعرة منها أنا همحيك من علي وش الدنيا أنا عارف كل بلاويك وقذراتك 
هقول لادم انك انت اللي بدلت الاسمنت بواحد مغشوش
وتجارة المخدرات اللي انت ماشي فيها .
هشام ....وضيف عليهم قتلك 
حصل اشتباك بين كمال وهشام كمال قدر يهرب بس لسة ف الشركة وأثناء ما كان مستخبي ف ركن مسك فونه وبعت رسالة لادم بس فجأة لقي هشام مسكه تاني
&&&&&&&&&&&
في شقة مروان 
وصلت رسالة لادم قام بلهفة كان فاكرها حبيبة بس اتفاجئ
فتح الرسالة كان نصها
(حبيبة أمانة ف رقبتك هش) بالشكل دا ومش كاملة 
مروان ....مين اللي بعتلك رسالة
أدم ....شكلها حبيبة حكت لباباها علي مشكلتنا عشان كده بعتلي رسالة بيقولي حبيبة أمانة ف رقبتك
مروان ....اممم ربنا يستر. 
-&&&&&&&&&&&&&&&&
في شركة العدلي 
هشام جرجر عمه وبدأ يخنق فيه ....قلتلك اسكت اسكت ليه مابتسمعش الكلام ..بس خلاص أنا هسكتك للابد
وفعلا قدر الحقد والكره يعمي قلب هشام وقتل عمه 
هشام قتل عمه وطلع فونه ...الو جهزلي طيارة عمي الخاصة ومن غير ما حد يعرف انت فاهم.................يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
في شركة العدلي 
هشام جرجر عمه وبدأ يخن*ق فيه ....قلتلك اسكت اسكت ليه مابتسمعش الكلام ..بس خلاص أنا هسكتك للابد
وفعلا قدر الحقد والكره يعمي قلب هشام وقت*ل عمه 
هشام قت*ل عمه وطلع فونه ...الو جهزلي طيارة عمي الخاصة ومن غير ما حد يعرف انت فاهم
قفل المكالمة ومسك عمه قام سانده علي كرسي المكتب وسند راسه ع المكتب ومسح البصمات من علي اماكن كتيرة بس اكيد مافيش جريمة بتبقي كلملة ..خلص الحاجات اللي عملها دي ومشي بسرعة...
&&&&&&&&&&&&&&&
في فيلا العدلي 
فاتت ساعة واتنين وتلاتة وكمال ماجاش واميرة بدأت تقلق وكمان فونه مقفول وحبيبة قلقانة اكتر بس بتحاول تخبي عشان مامتها وبعدين اميرة كلمت حارس الشركة اللي قالها انه هيروح يدور عليه ف الشركة
&&&&&&&&&&&&&&
بعد لحظات اتصل الحارس وبلغهم انه لقي كمال ميت ع المكتب
الخبر اللي هز اركان فيلا العدلي اميرة وحبيبة انهاروا من البكا  وكلموا مريم اللي جات هي واطفالها وجوزها سليم
كانت ليلة صعبة جدا عليهم كلهم 
&&&&&&&&&&&&&
في الفجر 
أدم صحي الفجر  وعمل حجة أنه يكلم حبيبة يصحيها تصلي 
أدم اتصل كتير مافيش رد وبعدين اتصل علي تليفون البيت ردت مريم وكانت منهارة 
أدم .....بقلق ....حبيبة انتي كويسة 
مريم ....وهي بتعيط جامد ...حبيبة مغمي عليها فوق يا آدم 
بابا مات مات ااااه يا بابا 
أدم قفل بسرعة وصلي الفجر  وكان نازل  بس مروان سأله 
مروان ....ايه يا آدم ايه اللي حصل 
أدم ....كمال العدلي مات ..أنا هاروح  لحبيبة شكلها تعبانة
مروان ....هاجي معاك
أدم ...لا خليك يا مروان لو احتجتلك  هاكلمك 
نزل أدم بسرعة وركب عربيته واتجه لبيت كمال العدلي
&&&&&&&&&&&&
في فيلا العدلي 
وصل أدم ودخل الفيلا لقي الكل قاعد  الا حبيبة 
أدم ...البقاء لله يا طنط 
أميرة منهارة....كمال مات مات يا آدم واترمت في حضنه حضنها ...وقال ..
أدم.......ربنا يرحمه ..فين حبيبة ؟؟!!!
أميرة .... فوق أغمي عليها والدكتورة ادتها مهدئ ونايمة 
أدم .......مريم البقاء لله       مريم وهي بتعيط...سبحان من له الدوام
أدم ....انا هاطلع اطمن علي حبيبة 
وطلع أدم أوضة حبيبة لاقاها نايمة ودموعها نازلة علي خدها 
قرب مسك أيدها وباسها وقعد جمبها 
عدي بعض الوقت وفجأة  حبيبة صرخت ....بابااااااااا
أدم قام مفزوع .بصت لقت أدم جمبها ..وعيطت 
أدم حضنها 
أدم.....حبيبة اهدي ربنا يرحمه اكيد هو ف مكان احسن 
حبيبة ....وهي بتعيط ...بس لسانها خلاص اتعود ع  الاذكار 
لا حول ولا قوة الا بالله ..لا حول ولا قوة الا بالله .بابا قبل ما يخرج من البيت قالي خلي بالك علي نفسك يا آدم ..هو كان حاسس
أدم ......افتكر الرسالة اللي وصلته وحس أنه في حاجة غلط
ربنا يرحمه يا حبيبة قومي يلا صلي الفجر 
قامت حبيبة سندت علي أدم وصلت وعيطت كتير وهي بتصلي ودعت لوالدها
كانت ليلة صعبة جدا عدت علي أبطالنا وجي الصبح قام أدم ساب حبيبة نايمة وخرج 
&&&&&&&
في قسم الشرطة وصل أدم وقابل الظابط سيف
سيف....اهلا يا بشمهندس
أدم ....اهلا يا يا سيادة المقدم ..بصراحة كنت عايز اوريك دي
واداله المسج اللي وصلته ع الفون من عمه كمال 
سيف ....قصدك أنه ممكن يكون كمال العدلي اتقتل
أدم ...بالظبط ..ممكن بقا تتصرف وتشوف الموضوع دا .. وبالمناسبة أنا شاكك في هشام العدلي بخصوص قضية الاسمنت المغشوش 
سيف ...عندك دليل 
أدم ...لا ماعنديش دي مهمتك انت يا حضرت الظابط اسيبك أنا بقا 
أدم رجع تاني فيلا كمال العدلي ولقي هشام وصل وبعيط طبعا دموع التماسيح 
هشام ....يا حبيبي يا عمي .انا مش مصدق اول ما سمعت ركبت الطيارة وجيت علي طول من تركيا 
أدم بصله بشك ...شد حيلك يا هشام ربنا يرحمه ..اصل الحكومة هتبدأ تحقيق في موضوع موت عمي لأنهم شاكين أنه اتقتل
هشام ..انصدم ...ايه  اتقتل ..مين قتله دانا هشرب  من دمه لو عرفته
&&&&&&&&&&&&&&&
بدأ الظابط سيف يحقق في قضية قتل كمال العدلي 
عدي اسبوع كئيب جدا علي عيلة حبيبة وحبيبة كانت قاعدة عند والدتها وادم كل يوم يروح بعد الشغل يقضي شوية وقت معاها وجه في يوم 
أدم......حبيبة كفاية كده قعاد عند مامتك .اجهزي انهاردة عشان هنروح بيتنا أنا هاجي من الشغل واخدك ونراوح اوكي
حبيبة ....حاضر يا آدم 
أدم خرج راح شغله وحبيبة كانت قاعدة في التراث وبتقرا قرآن كانت محجبة بس مش لابسة نقاب وفجأة
....ازيك يا حبيبة
حبيبة شهقت واترعبت من الصوت خاصة أنها مش لابسة نقاب
حبيبة بصوت متقطع وبتحاول تدور علي اي حاجة عشان تداري وشها 
هش هشام ا أن ت ازاي ت دخ ل عليا كده اتفضل اخ ر ج
هشام ....ياااااه يا حبيبة أنا محروم من الوش الجميل دا بقالي خمس سنين مش بشوف وشك مخبياه عني 
حبيبة  بخوف...اطلع يا هشام بالله عليك ..ولا اقولك خليك أنا هطلع ..وجات تمشي مسك دراعها..وهي عيطت 
حبيبة ...ماااااماااااا انتي فين 
هشام بغضب ....ما تهدي شوية انتي شايف وحش قدامك خايفة من ايه أنا هاكلك 
حبيبة ...ابعد ايدك عني.. سابها هشام وهي ما صدقت جريت منه 
هشام ....مااااشي يا حبيبة مسيرك تبقي ليا ف يوم من الايام وساعتها هتعرفي اد ايه أنا بحبك
&&&&&&&&&&&&&&&&
بالليل بقا 
خلص أدم شغله واخد حبيبة ومشيوا 
وصلوا شقتهم دخلت حبيبة وفضلت تبص للمكان كأنها كانت مفتقداه
أدم ....نورتي بيتك يا حورية
حبيبة ..ابتسمت بس ما اتكلمتش
أدم ...قرب منها ...وحشتيني 
حبيبة ...أدم ممكن ادخل أنام حاسة اني تعبانة جدا 
أدم.....حاسة بايه يا حبيبة اجيبلك دكتور 
حبيبة ...لا يا آدم أنا لو نمت هابقي كويسة 
أدم ...خلاص يا قلبي  ادخلي نامي ..أنا هاخد شاور واصلي واصحيكي نتعشا سوا
حبيبة ...اوك
عدي اسبوع كمان والتحقيقات لسة شغالة في قضية القتل 
أما عن أدم مش مخلي حبيبة تتنفس نفس واحد إلا وهي جمبه حتي بقا بياخدها معاه الشغل كل يوم ويدخل معاها للمطبخ مش يطبخ لا يدردش معاها المهم ما تبقاش لوحدها عشان ما تفكرش وتعيط
وفي يوم
حبيبة بتحضر الغدا
أدم دخل المطبخ.....اجي اساعدك
حبيبة ...ابتسمت ...ليه هو انت بتعرف تطبخ
أدم ....لا طبعا انا ممكن انشفلك العرق مثلا
حبيبة ...هو أنا بعمل عميلة جراحية 
أدم ....ابتسم.....طب ممكن اعمل السلطة ايه رأيك 
حبيبة ...ضحكت ...بس اوعي تحط فيها سكر زي اول امبارح 
أدم ضحك ...بس تنكري أنها كانت زي العسل هه تنكري
حبيبة .ضحكت ...هي من ناحية عسل فكانت فعلا عسل اسود 
وبعدين سكتوا شوية 
حبيبة ...أدااام         أدم ...عيون أدم نعم 
بصتله .....انت طويل كده ليه انزل شوية عايزاك
أنحني أدم لمستوي طولها
أدم ....نعم يا اوزعتي
حبيبة حوطت رقبة أدم بايديها ....أنا تمام .اهدي ..أنا اتخطيت خلاص موت بابا وربنا يرحمه ريح نفسك شوية 
انت بتتعب اوي ف الشغل وكمان شاغل نفسك بيا بالطريقة دي انت تقريبا بتصحي خمس مرات تطمن عليا بالليل إذا أنا صاحية وبعيط ولا لا 
أدم ....ركز ف عينيها ...تعرفي يا حبيبة لما بتعيطي ومعرفش اسكتك بحس اني عاجز بجد وبحس الدنيا سودة ف وشي ف بلييييز يا حورية ما تعيطيش تاني لو كنتي عايزاني اهدي
حبيبة ...ربنا يخليك ليا يا آدم أنا اكيد عملت حاجة كويسة ف حياتي عشان ربنا يرزقني بزوج زيك 
أدم ....بهزار ....طبعا يا بنتي شايفة الشقلبة اللي انتي بتعمليها دي كلها صلاة وصوم وزكاة وصدقة اهم دول كلهم في مقابل أنا ..ربنا كرمك بيا 
حبيبة ضحكت ...مش هتتغير ابدا يا آدم
أدم ....هو أنا اخر مرة قلتلك بحبك كانت امتي 
حبيبة ...انت كل يوم بتقولي بحبك 
أدم....... انهاردة لسة ما قلتش صح 
حبيبة ..اممم ..     أدم.....بحبك 
حبيبة ....شهقت ياااالهووي الاكل اتحرق ..الله يهديك يا آدم 
أدم ضحك ....بحب عصبيتك اوي بتطلعي مواهب بصراحة
ومشي وهو بيتمايل وقلد حبيبة (الله يهديك يا آدم )
&&&&&&&&&&&&&&&&
في شقة رنا 
رنا قاعدة ف حضن صاحبتها ميرنا ومنهارة وبتعيط 
رنا ....بجد يا ميرنا في حاجات مش بنعرف قيمتها غير لما نخسرها ...انا قلبي واجعني يا ميرنا أنا ما كنتش متخيلة اني بحب أدم كده أنا كنت واهمة نفسي اني لسة متعلقة بمروان بس لا كره مروان ليا عمره ما وجع قلبي كده أنا مش قادرة استحمل اني ما اشوفش أدم عايزة أشوفه يا ميرنا 
ميرنا ..بتمسد علي شعر رنا ....اهدي يا رنا يا حبيبتي كل حاجة ف بدايتها صعبة بس بعد كده كل حاجة بتكون طبيعية وبنتعود ع البعد قومي كلي حاجة عشان خاطري انتي الفترة دي مش بتاكلي خالص حرام عليكي نفسك
رنا ....كل ما افتكر أنه أدم خيرني اني البس الحجاب أو اسيبه وانا اخترت اني اسيبه بكون هتجنن يا ميرنا 
وفجأة باب شقة رنا  يخبط
ميرنا فتحت....نعم في حاجة
هشام ....عايز اقابل رنا لو سمحتي 
ميرنا ...اتفضل 
دخل. هشام وشاف رنا اللي الحزن غير ملامحها خالص
هشام ...ايه جو الكأبة اللي انتي عايشة فيه دا مالك انتي ماكنتيش كده ابدا من أيام الجامعة. كنتي البنت المرحة اللي  ضرباها طناش ...ياعيني ع الحلو لما تبهدله الايام
رنا ...بزهق.....عايز ايه يا هشام 
هشام ...عندي ليكي ديل(اتفاق) ايه رأيك ف اللي يرجعلك أدم لغاية عندك
رنا بلهفة ...ازاي 
هشام ...عايزك توقعي بينه وبين حبيبة تفضلي وراه لغاية ما يحن وانا عارفه قلبه رهيف ومش هيستحمل وظهورك ف حياته تاني هيفرق اوي معاه 
رنا...هشام أنا غلطت غلطة زمان لما بعت أدم بالفلوس ليك فاكر لما ضحكت عليا وقولتلي انك هتسرق بضاعة من مخزنه وانا جبتلك مفاتيح المستودع ومفاتيح غرفة المراقبة  مقابل نص مليون جنيه 
عارف ايه اللي حصل بعد كده شركة أدم انهارت وبسبب انهيارها أدم اتجوز حبيبة وضاع من أيدي يعني أنا اللي ضيعت أدم يا هشام بسبب طمعي 
هشام ....وجاتلك الفرصة ترجعيه قلتي ايه بقا فكري ما تتصرعيش  انا لولا باقي عليكي ما كنتش جتلك مانا ممكن اجيب واحدة من الشارع توقع بينهم لكن انتي ليكي سحرك الخاص علي أدم 
رنا ....................يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
في شقة رنا 
هشام ...عندي ليكي ديل(اتفاق) ايه رأيك ف اللي يرجعلك أدم لغاية عنك
رنا بلهفة ...ازاي 
هشام ...عايزك توقعي بينه وبين حبيبة تفضلي وراه لغاية ما يحن وانا عارفه قلبه رهيف ومش هيستحمل وظهورك ف حياته تاني هيفرق اوي معاه 
رنا...هشام أنا غلطت غلطة زمان لما بعت أدم بالفلوس ليك فاكر لما ضحكت عليا وقولتلي انك هتسرق بضاعة من مخزنه وانا جبتلك مفاتيح المستودع ومفاتيح غرفة المراقبة  مقابل نص مليون جنيه 
عارف ايه اللي حصل بعد كده شركة أدم انهارت وبسبب انهيارها أدم اتجوز حبيبة وضاع من أيدي يعني أنا اللي ضيعت أدم يا هشام بسبب طمعي 
هشام ....وجاتلك الفرصة ترجعيه قلتي ايه بقا فكري ما تتصرعيش  انا لولا باقي عليكي ما كنتش جتلك مانا ممكن اجيب واحدة من الشارع توقع بينهم لكن انتي ليكي سحرك الخاص علي أدم
رنا ....بهدوء....اطلع برا يا هشام انا بعت أدم مرة ليك مش هبيعه تاني
هشام ....انتي غبية المرة دي أنا مش قاصد أدم يا رنا أنا عايز حبيبة فكري مش هتندمي 
رنا حطت ايديها علي ودانها وغمضت عينيها ...وقال بصوت عالي .....اطلع برا يا هشام برا برا انت شيطان
قام هشام ماسك رنا من شعرها وهي بصتله وبرقت وكانت ببتتألم....
هشام ....اسم الله علي الملاك اللي طالع منك يا روح امك انتي هتوافقي غصب عنك بالذوق بالعافية هتوافقي 
في اللحظة دي كانت ميرنا خارجة بالعصير قامت رمته علي الارض وجريت مسكت ف هشام
ميرنا ....سيبها يا حيوان انت مين اصلا سيبها .كانت بتضرب فيه بقبضتها
هشام دفع ميرنا وقال لرنا  ...أنا هاسيبك تفكري وهجيلك تاني ...سلام يا قطة 
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
طبعا أدم بدأ تنفيذ مشروع ارض الاحلام وهو دلوقتي مشغول جدا مش هادي ابدا بيجري يمين وشمال في موقع البناء رغم أنه عنده مكتب مكيف هناك إلا أنه بيقضي يومه كله وسط العمال تحت الشمس بيشرف علي كل حاجة بنفسه...وطبعا دي حاجة طبيعية لما يكون شغلك هو شغفك وادم عنده شغف كبير بالهندسة ومبدع بجد 
وفي يوم رجع أدم بعد يوم طويل من شغله وكان ظاهر عليه الإرهاق الشديد شكله كان واخد ضربة شمس
في شقة أدم
وصل أدم الشقة 
أدم ...السلام عليكم. يا حورية
حبيبة ...حمدالله ع السلامة يا حبيبي اكلت 
أدم ...اممم..اكلت مع العمال 
حبيبة....انت دماغك ناشفة يا آدم أنا قلتلك ميت مرة خد علبة الغدا معاك انت رافض
أدم .... حبيبة هو أنا ف كي جي تو عشان اخد علبة غدا وبعدين هبقي محرج وسط العمال ..ريحي نفسك يا حوريتي أنا بتصرف ماتقلقيش 
حبيبة...أدم ليه حاسة انك مرهق وتعبان 
أدم ....أنا كمان حاسس اني عايز انام .أنا هادخل اخد شاور وصلي المغرب وبعدين انام ..ماتصحنيش إلا لما  اصحي  لوحدي تمام 
حبيبة ...اوك  يا حبيبي
وفعلا أدم نام وحبيبة استنت كتير بس أدم ما فاقش قلقت عليه ودخلت الأوضة تشوفه لقت وشه احمر وجبينه كله عرق حطت ايدها علي جبينه لقته سخن جدا قامت جابت ميه ساقعة وعملتله كمادات وفجأة.....
أدم بدأ يهلوس ويتكلم وهو نايم .....رنا لا رنا تعالي رنااا
حبيبة سمعت أدم بيقول اسم رنا حست بسكين طعنتها ف قلبها كملت كمادات بس كانت مقهورة اوي لدرجة أنها بكت 
معقول أدم لسة بيحب رنا 
وبعد مرور وقت 
أدم بدأ يفوق بص لقي حبيبة قاعدة علي كرسي ونايمة وفي كمادات علي راسه (صاحي بعد ما عكيت الدنيا 🤣🤣)
أدم مسك ايد حبيبة .....حبيبة حبيبة اصحي 
حبيبة نومها خفيف صحيت علي طول وقامت ساحبة أيدها من أيده وقالت بحزن
.....انت كويس دلوقتي 
أدم ...هو أنا كنت تعبان
حبيبة ....كان عندك حرارة بس الحمد لله شكلها نزلت وقامت وقفت 
أدم ....حبيبة رايحة فين تعالي نامي شكلك مانمتيش 
حبيبة .....بنفس الحزن.....أنا هقرا قرآن في الصالة
أدم ....لا تعالي اقري هنا جمبي
حبيبة خلاص مش قادرة تضغط علي أعصابها .....فقالت بصوت عالي
..........لا أنا هاقرا برا ولا كل حاجة انت عايزها تمشي بمزاجك
أدم انصدم هي مش بتتعصب بسهولة وصوتها مابيعلاش  ابدا
.......حبيبة مالك هو حصل حاجة انا زعلتك 
حبيبة ......بغضب وبصوت عالي برضو.....لا مافيش اي حاجة وانت عمرك ما بتزعل حد ولسة هتمشي بس اترعبت من صوت أدم اللي فقد أعصابه من المجنونة دي 
أدم......انتي بتزعقي ليه دلوقتي مالك اتجننتي ولا ايه  
حبيبة ...... ممكن أسألك سؤال يا آدم ...انت اتجوزتني ليه انت عمرك ما شفتني ولا كنت تعرفني  قبل كده
أدم......ممكن أنا أسألك سؤال      حبيبة ...لا جاوب الاول
أدم ....لا هسأل انتي ايه اللي خلاكي تسألي عن الموضوع دا
حبيبة ...عايزة اعرف انت اتجوزتني ليه 
أدم ....عشان ابوكي يساعدني اني انقذ شركتي 
حبيبة .....امممم ...قول كده جواز مصلحة يعني 
أدم ....كان كده ف البداية بس  انتي عارفة اني حبيتك
حبيبة....حبتني اه فعلا....عمتا يا آدم الشخص اللي انت كنت عامل حساب لزعله مات خلاص طلقني واتجوز البنت اللي انت لسة بتحبها 
أدم ...هيتجنن ...ومين بقا أن شاء الله اللي انا لسة بحبها 
حبيبة ...رنا ...اول ما قالت رنا أدم ابتسم لأنها بتغير عليه 
بس هي فهمت أنه ابتسم لما سمع اسم رنا 
فنزلت دموعها تلقائي
أدم مش بيستحمل يشوفها بتعيط بتبقا زي الاطفال قام اتحامل علي نفسه ووقف وراح ناحيتها وحضنها بهدوء كأنها بنته 
أدم .....ايه اللي خلاكي تفكري في رنا دلوقتي
حبيبة وهي بتعيط .....الاستاذ اللي طول الليل بيحلم بيها ويقول ف اسمها
أدم ابتسم ....طب هو أنا لو حلمت بعفريت وصرخت وقلت عفريت ابقي بحبه 
حبيبة .....بصت له وقالت. ......لا
أدم...ابتسم الحمدلله انك بدأتي تفهمي ..وبعدين أنا كنت بحلم حلم وكنت هحكيه للشيخة حبيبة عشان تفسره 
حبيبة......حد قالك اني أنا الشيخ ابو زر المغربي 
أدم ضحك .....مش انتي من أولياء الله الصالحين 
حبيبة....ما اقدرش اقول كده عن نفسي (ولا تزكوا أنفسكم هو أعلم بمن اتقي )
بس انت حلمت ايه 
أدم ...حلمت أنه رنا بتلعب وتتنطط جمب حفرة فيها نار وانا بزعقلها عشان تبعد عن النار بس هو دا كل الموضوع يا مدام
حبيبة ...احم ..اقدر اقولك انها ممكن تكون واقعة ف مشكلة وانت هتحاول تساعدها
أدم ....بركاتك يا شيخة حبيبة
حبيبة ضحكت وضربته ....أنا مش عارفة ازاي انت بتمتص غضبي كده 
أدم قام قرب وباسها ببطء شديد وقال لها ...بامتصه كده 
حبيبة اتصدمت من رقته 
وهو ضحك واتجه للحمام وهو بيقول
.....حبيبة فوقي  وتمالكي اعصابك وروحي اتوضي الفجر بيأذن ...
حبيبة ...ها اه الفجر صح
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الصبح بقا 
أدم راح الشركة اللي كان مرحاهش من أسبوع لانه مشغول في موقع مشروع ارض الاحلام
طلب من السكرتيرة ميرنا تجيبله ملفات الأسبوع كله وأثناء ماهو بيطلع عليها 
الباب خبط دخلت بنت لابسة دريس محتشم ولابسة حجاب رقيق
أدم بص واتفاجئ لما شافها
 ادم وقف مكانه .....رنااا انتي اتحجبتي مبروك ربنا يثبتك
رنا والحزن اثر فيها بجد ....الله يبارك فيك يا آدم ممكن اقعد
أدم ....اتفضلي 
رنا ......ادم أنا عايزة أقولك علي حاجة ..خلي بالك علي حبيبة 
أدم .....بقلق ...انتي بتقولي كده ليه
رنا ....هشام جا لي البيت امبارح وكان عايزني أوقع بينكم ولما رفضت هددني وقالي أنه هيخليني اوافق غصب عني 
أدم كور أيده وخبطها علي المكتب......لااااا هشام الكلب دا زودها اوي أنا هروحله
رنا ....لا يا آدم أنا عارفة حاجة علي هشام تدخله السجن بس مش هقدر اقول اي حاجة دلوقتي الا لما اخلص إجراءات سفري ..أنا مسافرة ل بابا ومراته وأخواتي قررت اعيش معاهم في السعودية لذلك عشان اكون في امان مش هقول حاجة الا لما اكون هسافر ف نفس اليوم
أدم......رنا بجد شكرا بس نصيحة مني لو جالك هشام تاني وطلب منك نفس الطلب انك توقعي بيني وبين مراتي وافقي عشان يبعد عنك
رنا سمعت كلمة مراتي وحست بوجع ف قلبها ودموعها خلاص هتنزل فلحقت نفسها
رنا ....وقفت بسرعة ..أنا هامشي يا آدم وبصت له شوية ومشيت علي طول وهي خارجة كان مروان داخل
رنا ....ازيك يا مروان          مروان ....كويس مبروك الحجاب يارب تعملي بيه 
رنا .....مروان أنا آسفة علي اي حاجة عملتها وضايقتك 
مروان اندهش دي رنا بجد ولا شبهها ....حصل خير 
رنا مشيت علي طول
مروان دخل لادم المكتب 
مروان بشك ....ياتري الباشا له علاقة بالحجاب 
أدم .....انت بتلمح لايه فاكر اني أنا اللي قلت لرنا تتحجب 
مروان ....اسمع يا آدم انت معاك بنت جوهرة اوعي تغلط يا صاحبي وتخونها 
أدم ......انت بتقول ايه مالك كده قالبها دراما يابني كل الموضوع ........وحكي أدم لمروان كل اللي قالته حبيبة 
مروان .....يابن ال****** بقا كده ..بس رنا شكلها مكسور اوي 
أدم ....ربنا يوفقها ف حياتها مسافرة لوالدها 
مروان .....بقلك امتي هتحنوا عليا واجي أخطب ست الحسن والبغال اختك
أدم .....ما تحترم نفسك يالا ...والله لاقولها 
مروان .....لا يا صاحبي ارجوك هو احنا فينا من كده هنفتن علي بعض علي اخر الزمن 
أدم ....اه عشان تتربي 
مروان ...مانا لو رايح اخطب الاميرة ديانا مش هتركن الركنة السودة دي 
ادم......خلاص بابا مستنيك انهاردة بالليل 
مروان ......هتيجي انت وابلة حبيبة عشان تبقي ولي امري صح
ادم ...ابلة حبيبة!!!!! دانت قد أبوها ..وبعدين ايه ولي امري دي أحنا في مدرسة السعدية بويز(boys )
خلاص بالليل اجهز وكلمني وانا وحبيبة هنسبقك علي هناك
مروان بهزار......داكور يا حج.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
أدم خلص شغله وركب عربيته وراح ع البيت 
وصل الشقة طلع مفاتيحه ودخل الشقة 
أدم ....حبيبة .....حورية .....يا حورية  ....أدم اتصدم لما شاف حبيبة واقعة ع الأرض عند المطبخ ومغمي عليها 
أدم ....حبيبةااااااااااااااااا...............يتبع 
&&&&&&&&&&&&&
البارت الرابع عشر (عايزه تفاعل حلو كده زيكم البارت ده ضرب نااار 🔥🔥
متنسوش تصلو على النبي ويلا بينا 🤍🤍🤍
#جعلتني_ملتزما
أدم خلص شغله وركب عربيته وراح ع البيت 
وصل الشقة طلع مفاتيحه ودخل الشقة 
أدم ....حبيبة .....حورية .....يا حورية  ....أدم اتصدم لما شاف حبيبة واقعة ع الأرض عند المطبخ ومغمي عليها 
أدم ....حبيبةااااااااااااااااا
قام جري عليها بسرعة وشالها وحطها ع السرير وجري علي دكتور جارهم هو في اللحظة دي نسي أنه حبيبة منتقبة ومش بتتكشف علي دكاترة رجالة 
أدم خبط علي الدكتور نادر اللي في الدور اللي تحت شقتهم ....
أدم وهو بياخد نفسه بالعافية .....دكتور نادر لو سمحت الحقني مراتي مغمي عليها فوق 
نادر اخد معداته وطلع مع أدم
في الشقة 
كشف الدكتور علي حبيبة واثناء ما بيكشف عليها هي بدأت تفوق واتصدمت لما  شافت شخص غريب وهي نايمة قدامه وبصت لادم بعتاب 
الدكتور ....مبروك يا باشمهندس المدام حامل 
أدم ...ايه حامل ..قول والمصحف 
الدكتور ....نعمممم؟؟؟؟!!! تمالك اعصابك  يا باشمهندس وخد هات لها الادوية دي .يلا سلام عليكم 
الدكتور خرج ومعاه أدم وصله لغاية الباب ورجع تاني لحبيبة جري لقاها منهارة في البكاء 
أدم بدهشة ...مالك يا حورية دي دموع الفرح ولا ايه
حبيبة ....أنا مش مسمحاك يا آدم انت ازاي تخلي دكتور يكشف عليا ما جبتش ليه دكتوره 
أدم ......يااا حورية انا كنت ف ايه ولا ايه دانا كنت هتجنن لما لقيتك واقعة ع الأرض جه ف دماغي الف سيناريو 
حبيبة وعياطها زاد هيرمونات الحمل بقا منكدة عليها 
...لا مش هسمحك مش هسمحك وابعد عني 
أدم قام حضنها ....كده برضو يا حوريتي عايزة تحرميني من اجمل لحظة اي حد بيتمناها 
حبيبة ....وهي بتعيط ...أنا آسفة يا آدم بس مش عارفة ليه عايزة اعيط وخلاص 
أدم .....عادي يا حورية تعالي تعالي ف حضني وعيطي براحتك تعالي يا ختي 
حبيبة حضنته ..وفجأة بعد ما كانت بتعيط ضحكت وقالت. 
أدم أنا هبقي أم مش مصدقة الحمدلله الحمدلله يارب 
أدم ...يا بخته             حبيبة ....البيبي ليه يعني
أدم .....طبعا ما هو اللي يبقي أمه البسكوتة دي يبقي يا بخته
حبيبة ابتسمت ....ربنا يخليك ليا يا آدم ..
أدم ....حبيبة هو انتي حاسة كده كام بيبي في بطنك
حبيبة ...بصدمة ....نعم يعني ايه كام بيبي هو اكيد واحد 
أدم ....لا أنا عايز اتنين ماليش فيه اتصرفي لازم يبقو اتنين
حبيبة...يا سلام ولو واحد يبقي لا ..قول الحمدلله يا آدم أنه ربنا كرمنا
أدم حضنها وباس راسها....أنا بهزر يا قلبي ...الحمدلله انك ف حياتي اصلا
أدم .....بالحق هتقدري تروحي معايا عند بابا انهاردة مروان هيقرا الفاتحة علي كارما وكان عايزني ابقي معاه هو مالوش حد هنا ف مصر غيري
حبيبة ...طبعا يا حبيبي اقدر أنا هاقوم البس
أدم ...اعملي حسابك يا حبيبة جهزي شنطتك احنا هنقعد عند اهلي لغاية ما تولدي أنا مش هقدر أسيبك لوحدك تاني 
هكون قلقان عليكي 
حبيبة ...بفرحة ..بجد يا آدم الله انا بحب اوي اقعد عند ماما زهرة وكارما 
أدم .....بهزار ...طب وادم لا ما بتحبيش تقعدي معاه 
حبيبة .....لا ما بحبش انت دمك تقيل 
أدم ....كده ماااااشي يا حبيبة أنا هاروح لرنا 
حبيبة ...سمعت كده وكانت هتتجنن وبدأت تضرب ف أدم وهو يضحك
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في المساء 
في فيلا الالفي 
وصل أدم وحبيبة وكان معاهم شنط كتير واول ما قالوا خبر حمل حبيبة كلهم فرحوا جدا وبيدلعوها دلع  مافيش بعده
وبعد فترة جه مروان استقبلوه وقعد مروان وادم ومنير وزهرة أما عن كارما وحبيبة فكانوا في أوضة كارما مستنين حد ينادي لهم 
في الصالة
الكل ساكت الصمت هو سيد الموقف وادم ومروان بيبوصوا لبعض وساكتين 
منير ....احم نورت يا مروان
مروان ....شكرا يا منير بيه 
منير ....لا منير بيه ايه بقا قلي يا عمي 
أدم .....بص يا حج الحوار اللي يفقع المرارة دا فكك منه انت وهو  أحنا كلنا عارفين انه مروان جي يتقدم ويقرا فاتحة فيلا نقرأ الفاتحة علي كده وبلاش رسميات
وفعلا فروا الفاتحة وجات كارما وحبيبة وقعدوا قعدة عائلية جميلة 
مروان ....عمي أنا عايز اكتب كتابي علي كارما
منير ...وليه مستعجل البنت لسة في اولي جامعة 
مروان ....أنا عارف بس بصراحة يا عمي ابنك هيعقدني ف حياتي ومش هيخليني لا اكلم كارما ولا اخرج معاها
منير وزهرة ضحكوا وادم بص لمروان ورفع حواجبه وقال 
..بقي كده عايز تكتب كتاب عشان تتحداني برضو مش هخليها  تخرج معاك يا مروان يا شاكر 
مروان ...لا كده كتير بقا انا عايز اتجوز يا عمي 
منير ....اهدي يا آدم وانت يا مروان خد خطيبتك واقعدوا ف التراث الجو جميل برا 
مروان اخد كارما اللي كانت مكسوفة ووشها ف الأرض وقعدوا ف التراث 
مروان ....الحمدلله انك وافقتي كنت خايف تعانديني وترفضي يا كرملة
كارما ....انت بتحبني بجد يا مروان ولا خطبتني عشان أدم 
مروان .....خطبتك عشان أدم 
كارما بصتله بصدمة.....ايه
مروان .......انتي عبيطة في حد بيجامل صاحبه فيتجوز أخته .
كارما انا بحبك بحبك من لما كنتي طفلة صغيرة بس ما كانش ينفع اخون صاحبي اللي فتح لي بيته واقولك اني بحبك. فهمتي أنا ليه اتصرفت معاكي بقسوة زمان لاني حطيت نفسي مكان آدم لو كان عرف ..
كارما ......توعدني انك تنسيني اهانتك ليا زمان 
مروان بحب ...اوعدك اني انسيكي اسمك لو عايزة كمان
وتمت خطوبة مروان وكارما ف جو عائلي جميل 
&&&&&&&&&&&&&
في الصبح 
في شركة العدلي
........يا باشا بقلك تقريبا المعمل الجنائى اتوصل لحاجة ومش بعيد الحاجة دي تضرك انت أنا ما قدرتش اعرف هما اتوصلوا لايه بس هحاول اعرف 
هشام ....يعني ايه يعني أنا ف خطر دلوقتي انطق 
احد رجاله....ماعرفش يا باشا بس لازم تاخد احتياطك 
هشام .....اسمع انا هسافر برا مصر بس قبل ما اسافر لازم اخدها معايا 
لذلك اسمع انا هكلفك بمهمة تنفذها بالحرف الواحد انت  فاهم مش عايز غلطة لأنها فيها روحك
....تمام يا باشا انت تؤمر
هشام..........
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الفيلا 
أدم كان خلاص لابس وخارج ع الشغل 
أدم ....حبيبة جبتلك هدية بمناسبة انك هتبقي ماما 
حبيبة فرحت ...بجد يا آدم 
أدم ...طلع سلسلة من جيبه مكتوب عليها أدم ولبسها لحبيبة  وقالها .بتحذير .....اوعي يا حبيبة تقلعي السلسلة دي مهما حصل انتي فاهمة
حبيبة ....خافت من طريقة كلامه .....حاضر 
وسابها وراح الشغل 
طبعا أدم راح الموقع الاول وبعدها رجع الشركة اذن الضهر صلي أدم ولسة هيقف لقي حبيبة جابت له الغدا وجاية 
أدم اتعصب.....حبيبة ايه اللي جابك أنا مش قلتلك قبل كده مش عايز زفت غدا  وماتخرجيش تاني من البيت لوحدك
حبيبة عيطت ....أنا غلطت ف ايه يا آدم لما بهتم باكلك 
أدم .....أنا اسف يا حبيبة انتي ماغلطيش  بس انا خايف عليكي يا حورية وبعدين انتي دلوقتي حامل يعني لازم تاخدي بالك من نفسك اكتر من كده وبعدين يا سيتي خلاص أنا هبقي اخد علبة الغدا معايا كل يوم وانا خارج خلاص بقا متزعليش
حبيبة ....انا مش بقدر ازعل منك ابدا وانت عارف 
أدم ....ولا انا بعرف ازعل من حوريتي خلاص تعالي اوصلك للعربية عشان عندي اجتماع مهم دلوقتي اوك 
حبيبة ابتسمت واتشعبطت ف دراعه ...اوك
وفعلا أدم وصل حبيبة لغاية عربيتها ووصي حسن السواق أنه يمشي بهدوء لأنها حامل
اثناء ما السواق ماشي بالعربية طلع فجاءة قدامه واحد غرقان بدمه حبيبة قلبها طيب طلبت من عم حسن يوقف
حبيبة ....عم حسن وقف بسرعة أنقذ الشاب يا عيني شكله عامل حادثة خد المية دي يمكن تحتاجها 
حسن سمع كلامها ونزل واول ما نزل الشاب اللي غرقان بدمه ضرب حسن علي دماغه بشومة ورماه علي جمب وراح لحبيبة رشلها حاجة فقدت وعيها علي طول وشالها واخدها في عربيته وطلع بيها علي مكان بعيد جدا
&&&&&&&&&&&&&&
في مكان مجهول الشاب اخد حبيبة ونيمها ع السرير وكانت لسة فاقدة الوعي وفجأة 
هشام..........اخيرا وصلتي مكانك الحقيقي يا حبيبة قلبي.......يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
في شقة رنا 
هشام ...عندي ليكي ديل(اتفاق) ايه رأيك ف اللي يرجعلك أدم لغاية عنك
رنا بلهفة ...ازاي 
هشام ...عايزك توقعي بينه وبين حبيبة تفضلي وراه لغاية ما يحن وانا عارفه قلبه رهيف ومش هيستحمل وظهورك ف حياته تاني هيفرق اوي معاه 
رنا...هشام أنا غلطت غلطة زمان لما بعت أدم بالفلوس ليك فاكر لما ضحكت عليا وقولتلي انك هتسرق بضاعة من مخزنه وانا جبتلك مفاتيح المستودع ومفاتيح غرفة المراقبة  مقابل نص مليون جنيه 
عارف ايه اللي حصل بعد كده شركة أدم انهارت وبسبب انهيارها أدم اتجوز حبيبة وضاع من أيدي يعني أنا اللي ضيعت أدم يا هشام بسبب طمعي 
هشام ....وجاتلك الفرصة ترجعيه قلتي ايه بقا فكري ما تتصرعيش  انا لولا باقي عليكي ما كنتش جتلك مانا ممكن اجيب واحدة من الشارع توقع بينهم لكن انتي ليكي سحرك الخاص علي أدم
رنا ....بهدوء....اطلع برا يا هشام انا بعت أدم مرة ليك مش هبيعه تاني
هشام ....انتي غبية المرة دي أنا مش قاصد أدم يا رنا أنا عايز حبيبة فكري مش هتندمي 
رنا حطت ايديها علي ودانها وغمضت عينيها ...وقال بصوت عالي .....اطلع برا يا هشام برا برا انت شيطان
قام هشام ماسك رنا من شعرها وهي بصتله وبرقت وكانت ببتتألم....
هشام ....اسم الله علي الملاك اللي طالع منك يا روح امك انتي هتوافقي غصب عنك بالذوق بالعافية هتوافقي 
في اللحظة دي كانت ميرنا خارجة بالعصير قامت رمته علي الارض وجريت مسكت ف هشام
ميرنا ....سيبها يا حيوان انت مين اصلا سيبها .كانت بتضرب فيه بقبضتها
هشام دفع ميرنا وقال لرنا  ...أنا هاسيبك تفكري وهجيلك تاني ...سلام يا قطة 
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
طبعا أدم بدأ تنفيذ مشروع ارض الاحلام وهو دلوقتي مشغول جدا مش هادي ابدا بيجري يمين وشمال في موقع البناء رغم أنه عنده مكتب مكيف هناك إلا أنه بيقضي يومه كله وسط العمال تحت الشمس بيشرف علي كل حاجة بنفسه...وطبعا دي حاجة طبيعية لما يكون شغلك هو شغفك وادم عنده شغف كبير بالهندسة ومبدع بجد 
وفي يوم رجع أدم بعد يوم طويل من شغله وكان ظاهر عليه الإرهاق الشديد شكله كان واخد ضربة شمس
في شقة أدم
وصل أدم الشقة 
أدم ...السلام عليكم. يا حورية
حبيبة ...حمدالله ع السلامة يا حبيبي اكلت 
أدم ...اممم..اكلت مع العمال 
حبيبة....انت دماغك ناشفة يا آدم أنا قلتلك ميت مرة خد علبة الغدا معاك انت رافض
أدم .... حبيبة هو أنا ف كي جي تو عشان اخد علبة غدا وبعدين هبقي محرج وسط العمال ..ريحي نفسك يا حوريتي أنا بتصرف ماتقلقيش 
حبيبة...أدم ليه حاسة انك مرهق وتعبان 
أدم ....أنا كمان حاسس اني عايز انام .أنا هادخل اخد شاور وصلي المغرب وبعدين انام ..ماتصحنيش إلا لما  اصحي  لوحدي تمام 
حبيبة ...اوك  يا حبيبي
وفعلا أدم نام وحبيبة استنت كتير بس أدم ما فاقش قلقت عليه ودخلت الأوضة تشوفه لقت وشه احمر وجبينه كله عرق حطت ايدها علي جبينه لقته سخن جدا قامت جابت ميه ساقعة وعملتله كمادات وفجأة.....
أدم بدأ يهلوس ويتكلم وهو نايم .....رنا لا رنا تعالي رنااا
حبيبة سمعت أدم بيقول اسم رنا حست بسكين طعنتها ف قلبها كملت كمادات بس كانت مقهورة اوي لدرجة أنها بكت 
معقول أدم لسة بيحب رنا 
وبعد مرور وقت 
أدم بدأ يفوق بص لقي حبيبة قاعدة علي كرسي ونايمة وفي كمادات علي راسه (صاحي بعد ما عكيت الدنيا 🤣🤣)
أدم مسك ايد حبيبة .....حبيبة حبيبة اصحي 
حبيبة نومها خفيف صحيت علي طول وقامت ساحبة أيدها من أيده وقالت بحزن
.....انت كويس دلوقتي 
أدم ...هو أنا كنت تعبان
حبيبة ....كان عندك حرارة بس الحمد لله شكلها نزلت وقامت وقفت 
أدم ....حبيبة رايحة فين تعالي نامي شكلك مانمتيش 
حبيبة .....بنفس الحزن.....أنا هقرا قرآن في الصالة
أدم ....لا تعالي اقري هنا جمبي
حبيبة خلاص مش قادرة تضغط علي أعصابها .....فقالت بصوت عالي
..........لا أنا هاقرا برا ولا كل حاجة انت عايزها تمشي بمزاجك
أدم انصدم هي مش بتتعصب بسهولة وصوتها مابيعلاش  ابدا
.......حبيبة مالك هو حصل حاجة انا زعلتك 
حبيبة ......بغضب وبصوت عالي برضو.....لا مافيش اي حاجة وانت عمرك ما بتزعل حد ولسة هتمشي بس اترعبت من صوت أدم اللي فقد أعصابه من المجنونة دي 
أدم......انتي بتزعقي ليه دلوقتي مالك اتجننتي ولا ايه  
حبيبة ...... ممكن أسألك سؤال يا آدم ...انت اتجوزتني ليه انت عمرك ما شفتني ولا كنت تعرفني  قبل كده
أدم......ممكن أنا أسألك سؤال      حبيبة ...لا جاوب الاول
أدم ....لا هسأل انتي ايه اللي خلاكي تسألي عن الموضوع دا
حبيبة ...عايزة اعرف انت اتجوزتني ليه 
أدم ....عشان ابوكي يساعدني اني انقذ شركتي 
حبيبة .....امممم ...قول كده جواز مصلحة يعني 
أدم ....كان كده ف البداية بس  انتي عارفة اني حبيتك
حبيبة....حبتني اه فعلا....عمتا يا آدم الشخص اللي انت كنت عامل حساب لزعله مات خلاص طلقني واتجوز البنت اللي انت لسة بتحبها 
أدم ...هيتجنن ...ومين بقا أن شاء الله اللي انا لسة بحبها 
حبيبة ...رنا ...اول ما قالت رنا أدم ابتسم لأنها بتغير عليه 
بس هي فهمت أنه ابتسم لما سمع اسم رنا 
فنزلت دموعها تلقائي
أدم مش بيستحمل يشوفها بتعيط بتبقا زي الاطفال قام اتحامل علي نفسه ووقف وراح ناحيتها وحضنها بهدوء كأنها بنته 
أدم .....ايه اللي خلاكي تفكري في رنا دلوقتي
حبيبة وهي بتعيط .....الاستاذ اللي طول الليل بيحلم بيها ويقول ف اسمها
أدم ابتسم ....طب هو أنا لو حلمت بعفريت وصرخت وقلت عفريت ابقي بحبه 
حبيبة .....بصت له وقالت. ......لا
أدم...ابتسم الحمدلله انك بدأتي تفهمي ..وبعدين أنا كنت بحلم حلم وكنت هحكيه للشيخة حبيبة عشان تفسره 
حبيبة......حد قالك اني أنا الشيخ ابو زر المغربي 
أدم ضحك .....مش انتي من أولياء الله الصالحين 
حبيبة....ما اقدرش اقول كده عن نفسي (ولا تزكوا أنفسكم هو أعلم بمن اتقي )
بس انت حلمت ايه 
أدم ...حلمت أنه رنا بتلعب وتتنطط جمب حفرة فيها نار وانا بزعقلها عشان تبعد عن النار بس هو دا كل الموضوع يا مدام
حبيبة ...احم ..اقدر اقولك انها ممكن تكون واقعة ف مشكلة وانت هتحاول تساعدها
أدم ....بركاتك يا شيخة حبيبة
حبيبة ضحكت وضربته ....أنا مش عارفة ازاي انت بتمتص غضبي كده 
أدم قام قرب وباسها ببطء شديد وقال لها ...بامتصه كده 
حبيبة اتصدمت من رقته 
وهو ضحك واتجه للحمام وهو بيقول
.....حبيبة فوقي  وتمالكي اعصابك وروحي اتوضي الفجر بيأذن ...
حبيبة ...ها اه الفجر صح
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الصبح بقا 
أدم راح الشركة اللي كان مرحاهش من أسبوع لانه مشغول في موقع مشروع ارض الاحلام
طلب من السكرتيرة ميرنا تجيبله ملفات الأسبوع كله وأثناء ماهو بيطلع عليها 
الباب خبط دخلت بنت لابسة دريس محتشم ولابسة حجاب رقيق
أدم بص واتفاجئ لما شافها
 ادم وقف مكانه .....رنااا انتي اتحجبتي مبروك ربنا يثبتك
رنا والحزن اثر فيها بجد ....الله يبارك فيك يا آدم ممكن اقعد
أدم ....اتفضلي 
رنا ......ادم أنا عايزة أقولك علي حاجة ..خلي بالك علي حبيبة 
أدم .....بقلق ...انتي بتقولي كده ليه
رنا ....هشام جا لي البيت امبارح وكان عايزني أوقع بينكم ولما رفضت هددني وقالي أنه هيخليني اوافق غصب عني 
أدم كور أيده وخبطها علي المكتب......لااااا هشام الكلب دا زودها اوي أنا هروحله
رنا ....لا يا آدم أنا عارفة حاجة علي هشام تدخله السجن بس مش هقدر اقول اي حاجة دلوقتي الا لما اخلص إجراءات سفري ..أنا مسافرة ل بابا ومراته وأخواتي قررت اعيش معاهم في السعودية لذلك عشان اكون في امان مش هقول حاجة الا لما اكون هسافر ف نفس اليوم
أدم......رنا بجد شكرا بس نصيحة مني لو جالك هشام تاني وطلب منك نفس الطلب انك توقعي بيني وبين مراتي وافقي عشان يبعد عنك
رنا سمعت كلمة مراتي وحست بوجع ف قلبها ودموعها خلاص هتنزل فلحقت نفسها
رنا ....وقفت بسرعة ..أنا هامشي يا آدم وبصت له شوية ومشيت علي طول وهي خارجة كان مروان داخل
رنا ....ازيك يا مروان          مروان ....كويس مبروك الحجاب يارب تعملي بيه 
رنا .....مروان أنا آسفة علي اي حاجة عملتها وضايقتك 
مروان اندهش دي رنا بجد ولا شبهها ....حصل خير 
رنا مشيت علي طول
مروان دخل لادم المكتب 
مروان بشك ....ياتري الباشا له علاقة بالحجاب 
أدم .....انت بتلمح لايه فاكر اني أنا اللي قلت لرنا تتحجب 
مروان ....اسمع يا آدم انت معاك بنت جوهرة اوعي تغلط يا صاحبي وتخونها 
أدم ......انت بتقول ايه مالك كده قالبها دراما يابني كل الموضوع ........وحكي أدم لمروان كل اللي قالته حبيبة 
مروان .....يابن ال****** بقا كده ..بس رنا شكلها مكسور اوي 
أدم ....ربنا يوفقها ف حياتها مسافرة لوالدها 
مروان .....بقلك امتي هتحنوا عليا واجي أخطب ست الحسن والبغال اختك
أدم .....ما تحترم نفسك يالا ...والله لاقولها 
مروان .....لا يا صاحبي ارجوك هو احنا فينا من كده هنفتن علي بعض علي اخر الزمن 
أدم ....اه عشان تتربي 
مروان ...مانا لو رايح اخطب الاميرة ديانا مش هتركن الركنة السودة دي 
ادم......خلاص بابا مستنيك انهاردة بالليل 
مروان ......هتيجي انت وابلة حبيبة عشان تبقي ولي امري صح
ادم ...ابلة حبيبة!!!!! دانت قد أبوها ..وبعدين ايه ولي امري دي أحنا في مدرسة السعدية بويز(boys )
خلاص بالليل اجهز وكلمني وانا وحبيبة هنسبقك علي هناك
مروان بهزار......داكور يا حج.
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
أدم خلص شغله وركب عربيته وراح ع البيت 
وصل الشقة طلع مفاتيحه ودخل الشقة 
أدم ....حبيبة .....حورية .....يا حورية  ....أدم اتصدم لما شاف حبيبة واقعة ع الأرض عند المطبخ ومغمي عليها 
أدم ....حبيبةااااااااااااااااا...............يتبع 
&&&&&&&&&&&&&
البارت الرابع عشر (عايزه تفاعل حلو كده زيكم البارت ده ضرب نااار 🔥🔥
متنسوش تصلو على النبي ويلا بينا 🤍🤍🤍
#جعلتني_ملتزما
أدم خلص شغله وركب عربيته وراح ع البيت 
وصل الشقة طلع مفاتيحه ودخل الشقة 
أدم ....حبيبة .....حورية .....يا حورية  ....أدم اتصدم لما شاف حبيبة واقعة ع الأرض عند المطبخ ومغمي عليها 
أدم ....حبيبةااااااااااااااااا
قام جري عليها بسرعة وشالها وحطها ع السرير وجري علي دكتور جارهم هو في اللحظة دي نسي أنه حبيبة منتقبة ومش بتتكشف علي دكاترة رجالة 
أدم خبط علي الدكتور نادر اللي في الدور اللي تحت شقتهم ....
أدم وهو بياخد نفسه بالعافية .....دكتور نادر لو سمحت الحقني مراتي مغمي عليها فوق 
نادر اخد معداته وطلع مع أدم
في الشقة 
كشف الدكتور علي حبيبة واثناء ما بيكشف عليها هي بدأت تفوق واتصدمت لما  شافت شخص غريب وهي نايمة قدامه وبصت لادم بعتاب 
الدكتور ....مبروك يا باشمهندس المدام حامل 
أدم ...ايه حامل ..قول والمصحف 
الدكتور ....نعمممم؟؟؟؟!!! تمالك اعصابك  يا باشمهندس وخد هات لها الادوية دي .يلا سلام عليكم 
الدكتور خرج ومعاه أدم وصله لغاية الباب ورجع تاني لحبيبة جري لقاها منهارة في البكاء 
أدم بدهشة ...مالك يا حورية دي دموع الفرح ولا ايه
حبيبة ....أنا مش مسمحاك يا آدم انت ازاي تخلي دكتور يكشف عليا ما جبتش ليه دكتوره 
أدم ......يااا حورية انا كنت ف ايه ولا ايه دانا كنت هتجنن لما لقيتك واقعة ع الأرض جه ف دماغي الف سيناريو 
حبيبة وعياطها زاد هيرمونات الحمل بقا منكدة عليها 
...لا مش هسمحك مش هسمحك وابعد عني 
أدم قام حضنها ....كده برضو يا حوريتي عايزة تحرميني من اجمل لحظة اي حد بيتمناها 
حبيبة ....وهي بتعيط ...أنا آسفة يا آدم بس مش عارفة ليه عايزة اعيط وخلاص 
أدم .....عادي يا حورية تعالي تعالي ف حضني وعيطي براحتك تعالي يا ختي 
حبيبة حضنته ..وفجأة بعد ما كانت بتعيط ضحكت وقالت. 
أدم أنا هبقي أم مش مصدقة الحمدلله الحمدلله يارب 
أدم ...يا بخته             حبيبة ....البيبي ليه يعني
أدم .....طبعا ما هو اللي يبقي أمه البسكوتة دي يبقي يا بخته
حبيبة ابتسمت ....ربنا يخليك ليا يا آدم ..
أدم ....حبيبة هو انتي حاسة كده كام بيبي في بطنك
حبيبة ...بصدمة ....نعم يعني ايه كام بيبي هو اكيد واحد 
أدم ....لا أنا عايز اتنين ماليش فيه اتصرفي لازم يبقو اتنين
حبيبة...يا سلام ولو واحد يبقي لا ..قول الحمدلله يا آدم أنه ربنا كرمنا
أدم حضنها وباس راسها....أنا بهزر يا قلبي ...الحمدلله انك ف حياتي اصلا
أدم .....بالحق هتقدري تروحي معايا عند بابا انهاردة مروان هيقرا الفاتحة علي كارما وكان عايزني ابقي معاه هو مالوش حد هنا ف مصر غيري
حبيبة ...طبعا يا حبيبي اقدر أنا هاقوم البس
أدم ...اعملي حسابك يا حبيبة جهزي شنطتك احنا هنقعد عند اهلي لغاية ما تولدي أنا مش هقدر أسيبك لوحدك تاني 
هكون قلقان عليكي 
حبيبة ...بفرحة ..بجد يا آدم الله انا بحب اوي اقعد عند ماما زهرة وكارما 
أدم .....بهزار ...طب وادم لا ما بتحبيش تقعدي معاه 
حبيبة .....لا ما بحبش انت دمك تقيل 
أدم ....كده ماااااشي يا حبيبة أنا هاروح لرنا 
حبيبة ...سمعت كده وكانت هتتجنن وبدأت تضرب ف أدم وهو يضحك
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في المساء 
في فيلا الالفي 
وصل أدم وحبيبة وكان معاهم شنط كتير واول ما قالوا خبر حمل حبيبة كلهم فرحوا جدا وبيدلعوها دلع  مافيش بعده
وبعد فترة جه مروان استقبلوه وقعد مروان وادم ومنير وزهرة أما عن كارما وحبيبة فكانوا في أوضة كارما مستنين حد ينادي لهم 
في الصالة
الكل ساكت الصمت هو سيد الموقف وادم ومروان بيبوصوا لبعض وساكتين 
منير ....احم نورت يا مروان
مروان ....شكرا يا منير بيه 
منير ....لا منير بيه ايه بقا قلي يا عمي 
أدم .....بص يا حج الحوار اللي يفقع المرارة دا فكك منه انت وهو  أحنا كلنا عارفين انه مروان جي يتقدم ويقرا فاتحة فيلا نقرأ الفاتحة علي كده وبلاش رسميات
وفعلا فروا الفاتحة وجات كارما وحبيبة وقعدوا قعدة عائلية جميلة 
مروان ....عمي أنا عايز اكتب كتابي علي كارما
منير ...وليه مستعجل البنت لسة في اولي جامعة 
مروان ....أنا عارف بس بصراحة يا عمي ابنك هيعقدني ف حياتي ومش هيخليني لا اكلم كارما ولا اخرج معاها
منير وزهرة ضحكوا وادم بص لمروان ورفع حواجبه وقال 
..بقي كده عايز تكتب كتاب عشان تتحداني برضو مش هخليها  تخرج معاك يا مروان يا شاكر 
مروان ...لا كده كتير بقا انا عايز اتجوز يا عمي 
منير ....اهدي يا آدم وانت يا مروان خد خطيبتك واقعدوا ف التراث الجو جميل برا 
مروان اخد كارما اللي كانت مكسوفة ووشها ف الأرض وقعدوا ف التراث 
مروان ....الحمدلله انك وافقتي كنت خايف تعانديني وترفضي يا كرملة
كارما ....انت بتحبني بجد يا مروان ولا خطبتني عشان أدم 
مروان .....خطبتك عشان أدم 
كارما بصتله بصدمة.....ايه
مروان .......انتي عبيطة في حد بيجامل صاحبه فيتجوز أخته .
كارما انا بحبك بحبك من لما كنتي طفلة صغيرة بس ما كانش ينفع اخون صاحبي اللي فتح لي بيته واقولك اني بحبك. فهمتي أنا ليه اتصرفت معاكي بقسوة زمان لاني حطيت نفسي مكان آدم لو كان عرف ..
كارما ......توعدني انك تنسيني اهانتك ليا زمان 
مروان بحب ...اوعدك اني انسيكي اسمك لو عايزة كمان
وتمت خطوبة مروان وكارما ف جو عائلي جميل 
&&&&&&&&&&&&&
في الصبح 
في شركة العدلي
........يا باشا بقلك تقريبا المعمل الجنائى اتوصل لحاجة ومش بعيد الحاجة دي تضرك انت أنا ما قدرتش اعرف هما اتوصلوا لايه بس هحاول اعرف 
هشام ....يعني ايه يعني أنا ف خطر دلوقتي انطق 
احد رجاله....ماعرفش يا باشا بس لازم تاخد احتياطك 
هشام .....اسمع انا هسافر برا مصر بس قبل ما اسافر لازم اخدها معايا 
لذلك اسمع انا هكلفك بمهمة تنفذها بالحرف الواحد انت  فاهم مش عايز غلطة لأنها فيها روحك
....تمام يا باشا انت تؤمر
هشام..........
&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الفيلا 
أدم كان خلاص لابس وخارج ع الشغل 
أدم ....حبيبة جبتلك هدية بمناسبة انك هتبقي ماما 
حبيبة فرحت ...بجد يا آدم 
أدم ...طلع سلسلة من جيبه مكتوب عليها أدم ولبسها لحبيبة  وقالها .بتحذير .....اوعي يا حبيبة تقلعي السلسلة دي مهما حصل انتي فاهمة
حبيبة ....خافت من طريقة كلامه .....حاضر 
وسابها وراح الشغل 
طبعا أدم راح الموقع الاول وبعدها رجع الشركة اذن الضهر صلي أدم ولسة هيقف لقي حبيبة جابت له الغدا وجاية 
أدم اتعصب.....حبيبة ايه اللي جابك أنا مش قلتلك قبل كده مش عايز زفت غدا  وماتخرجيش تاني من البيت لوحدك
حبيبة عيطت ....أنا غلطت ف ايه يا آدم لما بهتم باكلك 
أدم .....أنا اسف يا حبيبة انتي ماغلطيش  بس انا خايف عليكي يا حورية وبعدين انتي دلوقتي حامل يعني لازم تاخدي بالك من نفسك اكتر من كده وبعدين يا سيتي خلاص أنا هبقي اخد علبة الغدا معايا كل يوم وانا خارج خلاص بقا متزعليش
حبيبة ....انا مش بقدر ازعل منك ابدا وانت عارف 
أدم ....ولا انا بعرف ازعل من حوريتي خلاص تعالي اوصلك للعربية عشان عندي اجتماع مهم دلوقتي اوك 
حبيبة ابتسمت واتشعبطت ف دراعه ...اوك
وفعلا أدم وصل حبيبة لغاية عربيتها ووصي حسن السواق أنه يمشي بهدوء لأنها حامل
اثناء ما السواق ماشي بالعربية طلع فجاءة قدامه واحد غرقان بدمه حبيبة قلبها طيب طلبت من عم حسن يوقف
حبيبة ....عم حسن وقف بسرعة أنقذ الشاب يا عيني شكله عامل حادثة خد المية دي يمكن تحتاجها 
حسن سمع كلامها ونزل واول ما نزل الشاب اللي غرقان بدمه ضرب حسن علي دماغه بشومة ورماه علي جمب وراح لحبيبة رشلها حاجة فقدت وعيها علي طول وشالها واخدها في عربيته وطلع بيها علي مكان بعيد جدا
&&&&&&&&&&&&&&
في مكان مجهول الشاب اخد حبيبة ونيمها ع السرير وكانت لسة فاقدة الوعي وفجأة 
هشام..........اخيرا وصلتي مكانك الحقيقي يا حبيبة قلبي.......يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
في مكان مجهول 
الشاب اخد حبيبة ونيمها ع السرير وكانت لسة فاقدة الوعي وفجأة 
هشام..........اخير وصلتي مكانك الحقيقي يا حبيبة قلبي
هشام قلع حبيبة النقاب وفضل باصص في ملامحها لانه من خمس سنين من لما لبست النقاب ف أولي جامعة وهو ما لمحش حتي وشها 
وبعد فترة مش طويلة اوي بدأت حبيبة تفتح عينيها وماسكة راسها من الالم 
بصت لقت هشام قدامها فقدت النطق مش قادرة تتكلم عينيها بس بتتكلم ف صمت دموعها شلالات وقلبها هيقف من الرعب حطت أيدها علي وشها ما لقيتش النقاب وهو باصص لها بنظرة كده بتقول انا عاشق مجنون
حبيبة ف اللحظة دي مش قادرة تتكلم بس قلبها المؤمن هو اللي بيتكلم حطت ايديها علي بطنها ورددت الآية الكريمة
(إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ۖ فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ وَأَيَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا)
اي ايمان ف قلبك يا حبيبة ..ثقتها في  ربنا أنه عمره ما هيضيعها إيمانها بالآية الكريمة 
(وَاصْبِرْ لِحُكْمِ رَبِّكَ فَإِنَّكَ بِأَعْيُنِنَا ۖ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ حِينَ تَقُومُ (48)  ) هي اللي بقت مسيطرة عليها
 هشام قرب من السرير اللي هي قاعدة عليه وقال بكل حب وهدوء
هشام ....حبيبة اناااا......بس هي ما خلتهوش يكمل كلامه بدأت تتكلم بصوت عالي وتردد الآية الكريمة
(۞ وَأَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الضُّرُّ وَأَنتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِينَ) فضلت ترددها من غير توقف الرعب دب ف قلب هشام هو كان نفسه يلمس وشها بايده بس مش عارف ليه دلوقتي مش قادر
هشام ...فقد أعصابه ....واتكلم بصوت مرعب....بس كفاية كده أنا مش هأذيكي أنا هخيرك بين حاجتين وانتي اللي هتختاري بدون ما اجبرك علي حاجة انتي بنت عمي يا حبيبة وعمري ما أذيكى
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عند أدم 
أدم كان في العربية بيسوق زي المجنون  متجه للمكان اللي حبيبة مخطوفة فيه ازاي بقا عرف ؟؟؟!!!!!
&&&&&&& فلااااااااش باااااااك -&&&&&&&&
قبل خطف حبيبة وبعد ما نزلت من شركة أدم بنص ساعة بالظبط
في مكتب أدم 
أدم بيتصل بحبيبة يطمن هي وصلت البيت ولا لسة بس مافيش رد أدم قلق رن ع حسن السواق برضو مافيش رد كان هيتجنن هو حاسس أنه في حاجة غلط رن علي مامته
اللي قالتله لسة ما وصلتش 
مروان ....ايه يا آدم لسة ما عرفتش توصل  لحبيبة 
أدم ماردش واخد مفاتيح عربيته وجري ومروان وراه
وهو سايق ع الطريق لقي عربية حبيبة وجمبها حسن اللي فاق بس رأسه بتنزف
نزل أدم زي المجنون من العربية وراح ل حسن اللي حكاله كل حاجة 
أدم في اللحظة دي مش عارف يفكر وبعدين واخيرا افتكر حاجة.
أدم.......السلسلة وجري ع العربية جاب تليفونه 
مروان .....سلسلة ايه أنا مش فاهم حاجة
أدم ......السلسة اللي جبتها لحبيبة.فيها GPS (جهاز تتبع)
أدم بص ف الفون بتاعه لقي حبيبة متجهة للمنصورة ولسة ف الطريق 
أدم .....يلا يا مروان أنا عرفت المكان
مروان ....أنا هكلم الظابط سيف يجيب قوة ويحصلنا
أدم ...يلا مافيش وقت
&&&&&&& باااااااك.  &&&&&&&&&&
أدم بيسوق زي المجنون ....وديني يا هشام لو اذيت حبيبة لاشرب من دمك كان متوتر وأيديه بترتعش شافه مروان اللي خلاه وقف العربية وساق مروان بداله لانه كان فاقد اعصابه
مروان ....اهدي يا آدم ربنا هيستر إن شاء الله ( صنائع المعروف تقي من مصانع السوء) وحبيبة ملتزمة وتعرف ربنا اكيد هيحفظها 
أدم حابس دموعه بالعافية كل ما يتخيل أنه مراته عند هشام المختل عقليا بدأ يدعي ربنا ف سره أنه يحفظله حبيبة 
&&&&&&&&&&&&&&&&
عند هشام 
حبيبة بعد ما سمعت هشام بيقول انها بنت عمه استجمعت قوتها وقدرت تتكلم 
حبيبة ..باستهزاء ..... ابن عمي ...بجد انت ابن عمي ..ابن العم هو الاخ ..انت عمرك ما حسستني انك اخويا انت كنت بتخوفني بنظراتك من وانا طفلة 
انا واختي مالناش اخ كان المفروض تبقا انت اخونا تبقا سندنا وبابا كان بيحبك زي ما تكون ابنه بالظبط بس انت عمرك ما قدرت دا 
هشام ....بصوت عالي .....غلط عمي عمره ما اعتبرني اكتر من خدام عنده دراعه اليمين اللي بيستر علي بلاويه كلها 
استخسرك فيا واداكي لادم رغم أنه كان عارف أنه أدم صايع ومقطع السمكة وديلها ...بس وافق عشان مصلحته عشان يستغل تصاميم أدم وانا اللي كنت زي الكلب عنده بخدمه بإخلاص ركني ع الرف ولا كأني كنت خاطبك منه 
اسمعي يا حبيبة قدامك خيارين تسافري معايا بارادتك واسيب أدم ف حاله ولا اسيبك تمشي دلوقتي بس قبل ما هتوصلي البيت هكون ق*اتل أدم زي ما قتلت عمي لما حب يحرمني منك 
حبيبة صرخت لما عرفت أنه هشام ق*تل باباها هي كل دا وفاكرة باباها مات موتة عادية مش مقتول أدم خبي عليها عشان  يخفف المها 
انت مجنون انت مش بني ادم حرام عليك هتروح من ربنا فين ربنا مش هيسيبك يمهل ولا يهمل ...وقالت الاية الكريمة 
وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلًا عَمَّا يَعْمَلُ الظَّالِمُونَ ۚ إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ (42)
هشام ....حبيبة أنا مش عايز اسمع غير جملة واحدة اخترتي ايه 
حبيبة ....أنا هاروح معاك 
هشام ....بحب .. ..بجد يا حبيبة..طب يلا بسرعة مافيش وقت لازم نمشي بسرعة من هنا الشرطة اكيد بتدور عليا أنا هجيب طيارة عمي ونسافر علي طول 
حبيبة ..بهدوء ..ماشي بس بشرط 
هشام ...ايه شرطك 
حبيبة ....عايزة اتوضي واصلي العصر 
هشام ...بس كده عادي صلي يا ستي براحتك
وفعلا اتوضت حبيبة وبدأت تصلي عدت نص ساعة وحبيبة لسة بتصلي 
دخل هشام فضل مستني حبيبة تخلص صلاة بس مافيش هي بتصلي متواصل من غير ما تسلم 
هشام هيتجنن مش عارف يتصرف طب يشلها وياخدها غصب عنها بس هو مش عايز يخوفها منه اكتر 
هشام بصوت مرعب .......حبيبة كفاية صلاة 
حبيبة اترعبت من صوته وجسمها كله ارتعش لكن اتجاهلت  كلامه ولسة هيمسكها من أيدها سمع صوت هز اركان الفيلا المهجورة اللي كان قاعد فيها
أدم .....هشاااااااااام ..اطلع يا جبان أنا عارف انت اللي خطفت حبيبة ...هشااااااااااااام
في اللحظة دي حبيبة انهارت علي سجادة الصلاة بس برضو ما بطلتش تصلي فضلت تعيط بصوت عالي وتشهق وهي بتصلي وتردد الحمدلله الحمدلله
هشام طلع م*سدسه ونزل ....اهلا اهلا بالشيخ أدم 
أدم....كان هيموت من الخوف علي حبيبة بس حب يظهر 
برود أعصابه.......يااااااه بقا هشام العدلي اللي بيخاف من البمب (قنابل لعبة مش بتأذي) يمسك مسدس مش مصدق اوعي يكون لعبة
هشام ....ما تختبرش صبري يا آدم لحسن افرغه دلوقتي ف دماغك 
مروان .....فين حبيبة يا هشام 
هشام ......حبيبة خلاص ما بقيتش ليك يا آدم بقت بتاعتي أنا أنا خلاص اخدت اللي انا عايزه ..طبعا هو بيستفز أدم
أدم ...حس أنه دماغه هتتشل مش قادر يستوعب أنه هشام اذي حوريته
مروان .....انت كداب 
وفجأة يدخل الظابط سيف ومعاه قوة 
الظابط ......سلم نفسك يا هشام يا عدلي انت مطلوب القبض عليك ف قضايا كتير جدا أهمهم قتل عمك والاسمنت المغشوش رنا اعترفت عليك .ف سلم  نفسك احسن 
هشام في اللحظة دي اتجنن حس أنه الدنيا ضاقت عليه صوب مسدسه ناحية أدم وقال بصوت عالي  ...هم*وتك يا ادم
وضرب رص*اصة بس بحركة سريعة من  مروان عشان يبعد أدم فجات الرص*اصة فيه ووقع ع الأرض في اللحظة دي حبيبة سمعت صوت هشام وهو بيقول همو*تك يا ادم وسمعت صوت الرص*اص فوقعت مغمي عليها وهي بتصلي 
..هشام حب يهرب بس في قوة لفتله من ورا الفيلا  ومسكوه 
أدم مسك مروان وصرخ ...مروووووواااااان. ..مروان ودموعه نزلت دا صاحب عمره وأخوه واقرب إنسان لقبله ازاي يخسره ف لحظة بس مروان قاله
مروان بضعف ...ما تقلقش يا صاحبي  هبقا كويس مش هتخلص مني بسهولة روح شوف مراتك 
سيف اتصل بالإسعاف وسند مروان وادم طلع يشوف حبيبة  
أدم وصل لقي حبيبة واقعة علي سجادة الصلاة ومغمي عليها  وفيه اثار د*م مكانها ودا اللي خلاه يصدق كلام هشام اللي قاله انه اذي حبيبة  أدم حس بنار قايدة ف قلبه شال حبيبة ونزل بيها بسرعة وهو مش قادر يستوعب اللي قاله هشام
وبسرعة جات عربية إسعاف واخدت مروان وحبيبة وادم ركب معاهم. ............يتبع 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
أدم وصل لقي حبيبة واقعة علي سجادة الصلاة ومغمي عليها  وفيه اثار دم مكانها ودا اللي خلاه يصدق كلام هشام اللي قاله انه اذي حبيبة  أدم حس بنار قايدة ف قلبه شال حبيبة ونزل بيها بسرعة 
وبسرعة جات عربية إسعاف واخدت مروان وحبيبة وادم ركب معاهم.  
في الاسعاف 
حبيبة فتحت عينيها ببطء وتقريبا ما كانتش شايفة كويس بصت قصادها لقت مروان غرقان في دمه افتكرته أدم غمضت عينيها تاني وماعملتش اي رد فعل إلا أنه دموعها فضلت نازلة طول الطريق وهي لسة مغمي عليها 
واخيرا وصلوا المستشفي 
دخل مروان علي أوضة العمليات علي طول 
وحبيبة علي غرفة طبيب نساء 
أدم هيتجنن لا عارف يركز مع صاحبه اللي بيصارع الموت ولا حبيبته اللي بقت بقايا ست طبعا هو فاكر أنها تعرضت للاغتصاب
وبعد فترة مش قليلة خرج الدكتور من عند حبيبة 
أدم جري عليه وقال بلهفة وقلق.....خير يا دكتور هي كويسة صح 
الدكتور .....هي بقت كويسة احنا قدرنا نوقف النزيف والأطفال كويسين 
أدم ...اطفال مين ؟!!!
الدكتور ...المدام حامل ف تؤام 
أدم بحزن ....طب وهي يا دكتور هيبقي حالتها ايه لما تفوق يعني قصدي عشان اتعرضت للاغتصاب وكده هتكون طبيعية ولا محتاجة مساعد نفسي
الدكتور بدهشة .....اغتصاب ايه ...المدام ما اتعرضتش لاي اغتصاب والنزيف دا اثر تعرضها لضغط نفسي وتوتر شديد مش اكتر عشان كده أنا اديتها إبرة مهدئة عشان ردود افعالها تبقي بطيئة وماتنفعلش لانه دا خطر عليها
أدم تقريبا كان نفسه يحضن الدكتور ويبوسه بس خاف يفهمه غلط🤣
أدم كلم والده اللي جاب العيلة كلها وجه وكمان والدة حبيبة واختها وصلوا 
أدم جري علي حبيبة لاقها نايمة ع السرير وبتبكي من غير صوت دموع نازلة وبس
قرب عليها وهي شافته ومش مصدقة نفسها فاكرة أنها بتحلم 
حبيبة بهدوء جامد .....أدم ؟؟؟!!!!.انت حقيقي ولا بتخيل انت اضربت بالرصاص ..وبدأت تعيط جامد ....هشام قتلك عشان يحرمني منك 
أدم في اللحظة دي قام انحني واخد حبيبة ف حضنه 
أدم ....هششش اهدي أنا كويس..محصليش حاجة اهو
اهدي يا حورية 
حبيبة ...أنا شفتك وانت بتنزف دم في الاسعاف 
أدم ...بحزن دا مروان ادعيله يا حبيبة هو دلوقتي ف العمليات هو ضحي بنفسه عشان ينقذني 
وفجأة أدم سمع شوشرة ودوشة برا ...بعد عن حبيبة 
أدم ...أنا هخرج اشوف في ايه برا وراجعلك 
حبيبة ....مسكت ايد أدم ....ما تسبنيش يا آدم أنا خايفة
أدم ....ماتخافيش يا قلبي أنا معاكي هشام خلاص الشرطة قبضت عليه ما تقلقيش راجعلك
خرج أدم لقي العيلة كلها وصلت والف سؤال وسؤال ووالده بيعاتبه ازاي مايقولهوش ويروح لهشام برجليه ولوحده
أدم.....يا جماعة أنا مش هقدر لا اتكلم ولا احكي ف حاجة قبل ما اطمن علي مروان سيبوني بقا 
خرج الدكتور من عند مروان ...احنا محتاجين دم ضروري وبسرعة
أدم ...أنا ومروان فصيلة دم واحدة الدم اللي انت عايزه مني خده يا دكتور المهم مروان يعيش
الدكتور ...اتفضل معايا 
وفعلا أدم اتبرع لمروان بدمه وماكانش قادر يبص علي صاحبه وهو ف الحالة دي كان وشه الناحية التانية وبيعيط من سكات طول ماهو بيتبرع لمروان 
خرج أدم لقي كارما منهارة بتبص لادم بعتاب كأنها عايزة تقوله انت السبب
قام ادم  أخدها ف حضنه وهمس ف ودنها ....هيبقي كويس دا قرد انا عارفه مش بسهولة هنخلص منه 
تقريبا أدم كان بيطمن نفسه مش بيطمن كارما 
وعدت ساعة وخرج الدكتور وأعلن انتهاء العملية وأنه المريض هيبقي كويس 
بعد لحظات من القلق الكل اخيرا اطمن وهدي وادم سمع الكلمة دي وقام رايح لمروان اللي كان نايم
أدم .....مسك ايد مروان وربط عليها ....طب طول عمرك وانت جمبي وماسبتنيش لحظة حتي وانت بعيد كنت واقف معايا ..اعمل ايه انا دلوقتي مش قادر اشوف سندي الوحيد ف الدنيا راقد الرقدة السودة دي وقرب منه وقاله وحياة البيبي لتفوق 
الغريبة أنه مروان سمع الكلمة دي وأيده ارتعشت بين ايد أدم وادم انهار بكا جمبه 
وبعدين أدم خرج وراح لحبيبة اللي هيموت ويعرف هشام اتصرف معاها ازاي
أدم .....اخبار الحورية ام الاولاد ايه
حبيبة .....بلهفة .....أدم مروان كويس دلوقتي 
أدم بتفاؤل....إن شاء الله هيبقي كويس أنا متأكد مروان قوي وقدها
بالحق يا حبيبة هشام الكلب دا عمل معاكي ايه 
حبيبة حكت لادم كل اللي حصل وازاي فضلت تصلي ساعة كاملة من غير ما تفصل
أدم باس راسها ....فعلا (من يتقي الله يجعل له مخرجا)
الحمد لله عدت علي خير وكل واحد هياخد جزائه 
حبيبة .....أنا آسفة يا آدم ماسمعتش كلامك لما قلتلي ما أخرجش لوحدي تاني 
أدم حضنها ....حصل خير يا حوريتي أنا مش قلتلك عايز تؤام 
حبيبة ....اممم
أدم.......ربنا استجاب لدعايا وانتي حامل ف تؤام يا حورية 
حبيبة .....اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك
عدي الليل بهدؤه علي أبطالنا وكلهم ف المستشفي 
وفي الصبح بقا مروان استعاد وعيه وكلهم راحوا يشوفوا
وكلهم اطمنوا عليه واتمنوا له الصحة وطبعا الموقف مايخلاش من نقار أدم ومروان رغم تعبه 
أدم ......كنت عارف انك بطل وقدها 
مروان ....بتعب ....ايوا ايوا يا خويا كل بعقلي حلاوة مانا اللي اتفرهدت مش انت ولعلمك أنا ماكنتش ناوي اخد الضربة مكانك أنا بس كنت حابب ازقك عشان يبقالي عندك جميل  بس مع الاسف تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن 
أدم ....تصدق انت عيل واطي صحيح خسارة فيك دموعي طول الليل وانا مانشفتهاش 
مروان بسهوكته اللي متعودين عليها ونسي أنه الكل موجود....بجد يا بيبي كنت قلقان عليا مش مصدقة
أدم .....ميل علي مروان ....وهمس ...احم هيفهمونا غلط الله يخرب بيت البيبي 
مروان مسك دماغه......ااااااه دماغي البنج دا غريب بيخلي الواحد يهلوس فجأة كده انما اخبارك ايه يا ابو نسب
وفين المزة بتاعتي مش شايفها 
طبعا كلهم ضحكوا علي اسلوب مروان 
أدم .....انت ايه واخد بنج ولا حقنة استظراف ما تظبط كده لاظبطك ياض
مروان ....حسبي الله ونعم الوكيل فيك خطيبتي ومش مهنيني بيها ابدا 
وفي اللحظة دي أتدخل منير اللي بص لقي بنته واقفة بعيد ومكسوفو تتطمن علي خطيبها 
منير....طب يا جماعة يلا احنا نسيب مروان يرتاح وانتي يا كارما اطمني عليه واخرجي بسرعة ورانا 
كارما ....حاضر يا بابا
أدم همس لوالده ....ماخلاص اطمنت عليه ايه لزومه بقا
منير ....اهدي يا آدم وروح لمرأتك اطمن عليها 
أدم ....اه صحيح الحورية اروح لها تلاقيها صحيت وجري علي حبيبة. تحت انظار منير اللي ضحك وقال والله مجنون زي امك بالظبط وفجأة 
زهرة ...بتقول حاجة يا منير 
منير.... ياما سلام قول من رب رحيم
&&&&&&&&&&
عند مروان
كارما قربت ومسكت ايد مروان 
كارما ....بدموع ....انت كويس دلوقتي يا مروان
مروان .....انا دلوقتي بقيت كويس لما مسكتي ايدي 
كارما عيطت.....كنت هموت لو جرالك حاجة
مروان باس ايدها .....بعد الشر عليكي يا كرملة قلبي 
وبعدين قال بخبث .. كارما ممكن تسنديني اقوم 
كارما .....اه طبعا اكيد ...حضنته وهو كان قاصد عشان يقرب منها ....وبعدين قومته وجات عينيها عينه ولسة هيبوسها دخلت الممرضة كارما انكسفت وبعدت عنه 
الممرضة.......الحقنة يا استاذ
مروان في نفسه ...هي حبكت دلوقتي ....وبعدين قالها ..اكيد طبعا
كارما ...باحراج.....طب الف سلامة عليك يا مروان وسابته وخرجت.
&&&&&&&&&&&&&&&&
عدت الايام بسرعة ومروان اتعافي وخرج من المستشفي وكله بقا تمام وحبيبة كمان بتحاول تنسي اليوم الكئيب اللي اتعرضت له بسبب هشام وادم حاسس بحزنها وبيحاول علي قد ما يقدر ينسبها اللي هي فيه
&&&&&&&&
في فيلا الالفي 
مروان كان معزوم ع العشاء
مروان......عمي أنا كنت عايز اقول يعني يا ريت لو حضرتك توافق أنه يبقي كتب كتاب وفرح في نفس الوقت 
منير .....والله يا بني كان بودي بس البنت لسة في اولي جامعة وانا خايف الجواز يأثر علي مستقبلها.  ولا انتي ليه رأيك يا كارما
كارما بصت في الأرض ....اللي حضرتك تشوفه يا بابا ..وبعدين بصت لوالدها وقالت بلهفة.......تعرف يا بابا مروان دا عبقري في المحاسبة ايه الدماغ دي أنا متهيألي لو ذاكرلي هطلع  الأولي من غير كلام....وبعدين بصت للأرض تاني وقالت بهدوء ....بس اللي حضرتك تشوفه 
منير ضحك علي برأتها ....وهو بعد ما قلتي هتطلعي الأولي عايزاني اقول ايه يعني علي بركة الله قام مروان تلقائي حضن منير اللي برق بعنيه وباسه من خده 
مروان....حبيبي يا عمو منيؤ
أدم كان نازل  من فوق من عند حبيبة  .....ايه دا ايه دا انا  شايف قرارات بتتاخد ف غيابي 
كارما بفرحة .....أدم أنا هتجوز 
أدم .....ايه يا بن الايه يا مروان البت لسة صغيرة ماعندناش بنات للجواز
مروان ....تصدق انا هنصح اي شاب ما يتقدمش لاخت صاحبه دا انت عقدتني ف ام اختك دي يا شيخ
منير ....ولد.          مروان .....اسف يا حج انت مش شايف ابنك بيقول ايه هو ماله اصلا طالما عمو الحج وافق انت مالك يا ثقيل ...وهمس لادم وديني لاحرمكم منها لما اتجوزها 
أدم ...بنفس الهمس....دا بعدك دي اختي وهتختارني أنا 
مروان..همس..ما تحطش نفسك في احراج لأنها هتختار جوزها
أدم ....هنشوف
زهرة .....كفاية خناق انت وهو  ويلا العشا جاهز وانت يا آدم روح نادي حبيبة للعشا
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
في الصبح بقا 
في ملجأ الأيتام 
أدم.......يا حضرة المديرة أنا بقول لحضرتك هتبناه فكريا يعني هدخله ثانوية عامة و هصرف  عليه انتي مش هتبقي ملزومة غير انك توفريله مكان كويس وهادي عشان يذاكر فيه 
المديرة .....أنا خايفة باقي زمايله يغيروا يا باشمهندس 
أدم ......وفيها ايه أنا في فكرة ف دماغي لو ظبطت هنفذها وساعتها هيبقي أي طفل موهوب زي زياد من حقه ياخد فرصته احنا محتاجين حضرتك للموارد البشرية المبدعة ف بلدنا 
المديرة .....بجد حضرتك ونعم الشاب ربنا يحفظك يا ريت كل الناس زيك تبدأ بنفسها 
أدم .....اعتبر دي موافقة من حضرتك علي أنه زياد يدخل ثانوية عامة
المديرة ....ما باليد حيلة موافقة يا سيدي 
أدم ....تمام شكرا   . وبص ل زياد وغمزله وزياد ضحك 
يااااااااه العطاء شعور جميل جدا بيحسسك قد ايه انت انسان وبتحس باللي حواليك وبالذات لما تاخد بايد طفل يتيم وتعمله حاجة تفرحه مهما كانت صغيرة وزي ما رسولنا الكريم عليه افضل الصلاة والسلام قال(حديث سهل بن سعد  قال: قال رسول الله ﷺ: أنا وكافل اليتيم في الجنة هكذا، وأشار بالسبابة والوسطى وفرج بينهما[1 )صدق رسولنا الكريم................يتبع 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
في المساء في فيلا الالفي 
رجع أدم من شغله منهك وتعبان جدا هو بيضغط نفسه كتير في الشغل اليومين دول عشان يلحق يسلم المشروع ف معاده
لقي العيلة متجمعة ومعاهم مروان
أدم ....السلام عليكم ورحمه الله وبركاته...مروان هنا 
مش ملاحظ انك ناقص حبة وتجيب شنطة هدومك وتعيش معانا 
مروان. .....حب يغيظه .....والله عمو منير قالي بس انا كرامتي نقحت عليا 
كلهم ضحكو
أدم....أنا بصراحة جي مفرهد ومش حابب ادخل معاك ف نقاش من اي نوع
اومال حبيبة وكارما فين 
زهرة .....البنات يبختارو شوية حاجات لزوم الفرح وانت كمان اوعي تقولي انك بكرة كمان رايح الشغل ..والا مين هيوقف مع مروان ف تجهيزات الفرح
أدم .....بجدية...لا طبعا مش رايح وانا عندي اغلي من ميرو وكارما ..أنا رايح اخد شاور واصلي العشا ..ماما والنبي الاكل بسرعة لحسن ابنك ما اتغداش
زهرة ...يا حبيبي يا ابني حالا يكون جاهز 
مروان......عمي هما عيالك ليه مش بيفكروا غير في الاكل
منير همس لمروان .....زي امهم
مروان......ضحك بس كتم ضحكته ..امممم
&&&&&&&&&&&&&&
عند حبيبة وكارما 
أدم دخل لقاهم جيبين صور فساتين وحاجات  بنات بيتفرجوا عليها ع النت 
أدم ....المزز بيعملوا ايه
كارما بصتله ببرأة....ايه رأيك في الفستان دا يا آدم 
أدم....يخرب بيتك يا كارما انتي عايزة تلبسي الفستان دا لمروان دانا كنت قتلتك 
حبيبة بصت لادم بصدمة وبرقتله عينيها يعني اسكت 
وكارما اتكسفت وبصت ف الأرض 
أدم .....يوووووه مانا مش متخيل بصراحة أنه كارما البنوتة الصغيرة خلاص كبرت وهتسبنا وتتجوز الفكرة نفسها مش داخلة دماغي يا حورية
حبيبة وفقت وقربت عليه ....هي هتتجوز صاحبك يعني المفروض تبقا فرحان 
أدم ....قرب عليها وهمس ...اهو انا دلوقتي فرحان بجد 
حبيبة ....أدم عيب كده كارما موجودة
أدم ....بت يا كارما دوري وشك الناحية التانية دقيقة 
كارما بزهق ....ولا دقيقة ولا اتنين يا اخويا انا اصلا نازلة .وسابتهم ومشيت
أدم ....بتفهم البت كارما دي 
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
عدي الليل علي أبطالنا والكل بيستعد لفرح كارما ومروان
وفي الصبح بقا 
عند أدم وحبيبة 
حبيبة ساندة راسها علي صدر أدم 
حبيبة ....أدم ماما عايزاك تدير شركة بابا الله يرحمه 
أدم ....بصي يا حبيبة انتي عارفة أنا اد ايه مشغول بس هحاول ولو ما قدرتش اكيد هجيب واحد أنا بثق فيه يدير الشركة اوك يا حورية
حبيبة ....شاردة ما رديتش 
أدم ...حورية رحتي فين
حبيبة ...يا ريت يا آدم لو  كان مروان وكارما هيعملوا فرح إسلامي بجد كنت هابقي مبسوطة
أدم ...عشان مش بتحبي الاغاني صح 
حبيبة. .....امممم
أدم سمع حد بيخبط ع الباب 
أدم ....مين
زهرة .....صباح الخير ...مروان مستنيك تحت يا آدم
أدم......تمام قله خمسة ونازا 
&&&&&&&&&&&&&&&&
في الفيلا تحت 
أدم نزل لمروان وزهرة كانت واقفة توزع عليهم مهام الفرح
أدم .......اهلا اهلا  بعريسنا الغالي بزيادة
مروان بشك....الدخلة دي وراها حكاية صح
زهرة.......بدأنا النقار بتاع كل يوم بعد أما تخلصوا نقار نادوني عشان اقولكو هتعملوا ايه
أدم....ولا  حكاية ولا رواية  يا ميرو هو ما ينفعش ادلع صاحبي حبيبي ولا ايه
مروان ....بشك ...اصلك مش متعود 
أدم قرب منه اوي....هو أنا لو طلبت منك طلب هتوافق  اكيد هتوافق إن شاء الله
مروان .....مانا قلت اكيد فيها إن اشجيني 
أدم ....ممكن يا ميرو نلغي الدي جي والاغاني ونخليه فرح إسلامي
مروان ربع  ايديه ف بعض .....لا 
أدم ....والنبي يا مروان عشان خاطري حبيبة مش بتحب الاغاني
مروان ....لا برضو ...وبعدين أنا مالي حبيبة تحب الاغاني ولا ما تحبهاش دا فرحي أنا وكارما يعني نعمل اللي يعجبنا..مش اللي يعجب حبيبة
أدم.....كنت عارف انك عيل خسيس وواطي ومش بتقدر حد
مروان ....يا ابني انت بقا كل تفكيرك انك تعمل اللي يرضي حبيبة حتي لو علي حساب اي حد
يا مجنون حبيبة 
أدم اتغاظ....طب يا كلب كارما
مروان ضحك. ......لااااااا كلب كارما ايه بقا دانا كارما همشيها ع العجين ماتلخبطوش 
أدم ...يا سلام انت هتعمل في اختي كده طب ايه رأيك بقا ماعندناش بنات للجواز يا مروان يا شاكر وخد بعضك وامشي 
مروان.....أنا خلاص حفظت الاسطوانة المشروخة دي ومش هرد
زهرة جات لهم تاني ....هو انتوا لسة مانهتوش الماتش يلا يا مروان عندك شغل كتير في القاعة بلاش لكاعة .وانت يا آدم اطلع شوف مراتك شكلها مضايقة ومش عارفة ليه 
أدم فجأة نط وقال ....ايه حوريتي مضايقة وسعي سكة كده يا ست الكل خليني اروح اشوفها وجري بطريقة تضحك
مروان....قوليلي يا طنط هو الهبل وراثة في العيلة دي اصل أنا ملاحظ يعني كده الواد والبت عندهم نفس الداء 
زهرة رفعت حواجبها وقالت .....والله يا ابني هما كانوا طبيعين جدا بس من لما دخلت انت علي حياتهم اتجننوا مش عارفة ليه 
مروان حط أيده علي راسه ومسح علي شعره....اووبااا قصف جبهة انسحب بشرفى احسن 
&&&&&&&&&&&&&&&&
ادم طلع عند حبيبة لقاها باصة لنفسها ف المراية ومضايقة
عشان زادت كام كيلو من الحمل
ادم ....حورية قالولي انك مضايقة 
حبيبة.....لسة بتبص في المراية ومضايقة ...آدم انت لسة شايفني حلوة ولا شايفني مقلبظة 
ادم ضحك.....انا شايفك قمر يا حورية قلبي
حبيبة .....لا انت بتكدب عليا عشان ولادك اللي ف بطني لكن انا فعلا بقيت تخينة ووحشة
ادم قرب منها .....مين دي اللي وحشة طب دانتي كده بقيت جامدة وربنا 
حبيبة ....لا انت بتكدب يا آدم انا حاسة انك مابقيتش تحبني عشان تخنت
ادم بصدمة ....انا ؟؟؟؟!!! طب اقولها ايه دي يا ربي ...يا حورية انتي كل حاجة حلوة ف حياتي ازاي اكرهك وبعدين والله انتي كده جامدة طب لحظة كده 
وقام مخرج تلفونه وفتح فيس وقالها 
ادم ...تعالي كده انا هصورك لايف ع الفيس  واقول يا جماعة الصارووخ دا بيقول نفسه وحش تقولولها ايه
حبيبة جريت وخبت وشها.....الله يهديك يا ادم انت بتقول ايه عايز تطلعني لايف بشعري ووشي وخرجت من الاوضة وهي بتقول ...خلاص صدقت اني لسة صارووخ زي ما بتقول
ادم ضحك وحط ايديه في جيوبه ....صنف يجي بلوى الدراع
&&&&&&&&&&&&&&&&
طبعا ادم ومروان راحوا يتمموا علي القاعة والفرح والحاجات دي
وكارما جاتلها الميكب ارتست وانشغلت هي وحبيبة في تزينها 
ومروان راح المطار استقبل اخته زيزي وجوزها وابنها اللي جم من امريكا عشان يحضروا الفرح 
&&&&&&&&&&&&&&&&
بالليل بقا في الفرح
ادم دخل القاعة وف ايده كارما اللي كانت زي الاميرات بحجابها وفستنها الابيض الهادي 
مروان جي عليهم واستلم كارما..وقال لادم..انت كده استوب يا معلم استغنينا عن خداماتك ...ادم كان هيتجنن هو اللي بيعمله دا كله من ورا غيرته علي اخته 
مروان مسك ايد كارما وباسها 
ادم .....مش قديم جو بوس الايدين دا هي امك 
مروان.  ........مالكش فيه انا ابوسها في الحتة اللي تعجبني
ادم.......عدي ليلتك علي خير بدل ما تقضيها في المستشفي 
مروان .....ولا بيهمني يلا يا عرستي 
ادم راح وقف عند الباب جمب والده عشان يستقبل المعازيم 
وفجأة بص
ادم .....رنا؟؟؟؟؟؟!!!!!........يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
في فرح مرون وكارما 
ادم راح وقف عند الباب جمب والده عشان يستقبل المعازيم 
وفجأة بص
ادم ...بدهشة...رنا؟؟؟؟؟؟...انتي مش قلتي انك مسافرة لوالدك ؟؟!!!
وفجأة يجي صوت من ورا رنا.......انا منعتها تسافر يا باشمهندس
ادم اتفاجئ........المقدم سيف ومنعتها ليه انا مش قلتلك رنا شاهدة وبس وانا مسامحها ع اللي عملته
رنا ابتسمت لانها اول مرة تعرف انه ادم هو اللي قال لسيف يعتبرها شاهدة .....وقالت....سيف ممكن اتكلم مع ادم خمس دقايق 
سيف.....اكيد اتفضلي 
رنا وادم خرجوا من القاعة تحت انظار حبيبة اللي غمضت عينيها وحست نفسها بيضيق فكرة انه ادم لسة بيفكر ف رنا بتجننها
خارج القاعة 
رنا ......سيف بيحبني يا ادم
ادم اتفاجئ بس فرح هو كان نفسه رنا تعيش حياة طبيعية
.....بجد يااااه دا خبر حلو جدا ...طب وأنتي 
رنا ....انا قلتله اني فيه شخص  لسة ف قلبي بس بقي ماضي
وسيف قالي هساعدك نخرجه مع بعض
ادم.....وامتي حصل دا كله  
رنا.....انا هحكيلك
&&&&&&&&&&  فلاش باااااااااك &&&&&&&&
في مكتب الظابط سيف يوم خطف حبيبة
رنا حكت لسيف ازاي ساعدت هشام انه يبدل الاسمنت
وبعد ماخلصت ..لقت سيف متنح ومبتسم ومش بيرد
سيف......انسة رنا انتي مرتبطة 
رنا....لا ...
سيف.....ومش بتفكري في الارتباط
رنا .....لا 
سيف .....ليه 
رنا .....لسة خارجة من علاقة حب فاشلة بس حضرتك بتسأل ليه هو دا له علاقة بالتحقيق
سيف ....لا له علاقة بقلبي
رنا........ نعم؟؟؟؟؟؟!!!!!
سيف كان عارف انه رنا هتسافر بعد شهادتها علي طول
سيف ..هو انا لو طلبت منك فرصة نتعرف وبالمرة اساعدك تنسي علاقتك الفاشلة هتوافقي...انا بجد معجب بشخصيتك القوية وكمان كان نفسي ارتبط ببنت محجبة (عرفتواااا يابنات الحشمةةةةةةة الله يهديكم)
رناا.........
&&&&&&&&&&بااااااااك &&&&&&&&&&
في الحفلة
رنا.....ووافقت
ادم ...بفرحة....بجد انا مش قادر اعبر انا مبسوط اد ايه
رنا ......عشان خلصت من تأنيب الضمير 
ادم ....لا عشان انتي تهميني وكنت بدعي ربنا يكرمك بحد كويس .وبجد سيف شاب كويس جدا ومحترم ....وبعدين يا رنا اللي انتي عملتيه معايا زمان انك تبعيني ل هشام دا ميخليش عندي اي نوع من تأنيب الضمير ولا  انتي ايه  رايك؟؟؟!!
رنا....بحزن .....عندك حق انا بجد اسفة يا ادم 
ادم ....انا سامحتك يا رنا يلا ندخل الحفلة بقا
ادم دخل الحفلة وهو داخل عينه علي حبيبة 
&&&&&&&
عند مروان وكارما
كارما ...همست بخجل .....مروان 
مروان .....برومانسية ..عيون مروان وقلبه نعم😍
كارما...بنفس الهمس.....انا جعانة🥺🥺
مروان....نعم يا اختي😳😳😳...طب وهنعمل ايه ف المصيبة دي
كارما....انا بصراحة اتلهيت ف الفستان والميك اب ونسيت اكل وانا لما بكون جعانة بفقد تركيزي
مروان....عشان كده كنت كل ما اشوفك بتذاكري كنت الاقي جمبك دستة سندوتشات 🤔
كارما......اممم
مروان......طب الحيتان اللي ف بطنك دي ماتستناش لغاية الفرح ما يخلص....اظن انه برستيجك كعروسة ما يسمحلكش انك تروحي البوفيه وتقفي تاكلي زي اي حد عادي
كارما.....مروان انت مابتحسش بقولك جعانة😫
مروان.....طب اهدي يا كارما اوعي تعيطي ...ياربي طب اقطعلك دراعي تاكليه ولا اعمل ايه ف ام الليلة دي
كارما.....ايه دراعك ايه القرف دا لا انا عندي فكرة....ايه رائيك ننادي حبيبة تجيب لنا حتتين كيك وناكل عادي زي اي اتنين عرسان بياكلوا ف الكوشة
مروان ..انا مش متخيل بجد اتنين عرسان في الكوشة وبيتناقشوا ف حوار زي دا ....انا كنت واخد فكرة غلط تماما عن الكلام اللي بيتقال في موقف زي دا ...فين اخوكي يتصرف الله يخرب بيتك
&&&&&&&&&&
ادم ساب رنا ولسة رايح لحبيبة يبررلها خروجه مع رنا
لكن.....
......واد يا ادم واحتشتييييني 
ادم بص...وضحك.....زيزي واحشتيني بجد(زيزي اخت مروان واكبر منه ب١٠ سنين)
وقامت زيزي حضنته ...عامل ايه يالا وايه الحلاوة دي كلها اتغيرت يا دوومة بس بقيت قمر يا جميل
ادم.....زيزي لسة زي مانتي امريكا ما غيرتكيش خالص ...علي فكرة انا اتجوزت 
زيزي.....لا بجد ماتقولش انك اتجوزت البت رنا الملزقة اللي كنت هاريها بوس واحضان 
ادم........بص لحبيبة اللي هي تقريبا سامعة وشايفة كل حاجة وبتابع ف صمت
ادم.....احم زيزي المدام
زيزي ....يعني بجد رنا بقت المدام
ادم .....زيزي ركزي المدام حبيبة مراتي وراكي
زيزي بصت لقت واحدة منتقبة. وانفجرت ضحك
ادم في نفسه....والله  يخرب بيتك يا زيزي  علي بيت اخوكي ف يوم واحد
زيزي ....بقا انت تتجوز منتقبة اخر حاجة ممكن اتصورها 
وبعدين قالت لحبيبة ....انا اسفة يا جميل اصلك ماتعرفيش النمس دا كان بيعم.....
قاطعها ادم ....مخلاص يا حجة روحي كلمي جوزك بيدور عليكي 
زيزي.... ضحكت ......حااااضر هامشي بس ليا قاعدة مع مراتك عشان اشوفها واحكي معاها
ادم فونه رن كان مروان 
ادم........عايز ايه يا عريس الغفلة 
مروان. ......اختك جعانة
ادم......جرستينا يا كارما الله يخرب بيتك ....خلاص انا هاتصرف. هاقول لحبيبة تجيب لها حاجة لتاكل حد من المعازيم..وقفل ادم الفون لسة بيبص مالقاش حبيبة
لف الفرح كلو
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
برا القاعة في حتة ضلمة 
واقفة بتعيط بقهر هي اتعودت انه اهتمامه كله لها هي وبس ما اتعودتش انه يتجاهلها بالطريقة دي 
واثناء ما بتعيط حد حط ايده علي كتفها
........قاعدة لوحدك ليه
بصت حبيبة وقالت  .....رنا.....وانتي مالك
رنا......اوعي تكوني زعلتي لما وقفنا نتكلم انا وادم احنا كنا بننهي اخر حاجة بنا
حبيبة.....ازاي
رنا.......انا اتخطبت للظابط سيف وادم دلوقتي بعتبره صديق مش اكتر وف يوم من الايام هاعتبره اخ ليا
علي فكرة يا حبيبة ادم بيحبك بطريقة مختلفة تماما عن الطريقة اللي كان بحبني بيها 
حبيبة ....مش فاهمة 
رنا ....بيحبك لدرجة انه بيدور عليكي جوا زي المجنون دلوقتي لما ما لاقكيش وانا هاسيبه لغاية ما يلاقيكي بنفسه
صدقيني ادم لو كان بيحبني زي ما بيحبك كده انا عمري ماكنت سمحت له انه يسبني ...بجد انتي محظوظة
وفجأة صوت مرعب
.........حبيبة 
وجري عليها وحضنها وكله دا قدام رنا
وبعدين بعدها عنه وهي عيطت 
ادم بعصبية .....انا مش ميت مرة قلتلك ما تروحيش اي مكان غير لما تقوليلي.. مش قلتلك لما ما القكيش حواليا بتنيل علي عيني واتجنن ليه مصرة تجننيني ...وبعدين اتكلم بهدوء......لو سمحتي عاتبيني وماتهربيش
رنا ....بصت لحبيبة ....هو دا الحب اللي بقولك عليه ...وسابتهم ومشيت
حبيبة بصت لادم ومن غير ماتتكلم قامت جريت علي حضنه 
ادم حضنها.....حبيبة ما تقارنيش نفسك بأي واحدة لاني ببساطة مش شايف غيرك ...انتي مش مراتي ..انتي انا انتي نفسي ..فاهمة..انتي حورية ادم وبس
واخدها ودخلوا الفرح وبعدها رقص مروان وكارما وزيزي وادم وهيصوا الفرح وادم شد منير بالعافية عشان يرقص وزهرة رفضت ترقص معاهم وكانت طول الفرح بتعيط مش مصدقة انه بنتها خلاص هتسيبها وتتجوز وحبيبة كانت مركزة بس مع ادم بكل تفاصيله ضحكته تنطيته مع مروان وبتقول ف نفسها يارب احفظهولي...
خلص الفرح ومروان اخد كارما وراحو عش الزوجية
&&&&&&&&&&&
في شقة مروان
مروان ....نورتي بيتك يا كرملة قلبي
كارما مكسوفة ووشها في الارض
مروان جي يقرب يحضنها بس هي بعدت عنه
كارما.....مروان ما تتهورش وتعمل حاجة نندم عليها انا بقولك اهو
مروان بصدمة....نعم ؟؟؟!!!!...هو انتي زملتي ف المدرسة 
علي العموم ادخلي غيري هدومك ونتكلم بعدين
قامت دخلت غيت هدومها ولبست تريننج رياضي لونه بينك 
بكم وخرجت
ومروان كمان لبس تي شيرت ابيض وبنطلون رمادي بيتي
مروان.....بصدمة.....ايه اللي انتي لابساه دا يا كرملة فين الفستان  اللي بعتهولك ع النت وعجبك
كارما....بصراحة يا مروان ادم قالي لو لبسته هيقتلني وانا مش عايزة ازعله
مروان جاب اخره ....ايه ادم ....ماشي يا آدم الكلب
وبعدين مسك ايد كارما وقعدها جمبه 
مروان.....كارما حبيبتي انا مين؟؟؟!!!!
كارما ....انت مروان🙂
مروان......لا نبيهة ما شاء الله الذكاء بيخر من دماغ اهلك
مانا عارف اني زفت ....قصدي انا ابقي لك ايه
كارما ...انت جوزي؟؟؟!!!  قالتها كأنها بتسأله
مروان .....انتي بتسألي ليه ...هو حضرتك مش متأكدة.....
يا كرملة انا جوزك والله وادم عشان صاحبي حب يعمل مقلب فيا مش اكتر 
تحبي اكلمه دلوقتي واسأله قدامك 
كارما .....امممم .ياريت
مروان اتصل بادم وفتح الاسبيكر. .
مروان .....ادم مش انا جوز كارما يعني عادي تلبس اي حاجة قدامي
ادم بضحك .....لا طبعا ولو لبست اي حاجة مش كويسة هاقتلها
مروان......😳😳😳😳.........يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
مروان اتصل بادم وفتح الاسبيكر. .
مروان .....ادم مش انا جوز كارما يعني عادي تلبس اي حاجة قدامي
ادم بضحك .....لا طبعا ولو لبست اي حاجة مش كويسة هاقتلها😈
مروان......  ايه ادم .ادم استني😳😳😳😳
ادم قفل الفون في وش مروان ومروان اتعصب بجد بقا
مروان.....اللي ما قتلتك يا ادم الكلب😡😡
كارما قامت واقفة فجأة وقالت بخوف......مروان كفاية كده ويلا رواحني بقا ادم شكله مضايق 🥺
مروان .....نعم ؟؟!!!!.اروحك ايه يا كارما دا بيتك يا بنتي وانتي مراتي انتوا ازاي كده بجد انا مش مصدق العيلة دي 
وبعدين جاتله فكرة حلوة
مروان بحزن.....بصي يا كارما دا بيتك ولو مش عايزاني اقعد فيه خلاص انا هاروح ابات عند اختي زيزي في شقتنا القديمة
وكمل بخبث.....بس بقا لو سمعتي اي أصوات غريبة كده ولا كده ماتخافيش يعني هي اصوات بس مش اكتر 
كارما خافت وجريت قعدت جمب مروان وقالت...... اصوات ..اصوات ايه مروان لا والنبي خليك ماتمشيش وكمان اوعي تنام الا بعد ما نام ماشي 
مرون بص لها وابتسم وقال في سره ....دا لو نمنا اصلا
وبعدين قالها... خلاص طالما خايفة هاقعد معاكي.
كارما .....اه والنبي يا مروان خليك معايا ....
مروان ...بخبث.....طب ايه رأيك لو قمنا صلينا ركعتين لله ودعينا انه الاصوات دي ماتجيش انهاردة وبعدها هاحيلك حدوتة ست الحسن والجمال
كارما ببرأة ....ايوا موافقة نصلي وكمان انا بحب الحكايات  جدا يلا بينا بقا 
مروان حط ايده علي كتف كارما وهما ماشيين وابتسم وقال في سره ....اللي ماخليتك تفرقع م العيظ يا ادم
&&&&&&&&&&&&&&
عند ادم وحبيبة
آدم  مسخسخ ضحك مش قادر يمسك نفسه
حبيبة ....الله يهديك يا ادم ليه عملت كده انت عارف انه كلامك سيف علي رقبة كارما ....
ادم ....بضحك..... .مش قادر متخيل منظر مروان دلوقتي تلاقيه هيتجنن
حبيبة.....والله انت بجد شرير حرام عليك تعمل كده ف مروان
ادم .... اسكتي خليه يدوق شوية من اللي انا دوقته دانا قعدت شهر مش عارف ابوسك
حبيبة....ومين منعك.          ادم ...برأتك منعتني كنت خايف آذيكي 
ادم.....المهم سيبك انتي من دا كله حبايب قلب بابي عاملين ايه جوه تعبين مامي  ولا عاقلين زي بابي
حبيبة.....بضحك....لا تاعبين مامي زي بابي
ادم .....انا تاعبك ..ماااشي يا حورية
حبيبة....بخصوص الاولاد انا عندي فكرة يا ادم ...الاولاد طبعا دلوقتي كملوا تلات شهور يعني بيقدروا يسمعوا اصواتنا
ايه رأيك لو كل يوم حد فينا يقرالهم جزء او نص جزء من القرأن عشان يتعودوا يسمعوا القرآن بأصواتنا فلما يتولدوا بقا ان شاء الله اول ما يسمعونا بنقرا قرأن يهدوا ويناموا علي طول
ادم ....بجد يا حورية ديما بتبهريني بافكارك الجامدة دي ...موافق طبعا ..وكمان ايه رأيك لو نحفظ قرأن مع بعض 
حبيبة ابتسمت ...وقالتله موافقة ...يلا نبدأ دلوقتي
آدم....لا يا حبيبة انهاردة مش هقدر عايز انام عندي بكرة يوم طويل جدا
حبيبة.......ليه يا حبيبي خير 
آدم......بكرة ان شاء الله هنسلم مشروع ارض الاحلام والشركة الممولة باعتة لجنة تقييم 
حبيبة......غريبة انك مش متوتر 
ادم.......لاني واثق انه هيعجبهم 
حبيبة....ايه التواضع اللي زايد عن حده دا
ادم .......لا ما اسمحلكيش دا مش غرور ...دي ثقة ف ربنا ثم ف مجهودي مش ربنا بيقول قال تعالي
( إِنَّا لَا نُضِيعُ أَجْرَ مَنْ أَحْسَنَ عَمَلًا )
حبيبة بصتله وابتسمت وقالت في نفسها ياااااه انت اتغيرت جدا يا ادم للأفضل ربنا يثبتك ويزيدك ايمان.....وقالتله ونعمة بالله ربنا يوفقك يا ادم يلا نام يا حبيبي تصبح على خير
&&&&&&&
في الفجر بقا 
حبيبة صحيت وصحت ادم
حبيبة .....آدم  ادم اصحي يا حبيبي
ادم .....بنوم .....سيبيني يا حبيبة
حبيبة....ادم اصحي نصلي الفجر وندعي ربنا يوفقك بكرة في مشروعك
ادم .....فتح عينيه .....وابتسم لاهتمامها به وقال ...حاضر يا حورية
صلوا الفجر وقروا قرأن وبعدها ناموا تاني وصحي ادم الصبح  
ولقي مامته محضرة الفطار فطر ونزل شغله
&&&&&&&&&&&&&&
في الشركة
اللجنة عاينت مشروع ادم وعجبهم جدا وانبهروا بسحر المكان بعد ما اكتمل ودا اللي دفع رجال اعمال كتير انهم يقدموا عروض شراكة وشغل لشركة ادم 
ادم مستمر من نجاح لنجاح بس مش بمحض الصدفة هو تعب واشتغل علي نفسه واجتهد وابدع ساعد نفسه ووقع وقام تاني يحارب مايئسش وقال كده خلاص انا فشلت ثقته ف نفسه دفعته يتخطي كل الحدود ويحقق حلمه .وثقته ف ربنا خلته يعمل كل اللي يقدر عليه ويسبها ع الله ..
طبعا رجع ادم الشركة بعد يوم طويل وجميل واحتفل هو وموظفينه علي  انغام اغنية
🎶شفت الازمات ومواقف مالهاش عد 
بس الصدمات بتقوي ومش بتهد 
انا عندي ثقة في النفس
ومناعة ضد اليأس
انا ابن مصر.... انا ضد الكسر...... انا رافع راسي تملي لفوق طول العمر....انا ابن مصر......قلبي نسر.....ماقدرش اعيش أبدا يوم .....غير وانا حر🎶
🏗🏗🏗🧱🧱🧱🏘🏘🏘🏘🏡🏡🏡🧱🧱🧱
وبعد ما خلص شغله واحتفاله رجع عشان يفرح حوريته
ادم وصل الفيلا 
لقي حبيبة مستنياه علي نار هو ما رضيش يطمنها حب يعملها مفاجأة 
حبيبة جريت علي ادم ....وحضنته ......خير يا آدم  طمني انا م الصبح برن لك فونك مقفول 
آدم.....انتي مش واثقة ف جوزك ولا ايه ..وغمز لها
حبيبة ....ربنا يزيدك يا ادم ويوفقك يا حبيبي 
آدم ......قلبك يتحمل كام مفاجأة 
حبيبة ....انا قلبي جامد قول يا حبيبي سمعاك
ادم.......واولا طبعا مشروع ارض الأحلام عجب كل اللي شافه من رجال الاعمال 
ثانيا سمعتنا رجعت تاني زي الاول واحسن....لانه ربنا عدل 
ثالثا هشام اتعدم انهاردة واخد جزائه علي اللي عمله...
رابعا مدرسة زياد قاله انه عنده قدرات عقلية  فوق معدل الذكاء الطبيعي ونقلوه فصول فائيقين
خامسا دي اكتر حاجة مفرحاني اتفقت مع مجموعة من رجال الاعمال اصحابي نخصص جزء من ارباح شركاتنا كل سنة لتعليم الاطفال. الايتام والاطفال الفقرا اللي اهلهم مش قادرين يصرفوا علي تعليمهم وهبدأ  نبني مدرسة لهم ورجال الاعمال رحبوا جدا بالفكرة...
سادسا بقي يلا بينا نروح لمروان وكارما نكتم علي نفسهم قصدي نباركلهم
حبيبة حاسة نفسها هطير من الفرحة جوزها  ناجح وبيعمل خير لوجه الله ......ادم انت عظيم اوي يا حبيبى انا فخورة جدا بيك
آدم......انا وصلت لدا كله بفضل ربنا وبفضلك انتي اللي اخدتي بأيدي من عالم كنت متغيب فيه ومش عارف طريق ربنا ساعدتيني وحبك وايمانك قواني وخلاني ابقي الشخص اللي انتي شايفاه دلوقتي خلتيني ملتزم
حبيبة ....ابتسمت وقالتله يلا نروح نفرح مروان وكارما ونبارك لهم 
ادم ...ضحك ...نفسي اشوف منظر مروان بعد ما ضربتله الليلة
&&&&&&&&&&&&&&
عند كارما ومروان
وصل آدم وحبيبة عندهم وضربوا الجرس فتح مروان 
مروان....بسعادة.......دوووومة ابو نسب تعالي يا بيبي
ادم اندهش كان فكره هيقتله اما يشوفه.....اهلا عريسنا 
اومال كارما فين
مروان.....تعالوا ادخلوا الأول 
حبيبة  ....مبروك يا مروان ربنا يسعدكم
مروان.....تسلمي يا حبيبة 
ادم بص لقي كارما لابسة ومتزينة بص لمروان .....انت عملت ايه ف البت
مروان.....ببرود....عيب يا دووومة مش قدام البنات
ادم جز علي اسنانه .....وديني لاربيك 
مروان......بنفس البرود....ما تتهد بقا وتسكت عايز تحرمني من مراتي دا انت حد ثقيييل ومعندوش دم
ادم.....اهو انت
كارما........ما تسكتوا بقا انتوا الاتنين ..ادم انت اخويا وصاحبي وحبيبي وما اقدرش استغني عنك ...ومروان جوزي وحبيبي اللي اتمنيته من الدنيا وما اقدرش استغني عنه ...والله بحبكم انتوا الاتنين وما اقدرش استغني عن حد فيكم .....بصوا لبعض هما الاتنين وقاموا حضنوا كارما 
ادم. حضن كارما ومروان......ربنا يهنيكم
&&&&&&&&&&&&&&
وبعد كام شهر 
حبيبة وادم ومروان وكارما بيتجمعوا كل يوم جمعة في بيت منير يقضوا اليوم مع بعض 
ادم بص لقي حبيبة قلقانة ف قعدتها هي وشها مش باين من النقاب بس مش قاعدة علي بعضها 
آدم......حبيبة انتي كويسة 
حبيبة ..بألم ......اه يا ادم....لا...... مش كويسة انا تعبانه يا ادم  حاسة اني هاولد دلوقتي.....اعاااااااااااااا........  يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
وبعد كام شهر 
حبيبة وادم ومروان وكارما بيتجمعوا كل يوم جمعة في بيت منير يقضوا اليوم مع بعض 
ادم بص لقي حبيبة قلقانة ف قعدتها هي وشها مش باين من النقاب بس مش قاعدة علي بعضها 
آدم......حبيبة انتي كويسة 
حبيبة ..بألم ......اه يا ادم....لا...... مش كويسة انا تعبانه يا ادم  حاسة اني هاولد دلوقتي.....اعاااااااااااااا
ادم ...... ايه بتولدي طب قومي معايا ....وقام واخدها مسندها والكل طبعا راحوا معاهم ع المستشفي 
&&&&&&&&&&&&&
في المستشفى 
حبيبة في اوضة العمليات بتصرخ
وادم برا الاوضة محتاس مش عارف يعمل ايه هيتجنن لمجرد انه سامع حوريته بتبكي وتصرخ ..هو بقا رايح جاي قايم قاعد بيفرك في ايديه من التوتر ...ومروان متابع ومش قادر يمسك نفسه من الضحك
مروان قرب علي ادم
مروان ....ما تهدي كده وتعقل ما تفضحناش ايه هي حبيبة اللي بتولد ولا انت 
ادم كان في قمة غضبه.....والله لو سمعت كلمة زيادة منك يا مروان  لضربك....انا مش ناقص برودك دلوقتي
مروان اتكلم بجدية لما حس انه ادم فعلا متوتر وقلقان جدا علي الحورية....ادم اهدي مش كده وبعدين اي ست بتولد بتفضل تصرخ كده عادي يعني مافيش قلق
آدم......انا عارف بس مش قادر استحمل اني اسمع صراخ حبيبة كده وانا مش عارف اعملها حاجة
تخرج الدكتورة ....لو سمحت يا باشمنهدس ادم احنا هنضطر نولدها ولادة قيصرية لان الولادى متعصرة
ادم ......طب ودا فيه خطر علي حبيبة 
الدكتورة ابتسمت .....لا طبعا دي ساهلة جدا
ادم .....طيب تمام ولديها قيصرية
مروان .....ادم ايه رأيك ننزل نشرب قهوة لغاية ما حبيبة تقوم بالسلامة 
ادم......لا يا مروان انا مش هاقدر اروح اي حتة الا لما اطمن علي حبيبة واولادنا
وبعد مرور بعض الوقت 
وفجأة سمع صوت اطفال بيعيطوا
ادم ايديه ارتعشت وفرح واتوتر.....سامع يا مروان سامع صوت العيال
مروان.......عينيه دمعت من الفرحة.....دا صوت ولادك يا آدم  مبروك يا صاحبي وحضنه
ادم.....الله يبارك  فيك يامروان بس حبيبة عايز اطمن عليها 
خرجت الممرضة ماسكة تؤام اطفال بنت وولد 
ومسكتهم زهرة وكارما وقربوا علي آدم  ومروان بس ادم فاجئهم 
آدم.....فين امكم هي كويسة 
منير.....ماتقلقش يا ادم بص وراك
ادم بص لقي الممرضات مخرجين حبيبة علي ترول ومودينها اوضة تانية
ادم جري عليها .....حبيبة انتي كويسة
حبيبة ابتسمت بتعب .....الحمدلله 
&&&&&&&&&
في غرفة حبيبة بالمستشفي
كارما ........بتعب ....ها يا حبيبة انتي وادم هتسموا  الكتاكيت ايه 
حبيبة ....ايه رأيك يا آدم لو نسمي البنت حورية 
آدم....لاااااااا انا ماعنديش غير حورية واحدة وبس مش ممكن اخلي حد يشاركها في اسمها...بس ممكن نسميها حور ايه رأيكم
كارما ومروان.و حبيبة....كويس اسم حلو
ادم.....بس الولد انت اللي هتسميه يا حج
منير ابتسم ....اصيل يا ادم. انا بصراحة كان نفسي يبقالك اخ يا ادم وكان نفسي اسميه الادهم عندك مانع
ادم مسك ابنه وحطه علي ايدين منير......بس كده انت تؤمر يا جد الادهم
زهرة ....ابتسمت ...ربنا يخليكوا لبعض وما يحرمكوا من بعض ابدا ....وانتي يا كارما يا حبيبتي ربنا يقومك بالسلامة انتي واللي ف بطنك
👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👦‍👦
بعد مرور عشر سنين 
في فيلا منير 
الكل خلاص متعودين يتجمعوا كل يوم جمعة عند منير وزهرة
آدم وحبيبة عندهم دلوقتي تلات اولاد وبنت (ادهم وانس ومسلم وحور)
ومروان وكارما عندهم بنت وولدين ( وآدم وجودي وارغد)
حبيبة وكارما وزهرة  كانوا بيقعدوا مع البنات ويحفظوهم قرأن ويعلمهوهم اخلاق الدين الاسلامي و وامور كتير عن طريقة تعاملهم جو وبرا البيت 
اما عن ادم ومروان كانوا بيحفظوا الاولاد قرأن ويحكولهم عن قصص الانبياء ورجال حول الرسول ويعرفوهم دينهم بطريقة تسعد دنياهم
ومنير كان بيحكي لاحفاده حكايات فيها مواعظ 
وطبعا الدروس دي كل جمعة لازم يدوها للعيال وبعدها يصلوا الجمعة كلهم ويتجمعوا ياكلوا ويدردشوا ويهزروا
وفي يوم الكل اتجمع بعد الغدا
العيال بيلعبوا مع بعض
جودي(٥ سنين ).....بتكلم انس( ٦ سنين).... بقولك يا بيبي
انس ...قولي يا قلب البيبي ...قام مروان سمعهم كان هيتجنن
مروان.....خدي يا بت جودي ايه اللي انتي بتقوليه دا
جودي...ببراءة...بقول لانث(انس) يا بيبي عشان هو ثاحبي 
مروان ....يا سلاااااااام بقا عشان صاحبك تقوليله يا بيبي
جودي......اه زيك مانت بتقول لاونكل ادم يا بيبي عشان ثاحبك
وادم  انفجر ضحك وقال لمروان......رد يا قلب البيبي
مروان  احم.......جودي انا وعمو ادم رجالة زي بعض عشان كده بنهزر عادي لكن مافيش هزار بين البنت والولد ماشي يا قلب بابي
جودي باست مروان ف خده.....ماثي يا قلب البيبي 
كلهم ضحكوا علي برأة جودي
ادم بجدية....بالحق يا جماعة بكرة تجهزوا ع المغرب عندنا حفلة 
حبيبة .....حفلة ايه يا حبيبي 
آدم.....حفلة تخرج زياد من كلية الطب(زياد طفل الملجأ)
زهرة....بجد الواد  زياد دا يستاهل كل خير ولد مؤدب ومجتهد ربنا يخليك يا آدم يا ابني زي ما ساعدته يكمل تعليمه ويجعله ف ميزان حسناتك ان شاء الله 
ادم .....انا ماعملتش حاجة يا ست الكل ..زياد انسان طموح وكان عنده هدف مؤمن بيه عشان كده ربنا سخرله عبد من عباده يساعده الحمدلله اني نلت شرف اني اكون انا العبد دا..لانه ربنا ديما بيساعد الناس اللي بتساعد نفسها
حبيبة كانت باصة لادم ومبتسمة وساكتة 
ادم قرب منها وهمس .....اشتقت اسمع صوتك حوريتي ساكتة ليه
حبيبة .....ادم عايزة اعترفلك بحاجة
ادم بص حواليه وقال ....قدامهم
حبيبة ......مسكت ايده واخدته بعيد عنها
&&&&&&&&&
ادم......خير يا حبيبة ...انا مش متخيل انه حوريتي مخبية عني حاجة
حبيبة.....فاكر يا ادم يوم فرحنا 
ادم ....اممم فاكر.               حبيبة.....طب فاكر اول جملة قالتهالي بعد ما شات النقاب 
ادم...ضحك....يخرب يبت امك صارووخ ارض جو
حبيبة ضحكت....اهي الجملة دي خلتني اتأكد انك لا ملتزم ولا متدين
ادم رفع حواجبه......وسكتي ليه يومها وسبتيني اكمل في دور الملتزم
حبيبة....اولا لاني حبيتك من اول ما شفتك في الفرح وشفت ضحكتك اللي خطفت قلبي 
ثانيا عجبني اوي  تمثيلك وانت عامل متدين وملتزم
ثالثا ودا الاهم قررت اني اخد بيدك واخليك تصلي وتلتزم بجد لانك جوزي وحبيبي ونفسي نكون مع بعض ف الدنيا والاخرة ان شاء الله 
ادم باس جبينها.....ونجحتي وغيرتيني وخلتيني احب الالتزام والصلاة وامشي ف طريق ربنا. ببساطة خلتيني ملتزم
حضنته حبيبة واخدها ورجعوا تاني لباقي العيلة يدردشوا ويهزروا ..عايشين حياة بسيطة جميلة مش معقدة بيضحكوا ويهزروا بيخرجوا ويسافروا ويتفسحوا ويسهروا بس كل دا من غير مايغضبوا ربنا ....هنيئا لمن عاش دنياه تحت رضي ربه.......
واخيرا

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-