رواية حياة فتاه كاملة جميع الفصول بقلم امنه مختار

رواية حياة فتاه كاملة جميع الفصول بقلم امنه مختار


رواية حياة فتاه كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة امنه مختار رواية حياة فتاه كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية حياة فتاه كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية حياة فتاه كاملة جميع الفصول

رواية حياة فتاه بقلم امنه مختار

رواية مفاجأة الزواج كاملة جميع الفصول

في الريف 
ترك احد الرجال ابنته ذات الخامسه عشر سنه مع زوجته لوحدها وسافر الى المدينة لعمل مستعجل..
كانت ابنته يتيمه الام وزوجه والدها تبغظها ..
في الليل تعبت الفتاه من العمل طوال اليوم في المنزل دون ان يساعدها احد ..وجلست لكي ترتاح قليلاً.
لكن زوجة الاب كان لها رأي اخر..امرتها بان تذهب لاسطبل الخيل وتنظفه ..
اخبرتها فايزه بأنها تعبت ولا تستطيع وستنظفه غدا لكنها رفضت وشاجرتها وانتهى بها الامر مطرودة من المنزل في منتصف الليل ..
فايزه ببكاء افتحي الباب ياامي هروح فين بالوقت ده ..خلاص والله هعمل اللي انتي عاوزاه..بس افتحي..
لكن زوجة والدها اخبرتها بان تذهب الى جدتها ولن تفتح الباب لها  ابدا لكي تتعلم الدرس وتستمع لها مرة اخرى..
لم يكن لديها خيار آخر…
منزل جدتها والدة امها بعيد عن منزل والدها لكنها لن تظل طوال الليل جالسة لوحدها هكذا في الخارج وكيف ستنام وهي تشعر بالتعب والأعياء ..
مشت ودموعها تغرق وجنتيها الى منزل جدتها تشعر بالقهر على حالها ولا تستطيع ان تشتكي لأحد ..كانت ليلة قمرية مليئة بالنجوم تستطيع ان ترى طريقها جيدا..
 شردة بحالها وكيف ستتخلص من هذا الحال ..
حتى سمعت صوت حصان  التفتت لتجد شاب ينزل من حصانه..
الشاب على فين ياحلوه..
شعرت بالخوف ..لتبتعد و تسرع بخطواتها..
لكنه كان اسرع منها وامسك يدها مش سامعه بكلمك ..
فايزه سبني والنبي ..لتحاول افلات يدها لكنها لم تستطيع بدأت ترتجف و ترجوه بان يتركها..
لكنه قال خارجه من البيت بالوقت ده وتمشي لوحدك بتدور على ايه..ليقول انتي مش بنت شاكر..
فايزه صرخت به سبني هروح عند ستي ..
الشاب بخبث تروحي ... ماشي هسيبك تروحي بس مش قبل مانتبسط شويه..دنا من ساعت مماشفتك مع ابوكي مافارقتنيش..وكان نفسي بيكي..
دفعته بكل قوتها وحاولت الهروب لكنه لحق بها على فين احنا لحقنا نعمل حاجه ..
حاولت الدفاع عن نفسها لكنها لم تستطيع واصاب منها مايصيب الرجل من زوجته.
انتهى منها وابتعد عنها بكل برود وتركها غارقة بدمائها على الارض ثيابها ممزقها ووجهها مليئ بالكدمات تبكي بحرقه على حالها ..بعد هذه الليله المشؤومه..
حاولت ان تنهض وتكمل طريقه قبل ان يراها احد وتفضح…
لملمت ثيابها بصعوبه وبدأت تتحرك بألم لم تعلم كيف وصلت لمنزل جدتها ..طرقت الباب بصعوبه ..
فتحت جدتها الباب ساخطة مين قليل الذوق اللي جاي بالوقت ده
لتسقط فايزه وتفقد الوعي  شهقت جدتها بخوف على مظهر حفيدتها وووو
يتبع ..
قصه واقعيه من زمااان مااشتقتوا للقصص القصيره. 
بعد مرور شهر عاشت به فايزه بألم وهم كبير وخوف من الفضيحه  تهتم بها جدتها العجوز وصديقة جدتها كانت طبيبة اعشاب ..بعد ان رفضت اعادة فايزه لمنزل ابيها واصرت على بقائها معها
شعرت فايزه بالاعياء لتصدم الجده بانها حامل هذا الامر مصيبه قد وقعت بها تلك الجده ..شعرت فايزه بالاستسلام للواقع بعد ان علمت بحملها من صديقة جدتها ..
كانت الجده تتهامس مع صديقتها بامر حفيدتها وبعد ان قررا ماذا يفعلان  ..
دخلت عليها لتصدم بها تريد طعن نفسها اسرعت اليها ورمت السكين من يدها..
الجده اتجننتي عاوزه تموتي كافره هتقبلي ربنا ازاي..
فايزه بقهر وحسره مش قادره مش قادره اتحمل اكتر انا لازم اموت وارحم ابويا من الفضيحه والشماته..
الجده ولو هتموتي روحك بالطريقه دي مش هتفضحيهم..دانتي هتفضحيهم وتبقى سيرتهم على كل لسان ..ومرات اوبوكي هتقوله دي تربيت امها عايزه امك تتعذب وهي بقبرها هتقابليها ازاي ..
صديقه الجده مسحت شعرها بحنان اهدى يابنتي ربنا يريح قلبك..
فايزه لطمت على وجهها اهدى ايه اهدى ايه انا اتفضحت الناس مش هتقول ده خدها بالعافيه لاااا هيقولو بمزاجها ..هعمل ايه يارب هعمل ايه ماليش غيرك..
نطقت صديقة الجده لقيتلك الحل بس تسمعي الكلام..
فايزه جثت على ركبتيها احب على يدك دليني والله هسمع كلامك بس عايزه الستر..ربنا يسترك..
صديقه الجده مفيش غيره هو اللي هيجيبلك حقك..وهيسترك اول ماتقوليله حكايتك
فايزه …
الجده انتي متأكده..منه
صديقه الجده ده ابن ناس ومن كبار البلد ومش بتاع نسوان والكل يشهدله بالحكمه والعقل والشجاعه..
فايزه انا مش فاهمه انتو بتتكلموا عن مين..
جذبتها صديقه الجده من يدها وقالت قومي يابنتي مش وقت انك تضعفي دلوقتي احنا عايزين الستر وربنا عارف بحالك وانك اتغصبتي عالوضع ده وربنا مايرضاش بالظلم وهتخرجي من المصيبه دي بامر ربنا.
فايزه بدموع وقهر انا من يدك دي ليدك دي انت بس دليني..
اخبرتها الجده بما ستفعله..ولم يبقى لديها حل سوى هذا لترتدي عبائة سوداء وتتلثم لكي لايعرفها احد وتمشي نحو اسطبل الخيل الخاص بصقر. والجميع يعلم حب صقر للخيل والصيد  وبأنه كل يوم عصرا يذهب للاسطبل يهتم باحصنتها ..
مشت بخطوات متردده نحوه وهي تراه يهتم بحصانه المفضل..
استجمعت شجاعتها..
فايزه هتعمل ايه باللي جاي يستنجد بيك..
وقف للحظه دون النظر اليها ثم رفع نظره اليها.ببرود.
فايزه  عديمه الحيله وقلبي ده كان هيطلع من مكانه …وانا بشوف نفسي مغلوب على امري..
صقر كان يستمع بصمت..
فايزه بلليله سوده سرق مني حرامي اغلى ماعند البنت..
ضم صقر قبضته بقووه ..
فايزه طلعت روحي بس لسه عايشه..حامله بجوفي وصمة عار لاخر العمر ماليش ذنب بيها…
خايفه خايفه من الفضيحه ..وعايزه الستر..وربنا ميجيش على مظلوم ابدا..
صقر احمرت عيناه وهو ينظر الى عينيها يحاول معرفة صدقها من عدمه.
فايزه قالولي مفيش مظلوم جالك ورجع خايب..انا فعرضك استرني  اللهي يسترك.
صقر بجمود تعرفي هو مين..
فايزه والله معرفوش..لو اعرفه كنت كلته بسناني..
صقر لو شفتيه هتعرفيه…
فايزه باستعجال ااعرفه لو بين مية حد ..
صقر ابوكي مين..
فايزه شاكر اسم ابويا شاكر واحنا من البلد من هنا ..
صقر النهارده هجيلكم.وان شاء الله خير
فايزه. بخوف ليه هتجيلنا ليه
صقر امشي دلوقتي  وكل حاجه وليها حل وحقك هيجلك ..
فايزه بس..
صقر امشي دلوقتي..
ذهب صقر في تلك الليل وطلبها من والدها الذي لم يصدق بان صقر سيتزوج ابنته ووسط غيرت زوجة والدها  تم الزواج وكما اراد صقر بسرعه مما صدم الجميع ومر شهر على زواجهما..كان منزل صقر قصرا كبير لايسكنه سوى هو ووالدته الضريره وفايزه ..
عزل نفسه بغرفة واحده وترك القصر لها واخبرها بانها  ستكون كأخته..
حتى اتى يوم قرر صقر اقامة سباق للخيل جمع فيه جميع شباب المنطقه. 
ثم دخل عيلها..
صقر لو شفتيه شارويلي عليه بس ....
اومأت براسها وهي تمرر نظرها الى الشباب حتى شعرت بقشعريره تسري بجسدها عندما رأته هو هو ده هو ده هو اللي عمل فيا. كده..
صقر متاكده..
فايزه مش ممكن انسى اللي عمل فيا كده ..
صقر ده ابن كبير البلد..
فايزه بصدمه يعني حقي ضاع
صقر حقك مش هيضيع وانت لجأتي لصقر ليخرج من عندها ويمتطي حصانه حتى وصل امام ذلك الشاب..ا
الشاب ايه ياصقر اول مره تعملها عاوز تخش السباق..
صقر باستفزاز اه الا لو كنت خايف من الخساره . ا
الشاب بانفعال وثقه واخاف من ايه وانا ولا مره خسرت السباق..
صقر مخسرتش عشان صقر مكانش  معاكم..بس السباق ده
انا حاطط عيني عليه وهكسبه وانت عارف صقر مش هيسيب مكانه لحد..واللي هيجي على مكاني وحقي او على حق اي حد  متخلقش لسه وصقر عايش..
شعر الشاب بان هناك خطب مع صقر فهو تغيير ولاول مره يتحدث معه هكذا ومن يستطيع ان يعادي صقر فالجميع يكن له الاحترام والحب لمواقفه  الصائبه والكثيره .وهو نسي مافعله بفايزه اساسا
صقر هبدأا السباق مين هينافسني..
شعر الشاب بأن صقر يستفزه  ويتحداه امام اصدقاىه ليمتطي حصانه ويقول بفخر فهو فارس يشهد له الجميع..انا هنافسك ياصقر عشان تعرف ان محدش هيفوز عليا..
تحرك صقر ليقف بمجاراته بابتسامه  مستفزه وبدا السباق.
وبالفعل وسط حماس الجميع 
 وفاز صقر..
شعر الاخر بالاهانة..امام الجميع وهو ابن كبير البلد..ليدفع صقر بعنف انت بلشت السباق قبلي..
صقر ببرود نعيده مفيش مشكله.مره واتنين وتلاته
زاد انفعال الشاب وحاول ضرب صقر لكن صقر تفادى الضربه ليبدأ شجارهما مع برود صقر واستفزازه له..
حاول الجميع ايقافهما دون جدوى ليخرج الشاب سكينا حاده واراد طعن صقر بها لكن صقر كان الاسرع ليطعنه بقوه هامسا ده حق بنت الناس اللي خدتها بالغصب ..ليدفعه ويقول بصوت مرتفع ابقى احترق بنار جهنم لم ياخذ نفس اخر ذلك الشاب بعد طعنه ومات
ثار الجميع ليقف قسم مع صقر يدافع عنه والاخر مع كبير البلد المقهور على ابنه..وووو..
يتبع ....

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

استطاعوا أصحاب صقر إخراجه من المنطقة وهو سالم ..
وبعد مفاوضات كثيره قرروا نفي صقر من المنطقة بعد ان اخذوا نصف ماله كفديه  مقابل عدم قتله..
كانت ليلة حالكة الظلام عندما تسلل صقر الى قصره ليرى والدته وفايزه..
 والدته الضريرة منذ الحادثه وهي تبكي على حال ابنها الوحيد..
بعد ان هدئ والدته بصعوبه.
اختلى بفايزه لاول مره وقال لها..
صقر بكرى هجي عشان اودعك وامشي من البلد  وهبلغهم انك حامل عشان كلام الناس وهعرض عليكي تروحي معايا انتي ارفضي قولي مش هروح معاك وهفضل مع اهلي.
فايزه انا هجي معاك  ابوس ايدك خدني معاك..
صقر مينفعش اخدك معايا وانت حامل الطريق طويل ومش هتتحملي ..وانا مش هعرف اخد باللي منك..
فايزه هتحمل والله هتحمل خدني معاك انشالله اقعد خدامه تحت رجليك انا مش هعرف اردلك المعروف اللي عملته فيا عايزه احس اني بعملك حاجه.
صقر معملتش حاجه ربنا امرنا بالستر..
بكرى هجيلكم واخد امي معايا وانت قولي مش هروح معاك واسيب اهلي.
فايزه بس ..
صقر اسمعي الكلام يابنت الناس..
فايزه بس خالتي مش هتعرف تداريها لوحدك خليها معايا وانا هاخد باللي منها..
صقر مينفعش..
فايزه والنبي يابن الاصول عايزه احس اني عملتلك حاجه وصدقني هحطهالك بعنيا وهداريها زي امي ..
صقر…
فايزه مشت من امامه و ذهبت الى والدته برجاء ياخالتي صقر مش هيعرف يهتم بيكي لوحده والطريق طويل عليكي خليكي معايا وانا ههتم بيكي لحد ماربنا يفرجها والحال يتبدل..
وبالفعل قررت والدته البقاء مع فايزه..لانها احبتها كثيرا
في صباح اليوم التالي وصل صقر مع وجهاء البلد ليودع اهله واخبر الجميع بحمل فايزه ..وبالفعل فعلت كما امرها رفضت السفر معه. 
ودع صقر والدته وفايزه بعد ان اوصى بعض كبار المنطقه بهم وغادر ..
بعد مرور خمسه عشر عاماً …
انجبت فايزه ولد ذكر واصبح عمره خمسه عشر عام يشبه والده بالطباع كان فارسا وشجاعا ومتهورا..واصبح مولعا بركوب الخيل ..
حتى مرضت والدة صقر مرضا شديد واصبحت على مشارف الموت..
وبعد تفكير طويل قررت فايزه رد الجميل بطريقه غريبه لن يتصورها العقل البشري …
ككل عام اصبح هناك سباق للخيل ..وبسبب تولع ابنها بالسباق 
شجعته ان يشارك بالسباق لكن قبل ان يبدأ السباق اخبرته بان يقف امام الجميع ويقول هافوز عليكم  زي ما فاز ابويا صقر قبلي وبالفعل قالها الشاب بفخر ليخرج اخ الشاب الذي قتله صقر بحده انت ابن صقر
رد الشاب متباهيا ايواا ابويا صقر..
وقع اسم صقر على الجميع كصاعقه. ليجتمعوا حول ذلك الشاب ويقتلوه ..
كانت تراهم يقتلون ابنها وقلبها ينزف وعيناها تنهمر بالدموع على موت ابنها..لكنها صمدت عندما تذكرت كيف حملت بها بالحرام بعد ان سرق والده شرفها عنوة ..
بعد ان انتهى العزاء اسرعت الى  احد الاشخاص الذين كان صقر يرسل اخباره لهم معه وطلبت منه اخبار صقر بان الثأر انتهى ويستطيع العودة الأن..
عاد صقر وكانت الصدمه تملأه بما فعلته تلك الفتاه..
اعادوا لصقر امواله التي اخذوها فديه لابنهم واعطوه ضعفها فقط ليتنازل عن حق ابنه . ..
وعاد صقر الى منزله معزز مكرم وهم يحاولون تجنب الاصطدام معه..او الظهور امامه..
صقر عملتي كده ليه..
فايزه بغصه ثارهم وخدوه من نفسهم.. وعشان ربنا بلاش تجيب سيرة الحكاية دي .وخد بالك من امك عشان تعبانه..
كان صقر يرى الحزن على ملامحها لكنها تحاول التظاهر بالثبات..
مر بعض الوقت و توفيت والدة صقر وتلقى التعازي وبعد ان انتهى الحزن على والدته..
قررت فايزه  المغادره ..وتوديع صقر..
صقر على فين..
فايزه بابتسامه باهته كفايه عليك كده …اتحملتني كتير..
صقر هتروحي فين.
فايزه هرجع بيت ابويا ..
صقر اللي عارفه ان ابوكي مات الله يرحمه وستك اتوفت هترجع عند مرات ابوكي..
فايزه ربنا هيعدل الحال..
شعر صقر بالامتنان تجاه هذه الفتاه فهي ردت الجميل بطريقه لن يتصورها اي عقل ولن يتقبلها احد …ضحت بابنها لكي ترد له الجميل كان بين خيارين ان يتركها تعود لزوجه والدها او ان يتمسك بها ويتزوجها ويعيش معها بقية حياته شعر بالاسى عليها والحزن على حالها.
مشت فايزه بقلة حيله وهي لاترغب بمغادرة المنزل الذي اعتادت عليه ..ولاول مره بحياتها تشعر بالامان مع احد.
 كان صقر بالنسبه لها حلم ..حلم صعب المنال ..ولن يتحقق ابدا..
حتى سمعت صوته يناديها مش عايزك تمشي..
وقفت بصدمه غير مستوعبه لما تسمعه..
اقترب منها صقر تقبلي نكمل اللي باقي من عمرنا مع بعض..
اسرعت اليه والدموع تتسابق من عينيها انت بتتكلم جد..
صقر تقبلي تكوني مراتي على سنة الله ورسوله 
فايزه بدموع اقبل اقبل وهكون تحت رجليك العمر كله..
مسح دموعها وقال هتكوني فوق راسي يابنت الناس ماعاش ولا كان االلي يذلك وانتي مرات صقر…
تمت بحمد الله 
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-