رواية انجذبت لخادمة كاملة جميع الفصول بقلم رحمه ايمن

رواية انجذبت لخادمة كاملة جميع الفصول بقلم رحمه ايمن


رواية انجذبت لخادمة كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة رحمه ايمن رواية انجذبت لخادمة كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية انجذبت لخادمة كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية انجذبت لخادمة كاملة جميع الفصول

رواية انجذبت لخادمة بقلم رحمه ايمن


رواية انجذبت لخادمة كاملة جميع الفصول

مرفت:  قصدك اي!  انت جي تطلب إيد الخـ.ـدامه اقصد حور بنت جوزي الله يرحمه! ومش جي لبنتي اسراء 
_ اه جي ليها هي
مرفت:  بس انت قلتلي انك جي عشان تطلب بنتي 
_ كنت اقصد عليها 
مرفت بضحك وغـ.ـيظ:  بس حور بنتي بنتي لسه صغيره ومش هتوافق ول اي يا حور يا حبيبتي
_ اعتقد انه سنها مناسب وانا مش باخد رئيك انا بقلك اني هتجوزها واذا وفقتي او لاء او هي وفقت او لاء 
مرفت بتـ.ـوتر:  بس يا تميم بيه هي متستهلش انسان جميل كده زيك وبنتي اسراء بتحبك جدا وشطره جدا وهتعجبك 
_ انا مبحبش اتكلم كتير،  خلال اسبوع تكون الاوراق جهزه ونبدا علطول التجهزات 
مرفت بغيض ونظر لحور بديق:  بس احنا مجهزناش ليها حاجه،  ول فرش ول أجهزة انما اسراء عمل... 
_ ميهمنيش الكلام ده كلو،  عايزها بشنطه هدومها 
كنت قاعده بسمع ومرفعتش عيني طول الوقت،  صوته قوي،  قـ.ـا*سي،  شخص من غير ما حتي اشوفه او ارفع عيني فيه قلبي رجف من قبلها 
وعرفت انى دخلها علي كـ.ـا"بوس اكبر بما ان اسراء كلمته ورد عليها 
اسراء برقه :  طيب ممكن نقعد مع بعض شويه وهغير رئيك 
_ قلت لامك وبكررها ليكي تاني انا مش عايز غيرها وانتي مش فارقه معايا  ،  انا لازم امشي دلوقتي ووشها الوl"رم ده لو فضل اسبوع كده حطو عليه اي حاجه تمحي العلامات دي مش عايز حد يلمسها وشها غير بأذني من هنا ورايح فهمين 
" تنظر اسراء لمرفت بغيض فتهديها ويذهب تميم ويجلس امام حور ويرفع وجهها له وتنصد'م اعينهم "
_ حد يضـ.ـر'ب الحلوه دي كلها،  متقلقيش بكره تيجلي واغير مصيرك بايدي يا اجمل عيون شفتها 
=.... 
رفع وشي بإيده فبصتله وانا كل جسمي بيـ"ـجرف،  حِدت عينه،  ثقته الجباره واسلوبه المخ"يف.. وجمال مشفتوش في رجاl'له ادم كلها،  معقول في حد سحر وجميل بشكل ده. 
_ انا همشي وهرجع بعد اسبوع القي كلو تمام مفهوم 
مرفت بعصبيه مكتومه:  مفهوم يا تميم بيه
خرج وانا استعديت للعاصفه،  لكلام وز"عيق والاوامر و"ضر'ب،  استعديت لكل حاجه هيعملوها عشان يحر"قه دي الاسبوع ده. 
اسراء بمسك شعرها:  انتي يا مقصو'فت الرقبه يرفضني عشانك انا هقـ"ـتـ.ـلك قبل ما تكوني لي ول يلمسك بايده الي متستهليش ضفرها حتي 
= ايي اسراء سيبي شعري! 
مرفت بزعيق:  اسراااء سبيها وحياتك عندي لمـ.ـو"تها كل يوم بإيدي عشان تاخد فرصه ذهبيه زي دي منك 
اسراء بدمـ.ـوع:  اسيبها اي يا ماما انتي مش شايفه نزلها ازاي ولمس وشها بإيده ول كاني قاعده ول كأن في واحده بتمـ.ـوت فيه بقالها 3 سنين 
مرفت:  مكنتش عرف انه زوقه وlطي كده ولايام هتعرفه انه غلط ويرجعلك ند'مان وانا بوعدك اني اد'مر"لها حياتها معاه واند'مو عشان يعمر حركه زي دي معاكي
لكن دلوقتي اخرجي وسبيني مع حور علي انفراد 
مسحت دموعها بضحكه وبغـ.ـل وبثقه انه حقها هيجي اول ما تطلع من هنا علي جسمي انا. 
مرفت:  اقفلي الباب وتعالي ي حور
= عشان خاطري كفايه امبارح مش هقدر اقف علي رجلي اكمل تنضيف البيت كده 
مرفت:  جيتي علي بنتي انهرده ومش هيعدي كده،  سمعتي انا قلت اي؟ 
خلصت الجزء الاول من عذlبي ودخلت الحمام اقف تحت المياه السقعه انضف نفسي من الدم والجروح الي أخدتها واطلعت لبست السدال وترميت في حضـ.ـن ربنا،  اترميت وانا بصر"خ من كتر الو"جع والايام الجيه الي بتزيد عذ"lب وتعـ'ـب،  ياا رب. 
بعد اسبوع...
عدا اسبوع والبست فستان هو جيبه وده زود الكر"ه والعد"وه بيني وبينهم اكتر حد يقلهم اني مش عايزه واني هروح جحـ.ـيـ"ـم انا مش قده ول هقدر عليه. 
"بارك الله لكما وعليكما وجمعا بينكما في خير "
_"ببتسامه بـ.ـارده " مبروك يا عروسه 
= "تنظر له بدمـ.ـوع وصمت" 
مرفت بعـ.ـناقها بقوه:  مبروك يا حبيبتي 
= ايي! 
مرفت بهمس:  اي وجـ.ـعتك،  اسراء مخرجتش من اوضتها بسببك وبتتو"جـ.ـع كمان بس والله لنـ.ـدمك علي ده 
_ اي فقره التمثيل لسه مخلصتش مستعجل 
مرفت:  لاء اصلها هتوحشني،  مبروك من قلبي ليكو. 
مسك ايدي ونزلنا ومهتمش باي حاجه وركبنا العربيه وانا بشوف مصير جديد قدامي وانا بدعي تعدي الليله دي علي خير. 
_ نورتي قصرك يا حوريه
=... 
_"يمسك زراعها ويقترب لها "
="بخـ.ـوف" عايز مني اي؟  ابعد عني ونبي 
_"يمسك زراعها ويقترب لها "
="بخوف" عايز مني اي؟  ابعد عني ونبي
_ ششش متكلميش 
نزلت راسي في الارض ودموعي في عيني وقلبي بدق الف دقه فمسك وشي جامد ورفعه لي وشدني جواه وهو بيهمس في ودني 
_ متخفيش،  مليش مزاج المسك الليله دي 
=.... 
_ بس اعملي احسابك مش هتفلتي من تحت ايدي كتير 
قال الكلمتين دول وبعد عني ببتسامه بارده وثقه جارفه تق*تل اي حد وبعدها مشي ورمي الجاكت علي كرسي وقعد علي كرسي تاني وانا واقفه زي الحديد،  ورجلي لو اتحركت بيها هقع من طولي،  قربه خنقني وتهديده د*مر اخر احساس الامل جويا
_ هتقفي هناك كده كتير،  مشفتنيش اتحركت 
="بتوتر " ار..وح فين 
_ تيجي تقفي قصادي عشان تعرفي حياتك الجديده هتمشي معايا ازاي ول اي 
=.... 
_"بعصبيه " سمعتي انا قلت اي،  اتحركي 
جمعت شتات نفسي وانا مفزوعه وبتحرك بسرعه من صوته الي هز المكان ووقفت قدامه وانا بضم ايدي الي بترجف من الخوف
_ اولا انا مبحبش اتكلم كتير والي اقوله بيتسمع وبترد عليه بنعم وحاضر مفهوم 
=... 
_ مفهوم! 
="بتوتر" مفهوم مفهوم 
_ ثانيا انتي عليكي كل حاجه هنا،  الاكل،  التنظيف، الطلبات،  كل ده مطالب منك 
ثالثا بعد ما تعملي كل ده تختفي ومشفكيش قدامي غير لما اطلب ده 
رابعا انا عارف كل الاسئله ال  في دماغك واني لي اتجوزتك و لي انتي بذات بس انا مش مطالب اجوبك وخلي كل اسئلتك لنفسك واعرفي انك مش هتشوفي بشر غيري الفتره الجيه فتأقلمي علي الوضع بسرعه 
واه انا مبحبش امد ايدي علي حد كتير فمتخلنيش ابدأ اعمل ده كل فتره. 
مشي!  خد الجاكت ومشي من غير اي كلمه زياده وسبني تايهه في مكان كبير،  هادي ومخيف لوحدي 
اترميت علي الكرسي بكل تعب وصد*مه ودموع وانا بكرمش نفسي وبدفن راسي جواه الفستان وبعيط بحُر*قه وو*جع 
انا مكنتش عايزه غير حياه هاديه، بسيطه،  او حتي طبيعيه زي كل الناس. 
يا رب الاختبارت بقيت صعبه اوي وانا مبقتش حمل كل ده بجد. 
مسحت ادموعي وانا بتحرك من مكاني وبشوف العالم الجديد الي دخلته وانا بفتح كل اوضه اشوف هستعمل انهي واحده فيهم لكن اول اوضه دخلتها كانت اوضته هو،  واني اقول عليها فوضي دي اقل كلمه تتقال،  طلعت منها بسرعه واتحركت علي الاوضه الي جمبها ولقيتها تمام فتنفست براحه ودخلت اغير الفستان 
وبعدها لقيت الحمام بعد 3 ساعات تقريبا وخدت راحه تلات مرات وانا بدور 
 هو انا هنضف المكان ده كلو بجد!  ولوحدي! 
يلهوي عليا وعلي سنيني السوده! 
اليوم التالي... 
 صحيت الصبح ودخلت المطبخ لقيت ملزمه كبيره فيها كل حاجه مواعيده، وقت الفطار والعشاء،  الاجازات،  التنضيف،  حتي وقت الاختفاء من قدامه موجود..  هو كان في ناس شغاله هنا قبل ما اجي؟  طيب مشيو لي؟ 
ما علينا ابدائي يا حور جت علي دول متعرفهمش يعني. 
الساعه 8... 
= اووه اخيرا خلصت،  كل حاجه متغير مكانها عن بيتنا وبصعوبه لقيتها الحمد لله
"ياتي تميم بملابس النوم السوداء وشعره الفوضاوي وعينه المستيقظه ويجلس دون تحدث ويبدا في الاكل فتقف وتراقبه بتوتر وفضول" 
_ اتأقلمتي يعني كويس 
= "بحماسه"  اه لقيت ملزمه هنا بتش... 
_ مش عايز تفصيل 
=......
رده جمدني تاني وافتكرت كلامه وسكت خالص من غير نفس ول حركه بس بعدها لقيته حدف الطبق جامد ونفخ بديق؟! 
_ اي الاكل ده! 
="بتوتر" كا..ن مكت.. وب في المل.. زمه كده 
_ ايوا انا باكل الاكل ده بس مش بطعم ده 
البيض ناقص ملح وكل الاكل معجبنيش اعملي فطار تاني 
="بتعب" تاني بس انا عملته بعد صعوبه 
_ مش شغلي وبعد كده نقول حاضر علطول، ده اول انذار،  قدامك نص ساعه 
=نص ساعه! 
اجريت من مكاني ولاني حفظت الاماكن ده انجز معايا كتير عن اول مره و ومفكرتش في اي حاجه غير اني اخلص قبل الوقت واني متعرضش المشاكل تانيه معاه 
"يجلس كما هو بسماعته والنظر للاوراق و تنظف المائده امامه من الاكل القديم وتضع له الاخر"  
= "بإرهاق وتنهيج "  الاكل جهز  وفي نص ساعه 
_ امم كويس 
سندت علي السفره بتعب واني قدرت اعملها وبقلي بانتصار براڤو حور،  لكن كل حاجه اتمحت في نفس الدقيقه 
_ انا شعبت من اول مره،  شيلي الاكل ده تاني 
نعم!  ثانيه انت بتقول اي؟!  ده قام من علي السفره فعلا!  
هو بهزر صح وتعبي في الاكل ده،  طيب هعمل في الباقي ده اي 
يا رب هتشل عصبح. 
_ انا ماشي وهرجع بليل، المكان ينظف قبل ما اجي،  اظن مفهوم. 
قال كده وهو بيعدل زرار القميص وبيتحرك واول ما خرج انا نمت في الارض وانا بقول شكلها بدايه زرقه باذن الله. 
العصر... 
ترن ترن ترن 
لمست وشي بتعب وانا بقول هي ناقصه دلوقتي بكل التعب ده وانا بفتح لقيت اخر شخص اتوقعه..... 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

ترن ترن ترن 
لمست وشي بتعب وانا بقول هي ناقصه دلوقتي بكل التعب ده وانا بفتح لقيت اخر شخص اتوقعه....
مرفت: ست حور الي اتجوزت ونسيتنا،  معقول ضر"بي مش وحشك 
=... 
مرفت بضحكه بارده:  اي مش هدخليني يا عروسه 
قلبي توتر اكتر لما قالت كده وانا معرفش اعمل اي؟ هدخلها ازاي من غير ما اقله؟ 
="بتوتر" بس هو مش هنا ومقليش ادخل حد
مرفت:  ههه انتي لحقتي تشمي نفسك علينا بعد اول يوم 
= والله ما كده هو... 
مرفت:  اوعي من وشي 
=.... 
زقتني علي جمب ودخلت بهمج"يه،  بس اطمنت اني لوحدي ومش هيعرف انها جدت ويزعقلي لاني مش حمل ده كمان 
بعدها بصتلي بستهزاء وهي بتضحك وبتخرج كلمها السم كالمعتاد 
مرفت بغل:  كنت عرفه انه وخدك كخدامه وانه مستحيل ينزل مستوي لدرجه دي ويسيب بنتي اسراء عشان وحده زيك 
=...... 
مرفت بتربيع يدها ونظر للمكان:  بس انا مبسوطه اسراء لما تيجي هنا هتعيش في قصر ومكانه تليق بيها،  اي بتبصيلي كده لي؟  اذا كنتي فكره انك هطولي هنا تبقي غلطانه 
رديت عليها وانا الكلام مش قادر يخرج من حر"قت دمي وديقي وقتها من كلامها وتقللها ليا 
= ممكن تخرجي عشان قرب يوصل 
مرفت بجلوس ووضع رجلها فوق بعضها بكِبر:  اعمليلي كوبايه شاي،  لسه في اماكن هنا عايز اتفرح عليها بمزاج 
="اللهم ما طولك يا روح "
بعد المغرب... 
مرفت:  هتشوفيني كتير في المستقبل، صدقيني مش هسيبك في حالك ابدا وهخد منك كل حاجه تفرحك وحر"قك قلبك عليها 
عيني دمعت وفاض بيا وقتها وانا برد عليها بكل كسر"ت نفس 
= لي كل ده هو انا عملت اي فيكي عشان تكرهيني كده 
مرفت: جيتي علي حاجه بتحبها بنتي وانا احر"ق الدنيا عشانها وبكره الايام تثبتلك ده ولما ترجعي البيت هقلبهالك تاني وحولها لج"حيم
="ابتسمت بوجع وانا بقول" متقلقيش في الحالتين نفس الج"حيم 
مرفت:  م هو ده الي مبرد ناري ومفرحني، ومأكدلي انه في فرصه لبنتي حتي لو مش دلوقتي ف هيكون بعدين،  سلام يا عروسه.
مشيت قبل ما هو يجي فحمدت ربنا عشان متحصلش مشاكل وقعدت وانا فكر في كلمها وانا بقول هو انا استاهل منها كل ده؟ 
طبيعتي اني بتاثر باقل كلمه من اقل حد واذا حصل مشكله او خنا"قه او قلبي يو"جعني ممكن اقعد سرحانه واعصابي متوتره طول اليوم بس جمعت شتات نفسي وقمت لاني ورايه كوم شغل قد كده وهم م يتلم ولازم اخلص كل المطلوب مني 
في المساء... 
رجع وانا بقعد لاول مره من الصبح وبقول هيييح كبيره اوي فضطريت اقف تاني عشان مينفعش اقعد وهو موجود وحسبي الله ونعمه الوكيل. 
= وصلت 
_ امم 
= لسه مخلصه تن.... 
_ تمام 
غبيه!  انا غبيه بتكلم معاه لي معقول هيسمعني ويقولي شكرا مثلا بعد كل الارهاق ده اكيد لاء 
بعد فتره... 
وانا بقرأ الملزمه وبعرف اي موصفات العشاء وكده لقيته صوته رج المكان كلو وهو بنادي عليا فرميت الملزمه وجريت علي تحت وانا مر"عوبه. 
= في اي! 
_ تعالي 
= نعم 
وقفت قصاده فشدني جامد من رقبتي وغرس صوبعه جامد فيها فمكنتش اعرف اصوت من الآلم الي حسته وقتها ول اخاف من نظرته العصبيه الي قادره تمحيني من علي وش الارض. 
_ اي الي جاب مرفت عادل هنا ودخليها من غير اذن مني ازاي؟ 
="بخوف" والله هي جدت وحاولت امنعها بس معرفتش،  انا اسفه
"تنزل عينيها بخوف من ضر" بها فيشدها اليه اكثر فتغمض عينيها اكثر ودموع في عينيها فيغضب من خوفها" 
_ "بديق"  انتي.... 
ترن ترن ترن 
_ اطلعي فوق لينا كلام تاني سوي ومتنزليش ابدا مفهوم
حركت راسي فسبني وطلعت وانا بجري واترميت علي السرير وانا بحضن مخدتي وبطمن نفسي 
انا مليش زنب في كل ده 
انتو بتعملو معايا كده لي! 
وقتها مقدرتش اقاوم اكتر وتركمات زادت جويا فحبست نفسي بالمخده وانا بعيط بشهقه وصوت لتاني مره بعد موت بابا.
عدا وقت ولما اهديت سمعت صوت تحت،  ضحك وهزار ولعب وعرفت انهم صحابه بيسهرو معاه كل ليله وطبعا هما يبهدلو وانا اروق؟ 
وغير ده كلو لازم اقوم عشان العشاء وهو لازم يتعشي 
هو ده اول يوم بجد لسه؟ طيب هو لي حرام الانتحار طيب؟. 
بعد اسبوع.. 
عدا اسبوع بنفس الدوامه وتعب وانا بعمل الفطار والعشاء وانظف المكان عشان بكره هيتبهدل تاني عادي جدا 
لكن يومها معرفش حصل اي ومجاش هو وصحابه الليله دي 
فنمت علي السرير وانا بقول اااه يا جسمي يني وبغمص عيني بتعب وبحط دراعي علي وشي ببتسامه صغيره وانا بقول مش هنظف وهرتاح بكره واخيرا! 
احساس صعب اوي انك تشتغل اسبوع كامل لا يقل عن 14 ساعه من غير راحه كافيه 
وقتها دمعت وكان وقتها عشان صعبت عليا نفسي حقيقي 
مكنتش عايزه غير شخص حنين عليا،  واحد بس انا والله ما معترضه علي قضائك يا رب بس انا تعبت اوي. 
"يُفتح باب الغرفه بقوه" 
= "بفزع ونهوض بسرعه" مين؟  في اي! 
_ حوريتي الجميله لسه صحيه؟ 
= جميله؟ مالك في اي 
_ شكلك حلو اوي انهارده وعينك الي زي سهم دي ول شعرك الناعم اللي رحته بتفقدلي تركيزي وبته"يجني عليكي 
= انت مش طبيعي انهرده!،  انت شارب صح؟ 
_ مكنتش عايز اعترفلك بده بس انا مش قادر اقاوم جمالك اكتر من كده
كلمته جمدتني مكاني واتاكدت انه شارب حاجات مش حاجه وحده ووقتها بصيت لي وانا بعيط وبترجى يطلع من هنا،  انا مش حمل ده كمان. 
= عشان خاطري اطلع بره،  هعملك اي حاجه بس امشي دلوقتي،  لما تفوق نبقي نتكلم لازم تفوق دلوقتي! 
_ مش قادر صدقيني 
= "بإنهيار"  بالله عليك ما تعمل فيا كده! 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

"بإنهيار"  بالله عليك ما تعمل فيا كده! 
قفل الباب فغمضت عيني وانا بقول لاء لاء وحيات اغلي حاجه عندك! لكن وقتها كان الاستسلام انسب حل 
قرب مني لدرجه كبيره،  عينه كانت حمره،  قويه،  مرهقه وفي نفس الوقت فيها امان غريب وعكس كل حاجه ممكن اقلها لكن مقدرش اقول غير انها كانت قاسيه و منعدمه الحدود والادب في الوقت ده. 
كتفني ولانه اقوي مني جسديا مقدرتش اقومه وكانت من اسواء الليالي في حياتي واقتنعت انه خلاص مفيش حاجه ارفع بيها وشي قدامه وقدام نفسى تاني. 
بعد حوالي ساعتين اتحرك الجهه التانيه وتنفس ببطئ ووقتها اترخت صوبعه من ايدي فعرفت انه نام فتنفست بهدوء وانا بنزل اخر دموع عندي وقرفانه منه ومني ومن كل حاجه في حياتي. 
اليوم التالي... 
"يستيقط يجدها بجانبه وفي غرفتها فيتذكر ما حدث و ينظر لها قليلا في شيئ من الندم والاحراج لكن تستيقظ فيبعد عينيه بسرعه" 
= صحيت
_ انا بعمل اي هنا 
= اسال نفسك شربت قد اي امبارح وعملت اي معايا 
بصلي ببتسامه برده وعدم لا مبالاه 
_ عملت اي يعني 
= انت...  
_ انا اي،  ده حقي انتي مراتي ول انسيتي 
= لاء مش حقك طول ما انا مش موافقه 
_ اولا اوعي تردي عليا تاني عشان انا بفقد اعصابي بسرعه 
ثانيا متمعليش نفسك حاجه اوي انتي مش اول واحده المسها يعني 
ثالثا نص ساعه وتعملي الفطار عشان جعان 
قال ده وقام وزرر القميص ومشي 
انا بكر"ه!  
بكر"ه غروره 
بكر"ه قلبه الي زي الحجر 
بكر"ه نفسي عشان احساس جوايه بقولي مدايق انه عمل معايا كده وطلع ول فارق معاه وكل يوم ما وحده شكل. 
بعدها دخلت الحمام وانا بنزل كل العرق والتلزيق والقرف الي حسيته ونزلت عشان احضر فطار وابدا يوم المرمطه من اوله.. 
بس المشكله انه مخرجش انهارده،  اه صح اسراء بتاخذ اجازه اليوم ده!
اليوم ده هي ومرات ابويا بيعملو اي حاجه عشان اتعب، اعيط، اتوجع، بس المهم ميعديش كده ولانه من اصعب الايام عندي مبحبوش 
يتري هيعمل فيا اي هو كمان!
="بفرحه" بتقول اي!
_ الي قلته 
= احم اقصد يعني مش عايز مني حاجه دلوقتي بجد،  يعني اقعد في اوضتي من غير ما اعمل حاجه!  صح كده! 
_ امم اعتقدت فطرت وانا مبتغداش وبنسبه لتنظيف المكان كويس والعشاء انتي عرفه معادو فمفيش حاجه تانيه اطلبها 
= تعرف رغم انك معتذرتش بس انا مسمحاك بكلام القمر الي انت قلتله ده،  ههه شكرا! 
ابتسم كده بستغراب،  الي هو اي المجنونه دي؟ 
بس ميعرفش يعني اي اخد الفتره دي كلها راحه من غير ما اعمل حاجه 
تقريبا بقالي سنين مختش الوقت ده كلو راحه! 
متخيلتش هعمل اي الفتره دي كلها،  هلقي وقت اقرا روايه من الي عندي،  هلقي وقت احط راسي علي المخده وابص لسقف من غير ما انام علطول من كتر التعب،  في وقت اكتب وفي وقت اغني، عااا انا مبسوطه اوي! 
عدا اسبوعين وانا في نفس الروتين،  اعمل اكل،  انظف،  اسمعلي كلمتين في الفطار اني مبعرفش اعمل اكل 
وفي العشاء احضره حوالي مرتين تلاته وفي الاخر ياكل لقمتين ويقوم و يوم يجي معتصب ويطلعو كلو عليا وانام معيطه فوق ده كلو لاما يرجع شارب ومش عارف هو مين اصلا 
بس احسن حاجه بتعدي في الاسبوع هو يوم الاجازه ده 
الي بقدر اتنفس،  اخرج نفسي من التعب ده،  ابتسم من قلبي،  اقرا روايه تغير مودي وطيب خاطري 
وبعدها ابتسمت وانا بقول لنفسي اني كنت عايزه يوم زي ده بس،  يوم احس في اني بشر واقدر اعمل الحاجات الي بحبها واني راضيه بحياتي كده لو فيها شويه الساعات دول لنفسي 
الساعه 8 مساءا... 
في فيلم بحبه جدا هيبدا دلوقتي،  سمعت نصه في يوم ومكملتوش عشان اتعقبت اني مخلصتش الشغل ومن وقتها وانا هموت واعرف اخره اي 
بس هو قاعد تحت عشان انهارده يوم الاجازه وكمان ميعرفش اني بشغل الشاشه احيانا وانا بنظف عشان بزهق 
اعمل اي؟  لو قلته هيزعق ول هيقلي كلمه وحشه انا مش حملها،  انا هقوله وامري لله 
" تقف امامه بتوتر فيترك الورق امامه وينزر لها " 
_ نعم 
="بتوتر" هو... انا.... 
_ اخلصي
= "بسرعه وتغميض عينيها"  عايزه اسمع فيلم هيجي دلوقتي علي الشاشه لو سمحت اووف قلتها الحمد لله 
ضحك بهدوء فستغربت لاء اتجننت! ورديت بعدم استعاب 
= اي ده انت عندك اسنان وبتضحك زينا كده 
_"برفع حاجبه" بتقولي حاجه 
= احم لاء 
_ اسمعي يا حوريه الي انتي عايزه انا مش خطفك،  انتي مطلوب منك تعملي اكل وتنظفي واي اومر بطلبها غير كده من حقك تتحركي برحتك هنا بس بحدود تمام 
=" ببتسامه خفيفه تظهر غمزتها ونظر للاسفل " تمام 
روحت خدت جهاز التحكم وشغلت الشاشه وقعدت علي كنبه تانيه وخفضت الصوت خالص عشان كان مركز في ورق وقاعد قريب مني 
مقدرش اوصفلكو سعادتي وانا بسمعه،  وانا بشوف الاحداث التانيه الي مشفتهاش وبعدها قفل الورق ورجع ضهره الورا وركز في الفيلم معايا فرفعت الصوت و سمعته،  سمعته انا وهو. 
هو انا ببصله لي،  شيلي عينك يا بت يخربيتك ده وحَش وانسان مبيفهمش في الادب وزوق وحلو،  حلو اوي الحقيقه 
بعد يومين... 
خرجت عشان احضر الفطار عالمعتاد ملقتوش ظهر 
كان بظهر ديما في نفس المعاد
معقول مشي 
بس هو ديما لازم يفطر قبل ما يمشي، عاده مقدسة 
طب اعمل اي دلوقتي،  ادخل اوضته ول هيزعق لو عرف 
هيزعق لاء يا حور بلاش،  بس الاكل هيبرد وهيقلي اعملي تاني ولسه ورايه شغل كتير اااه يني! 
هدخل وامري لله 
وقفت عند الاوضه وانا بشاوور نفسي بقالي ساعه ادخل ولا لاء وجمعت قوتي ودخلت لقيت.... 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

وقفت عند الاوضه وانا بشاور نفسي بقالي ساعه ادخل ولا لاء وجمعت قوتي ودخلت لقيته نايم فقربت عليه لقيته عرقان جدا فلمست راسه لقيته مو"لع نا"ر  ! 
="بقلق" في اي!  انت كويس؟ 
حرك ايدي من عليه وقال ب كِبرياء عكس الي شُفته
_ مفيش حاجه انا كويس،  اطلعي بره 
= تمام زي ما تحب 
مشيت وانا متغاظه منه،  لي بِكابر حتي في المرض،  لي مبيعترفش انه محتاج حد جنبه،  لي خايفه عليه ومش قادره اسيبه انا كمان،  انتي غبيه يا حور. 
ولاني مينفعش احم ومقدرش اسيبه في الحاله دي،  سخنت مايه وجبت كمدات ولاني بعمل حسابي ديما في مسكنات وادويه عشان لما اقلهم تعبانه بزعقو وبتعب اوي وانا بشتغل وقتها ف دخلت اوضتي جبت الادويه وطلعت لي.. 
في الغرفه 
_"بتعب مليئ بالاستغراب" هو انا مقلتش اطلعي بره 
= بعدين نشوف الموضوع ده 
بدات اعمل لي كمدات لقيته مسك ايدي وببص ليا ب تعب وبضعف عمري ما حسته فيه فقلبي تعب اكتر من حالته 
= انت مش كويس ابدا ممكن تخليني اساعدك لو سمحت! 
_.... 
رخىٰ صوبعه وغمض عينه لانه مكنش قادر يتكلم من التعب فكملت وانا بدعي،  بدعي ربنا يكون كويس بجد. 
بعد فتره. 
"يفتح عينيه يجدها جالسه في وضع النوم فيبتسم بإمتنان فتفتح عينيها تجده ينظر لها فتنزل عينيها بتوتر" 
= بقيت احسن؟ 
_ "يحرك راسه بالايجاب مع ابتسامه هادئه" 
= تمام،  هحضر فطار خفيف وكوبايه حِلبه عشان تاخد الادويه تحب نكلم دكتور؟ 
_" يحرك راسه بالسلب "
= تمام انا دقيقه وجايه 
كنت بمشي لقيت اسمي بيطلع منه بس بطريقته الي بتعجبني وبتحلي اسمي وانا بعترف بده 
_ حوريه 
= نعم 
_ انتي بتعملي معايا كده لي 
= لانه ده واجبي 
_ انا مش محتاج مساعدتك ومش مطلوب منك حاجه لو عايزه... 
= انت كداب! انت محتاج حد يساعدك دلوقتي لانه اي حد بيتعب بكون محتاج حد يقف جنبه ويراعي وانا اكتر واحده فهمه احساس انك تكون لوحدك في ظرف زي ده فاكيد مش هقف كده واتفرج عليك. 
_.... 
= هنزل احضر الفطار،  عن اذنك 
هو انا قلتله كداب!  ينهار اسووح! 
بس استفذني الحقيقه،  ده بدل ما يقولِ شكرا يقولِ "بتريقه" انا مش محتاج مساعدتك، كان مفروض اسيبك بتمو"ت كده عشان متقلش الكلمتين الرخمين زيك دول 
بس ديما بسأل نفسي،  لي ديما لوحده ول بكلم حد غير صحابه ول حتي سمعته بتكلم مع والدته،  او والده،  اي حد يقرب لِ حتي 
معقول علطول لوحده كده؟ 
طيب مين بيهتم بيه؟ 
وانتي مالك انتي كمان متخليكي في حالك انتي ناقصه تفكير كمان غير الي عندك،  اعملي اكل وانتي ساكته. 
بعد تحضر الافطار.. 
دخلت لقيته بكلم صحابه وبقلهم انه تعبان ومش هيعرف يسهر انهارده مش هنظف!  اشطاااا! 
= الاكل 
_ اي الفرحه الغريبه الي علي وشك دي؟ 
= احم لاء ول حاجه 
_.... 
بص للاكل وابتسم وبصلي هيقولي شكرا صح هيقولي! 
"تنظر للارض ببتسامه فيعلم ما تفكر فيضعه امامه ويقول بخفوت" 
_ جبيلي اللاب الِ عندك علي المكتب ده 
= ها؟ 
_ "ببرود"  اي كنتِ بتفكري في حاجه تانيه 
="بإحباط " لاء،  قولتلي فين؟ 
شاور علي المكان فتحركت في الاتجاه الي قالوا وانا همو"ت من الديق،  هيخس لو قلي شكرا، ده انت مريض رخم صحيح.. جبت لي اللاب وشاولي اسيبه جنب المكتب الصغير عند السرير وكَل وأخد الدوه ولبس السماعه وبدأ شغل 
انت بتشتغل دلوقتي بجد!  اي يا هركليز في اي؟ 
_ انتي وققه كده لِ؟  فيكي تمشي انا بخير دلوقتي 
= تمام هروح احضر الغداء ليك 
_ مبتغداش 
= هحضر حاجه بسيطه عشان الدواء 
_ مبعدش كلامي مرتين 
=..... 
_ فيكي تخرجي 
قال كده بكل رخامه فتحركت ولان في كلمتين محشورين جوايا لازم يخرجو رجعت لي وانا بقول بسرعه 
= متشتغلش كتير عشان انت تعبان ولازم تستريح بس كده عن اذنك 
وجريت من قدامه،  هو لي مُصر يخليني اتقفل منه،  وقتها ابتسمت بهدوء وانا بقول متنسيش نفسك يا حور انتي مجرد شغاله عنده وبس 
المغرب.. 
وانا بحضر حاجات شُربه الخضار عشان العشاء القي هوب لابس ومتشيك ونازل!  هاا؟ 
كنت هموووت همووت كده واسال رايح فين بس طبعا مستحيل اروح اقول وبعد ما تحرك شويه كده لف تاتي واتحرك اتجاهي وبقرب عليا و...  ثانيه اي! 
_ "بتعب"  احم في اجتماع لازم احضره
= تمام هحضر العشاء لما ترجع 
"يضع يده في جيبه ويحرك راسه بالايجاب ويبدا فتحرك ف يُوقفه 
صوتها" 
= لو سمحت 
_"بلف لها " امم 
= ممكن اطلب منك تركيبه تجبها وانت جي،  لما تخدها هتريحك علطول اكيد
_ وهخدها ازاي؟
= " ببتسامة ثقه "انا بعرف   
_ طيب بسرعه 
= حاضر دقيقه 
دخلت جوه وجبت ورقه من مُذكراتي وقلم وكتبت الحاجات اللازمه وتجهت لي وانا بقدمها. 
= اتفضل 
_" بمسكها " تميم 
= نعم 
_ اسمي تميم 
مشي بعد ما قال كده وانا سحت علي نفسي 
وبقول يبخت الِ هيشوفك بالقميص الاسود القمااار ده وبرفانك وبتعبك الي زيدك حلوه ده 
يخربيتك يا حور فوقي! هتودينا في داهيه. 
في المساء.. 
رجع وهو حرفيا مش قادر يقف علي رجله،  كان مرهق بشكل غبي،  وبعدها دخل يريح جسمه فدخلت لي و سخنت الاكل وأخدت التركيبه الي سبها علي الكرسي وطلعت. 
_ اخلصي 
="بتوتر" دقيقه طيب! 
مَسكت دراعه دي تمام،  ربطت لي حبل عشان يظهر العرق وشديت  عليه جامد كده دي برضه تمام،  انما اغرز فيه الحقنه عادي 
دي بقي مش تمام ومش تمام اوي كمان!  اعمل اي؟  اعيط! 
_ "بزهق"  اووف فين العرق 
= اهو 
ثبت ايدي الي كانت بترجف دي و غرزها بكل جبروت منه في دراعه وكأنها تغرزت جوه قلبي وهو مرمش حتي ولقتني بغمض جامد وبقول اييي كبيره اوي مكانه! 
_ "ببتسامه" انتي غريبه
= اسكت بقي بالله! 
قعدت جنبه طول التركيبه ومحدش فتح كلام او حوارت او اي حاجه و تقريبا كنت هطق من الزهق،  بعدها خلصت واخيرا الحمد لله وتغطي وانام ولاني مش كنت عايزه اسيبه لوحده رغم انه طردني اربع مرات بس ولو،  ولو قاعده. 
وبعدها الفجر اذن فصليته و قعدت مكاني تاني علي الكرسي الي قدامه 
بعدها النوم سيطر والبرد قرس عليا وكنت هتلج فروحت نمت جنبه وتغطيت كده بدون تركيز ول دم وانا مني لله اصلا. 
اليوم التالي... 
" تفتح عينيها تجده قريب من وجهها بشده وتلمس زراعه بيدها وينظر لها ببتسامه بارده فتقف بفزع "
= انا اسفه والله مختش بالي! 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

اليوم التالي... 
" تفتح عينيها تجده قريب من وجهها بشده وتلمس زراعه بيدها وينظر لها ببتسامه بارده فتقف بفزع "
= انا اسفه والله مختش بالي! 
_.... 
="بتوتر وإرتباك " انا امبارح صليت الفجر و..  وبعدها البرد اقصد كان الجو ساقع و.. 
حرك ايده علي شعره الفوضاوي القمر وهو بتنهد وبصلي ببتسامه خفيفه فتوترت اكتر ما انا متوتره اصلا منك لله! 
_ بص انا غلطانه و... 
_حوريه
= وانا معرفتش ان...  نعم 
_ هو انا قلتلك تبرري حاجه 
=.... 
_ قلت ول لاء
= لاء لاء 
_ يبقي اقفلي الموضوع ،  فيكي تخرجي دلوقتي انا بقيت كويس 
= تمام،  هروح احضر الفطار 
حرك راسه بسلب وخرجت انا وقفلت الباب وسندت عليه بضهري وانا قلبي بدق! 
لي قلبي بدق،  اي الاحساس الغريب الي جوايا ده!  ،  انا مينفعش افكر في حاجه زي كده،  حور بالله انتي ما قد العذاب ده كمان انسي كل الي حصل ده وكأنه كان حلم،  حلم جميل وبس. 
وقت الافطار... 
= نعم! 
_ اقعدي افطري معايا 
="يعني انا سمعت صح! "
_ لو مش عايزه بلاش 
= لاء هقعد " بإحراج " احم بدالك موافق يعني. 
حركت الكرسي الي في جهتي وقعدت عليه وهو كمل اكل عادي بلا مبالاه،  بس وقتها عيني دمعت وكان اول مره اكل مع حد من فتره طويله اوي!
ديما مقتنعه انه الأكل الجامعي في ونس كده،  بتلقي نفسك بتأكل وانت مبسوط وحد بيأكل زيك في نفس المكان ومن نفس الطبق بكون شعور حلو ولذيذ 
_ خلصت ،  ابقي شيلي الاكل لما تخلصي 
طيب اصبر ما اخلص كلام حتي! 
يا فرحه ما تمت يا لوزه،  بس مش مشكله هاكل برضه من نفس الطبق. 
خرج وسبني بقي بالمهلبيه الي في دماغي دي ،  لسه هنظف واحضر العشاء و...انهارده يوم العزومه صح!  اصل مش كفايه انهم يبهدلو وانا انظف،  كمان عايزين يأكلو كلهم عفريت ازرق،  ده انتو صحاب مهزقه الله الوكيل. 
في المساء.. 
_ خلص...!! 
="بتعب" اه خلصت الحمد لله!  تحب اساعدك في نقل الاطباق 
_ انتي حضرتي كل ده لوحدك! 
= صحابك كتير ولازم نعمل الواجب بس لو سمحت ممكن تنقل انت الاطباق عشان طرحتي فوق ونسيت اجبها 
_ متقلقيش انا هرصهم 
= "بإمتنان" شكرا 
خلص السفره وبدأو اكل وانا قعدت واخيرا،  وقفه من الصبح..  اه يا رجلي يني. 
احد الاصدقاء:  الخدامه الجديده ريحت اكلها لوحده يخليك تشبع،  تسلم مجيبك برو 
_ " ببتسامه واكل بهدوء" مش خدامتي،  دي مراتى الي عملت الاكل 
جميعهم بصدمه:  اي! 
_ خلصوا بسرعه من سكات بدل ما أدخل الاكل ليها جوه واقلها كلو 
"ينظرون امامهم وياكلون بصمت وتعجب،  ويبتسم بفرحه وهو يتذكر كَلمته" 
كنت قاعده في المطبخ وانا بضحك وعيني بدمع تلقائيا كده 
ممكن تكون عاديه بنسبالو انو يقول كده بس دي عندي كبيره اوي 
بحب الراجل الي بقدر شريك حياته،  يفتخر بيها وباكلها قدام صحابه،  اهله،  او حتي بينه وبين نفسه،  يكون واثق انه خد بنت نادره وانها ملكه وتستحق التكريم 
لكن انا مش كل دول، لي قال كده رغم انه كان يقدر يسكت او يقولهم غير كده 
لي قدر يخطف قلبي في دقيقه واحده وينسبني كل حاجه عملها فيا وردلي كل التعب والوقفه الي وقفتها دي بطريقه شيك تشبهه 
هيييح انا بغرق وهذا غير لائق بالمره. 
بعد مغادرتهم،  في المطبخ 
_ بتعملي اي 
= اووه خضتني! 
_.... 
=" بإرهاق وصوت مُتعب  " بغسل الموعين 
_ كمليهم بكره 
= مينفعش اسيب مواعين في المطبخ هنضرب 
_ مين الي هيضربك؟ 
= مرات ابويا هتضربتي وجسمي هيجيب دم وانا مش قادره استعمل المايه السقعه دلوقتي لازم اخلصهم 
مسك ايدي ال باشت من المايه،  واحمرت من شده تحريك اسفنجه الموعين فيها و هوسي ورجوع كل الذكريات في دماغي وانا بقول بجنون 
= لازم اخلص الموعين،  لازم 
_ حوووريه! مفيش مرات ابوكى هنا اهدي! 
فوقت علي صوته ال ِ رعبني من شدته وخوفي منه ولقتني ببص لي وعيني حمراء زي الدم وعينه قويه زي التلج وإيده محاوطه ايدي وسط كل ده. 
= انا اسفه مركزتش 
_ تعالي 
اتحركنا علي اوضتي وفتح الباب وقعدني علي السرير وهو بقول بتسلط و بقلق حسيته في عينيه
_ متدخليش المطبخ تاني انهارده دي أوامر مفهوم 
=... 
_ اظن كلامي واضح،  هسيبك ترتاحي 
قفل الباب وانا اترميت بضهري علي السرير ودموعي نازله،  انا معرفش اي الي حصلى من شويه،  معقول ادايق مني تاني؟! 
هو مش كفايه عليا كده بجد،  يا رب هون. 
اليوم التالي... في الصباح
" تجده جالسا في غرفه المعيشه يقراء ملفا فتذهب له بحياء وتوتر" 
= احم انا اسفه لو ديقنك امبارح انا معرفش اي... 
_ بقيتي كويسه ؟! 
= انا!  اه احسن الحمد لله 
_ طيب اجهزي 
= اجهز؟  لي هترجعني عند مرات ابويا تاني صح؟  عشان خاطري لاء انا مش حمل اني ارجع ليها تاني،  هعملك اي حاجه بوعدك غير دي؟ 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

_ طيب اجهزي 
= اجهز؟  لي هترجعني عند مرات ابويا تاني صح؟  عشان خاطري لاء انا مش حمل اني ارجع ليها تاني،  هعملك اي حاجه بوعدك غير دي؟ 
_ حوريه انتي مجنونه صح؟ 
= انا! 
_ انتي لازم تكوني عرفه انه طول ما رجلك دبت المكان ده يبقي مش هتخرجي منه غير بإيذني وبمزاجي انا وده غصب عنك مش ب إرادتك "ينظر لساعه"  قدامك عشر دقايق 
="بتوتر " احم حاضر هجهز بسرعه 
جريت علي فوق وانا بجهز وبقول اي الثقه بنت... الي بيتكلم بيها دي، بهددني؟ ومفروض اخاف وادايق وكده بس ده اهون عليا من اني ارجع هناك تاني عند مرات ابويا واسراء  لاء مستحيل.. ثانيه هو انا مبسوطه لي عشان هددني اني هبقي هنا بمزاجي او لاء ؟! حور انتي مجنونه فعلا هو مكدبش! 
لبست هاڤ كول اسود واسع لركبه وتحته بنطلون اسود وطبعا الحبكه الي لازم تكون في كل لبسي "الاحمر"  
الاحمر ده من اجمل الالوان الي بتسعدني وتفرحني ولازم يدخل في لبسي بشكل او باخر حتي لو كان مجرد خاتم بس
كنت مبسوطه اوي وانا بلبس تقريبا بقالي سنتين مخرجتش! 
وكان من سنتين خرجت عشان ملقتش سمك في السوبر مركت الي تحت العماره عندنا وكانت اول مره فأضطريت اروح مكان تاني ودي لوحدها غيرت مودي وشتريت تلات رويات من غير ما قلهم وتعملي ليله كبيره قد كده عشان اتاخرت 
مش مصدقه هخرج بجد من غير ما جيب طلبات!  الللله! 
= جهزت 
_ انتي ريحه فين؟ 
= هقعد ورا عشان متديقش مني و... 
_ تعالي اركبي معايا قدام 
= بس... 
_ مبحبش اعيد ام كلامي مرتين قولنا 
="بخوف" حاضر هركب 
ركبت جنبه وهو ساق والحمد لله روق ومش هتاكل ،  ولاني مبخرجش كتير بحب اركز في كل حاجه في الطريق والناس واللوح المكتوبه وراقبهم وتخيل نفسي موجوده بينهم وقد اي هكون مبسوطه لو امشيت من هنا زيهم 
كان اقصي طموحي اني بس امشي في طريق من غير ما اجيب حاجه من غير ما افكر في طلبات من غير ما افكر هشيل كل دول مره واحد ول علي مرتين،  امشي وبس 
وبعدها بصيت لي وابتسمت وقلبي بقولوا شكرا انه خرجت انهارده وانا مبفكرش كيلو العدس بقي بكام ؟ 
_ في حاجه؟ 
=" تنظر للارض بخضه وتحرك راسها بسلب " 
_ متقلقيش مش هخطفك
ابتسمت وانا لسه مرفعتش عيني من الارض وبخطف كام نظره عليه كده لقيته ركز في السواقه ببتسامه هاديه خلابه وراقيه تشبه،  هو لي حلو كده بجد،  هو اه قاسي ومعندوش مشاعر ول دم والتركيبه تشهد،  بس بجد ما شاء الله واتكه! 
هو اي الي انا بقولو ده معلش؟! 
_ اربطي حزام الامان 
= نعم! 
_ اخلصي،  في امن وانا مش عايز حوارت عصبح
= ايوا يعني فين ده 
_ اووف 
قرب عليا ف لزقت في الازاز واتري جنب الازاز،  انا مني لله! 
قفلو ليا وعينه متصوبه اتجاهي وانا هموت من التوتر،  لاء بص قدامك لو سمحت! 
_ حتي حزام الامان متعرفهوش فين 
= مختش بالي والله
_ اسكتي بقي خلاص 
=" انت متعصب عليا لي،  الاه! "
امام المطعم. 
_ انزلي 
= اي ده! 
_ لما تنزلي هتعرفي 
= احم ممكن تساعدني في الحزام الناسف ده لو سمحت 
ضحك وهو بفكه ليا فقلبي ضحك معرفش عشان شِده قربه مني وهو بيعملو ول ضحكته القمر زيه دي . 
في الداخل.. 
دخلت لقيت واحد بسلم عليه وبصيت لي لقيته بيضحك تاني و ضحكته حلوه اوي اجدعااان هموت!،  بس طبعا غضيت بصري بعد ما لمحت صحبه بنص عين كده وطلع احم قمر هو كمان وبعد كده خدنا علي احسن مكان في المطعم كلو،  اختارو صحابكو يا جماعه عشان لحظه زي دي. 
صديقه:  منوره يا هانم
= "هانم مين!  بكلمني انا! "
صديقه: بتمني اكل المطعم يعجبك هو اكيد مش هيكون زي اكلك الي بجد انبهرت بيه امبارح في العزومه 
=" هو كان واحد من صحابه امبارح يعني؟! "
صديقه:  هستني رئيك في؟ 
ضحكت بإمتنان وانا عيني لسه في الارض،  معقول حد عايز رائي انا في حاجه!  
= شكرا جدا علي ثقتك واكيد هقلك راي لما اخلص 
صديقه:  ده شيئ يسعدني جدا،  وانت يا باشا هتيجي الفرح الليله 
_ مينفعش منجيش ده يقتلني 
صديقه:  ههه في دي معاك حق، من زمان مشفتوش بعض صح 
_ امم
صديقه:  طبعا لو مكنش وراك مشوار انهارده مكنتش جيت يا عم تميم،  لازم نِصر عليك وتتعبنا صح 
_ خلاص بقي روح شوف وراك اي 
صديقه:  ماشي يا سيدي،  المكان كلو تحت امرك 
_ حبيبي 
مشي صحبه وانا كان اول مره اشوفه بتكلم،  بهزر،  وانه انسان طبيعي زينا،  ول صحبه يلهوي علي صحبه وجمال صحبه وعسل صحبه احم نتلم بقي 
_ اخترتي اي؟
سنت علي وشي كده بصعوبه من القراءه،  اي التعويز المكتوبه دى، انا تعليم حكومي علفكره عادي يعني..مش مترجم لي طاا؟
 فلقيته بيكتم ضحكته وبيقول برخامه تاني
_  ها اطلبلك اي؟ 
= مايه،  كوبايه مايه كفايه اوي عليا أهضم بيها الي قراته ده
_ ههه،  لو سمحت هنا 
شاور لشخص يجي وطلب الاكل والي بقولوا بالانجليزي قالوا بالعربي كمان عشان افهم هو اختار اي 
هو عسل لي كده!  لاء حاسب انا صحتي علي قدي 
_ عايزه حاجه تانيه غير دول؟ 
سِكت شويه وبعدها قولت بكسوف وإحراج منه
= اه ممكن طلب منك حاجه 
_؟ 
= في حاجه اسراء كانت بتجبها كده سندوتش محشي فراخ كده علي شكل مثلث عايزه اجربه 
_ " بإستيعاب" امم كريب 
= ايوا!  هو ده 
_ هه طيب ده فطار ف بليل واحنا ماشين هجبلك اتفقنا 
= اتفقنا 
كلنا وانا حقيقي مبهوره بيه،  كان اول مره أكل من ايد حد غيري وبذات في مطاعم زي دي كده 
كنت باكل وانا حسه بطعم وحلاوه في الاكل رغم انه فول وفلافل واكل شعبي بسيط وراقي. 
لكن كان طعمه غير اي حاجه اقدر اوصفها. 
_ هروح اودعه واجي 
= ممكن تقولوا انه الاكل حلو جدا وعجبني واكيد هيحقق نجاح كبير جدا بإذن الله 
_ روحي العربيه وانا جي وراكي 
طيب رد حتي،  ده انت غتت. 
صديقه:  هستنتك انهارده في الفرح عشان اودعك بقي 
_ خلاص هتمشي 
صديقه:  بعد يومين كده 
_ ربنا يعينك يا صحبي 
صديقه:  نورت يا غالي 
"يتحرك قليلا ثم يرجع ويضع يده في جيبه وهو يتحدث" 
_  احم حور عجبها الاكل وبتشكرك 
صديقه:  ههه حور مراتك صح،  رد ليها السلام وقلها شكرا علي التشجيع
_ الي عايز يقول حاجه يقولها انا مش ناقص غباء 
صديقه:  اهدى يا باشا خلاص متقلش حاجه 
_ همشي انا 
صديقه:  تميم،  انا اكتر واحد عرفك وعارف انه البنت دي وراها حوار بس صدقني اول مره تفلح وتختار حاجه صح 
تعرف مرفعتش عنيها ول مره تشوفني او تكلم معايا بطريقه غير حضاريه او معوجه زي بنات اليومين دول وده اكبر دليل انها مش زيهم 
_ هي متقدرش تعمل كده وانا موجود 
صديقه:  لاء غلطان ده مش خوف منك دي بتكون اصول يا صحبي وخصوصا كمان اني اول مره اشوفك كده انهارده واعتقد فاهم قصدي 
" يتحرك من امامه بثقه ويقول بغرور "
_ خد بالك لتقع بس وانت ماشي 
صديقه بضحك : عيل بارد!،  فكر في كلامي ها
في السياره.. 
_ انا رايح الشركه ورايه شويه شغل،  بعد ساعه كده هيعدي ناس عليكي افتحلهم 
= مين؟ 
_ هتعرفي وقتها 
= طيب كن... 
_ واضح انك بقيتي تردي عليا كتير،  بتمني ناخد بالنا. 
=..... 
هو لي عايز يبين ديما ليا انه وحش!  كنت عايزه اشكرو علي اليوم الجميل ده واقلو حاجات كتير حسيتها وفرحت بيها انهارده بس فوقت علي اخر لحظه وانا بقول هو انتي نسيتي نفسك ول اي؟ 
بعد ساعه...
ترن ترن ترن 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

ترن ترن ترن 
= ايوا مين جايه.؟! 
اول ما فتحت لقيت مجموعه كبيره كده من البشر وكل واحد ماسك شنطه قد راسه بظبط وواحده كده بتلمع الله اكبر بتقولي بمنتهي الزوق. 
الميكب ارتست " فرح ":  حضرتك مدام حور 
= " مدام كمان!  وهانم الصبح؟  انتو شربين اي اجدعان "
احم ايوا انا 
الميكب ارتست:  تمام انا جيه لحضرتك انا وفريقي عشان نجهزك بحفل اليوم،  ممكن حضرتك تساهمي معانا شويه 
=... 
وقفت ربع ساعه متنحه كده؟  الي هو متقولي يا بنتي عايزه اي؟ 
= بصي هو انا مينفعش ادخلك وصاحب المكان مش موجود 
الميكب ارتست:  تميم هو الي بعتنا لحضرتك 
= ينهار أبيض!  م تقولي كده من الصبح اتفضلي
" تضحك الميكب ارتست علي برائتها، فهي تتعامل مع تميم دائما فهي من الاقرباء له وتسعد بوجودها بجانبه "
= ممكن اعرف بصالي كده لي؟ 
الميكب ارتست: مش محتاجه ميكب ما شاء الله جميله جدا شكليا ،  صافيه ك بيض التلج،  عينك واسعه ورومشك وحوجبك زي سواد الليل،  ابسامتك رقيقه والصدق الي في عينك مش معقول قد اي بسيط وزيدك جمال بس متقلقيش والله هه انا مبحسدش ول عيني وحشه. 
= ههه فهمه شكرا ليكي انا اول مره حد يمدحني ويشَكر فيل كده 
الميكب ارتست:  تمام يا ستي ريحتيني، نتعرف بقي انا اسمي فرح 
= حور 
الميكب ارتست: ههه جميل اوي اسمك يشبهلك،  المهم دلوقتي سيبي نفسك خالص ومتقلقيش انا هخلي يدوخ من جمالك الليله دي 
= ههه 
جهزتلي فستان،  كان اسود ونازل بجبونه وسعه حاجه بسيطه من تحت، مطرز بنجوم فضيه هاديه من فوق وجزمه حمره وطرحه حمره وده راي العبد لله وبصيت لنفسي في المرايه وصراحه معرفتنيش!  هو ده انا فعلا!  معقول هعجبه؟  
دقيقه وانا مالي اعجبه ول لاء انتي صدقتي انك المدام ول اي؟! 
الميكب ارتست:  قمر ما شاء الله مستنيه رايه بقي ها 
= ههه شكرا علي تعبك معايا 
الميكب ارتست:  انا لازم امشي دلوقتي عشان الحق اجهز للحفله،  اه نسيت اقلك انا اخت العريس 
= نعم!  وجيه تعمليلي ميكب!  انتي... 
الميكب ارتست: ههه متقلقيش كده ده تميم الي طلب مش اي حد وكفايه جمايله مغرقانه، بصي خلال ساعتين كده هتلقي العربيه جاهزه ومستنياكي قدام القصر تمام 
= تمام،  روحي اجهزي انتي بسرعه 
الميكب ارتست:  ههه حاضر 
كأنه حلم!  هو انا فعلا مبحلمش؟!  ضحكت لما جدت في بالي سندريلا دلوقتي وبصص لجزمه واقول اقلعها منعا لطوارئ؟! 
بعد ساعتين.. 
مشينا وكان بعت لي السواق ففتحت الشباك وانا بقول لي خايفه؟  اول مره تروحي حفله وتبصي ل إسراء وهي بتلبس وتقول ريحه العزومه او الحفله او العيد ميلاد ده يا ماما ومش هرجع غير بليل ف نامي انتي وكان نفسك تعملي زيها كده . 
دلوقتي هتخرجي زيها  وهتروحي فرح وهتشوفي كل الي كان نفسك تشوفي،  لي خايفه 
بس ابتسمت بتعب وانا ببص لفوق واقول احيانا لما بحس اني هفرح،  انه خلاص الدنيا هتضحكلي برجع بتعب،  برجع بتكسر،  ويترجع كل السعاده دي تنزل علي دماغي انا وبتعب بعدها اكتر 
يا رب بس يعدي اليوم علي خير واقدر اقول انه فعلا من اسعد الايام في حياتي. 
السواق:  هدخل انادي المدير
= تمام 
خرج عشان ينادي وانا نزلت عشان اقعد جنبه لما يجي 
ويارتني ما شفته! 
كان لابس بدله سوده كامله من اول الجزمه للساعه، برفانه كان واصل لقلبي قبل حاسه الشم عندي 
كان بتكلم في التلفون واول ما شفني نزله او يمكن قفل من غير ما ياخد باله،  كان مخترق عيني وانا بقول يخربيتك غض البصر هنروح في داهيه بس لا حياة لمن تنادي، جازبيته وقفت كل ذره حياء عندي وكان ساحرني بمعني الكلمه. 
بس هو ببصلي كده لي هو كمان هحضنه والله! 
= اي 
بتحريك عينه قليلا وتركيز: امم 
=" تضع قبضه يدها علي فمها بخجل وتضع عينيها في الارض"
_ احم يلا 
= يلا 
طلعت من العربيه لقيت فندق كبير شكلو حلو اوي!  ودخلنا لقيت قاعه كبيره واخيرا شوفت واحده علي الطبيعه انا مبسوطه اوي! 
مسكت دراعه وانا ببص للمكان بلا مبالاه وعدم تركيز وبقول بفرحه 
= في ورد وتربيزات وكراسي!  شوف الانوار حلوه ازاي ههه 
_... 
= تعرف كان نف.... 
بصيت لي ووقتها ركزت في الي هببته وبعدت عنه فورا 
="بتوتر" انا اسفه مختش بالي 
_ اول مره تحضري افراح 
=" تحرك راسها بالايجاب" 
وانا وهو بنتناقش في هدوء لقيت تقريبا الفرح كلو ببص علينا ببساطه لانه العريس ساب الفرح بالعروسه بالدنيا والليله دي كلها وجيه جري عليه اول ما شافه وحقيقي كان قمه البهجه وهما بيحضنه بعض بكل فرحه وضحكه نبعه من القلب 
هو ده الشخص القاسي الي معايا في البيت فعلا ول شخص تاني 
_ مبروك يا حبيب قلبي 
العريس:  انا اليوم كمل لما شوفتك بس والله تعالي اق...  "بهمس"  مين دي موزه جديده 
_ " بهمس " هي فرح مقلتش ليك ول اي مش انا تجوزت قبلك 
العريس:  نعم! 
_ ههه تعالي بس اسلم علي بسنت،  جيبي ايدك يا حور
مسك ايدي وصحبه في الجهه التانيه وماشي وهو بصصلي بصدمه كده!  ماله ده!  وبعدها حرك كرسي وهمس ليا وقلي شويه وجي متتحركيش وانا قعدت وانا براقب وحقيقي مبهوره وفرحانه بالجو ده!  
بس هل في فرحه بتم زي ما قلت من شويه،  اكيد لاء. 
اسراء بديق:  الي الي جابك هنا 
="بخضه " اسراء! 
اسراء :  ليكي عين تيجي كمان الفرح ده! واي الي انتي لبسه ده!  انتي من كل عقلك فكرتي انك مراته ول اي! 
= اسراء لو سمحتي انا... 
اسراء:  ول لو سمحتي ول زفت!  تعالي معايا 
= لاء 
اسراء:  هه لاء وبقينا بنبجح،  حلو اوي
مسكت دراعي جامد وقومتني بالعافيه،  كنت بدور عليه بس ملقتوش،  كنت بستنجد بيه بس اختفي،  اعمل اي! 
فرح:  ريحه فين يا اسراء 
اسراء ببتسامه بريئه زائفه:  ازيك يا فروحه،  انا ريحه الحمام انا وحور بس 
فرح بفضول:  انتي تعرفيها؟ 
اسراء:  اه دي اختي 
فرح:  اختك! 
اسراء:  من جهه الاب يعني 
فرح:   امم بس انا عايزها 
" تمسك يد حور وتقفها بجانبها " 
اسراء:؟؟
فرح:  اصل تميم قلى اقعد معاها وكده وانا مفيش حد اقف معاه فخدي اي حد وخليها معايا بليز 
اسراء:  ههه اكيد يا قلبي،  انا في الحمام يا حور مش هتاخر تمام 
= " تحرك راسها بالموافقه وتمسك يد فرح بقوه"
........ 
فرح:  في اي ديقتك؟ 
= لاء هي بتحبني متقلقيش 
فرح:  ههه مش بقلك غلبانه،  تعالي اقعدي معايا هنا عبال ما تميم يسلم علي العروسه ويعمل الواجب ويجي يقعد معاكي 
= قلي متتحركيش من هنا مش هعرف 
فرح:  طيب هجي اقعد معاكي انا ول مش عايزه؟ 
= لاء طبعا موافقه
فرح:  ههه تمام حلو اوي يلا 
في الخارج.. 
اسراء بدموع:  الو يا ماما 
مرفت:  اي يا قلب ماما مالك؟ 
اسراء:  حور يا ماما كانت واقفه مع تميم في الفرح،  كلو خد باله منها وانها مين وخدت حق كان مفروض يكون ليا،  لو تشوفيها لابسه اي؟  لابسه فستان من ارقي واغلي المجموعه الجديده في الشركه يا ماما!  ،  انا ممكن اقتل"ها ول قربت من تميم حبيبي يا ماما 
مرفت:  اهدي كده يا ماما وانا هتصرف ومتزعليش نفسك كده وحور دي ليها معايا مواقف جيه وهندمها بس اسمعي كلام امك الي هتقولو دولوقتي ونفذي بالحرف تمام يا روحى
إسراء بمسح دموعها:  تمام
في داخل الحفله. 
كان الفرح جميل والعروسه فرفوشه جدا ولان فرح اخت العريس مينفعش تقعد جنبي كده ف البنات خدوها واعتذرت انها لازم تروح معاهم لكن طبعا معترضتش وشكرتها علي وقوفها جنبي 
ورقبته،  كان واقف بضحك مع شباب وكانو مجموعه كبيره جدا،  بس كان واقف صلب مبيتحركش ابدا والعريس يجيبه يمين او شمال زي ما هو صنم فحقيقي موت عليهم ضحك وبعدها خدو استراحه وجيه قعد جنبي. 
_ زهقتي 
= لاء بالعكس مبسوطه جدا 
_.... 
= احم هو مفيش جاتو؟ 
_ هه هينزل بعد شويه 
ترن ترن ترن 
_ دقيقه ورجعلك 
جالو تلفون وقام اتكلم بره وانا بفكر في الجاتو،  عاا هاكل جاتو! 
وفي ما انا أتامل شكل الجاتو الرأئع وهو ينزل في بطني، لقيته جي ونار الدنيا كلها في وشه، مالو قلب كده لي؟! 
= في حاجه؟ 
_ لاء،  هي اسراء جت 
= اه شوفتها في اول الفرح وبعدها مشفتهاش 
_ تمام 
هو اي الي عرفه انه اسراء في الفرح؟  ولي بيسال عليها؟ 
النادل:  تميم بيه كام قطعه هنا 
_ اتنين كفايه 
بل اسراء بل بطيخ دلوقتي،  الجاتتووو نزل!!! 
بعد فتره.. 
كانت الموسيقي هاديه والمكان كلو قام رقص،  فبصينا لبعض كده وبعدها قدمنا وسكتنا خالص والجو كلو توتر 
لكن الي حصل بعد كده كان عكس كل حاجه اتوقعها 
" تأتي اسراء عليه وتنزل له بمد يدها وتقول برقه وثقه "
اسراء:  تسمحلي يا قمر 
_... 
اسراء:  هتكسفني؟ 
_ منقدرش نكسفك،  اتفضلي. 
مسك ايديها! 
قام معاها وانا قاعده! 
هو...  هو بهزر! 
_ عملتي اي يا اسراء؟ 
اسراء:  جيب ايدك بس كده. 
" تضع يده علي خصرها وتضع يدها علي كتفه ببتسامه انتصار وتنظر لحور " 
_ انتي بتعملي اي!  اتجننتي! 
اسراء: خليك معايا زي زمان؟  بالله عليك خليك جنبي 
_ اسراء ابعدي ايدك عني فورا 
اسراء:  لو فكرت تمشي هصوت واقعد في الارض وانت عرفني مجنونه واعملها 
_ اسراء متعصبنيش وتخليني اخرج عن شعوري هببتي اي انتي ومرفت انطقي
اسراء:  هقلك والله بس ممكن ترقص معايا شويه 
_ اووووف 
اسراء: عشان خاطري يا تميم مصدقت فرصه زي دي تحصل 
_.... 
كان قلبي بيتفتت، وانا ببص لي وهو بيرقص مع واحده تانيه قدامي وحضنعا بشكل ده!
 ازاي يقوم معاها كده وانا جنبه،  حتى لو مبحبنش بس كان يعملي حترام علي الاقل 
فرح بصتلي بقلق فردتهلها ببتسامه مليانه دموع ونار بتتحر*ق جوايا مش عرفه ابررها بإي 
هو انا غيرانه! 
أنس:  تسمحيلي؟ 
وفي عز كل الدوكه الي في دماغي دي وفي عز وجع قلبي الي مفهمتش سببه اي لقيت واحد منحني قدامي وطالب ايدي لرقص 
أنس:  مينفعش حد جميل زيك كده يكون قاعد وانا موجود 
بصيت للارض وانا بقول بإحراج: 
= انا اسفه بس انا مينفعش اقوم معاك اعذرني 
" ينظر لهم تميم فيغضب ك ثور ويحاول اتحرك لهم ولكن اسراء تشده لها "
اسراء:  متمشيش، خليك معايا انا 
تميم: " يقوم بدفعها بغضب وتوجه للمنضده بكل قوته "

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

اسراء:  متمشيش، خليك معايا انا 
تميم: " يقوم بدفعها بغضب وتوجه للمنضده بكل قوته "
كان لسه الشب واقف قدامي و انا بصه في الارض بتوتر وخوف،  هعمل اي دلوقتي في الموقف المحرج ده! 
بعدها لقيته مندفع علينا بهمج"يه وشده من قميصه جامد 
أنس بإستغراب:  تميم ازيك، في اي؟ 
_ انت بتعمل اي يا انس؟! 
أنس:  شوفت بنت جميله مينفعش تقعد كده عرضت عليها الرقص 
_ انس دي مراتي احترم نفسك! 
أنس:  مراتك!  اووه مختش بالي اصل شوفتك بترقص مع بنت تانيه غيرها هناك وهي قاعده لوحدها  ف لي مخدهاش انا كمان ارقص معاها
_ انت تعديت حدودك وانا.... 
كان هيضربه لكن فرح جت وقفت قصاده.. 
فرح:  تميم اهدى خاالص وبلاش مشاكل هتفضحونا،  أنس امشي دلوقتي
أنس: انتي مشفتهوش هجم عليا ازاي! تميم انت بتهزر 
_ انا اكسر دماغك كمان يا حيوان!
فرح: بسسس! اهدو، تميم عشان خاطري العيون علينا وهيحصل مشاكل في الفرح بالله عليك 
_ انا اصلا ماشي، اظن كده عملت الواجب.
 كنت قاعده في النص وانا حطه ايدي علي وداني ودموعي بتنزل لقيته شدني من ايدي وقومني من الكرسي بفزع وخوف منه 
انا والله ما عملت حاجه! 
اسراء ببتسامه :  الو يا ماما،  شكلها هتحصل مشكله كبيره الليله دي ههه جهزي العشاء عايز اجي احكيلك. 
كان سحبني ورا بندفاع وانا رفعه الفستان وبحاول متكعفلش من الكعب والفستان من قلقي وتوتري يارتني ما جيت! 
_ " يترك يدها " لفي من ناحيه التانيه يلا 
= و.... 
_ شششش ول نفس 
=" والله انا ما عملت حاجه، يا رب ساعدني  " 
قعدت طول الطريق عيني في الارض ودموع في عيني وهو باصص قدامه وسايق علي اعلي سرعه ول طايقني ول طايق نفسه ول فاهم اي حاجه ومفكرش حتي يقولي حصل اي او قولتي اي؟ 
" ببتسامه مؤلمه " كنت عرفه انه اليوم مش هيمكل علي خير كنت عرفه انه بدال فرحت هيحصل حاجه تدمر اي حاجه حستها،  والله يا رب ما قصدي حاجه،  بس انا حقيقي تعبت. 
في القصر... 
= ايدييي براحه! 
_ ده ول حاجه قصاد الي هيحصل فيكي 
=" بدموع " انا معملتش حاجه،  هو الى وقف قصادي وطلب مني وانا.... 
_ وانتي اي؟  لو كنتي فكرتي بس تقومي كنتِ شوفتي وش عمرك ما شوفتي 
معرفش جبت الجرأة دي منين وبصتله وعيني بطق شر"ار
معرفش قلبي حر"قني ازاي وقتها وبفتكر الي حصل وبرد عليه: 
= وانت لما وفقت علي عرض اسراء ومراتك قاعده جنبك كان عادي برضه؟ 
جز علي سنانه جامد وايدي تعصرت جوه كفه! 
كان بطلع كل قوته وغضبه ونار"ه جواها،  ومش شده وجعي وقعت في الارض ومكنتش قادره استحمل 
= "بألم"  تميم ايدي! 
_ اي وجعتك؟
حياتك كلها هتكون نفس الوجع ده كده لو متضبطيش ومن دلوقتي بقلك انا اعمل الي انا عايزه لانك هنا مجرد شغاله بتنظف المكان وتعمل الاكل ومش من حقك ول حق اي حد يدخل فى حياتي الشخصيه فهمه 
=.... 
حرر ايدي من قبضته ومشي وانا كنت قاعده في الارض ومتحركتش. 
حوطت رجلي بايدي وانا بصر"خ من جويا 
حسيت كل حاجه تبنت جوايا من احلام وامال تحطمت بلمح البصر،  جبروت نظرته،  قسوه كلامه الي فوقتي وفهمني اني حور،  حور الي مينفعش تحلم ومينفعش تتعشم في حد 
فوقي يا حور، طلع شبهم،  طلع زيهم وكل الامان الي عشيته معاه طلع كدب 
ارجعي لحياتك ،  لان ده مكانك ولازم تكوني عرفاه كويس. 
بعدها غمضت وانا برفع راسي لفوق وبقول علي الاقل ارحم من مرات ابويا واسراء. 
اليوم التالي... 
_ معجبنيش الاكل،  حضري تاني 
= حاضر يا تميم بيه 
_ تميم بيه؟ 
= دقيقه واحده 
......... 
_ صحابي مشغولين فمتنظفيش انهارده 
= تمام بس هنظف برضه  لان ده شغلي وانا هنا عشان كده 
_" بديق" تمام هيكون احسن 
= تمام يا تميم بيه 
_" اووف " خلصت اكل. 
....... 
="بقلق" في اي!  ،  اي الي تكسر؟ 
_ كوبايه العصير وقعت 
= ول يهمك،  هلم الازاز وانظف الارض دلوقتي. 
_ مفيش داعي انا هلمه 
= ميفعش يا بيه الشغاله بس الي بتعمل كده
_" بعصبيه" انتي....  
ترن ترن ترن 
_ الو 
*...... 
_ حاضر جي اقفل. 
لفيت وشي الجهه التانيه وبعدها دخلت المطبخ عشان اجيب ادوات التنظيف. 
لي متعصب عليا كده؟  هو عايزني اعمل اي بعد الي قاله يعني؟ 
هو انسان غريب لي،  هو انا اتجننت من بلاش. 
في الشركه. 
طق طق طق. 
_ ادخل 
فرح:  تميم لما تخلص تعالي نشرب شاي في مكتبي 
_ ورايه شغل كتير يا فرح 
فرح:  سمعت انا قلت اي ي تميم 
_.... 
فرح:  هستناك. 
بعد فتره.. 
_ خير يا ست فرح 
فرح:  ديقتها مش كده 
_.... 
فرح: رد عليا 
_ انا مكنتش عايزك تعرفي عشان الزن ده وتقرفيني 
فرح:  تميم انا مبهزرش عملت فيها اي 
_ معملتش حاجه بس عرفتها هي مين واي دورها في حياتي وبس
فرح:  يبقي جرحتها يا زباله 
_ فرح انا مش فاضي للكلام ده،  نتكلم بعدين 
فرح:  انت بتهرب يا تميم 
هتموت من الغيظ انه كان في شخص ممكن يقرب منها وانت موجوده رغم انك قربت من غيرها عادي 
مفكرتش في مشاعرها او شكلها قدام الناس حتي 
_ انتو مش فاهمين حاجه فمتكلموش 
فرح:  طيب يا تميم احنا ناس مبتفهمش،  لي مدايق عشان زعلتها
_ انا مدايق؟ 
فرح: لاء امي!  امي الي مديقه 
_"بببتسامه" غيري السيره دي 
فرح بوضع يدها علي كتفه:  تميم انا فهماك اكتر من اي حد في الدنيا وانت عارف لي،  انا الي مربياك ي ولد 
_ فرررح! 
فرح:  هه خلاص بهزر معاك،  بس انا عرفه انك مش تميم الي انا عرفاه من يوم ما دخلت حياتك،  بتهرب من موجهه انك بتحبها وبتغير عليها 
_ انا بحبها وبغير عليها!  لاء انا ماشي لانك اتجننتي 
فرح: تعرف قالت اي لانس؟ 
_"يقف وينظر لها بفضول خفي" 
فرح:  قالتلو انها مينفعش تقوم وتاسفت لي 
لو كان اي حد مكانها كان قام وحر"ق دمك وردها ليك لكن هي مش كده،  هي احترمتك ومقمتش من مكانها ول حتي بصت في عينيه وهو بيتكلم وشايف انت عملت اي؟ 
_.... 
فرح:  راجع نفسك عشان خاطري ،  لو خسرتها هتندم بجد خصوصا اني ما صدقت لقيت حد يقف جنبك ويستحمل غباء يا عم تميم 
_ هزعلك يا فرح 
فرح:  ههه علفكره متقدرش،  وكمان بعت ل أنس طلب رفد انت اتهبلت!  انت مش عارف مين انس ول اي 
_ انتي شكلك نوايه تعصبيني بجد وهطردك انتي وهو 
فرح:  ههه خلاص يا عم امسحها فيا كان بهزر معاك 
_ انا رايح مكتبي ونشوف الحوار ده بعدين،  اه عملتي اي يوم السبت 
فرح:  رحت وكان يوم جميل وريما هتقت"لك
_ ههه هبقي اروح اشوفها 
فرح:  اه صح تعالى احكيلك اخر الاحداث هناك. 
*******
انس:  مساء الورد يا قمر 
فرح:  صباح الفل علي عيونك يا قلبي 
انس:  ههه قلك اي،  شوفته عندك فمدخلتش لنضرب 
فرح:  حلو انك عارف 
انس:  مفهمتش قلتلي اروح اعمل كده لي معاها غير لما شفت عيونه وهي بطق شرار،  كان هيو"لع 
فرح:  احسن،  خلي يفهم مشاعره وانه غلط بالحركه دي،  ما علينا تشرب اي؟ 
بعد 3 ايام 
عدا تلات ايام وانا وهو زي الربوت،  هو يامر وانا انفذ وبس 
وبحاول يسال حاجه ونفتح موضوع بس ديمل بصده وبنهي 
بس معرفش لي مخنوقه ومدايقه كده 
هو الي قال كده ب لسانه 
هو الي جرحني وكسر قلبي وقتها 
 لي مديقه اننا كده،  لي للاسف وبعترف بده وحشني الكلام معاه.
وانا بنظف وحقيقي مخنوقه طلعت تلفوني الي كنت قفله من زمان لقيت رساله  جتلي نفس يوم الفرح بليل خرجتني عن شعوري وكل الصمود الي جويا ده 
اسراء: " دلوقتي لازم تكوني عرفتي قيمتك،  وانك خدتي حاجه مش بتاعتك ول تخصك،  واعرفي انه بحبني اوي وانتي مجرد وقت وهترجعي هنا تاني واندمك علي كل حاجه عملتيها معايا واه قربه مني وقتها فهمني قد اي انتي مش في دماغه ول ملي عينيه وبتنمني انتي كمان تفهمي ده 
 see you بيبي 
وشكري ليا علي الليله الجميله دي "
رميت المخده الي كنت مسكاها علي اخر ايدي وانا بغلي من جوايه 
بس حقها،  حقها تقول كده بعد الي عمله معايه 
معرفش اي الي حصل بس كنت مخنوقه حد الموت ف لبست اي حاجه شوفتها قدامي وخرجت،  خرجت من غير ما اعمل حاجه ول افكر اقلو ول لاء ول هيعمل اي 
كل الي فكرت في اخرج اشم شويه هوى عشان هنفجر وبس

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

قلبي وقف! قربه موتني! هو اي الي حصل ده ؟! 
ولقتني ببعد عنه بخضه وانا وشي احمر زي الطماطم و الاحراج هي"قتلني... 
= تميم! 
"يمسك يدها ويقربها له مجددا" 
_ متبعديش عني تاني من غير اذن 
= تميم لو سمحت مش قادره اتنفس 
_ " بخبط راسها برفق" وحشتيني اوي ووحشني اسم تميم من غير بيه منك وحشتيني بجد 
= والله هعيط! 
_ ههه خلاص اهدى ها اهدي 
بصيت في الارض وانا بقول اهدي يا حور هو مجنون دلوقتي وانتي هيحصلك حاجه كده وطوبي ساكته اهدي بالله!  
وفي كل الصرعات الي في دماغي دي لقيت دفي غريب وراقي لقيتني في حضنه!
 كان مخبيني جواه وكأني حاجه غاليه عنده وكأني مش كنت برتجف من شويه وبسيح والي عمله ده هيقضي عليا انا وقلبي  روح منك لله! 
= تميم مالك في اي؟! 
_ معرفش،  فخليكي قريبه مني كده شويه من غير صوت 
=...... 
في الصالون...
مسك ايدي وقعدني علي الكنبه وقلي متتحركيش و طلع فوق وسبني قاعده وانا بستوعب انا مين وفين وانه ازاي ده حصل! 
هو لاما فقد الذاكره لاما اتجنن وفي الحالتين انتي قلبك نبض وتكادي من فرط الجمال تزوبي الله الوكيل. 
وبعدها جيه قعد قدامي وعلبه قدامه وقلع الجاكت وفتح اول زرار في القميص وهو بتنهد بتعب وبقولي هات ايدك؟  عفوا عايز اي؟! 
= نعم؟؟ 
_ هتقعد تندهشلي ومش هنخلص
مسك ايدي وطلع مرهم للحر"ق من العلبه ودهنه ليا بتركيز وانا في عالم موازي ببص لي بشلل كده!  ولقتني بقول ب تلقائيه: 
= انت شارب انهارده صح؟ 
_ امم قزازتين وسكي 
= كنت متاكده دي مش دماغ شخص طبيعي لاء 
_ حوريه 
= نعم 
_ اسكتي 
بعد ما خلص مسك منديل ومسح ايده الاحلي من حياتي دي وقال بتحذير وقمر 
_ انا مش هتكلم او اعمل حاجه علي الي حصل انهارده ده عشان انا في مزاج حلو وههه وفرحان الصراحه 
= " بإحراج " احم  
_  ما علينا الي حصل ده لو تكرر تاني وخرجتي من غير اذن هتعامل معاكي بطريقه مش هتعجبك وده تحذير مني تمام 
=... 
_ روحي نامي بقي بام التوتر الي هبلني ده، ول بقلك اي  تحبي اجي اوصلك؟ 
= تميم الله! 
_ ههه خلاص بهزر اتحركي 
مكملش كلام لقني بره الصالون كلو علي بعضه واني ما صدقت اه فعلا عشان قلقني بضحكته القمر دي وتعب اعصابي! 
وبعدها وقفت ورجعت لي خطوتين كده وانا بقول: 
= تميم؟ 
_ امم 
= انت واثق انه وسكي بس؟ 
اليوم التالي.... 
صحيت وانا بلمس وشي بإيدي وانا بفتكر الي حصل وبصوت زي الهبله بظبط وفتحت الدولاب اتاكد اني لبسته امبارح ول لاء 
وشوفت الحر"ق الي في ايدي بفرحه كده الي هو انا مبسوطه اني محرو"قه والله! 
هشوفو تاني انهارده صح،  هيكون زي ما هو صح وهو كان شارب وسكي امبارح فعلا؟  طيب اعض نفسي اتاكد اني عايشه ول لاء ول هكون مجنونه 
هو عمل فيا اي في يوم ينهار ابيض لاء فوقي معايا كده نهارك ابيض وراكي فطار هتعملي وليله زرقه سعادتك قومي ؟!  
موعد الافطار... 
_ "ببتسامه" صباح الورد  
حركت وشي يمين وشمال كده وبعدها استوعبت اننا لوحدنا بس في المكان الطويل العريض ده وبشاور علي نفسي كده وانا مبرقه ليه ومصدومه 
= قصدك انا! 
_ لاء للناس الكتير الي جنبك دي 
= ناس؟ 
_ ههه والله انك مجنونه يا حوريه 
=" طبعا مجنونه انت سبت فيا عقل او دماغ، هو هتلقي الي شربه لسه مسيطر عليه اكيد هيفك دلوقتي جاتك داهيه في حلوتك "
_ بتكلمي نفسك بصوت واطي لي ها،  بتقولي اي؟ 
= احم مبقلش حاجه 
_ طيب اقعدي كلي معايا يلا 
= كمان!  لاء انا... 
_ حوريه هقلب عليكي بجد 
= انا هخلص الاكل ده كلو قلتلي اقعد فين،  هنا،  قعدت اهو 
ضحك كده بخفه وهو بياكل وانا بفكر في الي هببته ده والكلام الي بقولوا من غير تفكير ده،  حور افصلي عشان لسانك ده هيوديكي في داهيه بجد. 
_ انا مقلتش تقعدي هنا،  تعالي 
حرك الكرسي الي جنبه وشاولي اقعد جنبه وانا قاعده هقع في الارض،  بالله سبني في حالي او سبني قاعده هنا ايهما اقرب! 
= انا مرتاحه هنا 
_ حووريه انا.. 
= مبحبش اعيد كلامي مرتين،  حاضر 
قمت قعدت جنبه وهو مبتسم بسماجه كده ،  هو حصلو اي بجد؟! 
وبعدها ركزت في الاكل وانا بقول بفضول.. 
_ هو انت ملبستيش هدوم الشغل انهارده؟ 
= امم 
_ لي 
= لانه انهارده الجمعه يا ذكيه 
_ ااه صح نسيت!  تعرف انا بحب اليوم ده جدا و.... 
الله يخربيتك افصلي!  حور روحي ادفني نفسك بسرعه علي الهبل الي بتعملي ده لينا جل"د ذات في الاوضه سوي انا وانتي ماشي. 
_ كملي سمعك 
= بتقول اي؟! 
_ بتحبي اليوم ده لي؟ 
= هو...  انا اسفه مجتش بالي والله 
_ قولي يا بنتي اهو نتسلي 
= بجد؟ 
_ هه بجد. 
كان غريب انهارده؟ كان وسيم بطريقه مختلفه،  هادي،  لذيذ كده والله شكه فيه،  هو لحشيش ل وسكي زي ما قال. 
وبعدها خرج الصاله والسماعه الي بتثبتني وتثبت اي حد يشوفه لما يلبسها وغرق في الشغل وانا غرقانه في ملامحه هو اه بقراء روايه ومفروض انسجم وكده بس هل هستطيع بهذا المنظر الذي اري والله لو موت ما هيحصل. 
العصر.. 
دخلت المطبخ اعمل غداء لانه الاخ هيري بوتر مبيكلش العصر اما انا لاني كائن فرهود وبحب الاكل قد عيني وطفسه هه بهزر لاني عايزه اعمل حاجه نفسي فيها هالحين ومعملتهاش من زمان . 
وبعدها لقيت حركه ورايه حد بقرب مني فلفيت بسرعه 
= بسم الله الرحمن الرحيم! 
_ " بمسكها " اي اهدي انا! 
= " بتوتر " اسفه مش متعوده حد يكون هنا الساعه دي او دخولك المطبخ من غير معاد الاكل. اووه
_ هه طيب خدي نفس الاول 
= ابعد عني عشان اخده 
_ ااه فهمت 
اتحرك ورفع ايده بفُكاهيه كده متشبهوش خالص مالص وانا قلبي الي بيدا"س ده جوه وعمال يقول بيب بيب  وخرملي قفصي الصدري 
_ بتعملي اي 
= غداء ليا 
_ الريحه حلوه جدا 
= كيكه اسفنجيه،  اعمل حسابك 
_" ببتسامه وتربيع يده " اعملي 
= و..  شاي 
_ وشاي 
قطعتها شرايح مع كوبايتين شاي وانا ببتسم وبعدها بضحك وبها بحمر وبعدها بلمس ايدي بوشي بفرحه مسغربها في نفسي؟! 
اول مره بجد اقول كده لحد ويوافق ونقعد وناكل حاجه عملها 
حاجه بحبها جدا ومبأكِلش اي حد منها لما اعملها واطلب منه ويوافق وكمان اشرب معاه شاي!  لاء ده محتاج يتحضن علي كده. 
= عجبتك؟ 
_ ماشي حالها 
=" ماشي حالها، تصدق قفلتني وسحبت كل حاجه قلتها من شويه انت رخم عليا النعمه  " 
_ لاء جميله حبيتها 
= " والله انت قمر،  خلاص سمحتك "
_ مبترديش لي؟ 
= لاء مفيش،  شكرا ليك 
_ العفو يا ستي 
= تميم 
_ امم 
= هو انت بتعمل معايا كده لي؟  
_ في اي؟ 
= يعني مختلف انهارده،  لاء امبارح "بإحراج"  ول لاء بلاش امبارح!  بس...  انت فاهم قصدي صح؟  بص مش مهم. 
_ ههه طيب بصي انتي شويه وهتتجنني ف هريح قلبك واقلك 
= ياريت بجد،  قول؟ 
_ اممم بكره بقي مش قادر انهارده،  شيلي الاكل وانتي قايمه 
هو بهزر!  خد يا بارد هنا!  ،  ده مشي فعلا وبيضحك ول انى خلاص جمعت انفاسي ولملمت شتات نفسي ويحصل فيا كده،  لاء!  لاء والف لاء! ده انا انفجر زي الكوره الكفر من الفضول 
= " بتحرك" تميم لو سمحت قولي عندي فضول و... 
_ متقوليش اسمي كده تاني عشان مش مسؤل عن الي ممكن يحصل مني بعد كده 
= هو انا قلتلك عايزه اعرف حاجه،  طب والله ابدا،  في حفظ الله 
_ ههه بكره هقلك تمام 
= تمام 
معرفش هو مُصر علي بكره لي بس تمام هو بعد الكلمتين دول لو مش عايز يقول خالص حق الباشا واحنا عمرنا ما نعترض. 
اليوم التالي...  العصر 
ترن ترن ترن 
= الو 
_ انا قربت عليكي دقيقتين والقيكي جاهزه 
= هنروح فين 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

قلبي وقف! قربه موتني! هو اي الي حصل ده ؟! 
ولقتني ببعد عنه بخضه وانا وشي احمر زي الطماطم و الاحراج هي"قتلني... 
= تميم! 
"يمسك يدها ويقربها له مجددا" 
_ متبعديش عني تاني من غير اذن 
= تميم لو سمحت مش قادره اتنفس 
_ " بخبط راسها برفق" وحشتيني اوي ووحشني اسم تميم من غير بيه منك وحشتيني بجد 
= والله هعيط! 
_ ههه خلاص اهدى ها اهدي 
بصيت في الارض وانا بقول اهدي يا حور هو مجنون دلوقتي وانتي هيحصلك حاجه كده وطوبي ساكته اهدي بالله!  
وفي كل الصرعات الي في دماغي دي لقيت دفي غريب وراقي لقيتني في حضنه!
 كان مخبيني جواه وكأني حاجه غاليه عنده وكأني مش كنت برتجف من شويه وبسيح والي عمله ده هيقضي عليا انا وقلبي  روح منك لله! 
= تميم مالك في اي؟! 
_ معرفش،  فخليكي قريبه مني كده شويه من غير صوت 
=...... 
في الصالون...
مسك ايدي وقعدني علي الكنبه وقلي متتحركيش و طلع فوق وسبني قاعده وانا بستوعب انا مين وفين وانه ازاي ده حصل! 
هو لاما فقد الذاكره لاما اتجنن وفي الحالتين انتي قلبك نبض وتكادي من فرط الجمال تزوبي الله الوكيل. 
وبعدها جيه قعد قدامي وعلبه قدامه وقلع الجاكت وفتح اول زرار في القميص وهو بتنهد بتعب وبقولي هات ايدك؟  عفوا عايز اي؟! 
= نعم؟؟ 
_ هتقعد تندهشلي ومش هنخلص
مسك ايدي وطلع مرهم للحر"ق من العلبه ودهنه ليا بتركيز وانا في عالم موازي ببص لي بشلل كده!  ولقتني بقول ب تلقائيه: 
= انت شارب انهارده صح؟ 
_ امم قزازتين وسكي 
= كنت متاكده دي مش دماغ شخص طبيعي لاء 
_ حوريه 
= نعم 
_ اسكتي 
بعد ما خلص مسك منديل ومسح ايده الاحلي من حياتي دي وقال بتحذير وقمر 
_ انا مش هتكلم او اعمل حاجه علي الي حصل انهارده ده عشان انا في مزاج حلو وههه وفرحان الصراحه 
= " بإحراج " احم  
_  ما علينا الي حصل ده لو تكرر تاني وخرجتي من غير اذن هتعامل معاكي بطريقه مش هتعجبك وده تحذير مني تمام 
=... 
_ روحي نامي بقي بام التوتر الي هبلني ده، ول بقلك اي  تحبي اجي اوصلك؟ 
= تميم الله! 
_ ههه خلاص بهزر اتحركي 
مكملش كلام لقني بره الصالون كلو علي بعضه واني ما صدقت اه فعلا عشان قلقني بضحكته القمر دي وتعب اعصابي! 
وبعدها وقفت ورجعت لي خطوتين كده وانا بقول: 
= تميم؟ 
_ امم 
= انت واثق انه وسكي بس؟ 
اليوم التالي.... 
صحيت وانا بلمس وشي بإيدي وانا بفتكر الي حصل وبصوت زي الهبله بظبط وفتحت الدولاب اتاكد اني لبسته امبارح ول لاء 
وشوفت الحر"ق الي في ايدي بفرحه كده الي هو انا مبسوطه اني محرو"قه والله! 
هشوفو تاني انهارده صح،  هيكون زي ما هو صح وهو كان شارب وسكي امبارح فعلا؟  طيب اعض نفسي اتاكد اني عايشه ول لاء ول هكون مجنونه 
هو عمل فيا اي في يوم ينهار ابيض لاء فوقي معايا كده نهارك ابيض وراكي فطار هتعملي وليله زرقه سعادتك قومي ؟!  
موعد الافطار... 
_ "ببتسامه" صباح الورد  
حركت وشي يمين وشمال كده وبعدها استوعبت اننا لوحدنا بس في المكان الطويل العريض ده وبشاور علي نفسي كده وانا مبرقه ليه ومصدومه 
= قصدك انا! 
_ لاء للناس الكتير الي جنبك دي 
= ناس؟ 
_ ههه والله انك مجنونه يا حوريه 
=" طبعا مجنونه انت سبت فيا عقل او دماغ، هو هتلقي الي شربه لسه مسيطر عليه اكيد هيفك دلوقتي جاتك داهيه في حلوتك "
_ بتكلمي نفسك بصوت واطي لي ها،  بتقولي اي؟ 
= احم مبقلش حاجه 
_ طيب اقعدي كلي معايا يلا 
= كمان!  لاء انا... 
_ حوريه هقلب عليكي بجد 
= انا هخلص الاكل ده كلو قلتلي اقعد فين،  هنا،  قعدت اهو 
ضحك كده بخفه وهو بياكل وانا بفكر في الي هببته ده والكلام الي بقولوا من غير تفكير ده،  حور افصلي عشان لسانك ده هيوديكي في داهيه بجد. 
_ انا مقلتش تقعدي هنا،  تعالي 
حرك الكرسي الي جنبه وشاولي اقعد جنبه وانا قاعده هقع في الارض،  بالله سبني في حالي او سبني قاعده هنا ايهما اقرب! 
= انا مرتاحه هنا 
_ حووريه انا.. 
= مبحبش اعيد كلامي مرتين،  حاضر 
قمت قعدت جنبه وهو مبتسم بسماجه كده ،  هو حصلو اي بجد؟! 
وبعدها ركزت في الاكل وانا بقول بفضول.. 
_ هو انت ملبستيش هدوم الشغل انهارده؟ 
= امم 
_ لي 
= لانه انهارده الجمعه يا ذكيه 
_ ااه صح نسيت!  تعرف انا بحب اليوم ده جدا و.... 
الله يخربيتك افصلي!  حور روحي ادفني نفسك بسرعه علي الهبل الي بتعملي ده لينا جل"د ذات في الاوضه سوي انا وانتي ماشي. 
_ كملي سمعك 
= بتقول اي؟! 
_ بتحبي اليوم ده لي؟ 
= هو...  انا اسفه مجتش بالي والله 
_ قولي يا بنتي اهو نتسلي 
= بجد؟ 
_ هه بجد. 
كان غريب انهارده؟ كان وسيم بطريقه مختلفه،  هادي،  لذيذ كده والله شكه فيه،  هو لحشيش ل وسكي زي ما قال. 
وبعدها خرج الصاله والسماعه الي بتثبتني وتثبت اي حد يشوفه لما يلبسها وغرق في الشغل وانا غرقانه في ملامحه هو اه بقراء روايه ومفروض انسجم وكده بس هل هستطيع بهذا المنظر الذي اري والله لو موت ما هيحصل. 
العصر.. 
دخلت المطبخ اعمل غداء لانه الاخ هيري بوتر مبيكلش العصر اما انا لاني كائن فرهود وبحب الاكل قد عيني وطفسه هه بهزر لاني عايزه اعمل حاجه نفسي فيها هالحين ومعملتهاش من زمان . 
وبعدها لقيت حركه ورايه حد بقرب مني فلفيت بسرعه 
= بسم الله الرحمن الرحيم! 
_ " بمسكها " اي اهدي انا! 
= " بتوتر " اسفه مش متعوده حد يكون هنا الساعه دي او دخولك المطبخ من غير معاد الاكل. اووه
_ هه طيب خدي نفس الاول 
= ابعد عني عشان اخده 
_ ااه فهمت 
اتحرك ورفع ايده بفُكاهيه كده متشبهوش خالص مالص وانا قلبي الي بيدا"س ده جوه وعمال يقول بيب بيب  وخرملي قفصي الصدري 
_ بتعملي اي 
= غداء ليا 
_ الريحه حلوه جدا 
= كيكه اسفنجيه،  اعمل حسابك 
_" ببتسامه وتربيع يده " اعملي 
= و..  شاي 
_ وشاي 
قطعتها شرايح مع كوبايتين شاي وانا ببتسم وبعدها بضحك وبها بحمر وبعدها بلمس ايدي بوشي بفرحه مسغربها في نفسي؟! 
اول مره بجد اقول كده لحد ويوافق ونقعد وناكل حاجه عملها 
حاجه بحبها جدا ومبأكِلش اي حد منها لما اعملها واطلب منه ويوافق وكمان اشرب معاه شاي!  لاء ده محتاج يتحضن علي كده. 
= عجبتك؟ 
_ ماشي حالها 
=" ماشي حالها، تصدق قفلتني وسحبت كل حاجه قلتها من شويه انت رخم عليا النعمه  " 
_ لاء جميله حبيتها 
= " والله انت قمر،  خلاص سمحتك "
_ مبترديش لي؟ 
= لاء مفيش،  شكرا ليك 
_ العفو يا ستي 
= تميم 
_ امم 
= هو انت بتعمل معايا كده لي؟  
_ في اي؟ 
= يعني مختلف انهارده،  لاء امبارح "بإحراج"  ول لاء بلاش امبارح!  بس...  انت فاهم قصدي صح؟  بص مش مهم. 
_ ههه طيب بصي انتي شويه وهتتجنني ف هريح قلبك واقلك 
= ياريت بجد،  قول؟ 
_ اممم بكره بقي مش قادر انهارده،  شيلي الاكل وانتي قايمه 
هو بهزر!  خد يا بارد هنا!  ،  ده مشي فعلا وبيضحك ول انى خلاص جمعت انفاسي ولملمت شتات نفسي ويحصل فيا كده،  لاء!  لاء والف لاء! ده انا انفجر زي الكوره الكفر من الفضول 
= " بتحرك" تميم لو سمحت قولي عندي فضول و... 
_ متقوليش اسمي كده تاني عشان مش مسؤل عن الي ممكن يحصل مني بعد كده 
= هو انا قلتلك عايزه اعرف حاجه،  طب والله ابدا،  في حفظ الله 
_ ههه بكره هقلك تمام 
= تمام 
معرفش هو مُصر علي بكره لي بس تمام هو بعد الكلمتين دول لو مش عايز يقول خالص حق الباشا واحنا عمرنا ما نعترض. 
اليوم التالي...  العصر 
ترن ترن ترن 
= الو 
_ انا قربت عليكي دقيقتين والقيكي جاهزه 
= هنروح فين 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

 هنروح فين؟ 
_ مكان لازم تعرفي  
= حاضر بس... 
_ مبسش انجزي 
= طيب طيب 
غسلت ايدي من التراب والتنظيف وطلعت علي فوق عشان البس ولانه نرفوذ وبيتعصب بسرعه ولو اتاخرت هيهزقني كالعاده ف لبست ازل حاجه شوفتها ونزلت. 
في السياره... امام المعرض
= هتروح فين؟ 
_ دقيقه وجي متخرجيش من العربيه 
فك الحزام بتاعه ودخل جوه وبعدها طلع علطول وفتح شنطه العربيه و جيه قعد وصحاب المحل دبسو الشنطه هدايه وحاجات كتير، وتقريبا موصي عليهم من بدري؟!
قولي سر.. انت سنته كلوز بتاع الهدايه صح! 
_في اي؟ 
= اي؟ 
_ بتبصيلي كده لي؟ 
= هو انت دفعت حق كل دول؟ 
_ امم 
= ده انت عريس لقطه صحيح،  انا أطمنت علي مستقبلي 
_ ههه ربنا يهديكي يا حوريه 
ضحك الضحكه القمر دي وتحرك بالعربيه وانا مستغربه،  هو انا هزرت معاه بجد!  وقدرت اقول حاجه في دماغي من غير ما فكر فيها او اخاف!  ،  هو عيان صح؟  اكيد عيان
************
وقف ووصلنا مكان واسع فيه فناء كبير ومرجيح ونجيله وكأنها بيت علي حضانه علي ملاهي وخروجه حلوه للاطفال،  مكان شامل كل حاجه وطلع فعلا كده طلع دار ايتام للاطفال! 
المشرفه:  الو ي تميم بيه 
_ ازيك يا سندس،  انا بره 
المشرفه:  الحمد لله،  دقيقه هفتحلك البوابه و هقول للاطفال جوه دول هيفرحو اوي واقول ل ماما نور دقيقه. 
_ برحتك 
قفل القزاز عبال ما هي طلعت وفتحت البوابه ودخل لقيت كميه هييييي! جيه رجت المكان كلو وعموو تميم كبيره اوي وانا واقفه جنبه مستغربه،  مصدمه،  فرحانه،  وممتنه كمان.
_ وحشتوني 
الاطفال معا : وانت كمان يا عمو تميم 
_ شوفو عمو جاب اي،  تعالو
اتحرك علي الشنطه وفتحها وحرفيا كميه بهجه وسعاده وصوت عالي وضحك محصلتش،  لمعه عنيهم بالهدايه البسيطه دي بالدنيا وما فيها ول هو!  هو الي خلاني اشوف جانب منه انهارده مستحيل كنت اتخيله! 
_ كل واحد مكتوب عليه الهديه بتاعتو علي حسب اتفقنا تمام 
الاطفال بمرح:  تمااام 
_ اي القوااعد بقي ؟ 
الاطفال معا:  نقف طبور وكل واحد ياخد هديته ويتحرك 
_ حلو اوي،  يلا نبدا 
قلع الجاكت وفك اول زرار من القميص من فوق وعرفت انها عاده بيعملها لما يبدا شغل او يتوتر او يعمل حاجه مهمه، وبجد عاده قمااار. 
 وبعدها وزع عليهم بالاسم وكل واحد ياخد الهديه ويسيب فرصه لغيرو مع حضن كبير لعمو 
كنت واقفه وانا سرحنا فيه،  عينه،  ضحكته الي بجد طالعه من قالبه وهو معاهم ووقتها بجد خطف قلبي اكتر ما هو كان مخطوف انا وقعت خلاص بجد. 
"ينظر تميم لها ببتسامه فهو سعيد بقدومها واخبارها سرا من اسراره" 
_ احم تعالي 
= انا! 
_ امم تعالي ساعديني 
="بفرحه وحماسه  " حااضر 
بعد فتره... 
= باقي هديه 
_" يضحك " دي حاله خاصه 
=؟؟ 
_ تعالي نشوف ماما نور ونسلم عليها 
دخلنا وكان المكان عباره عن بيت كبيره،  مكان نضيف وراقي،  وكل اوضه فيها تلات سراير ودولاب كبير كل واحد عارف مكانه فين فيه،  نظام وترتب ونظافه مشفتش زيها بجد تسلم ايديهم علي الجمال ده. 
وبعدها دخلنا المكتب علي ست كبيره وشها بنور قبل اي حاجه... هي ماما نور فعلا. 
_ وحشتيني يا قمر 
نور:  ههه عامل اي ابني الغالي،  ديما لازم تيجي محمل مش كفايه خيرك مغرقنا 
_ ده ول حاجه مقابل الي عملتي معانا وبعدين حد اشتكالك 
نور: ههه ربنا يحميك ويخليك لينا يبني،  تعالي قولي عامل اي 
_ والله تمام و..   دقيقه،  حوريه تعالي 
كنت واقفه عند الباب بإحراج فاول ما ندا عليه دخلت وبعدها لمس دراعي بايده وقربني لي وحوطني جواه من الجنب وهو بقول بلعمه في عينيه مستغربها،  هو عمل اي كده معلش؟ 
_ دي يا ستي حوريه مراتي 
نور بضحك:  بجد!  الف مليون مبرووك لابني الغالي،  تعالي في حضني يا اميره تعالي 
اميره!  قلتلي اميره!  وهو قالها مراتي؟!  
وقتها عيني دمعت لوحدها،  قلبي و"جعني من فرحتي،  هو بجد و عارفها بيا وقالها اني مراته بكل الفخر والفرحه دي!  انا بجد! 
_ كفايه بقي سلامات وتعالي قوليلي عملتي اي الفتره الاخيره عشان ساعه وماشي 
نور: ساعه مين ده بيعينك انت هتسهر معانا اكيد 
_ والله ما ينفع ورايه شغل،  حوريه جيبي كرسي وتعالي 
كان في كرسي واحد قعد عليه قصادها وانا روحت ادور علي كرسي بره ملقتش فدخلت اقلو لقيتهم انسجمو في الكلام ومش مركز فسنتدت علي فتحت الباب وقعدت اسمعهم بقولو اي 
وبعدها صوت طفولي قمر كان ورايه فوقني من تركيزي : 
ريما:  لو سمحتِ يا حلوه 
= "بلف لها"  نعم؟! 
ديما:  ممكن تعديني عشان ادخل لل بيه الي جوه ده 
= اه طبعا اتفضلي 
حَركت الكرسي المتحرك الي قاعده عليها بإيدها الصغننه دي ودخلت تشرشح اقصد تسلم عليهم! 
ريما بغضب : تميم بيه 
_"بالوقوف بلهفه ونظر لها " قلب تيموو 
ريما:  كُل بعقلي حلوه يا خويا طب والله دي ما اخلاق رجاله 
_ ينهار ابيض عليا!  بت! 
حقيقي كنت همو"ت ضحك علي رئكشن وشه وهو بيتكلم وبعدها لقيت ماما نور بتضحك وبترد عليها 
نور:  عيب يا ريما دي طريقه نكلم بيها عمو 
ريما:  عمو مين!  ده اصغر مني!  بقلك اي سيبك من الناس دي وتعلالي كده عشان عايزك 
نور بعصبيه :  ريما! بطلي قله ادب 
ريما:  شايف الحجه نور بتقولي اي!  م هي مش فهمه الي فيها  
نور:  ياربي علي بنت دي! 
_ ههه سيبها يا ماما نور  هي ملكتي تعمل الي هيا عايزه 
نور:   ما انت الي مدلعها ومخليها فرده لسانها الطويل ده علينا لما يمشي يا ريما لينا كلام تاني 
ريما:  خليكو أهرو كده كتير اما تنسوني الكلمتين الي عايزه اشتمو بينهم واعيط في حضنه دلوقتي 
ضحكو بهزار كده الا انا كنت مزهوله حقيقي!  دي طفله!  ده انا الي طفله! 
وبعدها تميم قام ونزل قصادها بحنيه..
_ وحشتيني يا لميضه الكوكب كلو 
ريما: ايوا م هو انت لو بتيجي مكنتش هوحشك يا تميم 
_ "بديق" مش هتعصب لاء، ريما اسمي عمو تميم مفهوم يا بنت 
ريما: عمو مين بس سمي الله في سرك واهدا كده، تميم مين البنت المبرقه هناك دي؟
ضحك وهو بيلمس وشه بايده كده وهي شاورت عليا وانا مستغربه وبُقي مفتوح شبرين،  لاء دي لا يمكن تكون طفله بجد هتجنن !  مستحيل!  
_ ههه مراتي 
ريما:  نهارك اسود ومنيل!  بتخوني! 
_ ششش!  يخربيت مش تفضحينا بقي،  انا مش قلتلها اني متجوزك 
ريما:  قيلها اي في اي دلوقتي؟  تميم انت يتخوني بجد! 
نور بغضب :  يا ولي الصابرين علي البنت دي ولسانها مش ممكن مش ممكن عليها بجد! 
ريما بهمس له: خدني من هنا بسرعه لتقت*لني 
_ "بهمس" لاء هسيبك هنا عشان تسمعك محاضره كل يوم 
ريما:"بترجي " لاء ونبي انا موافقه علي جوازه التانيه بس يلا 
_ يعني مسامحه 
ريما: كان علي عيني والله بس لسه هنشوف البضاعه ونتفق 
_ بضاعه!  انا مش قلتلك يا جزمه متقعديش مع كريم تاني 
ريما:  لو سمحت يا تميم متغلطش في البوي فرند بتاعي انت بتغير وده حقك اه بس انا عندي طاقه وبتخنق 
_ ههههه انا خلاص هموت 
="نعم يختي "
نور:  يا رب انا لو حصلي حاجه هيكون بسبب البنت دى 
ريما بالهمس له:  احم اسمع دي بقي " نور وريما معا "  لازم اصبر علي الابتلاء ده،  ربنا رزقني بيكي تخليص حق والله، يووه   ههه ونبي بحبك يا حجه نور 
_ ههه والله يا ماما ربنا يكون في عونك،  انا سيبلك مصيبه فعلا
نور:  تميم يبني انت خرجها من هنا لانه ضغطي علي وهقع منكو 
_ تعالي يا مصيبه هتموتيها ههه يلا
حرك الكرسي بيها وبعدها بصتلي وانا واقفه زي الصنم مكاني كده
ريما:  وجيب الحلوه دي معانا،  بس هي مصدومه وبتبصلي كده لي؟! 
_ "بمرح معاها" يمكن عشان شافتك مثلا ؟ جايز مش متاكد 
ريما: متقلقش بكره نعودها،  تعالي عشان في حساب هنصفي انا وانتي سوي دلوقتي 
=؟؟! 
ريما:  تعالي بس متتكسفيش وانت حرك الكرسي كويس 
بصيت لتميم كده الي هو اي البنت دي في اي!  ف شاورلي براسه كده وبطمني وهو مسخسخ ضحك فضحكت علي ضحكته ول دهشتي علي كلمها؟  دي لو عندها 60 سنه مش هتكلم بالجرئه وطريقه دي! 
يخربيتك! 
وبعدها تميم جالو تلفون وسبنا لوحدنا!  لاء بالله عليك خد!  متسبنيش هنا لوحدي معاها ! 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

وبعدها تميم جالو تلفون وسبنا لوحدنا!  لاء بالله عليك خد!  متسبنيش هنا لوحدي معاها ! 
ريما: اسمك اي 
= حور
ريما:  تعرفي اسمك جميل اوي بس انا اسمي احلي عشان تميم بناديني بي ديما 
= يعني اسمك مش ريما؟ 
ريما:  لاء اسمي ريم بس هو بقولي ريما ولما يحب حد بقولو اسم يشبه عشان يكون لي هو بس،  هو قلي كده وبعدها كُلهم قلدو وبقي اسمي ريماا من وقتها. 
ابتسمت وانا ببص في الارض وبقول يعني انا غاليه عنده،  يعني اسمي مميز بنسبه لي.... 
ريما:  ممكن اطلب منك حاجه؟ 
= اكيد 
حطت ايديها علي ركبتها وهي ببتسم بهدوء بشعرها الحرير اللاسمر زي سواد الليل وجمال عينيها وتقل رموشها،  ما شاء الله عليها بجد 
ريما:  ممكن تبقي تيجو وتقعدو معايا شويه بين فتره وفتره لانه بوحشني ومبجيش كتير وانا بزهق لوحدي هنا ها ممكن؟ 
ضحكت علي برئتها ورديت عليها: 
=اكيد هقولو والِح عليه واذن فوق راسه ونيجي علطول تمام 
ريما بفرحه:  تعرفي انتي شبه فرح انا حبيتك اوي،  ممكن نكون صحاب؟ 
= ده من غير ما تقولي اصلا،  اكيد هنكون صحاب 
ريما: عايزه اقلك حاجه كمان
= قولي يا ستي 
ريما: انا اكبر واحده في الملجأ هنا، وعشان كده كلو بقولي وبحكيلي  وبقف جنبهم لكن تميم وفرح وكريم ديما لما يجو بسمعوني وبحبوني اوي وبجبولي هدايه حلوه اوي وانا بفرح بوجودهم وديما لما سال كريم عنه بقولي ديما لوحده وانه حجر طالع منه بني ادم ههه وقاسي لكن هو مش كده هو عايز يبين كده 
عايزه يكون زي يلقي حد يتكلم معاه ويحيكلو زي ما انا...  بصي يعني حد يتكلم معاه ويحيكلو الي مديقو 
هو لما بحب حد بحكيلو وهو.. بصي انا مش عرفه اقلها بطريقه كبيره او مفهومه بس عايزه اوصلك انه عايز حد وفي نفس الوقت بقول انه مش عايز بس هو عايز فهمه قصدي 
ضحكت من اسلوبها،  انها نفسها توصلي اني اقف جنبه واسمعه وانه محتاج شخص في حياته يسمعو بس مبقلش وبعدها بصيت ليها بمتنان وجمال طيبه قلبها ونزلت ليها ومسكت ايديها بحب
= انا فهمه كل حاجه بتقوليها وعرفه انه مش قاسي كده وانه محتاج حد جنبه وانا اكيد هقف جنبه تمام كده 
ريما: "بمسك يدها ايضا"  توعديني 
= اوعدك
ريما: شكلك هتعجبيني وهرضي عن الجوازه دي 
= ههه انتي مشكله والله،  يا لميضه 
ريما:  ههه وانتي جميله 
= طيب قوليلي بقي،  قولتيلي اني اقف جنبه لي 
ريما:  تعالي قربي شويه عشان محدش يسمع 
="بستغراب" امم اهو يا ستي 
ريما:  عشان انتي هتموتي عليه وواقعه 
= اناااا! 
ريما:  اااه هههه 
= "بضحك"  بقي كده طيب تعالي بقي! 
زغزتها بمرح فضحكت وما احلي إبتسمتها.. 
معقول معاها حق،  باين عليه اني بحبه؟! 
ريما: تعرفي اي كمان
= اي كمان يا مصيبه 
ريما:  انه انقذني 
=؟؟ 
ريما: حجه نور قلتلي انه عملت حادثه مع ماما وبابا وهما ماتوا وكنت هموت انا كمان فعمل كل حاجه عشان ينقذني وروحت مستشفي كبيره وعملت عمليه كبيره قد كده وفي الاخر قدرت اعيش وبقيت قاعده علي كرسي ده بس متخيله! 
باكل وتنفس وبتكلم كويس ههه انا مبسوطه اوي! 
= ههه 
ريما: تميم قلي اني لما اتعب وزعل افكر في الحاجات الحلوه الي عندي عشان مزعلش قلي اي...  امم ايوا النعم الي عندي! 
وانه لما يجي الليل او ازعل ويوحشوني ابص لنجوم والمع اتنين في السماء هما دول ماما وبابا،  علمني حاجات كتير اوي وعشان كده لازم اقدم له حاجه كمان واشوفه فرحان زي ما هو بخليني فرحانه بس كده 
مسحت دموعي وفرحتي بتفكرها وتقبلها لكل حاجه في حياتها وفرحتي بي وبحنيه قلبه وقد اي هو قمر،  هو ده تميم فعلا الي بتكلم عنه!  
بعدها بوست جبنها بفخر وانا بقلها بحُب: 
= انتي جميله اوي يا ريما 
ريما:  وانتي قمر وربنا 
= ههه 
بعدها جيه فقومت من قدومها ووقفت جنبها.. 
ريما:  ما بدري يا استاذ 
_ اعمل اي مكالمه شغل،  حقك عليا 
ريما:  متقلقش هي سدت مكانك وزياده 
_ والله،  بقي عندك صديقه كمان يعني 
ريما:  ده غصب عنك وعنها اصلا مش كفايه اني وفقت علي الجوازه دي بس الصراحه هي فورتيكا 
_ ههه فورتيكا كمان !  منك لله يا كريم 
ضحكت علي طريقتها المرحه والجر"يئه في كلمها معاه وبعدها نزل ليها كده وسند دراعه علي كرسي بتاعها 
_ مش قلنا منقعدش مع كريم ونقلدو في الكلام 
ريما:  علي الاقل قبل يوم فرحه جيه هو وفرح عشان يقعدو معايا وانت مجتش ول سالت حتي عليا 
_ والله كنت مشغول الفتره الاخيره،  اعمل اي طيب؟  
ريما: انا ول الشغل؟ 
_ عيب تقولي كده،  الشغل طبعا 
ريما:  ههه رخم 
_ هه تعالي نشوف هديتك سوي عشان شويه وهمشي 
وشها قلب وعيونها نزلت دموع ومسكت ايده بحزن ولهفه كده، كأنه باباها الي هيخرج ويسبها لوحدها هنا، ول هو الي قلبه عليها ومحرج اوي من نظرتها وانه هيمشي ويسبها 
اي العلاقه القمر دي بجد! 
ريما: تميم! 
_ يا حبيبي هاجي علطول والله ومش هتاخر عليكي تاني وعد 
ريما: "بتحريك راسها بسلب " لاء مش هسيبك تمشي بسرعه كده 
_""بتوتر " طيب هو... 
حرك ايده علي شعره وقرب ليها وقلها حاجه في ودنها فضحكت ومسحت دموعها،  قلها اي؟  لاء بجد قلها اي؟ 
ريما:  ههه خلاص انا موافقه بدال كده بس تعالي تاني علطول فاهم
_ منقدرش اطول علي العيون القمر ده 
ريما بمرح ومد يدها : جيب هديتي بقي عشان تكون ثبتني بجد 
_ ثبتني!  اه يني عليكي انتي وتلفون الي كريم بوظك بيه ده،  تعالي يا اخره صبري 
قالي دقيقه ومسك الكرسي وتحركو علي العربيه وانا هموت واعرف قلها اي،  علفكره دي مش اخلا"ق رجا"له فعلا. 
_ هتوحشيني قد العالم 
ريما بهمس: وانت كمان اوي بس دقيقه ابقي قولي الي هيحصل لما تيجي تاني تمام 
_"بغمزه " ده اكيد ههه 
ريما:  ههه خدي بالك من نفسك يا حلوه،  ول حور 
= وانتي يا روحي خدي بالك من نفسك 
_ حوريه انا هسبقك ارد علي المكالمه دي 
= تمام 
اتحرك فلقتها بتبصلي وبتضحك بغمزه قمر تشبها 
ريما:  حوريه ها؟ 
="بإحراج "هههه 
ريما:  علي اتفقنا 
= ماشي يا ستي 
ريما:  باي 
= باااي 
سلمنا علي الباقي وماما نوره ومشينا،  كنت ببص لي وانا مش عرفه اقلو اي؟  اشكره،  ول اسأله،  ول حتي احضنه علي اليوم الجميل ده.. 
_ احم خليكي هنا،  هروح اجيب حاجه واجي 
= تمام 
وقفنا قدام مطعم فراخ وبعدها جاب كيستين ونولهم ليا من الشباك ولف الناحيه التانيه ومشينا... 
= اي ده؟ 
_ اي؟ 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

= اي ده؟ 
 ‏_ اي؟ 
 ‏= أفتحها؟ 
 ‏_ امم 
 ‏="بفرحه " اللله! المثلث! 
 ‏_ ههه اسمه كريب يا حوريه 
 ‏= "بإمتنان"  ايوه هو ده،  شكرا 
 ‏_ العفو 
اتحرك بالعربيه وانا ببصله بكل حب، لسه فاكر اني كنت عايزه! بجد فرحت اوي و لساني منطقش بس عيوني فضحتني،  تركيزي معاه شده لعيني فبصلي بستغراب ولاول مره منزلش عيني بتوتر واخترق عينه بكل جرئه،  نزلي عينك يحور!  نزلي عينك بقلك! 
ثانيه هو وقف العربيه لي!
= احم هو... 
_ شش متكلميش 
=... 
بصيت للارض بإحراج،  هيقولي اي؟  وقف العربيه لي؟  هو لي انسان غريب كده،  اشد في شعري طيب. 
_ انا عامل حسابي في الاكل علي فكره! 
=؟؟؟ 
_ ههه جيبي كيسه يا حوريه 
= ااه انا اسفه اتفضل ههه 
فتح قزاز العربيه كلو وسقفها من فوق كمان، وسند علي الكرسي وبدأ ياكل واكتشفت اننا في مكان فاضي ولذيذ جنب حديد ومايه
ونجوم وهواء ومفيش جمال بعد كده... 
فاطمن وبدات اكل زيه من غير كلام 
لعند ما كسر الصمت بصوته القمر: 
_ "بتحدث اثناء الاكل"  اي رئيك في ريما 
= رائي اي؟  دي فظيعه!
_ ههه هي متعوده عليا ب زياده 
= علي فكره هي بتحبك اوي 
_ عارف 
كنت هسال بس سكت فاخد باله واخد منديل ونظف ايده وهو ببصلي وبتكلم بفضول عكسه تماما.. 
_ عايزه تسالي اي،  ليكي مطلق الحريه تسالي الي انتي عايزه انهارده 
= اي حاجه اي حاجه؟ 
_ اي حاجه 
= انت عرفتني علي حاجه خاصه بيك اوي كده لي؟ 
_  امم جايز لانك بقيتي خاصه ومميزه عندي. 
كنت قاعده باكل وانا بسمع الاجابة بمنتهى الهدوء 
فلقيت قلبي اتخض كده!  ووشي حمر وقلبت بطه بلدي واحم الاكل واقف في زوري..  مايه جيبولي مايه! 
" يفتح العلبه الغازيه بقلق ويعطيها لها "
_ نسيت اجيب مايه،  شوفي البيبسي هينفع ول الف اجيب بسرعه 
="بإحمرار" لاء لاء تمام 
_ ههه
= متضحكش 
_ خلاص 
وقفنا كلام شويه ف فتح علبه الكنز التانيه وقال ببتسامه مرحه،  جزابه،  حلوه تشبه 
_ عايز تعرفي حكايه الملجأ ده اي 
حركت راسي ب لاء وبعدها ب أه،  فضحك وقلبي ضحك معاه 
انا بدوب في ضحكته وهذا غير لائق وربنا. 
_اقولك ول لاء 
= قول قول 
_ وانا عندي 6 سنين اهلي ماتوا في حادثه ولانه محدش رضي يتكفل بيا وقتها واحد من عائلتي سجلني في الملجأ ده 
كنت لسه طفل بس مُدرك لكل حاجه،  دخلت في حاله إكتئاب  فتره طويله لاني خسرت اب وام واخت اكبر مني بسنتين ودعتني بكل حب قبل ما تروح المدرسه يومها ولانه الداده معايا مكنوش قلقنين من حاجه وهيرحوا ويرجعو علطول...  بس مرجعوش. 
وبعد ما نتأقلم علي الوضع بنروح مكان تاني تبع إداره الملجا ده نظرا للاطفال الجديده الي هتيجي 
ولما روحت هناك كنت ديما قاعد لوحدي ف... 
flash back 
فرح:  احم احم
_..... 
فرح:  اسمي فرح وانت؟ 
_..... 
فرح:  يا عم رد علينا مش عشانك حلو يعني 
_ عايزه اي 
فرح:  عايز اعرف قاعد لوحدك ديما لي 
_ وانتي مالك؟ 
فرح:  لاء شغل قصف الجبهات ده مش هينفع معايا انا مش هسيبك في حالك غير لما تفك وتفرفش معانا كده 
_ لاء انتي مجنونه فعلا! 
كريم:  اي يسطي بدور عليكي من زمان 
فرح:  كريم تعالي شوف الكائن الغريب ده 
كريم: لاء سيبك من تميم خالص ده عايش في كوكب الزهره. 
 فرح بتريقه:  ما انا بقول شبه الفضائين لي 
 ‏_ لما تخلصو خفه واستظراف ابقو غورو من قدامي 
 ‏فرح:  اووه ده باين مش هيجبها ل بر يا كيموو،  يلا 
 ‏كريم:  شكلها كده يلا 
 ‏_ "بقلق"  بتعملو اي..  لو حد قرب مني هندموا و...
 ‏ يا ولاد... ههههه بس! 
 ‏back 
ههه ‏جريوا ورايه الملجأ كلو وكان اول مره اتكلم واهزر مع حد من يوم ما روحت هناك،  اترمينا علي الرمله وقتها واحنا بننهج ولما هدينا حكينا لبعض الي حصل معانا والظروف الي جبتنا هنا 
 ‏وبقينا صحاب جدا ووعدنا بعض اننا ندخل ثانوي ونجيب مجموع كبير ونفتح شركه خاصه بينا وقدرنا نعمل كده وقدرنا نتكفل ونساعد عشان الميتم يستمر ل دلوقتي الحمد لله. 
= واضح انك مريت بحاجات كتير صعبه "ببتسامه مرهقه ونظر للارض"  واكتر مني كمان. 
وقتها سند راسه اكتر وهو ببص ليا وقال بحنيه.. 
_ وانتي بقي؟ 
= امم جايز تكون حكايتي فيها من سندريلا شويه،  ماما توفت وانا عندي 12 سنه وتاثرت جدا بيها ولانه بابا حاول يملى النقص ده وانه ديما مشغول قالي بعدها بسنهذ انه هيتجوز وتجوز طنط مرفت وكانت بنتها الي هي اسراء قدي في سن كنت بعتقد انها هتحبني وهتحتويني ونكون انا واسراء قريبين لكن حصل العكس،  كان بابا يمشي من هنا وهي تقلب 180 درجه وتبهدلني وتضربني واقول لبابا يكدبني واكون ديما في نظره اني مبقدرش ول بكون ممتنه لاي حاجه بتعملها معايا وعشت في صر"اع كبير لعند ما توفي واخدت طنط مرفت مكانه في الشغل وترقت و معاشه كمان وبقت كل حاجه واضحه وظاهره علي حقيقتها 
منعتني من الدراسه 
منعتني من الخروج 
منعتني حتي من الراحه 
مكنتش بقدر اتنفس او ادايق او اتكلم،  كنت بسكت وانفذ وبس. 
مكنش حد فاهم الي بيحصل لما يتقفل علينا الباب وكم الز"ل والتعب الي بعيشه وقتها.. بس ربنا اعطني طاقه و قدرت اكمل. 
كان بسمعني من غير اي كلمه،  كان بسمعني بعيون مليانه اهتمام وهدوء،  ووقتها مكنتش اعرف افرح لانه لقيت حد يسمعني من زمان اوي ول اخاف اتعلق بيه وبوجوده ديما جنبي بشكل ده.. 
وبعدها سكتنا شويه و لقيت ايده ب تتمد اقصادي.. 
=؟؟ 
_ نتفق نكون صحاب ولما حد يحتاح يتكلم يقول ، قولتي اي 
=.... 
_ انا ايدي بتوجعني ولو شلتها ه... 
="بإمتنان ومسكها بفرحه " اكيد اتفقنا 
_" ينظر لها ببتسامه ويبدا تحرك بسياره"
= اه كنت عايز اسالك حاجه كمان 
_؟؟ 
= انت شفتني امتي يوم ما جيت وطلبت ايدي رغم اني مشفتكش ابدا ومبخرجش كتير ؟ 
_ احم الوقت أتاخر لازم نتحرك دلوقتي. 
دلوقتي اتاخرنا يعني؟  مش انت قلت اني مسموح ليا اسال اي حاجه انهارده؟ كداب! كداب و قمر كمان 
"ببتسامه" طلع مش وَحش زي ما انا كنت فكره،  شكل هقع اي ده وقعت طيب تمام اوي. 
 ‏ ‏______________
اسراء:  ماما فين العشاء 
مرفت:  الاكل في المطبخ،  اعملي وكُلي 
اسراء:  ي ماما سيبك من التلفون ده وتعالي اعمليلي اكل 
مرفت: اسراء انا مبعملش اكل غير مره اطلبي ديلفري 
اسراء: اووف فينك يا حور، انتي غبيه اه بس بتعملي اكل حلو 
مرفت: قصدك اي يا بنت 
اسراء:  مش معايا حق 
مرفت:  امم هي كانت غبيه فعلا بس نفعنا كتير،  بس متقلقيش بكره نرجعها 
اسراء:  بجد يا ماما!  هترجع وتميم هيكون ليا تاني؟ 
مرفت:  تميم ديما ليكي يا ماما متقلقيش 
اسراء:  علي كده هعمل حسابك في الاكل،  تطلبي اي؟ 
...................
 ‏
 ‏= " ببتسامه "طيب انا هدخل انام بقي
 ‏ ‏_ متنميش هنا وجيبي هدومك، انتي هتنامي معايا من انهارده 
 ‏= نعم!  بس... 
 ‏_  انا مبخدش رئيك انا بأمرك بكده،  هسبقك 
 ‏=؟! 
هو عنده انفصام في الشخصيه؟  هل هو عنده انفصام في الشخصيه!  اي الدماغ دي طاا ... 
في الغرفه.. 
_" بنعاس " صوت قلبك اعلي حاجه في الاوضه مش عارف انام! 
="بتوتر" والله محدش قلك تقولي اغير مكاني كده فجأه 
_ "برخامه"  يعني عايزه تفهميني انه كل التوتر ده عشان غيرتي مكانك برضه!! 
= احم يعني عايز اي يعني 
_ ههه  لاء ول حاجه 
=" انسان بارد صحيح "
_ متقلقيش مش ه‍ لمسك 
= انا اصلا مش قلق...  نعم! 
_ ههه اه والله مليش مزاج ف نامي وانتِ مطمنه 
= ونبي انزل اوضتي ونبي! 
_"بنبره جاده " حورييه اتخمدي بهدوء 
= حاضر هزفت
هو صريح زياده عن الازم ول دي طبيعه قذره فيه،  طيب انا هنام ازاي دلوقتي 
اروح اجيب سك"ينه طيب؟ 
بعدها بحوالي ٣ ساعات كده الفجر اذن فقمت من جنبه ورحت صليت وبعدها نمت جنبه تاني،  هو انا هنام جنبه كتير بجد!  مش عارفه انااام طيب، اصوت.. 
بعد ثلاث ايام.. 
_ متخترعيش اكل تاني معجبنيش 
= يسلام مكلتش طبقين ول حاجه كده؟ 
_ لاء هو عشان جعان بس 
= عمرك ما فتحت نفسي علي اكل بعمله ابدا 
_ عشان مبتعرفيش تعملي اكل 
= " يلاه هخبطك بحاجه علي دماغك والله "
طيب ابعد كده اقوم عشان انظف، صحابك جاين العصر 
_ ارن عليهم ميجوش 
= بجد ونبي يا هاني! 
_ هاني!  واضح انك خدتي عليا زياده ها 
="بتوتر" انا اسفه كنت..  والله بهزر سمعتها في فيلم و.. 
كنت شويه وهعيط لقيته قرب الكرسي لي وكنت قصاده بظبط... 
_ لي ديما بتعتذري علي كبيره وصغيره الموضوع ده بديقني جدا،  ولازم تعرفي طول ما انتي مش غلطانه غلط كبير اوي يبقي متعتذريش من حد 
= ده طبعي 
_" بتقريب لها اكثر "  نغيره
=" تنظر للارض بقلق " احم حاضر بس ابعد شويه 
ترن ترن ترن 
_ الجرس ده الي انقذك مني،  هفتح انا عشان متقعيش ههه
= " اووف شكرا يا جرس، عشان اي...  هو بيتريق عليا! " 
.... 
_ مين؟ 
مرفت: انا يا تميم يبني 
_؟؟ 
اسراء:  ازيك يا تميم،  جينا نزور اختي واطمن عليك اقصد نطمن عليك عشان مجتش الشغل انهارده 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

مين؟ 
مرفت: انا يا تميم يبني 
_؟؟ 
اسراء:  ازيك يا تميم،  جينا نزور اختي واطمن عليك اقصد نطمن عليك عشان مجتش الشغل انهارده 
_..... 
مرفت:  اي هنقف بره كده كتير؟ 
_ اي الموضوع مدايقك؟ 
اسراء ومرفت:..... 
_"بلا مبالاه"  ادخلو  
" تجري اسراء، لداخل بمرح دون امها لرؤيتها هذا المكان لاول مره ف تجد حور امامها "
كنت بنظف السفره وبشيل الاطباق لقيتها في وشي ف وقعت لطباق مني!  نفس الخوف ونفس ضربات ووجع قلبي! 
اسراء:  ست حور الي أخدت راحتها ومكاني في البيت ده! 
= "بقلق" اسراء! 
اسراء:  مفاجأة مش كده 
وقفنا بصين لبعض لكن طبعا كل واحد ونظرته وبعدها دخل تميم ومرات ابويا. 
مرفت:  ازيك يا حور 
="بإحمرار وتوتر" اهلا يا طنط مرفت 
_ في حاجه حصلت؟  اي الازاز ده 
= انا اسفه هألمه دلوقتي 
_"بديق ل إعتذارها " حووريه انا قلتلك اي من شويه
=" تجلس علي الارض وتمتلئ عيونها بدموع" هشيله الاول هشيله 
مقدرتش اركز في حاجه تاني والحاله العصبيه وقتها جتلي تاني،  كنت خايفه ومرعوبه عشان شيفاهم قدامي من جديد 
لقيته جيه وقعد جنبي وبشيل معايه! 
= تميم! 
_ شيلي وانتي ساكته 
بصيت لسراء لقيتها هتمو"ت من الغيظ وبَصت لطنط مرفت قلتلها اهدي ومتعمليش مشاكل وبعدها اخدتها لصالون وسبوني انا وهو ب نلم الحاجات الي تكسر"ت. 
_ متخفيش انا جنبك ومحدش هيقدر يلمسك طول ما انا موجود
="بنظر له " كل ده حصل بسببي انا اس... 
_ لو طلعت منك يا حوريه هدب وشك ده في الازاز 
="بوضع يدها علي فمها وصمت "... 
_ هبله 
= متغل... 
_ هااا 
= حاضر هسكت. 
قاعدنا في الصاله في صمت تام،  رغم وجودهم الا انه كان جنبي في نفس الكنبه وده لوحده كان مهديني ومطمن قلبي. 
وبعدها كسر الصمت وقال بجديه: 
_ انا هطلع فوق اشوف ورق مهم وانتي يا حوريه اعملي شاي او اي حاجه تتقدم
="بصعوبه في نطقها" حا..ضر
كنت خايفه يسبني لوحدي هنا،  كنت عايزه امسك في دراعه واحوط ايدي بيها كطفله صغيره واترجي ميتحركش من مكانه متمشيش بالله. 
اسراء:  شايفه يا ماما عايشه في اي كان مفروض كل ده يكون ليا انا،  انا بكرها بجد 
مرفت:  من حقك تديقي خصوصا انه عامل زي الاسد ومحواطها من كل الاتجاهات ومش هنعرف نأذ"يها بحاجه انهارده فاهدأي خالص 
اسراء بحر*قه:  بس يا ماما! 
مرفت:  شش جايه دلوقتي اسكتي 
جيت بصنيه المعجنات والشاي والحاجات الي شوفتها لازمه  لضيافه،  مهما كان احترام الضيف واجب ودي عاده اتعودت عليها من صغري
= الشاي   
اسراء:  الشاي ده هيتحدف في وشك لو مغورتيش من قدامي دلوقتي 
=... 
مرفت بهمس وديق: اسراء! 
اسراء: يا ماما انا مش طيقها بجد! 
مرفت: اخر"سي يا اسراء 
اسراء بديق وصمت : "اووف" 
مرفت:  معلش يا حور اسراء مديقه من الصبح بس 
= مفيش حاجه يا طنط متعوده عليها 
قعدت وانا ملمحي كلها مو"لعه نا"ر،  وبعدها تحولت بوتجاز او بر"كان هي"نفجر او ما قالت الكلمه دي وقامت. 
اسراء:  هروح اشوف تميم محتاج مساعده في الشغل ول لاء 
مرفت ببتسامه اخفتها:  عيب يا بنتي كده مينفعش 
اسراء: لاء يا ماما هشوفه محتاج حاجه بس، وانا ايده اليمين في الشغل ف عادي عن اذنك يا حور 
=.... 
عن اذني! هي بتكلم بجد!  دي زودتها اوي وهبت منها المردي،  يعني قبل كده اسكت انك عرضتي عليه الرقص قدامي وقام معاكي واني كنت قرطاس لب في النص ودلوقتي عايزه تطلعي لي الاوضه وانا قاعده،  انتي بتستعبطي بقي! 
لي مش عارفه اقوم اجبها من شعرها يا ربي!  لاء بجد مش قادره همو"تها!
مرفت:  قايمه رايحه فين 
= احم هروح اجيب حاجه من الاوضه واجي 
مرفت:  اقعدي عايزين نتكلم شويه 
= بس... 
مرفت:  حور بقلك عايزه اتكلم معاكي شويه مسمعتيش ول اي؟! 
="تجلس وداخلها وقود يش"تعل في قلبها وخوف تراكمات من الماضي مع زوجه ابيها "
________________
طق طق طق 
_ ادخلي يا حوريه 
اسراء بديق:  واذا مكنتش السنيوره 
_" بغضب" انتي ازاي تسمحي لنفسك تدخلي هنا! 
اسراء: تميم عشان خاطري نتكلم، نتكلم ونرجع كل حاجه زي زمان
_ اسراء انتي في وعيك، انتي في اوضتي مش واخده بالك انك تعديتي حدودك او حاجه! 
اسراء:  انت اكتر واحد عارف اني اعمل اي حاجه عشانك 
_ وانتي لازم تخرجي دلوقتي قبل ما افقد اعصابي وتشوفي وش مش هيعجبك نهائي يا اسراء فهمه! 
اسراء بدموع:  طيب اعمل اي يرضيك قولي بس خليك جنبي 
_ اسراء اختفي من وشي حالا وناديلي حوريه 
"بغضب وصوت مرتفع مسموع"   يا حوووريه! 
في الصالون.. 
="بفزع وتحرك من مكانها " تميم بنادي صح!  لازم اقوم 
مرفت:  حور انا قلتلك متتح... 
= اسفه يا مرات ابويا لازم اطلع دلوقتي،  عن اذنك 
في الغرفه... 
اسراء:  خلينا نتفاهم براحه طيب بوعدك هغير رئيك ها؟! 
_ بقلك اختفي من وشي 
= "بتنهيج"  نع..م يا تميم عايز حاجه 
_ اه تعالي،  وانتي اعتقد وجودك هنا انتهي 
"تخرج اسراء بدموع وتنظر لحور بغ" ل ووتحرك للخارج" 
مشيت اسراء وهي بتعيط ووقتها كان قلبي كان بيرقص من الفرحه و بيضحك لوحده كده لعند ما قفل الباب ومسك ايدي ولزقها في الحيطه وهو قصادي 
="بخضه"!! 
_"بغضب"  انتي عرفه عملتي اي ! انتي ازاي تسمحلها تدخل اوضتي وانتي موجوده؟

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

_ بخضه"!! 
_"بغضب"  انتي عرفه عملتي اي ! انتي ازاي تسمحلها تدخل اوضتي وانتي موجوده؟
= "بتوتر"  انا... 
_ انتي اي ها؟ 
=.... 
_ افرض حصل حاجه بينا وقربت مني و... 
مقدرتش استحمل كلمه كمان قلها فجاوبت ووشي مو"لع نا"ر
= كنت قتل*تها وقت*لتك انت كمان لو حصل ده! 
_"ببتسامه " والله 
= ااه لانك تخصني انا وبس فهمت! 
رفع عينه ليا بثقه وضحك ضحكه بسيطه دوبت قلبي 
وبعدها استوعبت عملت اي وقلت اي لي ولمست ايدي بوشي بكسوف نهارك ابيض يا حور!  انتِ بتقولي لي فهمت! 
_ شيلي ايدك 
= لاء
_ حووريه 
= نعم 
"ينزع يدها من وجهها ويُقبل خدها برفق" 
_ بتغيري عليا؟ 
= "بحراج"  تميم بقي! 
_ نعم بقي ههه 
______________
اسراء بدموع:  يا ماما! 
مرفت بقلق:  اي يا ماما 
اسراء:  يلا نمشي مش قادره! 
مرفت:  طيب اهدي هنمشي،  هنقلهم ونمشي 
"بصوت مرتفع"  يا حووور 
في الغرفه... 
="بخضه " طنط مرفت عايزني!  دقي... 
_ متتحركيش من مكانك 
=هشوفها عايزه اي طيب 
_ سبيها هي هتسكت وتمشي لوحدها 
= انت بتهزر! 
_ لاء واسمعي الكلام 
فعلا وقفت ورجعت تنادي فمتحركتش عشان هو قلي متروحش
تؤتؤ عشان هو قصادي ومش عرفه اتنفس و اتحرك مع بعض
= احم ايدي 
_ مالها 
= سيبها 
_ "بتركها يدها"  سبتها 
"يقفون لفتره دون تحدث" 
= امم تسمع فيلم 
_ اسمع 
= طيب اتحرك 
_ لاء قوليلي اتحرك لو سمحت بترجي كده 
= اتحرك لو سمحت بترجي كده ونبي! 
_ ههه اتفضلي يا ستي. 
اتحركت من الاوضه وانا بهوي بإيدي علي وشي،  اي الحر ده في الجو الساقع ده في ملامح وشه القمر دي،  انا هقع من طولي 
نزلت تحت اشوفهم مشيوا بجد ول لاء لقيتهم مشيوا! 
مسمعتش كلمها!  نادت عليا لاول مره ومروحش ليها واشوفها عايزه اي!  انا مبسوطه اوي!  وهو قمر اوي برضه. 
في السياره...  
مرفت:  اهدي هتمو"تينا! 
اسراء:  هتجنن يا ماما!  ازاي تنادي عليها ومتجيش!  ازاي قلي كده ويفضلها عني!  ازاي يطردني من الاوضه كده ازاي! 
مرفت بقلق:  يا بنتي اهدي هنخبط في حاجه،  هنلقي حل 
اسراء:  ديما تقولي كده ومبتعمليش كده فانا بقي هتصرف وهتشوفي هعمل اي. 
.................... 
ترن ترن ترن ترن 
_ امم 
.......... 
_ لازم دلوقتي 
.......... 
_ طيب جي سلام. 
"يقفل الخط" 
= في ايه؟ 
_ لازم اروح الشركه دلوقتي في ناس مهمين هشوفهم هناك ف خلصي الفيلم ونامي. 
= تمام 
مشي وانا بقول يا فرحه ما تمت يا لوزه،  يعني مش هعمل فشار وشاي وناكل سوي ونضحك وكده،  والله لجيب فيلم حزين واصيح لوحدي،  ول اعمل كيكه؟  هعمل كيكه. 
في الشركه... 
_"بديق والحديث في نفسه " امم المستندات كلها علي لاب توب التاني 
العميل: في حاجه يا تميم بيه 
_ لاء مفيش،  هستأذنك دقيقه واحده بس 
ترن ترن ترن ترن 
اسراء بإستغراب:  الو يا تميم؟ 
_ اسراء في نسخه في لاب توب بتاعك عن لمشروع الجديد الي هنعمله ولسه مبتعتهوش، فابعتي  
اسراء:  انا قلت هبعتهم بكره عشان لسه هنشوفهم يوم التلات،  في حاجه ول اي؟ 
_ هما في شركه دلوقتي يا اسراء وانتي مش مطالب منك تسالي في حاجه،  ابعتي من سُكات 
اسراء:  حاضر 
......... 
_ عذرا علي الانتظار 
العميل:  لاء ول يهمك تميم بيه،  فرحان جدا بالمشاركه معاك وتشرفت اني تعرفت عليك
_  الشرف ليا
"تصل رساله"  
_ المستندات إتبعتت،  يلا نبدا 
"بعد فتره" 
العميل:  تحيه الصفقه الي جمعتنا بقي 
_ مش قادر اشرب انهارده 
العميل:  يا راجل متكسفنيش بصحتك 
_ "بشربه بتردد "  بصحتك 
في منزل مرفت 
مرفت بنعاس:  لابسه ورايحه فين يا اسراء؟ 
اسراء:  هروع اعمل حاجه واجي علطول يا ماما نامي انتي  
مرفت:  متاكده مفيش حاجه 
اسراء،:  لاء متقلقيش،  تصبحي علي خير 
" تتحرك اسراء بسياره وتدخل الشركه تجدها مضلمه مع بعض المناطق المنيره ثم تقتحم مكتبه بغضب ف تجده بمفرده "
_"بنظر لها دون تركيز " مين؟ 
اسراء بضحكه بارده:  حلو اوي، دلوقتي متعرفش انا مين كمان! 
_ اسراء!  بتعملي اي هنا 
اسراء:  انا لو مجتش انهرده كنت همو"ت يا تميم انا تعبت!  انت بتعمل فيا كده لي، كنت بحبك وانت عارف وارتبطنا وكنا حلوين اوي مع بعض لي تعمل فياا كده قلي! 
_ اسراء انا مش مركز دلوقتي ف أمشي من هنا نتكلم بعدين 
اسراء بديق:  انا مش همشي من هنا غير لما اعرف السبب 
_"تميم بوضع اصبعيه علي عينه بنرفذه وقله تركيز " خلاص يا اسراء انا همشي ف قفلي الانوار والباب الرئيسي معاكي 
"يمسك مفتاح السياره ويبدأ بتحرك بإهتزاز فتقترب له وتمسك المفتاح بيدها" 
اسراء:  مستحل تمشي!  مش مسموح ليك  
_ اسراء جيبي المفتاح
اسراء بتقرب لوجهه " تميم عرفه انك لسه بتحبني صح،  لسه في مشاعر جواك ليا صح!  تميم بص في عيني وقولي انى وحشتك وانك لسه بتحبني ها 
_ اسراء لو سمحتي 
اسراء بنظر له ووضع يدها علي خده بثقه:  تميم لسه بتحبني صح؟ 
"يستسلم لعينيها لكن يفوق وتظهر حور في ذاكرته فيبعدها عنه بقوه "
اسراء بألم: ايي تميم ايدي! 
_ اسراء هتندمي علي الي حصل ده فهمه 
"يمسك المفتاح منها بقوه ويتحرك للخروج وتجلس علي الارض في بكاء" 
في القصر... 
صليت قيام الليل وانا منتظره،  اتاخر كده لي؟ ههه بقيتي تقلقي علي جوزك عشان اتاخر يا حور واول ما يجي تتخانقي معاه ويرضيكي ،  الله!  احلي احلام دي ول اي! 
انا لازم انام بعد التهيس ده... 
" يفتح باب الغرفه في تعب واثار الثماله ظاهره علي وجهه "
= اتاخرت كده لي؟  قلقت عليك 
_ مش وقته
= في لي مالك
_ مفيش حاجه 
= بس انت مش كويس و... 
_"بزعيق" انا قلت مفيش حاجه !  يبقي خلاص 
="بخوف "... 
_ انا هنام ف مش عايز صوت فهمه 
=" باخذ ريقها ودموع تكونت في عينيها " فهمه 
كان مش طبيعي،  اكيد شارب حاجه،  بكره كده اوي،  لي بيعمل كده في نفسه ولي اتحول 180 درجه كده!  لما يفوق بكره ويرجع تميم الي انا عارفه هبقي اشتمه! 
= اي رئيك في الفطار بقي 
_ كويس 
= "بحماس"  عملت حاجه مختلفه في البطاطس وحطيت عليها... 
_ مش عايز اعرف 
=..... 
_ انا شبعت لمي الاكل "يغادر الطاوله" 
=؟؟! 
في المساء... 
= صحابك مشيوا 
_ امم 
= احضرلك العشاء 
_ امم 
= طيب احضر ليك اي
_ كالمعتاد 
= بس انت بتحب في اليوم ده تقولي اكله وعملهالك؟ 
_ مش مهم 
= طيب اختار... 
_ يا حور خلصنا! 
="حور! "... 
_ اعملي اي حاجه 
=" بغصه في قلبها وتحدث بصعوبه" حا.. ضر 
ماله!  لاء بجد ماله!  كنا كويسين يعني حصل اي لكل ده!  بقيت بخاف منه زي الاول،  بقي صوته قاسي زي الاول!  هو بعاملني كده لي طيب  انا عملت اي لكل ده. 
بعد ثلاثه ايام... 
في الشركه... 
_ دي مش طريقه شغل فهمين!  اتفضلو! 
انس بهمس لفرح بجانبه:  بقالو تلات ايام هيكلنا!  مالو ده؟ 
فرح بهمس له:  معرفش اول مره اشوفه متعصب لدرجه دي من زمان 
انس:  شوفي ونبي احنا بنعيط هنا 
_ اظن انا قلت اتفضلو ول انتو مبتسمعوش ول اي 
انس:  حاضر يا باشا هنخرج والله ول تزعل نفسك اهدي بس كده 
"يأخذ انس الاوراق ويخرج وتضع فرح قدما علي اخري وتتحدث بهدوء"  
فرح:  تميم تعالي اقعد جنبي هنا محتاجين نتكلم 
_ مش وقته يا فرح 
فرح:  تميم لو قمت هجيبك من شعرك وهقلب عليك بجد،  تعالي بقلك ازفت جنبي هنا 
"ياخذ نفسه بهدوء ويجلس علي الكرسي بجانبها" 
فرح:  مالك
_ ضغط شغل 
فرح:  واسراء الي مجتش بقالها تلات ايام دي،  شغل برضه؟ 
_..... 
فرح:  تميم بجد في اي 
_ حصل حاجه مني مكنش ينفع تحصل معاها 
فرح:  تميم اوعي يكون الي في بالي! 
_ لاء مش لدرجادي 
فرح بتنهد :  قلقتني اومال في اي
....... بعد فتره. 
فرح:  وانت مدايق انها قربت منك ول عشانك سمحت ليها بكده
_ عشان مبعتهاش عني يا فرح،  كان مفروض مخلاهاش تقرب مني كده انا الي غلطان
فرح: حسيت انك بدال سمحت ليها تقرب ليك يبقي مباحبش حور كده وخونتها ومش عارف تبص في عينيها تاني صح؟ 
_ "ببتسامه"  لامحه! 
فرح:  قصدك خفظاك وفهمه دماغك العنيده دي ولاول مره تحسب حاجه غلط في حياتها 
_؟؟ 
فرح:  تميم مفكرتش انك كنت وقتها مش مركز ومش في وعيك؟  طيب بلاش دي فكرت تسال نفسك انا لي اديقت اوي كده عشان كنت هعمل كده في حور، فكرت في مكانتها في قلبك 
_ فرح حوريه شخص عزيز عليا وصديقه ومش اكتر من كده زيك كده 
فرح:  انت بتكدب عليا ول علي نفسك يا تميم،  انت عارف كويس انك هتمو"ت دلوقتي عشان بعيده عنك "بوضع يدها علي كتفه"  راجع نفسك يا عم تميم عشان هي تستاهل انك تدخلها جوه قلبك وتقفل عليها ببرئتها وجمال قلبها ده لاما هتندم بجد 
"تبدأ بتحرك فتقف علي صوته وتنظر له" 
_ بس رجعنا زي الاول وبقت علاقتنا جافه وزعلانه مني
فرح:  امم فكرت اتصرحها زي ما صرحتني كده؟ 
اكيد لاء مش كده! 
_...... 
فرح:  خد بالك منها عشان منخسرش بعض فاهم ياض وصلحها 
_ اطلعي بره 
فرح:  نينيني 
في القصر... 
"تجلس حور وتقرأ الروايه بحزن وديق " 
_احم احم..  عمله اي 
= عملت عشاء زي ما موجود في الملازمه وزي ما بتحب. 
_ حوريه انا بسالك انتي عمله اي 
="بقفل الروايه ووضعها بجانبها بغضب والوقوف له  " هو انت عايز تجنني يبني! لي كل حاجه عندك بالبساطه دي تكلمني حلو في الوقت الي انت عايزه وتتجاهلني وتعملني ببرود برضه في الوقت الي انت عايزه ول كأن في وحده هنا بتتاثر بكل ده انت..... 
_ اهدي،  اهدي ها 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

"بقفل الروايه ووضعها بجانبها بغضب والوقوف له  " هو انت عايز تجنني يبني! لي كل حاجه عندك بالبساطه دي تكلمني حلو في الوقت الي انت عايزه وتتجاهلني وتعملني ببرود برضه في الوقت الي انت عايزه ول كأن في وحده هنا بتتاثر بكل ده انت..... 
_ اهدي،  اهدي ها 
= اهدا؟!  ،  هو انت بتعمل فيا كده لي؟  لاء بجد قولي!  هو انا مبتعبش وبتأثر زي الناس،  هو انا لازم اشوف كل حاجه وعكسها في الدقيقة واقول عادي،  هو انا.... 
عيني دمعت،  مقدرتش استحمل اكتر من كده،  كان وقتها كل مشاعري متلغبطه،  كأني لقيت الامان وفقدته في نفس الوقت،  كأنى بدأت ارفع امالي واقول الايام بتضحكلي من جديد وبدأت اخد هدنا مع نفسي و رجعت ل نقطه الصفر من جديد 
عينه كانت قصادي وحمره،  قويه،  ثابته مبتتهزش 
لكن لما دمعت رمي المفتاح وقرب مني ولمس خدي بإيده فرفعت عينه ليه وهمس بحنيه وكلمه عمري ما سمعتها منه 
_ انا اسف 
=... 
_ عارف اني تعبتك الفتره الي فاتت بجد،  حقك عليا. 
= تميم في حاجه ول اي،  هتمو"ت صح؟! 
ابتسم وهو بدخلني جواه،  فقلبي تخض من جديد ومقدرش غير انه يستسلم لي،  هو بيعرف يثبتني لي يجدعان مينفعش كده... 
_ نقعد نتكلم بقي 
="تحرك رايها بلايجاب "
قعدنا قصاد بعض علي كنبه واحده وبعدها سند ضهره بتعب كده وايده علي رجله والساعه مع كف ايده مع قربه عملولي error في دماغي ومركزتش في حاجه تانيه بعد كده 
لكن بعدها بصلي وتكلم بإهتمام وسمعته للاخر.. 
_ وانتي عرفه جيت يومها ازاي وكانت حالتي عامله اي 
=..... 
_ بصي انا عارف اني غلطان و... 
= عشان كنت هتقرب منها وقتها؟ 
_ امم
= بس انت مقربتش ومشيت علطول ،  غير كده كنت مش مركز ول شايف قدامك طبيعي لو اي حد مكانك وبنت بتقرب منه كان مقدرش يسيطر علي نفسه لكن انت قدرت 
_ يعني مش مدايقه
= لاء انا هول"لع مش اكتر 
_ ههه 
ضحك فبصيت في الارض وبعدها سكتنا ومعرفش جبت الجرائه دي منين واتكلمت معاه كده 
= انا مبحبش تصرفات كتير بتعملها علفكره 
_ زي اي؟ 
= الشرب،  عدم الصلاه،  تميم انا من وقت ما جيت هنا مشفتكش بتركعها،  صحابك الي صوتهم بوصل لاوضتي مع روايح انا وانت فهمنها كويس 
ضحك بإحراج كده ففك ازار القميص من فوق بتوتر،  احم مش بقولو الحقيقه الاه 
_  موصلتش للمرحله دي متخفيش
= عرفه،  بس هتوصل طول ما هما موجود معاك وحوليك 
انا مبقلش انه كلهم وحشين في بتاع المطعم ده قمر اوي 
_ والله! 
= احم ما علينا في منهم كويس بس الاغلبيه في الضياع 
_.... 
= ديما قافل علي نفسك ومبين لكل الناس انك قاسي وعصبي بس العكس انت حساس اوي وبتخاف تاذي اي حد عزيز عليك حتي لو مش ظاهر ول واضح ده، بس فيك كتير حلو ف لسه في امل 
_  انا حاسس! 
ضحكت علي رفت حجبه كده وعصبيته الي نفسه يطلعها عليا بس هادي عشان اليوم يمر وكده... الحمد لله. 
_ تعالي اما وريكي انا حاسس ازاي 
= هو انت صدقت!  انا بحكي معاك بس ول كاني قلت اي حاجه 
انا اصلا بهزر 
_ امم الادب حلو 
= "بمد قبضه يدها"  نتفق 
_ نتفق علي اي؟ 
= مد ايدك بس 
_ امم وبعدين 
= هقلك
________________
= تميييم،  انا لو بصحي باندا كان ارحملي من الي انا فيه ده 
_ حلي عني بقي 
= يبني الفجر،  قوم اخلص 
_ " بنعاس ونوم " بكره هنبدأ وعد 
= تمييم والله اغرقك مايه دلوقتي 
_ اووف قايم افصلي 
......... 
= اي رئيك 
_ مش حلو، ناقص ملح و ... 
= تيم اتفقنا علي اي ها 
_ الاكل تحفه مش ممكن 
=  كنت عرفه انه هيعجبك "بوضع يدها علي وجهها ببرائه" ميرسي 
_ ههه 
........ 
ترن ترن ترن 
= الو 
_ بتعملي اي 
= بروق الشقه كالمعتاد 
_  ابقي حضرلي فيلم حلو واعملي كيكه 
= فيلم؟! 
_ امم هخلص ونيجي نسمعه سوي 
= احلف!  وربنا احلي كيكه وفيلم في المجره اشطا هه 
_ ههه يلا يا مجنونه من هنا 
............
_ اول حاجه في اصول الكلام هي البرود،  كلام اقل سُكوت وهدوء اكتر 
=؟؟ 
_ تاني حاجه مفيش اعتذار او شكر لحد غير ل ضروره فقط 
الي يتكلم ويقل ادبه بنظره واحده توقفي عند حده واذا النظره منفعتش يبقي الضرب بقي 
امم واه تمشي كده وانتي راسك مرفوعه لفوق  والي يقبلك يعملك الف حساب،  وبرضه الكلامات البزيئه ماشي حالها في المواقف دي 
= تعرف!  انا استاهل ضربي اصلا اني قلتلك علمني حاجه،  ده اسلوب كلابي الي انت بتقولو ده حضرتك مش اسلوب جر"ئه وبرود خالص
_ مش انتي الي قلتي علمني؟! 
= يعم روح كده 
_ طيب بصي بدون هزار 
= امم 
_ خليكي عرفه ديما انك طول ما انتي مراتي يبقي لازم تكوني وثقه في نفسك واحنا مش عايشين ندوس علي الناس وكل الناس فوق راسنا اكيد لكن الي يغلط ويقل ادبه نوقفه عند حده حتي لو كان مين ف خليكي عرفه اني طول ما انا في ضهرك محدش يقدر يتكلم معاكي ول حتي يتعرضلك لاي سبب تمام
="جطعه من تواضعك ده ونبي "
_ متعملي كيكه؟ 
= اتشل في ايدي  اني عملتها قدامك يبني قلبنا سوست من كتر ما بنأكلها 
_ حوريه انا مش بطلب منك انا بامرك 
= خلاص هنزفت 
.............. 
_ اي! 
="بتوتر " اي 
_ هو البس انهارده متغير شويه 
= امم قصدك علي كده 
احم اه الجو حلو ف لبس بجامه خفيفه يعني 
_ امم وشعرك 
= فردته يشم هوا
_ والمكيب؟ 
= خفيف!  
_"ببتسامه وسير برفق لها " امم ومالو 
= "بقلق" اي عايز اي؟ 
_ لاء انا مش عايز حاجه،  قلبي الي عايز 
= احم ايوا يعني مفهمتش عايز اي برضه 
_ معرفش بس هنعرف سوي دلوقتي 
="بإحمرار مع ضحك" متخلنيش اندم اني خدت راحتي 
_ "بغمزه" متقلقيش في الحفظ والصون با قمر
= " استر " طيب انا هروح اغسل المواعين عشان انشر الغسيل غير التنضيف ف...  فاهم انت تمام 
_ لو تحركتي من مكانك هزعلك 
= مدرسي الجديد قلي الي مش يعجبك كلامه متسمعهوش وشوحي بايدك كده واعصي اي اوامر مبتحبهاش فمعلش بقي مضطر انفذ اوامره،  عن اذنك 
_ ههه لو طولتك يا حوريه مش هحلك وهتشوفي 
= ههه يلا يا قذر 
عدا اسبوع،  منكرش اننا خدنا علي بعض شويه هه بهزر خدنا علي بعض كتير،  لدرجه اني ممكن اقلو يسطي متخيلين اه بتشتم بعدها بس thanks god مبضربش 
بقينا بنصلي كل يوم سوي ونفكر بعض،  قلل شرب،  قلل صحاب اه بخرج ليهم بس احسن من الاول اكيد 
وهو حاول يجر"ئني شويه والحمد لله كلو طلع علي دماغو في الاخر وروح الانبندد الي جوايا ظهرت اخيرا وبقي احلي تيموو ده ول اي،  انا ربنا نصرني! 
علي السفره... 
="بإحراج " تميم 
_ نعم 
= هو كنت عايزه شويه حاجات كده مهمه 
_ امم قولي 
= يعني مثلا شوكلاته،  شبسي،  لبس،  واحم روايه جديده بالله 
_ حاجات مهمه فعلا! 
=  متتريقش عليا 
_ ههه طيب لو خلصت بدري انهارده نطلع سوي
= بجد!  هنخرج سوي! 
_ امم علي حسب وقت الشغل 
= اشطااا 
_ شبعت،  ابقي شيلي الاكل 
= متنساش تصلي الضهر في الجامع 
_ حااضر 
رن عليا العصر وقلي البسي،  عااا هنخرج بس من غير فرح ول عزومه ول اي مناسبه مهمه 
هنخرج عشان بس نضيع وقت ونستمتع مع بعض ونشتري حاجات 
كان احساس لوحده يخليني ادمع من الفرحه،  هخرج واروح اماكن جديده مش عشان اشتري طلبات الاكل للبيت عشان ناكل مش اكتر 
لاء هخرج عشان اشتري حاجات عايزها وبحبها كنت بصلي وانا بقول لربنا،  شكرا بجد،  شكرا لوقوفك جنبي وشكرا لكل حاجه عملتها معايا وفرحت قلبي بيها بعد التعب ده كلو... 
وبعدها لبست درس اسود بسيط وهادي عليه جاكت وطرحه حمره لاني مينفعش اخرج من غير اللون ده ، احس بحاجه ناقصه.. 
وبعدها وصل ومشينا 
=" بحماس"هنروح فين 
_ اي مكان تحبي 
= امم نبدا ب الاكل، ده محتاج سوال 
_ ههه،  اه صح كنت عايز اقلك حاجه حصلت انهارده 
= اي 
_ اسراء رجعت الشركه واعتذرت وكده وبدات شغل من جديد 
وشي قلب وديقت،  لي اسراء بذات الي ديما بيعمل معاها كده وبدل الفرصه اتنين وتلاته غير انه عارف انها بتحبه 
ف صراحه مقدرتش اسكت او حتي اتقبل الوضع ده.... 
= تميم انا مش عايزه حاجه،  تعالي نروح احسن 
_ في اي؟ 
= مفيش حاجه،  اتخنقت شويه 
_ عشان موضوع اسراء يعني،  هي... 
= هي بتحبك!  وانت عارف ده لي بترجعها تاني الشركه 
_ هي مقدمتش استقلتها عشان اقول ترجع ول لاء 
= ده السبب الوحيد 
_"بوقوف السياره وتنهد " عايزه توصلي لايه يا حوريه 
= ممكن اعرف لي إسراء عزيزه عليك كده ؟

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

"بوقوف السياره وتنهد " عايزه توصلي لايه يا حوريه 
= ممكن اعرف لي إسراء عزيزه عليك كده ؟ 
_ "بتحرك".... 
وقفنا في مكان بعيد ولما نقف كده مش بتفائل ول حتي بربع جنيه، بص مش عايز اعرف خلاص.. 
_ في بدايه شغلنا خالص دخلت الشركه ولانها كانت لسه صغيره ومحتاجين دعم،  كلمت مرفت امها لينا وانتي عرفه مكانه باباكي الي اخدتها وكانت اكبر شركه وقتها 
فوافقت وقالت انها هتساعدني ووعدتها اني هرد ليها كل ده بعدين واسراء كانت عايزه تكون مساعدتي في الشغل وعشان دعمها ليا كنت ممتن ليها جدا وبقينا اصحاب وتقولي تميم واقلها اسراء بدون القاب...  بعدها ب سنه شركتنا الحمد لله اطورت ورجعت كل الفلوس الي اخدتها منها بالفوايد كمان ولاء وشركتنا بقيت احسن كمان منهم وده خلي بينا مشاكل كتير قدام ومبقتش اتعلمل مع مرفت بذات بزوق وخليتها تحترمني غصب عنها لعند دلوقتي... 
اتقربنا انا واسراء اكتر وعرضت عليا الارتباط وانها بتحبني ف عشان وقوفها جنبي مقدرتش اقول لاء وقلت هنحاول يا اسراء وهكون صريح معاكي ولو مرتحتش كل واحد هيروح لحالو وفعلا وفقت وقالت اني اكيد هحبها ومش هندم.
كنت بسمع الكلام وانا حسه ببر"كان في قلبي وانه لو شفتها قدامي هقط" عها بسناني!  ، كنت غيرانه بعترف كنت همو"ت من الغيره كمان 
ياترى ابتسم ليها،  بصلها،  قلها كلام حلو،  حضنته!  يا رب ونبي لاء وبعدها بصلي وكمل بخفوت... 
_ بعدها مكنتش مرتاح،  مكنتش حاسس معاها بمشاعر نهائيا،  كان ممكن اكون مع بنت واتنين وتلاته وهي موجوده في حياتي عادي،  
=  كمان!  بنات تانيه كمان!  انت بتقلها في وشي كده 
ضحك برخامه وكنت هك*سر راسه دلوقتي حالا  ورد بتثبيت!  احم اقصد برود
_ اكدب عليكي يعني،  بس الحقيقه ول هي ول غيرهم انت بيهم كلهم يمعلم 
= امم بتجر ناعم معايا يعني 
_ بظبط كده ههه 
="ببتسامه " وبعدين 
_ بعدها فرح لقتني بكلمها بكل جفه ف كلمتني وقلتلتي تميم الي انت بتعملو ده غلط،  انت مبتحبهاش وباين اوي عليك وكمان مينفعش اتعلقها كده عرفه انك عايز ترد الجميل بس انك تسبها وتتعالج وتقوم ودور مع غيرك علي السعاده الحقيقه احسن من الي هيه فيه ده وقسوه قلبك دي 
وفعلا اعترفت ليها بكده وزعلت وقالت انا بحبك طيب لي وكده وقلتلها ربنا هيعوضك اكيد وعدا اكتر من سنتين علي ده وبقينا نتعامل عادي بس هي مكنتش بتتعامل معايا عادي خالص بس كنت متعاطف معاه و بحاول مجرحاش اوي كده فهماني 
= "بديق ونظر امامها"  اممم 
_ واضح انك فاهمه 
= خلاص والله سيبك انا تمام
كنت مدايقه اه لانه خدت مكانه في قلبه حتي لو إمتنان ودي لوحدها تعصب ودايق ل حواء خصوصا لو حبت واحد بارد ودبش زي ادم عديم المشاعر ده،  بس هو يسكت ويسيب قلبي في حالو،  لاء ازاي يقول كلام يدوب قلبي ويوقعني فيه زياده..  حصل. 
_ تعرفي اي الي حصل بعدها؟ 
="بنظر له " اي 
_ لقتها مره خارجه بالعربيه وانتي جنبها وفي ايدك كياس وعرقانه وتعبانه وهي بتكلم في التلفون وكنتي سكته لما تخلص 
خرجت عشان اجتماع لكن عيني وقعت عليكي وانا ماشي ومحستش بنفسي وقتها،  جمالك افقد عيني تركزها من غير اي حاجه 
تعب عينك،  ملامح وشك الهاديه والراضيه والمستسلمه في نفس الوقت ، نقاء بشرتك ، جمال وستايل لبسك البسيط  ، كان اول مره اعجب ب بنت كده 
عرفت بعدها معلومات عنك منها وانك تقربلها ولما جيت اتقدمت انتي عرفه الي حصل بقي.. 
= "بإحراج"  بس انت مكنتش بتحبني وقتها؟ 
_ هو فعلا ده ،  بس انا قلت مش هعرف اقدي معاكي يومين حلوين من غير ما نتجوز وبعدها كنت هطلقك 
= والله! 
_ ههه ده الي كان في نيتي وقتها والله اكدب عليكي؟ 
= لدرجادي كنت سهله بنسبالك 
_ لاء والله م قصدي،  بالعكس كل الي فكرت فيه عشان اقدر اخدك هو بالحلال رغم انه كان فيه الف طريقه تانيه ممكن استخدمها بس عرفت انه ده بابك،  قلتلك علي روتين يومي ولقيتك متحمله كل المسؤليه فكتشفت بعدها انه وجودك فرق كتير معايا 
بنسبه للاكل والتظيف واني كنت بحب اقعد لوحدي في البيت ومكنتش برتاح بوجود اي حد فكان مريح بنسبالي وجودك 
_ كلامك مش ريحني ول حاجه،  وحسيت انك واطي سيكا بجد 
= ههه بصي حقك تقولي كده 
"يمسك يدها وتقبيلها "  بس بعدها اكتشفت انه اخدت احلي هديه في حياتي،  احلي صديقه وزوجه وربت منزل شوفتها في حياتي،  واحده فعلا وجودها طمني وملى عليا البيت ونجذبت ليها بطريقه مقلقه ومخيفه في نفس الوقت،  إنجذبت لبتسامتها، خوفها،  دموعها وطيبه قلبها،  انا مش عارف عملتي فيا اي؟ 
="بوضع يدها علي وجهها بإحمرار " لاء بقلك اي انا بتعب بسرعه!  اسكت خلاص! 
_ ممكن نخرج ومنقفلش اليوم والمود عشان حوار زي ده 
حركت دماغي بالموافقه فابتسم واتحرك بالعربيه،  هو صرحته قاسيه،  وج"عت قلبي بس ردت علي اسئله كتير في دماغي وعرفت كنت اي وبقيت بنسباله اي . 
"يُقف السياره وينزع حزام الامان" 
_ انزلي 
= في اي 
_ عارف انه نفسك تتمشي شويه،  تعالي هنمشي بدل العربيه 
="بفرحه " بجد! ههه اشطا 
مشيت جنبه وعشان الطريق دخلني علي اليمين من جهة كتفه ومسك ايدي زياده امان.. 
كنت ببص لي وانا مش عايزه حاجه تانيه غير الوقت يقف،  المكان يهدي،  الناس تخف واكون ماشيه جنبه كده الي ما لا نهايه 
كان وسيم بطريقته الخاصه في مشيته في لمست ايده ليا،  بخوفه وتحريك عينه يمين وشمال عشان الطريق 
وبعدها قلت بكسر الصمت الي حصل
= عرفت منين اني بحب اتمشي خصوصا لو في طريق طويل وجميل كده ؟ 
_ الفيس بوك الله يصلح حالو عرفني كل حاجه عايز اعرفها 
= زي اي بقي 
_ امم بتحبي اغاني هاديه او رومنسيه زي تامر حسني مثلا 
ليكي في الطرب القديم بس مش اوي 
بتحبي الاحمر وههه و المثلث 
= اسمه كريب يا جاهل 
_ يا راااجل! 
= ههه متغيرش الموضوع انت مرقبني ها؟ 
_ صراحه ااه 
= ههه شكرا علي صراحتك الغاليه 
واحنا مشين في تناغم كلامي،  سمعي،  بصري،  قلبي،  حاجه في الرنج ده كده لقيته قال بصوت عالي كده " تعالي ندخل المكان ده!  " وقام زقني كدهو ودخلنا فعلا. 
_ حلو بس مش اوي
= علفكره اي حاجه فيها احمر جامد 
_"ببرود " غيرو؟ 
= "بارد" 
_ بصي قميص ول هاف كول تحت؟ 
= اكيد هاف كول 
_ اسود ول ابيض 
= انت عندك اسود جيب ابيض هيليق جدا مع القميص الاسود الي طبقته انهارده الصبح 
_ اشطاا هجيبه 
.......... 
_ عايزه شكولاته من دي 
= ااه "هيهي" 
_ تحبي اجبلك التلاجه كلها؟ 
= ههه لاء يا عمو بهزر بهزر دمو خفيف "بهمس"  اسكت،  اسكت عشان هنفلس هالحين وكمان عمله دايت
كفايه اوي اتنين بابل واتنين جلاكسي و 500 هوهوزيه كده 
_ واضح الدايت يا ست 
= اصبر عايزه شبسي كمان 
_ جبيلي كيس معاكي 
........ 
"في المكتبه "  
="بفرحه " كتب جديده نزلتتت!  عااا 
_ خدي يا بت هنا!  احم "طفله" 
= من زمان مجتش هنا،  المكان اتغير كتير،  حبيت اوي 
في ل حنان لاشين وفي ل احلام جديد ،  اللله!  هه 
_ ههه طيب شوفي براحه ها بلاش فضايح 
= عادي لو جبت اتنين 
_  الي انتي عايزه 
= 4 لاء لاء 5
_ ههه تمام يا حوريه 
= انت جلبي اقسم بالله 
جريت علي جوه وانا حرفيا هقع من الفرحه،  قعدت كتير ونقيت علي مزاجي وانا بشم ريحه الورق،  كل كلمه بتتقري بقلبي قبل عيني 
بحب عالم الرويات ، بسرح في كل تفصيله وبقع في كل بطل بتخيله في كل روايه بقرأها 
ممكن اعيط لو حصل فراق 
واكتئب طول اليوم عشان بس البطل مات في اخر الروايه واحس انه ليييي !  ليي تو"جعي قلوبنا كده، و اعيط اكتر من البطله نفسها 
بغرق في الاحداث وكاني في بحر عميق من المشاعر والحب 
و بعترف اني بهرب من الواقع بيهم وده اجمل هروب حد ممكن يهربه في حياته. 
= الفرااخ مزيكااا 
_ اي خدعه،  خليها عليا 
= انت هتزلنا،  الببسي عليا يا سيدي ها 
_ امم معاكي فلوس يعني 
= لاء والله لسه جوزي مشبرقني ب 100 جنيه انهارده الصبح واول مره اخد فلوس لنفسي ف فرحانه كده وعايزه اصرفها عشان متغرش واصدق نفسي في حوار الفلوس ده 
_ ههه لاء صدقي نفسك وكل يوم هتاخدي واحده زيها 
= بجد!  لاء انا اخترت صح،  انا اخترت صح 
"يضحكون"  
كان حرفيا يوم ول في الخيال،  بدايته عتاب ونهايته عشق! 
عشق لي ول ضحكته،  روحه،  ونبض قلبه،  ولوجوده جنبي 
وفرحه تمت ولاول مره مشوار يكمل بكل السعاده دي. 
في الغرفه... 
"بعد خروجها من الحمام بشعرها المبلل وبجامتها السوداء مكشوفه الاطراف،  مريحه النظر،  تعكس بشرتها البيضاء وتزيدها توهج وجمالا...  فينظر لها بإعجاب ويتجه لها" 
لقيته بقرب وانا برجع ورا لعند ما بقينا انا والحيطه واحد وتقريبا كنت هقع من التوتر! عايز اي ياض والله اجري! 
= في حاجه؟ 
_ في حاجات كتير وانا مش قادر بصراحه 
سمعت الكلام ده فحاولت فعلا اجري لقيت ايده اتثبتت علي الحيطه فتحركت الجهه التانيه علي امل اني اطلع لكن اتسجنت وتحوط بإيده لتنين ونظره عينه الساحره!  لاء بقي! 
= تميم 
_ تميم فقد السيطره علي نفسه خلاص 
= بص انا بتوتر ف هعيط ف هقلب عليك التربيزه فسيبك مني خالص دلوقتي 
_ حوريه 
= امم 
_ انا بحبك 
= "احييه"  
_ واول مره بنت تعمل فيا كده وتشدني ليها لدرجه دي وده اعتراف مني 
= ياريتك ما اعترفت،  انا قلت مجبش البجامه دي انا مني لله!  بص هروح البس السيدال ابعد بس كده وهبهرك دلوقتي 
_ لاااء!  بالله مش كفايه محرومين من الجمال ده بقلنا كتير!  اهدي علينا بقي 
= ههه يلهوي عليا!  طيب بص انا تعبانه بجد
_ والله وانا تعبان اكتر منك،  متحن يوحش بقي 
= وحش كمان! 
_ ههه بس لو تصفي النيه 
= هههه نفسي اصفيها والله بس بنظره دي مش عارفه خالص 
_ "بغمزه"  هتيجي؟ 
= هنام 
_ "بغمزه اخري"  متيجي؟ 
= ولااه! 
بعد اسبوع... 
عدا اسبوع وانا وهو في عالم تاني خالص،  كان من اجمل ايام حياتي احيانا بقعد مع نفسي شويه افكر انا في حلم ول حقيقه 
انا فعلا بعيش ده ول بتخيله لعند ما صدق وضحك وانا بطنطط زي المجنونه من الفرحه 
كنت بخاف علي نفسي من السعاده دي كلها،  كنت بحسد نفسي علي الايام الغريبه دي واقول شكرا يا رب للمره المليون ولبقيه حياتي.... 
_ الفطار يا حبيبي
= دقيقه ويكون قدامك 
_ انتي لبسه لبس خروج لي؟ 
= ااممم هاجي معاك! 
_ نعم يختي! 
= ونبي يا باشا ونبي

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

= ونبي يا باشا ونبي 
_"بالاكل " مرفوض
= تميم بالله،  نفسي اوي اشوف شركتك 
_ فرح الي كبرتها في دماغك،  ياريتي ما خلتها تكلمك 
= هعملك كيكه لما نرجع؟ 
_ احم،  خلاص ضعفت هخدك اكتمي 
="بفرحه طفوليه مع حركه بيدها " يسس!  ههه 
في السياره...
= تفتكر البس حلو ول اوڤر؟!  
_.... 
= كمان الميكب حطيته خفيف اي رئيك شكلي حلو؟ 
_... 
= بقلك لو عايز تدخل الاول وادخل بعدك منعا للإحراج كأني جايه ل فرح و... 
"بوقوف السياره" 
_ افصلي!  بلعه راديو عصبح! مش عارف اركز 
= الله!  انت بتزعقلي لي
_ لانك مجنونه 
انتي خليكي عرفه انك انا هناك،  كفايه بس اشاره منك وكل حاجه هتكون تحت إيرادتك،  انتي مرات تميم رئيس الشركه،  يعني طلتك لوحدها تهز الشركه كلها، بتمنى يكون كلامي واضح ماشي 
="بتريقه " ماشي 
_ "ببتسامه وتحرك"  بارده 
= تيموو
_ خير 
= انت قمر اوي 
_ ههه 
= ها مقولتليش اللبس حلو ول اوڤر؟ 
_"بتنهد " ااه يا راسي يني! 
امام الشركه... 
نزلنا من العربيه فحاوط ايده علي دراعي وصوابعه مددتني بالقوه عشان اقدر ادخل وامشي معاه من غير توتر خصوصا انه طبيعي مبتكلمش ول بتعرف علي حد لاني كنت محبوسه فتره طويله 
دخلنا وكانت عباره عن شغل بس،  قاعه ما فيها الا صوت وزعيق وصويت وتصميمات وشغل ومش مركزين في اي حاجه تانيه 
ول حتي ركزه معانا واحنا دخلين عكس ما كنت اتوقع ف ده ريحيني شويه وبعدها اسراء لمحتنا وجت علينا 
وكل الانظار اتجهت علينا نظرا لصوتها الي خرم ودانا كلنا وفضحنا في امه لا الله الا الله. 
فرح بفرحه:  عاااا حور!  ههه واخيرا جيتي 
= "بعناقها" شكرا علي الفضايح دي 
_ صوتك يا ماما! 
فرح:  بس يا رخم انت وهي،  انا مبسوطه ول انه البرستيج والمُحنيج كنت وزعت چزوزه دلوقتي 
_ چزوزه!  انا الي جبته ل نفسي اصلا
ضحكت علي خناقتهم الي مبتخلصش وبعدها لقيت القمر دخل الشركه وجيه علينا احم اقصد انس انس! 
انس:  انسه حور!  ازيك 
_ مدام يا عسل 
انس بضحك: ههه اها سوري
فرح:  ههه مش قادره 
انس:  طيب يلا انت يا عسل عشان الاجتماع بدأ من خمس دقايق وكلو فوق 
_"بديق" يلا اتحرك قدامي 
انس:  اسبل لموزتي طيب خلي عندك دم 
_ هسبقك يا ملزق انت وهي،  وانتِ خدي بالك منها 
فرح:  هش ياض من هنا 
رمي السلام عليهم وهو داخل ف رده عليه وقلهم يشتغلو كويس وطلع بكل ثقه وقمر وانا عيني مع كل حركه ونظره وابتسامه منه،  هو اي الحلوه دي معلش! 
بعدها لقيت اتنين ملزقين فعلا قدامي،  تميم مكدبش 
انس: وحشتيني يا موزه الموزز
فرح:  بالله قمر بيتكلم اول مره اشوف قمر بيتكلم 
انس:  ههه هتحرك ليحدفني بمكوك ونشوف القمر انا وانتي فعلا 
فرح:  حاسب ل تتشتم بس  
انس:  لاء متقلقيش تميم لازم يمسي عليا عشان محسش في حاجه ناقصه في اليوم 
فرح: ههه لاء انا كده اطمنت 
انس:  هه هبعتلك رساله لما نخرج،  سلام يا حور 
اتحرك جري خد الورق من علي المكتب هناك وطلع الدور التاني وهي باصه ليه وعنيها بطلع قلوب لوحدها وبعدها بصتلي وكانها اول مره تاخد بالها مني وضحكت بكسوف كده . 
= "بتربيع يدها"  والله! 
فرح:  "ببرائه"   ههه والله كنت هقلك 
= ده انا هك*سر دماغك 
فرح بمسك كتفها وتحرك : اهدي بس هنروح مكتبي ونعمل اتنين قهوه و نتكلم كتشير اوي عشان وحشاني وربنا 
= حيوانه
فرح بخفه:  قلب الحيوانه 
"يضحكون" 
______________
عدا تلات ساعات ونص ودقيقتين ولسه مخرجوش،  هو بعذ"بهم جوه ول اي، بس الحقيقه مرو بسرعه بوجود فرح وخفه دمها وهزارها ولان مكتب فرح جنب غرفه الاجتماعات وانس الرايق بعتلها رساله قلها "برااائه!  يحيا العدل " ههه فعرفت انهم خلصوا واخيرا. 
= هو علطول بيتاخر كده في الاجتماعات 
فرح: لاء يا حبي عشان كريم رجع من اسبوع واخد شهر اجازه ابن...  ماشي،  ف كان مستلم مشروع وبخلصو دلوقتي فطولو 
= كريم اخوكي صح 
فرح: هو فيه غيره ابو لسان وربع 
= ههه 
فرح بالوقوف:  اهم خرجوا 
قمت بلهفه كده،  كنت حسي اني في مكان غريب من غيره،  كنت عايزه المحه بس عشان اطمن واحس بوجوده حوليا وده كفايه 
خرج انس وبعده كريم ههه شبه فرح فعلا وبعده...  تميم واسراء. 
اسراء:  حلو جدا فكرتك بنسبه للمشروع،  بحب تفكيرك 
_ في مواعيد تانيه انهارده؟ 
اسراء:  ااه في معاد مع صاحب شركه "وائل" للعطور بعد ساعه و... 
_ الغي كل ده محتاج اقعد مع مراتي انهارده 
اسراء:  الغي حا...  مراتك! 
كانوا بقربه علي مكتب فرح وهو عينه في عيني وهي مش مركزه غير معاه وده كان اسوء بنسبه لي، أخدت بالها من اتجاه نظره عينه عليا وبصتلي هي كمان ووشها كلو قلب بعدها 
"بفتح الباب"  
انس:  واخيرا خرجنا من التخشيبه اووف 
كريم:  اوختشييي،  عمله اي...  اووه الحور كلو هنا منا بقول الشركه منوره لي 
="ببتسامه محرجه "... 
كريم:  الحقي دي بتتكسف!  ههه 
" ياتي تميم بضربه قويه علي ضهره " 
_ متحترم نفسك يا حيوان انت كمان! 
كريم:  اااه ايدك قادره زيك يخربيتك!  انا عريس جديد ميصحش كده 
"يضحكون ما عدا اسراء التي تش" تعل من الغيظ"  
عرفت مين كريم الي سمعته مسمعه في كل مكان ده ههه وبعدها تميم جيه عليا و حضني من الجنب قدامهم كلهم؟  اي ده! 
= "بإحراج ونظر له بخضه " تميم! 
_ زهقتي من غيري؟  البت دي عملت حاجه فيكي 
فرح:  ونبي! 
كريم:  اوووه!  لاء بتهزر يمان ههه
انس:  ههه اصبر هتشوف مواهب دلوقتي 
اسراء:... 
="بهمس " عجبك كده! 
_ دول شويه عيال هيترفدو دلوقتي سيبك منهم ول اقلك "بصوت عالي"  الي هيتكلم هسحب منه ال10 ايام اجازه الي في سنه دي 
لقيت الاوضه هوس!  ههه لاء شبح،  شبح وعجبني 
_ شايفه مبجوش غير بقله الزوق ازاي
= ههه طيب ابعد كده 
_ أكلتي حاجه؟ 
= لاء مش جعانه 
_ اي هو الي مش جعانه،  تعالي 
مسك ايدي وخرجنا وهما ورانا واكتر واحد مبهور هو كريم ههه كان هيت"شل ووقفنا علي سور وبعدها لقيته قال بصوت عالي قمر يشبه 
_ شباب الغداء علي حسابي من اي مطعم  عشان مراتي حور شرفت الشركه انهارده 
= نهارك ابيض! 
كريم:  لاء انا هيغمي عليا!  فرح مين ده! 
فرح: ههه اشطا وهاكل ببلاش،  انس جيب اربع وجبات ليا 
انس:  لاء، 6 ده عرض مبتكررش كتير 
وفي عز كل واحد بقول كلمه وبهزر وكل الموظفين تحت مبسوطين وبضحكو والمكان كلو اتملي صوت وضجه مشفتش غير عنيه الي مركزه عليا وبتضحكلي،  انا كنت هدمع من الفرحه ولقتني بقولو بهمس وبتلقائيه.. 
= تميم 
_ امم 
= انا بحبك 
_ قولتي اي! 
= ههه
"لاء تستطيع اسراء التحمل اكثر فتجري للخارج وتاخذ سيارتها وتغادر" 
في منزل مرفت... 
مرفت:  اسرا...  يلهوي! 
اسراء بدموع:  مامااا 
مرفت:  اي يا اسراء!  البيت بقي مد"مر!  في اي حصل اي 
اسراء:  جت الشركه انهارده يا ماما،  اخدتو مني واعترف بيها خلاص قدام كل الناس،  انا بكر"ها،  بكر"ها اوي يا ماما 
مرفت بعناقها:  طيب اهدي الاول،  اهدي وهنشوف حل بعدين 
اسراء بالخروج من حضنها:  لاء مش بعدين!  دلوقتي حالا هتصرفي وهترجعي ليا،  انتو كلكو السبب!  مش مسمحاكو 
مرفت:  اهدي يا بنتي عشان خاطري 
اسراء:  هقلك هنعمل اي وتساعديني ها،  لازم تساعديني! 
مرفت:  طيب هساعدك اكيد بس اهدي. 
بعد يومين... 
ترن ترن ترن 
حور:  الو 
مرفت:  حور تميم محتاج مساعده وقالي انه محتاجك في الشرمه ضروري ومش عارف يوصلك 
حور:  تميم محتاجني انا!  طيب يا طنط هشوفه؟ 
لبست اي حاجه في الدولاب وطلعت وانا مستغربه المكالمه المريبه دي ولي هي بذات يعني تميم يطلب منها انها تكلمني؟  خرجت ل شركه واول ما دخلت الشركه ملقتش فرح ول اي حد هناك غير الموظفين،  فرميت السلام وطلعت ليه لقيت اسراء في حضنه! 
اتسمرت عند الباب،  كانت عيني في عينها،  كنت همشي،  كنت هجري،  بس لقتني بتجر"أ علي نفسي واحساسي وثقتي فيه وبفتح الباب وادخل ابعدها عنه بمنتهي القوه 
_ "بعدم تركيز "حوريه!  بتعملي اي هنا؟  انتي... 
اسراء:  انتي مجنونه! اي الي انتي عملتي ده 
= قصدك اي الي حضرتك يا محترمه بتعملي مع جوزي دلوقتي ول انتي نسيتي نفسك ول اي 
اسراء بصدمه:  حور!  انتي ازاي تكلمي معايا بالاسلوب ده 
= خمس دقايق ولو لقيتك قدامي هجيبك من شعرك ده علي القسم وهفضحك قدام كل الموظفين دلوقتي ومتختبريش صبري 
" تتحرك اسراء للخارج ب قلق وإحباط وتنظر حور لتميم بعتاب تجده سيفقد الوعي فتسنده "
= تميم  في اي ؟ 
_ معرفش مش قادر اقف
= تعالي هنروح،  حاول بس تتحرك معايا 
روحنا وانا مستغربه!  مستغربه من نفسي ومستغربه من الموقف نفسه الي حصل ده وكنت شكه في خطه وطلع شكي في محله... 
_ معقول تكون حطت حاجه ليا في العصير!  اكيد لاء 
= ده التفسير الوحيد 
_ طيب لي؟ 
= عشان اشوفك معاها ف شك فيك وابعد عنك
_ ودخلتي وقلتلها كده فعلا!  ،  كنتي خايفه يكون صح؟ 
= كنت مرعوبه!  بس اكيد مش بعد ودعنا الصبح وحضنك ده يخليني افكر الف مره  قبل ما اشك فيك 
_ بقيتي جر"يئه يا ست حوريه 
="ببتسامه " تلميذتك 
ابتسم بديق واضاف علي كلامه بكل جمود
_ معرفش اتعدت حدودها كده ازاي رغم اني حذرتها اكتر من مره،  تعرفي انك تخدري حد ده اي وتخيلي لو كان مديرك كمان
= امم رفد 
_ اكيد!  من غير نقاش. 
= وانت هتعمل اي؟ 
_ اكيد هتترفد،  انا كان نفسي في كده من زمان واخيرا لقيت سبب 
="ببتسامه هادئه " شرير اوي 
_ تعالي في حضني علي رد فعلك المفاجأ ليا ده 
= كفايه هي حضنها ليك انهارده 
_ تعالي نظفي القرف الي حصل ده منها وبوعدك هتدفع التمن غالي 
سندت علي حضنه وانا بهدي قلبي وبقول لي بكل حر"قه 
= كنت همو"ت من الخوف لو خسرتك بجد وكان حقيقي ده،  الحمد لله 
_ حقك عليا،  بوعدك ميتكررش تاني 
"تحرك راسها بلايجاب فيقبل راسها وتغمض عينيها داخله" 
بعدها بيوم... 
كنت قاعده بقرأ روايه وهو راح الشركه يخلص حوارها ده لقيت الباب بيخبط ف فتحت... 
مرفت بكُره :  اهلا بست حور 
= "بثقه" اهلا يا طنط
مرفت:  اي مش هدخليني ول اي؟ 
= والله المكان ده ميدخلوش غير ناس نظيفه ومش كدابه والحمد لله حضرتك معندكيش لتنين 
مرفت بخضه:  اسراء مكنتش بتهزر فعلا!  انت تجننتي يا حور ول اي؟ 
قربت مني بس لاول مره جسمي ميرجفش ،  متحركش من ال
الخوف،  مدمعش والحاله تجيلي ،  كنت هاديه،  واقفه بكل ثقه وتربيع ايد،  ثابته زي الحديد ومستعده اواجه اي حد يقل ادبه علي راي تميم. 
مرفت: طول عمري بكر"هك يا حور والي عملتي في بنتي ده مش هسمحك عليه،  انتي الي عملتي فيها كده ود"مرتي حياتها وبكره هندمك انتي وهو علي ده،  كنت جايه اوصل معاكي لحل وسط بس للاسف خاب ظني فيكي 
ضحكت بسخريه وانا بتقدم خطوات ليها وحسيت برتباك في عنيها ملحوظ... ف ده زود ثقتي ولقتني برد عليها بكل برود غريب مفاجأ مني... 
= ههه اول مره اشوف كداب ببجح وعينه قويه؟! 
مرفت:  حور!  انتي اتهبلتي يا بنت! 
= اسمعي يا مرفت هانم،  اولا انا عمري ما كر"هت حد ول هكر"ه واذا كان حضرتك بتكر" هيني ف ده شيئ يرجعلك وخصوصا اني معلملتش ليكي حاجه 
ثانيا بنتك مريضه نفسه!  ومحتاجه تتعالج وبدل ما تيجي ترمي عيوب ومصايب بنتك علينا روحي علجيها او ربيها الاول 
ثالثا انتي وبنتك تخرجوا من حياتي احسن والله ارفع عليكي قضيه ع"نف اسري واخد حقي منك بالقانون وحق ابويا كمان لكن هخليكي تشبعي بيه عشان انا مبحبش اقطع رزق حد، فخرجي بقي من حياتي ، اخرجي انتي وبنتك وابعدو عني بقي 
واذا لقيتك انتي او هيه بتتعرضوا ليا انا وجوزي تاني هرفع عليها قضيه تخدير ومحاوله قت"ل وبصمتها موجوده والعصير موجود وهوديكو انتو الانتين ورا الشمس وده وعد مني. 
مرفت:!!!! 
= اعتقد انه حضرتك فهمه شرفتي الشويه دول 
مرفت ببتسامه صادمه وهزيمه حتميه:  اتغيرتي يا حور،  تحولتي من قطه لأسد بيبلع وطلعتي من سجنك وبقيتي حرم تميم فعلا 
ابتسم وانا بلف ليها وببصلها بكل ثقه وعزه نفس وبقول 
= اعتقد ده مدح منك ف شكرا،  نورتي 
قفلت الباب وسندت عليه وانا بقول انا!  انا عملت كده؟  انا قلتلها كده!  مين دي بجد!  ههه لازم اقول لتميم هالحيين. 
ترن ترن ترن 
= مين؟ 
_ شخص هيموت ويُحضنك 
= امم بس جوزي مش موجود وانا مقدرش اخونه 
_ الاء والله! 
= "بفتح"  ههه اها 
_ وحشتيني 
= جي بدري 
_ اها لغيت كل حاجه انهارده كنت تعبان 
= امم تمت الاستقاله؟ 
_"ببتسامه" تمت الاستقاله 
= مش بقول بحبك ههه 
_ مش بقول محتاجه حضن 
____________
فرح:  حور تعالي شوفي الايشادو ده هيكون شيك علي الفستان الجديد لشركه ول لاء عشان تميم هياكلني 
= اصبري جايه بطلي صياح 
كريم:  حوور قهوه ول نسكافيه؟ 
= نسكافيه طبعا 
_ الدره كان مكانها هنا صح؟ 
= تخيل نشوفها تاني 
_ بتمني كانت ست طيبه اوي وبتعمل دره قمر 
= تميم في واحده تانيه اهي ! ، ههه تعالي تعالي 
احيانا القدر بيعملها معاك وبغير حياتك،  يمكن ينزلك ل سابع ارض او يمكن يطلعك لناطحه السحاب،  بتشوف ناس جديده،  تستحق الثقه،  تستحق الحب،  تستحق السعاده،  وتلقي ناس بتخرج من حياتك واحسن حاجه انها خرجت 
اكتشتفت انك لازم تبدأ تغير نفسك للاحسن كل يوم لان الحياه مش هتستني حضرتك ما تقولها دقيقه هكتئب ال50 سنه دي وبعدها افرح،  انت بس الي بتغير مستقبلك،  سعادتك،  حياتك واهم من ده كلو متفقدش الامل وثق ديما انه ربنا مخبي ليك عووض كبير في باطن كل هذا الالم وهتلقي دروس كتير بتعلمك،  بتخليك تنضج،  وتعيشك وانت فخور بماضيك 
وتذكر ديما انه الامل والصبر اهم من اي حاجه تانيه
وانه "لعل الله يحدث بعد ذالك امرا،  فبكن فيكون يعطيك الله فوق ما تتمني ❤" 
"بعناقها من الخلف"  
_ واقفه كده لي مع كوبايه الشاي الي انا بحسدها دي 
= امم بعيد الذكريات وبشوف انا وصلت فين،  اي الي حصل في قصتي واي لسه هيحصل كمان وكل حاجه عشتها وكل حاجه بقيت حلوه ومميزه وليها طعم معاك 
_ اووه انت بتثبتني بقي  
= صرااحه اااه 
_ يود يا جامد انت 
= ههه 
_ م تسيبِك من المشوار ده ونقعد مع بعض 
= عشان ريما تعلقنا في شوال انا وانت 
_ ان جيتي ل ده فمعاكي حق،  يلا 
= فرح وكيموو جي 
_ حوريه اتلمي ها واصطبحي وقولي يا صبح 
= اي يا تيموو مالك 
_ اي يا قلب تيموو مالك انتي؟! 
= بقلك اي،  م تسيبَك من المشوار ده ونقعد مع بعض ❤
"لم احبك كشخص فقط،  بل احببتكَ كوطن لا اريد الانتماء لغيره! 🖤🖤🌷" 
تمت بحمدلله
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-