رواية عشقك وطن كاملة جميع الفصول بقلم حبيبه الشاهد

رواية عشقك وطن كاملة جميع الفصول بقلم حبيبه الشاهد


رواية عشقك وطن كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة كيان رواية عشقك وطن كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية عشقك وطن كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية عشقك وطن كاملة جميع الفصول

رواية عشقك وطن بقلم حبيبه الشاهد

رواية عشقك وطن كاملة جميع الفصول

دخلت الغرفه بتعب قربت على الفراش جلسة مسكت الهاتف وجدت أحد باعت ليها رساله فتحتها وجدت صورتها مبعوته  وهي لبسه بحملات وبشعرها ومكتوب تحتها 
: إيه رأيك لما صورتك وانتي بلبس البيت تتبعت لحد من أهلك ولا تنزل على جروب الدفعه ونشوف شكلك هيبقي عامل أزاي 
لسه هترد اتحظرت لتمط وجنتها برعب وفتحت في البكاء وهي تهمس برعب 
دخلت ولدتها رائتها في هذه الحاله قربت عليها بزعر
: غرام مالك في إيه 
: ضعت ضعت يا ماما خلاص اتفـ.. ضحت 
ولدتها قربت عليها ومسكتها وهزتها بعـ.. نف 
: في إيه انطقي عملتي إيه ولا إيه اللي حصل 
خبت غرام الهاتف خلفها بخوف 
: م.. مفيش مفيش حاجه 
الام سحبت زرعها ومسكت الهاتف منها وفتحته اتجمعت الدموع في أعينها رفعت وجهه وصفعه نزلت على وجهه غرام وضعت يدها على خدها مكان الصفعه بصدمه 
 الأم بصريخ: فضـ.. حتينا فضـ.. حتي اهلك هيقوله عليا إيه معرفتش أربي.. ليه يا بنتي تعملي فيه كده ليه يا غرام حرام عليكي حرام عليكي يا بنتي
غرام قربت عليها ببكاء مسكت فيها
: والله يا ماما معرف الصوره دي جت منين ولا مين اللي بعتها والله دي مش أنا أنا معملتش حاجه 
نفضت زرعها من عليها بحد ومسحت دموعها وخرجت من الغرفه وقعت غرام على الأرض وهي تبكي بشده 
مر الوقت كانه سنين عليها وهي جالسه على الأرض تضم قدمها وتبكي بخوف من أن توصل هذه الصوره لأحد من عائلتها 
دخلت ولدتها في المساء قربت على المصباح وفتحته وقفت أمامها وأعينها حمراء من البكاء 
: جهزي نفسك الصبح هنسافر البلد 
: وتعليمي 
: مفيش زفت يلا قومي جهزي الشنط بتاعتك هنروح ومش هنرجع هنا تاني 
مر الليل عليها وهي مستيقظه تبكي حاولة الأتصال بالرقم وجدته غير موجود في الخدمه  حدفت الهاتف وفتحت في البكاء ثانين أتى الصباح كانت قد أنتهت من تحضير حقبتها وانهت ارتداء ملابسها خرجت من الغرفة وضعت الحقيبه في الصاله وقربت على غرفة ولدتها وطرقت بتردد
: ماما أنا خلصت 
خرجت وتحدثت بحد : أنزلي وأنا جايه وراكي 
رجعت أخذت حقبتها وهبتط الدرج وخلفها ولدتها أخذه سياره أجره حاولة غرام التحدث مع ولدتها ولاكن كانت تجاوب بحد صمتت غرام بزعل ونظرة إلى الطريق وهي شرده 
وصله إلى الصعيد نزلة غرام هي ولدتها وهي مستغرابه من تحضير المنزل سحبت حقبتها ودخلت هي وولدتها وجدت المنزل مليء بالنساء لم تهتم إليهم فهي لم تعرف أحد من عائلتها 
قربت عليها سيده بإبتسامة حضنت فريال 
: عاش من شافك يا مرات الغالي نورتي بيتك يا غاليه 
: بنورك يا عزه والله ليكي وحشه وحشتني قعدتي معاكي أوي 
: عمر فاكره اخر مره شوفنا بعض كان من امتا 
: وغرام عندها سنتين 
عزه بعدت عن فريال وقربت على غرام حضنتها 
: نورتي بيتك يا عروسة الغالي 
غرام بعدت عنها بتعجب: عروسه لا لسه بدري اوى على الكلمه ده يا طنط
فريال بحد: فرحك أنهارده على ادهم ابن عمك حمدان أنا كلمت عمك وحكتله على اللي حصل وهو حكم بكده وهيتصرف مع اللي ورا الموضوع ده.. 
يتبع
دخل بكل شموخ وكبرياء غرفته بعد أنتهاء العرس وجد فتاة جلسة على الفراش أغلق الباب أتنفضت من مكانها بتوتر قرب عليها ووجه لا يبشر بالخير رجعت للخلف بتوتر
: أنت بتقرب ليه ابعد
 حصرها في الحائط من خصرها نزل بوجهه وهمس 
: مبروك عليكي يا عروسة شعر برعشت جسدها تحت يده رجع عن اللي كان هيعمله لو مش عاوزه أنا هبعد 
: اه ابعد عني 
بعد عنها: أنا عارف أنك مغظوبه على الجواز زي زيك وغير كده فرق السن بنا مش قليل دا 16 سنه أنتي عندك 18 وأنا 34 سنه 
قرب على الدولاب وهو بيحاول يبعد نظره عنها 
: ادخلي غيري الفستان ده عقبال ما الأكل يطلع 
: حاضر 
رفعت الفستان قربت على حقبتها فتحتها طلعت ترنج ودخلت المرحاض 
تبعها ادهم وهو يتمتم بضيق 
: اهدي يا ادهم هي ملهاش ذنب أنك تتجوزها أبوك هو اللي أمر بكده 
الباب طرق قرب عليه وفتحه وجد فريال ولدتها أمامه بإبتسامة حامله صنية الطعام 
ادهم بحترام: اتفضلي يا مرات عمي 
: لا خد صنية الأكل مني وادخل لي مراتك 
اخذ ادهم الصنيه اكملت فريال حدثها 
: أنا مش هوصيك على بنت عمك أنا عارفه أنك شايل منها بسبب أجبارك على الجواز بس غرام بنتي طيبه جداً حطها في عينك هي مالهاش غيرك دلوقتي بعد مـ.. وت عمك الله يرحمه 
: متخفيش عليها غرام مراتي 
: ربنا يهدي سركه يابني أنا هنزل أنا تصبح على خير 
: وانتي من اهله 
اغلق الباب وقرب على الطوله وضع الصنيه
خرجت بعد فتره كان ادهم جالس على الفراش رفع عينه نظر إلى جسـ.. دها المتوسط في الحجم وتفصلها شعرها الكرلي المتوسط في الطول وإلى ما ترتديه من ترنج بحملات وهوط شورت بياض سقيها النمش اللي على خددها عنيها العسلي الوسع رمشها الكثيفه 
أحمرت وجنتها من الخجل من نظراته رجعت شعرها للخلف
فاق ادهم قام من مكانه قرب على المياه وضع القليل منها في الكوب وارتشف البعض منها 
: الأكل عندك كلي ونامي 
: أنا مش جعانه 
: كلامي مش بعيده مرتين يلا كلي واشربي البن بتاعك 
: لا.. 
قطعها ادهم بحد: أنا لسه قايل إيه 
: حاضر 
قربت على الأريكه جلسة وبداءة تناول الطعام 
قرب عليها ادهم بعد ما بدل ملابسه جلس أتوترة منه مسكت كوب البن وضعت اديها على انفها والكوب على فمها 
أبتسم ادهم غظب عنه على حركتها نزلة غرام الكوب من على فمها وهو فارغ وضعته على الطوله ومسكت بطنها
: قوليلي يا غرام عن حياتك كانت عامله ازاي في مصر 
: مفهمتش السؤال 
: كنتي بتدرسي ولا لا 
: اه كنت بدرس أنا في اولي جامعه في كلية تجاره وكنت عايزه اتكلم معاك في الموضوع ده علشان اشوف هروح ازاي الجامعه لأن الامتحان بعد تالت شهور 
أكمل طعامه ولم يرفع عينه لها اتوترة من صمته 
: وشطره في درستك 
: اه جداً 
: انا خلصت يلا قومي علشان تنامي الوقت أتاخر  
طرقها وقام دخل المرحاض رن هاتفها قامت دورة عليه لغيط أما وجدته وجدت رقم غير متسجل اتوترة خرجت البرنده بسرعه وردة 
: الو مين معايا.. 
رد الطرف الأخر وجدت صوت شاب.. أنهت المكلمه بتلف علشان تدخل شهقت برعب لما وجدت ادهم يقف خلفها رجعت خطوه للخلف سندت بيدها على الترابزين لفت وجهها نظرة إلى الأرتفاع اللي ما بنها وبين الأرض بخوف ولفت إلى ادهم. 
: ابعد أنت.. أنا عايزه اعدي 
: كنتي بتكلمي مين 
: محدش.. دي دي واحده صحبتي 
: هاتي التليفون 
: لا 
مسك زرعها بعـ.. نف وأخذه منها 
: قولتلك هاتي التليفون 
مسكه فتحه وجد رقم غير متسجل الرقم رن ثانين رد ادهم استمع إلى صوت شاب
: متخفيش يا حبيبتي أنا..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
غرام بتلف علشان تدخل شهقت برعب لما وجدت ادهم خلفها رجعت خطوه للخلف سندت بيدها على التربزين لفت وجهها نظرة إلى الأرتفاع اللي ما بنها وبين الأرض بخوف ولفت إلى ادهم 
: ابعد أنا... عايزه اعدي 
: كنتي بتكلمي مين 
: محدش دي.. دي واحده صحبتي 
: هاتي التليفون 
هزت رأسها بدموع: لا 
ادهم مسك زرعها جامد 
: هاتي التليفون بقولك 
أخذه منها نظرة إليه بخوف لسوء الحظ هاتفها رن فتح ادهم الهاتف 
أتاه الرد: متخفيش يا حبيبتي أنا.. 
ادهم بجنان عند سماع هذه الكلمه 
: حبيبت مين يا روح"" دا هطربق الدنيا فوق دماغك 
الشاب قفل بخوف من ادهم سحبها من شعرها ودخل الغرفه
: مين ده 
غرام ببكاء: معرفش هو مين والله بس هو معايا في جروب الدفعه وعمال يرن عليا بقاله فتره 
تركها بحد قرب على الكومودينه طلع السجاير أخذ واحده وضعها في فمه وفضل يشربها بعصبيه هو بيشرب من غير ما حد من اهله يعرفه 
قربت غرام على الفراش ببكاء نامت وحضنت الحاف وكتمت بكاءها فيه بخوف
في صباح تاني يوم استيقظ ادهم يشعر بثقل عليه وجدها نائمه على زراعه ويدها على صدره فضل بصصلها يتأمل ملامحها الهدئه حاول يبعدها عنه مسكت فيه أكتر ومسحت وجهها في كتفه بصلها بتوتر رفع أيده الثانيه وزاح شعرها اللي نازل على وجهها
بعد فتره استيقظت على صوت طرق الباب أغلق ادهم عينه مدعي النوم قامت غرام لم تلاحظ أنها كانت نائمه في حضنه طول الليل فتحت الباب وهي تمسح أعينها وجدت فتاة تقف أمامها نظرة الفتاة إلى غرام من الأعلى للأسفل
: الأكل جاهز صحي ادهم وانزله علشان تفطره بيقولك عمي 
: ماشي 
الفتاة سارة دخلت غرام بستغراب فمن تكون هذه الفتاة أغلقت الباب قربت على ادهم وقفت أمامه 
: اصحيه أزاي ده 
مده اديها وضعتها على كتفه هزته بخفه
: ادهم.. ادهم يلا قوم باباك بعت حد يصحيك 
في ثانيه كانت مشدوده على الفراش وادهم فوقيها 
: أنتي بتعملي إيه في اوضتي.. دخلتي هنا ازاي 
بصت غرام في عنيه ولم تستمع ولا كلمه من حديثه ميل ادهم دفن وجهه في عنقها حاول يوترها أكثر ارتبكت غرام وحاولت تبعده عنها
: احم ادهم عمي بعتلك علشان تنزل تفطر 
بعد عنها وقوم من على الفراش فضلت غرام مكانها وضعت اديها مكان قلبها الذي ينبض بشده 
: قومي اجهزي أنتي كمان 
: حاضر 
دخل ادهم المرحاض قامت غرام طلعت ملابس وضعتها على الأريكه ورتبت الفراش وجلسة تنتظره 
خرج وهو لافف المنشفه حول خصره شهقت غرام بخفه ووضعت يدها على اعينها
: أنت ازاي تخرج قدامي كده 
قرب ادهم على الفراش وهو عاقد حجبيه بستغراب 
: حد قالك قبل كده أني جوزك وعادي اخرج قدامك كده 
: حتا لو جوزي مينفعش تخرج قدامي كده لازم تعرف أني بقيت عايشه معاك في نفس الأوضة 
: بس دي اوضتي واعمل فيها اللي أنا عايزه متنسيش أنك أنتي اللي جايه عليا مش أنا اللي جاي عليكي يلا بلاش كلام كتير وقومي ادخلي غيري علشان منعوقش عليهم تحت 
أخذت ملابسها ودخلت المرحاض خرجت بعد فتره لم تجده نظرة إلى نفسها بإبتسامة 
في الأسفل جلس الجميع على الطوله حمدان على رأس السفره وبجانبه من على اليمين زوجته عزه وبجانبها ولده الكبير فارس وزوجته مروه و الجانب الأخر يجلس ادهم وبجانبه كرسي فارغ لزوجته وبجنبه فريال 
بداء الجميع في تناول الطعام معاده ادهم كان يشعر بالغضب من تاخير غرام انتبه من صوت اقدمها وهي نزله بسرعه وكان أحد يجري خلفها رفع عينه ينظر للباب دخلت غرام بإبتسامة 
: صباح الخير 
أتعصب ادهم من ملابسها والكل نظر لها بصدمه فكانت ترتدي بنطال چنس أبيض وبلوزه بكوم شيفون وتركه شعرها ينسدل على ضهرها 
قربت عليهم وادهم هيـ.. موت من الغضب سلمت على الجميع وجلسة بجانب ادهم وبداءة في تناول الطعام بخجل 
ميلت فريال على ابنتها وهمست 
: ليه يا حبيبتي ملبستيش الطرحه زي ما أنا قولتلك
: مش عاوزه البسها ولما اجي البسها هلبسها على اقتنع 
: ماشي يا حبيبتي اعملي اللي يريحك 
تبعها ادهم بأعين حاده لحظتها عزه 
: أعرفك يا غرام على فارس أبني أخه ادهم الكبير ودي مروه مراته 
أبتسمت غرام: اهلاً يا مروه أكيد هنبقي صحاب 
أبتسمت مروه ابتسامه صفراء
: اكيد يا حبيبتي واكتر كمان 
الكل فطر وقامه جلسه أمام الـ Tv معاده عزه وفريال كانه يشلون الصحون احضرت مروه صحن الفاكهه ووضعته أمام الجميع مسكت واحده مانجا ووصعتها في صحن وادته لـ غرام 
: معلش يا مروه أنا.. 
حمدان بمقطعه:خدي منها يا غرام متكسفهاش 
اخذتها منها بتوتر: حاضر يا عمي 
: كل حاجه هنا بنجبها من أرضنا أرض ادهم وفارس 
مروه بغضب من خجلها أمام الجميع بسببها 
: دوقي وقولي لعمي رأيك أرضنا احسن ارض في البلد كلها فارس واخد باله منها اوى 
مسكت غرام المانجا وقطـ.. عتها وأكلت منها القليل 
قام فارس:أنا هروح أنا الأرض
: روح يا ولدي ربنا معاك 
ذهب فارس قام ادهم بضيق
: انا هطلع بقي عندي تليفون مهم لازم أعمله يلا يا غرام 
طرقة الصحن وجائة تقوم قطعتها مروه 
: رايحه فين خليكي قاعده شويه إيه مش عجباكي المانجا بتعتنا ولا إيه
: لا حلوه اوى 
: طب ما تكمليها 
: اه هكملها بس لما أنزل عن اذنك يا عمي هطلع مع ادهم 
مشيت بسرعه وادهم خلفها وهي تصعد الدرج شعرت بدوخه وكانت هتقع سندت على..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
بتحس بدوخه جامده بتيجي تسند على التربزين بتقع على الدرج بينزل ادهم لمستواها بقلق 
: مالك أنتي كويسه 
غرام بتشوفه بنغنشه بتفضل تهرش في أديها جامد بيحملها وبيصعدل للأعلى بسرعه بيدخل الغرفة ثم المرحاض وضعها على الأرض وسند رأسها على البانيو قام بسرعه فضل يدور على أدويه بصلها ورجع دور فتح درفة أدويه في المرحاض طلع فوار دوبه في المياه وقرب عليها جلس على ركبته مسك رأسها ووضع الكوب على فمها
: أشربي 
أرتشفت منه بعد عنها الكوب عند أنتهائها هرشت جامد في أديها قام وقف حملها من على الأرض ووضعها في البانيو شغل عليها المياه اتضيقت من المياه هزة رأسها بضيق فتحت عينها نظرة لأدهم واغلقتها ثانين ادهم بيـ. خلع الحذاء وبيقعد في البانيو بيشدها إليه بيضع رأسها على كتفه وبيحاول يفوقها بتستجوب معاه بتفتح عنيها بتعب مسكت رأسها تشعر بصداع شديد ودوخه بسيطه فضل ادهم بصصلها يتابع حركتها وهي بتفوق بتوتر من قربها ليه قام وقف وهو سندها قعدها على طرف البانيو وجاب المنشفه وضعها عليها 
: خليكي هنا هجبلك هدوم واجي 
خرج أحضر ملابس ورجع أعطاه إليها 
: أنا هخرج وهسيب الباب مفتوح لو احتجتي حاجه نديلي 
رفعت عنيها بتعب: ماشي 
خرج من المرحاض وهو بيحاول يهدي نفسه فتح الدولاب طلع ملابس له وبدل ملابسه المبلوله خرجت غرام كان ادهم خلص لبس قربت على الفراش نامت قرب عليها ادهم غطاها وجلس بجانبها 
: أنتي عندك حساسيه من المانجا
: اه بس اخدتها علشان مكسفش عمي 
مد ايده فتح دورج الكومودينه طلع ادويه 
: خدي المسكن ده علشان دماغك وحاولي تنامي شويه علشان جسـ.. مك يرتاح 
أخذت الدواء ولم يمر ثواني وكانت نائمه فضل ادهم بيتفحص ملامحها وقد نسا غضبه من نزولها أمامهم بدون حجاب قام من أمامها دخل البرنده جلس على الكورسي وفضل ينظر للزرع ويستنشق نسيم الهواء 
بيمر اسبوع بتستيقظ من النوم على ثقل عليها وانفاس ساخنه لفت وجهها نظرة إليه وهي تلف زرعها حول عنقه نظرة إلى ملامحه الهداءه وإلى قربه الشديد لها كان أنفسهم تخطلت ببعض مشت صوبعها برقه على وجهه فتح عينه بص في عنيها وهي مركزه معاه ولم تنتبه إلى استيقاظه
: أنت جميل أوي 
دفن وجهه أكتر وضمها إليه 
: عارف أني جميل أوي 
شعرت غرام لما تقوله وما تفعله أتوترة جداً وحاولة تبعده
: أنا أسفه مكنتش مركزه ادهم 
: امممم
: أبعد عني 
: لا خليكي كده تعرفي يا غرام ساعات الواحد بيحب من قلبه وبيبعد بيبقي أكبر وجع 
: كنت بتحب 
: عمري ما حبيت كل حياتي كانت للشغل بس 
: وليه حبست نفسك الحب جميل أوي 
: كل ما يكون في حب هيبقي فيه خوف من أن افقد الشخص اللي بحبه أو هو اللي يفقدني
: أنت بتقول الكلام ده ليه 
: لأن حياتي على كف عفريت طبيعت شغلي خلتني أنسا حياتي الطبعيه أني أحب واتحب واتجوز واخلف 
بعد عنها وقام من على الفراش دخل المرحاض وغرام مكانها مش فاهمه حاجه 
خرج بعد فتره وجدها ما زالت في مكانها قرب على الدولاب يطلع ملابس
قامت غرام وقفت جنبه وطلعت ملابس حوطها ادهم من خلفها لفت غرام 
: ادهم خضتني 
: وريني كده البس اللي طلعتيه 
: اهو زي ما أنت قولت فساتين واسعه وحجاب 
ميل بوجهه بصتله بتوتر قبـ.. ل وجنتها 
: ايوه كده خليكي شطوره واسمعي الكلام 
قرب عليها أكتر ميلت غرام وجريت بسهوله بسبب فرق الطول بنها وبينه جريت دخلت المرحاض طلعتله لسنها قبل ما تقفل الباب ضحك ادهم بشده على فعلتها فهو منذ زواجهم وهي لم تبطل حركات الأطفال هذه 
خرجت بعد فتره وجدت ادهم جلس على الأريكه ممسك بالهاتف 
: تعالي يا غرام عايزك في موضوع 
قربت عليه بستغراب من ملامحه الجاده جلسه بجانبه 
: في حاجه 
: لا كنت عايزك تعرفي أن موضوع الصوره انتهاء 
: أنت.. أنت عارفه
: اه بابا كلمني عليه وأنا خلصته اللي عايزك تعرفيه أنك متبعتيش صورك لأي حد من صحباتك 
: هو مين اللي عمل كده 
: مش لازم تعرفي أنا خدت التليفون بتاعك وجبتلك واحد جديد وحولة جمعتك هنا في الصعيد 
: بجد شكرا جداً انك هتخليني أكمل تعليم 
: يلا ننزل علشان عليا شغل 
نزل ادهم برفقت غرام وجد الجميع يجلس في الأسفل قرب أدهم قـ.. بل ايد ولدته وولده ودعته عزه ببكاء 
: ربنا ينصرك يابني على اعداءك.. هترجعلي زي كل مره إن شاءلله 
: إن شاءلله يا أمي 
غرام كانت واقفه مش فاهمه حاجه بس حاسه أن قلبها مقبوض 
قرب أدهم على غرام 
: أنت شغال إيه 
: بقالك اسبوع عايشه معايا ومش عارفه أنا شغال إيه انا يا ستي شغال ظابط وعليا  مئمـ.. وريه دلوقتي 
الدموع نزلة من عنيها حاولة تتكلم وتتحكم على بكاءها وهي بصه في عينه سحبها أدهم في حضنه أمام الجميع 
: بس اهدي دي مئمـ.. وريه بسيطه وهرجعلك متخفيش 
: أكيد هترجعلي أنت مش هتعمل زي بابا صح بابا راح ومرجعش بس أنت هترجعل واقف على رجلك وهنكمل حياتنا مع بعض 
: وهنجيب اطفال 
ضحكت وسط بكاءها: وهنجب اطفال 
قبـ.. ل وجنتها وبعد عنها خرج من المنزل قربت عليها ولدتها طبطبت على ضهرها مسحت غرام دمعها وحاولة تتماسك أمامهم  
تبعتها مروه بسخريه 
عزه: تعالي معايا يا غرام عايزكي
بتمشي غرام مع عزه بتدخل غرفتها عزه بتقرب على الدولاب بتطلع منه صندوق خشب صغير بتقرب تقعد جنب غرام بتحط الصندوق على قدم غرام 
: إيه ده يا ماما 
: دي شبكتك حماتي الله يرحمها كانت مديهالي ساعة جواز من عمك حمدان وكانت مديه لـ أمك زي ما ادتني وقالت لكل واحده فينا نحافظ عليها علشان لما ولدنا يجه يتجوزه نديها لمراتتهم بس ربنا ما أردش أن فريال تجيب صبيان أنا اديت لي مروه ودلوقتي جه دورك افتحي الصندوق وقوليلي رأيك فيهم إن شاءلله يعجبوكي 
أبتسمت غرام على حنان ولدة زوجها معها فتحت الصندوق خرجت كردان دهب وست غوايش وخاتم مسكت الكردان وضعته على رقبتها وحساست عليه بأعجاب 
: الله يا ماما دا جميل جداً 
: دا دهبك ولما يجي أدهم هيجبلك بقيت الدهب
: بس دا كتير اوي 
: أنتي تستاهلي أكتر من كده دول مني أما نشوف أدهم هيجبلك إيه 
عند أدهم وصل الموقع دخل هو ورجال الشـ.. رطه ودار الضـ..رب بينهم دار لوقت طويل وفي الأخر جت رصـ.. اصه في ادهم... 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
غرام بتحس فجاءه أن قلبها مقبوض بتقوم تتوضه وتصلي وتدعي أنه يرجع سليم مسكت المصحف وقراءة الورد اليومي بتفضل مستيقظه طول الليل تنظر للجنينه تنتظر رجوعه عدا الوقت وطلع أوي خيط شمس صباح تاني يوم وهي مازلت مستيقظه سمعت صراخ أتي من الأسفل خرجت بسرعه نزلة للأسفل بترنج قربت على غرفة حماتها وجدت عزه في حضن حمدان و الجميع واقف ظاهر عليهم الخوف قربت عليها فريال وخدتها في حضنها 
: حبيبتي أنتي مؤمنه بقداء الله 
غرام بعدم تصديق : ماما أنتي بتقولي إيه 
مروه: إيه يا غرام اللي أنتي نزله بيه دا أنتي مش عارفه أن في رجاله في البيت ولا إيه 
فارس بعصبيه : احنا في إيه ولا في إيه اسكتي ومسمعش صوتك تاني
حمدان: غير هدومك يا فارس علشان نروح نشوف أخوك 
عزه: أنا هاجي معاك عايزه اشوف إبني 
حمدان: لا مفيش حريم هتيجي معانا 
غرام بداءت في البكاء : عمي خدني معاك أنا عايزه أشوفه هو اكيد هيبقي بخير مش كده ونبي خدني معاك ابوس ايدك 
: خلاص اطلعي بس متتاخريش يلا
خرجت من الغرفة وفريال سندها صعدة للأعلى دخلت غرفتها ارتدة اول فستان جه أمامها ولفت الحجاب بعشوئيه وارتدة حذاء نزلة وجدتهم ينتظروها في الخارج خرجت ركبت معاهم السياره انطلق بهم فارس 
في المستشفى دخل فارس برفقة غرام وحمدان قربه على عامل الاستقبال 
فارس بتسأل: الظباط اللي جم أمبارح 
: اطلع الدور التاني وحد من هناك هيعرفك 
: شكراً 
صعده إلى الدور الثاني بالمصعد خرجت غرام وهي تشعر أن قلبها ليس في مكانه فارس سأل اول ممرض قبلهم
: المفروض واحد بس هو اللي يدخل يتعرف على الجـ.. ثه 
حمدان: إن لله وإن إليه راجعون   
رجليه ما بقتش شيله قرب على الكرسي اللي في الممر وجلس عليه 
فارس: أنا هدخل 
كانت غرام واقفه حاسه أن رجليها مش شيلها والصدمه كانت مخليها مش حاسه بنفسها حست بدوخه وان الدنيا بتلف بيها سندت على الحائط تحاول الثبات 
: أنا عايزه أشوفه 
: تمام تعاله ورايا 
دخلت غرفة المشـ.. رحه قربت بخطوات بطيئة مرتعشه قربت على التـ.. لاجه 
فتح الممرض اول تلاجه خرج الجـ.. ثمان لسه هيرفع الملايه من على وجهه كانت غرام وقعت على الأرض فاقده الوعي
بيميل فارس بسرعه بيحاول يفوقها بيحملها بيخرج من الغرفة بيكون حمدان بفزع مشي خلفه دخل فارس غرفة عاديه وهو حملها وخلفه حمدان وخلفهم الطبيبة دخلت اخرجتهم وقربت عليها ترا عملها 
بعد فتره استيقظت غرام فتحت عنيها كان في ضوء ضرب في عنيها حولت تحرك نفسها بس مكنتش قادره تركز شافت حد بيقرب عليها بس مكنتش عارفه هو مين غمضت عنيها ورجعت فتحت تاني 
أبتسم ادهم وحسس على شعرها بحنان
: حمدالله على سلامتك  
فتحت عنيها بصتله لثواني تستوعب هي فين مسكت زراعه وسحبته لحضنه بشده ودموع اتالم أدهم وحاول يكتم الألم بس أبتسم على خوفها له 
: ادهم أنت.. أنت كويس 
: اه يا ستي كويس بس في ناس اتـ.. وفت بس جبنا حقهم بالقبض على العصـ.. ابه فارس حكالي أنكم لما جيته الممرض قال أني من ضمن المتـ.. فين قلبك ميلكش على ظابط شرطه لازم يكون قلبك اجمد من كده 
حاولت تقوم وقفها ادهم 
: حاولي ترتاحي أنتي لسه فيقه وتعبانه 
: ابعد عني 
بعدته عنها وقامت بصت على جسـ.. ده بتفحص نظرة لوجه وجدته متعب
: أنت كويس في حاجه بتوجعك 
: لا يا ستي مفيش حاجه بتوجعني أنا كويس مفيش حاجه 
دخلت الطبيبة قربت عليهم : حمدالله على سلامتك 
: الله يسلمك 
: أستاذ أدهم غلط عليك الحركه الكتير علشان جـ.. رحك اتفضل على أوضتك لأن كده غلط ممكن الجـ.. رح يفتح في إي وقت 
غرام بصت لـ أدهم الجاس بجانبها بفزع
: جـ.. رح إيه 
: أستاذ ادهم متصـ.. اب في كتفه وأنا قولتله الحركه الكتير غلط 
: هو هيقدر يمشي من هنا امتا
: يومين ويخرج 
خرجت الطبيبة بصت غرام لي ادهم ملست بصبعها على كتفه 
: بيوجعك 
: يعني 
وسعتله مكان: طب تعالى نام جنبي 
بيقرب ادهم عليها بينام بجانبها بتدخل الممرضه عليهم بتبعد غرام عنه بتوتر الممرضه بتقرب عليها بخجل بتشيل الكالونا وبتقيس الضغط وبتخرج 
بيدخل فارس وحمدان بيطمنه على غرام 
حمدان: يلا يا غرام علشان نمشي ونبقي نرجع الصبح 
: لا يا عمي أمشي انت وابيه فارس وأنا هقعد هنا مع ادهم 
: لا مينفعش تقعدي هنا فارس هو اللي هيقعد معاه 
: لا يا عمي معلش سبني اقعد معاه أنا مش هسيبه وامشي 
تبعها ادهم بإبتسامة بسيطه 
: خلاص يا بابا اتفضل حضرتك أنت وغرام هتقعد معايا 
: بس يابني
: معلش يا بابا
: خلاص ماشي يلا يا فارس 
بيخرجه من الغرفه بتقرب عليه غرام بتقعد بجانبه بتمسك اديه بتقـ.. بلها وهي بصه في عنيه بخجل 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
في صباح تاني يوم استيقظ ادهم وجدها نائمه على الأريكه بصلها بأعجاب فهي جميله وهي نائمه افتكر خوفها الزائد ولهفتها عليه قطع تفكيره دخول الممرضه غيرتله على الجـ.. رح وخرجت فضل ادهم متبعها لغيط اما جت عزه وفريال ومروه وفارس وحمدان أول ما دخلت عزه بتقرب على ادهم بلهفه 
: أنت كويس يا حبيبي
: الحمدلله 
: حمدالله على سلامتك ياقلب أمك
ادهم سحب اديها وقبـ.. لها: الله يسلمك يا أمي 
فريال بإبتسامة: حمدالله على سلامتك يا أدهم 
: الله يسلمك يا مرات عمي 
حمدان: صباح الخير اخبارك ايه انهارده بقيت احسن 
: احسن من امبارح بكتير
فريال وهي تنظر لوضع أبنتها
: هي غرام مصحيتش لغيط دلوقتي ليه 
: فضلت جنبي طول الليل شكلها منمتش خالص 
غرام فتحت عنيها وجدتهم اتعدلة بسرعه ظبطت حجبها بتوتر 
: صباح الخير 
رد الجميع: صباح النور 
لبست الحذاء وقامت من مكانها قربت على أدهم ميلت تنزل لمستواه 
: محتاج إي حاجة اجبهالك 
: لا مش عايز حاجه ارتاحي أنتي بس
بيمر يومين بيرجع ادهم من المستشفى هو وغرام دخله المنزل سلمه على الجميع وصعده غرفتهم ادهم اول ما بيدخل 
: جهزيلي الحمام 
: حاضر 
اخذت ملابس تبدل ملابسها ودخلت المرحاض تغير خرجت بعد دقايق 
: انا حضرته ادخل وأنا هجبلك لبس 
هز رأسه ودخل وهي احضرت الملابس قربت على المرحاض طرقة وفتحت الباب ودخلت احمرت وجنتها بخجل لأنه كان في البانيو قربت على الحوض طرقت الملابس وخرجت 
خرج بعد فتره قرب على الفراش ونام نامت غرام بجانبه لم يمر ثواني وكانت نائمه فجسـ.. دها يحتاج إلى الراحه من التعب بسبب قلت نومها في المستشفى فضل ادهم بصصلها لغيط أما نام هو الأخر
في المساء قامت غرام بضيق من صوت طرق الباب قامت قربت على الباب فتحت وجدت مروه امامها 
: مرات عمي بعته الأكل لي أدهم 
: شكرا
أخذت منها صنية الطعام واغلقت الباب ودخلت قربت على الفراش وضعت الطعام عليه وصحت ادهم بهدوء 
: قوم يلا علشان تاكل وتاخد العلاج 
اتعدل اخذ وضع الجلوس وضعت غرام الوساده خلفه يسند ضهره عليها 
: مرتاح كده 
: اه
وضعت الصنيه على قدمه وهي أمامه ومسكت الطعام واطعمته بيدها بعد فتره 
: خلصت 
ابتسم بستمتاع فهو انهاء طعامه ولاكن يختبر صبرها
: لا 
اطعمته تاني لغيط أما مبقاش قادر من الطعام أنهاء طعامه وهي تناولة القليل منه وشالت الصنيه رجعت وهي مسكه حقيبة الادويه قربت عليه وجلسة اعتطه الادويه مسكت طرف التيشرت وسعدته في خلـ.. عه مسكت المطهر والقطن وطهرتله الجـ.. رح بتوتر بعد أنتهائها خلـ.. عت الجلفظ ورمته في سالت الـ.. زباله جت تقوم منعها أدهم سحبها إلى حضنه بحب أتوترة غرام من قربه لها كانت سمعه دقات قلبه لأن كانت رأسها محتوطه مكان قلبه حولت تبعد منعها 
: ادهم 
: امممم
: ابعد 
: مش قادر أنا صبرت عليكي كتير 
: بس أنت تعبان 
رفع وجهها بيده السليمه بصت في عنيه بتوهان قرب على وجهها قبـ.. لها لأول مره بحب..
استيقظت تاني يوم على حركت ايد ادهم وهي على وجهها فتحت عنيها بإبتسامة 
: صباح الخير 
: صباح النور صباحيه مباركه يا تروسه 
دفنت وجهها فيه بخجل ضحك على خجلها مشي ايده على شعرها بحب
بيمر أيام ادهم صحته بتتحسن وغرام معاه وحياتهم لم ينقصهم إي حب 
استيقظه هما الاتنين على صوت طرق على الباب قام ادهم فتح وجد فارس أمامه 
: ابوي عايزك تحت 
: خمس دقايق وهاجي وراك 
دخل وغلق الباب 
: في إيه يا ادهم 
قرب عليها قبلـ.. ها 
: في حد يعمل اللي عملتيه أمبارح دا علشان تبقي تسمعي الكلام بعد كده وتكلي كويس وتشربي البن مش كان هيفدنا أمبارح 
غرام بخجل : خلاص بقي مكنتش تعبت شويه ودخت 
: طيرتي علينا الليله 
: ادهم 
وضع يده على خصرها: عيونه 
: اتلم 
: اتلم بقي في واحده تقول لجوزها اتلم 
: اه علشان انت أنت 
قرب عليها اوي: أنا إيه 
: عنيك جميله 
دفن وجهه في عنقها بحب 
: عمي كان عايز إيه 
: دا موضوع كان قيلي عليه بس أنا نسيته يلا قومي البسي علشان ننزل اتاخرنا عليهم تحت
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
بتنزل غرام خلف أدهم وجدت العائلة جميعها ينتظرهم قربت على ولدتها 
: صباح الخير 
: صباح النور
حمدان لي أدهم: اتأخرت كده ليه يا أدهم  
أدهم بص على غرام: كان عندي شغل مهم بخلصه 
: شغل إيه اللي هنا في البيت 
: شغل على التليفون 
احمرت وجنتها بخجل أكمل حمدان 
: يلا علشان نلحق نخلص 
الجميع اتحرك للخارج قربت غرام على أدهم 
: هو في إيه أنا مش فاهمه حاجه 
وضع يده على خصرها نزلتها غرام بسرعه وبصتله
: أدهم 
: عيونه 
: بطل حركاتك دي حد يشوفنا 
خرجت وجدت راجل ممسك بجمل قرب عليه فارس ومسك الحبل من الراجل 
غرام بعدم فهم: هو في إيه
: دا يا ستي ندر بابا ندره علشان قمت بالسلامة 
أبتسمت غرام على حب عمها لي اولاده مشي أدهم مسك السـ.. كينه وخباها قرب على الجمل وخله يقعد وطلع السكـ.. ينه مره واحده ودبـ.. حه غرق كف أيده بالـ.. دم أبتسم
 وهو بيقرب على غرام اللي فضلت تجري وهو بيجري ورها وبتصرخ والجميع بيضحك عليهم
: لا يا أدهم متعملش كده 
مسكها أدهم وختم على ملابسها بصتله بقرف
: تعالي هنا أنتي مفكره أنك لم تجري مش هعرف امسكك 
: بهدلت الدريس ينفع كده
بتبص مروه على فارس مستنيه يجي ويعمل زي أدهم بس معملش وانشغل في تقـ.. طيع الاحمه
بتتدعي التعب بتسند على عزه 
: مالك يا بنتي في حاجه 
: مش عارفه حاسه بدوخه وصداع هيـ.. فرتك دماغي 
: تعالي معايا أعملك حاجه تشربيها علشان الدوخه 
فريال: في حاجه يا عزه مالك يا مروه في إيه أنتي تعبانه
: حسيت بدوخه مره واحده وحاسه بصداع شديد 
حمدان : طب ادخلي ارتاحي أنتي وغرام هتنظف 
: لا خليها أنا اللي هنظف المكان 
: لا لا خلاص ادخلي انتي وأنا هنظف متقلقيش 
دخلت مروه وهي سنده على عزه وفريال خلفهم رآه فارس تعب مروه أنهاء سريعًا عمله مع أدهم وصعد
قرب أدهم على غرام وضعت غرام يدها على فمها بقرف
: أنا مستحيل اعمل البتاع ده 
: معلش يا غرام أنتي شايفه مروه تعبانه بس أنا هبقي معاكي تعالي يلا 
بداءت هي وادهم تنظيف المكان كانت ماسكه خرطوم المياه رشت ادهم بالمياه قرب عليها بسرعه مسك منها الخرطوم وغرقها مياه فضلت تضحك وتلعب بسعاده حملها أدهم على يده ولف بيها وهي بتضحك بحب نزلها وقفت على طرطيف قدمها وحضنته ضمها أدهم بشده 
: بس أبعد حد يشوفنا 
: وإيه يعني هيقوله واحد حاضن مراته 
: اممم مراته طب يلا يا حبيبي نخلص لأن ريحت هدومي بقت وحشه 
ضحك عليها أوي ورجعه يكمله لغيط أما بينظفه المكان بتطلع غرام تدخل المرحاض الاول وأدهم انتظرها في الخارج بتخرج بعد فتره بيدخل أدهم 
في المساء قربت غرام على الطوله جلسة بجانب أدهم وبداءة في تناول الطعام في جو عائلي 
حمدان: قوليلي يا غرام أدهم عامل ايه معاكي 
أتوترة وبصت لي أدهم: كويس يا عمي 
: هتكملي جمعتك سمعت ان امتحاناتك قربت 
: اه هكمل ادهم حول ورقي هنا في الصعيد  
: مش تشده حلكه شويه عايزين نفرح بحفدنا 
أدهم: إن شاءلله يا بابا 
: بس أنا مش عايزه 
الجميع نظر لها ادهم بحد
: مش عاوزه إيه 
بصت لي عنيه بخوف: مش عايزه أطفال دلوقتي علشان درستي كنت عايزه أفتحك في الموضوع ده أنا هكمل درستي الأول وبعد كده أبقي افكر في الخلفه 
مسك زرعها بحد من تحت الطوله بعيداً عن أعين الجميع واتكلم بصوت منخفض وهو بيتك على سنانه
: هعمل نفسي أني مسمعتش حاجه والكلام ده مش عايز أسمعه تاني أنتي فاهمه
اتجمعت في عنيها الدموع: حاضر 
طرق أديها قامت من على الطوله صعدت للأعلى أتنهد أدهم بضيق 
فريال: معلش يا أدهم غرام لسه صغيره.. 
حمدان بمقطعه وغضب : لا مش لسه صغيره وأدهم دلوقتي جوزها يعني لو ضربـ.. ها قدامك متتكلميش متخربيش بيت بنتك بيديكي 
فريال شورت على نفسها: وأنا هخرب بيت بنتي ليه الظاهر أني غلط لما جبتها وجيت 
: متنسيش أنتي جيباها هنا ليه 
: بابا غرام بقت مراتي دلوقتي ملوش لازمه نفتح في القديم 
قامت فريال من على الطوله وصعدت وهي مصدومه من معملتهم اللي أتغيرت مع أول غلطه من أبنتها دخلت الغرف بندم أنها سلمت أبنتهاء الوحيده إليهم 
في الأسفل أكملت مروه طعمها ولا كأن شئ حصل قامت عزه من على السفره 
: مكنش ينفع اللي أنت عملته دا يا حمدان هي استئمنتك على حتا من قلبها تقوم تكلمها بالطريقه دي 
: وأنتي مش شايفه هي بتتدخل أزاي في حياة بنتها 
: لان ادهم غلطان انه كلمها قدام أمها المفروض إي حاجة تحصل تكلمها يا حبيبي بينك وبنها مش قدمنا كلنا وتكسفها ولا قدام فريال غظب عنها هتدخل لما تشوف بنتها بيحصلها حاجه أنا طالعه لي فريال وأنت يا أدهم اطلع شوف مراتك 
صعدت عزه إلى غرفة فريال طرقة لم تستمع إلى اي صوت فتحت الباب ودخلت وجدتها جالسه تبكي وممسكه بصوره قربت عليها عزه بحزن 
: فريال 
رفهت وجهها مسحت دموعها وخبت الصوره 
: عزه دخلتي أمتا 
: لسه دلوقتي 
قربت عليها جلسة بجانبها 
: أنا عارفه أنك زعلتي من كلام حمدان بس هو غظب عنه نفسه يشوف احفاد وأنتي عارفه أن فارس لسه ربنا مكرمهوش لغيط دلوقتي فـ هو عايز يشوف ولاد أدهم قبل ما يمـ...وت وعارفه أن غرام مكنش قصدها حاجه وادهم غلط لما رد عليها قدمنا مش قدامك أنتي وبس غرام بنتي مش مرات أبني وادهم والله حنين بس هو عصبي شويه مش عيزاكي تزعلي من حاجه 
في غرفة غرام دخل أدهم الغرفه وجدها جالسه على الفراش تبكي ذفر بضيق اغلق الباب قرب على الدولاب أخذ ملابس ودخل المرحاض خرج بعد فتره وجدها ما زالت تبكي قرب خطوه بتردد
: مالك 
لم ترد عليه وأنما زادت في البكاء قرب عليها شدها من زرعها لفت وجهها إليه نظر إلى وجهها الأحمر وعنيها الحمراء من البكاء 
: لما أجي أكلمك تردي عليا أنتي فاهمة.. أنطقي 
: حاضر 
رفع أيده مسحلها دموعها بحنان: ايوا كدا خليكي شاطره ميل بوجهه أكتر قبـ..ل وجنتها قومي بقي زي الشاطرة غيري الهدوم اللي أنتي لبساها والبسي اللي في الشنطه اللي في الدولاب 
احمرت وجنتها أكتر من الخجل بعدته عنها وقامت وقفت قربت على الدولاب طلعت الحقيبه فتحتها 
: إيه دا
: عبايه ادخلي البسبها 
: ماشي 
دخلت المرحاض وخرجت بعد فتره وهي ترتدي العبايه كانت مجسمه عليها ومفتوحه من الجنبين من عند الركبه لغيط اسفل قدمها طرقة شعرها ووضعت أحمر ناري رجعت شعرها للخلف بتوتر من نظراته قرب عليها أدهم وضع ايده على خصرها ميل وهو مسحور استنشق رائحتها و..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
خرجت من المرحاض بعد فتره وهي ترتدي العبايه كانت مجسمه عليها مفتوحه من الجنبين من عند الركبه لغيط اسفل قدمها طرقة شعرها ووضعت أحمر ناري رجعت شعرها للخلف بتوتر من نظراته قرب عليها أدهم وهو مسحور بجملها وضع ايده على خصرها ميل بوجهه استنشق رائحتها دفن وجهه في عنقها 
: ارقصيلي 
: نعم أنت بتقول إيه
: بقولك ارقصيلي غرام أنتي خلاص بقيتي متجوزه يعني من حقي اطلب منك حاجات كتير زي انك ترقصي 
بعد عنها سحب طرحها من على الفراش ورجع وقف أمامها لف الطرحه حول خصرها وربطها 
: ارقصي 
بعد عنها قرب على الفراش وجلس شغل أغنيه قربت غرام على الفراش طلعت وقفت عليه... 
في صباح تاني يوم استيقظت غرام لم تجده بجانبها قامت تدور عليه في الغرفة لم تجده غيرت ملابسها ونزلة وجدت عزه وفريال ومروه يجلسون في الصالون قربت عليهم غرام بإبتسامة 
: صباح الخير 
: صباح النور 
نظرة إلى مروه: عامله ايه دلوقتي 
: الحمدلله 
: ماما شوفتي أدهم اصل صحيت متلقتهوش 
: أدهم خرج من بدري راح الشغل 
: بيجي أمتا 
: على الساعه خمسه 
: أنا هخرج الجنينه شويه 
: مش هتفطري 
: لا مليش نفس 
خرجت جلسة على الارجوحه بصت للورد بإبتسامة من مظهره الجميل بيمر الوقت وهي جالسه في الحديقه قامت بزهق دخلت المنزل ثم إلى المطبخ وقفت مع فريال وعزه وسألة عزه على الطعام الذي يحبه أدهم وبداءة في تحضيره بعد فترة أنهت الطعام صعدت للأعلى بدلة ملابسها المتسخه إلى ملابس أخرى ونزلة للأسفل دخلت المطبخ 
عزه: تعالي يا فريال برا عقبال ما أدهم يجي 
خرجت فريال وعزه وقفت غرام تقـ.. طع السلطة أتفجأة بأحد يحضنها من الخلف ويدفن وجهه في عنقها  أبتسمت بخجل 
: أدهم  
: اممممم
: حمدالله على السلامة 
: الله يسلمك بتعملي إيه
: بقطـ.. ع السلطه
مسك كف أديها وحركه معاها وهي بتقـ.. طع السلطة 
: أدهم ابعد ماما تدخل تشوفنه 
: هبعد بس بشرط 
طرقة السكـ.. ينه ولفت إليه 
: إيه هو الشرط 
لم يرد عليها وميل قبـ.. لها بعد عنها 
: تعملي زي كده 
: هااا 
دفن وجهه في عنقها بخبث: هاا إيه شكلك وقعه على أخرك 
دخلت مروه الهاتف وقع منها من التوتر دفعت غرام أدهم بعيداً عنها ولفت بتوتر مسكت السـ.. كينه جت تقـ.. طع السلطة جر"حت أديها بسبب رعشت اديها من التوتر خرج منها صرخة ألم 
قرب عليها أدهم بلهفه مسك كف أديها سحبها فتح المياه على اديها وقفلها 
: خليكي هنا 
خرج أحضر قطن ورجع وضعها على كف أديها وسحبها وخرج من المنزل ركبه السياره وانطلق بسرعه وهي طول الطريق تبكي من الألم وصله المستشفى نزل من السياره لف فتح الباب نزلة غرام اخذها أدهم ودخله المستشفى 
بعد فترة وصله المنزل دخل أدهم ممسك بغرام الذي يظهر على ملامحها التعب ويدها ملفوفه بالشاش والقطن وملابسها عليها بعض قطرات الد"ماء قربت عليها فريال بخضه 
: غرام مالك إيه الد"م دا 
: مفيش يا مرات عمي متقلقيش جـ.. رح بسيط 
: من إيه 
عزه: خلاص يا فريال سبيها خليها تطلع ترتاح خدها يا أدهم فوق وأنا هحضرلكه الأكل واطلعهولك 
: ماشي يا أمي 
صعد الدرج وهو ساند غرام دخلت قربت على الفراش وأخذت وضع النوم وهي تشعر بدوخه شديده قرب عليها أدهم سعدها في تبديل ملابسها وخلها تنام
بعد ما اتاكد أنها نامت قام دخل البرنده ولع سجاره ووضعها في فمه فضل واقف شارد في شئ ما الباب طرق رمه السجاره ودخل فتح الباب وجد فريال ممسكه بصنية الطعام أخذها منها ودخل وخلفه فريال نظرة لأبنتها بحزن 
: هي عامله ايه دلوقتي 
: نامت عقبال ما تحضره الأكل علشان تاكل وتاخد الادويه 
: خليك جنبها يا أدهم 
: متخقيش عليها 
: تصبح على خير 
: وأنتي من أهل الخير 
خرجت فريال وأغلقت الباب خلفها قرب أدهم على غرام فوقها وجلس بجنبها أطعمها بيده واعطها الادويه ورجعت نامت تاني من التعب 
في صباح تاني يوم فتحت عنيها وهي ما زالت تشعر بالتعب أتعدلت وجدت أدهم يقف أمامها وملمحه لا تبشر بالخير أتعدلت 
: صباح الخير 
أدهم بهدوء: أقدر أعرف مين ده 
فتح الهاتف لصوره لي غرام وهي في حضن شاب وهي شبه عا"ريه هزة غرام وجهه والدموع تتجمع في أعينها
: إيه ده دي مش أنا صدقني والله معملت كده.. 
لم يعطيها فرصه لي تتحدث وأنما خـ..لع الحزام ولفه حول كف يده نظرة إليه غرام برعب وهي تزحف للخلف على الفراش مسك قدمها وسحبها إليه انهال عليها بالضـ.. رب وهي تصرخ من الألم 
: بقي تعملي فيا أنا كده أنا هربيكي من أول وجدي دا أنا هشرب من د"مك يا... 
فضلت تصرخ باعلى صوتها لينجدها أحد العائلة اتجمعت على صوت صرختها فضلت فريال تطرق بقوه على الباب ببكاء 
: افتح يا أدهم متعملش كده أفتح يابني أفتح يا أدهم نظرة إليهم حد يتكلم اكسـ.. ره الباب حد يلحق بنتي أبوس على اديكه 
في الداخل لم يبتعد عنها أدهم لا وهي فاقده الوعي وال. "ماء تسيل من جميع انحاء جسـ.. دها فتح الباب وخرج ولا كأنه عمل إي شئ نزل على الطول دخلت فريال صرخت وهي تجري على غرام تحاول افقتها قربت عزه عليها وحاولت مع فريال حمدان اخبر الطبيب أن ياتي ومروه تنظر إليها بصمت من بعيد 
أتاه الطبيب وكشف على غرام وضم الجـ.. روح وكتب أدويه ومراهم لي الكدمات اللي في جسـ.. دها وغادر فضلت فريال تبكي بجانبها أستيقظت بعد فترة تشعر بألم الشديد في انحاء جسـ.. دها اتزكرة ما فعله بها أدهم بكت بكل قوه تبقت منها وبجنبها ولدتها تبكي على ما فعلته في ابنتها 
: قومي معايا غيري احنا لازم نمشي من هنا أحنا مش هنقعد هنا لاحظه واحده 
قامت فريال خرجت دخلت غرفتها بدلة ملابسها دخلت غرفة غرام سعدتها في تبديل ملابسها وسندتها وقامت هبطه الدرج بهدوء لم يجده أحد حمدان وعزه كانه في الغرفة ومروه في المطبخ وفارس في الأرض خرجه برا المنزل وهم لم يأخذه اغرضهم ساره فترة لغيط القطر جلسة غرام على مقعد بتعب مشيت فريال قطعت التذاكر ورجعت انتظره القطار نصف ساعه عدا الوقت وأتا القطار مسكت فريال بيد أبنتها وركبه القطر وأنطلق بهم كانت غرام في عالم أخر لا احد يعلم بيه سواها 
في منزل حمدان صعدت عزه إلى غرفة أدهم طرقة على الباب لم يرد عليها أحد رجعت نزلة للأسفل ثانين 
مر الوقت والليل أتاه دخل أدهم إلى المنزل لم يقول السلام وصعد إلى الأعلى دخل الغرفة وجدها هادئه فتح النور نظر إلى الفراش  الممتلئ بدمـ.. ائها قرب على المرحاض فتح الباب وجده فارغ خرج من الغرفة دخل غرفة فريال لم يجدها هبط الدرج وجد ولدته جالسه هي ومروه قرب عليهم 
: فين غرام 
: عايز منها إيه تاني بعد اللي عملته فيها
: هي فين 
: مشيت خلاص دخلت علشان اطمن عليها متلقتهاش ولا هي ولا أمها مشيت وسبتلك كل حاجه حتى هدومها ملحقتش تلمها علشان تلحق تمشي قبل ما حد يشوفهم
خرج أدهم بسرعه من المنزل..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
بيخرج أدهم من المنزل أمر رجال يدوره عليها بيمر ساعات وهو ما زال يدور عليها راح المكتب دخل لم يمر ثواني ودخل ظابط 
: دورنا عليها في البلد كلها متلقناش ليها إي اثر ولا هي ولا لمرات عمك
: يعني ايه متلقتهاش تقلب الدنيا عليها تاني لازم اتلقيها أنت فاهم لازم
القطر بيوصل اسكندريه بتنزل غرام وفريال من القطر بيخرجه من المحطه
: هنروح فين يا ماما احنا ملناش حد هنا مخلتناش نروح الشقه بتعتنا ليه
: لو روحنا الشقه أول مكان هيروحه أدهم أنا كلمت واحده كنت اعرفها من زمان وهي شفتلي شقه هي قلتلي أنها قديمه شويه بس اهو نقعد فيها هنعمل إيه 
بتوقف تكسي بيركبه والسائق بينطلق بهم وصله للمكان نزلة فريال سندت غرام وأعطت الراجل الاجره نظرة إلى المبني قبلتهم سيده في عمر فريال حضنت فريال ورحبت بها 
: هي مالها
فريال بتوتر نظرة إلى غرام وغرام بدلتها النظر
: عامله حد"ثه 
: ألف سلامة عليكي يابنتي 
: الله يسلمك يا طنط 
: المفتاح اهو الشقه في الدور السادس الشقه اللي على اليمن 
بتاخذ منها المفتاح وبتشكر السيده وبتسند غرام وبتصعد بتفتح بابا الشقه وبتدخل هي وغرام
بيمر أشهر بيروح على غرام الأمتحانات وبتضيع عليها السنه ادهم ما بطلش يدور عليها بيرجع أدهم في المساء من العمل وهو باين عليها الأرهاق فـ طول الأشهر الماضية وهو شاغل نفسه في العمل وبحثه على غرام دقنه نمت أكتر وطولة بان على ملامحه التعب دخل زي طول الفتره اللي فاتت بصمت صعد إلى الأعلى فهو لم يعد يجلس معاهم ولا يتحدث مع أحد
نظرة عزه إلى حمدان بحسره على أبنها وما وصل إليه 
دخل أدهم الغرفه قرب على الدولاب فتح درفته أخذ ملابس ودخل المرحاض خرج بعد فتره قرب على الفراش أخذ وضع النوم هو يتذكر هذه اليوم بالتحديد دوناً عن بقيت الأيام 
لم تستمع لما قاله من تحذيرها من أصدقائها لأنه علم أن ورا هذه الصور إحدى أصدقائها المقربين قام أتعدل فتح درج الكومودينه طلع علبة السجاير وولع واحده وفضل يشربها بعصبيه من نفسه على تسرعه وعدم تفكيره وقتها رن هاتفه رد بلهفه أتاه صوت فتاة قام بسرعه بعد أنهاء المكلمه ارتده ملابسه وأخذ الهاتف ومفتيح السياره ونزل للأسفل خرج ركب سيارته وأنطلق 
تاني يوم وضعت يدها على رأسها بتعب أخذت الطلابيه وخرجت قربت على طوله وضعت الاكواب على الطوله فهي تعمل جرسون في كافتيريا منذ أن أتت إلى الإسكندرية شاورلها شاب يجلس على طوله هو ومجموعت شباب قربت عليه ببطنها الظاهره 
: تطلب إيه يا فندم 
واحد من الشباب: أطلب إيه المفروض أنتي اللي تقعدي وتطلبي 
: مش حرام الجمال دا يتبهدل كده 
غمضت عنيها بزهق: حضرتك اخترت حاجه موعينه 
:أنتي مستعجله كده ليه علينا ما براحه 
طرقتهم غرام ودخلت المطبخ قربت على صديقتها في العمل 
: هبه ممكن تشوفي تربيزه خمسه طالبه إيه 
: حاضر تعالي أنتي اقعدي ارتاحي 
خرجت صدقتها في العمل جلسة غرام على الكرسي وضعت يدها على قدمها بتعب دعكت فيها 
: خدي يا غرام طلبية تربيزه خمسه
: هي فين هبه 
: بتودي طلبيه 
قامت بضيق أخذت الصنيه وخرجت وقفت ثواني أخذت نفس طويل وقربت عليهم وضعت المشروبات 
: بقي في حد يسيب القمر ده يشتغل ويقعد زي الحـ.. ريم في البيت وإنتي اللي تصرفي عليه 
مسكت كوب العصير ورمته عليه 
: أخرس دا راجل وسيد الرجاله 
قام كل الشباب الجالسين واحد فيهم مسك زرعها 
: أنتي اتجننتي ولا إيه 
نفضت ايده من عليها وصفعته على وجهها 
: أنت مجنون بتمسك أيدي 
الشباب بيمسكه الشاب اللي اضـ.. رب 
: أنا عايز المدير بتاع المكان هو فين 
أتاه المدير: في إيه يا فندم 
: اظاهر أنك مش عارف أنت بتشغل مين عندك البنت دي تمشي دلوقتي يا أما الكافتيريا دي هتتقفل 
المدير بخوف: أحنا اسفين يا فندم أتفضلي خدي بقيت حسابك ومشوفكيش هنا تاني 
: أنا كده كده كنت ماشيه عالم زبـ.. اله 
دخلت المطبخ أخذت حقيبتها ودخلت المرحاض بدلة ملابسها وخرجت من الباب الخلفي 
وصل أدهم إلى مبنى قديم دخل العماره صعد للأعلى طرق على الباب فتحت سيده
: خير يابني عايز مين 
: هي مش دي شقت غرام 
: لا دي الشقه اللي في الدور التاني بس مش هتتلقيهم فوق دول مش بيرجعه من الشغل دلوقتي أنت عايز منهم حاجه لما يجه اقولهم 
: لا أنا قربهم وكنت جاي أطمن 
: اهلاً وسهلاً تعالي جوه استناهم لغيط أما حد فيهم يجي 
: لا شكرا أنا هطلع استناهم قدام الشقه
: اللي يريحك يابني عن اذنك 
دخلت السيده واغلقت الباب صعد أدهم للدور اللي فوقهم نظر للشقه وقرب على الدرج جلس عليه 
عند غرام كانت تسير هي وهبه صديقتها بعد ان انتظرتها تنهي عملها
: وأنتي مش قادره تمسكي لسانك شويه هتعملي إيه يا فلحه وأنتي لسه مكملتيش مصريف الولاده 
: الأرزاق على الله هدور على شغل تاني 
: ربنا يقومك على خير خالتي عامله إيه 
: نفسي تقعد من الشغل لأنها تعبت من الشغل 
: لو كان بيدي إي حاجه اعمله كنت عملت بس أنتي شايفه 
: عارفه 
: لسه برضو مفكرتيش ترجعيله أو تعرفيه أنك حامل 
: مش هقدر أرجع بعد اللي حصل 
: بس هو غظب عنه إي واحد في مكانه كان عمل كده وأكتر 
: أنا اللي مش مصدقه أن صحبت عمري تعمل كده عمري ما كنت اتخيل أن في حقد يوصل أنها تضمر حياة صحبتها علشان حاسه بغيره 
: وفي أكتر من كده أنتي ياما هتقبلي 
: أنا ممكن لو متلقتش شغل أبيع التليفون ده لو تعرفي حد يشتريه 
: بس ده من جوزك ومكنتيش عايزه تبيعيه 
: هعمل ايه مفيش قدامي غير كده 
: ربنا يحلها إن شاءلله 
: سلام 
: مع السلامه
مشيت هبه في طريق وغرام في طريق أخر وصلت المنزل دخلت العماره نظرة إلى الدرج بتعب فهي تشعر بألم أسفل بطنها سندت على التربزين صعدت الدرج وقفت قبل الدور بتعها تأخذ نفسها سمع أدهم صوت خطواتها قام وقف صعدت غرام لم تنتبه إليه وقفت أمام الباب سندت عليه فتحت حقيبتها طلعت المفتاح وضعته في الباب 
: غرام
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
بتلف ببطئ بتنهمر دموعها بصمت من الصدمه بتحس أن الدنيا بتلف بيها الحقيبه بتقع منها على الأرض وبتقع فاقده الوعي 
بيقرب عليها أدهم بسرعه بيقعد على ركبته بيحاول يفوقها بس ما بتفوقش قام فتح الباب ورجع حملها ودخل قرب على الأريكه وضعها عليها دور على إي حاجه يفوقها بيها متلقاش خرج أخذ حقيبتها دور فيها على برفان متلقاش طرقها و نزل بسرعه فتح السياره أخذ منها زجاجة برفان وصعد إليها دخل الشقه وأغلق الباب رش على كف أيده وقربها على أنفها غرام بربشت بعنيها فتحت عنيها بعد دقيقه وجدت أدهم أمامها يظهر على ملامحه الخوف والقلق ضمت حوجبها بضيق وغمضت عنيها
: أنا هبطل أمتا اشوفك في كل مكان أنا محتاجه أرجع اروح لدكتور نفسي 
: بس أنا مش تخيلات علشان تروحي لدكتور نفسي 
اتعدلة بتعب: أنت عرفت مكاني أزاي 
قرب علشان يمسك أديها ضمت نفسها برعب رجع أدهم للخلف بتردد 
: غرام أنتي حامل 
لم ترد عليه قرب عليها بشخيط 
: أنطقي أنتي حامل 
ردة بصوت مرتعش: انا كنت.. 
أدهم بمقطعه: كنتي إيه كنتي مش هتعرفيني أنك حامل كنتي عايزه تحرميني من أبني 
غرام بتبكي بصمت رجع أدهم شعره للخلف بغضب ميل جلس على ركبته أمام الأريكه مسك أديها حاول تهدئتها 
: غرام أنا أسف أنا ندمان على اللي عملته أنا كنت وقتها مش شايف قدامي أنا دورة عليكي كتير لغيط أما اتلقيتك 
حاسة غرام أن كلمه صدق وفعلاً من قلبه 
قام من على الأرض جلس بجانبها سحبها إليه في حضنه وضعت غرام رأسها على صدره وأغلقت اعينها لتشعر بالراحه أدهم رفع وجهها بيده نظر في أعينها الدبلانه من الحزن وحولين أعينها الاسود ميل قبـ.. لها بشتياق ضمها ليه أكتر بعد عنها أبتسمت غرام بخجل وسندت رأسها على كتفه 
: أنتي كويسه 
: لا حسه أن هيغم عليا مكلتش من الصبح
بعد رأسها عنه ونظر إليها بقلق
: ليه 
: مكنش في وقت كان عندي شغل كتير أنهارده 
: طب أبعدي هنزل أجبلك حاجه تكليها وهاجي 
: مفيش داعي ماما وهي راجعه بتجيب أكل معاها 
: لا أنا هنزل أجيب أي حاجة وهرجع على طول 
: ماشي 
بعد عنها أدهم أخذ مفتاح الشقه وخرج 
نامت غرام على الأريكه بتعب لم يمر ثواني وراحت في النوم 
رجع أدهم بعد فتره وهو ممسك حقائب الطعام أغلق الباب وضع الطعام على الطوله دخل غرفه من الغرفتين اللي في الشقه شغل النور ورخرج حمل غرام دخل بها الغرفه وضعها على الفراش بهدوء وجلس يتأمل ملامحها بشتياق
فتحت فريال باب المنزل دخلت إلى غرفتها تفجأة بوجود أدهم.. 
في المساء أستيقظت غرام فرقت في عنيها بنوم اتعدلة أخذت وضع الجلوس نظرة حولها لم تراه أعتقدت أنها كانت تحلم 
: أنا إيه اللي جبني هنا ونمت كده بالبس الخروج
قامت بدلة ملابسها لترنج خرجت وهي تستمع صوت التلفاز في الخارج خرجت وقفت وهي تنظر إلى أدهم الجالس بجانب ولدتها يشاهد فيلم قربت عليهم 
: ماما أنا جعانه 
نظر لها بطرف عنيه: دا كله نوم يلا كولي علشان نمشي من هنا 
: نمشي نروح فين 
: الصعيد 
: لا يابني خليك لي الصبح الجو ليل والسافر طويل 
: خلاص الصبح نمشي 
: إن شاءلله هسيبكه وادخل أنام الأكل عندك في المطبخ 
قامت فريال دخلت غرفتها نفخت غرام بضيق وقامت دخلت المطبخ أحضرت الأصحن وخرجت وضعتها على الطوله وجلسة على الأريكه بجانب أدهم شالت الغطاء من على الأصحن وبداءة في تناول الطعام بشهيه مفتوحه تبعها أدهم بستغراب من تناولها للطعام 
: براحه وأنتي بتكلي هو الأكل هيطير منك
غرام والطعام في فمها: لا بس أنا جعانه أوي مكلتش حاجه من الصبح 
فضلت تاكل لغيط أما سحبها أدهم إليه نظرة في عينه وهي تنضغ الطعام 
: كفايه كده 
: بس أنا لسه جعانه 
: أنتي كلتي كتير وكده هتتخني 
: ما أنا مش بأكل لوحدي بأكل ليا وليه شاورت على بطنها وأكملت وهي تبعد عنه أبعد بقي خليني أكمل 
بعدت عنه وأكملت طعامها لغيط أما أنهت على الطعام كله رجعت للخلف بأرتياح وهي تضع يدها على بطنها
: الحمدلله شبعت 
نظر أدهم إلى الاصحن فارغه وإليها فلا يظهر على جسـ.. دها ما تأكله سحبها أدهم إليه 
: شبعتي
: اه
ميل على وجهها قبـ.. لها بشتياق بعدته غرام عنها وهمست 
: أدهم 
: اممم
: غلط 
بعد عنها بضيق: نعم 
غرام بتوتر بعدت نظرها عنه : الدكتوره قالت غلط أبعد بقي خليني أدخل انام 
قامت دخلت الغرفة بإبتسامة فرح وهمست 
: ولسه أنت شوفت حاجه 
دخل أدهم بضيق قرب على الفراش وأخذ وضع النوم قربت غرام بعد ما سرحت شعرها على الفراش نامت سحبها أدهم إلى حضنه ودفن وجهه في عنقها 
: ياريت متتحركيش أنا تعبان وهمـ.. وت وأنام 
ثبتت غرام في حضنه لم يمر ثواني وكان أدهم نام فضلت غرام تحدد في ملامحه بشتياق حركت أديها على كتفه ونامت
أستيقظ أدهم في الصباح لم يجدها بجانبه خرج من الغرفة دخل غرفة فريال وجدها فارغه رجع غرفة غرام فتح الدولاب وجده فارغ جلس على الفراش وضع يده على رأسه بتعب.. 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
سمع أدهم صوت في المطبخ قام خرج دخل المطبخ وجدها تحضر الفطار 
: غرام 
أتنفضت غرام بخضه ولفت قرب عليها أدهم مسكها من زرعها 
: أنتي قومتي ليه من جنبي 
: أنا قومت علشان أعمل الفطار 
حضنها أدهم: متعمليش كده تاني أنا فكرتك مشيتي تاني 
أستغربت لهفته عليها: عمري ما همشي وابعد عنك تاني 
بعد عنها ونظر على البوتجاز : عملتي ايه في الفطار 
: خلصت البطاطس والبتنجان فاضل الفلفل والبيض وهخرج اللانشون والجبنه من التلاجه 
: امال فين مرات عمي دخلت الاوضه متلقتهاش 
: ماما نزلت تجيب عيش من الفرن وجايه 
سعدها أدهم في تحضير الفطار أتت فريال من الخارج وضعت الخبز على الطوله ودخلت المطبخ وجدت أدهم يساعد غرام أبتسمت بسعاده 
: صباح الخير 
: صباح النور 
: عامل ايه يا أدهم دلوقتي 
: الحمدلله 
: يلا أنا خلصت الأكل طلع معايا الاطباق 
: لا خليه وأنا هطلع معاكي يلا 
خرج أدهم جلس على الأريكه خرجت فريال وغرام الأصحن وضعتها على الطوله وجلسه تناوله الطعام وحملت فريال الأصحن دخلتها المطبخ أحضرت غرام الشاي وأرتشفه الشاي في هدوء قامت غرام بدلة ملابسها وخرجت وجدتهم في انتظرها
: أنا خلصت 
قرب عليها أدهم مسك حزام الفستان وربطه
: خليه مربوط أحسن ولا أنتي مش عايزه حد يعرف بحملك 
: لا مش كده بس أنا متعوده البس واسع علشان بطني متبنش 
: أنا بقيت معاكي دلوقتي مفيش داعي تخبي بطنك أكتر من كده 
خرجه من الشقه هبطه الدرج قبلت فريال صاحبة المنزل اعتطها المفتاح وركبت مع أدهم السيارة أنطلق بهم 
مر الوقت وهو سائق ومشغل أغاني وغرام مبسوطه جنبه وفي الكنبه الخلفيه تجلس فريال شارده بيعدي نص الوقت بيقف أدهم في الاستراحة 
: تحبي تنزلي نشرب حاجه
: ياريت عايزه أدخل الحمام 
: تمام نظر في المرايا وجد فريال نائمه مرات عمي نامت 
: سبها نايمه وتعاله ندخل احنا 
: خلاص ماشي 
نزل أدهم هو وغرام دخله الأستراحه سأل أدهم على المرحاض وصل غرام ووقف ينتظرها خرجت بعد فترة قربت عليه 
: خلصتي 
: اه
: تحبي تشربي إيه 
: واحد شاورمه 
: نعم أنا بقولك تشربي مش تكلي أنتي بقيتي تكلي كتير أنتي مكنتيش كده الأول 
: خلاص مش عايزه يلا علشان نمشي 
مسكها وضحك: خلاص اقعدي كنت بهزر معاكي 
جلسة غرام على الكورسي بتظمر طلب أدهم الطعام الجرسون أتا بعد فترة بالطلبيه وضعها أمامهم 
: هتحتاجه حاجه تانيه 
غرام بخجل: اه اتنين شاورمه واحدة بيتزا حجم كبير بس دول هنخدهم واحنا ماشين 
: نص ساعه والطلب هيكون جاهز 
أدهم نظر إليها بعد ما مشي الجرسون 
: ليه ده كله 
غرام والطعام في فمها: علشان لو حد جاع في الطريق 
: ماشي 
مسك فنجان القهوة وارتشف منه وهو ينظر من خلف الزجاج إلى سيارته في الخارج أنهت غرام طعامها وأخذت الطعام واشترت بعض الحلويات ورجع السياره فتح أدهم باب السيارة وضع الطعام بجانب فريال وغلق الباب وركب في المقعد الإمام وأنطلق 
فتحت غرام الأكياس تدور على شئ وجدت الايس كريم طلعت العلبه فتحته وبداءة في تناوله بتلزز تبعها أدهم من الحين للأخر بإبتسامة 
بيوصل الصعيد في صباح تاني يوم بينظر أدهم لغرام النائمه أفقها وهي وولدتها نزله من السيارة دخلت غرام بتوتر المنزل 
قبلتهم عزه بـ زغاريط قربت على فريال وحضنتها بحب 
: بقي تعملي كده يا فريال وتغيبي الوقت دا كله بعيد عننا أنتي وغرام 
: خلاص يا أمي بلاش نفتح في القديم 
قربت عزه على غرام حضنتها وبعدت سحب أدهم غرام وقرب على حمدان الجالس على الأريكه صفحه بحب 
: خلاص يا حاج اللي أنت عايزه جاي في الطريق 
خجلت غرام سحبها أدهم من خصرها ونظر لها بحب 
: فاضل كام شهر ويشرف حفيدك الدنيا 
: ألف مبروك يابني يتربا في عزك 
: الله يباركلك يا حاج 
قربت عزه على غرام: مبروك يا حبيبتي ألف مليون مبروك 
: الله يباركلك يا ماما نظرة إلى مروه عقبالك يا مروه 
مروه بحقد ظاهر: إن شاءلله هن اذنكم أنا طالعه 
طرقتهم وصعدت استأذن أدهم وصعد هو وغرام وخلفهم فريال 
دخل غرفته وقفت غرام تنظر للغرفة بصدمه من مظهرها كانت الغرفه مكركبه زجاج المياة على الأرض في كل مكان والفراش متبهدل وسجاير في كل ركن في الغرفه الستاير مقفوله 
: يا نهار اسود إيه ده أنت عملت إيه في الأوضه 
: مكنتش عارف أعيش من غيرك 
: تقوم تبهدلها كده اوف الأوضة مكتومه من السجاير اوعى كده من قدامي 
بعدته عن طرقها قربت على الستاره فتحته وفتحت باب البرنده استنشقت نسيم الهواء براحه جه أدهم حضنها من الخلف 
: نورتي بيتك يا أم الغالي 
لفت إليه مسكت أول ذرار في القميص تداعب فيه برقه 
: بنورك يلا بقي نظف الأوضة دي عقبال ما أخد شاور واخرج 
: وليه أنتي متنظفهاش 
: أنا حامل والبيبي تعبني ولسه جايه من سافر وحتاجه اخد شاور وأنت اللي مبهدل الأوضة وانا مستحيل اقدر اقعد فيها وهي بالشكل ده 
: تصدقي اقنعتيني 
: أبدأ فيها عقبال ما أخرج وهكمل معاك 
: ماشي ياستي 
بعدت عنه برقه قربت على الدولاب أخذت ملابس ودخلت المرحاض وقف أدهم في منتصف الغرفة يهرش في دقنه وينظر إلى الغرفة 
بعد فترة خرجت غرام وهي ترتدي ترنج اطفالي وجدت الغرفة نظيفه قربت على التسريحة وقفت تسرح شعرها 
أدهم دخل الغرفة قرب على الدولاب أخذ ملابس ودخل المرحاض أبتسمت غرام عليه خلصت تسريح شعرها قربت على الفراش وأخذت وضع النوم خرج أدهم وجدها نائمه قرب عليها نام جنبها وسحبها لحضنه وغمض عنيه 
في المساء نزل أدهم ومعه غرام وجده فريال وعزه يحضره السفره قرب أدهم سحب كرسي جلسة عليه غرام وهو جلس بجانبها نظرة مروه إليهم بصمت وإلى زوجها وضعت الطعام في فمها بهدوء 
: إي رأيك يا عمي لو رحنا الأرض بكره ونقضي اليوم كله هناك حتي مرات عمي تخرج من البيت 
: مفيش مانع ابقي خديها وروحه مع فارس بكره وهو رايح الأرض 
: ما تيجي معانا يا أدهم أنت ومراتك 
: معنديش مانع انا واخد اجازه من الشغل هبقي اروح معاكه انا ومرات عمي 
: خلاص ماشي هنمشي الصبح بدري 
أنهت غرام طعامها قامت صعدت غرفتها على طول لم تجلس معاهم فضل أدهم جالس بتحدث معاهم فترة طويلة لغيط أما قام وقف
: انا هطلع تصبحه على خير 
: وأنت من أهل الخير 
صعد إلى الاعلى فتح الباب دخل الغرفة وجدها هادئة أستغرب من الهدوء أغلق الباب قرب على الفراش وجلس 
خرجت غرام من المرحاض ترتدي فستان ستان بحملات  متجسم عليها ظاهر حجم بطنها بوضوح قصير لغيط ركبتها تركه شعرها وتضع أحمر ناري ورسمه عنيها قام وقف قرب عليها وهو مسحور بجملها ميل أستنشق رائحتها بعشق وهو بيمرر يده على خصرها
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
خرجت غرام من المرحاض ترتدي فستان ستان بحملات متجسم عليها ظاهر حجم بطنها بوضوح تركه شعرها الحرير وتضع أحمر ناري ورسمه عنيها العسلي قام وقف قرب عليها وهو مسحور بجملها سحبها إليه وميل بقي وجهها في وجهه أستنشق رائحتها بعشق وهو بيمرر يده على خصرها 
: كل يوم بتحلوي أكتر 
نظرة للأرض بخجل قبـ.. ل وجنتها بحب 
: هتفضلي تتكسفي مني لغيط أمتا.. أعمل فيكي إيه دلوقتي 
لفت أيديها حولين رقبته برقه: في ايه 
: طول ما أنتي حامل مش عايزك تلبسي قدامي كده 
بصت في عنيه بخجل ميل قبـ.. لها برقه 
: غرام روحي نامي 
: لا أنا عايزه اقعد برا شويه الجو هنا جميل تعالي معايا 
بعدت عن حضنه وسحبته خرجت البرنده كانت هتقرب على السور سحبها أدهم 
: أنتي رايحه فين 
: هقف اتفرج على الزرع 
سحبها أدهم وقعدها على الكرسي 
: هتقفي كده حد يشوفك اقعدي هنا واسكتي خالص 
سحب كرسي وجلس بخنقه قامت غرام قربت عليه جلسة على قدمه لفت أيديها حولين رقبته
: أقدر أفهم إن دي غيره 
رفعت نفسها دفنت وجهها في عنقه حاول يبعدها أدهم بهدوء
: خليني كده أنا مرتاحه 
نظر إليها ولف أيديه حولين خصرها 
: راحتك حلوه أوي مش قادره ابعد عنك 
أستغرب حركتها حاول يتحكم في نفسه
: غرام أنتي لازم تنامي دلوقتي 
: تؤ مش عايزه أنام عايزه ابقي معاك انهارده في حضنك 
فضلت تتحدث معه على كل ما مرة به وهي ما زالت داخل حضنه وأدهم يمرر أيده في خصلات شعرها بحنان
: شعرك 
: ماله اه لا هو كده بس أنا دايما كنت بعمله كرلي علشان لايك أكتر على النمش اللي في وشي 
: بس هو كده أحلى واجمل 
بصت في عنيه: كنت بسمع عن الحب وكان نفسي أجرب شعور الحب الإشتياق الاهفه صدق الوعود نظرة شوق أبتسامة فرح كنت عايزه احس بشعور فـ الحب نمتلك ارواحًا أخرى نهتم بها أكثر من ارواحنا وأنا أخترتك روحك أنت 
رجع شعرها النازل على وجهها بحب مسكت غرام ايديه وقبـ..لتها وهي تنظر لعيونه بإبتسامة رقيقه وضعت رأسها على كتفه غمضت عنيها ونامت فضل أدهم يتحدث معاها معتقد أنها مستيقظه لم يسمع منها إي رد رفع وجهها بخفه وجدها نائمه حملها ودخل وضعها على الفراش نظر إليها بحب وقام وقف قفل باب البرنده ورجع نام بجانبها 
في منتصف الليل استيقظ أدهم لم يجدها بجانبه قام اتعدل فتح الابجوره نظر في الغرفه وجدها فارغه قام طرق على باب المرحاض 
: غرام.. غرام أنتي جوه 
لم يتسمع إي رد فتح الباب لم يجدها شعر بقلق شديد عليها فتح الباب وخرج من الغرفة فضل يدور عليها نزل للأسفل سمع صوت قريب منه تبع الصوت دخل المطبخ وجدها جلسة على رخامة المطبخ تنظر للأرض وبتهز في قدها بعصبيه 
: أنتي بتعملي إيه هنا 
رفعت وجهها بخضه بلعت رقها بتوتر 
: كنت جعانه نزلت أكل بس متلقتش حاجه وأنا بطني وجعاني من الجوع 
قرب عليها بهدوء: ومصحتنيش ليه اقوم اجبلك حاجه تكليها 
: مردتش اصحيك 
قرب أدهم على صفيحة جبنه طلع منها وفتح برطمان طلع منه زتون وضع الأصحن على تربيزه كبيره في المطبخ موضع عليها الخضار فتح التلاجه طلع خبز تبعته غرام بجوع وهو يتنقل في المطلخ بخفه لأنه عارف مكان كل حاجه قرب عليها وضع ايديه على خصرها 
: ينفع اللي أنتي عملتيه ده 
أتوترة غرام وبعدت نظرها عنه 
: عملت إيه 
: ينفع تنزلي في الوقت ده لوحدك و بمقيص النوم قدري اخويا شافك كده 
: أنا اسفه مخدتش بالي بس أنا لبسه الروب ومش باين حاجه من جسـ..مي 
: وبنسبه لشعرك ده إيه 
صمتت بخوف حركة نظرها إلى الطعام حملها أدهم من خصرها نزلها 
: كولي الأول 
قربت على التربيزه أحضر ادهم كرسي لها جلسة عليها وضعت الطعام في فمها وهي تنظر إليه بتوتر فضل أدهم ينتظر أنهاء طعامها وغرام تأكل بشهيه خلصت غرام طعامها وضع أدهم كوب لبن أمامها 
: لا مش هرجع اشربه تاني 
: أنتي دلوقتي حامل محتاجه تشربي لبن 
: بس بيوجع بطني 
: علشان مش متعوده عليه بكره لما تتعودي عليه مش هيتعبك
نظرة للكوب واغلقت عينها 
: لا علشان خطري يا أدهم مش هشربه 
أدهم بنرفزه: غرام أنا صبري خلص منك يلا اشربي البن أنا ما بحبش الدلع بتاعك ده 
مسكت البن بزعل من عصبيته عليها وأرتشفت البن بهدوء طرقة الكوب وقامت خرجت من المطبخ بسرعه اتعصب أدهم وحمل الأطباء وضعها في الثلاجه وصعد دخل الغرفة وجدها نائمه ومغطيه وجهها أغلق الباب قرب عليها بهدوء نام بجانبها كانت غرام نائمه على طرف الفراش بعيداً عنه رفع الحاف من على وجهها وجدها نائمه سحبها من على طرف الفراش ونام 
: أنا عارف أنك صاحيه 
مردتش عليه اتعصب ولف الناحية التانيه وغمض عنيه 
في الصباح خرج أدهم من المرحاض وجدها نائمه قرب عليها 
: غرام يلا قومي الكل مستنينا تحت 
غرام وهي مغمضه عنيها: روحه أنته أنا مش عايزه اروح 
: بطلي دلع وقومي البسي علشان منتاخرش عليهم 
: أنا مش بدلع قوم روح انت انا عايزه انام 
خرج من الغرفة بزهق هبط الدرج وجد عزه وفريال جالسين في الأسفل قرب عليهم
: امال فين فارس
: لسه منزلش 
فارس من الخلف: مين جاب في سرتي 
: كنت بسال عليك 
مروه: امال فين غرام
: فوق قالت هتنام شويه لأنها كانت تعبانه بليل وهبقي ارجع اخدها كمان ساعه كده 
: خلاص روحه وانا هفضل معاها
: مفيش داعي هي نايمه وكلها ساعه وهبقي ارجع اجبها 
حمدان خرج من غرفته قرب عليها : صباح الخير 
: صباح النور 
: يلا هتمشه ولا قعدين 
: لا يلا 
أتحرك فارس بسيارته ومعه زوجته وأدهم معه حمدان وعزه وفريال في منتصف الطريق وضع أدهم ايديه على جيبه ونظر حوله ورجع نظر للطريق
: في حاجه يا أدهم 
: الظاهر نسيت تليفوني في البيت 
: طب ما ترجع تجيبه
: هوصلكه الأول وابقي ارجع اجيبه تكون غرام صحيت
وصلهم الأرض ورجع وقف أمام المنزل بصدمه وهو يستمع إلى صرخها..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
بعد ما أدهم مشي على طول باب الغرفة أتفتح جامد بتشيل غرام الحاف من على وجهها معتقده أن أدهم رجع
: أنت رجعـ.. أنته مين 
وجدت ثلاث نساء يقفه أمامها يرتدون عبايات من اللون الأسود لفين على وجههم الطرح لا يظهر منهم سوء عينهم الحاده المتكحله 
: قدرك الأسود يا حبيبتي يلا يا نسوان شوفه شغلكه 
قربه عليها وهي ترجع للخلف برعب مسكها جامد علشان تسقـ.. ط اللي في بطنها حاولة تبعدهم عنها بس كانه مسكين أيديها ورجليها الاتنين علشان متعرفش تتحرح فضلت تصرخ برعب وبكاء صوت صرخها كان مسمع المنزل كله 
دخل أدهم برعب الغرفة وقف لحظه مصدوم يستوعب الموقف قرب عليهم برعب بعد الست اللي عند قدمها بعدهم كلهم الستات قامت جرية على تحت قرب أدهم عليها كانت تصرخ برعب وضمه قدمها سحبها لحضنه بخوف أدهم غظب عنه عنيه دمعت 
: اهدي محصلش حاجه أنتي كويسه
 لم تستمع له فضلت تصرخ وتبكي بصوت مرتفع لغيط أما فقدة الوعي حملها أدهم بخوف نزل إلى الأسفل قابل فريال وعزه دخلين من باب المنزل 
فريال بخضه: غرام بنتي 
عزه: مالها يا أدهم حصل إيه 
أدهم بخوف وهو خارج من المنزل : فيش وقت  فارس جهز العربيه بسرعه 
خرج فارس جهز السياره وضعها أدهم في الكنيه الخلفيه وهو جلس بجانبها هو وفريال وفي الأمام يجلس حمدان أنطلق فارس : متقلقش يا أدهم هتكون كويسه إن شاءلله 
فريال بصوت مكتوم وهي بتحاول تفوقها 
: غرام فتحي عنيكي طمنيني عليكي يا بنتي هو إيه اللي حصل يا أدهم بنتي إيه اللي حصلها
حمدان: مش وقته دلوقتي لما نطمن الأول على غرام نبقي نشوف إيه اللي حصل 
وصله المستشفى دخل أدهم وخلفه بقيت العائله
: دكتور بسرعه 
أتت طبيبه عليه بسرعه: دخلها الأوضه دي بسرعه 
دخل أدهم الغرفها وضعها على السرير وخرج بخوف خرجت الطبيبه بعد فترة قرب عليها أدهم 
: متقلقش عليها كده مفيش داعي للقلق هي بس ضغطها واطي فجأه لازم تبعده عنها إي توتر او ضغط لأنه غلط عليها وعلى الجنين 
استيقظت بعد فتره فتحت عنيها نظرة للضوء الضارب في عينها بضيق أغلقت أعينها رجعت فتحتها تاني بتعب قرب عليها أدهم بحب
: حمدالله على سلامتك كده تقلقيني عليكي 
: الله يسلمك 
فريال: بقي كده توقعي قلبي عليكي يا غرام 
: سلامة قلبك يا ماما 
حمدان: تعالي يا فريال اروحك أنتي واقفه على رجلك من الصبح مقعدتيش 
بصت غرام على أدهم بتعب 
: أدهم أنا عايزه أمشي من هنا 
: الدكتوره قالت لما تفوقي هتمشي هشوفها واجي
فارس: خليك أنا هشوفها 
مسك أدهم ايديها قبـ.. لها بحب 
: عمري ما فكرة أني هخاف على حد بالشكل ده بس صدقيني هعرف مين اللي ورا الموضوع ده وهندمه على اليوم اللي اتولد فيه 
: أنا بقيت خايفه أوي 
: متخفيش طول ما أنتي معايا أنا افديكي بروحي 
رجع فارس دخل الغرفة 
: يلا عشان نمشي الدكتوره قالت تقدر تمشي دلوقتي 
سند أدهم غرام قامت من على السرير وخرج والكل معاهم وصله إلى المنزل دخلت غرام وهي سنده على أدهم قربت عليها عزه 
: مالك يا حبيبتي طمنيني عليكي بقيتي احسن 
: اه الحمدلله بقيت احسن 
: حمدالله على سلامتك إيه اللي حصل 
قرب أدهم على الأريكه هو وغرام جلسة بتعب جلس أدهم جنبها 
: لما رجعت البيت اتلقيت ستات مسكين غرام وبيحاوله يسقـ.. طوها 
عزه: هما دخله هنا أزاي 
: دا اللي هيجنني إزاي دخله بس هعرف هما مين وهجبهم أنا مش هعدي الموضوع ده على خير 
غرام بهمس: أدهم أنا عايزه أطلع 
قام أدهم مسك أيد غرام: هطلع عشان غرام ترتاح شويه 
قامت وقفت صعده إلى الأعلى دخلت الغرفة بتعب نظرة إلى الفراش وهي تتذكر خبت وجهها في حضنه وبداءة في البكاء ملس على دمغها بحنان
: مش قولتلك متخفيش طول ما أنتي معايا حولي تنسي اللي حصل الصبح
: مش قادره كل أما افتكر بخاف فكرة أن ابني كان هيتاخد مني بتـ.. موتني 
: بعد الشر عليكي يا حبيبتي محدش هيقدر يقرب منك تاني أمي ومرات عمي مش هيبعده عنك طول ما أنا في الشغل 
بصت في عنيه: أنا خايفه أوي 
: مراتي متخفش أبداً عايزك تطمني طول ما أنتي معايا
: أنا عمري ما اطمنت غير وأنا معاك 
في غرفة فارس دخل الغرفة نظر لها بطرف عينه قرب على الدولاب أخذ ملابس ودخل المرحاض خرج بعد فتره نظر لها وجدها تبكي قرب جلس بجانبها على الفراش مسك أيديها 
: مالك 
أخذت نفاسها بالعفيه بسبب البكاء: أنا أسفه معرفش أن ممكن يحصل دا كله أنا كنت خايفة مرات عمي تخليك تتجوز عليا 
: أهدى وانتي بتتكلمي علشان افهمك 
: خليني اخلص كلامي الأول فارس أنا عمري ما حبيت غيرك ولا حد هيحبك الحب اللي بحبهولك أنا خوفت تتجوز عليا علشان تجيب الحفيد لأنك أنت الكبير وأدهم الصغير ومراته حامل 
: مروه أنتي 
: سمحني ونبي أنا كنت خايفة تضيع مني
أتعدل في جلسته بصدمه اتحولت ملامحه للغضب قلم نزل على وجهها..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
أخذت نفسها بالعفيه بسبب البكاء: أنا أسفه معرفش أن ممكن يحصل دا أنا كنت خايفة مرات عمي تخليك تتجوز عليا 
: أهدى وانتي بتتكلمي علشان افهمك 
: خليني اخلص كلامي الأول فارس أنا عمري ما حبيت غيرك ولا حد هيحبك الحب اللي بحبهولك أنا خوفت تتجوز عليا علشان تجيب الحفيد لأنك أنت الكبير وأدهم الصغير ومراته حامل 
: مروه أنتي 
: سمحني ونبي أنا كنت خايفة تضيع مني
أتعدل في جلسته بصدمه اتحولت ملامحه للغضب قلم نزل على وجهها وضعت أيديها مكان القلم ببكاء قام فارس وقف مشي في الغرفة بعصبيه رجع لعندها مسكها من زرعها واتك عليه جامد
: أنتي إزاي تعملي كده كنتي عايزه تمـ.. وتي طفل بيدك 
مروه بشهقات وبكاء : صدقني والله أنا معرفش عملت كده إزاي 
: أنتي إيه شطانه بعد سابع سنين جواز اكتشف أني متجوز مجـ.. رمه وجيبها تخرب بيتي بيدي 
مسكت أيديه بألم: لا فارس أنا مش كده والله صدقني 
نفض أيديها من عليه بعصبيه قرب على الكرسي سحب العبايه وخرج من الغرفة بل من المنزل بأكمله فضلت تبكي في الغرفة 
في الصباح نزلة مروه متأخر و باين على وجهها التعب قربت على حماتها
: مالك يابنتي بقلك يومين مش عجباني نروح للحكيه 
: لا يا مرات عمي مفيش داعي اروح للحكيه
: في شيخ سمعت عنه أنه كويس تعالي نروحله قبل ما فارس يرجع من الأرض يمكن ربنا يجعله سبب وتحملي
مروه بتردد: بس فارس لو عرف 
: وفارس هيعرف منين بس قومي البسي وتعالي نروح قبل ما يجي او عمك حمدان يرجع من برا 
قامت بتردد: خلاص أنا هطلع البس عقبال ما انتي تلبسي مش هتاخر عليكي 
صعدت إلى غرفتها قربت على الدولاب طلعت عبايه سوداء وحجاب مشجر ودخلت المرحاض خرجت بعد فتره أخذت هاتفها ونزل للأسفل كانت عزه قد أنتهت خرجه من المنزل وصله إلى منزل الشيخ دخله بصت مروه في اركان المنزل بتوتر 
السيد: اتفضلي ادخليله هو قاعد جوه 
هزة عزه رأسها ودخلت الغرفة مسكت مروه في زرعها 
: اقفلي الباب وراكي 
بصت مروه إلى عزه بخوف عزه قفلت الباب وقربه جلسه أمامه 
رفع الشيخ وجهه ينظر إليهم 
: مالك خايفه كده ليه 
: لا مش خايفه
: متأكده.. من فيكه اللي جايه 
: أنا 
بعد فترة مد ايديه بشئ ملفوف 
: حطي الحجاب دا تحت المخده اللي بينام عليها جوزك وتجيلي بعد يومين بس المره الجايه أنا عايزك لوحدك يعني هتدخليلي لوحدك من غير حماتك 
: حاضر يا شيخ قومي يلا يا مروه 
قامت خرجت معاها رجعه المنزل صعدت مروه إلى غرفتها أغلقت الباب قربت على الفراش وضعت الحجاب تحت وسادة فارس بخوف لم تنزل بقيت اليوم فضلت قاعده مستنيه فارس يرجع بس الوقت أتاخر ومرجعش 
في غرفة أدهم خرج من المرحاض قرب على الفراش 
: مش هتنامي بقي 
اتعدلة غرام وأخذت وضع الجلوس: لا مش عايزه أنام أنا زهقانه
: تتفرجي على فيلم 
: ماشي 
قام من على الفراش أحضر الأب توب ورجع جلس على الفراش وضعه على قدمه وشغل فيلم رجع بضهره سند على الفراش قربت عليه غرام وضعت رأسها على كتفه حوطها أدهم بحب فضله قعدين يشهده الفيلم مد أدهم ايديه فتح دورج الكومودينه طلع منه شوكلاته حجم كبير صرخت غرام بفرحه وجت تخدها منه منعها أدهم 
: مفين مقابل 
رفعت حجبها: نعم مقابل إيه 
شاور على خده: عايز بوسه هنا 
رفعت وجهها وقربت عليه وهي مغمضه لف أدهم وجهه قبـ.. لته غرام وبعدت بسرعه خجلت بشده لما فتحت عنيها نزلة تاني لحضنه ضحك أدهم عليها واعطاها الشوكلاته كان أدهم يتبعها طول الوقت وهي مركزه مع الفيلم وتتناول الحلوه رفع وجهها بأصبعه وشاور على فمها لحست شفيفها وأتنولة منها وهي تنظر إليه كان حولين فمها متبهدل شوكلاته ميل قبـ.. لها بحب رفعت أيديها بعد ثواني لفتها حولين رقبته بعد عنها أدهم وهو ينظر إلى فمها بعد نظره عنها يحاول يتجهلها 
: غرام كملي أكلك والفيلم 
فضلت لفه أيديها حولين رقبته برقه: تؤ مش عايزه 
قفلت الاب توب وبعدته عن قدم أدهم مسكه منها وضع على الكومودينه جنبه جلسة على قدمه استنشقت رائحته وهي مغيبه
: راحتك جميله اوى مش قادره أبعد عنها 
: أنتي مكنتيش كده 
: اعمل اية الحمل مخليني مش قادره أبعد عنك أنا من ساعة ما عرفت أني حامل وأنا كل يوم بجيب صورتك وافضل ابصلك علشان يطلع شبهك
دفنت وجهها في عنقه برقه فضل أدهم يحسس على شعرها بحب وهو مستمتع بكلمها وبحركتها رفعت وجهها قبـ.. لته برقه جت تبعد منعها أدهم وهو مغيب....
في صباح تاني يوم استيقظت غرام قبل أدهم كان بعيد عنها ومديها ضهره قربت عليه حضنته بحب وغمضت عنيها لف أدهم ليها أبتسمت بخجل ودخلت في حضنه
: صباح الخير 
: صباح الورد والياسمين على عيونك الحلوين اللي شبه الغزال دول 
: أدهم 
: عيونه
: بتكسف 
: بعد إيه ما خلاص المفروض الكسوف دا يتشال خالص مفيش كسوف بينك وبيني وبعدين مش أنتي قولتي الدكتوره قالت غلط
ضحكت غرام بخجل بقي أدهم فوقيها 
: يعني كنتي بتضحكي عليا 
رفعت أيديها لفتها حولين رقبته واتكلمت برقه
: حبيت اعلمك الادب شويه 
: بقي عيله قدك تضحك على ظابط قدي
ضحكت بصوت عالي حضنها أدهم بتملك وحب 
عند مروه استيقظت من النوم تشعر بتعب في أنحاء جسـ.. دها لم تجد فارس والفراش نظيف معناه أنه مرجعش فضلت جالسه في الغرفه لم تنزل ولم تأكل شئ تنتظر رجوعه مر الليوم وهي جالسه تنتظره قامت ارتدة ملابسها ونزلة راحت المزرعه سالة عليه
: أمال فين فارس يا عمي جابر
: مشي يا بنتي من شويه هو لسه مرجعش البيت
: لا مش عارفه اصل كنت برا وقلت اعدي اشوفه ونمشي سوا
: اجي اوصلك يا بنتي 
: تسلم يا عم جابر النهار لسه طالع همشي أنا 
مشيت رجعت المنزل دخلت تحت أنظرهم 
: تعالي يا مروه علشان تكلي أنتي بقالك يومين مابتكليش 
: شكرا يا ماما مش عايزه هو فارس رجع 
: لا لسه مرجعش كلمني قال أنه عنده شغل مهم وهيرجع متاخر تعالي يلا كلي 
: هستنا فارس عن اذنكه انا هطلع 
صعدت إلى غرفتها جلسة على الكرسي فتحت الهاتف ورنت عليه اداها مشغول قفلت الهاتف وسمحت لدموعها تنهمر فضلت قاعده طول الليل تنتظر رجوعه لغيط أما نامت على الكرسي 
صحيت تاني يوم قامت بتعب وجدت نفسها نائمه على الكرسي قامت بدلت ملابسها ونزلة عند عزه خدتها وخرجه وصله عند الشيخ 
دخلت مروه لوحدها بتوتر وعزه في الخارج جلسة أمام الشيخ لم يمر ثواني وكان صوت صريخ مروه يعالى في المكان
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
مروه كانت قاعده أمام الشيخ بس هو قام وفضل يلف حوليها أتفجأة أنه مسك أيديها 
: متخفيش هريحك خالص 
نفضت أيديه من عليها وجت تقوم دفعها وقعت على الأرض ميل عليها حاول يقبـ.. لها بعـ.. نف مروه حاولة تبعده عنها وهي بتصرخ 
فجاءه الباب اتكـ.. سر ودخل فارس بأعين حمراء من الغضب قرب على الشيخ بعده عنها ونزل فيه ضـ.. رب لغيط أما مبقاش فيه مكان سليم وكان بيـ.. نزف من انحاء جسـ.. ده بعد عنه لما تعب من ضـ.. ربه قرب على مروه الفقده الوعى في حضن عزه حملها وخرج وعزه خلفه فتحت عزه باب السياره دخل فارس مروه في الكنبه الخلفيه وعزه بجانبها وهو قاد بسرعه عاليه جدا وصل المنزل في فترة قليله وقف السيارة عملت صوت احتكاك في الأرض جامد من كتر ما هو كان سايق بسرعه عاليه نزل حملها بدون أن يتحدث دخل المنزل صعد إلى غرفته وضعها على الفراش 
أستيقظت بعد فترة طويلة من الوقت فتحت عنيها بتعب وجدت فارس يقف أمامها أتعدلة برعب من نظراته الحاده وملامحه التي لا تبشر بالخير أبداً 
: أقدر أعرف كنتي هناك بتعملي ايه 
لم تستطيع الرد عليه وأنما بدأت في البكاء عند تذكرها ما فعله هذا الحقـ.. ير المدعي الشيخ 
أتنفضت على صوت فارس العالي الغاضب
: ما تردي على أمي أنا مش بكلمك متختبريش صبري قوليلي كنتي هناك بتهببي إيه 
زاد بكاءها ولم ترد عليها قرب عليها مسكها من زرعها جامد
: أنتي عارفه لو مكنتش مشيت وراكي كان إيه اللي هيحصلك كان واحد تاني هيقربلك غيري 
هزة رأسها بنفي وهي تلتقط أنفسها بصعوبه بسبب بكاءها 
: لا لا خلاص مش عاوزه أسمع حاجه تاني مش عايزه أسمع
نفض أيديها بعصبيه وطرق الغرفة وخرج هبد الباب خلفه اتنفضت مروه على صوت غلق الباب دفنت وجهها في الحاف تكتم بكاءها 
نزل فارس للأسفل قرب على ولدته الجالسه على الأريكه 
: أكيد انتي اللي خليتيها تروح عند الز"فت ده 
: أنا كنت عايزه افرحكه 
: تفرحيني لما تودي مراتي عند واحد وسـ.. خ كان عايز يلـ.. مسها أنتي عارفه أني رافض الموضوع ده من بدري أنته ليه عقلكه صغير كده ده مش شيخ ده واحد دجـ.. ال 
: حبيبي اهدي واطلع لمراتك دلوقتي هي محتجالك أنا والله مكنت أعرف أن غرضه كده 
: أهدى أزاي وأنا مراتي واحد حاول يعـ.. تدي عليها 
نزل أدهم على صوت فارس قرب عليهم بقلق
: في إيه يا فارس صوتك مسمع البيت كله 
: معلش يابني تعاله على نفسك شويه واهدى وروح راضيها
: برضو هتقوليلي أهدى أنتي عايزه تجنينيني أنتي وهيا
: في إيه يا فارس صوتك عالي أوي على أمك وطي صوتك شويه وأنت بتتكلم معاها
: محدش يدخل دلوقتي أنا مش عايز اسمع صوت حد تاني واللي حصل أنا مش هعديه وأنا هشوف تخرج أزاي من ورايا 
طرقهم وخرج مسكت عزه دمغها بألم قربت عليها فريال طبطبت على كتفها 
: معلش يا عزه اللي حصل برضو صعب عليه أنا قولتلك بلاش تروحي وهي هتيجي من عند ربنا 
رفعت رأسه بحزن: أنا كنت عايزة افرحه عايزه اطمن عليهم قبل ما اقابل ربنا 
: بعد الشر عليكي
: أقدر أعرف هو إيه اللي حصل يا أمي 
بصتله عزه بصمت اتنهدت 
خرج أدهم بعد دقايق من المنزل وجد فارس جالس في الجنينه ماسك سجاره وبيشرب فيها بعصبيه قرب عليه أدهم وضع ايده على كتفه من الخلف رفع فارس وجهه نظر إليه ورجع نظر أمامه سحب أدهم كرسي وجلس 
: أنا عارف أنك شايل من مروه وبقالك اربع أيام ما بتجيش البيت بسبب اللي حصل مع غرام أنا عرفت مين السبب مروه محتجالك جنبها أنت طول الوقت في الأرض مش قاعد معاها مش عايز تروح لدكتور هي ست وهي و نفسها تبقى أم حاول تقربلها يا فارس انت مش لسه عرفها من يومين دول سبع سنين اما بالنسبة اللي حصل انهارده ماما حكتلي عليه سيبه وأنا هتصرف معاه قوم أنت اطلع لمراتك مروه دلوقتي محتاجاك جنبها أكتر من إي وقت هي ملهاش زنب في اللي حصل قوم يلا
فارس اقتنع بكلام أدهم قام وقف 
: فارس أنسى اللي حصل مفيش حاجه هتفرقنا عن بعض ولا حد هيعرف بالموضوع ده غيري أنا وانت بس غرام بقت كويسه وابني لسه بخير فـ مفيش داعي تكلمها في الموضوع ده تاني هي عملت كده غظب عنها
: ودا عشمي فيك
أبتسم أدهم وقام حضن فارس بحب
: أنت أخويا
: وأنت إبني أنا اللي مربيه
: دا هما ست سنين فرق ربتني أزاي يا عم 
رفع فارس حجبه ضحك أدهم بدله فارس الضحكه وطرقه ودخل صعد إلى الأعلى دخل غرفته وجد مروه فتحه حقيبه كبيره وبتضع فيها الملابس 
غلق الباب قرب عليها بهدوء : بتعملي إيه 
: بلم هدومي مليش قعاد هنا أنت كتر خيرك أنك قعدتني سابع سنين من غير خلفه حد تاني كان أتجوز وخلف من زمان 
قرب عليها بهدوء مسك ايديها منعها من وضع الملابس في الحقيبه نظرة مروه في عينه بأعين باكيه رفع ايده وجفف دموعها بطرف صباعه بحنان حضنته مروه بشده وفتحت في البكاء غمض فارس عنيه يشعر بضيق بسبب بكاءها
: متسبنيش أنا مليش حد غيرك مش هعرف أعيش من غيرك 
: بس اهدي أنتي عيطي كتير ألنهارده 
: أنا مش عارفه لو مكنتش جيت كان إيه اللي حصل فيا 
: الحمدلله أني جيت في الوقت المناسب 
سحبها وجلس على طرف الفراش وهي في حضنه بتبكي فضل فارس يطبطب على ظهرها بحنان ويهدي فيها لغيط أما هدية ونامت من البكاء في حضنه رفع وجهها نظر إلى ملامحها بشتياق
في المساء نزلة غرام جلسة مع حمدان وأدهم بجانبها عزه وفريال كانه يحضره العشاء قربت فريال عليهم
: العشاء جاهز 
الجميع قام قربه على السفره كل واحد جلس في مكانه 
حمدان هو يتناول الطعام : فارس لسه مرجعش البيت 
عزه: لا رجع هو فوق هو ومراته 
: ومنزلش ليه يأكل معانا 
: فريال طلعتله وقال هيأكل فوق هو ومراته 
: ماشي عامله ايه يا غرام دلوقتي 
: الحمدلله يا عمي بقيت احسن 
: الحمدلله عرفت مين اللي عمل كده يا أدهم 
أدهم بثقه وهو يتناول الطعام 
: معرفتش اوصل لحد فيهم لأن مفيش كاميرات هنا في البيت وأنا ملحقتش اشوف وش حد فيهم لأني كنت خايف على غرام 
فريال: ربنا ينتقم منهم 
عزه: يارب
في الأعلى قرب فارس على مروه فوقها فتحت عنيها بتعب 
: إيه ده كله نوم 
اتعدلة أخذت وضع الجلوس: أنا نمت كتير 
: اللي يشوفك وانتي نايمه يقوم انك منمتيش بقالك سنه
: منمتش من ساعة ما مشيت من البيت 
: على كده مكنتيش بتكلي 
: مكنش ليا نفس لأي حاجه وأنت بعيد 
قام فارس من جنبها حمل الصنيه من على التربيزه وقرب وضعها على الفراش نظرة مروه إلى الطعام بقـ.. رف مسك فارس الطعام ووضع المعلقه أمام فمها 
: يلا يا ستي هأكلك بيدي 
فتحت فمها بإبتسامة مردتش تكسفه قامت بسرعه جريت على المرحاض علشان تستـ.. فرغ دخل فارس المرحاض خلفه بقلق قرب عليها رفعت مروه وجهه تلتقط أنفسها سندها فارس قرب على الحوض شغل المياه ملا كف أيده مياه وملس على وجهها 
: نروح لدوكتور 
: مش مستهله دكتور 
: اكيد معدتك مش مستقبله أي أكل بسبب ان بقالك يومين مش بتكلي 
خرجه من المرحاض قرب على الفراش جلس وقعدها على قدمه وأخذ الطعام وضعه أمام فهمها هزة رأسها بنفي 
: مش قادره  
: لأزم تكلي أنتي تعبانه 
أكلت القليل من الطعام وبعدت عن فارس نامت على الفراش غطها بالحاف ونام بجانبها بعد أن وضع الصنيه على التربيزه سحبها لحضنه لم يمر ثواني وكانت نائمه. 
#يتبع
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
أستيقظ أدهم في منتص الليل قام بهدوء من جانبها فتح الدولاب أخذ ملابس ودخل المرحاض خرج بعد فترة قرب عليها نظر إليها وخرج بسرعه قبل ما تستيقظ اتقلبت غرام على الفراش وهي نائمه في صباح تاني يوم فتحت عنيها لم تجد أدهم بجانبها قامت اتعدلة نظرة حولها في الغرفة شالت الغطاء من عليها وقامت وقفت دخلت المرحاض شافت كلمه مكتوبه بقلم الروج " بـحبڪ " أبتسمت بحب بدلة ملابسها ونزلة للأسفل قربت على عزه 
: ماما شوفتي أدهم 
: اه شوفته الفجر وأنا خرجه من المطبخ كان رايح الشغل 
: شغل مجبليش سيرة الشغل بس هو مشي بدري كده ليه
: أبقي شوفيه 
: خلاص هطلع الجنينه اكلمه 
: متعوقيش علشان تفطري
خرجت وقفت أمام المنزل رنت عليه ادها مغلق شعرة بقلق عليه دخلت المنزل ثم إلى المطبخ وقفت مع عزه وفريال وهم يحضره الطعام كانت واقفه شارده لحظة فريال 
: مالك يا حبيبتي في حاجه مزعلاكي
: أدهم تليفونه مقفول 
عزه: هو لما بيبقي في الشغل بيقفل تليفونه 
استيقظت مروه على حركة فارس في الغرفة قامت قربت عليه كان واقف أمام المرايا بيسرح شعره حضنته من ضهره 
: صباح النور 
: صباح الورد 
: أنت رايح فين 
لف ومسكها من خصرها: روحي البسي هنروح مشوار أنا وانتي ونيجي 
: خمس دقايق وهكون جاهزة 
جت تمشي مناعه فارس بصت في عنيه ميل قبـ.. لها بحب بعد عنها سند رأسه على رأسها وهمس
: كده صباح الخير ولا نسيتي 
احمرة وجنتها من الخجل قبـ.. ل وجنتها 
: خمس دقايق تكوني جاهزة لو مكنتيش جهزتي هلغي المشوار واقعد اشوف حاجات مهمه أنا وأنتي 
شال أيديه من عليها جريت بسرعه دخلت المرحاض قفلت الباب وسندت بضهرها عليه وضعت طرف صبعها على فمها بإبتسامة خجل 
في الخارج أبتسم فارس على خجله الذي ما زال مستمر رغب زوجهم من فترة طويله فضل مستنيها خرجت بعد فترة قربت على المرايا لفت حجابها ورسمت عنيها الزتوني ووضعت حاجه بسيطه في شفيفها دخل فارس من البرنده قرب عليها لفت مروه 
: أنا جاهزه 
قرب عليها جداً رجعت خطوات للخلف وهو بيقرب عليها بنفس الخطوات خبطت في الحائط بخفه لفت وجهها نظرة للحائط ولفت وجهها إليه بتوتر وجدت وجه في وجهها بلعت رقها بتوتر من قربه الشديد لها مسكها من خصرها جامد بيد وباليد الأخرى مسح شفيفها بالمنديل نظر لشفيفها بعد ما مسحها قبـ.. لها 
: مش أنا قولتلك مشوفش الزفت ده على شفيفك تاني 
حاولة تبعد نظرها عنه بتوتر: بس ده مش باين خالص
: وأنا شوفته يبقا باين روحي ظبطي الحجاب علشان نمشي 
هزة رأسها: حاضر اوعي عديني 
وسع ليها الطريق قربت على المرايا عدلة الحجاب وسحبت حقيبتها وخرجت وفارس خلفها نزله لم يجده أحد كانه كلهم في المطبخ خرجه قرب فارس على السياره ركب ومروه بجانبه لبس النضارة وأنطلق وصله بعد فترة أمام عيادة نزلة مروه بإستغراب نظرة إلى اليافطه بدموع
: أنت 
قرب عليها فارس ومسح الدمعه اللي نزلة من عنيها 
: أنا عارف أني ظلمتك معايا لما مردتش نروح عند دكتور 
: أنا مش عارفه أقولك إيه بجد 
: ولا حاجه يلا علشان معاد الدكتوره 
صعدت معاه إلى العياده دخله جلسه ينتظره معادهم كانت مروه تشعر بالخوف الشديد بعد فترة جه دورهم قامه دخله عند الطبيبه جلسة مروه بتوتر وامامها فارس نظر لها فارس حاول يطمنها 
: خير يا مدام مروه بتشتكي من إيه 
: بقلنا فترة متجوزين ولسه محصلش حمل 
: طب اتفضلي اطلعي على السرير 
قامت مروه بتوتر قربت على السرير قربت عليها الطبيبه فضل فارس جالس ينتظرهم في الخارج بحزن فهو يتمنى الخلفه ولكن لم يستطع التحدث معاها في ذلك الموضوع خوف على مشعرها فاق من شروده على جلوس مروه أمامه 
: متخفيش خالص أنا هكتب على تحليل تعمليها أنتي والأستاذ وإن شاءلله خير 
: تمام شكراً 
أخذت مروه من الطبيبه الروشته وقامت خرجت هي وفارس ركبه السياره فضلت مروه طول الطريق تبكي بصمت تبعها فارس من الحين إلى الأخر ركن السيارة على الطريق ومسك أيديها 
: أقدر أعرف بتعيطي ليه دلوقتي 
: خايفه يكون العيب فيه أنا نفسي أخلف نفسي يكون عندي طفل منك نفسي أحس بشعور الأمومه 
سحبها فارس في حضنه بحب زاد بكاءها 
: بس أهدى أنا مش عايز أطفال كفاية أنتي في حياتي 
: نفسي أجبلك طفل يملا البيت علينا 
: أنتي مش مراتي بس أنتي بنتي وأختي وأمي وحبيبتي مش محتاج طفل أنتي ماليه عليا حياتي 
: خايفة تبعد عني فارس متبعدش أنا أمـ.. وت بس متبعدش عني ولا لحظة 
: أهدى بس أنا عمري ما هبعد عنك ولا لحظة 
: وعد
: وعد 
بعدت عن حضنه مسحت دموعها 
: دموعك غاليه على قلبي أوي مش عايز أشوفهم تاني 
هزة رأسها بنعم وهي تمسح دمعها قبل ايديها بحب رجع قاض السياره وصله بعد فترة معمل التحليل طلعه عمله التحليل المطلوبة ونزل ركبه السيارة وأنطلق وصله بعد فترة المنزل نزل فارس ومروه مشيت خطوه وشعرة بدوخه 
: أنتي لسه دايخه 
: لا لا أنا كويسه 
: متأكده 
: اه كويسه 
مشيت معاه حاولة تتماسك أمامه دخلت المنزل معاه ثم إلى المطبخ 
: ماما الأكل خلص ولا لسه
فريال: اه يا حبيبي خلص مفضلش غير خمس دقايق بس وهنطفي على المحشي 
عزه: مالك يا مروه وشك مخـ.. طوف ليه كده أنتي تعبانه يا حبيبتي 
الكل نظر لها: لا يا مرات عمي أنا كويسه متقلقيش 
: ماشي يا حبيبتي أطلعي أنتي وجوزك غيره عقبال ما الأكل يجهز 
: حاضر 
خرجت هي وفارس 
نظرة غرام لولدتها: شكلها تعبانه أوي 
عزه: أنتي في الشهر الكام يا غرام 
: بقالي أسبوعين في الرابع 
: ربنا يقومك بالسلامه يابنتي 
: يارب يا ماما 
فريال: تعالي يا غرام قطـ.. عي السلطة 
: حاضر 
بعد فترة أحضره الطعام وضعت فريال الأطباق على السفرة نزل فارس ومروه جلس الجميع في جو عائلي تناوله الطعام مع بعض أتا أدهم من الخارج قرب على السفره جلس بجانب غرام لم تعطيه إي وجه 
ميل همس وهو يتناول الطعام 
: مالك قلبه وشك كده ليه 
رفعت حاجبها بضيق ولم ترد عليه وضع أيديه على ايديها من تحت التربيزه سحبت أيديها بسرعه أيديه اتحطت على قدمها حسس عليها بخبث شالتها غرام بسرعه وبصتله بتوتر
عزه : مالك يا غرام في إيه
: لا مفيش عضيت لساني وأنا بأكل 
أبتسم أدهم وأكمل طعامه 
مروه أكلت القليل من الطعام تابعها فارس 
: حبيبتي أنتي مش بتكلي ليه 
: شبعت 
: أنتي مكلتيش حاجه تعالي على نفسك وكلي تاني 
: مش قادره صدقني 
مسك فارس صباع محشي وضعه أمام فمها 
: كلي دا من أيدي 
فتحت فمها وكلته بخجل منهم: خلاص أنا هاكل لوحدي كل أنت 
بعد تناولهم الطعام قامت مروه صعدت إلى الأعلى قام فارس خلفها وصعد فتح باب الغرفة وقف مصدوم..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
دخل الغرفة قرب عليها بفزع كانت وقعه على الأرض حملها ووضعها على الفراش حاول يفوقها فتحت عنيها بتعب 
: أنتي كويسة قومي معايا هنروح المستشفى 
: لا لا مفيش داعي أنا بس حسيت بدوخه مره واحده ووقعت 
جت تتحرك وقفها فارس: رايحه فين 
: هدخل الحمام 
قامت دخلت المرحاض وقف فارس أمام المرحاض بقلق عليها لم يمر دقايق وأتجمعت العائله على صوت صريخ مروه دخل فارس المرحاض وجدها منهاره من البكاء قرب عليها بزعر سحبها لحضنه 
: أنتي كويسة في حاجه تعباكي رودي أنتي ساكته ليه 
دخل أدهم وغزل وفريال وعزه جه أدهم يدخل المرحاض وقفته غرام ودخلت المرحاض 
: في إيه يا فارس مروه ملها 
فارس بقلق وهو بيمشي إيده على شعرها: مش عارف مروه أنتي كويسه 
مروه بصوت مكتوم من البكاء: أنا حـ.. حامل 
: إيه
رفعت ايدها بلأختبار: جبته من المعمل أنهارده لأن خالتي فريال قالتي أعمليه 
فارس عنيه دمعت من الفرحة ضمها لحضنه جامد وهي فضلت تعيط في حضنه زغرطه عزه من الفرحة هي وفريال أبتسمت غرام بفرحه وبركلهم وخرجه من الغرفة خرج فارس هو ومروه جلس على الأريكه نظر لوجها الأحمر من البكاء مسك ايديها قبلها بحب 
: كفايه أنتي في حياتي أنا مش عايز غير كده
: أنا مش قادره اوصفلك فرحتي عامله أزاي اخيراً هجبلك الطفل اللي نفسنه فيه 
بعد مرور شهور نزلة مروه قربت على المطبخ دخلت ببطنها المنتفخه أحضرت الطعام مع ستات البلد فاليوم تبيتت أبن أدهم فضلت في المطبخ طول اليوم لم تخرج منه إلا في المساء عندما أجتمع رجال الصعيد في منزل أكبر رجال الصعيد حمدان أنطلق الـ.. رصاص بترحيب وفرحه بهذا المولود أشتغلت الزمار والطبل البلدي
في غرفة أدهم قرب عليها وهي جالسه على الكرسي أمام المرايا فتح علبة قطيفه طلع سلسلة رقيقه منها وضعها على رقبتها وضعت ايديها بفرحه
: الله دي جميله اوى 
: عجبتك 
: جداً شكراً مش عارفه أقولك إيه 
ميل مسك أيديها: ولا إي حاجه كفايه أنك في حياتي أنتي أحلى حاجه حصلت في حياتي 
ملست على شعره برقه: أول مره اشوفك لابس جلبيه 
قام وقف بغرور: الأصل في الـ.. دم مش في البس 
قامت قربت عليه حضنته: مكنتش أعرف ان الصعايدة قمرات كده
: اقدر اقول معكسه
: حاجه زي كده
ضمها بحب قطع الاحظه الرومنسيه بكاء عز مسكت غرام في أدهم
: لا لا مش قادره أنا تعبانه 
قرب أدهم على عز حمله براحه وسكته قربت غرام على الفراش جلسة على طرف الفراش بتعب قرب عليها أدهم وضع ايديه على كتفها 
: لسه الجـ.. رح تعبك 
: اه 
: هخالي مرات عمي تطلع تقعد معاكي أنتي وعز وانا هنزل مع الرجاله تحت 
: ماشي هات عز 
شلته غرام بخوف منه فهي منذ ولادته وهي تخف أن تحمله 
: صغير أوي أنا مش عارفه اتعامل معاه 
ضحك أدهم بحب: بكره يكبر وتعرفي تتعملي معاه هما كده كل الأطفال 
الباب طرق فتح أدهم وجد طفله أمامه 
: بتقولك الحاجه عزه خلي الست غرام تنزل تقعد مع اهل البلد تحت 
: ماشي روحي أنتي وهي جايه 
دخل قفل الباب: معلش يا حبيبتي انزلي اقعدي معاهم تحت أهل البلد عايزين يبركولك 
: خلاص ماشي هلف الطرحه أمسك عز عقبال ما اخلص 
: ماشي 
حمله منها قامت غرام جلسة امام المرايا لفت الحجاب وتبعت أدهم وهو بيلاعب عز بحب قامت قربت عليه
: أنا خلصت هات عز 
: لا خليه أنا هشيله 
قام أدهم مسك غرام وخرج من الغرفة نزله أمام جميع النساء عيله صوت الزغريط من الجميع الكل بارك لغرام قربت على الأريكه جلسة مسكت عزه الطفل وخرج أدهم إلى الخارج وسط الرجال 
في الأعلى شعرت مروه بتعب شديد في جسـ.. دها قامت دخلت المرحاض أخذت حمام دفئ تريح جسـ.. دها أرتدة ملابسها لتزل إلى الأسفل زاد الألم عليها وضعت ايديها اسفل بطنها بتعب سندت على الحائط فتحت باب المرحاض وخرجت صرخت بألم حاولة تمشي بس مقدرتش جلسة على الأرض وهي تبكي بتعب والد.. ماء تسيل منها حاولة تقوم قامت بتعب وهي منهاره من البكاء مسكت بطنها بألم مشيت علشان توصل لباب الغرفة بس حست بدوخه شديدة فجاءه ووقعت قبل ما توصل إلى الباب فقدة الوعي 
الليله خلصت والرجال ابتدأة المغدره دخل فارس المنزل قرب على ولدته الحامله الصغير ميل لاعب عز بحب
عزه: هو أنت اتخنقت مع مراتك ولا إيه يا فارس 
: لا مش متخانق معاها هي فين 
: مشوفتهاش من بدري من ساعة ما طلعت بعد ما خلصت الأكل منزلتش فكرتها متخانقه معاك علشان كده منزلتش
: لا أنا هطلع اشوفها
: روح عقبال ما نجهز الأكل أنت مكلتش حاجه من الصبح 
صعد فارس إلى الغرفة بقلق على ان يصيبها إي مكروه دخل الغرفة نظر إلى الد.. ماء السائله منها بغزاره قرب عليها بهلع حملها بخوف ونزل إلى الأسفل كان الكل يتحدث على التبيته بتاعت عز بفرحه قام أدهم بخضه لما راه فارس نازل حامل مروه خرج أدهم بسرعه شغل السياره ووقف أمام باب المنزل نزل فارس من على الدرج امام المنزل وضعها في السياره وجلس بجانبها ركبت غرام في الامام بخوف انطلق أدهم بسرعه عاليه وصله في فترة قصيره إلى أقرب مستشفى نزل أدهم بسرعه 
: دكتور... 
فارس بمقطعه وصوت اعلى: دكتور بسرعه 
قرب عليه الطبيب وبعض الممرضين أخذها على الترولي ومشيه بسرعه وفارس ماشي معاهم بخوف وقفته الممرضه أمام غرفة العمليات واخذه مروه ودخله غرفة العمليات 
: مينفعش يا استاذه تدخل استنها هنا 
هز رأسه بخوف قرب عليه أدهم طبطب على كتفه 
: هتبقي كويسه 
: يارب 
فضل فارس جالس على كرسي في الممر بحزن قرب أدهم على غرام 
: بتعيطي ليه دلوقتي 
: أنا خايفه أوي عليها أنت شوفت هي كانت عامله ازاي 
: إن شاءلله هتبقي كويسه 
: يارب هو عز مع مين أنا.. أنا كنت خايفة على مروه وركبت معاك على طول 
: مع ماما في البيت متخفيش عليه تعالي اروحك أنتي لسه تعبانه 
: لا مش هسبها وأمشي 
: أنتي الجـ.. رح لسه تعبك لازم ترتاحي شويه 
: أنا كويسه متقلقش عليا 
خرج الطبيب قرب عليه فارس بسرعه 
: ألف مبروك جالك توأم
: بس ده مش معادها ازاي ولدت 
: المياه اللي حولين الجنين نزلة كلها وخنقت الأطفال في بطنها وكان لازم تدخل عمليات أحمد ربنا إن الأطفال بخير 
: الحمدلله هي مخرجتش ليه 
: الممرضين معاها جوه بيجهزوها علشان تخرج هي والأطفال ألف مبروك وحمدالله على سلامة المدام 
مشي الطبيب بارك أدهم لي فارس خرجت الممرضه وهي شايله طفل قربت عليهم 
: مين والد الطفلين 
: أنا 
اعطته الطفل بإبتسامة: ألف مبروك بنت زي القمر 
خرجت ممرضه أخرى قربت عليهم بطفل أخر أخذه منها أدهم 
: بنت 
: لا ولد ألف مبروك 
قرب فارس على الطفل اللي مسكه أدهم نظر إلى ملامحه وإلى الطفله بإبتسامة ودموع بتلمع في عنيه من الفرحه
: ألف مبروك يا أخويا
: الله يباركلك 
شابت غرام على طرطيف قدمها علشان تشوف ملامح الولد ونظرة إلى الطفله بحب 
: الله شكلها قمر أوي 
رفع فارس نظرة: شده حلكه وهاته بنت أخت لي عز 
نزلة غرام بخجل: أنا هروح اشوف مروه 
دخلت غرام الغرفة جلسة بجانب السرير دخل فارس بعد فترة هو وأدهم كانت مروه بتفوق فتحت عنيها بتعب 
: أنا فين 
قرب فارس عليها جلس على طرف السرير وملس على دمغها 
: ألف مبروك 
مسكت بطنها بخضه: أبني ابني فين هو كويس أنا مش حاسه بيه في بطني 
: جلنا طفلين دلوقتي بقي عندنا مشكله أحنا مخترين أسم للولد سليم هنسمي البنت إيه أنا مكنتش عامل حسبها خالص 
أبتسمت مروه على مزحه بتعب ميل قبـ.. ل وجنتها بحب 
: حمدالله على سلامتك يا أم سليم 
: الله يسلمك 
غرام نظرة للطفله وهي حملها بين ايديها بحنان: ممكن اختار اسم البنت 
قرب عليها أدهم وهو ممسك بسليم: اختاري الأسم اللي أنتي عايزه 
: سيلين يبقي سليم وسيلين 
مروه: فارس اعدلني عايزه أشوفهم 
سعدها فارس أنها تتعدل وضع الوساده خلف ضهرها وخلها تسند عليها قربت غرام عليها اعتطها سيلين مسكتها مروه بشعور أول مره تحس بيه اخذ فارس سليم من أدهم وجلس بجانبها بكت مروه من الفرحه وهي تنظر إلى أطفالها الصغار وتحمد الله
بعد مرور عام كامل كان الجميع جالس على السفره يتناوله العشاء كانت مروه تحمل سيلين وعزه تحمل سليم وغرام تحمل طفلها نظر أدهم إلى طبقها 
: مش بتكلي ليه الأكل مش عجبك 
: لا يا حبيبي الأكل حلو بس أنا مليش نفس 
: لا تعالي على نفسك وكلي علشان عز 
رجع نظر إلى طبقه وأكمل طعامه رجعت غرام رأسها للخلف سانده على الكرسي فقده الوعي بكاء عز نظر أدهم إليها بقلق عدل رأسها وجدها فاقده الوعي قام بسرعه فريال أخذت الطفل و الكل بقي حوليها حملها أدهم ووضعها على الأريكه احضر فارس المياة فوقها أدهم فتحت عنيها بتعب قامت اتعدلة 
: قومي معايا نروح عند الدكتور نطمن عليكي أنتي شكلك تعبانه جامد
مسكت رأسها بتعب: مفيش داعي دا بس من قلت الأكل مش أكتر 
فريال: طب خدها يا أدهم ياحبيبي طلعها ترتاح شويه وأنا هخلي عز معايا أنهارده 
: خلاص ماشي 
حملها أدهم أمام الجميع لفت ايديها حولين رقبته بخضه من رفعها أدهم فجاءه 
: أدهم عيب نزلني 
أدهم بهمس: تؤ مش هنزلك واسكتي بقي علشان حسابك بقي كبير معايا 
: أدهم نزلني بقي هيقوله إيه عليا دلوقتي 
: حاضر من عنيه الاتنين
دخل أدهم الغرفة وغلق الباب بقدمه ونزلها في نصف الغرفة  نظرة غرام حوليها بضيق
: والله جاي تنزلني في الأوضه بعد إيه بقي
بعدت عنه أخذت ملابس من الدولاب ودخلت المرحاض جلس أدهم على الفراش بأرهاق خرجت غرام بعد فترة لم تجده راة باب البرنده مفتوح قربت على البرنده خرجت وجدته جالس على الكرسي ينظر إلى السماء قربت جلسة على قدمه لفت ايديها حولين رقبته برقه 
: أقدر أعرف حبيبي سرحان في إيه 
دفن وجهه في عنقها بحب: بقالي كتير مقعدتش معاكي كده وحشتيني 
: وأنت كمان وحشتني أدهم 
: قلبه 
سحبت ايديها من على رقبته وهي ممسكه بأختبار حمل ووضعته امام عينه نظر إلى الأختبار ثم إليها بعدم فهم 
: يعني ايه 
أبتسمت بخجل وقربت على ودنه وهمست برقه 
: أنا حامل 
حضنها بفرحه وحب نظرة إلى السماء 
: مكنش بيجي في بالي أن هيجي يوم وهحبك فيه 
: شوفتي النجمه اللي منوره أوي في السماء دي 
: اه مالها 
: أنتي هيا أنتي منوره ليا دنيتي زيها بالظبط 
أبتسمت غرام برقه دفن وجهه في عنقها بحب 
: ابتسمي فأنتي قمر وهذا الليل مظلم 
: لسه فكره تاريخ أول يوم شفتك فيه أول كلمه قولتهالي أول مسكت ايد أول أبتسامه وأنا معاك أول حضن مكنش مجرد حضن كان وطن وما زال وطن احتمي بداخله 
#النهاية

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-