رواية جوازة مظاهر كاملة جميع الفصول بقلم رحمه محمد

رواية جوازة مظاهر كاملة جميع الفصول بقلم رحمه محمد


رواية جوازة مظاهر كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة رحمه محمد رواية جوازة مظاهر كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية جوازة مظاهر كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية جوازة مظاهر كاملة جميع الفصول

رواية جوازة مظاهر بقلم رحمه محمد

رواية جوازة مظاهر كاملة جميع الفصول

آن الاوان تجوزي بتك ي سعاد ي اختي دي كملة الـ 18سنه بحالهم اهل البلد هيقولو عليها ايه 
سعاد: ايدي علي كتفك ي ايمان قوليلي علي عريس حلو وانا اجوزهالو علي طول 
ايمان بجديه: انا سمعت ان حمات بتك فرحة بدور علي عروسه لابنها روحي ليها وخدي بتك معاكي وهي تشوفها وحكيلها انك عايزه تجوزيها واعرضي عليها تجوزي بتك لابنها واهو تبقي جنب اختها
سعاد بتفكير: وتفتكري توافق 
ايمان: ومتوافقش ليه هي بتك قليله ولا فيها عـ.ـيب 
سعاد: هقول لابو فرحه الاول وهشوف هيقول اي يختي 
ايمان حركة راسها بالايجاب: بس شدي حيلك كده ليلاقو عروسه وتبقي ضيعتي فرصه حلوه لبتك الواد مال وجمال واختها معاها 
سعاد ببتسامه وحماس: عندك حق اول ما ابو فرحه يرجع من الشغل هقوله علطول 
ياسين انت جيت ي ولدي تعال عيزاك 
ياسين ابتسم وقرب منها وطي وبـ.ـاس ايديها: نعم ي حبيبتي
مدت ايديها طلعت صور كتير من تحت المخده بتاعتي: كويس اني شوفتك جبتلك شويه صور لبنات انما ايه قمرات نقي منها الي تحبها ي ولدي وانا اجوزهالك علطول
وسابت الصور في ايده 
ياسين اتنهد وابتسم ابتسامه خفيفه: ياما مش قولت مش عايز اتجوز 
الام بجديه: اسمع الي بقولك عليه وخد الصور معاك وانا مش ههدا ولا هيهدالي بال غير لما افرح بيك زي ما اطمنت علي اخوك إيهاب 
ياسين لسه هيتكلم 
: انسي متحاولش مش هتسكت غير لما تشوفلك عروسه 
ياسين بص وراه لقي اخوه واقف عند الباب وبيقرب منهم وهو بيكمل كلامه وبيضحك: الاول كنت انا خلصت مني استلمتك وهتجوزك يعني هتجوزك 
ياسين ضحك: يعني مفيش امل 
إيهاب حرك راسه يمين وشمال بالرفض: مفيش مفر 
ضر.بته الام علي ايده بغـ.ـضب: اخرس انت التاني مش كفايه متجوز بقالك 7 شهور ولسه لغايت دلوقتي مسمعتنيش خبر حلو يفرح قلبي مجوزاك منظره انا ولا ايه 
إيهاب لسه هيرد 
: ازيك ي حماتي محتاجه حاجه 
إيهاب لف لاتجاه الصوت بسرعه وعلي وشه ابتسامه عريضه وهو بيتامل جمالها وتعبير وشها الي عشقها من اول ما شافها همس بحب: فرحة 
الام ببتسامه: هكون كويسه لو سمعت منك خبر حلو عن قريب 
بصت فرحة لإيهاب برتباك وبصت في الارض 
إيهاب ببتسامه: حاضر ياما 
ياسين قام وقف: طب انا رايح الاوضه ارتاح وابقي جهز نفسك ي إيهاب عندنا شغل بلليل 
إيهاب حرك راسه بالايجاب وسكت 
ياسين لسه هيمشي سمع صوت امه بتزعـ.ـق: يااااااسييييين
ياسين اتنهد ورجع خد الصور من جديد: احمم نسيتهم ي ست الكل 
الام بشك: نستهم برضو ولا بتستـ.ـعـ.ـبط ولدي وهو انا هتوه عنك
إيهاب ضحك: قولتلك مفيش مفر 
ياسين ابتسم وخرج من الاوضه وفرحة متابعه الي بيحصل وفضلت معلقه نظرتها علي ياسين لحد ما مشي من المكان وعلي وشها ابتسامه بسيطه 
الام بجديه وعيون كلها شـ.ـر: اسمعو انتو الاتنين انا عايزه اشوف احفادي قبل ما امـ.ـو.ت 
إيهاب: بعد الشر ياما 
الام: لا بعد الشر ولا بعد شهر انا عايزه اشوف حتت عيل صغير يجري حوليا واسمع صوت ضحكته بترج البيت اكده 
إيهاب قعد جنب امه: حاضر ياما الي انتي عيزاه هنعمله صح ي فرحة 
ملقاش رد منها بص وراه ملقاش في المكان اصلا استغرب ورجع بص لامه: ارتاحي انتي شويه 
الام حركة راسها: ووعي اخوك وعرفه انه لازم يتجوز يالهوي عيال تتـ.ـعب القلب وانا مرضي جه من شويه ما انتو السبب غو.ر من وشي 
إيهاب ضحك وخرج من الاوضه بتاعتها وهو بيبص حوليه يشوف فين فرحة 
سعاد: حضري الغدا لابوكي بسرعه ي حسناء 
خرجت بنت من الاوضه وهي بتعدل طرحتها: حاضر ياما 
وراحت علي المطبخ وسعاد بصلها ببتسامه:انا لقيت عريس لبتك ي ابو فرحة ايمان كانت عندي النهارده وقالتلي لازم نجوز البت عشان كبرت بقا
ابو فرحة وهو بيحط لقمة عيش في بو.قه: ومين ده 
سعاد ببتسامه: ياسين صفوان اخو إيهاب جوز بتك فرحة امه بدوره علي عروسه وانا هاخد ليها بتك تشوفها اى رايك 
ابو فرحة: وماله ياسين كويس وراجـ.ـل ابقي خوديها
دخلت حسناء بالاكل وحطته قدام ابوها 
سعاد بسرعه: جهزي نفسك ي حسناء ي بتي رايحين نزور اختك اخر النهار
حسناء بحـ.ـماس: بجد 
سعاد حركة راسها بالايجاب: ايوه ي بتي يلا روحي 
حسناء جريت علي اوضتها بسرعه ووقفت قدام المرايا ببتسامه عريضه وجريت علي دولابها طلعت دريس جميل وعليه طرحه ولبستهم ولفت طرحتها مع ميكب خفيف جدا كانت جميله فضلت تتامل نفسها في المرايا: اخيرا هشوفه 
فرحة خرجت بسرعه ورا ياسين وجريت وراه وقبل ما يدخل اوضته ندهت عليه: ياسين 
ياسين بصلها ببتسامه: نعم ي فرحة
فرحة برتباك: ان.. انا قصدي احضرلك الغدا 
في نفس الوقت كان إيهاب بيدور عليها 
ياسين: لا ي فرحة تسلمي انا عايز ارتاح شويه بس 
فرحة كانت لسه هتتكلم سمعت إيهاب بينادي عليها: فرحة 
ووووووو
يتبع
كان بيحرك خصلات شعرها بحنان وطبع ق.بله رقيقه علي رقبتها وهو بيحذبها لحضنه 
فرحة بتو.تر: ا.. ايهاب 
ايهاب كان دافن راسه في رقبتها: امممم 
فرحة زاد توترها وقلقها وايهاب لاحظ دا رفع دماغه وبصلها وعلي وشه ابتسامه..اتكلم بحنان : احنا بقالنا 7 شهور ي فرحة مش كفايه كدا ولا ايه 
فرحة بصت في الارض: بس.. انا.. هو.... 
قاطعها ايهاب وهو بيتنهد وبعد عنها خالص : تمام يفرحة وانا وعدك اني مش هقرب منك غير بموفقتك 
فرحة: ايهاب
بس كان خرج من الاوضه وقفل الباب وراه 
فرحة اتنهدت وفضلت بصه لاثره بسرحان هي عارفه ان ايهاب كويس وفهمت من نظراته انه بيحبها بس مش دي الجوازه الي كانت بتحلم بيها طول عمرها 
كانت عايزه تتجوز الي تحبه ويحبها ويبقا بينهم قصه حب كبيره لكن حصل عكس كل دا 
كانت عباره عن صوره وسط كم من الصور الي ايهاب اخترها منهم ومن ضغط اهلها عليها وافقت عليه وتجوزته
كانت عايزه تمشي من البلد وتكمل دراستها بس بعد ما اتجوزت حماتها رفضت تكمل دراستها وايهاب حتي معترضتش علي كلام مامته وسكت 
فاقت من شرودها علي صوت رنت فونها مسكته وابتسمت اول ما شافت الاسم وردت بسرعه: حسناء وحشاني اوي 
حسناء ببتسامه: وانتي كمان علي فكره احنا جيين انا وماما نشوفك
فرحة بسعاده: بجد 
حسناء كانت واقفه قدام المرايا وبتعدل طرحتها : ايوه يستي وانا خلصت اهو وهنجيلك كمان شويه 
فرحه: تنورو طبعا 
حسناء بتردد: فرحة هو.. هو ياسين هيكون موجود؟ 
فرحة بستغراب من سؤال اختها: بتسالي ليه؟ 
حسناء: لا عادي انا بس بسال عليه عشان.. عشان مش عشان حاجه ماما بتنادي عليا سلام بقا عشان هنجيلك
وقفلت بسرعه معاها 
فرحة بصت لتليفون بستغراب بس تجاهلت الموضوع وبدات تجهز وتستني مامتها واختها 
كبرتي ي حسناء وبقيتي جميله ما شاء الله 
قالتها زينب (ام ايهاب وياسين) وهي بصه لحسناء ببتسامه 
سعاد: قومي ي حسناء روحي لاختك المطبخ عايزه حمات اختك في كلمتين ي بتي 
حسناء قامت وقفت: حاضر ياما 
وخرجت من المكان متجهه للمطبخ زي ما امها قالت وهي بتتلفت حولين نفسها: ياترا هو فين مش باين من ساعة ما ج.... 
ومكملتش كلامها ولقت نفسها خبطت في شخص 
حسناء بسرعه: انا اسفه مختش بالي (ورفعت دماغها وتلاقت عيونها بعيونه خلاتها تتصد.م وتنح قدامه) 
ياسين ببتسامه: ازيك ي حسناء 
حسناء بتوتر: شكرا.. معلش.. قصدي الحمدلله كويسه 
ياسين لاحظ انها متوتره استغرب: مالك متوتره كدا ليه؟ 
حسناء بصوت مهزوز وبصت في كل حته الا ياسين: لا خالص مفيش حاجه انا فرحه راحه المطبخ لحسناء 
ياسين ضحك ضحكه خفيفه: ايه؟ 
حسناء كانت حرفيا متوتره جدا ومش عارفه تتكلم 
: حسناء ازيك 
ياسين بص وراه لقاه ايهاب بيقرب منهم وحسناء اتنهدت وحمدت ربنا ان ايهاب جه ونجدها : انا الحمدلله انا راحه لفرحة 
ومشيت بسرعه من قدام ياسين وهو ابتسم وبص لخوه: جاهز
ايهاب حرك راسه بالايجاب: جاهز
وخرجو الاتنين من البيت خالص 
سعاد ببتسامه: سمعت انك بدوري لياسين علي عروسه 
زينب: ايوه وواجع قلبي ي ام فرحة والله مش عايز يتجوز يختي معرفش ناوي يتجوز امتي خلصت من وجع قلبي مع ايهاب ودلوقتي ياسين عيال تجيب الهم 
سعاد: هنعمل اي يختي عيالنا برضو وانا بدات ادور لحسناء علي واحد كويس برضو عايزه اطمن عليها اى رايك نجوزهم لبعض يختي واهو انتي عارفه حسناء وانا عارفه ياسين 
زينب بتفكير: عندك حق والله (ابتسمت) وانا موافقه اول ما يجي ياسين هتكلم معاه في الموضوع دا ونحدد معاد ونجلكم نطلبها
سعاد حركة راسها بالايجاب: تنورونا في اي وقت 
دخلت فرحة وحسناء عليهم 
زينب: عايزه اشتكيلك من فرحة ي ام فرحة 
سعاد : عملتلك ايه بس.. عملتي اي لحماتك ي فرحة
زينب: مش عايزه تفرح قلبي يختي وتجبلي عيل صغير كدا شوفي بقالهم كام شهر متجوزين ولسه مسمعونيش خبر حلو
سعاد: والله كلنا مستنيين الخبر دا ي ام ايهاب متزعليش حماتك ي فرحة 
فرحة اتنهدت: حاضر ياما 
سعاد: طب يلا ي حسناء بقا اتاخرنا علي ابوكي 
حسناء: يلا ياما (وقامت سلمت علي اختها وعلي زينب) 
زينب فضلت تتأمل فيها وعلي وشها ابتسامه وحسناء مستغربه نظراتها هي وسعاد ليها بس تجهلتهم ومشيت مع سعاد 
رجعت فرحة اوضتها وفضلت تفكر في كلام حماتها وهي عارفه انها مش هتبطل كلام غير لما تسمع الخبر الي هي مستنياه اتنهدت وافتكرت كلام اختها لما كانو في المطبخ 
حسناء: ايهاب باين عليه بيحبك ي فرحة كفايه انه نفذ رغبتك ولغايت الان مقربش منك 
فرحة: بس انا مبحبوش وانتي عارفه اني طول عمري عايزه اخرج برا البلد دي وامك وابوكي الي ضغطو عليا اتجوزه
حسناء: وخلاص اتجوزتي يبقا تعيشي حياتك ي فرحة خلاص ايهاب بقا جوزك ودا نصيبك وكويس انه بيحبك وانتي مع الوقت هتحبيه بس لازم تعيشي حياتك حماتك مش هتسكت غير لما تجيبو العيل الي هي عيزاه وهو مش هيفضل صابر عليكي كتير يختي 
فرحة اتنهدت وفاقت من شرودها.. غيرت هدومها وقعدت استنت ايهاب 
مرت ساعات والوقت بقا متاخر رجع ياسين وايهاب بتعب من الشغل وكانت زينب مستنايهم: حمدلله علي السلامه 
ايهاب: الله يسلمك ياما 
ياسين: انا هطلع ارتاح شويه 
زينب: استني ي ياسين اطلع انت ي ايهاب لمراتك 
ياسين بصت لاخوه وايهاب ابتسم ليه ومشي:تصبحو علي خير 
زينب: وانت من اهله ي ولدي 
قرب ياسين من امه وباس ايديها: نعم 
زينب: شوفت الصور الي اديتهالك النهارده عجبتك واحده منهم ي ولدي ولا لسه 
ياسين كان نسي الصور ومشافش ولا واحده منهم: لا لسه مشوفتهومش 
زينب ببتسامه: جبتلك عروسه زي القمر وانت تعرفها كمان 
ياسين اتنهد: ومين دي؟ 
زينب: حسناء اخت فرحة ي ولدي امها جت النهارده واتكلمنا اى رايك فيها البت زينه وكويسه وعرفينها كمان 
ياسين فضل باصص ليها بتفكير وعشان يريحها: الي انتي شيفاه ياما 
زينب بسعاده: يعني موافق 
ياسين ابتسم: موافق وامري لله ما انا عارفك ي زينب مش هتسكتي ابدا 
زينب زغرطت بصوت عالي: مبروك ي ولدي وجاهز نفسك عشان هنروح نطلب ايديها بكرا 
ايهاب دخل الاوضه بتاعته هو وفرحة لقاها نايمه علي السرير وسنده دماغها علي ضهر السرير وراحه في النوم 
قرب منها بخطوات بطيئه وعلي وشه ابتسامه بيتأمل شكلها وهي نايمه وقرب اكتر واكتر منها ووووو 
يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير 
بعد ما سمعت الكلمه دي اترسمت ابتسامه عريضه علي وشها كانت مبسوطه ومتوتره وخايفه.. مشاعرها متلغبطه... بس سعادتها كانت اكبر من اول ما عرفت ان ياسين طالب ايديها وهي مبسوطه وسعادتها زادت لما اتفقو ان كتب كتابهم وفرحهم اخر الاسبوع.. واخيرا جه اليوم وكتبو الكتاب وهي في اوضتهم دلوقتي بفستانها الابيض مستنايه 
رفعت الطرحه البيضه من علي وشها وهي بتتامل في المكان بفرحه: 
مش مصدقه يعني انا دلوقتي بقيت مرات ياسين صفوان كان حلم مكنتش متخيله يتحقق لا وكمان في اوضته مكنتش اعرف ان حظك حلو كدا ي بت ي حسناء والي بتحلمي بيه بيتحقق كمان ربنا يقدرني وسعدك ي ياسين (وبتسمت بسعاده) قصدي جوزي ياسين صفوان 
ونزلت الطرحه تاني علي وشها وقعدت علي السرير مستنياه 
زينب كانت بتزغرط: مبروك ي ولدي مبروك ي حبيبي 
ياسين قرب وباس ايديها: الله يبارك فيكي ي زينب 
زينب: يلا اطلع لمراتك بقا زمانها قعده مستنايك ومش عيزاك تعمل زي اخوك وطول الفرحه عليا 
ياسين: ان شاء الله ياما تصبحو علي خير 
زينب ببتسامه: وانت من اهل الخير يولدي (مشي ياسين وايهاب لسه قاعد مكانه سرحان) مالك ي ايهاب 
ايهاب انتبه لصوت والداته: مليش ياما انا طالع الاوضه 
وقام عشان يمشي وقفه صوت زينب 
زينب: بقالك كام يوم مش عاجبني ي ولدي قولي مالك 
ايهاب اتنهد وباس ايديها وابتسم ابتسامه بسيطه: انا كويس ي ست الكل يلا روحي ارتاحي وانا طالع الاوضه ارتاح انتي عارفه اليوم النهارده كان طويل 
زينب ابتسمت وهي بطبطب علي كتفه بحنان: ربنا يسعدك ي حبيبي ويفرحني بيكوا قريب يارب 
ومشيت وهي بتدعي لولادها الاتنين 
ايهاب فضل باصص ليها وبعدها طلع اوضته واول ما دخل الاوضه فرحة جريت عليه ولسه هتتكلم
هو سابها ومشي خد هدومه ودخل الحمام من غير ولا كلمه
فرحة فضلت واقفه وهي بصه لاثره بضيق وبتخبط الارض برجليها بتفتكر الي حصل اخر مره اتكلمو فيها 
فلاااااااششششش باااااكككك
ايهاب دخل الاوضه بتاعته لقي فرحه نايمه علي السرير وسنده دماغها علي ضهر السرير وراحه في النوم 
قرب منها بخطوات بطيئه وعلي وشه ابتسامه خفيفه.. بيتأمل شكلها وهي نايمه وقرب اكتر واكتر منها 
فرحة حست بيه فتحت عيونها ببطئ لقتو في وشها شهقت بخو.ف: بسم الله الرحمن الرحيم خضتني ي ايهاب 
ايهاب بهمس وهو قريب منها: شوفتي عفريت ولا ايه 
فرحة حاولت تبعده عنها بتوتر: لا مش قصدي 
ايهاب قرب اكتر منها وهمس: فرحة
فرحة بلعت ريقها بصعوبه وحاولت تبعده تاني بعكس ايهاب الي كان بيقرب اكتر: ايهاب لو سمحت ابعد 
ايهاب همس بحنان: انا بحبك يفرحه
فرحة اضايقت من قرب ايهاب: ابعددد عننييي 
ايهاب بعد عنها وفضل باصص ليها بستغراب وهي اتنهدت وقامت وقفت وبعدت عن السرير 
ايهاب: انا عايز اعرف اي الي في دماغك ي فرحة 
فرحة لفت وبصت ليه وبسرعه قالت: انا عايزه اطلق 
ايهاب قام وقف بصدمه وقرب منها: عايزه ايه؟ 
فرحة خافت من نظراته ليها: ا..انا ععايزه اطلق الصراحه ي ايهاب انا مبحبكش وتجوزتك غصب عني بسبب ابوي وامي وانا كدا بظلمك معايا طلقني وكل واحد يروح لحاله 
ايهاب كان باصص ليها بدون تعبيرات ظاهره علي وشه ودا خوفها اكتر بس كملت كلامها : طلقني ي ايهاب لو سمحت 
ايهاب ضغط علي سنانه اكتر وكور ايده بغضب 
وفجاه سمعو صوت زغاريط وايهاب بيطلع من الاوضه كلها.. فرحة اتنهدت بتوتر وخدت نفس عميق وطلعته تاني: هو دا الصح انا مينفعش اظلمه معايا لازم اطلق منه وحقق الي عيزاه وامشي من البلد دي ايهاب كويس ويستاهل الي تحبه بس مش عارفه ليه حسه اني مش مرتاحه 
بااااااااااككككككككك
فرحة خرجت من شرودها وهي شيفاه خرج من الحمام وراح نام علي الكنبه الي جنب السرير في صمت قربت منه: ايهاب 
ايهاب مردش
فرحة قربت منه اكتر وهي شيفاه مغمض عينه: ايهاب رد عليا انت ملحقتش تنام بالسرعه دي 
ايهاب فتح عينه وبصلها بضيق: اليوم كان طويل ومتعب مش قادر اتكلم 
فرحة: بس انت مردتش عليا من ساعة ما اتكلمنا اخر مره 
ايهاب غمض عينه تاني ومردش عليها 
فرحة سبته وراحت قعدت علي السرير وفضلت تبص بعدم فهم...مش فهمه ايه الي في دماغه ولي مش عايز يرد عليها بس اتنهدت ونامت من كتر التفكير
ياسين دخل الاوضه لقي حسناء قعده علي السرير قرب منها ورفع الطرحه البيضه من علي وشها وهي مغمضه عيونها 
ابتسم: اول مره اعرف انك حلوه اوي كدا ي بنت محمد(والدها) 
رفع ايده ورجع خصله كانت جايه علي عيونها: انتي مكسوفه مني ولا ايه 
حسناء مكنتش بترد كانت بس مغمضه عيونها 
ياسين قرب منها اوي وعلي وشه ابتسامه بسيطه: فتحي عيونك ي حسناء 
وقرب منها اكتر وفجاه حسناء نامت علي السرير.. ياسين بصلها بستغراب لحد ما اكتشف انها نايمه اصلا ضحك ضحكه خفيفه: مجنونه 
وقام غير هدومه ورجع نام جنبها 
في صباح يوم جديده
 فاقت حسناء وهي بتتحرك بالعافيه فتحت عيونها بض.يق لقت نفسها بالفستان وبسببه مش عارفه تتحرك بصت جنبها لقت ياسين نايم جنبها شهقت وقامت بسرعه 
ياسين فتح عينه وبص ليها بخضه: مالك انتي كويسه 
حسناء: هو اي الي حصل امبارح
ياسين غمض عينه تاني: جيت لقيتك نايمه 
حسناء بصت ليه لقتو غمض عينه تاني ابتسمت وقامت من جنبه دخلت الحمام حاولت تفتح السوسته بتاعت الفستان لكن معرفتش خرجت تاني وتجهت نحيت الباب 
ياسين شافها قام قعد علي السرير: راحه فين 
حسناء: هنادي علي فرحة تساعدني اقلع البتاع دا 
ياسين قام وقف وتجه ناحيتها وهي اتوترت: اساعدك في ايه 
حسناء بكسوف: لا متتعبش نفسك فرحة هتساعدني 
ياسين ابتسم وغمز ليها: هتتكسفي من جوزك 
وشدها عليه لفها وبدا يساعدها وحسناء حرفيا متوتره ومكسوفه جدا 
: تعالي ي فرحة طلعي الاكل للعرسان فوق 
جت فرحة علي صوت حماتها وهي بتعدل طرحتها: حاضر ي حماتي 
وخدته وطلعت قدام الاوضه بتاعت ياسين ونادت علي حسناء وبعد فتره الباب اتفتح وطلعت حسناء 
فرحة ببتسامه: صباحيه مباركه ي عروسه 
حسناء ببتسامه: الله يبارك فيكي ي حبيبتي 
فرحة: خدي الفطار اهو ي حبيبتي 
خدت منها الفطار ومشيت فرحة وهي راجعه لحماتها تاني سمعتها بتزعق: ايه الي جابك ي شوق 
فرحة وقفت مصدومه: شوق!!!!! 
يتبع.  

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

فرحة راحت بسرعه لزينب بعد ما سمعت اسم شوق
شوق بخبث: مالك ي زينب وشك قلب الوان اول ما شوفتيني ليه دا بدل ما ترحبي بيه ودخليني البيت بس عادي ما هو برضو البيت بيتي وهرحب بنفسي (ودخلت البيت وقعدت قدام زينب وعيونها بتلمع من الخبث) ولله وليكي وحشه ي شوق اتفضلي البيت بيتك ي حبيبتي
زينب بغضب: اي الي فكرك بينا ي شوق ورجعه ليه 
شوق : جايه اطمن علي درتي القديمه وعرفها اني بقيت مرات اخوها الجديده اي ي زينب مش نوايه تبركيلي دا انا حتي لسه راجعه من عند المؤذون
زينب بصدمه: مرات اخوي!!!! 
: ايوه ي زينب انا اتجوزت شوق 
زينب بصت لاتجاه الصوت لقت شخص بيقرب منهم وعيونه علي زينب وهي بصاله بصدمه: خميس!! انت خرجت من السجن امتي واي الي جابك 
خميس قعد جنب شوق وحط رجل علي رجل: بقالي اسبوع مفيش حمدلله علي السلامه يخوي ولا ايه 
فرحة رجعت جري لاوضتها تنادي علي ايهاب لقتو لسه نايمه علي الكنبه قربت منه بسرعه: ايهاب اصحي بسرعه 
ايهاب فتح عينه: ابعدي عني ي فرحة مش هقوم دلوقتي
فرحة بلعت ريقها: خالك خميس طلع من السجن ي ايهاب 
ايهاب بصدمه: ايه!!! 
فرحة: ومش بس كدا دا كمان اتجوز الرقا.صه الي اسمها شوق وجايبها وقعدين مع امك تحت 
ايهاب قام بسرعه وخد جلبيته لبسها وهو ماشي: روحي لياسين وخلي يحصلني بسرعه
حسناء كانت واقفه قدام المرايه ولابسه عبايه بيتي وبتظبط طرحتها في نفس الوقت طلع ياسين من الحمام وقرب منها حضنها من ضهرها: بتجهزي وراحه علي فين ي عروسه 
حسناء اتكسفت وبصت في الارض: هروح اشوف حماتي لو محتاجه حاجه واساعدها 
ياسين لفها ليه ورفع وشها بايده وبقا باصص في عنيها: راحه فين!! في عروسه تنزل يوم صباحيتها دا كانت حماتك فرجت عليا البيت 
وشالها بسرعه خلاها تشهق بخضه: بتعمل ايه ي ياسين نزلني ميصحش 
ياسين ضحك: انتي مراتي ي حسناء ولا نسيتي 
وقرب من السرير نزلها عليه: مفيش خروج من الاوضه النهارده ولا هيرضيكي الي زينب هتعملو فيه
حسناء ضحكت وظهرت غمازاتها الي بتزيد ابتسامتها جمال خلت ياسين يتامل وشها ببتسامه: مش عارف ازاي مكنتش شايفك من زمان ي بت محمد 
حسناء ابتسمت بكسوف: بطل كلامك دا ي ياسين بيكسفني 
ياسين ضحك وقرب منها: سيبك من الكلام ده كله انا ناوي احقق وصيت امي بتاعت امبارح وفرحها عن قريب بقا 
ولسه هيقرب منها الباب خبط 
حسناء بكسوف: هقوم اشوف مين 
الباب خبط تاني ياسين: لا خليكي انتي انا هشوف مين
وفتح الباب لقي فرحة واقفه قدامه وباين عليها التوتر: في ايه ي فرحة 
فرحة بصتله: خالك خميس تحت ي ياسين وجايب الر.قاصه شوق الي ابوك كان متجوزها زمان وبيقول انها بقت مراته
ياسين بخبث: كنت عارف انه راجع عن قريب.. ادخلي ي فرحة اقعدي مع حسناء ومحدش ينزل تحت مفهوم 
فرحة: حاضر 
ودخلت فرحة الاوضه لحسناء وياسين خد جلبيته ومشي بخطوات سريعه 
ايهاب: اي الي جابك ي خميس انت والوليه دي
خميس: اهلا ايهاب حبيب خالك مش تيجي تسلم عليه ي ولدي 
ايهاب: مبسلمش وخد الر.قاصه دي وامشي ي خميس 
شوق شهقت: دا بيطردنا ي خميس 
ايهاب كان باين عليه العصبيه والغضب من خميس وشوق
زينب: اهدي ي ولدي اما نشوفه عايز ايه 
خميس رفع حاجبه وبص لايهاب: عين العقل ي زينب يختي 
ايهاب بصوت عالي: مش هنسمع حاجه وهيطلعو هما الاتنين من البيت ياما 
: اهدي ي خوي وخلينا نرحب بالخال بعد خروجه من السجن 
كلهم بصو لاتجاه الصوت وكان ياسين بيقرب منهم وعلي وشه ابتسامه بسيطه وعينه متثبته علي خميس وشوق 
ياسين: حمدلله علي سلامتك ي خال مستنيك من بدري 
خميس فهم انه ياسين كان عارفه انه خرج من السجن ابتسم بخبث: الله يسلمك ي ياسين
ياسين قعد قدامه وحط رجل علي رجل بكل هيبه وتكلم بهدوء : عايز ايه ي خميس 
شوق اول ما شافت ياسين بصتله بإعجاب: كبرت ي ياسين لما اتجوزت ابوك كنت لسه صغير 
ياسين رفع حاجبه: بس فكرك كويس ي شوق 
شوق ابتسمت بدلع وقاطعهم خميس: جاي عايز حقي ي ولاد صفوان 
ايهاب بغضب: حقك!!! وفين حقك دا ي خميس 
ياسين بصت لايهاب: استني ي خوي بس(ورجع بص لخميس) واي هو الي حقك ي خال 
: نص البيت ده من حقي ولا ناسي ان انا وابوك الي عملناه 
قالها خميس وهو باصص لياسين بخبث 
ايهاب بص لاخوه مستني منه رد بعد ما لقاه ساكت بيفكر: ملكش حاجه عندنا ي خميس اطلع برا 
ياسين بص لخميس: وانا موافق يخال 
ايهاب وزينب بصو لياسين بصدمه بس محدش اتكلم وسمعو باقي كلام ياسين: ليك نص البيت ده حاجه تاني
خميس كان مستغرب ان ياسين وافق بسهوله بس ابتسم: يبقا اتفقنا يلا ي شوق اطلعي اوضتك 
ياسين: الدور الي فوق ملكش صالح بيه انتي هتقعد في اوض الضيوف انت وهي 
خميس: وانا موافق 
شوق بضيق: بس... 
قاطعها خميس:يلا يشوق ولا انتي ناسيه ان الليله ليلتنا ي بت
شوق ضحكت وقامت مع خميس 
زينب بعد ما مشيو: وفقت ليه ي ولدي 
ايهاب: مش مكفيك الي حصل زمان ي ياسين كمان وافقت يقعد وسطنا هو والر.قاصه دي
ياسين: لازم يبقا قدامه عينيا يخوي بعد ما عرفت انه خرج من السجن وانا مستني لازم يبقا قدامنا 
زينب بخوف علي عيالها: خميس مش سهل ي ولدي 
ياسين بتفكير:طول ما هو بعيد عن عنينا خطره هيبقا اكبر ياما 
: غبيه انتي ازاي تطلبي الطلاق ي فرحة انتي عارفه لو ابوكي او امك سمعو الي قولتيه دا هيعملو فيكي ايه 
فرحة اتنهدت: مينفعش اظلمه معايا ي حسناء 
حسناء: انتي حتي مدتيش نفسك فرصه تحبيه (تنهدت وكملت) وهو قالك ايه بعد الي قولتيه دا 
فرحة: مشي وسبني مردش عليا 
حسناء: الله اعلم بيفكر في ايه واي الي في دماغه ربنا يستر 
فرحة: وهو اي الي هيكون في دماغه يعني انا طلبة الطلاق ولازم ينفذ طلبي 
حسناء بست ليها بسخريه: فعلا عندك حق يعني بقاله اسبوع مش معبرك ولا بيرد عليكي ولا حتي فهمه اي الي في دماغه يبقا تفتكري هينفذ طلبك 
فرحة بتفكير: معرفش بس حسه اني مش مرتاحه يختي 
حسناء اتنهدت وطبطبت علي ايديها: خلاص يفرحة حاولي تقعدي وتتكلمي معاه وتفهمي اي الي بيدور في دماغه 
فرحة اتنهدت: حاضر ي حسناء 
حسناء بتفكير: تفتكري خميس رجع بعد السنين دي كلها ليه 
فرحة: معرفش مش مرتاحه ليهم خصوصا الي اسمها شوق دي نظراتها مش مريحاني لما كانت متجوزه ابو ايهاب كانت نسوان البلد بتحكي وتتحاكي عن جمالها بس مشوفتهاش كنا لسه صغيرين 
حسناء بتفكير: مش فكره الي حصل بس ازاي اتجوزها 
فرحة: كنت بسمع امك بتقول ان ابو ايهاب وخميس كانو بيشتغلو في تجارة المخد.رات.. وابو ايهاب كان متجوز وقتها وعنده ايهاب وياسين.. بس اتمسك وما.ت في السجن وساعتها ظهرت شوق وعرفو انه كان متجوزها في السر وفجاه اختفت وبعدها بكام سنه خميس اتمسك وتحكم عليه ومن وقتها معرفش حاجه تانيه 
حسناء بتفكير: يبقا الي خلي شوق تختفي وقتها وتظهر دلوقتي خميس 
فرحة حركة راسها بالايجاب: باين يختي 
دخل ياسين في الوقت ده 
فرحة قامت وقفت: طب اسبكم بقا 
وخرجت من الاوضه اتجهت علي اوضتها لقت..... 
دخل خميس الاوضه وشوق دخلت الحمام تغير هدومها وهو قاعد بيتكلم في التليفون: والتسليم هيبقا امتي 
جاله الرد من الطرف التاني 
خميس ببتسامه: وانا جاهز في اي وقت 
جاله الرد من الطرف التاني 
خميس: المهم يكون في حته امان انا لسه طالع من السجن ومش ناوي ادخله تاني 
خرجت شوق في الوقت دا وهي لابسه بدلة ر.قص وبتعدل شعرها وماشيه بدلع قدام خميس: يبقا اتفقنا سلام 
وقفل خميس التليفون وفضل باصص لشوق لقاها بتشغل اغاني وبدات تر.قص قدامه بدلع 
وبعد فتره راحت قعدت جنبه بتعب وهي بتتنفس بصوت عالي 
خميس: وحشني ر.قصك ي بت 
شوق: ما انت بقالك اسبوع بتشوفني بر.قص في الشغل 
خميس: لا وانا لوحدي بيقا ليه طعم تاني
شوق ضحكت بصوت عالي وووووو... 
يتبع 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

فرحة رجعت الاوضه لقت ايهاب قاعد علي السرير وباين علي تعبير وشه انه مضايق جدا قربت منه وقعدت جنبه: مالك ي ايهاب 
ايهاب فضل ساكت ومبصش ليها حتي 
فرحة حطت ايديها علي كتفه بتردد: ايهاب 
ايهاب زق ايديها بغضب: ملكيش دعوه
فرحة اتخضت من رد فعله ولسه هتتكلم سكتها صوت ايهاب: انتي مش عايزه تطلقي مني وانا كمان مبقتش طايقك وهطلقك وتجوز كمان في نفس اليوم 
وقام خرج من الاوضه وقفل الباب بقوه وفرحة لسه بصه لاثره مع انها كانت عايزه كدا بس مش عارفه ليه من جواها مش مستريحه اتنهدت بعدم راحه وهي بتفكر في كلام ايهاب 
ايهاب خرج من الاوضه بخطوات سريعه وكان ناوي يطلع من البيت كله لحد ما وقفه صوت ياسين بص وراه لقي ياسين بيقرب منه: مالك ي ايهاب 
ايهاب بغضب مكتوم: مليش 
ولسه هيمشي ياسين مسكه: انا عارف انك مضايق من خميس والر.قاصه الي معاه بس كان لازم يفضلو تحت عنينا ي خوي انت عارف خميس ودماغه 
ايهاب: خلاص ي ياسين سبني دلوقتي 
وسابه ومشي من غير ما يستنا رد ياسين.. وياسين اتنهد ولف عشان يمشي لقي زينب والدته وراه وبصلهم بحزن قرب منها: اي الي موقفك كدا ي زينب 
زينب: اخوك مش عاجبني بقاله كام يوم ي ياسين باينه متخانق مع فرحة سمعته من شويه صوته عالي بيزعق ليها 
ياسين اتنهد: لو في بنهم حاجه هيحلوها ياما انتي عارفه ان ايهاب بيحب فرحة 
زينب: عارفه ي حبيبي وانت عامل ايه مع حسناء 
ياسين ابتسم: الحمدلله ي ست الكل يلا عشان ترتاحي شويه 
زينب بضيق: ومين هيجيلو الراحه والحربايه دي معانا في البيت يولدي 
ياسين بخ.بث: مش هيطولو ي زينب 
زينب بصت لابنها وهو ساندها وماشيين في اتجاه اوضتها: عارفه انك ناوي علي حاجه بقعدتهم ي ولدي 
ياسين ابتسم: طول عمرك فهماني ي زينب 
زينب: ومين هيفهمك غيري دا انا امك يواد 
كانو وصلو لاوضة زينب وياسين لقي تليفونه بيرن بص لوالده ببتسامه ودخلها الاوضه وخرج من الاوضه ورد: هااا 
في نفس الوقت شوق طلعت من الاوضه بتاعتها هي وخميس وبصتله بإعجاب 
ياسين: تمام وانا هعرف الباقي وقولك 
وقفل مع الي كان بيتصل ولسه هيمشي قربت منه شوق بسرعه: ازيك ي ياسين 
ياسين: كويس 
شوق بد.لع: من وانت صغير وانت حلو وانا برضو لما عرفت ابوك كنت لسه صغيره ولحد دلوقتي صغيره برضو صح 
ياسين لسه هيرد: لا خالص 
بصو الاتنين لاتجاه الصوت كانت حسناء..قربت من ياسين ومسكت ايده: انت لسه هنا ي حبيبي 
ياسين اتفاجئ من كلامها بس ابتسم: كنت ماشي دلوقتي 
حسناء: طب يلا ي حبيبي روح مشوارك ومتتاخرش عليا تعالي بسرعه عشان هتوحشني اوي 
ياسين قرب من حسناء وهمس جنب ودانها: قولي حبيبي واحده كمان وهشيلك نطلع الاوضه وناجل المشوار 
حسناء ضحكت بدلع 
ياسين: لا مبدهاش بقا 
وشالها واتجهو علي الاوضه بتاعتهم وحسناء بصه لشوق وهي بتضحك.. وشوق بصلها بسخريه 
واول ما وصلو الاوضه ياسين نزل حسناء 
حسناء بكسوف: انا بس اضايقت من نظرات الي اسمها شوق دي ليك عشان كدا قولت الكلام دا روح مشوارك بقا 
ياسين ضحك: يتاجل المشوار دلوقتي مفيش مشاوير
حسناء اتكسفت اكتر: هتتاخر 
ياسين قرب من حسناء وتكلم ببتسامه: عادي 
خميس كان ماشي في طريق ضلمه وشبه ومقطوع وهو بيتلفت حوليه لغايت ما شاف نور عربيه واقف بعيد عنه بكذا خطوه جري نحيت العربيه وخبط علي شباك العربيه... الشباك اتفتح 
خميس: الفلوس جهزه
الشخص طلع فلوس ملفوفه في شنطه بلاستك سوده وخميس شاف الفلوس ابتسم وطلع شنطه من جيبه اداها للشخص 
الشخص: الاستلام هيبقا هنا 
خميس بص حوليه وحرك راسه بالايجاب وبعدها العربيه مشيت وخميس فضل واقف وباصص ليها ببتسامه خ.بيثه : هرجع زي الاول واحسن كمان 
مكنش واخد باله من العيون الي كانت بصاله من عربيه بعيد عنه شويه عشان ميشوفهاش كان ياسين باصص ليه ببتسامه خبي.ثه: كنت عارف انك هتفضل زي ما انت ي خال 
ورن علي شخص: عرفت هيستلمو فين جهز نفسك خميس لازم يرجع السجن من جديد بس المره دي ميطلعش منه تاني 
: كله جاهز 
ياسين قفل مع الشخص وكان خميس مشي وهو اتحرك بعربيته 
كانت بتر.قص وفي واحد بيلف حوليها وبيرمي عليها الفلوس وكتير حوليها بير.قصو مع الاغنيه لحد ما شافت خميس دخل الكبار.يه الي بتشتغل فيه ابتسمت وفي نفس الوقت خلصت نمرتها وبعدها راحت لخميس 
شوق بدلع: كنت فين طول النهار ي خميس 
خميس قعد علي طربيزه وشوق قعدت جنبه: كنت بشتغل ي بت
شوق: طب استني اروح اغير هدومي وجيلك 
وراحت شوق تغير هدومها وخميس طلب مشروبه 
ياسين رجع البيت لقي ايهاب راجع هو كمان وباين علي وشه الحزن وقفو ياسين وقعدو قدام البيت 
ياسين: مالك ي ايهاب 
ايهاب اتنهد وبصله: انا هطلق فرحة 
ياسين بصله بصدمه: ايه!!! لي 
ايهاب بحزن: هي الي عايزه كدا ي خوي وانا هطلقها 
ياسين: وايه السبب الي يخليها تطلب منك كدا 
ايهاب بصله وتعبير وشه كلها حزن: قالت انها مبتحبنيش ي ياسين وكان مغصوبه عليا وعشان اهلها وافقت عليا مكنتش بتوافق اقرب منها يخوي طول الفتره دي 
ياسين قرب من اخوه وطبطب علي كتفه بحنان 
ايهاب: انا اتفقت مع المؤذون وبكرا هنطلق ومش عايز زينب تعرف ي ياسين عشان انت عارفها مش هتوافق بسهوله 
ياسين حرك راسه بالايجاب وهو شايف فرحة واقفه ورا الباب وسمعه الكلام: الي يريحك يخوي وبكرا تلاقي الي تحبك بجد 
ايهاب اتنهد: انا طالع ارتاح شويه 
فرحة كانت طالع من البيت وسمعت كلام ايهاب... حست بوجعه ان كلامها زعله ووجعه فعلا دمو.عها نزلت من غير متحس واول ما سمعت انهم هيطلقو بكرا قلبها اتقبض ومشيت بسرعه 
ياسين شافها مشيت اتنهد: خميس رجع لشغله القديم تاني 
ايهاب بصله بضيق: قولتلك مش هيتعدل ي ياسين ووجوده مش امان هنا هو والر.قاصه شوق انا لازم اطرده من البيت 
ياسين بخ.بث: ولي تعمل كدا هو هيمشي لوحده 
ايهاب بستغراب: ازاي!!! 
ياسين: انا عارف هيسلم فيه المخد.رات والوقت واليوم كمان وانت عارف الظابط كريم صحبي كلمته وبلغته وطبعا مش هنخليهم يحسو بحاجه 
ايهاب ابتسم لخوه: انا لحقت تعرف كل دا في يوم واحد 
ياسين: انا عارف ان خميس خارج من السجن بقاله اسبوع ومتابع كل تحركاته وشوق هنخلص منها قريب 
وكان خميس داخل البيت هو وشوق وفجاه سمعو ياسين وقف خميس فجاه: هووووششش استني 
يتبع.  
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-