رواية عشقت طبعها كاملة جميع الفصول بقلم سما الحملاوي

رواية عشقت طبعها كاملة جميع الفصول بقلم سما الحملاوي


رواية عشقت طبعها كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة سما الحملاوي رواية عشقت طبعها كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية عشقت طبعها كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية عشقت طبعها كاملة جميع الفصول

رواية عشقت طبعها بقلم سما الحملاوي

رواية عشقت طبعها كاملة جميع الفصول

رعد...انتي بتعملي ايه هناااا انطقي 
البنت بخوف...والله يابيه انا جيت هنا غلط 
رعد بتسليه...بس حلوة وعجبتيني وانا الي يعجبني يبئا يخصني 
البنت بخوف...انا والله مش بعرف اضحك 
رعد بصلها كتير وضحك جامد...تضحكي ازاي انتي مش فهماني 
البنت...والله انا جيت هنا بالغلط انا كنت بجري وفجأة لقيتني هنا
رعد...وكنت بتجري ليه 
البنت...من الكلاب 
رعد بضحك...طيب خلاص امشي بسرعه قبل ما اعمل فيكي حاجه تزعلك 
البنت مشيت بسرعه بخوف...
رعد بصلها وهو اعجب بجمالها وبرائتها لكن بطريقة خبيثه...
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
»رعد الحناوي ٣٠سنه رجل اعمال عندو شركات كتير قاسي وزير نساء وسيم للغايه وله جسد قوي اهله متوفين وعندو اخت عندها شلل عمرها ٢٠سنه «
»موج المنيري ٢٠سنه في تالته كلية ادارة اعمال عايشه مع عمها بعد ما ابوها وامها اتخلوا عنها بعد ما انفصلوا وسيمه للغايه لها جسد متناسق وملامحها بريئه وطبعها بريئ خالص«
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند عم موج...
عمها بقسوة...انتي يابت ياموج 
موج بخوف...نعم ياعمي 
مدحت...قومي يابت اعملي الاكل خلي ليكي لازمه بدل ما انتي قاعده كدا ما انا بصرف عليكي ومدخلك كليه ب قد كدا
موج بخوف...حاضر ياعمي 
موج دخلت تعمل الاكل بخوف ودخلت مرات عمها...
مرات عمها بدموع عليها...موج ياحبيبتي 
موج بخوف...نعم يامرات عمي 
وهيبه...انا عندي ابن اخويا الله يرحمه هبعتك لي يحميكي من عمك الظالم دا 
موج...بس دا مامته وباباه متوفين 
وهيبه...عندو اخت وفي دادة هنا بيعتبرها امه لكن هو واصل يقدر يحميكي من عمك انا ممكن اخلي يتجوزك لحد ما تتمي ٢١وتطلقي منه وتقدري تسافري عند خالتك في امريكا زي ما انتي عاوزه
موج بدموع...انا بحبك ياماما اوييي انتي احسن ام في الدنيا
وهيبه بدموع...وانا كمان بحبك يلا كملي وانا هروح اتكلم معاه
موج...تمام 
وهيبه نزلت راحت لأبن اخوها...
عند ابن اخوها...
وهيبه...ازيك ياحبيبت عمتك 
رعد حضنها...ازيك ياعمتي 
وهيبه...الحمدلله مش بتيجي ليه ياحبيبي 
رعد بضيق...ما انتي عارفة اني مش بحب مدحت وسايبه وساكت عشان وعشان يمان ابنك
وهيبه...عارفة انا عاوزه طلب منك ياحبيبي 
رعد...اؤمريني ياحبيبتي 
وهيبه...عندي بنت اخو مدحت الي اهلها سابوها وكل واحد راح في اتجاه هي اسمها موج بنت غلبانه وانا بحبها جدااا مدحت بيعذبها يابني بيفضل يض"رب فيها ومشغلها خدامه وبياخد من حسابها فلوس ويدفعلها جمعتها وحاجتها وبيقولها انا بصرف عليكي وحاطت ايدو على فلوسها وخلاها تكتبهالوا انا عاوزاك يابني تحميها 
رعد...طيب هاخدها اشتري ليها بيت واحط عندها امن ومحدش يقدر يقربها 
وهيبه...انت عارف مدحت يقدر يوصلها لو تحت الارض انا عندي طلب منك انك تتزوجها 
رعد...لاااا يمكن ياعمتي انتي عارفة اني مش بتاع كدا 
وهيبه...هي سنه يابني والله تتم ٢١وبعدها تسافر لخالتها كان ممكن اخلي خالتها تبعتلها لكن مش هينفع لأنها متمتش السن القانوني واخرها تروح سياحه
رعد...خلي حد من ولاد خالتها يتجوزها 
وهيبه...كلهم بنات 
رعد...وبعدين انا اقدر احميها من غير ما تتزوج تقعد هنا ومحدش يقدر يقربها 
وهيبه...يابني هي مؤمنه اوي دا مقعدتش عندنا الا لما يمان طلع الشقة الي فوق  انت عمرك ما رفضت ليا طلب يارعد
رعد...طيب ياعمتي موافق 
وهييه بفرحه...بكره هخلي يمان يجبهالك تكتبوا الكتاب ماشي 
رعد...ماشي ياحبيبتي 
وهيبه...همشي انا قبل ما التاني يكلمني 
مشيت ورعد لبس عشاان يروح البار...
عند موج...
موج...عمي انا خلصت الاكل ممكن انزل 
مدحت...غوري ومتتأخريش 
موج مشيت بخوف لبست ونزلت تجيب كتب الكلية...
فجأة الجو اتحول والدنيا مطرت فضلت ماشيه وهي خايفة وكل شوية صوت البرق يزيد..
كل العربيات بقت تمشي بسرعه والشارع فضي في ثانيه...
كانت معديه جمب عربية ف كانت هتتزحلق وواحد خارج من العربية قام بسرعه سندها...
رعد...هو انتي 
موج بخوف...انا مكنتش اقصد 
رعد تاه في عيونها الزرق وشعرها الاشقر الي نازل على عيونها من المطر وقرب منها اوي وباسها بقوة...
موج زقته وضربته بالقلم...
رعد بعيون حمرا...وربناااا لوريكي 
موح بصتله بخوف وجريت وهو ركب عربيته ومشي وراها...
لكن وهي بتجري كان في شاحنه كبيره عماله تنور الكشافات وهي شافتها على اخر لحظه....لاااااااااااااا
ولكن وهي بتجري جت شاحنه كبيرة ونورت الكشافات جامد قالت...لاااااااااااااا
فجأة ايد قوية شدتها عليه...
رعد بغضب...انتي غبييييه كنتي هتمو"تي
موج بوجع من دراعها الي ماسكها منو وحزن...انت السبب 
رعد...انتي الي مديتي ايدك عليا الاول 
موج بضيق...وانت الي اتعديت حدودك معاياااا 
رعد بضيق...انتي اسمك ايه يابت انتي 
موج بضيق...مسميش بت واسمي موج 
رعد بصدمه...موج ايه 
موج بملل...وانت مالك 
رعد بغيظ...انجزي انطقي موج ايه
موج...موج المنيري ها حاجه تانيه انا ماشيه 
رعد بصدمه لنفسه...يعني هي دي موج نفسها الي هتجوزها بكره 
وبسرعه لحقها قبل ما تبعد وقالها...كنتي راحه فين 
موج بعصبيه...اسمع يابني ادم انت انا معرفكش وانت اتعديت حدودك معايا اوي ابعد عن طريقي عشان بجد متعصبش اكتر من كدا دا ايه دا لا اخلاق ولا دين ولا غيرو لا حول ولاقوة الابالله العلي العظيم 
ومشيت بسرعه وسابته...
رعد بغضب...والله لوريكي ياموج 
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
وصلت بيت عمها...
مدحت بغضب...كنتي فين يا***في الجو دا 
موج بعصبيه...عمي انت ازاي تغلط فيا كدا 
مدحت بصلها بغضب وقال...انتي هتردي عليا يابت انتي 
ولسه هيرفع ايدو عليها مسكها يمان...بابا لو سمحت ابعد عن موج 
ونزل ايده قال مدحت...انت بتكلم ابوك كدا عشان البت دي 
يمان بضيق...بابا ابعد عن موج ممكن 
وخدها ودخل اوضتها وقالها...موج بكره تكوني جاهزه تمام 
موج...تمام يا يمان يماااان
يمان...نعم 
موج...شكرا ليك 
يمان بأبتسامه...موج انتي اختي متقوليش كدا 
»يمان٢٩سنه صديق رعد وبيشتغل معاه شريك معاه في شركته وسيم وطويل وجسده قوي مرح وفي نفس الوقت هادي وحنون«
يمان خرج من الاوضة وقابلته وهيبه...ها قولتلها
يمان...ايوه ياحبيبتي متقلقيش 
وهيبه...ربنا يصلح لك حالك ياحبيبي 
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند رعد رجع فيلته...
رعد لنفسه...بئا كدا انتي موج حلو اوي 
قاطعه اخته الي جت بالكرسي المتحرك بتاعها...
رعد نزل لمستواها...رغد ازيك ياحبيبتي 
رغد بتقطيع في الكلام...الـ الححمد لله و واانت
رعد...الحمدلله ياحبيبتي اكلتي 
رغد...ل لا
رعد...ليه كدا طيب يلا ناكل سوا 
رغد هزت راسها زقها بالكرسي ومشيوا ناحية السفره...
الدادة انعام...ازيك يارعد يابني اقعد يلا عشان ناكل 
رعد بأبتسامه...الحمدلله ياحبيبتي انتي اخبار صحتك ايه 
انعام...في نعمة الحمدلله يلا هخلي هنادي تجيب الاكل وناكل 
راحت تنادي هنادي وجابوا الاكل وقعدوا ياكلوا...
»رغد ٢٠سنه بنت بريئه وجميلة جدا محجبه وقريبة من ربنا حصلها حادثه وليها سبب من ٣سنين بعد ما خلصت امتحانات ثانويتها ومن ساعتها جالها صدمه واصيبت بشلل بتحب الدادة انعام جدا ورعد«
»دادة انعام مربية رغد ورعد وعاشت معاهم من ساعة ما والد ووالدة رعد اتوفوا من ١٠سنين ورعد بيعتبرها امه هي حنونه وطيبة وبتحب رغد ورعد«
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
تاني يوم...
في بيت مدحت...
يمان...موج جهزتي 
موج...ايوه جهزت اهو 
خرجت بفستان ابيض لكن مش سواريه طويل ماسك من عند الوسط ونازل بنفشه بسيطه واكمام واسعه وعليه طرحه حمرا وجزمه حمرا ومش حاطه ميك اب...
وهيبه حضنتها...ربنا يسعدك يابنتي ويكتبلك الخير وتعيشي في هنا هجيلك كتير ويمان في اي وقت جنبك لو احتاجتي 
موج بدموع....هتوحشيني اوي ياماما 
وهيبه بدموع وفرحه...ياااااا احلى ماما سمعتها منك ياموج ربنا يديمك ليا ياحبيبتي 
يمان...يلا ياماما قبل ما بابا يجي
وهيبه...ايوه يلا ياحبيبتي روحي مع يمان 
موج نزلت وركبت عربية يمان وراحت باتجاه مصيرها المجهول...
وقفوا قدام فيلا رعد بصت عليها كويس وحست انها جت هنا قبل كدا...
يمان...يلا ياموج انزلي 
موج نزلت ويمان شال شنطتها...
يمان دخل الاول وهي وقفت تتأمل الجنينة...
يمان خبط ورعد فتحلوا وحضنوا بعض...
موج دخلت ووقع عيونها على رعد...
رعد انبهر بجمالها ورقتها في لبسها...
موج اتصدمت ومقدرتش تتكلم...
سكتت لأن مافيش خيار تاني قدامها وهي فهمت ان رعد ابن اخو وهيبه..
الشيخ...اين وكيل العروس
يمان...انا وكيلها
قعدوا وكتبوا الكتاب وانتهى بجملة...
»بارك الله لكم وبارك عليكما وجمع بينكم في الخير«
يمان...هستأذن انا موج لو في خاجه حصلت بلغيني
موج...تمام 
يمان...يلا سلام يارعد 
رعد...سلام
مشي وموج قالت لرعد بوجع...كنت عارف انه انا 
رعد...امبارح بليل 
موج بوجع...تمام اوضتي فين 
رعد...في شوية تعليمات كدا حياتي الخاصه ملكيش دعوة بيها ليكي عندي مصاريفك بس واه متقلقيش مش عاوز منك اي حقوق كدا كدا انتي مش زوقي واه مش هنام في اوضة واحده طبعا عشان بصراحه مستنضفش انام جنبك دي حاجه الحاجه التانيه الي اقول عليه يتقالي حاضر ونعم غير كدا هتشوفي وش مش هيعجبك فهماني ياحلوة ودلوقتي هعرفك على اختك 
موج بأنكسار...فاهمه ماشي يلا
راح لأوضة اخته رغد...
رعد بحنيه...رغد حبيبتي مش انت كان نفسك اتجوز 
رغد هزت راسها...
رعد...دي موج مراتي 
رغد فرحت اوي وابتسمت وقالت...ت تعالي 
رعد بص لموج جامد وهي اتحركت ناحيتها...
رغد قربت من خد موج وباستها...
موج ابتسمت وباستها هي كمان...
رغد بحنيه...ررببنا ييسسعدكم
قعدوا شوية معاها وبعدين خرجوا...
موج...ربنا يشفيهالك حنينه اوي وطيبه
رعد...يارب
انعام...مين دي يارعد 
رعد...دي مراتي يادادة اتزوجتها انهاردة وانتي برا 
انعام بصدمه...مش فاهمه حاجه ازاي 
رعد...هفهمك بليل يادادة 
انعام...تمام يابني حيث كدا بئا لولولولولووووي ازيك يابنتي ايه الجمال دا يازين ما اخترت يارعد 
موج...الحمدلله حضرتك اخبارك وتسلميلي يارب دا من زوقك 
انعام...الحمدلله ياحبيبتي لا وادب كمان 
رعد...تعالي ياموج اوريكي اوضتك عن اذنك يادادة انعام
انعام...اذنك معاك يابني 
دخلها اوضة وقالها...دي اوضتك اتمنى تعجب سيادتك 
موج بوجع...حلوة شكرا 
رعد بجمود...العفو 
وخرج وقف سرحان شوية في ملامحها وبعدين نزل بسرعه وركب عربيته وطلع على الشركة...
موج بدلت هدومها وقعدت ضامه نفسها وبعدين غلبها النوم نامت على جنبها في وضع الجنين وشعرها نازل على وشها الي بطول ضهرها...
عند رعد...
خلص شغل الساعه ٧المغرب واتحرك بالعربية على البار.. 
في العربية...
رعد بملل...دارين تعالي على البار مستنيكي 
وقفل معاها..
بعد نص ساعه...
راح Night club...
دخل شاف بنت لابسه فستان احمر صق قصير جدا وضهرها باين لابسه هيلز طويل وحاطه ميكب...
دارين شافته راحت حضنته وباسته من خده...
رعد...جيتي بدري 
دارين بدلع...اول ما كلمتني جيت على طول مقدرش اتأخر عليك يارعد
رعد بسخريه...انا اتجوزت 
دارين بصدمه...نعممم
رعد...اتجوزت في ايه 
دارين...وانا يارعد 
رعد حضنها بطريقة مش حلوة وقال...انتي في قلبي يادودو 
دارين زقته وقالت...بس انت اتجوزت 
رعد قرب منها وقال...خلينا دلوقتي رايقين وهحكيلك بعدين الكلام دا 
دارين بدلع...اذا كان كدا ماشي 
رعد قرب من شفا*يفها وقبلها...
» انت تريد هذه الحياه ف انت الذي قومت باختيار نهايتك«
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
في بيت مدحت...
يمان رجع البيت وقابل مدحت...
مدحت...فين البت موج 
يمان...مشيت 
مدحت بغضب...يعني ايه مشيت 
وهيبه خرجت...اه مشيت 
مدحت...دي بنت اخوياااا ازاي تمشييي من غير اذني
يمان بغضب...وكنت عملتلها ايه حلو انت ولا اخوك هاااا
مدحت بغضب...انت هتعلي صوتك على ابوووك 
وهيبه بعصبيه...رعد اتجوزها خلاااص 
مدحت اتصدم وبلع ريقه ووهيبه ضحكت بسخريه عليه ومشيت وسابته ويمان بصلوا بكره وطلع اوضته...
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند موج...
سمعت اذان المغرب قامت تتوضى وتصلي...
موج وهي بتدعي...يارب انصرني وخليك جنبي يارب انا مافيش حد جنبي غيرك ماليش حد كله بيعاملني على اني وباء وبيبعدوا عني كله بيأذيني كله بيهني خدلي حقي منهم يارب حسبي الله ونعم الوكيل 
قامت شافت فونها بيرن ف ردت..
موج...الو ياغادة عامله ايه 
غادة...الحمدلله ياقلبي بقالك يومين مش بتيجي الجامعة ليه
موج...عشان انا اتجوزت انهاردة
غادة بصدمه...ايه انتي بتقولي ايه 
موج...تعالي عندي وانا هفهمك هبعتلك اللوكيشن
غادة...طيب هخلص شوية حاجات وهجيلك على طول
قفلت معاها وفضلت قاعده تلف في الاوضة بملل...
خرجت ونزلت تحت شافت الخدامه...
هنادي...عاوزه حاجه ياهانم
موج برقه...موج اسمي موج بس 
هنادي بأبتسامه...ماشي عاشت الاسامي ياست البنات انا هنادي
موج بأبتسامه...اسمك جميل انتي كنتي ماشيه
هنادي...تسلمي اه بخلص شغل دلوقتي وبرجع البيت 
موج...طيب ياحبيبتي روحي انتي قبل ما الوقت يتأخر 
هنادي...عاوزه حاجه اعملهالك قبل ما امشي 
موج...لا تسلمي بس هي دادة انعام فين
هنادي...تلاقيها بترتاح في اوضتها
موج...طيب ياحبيبتي تسلمي 
مشيت هنادي وموج فضلت تتمشى في الفيلا...
فجأة النور قطع وهي خافت...
موج بصوت واطي وخوف...دا وقته ياربي النور يقطع انا بخاف من الضلمه وفوني فوق 
عدا عشر دقايق ولسه النور مطفي ومحدش خرج من اوضته لحد دلوقتي...
فجأة سمعت صوت حاجه بتعمل صوت بصت وراها شافت كائن كبير وشكله يخوف...
موج بصراخ...لاااااااااا
فجأة الباب اتفتح وهي جريت كان رعد حضنته بقوة وهي بتحاول تطلع فوقه ف هو شالها..
رعد...في ايه خايفة ليه 
موج برعب...انا بخاف من الضلمه وببص ورايا لقيت الكائن دا 
النور جه وانعام نزلت من فوق...
شافت موج وهي حاطه راسها في رقبة رعد وهو شايلها...
انعام بأستغراب...هو حصل ايه وبرق بيعمل ايه برا 
موج لفت وشها وبتبص لتحت شافت نمر قاعد تحت رجل رعد...
موج بصراااخ....لاااااااا رعد اللحقنيييي ابوس ايدك ابعدو 
رعد حضنها بقوة...اهدي اهدي مش هيعملك حاجه طول ما انتي معايا اهدي دادة انعام نادي على حارس برق 
انعام...حاضر يابني هندهلوا اهو
الحارس جه وخد برق ومشي ورعد قعد على الكنبه وموج لسه في حضنه...
بعد شوية هديت من رعبها...
رعد...هديتي 
موج هزت راسها...
رعد فضل يحرك ايدو على شعرها ودادة انعام فتحت الباب لغادة...
غادة بصدمه...موووج؟!!! 
موج فاقت من الي كانت في وقامت بسرعه...غادة انتي جيتي امتى 
غادة بصدمه...لسه جاية مين دا ياموج 
موج بتوتر...دا دا رعد زوجي 
غادة بصدمه...هو دا 
رعد ببرود...انا طالع 
وطلع وسابهم...
موج...ايوه هو دا حظي الاسود 
غادة بسخريه...حظك اسود ايه انتي كنتي قاعده على رجلوا وفي حضنه 
موج...استنى هفهمك
وحكت لها كل حاجه...
غادة حضنتها...معلش ياحبيبتي بكره ان شاءلله ربنا يسعدك وكل حاجه تتعدل 
موج...يارب ياحبيبتي 
عدا ساعه وهما قاعدين مع بعض وبعدين غادة استأذنت ومشيت...
موج طلعت فوق وقابلت انعام...دادة ممكن سؤال
انعام...نعم ياحبيبتي 
موج...فين اوضة رعد 
انعام بأستغراب...هو انتي مش قاعده فيها 
موج بحرج...لا 
انعام...طيب هي الي في الوش دي 
موج هزت راسها وخبطت ومحدش رد...
دخلت وفضلت تبص على الاوضة...
الاوضة اسود في رمادي في ابيض محطوط على الحيطه صورة كبيرة لوالد ووالدة رعد ورعد ورغد...
وصور لرعد وهو بيستكشف في الغابات والجبال..
رعد خرج من الحمام وشعره بينقط مايه على وشه...
رعد برفعه حاجب وقرب منها وهي سرحانه في اوضته...بتعملي ايه في اوضتي 
موج بتوتر...اسفه والله انا دخلت عشان حاجه 
رعد قرب اكتر...وياترى ايه هي الحاجه دي 
موج بتوتر...كنت داخله اقولك ششـ هي ايه الريحه دي 
رعد...ريحه ايه 
موج بقرف...انت بتشرب 
رعد ببرود...اه متعرفيش 
موج بقرف...انت حقيقي متستهلش اني كنت داخله اشكرك وسع كدا انا بقرف منك
رعد مسك ايدها جامد...بتقرفي من مين يابت انتي 
موج بغضب...وسع ايدك النجسه دي عني وسععع وانا الي كنت داخله اشكرك على الي عملتو اتفوو عليك وسععع 
رعد زقها جامد وهي وقعت على الارض جامد...ااااه 
رعد بغضب جحيمي ونزل لمستواها مسكها من شعرها وقال...اسمعي يابت انتي لاخر مرا اسمحلك تكلميني كدا انتي فاهمه ويلا اطلعي برا عكرتيلي مزاجي 
موج خرجت برا الاوضة بخنقة ودموع وفضلت ماشيه بتوهان...
شافت اوضة رغد خبطت عليها ودخلت...
رغد بصتلها بفرحه وبعدين حزنت لما شافتها بتعيط...
رغد بحزن...ز زعلانه للييه
موج قربت منها وقعدت جنبها وقالت...معرفش اي وصلك للحاله دي لكن انتي في رحمه عني انا مشلوله في اختياري وقراري مشلوله في حياتي وشخصيتي مقيده من كل ناحيه 
رغد حضنتها...ا ههدي ع عشان خااططري
موج عيطت جامد في حضنها...انا حبيتك بجد وارتاحت ليكي
رغد...و اانا ككمان 
موج باست راسها وقالت...هشوفك بكره واقعد معاكي ماشي 
رغد هزت راسها وموج خرجت من الاوضة...
موج دخلت اوضتها صلت ونامت نوم عميق...
تاني يوم كان يوم جمعة واجازة رعد...
موج صحيت صلت ولبست وسابت شعرها عشان كانت حاسه انها مخنوقة وهو ملموم...
نزلت تحت كانت رغد قاعده وانعام...
موج بأبتسامه مشرقه...صباح الجمال 
انعام بحب...صباح الفل ياحبيبتي 
رغد بأبتسامه...ص صباح ا الننور
انعام...تعالي عشان تفطري ياحبيبتي 
موج قعدت معاهم ونزل في الوقت دا رعد...
بصلها وانبهر بطول شعرها ورقتها...
رعد...صباح الخير 
كلهم ردو الا موج...
رعد بضيق...هو انا مش قولت صباح الخير مش بتردي ليه 
موج بضيق...وهيجي منين الخير لو انت موجود
رعد بغضب وضرب ايدو على الطرابيزة...قومي من على الفطار اخفيييي من وشيييي مبقاش غير الي اهلها اتبروا منها تقعد مع رعد الحناوي تاكل غورييييي
موج دموعها نزلت وطلعت جري على فوق...
رغد عيطت بخوف...
انعام...ليه كدا يارعد انا مش فاهمه ايه سر الجوازة دي اصلا 
رعد بضيق...بعدين يادادة بعدين 
بص لرغد شافها خايفة منه...رغد حبيبتي 
رغد بعدت بالكرسي وقالت...ههنااديي 
هنادي جتلها...
رغد...ططلعيني 
رعد بصلها بضيق وخرج من الفيلا...
ركب عربيته ومشي...
عند موج قاعده تعيط جامد دخلت عليها انعام...ياقلبي بتعيطي طب اهدي بس 
راحتلها حضنتها...اهدي عشان خاطري انا 
موج بعياط...ليه بيحصلي كدا يادادة انعام
انعام بحزن...احمدي ربك واشكري ياقلب دادة انعام 
موج حضنتها جامد...
بعد شوية هديت وقالت...ممكن اسألك على سؤال 
انعام...اسألي 
موج...هو النمر بتاع امبارح دا بتاع مين واشمعنى خرج في الضلمه
انعام...دا رعد جابو من ٦سنين كان صغير خالص قد القطه ورباه لحد ما كبر كدا وخرج في الضلمه عشان البيت بتاعه بيفتح لما النور يقطع هو متوصل كدا عشان لو في خطر يخرج يلحق نفسه لأن مش طبيعي ان النور يقطع هنا لأن في مولدات لكن عطلت امبارح ف عشان كدا النور قطع 
موج بضيق...بني ادم مريض مربي نمر 
انعام ضحكت جامد وقالتلها...طب تعالي يلا نفطر سوا مع رغد عشان احنا مكلناش 
موج راحت معاها وفطروا سوا...
نزلت تحت بعد الفطار لقت الباب بيخبط...
فتحت...مين حضرتك 
دارين بدلع...انتي الي مين وفين رعد 
موج بضيق...انا موج مراته 
دارين بضحكه سخريه وغيظ في نفس الوقت من جمالها الاخاذ...اه هو انتي بئا 
موج...انتي مين 
دارين كانت هترد لكن موج قالت بسخريه...ولا اعرف ليه تلاقيكي واحده شمال من الي ما يتسم يعرفهم ما هو واحد سكير واكيد يعرف شمال زيك كدا 
رعد كان جه وسمعها ودخل بغضب جحيمي...انتيييي ازااااي تكلميها كدا او تتكلمي عليا كدا 
موج بغضب...ما دي الحقيقه انت انسان قذذر مريض
دارين واقفه مصدومه انها ازاي قدرت تكلمه كدا...
رعد بغضب...وانا هورريكي القذر المريض دا هيعمل ايه
شدها من شعرها وانعام وهنادي جم على الصوت بصدمه...
دارين راحت وراه بخوف وهو شادد موج بغضب جحيمي...
موج برعب...سيبنييي يامرييييض 
رعد بغضب...انا هوريكي حاااالا مين المرييييض 
خدها عند بيت النمر...
رعد...منعمممممم افتح البيت 
منعم برعب...ليه يابيه 
رعد بغضب...افتح انت لسه هتتكلم 
منعم فتح برعب ورعد دخل عندو...
موج برعب...ارجوك متعملش كدا انا اسفه 
انعام برعب...لا ياااا رعد متعملش كدا 
دارين واقفه بخوف شديد...
رعد بص لموج بغضب جحيمي وهي بصاله برعب وفجأة زقها قدام النمر وقال...برررق اهجم
وخرج من البيت وقفل وراه...
استوووووووووووووووووووب...
عند رغد...
فجأة سمعت الصوت بقت عماله تنادي...ههنناااادي 
رغد بخوف..ههنااادي
هنادي دخلت بسرعه...رغد هانم رعد بيه حالف يدخل موج لبيت النمر 
رغد بصدمه وخوف...وودديني لليهااا
عند رعد...
رعد بص لموج بغضب جحيمي وهي بصاله برعب وفجأة زقها قدام النمر وقال...برررق اهجم
وخرج من البيت وقفل وراه...
دارين شافت المنظر دا خرجت جري...
انعام برعب...يارعد فوق يابني وخرجها قبل ما يجرى ليها حاجه 
رغد جت مع هنادي...ررعععد ارر جوك خر خرجهااا
رعد بغضب جحيمي...محدش يدخلللل 
جوا عند موج..
شافت النمر والرعب بيدب في قلبها اكتر...
موج بصراخ...ارجوك افتحلي يارعد ارجوووووك
النمر قرب من موج جامد وموج بتصرخ...
موج برعب وبدأت تقرأ قرأن...لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِّن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ" « ايه ١١ س الرعد» 
موج برعب...الله لا اله الا انت سبحاانك اني كنت من الظااالمين
فضلت تعيد في الايه دي وتقرأ ايات تانيه وتقول دعاء سيدنا يونس وفجأة فتحت عيونها وشافت منظر خلاها تتصدم...
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
في مكان اول مرا نروحه..
في المانيا...
مجد...سوزي هانم 
سوزي...اممم قول يامجد
مجد...هيثم بيه عاوز يقابل حضرتك 
سوزي وهي بتشرب السيجار بتاعها وحاطه رجل على رجل...ايوه كدا الكلام المظبوط 
مجد بضحك...نحدد الميعاد احنا 
سوزي وخدت نفس من السيجار وطلعتوا وقالت بغمزه...شغل عقلك كدا نخلي المرادي هو يحدد الميعاد لحد ما نسيطر عليه كويس 
مجد...حقيقي صدق الي سماكي شيطانه بدماغك دي عن اذنك 
سوزي ضحكت جامد وقامت عدلت البالتو الفرو بتاعها ومشيت...
»سوزان فؤاد ٤٨سنه مغرورة ومتسلطه بتعشق الفلوس كلمه اخلاق معدتش عليها عايشه اكنها عندها ٢٠سنه عايشه في المانيا بقالها ٧سنين ومجد هو مساعدها« 
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻
عند رعد وموج...
رعد فجاة مسمعش صوت لموج اتخض هو كان بس هيخوفها وبعدين هيخرجها قبل ما يحصل حاجه...
انعام برعب وغضب...افتح الباب دا يارعد البت مش طالع لها صوت 
هنادي ورغد واقفين يعيطوا...
رعد بسرعه فتح الباب...
عند موج قبل ما الباب يتفتح...
بتبص شافت النمر قاعد قدامها ومادد رجلوا وبيحرك ديلوا...
موج ببعض الاطمئنان...انت مش هتعملي حاجه 
برق بص لموج اكنه بيقولها لا...
وفجأة قام وبدأ يتمسح فيها...
موج طبطبت على راسه وبعدين ضحكت وقالت...ربنا حافظ فعلا 
الباب اتفتح ورعد اتصدم من منظر موج وبرق...
انعام جريت عليها...انتي بخير ياعمري 
موج برقه...انا بخير يادادة 
هنادي حضنتها...كنت خايفة عليكي اوي 
موج...انا بخير ياحبيبت قلببي
موج قامت راحت لرعد وقالتله ببعض القوة برغم الرعب الي كانت في...طبعا كان نفسك اموت صح بس انا قرأت قرأن الي طبعا متعرفش عنه حاجه وكمان انت مربي كائن نسيت انه من فصيلة القطط وانه بيحس من الشخص الي قدامه ان كان هيأذي ولا لا عشان يحمي نفسه لكن انا مكنتش هأذي بتنزل اكتر من نظري يارعد 
سابته وراحت لرغد باست راسها وزقت الكرسي ومشيت وانعام وهنادي راحوا وراها...
رعد وهو مجمع قبضته جامد قال...منعمممم اقفل بيت برق
رعد بص على موج بغضب شديد ومشي...
عند دارين...
بعد ما خرجت خدت عربيتها بسرعه وراحت بيت سيرين صحبتها...
دارين...دا مختل ياستييي 
سيرين بضحك...انتي بتهزري دخلها بيت النمر بجد 
دارين بخوف...اه والله مش عارفة ايه الي كنت هعملوا في نفسي دا 
سيرين...طيب اهدي بس يادارين 
دارين...انا هبعد عنه تماماً اه طبعا انا ياستي امي وابويا مسافرين برا البلد لو عمل ليا حاجه محدش هيشم ليا خبر. 
سيرين...تمام و دا الاحسن ليكي اكيد 
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻
عند موج...
دخلت اوضتها فضلت تعيط جامد على حظها...
رعد رجع وكان داخل اوضتها وهو متعصب لكن سمعها وهي بتقول...يارب انا ذنبي ايه عملت ايه في دنيتي عشان كل دا يحصلي عملت ايه عشان ابويا وامي يتخلوا عني عملت ايه عشان عمي ياخد حقي و يعذبني 
رعد مقدرش يسمع الباقي وراح اوضته وافتكر عمته وهي بتوصي عليها...
رعد بضيق...ايه الي كنت هعملوا دا 
عدا يومين موج نزلت جامعتها فيهم ورعد بيحاول يوصل لدارين مش بترد عليه ومدحت مشي من البيت من ساعة ما عرف وعدا يومين ولسه مرجعش...
عند رعد...
واقف قدامه عمارة راقيه نزل من عربيتة ودخل العمارة وطلع لشقة دارين...
خبط ودارين فتحت...
دارين بتوتر....ررعد 
رعد زقها ودخل...بتهربي مني يادارين
دارين...لا ابدا بس كنت تعبانه 
رعد راح مسكها من وسطها وقربها منه...تعبانه مالك يابطه 
دارين زقته براحه...معلش يارعد انا مش هقدر اكمل في الحوار دا 
رعد ضحك وقال...انتي خوفتي من يوم الي حصل دارين قولتلك انتي غير هي غلطت فيكي ف عشان كدا عملت كدا انا عمري ما اعمل معاكي كدا 
دارين...يعني يارعد عمرك ما هتعمل معايا كدا 
رعد...عمري 
دارين بدلع ووقاحه مسكت ياقة قميصه وقربته منها وقبلتوا
رعد...يلا هجيلك تاني متغبيش تاني ياقطه عشان المرا الجاية تصرفي مش هيعجبك 
مشي ودارين كلمت سيرين وحكتلها..
دارين بفرحه...طلع بيحبني ياسيرين 
سيرين بغضب...انتي غبيه يابنتي دا بيخدعك
دارين بضيق...بس ياسيرين متظلمهوش 
سيرين...اقفلي انا مش طيقاكي 
دارين قفلت معاها وهي فرحانه...
»دارين ٢٣سنه جميلة ودلوعه واخلاقها مش حلوه بسبب اهمال اهلها ليها ديما وسيرين بنت خالتها قدها في العمر عارفة انها بتحب رعد لكن مش عارفة كل الي دارين بتعملوا هي محجبه ومحترمه«
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند موج...
نزلت تحت وهي فارده شعرها ولابسه عبايه بيتي مرسوم عليها ميكي ماوس...
انعام بضحك...تعالي ياصغنن 
موج برقه...حاضر يادادة 
قعدت جمبها هي ورغد وبعدين قالت بأستفسار ممكن اسأل سؤال يا رغد...
رغد هزت راسها...
موج بتوتر...هو الي خلاكي كدا حادثه ولا طبيعي ووالله مقصدش 
رغد وشها اتقلب ودموعها نزلت...ههناادي 
هنادي جت...نعم يارغد 
رغد بضيق وحزن...ططلعيني فف ـوقق
هنادي طلعت رغد وموج قالت بحرج...نو انا قولت حاجه غلط 
انعام بحزن...لا ياحبيبتي بس هي مش بتحب الذكره دي انا قايمه اشوف الاكل 
موج بعد شوية طلعت وخبطت على رغد...ممكن ادخل 
رغد...اددخلي 
موج...انا اسفه يارغد والله مقصدتش انا بس كنت بستفسر 
رغد طبطبت على ايدها وقالت...ممشش زععلاننه 
موج حضنتها...الحمدلله 
فضلوا سوا يضحكوا ويهزروا قاطعهم دخول رعد...
رعد راح لرغد باس راسها وحضنها...
موج...هستأذن 
رغد بصتلها وهزت راسها ب لا..
ف قعدت تاني وقال رعد...عارف انك زعلانه مني يارغودي حقك عليا يانور عيني وعشان كدا جبتلك الهديه دي 
رغد فرحت جدا وحضنت رعد...ببححبك ياررععد
رعد حضنها وقال...وانا كمان ياقلبيي..معلش هستأذنك هاخد موج منك 
رغد هزت راسه وموج خرجت معاه بأستغراب...نعم 
رعد طلع هديه ليها...اتفضلي 
موج بأستغراب...ايه دي 
رعد...دي هديه متزعليش مني 
موج بسخريه...شكرا ليك اديها لدارين 
موج كانت هتمشي لكن رعد قال...ممكن تكون اخلاقي مش حلوة لكن انا ملقتش الي يعلمني وانا صغير ولما كبرت كمان
رعد سابها ومشي وموج استغربت لكن بصت وراها لقت الهديه محطوطه على الطرابيزة خدتها ودخلت اوضتها...
فتحتها وشافت سلسة فضه عباره عن دايره مصممه على تصميم رقيق جدا بتفتحها من الجنب كدا بيطلع صورة موج وبحر بشكل حلو اوي اكنها حقيق...
فرحت بيها وحطتها في صندوق خاص بيها بتشيل فيها الحاجات المهمه وخرجت... 
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
في المانيا...
مجد...يلا ياسوزي هانم اركبي العربية 
سوزي ركبت ومجد اتحرك على المطعم الي هيتقابلوا في...
سوزي دخلت المطعم بكل ثقه قابلها شريك هيثم عماد...
عماد...اهلا ياسوزي هانم 
سوزي بتكبر...اهلا بيك يا عماد 
عماد قعد وسوزي قالت...فين هيثم مش المفروض ملتزمين بميعاد
عماد بحرج...اكيد لكن هيثم جاله شغل ضروري واضطر يتأخر
سوزي بضيق...اممم طيب بس ياريت بسرعه لأني ملتزمه بمواعيد 
عماد...تمام انا هطلب و*يسكي اجبلك معايا 
سوزي...تمام 
عماد طلب وبعدين طلع سيجار...تاخدي 
سوزي بضيق...معايا سيجاري الخاص مجد
مجد طلع واحد من العلبه الخاصه بالسيجار...
عماد بأنبهار...واو دا من احسن انواع السيجار في العالم 
سوزي بتكبر...سوزان فؤاد متشربش غير الغالي وبس 
دخل رجل وسيم جدا وهما قاعدين بهيبه وجسد رياضي محافظ عليه حتى بعد عمره دا...
هيثم ببرود...مساء الخير 
سوزي بتكبر...مواعيدك مش مظبوطه ياهيثم بيه 
هيثم قعد وقال...كنت في شغل مهم 
عماد استغرب من الحده الي بينهم وقاال...طيب يلا نتكلم في الشغل 
هيثم...ياريت عشان انا لازم ارجع الامارت بكره بليل
سوزي بغضب...كدا كتير يعني متأخر وكمان عاوزنا نخلص بسرعه 
هيثم بعصبيه...سوزان صوتك يوطى معايا 
عماد بقلق...اهدو ياجماعه مش كدا اهدى ياهيثم اطلبلك ايه بس عشان تهدى و"يسكي ولا فوتيكا ولا ايه 
هيثم بضيق...منا مش بشرب وانت عارف 
سوزي بهمس...لسه زي ما انت ياهيثم 
هيثم بهمس هو الاخر...وانتي لسه زي ما انتي اخلاقك فاسده 
عماد...طيب يلا نتكلم في الشغل 
»هيثم الخواجه اطلق على نفسه اللقب دا بعد ما سافر الامارات من ٧سنين ٥٠سنه عايش في الامارات مع زوجته وعندو بنت رجل اعمال ناجح لكن عمل غلطه في حياته ندم عليها عمره وغلطات صغيرة كتير«
بعد حوار طويل في الشغل قام هيثم...الاسبوع الجاي نبدأ لأني نازل الامارات ومش هنزل غير بعد اسبوع 
سوزي قامت ومدت ايدها...تمام بالتوفيق لينا 
هيثم بص على ايدها وقال...سلام ياجماعه 
خرج من المطعم وعماد سلم على سوزي ومشي هو كمان...
مجد...متزعليش ياهانم 
سوزي بغضب...انا هدفعك التمن يا هيثم 
مشيت ومجد مشي وراها...
༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻
عند وهيبه...
قاعده مع ابنها...
وهيبه...وبعدين يا يمان ياترى فين ابوك عدا ٣ايام وهو لسه مجاش 
يمان...انا سألت كل صحابه عليه ملقتهوش وعرفت انه في بيت تيته وجدو الله يرحمهم 
وهيبه...يلا خلي هناك ميرجعش احسن اصله خايف من ساعة ما عرف انها اتجوزت رعد 
يمان...متوجعيش دماغك ياماما بيه 
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند موج...
نزلت تحت وراحت بيت النمر...
موج...عم منعم ممكن تفتحلي البيت 
منعم بقلق...بس يابنتي رعد بيه يضايق 
موج بعناد...بس انا عاوزه البيت يتفتح ياعم منعم 
فتحلها البيت وهي دخلت لبرق..
موج...برق برررق 
برق خرجلها وفضل يتمسح فيها...
موج خدته وخرجت وراحت الجنينه وعم منعم رجع يقف برا...
شالت طرحتها وفكت شعرها وسابته للهوا...
فضل برق يجري وراها في الجنينه وهي تضحك وبعدين وقعت وهو نام جنبها...
موج بضحك...مين يصدق اني هتعامل مع نمر وانا بخاف من الكلب
برق مسح راسه في دراعها...
موج برقه...انت كيوت اوي لكن صاحبك دا ميتعاشرش
رعد سمع الصوت وجه شافها قاعده مع النمر...
رعد بضيق...هو مين قالك تخرجي 
موج بعناد...انا قولت لنفسي وانا خرجتوا 
رعد بغضب...برق لي نظااام مينفعش يخرج في اي وقت كدااا 
موج قامت بغضب...دا حيوان لازم يخرج كتير ويشوف الطبيعه مش تحبسوا في بيت ضالمه لازم يعيش في بيئه مفتوحه عشان ميكتئبش هو ماصدق انه لقاني اخرجوا حس بالحيوان شوية لو مش هتحس بالـ بني ادم
رعد بغضب ومسك دراعها...انتي جايه تعلميني اعمل ايه البيت دا لي نظام ومينفعش يتغير 
موج بتحدي...وانا الي هغيرلك نظامك كلو يارعد 
موج بصتلوا جامد وهو عمال يبصلها وشعرها بيطير حوالين وشها وهو ماسك دراعها وباصص في عيونها...
موج شالت ايدو ومشيت بثقه وشعرها طاير وراها رعد بص عليها وبعدين خد برق ودخلوا البيت...
تاني يوم...
على الفطار..
موج...دادة انا هجبلك مفاجأه انهاردة هتعجبك اوي 
انعام بأبتسامه...طيب ياحبيبتي 
رعد...يلا عشان اوصلك جامعتك 
موج بأستفزاز...غادة هتعدي عليا ونروح سوا شكرا ليك 
راحت لرغد باستها من راسها ومشيت...
رعد خرج وراها...هو انا مش قولت هوصلك 
موج بضيق...رعد لو سمحت اتعامل معايا كويس كفايا تجريح ليا كدا اكني عبده لو مش معترف اني مراتك اعتبرني زي رغد 
سابته وخرجت...
رعد وقف يفكر في كلامها وبعدين مهتمش ومشي...
في جامعة موج وغادة...
الدكتور...موج انتي اتقبلتي في التدريب لكن انتي ياغادة هتبئي تقدمي المرحله التانيه وان شاءلله تتقبلي 
موج بفرحه...بجد يادكتور 
غادة بضيق وحزن...بس يادكتور انا قدمت مع موج ليه متقبلتش 
دكتور...والله حقيقي مش عارف العميد هو الي اختار موج لتفوقها ان شاء الله المرحله الجايه تتقبلي 
موج وغادة خرجوا...
موج...متزعليش ياغادة 
غادة بضيق...لا عادي انا ماشيه باي 
مشيت من غير ما موج ترد...
موج...هي زعلت مني معقول 
موج مشيت وراحت لمحل زرع جابت زرع كتير ومشيت...
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
في شركة. رعد..
يمان دخل...رعد عم الناس 
رعد بزهق...يابني البااااب 
يمان...مالو مزعلك 
رعد بملل...عاوز ايه يلا 
يمان بضحك...عاوز سلامتك ياخويا عامل ايه مع موج 
رعد بتوتر...ها موج لا كويسه خالص 
يمان قرب من رعد بشك...عملت ايه في موج يارعدد
رعد زقه...ابدا كل الي حصل اني حطيتها في بيت النمر 
يمان بغضب...انت غبي يابني ادم وهي كويسه انا غلطان اني وافقت امي 
رعد حكاله كل حاجه...
يمان بضحك...جدعه يابت ياموج ونعمه هتشيبك 
رعد بضيق...اطلع برا يلا 
يمان طلع بضحك...
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند موج...
رجعت الفيلا وطلبت من عم منعم لبس زراعه وهو جابلها وراحت الجنينه...
ورغد نزلت لما شافتها من البلكونه وجابت معاها كاميرا...
موج لابسه سلوبت زراعه ولابسه كاب وعامله شعرها ديل حصان وبدأت تزرع في الارض الزرع الي جابته وخلصت بعد ساعه وهي مبسوطه اوي انها خلت الجنينه حلوة...
خلصت وبتلف رغد خبت الكاميرا الي كانت بتصورها بيها وشافت دادة انعام وهنادي ورغد قاعدين مبتسمين...
موج...ايه مالكم 
انعام...خليتي الجنينة حلوة اوي 
رغد بحب...ااننتي ششاططرهه يامموج 
موج ابتسمت ليهم وراحت تبدل هدومها وخدت شاور...
رعد جه ودخل الجنينه شاف الزرع الي فيها استغرب دخل جوا وشاف موج نازلة قالتلوا...اول حاجه في نظامك غيرتها واني زرعت زرع في الجنينه
رعد راحلها...بتعانديني صح 
موج...بالظبط 
رعد سابها وطلع دخل غرفة اخته وهي ورتوا صور رغد وعجبتوا اوي وقالها تبعتهم لي...
بدل هدومه ونزل عشان يروح مشوار....
مشي وجت دارين...
موج فتحتلها...اهلا اهلا 
دارين بضحك...انتي لسه عايشه يابيضه 
موج بأستفزاز...ايوه ياحبيبتي انبسطي صح 
دارين...اكيد اومال هحرق دم مين 
موج...ادخلي ادخلي دا انتي ضيفه عندنا بردو 
دارين بغيظ...انا صاحبة البيت دا ياحبيبتي 
دادة انعام...ازاي بس يابنتي دا حتى الي قدامك دي مراته 
دارين...بس هيطلقها ويتجوزني 
موج قربت منها بأستفزاز...اشبعي بيه ياعمري ما انتي شمال وهو شمال زيك تليقوا على بعض تصدقي 
دارين بغضب...احترمي نفسك انتي فااااهمه انا ستك هنا وانتي مجرد خدامه اهلها سابوها للأهانه تقدري تقوليلي اهلك فين
دادة انعام بغضب...دارين احترمي نفسككك
موج مسكتها من دراعها وقالت بوجع...انا برأيي انك تطلعي برا عشان بدأت اتخنق منك وست مين دا انتي رخ*يصه اطلعي برااا مش عاوزه اشوف وشك
دارين بصتلها وزقتها وقالت...انا هوريكي ياموج
دارين خرجت وموج جريت على اوضتها تعيط...
༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻
عند وهيبه...
قاعده مع يمان شافت مدحت داخل البيت...
يمان...اهلا يابابا 
وهيبه...ازيك يامدحت 
مدحت بغضب...يمان اطلع شقتك
يمان...ففي ايه 
مدحت...يلا يايماااان 
وهيبه بهدوء...اطلع يابني 
يمان بصلها وهي هزت راسها وهو طلع برا الشقة لقا صديقه بيكلموا وبيقولوا يجي يقعد معاه ف راحلوا...
مدحت بغضب...انتي الي جوزتيها لي صح انطقي روحتيلوا
وهيبه...ايوه روحتلوا 
مدحت بغضب...انا مش قولت تقاطعي البني ادم دااا ها قولت ولا لا
وهيبه...ايوه قولت وانا الي جوزتوا لموج ها عاوز تقول ايه ما انت جبان اصلك جوزتهالوا عشان يحميها من ظلمككك
مدحت بغضب...انتي الي جنيتي على نفسككك 
وهيبه بغضب... انت جباااان ولا تقدر تعملي حاجه 
مدحت جري عليها ومسكها من رقبتها وفضل يخنق فيها وهي تعافر لحد ما قطعت النفس...
༺༺༺༺༺༺༻༻༻༻
في فيلا رعد...
رعد وصل الفيلا بغضب وقال...هنااااادي 
هنادي جت بسرعه...نعم يارعد بيه 
رعد بغضب...اطلعي نادي لموج 
هنادي...حاضر يارعد بيه 
طلعت بسرعه قابلت دادة انعام...يادادة رعد بيه جه متعصب وطلب موج  
انعام...يارب استر 
هنادر راحت لموج...موج رعد بيه عاوزك 
موج...حاضر جايه 
نزلت ورعد باصص ليها بغضب...
رعد...هنادي روحي انتي 
هنادي برعب...بس يارععـ
رعد بصوت عالي ارعبهم...انا قولت روحيييي هتعاندي
هنادي خرجت بسرعه وموج بصاله بخوف...
رعد قرب منها جامد ونزل على خدها بقلم جامد...
استوووووووووووووووووووب...
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
رعد بصوت عالي ارعبهم...انا قولت روحيييي هتعاندي
هنادي خرجت بسرعه وموج بصاله بخوف...
رعد قرب منها جامد ونزل على خدها بقلم جامد...
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند وهيبه...
مدحت بصدمه...وهيبه وهيبه ارجوكي فوقي وهيبه لا يا وهيبه انا مقصدتش والله 
بعد عنها بخوف وطلع يجري من الشقة...
وهيبه فتحت عيونها لما هو مشي وخدت نفس كبير...
وهيبه بكره...والله لوريك يامدحت وادفعك التمن غالي 
دخلت بسرعه بدلت هدومها وخرجت من البيت ركبت تاكسي...
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند رعد...
موج وقعت ودموعها نزلت وقالت بغضب...كل دا عشان دارين 
رعد بعدم فهم...دارين ايه 
موج قامت وزقته بغضب وانهيار...في ايههه هي الي جت هنتني وقالتلي اني خدامه عندها وانها ست البيت دا وانت جاي تضر*بني قولي تفرق ايه عنهم مرات عمي لما جابتني هنا  قالتلي هيحميكي من ظلم عمك لقيت ان عمي ارحم منك حبستني للنمر اهانتني ومديت ايدك عليا رعبتني اناااا عملتتت ايه في حيااااتي عشان كل دا يحصل فيااا هااا عملت ايههه عشان ابويا وامي يسبوني ويمشوا عارف امي قالتلي ايه قبل ما تمشي قالتلي انا غلطت يوم ما خلفتك وفضلت جنبك كان المفروض نزلتك وعيشت حياتي ولا اني ارتبط مع ابوكي لكن ملحوقه دلوقتي الوقت جه واه هسبلك حساب ليكي كبير في البنك يكفيكي سنين عشان مش عاوزه اشوفك تاني قالتلي كدا فاكره كل كلمه منها وابويا مسألش عني ولا مرا ليه بتعملوا فيا كدا هاااا
رعد فكر في كلامها وحزن على الي عملوا وقال بأسف...موج انا اسف 
موج بوجع...اسفك مالوش لازمه هيداوي ايه يعني 
قاطعهم دخول وهيبه ولما شافت خد موج ومنظرهم قالت...ممكن افهم في ايه 
موج بوجع...دا الي كان هيحميني من ظلم عمي شايفه عامل ايه فيا 
وهيبه راحت لرعد وادته بالقلم وقاالت بغضب...تفرق ايه انت عن مدحت الي لسه كان بيموت فيا 
رعد اتصدم من الي قالته ومهموش نفسه وقال...يموت فيكي ازاي 
موج بخوف...في ايه ياماما 
انعام نزلت ليهم وبصت على موج بوجع.ودموع....في ايه ياوهيبه
وهيبه حضنت رعد جامد وفضلت تعيط...مدحت عرف اني الي جوزتك موج وفضل يخنق فيا عشان يموتني وانا عشان اخلص منه عملت ان نفسي اتقطع لحد ما هو خاف ومشي 
رعد بغضب جحيمي...والله لدفعه التمن عمره 
موج حضنت وهيبه...اهدي ياماما اهدي ياحبيبتي عشان خاطري بس هو ازاي يمان بيشتغل مع رعد ومدحت موافق مع انه مش بيحب رعد
وهيبه...كنا مخلين يمان ميقولوش الظالم دا
انعام...معلش ياوهيبه حقك هيرجع بأذن الله 
وبعدين قالت لموج بحزن...اعذريني ياعمري منزلتش لما رعد عمل كدا رغد خافت من الصوت العالي وقعدت اهديها 
بعد شوية وهيبه هديت وخدت رعد بعيد وقالتله...كدا يارعد دي الامانه 
رعد بأسف...ياعمتي اناـ
وهيبه بمقاطعه...استحمل سنه واحده بس سنه واحده  وهي هتروح لخالتها انا سيباها امانه في رقبتك يارعد 
وهيبه سابته وراحت لموج...
رعد حس بشعور جواه لما قالت تروح لخالتها وتسيبوا...
بص على موج ودموعها الي بتنزل بصمت وراح لها...ممكن تيجي معايا 
موج كانت هترفض بس وهيبه وانعام هزوا ليها راسهم...
ف قامت معاه...
رعد خدها جناحه الخاص...
رعد بأسف...موج انا اسف انا عمري ما اعتذرت من حد حقيقي بس سامحيني عشان خاطري 
موج بتساؤل...عملت كدا ليه 
رعد بتهرب...الاجابة دي مش هقدر اجاوبك عليها دلوقتي ممكن نقفل على الموضوع دا ومتزعليش مني 
موج...المرادي بس فرصه واحده يارعد 
رعد حضنها من غير تردد هي هديت في حضنه واستغربت نفسها...
༺༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند مدحت...
رجع البيت ملقاش وهيبه...
مدحت بخوف...نهاري هيبئا اسود لو راحت لرعد انا اسلم حل اني اسافر برا البلد 
كلم حد في الفون...
مدحت...انا عاوز اجيلك 
المجهول...تيجي فين انت اتجننت 
مدحت...وهيبه راحت لرعد عشان كنت هموتها وهي كانت بعداه عني ورعد لو وصلي هعترف بكل حاجه 
المجهول... انت غبي خلاص عشان اخلص منك هجيبك اتحرك اتخبى في اي مكان لحد بكره 
قفل مع المجهول ومشي بسرعه وخد هدومه...
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻
عند يمان...
قاعد مع صاحبه في كافيه...
يمان بقلق...انا قلقان على ماما معلش يامعتز همشي 
معتز...طيب ما ترن عليها يابني 
يمان رن لكن مردتش...
يمان قام...مردتش انا همشي يامعتز معلش 
معتز...طيب ابئا طمني
يمان ركب عربيته وراح بيتهم...
فتح الباب وفضل ينادي...مامااا انتي فيننن 
دخل دور عليها في البيت كلو ملقهاش...
وملقاش هدوم ابوه رن تاني شاف الفون واقع على الارض مسكوا والقلق اتملك منه والخوف على والدته...
يمان...الو الو يارعد انا مش لاقي ماما...بجد طيب انا جايلك حالا 
خد فونها وركب عربيته وانطلق على بيت رعد...
وصل الفيلا ونزل جري على جوه...
يمان جري على وهيبه حضنها...ماما انتي بخير ياحبيبتي 
وهيبه بحنان...انا بخير ياعمري متقلقش 
يمان بص عليها وشاف وشها الباهت...ماالك ياماما 
حكولوا...
يمان بغضب...والله لوري 
رعد...متقلقش بعتت رجالتي يدوروا عليه 
موج...اهدى يا يمان عشان خاطر ماما 
رغد نزلت مع انعام...
وهيبه راحتلها بسرعه...ياحبيبت قلبي وحشتيني 
رغد بحنان...وااننتي ككمان 
يمان فضل باصص على رغد وعيونه مدمعه...
رغد بصتلوا وقالت بحزن...ييممان اززييكك
يمان بأبتسامه...الحمدلله بخير 
رغد بفرحه...هتتقعدوا مععانا 
موج بفرحه...ايوه اكيد يا رغد 
يمان...لا انا هرجع بيتي 
انعام...ما تخليك معانا يابني 
رعد...سيبي يادادة يقول الي عاوزه اطلع يايمان اوضتك يلا وانتي ياعمتي اوضتك في الدور الي فوق على ايدك اليمين تاني اوضه جنب اوضة رغد 
وبص على دادة انعام بخبث وهي فهمت وانسحبت من سكات...
وموج بصتلوا بصدمه وقالت...لـ
رعد بمقاطعه...ايوه ياموج عارف هتقولي ايه يمان هيقعد متقلقيش 
يمان...يابني 
وهيبه...خلاص بئا يايمان وافق 
رغد..اه ييمان ووافقق 
يمان بابتسامه...خلاص موافق 
بعد شوية طلعوا كلهم...
موج كانت داخله اوضتها رعد سحبها اوضته...
موج بخضه... في  ايههه
رعد بضحك....راحه فين 
موج...اوضتي 
رعد...بس دي اوضتك 
موج...لا دي مش اوضتي دي اوضتك انت 
رعد...بس اوضتك او الي كانت اوضتك فيها عمتي 
موج...خلاص هروح اوضة تانيه 
رعد...للأسف كلهم محتاجين تنضيف ف هتقعدي معايا انا 
موج...مستحيييل 
رعد قرب عليها وهي بتبعد لحد ما لزقت في الباب...في ايه 
رعد قرب من وشها...مستحيل ليه 
موج بتوتر...كدا 
رعد قرب منها اكتر وقبلها بهدوء وشغف وهي اتجاوبت معاه وبعدين فاقت وزقته وجريت على الحمام...
موج بتوتر...في ايه اهدى ياقلببي بتنبض كدا ليه وانا ازاي ااتجاوبت معاه اااه اوف بئا 
رعد...انتي هتفضلي جوا اليوم كلو
موج خرجت بخجل...انا هنام فين 
رعد بضحك...على السرير 
موج...وانت 
رعد...على السرير 
موج بصدمه...لا طبعا 
رعد شالها وحطها على السرير ونام جنبها وشدها لحضنه فضلت تفرك قالها...بس بئا عشان عاوز انام 
موج...بس انا مش هنام كدا سبني 
فجأة رعد كتفها وحط وشها في وشه وغمض عيونه هي فضل قلبها ينبض جامد من قربه...
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻
عدا يومين مافيهمش اي جديد غير ان رجالة رعد بدور على مدحت وموج ورعد ناقر ونقير وهيبه قاعده مع انعام ورغد ديما ورعد بطل يكلم دارين لسبب ما وهي بتحاول توصله ديما...
عند موج في الكلية...
قاعده مع غادة في كافيتريا الجامعة...
موج...رعد بيقول هيعدي ياخدني 
غادة...بجد ها في جديد 
موج...ولا اي جديد ولا عارفه اتقبلوا ولا هو يتقبلني 
غادة...اممم بس خير ياقلبي ان شاء الله 
الي شغال الكافيه...يا انسه القهوة بتاعتك 
غادة...لحظه هروح اجبها 
راحت تجبها...
في مكان ما في الكلية...
بنت...شايف البنت الي هناك دي 
الشاب...اه مالها 
بنت...هديك ال ٢٠٠ج دي وعاوزاك تروح تتكلم معاها واول ما تشوف الشاب دا وطلعت صورة رعد تحاول تقرب منها 
الشاب...اتفقنا
عند موج وغادة...
غادة...ها ياستي هنعمل ايه دلوقتي 
موج...رعد كلمني قالي انه ٥د ويكون هنا 
غادة بحزن...بجد يعني هتمشي 
موج...اه هشوفك بكره بئا واوعدك هقعد معاكي 
قاطعهم صوت شاب...انسه موج ممكن اتكلم معاكي لحظه 
موج بأستغراب...اتفضل
الشاب...ممكن اصور منك محاضرة انهاردة 
موج...اه اتفضل 
خد منها الدفتر ورفع عيونه شاف رعد من بعيد جاي ف قرب منها شوية وخلص تصوير وقالها...اتفضلي ممكن اقولك حاجه 
موج...اتفضل 
الشاب شاف رعد قرب ويقدر يسمعهم...انا بصراحه معجب بيكي وـ
قاطعه رعد بغضب...معجب بمين يلا 
الشاب بتمثيل...انت مين انت 
رعد ضربة بالبوكس...انا جوزها 
وفضل يضرب في ورعد شد موج الي كانت عماله تصرخ والجامعة كلها جت بس خافوا يقربوا لأن دا رعد الحناوي...
رعد بغضب جحيمي...اركبي 
موج بخوف..رعد 
رعد...اركبييييي 
موج ركبت بسرعه وهو ركب وقال...مش عاوز اسمع نفس 
واتحرك بالعربية بسرعه كبيرة...
عند الشاب...
البنت جت...معلش على الي حصلك وخد ٥٠٠ج كمان اهو 
الشاب بغضب...مش هتعامل معاكي تاني هاتي 
ومشي وسابها البنت قالت...والله لوريكي ياموج
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند موج ورعد...
موج بخوف...يارعد خفف سرعة شوية هنعمل حادثه 
رعد مش سامع هي بتقول ايه وعمال يسرع اكتر لحد ما وصلوا ل سرعة ٢٠٠...
موج بصراخ...يارعد عشان خاطري هدي السرعة 
رعد عيونه حمرا من الغضب وبصلها وقال...اسكتي بئا انا مش طايق اسمع صوتك فااااهمه 
موج بصراخ...رعد حاااااسب 
فجأة ظهر قدامهم عربية كبيرة جه رعد يتفاداها العربية اتقلبت بيهم مرتين...
استوووووووووووووووووووب...
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
فجأة ظهر قدامهم عربية كبيرة جه رعد يتفاداها العربية اتقلبت بيهم مرتين...
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻
»قبل البارت ياجماعه العيد ٤ايام معروفه وهيخلص السبت ف المفروض ابدأ الحد وانا قولت من قبلها بكتييير وانتو بردو من اول يوم في العيد عاوزين البارت ياجماعه انا ليا حياه مش عبده ولا حياتي واقفه على الكتابه انا ليا حياه تانيه زيكم باكل واشرب واخرج واقرأ واقابل ناس مش بس للكتابة وغير كدا انتو بتتحايلوا على البارت ولو اتأخرت تضايقوا ىالنسبه للتفاعل دا ميزعلش و من الطبيعي لو من غير مناسبه بكتب يوم ويوم لا لو سمحتوا ياجماعه بعد كدا تكتبولي كومنتاتكم عادي جدا من غير اتاخرتي ولا الكلام دا انا مقدره حبكم الشديد لروايتي لكن انا مش بتأخر انا بنزل مثلا الحد ف الاتنين لا التلات هنزل وبنزل بليل مش الصبح تمام دي حاجه الحاجه التانيه اني بنزل يوم ويوم لأن في يوم انا بكتب في واليوم التاني بنزل اتمنى تقدروني زي ما بقدركم لأن بجد دا ضغط شديد عليا وانتو متعرفوش الكتابه دي بتاخد وقت قد ايه ولو اتأخرت يبئا ليكم الكلام اوكي. اتمنى ليكم قرأه ممتعه«
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻
موج بصراخ....رعددددد
...
رعد مسك ايدها وشدها عليه جامد يحميها من اي خبطه...
رعد بوجع ودوخه...موج انتي كويسه
فقد الوعي وموج كمان..
بعد ٥د العربية مقلوبه وفي دوخان بيطلع منها وجوا العربية رعد حاضن موج وفاقدين الوعي الناس اتلمت عليهم...لا اله الا الله طلعوهم بسرعه 
الناس حاولت تطلعهم وبعد وقت طلعوهم والعربية خلاص بتو""لع...
الاسعاف جت وخدتهم...
رعد فتح عيونه للضوء كذا مرا وقفلهم وحط راسه على النقاله وفقد الوعي...
الاخبار...يؤسفنا هذا الخبر لكن علمنا ان قد اصيب رجل الاعمال المعروف رعد الحناوي وفتاة بحادث سير والان هما بالمشفى والوضع خطر نتمنى لهم الشفاء العاجل
وهيبه وانعام عرفوا الاخبار وكلموا يمان وعرفوا المستشفى وراحولهم بسرعه...
عند رغد...
قاعده بتتفرج على التلفزيون وشافت الاخبار...لااااا رعدددد اخوياااااا لا ونبي متروحش مني انت كمان كفايا بابا وماما وشللي رعددددد 
هنادي طلعت بسرعه بدموع...اهدي يارغد هانم 
رغد بصراخ...خديني لأخوياااا 
وحاولت تقوم ولكن وقعت...
هنادي بصدمه...رغدددد يامنعمممممم
منعم طلع بسرعه...
هنادي...شيل رغد معايا 
رغد بدموع....ودوني لرعد ونبي 
منعم بدموع...حاضر يارغد هانم حالا
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند رعد وموج...
موج ورعد نايمين على سرير في المستشفى والدكاترة حوالينهم وموصلين فيهم اجهزه طبيه...
رغد جت مع هنادي...اخوياااا اخويا فيييين
يمان جري عليها وقعد قدامها على الارض...رغد رغد اهدي رعد بخير وهو جوا مع الدكاترة 
رغد حضنته بسرعه...يا يماااان دا اخويا الوحيد 
وهيبه طبطبت عليها...اهدي ياقلب عمتك اهدي
بعد ساعتين الدكتور ليهم برا...للأسف رعد عندو شرخ في رقبته وكدمات في باقي جسمه ومتعور في صدره من الازاز الي دخل فيه والمدام دراعها مكسور وكدمات في باقي جسمها ومتعوره من راسها...
يمان بوجع...وهيفوقوا امتى يادكتور 
الدكتور...رعد بيه هيفوق كمان شوية لكن المدام للأسف دخلت في غيبوبه مؤقته
رغد دموعها نزلت...ربنا يشفيهم شفاء لا يغادر سقماً يارب
وهيبه قعدت هي وانعام يعيطوا جامد...
وهيبه بدموع...ياحبيبتي يابنتي انتي كل دا بيحصلك ليه  اللهم لا اعتراض
انعام...ربنا يشفيهم ياااارب 
يمان راح يبص عليهم من ازاز الاوضة...ملكوش نصيب تفرحوا سواء رعد ولا موج ربنا يشفيكم ياحبايبي 
بعد نص ساعه رعد اتنقل اوضة عادية وفاق...
رعد بتعب...م مووج فين
وهيبه...رعد حبيبي انت كويس
رعد...انا بخير فين موج 
يمان...موج دخلت غيبوبه 
رعد بصدمه وقام فجأة من على السرير...ااااه 
انعام بسرعه...اقعد يارعد انت رقبتك مكسورة 
رغد راحتله...ياحبيبي موج هتفوق بس عشان خاطري اهدى 
رعد بدموع ولأول مرا تظهر قدام حد...موج كويسه دا كلو حصلها بسببي ودوني ليها انا عاااوز اروح ليها
يمان...يارعد مينفعش 
رعد بغضب...ودووني 
يمان نده الدكتور... 
الدكتور دخل...ماشي انا هوديك عشان اخد بالي منك واسندك
يمان...هاجي معاكم
راحوا عند اوضة موج...
رعد...هي هتفوق امتى 
الدكتور...الله اعلم لكن هي ان شاء الله مش هتطول 
رعد...ينفع ادخلها 
الدكتور...تمام لكن على طول عشان حالتك متسمحش انك تفضل تتحرك اكتر من ١٠د
رعد دخلها وهي نايمه لا حول لها ولا قوة...
رعد مسك ايدها السليمه...موج انا اسف على كل حاجه ياموج اسف على كل حاجه عملتها اقولك على حاجه اول مرا تعرفيها******
بعد ٥د رعد خرج من الاوضة والدكتور خدوا الاوضة بتاعته...
رعد بتعب...هنخرج امتى 
الدكتور...بعد يومين ويستحسن ميبقاش في حركه خالص عشان الحركه ليك غلط
وهيبه...تمام يادكتور هناخد بالنا منه 
رغد راحت لأخوها ونامت على دراعه...كنت خايفة عليك اوي 
رعد حضنها...انا كويس يارغودتي بس ايه دااا 
رغد...ايه 
يمان بأستغراب وصدمه...ايه دا صحيح 
انعام...في ايه 
رعد...انتي بتتكلمي عادي من غير تهتها 
رغد بصدمه...ايه دا بجددد انا بتكلم عااادي يارعد انا خفيييت 
يمان بأبتسامه...الف مبروك يارورو 
رعد...الف مبروك ياحبيبتي زي ما الدكتور قال 
وهيبه وانعام...الف مبروك ياقلبي 
رغد بأبتسامه...الله يبارك فيكم كلكم 
رعد...طب يلا يا دادة خدي رغد ويمان هياخدكم بالعربية وترجعوا البيت وعمتي هتعبها معايا واخليها معايا ومع موج 
وهيبه...تعبك راحه ياحبيبي 
انعام...لا انا هقعد معاكم 
رغد...وانا 
يمان بجدية...لا عشان متتعبيش ودادة انعام هتيجي معاكي عشان هي كمان متتعبش ولو في جديد هنقولكم انا مش هسيبهم بردو 
رغد...طيب همشي بس هاجي بكره 
انعام...طيب يلا وابئوا طمنوني 
رعد..ماشي يلا يايمان 
يمان خدهم ومشي...
مشيوا وبعد شوية جت واحده وسألت على الاوض ودخلت اوضة رعد...
غادة بقلق...رعددد انت بخير انا شوفت الاخبار جيت جري 
رعد...الحمدلله 
غادة...موج فين 
وهيبه قالتلها...
غادة بخوف...ياحبيبتي طيب انا عاوزه اشوفها 
وهيبه...هاجي معاكي اوريكي الاوضة
غادة راحت مع وهيبه وعرفت الاوضة ودخلتلها...
غادة اول ما وهيبه خرجت شالت وش البراءه وبصت لموج وقالت بحقد وغل...ياااه لو متصحيش تاني تعرفي اني سبب في الي انتي في دا هههههه هقولك 
فلااش باك...
بعد ما قولتلك هروح اجيب القهوة روحت قابلت شاب وقولتلوا...
غادة...شايف البنت الي هناك دي 
الشاب...اه مالها 
غادة...هديك ال ٢٠٠ج دي وعاوزاك تروح تتكلم معاها واول ما تشوف الشاب دا وطلعت صورة رعد تحاول تقرب منها 
الشاب...اتفقنا
عند موج وغادة...
غادة...ها ياستي هنعمل ايه دلوقتي 
موج...رعد كلمني قالي انه ٥د ويكون هنا 
غادة بحزن...بجد يعني هتمشي 
موج...اه هشوفك بكره بئا واوعدك هقعد معاكي 
قاطعهم صوت شاب...انسه موج ممكن اتكلم معاكي لحظه 
موج بأستغراب...اتفضل
الشاب...ممكن اصور منك محاضرة انهاردة 
موج...اه اتفضل 
خد منها الدفتر ورفع عيونه شاف رعد من بعيد جاي ف قرب منها شوية وخلص تصوير وقالها...اتفضلي ممكن اقولك حاجه 
موج...اتفضل 
الشاب شاف رعد قرب ويقدر يسمعهم...انا بصراحه معجب بيكي وـ
قاطعه رعد بغضب...معجب بمين يلا 
الشاب بتمثيل...انت مين انت 
رعد ضربة بالبوكس...انا جوزها 
وفضل يضرب في ورعد شد موج الي كانت عماله تصرخ والجامعة كلها جت بس خافوا يقربوا لأن دا رعد الحناوي...
رعد بغضب جحيمي...اركبي 
موج بخوف..رعد 
رعد...اركبييييي 
موج ركبت بسرعه وهو ركب وقال...مش عاوز اسمع نفس 
واتحرك بالعربية بسرعه كبيرة...
عند الشاب...
غادة جت...معلش على الي حصلك وخد ٥٠٠ج كمان اهو 
الشاب بغضب...مش هتعامل معاكي تاني هاتي 
ومشي وسابها غادة قالت...والله لوريكي ياموج
بااااك...
غادة بحقد...احسن حاجه لو فوقتي اقدر اكمل لعب عليكي لحد ما اد"مرك خالص واخد منك رعد مش انتي بتكرهي وكدا كدا انك مش سمعاني ف حلو اوي هجيلك تاني يااا صحبتي 
وخرجت من الاوصة بصت على اوضة رعد بخبث ودخلت...
وهيبه...ها يابنتي موج كويسه 
غادة...يارب ياطنط تبئا بخييير يارب 
الممرضه جابت الاكل ودخلتوا...
وهيبه...رعد يلا عشان تاكل 
رعد...ماشي بس ياعمتي انا عاوز اغير ممكن تكلمي يمان 
غادة بسرعه...طيب انا هأكل رعد هو زي اخويا عادي وحضرتك تروحي تجيبي الهدوم بدل يمان
وهيبه بطيبه...ماشي ياحبيبتي تسلمي يارب 
خرجت ورعد قال بضيق...انا مش عاوز اكل 
غادة بتمثيل...عشان خاطر موج طيب دا حتى موج هتزعل لو شافتك تعبان وخاسس 
رعد...طيب 
غادة قربت منه وبدأت تأكله...
رعد...خلاص كفايا شبعت 
غادة برقة...طيب دي ونبي كمان مني 
رعد كَلها وهي شالت الاكل والممرضه جت خدته...
غادة...هو انت اتعصبت على موج ليه 
رعد بملل...شاب معاكو كان بيقولها معجب بيكي 
غادة بخبث...اه حسن دا معجب ب موج جدا وموج كانت بتقولي انها بتعجب بيه شوية هي حاكتلي قصتكم ف برأيي انك تسيب موج براحتها انت كدا كدا هتطلقها بس اوعا تقولها اني قولتلك عشان متزعلش مني
رعد بتفكير وضيق...اممم انا عاوز انام 
غادة...طيب انا همشي ااصلا سلام وهجيلكم تاني 
غادة خرجت وقابلتها دارين الي دخلت بسرعه...رعدددد سلامتك ياعمري انا اسفه مجتش بدري لسه شايفه الاخبار 
رعد...اهدي يادارين انا كويس 
دارين باست خده...انا هفضل جنبك ياحبيبي والله ما هسيبك تاني ابدا 
رعد حضنها...يكفيني انك جنبي ياعمري
༺༺༺༺༺٠༻༻༻༻༻
عند مدحت والمجهول...
مدحت...كويس اني جيت هنا رعد لو كان جابني كان قطع خبري 
المجهول...انا شكلي الي هقطع خبرك اتلهي بعيد عني احسنلك 
مدحت...مش مهم المهم اني بعيد عن رعد هروح اتفسح انا 
المجهول...غووور اما اشوف هنعمل ايه في المصيبه دي رعد لازم ينتهي هو وموج لأن موج مينفعش تقوى 
مدحت مشي وساب المجهول...
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻
عند هيثم و زوجته في الامارات...
هيثم...بتكلمي بنتك يا اماني 
اماني...ايوه بكلمها 
هيثم...مش ناويه تيجي معانا الامارات 
اماني...بتقول انها مرتاحه في مصر مع خالتها ف خلاص نسبها براحتها 
هيثم...كدا كدا احنا فترة وهنزل مصر. 
اماني...طيب كويس عشان عاوزه اشوف شادية اختي
هيثم...تمام 
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند سوزان...
مجد...سوزي هنعمل ايه مع هيثم 
سوزي بغيظ...انا هدمر الي اسمه هيثم دا 
مجد...طيب اهدي شوية عشان نفسيتك 
سوزي فضلت تشرب لحد ما سكرت...
مجد بقلق...سوزي مالك 
سوزي بسكر وقربت منه...ايه يامجودي مالك 
مجد بضيق...سوزي انا مش بحب كدا وانتي عارفة وسعي 
زقها على الكنبه ومشي وسابها...
سوزي بضيق...انا هوريكم كلكم
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عدا اليوم يوم وجه تاني يوم...
رعد قاعد بيفكر في الي حصل بحزن وضيق...
الدكتور دخل...عامل ايه انهاردة 
رعد بتعب...رقبتي وجعاني اوي وصدري حاسس بألم في وجسمي كلو واجعني
الدكتور...بالنسبه لصدرك دا عشان الجروح الي في انما رقبتك ف مش عاوزين حركه خالص ومع الدوا والعلاج الطبيعي ان شاءلله هتتحسن 
رعد...تمام طيب موج 
الدكتور...لسه الحاله زي ما هي 
المغرب عند رغد...
قاعده في الجنينه بتتفرج عليها بحزن شافت منعم بيمشي برق...
رغد بأبتسامه...برق برققق
برق بصلها بغضب وفضل يخبط في الباب..
فتحولوا ودخل يدور على رعد في كل الاوضة ولما ملقهوش نام جنب السرير بحزن وهما دموعهم نزلت بحزن..
عدا اليوم وجه تاني يوم..
عند يمان في الشركة..
دخل الشركة سمع كلام الموظفين..
موظف...لو مات احنا كدا هيحصل فينا ايه 
موظف تاني...انا هروح الهارون جروب طالبين موظفين 
موظفه...مين البنت الي كانت معاه دي 
موظفه تانيه...تلاقيها بنت من الي بيمشي معاهم ما هو زير نساء معروف
يمان بغضب...حلو اوي الكلام الي بيتقال دا رعد في احسن حال هو وزوجته الي بتقولوا عليها ماشي معاها زي اي بنت دا اولا ثانيا الي هاوزين يشتغلوا مع الهارون جروب وهما عارفين انهم الد اعداء لينا تمام اوي الباب يفوت جمال مش جمل واحد وكدا انتو مطرودين واحسنلكم تمشوا عشان لما رعد يرجع تصرفوا مش هيعجبكم وانتو عارفين دا كويس اوي
واحد من الموظفين...يايمان بيه احنا خايفين على نفسنا ولا بيتنا وولادنا 
يمان بغضب...ف تطلعوا اشاعات غلط عن مديركم هو ومراته صح 
موظفه...احنا مكناش نعرف انها مراته هو مأعلنش 
يمان...ولو ايه متتكلموش عن مديركم او اي بنت بالباطل كااارم الي غلطوا تطردهم بنفسك بدل ما انا اطردهم بطريقتي ومش هيبئوا مبسوطين بكده
دخل مكتبه بغضب وحاول يهدي نفسه عشان يشتغل..
༺༺༺༻༻༻
عند رعد..
الدكتور...انا لسه جاي من عند المدام وهي الحمدلله في تحسن 
رعد...اممم تمام 
وهيبه بصتلوا بأستغراب وقالت...طيب هي حالتها عامله ايه يادكتور 
الدكتور...يعني في تحسن شوية ادعولها 
الدكتور خرج ووهيبه قالت...رعد مالك 
رعد بضيق...انا عاوز انام تعبان 
وهيبه...ماشي ياحبيبي نام 
خرجت وقابلت دارين وكانت داخله لرعد...
وهيبه بقوه _دارين علي فين يا حلوه
دارين بضيق _نعم ياطنط داخله لرعد
وهيبه بتحذير وغموض_لو عندك اخت واتعمل فيها اللي بتعملي في موج هتعملي ايه 
دارين _دا انا اموت اللي تعمل كده 
وهيبه _ابعددي عن موج يادارين
وهيبه سابتها تدخل وراحت لموج
دارين شردت شويه ودخلت لرعد _رعد عامل ايه 
رعد _الحمدلله كويس يا دارين
دارين قعدت قدامه وقالت...جيت اطمن عليك واشوف موج 
رعد ضحك وقال...تطمني عليا ماشي انما موج ازاي وليه اصلاا 
دارين...عادي انا عارفة ان زواجكم مش حقيقي وانه عمر ما يحصل حاجه 
رعد...تمام فهمت 
عدا الوقت وجه اهر اليوم يمان راح الاول لموج...ازيك يا ميجو فاكره الدلع دا ها ياموج هتفوقي امتى لازم تكملي لازم تحاربي الحياه وتعاندي معاها اه خدي هدنه من الحياه لكن متمشيش وتقفي تسيبيها تدمر الباقي 
خرج بعد شوية وراح لرعد...
رعد...ها يا يمان الشغل عامل ايه 
يمان بضحك...طيب سبني اطمن عنك طيب 
رعد بوجع...تعبان والله يا يمان عضم جسمي كلو واجعني 
يمان بحزن...سلامتك ياحبيبي يارب
يمان_سلامتك ياحبيبي كنت عاوزك فموضوع مهم
 رعد_قول
يمان حكاله كل حاجه بضيق
رعد بغضب_انا هوريهم ازاي يعملو كده 
يمان _رعد لازم تطلع لايف تثبت انك بخير وإن موج مراتك
رعد _لا خليهم يتجننو لحد ما اطلع ليهم واعرفهم شغلهم 
مر وقت وراح يمان لرغد...
رغد تعالى يايمان اتفضل
يمان _رعد بعتني اطمن عنكم 
رغد‌_اه داده انعام نايمه وهنادي بايته معانا تلاقيك شوفتها وانت تحت
يمان: ايوه صح 
رغد بصتله شوية وقالت:  بتدور على حاجه عيونك رايحه جايه على الأوضة
يمان: ها لا انا مدخلتش الأوضة بقالي كثير آخر مره من 3سنين ف بفتكر
(فلاش باك)
رغد...اطلع برا متدخلش الاوضة دي تاااني انا مش عاوزه اشوف شفقه في عيوون حدد براااا 
يمان بحزن...رغد انا مش بشفق عليكي ولا عمري اشفق عليكي انتي ـــ
رغد بصراخ...اطلع برااا الاوضة وبرااا حياتي مش عاوزه اشوفك تاني كل حاجه انتهت لحد هنا 
(بااااك) 
رغد بأسف...يمان انا اسفه
يمان بسخريه...مالوش لزوم دلوقتي الاعتذار انتي ناهيتي كل حاجه وخسرتي اكتر شخص كان قريب منك وطلاما انتي مرتاحه تمام 
رغد دموعها نزلت وقالت...مرتحتش والله يايمان ما ارتاحت ولا مرا 
يمان بوجع...سلام ياااا بنت خاالي 
خرج وسابها بتبكي وهو كمان دموعه نزلت..
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
في الامارات...
هيثم بدموع: ملحقتش أتهنى بيكي يا عمري انت روحتي بدري
دخلت عليه اماني : اهدى يا حبيبي هيا راحت للي أحسن مني ومنك متوجعش قلبك بئا
هيثم : اعمل ايه يا اماني قلبي موجوع عليها 
اماني بحزن: والله حاسه بيك ولو كانت موجودة كنت عاملتها زي بنتي والله ربنا يرحمها
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
 عند مدحت...
المجهول بغضب : انت عصبتني مش بتفكر في حل ليه 
مدحت بزهق : ايوة انا عملت ايه دلوقتي يعني
المجهول بعصبيه...انت وجودك زي عدمه ودتنا في داهيه بس 
مدحت...رعد مش هيعرف مكاني ودا المهم 
المجهول بعصبيه...انت غبي ونهايتنا هتكون على ايدك 
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
تاني يوم عند رعد... 
وهيبه...رعد حبيبي انا همشي عشان رغد طلبتني وعاوزاني في موضوع مهم هروحلها وارجعلك تاني 
رعد..طيب ياعمتي بس طمنيني عشان قلقت 
وهيبه...حاضر 
مشيت وبعدها بشوية دخل شخص غريب...
رعد بغضب...ايه الي جابك هناا 
الشخص...جيت اشوف صحبي القديم 
رعد بغضب...عاوز ايه يادياب اطلع برا مش عاوز اشوف وشك هنا 
دياب...عيب يارعد عيب ياصحبي 
رعد بعصبيه...انت مش صحبي ولا عمرك هتكون صحبي بعد الي عملتوا فيا زمان يادياب 
دياب بخبث...طيب يارعد هطلع المهم اني اطمنت عليك او بالأصح شمت فيك 
دياب خرج ورعد زق كل الي جنبوا على الارض بغضب...
عند موج...
بتحاول تفتح عيونها وتقاوم الضوء فتحت عيونها بألم ووجع وبتبص جنبها اتصدمت...
استوووووووووووووووووووب...
ياترى رعد قال ايه لموج؟! 
ياترى مين بنت هيثم؟! 
ياترى غادة عملت كدا ليه في موج؟! 
مين دياب وايه علاقته ب رعد؟! 
ايه بين يمان ورغد؟! 
مين هو المجهول؟! 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
عند موج...
بتحاول تفتح عيونها وتقاوم الضوء فتحت عيونها بألم ووجع وبتبص جنبها اتصدمت...
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
ياجماعه التفاعل قليل اوييي بجد ودا مزعلني وبجد متقولوش بتتأخري انا بشوف ناس بيكتبوا بارت كل اسبوع والتفاعل ثابت لو مش عجباكم رواياتي قولولي عشان بجد بفقد الشغف وعاوزه دعم منكم🥺🥺🥺..
༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻
موج بصدمه...ايه في ايه حد يقف لحد كدا 
دارين بسخريه...جيت اطمن عليكي اخيرا فوقتي 
موج بتعب...دارين هاتي ايدك ساعديني اتعدل رقبتي وجعاني 
دارين راحتلها وساعدتها وقالت...انتي كويسه اجبلك الدكتور 
موج بأستغراب...مالك يادارين من امتى الحنيه دي دا انتي قبلها بكام بيوم جيتي في بيتي هنتيني 
دارين بأسف...موج ممكن تسامحيني 
موج بضحك...اسامحك ضحكتيني اوي اسامح مين ولا مين هو انتو كلكم طيبين كدا وانا الي شريرة قوليلي او اقولك متقوليش اخرجي برا مش عاوزاكي 
دارين بحزن...موج عشان خاطري 
موج بصراخ وحاولت تقوم...امشيييي اطلعييييي برا سبوووووني كلكمممم ابعدوو ااااااه 
دارين بخضه راحتلها...موج انتي كويسه 
الدكاترة دخلوا بسرعه...في ايه يا انسه عملتي ايه 
موج بصراخ...خرجوهااااا اخرجييييي ابعدووو عني كلكم 
الدكتور بقلق...اهدي يا موج هاتوا حقنه مهدأه حالا
رعد سمع صوتها حاول يقوم وقام بسرعه راحلها...
رعد بغضب...في ايه هنا عملتي فيها ايه 
دارين بدموع...والله ما عملت ليها حاجه 
موج شدت الكالونا من ايدها وقامت راحت لرعد مسكته بأيدها السليمه...يارعد ونبي خرجها عشان خاطري خليهم يبعدوا عني 
رعد حضنها بقوة...اهدي ياموج اهدي عشان خاطري 
الدكتور جاب حقنه مهدأه واداها لموج وهي في حضن رعد وهي نامت على طول شالوها حطوها على السرير...
راح لدارين شدها من دراعها وخرج...انتي عملتي فيها ايه انطقي 
دارين رجعت لشخصيتها وقالت بغضب...مالك قلقان عليهااا ليهه هاااا انا دخلت اقولها تسامحني وهي انهارت كدا الله اعلم هي مالها انت جايب واحده عندها عقد نفسيه وتقول عملت فيها ايه وـ
كانت هتكمل لكن سكتت لما نزل على وشها قلم جامد من رعد...كلمة كمان عن موج الحناوي وقسما بالله ادفنك مكانك اطلعي براااا مش عاوز اشوف وشكك تاني يلااا 
دارين طلعت ودموعها نزلت...
رعد اتنهد وخد نفس بوجع من رقبته الدكتور جه...رعد بيه مينفعش كده حضرتك لسه تعبان
رعد بوجع...سيبك مني انا هي مالها ليه حصلها كدا 
الدكتور بجدية...حصلها انهيار عصبي بسبب الي حصلها واظاهر الانسه الي كانت جوا دي عامله ليها حاجه 
رعد...تمام انا هاخد الادويه وادخل اقعد معاها 
الدكتور...تمام يارعد بيه اتفضل حضرتك عشان اديك الادويه
رعد راح معاه خد الادويه ودخل لموج...
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند وهيبه ورغد...
وهيبه...نعم ياحبيبتي طلبتيني جيت اهو 
رغد بحزن...عمتو انا عاوزه اعمل العملية 
وهيبه بفرحه...بجد بجد ياقلب عمتك طيب كويس حلو اوي نعملها لا احنا مش هنفكر لسه انا هاخدك دلوقتي ونروح المستشفى الي رعد فيها
رغد بأبتسامه...دلوقتي.
وهيبه بفرحه...وحالا هبعتلك هنادي تجهزك عقبال ما اكلم يمان يجي ياخدنا 
وهيبه نزلت تنادي ل هنادي وكلمت يمان...
بعد شوية رغد و وهيبه قاعدين مستنين يمان...
يمان جه وقال...بجد هتعملي العملية يارغد. 
رغد بأبتسامه...ايوه هروح اكشف انهاردة عشان نحدد الميعاد 
يمان...طيب يلا بسرعه نروح 
خرجوا وركبوا العربية واتجهوا للمستشفى...
وصلوا ودخلوا والدكتور قابلهم...
الدكتور...موج هانم فاقت 
وهيبه بفرحه...بجد 
دخلت بسرعه وهما وراها عشان يشوفوا موج...
وهيبه بدموع وفرحه...ياحبيبتي يابنتي حمدلله على سلامتك 
موج بتعب...الله يسلمك ياماما 
يمان بأبتسامه....حمدلله على سلامتك يا ميجو 
موج بضحك...الله يسلمك ياميمو 
رغد راحتلها طبطبت عليها وقالت...حمدلله على سلامتك يا حبيبي 
موج...الله يسلمـ ايه داااا 
رغد ضحكت وقالت...التهتها راحت 
موج بصدمه...ازاااي 
رغد...الدكتور كان قايلي انه لو حصلك صدمه زي الي كانت حصلتلي هرجع اتكلم عادي بس الصدمه الاولى مش بحب اتكلم عنها 
وبصت على يمان بحزن...
موج بأبتسامه...الف مبروك ياحبيبتي 
رعد جه من برا...ايه دا انتو جيتوا 
وهيبه...ايوه وفي خبر حلو عندنا 
موج...ايه هو 
رغد...انا قررت اعمل العمليهههه
رعد راح لها بفرحه...يافرحة قلببي ياروحي ربنا يقومك منها بالسلامه 
موج بأبتسامه...فرحتيني جدا ياحبيبتي 
يمان...انت يارعد خليك مع موج واحنا هناخد رغد ونروح لدكتور عظام هنا 
رعد...تمام 
راحوا وسابوا رعد وموج...
رعد...انتي كويسه 
موج...الحمدلله شكرا ليك 
رعد...على ايه 
موج...لما كنا في الحادثه وحامتني 
رعد ابتسم وقال...واجبي عادي 
موج بهدوء....كلها شهور وهنطلق وتروح لدارين متقلقش 
رعد سكت.شوية وقال...تمام 
خرج وسابها بضيق وراح اوضته نام على السرير بتعب ووجع من جسمه...
عند رغد...
الدكتور كشف على رغد وملامح وشه كلها اسف...احم انا عارف ان الي هقولوا صعب لكن مافيش اي امل ان رغد هانم ترجع تمشي تاني لأن لو عملت العملية هيبئا في خطورة عليها بنسبه ٩٥في الميه هيبئا في بتر ل رجلها لأنها اتأخرت جدا في انها تعمل العملية وواضح انها بقالها كذا سنه 
ملامحهم كلها قلبت ويمان قال...بس يادكتور بعد الحادثه الدكتور قال ان لو عملت العملية هيبئا في خطورة عليها بردو لأنها كانت في سن صغير ف قال ممكن بعد سنه نقدر نعملها لكن للأسف هي جالها حالة نفسيه وخوف من انها تعملها ورفضت تعملها 
الدكتور...ودلوقتي بردو في تأخير لأنها اتأخرت اوي
يمان بحزن...طيب مافيش امل خالص 
الدكتور...للأسف لا انا اسف 
رغد سمعت الكلام واتحركت بالكرسي وفتحت الباب وخرجت وهيبه خرجت وراها بسرعه وهي دموعها نازلة ويمان خرج وراهم...
عند موج...
زهقت ف خرجت تتمشى....
قامت براحه وخرجت شافت رغد وهي جاية وداخله اوضة وكانت اوضة رعد...
دخلت وراها وجم وهيبه ويمان...
رعد بتفاجأ من شكلهم...مالكم في ايه 
يمان بحزن حكاله كل حاجه موج اتصدمت وحزنت جامد...
وهيبه بحزن...ومن ساعة ما عرفت وهي ساكته كدا 
رعد راح قعد قدامها وقال...رغد حبيبتي هنروح لدكتور تاني ونشوف كمان ممكن اسفرك برا مصر تتعالجي متقلقيش ياعمري 
رعد حضنها ودموعه نزلت بحزن...
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
رعد وموج خرجوا من المستشفى ورجعوا البيت ورعد عرف من رجالته ان مدحت اختفى ومالهوش اثر في اي حته واضايق جدا وانعام عرفت ان رغد مش هتتعالج وحزنت جدا...
عدا يوم على رجوعهم...
في اوضة رغد...
موج بحزن...رغد حبيبتي اتكلمي ياقلبي قولي اي حاجه 
رغد بصالها وساكته...
موج...هقولك حاجه سيدنا ايوب اصابه مرض عجزو كل الاطباء على علاجه والمرض دا كان صعب اوي لدرجة ان اللحم كان بيقع من على جسمه اهل القريه خرجوا من القريه هو وزوجته وهو فضل يدعي ويصلي وفي الاخر شفاه الله يعني الشافي الله تعالى كلام الدكاترة مش شرط يطلع صح انتي يعني لما تفقدي الامل هتخفي 
رغد دموعها بدأت تنزل بس لسه ساكته...
رعد واقف على الباب بيسمع كلام موج...
موج حضنتها...صلي وادعي يارغد وان شاء الله ربنا يشفيكي 
موج خرجت وقابلت رعد...
رعد...شكرا 
موج... رغد زي اختي 
سابته ودخلت الاوضة بتاعتهم...
انعام جت...مالك يارعد واقف كدا 
رعد...لا ابدا كنت بشوف رغد وداخل اوضتي 
دخل اوضته..
رعد بوجع...موج ممكن تساعديني 
موج...في ايه 
رعد...قلعيني التيشرت عشان اغير على الجروح 
موج بخجل...هنادي ماما وهيبه 
رعد بخبث...ماما وهيبه تلاقيها نايمه احنا بليل 
موج بخجل...طيب خلاص هحاول 
راحتله ومسكت التيشرت بأيدها السليمه وهو ساعدها  عشان رقبته وقلعتوا التيشرت...
جابت علبه الاسعافات الاوليه بخجل وبدأت تغيرلوا على الجروح وهو مبتسم على خجلها...
خلصت ورفعت عيونها وكان شعرها نازل على وشها...
رعد بصلها بأعجاب ومسك وشها وقربها منه وقبلها...
موج زقته بغضب...ابعد عني انا غلطانه اني غيرتلك على الجرح وسععع 
خرجت برا وسابته وهو لبس التيشرت بصعوبه وهو مخنوق ونام على السرير...
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༺
تاني يوم...
في المانيا...
مجد...سوزي هيثم رجع انهاردة والمقابله كمان ساعه
سوزي...طيب كويس 
بعد ساعه في مطعم شيك وراقي...
دخلت سوزي شافت هيثم قاعد شاورت لعماد يقف بعيد وراحت لهيثم...اهلا اهلا هيثم بيه نور المطعم 
هيثم بزهق...سوزي مش ناقصاكي 
سوزي بضحك...مالك بس يا خواجه ولا اقولك المنيري ولا انت نسيت اسم عيلتك وبلدك 
هيثم...عارفة ياسوزان على قد وجع قلبي على بنتي على قد ما بحمدربنا لحاجتين انها اتحرمت من ام شبهك وانها اتوفت عشان مافيش حاجه تربطني بيكي 
سوزي...امممم وجاي تشتغل معايا ليه 
هيثم...مكنتش اعرف وعرفت المقابله الي فاتت لأن عماد هو الي رتب لكل حاجه للأسف 
سوزي...طيب وايه ناوي تكمل اصلا انت متقدرش على سوزي الفؤاد 
هيثم بتحدي وميل على الطرابيزة ...انتي عاوزه فلوس وبس وانا هخسرك كل فلوسك قريب يا سوزي 
عماد جه وقال...اسف ياجماعه اني اتأخرت عليكم ها نبدأ شغل 
هيثم ببرود ورجع لورا...ايوه يلا 
سوزي بغيظ...يلا نبدأ 
بعد شوية خلصوا وعماد قال...هيثم هخرج اسبقك على برا.
هيثم...وانا وراك 
سوزي حطت ايدها على ايدو بعد ما عماد لف يمشي وقالت...متلعبش معايا لعبة انت الخسران فيها ياهيثم انت عارف اني شيطانه واقدر اعمل اي حاجه تتخيلها
هيثم بضحك...وانا مش بخاف منك ياسوزي اعلى ما في خيلك اركبي
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند موج...
غادة جت ليها وحضنتها وقالت...موج حبيبت قلبي وحشتيني حمدلله على سلامتك 
موج بحب...الله يسلمك يادودو 
غادة...جيتلك وانتي في الغيبوبه اطمن عليكي
رعد نزل...اهلا 
غادة...اهلا بيك يارعد حمدلله على سلامتك 
رعد ببرود...الله يسلمك 
موج...هطلع اجيب رغد تقعد معانا هنااادي تعالي معايا
غادة عملت نفسها بتفتح الفون تشوف حاجه...
وبعدين مثلت انها بتعمل ريك وقالت...والله انا تعبت بجد ومش عارفة اتصرف في الفلوس ازاي ولو متبعتتش خلال يومين هيعملولي محضر 
رعد بأنتباه...في ايه 
غادة بحرج...ها لا ابدا انا لازم امشي دلوقتي 
كانت ماشيه بس رعد مسك ايدها وقال...استني بس انا سمعت كلامك محضر ايه انتي عامله حاجه 
غادة بتمثيل...لا والله ابدا انا جايبه حاجات بالقسط وماضيه على وصل وقالولي لو خلال يومين مجبتش الفلوس هيعملولي محضر 
رعد بتعاطف..طيب خدي رقمي وتحكيلي وانا هتصرف 
غادة خدت رقموا وخرجت على طول...
فوق على السلم...
موج كانت واقفه مش سامعه كلامهم لكن شافت منظرهم ودموعها نزلت...
هنادي...موج رغد هانم نايمه مش هتعرف تنزل 
موج...خلاص تمام 
نزلت ودخلت المطبخ لدادة انعام...دادة ممكن اي عصير فريش 
انعام ببقلق...مالك ياموج
موج بدموع وحضنتها جامد...انا تعبت يادادة تعبت من كل حاجه 
انعام طبطبت عليها وقالت...اهدي ياقلبي كل شئ لي اخر واكيد ربنا هيحلها من عنده 
موج هديت شوية وانعام عملتلها عصير شربتوا وخرجت هي وانعام كانت وهيبه قاعده ويمان جه من الشركة ورعد قاعد..
يمان...رعد انت لازم تعمل الايف 
رعد...تمام هنعملوا دلوقتي موج اطلعي اجهزي 
موج بأستغراب...ليه 
يمان حكالها...
انعام بخنقه...منهم لله مش بيبطلوا كلام
وهيبه بضيق...ايه الناس دي
موج بسخريه...يعني لسه في اول شهر واتقال عليا كلام شكرا اوييي 
طلعت فوق لبست ونزلت...
يمان بدأ تصوير رعد قال بجدية وقوة وكاريزما ساحره...انا رعد الحناوي طالع بنفسي اقول اني عملت حدثه لكن خرجت منها سليم انا ومرااتي ها مراتي الي قولتلوا عليها كلام مش ولابد عمتاً كانت غلطتي اني مأعلنتش على جوازي منها وكان كتب كتاب بس لسه هعملها احلى فرح تتمناه
رعد باس ايدها وحط ايدو على خصرها بتملك وقال...دي مراتي مدام موج رعد الحناوي 
موج ابتسمتله بغيظ وهزت راسها...
رعد بجدية...المرادي تصرفي كان عادي لكن المرا الجاية كلمة واحده عليها وحقيقي تصرفي مش هبعجبكم 
يمان قفل اللايف وقال...حلو جدا 
موج زقته بأيدها وقالت...حلو كدا هااا اعلنت ملكيتك ليا هااا دا انت مش بتعاملني كا زوجه ياسيدي اعتبرني زي دارين ولا اي واحده من الي تعرفهم حسسني اني مراتك اه مش زواج حقيقي لكن مكتوبه على اسمك دا انت حتى مفكرتش تجبلي دبله زي بقيت الناس لحد ما نطلق تثبت بس قدام الناس اني مراتك عشان مظهرك انما مظهري انا في داهيه عاااادي 
طلعت وسابته وهو باصص عليها بغضب...
يمان بصلوا وقال...بصراحه عندها حق 
انعام...فعلا يارعد موج معاها حق 
وهيبه بسخريه...بتندمني كل يوم اني جوزتهالك 
رعد سابهم وخرج الجنينه شاف الورد الي زرعته وبص عليه بضيق راح لبرق وفتح البيت وهو جري عليه اول ما شافه وفضل يتمسح فيه...
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند دارين...
دارين بصدمه...بتعلن جوازك منها يارعد بئا كدا 
لقت سيرين بترن عليها...ايوه ياسيرين 
سيرين...شوفتي اللايف 
دارين بضيق... داه شوفته 
سيرين بصدمه...دا قمر يادارين 
دارين بضيق...اقفلي ياسيرين اقفلي انتي متصله تغيظيني 
قفلت معاها وقالت...ماشي يارعد انا هوريك انت وموج بتاعتك 
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند دياب...
قاعد شاف اللايف بصدمه وقال...مووووج ورعد 
خرج بسرعه برا فيلته وركب عربيته وراح بأتجاه فيلا رعد...
وصل والامن ما منعهوش بسبب انه معروف. دخل وخبط على الباب جامد...
فتحتلوا هنادي...في ايه يا استاذ 
دياب بضيق...رعد فين 
هنادي...اقولوا مين 
دياب دخل وقال...رعددد انت فيننن 
هنادي بزعيق...يا استاذ انت داخل زريبه ايههه 
دياب بغضب...اسكتي انتي ممكن 
هنادي بغضب...اطلع برا 
دياب بغضب...قولتلك اخرسييي يارعدددد 
رعد نزل بغضب...انت ازاي تيجي هنا وتدخل كدا
هنادي بخوف...والله يارعد بيه منعته وهو الي دخل 
رعد...روحي انتي ياهنادي وانت عاوز ايه واصلا ازاي تدخل بيتي كدا 
كلهم نزلوا ويمان قال بصدمه...دياب انت بتعمل ايه هنااا
انعام بهمس...ربنا يستر 
وهيبه بقلق...اكيد في مصيبه ليكون جاي لموج
دياب بغضب...موج بتعمل معاك ايه يارعد 
رعد بغضب...انت مااالك جاي تسأل عن مراتي وانت مالك اطلع برااا يادياب احسنلك بدل ما اجيبلك الامن
دياب بغضب...مووووج انزلييي يامووووج 
موج نزلت بقلق على الصوت العالي بعد ما لبست الاسدال وقالت...في ايه ايه الصوت العـ دياااب 
كلهم بصولها بصدمه ورعد بصلها بعيون زي الجمر من الغضب...
استوووووووووووووووووووب...
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
موج صدمه....ديااب!! 
رعد بصلها بعيون تشبه الجمر من الغضب...نعمممم
وهييبه بقلق...رعد استنى افهم 
دياب راح لها...انتي اتجوزني رعد ولااا قاعده معاه اصل رعد مش وش جواز منا وهو واحد
رعد مقدرش يصبر وكان هيدي بالبوكس لكن موج مسكت ايدو وقالت...استنى يارعد 
رعد بصلها بغضب وكلهم اتفاجئوا هي بتدافع عن دياب...
موج راحت لدياب وادتوا بقلم جامد على وشه بأيدها السليمه من قوته خلاه يتحرك من مكانه وقالت بغضب...انت تخرس خالص مش كل الناس شبهك نجسين رعد جوزي على سنة الله ورسووله وضوفروا انضف منك ياحقييير اطلع برااا 
دياب بغضب...انا هوريكي ياموج وهدفعكوا التمن 
رعد راحله بغضب واداه بالبوكس...اطلع برااا مش عاوز اشوف وشك هنااا
دياب مشي وهو بيمسح وشه مكان قلم موج وبصلها قبل ما يمشي بخبث وخرج...
رعد بغضب...انا عااوز افهم علاقتك ايه ب ديااب 
انعام...اهدى يارعد نفهم منها بهدوء
رعد...هي خلت هدووووء فهمينييي 
موج وقفت بهدوء وقالت...تمام هقول القصة دي محدش يعرفها غير ماما وهيبه القصة بدأت من سنه كنت لسه تامه ١٩سنه وزيي زي اي بنت دخلت جامعة نفسها يكون عندها لبس وميكب وحاجات خاصه بيها لكن عمي كان بيديني فلوس المواصلات وبس قررت انزل شغل لما شوفت اعلان من شركة»الهاارون«طلبين مواظفين قولت لماما وهيبه ونزلت الشغل دياب قبلني لأني كنت بستوعب بسرعه خلاني السكرتيرة بتاعته الخاصه كان بيعاملني حلو وبيحترمني وانا اعجبت بيه وبشخصيته ف هو جه وقالي انه معجب بيا وبيحبني وكدا ف انا فرحت وقولتلوا انه يجي يطلبني من ابن عمي وماما وهيبه لكن رده صدمني... 
فلاااش باك..
موج بفرحه...بجد وانا كمان بردو انت ممكن تيجي تتقدملي من ابن عمي وماما وهيبه 
دياب بسرعه...بس انا مش قصدي كدا ياموج 
موج بأستغراب...مش فاهمه اومال ايه قصدك 
دياب...قصدي يعني اني اخدك تعيشي معايا في فيلتي بصراحه حوار الجواز دا بدري عليه يعني نعرف بعض اكتر نقرب من بعض ونفهم بعض وبعدين نشوف حوار الخطوبة والجواز وكدا انا وانتي بنحب بعض ودا المهم 
موج بصدمه وخذل...عاوزني اعيش معاك من غير جواااز 
دياب وحط ايديه على دراعتها وقال...ايوه انا بحبك ياموج 
موج زقته جامد وقالت بدموع...انت اوطى انسان شوفته انا مش عاوزه اشوف وشك دا تاني روح لواحده شمال تقولها كدا 
باااااك...
موج بدموع...وحاول اكتر من مرا يكلمني لكن انا صديته لحد ما زهق وبطل يحاول انا كل حياتي وجع في وجع 
كلهم حزنوا عليها وقربوا منها انعام ووهيبه...اهدي ياموج اهدي 
رعد قرب منها وهما بعدو مسك دراعها وشدها لحضنه وفضل حاضنها جامد نسي كل الي حواليه مش شايف غيرها ولا حاسس غير بيها هي ارتاحت في حضنه وحضنته بأيدها السليمه...
وهيبه وانعام بصولهم بصدمه وفرحه..
زادت صدمتهم لما رعد شال موج الي حضناه وبتعيط في حضنه...
شالها ومهتمش بوجع رقبته وطلع بيها لأوضتهم...
نزلها ومسح دموعها وشال طرحتها وفك شعرها وحضنها جامد تاني..
مشهد في مشاعر تليق عليه الكوبليه دا...
في حضنك بفتكر أمي
وبنسى دنيتي وهمي
ده انا امشي معاكي متغمي
في ايه بعد الأمان دا في ايه
رعد بحنان...اوعدك اني هكون ليكي السند هكون ليكي الاب والاخ والزوج هكون ليكي كل حاجه اوعدك اني هفضل جنبك مش هسيبك وهنتقم من دياب على كل الي عملوا فيكي و هضمك لحضني اخبيكي من العالم مش هسيبك تعيطي تاني انتي غيرتي فيا كتير في وقت قصير حسيت بكتير معاكي ياموج 
موج بدموع...توعدني ان دا كله يحصل 
رعد باسها بتعمق وقال...اوعدك ياموج اوعدك 
موج مسحت دموعها وفرحت اوي...
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عدا الوقت ونزل رعد بغضب...
وهيبه...رايح فين يارعد 
رعد بغصب جحيمي...رايح اخد حقي وحق مراتي واه عمتي جه وقت اني اخد حقي من مدحت 
رعد خرج بغضب وراح لدياب...
دياب...اهلا بشريكي القديم 
رعد بغضب...جيت اعرفك ان الحرب هتقوم عليك يادياب 
دياب بضحك...ليه بس يارعود دا انا حتى بعزك
رعد بسخريه وقوة...دياب الهارون تصدق انا حزين حقيقي كنت انت لسه مدخلتش في المجال دا وانا كان عندي ١٨سنه وبشتغل مع ابويا من اولى جامعة وكنا بنتعامل مع سعد الهارون ابوك حقيقي كان رجل ونعم الكلمه امين وخلوق وصادق ياشيخ السجارة مكنش بيشربها ومكنش بيسيب فرض جابك انت تدمر كل الي بناه في ٣٠سنه مات وساب املاكه لمريض زيك وصدقني هوريك كويس ازاي تعمل الي عملتوا فيا زمان وعملتوا في مراتي هدفعك التمن كويس يادياب 
رعد خرج بأنتصار انه عرف يستفزه...
دياب بص جمبه وكسر كل حاجه وقال بغضب...هفضل ادمرررر فيك يارعددد لحد ما تنتهييي في اسرار كتيرة معاياا وهتشوف هعمل ايهه فيك كويس 
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند دارين...
نزلت بضيق من البيت وراحت وقفت برا قدام بوابة فيلا رعد...
رعد وصل وشافها شاورلها بأيدو من العربية والبوابه اتفتحت دخل وهي دخلت وراه نزل من العربية ووقف قدامها وبينهم مسافة ٢متر هي الحزن باين عليها وهو واقف بشموخ...
دارين...انت اعترفت يارعد بأنها زوجتك 
رعد...دارين انا وانتي مينفعش نكمل مع بعض 
دارين بضحك...متنفعش ايه تكمل معاياا لا بتهزر 
رعد بضيق...دارين انا بتكلم جد انا وانتي مينفعش نكون مع بعض 
دارين بغيظ...عشان الي فوق دي لا يارعد واه متعملش نفسك طيب انت عمرك ما تتغير انت هتفضل زي ما انت تشرب وتصاحب وتمشي مشي بطال انا وانت الي نليق على بعض يارعد انت مش ملاك وهثبتلك دا كويس 
لفت وسابته ومشيت ورعد بص فوق شاف موج بتبص عليه بسخريه دخلت وهو طلع على فوق على طول...
رعد...موج 
موج بمقاطعه...بص انا كنت غبيه من ساعتين اني اتكلمت معاك عارف لما فكرت لقيت اني عليت من شأنك قدام دياب وانت قبلها كنت قاعد تهين فيا بكلامك وافعالك رعد دارين عندها حق انتو شبه بعض امشي يارعد امشي مش عاوزه اشوف وشك 
رعد بصلها بغضب شد عروق ايدو وبصلها وكان هيض"ربها بالقلم لكن اتمالك نفسه وخد بعضه ومشي...
كان نازل لكن مسك رقبته جامد من الوجع وقال....ااااه
موج فتحت الباب وخرجت لي بسرعه...انت تعبان تعالى اقعد 
رعد بوجع وسخريه...وانا كان امري يهمك 
دخل خد علاجه وخرج وهو مخنوق....
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
يمان جه وكان طالع اوضته لكن شاف موج قاعده على الارض تبكي...مووج مالك في ايه 
موج بسرحان...انا انا فيا كتير يايمان كل وحش بيحصلي عارف انا مش هنكر ان حصلي ايام حلوة في حياتي لكن ايام انا كنت بقعد بالشهور ببكي من الحزن انا عمري ما اعترض على قضاء ربنا لكن ليه يا يمان بيحصلي كل دا انا وحشه للدرجادي 
يمان طبطب على ايدها...لا ياموج مش وحشه لكن العالم هو الي وحش ومش كل الي بنحبوا وبنختاره بناخده 
بص على باب غرفة رغد بحزن...
موج...عارف يايمان انا بتمنى أني اعيش مع رعد معرفش ازاي لكن انا قلبي نبض لي المضحك اني حبيت عيوبه 
يمان بضحك...دا الحب ياميجو
موج بحزن...لكن القصة الي بدايتها حزن نهايتها حزن يايمان 
يماان...فرفشي بس وتععالي نشوف ست رغد دي كمان 
دخلوا ليها...
موج...رغووود 
يمان...ياهااانم 
رغد ابتسمت بهدوء..
موج...مش ناوية تتكلمي معانا بئا 
يمان...لا يابا شكلها مش بتحبنا 
رغد ضحكت بصمت...
موج...يارغود مش نفسك تدخلي جامعة 
رغد عيونها لمعت بفرحه...
يمان...وكان نفسها في كلية لغات وترجمه 
رغد بصتلوا بمعنى لسه فاكر...
موج...الله هي دارسه لغات بئا 
يمان بثقه...بنت خالي وبلا فخر واخده ٣شهادات في الفرنساوي والالماني والاسباني
موج بأعجاب...واااو 
يمان...ايوه والله كانت وخداهم من اماكن مشهوره برا مصر وبتدعمها دول كتير اوربيه انا كنت كل مرا بنفسي اجبها واوديها
موج...لا انا عاوزه اسمع 
يمان...ياختي بيقولك صباح الخير بالأسباني يعني Bonjour 
رغد بسرعه وسعادة لكلامهم...لا يعني Buenos dias بنجور بالفرنساوي 
موج بضحك...شوفتي خلناكي تتكلمي ازاي 
يمان فرح وقال...شوفتي ازاي كلامك حلو 
رغد بفرحه...انا بحبكم اويييي 
يمان وموج....واحنا كمان 
رغد ويمان عيونهم اتلاقت...
موج لاحظت وابتسمت وقالت...هنروح لدكتور تاني يارغد متيأسيش ممكن 
يمان...عشان خاطري 
رغد...وانا موافقه 
حضنوها بفرحه كبيره...
خرجوا وسابوها ويمان دخل اوضته وهيبه نادت لموج...
حضنتها وقالت...عيطي ياموج عيطي 
موج بوجع...اااااه ياماما ااااه على وجع قلبيييي 
فضلت تعيط لحد ما هديت ووهيبه قالت...كل حاجه حلوة هتيجي بطلي عياط بئا ومتوجعيش قلبي انا قولتلك تعيطي عشان تخرجي الي خنقك خرجتي ف اهدي يانور عيني
༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻༻
بليل رعد دخل الاوضة شافها قاعده تصلي...
قعد جمبها وخلصت وقالت...انت كويس
رعد...ايوه كويس 
شدها من دراعها السليم وقعدها في حضنه...انتي عامله ايه 
موج بخجل...الحمدلله 
رعد...ممكن متزعليش 
موج...افرق معاك 
رعد....اه ياموج تفرقي وانا بجد مش عاوز يحصل بنا مشاكل
موج...طيب عاوزه اقولك مفاجأه 
رعد....ايه هيا 
موج...رغد اتكلمت انهاردة وكمان وافقت تعمل العملية 
رعد بفرحه...بجددد
خرج بسرعه وراح اوضة رغد اخته...
رعد حضنها...حبيبت قلبيي 
رغد بأبتسامه...رعد 
رعد باسها من راسها وقال...ايوه ياحبيبت اخوكي ايوه 
رغد...اناهكشف تاني عشان اعمل العملية واخف
رعد...ان شاء الله ياقلب اخوكي  
بعد شوية خرج من عندها وراح لموج...
موج...ها شوفتها 
رعد باس راسها...شكرا ليكي 
موج ببرود...لا انا معملتش حاجه رغد اختي 
راحت تنام ورعد راح وراها حضنها وقال...المرادي سبينا ننام كدا عشان خاطري 
موج وافقت ونامت...
تاني يوم في الجامعة...
موج قاعده مع غادة بضيق...
موج بضيق...غادة 
غادة بتوتر...نعم ياموج 
موج...كنتي قاعده مع رعد وخد رقمك ليه ياغادة 
غادة بتمثيل...انتي بتشكي فيا ها 
موج بقسوة...اه ياغادة بشك فيكي 
غادة...انا مش عاوزه اعرفك تاني خسارة صداقتنا 
وسابتها ومشيت...
غادة بغل...والله لدفعك التمن غالي اوي 
موج رجعت البيت بضيق...
طلعت الاوضة رعد جه ودخلها...مالك قاعده كدا ليه 
موج ببرود...قاعده في اوضتي. 
رعد...بتتكلمي كدا ليه 
موج...رعد افهم انا بتكلم طبيعي 
رعد...انتي كدا طبيعيه 
موج...ايوه 
وسابته وخرجت من الاوضة وفضلت طول اليوم متجنباه لحد الليل.. 
نامت وصحيت تاني يوم ولكن حصل المفاجأه.. 
موج...انا تعبت خلاص تعبتتتت ابعدو عني كلكم دمرتوني 
رعد بقلق...موج اهدي 
موج بغضب...ابعد عنييييي ابعد 
رعد بخوف عليها...ارجوكي اهدي ياموج 
موج زقته...ابعد عني بقولك انت مش فااااهم 
رعد بعد عنها وفجأة موج قالت بهدوء...اتجوزنا وانت دمرتني وكل دا والمفروض متكلمش واستحمل استحملت اهانه منكم كلكم بس عارف انا استحملتك لأني بحبك واستحملت عمي وخيانه صديقة عمري ليا واستحملت امي وابويا الي سابوني وكل واحد راح في اتجاه يعيش حياته ليهههه واستحملت اهانه وذل استحملت كل دا والمفروض اني استحمل كمان كفايا بئا ليه استحمل كل دا
مشيت بهدوء ودخلت الاوضة بتاعتها وقفلت على نفسها ورعد وقف موجوع عليها وبيبص عليها بحزن...
بعد شوية خرجت من اوضتها وهي دموعها ناشفة على وشها...
فتحت باب الفيلا وهو مستغرب منها...
فضل ماشي وراها بيكلمها وهي مش بترد ومش عارف يلحقها لأنها ماشيه بسرعه...
خرجت برا الفيلا وهي ماشيه تايها...
فجأة مسكها جامد وقالها...انتي بتعملي ايه 
بصتلوا ودموعها نزلت وحضنتوا جامد...ااااااااااااااه تعبت تعبت يارعد بجددد 
زقته فجأه ومشيت بسرعه بعيد عنه وبتبص جنبها فجأة لقت شاحنه كبيره وعماله تزمر وتنور جامد رعد حاول يلحقها معرفش....لااااااااااا
وفجأه خبطتها...
رعد بصراخ...مووووووووووووج
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
دفعته بعيداً عنها وسارت مسرعه بعيداً عنه لتنظر الى جانبها وجدت شاحنة كبيرة مسرعه بأتجاها لتضيئ المصباح الامامي كثيرا ولكن موج تقف امامها ثابته واسرع رعد بأنقذها لكن لم يستطيع....لااااااااااا
وفجأه صدمتها...
رعد بصراخ...مووووووووووووج
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
موج استيقظت من نومها وهي تصرخ بشده وتقول...رعدددد
اسرع رعد بالدخول اليها...موووج مالك فيكي ايه 
اسرعت موج اليه وقامت بأحتضانه بدموع كثيره...انا شوفت كابوس وحش اوي 
رعد وهو يمسد على رأسها قائلاً...اهدي ياموج اهدي ياحبيبتي كابوس وراح لحاله انا معاكي اهو 
موج ببكاء...انا حلمت ان في عربية بتخبطني بعد ما اتخانقنا 
رعد بحنيه مفرطه...واحنا مش هنتخانق تاني بعد كدا وهنفضل سوا ديما 
احتضنته موج بقوة الى ان غفت بين ذراعيه...
في الصباح الباكر...
اشعة الشمس تداعب وجهه موج الى ان فاقت من نومها...اااه نمت كتير 
رعد دلف اليها وهو حامل بين يديه صينية موضوع عليها طعام الفطور...يلا ياكسولة اصحي 
نظرت له موج بضحك واستغراب وقالت...في ايه وجايب فطار ليه هتقتـ ـلني ولا ايه 
رعد بملل...حد قالك اني قتـ ـال قتـ ـله
موج بهدوء...على فكره انت جواك نضيف بس لجأت للطريق الغلط يارعد 
وضع الصينية على الكمود ونظر لها وقال...مكنش بأيدي ياموج كنت لوحدي محدش جنبي وحصلي حاجات كتيره مش حلوة فضلت مع اختي والمشاكل في الشركة وحاجات كتيره خلت دماغي مشوش 
موج بتنهيده...بس مش كل ما حد ييأس يلجأ للطريق المدمر دا 
رعد...للأسف شيطاني غواني ومش هقولك قبل ما الجأ ل دا كنت مش بسيب فرض لكن كنت اقرب لربنا من دلوقتي 
موج امسكت بيداه وقالت وهي تمسد عليها...لكن باب التوبة مش بيتقفل يارعد وتقدر في اي وقت تتوب وترجع عن الطريق الخطأ احنا مش ملايكه وكلنا بنخطأ لكن الصح والاجمل اننا نرجع عن الطريق دا  ونصلي ركعتين لله في خشوع 
رعد اقترب منها وضمها الى احضانه وقال...انا ازاي كنت بعمل فيكي كدا انتي اكن ربنا بعتك ليا عشان اتوب عن كل اغلاطي 
موج بعدته عنها واستقامت ونهضت من الفراش واقتربت من خزانتها وقامت بفتحها لتجلب منها شيئ...
رعد بأستغراب...ايه دا 
موج بهدوء...دي نوت فيها روايتي انا بحب اكتب روايات بحب اكتب اوي وكتبت الروايه دي بأسم «طريق التوبة الى الله» امسكها اقراءها هتستفاد منها اوي 
رعد امسكها بيده وقال...هقراها واقولك رأيي يلا نفطر 
موج بأبتسامه...يلا 
تناولوا طعام الافطار ونهضوا ليغسلوا يداهم واردتى رعد ملابس العمل وموج ارتدت ايضا لتذهب الى جامعتها...
في جامعة موج...
تجلس موج على المقاعد بعدما انتهت من المحاضره...
اتت عليها غادة وهي تقول بأسف كاذب...حقك عليا ياموج انا كان لازم احكيلك لكن اتسرعت لأني بحبك وفكرت انك فعلا بتشكي فيا واتأكدت لما قولتي انا بشك فيكي ودا من حقك بردو لأنه زوجك انا هحكيلك كل حاجه 
بدأت في سرد القصة الكاذبه على هذه الملاك ببعض الدموع المخادعة...
موج بحنية مفرطه وهي تضمها وتقول...ياقلبي انا حقك عليا انا غلطت وطلاما رعد هيحلها انا اطمنت متقلقيش وكنتي تحكيلي ليه فضلتي ساكته 
غادة بتمثيل البراءه...قولت مشغلش بالك على العموم متقلقيش ان شاءلله هتتحل انا همشي عشان اتأخرت 
موج...تمام ياحبيبتي 
رحلت غادة وهي تمسح دموعها الكاذبه مع ابتسامه خبيثه...
موج بطيبة...ياااه قد ايه ظلمتها يارب سامحني 
نهضت هي الاخرى لترحل الى المنزل...
عند رعد...
وهو جالس ينهي اوراق العمل قاطعة صوت هاتفه نظر به وجده رقم لا يعرفه...
رعد بأستغراب...ياترى مين دا هرد واشوف 
اجاب على المتصل واتاه صوت غادة...الو يارعد انا غادة 
رعد...ايوه ياغادة اتفضلي 
سردت له غادة كل القصة الكاذبة وقالت...بس والله اي فلوس هرجعها تاني 
رعد بسرعه...انا مش بتكلم عن كدا انا اخر حاجه تفرق عندي الفلوس لكن حاضر سيبي كل حاجه عليا وانا هحلها 
غادة...شكرا اوي ممكن متقولش اي حاجه لموج 
رعد بأستغراب...مش عارف ليه بس تمام 
اغلق الخط معها ونهض من الكرسي ليجهز للخروج من الشركة والذهاب للمنزل...
عند رعد وموج...
رعد...باقي قد ايه على امتحاناتك 
موج...شهر 
رعد...اه تمام
موج...ليه 
رعد...لا عادي 
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند المجهول ومدحت...
مجهول...انا هنزل مصر وهعترف بكل حاجه
مدحت...ايه الجنان دا مش بعد الي كل الي اتعمل دا هدمر وبسبب شوية كلاام لاااا لايمكن يحصل ياسوزان 
سوزان بغضب...مدحت انت غبي وهدمرنا اصلا انا غلطانه اني واقفت انك تيجي هنا 
مدحت بضيق...بقولك ايه انا ماليش دخل بيكي اعترفي على نفسك 
نظرت له سوزان بغضب ورحلت...
بعد بضع الوقت تجلس سوزان وامامها هيثم...
سوزان بسخريه...طلبتني ليه 
هيثم...انا هرجع مصر كمان شهرين وكنت عاوز اخلص الشغل دا
سوزان بتوتر...تـ ترجع مصر ليهه
هيثم بأستغراب...رايح لبنتي 
سوزان بخوف ولكن لا تظهر ذلك قالت...تمام روح براحتك 
هيثم...تمام ياريت نخلص الشغل لحد ما اروح وارجع ونكمل 
بعد قليل من الوقت...
سوزان لمدحت برعب...مدحت هيثم راجع 
مدحت بملل...وفيها ايه 
سوزان ذهبت له مسرعه تقوم بمسكه من ياقة قميصه وهي تقول...انت يابني ادم بقولك مدحت رااااجع ومووج 
مدحت ازاحها بعيدا وقال...هو هيعرفها منين دا دلوقتي شكلها اتغير وكبرت 
سوزان ببعض الراحه...ممكن وهي كمان بقت مع رعد يعني مافيش خطر اطمنت 
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
مرت الايام ومر اسبوعاً وهم على نفس الوضع المفترض ان رعد حل مشكلة غادة الوهميه واليوم هو فك الجبس لرعد وموج...
عند يمان...
يجلس على صخر امام النيل يتردد بذهنه فقط كلمه وهي...انتي طالق 
يمان بحزن...معرفش ازاي قدرت اعمل كدا بس كان وجعي كبير 
قاطع حديثه رنة هاتفه وكان المتصل رغد...الووو نعم يارغد...حاضر انا جايلك حالا 
نهض ليرحل اليها ويعلم ماذا تريد...
عند رغد ويمان...
رغد...انت هتاخدني للدكتور ونكشف ونشوف عشان منعشمش الكل على الفاضي
يمان...تمام هشوفلك دكتور شاطر واحجز عنه 
رغد امسكت بيده بحنية وهي تقول...شكرا على كل حاجه يايمان 
يمان بأبتسامه...العفو انتي اختي 
ذهب وتركها...
عند رعد...
موج...ااااه ارتاحت اوي بعد ما فكيت الجبس 
رعد وهي يحرك رقبته يسار ويمين...اه فعلا حريه 
موج بحماس...هنزل دلوقتي اعمل حاجه 
هبطت من الدرج مسرعه خارج الفيلا الى الحديقة وورائها رعد وهو مستغرب...
وجدها تذهب الى منزل برق وتقوم بفتحه بفرحه...برققق انا جيييييت 
نهض برق مسرع لها وهو سعيد انها اتت له...
تجري وهو يجري ورائها وينظر رعد عليهم من بعيد حتى اتاه صوت وهيبه وهي تقول...روح ليهم عيش حياتك يابني الدنيا وقتها قصير 
نظر لها وتنهد بأبتسامه وذهب مسرع نحو موج وبرق...
موج نظرت له بفرحه ولكن تحولت عندما اسرع اليها برق كادت ان تقع الى ان امسكها رعد وهي تمسكت به ولكن سقطوا الاثنين بعد ان اختل توازنهم ضحكوا الاثنين بقوة وقال رعد...تعرفي ان كلهم كانوا بيخافوا منه وعمر ما حد قدر يقرب منه 
موج...ليه يعني دا حلو خالص 
قاطع حديثهم صوت الاءان قالت موج...يلا نصلي 
رعد نظر لها فقالت...اه يارعد هنصلي وانت هتصلي بيا كمان يلاا 
نظر رعد لها بأبتسامه وفرح لوجودها ورحل خلفها...
بعد قليل تقف امامه بأسدال الصلاة وهو قد توضأ وجهز ووقف امامها وابتدأو في الصلاة ورعد يتلي ايات القرأن بكل خشوع...
بعدما انتهوا التفت لها رعد وهو مدمع العينان وقال...قد ايه دعيت وارتاحت وانا بصلي شكرا ليكي ياموج 
نظرت له موج واقتربت وقبلت رأسه وقالت...الشكر مش ليا الشكر لربنا 
وضعت اصبعها على صدره وقالت...وليك عشان انت جواك الروح الطيبة الي خليتك تتكلم تتحفز للتوبه دي 
سحبها رعد الى احضانه وهو يقول...انا اسف على كل حاجه عملتها ليكي اسف ياموج ولو اني لو فضلت سنه اعتذر مش هيوفي الاعتذار
موج بأبتسامه...انا مسامحاك يارعد 
مر الوقت وكانت جالسه موج في الحديقة وبيدها نوت تكتب بها...وكانت حياتي مظلمه لا اتذكر كم كان عدد ايام الفرح لكن اليوم اقول بعدما نبض قلبي الى رعد لم اعد اتذكر العالم بأكمله فقط اريد ان ابقى لجانب رعد انا اشعر او اعلم انني لن اكمل عمري معه لكن اشعر انني سأترك له قطعه مني سيظل بها يتذكرني انا اليوم اريد كتابة كل شيئ عنه وعني كل ما مررنا به من اليوم الذي قابلته كنتو اهرب من الكلاب ودلفت بالخطأ الى حديقة منزله لأن بهذا اليوم البوابه كانت مفتوحه وتقابلت معه وهو غاضب ويقول لي من انتي وب تاني مقابله كانت اسفل المطر وهو يسقط فوقنا وكنت سوف اسقط وهو من اسرع ب إلحاقي وفي هذا اليوم قبلني قبله كانت رقيقه لم انساها لهذا اليوم...
قاطع كتابتها يمان وهو يقول...بتعملي ايههه 
موج بخضه...يمان في ايه 
يمان بشك...بتكتبي ايه عاوز اشوف 
موج وهي تداري النوت...لا مش هوريك 
يمان بشك مضحك...فينا من كدااا لاااا ازعللل 
موج بضحك...خلاص بئا بطل 
جاء رعد وهو ينظر لهم بأستغراب وقال...في ايه 
يمان بخبث...الهانم مش راضيه توريني بتكتب ايه 
رعد...بتكتبي ايه ياموج 
موج بتذمر...يووووه انا طااالعه 
وذهبت وتركتهم وهم يضحكون...
مر شهر ونص وكانت موج قد انهت امتحاناتها اليوم ويمان مازال يبحث عن طبيب قوي ليعالج رغد ووجد احد ولكن مسافر خارج البلد بهذا الوقت وقد اقترب رعد وموج من بعضهم في هذا الوقت واقترب من ربه وابتعد عن كل الاشياء التي تجعله يغضب ربه ودارين لا تتركه وشأنه...
امام جامعة موج يقف رعد ينتظرها لتخرج وتراه وتقول...رعد ازيك 
رعد بأبتسامه...الحمدلله بخير خلصتي 
موج بأبتسامه...اه الحمدلله 
رعد...انا جيت اخدك ونخرج لأني عاملك مفاجأة حلوة اوييي 
موج...تمام يلا بينا انا جاهزه 
كادت ان تصعد بالسيارة هي ورعد لكن اوقفها صوت غادة وهي تقول...موووج موج استني عاوزاكي 
موج بأستغراب...نعم ياغادة 
غادة بخبث...انا جيت اسلم عليكي عشان هسافر لقرايبي ومش هعرف اشوفك 
موج ضمتها وقالت...ترجعي بالسلامه ياحبيبتي 
غادة...الله يسلمك ياقلبي 
نظرت الى رعد ومدت يداها له وقالت...سلام يارعد 
رعد...سلام ياغادة
نظرت لهم موج بضيق وهي ترى ان رعد يسلم عليها بود وغير عابئ بها...
رعد بأبتسامه...ها يلا 
موج...يلا 
تحركوا الى مكاناً ما وبعد وقت وصلوا وترجلوا من السيارة الى الخارج نظرت موج بأستغراب لهذا المكان...
اقترب منها رعد وامسك بيداها واشبك اصابعه بأصابعها وقال...تعالي هفرجك على حاجه حلوة 
نظرت موج الى يداهم المتشابكه بأستغراب وابتسامه وسارت معه...
دلفوا الى المكان وجدت انه مزين بطريقة رائعه في حديقة واسعه وطاولة مزينة في الوسط موضوع عليها كتاباً...
نظرت موج الى المكان بأنبهار وقال رعد...عجبك المكان 
موج بأبتسامه واسعه...حلو اوييي ايه المكان الحلو دا 
اخذها رعد من يداها واقترب من الطاولة واخذ الكتاب من فوقها وقال...غمضي عينك واول ما اقولك فتحي تفتحي 
اغمضت موج عيناها وهي مبتسمه وقال رعد...يلا فتحي 
فتحت موج عيناها وهي تنظر لهذا الكتاب الذي بين يده...
ياله من رائع انه كتابها مكتوباً عليه بخط مزخرف»طريق التوبة الى الله« ولونه يشبه لون البحر مثل عيناها وموضع عليه طيور بيضاء اشكالها رائعه قالت بفرحه...دا كتابييي انا
رعد بأبتسامه...من يوم ما خدت النوت وقرأتها وانا قررت اعملهالك رواية وانشرها في كل مكان واول نسخه منها بين ايدك 
نظرت له موج واسرعت بأحتضانه وقالت...رعد بجد انا مش مصدقة بجد دا كان من ضمن احلامي يعني انا الرواية دي مكتوب عليها للكاتبة موج المنيري لااا لا ياربي هفقد وعيي 
رعد...موج انا اعملك اي حاجه لمجرد اني اشوف ضحكه منك بس 
موج بأبتسامه...انا بجد مش قادرة اوصف شعوري 
ضمها رعد الى احضانه...موج انا بحبك وعاوز اكمل بقيت حياتي معاكي ومبعدش عنك ابدا 
موج بفرحه وحب متبادل...وانا كمان يارعد حبيت عيوبك قبل ما احب مميزاتك وعاوزه اكمل عمري معاك لكن عاوزه اعرف حاجه الاول 
رعد...قولي ياعمري. 
موج...ضربتني بالقلم ليه قبل الحادثه في اليوم الي دارين اهانتني في وكنت فكراك جاي تمد ايدك عليا عشانها لأن يومها انا مفهمتش 
رعد...قولتهالك واحنا في المستشفى لما كنتي في غيبوبة وهقولهالك دلوقتي 
موج...ها قول 
رعد...انتي ودارين اخوات 
استوووووووووووووووووووب...
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
رعد...دارين اختك 
موج بصدمه...نعممم 
رعد...بصراحه انا القصة معرفهاش كل الي اعرفوا ان دارين اختك من الاب ولما جيت مديت ايدي عليكي كنت فاكرك عارفة وبتلعبي عليا لكن عرفت انك متعرفيش ولا حتى دارين تعرف 
موج بصدمه...ازاي انا عندي اخت واختي الي هي حبيبتك ازاااي 
نظر لها رعد بضيق وقال...موج انتي الوحيده الي حبيبتي للأسف انا كنت بتسلى مع دارين واصلا هي بتحب شكلي فلوسي مش اكتر للأسف طباعها وحشه 
موج بحزن...يعني ابويا معاها 
رعد قال لها مسرعاً...لا ابوكي مش معاها واصلا اهلها السبب هما انشغلوا عنها ووصلوها للشكل دا
نظرت له موج وقالت...طيب هنعمل ايه 
رعد...خلينا دلوقتي ننسى انك عرفتي حاجه لحد ما نعرف بقيت القصة 
موج...تمام 
اخذها رعد من يداها وذهب بها نحو الطاولة وبدأ الخدم يضعوا الطعام لهم بأشهى المأكولات البحريه...
موج بأبتسامه...الله انا بحب الاكل البحري عرفت منين 
رعد...سألت ماما وهيبه يلا كلي بألف هنا 
امسكت يداه وقالت...رعد انا بحبك بجد 
نظر لها ورفع يداها له وقبلها وقال...وانا كمان ياقلب رعد يلا كلي عشان الاكل ميبردش 
بعدما تناولوا الطعام اخذها رعد وابتدأت اغنية هادئه...
ظل يتراقصون مع بعضهم بخفه وهم ينظرون لبعض بحب...
رعد...عشقت عيناكي الذي يسري فيها البحور وعشقت شعرك الاشقر الذي به خيوط من الذهب والقهوة معاً وهذان الحفرتين الذان بخديكي
ابتسمت وظهرت غمازاتها فقبلها عليهم...
موج بخجل...كلامك حلو اوي 
احتضنها رعد وقال...باخدو من عيونك الحلوين يا موجتي 
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻
عند دارين...
دارين بغضب...والله لدفعوا التمن غالي 
سيرين بقلق...دارين انتي مكبره الموضوع دي مراته وكمان انتي بتقولي انه اتغير وكدا كدا انتو مكنتوش بتحبوا بعض اصلا 
دارين بغضب...مش دارين الخواجه الي يكون معاها حاجه و حد تاني ياخدها ياسيرين انا هدفعهم التمن وهبكي على حبيبة القلب اوي 
سيرين...اهدي يا دارين وفكري بعقلك 
دارين ابعدتها من طريقها وقالت...انا ماشيه مش ناقصة محاضراتك دي كمان 
نظرت لها سيرين بقلق واسرعت تفكر ماذا تفعل...
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند رغد...
رغد بدموع...يمان ممكن تسمعني 
يمان...اسمع ايه يارغد اسمع ايه فهميني احنا قصتنا انتهت قبل ما تبدأ وقولتلك مرا 
رغد...انت طلقتني ليه 
يمان...مش دا كان طلبك وانا مهمتي كانت انتهت 
نظروا الى الباب الذي دلفت منه وهيبه وهي تقول بصدمه...اتزوجتوا من غير ما حد يعرف 
يمان بهدوء...اقعدي ياماما عشان افهمك 
يمان...من ٤سنين رعد كان داخل صفقات كتيره وكان خايف على رغد لأن في الوقت دا رعد حصل بينه وبين دياب عداوه وهو هددوه بأخته ف رعد كان بيسافر كتير للفرع الي في فرنسا وفي الفترة دي خاف على رغد ولو كان خدها معاه مكنش هياخد باله منها بردو ف قولتلوا اني اتزوجها وبصراحه انا كنت بحب رغد ف رعد وافق لأنه كان عارف وقال مش هنقول لحد دلوقتي الموضوع هيفضل بنا احنا التلاته وبعدين نبقا نقولكم ورغد خدتلها شقة  وقعدنا فيها وخبيتها عن الكل ولما حصل الحدثه بعد سنة وكام شهر واحنا متزوجين وكانت رعد رجع ورجعت الفيلا رفضت كل الي كان بينا وقالت اني بحبها شفقة فضلت احاول معاها لحد ما رفضت اكتر ف رعد قالي اني اطلقها وخلاص وطلقتها 
وهيبه بصدمه...كل دا حصل وانا معرفش 
رغد...عشان رعد مش بيحب مدحت ف معرفناش حد 
يمان...رغد الدكتور جاي بكره انا رايح اوضتي 
نظرت له رغد بدموع وهي يرحل ويتركها ف قالت وهيبه....بتحبي 
رغد...جدااا 
وهيبه...واتخليتي عنه ليه 
رغد ببكاء...كنت في حاله انهيار 
ضمتها وقالت...هرجعهولك هو بيحبك اوي كنت بشوف نظرة الحب منه ليكي متقلقيش ياقلب عمتك 
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند رعد وموج...
رعد...يلا ندخل البيت 
موج...بيت ايه 
اشار لها بناحية منزل صغير لكنه جميل...
موج بأعجاب...هنقعد في دا 
قبلها من خدها وقال...اه عجبك 
موج...حلو اوييي 
دلفوا للمنزل وكانت موج سعيدة به للغايه دلفوا لغرفتهم اقترب منها رعد وقبلها بتعمق ووووو..
في الصباح...
فتحت اعينها لتنظر بجانبها تجد رعد يحتضنها وهو مبتسم وينظر لها...
موج بأبتسامه...صباح الخير 
رعد قبلها وقال...صباحية مباركه ياعمري 
موج بخجل...يلا نقوم نروح 
استمعت لقهقهت رعد عليها فقالت بتذمر...في ايه بتضحك ليه 
رعد...على خجلك 
تركته موج مسرعه الى المرحاض لتستحم وترتدي ملابسها ليعودوا...
بعد قليل قد جهزوا ليتحركوا بسيارتهم...
رعد...ما كنا فطرنا الاول 
موج...هنجيب اي حاجه من السوبر ماركت ماما وهيبه وحشتني 
رعد بضحك...ولا عشان خجلانه تقعدي معايا 
بعد قليل من الوقت ترجلوا من السيارة ودلفوا الى مطعم لتناول الفطور...
انتهوا وقال رعد...هروح اجيب حاجه لرغد من المحل دا واجيلك 
موج...هاجي معاك 
رعد بسرعه...لا خليكي بس هنا وانا جاي على طول 
انتظرته موج بعدم فهم واستغراب وهو ذهب الى داخل محل ذهب ووجدت رجل وامرأه توقفوا بسيارتهم امامها...
داخل السيارة...
اماني...انزل ياهيثم هاتلنا اي اكل ناكلوا جوعت اوي 
هيثم...تمام هنزل 
ترجل من السيارة ونظر الى موج الواقفه ودلف للمطعم...
ترجلت اماني من السيارة...
وقفت وهي ترفع اكمام ملابسها من على يداها قليلا لتقول بوجع...اه ايدي 
نظرت موج الى يداها والاحمرار الذي بها وقالت...لو سمحتي 
اماني بأنتباه...ايوه 
موج...ايد حضرتك ملتهبه اوي انا ممكن اقول لحضرتك كريم تستخدمي 
اماني بأبتسامه...ياريت ياحبيبتي عشان لسه راجعه من الامارات وجسمي بيلتهب من تغير بين بلد وبلد 
موج...ايوه فعلا كان والدي كدا لما كان يرجع من برا حضرتك ممكن تستخدمي كريم،**** حلو اوي هو كان بيستخدموا وكان بيفيدوا 
اماني...عرفاه اه شكرا ليكي جدا هجيبوا
جاء هيثم ونظر لهم بأستغراب وقال...في ايه اماني 
اماني...تعالى ياحبيبي الانسه شافت الالتهاب الي في ايدي لما رفعت اكمام البلوزه وبتقولي اسم كريم كويس يعني 
هيثم نظر لها وقال...شكرا ليكي يا انسه 
موج وهي تنظر له وتقول...العفو استأذن
وتركتهم ووقفت بعيداً... 
جاء رعد ونظر لها ولهم وهم يقفون على بعد امتار منهم وقال مسرعاً...حبيبتي بتعملي ايه 
موج...كنت بقول لطنط دي على كريم كويس للألتهاب 
رعد...تمام ياحبيبتي يلا نمشي 
موج...جبت الى كنت عاوزه
رعد...اه يلا بينا 
دلفوا الى السيارة وتحركوا... 
عند اماني وهيثم...
اماني...لطيفة البنت دي 
نظرت الى هيثم وجدته شارد فقالت...هيثم مالك 
هيثم بأنتباه...ها نعم يا اماني 
اماني...مالك شارد في ايه 
هيثم...البنت دي فيها شبه من موج 
اماني...الله يرحمها ياحبيبي يارب 
هيثم...يااارب بس دي متزوجه من رعد الحناوي 
اماني...رجل الاعمال كان منافس ليك صح 
هيثم...اه بس هو اتزوج امتى ولا يمكن اخته انا معرفش اي اخبار في الوسط هنا من ساعة ما مشيت 
اماني...يلا مش مشكلة ربنا يسعدهم
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند رعد وموج في السيارة...
رعد بتساؤل...موج انتي تفتكري شكل والدك
موج بتذكر...معتقدش داخله في ٨سنين مشفتهوش غير انه مكنش بيجي غير مرتين في السنه معتقدش اني فكراه 
رعد...اه اوك 
موج...جبت ايه بقا لرغد 
رعد...لما نوصل هوريكي 
بعد مرور بعض الوقت وصل رعد وموج للفيلا ودلفوا...
انعام بأبتسامه...حمدلله على سلامتكم ياحبايبي 
هما...الله يسلمك يادادة 
وهيبه بأبتسامه...نورتوا 
موج وهي بتضمها...وحشتيني 
وهيبه بغمزه...وحشتك بردو وانتي معاكي رعد 
موج بخجل...انا طالعه لرغد 
رعد بضحك...جاي وراكي 
انعام...ايه سر الفرحه 
وهيبه وهي تضع يداها على كتف رعد...ما واضحه يا انعام 
ابتسم لهم وصعد لأعلى...
انعام...ربنا يسعدهم يارب 
وهيبه...يااارب
في غرفة رغد...
موج بأبتسامه...عامله ايه يارغود 
رغد بأبتسامه...الحمدلله ياحبيبتي انتي عامله ايه 
موج...الحمدلله 
رعد...الله الله ماشي ياست رغد لقيتي حبيبتك ونسيتي اخوكي 
رغد وهي ترفع يداها لتضمه...وانا اقدر بردو ياحبيبي 
رعد بأبتسامه وظهر الهدية التي احضرها لها ووضعها على قدامها وقال...شوفيها وقولي رأيك 
رغد فتحتها ونظرت بداخل العلبه وقالت...الله حلوة اوي يارعد 
وما هي الى سلسلة ذهب حرف R بداخل قلب رقيقه للغاية...
موج بأبتسامه...حلوة اوي يارغود البسيها
اردتها رغد بفرحه كبيره وقالت...شكرا اوي يارعد 
قبل مقدمه رأسها وقال...العفو ياقلب اخوكي 
رغد...على فكره هنروح للدكتور انهاردة انا وماما وهيبه ويمان 
موج...هروح معاكي 
رعد...وانا هروح الشركة وهستنى الخبر الحلو 
نهضوا وخرجوا من الغرفة وذهبوا الى غرفتهم...
رعد اخرج من سرواله علبة قطنيه جميلة وقال...موج تعالي 
اتت له موج وقالت...نعم يارعد 
فتح العلبه واخرج منها خاتم زواج به فص ماس رائع وقال...متخلعهوش من ايدك ابدا حتى لو حصل ايه 
موج بفرحه واسرعت بضمه...حلو اوي يارعد انا بحبك 
رعد بحب...وانا بحبك يا قلب رعد من جوا
ذهب رعد الى شركته وذهبت موج ويمان ورغد الى الطبيب وظلت وهيبه بالبيت مع انعام...
الطبيب...بعد التحاليل والاشاعات اقدر اقول الانسه رغد تقدر تعمل العملية كمان اسبوعين 
رغد بفرحه...بجد يادكتووور 
الطبيب بتأكيد...بجد طبعا لكن هتاخدي حقنه كل يوم تزود نسبة نجاح العملية لحد ما الاسبوعين يعدوا والنسبة تزيد النسبة دلوقتي ٤٠٪ 
يمان...بس كدا مش ممكن تفشل يعني 
الطبيب...التفاؤل مهم طبعا لكن الفشل والنجاح بأيد ربنا والارادة بتاعت الانسه طبعا 
موج...لا ان شاءلله تنجح 
رغد بأبتسامه...انا واثقه بربنا وان العملية هتنجح 
بعد قليل من الوقت عادوا المنزل واخبروا الجميع وسعدوا للغاية...
بعد قليل في غرفة رغد...
وجدت يمان يسير امام الغرفة..
رغد...يمان 
يمان...نعم
رغد بدموع...سامحني يايمان 
يمان بغضب...بطلي عياط يارغد 
رغد بخوف...بتتعصب عليا ليه 
يمان...مش بحب اشوف دموعك بطلي عياط بقا ممكن 
رغد وهي تجفف دموعها وتقول بأبتسامه...حاضر اهو 
يمان بأبتسامه...اهتمي بعلاجك يارغد لحد العملية وبعدين نتكلم 
ذهب من غرفتها...
عند موج...
موج في النوت بتاعتها...الامس واليوم هم اجمل يومان بحياتي عشت لحظات مع رعد لم اشعر بها من قبل لحظات جعلتني اشعر بأنني فراشه وارفرف فوق بستان زهور كل يوم مع رعد يكون لي دنيا اخرى
دلف رعد للغرفة وقال...بتعملي ايه يا حبيبي 
موج بأبتسامه...مافيش قاعده بكتب 
رعد...بتكتبي ايه 
موج...عن اليوم الي قضيته معاك 
رعد قبلها وقال...انبسطي 
موج...جداااا 
تاني يوم رحل رعد لعمله وجد سيرين تقف امام الشركة تنتظره...
رعد بأستغراب...سيرين بتعملي ايه هنا 
سيرين...رعد انا لازم اتكلم معاك في موضوع مهم 
عند موج...
تجلس بغرفتها وجدت رقم غريب يتصل بها...
موج بأستغراب...الو مين 
دياب...موج قابليني كمان ساعه في اللوكيشن الي هبعتهولك 
موج...نعم اقابلك ليه انت اتجننت 
دياب بخبث...لو مجتيش رغد انا عارف الدكتور بتاعها واقدر اخلي يخلي العملية تفشل وتروح فيها وطبعا حبيب القلب مش هيستحمل وهتبئي انتي السبب القرار في ايدك 
استوووووووووووووووووووب...
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
عند رعد وسيرين... 
سيرين...رعد انا جيت عشان اقولك خد بالك من دارين هي الشر ماليها الفترة دي 
رعد بعدم فهم...مش فاهم 
سيرين...دارين ناوية تدمرك انت وموج لكن هي دلوقتي مش هتقدر تعمل حاجه عشان اهلها رجعوا بس انا قولت احذرك وتاخد بالك بردو 
رعد...بس انتي بنت خالتها ازاي اصدقك 
سيرين...يارعد انت عارف اني مش زي دارين ومش برضا بالظلم دا 
رعد...تمام شكرا ليكي ياسيرين هاخد بالي كويس
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
تقف بمكان مهجور لا يوجد به احد..
اتاها صوت من خلفها يقول...نورتي ياموج 
موج بغضب...عاوز ايه 
دياب بخبث...انا مش عاوز منك حاجه ياموج صدقيني انتي مش مزاجي انا كنت بحبك فعلا لكن انا حبي مختلف المهم رعد داخل صفقه كبيره 
موج...مش فاهمه انا هعمل ايه يعني 
دياب بقسوة...تبعدي عن رعد 
موج بصدمه...مستحيل! 
دياب بقسوة وغضب شديد...هتبعدي ياموووج زي ما خليت اخته تتشل مراا اقدر اخليها تمووووو"ت انا مش ملاك انا اقدر اعمل اي حاجه مقابل نجاحي 
موج بدموع...نجاحك على حساب الناس 
اقترب منها وامسك بيداها بقسوة...موج لو بعدتي عن رعد صدقيني انا مش هعمل اي حاجه في رغد لكن انا عارف ان رعد حبك ولو بعدتي عنه هينهار وهقدر اخد الصفقة دي منه بردو 
ابعدته موج عنها بقوة والتفتت لترحل لكن اوقفها صوته وهو يقول...ولو حاولتي تقولي لرعد صدقيني مش هيبئا مو"ت رغد بس لا ودمار يمان مش هسيب حد في العيلة هنسفكم فاااااهمه قدامك اسبوع تكوني قررتي
تركته موج ورحلت مسرعه وهي تبكي بقوة...
موج...»يتوقف الزمن كثيرا بي من كم الصدمات التي اتلقاها كيف ابتعد عن من اختاره قلبي كيف ابتعد عن حبي الوحيد اريد الرحيل عن هذه الدنيا المنافقة هذا العالم المخادع هذا المجتمع الكاذب اريد ان انتقل الى جوار ربي اليوم قبل غداً«
دلفت موج الى الفيلا بوجهه باهت بعدما كانت تبتسم بأشراق...
وهيبه بأستغراب...فين الحاجه يابنتي الي قولتي هتجبيها 
موج بأنتباه...المحل قافل ياماما 
وهيبه...مالك ياموج 
موج...تعبانه شوية هطلع ارتاح 
تركتهم وهي تفكر ماذا تفعل...
هل تبلغ الشرطة ولكن ما هو دليلها دياب الهارون رجل اعمال مشهور لا يوجد عليه اي خطأ...
هل تعلم رعد ولكن انه قادر ان يدمرهم كما قال لن تستطع ان تكون سبب في دمارهم...
هل رعد يعلم ان دياب السبب في ما اصاب اخته لكن اذا كان يعرف كيف له ان يتركه هكذا...
دلفت غرفتها وحدفت بجسدها على الفراش لتذهب بثبات عميق...
بعد دقائق استيقظت بفزع..
يا الله تكرر نفس الحلم وهي تصدمها سيارة كبيره...
موج بدموع...استغفر الله العظيم يارب استغفر الله العظيم واتوب اليه
عادت لتنم مرا اخرى وبعد عدت ساعات استشقظت على لمسات رقيقه على وجهها...رعد انت جيت
رعد قبلها...ايوه ياقلب رعد نايمه ليه عمتي قالت انك تعبانه 
موج بتعب...مصدعه شوية 
رعد ضمها...اجبلك دكتور 
موج...لا انا هقوم اخد شاور واكل وهبئا كويسه 
حملها رعد ودلف الى المرحاض وضعها على حافة حوض الاستحمام وخرج من المرحاض مرا اخرى وعاد ومعه ثياب مريحه وبدأ بفك شعرها وقال...اساعدك ولا هتقدري 
موج بحب...لا ياحبيبي اخرج وانا هستحمى 
قبل رعد مقدمه رأسها وقال...هستناكي برا عشان نصلي 
بعد قليل انتهت وخرجت من المرحاض لتجده يفرش سجادة الصلاة ليصلي بها...
موج بأبتسامه...تقبل الله 
رعد...منا ومنكم يا حبيبي يلا ننزل ناكل 
موج...يلا 
هبطوا للأسفل وتناولوا الطعام ونهضت موج احضرت النوت الخاصه بها وخرجت الى الحديقة وبدأت بالكتابه...اليوم اول يوم بحياتي اشعر انني افقد روحي حقا انا لم اكن اعلم اني بيوم سأحب هكذا بل اعشق انا عشقت رعد ولا اعلم متى وكيف واليوم يتطلب مني ان اتركه وارحل بعيدا عنه اتركه وابتعد اترك ايامي القليله ولكن الجميلة وارحل ارحل الى حياه مجهوله 
مر اليوم وجاء اليوم التالي...
في المساء...
رعد...مالك ياموج متغيره ليه 
موج...رعد انت تعرف تسفرني امريكا 
رعد بأستغراب...اه بس ليه انا كنت اقدر اسفرك من اول يوم لكن اعجبت بيكي 
موج...انا عاوزه اسافر امريكا لخالتي 
رعد بغضب...نعم وتسبيني 
موج بتمثيل البرود...اه يارعد انا وانت مينفعش لبعض 
رعد بمحاولة الهدوء...ممكن افهم انتي عاوزه تسبيني ليه 
بنفس اللحظه رن هاتفها ولم ترد اخذه رعد ونظر بالرقم وقال بشك...الرقم دا انا عارفة 
بحث بسرعه بهاتفه ووجده...دياب الهارووون 
رعد بعيون تشبه الصقر...ديااااب الهارون يا موووج 
موج بخوف...رعد 
رعد بغضب...انتي بتكلمي دياب الهارون 
موج بأنهيار...اه وروحتلوا 
رعد بغضب...روحتيلوووووو روحتيلوووو ياموووج
موج بصراخ...ااااه روحتلوا يارعددد روحتلوا عشان احميييك انت واختك
رعد زقها جامد....انتي كدااابه وخاااينه روحتيلوا بعد الي عملوا فيا وفيكي 
موج بضحكة وجع...جت عليه ما كله دمرني 
رعد...انتي كدابه 
موج بوجع...طلقني يارعد طلقني وسبني انا عاوزه اعيش عاوزه اشوف حياه انا حلمي المتكرر اني هموت قريب ارجوكي سبني اعيش الي فاضلي من عمري بسلام طلقني يارعد
عاد رعد الى هدوءه وقال...ارجوكي فهميني عملك ايه وقالك ايه 
موج بصراخ...مش هقدر مش هقدر ارجوك طلقني يارعد 
صعد الجميع لأعلى وفتحوا الباب وقالو...في ايه مالكم 
رعد بوجع...قوليلي قالك ايه 
موج...مش هقدر يارعد ارجوك طلقني انا اذى ليك 
وهيبه بصدمه...طلاق ايه ياموج 
انعام...اهدوا ياولاد
يمان...ياموج هو مين دا فهمينا 
رعد ظل صامت حتى قال بخذل كبير...موج انتي طالق 
نظرت له موج وفقدت الوعي اسرع يمان بحملها ووهيبه وانعام ليفيقوها ورغد تنظر لهم من بعيد وهي تبكي...
رعد بوجع...حضرلها كل حاجه تخص السفر يا يمان 
فاقت موج بعد دقائق...
قال رعد...انا مشكتش فيكي ومش هشك لأن الحب الي في قلبي كبير ليكي لكن لو دي رغبتك ف انا مش هقدر اقف قدامها 
تركهم رعد وهبط للأسفل اخذ سيارته ورحل بأتجاه فيلا دياب...
رعد بغضب جحيمي...ديااااااب اخرجليييييي 
الامن...دياب بيه مسافر من امبارح يارعد بيه 
رعد بسخريه...هو جبان اصلا حتى لو جوه مش هيخرج 
مر يومان واليوم هو سفر موج وباليومان تواصلت مع خالتها لتذهب لها وجميعهم يحاولون معها الا ترحل...
وهي تقف بجانبها الشنط تنظر على رعد الذي ينظر لها بغضب...
رغد بدموع...خلاص هتمشي
 ضمتها موج بتهرب...استمري في علاجك هتبقي بخير ان شآء الله 
انعام...خليكي معانا وارجعوا لبعض 
ضمتها موج وقالت...مبقاش ينفع يا دادة 
وهيبه بدموع...هتسيبي ماما 
ضمتها موج بدموع...شكرا على كل حاجه انا بحبك اوي
اخذت الشنط وخرجت من الفيلا لتلتفت وتنظر نظره اخيره وتصعد للسيارة مع يمان وترحل معه...
امام الطيارة... 
يمان...اعرفي اني جنبك في اي وقت هتحتاجيني 
موج بأبتسامه...عارفة يلا سلام وخد بالك من رغد واه اتزوجوا انتو بتحبوا بعض انا عارفة مضيعوش حبكم 
صعدت موج الطيارة وهي تدمع...
بعد عدت ساعات قد وصلت الى مطار  نيويورك...
تصعد بتاكسي لتصل امام عنوان منزل خالتها...
لترن الجرس وتفتح لها...
خالتها بدموع احتضنتها...وحشتيني ياموج عامله ايه ياحبيبتي 
موج بدموع...الحمدلله ياخالتو انتي عامله ايه 
شويكار...الحمدلله ياقلب خالتك ادخلي ولاد خالتك عاوزين يشوفوكي 
دلفت للمنزل لتجد امامها بنتان...
البنت الاولى...انا ديمه واختي الين 
موج بأبتسامه...وانا موج انا فكراكي ياالين 
الين بأبتسامه...اخر مرا شوفتك كان عندك ١٦سنه كنت انا ١٢سنه لكن ديمه كانت صغيره ف ممكن تكون مش فكراكي
ضمتهم موج...بتتكلموا عربي كويس 
شويكار...محافظين على اللغه الام بتاعتهم كويس 
جاء رجل كبير بالعمر بشوش الوجهه ليسلم عليها... فرحت انك جيتي عندنا اوي 
موج...شكرا ياعمو مصطفى 
شويكار...يلا يابنات طلعوا موج اوضتها عشان ترتاح من السفر 
مر ثلاث ايام موج حزينة للغايه ومرهقه رعد لم يتناول الا القليل من الطعام ودائما مشغول بالعمل بالطعام واليوم هو المعهود يوم الصفقه...
مالك الشركة التي تمتلك الصفقة...كدا شركة الحناوي كسبت الصفقة الف مبروك 
دياب بغضب...انا هوريك يارعد 
ورحل وتركهم...
يمان بفرحه...مبروك يارعد 
رعد...الله يبارك فيك وفيا يارب 
يمان...مالك زعلان ليه 
رعد...لأن الكلب دياب استغل طيبة موج وقالها انه يقدر يدمرنا تاني عشان تبعد عني وهي صدقت متعرفش ان رجالتي عرفوني كل حاجه ومتعرفش اني الي ورا حدثه رغد 
يمان...وهتعمل ايه يارعد هترجعها 
رعد...لا هي الي اختارت يا يمان 
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند موج...
تنظر الى الذي بيداها ودموعها تهبط بقوة...انا حاامل!!! 
موج...»وبهذه اللحظه توقف بي الزمن هل اعود الى موطني والى حبيبي ليربي هذا الجنين الذي بداخلي ام اظل هنا و الد واربي انا طفلي بمفردي هل افعل به مثلما حدث لي اربي بعيدا عن ابوه واكون مثل امي ظالمه ام اعود اليه كيف لي ان اجيب على كم هذه الاسئله بمفردي«
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
بعد مرور اسبوع...
موج...احم خالتي استأذنك تحجزيلي ارجع مصر 
شويكار بأستغراب...انتي لسه جايه بقالك ١٠ايام بس ياموج مش قولتي انك هتعيشي معايا
مصطفى...احنا زعلناكي 
الين...انتي مش حابه تقعدي معانا 
موج...لا والله انا حبتكم اوي لكن انا بصراحه حامل 
شويكار بفرحه وهي تضمها....الف مليون مبروك ياقلبي 
مصطفى...مبروك يا حبيبتي 
الين وديمه...مبروك ياحبيبتي 
موج...الله يبارك فيكم يارب
مصطفى بهدوء...يبئا ترجعي يابنتي لازم ترجعي لزوجك انتي غلطتي لما اتسرعتي زوجك كان هيقدر يحمي اخته ويحميكي 
موج بسرعه...خلاص انا هرجع مصر 
شويكار...خلاص هنحجزلك 
༺༺༺༺༻༻༻༻༻
في مصر...
عند غادة...
تتحدث في الهاتف...ايوه يابنتي انا هدمر علاقتها بزوجها واخلي حياتها بؤس 
دلفت والدتها فدوى بغضب...تدمري علاقة مين بزوجها يا غااادة 
غادة بقلق...ماما انا مش قصدي اناا
فدوى...تقعدي حالا تحكيلي كل حاجه وبتكلمي مين 
غادة...بصراحه ياماما موج بنت خالتي صحبتي في الكلية وانا بنتقم منها بسبب الي حصل في خالتي بسببها 
فدوى وهي مصدومه...تعملي كدا في بنت زيك ياغاادة هي ذنبهااا ايه كله من سوزان هي متعرفش اصلااا وكانت غلطت زهره انها عملت كدا ربنا يسامحها 
غادة بدموع...الغضب عماني ياماما 
فدوى...ياقلب امك حرام الي عملتي روحي اتكلمي معاها وقوللها انك بنت خالتها واني خالتها لازم تعرف الحقيقه بدل ما هي على عماها كدا 
غادة...ماشي ياماما انا اسفه 
فدوى وهي تضمها...خلاص ياحبيبتي كلنا بنغلط 
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
بعد يومان...
عند رعد ويمان...
رعد...انا واثق ان موج هترجع موج متقدرش تعيش بعيد عني 
يمان...ممكن افهم انت ليه طلاما عارف كل دا ملحقتش موج 
رعد...انا عرفت ان يمان بعتلها تروحلوا ومعرفش قالها ايه بس لما قالت ابعد فهمت انه هو الي طلب منها كدا طلقتها كا عقاب انها موثقتش فيا واني هقدر احميها رغد لما عملت الحادثه مكنش بأيدي
يمان بأسف...رعد انا اسف مقدرتش احميها 
رعد وهو يربط على ذراعه...انت حاميتها سنه كاملة مافيش لوم عليك دا قدرها
يمان...انت زعلان ومهموم اوي كدا ليه
رعد بحزن...بعدها عني واجع قلبي انا بحبها بجد 
يمان...هترجع ان شاءلله متقلقش
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند موج...
هبطت الطائره القادمه من امريكا الى مطار القاهره الدولي...
تسحب حقائبها خلفها وهي تبتسم بفرح...
موج...»لن اهتم بأحد مرا اخرى سأفكر بنفسي سأظل الى جانب حبيبي ووالد طفلي الذي يمكث بداخل رحمي«
خرجت من المطار وهي توقف سيارة لتوصيلها...
يمر بعض الوقت وتقف السيارة امام فيلا رعد الحناوي...
فتح لها الامن وهم سعداء لرجوعها...
دلفت من البوابه لتدلف الى حديقة الفيلا بأبتسامه...
تقف امام باب الفيلا لتبدأ بالخبط بقوة وهي تقول بصوت عالً...رعدددد حبيبي افتحلييييي 
فتحت لها هنادي وهي سعيده لتحتضنها بفرحه... 
موج بأبتسامه...رعد هنا 
اتت وهيبه بفرحه...موج بنتي انتي رجعتي 
اسرعت لها موج لتضمها بدموع...اه رجعت ياحبيبتي 
وهيبه بحب...الف حمدالله على سلامتك ياقلبي 
انعام بفرحه...البيت نور برجوعك ياحبيبتي 
موج وهي تضمها...حبيبتي يادادة 
اسرعت بالصعود الى رغد...
موج بفرحه...رغددد انا جيييت 
رغد بفرحه...موووج وحشتيني ياحبيبتي اخيرا رجعتي 
موج وهي تضمها...وانتي كمان وحشتيني اوي 
وهيبه...نكلم رعد هيفرح اوي 
موج...لاا طلاما مش هنا هعملوا مفاجأه قولوا لهنادي والامن محدش يقولوا
مر ساعة وموج تختبأ بغرفة رغد تنتظر عودة رعد...
نظرت من الشرفة وجدت سيارة يمان وسيارة رعد يدلفون من البوابه...
دمعه فرت هاربه من عيناها بفرحه وهي ترى حبيبها...
دلف الى الفيلا والجميع ينظر له ويبتسم...
وقف بالنصف ينظر لهم بأستغراب..
حتى اتاه هذا الصوت من اعلى الدرج...رعد حبيبيييي 
اسرعت بالنزول اليه...نظر لها رعد بفرحه عارمه عل حقا حبيبته تأتي له 
فتح لها اذرعته احتضنته بقوة وهو يدور بها بفرحه...
هبطت دموع موج بفرحه...
ظلوا يحتضنون بعضهم ومرت دقائق...
مقطع يتطابق مع هذه الاغنيه...
نسينى و انا جنبك كل الدنيا و اخطفنى من الاحلام نسينى طمنى خدنى فى حضنك دوبنى حنين و غرام نسينى و انا جنبك كل الدنيا و اخطفنى من الاحلام نسينى طمنى خدنى فى حضنك دوبنى حنين و غرام نسينى سنينى يا عمرى كل اللى انا عشته قبلك انا عايز يبدأ عمرى اول ما قابلت عينيك نسينى سنينى يا عمرى كل اللى انا عشته قبلك انا عايز يبدأ عمرى اول ما قابلت عينيك اول ما قابلت عينيك نسينى و انا جنبك كل الدنيا و اخطفنى من الاحلام نسينى طمنى خدنى فى حضنك دوبنى حنين و غرام نسينى الماضى و جرحه و عذابه و كل ما فيه...
موج بدموع...وحشتني اوييي 
رعد...وانتي كمان 
موج...مش زعلان مني 
رعد بضحك...قدري في الدنيا اعمل ايه 
موج...دياـ
رعد بمقاطعه...انا عارف كل حاجه ياموج ودا عقابك عشان تقولي كلمة طلاق تاني كرامتي غاليه عليا بردو 
موج...انت عارف ان دياب السبب في حادثه رغد 
نظرت لهم رغد بصدمه...
فلاااش باك...
قبل حادثه رغد بأسبوع...
في مكاناً ما بمدرسة رغد...
دياب...فاهمه هتعملي ايه ولا استخدم اسلوبي الخاص 
رغد بخوف...لايمكن أذي اخويا 
دياب بعصبييه...رغدددد هتجيبي ورق الصفقه احسنلك 
رغد وهي تتركه...اعلى ما في خيلك اركبه 
بعد الحادث بيوم...
في المشفى التي بها رغد...
دلف دياب للغرفه ليقول بخبث...الصفقه اخدتها وزوج عمتك الي جابهالي وانتي هتفضلي مشلوله بس قسماً بالله يارغد لو حد عرف اني السبب في الي حصلك لروح اخوكي هتتنقل للي خلقها فاااهمه 
رغد برعب...فااهمه خلاص 
بااااك...
ظلت رغد تخبئ السر خوفاً على اخاها من الاذى الذي من الممكن ان يحل به من دياب...
رعد...ايوه عارف وكمان مدحت الى ادالوا الورق الي خسرني الصفقه
رغد بصدمه...ازااااي 
رعد بصوت عالي...ايوه عااارف انتي غلطك زي موج موثقتوش اني اقدر احميكم 
رغد...انت مكنتش موجود يمان الي كان معايا وخوفت عليك 
رعد بصراخ...يارغد انتي بنتي انا الي ربيتك بعد ما بابا وماما ماتو كان ممكن اول ما قابلك تقوليلي وزوجتك يمان عشان يحميكي وبردو معرفتهوش
يمان بحزن...اسف يارعد مقدرتش احميها 
موج بصدمه...يعني يمان زوج رغد 
رغد بحزن...كان اطلقنا بعد الحادثه 
رعد بمحاولة الهدوء...رغد هتعملي العملية وتمشي ودياب هنتقم منه اشد انتقام انا كنت صابر عشان امسك عليه كل الادله 
وهيبه...هتعمل ايه يارعد
انعام...بلغ البوليس احسن 
موج بقوة...انا الي هسجن دياب بأيدي بحقي وحق رغد وحق رعد وحقنا كلنا ماما وهيبه مدحت نهايته على ايدي على كل الي عملوا
رعد...هتعملي ايه 
يمان...بتفكري في ايه ياموج
سردت لهم الخطه وقالت...جاهزين 
احتضنها رعد وقال...بلاش ياموج 
موج بحب...متقلقش عليا ياحبيبي 
رغد...هترجعي 
موج قبلت رأسها...هرجع ياحبيبتي 
وهيبه...خدي بالك من نفسك 
انعام...اقرأي قرأن كتير يحفظك 
يمان بزهق...يلا ياميجو هي راحه حرب ياجدعااان 
موج بضحك...على رأيك يلا نمشي 
خرجوا من الفيلا وذهبوا ليرد رعد موج الى عصمته  وصعدوا بالسيارة ووصلت موج امام فيلا دياب...
اتصل رعد على هاتفها وفتحت الخط ووضعته بحقيبتها التي تحملها على ذراعها...
دياب بغضب...رجعتي ليه 
موج بضحك...معملتش حاجه يعني وهو بردو الي كسب الصفقة
دياب...معرفش ازاااي 
موج...رعد قوي 
دياب بخبث...او محبكيش دا لما خبطت اخته ودخلت العمليات ساب كل شغله ودا الي ساعد مدحت يجيب ليا ملف الصفقة واكسبها
موج بضحك...انت متعود بقا تنجح على حساب غيرك 
دياب...انا ممكن اقـ"تل عشان نجاحي
موج...شراني انت اوي بس رعد بردو اقوى منك 
دياب بغضب شديد...رعد دا ولا حاجه قداااامي انا فوق الكللل وزي ما شليت رغد هخلي يخسرك 
واقتـ ـلوا كل الي بيحبهممم
دلف الظابط مع رعد ويمان وهو يقول...مش هتقدر ياديااب 
دياب بصدمه...بتخدعيني 
وقفت موج امامه ورفعت يداها وانزلتها على وجهه ب كف قوي جعله يترنح من مكانه...
موج بغضب...الي يجي على موج الحناوي اوي رعد الحناوي او اي حد من اسرته انسفووووو فااااااهم 
الظابط مكرم...اقبضوا عليه 
دياب بغضب وهو يبعد يداهم من فوقه...ابعدو عنييي انا دياااب الهارون نهايتي مش هتكون كدا
رعد بضحك...من كم البلاوي الي اتمسكت عليك ف نهايتك هتكون كدا 
يمان بأستفزاز...هتوحشنا يادياااب 
دياب بغضب وجنون...دياب الهااارون نهايته مش كدا 
مكرم...شكرا ليك يارعد بيه 
رحلوا ودياب مستمر بقول...دياب الهارون نهايته مش كدا
رعد ضم موج وهو يقول...بحبك يا اجمل حاجه في حياتي 
موج بهمس...انا حامل 
رعد بصدمه...ايههه
موج بأبتسامه...حااامل 
اسرع رعد بأحتضنها وهو سعيد ويقول...هكون اب انا مش مصدق 
يمان بفرحه...الف مبروك يا حبايبي 
موج ورعد بفرحه...الله يبارك فيك يارب 
رحل يمان قبلهم وقال رعد لموج...انتي احلى حاجه في حياتي انا بحبك 
موج بحب...وانا كمان بحبك اوييي
بعد قليل يقفون ب مول كبير ليقول رعد...نتغدا وبعدها نروح نشتري لبس كتييير 
موج بأبتسامه...روح هات الاكل هنخرج ناكلوا على النيل اهو قدام المول
رعد...عيوني خليكي هروح اجيبوا
تركها ورحل وهي ظلت تنتظره...
وهي تقف وجدت دارين بوجهها ومعها هيثم واماني...
دارين بضيق...اهلا ياست موج 
هيثم بصدمه...موج!! 
موج وهي تنظر له...نعم
نظرت له اماني بصدمه..
دارين...بابا انت تعرفها 
موج بصدمه...دا والدك
هيثم بقلق...انتي اسمك موج ايه 
موج...موج المنيري 
اماني...بنت هيثم
هيثم بصدمه...بنتييي 
دارين بصدمه...اختييي!!! 
هيثم اسرع بأحتضانها لكنها ابعدته عنها فورا...ابعد عني انت جاي بعد ٨سنين تقول اني بنتك ابعد عني 
جاء رعد لينظر لهم بصدمه...
هيثم بدموع...والله يابنتي كنت فاكر"""
موج بغضب...متقولش بنتي مش عاوزه اسمع صوتك ارجع ما كان ما جيت مشيني من هنا يارعد 
ضمها رعد واخذها ورحلوا...
اماني....اهدى ياهيثم 
هيثم...اكيد سوزان الي ورا كل دا انا هوريها 
دارين بغضب...انت تعرف موج منين وهي ازاي اختي 
اماني بحده...اسكتي دلوقتي يادارين لما نرجع هنفهمك 
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند رعد وموج بالسيارة...
رعد...موج اهدي 
موج...كنت عااارف من اول مرا شوفته صح 
رعد بحزن...اه لكن مكنتش راضي اعرفك عشان كان لازم اكون عارف سبب البعد دا كله 
موج بأنهيار...وعرفت 
رعد...للأسف لا طيب ما نسمع منه يمكن نفهم 
موج...لا مش عاوزه اشوف وشه 
بعد قليل وصلوا وترجلوا من السيارة...
دلفوا للمنزل وقالت وهيبه...مالك ياحبيبتي 
موج وهي ترتمي بأحضانها بحزن ودموع...هيثم رجع يامامااا 
وهيبه...رجع ازاي 
شرح لها رعد كل القصة...
انعام...طيب ما نفهم منه ياموج يابنتي 
موج...لا مش عاوزه ارجعلوا
نهضت وصعدت الدرج...
رعد...على فكره موج حامل 
باركوا له بفرحه عارمه...
بعد قليل في غرفتهم...
رعد...طيب فكي بئا عشان انتي وحشتيني 
موج بأبتسامه...انت الي مهون عليا كل احزاني يارعد انا معرفش حبيتك كدا ازاي وامتى 
رعد...انا كمان حبيتك انتي دلتيني لطريق التوبة شوفت فيكي حضن امي شوفت فيكي حنيه العالم انا بحبك كل يوم من جديد 
نظرت له موج حتى اقتربت منه دون خجل وقبلته وووو...
بداية يوم جديد في غرفة رغد...
رغد بفرحه...لاااا يعني هكون عمتو يا الله الحمدلله 
موج بأبتسامه...احلى عمتو في الدنيا والله 
رعد...يلا ياستي افرحي هيجي نسخه مصغره مني
موج بغيظ...ممكن مني 
دلف يمان...او مني😂😂
رغد بضحك...ياعالم مني انا انتو هتتخانقوا 
رعد...استغفر، الله من الاشكال العكره دي
موج بصدمه...مين الي كدا 
رعد بغمزه...مش انت ياجميل البت رغد 
رغد بصدمه...يوه وانا مالي يالمبي ما يمكن يمان
يمان برفعه حاجب...والله مافي حد وشه
رغد بتحذير...وشه ايههه
يمان بغمزه...قمر زيك 
موج بصدمه...رعد اختك بتتعاكس 
رعد بتمثيل...قدااااامي على تحت 
ضحكوا جميعا على بعضهم..
قال رعد قبل ان يخرج من الغرفة...اجهزي ياحبيبي بليل في مفاجأه 
موج...حاضر
هبط هو ويمان ليذهبوا للعمل...
بعد عدة ساعات...
جاء هيثم واماني ودارين للمنزل...
موج...افندم خير جاين ليه 
هيثم...ياموج والله انا كنت فاكر انك ميته
وهيبه بغضب...ايه الي بتقولوا دا ياهيثم 
اماني...اسمعوا الاول 
هيثم...من ٨سنين سوزان قالت انك انخطفتي وبعدها انهم لقوا جثتك ودفنوكي وانا حضرت دفنتك 
موج بسخريه...اصدق انااا كدا صح طيب لو صح مرات عمي وعمي ميعرفوش ليه 
هيثم بخذل...عمك كان في صف سوزان ديما وهيبه متعرفش حاجه 
موج...مش مصدقة
هيثم...سوزان الي معاها كل الادلة
وهيبه...واحنا هنجيب سوزان منين 
هيثم...هي في المانيا هروح اجبها بنفسي 
موج...المقابله انتهت لما تعرف الحقيقه هصدقك واقابلك 
نظروا لها ونظرت لها دارين طويلاً تريد ضمها لكن كبريائها يمنعها...
رحلوا وتركوها...
بعد ساعتين...
ذهبت لترتدي وتجهز مثل ما قال رعد لها ارتدت فستان ازرق فاتح ضيق من الوسط ويهبط بوسع...
اصبحت مثل الاميرات مع بعض لمسات من المكياج...
خرجت من الغرفة وهبطت...
وجدت رعد ينتظرها امام الفيلا وهو يقف امام سيارته...
رعد بأبتسامه...البرنسيس تسمحلي 
موج...اسمحلك 
فتح لها باب السيارة وصعدت بها وهو ايضا...
بعد قليل وصلوا الى مكان هادي وجميل للغايه...
دلفوا الى المكان انبهرت موج به...
مزين من جميع الاتجاهات والاضاءه هادئه وطاولة بالوسط فوقها عشاء رومانسي...
موج بدموع...كل دا عشاني 
اخرج رعد من جيب الجاكيت علبه قطيفه وهو يفتحها ويقول...ودي كمان عشانك 
موج وهي تضمه...حلوة اوي السلسله دي انا بحبك يارعد اوي 
سلسال ذهب ابيض ومكتوب عليه موج الرعد ♥...
رعد...وانا كمان ياقلب رعد ممكن طلب 
موج...طبعا 
رعد...هحط Gpsفي فونك عشان لو حصل حاجه اطمن عليكي انا قلقان عليكي اوي 
موج...انا موافقه 
اخذ هاتفها ووضع به برنامج التتبع...
رعد...كدا خلصنا تسمحيلي بئا بالرقصه دي
موج...اسمحلك عزيزي♥
ورقصوا على هذه الاغنية...
من اول يوم في لقانا
خدني هواك عشت معاك
احلي سنين عمري ياغالي
بان علي طول ايه جوانا
لما العين جت في العين
ولا حسيت باللي جرالي
بينا نعيش ده العمر ليله
ماتقوليش نستنا ليله
دي الايام جنبك جميله
وعمري ياغالي لقيته معاك
بينا نعيش ده العمر ليله
ماتقوليش نستنا ليله
وعمري ياغالي لقيته معاك
قربلي كمان يا حبيبي
سيبني اعيش نفسي اعيش
ليله ما كانت علي بالي
م الاول وانا يا حبيبي
بتمناك قبل لقاك
ياما قبلتك في خيالي بينا نعيش ده العمر ليله متقوليش نستنا ليله دي الايام جنبك جميله وعمري ياغالي لقيته معاك بينا نعيش ده العمر ليله ماتقوليش نستنا ليله دي الايام جنبك جميله وعمري ياغالي لقيته معاك من اول يوم في لقانا خدني هواك عشت معاك
موج بدموع...بينا نعيش دا العمر ليله 
رعد بحب...متقوليش نستنا ليله دي الايام جنبك جميلة 
موج وهي تضمه بقوة...كلمه بحبك قليله عليييييييك بحبااااااااااك بحبك ياااارعدددددد
انتهى اليوم وعادوا للمنزل...
كتبت موج في النوت الخاصه بها...واليوم شعرت ان روحي ترجع الى مكانها الصحيح شعرت اني حقا اعيش اتنفس شعرت ولأول مرا انني اتمنى ان ابقى بالحياه وان لا اترك رعدي بمفردوا واربي طفلي معه»ليضرب الرعد قلوبنا ويقلب الموج حالنا«ف الرعد ضرب قلبي بالحب
مر اسبوع اخر... 
اليوم ستذهب رغد للعملية...
بعد عدة ساعات خرجت من العملية...
الدكتور...ها يلا قومي معايا 
رغد بأمل...هقدر 
موج...ان شاءلله قومي بس 
نهضت رغد وتحركت خطوة خطوة حتى اصبحت تمشي ولكن ببطئ 
رغد بفرحه كبيره...انا بمشييي انا ياموج بمشي يارعد بمشي يا يماااان 
رعد بدموع...الف حمدلله على سلامتك ياقلب اخوكي 
موج وهي تضمها...الف مبروك ياقلبي 
يمان بفرحه كبيره...مبروك يارغد 
الدكتور...كدا الحمدلله مافيش علاج طبيعي هتلتزمي بالعلاج وان شاء الله هتمشي كويس 
مر يوم وخرجت من المشفى...
ذهبت الفيلا وهي تستند على رعد وموج...
وهيبه وانعام اول ما شافوها...لولولولولووووووي الف حمدالله على سلامتك ياحبيبتي 
رغد بفرحه...الله يسلمكم ياااارب 
صعدت غرفتها وصعد ورائها يمان وهو يقول...الف مبروك يا رغد 
رغد بدموع...شكرا ليك انك كنت ديما جنبي 
نظر لها يمان بحزن وتركها...
رغد بحزن...شكلنا مش هنرجع خالص يا يمان 
مرت عدت ايام وهيثم يحاول كثيرا مع موج وهي لا تتقبل...
اليوم لا يوجد احد بالمنزل وهيبه ورغد ذهبوا للطبيب ليكشف على قدم رغد وانعام ذهبت بمشوار ورعد ويمان بالعمل فقط موج بالبيت...
جاءت لها اليوم غادة...
موج...اهلا ياغادة اتفضلي 
جلسوا بالحديقة...
غادة بتردد...موج عاوزاكي في موضوع مهم 
موج...خير ياغادة 
غادة...موج انا بنت خالتك 
موج صمتت للحظه وقالت بضحك...ازاي يعني بنت خالتي انا خالتي كنت عندها من اسبوعين وعندها بنتين ديمه والين 
غادة بسرعه...انا بنت خالتك الحقيقيه 
موج بعدم فهم...انتي بتقولي ايه الكلام الغريب دا 
سوزان بقوة...انا هفهمك ياموج 
موج بصدمه...ماما!!! 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
»احيانا تأتي موجه تسحب ارواحنا للقاع لكن السؤال هنا هل سنصعد على القمه مرا اخرى ام سنموت بالقاع«
عند رعد...
هيثم...رعد انا لازم اتكلم معاك ضروري 
رعد على الهاتف...طيب تعالى على الشركة 
اغلق وبعد قليل اتى له هيثم...
رعد...خير عاوزني في ايه 
هيثم...بعت رجاله تبعي المانيا لمكان سوزان ولكن ملقوهاش 
رعد...وبعدين 
هيثم...سألو وقالو انها ممكن تكون نزلت مصر واكيد هتروح لموج سوزان ممكن تأذيها روح البيت بسرعه شوف موج
رعد وهو ينهض مسرعاً...انا ماشي 
هيثم...طمني يارعد وخد بالك من موج 
تركه رعد ورحل مسرعاً...
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند موج...
سوزان...ايوه ياقلب ماما ادخل يا مدحت 
غادة نظرت لها بعدم فهم وهي تبتعد عنهم..
موج...مدحت بيعمل ايه معاكي 
دلف مدحت الى المنزل وهو ينظر الى موج بشر...
سوزان...هاتها 
موج وهي تبتعد...عاوزه مني ايه سيبني 
وضع مدحت قماشه على فمها وهي ظلت تحاول ان يتركها ولكنها فقدت الوعي...
سوزان...حطها في العربية لحد ما اشوف البت الي كانت هنا فين 
مدحت مسرعا...لا يلا بسرعه رعد زمانه جاي 
سوزان...طيب يلا امشي 
رحلوا وسوزان تبحث بأعينها على غادة...
غادة بدموع...اسفه ياموج لازم كنت ابعد عشان اروح ابلغ عنهم 
رحلت مسرعه لتبلغ عن خطف موج...
جاء رعد ودلف للفيلا للبحث عن موج...
رعد بصوت عالً...موووووج انتي فيييين 
بحث عليها بالفيلا اكملها لم يجدها...
رعد بقلق شديد...انتي فين ياحبيبتي 
»اعتذر حبيبي لقد جعلت قلبك يبكي قهراً لعدم وجودي«
خرج من الفيلا وذهب للأمن...مين الي جه انهاردة 
واحد من الامن...صديقة الهانم موج وكمان ست كبيره كدا وقالت انها عاوزه الهانم وصديقة الهانم خرجت بعدها بسرعه 
رعد فتح هاتفه واحضر له صورة سوزان وقال له...دي الي جت 
الامن...ايوه هيا 
رعد بغضب...الله يلعنكم حسابكم معايا على اهمالكم دا 
اسرع بالصعود الى السيارة وتكلم مع هيثم ويمان...
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند غادة...
غادة...انا عاوزه اقدم بلاغ 
العسكري...شوية وهدخلك لمكرم بيه 
بعد ١٠دقايق دلفت غادة الى الضابط...
مكرم...اتفضلي العسكري قالي انك عاوزه تقدمي بلاغ 
غادة...ابلغ عن سوزان الفؤاد
دلف رعد للمكتب بغضب وهو يقول...مكرم انا زوجتي اتخطفت 
مكرم وهو ينهض...اهدى يا رعد وفهمني
رعد نظر للواقفه وقال...غادة بتعملي ايه هنا 
غادة بقلق...عاوزه اقدم بلاغ عن سوزان 
رعد بسرعه...انتي تعرفيها شوفتي الى حصل 
مكرم...اقعدوا فهموني 
غادة...سوزان الفؤاد جت خطفت موج ومعاها واحد اسمه مدحت 
رعد بغضب...يابن الكـ،،،، مراتي لازم ترجع 
مكرم...طبعا بس يا انسة انتي مشوفتيش حاجه تانيه تدلنا عليهم 
غادة...انا اتخبيت عشان اقدر اجي ابلغ عنها 
رعد بتذكر...غادة موج كان معاها فونها
غادة...مش عارفة 
مكرم...في حاجه في بالك
رعد فتح هاتفه واحضر برنامج التتبع وحدد موقع موج...انا عرفت مكانها على طريق اسكندرية الصحراوي
مكرم بسرعه...طيب يلا هجيب القوات واجي وراك 
غادة...رعد هاجي معاك 
خرجوا مسرعين قابلهم يمان وهيثم وذهبوا معهم...
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
في منزل دارين...
جالسه بغرفتها على سجادة الصلاة تبكي بحرقة وهي تدعي وتقول...يارب احميها وسامحني يارب على كل خطأ عملتوا اللهم كما اخرجت يونس من بطن الحوت ف اغفر لي اللهم كمان اخرجت يوسف من البئر ف اغفر لي اللهم كما انقذت ابراهيم من النار ف اغفر لي اللهم كما شفيت ايوب من مرضه ف اغفر لي كل ذنباً يارب 
دلفت اماني للغرفة وهي تضمها...احسن حاجه عملتيها 
دارين بدموع...ادعي ربنا يسامحني
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند موج... 
سوزان...صحيها 
مدحت حاول ايفاقتها..
موج...انا فين
سوزان...عندي 
موج بغضب...انتي عملتي فيا ايه 
سوزان بخبث...ولا اي حاجه ياعمري 
موج....انتي ام انتي وانت عم عاوزين مني ايه 
مدحت...نعرفك حقيقتك 
سوزان...تيك توك ونوديكي لماما 
موج بأستغراب...ماما!! 
ضحكوا وقال مدحت وسوزان...ايوه ياحبيبتي 
نظرت لهم بخوف وجاء في بالها هاتفها..
موج لنفسها...فوني فين كان في جيبي رعد اكيد هيوصلي عن طريقوا لو هو هنا 
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
عند رعد...
وقفوا بمكان الى حد ما مهجور به بيوتاً تحت الانشاء
هبط من السيارة وتتبع الهاتف حتى وقف امام سيارة...
مكرم...اكيد في البيت دا 
هيثم...ادخلوا بالراحه يمكن تكون بتقولها حاجه نعرف نمسكها عليها 
يمان...هنقف هنا انا وعمي هيثم عشان لو حد هرب
دلف القوات ببطئ ومعهم رعد ومكرم وغادة...
استمعوا لسوزان وهي تقول...هحكيلك الحقيقه كلها بئا عشان بعدها هتنتقلي لرحمة ربك 
موج برعب...انا بنتك ازاي تعملي فيا كدا 
سوزان بضحك...استني بس دا انتي هتتصدمي من الي جاي انتي تعرفي ان ابوكي فاكرك ميته اه والله فاكرك ميته ما هو اصل هقولك الحكاية من الاول انا وابوكي بعد ما اتزوجنا بسنه روحت لدكتور وقالي اني مبخلفش ف ابوكي زي اي راجل عاوز عيال ف اتجوز عليا في السر وخلف بنت انا بئا عرفت من اول ما اتجوز بس كنت مكبره انا المهم اني عايشه مرتاحه المهم عدا سنه ونص وعرفني وعادي بردو وبدأت اشوف انه كل الفلوس الي بتيجي باخد منها جزء صغير والباقي لمراته وبنته قولت لاا كدا يبئا نبدا اللعب وارجع تاني استخدم دماغي المهم قررت اني ايهه بئا ادلع عليه واقولوا انا نفسي في عيل منك انا هروح اتعالج وفعلا روحت لكن مثلت اني بتعالج قعدت ٦شهور المفروض يعني ان دي مدة العلاج وهو عشان مكنش فاضي ف مكنش بيجي معايا لو روحت لأي دكتور وبعدها اتفقت مع واحده محتاجه يعيني وفقيره قولتلها همضي هيثم على ورقه عرفي من غير ما ياخد باله وهديلوا حبوب هلوسه واقعد انا معاه على اني الي هكون معاه وبعدين ادخلك انتي الاوضة مكاني وفعلا حصل وبعدها خرجتها بسرعه ونمت انا مكانها وبعدها بأسبوع جيت وقولتلوا اني حامل وبدأت في اني اجيب بطن صناعيه والبنت خافتها عن الانظار وبعد ٩شهور خلفت وجيتي انتي كان هو ساعتها بئا في الامارات منا نسيت اقولك انه فتح فرع لشركته هناك وخد مراته وبنته لما عرف اني المفروض ولدت نزل بسرعه وشافك وحبك اوي..
موج بصدمه...يعني انا بنت حرااام 
سوزان...اهدي بس ياعمري ابوكي معترف بيكي متقلقيش سبيني اكمل وبعدين اتصدمي المهم بعد ما البنت ولدتك بعت واحد من رجالتي ادوها حقنه هوا في المستشفى وشيك خلصت عليها عشان ميبقاش عليا اي دليل المهم الامور فضلت كويسه لحد ما مراته بدأت تضايق وانه ازاي على طول معايا و لت النسوان دا تمر الايام ويبئا عندك ١٣سنه وانا صراحه اتخنقت من كلام مراته الكتير وهو بدأ يعمل معايا مشاكل كتير وبصراحه انتي كنتي السبب الكبير في اني استحوذ على فلوسه لأنه كان بيحبك اوي اكتر من بنته التانيه المهم بدأ يعمل مشاكل كتير وجه سافر الامارات هو اصلا كان نقل شركته وكل حاجه تخصه في الامارات وكان بينزل كل فترة كام اسبوع واخر مرا كان بيقولي انه عاوز ياخدك معاه الامارات ونطلق قولتله سبني افكر مشي ورجع الامارات وانا اتفقت مع مدحت ماهو كان بيكرهوا اوي مقاطعين بعض عشان احسن منه واتفقت اني اقول انك اتخطفتي وانه ياخدك ويغير هو و وهيبه المحافظه واقول ان لقينا جثتك هو جه طبعا ودفن جثه جبناها على انها انتي اصلي قولت طلاما مش هنول فلوس منك ف مش هخلي يتهنى بيكي واسيبوا يبكي عليكي العمر كله 
موج بأنهيار...كل دا انتي عملتي دا انتي شيطاااان 
سوزان...استني اكملك بقيت الحكاية زوجك لي قصة معايا بردو للأسف من ٢٧سنه انا وابو رعد وام رعد وهيثم من قرية واحده وكنت هتزوج هاشم والد رعد بسبب ابوه لكن هو كان بيحب عائشه ام رعد ف مرضيش يتزوجني واتجوز عائشه كرهتهم وحلفت انتقم منهم اتزوجت هيثم لأنه كان بيحبني وكان معاه فلوس في الوقت دا المهم عدت السنين وهيثم دخل صفقة وكان المنافس لي هاشم ف روحت لعائشه
فلاش باك...
عائشه...خير يا سوزان عاوزه ايه 
سوزان..مش هعوز منك حاجه انتي كدا كدا خدتي مني اغلى حاجه عليا 
عائشه بضحك...راجعه بعد العمر دا تقولي.الكلام دا عاوزه زوجي ولا ايه
سوزان بسخريه...مبقاش يفرق معايا الي يفرق معايا الصفقة 
عائشه...صفقة ايه دي 
سوزان...الي داخلها هاشم خلي يطلع منها هيثم الي يكسبها 
عائشه...لايمكن واصلا من امتى بيفرق معاكي هيثم 
سوزان بخبث...ما انتي عارفة ان الي يفرق معايا فلوسه 
عائشه بقوة...وانا مش هخلي هاشم ينسحب
سوزان بغضب...انتي الي اختارتي 
باااك... 
سوزان...وهيثم خسر وخسر فلوس كتير ف اضايقت اوي بعت رجالتي بوظوا فرامل عربية هاشم وهما خارجين العربية اتقلبت بيهم وماتوا ودا كان انتقامي منهم 
رعد وغضب الدنيا بداخله كان يريد ان يدلف لكن منعه مكرم...
موج بصدمه وانهيار...انا مش عارفة اقولك ايه 
مدحت...بالمره كره رعد ليا بسبب اني كنت بشتغل مع دياب وبعدها روحتلوا مثلت اني سبت دياب وهو صدق ووافق عشان عمتو وخدت الصفقة منه واديتها لدياب وهو الي كسبها ورعد خسر كتير اوي ودياب طلع ندل وقالوا عليا وكان ناوي ينتقم مني لكن لولا يمان وعمتو اترجوه ميعملش ليا حاجه ف سكت
موج وهي تصرخ...انتو ايهههه شياااااطين منكم لله دمرتونا كلناااااا محدش سلم من اذاكم
سوزان بضحك...ضعيفة ياموج عارفة لو كنتي شبهي مكنتش هتأخر في اني اخليكي معايا بس عارفة مين الي شبهي دارين مع انها مش مني لكن عرفت تستغل رعد كويس بس بردو موصلتش ليا ولا لذكائي انا اعمل اي حاجه يا حبيبي عشان الفلوس المهم انجح 
مدحت...ودلوقتي عرفتي حقيقتنا كلها ف لازم تموتي 
موج برعب...انتو هتعملوا ايه 
سوزان...هوديكي لأمك ياحبيبتي 
موج بدموع ووجع...هي مش امي الام الي تبيع بنتها مقابل فلوس متبقاش ام اقتلوني انا مش عاوزه الحياه دي 
تفجأوا بأنكسار الباب ودخول القوات...
مكرم بغضب...اقبضوا عليهممم 
رعد بغضب جحيمي...نفسي اقتلك بنفسي 
سوزان بضحك...رعد ابن هاشم وهيثم وغادة منورين والله 
هيثم وهو يصفعها بقوة...دخلت شيطان على حياتي بأيدي 
وذهب لمدحت وهو ورعد وظلو يضربوا فيه...طول عمرك اناني ومرييييض 
مكرم...خلاص يا هيثم بيه كفايا يارعد 
سوزان اسرعت بمسك السكين ووضعها على رقبة موج...لو حد قرب مني روحها هتطلع انتو عارفين اني اقدر اعملها 
نظرت موج الى رعد وهي تقول...اللحقني يارعد 
»هل يعقل ان يكون احداً بكل هذا الشر«
استوووووووووووووووووووب...
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
سوزان بغضب...مش هخليكم تتهنوا وهقتـ"ـلها 
نظرت لها غادة بغضب وذهبت وتركتهم...
وجدت شرفة لا يوجد بها اي حاجز والحظ السعيد انهم بالدور الارضي...
دلفت من الشرفة ببطئ.. 
رأها رعد ومكرم ونظرت لهم وتحركت ببطئ... 
امسكت بيد سوزان وابعدت السكـ""ين وقالت بغضب...مش هسمحلك تأذيها 
وابعدتها فوراً حتى وقعت وامسك بها مكرم والقوات...
سوزان بغضب...مش سوزان فؤاد الي تكون نهايتها كدا 
اسرع رعد الى موج واحتضنها...انتي بخير متقلقيش 
خرجوا من المنزل مع القوات ظلت سوزان تعافر حتى فرت منهم...
وجاءت لتركض حتى صدمتها سيارة واوقعتها على سي""خ حديد ودخل بظهرها...
موج بصراخ...لااااااااا
اغمض الجميع اعينهم...
هيثم...دا قدرها
يمان نظر الى والده بحزن ووجع...
رعد وهي يضمه...دا عقابه 
يمان...الحمدلله 
موج بحزن...رعد مشيني من هنا ارجوك 
مر اسبوع على هذا الحادث الاليم...
تغير الكثير بهم موج لم تهتم بالأمر كأنه لم يكن وتهتم بحملها تتعامل مع الجميع بهدوء....
غادة...موج
موج...نعم 
غادة...سامحيني الغضب عماني 
ضمتها موج...انا نسيت 
فدوى خالتها...يعني مش زعلانه 
موج بأبتسامه...لا انا مبسوطه اني عرفت ناس زيكم 
دلف هيثم ومعه دارين التي اسرعت لها تضمها...موج حبيبتي وحشتيني 
موج بأبتسامه...دارين حبيبتي عامله ايه 
دارين...الحمدلله بخير 
هيثم...عامله ايه يابنتي 
موج...الحمدلله بخير يابابا 
اماني..ما هي زي الفل اهي 
موج...حبيبتي ياميمي 
وهيبه بقلق لرعد...رعد مر اسبوع وموج متأثرتش بأي حاجه ازاي 
رعد بقلق...مش عارف 
مر شهر اخر وموج لا تهتم بأي شئ...
في غرفة رغد...
يمان...بت انتي انا زهقت من اني اخبي مشاعري 
رغد...في ايه 
يمان...انا بحبك وهتجوزك الاسبوع دا انتي بقيتي كويسه وهتروحي الجامعة 
رغد بضحك ودموع...انا بحبك اوي يا يمان 
اسرع يمان بالهبوط الى اسفل...رااااااااعد 
رعد بفزع...ايه يابني ادم انت في ايه 
يمان...انا هتجوز اختك اخر الاسبوع ونعيش معاكم هنا 
رعد...على بركة الله انا موافق 
نظرت لهم رغد بفرحه ف قالت موج...الله هلبس فستان الف مبروك ياحبيبي 
بدأوا في تحضيرات حفل الزفاف بكل حب...
عند رعد وموج...
رعد...موج انتي متأكده انك مش متأثره بحاجه 
موج...لا انا تمام ياحبيبي 
قبلها رعد...انا بحبك ياعمري. 
موج...وانا كمااان 
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
يوم حفل الزفاف...
تهبط من فوق الدرج اميره من الاميرات وهي رغد...
يمسك بيداها رعد اخاها بكل حب...
هبطوا الدرج وسلمها ليمان ليقول...حافظ عليها دي قطعه من قلبي 
يمان بحب...في عيوني 
هبطت موج من فوق الدرج وهي ترتدي دريس احمر ناري وتشبه الملاك به وبطنها التي بدأت ان تبرز تعطيها شكل جذاب...
امسك رعد بيدها وقبلها وقال...احلى واحده شافتها عيني 
موج بحب...وانت اجمل شاب شوفتوا في الدنيا 
خرجوا من الفيلا حفل الزفاف في الحديقة...
كان حفل زفاف يبهر الجميع...
جاء هيثم الى موج...برنسيس ياحبيبي 
موج وهي تضمه...حبيبي يا بابا
دارين ضمتها...اجمل بنوته معرفش بقيت احبك ازاي كدا بس بجد انا بحبك اوي 
موج بهدوء...وانا كمان بحبك احيانا الحب بيتزرع في قلوبنا من غير حسبان
اخذتهم موج وابتدت في الرقص مع يمان ورغد بفرحه وحب...
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
في غرفة يمان ورغد بعد انتهاء حفل الزفاف..
رغد بحب...انا بحبك اوي يا يمان 
يمان قبل مقدمه رأسها...انا كمان بحبك يا اجمل حاجه حصلتلي في حياتي كلها 
رغد...توعدني متتخلاش عني 
يمان...اوعدك بحياتي كلها
صلى يمان بها وابتدأو حياتهم ببركة الله....
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
مر شهر ورعد يزداد قلقه واليوم قرر ان يذهب لطبيبه نفسيه...
الطبيبه...الي حضرتك بتقولوا دا يا استاذ رعد خطر كل الي حصل دا لازم يكون في صدمه تحصل مهما قوة الايمان ف بردو لازم صدمه حتى لما شافتها بتموت ولو افترضنا انه ايمان ف هي ليه بتهرب منكم اول ما بتحكوا معاها 
رعد...الحل ايه يا دكتور 
الطبيبه...للأسف يا استاذ رعد علمياً الي زي موج بيكون حصلهم صدمه الا وعي بتبدأ ب الامبالاه اكن محصلش حاجه ومممن يقعدوا كدا سنين بعدها بتيجي كل حاجه في بالهم ويدخلوا في حالة انهيار عصبي وبعدها يدخلوا في مرحله الاوعي بيبئوا مش مدركين بحاجه ووقتها ممكن عقلهم يوحي لهم الانتحـ , ـار
رعد بصدمه...انتي متأكده يادكتور 
الطبيبه...للأسف انا كنت اتمنى انها متدخلش في المرحله دي بس انت حاول تحكي ليها الحوار بحيث تكون واعيه اكتر وميحصلش كل دا 
༺༺༺༺༻༻༻༻༻༻
مرت شهور الحمل ورعد يحاول ان يجعل موج تفيق لكن دون جدوى...
يوم الولاده...
موج بصراخ...رعددددد هوللللد 
وهيبه...اطلب يارعد اسعاااف 
رغد...نتصل بالدكتورة احسن 
يمان...انتو لسه هتفكروا يلا شيلها يارعد 
حملها رعد وهبط بها وانطلق بالسيارة وهم ورائه بأتجاه المشفى...
يدور حول نفسه ينتظر حبيبته وابنته...
بعد قليل...
موج بتعب...حلوة يارعد 
رعد بفرحه وحب...زي القمر شبهك يا موجة قلبي 
اعطاها لها ف قالت...حلوة اويييي.
وهيبه بحب...هتسمو القمر دي ايه 
رعد وموج بنفس واحد...بحر 
انعام...ربنا يديمها ليكم يارب
يمان بأبتسامه...اسمها زي القمر زيها 
رغد بحنيه...ربنا يبارك فيكي 
اتو دارين وغادة وفدوى وهيثم واماني لها مسرعين...
دارين بفرحه...حبيبة خالتو فيييييين 
غادة...ياصغنن زي القمر اللهم بارك 
موج...حبايب قلبيي كلكم 
هيثم...كبرتيني وبقيت جد ياقلب ابوكي 
اماني...ربنا يحرسها يارب 
فدوى...ما شاء الله عليها 
موح ورعد...ربنا يخليكم لينا
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
مر اسبوع واليوم هو سبوع بحر...
رعد وموج يقفون ويحملون بحر...
رعد...حبيبي ربنا يديمكم ليا 
موج بدموع وهي تنظر له...لو انا مفضلتش معاك ف انا جبت ليك نسخه مني انا بحبك 
رعد شعر بألم بقلبه من حديثها وقال...ربنا يديمك ليا ياعمري 
عند يمان ورغد...
رغد بحب...انا حامل 
يمان بحب وفرحه...الف مبروك ياقلبي ياجمااااعه رغد حااامل 
بارك لهم الجميع بفرحه عارمه...
رغد...بحبك 
يمان بحب...وانا كمان يارغد قلبي
༺༺༺༺༺༻༻༻༻
مر شهران... 
عاد الحلم لموج مرا اخرى..
هبطت الدرح لتقول لرعد...انا ليه حصلي كل دااا هاااا 
علم رعد انها قد فاقت من صدمتها...قولييييي ليه حصلي كل داااا
موج...انا تعبت خلاص تعبتتتت ابعدو عني كلكم دمرتوني 
رعد بقلق...موج اهدي 
موج بغضب...ابعد عنييييي ابعد 
رعد بخوف عليها...ارجوكي اهدي ياموج 
موج ابعدته...ابعد عني بقولك انت مش فااااهم 
رعد بعد عنها وفجأة موج قالت بهدوء...اتجوزنا وانت اهانتني بما في الكفايه واطلقنا ورجعنا تاني استحملت حبيتك لا عشقتك عشت معاك احلى ايام حياتي بس منستش كل الاهانه منكم كلكم بس عارف انا استحملتك لأني بحبك وعارفه خوفك عليا وانت عملت عشاني كتير انما استحملت عمي وانتقام صديقة عمري الي كانت ناوية تكلم في ليا واستحملت امي وابويا الي سابوني وكل واحد راح في اتجاه يعيش حياته هههه امي او الي كانت المفروض امي ودمرتني وطلعت جايه على اساس علاقة مش مفهومه ليهههه انا صابره كل دا وهاديه لأني مكنتش في وعيي فوقت انهاردة كل حاجه اترددت في بالي جبت بنتي بحر عوضتني عن كل حاجه في حياتي وحشه لكن انا تعبت ليه كل دا بيحصلي ايه الذنب الي عملتو
رحلت ودلفت غرفتها واغلقت من الداخل وظل رعد واقفاً مدمع العينان حزين على عشقه...
وهيبه بدموع...هنعمل ايه يارعد 
يمان...اكيد في حل 
رغد...اكيد مش زي ما الدكتورة قالت 
نظر لهم رعد بوجع وظل يتحدث معها من وراء الباب وهي تبكي فقط...
بعد مرور ساعه خرجت من غرفتها ودموعها على وجهها وتنظر للعدم بدون وعي...
خرجت من الفيلا وورائها رعد..
ظلت تمشي حتى خرجت منها نهائياً ورعد خلفها يحاول الحاقها..يتحدث معها وهي لا تسمعه..
فجأة رعد امسكها من يداها وقال...انتي بتعملي ايه 
نظرت له واكن جملته قد افاقتها واحتضنته بقوة...ااااااااااااااه تعبت تعبت يارعد بجددد 
ولكن ابعدته عنها فوراً وسارت مسرعه وعادت لنفس التوهان نظرت الى جانبها وجدت شاحنه كبيره قادمه نحوها تذكرت حُلمها المتكرر..
 رعد اسرع بألحاقها لكن تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن....لااااااااااا
وفجأه صدمتها الشاحنه..
رعد بصراخ...موووووووووووج
ذهب لها مسرعاً...
موج بضحك ووجع...كانت نهايتي من اول مرا قا. اابلتني للـ ـحقتني وفي ح حلمـمي المتتكرر الممـ ـرا المم را د ي مممش هتقدر ا انا نها يتي جت يا ررععد كفا، يا كدا. انا تتعبت جااا، مد في ححياتي وجه وقت ارتاا ح سامحني لو في في يوم زعلتك. 
رعد بصراخ...ابوس ايدك قاومي انا مقدرش اعيش من غيرك متغمضيش 
موج بدموع وطلوع روح...خد بااالك من ب بنتي متنسنيش ا انا ببحبكك اششهد ان لا اله الا الله واششهد ان محمد رسول الله 
رعد بصراخ...لاااااااااااااااا موووووووج
الناس كلها ملمومه حوالين رعد وهو يضم موج بدموع وحزن ووجع وبيصرخ بأسمها... 
بعد ٢٠سنه...
على قبر موج...
رعد وبحر واقفين على قبرها...
رعد ...مر ٢٠سنه على فراقنا مافيش يوم نسيتك في وبنتنا بحر بئا عندها ٢٠سنه دلوقتي موج انا بحبك يا اجمل موجه غيرت حياتي للأحسن 
بحر بدموع...بحبك منغير معرفك ياماما بابا بيحكيلي عنك كتير وقرأت النوت الي فيها قصة حياتكم لحد اخر يوم حقيقي انتو مخلصين لبعض اوي وكمان قرأت رواية طريق التوبة الى الله كل كلامك حلو اوي وخالتو دارين وخالتو غادة وعمتو رغد وعمو يمان ديما معانا كلهم بيحبوكي اوي ياماما سلام ياحبيبتي
مشيوا سوا...
بحر بضحكه...متزعلش بس عشانها ياحبيبي 
رعد...انا الي مصبرني انك شبها عارفة يابحر انا بحبك اوي انتي صديقة عمري ورفيقة حياتي وبنتي وحبيبتي انا مبكتش لأن موج سابتلي نسخه منها في الدنيا
بحر بحب...ياحبيبي انت تعالى بس عاوزه اقولك حاجه مهمه 
رعد...يلا يا اخرة صبري قولي 
بحر...بيقولك الرعد وقع في عشق موجه 
رعد...وجابو البحر الي غير كل الموازين ياعمري انتي 
༺༺༺༺༺༻༻༻༻༻
موج...مش كل قصة حب نهايتها فرحه لكن ممكن تكون ذكريات كتير تعيش لقدام مش كل موجه بتيجي تغير الاحوال للأحسن ممكن للأحسن وبعدين للأسوء مش كل رعد يضرب القلب يعمل حب يدوم لطول الدهر في نهاية مش بنتمناها لكن لازم تحصل عشان المركب تمشي انا لو كنت عشت كنت ديما هفضل فاكره مكنتش هعرف اعيش زي الباقي كان هيبقا ديما جوايا عقدة وخوف انا حبيت رعد وسبتلوا صديقة للعمر معاه نسخه مني. 
تـــــــــــــــــــــمـــــــــــــــــــــــــــت... بحمدلله

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-