رواية فرق تقاليد كاملة جميع الفصول بقلم اسراء ابراهيم

رواية فرق تقاليد كاملة جميع الفصول بقلم اسراء ابراهيم


رواية فرق تقاليد كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة اسراء ابراهيم رواية فرق تقاليد كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية فرق تقاليد كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية فرق تقاليد كاملة جميع الفصول

رواية فرق تقاليد بقلم اسراء ابراهيم

رواية فرق تقاليد كاملة جميع الفصول

انتي بتجولي ايه ياما انتي عاوزاني اخد واحدة من مصر يعني لا تعرف عوايدنا ولا اصولنا حديت ايه ده عاد اللي بتجوليه ،ياصقر افهم دي بت غلبانة ابوها ميت وملهاش حد
وه وانا مالي بكل ده انا مرايدهاش يما خلاص چوزيها لادهم ولا لچمال ، مينفعش يا ولدي چمال متچوز و ادهم اخوك خاطب وانت عارف وكدة تبجي بتظلمه يا ولدي لما يسيب عروسته ، اباااي وانا اللي مش هتظلم يعني لما اتجوز واحدة معرفهاش ، لع انت الكبير وانا عايزة افرح بيك يا صقر جبل ما اموت ، بعد الشر عنك يا ست الكل بس انا مش رايد الموضوع ده انتي كدة بتظلميها هيا عشان عارفة اللي فيها ، ماهو عشان تنساها لازم تتجوز يا ولدي ، مجدرش ياما غصب عني عشان خاطري يا حجة خرجيني من الموضوع ده ، هتكسر كلمتي يا صقر قالها ابو صقر وهو داخل البيت ، لع مجدرش يابوي انا بس مش رايدها ، وانا خلاص جولت كلمتي هتتجوزها يعني هتتجوزها ،بقلمي اسراء ابراهيم
صقر بغضب مدفون اللي تؤمر بيه يبوي مجدرش اكسر كلمتك ، زين يا ولدي ربنا يكملك بعچلك ، زغرطت ام صقر وقالتله دي يا بختها يا ولدي اللي هتتچوزك عمدة الكفر وكبير عيلة الغرباوي کٍلها ،صقر بغضب في نفسه بيتوعد لتلك العروس ، خير يا مرت عمي بتزغرطي ليه ، تعالي يا صفيه باركي لصقر هيتچوز ، صفية بغضب مبروك يا واد عمي ، صقر بلا مبالاه الله يبارك فيكي يا صفية اومال فين چوزك ، راح الارض من بدري عشان عنده شغل گتير ، الله يعينه يا مرت اخوي ، ابو صقر بجدية يا صقر يلا هنروح لعروستك نتفج ، بالسرعة دي يابوي ، ايوة يا ولدي بعدين نبجي نحكي يلا ه‍م بينا دلوجتي ، حاضر هطلع اغير خلاجاتي وانزل ، كل هذا تحت نظرات صفية الغاضبة .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹صلو علي رسول الله 
في مكان اخر تقوم غرام من النوم مفزوعة علي ركلة شخص لها ، قومي ياختي كل ده نوم ، يا ماما انا مبنمش بليل اصلا وعلي ما خلصت اللي ورايا قولت اريح شوية  ، وايه اللي خلاكي متناميش ياختي بتحبي جديد ، نظرت لامها بقهر ولسة هتتكلم وهو انتي تعرفي عني ايه انا مش بيغمضلي عين  بليل بسبب جو ، قاطعت كلامها امها انتي هتحكيلي قصتك يلا قومي حضري الغدا لعمك جابر ، بحزن حاضر ياماما قايمة اهو ، حضرت الغداء ووضعته عالسفرة مع نظرات جابرالمتفحصة لها ، وضعت الطعام ودخلت غرفتها بسرعة لعلها تبعد عن عيون جابر التي تشمئز منها دخلت غرفتها وصلت فرضها وبكت علي ماهيا فيه وطلبت من الله انا ينجدها من امها وزوجها الخبيث وسمعت صوت امها تناديها فخرجت وهيا تعدل حجابها وهدومها بهستيرية ، نعم يا ماما ، ايه ياختي كل ده يلا شيلي الاكل وروقي واعملي الشاي بسرعة وانا هروح للخياطة وجاية علطول ، لا بالله عليكي يا ماما متخرجيش قالت ذالك وهي تنظر لجابر بخوف ورعب ، ليه ياختي بتخافي نغة انتي ولا ايه يلا بلاش دلع هروح واجي علطول اشوفها عملت ايه في العبايتين بتوعي يارب تكون خلصتهم وقامت لبست وخرجت ، نظرت غرام لجابر برعب وهو نظر لها برغ*بة ورجعت غرام خطوة للخلف وهو يبتسم لها ابتسامة ساخرة ويتقدم للامام تجاها حتي رأته قادم نحوها فجرت تجاه غرفتها واغلقت الباب ووقفت وراءه وهي تنهج وتبكي بخوف من خبط جابر عالباب ، بقلمي اسراء ابراهيم المرادي مش هتعرفي تهربي مني يا غرام واللي مش عارف اخده من زمان هاخده دلوقتي وبراحتي قال هذا وهو يحاول فتح الباب بعنف وهي ترتعش بخوف منه ومن ما سوف يحدث لها وجاء فكرة بخاطرها فابتعدت عن الباب واختبأت بجانب الدولاب ، فتح جابر الباب بعد ما دفعه دفعة قوية ودخل يبحث عنها وهيا من الخوف ترتعش وعندما جاءت اللحظة المناسبة فخرجت جري وهو وراءه وذهبت لباب الشقة وفتحته وجاءت تخرج حتي اصطدمت بجسم صلب ولم تمهل نفسها فرصة لتعرف من هو فكل همها ان ينجدها اي شخص من زوج امها واختبأت باحضانه وكأنها تهرب من كل شئ سئ مرت به ورفعت وجهها ونظرت له ، نعم انه صقر الغروباوي  وقالت بضعف 
ا ل ح ق ني ووقعت مغشيا عليها بين احضانه تفاجأ صقر  وحملها ونظر لجابر بغضب جحيمي
نظر صقر لجابر بغضب جحيمي ودخل وهو يحمل غرام التي فاقدة الوعي وخلفهم ابو صقر (عتمان ) بعد فترة فاقت غرام وهيا مفزوعة  بلهفة وخوف من ان تكون بين يدي زوج امها جابر ، استهدي بالله يا بنيتي متجلجيش احنا هنه جارك ، انتبهت غرام فوجدت رجل كبير في السن ومعه راجل اقل ما يقال عليه انه وسيم جدا وامها وزوج امها وكانت امها تنظر لها بشك ، مالك ايه اللي حصل يا بت ، نظرت غرام لزوج امها بخوف منه ، هه مفيش يا ماما مفيش انا بس كنت خايفة من الفار اللي في الشقة وخرجت جري واغمي عليا ، ابتسم جابر بخبث وقالها طيب مش تقؤليلي يابنتي وانا كنت موتهولك ، 
لاحظ صقر خوفها وشك انها تكذب وان هناك سبب اخر لخوفها بهذه الطريقة ،بقلمي اسراء ابراهيم،  تحدثت امها بملل اهلا يا حج عتمان نورتو بس هو في حاجة يعني اقصد سبب الزيارة ايه ، نظر صقر لها بغضب وتحدث بعصبية الزمي حدودوك يا خرفانة انتي متعرفيش بتتحدتي مع مين ولا ايه ، بخوف لا طبعا عارفة عتمان صاحب المرحوم الله يرحمه ،تجاهل عتمان كلامها ووجه كلامه لغرام ، بصي يا ابنيتي انا وابوكي كنا صحاب الروح بالروح وانتي ولد الغالي وهو وصاني عليكي وانتي وصيتي ولازم احافظ عليكي ، غرام بدموع وكنت فين يا عمي الحج كل السنين دي ، حجك عليا يا بنت الغالي بس يعلم ربنا انا دورت عليكي گتير وروحتلك بعد موت الغالي الله يرحمه بس ملجتكيش وعرفت انكو عزلتو ومسكتش برضه دورت لحد ما عرفت طريجك وجيت طوالي ، كل هذا وصقر ينظر لهذه الحورية اقل ما يقال عليها حورية فان جمالها فاق كل شئ فغرام ذات عيون واسعة زرقاء بلون البحر مع بشرة ناصعة البياض وملامح طفولية بريئة تخطف قلب كل من يراها وانتبه علي كلام غرام لابوه ، طيب خدني معاك يا عمي الحج عشان خاطري لو ليا خاطر وحيات غلاوة بابا عندك خدني من هنا وانا والله هشيل جميلك العمر كله بس خدني من هنا وبكت بحرقة ، بقلمي اسراء ابراهيم ، شعر صقر بقلبه يؤلمه فقط لرؤيتها هذه فأن توسلها يجعل من يراها ينفطر قلبه لاجلها واستغرب انها هيا التي تعرض عليهم الذهاب معهم واكد لنفسه شكوكه ان زوج امها له علاقة بكل هذا وغضب بشدة عند تفكيره بأن زوج امها السبب ، متجلجيش يا بنيتي انا چاي انهاردة عشان كدة انا چاي اطلب يدك لابني صقر  ، ايه الكلام ده لا طبعا مستحيل قالها جابر بغل واندفاع وتدارك ما قاله فصحح ذلة لسانه ااقصد يعني البت صغيرة عالجواز لسة 
، غرام بلهفة وانا موافقة يا عمي الحج بس ابوس ايدك خدني معاك متسبنيش هنا قالت هذا وهيا تنظر لجابر بخوف ، نظر لها صقر باستغراب الان وضحت له الرؤية وتأكد من ظنونه 
 واقسم في نفسه انه لن يرحمه ولكن مهلا تصبح فقط علي اسمه وسيعرفه مقامه جيدا ، الام ايه للدرجادي عايزة تمشي ماشي ياختي روحي بس يارب تعمري ومترجعليش تاني وانتي مطلقة ، نظرت لها غرام بحزن وقالت لها لو هموت هناك اهون عندي من العيشة معاكي ربنا يسامحك يا ماما ، 
جومي حضري نفسك يا بنيتي يلا عشان نمشي جبل الليل ما يحل علينا ،قامت غرام بسرعة وكأنها خائفة ان يتراجعو  بقرارهم ويتركوها لهذا الجابر المفترس .بقلمي اسراء ابراهيم 
همي يا بت منك ليها جبل ما يوصلو يلا ، بدور بت يا بدور،
نعم يا عمة ، الوكل جهز ولا لسة ، خلاص يا عمة هطفي النار اهو ، كويس  وصفية فينها ، خلصت معانا وطلعت تغير هدومها يا عمة ، ماشي روحي انتي واما يجو هشيعلك تحطي الوكل ، اللي تؤمري بيه يا عمة 
اه يا ناااري  بجي انا صفية بنت الحچ عرفة تيجي واحدة وتبچي ست الدار وانا لع اااخ كله منه ماشي يا چمال ، دخل جمال بتندبي ليه يا صفيه عالمسا ، نظرت له بغضب واه هكون بندب ليه يا واد عمي كله منك انت السبب ياما چولتلك حاول تتقرب لابوك بدل ما صقر ياخد كل حاچة بس انت اللي دماغك كيف الحچر ، بقلمي اسراء ابراهيم ، وانتي ايش دخلك بينا احنا خوات وانا وصقر اخوي زي بعض وهو الگبير ويعمل اللي هو عاوزه فاهمة ولا لع ، الحچ عليا خايفة عليك ، ملكيش صالح بينا اخرجي انتي وهيا تعمر وفزي جومي طلعيلي هدوم علي ما اتحمم بلا جرف ، اوف ده ايه الحظ ده مش كنت اتچوزت انا صقر كان زماني متهنية وست الدار انا اللي دايما اكده حظي عفش يلا بلا هم ، بقلمي اسراء ابراهيم
نزلت غرام من العربية بخوف من المستقبل ولكن مهلا فما سيحدث معي ارحم بكثير مما رأيته في بيت امي ، تعالي يا بتي متخفيش هنا دارك واحنا اهلك وناسك ، ابتسمت بخجل ودخلت مع عتمان البيت ، اهلا يا بتي تعالي تعالي متخفيش انا زي امك حضنتها ام صقر وغرام بادلتها الحضن وشعرت بالامان وسط هذه العائلة الكبيرة ، بسم الله ما شاء الله كيف الجمر يا بتي يا بختك يا صقر يا ولدي ،  تجاهل صقر كلام والدته ،  تعالي اجعدي يا بتي ده انتي هتبجي مرت الغالي ، فركت غرام يدها بتوتر ونظرت لصقر بتوجس ،وسمعو صوت من خلفهم  بس انا مش موافق عالچوازة دي يا بوي تفاجأ صقر  ......

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

نظرو جميعا لمصدر الصوت واتجه صقر بهدوء غريب وغرام شعرت بالخوف وفي داخلها يارب مرجعش تاني هناك يارب خليك جنبي انا تعبت ومش هقدر ارجع هناك تاني  ، وقف صقر امام الشخص وفجأة ضحكو جميعا ، مش هتبطل هزارك الماسخ ده يا واد ، عيب عليك يا وِلد ابوي مبجاش ادهم لو مهزرتش بس دخلت عليكو مش اكده وحضنو بعض هو وصقر ، متجلجيش يا بتي ده ادهم اخو صقر الصغير ، هزت رأسها مع ابتسامة بسيطة وتنفست بارتياح ، تعالي يا ادهم سلم علي  خطيبة اخوك ،بقلمي اسراء ابراهيم  اهلا وسهلا نورتي بلدنا ، غرام بابتسامة متشكرة دي منورة بأهلها ، يا بدور خدي غرام وريها جوضتها روحي معاها يا بتي ريحي انتي اكيد تعبتي من الطريج ، هزت رأسها وذهبت ،ابوي انا عايز اتحدت معاك ضروري ، تعالي يا صقر نجعد في المندرة ونتحدتو براحتنا واعمليلنا شاي يا عزيزة ،من عيني يا حج ايه ده وانا محدش هيعبرني ولا ايه ده انا لسة چاي من سفر يا ناس ، ضحكت عزيزة لع وانا اجدر يا نن عين امك تعالي هوكلك وكل احسن من بتاع مصر اللي ملوش طعم ،اه والله يما ده انا بطني نشفت .
⭐⭐⭐⭐⭐⭐ لا اله الا الله 
جابر بعصبية شديدة انتي ازاي توافقي علي حاجة زي دي ، 
هو ايه اللي ازاي هو انا كنت هلاقي جوازة زي دي فين دول ناس اغنيا اوي انا اعرفهم من ايام المرحوم ، لا بس برضه البت صغيرة ، بشك بقؤلك ايه هو ايه الموضوع بالظبط ، بتلعثم موضوع ايه البنت زي بنتي يعني وانا شايف انها صغيره على الجواز ، ولا صغيره ولا حاجه انت اللي مكبر الموضوع وبعدين اهي سابت البيت عشان اعرف اخذ راحتي معاك ولا ايه قالت الاخيرة بدلع ، جابر في محاولة منه لكتم غيظه طبعا يا روحي وفي داخله مش هتعرفي تهربي مني برضه هجيبك يا غرام انتي بتاعتي انا وبس 
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐ استغفر الله
خير يا ولدي ، جولي حكاية غرام عشان ابجي عارف كل حاچة ، بص يا ولدي ابوها كان صاحبي وشريكي في مصر 
ودايما كان يشتكيلي من مرته وانها قاسية علي بنتهم وانها 
طماعة وتحب الجرش زي عنيها وكل همها الفلوس وبس وفي مرة لجيته بيكلمني وكان تعبان وكان حاسس انه اجله جرب 
ووصاني علي بنته وجالي اني لازم اخدها عندي واحافظ عليها لحد ما اسلمها لعريسها بيدي لانه مش مأمن عليها مرته 
وخايف منها وفعلا بعديها بكام يوم عرفت انه جابل وجه كريم وعلي ما روحت مصر عالعنوان عرفت ان امها باعت الشجة وعزلت ودورت كتير عليها بس فص ملح وداب 
لحد من جريب عرفت مكانهم وأن امها اتچوزت والدم ضرب في نفوخي ازاي الولية جدرت تدخل راچل غريب علي بنتها  ومكنش في حل جدامي غير اني اچوزهالك عشان تعيش وسطينا اهنه ومحدش من اهل البلد ياكل وشنا عرفت بجي يا ولدي ، كان يستمع لكل كلمة باهتمام ونظر بعيون غاضبة لوالده ، واضح ان اللي اسمه چابر ده مش مظبوط 
انا حاسس اكده يا بوي انت شوفت البت ما صدجت لقتنا ازاي وكانت خايفة لنسيبها ونمشي ، عارف يا ولدي وعشان كدة لازم نسرع بچوازكو عشان تكون في حمايتك وتبچي انت راچلها وسندها ، هز راسه بموافقة تمام هجوم انا اشوف اشغالي ، يوم الخميس كتب كتابك علي غرام والدخلة وانا هبلغ امك عشان الوكل والتچهيزات وهنعمله فرح يليج بصقر الغرباوي ، اللي انت شايفه ياحچ بعد اذنك 
⭐⭐⭐⭐⭐⭐ اللهم صلِ علي سيدنا محمد 
بعد كام يوم في بيت الغرباوي كانت جالسة عزيزة ومعها صفية وغرام ، وانتي فينها امك يا غرام بجي مجتش يعني عشان الفرح والتچهيزات ، شعرت غرام بالاحراج وخفضت رأسها بحزن ، وانتي مالك يا صفية ما تخليكي في حالك يا اما جومي شوفيلك حاچة اعمليها ، وه انا مجصدش حاچة يا مرت عمي انا بسأل عادي ، غرام ببراءة ولا يهمك يا صفية عادي ، بصي يا بتي عشان تبچي عارفة كل حاچة دي صفية سلفتك ومرت چمال اخو صقر الوسطاني وتبجي بنت عمه وادهم اخوهم الصغير هو خاطب اخت صفية الصغيرة يعني بنت عمه برضه ، تمام يا طنط ، لع طنط ايه انا زي امك جوليلي يا ماما ، ابتسمت غرام وبدموع بجد ممكن اقؤلك يا ماما ،طبعا يا بتي ،حضنتها غرام بتلقائية وكانه‍ا تعوض حنان امها التي افتقدته منها ، صفية بصوت غير مسموع اهو من اولها كهن بنات انا چولت دي راسمة علي تجيل  ، بقلمي اسراء ابراهيم ، دخل صقر البيت ولمح غرام وكانت نظراته باردة بعض الشئ ولما يعيرها اهتمام ، تعالي يا ولدي ،كيفك يا ست الكل بخير يا ولدي طول ما انت بخير ، كانت غرام متوترة لا تعلم لما هيا تتوتر في وجوده ، مش هتسلم علي عروستك ، احم كيفك يا غرام ، نظرت في الارض بخجل الحمد لله ازي حضرتك ، وه حضرتك ايه يا بتي ده هيبچي چوزك ، صفية بمكر ايوة يا مرت عمي ماهي عيلة بالنسبة لصقر برضك ولا ايه ، صقر ب

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

صقر بغضب وانتي ايش دخلك يا مرت اخوي صغيرة ولا كبيرة دي هتبجي مرتي وعلي اسمي وهيا عچباني اكده عشان تبچي مرتي وبتي كمان وياريت تخليكي في حالك 
وبلاها حديتك الماسخ ده ، غضبت صفية من كلامه فما ارادات ان تفعله انقلب عليها اما غرام ففرحت كثيرا بداخلها 
فلأول مرة يدافع عنها احد لأول مرة تشعر بالامان فنظرت له لتشكره ولكن هو تجاهل نظراتها ووجه الحديث لامه ، عايزة اي حاچة من مصر ، امه باستغراب فأول مرة يسألها اذا كانت تريد شئ من مصر ، لع يا ولدي متحرمش منك ابدا انا هجوم اتوضي تعالي معايا يا صفية جومي يا بت ، صفية بضيق حاضر يا مرت عمي وتركت لهم المساحة ليتحدثا ،
بقلمي اسراء ابراهيم ، احم عايزة حاچة من مصر يا غرام ، كانت متوترة فلأول مرة ايضا منذ ان جاءت الصعيد ان ينفردا في مكان واحد ، متشكرة اوي لسؤالك يا صقر ومتشكرة انك دافعت عني ، بتشكريني علي ايه انتي هتبجي مرتي ومن حجك اني ادافع عنك واچيبلك حجك انا مش عايزك تخافي من حاچة طول ما انتي معايا ، نظرت له 
بامتنان ربنا يبارك فيك يا صقر ، بداخله استغرب لماذا قلبه يدق هكذا حين نطقت اسمه ولكن تجاهل ما يشعر به ونظر لها ، انا جايل لامي تشوف محتاچة ايه وتچبهولك جبل الفرح وانا مش عايزك تتكسفي جولي عاللي ناقصك وهيا هتچبهولك يلا همشي انا بجي سلام ، صقر ، استجمع شتات نفسه احم في حاچة ؟ ، اه لو سمحت ممكن متروحش لامي او تبعتلها خالص او تعرفهم مكاني  ، صقر باستغراب ليه بجي افهم ؟ ، هه لا مفيش ، لا تعلم بماذا تخبره هي نفسها لا تعلم هل لخوفها من جابر ام لانها خائفة علي صقر منه فلا احد يعلم حقيقة جابر غيرها ، مفيش بس انا زعلانة من امي ومش عايزاها تعرف مكاني ، نظر لها صقر بشك فهو يعلم ان الموضوع له علاقة بجابر زوج امها ، احنا لينا كلام مع بعض يا غرام بس مش دلوجتي لما تبجي مرتي سلام ، شعرت غرام بالخوف والوحدة فهل معقولة في هذا الوقت القصير فقط تعلقت بصقر ام هي كالغريق الذي تعلق بقشة ولما لا فهو الوحيد الذي انتشلها مما كانت فيه وظلت تفكر في حياتها وما هو قادم من مجهول ينتظرها . بقلمي اسراء ابراهيم
⭐⭐⭐⭐⭐⭐ استغفر الله العظيم واتوب اليه 
وحشتيني جوووي ، واضح ان مصر اثرت عليك يا واد عمي ،
ليه بجي عشان بجولك وحشتيني يا فاطمة ، لع عشان بجيت تغيب گتير عليا في مصر وتيجي تضحك عليا بكلمتين ، 
غصب عني والله انتي عارفة اني ماسك شغل ابويا في مصر 
وصقر مشيلني مسئولية المصنع هناك كانت شورة هباب اني ابقي محاسب ، حتي التلفون يا ادهم مش بتكلمني عليه گتير 
، والله شغل وببجي مضغوط حجك عليا يا ست البنات ، اوعي تكون عشجت من مصر يا ادهم ، وه اتهفيتي في عجلك يا فاطمة خلاص عشج ايه اللي بتتكلمي عليه انتي خابرة زين اني مش كدة انا عشجك انتي من زمان من وانتي عيلة بضفاير ولا يمكن هعشج غيرك في يوم من الايام ، 
ربنا يباركلي فيك يا ادهم ، ويباركلي فيكي يا روح ادهم يلا هسيبك انا والحق اروح احسن هموت وانام  ، بعد الشر عنك 
، يسلملي خوفك عليا يا بنت جلبي سلام يا جمر . 
بقلمي اسراء ابراهيم
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐لا اله الا الله 
يوم الفرح جميع اهل البلد عند بيت الغرباوي وصوت الرصاص في كل مكان والناس يحتفلون بصقر الغرباوي لانه محبوب من الجميع ، في قلب البيت يجتمع الحريم في مكان خاص للسيدات واحدي السيدات تغني اغاني البلد المشهورة 
وتجلس غرام وسطهم وهي مثل القمر فالفستان الابيض الذي ترتديه مع شعرها الذي يبلغ اخر ظهرها وهو كالحرير وبشرتها البيضاء مع الكحل العربي الذي اعطي لها رونق خاص تخطف قلب كل من ينظر اليها وبالفعل فكل من يهنئ كان ينبهر بعروس صقر فمنهم من يسمي الله علي جمالها ويدعو لهم بالسعادة ومنهم من يحقد مثل صفية فهي كانت تنظر لها بحقد من جمالها وانها سوف تأخذ كل شئ من وجهة نظرها فقط اما عزيزة والدة صقر فكانت فخورة بعروسة ابنها وكانت تدعي لهم بهديان السر وصلاح الحال وكانت غرام تشعر بنظرات كل من حولها وكانت خجولة للغاية وايضا خائفة من فكرة انها ستصبح زوجة صقر وعلي اسمه وفاقت من شرودها علي صوت عزيزة تعالي يا بتي هيكتبو الكتاب تعالي هخليكي تتفرچي واخذتها لمكان بحيث ان غرام كانت تري صقر  وفرحت جدا لان عتمان سيكون وكيلها وكانت تنظر لصقر ولا تعلم لما هيا سعيدة هكذا  لانها ستصبح زوجته وظلت تحدق به الا ان سمعت المأذون يقول بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير وهنا تعالت الزغاريط فالآن اصبحت زوجته رسميا اما صقر فكان قلبه يدق ولا يعلم سبب سعادته  ولكن كما قالو  تجري الرياح بما لا تشتهي السفن فقطع فرحتهم دخول بنت جميلة للغاية وعند دخولها لاحظت غرام ان صقر تغير وجهه وسمعت شهقة من عزيزة والكل مستغرب وهي لا تعلم ماذا يحدث وهناك ايضا من يصطاد في الماء العكر فشعرت صفية ان هذا وقتها واقتربت من غرام وقالت بتشفي ، انا جولت اعرفك بدل ما انتي زي الاطرش في الزفة اكده ومتعرفيش حاچة صعبتي عليا وهجولك دي تبجي غادة مرت صقر .

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

صقر بغضب وانتي ايش دخلك يا مرت اخوي صغيرة ولا كبيرة دي هتبجي مرتي وعلي اسمي وهيا عچباني اكده عشان تبچي مرتي وبتي كمان وياريت تخليكي في حالك 
وبلاها حديتك الماسخ ده ، غضبت صفية من كلامه فما ارادات ان تفعله انقلب عليها اما غرام ففرحت كثيرا بداخلها 
فلأول مرة يدافع عنها احد لأول مرة تشعر بالامان فنظرت له لتشكره ولكن هو تجاهل نظراتها ووجه الحديث لامه ، عايزة اي حاچة من مصر ، امه باستغراب فأول مرة يسألها اذا كانت تريد شئ من مصر ، لع يا ولدي متحرمش منك ابدا انا هجوم اتوضي تعالي معايا يا صفية جومي يا بت ، صفية بضيق حاضر يا مرت عمي وتركت لهم المساحة ليتحدثا ،
بقلمي اسراء ابراهيم ، احم عايزة حاچة من مصر يا غرام ، كانت متوترة فلأول مرة ايضا منذ ان جاءت الصعيد ان ينفردا في مكان واحد ، متشكرة اوي لسؤالك يا صقر ومتشكرة انك دافعت عني ، بتشكريني علي ايه انتي هتبجي مرتي ومن حجك اني ادافع عنك واچيبلك حجك انا مش عايزك تخافي من حاچة طول ما انتي معايا ، نظرت له 
بامتنان ربنا يبارك فيك يا صقر ، بداخله استغرب لماذا قلبه يدق هكذا حين نطقت اسمه ولكن تجاهل ما يشعر به ونظر لها ، انا جايل لامي تشوف محتاچة ايه وتچبهولك جبل الفرح وانا مش عايزك تتكسفي جولي عاللي ناقصك وهيا هتچبهولك يلا همشي انا بجي سلام ، صقر ، استجمع شتات نفسه احم في حاچة ؟ ، اه لو سمحت ممكن متروحش لامي او تبعتلها خالص او تعرفهم مكاني  ، صقر باستغراب ليه بجي افهم ؟ ، هه لا مفيش ، لا تعلم بماذا تخبره هي نفسها لا تعلم هل لخوفها من جابر ام لانها خائفة علي صقر منه فلا احد يعلم حقيقة جابر غيرها ، مفيش بس انا زعلانة من امي ومش عايزاها تعرف مكاني ، نظر لها صقر بشك فهو يعلم ان الموضوع له علاقة بجابر زوج امها ، احنا لينا كلام مع بعض يا غرام بس مش دلوجتي لما تبجي مرتي سلام ، شعرت غرام بالخوف والوحدة فهل معقولة في هذا الوقت القصير فقط تعلقت بصقر ام هي كالغريق الذي تعلق بقشة ولما لا فهو الوحيد الذي انتشلها مما كانت فيه وظلت تفكر في حياتها وما هو قادم من مجهول ينتظرها . بقلمي اسراء ابراهيم
⭐⭐⭐⭐⭐⭐ استغفر الله العظيم واتوب اليه 
وحشتيني جوووي ، واضح ان مصر اثرت عليك يا واد عمي ،
ليه بجي عشان بجولك وحشتيني يا فاطمة ، لع عشان بجيت تغيب گتير عليا في مصر وتيجي تضحك عليا بكلمتين ، 
غصب عني والله انتي عارفة اني ماسك شغل ابويا في مصر 
وصقر مشيلني مسئولية المصنع هناك كانت شورة هباب اني ابقي محاسب ، حتي التلفون يا ادهم مش بتكلمني عليه گتير 
، والله شغل وببجي مضغوط حجك عليا يا ست البنات ، اوعي تكون عشجت من مصر يا ادهم ، وه اتهفيتي في عجلك يا فاطمة خلاص عشج ايه اللي بتتكلمي عليه انتي خابرة زين اني مش كدة انا عشجك انتي من زمان من وانتي عيلة بضفاير ولا يمكن هعشج غيرك في يوم من الايام ، 
ربنا يباركلي فيك يا ادهم ، ويباركلي فيكي يا روح ادهم يلا هسيبك انا والحق اروح احسن هموت وانام  ، بعد الشر عنك 
، يسلملي خوفك عليا يا بنت جلبي سلام يا جمر . 
بقلمي اسراء ابراهيم
⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐⭐لا اله الا الله 
يوم الفرح جميع اهل البلد عند بيت الغرباوي وصوت الرصاص في كل مكان والناس يحتفلون بصقر الغرباوي لانه محبوب من الجميع ، في قلب البيت يجتمع الحريم في مكان خاص للسيدات واحدي السيدات تغني اغاني البلد المشهورة 
وتجلس غرام وسطهم وهي مثل القمر فالفستان الابيض الذي ترتديه مع شعرها الذي يبلغ اخر ظهرها وهو كالحرير وبشرتها البيضاء مع الكحل العربي الذي اعطي لها رونق خاص تخطف قلب كل من ينظر اليها وبالفعل فكل من يهنئ كان ينبهر بعروس صقر فمنهم من يسمي الله علي جمالها ويدعو لهم بالسعادة ومنهم من يحقد مثل صفية فهي كانت تنظر لها بحقد من جمالها وانها سوف تأخذ كل شئ من وجهة نظرها فقط اما عزيزة والدة صقر فكانت فخورة بعروسة ابنها وكانت تدعي لهم بهديان السر وصلاح الحال وكانت غرام تشعر بنظرات كل من حولها وكانت خجولة للغاية وايضا خائفة من فكرة انها ستصبح زوجة صقر وعلي اسمه وفاقت من شرودها علي صوت عزيزة تعالي يا بتي هيكتبو الكتاب تعالي هخليكي تتفرچي واخذتها لمكان بحيث ان غرام كانت تري صقر  وفرحت جدا لان عتمان سيكون وكيلها وكانت تنظر لصقر ولا تعلم لما هيا سعيدة هكذا  لانها ستصبح زوجته وظلت تحدق به الا ان سمعت المأذون يقول بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير وهنا تعالت الزغاريط فالآن اصبحت زوجته رسميا اما صقر فكان قلبه يدق ولا يعلم سبب سعادته  ولكن كما قالو  تجري الرياح بما لا تشتهي السفن فقطع فرحتهم دخول بنت جميلة للغاية وعند دخولها لاحظت غرام ان صقر تغير وجهه وسمعت شهقة من عزيزة والكل مستغرب وهي لا تعلم ماذا يحدث وهناك ايضا من يصطاد في الماء العكر فشعرت صفية ان هذا وقتها واقتربت من غرام وقالت بتشفي ، انا جولت اعرفك بدل ما انتي زي الاطرش في الزفة اكده ومتعرفيش حاچة صعبتي عليا وهجولك دي تبجي غادة مرت صقر .

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

هل ما سمعته صحيح  هل فعلا قالت ان هذه البنت زوجة صقر لا تعلم لما شعرت ان قلبها يؤلمها في هذه اللحظه هل لأنها احبت صقر وعقلها يردد لا مستحيل ولكن السؤال الاهم هو لما لا فانه صقر رجل تتمناه اي فتاه وانا لا شئ نعم انا لا شيء انا مجرد بنت تحتاج للمساعدة وهو كرجل شهم وقف بجانبي فليس لدي الحق بأن امانع او ان اقف في طريق سعادته فيكفي ان اخذت اسمه لكي اتحامي به نعم يكفي هذا ولكن جزء داخل غرام تمني ان يكون كلام صفية كذب ولكن لا مفر من الواقع كل هذا دار في خاطرها وشردت في كل ما حدث لها وما مرت به منذ وفاه والدها الى هذه اللحظه ،بقلمي اسراء ابراهيم ،  وانتبهت  علي صوت عزيزه وهي تنهر صفيه عندما سمعت ما اخبرت به غرام ، فزي جومي يا مجصوفة الرجبة غوري من وشي والا يمين بالله ما اخليكي تبيتي فيها و اشيعك على بيت ابوكي دلوجتي غوري من وشي ، قامت صفية بغضب من توبيخ عزيزة لها ولكن كانت بداخلها  سعيدة فقد نالت مرادها وبخت سمها في اذن غرام ، اقتربت عزيزة من غرام وقبل ان تتحدث قامت غرام وتحدثت برجاء لو سمحتي يا ماما انا عايزة اطلع قوضتي لو معندكيش مانع ، لا يا بتي اطلعي بس اسمعي منه يا غرام وبعدين احكمي يا بتي متخليش العجربة دي تأثر عليكي الحكاية واعرة وكبيرة افهمي الاول يا بتي منه ، هزت رأسها بإيجاب و صعدت غرام وهيا حابسة لدموعها وقلبها يصرخ بدون صوت فلا احد يعلم ما به غيرها .....
🌻🌻🌻🌻🌻🌻🌻 لا حول ولا قوة الا بالله
نظر صقر لغادة بغضب وانفعال وسحبها من يدها ودخل غرفة المكتب الخاصة بوالده وما ان اقفل الباب حتي صفع*ها 
بال*قلم علي وجهها ، اتخبلتي اياك عشان تخشي مجعد الرجالة اكده ، بتضربني يا صقر خلاص هنت عليك ، واكسر دماغك كمان انتي خلاص عجلك فوت ، عجلي فوت عشان جاية اشوف جوزي وهو بيتچوز عليا، ضحك صقر باستهزاء  دلوجتي بتجولي چوزي مش چوزك ده اللي سبتيه وجولتي  انك مش رايداه جايه دلوجتي تجولي چوزي ، صقر انت عارف اني بحبك وده كان شيطان ودخل بينا طلجها طلجها يا صقر و خلينا  نعيش مع بعض زي الاول ، لع مش هطلجها يا غاده عارفه ليه عشان عاشجها ايوة عاشجها يا غاده  ، بكت وهي لا تصدق ما يقؤله وهو تعمد ان يأكد علي كل حرف نطق به وكأنه يداوي جروحه منها و يأخذ بالثأر لقلبه من رؤيتها وهيا هكذا واكمل كلامه واجولك علي حاچة كمان  عرفتها اول ما قابلت غرام عرفت يعني ايه عشج و عرفت اني مكنتش عاشجك لع كنت موهوم وعشجي لغرام فوجني انتي خلاص كنتي فترة في حياتي وانتهت ، دموع غادة سقطت علي وجنتيها بندم ، كداب مكنتش سبتني علي ذمتك يا صقر انت لسة عاشجني بس بتكابر واقتربت منه لتري تأثير سحرها وقربها عليه ولكن فاجئها صقر بأنه مثل الصخر لم يتحرك له جفن وتحدث ببرود ، لو كنتي فاكرة اني مطلجتكيش عشان لسة عايزك تبجي غلطانة لان مش صقر الغرباوي اللي يتساب يلا روحي علي بيت ابوكي مش عايز اشوف خلجتك وعشان الليلة دخلتي علي عروستي  ، نظرت له غادة بغضب وخرجت وهيا تتوعد له ولغرام ، وما ان خرجت غادة حتي سقط قناع القوة من علي وجهه نعم فكل ما قاله لها كذب فهو كان يعشقها ولكنها جرحت كرامته وجرحت رجولته ومسح دمعة نزلت من عينه 
🌻🌻🌻🌻🌻🌻لا اله الا الله سيدنا محمد رسول الله 
دخلت غرام غرفتها وانهارت نعم فهي في الاول والاخر انسانة لا تقدر علي كل هذا نظرت لنفسها بالمرآه وهيا ترتدي فستان الزفاف وبكت فليس هذا اليوم اللي حلمت به مع فارس احلامها فمنذ وفاه والدها والدنيا اخذت منها الكثير طفولتها وبراءتها وايضا سعادتها جلست علي الارض بجانب السرير ووضعت رأسها بين يديها وبكت بحرقة لا تعلم هل بسبب حياتها اللي غصبت عليها ام لأنها زوجة ثانية ام لأنها
اعجبت بصقر وخوفه ودفاعه عنها او من الممكن انا تكون احبته ولكن عند هذه النقطة وقفت غرام وتحدثت مع نفسها بصوت عالي وكأنها تحارب افكارها لا يا غرام متوهميش نفسك انك ممكن تحبي صقر او هو في يوم من الايام يحبك 
انتي احمدي ربنا انك بس بعيدة عن جابر وانك في حماية صقر اوعي تعشمي نفسك باكتر من كدة، بقلم اسراء ابراهيم
🌻🌻🌻🌻🌻 سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
ظل صقر شاردآ في مكتبه حتي انتبه علي خبط الباب ، ادخل ، مش كيفاياك يا صقر يا ولدي اكده ، تعبت يا بوي حاسس ان هم الدنيا كله فوق كتافي  ، لع انت راچل من ضهر راچل وجدها وجدود يا ولدي سيبك من اللي فات وخليك في اللي چاي وغرام بنت حلال وتستاهل يا ولدي واوعاك تيجي عليها يا صقر بكفاياها اللي شافته في حياتها انا متوكد انها شافت گتير حاول تجرب منها يا ولدي يمكن تكون هيا العوض ، سرح صقر في كلام والده ، يلا يا ولدي جوم عشان الناس ميتحدتوش علينا جوم احضر فرحك واجعد مع الرجالة وبعدين اطلع لعروستك طيب خاطرها اكيد عرفت  ، حاضر يابوي .
🌻🌻🌻🌻🌻استغفر الله العظيم
والله انا مش مقتنعة يا جابر باللي انت عايزنا نعمله ده تحدثت منال وهيا تنزل من السيارة اللي تقف امام منزل الغرباوي ، جابر بمكر منا قولتلك يا روحي لازم تبقي جمب بنتك يوم فرحها عشان الناس هنا متقؤلش حاجة عليها ، 
انا بالنسبالي مش فارقة وبعدين مش هيا اللي صممت تمشي
معاهم ، اقترب منها وقال وهو يمسك يدها ليؤثر عليها خلاص بقي احنا جينا هنا اعتبريها فسحة يلا بينا ودخلو 
الي المنزل

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

كان صقر يجلس مع الرجال امام المنزل وكان يلقي التحية ويرد المباركة من كل اهل البلد حتي رأي والدة غرام وزوجها جابر وهنا شعر ان بركان اشتعل بداخله وشعر ان مجيئهم ليس لخير ابدا ونظر هو ووالده لبعضهم البعض ، مش عايزين مشاكل يا صقر هما شوية وهيمشو يا ولدي تلاجيها جاية عشان بتها ، صقر بغضب مكتوم اللي تشوفه يا بوي ، دخل عليهم جابر وزوجته وتحدث جابر بفرحة زائفة الف مبروك يا حج عتمان ومبروك يا صقر ، صقر ببرود الله يبارك فيك ، خشي يا ست منال للحريم جوة هتلاقيهم جوة الدار ، شكرا يا حج وتركتهم ودخلت البيت ثم الي مجلس الحريم ، اهلا. 
بيكي يا بتي نورتي اتفضلي ، دخلت منال بملل اهلا انا ام غرام ، اه اهلا بيكي يا بتي نورتي الصعيد ، شكرا يا حاجة ، 
هشيع حد ينده علي غرام هيا بس بتظبط حالها ، ببرود لا مفيش داعي انا شوية وماشية ، تعجبت عزيزة من رد فعل منال وتحدثت في داخلها ، معجول في ام كدة جلبها حجر علي بتها اعوذ بالله ليها حج البت تهرب منيها دي متتعاشرش 
يا ساتر يارب .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 لا حول ولا قوة الا بالله  
استغل جابر انشغال صقر بمباركة الناس وتسلل لداخل البيت 
وذهب تجاه مكان تجمع النساء ولكن لم يجدها بينهم وصعد 
للاعلي بسرعة قبل أن يلاحظه احد ، اما في غرفة غرام كان تجلس علي السرير واضعة رأسها علي قدميها التي تحتضهنا بذراعها  وتبكي بصمت حتي سمعت صوت كانت تتمني لو لم تسمعه في حياتها مرة اخري ، وحشتيني يا غرام ، انتفضت غرام برعب .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹لا اله الا الله 
كانت صفية تجلس في غرفتها وتتحدث لنفسها بغيظ ، يا مراري ياما يعني كل اللي عملته جه علي مفيش ااخ يا نفوخي يانا بعد ده كله تيجي وتمشي اكده عادي وانا اللي جولت الجوازة هتتفشكل ماشي انا وانتي والزمن طويل يا غرام ان ما كرشتك من البيت ده وبجيت انا ست الكل فيه مبجاش انا صفية بنت الحج عرفة لع وكمان مرت عمي تجول عليا عجربة والله لاوريهم كلهم  ، نعم فقد كانت تسترق السمع بعدما وبختها عزيزة وطلبت منها الصعود لغرفتها واكملت صفية بحقد ، بس لع مش هنولهالكو واخليكو تفرحو الليلة دي وقامت وفتحت باب الغرفة لتخرج ولكن رأت شخص غريب يدخل غرفة غرام وصقر فشهقت واغلقت الباب بهدوء ثانية ، وه وده مين ده اللي اتجرأ ويطلع لفوج وكمان داخل لغرام ، وابتسمت صفية بشر حين اتتها فكرة شيطانية وعزمت علي تنفيذها .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 الحمد لله دائما وابدا
كانت فاطمة تجلس مع الحريم و تغني وترقص معهم حتي شعرت بالعطش وذهبت الي المطبخ لتشرب وهيا في طريقها للعودة الي مجلس النساء نظرت للخارج فوجدت ادهم يقف مع بنت جميلة للغاية ولكن تبدو انها من مصر فكانت بشعرها 
غضبت بشدة وذهبت تجاهم والغيرة تأكل قلبها ، تفاجأ ادهم 
بفاطمة ، هو بغيرة ايه اللي طلعك من چوة يا فاطمة ، تجاهلته وتحدثت للفتاه ، اهلا منورة بلدنا ، تسلمي منورة بيكو ، مش المفروض تخشي عند الحريم چوة ميصحش تجفي اكده وسط الرجالة ، نظر لها ادهم بشك فهو يعلم انها عازمة علي فعل شئ ما ، انا بس اتحرجت لاني معرفش حد جوة ، لع ودي تيجي برضك وانا روحت فين ، هو انتي متعرفنيش ، مش تعرفها عليا يا ادهم ، احم اه دي فاطمة يا نها تبجي بنت عمي ودي نها بتشتغل معانا في المصنع ، اتصدمت فاطمة من كلامه هل نكر ارتباطهم الآن ام هي فقط سمعت غلط ، عيونها دمعت ونظرت له بحزن ، صوح ابجي بنت عمه بس ، اما ادهم كان متوتر لا يعلم لما فعل ذلك ، تحدثت فاطمة بهدوء وحزن داخلي تعالي يا نها چوة متجلجيش انا معاكي عشان ميصحش وجفتك اكده تعالي انتي ضيفتنا ، ميرسي اووي يا فاطمة ودخلو الي المنزل وادهم ظل واقفا يلعن نفسه علي تسرعه .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹 استغفر الله العظيم 
بحث صقر بعينيه عن جابر فلم يجده واستغرب فلم يراه وهو يغادر وسأل والده ، انت مشفتش جابر ده يا بوي ، لع يا ولدي 
انا افتكرته جالك ومشي ، تسلل الشك الي قلبه ولكن اقنع نفسه بانه من المؤكد انه قد غادر ، يا صقر يا صقر ، خيير 
يا صفية في حاچة ، اه اصل يعني بصراحة اكده بس اوعي تتهور ، في ايه يا مخبولة انتي ما تتحددتي علطول ، صفية بخوف وتوتر اصل يعني شفت مرتك غرام وواحد في جوضتكو ، صقر وعينه تحولت للون الاحمر من الغضب ايييييه انتي بتجولي ايه انتي اتجننتي ، صفية بخوف ورعب ووالله زي ما بجولك انا شفت واحد داخل جوضتها حتي روح شوف بنفسك ، تركها وذهب 
سريعا الي فوق وهو لا يري امامه من الغضب وتأكد من شكوكه فجابر صعد لغرام

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

انتفضت غرام عند سماع صوت جابر ، كنتي مفكرة نفسك هتهربي مني يا غرام ، غرام بهلع انت انت عرفت مكاني ازاي ، انتي بتاعتي انا وبس ولو روحتي فين هعرف اوصلك ، رجعت غرام في زاوية اخر الغرفة وهيا مرعوبة ومنهارة ودموعها تهبط علي وجنتيها بغزارة وتأكدت انه لن يرحمها ولن تهرب منه اينما ذهبت ، ظل يقرب منها وهيا تترجاه ليبتعد عنها ، انا اسفة والله بس ابعد عني ارحمني ، جابر بنظرة شيطانية عارفة الحاجة الوحيدة  اللي تخليني ابعد عنك ايه الموت يا غرام وانا عشان عيونك الزرقا دي وجمالك اللي يهبل مستعد اموت الف مرة بس تبقي بتاعتي انا كل يوم كنت بشوفك بتكبري فيه وبتحلوي اكتر كنت بصبر نفسي ان هيجي يوم وتبقي بتاعتي لوحدي  وفي الاخر تروحي لراجل تاني ودلوقتي عقابك جه عشان وافقتي تبقي لراجل غيري ، غرام بشجاعة مزيفة لو قربت مني صقر هيق*تلك انت فاهم ، هههههههه صقر ده انا اخلص عليه برص*اصة واحدة واللي خلاني عملتها قبل كدة يخليني اعملها تاني وانتي اكتر واحدة عارفة الكلام ده يا غرام فبلاش تهدديني ، هزت رأسها بعنف ووضعت يدها علي وجهها وظلت تبكي وهو اقترب منها و قبل ان يلمسها وجد من يمسكه من الخلف ويرميه بعيدا عنها  فنظرت غرام ووجدت صقر ينقض علي جابر ويض*ربه بكل ما فيه من قوة ، بجي انت تطلع لمرتي وعايز تلمسها والله لجت*لك يا كلب وجابر ينظر له  بابتسامه صفراء وهو ين*زف مراتك مش هتكون لحد غيري غرام ملكي انا وبس غضب صقر بشدة لدرجه عروق وجهه برزت يبجي متعرفش مين صقر الغرباوي يا كل*ب وظل صقر يض*رب فيه الي ان غاب عن الوعي ، ونادي بغضب علي الغفر ، شيلو الكل*ب ده وحطوه في الاسطبل واربطوه لحد ما اجيله  بس اخرچو من الباب الوراني مش عايز حد يشوفه ، امرك يا صقر بيه اما غرام ظلت ترتعش وخائقة وقف صقر امامها وهو ينهج وهيا نظرت له بوجع وفجأة ارتمت بأحضانه وهو شدد عليها بكل قوة وحاوطها بقلبه قبل يديه ، بقلمي اسراء ابراهيم 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥 استغفر الله العظيم 
استجوبت  فاطمة نها لتعرف منها مدي علاقتها بأدهم  ، وانتي بجي يا نها  بتشتغلي معاهم في مصر ، اه بشتغل مع ادهم ، فاطمة بغيرة يعني بتشوفه بعض علطول ، نها بقصد 
طبعا انا وادهم كل يوم بنشوف بعض ومش بس كدة ده احنا بنفضل طول اليوم سوا عشان الشغل طبعا ، اااه جولتيلي 
وهو بجي مجالكيش انه خاطب ، هكلمك بصراحة عشان انا حبيتك انا وادهم بنحب بعض ، فاطمة صدمة الجمتها جعلت لسانها لا يقدر علي النطق ، وكمان هو كان قايلي كل حاجة وانه خاطب وكدة بس هو مبقاش يحبها هو شايف حياته واستقراره في مصر وان هي هتقف في طريق نجاحه ، 
حاولت فاطمة كتم دموعها فنبض القلب كما تطلق عليه دائما  اصبح لا يحبها ، لا تدري ما تفعل غير انها قامت وغادرت المكان قبل ان تنهار ويظهر ضعفها امامه ، خرجت من البيت 
ولاحظها ادهم فاقترب منها ولكن قبل ان يتحدث نظرت له 
بدموع فالعيون احيانا تتحدث وتحكي خاصا حين لا يقدر اللسان عن النطق ويكون القلب موجوع نظرت له بعيون باكية كأنها تشتكي حال صاحبتها فهم نظرتها وشعر انها علمت شئ وتركته وذهبت وتركت قلبها له لعله يجبره بعد كسره .
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥 لا اله الا الله 
صفية كانت جالسة ومنتظرة صقر بفارغ الصبر فهي رسمت في مخيلتها احداث كثيرة منها ان يضر*بها ويطردها او من الممكن انا يقت*لها فهي خانته ولا تعلم انه بسببها انقذت غرام نعم فكل انسان يجازي حسب نيته ، جاعدة كدة ليه يا صفية ، هه لا مفيش يا مرت عمي ، ماشي حسابك معايا عاللي جولتيه لغرام تقيل بس اما افضالك يلا قومي روقي الدار مكان الناس ما كانت هنا ، صفية بزهق حاضر حاضر قايمة اهو .
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥 لا حول ولا قوة الا بالله 
 كان صقر جالس وهي متشبثة به لا تريد الخروج من حضنه وهو يملس علي ظهرها بحنان وهي تشعر بالامان هكذا وكلما عقلها يتحدث ينهره قلبها ويجعله صامتا فهي لا تريد اي شئ الان سوي ان تظل في احضانه وفاقت من شرودها علي صوته ، احم غرام ،  بصوت هادئ كصوت الاطفال نعم ،  رفع رأسها بيديه اوعدك مش هخليه يلمح طيفك تاني حجك عليا انا اللي غلطان كان لازم اراقبه ومسبهوش واصل ، قلبها دق عندما نظرت في عينيه وحاولت النظر بعيد عنه لا انت ملكش ذنب واكملت ببكاء انت متعرفش انا بعاني من امتي
كل مرة ربنا كان بيقف جمبي وكنت بعرف احافظ علي نفسي انا تعبت اووي يا صقر انا معشتش طفولتي زي اي حد حتي امي كانت قاسيه عليا واول ما بابا مات قسوتها ذادت كانت تضربني جامد من اقل حاجة وراحت اتجوزت الشيطان ده ومن ساعت ما دخل علينا وانا عرفت ان قسوة امي كانت رحمة ، واغمضت عينيها بوجع حين تذكرت ما كان يحدث معها ،  من اول ما شافني وهو كان بيبصلي نظرات قذرة كنت صغيرة شوية عن كدة ومع ذلك مكنتش برتاح لنظراته عارف يعني ايه ابقي نايمة واقوم مفزوعة علي لمسته ليا كنت بفضل صاحية طول الليل عشان احافظ علي نفسي منه وبالنهار شغل ومرمطة من امي ولما احب انام بالنهار كنت احط كرسي ورا الباب مع اني امي صاحية بس من كتر خوفي واني مش حاسة بالامان وظلت تبكي ، عارف انه هو كمان كان بيض*ربني لما كنت بتشجع واقؤله اني هقؤل لامي كان بيض*ربني ويهددني بيها وعلي قد ما انا مشفتش منها حنية بس خفت عليها اوي كان صقر يسمعها وقلبه يتألم لأجلها ويتنفس بسرعة من شدة غضبه لا يستوعب ما مرت به فاشفق علي حالها ووجد نفسه يضمها اليه اكثر وكانه يبثها بالامان الذي افتقدته ، حقك عليا انا خلاص من انهاردة كل الايام دي راحت وتنسيها طول ما انا جمبك متخفيش من حاچة واصل  ، دي مش غلطتك يا صقر انا اللي المفروض اتأسفلك اني قلبتلك حياتك بجد اسفة وكمان لو مكنتش جيت مش عارفة كان ممكن يحصلي ايه  ، عندما ذكرت هذا شعر ان بداخله بركان ثائر  اغمض عينه بعنف وغضب ،اما هيا عند تذكرها انفجرت بالبكاء ، قال لها بحنان خلاص اهدي متبكيش واقسم في داخله انه سيعوضها عن كل شئ رأته واقسم انه سينتقم من جابر نعم فويل له لما سوف يراه من جحيم صقر الغرباوي نظر لها ومسح دموعها ولاول مرة يدقق في ملامحها و ينظر في عينيها ويري جمالهم فأثار البكاء اعطي لعينيها بريق خاص جعلته اسير امامهم  لا يريد الابتعاد عنهم  اما هي فلاحظت نظراته فخجلت كثيرا  ونظرت بعينيها بعيدا عنه ، احم  تعالي يلا جومي هننزل سوا اغسلي وشك ويلا بينا عشان محدش يلاحظ حاچة ، حاضر .
 بقلمي اسراء ابراهيم 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥 الله اكبر 
دخلت فاطمة غرفتها وارتمت علي سريرها تبكي بحزن علي حالها فهي عشقته منذ ان كانت طفلة وادهم بالنسبة لها حب عمرها ولكن الآن يراها لا تستحقه واين كلامه بانها حب عمره وانه لا يستطيع العيش بدونها فكل هذا وهم وهي كالبلهاء كانت لا تري غيره واحبته كثيرا ولكن هو جرحها سمعت صوت هاتفها وبكت اكثر عندما رأت اسمه علي الشاشة نبض الجلب مسحت دموعها وردت بضعف وحزن ظهر في صوتها ، 
الو ، فاطمة انا لازم اتكلم معاكي ، مفيش حديت بنا يا واد عمي ، فاطمة اسمعيني وبعدين احكمي ارجوكي لازم تسمعيني انتي فاهمة غلط انا عرفت اللي قالتهولك نها احنا لازم نتكلم وانا هفهمك كل حاجة ، بجيت بتتحدت زي بتوع مصر ولا يمكن انا اللي عشجي ليك كان عاميني ، فاطمة انا 
قاطعته فاطمة بعصبية وبكاء ، هو سؤال وترد عليا يا ادهم 
كلام نها دي حجيجي ولا لع ؟ ، سمعت صوت تنهيدة منه  وفضل الصمت ، اچابتك وصلتني يا واد عمي كل شئ جسمة ونصيب وحاچتك هبعتهالك مع اخوي ولم تمهله فرصة للرد واغلقت الخط  وحضنت الهاتف وبكت بحرقة علي ضياع حبها .
🔥🔥🔥🔥🔥🔥 سبحان الله وبحمد سبحان الله العظيم
كانت تجلس غادة والغيظ والغضب يسيطر عليها ، ها عملتي ايه يا خايبة روحتي ورچعتي ، اسكتي ياما انا هتچنن ، بجي ده صقر انا مش مصدجة ، منا ياما جولتلك  ارچعي عشان مفيش واحدة تخطفه منك بس انتي بجي اللي نشفتي دماغك اهي جت اللي لهفته منك وابجي جابليني بقي ان عرفتي ترچعيه تاني ، لع صقر بيعشجني وانا متوكدة  وطالما انا لسة مرته يبجي هيرچعلي واللي اتچوزها دي انا هعرف اخليه يطلجها ويرميها ، تبقي هبلة لو مفكرة ان عزيزة هتديكي فرصة تعملي اكده انا عارفاها كويس متنسيش انها مكنتش رايداكي اصلا لولا ابنها اللي غصب عليها ، متفكرنيش الولية العجربة دي ليها صرفة معايا بس اصبري عليا ، انتي اللي غلطانة لو كنتي سمعتي كلامي كان زمانه صقر خاتم في يدك ، احنا لسة فيها ياما يلا انا هجوم احضر هدومي ، علي فين يا بنت بطني ، غادة بضحكة ماكرة علي بيت چوزي.
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥 استغفر الله العظيم 
انتهي الفرح والكل ذهب ما عدا والدة غرام اللي ظلت منتظرة جابر ان يأتي من الخارج ليغادرا، وصفية كانت تنتظر ما سيحدث علي احر من الجمر وكانت تنظر لمنال بشماته لما سيحدث لابنتها ، وعتمان ايضا كان يجلس معهم  وهو خائف من اختفاء جابر وعزيزة ايضا فكانت حزينة علي غرام عندما علمت بزواج صقر ولكن فجأة اتصدمو جميعا وخاصة صفية اللي فتحت فمها من الصدمة حين وجدت صقر و غرام يهبطان الدرج والغيرة والحقد اكلو قلبها وهي تري غرام في احضان صقر متشبثة به وهو يحاوطها بذراعيه ، الجميع كان مندهش فصقر كان يحيط غرام بتملك شديد وكأنه يحميها منهم اما غرام كانت خائفة وفرحة وخجولة ايضا هبطو وسط اندهاش الجميع وحقد صفية التي لا تعلم كيف حدث هذا ، عزيزة بفرحة تعالي يا مرت الغالي  اجعدي جاري ، غرام نظرت لامها بخوف وحزن داخلي وشددت علي يد صقر الذي شعر بها فرد علي امه ، لع هيا هتجعد جمبي  ونظر لها نظرة طمأنة كأنه يقول لها لا تخافي فانا معك دائما....

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

كانت الأجواء متوترة جدا فغرام متمسكة بيد صقر بشدة وتنظر لامها  بحزن وعتمان شعر ان شئ حدث وكان ينظر لصقر باستفهام وعزيزة متفهمة خوف غرام من امها فحتي منال لم تتفوه بكلمة او باركت لابنتها مثل اي ام في يوم عرس ابنتها الوحيدة وهذا ما لفت انتباه جميع الموجودين 
وقطع الصمت صوت منال بسؤالها الذي اشعل الفتيل ، هو جابر فين انا عايزة امشي ، صقر ببرود چوزك هيشرفنا شوية وبعدين معتقدش انه هيبجي فيه نفس و يرجعلك تاني ، منال بعصبية انت بتقؤل ايه يا بني ادم انت عملت ايه فيه ، انا لسة معملتش بس صدجيني لو مات دلوجتي لوحده ارحمله من اللي هعمله فيه ، شهقت منال بخوف ايه اللي حصل وبعدين هيا دي الاصول  يعني جينا نبارك يبقي ده جزاءنا ، تحدث صقر بغضب الاصول وانتو اللي زيكو يعرفو الاصول انتي عارفة اللي يجي علي عرض صعيدي يتعمل فيه ايه ؟ يبجي جزاءه الجت*ل ومابالك في اللي يجي علي مرت صقر الغرباوي انا مش هخليه يشوف نور الشمس تاني وانتي عشان خاطر غرام بس لو عايزة تجعدي اهنه هسيبك ، شهقت عزيزة بصدمة يا مري عمل ايه اللي ما يتسمي ده يا ولدي ، ومنال تحدثت بغباء عرض ايه ومرت مين انا مش فاهمة حاجة ، چوزك طلع لمرتي فوق وتمالك نفسه بغضب واكمل وكان عايز يعتدي عليها ولولا اني لحجته في الوقت المناسب 
صدجيني انا كنت جت*لته في سعتها ، صدمة الجمت الجميع 
بما فيهم صفية التي سبت نفسها في سرها ، يعني انا السبب وخليتو لحجها غبية يا صفية من يومك وانتي بجرة ، قامت منال بغضب وتحدثت بصوت مرتفع جدا ، انت بتقؤل ايه دي كدابة اكيد هيا اللي اتبلت عليه ،  صدم الجميع من رد منال فهل تكذب ابنتها وتصدق زوجها هل في ام هكذا فعلا ، نظرت لها غرام بحزن شديد وبكت بحرقة نعم فهي لا تصدق 
حتي بعد ما علمت بما يفعله زوجها تكذبها وتصدقه ، صقر بغضب مكتوم لولا انك ام مرتي انا كان ليا تصرف تاني معاكي ، اكملت منال بغضب ووجهت كلامها لغرام جابر هيبصلك ليه هه ده بيحبني وهو زي ابوكي ازاي تقؤلي عليه كدة بقي ده اخرتها اني كبرتك وربيتك واعتبرتك بنتي ، مهلا ؟ هل قالت اعتبرتك بنتي ؟ نظرت غرام لفهد برجاء لعله يكذب اذناها وستصدقه نعم فهي لن تتحمل صدمة اخري 
تحدثت غرام بخوف وترقب اعتبرتيني بنتك !! ، اكملت منال بغضب ايوة انتي مش بنتي ابوكي كان متجوز قبلي ومراته ماتت وانتي صغيرة اوي وشرط عليا مقؤلكيش انك مش بنتي واكملت باستهزاء قال عشان متتعقديش وانا ربيتك وكبرتك وفي الاخر جاية تاخدي مني جوزي ، كان عقل غرام لا يستوعب الصدمة نعم فالجميع تفاجأ وعزيزة كاد قلبها ينفطر علي تلك المسكينة لطيمة الام نعم فهي تلطمت كثيرا من بعد موت امها ، صقر بغضب جحيمي الزمي حدودك والا قسما بالله هندمك عاليوم اللي خطيتي فيه الصعيد وجلس بجانب غرام التي في عالم اخر نعم فهي تحتاجه الآن وضمها  اليه بخوف ، ونظر لمنال بغضب اطلعي برة البيت ده متخطتهوش تاني وجوزك ده تنسيه لأني هوريه اسود ايام حياته وانتي عشان واحدة ست مش هأذيكي بس لو فكرتي تجربي من مرتي تاني متزعليش بجي من اللي هعمله فيكي واكمل بغضب وصوت ارعبها اخرچي براااااا ، خرجت منال بخوف من غضبه وصوته العالي اما عتمان فكان ينظر ويستمع للجميع وفي خاطره يفكر في امر ما وعزم علي فعله ،بقلمي اسراء ابراهيم قامت عزيزة وجلست بجانب غرام ايضا واخذتها في حضنها ، غرام متجلجيش كلنا اهنه اهلك وناسك يا بتي وانا زي امك انسي اللي فات وخليكي في اللي چاي ، قام صقر وهو مممسك بيد غرام يلا بينا نطلع جوضتنا قامت غرام ونظرت له بكسرة مما جعل قلبه يؤلمه وشعرت بظلام يحل عليها فسقطت مغشيا عليها في احضانه ، صقر بزعر غرااام  ، يا مري كلم الحكيم يا عتمان ، حملها صقر وصعد لغرفتهم .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 لا اله الا الله محمد رسول الله
كان ادهم يجلس في مكان في الخارج بعيدا عن كل شئ يعيد حساباته مرة اخري في صراع بين قلبه وعقله فالقلب 
يعشق وينهره لما فعله بحب عمره اما العقل يؤيد قراره وان هكذا افضل ويوهمه بان ينتظره مستقبل افضل وحب من نوع اخر في مصر ولكن تري من الصواب وهل سيغامر بكل شئ من اجل طموحاته؟ وماذا اذا خسر كل شئ نعم فهو يعلم انه خسر فاطمة للأبد تنهد بضيق وغادر للبيت 
🌹🌹🌹🌹🌹🌹 استغفر الله العظيم 
خير يا دكتورة ، قالها صقر بخوف ، هيا اتعرضت لضغط شديد وده سببلها انهيار عصبي انا اديتها حقنة مهدئة هتخليها تنام للصبح ياريت تبعدوها عن اي زعل او ضغط 
، حاضر يا دكتورة متشكرين ، الف سلامة بعد اذنكو ، روحو انتو انا هفضل جاعد معاها ، ماشي ياولدي ربنا يطمنا عليها ياارب ، جلس صقر بجانبها وامسك يدها وقبلها وكان خوفه عليها واضحا وظل يدقق في ملامحها نعم فهي جميلة جدا 
وملامحها الطفولية البريئة خطفت قلبه وشعر انه لا يريد الابتعاد عنها ابدا واستغرب نفسه فهو لاول مرة يشعر بهكذا شعور وتحدث معها فهو يعلم انها لا تسمعه ، مش عارف ليه حاسس انك جريبة مني ومن اول ما شفتك وانا حسيت انك ملكي يمكن يكون عشان صعبانة عليا مش عارف ده ايه بس اللي اعرفه اني لازم اعوضك عن اللي شوفتيه في حياتك  انتي بجيتي مسئولة مني دلوجتي ولازم اطلع جد المسئولية وظل جالس بجانبها هكذا. بقلمي اسراء ابراهيم
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 لا حول ولا قوة الا بالله 
دخل ادهم البيت السلام عليكم في ايه يا جماعة مالكم جاعدين اكده ، تحدثت عزيزة بحزن وعليكم السلام يا ولدي تعالي اجعد ، مالكم ياما في ايه ، صفية باندفاع هجولك انا يا ادهم اصل وقاطعتها صفية بغضب جومي شوفي چوزك وعيالك ماهو ده اللي فالحة فيه تفضلي ترغي وخلاص ، يوه وانا جولت ايه يا مرت عمي مش برد عليه ، وانتي ايش حشرك انتي تردي ليه غوري من خلجتي جومي ، قامت صفية بغضب وهي تسب وتلعب في سرها ، في ايه ياما لكل ده مالكم عاد ده حتي انهاردة فرح ولدك الكبير اللي كنتي بتتمنيه ، هجولك ايه يا ولدي والله الواحد صعبان عليه البت الغلبانة دي ، انا كدة قلقت في ايه ، بقلمي اسراء ابراهيم قصت له عزيزة كل ما حدث وسبب جوازة غرام من صقر ، لا حول ولا قوة الا بالله معجولة في حد اكده واكمل بغضب وجابر الكل*ب ده فين ، منعرفش يا ولدي بس انا خايفة علي اخوك ليتهور ، وه ده شرف ياما واللي يجي علي عرضنا نج*تلو ، ربنا يسترها يا ولدي .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹 استغفر الله العظيم واتوب اليه 
تاني يوم فاقت غرام وهي تشعر بثقل علي جسدها فتحت عينيها فوجدت صقر نائم بجانبها ومحاوطها بيديه بتملك 
انتفضت غرام من الخوف مما جعل صقر يفيق ، اهدي اهدي متجلكيش انا بس كنت نايم جارك مفيش حاجة ، فهو تفهم خوفها منه وما مرت به ليس بالساهل  ، استوعبت غرام انه صقر فهدأت ، اسفة اني صحيتك كدة  بس انا يعني ، عارف وفاهم انك اتعودتي متناميش من الخوف بس ان شاء الله كل ده هيتغير واحدة واحده ، نظرت له بامتنان فهو عفاها من الحرج وفهم ما ارادت قوله ، يلا جومي خدي دش وغيري هدومك وانا هنزل اجولهم يحضرو الفطار وهجيبه واجي ، احنا هنفطر هنا ، اه انتي ناسية انك عروسة ولازم تدلعي براحتك ، ابتسمت غرام بخجل احم لا لو سمحت ممكن ننزل نفطر معاهم ، لو انتي عايزة كدة ماشي اللي يريحك ، بقلمي اسراء ابراهيم ، فتحت الدولاب واخذت عباية بيتي بكم ودخلت الحمام تحت نظرات صقر وخرجت بعد قليل وهي كالملاك بشعرها الحرير الذي يصل لاخر ظهرها مع العباية كانت جميلة جدا اما صقر فسرح في جمالها ولم يتفوه بكلمه وهي لاحظت نظراته فخجلت كثيرا ، صقر هو انت مش هتغير انت كمان يااا صقر ، احم نعم ،بقؤلك مش هتغير ، اه اه انا هجوم واخذ ملابسه واتجه للمرحاض ايضا ، وخرج بعد قليل وجد اثار بكاء علي وجهها فعلم انها تذكرت ما قالته منال امس ، اقترب منها وحاوط وجهها بيديه ،مش جولتلك انسي كل اللي فات انتي خلاص بجيتي مرتي وحياتك ابتدت من انهاردة واللي فات من عمرك اعتبريه مات ، هزت رأسها بإيجاب ، مسح دموعها بيديه وعدل لها حجابها ، اوعي شعرك ده حد يشوفه تحت ماشي ولا حتي الحريم ، غرام ببراءة ليه ؟ ، عشان عشان اكده بصي خلاص اعملي اللي يريحك ، خلاص حاضر مش هقلع الطرح تحت ، ابتسم برضا طيب يلا بينا وهبطو لاسفل 
🌹🌹🌹🌹🌹 اللهم انك عفو كريم تحب العفو فاعفو عنا
انتي صحيتي يا فاطمة، ايوة ياما في حاچة ، ايوة يلا البسي عشان نروح لبيت عمك ، فاطمة بحزن لع يما مش عايزة اروح 
، مينفعش يا بتي عيب لازم نروح نبارك لصقر ده احنا اهل مينفعش ، بكت فاطمة والنبي ياما روحي لوحدك ، اقتربت منها بخوف مالك يا بتي فيكي ايه ، ارتمت فاطمة في احضان امها وتحدثت ببكاء خلاص ادهم مبجاش يحبني ياما
طلع بيعشج واحدة من مصر بعد اللي بينا سبني وراح بغيري 
، عيني عليكي يا جلب امك امتي حصل الكلام ده وهو لعب عيال ولا ايه انا هخلي ابوكي يتحددت معاه ، فاطمة تحدثت برجاء لع اوعي ياما يرضيكي ترخصي بتك انا جولتله ان كل شئ جسمة ونصيب وخلاص انا معدتش رايداه ، يبقي جومي البسي يا بتي ، نظرت لامها باستفهام وعيون باكية جولتلك مش عايزة اشوفه ، لع لازم تروحي وتبينيله انك انتي اللي مش رايداه متبجيش ضعيفة اكده انتي واعية للي بجولهولك 
يلا يا جلب امك اطلعي غيري خلجاتك يلا ، بقلم اسراء ابراهيم 
🌹🌹🌹🌹🌹 سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
صباح الخير ياما ، وه ايه اللي نزلكو انا كنت هبعتلكو الفطار فوق يا ولدي ، ماهو غرام اللي عايزة تفطر معاكم تحت ، 
عاملة ايه دلوجتي يا بتي زينة ، الحمد لله يا ماما وتركت صقر وذهبت لتحضير الفطار في المطبخ ، صفية بمكر
صباحية مباركة يا عروسة ، الله يبارك فيكي يا صفية 
، صفية بشماتة انا زعلت جوي عشا وقاطعتها عزيزة التي دخلت في الوقت المناسب ، صفية اقفلي خشمك وروحي شوفي عيالك صحيو ولا لع ، نعم فهي تعلم ان صفية لن تترك غرام ولذلك دخلت وراءها ، حضرو الفطار وجلسو ليفطرو جميعا ، ادهم وعزيزة وصفية وجمال وصقر وغرام وعتمان علي رأس المائدة ، وكان الوقت لا يخلي من نظرات صقر لغرام وهتمامه بها ووضع الطعام امامها لتأكل وكل هذا تحت نظرات صفية الحارقة لهم ،وقطع هذا دخول فاطمة مع امها 
، تحدثت عزيزة بترحاب اهلا يا سيدة ياختي اتفضلي تعالي يا فاطمة يا بتي حماتك بتحبك نظر ادهم لفاطمة بتوتر اما هيا فكانت كرامتها الآن اهم عندها منه فتجاهلت نظراته ، كيفك يا مرت عمي ،زينة يا بتي تعالو يلا كلو ، لع بالف هنا يا خايتي احنا سبجناكو احنا جينا نبارك لصقر ومرته ، الله يبارك فيكي يا مرت عمي قالها صقر بابتسامة ، ذهبت فاطمة لغرام وحضنتها بحب ما شاء الله جمر يا غرام احنا لازم نتحدت مع بعض ونبجي صحاب ، شعرت غرام بطيبة هذه الفتاه جدا وتحدثت بخجل طبعا يا فاطمة اكيد هنبقي اصحاب ، صفية بغيظ ايه ملكيش اخت تسلمي عليها ولا ايه يا خايتي ، لع مجدرش بس كنت بتعرف علي غرام الجمر انتي كيفك يا صفية ، ببرود زينة ياختي زينة وانتهو من الطعام وكانو يجلسون جميعا فقامت فاطمة مع غرام ليحضرو الغداء سويا 
وكان ادهم متوتر جدا ويريد التحدث مع فاطمة بأي وسيلة  اما صقر كان يشعر بأن قلبه في مكان اخر وكان ينظر تجاه المطبخ من حين لاخر لعلها تطفئ ناره وتحن عليه برؤيتها 
ولكن قطع التجمع الاسري هذا دخول شخص قلب الموازين 
خرجت غرام مع فاطمة بعدما انتو من اعداد الطعام وفي نفس الوقت دخلت غادة بحقيبة ملابسها وفور دخولها شعرت غرام بالحزن والاحراج ونظرت لصقر كانها تري ردة فعله ولكن هو ايضا  عقب دخول غادة كل ما دار في خاطره هو غرام فنظر لها و

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

نظر صقر لغرام وكأنه يتحدث بعينيه ويبرر الموقف ورأي ايضا الحزن بعينيها فخفضت رأسها بإنكسار ، عزيزة بغضب انتي چاية اهنه ليه يا غادة ، چاية بيت جوزي ولا ايه يا صقر  ، وقف صقر بهدوء انا طالع مع مرتي فوق ياما ، رفعت غرام رأسها بكسرة وفي نفسها  هياخدها ويطلع ويسبني ! ازاي يهيني كدة ولكن فاجئها صقر وهو يتجه نحوها وامسك يدها وصعد بها لاعلي مع نظرات غادة المصدومة والغاضبة ، اما عزيزة فضحكت متهيجلي صقر رد عليكي يلا غوري من اهنه ومش عايزة اشوف خلجتك تاني ، تغور فين وده بيت چوزها يا عزيزة ولا نسيتي قالتها(مُهرة) ام غادة وهيا تدخل من باب المنزل ، عزيزة بغضب شديد تو ما افتكرت ان ليها بيت چوز ، قالت مهرة واهي عجلت وعرفت غلاطها وراچعة تصلح الامور بينها وبين چوزها. ،  لع يا مهرة مش هديها فرصة تخرب بيت ابني واكملت عزيزة باستهزاء ولا انتي عايزاها تعمل اللي معرفتيش تعمليه انتي مع ابوه زمان ، نظرت لها مهرة بتوتر ونظرت لعتمان ، اما صفية فهي كانت تستمع لكل كلمة وتحللها جيدا لكي تستفيد منها ، و تحدثت سيدة لتهدأة الجو خلاص بجي ملوش لزوم الكلام ده عاد وبرضه ده بيت چوزها يا عزيزة يعني مينفعش تمشي الناس تجول ايه بعد ما شافوها  وهيا جاية بهدومها عيب ، عتمان نظر لعزيزة وهز رأسه بأيجاب ، تحدثت عزيزة بتحذير ماشي هخليكي تجعدي بس اسمعي حسك عينك تيجي جمب غرام مرات ابني انا اللي هجفلك انتي واعية لحديتي زين ولا لع ، غادة ببرود انا مش هاكلها يلا ياما تعالي معايا نفضي الشنط ، وصعدو لاعلي وسط غضب عزيزة ونظرات صفية الخبيثة ، وقالت سيدة لابنتها فاطمة يلا يا بتي خلينا نمشي ، عزيزة باصرار والله ما يحصل احنا هنتغدي سوا البنات چهزو الوكل استني لما نتغدو مع بعضينا وبعدين امشي ، خشي يا فاطمة اعمليلنا شاي الاول ، حاضر يا مرت عمي . 
🌹🌹🌹🌹🌹🌹 استغفر الله العظيم واتوب اليه
دخل صقر الغرفة وهو ممسك بيد غرام وكانت سعيدة لانه لم يتخلي عنها او يقلل منها وشعرت بالذنب لسوء ظنها به بأنه سوف يتركها ويصعد مع زوجته غادة  جلست علي السرير وهي تنظر له بسعادة وتحدثت بخجل انا اسفة يا صقر ،جلس بجانبها ورد باستغراب علي ايه بجي ، خفضت رأسها بخجل عشان يعني بصراحة انا افتكرتك بتتكلم علي غادة لما قولت هاخد مراتي واطلع زعلت وافتكرتك هتاخدها وتسيبني ، لا يعلم لما هو سعيد هكذا هل تغار عليه مثلا ورفع وجهها بيديه ، وانتي كنتي هتزعلي لو طلعت معاها ، خجلت من تلميحاته وعلمت ما تفوهت به احم قصدي يعني ان هيبقي شكلي وحش ومهين اووي ، رفع حاجبه وتحدث بمكر متوكدة يعني مش عشان غيرانة ، هه لا اه يووه اقصد يعني 
قاطعها بضحك علي توترها واحمرار وجهها من الخجل ، خلاص خلاص مصدجك احم غرام انا مش عايزك تزعلي يعني عشان غادة بس ، مبسش يا صقر انا فاهمة وصدقني مش زعلانة دي برضه مراتك وليها حقوق عليك وانا كفاية عليا انك قبلت تتجوزني وتحميني صدقني مش طمعانة في اكتر من كدة وجميلك ده مش هنساه عمري كله ولو عايزني اتكلم معاها وافهمها ان جوازنا سوري واعرفها حكايتي عشان متزعلش مش هتردد لحظة وهعمل كدة فورا ، تحدث صقر بغضب چميل ايه اللي بتتحدتي عليه انتي مرتي زيك زيها لع انتي مينفعش تتقارني بيها غرام انتي متعرفيش حاچة انا عايزك تشيلي الافكار دي من دماغك واوعي تتحددتي معاها في حاچة انتي فاهمة ، دمعت غرام من صوته العالي وقالت بهدوء حاضر ، اتنهد صقر بغضب من نفسه علي تسرعه وجلس بجانبها وطبع قبلة علي رأسها وامسك يدها قبلها ايضا
حجك عليا يا ست البنات انا اسف اني عليت صوتي عليكي 
، ابتسمت غرام بخجل وهزت رأسها ، نعم فهو جبر خاطرها ومحي دموعها في لحظة ليس لانه اعتذر بل لأنه اشعرها ان دموعها غالية بالنسبة له ،قالت غرام بتردد كنت عايزة اسألك علي حاجة ممكن ؟ ، وه سؤال واحد بس ده انتي تؤمري جولي سؤال ايه ؟ ، قالت بتردد وخوف كنت عايزة اعرف هتعمل ايه مع جابر ؟
🌹🌹🌹🌹🌹🌹 لا حول ولا قوة الا بالله
استغل ادهم انشغال امه بالحديث مع زوجة عمه ودخل لفاطمة المطبخ ، وكانت فاطمة سرحانة وعقلها مشغول بالكلام الذي اخبرتها به نها حتي اتفاجئت بادهم وهو امامها 
مسحت دمعة نزلت من عيونها وتحدثت بلا مبالاه ، في حاچة يا واد عمي ، فاطمة انا اسف انا ، متجولش حاچة مفيش حاجة تتجال اصلا احنا اللي بينا خلاص مات وادفن يا ادهم ، تحدث ادهم برجاء انا بس مش عايزك تزعلي مني انا عشتي في مصر خليتني اعيد حساباتي من اول وجديد ،  هه اه وحساباتك دي منها اني منفعكش واني هجف في طريق مستجبلك وانك تستاهل بنت من بنات مصر زي نها حلوة ومتعلمة وبتعرف تتحدت مصراوي زين مش اكده ، صمت ادهم فلم يجد ما يبرر به فكل كلامها صحيح فاكملت ، انا بس عايزة اجولك حاچة انا لو عايزة ابجي زي نها هبجي احسن منها كمان وكوني اني خدت الثانوية العامة بس وجعدت ومكملتش في الچامعة فده عشان كانت رغبتك انت 
واتنازلت عن حلمي بأني اكون مهندسة عشانك بس انت دلوجتي اكدتلي ان مفيش راچل يستاهل ان الواحدة تضحي بمستقبلها عشانه حتي لو كان حب عمرها ، نظر لها ادهم وعلم انه خسر طفلته للأبد وتركته واخذت الشاي وخرجت .
🌹🌹🌹🌹🌹 اللهم صل وسلم وبارك علي سيدنا محمد 
في مكان اخر في القاهرة تجلس نها في كافيه وتنظر لساعتها بملل ودخلت عليها صديقتها وتحدثت نها بغيظ ، كل ده يا بيري انتي عارفة انا مستنياكي بقالي قد ايه ، سوري يا نها الطريق كان زحمة ها اخبارك ايه ، اممم تمام اوي وانتي ، كويسة ها عملتي ايه مع ادهم ،ده انا كنت مستنية علي نار وعايزة اعرف عملتي ايه مع خطيبته دي ، تحدثت نها بثقة  عيب عليكي ده سؤال تسأليه ، طيب احكيلي احكيلي وقصت نها عليها ما حدث في بيت ادهم مع فاطمة ، معقؤلة 
يعني كدة خلاص فشكل مع خطيبته ، طبعا انا كنت متأكدة وعارفة ان اول ما اقؤلها الكلام ده هتسيبه ، وادهم عمل معاكي ايه ، هه ولا حاجة هو زعل شوية وانا فهمته اني مكنتش اعرف انها خطيبته لانه مقليش ودخلت عليه طبعا 
، مطلعتيش سهلة يا نها انا بصراحة متوقعتش اصلا انه يحبك اصل اللي يشوفه وهو جد اوي كدة في الشغل يخاف منه ، معايا انا لا يا حبيبتي اصل ادهم ده انا عارفة دخلته كويس هو كان نفسه في بنت من مصر وتبقي حلوة وفي نفس الوقت عندها طموحات وانا بقي لعبت عليه في الحتة دي وخليته يعترفلي بحبه كمان ، براڤوو والخطوة الجاية ايه بقي ، طبعا انه ياخدني يعرفني علي اهله ويفاتحهم في موضوع جوازنا ، ايوة بقي شكلها هتضحكلك  ، طبعا مش هتجوز ادهم الغرباوي .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 الحمد لله دائما وابدا 
وقف صقر بغضب وانتي بتسألي عليه ليه يا غرام ، انا انا اسفة بس انا خايفة عليك منه ، هدأ صقر قليلا وقرب منها ونظر في عيونها وتحدث بصوت هادئ جعل قلبها ينبض بشدة  بجد خايفة عليا ؟ ، تحدثت بخجل من قربه هكذا طبعا 
خايفة عليك لو سمحت خد بالك من نفسك وخد حذرك منه 
انت متعرفش البني ادم ده قدي ، امسك خصلة شعرها ووضعها خلف اذنها مش عايزك تخافي عليا انا هعرف اتصرف 
خليكي واثقة فيا واعية لحديتي ، هزت رأسها بخجل وابتسامة اظهرت غمازتها جعلته لا يعي بما حوله وافقدته صوابه فاقترب اليها وعينيه علي شفتيها وقطع ذلك خبط الباب جعله يلعن في سره من يطرق الباب وتحدث بعصبية وده وجته ده مما جعل غرام تضحك بصوت عالي علي تزمره هكذا ، فرحانة انتي مش اكده ، هزت رأسها بايجاب وهيا لا تستطيع كتم ضحكها عليه ، وقام صقر وفتح الباب ووجدها غادة ، صمتت غرام وتوترت اما صقر نظر لغادة ببرود وتحدث نعم چاية ليه ، دخلت غادة وهيا ترتدي عباية  ضيقة وميكب ملفت وقربت من صقر بدلع وحشتني يا جلبي انا وضبت هدومنا في جوضتنا ونظرت لغرام واكملت بقصد انا عارفة انك لسة سايب جوضتنا زي ما هيا ومرضيتش تتچوز فيها عشان كنت عارف اني هرچع وعشان بتعشجني مش اكده ، نظر صقر لغرام التي شعرت ان قلبها يؤلمها فنظرت له بابتسامه اخفت حزنها فيها لكي لا تُشعره بالذنب 
نعم فهي تعلم ان ليس لها اي حقوق عليه ولكن اتفاجأت بصقر الذي يقترب منها وحاوطها بيديه وضمها اليه وتحدث بثقة لغادة ومين جالك ان متجوزتش في اوضتك عشانك زي ما بتجولي لع انا عشان مش عاوز اي حاچة تفكرني بيكي وعشان غرام تستاهل تدخل علي عفش جديد يليج بيها ونظر لغرام وهي بأحضانه وطبع قبله علي جبهتها مما جعلت قلبها ينبض بعنف وشعرت بالخجل منه وخاصة فعله هذا امام غادة  فدفنت رأسها بخجل في احضانه ولا تعلم انها بهذه الحركة جعلت قلبه يتراقص عشقاً لها ، اما غادة شعرت بالحقد تجاه غرام ونظرت لهم بك*ره وغادرت المكان فورا ، ابتعدت غرام وتحدثت بخجل ممكن متعملش كدة تاني ، صقر بمكر اللي هو ايه بجي ، احم اللي انت عملته ده انت فاهم قصدي انا بصراحة حاسة اني زعلت عشانها يعني هيا مراتك برضه 
ومينفعش تجرحها كدة ، لا صدجيني تستاهل اكتر من أكده كمان ، افهم من كدة انك عملت كدة بالقصد عشان تضايقها 
، لع غرام انا قاطعته غرام متبررش انا كدة فهمت وقامت دخلت الحمام وتركته يلعن غادة لانه بسببها حدث خلاف بينهم ، وسمع خبط الباب وفتح بضيق وجدها صفية  ، خييير 
يا صفية في ايه ، الغدا يا صقر مرت عمي شيعتلي عشان اجولكو ، ماشي روحي انتي وقفل الباب .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹 لا اله الا الله سيدنا محمد رسول الله 
كانو يجلسون عالسفرة فكان ادهم ينظر لفاطمة وهو يشعر انه خسرها ولا يعلم لما هو يشعر هكذا مع ان القرار كان بيده وهي تتحاشي نظراته ، وصفيه تنظر بحقد لصقر الذي يحاول 
مصالحة غرام عما حدث فوق حيث كان يحاول اطعامها بنفسه وهيا ترفض وتاخذ منه الطعام وتضعه امامها وكانها تعاقبه علي فعلته تلك ، فهو لم يشغله اي احد او من ينظر له فهو اراد ان يصالح طفلته وكفي ، نظرت له غادة بغيظ ، وهيا مفهاش ايدين تاكل بيها ولا ايه يا صقر ، نظرت لها غرام بعند 
وهذه المرة وافقت واكلت من يده اما صقر فضحك علي فعلتها تلك وهمس في اذنها ، يعني كدة اتصالحتي ولا بترديهالي هه ، ابتسمت غرام بخجل علي كلامه وردت بنفس الهمس ، لا بردهالك ولسة مخصماك علي فكرة ، خلاص هصالحك فوج بطريقتي ، لا خلاص خلاص اتصالحت ، ضحك صقر بصوت عالي ، فابتسمت عزيزة ونظرت لعتمان الذي بادلها نفس الابتسامه نعم فأبنهم صقر الذي يعرفونه قد عاد وقطع عليهم خبط الباب بعنف وتحدثت عزيزة بقلق يا ساتر يارب مين اللي بيخبط اكده ،قام عتمان هو وصقر وادهم  واتجهو نحو الباب وفتحت بدور الباب واتفاجئو بدخول البوليس ومعهم منال

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

اتصدمو جميعا من دخول الشرطة ولكن عندما رأت غرام منال زوجة ابيها علمت ان الموضوع يخص جابر نعم ومن غيره فهو دائما سبب حزنها وتعاستها ، تحدث عتمان خير يا حضرة الظابط في ايه ، انا اسف يا حج عتمان بس احنا جاين نقبض علي صقر   ، خبطت عزيزة علي صدرها بصدمة يا مري صقر ولدي اما غرام فشعرت بالخوف علي صقر وكأن روحها ستفارقها وصقر يعلم انه مصدر الامان بالنسبة لها فنظر لها ليطمئنها وتحدث للظابط والتهمة ايه بجي ، الست منال مقدمة بلاغ بتتهم فيه حضرتك انك خطفت جوزها ، قال ادهم بعصبية واي حد يتهم اي حد كدة تقبضو عليه مش في دليل ولا ايه ، ما حضرتك جاين نفتش البيت هيا بتقؤل انه عندكم ، نظر صقر لعتمان ابوه فحرك رأسه بإيجاب ثم قال بهدوء تمام اتفضلو فتشو ، نظرت منال لغرام بحقد وتحدثت بغيظ انا مش هسيب حق جوزي وهوريكي يا غرام فردت عليها عزيزة جوزك اللي فرحانة بيه ده ميسواش في سوج الرجالة تلاتة مليم ولو مفكرة انها لوحدها تبجي غلطانة عشان لو فكرتي تجربي منها هاكلك بسناني انتي واعية ، خرجو العساكر وتحدثو للظابط مفيش حاجة يا فندم فتشنا البيت والمخزن وملقناش حد ، تمام احنا اسفين يا حج عتمان بس لازم صقر يجي معانا عشان المحضر ، اقتربت غرام من صقر وتمسكت بيده وتحدثت ببكاء متسبنيش ، هشش ومسح دموعها بيديه وتحدث بهمس اوعدك هرچعلك تاني متخفيش ، وتركها وذهب معهم ، عزيزة بخوف عتمان هو كدة جبضو علي ولدي ، لع يا عزيزة متخفيش هما هياخدو منه شوية معلومات ويسبوه عشان مفيش دليل ، تحدثت صفية باستهزاء وهي تنظر لغرام وده كان مكتوبلنا فين ده كله جاعدين لحالنا والمصايب بتتحدف علينا ، واكملت غادة ووجهت كلامها لغرام انتي السبب اهو صقر اتجبض عليه من تحت راسك ، نهرتهم عزيزة بشدة كل واحدة تحط لسانها في خشمها وتشوف وراها ايه انا ولدي هيرچع ومش عايزة حديت ماسخ ملوش عاذة ، اما غرام فكانت تستمع لهم وهي في عالم اخر وفي داخلها تلوم نفسها فيما حدث لصقر فهي السبب وهي من جلبت له المشاكل منذ قدومها وهو لا يستحق منها ما حدث له بسببها وفاقت من شردوها علي صوت فاطمة وهي تطبطب عليها وتطيب خاطرها ، سيبك منهم ومتزعليش عشان خاطري يا خيتي ان شاء الله صقر هيرچع انتي بس ادعيله ، انا السبب فعلا يا فاطمة مش كدة ، لع طبعا مش اكده هو بس شوية مشاكل وهتعدي زي اي مشكلة متحمليش نفسك فوج طاجتها يلا اطلعي ارتاحي وانا هخلص المطبخ وهطلع اجعد معاكي عشان متبجيش لوحدك ، متشكرة اوي يا فاطمة ، علي ايه يا عبيطة احنا خلاص بجينا اصحاب واخوات كمان يلا اطلعي ، حاضر .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹 لا حول ولا قوة الا بالله 
كانت تجلس غادة في غرفتها وهي تشعر بالحقد تجاه غرام وتفكر في صقر وطريقته تعامله مع غرام فحتي عندما كانو معا لم يعاملها هكذا مع انه يعشقها حتي قطع ذلك خبط باب الغرفة وفتحت لتجد صفية ، خير يا صفية في حاچة ، دخلت صفية الغرفة وجلست ، وه انتي جعدتي كمان واضح ان في حاچة واعرة ، بصي انا عارفة انك بتكرهي غرام عشان خدت صقر منك وانا كمان مش طايجاها وعايزاها تغور فأيه رأيك نتفج سوا ونطفشها من اهنه ، نظرت لها غادة مطولا ، امممم طيب مصلحتي انا وعرفتها عشان ارجع صقر ليا انتي بجي مصلحتك ايه ، اني ابجي ست الدار يعني انتي سعتها تخلي صقر يجبلك دار لحالك وانا ابجي هنا والدار يبجي ليا ، وه وانتي ناسية عزيزة اياك ، لع مرت عمي هبجي اشوفلها صرفة صدجيني مش هغلب ، بعد تفكير ماشي موافجة ، صفية بحيرة طيب بس هنعمل ايه ، غادة بمكر انا هجولك هنعمل ايه .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹استغفر الله العظيم 
كانت غرام تبكي وتشعر بالعجز لعدم مساعدة صقر حتي جاء حديث عتمان في رأسها بأنه لابد من تنازل منال عن المحضر فخطرت في بالها ان تتصل بمنال تترجاها  لتتنازل ولأجل صقر ستفعل اي شي  فامسكت الهاتف بسرعة واتصلت بمنال حتي اتاها صوتها الغاضب وكمان ليكي عين ترني عليا ، مرات ابويا لو سمحتي اسمعيني بجد انا مكنتش بكدب جابر فعلا حاول يع*تدي عليا ودي مش اول مرة والله علطول كان بيحاول وكنت بخاف اقؤلك عشان مكنتيش هتصدقيني وعشان كدة انا اتجوزت بسرعة عشان اهرب منه ، منال بغيظ وكره وانتي مفكرة اني هصدقك بلاش كهن البنات ده جابر بيحبني وعمره ما يبص لواحدة غيري وتلاقيكي انتي اللي كنتي بتشاغليه صحيح ما انتي خطافة رجالة ومش هتنازل عن المحضر وخلي صقر ده بقي ينفعك واغلقت منال الهاتف في وجهها وانفج*رت غرام في البكاء فلا مفر صقر سيسجن بسببها .
🌹🌹🌹🌹🌹 سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم
عتمان بغضب وصوت عالي ازاااي يهرب منكم يا بها*يم ،
حجك علينا يا عمدة والله احنا خدناه زي ما جنابك امرت وكنا هنوديه الدار القبلية بس هو فك نفسه وهرب منينا ، 
انتو عارفين صقر لو عرف هيعمل ايه فيكو مش بعيد يجت*لكو اخفو من وشي السعادي ودورو عليه كويس اكيد لسة في البلد وتحدث بصوت منخفض ربنا يسترها عليك يا صقر يا ولدي من الكلب اللي اسمه جابر ده 
🌹🌹🌹🌹🌹 استغفر الله العظيم 
دخلت صفية غرفتها وهيا سعيدة فقد اتفقت مع غادة للتخلص من غرام اخيرا ، فوجدت جمال زوجها يرتدي عِمته
، رايح فين يا چمال ، رايح لاخوي المركز ، ده انت لسة چاي من الغيط وتعبان ، يعني عايزاني اجعد ارتاح واسيب اخويا لوحده ، صفية بغيظ وهو فين اخوك وانت شجيان يا حبة عيني من صباحة ربنا لاخر الليل ومفيش حد حتي بيسأل فيك كانك مش ابنهم ، وقف جمال قصادها وتحدث بغضب جولتلك جبل اكده ملكيش صالح باللي بيني وبين اخواتي واللي بشجي فيها دي ارضي فاهمة ولا لع ولو فعلا محدش حاسس بيا يبجي انتي انا عمري ما حسيت اني متچوز عمرك ما هونتي عليا تعبي مبتعمليش حاچة غير التجطيم فيا وحتي عيالك مش مخلية بالك منهم انا جرفت منك ومش عارف اتبليت بيكي كيف وتركها وذهب وهي نظرت لاثره بصدمة وفي نفسها هل هذا جمال زوجها ماذا حدث له ليتغير هكذا .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹 لا اله الا الله محمد رسول الله
في عصر تاني يوم كانت غرام في غرفتها بدلت ملابسها وعدلت حجابها لتدخل عليها عزيزة ، رايحة فين يا بتي ، رايحة ارجع صقر يا ماما ، لع ميصحش تخرچي انتي خابرة صقر لو عرف هيعمل ايه هيكسر الدنيا بلاش واستهدي بالله وهو ان شاء الله هيرچع ، لا مش هفضل قاعدة كدة وهو محبوس بسببي انا لازم اتصرف ، وتركت عزيزة وخرجت من الغرفة ومن البيت باكمله ، عزيزة بخوف استرها يارب ،
سألت غرام علي مكان المركز وذهبت ووجدت منال تقف بالخارج تنهدت بارتياح وذهبت تجاها وتحدثت بهدوء يلا عشان تتنازلي ، منال بغضب لولا انه جابر كلمني وقالي انهم بيهددوه و لو انا متنازلتش هيقتلوه انا كنت حبستهولك ، لم ترد عليها غرام ودخلت مما اغاظ منال كثيرا ودخلت وراءها ، لو سمحت ممكن ادخل للظابط قوله غرام سيد عبد المجيد مرات صقر الغراوي طيب ثواني هدخل ابلغه ظلت واقفة بقلق وتذكرت مكالمة جابر لها امس 
فلاش بااااك 
شعرت بالزعر حين سمعت صوته علي الهاتف لو تعلم انه هو لما فتحت الخط ، فاكرة انك هتخ*لصي مني بالسرعة دي ، استجمعت شجاعتها وتحدثت بغضب انت عايز مني ايه 
حرام عليك بقي ما تسبني في حالي ، تؤ تؤ منا قولتلك انتي بتاعتي ومش هسيبك لحد تاني ، انا ابقي ضلك ومش هتعرفي تهربي مني طول ما انا عايش ، وتفتكر صقر هيسمحلك تقرب مني تبقي بتحلم ، لا خلاص مفيش صقر اعتبريه مش موجود  انا هخل*ص عليه عشان فكر بس يقرب منك ، لا ارجوك متأذيهوش هو ملوش ذنب ، ذنبه انه خدك مني يا غرام وانا محدش ياخد حاجة ملكي ابدا بس في حل تاني ، غرام بحزن ايه هو ، انا هخلي منال تتنازل وهبعد عن صقر وهسيبه يعيش بس بشرط واحد بس وهو انك تخليه يطلقك وترجعيلي تاني ، لا تعلم ماذا تفعل فاذا رفضت فسيقتل صقر وهيا خائفة عليه بشدة واذا وافقت فستكون اسيرة جابر للأبد ولكن هذا هو الحل الوحيد لخروج صقر وحمايته من شر جابر فهو لا يستحق هذا ، تحدثت بضعف وكسرة موافقة ، حلوو  بس لو خلفتي كلامك سعتها مش هرحمك وهخليكي تشوفيه وهو غرقان في دم*ه ، اغلقت الهاتف في وجهه وهي تبكي بصمت .
عودة من الفلاش باااك 
اتفضلي الظابط مستنيكي ،شكرا ، دخلت منال وغرام التي خائفة وتشعر بالضياع بدون صقر فهو من يشعرها بالامان ، اتفضلو اقعدو ، تحدثت منال انا عايزة اتنازل عن المحضر اللي قدمته في صقر الغرباوي  انه يعني خطف جوزي هو خلاص رجع وكان سوء تفاهم واتحل ، الظابط بعملية تمام مفيش مشكلة هو اساسا مفيش حاجة ضده وكان هيمشي وهو في المكتب جمبي هنا من امبارح هو عارف ان دي إجراءات روتينية وبعد فترة دخل صقر مكتب الظابط وعندما رأي غرام ، اقترب منها بغضب انتي ايه اللي چابك اهنه جولي ، انا انا جيت عشان اخرجك ، وانتي مش متچوزة راجل عشان تخرچي اكده لحالك فاكراني عيل اياك ، صقر انا اسفة بس انا كنت قلقانة عليك ، قاطعهم الظابط تقدرو تتفضلو يا صقر بيه ، امسك يدها  وخرجو سويا وفي الطريق لم يتحدث معها مطلقا فتحدثت غرام صقر انا اسفة ، لم يرد عليها وتجاهل كلامها وحين وصلو البيت رأتهم عزيزة بفرحة حمدالله علي سلامتك يا ولدي ، باس ايدين امه الله يسلمك ياما ، وتحدث عتمان  كيفك يا ولدي ، الحمد لله يا ابوي ، احم انا هطلع ارتاح شوية ، غادة بخبث تعالي يا صقر نطلع اوضتنا ارتاح ، شعر بنظرات غرام له ولكنه تجاهلها وتعمد ان يعاقبها احم ماشي يا غادة وسبقها علي فوق ، فرحت غادة بشدة ونظرت لغرام بشماته وذهبت وراءه  اما غرام فكانت لا تصدق هل تركها وذهب مع غادة فعلا شعرت بالحزن والغيرة والكسرة كل شئ سئ شعرت به الآن ، اقتربت عزيزة منها وطبطبت عليها معلش يا بتي هو بس مضايج شوية انا جولتلك متخرچيش عشان صقر ولدي وانا عارفاه زين ، تحدثت غرام بحزن انا كنت خايفة عليه وعايزاه يرجع يعني ده ذنبي ، معلش يا بتي اطلعي قوضتك وهو اما يهدي هتلاجيه جالك  ، صعدت غرام غرفتها فهي لا تعلم لما يعاقبها هكذا فهي فعلت ما فعلته لأجله وظلت تفكر به والغيرة تأكلها وبكت لقسوته عليها هكذا حتي تفاجئت بصقر يفتح الباب ويغلقه بسرعة واقترب منها وجذبها لأحضانه فلم يمهلها فرصة لتتحدث وجدت نفسها في احضانه يضمها اليه بشوق

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

ربشت بعينيها عدة مرات فهي لا تصدق هل هي في احضانه؟
هل في احضان صقر لا تعلم لما تشعر بالسعادة هكذا لمجرد انه معها في نفس المكان لا بل هي في احضانه تقسم انها تسمع دقات قلبها بأذنها  تدق بعنف تحتفل بعودة صقرها وعلمت انها تحبه لا بل تعشقه اما عن صقر فهو كان كالتائه بدونها اقسم ان يعاقبها ولكن لا يستطيع فقلبه تمرد عليه ونهره وصرخ باسمها وعلم انه يعاقب نفسه بالابتعاد عنها فعاد عاشقاْ متيم بها ، تحدثت غرام بخجل صقر نزلني ، صقر بهمس وحشتيني ، ردت عليه بصوت حزين لو كنت وحشاك مكنتش قسيت عليا ، انزلها ولكنها ما زالت بين يديه وامسك وجهها بكفيه وتحدث بحنان ، غصب عني انا اما شفتك في الجسم اتچننت حسيت ان عجلي طار مني كنت بتخيل كام واحد شافك وعارفة لو كان حد بصلك وانا چمبك 
انا كنت جتل*تله ، شهقت غرام وردت باستغراب للدرجادي ، واكتر كمان انتي متعرفيش غيرة الصعايدة عاملة كيف انتي چوهرة وانا لازم احافظ عليكي ومش من حج اي حد يشوف جمالك ده غيري ، ردت غرام وهي تنظر في عينيه وبتغير عليا بقي بصفتك ايه ؟ ، امممم چوزك مثلا ، بهتت وتذكرت غرام كلام  جابر وتهديده بق*تل صقر وردت بهدوء بس جوازنا سوري وبالغصب يا صقر ، امسك يدها وتحدث بعشق غرام انا اه في الاول مكنتش موافج بس صدجيني انا معاكي حسيت حچات اول مرة احسها انا مكنتش كدة ومتغيرتش غير معاكي انا اكتشفت اني بعشجك  ، مع ان قلبها ينبض فرحا لاعترافه بحبها ولكن في نفسها تلعن جابر لأنه السبب في فراقهم فهي تريد ان ترتمي في احضانه وتعترف له بعشقها ولكن ستخسره وهي عند اتم الاستعداد ان تضحي بحريتها وسعادتها من اجل ان يعيش فهي تعلم جابر جيدا فمن المؤكد ان يأذي صقر  فاستجمعت شجاعتها وتحدثت بقصد كل حرف وهي تعلم انها ستخسره للابد وادارت ظهرها له وتحدثت بحزن وانا منكرش اني كنت معجبة بشخصيتك بس مش لدرجة الحب و للاسف انا اتجوزتك بس عشان اهرب من مرات بابا وجوزها ومقدرة وقوفك جمبي طبعا وخلاص انا خلصت منهم واعتقد كدة التمسلية خلصت وانت كمان تقدر ترجع لمراتك ، صقر بتوهان فهو لا يصدق اذناه هل هي رفضته ولا تريده انتي بتجولي ايه ، التفت ونظرت في عينيه بجمود طلقني ، وكأن خن*جرا وضع في قلبه نعم للمرة الثانية يطعن ولكن لما الوجع اشد هذه المرة لما اشعر وكأن قلبي يعتصر  هل جميع بنات حواء هكذا ، نظر لها بجمود وعينيه حمراء من الغضب وامسك يدها بقوة لدرجة انها تألمت كثيرا وتحدث بغضب جحيمي بتحلمي يا غرام انا لما اعوذ اطلقجك انا اللي اجول مش انتي وانا هعرفك مين هو صقر الغرباوي وتركها وغادر واغلق الباب بعنف وراءه ،بقلمي اسراء ابراهيم ، اما غرام فور خروجه ارتمت عالسرير تبكي لضياع حبها وتحدثت ببكاء غصب عني يا صقر انا بحبك اووي والله بس غصب عني خايفة عليك .
💥💥💥💥💥💥💥 استغفر الله العظيم 
كانت فاطمة في طريقها لغرفة غرام ووقفت عند غرفة ادهم 
عندما سمعت صوته يتحدث في الهاتف ، يا نها انتي كمان وحشاني بس مينفعش اجي دلوقتي خالص عشان صقر اخويا عنده مشكلة ولازم تتحل الاول واكمل كلامه اكيد طبعا هفاتحهم في موضوعنا بس متنسيش انهم لسة ميعرفهوش اني سبت فاطمة ودي هتبقي مشكلة لأنها بنت عمي برضه 
خلاص يا حبيبتي اول ما اخلص هاجي علطول وقطع كلامه عندما سمع صوت شهقة فاطمة ونظر وجدها تبكي وهي تضع يدها علي فمها ، اغلق الخط واتجه اليها ولكنها نظرت له بحزن وكسرة وجرت من امامه الي الاسفل وهي تتذكر كلامه لها دائما بأنه لن يعشق سواها ولن يتغزل في غيرها ابدا ، اما ادهم تحدث بغضب لنفسه غبيييي انا غبييي ووضع يده علي رأسه بضياع .
💥💥💥💥💥💥💥💥 لا اله الا الله محمد رسول الله
بعد مرور اسبوعين  دخل جمال من باب المنزل فوجد عتمان والده ، السلام عليكم يا بوي وباس ايده ، وعليكم السلام يا ولدي كيفك ، الحمد لله يا بوي ، انت حالك مش عاچبني يا ولدي طول اليوم بتجضيه في الارض ايه اللي حوصل انا كنت مستنيك تيچي تحكيلي بس انت مجتش انت بتهلك صحتك يا ولدي اكده ، جمال بشرود اهو حاچة بطلع فيها غلبي يا بوي الواحد حاسس انه مخنوج ، ليه اكده يا ولدي في ايه ،  مفيش يا حج متشغلش بالك ، ولما انا مش هنشِغل بيكو هنشغل بمين  ، ربنا يخليك لينا يا حج عتمان ، تسلم وتعيش يا ولدي  وقاطعهم دخول ادهم احم السلام عليكم ، عليكم السلام تعالي يا ادهم انا عايزك في موضوع اكده ، تحدث جمال طيب هطلع انا ارتاح واسيبكو تتحدتو ، بالسلامة يا ولدي ، مالك يا ادهم حاسس انك عايز تجول حاچة ، احم اتفضل انت يا بوي جول الاول كنت عاوز تجول ايه ، تحدث عتمان بعقل رجل حكيم اسمعني زين يا ولدي انا مكنتش موافج علي موضوع بت عمك لان مفيش حدانا اكده ولولا ان البنته هيا اللي جالت مش رايداك انا كنت خليتك اتچوزتها غصب عنك واياك تكون مش واعي اني خابر انك مش رايدها لع انا عرفت اول ما لجيتك موافج علي فسخ الخطوبة مع اني خابر برضك انك كنت طاير بالبنته بس اكيد في حاچة انا معرِفهاش ، رد ادهم بتوتر احم يا بوي انا ، متجولش حاچة انا بس بعرفك اني خابر كل حاچة جولي بجي انت كنت عايز ايه ، احم بصراحة كدة انا عايز اخطب 
، وه بالسرعة دي ده انت لسة فاسخ مكملتش اديك اسبوع 
، ماهو اصل انا قولت افاتحك الاول بالموضوع وبعدين نبجي 
نتفج ، نظر له عتمان بتفكير وبت مين اللي عايز تخطبها ، احم هيا من مصر ، اممممم كدة بجي انا فهمت ونظر له نظرة ذات معني ، عموما يا ولدي طالما بت زينة يبجي علي خيرة الله ، بچد ربنا يباركلي فيك يا بووي ، رد عتمان بقصد التأكد من حاجة معينة ، طبعا بچد ولو انا مش متأكد ان بت عمك خلاص انت مبجتش فارج معاها مكنتش وافجت ، استغرب ادهم وتحدث ازاي يعني يا بوي مش فاهم ، ايوة منا عرفت انها هتكمل علامها وفي مصر كمان ، شدد ادهم علي قبضه يده وتحدث بنرفزة كيف ده يا بوي واحنا من امتي عندنا بنته بيكملو علامهم وكمان في مصر ولحالها كيف ده ، ابتسم عتمان  وهز رأسه وهو ينظر لادهم نعم فهو وصل لمراده وتأكد من شئ ما وتحدث بهدوء وفيها ايه يا ولدي احنا من امتي ضد تعليم بناتنا وبعدين بت عمك مش هتبقي لحالها دي هتجعد عند عمتك جليلة في مصر وهيا عندها بنات بس 
يعني مفيش مشاكل ، نفخ ادهم بضيق فهو لا يستطيع الاعتراض .
💥💥💥💥💥💥💥 سبحان الله والحمد لله 
هذه الايام الماضية كانت بالنسبة لغرام قاسية ومملة فصقر كان يتجاهلها طول الوقت حتي في الليل يصعد لغادة وينام في غرفتها مما جعل غادة سعيدة وهيأت لنفسها ان صقر ما زال يعشقها ونسي ما حدث وعاد لها من جديد وكانت لا تتوقف عن مضايقة غرام بقربها من صقر ومعاملتها معه امامها ،  اما غرام كانت حزينة بشدة لتغيره معها فهو يتجنب حتي انا يجتمع معها في مكان واحد وما كان يقلقلها ايضا مكالمات جابر المستمرة وتهديداته لها انه سوف يقت*ل صقر ان لم تجعله يطلقها وترجع له وظل هذا الحال حتي شعرت انها لا تستطيع العيش بدون صقر فهو عشقها وقررت ان تتحدث مع فاطمة فاتصلت بها لتأتي ليتحدثو سويا لانها بحاجة لان تحكي لاحد والا ست*نفجر من الضغط .
💥💥💥💥💥💥 لا اله الا الله محمد رسول الله 
كانت العائلة متجمعة وغرام تجلس بجانب عزيزة وهي تنظر
بحزن لصقر وهو يجلس بجانب غادة وهو لاحظ نظراتها فوضع يده علي كتف غادة وضمها اليه وهمس لها باذنيها فضحكت ضحكة عالية قاصدة ان تغيظ غرام التي شعرت بنار الغيرة تأكلها وتمنت لو تستطيع ان تمسك غادة من شعرها وتبعدها عن حضن صقر فهو ملكها وحدها ، نظرت عزيزة بقرف لغادة وتحدثت بغضب ما تلمي نفسك يا غادة واحترمي اللي جاعدين ، وه وانا عملت ايه انا بهزر مع چوزي ، وقفت غرام واستأذنت من عزيزة بعد اذنك يا ماما انا هطلع ، ردت عزيزة بحزن علي حالها روحي يا بتي ونظرت بعتاب لصقر الذي يتابع غرام وهي تغادر بحزن داخلي وفور مغادرتها نزع يده من علي غادة بقرف فهو فعل هذا ليجرح غرام ويجعلها تشعر بما شعر به ، قاطعهم دخول فاطمة وهي تلقي التحية  علي الجميع ، السلام عليكم ، وعليكم السلام كيفك يا بتي ، الحمد لله بخير يا عمي ، ردت عزيزة دايما يارب يا بتي ، فينها غرام يا مرت عمي ، طلعت يا بتي اطلعيلها ماشي بعد اذنكو وصعدت وهي تري نظرات ادهم لها بغضب  منذ دخولها ولكن تجاهلته وصعدت للاعلي ، ادهم تحدث وهو يغادر احم هعمل تلفون مهم بعد اذنكو وذهب خلف فاطمة ، يا فاطمة التفت حين سمعت صوته ، خير يا واد عمي في حاچة ، تحدث بغضب صحيح انتي هتكملي في الچامعة وكمان في مصر ، ردت فاطمة ببرود والله ده شئ ميخصكش ، امسك ادهم يدها وتحدث بتحذير فااطمة اتحددتي زين ، نزعت يدها من قبضته وتحدثت بعند انت ملكش حكم عليا اللي بينا خلاص يا ادهم وكل واحد فينا بجي حر يعمل اللي عاوزه في حياته ، تحدث باستهزاء انتي عملتي اكده عند فيا مش اكده مفكرة اني كدة هغير عليكي 
، نظرت في عينه وردت بثقة ده لو انا لسة عشجاك  لكن انت انتهيت من حياتي ودلوجتي انت ولد عمي وزي اخويا بالظبط ، شعر بنغزة في قلبه حين نطقت بأخر جملة فنظر وتحدث بجدية عندك حج يا بت عمي ربنا يوفجك ، ابتسمت وهزت رأسها بإيجاب وقبل ان تمشي قالت له ببرود اااه جبل ما امشي نسيت اباركلك عشان عرفت انك هتخطب الف مبرووك يا واد ربنا يتتم بخير وتركته بملامح باهتة واحساس 
يأكد له ان تسرعه جعله خسر اهم شخص بحياته .
💥💥💥💥💥💥💥 استغفر الله العظيم 
 طرقت فاطمة باب غرفة غرام وما ان فتح لها الباب ونظرو الاثنان لبعض فترة واترمو الاثنان في احضان بعض يبكون كالاطفال لا يعلمو من فيهن تواسي الاخري اغلقو الباب وظلو يبكون سويا حتي هدأو مسحت غرام دموعها وتحدثت بصوت باكي ، طيب انا وعارفة انا بعيط ليه انتي بقي بتعيطي ليه ، هدأت فاطمة ثم قصت لغرام كل شئ من اول عشقها لادهم من صغرهم وحبه لها ايضا حتي لحظة حديثهم  سويا منذ قليل ، خبطت غرام رأسها بيدها وتحدثت قال وانا اللي كلمتك عشان تيجي تهوني عليا واخد رأيك طلعتي محتاجة اللي يواسيكي يا عيني ،نظرت لها فاطمة وفجاة انفجرو الاثنان بالضحك سويا حتي شعرو انهم احسن من ذي قبل  وقالت فاطمة بضحك احكيلي بجي انتي كمان ايه اللي مضايجك ، وقصت غرام هيا الاخري كل شئ وتعامل صقر معها ببرود وعلاقته بغادة ايضا ، نظرت لها فاطمة وتحدثت بقلق غلطانة يا خيتي انتي ازاي تعملي اجده ده انسان مش كويس ازاي توافجيه علي كلامه ثم انتي ايش ضمنك انه بعد ما ترجعيله يهَمل صقر لحاله ما يمكن يجتله برضه ، فكرت غرام في كلام فاطمة ووجدت انها علي حق وتحدثت بخوف انا بس خفت عليه وقولت انه لما ابعد عنه جابر هيسيبه في حاله ومش هيأذيه ده هددني بيه يا فاطمة وانا معنديش استعداد اضحي بصقر ، يبجي كنتي جولتيله كل حاجة و مكنتيش خبيتي عليه وكسرتيه اكده ،ازاي انا اكسره برضه ،
ردت فاطمة بحزن انتي متعرفيش انتي عملتي ايه انتي دوستي علي جرح صقر اللي كان بقاله سنين بيداويه ،
ردت غرام باستغراب انا مش فاهمة حاجة من كلامك يا فاطمة جرح ايه ده اللي بتتكلمي عنه اللي انا دوست عليه 
، اتنهدت فاطمة وسألتها غرام هو صقر مجلكيش غادة مكنتش عايشة معاه ليه وكانت سايبة البيت ليها سنين ، لا معرفش انا بس عرفت انها سايبة البيت قولت يمكن كانت غضبانة ولا حاجة ورجعت ،طبطبت فاطمة علي ظهرها بحنان عشان كدة انا برضه استغربت بصي يا غرام انا هحكيلك عشان انتي لازم تعرفي كل حاجة

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

تحدثت غرام بقلق تقؤليلي ايه انتي قلقتيني يا فاطمة هو في حاجة انا معرفهاش ، ايوة الموضوع مش ان غادة كانت غضبانة زي ما انتي فاهمة مسكت ايديها اسمعيني كويس يا غرام صقر متچوز غادة بقاله خمس سنين و كان بيعشجها وهو اللي اختارها غادة تبجي بنت شيخ البلد وفي مرة كان هناك عند ابوها وشافها وعشجها ولما فاتح عمي مرت عمي رفضت وموافجتش علي غادة بالذات واللي عرفته سعتها ان امها كانت عايزة تاخد عمي زمان من مرت عمي وانها وجفتلها وفض*حتها وبعد كدة راحت اتچوزت شيخ البلد عشان تغيظ مرت عمي فعشان اكده مكنتش موافجة علي جواز صقر من بنت الست دي لانها كانت عارفاهم وعارفة ان غادة سماوية وشارباه من امها بس صقر صمم واتچوزو وعدي سنتين من غير خلفة وطبعا الكل بجي بيتحددت خد غادة وراحو مصر عملو تحاليل ورچعو وبعدها صقر عرف ان العيب منها فخبي عالكل حتي عمي ومرت عمي وجال ان العيب منه عشان كان بيعشجها وخايف علي مشاعرها وعشان محدش يزعلها بكلمة وعشان عمي ميغصبش عليه انه يتچوز عليها ،  شعرت غرام بغصة في قلبها وقالت للدرجادي كان بيحبها ، طبطبت عليها فاطمة وقالتلها كان يا خيتي كان واكملت حديثها ، المهم اول ما جال كدة الدنيا اتجلبت والبيت كله زعل ان صقر مش هيبجاله عيل من صلبه وعمي جاله خلاص تسافر تتعالج ، ردت غرام باستغراب طيب ايه المشكلة بالعكس دي حاجة تخلي غادة تحب صقر اكتر ، ماهو ده بجي اللي جلب الدنيا صقر كان فاكر انها بتعشجه وانها اول ما تعرف كدة هتجف جمبه لكن سعتها بانت علي اصلها وفضحته في كل حتة ووجفت في جلب البيت وعلت حسها وجالتله انا عايزة ابجي امي وايه اللي يجبرني اني اعيش مع واحد معيوب وجالتله طلجني والا هرفع عليك جضية وافضحك واجول انك مبتخلفش  ، شهقت غرام وتخيلت ما حدث لصقر وصدمته في زوجته وحبيبته ، واكملت فاطمة طبعا الصدمة كانت كبيرة علي صقر وكان مصدوم يا عيني من رد فعلها بس سعتها بجي ضر*بها حتة جلم يا غرام خلاها اتلوحت وجالها انا مش معيوب انتي اللي مبتخلفيش وانا جلت اكده عشان محدش يچرحك بس طلعتي متستهليش ومش هطلجك وهتروحي تعيشي في بيت ابوكي زي البيت الواجف لحد ما اقرر امتي اطلجك ومن سعتها بجي صعب اوي ومش بيتحددت كتير وبيزعج عالفاضية والمليانة وكان كلهم بيترعبو منه متهيجلي انا مشفتش ضحكت صقر الا لما انتي دخلتي البيت ده سعتها فعلا صقر اتغير بجي واحد تاني واجولك علي حاچة والله حتي وهو مع غادة جبل المشاكل دي مكنش بيعاملها زي ما بيعاملك هو كان مفكر نفسه بيعشجها بس لع هو معرفش العشج غير لما قابلك يا خيتي اسأليني انا  انا شفته جبل اكده ودلوجتي اوعي تخسريه يا غرام صقر بيعشجك بس انتي بجاهلك جرحتيه زي ما غادة عملت جولتيله مش رايداك كانه معيوب طب انتي خابرة معاملته لغادة دي بتأكدلي انه بيعشجك لانه اصلا مش طايجها هو بيعمل اكده عشان يوچعك زي ما وچعتيه ، ظلت غرام مذهولة مما سمعته لا تعلم هل تفرح لانه يحبها ام تحزن  لما سببته له من جرح كبير تحدثت بخوف طيب والعمل يا فاطمة انا كدة خسرت صقر يعني مش هيسامحني ، لع هيسامحك طبعا بس انتي اتحددتي معاه واحكيله كل حاچة ومتخبيش عليه ونصيحة من خيتك اوعي تفرحي غادى فيكي ولا تديها الفرصة انها تاخده منك عشان هيا متستاهلوش ، طب قومي قومي معايا ، علي فين يا مچنونة انتي ، هلحق صقر قبل ما تاكل عقله وتاخده في اوضتها ، ههههههه سبحان مغير الاحوال يلا ياختي يلا ، اه استني يا فاطمة انا اسفة اتكلمنا في موضوعي ونسيت موضوعك ،بقلمي اسراء ابراهيم ، ولا يهمك يا جمر انا مفيش موضوع اصلا خلاص كله خلص انا بس عشان لسة الصدمة واعرة عليه جوي ده حب عمري يا غرام ومش سهل علية في يوم وليلة اكده اتجبل ان ادهم مبجاش ليا ، اخذتها غرام في حضنها ان شاء الله هتلاقي اللي يحبك من قلبه ويستاهلك عشان انتي بنت مفيش زيك يا فاطمة ، تسلميلي يا خيتي  بجولك ايه غيري خلجاتك دي والبسي كدة لبس حلو وخليكي ناصحة خليه هو اللي يبدأ حديت معاكي وغمزت لها بعينها ، نظرت غرام لنفسها تصدقي عندك حق استني هغير وهبهرك ولا اقؤلك انا عندي خطة  جامدة جدا ، ضحكت فاطمة وتحدثت بمرح قائلة ويلآ لهذا الصقر من غرامه  وضحكو هما الاثنان بسعادة 
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥 استغفر الله العظيم
منال بغضب وصوت عالي لا ماهو انا مش هسكت الا لما اعرف كل حاجة يا جابر ، امسك يدها وابعدها بعنف انتي اتجننتي بتعلي صوتك عليا ، متوهش الموضوع وفهمني مين دي اللي مش هتهدا الا لما ترجعلك  انا سمعتك وانت بتقؤل كدة في التلفون ، جابر ببرود حاجة بتاعتي ضاعت مني وهرجعها ملكيش فيه ، نظرت له بتحذير يعني الكلام ده مش علي الزفتة غرام  ، امسك يدها بضيق وتحدث اسمعي بقي عشان انا خلقي اضيق من الابره لو شتمتيها تاني ولا جبتي اسمها علي لسانك هقط*عهولك انتي فااااهمة ، اتصدمت منال من ردة فعله وتحدثت بزهول انت بتقول ايه معني كدة ان الكلام اللي قالهولي صقر حقيقي انت حاولت تغت*صبها ، تحدث جابر بلا وعي غرام دي بتاعتي انا ملكي مش بعد ما عملت كل ده عشانها تروح مني كدة لا ، منال بدموع وصدمة يبقي كلام غرام صح يا كل*ب يا حي*وان والله لاقت*لك انت مستاهلش تعيش ، لا وانتي الصادقة انا اللي يقف في طريقي ملوش الا حاجة واحدة وهيا الم*وت انا اللي كان مصبرني عليكي غرام كنت مستحملك طول السنين دي عشانها وعشان تبقي قصاد عيني لكن دلوقتي انتي ملكيش لازمة انتي طالق يا منال ولو شوفتك بس قريبة من غرام صدقيني محدش هيرحمك مني واللي خلاني عملتها قبل كدة اعملها تاني وتالت ، منال تسمعه وهي غير مستوعبة ما يتفوه به هل ما قاله صحيح نعم فكل انسان يحصد نتيجة افعاله وهي الان تحصد نتيجة كرهها لغرام ومعاملتها لطفلة يتيمة بهذا الشكل تركها جابر وغادر المنزل وهي جلست تندب حظها وجهلها وتلعن نفسها لعدم تصديقها لغرام .
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥 الحمد لله رب العالمين 
كان صقر يجلس مع  امه عزيزة وغادة وصفية التي في عالم اخر نعم فكلام جمال يردد في اذنها لما يحملها ذنب غيابه طول الوقت واهمالها له فهي تفعل ما عليها تجاهه ولكن ليس لها ذنب انها لم تشعر بأي مشاعر تجاهه و نفضت الكلام من رأسها ونظرت لادهم بغموض قليلا  وتحدثت جولي يا ولد عمي هتخطب امتي فلاحظت عزيزة تنظر لها باستغراب فاكملت بتوتر  احنا عايزين نفرحو بيك ، لسة مش خابر يا صفية بس ان شاء الله هفاتح ابوي ونشوف هنروح امتي ، بسم الله تبارك الرحمن قالتها عزيزة وهي تنظر اعلي الدرج ، استغرب صقر ونظر مكان ما نظرت فوجد غرام تنزل وهي كالقمر ليلة تمامه ولما لا فهي ترتدي دريس ابيض به ورود زرقاء مثل عينيها وتضع الكحل العربي مما اضفي علي عينيها سحر خاص مع الطرحة الاوف وايت التي بينت بشرتها الناصعة البياض نظر صقر لها بزهول من هذه الملاك فنظرت غرام وضحكت لفاطمة الواقفة بجانبها وغمزو لبعضهم البعض ، ما شاء الله عليكي يا بتي كيف الجمر 
، ربنا يباركلي فيكي يا ماما ونظرت لصقر الذي فقد النطق وتحدث بصعوبة احم انتي رايحة فين اكده ، تحدثت فاطمه ببعض الخوف انا لجتها مضايجة فجولتلها تعالي افرچك  عالبلد هتعچبك جوي ، صقر بغيرة وانتي ملكيش راجل اياك عشان تجوليله هتخرچي اكده من نفسك ، اقتربت منه غرام مما جعل قلب صقر يدق بعنف وتحدثت بدلع لا طبعا مقدرش ده انت  جوزي وحبيبي انا كنت نازلة عشان استأذنك لو سمحت يا صقر خليني اروح معاها ، يكفي هذا ارجوكي فقلبي سيخرج من مكانه من كثرة الدق نعم فعقله توقف عند كلمة حبيبي ولم يسمع ما قالته بعدها هل فعلا لقبته بحبيها فنظر لها ونظر لفاطمة باستغراب كانه يسألها ماذا فعلتي بها واين غرام التي يعرفها ، اما عزيزة فكانت سعيدة جدا وهمست لفاطمة بأذنها جدعة يا بت يا فاطمة خلتيها  كيف اكده ، ضحكت فاطمة وهمست لعزيزة والله يا مرت عمي انا وعيتها بس وعرفتها حجيجة غادة ، براوة عليكي يا بتي ، اما غادة فكانت تستشيط غضبٱ من غرام وتلعنها في سرها واستنبهت علي صوت صقر وهو يتحدث بغيرة وهتطلعي كيف اكده يا غرام ، ماله ماهو حلو اهو يا صقر ولا انا مش عاجباك ، نظر لها مطولا نعم فلولا الاشخاص التي تراقبهم لكان اخبرها بطريقته الخاصة هل تعجبه ام لا 
ورد عليها انا هاچي معاكم يلا ، فرحت غرام فقد نالت مرادها 
ونظرت لفاطمة التي ابتسمت لها ودعت لها في سرها بالسعادة ، نزل صقر علي مستوي غرام وهمس لها في اذنها مما جعل قلبها يدق  بس تمسحي الكحل ده واللي في شفايفك عشان مرتكبش جن*اية وانا معاكي  ، غرام بخجل واضح احم حاضر حاضر همسحهم ، تحدثت فاطمة بقصد خلاص يا غرام طالما صقر معاكي بقي انا مليش لازمة وبعدين افتكرت اني لازم احضر نفسي عشان رايحة الچامعة الصبح يلا اشوفكو علي خير وتركتهم وذهبت 
مع نظرات ادهم المليئة بالغيرة عليها .
🔥🔥🔥🔥🔥🔥 لا اله الا الله محمد رسول الله 
كان يجلس جمال علي القهوة وهو يشرب الشاي ويتحدث لنفسه ، وبعدهالك يا چمال هتفضل اكده لحد امتي دي مش عيشة دي اللي انت عايشها  اتنهد بضيق طول عمري مكنتش شايف غيرها كنت عاشجها وكنت بتمناها من ربنا بس عرفت دلوجتي ان مش كل اللي بنبجي رايدينه بيبقي خير يارب انا راضي بالاختبار بس هو صعب جوي صعب عليا ابجي عارف ان مرتي بتحب اخوي ، ياريتني عرفت جبل ما اتچوزها كنت 
سبتها وكنت هدوس علي جلبي بس صعب جوي اني اتحمل 
كل ما اجول هنسي واعيش ابص في وشها افتكر انا تعبت
تعبت جووي ياااارب حلها من عندك يارب .
🔥🔥🔥🔥🔥🔥🔥 لا حول ولا قوة الا بالله 
كانت صقر يشبك اصابعه في اصابع غرام بتملك وهم يسيرون سويا وهي سعيدة للغاية بفعلته تلك ، الله بجد يا صقر البلد هنا جميلة اوووي ، حاول صقر ان يظهر زعله منها
فقال ايوة البلد اهنه چميلة دايما ، وقفت ونظرت له أنت لسة زعلان مني ، تحدث باستهزاء وانتي عملتي حاجة تزعل يعني
 مثلا جولتي انك مش رايداني وعايزة تطلجي بس بسيطة اهي ، اممم ولو قولتك اني قولت كدة من ورا قلبي ، ازاي يعني هيا دي حاجة تتجال كدة في لحظة زعل ثم انا 
مزعلتكيش اصلا ، عارفة يا صقر بس انا عملت كدة من خوفي عليك ، خايفة عليا من ايه يا غرام ، اتنهدت وقالته هحكيلك وقصت له كل شئ ومكالمة جابر لها وتهديده لها بقتله اذا لم تجعله يطلقها وترجع له ثانية ، مع كل كلمة تخبر بها غرام صقر كان وجهه يمتعض ويغضب فشدد قبضته لدرجة انها المته وتحدث بغضب وانتي ازاي متجوليش حاجة زي دي فاكراني مش راچل ومش هعرف احميكي منه اياك ، نظرت حولهم لان صوته عاليا وتحدثت ببكاء انا خفت عليك والله خفت انت اهم شخص في حياتي انا مليش غيرك 
والله انت لو روحت مني انا ممكن امو*ت يا صقر وكان اهون عليا انك تبقي بعيد عني بس عايش من انك تكون معايا بس حياتك في خطر طول الوقت انت مش فاهم انا كنت عاملة ازاي وانت في القسم عيني مغمضتش عشان بعيد عني مكنتش حاسة بالامان انا كان كل همي انت مرضتش ابقي انانية واخسرك يا صقر انا انا اسفة بس انا كان لازم اعمل كدة وظلت تبكي بشحتفة اما هو فسمع كل كلمة وقلبه يعتصر لاجلها هل للدرجادي هو مهم عندها والسؤال الاهم هل عشقته لهذه الدرجة نظر حوله واقسم لو في البيت لاخذها في احضانه وخبأها بين ضلوعه ولن يخرجها منه ابدا 
، امسك يدها بحنان خلاص اهدي انا اسف حجك عليا يا ست البنات انتي متعرفيش كلامك اللي جولتيه سعتها كا جاسي اووي ازاي كنتي عايزة تبعدي عني وعايزاني اطلجك بسهولة كدة انا مجدرش انا اتعلجت بيكي وبجيتي هوايا اللي بتنفسه يا غرام عشان خاطري اوعي تفكري تبعدي عني ، نظرت في عينيه وابتسمت من بين دموعها فكلماته 
كالدواء نزلت علي قلبها طيبت جراحه نعم تعشق ذلك الصعيدي ، احم غرام يلا بينا نروح عشان انا اكده مضمنش 
حالي ، ضحكت بخجل ونظرت بعينيها بعيدا عنه لتري من جعلها تتوقف عن الضحك فجأة والخوف يتملكها 
وتمسكت بصقر بخوف

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

انتفضت غرام حينما رأت جابر يقف بعيدا لها ويبتسم بمكر تشبثت بأيد صقر وتحدثت بتوتر يلا انا بقؤل برضه نمشي 
، مالك يا غرام ايه اللي غيرك مرة واحدة اكده  ، مفيش يا صقر بس خلاص زهقت لو سمحت يلا نروح  ، خلاص ماشي يلا و عادو الي المنزل حيث كانت غادة  تنتظرهم بفارغ الصبر ، اما جابر فتعمد ان يجعلها تراه لكي تعلم انه لن يتركها وشأنها وان تهديده بق*تل صقر حقيقي ، وصلو للبيت وتحدث صقر  السلام عليكم  ، عزيزة بفرحة وعليكم السلام يا ولدي حمدالله عالسلامة ،غرام بتوتر الله يسلمك يا ماما ، جوليلي يا غرام عچبتك البلد ، جميلة جدا يا ماما بجد مختلفة عن القاهرة خالص ، قامت غادة واقتربت من صقر بدلال قاصدة مضايقة غرام اتوحشتك جوي يا صقر كل ده ، نظرت لها غرام بغضب وتحدثت في سرها وحش اما يله*فك يا شيخة و لم تمهل فرصة لصقر في الرد فقررت ان تكيد غادة بنفس سلا*حها فادعت انها تشعر بدوخة فامسكت رأسها اااه الحقني يا صقر ، امسكها صقر بلهفة مالك يا غرام فيكي ايه ، دايخة وحاسة الدنيا بتلف بيا  ، وتحدثت عزيزة بقلق سلامتك يا بتي طلعها فوج يا صقر ترتاح وانا هخلي بدور تشيع للحكيمة  ، فحملها صقر بلهفة عاشق وصعد بها لغرفتها فنظرت لغادة وصقر يحملها وغمزت لها بكيد وغادة تستشيط غضبا من تلك الغرام .
كانت صفية تجلس في غرفتها وهي تنتظر جمال للتحدث معه ومعرفة سبب تجاهلها كل هذه المدة منذ حديثهم اخر مرة ، دخل جمال الغرفة فوجد صفية جالسة فلم يعيرها اهتمام واخذ ملابسه ودخل الحمام ليغير ويتحمم وصفية تضايقت من تجاهله لها بهذه الطريقة ، خرج جمال وجلس عالسرير واستعد للنوم ، مش هتاكل يا چمال انت مكلتش حاجة ، لع مش عايز اكل ، طيب انا كنت عايزة اتحدت معاك في موضوع ، خير في ايه، تحدثت بعصبية من بروده معها هكذا ممكن اعرف في ايه وايه اللي مغيرك اكده من ناحيتي يا واد عمي ، نظر لها وتحدث ببرود وانتي لساكي واعية اني متغير طيب والله كتر خيرك ، بجولك ايه يا چمال من غير مألسة علية اتحددت زين وبعدين انا مكنتش اعرف انك بتغيب اكده بسببي غير لما انت جولتي اخر مرة عشان اكده بسألك فيك ايه وليه بتغيب بسببي برة البيت ، وقف امامها وتحدث بعصبية عايزة تعرفي ليه متغير يا صفية ولية بغيب برة البيت اكده ، هزت رأسها بأيجاب ، عشان مش عايز اشوفك عشان كل ما بشوفك بفتكر اللي بحاول انساه ليا سنين عشان مش قادر انسي ان مرتي بتحب اخوي فهمتي ولا لع يا بنت عمي ، اتصدمت صفية وتغيرت ملامحها فكانت تعتقد ان لا احد يعرف هذا الموضوع سواها ولكن كيف علم جمال هذا ما تفكر به ، سكتي ليه طبعا مش مصدجة اني عارف عارفة انتي خلتيني اكره اخوي انتي شيطانة يا صفية مش انسانة انا غلطتي الوحيدة اني عشجتك من وانتي كنتي لسة عيلة صغيرة بس مكنتش اعرف انك بتيجي اهنه عشان اخوي كنت فاكر انك بتعشجيني يااااه للدرجادي كنت مغفل ، كانت تسمعه وقلبها يتقطع هل فعلت به كل هذا هل يستحق جمال منها هذا برغم كل ما فعتله وبرغم علمه بعشقها لاخوه الا انه لم يهينها ، بقلمي اسراء ابراهيم ،
جلست في الارض ومسكت يده وبكت بحرقه وهي تتحدث حجك عليا يا چمال والله ما كنت اجصد اوچعك يا واد عمي انا انا هجولك بس اديني فرصة واسمعني وبعديها اعمل اللي انت رايده  اكملت ببكاء حاد انا كنت لسة عيلة يا جمال وكنت معرفش حاجة وعيت ولجيتك انت وادهم في وشي ولجيت نفسي بعشجه دايما كان بيضحك ويهزر معايا لكن انت كنت علطول بتزعجلي كنت بخاف منك كنت تجعد تجول اعملي ده ومتعمليش ده وكنت بلاجي ادهم بيجف معايا وبيطيب خاطري لحد ما جت مرات عمي وعرفت ان ولد عمي هيخطبني وفرحت ومكنتش اعرف ان انت والله ما كنت اعرف كنت مفكرة ادهم بيحبني لحد ما اجيت اهنه وعرفت انك انت اللي طلبتني مش ادهم انهارت وكنت ببكي لاني كنت بخاف منك جوي واتچوزنا ويعلم ربنا اني حاولت كتير اجرب منك بس انت كنت بتصدني صدجني كنت خلاص نسيته والله من يوم ما بجيت علي زمتك لحد بس عرفت بعدها ان ادهم بيحب فاطمة خيتي غصب عني زعلت لجيت نفسي ببكي بس خلاص انا من سعتها وانا نسيت كل اللي فات يا چمال وحاولت اجرب منك بس انت دايما  جاسي عليا وظلت تبكي بنحيب ،اما جمال فكانت دموعه تنزل علي خده بصمت و شد يده منها بعنف وتحدث ببعض الحدة لو كنت جاسي فعشان كنت بغير عليكي يا بت عمي بس انتي چرحتي كرامتي ورجولتي وخلتيني مش راچل في نظر نفسي عارفة انا عرفت ازاي لما كنتي بتبكي عشان ادهم خطب اختك كنتي بتجولي  وليه مش انا كنتي علي زمتي ومرتي ولسة عاشجة راچل تاني لع واخويا كمان وتركها وذهب واغلق الباب وراءه بعنف وهيا ظلت تبكي علي خسارة زوجها الذي فقدته بإرادتها .بقلمي اسراء ابراهيم
دخل صقر غرفته ووضع غرام عالسرير بخوف وتحدث بقلق انتي كويسة طمنيني ، متخافش انا كويسة جدا ،  اتنهد بارتياح خلاص هنزل اجبلك حاجة تاكليها ، ابتسمت بحب بس انا كدة هاخد عالدلع ده ومش هتنازل عنه كل يوم ، ضحك صقر بقوة وهي نظرت له بعشق فكم هو وسيم حين يضحك هكذا ، للدرجادي انا حلو جوي اكده ولا ايه ، تنحنحت بخجل وغيرت مجري الحديث احم مش هتأكلني ولا ايه ، اممم ماشي يا ستي  هسيبك تغيري الموضوع بس بمزاجي  هه ، عموما هسيبك تدلعي براحتك بس عشان هسيبك كام يوم بس متاخديش علي اكده ، سمعت كلامه فانتابها الذعر
ايه انت مسافر ، اه لازم انزل القاهرة عشان اشوف الشغل انا بجالي فترة مروحتش ، بكت غرام وتحدثت بتوسل لا يا صقر عشان خاطري متسبنيش وتمشي ، اخذها باحضانه لعلها تهدأ
هششش اهدي خلاص عشان خاطري متبكيش ، لو عايزني اهدي بجد خدني معاك متسبنيش هنا لوحدي تنهد صقر بخوف عليها خلاص متخافيش هاخدك معايا ، وقفت غرام عالسرير وظلت تقفز بفرحة وهو ينظر لها فكم هيا طفلة تحزن بسرعة وتفرح ايضا بسرعة فجلست غرام بجانبه وطبعت قبله علي خده ببراءة وتحدثت بحب ربنا يباركلي فيك يا صقري ، شعر بدقات قلبه تعلي ونظر لها بعشق واضح لاحظتها هيا في عينيه  ويباركلي فيكي يا روح جلبي واقترب ليقبلها ايضا فسمع خبط الباب فنظر لها بضيق مصطنع وتحدث انتي متفجة معاهم مش اكده ، هزت رأسها بإيجاب وضحكت عليه بشده فقام ليفتح وجدها بدور ، اسفة يا صقر بيه بس الحج عتمان عايزك تحت ، ماشي نازل 
وتحدث لغرام اوعي تنامي هشوف ابويا عاوز ايه واجيلك اجولك حضري الشنط علي ما اچي ، هييييييه ماشي ، متجوز طفلة انا عاد ، غرام بدلال ايوة عندك مانع ، غمز لها بعينه لع وانا اجدر برضك يا جلبي ، بقلمي اسراء ابراهيم
كانت غادة  تجلس في غرفتها وهي تتحرك ذهابا وايابا بغيظ والله لاوريكي يا غرام الك*لب والفون رن وردت بلهفة الووو ها عملت ايه اهممم عفارم عليك ايوة هو اكده استني هچيب ورجة وقلم ، وكتبت رقم  خلاص اجفل انت هتصل بيك بعدين واغلقت الهاتف وطلبت الرقم واتاها الرد ، الوو ، چابر معايا ، ايوة مين انتي ، انا اللي هاتچبلك غرام لحد عندك ، انتي مرت صقر مش كدة ، وه عرفت كيف ، محدش ليه مصلحة غيرك بس تعجبيني ها قولي اللي عندك ،
 بقلمي اسراء ابراهيم ، والمجابل ايه ، مقابل ايه اللي انتي عايزاه ماهو غرام لما تمشي من البيت محدش مستفاد غيرك ، خلاص نتفج ان محدش يعرف اني انا اللي ساعدتك ماشي ، اتفقنا ها هتجيبهالي ازاي ، ابتسمت غادة بشر وتحدثت بحقد هجولك انا ازاي ، بقلمي اسراء ابراهيم
طرق صقر علي باب مكتب والده عتمان ، تعالي يا ولدي 
خير يا بوي كنت عاوزني ، اه بص يا ولدي انت طبعا مسافر بكرة ، ايوة وهاخد غرام معايا ، زين يبجي احسن برضه عشان هيا وغادة مينفعش يجعدو قي مكان وحديهم 
اسمعني زين يا صقر خلي بالك من نفسك يا ولدي ومن مرتك 
لازم تاخد حذرك من الكل*ب اللي اسمه جابر ده ، حاضر يا بوي متجلجش ان شاء الله جريب هخلص من موضوع جابر ده للابد ، بس من غير د*م يا ولدي ، ان شاء الله ، في بجي حاچة تاني عايزها منك ، خير يابوي  ، عايز تجبلي جرار البت اللي اخوك عاوز يتچوزها دي انا مش مرتاح للموضوع ده فعايزك تچبلي اصلها وفصلها اخوك مش واعي للي بيعله فعينك عليه ، حاضر يا بوي متجلجش ان شاء الله هعمل كل اللي جولت عليه ، ربنا يحميك ويسترها عليك يا ولدي .
بعد عدة ايام كانت فاطمة عائدة من الجامعة مع صديقتها التي تعرفت عليها هناك وبالصدفة تسكن في نفس شارع عمة 
فاطمة جليلة ، فاطمة بتعب لع بس محاضرة انهاردة دي تجيلة چدا علي جلبي يا نورهان  ، يا بنتي قوليلي نور والله نورهان دي هيا اللي تجيلة علي جلبي وقلدت لهجة فاطمة 
وضحكو الاثنان سويا وقالت نورهان يا لهووي استني احسن 
اخويا هناك اهو وبيشاورلي هشوفه عايز ايه واجيلك والله انا عارفة اصلا تلاقيه مصبحش علي قفايا زي كل يوم فقال بالمرة طالما قابلني ، هههههه طب روحي عشان عايزة اتفرج 
، اخس عليكي بقي انتي صاحبة انتي وذهبت لتري اخاها اما فاطمة فنظرت في الارض خجلا ولم تنظر تجاهم لحين عودة صديقتها ، فوجدت نورهان عائدة اليها ومعها اخاها فخجلت فاطمة كثيرا ، اعرفك يا فاطمة ده اخويا الوحيد أنس 
حضرته دكتور بهايم خب*طها أنس علي دماغها فتحدثت بسرعة اقصد دكتور صيدلي وعنده صيدلية قرفنا بيها احم اقصد بتاعته يعني في اخر الشارع هنا ، احم تشرفنا يا انسة فاطمة ، تحدثت فاطمة بخجل دون ان تنظر له الشرف ليا يا دكتور بعد اذنكو همشي عشان اتأخرت جوي ومشت بسرعة من امامهم ، وتحدثت نورهان يخربيتك طفشت البت من اول مقابلة وعاملي فيها دنجوان وعرفيني عليها كاتك نيلة استني يا فاطمة يا بت اصبري وتركت اخاها وجرت وراء فاطمة 
اما أنس فنظر لاثرها وضحك علي خجلها ولهجتها التي ذادتها جمالا ، بقلمي اسراء ابراهيم
كنت غرام تجلس في الشرفة وتشرب القهوة مع روايتها المفضلة وكانت تنتظر صقر الذي تأخر اليوم كثيرا فهي دائما تخاف من اي شئ وشعرت أن هذا يضايق صقر ويجعله يعتقد انها لا تشعر بالامان معه فقررت ان لا تذهب معه اليوم وتظل في البيت  الذي فاجئها بانه اشتراه لها هنا ، ولكنها كانت خائفة عليه بشدة من ان يؤذيه جابر سمعت جرس الباب فذهب مسرعة لتفتح معتقدة انه صقر فتحت الباب واتصدمت حين رأت منال امامها

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

اتصدمت غرام وشعرت بالخوف لمجرد ان رأت منال وظلت تنظر لها بخوف ، تحدثت منال بهدوء ازيك يا غرام انا عارفة اني اخر واحدة في الدنيا تحبي تشوفيها بس انا جاية عشان
اتكلم معاكي في موضوع مهم ، غرام فتحت لها مجال لتدخل دون ان تتحدث رغم خوفها ورع*بها منها فما رأته من هذه السيدة ليس هينٱ ، تحدثت غرام بصعوبة تشربي ايه يا طنط منال ، ابتسمت بحزن لسة زي ما انتي يا غرام طيبة وجميلة 
رغم كل اللي شوفتيه مني الا انك برضه بتعامليني كويس 
، جلست غرام وابتسمت بحزن بابا علمني كدة اني اتعامل دايما مع الناس زي ما اتمني انهم يعاملوني وكان دايما يقؤلي 
لو حد ظلمك يا غرام وفي ايدك تسامحيه سامحي يا بنتي 
وخليكي انتي احسن ، نظرت منال لها يعني لو قولتلك اني جايالك انهاردة عشان تسامحيني هتسامحيني ؟ ، ابتسمت غرام وردت ببساطة اكييد ، وايه اللي يخليكي تصدقيني مش جايز اكون كدابة ، هزت رأسها بنفي وردت وهي علي نفس ابتسامتها الجميلة انا عارفاكي انتي لو كنتي لسة بتكرهيني مكنتيش جيتي لحد عندي دلوقتي ، قامت منال 
وذهبت تجاه الشرفة وهي تدمع كنت ارملة بقالي خمس سنين مكدبش عليكي مكنش حيلتي حاجة لما قابلت ابوكي 
واتقدملي واتجوزنا وكنتي انتي لسة صغيرة متوعيش علي حاجة هو صارحني ان سبب جوازو مني عشان اربي بنتو اللي مشفتش امها ، دمعت غرام وهي تسمع كلام منال وقلبها 
يبكي معها كأنه يواسيها اكملت منال حديثها ويمكن ده اللي خلاني اكر*هك ، كنت كل ما بشوف تعلقه بيكي كنت بتجنن 
حنيته عليكي خلتني افتكر قس*وة ابويا عليا وضر*به ليا دايما عشان كان نفسه في ولد كان كل ما ابوكي يقرب منك كنت بغير كان عندي نقص وكنت اجبن من اني اعترف بيه والتفت لتنظر لغرام واكملت حديثها عارفة اني غلطانة وان ده مش مبرر اني اعاملك كدة بس سعات ماضي الانسان بيبني منه شخصية مختلفة قاسية ومعندهاش رحمة وانا كنت طفلة يا غرام وكانت القس*وة من امي وابويا مكنتش بلاقي حد يطبطب عليا حتي امي كر*هتني بسبب ابويا وضر*به ليها 
وانه بيلومها عشان مجبتلوش الواد ورماني لاول راجل اتقدملي كانه ما صدق يخ*لص مني ومسحت دموعها وتحدثت عشان كدة كنت كل ما بشوف ابوكي حنين عليكي 
حاجة جوايا كانت بتصرخ وتقؤلي اشمعني هيا لقت اللي يحبها وانتي لاء وجلست منال تحت قدم غرام واكملت 
ارجوكي سامحيني ربنا غفور رحيم وانا دعيته يغفرلي 
وانتي كمان لازم تسامحيني يا غرام ربتت غرام علي 
ظهرها بحنان وكأنها نست ما فعلته تلك المرأة بها من اذي 
نعم فقلبها لا يعرف الح*قد او الشماتة ، خلاص متعيطيش 
انا مسامحاكي والله انا كان نفسي تعوضيني عن امي تعتبريني بنتك عالاقل كنت عوضتي نفسك من قس*وة ابوكي ومامتك ومكنتيش عملتي زيهم ، عندك حق بس الط*مع والج*شع عماني ، ووقفت مرة ثانية واكملت ، انتي لازم تعرفي كل حاجة انا لسة مكملتش كلامي مسحت دموعها واكملت لحد ما للاسف قابلت جابر ضحك عليا بكلمتين 
وهمني انه حبني من اول نظرة ومنكرش اني حبيته للاسف حبيته ومكنتش اعرف انه شيطان مش بني ادم بس  وهو كانه عارف هيدخلي ازاي حسيت ان اول مرة حد يحبني عشاني واقتربت من غرام بانهيار انتي فاهماني يا غرام يعني يعني مش زي ابوكي عشان بس اربيله بنته ولا امي وابويا اللي اصلا كانو بيك*رهوني و جلست بجانب غرام مرة اخري واكملت بتنهيدة  ومع ذلك اعترضت ويمكن دي الحاجة اللي عملتها صح في حياتي اني صونت الراجل اللي كنت علي زمته وعرفت جابر اني متجوزة ومينفعش وبعديها 
بفترة ابوكي مات ولقيته جاي يتقدملي مع اني استغربت انه رجع تاني وعرف منين اصلا وانا مشفتوش من ساعت ما قولتله اني متجوزة ويبعد عني المهم وافقت لاني حبيته او يمكن لاني ما صدقت حد يحبني عشاني انا والباقي انتي عارفاه مسحت دموعها وتحدثت بمرارة عارفة انا مصدقتكيش ليه لما قولتيلي انه كان بيت*حرش بيكي وانه حاول يعت*دي عليكي عشان خفت ايوة خفت من اني اواجه نفسي بحقيقة ان جابر متجوزنيش عشان بيحبني لا عشانك انتي وكنت غبية ومصدقة نفسي لحد ما ربنا بعتلي قلم  فوقني من اللي كنت فيه عمري كله صدقيني كان صعب عليا 
اووي اني اواجه نفسي و جلست علي مقعدها مرة اخري وتحدثت القل*م كان من جابر اعترفلي بكل حاجة وباللي كان بيعمله معاكي وفي حاجة اكتشفتها لازم تعرفيها يا غرام ...
في غرفة صفية فمرت الايام عليها كأنها سنوات فجمال منذ اخر محادثة بينهم اصبح يتجاهلها تماما اكثر من ذي قبل والآن لا ينام في الغرفة ذاتها مما جعلها تعيد حساباتها مرة اخري فكانت تجلس بغرفتها متتعللة بالتعب وانما هي تلمم  شتات افكارها وتتحدث في نفسها ، الاول كان كل همي اني ابجي ست البيت ده والكلمة تبجي كلمتي والشورة شورتي 
بس اشمعني دلوجتي مضايجة اكده ايه اللي چد معجولة عشان جمال واخد علي خاطره مني ؟ طيب ولو انا مش عاشجاه ايه اللي مزعلني اكده يووووه انا نفوخي هيطج 
انا مش عارفة ماله حالي اتشقلب اكده من ساعت ما عرفت ان چمال مكنش بيجي البيت بسببي غبية يا صفية معجولة چمال كان بيعشجني من ايام ما كنت عيلة صِغيرة  يووه وانا مالي ماهو اللي كان علطول بيزعجلي ، ردت علي نفسها طيب انتي ايه اللي مزعلك دلوجتي ردت صفية بصوت عالي علي نفسها اللي مزعلني اني حاسة ان انا اول مرة اشوف چمال مش عارفة بجي كان بيعشجني وانا بغبائي ضيعته مني بيني اتهفيت ده چوزك يا صفية ومعاكي منه عيال ، بس اول مرة احس انه بيعشجني ولا بجي وهو بيجولي أنه كان بيزعجلي عشان غيران عليا  طريجته وهو بيجولها بكسرة وحزن وچعاني جوي انا لازم ارجعه ليا انا بجد بعشجه و مجدرش اعيش من غير چمال وقامت صفية مسرعة لتخرج من غرفتها .

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

وحشتني يا دوومي اووي قالتها نها بدلع وهي تمسك ايد ادهم ، سحب يده بضيق وقال بعصبيه نها احترمي نفسك ايه اتخبلتي ولا ايه مش مكسوفة من نفسك وانتي اللي بتمسكي يادي اكده عادي ، نها بزعل مصطنع كدة يا ادهم انا زعلانة منك الحق عليا اني بعبرلك عن مشاعري وقد ايه انت واحشني ، اولا احنا في مكان شغل وانتي عارفة كويس  انا في الشغل ببجي كيف ثانيا بجي ميصحش انك تعملي اكده 
لانه عيب وحرام ، اتفضلي روحي شوفي شغلك ، خلاص بقي طيب اسفة يا سيدي متزعلش ، نظر لها بغضب روحي يا نها دلوجتي وهمليني لحالي بعد ان تركته جلس علي مكتبه بضيق من نفسه فهو دائما يقارن تصرفات نها بفاطمة ولماذا عندما امسكت نها يده جاء في خاطره صورة فاطمة عندما كان يتغزل بها فقط فتخجل وتقول انه لا يصح ان يتغزل بها الان فهي ليست زوجته بعد ، زفر ادهم بضيق وسأل نفسه ماذا تفعل فاطمة الآن .
يا فطومة يا جامد قالتها نورهان بمرح وهي تجلس بجانب فاطمة بالجامعة ، يا بنتي مش هتبطلي چنانك ده هتفرچي علينا الجامعة ، ايوة مش بصيتك يا بنتي واكملت بتكبر 
مش عارفة ليه مش بيطمر فيكو اذا كنتي انتي ولا الواد انس اخويا مع اني بخدمكو والله قالت الاخيرة وهيا تعدل طرحتها بغرور مصطنع ، ضحكت فاطمة علي طريقتها وردت وهيا تضر*بها علي رأسها بخفة لع وانتي الصادجة اسمه تسييح حضرتك مش بتصيتينا انتي بتسيحلنا في المكان والله ليه حج اخوكي يضربك هههههه ، انتو عالم لا تقدر الموهبة وبعدين تعالي هنا ومتاخدنيش في دوكة انا مش هتنازل عن الكريب هتعزميني والا هسيحلك بجد عندنا واقؤل انك انهاردة وقفتي قدام المدرج كله وشرحتي المادة احسن من الدكتور نفسه ، يخربيتك مش بطبطلي اكل ، وضعت نورهان يدها علي بطنها اه طبعا هو حد يشبع من الاكل ده هو اللي بيهون علينا والله ، تحدثت فاطمة وبعدين انتي محسساني اني اتخرچت ده يدوب شرحت المادة عشان الدكتور طلب اكده ، يا سلام يعني بس عشان طلب كدة مش عشان سأل سؤال ومحدش عرفه غيرك يا اروبه انتي خايفة لاحسدك صح قولي صح صح ؟ ، فاطمة بضحك عشر مرات صح  يخرب بيتك يلا بينا عشان نروح بدل ما أتأخر وعمتي تجتلني  ، احم فاطمة هو يعني ،امممم يبقي في مصيبة جولي يا جدري ونصيبي ، نورهان غمضت عنيها وقالت بسرعة اصل انس هيجي ياخدنا بعربيته هه ، وه ومجولتليش ليه يا نورهان خلاص هروح انا وانتي ابجي روحي مع اخوكي ، لا طبعا ازاي هو هيوصلنا ، لع ميصحش 
وانتي خابرة طبعا ، خلاص بقي يا فطوم اخر مرة وبعد كدة
مش هخليه يوصلنا ، اممم ماشي ، يلا بينا زمانه اصلا بايت برة ، بتجولي ايه مش فاهمة حديتك ، لالا متاخديش في بالك اصل اخويا وحافظاه يلا .
وقفت منال بصدمة من رد غرام علي كلامها وتحدثت بعدم تصديق يعني انتي كنتي عارفة ، غرام كانت تجلس واضعة وجهها بين كفيها  وتبكي بحرقة رفعت وجهها الاحمر من كثرة البكاء ايوة عارفة واكملت مكنتش بنام بليل من خوفي ليدخل عليا ومعرفش احافظ علي نفسي كنت بسهر طول الليل واحط الكرسي ورا الباب وفي يوم سمعته وهو بيتكلم في الفون وكان حد بيه*دده بحاجة وقاله انا ممكن اقت*لك زي ما قت*لت ابو غرام قبل كدة ومحدش هيعرف حاجة ، اكملت عياطها بشحتفة اتصدمت يعني هو اللي قت*ل بابا والكرسي سعتها وقع وعرف اني سمعته وضر*بني جامد وهد*دني لو حتي فكرت بيني وبين نفسي في الموضوع ده هيق*تلني 
واجهشت بالبكاء ، اقتربت منها منال فقد رق قلبها لها فكان منظرها يلين الحجر واخذتها في أحضانها وطبطبت عليها 
خلاص يا غرام متعيطيش جابر ده شيطان ولازم يم*وت وشردت وهي تفكر في امر ما وبعد فترة هدأت غرام في احضان منال وتحدثت منال بقيتي احسن ؟ ، حركت رأسها بإيجاب ، ماشي همشي انا بقي وهشوفك تاني ، ماشي تحركت تجاه الباب وقبل ان تفتحه نظرت لغرام وتحدثت 
برجاء سامحيني يا غرام سامحيني ، ابتسمت غرام لها وحركت راسها بإيجاب .
كانت صفية تخرج من غرفتها مسرعة الي الغرفة التي يقيم  بها جمال وفتحت الباب ولكنها لم تجده فاغلقته ثانية بحزن وكانت في العودة لغرفتها حتي قاطعتها غادة ، صفية فينك 
مش باينة يعني امبارح نظرت لها صفية وردت بضيق تعبانة 
يا غادة ، طيب تعالي عاوزاكي في  حاچة مهمة جوي ، دخلت معها غرفتها صفية ببرود خير يا غادة كنتي عاوزة ايه ، كنت هجولك اخر الاخبار جولت أما افرحك  معايا ، وه اخبار ايه دي عاد ، مش انا لجيت اللي هيخ*لصنا من غرام دي للابد
 ، شردت صفية ولا تعلم لما تخيلت لو انها مكان غرام وان احد يفرق بينها وبين جمال معقول هل كلام جمال القاسي لها افاقها وجعلها شخص اخر ، فاقت علي صوت غادة ايه يا صفية سرحتي في ايه ، هه لع مفيش كملي ايه هيا بجي الطريقة ، هجولك بصي بجي انا اتصنت علي عزيزة وهيا بتتحدت مع عتمان عشية وعرفت ان عتمان هو اللي جال لصقر يتچوز غرام عشان چوز امها كان عينه منها واكملت بغضب مكتوم وان صقر عشقها بجد وانهم جال فرحانين انه خلاص عشجها وهيبجالهم عيال وهيشوفه خلفة صقر ، نظرت لها صفيه فلأول مرة تأخذ بالها من حقد غادة و كر*هت نفسها لأنها كانت نسخة منها وحمدت الله انه فوقها في الوقت المناسب فردت علي غادة ، ايوة وعملتي ايه بجي لما عرفتي ، ردت غادة بغرور عشان تعرفي اني عجلي يوزن بلد چبت رقم جابر واتحددت معاه واتفجت اني هسلمه غرام وهو يسلمني صقر ، وه وهتعملي اكده كيف ،  متجلجيش 
انا اتفجت معاه علي كل حاچة وعشان مصلحتنا واحدة هجولك 
فاطمة ونورهان خرجوا من باب الجامعة وجدو أنس ينتظرهم أمام السيارة وهو يبتسم لا تعلم لما توترت فاطمة 
حين رأته وتمنت لو ترجع في قرارها ولم توافق علي ان يوصلهم ، اهلا ازيك يا انسة فاطمة ، الحمد لله يا دكتور ، ما بلاش دكتور دي اسمي انس بس ، نظرت بتوتر لنورهان ولم ترد فتولت نورهان الحديث ايه يا برنس مش هنروح انهاردة ؟ ، اه اه اتفضلو فتح لهم باب السيارة ولكن قبل ان تدخل فاطمة  وجدت من يمسك يدها يمنعها نظرت علي يدها بصدمة وكانت ستتحدث وهي تنظر للشخص بغضب وجدته ادهم فتحدث والشرار يخرج من عينيه انتي ازاي تركبي مع راچل غريب ، تحدث انس بغضب حين رأه يمسك يدها انت اللي مين ابعد عنها ، امسكه ادهم من قميصه واعطاه لك*مة في وجهه فو*قع علي الارض من اثرها ، ادهم انت اتچننت  وذهبت مسرعة لأنس الملقي ارضا  انا اسفة چووي يا انس بچد  ، ادهم جن جنونه حين رآها خائفة عليه هكذا فذهب لها وامسكها من معصمها بشدة واخذها في عربيته ومساق باقصي سرعة .
كانت غرام نائمة علي الكرسي مكانها حتي دخل صقر ووجدها مكانها وعلي وجهها اثار بكاء فذهب مسرعا بقلق ، غرام مالك يا جلبي انا اسف والله  ، فاقت غرام وتحدثت بنعاس انت اتأخرت اوي يا صقر ، حجك عليا والله غصب عني كان في طلبية كانت متأخرة ومعاد تسليمها انهاردة ومكنتش چهزت وكان لازم افضل لحد ما اسلمها عشان الشرط الچزائي ، خلاص ولا يهمك المهم انك بخير ، اخذها في احضانه وهو يطمئنها حجك عليا اخر مرة فلم ترد عليه ووجدها نامت في احضانه فحملها وادخلها غرفتهم ووضعها علي السرير وابدل ملابسه ونام بجوارها واخذها في أحضانه
وتحدث بعشق شجلبتي حالي يا غرام مكنتش مصدج اني ممكن يجي عليا يوم واتعلج بواحدة اكده چيتي غيرتي حياتي وخليتي ليها طعم ببچي بعيد وعجلي وجلبي معاكي وطبع قبله علي رأسها وتحدث بخفوت بس لازم اعرف ايه سبب دموعك دي بس الصباح رباح وراح في نوم عميق ، اما غرام فابتسمت وهي باحضانه  فقد كانت تستمع لكل كلمة وقلبها يدق عشقا لذلك الصقر .
 خرجت صفية من غرفة غادة وهي مصدومة ولا تعرف ماذا تفعل فيما سمعته منها ووجدت جمال يدخل غرفته فأسرعت اليه وهيا قلبها لأول مرة يشعر بالسعادة لرؤيته كأنه شخص  جديد دخلت فوجدته  جالسا ، احم كيفك يا چمال ، نظر لها مطولا وتحدث بلا مبالاه الحمد لله انتي كيفك يا صفية والعيال ، كويسين الحمد لله واكملت بخجل چمال انا كنت عايزة اجولك علي حاچة  ، جولي بس بسرعة عشان ورايا مشوار يدوب هغير خلجاتي وانزل ، وه ده انت لساك چاي من برة هتروح فين عاد ، نظر في عينيها وتحدث ببرود 
انا هتچوز

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

صفية بصدمة تتچوز ازاي يعني يا چمال انت بتتحدت جد ،
نظر لها جمال ببرود واكمل ايوة حجي يا صفية اني اتچوز ولا ايه .  بقلمي اسراء ابراهيم 
نظرت له صفية بكسرة ودموع تهدد بالنزول واكملت بهدوء حجك يا واد عمي حجك الف مبروك يا چمال وربنا يسعدك 
وتركته وخرجت .
 نظر جمال في اثرها وقلبه ينزف جرحا فعقله من هيأ له ان هذه الطريقة الوحيدة لتطييب جراح قلبه منها ورد كرامته واستغرب برودها هكذا ولكن تحدث قي نفسه انه لم يفرق معها سابقا فهل سيفرق معها حاليا وهو مع اخري.  
 وصفية ذهبت الي غرفتها وجلست علي السرير وهيا ضامة ركبتها الي احضانها وتبكي بصمت وعقلها يتحدث معها وكأنه في صراع مع قلبها ، وانتي كنتي مفكرة ايه يا صفية انك لما تروحيله هيبجي مستنيكي هياخدك في حضنه ويصدجك انك اتغيرتي وبجيتي تحبيه غبية ضيعتيه من يدك واديكي انتي اللي خسرتي وردت علي نفسها بصوت مسموع ، بس انا استاهل كان لازم اعرف ان دي هتبجي اخرتها و ده جزاتي اللي استاهله علي طمعي اني اتحرم من چمال بعد ما عرفت جيمته و چمال يستاهل واحدة نضيفة زيه مش واحدة زي وظلت تبكي .
💥💥💥💥💥💥 استغفر الله العظيم 
تحدثت فاطمة بصراخ وجف العربية يا ادهم بجولك ، نظر
ادهم لها بغضب وتحدث بعصبية اخرسي خالص لحد ما نوصل انتي فاهمة ، فاطمة بغضب لع مش هخرس وجف العربية ونزلني اهنه والا هتصل بصقر اخوك الكبير واعرفه اللي انت عملته ، وقف ادهم العربية وتحدث بغضب مكتوم 
وهتجوليله ايه بجي ان انا شفتك وانتي بتركبي مع واحد
غريب العربية هه يا محترمة ، صف*عته بالقلم والدموع في عينيها وتحدثت بصوت مهزوز انا محترمة غصب عنك انت اللي انسان مش محترم وانا اخلاقي احسن من الف واحدة انت تِعرفها  اسمع يا ادهم انت واد عمي وبس وملكش حكم عليا فياريت تشلني من دماغك والا اقسم بالله هطلع علي عمي عتمان واخليه هو اللي يبعدك عني وتركته ونزلت من العربية ، ادهم كان يضع يده علي خده ومصدوم مما فعلته 
هل صفعته  فضرب علي مقود السيارة  بضيق ولعن نفسه في سره علي ضعفه ومطاوعة قلبه بالمجئ إليها هنا 
💥💥💥💥💥💥 لا اله الا الله سيدنا محمد رسول الله 
فتحت غرام عينينها  فلم تجد صقر بجانبها فقامت بفزع ونادت عليه بصوت عالي ، فتح صقر باب الغرف بلهفة وهو يطمئنها متجلجيش انا هنا اهو چمبك  واقترب منها واخذها باحضانه ، تحدثت غرام بخوف انت كنت فين انا افتكرتك مشيت ، وانا اجدر برضه اسيبك انا بس لما صحيت لجيتك لسة نايمة فمرضتش اجلجك واكمل بحزن وهو يرفع وجهها اليه غرام انا مش عايزك تخافي كدة بضايج من نفسي بحس اني مش جادر احميكي وانك مش حاسة بالامان معاي ، ابتسمت غرام وامسكت ذقنه حقك عليا بس انا بقالي سنين بخاف من اي حاجة وكل حاجة يا صقر فصعب عليا اني اطمن في يوم وليلة وصدقني انت لو مش في حياتي مكنتش هبقي زي ما انت شايفني كدة عالاقل مكنتش هنام وانا مطمنة كدة انك جمبي انا خفت عشان قمت وملقتكش 
عشان انا بطمن بوجودك ،  تنهد صقر براحة وطبع قبلة علي 
خدها بحنان جعلتها تشعر بقشعريرة تسري في جسدها وجعلت قلبها يدق وتحدثت بخجل احم انا جعانة اوووي
، صقر بمكر امممم انتي بتهربي بجي مش اكده بس المرادي 
مفيش حد هيخبط علينا وهعرف استفرض بيكي قال هذا وهو يحملها  ، غرام بخضة  عاااااا صقر نزلني والنبي ، صقر بضحك ابدا مش هسيبك الليلة دي تعالي عاملك مفاچئة 
وخرج من الغرفة وهو يحملها فوجدت الصالة مزينة بورد احمر  وشموع  والسفرة عليها الطعام ومرتبة بشكل جميل 
غرام بانبهار ايه ده ونزلت من علي يده ، صقر بغرور مصطنع اومال انتي مفكرة اني معرفش في الرومانسية واكده لع ده انا اعجبك جوي ، نظرت له بحب وعيون بها دموع فرحة وتحدثت صقر انت عملت كل ده عشاني ، رد بابتسامة تخطف القلب وانا عندي مين اغلي منك يا غرامي ، ابتسمت وقلبها تسارعت نبضاته واعادت كلمته ثانياً غرامك !! ، صقر بعشق طبعا غرامي وحجي ومحدش يجدر ياخدك مني ابدا ، وجدت نفسها تلتف يدها حول رقبته وتضمه بعشق وتحدثت بصوت هادئ انا مكنتش مهمة عند حد اوي كدة يا صقر انت الوحيد اللي حسستني اني غالية عندك وعملت كل ده عشان بس تفرحني بجد ربنا يباركلي فيك ويديمك ليا ، شدد صقر من احتضانها وتحدث من انهاردة هعمل اللي اجدر عليه عشان بس اسعدك واشوف ضحكتك اللي بدوبني دي ،خرجت من احضانه وتحدثت بمرح طيب يلا بقي ناكل احسن هموت من الجوع ،صقر بمكر ماشي يا ستي بس بشرط ، ايه بقي هو الشرط ، تحكيلي ايه اللي خلاكي تعيطي امبارح ، تذكرت غرام ما حدث وهزت راسها بإيجابية هحكيلك .
💥💥💥💥💥💥 سبحان الله والحمد ولا اله الا الله
 دخل جابر المنزل ، وجد منال تجلس وتنتظره فتحدث ببرود  خير كلمتيني وجولتي عايزاني ضروري ، نظرت له بحقد وتحدثت بنفس بروده معها اقعد واسمع الاول ، بغضب لا بقؤلك ايه انا مش جاي اضايف ، لا ماهو انت لازم تسمعني 
بمزاجك او غصب عنك ولا اقؤلك براحتك انت الخسران ،
نظر جابر لها باستغراب وجلس ليسمع ما عندها ، تحدثت منال بغرور ايوة كدة تعجبني بص بقي انت جوازتك دي انا مطلعتش منها بمليم احمر ، جابر باستهزاء لا ماهو انا مابيضحكش عليا انا بس اللي استفاد ، منال ببرود لا ماهو ياما هتديني بمزاجك ياما هوديك في داه*ية وتبقي انت الخسران ، رد ببرود اعلي ما في خيلك اركبيه وقام وهم بالخروج ولكن وقف مجددا عندما سمعها تقؤل تمام يبقي هروح النيابة وابلغهم عن ق*تل ابو غرام وعندي الشاهد  وهما بقي يتصرفو ، التف وذهب تجاها وهو في قمه غضبه وامسكها من رقب*تها وتحدث بصوت فحيح الافاعي لو انتي مفكرة نفسك بتهد*ديني تبقي متعرفيش مين هو جابر الاسيوطي ده انا اق*تلك انتي كمان زي ما قت*لت سيد جوزك قبل كدة ومش هاخد فيكي ساعة فاهمة ، تحدثت منال بصعوبة نفسي هموت ابعد عني ، نظر لها شذرا وتركها وهي تاخذ نفسها بسرعة وذهب واغلق الباب وراءه بعنف .
💥💥💥💥💥💥💥استغفر الله العظيم 
كانت فاطمة محرجة جدا وهي تجلس في بيت نورهان فقد جاءت لتعتذر من نورهان وانس علي ما حدث امام الجامعة 
فدخلت عليها نورهان بضحك لا وربنا مش مصدقة فاطمة في بيتنا يا مرحبا ، فاطمة باحراج نورهان حجك عليا يا خيتي والله علي اللي حصل ، انتي عبيطة يا بنتي مفيش حاجة عادي بتحصل كبري المهم انتي طمنيني انا قولت لما خدك كدة هيعمل منك شاورمة ، فاطمة بضيق اسكتي انا كنت علي اخري منه اصلا مكفهوش لا جاي ورايا الچامعة عشان يعملي مشاكل كمان ، نورهان بتفهم انا قولت انه هو ده ادهم اول ما شفته اتجنن عليكي لما ركبتي العربية ، ايوة معرفش اصلا ايه اللي چابه لعندي المهم انا مش عايزة اخوكي يكون مضايج مني عشان اللي حصل والله انا چيت اعتذر مخصوص ، لا انس انا فهمته الوضع وهو تقبل متقلقيش ، فاطمة بصدمة انتي حجتيله علي جصتي مع ادهم اخس عليكي يا نورهان ، نورهان بزعل مصطنع بقي بتظني فيا السوء ماشي يا ست فاطمة انا بقي اللي هزعل منك عشان انا مقلتلوش حاجة انا بس عرفته ان ده ابن عمك 
وانه اضايج عشان شافك بتركبي مع حد غريب ، خلاص متزعليش يا نورهان انا بس افتكرتك حكيتيله ودي حاچة تخصني انا ، قاطعهم دخول انس ازيك يا انسه فاطمة 
، نظرت فاطمة له فوجدت اثار الضربة فاخفضت راسها بخجل الحمد لله يا دكتور انس انا جيت مخصوص اعتذر لحضرتك عن سوء التفاهم معلش ده واد عمي ومكنش يعرف اني مش لوحدي اللي هركب معاك وانا فهمته فبعتذر بالنيابه عنه ، انس بابتسامة ولا يهمك يا انسه فاطمة ومكنش ليه لزوم تعتذري انا اللي اسف اني ادخلت بينكم ، لا مفيش حاجة استأذن انا ، نورهان برجاء ايه يا بنتي ما لسة بدري 
خليكي قاعدة معايا شوية ، لا مش هينفع نتقابل بكرة في الچامعة ونتحددت سلام وتركتهم وغادرت بسرعة .
بقلمي اسراء ابراهيم 
💥💥💥💥💥💥💥استغفر الله العظيم
قصت غرام لصقر ما حدث بينها وبين منال وكانت تبكي عند تذكرها تهديد جابر لها ، اخذها صقر باحضانه وتحدث ليه مجولتليش يا غرام انه ج*تل ابوكي ، خفت انا اسفة بس خفت انت متعرفش كان بيه*ددني ازاي ، خلاص متخفيش انا جمبك بس البني ادم ده مينفعش يفضل عايش اكده ، نظرت غرام بخوف صقر انت ناوي علي ايه ، تحدث بطمأنة متجلجيش طول ما انا عايش متخافيش واصل ، بس انا خايفة عليك ، شدد عليها وهي في احضانه وتحدث بصوت غير مسموع وانا كمان خايف عليكي يا غرامي وغير مجري الحديث ايه رأيك اخدك معايا المصنع بكرة ، غرام بفرحة طفولية بجد هتاخدني معاك ماشي موافقة هقؤم احضر لبسي لبكرة وذهبت لغرفتها اما هو ظل يفكر ماذا سيفعل 
ليتخ*لص من شبح جابر  .
💥💥💥💥💥💥💥لا حول ولا قوة الا بالله 
في صباح يوم جديد كانت صفية في المطبخ ودخلت عليها عزيزة حضرتي الفطور يا صفية  ، ردت بحزن ايوة يا مرت عمي ، ماشي سيبي بدور تكمل وتعالي عاوزاكي ، حاضر وخرجت مع عزيزة ودخلو غرفة لوحدهم ، خير يا مرت عمي
، جمال جالك انه هيتچوز ، ردت بحزن ايوة جالي ، عزيزة باستغراب وانتي رأيك ايه ، صفية بحزن حجه وانا مجدرش اجول لع هو يستاهل كل خير ، يعني موافجة ان چوزك يتچوز عليكي ، طالما يبجي مبسوط اني راضية ، وده من ميتي يا صفية راضية من ميتي ياما جولتلك يا بتي اهتمي بچوزك وراعيه بس انتي كانك طرشة ومش سامعة الا حالك وبس ، نظرت لها صفية بحزن ففتحت لها عزيزة ذراعيها تعالي يا بتي ، انهارت صفية في احضان عزيزة تبكي بحسرة ووتحدث بوجع انا استاهل يا مرت عمي عارفة اني استاهل حجك عليا كنت عفشة اني خابرة  اني كنت عفشة بس يعلم ربنا ندمت وعرفت جيمة جمال بس بعد فوات الاوان بعد ما كرهني يا مرت عمي جمال هيتچوز ويهملني وبكت بحرقة وعزيزة تطبطب عليها وتأخذ بخاطرها .
💥💥💥💥💥💥 لا اله الا الله سيدنا محمد رسول الله 
في المصنع كان صقر في مكتبه وغرام معه وبعد فترة قضاها صقر في الشغل نظر لغرام التي تجلس بملل وتحدث ها عجبك المصنع ، حلو بس كئيب ليه كدة ، وه يعني انتي من يوم وجولتي اكده اومال انا بجي اعمل ايه عاد ، لا ده انت كدة يتعملك تمثال وجدو من تطرق الباب وتدخل تحدثت نها لو سمحت يا صقر بيه الطلبية كدة تمام ممكن تمضي عشان يتم الشحن ، تمام هاتي امضهالك ونظرت غرام لنها بتفحص 
فهي لبسها ضيق وتضع ميكب اوفر مما جعل غرام تتعجب 
وعندما خرجت نظرت غرام لصقر بضيق وتحدثت وهيا مين الملزقة دي بقي ، ضحك صقر بصوت عالي ايه حلوة يعني 
، نعمممم بقي دي حلوة دي ملزقة وحاطة كيلو بوية في وشها شبه البلياتشو ، تحدث صقر بجدية ماهي دي اللي ادهم عايز يتچوزها ، غرام بصدمة ايييه بقي يسيب فاطمة القمر عشان الملزقة دي ، اهو بجي العشج ، لا معلش هو اللي حساباته غلط ، هنشوف الموضوع ده بعدين تعالي نروح احسن مش جادر .
💥💥💥💥💥💥💥استغفر الله العظيم 
كانت العائلة متجمعة علي السفرة فتحدث جمال ياريت يا بوي واحنا هناك انهاردة نعجل بموضوع  كتب الكتاب يعني علي بكرة او بعده بالكتير ، حالة صمت عمت المكان ونظرت عزيزة لصفية التي خانتها دموعها ونزلت فمسحتهم سريعا 
ولاحظ جمال دموعها فشعر بغصة في قلبه ولكن تظاهر بالبرود ، وايضا غادة التي تنظر لصفية بشماتة ، وقف عتمان ورد بغضب جمال تعالالي عالمكتب واعمليلي قهوة يا عزيزة وتركهم ودخل وذهب جمال وراءه وقفت عزيزة لتذهب وتعمل القهوة كما طلب عتمان فوقفت غادة مسىرعة خليكي انتي مرتاحة انا هعملها لعمي مظبوطة وذهبت مع استغراب عزيزة لحنية غادة المفاجئة هذه ، كانت صفية في عالم اخر 
تشعر بالحزن والغيرة ولكن استنبهت علي غادة التي تطرق باب المكتب ودخلت وهيا تحمل القهوة فتذكرت صفية خطة 
غادة التي اخبرتها بها فقامت مسرعة

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

عتمان بغضب انت اتخ*بلت يا چمال وانا اللي بجول عليك عاجل تعمل اكده ، تحدث جمال وهو يعلم قصد والده جيدا 
انا معملتش حاجة يا بوي انا بتكلم في شرع ربنا ، عتمان بهدوء شرع ربنا ميجولش اننا نچرح بنات الناس يا ولدي ودي مش اي حد دي بت عمك افهمني زين يا ولدي انت لما جيت تتحدت معايا في موضوع چوازك علي صفية انا موافجتش لان لو حدايا بنات انا مش هرضاها عليهم ومع ذلك انت عصيتني وصممت تتچوز بس لما تبجي جاصد انك تجول اكده وتجرح البنية ده اللي مش هرضي بيه واصل انت واعي لحديتي ولا لع واياك تكون فاكر عشان ممنعتش چوازك ابجي خلاص عجزت ومعدتش ليا كلمة لع يمين بالله انا لو عايز اعاود تربيتك من چديد محدش هيجدر يمعني ، 
                   بقلمي اسراء ابراهيم 
رد  جمال وهو يخفض رأسه لاسفل العفو يا بوي حجك عليا انا مجصدش واللي انت رايده هو اللي هيحصل ،  وقاطعه دخول غادة بالقهوة وتحدثت بخبس الجهوة يا عمي ، عتمان بوقار شكرا يا بتي واخدها عتمان ورفع الفنجان ليشرب ولكن منعه دخول صفية وهي تتحدث برجاء عمي اوعاك تشرب ، نظرت لها غادة بصدمة وهي لا تستوعب ما تفعله صفية ، انزل عتمان الفنجان وهو يتحدث في ايه يا صفية ، نظرت صفية لجمال وهي تعلم ان جمال سيزيد كر*هه لها بسبب ما ستقصه عليهم فنظرت الي عتمان وتحدثت بحزن وندم انا اللي روحتلها وجولتلها اني عارفة انها بتك*ره غرام وهساعدها انها تخ*لص منيها مجابل انها تاخد صقر وتمشي من اهنه وانا ابجي ست البيت كنت عفشة انا عارفة اني كنت عفشة بس ندمت ويعلم ربنا اني ندمت وتوبت وامبارح جالتلي انها اتحددت مع جابر ده وجالتله انها هتسلمه غرام ، 
صرخ جمال انتي بتجولي ايه بجي يا ولاد الك قاطعه عتمان وهو يطرق بعصاه عالارض جمااال خلاص سيبها تكمل حديتها ونظر عتمان لصفية بهدوء كملي يا صفية كملي وظل يسمعها بغموض وهو يستنتج من حديثها اذا كانت صادقة ام كاذبة فاكملت صفية حديثها ببكاء ممزوج بندم ولما هيا تسلمه غرام هو هيسلمها صقر واتفجو علي ان غادة هتحطك يا عمي س*م في جهوتك ولما يعرف صقر انك لا قدر الله حصلتلك  حاجة هيسيب غرام في مصر ويرچع اهنه جري وهو يروح لغرام ياخدها ويختفو ومحدش هيعرفلهم طريج ، كان يسمعها جمال وهو لا يصدق ما تتفوه به هل صفية لهذه الدرجة غبية نعم فهو كان مخدوع بها والآن فقط يراها علي حقيقتها اقترب من صفية وصف*عها بالقلم وهي لم تمنعه فهي في نظرها تستحق كل هذا واكثر ، فتحدثت غادة بهلع كدابة والله يا عمي دي كدابة هي اللي جاتلي وجالتلي انها بتك*ره غرام وانا جولتلها لع دي غلبانة ويتيمة وابعدي عنها حتي كانت بتعامل غرام عفش والقهوة مفهاش حاچة دي واحدة كدابة ،  قاطعها دخول عزيزة وهي تقف امامها وتحدثت بثقة محدش كداب اهنه غيرك يا غادة ......
            بقلمي اسراء ابراهيم
ها بقي هتيجي ولا ايه قالتها  نورهان وهي تجلس بجوار فاطمة ، فاطمة بملل يا بنتي انتي مش بتزهجي جولتلك مش هروح ، لا يا فاطمة بالله عليكي دي بتقؤل عاملاه في نادي كبير وبعدين منا هكون معاكي وبصراحة كدة انا مش رايحة حبا فيها ده عشان نتفسح انا وانتي ، فاطمة بقلق بصراحة يا نورهان بنت خالتلك دي دمها تجيل علي جلبي وهيا كمان مش بطيجني انتي شوفتي اصلا بتولع ازاي وهي شايفاكي جاعدة معايا في الجامعة تحسي انها مختلفة عنك چدا ، تصدقي بالله مش بنت خالتي وانا نفسي مبطقهاش هههههه 
هيا عزمتنا اصلا بغرور كدة تحسيها هتتخطب لوزير وهيا بنت سفير ، ضحكت فاطمة علي طريقة نورهان وتحدثت بفخر. والله انا عشانك انتي وعشان انتي غالية علي جلبي هروح معاكي ، نورهان بفرحة هيييييه اخيرا يا شيخة خلاص هعدي عليكي بليل واعملي حسابك ان اخويا هو اللي هيودينا بالعربية ، فاطمة بتوتر ماشي خلاص اتفجنا 
الخوف امتلك غادة حينما رأت عزيزة تدخل المكتب فاقتربت ووقفت امامها و نظرت لها بغضب محدش كداب اهنه غيرك  وتحدثت طول عمري بجول انك حرباية وشاربة الغل من امك العجربة ، غادة بحزن مصطنع انا يا ماما قاطعتها عزيزة بصراخ كاك مو متجوليش يا ماما انا مخلفش عجربة زيك انتي كدابة وكل اللي جالته صفية صدج ، نظرت لها صفية بحزن والله يا مرت عمي انا جولت الحجيجة ، نظرت لها عزيزة وهزت رأسها بطمانه عارفة عارفة كل حاچة يا صفية وعارفة انك بتجولي الحجيجة ، وجه عتمان حديثه لعزيزة باستغراب كنت عارفة وسكتي يا عزيزة ، ردت بثقة ايوة يا عتمان  انا كنت طالعة لصفية عشان اتحددت معاها وعديت من علي قوضة العجربة دي وشاورت علي غادة وسمعت حديت صفية لغادة سعتها اضايجت وزعلت مش منها لع زعلت علي تربيتي لصفية اللي طلعتها اكده وبعدها بجيت اراجبهم وسمعت اخر حديت بينهم اللي في االاتفاج اللي بين غادة وولد المحروج جابر وتوجهت عزيزة تجاه صفية ووقفت امامها واكملت حديثها بس كنت متراهنة عليكي يا صفية مع اني كنت جادرة اني اطلع غادة من البيت بفضي*حة واك*سر عضمها عشان بس كانت هتفكر تأذي چوزي بس اتراهنت عليكي وعلي تربيتي ليكي وجولت انك لا يمكن هتخوني الناس اللي اتربيتي وسطيهم وتخليها تأذي عمك ، بكت صفية بمرارة وفي نفسها حمدت ربها انها فاقت في الوقت المناسب ونظرت عزيزة  لجمال ووجهت حديثها له مرتك دي بت اصول يا ولدي ومش عيب ان الواحد يغلط العيب انه يكمل في الغلط بس هيا صانتك وصانت البيت وهيا اللي نجدت ابوك ، نظر جمال لصفية وهو في صراع بينه وبين نفسه فهل هيا سيئة فعلا كما يراها ام لا وتركهم ولم ينطق بحرف وخرج من المكتب والبيت باكمله ، وذهبت صفية لعتمان وقبلت يده برجاء وتحدثت له عشان خاطري يا عمي متزعلش مني والنبي يا عمي حجك عليا ، تحدث عتمان وهي يطبطب عليها بحنان مسامحك يا بتي مسامحك ، اما غادة فكانت تحقد عليهم جميعا وتل*عن صفية لانها اضاعت عليها خطتها ، ذهبت عزيزة تجاها وتحدثت بتحذير اسمعي يا مخروبة انتي تطلعي تلمي خلجاتك وتغوري علي بيت ابوكي ولما يجي صقر هخليه يبعتلك ورجتك واحمدي ربك اني هسيبك تطلعي وانتي سليمة ولو عليا كنت جط*عتك حتت ورميتك للكل*اب غوووري نظرت لها غادة بك*ره وذهبت مسىرعا من امامهم .
مالك بس يا نها ، نها بحزن مصطنع قولتلك مفيش بقي يا ادهم خلاص ، اومال مردتيش عليا ليه من اول مرة وانتي عارفة اني مبحبش كدة ، قولتلك اني مسمعتش الفون واكملت نها بمكر بص يا ادهم انا شايفة انك مبقتش تحبني لو شايف انك اتسرعت خلاص يبقي نبعد عن بعض وكل واحد مننا يشوف طريقه ، ايه اللي بتجوليه ده انا بس كنت مضغوط الفترة اللي فاتت لكن انا لسة بحبك اعمل ايه بجي عشان تصدقيني ، نها وقد وصلت لمرادها اممم خلاص يبقي تيجي معايا فرح هايدي ، خلاص يا جلبي نروح هعدي عليكي 
علي سبعة ايه رايك؟ ، تمام يا حبيبي هستناك بااي واغلقت الهاتف وضحكت بغرور فهي تعلم كيف تقنع ادهم بعلاقاتهم  
يا صقر انا زهقت اووي بجد وعايزة ارجع البلد قالت غرام هذا وهي تنظر لصقر الذي مشغول بالاوراق التي امامه علي المكتب ، رفع نظره لها وترك ما كان يفعله مالك بس يا جلبي ايه اللي مزهجك اكده ، غرام بتذمر انت علطول مشغول ياما في المصنع ياما هنا في البيت برضه شغل وانا مش بعمل حاجة وعايزة ارجع البلد ماما وحشتني ،صقر بحزن مصطنع للدرچادي زهجتي مني ، اقتربت منه غرام بسرعة واخذته في احضانها لا والله انا عمري ما ازهق منك ابدا انا بس عشان انت علطول مشغول عني ، شدد صقر من احتضانها وتحدث بعشق حجك عليا يا ست البنات انا اسف الشغل كان گتير شوية ، ولا يهمك يا حبيبي ، صقر بمكر انتي جولتي ايه دلوجتي ، غرام بخجل قولت ولا يهمك ، غرااام اللي بعدها عايز تجولي جولتي ايه بعدها ، خجلت غرام واحمرت وجنتاها وتحدثت احم حبيبي ، امسك وجهها بين كفيه وتحدث حنان اول مرة تجوليها ، نظرت له غرام بحب عشان حساها يا صقر ، اخذها في احضانه وانتي حبيبتي وجلبي وكل حاچة ليا خلاص اوعدك بكرة هخرجك خروجة متحلميش بيها ،غرام بتردد هه لا خلاص اانا مليش مزاج اخرج ، صقر توقع ان السبب هو جابر ومن غيره ولكن هذه المرة غضب كثيرا منها فتحدث بغضب لع اكده كتير يا غرام انا مش عيل جصادك عشان تخافي اكده وانتي معايا هتفهمي امتي انك متجوزة صقر الغرباوي يعني هو عارف زين انه ميجدرش يجربلك طول ما انتي معايا ليه دايما محسساني اني عيل جصادك ومش را*چل ، نظرت له غرام بصدمة وخوف من صوته العالي فبكت بحزن وخاصا عندما اكمل صقر كلامه ، واتچوزتيني ليه من الاول لما انتي شايفة اني مش هجدر احميكي ولا لع افتكرت انك اتچوزتيني غصب 
وتركها وخرج واغلق الباب وراءه بعن*ف وجلست هي تبكي 
علي كلماته التي وجعت قلبها جدا فهذا الغبي لا يعلم انها فعلا تخاف ولكن عليه هو ولكن ببساطة اتهمها هكذا ورحل .
في الفرح كانت تجلس فاطمة ونورهان وكانو سعداء للغاية وجلس انس بعيد عنهم ولكن كان ينظر لفاطمة باعجاب ولانها فعلا جميلة فكانت تردتدي دريس  محجبات وكانت جميلة للغاية مع مكياجها الهادي فتحدثت نورهان بمرح فطومة تعالي نتصور مع العروسة ، فاطمة بضيق ياختي اجعدي هيا بتطيجنا اصلا عشان نروح نسلم عليها ، نورهان بضحك علي رأيك بس شوفي هتفرع ازاي من الغرور، ملناش صالح بيها احنا جايين نغير جو وخلاص ، تعالي طيب نروح نجيب عصير نشربه ، ماشي يلا وقاطعهم انس ايه راحين فين ، نورهان بمرح هنجيب عصير ، انس بغيرة وهو ينظر لفاطمة لا خلاص خليكم وانا هروح وهو يتحدث لاحظ فاطمة وهي تنظر لاحد فنظر للشخص وجده من تشاجر معه 
امام الجامعة فتحدث فاطمة انتي كويسة ، حركت راسها بإيجابية والدموع في عينيها فمن الصعب عليها ان تري ادهم مع البنت اللي تركها لاجلها امسكت نورهان بيدها متقلقيش انا جمبك ونظرت لانس لو سمحت يا انس ممكن تسيبنا شوية ، حرك رأسه بايجابية ورحل ولكنه تأكد ان هناك شئ 
بين فاطمة وبين ذلك الشخص وانه ليس فقط ابن عمها كما قالت له نورهان .
دخل جمال الي البيت وصعد لغرفته التي ينام بها في اخر فترة ولكن وقف عند الباب وذهب لغرفته هو وصفيه ودخل ، كانت صفية تجلس والدموع في عينيها وعندما رأته قادم وقفت ومسحت دموعها بعشوائية وتوقعت في عقلها اشياء كثيرة منها ان يغفر لها ومن الممكن ان يعاتبها وياخذها في احضانه وينسي موضوع زواجه بأخري ولكن حدث ما لم تكن تتوقعه او لم يكن يستوعبه عقلها او يتقبله ، تحدث جمال بجدية احم صفية انا فكرت كتير في موضوعنا وانا عارف انك اتغيرتي فعلا ومصدجك بس انا مش هجدر انسي يا صفية مش هجدر انسي انك بتحبي اخويا ولا هنسي انك كنتي عفشة الصورة اللي كنت بشوفك بيها خلاص معدتش موچودة ، كانت تسمعه وقلبها ينبض وكأنه يحذرها مما سيخبرها به جمال ، اكمل جمال كلامه انا كنت شايفك حاچة چميلة ومن بعد چوازنا وانا كنت بشوف حجيجتك مرة علي مرة انا اسف يا صفية ونظر لها صفية انتي

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

اقتربت صفية وهي تضع يدها على فم جمال وتبكي بشدة لع يا چمال بالله عليك اوعاك تجولها انا مجدرش اعيش من غيرك انا عارفة اني غلط واستاهل بس تطلجني لع يا واد عمي چمال انا بحبك ورايداك اديني فرصة ولا اجولك خلاص اتچوز بس هملني علي ذمتك خليني معاك وظلت تبكي ،، اما جمال فشعر بغصة في قلبه فقلبه يريدها ولكن عقله يأبي ويذكره بما فعلته فتحدث بدموع متحجرة انتي طالج يا صفية وتركها وذهب وانهارت علي الارض تبكي بندم فهي تغيرت وطلبت منه السماح. ولكن تغيرها ورجاءها لم يشفعان لها عنده .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹لا حول ولا قوة الا بالله العلي العظيم
تحدث ادهم بحب عشان تعرفي اني بحبك اديني جيت معاكي الفرح ، نها بدلال حبيبي يا دومي انت كدة اثبتلي انك بتحبني اوي كمان بقؤلك ما تيجي نرقص ، اووك وماله تعالي 
وسحبها من يدها وذهبو ليرقصو سويا تحت نظرات فاطمة 
اللي تشعر ان قلبها يؤلمها لرؤيته وتكره نفسها لشعورها هكذا 
فقد تخيلت انها نسته ونسيت حبها له فتحدثت لنورهان صديقتها نورهان يلا نروح عشان خاطري ،، نورهان بغضب  انتي هبلة يا بت انتي عايزة تبينيله انك ضعيفة ولسة بتحبيه 
، فاطمة بدموع بس انا مخنوجة وعايزة امشي من اهنه ،، لا يا فاطمة خليكي قوية انتي هتبينيله انه خلاص مش فارق معاكي قاطعهم انس وهو يجلس معهم اولا اسف لتدخلي بس انا شفتك بتعيطي وبصراحة لقيت نفسي تلقائي جيت اشوف مالك ممكن تحكيلي واعتبريني زي اخوكي وقوليلي 
في ايه وايه اللي مزعلك من الشخص ده يمكن اعرف افيدك ، تحدثت نورهان يا انس مفيش حاجة لو وقاطعتها فاطمة 
 ثواني يا نورهان ونظرت لانس انا هحكيلك يا دكتور 
🌹🌹🌹🌹🌹🌹لا اله الا الله سيدنا محمد رسول الله 
دخل صقر الشقة وهو يبحث بعينيه علي غرام ودخل غرفة النوم فلم يجدها فتعالت دقات قلبه واصابه الذعر فنادي عليها بخوف من ان تكون تركته ورحلت وبحث في الغرف الثانية الي ان وجدها في غرفة الاطفال تضم نفسها و نائمة
شعر بالراحة انها ما زالت هنا وشعر بالحزن ايضا فطفلته مستاءة منه وقررت ان تعاقبه بالنوم بعيدا عنه فدخل وحملها 
وهيا نائمة وادخلها غرفته ووضعها علي السرير ونام بجوارها واخذها باحضانه وقبل جبهتها وتحدث بصوت هادئ حجك عليا يا غرامي انا اسف اني اضايجت عليكي بس غصب عني 
نفسي اخليكي مش خايفة من حاچة واصل بس خلاص هانت وبعد اكده مش هيبجي في جابر وشدد علي احتضانها ونام هو الآخر
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹استغفر الله العظيم واتوب اليه 
نزلت صفية وهي تحمل شنطة ملابسها فقابلتها عزيزة  يا مري رايحة فين يا بتي ، صفية بحزن همشي يا مرت عمي 
خلاص مبجاش ليا جاعدة اهنه ونطقت بمرارة چمال طلجني 
،، وه ده بينه اتخ*بل اخذتها باحضانها وطيبت خاطرها متزعليش يا بتي هو بس مصدوم من اللي حصل بكره عجله يرجعله ،، خلاص يا مرت عمي چمال كر*هني وانا رضيت بنصيبي اجعدي بالعافية وتركتها وذهبت ودخلت عزيزة لعتمان لتتحدث معه وجدته يفكر في شئ فتحدثت بغيظ يرضيك اللي عمله ولدك يا عتمان يعني البنية بعد ما بجت زينة يطلجها ، عتمان برزانة متجلجيش يا عزيزة بكرة يرجعها
انا متوكد هو بس عايز وجت اللي عرفه عن مرته برضك واعر 
جوي ،، ماشي يا خويا اما اشوف اخرتها معاك انت وولدك وقاطعتهم بدور وهي تدخل يا ابا الحج عتمان الست مهرة ام غادة مرت صقر برة وعايزة تجابلك ، نظرت عزيزة لعتمان بغيظ ، فضحك عتمان وتحدث لبدور طيب روحي يا بدور واني جاي وبعد ذلك وجه حديثه لعزيزة التي تنظر له بغيرة 
لساكي بتغيري عليا احنا كبرنا عالحجات دي يا عزيزة ،، عزيزة بغضب لع مكبرناش يا عتمان وايوة لساني بغير عليك من الولية دي ،، عتمان بضحك وانتي خابرة انك انتي اللي في الجلب يا ام العيال ، ابتسمت بخجل يوافق سنها ، نعم فالحب ليس له سن ، فاكملت عزيزة بس برضك مش هتطلعلها يا عتمان ،، هز رأسه بيأس منها وتحدث خلاص تعالي معايا نشوفها عايزة ايه فخرجو سويا .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹 لا اله الا الله سيدنا محمد رسول الله
تحدث ادهم لنها بذهق تعالي نجعد بجي انا تعبت ، ماشي يا بيبي وفي طريقهم اتصدم ادهم حين رأي فاطمة مع انس ثانيآ فلم يتوقع ان يراها هنا فذهب اليهم والغضب يتملكه 
وامسكها من معصمها بشدة فوقفت بو*جع من قبضته اااه لو سمحت سبني يا ادهم ، ادهم بغضب انتي ايه اللي چابك اهنه وجاعدة معاه لحالك ، انس بغضب مكتوم انت اللي ازاي تمسكها كدة اوعي ايدك من علي خطيبتي حالا والا هقطعهالك انت فااهم ، بهت وجه ادهم واتصدم من الجملة لا يصدق ما قاله هل قال خطيبها ، اما نورهان ففتحت فمها من الصدمة فلم تصدق ما قاله اخاها من اين اتي بهذه الفكرة واتصدمت اكثر عندما سمعت فاطمة وهي تأكد علي حديث اخاها ، فاطمة بتوتر ايوة ده انس خطيبي واوعاك يا ادهم تجرب مني اكده تاني وتلمسني انت واعي ثم انا مش جاعدة معاه لحالي اخته جاعدة معانا اهي وشاورت علي نورهان التي شاورت علي نفسها بصدمة فاكملت فاطمة بغضب انا واحدة تعرف الاصول الدور والباجي عليك انت يا واد عمي 
اللي شكلك نسيت الاصول من اصله عشان داير مع السنيورة لحالك ومع ذلك انا مليش فيه كل واحد حر ، انس بغيرة 
يلا يا فاطمة وانتي يا نورهان يلا بينا هنمشي من المكان ده 
وذهبو وتركو ادهم في صدمته وكلام فاطمة يتردد في اذنه 
وتركه ايضا نها التي تستشيط غضبا فهي من اصرت علي هايدي ان تعزم نورهان و فاطمة لتجعل فاطمة تراها وهي مع ادهم ولكن انقلب الامر عليها .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹استغفر الله العظيم
خير يا مهرة چاية ليه قالها عتمان وهو يجلس علي الكرسي ، تحدثت مهرة بمكر چاية استسمحك يا حج عتمان واجولك حجك عللي راسي بسبب اللي عملته بتي ، نظرت لها عزيزة بش*ر وغيظ ورد عتمان عليها وانتي مفكرة ان اللي عِملته بتك ينفع يتسامح فيه ده في د*م بس انا عشان هيا مرت ولدي كفاية بس انها تطلج ومتعش تاني في البيت ده ، مهرة بحزن مصطنع وهي تترجاه احب علي يدك يا سيد البلد تسامحها ومتخليش ولدك يطلجها وانا والله ضر*بتها وعرفتها غلطها ، هنا ولم تستحمل عزيزة فصرخت بها انتي مجنو*نة يا ولية تعرفيها غلطها كيف يعني هيا عيلة صغيرة دي ح*ية وطالعالك تربيتك يا مهرة ولازم تطلع زيك واكمل عتمان برزانة امشي يا مهرة ولو فعلا بتحبي بتك خديها وسيبو البلد 
عشان لو صقر عرف باللي عِملته مش هجدر امنعه من االي هيعمِله فيها ، نظرت لهم بغضب وخرجت فهي تعلم ان حديث  عتمان حقيقي وان صقر لن يرحمها اذا علم بما كانت ستفعله لوالده .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹لا حول ولا قوة الا بالله 
وصل انس فاطمة عند بيتها هو ونورهان وهي تحدثت بحزن
انا متشكرة جوي يا دكتور انس علي وجوفك چمبي انت لو مكنتش جولتله اكده مكنش هيسيبني وكانت هتحصل مشكلة واعرة ،. انس بابتسامة ساحرة كان لازم اعمل كدة عشان يبعد عنك وبعدين هو انا اطول انك تكوني خطيبتي ده يبقي من حظي ، توترت فاطمة من كلامه وتحدثت بخجل 
متشكرة اوي يا دكتور ده من زوقك بعد اذنكو هبجي اكلمك يا نورهان سلام وصعدت بسرعة ، نظرت نورهان لانس الذي يظهر عليه العشق وتحدثت بخفة انت يا عم الدنجوان يا برنس اااه واضح انك وقعت ومحدش سمي عليك ،، استنبه انس علي كلامها وقالها طيب يلا يا ام لسانين ماهو ده اللي فالحة فيه .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹لا اله الا الله سيدنا محمد رسول الله
بجولك يانها سبيني في حالي دلوج انا مش طايج نفسي 
،، نها بزعل مصطنع بقي كدة يا ادهم ماشي ثم انت مضايق  عشان عرفت انها اتخطبت مش كدة ،، نظر لها بعصبية انا ماشي عشان مضمنش حالي لو جعدت اكتر من اكده واياكي تجيبي سيرتها تاني انتي واعية وتركها ورحل وهي تنفخ بغضب ،، ذهب ادهم وهو عقله لا يستوعب ما حدث يشعر بصراع داخله هل قررت ان تنساه وترتبط وتكمل حياتها مع اخري ولكن لما لا هل تتوقع ان تنتظرك لتعود اليها ام انك متوقع انها لن تحب احد بعدك وتحدث بصراخ لييييه ليه حاسس اني ضايع حاسس اني مخنوق جلس علي ركبتيه 
وهو ضائع يعلم انه خسرها منه للابد .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹لا حول ولا قوة الا بالله
في الصباح فاقت غرام وهي تشعر بثقل عليها فاستنبهت ووجدت صقر نايم بجوارها ويحاوطها بيديه وفهمت انه حملها وجاء بها هنا ثانيا فابتسمت بعشق وظلت تنظر له وهو 
نائم فملامحه جذابة وسمعته يتحدث وهو مغمض العينين 
هتفضلي تتملي في چمالي كدة كتير اخاف اتحسد ، شهقت فلم تعلم انه مستيقظ وتذكرت ما حدث امس وعبست ثانيا ولكن قبل ان تقوم وجدته يقبض عليها بيديه يمنعها من النزول ، فتحدثت بغضب صقر سبني وملكش دعوة بيا عشان انا مخاصماك ، وه واهون عليكي يا غرامي ، نظرت له وردت بتحدي ايوة وابعد بقي كدة ومتكلمنيش ، ماشي يا ستي بس انتي متهونيش عليا حجك عليا اني اضايجت عليكي بس انتي اللي عصبتيني انا راجل صعيدي ومحبش ان مرتي تبجي معايا وخايفة اكده لازم تعذريني ، تحدثت غرام بهدوء 
انت اللي فسرت خوفي غلط انا مش خايفة علي نفسي يا صقر انا خايفة عليك انت انت اهم مني انا من غيرك هعيش ازاي وهبقي مطمنة ازاي ، اخذها باحضانه حجك عليا مكنتش اعرف اني غالي عندك جوي اكده ، غرام بعشق  واكتر يا صقري ، امممم صقرك طيب حيث كدة بجي تعالي ورن جرس الباب صقر بغضب ابااااي وده مين ده بجي ، ضحكت غرام عليه وتحدثت قوم شوف مين بقي ، ذهب صقر وفتح الباب واتصدم حين رأي جابر امامه فتحدث صقر بغضب وكمان جايلي برجلك انا بجي هوريك وامسكه من ملابسه بعن*ف وادخله عنوة وقبل انا يض*ربه وجد من يض*ربه بال*عصا علي رأسه فوضع يده علي رأسه ونطق اسم غرام ووقع مغشيا عليه ،، نفض جابر بدلته وهو يبتسم بسخرية وتحدث ببرود كنت فاكر اني هسيبهالك تبقي بتحلم مفكر نفسك عشان لازق جمبها مش هعرف اجيبها هه غب*ي متعرفش مين جابر  ونظر للرجل الذي يحمل العصا روح انت حضر العربية  ،، خرجت غرام عندما سمعت ضجة بالخارج فوجدت صقر علي الارض وجابر امامه فصرخت صقرررر وجرت عليه وهي متمسكة به وتنظر لجابر بك*ره وتحدثه بصراخ انت عملت اييييه فيه صقر قوم يا صقر متسبنيش بالله عليك قوم ،، تحدث جابر ببرود مش قولتلك محدش يقدر يبعدك عني اهو انتي السبب في اللي حصله لو كنتي جيتيلي بنفسك كان زمانه عايش ،، غرام بدموع وهي تنظر لصقر اسفة انا السبب اسفة ،، اقترب جابر منها وامسكها من معصمها بق*وة قومي يلااا واخذها وتوجه لباب الشقة 
ولكن تفاجأ ب...

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

اتفاجأ جابر بمنال وهيا تمنعه من الخروج ومعها قوات الشرطة وتحدثت بسخرية علي فين يا جابر فاكر نفسك هتهرب بالسرعة ، نظر لها جابر بش*ر والعساكر تمسكه من ملابسه وتبعد غرام عنه وتحدث بغضب مش هتفلتي
 بعملتك دي انا هوريكي يا منال ، اخذته الشرطة وذهبت وجرت غرام الي صقر بلهفة وحاولت افاقته ولكنه ما زال مغمي عليه فاقتربت منها منال وهي تحاول ان تطمئنها 
، متقلقيش انا طلبت الاسعاف وزمانهم علي وصول متخفيش هيبقي كويس ، نظرت لها غرام بانهيار انا خايفة اووي صقر لو جراله حاجة انا مش هسامح نفسي ابدا انا السبب انا السبب وظلت تبكي بخوف وجاءت الاسعاف واخذو صقر الي المستشفي وذهبت غرام ومنال معه .
🌹🌹🌹🌹🌹استغفر الله العظيم 
تحدث أنس باحراج ازي حضرتك يا حج عرفة ، اهلا وسهلا يا ابني نورت بلادنا ، منورة باهلها يا حج ، ده يبجي ولدي الكبير كامل ، نظر انس لكامل بتوتر من نظراته الفضولية وتحدث اتشرفت بحضرتك يا استاذ كامل ، تحدث كامل بغموض الشرف لينا يا افندي ، وتحدث عرفة بود خير يا ولدي ،انس بابتسامة  احم انا والله سمعت عنك كل خير وانا بسأل علي العنوان ، تسلم يا ولدي وتعيش انت جولتلي انك چاي بخصوص بتي فاطمة طمني يا ولدي في حاچة ، انس بسرعة لا لا خالص متقلقش هيا بخير انا ابقي اخو صحبت فاطمة في الجامعة وشوفتها معاها مرة وهما مروحين وبصراحة عجبني اخلاقها وادبها ويشرفني اني اطلب ايديها من حضرتك ، نظر له كامل بغموض وتحدث وانت بتشتغل ابه بجي علي اكده ، انس بتوتر انا ابقي دكتور صيدلي وعندي صيدلية باسمي وشقتي كمان جاهزة ، عرفة بهدوء تمام يا ولدي ادينا فرصة اكده وهنرد عليك في اجرب وجت 
، ان شاء الله يا حج يكون في نصيب بعد اذنكو وده رقمي وان شاء الله هنتظر منكو الرد في اقرب وقت بالموافقة ،رد كامل شرفت يا دكتور ، الشرف ليا سلام عليكم وتركهم وغادر ، كامل بعصبية انت مجولتلوش ليه يا بوي ان احنا مش بجوز بناتنا لغريب وكمان من مصر ، عرفة بهدوء وليه لع يا ولديانا شايفه واد زين ومتربي وكمان دَكتور جد الدنيا ، كامل بغضب حديت ايه ده يا بويا عاد انت هتوافج ، عرفة بحزم ايوة يا كامل لو سألت عليه ولجيته شاب زين واهم حاچة ان اختك تكون راضية ورايداه هوافج والحديت خلص في الموضوع ده روح يلا شوف شغلك .
🌹🌹🌹🌹🌹 استغفر الله العظيم 
 كانت غرام ومنال في انتظار خروج الدكتور ليطمئنهم فغرام متوترة وخائفة من ان يصيب صقر مكروه وعند خروج الدكتور توجهت اليه غرام بلهفة طمني يا دكتور لو سمحت صقر كويس مش كدة ، الدكتور بطمأنة متقلقيش حضرتك هو بخير وفاق وبقي كويس الخب*طة بس كانت جامدة شوية 
عليه وكنت خايف ليدخل غيبوبة بس الحمد لله ربنا لطف وتقدري تطمني عليه بعد اذنكو وتركهم وغادر اما غرام فرفعت يدها وحمدت ربها وشكرته علي عودة صقر لها بالسلامة ودخلت بسرعة للغرفة لتطمئن عليه وذهبت له واترمت في احضانه ، صقر وهو يضمها بخوف حجك عليا معرفتش احميكي انا اسف  ، نظرت له والدموع في عينيها ، متقؤلش كدة انت لو كان حصلك حاجة يا صقر مكنتش هسامح نفسي ابدا ، صقر بعشق ربنا يباركلي فيكي يا حبيبة جلبي وسمعو طرق الباب ودخلت منال وتحدثت بتوتر حمدالله علي سلامتك يا صقر ، صقر ببرود الله يسلمك 
،، غرام لتهدئة الجو علي فكرة ياصقر لولا طنط منال بلغت البوليس ولحقو جابر قبل ما يخطفني بجد مكنتش عارفة كان حصل ايه ، نظر صقر لها بامتنان اشكرك يا ست منال
عاللي عملتيه ، منال بابتسامة العفو  يا صقر ربنا يطمنا عليك بعد اذنكو عندي مشوار لازم يتعمل وتركتهم وذهبت وصقر 
نظر لغرام بعشق واحتضنها بتملك وهي بادلته اخري بشوق وطمأنة .
🌹🌹🌹🌹🌹 استغفر الله العظيم 
بعد اسبوعين عاد صقر وغرام الي البلد وقد اصبحت صحته افضل من ذي قبل اما الحج عرفة فقد تحدث لفاطمة وطلب منها ان تأتي في الاجازة الاسبوعية ليعرف رأيها في أنس 
وصفية في بيت اهلها لم تتجاوز صدمة فقدانها جمال وغادة التي اختفت ولم يراها احد خوفا من رد فعل صقر التي تعلمه جيدا ولكن عليها تحمل عواقبها ففي بيت عتمان ءكان الجميع موجود فعتمان دعي اخوه واسرته عند عودة صقر ليجتمعو جميعا كأسرة واحدة ، وتحدثت عزيزة بمكر مجولتليش يا ام كامل عملتي ايه في عريس صفية ، نظر جمال بتفاجأ لصفية وهيا نظرت اليه بتوتر فتحدث هو بغضب ايه اللي بتجوليه ده يا اما عريس ايه وهيا لحجت وكيف يطلب طلب زي ده ،، عتمان وهو يعلم قصد زوجته من الحديث هدي حالك يا ولدي وانت متعصب اكده ليه وبعدين مش انتو خلاص اطلجتو يعني هيا مش هتفضل جاعدة اكده والبنته لسة صغيرة برضك ، جمال بغضب وهو ينظر لصفية كلام ايه ده والله لو عملتها لاخد العيال وهيا حرة بجي ، نظرت له صفية بحزن وتركتهم ودخلت المطبخ ،، حزنت غرام لأجلها فذهبت وراءها وتحدثت بحزن يا صفية متزعليش هو بس والله لسة بيحبك انا حاسة بكده ، صفية ببكاء لع يا غرام هو خلاص طلجني ومعدتش فارجة معاه هو كل اللي همه العيال هو جال اكده ، والله ابدا هو بس عايز يعقد الموضوع عشان متوافقيش عالعريس ده ، تفتكري ممكن يرجعني ، بصي انتي بس متوقفيش حياتك عليه عشان لو مرجعش تعرفي تتأقلمي علي كدة  صدقيني انتي اقوي من كدة يا صفية ، نظرت لها نظره ندم وتحدثت غرام انا اسفة حجك عليا يا خيتي انا كنت عارفة اني عفشة معاكي بس انتي طلعتي احسن مني واستحملتي كتير حجك عليا ، غرام بابتسامة انتي اختي يا صفية انتي وفاطمة انا مكنتش احلم ان يبقي ليا اخوات زيكو كدة وحضنو بعضهم هما الاثنان وصقر يقف بعيدا يبتسم وقلبه يدق عشقا لتلك الغرام التي تكبر في نظره يوم بعد يوم ويزيد عشقه لها .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹استغفر الله العظيم 
بعد ايام دخل عرفة علي ابنته فاطمة وتحدث بحنان ها يا بتي ارد عالراچل اجوله ايه احنا بجالنا كتير بنفكر وبصراحة انا سألت عالراجل وطلع زي الفل دكتور واخلاجه زينة وهيصونك ، نظرت له فاطمة ولا تعلم لما هيا متوترة فهي تعلم في داخلها انها ما زالت تكن لادهم مشاعر نعم ما زالت تعشقه ولكن تفاجئت بطلب أنس ليدها فهي شعرت باعجابه بها من خلال كلامه ونظراته ولكن لا تعلم لما فعل ذلك وهو يعلم بحبها لادهم وقصتها معه والحل الوحيد لمعرفة السبب هو ان تقابله وايضا شعرت بالخوف من ادهم لو علم انهم ليسو مرتبطين فمن الممكن ان يفتعل مشكلة كبيرة واستنبهت علي صوت ابيها ، ها يا بتي مردتيش ، فاطمة بخجل اللي حضرتك شايفه يابوي ، يبجي علي خيرة الله 
الف مبروك يا بتي ونادي علي امها وفرحها بالخبر اما فاطمة لا تعلم لما قلبها يدق بشدة هكذا واوهمت نفسها انه القلق لا اكثر ولا تعلم انه يشعر بالسعادة او من الممكن انه في طريقه للعشق الحقيقي .
🌹🌹🌹🌹🌹 استغفر الله العظيم
انا عايز افهم انا هنا ليه وبعمل ايه قالها جابر بعصبية شديدة 
، الظابط بصريخ الزم حدودك ووطي صوتك يا متهم انت فاهم ، جابر بضيق ولكنه اخفض صوته قليلا انا بقالي هنا كتير يا حضرة الظابط ممكن اعرف تهمتي ايه ؟ ،، انت متهم بالتع*دي علي صقر الغرباوي و ومحاولة اخت*طاف زوجته ،،
جابر ببرود محصلش انا كنت هناك عشان اسلم عليهم ولقيت
صقر واقع في الارض سا*يح في دم*ه ،، الظابط بنفس بروده ده كلامك انت لكن هو اتهمك بنفسه انك اتعد*يت علي بيته وكنت عايز تخط*ف مراته ، طرق الباب ودخل العسكري واخبر الظابط ان المحامي الخاص بجابر يريد الدخول وابتسم جابر بسخرية لانه يعلم ان هذا المحامي سيخرجه منها بسهولة وبالفعل تحدث المحامي للظابط وقدم دلائل مزورة وخرج جابر بكفالة لحين العرض علي النيابة ابتسم جابر بنصر وعند خروجه من مكتب الظابط تفاجأ بمنال عبس ونظر لها بغضب وهي نظرت له ببرود وتحدثت للظابط لو سمحت يا حضرة الظابط انا عايزة اعمل بلاغ ،، الظابط بلاغ عن ايه يا مدام ،نظرت لجابر بتحدي وتحدثت جريمة قت*ل .... يتبع 🔥

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

بلع جابر ريقه في خوف ونظر لمنال بغضب عندما سمعها تقول لو سمحت يا حضرة الظابط جريمة الق*تل المتهم فيها جابر الاسيوطي وبرجو التحفظ عليه ، هنا صرخ بها جابر 
انتي بتقؤلي ايه انتي اتج*ننتي قت*ل مين وايه اللي بتقؤليه ده تحدث الظابط بغضب مش عاوز صوتك يعلي واقعد دي كدة قضية جديدة وانت متهم فيها ومن حقي اتحفظ عليك لحد ما اشوف لو في دليل يدينك ولو مفيش هتتفضل تمشي  ما تفهمه يا متر ، نظر للمحامي فحرك رأسه بإيجاب فسكت ولم يتحدث او يعترض ولكنه يعلم ان منال لن تأتي هنا الا اذا كان معها دليل يدينه فهو يعلم ما يدور برأسها وهذه النظرة التي ترمقه بها فهي تريد التأكد من انه لن يخرج ثانيآ وانتبه علي صوت الظابط اتفضلي قولي اللي عندك ، قصت له منال ما حدث منذ ان تزوجت ابو غرام ثم زواجها من جابر وأنه عندما تشا*جرت معه من قبل اخبرها انه من قت*ل زوجها السابق لانه يحب ابنته غرام وتزوجها ليصل اليها واخبرته عن تهد*يده لها بقت*لها مثلما ق*تل زوجها السابق في اخر مشكلة بينهم لانها طلبت منه ان يبتعد عن بنت زوجها ويتركها لحالها واكملت منال حديثها وهي تنظر لجابر بتحدي وبصراحة في اخر مرة دي كنت بسجله لاني مش ضامناه وعارفة انه هيرجع يأذ*يني وعشان البت الغلبانة دي صعبت عليا وخفت ليأ*ذيها تاني اصله كان بيضايقها وهيا عايشة معانا قبل ما تتجوز وكان بيتح*رش بيها انسان وا*طي وملوش امان ، تحدث جابر بغضب كد*ابة كل اللي قالته كد*ب انا مقت*لتش حد ورد المحامي بعملية انا بنفي التهم الموجهة لموكلي هيا تفعل ذلك بدافع الكيد لا اكثر فرد للظابط بسخرية كيد ايه يا متر دي معاها دليل وتسجيل لاعترافه كدة القضية ق*تل متعمد يعني هتتحول جنا*يات ، تغير وجه جابر وظهر عليه الخوف  ونظر لمنال بش*ر وهو يتوعد لها هي وصقر وغرام .
في بيت الحج عرفة كان البيت يعمه الفرح والسعادة فاليوم شبكة فاطمة وكانت في غرفتها تتزين ولكنها متوترة للغاية ولا تعلم سبب موافقتها علي أنس وفي الغرفة معها غرام وصفية وكانو الثلاثة سعيدين للغاية وسمعو طرق الباب فذهبت غرام لتفتح وجدته صقر فابتسمت بسعادة وخرجت له وهي تحدثه جاي ليه بقي حضرتك ، صقر بعشق وه مجيش ليه بجي انا من حجي اشوف مرتي ، امممم مراتك مشغولة جداااا ،، ماهو انتي عشان مشغولة عني جولت اجي اشوفك عشان وحشاني جوي ، ابتسمت غرام بخجل احم طيب يلا بقي هوينا عشان ادخل اشوف خلصو ولا لا ، ماشي يا جمري يلا ادخلي وغرام اوعي تحطي حاجة في وشك انا مش ناجص ،، غرام بتذمر لا بقي يا صقر مليش دعوة انا هبقي مع الحريم مش هخرج خالص عند الرجالة ،، صقر وهو يمسك يدها ماهو انا مش خايف غير من الحريم ربنا يستر ادخلي يا غرام ادخلي الله لا يسيئك ، ضحكت غرام عليه وتركته ودخلت الغرفة فوجدت فاطمة وصفية ينظران لها بمكر،، غرام باستغراب مالكو في ايه بتبصولي كدة ليه ، 
 فاطمةوصفية في وقت واحد اصلنا كنا بتفرچ علي فيلم رومانسي حلو جوووي ،، خجلت غرام منهم وتحدثت امممم انتو كنتو بتتصنتو بقي ماشي وجرت عليهم وعانقو بعضهم
بمرح.
عتمان بغضب شفت يا صقر اخوك ادهم وعمايله انا مش عارف ازاي يبجاله عين يجيب البت دي معاه وازاي هيا تيچي لحالها معاه اكده خلاص مفيش حيا ولا خشي ، صقر بهدوء هدي حالك يا بوي انا خلاص لجيت حل للموضوع ده وبعدين البنته اتخطبت ومبجاش في حاچة بينتهم ، عتمان بغضب مكتوم بس في ناس يجوله ايه وهما شايفينهم چاين اكده لحالهم وهيا جاية معاه في العربية انت لو محلتش الموضوع ده انا هحله بطريجتي ، خلاص يا بوي عشان الناس
متاخدش بالها اوعدك انا هحل الموضوع ده ، عتمان بقلة حيلة ماشي يا صقر اما اشوف يا ولدي وفينه جمال راخر راح فين ،، جال داخل يجولهم يحطو الوكل للرجالة ، ماشي كويس انا جولت مش هيرضي يجي ، صقر بضحك والله يا حج انا كنت متوكد انه هيجي ، نظر عتمان له بهدوء ربنا يصلح حاله 
كان جمال في داخل البيت في طريقه للمطبخ ولكنه شاهد صفية وهيا بالداخل فتحدث بتوتر كيفك يا صفية ، صفية وهي تنظر له بكسرة الحمد لله يا جمال كيفك انت ، بخير الحمد لله احم ياريت الوكل بسرعة عشان الرجالة برة چاعت 
،، حاضر علطول اهو الوكل هيطلع ظل ينظران لبعضهما وشعرت صفية انه يريد ان يقول شيئا ولكن قطع ذلك صوت من خلفه وهو كامل يتحدث بغضب مكتوم ،، في حاچة يا جمال ، جمال بتوتر انا كنت بجولهم علي الوكل للرجالة ، كامل طب اتفضل انت انا هجولهم ، نظر جمال لصفية بحزن فهو يعلم ان كامل له الحق في ان يغضب هكذا فتركهم وذهب وتحدث كامل لصفية وهو يطبطب عليها هو ده الصح يا خيتي انا مجصدش حاجة ، صفية بحزن عندك حج يا خوي وانا مش زعلانة منك ربنا يباركلي فيك ، تعيشي يا خيتي يلا حضري الوكل وانا هروح اشوف الرجالة وهو في طريقه الي الخارج كان سيصتدم بببنت ولكنه تمالك نفسه قبل ان يصتدما ببعضهم هو بغضب مش تحاسبي وتفتحي عينك ماشية وخلاص ، رفعت نورهان نظرها له وتحدثت ببعض الحدة انت اللي عامل زي القطر وماشي واخد في وشك وبعدين انا اصلا معرفش حد هنا ،، نظر لها كامل فلفت نظره جمالها خاصا وهيا غاضبة هكذا ولكنه غض بصره بسرعة خلاص اني اسف ،،نورهان بهدوء ولا يهمك انا ابقي اخت انس العريس واول مرة اجي هنا ممكن تقؤلي مكان الحريم فين ،، اهلا بيكي معلش معرفش انك غريبة اهنه ومكان الحريم هتلاقيه جدام عاليمين ، تحدثت وهي تبتسم بامتنان اشكرك بجد بعد اذنك وتركوه وذهبت ونظر هو بأثرها وابتسم وخرج ثانياَ .
بعد.انتهاء الخطوبة جلسو جميعا في بيت عرفة وظل ادهم ينظر لفاطمة بحزن داخلي فهو لا يعلم سبب دعوته لنها ولما وافق علي ان تأتي معه هل يريدها ان تغار عليه ام هل يثبت لها انه لا يفرق معه ان ترتبط برجل أخر ولكنه اكتشف انه يثبت لنفسه انه ما زال يعشقها وظل يفكر في علاقتهم هي وانس قبلا ففي كل مرة يراهم سويا كان يغضب بداخله لانه يري نظرة انس لفاطمة وهذا  سبب انفعاله فهذه النظرة يعلمها جيدا فهو دائما ما ينظر لفاطمة هكذا ولكن بغباءه اضاعها من يديه ، ولكنه محي هذا الاحساس واقنع نفسه انه يحب نها وانها الاختيار الصحيح له،،  وغرام همست لصفية وتحدثت ايه الاخبار انا شايفة ان جمال هيتجنن ، فهمست لها صفية اسكتي انا حاسة اني جلبي بيدق جامد مش عارفة مالي ، تحدثت غرام ماشي مع اني مش عارفة هو بيعمل في نفسه ليه كدة ما دام لسة بيحبك ، همست لها صفية بحزن حاسة بيه وانا عندي امل انه يحدتني عشان نرجع انا عارفة انه محتاج وجت عشان ينسي وفي نفسها تعلم السبب الذي يجعله في صراع بين نفسه . 
بعد فترة كانت فاطمة في طريقها لخارج الجامعة مع نورهان 
وجدت انس ينتظرهم بالخارج وهو يستند علي عربيته ومظهره جذاب فهو انيق جدا في اختيار ملابسه وايضا وسيم للغاية ابتسمت له وذهبو تجاهه ، تحدث انس ازيك يا فاطمة ، ردت بخجل الحمد لله انت عامل ايه ،، انا بخير انا كلمت عمتك واستأذنتها نخرج شوية ، نورهان بفضول الله انا هروح معاكو ، انس وهو يخب*طها علي دماغها لا انتي هتهوينا يلا عالبيت يا نورهان بدل ما ازعلك واخد فاطمة وذهبو الي كافيه كان من اختياره ،، فاطمة هتفضلي ساكتة كدة ، فاطمة بأحراج هو ممكن اسألك سؤال ،، رد عليها كأنه يعلم ماذا ستقول انا ليه اتقدمتلك وانا عارف انك لسة بتحبي ادهم مش كدة ،، استغربت فاطمة كثيرا ايوة فعلا عرفت ازاي اني هسألك كدة ،، ابتسم وتحدث بثقة عشان انا اينعم معرفكيش من زمان بس انا من اول ما قابلتك وانا حاسس اني عارفك اكتر من نفسك ،، ابتسمت بخجل طيب ممكن تجاوبني علي سؤالي ،، اتنهد انس انا عارف انك مفكرة اني عملت كدة عشان بس اثبت الكلام اللي قولته لادهم ابن عمك عن ارتباطنا بس لا يا فاطمة اللي متعرفهوش اني حبيتك من اول يوم شوفتك فيه حسيت ناحيتك احساس اول مرة احس بيه وكان احساس حلو كأني اعرفك من زمان خطفتي قلبي ،، كانت تسمعه فاطمة ولا تعلم لما هي سعيدة للغاية هكذا ولما دعت ان لا يكون السبب انه تقدم لخطبتها بسبب ادهم ،،واكمل أنس كلامه منكرش ان لما عرفت انك بتحبي ادهم وكنتو مرتبطين اضايقت بس مستسلمتش انا راهنت نفسي اني اكسب قلبك وانسيكي ادهم واخليكي تحبيني زي ما بحبك اوعديني يا فاطمة انك هتديني فرصة مش طالب اكتر من فرصة وصدقيني مش هتندمي ،، ابتسمت فاطمة بخجل وتحدثت وانا موافقة وواثقة فيك يا أنس احم  مش يلا بقي احنا اتأخرنا ،، انس بفرحة انا اسعد واحد في الكون يلا بينا يا قمري .
في بيت الحج عتمان كان صقر يجلس في مكتب والده ودخل عليه ادهم خير يا صقر كنت عاوزني في ايه ، اقعد يا ادهم ،، جلجتني في ايه ،، انت كنت فاتحت ابوي في موضوع چوازك من نها اللي بتشتغل معانا في المصنع ،، ايوة حصل وانا كنت منتظر اما تفضو عشان نروح نخطبها 
،، صقر بثقة وانت متوكد بجي ان دي اللي انت رايدها وهيا تستاهلك ،، ايوة انا عاشجها ورايدها يا خوي ،، ايوة يعني متوكد انها دي اللي هتشيل اسمك و تبجي مرت ادهم الغرباوي ،، ادهم بعصبية هو في ايه يا صقر ما تجول اللي عندك علطول ،، طيب انا هسمعك حاجة اكده وعايزك تمسك اعصابك عشان تفكر صح وتعرف هتعمل ايه ،، ادهم بقلق هو ايه اللي هسمعه ده وعلم ان الموضوع له علاقه بزواجه من نها وبالفعل سمع ما جعله لا يصدق اذناه

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

فتح صقر موبايله ووضعه امام ادهم علي المكتب وهو ينظر لاخوه ليري رد فعله ، وسمع ادهم صوت بيري صديقة نها فهو يعلم صوتها جيدا بحكم الشغل وانها صديقة نها ايضا سمعها وهي تتحدث مع نها وهي تخبرها انها ذهبت الي بلدهم وهي من اخبرت خطيبته فاطمة بأنهم مرتبطين وانه يحبها جدا وهي قصدت ذلك لتجعلها تبعد عن طريقهم وغمض عيزه بعنف حين سمع صوت نها وهي تعترف انها لعبت عليه وعرفت كيف تدخل له وما مواصفات البنت التي يريدها من مصر وكيف هو كان سهل بالنسبة لها وكل ما دار بعقله هل هو ساذج لهذه الدرجة لدرجة ان تخدعه بنت بهذه الاخلاق ولا يعلم لما فاطمة جاءت في خاطره الآن هل ظلمها هل هي تستحق ما فعله معها ااااه نادم نادم علي كل ما فعله ولو يعود الزمن لم يكن  ليجرحها هكذا او يتركها لغيره معم فهي الآن اصبحت لغيره فتح عينيه بخذل من نفسه ونظر لصقر وتحدث بهدوء ما قبل العاصفة المكالمة دي وصلتك ازاي يا  
صقر ،صقر برجاء اهدي يا ادهم وفكر زين جبل ما تعمل اي حاچة ،  رد ادهم بعصبية جولتلك وصلك ازاي رد عليا ، صقر بقلة حيلة انا كنت حاسس ان البت دي مش زينة يا خوي 
ولولا ستر ربك وان صحبتها زيها عفشة وعشان بتحجد عليها وبتك*رها وعاوزة تبوظ جوازتها منك جالتلي عاللي حصل لع وكمان عايزة الحلاوة بس انا اتصرفت معاها ومش فاضل غير انك تسيب البت دي وتبعد عنها وقام صقر من وراء مكتبه وتقدم ووقف مقابل اخيه ووضع يده علي كتفه يسانده وتحدث بهدوء انت اتسرعت يا خوي دلوجتي لازم تصلح اللي عملته وتبعد عن البت دي وانا هتصرف معاها ، ادهم بعصبية وغضب لع انا هوريها ازاي تضحك عليا انا مفكراني عيل صِغير انا هوريها ،، رد صقر وهو يراعي ما يشعر به اخاه خلاص بس اوعدني متتهورش انا هسيبك تنهي الموضوع معاها بس من غير اذ*ي احنا مش بنمد ايدنا علي ولايا يا ادهم ،، حاضر يا خوي انا ماشي وتركه وذهب ،، امسك صقر هاتفه وطلب احد ما وتحدث بجدية ايوة خو طلع دلوجتي عينك عليه متخلهوش يغيب عنك انت واعي لحديتي زين ولو في حاچة كلمني بسرعة .
🌹🌹🌹🌹🌹استغفر الله العظيم 
في غرفة فاطمة كانت جالسة تفكر في كلام انس لها 
وانه يحبها فكانت سعيدة لا تعلم لماذا تشعر هكذا فاعترافه 
هذا جعلها تفكر هل هي تستحقه ام سيأتي يوم ويندم علي اختياره لها ووجدت موبايلها يرن بأسمه فشعرت بالتوتر ولكنها تمالكت نفسها وردت احم الو كيفك يا انس ،، انس بحب انا كويس الحمد لله انتي عاملة ايه يا فاطمة ، انا زينة الحمدلله ،،هو انا رنيت في وقت مش مناسب او حاجة لو كدة ممكن اقفل ،، فاطمة بخجل لا عادي انا مكنتش بعمل حاچة ،، تمام انا قولت اطمن عليكي يعني ،، متشكرة جوي علي اهتمامك انس هو ممكن اسألك سؤال محيرني شوية
،، انس باهتمام طبعا انتي تسألي زي ما انتي عاوزة ،، 
فاطمة بأحراج هو يعني اشمعني انا يعني اقصد انك ما شاء الله دكتور وانسان كويس والف بنت تتمناك بس انا يعني مش زيك فاهمني اجصد يعني ،، قاطعها انس وهو يعلم بداخله انها تريد ان تستمد ثقتها بنفسها منه فادهم بتفضيل 
غيرها عليها جعل ثقتها في نفسها معدومة تري نفسها اقل من اي بنت مثلها ولابد ان يعالج هذا بنفسه فرد عليها بهدوء  فاطمة انتي مقللة من قيمة نفسك انا اللي مكنتش احلم ببنت زيك وزي ما انتي شايفاني ذي ما قولتي انا كمان شايفك احسن بنت في الدنيا اه في بنات كتير هنا بس انتي الوحيدة اللي خطفتي قلبي وده اللي اي بنت مقدرتش تعمله انتي جميلة اوي ومجتهدة واه بالمناسبة انا مش هتنازل عن الشهادة واني اشوفك مهندسة قد الدنيا عن انتي تستاهلي ده وانا ربنا بيحبني انه جعلك من نصيبي ولا يمكن هضيعك من ايدي ابداا ،، شعرت فاطمة في هذه اللحظة بكل كلمة قالها انس فيد لمست قلبها لا تعلم لما هي قارنته بأدهم في هذه اللحظة فادهم  ارادها ضعيفة دائما تحتاج اليه ولم يتعب نفسه ان يسألها ماذا تريد ان تفعل او ان تفعل في حياتها الخاصة كان يريد ان يكون محور حياتها فقط اما انس 
فهو فعلا رجل بما تحمله الكلمة من معني يريدها ان يكون لها حياتها ان تصنع طموحها التي دفنته منذ زمن يريد فاطمة 
بشخصيتها المستقلة وبعد فترة من التفكير وجدت انه لا يوجد وجه مقارنة بين أنس وادهم فدائما عوض الله جميل 
تنهدت بارتياح وتحدثت أنس انا كل يوم بكتشف فيك صفة جديدة بتعلقني بيكي اكتر ،، رد أنس بعشق واضح في صوته 
وانا مش عايز ولا طمعان في اكتر من كدة كفاية عليا انك تكوني جمبي هسيبك تنامي ماشي ،، ردت بخجل تصبح علي خير ،، انس بحب وانتي من اهلي يا فاطمة .
🌹🌹🌹🌹🌹 لا حول ولا قوة الا بالله 
في بيت الحج عرفة دخل كامل لغرفة صفية ليتحدث معها 
جلس بجانبها وطبطب عليها وتحدث بحنان كيفك يا خيتي 
،، تحدثت صفية بابتسامة وحزن داخلي انا زينة يا خوي كيفك انت ،، الحمد لله يا خيتي انا جولت اطمن عليكي 
وكمان جمال تحت استأذن مني انه عايز يتحددت معاكي ،، صفية بفرحة بجد ماشي يا خوي انا هلبس وانزل ،، لاحظ كامل سعادتها وتحدث بحنان بصي يا صفية انتي خيتي وحتة من جلبي عايزك تعرفي اني سندك واني هفضل چارك علطول ،، صفية وهي تحتضنه ربنا يباركلي فيك يا خوي ،، فأكمل كلامه انا  عايزك تبجي عارفة ان سعادتك اللي تهمني 
انا بس عايز اعملك كرامة عايز الكل يعرف انك مش لحالك 
ولو في اي حد فكر بس يضايجك جوليلي وانا هجيبلك حجك من حبابي عنيه ،، تسلم وتعيش يا خوي ،، يلا البسي وانزلي وبعدين نبجي نكمل كلامنا ،، صفية بفرحة حاضر 
،، توجهت صفية الي الصالون وهي تشعر بدقات قلبها تسمع اذنها من قوتها وجدت جمال يجلس وهو ينظر في الارض بتوتر فتحدثت بهدوء كيفك يا واد عمي ،، رفع جمال عينيه 
بلعفة فهو بداخله يشعر كأنه مرت اعوام وليست ايام بدون ان يراها فتحدث زين يا صفية اجعدي عايزك في كلمتين 
،، جلست صفية وهي تفرك يدها في توتر وفي داخلها تتمني 
ان يكون احساسها صحيح وانه سخبرها انه قد سامحها ويطلب منها الرجوع وحتما ستوافق علي الفور وتعود معه للبيت ويبدأون حياه جديدة سويا قطع افكارها وهو يتحدث بهدوء صفية انا چاي انهاردة عشان اطلب منك انك ترچعيلي 
،، ابتسمت صفية بسعادة وقلبها يرقص فرحا بهذا الخبر ولكن 
لم تكمل فرحتها للأخر فابتسامتها اتمحت حين اكمل كلامه 
الذي وجع قلبها بشدة ،، قال لها انا فكرت كتير ولجيت ان لازم نرچع لبعض عشان العيال حرام يتربو وهما بعاد عننا 
وانا برضه مش هرضي اني احرمك منهم ولا هرضي ان راچل غريب يدخل عليهم عشان اكده بجولك نرچع واهو العيال تتربي وسطينا ولو عليا انا هيبجالي قوضة لحالي وكل اللي بينا العيال وبس ايه رأيك ،، لا تعلم ماذا تقول هل توبخه 
هل تنهره علي مافعله بها الآن فهو رفعها لاعلي فوق السحاب 
وفجأة هوي بها لسابع ارض لما كل هذا العقاب الا يكفي ما فعله بها ام سيظل يحاسبها علي ماضيها طوال العمر لا تعلم بماذا تخبره هل توافق ام ترفض وكفي اهانة لها ولكن مهلا فهو علي حق فما ذنب اولادها هل لأجل كرامتها ستجعلهم 
مشتتين بينها وبينه لا بالطبع لا فوقفت والدموع بعينيها 
وتحدثت بحزن انا موافجة اتحدت مع ابوي واخوي وتركته
وذهبت ولم تنتظر منه رد فعل،، اما هو شبح ابتسامة زينت وجهه وخرج هو الاخر ليتحدث الي عمه وابن عمه .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم
في بيت الحج عتمان كانت منال تجلس مع غرام لتفرحها وتعلمها ان جابر لن يخرج ثانيا احتضنتها غرام ببكاء وتحدثت بفرح انا مش مصدقة ان خلاص كدة مش هعيش في رعب تاني منه ،، منال بابتسامة خلاص يا حبيبة قلبي الكابوس هترتاحي منه علطول تقدري تعيشي في سعادة مع جوزك ربنا يسعدكو يارب ،، متشكرة اووي علي كل اللي عملتيه معايا يا طنط منال ،، منال بندم انا معملتش حاجة انا كان نفسي بس اعوضك ولو شوية عن اللي عملته معاكي  واتمني انك تسامحيني واوعدك مش هتشوفيني تاني عشان متفتكريش الايام دي ،، منال وهي تمسك يدها بحب انا كفاية عليا انك تكوني جمبي واحس انك بتحبيني من قلبك وعشان خاطري خليكي عايشة معايا انا مش عايزاكي تمشي ،، منال بابتسامة مش هينفع يا حبيبتي خلاص اوعدك هزورك كل فترة ده انتي بنتي ياغرام ،، قاطعهم دخول صقر وهو يضحك هو انا چيت في وجت مش مناسب ولا ايه ،، نظرت له غرام بعشق وتحدثت لا طبعا انت تيجي في اي وقت تعالي افرحك معايا خلاص جابر كدة مش هيخرج تاني طنط منال اتهمته بق*تل بابا وكانت مسجلاله يعني دليل قوي ومش هيعرف يخرج ،، صقر وهو يجلس بجانبها منا عارف وكنت متابع الموضوع الحمد لله انه اتحبس ومش هيخرچ تاني ربنا ينتجم منه وامسك يد غرام واكمل اظن بجي دلوجتي 
معتيش خايفة من حاچة ،، غرام بابتسامة منا قولتلك اني كنت بخاف عليك بخاف يأذيني فيك مكنتش هستحمل 
ربنا يديمك ليا ،، صقر بعشق ويخليكي ليا يا روح جلبي .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹لا اله الا الله سيدنا محمد رسول الله
بعد فترة في القاهرة تحديدا في مصنع الغرباوي يمشي ادهم في طريقه لمكتبه بين الموظفين ولكن في داخله يشعر انه مكس*ور ومهزوز يشعر ان الجميع يتهامسون عليه يتحدثون علي سذاجته يل*عن نفسه لانه من سمح لها بالتلاعب به هكذا وهو في طريقه سمع نها وهي تنادي عليه فاغمض عينيه بغضب وعزم علي فعل شئ ما فالتف لها وتوجه ناحيتها 
فتحدثت هيا بدلال حبيبي ازيك ،، نظر لها ادهم بغضب وصف*عها امام كل من بالمكان فنظرت له بخوف وتوتر فتحدث بصوت عالي اوعي تنسي نفسك انتي فاهمة انتي مچرد موظفة هنا في المصنع ولو عشان سمحتلك بانك تتقربي مني يبقي مفكرة حالك هتاخدي وضع اكبر من حچمك لا فوووقي انتي واحدة سهلة وانتي مش النوع اللي يعچبني ومش كل واحدة هكلمها كلمتين تفتكر نفسها انها هتوقعني في حبها ورفع صوته اكثر انا مش عايز بعد كدة حد يتعدي حدوده معايا فاهمين واللي هتفكر تعمل نفسها ذكية وتتعدي حدودها يبجي بالسلامة واعاد نظره لنها المصدومة من كلامه وانتي ملكيش شغل هنا يلااااا في ستين داه*ية وكل واحد علي شغله ،، لم تصدق نها ما قاله ما الذي حدث هل علم بما فعلته وظلت تفكر في الامر وهي غاضبة لفشل خطتها وادهم الذي اضاع بماله منها ،، اما ادهم تركهم ودخل وجلس علي مكتبه بضيق وظل يفكر في فاطمة .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹 استغفر الله العظيم
بعد فترة جمال رد صفية لعصمته والجميع كان في قمة السعادة لاجلهم ماعدا صفية نفسها كانت حزينة بداخلها لعلمها السبب الحقيقي لرجوعها لجمال ايضها هو في داخله 
يشعر ان روحه عادت له من جديد في غرفة صفية كانت الدموع في عينيها لا تعلم هل يوجد امل ام تنسي جمال وتعيش لاجل اولادها ولكن بداخلها سعيدة لانها عادت لبيتها وعلي اسمه من جديد قطع افكارها خبط علي الباب ووجدت جمال يدخل شعرت بدقات قلبها تزيد

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

دخل جمال ووقف امام صفية وهو متوتر لا يعلم لما قادته قدماه لغرفتها ولكن وجد نفسه يأتي اليها فهي الآن اصبحت ملكه ثانياً وليست ملك لرجل غيره نعم جزء في قلبه ما زال 
لم يصفي بعد ما زال يتذكر ما فعلته ولكن تجاهل ذلك الجزء 
وخطي وراء احساسه بأنه يعشقها قاطع تفكيره صفيه وهيا تحدثه يا چمال انت كويس ، رد جمال بابتسامة انا جيت اخد بس حاچة من دولابي ،، صفية بحزن وخيبة امل اتفضل،، ذهب جمال امام دولابه وهو يفكر ثم عاد ووقف امامها وتحدث وهو ينهج كأنه في سباق بينه وبين نفسه وتحدث 
بسرعة صفية تتچوزيني ،، اتصدمت صفية جدا ولا تعلم 
هل سمعت صح ؟ ثم ردت باستغراب ما احنا متچوزين يا چمال انت جصدك ايه ثم نظرت ليديه التي امسكت يدها بحنان وشعرت بخفقان قلبها لفعلته تلك واعادت النظر لعينيه 
وهو يقول لها ،، انا جصدي چواز بجد يعني المرادي تكوني حبيبتي ومرتي وانا ابجي حبيبك يا صفية مش چوزك بس 
،، اتنهدت صفية براحة وكأنها ردت روحها لها عند سماعها 
كلماته وتحدثت وهي تقطع خطوة تقربها منه ونظرت في عينيه انا موافجة اني ابچي مرتك وحبيبتك وموافجة انك تبجي حبيبي وچوزي وابو ولادي انا يمكن مكنتش شايفة چمال اللي قدامي دلوجتي من زمان وكنت غبية والله يا چمال كنت غبية بس دلوجتي انا بحبك جوي واكتشفت اني محبتش غيرك معرفتش جيمتك غير لما بعدت عني لما حسيت انك هتروح مني سعتها بس عرفت اني عشجاك يا واد عمي عشجاك ومعشجتش غيرك صدجني عارف لما جولتلي انك هتتچوز كأنك چبت سكينة ودبتها في جلبي كنت هبلة ومكنتش واعية لحبك ليا بس دلوك عندي استعداد اني افضل معاك عمري كله بس متحرمنيش منك يا چمال ،، كان يستمع لكل كلمة وقلبه يخفق بشدة لا يصدق انها اخيرا تعشقه طفلته التي تربت امام عينيه تعترف انها تحبه مثلما عشقها منذ صغرها اقترب منها واخذها باحضانه وهي احتضنته بشوق وهي تبكي فرحا فلم تكن تتخيل انه سيعفو عنها ويغفر لها ،، وهي باحضانه همس لها في اذنها بعشق بحبك جوي يا صفية ،، صفية بفرحة وانا عشجانك يا واد عمي .
🌹🌹🌹🌹🌹استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم 
تسلم ايدك يا طنط الاكل تحفة قالها أنس وهو عالسفرة في بيت عمة فاطمة فهي اصرت علي ان تعزمه فهو خطيب ابنة اخيها الغالية ،، تحدثت عمة فاطمة تسلم يا حبيبي بألف هنا علي فكرة بقي فاطمة اللي طابخة انهاردة صممت تعملك الاكل كله بأيدها ،، نظر انس لفاطمة بعشق وتحدث انا عارف اني محظوظ بيها ،، خجلت فاطمة من حديثه هكذا امام عمتها وبعد الغداء كانو جميعا يجلسون سويا وتحدث انس مش شايفة بقي اننا لازم ناخد الخطوة يا فاطمة عالاقل نكتب كتابنا وبعد الامتحانات نتجوز وكملي براحتك واحنا مع بعض  ،، تحدثت عمتها بفرح والله فكرة جميلة وأنس عنده حق يا فاطمة خير البر عاجله يا بنتي وانتي عرفتيه اهو بقالك فترة ،، اتنهدت فاطمة معلش يا أنس خلينا نستني شوية ،، انس اضايق ولكنه محبش يضغط عليها ،، فتحدثت ابنه عمتها معرفتيش يا فاطمة مش ادهم ساب خطيبته 
انا لسة عارفة من يومين بجد مكنتش مصدقة اصلا كنت عارفة انه هيسيبها البت دي مش كويسة طمعانة فيه ،، نظر أنس لفاطمة بغموض وهيا ايضا نظرت له بتوتر فهو يحاول ان يري ردة فعلها وايضا جاء في خاطره انها من الممكن انها تعلم لذلك رفضت ان يكتبو الكتاب قام انس واستأذن منهم 
وهو يشعر بالضيق ،، فاطمة ذهبت وراءه ونادت عليه أنس 
استني يا أنس ،، التف لها وهو يحاول ان يخفي حزنه نعم يا فاطمة ،، تحدثت بتوتر انت زعلت ليه ،، نظر في عينيها وتحدث انا مش زعلان يا فاطمة انا بس كنت فاكر انك خلاص وصمت ولم يكمل جملته فغيرت فاطمة الموضوع طيب في حاجة عايزة اكلمك فيها ،، خير في ايه ،، اخويا كامل كلمني وجالي انه عايز يخطب نورهان اختك وانه يعني 
معجب بيها ،،انس بجدية خلاص ان شاء الله هفاتح والدي في الموضوع وابلغك تصبحي علي خير وتركها وذهب ،، اما هيا فلا تعلم لما لم تحدثه في الامر فهي تعلم سبب انفعاله هكذا .
🌹🌹🌹🌹🌹 استغفر الله العظيم واتوب اليه 
كان صقر في غرفته وخرجت غرام من الحمام وجلست بجانبه وتحدثت بحب صقر ممكن اطلب منك حاجة ،، امم حاچة واحدة بس انتي تؤمري يا غرامي ،، كنت يعني عايزاك تكلم طنط منال عشان تعيش معانا هنا ،، صقر بابتسامة انتي عارفة اني مش ممانع هيا اللي موافجتش ،، غرام بتردد ماهو بصراحة هيا اكيد عارفة انك بتكر*ها وعشان كدة هيا موافقتش عشان خاطري كلمها تاني ،، صقر وهو يحتضنها بحب. من عيني حاضر هحدتها تاني واخليها تيجي تجعد اهنه ولو وصلت اني اخطفهالك هعملها ، ضحكت وهي تقوم من مكانها مش للدرجادي يعني بس انت كلمها وان شاء الله هتوافق ،،صقر تحدث وهو يمسك يدها غرام تعالي رايحة فين ،، احم صقر انا قاطعها صقر وهو يتحدث بحنان مالك يا غرام انتي من اول چوازنا وانتي خايفة علطول خايفة اكده 
،، جلست بجانبه وتحدثت بحزن انا اسفه بس غصب عني 
،، صقر بخوف انتي خايفة مني يا غرام ،، ردت بسرعة لتنفي ما يفكر به ابدا والله انا بحبك اوي يا صقر بس يعني انا 
،، قاطعها صقر فهمت انا مش الراچل اللي تتمنيه مش اكده 
فهمت يا غرام انتي بنت البندر هتحبي صعيدي كيف يعني 
،، قاطعته غرام صقر انت فاهم غلط انا ،، لم يمهلها فرصة للرد تركها وذهب واغلق الباب وراءه.
🌹🌹🌹🌹🌹 استغفر الله العظيم 
في اليوم التالي كانت فاطمة في طريقها لبيت عمتها ولكن اتصدمت حينما رأت ادهم امامها وقفت فجأة ولم تعلم ما 
تفعله ولا تفسر ما تشعر به الأن تقدمت نحوه بهدوء ،، اما ادهم فمجرد ان رأها شعر بالراحة كأنه كان في غربة وعاد ثانياً فتحدث بتوتر كيفك يا فاطمة ،، ردت بتوتر كويسة الحمد لله انت كيفك يا واد عمي ،، ادهم بحزن واد عمك بس ؟ ،، فاطمة بثقة طبعا اومال ايه انت واد عمي مش اكتر من اكده ،، ادهم بندم عارف اني غلط يا فاطمة وچايلك وعندي امل تسامحيني ونرچع تاني وتبچي ليا ،، نظرت له فاطمة بملامح خالية من اي تعبير فهي في داخلها تستغرب نفسها لما ليست سعيدة من حديثه لما جاء انس في بالها وابتسمت لانها تأكدت من شئ ما فردت عليه ،، معدتش ينفع يا ادهم انت سبتني ومبصتش ورااك ولا حتي فكرت فيا 
انت دوست علي كل اللي بينا وانت اللي موته بيدك ودلوجتي چاي تجولي نرچع اصلا مبجاش في حاچة نرچع عشانها انا دلوجتي لجيت الراچل الي حبني بچد اللي وجف جمبي وخلاني ارچع ثقتي في نفسي تاني واللي بسببك دلوجتي اتأكدت اني عشجاه انا كمان ربنا يرزجك ببنت الحلال اللي تستاهلك يا واد عمي مع السلامة وتركته ودخلت الي البيت ،، اما ادهم اغمض عينيه بحزن وندم فهو من اضاعها بيديه والان اصبحت لرجل غيره ،، ومن بعيد كان أنس في طريق عودته لمنزله ورأهم سويا وشعر بالغضب والحزن ايضا فهو منذ ان علم بفسخ خطوبة ادهم  تأكد انه سيحاول العودة لفاطمة وعندما رأها تبتسم تأكد انها سامحته وستتركه وتعود لادهم مرة ثانيآ وسمع رنين هاتفه ووجدها فاطمة رد عليها بهدوء الو ،فاطمة بفرحة أنس ازيك ،، رد أنس بحزن فهو يعلم سبب سعادتها تمام كويس ،، طيب عمي 
عتمان عامل عزومة عائلية اكده بكرة بمناسبة رچوع جمال واد عمي وخيتي لبعض وطبعا حدتني وجالي اجولك واكملت بخجل وكمان انا عايزة اتحدت معاك في موضوع اكده ،، حرك انس رأسه وتحدث في سره عارف يا فاطمة عارف اللي عايزة تقؤليه فهو في مخيلته انها ستتركه ،، تحدثت فاطمة 
ها موافج ،، انس بهدوء تمام يا فاطمة هعدي عليكي بكرة ان شاء الله سلام دلوقتي عشان مشغول واغلق الخط وقلبه يؤلمه 
🌹🌹🌹🌹🌹استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم 
في بيت عتمان كان الجميع يجلسون سويا فجمال يجلس بجانب صفية واضعا يده علي كتفها يضمها اليه بعشق 
فلا يصدق انه يفعل ذلك امامهم جميعا ولكن لما لا فالحب افعال وهو يحب صفية ومشاعره هيا ما تجعله يتعامل معها 
هكذا اما هيا في دنيا اخري تريد من يخبرها انها ليست في حلم بل واقع جميل فهي الآن في احضان زوجها جمال فلا تريد شيئا فقط هو ولا احد غيره نظرت له بعشق وتحدثت بهمس ربنا ما يحرمني منك يا چمال ،، رد عليها جمال بنفس الهمس ولا يحرمني منك يا جلبي .
وانس كان يشعر بالغضب وهو يري نظرات ادهم لفاطمة وهي بجانبه وفاطمة تشعر بما يشعر به وارادت ان تغلق هذا الباب للأبد فنظرت لأنس وتحدثت انا قولتلك اني عايزاك في موضوع ،، تحدث انس بخوف ايوة فاكر واعتقد عندي خلفية 
،، نظرت له باستغراب انت عارف انا عايزاك في ايه ،، تحدث انس بهدوء يعني خمنت كدة ونظر لادهم ،، فهمت فاطمة ما يدور في خاطره طيب قولي انا عايزاك في ايه ،، تحدث بحزن انا عارف يا فاطمة ان ادهم جالك عند عمتك وشوفتكو وانتو واقفين مع بعض وطبعا عارف انه عايزك ترجعيله وعشان كدة انتي عايزاني عشان نفسخ الخطوبة وترجعيله 
،، فاطمة بحزن وانت عندك استعداد تسبني ليه ،، ابتسم بحزن وتحدث لو دي حاجة هتسعدك انا مستعد اني ابعد عنك طالما انتي لسة بتحبيه ،، فاطمة بابتسامه انت مش فاهم حاجة خالص يا أنس ،، انس باستغراب مش فاهم 
،، فاطمة بسعادة يعني هضيع الوقت كدة مش هتفاتح بابا في كتب كتابنا ولا غيرت رأيك يا دكتور ،، انس ابتسم وكأنه لا يصدق ما يسمعه وتحدث بغباء يعني انتي قصدك انك يعني 
موافقة يعني بتحبيني مش كدة ،، ابتسمت بخجل وتحدثت بفرحة لا دي بقي هجاوبك عليها بعد كتب كتابنا ،، شعر انس بالسعادة وذهب القلق الذي كان بداخله فهي الآن قررت ان تبقي بجانبه وعلي اسمه نظر لها بعشق وتحدث بهمس بحبك 
وابتسمت له فاطمة بخجل ،، اما ادهم فهو كان بتابعهم من بعيد وعلم انه خسر فاطمة للأبد .
اما صقر فكان حزين فهو احب غرام وهي فقط من جعلته يعود كما كان عشقها واسكنها قلبه وحزن عندما علم انها لم تحبه مثلما يحبها فهذا السبب الوحيد الذي يجعلها تبتعد عنه
هي تريده حماية وليست معترفة به زوج اغمض عينيه بحزن 
وشعر بمن تجلس بجانبه فتح عينيه وجدها غرام بابتسامتها
التي خطفت قلبه منذ اول نظرة ،، نظرت له غرام وتحدثت بعتاب بقي كدة تسيب مراتك حبيبتك تنام لوحدها زعلانة 
،، نظر لها ولم يرد فاقتربت من اذنه مما جعل قلبه ينبض عشقا و تحدثت بهمس بحبك يا صقري وكان نفسي من زمان اني اعيش قصة حب وصدقني ملقتش احلي من
 الغرام الصَعيدي ونفسي في بيبي صغنون يكون شبهك عشان لما تغيب عني ابصله واحس بالامان لحد ما ترجعلي تاني  ،، ابتسم لها بعشق وعلم انها تعشقه واثبتت له بأنه فقط من اسكن قلبها فامسك يدها وشبك اصابعها بأصابعه 
وتحدث بعشق وانا بحبك جوي يا غرامي انتي اللي خليتي لحياتي طعم ربنا يباركلي فيكي وتفضلي منورة حياتي دايما .
اما عتمان فكان سعيد وهو يتابع كل واحد منهم مع شريكة حياته وايضا ادهم فرح عندما علم بأنه ابتعد عن نها ودعا ان يجد من يحبها واتنهد بارتياح خصوصا انه علم ان جابر اخذ اعد*ام لق*تل والد غرام ولم يتحدث في الامر او يخبرهم بشئ فنظر لعزيزة التي حركت رأسها بإيجاب وكانها تعلم ما يفكر به زوجها ودعت لأولادها ان يعيشو بسعادة دائما .
تمت بحمدلله
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-