رواية مربية اطفالي كاملة جميع الفصول بقلم مارينا عبود

رواية مربية اطفالي كاملة جميع الفصول بقلم مارينا عبود


رواية مربية اطفالي كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة مارينا عبود رواية مربية اطفالي كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية مربية اطفالي كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية مربية اطفالي كاملة جميع الفصول

رواية مربية اطفالي بقلم مارينا عبود

رواية مربية اطفالي كاملة جميع الفصول

انتي الميس الجديده بتاع ايان وتالين  ..؟
رديت بعصبيه _كنت كنت الميس حاليا انا هعتزل التدريس خااااااااالص بسبب اولادك
=ليه بس
_اقولك اي ولا اي دي عيال قليله الادب مشافتش نص ساعه تربيه ي خويااااا ربيهم الاول وبعدين علمهم
 =احم
_ اي ده هو انا عكيت الدنيا ولا اي انا اسفه بس حقيقي اولادك متربوش ماهو العيب عليكم اصلا سايبينهم كده في البيت ده كلو لوحدهم من غير متكونو معاهم
_=هما موجودين مع الداده وعندهم المربيه بتاعتهم وانا بحاول افضي وقت اني اكون معاهم
اتكلمت بسخريه _بتحاول لاء كتر خيرك والله
سلام انا بقا ومش عايزه فلوس الحصه وخليك كده حاول لحد عيالك ميروحو منك
فجاء سمعنا صوت بنته بتصرخ
_ بابااااااا  الحق ي باباااااااا د*م
جري بسرعه يشوف في اي وانا بصراحه خوفت علي العيال جريت وراه ودخلت لقيت في دم كتير علي وش ابنه وبيتشنج جامد
ليل بصدمه : ايااااان في ااااي هو وقع
تالين ببكاء : لاء والله مث وقع
ليل شالو بسرعه وطلع علي المستشفي
وانا محتاره اعمل اي اروح وراه ولا اخلي بالي من تالين ولا اروح واغور بعيد عن العيله دي
(**ليل الحديدي 30سنه عندو ولد ايان وتالين تؤام 5سنين
**حنين محمد حسين 24سنه مخلصه كليه تربيه طفوله واول سنه ليها تشتغل )
تالين ببكاء وبراءه: هو ايان هيموت وانا هبقا لوحدي
اتصدمت من كلامها   طفله عمرها 5سنين خايفه علي اخوها من الموت عشان متبقاش وحيده ي قلبي ي بنتي حضنتها وقولتلها
_ لاء يروحي ايان هيخف ده بس شويه دم وحشين الدكتور هيغسله وشه وهيبقي زي الفل
تالين ببراء: انا بحب اخويا اوي ومث عايزاه يموت
_ لاء ي قلبي مش هيموت بعد الشر عنه ادعي ربنا انه يبقا كويس وهو هيبقي كويس
تالين : ادعي ربنا ازاي مث بعرف
_ اي ده هو انتو مابتصلوش ولا اي
تالين : يعني اي نصلي
_ استغفر الله العظيم انتو عايشين في بيت كفره ولا اي بصي ي قلبي قولي يارب اشفي اخويا واحفظه
تالين : يارب اثفي اخويا واي تاني مش عارفه
_طب بصي انا هدعي وانتي قولي امين
تالين ببراءه : ماثي
(خدت تالين وطلعنا علي المستشفي نطمن علي ايان وطول الطريق بدعي وهي بتقول امين لحد موصلنا  )
_ ياترا هما هنا ولا راحو مكان تاني
تالين : احنا بناجي هنا كتير
_ بجد
تالين : اه وعربيه بابا هناك اهي
_ طب الحمد لله متوهناش لو سمحتي فيه طفل جه من شويه عندو تشنجات متعرفيش هو في انهي مكان بظبط
الممرضه بذوق : تعالي معايا اوصلك عندو
_ تسلميلي ي قمر هتعبك معايا
وصلنا قدام الاوضه وشفت ليل قاعد حزين اووي مستني الدكتور يطلع يطمنه
تالين : بابا
حضنها ليل جامد وعيونه دمعت
كلمت ماما وعرفتها اني هتاخر
 شويه والدكتور خرج
ليل بلهفه : ها يدكتور ابني عامل اي
الدكتور : انا قولتلك بلاش يوصل للحاله دي عشان ممكن نوصل لمرحله صعب فيها العلاج المرادي ربنا كرمه المره الجايه يعالم هيحصل اي ولازم ينتظم في المتابعه مع الدكتور النفسي
ليل بحزن : حاضر ممكن ادخل اشوفه
الدكتور : اتفضل
(طبعا انا الفضول هيموتني وعايزه اعرف ليه ايان حصلو كده وكمان ليل متقبل الموضوع كده بانكسار )
_ ي دكتور لو سمحت
الدكتور : خير
_انا اسفه هعطلك بس ممكن تقولي ايان عندو اي
الدكتور : هو انتي مين
_ انا الميس بتاعته فعايزه اعرف هو ماله
الدكتور : ايان عندو اكتأب حاد
_ نعااااام اكتأب اااااي  طفل زي كده عندو اكتأب
الدكتور : عارف انك مستغربه ان طفل عندو خمس سنين يحصلو كده بس ياريتها جات علي كده وبس
ده وصل معاه انه بيجيلو تشنجات زي مشفتيه كده ومناخيرو بتنزف من شده الضغط النفسي اللي بيوصل ليه لما بيزعل
_ ياربي انا مش قادره اصدق طب هو علاجه اي
الدكتور : حاجه بسيطه خالص  هو انه يحس بالامان يحس بالحنيه مش علطول خايف عايز حد يهتم بيه ويخلي بالو منه
ربنا يستر علي اخته لتبقي زيه بعد اذنك انا عندي حاله ضروري لازم امشي
(انا حاليا مصدومه ايوا يعني اي طفل عندو اكتأب حاد هو شاف اي من الدنيا لسه عشان يوصل للحاله دي  )
خرجت تالين من الاوضه : ميس حنين ممكن تجبيلي اشرب
_ تعالي ي قلبي
(واحنا ماشيين جالي فضول اسألها عن كام حاجه )
_ لولو هو ايان حصلو ليه كده
تالين : عثان بكرا عيد ميلادنا
_ طب هو زعلان ليه ان بكرا عيد ميلادكم
تالين : عشان مفيش حد بيحتفل بيه زي اصحابنا في الحضانه رهف صحبتي بابا بيعملها حفله كبيييره وبيجبلها لعب كتيير اووي واحنا لاء
_ ي قلبي عليكي انتي واخوكي اي الحزن اللي انتو عايشين فيه ده  طب وماما فين انا مشفتهاش خالص
تالين : ماما مثت
_ مشت علي فين
تالين : مث عارفه بس بابا بيقول ماتت
_ لا حوله ولا قوه الا بالله تعالي نروح عند ايان يابنتي ربنا يتولااااكم
وصلنا هناك كانت الدنيا مقلوبه وليل بيزعق جاامد
_ يالهووووي ايان جرالو ااااااي😳
 وصلنا هناك كانت الدنيا مقلوبه وليل بيزعق جاامد
_يالهوووووووي ايان جرالو ااااااااي 😳
لقيت ليل بصلي بغضب وشد بنته مني  وقالي : كنتي فيييييين وواخده بنتي معاكي لييييييه انا قلبت الدنيا عليهااا
(انا اتحرجت من الناس لما زعقلي)
_ في ااي انا كنت ب.....
قاطع كلامي وزعقلي جامد : انتي وحده مستهتره ومعندكيش اي مسؤلييييه خااااالص
(رغم اني كنت هنفجر في البكاء بس اتمالكت نفسي ورديت عليه بقوه)
_مين دي اللي مستهتره وبعدين انت تعرف ااااااي عن المسؤليييه اصلاااا عشاااااان تتكلم عنهااااا ده كفايه اللي بيحصل لابنك وزعلان عليه اوووي وانت اصلا السبب في اللي حصلو دانت لو بتحسسه بشويه حنيه  مكنش وصل للحاله دي  لكن نقول ااااي بقاااا قدرك يابني ان عندك اب عديم المسؤليه كده
ليل بعصبيه : بقولككككك ااااااي  انا مسمحلكيش تتكلمي كده
_ تسمح ولا متسمحش عيالك عندك اهم اشبع بيهم وانا ماشيه مش ناقصه وجع دماغ
(سبتهم ومشيت طول الطريق دموعي نازله علي خدي انا مش بحب حد يزعقلي مهما حصل )
وصلت البيت
_مامااااا  انتي فييين
ماما : اااي ي نونه بلم الغسيل
(طب الحمد لله الحق بقا اغسل وشي قبل متطلع وندخل في حوار سين وجيم )
________
في بيت ليل
كان قاعد بيشرب سجا*ير دخلت تالين
تالين : بابي
ليل : تعالي ي قلبي
تالين : هو ايان نايم ليه هيصحي ايمتي عايزه العب معاه
ليل : هو تعبان شويه سبيه نايم ويبقي العبي معاه الصبح
تالين ببرءه : طب ممكن تلعب معايا انت
ليل بتنهيده : مش فاضي ي قلبي عندي شغل لازم اخلصو دلوقتي
تالين بحزن : ماثي  (سكتت شويه وبعدين قالت )
هي مث حنين هتاجي بكرا
ليل بتفكير : معتقدش انها هتاجي تاني بتسألي ليه
تالين : كنت عايزاها تلعب معايا
ليل : طب العبي مع نانسي
تالين : لاء نانسي مث بترضي تلعب معايا وبتزعقلي اوي خلاص بقا انا هروح انام
(ولسه طالعه من الاوضه )
ليل : لولو لما كنتي مع ميس حنين رحتي فين
تالين : كنت عايزه اثرب وهي راحت جابتلي مايه
ليل في بالو : وانا اللي زعقتلها مكنش ينفع اعمل كده بس هي يعني سكتت دي وحده لسانها طويل
تالين : بابا انت هتعملنا حفله بكرا
ليل باستغراب : ليه
تالين بحزن : عشان عيد ميلادنا
ليل : معلش ي لولو مش هبقا فاضي بكرا خليها وقت تاني يلا بقا روحي كلي ونامي
_______
بعد ساعه قاعده باكل مع ماما وحكتلها اللي حصل
_بس هو ده كل اللي حصل انا مش هروح عندهم تاني واحد معندوش ذوق
ماما : والله انا صعبان عليا العيال دي
_ الشهاده لله وانا كمان انا الاول مكنتش طيقاهم لاني كنت شايفاهم اشقيا اووي لكن لما عرفت حكايتهم صعبو عليا اووي وزعلت من نفسي اني سبت ايان ومشيت من غير مطمن عليه
ماما : منتي كده كده رايحه بكرا يبقا اطمني عليه
_ ارررروح فيييين بقولك اتخانقت انا وابوهم وبعدين من الاول انا قولت مش هروح تاااني
ماما : يابنتي روحي عشان عيد ميلادهم فرحيهم حرام دول أيتام وابوهم مش مهتم بيهم فرحي الواد تكسبي فيه ثواب
_ ي ماما متقنعنيش اني اروحلهم انا لو عليا عايزه اروحلهم من دلوقتي لكن بعد اللي حصل لاء
ماما : خلاص روحي اقعدي مع العيال ملكيش دعوه بيه ولو كلمك اعصري علي نفسك لمونه واستحملي قلت ذوقه عشان العيال انتي بتحبي الاطفال اوي ي نونه بلاش تكسري خاطرهم انتي كمان واعتبريهم زي ولاد اختك
_ خلاص خلاص كفاااايه  يخراااابي عليكي ي ماما تقنعي بلد بحالها
ماما : انتي بس عشان طيبه اقتنعتي انك مش هتكسري بخاطرهم
_ ياريت كل الناس في طيبتك ي ست الكل مكنتش الدنيا هتبقي كده
ماما : طب يلا بقا قومي شيلي الاكل واغسلي الموعين والسجاد
_ ااااااي بقولك جااايه وطالع عين اللي جابوني مترحموني شوووويه
________
تاني يوم في الحضانه
سندس : نونه خلصتي الحصص بتاعتك
_ اه
سندس  : طب هتستني نروح مع بعض ولا هتمشي
_مش عارفه والله اصلي عندي مشوار ضروري
سندس  : اي ده داحنا بقينا مهمين بقا وعندنا مشاوير
_منتي عارفه اني بدي دروس خصوصيه بعد الحضانه
سندس : اها بس قولتيلي انك اتخانقتي مع ابو العيال ومش هتروحي
_ خلاص بقا انتو بتلزقو في الكلمه هروح بقا وامري لله
سندس : هي العيال من الحضانه عندنا
_ اقعدي ساكته ي اختي دول في حضانات انترناشيونال مش الحضانات الكحيانه بتاعتنا
__________
نوح : عملت اي ي ليل في موضوع الارض دي
ليل : هناخدها
نوح : بس احنا كده هنخسر كتير اووي
ليل : مشكلتك انك بتبص تحت رجليك
نوح : طب قولي انت ي كوماندو
ليل : هتعرف وقتها
نوح : منا عارف مش هتقول حاجه ابدا المهم خلي بالك عندنا اجتماع الساعه2
ليل : لاء انا معتمد عليك انت بقا انا هروح البيت عشان ايان
نوح : طب سلملي عليه هبقا اجيلو بعد الاجتماع
_______
_ايوا ي ماما ايوا جبتلهم شويه هدايا عاجبك كده اديني خلصت المرتب علي شويه الهدايا دول
 عايز حاجه بقا  انا وصلت اهو وربنا يستر وما ارتكبش جريمه يلا سلام
(فتحتلي وحده لابسه لبس اختها الصغيره تقريبا )
_ السلام عليكم تالين وايان موجودين
البنت غرور : اها انتي بقا الميس بتاعتهم
رديت عليها  بأرف : ايوا ي اختي انا الميس وانتي مين بقا
البنت : انا المربيه بتاع الاطفال
_ واي الغرور الانتي فيه ده خدامه يعني
البنت بعصبيه : انا مسمحلكيش تقولي كده خدامه اي ياااااااي
_ لاء بقولك اي بلا يااااي بلا بااااي انا خلقي ضيق وماشيه بالعلاج نادي علي العيال وخليني اغور في داهيه من البيت اللي كلو تناكه ده
تالين : ميس حنييييييييين (وجرت عليا وحضنتها )
_ عامله اي ي لولو ايان فين
تالين : فوق تعالي واديكي عندو
(طلعت شفت الواد قاعد كانه عندو خمسين سنه حزين وشايل هم الدنيا )
_ ايان عامل اي ي حبيبي
بصلي ومردش عليا
_انا عارفه قلت الذوق في العيله دي بالوراثه  وسع كده خليني اقعد جنبيك يلاااا
حضنته وقولتلو كل سنه وانت طيب ي جعفر
وانتي ي ام سيد كل سنه وانتي طيبه
واديتهم الهدايا كانو فرحانين اووي وايان بقا مبسوط جدااا
تالين : حلو اوووي اللعب دي انا بحبك اوي ي ميس
_ وانا بحبك ي روحي
ايان : وانا مش بحب حد بس ممكن نبقا صحاب
(ضحكت علي كلامه وفرحت اووي بفرحتهم مش اسكت بقا واتلم لااااا لازم اظيط )
_اااااي رايكم نعمل تورته  
ايان : انتي بتعرفي تعمليها
_ طبعاااا دانا اوستاذه فيهاا  (وشغلت اغاني عيد ميلاد وفرفشنا)
_______
بعد ساعه
ليل وصل البيت وطلع ملقيش ايان وتالين
ليل : ايااااااااان
تالين : تعالي ي باااابي
_ هو ده وقت ياجي فيه كل حاجه فيه غلط حتي اوقاته غلط
(دخل ليل المطبخ واتصدم من اللي شافه)
ليل : انتو بتعملو اي
ايان : ميس حنين بتعملنا تورته لعيد ميلادنا
ليل : انا مش عارف اقولك اي  
_ لا تقول ولا تعيد انا مش عايزه اسمع حاجه منك كفايه اللي قولته
ليل : قال يعني انتي كنتي واقفه ملاك
_ عايزني اعملك اي يعني مش انت اللي قليل الذوق  (بصلي بصه مش عايزه احكيلكم عنها كنت عايزه ادفن نفسي وانا واقفه )
_ علعموم انا جايه عشان ايان وتالين غير كده بصراحه مش عايزه اشوف وش حد تاني وخصوصا سندريلاة زمانها اللي برا دي
ليل : قصدك علي مدام كريمه
_ لاء طبعا الست كويسه ومعملتش حاجه انا اقصد علي  فرقع لوز اللي هناك دي
تالين : قصدها علي نانسي ي بابي
_ هي دي فعلا المربيه
ليل : ايوا
رديت باستحقار : حتي المربيه بتاع اولادك مش عارف تختارها
ليل ببرود : وانتي عايزاني اختارها ازاي يعني
_ اختار وحده محتشمه شويه عن المايصه دي  انا بعد اللي شوفته ده مش مستغربه العيال مش متربيه ليه
واوعي من قدامنا خلينا نخلص عشان اغور
ليل بضحك :طب كنتي قولتيلي وانا اجيب تورته جاهزه
_بتضحك علي التورته بتاعتي ماشي والله لاصدمك من حلاوتها  واطلع اقعد برا خلينا نخلص
_______
بعد  نص ساعه طلعت عند ليل
_ احم مش كنت بتقول هتجيب تورته جاهزه انا متفقه معاك روح هاتها بقا
ليل بشماته : مش كنتي هتصدميني من حلاوه التورته بتاعتك هي فين بقا
تالين بتلقائيه:اتحرقت ي بابا
_ده انتي مش بيتبل في بوقك فوله
ليل : ههههههههههههه بجد اتحرقت
_مالك مبسوط اوي كده ليه  انا قولت هصدمك وانت لو شفتها هتتصدم فعلا انا مكدبتش  
ايان : انا قولتلها بتعرفي تعملي قالتلي انا اوستاذه وفي الاخر اتحرقت ههههههههههه
_ انتو هتقضوها ضحك انت واولادك علفكرا انبوبه البوتوجاز  خلصت عشان كده باظت
تالين : اي انبوبه دي
ليل : ههههههههه احنا اصلا عندنا غاز طبيعي مش بنركب انابيب
ايان : وبعدين لو الانبوبه خلصت اصلا مش هتتحرق ي ميس
رديت بعصبيه _ ولازمتها اي بقا ميس دي
انا مش هخلص من كلامكم  هتجيب التورته ولا امشي
ليل بضحك: خلاص خمس دقايق واكون جبتها
_______€
بعد شويه ماما رنت عليا تشوف الاخبار
طلعت اتمشي في الجنينه وبكلمها وفجاء سمعت صوت مرعب ببص ورايا
اتصدمت : يماماااااااااااااااا😳
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
 طلعت اتمشي في الجنينه وبكلمهاوفجاء سمعت صوت مرعب ببص ورايا
اتصدمت : يماماااااااا كاااااااااا*االب
(الكلب بمجرد مشافني نبح عليا اووي ومن خضتي جيت اجري دوست علي طرف الدريس ووقعت)
صرخت وغمضت عيني من الخوف  
لقيت واحد واقف قدامي بيضحك :  سلامة نظرك الكلب مربوط
فتحت عيني بزهول وبصيت علي الكلب فعلا مربوط
اتعصبت وقولت : وانت بتضحك علي ااااي
الشاب : اصل مكنش ليها لازمه الوقعه دي لو كنتي شوفتي انه مربوط من الاول مكنش حصل كده
(عنيا دمعت ماهو ميعرفش اني اكتر حاجه بترعب منها فحياتي هي الكلاب)
الشاب : هاتي ايدك اقومك
رديت بضيق : شكرااا مش عايزه مساعده
قومت من الارض ونضفت هدومي
الشاب : هو انتي اسمك اي
_ اظن دي حاجه ملكش فيها
الشاب باعجاب : لاء وكمان شرسه
_ اللهم طولك ي روح  (سبته ومشيت دخلت عند تالين وايان)
تالين :ميس انا مبسوطه اوي
_ مبسوطه ليه ي قلبي
ايان : عشان بابا معانا انهارده وهيعملنا عيد ميلاد
_ بقا كده ي ايان مش انا اللي بدءت اجهز للعيد ميلاد من الاول
تالين : منتي بوظتيه بالتورته بتاعتك دي
_ انا قولت انتو انكم متربتوش محدش صدقني
ليل : اتاخرت عليكم
_ لاء خااالص يلا بقا بسرعه عشان الحق اروح
نوح دخل : انتو هتحتفلو بالعيد ميلاد من غيررررري
قولت ل تالين بصوت واطي : هو مين ده
تالين : ده نوح صاحب بابي
نوح : اتفضلي ي انسه الموبايل وقع منك لما كنتي في الجنينه
خدت التلفون بسرعه منه : ينهاااار اسووووود التليفون بااااظ
ليل باستغراب : انتي طلعتي الجنينه ليه
_ كنت بكلم وامي والتلفون وقع
ليل : ازاي يعني بتكلمي مامتك والتلفون وقع وسبتيه
نوح بضحك : هقولك اصلها شافت الكلب وخافت وهي بتجري وقعت والتليفون وقع منها ههههههههههه
(تالين وايان ضحكو معاه وانا اتكسفت  وليل خد بالو)
ليل : هي دي حاجه تضحك يعني
نوح بضحك اكتر : اصل كان شكلها مسخره هههههههههه
_انا رايحه انده لمدام كريمه
(سبتهم ومشيت وانا هموت من الاحراج )
ليل : نوح يتقعد باحترامك ي تمشي من هناا
نوح : وانا قولت اي يعني وبعدين مين المزه دي
ايان : المزه دي تبقا الميس بتاعتنا
نوح : طول عمرك حظك بومب والحريم بتترمي تحت رجليك
ليل بعصبيه : نوووووووووح لم نفسككككك واتقي شري احسنلك
رجعت عندهم تاني : استاذ ليل ممكن تليفون حضرتك دقيقه هكلم ماما
ليل : اها طبعا اتفضلي
كتبت الرقم ورنيت علي ماما
_ الو ي ماما
ماما : ايوا ي حنين  قلقتيني عليكي  اي اللي حصل
_ مفيش ي ماما انا شوفت كلب وخوفت بس والتليفون وقع اتكسر
ماما : فداكي ي حبيبتي انتي جايه ايمتي
_خلاص هنطفي الشمع وجايه اهو
ماما : طب خلي بالك من نفسك
_ماشي سلام
(اتجمعنا كلنا وطفينا الشمع والعيال كانو فرحنين اوووي وانا شخصيا كنت طايره من الفرحه عشانهم )
_ لولو عايزه حاجه مني بقا انا ماشيه
تالين : عايزاكي تقعدي معانا علطول انا وايان وبابا فرحنين وانتي معانا
_ هو ابوكي ده يعرف حاجه اسمها فرح اصلا
تالين : بتقولي اي ي ميس
_ مش بقول حاجه ي حبيبتي يلا سلام
خدت شنطتي وانا ماشيه في الجنينه وقفني نوح وفي ايدو علبه تليفون ايفون
نوح: هو انتو ممكن تقبلي مني الهديه دي  
_ ليه بقا ان شاء الله
نوح : عادي ممكن تعتبرها بدايه صداقه اي رايك
_ هقولك فزوره لو حليتها هاخدها
نوح بحماس : قولي طبعا
_ اخت خالك ومش خالتك تبقي مين
نوح بسرعه : امي
_ عندها بقااا ويلا غور من وشي (سبته ومشيت هي ناقصه تخلف )
نوح بضحك : يابنت المجنو*نه
(ليل كان واقف شايف اللي بيحصل وعنيه بتطلع شرار بس لما رفضت الهديه فرح اووي )
كنت واقفه مستنيه ميكروباص  وليل طلع بالعربيه اركبي انا هوصلك
_ نعم توصل مييين
ليل ببرود : هو فيه حد غيرك هنا
_ اتفضل ي استاذ ليل انا مش هركب معاك
ليل : ليه
_ عشان مينفعش وكمان كلامك معايا كده مينفعش
ليل : طب اعتبريني سواق تاكسي اي المشكله
_ انا مش مستنيه تاكسي انا مستنيه ميكروباص واهو جه اهو سلام
ركبت ومشيت
ليل : اي ده هي مالها مجنونه ولا اي
نوح ركب العربيه جنب ليل : وصلني انا بقا طلاما المزه كرفتلك ههههههههه
ليل : بطل برود وانزل انا مش هوصل حد واياك تقول عليها مزه تاني وبالاخص قدام العيال
نوح : ده احنا بنغير بقا بس بصراحه هي تستاهل
ليل بنفاذ صبر: ولاخر مره هقولهالك متتكلمش في الموضوع ده نهائي بدل ممنعك تاجي البيت ده خالص
نوح بتمثيل: اتغيرت ي صاحبي بعتني عشانهاا
ليل لف العربيه ودخل البيت ونزل من العربيه وخد المفتاح ودخل البيت
نوح : ليل عيييييب كده خدني انااااام معااااااااك
_______
وصلت البيت لقيت عمي ومرات عمي في البيت
قولت في بالي : اعوذ بك من الخبث والخبائث
_ ازيك ي عمي اهلا ي مرات عمي
عمي بعصبيه وصوت عالي : اهلا بالمحروسه اللي هتحط راسنا في الطين وهتجبلنا العااااار
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
اهلاااا بالمحروسه اللي هتحط راسنا في الطين وهتجبلنا العااااار
_ نعم ..؟! في اي ي عمي متتكلم  كووويس
الحربايه قصدي مرات عمي : لاء تعالي ي بت اديلو قلمين منتي بقيتي بجحه
_ استغفر الله العظيم وانا كنت وجهت ليكي كلااام دلوقتي
عمي : دايره تتسرمحي في بيوت الرجاله وكمان بتبجحي
_ رجاله اي لاء بقولككك اي لحد كده وتقف انا استحملتك كتير اوووي لكن هتوصل انك تقول عليا كده مش هسمحلكككككك
عمي : دانا اكسر رقبتك هو عشان ابوكي ميت هتصيعي ولا عشان بقا معاكي شهاده وشغلانه هتشوفي نفسك علينا
مرات عمي : ده كفايه ان احنا اللي سمحنالك تكملي تعلم لولا عمك كان في ضهرك كان زمانك مبتعرفيش تفكي الخط
_ مين مين اللي وقف في ضهري  عمي ده اكتر واحد طعني في ضهري وخلينا ساكتين بقااااا
(طبعا مش اول مره عمي يتكلم معايا كده بس المرادي زودها اووي والغريب في الموضوع ان ماما مطلعتش تهدي الموضوع او تدافع عني زي كل مره )
(ولاد عمي طلعو علي صوتنا *ملحوظه اختي الكبيره بسمه متجوزه ياسين ابن عمي ومعاهم  مالك وسليم )
ياسين : في اي صوتكم عالي ليه
مرات عمي : اسأل البجحه اللي قدامك مش محترمه نفسها وغلطت في ابوك ومبقاش حد يهما
ياسين  : حنين بجد انتي غلطي في ابويا
_ انا مغلطش في حد ابوك هو اللي بيقول كلام مش مظبوط
بسمه : حنين عيب كده ي حبيبتي ده عمك برضو
مرات عمي : هو انتو تعرفو حاجه عن العيب ده انتو ناس مابتختشوش
(طبعا انا وقتها جبت اخري منها بس حبيت اغيظها)
_ انا مش هرد عليكي تعرفي ليه عشان مش مستوايا اني ارد علي وحده زيك
ياسين : حنين عيييب كددده احترمي نفسككك
رديت بعصبيه _ انا محترمه غصب عنكم كلككككككم
(وفجاء سمعنا صوت خبطه جامده علي الارض دخلنا بسرعه نشوف في اي بمجرد مشفت ماما واقعه علي الارض مغمي عليها حسيت ان روحي اتسحبت مني )
انا بصريخ _ مامااااااا قومي ي مامااااااااا
__________
بعد ساعتين تقريبا واقفين مستنين الدكتور بيكشف عليها
اتكلمت ببكاء_ بسمه انا خايفه علي ماما اووي
بسمه بحنان : متقلقيش ي حبيبتي ان شاء الله هتبقي كويسه ماهي لازم تقوم عشانا
(كل ده ومرات عمي قاعده هتاكلني بعينها الدكتور خرج من الاوضه )
الدكتور بعصبيه : ازاي سبتوها لحد الضغط ما ارتفع عندها كددده
ياسين: حضرتك هي فجاء اغمي عليها
الدكتور : ازاي ده الضغط ارتفع عندها وكان هيعملها جلطه
انهارت زياده في البكاء : اااااي ابوس ايدك ي دكتور بالله عليك مش عايزه ماما يجرالها حاجه
الدكتور : ربنا يستر بقا احنا بنعمل اللي علينا والباقي علي ربنا ادعولها انتو بس
 (عدي يومين  وماما محجوزه في المستشفي واصريت ان اختي تروح البيت عشان اولادها وانا اللي اكون مع ماما )
__________
 عند ليل
ايان : بابا هي ميس حنين مجتش ليه بقالها يومين مش بتاجي
ليل : لاء  ي حبيبي مش هتاجي بس انا هجبلكم ميس غيرها
تالين : لاء مليث دعوه انا عايزه ميس حنين عثان انا بحبها وهي احلي ميس في الدنيا دي كلها
ليل : ده اي الحب ده كلو
ايان : وانا كمان عايز ميس حنين عشان هي بتجبلي لعب وبتلعب معانا
ليل : خلاص هكلمها واخليها تاجي امري لله
______
في المستشفي
سندس : صباح الخيييير
_ حبيبتي صباح الفل
سندس : عارفه انك هتموتي من الجوع جبتلك فطار نفطر انا وانتي
_ لاء مش قادره كلي انتي
سندس :  معقول انتي حنين ده الاول الناس تصحي تغسل وشها وانتي تصحي علي الاكل مش قادره اي بس ده اي الدلع ده
_ صدقيني والله مليش نفس
سندس : مامتك هتبقي كويسه والدكتور طمنا بكده وعمك ومراته دي عادتهم انهم يكلموكي كده زعلانه ليه بقا
_ انتي عارفه ان مليش غير امي واختي محدش هيحبني قدهم مهما عيلتي وقفت جنبي مش هيعوضو مكانهم لما شفتها واقعه علي الارض كنت هموت وكل ده بسبب عمي والحربايه مراته
سندس : حنيين بس لحد يسمعك
رديت بعصبيه _ انا مش خايفه منهم
سندس : عارفه انك مش خايفه منهم بس خافي علي مامتك هي مش حمل تعب تاني مصدقنا انها بتفوق بالله عليكي طنشي كلامهم وحطي في بالك مامتك وبس
اتنهدت _ ربنا يعدي اليومين دول علي خير واعرف امسك لساني
سندي: هتعرفي، امال بسمه فين
_ لسه مجتش هتودي مالك الحضانه وهتجيب لبس وحاجات لماما وهتاجي
سندس : طب يلا ناكل بقا انا علي لحم بطني
__________
نوح : اي ي عم مش مركز ليه في الشغل
ليل : برن كتير علي حنين بس التلفون مقفول ومش عارف اوصلها
نوح بغمزه : حنيين هي الصناره غمزت ولا اي
ليل : صناره اي ي مت*خلف انت دي بقالها يومين مجتش وايان وتالين واكلين دماغي وعايزينها
نوح : ومجتش ليه
ليل : هي قالت انها مش هتاجي تاني زي مقولتلك فعايز اوصلها واتكلم معاها تاجي  للعيال
نوح :ماهو التلفون اتكسر اخر مره يبقا اكيد مش هتعرف توصلها بتليفون انت متعرفش عنوان بيتها
ليل : لاء معرفش
نوح : امال جبتها ازاي
ليل : واحد اعرفه كانت بتدي لعياله درس وشكر فيها عشان كده خليته يتفق معاها انها تدرس لتالين وايان
نوح : طب اتحلت كلم الراجل ده واعرف منه عنوانها او اي حاجه توصلك ليها
ليل : وانا مستني لما حضرتك تقول منا كلمته وقالي انها برضو مش بتاجي بقالها يومين ومش معاه غير تلفونها اللي اتكسر
نوح : اممممممم يظهر ان فيه مشكله مش يمكن ماتت
ليل بلهفه : ياشيخ فال الله ولا فااالك
نوح بمكر : انت متاكد ان العيال هما اللي عاوزينها
ليل : نوووح انا دماغي مقلوبه ومش فايقلك
نوح بتفكير : لقيتهااااا
ليل : لقيت اي
نوح : لقيت اللي هيوصلك ليها بس مقابل كده تديني يومين اجازه
ليل ببرود : مش عايز اعرف حاجه وروح كمل شغلك
نوح برجاء: طب يوم واحد يوم واحد بس
ليل : قول وانجز
_________
بليل في المستشفي
_ بسمه هتعوزي حاجه تاني من تحت
بسمه : متنساش بس تجيبي بامبرز لسليم عشان دماغي مقلوبه نسيت اجيب وانا جايه
_ طب جايبه الاكل بتاعه
بسمه : ايوا وجبت كمان تليفون امي هنا عشان ناس كتيره اوي اتصلت
_ رديتي علي حد
بسمه : مش كلهم عشان مش فايقه بس معظمهم بيسالو عليكي عشان الحضانه والدروس
_ صحيح بقالي يومين مرحتش لحد
بسمه : منا قولتلك روحي شغلك وانا هكون جنبيها
_ لاء مش هسيبها سلام بقا
بسمه : خلي بالك من نفسككككك
(نزلت جبت العلاج وطلعت لقيت مرات عمي )
مرات عمي : كنتي فين ي شملوله
(طنشتها ومشيت جات ورايا )
_ بقولك كنتي فييين تلاقي الصياعه وحشتك ونزلتي تصيعي
بسمه : ي مرات عمي مينفعش اللي بقوليه ده دي كانت بجيب العلاج
مرات عمي بسخريه : علااااج انتي هتضحكي علينا ي بت
عمي جه بسرعه وشدني من الطرحه : بقا بتغفلينا ي بنت ال*** ونازله تقابلي الرجاله ومن بجاحتك جيلك المستشفي
_ ااااااااه شعرررري وبعدين رجاله مين اللي جايه المستشفي اوعي ايدك ددددددي  
(شد شعري اكتر )
مرات عمي بشماته : تستاهلي اياك يكسر  رقبتك
بسمه بدموع : ي عمي بالله عليك سيبها حرام عليك
عمي : ودي تعرف حلال ولا حرام والله لعلمها الادب من اول وجديد
سمعت صوت غاضب بيقول : عيب علي رجولتك انك تمد ايدك علي بنت بالطريقه دي  (بصيت اشوف مين ده واتصدمت)
_ليل 😳
_________
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
  سمعت صوت غاضب بيقول : عيب علي رجولتك انك تمد ايدك علي بنت بالطريقه دي  (بصيت اشوف مين ده واتصدمت)
_ليل 😳
 ليل بغضب : هو فيه حد بيعمل اللي انت بتعملو ده
عمي : وانت هتعرفني اربي بنت اخويا ازاااااي
_ استاذ ليل لو سمحت امشي دلوقتي
مرات عمي : شايفه مشيك الو*سخ وصلنا لاي واحد جاي يعلي صوته علي عمك
عمي : وده مين ده ي بت انطقي
بسمه : ي عمي الله يهديك سيبها بقا لميت الناس علينااا  
عمي : خايفه من الناس ماهي اختك خلت سيرتنا علي كل لسان  
ليل بغضب اكتر : انا عايز اعرف انت بتعمل ليه كده هي عملت اي لكل ده (وبص لمرات عمي وقال ) وبعدين مشي اي اللي و*سخ اللي انت بتقولي عليه ده انسه حنين اكتر وحده محترمه ومعملتش حاجه غلط وانا جاي اطمن علي والدتها مكبرين الموضوع كده لييييه
مرات عمي بسخريه: وانت تعرف انسه حنين منين اصلااا
ليل : تبقي الميس بتاعت اولادي
مرات عمي : الميس بتاعت اولادك وانت جاي ليها ليه ولا وحشك التدريس بتاعها وصياعتها
ليل بيجز علي اسنانه من الغضب  : والله دي الاصول وانا عملت باصلي وجيت ازور والدتها بس انا مش هعتب عليكم لانكم متعرفوش حاجه عن الاصول
 وقفت قدام ليل وقولتلو برجاء : بالله عليييييك امشي من هنا هما مش هيسكتو وماما هتسمعهم وهتتعب اكتر ارجوك امشي
(ليل زعل عليها اووي بص اضطر يمشي لو كان ده هيريحها )
عمي : مفيش طلوع من البيت الا بأذني واعرف هتروحي فين وتاجي منين ومفيش دروس وتسرمحه في البيوت تاني
مرات عمي : دي مش هتتلم الا لما تتجوز ويبقا لها راجل يشكمها
عمي : صح  اول عريس هياجيلك هتتجوزيه ومسمعش صوتك
(ياااااا لو كان وجع قلبي ليه صوت كان عمل انفجار في المكان سبحان من خلاني اسكت واستحمل بس كله عشان امي )
____________
(بعد يومين )
_ نورتي ي ماما بيتك وحشتني قعدتك اووي
ماما حضنتني : وانتي وحشتيني اووي
_ مش عايزاكي تتعبي تاني انتي متعرفيش الايام اللي فاتت انا كنت عامله ازاي من خوفي عليكي
ماما : تفتكري يعني انا مش حاسه بيكي
بسمه : انتي متعرفيش انا كنت تايهه ازاي وانتي مش هنا ده كفايه انك كنتي شايله عني سليم ومريحاني خالص
ماما : ربنا ميحرمني منكم ابدا
________
نوح دخل المكتب بسرعه
نوح : لييييييييل انت اي يابني دماغ الشيطان دي اشتريت الارض رغم اني قولتلك انها جايه علينا بالخساره وقولتي هتعرف بعدين انا اشتريتها ليه دلوقتي سعر الارض بعد ما اشتريناها باسبوع وصل لعشر اضعاف سعرها القديم
(كل ده وليل قاعد ساكت مش بيتكلم ولا فرح ولا عمل اي ردت فعل)
نوح : اي يابني انت مش فرحان ولا اي
ليل : دي حاجه متوقعه عادي
نوح : طب لما هي حاجه متوقعه قالب خلقتك ليه
ليل : مفيش
نوح بفهم : هي لسه مجتش للعيال
ليل : انا تعبت مع العيال عشان اقنعهم انها مش هااجي تاني بس هما مصرين انها تجيلهم وايان ابتدء يدخل في حالة الاكتأب تاني بعد ما حنين خرجته منه شويه
نوح : طب روح واتكلم معاها تاني
ليل : مستحيل لاني المرادي هعملها مشاكل اكتر
نوح : انا مش عارف عمها والحربايه مراته دول عايشين ازاي بالحقد اللي جواهم ده
ليل : انا كنت عايز امسكم الاتنين اطلع روحهم في ايدي بس مشيت عشانها
نوح ؛شوف انا متعاملتش معاها كتير غير مره بس حقيقي هي انسانه محترمه وملتزمه ازاي يقولو عليها كده
ليل بتنهيده : ربنا يهديهم
______
سندس : الو اي حنين
_ اي ي بت
سندس : لازم تاجي الحضانه بقا كفايه اجازه كده لان المديره مش هتسمحلك باجازه اكتر من كده وبالخص لما عرفت ان ولدتك جات البيت
_ يااااربي طب هعمل اي في عمي
سندس : انزلي حاولي تقنعيه يسمحلك تاجي
_ عمري مكنت اتخيل اني اتزل ليه بالطريقه دي
سندس : معلش ي قلبي ان شاء الله ربنا هيعدي الفتره دي علي خير بس انتي اهم حاجه  صلي وادعي ربنا كتيررر
_ ان شاء الله ي حبيبتي
 _________
بليل
بسمه : ماااالك افتح الباب
مالك بفرحه : نووووونه جااااات
(دخلت سلمت علي بسمه وياسين وندي اخت ياسين وسمر اخته الكبيره)
_امال عمي فين
ندي : بابا جوا ثواني هقوله انك عايزاه
(شويه وطلع عمي )
عمي : خير عايزه اي
_ عايزه اروح شغلي
عمي : وانا قولت مفيش شغل
_ي عمي مش هينفع انا وافقت اني مديش دروس بس لازم اروح الحضانه
عمي : لاء
ندي : ي بابا يعني هي اتعلمت كل ده عشان تقعد في البيت
سمر : محدش قالها تتعلم ياختي
ياسين : بابا هي سمعت كلامك ومش هتدي دروس خليها بقا تروح الحضانه
مرات عمي : ايوا خليها تروح تشتغل احنا مش معانا فلوس نصرف عليها وعلي امها مش كفايه فلوس المستشفي قطمت وسطنا
(وبعد كلام كتير اخير عمي وافق )
_______
ليل دخل البيت مسمعش صوت طلع فوق
ايان قاعد لوحدك ليه
ايان : انا مش عايز اكلمك
(وسابه وطلع برا )
ليل : اوووف اعمل اي بس مش عارف اقولك اي بس ي حنين اشكرك انك فرحتي ولادي ولا اعتب عليكي بعد معلقتيهم بيكي وسبتيهم
طلع تليفونه ورن علي نوح
=اسمع عايزك تجيلي البيت دلوقتي انت وطنط نسمه
______
عدي اسبوع ورجعت من الحضانه مبسوطه ان الدنيا اتظبطت معايا الي حد ما
مامااااااا
_ تعالي ي نونه
اترميت في حضنها كلعاده وبحكيلها اللي حصل معايا وهي ساكته
_ مالك ي ماما
عنيها دمعت وقالت : جالك عريس وعمك قاله موافقين وفرحك الشهر ده
_ااااااااي ازاااااااي 😳
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
جالك عريس وعمك قاله موافقين وفرحك الشهر ده.
_ااااااااااي مستحيييييييل ماما انتي اكيد بتهزري معايا ي  سوسه انتي
حضنتني جامد وبكت : انا عارفه اني مش قادره اسعدك وخليت عمك يتحكم فيكي زياده عن اللزوم بس حقك عليا
(لحظه صمت عدت عليا عشان استوعب )_ماما انتي بتتكلمي جد
ماما بانهيار: ايوا لسه قايلي الصبح وكمان العريس ده مطلق
رديت بصدمه : كمااااان
ماما بدموع :انا مش عارفه اعمل اي حاسه ان قلبي هيقف من الزعل عليكي
(ثانيه كلو عندي الا ماما مستحيل اخليها تزعل ويجرالها حاجه رميت حزني علي جنب وقولتلها بمشاكسه)
_وانتي بتعيطي ليه كده ولا عشان مش هتلاقي حد يغسلك الموعين وينضف الشقه
بصتلي وهي مش مصدقه اني اتقبلت الموضوع
_مش انتي نفسك اني اتجوز وتشوفي عليالي قبل متودعي ادينا اهو هتجوز وكمان خلال شهر عشان اجيب العيال بسرعه تشوفيها وتتكلي علي الله بقا 😂
ماما بشك : يعني انتي موافقه
رديت بضحك : طبعا موافقه وهو لو كويس يبقا ربنا بيحبني مش كويس يبقا ربنا بيبتليه هو علي اللي هعملو فيه وعادي يعني لما يبقا مطلق مره كمان
ماما بخضه : طلاااق
_ ياست بهزر معاكي خلاص هطلقو من الدنيا خالص واكون ارمله
ماما بخوف : متخوفنيش عليكي ي بنتي
_ متخافيش ي مامتي اطمني بس قوليلي اهم حاجه  امه عايشه ولا ميته
ماما : مش عارفه بس تقريبا عايشه عشان امه اللي جات لعمك وطلبت ايدك منه
_ ربنا يستر علي اللي هيحصل فيها لو عملتلي فيها الحما الحربايه 😂 هدخل اغير لبسي واجيلك
_______#بقلمي_اميره_رمضان
دخلت اوضتي وقفلت الباب وانا عايزه اصرخ واطلع كل الوجع اللي جوايا
حاجه صعبه اوووي ان جوايا بكون بتدمر بس لازم اضحك عشان محدش يشيل همي وبعد الانتظار ده كلو اتجوز واحد مطلق
منظري هيبقا اي قدام اصحابي وانا بترسم عليهم واقولهم مش هرتبط بحد الا لما ياجي قره عيني وهبقا مز وجنتل وجاي من السماء
هيقلولي اي لما يعرفه اني هتجوز واحد مطلق وياترا بقا عندو عيال ولا لاء ياربي ليه بيحصل فيا كده يارب اللهم اني لا اسالك رد القضاء ولكني اسألك اللطف فيه
فضلت فتره كبيره ابكي وبعدين اتوضيت وصليت ودعيت ربنا كتير شويه والتليفون رن
سندس : هتروحي بكرا الحضانه
_ مش عارفه
سندس : مال صوتك
_ مفيش
سندس : لاء فيه قولي
_ ي حبيبتي مفيش انا كويسه
سندس : لاء مش كويسه انا هجيلك دلوقتي اشوف فيه اي
_________#بقلمي_اميره_رمضان
في بيت عمي
عمي سيد : انا مش عارف ازاي خلتيني اوافق علي العريس ده من غير مشوفه
مرات عمي (سوسن): انا شوفته متقلقش وبعدين انت شايل همها ليه كده تكونش خايف عليها
سيد : اخاف علي مين انتي اتهبلتي ي وليه
سوسن : طب زعلان ليه بقا
سيد :انا مش زعلان انا حافظك مش بتوافقي علي حاجه الا لما حد يديكي فلوس
سوسن قامت فتحت الدولاب وطلعت منه فلوس كتير
سيد بصدمه وفرحه : اي ده
سوسن : العريس عطاني الفلوس دي عشان نوافق عليه  وانا خليتك توافق من غير متشوف العريس عشان الفلوس دي كلها مبالك لما انت اللي تقابل العريس وتجوزها ليه هيديك عشر اضعاف المبلغ ده
سيد بجشع : طلاما فيها فلوس دانا اوافق يتجوز ندي مع حنين كمان
سوسن بضحكه طمع: اهو جاي بكرا عشان يشوف الهانم ونقراء الفاتحه ونحدد ميعاد لكتب الكتاب وشوف بقا العز اللي هنعيش فيه
سيد : ياجي بالف سلامه ده احنا نفرش ليه الارض ورد
_________
نزلت عند عمي
بسمه فتحتلي الباب وحضنتني اوووي
بسمه : عرفتي اللي عمك عمله
اتكلمت بهدوء_عرفت
بسمه : طب وانتي هتعملي اي
ندي : حنين متسكتيش ابويا قراره ده ممكن يخرب حياتك عادي جدااا
_ طب هو فين
ندي : باباااااااا كلم
عمي : جاي تقولي انك موافقه صح
_ انت ازاي توافق من غير متاخد رايي
عمي ببرود : خدنا رايك كتير وكنتي بترفضي زهقنا من الحوار ده فوافقنا احنا
_ والله ..!! طب ومين بقا العريس
عمري : مرات عمك عرفاه كويس وشيفاه مناسب ليكي اوووي
_ اي ده بجد وهي مرات عمي من ايمتي وهي شايفه حاجه مناسبه ليا
عمي : اهو اللي حصل والعريس جاي بكرا يشوفك ويقراء الفاتحه واحتمال كمان نكتب الكتاب
رديت بسخريه : طب منعمل الفرح بكرا بالمره
مرات عمي بشماته: وليه لاء
اتضايقت اوي وطلعت رزعت الباب ورايا
__________#بقلمي_اميره_رمضان
بعد شويه مرات عمي
الو ايوا ي مدام العروسه موافقه وكلنا موافقين
=بجد طب كويس
سوسن : مستنينكم بكرا تنورونا
=ماشي جاين وهحليلك بوقك
سوسن بفرحه وطمع : تنورينا ي هانم والله
________
سندس دخلت البيت
طنط صحتك عامله اي
ماما : كويسه ي قلبي
سندس : امال حنين فين عشان فيه موضوع مهم اوي عايزه احكيلها عليه
ماما : في اوضتها
دخلت سندس الاوضه بسرعه
حنين في اي مالك احكيلي
حضنتها اووي : جالي عريس مطلق وعمي وافق عليه وفرحي الشهر ده
سندس بصدمه : نعااااام
_ انا مش عارفه اعمل اي انا هموووووت
سندس بعصبيه : ارفضي طبعا مستحيل تتجوزي كده
_ حاولت اني ارفض بس مش حل اني ارفض علي اساس انك مش عارفه عمي
سندس : خلاص لما تاجو تكتبو الكتاب والمؤذون يقولك موافقه قولي لاء
_ والله عايزاني افضح نفسي وعيلتي قدام الناس انتي عبيطه
سندس : يبقا مفيش غير حل واحد
_ اي هو الحقيني بيه بسرعه
سندس : اهربي دلوقتي
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
اهربي دلوقتي
_اهرب اي ي سندس انتي اتجننتي دانا ارفض واطلع عينهم ولا اني اهرب وافضح عيلتي وامي تتعب  انتي ازاي بتفكري كده
سندس بحزن : ي حبيبتي انا خايفه عليكي ومش عايزاك تتجوزي كده وخلاص وبالاخص وانا طالعه سمعت مرات عمك بتكلم حد بشر وطمع  وبتقول انك موافقه ومستنينهم
_ وانا هوافق ويا انا ي العريس ده واما اشوف عمي هيعمل اي وكمان هحاول اضيع في وقت عشان امي صحتها تتحسن
سندس : وانا معاكي في اي قرار بقولك اي متتجوزي اخويا ي بت ده ظابط ملي هدومه
_ ياشيخه ده انا مستحملاك وانتي صحبتي بالعافيه عايزه تبقا اخت جوزي وتكوني عمتو الحربايه غوري ي بت
سندس بضحك : خلاص ملكيش في الطيب نصيب  بقولك اي صحيح هو ليل مجاش ليكي تاني
_ انتي عبيطه يعني بعد كل اللي حصل عايزاه ياجي
سندس : مش عارفه ليه عندي احساس ان ممكن هو يطلعك من الانتي فيه ده
_ ازاي بقا ي روح خالتك
سندس : مش عارفه هو جينتل كده ولو طلبتي المساعده هيساعدك
_ وانا مش بطلب من حد مساعده وبعدين ده اخر واحد اطلب منه كده وحتي لو هطلب هطلب اي
سندس بتلقائيه : اطلبي يتجوزك
صدمه ..! تحولت لضحك هستيري _ههههههههههه اروح اطلبو للجواز همووووووت هههههههههههه
سندس : حسيت ان ده الحل
_ بصي انا مش عايزه اسمع اي حل منك خالص وبذات الحل ده
سندس : ليه
_ يالهووووووووي انتي بتسألي طب انا هاخدك علي قد عقلك واقولك لاء ليه عشان مقومش اقتلك
اولا انا مستحيل اتجوز واحد مش متدين ده مش بيصلي وتقريبا بيشرب خمره
ثانيا : انا وهو مش متفاهمين خالص مستحيل يكون بينا تفاهم وجواز ده غير فرق المستوي المادي اللي بينا  
ثالثا : ده راجل كان متجوز وعندو عيال مش دي المشكله المشكله انه مستهتر ومعندوش مسؤليه لولادو منتي عارفه هيحافظ عليا ازاي بقا وعلي عيالي
رابعا وده اهم سبب واكبر سبب اتخانق مع عمي والحربايه مراته وبسببه عمي ضربني قدام الناس في المستشفي ومنعني فتره من شغلي في الحضانه ومنعني من الدروس
عايزه حاجه تاني مسمعش صوتك بقااا خاااالص
(بعد كلام كتير سندس مشت وانا قعدت طول الليل دماغي هتتفجر من التفكير في اللي بيحصل قومت صليت وطول الليل بدعي ربنا يطلعني من الانا فيه ده وميخذلنيش )
______#بقلمي_اميره_رمضان
تاني يوم بليل
عمي : جهزتي
بصتلو بحزن وغضب : انت شايف اي
عمي : شايف انك تفردي وشك ده بدل مفرده انااا
رديت بعصبيه : احنا مش هنخلص بقاااا
مرات عمي : بسسسسس خليها تتنيل تطلع كده هي خلقتها ولا خلقتنا
عمي بهمس ليا : ثواني لما انده عليكي تطلعي وعارفه لو عملتي مقلب من مقالبك وطفشتي العريس انا هعمل فيكي انتي وامك اي صدقيني هندمك طول عمرك  (وطلعو كلهم برا ماعدا ندي وبسمه وسندس )
ندي : وافقتي وهتمشي ورا ابويا وامي قوووولتلك متوافقيييييش
بسمه : يعني هي هتعمل اي ي ندي منتي عارفه ابوك
سندس : انا مع ندي ياريت كانت رفضت واللي يحصل يحصل
_ لو رفضت عمي مكنش هيسكت وكان هيعمل مشاكل وهيخلي امي تتعب تاني وانا مستحيل اسمح بكدا
ندي : كان هبقا احسن من لما تعرف ان ابويا باعك بالفلوس
لحظه صمت عدت علي المكان من الصدمه
#بقلمي_اميره_رمضان
_ اي يعني اي باعني
ندي : يعني قبضو تمنك الراجل عطاهم فلوس كتيره اوي عشان يوافقو عليه انتي عارفه امي وابويا يموته في الجنيه
بسمه بعدم تصدق : وانا اقول مرات عمي فرحانه ومتحمسه للموضوع ده ليه اتاريها قابضه تمنك
(ثواني كده ازاي يحصل فيا كده طول عمري عايشه عندي كبرياء مستحيل اسمح لحد يكسرو دلوقتي انا بقيت ارخص من الحيوانات بتباع لليدفع فيا فلوس تبا لهذا الشعور لما تحس انك رخيصه بالشكل ده )
سندس : وهو يدفعلهم ليه اكيد ده راجل كبير في السن ودفعلهم عشان يوافقه بيه
ندي : اكيد او بينهم مشاكل والراجل شاف ان الفلوس الحل فعمل كده
قولت بحزن : سواء كده او كده ابوكي في الاخر باعني
ندي حضنتني : انا حاسه بيكي والله ومش عارفه اساعدك ازاي
عمي : حنييييييييين
ندي : متطلعيش اقولك اعملي زي سندس مقالت واهربي
بسمه : لاء طبعااا انا مش عايزه حد يقول عليكي حاجه وحشه بلاش تعملي كده عشان ماما
_ انا طالعه اشوف العريس
#بقلمي_اميره_رمضان
طلعت وانا مش بنطق من الصدمه اني رخيصه اوي كده دخلت وقعدت حتي مبصتش اشوف العريس ماهو الخليجي اللي جاي يشتري عروسه بفلوسه
عمي : تعالي ي ام بسمه وانتي ي مدام نخرج ونسيب العرسان مع بعض شويه
(كلهم طلعو وانا قاعده تايهه في وجع قلبي والمشاكل اللي بتحصلي وسمعت العريس بيقولي )
=اخيرا عرفت اوصلك
بصيت بصدمه علي العريس انا عارفه الصوت ده كويس
اتكلمت بصدمه : ليل 😳
ليل : مالك مصدومه ليه كده انتي مكنتيش عارفه ولا اي
_ انت انت ازاي تعمل كددددده ليييييه
ليل بعدم فهم : في اي هو عمك مقالقيش اني العريس
اتكلمت بخيبه امل : وهي هتفرق
ليل : انا مش فاهم متعرفيش انا عملت اي عشان اقدر اوصلك
قولت بسخريه : طبعا طبعا دفعت دم قلبك وبعدين هما قالولي ان العريس مطلق
ليل : طب ماهو انا مطلق
_ ازاااي انا اعرف انك ارمل
ليل : مين قالك كده
_تالين بنتك
ليل : ايان وتالين ميعرفوش ان مطلق امهم انا معرفهم انها ماتت بما اني طلقتها وهما صغيرين
رديت بضيق وعصبيه  : ازاي تاخد اطفال من حضن امهم واكيد مانعهم انها تشوفهم بما انهم ميعرفوش انها عايشه ثم ان القانون بيديها الحق ان الاطفال يكونو في حضانتها لحد 13سنه
ليل بغضب من كلام حنين اللي بتتهمه انه ظالم  : انا عشان ولادي اعمل اي حاجه في الدنيا
_ طبعا انت هتقولي حتي لو هتشتريني بالفلوس عشانهم
ليل : ايوا حتي لو هشتريك بالفلوس عشانهم وانا كنت هخلي كتب الكتاب والفرح في اخر الشهر بس انا هخليه يوم الخميس الجاي جهزي نفسك بقا ي عروسه
ليل : استاذ سيييييد
عمي دخل يجري : ايوا ي بيه
ليل بجبروت : انا حددت ميعاد كتب الكتاب والفرح الخميس الجاي اي رايك
عمي : اللي تشوفه ي بيه
ليل طلع مبلغ كبير جداا من جيبه ورماه علي التربيزه وقال شوف العروسه محتاجه اي وهاته والباقي ليك مع العلم مش عايزها غير بالهدوم اللي عليها
عمي بجشع : يعني منجبش حاجه ي بيه
ليل : لاء وحلال عليك الفلوس دي (وطلع وعمي طلع وراه )
(انا قعدت في الارض بصدمه اكبر هو فييييه اااااي هفضل كدددده كتيييير يااااربي مش قادره اتحمل صدمات تاني انا تعبببببببببت ليييه اتكسر كده ليييه انا معملتش حاجه وحشه لحد ياااااالله)
________
عند ليل
 #بقلمي_اميره_رمضان
نوح : احكيلي عملت اي ي عريس
ليل : الفرح الخميس الجاي
نوح بضحك : لولولووووووي اي  مش قادرين تستنو شويه
ليل سابه ودخل البيت
تالين : بااااابي جبت ميس حنين
ليل بابتسامه لتالين: اه ي قلبي هتاجي يوم الخميس ومش هتمشي خااالص
ايان : بتقول الحقيقه ولا بتكدب
ليل : استني ليوم الخميس وشوف اذا كنت بكدب ولا بقول الحقيقه
(طلع اوضته يفتكر اللي حصل الفتره اللي فاتت)
فلاااااااش باااااااك
الو ايوا ي نوح عايزك تجيلي البيت دلوقتي انت وطنط نسمه
بعد شويه نوح جه هو ومامته
نوح : خير ي ليل
ليل : انا قررت اتجوز
نسمه : لولولولوووووووي اخيرا هي مين دي وانا هروح اخطبهالك
ليل : ماهو انتي فعلا اللي هتروحي تخطبيهالي
نوح بحماس : مين العروسه
ليل : ميس حنين اللي بتدي لاولادي درس
نوح : ليل انت بتتكلم جد
ليل : طنط ممكن تشوفي ايان وتالين عشان زعلانين بقالهم فتره ومش عارف اتصرف
نسمه : حاضر
ليل حكي لنوح كل اللي حصل
نوح : ازاي في ناس بتفكر بطريقه دي
ليل : سمعته كمان بيقولها انه هيجوزها لاول عريس هيجلها عشان كده قررت اني اتجوزها وارحمها من جبروت عمها ده
نوح : مش عارف حاسس ان قرارك صعب
ليل : مش صعب هو ده الانسب وكمان عشان ولادي
بااااااااااك
نوح : ياااابني سرحان فيه اي
ليل : انت لسه هنا متمشي بقاااا
نوح بضحك : طب اديني حلاوه فرحك الاول
تليفون ليل رن
ليل : الو مين
=معقوله نسيت صوتي
ليل : اخلصي والا هقفل التلفون
= انا جاسمن
ليل بضيق : خير انا مش قولت مش عايز اسمع صوتك تاني
جاسمن : الخبر اللي سمعته ده صح
ليل : خبر اي
جاسمن بغل : خبر جواززززك
ليل ببرود : ايوا صح كان نفسي اقولك انتي معزومه بس للاسف مش هنعزم اشكال زباله
جاسمن بانفعال: انا مش هسكت وهخلي بابي يجبلي اولادي منك
ليل : ملكيش عندي حاجه
جاسمن : من حقي اولادي يكونو معايا
ليل : وانتي ضيعتي حقك ده لما  اتجوزتي
جاسمن : طب والله لاحرق قلبك عليها ي ليل عشان اعرفها ازاي تبص لحاجه كانت ملكي اناااااا
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
طب والله لاحرق قلبك عليها ي ليل عشان اعرفها ازاي تبص لحاجه كانت ملكي اناااااا

ليل بغضب: فكري بس انك تلمسي شعره منها وهتشوفي هعمل فيكي انتي وابوكي ااااي

(جاسمن خافت من صوت ليل قفلت التليفون بسرعه)

نوح : هي عايزه منك اي بعد خمس سنين 

ليل بسخريه : جايه تسال على اولادها دلوقتي 

نوح : انا مشفتش في برودها وبجاحتها 

________

جاسمن بعصبيه :باااااابي شفت اي اللي حصلللللل

عزت : خير

جاسمن : مش خير خااالص ليل هيتجوز 

عزت : واي المشكله 

جاسمن : مشكله اي ي بابا انت عارف اني لسه بحبه 

عزت : بس انتي اتجوزتيه عشان فلوسه وهو عرف كده وطلقك من خمس سنين وانتي اتجوزتي بعديه ملوش لازمه كلامك ده 

جاسمن : لاء ليييه لاااااازمه انا مش هخليه يتجوزها يعني لا اكسب فلوسه ولا قلبه 

عزت   :جاااااسي انا مش فايق لشغل العيال بتاعك ده انا دلوقتي مهتم بالشغل الجديد ومش عايز مشاكل مع ليل عشان احنا مش قده 

جاسمن بتذمر : بقا كده ي بابي ماااشي

_______#بقلمي_اميره_رمضان

يوم الفرح الصبح 

ندي : اي ي سندس اخيرا جيتي

 (*ملحوظه ندي بنت عم حنين وسندس  وحنين كلهم نفس السن واصحاب لكن سندس وحنين اصحاب اكتر لانهم كملو تعليم واشتغلو مع بعض )

سندس : معلش بقا اتاخرت المهم هندخل نشغل اغاني ونهيص ليها شويه ونحاول نطلعها من الكأبه دي 

ندي : انت عبيطه ي بت يعني هي متجوزه غصب عنها وعايزه نهيص 

سندس : ماهو العريس مش وحش وكمان كان فيه حبة كلام بينهم يعني الدنيا ماشيه مش عايزاها تبقا زعلانه في يوم زي ده 

ندي : تعالي وامري لله 

(لسه هيخبطو علي الباب بس حنين فتحت الباب وكانت لابسه اسدال اسود )

سندس : راااايحه فين ي عروووسه 

بصتلها بحزن وخت نفس عميق : رايحه ازور بابا 

ندي بحزن : طب هو لازم انهارده يعني انتي عروسه وكده

(بصيت لندي كنت هاكلها )

ندي : مقصدش حاجه والله خلاص هاجي معاك 

سندس : ايوا هناجي معاك 

_ لاء انا عايزه اروح لوحدي

#بقلمي_اميره_رمضان

__________

في الشركه 

نوح باستغراب : ليل انت جاي ليه انهارده الشركه 

ليل : اي السؤال الغريب ده 

نوح : انت انهارده فرحك جاي الشركه لييييه

ليل ببرود: بس اسكت شايفني يعني اول مره ابقي عريس 

نوح : بس بقيت عريس والليله ليلتك لازم ترتاح 

ليل : نوح شوف شغلك وانت ساكت

(تليفون ليل رن )

ليل : كل حاجه جهزت ؟

المتصل ......

ليل : ماشي تعالي قدام الشركه ورن عليا 

________

_ السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انتم السابقون ونحن اللاحقون 

(قعدت قدام المقبره بتاع بابا)

_ وحشتني اووي ي بابا شفت حصل فيا اي من بعدك الدنيا اسيا عليه اوووي كان نفسي تبقا معايا عشان تساعدني 

لو كنت عايش مكنش حصلي اي حاجه  انا تعبت اووي 😭

بعد ساعتين 

بسمه : مجتش لدلوقتي يالهوووي لو هربت 

ندي : ياريت خليها ترتاح من الهم اللي هي فيه 

سندس : اهدو شويه انتو الاتنين ان شاء الله زمانها جايه 

بسمه : العريس مستنيها برا بقالو ساعه انا خايفه ليعمل مشاكل معاها 

#بقلمي_اميره_رمضان

ندي : مش هيقدر يعملها حاجه هي لسه في بيت ابوها تعمل اللي هي عايزاه 

(سمر دخلت )

سمر : اختك راحت فين ي بسمه هتهرب وهتفضحنا 

بسمه : سمر مش وقت كلامك اللي زي السم ده 

سمر : امال راحت فيييين 

ندي : وانتي شاغله بالك ليه انتي مااااالك 

سندس : بسمه مامتك بتنادي عليكي 

(بسمه خرجت عند امها وليل )

اي ي ماما 

ماما : اختك اتاخرت اوووي 

بسمه بتوتر : زمانها جايه 

ليل : هي راحت فين 

بسمه ؛ قالت رايحه المقابر تزور بابا وجايه 

سمر  بحقد: وخلتيها تروح لوحدها ليه انتي مش عارفه انها ممكن تهرب 

بسمه : سمرررر قولتلك بلاش كلامك ده 

سمر : وهي لو كانت اختك مشيها كويس كان ده هيبقا حالهاا 

ليل بغضب : لو جبتي سيرتها علي لسانك بالعاطل تاني مش هيحصلك كويييييس 

سمر بلعت ريقها بخوف 

(الباب اتفتح ودخلت لقيتهم كلهم واقفين وباين عليهم القلق وليل واقف عينه حمرا من الغضب وجنبيه فستان فرح وفيه بنتين معرفهمش واقفين )

_ في اي واقفين كده ليه

#بقلمي_اميره_رمضان

ندي : اخيرا جيتي اتاخرتي كده ليه 

_ عادي متاخرتش 

ماما : سلمي علي عريسك ي نونه 

(بصيت لليل وانا عايزه اضربه مش اسلم عليه بس اتظاهرت بالضحك )

_ اهلا معلش اتاخرت عليك 

(ليل بصلي باستغراب مكنش متوقع كده )

قولت بابتسامه اكبر : مش معقول هو الفستان ده ليه 

ليل مزال مستغرب : اه والبنات دي عشان تعملك الميك اب 

_ ميرسي مش عارفه اقولك اي زوقك تحفهههههه

ماما : ربنا يسعدك ويهدي سرك ي بنتي تعالو ي بنات نسيبهم لوحدهم شويه 

(كلهم طلعو وانا قفلت وشي تاني )

ليل : تصدقي انا صدقتك وانتي بتضحكي 

#بقلمي_اميره_رمضان

بصتلو بضيق : معلش بتحصل 

ليل ببرود : علعموم هتجهزي عشان هاجي اخدك المغرب 

رديت ببرود اكتر : بعد المغرب عشان الحق اصلي المغرب ليفوتني 

ليل : ماشي مع اني مش عارف ليه رفضتي اني اعمل فرح زيك زي اي بنت 

رديت بوجع : عشان انا مش زي اي بنت انا وحده عمي باعها وانت الثري الغني اللي اشتريتها مستناش مني فرحه ولا معامله حلوه واتفضل بقا عشان الحق اتحرق اجهز 

ليل : ماشي لينا حساب في بيتنا 

عدي الوقت وجهزت وماما كانت قاعده جنبي طول الوقت عشان كده كنت مجبروه طول الوقت اني اضحك لحد ليل موصل وقرايبي كلهم والجيران كانو فرحانين وبيزغرطو 

بسمه : قمرررر ي نااااس قمرررررر 

مرت عمي : لولولوووووووووي مبروك ي عروسه طول عمرك حظك في رجليكي 

رديت بسخريه: طب متاخديه انتي 

#بقلمي_اميره_رمضان

عمي : يلا ي بت بلاش كلام العريس مستعجل 

اتكلمت وانا جازه علي اسناني : بقولك ااااي اطلع من دماغي انا مش عايزه اسمع صوتك 

(طلعت وانا قالبه وشي وقعدت جنب ليل بضيق) 

ليل : مكنتش اعرف انك هتطلعي حلوه كده 

_ منا طول عمري حلوه بس انت اللي مش بتشوف 

ليل : لمي لسانك بدل ملمهولك 

(تالين جات بسرعه حضنتني )

تالين : الله ي ميس انتي عروسه حلوه اووي 

ضحكت علي كلامها البرئ : وانتي ي قلبي طالعه عروسه قمرررى وفستانك حلو اوووي 

ايان : انت هتاجي عندنا البيت بجد 

بصيت لليل وقلت : ايوا ي حبيبي هاجي 

ايان : يعني مش هتسبينا تاني خالص  (ليل ركز اووي يسمع ردي )

_ مين اللي جابلك البدله العسل دي 

ايان : بابا ماهي البدله دي زي بتاعته بظبط 

_ بجد بس باينه عليك  انت حلوه اوووي 

ليل بصلي بضيق : يلا ي عم الشيخ ابدء 

(كتبنا الكتاب وودعت اهلي بالدموع وهما ودعوني بالدموع والزغاريط بصيت جنبي ملقتش ليل دورت عليه بعيني ملقتهوش)

ندي : مع امي وابويا في الاوضه دي 

#بقلمي_اميره_رمضان

_______

سيد : مبروك ي بيه جوزتها ليك اهو فين الحلاوه بقا اللي اتفقنا عليها 

ليل : لسه مشبعتش حلاوه 

سوسن بطمع: يابيه حلاوتك مش بيتشبع منها 

سيد : وانت عارف دي بنت اخويا الله يرحمه وغاليه عليا اووي 

ليل بعد تصديق: ايوا طبعا انت هتقولي 

سوسن : يبقا زود لينا الفلوس المرادي ي بيه انت شايف صرفنا كتير 

ليل : ماهو كلو بفلوسي 

سيد : ماهي بنت الك** خدت مني الفلوس كلها لما انت سبتها المره اللي فاتت

ليل بيمثل الدهشه : يراجل 

سوسن : ايوا ي بيه حصل 

ليل : عشان اخلص بس من الصداع بتاعكم (طلع شيك وكتب فيه مبلغ كبير اووي )

سيد وسوسن كانو مش مصدقين من الفرحه ولسه هياخدو الشيك شديته انا منهم  وسط زهولهم 

بصيت في الشيك وقولت 

_كل ده مبلغ هتقبضو تاني غير اللي خدته انت مش بتشبع خااالص

مرات عمي : وانتي مالك ي بت هاتي البيه هو اللي عطانا الفلوس دي 

قربت من ليل وحطيت ايدي في ايدو وقولت باستفزاز : والبيه ده بقا جوزي وفلوسه هي فلوسي وانا مش هديكم جنيه تاني 

ليل بص علي ايدي اللي ماسكه ايدو وابتسم 

شديت ايدي منه وبصيت لعمي 

_ شفت ياعمي انا مطيعه واتجوزته من غير مشاكل ازاي مش عايزه اشوفك بقا قريب منه 

عمي : طب هاتي الشيك وانا هغور من وشك 

_ طبعا ياعمو طبعا (مسكت الشيك وقطعته قدام عنيهم كانو هيتشلو رميت عليهم الورق وقولت)

_ يبقا بليه واشربي مايته ي مرات عمي واسقي عمي شويه يلا ي ليل ومسكت ايدو وطلعنا 

(كل ده وليل مستغرب قوتي دي وبيضحك علي اللي عملته )

سلمت عليهم كلهم وركبنا العربيه انا وليل وايان وتالين وانا جوايا بقسم اني هندم كل اللي نزل دمعه من عيني وكل اللي هيقف في طريقي تاني 

وانت ي عم ليل حسابك معايا لسه هيبدء
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
=اتفضلي ي عروسه ادخلي برجلك اليمين
رديت بضيق : مش هتعزم انا  فين الاوضه اللي فيها لبسي
ليل اتعصب من طريقتي : ماهو انتي مش معزومه بقا دوري عليها براحتك
(خت تالين وطلعنا فوق وانا هولع فيه وفي نفسي )
تالين : انا عارفه فين الاوضه اللي فيها لبسك
_ فين ي لولو
تالين : اوضه بابا
_ نعاااام تعالي وريهاني بسررررعه
وصلنا الاوضه وكانت متزينه وفيها ورد كتير ومصابيح علي شكل شموع وحاجه اخر رومانسيه
_ استغفر الله العظيم اي جو المحن ده
(فتحت الدولاب وطلعت منه لبس وخرجت بس لقيت ليل في وشي )
ليل : رايحه فين
_ وانت مااالك انت فاكر اني هنام معاك في نفس الاوضه ولا اي وبعدين اي الجو اللي انت عاملو  ده انت هتعيش الدور
ليل رغم ان كلام حنين ضايقه بس استفزها : والله تبقي غبيه لو فكرتي ان انا عملت كده وعشان مين (شاور عليا بسخريه)عشانك انتي #بقلمي_اميره_رمضان
(حرق دمي سبته ومشيت وبعدين رجعت خدت تالين )
_ لولو تعالي فكيلي الفستان من ورا
ليل باستفزاز اكتر : ممكن افكلك الفستان لو عايزه عشان تالين مش هتعرف
_ ده ببعدك يلا ي لولو
(دخلنا اوضه تالين وايان وفضلنا نص ساعه نحاول نفك الفستان بس فشلنا )
_ طب واي العمل
تالين : انده لبابا ياجي يفكه
_ نعااام لاء طبعا
تالين : طب هنعمل اي
_ مش عارفه هو في حد في البيت ده
تالين : فيه عم صبري البواب
_  يعني انا هجيب عم صبري يفكلي الفستان انتي كمااان يارب هو انا ناقصه طب مفيش اي حد خالص تاني هنا من البنات او ستات
تالين: فيه مدام كريمه
_ طب قولي كده من الصبح روحي ناديلها  بسرعه
(طلعت تالين وانا قعدت اشيل دبابيس الطرحه واول معيني جات علي نفسي في المرايا بكيت اووي علي اللي بيحصلي  )
لقيت ايد حد بتمسحلي دموعي بصيت بسرعه لقيته ليل
اتعصبت وحطيت الطرحه علي شعري  : انت مين اللي سمحلك تدخل من غير اذن
ليل ببرود : عادي انتي مراتي وادخل زي منا عايز
_ ده عندهااااا
ليل بصلي بتحذير : عند مين
_ احم لا بقولك اي ماهو مش عشان اللي حصل هتفكر نفسك اشتريتني بقا ورضيت بيا والشغل ده لاء فوووق ياباااا ده انا اللي راضيه بالعافيه بيك الفلوس اللي انت دفعتها دي مهر ليا متفكرش انك عملت اللي محدش يعملو ثم ان اصلا لو وحده غيري كانت جددت عفش البيت كلو بس انا عشان اصيله ورضيت وامري لله متكلمتش ولا اعترضت علي كده فا متعشليش الدور بقا واطلع من هنا    
#بقلمي_اميره_رمضان
(وكلعاده اتصدم من ردت فعلي )
ليل : يعني انتي اللي راضيه بيا
_ اه ويلا بقا سمعني جمال خطوتك
ليل قرب مني وقال بصوت يشبه فحيح الافاعي : لما تتكلمي معايا تتكلمي بحدود وادب متحاوليش تطولي لسانك عشان هقصهولك سامعه
_ ل لاء
قرب مني اكتر : بتقولي اي
_ مش بقول
ليل : احسب لفي ضهرك خليني افتحلك الفستان
_ ااااي 😳لاء طبعااااا مدام كريمه هتفتحهولي
ليل : انتي متجوزاني ولا متجوزه مدام كريمه لفي
(لفيت ضهري وفضلت اشتم فيه )
ليل : بتقولي حاجه انا سامع صوت
_ لاء ابدا دانا بغني
________
نوح : الو
=ايوا ي فندم معاك مدير شركات الهواري جروب وكنا عايزين نكمل الشغل مع استاذ ليل
نوح : اه طبعا تنورونا بس الحقيقه ليل فرحه كان انهارده وصعب ياجي الشركه اليومين دول
=خلاص ي فندم هنبعتلك ناس متخصصين في المجال ده وهيتابعو مع حضرتك في الشركه لحد ما ليل بيه يرجع الشركه وتخلصو شغل
نوح : تمام ي فندم هستناهم بكرا
= شكرا سلام
مدام نسمه : حبيبي انت لسه صاحي
نوح بنوم : لاء نايم والله بس التليفون  هو اللي صحاني
نسمه : طب بقولك اي مش ناوي تتجوز بقااا ليل اتجوز مرتين وانت لسه قاعدلي زي البت البايره كده
نوح : لاء بقولك اي ماهو مش كل واحد من اصحابي يتجوز تاجي تقوليلي الكلمتين دول روحي نامي يا امي روحي نامي
نسمه باصرار : طب اي رايك في بنت عم العروسه قمرررر
نوح : ياست ربنا يزيدها بس انا ماااالي اطلعي من دماغي ي امي عايز انااااام
نسمه : نام نامت عليك حيطه
#بقلمي_اميره_رمضان
__________
خلصت شكرا اطلع برا بقا
ليل : علفكره اطلع براحتي مش انتي اللي هتجبريني وبعدين انا مش عايز اشوفك في البيت بطرحه خااالص وشال الطرحه
_ استغفر الله العظيم طب ممكن تطلع بقا اديني بقولها بادب اهو
(الحمد لله خرج من الاوضه وانا غيرت ولبست اسدال عشان اصلي )
_ طب وهي القبله فين بظبط استغفر الله العظيم اطلع اساله ولا اصلي وخلاص ولا اعمل اي
خدت نفس عميق وطلعت عشان اسالو (وكنت مستغربه تالين مجتش ليه لدلوقتي )
_ بقولك اي
كان قاعد بيشرب سجاير وبصلي بطرف عينه
_ عايزه اصلي ومش عارفه القبله فين
ليل : ايوا يعني عايزه اي
_ وانا هعوز منك اي يعني قولي القبله فين
ليل : معرفش
رديت بصدمه : اااااي متعرفش قبله الصلاه في بيتك انت مبتصليش في البيت خالص
ليل ببرود : مين قالك كده انا مابصليش اصلا
_ ومالك بتقولها وانت فخور بنفسك كده ليه هتدخل النار ي منيل
ليل : انا منيل
_ هو كل ده اللي فرق معاك لا حوله ولا قوه الا بالله هو فيه كده طب انا هعمل اي دلوقتي (مشيت من قدامه)
ليل ،رايحه فين
 _ رايحه اشوف حد يعرف ربنا في البيت ده
#بقلمي_اميره_رمضان
بعد شويه وقفت قدام اوضه مدام كريمه خبطت عليها وفتحت
كريمه : اي ي عروسه
_ اسفه اني صحيتك بس كنت عايزه اعرف قبلة الصلاه
كريمه : حبيبتي ربنا يباركلك القبله كده (وشاورت علي الاتجاه)
_ تسلميلي هو انتي مشوفتيش تالين
كريمه : نايمه معايا اهي
_ نامت وانا اللي كنت بعتاها تنادي عليك
كريمه بضحك: ماهي جتلي فعلا بس انا فكرتكم بعتوها عشان يحلالكم الجو
قولت بسخريه : لاء هو الجو حلو اوي من غير حاجه هاتيها
خدتها وطلعت الاوضه نيمتها علي السرير ورجعت اخدت ايان كان نايم علي الكنبه بس ليل شافني وخدو مني طلعه فوق
_ ماشي شكرا تصبح علي خير بقا عشان عايزين ننام
ليل : هتنامي فين
_ هنام هنا
ليل : ده عندهااااا
_ انت بتردهالي يعني
ليل : من غير كلام كتير يلا قدامي
_ لاء قولت هنام هنا
ليل بعصبيه : انتي عايزه اللي في البيت يقولو عليا سوسن
_ عادي مش هتفرق كتير
ليل بغضب ،اااي
جريت بسرعه علي الاوضه بتاعته وقبل ميدخل بدءت صلاه
ليل : ماااااشي بتهررربي
( شويه دخل الحمام ياخد دش وانا خلصت صلاه وبطبق سجادة الصلاة تلفونه نور (كان رقم بيرن بس عامله صامت )
مردتش عليه ظبطت الطرحه في المرايا و لقيت رساله اتبعتت وطبعا زي زي اي زوجه مصريه فتحتها
كانت مكتوب فيها)
رد عليا ي قلبي انا محتجالك اوووي
_ قلب مين جتك كسر قلبككككك (الرقم رن تاني فتحت )
البنت : الو
رديت عليها بغل : انتي ميين
البنت : انتي اللي مين انا عايزه ليل
_ ليلتك سوده علي دماغ اهلك انهارده عايزه اي
البنت باستغراب : انتي مين
_ انا مراته ي غندوره
البنت اتضايقت اووي وقالت : وانا بقا جاسمن مراته الاولي واول حب في حياته
_ عرفنا انك  طليقته بترني دلوقتي ليه ي بارده انتي مش عارفه اننا عرسان وانهارده ليله فرحنا حد يرن في الوقت ده
جاسمن بحقد : انا حبيبته الاولي وانتي مستحيل تاخدي مكاني
استفزيتها اكتر : مكان مين اللي اخده ليل قلبه كله ملكي انا لا فيه مكان ليكي ولا لغيرك وسلام بقا ي ست جاكسون عشان جوزي عايزني ومش فاضين
(وضحكت بمياصه وقفلت في وشها التلفون وبلف وشي لقيت ليل قاعد يسمعني وانا بتكلم )
اتصدمت_ا ا ان انت هنا من ايمتي 😳
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
_ اان انت هنا من ايمتي 😳
ليل بغمزه: من اول  احنا عرسان وانهارده ليله فرحنا
اتكسفت بس توهت الموضوع : وهي بترن عليك لييه بقا هو مش حضرتك طلقتها وبقيت راجل متجوز دلوقتي اي بقا الشغل ده
ليل : اسميها غيره ولا تحقيق
_ لا غيره ولا تحقيق انا هتخمد ومش عايزه حد يصحيني
ليل : هو انتي مش واخده بالك ان انهارده فرحنا ولا اي
_ لاء مش واخده بالي واحمد ربنا اني هنام معاك في نفس الاوضه عشان محدش يقول عليك سوسن
ليل بغضب : مين ده اللي سوسن
_ اي ده مش انت اللي لسه قايل من شويه
ليل محبش يضغط عليها : ماشي نامي
_ انت روح نام علي الكنبه عشان هنام علي السرير
ليل : امممم طب بصي بقا عشان نبقا علي نور ده سريري ودي اوضتي وانتي بقيتي شريكتي فيهم دلوقتي يعني ليكي زيك زي بظبط والسرير ده لينا احنا الاتنين عايزه تنامي جنبي اهلا وسهلا مش عايزه الكنبه هناك اهي نامي براحتك
تصبحي علي خير (ورقد علي السرير )
_ اه يابن ال
ليل : بتقولي اااااي
_ وانت من اهلووو
#بقلمي_اميره_رمضان
(ونمت علي الكنبه وانا جوايا مليون شعور مختلف وفجاء النور اتقفل )
_ ي مامااااااا افتح افتح النور بسرررررعه
ليل اتخض وفتح النور بسرعه : في ااااي
رديت بعصبيه : انت قفلت النور لييه
ليل : نعم ؟! عشان هنام انا مبعرفش انام وفي نور شغال
_ وانا مش بعرف انا والنور  مطفي
ليل : يحلااااوه طب والحل اي بقا دلوقتي
رديت باستفزاز : هو مش إحنا شركاء في كل حاجه في الاوضه انا هشغل الاباجوره دي وانتي اطفي التانيه
ليل بصلي بغضب
قولت ببرود : عدل ربنااا
(نام وهو متعصب وحط المخده علي وشه وانا ضحكت عليه عشان عصبيته ونمت انا كمان)
_______
جاسمن كانت قاعده متضايقه من كلام حنين وتليفونها رن
سالي : يلا ي بنتي انا مستنياك قدام البيت
جاسمن : طالعه
(طلعت وركبت معاها العربيه )
سالي : اي ي جاسي مالك
جاسمن : مكنتش متخيله انه بيتكلم بجد وانه فعلا اتجوز
سالي :امممم ي بنتي انسيي بقاااا وخليكي في حياتك هشام كلمني وعايز يرجعلك
جاسمن : لاء مش عايزاه ولا عايزه اسمع سيرته ده واطي كان متجوز عليا بس مخبي ولما كشفته انكر الكداااب انا زهقت منهم كللللهم
بس كله كوم وليل ده كوم تاني وهرجعو ليا يعني هرجعو
سالي : فكك ي قلبي احنا عايزين نسهر عشان ننسي الهموم دي يلا عشان هنخربها  
جاسمن : يلاااااا
(وطلعو علي اماكن محرمه وشربو فيها من محرمات الله)
وقت الفجر جاسمن رجعت البيت مش في وعيها اوي
جاسمن:دادااااا
الداده سندتها وطلعتها اوضتها ونزلت
عزت : جاسي جات
الداده : ايوا ي بيه وطلعت اوضتها
عزت بغضب : انا مش عارف هتفوق ايمتي لشغل هتفضل مستهتره كددده انا لازم اعاقبها واسحب منها مفاتيح العربيه يومين عشان تركز في الشغل        (لاء راجل اوووي 🙄)
#بقلمي_اميره_رمضان
_________
سمعت صوت اذان الفجر صحيت كلعاده اتوضيت وصليت ودعيت ربنا كتير اوووي انه يصلح حالي وينور بصيرتي ويقويني
خلصت صلاه وكان ليل نايم طلعت اشوف العيال
فتحت الباب كان ايان صاحي  قلقت ليكون فيه حاجه
_ ايااان حبيبي صاحي ليه مالك
ابتسم لما شافني : تعالي ي ميس
_ انت تعبان
ايان : لاء انا بصحي كل يوم كده
_ اه طب بتعمل اي
ايان : مش بعمل بفضل صاحي كده وقاعد لحد مروح الحضانه
_ راجل شاطر زيك بيصحي في الوقت ده مش بتصلي ليه
ايان باستغراب : اصلي ؟!
_ اه نسيت اني في تل ابيب متعرفوش حاجه عن الصلاه طب اي رايك نصلي مع بعض
ايان : انا ساعات كنت بشوف الناس بتصلي في التلفزيون فعارف يعني اي صلاه
_ احنا بقا هنصلي زيهم اي رايك نصحي تالين تصلي معانا
ايان ماشي (تالين صحت )
_ يلا ي لولو قومي صلي معانا عشان الشاطر اللي هيصلي علطول انا هعمله كل حاجه نفسه فيها
ايان وتالين : كل حاجه كل حاجه  #بقلمي_اميره_رمضان
_ اه (فرحو اوي وعلمتهم يتوضو ازاي ويصلو ازاي مع العلم هما حافظين في الحضانه بعض السور القرانيه الصغيره)
_______
سوسن : قوم ي ميلت بختي الساعه داخله علي 10
سيد : في اي ي وليه سيبيني انام
سوسن : لاء بقواك اي انا معرفتش انام طول الليل من اللي بنت اخوك عملته فينا بقا تقطع الشيك في وشنا اشوفها متقطعه علي الطريق
سيد : طب والله ما هخليها تطول حاجه من الارض وهاخد انا كل الورث
سوسن بشر : وهي الارض دي هتاجي اي في اللي هي عايشه فيه دي عايشه في بيت زي القصر وجوزها شريك في الشركه ده غير العربيه والفلوس اللي عندو وفي الاخر تقولي ارض
سيد : طب هنعمل اي
سوسن : احنا هنفضل نلف وندور حوليهم كتير لحد منكبش شويه من الفلوس اللي عندهم
سيد : هتسرقي ي وليه
سوسن : سرقتة اااي انا هاخد من قدام عنيها زي مقطعت الشيك قدام عنيناا بس الصبر حلو
#بقلمي_اميره_رمضان
________
ليل نايم وفجاء تالين وايان دخلو بسرعه
باباااااااااا
ليل بخضه : في ااااي
انا ضحكت علي شكلو : متقلقش مفيش حاجه بس احنا كده هنتاخر
ليل باستغراب : هنتاخر علي اي وبعدين اي اللي انتو لابسينه ده
_ هنتاخر علي صلاه الجمعه انت نسيت ان انهارده الجمعه ولا اي ولابسين اسدال انا وتالين وانت وايان هتلبسو جلبيه
ليل : هوانتي شيفاني مقطع السجاده صلاه بقولك مش بركعها وبعدين احنا لسه عرسان جداد نطلع ازاي
اتكلمت بصوت واطي : عيب كده العيال جاهزين وفرحانين بيك وعايزين يصلو معاك وانت تقول مش هتروح مش هينفع يلا  قوم
وبعدين هو احنا عشان متجوزين مش هنصلي ده حاجه حلوه نبدء بيها حياتنا قوووم بقااااا  
ليل : بتحطيني قدام الامر الواقع ماااشي  
(قام متعصب  وانا جريت من قدامه انا والعيال عشان ميولعش فينا دخل الحمام واحنا استنينا برا )
#بقلمي_اميره_رمضان
_ متفكرش اني هسيبك كده من غير صلاه ان مخلتكش انت من نفسك كده تصلي مبقاش انا
(بعد شويه اخد دش ونده عليا )
حنييييييييين
_ جااااايه
دخلت وكنت واقفه بعيد عشان ميضربنيش  : خير
اتكلم بضيق : بتتوضو ازاي
(ماحبتش احرجه واقوله انت مش بتعرف ولا اخلي ايان هو اللي يعرفه عشان ميتحرجش اكتر )
_ هات موبايلك بس كده
(فتحته وجبت عليه فديو تعليم الوضوء )
ليل : مش عايز فديو بقولك علميني انتي
_ طب ماهو الفديو واضح
ليل بنفاذ صبر : هتعلميني ولا اروح انام
(وقفت جنب الحوض وبدءت اقوله يتوضأ ازاي وخلص وطلعنا من الحمام )
_ ليل قول روايا الدعاء ده
بصلي باستغراب وانا طنشته وقولت
_( اشهد ان لا اله الا الله واشهد ان محمد عبده ورسوله اللهم اجعلني من التوابين واجعلني من المتطهرين )
قال ورايا وخلصنا
_ علفكرا الدعاء ده له فضل كبير جدااجدااا بعد الوضوء ربنا بيتقبل توبتك بيغفرلك ذنوبك ويجعلك من المتطهرين
#بقلمي_اميره_رمضان
ليل كان ساكت بس علامه الرضاء علي وشه
 فتح الدولاب وطلع لبس
_ انت بتعمل اااي
ليل :هغير
_لاء انت هتلبس الجلبيه دي صلاه جمعه ومعظم الناس بيلبسو كده يلاااا انا هستانك برا
جهزنا ورحنا صلينا وانا فرحانه اووووي اني خليته صلي
رجعنا اتغدينا
_ ليل بكرا ان شاء الله ماماواختي واصحابي جايين يباركولنا
ليل بعدم اهتمام: ياجو براحتهم انا كده كده طول اليوم هكون برا
_ نعاااام هتروح فين
ليل : الشغل
_ شغل اي احنا لسه عرسان جداد والناس اللي هتاجي دي هقابلهم بطولي لاء طبعا خليك اليومين دول في البيت
ليل : لاء  انا مش بأجل شغلي عشان اي حاجه انا طالع انام عشان بكرا اليوم هيبقا طويل
_ مااااشي ي ليل هتشوف هتروح الشغل ازاااي #بقلمي_اميره_رمضان
______
في الكافيه
نوح : كده الشغل هيبقا تمام مستر ليل هياجي بكرا الشركه وهنوثق كل حاجه
مدير الشركه التانيه : تمام مستر نوح وانا هبعت ناس متخصصين زي مقولتلك هيتابعو الشغل مع حضرتك
نوح : اتفقنا
وكلم ليل عرفه كل حاجه
_______
تاني يوم
ليل صحي ملقيش حنين جنبيه
ليل : راحت فين دي علي الصبح
دخل الحمام خد دش وطلع فتح الدولاب اتصدم
= اي ده هدومي راحت فييين ي حنيييييييين
حنيييييييييييين
_ اااااااي بتنادي في غيط عاااايز اي وبصيت عليه _ استغفر الله العظيم ي اخي استر نفسككك عيب كده
(كان لابس شورت وحاطت الفوطه علي كتفه )
ليل بغضب: اللبس اللي كان هنا فيييين
_ طب وانت متضايق كده ليه اللبس في الغساله
ليل بعصبيه : نعااااام كل الهدوم غي الغساله !!!!
_ اي الهدوم كانت عليها تراب قولت اغسلها وبعدين مش حطاهم كلهم مره وحده بس حاطاهم في مايه يتنقعو الاول
ليل بعصبيه اكتر : غسلتي كل الهدوووووم
_ كل الهدوم اي بس يعني هسيبك كده من غير حاجه عندك بنطلون وتيشرت بنص كوم  البسهم بقا
ليل بغضب :  عايزاني اروح الشركه بتيشرت بنص كوم عايزه تضيعي هيبتي وسط المواظفين
_ هو التيشرت ده كان جوز امك مالك متضايف منه كده ليييه
ليل بغضب : دانا هطلع روحك في ايدي دلوقتي
_ يختاااااااااي الحقووووني
#بقلمي_اميره_رمضان
دخلت تالين وايان
قولت بضحك _ شفتو ابوكم بيعمل فيا اي عايز يموتني
تالين : لاء ي بابا متموتش ميس حنين دي حبيبتي
ليل : والله (وبصلي وقال ):عملتي كل ده عشان اقعد ومرحش الشغل مااااشي انا هتصرف
(مسك التليفون اتصل يطلب اوردر لبس )
قولت بسخريه : عشنا وشوفنا اللبس بقا يطلب بالتليفون
ليل بنفاذ صبر: غوري من وشي عشان مموتكيش دلوقتي
(نزلت تحت بسرعه وانا مش قادره احكيلكم علي المتعه اللي عايشاها وانا شيفاه متعصب بس والله مش هخليك تروح الشغل برضو  )
طلعت عند عم صبري البواب
صباح الخير
عم صبري : صباح الفل ي بنتي
_ امممم سمعت من تالين ان ابنك هيخطب قريب صحيح
عم صبري : ايوا صح ي بنتي خطوبته  انهارده
_ الف مبروك ليه وربنا يتمملو علي خير ده ليل لما عرف كده اصر انه يجبله بدله للخطوبه مخصوص
 #بقلمي_اميره_رمضان
عم صبري : بتتكلمي جد
_ اه بتكلم جد والبدله خلاص علي وصول اهي خدها واطلع علي البيت علطول فرح ابنك بيها وخد انهارده اجازه عشان الخطوبه وتعالي بكرا بقا
عم صبري : انا مش عارف اقولك اي ي بنتي والله انتي والبيه ربنا يسعدكم ويريح بالكم ويهدي سركم
_ تسلم ي راجل ي طيب (البدله وصلت واستلمتها واديتها لعم صبري ومشي دخلت وانا طايره من الفرحه )
ليل واقف هيولع
ليل : هي اتاخرت كده ليييييه
_ اهدي شويه الغايب حجته معاه
ليل : حجه اي وبعدين انتي تسكتي خااالص بعد اللي عملتيه
قولت في بالي : امال لو عرفت موضوع البدله هتعمل اي
#بقلمي_اميره_رمضان
(مسك التليفون بعصبيه ورن عليهم وقالوله ان البدله وصلت والمدام استلمتها )
_ يولاد الفتانه
ليل بصلي بهدوء يسبق العاصفه : انتي استلمتي البدله
بلعت ريقي بصعوبه وقولت : اه
ليل بانفعال : امااااال هي فيييين شيفاني بلف حوالين نفسي من الصبح وانتي مستلماها هي فييييييين
اتكلمت بصعوبه : م م مش هنا
ليل : نعم..؟! امال فين
_ اديتها لعم صبري
ليل باستغراب : ادتيها لعم صبري ليه بصي انا مش هضيع وقتي معاك اكتر من كده انا رايح اجيبها
وقفت علي الباب عشان اكون مستعده للجري وقولت بسرعه : منا اديتها لعم صبري يديها لابنو حرااام انهارده خطوبته وادتلو كمان انهارده اجازه
ليل انفجر في الغضب : بتقووووووووووولي ااااااااااااي  
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
  انفجر في الغضب:بتقووووووووووووولي اااااااااااااااااي
_يا مامااااااا (جريت بسرعه علي تحت وهو جري ورايا بس مسكني )
قولت بضحك_ اهدي اهدي صلي علي النبي
(مسكني من قفايا )
ليل بغضب ؛ اعمل فيكي اااااي دلوقتي بعد اللي عملتيه ده
_ ماهو انت لو سمعت الكلام من الاول مكنش حصل حاجه
ليل ضربني علي كتفي : انتي ليكي عين تتكلمي
ضحكت علي شكله : خلاااااص بقا ايدك تقيله
ليل :انا اكتر حاجه تعصبني شغل العيال ده اروح الشغل ازاي انا عندي اجتماع مهم اووي
_ هتعملي فيها بقا منقذ البشريه والكوكب واقف شغلك
(ليل بصلي بصه كنت عايزه ادفن نفسي مكاني مش هحكيلكم عنها عشان مش بحب اتكلم عن الرومانسيه بتاعتنا لنتحسد 😂)
ليل ببرود: عيدي اللي قولتيه كده تاني
قولت بخوف _ انا عايزه ااااااامي
ليل : ماهو لو لسان امك ده يبطل دبش مكنش حصل حاجه
قولت بردح _ مالو لسان امي يا اخويااا مش عاجبك ولا اااااي دانت حفيت وراياااا   #بقلمي_اميره_رمضان
(بصلي نفس البصه صرخت وجريت )
_ ههههههههه يالهووووووووي  (وانا بجري قابلت ماما وعيلتي في وشي )
ماما : اي في اي بتجري كده ليه
حضنتها وانا مبسوطه اوووي : لاء متقلقيش الدنيا تمام
بسمه : اوعي تكوني عملتي مقلب من مقالبك
هزيت راسي بضحك : بظبط كده
ليل من ورايا : بقولك ي حماتي انا لما خت بنتكم اول امبارح منستش عقلها عندكم
ندي بضحك : ههههههههه لاء هي مولوده كده كانو عاملين تخفيض علي عقلها
ضربتها : مااااشي ي ندي الكلب
سندس : وحشتيني
حضنتها اووي : وانتي كمان وحشاني اوووي اوووي
لوكااااا : كنت فين ي بن الجذ*مه
مالك ببراءه: بلعب مع تالين
_ احيييييييه شقط البت من اول نظره الحق ي ليل بنتك اتشقطت
ليل : في معلمه زيك تقول الالفاظ دي قدام العيال
_ نينينينييييي
ليل قرب مني وبيمثل الرقه والرمانسيه وقال بهمس : هديكي بوكس في مناخيرك هخنفك لمي الدور ومتعصبنيش انا علي اخري منك
_ حبيب قلبي والله مهتجيبلي شوكولاته  تاني كفايه اللي جوا
ليل تمتم بصوت واطي : شوكولاته (اتنهد وقال)صبرني ياااارب اتفضلي ي حماتي واقفه كده ليه اتفضلو
(دخل وقاعدنا وجبت الضيافه ليهم وحبيت اغيظ ليل )
_ تعرفي ي ماما ليل كان عندو شغل ضروري اوي انهارده بس لما عرف انكم جايين حلف طلاق تلاته ماهو طالع من البيت وهيستناكم لما تاجو   #بقلمي_اميره_رمضان
ليل بغضب بيداريه بضحكه : اه طبعاا طبعاااا
ماما : ليه بس ي ابني شغلك اهم والايام جايه كتير يبقا نقعد مع بعض خلاص بقا كفايه  كده قوم شوف شغلك
ليل بفرحه : بجد (قاطعته وقولت : يمشي يروح فين اقسم بالله ماهيتحرك من البيت هو مصمم يقعد معاكي ومتقوليش بقا كده عشان ميحسش انه تقيل في القعده صح ي حبيبي )
ليل بغضب عايز يقوم ياكلني بس  بيداريه بالضحك : طبعاااااااا طبعاااا ي روحي
_ كلي ي مامااا وكلي لب سوري بلاش البتاع ده طعمه معفن عايز ملح انت بخيل لدرجادي مقدرتش تجيب شويه ملح ترشهم عليه
ليل بصدمه : الكاجووو بقا معفن
_ اه سيبك سيبك ماما امال عمي ومرات عمي فين
ماما : مش عارفه هما كانو مشغولين هياجو في يوم ومعاهم عماتك
ليل : ينورو في اي وقت
_ بقولكم اي انهارده هنسهر لصبح مع بعض محدش هيمشي وليل هيظبط لينا القعده
ليل جاب اخرو مني : طبعاا اللي انتو عايزينه  نونه عايزك بس في فوق شويه
انا خوفت اطلع : انت عايزني اسيب ماما واطلع انت بتهزر
ماما باستغراب : فيها اي ي بنتي اطلعي شوفي جوزك عايز اي هو احنا هنطير
_ لاء ندي هتزعل
ندي : قومي شوفي جوووزك عايز ااااي وبطلي كسل مش هتجبيها فينا
طلعت معاه وانا بشتم في ندي دخلت الاوضه وقولت بضحك : خير ي حبيبي  
ليل قفل الباب ولف بصلي بغضب شديد (جالك الموت يا تارك الصلاة )
قولت بخوف_ انت قفلت الباب لييه  اهاااا اكيد خايف عليا من البرد #بقلمي_اميره_رمضان
ليل : طبعاااا تعالي بقااا ادفيكي
_ هاااار اسود (جريت وقفت علي السرير )وحيات عيالك متعمل حاجه هتودي نفسك في داهيه عشاني
ليل : اه دانا عشانك اعمل كل حاجه
_ اخرااابي علي الحب
(شد رجليا مره وحده وقعت علي السرير )
_ اهاااا ضهري اتكسر
ليل بعصبيه: هو انتي لسه شفتي حاجه (جه فوقيا وحط ومخده علي وشي وداس عليها  وقال :انا هموتك عشان ارتااااح)
اتكلمت بصعوبه من الضحك : ياااااااض همووووت يخربييييييتك هههههههههه والله لشتكيك لرضوي الشربيني
ليل : دانااااا اللي هعمل فيها شيف الشربيني وهعمل منك شاورمااااا
_ الله بحبهاااا
ليل بعصبيه اكتر: انتي مستفزززززززززه
________
نوح : فينك ي عم ليل اتاخرت كده ليييه
واحد من الموجودين : احنا كده اتاخرنا اووي ولازم نبدء الاجتماع لان الموظفين بتاع الشركه التانيه زهقو من الانتظار
نوح : ده اول مره يتاخر كده طب هنجتمع معاهم وهنتكلم في امور الشغل البسيطه هنعرفهم الاساسيات والحاجات المهمه لما ليل ياجي
الشاب : تمام ي فندم يلا نطلع
(وصلو اوضه الاجتماع وكانو موجودين3بنات وشاب )
نوح : السلام عليكم
= وعليكم السلام
قعد واول مشاف البنت قاعده قدامه تنح فيها
البت : في حاجه ي فندم
نوح : هااا لاء مفيش هو انتي اسمك اي
البت : حبيبه
#بقلمي_اميره_رمضان
نوح بتوهان : اسمك حلو اوي ي حبيبه  
حبيبه بنفاذ صبر  : شكرا ممكن نبدء بقا عشان اتاخرنا
نوح : تمام (واتعرف علي الموجودين واتكلمو في تفاصيل الشغل )
_______
ندي لسندس : باين عليهم مبسوطين ي بت ي سوسو
سندس : يارب فعلا يكونو مبسوطين متكونش بتمثل ماهو انتي عارفاها
ندي : عندك حق بس صراحه ليل مفهوش غلطه ربنا يهدي سرهم مع بعض ويسعدهم
سندس : يمكن اول مره ابوكي يعمل حاجه صح
ندي : متفكرنييييش ده هيولع في البيت من يوم الفرح
سندس : ليه
ندي : عشان كان هياخد فلوس من ليل بس حنين خدتها منهم
سندس : احسن
بسمه : هما اتاخرو ليه كده طب يلا احنا بقا
جيت علي الكلمه دي : يلا ااااااي اترزعي ي بت الاكل جهز يلا ناكل
(طبعا قعدنا ساعه نحلف عليهم ياكلو وهما يرفضو لحد ليل ما اقنعهم ولسه بنقول بسم الله )
دخل شاب  : الناس الواطيه اللي اتجوزو من غير ميعرفوناااااا
ليل بابتسامه : حبيبي ي برووووو
قام وحضنو بعض
ليل : جات بسرعه بقا والله وبعدين انت فاضيلنا ماهو انت داير ورا الخوجات
الشاب : بس عيب ياض الناس قاعدين  (وبص علينا وقال هاي ي جماعه)
_ وانت عشان تعرفنا انك جاي من بلاد برا لازم تقول هاي
هاي ورحمه الله وبركاته ي اخويا     
#بقلمي_اميره_رمضان
الشاب بضحك : ههههههه اي ده هو فيه كده
ليل : اخرس ياض انت هتتسهرا معاها ولا اي
الشاب : يبقا اكيد دي المدام
_ اسم الله علي ذكائك نبيييه
ليل بضحك : اعرفكم فارس ابن عمي شريك معايا في الشركه بس مقضيها سفر
فارس وهو باصص علي البنات : مش يمكن تبقا اخر مره واستقر بقا في بلدي واكون اسره
ليل : انت شارب حاجه ياض المهم دول بقا قرايب مراتي واقعد كل وانت ساكت
(خلصنا وقعدنا شويه مع بعض وبعدين ليل قعد شويه مع ابن عمه وماما قعدت مع تالين وايان ومالك وانا وندي وبسمه وسندس طلعنا قعدنا في اوضتي وبعد كلام كتير )
بسمه : علفكره ده حقه وحرام عليكي تمنعيه منه
_ بس انا متجوزاه غصب عني
ندي : لاء ي حنين انتي وافقتي بكامل ارادتك قدام المؤذون ليل مغصبش عليكي بحاجه اللي غصب كان ابويا ليل ملوش ذنب
_ اقعدي انتي بس كده دافعي عنه
سندس : بصي ي حنين احنا تعبنا معاكي في الكلام قولنالك ارفضي قولتي لاء قولنا اهربي قولتي لاء واتجوزتي يبقا سيبك من كل الكلام ده مينفعش اللي بتعمليه ده لازم تديلو حقه الشرعي وتعيشي معاه زي اي اتنين متجوزين لان بعدك عنه ده فيه حرمانيه وانتي عارفه ان لو وحده نامت وجوزها زعلان منها الملايكه بتلعنها طول الليل اعملي حساب لربنا وسيبك من الافكار اللي في دماغك اللي ملهاش اي معني دي
(بعد شويه كلهم مشو وتالين وايان قعدو يكتبو الواجب وليل كان بيشتغل علي اللاب توب في الاوضه
فكرت كتير في كلامهم وخدت نفس عميق وقعدت جنبيه)
_ ليل
=نعم
_ انت فاضي شويه
ليل لف وشه :خير في حاجه ولا اي (وشافني واقفه من غير الطرحه) غريبه الطرحه وقعت ولا اي
_ ك كن كنت عايزه اتكلم معاك في موضوع
= قولي
اتكملت بصعوبه : انا انا كنت يعني عايزه اقولك  انك
(سمعنا صوت حد داخل يزعق جامد  نزلنا بسرعه نشوف في اي )
لقينا ..؟!😳
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
سمعنا صوت حد داخل يزعق جامد نزلنا بسرعه نشوف في اي
لقينا نوح داخل متعصب اووي
نوح : ااااانت مش قولت انك جاااي الاجتماع وخليتنا نستناك وفي الاخر متجيييش وحتي مترنش تعرفني
ليل  ببرود: وطي صوتك واحترم نفسك
نوح : هو كل ده اللي فارق معاك انت خليتني في نص هدومي قدام الموظفين ومش عارف اتصرف ازاي خليتني مليييش لازمه
ليل : حصل اي يعني لشكلك انت هتكبر الموضوع
نوح : انا مش مكبر الموضوع انا لما بتاخر شويه علي اي اجتماع بتقلب الدنيا لكن حضرتك مجتش اصلا
_ ماهو انا اللي خليته مجاش
نوح بانفعال : انا قولت اكيد انتي السبب طول عمره ملتزم بالمواعيد اول مجيتي هتبوظي الشغل
ليل بعصبيه : نوووووووح اتكلم معاها باحترام واياك تكلمها بالطريقه دي تاني
نوح : انا ماشي وغلطان اني شايل هم الشغل يتحرق الشغل علي اللي فيه
(نوح مشي متعصب وليل طلع فوق وخبط الباب جامد )
_ ياربي واضح ان الشغل كان مهم وانا بغبائي بوظت الدنيا  (جيت اطلع ورا ليل لقيت تالين وايان واقفين خايفين )
_ اي مالكم واقفين كده ليه
ايان : هو بابا بيزعق ليه
_ لاء ي حبيبي مش بيزعق ده بيهزر مع عمو
تالين : هو زعل عثان بابا مث راح الثغل
_ يعني زعلان شويه صغنانين
تعالو وروني عملتو اي في الواجب
(وبعد شويه )
شطار اي الجمال ده طب يلا نامو عشان الحضانه
(طلعت رحت عند ليل )
_ انا اسفه
بصلي ومردش عليا
_ انا مكنتش اعرف ان الشغل مهم اوي كده انا بس مكنتش عايزاك تطلع مكنتش اقصد حاجه
= خلصنا اتفضلي نامي عشان مشغول  #بقلمي_اميره_رمضان
_ طب انت هتكلمه تصالحو
= اصالح ميين انتي بتهزري انا مابصالحش حد (وقفل اللاب ونام )
(رحت قعدت جنبيه ) هو مغلطش معاه حق شكل الشغل كان مهم  عش(قاطعني بعصبيه )
= ايوا الشغل كان مهم وانا طول عمري ملتزم بالمواعيد شفتي انتي افعالك وصلتنا لفين اتفضلي بقا نامي
(ليل كان متعصب اووي انه زعل صاحبه اوي )
(نمت وانا زعلانه من اللي حصل مكنتش متخيله ان ده هيحصل )
________
تاني يوم
شفت ليل جاهز ونزل عشان يروح الشغل
_ انت رايح فين تعالي افطر الاول
بصلي وكمل مشي
نوح وهو قاعد علي السفره : تعالي كل الشغل مش هيطير
ليل فرح ان نوح موجود  : انت اي اللي جابك
نوح : شفتي ده بدل ماهو اللي يصالحني بيقولي اي اللي جابك
_ معلش انت عارفه دمه تقيل متركزش معاه
ليل : مين ده اللي ده تقيل
_ مين ؟
ليل : والله هتستعبطي
_ شفت انا اللي عملت الفطار وكلمت نوح وخليته ياجي يصالحك
ليل : كلمتيه منين وانتي تلفونك بايظ ومش عارفه الباسورد بتاع تلفوني
_ دانت مركز اوووي كلمته من تليفون ايان
نوح : كل بقا خلينا نروح ده في شويه بنات اااي جامدين
فارس دخل : شامم سيرت بنات
ليل : اهو ده بياجي علي الريحه
نوح : بقولك اي في وحده اسمها حبيبه اياك المحك جنبيها
فارس : طب فيه بنات تانيه
نوح : اه فيه كتيير
_ هو انتو بتشتغلو في اي بظبط
ليل : بعد الكلام بتاعهم ده احب اقولك شاغلين في كباريه
#بقلمي_اميره_رمضان
________
ندي : انا رايحه السوبر ماركت هتحتاجي حاجه  تانيه
بسمه : لاء كده تمام
ندي نزلت وراحت السوبر ماركت
ندي : لو سمحت عايزه الطلبات دي
زياد : اخيرا نزلتي بقالي يومين مشفتكيش
ندي : منتا عارف ان كان عندنا فرح
زياد بحب : عقبال فرحنا
ندي : شد حيلك بقا عشان انا حاسه ان ابويا هيبيعني لاول واحد غني هيجيلو
زياد : يبيعك اي بس الكلام ده
ندي : ده علي اساس انك متعرفش عمل اي في حنين
زياد : علي الاقل حنين مش بنته لكن انتي بنته ومن دمه
ندي : معرفش بس انا عايشه علي كف عفريت انا فركشت مرتين الخطوبه عشانك لكن لو اتخطبت تاني مستحيل يخلوني افركشها  #بقلمي_اميره_رمضان
زياد : انا لو عليا عايز اجيلك دلوقتي لكن انتي عارفه ابوكي هيطلب كتير فعايز اجهز نفسي لاي طلب
ندي : زياد انا مش هستني اكتر من كده انا الناس بقت بتقولي ي عانس ونظرتهم ليا بقت وحشه ده غير كلام اهلي انت لو مجتليش اليومين دول انا هوافق باي حد ياجي وانت حر ولو عامل علي طلبات اهلي تعالي ومتخفش انا هكون معاك ومش هسمحلهم يطلبو كتير غير كده انت من طريق وانا من طريق
__________
في الشركه
خلصو الاجتماع
نوح طب بعد اذنك هروح اعمل حاجه وطنيه
ليل باستغراب : وطنيه
نوح : اه (وقام بسرعه راح عند حبيبه )
نوح : انسه حبيبه
حبيبه : نعم
نوح : ممكن تاجي نشرب حاجه في الكافيه مع بعض
حبيبه : بصفتك اي
نوح بثقه : مساعد مدير الشركه
حبيبه بثقه اكبر : يبقا اشربها مع مدير الشركه سلام
نوح : لاء واثقه من نفسها اوووي
فارس : شكلك ووووحش #بقلمي_اميره_رمضان
نوح : وانت مالك ي بارد وبعدين بكرا اشوفك واقع انت كمان
فارس : بقولك اي انت بتسمع عن الحب اللي من اول نظره ده
نوح : دانا حافظه
فارس : اهو انا شكلي وقعت فيه
نوح : مين
فارس : مش عارف اسمها بس هي قريبت مرات ليل  شفتها عندهم امبارح
نوح : بنت عمها ولا صاحبتها
فارس : مش عارف بس هبقا اتكلم مع حنين في الموضوع ده
نوح : موت ي حمار
فارس : ليه بقا
نوح : ليل مش هيخليك اصلا تفتح بوقك مع حنين بيغر عليها
فارس :ههههههه ليل بيغير
= جايبين سيرتي ليه ي لطخ انت وهو
فارس : ده نوح مش انا سلام عليكم
نوح : بعتني ي واااطي طب انا رايح اكمل المهمه الوطنيه  سلااام
___________
_ معلش ي طنط اطفي البوتوجاز كفايه عليها كده
كريمه : نفسك في الاكل حلو اووي
_ بجد يجبر بخاطرك ربنا
عم صبري : ي مدام حنين
_ ايوا ، قطعي انتي ي طنط الطماطم دي لما اشوفه عايز اي
(طلعت من المطبخ )
خير ي عم صبري
عم صبري : اتفضلي العلبه دي ليل باشا باعتها ليك
_ ليا انا (خدت العلبه ودخلت افتحها )
اوعي يكون جايبلي قنبله طب والله لافتحها في الاوضه جنب الحاجات بتاعته عشان لو مت ادمرله حاجاته
(فتحتها وكان فيها تليفون )
_ وااااو ايفون مش معقوله ده ليا دانت طلعت عندك ذوق ي عم ليل وانا معرفش
= طول عمرك لسانك ده مش بيبطل دبش
اتخضيت : يامامااااا انت فين
ليل =قولت اسمعك وانتي بتشكريني لما تشوفي التلفون معرفش ان لسانك اطول منك (كان بيتكلم في التلفون )
_ انت لحقت تجيبه دانت لسه طالع
ليل= انا مفيش حاجه بتقف قدامي
_ ياشيخ تبا لتواضعك
ليل : جهزتي الغدا
_  قول كده بقاا انت جايبه عشان مصلحتككككك
ليل : متغيريش الموضوع
_ لاء مش بغير وانت جاي هات نوح وفارس معاك
ليل بغيره : ليه بقا ان شاء الله
_ انت مسألتش نوح اتصالح ازاي
ليل : ازاي بقا
_ بحله محشي
ليل : واطي عشان المحشي غير رايه
_ مين مابيحبش المحشي  ده العشق
ليل : طب نوح  وبيتصالح فارس بقا ليه
_ الراجل جاي من سفر كان المفروض عملنالو عزومه كبيره اوي
ليل : ههههههه عشان جاي من السفر تعزميه طب متعرفهوش ليتقهر علي زمان #بقلمي_اميره_رمضان
_ هههههههه ليه يعني علفكرا احنا عندنا علطول لو حد سافر من محافظه لمحافظه تانيه لازم عزومه كبير
ليل اندمج معايا في الكلام: عندنا مش زي عندكم زي منتي شايفه اتجوزت محدش جه قالي مبروك مفيش الا خالتي هتاجي هي واولادها بعد يومين لكن اعمامي وعماتي وكده دول ديما مسافرين مش بنشوف بعض الا صدفه
_ ياساتر الحمد لله احنا مش كده وبعدين بكرا املالك البيت عيال ويكونو عزوتك مع وايان وتالين
ليل بمشاكسه : انتي اد الكلام ده
خدت بالي انا بقول اي : لاء لاءءء مش اد حاجه انا عيله صغيره متاخدش علي كلاااااامي
________
جاسمن : عملتي اي
البنت: عملت كل اللي طلبيته مني بالحرف بس لسه موصلتش لاي ورق تبع ليل باشا بس متقلقيش هجيب الورقه دي لو تحت الارض
جاسمن: هو ده الكلام المظبوط ركزي في الشغل ي حبيبه مش عايزه غلطه لو وقعتي انا معرفكيش
حبيبه: متقلقيش ي مدام
جاسمن : كل ما كنتي سريعه وجبتي الورق اسرع كل مكانت الفلوس اكتر
حبيبه : تمام
قفلت معاها ولفت وشها شافت نوح  
حبيبه بصدمه : نوح😳
نوح : كنتي بتكلمييي ميييين 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
كنتي بتكللللللمي ميييييين 
حبيبه بتوتر : وان وانت مالك 
نوح : طب علفكره المكان اللي انتي فيه ده لشغل مش للكلام 
حبيبه : اسفه 
نوح : طب يلا اتفضلي علي شغلك 
(مشت حبيبه وهي بتحمد ربنا انها متكشفتش )
________
كنت في المطبخ 
_ في حاجه تانيه ناقصه ي طنط فكريني 
كريمه : لاء ي حبيبتي الاكل كده تمام اوووي اقولك علي حاجه 
_ اه طبعا قولي  #بقلمي_اميره_رمضان
كريمه ؛ اول مره حد يساعدنا في البيت ده ويدخل معايا المطبخ 
_ ليه يعني هي ست جاكسون مكنتش بتدخل هنا 
كريمه بضحك : اي جاكسون هههههههه لاء مكانتش بتدخل دي لما كانت بتطلب كوبايه مايه ونتاخر دقيقه كانت بتقلب الدنيا ورفدت شغالين كتير اوووي وكانت عايزه ترفدني بس ليل مكنش بيوافق عشان انا كنت شغاله عند ابوه وامه الله يرحمهم 
_ الله اعلم هي كانت شخصيتها اي بس يمكن مكانتش بتعرف تطبخ وكده 
كريمه : هي مكنتش بتعمل اي حاجه غير خروجاتها وشعرها وضوافرها 
_ ربنا يهديها بقولك اي هو انا ينفع اقولك ي خالتي بدل طنط دي حساها تقيله علي لساني 
كريمه بفرحه : هو انا اطول 
 (وسمعنا صوت العربيه )
_ اهو جه يلا بسرعه نطلع الاكل  
(دخل ليل المطبخ )  : انتو لسه مخلصتوش 
_ لاء خلصنا ثواني هحطه علي السفره خدت الطبق ولسه هطلع 
ليل : طالعه فين كده 
قولت بسخريه : طالعه اشم هواء اي مش شايف 
ليل : طب انا هعمل نفسي مسمعتش واتفضلي غطي شعرك 
_ مالو شعري ماهو متغطي اهو سلامة نظرك 
ليل : شعرك باين من قدام ي هانم 
حبيت اغيظه : طب منا عارفه انا اللي مبيناه اصلااا
ليل بغضب: هتغطيه بنفسك ولا اغطيه انا 
_ اووووف (شديت الطرحه قدام) اهو في حاجه تاني 
ليل : لسه  مش متغطي كله 
_ انت بتهزر فين ده 
(ليل قرب مني وشد الطرحه شويه ودخل خصلات شعري اللي كانت باينه )
ليل : تمام كده اطلعي واياااااكي تتقرر تاني 
طلعت عندهم : اي ي شباب كل ده تاخير دانا قولت انتو مش هتاجو انهارده #بقلمي_اميره_رمضان
نوح : نعمل اي في جوزك مطلع عنينا في الشغل 
قولت بمكر : امال حبيبه عامله اي 
نوح اتفاجاء من السؤال : 😂 يخربيتك انتي خدتي بالك 
فارس : طول عمرك مفضوح اي الجديد يعني 
(اكلنا  وسط ضحكنا كلنا ماعدا ليل اللي كان هيولع مني مش عارفه ليه كل ده عشان كنت بهزر مع نوح وفارس ملوش حق  )
________
بعد ساعه كنت في الاوضه بطبق الغسيل وليل فتح الباب بعصبيه ودخل 
_ في اي 
ليل : بصي بقا انا هتكلم معاكي علي نور وهقولك اي اللي بيضايقني واي اللي بيخليني عايز اطلع روحك في ايدي عشان لو عملتي حاجه منهم متلوميش الا نفسك 
_ ليه يعني العصبيه دي هو انا عملت اي 
ليل : ولا حاجه خاااالص كنتي قاعده محدش سمعلك صوت خالص ولا حتي همسه 
_ شفت امال مضايق ليه  بقا 
= حنيييييين مش عايز برود اقسم بالله مشوفك بتضحكي بالطريقه دي تاني قدام اي حد مهما ان كان لهتشوفي مني وش عمرك مشوفتيه #بقلمي_اميره_رمضان
_ اي يعني عايزني اقعد اعيط 
= لاء تلتزمي حدودك في الكلام  مش قاعده تقرقعي علي كل كلمه ولا كأن في زفت جوزك قاعد 
_ انت اللي مكبر الموضوع انا كنت بضحك عادي 
ليل بغضب : العادي ده هنااااك عند امك لكن عندي انا تعملي اللي اقولك عليه 
(سكت وانا متضايقه ومردتش عليه )
= لو قررتي اللي حصل ده تاني زي مقولتلك متلوميش الا نفسك  وملمحش شعرايه طالعه برا الطرحه 
_ خلصت ولا فيه اوامر تاني 
= لحد كده يعتبر خلصت بس لو فيه جديد هتعرفي في وقته وحاولي بلاش شغل الاستفزاز ده عشان انا خلقي ضيق 
(الباب خبط )
ليل ادخل 
كريمه: في ناس تحت وبيقولو انهم قرايب المدام 
_ مقالوش مين بظبط 
كريمه : بيقول عمك 
_ وده جاي ليه 
ليل : جاي يقابلك مش بنت اخوه بقا يلا ننزل 
_ رايح فين استني غير البدله دي والبس الطقم ده 
ليل باستغراب : ليه واشمعني الطقم ده انتي عايزاني البس نفس الالوان بتاعتك 
#بقلمي_اميره_رمضان
_ اها عايزه نلبس زي بعض ومش كده وبس داحنا هننزل ماسكين في ايد بعض ونضحك ومش بعيد اقعد علي حجرك 
ليل بغمزه : هتقعدي علي حجري؟
(ضربته علي كتفه وقلت )_مش حرفيا يعني انا اقصد هدلع عليك قدامهم  بس انت بالله عليك مثل معايا 
ليل : وليه بقا التمثيل ده كلو 
_ مرات عمي وسمر بنتها جايين عشان يشمتو فيا ويشوفوني حزينه عشان يفرحو انت متعرفش السواد اللي جواهم وانا ناويه اقلب عليهم التربيزه يلا بقااااا
ليل بهدوء : طب اي المقابل 
_ مقابل اي 
ليل : هتدفعي كام عشان امثل معاكي 
_ ادفع؟!دانت طلعت مادي حقي*ر
ليل مسكني من قفايا : انا مش قولت لسان امك ده ميطولش 
_ خلاص ..قول عايز كام 
ليل : لاء ده هيبقا طلب مش فلوس ومش دلوقتي 
_ خلاص ماشي موافقه بس المهم تخليك معايا قدامهم اشطااا
_________
سمر : شايفه البيت عامل ازاي ده قصر  
سوسن : حسره علينا وقال اي جوزناها غصب  عنها ده احنا دلعناها #بقلمي_اميره_رمضان
سيد : وانتي فاكره انها عايشه مرتاحه ده تلاقيه بيصبحها بعلقه ويمسيها بعلقه 
نزلنا انا وليل ماسكين ايد بعض وبنضحك 
_ عاملين اي 
(بصولنا بصدمه وحقد ) 
سمر : عامله اي يعروسه داحنا قولنا هناجي نلاقيكي بتغيري البمبرز للعيال ههههههه
مرات عمي : اها ماهي وحده زيك متجوزه واحد مطلق وعندو عيال اكيد اتجوز عشان يجيبها خدامه ليه هو وعياله
سمر : ايوا ي امي صح ههههههههه
ليل : ده بنسبه ليكم انتو اللي تكونو خدامين لكن حنين دي ملكه قلبي وملكه البيت ده اللي تؤمر بيه بيتنفذ 
سمر بغل : احنا جاين نتهزق هنا ولا اي 
رديت ببرود : لاء طبعا بس ياريت كل واحد يلزم حدودو في الكلام عشان ميزعلش منور ي عمي 
عمي : لولا الاصول انا مكنتش جيتلك بعد اللي عملتيه 
بصيت لليل وقولت بدلع : هو انا عملت اي ي قلبي
(ليل ماسك نفسه من  الضحك بالعافيه )
  اي ده هو انت لسه مشربتش القهوه 
(ومسكتها عشان اديها لليل الفنجان فلت مني اتكبت علي ايدو )
ليل  : ااااه
_ يالهووووووووي انا اسفه اسفه والله 
ليل قلي بهمس: اقسم بالله لانفخك بس استني عليا بس #بقلمي_اميره_رمضان
رديت برضو بصوت واطي _ انا مالي مكنتش اقصد 
سمر بشماته : اخص عليكي حرقتي ايد جوزك انتي مش بتشوفي 
ليل حط ايدو علي كتفي وقربني لحضنه وقال ؛ ولا يهمها تعمل اللي عايزاه 
سمر اتغاظت 
قولت بصوت واطي : ابعد ايدك  عني ي اوفر متفقناش علي كدددده 
ليل ببرود : انا حر امثل بطريقه اللي تعجبني 
عمي بحزن مزيف : سلامتك ي ابني بس برضو لسه زعلان منك ي بنت اخويا  بقا تقطعي الشيك اللي كان هيسدد الديون بتاع امك بدل ما تنزل تشتغل وهي ست كبيره كده في السن 
اتعصبت لما قال كده : ديون ااااي انا امي مش عليها ديون وبعدين مين قالك انها هتشتغل دي هتقعد في بيتها معززه مكرمه وفلوسها هتجيلها لحد عندها 
عمي : منين ي حسره 
_من ايجار العماره الورث بتاعنا 
عمي : مش كفايه الفلوس اللي دفعتها في المستشفي دي كلها لسه بتتكلمي علي ورثكم 
ليل : فلوس المستشفي كانت كام يعني 
مرات عمي بجشع : نص مليون جنيه 
_ اااااااااي انت هتكدبي 
عمي : عيب عليكي تغلطي في مرات عمك انا عامل احترام بس لجوزك 
ليل : طب الفلوس هتاخدوها قبل متمشو بس مش عايز حد فيكم يقرب ناحيه الورث 
_ انت بتقووووووول ااااااااي مش هيطوله جنيه واحد 
عمي : بس ي بت اخرسي لما جوزك يقول حاجه قولي نعم وانتي ساكته 
 ليل : انا مش بحب اقرر كلامي كتير اللي يتكلم مع مراتي يتكلم معاها باحترام 
مرات عمي : خلاص يابيه مراتك عندك اهي محدش هيجيب سيرتها بس خليك اد كلمتك وادينا الفلوس 
ليل : انا مابرجعش في كلمتي  #بقلمي_اميره_رمضان
(نادي علي مدام كريمه جابتلو دفتر الشيكات كل ده وانا هموت من الغضب برضو انتصروا عليا تاني وضايقوني 
ليل كتب المبلغ ) 
ليل : حنين خدي اديهم فلوسهم 
بصتلو بضيق وقولت في سري انت كمان بتطلب مني اديهم بايدي 
ليل : سرحانه في اي يلا 
خدت الشيك وعطيتو لعمي بارف 
عمي : تسلم ي بيه 
( ومشو وهما طايرين من الفرحه وانا مقهوره من الزعل طلعت فوق في الاوضه وقفلت الباب وقعدت ابكي )
ليل خبط علي الباب مردتش ارد 
ليل : افتحي ي حنين قولتلك 
قومت فتحت الباب دخل وانا كنت طالعه من الاوضه مسك ايدي 
= رايحه فييين 
_ ملكش دعوه بياااااا
= لاء ليه انت رايحه فين كده وبتبكي  ليييه 
_ ببكي علي حظي ببكي علي اللي بيجرالي مش كفايه اللي بيحصلي  جاي كمان تزود عليا احزان انا مش قولتلك ساعدني متخلهمش يشمتو فيا رايح تقهرني قدامهم ولا كأن ليا راي خااالص وفرحان بفلوسك كل شويه تطلع الشيك وتدفع وتحسسني اني رخيصه اووووي عمال تبيع وتشتري فيااااا انا مش عايزه منك فلوس ولا عايزه منك حاجه خاااالص ابعد عني بقا وسيبني كسرتني قدامهم عايز اي تااااااني  #بقلمي_اميره_رمضان
ليل : علفكره انا مكنتش اقصد اني اكسرك قدامهم انا مش عايزهم يشوفوكي ضعيفه ويتحكمو فيكي عن طريق والدتك كل ميتكلم يقولك هعمل في امك وهسوي فيها بعيد عن اي حاجه انتي مراتي وانا مستحيل اخلي حد يضايقك بالكلام او يزعل امك او اختك انتو مسؤولين مني وده مش تقليل منك انا كده عززتك وخليتك انتي اللي ادتيهم الشيك عشان تكسري عينهم 
(سكت هو معاه حق بس برضو متضايقه انهم خدو فلوس )
ليل بمشاكسه : كنتي عايزه تحرقي ايدي وتقوليلي مش اقصد 
_ ايوا مكنتش اقصد بس تعرف تستاهل 
ليل : يعني انتي كنتي قاصده 
_ في الاول لاء بس دلوقتي اها لو عليا كنت شوهت وشك ده 
ليل : غيرانه مني عشان وسيم 
_ فين ده يابني مين ضحك عليك وقالك كده  
ليل : طب احلفي اني مش وسيم 
_ اوعي من قدامي عايزه انااااام 
ليل : عايز مقابل اللي عملته تحت 
_ مقابل اي ي عنيا 
ليل : انا مش قولت همثل معاكي بمقابل وقولتي موافقه 
_ فين التمثيل ده ي اخويا منتا قهرتني انااااااا 
ليل : رجعتي في كلامك انتي عارفه اللي بيرجع في كلامه ده مين 
_ اها عارفه العيال الصغيره وانا صغيره تصبح علي خير بقا
ليل بضحك : هسيبك بمزاجي بس برضو هاخد المقابل 
(نمنا وصحينا في نص الليل علي رنه التليفون )
ليل : الو 
المتصل .....
ليل : بتقول اااااااااي طب في انهي مستشفي 
_ في ااااااااااي 😳
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
بتقول اااااااااي طب هو في مستشفي ااااااي 
_ في ااااااااااي 
ليل بقلق : فارس عمل حادثه 
_ يالهووووووي وحصلو اااي 
ليل : مش عااارف
(ليل قام غير هدومه بسرعه ونزل )
_طب انا هاجي معاك 
ليل : هتاجي فين خليكي هنا
_ طب يبقا طمني بالله عليك #بقلمي_اميره_رمضان
(ليل مشي وانا وانا قلقانه قومت صليت ودعيت ربنا كلعاده) 
__________
ليل وصل المستشفي وكان نوح واقف هناك قدام اوضه العمليات 
ليل بعصبيه وخوف : فااارس حصلو ااااااي وعمل الحادثه ازاي 
نوح بتوتر : هيبقي كويس متقلقش 
ليل : انت متوتر كده ليييه هو عمل الحادثه فيييين 
نوح : هو كل اللي شاغلك الحادثه مش لما نعرف هو فيه اي الاول 
(ليل تليفونه رن)
ليل لنوح : مين اللي بلغ خديجه بالحصل 
نوح باسغراب :خديجه ..! منتا عارف اني مبقاش ليا كلام معاها دلوقتي (ليل فتح)
:الو
خديجه ببكاء : فارس حصلو اي ي ليل 
ليل : اهدي بس هو كويس 
خديجه : انتو في مستشفي اي عشان انا طيارتي كمان نص ساعه وجايه 
ليل : يابنتي متاجيش وانتي في الحاله دي انا هبقا اطمنك عليه #بقلمي_اميره_رمضان
خديجه : وانا مش هقعد استني انا جايه وابعتلي العنوان
ليل : ماشي انا هبعت حد يستناك في المطار (وقفل )
نوح : هي جايه 
ليل : ايوا عايزك تبقا تروح تجيبها من المطار 
نوح : لاء انا مش هروح 
ليل : هو ده وقت للعند روح هاتها البت خايفه علي اخوها ومش هتعرف تاجي لوحدها 
نوح : ودي بنت عمك انا مالي بقا روح انت هاتها 
ليل : انت لسه منستش اللي حصل 
نوح : عمري ما نسيت وفاكر كويس اوي كل كلمه قالتها ليا وقتها 
ليل اتنهد : خلاص براحتك هبقا اروح اجيبها انا (وقعدو ينتظرو الدكتور ) 
________
استنيت النهار يطلع بفارغ الصبر وبعدين اتصلت علي ليل 
_ الو فارس عامل اي 
= الدكتور لسه مطمنا عليه بس في كسور كتيره في جسمه وكدمات 
_ الف سلامه عليه طب انت شوفته 
= لاء لسه شويه كده وهبقا اشوفو يكون طلع في اوضه عاديه
_ طب انت فطرت 
= فطار اي ي حنين دلوقتي الساعه لسه 6الصبح 
_ ماشي انتو في مستشفي اي 
= ليه 
_ هو اي اللي ليه عشان اجي طبعا وكمان اجبلكم الفطار معايا 
ليل بنفاذ صبر : اولا اسمها ممكن اجي المستشفي ثانيا مفيش اكل بيدخل المستشفي ريحي نفسك
_ هو انت هتمنع ولا اي اني اجي 
ليل : اه طبعا همنعك 
(عرفت ان العند مش هيجيب معاه نتيجه )_ ليل ممكن اجي المستشفي لو سمحت 
= اممممم خليكي وانا هبقا اجي اخدك 
_ ماشي ايمتا 
=كفايه اسأله اجي وقت منا عايز 
_منا مش قادره استني والله مش بحب الانتظار طب هقولك اي رايك اجهز تالين وايان عشان الحضانه وتاجي نفطر وتاخدنا كلنا نوصلهم الحضانه ونطلع علي المستشفي 
ليل : عشان اريحك انا مش بفطر تمام ومش بوصل العيال الحضانه هو السواق اللي بيوصلهم واجيلك وقت منا عايز والا مش هتاجي اصلا 
اتضايقت من كلامه : اي انت عمرك ما وصلت اولادك الحضانه 
ليل ببرود: لاء 
قولت بحزن _ خلاص انا هوصلهم ومش عايزه اجي المستشفي 
ليل : لاء السواق هو اللي هيوصلهم ومش هتطلعي من البيت 
_ ليل انا بدءت اتقبلك متقفلنيش منك ايان مصدقنا حالته اتحسنت شويه خليني معاه طول الوقت هوصلهم والله وهاجي البيت علي طول 
ليل : انا قولت لاء ومش عا.. (قاطعته برجاء)
_ بالله عليك ده طلبي الوحيد اني اوصلهم الحضانه 
ليل بتنهيده : ماشي بس خلي السواق يوصلكم بلاش مواصلات 
قولت بفرحه : حااااضر #بقلمي_اميره_رمضان
_______
ندي كانت بتتكلم في التلفون 
ندي : لاء مش هنزل
المتصل ......
ندي : انا اخر كلام قولته وانت اختار 
المتصل .......
ندي : والله انا بحبك اوي ونفسي نتجوز انهارده قبل بكرا حتي لو ههرب معاك ب...(قاطعتها بسمه )
بتقولي ااااااي مين ده اللي هتهربي معاااااااه انطقي 
ندي بخوف لحد يسمعها : بالله عليك اسكتي اسكتي 
بسمه بصدمه : اي اللي انا سمعته ده 
ندي برجاء : هحكيلك بس متقوليش لحد وحيات ولادك 
(حكت لبسمه كل حاجه )
بسمه : انتي ي ندي تعملي كده بتخوني ثقة اهلك فيكي وتكلمي زياد طب سيبك من ابوك وامك لانهم مش مهتمين بيكي اوي ياسين لو عرف حاجه زي كده انتي عارفه هيعمل فيكي ااااي 
ندي : ماهو بصراحه غصب عني انا بحبه وهو كمان 
بسمه : طب لما هو بيتنيل يحبك وانتي كمان مجاش يتقدملك ليه ومتقوليش بيكون نفسه والكلام الفاضي ده 
ندي : ماهو بيقولي ان اهلي هيطلبه منه طلبات كتيره عشان كده بيكون نفسه كويس وبعدين احنا مش بنعمل حاجه غلط كل البنات والشباب يكلمو بعض عادي 
بسمه : اللي انتي بتعمليه ده حرام وغلط سامعه وملوش اي تفسير تاني حتي لو كل ناس بتعمله انا مش كبيره عنك اوي دول كلهم سنتين يعني فاهماكي وفاهمه الجيل بتاعك منتي كنتي عارفه اني بحب اخوكي من صغري بس عمري مقولتلو كده رغم انه كان ابن عمي ولما اتقدملي كنتي شايفه فرحانه ازاي عشان هيبقا جوزي رغم اني شايفه ابوكي وامك بس عشان بحبه مستحمله كل اللي ابوكي وامك بيعملو فيا ومش بنطق واظن انتي شايفه ولو هو بيحبك ياجي ويتقدملك ويستحمل عشانك 
ندي : منا قولتلو كده بس مقدرتش ابعد وكلمته تاني #بقلمي_اميره_رمضان
بسمه : ندي افهمي لو كان حد غيري سمعك كان زمانك دلوقتي واخده علقه موت وانا مش هتكلم كتير لان الموضوع ميؤس منه عقلك في راسك تعرفي خلاصك  
__________
يلاااااا ي ايااااان هنتاااااخر 
ايان : جيت اهو يلااا
(ركبنا العربيه وطول الطرق تالين وايان فرحانين اوي عشان بوصلهم مع اني كنت مستغربه فرحتهم دي )
_ انتو فرحانين اوي كده ليه
تالين : عثان رهف تثوفني وانا معاكي وتعرف اني عندي مامي زيها توصلني 
(اتصدمت من كلامها واستغربت ان الاطفال بيكونو بيفكرو كده وبيزعلو زينا )
_ ان شاء الله ي قلبي كل يوم هوصلكم 
ايان : ومش هتسيبينا 
_ لاء ي حبيبي مش هسيبكم ابدا ابدا ابدا 
وصلتهم وكنت همشي لقيت ايان مسك ايدي وقال
ايان : تعالي ادخلي معايا الكلاس عشان اصحابي يعرفه انك وصلتيني وميتريقوش عليا 
_ مين ده اللي بيتريق علييييك 
ايان خاف من صوتي العالي : خلاص ي ميس مش عايز 
_ لاء ي حبيبي انا مقصدش ازعلك طبعا هدخل معاك الكلاس يلا 
(دخلتهم الفصل وهما فرحانين اوي وانا في قمت الزعل عليهم طلعت وركبت العربيه وانا بفكر هتعامل ازاي مع المشاكل النفسيه اللي جواهم دي وهحلها ازاي ولقيت التلفون رن وكانت بسمه )
الو
بسمه : وحشاني عامله اي 
_ كويسه الحمد لله (وبعد كلام كتير )
بسمه : عايزه حاجه ي قلبي سلميلي علي ليل 
_ الله يسلمك ي بسمتي 
بسمه : بقولك ي بت عملتي اللي قولنالك عليه 
_ اي هو 
بسمه : بخصوص موضوعك انتي وليل 
_ اهاا افتكرت لاء معملتش حاجه 
بسمه : انتي هبله هو مبقاش فيكم عقل خالص تفكرو بيه حرام عليكي اللي بتعمليه ده
_ اي ي بسمه مالك منفعله كده ليه 
بسمه : مفيش بس انا عايزاكي تتكلمي معاه في الموضوع ده والقرار يرجع ليه ي اما ياخد حقه او يسيبك فتره لحد متاخدو علي بعض وفي الحالتين هو معاه حق لانك مراته ولازم تفهمي كده وهو صبر عليكي كتير وخلي في بالك ان لصبر حدود 
انتي ليكي حق عندي اني انصحك انما القرار ليكي انتي سلام (وقفلت)#بقلمي_اميره_رمضان
_يااااربي هو انا ناقصه بس عندها حق انا كده حرام عليا اني امنعه من الحق ده اووووف 
_________
سوسن بفرحه : صرفت الشيك 
سيد بجشع: ايوا وكمان عملت حساب في البنك ومش هيبقا اخر مبلغ نحطو فيه 
سوسن : دي بس اول مره ولسه الجايات كتيييير وهناخد منهم فلوس كتير اوي لحد منطلع من الفقر ده 
سيد : محدش هيقرب لنص مليون ده 
سوسن : ايوا طبعا خليه عشان نبقا نجوز بيه ندي 
سيد : بقولك محدش هيقرب منه انتي مش بتسمعي 
سوسن : امال هتعمل بيه اي هتخلله 
سيد : ايوا هخلله ويبقا خلي البت ندي تلبس حلو كده وتروح عند الشملوله حنين عشان عرفت ان ابن عم ليل جه من السفر وعلي وش جواز وكمان ده شريكه في الشركه يعني لو اللي في بالي حصل كده هنبقا مكوشين علي الشركه كلها 
سوسن بطمع : يارييييت 
(ندي سمعتهم وهما بيتكلمو ودخلت اوضتها تبكي علي حالها )
_______
في المطار 
ليل : نورتي مصر ي سندريلا 
خديجه : منوره بيك طبعا يلا بسرعه نروح عند فارس 
ليل : اهدي شويه هو فارس هيطير 
خديجه : انت متعرفش انا هموت عليه ازاي 
ليل : ماهو باين عليكي ي اختي 
(ركبو العربيه )
خديجه : اه نسيت اقولك مبروك علي الجواز رغم اني زعلانه منك اوووي 
ليل : معلش والله الجوازه جات بسرعه وكمان معملناش فرح 
خديجه : ليه بقا دانت ليل الحديدي بجلاله قدره متعملش فرح 
ليل : يعني هي اول مره اتجوز 
خديجه : بس العروسه اول مره كنت المفروض تفرحها #بقلمي_اميره_رمضان
ليل : ده كان قرارها 
خديجه : طب هي عامله اي 
ليل : زي الفل ي اختي واسكتي بقا عشان هكلمها 
خديجه : يعيني علي الحب هي لحقت توحشك 
ليل : خليكي في حالك ي حقنه 
(رن عليها )
_ عايز اي 
ليل : اي اللي عايز اي متتكلمي عدل ي بت 
_عايزاك تروح تجيب ايان وتالين من الحضانه انهارده 
ليل باستغراب : اشمعني 
_ هو كده ي اما اروح انا 
ليل : امر واقع هو 
_ لاء مش امر واقع بس ده المفروض انه يحصل 
ليل : يبقا نتكلم فيه بعدين انتي فين دلوقتي 
_ انا في الطريق مروحه البيت 
ليل : طب تعالي علي المستشفي *****زي مكنتي عايزه 
_ بتتكلم جد يعني انت مش حرارتك عاليه عشان كده بتخرف في الكلام 
ليل : بخرف : ي بت قولت مليون مره اتكلمي كويس 
_ ماهو انت اللي غريب اول مره ترجع في كلامك عشاني 
ليل : خلاص متاجيش 
_ لاء خلاص خلاص جايه ي جوزي ي قمررر انت 
(ليل قفل التلفون وهو بيضحك علي جنانها )
وصل المستشفي هو وخديجه وكان لسه هيدخل المستشفي بس وقف 
خديجه ؛ وقفت ليه 
ليل : مستني حنين عشان متعرفش احنا في انهي دور  
خديجه : يعيني علي الحلو لما تبهدلو الايام 
ليل : هتتريقي هخليكي تحصلي اخوكي 
خديجه : لاء ياعم انا مش قدك 
ليل : لو كده اطلعي انتي وانا هجيبها واجي 
خديجه : لاء هستني معاك عشان عندي فضول اشوفها 
بعد شويه 
ليل : هي اتاخرت كده لييييه 
خديجه : اهدي بس زمانها علي وصول 
_ طب ما اجيب اتنين ليمون يحلو القعده الحلوه دي 
ليل : اتاخرتي كده ليه 
_ عشان يحلالك الجو انت والسنيوره ومالك ي اختي لازقه فيه كده ليه لاء ادخلي في حضنه بالمره 
ليل : بطلي جنان ووطي صوتك احنا في المستشفي 
_ هو كل ده اللي هاااااامك مغفلني وبتقولي انك مع صاحبك  
خديجه : حضرتك اهدي انتي مكبره الموضوع 
_ اها عندك حق مليش حق الصراحه (ومسكتها من شعرها )دانا هطلع رووووووووحك في ايدددددددددي 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
حضرتك اهدي انتي مكبره الموضوع
_ اها عندك حق مليش حق الصراحه(ومسكتها من شعرها) دانا هطلع رووووووحك في ايددددددددي
ليل : حنييييين ابعدي عنها انتي اتجننتي (مسكني وبعدني عنها )
_ انت بتزعقلي بدل متعرفها ان اللي بعملو ده عيب انت بقيت راجل متجوز وهي لسه حطاك في دماغها
خديجه : حاطه مين في دماغي انتي بتتكلمي عن مين بظبط
ليل : معلش ي خديجه حقك عليا
_ لحظه 😳خديجه مين هي دي مش طليقتك
ليل باستغراب: طليقتي واي اللي هيجيب طليقتي هنا دي بنت عميو اتفضلي يلا اوصلك البيت كفايه فضايح
_ لاء لاء استني معلش (وبصيت علي خديجه وانا كلي ندم ) هتصدقيني لو قولتلك اني مقصدش اعمل فيكي انتي كده انا فكرتك طليقته والله وكمان لما شفتك قريبه منه كده الغيره شالتني انا اسفه وهاتي ي ست راسك ابوسها
خديجه : خلاص مش مستاهله كل ده بس بلاش تهورك ده كنتي هتموتيني
_ خلاص اسفه والله وكمان اول مره اشوفك ويحصل بينا الموقف ده حقيقي مش عارفه اقول اي
خديجه بتفهم : علفكره انا لو مكانك كنت هعمل كده واكتر بس الاول كنت هسأل مين دي مش اخل اضرب علطول
_ هههههه ان شاء الله المره الجايه هحاول اسأل
ليل : خلصتي
_ ماهو انا اعتذرت خلاص #بقلمي_اميره_رمضان
ليل : خديجه اخوكي في الدور الرابع تاني اوضه علي ايدك الشمال وانتي طالعه من الأسانسير
خديجه : تمام هستناكم فوق
(ليل بصلي وقال : اتفضلي قدامي وشاور علي العربيه ركبت العربيه وهو ركب وخبط الباب جامد )
ليل : ينفع اللي حصل ددددده
_ماهو
= انا سألتك سؤال وبقول ينفع اللي حصل ده
بصيت في الارض وقولت_لاء  
= حلو امال عملتيه ليييه بتتصرفي بالطريقه دي ليه انتي معلمه وقدوه لتلاميذ مفروض يكون عندك تفكير قبل متعملي اي حاجه من التصرفات الطايشه دي
_ ماهو انا لما شفتها جنبك حسيت اني عايزه اولع فيها مفكرتش بقا وضربتها علطول
= انا مش هعلمك ازاي تتصرفي مع الناس وزي ما خديجه قالتلك تبقا تسالي الاول وبعدين اتصرفي بلاش الاندفاع ده
_ خلاص انا قولت اسفه ولو مش قابل اعتذاري ومكسوف انك تمشي معايا بعد اللي حصل روحني (وبصيت الناحيه التانيه مسحت دموعي قبل ميشوفها بس خد بالو )
ليل : انزلي نطمن علي فارس وبعد شويه نطلع نجيب ايان وتالين
بصتلو بعدم استيعاب : انت بتتكلم جد هتروح تجيبهم
ليل : انا مش شرير اوي يعني دول ولادي
__________
عند فارس الباب خبط
نوح : ادخل
(دخلت خديجه وشافت فارس جرت عليه وحضنتو)
خديجه بحزن : حبيبي عامل اي حاسس باي انت متبهدل كده ليييه
فارس ؛ قولي الحمد لله انها جات علي كده
خديجه : الحمد لله انا اول معرفت اتجننت وجيتلك علطول (انا وليل دخلنا في الوقت ده  )
ليل : انا عايز اعرف مين اللي قالك
خديجه : انا برن عليه كلعاده بس لقيت حد غريب بيرد عليا وبيقولي صاحب التليفون ده عمل حادثه وراح المستشفي بس بعديها رنيت عليك عشان اتاكد
ليل بص لفارس ونوح : والباشا عمل الحادثه فين وازاي
فارس بص لنوح : انت قلتلو
نوح : لاء والله سايبك انت اللي تقولو
ليل بصوت عالي : اخلص انت وهو وقول اي اللي حصل
فارس : عادي يعني كنت راكب الموتوسيكل بتاعي(المكنه ) وعملت حدثه انت بتسأل اساله مش منطقيه خالص
ليل : ده علي اساس اني عيل صغير هتضحك عليااااا
نوح : من الاخر بقا فارس كان في سباق موتوسيكلات والسلك بتاع الفرامل اتقطع وعمل الحادثه
ليل بغضب : برضووو رحت لسباااااق ده تااااااني
#بقلمي_اميره_رمضان
فارس : قولتلو ليه الله يخربيتك طب منتا كنت معايا
ليل بغضب : انتو الاتنين كنتو هنااااك انتو اتجننتو انا مش قلت مفيش حد فيكم يروح هناك مسمعتوش كلااااامي
نوح : اهدا بس والله كنا زهقانين عشان كده رحنا نغير جو
ليل : حلو اوي الجو الاحنا مقضينو في المستشفي ده
خديجه بدموع : نوح انا مش قولتلك زمان وغلاوتي عندك متروحش المكان ده تاني انت ولا فارس  
نوح بغضب : انتي دلوقتي مبقتيش غاليه عليا يعني اعمل اللي عايزو
(خدت بالي ان فيه حاجه بين نوح وخديجه ): متهدو كده ي جماعه مالكم كلكم اتعصبتو كده ليه الحمد لله انها جات علي كده وهو يومين وهيقوم زي الحصان
ليل : حسابي معاكم بعدين
فارس غير الموضوع  : هو انا لازم اعمل حادثه يعني عشان حضرتك تنزلي مصر
خديجه : منتا عارف ان حياتي ودراستي هناك اجي مصر ليه
نوح اتضايق اوي : طب انا رايح مشوار كده ي فارس وهبقا اعدي عليك كمان شويه
_ الف سلامه عليك ي كابتن
فارس بهدوء : الله يسلمك تعبتي نفسك وجيتي ليه بس
_ لا تعب ولا حاجه المهم انت شد حيلك كده عشان تطلع من هنا
فارس : قريب ان شاء الله
بصيت لخديجه _ اوعي تكوني لسه زعلانه مني
خديجه : لاء والله خلاص وبعدين انا عندي فضول اتعرف عليكي اوي ومش هحسب اللي حصل تحت ده
فارس : هو اي اللي حصل
_______#بقلمي_اميره_رمضان
في السوبر ماركت
زياد : انتي عملتيلي  بلوك ليه
ندي :لان ده لازم يحصل و اديني الطلبات بقا خليني امشي
زياد باستغراب : ندي انتي بتتكلمي كده ليه
ندي : زياد انت ملكش عندي غير  كلمتين وانت حر  لو عايزني مش هيفرق معاك طلبات امي وابويا وهتشتريني بالغالي لكن الشغل ده مش عايزاه ومش هستنا اكتر من كده انا تعبت واستحملت كلام زي السم عشانك وانت مش قادر تعمل اي حاجه عشاني كل اللي في ايدي عملته الدور عليك انت بقا سلام
__________
في العربيه
_ ليل هو في حاجه بين خديجه ونوح
ليل : اممممم كانو بيحبو بعض بس محصلش نصيب يتجوزو وكل واحد مشي في طريق
_ ليه حصل اي
= ملناش دعوه بحد مش هتستفادي حاجه لو عرفتي
_ ماهو برضو انت مش هتخسر حاجه لو قولتلي
= هخسر صحه وهاخد ذنوب عايزه تعرفي يبقا اساليها هي
_ماشي المهم يبقا فكرني لما نروح عايزه اتكلم معاك في موضوع
=هو مهم
_ اه لاء مش مهم يعني هو مهم شويه اقولك سيبك ولا كأني قولت حاجه
= انتي هبله ي بت انتي ولا اي
(وصلنا واقنعت ليل بطلوع الروح ننزل نجيب ايان وتالين واقتنع بالعافيه )
ايان اول مشاف ليل جري عليه وحضنه اووووووي
تالين ؛ انا بحبك ي بابا عشان جيت تاخدنا
ليل بصلهم بحزن
_طب يلا بقا نمشي انا جعانه اوووي
ايان : لاء خلينا واقفين شويه عشان اغيظ حمزه زي ما كان بيغيظني
ليل باستغراب : بيغيظك ليه
ايان : عشان هو ديما باباه ومامته بيوصله الحضانه وانا لاء
(ليل بان عليه الحزن اوي وفضل ساكت لحد ما حمزه خرج )
حمزه : مين ده باباك
ايان : اه ده بابا (وبصلي وغمزلي وقال )ودي ماما
_ عامل اي ي حمزه
حمزه:  كويس بس مش بشوفكم ليه مع ايان  (ده اي الواد الرخم ده )
(ميلت علي ايان حضنتو وقولت ) مش هتبقا اخر مره تشوفنا معاه #بقلمي_اميره_رمضان
_________
خديجه كانت خارجه من الاوضه وقابلت نوح
نوح بصلها وسابها ومشي وهي راحت وراه
خديجه : نوح مسلمتش عليا ليه دانا حتي جايه من سفر
نوح بعدم اهتمام : حمد لله علي السلامه
خديجه : هو ده ترحيبك بيا
نوح بغضب : ليه حضرتك كنتي مستنياني اخدك بالحضن ولا اي
خديجه بحزن : لاء بس انت مكنتش بتعاملني بطريقه ده
نوح : اتعودي بقا علي كده
خديجه : انت ليه مش مقدر موقفي
نوح : لاء طبعا ازاي مقدر طبعا ماهو انا افضل اقدر مواقفك ومشاعرك وانا بنسبالك  حيوان معنديش مشاعر ده حتي الحيوان بيكون عندو وبيحس برضو
خديجه : انا اسفه مقصدش ازعلك نوح :اسكتي ي خديجه بالله عليك وبلاش اعذارك لانها اقبح من الذنب نفسه  #بقلمي_اميره_رمضان
وسابها ومشي
خديجه قعدت علي الكرسي بحزن وبكت علي اللي وصلت ليه
_________
بليل
(ليل كان قاعد بيشتغل في الاوضه وانا اقتحمت عليه الاوضه )
_ تعرف انا مبسوطه اووي
ليل : ربنا يسعدك كمان وكمان
_ مش هتسأل فرحانه ليه
ليل : لو عايزه تقولي قولي
_ دانت فصيل بجد بس برضو هقول فرحانه لما سمحتلي اني اوصل ايان وتالين وكمان اروح المستشفي عشان اكون معاك
ليل : والله
خدت بالي انا بقول اي : لاء مش قصدي كده اقصد يعني اني ازور صاحبك وانك متعصبتش عليا لما اتصرفت وحش مع خديجه بالعكس فهمتني غلطي وكمان والمفاجاء اللي مكنتش متوقعاها انك تروح انهارده الحضانه لايان وتالين
ليل ببعض الحزن : هو انا اب قاسي اوي كده
_ شوف انت مش اب قاسي بس انت معندكش فكره تتصرف معاهم ازاي وكمان معندكش وقت كافي انك تكون معاهم
ليل : امال فكرتك عني في اول يوم شفتك فيه كانت وحشه ليه
_ مكنتش فاهمه بس ده ميدكش الحق انك صح لاء طبعا ومش هنجيب الغلط عليك برضو
ليل : يعني اي بقا
_ يعني هنحاول نصلح المواضيع اي رايك تحدد يومين في الاسبوع تودي فيهم ايان وتالين الحضانه وتجيبهم مش هقولك كل يوم #بقلمي_اميره_رمضان
ليل : مش عارف
_ لاء متقولش مش عارف قول موافق
ليل : خايف اوعدهم بكدا ويحصل حاجه مرحش اجيلهم ويزعلو
_ خلاص نحدد يوم واحد ومهما يحصل لازم تروح تجيبهم اي رايك وانا برضو معاك وهساعدك
ليل بحب: شكرا
_ العفو متنساش برضو انت كنت لسه عاملي معروف لما كان عمي هنا وحده بوحده خالصين
ليل : لاء مش خالصين كان ليا مقابل
_ انت لسه فاااااكر
ليل : اه
_طب قول واخلص
ليل : اتكلمي عدل (وخبطني علي كتفي )
_ هو ده طلبك يعني
ليل : لاء طبعا انتي هتتعدلي غصب عنك 😂
_ امال اي الطلب
ليل : انك هتنامي جنبي علي السرير
_ ااااااااي لاء طبعاااا متفقناش علي كده
ليل : هو احنا كنا متفقين علي حاجه اصلا
_ لاء
ليل : امال مالك انفعلتي كده ليه
_ ايوا ي اخويا عايزني انام جنبك عشان تتحمرش بيا
ليل : اااي اتحمرش اي ده
_ يخربيت الغباء يعني تتحر*ش بيا
ليل : نعام ي اختي يعني انا لو عايز اتحر* ش زي مبتقولي هسيب المزز دي كلها وابصلك انتي ي جعفر
_يالهووووووي بقا انا في نظرك جعفر امال اتجوزتني ليه ي شاروخان زمانك دانت كنت هتموت عليااااا #بقلمي_اميره_رمضان
ليل بضحك : اموت واعرف مين اللي فهمك كده
_ اكيد يعني انا مزه وعارفه
ليل : طب اسكتي اسكتي مزه اي
_ بقا كده ماشي
ليل : انتي زعلتي
_ لا زعلت ولا اتنيلت اسكت بقا
ليل : طب كنتي عايزه تقوليلي حاجه اي هيه
_ انا مقولتش اني عايزه اقول حاجه
ليل : لاء قولتي لما كنا في العربيه اني افكرك تقوليلي موضوع
_ حتي لو هقول بعد الكلام اللي قولته ده مش هقول
ليل : مخلاااص ي بت بقا عايزه تقولي اي
(كنت لازم اقول ماهو مينفعش اسكت اكتر من كده حرام عليا )
اتكلمت بصعوبه من الكسوف _ شوف انا عرفت اني اللي بعمله ده حرام
ليل : اي هو
_ اني يعني هقولك افهمني طب بص منا مش عارفه اقولها
ليل : اتكلمي علطول متخافيش
خدت نفس عميق وقولت : اني مانعاك من حقك الشرعي
ليل : اهااا طب متقولي من الصبح هو ده اللي مخوفك
(سكت ومتكلمتش )
ليل : علفكره انا لو وحش معاكي كنت خدت الحق ده غصب عنك ومفيش حاجه تمنعني بس انا سايبك براحتك وفاهم موقفك  ومش هغصبك علي حاجه خالص
 فرحت اوي انه قال كده بس قولت بانفعال _ طب لما انت مش عايز تغصبني علي حاجه عايزني انام جنبيك لييييه
ليل : عشان انا عايز كده وده كان شرط يعني بعيد عن الموضوع ده خاااالص
اتكلمت بهدوء : يعني انت مش زعلان مني
ليل : ومالك شايله هم اني اكون زعلان منك ليه كده
_ عشان لو وحده نامت وجوزها زعلان منها الملايكه بتفضل طول الليل تلعنها وانا مش عايزه كده خالص (وقولت بضحك)
اهم حاجه رضاك ي زوجي العزيز
ليل : الله اكبر ده اي الحكم اللي نازله عليك دي انهارده #بقلمي_اميره_رمضان
_ ماهو انا بعرف اكون عاقله وبعرف اكون مجنونه ميغركش الهبل ده
ليل : طب كويس انك قولتيلي (ورجع اشتغل في الورق تاني )
_ عايزني اساعدك في حاجه انا برضو بفهم انجليزي
ليل : مش هتفهمي الشغل ده
_ ليه ي اخويا شايفني غبيه
ليل : العفو انا اللي غبي
_ طب وريني كده وريني بس الورق ده (وهوووب كبيت القهوه علي الورق )
يالهووووووووي
ليل بصلي بغضب حسيت انه هايكلني
_ اهدي بس وصلي علي النبي

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
عايزني اساعدك في حاجه انا برضو بفهم انجليزي
ليل : مش هتفهمي الشغل ده
_ ليه ي اخويا شايفني غبيه
ليل : العفو انا اللي غبي
_ طب وريني كده وريني بس الورق ده (وهوووب كبيت القهوه علي الورق )
يالهووووووووي
ليل بصلي بغضب حسيت انه هايكلني
_ اهدا بس وصلي علي النبي
ليل بغضب اكتر: اااااي اللي عملتيه ده (وكان جاي عليا بس جريت بسرعه علي اوضه ايان وتالين وقفلت الباب)
ليل : افتحي الباااااااااب
ايان: هو بابا متضايق كده ليه في اي
_ لاء ياحبيبي دي حركه بنحب نعملها قبل العشاء
ليل : حنين افتحي والا هكسر الباب علي دماغك
_ قال يعني لو فتحتو انت هتبوس علي دماغي ماهو انت هتكسرني برضو
ليل بصوت عالي: افتحي الباب احسنلك
تالين ببكاء : انا خايفه
_ بس ي قلبي ( وقولت بصوت عالي )عاجبك كده خوفت البت
ليل : براحتك ي حنين (ومشي)
اتنهدت وقولت : الحمد لله مشي وقعدت مع ايان وتالين نلعب مع بعض #بقلمي_اميره_رمضان
________
سندس : اوس اوس حبيبي يناااااااس
اسامه : عايزه اي
سندس : عايزه تلفونك شويه ممعيش راصييييييد فقيره اعطف عليا
أسامه : يابنتي هو حرام عليكي تشحني رصيد
سندس : استغفر الله ي اخي رصيد اي بس التليفون يتفزع
أسامه : خدي لخصي بقا عشان مش رصيد امك هو
سندس : في اي ي عم هو انت عشان عريس هتشوف نفسك عليا
أسامه : عاجبك ولا مش عاجبك ي بت
سندس : عاجبني يا باشا
(خدت التليفون ورنت علي ندي)
سندس : ندوشه عامله اي
ندي : تمام الحمد لله اي فينك مش بتاجي ليه
سندس : مشغوله والله في الخطوبه
ندي : نعاااااااام اتخطبتي من غير متقووووولي
سندس : انتي هبله ازاي يعني هتخطب من غير معرفكم وبعدين ده لو انا اللي هتخطب كانت مصر كلها عرفت
ندي : انا قولت برضو امال مين
سندس بتمثل البكاء :العيله كلهااا ياختي هتتجوز وانا قاعده زي القلقاسه كده
ندي : معلش ي اختي ههههههه بكرا النحس يتفك
سندس : يلا عقبالك ي بت انتي كمان #بقلمي_اميره_رمضان
ندي : يسمع منك ربنا ي اختي بس مقولتيش خطوبه مين بظبط
سندس : اه نسيت يوم الجمعه ان شاء الله  خطوبه اوس اوس اخويا علي بنت عمي شهد
ندي بفرحه : بجد والله الف ملييييون مبروك ي قلبي مبروك ليهم وربنا يتمم فرحتهم علي خير
سندس : يارب ي قلبي متتاخريش بقا واديني رقم الزفته حنين اللي اتجوزت ونسيتنا
ندي : حرام عليكي دي لسه عروسه جديده المفروض احنا اللي نسأل
سندس : عندك حق بس مفكره يعني اني هجيب الغلط عندي ولا اي انتي عبيطه
ندي : ههههههههه طب خدي الرقم ي اختي  
___________
سيد : بتكلمي مين ي بت
ندي : دي سندس
سيد : البت دي مش بطيقها عايزه اي منك
ندي : بتطمن عليا وبتعزمني علي خطوبه اخوها
سيد : احنا مش بنروح عند الناس المعفنه دي
ندي بعصبيه : بابا متقولش كده هما كويسين جداا
سيد : اتحمقتي عليها كده ليه ده ابوها مرديش يشغلني معاه
ندي : ي بابا الله يرضي عليك في حد يروح يقول لحد دخلني شريك معاك في مصنع الملابس من غير متدفع فلوس
سيد : طب منا كنت هديلو من الارباح    #بقلمي_اميره_رمضان
ندي : يالهووووووي ارباح اي بس انت بتفكر ازاي ده بدل متقوله شغلني عندك في المصنع
سيد : انتي عبيطه ي بت انا اروح اشتغل عند الناس الفقرا دي
ياسين اتدخل في الكلام : علفكرا ي حاج دول ناس محترمه ومستواهم المادي كويس جدا مش فقرا
سيد : اسكت انت مقدرتش تطلع ظابط زي ابنه
ياسين بضيق : وهي يعني كانت جاتلي وانا قولتلها لاء وبعدين مش حضرتك اللي قولتلي لازم اسافر السعوديه عشان فلوسها كتير
سيد : ايوا قولت كده بس فلوسها دلوقتي مابقتش مكفيانا مراتك واولادك واخدين كل الفلوس اللي بتجيبها
(بسمه بصت لياسين وسكتت )
ياسين بعصبيه : بقا مراتي واولادي هما اللي مخلصين الفلوس خلاص انا هاخدهم وامشي من هنا ونروح نخلص فلوسنا في حته تانيه بعيد عنكم (وسابهم وطلع برا البيت )
سوسن : قومتي الواد علينا ي ست بسمه علي الله تكوني فرحتي انتي وامك
بسمه : ي مرات عمي هو انا اتكلمت
سيد : بس ي بت اسكتي انتي هتردي علي مرات عمك ولا اي وبعدين بدل متقولي خلاص ي عمي مش عايزين فلوس ايجار العماره كل شهر وخليها ليك عشان الدنيا ضيقه معاك
بسمه : علفكره دي مش فلوسي لوحدي دي ورث اختي وامي كمان وانا مليش اني اتحكم في ورثهم
سيد : واختك دلوقتي محتاجه فلوس ده هي الفلوس نفسها
ندي : ربنا يزيدها ي بابا ملناش دعوه
سوسن : ملناش دعوه ازاي ي بنت بطني وبعدين احنا هنجوزك انتي كمان لابن عم ليل
سيد : ايوا عشان تطلعينا من الفقر اللي احنا فيه ده
ندي بعصبيه: اقسم بالله لو اخر عريس في الدنيا ماهتجوزو انتو مشبعتوش فلوس مش كفايه اللي اخدتو من ليل وقبضتو تمن حنين عايزين تبعوني انا كمان هي رضت واتجوزت غصب عنها عشان مسكتوها من ايدها اللي بتوجعها لكن انا لاء وانتو عارفين اني مش هسكت زيهااااا  #بقلمي_اميره_رمضان
سيد : انتي بتعلي صوتك علينا ي بنت الك*لب  ونزل علي وشها بالقلم طططططخخخخ وكان هيضربها
بسمه : ي عمي بالله عليك سيبها(ووقفت بينهم )
سمر ببرود : سبيه خليه يعلمها الادب هتفضل قاعده كده لحد ايمتا اللي في سنها بقا معاهم عيال
ندي بحرقه : اه وبعدها بيطلقو زيك كده وبيرجع يقعدو لاهلهم تاني
سمر : انتي بتعايريني ي بنت ابويا
ندي ببكاء  : انا لا بعايرك ولا زفت انا كرهت نفسي بسببكم منكم لله وسابتهم ودخلت اوضتها تبكي
________
سندس : الو ي جذ*مه نسيتي ان ليكي صاحبه تسألي عليها
_ حبيبي والله وحشتيني
سندس : علعموم دي عزومه علي الماشي انا يومين كده واجي اعزمك انتي وجوزك علي خطوبه اخوياااا
_ اي ده حضرت الظابط اخيرا هيتجوز
سندس : الحمد لله هنشوفو عريس قبل ما نموت
_ ههههههههه اه والله هيخطب مين
سندس : شهد بنت عمي
_ الف الف مبروك ربنا يتمملهم علي خير عقبالك ي عانس
سندس : متنساش نفسك ي بت منتي كنتي عانس معايا الشهر اللي فات
_طب ودلوقتي #بقلمي_اميره_رمضان
سندس بتمثل الحزن : بقيت عانس لوحدي اااااااه متقلقيش انا ساكته كل ده عشان اجبلكم حاجه نضيفه
_ ياشيخه اتوكسي انتي لاقيه حد يعبرك
سندس : اااااي ي ست حنيييين مالك جايه علينا كده لييييييييه  
_ ههههههههه خلاص بس هسيبك لله
سندس : جوزك عامل اي ي بت
_ زي الفل هيموتني بس
سندس : عملتي  مصيبه اااي
(حكيت لسندس كل اللي حصل )
سندس : حنيييين اي التصرفات بتاعتك دي انتي لما كان حد من ولاد اختك يشغبطلك علي صفحه في دفتر التحضير بتاعك كنتي بتقلبي الدنيا وبتزعلي عشان هما بوظو شغلك رغم انها صفحه وعادي تكتبيها تاني لكن انتي بتقولي بوظتي كام صفحه وقهوه يعني خلاص الورق باظ علي كده ومش هيشوف اي اللي كان مكتوب فيه
_ يعني هو انا كنت اقصد
سندس : لاء متقصديش بس تصرفاتك بقت طايشه سيكا بالاخص الموقف اللي قولتيلي عليه لما كنتو في المستشفي يعني انا لو رحيم ابن عمي متجوز وانا واقفه معاه مجرد وقفه بريئه ومراته شافتني وعملت التصرف ده والله انا شخصيا هتضايق منها
_ مش عارفه ي سندس حاسه اني متلغبطه فعلا مكنتش كده بس لما شفته معاها جه في بالي طليقته وغيرت عليه وكل محس انه متجاهلني بضطر اعمل تصرف عبيط عشان يتعصب ويهتم بيا
سندس : ثانيه ثانيه اي الكلام الجامد ده انتي بتتكلمي جد ولا اي والله ووقعنا في الحب
_ مش عارفه برضو ده اي حب ولا تعود ولا كره
سندس : كره اي احنا هنستهبل
_ لاء والله بتكلم بجد مش ممكن اكون بكرهو بسبب الجواز ده
سندس : لاء ده مش كره واللي يثبت كده انك بتقولي مش بتبقي مضايقه لما بتكونو قاعدين مع بعض
_ اه فعلا  بكون فرحانه وعايزه اتكلم كتير
سندس : يلا يا اختي روحي شوفي جوزك بيعمل اي واعتذري علي اللي عملتيه مش تهربي
_ منا خايفه ليضربني
سندس : كان ضربك لما غسلتي هدومه كلها واديتي البدله للبواب وكبيتي القهوه علي ايدو ولما ضربتي بنت عمه مش هيسيب المصايب دي كلها وياجي علي المصيبه دي
_ عندك حق وزمانه هدي شويه انا سيباه من ساعه
سندس : اشطا وانا ان شاء الله بعد بكرا هبقا اجي اقعد معاكي شويه
_ تنوريني
(سندس قفلت )
أسامه : حرام عليكي كل ده كلااااام اي مش بتفصلو
سندس : والله اختصرنا ده انا لسه هروح ليها بعد بكرا عشان ادعيهم
أسامه : طب حطي الاكل بسرعه انا والراجل موتنا من الجوع
سندس : رحيييييم انت جعان
رحيم : لاء خاااالص اقسم بالله ي زفته لو مجبتي الاكل لانفخك انا علي لحم بطني من الصبح
سندس : طب متقوم حط الاكل لنفسك
رحيم بغرور: بقا انا ي بت احط الاكل انتي عايزه البشمهندس  يدخل المطبخ
سندس : يالهوووي علي النفخه الكدابه اللي المهندسين بيكونو فيها وبعدين انت مهندس ميكانيكي يااض يعني اسمك ميكانيكي
رحيم بطريقه كوميديا : الحقي نووووجه بنتك بتقولي ميكانيكي من غير مهندس الفاشله
نجلاء : غيرانه منك
سندس:  علي ايمتي وتتجوز ي أسامه عشان شهد تاجي تريحني
رحيم ؛ عايزين تاخدو اختي مني طب انا مين هيريحني
أسامه : ماهو انت اكل شارب طافح نايم طول الوقت عندنا انت ملكش بيت ياض
رحيم : ماهو ده بيتي برضو ولا اي ي نووووجه
نجلاء : طبعا ي حبيبي  
سندس : طب بقولك اي بقا ي ماما حطيلو الاكل طلاما نوووجه وطبعا ي حبيبي والشغل ده
نجلاء : قومي ي بنت الجذ*مه حطي الاكل #بقلمي_اميره_رمضان
__________
طلعت ادور علي ليل بس ملقتهوش في البيت كله رنيت عليه كتير مفيش رد خالص
قعدت وانا هموت من القلق : ياترا انت رحت فين ي ليل
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
طلعت ادور علي ليل بس ملقتهوش في البيت كله رنيت عليه كتير مفيش رد خالص
قعدت وانا هموت من القلق : ياترا انت رحت فين ي ليل
(بعد نص ساعه) لقيته جاي البيت هو وخديجه (رغم اني كنت متضايقه انه خرج من غير ميعرفني بس ماحبتش اتكلم قدام خديجه)
_ خديجه نورتي البيت
خديجه : ده نورك والله انا كنت هروح البيت بس ليل اصر اني اجي هنا عشان مبقاش لوحدي في البيت
_ طبعا مينفعش تبقي لوحدك وده بيتك ومطرحك واطلعي الاوضه دي غيري لبسك لحد مجهز الاكل ونتعشي كلنا
(خديجه طلعت )
_ انت خرجت من غير متعرفني ليه انا دورت عليك كتير ورنيت اكتر وقلقت عليك
ليل : عادي يعني انتي مش كنتي قافله علي نفسك الاوضه شاغله بالك بيا ليه بقا
_ ماهو بصراحه كنت خايفه لتضربني
ليل : اضربك؟!هو انتي كنتي قاصده
_ لاء بس انت كنت متعصب اوي
ليل : بتعصب لما بتستفزيني
_ يعني انت مش متضايق مني لما بوظتلك شغلك
ليل : متضايق شويه بس عادي
_ خلاص بالله عليك بقا انا اسفه انا حطيت نفسي مكانك وعرفت ان الموضوع بيضايق بس اوعدك اني هحاول متصرفش بالطريقه الفوضويه دي تاني
ليل : اتصرفي براحتك انا اصلا بتعامل معاكي زيك زي تالين طفله
قولت بعصبيه_ انا طفلللللله
ليل : جدااااا
________
تاني يوم
في الكافيه
جاسمن ماسكه ورق  : برافو عليكي مكنتش اعرف انك هتوصليلو بسرعه كده
حبيبه : انتي مش قولتي كل ماكون سريعه هتزودي الفلوس
جاسمن : بظبط وانا اد كلمتي اهو واتفضلي ي ستي (اديتها مبلغ كبير من المال )
حبيبه : كده خالصين بس لو الموضوع اتكشف هعمل اي
جاسمن : معاكي فلوس تامن مستقبلك في مكان تاني غيرهم روحي اي مكان بس اياكي تجيبي سيرتي
حبيبه : تمام
جاسمن : لو احتاجت حاجه تاني هبقا ابلغك وكله بحسابه
________
بسمه : ندوشه قاعده زعلانه ليه كده
ندي : بقالو يومين من بعد اخر مره اتكلمنا فيها محاولش يتكلم معايا ولا حتي جه يتقدملي
بسمه : متزعليش مني ي ندي بس هو ده زياد انتي مستنيه اي يعني
هو مش صغير عشان مياجيش يتقدم وكمان ماشاء الله حالته الماديه كويسه وعندو شقته وعربيه وامه بتدور ليه علي عروسه اي كل شويه موضوع انه بيجهز نفسه ده عشان لو ابوكي طلب منه حاجه يبقا قدها
رغم انك قولتيلو  تعالي انت بس وانا هقف معاك مش هخليهم يطلبه منك حاجه كتيره
وفسختي عشانه الخطوبه مرتين واستحملتي كتير لكن هو عمل اي ولا حاجه #بقلمي_اميره_رمضان
 لو كان راجل بجد كان جالك اتقدم علطول ودخل البيت من بابه بس اللي عملتوه ده حرام وانتي ربنا نور بصيرتك وسبتي  الحرام عشان الحلال  كان المفروض لما يحس انك هتروحي منه وطلب منك تفسخي الخطوبه وانتي سمعتي كلامه كان جه علطول اتقدم لكن مازال واقف مكانه يتفرج عليكي
(ندي قاعده تسمع وهي ندمانه )
بس الغلط كان غلطتك انتي لانك سمحتيله يعمل فيكي كده يتمادي معاكي في الكلام وموقفتهوش عند حده لما كل متجبيلو سيرت الجواز يتهرب كنتي لازم تفهمي وقتها
بصي ي حبيبتي لو زياد مكنش نصيبك ربنا هيعوضك بواحد يداوي الجرح بتاع زياد واهلك اتفائلي خير ربنا شايلك الاحسن وهتبقي تقولي بسمه قالت
ندي : انا زعلانه اني هونت عليه رغم انه مكنش بيهون عليا سمعت كلام كتير من حنين وسندس  انه بيتسلي بيا وانه بيكلم بنات غيري ومفيش حب بيبقي فيه كل التنازلات دي  بس انا كنت بقول هما ميعرفوش الحب بتاعنا عامل ازاي بس كان عندهم حق هو لو كان بيحبني مكنش سايبني اتهان من الكل بطريقه دي #بقلمي_اميره_رمضان
بسمه :بصي ي ندي انا برضو مش هكون ضده اوي هو ممكن يكون بيحبك فعلا بس ده سوري جبان خايف من اهلك واهلك مينفعش معاهم واحد طري زي ده لازم يكون واحد مقتدر عشان يقدر عليهم وفي نفس الوقت لازم يكون بيحبك بجد ويستحملك ويستحمل اهلك مهما حصل مش انتي بس اللي تستحمليه وكمان انا بقيت فرحانه انك ملتزمه بالصلاه اوي وكمان قيام الليل
 الله اكبر عليكي
ندي : اهي دي الحاجه الوحيده اللي بتريحني وبتصبرني علي اللي انا فيه
بسمه حضنتها : متزعليش ي قلبي فرج الله قريب
_________
تاني يوم
_ هتروح تجيب فارس ايمتي
ليل : ليه
_ هو انت ما بتعرفش تجاوب من غير ليه دي بسال عشان اعرف اجهز الاكل ايمتا
ليل : هبقا اتصل بيكي واقولك
_ ماشي سندس هتاجي تقعد معايا شويه
ليل : تنور في اي وقت ولو محتاجه حاجه قولي لعم صبري يجبهالك ومعاكي مدام كريمه ولو سندس جات خليكي معاها ومدام كريمه هتعمل الاكل
_ اقعد معاها اي دانا هخليها هي اللي تعمل الاكل
ليل : عيب دي ضيفه
_ ضيفه اي اسكت ي ليل اسكت دانا كنت بخليها تغسل الموعين في بيت امي مش تطبخ وبس
______
في الشركه
ليل دخل كانت الشركه كلها متوتره والامور مش كويسه
ليل : اي في اي
نوح بحزن وعصبيه : ورق الصفقه ضاع مش لاقيه في المكتب خالص
ليل : انت بتكلم بجد
نوح : اه والله انا لما خدته منك حطيته في هنا مع باقي الورق وجيت اجيبه انهارده عشان اراجع عليه ملقتهوش
وقلبنا عليه الشركه مش لاقينه خااالص
ليل بضيق : ازاي يحصل حاجه زي كده في شركتي
نوح : انا هتجنن الورق ده لازم يكون معانا بكرا والا هنخسر كتير اوووي #بقلمي_اميره_رمضان
_________
في الورشه
وليد : بشمهندس عامل اااي
رحيم : اهلا ي وليد اخبارك اي ازيك ي زياد
وليد: احنا تمام بس بالله عليك عايزينك تصلح العربيه دي بسرعه عشان عندنا مشوار بليل وكمان يومين الخطوبه بتاع ابن عمك ماهو برضو ابن منطقتنا ولازم نعمل معاه الواجب
رحيم : من عنيا اقعدو اشربو الشاي انا بنفسي اللي هصلحها
زياد : تسلم ي بشمهندس
بقولك اي ياض هات سيجاره عشان السجاير بتاعتي خلصت  
وليد : خد ياعم مالك كده ههههههه زعلان عشان هتخسر في الرهان وهتدفع
زياد : بس بقا انا كل اللي مضايقني انها مباقتش ترد عليا ولما  قولتلها تعالي نتقابل ضروري وبتاع عملتلي بلوك
وليد : منا قولتلك البت دي اخرها تلفونات وبس ملهاش هي في الحوارات التانيه دي
 انت بقا اللي قعدت تظيط وتقول انا هخليها تحبني وتبقا زي الخاتم في صباعي وهتعمل كل اللي اطلبه منها  والكلام ده كلو وفي الاخر كرفتلك هههههههه
زياد : متضحكش وربنا مهرحمها هي مش عملتلي فيها البت المحترمه انا بقا هخليها تندم انها قالتلي لاء
وليد : انت بتحبها ياض ولا اي
زياد : هحب مين ولا مين دانا بكلم بنات بعدد شعر راسي هو انا بتاع حب بس اديني بتسلي
وليد : خلاص فكك منها وخليك مع البنات التانيه وملكش دعوه بالمشاكل وادفع فلوس الرهان وانت ساكت
زياد : لسه مستسلمتش هخليها تاجي لحد عندي وهعمل فيها اللي انا عايزو وساعتها هكسب الرهان وفي نفس الوقت هرد كرامتي
رحيم اتدخل في الكلام لانه كان قريب منهم وسمعهم : زياد بلاش اللي انت بتعملو ده واتقي ربنا انت عندك اخوات بنات برضو
زياد : انا اخواتي محترمين مش زي البنات الصايعه دي
رحيم : انا مقولتش انهم مش محترمين بالعكس انا بقول ممكن حد يوقعهم في الغلط زي منتا عايز تعمل في البنت اللي بتتكلم عليها دي ولو هي صايعه زي مابتقول كانت جات معاك اول مقولتلها  مش قالتلك لاء وعملتلك بلوك
زياد : رحيييم بقولك اي اللي سمعته تنساه وملكش دعوه بيا مش عشان ابن منطقتي تتكلم معايا بعشم كده
رحيم : والله انا بقولك اللي المفروض اي راجل يعمله لكن اللي زيك ميعرفش حاجه عن الرجوله
زياد بعصبيه : انت ملكش انك تتكلم معايا كددددده ساااااامع ولا لاء وهعمل اللي في دماغي
وليد : اهدي ي زياد مينفعش اللي بتعمله ده
رحيم : عربيتكم خلصت اتفضلو خدوها وحسابها وصل وياريت تفهم صاحبك ان غلط اللي بيعمله ده بدل منتا مستني فلوس الرهان
(زياد طلع من الورشه متضايق اووي من اللي حصل)
زياد : دانا بقيت ملطشه بسببها طب والله لاخد حقي منها انهارده
وليد :متنساش ان ياسين اخوها ممكن يقتلك لو قربت منها
زياد : دي جبانه متقدرش تقول حاجه (وقال بشر) وانا ي انتي ي ندي
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
متنساااااش ان ياسين اخوها ممكن يقتلك لو قربت منها 
زياد : دي جبانه متقدرش تقول حاجه(وقال بشر) ي انا ي انتي ي ندي 
هات تلفونك بسرعه 
وليد : اهو هتعمل اي 
زياد : هكلمها من عندك عشان عملالي بلوك (بعد كذا رنه ردت)
الو عايزك ضروري ومتقوليش لاء لقيت حل لموضوعنا بس لازم اشوفك عشان نتفق هنعمل اي بظبط 
ندي : لاء مش هينفع 
زياد : براحتك ي ندي اديني انا اهو اللي بحلها وانتي اللي بتعقديها 
ندي : طب قول في التلفون 
زياد : ندي انتي خايفه مني مش واثقه فيا تاجي تقابليني 
ندي : انا مش خايفه منك انا خايفه من ربنا #بقلمي_اميره_رمضان
زياد : طب قوليلي انتي هعمل اي مش هينفع في التلفون وبعدين دول خمس دقايق هتاجي هقولك هنعمل اي وهتمشي 
ندي : لاء ي زياد مش هاجي 
زياد بغضب : خلاص متاجيش وانا هروح لاخوكي وابوكي وهقولهم علي كل حاجه
ندي بخوف : هتقولهم اي 
زياد : هقولهم ان بنتكم بتحبني وبتكلمني وصورها معايا اي رايك بقا 
ندي بصدمه : زياد انت ممكن تعمل كده فعلا 
زياد بشر : جربي متاجيش وساعتها شوفي هعمل اي  هستناكي في الشارع اللي وراه الجيم واياكي تتاخري  الساعه 5 وتكوني قدامي  (وقفل التليفون )
وليد : انت ناوي تعمل اي 
زياد : مش عارف بس اما تاجي اللي نصيبها فيه هيحصل 
________
في الشركه 
اثناء اجتماع كل الموظفين 
ليل بغضب : انتو عارفين الورق اللي ضاع ده مهم ازاي انا مش بتهم حد فيكم انتو بتشتغلو من زمان ومصدر ثقه وحتي الموظفين الجداد كلهم كفاءه بس انا بقول في حين ان حد شاف حد عمل كده يقول لان ورحمت امي اللي هعرف انه هو اللي خد الورق مش هيحصلو كويس وانتو حرين #بقلمي_اميره_رمضان
حبيبه : حضرتك ليك اعداء في الشركه 
ليل : لو ليا  اكيد مكنتش خليتهم قاعدين لدلوقتي 
حبيبه : انا من راي ممكن حد خد الورق لحساب عدوك في السوق 
مدير الحسابات خالد : انتي مضفتيش جديد ماهو ده اكيد اللي حصل بس مفيش حد بيدخل المكاتب بتاع مستر ليل ومستر نوح ومستر فارس غيري انا والفريق الجديد والسكرتاريه فالموضوع بيدور حولينا احنا بس 
حبيبه بخوف ولكنها تتحلي بالثبات : طب وليه ميكونش انت اللي اخدته 
ليل بغضب : استاذ خالد معانا من  زمان ومصدر ثقه 
حبيبه : يعني الفريق الجديد هو اللي عمله انتو بتتهمونا 
نوح : اهدي ي انسه حبيبه احنا مش بنتهم حد احنا بنحاول نوصل لمين اللي عمل كده 
______
اي رايك في البانيه 
سندس : حلو اوي بس اي الدلع ده قاعده بشعرك عادي مش خايفه ليل يدخل فجاءه 
_ اسكتي انتي متعرفيش اخر الاخبار 
سندس : خير 
_ ليل ده طلع احن واجمل واحسن حد في الدنيا كلها حصلت حاجات كتيره اوي الفتره اللي فاتت اثبتلي انه فعلا سندي وعوضي من ربنا وان ربنا مخذلنيش لما كنت بدعي #بقلمي_اميره_رمضان
سندس : ماشاء الله ده اي الجمال ده ربنا يسعدكم ويديمها عليكم سعاده 
_ يارب هو لسه ناقص بس اني اخليه يلتزم في الصلاه وكده ابقا مرتاحه 
سندس : فرحانه اوي انك فرحانه كده وكمان كنت هجيب ندي معايا واتصلت بيها كان صوتها تعبان كده قولت وانا راجعه من عندك ابقا اروح اشوفها رغم ان عمك بيكرهني بس هشوفها من علي الباب وهمشي 
_ اه بالله عليك شوفيها البت دي مش عارفه حظها عامل ليه كده مشافتش يوم عدل وكمان موضوع زياد متعرفيش وصل لفين 
سندس : مبقتش تكلمو 
رديت بفرحه : انتي بتتكلمي بجد 
سندس : اه والله قالتلي من يومين انها مش هتكلمو  تاني وده اخر قرار لحد مياجي يتقدم 
_ طب كويس والمحروس ده هياجي ايمتي مش عارفه انا هو مستني اي 
سندس : مستني لما ياخد الاذن من مامي (وقالت بضحك) منا قولتلكم اجوزكم اخواتي  وانتو اللي اتبطرتو  
دخلت خديجه وقالت بضحك : مين اللي هيتجوز 
سندس : اهلا انا سندس صاحبه حنين وانتي 
خديجه بفرحه : وانا خديجه اخت فارس اللي متكسر في المستشفي وبنت عم ليل 
سندس : اهلا بيكي ي قمر بقولك اي انا جايه اعزمكم علي خطوبه اخويا يبقا تعالي مع حنين وليل ماشي  
خديجه :الف مبروك عقبالك ولا انتي متجوزه 
سندس بتمثل الحزن : لاء ياختي سنجل 
خديجه : هههههه وانا كمان بس متوهيش الموضوع مين اللي هيتجوز 
سندس : هقولك انا اخويا ظابط شرطه 
_ يادي ام ظابط الشرطه اللي واجعه دماغنا بيه ده #بقلمي_اميره_رمضان
سندس : بس ي بت ده انا كنت هجوزهولها بس هو اللي مرديش 
_ ي بنت الكد*ابه 
سندس بضحك : بصراحه ابن عمك اللي سبق وخدها 
_ دي كدابه اصلا اسامه اخوها كده كده هيخطب بنت عمه واهلهم متكلمين عليهم من وهما صغيرين 
خديجه : وانتي محدش اتكلم عليكي ي حزينه 
سندس : منهم لله كانوووو هيتكلمووو عليااااااا بس نعمل اي في خبث الامهات ده 
خديجه بفضول : حصل اي 
سندس : هقولك انا ورحيم ابن عمي واحمدابن خالي اتولدنا كلنا في سنه وحده رحيم اكبر مني بسنه واحمد اكبر مني ب 6شهور 
 طبعا امي كانت عارفه انهم هياخدوني لرحيم وهي عايزه احمد ابن خالي راحت بقا عملت اي رضعت رحيم عشان كده يبقا اخويا ومينفعش نتجوز واتجوز احمد ابن خالي 
خديجه : حلو يعني انتي كده محجوزه لاحمد ابن خالك 
سندس : متفكرنيش احمد ده مات وهو عندو سنتين  يعني كده انا لا طولت احمد ولا رحيم شفتي حظ منيل كده 😭😂
خديجه : يالهوووووي ههههههههه دانتي احزانك مسخره 
سندس : بتضحكي علي احزاني ي جذ*مه #بقلمي_اميره_رمضان
______
ندي كانت بتصلي وبتدعي : يارب انا عارفه اني اللي هعمله ده غلط بس مش عارفه اعمل اي انا خايفه اوووي يعمل حاجه بصوري انا غطانه اني كلمته بس ندمت وهو مش هيسيبني يارب طلعني من الانا فيه ده علي خير واسترها معايا يارب وانا مش هرجع لطريق ده تاني وانت اللي عالم بيا 😢
(طلعت من اوضتها ) رايحه فين ي بسمه 
بسمه : طالعه عند امي شويه كنتي عايزه حاجه 
ندي : لاء بسأل بس 
(بسمه مشت وندي جهزت وراحت تقول لامها )
ندي : انا نازله اجيب كريم لشعر عشان خلص 
سوسن : هاتي اجبلك انا 
ندي : وانتي من ايمتي بتجبيلي حاجه #بقلمي_اميره_رمضان
سوسن : تصدقي انا غلطانه ي بنت الجذ*مه طب مفيش نزول 
ندي :لاء لازم انزل عشان شعري هيبوظ 
سوسن بعصبيه : غوري انتي هتصدعيني 
________
تالين : كفايه انا ثبعت (شبعت) 
_ خلصي كل الاكل اللي فيه طبقك شوفي ايان شاطر ازاي وخلصه 
تالين : انا خلاص مث قادره 
سندس : كده ي لولو طب اي رايك خلصي كل الاكل ده وانا اخلي حنين تجيبك معاها بعد بكراخطوبه اخويا 
ايان : وانا هاجي الفرح
سندس : انت كده كده جاي ي قلبي عشان خلصت اكلك كله لكن تالين مش هتاجي الا لما تخلص 
تالين : هو مالك هيبقا هناك 
_ ايوا ي صايعه هيبقا هناك 
ليل : مين دي اللي صايعه 
_ يالهووووي انت جيت نورت لاء دانا بقول لسندس 
ليل : اهلا ي ميس سندس نورتي والله
سندس بتكتم ضحكتها : الله يكرمك تسلم 
 (ليل بصلي وقال) البسي الطرحه عشان فارس هنا
فارس من وراه بصوت عالي : يابني حرام عليك تعالي اسندني هو مش باين عليا اني مريض ولا اي 
ليل : ماهو انت معاك عكاز اسند عليه ي صغنن
خديجه : حبيبي اسندك انا تعالي 
فارس : تعالي ي سندي انما انت ربنا هيخدلي حقي منك (وشاف سندس وافقه)
انتي ميس سندس 
سندس : ايوا انا 
فارس : ازيك انا فارس الحديدي 
ليل : حصلنا الرعب ي اخويا يلا اخلص عشان تطفح واوصلك بيتك واخلص منك 
فارس : بيتي ااااي امال مين هيساعدني لاء ي عم انا هقعد هنا 
ليل : مش عارف انا اي الناس الطفسه دي #بقلمي_اميره_رمضان
سندس : انا همشي ومتتاخروش بقا بعد بكرا خطوبه اخويا هستناكم تنورونا 
________
ندي وصلت المكان وكانت خايفه 
زياد : نورتي 
ندي بخوف: اي الحل اللي عايز تقوله 
زياد : مالك خايفه كده ليه تعالي بس نقعد الاول ونتكلم 
ندي : زياااااد خلص بقا وقول عايز اي وبعدين بتهددني انك هتقول لاهلي مكنتش متخيله انك تعمل كده 
زياد : تعالي بس نقعد الاول واسمعي الكلام 
ندي : لاء انا مش هقعد كفايه اني جيت لحد هنا قولي بقا عايز ااااااي 
زياد : متعليش صوتك علياااااا
ندي : خلاص انا ماشيه (وجات تمشي مسك ايدها جامد وقال بغضب) بقولك ااااااي انتي هتستعبطي 
ندي بخوف اكبر : انت ماسك ايدي كده لييييه اوعي ايدددددك 
زياد : شد ايدها اووووي 
ندي بخوف والم : ااااااااه ايدي 
وفجاء زياد اتفاجاء بالبوكس في وشه : اااااااااه 
ندي بخوف وصدمه  : رحيييم 😳
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
 انت مااااااااسك ايدي كده لييييه اوووووعي ايدددددك 
زياد : شد ايدها اووووي 
ندي بخوف والم : ااااااااه ايدي 
وفجاء زياد اتفاجاء بالبوكس في وشه : اااااااااه 
ندي بخوف وصدمه  : رحيييم 😳
زياد بغضب: انت بتراقبني ولا اااااي وازاي تمد ايدك عليااااا كدددده
رحيم بغضب : انا مش قولتلك غلط اللي هتعملو ده وحذرتككككك وهتعمل كده في مين في بنت منطقنك ي و*ااااطي 
(ومسكو من ملابسه وضربه بدماغه علي وشه مناخيرو نزفت وندي واقفه هتموت من الرعب رحيم لاحظ ان الناس هتتلم علي صوتهم )
رحيم بصوت عالي : ندددددي امشي من هناااا 
(ندي واقفه تايهه في صدمتها)  #بقلمي_اميره_رمضان 
رحيم بصوت اعلي : قوووولتلكككك روحي علي البيت يلااااااااا
(ندي فاقت من صدمتها وروحت البيت بسرعه وهي مش مستوعبه اي حاجه )
زياد : انت فاكر نفسك راجل عشان بتضربني 
رحييم : ابدا والله دانا زعلان بس عارف ليه عشان بمد ايدي علي حررررريم مش راجل 
زياد قام وضرب رحيم بالبوكس في وشه : انا هوريك مين الحريم 
 (وجه يضربه تاني بس رحيم فلت منها وضربه بغضب شديد وزياد ضرب رحيم كذا ضربه خفيفه)
رحيم : انا مشفتش في وسا*ختك بتهددها بصورها يعني هي امنتك علي صورها وانت بتهددها ي ك*لب
زياد : مش هي اللي وس*خه وكانت ماشيه معايا 
رحيم ضربه مره كمان : عشان كانت مفكراك راجل وعزه جلاله الله لو قربت منها ولو حتي من بعيد مش هيحصلك طيب 
(ومشي شويه ورجع تاني )
رحيم : هات تلفووووونك 
زياد : لاء  (رحيم لف دراع زياد وراه ضهره جامد )
زياد : ااااااااه انت مجنووووون دراعي هيتكسر ااااااااااااه 
رحيم : مش هقرر كلمتي تاني 
زياد بالم: سيب دراعي هطلع ازااااااي (رحيم ساب دراعه وزياد طلع التلفون)
رحيم : افتحو ي خفيف (ومسك دراعه تاني نفس المسكه) (زياد قاله الباسورد وفتح الموبايل )
رحيم دخل علي كل مواقع السوشيال وفتح محادثات ندي ومسح كل الصور من علي الموبايل خالص وبعدها مسك التلفون كسره برجليه 
زياد بغضب : طب انت مسحت صورها بتكسرو ليه  #بقلمي_اميره_رمضان 
رحيم : عشان صور البنات التانيه ي زبا*له (ورغم ان التلفون اتكسر خالص رماه في البحر جنبيه)
رحيم وهو ماشي : متخليش دماغك تشتغل وتحاول تجيب صورها باي طريقه كانت عشان انا اللي هقفلك لو قربت منها واتقي شري احسنلك  
__________
ندي وصلت البيت شافت سندس نازله منه 
سندس بقلق : ندي مااالك بتبكي ليه 
(ندي انهارت في البكاء ومش بتتكلم خالص )#بقلمي_اميره_رمضان 
سندس : طب تعالي نطلع فوق 
ندي ببكاء: لاء امي فوق ومش عايزاها تسالني مالك 
سندس : طب تعالي عندي البيت يلا 
ندي : لاء تعالي نطلع شقه ياسين 
سندس : طب تعالي بسرعه اما اشوف في اااااي  #بقلمي_اميره_رمضان 
________
حبيبه بتكلم صحبتها شيماء في الشغل
شيماء : ي حبيبه مينفعش اللي بتعمليه ده 
حبيبه : اوف بقا انا غلطانه اني قولتلك اصلا عشان انا عارفه هتصدعيني 
شيماء : انا مش بصدعك انا بقولك اللي المفروض تكوني عارفاه انتي خونتي شغلك وسرقتي وخدتي مال حرام 
حبيبه : انتي مكبره الموضوع انا خدت ملف يعني مش حوار 
شيماء : لاء حوار انتي عارفه ان الملف ده مهم اووي انتي كده هتخسري مديرك كتير اوي ده غير ان لو اتكشفتي يبقي قولي علي نفسك يا رحمن يا رحيم  
حبيبه : ي شيخه فال الله ولا فالك 
شيماء : احنا كلنا قدام المدير مشكوك فينا وبذات انا وانتي وباقي الفريق الجديد منك لله علي اللي عملتيه في نفسك وفينا 
_______
سندس : انا بقالي ساعه قاعده بسالك في اي مش راضيه تقولي وجبت بسمه كمان تعرف مالك 
بسمه : الواد زياد ده عملك حاجه 
(ندي منهاره في البكاء ومش بتتكلم )
سندس : ي بنتي ردي علينا حرام عليكي 
بسمه : انا تعبت من الكلام معاك خليكي ساكته انا هنزل اسأله هو عمل اي 
ندي بخوف : لاء لاء بالله عليكي اسكتي 
سندس : طب اتكلمي 
(واخيرا ندي اتكلمت وقالت كل اللي حصل )
سندس : يالهوووووي طب رحيم  عرف منين وشافك ازاي  #بقلمي_اميره_رمضان 
ندي : مش عارفه انا هتجنن 
بسمه : مش ممكن يكون كان معدي وشافك صدفه 
ندي : لاء كان باين انه عارف الموضوع عشان زياد قاله انت بتراقبني ورحيم قاله انا مش حذرتك انك تعمل كده 
سندس : انا حقيقي مش مستوعبه اللي حصل 
بسمه : اي اللي خلاكي اصلا تروحي للزب*له ده 
ندي : ماهو كان هيفضحني ويقول لابويا وياسين 
بسمه : كان هبقا احسن من انك تروحي افرضي كان عمل فيكي حاجه افرضي اصلا رحيم مكنش موجود كان حصل فيكي ااااي يخربيتكككككك ده غير انك وقعتي رحيم في مشكله يمكن الزفت ده يضربه بحاجه يموته
سندس : بس ي بسمه بقا هي مش ناقصه ان شاء الله رحيم هيبقي كويس انا عارفاه 
(وحضنتها وندي مصدقت حد يطبطب عليها وبكت بحرقه)
(سندس روحت وكان رحيم مش في البيت ولما سالت اسامه عليه قال انه عندو شغل كتير وفضلت وراه لحد معرفت انه جه البيت ونام)
________
تاني يوم 
نوح : انا مش عارف خليتنا نحضر ليه طلاما مش هناخد الصفقه وهنخسر العربون كمان عايز تخسرنا مقامنا 
ليل ببرود : انا معرفش يعني اي خساره #بقلمي_اميره_رمضان 
نوح : بلاش الثقه دي انا وانت عارفين اللي فيها 
ليل : استني وهتشوف 
(في الجانب التاني )
جاسمن : متقلقش ي بابي الصفقه في جيبنا 
عزت : انا مش عارف انتي جبتي الورق ده ازاي شوفتي لما بتركزي اي اللي بيحصل وكمان هيبقا اول مره في التاريخ ليل الحديدي يخسر وهيبقا خسران مني انا 
جاسمن : دانا مستنيه اللحظه دي عشان ادفعه تمن اللي عمله فيا ولسه ي بابا هتشوف هعمل فيه اي تاني 
______
سندس : شوشو اخوكي فين 
شهد : نايم كلعاده يعني  هيكون فين دلوقتي
سندس : طب جهزي الغدا انا جعانه علي مشوفه
شهد : غدا اي احنا لسه مفطرناش 
سندس : اعملي اي اكل بقا واخرسي عايزه اطفح 
(دخلت عند رحيم كان قاعد ماسك التلفون)
سندس : يالهووووي وشك مالو 
رحيم : مفيش 
سندس : مفيش ازاي يعني وشك متخرشم 
رحيم : كنت في خناقه امبارح 
سندس : مع زياد 
رحيم : انتي عرفتي اه ماهي صحبتك واكيد قالتلك طب مش من باب اولي كنتي تنصحيها ان اللي بتعمله ده غلط 
سندس : رحيم ندي معملتش حاجه غلط هي بس مشكلتها انها حبت الشخص الغلط 
رحيم : لاء هي كل حاجه كانت غلط اصلا انها تكلمه من وراه اهلها ده كان غلط انها تبعتله صورها ده غلط انها نزلت تقابله في حته مقطوعه اصلا ده برضو غلط واكبر غلط 
سندس : مش عايزاك تشوفها وحشه 
رحيم : انا مش شايفها وحشه كفايه هي شايفه نفسها ازاي ولا اي احساسها دلوقتي بعد ما اتخذلت فيه 
سندس بحزن : متدمره اووي ندي دي مفيش في طيبتها بتثق في الناس بسرعه اوي لو حد قالها خلي بالك من نفسك تقعد سنه فاكره الكلمه دي ومبسوطه من الشخص ده مشافتش الحنيه والامان من ابوها وامها فسهل جدا اي حد يديها شويه حنيه تتعلق بيه سواء الشخص ده صح ولا غلط هي بتتعلق بيه وخلاص 
رحيم : متبرريش غلطتها
سندس : مش ببرر والله بس حقيقي هي معذوره هي كده كده غلطانه بس ظروفها كانت اقوي من كده بس هي فاقت من فتره وبعدت عنه وعملتلو بلوك 
رحيم : منا عارف  #بقلمي_اميره_رمضان 
سندس : انا عايزه اعرف انت عرفت ازاي كل ده وازاي رحت هناك 
رحيم : سمعت زياد ووليد بيتكلمو في الورشه وحذرته انه يعمل كده مع اني معرفش هي كانت مين ولما لقيته اتضايق من كلامي وطلع خد تلفون صاحبه ورن علي حد وهو متعصب بصراحه ربنا يسامحني بقا اتصنت عليه وعرفت انه هيقابل البنت دي في الشارع اللي وراه الجيم قولت انا هروح هناك عشان لو حاول يعمل حاجه كده ولا كده اوقفه عند حده لما شفت ندي هي اللي جايه كنت بقول يارب متكونش هي وتكون معديه عادي بس هتعدي عادي ازاي في الحته المقطوعه دي ولقيتها وقفت تتكلم معاه انا اتصدمت ازاي تكون هي ندي ولما صوتهم علي ومسك ايدها غصب عنها مدرتش بنفسي الا وانا ضاربه في وشه
سندس : انت زعلان من اللي عملته ولا زعلان منها هي 
رحيم : وهي هتفرق انا زعلان من كله 
سندس بمكر: طب ليه 
رحيم : عادي بنت منطقتي ولازم اخاف عليها وبعدين دي صحبتك يعني زي اختي 
سندس بتلقأئيه : انت معجب بندي 
رحيم : لاء طبعا عادي انا لامعجب ولا حاجه 
سندس : امال ليه شامه الريحه دي وحاسه انك غيران عليها 
رحيم : انتي كنتي علطول بتقوليلي فيها شعر وانها اد اي هي محترمه واتصدمت لما شفتها 
سندس : طب انا مش عايزاك تقول لابوها بالله عليك خلي الموضوع ده سر 
رحيم : مش مستني انك تقوليلي كده الموضوع مات خلاص بس ياريت هي اللي تقفله علي كده ومترجعش تاني 
سندس : دي حالتها بقت وحشه اووي ومنهاره بمعني الكلمه 
رحيم حزن علي حالها : يبقا قوليلها متخفش انا مسحت صورها ودمرت التلفون وزياد مش هيقرب منها تاني ولو حاول بس تقولي علطول 
سندس بمكر : انت متاكد ان مفيش اي حاجه ناحيتها  #بقلمي_اميره_رمضان 
رحيم : بت انتي اطلعي من دماغي مش فايقلك علي الصبح 
___________
نوح : انا مش مصدق ازاااي 
ليل : مش قولتلك معرفش يعني اي خساره 
نوح بصدمه:طب قولي عملتها ازاي دي 
ليل : هقولك بس تعالي الاول نروح نشوف الخصم بتاعنا 
جاسمن بغضب : ازااااااااي بعد كل اللي عملته ده وبرضو خسرت 
ليل جه وقالها : عشان نياتك سوده المفروض تكوني ناصحه شويه باعته ناس تسرق الورق مش تتاكدي انه هو الورق 
جاسمن بدون تركيز : انا شفت الورق وكان هو ورق الصفقه (اتصدمت لما خدت بالها من الكلام)
ليل : يعني انتي عملتي كده فعلا شوفي هي حاجه متوقعه من وحده رخيصه زيك بس بغبائك مقدرتيش تشوفي الورق كامل ولا لاء خدته علي عماكي بس الف مبروك  الخساره علي مقاسك انتي وبابي 
سلام
________ 
_ طب انتي سبتيه ليه لما بتقولي انه بيحبك اوي 
خديجه بحزن : عشان انا كنت حابه اني اكمل تعليمي بره مصر 
_ طب مكنتي تكملي تعليمك وهو معاك اي المشكله 
خديجه : كنت خايفه ليقف حاجز بيني وبين احلامي عشان كده سبته 
_ لاء انتي بعتيه وبعتي حبه بالرخيص #بقلمي_اميره_رمضان 
خديجه بحزن: لاء متقوليش كده انا بحبه اوي ومقدرش ابيعو والله بتمني انه يرجع يكلمني تاني زي زمان عارفه كان علطول يهزر معايا ويستفزني ويصالحني ونلعب ونجري وحياتنا كانت بسيطه مكنتش متخيله اني هخسره بسهوله كده 
_ يعني انتي ندمانه
خديجه : انا لو يرجع بيا الزمن مكنتش اسيبه لحظه 
نوح من وراها : وانا لو يرجع بيا الزمن مكنتش حبيتك اصلا
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
انا لو يرجع بيا الزمن مكنتش اسيبه لحظه
نوح من وراها : وانا لو يرجع بيا الزمن مكنتش حبيتك اصلا
(خديجه بصت وراها بخضه وصدمه)= انت بتقول اي
نوح ببرود : زي مسمعتي انتي مش سافرتي تكملي تعليمك راجعه تاني ليه
خديجه بدموع : متكلمنيش بالطريقه دي ي نوح
نوح : هي دي طريقتي
خديجه : لاء عمر مكانت دي طريقتك معايا
نوح : لاء ماهي دي الطريقه الجديده اللي حضرتك تستاهليها
_ في اي ي نوح مالك الكلام مش كده برضو اهدي شويه عليها
نوح : حنين متشغليش بالك وسيبك منها المهم فارس فين
_ في الاوضه دي
(نوح مشي وخديجه قعدت تبكي)
=شوفتي بيقول اي انا مابقتش فارقه معاه خالص
_ انا مقدرش الومه علي تصرفاته ده شئ طبيبعي
خديجه : هي مشكلتي اني حبيت اني اكمل تعليمي
_ لاء ي حبيبتي مشكلتك انك حبيتي نفسك ومشفتيش الا نفسك
خديجه بدموع: ي حنييين قولتلك بلاش الكلام ده لانه بيوجع قلبي اووي
_ خلاص سيبك من الكلام خلينا في المهم انتي دلوقتي بتحبيه وعايزاه يرجعلك وتتجوزو ونخلص منكم صح
#بقلمي_اميره_رمضان
خديجه بتفائل : ايوا صح طبعااا
_ انتي مش قولتي انك دارسه حاجات كتيره في الشغل بتاعهم ده وبتفهمي فيه
خديجه : اه
_ طب خلاص احنا كده هنبدء نحل الموضوع
خديجه : ازااااي
_ركزي معايا واسمعي كل كلمه عشان هتنفذيها بالحرف الواحد
__________
فارس : اي ي عم مش ناوي تاجيلي ولا اي
نوح بضيق : معلش بس الشغل كتير ومضغوط
فارس : خسرتو الصفقه صح هو ده بقا اللي مزعلك احنا كده كده كنا عارفين اننا هنخسر
نوح : بالعكس كسبناها
فارس : انت بتتكلم بجد
نوح : اه والله
فارس : طب ازاي
نوح: هقولك
______
ندي قاعده وتليفونها رن
ندي : مين
سندس : انا سندس ي بت بس بكلمك من عند رحيم
ندي بخوف وتوتر  : ررحيم ط طب هو عامل اي دلوقتي حصلو حاجه  
سندس: لاء ي حبيبتي هو كويس وشه بس فيه كام خبطه كده هيعملها كمادات تلج وهيبقا زي الفل
ندي بندم : قوليلو انا اسفه والله اسفه
سندس : طب متكلميه هو
ندي : لاء لاء متخلنيش اكلمه بالله عليكي
سندس : خلاص
ندي : هو قالك حاجه عن الموضوع
سندس : ايوا قالي كل حاجه وبصراحه متضايق من تصرفك ده
ندي بحزن : طب كنت اعمل اي ي سندس
سندس : متعمليش حاجه ي قلبي خلاص اللي حصل حصل
ندي : هو ممكن رحيم يقول لحد من الاهلي اللي حصل
سندس : لاء طبعا وهو مكنش هيقولي اصلا لولا اني انا قولتلو اني عارفه الموضوع طلعي بقا الموضوع من دماغك  واطلعي بقا من الانتي فيه ده وارجعي ندي الفرفوشه تاني
ندي : ازاي وانا خايفه من اللي زياد هيعمله انا قاعده قلبي هيقف ليبعت الصور لاهلي ابويا مش بيتفاهم
سندس : متشليش هم الموضوع لان الموضوع انتهي خالص
ندي " ازاي
سندس : رحيم عمل كل حاجه تتعمل مسك الواد طلع عين اهله وخد تلفونه ومسح كل صورك ودمرله التلفون وبيقولك كمان متخافيش منه ولو حاول يقرب منك ولا يقولك كلمه وحده بس قوليلو وشوفي هيعمل فيه اي
#بقلمي_اميره_رمضان
ندي بعدم تصديق : انت بتقولي اي انتي بتتكلمي جد يعني خلاص كابوس زياد ده راح خلاص
سندس : بظبط كده والبركه في البشمهندس
ندي : علي راسي البشمهندس ده والله عمري ما هنسي ليه الموقف ده انا حقيقي مش قادره اوصف انا عامله ازاي حاليا
سندس : حاسه بيكي ي قلبي المهم متتاخريش بقا بكرا
ندي : لاء مش هقدر اجي
سندس : ليه بقاااا ي عنياااا
ندي : مش هقدر اجي واشوف رحيم مش هقدر احط عيني في عينه
سندس : ندي رحيم مش هياكلك وخلاص الموضوع خلص وهو مش هيفكر فيه وزعلان عليكي حقيقي وقال اياك بس تقفلي الموضوع ده ومتفتحهوش تاني خلاص بقا متشغلييييش باااالك
ندي : مش عارفه
سندس : بت انتي انا هستناكي بكرا ولو مجتيش انا هخاصمك بجد يلا سلام
(ندي قفلت مع سندس وجرت علي اوضتها صلت ركعتين شكر لله ان ربنا انقذها من كل اللهم اللي هي فيه )
________
بليل
كنت بتفرج علي المسلسل ولقيت ليل دخل ومعاه شنطه كبيره
_ اي ده
ليل : دي هديه صغيره ليكي
_ بجد انا بحب الهدايا اووووي بس بمناسبه اي
ليل : مكافأه ليكي
_ مكافأه ليا انا ليييه
ليل قعد جنبي مسك ايدي بحب : عشان انتي كان ليكي دور كبير اوي في اني افوز بالصفقه
_ انا عملت اي
ليل : فاكره لما كبيتي القهوه علي الورق #بقلمي_اميره_رمضان
_ هي الهديه دي فيها اي بظبط اكيد متفجرات صح
ليل : اي تفكيرك العبيط ده
_ لاء ده مش تفكير  ده اكيد ازاي ابوظلك الورق وانت تجيبلي هديه بالعقل كده
ليل : ماهو العقل ده يخليكي تسكتي شويه وانتي هتفهمي
_ قول اما نشوف
ليل : لما عملتي الكارثه دي انا اخدت الورق الشركه وحاولت كتير اعدل فيه بس معرفتش فطلعت علي الشهر العقاري اعمل ورق تاني وده طبعا خد حوالي يومين وفي الوقت ده الورق اتسرق زي ما عرفتي  #بقلمي_اميره_رمضان
_ متفكرنيش والله زعلت اووي
ليل : ماهو الورق اللي اتسرق ده كان فيه الورق اللي اتكب عليه القهوه وناقص الخمس ورقات اللي باظو من القهوه
_ انت بتتكلم جد شوف ربنا انقذك ازاي من خساره زي دي واحنا اللي كنا مفكرين ان ده بلاء لينا اتاريها كانت نعمه اللهم لك الحمد
ليل : الحمد لله
_ طب الشنطه دي فيها اي بقا
ليل : افتحي وانتي تشوفي
(فتحتها وكان فيها فستان روووعه لونه اسود )
_ اي الجمال ده بجد تحفهه  تعرف انا بعشق اللون الاسود اوووي بجد شكرا ليك
ليل بمكر : شكرا حاف كده
_ امال عايز جنبها اي ي اخويا
ليل : بو*سه
_ انت سافل وانا مستحيل اعمل كده
ليل : انا جوزك ي بت ومفيش حاجه مستحيله وانتي بتقولي ان لو منعتيني منك يبقا حرام صح
رديت بضيق : ايوا صح
ليل : طب يلا اسمعي الكلام بقا
_ من عيوني وقفت وبوست علي راسه  _اهو ملكش حجه بقا
ليل : هو انا ابوكي بتبوسي علي راسي خدي ي بت هنااااااا
__________
جاسمن بغضب : دانا هوديكي وراه الشمس بقا بتخدعيني وتجبيلي ورق ملوش لازمه
حبيبه بخوف : ي مدام انا الورق اللي قولتي عليه جبته مدورتش فيه وانتي شخصيا لما اخدتيه كنتي فرحانه اوووي مش ذنبي انا
جاسمن : غبيه ومتعرفيش تعملي اي حاجه هاتي الفلوس اللي اخدتيها
حبيبه : فلوس اي مش هعرف اجبهالك تاني انا صرفت منها كتير وكمان حضرتك انا مهدده اني اتكشف وليل بيه لو كشفني مش هيرحمني
#بقلمي_اميره_رمضان
جاسمن : انتي مفيش منك فايده بعد كده غوري مش عايزه اشوف وشك
حبيبه : خلاص ي مدام اللي تشوفيه
جاسمن بتفكير : بقولك خليكي علي تواصل معايا عشان ممكن احتاجك بس حذاري تغلطي بعد كده
__________
تاني يوم
ايااااااان لبست الكوتش
ايان : اه يلا بسرعه بقا
_ ماشي جايه اهوووو : يلاااا ي ليييييل
(ليل طلع من الحمام )_  انت لسه ملبستش بسرعه هنتااااخر
ليل : استني كده اي ده
_ اي
ليل : امسحي الروج ده
_ ده خفيف خالص والله
ليل : ماهو مغري اكتر من التقيل امسحيه (وغمز وقال)والا همسحو انا بطريقتي
مسكت المنديل بسرعه ومسحته : اهو اهو مسحته في حاجه تاني
ليل : برضو لسه
_ لاء انت بتهزر مفيش حاجه
ليل : تعالي بس اوريكي (وقرب مني وانا هموت من الكسوف وهووووبا تالين تدخل )
تالين : انتو بتعملو اي
اتخضيت : اسألي ابوكي ي اختي
ليل : اي ده مش مظبطه الفستان ليه تعالي اربطلك الحزام
_ههههههه استاذ في تغير الموضوع
ليل بغمزه : بس لسه مخلصناش كلامنا
__________
خديجه : انت رايح فين
فارس باصرار : جاي معاكم #بقلمي_اميره_رمضان
خديجه : جاي فين ي فارس انت شايف حالتك
فارس : انا تعبت من القعده هنا ولازم اطلع اغير جو شويه
خديجه : هتغير جو ولا تشوف الجو
فارس بضحك: هو باين عليا كده
خديجه : مفضوح اوووي
(نزلنا كلنا وفارس وخديجه كانو جاهزين ومشينا علي القاعده)
________
في القاعه
سندس : ندي مالك متوتره كده ليه
ندي : لاء مفيش بس انا مش هطول وامشي عشان بابا
سندس : عشان ابوكي برضو
ندي : سندس متضغطيش عليا بالله عليكي
سندس : خلاص مش هضغط انا عايزه راحتك اعملي اللي يريحك وبعدين احنا بعيد عن رحيم انا مش عارفه انتي خايفه كده ليه ده لو كان زياد مش هتخافي منه كده
ندي : ماهو عشان رحيم عيني منه في الارض
سندس : طب بقولك اي فكك من النكد ده وتعالي نرقص مع العروسه
ندي : لاء طبعا انتي عارفه اني مش برقص برا البيت
سندس : هههههه طب تعالي سقفي زي كلب البحر #بقلمي_اميره_رمضان
(وصلنا القاعه وكنت مبسوطه اووي عشان شوفت عيلتي كلها هناك والكل كان فرحان )
سندس  جات تسلم علينا ومعاها رحيم
سندس : منورين الفرح كله والله  ي جماعه
فارس ببعض الضيق :مين اللي معاها ده ان شاء الله
خديجه بصوت واطي : ممكن يبقا خطيبها
فارس : اخرسي ي بت اخرسي جتك داهيه
خديجه : الحق عليا كنت هسألها لكن خلاص مش هسأل وهخرس اهو
فارس : اسالي مش هتحايل انا علي اهلك #بقلمي_اميره_رمضان
خديجه : سندس هو الكابتن ده خطيبك
سندس بضحك : لاء الحمد لله انا ربنا نصرني
رحيم : ده انا اللي ربنا بيحبني اسكتي انتي
سندس: ده البشمهندس رحيم اخويا وابن عمي
خديجه : اهااا ده اللي حكتيلي عليه
سندس  : بظبط كدددده
فارس بأرتياح : اهلا ي بشمهندس  عقبالك
رحيم : تسلم والف سلامه عليك
فارس : الله يسلمك حضرتك مهندس اي
رحيم : مهندس ميكانيكي
فارس بفرحه عشان يقرب من سندس : انت بتشتغل بقا صح
رحيم : اها عندي ورشه بتاعتي بشتغل فيها
فارس : عارف ان الوقت مش مناسب بس انا عندي الموتوسيكل بتاعي غالي عليا اووي ممكن رقم حضرتك عشان ابقا اجبهولك تصالحه
رحيم  : تمام اتفضل
_ بس اي ي بت الحلاوه دي لا كده خطوبتك الاسبوع الجاي
سندس بضحك: يسمع منك ربنا تعالي نقف مع البنات خديجه تعالي معانا
(طلعنا وقفنا مع البنات وايان وتالين ومالك مع ماما)
أسامه بضحك: اخوكي واقف باصص علي البنات كده ليه هيقولو بيتحر*ش بيهم يخربيته #بقلمي_اميره_رمضان
شهد بضحك : لاء هو مش باصص علي البنات هو باصص علي بنوته وحده
أسامه : مين دي
شهد : ندي صاحبه سندس طول اليوم مشلش عينه من عليها
أسامه : طب اي رايك نخطبهالو
شهد : لاااء بعد منتجوز انا وانت الاول مش ناقصه حاجه تاني تعطل الجوااااااااازه
أسامه بضحك :وطي صوتك يخربيتككككك مصلحجيه درجه اولي
_________
(ندي واقفه مكسوفه )_ مالك ي بت في اي
سندس : مكسوفه من رحيم
ندي : اسكتي الله يحرقك
_ تسكت ليه ماهو انتو واضح ان فيه حاجه رحيم منزلش عينه من عليكي ده حتي وهو بسلم علينا عينه عليكي
(وقولت بضحك )ياترا اي اللي حصل
ندي : هبقا احكيلك بعدين انا عايزه اروح
سندس : والله هروح اقتلك رحيم اللي وجعتي دماغنا بيه ده
بعد شويه من اجواء الضحك والزغاريط لقيت رساله جات علي تلفوني فتحتها واتعصبت
رديت : انت مراقيبني ؟! 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
بعد شويه من اجواء الضحك و الزغاريط لقيت رساله جات علي تلفوني بفتحها واتعصبت
(الرساله من ليل : متضحكيش واقفي هاديه بدل ماخدك واروح)
رديت عليه في رساله بعصبيه : انت بتراقيبني متركز  مع الناس اللي انت قاعد معاهم
ليل : لاء مش مركز الا معاكي انتي تصدقي انا ندمان اني جبتلك فستان اسود
_ليه بقا ان شاء الله
ليل : ملفت عليكي اوووي
_ يالهووووووي ملفت اي ده اسود امال البس اااي
ليل : متلبسيش يلا نروح
_ ليل انت بتتلكك صح نمشي اي دلوقتي انا لسه مرقصتش (بعتها واستنيت دقيقه مردش )
_ اتاخر في الرد ليه يمكن مشغول (ولقيت حد حط ايدو علي كتفي )
_ يارب ميكونش اللي في بالي
ليل : لاء هو اللي في بالك سمعيني كده كنتي باعته اي #بقلمي_اميره_رمضان
_ بعت اي مبعتش حاجه
ليل : الرساله اللي لسه بعتاها حالا
_ اسكت مش انا الاكونت بتاعي مسروق هو انت متعرفش
ليل بتمثيل : لاء ي شيخه تصدقي معرفش  قدااامي علي البيت
_ انت صدقت ولا اي انا والله مش بعرف ارقص اصلا
ليل : يعني الاكونت مش مسروق
_ اي ده انت متعرفش منا رجعتو
#بقلمي_اميره_رمضان
_______
ندي تلفونها رن
الو  ايوا ي ماما انا سمعاكي  الوو(خرجت برا القاعه تكلمها)
سوسن : اتاخرتي كده ليه ي زفته يلا تعالي
ندي : يا ماما منا هاجي مع مرات عمي وبسمه مش هاجي لوحدي
سوسن : مرات عمك وبنتها صايعين بيتاخرو برا البيت لكن احنا لاء
ندي : علفكره احنا لسه جايين من نص ساعه مفيش تاخير ولا حاجه ساعه كمان واكون عندك
سوسن : طب يلا ي اختي متتاخريش بنات اخر زمن #بقلمي_اميره_رمضان
(ندي قفلت مع ولدتها وشافت رحيم بيستقبل الضيوف برا القاعه )
(ندي حست انها مبسوطه وحاسه بالامان وهو موجود وممنونه ليه جداا ، رحيم خد باله انها بتبص عليه )
رحيم : في حاجه واقفه برا ليه
ندي : كنت بتكلم في التلفون ومش سامعه وانا جوا
رحيم : يارب بس منكونش بنكلم حد كده ولا كده
ندي بحزن والم: انا كنت بكلم امي وبعد اللي حصل مستحيل اعمل كده تاني انا عرفت اللي فيها مستحيل حد يحبني واللي هيحبني ده هيحبني علي اي بس انا مش عارفه اشكرك ازاي علي اللي عملته معايا واللي حصلك بسببي
رحيم : اولا مفيش حاجه اسمها محدش بيحبني لان ربنا خلق جوا كل واحد فينا حاجه مميزه بتجذب الشخص التاني ليه وبيكون شايفه احلي شخض في الدنيا اصبري لسه نصيبك مجاش
اما بنسبه انك بتشكريني فانتي زي اختي مفيش شكر ده اقل واجب
ندي بحزن : اختك
رحيم : ايوا اختي مالك مستغربه ليه
ندي قالت بسرعه عشان تنقذ نفسها : اقصد يعني ربنا يبعد اختك عن الحوارات دي ومتكونش زي مهما حصل
رحيم : اللي فات خلاص ركزي في اللي جاي
ندي : اكيد شكرا انا هدخل بقا
(ندي دخلت وهي حزينه اكتر لان الشخص اللي دافع عنها وبقا بنسبالها الامان مش شايفها غير اخت وبس
ندي في بالها : مش رحيم ده اللي كان معجب بيا واحنا عيال صغيرين وكان بيدافع عليا لما كنا بنلعب في الشارع وبيقولي لما تكبري هتجوزك اكيد هو مش فاكر الكلام ده دلوقتي منك لله ي زياد بعدت عني كل حاجه حلوه في حياتي وخلتني مبقتش شايفه مين كان بيحبني ومين لاء )
#بقلمي_اميره_رمضان
________
سندس : مامااااا تعالي اعرفك دي خديجه بنت عم ليل جوز حنين
نجلاء : ازيك ي قمر عامله اي نورتي
خديجه بحب : ده نورك ي طنط مبروك لابنك وربنا يتمملو علي خير
نجلاء : يارب ي حبيبتي
خديجه : اخويا اتصل بيا وبيقولي يلا عشان هنمشي سلام بقا ي سندس هتوحشيني ي طنط
سندس : تمشو تروحو فين انتو لسه جايين
خديجه : لاء والله مش هقدر
نجلاء : مفيش حد هيمشي دلوقتي فين اخوكي ده
خديجه بطريقه كوميديه : هو اللي متخرشم هناك ده  (خديجه ونجلاء وسندس راحو عنده)
نجلاء : اهلا ي ابني نورتنا والله
فارس : ده نور حضرتك
نجلاء : الف سلامه عليك ي ابني اي اللي حصلك
فارس : حدثه خفيفه كده
نجلاء : لاء اله الا الله خلي بالك يابني من نفسك طب وعملت الحادثه دي ازاي
سندس : اي ي ماما انت هتتسهري معاه ولا اي معلش ي استاذ فارس ماما بتحب الكلام كتير
فارس بابتسامه : ولا يهمها انا كمان بحب الكلام الكتير
نجلاء : سيبك من البت دي وقولي عملتها ازاي
(وبعد ساعه تمت الخطوبه علي خير وكل واحد راح بيته)
#بقلمي_اميره_رمضان
________
ليل : العيال نامت
_ اه وانا كمان هموت وانام
ليل : كان فيه حاجه قبل منمشي عايزين نكملها
_ اي هي
ليل : يعني مش فاكره
_ لاء ماهو انت عارف الزهايمر بقا يلا نام عشان شغلك صحيح معرفتش مين اللي سرق الورق
ليل قعد علي السرير : معرفتش مين اللي خدو من الشركه لكن عرفت مين اللي كان باعت يسرقه
_ قعدت بسرعه جنبيه علي السرير وقولت بفضول :مين
ليل : جاسمن
_ ااااي طليقتك ازااااي طب وهي تعمل ليه كده في ابو عيالها
ليل : هو ده طبع جاسمن
_ طب ليه وهي هتستفاد اي #بقلمي_اميره_رمضان
ليل : الورق اللي هي كانت عايزاه ده لو كان كامل كانت هي اللي خدت الصفقه وطبعا صقفه زي دي مكسبها ملايين
_ هو انت اتعرفت عليها ازاي وطلقتها ليه
(ليل بصلي وسكت)
_ انا مقصدش حاجه هو فضول بس عايزه اعرف لو مش عايز تقول عادي
(ليل حط راسه علي رجلي وانا اتكسفت انه قرب مني بعدها بدء يحكيلي )
ليل:جاسمن كانت معايا في الجامعه وهي شكلها جميل جدا علفكرا (بص عليا لقيني بصاله بغضب شديد )
ليل : في اي يستار يارب
_ ولا حاجه متحكيش انا عايزه انام
ليل باستفزاز : بس انا عمري ماكان فارق معايا الجمال وبدليل اني اتجوزك #بقلمي_اميره_رمضان
رديت عليه بعصبيه : نعااااام ي عووووووومر دانا جمالي مفيش منه ده كفايه انه طبيعي مش صناعي
ليل بضحك : اهدي انا بهزر معاكي
_متهزرش وقولت اوعي عايزه اناااااام
ليل : خلاص ي بت بقا اسمعي انا اعجبت بيها لان هي كانت عندها طموح
وانا قولت بس دي شبهي واتجوزنا علطول بعد الجامعه ومع اول سنه في الجواز شفت تصرفاتها الغريبه
 واتخانقنا كتير جدااا مش هحكي في التفاصيل لانها مهما ان كان كانت في يوم مراتي بس مكناش متفاهمين خالص
 حملت في ايان وتالين بعد جوازنا ب5شهور كانت عايزه تجهض لانها مش عايزه بيبي يوقف احلامها ويكون عائق ليها بس انا اصريت اني عايز البيبي ده
#بقلمي_اميره_رمضان
وبعد سنه وشهرين من جوازنا ربنا رزقني بأيان وتالين وكانو اجمل حاجه في حياتي
 وجاسمن كانت علطول متعصبه لانهم بهدلو شكلها لانها تخنت شويه وبقا عندها ترهلات من الحمل
 كانت علطول بعيده عنهم وشيفاهم اعداء لطموحها مكانتش مهتميه بيهم ولا بيا انا اهم حاجه نفسها وشغلها ولبسها
طبيعي ان ميعجبنيش الوضع ده غير مشاكل تانيه كتير كان الحل والوحيد لحل كل المشاكل دي الطلاق
 وهي كانت موافقه جدا علي الطلاق اهم حاجه ترجع لنفسها وشكلها  اطلقنا بعد سنتين جواز
 وكانت تالين وايان عمرهم 8شهور
_ طب واولادها ازاااي تبعد عنهم
ليل : اقولك علي حاجه كمان ودي كانت سبب اساسي ان اقول لاولادي ان مامتكم ماتت
_ اي
ليل : جاسمن مضت ليا علي تنازل حضانه الاولاد مقابل اني اتنازل عن الشركه ليها وتاخد خمسه مليون جنيه
_ انت بتهزرررر صح اكيد بتهزرررر مستحيل حد يعمل كده مفيش حد يبيع اولاده انت بتقول اااااي
#بقلمي_اميره_رمضان
(ليل قام فتح الدولاب وطلع ورقه وكانت فعلا ورقه التنازل ومتوثقه في المحكمه )
قولت ببكاء : ازاي تعمل كده حرام عليها والله
ليل : دي وحده متعرفش الحرام
_ ربنا يهديها دي لما تفوق من اللي هي فيه هتندم  كتير اوووي
ليل : انا مش هقولك انا ملاك برضو انا بعدت عن اولادي كتير وكنت طاحن نفسي في الشغل عشان اقدر اقف علي رجليا من تاني بعد مخدت كل حاجه وسابتني من غير حاجه انا كنت راهن البيت ده وخدت قرض من البنك عشان اديها الفلوس واحاول ارجع اشتغل تاني وبعد خمس سنين بقيت زي منتي شايفه عندي شركه انا وابن عمي وبقا معايا فلوس كتير اوي واقدر اعمل بيها اي حاجه بس بعد كل ده مكنتش قادر اساعد ابني وهو في الحاله دي
#بقلمي_اميره_رمضان
 انا بقيت مش بعرف اطبطب عليهم شايف اني انا مشغول علطول ومش شايف احساس بالوحده اللي ديما كانو بيحسو بيه لحد ايان موصل للحاله الانتي شوفتيه فيها عملت كل حاجه عشان اقدر اخرجه من اللي هو فيه معرفتش لحد مظهرتي انتي في حياتي في البدايه المواقف مكانتش لطيفه بيني وبينك بس ايان حبك اوي واتعلق بيكي وانتي بعدتي دورت عليكي لحد موصلتلك وجيت المستشفي والموقف اللي حصل من عمك اللي استغربته جدا وبعدها سمعت عمك بيقولك اول عريس هياجيلك هيوافق عليه
لقيت نفسي جيتلك ومقدرتش اسيبك تتجوزي اي حد في الاول كان عشان اولادي انما دلوقتي
(قام وقعد قدامي وقال دلوقتي مقدرش اسيبك عشان ده (شاور علي قلبه )بقا متعلق بيكي )
فرحت اوي _ اي ي ليل انت في وعيك ولا شارب حاجه
ليل بابتسامه : مش مصدقاني
_ لاء مش حكايه كده الموضوع كله اني انا مش مصدقه ان انت تحب اصلا
ليل قرب مني وقال: ليه مش بحس ولا معنديش قلب
_ ابعد بس ونتكلم باحترام #بقلمي_اميره_رمضان
ليل : تؤتؤ احنا كان فيه موضوع بنتكلم فيه قبل منروح الخطوبه
_ مش فاكره
ليل وهو بيقرب : هفكرك
_ لااااااء (قومت وقفت وقولت بضحك :اهدي بس احنا نتفق اتفاق وبعدها نشوف هنعمل اي )
ليل باستغراب : اتفاق اي بقا وبعدين اقعدي متقفيش زي الارجوز كده
_ شوف اتفاق بسط مدته شهر واحد بس
ليل : مش موافق
_ ليييه بس متبقاش خلقي كده
ليل : انا مش بحب الانتظار في اي حاجه وشهر كتير
_ طب انت كنت عرفت هو اي الاتفاق
ليل : انا معترض علي المده #بقلمي_اميره_رمضان
_ خلاص نقسم البلد نصين هيبقا اسبوعين في الاسبوعين دول  انت هتعمل حاجه صغيره خالص وبعدها اممم بعدها
ليل : حاجه اي اللي هعملها وبعدها اي متخلصي
_ شوف هتصلي بانتظام طول الاسبوعين دول من غير متسيب فرض واحد ولو عملت كده انا هكون مبسوطه جدا وليك مكافاءه
ليل : هو انا عيل صغير هتديني مكافاءه
_ ياربي عليك دي حاجه تحفيز كده مش اكتر
ليل : واي هي بقا المكافاءه
قولت بكسوف _ انا المكافاءه
ليل : مش فاهم
_ افهم بقا لو صليت كل الفروض في موعدها خلال الاسبوعين دول هيبقا ليك الحق انك تاخد حقك الشرعي
ليل بابتسامه : اااه فهمت طب ماهو ممكن اخدو دلوقتي عادي
_ عارفه انك تقدر وده حقك مقولناش حاجه بس انت قولت هتسيبني براحتي ومش هتجبرني علي حاجه صح
ليل : صح
قولت بفرحه_ خلاص يبقا احنا كده اتفقنااا
ليل : طب مفيش حاجه تصبيره
_ ولا هتمسك ايدي حتي طول الفتره دي
ليل : ده عند امككككك
#بقلمي_اميره_رمضان
__________
(عدي اسبوع ومفيش حاجه جديده غير ان خديجه اشتغلت معاهم في الشركه وفارس حالته اتحسنت شويه وندي بدءت تطلع من الحزن اللي كانت فيه وانا طول الوقت بلعب مع ايان وتالين ومركزه مع ليل في اوقات الصلاه ماهو لازم يصلي يعني يصلي وحقيقي بان عليه التغير بعد اسبوع واحد بس من التزامه بالصلاه وبقا مهتم بايان وتالين كتير عن الاول )
(بعد اسبوع )
في الشركه
نوح : ليل فين ورق الحسابات بتاع الاسبوع ده عشان بعمل احصائيات للمشروع
ليل : مع خديجه هي بتعمل الاحصائيات دي
نوح بضيق : طب انا عايز نسخه منهم
ليل : عادي روح خدهم منها واعملها نسخه
#بقلمي_اميره_رمضان
_______
فارس : ازيك ي بشمهندس
رحيم بمشاكسه : اهلااااا نورتني امال فين الشاش اللي كان علي راسك
فارس : خلاص بقا خلصت منه عقبال الباقي
رحيم : يارب الموتوسيكل بتاعك جاهز اهو اتفضل
فارس : اي ده بجد ده شغلك انت
رحيم : ايوا ي ابني مالك مستغرب ليه #بقلمي_اميره_رمضان
فارس : دانا كنت جايبهولك خرده ازاي عملته كده
رحيم بضحك : هو انت بتكلم طباخ انا مهندس ميكانيكي
فارس بتفكير: اي رايك اشتغل معاك
رحيم : انت تفهم في الشغلانه دي
فارس : شوف انا مليش في الشغلانه دي لكن بحب اوسع شغلي وانت مكسب لاي حد
رحيم : ازاي
فارس : هقولك اي رايك اشاركك انا بالفلوس وانت بشغلك وبدل الورشه دي يكون مصنع
رحيم : مصنع اي ي بشمهندس انت ليك في البرمجه في الإلكترونيات الحاجات دي لكن ميكانيا لاء المشروع هيفشل
فارس : لاء طبعا انت مش هتكون لوحدك هتجيب ناس متخصصه معاك وانت هتبقا الكل في الكل وانا عليا اني ادفع في الحوار ده كله
رحيم : وانت هتستفاد اي بقا
فارس : هستفاد اكتر منك هبقا قاعد مكاني الجنيه اللي هدفعه دلوفتي بعد فتره هيرجعلي  1000 وعلي حسب شطارتك
والارباح هتبقا بالنص
رحيم : طب افرض خسرنا
فارس : انا واثق فيك وفي شغلك  بس رغم كده لو لقدر الله خسرنا يبقا ده قضاء وقدر ومحدش ضامن بكرا فيه اي اهم حاجه نسعي اننا نعمل حاجه
رحيم بتفكير : فكره حلوه بس عايزه تخطيط وتفكير كتير
فارس : فكر براحتك ورقمي معاك يبقا كلمني وقولي ردك اي وانا واثق اننا هنعمل المشروع ده
_______
خديجه قاعده بتشتغل والباب خبط
خديجه : ادخل
(دخلت حبيبه )
حبيبه باستفزاز: مستر نوح عايز ورق الحسابات بتاع الاسبوع ده
خديجه بغيظ : وباعتك انتي ليه مجاش هو ياخدو ليه
حبيبه بدلع: هو قالي كده اقوله لاء انا مقدرش اقول لمستر نوح لاء ابدا
خديجه اتضايقت خدت الورق وطلعت بسرعه علي مكتب نوح وفتحت الباب بسرعه ودخلت
نوح : في اي مش في باب تخبطي عليه
خديجه : دانا هخبطك دلوقتي علي دماغك باعتلي البت المايصه دي تستفزني
نوح : مالها يعني عملتلك اي
خديجه: بتستفززززني
نوح : طلاما مقالتش ليكي حاجه مباشره يبقا مفيش داعي للافكار اللي في دماغك
خديجه بعصبيه: ده علي اساس اني بتبلي عليك ومشفتكش قاعد معاها خمسين مره قبل كده
نوح : وانتي مالك انا اعمل اللي عايزه وانتي هنا اللي بيربطنا ببعض الشغل بس وبلاش شغل  الجنان ده
خديجه : تمام  ، شوف بقا قسما بالله  ي نوح لو شفتك قريب منها تاني ولا حتي بالغلط لاوريك شغل الجنان على اصوله
وهات الورق دده
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
ده علي اساااااس اني بتبلي عليككككككك ومشفتكش قااااااااعد معاها خمسين مره قبل كده
نوح ببرود  : وانتي مالك انا اعمل اللي عايزه وانتي هنا اللي بيربطنا ببعض الشغل بس وبلاش شغل  الجنان ده
خديجه : تمام  ، شوف بقا قسما بالله  ي نوح لو شفتك قريب منها تاني ولا حتي بالغلط لاوريك شغل الجنان على اصوله
وهات الورق دده (خدت الورق كله ومشت)#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
نوح اتفاجاء من رد فعلها : ي بنت المجنونه هي مالها وخدت الورق كله تاني يخربيتها
 (طلع وراها بسرعه عشان الورق دخل المكتب من غير ما يخبط علي الباب)
خديجه ببرود : مش في باب تخبط عليه
نوح : عايز الورق خليني اخلص شغلي
خديجه : وانا مالي متخلص هو انا مانعاك
نوح: انتي ي انسه واخده الورق بتاع الحسابات بتاع الاسبوع ده وانا عايزو ضروري عشان اعمل الاحصائيات
خديجه : هو انت اعمي  مش بتشوف (نوح بصلها بغضب وهي خافت) انا اقصد يعني انا بشتغل فيه وهخلصو خلاص
نوح : مش واثقين في شغلك هاتي اعمله انا
خديجه بعصبيه : مش واثقين في شغلي انا طب والله العظيم مفيش حد هيعمل الورق ده غيري حتي لو هتخسرو الصفقه
نوح : بلاش عند هاتي الورق ( وقرب منها بغضب)
خديجه مسكت الكابتشينو وقالت بعصبيه : اقف مكانك اقسم بالله هكب الكابتشينو علي الورق دلوقتي وهخليه يبوظ وهيبقا لا انا ولا انت هنشتغل فيه
نوح : انتي عبيطه اي شغل المجانين ده
خديجه : بتقولو علينا بنص عقل ومجانين خليك انت بقا ي عاقل مكانك واطلع برا مكتبي حالا
نوح : لاء انا هشوف حل مع الجنان ده انهارده (وطلع من المكتب)
خديجه بتنهيده : اوووف الحمد لله كان هيموتني
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
___________
مامااااا وحشاني ووحشني بيتي اووووي
ماما: حبيبت قلبي نورتي (حضنتها)
_ قوليلي بقا البيت عامل اي من غيري
ماما بحزن: وحش اووي بقيت وحيده ومحدش بيونسني غير اختك واولادها
_ حبيبتي ي ماما خلاااص انا هقعد معاكي هنا
ماما : طب وجوزك
_ انا مالي بيه هقعد هنا وخلاص
ماما : امشي ي بت هو انا جوزتك عشان ترجعيلي تاني ده اي الهم ده
_ بقا انا هم ماااشي ي ست الحبايب
ايان : تيتا هو مفيش لعب هنا
ماما ؛ في لعب كتيره اوي بتاع مالك هناك اهي هاتها ونلعب بيها كلنا
تالين بطفوله: طب هو فين مالك
_ يخربيتك ديما فضحانا ي بت اتقلي
ماما : هياجي دلوقتي تعالي بس اقعدي معايا شويه وهو جاي
_ هي البت سندس لسه مجاتش
ماما : لاء مجتش انهارده خالص
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
_______
في الورشه
فارس : انا ماشي بقا وهبعتلك حد ياخد الموتوسيكل وشكرا علي القهوه
رحيم : مفيش شكرا بقا المره الجايه هتبقا علي حسابك انت
فارس : احنا هنبتديها كددددده
سندس وهي داخله الورشه : رحيييييييم
(فارس انتبه لصوتها بسرعه وبصلها بحب ،رحيم لاحظ انه بصلها واستغرب )
فارس : طب سلام انا (ومشي)
رحيم : اي ي زفته انا مش قولت قبل كده متاجيش الورشه دي تاني عشان بيبقا في رجاله هنا
سندس : انا لو عليا لا عايزه اجي ولا عايزه اشوف وشك بس اعمل اي في امي واختك قالولي رحيم مطفحش روحي وديلو يطفح اللهي الاكل يقف في زورك يقطع نفسك ونخلص منك
 #بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
رحيم : طب غوري من هنا بقا بدل ما اديكي بالحديده دي في دماغك
(سندس طلعت بسرعه وهي بتضحك ومشت )(وفارس كان راكب في العربيه وشايفها وهي ماشيه)
فارس اتضايق انها بتضحك مع ابن عمها كده  : هو ممكن يكونو بيحبو بعض  ياربي لو فعلا كده يبقا البت اللي تدخل قلبي مش ملكي لااااء اكيد لاااء
 وبعدين اي جو المراهقين اللي انا بعملو ده مينفعش كده لازم اخد خطوه في الموضوع ده بس ازاي
 (فكر شويه وقال )لقيتهاااا
_________
ندي : لما عرفت انك هنا مصدقتش نفسي وانا اقول الجو حر اوي ليه انهارده كده اتاريكي منورانا
_ ماشي ي كلبه البحر  وحشاني اوووي بس مالك ي بت خسيتي ليه كده
سندس وهي داخله : لاء هي مخستش انتي اللي ضربتي
_ ااااااي انا تخنت #بقلمي_اميره_رمضان مسعود
ندي : لاء ي قلبي والله التخن ده حاجه قليله عليكي
سندس : انا من راي انك تخسي وتعملي رجيم قاسي عشان ليل ميهربش منك لانك هتبقي شبه البقره الحلوب
_ متهزوش ي جماعه والله هو انا فعلا جيت البس البجامه بتاعتي اللي كنت بلبسها قبل الجواز مدخلتش فيا بس اكيد هي كشت عشان بقالها كتير في الدلاب
ندي : اها طبعا العيب في الهدوم
سندس : اي اللي انتي ماسكاه ده
_ ده طبق محشي طعمه جااامد لو عايزه ادخلي هاتي من المطبخ عشان مش هديكي من ده
سندس : حرررررام عليكي يعني  انا اقولك خسي تقومي تاكلي محشي هاتي الطبق ددددده
ندي : هو ليل هياجي هنا
_ اه طبعا هياجي ياخدني وهو راجع من الشغل
سندس : بياجي ايمتي
_ ملوش مواعيد بس انهارده عنده شغل كتير هيتاخر
سندس : ياجي بسلامه بس وحيات امك لاخد الطبق ده
_ لاااااااءءء
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
________
بليل
ليل جه خدنا عشان نروح ووصلنا البيت
خديجه كانت باين عليها متعصبه ونوح واقف في الجنينه وفارس بيتكلم في التلفون
ليل : خير كده مالكم في اي
خديجه: مفيش حاجه
نوح دخل بعصبيه : اخيرا جيت انا عايزك بقا تشوف حل لشغل العيال ده طول عمرنا بنشتغل حلو رجاله مع بعض مفيش مشاكل من وقت مجات الهانم ودخلت في الشغل وكل حاجه ماشيه عكس
خديجه : بطل تقول كلام علي الفاضي يتقول اي المشكله اللي حصلت ي تسكت
نوح : شايف طريقه كلامها عامله ازاي
ليل : ايان خد اختك واطلعو العبو فوق (دخلنا وقعدنا )
ليل : اتكلمي كويس ي خديجه
_ هو اي اللي اتكلمي كويس ي خديجه عملت اي خديجه مقالتش حاجه غلط فعلا يتقول المشكله اللي حصلت ي تسكت اي الغلط في كده #بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
فارس : لاء خديجه بقت تصرفاتها غريبه لما حكالي نوح علي اللي عملته ده هيخليني امنعها انها تروح الشركه تاني
خديجه بحزن وعصبيه : انا معملتش حاااااجه وعايزه اشتغل
ليل بصوت عالي : بسسسسسسس اي  ده مش عايز اسمع صوت حد الا اللي هسمحله يتكلم
(سكتنا كلنا )
ليل : قول ي نوح اي اللي حصل
(نوح قال كل اللي حصل من خديجه في الشركه )
ليل : خديجه الكلام ده صح انتي فعلا كنتي هتكبي الكابتشينو علي الورق
خديجه : ايوا كنت هعمل كده بس هو استفزني
نوح : اهو عشان استفزيتها هتبوظلنا شغل بملايين
_ واااانت تستفزها ليييه كنت عايز الورق منها ليه وهي بتشتغل وبتقلل من شغلها وتقول مش واثقين فيه
خديجه : ايوا قوليلو وقال من شويه قدام فارس ده شغل لرجاله مش لينا احنا مكانا المطبخ
_ جرااااا اي ي استاذ نوح ماااالك واخدنا ونازل بينا الارض ليه كده لاء ي اخويا ده لولا احنا مكنتوش انتو عرفته توصلو لحااااجه
ليل : اقلعي اللي في رجلك وانزلي علي دماغه بالمره
 #بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
_ كنت هعمل كده بس للاسف لابسه كوتش مش لسه هقلعو
ليل : بسسسسس اي الهبل ده هو انا مش هعرف اسكتكم ولا اي ده اخر كلام في الموضوع ده خديجه هتروح الشغل عادي وهتستلم شغلها مني انا والشغل اللي هتاخدو هتخلصه ومحدش ليه كلمه عليها في الشركه غيري انا ولو غلطت انا اللي هحاسبها مش حد تاني
(انا وخديجه في صوت واحد)  يحياااااا العدل هههههه
نوح : تمام انا غلطان اني خايف علي الشركه من افكارها
خديجه : الشركه لو كانت هتبوظ من الافكار كانت زمانها باظت من افكارك
قولت بصوت واطي لخديجه : الله عليكي بس اخرسي بقا عشان كده انتي مش هترجعيه انتي هتخليه يقتلك ويرتاح منك
 #بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
_________
رحيم : بت ي دوسه
سندس : عايز اي من زفته
رحيم : بتعملي اي
سندس : بلعب لودو
رحيم : هو مفيش غير اللعبه دي لحسه دماغك سيبك منها عايز اتكلم معاكي في موضوع
سندس : طب استني هخلص الجيم
رحيم : انا غلطان اني جيت لحما*ره زيك اخد رايها
سندس : خلاص خلاص قفلت اهو قولي بقا اي الموضوع
(رحيم حكالها  اللي حصل بينه هو وفارس )
سندس بفرحه : انت لسه هتفكر وافق طبعااا
رحيم : اهدي بلاش تسرعه انا بس مش عارف ازاي هو شخصيا يعرض عليا حاجه زي دي من غير مطلب منه
سندس : هو زي مقالك بيحب يوسع شغله وانت فعلا شغلك ممتاز ومكسب لاي حد عشان كده المشروع ده هيبقا خير ليك وليه
لان ده حلمك من زمان ان يكون عندك شركه كبيره لصيانات واهو ابتدء يتحقق دلوقتي ورشه بكرا مصنع بعد كده شركه وهتكبر وهتقول دوسه قالت بس يبقا افتكرنا بقااا
رحيم : انتي مين
سندس : نسيتني واحنا لسه في البدايه ي وا*طي
رحيم : صحبتك ندي عامله اي
سندس : الحمد لله بقت كويسه شويه ورجعت زي مكانت الاول ومبقاش في حاجه مخوفاها الا انت
رحيم باستغراب : انا ؟! طب ليه
سندس : يعني انت عرفت عنها كل حاجه وساعدتها خايفه لتغدر بيها وتقول لااهلها او تذلها لما تشوفها وبعيد عن كل ده بتقول انها مش قادره ترفع عينها في عينك عشان ندمانه علي الغلط اللي عملته
رحيم : اممممم عشان كده لما شافتني انهارده وشها جاب الوان  هو الواد زياد حاول يكلمها
سندس : لاء خالص حتي مابقتش بتشوفو واقف في السوبر ماركت
رحيم : زياد ده اكتر واحد خواف في الدنيا دي بس بيستقوي بالبنات الوا*طي
سندس: بقولك اي بس جاوبني بصراحه انت بتحب ندي
رحيم : بت انتي هبله هو كل شويه تقوليلي بتحب ندي معجب بندي متطلعي من دماغي انتي وندي بقا
سندس: انت مش فاكر زمان لما كنا في ابتدائى كنت بتقول انك بتحبها وهتتجوزها
رحيم : انا هاخدك علي اد عقلك انتي بتقولي لما كنا في ابتدائى يعني كنا عيال مش بنفهم حاجه طب ماهو انتي كنتي بتقولي علطول ان انا وانتي هنتجوز وكنتي بتغيري من ندي وبتضربيها عشاني ومكنتيش مستوعبه يعني اي احنا اخوات في الرضاعه
اقدر بقا احسبك علي الكلام ده دلوقتي
سندس : انت اهبل انا كنت صغيره  مش فاهمه
رحيم : بظبط كده ياربي تكوني فهمتي بقا
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
 _____________
سوسن : الشملوله كانت هنا انهارده
سيد : مجابتش حاجه وهي جايه
سوسن : شفتها كانت جايبه شنط كتيره لامها مقدرتش تقولي خدي ي مرات عمي حاجه
سيد : مش بيطمر فيها هي وامها
سوسن : بعتت ياخويا لاختها كتير وبسمه طلعت كله شقتها من غير متديني حاجه
ندي : قال يعني انتو بتدوها حاجه من ساعه ما ياسين سافر وانتو اللقمه اللي بتاكولها بتبصولها فيها
سوسن ؛ واحنا هنصرف عليها يعني ولا اي
ندي : جوزها اللي بيصرف عليها وبيبعتلها الفوس وانتو بتاخدوها
سيد : فلوس ابني واخودها زي منا عايز سيبك انتي مش الحقد بتاعك ده
ندي : انا برضو اللي بحقد
سوسن : بكرا هنروح خطوبه بنت خالتك اتخطبت وهي اصغر منك وانتي لسه قعدالي شاطره بس تطفشي العرسان دانتي وش فقر
ندي : مبقتش اتعصب واتضايق من كلامك عارفه ليه لان من كميه الطاقه السلبيه اللي باخدها منك دمرتلي مشاعري ومبقاش يأثر فيا حااااااجه
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
_________
كنت واقفه بسرح شعري وليل دخل
ليل : مالك مكلتيش ليه
_ لاء مش هتعشا
= ليه
_عشان بعمل رجيم
= رجيييييم ليييه
_ انا تخنت ولازم اخس شويه العيال قالولي انك هتطفش مني لو فضلت كده
ليل بضحك : اطفش متقلقيش انا لو هطفش هطفش من لسانك مش من شكلك ثم ان فين التخن ده
_ مالو لساني يعني هو انا بتكلم
ليل : لاء خااالص دانتي كنتي هتخلي نوح يولع في خديجه تحت
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
_ مش هو اللي بيقول كلام مش مظبوط
ليل : هو برضو وبعدين خديجه طول عمرها مش بتحب تشتغل معانا اشمعنا الفتره دي جات تشتغل
_ الله اعلم وبعدين نصيبها كده
ليل : نصيبها ولا فيه حد لعب في دماغها
_ مش عارفه ياترا مين اللي لعب في دماغها
ليل : اممممم تلاقيها حربايه صغيره لابسه بجامه وردي
_ اي ده ههههه دي لابسه بجامه زي
ليل : اللهم طولك ي روح يلا اتعشي قبل ما تنامي
_ قولتلك لاء بعمل رجيم بقا سيبني في احزاني
ليل : رجيييم اي اللي هتعمليه فين التخن ده بطلي هبل وبعدين انا عايزك تتخني كده وتبقي بطايه اكتر
_ لاء اكتر من كده هعدي مرحله البط وهدخل في مراحل تانيه احنا مش قدها
ليل : عارفه انا لو سمعت كلمه رجيم في البيت ده تاني هعمل فيكي اااي
__________
تاني يوم بعد الفطار
فارس : حنين عايز اتكلم معاكي في موضوع مهم  قومي ي بت ي خديجه من هنا
خديجه : والله ما هتحرك وهسمع كل حاجه هتقولها
فارس : مش عندك شغل انهارده
خديجه : هعمله هنا متشغلش بااالك
_ سيبك منها وقولي اي الموضوع
فارس : بصراحه كده  انا عايز اتجوز سندس
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
بصراحه كده انا عايز اتجوز سندس
_اااي  سندس مين سندس صحبتي
فارس : ايوا هو فيه غيرها
خديجه : انا مش مصدقه معقوله يا فارس عايز تتجوز اخييييراااا
فارس : ها هتساعديني ولا اي
_ ثانيه بس انا مش مستوعبه معقوله الكلام بتاع زمان هيتحقق
فارس : كلام اي
_ اصل انا وسندس كان نفسنا نتجوز اتنين اخوات او اصحاب ودلوقتي فعلااا هيتحقق
خديجه بمكر : بس يخساره الحلم مش هيتحقق
فارس باستغراب : ليه
خديجه : عشان سندس هتتجوز  ابن عمها رحيم  
فارس بصدمه : ااااي الكلام ده حقيقي
قولت بضحك_ شوف هو  (قاطع كلامي رنه تلفون فارس )
#بقلمي_اميره_رمضان
فارس : ده رحيم
(خديجه بصدمه: يالهووي اوعي تقوله )
_ وانت اي علاقتك برحيم
فارس : بقينا اصحاب (وقال بضيق) بس مجبليش سيره انه هيتجوز وكده
_ هههههههه خديجه بتهزر معاك دول اخوات في الرضاعه اصلا
فارس بصدمه وفرحه: انتي بتتكلمي بجد يعني هو فعلا مش هيتجوزها
خديجه : ايوا بتقوووولك اخوات في الرضااااااعه رد علي الراجل بقا
فارس : حسابك معايا بعدين ي بومه
________
جاسمن : بابااا انا زهقت شوف حل بقا انا كل ماجي انتقم من ليل مش بعرف وافشل انا زهقت
عزت : شوفي كل البتعمليه انك بتبقي ضده عشان كده بتفشلي بس المرادي لازم تكوني هاديه عشان تصلي للي انتي عايزاه
جاسمن : ايوا يعني اعمل اي
عزت : لازم تروحي وتتكلمي معاه بخصوص اولادك وانك نفسك تشوفيهم وتاخديهم حجه عشان تصلي لهدفك
جاسمن : تصدق مفكرتش في الموضوع ده خالص بس ياترا هو هيتصرف ازاي
عزت  : هو مش هيقدر يمنعك
جاسمن : لاء هيقدر  انا عامله تنازل عنهم
عزت : ليل مش هيقدر يمنع ام من انها تشوف اولادها بالاخص لما تبيني انك ندمانه
جاسمن : تمام ويمكن فعلا اعرف اصل لحاجه واخسرو كل حاجه
#بقلمي_اميره_رمضان
____لا حوله ولا قوه الا بالله ❤_____
نوح : حبيبه هتبقا فاضيه بعد الاجتماع
حبيبه : ايوا ي مستر
نوح : تمام يبقا نشرب قهوه مع بعض في الكافتيريا
حبيبه بخبث : اسفه ي مستر مش هينفع لان انسه خديجه بتبهدلني لما بقعد معاك
نوح بضيق : انتي هتقعدي معايا انا مش معاها هي ولو قالتلك كلمه عرفيني
حبيبه بابتسامه : تمام ي مستر
شيماء دخلت وهما بيتكلمو : مستر نوح مستر ليل عايز حضرتك في المكتب
نوح : تمام (وبص لحبيبه وقال : علي اتفاقنا )
شيماء : برضو هتقعدي معاه
حبيبه : وانتي متضايقه ليه اوعي تكوني راسمه عليه
شيماء : انا مش برسم علي حد وانتي عارفه كده انا خايفه عليكي انتي بتغلطي وهتودي نفسك في داهيه
حبيبه : انتي لسه في الموال ده
شيماء : انا مستغرباك انتي مش حاسه بالذنب خالص كده مش متضايقه من تصرفاتك وفرحانه بمستر نوح بكرا يتصالح هو وخديجه وانتي للي هتبقا وحشه #بقلمي_اميره_رمضان
حبيبه : انا مش بخسر وهكون مستفاده هعمل كل حاجه وهاخد نوح انا عرفت اوقعه فيا ويعجب بيا وجاتلي الزفته خديجه دي بس ناويه اولع الدنيا بينهم عشان الدنيا تحلالي
شيماء : ربنا يهديكي ويبعد عنك شيطانك
___الحمد لله _______
فارس : الحمد لله كده الدنيا بقت حلوه اووي قوليلي بقا هنروح ليهم ايمتا
_ استني بس دنيا اي اللي احلوة
فارس : رحيم كلمني وقال انه موافق نفتح مصنع انا وهو ونشتغل مع بعض ودي حاجه حلوه عشان اكون قريب شويه من سندس
_ وانت فاكر ان سندس هتبقا قدامك كل شويه دي صدفه انك شوفتها في الورشه
فارس : منا قولتلك عايز اتجوزها بلا ورشه بلا بتاع
_ عايزني اكلمهالك يعني
فارس : عايزك تشوفي ميولها اي لو في قبول هتقدملها انهارده مفيش (قال بحزن) يبقا كل شي قسمه ونصيب
__________
ليل : نوح عايزك بكرا تروح تودي الورق ده الشهر العقاري
نوح : ماشي هنروح انا والمحامي
ليل: بقولك
نوح : اي
ليل : خف شويه علي خديجه مش كده
نوح : امممم
ليل : وكلامك كتر اوي مع الموظفه الجديده دي انت متعرفهاش كويس
نوح : عادي ادينا بنتعرف
ليل : طب وخديجه
نوح بغضب : مش خديجه دي هي اللي سابتني وسافرت عشان طموحها واحلامها وكسرت بخاطري
ليل : هي مكسرتش خاطرك هي قالت هتكمل تعليمها
نوح : دي اكتر حاجه تكسر الواحد لما الشخص اللي بيحبه يفضل عليه حاجه تانيه وهي فضلت عليا تعليمها
انا مكنتش همنعها انها تكمل تعليمها بس بعد متقدمتلها وكنت فرحان رفضتني عشان تسافر وتشوف احلامها خليها بقا تنفعها وتطلع من دماغي انا نسيتها اصلا #بقلمي_اميره_رمضان
ليل : انا مش هقولك انها بتحبك ولا الكلام ده لانك عارفه انا هقولك بس فكر كويس قبل متعمل حاجه متخليش عصبيتك وغضبك هما اللي يتحكمه فيك (التلفون قاطع كلامهم)
ليل  : الو
_ اي ي ليل متنساش انهارده هنروح نجيب ايان وتالين من الحضانه
ليل : لاء مش ناسي هعدي عليكي اخدك اجهزي بقا
_ حاضر
___استغفر الله العظيم واتوب اليه ❤___
#بقلمي_اميره_رمضان
مالك : عمتوووو عايز شيبسي
ندي : طب امشي كويس وانا هجبلك قولي خدت اي انهارده في الحضانه
مالك : معرفش لما تروحي يبقا افتحي الكراسه وشوفي
ندي : انا اللي اشوف امال باعتين حضرتك تتعلم ليه
مالك : انا مش عايز اتعلم انا عايز العب  الله كوووره (وجري ناحيه الكوره بسرعه وعربيه كانت جايه عليه )
ندي بخوف : مااااااااالك
(وفجاء أسامه  شدو بعيد عن العربيه بسرعه )
ندي جرت عليه بسرعه وقالت بخوف : مااالك انت كويس
أسامه : اهدي ي ندي هو كويس  
ندي قعدت علي الرصيف مصدومه من اللي كان هيحصل
رحيم : ي بنتي خلاص عدت علي خير
زياد نزل ببرود من العربيه : مش نخلي بالنا بقا من العيال ولا نسيبها تترمي قدام العربيه  
رحيم بعصبيه: يعني انت كنت هتموت الواد ونازل تبجح
زياد : مش هو اللي جري قدام العربيه
اسامه : خلاص ي زياد حصل خير وبعدين هدي السرعه شويه انت مش ماشي علي الطريق السريع راعي ان فيه اطفال
#بقلمي_اميره_رمضان
زياد بص لندي وحب يضايقها : مش يمكن هي اللي رمت الواد قدام عربيتي وبتعمل الحراكات الرخيصه دي عشان تجبلي مصيبه
رحيم قرب منه بغضب  ومسكه من ملابسه: انا مش قولت متجبش سيرتها علي لسانك الزفر ده (وضربه بدماغه علي وشه مناخيرو نزفت )
اسامه : رحيييييم ابعد عنه عيييب كده (الناس بعدت رحيم عن زياد اللي خاف من شكل رحيم لما اتعصب عليه وخاف ليضربه تاني ويعمل فيه زي قبل كده ركب العربيه بسرعه ومشي)
سندس وشهد   نزلو بسرعه : في اااي بتصرخو ليييه
سندس : يالهوووووي ندي مالها
أسامه : مفيش  خدوها جوه دلوقتي  
سندس : تعالي ي حبيبتي
اسامه : رحيم فكك منه ده عيل خواف
رحيم بغضب : والله ما هرحمه بس يستني عليا
أسامه : مش وقته تعالي نشوف البنت اللي فوق
رحيم : اطلع انت انا رايح الورشه
أسامه : رحييم البنت مرعوبه تعالي نطمن عليها ويبقي امشي
(طلعوه فوق )
نجلاء : هو اي اللي حصل يابني البت وشها اصفر
أسامه : مالك جري قدام العربيه والحمد لله ربنا ستر بس هي اعصابها سابت من المنظر
سندس : ي قلبي عشان كده خلاص ي ندوشه هو محصلش ليه حاجه وزي القرد اهو
رحيم لما شافها كده صعبت عليه وبالاخص بعد الكلام اللي زياد قاله وقال في باله : متزعليش والله لاجبلك حقك منه
#بقلمي_اميره_رمضان
____اللهم صل على سيدنا محمد ❤_____
ليل بعصبيه : ي بنتي يلا اطلعي انا مستني من بدري
_ بالله عليك تعالي خدني انا خايفه اطلع
ليل باستغراب : خايفه من اي
_ من الكلب بينبح وصوته مخوفني اوووي
ليل : اطلعي ي حنين متخافيش هو مربوط
_ لاء بالله عليك
ليل : خلاص خليك هروح اجيبهم انا لوحدي
قولت بدموع_ لاء متسبنيش بقولك خايفه من صوت الكلب
ليل باستسلام : خلاص جاي مش عارف اي الخوف ده كله
(دخل خدني ومشينا  ).
ليل : انا عايز اعرف انتي بتخافي من الكلاب اوي كده ليه مع ان مفيش داعي للخوف ده كله
_ الاول كنت مش بخاف علي فكره بس مره كنت بلعب في الشارع وفيه كلاب كتيره اووي كانت بتجري وجات علينا اصحابي كلهم جرو بعيد وانا وقفت لاني مش خايفه وقولت الكلاب هتمشي عادي وفي كلب والله فاكراها كويس بصلي اووي كده ونبح مره وحده بصوت عالي اوووي صرعني وقعدت يومين بحلم بكوابيس بسبب الكلب ده ومن بعدها وانا بترعب بس من صوت الكلاب
ليل :ههههههههه يعني اصحابك كلهم جرو وانتي اللي واقفه عاملالي فيها هركليز
_ ماهم قالو متبينش للكلب انك خايف منه
ليل : طب اي شعورك بقا دلوقتي
_ دلوقتي لو حد جاب سيرت الكلاب قدامي بترعب
ليل ؛خوافه
_ يعني بعد اللي قولته ده كله بتقولي خواااافه  انا غلطانه اني حكيت اصلا
ليل : خلاص بقا متقفليش وشك كده
_ انزل هات العيال
ليل : مش هنزل الا لما تفكي التكشيره دي
_ خايف عليا اووي
ليل : لاء عشان العيال متشوفكش كده وياجيلها صرع
_ دانت مستفزززززز
(ليل نزل بضحك ودخل يجيب العيال وانا قاعده مبسوطه عشان بقا بيضحك كتير ومازال محافظ علي الصلاه في وقتها ولقيت شباك العربيه حد بيخبط عليه )
نزلت الازاز : نعم
البنت بدموع : انا محتاجه انك تساعديني بالله عليكي مفيش حد غيرك يقدر يساعدني
_ طب انتي مين
البنت : انا جاسمن
_ نعم😳
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
انا محتاجه انك تساعديني بالله عليكي مفيش حد غيرك يقدر يساعدني
_طب انتي مين
البنت : انا جاسمن
_ نعم 😳
جاسمن بدموع مزيفه : عارفه انك مستغربه بس انا نفسي اشوف ولادي واقعد معاهم
_ مش ولادك دول اللي انتي بعتيهم لما كانو لسه عمرهم شهور
جاسمن بدموع  : ندماااانه اوووي علي اللي عملته ندمانه علي كل حاجه
_طب وجيالي انا ليه متروحي لليل وقوليلو
جاسمن ؛ مينفعش اقول لليل هو مش هيرضي مستحيييل
_ ليه
ليل من وراه جاسمن : عشان عمري ما هصدق الدراما اللي انتي عملاها دي
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
جاسمن : ليل انت مفروض تحس بيا لانهم ولادي زي زيك بظبط
ليل بهدوء : ايان خد اختك واركبو العربيه
تالين : مين دي ي بابا
جاسمن : انا مام.....قاطعها ليل بعصبيه : جاااااااسمن اخرسي
تالين خافت من عصبيه ليل حضنتها وقولتلها : تعالي نستنى بابا في العربيه
(ركبتهم العربيه وجيت اركب لقيت جاسمن جات بسرعه ميلت علي ايدي)
جاسمن : ابوس ايدك خليه يسمحلي اقعد معاهم شويه بالله عليكي
(حقيقي صعبت عليا اووي) _ ليل معلش خليها تشو........
ليل بعصبيه اكتر :حنييييييين متفتحيش معايا الموضوع ده خااالص وانتي مش عايز اشوف وشك ده تاني يلااااا ي حنييييين
(ركبنا العربيه ولحد موصلنا البيت مفيش حد قال كلمه )
دخلنا البيت وليل دخل المكتب من غير كلام وقفل الباب
خديجه : هو ليل ماله في حاجه
_ لاء ي قلبي مشغول بس شويه
خديجه : تعالي شوفيلي حل في المشكله اللي مش بتتحل دي
_ استغفر الله العظيم ي رب ده اي البيت اللي كله مشاكل ده ، خير
خديجه بحزن؛ نوح مش معبرني خالص وزي منتي شايفه مهما اشتغل حلو مش عاجبه ومش شايفني اصلا ده غير البت حبيبه دي لازقه فيه في كل مكان وبصراحه انا حاسه اني مش هسفيد اي حاجه  لو فضلت علي كده
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
قولت بهزار_ طب متشوفيلك واحد حلو كده اتجوزيه وسيبك من نوح خالص
خديجه بحزن وعصبيه: متقوووووليش كدددددده تعرفي انا لما كنت مسافره اتعاملت مع ناس كتيره اووي وكتير منهم طلب مني الجواز مع انهم كاملين المواصفات ومش فيهم عيوب  وكنت برفض علطول لاني مش شايفه غير نوح هو لما اتقدملي انا رفضت ارتبط بيه في الوقت ده بس هو فهم اني رفضته هو
_ فهماكي وبعدين فعلا طريقه العند مش هتاجي معاهم
خديجه : يعني اسيب الشركه
_ لاء طبعا كده مش هنعرف نعمل حاجه برضو
خديجه : اي رايك اعمل زي ما بيحصل في المسلسلات اتكلم مع واحد تاني ونخرج ويمسك ايدي واغيظه فهو يغير عليا وياجي يعترفلي بحبه ونتجوز
_ يااالله تصدقي فكره
خديجه : بجد حلوه
_ ياشيخه اتنيلي اسكتي يخربيت المسلسلات اللي واكله دماغك جربي بس تكلمي حد وهو ساعتها هيخليكي مش هتعرفي وشك من قفاك
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
خديجه : ليه دانا هلعب علي وتر الغيره
_ لعبت عليكي بطنك لاء طبعا اللي بتقوليه ده مرفوض لسببين اول حاجه واهم حاجه انك هتغضبي ربنا اي هتخرجي مع واحد ويمسك ايدك ده ي بنتي اتقي الله انا والله لولا عارفه نيتك انتي ونوح انكم عايزين تتجوزو بس المشكه دي اللي معطله الدنيا مكنتش ساعدتك خالص
خديجه : خلاص اسفه انا مقصدش اغضب ربنا والله انا بس كنت بحاول اعمل حاجه اصلح بيها الغلط اللي عملته
طب واي السبب التاني
_ السبب التاني بقا نوح نفسه تخيلي كده واقفه تتدلعي مع واحد هو رغم انه مش بيكلمك بس والله هيديكي علقه موت وهيعند اكتر ومش هيسامحك
خديجه : قفلتيها انتي خالص طب واي الحل
_ الحل هو التجاهل
خديجه : تجاهل اي بس ده هو اللي متجاهلني
_ ماهو احنا حيرانين عشان هو متجاهلك هنلعب معاه نفس اللعبه مع شويه من الغموض
خديجه : ازاي
_ هقولك
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
____لا حوله ولا قوه الا بالله العلى العظيم ❤________
بسمه بقلق : سندس فين ندي
سندس : اهدي بس ندي  جوا
بسمه دخلت بسرعه وحضنتها : مالكككك حصلككك اااي حد قالي انك وقعتي ولا مش عارفه حصلك اااي
ندي بهدوء : مفيش حاجه حصلت والله انا كويسه
بسمه : امال انتي هنا ليه ووشك اصفر
شهد بمشاكسه: كله من تحت راس ابنك الشقي ده
بسمه : عمل اي
سندس : أسامه بيقول انه جري قدام العربيه بسرعه والعربيه كانت هتخبطه و ربنا ستر و ندي اعصابها سابت من المنظر بس
بسمه خبطت علي صدرها  ؛ ي لهوووووووووي هو فين الزفت ده
(مالك استخبي في شهد )
بسمه شدته من شعره : تعالي هنا ي ابن الجذ*مه انا مش قوووولت تمشي محترررررم حرررام علييييك
(شهد وسندس خدو مالك من قدامها ومشو بعيد )
سندس : خلاص انتي اتجننتي يعني هو كان قاصد وبعدين ده عيل صغير مش بيفهم حاجه
بسمه : انا تعبت منه والله (وبصت لندي )معلش ي بنتي سيب اعصابك اللهي تسيب اعصابه البعيد
 يلا نروح عشان ميقلقوش علينا
______اللهم صل على سيدنا محمد _____
خبطت علي الباب
ليل : حنيين محتاج اقعد شويه لوحدي
(فتحت الباب ودخلت )
ليل : انا مش بقولك عايز اقعد لوحدي
_ العصر اذن وعايزه اصلي معاك
ليل : هصلي كمان شويه
_ ولييه التاخير يلا قوم نصلي وبعدين اقعد احزن براحتك
ليل : احزن ! انا مش حزين
_ امال اي ده
ليل : انا مستغرب هي ليه بتعمل كده علفكره انا حافظ جاسمن اكتر من نفسها هي مش هتعمل كده الا لما يكون في مصلحه وراه الحوار ده
_ مصلحه اي ي ليل حرام عليك بطل تشك في الناس بالطريقه دي
 دي مهما ان كانت هي ام ومشتاقه لعيالها طب تعرف انا اهو رغم انهم مش ولادي بس اقسم بالله لما بيتاخرو في الحضانه بس ببقا هموت من القلق عليهم وبشتاق ليهم اووي مبالك دي امهم
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
ليل : انتي عشان بنت اصول وبتعامليهم بما يرضي الله وقلبك ابيض لكن جاسمن مش زيك
_ طب خليها تقعد معاهم شويه مش هتخسر حاجه
ليل : لاء هخسر اكيد وبعدين انا قايلهم ان امهم ماتت
_ ليل متهزرش قال يعني هما مش هيعرفو انها عايشه ولادك دلوقتي بقا عندهم 6سنين وبكرا يكبرو ويعرفو كل حاجه دي حاجه مش هتستخباه كتير
ليل : يبقا يعرفو بعدين مش دلوقتي انا مش حمل تعب ايان تاني
_ ومين قالك انه هيتعب هو لما يشوف امه و ......
ليل بعصبيه ؛ ويتعلق بيها وهي تبعد عنه تاني  وقتها بقاااا هو هتبقا حالته عامله ازاااي حنيين انسي الموضوع ده ويلا نصلي
(صلينا وانا مش عارفه اتصرف في الموضوع ده ازاي بس لجأت لربنا كلعاده ودعيت كتير )
_____اللهم صل على سيدنا محمد ❤_____
سوسن : مابدري ي اختي كل ده بتجيبي الواد من الحضانه
بسمه : ي مرات عمي حصل معاها موقف اخرها
سوسن : واي ي اختي اللي حصل انتي كمان
(بسمه  حكت اللي حصل )
سوسن ؛ منا عارفه سمعت الناس بتتكلم في الشارع
ندي بحزن : ولما عرفتي مجتيش ليه تشوفي حصلي اي مش يمكن كانت العربيه خبطتني ومت بسمه لما عرفت جات جري تطمن عليا لكن انتي اااااي
 سوسن ببرود :  ده دلع بنات فاضي وبسمه بتحب تجري يمين وشمال واي يعني اللي شوفتيه يخليكي تفرهدي كده في الشارع وتفرجي الناس عليكي
ندي : دلع بنات ؟! ي شيخه نفسي في مره احس انك بتخافي عليا زي باقي الامهات اي الجبروووت ددده
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
سوسن : طب ي حنينه اخلصي والبسي عشان نروح خطوبه بنت خالتك  اختك سمر هناك من بدري
ندي : مش هروح انا اي مكاااان
سوسن بعصبيه: انتي عايزاهم يقولو انك مجتيش عشان غيراااانه انك متجوزتيش واللي اصغر منك اتخطبت وهتتجوز
ندي بانفعال : الله يخربيت الجواز وسنيييينه حرررررررام عليكي بقااااااا انا تعبت اقسم باللله ارحميني شووووويه
(سندس واقفه علي الباب وسمعت اللي حصل وحزنت علي ندي اووي)
سندس بحزن : بسمه خدي شنطه مالك نسيتيها
بسمه : حبيبتي تعبتك معايا ادخلي واقفه علي الباب ليه
(سندس كانت هتمشي بس دخلت تواسي ندي )
________لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين ❤_____
بليل
فارس : حنيين عملتي اي في الموضوع اللي كلمتك فيه
_ بصراحه لسه مكلمتهاش هرن عليها واقولها بس في الاول انت يابني اد الكلام اللي قولته ده
فارس : هو انا عيل صغير ولا اي
_ لاء العفو انا واثقه فيك بس برضو هخلي ليل يحضر معانا الكلام ده ليييييييييل ي ليييييييييييل
ليل : اي بتصرخي كده ليييه
_ تعالي عايزاك في موضوع خطييير ابن عمك قرر يتجنز قصدي يتجوز
ليل : من ورايا ي كلب
فارس : هو انا لسه عملت حاجه انا يدوبك كلمتها علي العروسه
_ حظر مين العروسه
ليل : ي ندي ي سندس مش محتاجه كلام
_ هي سندس فعلا عرفت منين
ليل : بس مش عايز غباء هو انتي تعرفي حد غيرهم اصلا
_ طب خلاص انا عايزاك تضمنه علي الكلام ده
فارس : هو انا جايب ولي امري يضمني في اااي ي بت
ليل : بت مين ي حما*ر انت متتكلم عدل معاها بدل مكسرك
_ هههههه يخليييك لييا ي رااااجلي
فارس : اضحكي ي اختي اضحكي خلصي بقا وكلميها
_ المواضيع دي متنفعش في التلفون انا هروحلها بكرا اي رايك ي ليل
____سبحان الله العظيم ______
تاني يوم
خديجه قاعده في الجنينه بتقلب في التلفون ونوح دخل وشافها ومشي من غير ميتكلم وهي كانت مطنشاه ومركزه في التلفون
نوح استغرب انها مش بتتكلم معاه زي كل مره سابها ودخل
نوح بعصبيه: ليييييل
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
نوح بعصبيه: لييييييل
ايان ببراءه : نوح تعالي العب معايا
نوح : مش فاضي انا للعب العيال ده وبعدين انت مرحتش الحضانه ليييييييه
_ في اي ي نوح متعصب علي والواد كده ليه
نوح : بقولك اي جوزك مطلع عيني في الشغل مش ناقصه
_ ومالو يعيش ويطلع عينك
نوح بعصبيه : هوووو فيييين
ليل : في اي ياض
نوح : هات ي عم الورق اللي هوديه الشهر العقاري خليني اخللللص
ليل : طب تعالي واعدل وشك ده
_____صلو على النبي❤____
شهد  بتشيل الفطار : حد يشرب شاي
سندس : اعملي كابتشينو
شهد : انا قولت شاي عايزه تطفحي هعمل حسابك مش عايزه مسمعش صوتك
سندس : مش عايزه جتك نيله
(شهد دخلت المطبخ )
رحيم : ندي متكلمتش معاكي في حاجه
سندس: حاجه زي اي يعني
رحيم : مجابتش سيرت زياد
سندس : متكلمتش كتير عن اللي حصل لانها انهارده مكانتش مركزه مع حد يعيني
رحيم : ليه
سندس : انا نفسي افهم امها دي فين قلبها حقيقي والله فيها كمية شر رهيبه مسبتش حد الا لما اذته بشرها اذا كانت حنين ولا ندي
رحيم : عملت اي لندي طب حنين ومتضايقه منها لكن بنتها تاذيها ليه
(سندس حكت لرحيم اللي حصل )
رحيم : انتي بتهزري اكيد
سندس : والله مش بهزر دي ندي كانت بتبكي وتقولها نفسي احس انك بتخافي عليا وامها بتكلمها ببرود فظيع انا كنت عايزه ادخل اضربها والله وطول منا قاعده مع ندي كانت بتبكي وتشتكيلي منها
رحيم : ربنا يصبرها
سندس ؛ رحيم بقولك اي متتجوز ندي وارحمها من اللي هي فيه والله مهتلاقي في طيبة قلبها
رحيم : سندس انتي هبله  حقيقي انا زعلان عليها اوي لكن انا بعتبرها زي اختي مفيش اي حاجه بينا وبعدين انا عمري مهتجوز حد بطريقه دي
سندس : طريقه اي بقا
رحيم : طريقه الشفقه مش عشان صعبانه عليا اتجوزها كده مش هنعرف نعيش مع بعض
 #بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
سندس : خلاص ي رحيم فهمتك بقولك زياد كان بيعمل اي معاكم تحت لما العربيه كانت هتخبط مالك
رحيم : ماهو الاستاذ هو اللي كان هيخبطو وقال كلمه كده ملهاش لازمه بس والله ماهرحمه انا دورت عليه من بعدها بس لسه ملقتهوش
سندس :  عشان كده ندي قالتلي اقولك انك متعملش اي حاجه لزياد
رحيم بعصبيه وغيره : ااااي هي لسه بتحبه
(شهد طلعت من المطبخ ) : مين اللي بيحب مين
رحيم بضيق: انا طااالع
(مشي وهو متعصب ومتضايق وكل اللي بيفكر فيه هي لسه بتحبه يعني حتي بعد كل اللي حصل ده طب ومش حاسه بيا خالص نست كل الكلام اللي قولتهولها زمان دي سندس لسه فاكراه لكن هي نسته وحبت زياد وبعد كل اللي عملته عشانها زعلانه لاعمل حاااجه في زيااااااد الله يخربيت الحب اللي يوجع القلب بشكل ده )
______استغفرو ❤____
سيد : ندي انتي ي بت ي زفته
دخل الاوضه وشافها بتصلي
سوسن : مش بترد عليك ليه
سيد بسخريه : ست الشيخه بتصلي
سوسن : انا مش عارفه اي الصلاه اللي كل شويه دي اللي نعرفه ان الصلاه خمس مرات وخلاص علي كده لكن دي مش بتبطل
بسمه؛ ي مرات عمي ربنا يهديا ويهدينا سبيها تصلي هي مزعلاكي في اي
سوسن : هو حد كان وكلك ليها محاميه كل منتكلم تدافعي عنها وبعدين انتي اصلا اللي مقوياها علينا انتي واختك
بسمه : وهي اختي كانت عملتلك اي دلوقتي
سمر : مالك اتضايقتي كده ليه لما جبنا سيرتها
بسمه : عشان هي معملتش حاجه ليكم وعايزين تجيبو سيرتها تبقا بالخير وغير كده انا هرد علي اي حد ومش هسكت
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
سيد : بس ي بت يلا اطلعي شقتك مش عايزين صداع
(بسمه خدت مالك وسليم وطلعت )
ندي خلصت صلاه وكانت سامعاهم : ياربي نجيني منهم انا تعبت ومبقتش قادره استحمل  بس انا واثقه في قدرتك يارب
اللهم اخرجني من حولي الي حولك ومن قوتي الي قوتك لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين
______لا حوله ولا قوه الا بالله  ____
جاسمن : عملت زي مقولتلي ومفيش اي حاجه حصلت
عزت : مين قالك كده استني بس وشوفي المهم انك تكلمي مراته دي تاني وتتحايلي عليها شويه
جاسمن : اتحايل اي انا عايزه امسكها اموتها في ايدي انا متضايقه وغيرانه منها اوووي
عزت : معلش هي اللي هتساعدك لما تتمسكني شويه كمان قدامها وهي اللي هتدخلك البيت وساعتها يبقا ارميها انتي برا
جاسمن : ياااه مش مصدقه ايمتي ارجع تاني لليل
عزت : بس المرادي انا مش عايز غلط فاهمه
جاسمن : اكيد
______الحمد لله ____
نوح طلع من عند ليل وشاف خديجه قاعده تبكي
نوح بقلق : مالها بتبكي  ليه ،انا مالي امشي وملكش دعوه ،لاء مش هقدر اسيبها كده
نوح راح عندها : بتبكي ليه
خديجه مسحت دموعها : مفيش
نوح: لاء فيه مالك في حد زعلك
خديجه : انا قولتلك مفيش حاجه
نوح : خدييييجه قولي مالك في حاجه وجعاك
خديجه بحزن: لاء انا كويسه عن اذنك (وسابته ودخلت وهو وقف محتار)
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
خديجه دخلت اوضتها وقفلت الباب واتنطتت من الفرحه
= ايواااا بقااا اخيرا ابتدا يكلمني يخربيت افكاااارك ي حنين
*فلاااااش باااااااك
خديجه : عملت زي مقولتي اهو وفعلا كان باين عليه انه مستغرب اني متجاهلاه بس مكلمنيش
_ معلش وحده وحده هو جاي هياخد ورق من ليل وهيمشي علطول لازم بقا المرادي نزود شويه شطه
خديجه : يعني اعمل اي
_ تعالي (جبت قطره تعقيم للعين)
خديجه : هعمل بيها اي
_ اول متحسي ان نوح طالع من البيت حطي منها بسرعه ومثلي انك بتبكي وهو اكيد هيحاول يسالك مالك قوليلو مفيش و سبيه وادخلي اوضتك علطول وهو اكييييد هيحتار
خديجه : يخربيت افكراك
_ اي خدعه بس اهم حاجه اوعي يشوف القطره
خديجه : اكيييييد
**بااااااااااك
خديجه بفرحه : الحمد لله يارب عدت علي خير يارب الموضوع ده بقا يتحل ونتجوز
_____اللهم صل على سيدنا محمد _____
_ ايوا اقف بقا علي جنب
ليل : هو ده بيتها
_ ايوا هقعد معاها شويه وبعدين هروح اشوف ماما وانت راجع هات ايان وتالين وعدو عليا
ليل : مش عايز تاخير هنا قوليلها الكلمتين وروحي علطول ورني عليا لما تروحي عند والدتك
_ ماشي عايز حاجه
ليل : هتوحشيني
(فرحت اوي لما قال كده نزلت بسرعه وطلعت عند سندس وهو مشي )
سندس : العروسه جااااااات دانا مصدقتش لما بعتيلي الرساله وقولتي انك هتاجيلي
_ منا عارفه ان انهارده عندك اجازه عشان كده جيتلك
(دخلت وسلمت علي الموجودين ودخلنا اوضه سندس)
سندس : بس وحشتيني ي بت اوووووي
قولت بغمزه : بكرا هيبقا وشي في وشك لحد منزهق من بعض
سندس : ازاي
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
_ ازاي اي ي بت علي اساس انك مش فاهمه شوفتي الواد مرتين وقعتيه علي وشه
سندس: واد مين انا مش فاهمه
قولت بفرحه : فارس معجب بيكي وعايز يتجوزك
(سندس تنحت ومتكلمتش )
_ في اي ي بت افهم انا كده اااي
سندس بتوهان : فارس مين
قولت بسخريه : فارس العزايزي اخو رفيع بيه
سندس : بطلي هزار
_ هو فيه غيرو يعني فارس ابن عم ليل اللي جه الخطوبه متكسر عشان يشوف خلقتك
سندس : اي ده هو فيه اي انا مش عارفه مالي
_ ضحكت يبقا قلبها مال
سندس بفرحه :هو اللي قالك عليا
_ لاء ابوه
سندس : اتكلمي عدل بقا
_ ايوا ي ستي هو بقالو يومين عمال يقولي عايز اتجوز سندس وكل شويه يقولي قولتيلها علفكره هو كان عايز ياجي تقدم علطول بس قالي اشوف رايك اي الاول
سندس حطت ايدها علي وشها بكسوف : يالهووووووي
_ بس كده انا عرفت الرد هقوله مش موافقه
سندس بشهقه: وحيااااااات امككككك
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
____استغفر الله _____
ندي تلفونها رن قامت تشوف مين كان رقم
ندي : ياترا مين ده حاسه اني شوفت الرقم ده قبل كده  اوعي يكون الزفت زياد
(الرقم رن كذا مره واضطرت انها تفتح )
الو
ندي : ايوا مين
= انا رحيم
ندي بتوتر : ررحيم  خير في اي
رحيم : هسألك سؤال وتجاوبي عليه اه او لاء
ندي بقلق : سؤال اي
رحيم : تتجوزيني ؟!
ندي : 😳
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
هسألك سؤال وتجاوبي عليه اه او لاء 
ندي بقلق : سؤال اي 
رحيم : تتجوزيني ؟!
ندي بصدمه : بتقول اي 
رحيم : انتي سمعتي جوابك اي بقاا
ندي : ررحييم انت 
رحيم بجديه : انا سألت سؤال وعايز اجابه علطول 
ندي بتحاول تستوعب : انا مش مستوعبه ي رحيم انت في وعيك 
رحيم : اه في وعي قدامك نص ساعه تفكري وهرن عليكي اشوف ردك ولو وافقتي ان شاء الله بليل هاجي اطلب ايدك 
(وقفل التلفون)
ندي بزهول : هو قال اي انا اكيد سمعت غلط في علامات استفهام كتيره اوووي في الكلام ده بس هو قالي ليه كده 
مش معقوله فعلا الكلام ده يااااالله 
(جرت بسرعه علي سجاده الصلاه صلت ركعتين شكر لله ) 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
________
انتي بتعملي اي ي ماما 
امي : بعملك الاكل 
_ لاء ي قلبي متتعبيش نفسك شويه كده وليل هيعدي عليا وهمشي 
امي : لاء لازم تاكلو الاول 
_ ي مامااااا بالله عليكي ريحي نفسك بقاااااا
دخلت ندي بسرعه البرق : حنيييييييين جيتي في وقتك عايزاكي بسرعه في حاجه مهمه 
_ طب استني هشوف ماما بتعمل اي 
ندي : لااااااااء مفيش وقت ده باقي عشر دقايق بظبط 
_ في قنبله هتتفجر ولا اي ي بت 
ندي : تعالي بس معلش بقااا ي مرات عموووو
(دخلنا الاوضه وندي قفلت الباب )
_ خير ي بت اي اللي حصل 
ندي بفرحه ودموع : مش عارفه اقول اي انا حاسه اني في حلم والله وخايفه اصحي منه 
_ فرحانه كده ليه فرحيني معاكي 
ندي : لقيت رقم رن عليا انهارده ورديت وكان رحيم 
_ رحيم ابن عم سندس كان عايزك في اااي اوعي يكون زياد عمل حاجه 
ندي : لاء الموضوع مكنش يخص زياد 
_ امال اي 
ندي بفرحه : رحيم قالي تتجوزيني 
_ ااااي بجد قال كدده 
ندي : اه والله انا مش مصدقه لما قالي كده وبعدين معرفتش ارد قالي معاكي نص ساعه وفكري ولو وافقت هياجيلي بليل يطلب ايددددددي
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
_ انا مش هقولك رايك اي لان باين عليكي طايره من الفرحه 
ندي بلغبطه : انا فرحانه وخايفه عايزه ازغرط واضحك وفي نفس الوقت عايزه ابكي واصرخ 
_ ااااااي المشاعر اللي داخل فيها قطر دي 
ندي : انا حقيقي متلغبطه اووي وصليت ركعتين استخاره 
_ طب وحاسه بايه
ندي : حاسه اني عايزه اتجوز رحيم انهارده قبل بكرا وعايزه اسالو علي حاجات كتيره اوووي وخايفه من ابويا 
_ كل ده مش مهم انا بتكلم رحيم موافقه بيه زوج ليكي 
ندي : طبعاااا عارفه لما تبقي تايهه وحزينه ومفيش حد بيدعمك وفجاء تلاقي حد طلعلك كده مسك ايدك وبمجرد انه مسك ايدك قلبك بقا مطمن ومرتاح هو ده بظبط  رحيم ده لما بيكون في نفس المكان اللي بكون فيه بكون فرحااااانه وحاسه بالامان 
الشخص اللي ياجي بعد كل الخذلان اللي عيشته ده ويحسسني بالامان ده كله انا امسك فيه بأيدي واسناني وعمري ما هفرط فيه ابداااا
_ اي ي بت الكلام الجامد ده 
ندي : ده مش كلام ده حقيقه والله انا مهما اقول مش هعرف اوصف الفرحه اللي جوايا لما كنت بقول لزياد تعالي اتقدملي مكنتش فرحانه بلعكس  كانت حاجه ممله لان زياد محسسنيش اني غاليه عليه او ليه قيمه لكن رحيم غيييير اي حدددد
يالهوووووووي ده بيرن 
_ طب ردي بسرعه
ندي بتوتر : اقول اااي مش عارفه طب ردي عليه انتي 
_ ارد انا اقوله اي ي حوله انتي 
ندي فتحت وقالت بتوتر  : االوو
رحيم : قولتي اي 
ندي غمضه عنيها ومسكت ايدي وقالت بكسوف : م م موافقه 
رحيم بارتياح : تمام انهارده الساعه 8هنكون عندكم ان شاء الله 
ندي : ماشي 
(قفلت التلفون وحضنتني اووووي )
_ في اي ي بت هو انتي اول مره يجيلك عريس 
ندي : قولتلك رحيم غير اي حد 
_ من البدايه كده وهنتكبر وبعدين كلكم كده هتتجوزو وهتسيبو العزوبيه لوحدها 
ندي :ههههههه معلش كفايه عذوبه لحد كده روحي شوفي امك بقااا سلام 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
_______
عند رحيم 
رحيم : مش عارف اي القرار اللي اخدته ده صح ولا اي  بس اكيد هو الصح بعد اللي عرفته 
فلااااااش باااااااك
سندس : الو انت رحت فين 
رحيم : سندس سيبيني في حالي 
سندس : انت زعلت ومشيت ليه احنا لسه مخلصناش كلامنا 
رحيم : في اي كلام تاني بعد انها لسه بتحبه 
سندس : حب اي ندي مش بتكره في حياتها اد زياد 
رحيم بانفعال : امال خايفه عليه ليييه
سندس : هي مش خايفه عليه هي خايفه علي اللي هيحصل الزفت ده رجع كلمها تاني و هددها 
قالها لو رحيم مطلعش من الموضوع هيعملها مشاكل 
حيم : مش هيقدر يعملها حاجه انا هقف في وشه
سندس بصوت عالي ؛ اه هتقف في وشه بصفتك اااي بقا ابن عم صحبتها ده دي مشكله تانيه في حد ذاتها وزياد هددها بكدا قالها 
هفضحك وهقول انك ماشيه مع شباب كتيره وانت لما هتضربو هيخلي حد يصورك وبعدها هيفضحها 
رحيم : اي اللي انتي بتقوليه ده 
سندس : انا بقولك اللي حصل واللي هيحصل لو انت اتدخلت 
رحيم : عشان كده هي قالتك ماتدخلش 
سندس : ايوا 
باااااااااااك
رحيم بغضب : كده بقا مش هيبقا ليك حجه ي زياد الك*لب
_________  
في الشركه 
فارس دخل المكتب بسرعه: ليييل 
ليل ؛ اي ياااض انا مش سايبك في البيت 
فارس : خلاص بقا منا بقيت تمام اوي بعد الخبر ده
ليل : وافقت 
فارس بفرحه : اخيرااا وافقت انا فرحان اووي 
دخل نوح : طب فرحني معاك 
فارس : خلاص هخطب والعروسه وافقت 
نوح بفرحه : الف مبروووووك ي بررررررو عقبالي 
ليل : امين يلا بقا ي استاذ فارس علي مكتبك 
فارس : مكتب اااي انا تعبان 
ليل : انت مش قولت انك تمام يلا ي عم التمام علي شغلك 
نوح بشماته : منتا كنت قاعد في البيت مرتاح
فارس : انا اللي جبته لنفسي بقولك كنت عايز افتح مصنع صيانه لسيارات 
ليل : غريبه الفكره شويه 
فارس : موجودين اللي هيشتغلو بس ناقص المكان 
نوح : اي اللي طلع الفكره في دماغك
ليل : اكيد اهل العروسه 
فارس : والله انا كلمته في الموضوع ده من زمان ووافقنا موضوع الخطوبه ده بعيد عنه 
ليل : مفيش مشكله هشوف انا مصنع مناسب واقولك 
فارس : حبيبي  #بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
_________
سندس : ي بت اخوكي راح فين 
شهد : معرفش منتي كنتي معايا لما طلع 
أسامه : خلاص انتي مكبره الموضوع ليه تلقاه هيخلص شغل وياجي 
رحيم دخل : اي في اي مالكم
أسامه : فكك منهم  دول دماغهم فاضيه 
رحيم : عايزك  تجهز انهارده بليل  عشان هتاجي معايا انا وابوك هنروح نطلب ايد وحده 
ام رحيم : لولولولولوووووووووووووي انت بتتكلم جد 
أسامه : يعني بعد الزغاريط دي ولسه بتسأليه (وبص لرحيم )غريبه هي الفكره طلعت في دماغك علطول كده
رحيم : ليه في حاجه يعني 
أسامه: ابدا والله ي حبيبي انا بس اتفاجات ربنا يتمملك علي خير يارب 
شهد : معلش ي أسامه اصلو شافنا اتخطبنا غار مننا بقااا
رحيم : اغير من مين ي بت دانتو تسدو النفس 
سندس : لااااء استنو لحظه كده مين البنت اللي هتتجوزها 
رحيم : ندي سيد 
سندس : نعااام 
ام رحيم : والله كنت بدعيلك انها تبقا من نصيبك بنت مفيش في اخلاقها 
أسامه بغمزه: حب الطفوله بقااا
شهد : اخيراااا هبقا عمتو الحربايه 
أسامه : بس احنا مش هنروح لناس زي القضاء المستعجل كده لازم نديهم خبر اننا جايين
___________
حنييييين في وحده عايزاكي برا 
كنت بجهز الاكل: مين دي ي ماما 
ماما : معرفش والله هي منقبه وبتقول انها زميلتك في الشغل 
(طلعت وانا مستغربه مين دي )
اهلا نورتي 
البنت رفعت النقاب وانا اتصدمت : انتي 
جاسمن بحزن : صدقيني مليش غيرك يقدر يساعدني والله انا نفسي اقعد مع اولادي حتي لو هتسمحولي اشوفهم كل فتره هما وحشوني اوووي 
_ حاسه بيكي والله ومقدره 
جاسمن : ليل لو عايز ارجعلو الشركه والفلوس تاني هرجعهم بس يسمحلي اشوف ولادي انا قلبي بيتقطع وهما بعاد عني 
_ هحاول اقنع ليل انك تشوفيهم 
جاسمن بخبث : مش هيرضي وهيأذيني 
_ لاء لاء ليل مش وحش كده انتي بتقولي اي وبعدين لزم نقوله عشان تشوفيهم 
جاسمن : طب ممكن تخليني اشوفهم من وراه 
_ انا اسفه بس لاء طبعا دول اولاده ولازم يعرف كل حاجه عنهم وبعدين اكيد هيعرف وساعتها هيحصل بيني وبينو مشاكل 
جاسمن في بالها : ماهو ده اللي انا عايزاه 
جاسمن بحزن مزيف : خلاص بقا يعني مفيش حل 
_ لاء ان شاء الله فيه متقلقيش هدور علي طريقه اقنع بيها ليل وساعتها هتشوفي ولادك زي منتي عايزه 
جاسمن : شكرا ليكي اووي انا لازم امشي بقا قبل مياجي وتحصل مشكله 
_ ماشي مع السلامه 
(جاسمن مشت وانا كنت محتاره هي عرفت عنوان بيت اهلي منين وبعدين عرفت منين اني انا موجوده هنا)
__________
سيد : شوفتي الواد رحيم بيكلمني وبيقول عايز ياجي يشرب الشاي معايا انهارده بليل 
سوسن : لاء مش موافقين 
سمر : ومش موافقين ليه خليه ياجي يمكن النحس بتاعها ده يتفك وتتجوز 
سيد : لاء طبعا انا مش هجوزها للواد ده ده حتت عيل ميكانيكي 
بسمه : بس هو ي عمي مهندس ميكانيكي يعني حاجه كبيره 
سوسن : حصلنا الرعب ي اختي فين الحاجه الكبيره دي ده ابن ابو حماد فاتح ورشه احسن منه ومش بيعرف يقرا ويكتب 
بسمه : انا بقول انه مش قليل ده في الاول والاخر مهندس 
سيد : علي نفسه انا مش موافق علي الجوازه دي 
ندي طلعت وقالت : وانا بقاااا موافقه ومش هتجوز حد غيروو
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
_ انا مش موافق علي الجوازه دي
ندي طلعت وقالت: وانا بقااااا موافقه ومش هتجوز غيرووو
سيد : انتي تخرسي ي بت ومسمعش صوتك
ندي باصرار : لاء مش هخرس انا مش هتجوز الا رحيم
سوسن : اسمعي ي بت كلام ابوكي وادخلي جوا مفيش جواز
ندي : لاء هتجوز خليني اغور من هنا زهقت من اللي بتعملو فيااااا (واتفاجات بالكف نزل علي وشها )
سيد : انتي متقوليش لاء ابداااا سامعه واللي انا عايزو هعمله مفيش جواز من رحيم انتي هتتجوزي فارس وخلصنا
ندي بانفعال : حرام عليكم بقا عايزين تجوزوني غصب عني ليييه انا والله ماهتجوزو وقلتلكم قبل كده انا مش هتجوز فارس مش هكون نسخه تانيه من حنين هي خافت علي امها لكن انا معنديش اللي هخاف عليه وههرب لو غصبتو عليااااا
(سيد مسكها من شعرها وضربها جامد وندي بتصرخ من الوجع وبسمه بتحاول تبعدو عنها )
بسمه : ابعددددد عنهااااااهتمووووت في ااااايدكككككك
_______
اي الصوت ده ي مامااا
ماما بقلق : مش عااارفه بس ده جاي من شقت عمك تحت
_ يالهوووووي ده صوت ندي وبسمه  فين الطررررحه #بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
(خدت الطرحه ونزلت جري بسرعه وقابلني ليل علي السلالم )
ليل بقلق : بتجري لييه كده واي الصراخ ده
(مصدقت ان ليل جه لانه هو الوحيد اللي هيقدر يبعد عمي عنهم)
_ كويس انك جيت تعالي بسرعه بالله عليك
(خبطنا علي الباب وفتحتلي بسمه بسرعه )
بسمه بصرع : لييييل بالله عليك خليييه يسيبهاااااا
(لما شفت منظر ندي وهي واقعه في الارض وهو بيضربها باديه ورجليه في بطنها ووشها حسيت اني اتجمدت مكاني )
(ليل مسك عمي بسرعه وبعدو عن ندي اللي مقدرتش تتحرك من مكانها )
بسمه جابت طرحه وغطت شعر ندي وجريت عليها حضنتها وهي مسكت فيا اووي
ليل : انت ازاي اب في حد يعمل كده في بنته
عمي : دي بنت قليله الادب وكنت بربيها
ليل بعصبيه : بتربيها ولا بتموتهاااا ازاااي عندك قلب تعمل فيهاااا كددده (وبص لمرات عمي )وانتي ازاااااي شايفه بنتك بتضرب كده وقاعده في البرود ده كله انتي مش بتحسي
مرات عمي : هي اللي لسانها طويل تستاهل
ماما : منك لله ي سوسن انتي وسيد علي اللي عملتو في البنت ده انتي ازاي ام ازاي بجبروتك ده تكوني اااااام
ندي بحزن وكسره: دخليني اوضتي انا مش عايزه اشوفهم
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
_ انتوووو ااااااي شياطييييين بتعملو فيهاااااا كده لييييه ده انتو عقابكم هيبقاااا ملوش اخر  حسبي الله هو نعم الوكيل فييييييكم
مرات عمي : انتي اي اللي جابك هنا اصلا انتي وامك يلا اطلعو برا بيتي
ليل بغضب: انتي بتقولي ااااي
عمي : اخرسي ي ولييييه وعليا الطلاق لو نطقتي كلمه كمان مهتقعدي فيهاااا  احنا اسفين ي بيه هي متقصدش
_ ليل يلا نمشي يلاا ي ماما (بسمه اتضايقت منهم وكانت هتمشي بس انا اصريت انها تبقا موجوده مع ندي )
(ومشيت انا وليل ورحنا الحضانه جبنا ايان وتالين ورجعنا البيت)
_____________
خديجه قاعده بتشتغل وفي رساله جات علي تلفونها
(فتحت الرساله وكان نوح )
نوح : مش هتقوليلي كنتي بتبكي ليه
خديجه كانت مبسوطه اووي ردت عليه برساله : عادي وهي هتفرق معاك تعرف السبب
نوح : مش هتفرق اوي بس احنا كنا في يوم من الايام اصحاب فواجب عليا اني أسالك
خديجه اتضايقت : تمام شكرا علي سؤالك
نوح : مجتيش الشركه انهارده ليه
خديجه : عادي بشتغل في البيت مش حابه اجي واقطع عليكك اللحظه وانت مع الست هانم
نوح حب يغيظها عشان ترجع الشركه : اممممم طب كويس علعموم كده احلي خليكي في البيت
خديجه بضيق: ومالو بس انا اللي اقول اشتغل في البيت ولا الشركه انت ملكش دعوه اصلا
 #بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
نوح بيحاول يكتم ضحكته : طيب عايزه حاجه بقا عشان ورايا ميعاد
خديجه : لاااااااء مش عاااااايزه ومتتصلش علياااا تاااااني (وقفلت التلفون بغضب)
نوح كان مبسوط وهي غيرانه عليه كده وقال: مهما بعدتي عني انتي لسه جوه قلبي بس لازم اعرفك ازاي تبعدي وتسبيني كده تاني
اما بنسبه لحبيبه فانا لازم اقولها الحقيقه وهعرض عليها تكمل معايا في التمثيل واما نشوف اخرتها ي بنت الحديدي
____________
سيد بيتكلم في التلفون: ي حبيبتي ماهو انتي عارفه المشاكل اللي فيها وكمان زادت مشكله البت ندي
المتصل : مالها
سيد : جايلها عريس وانا مش عايزو وهي موافقه وعاندت معايا وضربتها
المتصل : لاء بقولك اي انا مش هستنا  لما ياجي عريس علي مزاجك وتجوزها انا عايزه اخلص بقاااا من الهم ده
سيد : انا عيني علي عريس جامد
المتصل : وانا مش هستنا الجامد ده لما ياجي هتكون روحي طلعت بقولك اي انت توافق علي العريس ده وتدوس عليه في الطلبات وافق يبقا تمام موافقش يبقا تشوف غيرو وكله في السريع
سيد : انتي شايفه كده
المتصل : طبعا ي عمرري
_______
سندس : لولولولولووووووووووي عشت وشفت اليوم اللي اشوفك فيه عريس
رحيم : بس ي بت اوعي من وشي
شهد : انا هاجي معاكم
رحيم : احنا مش رايحين نتفسح ده لسه هنشوف هيوافقه ولا لاء
فايزه ام رحيم : ازاي ده وهما يطولووو
سندس بضحك : معلش ي طنط القرد في عين امه بقاا
فايزه : ماشي ي جذ*مه
أسامه : انتي رايحه فين كده ي بت
سندس : رايحه معاكم
أسامه : لاء احنا مش هنلم لمه
سندس : انا مش رايحه تبعكم اصلا انا تبع العروسه وكمان هسبقكم علي البيت وياريت تدخلو محترمين كده عشان اخليها توافق
رحيم : أسامه اقتل اختك ويلااا
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
__________
بعد ساعه
سندس : يالهوووووي اي الكدمات اللي في وشك دي
ندي : انا ابويا لو ركب دماغه ورفض انا هنتحر بقاا
بسمه : بطلي هبل استغفري الله حرام عليكي
ندي ببكاء: انا تعبت والله ومش قادره استحمل اكتر من كده
بسمه : ربنا عالم بيكي وفرجه قريب ومتيأسيش ابدااا من رحمته
ندي : ونعمه بالله
سندس  : ثواني بس فهموني اي اللي حصل
(بسمه حكت لسندس كل حاجه بس مجابتش سيرة فارس)
سندس : يعني مش هيوافق
بسمه : لاء ان شاء الله هيوافق ان شاء الله ادعوه انتو بس
(سمعو صوت زغاريط)
سندس : دي مرات عمي اللي بتزغرط
ندي بزهول وفرحه : اي ده هو بابا وافق
سندس : هطلع اشوف حصل اي
بعد دقيقه
سندس : لولولولووووووووووي مبررررررووووووك ي قلبااااااااااي
(ندي بكت من الفرحه وحضنت سندس اوووووي )
بعد شويه
(ندي طلعت تقعد شويه مع رحيم وكانت مخبيه اثر الضرب بالطرحه )
رحيم : مبروك
ندي بكسوف : الله يبارك فيك بس انا كنت عايزه اسألك علي حاجات كتيره
رحيم : هتعرفي كل حاجه في وقتها بس اتمني تكون دي اردتك ومحدش يكون غصب عليكي انك توافقي
ندي ابتسمت بسخريه وقالت في بالها : دول غصبو عليا موافقش
رحيم : ندي
ندي : ايوا معاك لاء محدش غصب عليا دى ارادتي انا  (دخلت بسمه بالعصير وسندس من وراها بالحلويات)
سندس بضحك: اطفح ي عريس مش بتطفح ليه
رحيم : شوفي ي ندي اول حاجه عشان نكمل مع بعض انك تقطعي علاقتك بالبت دي
ندي بضحك: انا قاطعه علاقتي بيها من زمان اصلا (وخدت العصير وقدمته لرحيم ) اتفضل اشرب
رحيم بياخد منها العصير وخد بالو من بصمه كف علي وشها
رحيم باستغراب وغضب : بتقوليلي ان محدش غصب عليكي امال اي اللي علي وشك ده
ندي شدت الطرحه بسرعه وقالت بتوتر : دي دي حساسيه
 رحيم بغضب : بطلي كدب كان من الاول لما سألتك كنتي رفضتي ومكنتش جيت ولا كان حد ضربك وغصب عليكي انك توافقي
(ندي دموعها نزلت ومعرفتش تتكلم )
بسمه : رحييم اهدا عايز تعرف اي اللي علي وشها ده  اقولك انااا
ندي : بسمه لاء اسكتي
بسمه : لاء هقوله ابوها وامها مكنوش موافقين عليك خالص ولما هي اصرت انها هتتجوزك خدت علقه موت وجسمها كلو وارم من الضرب مش بس الكف اللي علي وشها ده
رحيم باستغراب : ليه يضربها كده لييه كل ده عشان مش عايزيني
بسمه : مش بظبط كده انت عارف انهم ميهمهمش الا الفلوس ومتزعلش مني هما شايفينك مش العريس المناسب لانهم عايزين واحد غني وانا واثقه انهم طلبو منك طلبات مستحيله وانت وافقت
(رحيم سكت بعد الكلام اللي سمعه)
ند اخيرا اتكلمت : رحيم انا عارفه انك مش هتقدر علي طلباتهم وانا مستعده اقف في وشهم عشانك ومش عايزاك تجيب اي حاجه من الطلبات دي (وقالت بدموع) انا مش عايزه الا انت
رحيم فرح من كلامها وقال : بطلي بكاء بقااا مش عايز اشوف دموعك دي وكل اللي طلبو هياجيلك واكتر كمان ومتعارضيش اهلك كفايه عليكي كده مش عايز حد يمد ايدو عليك لحد متبقي في بيتي اسمعي الكلام ومتشغليش بالك انا مش هسيبك
(وقال بضحك)كلها خمس شهور محدش هيمد ايدو عليك الا انا
(ندي مكانتش مصدقه الكلام ده وفرحت اوووي )
سندس : والله العظيم انت ابن عم رااااجل خد بوسه ياض (ورمت ليه بوسه في الهواء )
ندي بصتلها بغضب جحيمي : عارفه لو قررتي الحركه دي تاني انا هعمل فيكي اااااااي
سندس : ده اخويا ي اختشي مالك انتي
ندي بردح : وده جوزي المستقبلي ي عنياااااا اطعي اني منها بدل مطلعك من الدنيا خالص
بسمه بضحك: شايف الهاديه الكيوت قلبت عشماوي ازاي
رحيم بضحك : ربنا معايا بقا علي اللي هشوفو  
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
_______
سوسن بغضب : انت ازاي وافقت علي الجوازه دي
سيد : وافقت انا حر
سوسن : احنا مش قولنا هنجوزها لواحد غني .
سيد : خلاص بقا نصيبها كده اطلعي من دماغي بقا
سوسن : طب عايزين فلوس بقا نجبلها باقي الجهاز عشان مش عارفه انت مستعجل علي اي
سيد : هنطول المده ليه خلينا نجوزها ونخلص بقااا كفايه خمس شهور
سوسن : ماشي ي اخويا هات الفلوس اللي في البنك
سيد بعصبيه : متجبيش سيرت الفلوس دي علي لسانك ملكيش دعوه بيها
سوسن : لاء ليييه امال مين اللي ليه
سيد :لاء محدش ليه دعوه غيري انا واتخمدي بقاااا عشان مسافر الصبح هقعد اسبوع
سوسن : اموت واعرف بتسافر تروح فين المده دي كلها
سيد : موتي وهبقا اقولك علي قبرك
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
____________
انا هعملك القهوه
ليل مسك ايدي: اقعدي بس الاول انتي لسه زعلانه من اللي حصل
اتخنقت في البكاء: لاء مش زعلانه
ليل حضني وانا مصدقت بكيت كتيير اوووي وقولت : انا صعبان عليا ندي اووي نصيبها ان يكون عندها ام واب بشكل ده لما كان بيضربها افتكرت نفس المنظر اللي كان بيضربني بيه زمان من بعد بابا ما مات كان بيضربي اووي بس انا كنت بلاقي ماما واختي خايفين عليا وبعد ميضربني كنت بترمي في حضن ماما ابكي لكن هي ي حبيبة قلبي امها واختها قاعدين يتفرجو عليها وهي بتضرب بالشكل ده ومحدش دافع عنها
تعرف انت لو مكنتش موجود مكنش سابها ابدااا بس هما بيعملو حساب للفلوس عشان كده ساب ندي وزعق لمراته لما قالتلنا كده مع العلم هي بتقول كلام اسواء من كده مليون مره
ليل : ان شاء الله خير متقلقيش ربنا هيعوضها اكيد عن كل اللي هي شافته
_ منه لله اللهي تتكسر فرحته زي مكسر فرحتها جايلها دلوقتي عريس وهي كانت طايره من الفرحه وانا متاكده ان عمي ضربها عشان العريس
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
ليل : ليه كان عايزها تتجوزو غصب عنها
_ لاء كان عايز يجوزها واحد غني عشان يصرف عليهم لكن رحيم شغله بسيط
ليل : رحيم مين ابن عم سندس
_ اه انت تعرفه
ليل  : ده هيبقا في بينا شغل الفتره الجايه و رحيم ده هيبقا من اكبر المهندسين في مصر
رديت بفرحه : انت بتتكلم جد
ليل : اه والله
_ ده اي الخبر القمر ده بس ادعي بس عمي يوافق لان متعرفش الاتنين دول لايقين علي بعض ازاي
ليل بغمزه : زي انا وانتي
_ لاء ي روحي مفيش حد زيك ابدااا
ليل : ايوا بقااااا بقولك اي الاسبوعين خلصو وكده بقا اي
_ اي
ليل : جتك اوه المكافاءه ي روحي  
قولت بضحك وكسوف _ لاااااااء
ليل : هتهربي علي فين ده انتي في حضني خلاص دقت ساعه العمل
غمضت عيني بكسوف ووو تسكت شهرذاد عن الكلام
____________
بعد يومين
خديجه بضحك : انت ازاي رايح تخطب  بعد القرار ده
فارس : قرار اي
خديجه : القرار اللي قالب السوشيل ميديا بتاع الغاء القايمه والعريس هو اللي هيجهز نفسه
فارس : ازاي يعني
خديجه بضحك اكتر : يعني انت هتجيب الكوبايات وطقم التيفال والصيني والمفارش وكل حاجه في الشقه ومش بس ده وكان الشقه وفستان العروسه والكوافير ولبس العروسه والمكياج و
فارس : باااااااس هو اي ده كلو وانتو بقا عليكم اي
خديجه : ركعتين الاستخاره
فارس : هتتعبو اوووي بصراحه
خديجه : طبعاا بس بقولك اي انا كنت شاريه كام طقم مفرش لسرير و طقم التيفال انا ممكن ابعهملك تجهز بيهم نفسك ومتقلقش هظبطك في السعر هههههههههه همووووووت مش قااااادره اتخيلك وانت نازل تشتري الصيني هههههههههه
فارس بعصبيه : غورررري من وشي ابوشكلك
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
اناااااا مش قووووووولت متلبسيش اللون ده تاااااني
_ يابني انت هتجنني ده اسود اسود
ليل : منا عارف هو انا اعمي بس متلبسهوش مخليكي حلوه اوووي وانا مش عايز حد يشوف الجمال ده غيري انا
_ اممممم طب ابعد بس كده خلاص هلبس الزهري
ليل : برضو ملفت
_ متجننيش اماااال البس اااااااي
ليل : خلاص خليكي متاجيش معانا
_ والله ! انا جايه دي صحبتي وعشره عمري اهي جات علي السيره و بترن  
(فتحت التلفون )
_ اي ي بنتي جاااايه
سندس بعصبيه: هتاجي ايمتااااا ده كلو تاخير
_ وطي صوتك عشان مخلهوش يسمعه دلوقتي
سندس برقه : لاء دي مش انا اللي كانت بتتكلم ده التلفزيون انتي اتاخرتي كده ليه
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
_ ههههههههه والله طب خلاص ي ست الرقيقه انا جايه اهو
(قفلت معاها وبصيت لليل )
ليل : عايزه تقولي اي
_ جاسمن نفسها تشوف ولادها
ليل : حنييين كام مره قولت ابعدي عن الموصوع ده ومتتكلميش فيه
_ ي ليل هي مش هتاذي ولادها واكيد اشتاقت ليهم لانها ام حرام تبعدهم عنها
ليل : وانا قولتلك انا عارفها  وبعدين انا قايل للعيال انها ماتت
_ العيال صغيرين ومش هيفهمو الموت اووي ولما يكبرو يبقا تعرفهم مفيش مشاكل ي ليل لما تاجي هنا وتشوفهم حتي انت اللي هتحدد الوقت اللي هتاجي فيه
(ليل سكت)  
_ اسمعني هي مش هتقدر تعمل حاجه عشان خاطري وافق بقااا
ليل : ماشي يبقا نشوف الموضوع ده بعدين
____استغفرو❤______
وليد : حبيبي هات الفلوس
زياد بغضب : خلاص بقااا قولت هديك اطلع من دماغي
وليد : هههههههه بس رحيم عطالك قلم ااااي جامد
زياد : انت بتحرق دمي
وليد : انا متكلمتش بس وشك ميبشرش بالخير
زياد : معاك حق
وليد : ناوي علي اي بظبط
زياد بشر : هطلع علي عينهم كل اللي جوايا
 بقا هي تحلقلي وتسيبني وتتخطب لرحيم البطل بتاعها انا هوريها انا هعمل فيه اااي
_____صليو على سيدنا محمد ❤_____
سوسن : انتي ي بت مش هتقومي تاكلي
ندي : لاء مش هاكل
سوسن : يعني انا هاكل لوحدي
ندي : براحتك بس فين بسمه
سوسن بسخريه : اتقمصت وطلعت شقتها  #بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
ندي : هي اللي اتقمصت برضو قولتيلها اااي زعلها
سوسن : ايوا اصل انا الشرانيه اللي في البيت
ندي بصتلها وسكتت
سوسن : اختك واولادها في شقتها يبقا روحي نضفي معاها عشان مش قادره تقف عندها برد
ندي ببرود : الف سلامه
سوسن  : انتي مش هتروحيلها
ندي : لاء مش هروح لحد
سوسن : انتي لسه زعلانه من ساعتها خلاص بقا ماهو ابوكي وافق وهتتجوزيه عايزه اي تاني دانتي مش بتحمدي ربنا
ندي : معلش اصل انا مفتريه اطلعي ي امي الله يخليكي وخليني ساكته وانتي بذات مش عايزه اتكلم معاك
سوسن : هو انا كنت عملت حاجه
ندي : ماهي المشكله في حد ذاتها انك معملتيش حاجه عارفه لو كنتي دافعتي عني وهو نازل ضرب فيا يمكن مكنتش اتكسرت اوي كده
سوسن ببرود : الف سلامه علي  كسرتك ي اختي انا طالعه اكل بلاش دلع
ندي : يااااربي يارب صبرني
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
____لا حوله ولا قوه الا بالله العلى العظيم ❤_______
فارس : اي رايكم باين اني عريس صح
نوح : اقعد ساكت دانا فكرتك المكوجي وانا داخل
خديجه : مالو اخويا ده احلي عريس في الدنيا واللي يشوف غير كده يبقا اعمي
نوح ببرود : شكرا ي انسه
خديجه : اووووف يلاااا بقا انا عايزه اغوور
(جهزنا كلنا ومشينا عند سندس )
____الحمد لله ❤____
سندس : بت ي شهد كده كل حاجه تمام ولا فيه حاجه ناقصه
شهد : عيب عليك مش انا اللي عملت كل حاجه يبقا اكيد مفيش غلطه وكله تمام
رحيم : طلاما اختي هي العملت اكيد هتفضحنا قدام الناس
 #بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
شهد : والله ي استاذ رحيم بقا انا هفضحكم طب اياااك تطلب مني اعملك حاجه
رحيم : يبقا احسن بكرا ي اختي هتاجيلي اللي تعملي كل حاجه ومش هحتاج حاجه من وشك
شهد : بقا كده خلااااص هتستغني عني
سندس : ده واطي مش بيطمر فيه المهم سيبك منه وتعالي نجهز بقا
(بعد نص ساعه )
سندس كانت بتبكي
_ بتبكي ليه ي حزينه
سندس : بابا وحشني اووي كان نفسي يبقا موجود
شهد : احيييه ي بت ابوكي موجود برا
سندس : يالهووووي اندمجت اصل انا فرحانه اوي ولما بفرح بقلق فكنت ببكي عشان اطمن
_ بتطمني لما بتبكي اللهم اني لا اسالك رد القضاء ولكني اسألك اللطف فيه
رحيم دخل : ما تسمعونا زغروطه
انا وشهد في صوت واحد : لولولولولولوووووووووووووووووي
خديجه بضحك : انا مش بعرف ازغرط ينفع اصفر
______لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين ❤________
(بعد اربع شهور )
تالين : انتي بتعملي اي
_ انهارده عيد ميلاد بابا وبزين البيت عشان نحتفل
خديجه : انا علقت البلالين كفايه كده  ولا اعمل تاني
_ كفايه هي جميله  كده الجو مبهج اوووي  استني بس نحط تاني في المكان ده
(وجيت اقوم دوخت اوووي وكنت هقع فقعدت مكاني تاني )
خديجه : حنيين انتي كويسه
_ اه ي قلبي متقلقيش ده بس عشان قومت بسرعه
خديجه : يابنتي انتي بقالك فتره مش طبيعيه ووشك اصفر
_ جسمي متكسر من المروحه ومعدتي تعباني اووي مفيش حاجه ثابته فيها
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
خديجه : طب تعالي نروح لدكتور
_ مش بحب اروح للدكاتره خالص
خديجه : لاء هتروحي يلااا
(وبعد كلام كتير خديجه زهقت من عنادي وقالت)خلاص خليكي لما ليل ياجي وهقوله يوديكي
جاسمن : عااااملييين ااااي
خديجه ببرود : كويسين
_ تعالي ي جاسمن نورتي (احب اقولكم الفتره اللي فاتت ليل وافق انها تاجي تشوف اولادها وايان مش بيحب يقعد معاها لانها مش مهتميه بيا وتالين بتحاول تتعود عليها اما انا بقا لما بشوفها بتعصب لوحدي كده لانها بتدلع لما ليل يكون هنا ووصلنا لحل ان ليل يسمحلها تاجي في الوقت اللي يكون مش موجود فيه والي حد ما الامور ماشيه )
جاسمن : تعرفي انا جيت انهارده من غير ميعاد بس عشان انهارده عيد ميلاد ليل فلازم نكون كلنا موجودين
خديجه : اها طبعا لازم نكون موجودين انتي جايه ليه بقا
جاسمن: متنسيش اني كنت مراته
قولت بعصبيه : كنتيييييي وخلاااااااص الموضوع انتهي مش كل شويه هنتكلم فيييه
جاسمن بخبث: انا اقصد يعني ان كان فيه بينا عشره عشان كده جيت في العيد ميلاد عادي زي اي حد
_ تمام (وناديت علي ايان ) ايااااان ماما جات تعالي سلم عليها
ايان : انا بلعب خلي تالين تقعد معاها
تالين بصوت واطي ل ايان : انا مث بحب اقعد معاها مث بتلعب معايا وعلطول بتقعد تتكلم في التلفون
ايان : خلاص تعالي نلعب مع ميس حنين ونسيبها لوحدها
تالين بضحك : ايوا يلااا
_____سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم ❤____
ندي داخله اوضتها وسوسن بتهزق فيها وشافت التلفون بيرن جرت عليه فتحت بسرعه
ندي : جيت في وقتك
رحيم : هههههههه وحشتك صح
ندي بكسوف :لاء مش عشان كده
رحيم بمشاكسه : اااااي يعني انا مش بوحشك
ندي : لاء بتوحشني طبعا ماهو انت الحاجه الحيد اللي مصبراني بس حقيقي انا خلاااااص مبقاش عندي طاقه استحمل تاني
رحيم بتفهم : عارف والله خلاص  كلها 28يوم وتبقي في بيتي
ندي : انت حاسبهم
رحيم بحب : طبعااا هو انا عندي كام ندي وبعدين عشان تعمليلي اكل وتغسلي و
ندي : اااااي هو انت هتشغلني خداااامه
رحيم : امال انتي فاكره انك هتاجي تصيفي ولا اااي ده انتي هيطلع عييينك
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
ندي : لاااا دانا استحمل امي وابويا هنا اهون من المرار اللي هشوفو معاك وبعدين في حد بيقول كده هتاجي يطلع عينك
رحيم : امال اكدب عليكي وتاجي تتصدمي
ندي بضحك : ياعم اضحك عليا انا عايزاك تضحك عليا يخربيت الصراحه دي انت جاي انهارده صح
رحيم : والله مش هينفع خالص انهارده
ندي : لاء انت بقالك اسبوعين مجتش وكده كتير بقااا
رحيم : والله في شغل كتير اووي ومينفعش اسيبهم
ندي : يابني دانت الراس الكبيره في المصنع يعني تقعد وتحط رجل علي رجل
رحيم : هنبدء بقا نتكبر انا لو بقعد واحط رجل علي رجل مكنش ربنا كرمني ووصلت للي انا فيه ده
ندي : ربنا يزيدك من نعيمه يارب وخلاص المرادي سماح بس لو مجتش بكرا هنكد عليك
رحيم : لااااااء هو انا اقدر
( ندي ورحيم في الفتره دي اتقربو من بعض اووي وندي بقا بلسم جروحها هو رحيم بتلجاء ليه في اي حاجه وزياد فشل كذا مره يوقع بينهم اما بنسبه لرحيم فهو من غير حاجه بيحبها ولما اتقرب منها وفهمها شاف فيها حنان وطيبه مش في اي حد وحبها جداا واستحمل اهلها رغم كل اللي بيحصل منهم *ملحوظه كتبو الكتاب)
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
_____اللهم صل على سيدنا محمد ❤_____
فارس : وحشتيني
سندس بصدمه : انت اي اللي جابك هناااا
فارس : في اي ي بنتي انا خطيبك علي فكره
سندس : واي يعني خطيبي اقسم بالله لو ابويا ولا امي عرفه انك بتاجيلي الشغل ليفسخو الخطوبه دي
فارس باستغراب: ليه بقا ان شاء الله
سندس : احنا معندناش وحده تقابل خطيبها الا لما تتجوز
فارس : لا والنبي هو انتي كمان مش عايزاهم بعد الجواز يتقابلو
سندس : مش قصدي كددده😂 بس احنا ماعندناش  كده لازم لو عايز تشوفني تاجي البيت غير كده يبقا غلط ولقد وقعنا في الفخ فهمت
فارس : بس ليه والله انا غرضي شريف
سندس : لا شريف ولا خفيف
فارس : هههههه تصدقي هموت من الضحك (وقلب وشه )اياك اسمعك بتقلشي تاني
سندس : طب يلا بقا من هناااا
فارس : ي بت عيب كده دانا هبقا زوجك قرة عينك
سندس : لما تبقا بقا يلا مع السلامه
(اما دول عايشين دور العشق المجنون بيحبه بعض ومع ذالك مجانين ومحدش فاهم ليهم حاجه  )
____استغفر الله العظيم واتوب اليه ❤______
خديجه : ليل اخيرا جيييت
جاسمن بمجرد مسمعت ان ليل جه قامت بسرعه : ليل عامل اي
ليل : في حاجه ي ديدا
خديجه : اه كنت عايزاك في حاجه تعالي
(وخدته ووقفو بعيد وجاسمن كانت هتولع انه مطنشها )
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
_كفايه لعب لحد كده تعالو نتغدا الاول وبعدين نلعب
تالين : هي جاسمن دي هتاكل معانا
_ اسمها ماما ي بت
تالين : لاء هي قالتلي قوليلي جاسمن متقوليش ماما
_ متزعليش ي قلبي وهي تطول انك تقوليها ي ماما
تالين : هو انا ينفع اقولك انتي ماما
فرحت اووي من كلامها: ياخراشي ده انا هكون مبسوووووطه اوي لو قولتيلي ماما
تالين : خلاص انا هقولك ي ماما علطول
_ هاتي بوسه ي بت
=حنييييييييين
_ يالهووووي بابا جه وهينفخنااااا
تالين : ده متعصب انا هجري علي الاوضه
ايان : يلا بسرعه وجرو علي الاوضه
_ هتسبوني لوحدي ي كلاااا*اااب
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
ليل : مقولتيش ليه انك تعبانه
بصيت لخديجه بعتاب : انتي لحقتي تقوليلو
خديجه : انتي تعبانه بقالك كتير ومش راضيه تروحي لدكتور يبقا لازم اقوله
جاسمن بتمثيل : الف سلامه عليكي ي حبيبتي طب كنتي قولتي وانا كنت اتصلت بدكتور ياجي لحد عندك ويكشف عليكي
ليل ببرود : خلاص ي جاسمن انا هجبلها الدكتور متقلقيش
_ انا مش بحب اروح لدكاتره
ليل : مش بمزاجك وكمان الدكتوره هتجيلك هنا تعالي بقا
_ انت هتعمل اي  (هوووووب شالني ) نزلني يمامااااااا
ليل : انا مش بحب اقرر كلامي كتير وانتي عارفه
_ طب نزلني وهسمع الكلام والله
ليل : لاء مش هنزلك هطلعك الاوضه  وانا شايلك برضو (طلعنا فوق وجاسمن حقيقي كان دمها بيغلي من الغضب)
خديجه حبت تغيظها  : متقعدي ي جاسمن واقفه ليه
جاسمن بغضب بتحاول تداريه : لاء عادي انا همشي بقا
خديجه : مش هتستني حفله العيد ميلاد
(جاسمن قعدت وبتحاول تهدي نفسها والدكتوره جات )
خديجه : يلا احنا نطلع ونسيب الدكتوره معاها
جاسمن بغل: يلا ي ليل انت كمان
ليل قعد جنبي ومسك ايدي : لاء انا هفضل معاها اخرجو انتو
جاسمن بغضب : انا نازله (وكلهم نزلو ماعدا ليل )
_ انت بتعمل اي يلا انت كمان
ليل : بس ي بت
_ والله لو مخرجتش برا مش هكشف
ليل : حنيين عدي الموضوع بلاش عند الدكتوره واقفه
_ وانا اللي عندي قولته ومتخنقنيش بقا
ليل : اخنقك؟! ماشي هستني برا وحسابي معاك لما الدكتوره تمشي
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
بعد شوي
ليل واقف قلقان مش عارف يعمل اي
فارس : اي يابني اهدا دي بتكشف
جاسمن بغيره: مش عارفه هو قلقان ليه كده
(نزلت انا والدكتوره)
ليل : اي اللي نزلك
_ انت قلقان كده ليه انا زي الفل اهو ويلا نبتدي الحفله عشان عايزه اديك الهدايا
ليل : سيبك من ام الحفله تعالي بس ارتاحي  (طمنيني ي دكتور هي عامله اي )
الدكتوره ؛ هي صحتها كويسه مفهاش اي حاجه
خديجه : ازاي ي دكتور دي تعبانه اوي وكل شويه تدوخ
الدكتوره : ده شي طبيعي
ليل : اشمعني
(قومت وقفت قدامه وقولت بفرحه)
_ انا كنت جيبالك هديه وحاليا بقا اتنين
ليل : اي علاقه الهديا باللي بيحصلك
_ ركز معايا انا خلقي في مناخيري انا كنت جيبالك الهديه اللي هناك ده والهديه التانيه موجوده هنا (وشاورت علي بطني )
ليل : يعني اااي ثانيه انتي حاااامل
رديت بفرحه اكبر_ اه
ليل : انا مش مصدق انتي بتتكلمي جد
_ قوليلو انتي ي دكتوره
الدكتوره : حامل في الشهر التاني
ليل بسعاده شالني من علي الارض ولف بيااا كتيرررر
_ نزلني هرجع
نوح : الله يقرفك بقا وسط الجو الرومانسي ده تقوليلو هرجع
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
خديجه : مبرووووك ي نوناااااااااا
(وكلهم كانو مبسوطين ماعدا وحده وكلنا عرفينهااا)
جاسمن بغضب : انا لازم امشي عندي مشوار ضروري (مشت وكانت متضايقه جدااا طلعت ركبت العربيه)
جاسمن بغضب جحيمي : فرحاااان انها حامل  كأنك اول مره هتكون اب دانا مشفتش الفرحه دي علي وشك لما انا كنت حامل ماااشي ي ليل وبتشيلها وتدلعها قدامي وبتحرقني بتصرفاتك دي طب والله ماهخليك تشوف ابنك ده
_____لا حوله ولا قوه الا بالله العلى العظيم ❤______
سوسن بصوت عالي  : بت ي ندي تعالي افتحي الباب
ندي : خلاااص سامعه
فتحت الباب
ندي : نعم
الست : ازيك ي حبيبتشي
ندي : الله يسلمك
الست : مش هتقوليلي اتفضلي
ندي : اتفضلي
سوسن : هو اي اللي اتفضلي انتي مين ي اختي
الست : لاء اهدي شويه ي حلوه مش عايزه صوتك العالي ده
ندي : حضرتك مييين
الست : انا ابقا مرات ابوكي ي عنياااا
سوسن خبطت علي صدرها : ي مصيبتييييييي
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
هوووو ااااااي اللي اتفضلي انتي ميييييين ي اختي 
ا
لست : لاء اهدي شويه ي حلوه مش عايزه صوتك العالي ده 
ندي : حضرتك مييين 
الست : انا ابقا مرات ابوكي ي عنياااا
سوسن خبطت علي صدرها : ي مصيبتييييييي انتي بتقولي ااااي 
الست : بقول الحقيقه  
ندي بصدمه : لاء لاء اكيد انتي بتهزري صح بابا اكيد ميعملش كده 
الست : كلميه واسأليه ي اختي وابعدي كده انا مش هفضل واقفه علي الباب كتير 
سوسن : تدخلي فيييين وجيالي لحد هنا برجليكي دانا هموتك (ومسكتها من الطرحه ولكن مديحه شدت ايدها بعيد)
مديحه بتحذير : انا مقدره صدمتك لكن هتفكري تمدي ايدك عليا هكسرها انتي متعرفنيش فاحسنلك اتقي شري  انا جيت بلغتك اني ابقا مرات جوزك التانيه ضرتك يعني عشان كلها اسبوع ولا حاجه وهاجي اعيش هنا 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
___اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد ❤____
تاني يوم 
نوح : فارس هنا ولا مشي 
خديجه ببرود : فارس فوق فيه حاجه 
نوح : علفكرا الورق بتاعك كان فيه غلطه وانا عدلتها 
خديجه : انا شغلي زي الفل ومفيش فيه غلطات 
نوح : كنت واثق انك مش هتعترفي بغلطك عشان كده صورت الورق بتاعك (وطلع التلفون )
شوفي كده الورقه دي مش ده خط ايدك اهو حضرتك غلطانه في الحساب هنا كنتي المفروض تركزي لان ليل لو كان شاف الغلطه دي كان قلب الدنيا 
خديجه خبطت بايدها علي جبينها : انا ازاي فاتتني حاجه زي كده 
نوح : يبقا تركزي شويه اي اللي واخد عقلك 
خديجه ببرود : معلش حب جديد بقا وكده 
نوح اتغيرت ملامحه وغضب : حب مين ي روح امك 
خديجه : اي روح امك دي اتكلم عدل 
نوح : هو ده كلامي بتحبي ميييييين 
خديجه : وانت مالك هي هتفرق معاك 
نوح : اه تفرق وهتفرق اووي كمان بصيلي وانا بكلمكككككك بتحبي مييييييين 
خديجه بتحاول تكتم الضحكه بس فشلت : لما انت غيران اوي كده بتخبي ليه 
نوح فهم انها قالت كده عشان تخرجه عن شعوره :  بتستفزيني يعني 
خديجه : بظبط كده زي مانت بتستفزني ب حبيبه
نوح : مش بستفزك انا وحبيبه بنحب بعض عادي يعني 
خديجه : طب شوف بقا طريقه تانيه تغيظني بيها عشان الحوار ده اتكشف 
نوح : حوار اي اللي اتكشف 
خديجه : اسكت مش انا كنت جايه جيالك مره المكتب عشان اديك الورق وبالصدفه كده سمعتك وانت بتتكلم مع حبيبه 
 وبتقول ان الفيلم اللي انتو عاملينو عليا ماشي تمام وبتستفزني وكده بس من سوء حظك اني كنت سامعاك 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
نوح بصلها كتير وقال : ماهو الجديد اللي انتي مش عارفاه اني وانا بمثل معاها حبيتها فعلا 
خديجه اتفاجات من كلامه : انت بتقول اي 
نوح : للأسف زي مسمعتي سلام بقا عشان اشوف فارس (ومشي)
خديجه بحزن: حبيتهاااااا ليييييه
(نوح كان بيبص عليها من بعيد )
نوح بتنهيده: حلو اللي انا بعمله فيكي ده لو مكنتيش سافرتي من الاول مكنش ده بقا حالنا
وسمع صوت من وراه : واهي رجعت وندمانه واعتذرت بكل الطرق لاكن انت اللي بتبعد 
نوح بصلي وقال : انا اتجرحت اووي 
_ اتجرحت وعايز تشوفها مجروحه زي ما جرحتك غصب عنها 
نوح : اكيد مش عايز اشوفها كده بس علي الاقل عايزها تحس باللي انا حسيت بيه 
_ مش هتهون عليك 
نوح : عندك حق بس برضو لسه مسامحتهاش عن اللي عملته وهفضل كده لحد محس فعلا اني نسيت كل حاجه 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
__استغفر الله❤______
يابنتي اهدي بقا وبطلي بكاء انتي لما كلمتيني جيتلك علطول 
ندي : امي مش مصدقه ومستنيه لما بابا ياجي وتسالو 
رحيم : معلش ي حبيبتي خير متزعليش 
ندي : انا مش بحب ابدا فكره ان حد يتجوز علي مراته مهما حصل وخايف احسن انت تتجوز عليا زي بابا
رحيم بهزار: مش الشرع محلل لينا اربعه 
ندي بعصبيه  : يعني انت هتتجوز عليا 
رحيم : يخربيتك انتي بتصدقي لاء مش هتجوز وبعدين اسكتي حوار الغاء القايمه ده فعلا لو اتطبق مش هنعرف نتجوز تاني غصب عننا 
ندي : احسن طب والله الراجل اللي طلع القرار ده عايزه ابو*سه 
رحيم بغضب : تبو*سي مين ي بتتتتتت
ندي : اي ده انت فهمت غلط مقصدش ابو*سه يعني ابو*سه  
رحيم : ايوا كده 
ندي : هبوس دماغه بس #بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
رحيم : وحياه امككككككك (التلفون رن)
رحيم : الو 
عامل في المصنع : ايوا ي بيه في مشكله في المصنع واحنا مش عارفين نحلها وعايزينك تاجي حالا تشوفها 
رحيم : مشكله اي وبعدين مش وقت الشغل خلص 
العامل : المكنه الجديده مش راضيه تشتغل وفي شغل كتير واقف عليها وانا مردتش امشي الا لما اخلصو 
رحيم : خلاص انا جاي اهو مسافه السكه
____سبحان الله ________
ليل : يابنتي حرام عليكي كلي اي حاجه بقا كده مش هينفع 
_ مش قادره اكل والله 
ليل : انتي بقالك كتير مش بتاكلي 
_ ماهو انا مليش نفس شويه كده وهاكل 
ليل بتفهم : انتي مش راضيه تاكلي عشان متتخنيش صح 
_ اي لاء شوف 
ليل : قولي الحقيقة 
_بصراحه اه 
ليل بعصبيه: يعني انتي مش راضيه تاكلي عشان متتخنيش ومش خايفه علي نفسك انتي والبيبي 
_ اعمل اي يعني منا لما باكل بتخن وكمان جاسمن لما بتاجي بتقعد تنتقدني وتقولي انتي سايبه نفسك كده ليه ومش عارفه اي 
ليل : انتي ملكيش دعوه ب جاسمن انا مبسوط بيكي كده وقلت كده مليون مره حلو اللي انتي فيه ده انتي لازم تتغذي 
_ هاكل وعلي ضمانتك يعني لو تخنت انت اللي قولت ومتزعلش بقا 
ليل : هههههههه كلي بس علي مهلك بلاش طفاسه 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
_________
رحيم وصل المصنع بس مكنش فيه حد فيه 
رحيم : هو راح فين ده ، يابني (ونده كتير مفيش حد رد في الاخر قرر انه يمشي ولسه هيطلع من المصنع وسمع صوت عربيه الشرطه  )
رحيم باستغراب : فيه اااي برا  (وطلع يشوف فيه اي )
الظابط : انت رحيم الصاوي
رحيم : ايوا انا 
الظابط : معانا امر بتفتيش المصنع 
رحيم باستغراب :لييه 
الظابط : هتعرف بعدين يلا بسرعه فتشو المصنع 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
______
سندس : اي يابني 
فارس : برن عليكي بقالي كتير مش بتردي ليييه
سندس : كنت نايمه 
فارس : نايمه بقالك خمس ساعات 
سندس : والله وعايزه انام تاني 
فارس : يابنتي فوقي شويه وعيشي معانا ااي ده 
سندس : لاء بص بقا من البدايه كده ي ابن الناس انا كل همي النوم بعشقه كده متحاولش انك تبعدو عني عشان هتزعل 
فارس بضحك : مالك ي بت قلبتي عبدو موته كده ليه 
سندس : لاء انا بعرفك بس 
فارس : ثواني كده الزفت نوح عمال يرن هشوفه عايز اي وهكلمك 
فارس : اي ياض في اي 
نوح : الحق رحيم اتقبض عليه 
__لاء حوله ولا قوه الا بالله العلى العظيم ❤_____
سمر : تعالي شوفي ي امااااااا اللي عملو جوز بنتك 
بسمه :  في اااي ي سمررر مالك 
سمر : مش هو ده العريس  اللي كنتي موافقه عليه ي اختي 
ندي : في ااي مالك كده 
سمر : جوووووزك طلع تاجر مخدرات وحكومه قبضت عليه متلبس 
بسمه : اااااااي 😳
ندي مستحملتش الخبر واغمي عليها 
بسمه : نددددددددددي 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
جووووزك طلع تاجر مخدرات  والحكومه قبضت عليه 
ندي مستحملتش الخبر واغمي عليها 
بسمه : ندددددددددي  هاتي مايه بسرعه 
سمر : فوقيها ي حنينه 
سوسن : ملكيش حظ ي بنتي كل اللي تتخطبي ليه يطلع وراه مصيبه ي قلة بختك ي بنتي 
بسمه : اسكتووو بقا شوووويه  ، ندي ندي فوقي ي حبيبتي  (وكبت مايه علي وشها)
ندي بخضه : ااااااه في اي (وافتكرت بسرعه ) اي اللي سمر بتقوله ده 
بسمه : مفيش حاجه ي حبيبتي اهدي بس 
ندي : رحيم اتقبض عليه ازاي ازاي هو مستحيل يعمل كده مستحيييييل انا هروحله 
سوسن : هتروحي فين ي بت اترزعي هنا دانا هبعت محامي ليه عشان يطلقك 
ندي بصراخ وانهيار : طلاااااااااق ااااااااي اسكتي خاااااالص وسبيني في حااااالي مش عايزه اسمع صوووووتككككك
سوسن : امال هناسب ناس تجار مخدرات 
سمر : وبعدين ده ان طلع منها اصلا ده قدامو ولا 15سنه سجن علي الاقل 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
ندي : اوعي من قدامي انا رايحه لجوزي ويكون في علمكم مش هتطلق لو اطبقت السماء علي الارض 
(وطلعت وخبطت باب الشقه اووي)
سوسن : منك لله يابن فايزه تلاقيك عاملها عمل والله لااطلقها منك نسب يعررر
__________
ليل : انت رايح فين بسرعه كده 
فارس : رحيم اتقبض عليه 
_ يالهووووووي انت بتقول اي 
ليل : اهدي انتي مفيش حاجه ان شاء الله هنروح نشوف في اي وهيطلع باذن الله  مداااام كرررريمه 
مدام كريمه : ايوا ي بيه 
ليل : خليكي معاها خلي بالك منها  يلا ي فارس 
___لاء اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين ❤___
فايزه ام رحيم : ابعددددي من قداااامي 
شهد بدموع : يا امي هتروحي فييين دلوقتي اسامه وعمي قالو هيطمنونا 
فايزه : انا مش هقعد هنا واسيب ابني 
سندس : ي مرات عمي والله هيبقا اتاخد ظلم وهيطلع علطول اهدي بس 
فايزه بدموع : يارب ناجيه وانتقم من اللي عمل فيه كده ووجع قلبي عليه قادر ي كرررريم 
________
في قسم الشرطه 
ندي وصلت وكانت بتدور علي رحيم زي التايهه لحد مشافت ليل 
ندي : ليل الحق رحيم بالله عليك انت عرفت اللي حصلو 
ليل : ايوا اهدي متقلقيش هيطلع ان شاء الله 
ندي بدموع : ان شاء الله 
ليل : انا عايز اقابل الظابط ي ابني 
العسكري  دخل لظابط : تمام ي فندم ليل الحديدي عايز يقابل سعادتك 
الظابط : خليه يدخل 
(ليل وفارس وندي دخلو )
الظابط : اهلا ليل باشا 
ليل : عايز اعرف قبضتو علي رحيم الصاوي ليه 
الظابط جالنا بلاغ بان رحيم الصاوي بيتاجر في المخدرات ومكان المخدرات ورحنا فعلا لقينا المخدرات ورحيم عشان كده قبضنا عليه
ليل : انت لقيت المخدرات دي في المصنع مش معني كده انها بتاع رحيم 
الظابط : بس الباغ جالنا واتهم فيه رحيم وهو المتهم الوحيد قدامنا في القضيه عشان كده قبضنا عليه ولسه التحقيقات شغاله 
ليل : رحيم يطلع حالا وتخلصو اجراءتكم دي مع نفسكم 
الظابط : القانون فوق الكل ي ليل باشا ومش انا اللي هقولك كده 
فارس : ليل اهدي هو عندو حق لازم يطبقو القانون 
ليل : طب عايزين نشوف رحيم 
الظابط : جدعنه مني هخليك تقابله 10دقايق مش اكتر 
الظابط : انت ي عسكري هات رحيم الصاوي من الحجز 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
__________
وليد : ده اي دماغ الشيطان دي يخربيتك مخدرات مره وحده 
زياد : فكره حلوه صح 
وليد : جاااامده
زياد : يلا بقا خليهم يتجوزو في السجن عشان تسيبني انا وتروح تتجوز واحد تاجر مخدرات
وليد : احنا هنكدب الكدبه ونصدقها 
زياد : لازم نصدقها لان الكدبه دي هتقلب حياتهم وتدمرها 
وليد : طب انت جبت المخدرات دي منين 
زياد : من الواد ترجي 
وليد : ترجي هو لسه شغال في المخدرات مش بينه اتسجن 
زياد : قضي المده وطلع كمل شغل 
وليد : شكل الشغلانه عجبته بس انت كده دفعت كتير اووي 
زياد : مش كتير علي كسره قلبهم ودمارهم 
____صلو على سيدنا محمد ❤_____
_ اي ي سندس وصلتو لحاجه 
سندس : لسه والله اسامه مرنش 
_ وانا برن علي ليل كتير مش بيرد عليا 
سندس : طب سبيهم دلوقتي اكيد مشغولين وريحي نفسك لتتعبي انتي تعبانه من غير حاجه 
_ متشغليش بالك بيا شهد عامله اي 
سندس : مش مبطلين بكاء وحقيقي مش عارفين نعمل اي 
_ صلو وادعوله ان شاء الله خير اتفائلي بربنا خير 
__________
العسكري : تمام ي فندم  رحيم الصاوي واقف برا 
الظابط : دخلو
رحيم دخل وندي اول مشافته قلبها اتخلع من مكانها : رحييييييم 
رحيم بغضب : انتي اااي اللي جابك هنااااا روحي يلااا متقعديش في المكان ده
ندي : مش همشي الا وانت معايا مستحيل اسيبك تقعد هنا 
رحيم : فارس روحها البيت واياكي اشوفك هنا تاني 
ندي ببكاء : حرام عليك انا لما عرفت الخبر اتجننت وانت كل اللي شاغلك اني امشي من هنا 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
ليل : بس اهدي وانت ي رحيم اهدا انت كمان 
الضابط : عشر دقايق واجيلكم 
ليل : ركز معايا وقولي اي اللي حصل معاك 
رحيم : انا كنت روحت لما كلمتك ي فارس وكل العمال روحت معادا شويه كانو لسه بيقفلو المصنع ولما روحت حد رن عليا وقالي ان فيه مشكله في المكنه الجديده ولازم اروح اصلحها ورحت المصنع ملقتش حد دقيقه والشرطه جات وفتشو المصنع طلعو منه مخدرات انا كنت مصدوم ازاي ده يحصل وبعدها قبضو عليا 
فارس : دي تهمه متلفقه ليك وباينه اووي واللي عمل كده تفكيرو سطحي اوووي لانك هتطلع منها بسهوله 
ليل : متقلقش هتطلع من هنا علطول واللي عمل كده هجيبو لو تحت الارض وزي مقال فارس اللي عمل كده شخص ساذج واكيد هيبقا سايب دليل وراه 
رحيم : الحمد لله 
ليل : باقي اربع دقايق هسيبك مع ندي وهستناكم  برا يلا ي فارس (طلعو بسرعه)
رحيم : انا مش حابب وجودك هنا اطلعي امشي 
ندي بدموع : رحيم انا قلبي واجعني عليك اوووي وحاسه ان اللي عمل كده زياد 
رحيم : لاء زياد كان اخرو يوقع بينا متوصلش بيه لكده 
ندي : طب متبقاش قاسي  عليا كده وطمني عليك 
رحيم اتنهد وقام وقف وهي وقفت : ي رحيم اس....
(وقبل متخلص كلامها شدها رحيم لحضنو وندي مسكت فيه اوووي وبكت  )
رحيم : خلاص اهدي بقاااا ومتقلقيش عليا انا كويس وبقيت كويس اكتر لما شفتك بطلي بكاء بقاا
ندي من بين شهقاتها : ح ح حاضر 
(الباب خبط والظابط دخل )
الظابط : وقتكم خلص 
رحيم : يلا روحي مع فارس وليل وزي مقولتلك متاجيش هنا تاني 
(طلعت ندي وكان اسامه وابوه واقفين مع ليل وفارس 
فارس طمنهم انه هيطلع منها وكلهم روحو)
_______
قدام العماره ليل وقف العربيه وندي نزلت 
ليل : مش عايزك تقلقي انا وعدتك انه هيطلع منها بسرعه 
ندي : يارب ،طب اتفضلو عندنا 
فارس : مره تانيه بقا يلا اطلعي 
ندي : حاضر (وطلعت بس قبل متطلع شافت زياد واقف قدام السوبر ماركت وبيعمل كأنه بيكلم وليد وبيقول بصوت عالي )
=منا قولتلك ي وليد مش انا اللي تروح مني حاجه واقف اتفرج قولتلك هندمك مصدقتنيش سلملي علي احزانك بقاا
(ندي اتاكدت ان زياد ليه دخل في الموضوع )
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
ورنت علي ليل 
ليل : اي ي بنتي في حاجه ولا اي 
ندي : معلش مقدرتش استني بس انا متاكده ان زياد وراه الموضوع ده 
ليل : زياد مين 
ندي : هقولك 
_______
بعد يومين 
تالين : انا مش شامه حاجه 
_ ازاي بس انا شامه ريحه لحمه نيه 
تالين : مفيش حاجه 
_ طب استني كده ليل 
ليل : اي 
_ مش شامم حاجه كده 
ليل : حاجه زي اي 
_ لحمه نيه 
ليل باستغراب : لاء خالص مفيش حاجه زي كده 
_ ازاي انا شامه الريحه دي فيك انت 
ليل : بيتهيألك بس 
_ انا عايزه اكل لحمه نايه (وبصيت لليل اوي )
ليل : انتي بتفكري في اااااي ابعددددددي 
وخد تالين وطلع برا بسرعه يخربيتك هتتحولي زومبي ولا اي ده مش وحم ده 
ايان : بابا تلفونك بيرن (ليل نزل تحت)
ليل : الو 
المتصل : ..........
ليل : تمام كده هقابلك  بعد العصر اقولك هتعمل اي تاني 
_ وصلت لحاجه 
ليل : خلاص فاضل تكه والموضوع يتحل ويخرج منها علي خير 
_ طب الحمد لله بس ياريت بسرعه قبل ميتحكم عليه دي ندي هتروح فيها 
ليل : متقلقيش انتي مش واثقه فيا ولا اي 
حضنته وقولت : بعد ده كلو لسه بتسأل 
جاسمن : ليييييل 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
اتخضيت من صوتها : في اي 
جاسمن : مش عيب بتحضنو بعض قدام الناس كده 
خديجه : ااااي ده مين اللي بتتكلم دي 
جاسمن : مقصدش حاجه انا بس مش عايزه حد يتكلم عليكم 
ليل : خلي حد يتكلم وانا اقطع لسانه قبل مينطق  وبعدين دي مراتي يعني اعمل اللي انا عايزو 
جاسمن بحقد : اه طبعا تعمل اللي عايزو 
_ جايه ليه 
جاسمن ؛ ولادي وحشوني وجيت اشوفهم عشان مسافر 
ليل : اي ده بجد الحمد لله 
جاسمن : فرحان اني همشي 
_ ولادك قاعدين اهم اقعدي معاهم براحتك 
كريمه : ليل بيه 
ليل : تعالي ي مدام كريمه 
كريمه : الطبق ده بعته عم صالح لمدام حنين بمناسبه الحمل وبيقول لازم تاكله لانه مغذي جدااا وبيقولك الف مبروك
ليل : الله يبارك فيه 
_ اي الطبق ده 
جاسمن بحقد : الطبق ده لما انا كنت حامل قبليكي بعتهولي وقالي كل مره لما اكون حامل هيبعتلي واحد مخصوص بس انتي بقا جيتي وخدتي مكاني عشان كده بعته 
ليل حب يغيظها: عندك حق حنين جات خدت مكان كل الناس في حياتي دي بقت كل حياتي 
_ حبيب قلبي وريني بقا الطبق ده   
(شميت الطبق ريحته عجبتني اووي )
ليل : هو انتي هتمشي تشمشمي كده كتييير 
_ بس حلو والله هات بقا كده انا طالعه اكل في الجنينه 
تعالي ي لولو كلي معايا 
جاسمن : لااااء 
(كلنا بصنالها باستغراب)
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
جاسمن : انت مش فاكر ي ليل لما عم صالح بعتلي الطبق ده قال لازم انا اللي اكله كله عشان مغذي وكمان اكد عليك بكدا 
مش عايزه احكيلك عليه ي حنين لما كلته كان جميل بشكل وخلي صحتي كويسه جدااا
_ ليه سحري علعموم هاكله وهقول اذا كان فعلا كل الكلام ده فيه ولا لاء 
ليل : استني هطلع معاكي  هو فين اللاب توب 
_ فوق في الاوضه 
ليل : هطلع اجيبو في ثواني واجيلك 
(ليل طلع جاب اللاب ووقف ثانيه )
ليل : ازاي عم صالح باعت الطبق ده وهو اصلا مسافر من اكتر من سنتين وعرف ازاي ان حنين حامل وهو مسافر 
غريبه واي اللي جاب جاسمن في الوقت ده 
ليل بقلق : لاء اكيد اللي في بالي غلط بس انا لازم اخلي حنين متاكلش من الاكل ده ولسه بيطلع من الاوضه سمع صوت صراخ 
حنين بصراخ : ليل الحقنااااااااااااااااااااي 
متنساااااش ان ياسين اخوها ممكن يقتلك لو قربت منها 
زياد : دي جبانه متقدرش تقول حاجه(وقال بشر) ي انا ي انتي ي ندي 
هات تلفونك بسرعه 
وليد : اهو هتعمل اي 
زياد : هكلمها من عندك عشان عملالي بلوك (بعد كذا رنه ردت)
الو عايزك ضروري ومتقوليش لاء لقيت حل لموضوعنا بس لازم اشوفك عشان نتفق هنعمل اي بظبط 
ندي : لاء مش هينفع 
زياد : براحتك ي ندي اديني انا اهو اللي بحلها وانتي اللي بتعقديها 
ندي : طب قول في التلفون 
زياد : ندي انتي خايفه مني مش واثقه فيا تاجي تقابليني 
ندي : انا مش خايفه منك انا خايفه من ربنا #بقلمي_اميره_رمضان
زياد : طب قوليلي انتي هعمل اي مش هينفع في التلفون وبعدين دول خمس دقايق هتاجي هقولك هنعمل اي وهتمشي 
ندي : لاء ي زياد مش هاجي 
زياد بغضب : خلاص متاجيش وانا هروح لاخوكي وابوكي وهقولهم علي كل حاجه
ندي بخوف : هتقولهم اي 
زياد : هقولهم ان بنتكم بتحبني وبتكلمني وصورها معايا اي رايك بقا 
ندي بصدمه : زياد انت ممكن تعمل كده فعلا 
زياد بشر : جربي متاجيش وساعتها شوفي هعمل اي  هستناكي في الشارع اللي وراه الجيم واياكي تتاخري  الساعه 5 وتكوني قدامي  (وقفل التليفون )
وليد : انت ناوي تعمل اي 
زياد : مش عارف بس اما تاجي اللي نصيبها فيه هيحصل 
________
في الشركه 
اثناء اجتماع كل الموظفين 
ليل بغضب : انتو عارفين الورق اللي ضاع ده مهم ازاي انا مش بتهم حد فيكم انتو بتشتغلو من زمان ومصدر ثقه وحتي الموظفين الجداد كلهم كفاءه بس انا بقول في حين ان حد شاف حد عمل كده يقول لان ورحمت امي اللي هعرف انه هو اللي خد الورق مش هيحصلو كويس وانتو حرين #بقلمي_اميره_رمضان
حبيبه : حضرتك ليك اعداء في الشركه 
ليل : لو ليا  اكيد مكنتش خليتهم قاعدين لدلوقتي 
حبيبه : انا من راي ممكن حد خد الورق لحساب عدوك في السوق 
مدير الحسابات خالد : انتي مضفتيش جديد ماهو ده اكيد اللي حصل بس مفيش حد بيدخل المكاتب بتاع مستر ليل ومستر نوح ومستر فارس غيري انا والفريق الجديد والسكرتاريه فالموضوع بيدور حولينا احنا بس 
حبيبه بخوف ولكنها تتحلي بالثبات : طب وليه ميكونش انت اللي اخدته 
ليل بغضب : استاذ خالد معانا من  زمان ومصدر ثقه 
حبيبه : يعني الفريق الجديد هو اللي عمله انتو بتتهمونا 
نوح : اهدي ي انسه حبيبه احنا مش بنتهم حد احنا بنحاول نوصل لمين اللي عمل كده 
______
اي رايك في البانيه 
سندس : حلو اوي بس اي الدلع ده قاعده بشعرك عادي مش خايفه ليل يدخل فجاءه 
_ اسكتي انتي متعرفيش اخر الاخبار 
سندس : خير 
_ ليل ده طلع احن واجمل واحسن حد في الدنيا كلها حصلت حاجات كتيره اوي الفتره اللي فاتت اثبتلي انه فعلا سندي وعوضي من ربنا وان ربنا مخذلنيش لما كنت بدعي #بقلمي_اميره_رمضان
سندس : ماشاء الله ده اي الجمال ده ربنا يسعدكم ويديمها عليكم سعاده 
_ يارب هو لسه ناقص بس اني اخليه يلتزم في الصلاه وكده ابقا مرتاحه 
سندس : فرحانه اوي انك فرحانه كده وكمان كنت هجيب ندي معايا واتصلت بيها كان صوتها تعبان كده قولت وانا راجعه من عندك ابقا اروح اشوفها رغم ان عمك بيكرهني بس هشوفها من علي الباب وهمشي 
_ اه بالله عليك شوفيها البت دي مش عارفه حظها عامل ليه كده مشافتش يوم عدل وكمان موضوع زياد متعرفيش وصل لفين 
سندس : مبقتش تكلمو 
رديت بفرحه : انتي بتتكلمي بجد 
سندس : اه والله قالتلي من يومين انها مش هتكلمو  تاني وده اخر قرار لحد مياجي يتقدم 
_ طب كويس والمحروس ده هياجي ايمتي مش عارفه انا هو مستني اي 
سندس : مستني لما ياخد الاذن من مامي (وقالت بضحك) منا قولتلكم اجوزكم اخواتي  وانتو اللي اتبطرتو  
دخلت خديجه وقالت بضحك : مين اللي هيتجوز 
سندس : اهلا انا سندس صاحبه حنين وانتي 
خديجه بفرحه : وانا خديجه اخت فارس اللي متكسر في المستشفي وبنت عم ليل 
سندس : اهلا بيكي ي قمر بقولك اي انا جايه اعزمكم علي خطوبه اخويا يبقا تعالي مع حنين وليل ماشي  
خديجه :الف مبروك عقبالك ولا انتي متجوزه 
سندس بتمثل الحزن : لاء ياختي سنجل 
خديجه : هههههه وانا كمان بس متوهيش الموضوع مين اللي هيتجوز 
سندس : هقولك انا اخويا ظابط شرطه 
_ يادي ام ظابط الشرطه اللي واجعه دماغنا بيه ده #بقلمي_اميره_رمضان
سندس : بس ي بت ده انا كنت هجوزهولها بس هو اللي مرديش 
_ ي بنت الكد*ابه 
سندس بضحك : بصراحه ابن عمك اللي سبق وخدها 
_ دي كدابه اصلا اسامه اخوها كده كده هيخطب بنت عمه واهلهم متكلمين عليهم من وهما صغيرين 
خديجه : وانتي محدش اتكلم عليكي ي حزينه 
سندس : منهم لله كانوووو هيتكلمووو عليااااااا بس نعمل اي في خبث الامهات ده 
خديجه بفضول : حصل اي 
سندس : هقولك انا ورحيم ابن عمي واحمدابن خالي اتولدنا كلنا في سنه وحده رحيم اكبر مني بسنه واحمد اكبر مني ب 6شهور 
 طبعا امي كانت عارفه انهم هياخدوني لرحيم وهي عايزه احمد ابن خالي راحت بقا عملت اي رضعت رحيم عشان كده يبقا اخويا ومينفعش نتجوز واتجوز احمد ابن خالي 
خديجه : حلو يعني انتي كده محجوزه لاحمد ابن خالك 
سندس : متفكرنيش احمد ده مات وهو عندو سنتين  يعني كده انا لا طولت احمد ولا رحيم شفتي حظ منيل كده 😭😂
خديجه : يالهوووووي ههههههههه دانتي احزانك مسخره 
سندس : بتضحكي علي احزاني ي جذ*مه #بقلمي_اميره_رمضان
______
ندي كانت بتصلي وبتدعي : يارب انا عارفه اني اللي هعمله ده غلط بس مش عارفه اعمل اي انا خايفه اوووي يعمل حاجه بصوري انا غطانه اني كلمته بس ندمت وهو مش هيسيبني يارب طلعني من الانا فيه ده علي خير واسترها معايا يارب وانا مش هرجع لطريق ده تاني وانت اللي عالم بيا 😢
(طلعت من اوضتها ) رايحه فين ي بسمه 
بسمه : طالعه عند امي شويه كنتي عايزه حاجه 
ندي : لاء بسأل بس 
(بسمه مشت وندي جهزت وراحت تقول لامها )
ندي : انا نازله اجيب كريم لشعر عشان خلص 
سوسن : هاتي اجبلك انا 
ندي : وانتي من ايمتي بتجبيلي حاجه #بقلمي_اميره_رمضان
سوسن : تصدقي انا غلطانه ي بنت الجذ*مه طب مفيش نزول 
ندي :لاء لازم انزل عشان شعري هيبوظ 
سوسن بعصبيه : غوري انتي هتصدعيني 
________
تالين : كفايه انا ثبعت (شبعت) 
_ خلصي كل الاكل اللي فيه طبقك شوفي ايان شاطر ازاي وخلصه 
تالين : انا خلاص مث قادره 
سندس : كده ي لولو طب اي رايك خلصي كل الاكل ده وانا اخلي حنين تجيبك معاها بعد بكراخطوبه اخويا 
ايان : وانا هاجي الفرح
سندس : انت كده كده جاي ي قلبي عشان خلصت اكلك كله لكن تالين مش هتاجي الا لما تخلص 
تالين : هو مالك هيبقا هناك 
_ ايوا ي صايعه هيبقا هناك 
ليل : مين دي اللي صايعه 
_ يالهووووي انت جيت نورت لاء دانا بقول لسندس 
ليل : اهلا ي ميس سندس نورتي والله
سندس بتكتم ضحكتها : الله يكرمك تسلم 
 (ليل بصلي وقال) البسي الطرحه عشان فارس هنا
فارس من وراه بصوت عالي : يابني حرام عليك تعالي اسندني هو مش باين عليا اني مريض ولا اي 
ليل : ماهو انت معاك عكاز اسند عليه ي صغنن
خديجه : حبيبي اسندك انا تعالي 
فارس : تعالي ي سندي انما انت ربنا هيخدلي حقي منك (وشاف سندس وافقه)
انتي ميس سندس 
سندس : ايوا انا 
فارس : ازيك انا فارس الحديدي 
ليل : حصلنا الرعب ي اخويا يلا اخلص عشان تطفح واوصلك بيتك واخلص منك 
فارس : بيتي ااااي امال مين هيساعدني لاء ي عم انا هقعد هنا 
ليل : مش عارف انا اي الناس الطفسه دي #بقلمي_اميره_رمضان
سندس : انا همشي ومتتاخروش بقا بعد بكرا خطوبه اخويا هستناكم تنورونا 
________
ندي وصلت المكان وكانت خايفه 
زياد : نورتي 
ندي بخوف: اي الحل اللي عايز تقوله 
زياد : مالك خايفه كده ليه تعالي بس نقعد الاول ونتكلم 
ندي : زياااااد خلص بقا وقول عايز اي وبعدين بتهددني انك هتقول لاهلي مكنتش متخيله انك تعمل كده 
زياد : تعالي بس نقعد الاول واسمعي الكلام 
ندي : لاء انا مش هقعد كفايه اني جيت لحد هنا قولي بقا عايز ااااااي 
زياد : متعليش صوتك علياااااا
ندي : خلاص انا ماشيه (وجات تمشي مسك ايدها جامد وقال بغضب) بقولك ااااااي انتي هتستعبطي 
ندي بخوف اكبر : انت ماسك ايدي كده لييييه اوعي ايدددددك 
زياد : شد ايدها اووووي 
ندي بخوف والم : ااااااااه ايدي 
وفجاء زياد اتفاجاء بالبوكس في وشه : اااااااااه 
ندي بخوف وصدمه  : رحيييم 😳
سوسن بصراخ : اتجوووووووزت علياااااا بعد كل اللي عملته عشانك ي راجل ي نااا*اقص 
سيد بصوت عالي  : اخررررررسي بدل مطلقكككككك واخلص من زنك
ندي : ليه ي بابا لييييه 
سيد : بس ي بت انتي كمااان انا هنا اعمل اللي عايزو انتو هتحاسبوني 
سمر : وجايبها بقا تعيش معانا هنااا 
سيد : لاء هي هتعيش في الشقه اللي فوق شقت عمك 
بسمه : بس الشقه دي بتاعتي انا واختي 
سيد بجشع : انتي واختك اتجوزتو وهي فاضيه هعيش فيها انا ومسمعش كلمه في الموضوع ده تااااني 
__________
(تاني يوم راحو النيابه ووليد اعترف علي زياد بكل حاجه وسلمهم التسجيلات بصوت زياد وخرج رحيم )
أسامه : كفااااره ي ابن عمي 
رحيم : اي اللي كفاره دي انا واخد براءه علي فكره 
فارس : تصدق انا مشفتش النوم من وقت متقبض عليك 
رحيم : ليه ي عم الحنين 
فارس : كنت بفكر في طريقه اقنع بيها سندس اننا نتجوز وانت مسجون لانها هتبقا حزينه عليك للاسف 
رحيم : هو كل ده اللي هامك غور من وشييييي
#بقلمي_اميره_رمضان
ليل : انا من رايي كفايه كده واطلع لان البنت اتحنطت برا من الوقفه 
رحيم : ميين 
أسامه بغمزه : هتكون مين ي نمس 
رحيم : طب سلام انا بقاا (وجري علي برا وشاف ندي واقفه علي اعصابها )
رحيم قرب منها وهي مش واخده بالها : وحشتيني 
ندي بخضه : رحييييييم (وحضنته اوووي //عادي ي جماعه ده جوزها😂 )
رحيم : لاء بلاش الرقه دي انا واحد كنت قاعد مع المجرمين والبلطجيه ومش واخد علي الرقه دي  خاالص
ندي : انا مش مصدقه انك خرجت وبقيت واقف قدامي كنت خايفه عليكككك اوووي والله 
رحيم : خلاص ي بنتي انا بقيت قدامك اهو وهنكمل تجهيزات الفرح عايز اتجوز واخلص بقااا
ندي : مستعجل علي اي انا لسه مجبتش الطاسه التيفال  
رحيم بنفاذ صبر : بقا عايزه تأجلي الجوازه عشان الطاسه التيفال  امشي بدل مشوهلك وشك ده
_________
في الشركه 
خديجه : خير ي مستر نوح عايز اي 
نوح : ده اي الرسميه ده 
خديجه : بحاول متخطاش حدودي مع حضرتك 
نوح : اتكلمي عدل ي بت 
خديجه بعصبيه : اااي عااايز ااااي 
#بقلمي_اميره_رمضان
نوح : ايوا كده ارجعي لاصلك 
خديجه : مالو اصلي ي اخووووووويا 
نوح : احسن ناس ي اختي خلاص انتي مش جايه تتخانقي اسمعي ام الكلمتين اللي عاي اقولهم 
خديجه : سمعني واخلص عشان مش فاضه وعندي (قاطعها نوح وقال)
نوح : بحبك
خديجه بعدم انتباه: ايوا ماشي يعني مش حاجه م (وسكتت شويه وقالت) انت قولت اي 
نوح بضحكك علي شكلها: . اقفلي بوقك 
خديجه : فكك من بوقي عيد كده اللي قولته ده 
نوح : قولت بحبككككك
خديجه: انت بتتكلم بجد ولا بتقولي كده وترجع تقولي ده مقلب 
نوح بضحك : لاء والله بتكلم بجد ده علي اساس يعني انك اول مره تعرفي 
خديجه : عارفه انك كنت بتحبني زمان بس دلوقتي انت اتغيرت وبقيت تعاملني بطريقه وحشه 
نوح : كنت بحاول اقنع نفسي اني نسيتك بس كل مره كنت بعاملكةبطريقه وحشه كنت انا اللي بتضايق
خديجه : احسن عشان متعاملنيش كده تاني 
نوح : هااا موافقه بقا ولا اي 
خديجه : اطلب ايدي من اخويا الاول 
نوح : منا طلبت ي عنيااا من اربع سنين وعايز الاجابه بقا 
خديجه : لاء دي مده صلاحيتها انتهت اطلب من جديد 
نوح : هو كارت شحن بروح امك 
(دخلت حبيبه المكتب وشافتهم مع بعض )
خديجه ببرود : خير ي انسه هو مش في باب تخبطي عليه ولا انتي متعلمتيش كده
حبيبه بضيق : سوري المره الجايه هبقا اخبط 
خديجه : تؤتؤ اطلعي وخبطي ومتدخلش الا لما اسمحلك 
حبيبه بعصبيه : بس ده مكتب مستر نوح 
خديجه بصوت اعلي : وانا هبقا حرم مستر نوح ي عنياااا وعايزاكي متاجيش علي المكتب ده تاني بدل مقطع عيشك من الشركه خالص
(حبيبه طلعت وهي هتنفجر من الغيظ )
نوح : اي ي بت الشر ده كلو دانا علي كده اخاف منك 
خديجه بانفعال : اذا كاااان عاجبك 
#بقلمي_اميره_رمضان
___________
ليل : عامله اي دلوقتي ي قلبي 
_ مش عارفه بدءت احس بوجع في بطني 
ليل : ده طبيعي معلش استحملي كله يهون عشان حنين الصغيره 
_ لااااااء مش هسميها حنين 
ليل : امال عايزه تسميها اي 
_مش عارفه بس مش هسميها حنين وبعدين مين قالك انها هتكون بنت مش يمكن ولد 
ليل : لو ولد هتفضلي تجبيلي عيال لحد متجبيلي حنين ويبقا عندي بنوتين قمرات حنين وتالين 
قولت بحب _ تصدق لايقه وكفايه ان انت ابوهم 
ليل : ده اي الكلام الجامد ده 
قولت بعصبيه : ليييييييييل 
ليل : ده اي القلبه الطين دي 
_ انت داخل بالجذمه هناااا حرام علييييككككك انا لسه منضفه انت مش بتحس بيااااا حراااام عليييكككك والله هسبلك البيت وهروح في داهييييه 
ليل : اهدي اهددددددي كل ده عشان دخلت بالجزمه 
_ شايفها حاجه تافهه قول اني انا تافهه بقا ومليش لازمه ومبقتش تحبني اه ي انا ي امااااا تعالي شوفي بنتك بقا مليش لازمه خدني لحم ورماني عضم وخلاص مب....(ليل بصوت عالي)
ليل : اقسم بالله لو مسكتي لاديكي بالجزمه دي علي بوقكك اااااااي 
قولت بدلع : اي ي روحي مالك متعصب كده ليه هو انا موحشتكش ولا اي 
ليل باستغراب : حنين انتي شاربه حاجه 
_ شاربه الهنا والحب والحنان من يوم معرفتك
#بقلمي_اميره_رمضان
ليل : بت انتي في وعيك انتي واخده بالك من كلامك 
_ طبعا واخده بالي بدلع جوزي حبيبي قرة عيني 
ليل : امال اي الجنان اللي كان من شويه ده يخربيت هرمونات الحمل وسنينها 
_ بقولك ي روحي 
ليل : قولي نونا
_ كنت عايزاك ت (وبصيت علي رجليه لقيته لسه لابس الجزمه) اااااااانت لسه مقلعتش الجذذذذذذذذمه اقلعهااااااااااا
ليل بعصبيه : ااااام الجذمه اللي جننتيني بيهاااا (قلع الجزمه وحدفها عليا وانا جريت بسرعه وضحكت علي شكله)
___________
بسمه : الف حمد لله علي سلامته يلا عقبال الفرح بقااا
ندي : تفتكري الفرح ده هيتم خايفه من مرات ابويا لتعمل حاجه 
بسمه : هههههههه طب والله امك متهدتش الا لما جات مديحه دي هما الاتنين انهارده طول اليوم شغالين خناق 
ندي : ربنا يستر بس انا بخاف منها لما بتتعصب بحس انها هتاكلني 
بسمه : طب انتي كلها كام يوم وتتجوزي وتمشي من هنا هتسبيني انا معاهم لوحدي
(وسمعو صوت دوشه جامد في الشارع طلعو البلكونه بسرعه يشوفو في اي)
زياد : اوعي ي عم ايدك 
الظابط : خدو علي البوكس 
ابو زياد : ي بيه ابني عمل اااي 
الظابط : ابنك متهم في قضيه مخدرات هو اللي لفق قضيه المخدرات لرحيم الصاوي وتقدر تقول اتقلب السحر علي الساحر 
زياد شاف ندي واقفه تتفرج عليه في البلكونه قال لابوه  : متخلهمش يخدوووني اعمل اي حااااااجه
العسكري شدو جامد ورماه في البوكس  وندي بتتفرج عليه وفرحانه ان ربنا خد حقها هي ورحيم منه  
#بقلمي_اميره_رمضان
_________
عدي فتره من غير احداث مهمه وجينا ليوم فرح ندي ورحيم 
سندس: ده اي العروسه القمرايه دي 
ندي : مش عارفه ليه حاسه اني مهبطه وجعانه اتصلي بامي خليها تبعتلي حله المحشي اللي علي البوتوجاز 
سندس : اسكتي يخربيتك حد يسمعك في عروسه تقول هتولي حله المحشي وبعدين انتي جايلك اكل كتير اووي في الشقه لما تروحي بليل يبقا كلي 
ندي : طب هتصل علي رحيم يجبلي محشي من اللي راح الشقه 
بسمه : يخربيتك هتفضحينااااا اسكتي بقا هنزل اجبلك اكل 
ندي : طب بسرررررعه
_________
ااااااوف شايف شكلي عامل ازاي ده كله ولسه في الرابع 
ليل : مالك متعصبه ليه كده 
_ باين عليا ان عندي كرش
ليل : يابنتي انتي حاااامل لازم بطنك تتنفخ متخنقنيش بقاااا كل شويه تزعلي 
_ اه تصدق انا فرحانه اووي وانا بطني قدامي كده شكلي حلو صح 
ليل : يابنتي ارحميني انا تعبت من الهرمونات دي 
_ اعمل اي يعني هو انا اللي بنكد ماهو انت اللي مش بتفهمني  
ليل : تصدقي فعلا انا اللي غلطااااااان 
_ طب علي متخلص لبس اكون كلت 
#بقلمي_اميره_رمضان
ليل : انتي مش لسه واكله قبل متلبسي 
_ يابني انا حاامل باكل لاتنين لازم اكل واتغذي 
ليل : اتغذي ي روحي بس خفيف كده عشان نعرف نروح الفرح مش عايز طفاسه 
_ طب والله العظيم لاكل واخلص الاكل انت هتعد عليا الاكل 
____________
هشام : اخيرا وافقتي انك تقابليني 
جاسمن: عايز اي ي هشام انا مش رفعت عليك قضيه خلع وقولتلك مش عايزاك جااي ورايا ليييه
هشام : علفكره انا لسه بحبك وجايلك انك تديني فرصه وحده بس نرجع لبعض انا وانتي 
جاسمن : بقولك انا كل اللي خلاني اتجوزك انك كنت مبين قدامي انك ابن مليونير ومعاك فلوس لا لها اول ولا اخر لكن طلع كل ده كدب وكنت بتضحك عليا عشان تتجوزني وخليتني اسيب جوزي وعيالي وامشي وراك 
هشام : يعني انتي مش كنتي بتحبيني 
جاسمن : اقولك بصراحه انا محبتش حد غير ليل ولما لقيته مش مهتم بيا اووي ومش قادر يجبلي كل طلاباتي اللي نفسي فيها طلبت منه الطلاق شوف يعني الشخص اللي بحبه لما محققش ليا كل اللي عايزاه سبته مبالك انت بقا 
هشام : طيب انا قولتلك اديني فرصه ومش هتخسري وهحققلك كل اللي بتتمنيه 
جاسمن بتفكير ثم قالت بخبث : اممممم خلاص تقدر تصرف عليا انا واولادي
هشام : اكيد بس انتي قولتي انك اتنازلتي لليل عنهم 
جاسمن : عارفه بس هقولك هنعمل اي 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
يالهووووي رحيم وصل  
بسمه : متخلهوش يدخل ده لو دخل وشافك وانتي بتاكلي كده هيخاف علي نفسه
سندس : هطلع انا اعطله وانتي شيلي مائده الرحمن اللي عملاها دي 
ندي : انا لسه مخلصتش اكلي هو جاي علي ميعاده ليه ماهو كل العرسان بتتاخر ده الانتظام ده
بسمه : متضايقه عشان الراجل منتظم ربنا يصبرك ي رحيم 
(سندس طلعت وشافت رحيم) 
سندس : الله اكبر اي القمر ده ي واد لاء باين عليك عريس فعلاااااا 
رحيم بغرور : دي اقل حاجه عندي 
سندس : احنا هنظيط ده علي اساس اني مش عارفاك 
شهد : ناس تتخطب بعدينا وتتجوز قبلينا حظ بقاااا
رحيم : الله يخربيت الحقد اسكتي بعينك دي للعربيه تولع فينا 
أسامه : هو انت في حاجه بتأثر فيك 
رحيم بصوت عالي : فييين العروسه خلينا اخدها بسلامه من هنا قل اعوذ برب الفلق 
بسمه ادخل ي عررريس
(رحيم دخل وندي كانت فرحانه ومكسوفه اووي عملو الفريست لوك وخدها وطلعو علي القاعه )
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
في القاعه
رحيم ؛ كفايه رقص بدل ماخدك ونروح دلوقتي حالا
ندي : اي ي رحيم ده فرحي واول واخر مره هيتعملي فرح سيبني بقا ارقص واطير من الفرحه
رحيم : ي قلبي افرحي انا مقولتش حاجه مش لازم تتنططي يعني 
ندي : لاااء انا لما بكون فرحانه بحب ارقص
رحيم : خلاص كلها ساعه بالكتير ونروح وارقصي براحتك
ندي بكسوف : بس عشان انت مش محترم 
رحيم : انتي اللي دماغك جذ*مه قديمه انا نيتي خير لكن تفكيرك وا*طي
ندي : انا برضوووو
__________
أسامه : بت احنا فرحنا هنعملو الشهر الجاي اخوك اتجوز بقا وهيقعد يغيظ فيا 
شهد : لاااء انا عايزه ابقا عمتو الحربايه الاول وبعدين اتجوز 
أسامه : عارفه ي شوشو كل يوم بتبهريني بتفكيرك اللي داخل فيه قطر ده حرام عليكي ارحمي امي 
شهد : اي ي اوس اوس الحق عليا اني بتكلم معاك بتلقأئيه كده من غير تكاليف 
أسامه: ابوس ايدككك حطي التكالف دي انا تعبت بجد
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
شهد : عيب عليك ي اسطي دانت ابن عمي وزي رحيم بظبط
أسامه بعصبيه : زي مين ي اختي 
شهد : اي في اي ااااه لاء مش زي ما فهمت انا اقصد انك في مقام اخويا الكبير 
أسامه : شهد اسكتي ارحميني واسكتي 
شهد : اي مالك مش طايقلي كلمه انهارده ليه 
أسامه : بذمتك انهارده بس 
شهد بضحك: بصراحه انت مش بتقبل كلامي خالص بس فين بقا الحب والزفت اللي هنعيش بيه باقيت حياتنا ولا شكل ملناش حياه مع بعض وكلها سنه ونتقابل قدام محكمه الاسره 
أسامه بنفاذ صبر : رحييييييم 
رحيم : خير عايز اي 
أسامه : هو انا ينفع افسخ خطوبتي من اختك 
رحيم بعصبيه: تفسخ اي ي اسامه انت اتجننت احنا عمرنا ما نقبل علي نفسنا كده (وقال بضحك) البضاعه المباعه لا ترد ولا تستبدل ولا عايزين نشوف وشها شد حيلك بقاااا واتنيل خدها عشان امي عايزه تربي بط في اوضتها
أسامه بصلهم بزهول 
شهد بضحك: مفيش مفر مني ي روحي
___________
كنت واقفه وحسيت بتعب شويه ليل خدني وقعدنا بعيد عن الدوشه وكنت بتفرج علي ندي ورحيم وهما بيرقصو سلو وانا فرحانه اووي
ليل : شكلهم حلو صح 
_ اه جداااا ندي طايره من الفرحه 
ليل بحزن : اكيد كان نفسك يتعملك فرح
بصتلو وقولت بتنهيده  : اكيد كل وحده بتكون نفسها يتعملها فرح كبير وتفضل ترقص فيه مع اصحابها واخواتها وتفرح مع شريك حياتها لكن انا متعمليش فرح ولا حتي اخترت شريك حياتي ده كان اجباري عليا
(ليل بصلي بحزن وزهول طنشت نظراته وكملت ) اتجوزتك وانا شايفه انك الخليجي اللي جايه يدفع ويشيل كنت كارهه حياتي بمعني الكلمه بس سبتها علي الله ودعيت كتير انك لو خير ليا عيني تشوف الخير ده في اقرب وقت
بعد فتره صغيره معاك شفت فيك حنية الدنيا دي كلهم لقيت فيك السند اللي اتحرمت منه بدري في الدنيا وحمايتي من عمي وغيرو شفت فيك كل حاجه حلوه حسيت بنفسي وعشت طفولتي اللي اتحرمت منها بدري عاملتني زي تالين رغم اني كنت بتعصب لما بتقولي كده بس حقيقي خلتني اعيش لنفسي لاول مره في حياتي كنت ليا كل حاجه كانت نقصاني وحاليا انت فرحتي وعوضي من ربنا 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
ليل بصدمه : اي كل الكلام ده معقوله الكلام ده ليا انا 
_ اه طبعا ليك اوعي تكون مكنتش حاسس بيه
ليل : كنت حاسس بس بصراحه مش كل ده انا معرفش اصلا ان فيا كل الصفات اللي قولتيها دي 
_ هههههههه لاء فيك واكتر كمان بس انا جوعت ومش قادره اتكلم 
ليل بضحك : خدي دراعي كلي فيه انتي مش بتشبعي وبعدين خرجتينا من الجو الرومانسي اللي كنا عاملينه
_ اعمل اي مش ابنك هو اللي طفس 
ليل : ابني برضو 
__________
خديجه : ولاااا ياض ي فارس سيب المزه شويه وتعالي اقعد معايا 
فارس : اقعدي مكانك وملكيش دعوه بيا خليني واقف مع البت شويه بلاش تلزيق
خديجه : هو كل واحد خد وحده وقعد معاها وسبتوني لوحدي زي قفص الجوافه كده
نوح : طب وانا رحت فين 
فارس : جراء اي يلاااا هو مفيش حد قاعد ولا اي قوم من هنا 
نوح : في اي ي عم فارس متوحد الله في قلبك وخليك مع خطيبتك وخليني انا مع خطيبتي
فارس : انت لسه قاريء فاتحه يدوبك وبعدين انا وسندس كاتبين الكتاب واخيرا يعني فاسكت كده وريح عشان انت لسه الطريق طويل عليك
نوح : طريق اي اللي طويل اقسم بالله هقطع ليكم شراييني هنا واجبلكم مصيبه 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
سندس : هي حصلت لكدا لاااء هتبوظو الفرح تعالي ي بت ي ديدا نطلع عند العروسه وسبيهم يقطعو شرايين بعض 
(بعد شويه الفرح خلص وكله روح )
أسامه : مبروك ي عريس متنسناش بقا في الاكل  ده بلاش طفاسه ومتطفحش لوحدك
رحيم : انساك دانا همحيك من زاكرتي ولا اعرفك وبعدين دي ليله العمر وانت ي معفن باصصلي في شويه الاكل اللي فيها 
أسامه : وا*طي طول عمرك
رحيم : يلا بقااا غور اي اللي مقعدك لدلوقتي انت ناسي ان انهارده دخلتي وخد جوز الهبل اللي جوا دول  انا مش عارف بيعملو ااي 
سندس بصوت عالي : جراااا اااااي بنشيلها اللينسز مالك مستعجل ليه 
رحيم : انتي مال اهلكككك  وبعدين كل ده بتشيلو اللينسز دانتو لو هتشيلو عينها كنتو خلصتو من بدري 
شهد بصت جوا وبعدين بصتلو وقالت : ماهو احنا كلنا بنعمل تعديل في الاوضه 
رحيم بشك : مش مرتاح ليكم عملتو مصيبه اي 
شهد : مصايب اي اللي هنعملها اول يوم انت عايز البت تاخد عني فكره وحشه لسمح الله
رحيم : ازاااي دانتي ملاك يلا بقااا كلكم بربطه المعلم كده برا 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
سندس : طالعين ده اي النداله دي 
شهد : طب يارب الشمع يولع في الشقه 
_________
ياسين : بسمتي عامل ليكي مفاجاءه
بسمه : اي 
ياسين : المره الجايه لما اسافر هاخدك تعيشي معايا هناك ومش هسيبك ابداااا
بسمه بفرحه : انت بتتكلم بجد 
ياسين: اه والله كفايه عليكي اللي استحملتيه من اهلي  وبعدين كفايه بعد كده بقا عايزك معايا طول الوقت 
بسمه : انا مش مصدقه والله وبعدين انا استحمل اي حاجه عشان خاطرك 
ياسين : كل مره بتكبري في نظري اكتر واتاكد اني اخترت صح 
بسمه: بس انا مش عايزه اسيب ماما لوحدها 
ياسين : علفكره انهارده واحنا في الفرح حنين كانت بتتحايل علي مامتك كلعاده انها تروح تعيش معاها بالاخص بعد الحمل لاكن والدتك رفضت عشانك بس كده اتحلت هي هتقعد مع حنين واحنا نسافر 
بسمه : دي حنين هتطير من الفرحه لما تعرف 
_________
رحيم خبط علي الباب ودخل 
ندي بكسوف : ادخل 
دخل رحيم واتصدم من منظر ندي 
ااااي اللي انتي لابساه ده 
ندي : مالك دي بجامه باندا اول مره تشوفها 
رحيم : حرااام عليكي يعني انا بقالي سنين بحلم باليوم ده وفي الاخر تلبسيلي باندا 
ندي : امال عايزني البسلك ااي تايجررر
رحيم بغمزه : ياااريت 
ندي بضحك : مش التايجرر اللي  في بالك انا قصدي علي بتاع مربوحه 
رحيم : مربوحه اي اللهي تطلع روحك ي بعيده قومي ي بت اقلعي الزفت ده والبسي حاجه مدلعه كده ولا اقولك متلبسيش خالص 
ندي : لبسك عفريت ي بعيد مش عاجباك الباندا اللهي يوعدك بباندا تقعد عليك تفطسك 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
رحيم : تفطسني؟! ونجيب باندا من برا ليه وانتي موجوده 
ندي بصدمه ؛ يعني قصدك اني تخينه طب والله لقوم اغير الباندا واي رايك بقا هلبسلك عبايه سوده عشان تبقا ليله سوده علي دماغك
(وفتحت الدولاب)
رحيم : ثانيه وحده كده هدومي راحت فين 
ندي : هدوم اي ااااه هدومك ثواني( فتحت ضرفه الدولاب) موجودين اهم
رحيم بزهول : حطاهم في ضرفه وحده
ندي : احمد ربنا انهم في الدولاب اصلا ده لولا اننا عرسان جداد كنت خليتك نزلت اشتريت مسامير وخليتك علقتهم ورا الباب احمد ربنا وبلاش طمع 
رحيم : تصدقي فعلا انا مفتري 
ندي : يلا ربنا علي الظالم بقا 
رحيم : بت انتي انا لو فضلت اتكلم معاكي هتشليني بكلامك وتموتيني قبل مدخل دنيا تعالي كده بقا
ندي بضحك : اااي 
رحيم : هقولك كلمه بس ووو تسكت شهرذاد عن الكلام 
_________
ليل : نوناااااا
_ اي خضيتني 
ليل:سلامتك من الخضه ي قلبي بقولك اي عايزك تلبسي اللي في الشنطه ده
_اي ده (فتحت الشنطه واتصدمت)ينهااااار ابوكككك اسود انا البس المسخره دي
ليل : مالها دي احلي حاجه 
_ ليل انت مال اخلاقك بقت في النازل كده ليه تجيبلي بجامات قصيره ودلوقتي جايبلي قلة الادب دي 
ليل : متعرفيش انتي قله الادب دي بتفرحنا ازاي متكسبي فيا ثواب وفرحيني 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
_ ده علي جثتي اني البس المسخره دي
________
تاني يوم الصبح 
كنت في المطبخ بجهز الفطار 
ليل من ورايا : بس المسخره كانت هتاكل منك حته امبارح
قولت بكسوف : متفكرررنيييييش معرفش اي اللي خلاني اسمع كلامك 
ليل : قلبك ي روحي
_ طب يلاااا نفطر ي قلبي عشان جعاااانه
ليل : لاء كده بقا كتير انا عايز اعرف انتي حامل في اي بظبط الواد ده مش طبيعي 
___________
بعد اسبوعين 
(كنت قاعده بزاكر لايان وتالين وسمعت صوت الكلاب بتنبح بصوت عالي اه نسيت اقولكم ان ليل جاب كلاب تاني بدل المرحوم اللي حلفت عليه انه مش هيقعد في البيت )
_ اي الصوت ده
ايان : الكلاب تقريبا في حد غريب دخل البيت 
_ مين يعني وبعدين هما صوتهم عالي اوووي يالهووي ليكونو اتسيبو 
ايان : لاء ي ماما لانها لو اتسيبت هتعض الشخص للي قدامها من غير متنبح عليه لكن اكيد انها مربوطه
قولت بفخر : شاطر ي قلب مامي عرفت الحاجات دي منين 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
ايان : انا عارفها اصلا 
تالين : اهي الكلاب سكتت يلا بقا فين الامتحان  
_ اهو اما اشوف مين فيكم اللي هيحلو بسرعه 
ايان : اكيد انا عشان اخد الجايزه 
تالين : لاء انا عشان انا شاطره وهاخد الجايزه 
_ بااااس هنعرف مين الشاطر دلوقتي (سمعت التلفون بيرن من الاوضه بتاعتي )
حد يقوم يجيب التليفون
ايان : لاء مش هقوم عشان اخلص قبليها 
تالين : وانا كمان مش هقوم عشان اسبقو
_ خلاص خليكم بس عارفين لو حد غش هعلقكم هاتي الطرحه ي بت
( لبست الطرحه وطلعت جبت التلفون وكان ليل )
_ اتاخرت كده ليه
ليل : كان عندي اجتماع فرهدني بس خلاص خلصت ايان وتالين وصلو البيت ولا اجيبهم وانا جاي 
_ وصلو من بدري تعالي انت بقا متتاخرش 
ليل ؛ مش عايزه حاجه اجيبها وانا جاي 
لاء عايزه سلامتك (وبعدها سمعت صراخ تالين جريت بسرعه اشوف في اي واول مدخلت لقيت شخص ماسكهم)
_ ااااانت مييييي 
( لسه هروحلهم في واحد حط منديل علي مناخيري  وبعدها محستش باي حاجه)
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
(سمعت صراخ تالين جريت بسرعه اشوف في اي واول مدخلت لقيت شخص ماسكهم)
_ ااااانت مييييي 
( لسه هروحلهم في واحد حط منديل علي مناخيري  وبعدها محستش باي حاجه)
تالين بصراخ: مامااااااا 
الشخص بصرامه: بت اسكتي خااااالص
تالين بخوف حطت ايدها علي وشها: حاضر حاضر 
الشخص : شيلوها بسرررعه يلا 
ايان بعصبيه: انتو واخدينها علي فيييين 
الشخص : خليك هادي بدل متموت
ايان اتعصب وشد القناع من علي وش الراجل وشاف وشه
الشخص التاني : هات الواد ده معاها
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
الشخص : احنا مطلوب مننا نجيب مراته بس مش اولاده 
الشخص التاني : ماهو شاف وشنا وممكن يوصف شكلنا ليهم هاتو بسرررعه
________
قبل قليل عند ليل لما كان بيكلمني
ليل : مش عايزه حاجه اجيبها وانا جاي 
_لاء عايزه سلامتك 
وفجاء ليل سمع صراخ في التلفون من بعيد 
ليل بخوف: الو الو حنييين في ااي 
(لا رد)
نزل بسرعه خد العربيه وفضل يرن علي خديجه
خديجه : ايوا ي ليل 
ليل بسرعه : انتي في البيت 
خديجه بقلق : لاء انا خارجه مع نوح شويه في حاجه ولا اااي
ليل قفل معاها بسرعه ورن علي مدام كريمه كتير بس مكنتش بترد علي التلفون وهو قلق اكتر 
ساق العربيه بسرعه اكبر 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
___اللهم صلي وسلم وبارك على سيدنا محمد ❤____
خديجه لما ليل كلمها قلقت اووي ورجعت البيت هي ونوح وبما انهم كانو قريبين من البيت وصلو  اسرع من ليل 
دخلت خديجه بسرعه البيت : حنيييييين حنيييييين لولو ي تاليييييين  (بصت لنوح)هو مفيش حد بيرد ليه
نوح : هما ممكن يكونو خرجو 
خديجه : مش عارفه بس ليل كان باين عليه قلقان اووي خايفه لحنين يكون جرالها حاجه تعالي كده
طلعت بسرعه فوق ولاحظت كام حاجه واقعه علي الارض قالت بهستريااا : حنيييييييييين
(وسمعو صوت بكاء مكتوم جاي من اوضه ايان وتالين جرو بسرعه علي هناك وشافو تالين حاطه اديها علي وشها وبتبكي)
خديجه : تالين قلبي مالك بتبكي ليه فين حنين وايان 
(تالين مش بتتكلم بتبكي بهستريا)
ليل وصل البيت 
قال بصوت عالي : حنيييييين 
ودخل الاوضه وشافنا واحنا بنحاول نهدي تالين 
ليل حضنها اوي : لولو اهدي قوليلي اي اللي حصل 
(بعد وقت تالين هدت وحكت كل حاجه شافتها)
ليل بصدمه : يعني اي حنين وايان اتخطفوووو
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
خديجه : يالهووووي يالهووووووووي وكمان حااااامل ربناااا يستر 
ليل حس كانه مش سامع ولا شايف اي حاجه قعد علي الكرسي ومازال مصدوم
_________
فتحت عيني بصعوبه واستغربت انا فين كنت راقده علي الارض والاوضه كانها مخزن 
_ يالله اي المكان ده  (وبتلفت في الاوضه ولقيت ايان نايم بعيد )
اتخضيت : اياااااان ايااان حبيب مامي فوق اصحي (فضلت افوق فيه كتير وفي الاخر صحي)
ايان بخوف : احنا فين 
_ مش عارفه هو اي اللي حصل 
ايان : انتي وقعتي في الارض والراجل زعق لتالين 
قولت بسرعه : طب هي فييين
ايان : في البيت و انا خايف من الضلمه
_ متخفش ي حبيبي انت معايا وبعدين انت الراجل هنا يعني انت اللي تقولي متخافيش
ايان : بس الراجل معاه مسدس وقالي لو اتكلمت هموتك 
_ مين ده ولا حد يقدر يعملك حااجه انت بطل زي بابا ولا اي 
ايان : ايوا 
_ احنا هنستني شويه وبعدين هنلاقي بابا جاي وهيخدنا من هنا بس انت قول يارب
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
(كنت بحاول اطمن ايان شويه رغم اني انا اللي هموت من الرعب وخايفه علي ابني اللي في بطني فضلت ادعي ربنا وانا واثقه انه هينجيني زي ما نجاني من كل حاجه قبل كده)
__________
بسمه : انا كده جهزت كل حاجه 
ياسين : يابنتي احنا هنسافر لسه بعد يومين بتجهزي من دلوقتي 
بسمه : اه عشان منساش حاجه وكمان هطلع اجهز لماما شنطتها هي كمان قبل حنين ما تاجي هي تلمها عشان متتعبش
ياسين : ماشي 
بسمه قالت بحزن : المكان هنا هيوحشني اووي انا حياتي كلها كانت في العماره دي اتولدت وعشت واتجوزت هنا ايوا كل مرحله كانت في شقه غير التانيه بس كلها كانت في نفس العماره مش عارفه هعيش برا ازاي حاسه اني عامله زي السمكه لو طلعت ب ا هموت
ياسين : اي ي بت الكلام الكبير ده(قال بضحك)  بس متقلقيش هبقا اعملك تنفس صناعي 
بسمه : هههههههه والله  تعرف امك نفسها تمسكني كده تولع فيا 
ياسين : ربنا يستر ونمشي من هنا علي خير قبل متحصل حاجه
بسمه : بس صعبانه عليا والله #بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
ياسين : ليه 
بسمه : اصعب حاجه علي الوحده انها تشوف جوزها في حضن وحده غيرها ومتقدرش تقول حاجه امك ساكته بس جواها نار بتطلعها في العصبيه والخناق كل شويه معايا او مع مديحه
________
بعد شويه 
فارس بلغ الشرطه بالحادثه والخبر اتنشر والكل اتجمع في بيت ليل  
ليل عقله بقا مش فيه كل اللي هامه انه يرجع حنين وايان وينتقم من اللي عمل كده
فتح كاميرات المراقبه عشان يشوف اللي حصل بس للاسف الكاميرات كان في حد عطلها
الضابط : اللي عمل كده هو نفسه اللي بعت الاكل المسمم ليها وكان غرضو في الاتنين القتل 
ام حنين : انتو بتقولو ااااااي لاء لاء بنتي اكيد هتبقا كويسه رجعلي بنتي ي ليل انت لما اخدتها مني وعدتني ان مش هيحصلها حاجه اوفي بوعدك وهاتلي بنتي 
(ليل واقف مش علي بعضه قلقان وغضبان )
بسمه : اهدي ي ماما الله يعينه ماهو ابنه برضو مخطوف بلاش تضغطي عليه
ندي : ايوا يعني هيكون مين اللي خطفها دلوقتي انتو نسيتو ان الحمل مش ثابت ولو حصل اي مجهود هتسقط وكمان هيبقا خطر علي حياتها 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
ليل بانفعال لظابط : ايوا انا برضو موصلتش لحاجه انا عايزكم تجيبو مراتي وابني من تحت الارض 
الظابط : احنا هنعمل اقصي جهدنا واكيد هنوصل للعمل كده بس لازم تساعدنا انت ليك اعداء
ليل : انا واحد معروف في مجالي واكيد ليا منافسين بس كله  في اطار الشغل مفيش حاجه شخصيه
فارس : ي حضرت الظابط مفيش اي حد يقدر ينافس ليل ويعمل كده 
(وسط الكلام دخلت جاسمن وهي بتنهج وبتبكي)
=وديت ابني فيييين ي ليل 
ليل واقف ساكت مش بيتكلم 
جاسمن : ابني راح فييين قوووول مين اللي عمل كده وانا اكله بسناني
خديجه : انتي مالك بتلومي ليل ليه ده اهتم بيهم ورباهم الدور والباقي عليكي سبتيهم وهما لسه اطفال صغيرين 
فارس : بس اسكتو مش ناقصه 
(كلهم دور علي حنين وايان كتير بس مفيش اي دليل يوصلهم ليه)
________
تاني يوم بطني ابتدت توجعني اوووي لان مبقتش باخد العلاج وايان جنبي خايف 
دخل واحد من العصابه شكلو ضخم شويه : الاكل اهو اطفحو مش عايزينكم تموتو دلوقتي 
_ انتو عايزين مننا اي بظبط واحنا هنا ليييييه
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
الشخص : مش مطلوب مني اقول ولا كلمه اسكتي بقا وبطلي صداع عشان مهما صرختي مفيش حد هيسمعك (ومشي)
ايان : انا  جعان 
_ كل ي حبيبي متخفش سمي الله بس الاول 
وقعدت كلعاده ادعي ربنا ينجينا
________
الظابط : انا حبيت اتكلم معاك لوحدينا عشان الكلام اللي هقوله ممكن يزعل حد 
ليل باستغراب: كلام اي 
الظابط : ان اللي عمل كده حد قريب منك وعارف كل خطواتك معاك جوا البيت وبرا البيت وفي الشركه كمان 
ليل : لاء لاء اكيد بس حضرتك متلغبط شويه مستحيل يعني حد من قرايبي يعمل كده 
الظابط : طب فكر فيها كده مين يعرف ان عم صالح اللي حكيتلي عنه جاب اكل لمراتك قبل كده 
ليل في باله : دي انا متاكد انها جاسمن 
الظابط : ولو فكرت شويه اللي خطف المدام وابنك بيفكر بنفس الطريقه انه دخوله البيت سهل اوي اول حاجه حط منوم لكل الخدم الموجودين وحتي الكلاب خضرها مفيش ولا باب في البيت مكسور ده معناه انه معاه نسخه من المفاتيح عارف موعيد شغلك وعارف انك هتتاخر انهارده بذات حاجات كتيره اووي تثبت ان ميعملش كده الا حد قريب منك مثلا  الانسه خديجه حسب المعلومات اللي عرفتها انها مش بتخرج كتير اشمعني في الوقت ده وكمان انت لما جيت لقيتها موجوده مع نوح صاحبك اللي هو خطيبها ومن ناحيه تانيه ابن عمك فارس ده علطول معاك في الشركه اشمعنا المرادي اعتذر ومحضرش الاجتماع  ده غير ان مفيش اي حد اتصل حتي يطلب فديا ده معناه انه خطف عن قصد مش مجرد ناس خاطفهم عشان الفلوس انا هسيبك تفكر وتحاول توصل لحاجه واحنا برضو هنبذل اقصي جهدنا عشان نرجع ابنك والمدام
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
(خرج الظابط وليل دماغه هتتفجر من التفكير)
ليل : مين هيكون عمل كده اكيد جاسمن بس هي متعرفش عني كل حاجه كده لا معاها نسخه من المفاتيح ولا تعرف اني هتاخر ولا حتي لها علاقه بالخدم بس مين اللي عمل كده مستحيل يكون حد من اللي قال عليهم مستحييييل
________
قاعده ولقيت الباب اتفتح جامد اتخضيت انا وايان وحضنتو  دخل شخصين مع بعض وقال قومو اقفو عشان الباشا وصل 
دخل الباشا بتاعهم : اممممم بيقولو انك مش بتاكلي 
_ وانت مالك انا عايزه اعرف احنا هنا لييييه 
الشخص : نعمل اي في جوزك عايز كل حاجه شغل ومال واولاد كل حاجه عندو واحنا تعبنا منه لازم نحرمه من كل حاجه حلوه في حياته عشان يتعلم الادب 
قولت باستحقار : انت مييين 
الشخص : انا اللي جوزك واخد منه كل حاجه حلوه في حياته وانا اللي هاخد حياتك انتي وجوزك  (وخنقني اووي وايان اتصرع)
دخل حد كان مخبي وشه وبعدو عني بصعوبه 
اخدت نفسي بصعوبه وقولت : انت ولا انتي  مين انتو كمان 
شاور ليهم ياخدو ايان براا 
ايان : ماماااااا متخلهمش يخدوني 
_قومت من مكاني بصعوبه عشان اخدو منهم بس واحد من الموجودين زاحني قوي ووقعت علي الارض جامد 
_ اااااااااااه ضهري 
الشخص بدء يشيل الشال من علي وشه 
انا بصدمه : مش معقول 😳
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
ماماااااا متخلهمش يخدوووووني 
_قومت من مكاني بصعوبه عشان اخدو منهم بس واحد من الموجودين زاحني قوي ووقعت علي الارض جامد 
_ اااااااااااه ضهري 
الشخص بدء يشيل الشال من علي وشه 
انا بصدمه : مش معقول 😳 انتي ازاي (قولت بصدمه اكتر ) بتعملي كده ليه طب انا مااشي انما بتأذي ابنك ليييييه انتي مت*خلفه
جاسمن ببرود : انتي مستغربه اوي كده ليه
_ يعني بعد مدخلتك البيت لاولادك وقولت انك كويسه تعملي كده 
جاسمن : اه هعمل كده وهعمل اكتر من كده عشان اوصل للي انا عايزاه دانا بعت اولادي عشان الفلوس مستغربه اني اعمل فيكي انتي كده
_ لاء مستغربه انك تعملي في ابنك كده كان عملك اي انتي متخيله لو عرف حاجه زي كده هيبقا احساسه اي
جاسمن : احب اطمنك واقولك ان ابني عمره مهيعرف لان انتي الوحيده اللي شوفتي وشي هخلي واحد من الموجودين يلبس نفس لبسي ويكشف نفسه لايان عشان مهما تقولي له ان انا اللي خطفتكم مش هيصدق
_ انتي مريضه نفسيا
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
جاسمن : لاء انا مش مريضه انا بحب الفلوس وبحب ليل وانتي خلتيه يحبك وينساني يبقا هقتلك عشان يبقا ليا لوحدي وهرجع لاولادي وتطلعي انتي وابنك من الحياه ونرتاح
قولت بقوه: مش هسمحلك تاذي ابني 
جاسمن ضربتني برجلها في بطني صرخت من الوجع: اااااااااااه 
(جاسمن : شوفي بما انك كانت نياتك حلوه وساعدتيني كتير انا هموتكم علطول )
(مردتش عليها لان بطني حرفيا كانت بتتقطع)
جاسمن : سلام اه قبل مامشي مش هخليكي انتي بس اللي تموتي مش بعيد كمان خديجه عشان هي وحده حق*يره بتكرهني ولازم اخلص منها وهلبسها الموضوع عشان ليل يخلص عليها بنفسه
_ حسبي الله هو نعم الوكيل فيكي  حسبي الله هو نعم الوكيل 
__________
رحيم : ندي يلا نمشي ونبقا ناجي الصبح 
ندي : مش همشي من هنا الا لما حنين تاجي 
رحيم : ان شاء الله هتاجي بس وجودك هنا ملوش لازمه تعالي نروح ونبقا نتواصل معاهم طول الليل واول ما النهار يطلع هجيبك تاني وكمان سندس مينفعش تقعد هنا يلا 
ندي : ماشي 
رحيم : هي سندس فين 
ندي : مش عارفه ثواني هشوفها 
(بعد شويه) مش موجوده في البيت 
رحيم : امال راحت فين هي كمان هو احنا ناقصين قلق 
فارس : دور كتير في البيت برضو ملقهاش وسأل كل الخدم وفي واحد قاله ان في وحده قاعده في الجنينه الخلفيه بتبكي فارس راح بسرعه علي هناك
سندس كانت قاعده حاضنه صورتها هي وحنين وبتبكي اووي 
فارس : سندس انتي كويسه
سندس بانهيار : انا خايفه عليها اووي هي خوافه وبتخاف مش عارفه هي احساسها اي دلوقتي ولا حالها عامل ازاي 
فارس : اهدي بس ي قلبي متقلقيش اكيد ربنا هيحميها وهترجعلنا بالف سلامه 
سندس : يارب 
فارس : تعالي عشان قلقانين عليكي 
(دخلت البيت )
ندي بلهفه: كنتي فييين
سندس : كنت برا يلا 
كلهم مشو ماعدا بسمه وامها قعدو منتظرين رجوع حنين وليل بقا منعزل عنهم وبيدور عليها لوحدو 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
_________
تاني يوم 
ليل في الاوضه كان بيعمل كام تلفون والباب خبط  ودخلت خديجه وشايله صنيه عليها فطار
خديجه : عامل اي دلوقتي 
ليل مردش عليها وكمل اللي بيعملو 
خديجه : جبتلك الفطار 
ليل : مش عايز حاجه 
خديجه : هو اي اللي مش عايز حاجه لازم تاكل لقمه عشا ن تقدر تقف علي رجلك وتدور عليهم غلط كده ده غير انك مش بتنام 
ليل بسخريه : قلقانه عليا 
خديجه : ايوا طبعا قلقانه
ليل : انا لما كلمتك وقولتلك انتي في البيت قولتي لاء ولما جيت لقيتك في البيت بتكدبي عليا ليه 
خديجه بصدمه : انت بتشك فيا 
ليل : مش بشك في حد بس تاجي ازاي 
خديجه : اقولك انا تاجي ازاي انا كنت مع نوح في كافيه الباشا اللي بعد شارعين وانتا عارف انه مش بعيد اوي عن البيت 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
ليل : مسمعتيش او مشفتيش عربيات ولا اي حاجه 
خديجه بحزن : لاء مسمعتش لان احنا كنا قاعدين في الكافيه من جوا وحتي لو شفت ده طريق عمومي وبتعدي بدل العربيه مليون ولو شاكك فيا تقدر تتاكد 
ليل : اه منا اتاكدت( وقال بصوت عالي ) تلفووووووون حنييييين بيعمل ااااااااي في شنتطكككككك
خديجه بصدمه اكبر : تلفون اي اللي جاب تلفونها في شنطتي 
(الكل اتجمع علي صوتهم )
فارس : فيه اي ي ليل بتزعق ليها كده ليه
ليل : اختك ليها يد في خطف حنين وايااان
فارس : انت اتجننت 
ليل : انتو اللي هتجننوني  طب تعالي ( فتح التلفون) شايف الساعه بتاع ايان موجوده فين امشي بس مع الجهاز كلهم مشو ووصلو قدام اوضه خديجه 
وكلهم كانو مصدومين دخلو الاوضه ووصلو لحد خزنه صغيره بتاع خديجه 
ليل : مش الخزنه دي انتي اصريتي اني اجبهالك في عيد ميلادك عشان تخبي فيها اهم اللعب والهديا واي حاجه مهمه عندك 
نوح : ليل هو ممكن يكون الجهاز لاقط هنا غلط اكيد خديجه متعملش كده 
ليل : هنعرف افتحي الخزنه 
خديجه كتبت كلمه السر وفتحت الخزنه بسرعه عشان تثبت ان ليل غلط ولكنها اتصدمت لما شافت الساعه بتاع ايان 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
ليل : عايزين اثبات اكبر من كده ايان مش بيقلع الساعه دي من ايدو تقدري تقوليلي هي بتعمل اي هنااااا
خديجه ساكته من الصدمه
ليل : ابني ومراتي فييييين 
خديجه : ليل انت عارفاني مستحيل اعمل كده
ليل : سيبك مني قولي الدليل ده اااي
خديجه بدموع : اقسم بالله انا معملتش حاجه انت لما اتصلت بيا سالتني عليهم قلقت وجيت انا ونوح وبعدها بدقيقه لقيتك
 وصلت
___صلو على سيدنا محمد ❤______
جاسمن : ها اي الاخبار
شخص مجهول : البيت كله قايم علي بعضه وليل لقي الساعه بتاع ايان موجوده في الخزنه زي مقولتيلي احطها 
جاسمن : برافو عليكي بصي عايزه الدنيا تولع وخليكي متابعه معايا في التلفون
الشخص : حاضر (وقفلت ورجعت مكانها)
جاسمن : اخيرا انا كده خلاص فاضل خطوه وحده واوصل لهدفي 
هشام : خطوه اي بظبط 
جاسمن : موت حنين واللي في بطنها
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
__________
ليل مسح علي شعرو اووي وقال : قوليلي ازاي اصدقك طب التلفون والساعه بيعملو اي معاكي
خديجه مازالت بتبكي  
سندس : مفيش وحده تعمل كده وتبكي بالطريقه دي 
ليل : ماهي ممكن تكون بتمثل 
ندي : لاء هي طول اليومين اللي فاتو بتبكي وبتتصرف طبيعي وعلطول معانا وبعدين هي مستحيل تعمل كده خديجه بتحب حنين اوووي 
ليل : المشكله اني برضو مش عارف اقتنع انها ممكن تعمل حاجه زي كده ماهو انا اللي مربيها 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
خديجه بدموع : يعني مصدقني 
ليل هز راسه بنعم : بس ادعيلي اعرف اوصلهم 
كريمه : ليل بيه عايزه حضرتك علي انفراد 
ليل طلع معاها : خير 
كريمه ؛ الجواب ده حد باعته مع ساعي البريد 
ليل خد الجواب ودخل اوضه المكتب وفتحه
***ليل بيه انا لازم اقابل حضرتك الساعه 11الضهر ضروري جدا عندي معلومات مهمه هتعرفك مين اللي خطف مراتك بس ارجوك بلاش البوليس يعرف انا مين دلوقتي هقابلك في الكافيه ........******** 
ليل بص في الساعه كانت الساعه 10ونص 
طلع بسرعه ركب العربيه ورايح علي المكان 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
___________
مديحه : انتي ي وليه فين الاكل 
سوسن : اكل اي 
مديحه :مرات ابنك كانت علطول بتعمل الاكل والمرادي مش هنا قومي انتي اعمليلي الاكل عشان اكل انا والعيال 
سوسن : جتك سم انتي والعيال 
مديحه بانفعال : لو جبتي سيره ولادي علي لسانك تاني هقطعه وقمي يلا اعملي الاكل بدل مكلم سيد يطلقك ونخلص منك 
سوسن : علي الاقل هرتاح من وشك 
مديحه : طب وبالنسبه للوصلات الامانه اللي عليكي تخيلي كده وحده عجوزه زيك هتبقا اد السجن والمرمطه بتاعته
سوسن قامت تعمل الاكل وقالت  : حسبي الله هو نعم الوكيل في كل مفتري 
مديحه بسخريه: لاء وانتي ماشاء الله الحنيه بتقع منك
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
________
ليل وصل للكافيه وقعد يتلفت علي المكان لحد مشاف حبيبه بتشاول ليه 
ليل باستغراب : حبيبه 
حبيبه : عارفه في مليون سؤال بيدور في بالك وهجاوبك علي كل الاسئله دي 
انا جيت الشركه بتاع حضرتك بامر من جاسمن 
ليل : نعم 
حبيبه : اسمعني عشان مطولش عليك وتقدر تنقذ مراتك وابنك  
ليل بانفعال : هما فيييين 
حبيبه : اللي خطفتهم جاسمن 
ليل بلهفه واستغراب  : ازاي جاسمن تعمل كل ده طب فين المكان 
حبيبه انا بعت حد يراقب جاسمن واول ميعرف المكان هيبلغني وهقولك بس علي مايوصلها هكون قولتلك كام حاجه لاني واثقه ان جاسمن مش هتسيبني اعيش 
ليل بانفعال : وانا مش هسيب مراتي وابني يموتو تعالي معايا بسرعه 
(ركبو العربيه وليل مشي وراه الشخص اللي حبيبه بعتتو يراقب جاسمن  وبلغ الشرطه وكلم فارس وعرفو اللي حصل وكلهم ماشين وراه هما كمان عن طريق GPS )
ليل وهو بيسوق : عايز اعرف كل حاجه 
حبيبه : تمام عايزه اقولك اي حاجه حصلت معاك مهما ان كانت صغيره وراها جاسمن سرقت الملفات انا اللي سرقتها بامر منها 
الاكل المسمم كانت هي اللي باعتاه عشان تقتل مدام حنين 
ليل بيحاول يمسك اعصابه : طب هي عملت كل ده وانا واثق انها هي  لكن الخطف ازاي هي اللي عملتو
حبيبه بتوتر : ماهو انا بصراحه قالتلي احاول اعمل نسخه لمفاتيح البيت بتاع حضرتك و و وبما انك بتسيب المفاتيح في الشركه وتطلع كان عندي وقت كافي اعمل كده 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
ليل وهو بيخبط علي الدركسيون بعصبيه : وانتي تعملي كددددده لييييييه
حبيبه بدموع : عشان هي قالتلي ان انت حارمها انها تشوف اولادها وانا فعلا عملت كده عشان كنت بقول هي مش هتعمل حاجه وحشه وكنت باخد فلوس علي كده وكنت بجيب بيها علاج امي 
ليل بنفعااال : وجايه دلوقتي تقوليلي لييييه
حبيبه بانهيار : عشان امي ماتت  عمر الفلوس الحرام متشفي مريض ولا يكون فيها بركه ندمت علي كل اللي حصل وفوقت من اللي انا فيه كان لازم اساعدك تصل لمراتك وابنك قبل ميحصل حاجه وكمان انا عرفت جاسمن ناوييه علي اي 
ليل : ناويه علي اي 
حبيبه : متقلقش ان شاء الله هنوصل قبل متعمل حاجه 
ليل : حاجه اي اللي تعملها
حبيبه بتوتر : عايزه تقتل مراتك 
ليل طلع غضبه في السرعه ومشي باقصي سرعه ووراه بالعربيات نوح وفارس ورحيم معاه ياسين  ده غير عربيه الشرطه 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
___________
الدكتور : حضرتك ليه مجتش تتعالج بسرعه
سيد : اتعالج من اي ي دكتور دي حاجه بسيطه
الدكتور : حاجه بسيطه اااي حضرتك مصاب بكانسر في الرئه 
سيد بصدمه  : اااي يعني انا هموووت
الدكتور : للاسف حالتك متاخره اوي والاعمار بيد الله عن اذنك 
سيد بحزن  : يعني بعد كل اللي عملته ده هموت واسيبه يعني خلاص انا كده همووووووت 
_________
ايان : ماما انتي اتعورتي 
رديت بصعوبه : لاء ي حبيبي 
ايان : بس فيه دم كتير 
انفجرت في البكاء : بطني بطني وجعاني اووووي حاسه اني همووووت 
ايان حضني بخوف : معلش استحملي بس بابا جاي وهيخدك لدكتور 
دخلت جاسمن بعصبيه: والمرادي كانت من غير قناع 
ايان بفرحه : جاسمن انتي جيتي الحقي ميس حنين عشان اتعورت 
جاسمن شدت ايان من شعرو : ان شالله تموت انت وهي غورووووو هاتوهم بسرعه لازم نمشي من هنا 
هشام : سيبي حنين انتي مش المهم عندك ابنك 
جاسمن : ابن مين انا اهم حاجه عندي ليل  انا ابني ده عندي استعداد اموته (وحطت المسدس علي دماغه قومت خدت ايان في حضني )
_ مش هسمحلك تقتليه 
جاسمن : هقتلكم انتو الاتنين 
ايان : لاء لاء مش عايزين نموت 
جاسمن : انتو من ساعت مجيتو علي الدنيا انت واختك وانا بتمني تموتو (وحطت ايدها علي رقبة ايان وبتخنقو) 
_ بتعملي ااااي ي انتي اتجن*نتي (وعضيتها في ايدها لاني حرفيا معنديش اي قوه والمسدس وقع بعيد  )
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
وفجاء سمعنا صوت ضرب نار 
جاسمن : اقتلوهم  لازم يموتو مش عايزه ليل يعرف اني انا اللي خطفاهم 
هشام بغضب : يعني انتي مش بتحبيني وهنتجوز تاني بتفكري في ليل لييييه
جاسمن : تبقا بتحلم لو تفكر اني  ابصلك 
(سبناهم يتخانقو واتسحبنا انا وايان عشان نهرب بس للاسف مسكونا بسرعه )
الرجل : اتشاهدو علي روحكم 
_ جااااااااسمن ابنك حرااااام عليكي متخليش حد يأذيه 
جاسمن : ماهو لو ابني عاش انا اللي هتأذي 
(اترجيتها كتير متعملش حاجه لايان وشفت الظابط واقف بعيد شاورلي اني اكمل كلام معاها )
_ طب بقولك اي انا اقدر اخلي ليل يتنازل علي كل امواله مقابل انك تسيبي ايان 
جاسمن : انا عايزه الفلوس وليل وبمجرد موتك انتي والزفت ده هوصل لهدفي وفجاء الظابط وليل  دخلو 
الظابط ثابت محدش يتحرك 
(اول مشفت ليل حسيت ان روحي ردت فيا )ليييييييل 
ليل جري بسرعه حضني وانا قاعده في الارض وشد ايان في حضنو 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
جاسمن جات تجري علي ليل : ليل انا بحبك وجيت هنا عشان اساعد ابني وحنين هشام هو اللي عمل كل ده
صدقني هشام هو اللي يستاهل الموت لكن انا بحبك ده كان عايز يقتل حنين وابننا وابنك انت وحنين وكنت بتحايل عليه عشان يرحمهم 
هشام بغضب : يعني بعد كل ده طلعتي بتضحكي عليا ومش بتحبيني وفوق كل ده عايزه تورطيني في كل حاجه وتبقي انتي الملاك 
جاسمن : انا بكرهك عمري ما حبيتك ولا هحب واحد زبا*له زيك انا بحب اولادي ولسه بحب ليل لكن انت بكرهك 
_ انتي كداااابه اااااااااه 
ليل قرب مني عشان يشيلني 
جاسمن : يعني بعد كل اللي قولته ولسه برضو بتجري عليها وسايبني
( ومسكت المسدس عشان تقتلني بس طلقت هشام كانت اسرع )
لحظه صدمه وصمت عدت علي المكان وفجاء جاسمن وقعت في الارض لان الطلقه كانت في ضهرها 
ايان اتصرع من المنظر اخدته في حضني جامد 
الظابط قبض علي هشام وكل الموجودين وانا في حاله صدمه 
دخل نوح ورحيم شافو اللي حصل 
نوح : ايان تعالي ي حبيبي (شال ايان وطلع )
وليل شالني وانا حرفيا جاسه ان دمي بيتصفي وبموت من الوجع وبعدها اغمي عليا محستش باي حاجه 
____________
سندس وخديجه : الو ي فارس وصلتو لحنين
فارس : اهدو وحده بس تتكلم عشان اعرف في اي 
سندس بلهفه : حنين عامله اي 
فارس ؛ حاليا احنا لسه واصلين المستشفي 
خديجه : احنا جااين كلنا 
________
بعد وقت فتحت عيني لقيت العيله وعيله العليه كلهم موجودين 
_ ايان فين 
ليل : متقلقيش ايان كويس بس مرهق من اللي حصل نايم علي السرير هناك اهو 
(حطيت ايدي علي بطني ) وابني عامل اي 
ندي : الدكتور طمنا عليكي وقال ان معجزه بعد النزيف ده والكل اللي حصل الطفل كويس( وقالت بمكر ) شكل هيطلع عنيد زيك
_ بجد يعني هو كويس الحمد لله الف حمد والف شكر ليك يارب  وحضنت تالين اووي كانها هتهرب مني 
وبصيت علي ايان ورجعت بصيت علي ليل وبكيت 
ليل: باااس بتبكي ليه 
_انا كنت بمووت والله كنت بموت وبعد كل ده ربنا ينجينا ونبقا كلنا كويسين مش مصدقه 
نوح : خلاص بقا يعني كنتي عايزه حد يموت عشان ترتاحي 
_ الحمد لله  هي جاسمن عامله اي 
ليل : متقلقيش طلعت عايشه  جالها شلل بس انا اللي هقتلها 
_ لييييل بالله عليك ملناش دعوه بيها ربنا معاها علي اللي هي فيه 
ليل : بعد ده كلو بتدافعي عنها 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود
_ ي حبيبي دي ام ولادك برضو وبعدين لسه فيه عيال كتيره جايه مش عايزه ابوهم يبقا وش سجون خلينا عسلات كده 
(وبعد كلام كتير ي دوبك انه اقتنع شويه)
فارس : بس جاسمن كان لمين اللي بيساعدها جواه البيت 
ليل : طلعت نانسي 
_ اااااي انا مش اول  ما شفتها قولتلك  اني مش طايقاها  عرفت اني كنت شامه ريحه الغدر 
بسمه :  يلا خدت جزاتها ومبروك عليها السجن
خديجه بفضول : طب وست حبيبه اي اللي حصل فيه 
نوح : ابن عمك سامحها 
خديجه بغضب طفولي : لييييه 
ليل : لولاها مكنتش لحقت حنين وايان اديتها فرصه لانها حقيقي ندمانه بعد موت امها وكمان سافرت لمحافظه تانيه عند اهلها وربنا يهديها 
فارس : اطمنتو  علي كل الناس ناقص بقا تطمنو عليا انا والبت دي 
رحيم : ياعم انت عارف تمشي 
فارس : اقسم بالله جسمي كله مكسر وهموووووت بس برضو عايز اتجوز 
نوح : وانا يعني هي جات عليا 
ليل : مش وقت هبل اهلكم ده دلوقتي حبيبتي تعبانه لما تولد وتقوم بسلامه هنخلص منكم انتو الاتنين وارتاح 
_ حبيب قلبي 
فارس : يخربيت المحن يجماعه احنا سنااااااجل 
ليل : طب كلو يغور علي برا عشان عايز اقعد انا ومراتي لوحدنا 
نوح : امممم عقبالي لما اقولكم مش عايز اشوف وشكم وسيبوني مع مرااااتي  خديجه تعالي اخطفك 
(وخدها وجري وفارس وكلهم جرو وراه )
ليل : احسن خليهم يغورو بس انتي متعرفيش وحشاني ازاي وحضني اووي 
_ اهو حضنك ده عندي بالدنيا 
ايان : انتو بتعملو اي 
ليل : هو احنا كنا لسه عملنا حاجه ي ابن الكل*ب انت كمان ده اي ده مش عارف اتلم علي مراتي 
 _ ههههههههه متزعلش نفسك ي روحي محدش بياكلها بساهل 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
دخل بعصيبه وقال _اناااااا مش قوووولت مفييييش خرووووووج  الكلام ما بيتسمعش ليييييييه 
(البنات طلعو يجرو اول مشافو داخل ومسك ماريا من قفاها)
ماريا بصراخ : ااااه وربنا انا مكنتش عايزه اروح بس هما اللي زنو علي دماغي والله 
رعد: انا لما اقول الكلمه تتنفذ 
جنه وهي واقفه بعيد : والله  الزفته ميرا اللي قالت لازم نروح العيد ميلاد عشان صاحبتها
ميرا بتمثل الصدمه : اه ي بنت الغدا*ره بتفتني عليااا 
(رعد ساب ماريا  وجري وراه ميرا ومسكاها )
ميرا باستسلام : انا هعترف بكل حاجه ي باشا انا بريئه والله 
رعد بعصبيه : انتو ازاي تخرجو بليل لوحدكم انتو مجانين
ميرا : لاء اطمن ماهو احنا مخرجناش لوحدنا يوسف وصلنا 
كارما : انتي ما بيتبلش في بوقك فوله ابدااا
ميرا بصوت عالي  : حقك تقولي كده ماهو عشان انتي واقفه بعيد و انا اللي في وش الاسد 
رعد : انتو عارفين ايان لو عرف حاجه زي كده هيعمل فيكم ااااي 
حنين برعب : لاااااااء ابوس ايدك متجبش سيره لايان انت مستغني عننا ولا اااي 
رعد : حتي انتي ي حنين سمعتي كلام الا*وباش دول 
حنين ببراءه : والله كنت مخنوقه من القعده قولت اغير جو معاهم بس والله مش هنطلع تاني من وراكم 
ميرا : احلفي علي نفسك بس ملكيش دعوه بينا 
رعد ضربها علي كتفها : دانتي لسه تحت ايدي 
ميرا : اااااه ايدك تقيله فينك ي بابي تاجي تنقذني من هولاكو ده 
كارما : خلاص بقا ي رعد قلبك ابيض والموضوع عدي وخلص انسي بقا 
رعد بعصبيه: ده ااااي البرررررود بتاعكم ده
دخل يوسف : اي الصداع ده انا داخل البيت ولا داخل سوق 
رعد : اهلاااا بالمحروس نورت
يوسف بيقعد علي الكرسي وبيحط رجل علي رجل : منا عارف اني منور 
رعد هجم عليه مره وحده بالضرب 
يوسف : ااااه يخربيتكككككك همووووووت وشي اااااه بطناااااااي
ماريا : الله يرحمك ي جووو 
ميرا : اجمد كده ياض في اي هو انت اول مره تضرب 
يوسف : حد يشيل البت دي من قداااااااامي 
رعد : انت بارد يلا معندكش نخوه تطلع البنات بليل لاء وكمان تسيبهم لوحدهم 
يوسف : ده انا همووووووتهم
جنه بضحك: ي شيخ اتنيل مش لما تطلع سليم من تحت ايدو الاول 
**(تعريف الشخصيات )
*ايان ليل الحديدي 31سنه قبطان  ،طبعا كلنا عارفينه في الجزء الاول لما كان صغير
وتالين اخته 31سنه متجوزه مالك حب الطفوله😂واولادهم ياسين ولينا عايشين في السعوديه
وعز ليل الحديدي25 سنه  دكتور علاج طبيعي 
حنين ليل الحديدي 20سنه كليه صيدله 
****رعد فارس الحديدي 24سنه مهندس ميكانيكي + كابتن في الجيم 
يوسف فارس الحديدي 22سنه رابعه تجاره 
ميرا فارس الحديدي 20سنه تانيه حقوق 
*****
كارما نوح المحمدي  23 سنه  خريجه كليه اعلام وتؤامها ماريا  خريجه تمريض 
و اختهم جنه  18سنه تالته ثانوي 
_________
تاني يوم 
ميرا : مينفعش نقعد كده لازم نصالح رعد 
حنين : ايوا ايان جاي انهارده ولو عرف هيموتنااا
ماريا : طب متكلميه انتي ي بت هو بيسمع كلامك 
حنين بكسوف : لاء طبعاااا 
كارما : انا اصلا مش في دماغي تصالحو او لاء 
جنه : طب نقطينا انتي بسكاتك انا عرفت مين اللي هيحل الموضوع ده 
بعد خمس دقايق 
 يووووووووسف قوووووم انت لسه ناااااااايم 
يوسف بخضه وقع من علي الكنبه  : في ااااااي 
ماريا : ايان جاي انهارده وهيقتلك قوم الحق اهرب بسرررررعه 
يوسف: بقا بسببكم هكون مطارد منكم لله يخربيت الساعه اللي سمعت كلامكم فيهاااااا لا عارف اعيش حلو ولا حتي عارف انام
ده انا حتي معنديش صحه اني اهرب 
#بقلمي_اميره_رمضان_مسعود 
ميرا : وانت اي اللي منيمك هنا اصلا مش ليك اوضه تتخمد فيها 
يوسف : بت انا مش طايق اشوف وشك بعد مافتنتي  عليا 
ميرا : ماهو كان هيضربني يرضيك ي جووو
يوسف بصلها بارف وبعدين قال : انا جاتلي فكره نصالح بيها رعد عشان ينقذنا من ايد ايان 
____صلو على سيدنا محمد ❤______
في الجيم 
_ كفايه خلاص عضلاتك هتفرقع 
رعد : ياعم فال الله ولا فالك(وقام بابتسامه) حبيب قلبي وحشني اووووووي  (سلم عليه)
ايان بفرحه: وانت والله والمجانين اللي في البيت وحشوني اووووي 
رعد : متفكرنيش بيهم دانا مصدقت طلعت من البيت عشان ارتاح من الصداع بتاعهم 
ايان : انت اللي خلقك ضيق اصلا ده كفايه لمت العيله 
رعد : نعمل اي بقا في ابوك مصدق سافر وارتاح مننا 
ايان : كلها كام يوم والحج يخلص وينزلو كلهم 
(وهما بيتكلمو سمعو صوت دوشه برا)
رعد : شريف شوف في اي برا
_____
بعد شويه 
شريف : اتفضلي اطلعي برا المكان هنا لرجاله مفيش حريم بتدخل هنا 
البنت : ده اي العنصريه دي انا بقا مش طالعه
شريف: انتي ما بتفهميييش انا بقول... (قاطعو خروج ايان ورعد)
ايان : في اي 
تكملة الفصل 
_اتفضلي اطلعي برا المكان هنا لرجاله مفيش حريم بتدخل هنا 
البنت : ده اي العنصريه دي انا بقا مش طالعه 
شريف : انتي ما بتفهميييش انا بقول........(قاطعو خروج ايان ورعد )
ايان : في اي 
شريف : عايزه تدخل وبقولها ده جيم رجالي بس قالتلي مش هطلع 
رعد : انتي سمعتي قالك اي 
البنت بتوتر : ماهو عادي يعني انا بسال ينفع اجي اتدرب وكده زي الكابتن ياسمين اللي قالبه السوشيال ميديا 
رعد : انتي جايه تهزري 
البنت بصت برا بخوف ورجعت قالت : طب الاشتراك بكام عشان لو حد عايز ياجي 
رعد : انتي مجنونه اطلعي برا يلا وخلي عندك احترام شويه 
ايان لاحظ توتر البنت وعيونها بدءت تدمع قال: رعد خلاص ادخل انت شوف بتعمل اي وانا هتصرف
(رعد وشريف رجعو مكانهم تاني )
ايان : انتي خايفه من حد 
البنت ببعض الخوف والتوتر : لاء لاء 
ايان : انا مش بحب اعيد كلامي كتير في حد بيضايقك برا 
البنت بقوه : محدش يقدر يضايقني
 #بقلمي_اميره_رمضان
ايان : انتي اسمك اي 
البنت : زهره 
ايان : امال دخلتي هنا ليه ي انسه زهره وكل شويه تبصي برا بخوف ليه 
زهره : بصراحه انا اول مره اجي هنا انا كنت راجعه من الشغل واتخانقت مع السواق 
ايان : يعني انتي هربانه من السواق 
زهره : لاء طبعا انا اتخانقت معاه علي الاجره عايز خمسه وعشرين جنيه وانا بركب علطول ب عشه جنى
ايان باستغراب : ب اي 
زهره : اي ي بن عمي ب عشه جنى يعني عشره جنيه
ايان : انتي اسكندرنيه 
زهره : لاء بس امي من اسكندريه 
ايان : اه بس برضو مقولتيش السبب 
زهره : وانت مالك اصلا 
ايان بغضب : انتي ازاي تتكلمي معايا كده 
زهره بخوف : مقصدش والله  هقولك انا بعد منزلت من التاكسي لان السواق عديم الد*م  مرديش يوصلني سالت ناس عشان اعرف اركب الميكروباص منين واروح بيتنا وفي واحد سالته وباين عليه شارب حاجه سبته ومشيت ومشي ورايا 
ايان : اه فهمت دخلتي هنا عشان خوفتي منه 
زهره : انا مش بخاف من حد (وقالت بخوف) بس هو معاه كلب وانا بخاف من الكلاب 
ايان بضحك : يعني مش خايفه من الواد اللي شارب وخايفه من الكلب 
زهره : طب خلي الواد يقرب مني كده وانا والله هلبس امه عليه اسود لكن الكلب ده ليه هيبه كده 
ايان : مش مستغرب امي واختي بيترعبو من الكلاب برضو طب تحبي اوصلك 
#بقلمي_اميره_رمضان
زهره بغضب : لاء طبعا انا بس هقف هنا دقيقتين لحد مطمن ان الكلب مشي وهطلع امشي 
ايان بعدم اهتمام : براحتك (وسابها ومشي )
زهره : طب انا مش عارفه اركب منين عشان اروح المجمع 
ايان  طلع وقف تاكسي  وقالها تركب 
زهره بعصبيه : هو انا لو عايزه تاكسي كنت هنزل  ليه  من التاكسي اللي كنت فيه 
ايان بنفاذ صبر: بقولك اي مفيش ميكروباصات هنا خالص هتضطري انك تمشي مسافه كبير عشان تلاقي فاحسن ليكي اركبي التاكسي ( وطلع فلوس عشان يديها لسواق )
زهره : اااااانت بتعمل ااااااي والله العظيم لو دفعت جنيه ماهركب 
ايان : هتعملي اي يعني 
زهره بصت لسواق : هتوصلني المجمع وتاخد عشره جنيه موافق ولا لاء 
الراجل ضحك وقال : مش هتفرق ي بنتي اركبي يلا 
زهره : شكرا ي استاذ وخلي فلوسك في جيبك سلام عليكم (ركبت التاكسي ومشي)
ايان : اي ال*هبل ده 
____استغفرو❤_____
ماريا : مامااااااااا
خديجه : عايزه اي ي بت 
جنه : بصراحه ي مامي مش هي بس اللي عايزه كلنا اللي عايزين 
خديجه : خير عملتو مصيبه اي 
يوسف : اموت فيكي ي عمتووو وانتي فهمانا بصي اخويا الله يكحمو مطرح ماراح
خديجه بعصبيه : الف سلامه علي رعد حبيب قلب عمتو ان شاالله انت 
يوسف : يعني هو قلب عمتو وانا عدو عمتو يعني  
خديجه : خلاص متقولش كده عليه تاني 
كارما : ما علينا دلوقتي ي ماما احنا لما خرجنا امبارح رعد عرف وطبعا انتي عرفتي هو عمل فينا اي 
خديجه : عارفه وفرحانه فيكم 
يوسف : الله يخليكي المهم احنا عايزين نصالحو عشان ميقولش لايان انا مش حمل ضرب تاني انا جسمي اتكسر 
#بقلمي_اميره_رمضان
خديجه : برضو مش فاهمه المطلوب مني اي 
ميرا : هو هيدخل وانتي اعمليلو فنجان القهوه كلعاده وبعدها هناجي نصالحو وانتي خليكي في صفنا ودافعي عننا ي عمتو ي قلبي انتي 
خديجه : امممم رغم اني فرحانه فيكم بس هصالحكم لله بس 
#بقلمي_اميره_رمضان
__لا حوله ولا قوه الا بالله العلى العظيم ❤_____
زهره وصلت البيت 
ابوها : اهلا ي اختي كل ده تاخير وجايه في تاكسي ليه الميكروباص قال اي ولا هو تبذير وخلاص 
زهره : واقفه في الموقف بقالي ساعه مفيش مكروباص ركبت تاكسي عشان متاخرش
ابوها : متتاخري ولا تتنيلي الفلوس لو قلت جنيه هدفنك مكانك 
طلعت امها من جوا : ي اخي حرام عليك بقا سيب البت في حالها مش كفايه طالع عينها في الكليه والشغل وكمان مش عاجبك 
ابوها : هو انا كنت قولتلها ادخلي كليات وهما اللي اتعلمو خدو اي يعني 
زهره : خدو كتير علي الاقل اطلع من الانا عايشه فيه ده 
ابوها : مش عاجبك اللي عايشه فيه ده دا كفايه انك بنت زياد الجزار 
هدي امها : ي اخي صدعتنا بالاسم ده مالو يعني زياد الجزار قاعد مكانك مابتتحركش وبتصرف من تعب بنتك ومراتك علي الار*ف اللي  بتشربو ده 
زياد قام عشان يضربها : انتي بتعلي صوتك عليا 
زهره حاولت تنقذ الموقف : معلش ي بابا حقك عليا الفلوس اهي مش ناقصه جنيه وانتي ي امي تعالي نجهز الاكل 
#بقلمي_اميره_رمضان
هدي بحنيه : ادخلي انتي غيري لبسك وانا هجهز الاكل 
__________
ايان : الو 
ليل : اهلا يايان عامل اي 
ايان : بخير ي حاج والله
ليل: وصلت البيت
ايان : لاء انا عديت علي الشركه اشوفها كده وبعدين هروح 
ليل : ماشي خلي بالك من اخواتك واولاد عمك 
ايان : متقلقش ي حاج دول في عيني امال ماما فين 
ليل : عايزها ليه ياض 
ايان : انت بتغير ولا اي ي حاااج 
ليل : طبعا 
_  بتغير من ابني هات التلفون جاي ده واحشني اوووي 
ايان: حبيبة قلبي والله العظيم مافيش حد واحشني زيك 
ليل : امممممم ومالو 
ايان : واضح ان بابا هيولع فيا صح 
 قولت بضحك :  متخفش منه انا معاك  #بقلمي_اميره_رمضان
ليل : حنييييين 
_ هههههههه خلاص
 طمني عليك ي واد بتاكل كويس 
ايان : لاء والله هو انا هلاقي زي اكلك فين مستنيكي عشان اكلك وحشني اوووي 
_ طب متريح قلبي وتتجوز بقا عشان مراتك تغذيك 
ايان : انتي مزهقتيش من الاسطوانه دي حرررررام 
__________
رعد : ديدااااا
خديجه: القهوه اهي ي قلبي 
رعد : حبيبت قلبي انا مشفتش في نظامك 
خديجه : امال اي ياض هو انا اي حد  وبعدين سندس كلمتني وقالتلي انها رنت عليك مردتش عليها ليه
رعد : مشفتش التلفون والله وبعدين انا زعلان منها اصلا 
خديجه : ليه 
رعد : انتي مش شايفه انهم طولو في السفر المرادي اووي 
خديجه : معلش ي حبيبي اكيد حصلت ظروف منعتهم انهم ياجو انت عارف امك مش بتحب تبعد عنكم ابداااا
رعد : عارف  امال فين التتار ماتو ولا اي 
خديجه : اكيد بيعملو مصيبه 
رعد : لااااء انا قايم انام عشان مش ناقص مصايب 
#بقلمي_اميره_رمضان
خديجه بضحك : لاء استني هما قالولي اعطلك شويه 
رعد : تعطليني ليه 
(البنات ويوسف نزلو )
خديجه : هههههههههه همووووووت يالهووووي اي اللي انتو عاملينو ده 
رعد : اي الع*بط ده
(البنات كانو لابسين اسود ويوسف ماسك كفن وعليه سكينه وبيمثلو الحزن)
يوسف : احنا جايين نطلب منك السماح ونصالحك
رعد : اه عشان مقولش لايان صح 
البنات : بظبط كده
يوسف مد ايدو بالكفن لرعد وقال بتمثيل : ودلوقتي ي تسامحنا ي تقتلنا 
رعد مسك السكينه وقال : واخيرا هخلص منكككككك
ميرا : اقتلو لوحدووو انا مش معاااااااهم (البنات جرو بسرعه) 
رعد ؛ اي ده جايبلي سكينه بلاستك 
يوسف : امال عايزني اجيب لواحد مجنون زيك سكينه حقيقيه هو انا مستغني عن عمرررري 
ايان بصدمه : اي اللي بتعملو ده 
يوسف : الحقني يا باشااااا عايز يقتليني انقذووووووني ياناااااااااس 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
الحقني يا باشا عايز يقت*لني انقذوووووووني يا ناااااااااااااس 
ايان : ماهو لو تبطل مصايب مش هيعملك حاجه 
رعد : ايوا قوله عشان انا والله جبت اخري منه 
يوسف : منك لله ي رعد ي ابن ام رعد علي البهدله اللي عاملهالي دي 
رعد : انا برضو طب تحب اقوله كنت هقت*لك ليه 
يوسف بصدمه : لاااء عيييب انت اخويا حبيبي مطلعش سري برا ابوس ايدك 
#بقلمي_اميره_رمضان
رعد : شفت بقا 
حنين بفرحه : ايااااااان (جرت عليه وحضنتو )
جيت ايمتا 
ايان : لسه واصل (وقال بقلق ) لابسين اسود كده ليه كنتو في عزا ولا اي 
كارما بضحك : ههههههه اه كنا هنحضر عزا يوسف 
يوسف : منكم لله ان شالله انتو كلكم 
ميرا : نورت بيتك ي رجوله 
ايان : اهلا بالمحامي 
ميرا بغضب : محااااااميه بلاش تكلمني بصيغه الولد كده 
ايان : وفيه بنوته رقيقه بتتكلم زيك كده 
ميرا بضحك : لاء 
رعد : اعمل اي ربنا رزقني بأخ اهطل واخت مسترجله 
ميرا بغرور : انا استثناء لاي حد ياباااا
رعد : طب يلا غورو بقا من هنا عشان ايان هينام 
خديجه : ينام فين والغدا 
ايان : ماهو انا كلت انا ورعد وهموووووت وانام 
________
بليل ماريا  ماسكه التلفون  بتتفرج  علي فيلم رعب وكانت عطشانه 
ماريا : كارما بت اصحي انتي ي زفته 
كارما بنوم : في اااااي سبيني اتخمد بقااا
ماريا :عايزه اشرب 
كارما : طب متطفحي انا مالي 
ماريا : ماهو مفيش مايه هنا المايه تحت وخايفه انزل لوحدي  تعالي معايا
كارما بعصبيه : بقووووولكككك اي ماهو انتي مش تتفرجي علي رعب وت*قرفينا مش كفايه انك جايه تنامي معايا ومضيقه عليا السرير 
ماريا : بااااااااس خلااااص اخرسي هتصحي اللي في البيت بتعايريني عشان نايمه معاكي في اوضتك انا ماشيه رايحه اوضتي حبيبتي وخليكي انتي نايمه نامت عليكي حيطه 
#بقلمي_اميره_رمضان
طلعت ماريا من الاوضه ونزلت تحت تجيب مايه 
ماريا بخوف : يخربيت الرعب وسنينه طب انا وحده بخاف من خيالي اي اللي يخليني اتنيل اتفرج عليه مني لله علي اللي عملاه في نفسي ده 
دخلت المطبخ خدت ازازه وطلعت تجري بسرعه عشان خايفه من العفاريت وفجاء خبطت في حد قدامها 
ماريا بصراخ  : اعااااااا ي ماماااااااااا  (وحاطه ايدها علي وشها بخوف)
____استغفرو _
عند ايان سمع صراخ قام بسرعه رهيبه ونزل تحت قابله رعد 
رعد بقلق : في اااي مين اللي بيصرخ 
ايان : الصوت جاي من تحت 
خديجه بخوف : مااااااري  مااااالك ي بت في اااااي  (جرت عليها وحضنتها)
ايان : في اااي مالك 
رعد : عز هي اي اللي حصلها 
عز : والله معرف انا كانت جاي من برا ودخلت لقيتها بتجري من المطبخ بسرعه لسه هسالها في اي اتخبطت فيا وصرخت 
#بقلمي_اميره_رمضان
بعد شويه 
ميرا بنوم: منككك لله ي زفته قلقتي البيت كله متقولي في اي خلينا ننام 
(ماريا مش عارفه تقول اي عشان هيضحكو عليها )
كارما : انا عارفه هي صرخت ليه الهانم كانت بتتفرج علي فيلم رعب ونزلت وهي خايفه صحتني انزل معاها بس مرضتش ولما شافت عز فكرته عفريت عشان كده صرخت 
ايان باستغراب: ماريا هو ده اللي حصل فعلا 
ماريا : ماهو موقف فعلا يخوف اخوك دخل من غير صوت ولما اتخبط فيه فكرته فعلا عفريت 
عز : يعني انا عفريت ي سرنجه انتي 
ماريا : انا مش سرنجه انا ممرضه ي دكتور البهايم انت 
عز : انا دكتور بهايم 
ميرا بمكر: مش دي ي زيزو اللي رجليها اتلوت من كام شهر وانت عالجتها 
كارما بضحك ؛ عرفتي مين البهايم دلوقتي 
ماريا : انتو بتحفلو عليا انا طالعه اتخمد 
#بقلمي_اميره_رمضان
جنه : مش مسامحاكي عشان خرجتيني من مود المذاكره
ماريا بسخريه : احنا اسفين لمودك ي اختي 
(كلهم طلعو ينامو تاني وعز كان طالع لكن ايان قاله يستني شويه)
عز : في اي ي قبطان
ايان : كنت فين 
عز باستغراب : اي اللي كنت فين منا كنت في العياده 
ايان : الساعه دلوقتي 3الفجر ومعتقدش انك فاتح العياده لحد دلوقتي 
عز : ساعات بيكون في كشف كتير عشان كده بتاخر  ليه بقا للاساله دي 
ايان بغضب : عشان انت بتكدب عليا خليك راجل واتكلم بصراحه انت كل يوم بتاجي الساعه3 او 5وساعات بتصل لساعه7 الصبح انا لو عارف انك في العياده كنت اشيلك في عيني لكن انت بتبقا صايع مع اصحابك برا 
عز : انت بتراقبني بقا 
ايان : انا لو عايز اراقبك هراقبك بس انت عارف ان عيلتنا مش قليله في البلد ومعروفين طبيعي لما حد يشوفك  عايز تبوظ سمعت العيله  لازم  يقولولنا 
عز بعصبيه : انا مش عيل صغير عشان لما حد يشوفني بعمل حاجه ياجي يشتكيلك انت بتسهر في حفلات وبتخرج في اي وقت مفيش حد بيحاسبك 
ايان بجمود : لاني عارف انا بعمل اي ومش بعمل حاجه غلط الدور والباقي عليك انت 
عز : وانا مش بعمل حاجه غلط والشاطر اللي يثبت عليا حاجه 
ايان : ولو حد ثبت عليك حاجه هتشوف مني تصرف مش هيعجبك تصبح علي خير 
#بقلمي_اميره_رمضان
_________
تاني يوم 
تالين بصوت عالي : بتعيطي ليييييه 
لينا : سونه ضربني 
مالك بعصبيه: ضربتها لييه ياض
ياسين : بتبوظ لعبتي ومش بعرف العب منها 
مالك بهدوء : طب تعالي اقولك انت راجل ولا لاء 
ياسين : ايوا راجل 
مالك : طب الراجل يخاف علي اخته وميزعلهاش ابدا ويلاعبها مش لما انا بضربك هي بتطبطب عليك 
ياسين ببراء : اه 
مالك : طب يلا بقا صالحها ومتزعلهاش لو كسرت حاجه انا هجبلك احسن منها 
(ياسين خد لينا بفرحه وكملو لعب )
مالك باستغراب : مالك ي بنتي واقفه بتبصيلي كده ليييه 
تالين بعصبيه : طب ي اخويا طلاما انت كده قاعد تحل مشكله العيال متحل مشكلتنا الاول 
مالك : مشكله اي 
تالين : انت نسيت ولا اي منا قولتلك  انا عايزه ننزل مصر نقضي العيد وسط العيله 
مالك : وانا قولتلك صعب اووي بالاخص ان بقيت المدير ومينفعش اسيب الشغل وانزل 
#بقلمي_اميره_رمضان
تالين بحزن : كنت مفكره ان الترقيه في شغلك حلوه بس للاسف خدتك مننا 
مالك بحب : محدش يقدر ياخدني منك ي بنت قلبي 
تالين : اهو كلام بس اللي باخدو منك وفي الاخر برضو الشغل بياخدك 
مالك بضحك : منا قولتلك حبي شغلي بدل مانتي بتتعاملي معاه كانه ضرتك كده 
تالين : هحاول المهم يلا نفطر الاول 
مالك : والله هتاخر عندي اجتماع بدري ولازم الحق 
تالين : برضووووووو الشغل 
__________
 ميرا : اي رايكم في الاكل 
يوسف : استغفر الله العظيم دي المره اللي 100 تسالي فيها عن الاكل وبعدين ده اكل ده استغفر الله دانتي لو بتعملي اكل للبط كنتي عملتيه احسن من كده وبطلي اساله بقا صدعتينا 
ميرا بغضب : طب تصدق وتامن بالله انت عيل واطي ومش هرد عليك عارف ليه 
(رد عز في نفس الوقت مع ميرا )
عشان واااااطي 
رعد بصلهم بخيبه امل : هووو انتوووو اي متبطلو بقااا كلام وجعتو دماغناااا 
ميرا : هو انا اتكلمت ي باشا ده هو الزفت ده المش بيبطل خناق معايا وانا طيبه و علي نياتي 
ماريا وهي نازله من فوق : علي يددددددددي 
عز : اهلااااا بالبطل الخارق اللي عامله نفسها شبح وبتتفرج علي افلام رعب 
#بقلمي_اميره_رمضان
يوسف : يالهووووووي دانا كنت هموت من الضحك لما عز حكالي 
كارما : وانت مصحتش ليه يلااا ده البيت كلو صحي علي صوتها 
حنين : ده غيبوبه 
يوسف : والله وسمعنا صوتك ي ست نونا بلاش انتي تقفي ضدي عشان مش هتسلكي معايا 
رعد : انت مال اهلك ياض دي تقول اللي هي عايزاه 
نزل ايان : في اي مالكم علي الصبح متهدو كده 
رعد : عجباك لمت العيله دي ي اخويا 
ميرا بمشاكسه : يجماعه احنا هنسيب المشكله الاساسيه ونمسك في التفاهه دي احنا انهارده معانا شبح المجره (وبصت لماريا)
تقدري تقوليلنا ي ماري فيلم امبارح كان بيتكلم عن اي 
ماريا : انا عارفه اني مش هخلص طب والله كنت بتاخر فوق عشان انزل والاقيكم  مشيتو 
سليم بصوت عالي وهو واقف برا : حد خالع راسه 
ميرا وكارما بضحك: غطي ي جوووو
يوسف مسك كوبايه المايه وكان هيحدفها عليهم 
وهنا اتكلم ايان بصوت جهوري : اقسم بالله لو مسكتو لعرفكم شغلكم ده اي تصرفات الاطفال دي 
ميرا قالت بصوت واطي لحنين : بقولك اي ي ملبن مصر متلمي اخوكي عني هو مش قدي 
ضحكت حنين وقالت : لو جدعه عيدي اللي انتي قولتيه ده بصوت عالي 
ميرا : ده لو بقااا
دخل سليم وقال بسرعه : انتو بتفطرووو من غيري بقولك اي ي كاريكا نوليني المخلل من قدامك 
كارما بغضب : كاريكا في عينك اسمي كارما ي لطخ 
ايان : عيب كده ده اكبر منك اتكلمي باحترام 
كارما : هو ده يعرف حاجه عن الاحترام  عشان اتكلم معاه بيه
يوسف : اوووو كارما غلطت وانا كنت مستنيها تغلط 
رعد : ايااان يلا نمشي احنا مش هنخلص من الصداع ده ومسك ايد سليم وانت كمان يلااااا 
سليم : لسه باكل يخربيتككككك
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
 =انتي لسه شاغله بالك برضو هو قالك مش عايز يتجوز يبقا خلاص 
_ هو انت ليه شايف الموضوع عادي ابنك عندو 31سنه ولسه رافض فكرت الجواز تقدر  تقولي هيفكر فيه ايمتي
ليل بهدوء: انا عارف ابني دماغه ناشفه 
_ ما شبه اباه فما ظلم 
ليل بضحك : بتلمحي بايه  
_ مش بلمح بس انا بجد تعبت بحاول اقنعه ومش عارفه  انا جايه الحج المرادي ومش طالبه من ربنا غير انه يرزقه ببنت الحلال اللي تصونه وتسعدو 
ليل : اكيد هيلاقيها ان شاء الله 
وبعدين انتي مبقتيش مهتميه بيا خالص كل همك العيال وبس 
قولت بضحك : يخلاثي انت بتغير 
ليل : انتي مزهقتيش من السؤال ده قولتك ايوا بغييير 
_ طب خلاااااص صدقتك طبله ودني اتخرمت 
ليل بتنهيده : كبرنا وبقينا عوجيز
_ نعاااام ي اخووووويا مين دي اللي كبرت انا لسه في عز شبابي الدور والباقي عليك 
#بقلمي_اميره_رمضان
ليل بضحك : يعني قصدك اني عجوز 
_ انا مقولتش كده انت اللي بتقول قال عوجيز قال 
___________
 &&ده توضيح للاشخاص الجديده عشان الناس اللي اتلغبطت******
ايان وتالين وعز وحنين اخوات واولاد ليل  (ليل سمي بنته الصغيره علي اسم حنين مراته )
وكارما وماريا وجنه اولاد نوح وخديجه  (ونوح مسافر وهما عايشين في بيت العيله)
ورعد ويوسف وميرا  (اولاد فارس وسندس )
ومالك وسليم اولاد بسمه اخت حنين الكبيره وياسين اللي متابع من الجزء الاول  فاهم الموضوع ده لان مالك وتالين بيحبو بعض من الطفوله واتجوز وخلفو ياسين الصغير ولينا 
(ورحيم وندي )خلفو حيدر ومليكه وهنعرفهم في الحلقات اللي جايه 
يارب اكون عرفت اوصلكم المعلومه
___________
في الجامعه 
ميرا : هو انتي جيتي بدري انهارده اصل جيت متاخره شويه وطولت الامتحان بالعافيه 
مليكه : لااااااء ابداااا تاخير اي بس دي كلها ساعتين ونص حاجه متذكرش اصلا 
ميرا : منا قولت كده برضو
مليكه بعصبيه : يخربيييت برودك ي شيخه والله العظيم انا غلطانه اني جيت بدري كل ده عشان نراجع زي مقولتي قبل الامتحان وفضلت قاعده منتظره ساعدتك تحني عليا وتاجي وفي الاخر معبرتنيش 
#بقلمي_اميره_رمضان
ميرا : اعمل اي يعني ماهو الزفت اخويا مكنش راضي يوصلني معاه وفي الاخر  وافق 
مليكه: انا مالي انااا انتي هتحكيلي قصه حياتك متولعي انتي ويوسف 
ميرا : لاء لاء بقولك اي مش طالبه معايا خناق علي الصبح 
مليكه : يبقا احسن برضو عشان مش ناقصه صداع منك حنين خلصت الامتحان ولا لسه 
ميرا : ايوا قالتلي هتخلص الساعه 1 معايا  (ولسه بتتكلم شافتها جايه تبكي)
ميرا بقلق ؛ مالك ي بت في اي الامتحان كان وحش 
حنين بدموع : لاء كان كويس مفيش حاجه 
مليكه بشك: هو الواد خالد ده لسه بيضايق 
حنين ببكاء : انا زهقت والله كل شويه يطلعلي في كل مكان وسيبتو ومشيت زي كل مره بس مسك ايدي المرادي  
ميرا : اااااااي لاء ده كده بقا تخطي حدوده علي الاخر (وقامت مشت)
مليكه : انتي رااااايحه فيييييين 
ميرا : هربي الكلب ده 
______
في وسط شله شباب 
خالد بضحك : هههههههه مشوفتهاش وهي واقفه هتموت من الرعب وبتبكي بمجرد بس ممسكت ايدها  امال لو عملت حاجه تانيه كانت عملت اي 
ميرا بغضب وصوت عالي : كنت هتوحش امك ي ابن امك 
خالد : طب تصدقي فكرتك راجل اصل اللكلام ده ميطلعش من بنت 
#بقلمي_اميره_رمضان
ميرا : طب علي الاقل طلعت انا راجل  الدور والباقي عليك ياللي متعرفش اي حاجه عن الرجوله
خالد بغضب : لمي لسانك عشان مزعلكيش 
ميرا : علي اخر الزمن مفيش الا انت ي عيل اللي هتزعلني 
مليكه ببعض الخوف: ميرا يالي نمشي سيبك منه 
(واحد من الموجودين طلع تلفونه ورن علي يوسف )
الشخص : اي يبني انت فين اختك بتتخانق 
يوسف بصدمه : فيييين 
_______
خالد : انا من راي تسمعي كلام صاحبتك وتمشي من هنا عشان مخلهوش اخر يوم في عمرك 
ميرا بعدت عن مليكه بالعافيه وقالت : اخر يوم في عمر مييين يلاااا  (وحدفت الازازه علي وش خالد )
خالد اتعصب اوووي والشباب بحاولو يمسكو قال : انتي متعرفيش انا مين ي بت والله لهتتدفني انهارده 
يوسف وصل وقال : تدفن مين ي ابن ***** (وهجم علي خالد ضرب وشتيمه والجامعه كلها اتلمت حوليهم)
________
خديجه قاعده بتتفرج علي التلفزيون وفي تلفون رن جنبيها 
خديجه : بت ي ماري ادي التلفون ده لعز 
ماريا : انا مالي هو انا الخدامه بتاعتهم 
خديجه : هو اكيد ناسيه اخلصي بقا لتكون مكالمه مهما 
ماريا خدت التلفون وبصت تشوف مين اللي بيرن : نيفين مين نفين دي ان شاء الله
(طلعت وخبطت علي الاوضه )
عز : ادخل 
ماريا من برا : تلفونك بيرن من الصبح 
عز طلع من الاوضه : تلاقيهم حد عايزني في العياده 
ماريا : هي مين نيفين دي
عز : امممم انتي تعرفيها 
ماريا : هو انا هعرفها منين انا شفت اسمها علي تلفونك 
عز : اديككي قولتيها علي تلفوني يعني حاجه متخصكيش 
#بقلمي_اميره_رمضان
ماريا بضييق : تصدق عندك حق سلام 
دخلت اوضتها وقعدت تبكي 
=هو ليه مش حاسس بيا يخربيت الحب انا بقيت بكره نفسي اني حبيت واحد مش بيفكر فيا اصلاااا
لييه كده واشمعني انت ي عز اشمعني قلبي اختارك انت ليه كده بس 
_______
رعد : متقولنا فكره للموضوع ده ي ايان 
ايان : ياعم انا مليش في الشغل بتاعكم ده انتو مهندسين زي بعض فكرو براحتكم 
سليم : طب اسمع ي ايان فكرتي واحكم انت بنفسك انا قولت هناخد الارض دي ونعمل عليها المصنع وكمان في كذا حاجه جنبيها هتنفعنا اوووي ده غير انها مش بعيده عن الشركه الاساسيه 
ايان : حلو بس تعملها ميزانيه كام 
سليم : دي بقا شغل حيدر مش انا 
رعد : هو مجاش انهارده ليه الزفت ده 
سليم : عندو كرونا يبقا تعالو نعدي عليه نشوفو 
رعد : اي بتقول عندو كرونا وعايزني اروح عندو انت مجنون 
ايان : سيبك منه نروح انا وانت نشوفو 
رعد : ايااان انت هتروح 
ايان : هو انت اي حد يقولك حاجه تصدقها وبذات لو سليم يعني 
سليم : الله يخليك ي رجوله  (تليفون رعد رن)
رعد : تليفون من البيت 
ايان : شوفهم عايزين  اي 
خديجه : انا عايزاك تاجي انت وايان حاااالا
______
عز : اول مره تكلموني بدري كده 
سراج : يابني هو احنا لازم نتقابل بليل بس  
عز : النهار بيكون عندي شغل 
نيفين : وفيها اي يعني لما نكون معاك نهون عليك شغلك 
سراج : احلي سجاره ليك 
عز : انت عارف اني ما بدخنش
مصطفي : يعني مصاحبنا ومابتدخنش طب تاجي ازاي دي 
عز : عادي بقا سلام هروح العياده شويه وهبقا اكلم نتقابل بليل 
سراج : طب متنساش وانت جاي تجيب معاك فلوس للايجار بتاع الشقه دي عشان صاحب العماره هيطردنا منها 
عز : وانا مالي هي شقتي ولا شقتكم 
مصطفي : وهي هتفرق ماهو احنا كلنا واحد ي زوز 
#بقلمي_اميره_رمضان
______
بعد ساعتين
رعد بعصبيه : يعني انتي رحتي تتخانقي معاه من غير سبب متقولي اي اللي حصل 
ميرا بصت لحنين اللي كانت هتموت من الرعب وخايفه حد يعرف 
ميرا : هو ضايق وحده صحبتي وانا رحت اتخانقت معاه وبعدين يوسف جه 
ايان : انا عارف انك قويه بس مينفعش تتخانقي مع شاب مهما ان كان لان انتي بتعرضي نفسك للخطر هو مهما ان كان اقوي منك المفروض لما ضايق صحبتك كنتي رنيتي علي اي حد فينا وساعتها كان جابلك حق صحبتك مش تروحي انتي 
ميرا بقوه : انا اقدر عليه وعلي عشره زيو 
رعد بصوت عالي : متخلنيش اندم اني دربتك الفنون القتاليه انا علمتك عشان تدافعي عن نفسك لو حصلك حاجه مش تعملي فيها فتوه وتمشي تضربي في الناس 
ميرا : انا مضربتوش قولتلك يوسف جه وضربه 
رعد : طب لو يوسف اتاخر ثواني 
ميرا : معرفش بقا اهو اللي حصل 
يوسف : انتي متهوره كان اقل حاجه تكلميني انا مش الاقي واحد بيرن عليا بيقولي اختك بتتخانق 
ميرا : ماهو قال عليا اني عامله زي الراجل 
رعد : عندو حق وياريت تاخدي بالك من نفسك شويه ومن تصرفاتك واعقلي شويه 
(سابها ومشي بغضب وميرا طلعت اوضتها )
ماريا : وريني ايدك ياض 
يوسف : ابعدي يابت عايزه تلوثيها 
ماريا : تصدق انا غلطانه كنت هخيطلك الجرح 
يوسف: وانا ملقتش الا انتي امشي من هنا
ماريا: ايان ممكن تجبلي الحاجات اللي كاتباه دي من الصيدليه عشان وربنا مفيش حد هيخيط الجرح ده الا انا 
______
بعد شويه 
حنين : مش عارفه اقولك اي ي ميرا انك مقولتلهمش اللي حصل 
ميرا : انا مرضتش اقولهم بس عشان انتي حلفتيني غير كده كنت فضحته اقسم بالله 
حنين : ده لو ايان عرف كان هيقلب الدنيا الحمد لله ان محدش عرف 
الباب اتفتح فجاء وحد قال : بس انا عرفت 
حنين 😳
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
قالت بخوف : ده لو ايان عرف كان هيقلب الدنيا الحمد لله ان محدش عرف 
الباب اتفتح فجاء وحد قال بغضب: بس انا عرفت 
حنين 😳: رعد 
ميرا بتوتر : عرفت اي 
رعد : انتي فاكره انك هتخبي عليا ولا ااااي  (وبص لحنين وقال ) وانتي هتفضلي ضعيفه وخوافه كده لحد ايمتاااا  مقولتيش ليه اللي حصل 
حنين : انا خوفت ليحصل مشاكل 
رعد : وانتي فاكره ان كده مش هيحصل مشاااكل 
حنين : ي رعد بالله عليك بلاش تعمل مشاكل اهدي بس كده وفكر 
رعد بعصبيه : افكررر في ااااااي واحد زبا*له زي ده لازم ياخد جزاءه وانا اللي هعلمو الادب اما انتو الاتنين حسابكم معايا لما ارجع  (طلع وخبط الباب اوووي )
حنين ببكاء : يالهووووي يالهوووي اخوكي مش هيسكت 
ميرا : منا قولتلك ي حنين مينفعش نسكت عاجبك كده  ده اكيد هيمو*ته
حنين ؛لازم نكلم حد يلحق رعد قبل ميوصل لزفت خالد 
#بقلمي_اميره_رمضان
ميرا : لو حد من البيت عرف الموضوع مش هيهدا ده هيزيد اكتر 
حنين مسكت تلفونها ورنت علي سليم 
_______
ايان وصل الصيدليه 
السلام عليكم لو سمحت كنت عايز الدواء ده 
الدكتور: وعليكم السلام حاضر ي فندم   (وقال بصوت عالي)زهررره تعالي جيبي العلاج ده عشان برتب الطلبيه 
(طلعت زهره من جوا وايان اتفاجاء بيها)
ايان : انتي بتشتغلي هنا 
زهره باحراج لان الدكتور كان بيبص عليهم : اه طلباتك اي ي فندم 
ايان عطالها الورقه 
زهره : تمام (خدت الورقه تجبلو العلاج )
زهره : اتفضل ي فندم كده الحساب150 جنيه 
ايان : اتفضلي الفيزا 
زهره : للاسف ي فندم الدفع هنا كاش 
(ايان دور في جيبه بس نسي الفلوس في البيت )
#بقلمي_اميره_رمضان
زهره خدت بالها انه مش معاه فلوس : خلاص ي فندم خد العلاج وتعالي في اي وقت ادفع الفلوس 
الدكتور : احنا هنا مش بنبيع بالقسط ي ست زهره معاه فلوس ياخد العلاج مش معاه يسيب العلاج ويمشي 
ايان بغضب: وانت مفكر اني بشحت منك انا مش معايا فلوس كاش معايا الفيزا وانتو مش بتاخدو بالفيزا
الدكتور : مش ذنبي وبعدين ممكن تكون بتمثل وخلاص عشان تاخد العلاج من غير فلوس والفيزا اللي بتتمنظر بيها تكون فاضيه 
زهره بضيق : يعني اي هو جاي يشتري لبس ده علاج واكيد محتاجه ضروري 
الدكتور : واحنا مش فاتحينها جمعيه خيريه 
ايان بغضب : اتكلم معاها بأدب احسنلك والعلاج عندك اهو  (ولسه هيمشي)
زهره : لو سمحت ي فندم ثواني بس (جابت شنطتها وطلعت الفلوس وحطتها قدام الدكتور )الفلوس وصلت اهي 
ايان : انتي بتعملي اي 
زهره : خد العلاج وربنا يشفي المريض يارب
ايان : لاء طبعا انا هجيب من صيدليه تانيه خدي فلوسك 
زهره : انا شغاله هنا علطول في اي وقت يبقا هات الفلوس متشلش هم  
ايان بامتنان : شكرا لحضرتك  وانا ايان الحديدي لو احتاجتي حاجه انا تحت امرك  (وخد العلاج ومشي )
الدكتور بغيظ : اكيد كداب لان عيله الحديدي عيله كبيره ومفهاش حد فقير 
زهره بغضب : هو جاي بيشحت ده بيقول ناسي الفلوس وبعدين انت مشفتش العربيه اللي راكبها 
الدكتور بص علي شاشه الكمبيوتر وشافه من الكاميرات فعلا العربيه فخمه اووي 
الدكتور بطمع : طب خلاص لما ياجي يجبلك الفلوس قوليلو الدكتور كان متعصب وهو مش كده ده طيب وقوليلو كلام حلو عني 
زهره بضيق : انا مش هكدب  (وسابته وكملت شغل)
________
عند رعد 
وصل الكافيه بتاع ابراهيم الشاذلي (ابو خالد )
رعد بغضب وصوت عالي : خااااااااالد 
(الناس كلها بصت عليه باستغراب)
الجارسون : في حاجه ي فندم 
رعد مهتمش بيه : خاااالد هتطلع ولا ادور عليك بمعرفتي 
(خالد طلع وسط اتنين بودي جارد )
رعد : بتستخبي في الاتنين دول والله لو طالع في حمايه جيش ماهسيبك برضو 
(وقرب منهم بغضب وخالد رجع ورا وصدرله البودي جارد رعد مسك اول واحد وضربه جامد بس التاني قدر يتحكم في رعد وضربه وقع علي الارض 
قام رعد بسرعه ونزل ضرب علي الراجل التاني 
والناس كلها بتجري وتصرخ وخالد كان بيحاول يهرب لكن رعد مسكه  )
رعد بغل وغضب : انت متعرفش هي بنت مين (وضربه بالبوكس في وشه )
خالد حط ايدو علي وشه : اااااااه 
رعد : متعرفش انك باللي عملته ده لعبت في عداد عمرك (وضربه برجله في بطنه ومسك ايدو ولفها ورا ضهرو )
#بقلمي_اميره_رمضان
رعد : مش ايدك دي اللي مسكت ايدها غصب عنها انا هحرمك منه (ولوا دراعه اووووي)
خالد بالم شديد: ااااااااااه دراعي ااااااااااااااااه 
ابراهم نزل من فوق بسرعه : انت بتعمل اااااااي ابعد عن ابني 
رعد مردش عليه وضغط اكتر علي دراع خالد 
خالد بصراخ هيستيري : درااااااااااااااعي ااااااه
دخل بسرعه سليم وحاول يبعد رعد عن خالد بس مش عارف
سليم : انتو هتفضل واقفين كده لحد ما يمو*ته تعالو ساعدوني نبعدو عنه 
(اتلم كذا راجل وبعدو رعد عن خالد اللي فرهد من الالم )
رعد بص لخالد بغضب وقال : اقسم بالله لو حاولت بس تتكلم معاها  تاني لهيكون اخر يوم في عمرك بجد 
سليم : يلاااا بقااا ي ررررعد  (سليم خد رعد بالعافيه ومشو )
ابراهيم: خدو علي المستشفي يلا 
خالد بالم : وانت مش هتاجي معايا 
#بقلمي_اميره_رمضان
ابراهيم : انا هشوف حل للمصيبه اللي انت عملتها دي 
خالد بغضب : انت ازاي تسيبو يمشي بعد اللي عمله ده المفروض تبلغ البوليس 
ابراهيم : المفروض انك تسكت انت خالص ومسمعش صوتك لحد مشوف حل للموضوع لان احنا مينفعش نخسر العيله دي بسبب غبائك 
_______
ايان دخل البيت وهو شعوره متلغبط مش عارف حاسي باي 
فرحان انه شافها بس محبش الموقف اللي كان فيه 
ماريا : اتاخرت كده لييييه ده كان هيهرب مني 
جنه : ي بنتي حرام عليكي احنا مش مستغنين عن ايد الواد 
يوسف : وربنا قولت كدااا
ماريا خدت الشنطه من ايد ايان طلعت منها الحاجات 
وقالت : شوف بقا لو خايف على ايدك اقعد ساكت متتحركش لانك لو اتحركت وانا بخيط هخيط غلط وايدك هتتشوه انت حر 
يوسف : يالهوووووي الحقني ي ابن عمي 
ايان بضحك : بس يواد خلي الدكتوره تشوف شغلها 
جنه : لاء انا بخاف من الد*م انا طالعه باي 
كارما : خوافه شوفي شغلك ي ماري انا جنبيكي اهو 
يوسف : يختاااااااااي 
فارس دخل وقال : في اي ياض بتصرخ كده لييييه 
يوسف : باباااااااا (وقام بسرعه وحشتني ياعم والله)
#بقلمي_اميره_رمضان
سندس : وانا مش واحشاك 
يوسف : كبدي ي نااااااااس وحضنها اوي (وكل اللي موجودين كانو فرحانين برجوعهم)
خديجه : انت متعرفش انا فرحانه ازاي انك جيت تحضر العيد معانا 
جنه ببعض الحزن : طب وبابا مش هينزل هو كمان 
نوح وهو داخل من برا : البابا جه البابا حضرررر 
جنه بصراخ من الفرحه : باباااااااااا
وكارما وماريا جرو بسرعه هما كمان وحضنوه اوي 
نوح بفرحه ومشاكسه: هقع ي بت انتي وهي براحه 
خديجه بعصبيه: هو انت لازم تزعلنا يعني طب مكنت دخلت معاهم ولا لازم تعملك دخول خاص 
نوح : بذمتك مش عجبتك المفاجاء دي 
خديجه بفرحه : عجبتني اووووي وحضنتو هي كمان 
فارس ليوسف : شايف ي لطخ حاضنين ابوهم ازاي مش تقولي وحشتني ياعم 
نوح : وانت هتقارن ترحيب بناتي بعديم المشاعر اللي واقف جنبك ده 
#بقلمي_اميره_رمضان
يوسف : جرا اي ي عم نوح ده انت لسه واصل 
نزلت ميرا وحنين لما سمعو صوت تحت 
ميرا بزهول : فاااااااارس وطارت علي حضنو 
فارس : حبيبة قلبي ي ناااس اميرتي وحشاني اوووي 
ميرا : وانت كمان والله مش قادره اوصفلك واحشني ازاي  (وحضنت مامتها اووي )
ميرا : طب والله فرحت العيد هتبقا غير اي سنه
سندس : نونه وحشتيني ي صغنن اووي 
_________
سليم : حلو اللي انت عملته ده 
رعد : عااااايزني اعمل اااااي يعني اروح اقوله برافووووو
سليم : لاء بس يبقا في عقل شويه انت كسرت ايدو 
رعد : دي اقل حاجه اعملها معاه ولو انت كنت اتاخرت شويه كنت خلصت عليه
سليم : رعددد بلاااش حبك لحنين يعميك عن تصرفاتك يخربيتك دانت كنت زي الطور والله البودي جاردات اللي هناك كانو خايفين يقربو منك 
رعد : احسن 
سليم : لاء بقولك اي ماهو انت مش فاتح الجيم وبتتدرب فيه عشان تمشي تفتري علي خلق الله 
رعد : انت اي اللي جابك 
سليم : حنين كلمتني وحكت اللي حصل وقالتلي الحقو ليمو*ته ويودي نفسه في داهيه 
رعد : دول لسه هي وميرا حسابهم معايا عسير 
_________
عز : هنسهر فين الليله 
سراج : اي مكان انت تختارو ماهو انت اللي هتدفع
عز : مش مركز انهارده اختارو انتو 
مصطفي : هنسهر في 
نيفين : انا اللي هقول هنسهر فين وبصت لعز بدل وقالت هنسهر في المكان اللي اول مره انا وانت اتقابلنا فيه 
عز : تمام 
نيفين كانت بشرب سيجاره وقالت لعز : خد بس النفس ده 
عز : لاء 
نيفين بدلع قربت منه وقالت ؛ عشان خاطري ده نفس بس يلا بقااا 
عز بصلها وقال بانفعال: نيفييييين قولت مليووون مره مش 
نيفين وسراج بصراخ : حاااااااااسب 
عز لف العربيه بسرعه بس كان فات الاون وخبط وحده 
مصطفي : امشي بسرعه لحد يشوفنا ويقبضو علينااااا 
عز بارتباك : ازاي عايزني امشي ونسيب البت كدااا  (سابهم ونزل يشوف البنت بس كانت غرقانه في د*مها)
نيفين نزلت وراه وقالت بصدمه 😳: يالهووووي  يالهووووووووي البنت ماتت
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
 نيفين بصدمه 😳: يالهووووي يالهوووي البنت ماتت
عز بارتباك : ماتت اي اكيد لاء ( قرب منها وكان مفيش نفس )
سراج : احنا لازم نمشي بسرعه قبل ما حد يشوفنا البت ماتت دي فيهااااا اعداااام 
عز بتوتر وخوف : لاء لاء مينفعش نسيبها يمكن عايشه 
نيفين : عز البت قاطعه النفس واحنا مش هنخاطر بحياتنا عشان جنانك يلاااا بسرعه 
(ركبو عز العربيه بالعافيه وسراج ساق العربيه بسرعه وسابو البنت غرفانه في د*مها )
__________
حنين بتوتر : الوقت اتاخر واخوكي لسه مجاش 
ميرا : انا من راي تاخيرو ده لصالحنا المهم احنا لازم نلزق لبابا او ايان عشان ميتكلمش معانا 
حنين : طب ماهو ممكن يزعق لينا قدامهم 
#بقلمي_اميره_رمضان
ميرا : لاء دي حاجه بينا وبعدين انتي عارفه رعد غامض ومش بيتكلم قدام حد 
حنين : منك لله ي خالد هي نقصاك 
ميرا : تفتكري سليم هيلحق رعد ولا هيق*تل خالد 
حنين : حرام عليكي فال الله ولا فالك 
ميرا : تليفونك بيرن 
حنين : خايفه اشوف مين ليكون رعد 
ميرا : اخلصي 
(حنين شافت كانت مامتها بترن فديو كول )
حنين بفرحه : مامي وحشاني اووووي اوووي اوووي 
_ ي قلبي وانتي والله وحشاني اوووي اخبارك اي 
حنين : كويسه 
_ مالك ي بت 
ميرا  : اي ي طنط مش هتسلمي عليا 
_ عامله اي ي سياده المستشاره 
ميرا : بعد كلمه  سياده المستشاره دي خدي قلبي 
_ ههههههه ان شاء الله ي حبيبتي ربنا يحققلك اللي بتتمنيه خلصتي امتحان مع حنين انهارده 
ميرا : اه الحمد لله عقبال التخرج 
_ يارب
ميرا: اي مش ناوين تنزلو بقا كل العيله اتجمعت وحتي تالين بتقنع مالك عشان ينزلو مفيش الا انتو 
_ يعني هنسيب الحج وننزل ي بت
حنين بحزن: لاء متسبوش الحج بس سيبوني انا كده 
(ميرا سابت حنين وطلعت عشان تتكلم  براحتها)
_ مالك ي نونه انتي عارفه اني سيباكي غصب عني ومقدرش اسيبك لحظه بس هنخلص الحج وهننزل علطول 
حنين ببكاء: عارفه بس حتي مبقتيش ترني عليا زي الاول ولا بابي تقدري تقوليلي مكلمنيش معاكي ليه طب انتو معذورين لكن اخواتي حتي مش مهتمين بيا ايان عايش مع نفسه ي في الشغل ي خارج برضو في شغل ي نايم مش بشوفو الا صدفه وعز ده انا بنسي اصلا انه موجود معانا ده غير تالين اللي بقت مشغوله بحياتها وبعدت عني  خالص 
(كلامها وجعني اوووي دي بنوتي الصغيره اتوجعت اوي كده وانا مش واخده بالي لدرجاتي انا بعيده عنها)
_معلش ي حبيبتي عارفه انها حاجه تزعل طب ماهو انتي عندك ولا عمك وأولاد عمتك ماهم زي اخواتك 
حنين : اديكي قولتي زي اخواتي لكن مش اخواتي انا بحبهم اووي بس برضو عايزه حضنك وحضن بابا 
انا والله مش بحسد حد بس لما عمو فارس جه انهارده وميرا فضلت قاعده في حضنو انا زعلت اووي علي نفسي  اشمعني انا مش مهتمين بيا 
#بقلمي_اميره_رمضان 
_ حقك عليا انا غلط في حقك بس ده ميمنعش انك قويه ومستحمله كل ده 
حنين بدموع : لاء انا مش قويه انا ضعيفه رعد انهارده زعقلي وقالي انتي ضعيفه وخوافه 
_ لاء انتي جامده وقويه ومحدش يقدر يقول كده انتي هاديه وكيوت وهو بيقول كده مش عشان يزعلك هو بيقولك كده عشان تبقي قويه اكتر متزعليش منه مش انتي قولتيلي رعد ده اكتر واحد بيدافع عنك 
حنين : اه هو اكتر واحد بيدافع عني واكتر واحد بيزعقلي 
_ عشان بيخاف عليكي واخواتك كمان بيحبوكي قوي بس هما بقو مشغولين خليكي انتي الامان ليهم يعني ابدءي روحي اساليهم عاملين اهي اهتمي بيهم شويه وهما هيدوكي حنان الدنيا كله
__________
يوسف : باااااس خلاص الله يسامحك عملتي اي في ايدي 
ماريا ؛ خيط الجرح هيكون عملت اي 
يوسف : انا حاسس ان هي اتشلت 
ماريا : قول يارب 
سندس : بعد الشر عليه الف سلامه عليك ي حبيبي وخلي بالك من نفسك بلاش مشاكل ي ابني 
كارما : انا مش عارفه ي طنط كنتي بتتوحمي علي اي 
سندس : كنت بتوحم علي الجمال والحلاوه كلها 
يوسف : الله اااااكبر 
ماريا : صحيح القرد في عين امه يوسف 
يوسف : قووومي ي جذ*مه من هنااااا 
ماريا : انا طالعه الجنينه اتفرج علي الفيلم ينفعني عنك
________
ايان قاعد مع عمه فارس بيتكلمو ودخل رعد 
ايان : اهو الاستاذ جه اهو صدعتني اسأله عليه 
فارس : اخيرا شوفتك  وقال باستغراب : اي اللي مبهدلك كده 
رعد : مفيش  (وقرب من فارس سلم عليه وعلي نوح)
ايان : مفيش ازاي انت مش شايف نفسك انت كنت بتتخانق 
رعد : حاجه زي كده 
#بقلمي_اميره_رمضان
نوح : مع مين وليه 
رعد : عادي اي الاسئله دي واحد ضايقني مسكنا في بعض وانتو عارفين مش بسيب حقي 
خديجه : يعني انت واخوك مقضين الليوم خناق  الله يهديكم طب حاول تطلع تغير بسرعه قبل ما سندس تشوفك هي تعبانه قلبها مش بيستحمل وكمان سألت عليك كتير اووق 
رعد : حاضر
________
عدي ساعتين ماريا قاعده في الجنينه بتتفرج كلعاده علي فيلم رعب وشافت عز داخل 
ماريا : غريبه جيت انهارده بدري 
عز بارتباك : اه انا داخل انام عشان تعبان 
ماريا لاحظت علي لبسو د*م 
ماريا : عز انت فيك حاجه 
عز : ل لاء لاء م مفيش 
ماريا بقلق : لبسك عليه د*م انت كنت فييين 
عز اتوتر اكتر : قولتكككك مفيييييش حاااااجه
(وطلع بسرعه اوضته وقفل الباب ) 
_______
حنين خرجت من اوضتها وقررت انها تقرب اكتر من اخواتها ويرجعو زي الاول واحسن 
كانت رايحه عن ايان بس رعد وقفها 
حنين بلعت ريقها ووقفت 
رعد : انا عايز اعرف الزفت ده بيضايقك من ايمتا 
حنين ببرود : وهي هتفرق 
رعد باستغراب من طريقه كلامها : لاء مش هتفرق بس عايز اعرف عشان مولعش فيكي 
حنين : مش مهتميه اعرف كان بيضايقني من ايمتي لانه مش في بالي اصلا مفيش الا المرادي اللي مسك ايدي 
رعد بغضب خبط ايدو في الحيطه : وانتي شااااايفه انها حاجه عااااديه انه يمسك ايدككككك
حنين : لاء طبعا دي حاجه غلط وحرام كمان بس عليه هو مش اناااا
رعد : حنيييييييين اتكلمي عدل وبلاش الطريقه دي 
حنين خافت من رعد وقالت : انا بس بقول اللي حصل 
رعد : تبقااا تتكلمي عدل ولو حاول بس يقولك كلمه وحده قوليلي عشان لو مقولتيش هزعلك اووي وانتي عارفه زعلي كويس 
مشي رعد ودخلت حنين عند عز 
واتصدمت من اللي شافته😳
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
حنين اتصدمت من اللي شافته
قالت بصدمه وقلق : عززز مالك فيك ااااي قاعد علي الارض وبتبكي ليه
عز حضن حنين بضعف وخوف 
حنين بقلق : يابني اتكلم قولي في اي حد حصلو حاجه
عز مش بيتكلم حاضنها وبس وجسمه كلو بيرتعش من الخوف لتكون البنت ما*تت
______
ليل دخل وقال : سرحانه في اي كده 
_ انت هنا من بدري 
ليل : من شويه وانتي محستيش بيا خالص بتفكري في اي لسه شاغله بالك بأيان
قولت بتوهان : ياريتها جات علي ايان وبس 
#بقلمي_اميره_رمضان
ليل بقلق : حصلت حاجه ولا اي 
_ حنين بنتك كلمتني من شويه وكانت زعلانه اووي كأن في حاجه حصلت معاها وملقتنيش جنبيها قالتلي ان مفيش حد مهتم بيها واني مبقتش ارن عليها زي الاول ولا انت بقيت تكلمها حتي اخواتها مش مهتمين بيها
ليل بتفهم : اه عشان كده انتي زعلانه
_ وهي دي حاجه متزعلش
ليل : شوفي حنين حساسه ومرتبطه بيك اووي وكانت اي حاجه تحصل معاها حتي لو صغيره بتاجي تقولك علطول لما سافرنا حست انها بقت لوحدها عشان كده بتقول كده 
_ طب واخواتها مش مهتمين بيها ليه
ليل : هو انا اللي هقولك يعني ايان ومشغول ديما بشغل لكن عز ده عايزني افوق ليه شويه
قولت بتنهيده : كنت مفكره لما هيكبرو مش هشيل همهم لكن بلعكس شيلت همهم اكتر بكتير من الاول 
ليل بابتسامه : بس متنكريش انه احلي هم تشليه في الدنيا 
#بقلمي_اميره_رمضان
قولت بابتسامه: عندك حق والله ربنا يباركلنا فيهم
_______(لا تجعل قراءه الروايات تلهيك عن الصلاه ❤)
هدي (مامت زهره) :يا اخي البت اتاخرت اووي اطلع شوفها راحت فين
زياد بالامبلاه: وهي هتروح فين يعني خليها تزود ساعات العمل عشان تزود المرتب
هدي بعصبيه : هووو انت مش فاااارق معاك غير الفلوس بقولك الساعه 1بليل والبت مجاتش انا علي نار وانت بتفكر في المرتب
زياد : بقولك اي متصدعنييييش انا مش فايقلك انتي وبنتك
هدي : حسبي الله هو نعم الوكيل 
بعد شويه تلفون البيت رن 
هدي جرت عليه بسرعه 
وقالت بلهفه: الو
يالهووووووي بنتي مالهاااااا
_______
تاني يوم الصبح
ماريا نزلت دورت علي عز بس مش موجود 
قالت : معقوله يكون لسه في اوضته ولا خرج بدري انا لازم اعرف ماله 
ميرا : اي ي ماري واقفه كده ليه
ماريا : هاا لاء كنت بفكر اطلع اكمل نوم 
جنه : وشك اصفر ي بت وتحت عينك باهت انتي منمتيش ولا اي 
ماريا في بالها : وهيجيلي نوم ازاي بعد ما شوفت عز كده امبارح
 ميرا : بت رحتي فين 
ماريا : اي مالكم انتو هتستلموني علي الصبح 
ميرا : وحنا هنعمل بيكي اي ي معف*نه اي ده حنين رايحه فين بالعصير ده 
حنين : طالعه عند عز 
ماريا بلهفه : هو عامل اي 
ميرا بشك : هو في حاجه حصلت ولا اي 
#بقلمي_اميره_رمضان
(حنين برقت لماريا عشان متتكلمش وماريا فهمت )
ماريا : لاء اصلو منزلش يفطر معانا كلعاده 
حنين : اصلو تعبان شويه  وانا جبتلو العصير ده عشان حاسس بشويه هبوط هيشربو وينام 
ماريا بقلق : طب يبقا طمنينا عليه 
_______ (اذكرو الله❤)
ايان طلع من الاوضه وقابل حنين 
حنين في بالها : يارب ميشوفني يارب
ايان : رايحه فين ي بت كده 
حنين : عند عز بيقولي حاسس بشويه هبوط عشان كده منزلش يفطر  فجبتلو عصير 
ايان : هو تعبان  اوي
حنين لتغير الموضوع : ياعم منتا عارف اخوك بيحب يتحجج بالتعب عشان ميعملش حاجه 
ايان بشك : وحاجه اي اللي مش عايز يعملها 
حنين بمرح : الصيام بكرا واحد ذو الحجه كل سنه وانت طيب وهنصوم العشره زي كل سنه 
ايان : هتصومي من بكرا وهيبقا عشر ايام ليه هتصومي العيد معاهم
حنين : ياعم خلاص تسعه انت هتقفلي علي الوحده علي الصبح
#بقلمي_اميره_رمضان
رعد : اياااان كلم حد عايزك علي التلفون 
ايان خد التلفون ومشي وحنين دخلت بسرعه اوضه عز ليسألها رعد هو كمان علي العصير (وهي يعني جات عليه)
____________
دخلت حنين وعز راقد علي السرير وباصص لسقف
حنين : عز حبيبي قولي في حاجه حصلت معاك ومتقوليش مفيش عشان انا طول الليل وانا قاعده جنبك سمعاك بتقول كلام تخاريف كده  
عز : سمعتي اي 
حنين : سيبك من اللي سمعته المهم قولي اللي حصل والا والله هقول لايان وهو هيتصرف 
عز : انتي بتهدديني بقا 
حنين بحزن: ي حبيبي والله ابدا انا خايفه عليك بس مش اكتر 
عز سكت تاني 
حنين : يابني مش عايزاك تسكت اتكلم بقا وانا اوعدك مفيش مخلوق هيعرف مني حاجه 
(عز كان متوتر وحنين حبت تستفزه بالكلام عشان يحكي )
قالت  : عز مين البنت اللي ماتت دي 
#بقلمي_اميره_رمضان
عز بصدمه : انتي عرفتي منين 
حنين : قولتلك سمعتك وانت نايم 
عز بارتباك: م مفيش حد مات  انا معملتش حاجه مكنش قصدي والله مكنش قصددددي
حنين مسكت ايدو بحنيه وقالت : طب قول اللي حصل وهنلاقيلها حل 
___________   (صلو علي سيدنا محمد ❤)
سندس : يابني كمل اكلك 
ايان : الحمد لله كلت
يوسف : كل ده اخر فطار الصبح هتصوم وهتتحرم منه
ايان : اياك بس كلنا نصوم مشوفكش بتتسحب علي المطبخ 
يوسف : هههههه لاء خلاص كبرت بقا السنادي ان شاء الله 
ميرا وكارما : ان شاء الله  ااااي 
يوسف : وانتو مالكم انتو انا والراجل بنتكلم بتدخلو ليييه 
كارما : وانت تطول اني اتكلم معاك ياض انت 
ايان : لاء انا عندي مشاوير ومش فاضي لصداع بتاعكم سلام 
__________
ايان وصل الصيدليه 
لو سمحتي عايز زهره اللي شغاله هنا 
البنت: مش هنا لسه مجاتش مش عارف اتاخرت ليه 
ايان : هي من عادتها انها تتاخر 
البنت: لاء خالص دي منتظمه جدا بس يظهر مش هتاجي طلاما اتاخرت كده
#بقلمي_اميره_رمضان
خرج الدكتور وسلم عليه  بلهفه وايان بيستغرب
الدكتور : اتفضل يا باشاا
ايان : غريبه يعني 
الدكتور : معلش ي بيه اللي ما يعرفك يجهلك 
ايان اتجاهل كلامه وقال : كنت بسأل علي البنت اللي دفعتلي الفلوس امبارح 
الدكتور : قصدك علي زهره هي مش جايه 
ايان : ليه في حاجه 
الدكتور: رنيت عليها عشان اشوفها اتاخرت ليه امها ردت عليا وقالتلي انها في المستشفي عملت حادثه
 ايان بقلق : مستشفي ااااي 
___________
حنين بصدمه : عز انت بتتكلم جد 
عز : لما شوفتها غرقانه في د*مها ارتبكت معرفتش اعمل اي ركبوني العربيه بالعافيه ومشو 
حنين : اااااي سبتهااااا ومشيييييت سيبت البت  من غيررر متسااااعدهاااا 
#بقلمي_اميره_رمضان
عز : انا مكنتش متحكم في نفسي وقتها وبعد ممشينا شويه خليتهم وقفو العربيه ونزلت رجعت بسرعه للمكان اللي كانت فيه 
لقيت ناس متجمعه هناك وفي صراخ كل ده كان بيخليني ارتبك واخاف اكتر بس لقيت نفسي جريت علي البنت شلتها طلعت علي طريق عمومي وركبت عربيه ووصلنا المستشفي 
حنين : كويس كويس انك وديتها المستشفي طب والدكتور قال اي 
عز : انا كنت خايف وحسيت اني هدخل في مشاكل لو وقفت وخصوصا اني مش عارف اتحكم في اعصابي سبتها في المستشفي وجيت هنا
حنين : يارب تكون بخير يارب ميحصلهاش حاجه 
عز : انا مش هسامح نفسي لو البنت دي جرالها حاجه 
حنين : بس احنا لازم نروح المستشفي نتاكد ان البنت كويسه
عز بضعف: مش قادر حاسس اني مش قادر اقف علي رجلي
حنين : بس لازم نعرف حصلها اي مينفعش نقعد كده اي رايك اروح انا قولي هي في مستشفي اي وانا هروح
عز : وانتي هتعرفيها 
#بقلمي_اميره_رمضان
حنين : لاء بس اللي يسال ميتوهش
________
في المستشفي 
الدكتور خرج من اوضه الاشاعه 
ايان وهدي ام زهره قامو بسرعه 
الدكتور : الحمد لله عملنالها اشاعه علي المخ مفهوش اي ضرر الجرح اللي في راسها سطحي 
هدي بدموع : الحمد لله الحمد لله يارب ربنا عالم بيها 
الدكتور : بس رجليها اتكسرت اوووي وهنعملها كذا عمليه فيها 
ايان : طيب انتو مستنين اااي 
الدكتور : في اجرءات لازم تتعمل الشخص اللي جابها امبارح دفع مبلغ وخلص ومنقدرش نعمل عمليات تاني الا لما الفلوس تدفع 
ايان بعصبيه : يعني هتسيبها تمووت عشان الفلوووووس 
الدكتور : دي حاجه مش بايدي والله انا هنا ملتزم بالقواعد ومقدرش اعمل اي حاجه الا لما يكون معايا تصريح بكدا وانا قولتلك هي عدت مرحله الخطر لكن العمليات دي تتعمل عادي في خلال يومين بس مش اكتر لان رجلها ممكن تلتأم مع بعضيها وتكون معوقه 
هدي : حبيبة قلبي ي بنتي حسبي الله هو نعم الوكيل في اللي عملو فيكي كده 
الممرضه : الحمد لله يا حجه ان الشاب بتاع امبارح ده جابها علطول وبالفلوس اللي دفعها سهل كتير اوي 
هدي : ربنا يجعله في ميزان حسناته ويبعد عنه الشر ويسعدو دنيا واخره
ايان : ابدء اعملو العمليه وانا هنزل ادفع الفلوس واخلص الاجراءت 
هدي بدموع : وانا مستعده امضيلك علي وصل امانه بالفلوس اللي هتدفعها وهسددهالك والله يابني
ايان : بنتك دفعتلي الفلوس دي الاول وانا بس برد الجميل خليكي هنا وانا هنزل ادفع الفلوس واجيلك 
#بقلمي_اميره_رمضان
___________
كارما : مالك ي بت مش علي بعضك من الصبح ليه
ماريا : عادي يعني 
كارما : لاء مش عادي حد زعلك 
ماريا : لاء مفيش وسيبيني بقا ولا اقولك انا اللي سيباكي وماشيه 
نوح  : مالها اختك 
كارما : مش عارفه والله ي بابي طول اليوم انهارده كده مش عجباني 
نوح : طب سبيها وانا هكلمها 
كارما : ماريا مش بتتكلم ولو حتي بالطبل البلدي هي لما هتحتاج تتكلم هتلاقيها جايه تتكلم بدون مقدمات 
________
حنين وصلت المستشفي وسالت كتير علي الحادثه بتاع امبارح 
الممرضه : تعالي معايا  (وصلتها عند ام زهره وكانت بتتكلم في التليفون)
هدي بدموع: ي اخي خلي عندك د*م بنتك بين الحياة والموت وانت تسيبنا وتروح تنام
زياد : وانا اعملكم اي يعني هقعد جنبيها هشفيها اطلعو من دماغي بقا وقفل التلفون
هدي ببكاء : حسبي الله هو نعم الوكيل منك لله ي زياد
حنين : هو حضرتك بتبكي ليه 
هدي بضحكه انكسار : ببكي علي حظي 
حنين : هو انتي بنتك اللي عملت حادثه 
ايان بصوت عالي : حنيييييين اااااي اللي جاااابك هنااااا
حنين 😳 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
حنييييييين اااااااي اللي جاااااابك هنااااااا
حنين بصدمه : انت بتعمل اي هنا 
ايان بصرامه ؛ انا اللي بسألك 
حنين بتوتر : ا انا ك كنت ج (وقاطعتها صديقتها)
صديقتها (ريما) : نوووونه وحشااااااني 
حنين مصدقت ان حد جه انقذها حضنتها اوووي وقالت : ثواني ي ايان بس هكلمها واجيلك 
حنين : تعالي نقعد هناك 
ريما قعدت : عاش من شافك ي جز*مه انتي والجز*مه ماريا 
حنين : قال يعني انتي ماشاء الله اللي مقطعانا تلفونات من ساعة متجوزتي وحتي مبقناش نشوفك 
ريما حطت ايدها علي بطنها وقالت بفرحه:  وحامل كماااان 
حنين : ي قلبي الف مليون مبروك طب نازله الشغل ليه ارتاحي بقاا
ريما : مقدرش اسيب الشغل حاسه اني مبسوطه بريحه المستشفي كده 
حنين : ربنا معاكي ي سرنجه 
ريما : مالها السرنجه ي اختي ماهي زي الفل اهي
#بقلمي_اميره_رمضان
_______ (صلو علي النبي❤)
عز كان قاعد وحس انه بدء يعرق جامد واعصابه مازالت مش قادر يتحكم فيها
قام من علي السرير وحاول ينزل  يجيب مايه 
في المطبخ 
ميرا : انا مش عارفه علي البيت الطويل العريض ده ومفهوش طباخ ليييه 
كارما : امال مين يعني اللي هيطلع عين اهلو هنا
ماريا كانت بتقطع السلطه وهي سرحانه
جنه : انا اي اللي مقعدني معاكم اصلا انا وحده عندها امتحانااااات سلام عليكم 
ميرا وهي بتقلد عمتها خديجه : دلوقتي عندك مزاكره عشان قولتلك اعملي مصلحه لو كان الزفت التلفون مكنتيش قومتي من عليه ي جذ*مه
خديجه بضحك : شاطره حفظتي 
ميرا : تربيتك ي عمتو  (وبصت علي ماريا) اي ي بت كل ده بتعملي السلطه احنا هناكلها بكرا ولا ااااي 
ماريا بضيق : مش عاجبك قومي اعمليها انتي 
كارما : انا من رايى انك تقومي تنامي شويه ي ماري عشان حاسه انك مش في المود انهارده كده
#بقلمي_اميره_رمضان
ماريا سابت السلطه وطلعت
خديجه : شوف البت دي مصدقت حد قالها قومي 
ميرا : ومين سمعك انا عن نفسي مستنيه بس حد يقولي قومي وانا اطير علي برا
سندس : خلصي ي بت
________
ماريا وهي طلعه اوضتها شافت عز حاطت ايدو علي راسه وساند علي الحيطه جرت بسرعه عليه
ماريا بخضه : عز في اي مالك 
عز بيحاول يفتح عينه بصعوبه : مفيش 
ماريا : وشك اصفر اووي  (وحطت ايدها علي جبينه )وجسمك متلج تقريبا الضغط مش مظبوط تعالي بس كده
(دخلته اوضته ورقد علي السرير وسابت باب الاوضه مفتوح)
ماريا : انا هنزل انده لحد يجبلك دكتور 
عز : لاء مش عايز دكاتره انا كويس مفيش حاجه
ماريا : ازاي كويس انت شايف نفسك عامل ازاي 
عز : سيبيني هنام شويه وهصحي فايق 
ماريا : قصدك تصحي علي غيبوبه انا مش هسيبك تنام كده 
#بقلمي_اميره_رمضان
_________(اذكرو الله❤)
حيدر : يلاا ي بت كل ده بتعملي الشاي 
مليكه : هو انا هبقا اسرع من النار يعني 
حيدر : مش عايز تبرطمه غوري شوفي بتعملي اي 
مليكه بقوه: اتكلم مع المحاميه حلو عشان زعلي وحش 
حيدر مسكها من طاقيه التيشرت : هتعملي اي يعني 
مليكه : هعيط وغرق ليكم الدنيا دموع
حيدر بضحك: محاميه خوافه منا قولتلك ادخلي تجاره انجلش احسن علي الاقل مش هتبقا نصابه 
مليكه بردح : اسم الله عليكم ي بتاع البنوك والربااااا 
حيدر : قصدك اي ي بت 
مليكه: قصدي اللي سمعته تفتكر مش هعرف ارد عليككك ولا اي دانا لساني يلفك مرتين 
#بقلمي_اميره_رمضان
حيدر : طبعااااا (وقام بسرعه يجري وراها وهي دخلت اوضتها وقفلت الباب بسرعه رهيبه )
مليكه بتنهيده : الحمد لله هربت منه
رحيم : اي الدوشه دي 
مليكه طلعت من الاوضه ناكشه شعرها ومبهدله : شفت ي بابي ضربني في غيابك ي حاج وكسر عضمي 
حيدر باستغراب : انا ي بنتي 
مليكه : اه هو وكمان شد شعري قطعه في ايدو وخبطني في الحيطه كسرها ورماني من الدور الرابع
حيدر : صداااع من كتر الكدب وبعدين احنا بيتنا دورين جبتي انتي الرابع منين 
مليكه : ماهو رماني من عند الجيران
حيدر : طب اي رايك بقا اني هعمل فعلاا اللي انتي قولتيه
مليكه بزعر : الحقني ي بااااااابي
_______
في العربيه
ايان : مقولتيش جيتي المستشفي ليه
حنين : كنت هقابل ريما مشفتهاش بقالي كتير
ايان : طالعه من غير استاذان
حنين : استاذنت من عز 
ايان : امممم وهو عامل اي دلوقتي 
حنين : كويس سبته هينام ؛ وانت كنت بتعمل اي 
ايان : كنت بزور حد 
حنين : صاحبك 
ايان : لاء دي بنت عملت حادثه امبارح وكانت لها عندي جميله ورديتها
حنين  : مين البنت دي 
ايان وحده بتشتغل في صيدليه *******
حنين وهي بتبلع ريقها بصعوبه:انت تعرفها 
ايان : اعرف مين 
حنين : اقصد البنت تعرفها يعني وهي عملت حادثه اي 
(ايان حكلها اللي حصل وحنين عرفت ان هي نفس البنت اللي عز خبطها بالعربيه )
حنين : الف سلامه عليها انت اطمنت عليها
ايان بحزن : لسه مفاقتش 
حنين بتوتر : هي ممكن تكون شافت اللي خبطها بالعربيه
ايان بغضب: وحتي لو مشافتهوش انا اللي هدور عليه وهجيبو وهندمو علي عمره
#بقلمي_اميره_رمضان
(حنين خافت من اللي جاي وفضلت تدعي ربنا في بالها ان البنت صحتها تتحسن ويعدي الموضوع ده علي خير) 
_________(لا حوله ولا قوه الا بالله العلى العظيم ❤)
عز : اي ده 
ماريا : محلول حضرتك مش واكل بقالك كتير وده عاملك هبوط لازم جسمك يبقا في غذاء شويه عشان ميحصلكش هبوط حاد
عز : مش عايز محاليل
ماريا : مش بمزاجك انا عديت حكايه الدكتور دي عشان انا هعرف اتصرف لكن مش هسمحلك تعند علي العلاج 
استحمل بقا شويه عشان هركبلك الكلونه
(بص عز في عيونها شاف خوفها عليه واضح اوي )
ماريا : الشكه وجعتك
عز : هو انتي ركبتيها اصلا
ماريا بفرحه : يعني محستش بحاجه اعترف بقا ان ايدي خفيفه عشان تبطل تقولي ي سرنجه
عز بضحك ؛ لااااء سرنجه وهتفضلي طول عمرك سرنجه
ماريا : لاء انا نيرس 
عز بضحك : ماهو بسبب غرور اهلك ده مش عارفين نجبلك عريس يتجوزك 
ماريا بضيق: ان شالله عنه ما جه انا هفضل قاعده علي قلبكم كددده
عز : طب خلاص متزعليش بهزر معاكي 
ماريا : مزعلتش 
عز : امال مناخيرك احمرت ليه 
ماريا : عندي برد وابعد عني بقا لاعديك 
ايان وحنين دخلو : مين ده اللي عندو برد 
ماريا : عطسسسسسسسسي
حنين : الله يقرفك
ماريا : ااااااي مابتعطسيش
عز : حنين بتعملها سايلنت 
ماريا : اتريقو ماهو انتو مش فالحين غير في كده 
ايان خد بالو من المحلول وقال بخوف: عز انت تعبان بجد 
عز : مفيش حاجه دول شويه هبوط بس
ايان: تعالي معايا هنروح المستشفي 
عز : ياعم قولتلك مفيش حاجه انا مش هروح لدكاتره
ماريا : الباشا بقالو كتير مكلش ومع ضغط التفكير اللي هو فيه عمل معاه هبوط بس المحلول ده هيحل الدنيا 
ايان: واي اللي ضاغط تفكيرك 
(عز اتوتر)
حنين اتدخلت بسرعه وقالت : يابن اللذينه يعني مش هتصوم معانا بكرا 
ماريا : كل سنه بيتحجج بحاجه ويفطر 
عز : وانا كده بتحجج منكم لله
#بقلمي_اميره_رمضان
________
_ انا جييييييت ي اهل البيييييييييييت 
ميرا : تالييييييييين 
كارما قامت بسرعه جرت عليه حضنتها اووووي 
كارما : تؤامي ي ناااااااس 
ميرا : تؤامك فوق احنا هنتلكك اوعي اسلم عليهااااا
(وكل اللي كانو الموجودين سلمو عليها)
تالين : امال فين باقي القبيله 
كارما: هيتجمعو دلوقتي بذات عشان المحشي 
تالين بفرحه : محشي وووووااااو تصدقي واحشني اوووي 
ميرا : حماتشك بتحبكككك
تالين : طول عمرها بتموت فيا ي اخوتشي 
ميرا : اوعدنا يااارب 
خديجه : امال ولادك وجوزك فين 
#بقلمي_اميره_رمضان
تالين : جوزي بيخلص مكلمه معاه وداخل بس العيال فييييييين
________
عند يوسف كان نايم واتفاجئ ب كف نزل علي وشه
يوسف قام بسرعه رهيبه من علي السرير : في اااااااي 
ياسين ببراء : احنا جينا اصحي بقاااا انت نايم ليه 
يوسف بضيق : بقا ي ابن الك*لب بتصحيني بالقلم دانا هنفخك
لينا : ليه هو في حد ينام دلوقتي اصلااا وبعدين قوم العب معانا مفيش نوم
يوسف : ده مفيش حد اتجراء وصحاني كده تقومو انتو تعملوها ي مفاعيص  (وشالهم علي كتفه ونزل بيهم علي تحت)
كارما شافت يوسف وهو شايل العيال 
قالت : بقولك ي لولو ولادك شكلهم عملو الصح مع يوسف
يوسف : بقولك اااااي انتي معرفتيش تاجي وتنسي العيال دي في الطياره
ايان من وراه ضربه علي قفاه : تنسي مين ي لطخ انت دول قلبي 
______
ليل : تالين وصلت وطمنتنا عليها 
_ طب الحمد لله عقبالنا احنا كمان 
ليل : اي زهقتي عايزه تروحي 
_ عمري ما ازهق من هنا ابداااا دانا بتمني افضل هنا لحد متدفن هنا 
ليل : بعد الشر متجبيش السيره دي ربنا يجعل يومي قبل يومك (حضنها وقال) انتي متعرفيش انتي بنسبالي اي
_ ده اي الدلع ده 
ليل : مش دلع وانتي عارفه قيمتك عندي دانا حبيت الدنيا من ساعت مشفتك فيها اصلا رغم انك مطلعه عيني بس بحبك
_ ربنا يخليك ليا ي حبيبي  ومتتحرمش مني ولا من جناني ابدااااا
________
عز : ها عملتي اي 
(حنين حكت اللي حصل كله) 
عز : طب الحمد لله ان ربنا بعتلك صحبتك والا كانت حصلت مشكله
حنين : اه والله بس في حاجه تاني 
عز: اي
حنين : ايان طلع يعرف البنت دي كان هناك عشانها
عز بصدمه : انتي بتتكلمي بجد 
حنين : اه والله انا كمان اتصدمت لما عرفت
عز بحيره : ياربي
حنين : كده بقا هنعمل اي  (تليفون عز رن)
عز : الو 
سراج : اي ي بني من وقت اللي حصل وانت مختفي 
عز : عايز اي ي سراج انا مش فايقلك 
سراج : عايز خمسه مليون جنيه
عز : نعم انت بتست*هبل 
سراج : لاء طبعا احنا عايزين خمسه مليون تمن سكاتنا 
عز باستغراب : سكاتك علي اي 
سراج : سكاتنا علي الحادثه بتاع امبارح ي تدينا الفلوس ي تجهز نفسك لسجن ي برووو
عز 😳
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
_ عايزين خمسه مليون تمن سكاتنا علي الحاد*ثه بتاع امبارح يا تدينا الفلوس ي تجهز نفسك لسج*ن ي برووو
عز بعدم استيعاب : انت اكيد بتهزر
سراج : وليه بتقول كده محسسني انكم فقر*اء هي الخمسه مليون دول ياجو جنب فلوسكم حاجه 
عز : سراج بلاش الهزار الرخم ده مش وقته خالص انا مش فايق
سراج : بقولك اي بقا ده اخر كلام عايزين الفلوس زي مقولنا واحنا عرفنا انك تعب*ان دلوقتي فقدامك ٣ ايام تكون جهزت فيهم الفلوس 
عز : ده علي اساس اني هروح في دا*هيه لوحدي منتو كنتو معايا وبعدين مفيش دليل اصلا اني انا اللي عملت كده
سراج : ليه ي برووو يعني احنا هنهددك من غير دليل   
عز : يعني اي 
#بقلمي_اميره_رمضان
سراج : هقولك  لما انت نزلت من العربيه بعد ما خب*ط البت احنا نزلنا ومصطفي قالك يلا نمشي انت مرضتش  عمل اي بقا طلع التلفون وصورك وانت واقف جنبها  ومتوتر وخايف  
عز بغضب : انتو او*سخ صحاب  شوفتهم في حياتي 
سراج : هههههه تسلم ي باشا متنساش في 3ايام بس الفلوس تكون معانا
(عز قفل وهو عنيه بطلع شرار ومش مستوعب الغدر اللي حصل)
حنين بخوف : اي اللي انا سمعته ده هما ممكن يعملو كده فعلااا
عز : دول ناس متهمهمش الا الفلوس فطبيعي يعملو اي حاجه زي دي عشان بس الفلوس
حنين : خت بالك دلوقتي انهم ميهمهمش الا الفلوس مش ايان حذرك منهم مليون مره قبل كده 
عز ساكت ودماغه فيها بركان غضب وندم 
________
قبل الفجر 
جنه بصوت عالي : يلااااااااا بسرررررعه السحور  الفجر قرب ياذن
كلهم اتجمعو ماعدا يوسف وكارما وعز
ايان : مصحتش اخوك ليه 
رعد : ده غيبوبه بصحي فيه بقالي ساعه مش راضي يصحي 
ميرا : انا كبيت علي وشه مايه وبرضو مفيش فايده اتقلب الجنب التاني وكمل نوم ده هيشلني
سندس : لاء انا هطلع اصحيه مش هيهون عليا اسيبه من غير سحور
#بقلمي_اميره_رمضان
رعد : وفين عز 
حنين : لاء هو تعبان شويه مش هيقدر يصوم 
رعد : انا فعلا مشفتهوش امبارح خالص  
نوح : وانتي ي كارما مش هتاكلي حاجه خالص
كارما : لاء ي بابي انا مش بقدر اتسحر انا هشرب مايه بس 
حنين : ماما بتقول ان لازم نتسحر لانها سنه عن النبي صلى الله عليه وسلم مش بمزاجنا 
كارما : طب ناوليني الجبنه دي 
حنين : انا بقولك تعالي اتسحري مش تعالي كلي اكلي 
_______
حيدر : يااااااابت اصحي بسرعه الفجر فاضل عليه دقيقه اشربي بسرعه
مليكه بخضه : يالهووووي هات بسررررررعه
حيدر ببرود : لاء انا عطشان هشرب الاول 
مليكه بغضب : دانت مستفزز*ززز طب بتصحيني ليييييه 
رحيم : في اااي 
مليكه : بيصحيني وبقيولي باقي دقيقه علي الفجر وبقالو هات اشرب قالي انا عطشان وشرب هو واكيد الدقيقه خلصت والفجر اذن 
رحيم : سلامه ودانك ي بنتي انتي سمعتي الفجر اذن 
مليكه باستيعاب : لاء 
ندي : قومي ي تايهه ده باقي اكتر من نص ساعه علي الفجر 
مليكه : بجد (وبصت لحيدر بغضب وقالت) اااانت بتعمل فياااااا كده ليييييه الله يحر*قك
ندي : ملييييكه اياكي تدعي علي اخوكي تاني انتي فاهمه
مليكه : اه ماهو عشان حبيب امه 
ندي : تعالي يابني نلحق السحور الكلام هياخدنا ومش هنتسحر (ندي وحيدر طلعو ورحيم قعد جنب مليكه)
 #بقلمي_اميره_رمضان
رحيم بحنيه : انتي زعلتي ليه
مليكه : لو دعيت عليه او زعقت فيه او عملت ليه اي حاجه بتتعصب عليا زي ما انت شوفت
رحيم : مينفعش تدعي علي اخوكي كده غلط افرضي استجابت هتبقي مبسوطه 
مليكه : لاء انا بهزر معاه مش قصدي انه يحصل فيه كده
رحيم : مينفعش نهزر بدعاء الدعاء ده ندعي بيه بالخير لكل الناس لكن بلاش ندعي علي حد مهما ان كانت الدعوه بسيطه 
مليكه : ماشي 
رحيم بضحك: قومي بقا نلحق السحور قبل ميخلص
__________
(سندس نزلت من فوق بقله حيله)
رعد : قولتلك مش هيصحي مسمعتيش كلامنا 
سندس : كنت عايزاه يتسحر عشان ميتعبش بكرا من الصيام 
ميرا : قل يعني ماشاء الله صيام يوسف مقطع بعضه 
سندس : بس ي بت
 #بقلمي_اميره_رمضان 
ماريا بصوت واطي لحنين: هو عز صاحي ولا نايم 
حنين : هو كان صاحي من شويه بس مش عارفه دلوقتي صاحي ولا نايم 
ماريا : اها 
حنين : مالك 
ماريا : حاسه انك مخبيه عليا حاجه 
حنين بتوتر : حاجه اي
ماريا :  انتي وعز مش طبعين من امبارح وحاسه ان في حاجه حصلت وبذات ان عز الضغط بتاعه مش مظبوط والتعب المفاجئ ده 
حنين : اي ي ماري هو التعب بيستأذن يعني 
(تليفون ايان رن )
حنين ركزت معاه 
ايان : الو 
بجد طب انا جاي حالا
حنين بفضول: رايح فين دلوقتي 
ايان : مشوار ضروري سلام عليكم 
فارس : مش هتصلي معانا الفجر 
ايان : لسه باقي ربع ساعه هصليه في اقرب جامع ليه لما يأذن 
 #بقلمي_اميره_رمضان
نوح بمشاكسه : اتغيرت ي عم فارس بقيت انت اللي بتقولنا علي الصلاه
فارس وهو بيبص لسندس بحب : نعمل اي بقا ماهو البركه فيها 
سندس بكسوف : بس البنات قاعدين 
كارما : هو عمل اي يعني بيبصلك بحب دانا نفسي في واحد يفضل يحبني كده طول العمر 
فارس : انتي هتحسدينا ولا اي ي بت  
ماريا : اه البت كارما دي عنيها صفرا هنصحي نلاقيك مط*لق ماما 
سندس بغضب: طلا*ق اي ي بنت الجز*مه انتي 
جنه : اي ي مامي انتي خوفتي كده ليه لدرجادي مش هتقدري تبعدي عنه 
سندس : عمري ما اقدر ابعد عنه
البنات في صوت واحد : ايوا بقاااااا
(والله الناس دي رايقه وفايقه انا لما بصحي اتسحر مش بكون شايفه انا باكل اي اصلا😂)
___________
ايان وصل المستشفي 
اي ي دكتور هي عامله اي دلوقتي 
الدكتور : الحمد الله هي كويسه بس في كسور كتيره في جسمها هتاخد وقت لما تتعافي وبعديها هتكمل علاج طبيعي عشان تقدر تمشي علي رجليها 
ايان بحزن: تمام ي دكتور
(طلع عند الاوضه وخبط )
هدي : ادخل 
ايان من برا : ده انا ي طنط ممكن تطلعي عايزك
  #بقلمي_اميره_رمضان
هدي خرجت من الاوضه 
ايان : هي زهره صاحيه ولا نايمه
هدي : هي فاقت من شويه والدكتور طمنا عليها ونامت تاني من كميه العلاج اللي وخداها
ايان : انا مش قولتلك لما تفوق كلميني 
هدي : ماهو ي ابني الوقت اتاخر وما حبتش اني ازعجك 
ايان : المرادي انا ليا حق عندك 
هدي : حقك علي راسي 
ايان بضحك : ده انت اللي علي راسي ي با
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
كارما بخوف ورعب : ا انت ميييييييين 
الشخص بصلها ورش علي وشها مخد*ر
كارما : اااانت بتعمل ااااااي ب…… (وفقدت الوعي)
______
في البلكونه
وجدان : لاء ليه بقا ان شاء الله
حيدر : انا قولت كلمه ومش هقررها
وجدان : يابني احنا اتفقنا اننا هنخرج تاني يوم وتالت يوم العيد هنقضيه في الساحل فين المشكله في الموضوع
حيدر : انتي مش شايفه مشكله خالص هتخرجي انتي واصحابك البنات وهما هيجيبو معاهم اصحابهم الشباب وعايزاني اقولك ومالو ي قلبي سافري براحتك دانتي تحمدي ربنا اني مكسرتش دماغك
وجدان : منا قولتلك تعالي معايا وانت بتقول مشغول
حيدر : يبقا المفروض تقدري اني مشغول وتسكتي مش جايه تبجحي وتقوليلي هتسافري لوحدك معاهم
#بقلمي_اميره_رمضان
وجدان : قول كده بقااا انا مش هحبس نفسي في البيت عشان شغلك اللي واخدك مني طول الوقت انا قولت لماما وهي وافقت وخلاص مش مستنيه موافقه من حد تاني وهسافر الاسبوع الجاي
حيدر بصلها بغضب من كلامها وسابها ودخل
وجدان :انت سايبني ورايح فييين
ياربي هو انا عكيت ولا اي
امها طلعت من جوا : عكيتي بس انا لو مكانو كنت ولعت فيكي اي الكلام الزفت اللي قولتيه ده
وجدان بزعل : بس بقا ي مامي مش وقت الكلام ده هو سابني ودخل اعمل اي
(وبصت تحت شافته ماشي)
امها : اهو سابلك المنطقه ومشي اهو
وجدان بضيق : رايح فين بس
________
بعد ساعه تقريبا بتفوق كارما وبتلاقي نفسها نايمه علي سرير وطرحتها جنبها بتمسك الطرحه بسرعه بتحطها علي شعرها ومن خوفها علي ابنها بتصرخ وهي حاطه ايدها علي بطنها
كارما بصراخ: ااااانتو ميييييين وعاااااايزين مني اااااااي
بيدخل شاب وسيم وبيقول : منتي عارفه اني عايزك انتي ومش عايز اي حاجه تاني غيرك وبتصرخي ليه اوعي تقولي انك نسيتي بيتك
كارما باستيعاب : انت اللي جبتني هنا مفكر يعني انك هتحبسني ومش هعرف اطلع من هنا دانا هوديك في ستين داهيه
الشاب بهدوء: هتعملي اي يعني
كارما : هصرخ وهلم عليك الناس وهقولهم انك حرامي وخطفتني
الشاب بضحك : بس كده طب مستنيه اااي
كارما بصتله بغيظ وسكتت
الشاب : عرفتي الناس هتقول اي اقل كلمه هيقولو ده جوزك وده بيتك وحدي الله ي بنتي
(وقرب يقعد جنبيها علي السرير )
كارما : قوم من جنبي انا طالبه الطلا*ق ومفيش حد هيغير الفكره دي نهائى
عمر : طب ليه لحد دلوقتي مقولتيش لحد من عيلتك علي الموضوع ده ومفهماهم انك قاعده معاهم عشان انا مسافر مش عشان طالبه الطلاق
كارما : مش حابه انكد عليهم اليومين دول عشان العيد بس متقلقش هنتطلق وكل واحد يعمل اللي عايزو
عمر ببرود ؛ خلاص هتفضلي قاعده في بيتك معززه مكرمه لحد ما اليومين دول يخلصو وبعدين تبقي تقولي لاهلك
كارما : مين ده اللي هيخليني اقعد هنا ثانيه واحده وبعدين تفتكر اهلي هيسكتو دول هيقلبو الدنيا عليا
عمر بضحك: متقلقيش هما عارفين انك معايا مش عايزك تشغلي بالك بالموضوع ده
كارما بغضب : انت اكيد كنت متفق مع ماريا
عمر بابتسامه: هو انا ليا غيرها في المواقف دي
#بقلمي_اميره_رمضان
كارما : غبييييه طول عمرها بتقف معاك ضدي هي مش فاهمه اي حاجه
عمر : طب مش يمكن انتي اللي مش فاهمه
كارما : لاء انا فاهمه كويس اووووي وعارفه اللي لا ماريا ولا غيرها يعرفو
عمر : عارفه اي
كارما بانفعال: انت هتمثل عليااااا خلاص مفيش حاجه تخبيها وزعلان ليه هتطلقني وتتجوزها زي مانت وامك واختك عايزين
عمر بنفاذ صبر : طب بصي بقا عشان انا خلاص صبري خلص وجبت اخري من الموضوع ده انا قولتلك مليون مره اني بحبك انتي ومش بحب حد غيرك ايوا انا خطبت ميس فتره بس والله كانت خاليه من اي مشاعر ولو كنت بحبها هسيبها لييييه
كارما سكتت
عمر : انا حكتلك علي الموضوع ده من اول يوم عرفتك فيه وانتي تقبلتي الموضوع عادي ليه بقا الفتره دي مش طايق حد
كارما : انت اللي تصرفاتك الفتره دي مش مظبوطه ومديت ايدككككك عليا
عمر ؛ انا مضربتكيش من غير سبب انتي اللي مسمعتيش كلامي واستفزتيني لحد مضر*بتك
كارما بعصبيه : مش هسمع كلاااامك ومش هسمحلككككك تمد ايدك علياااااا تاااااني
(كارما حست انها دايخه غمضت عنيها وقالت سيبني لوحدي )
عمر: تمام بس شويه وهجيلك
_________
سندس : اخير وصلتوو
ميرا : عااايزه ااااشرررررب
حنين : يابنتي دانتي هتعملي جفاف في البلد بسبب المايه اللي شربتيها كل ده ولسه مشبعتيش
سندس : فين كارما
ماريا : روحت مع عمر
سندس بفرحه: هو عمر نزل من السفر امال كانت بتقول مش هياجي الا بعد العيد ليه (وبصت لخديجه وقالت بصوت واطي ) شوفتي احساسك كان غلط وهو كان مسافر ورجع اهو فكك انتي بقا من التفكير السلبي ده
خديجه بعدم اطمأنان : يارب يكون فعلا احساس غلط
 ماريا : الحمد لله انه نزل خليها تعيد عنده العيد ده بتاع لحمه وهي كانت هتخلصها
خديجه : الف هنا وصحه علي قلبها ي حقوده انتي
ماريا : علفكره الحقوده دي بنتك برضوووو
عز دخل : اتاخرتو كده ليه
حنين : تاخير اي ي زيزو داحنا لفينا في ثانيه وجبنا حاجات بسيطه
عز : يعني انتو لسه هتنزلو تاني
جنه : تاني وتالت وعاشر
رعد وهو داخل مع ايان وسليم : ده عند امك (وبص لخديجه وقال)سوري ي عمتو
خديجه بضحك: خد راحتك
ميرا : هو ااااي يعني مش هنجيب لبس للعيد بقا ونتدلع ولا هنقضيه بالبجامات
عز : وحد كان منعكم انكم تجيبو لبس
ميرا : امال انتو بتقولو اي دلوقتي
ايان : ليكم مره كمان هتنزلوها ومش لوحدكم انا هكون معاكم وتخلصونا بقا من الحوار ده
جنه : يارب بس نعرف نجيب كل حاجه في المره دي
سليم : الله يرحم لما كنت بنزل اجيب اللبس ليله العيد
حنين : هو انت ياض هتقارن نفسك بينا
سليم : اي ده مين القطه اللي طلعلها صوت دي
ميرا : سيبك من القطه ياعم الديناصور واخلع من الحوار مش ناقصين تعقده يخربيتككككك
ايان : ماريا عايزك شويه في الجنينه
(طلعو برا)
ماريا ؛ نعم
ايان : انتو ليه جايين بعربيه عمر امال العربيه بتاعتك فين
ماريا : ماهو اصل كارما روحت بيها
ايان : طول عمرك مابتعرفيش تكدبي قولي اللي حصل من غير لف ودوران وحكايه ان عمر مسافر دي فكك منها لان عمر مطلعش برا المحافظه اصلا
ماريا : بس وعد الكلام ده بينا
ايان بصلها وسكت
ماريا : انا باكد بس شوف كارما علي اد ما بتحب عمر بتحب نفسها وكلمه تنازل في حياة كارما ملهاش وجود والطبيعي ان بعد الجواز بيحصل مشاكل كتيره لكن كارما من اتفهه المشاكل بتعمل حوار وعمتا هي هنا كانت غضبانه اصلا
ايان : وليه ومحدش قال
ماريا : هي قالتلي انا والبنات وقولتها تقول انها هتقعد معانا عشان عمر مسافر عشان متنكدش علي حد في ايام العيد مكنتش عايزه الموضوع يكبر
ايان : بس هي جات ولازم كنا خدنا حقها لو ليها حق انتي ناسيه انكم وراكم رجاله ولا اي
ماريا : عارفه ي ايان والله وعارفه انكم سندنا وكل حاجه لكن الموضوع مش مستاهل
ايان : قولي الموضوع وانا اشوفه مستاهل ولا لاء
ماريا : يعني هي جات عشان عمر ضر*بها بالقلم
ايان بانفعال : ضر*بها وتقوليلي الموضوع مش مستاهل امال مستنيه لما يقتلهااااا عشان يبقا يستاهل
ماريا وهي بتهديه:اهدي بس واسمعني واعرف اللي حصل كارما كانت في شقتها وعمر قالها في ضيوف قرايبه جايين والناس دي عمر مش بيقبلهم اصلا قالها متنزليش وهما تحت وكارما مسمعتش الكلام ونزلت
ايان : ومسمعتش الكلام ليه
ماريا : لانها كانت مفكره ان هو مش عايزها تنزل عشان يقعد مع بنات العيله براحته وكده يعني ولما نزلت لبست ضيق اوي وهو قالها قبل كده ان اللبس ده متنزلش بيه وهي نزلت بس فالما رجع اتعصب عليها وضربها
ايان بغضب : ويضر*بهاااا لييه كان المفروض فهمها بالعقل
ماريا : اهدي بس هو بصراحه مسك نفسه لما شافها وخدها وطلع الشقه واتعصب عليها وهي استفزته في الكلام لان زي مقولتلك حد مالي دماغها ان جوزها بيحب وحده من بنات العيله بمعني اصح الشيطان داخل بينهم وانا عارفه مين الشيطان ده بس فضربها بالقلم
ايان : طب وهي رجعتلو ليه
ماريا : عمر حاول يكلمها كتير وهي رافضه هو حس بالغلط اللي عمله لكن برضو بيقول كارما غلطت وهي اللي وصلته لكده فعايز يتكلم معاها عشان يحلو الخلاف واتفقنا انه يركب العربيه ويخطفها
ايان : ماريا انتي متخلفه ازاي تعملي في اختك كده
ماريا : ده الصح ي ايان كارما لازم تعرف ان طبيعي تحصل مشاكل ومش من اول مشكله تطلب الطلاق وبعدين عمر فاهمها اكتر مني وهيقنعها تشيل الفكره دي من دماغها وانت عارف عمر مستحيل ياذيها
ايان : برضو كان لازم قولولي الكلام ده من الاول وانا كنت اتصرفت
ماريا : هتعمل نفس اللي عملته بالاخص لما تعرف انها حامل
ايان اتفاجاء : بتتكلمي جد حامل
ماريا : ايوا والله وهي مخبيه علي عمر لانها عايزه تطلق من غير ميعرف بالحمل
ايان افتكر اللي امه عملته فيه غمض عينه و بدء يضغط علي اسنانه جامد
ماريا فهمت هو بيفكر في اي : ايان كارما مش هتعمل فيه زي ما طنط جاسمن عملت فيكم متقلقش هي ايوا مجنونه شويه لكن متقدرش تستغني عن ابنها ايااااااان في اي
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
ايان افتكر اللي امه عملته فيه غمض عينه وبدء يضغط علي اسنانه جامد
ماريا فهمت هو بيفكر في اي: ايان كارما مش هتعمل فيه زي ما طنط جاسمن عملت فيكم متقلقش هي ايوا مجنونه شويه لكن متقدرش تستغني عن ابنها ايااااااااااان في اي
حنين طلعت وشافت ايان الحاله بدءت تظهر عليه حضنته جامد بدون مقدمات (وبعد شويه ايان بدء يهدي)
ماريا : ايان انا عملت كده عشان مش عايزاهم يبعدو عن بعض بالاخص عشان ابنهم اللي لسه مشافش دنيا
حنين بصدمه: انتي قولتيلو علي كارما
__________
وجدان : الو
مليكه : اي ي جلبي اتسحرتي ولا لسه
وجدان : لسه بقولك
مليكه : اي
وجدان : هو حيدر جه
مليكه : لاء لسه ده نزل من بدري ولسه مجاش شكلو هيصلي الفجر وياجي
وجدان : طب بالله عليكي لما ياجي في اي وقت خليه يرن عليا
مليكه بقلق : في حاجه ولا اي
وجدان : لاء مفيش بس هو زعلان مني شويه
مليكه : اه قولتيلي طب كويس انك قولتي عشان اخد حذري وابعد عنه هههههههه
وجدان : متنسيش بقا ماشي
مليكه : ماشي وانتي خلي في بالك انه بيحبك وهيسامحك بس انتي صالحيه حلو
وجدان بضحك : هبينلو حته من الكتف
مليكه : استغفر الله احنا في ايام صيام اللهم اني صايمه
وجدان قفلت مع مليكه واتنهدت وقالت
شوفتي لسه مجاش
مامتها : احسن خليكي قاعده محتاره كده عشان بعد كده تبقا تعرفي بتقولي اي
وجدان : انا مش عارفه هو رفض ليه وزعل اوي كده ليه ماهو عادي يعني اني اسافر هو انا هعمل حاجه غلط
مامتها : اه ده غلط انك تخرجي لوحدك انا لما وافقت انتي قولتي هيخرج معاكي وده جوزك كاتب عليكي فعادي يعني تخرجو وترجعو في نفس اليوم لكن ده طلع بتقوليلو يومين واصحاب اصحابك هياجو وحاجه اخر مسخره
وجدان : بقولك اااي انا مش ناقصه (سابتها ودخلت اوضتها)
_______
عند مليكه الباب خبط
مليكه : جاااااااايه ااااااااي
ندي : رايحه فين ي زفته استني انا اللي هفتح (فتحت الباب)
سليم : انتو هتتعازمو مين اللي يفتح خدو السحور اهو ومحدش يرن عليا تاني
مليكه : جبت فول
سليم : مش عارف بتتسحري ازاي بالفول
مليكه : ملكش دعوه يلا خد الباب في ايدك
سليم : مش هتقولولي اقعد اتسحر معانا
مليكه : احنا هنتسحر بفول (وقالت بسخريه) وحضرتك بتاكل باتيه
سليم : ماهو في جبنه وحاجات حلوه اي سبيني
ندي : اقعد ي قلب عمتك كل
مليكه : استغفر الله العظيم يعني جايبلنا السحور وعينه فيه
________
عمر رجع الشقه ومعاه اكل لسه داخل وتلفونه رن
_ الو ايوا ي امي
امال : اتاخرت كده ليه انت هتصوم بكرا
عمر : ايوا ان شاء الله
امال : طب تعالا كل لقمه
عمر : لاء انا هاكل انا وكارما
امال بسخريه : كارما وهي جات ست كارما
عمر : ايوا جبتها من شويه
امال : انت اللي رحت جبتها دي كنت تسيبها تاجي زي ا….
عمر بمقاطعه: اااامي انا ومراتي دلوقتي في الشقه فوق عايزه حاجه
امال بضيق : هعوز اي يعني سلام (وقفلت )
ميس : اوعي تقولي رجع كارما
امال : ايو جاب الزفته تاني هنا وبينها عايزه تخليه يعزل
ميس : اوووووف دانا قولت خلصت منها
امال : متقلقيش وحياتك عندي لنمشيها من هنا من غير رجعه تاني
#بقلمي_اميره_رمضان
عند عمر دخل الاوضه
كارما : انا مش قولت سيبني لوحدي
عمر : طب تعالي كلي الاول عشان الفجر قرب يأذن
كارما وهي حاسه انها هتتقئ : اي اللي انت جايبه ده ابعدو عني
عمر : اي ده جبنه قريش من اللي بتحبيها
كارما بأرف : ابعدها مش طايقه ريحتهاااااا
عمر باستغراب : مالك فيكي اي
كارما جرت بسرعه علي الحمام وبدءت تتقئ
عمر دخل ورها
كارما بتعب : اطلع برا
عمر : مش هطلع( وسندها وغسلها وشها وطلعها)
كارما بتعب اكتر : انا بردانه بردانه اوووي
#بقلمي_اميره_رمضان
عمر : طب ثواني
(جبلها بطانيه وغطتها وقعد جنبها حضنها اوووي عشان تدفي)
عمر : تعالي اوديكي لدكتور
كارما : لاء
عمر : انتي باين عليكي تعبانه بطلي عناد ويلا
كارما : انا قولتلك ابعد الجبنه عني وانت مسمعتش الكلام عاجبك كده
عمر : بس ازاي مش طايقه رحتها وانتي بتحبيها اووي
كارما بانفعال ومن غير متاخد بالها قالت : كنت بحبها الاول قبل الحمل لكن دلوووووقتي مش بطيقهااا…..(لحظه استوعبت اللي قالته)
عمر بزهول وفرحه : انتي حامل
كارما : اوعي من جنبي لاء مش حامل انا بقول اي كلام
عمر : كاااااارما انتي حامل
كارما بعناد : لاء
عمر : هو انا مش هعرف يعني( ومسك ايدها) تعالي معايا
كارما بانفعال: هتروديني فييييين
عمر : هشوف حامل ولا لاء
كارما : منا قولتلك لااااااااء
عمر : اسمعها من الدكتور
كارما بغضب وصوت عالي: خلاااااااص حامل ايوا حاااامل ارتحت
عمر وقف لحظه وبعدين حضنها اووووي ولف بيها : انا مش مصدق نفسي اخيرااا هبقا اب لعيالك
#بقلمي_اميره_رمضان
كارما كانت فرحانه من جواها علي ردت فعل عمر بس كشرت وقالت : هتبقا اب علي الورق بس لاني هطلق وهاخدو
عمر بغضب : بقولك ااااي كلمه طلاق دي تنسيها اصلا ومسمعهاش منك تاني ومحدش هيربي ولادنا غيرنا انا وانتي واعقلي كده وفكك من الهبل ده
كارما : مش هعيش معاك غصب عني
عمر : انا عمال احايل فيكي واقول هتعقل لكن موضوع الطلاق ده لو اتفتح تاني متلوميش الا نفسكككككك
كارما بخوف : طب خلاص هنام لوحدي في الاوضه
عمر : لاء هتنامي معايا
كارما : لاء بقاااا انا تعبا*نه وعايزه ارتاح وانت بتخنقني مش بعرف اخد راحتي
عمر اتنهد وقال : ماشي انهارده بس اما نشوف اخرتها
_________
تاني يوم
ماريا : يلا بسرعه
حنين : طب ثواني
رعد : رايحين فين علي الصبح كده
حنين بتوتر : ر را راحين
رعد : في اي انتي هتغني
ماريا : رايحين نزور وحده صحبتي
رعد : مين
ماريا : ياعم هو انت هتحقق رايحه ازور ريما في المستشفي
رعد : في المستشفي ليه
ماريا :اووووف التحقيق اللي مش هيخلص هي بتشتغل ممرضه في المستشفي عندك اساله تاني ولا نمشي
#بقلمي_اميره_رمضان
رعد : طب تعالو اوصلكم
حنين : لاء احنا هنروح بعربيه ماريا
رعد بحده: انا قولت هوصلكم
ماريا : وصل ي اخويا يلا قدامنا
______
في المستشفي
هدي : بس ايان ده اي يابنتي ملاك مسبناش لحظه واقف معانا
زهره : يا امي الدنيا فيها ناس حلوه مش كلها يعني الوحشين اللي في حياتنا
هدي : اه ده مهتم بيكي اوي هو مش حكايه انك دفعتيلو فلوس العلاج الموضوع اكبر من كده
زهره : انتي عملتيه موضوع كمان
هدي :تعرفي انا بدعي ربنا يكون من نصيبك
زهره : اهو دي الحاجه الوحيده اللي بتمني متحصلش
هدي : ليه كده بس ي بنتي
زهره : ماماااا انتي مش شايفه هو مين وابن مين ناس ليها قيمه في المجتمع وانا بنت خمو*رجي
هدي : عيب عليكي ي بت متقوليش علي ابوكي كده
زهره : هي دي الحقيقه ي امي مش هننكرها وبعدين انا راقده بقالي فتره هنا وهو مجاش حتي يشوفني عايشه ولا لاء
هدي بتحاول تلطف الجو : ماهو بيسالني عليكي كتير في التلفون ولما بروح اجيب حاجه
زهره : ماما متبرريش انا عارفاه هو يعني انا هتوه عنه ده تلاقيه زعلان عشان مش هقدر اشتغل الفتره دي واجبلو فلوس
هدي بحزن : سامحيني ي بنتي
زهره : ي امي مش كل مكلمك في الموضوع ده تعيطي وتشيلي نفسك الذنب ده نصيب وانا راضيه متزعليش انتي بقا
الباب خلط
الممرضه دخلت ومعاه بنتين
هدي : اهلا وسهلا
= لو سمحتي حضرتك زهره اللي جايه في حاد*ثه عربيه
زهره باستغراب : اه انا انتو مين
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
لو سمحتي حضرتك زهره اللي جايه في حا*دثه عربيه
زهره باستغراب : اه انا انتو مين
ريما : طب انا كده وصلتكم ليها سلام انا بقا و قبل ماتمشو كلموني
حنين : ماشي
زهره : في حاجه
ماريا : لاء احنا بس جاين نطمن عليكي
هدي : طب اتفضلو اقعدو هنزل اجبلكم حاجه تشربوها
ماريا : لاء ي طنط تسلم ايدك احنا صايمين
هدي : صوما مقبولا ي حبيبتي طب اقعدو براحتكم وانا هخرج برا شويه
حنين قعد بتوتر وقالت : انا بشبه عليكي
زهره : متزعليش مني انتي جايه تزوريني وتقوليلي بشبه عليكي معلش انا مش فاهمه
حنين بتلقائيه : انا حنين ليل الحديدي معاكي في الكليه بس انتي اكبر مني تقريبا في سنه رابعه
ماريا بصوت واطي لحنين : الله يخربيتك احنا مش قولنا مش هنعرفها احنا مين
#بقلمي_اميره_رمضان
زهره بابتسامه : ايوا انا برضو بقول حاسه اني شوفتك انتي في صيدله
حنين بتوتر وخوف انها عكت الدنيا : اه
ماريا قالت بسرعه: احنا كنا هنا مع صحبتنا وشافتك وقالت لازم نزورك لانها تعرفك يعني وكده
زهره : نورتو بس انتو كنتو بتسالو عن اسمي واني جايه في حادثه
ماريا : م ما ماهو سالنا ريما الممرضه دي وهي اللي عرفتنا
زهره : اهلا وسهلا هو انتي قولتي حنين ليل الحديدي هو انتي اخوكي
ماريا بخوف وبتقول جواها : يالهووووي اوعي تكون عرفت عز
زهره: هو انتي اخوكي ايان
ماريا باطمانان : ايوووووا اخوها الكبير ويبقا ابن عمي
حنين بخوف : هو انتي هتقوليلو اني جيت زورتك
زهره : انتي خوفتي كده ليه
ماريا : اصل صحبتي كانت تعبانه وانا ختها معايا نزورها من غير ماتقول لايان وهو لو عرف هيتعصب عليها انها خرجت من غير متقوله
زهره : خلاص ي حبيبتي مش هقوله وعلعموم انا فرحانه بزيارتك ليا
 #بقلمي_اميره_رمضان
_________
كارما نايمه والباب خبط قامت ملقتش عمر وعرفت انه نزل الشغل فتحت الباب
دنيا : عامله اي ي قلبي وحشتيني (وحضنتها)
كارما : وانتي والله
دنيا : منا لو كنت وحشاكي مكنتيش قعدتي الفتره دي كلها من غير متتصلي تطمني علي سلفتك
كارما : طب وانتي مكلمتنيش ليه
دنيا : دانا مش مبطله رن بس تلفونك مقفول هوصلك ازاي يعني
كارما بضحك : تصدقي صح
دنيا : والله كنت هجيلك بس انتي عارفه انا في حصن هنا مش بعرف اخرج
كارما : عارفه ي حبيبتي بس مش عارفه هما عرفو اني جيت ولا لسه
دنيا بضحك : لاء عرفو يا اختي منا عرفت منهم
كارما : بس انا زهقت منهم وهمشي تاني مش هقدر استحملهم
دنيا :نعااااام تمشي تروحي فين
كارما : هرجع بيت اهلي وانا وعمر كل واحد يروح لحالو
دنيا: تبقي عبيطه وهبله هتخليهم يفوزو عليكي هتخلي ميس الحربايه وسعديه وبنتها يخسروك حياتك وجوزك
كارما : وضيفي عليهم ابنك
دنيا بفرحه صادقه : حاااامل لولولولولوووووووووووووووي
كارما بضحك : بس بس فضحتينا
دنيا : فضيحه اي بس ده فرح وهيصه لولولولوووووووووووووووووي
 #بقلمي_اميره_رمضان
سعديه وهي داخله: اااااي في اي عاملين دوشه كده ليه اي الصوت ده
كارما ببرود : سلامه السمع ي حماتي دي زغاريط
ميس بكره : ومالكم فرحانين كده ليه
دنيا : اكيد هتفرحي كمان لما تعرفي السبب
ميس : اي هتطلقي انتي وهي
كارما بضحكه مستفزه : لاء ده العيله هتزيد واحد
ميس بغيظ : يعني اي
كارما قعدت وريحت ضهرها وحطت ايدها علي بطنها وقالت : يعني في بيبي جاي في الطريق
سعديه بفرحه : بجد هتجيبي ابن لابني
كارما : ممكن بنت لسه مش عارفين
سعديه : لاء هيبقا ولد ان شاء الله اخيرا هشيل ولادك ي عمر قبل ماموت
كارما بصوت واطي : موتي انتي بس ومتشغليش بالك
دنيا بضحك : اسكتي يخرب عقلك
ميس : لسه جايه امبارح وانهارده تقولي حامل ده اي ده
كارما بصتلها بغضب وقالت ببرود: حامل في شهرين ي روحي مش هتقولي مبروك بقا
ميس سابتها ونزلت بغيظ
سعديه: مبروك بس خلي بالك علي الواد بلاش جنانك خلي الواد ياجي بسلامه
كارما : هو انتي هتعرفيني احافظ علي ابني ازاي
سعديه بغضب : انا نازله ولما ابني ياجي ليا كلام معاه
كارما باستفزاز :طب اقعدي اشربي حاجه
#بقلمي_اميره_رمضان
بعد مانزلت
كارما : شوفتي الشر كان في عين ميس ازاي
دنيا : قولتلك حرصي منها وحافظي علي جوزك وابنك وبيتك بلاش تخسري اي حد فيهم وانا معاكي متقلقيش
كارما : والله انتي اللي مصبراني علي البيت الهم ده
دنيا : انا برضو ولا عوووومري
كارما : بس ي بت ده عمري انا
دنيا : طب ردي علي مامتك ي اختي بترن من بدري
كارما : الو
خديجه : كوكي عامله اي ي حبيبتي
__________
ماريا وحنين بعد مطلعو من المستشفي
حنين : انتي ليه مكلمتهاش في موضوع عز
ماريا : مش دلوقتي البت طلعت تعرف ايان ولو قولنا حاجه ممكن تقول لايان يبقا احنا كده خربنا الدنيا لازم نتصاحب عليها الاول وبعدين يبقا نكلمها
حنين : واحنا لسه هنستني انتي متعرفيش ان صحاب عز بيهددو مش معانا وقت
ماريا : عارفه وعارفه هتصرف معاهم ازاي متقلقيش
حنين : بتفكري في اي
ماريا بضحكه خبث : هقولك
_________
وجدان : كل ده عشان ترد عليا
حيدر : بترني علي امي يعني عشان تحطيني قدام الامر الواقع واكلمك
وجدان : يعني انت مش عايز تكلمني
حيدر : لاء مش حابب اتكلم مع حد مش بيقدر وجودي في حياته
وجدان بحزن: والله مكنتش اقصد
حيدر : والمطلوب
وجدان : ي حيدر خلاص بقا انا اسفه ومكنتش اقصد اقول كده انا بس كنت عايزه اخرج وانت بترفض
(وبعد كلام كتير اقنعت حيدر انه يسامحها)
حيدر : انا عارف ان دماغك ضاربه بس خلاص سماح المرادي بس الكلام الاهبل ده لو اتقرر تاني
وجدان بتسرع : خلااااص والله ما هيتقرر
#بقلمي_اميره_رمضان
حيدر : وعشان متقوليش كاتم علي نفسك ومابتخرجيش ان شاء الله اليومين اللي بعد العيد مش هتكوني فاضيه اصلا
وجدان : ليه
حيدر : لانك هتبقي مشغوله في تحضيرات الفرح
وجدان بفرحه وجنان : انت بتتكلم بجد لولولولوووووووووووي
حيدر بضحك: بس ي بنت الهب*له
_________
نيفين : اخلص انا دماغي هتنفجر
سراج : ده نوع بقا اجمد من اي حاجه انتي جربتيها
نيفين : اي ده حقن لاء ياعم البر*شام احسن
سراج : انتي خايفه من الحقن ولا اي هههههههه
مصطفي : هات انا بحبها (ومسك الحقنه ملاها ماده مخد*ره وحطها في دراعه)
سراج : خدي انتي خليكي في البرشا*م
(وفجاء الباب خبط جامد )
نيفين : يالهوووووي مين اللي جاي
سراج : انتي مستنيه حد
نيفين لسه هتتكلم كانت الشرطه كسرت الباب ودخلو قبضو عليهم متلبسين
_________
جنه قاعده تزاكر علي السفره
ميرا : بت ي بتاع ثانويه عامه هتقضي معانا العيد ولا يعيني هتقضيه مع الفيزياء
جنه وهي بتمثل البكاء : انا نفسي مره تدعموني اني في ثانوي مش تزلوني
يوسف : اي ده انتو لسه بتمتحنو ده احنا زهقنا من الاجازه
ميرا : هو انت بتروح اصلا في الدراسه عشان تزهق من الاجازه
جنه : ده فاشل وخساره فيه اي كليه بيدخلها
يوسف : يابنتي دي كاريزما اسكتو انتو متعرفوش حاجه
جنه : طب يلا امشو من هنا عايزه ازاااااكر
يوسف : منتي عماله تدحي من اول السنه اي مزهقتيش
جنه : وانت ماااااالك انت مفكرني فاشله زيك
يوسف : قومي ي بت من هنا السفره للاكل مش للمزاكره
جنه : هو انا بزاكر علي دماغك
يوسف : ايوا رجل السفره عايزه تتصلح وانا هصالحها دلوقتي
جنه : يعني هو لازم تصلحها دلوقتي
يوسف : لا تؤجل عمل اليوم إلى غدا
ميرا : ي سلاااام علي الحكم
يوسف : طبعا يلاااااا ي بت قوووووومي خليييييينا نشووووووف شغلنا
جنه : ي مامااااااااا تعالي شوفي الزفت ده مش عارفه ازاااااااااااكر منه
يوسف : مامتك مش هنا ولو مقومتيش هخبط دماغك بالشاكوش ده
ميرا : ههههههههه طب يارب انكل نوح ولا ايان ولا رعد يسمعوك وهما هيعملوك انت شخصيا شاكوش بس للاسف كلهم خرجو
يوسف : انا مابخفش من حد
عز : جو بتقول حاجه
يوسف : زيزو الكبير بتاعنا
ميرا : يخربيتك نفسي مره تكون اد كلامك
جنه : الحقني ي عز مصدعني ومش عارفه ازاكر منه وبيقولي هيصلح رجل السفره دلوقتي
عز : مين ده اللي هيصلحها
جنه : هو
عز : يوسف ده مره مات من العطش بسبب انه كسل يقوم يشرب تقوليلي هيصلح السفره
ميرا : هههههههههه بيقولها لا تؤجل عمل اليوم إلى غدا
عز : هههههههههه سبحان الله زاكري ي بنتي محدش هياجي جنبك وانت غور خليها تزاكر (وضربو بالقفا)
يوسف : لااااا بقولكم اي انا عندي شغل في مكان تاني اوعي ي حجه خليني اخلص شغلي وامشي مش عايز لوكلوك
عز : لوكلوك ، تعالي جاي اقولك حاجه (وهجم عليه بالضرب)
ماريا وحنين وصلو
ماريا بضحك : الله يرحمك ي جووووو
يوسف : اااااه حد يبعد الواد ده عني اه رجلي
تليفون عز رن وساب يوسف ورد عليه
حنين : ربنا يستر ويكون البلاغ جه في وقته
ماريا : هو بنسبه كبيره اوي جه في وقته بس انتي قولي يارب
حنين : يارب
يوسف : ربنا ياخدك انتي واخوكي اااااه جسمي اتكسر
جنه : احسن عشان تبطل رخامه
يوسف : والله لما يمشي لانفخكم بس استنو
ميرا : جوووو اسكت ي قلبي انت مفيش حته في جسمك سليمه
يوسف : يعني اخوكي يتضرب وانتي واقفه ساكته ومدفعتيش عني
يوسف مسك كتاب من جنبيه وحدفه علي دماغها
جنه بصراخ : كتاااابي
ميرا : ياعزززززز تعالي اقت*ل الواد ددددددده
حنين وماريا قربو من عز وسمعوه بيقول : اتقبض عليهم ايمتي
حنين : هيهيهييييي اتقبض عليهم دانتي دماغك جاااااااامده
ماريا : بس ي بت لحد يعرف ان احنا اللي بلغنا عليهم
عز من وراها : انتي اللي عملتي كده
حنين وماريا  
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
لو سمحتي حضرتك زهره اللي جايه في حا*دثه عربيه
زهره باستغراب : اه انا انتو مين
ريما : طب انا كده وصلتكم ليها سلام انا بقا و قبل ماتمشو كلموني
حنين : ماشي
زهره : في حاجه
ماريا : لاء احنا بس جاين نطمن عليكي
هدي : طب اتفضلو اقعدو هنزل اجبلكم حاجه تشربوها
ماريا : لاء ي طنط تسلم ايدك احنا صايمين
هدي : صوما مقبولا ي حبيبتي طب اقعدو براحتكم وانا هخرج برا شويه
حنين قعد بتوتر وقالت : انا بشبه عليكي
زهره : متزعليش مني انتي جايه تزوريني وتقوليلي بشبه عليكي معلش انا مش فاهمه
حنين بتلقائيه : انا حنين ليل الحديدي معاكي في الكليه بس انتي اكبر مني تقريبا في سنه رابعه
ماريا بصوت واطي لحنين : الله يخربيتك احنا مش قولنا مش هنعرفها احنا مين
 زهره بابتسامه : ايوا انا برضو بقول حاسه اني شوفتك انتي في صيدله
حنين بتوتر وخوف انها عكت الدنيا : اه
ماريا قالت بسرعه: احنا كنا هنا مع صحبتنا وشافتك وقالت لازم نزورك لانها تعرفك يعني وكده
زهره : نورتو بس انتو كنتو بتسالو عن اسمي واني جايه في حادثه
ماريا : م ما ماهو سالنا ريما الممرضه دي وهي اللي عرفتنا
زهره : اهلا وسهلا هو انتي قولتي حنين ليل الحديدي هو انتي اخوكي
ماريا بخوف وبتقول جواها : يالهووووي اوعي تكون عرفت عز
زهره: هو انتي اخوكي ايان
ماريا باطمانان : ايوووووا اخوها الكبير ويبقا ابن عمي
حنين بخوف : هو انتي هتقوليلو اني جيت زورتك
زهره : انتي خوفتي كده ليه
ماريا : اصل صحبتي كانت تعبانه وانا ختها معايا نزورها من غير ماتقول لايان وهو لو عرف هيتعصب عليها انها خرجت من غير متقوله
زهره : خلاص ي حبيبتي مش هقوله وعلعموم انا فرحانه بزيارتك ليا
 #بقلمي_اميره_رمضان
_________
كارما نايمه والباب خبط قامت ملقتش عمر وعرفت انه نزل الشغل فتحت الباب
دنيا : عامله اي ي قلبي وحشتيني (وحضنتها)
كارما : وانتي والله
دنيا : منا لو كنت وحشاكي مكنتيش قعدتي الفتره دي كلها من غير متتصلي تطمني علي سلفتك
كارما : طب وانتي مكلمتنيش ليه
دنيا : دانا مش مبطله رن بس تلفونك مقفول هوصلك ازاي يعني
كارما بضحك : تصدقي صح
دنيا : والله كنت هجيلك بس انتي عارفه انا في حصن هنا مش بعرف اخرج
كارما : عارفه ي حبيبتي بس مش عارفه هما عرفو اني جيت ولا لسه
دنيا بضحك : لاء عرفو يا اختي منا عرفت منهم
كارما : بس انا زهقت منهم وهمشي تاني مش هقدر استحملهم
دنيا :نعااااام تمشي تروحي فين
كارما : هرجع بيت اهلي وانا وعمر كل واحد يروح لحالو
دنيا: تبقي عبيطه وهبله هتخليهم يفوزو عليكي هتخلي ميس الحربايه وسعديه وبنتها يخسروك حياتك وجوزك
كارما : وضيفي عليهم ابنك
دنيا بفرحه صادقه : حاااامل لولولولولوووووووووووووووي
كارما بضحك : بس بس فضحتينا
دنيا : فضيحه اي بس ده فرح وهيصه لولولولوووووووووووووووووي
 #بقلمي_اميره_رمضان
سعديه وهي داخله: اااااي في اي عاملين دوشه كده ليه اي الصوت ده
كارما ببرود : سلامه السمع ي حماتي دي زغاريط
ميس بكره : ومالكم فرحانين كده ليه
دنيا : اكيد هتفرحي كمان لما تعرفي السبب
ميس : اي هتطلقي انتي وهي
كارما بضحكه مستفزه : لاء ده العيله هتزيد واحد
ميس بغيظ : يعني اي
كارما قعدت وريحت ضهرها وحطت ايدها علي بطنها وقالت : يعني في بيبي جاي في الطريق
سعديه بفرحه : بجد هتجيبي ابن لابني
كارما : ممكن بنت لسه مش عارفين
سعديه : لاء هيبقا ولد ان شاء الله اخيرا هشيل ولادك ي عمر قبل ماموت
كارما بصوت واطي : موتي انتي بس ومتشغليش بالك
دنيا بضحك : اسكتي يخرب عقلك
ميس : لسه جايه امبارح وانهارده تقولي حامل ده اي ده
كارما بصتلها بغضب وقالت ببرود: حامل في شهرين ي روحي مش هتقولي مبروك بقا
ميس سابتها ونزلت بغيظ
سعديه: مبروك بس خلي بالك علي الواد بلاش جنانك خلي الواد ياجي بسلامه
كارما : هو انتي هتعرفيني احافظ علي ابني ازاي
سعديه بغضب : انا نازله ولما ابني ياجي ليا كلام معاه
كارما باستفزاز :طب اقعدي اشربي حاجه
#بقلمي_اميره_رمضان
بعد مانزلت
كارما : شوفتي الشر كان في عين ميس ازاي
دنيا : قولتلك حرصي منها وحافظي علي جوزك وابنك وبيتك بلاش تخسري اي حد فيهم وانا معاكي متقلقيش
كارما : والله انتي اللي مصبراني علي البيت الهم ده
دنيا : انا برضو ولا عوووومري
كارما : بس ي بت ده عمري انا
دنيا : طب ردي علي مامتك ي اختي بترن من بدري
كارما : الو
خديجه : كوكي عامله اي ي حبيبتي
__________
ماريا وحنين بعد مطلعو من المستشفي
حنين : انتي ليه مكلمتهاش في موضوع عز
ماريا : مش دلوقتي البت طلعت تعرف ايان ولو قولنا حاجه ممكن تقول لايان يبقا احنا كده خربنا الدنيا لازم نتصاحب عليها الاول وبعدين يبقا نكلمها
حنين : واحنا لسه هنستني انتي متعرفيش ان صحاب عز بيهددو مش معانا وقت
ماريا : عارفه وعارفه هتصرف معاهم ازاي متقلقيش
حنين : بتفكري في اي
ماريا بضحكه خبث : هقولك
_________
وجدان : كل ده عشان ترد عليا
حيدر : بترني علي امي يعني عشان تحطيني قدام الامر الواقع واكلمك
وجدان : يعني انت مش عايز تكلمني
حيدر : لاء مش حابب اتكلم مع حد مش بيقدر وجودي في حياته
وجدان بحزن: والله مكنتش اقصد
حيدر : والمطلوب
وجدان : ي حيدر خلاص بقا انا اسفه ومكنتش اقصد اقول كده انا بس كنت عايزه اخرج وانت بترفض
(وبعد كلام كتير اقنعت حيدر انه يسامحها)
حيدر : انا عارف ان دماغك ضاربه بس خلاص سماح المرادي بس الكلام الاهبل ده لو اتقرر تاني
وجدان بتسرع : خلااااص والله ما هيتقرر
#بقلمي_اميره_رمضان
حيدر : وعشان متقوليش كاتم علي نفسك ومابتخرجيش ان شاء الله اليومين اللي بعد العيد مش هتكوني فاضيه اصلا
وجدان : ليه
حيدر : لانك هتبقي مشغوله في تحضيرات الفرح
وجدان بفرحه وجنان : انت بتتكلم بجد لولولولوووووووووووي
حيدر بضحك: بس ي بنت الهب*له
_________
نيفين : اخلص انا دماغي هتنفجر
سراج : ده نوع بقا اجمد من اي حاجه انتي جربتيها
نيفين : اي ده حقن لاء ياعم البر*شام احسن
سراج : انتي خايفه من الحقن ولا اي هههههههه
مصطفي : هات انا بحبها (ومسك الحقنه ملاها ماده مخد*ره وحطها في دراعه)
سراج : خدي انتي خليكي في البرشا*م
(وفجاء الباب خبط جامد )
نيفين : يالهوووووي مين اللي جاي
سراج : انتي مستنيه حد
نيفين لسه هتتكلم كانت الشرطه كسرت الباب ودخلو قبضو عليهم متلبسين
_________
جنه قاعده تزاكر علي السفره
ميرا : بت ي بتاع ثانويه عامه هتقضي معانا العيد ولا يعيني هتقضيه مع الفيزياء
جنه وهي بتمثل البكاء : انا نفسي مره تدعموني اني في ثانوي مش تزلوني
يوسف : اي ده انتو لسه بتمتحنو ده احنا زهقنا من الاجازه
ميرا : هو انت بتروح اصلا في الدراسه عشان تزهق من الاجازه
جنه : ده فاشل وخساره فيه اي كليه بيدخلها
يوسف : يابنتي دي كاريزما اسكتو انتو متعرفوش حاجه
جنه : طب يلا امشو من هنا عايزه ازاااااكر
يوسف : منتي عماله تدحي من اول السنه اي مزهقتيش
جنه : وانت ماااااالك انت مفكرني فاشله زيك
يوسف : قومي ي بت من هنا السفره للاكل مش للمزاكره
جنه : هو انا بزاكر علي دماغك
يوسف : ايوا رجل السفره عايزه تتصلح وانا هصالحها دلوقتي
جنه : يعني هو لازم تصلحها دلوقتي
يوسف : لا تؤجل عمل اليوم إلى غدا
ميرا : ي سلاااام علي الحكم
يوسف : طبعا يلاااااا ي بت قوووووومي خليييييينا نشووووووف شغلنا
جنه : ي مامااااااااا تعالي شوفي الزفت ده مش عارفه ازاااااااااااكر منه
يوسف : مامتك مش هنا ولو مقومتيش هخبط دماغك بالشاكوش ده
ميرا : ههههههههه طب يارب انكل نوح ولا ايان ولا رعد يسمعوك وهما هيعملوك انت شخصيا شاكوش بس للاسف كلهم خرجو
يوسف : انا مابخفش من حد
عز : جو بتقول حاجه
يوسف : زيزو الكبير بتاعنا
ميرا : يخربيتك نفسي مره تكون اد كلامك
جنه : الحقني ي عز مصدعني ومش عارفه ازاكر منه وبيقولي هيصلح رجل السفره دلوقتي
عز : مين ده اللي هيصلحها
جنه : هو
عز : يوسف ده مره مات من العطش بسبب انه كسل يقوم يشرب تقوليلي هيصلح السفره
ميرا : هههههههههه بيقولها لا تؤجل عمل اليوم إلى غدا
عز : هههههههههه سبحان الله زاكري ي بنتي محدش هياجي جنبك وانت غور خليها تزاكر (وضربو بالقفا)
يوسف : لااااا بقولكم اي انا عندي شغل في مكان تاني اوعي ي حجه خليني اخلص شغلي وامشي مش عايز لوكلوك
عز : لوكلوك ، تعالي جاي اقولك حاجه (وهجم عليه بالضرب)
ماريا وحنين وصلو
ماريا بضحك : الله يرحمك ي جووووو
يوسف : اااااه حد يبعد الواد ده عني اه رجلي
تليفون عز رن وساب يوسف ورد عليه
حنين : ربنا يستر ويكون البلاغ جه في وقته
ماريا : هو بنسبه كبيره اوي جه في وقته بس انتي قولي يارب
حنين : يارب
يوسف : ربنا ياخدك انتي واخوكي اااااه جسمي اتكسر
جنه : احسن عشان تبطل رخامه
يوسف : والله لما يمشي لانفخكم بس استنو
ميرا : جوووو اسكت ي قلبي انت مفيش حته في جسمك سليمه
يوسف : يعني اخوكي يتضرب وانتي واقفه ساكته ومدفعتيش عني
ميرا : طب والله كنت فرحانه انك بتضرب قلبي من الفرحه بيرفرف
جنه بصراخ : كتاااابي
ميرا : ياعزززززز تعالي اقت*ل الواد ددددددده
حنين وماريا قربو من عز وسمعوه بيقول : اتقبض عليهم ايمتي
حنين : هيهيهييييي اتقبض عليهم دانتي دماغك جاااااااامده
ماريا : بس ي بت لحد يعرف ان احنا اللي بلغنا عليهم
عز من وراها : انتي اللي عملتي كده
حنين وماريا  
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
حنين وماريا قربو من عز وسمعوه بيقول : اتقبض عليهم ايمتي
حنين : هيهيهييييي اتقبض عليهم دانتي دماغك جاااااااامده
ماريا : بس ي بت لحد يعرف ان احنا اللي بلغنا عليهم
عز من وراها : انتي اللي عملتي كده
حنين وماريا  
عز بعصبيه: مين اللي عمل كده فيكم
ماريا ببعض الشجاعه: انا
عز مسك دراعها وطلع برا في الجنينه وحنين كانت طالعه وراهم
عز : حنيييييييين متتحركيش من مكانك
في الجنينه
ماريا ؛ انت مالك متعصب كده ليه اوعي تكون زعلان علي ست نيفين بتاعتك
عز اتنهد بغضب : انتي عب*يطه مش بتفكري ولا عندك اي فكره عن المصيبه اللي عملتيها
ماريا بحزن : عشان بنقذك ابقي عب*يطه ومش بفكر
عز بيحاول يهدي : انتي دلوقتي حطيتي نفسك في ورطه عشان تنقذيني مكنش ينفع تعملي كده لانهم اكيد هيعروفو انك انتي اللي بلغتي عنهم وهيحاولو ياذوكي
#بقلمي_اميره_رمضان
ماريا بتوهان : خايف عليا
عز : طبعا خايف عليكي وبخاف عليكم كلكم
ماريا : اه طبعا عشان بتعتبرنا اخواتك مش كده
عز : بظبط كده يبقا كان لازم تفكري قبل متتصرفي كده
ماريا بضيق : اهو اللي حصل وعلفكر انا مش غلطانه هما ناس مد*منين وكان لازم يروحو في المكان المناسب وانا عملت كده لكن زعلك وعصبيتك دي كلها ملهاش اي لازمه وكان المفروض انك تعمل كده انت
عز : انتي عايزاني اغدر بصحابي
ماريا بعصبيه: ده برضو هيقولي اصحابي انت هتشلني اصحاب اي دول اللي يغدرو بيك ولما تقع يوقعوك اكتر ويهد*دوك لو مخدوش الفلوس اللي عايزينها هيسجنو*ك انت اللي غلط مش انا عن اذنك
سابته ومشت
عز : غب*يه مش فاهمه اني خايف عليها لحد ياذيها وكل اللي شيفاه اني زعلان علي نيفين
#بقلمي_اميره_رمضان
_____________
في المستشفي
الباب خبط
زهره : اتفضل
دخل ايان : صباح الفل
زهره بابتسامه : صباح الخير
ايان : يلا بقا شدي حيلك كده عشان هتقضي العيد في البيت ولا انتي حابه تقضيه هنا
زهره : اه بالله رجعني البيت عايزه اعيش اجواء العيد في بيتي والمنطقه هنا مش شامه غير البينج
ايان بضحك : عايزه تعيشي الاجواء ولا عايزه تاكلي لحمه
زهره بضحك: والله كلك نظر ي ابو الشوق
ايان : علفكره انا قربت اوصل للي عمل فيكي كده
زهره : انت لسه بتدور انا قولتلك مش هتلاقيه ولو لقيته يعني هيعملي اي ولا حاجه
ايان : كفايه انك تاخدي حقك منه
زهره : دي حا*دثه قضاء وقدر محدش كان مخطط لحاجه وهو اكيد مكنش يقصد
ايان : كان علي الاقل ميمشيش كان يقف ياخدك يوديكي المستشفي
زهره : يمكن خاف لاكون مو*ت عشان كده هرب
ايان : عشان كده هياخد جزاءه بس الصبر
زهره ؛ المهم الشخص اللي انت اخدت ليه العلاج والشاش والقطن عامل اي دلوقتي
ايان : دانتي ذاكرتك قويه
زهره : خمسه في عينك هفقد الذاكره
ايان : لاء انتي مش بياثر فيكي حاجه
زهره : كل دددده ومش بياثر منك لله دانا مفيش حته في جسمي سليمه
#بقلمي_اميره_رمضان
ايان : برضو مش التاثير الجامد
زهره : مش هتكلم عشان الضغط المهم قولي كان لمين
ايان : كان ليوسف ابن عمي ده بني ادم عاق علي المجتمع
زهره : متتكلمش عليه كده في غيابه بلاش غيبه
ايان : هو انا قولت حاجه مش حلوه هو كده فعلا بصي هو مصيبه مبيقعدش في مكان الا لما يعمل مليون مصيبه ماشي يخا*نق في خلق الله
زهره : تلاقيه دمه خفيف الناس دي بتبقا السكر بتاع المجتمع اصلا
ايان بسخريه : السكر بتاع المجتمع طب تمام اوي كده خلي بقا السكر ينفعك ومسك الشنط وماشي
زهره بضحك: استني انا شامه ريحه كده مش ولا بد
ايان : خساره الاكل ده يترمي
زهره : ويترمي ليييييه
ايان : اصلو سبايسي وانتي بتحبي سكر المجتمع
زهره : ههههههههه انت مسكت في الكلمه هات دانا هموت واكل اكل المستشفي وحش
ايان : انتي هتقوليلي امال مين اللي بينسف الاكل
زهره : والله باكل بالعافيه عشان اعيش
ايان : انتي هتشحتي خدي كلي
زهره خدت الشنطه بشراهه : وووواو عرفت منين اني بحب الاكل الحار
ايان : مصادري الخاصه
زهره : مش مهم المهم ان الاكل طعمو حلو اوووي طب مجبتش بيبسي بالمره
ايان : خدي هتشربي بيبسي وانتي بتاكلي
زهره : ده احلي ميكس
ايان بضحك: ده قر*ف الله يقر*فك
زهره : افتحلي الكنزايه هفتحها ازاي بايد وحده
ايان : هاتي
زهره بدءت تشرب منها: الله ساقعه اوووووي حاجه جامده مع الاكل
ايان : متراعي اني صايم وقاعد جنبيكي وانتي ااااي مفيش اي احساس خالص
زهره : يالهوووي نسيت انك صايم والله (وقالت بضحك)بس انا مريضه وليس علي المريض حرج فهاكل واشرب عادي ولا كأن في حاجه حصلت
ايان : ابو شكلك دانتي بااااااارده
 ________
عدت الايام وجاء يوم وقفه عرفات الصبح
رعد طالع من الاوضه واتفاجاء بالمنظر
اي ده انتو هتعزلو ولا اي فين فرش البيت
ميرا : سلامه الشوف ي اخويا بنضف كل سنه وانت طيب مش سامع صوت الحجاج
رعد : ايوا اي علاقه الحجاج بالانتو بتعملو ده
ماريا : انهارده الوقفه وبنضف للعيد ااااي لسه كل ده وموصلتش
رعد : بتنضفو البيت ولا بتقلبو البيت وبعدين يعني لو منضفتوش اي اللي هيحصل
ميرا : قولهم انا كمان عايزه اعرف ليه التنضيف ده كلو لو منضفناش يعني العيد هيقول انتو معفنين ومش هياجي مثلااا
خديجه : انتو واقفين بتعملو ااااي
ماريا : رعد معطلناااا بدل ميساعدنا كده ويقول اشيل عنكم شويه
رعد : لاااااا انا برا الحوار ده سلام عليكم
نزل تحت
يوسف واقف يعلق الستاير
يوسف : ياااابت نوليني الستاره
حنين : اهو انزل شويه من علي السلم مش طايلاااااك
يوسف : جيبلي وحده اوزعه تساعدني ولا تمرمطني
حنين : مالها الاوزعه ي ابو طويله انت طب والله لامشي وشوف مين هيساعدك
يوسف : خدي ي بت انتي صدقتي ي بااااااااااااااات
رعد بضحك: احسن خليك متعلق كده عشان تبقا تقولها كده تاني
يوسف : منا اعمل اي ماهي فعلا قصيره وطبعا مين اللي هيساعدني غير اخويا حبيب قلبي
رعد : بتحلم سلام
#بقلمي_اميره_رمضان
يوسف : رعد خد رايح فين يااااااض ي ولاااااااا (وهو نازل رجليه اتزحلقت وقع)
اااااااااااه ضهري
ميرا : ههههههههههههه تعالو بسرعه شوفو يوسف وقع
يوسف:بتضحكي عليا وبتلميهم عشان يتفرجو بت انتي مستحيل تكوني اختي
ميرا : ايوا احنا لقناك علي باب المعبد اليهودي
جنه بضحك: قوم ي بطللللل
يوسف : خلو انسه امتحانات دي تغور من وشي اشمعني جايه دلوقتي ي بت ولما حد يقولك حاجه تقولي بذاااااكر
جنه: هو انا اقدر افوت العرض ده
حنين بضحك: هههههههههه شكلك مسخره وانت واخد الصاله كلها مسح بهدومك كده
ماريا : وفر علينا الحته دي كنت لسه همسحها
يوسف : مين المهز*قه اللي كبت مايه هنااااااا
سندس : انا
يوسف : اااي والله مقصد ي باشا انا قولت وحده من العصابه دي انما انتي باشا فدااكي
ميرا : متسمحهوش ي مامي ده لازم يتربي وانا هقول لبابا انه قالك كده وهو هينفخو ي بابااااااااع
يوسف : بس ي بوتوجااااااااز انتي
فارس : في ااااي مالكم
ميرا بضحك: جيت في وقتك
يوسف :يختاااي انا خلاااص انتهيت
________
مليكه واقفه في البلكونه بتنفض السجاد
سليم من تحت : بتعملي اي ي بت ادخلي جوا
مليكه : هو انا بلعب انا بنفض السجاد مش هدخل
سليم : مااااشي انا طالعلك
بعد دقيقتين
: انتي ي زفته انا لما اقول كلمه تتسمع
 ندي : في اي ي سولي
مليكه : البيه بيقولي ادخل جوا وانا بنفض السجاد
سليم : في شباب واقفه تحت والهانم واقفه في البلكونه
ندي : ابن خالك عندو حق ي بت لما هو في شباب واقفين مدخلتيش ليه وتبقي تنفضيهم وقت تاني
مليكه : حلو مش هو عامل فيها جنتل مان بقا وكده يدخل هو بقا ينفضهم يلا ي بااااشاااااا
سليم : تنفيض اي دانا هربان من امي وتالين
مليكه : خلاص تبقا تسكت وتسيبني اكمل اللي بعملو
سليم : انتي راااااايحه فييييييييين انا مش قولت مفيش طلوع البكونه
سليم بصوت عالي : انا مش بحب الكلااااااام الكتير هاااتي المنفضه
مليكه بضحك : احلي منفضه لاحلي سولي
سليم : فرحااانه عشان دبستيني هاتي منك لله
مليكه : ههههههه كل سنه وانت طيب عيش بقا مع السجاد
سليم بغمزه قال بصوت واطي : عقبال السنه الجايه اما انفض سجادنا
مليكه بصدمه ممزوجه بفرحه : ب ب بتقول ااااي 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
انتي راااااايحه فييييييييين انا مش قولت مفيش طلوع البكونه
مليكه : وانا قولت يا تعملهم انت ي اعملهم انا خلينا نخلص 
سليم بصوت عالي : انا مش بحب الكلااااااام الكتير هاااتي المنفضه
مليكه بضحك : احلي منفضه لاحلي سولي 
سليم : فرحااانه عشان دبستيني هاتي منك لله
مليكه : ههههههه كل سنه وانت طيب عيش بقا مع السجاد 
#بقلمي_اميره_رمضان
سليم بغمزه قال بصوت واطي : عقبال السنه الجايه اما انفض سجادنا 
مليكه بصدمه ممزوجه بفرحه : ب ب بتقول ااااي😳
سليم بحب : اي الرقه دي اللهم انتي صااااايم (وطلع البلكونه)
ومليكه واقفه مصدومه مكانها
_______
دنيا : كارما كفايه عليكي كده وانا هكمل اطلعي ريحي شويه 
كارما : الشغل كتير عليكي لوحدك انا هساعدك ونخلصو مع بعض 
دنيا : لاااء سيبي اللي في ايدكككك قولتلك 
سعديه دخلت المطبخ 
انتو بتتعازمو علي اي وبعدين ي ست دنيا انا اللي اقول مين يطلع ومين يقعد مش انتي
كارما : والله هي عندها نظر وشايفه اني تعبانه عشان كده قالتلي ارتاح
سعديه : تعبانه اي محسساني انك اول وحده تحملي مااحنا كنا حوامل ي اختي وكنا بنشتغل ويطلع عنينا وكان عادي
كارما : دانتي بقا لكن انا محدش يقدر يطلع عيني 
سعديه : انتي بت قليله الادب وانا هخلي ابني يربيكي الله يجازي اللي وقعنا فيكي 
كارما : انا محترمه غصب عنك وعن اي حد 
ميس : انتي بتردي علي خالتي كده ليه متحترمي نفسك 
كارما : شوف مين اللي بتتكلم عن الاحترام
ميس بتقرب من كارما : انتي وحده قليله الادب وانا اللي هربيكي (وقربت من كارما زاحتها اوي وكانت هتقع بس دنيا سندتها)
دنيا : انتي اتجننتي كنتي هتوقعيهاااا 
ميس : كان هيبقا احسن 
كارما بخوف علي ابنها: انا طالعه شقتي (سابتهم وطلعت علي طول)
دنيا : الله يسامحكم لازم تنكدو علينا في ايام العيد 
_________
حيدر : انتي ي بت واقفه كده ليه
مليكه واقفه سرحانه
حيدر : ي باااات 
مليكه بخضه: ااااي
حيدر : اي مالك واقفه زي الصنم كده ليه هو الصيام ماثر عليكي لدرجادي 
سليم طلع من البلكونه : خلصت اهو منك لله 
حيدر بضحك : اي ي سوسن انتي اللي كنتي بتنفضي السجاد ي بيضه
سليم : احنا مش هنخلص بقا من التحفيل ده
ندي طلعت من المطبخ : سوسن مين يولاااا اياك تجيب اسم جدتك علي لسانك 
مليكه : اوووو لقد وقعت في الفخ
حيدر : هي هتاجي علي دماغي انا في الاخر ولا اي 
سليم : احسن من اعمالكم سلط عليكم
حيدر : طب سلام انا داخل اكمل نوم ياريتني ما طلعت
ندي : خليك افطر معانا ي سليم انهارده
سليم : والله ياريت بس انتي عارفه امي هتق*تلني لو فطرت برا انهارده بذات دي عامله حظر لمالك ومراته واولاده بس انا هربت منها 
ندي : ربنا يخلهالكم ويبارك فيها  (ودخلت تشوف الاكل )
سليم : حلو كده السجاد ولا عايز يتنفض تاني
مليكه بكسوف : لاء حلو 
سليم بمشاكسه : مالك وشك احمر كده ليه انتي عيانه
مليكه بسكوف اكتر : اه عيانه (وسابته وجرت علي اوضتها وسليم ضحك عليها)
________
بعد ساعه في المطبخ
حنين : طنط حلو كده البشاميل ولا اخليه علي النار شويه 
سندس : خليه بس دقيقتين كمان عشان قوامه يكون كريمي ؛ بس اي الشطاره دي نفسك في الاكل حلو زي مامتك
حنين بفرحه: بجد حلو 
ميرا : مالك مبسوطه كده ليه كل ده عشان عملتي البشاميل اومال لو عملتي المكرونه كلها هتعملي فينا اي
حنين : وانتي مالك ي حقوده
ميرا : انا بقول رايي ولا يعني كله بياجي عند كلمتي ويزعل
حنين : طب انتي عملتي اي بقا من ساعة ماقعدتي 
ميرا : فرمت الطماطم وتعبت قعدت اريح شويه 
ماريا : يالهووووووي الكوسه اتخرمت برضو 
خديجه : يختااااااي هو انتو هتتعلمو ايمتي مفيش وحده عملتيها سليمه كله مشوهاها كده 
ماريا : هو العيب في الكوسه بتتخرم بسرعه
خديجه : تصدقي فعلا العيب في الكوسه اطلعي ي بت من هنا بدل مخبطك بالسكينه دي 
ماريا : طب والله انتي عملتي الصح 
جنه : خوديني معاكي 
خديجه : اقعدي ي بت واتعلمي مش كفايه عليا الفاشله بنت الفاشله دي 
ماريا بضحك وهي برا : شكراااا ي ديداااااا
عز : بتكلمي نفسك
ماريا مردتش عليه
عز : اها انتي لسه زعلانه علفكرا انهارده يوم عرفه ومينفعش حد يكون زعلان من حد 
ماريا : والله خت بالك ان انهارده يوم عرفه ومختش بالك من كلامك اللي زعلني
عز : علفكره انا خايف عليكي منهم بجد 
ماريا : وانت مش هتعرف تحميني 
عز بصلها وقال : انا افديكي بعمري وانتي عارفه كده بس مش اسيبك ترمي نفسك في النار واقف اتفرج
ماريا : انا عملت كده عشانك عايزه اساعدك وخلاص مش هسيبهم يتحكمو فيك لو علي الفلوس امرها سهل لكن هما مش هيسكتو وهيمسكوها زله عليك وكل شويه يطلبو منك حاجات
عز : منا برضو قولت كده عشان كده مردتش ادفع ليهم بس ليه بلغتي عنهم بذات في الوقت ده
ماريا : رغم انه مش بيطمر فيك بس انا رحت للبنت اللي انت خبطها بالعربيه واتكلمت معاها 
عز بصدمه: رحتي لميييين انتي اتجننتي 
ماريا : انت برضو هتتعصب عليا 
عز : انا مش حكتلك وقولتلك متقوليش لحد رايحلها بنفسك
ماريا : انا معملتش حاجه غلط ده الصح وكان لازم يحصل واتصرفت ولما رحت اكلمها مكنش الوقت مناسب كنا عايزين شويه وقت كمان عشان كده بلغت عن اصحابك اهو علي الاقل ياخدو فتره بعيد عن دماغنا واكون عرفت اكلم البنت واقنعها ان مكنش قصدك وباين عليها طيبه وهتسامحك والموضوع يعدي
عز : ومين قالك انها هتمشي ببساطه زي منتي مفكره كده 
ماريا بعصبيه :  علي الاقل انا فكرت واتصرفت تقدر تقولي انت بقا عملت اي
 من وقت اللي حصل وانت واقف محلك سر مستني في اي وقت لما تلاقي البوليس جاي يقبض عليك او اصحابك يتحكمو فيك شاطر بس تقعد تغلطني 
عز : قصدك اي  
ماريا :مقصدش حاجه عن اذنك
عز اتنهد بغضب وسليم جه وقف قدامه
سليم : عندها حق في كل كلمه قالتها 
عز : سليم انت متعرفش حاجه
  سليم : واي بقا اللي انا معرفوش منا عرفت منها بدل ما كنت انت اللي قولتلي
عز : انا دماغي مش فيا اليومين دول وربنا وهي ضغطتني اكتر باللي عملته انا مقولتش تصرفتها غلط بس هي مكنش ينفع تعرض نفسها للخطر كده والله انا خايف عليها
سليم : طب تعالا نقعد كده ونشوف الحوار ده عايز مننا اي
________
عمر : تعالي ننزل نفطر 
كارما : لاء مش هنزل هفطر هنا
عمر : ليه في حاجه
كارما : لاء عادي مش قادره انزل 
عمر : انتي تعبانه
كارما : شويه 
عمر : طب تعالي ننزل  العيله كلها متجمعه مينفعش نقول لاء مش هننزل 
كارما بعصبيه : يووووو قولت مش هنزل
عمر : مالك ي كارما انتي مصره انك تصغريني قدامهم وخلاص 
كارما : انزل انت لكن انا لاء
عمر : في حد زعلك صح 
كارما : انا انتخانقت مع مامتك كلعاده بس المرادي ميس اتدخلت (وقالت ببكاء) وكانت هتوقعني بس ربنا ستر ودنيا سندتني 
عمر بغضب : ااااي هي اتجننت دي يومها مش معدي  (وقام عشان ينزلها بس كارما مسكت ايدو)
كارما : انت رايح فيييين 
عمر : نازل اعلمها الادب 
كارما : عمر اهدي ي حبيبي انا حكيتلك عشان انت عايز تعرف اللي حصل لكن بالله عليك خلي العيد يعدي علي خير مش عايزه مشاكل وبذات مع ميس
عمر : انتي خوفتي منها
كارما ببكاء: ايوا خوفت خوفت علي ابني انا مكنتش بخاف وبجيب حقي منها في وقتها بس حاليا بقيت خايفه ومرعوبه منها
عمر حضنها وقال: متقلقيش طول منا موجود محدش يقدر يعملك حاجه 
كارما :ابعد هو الحضن عجبك ولا اي
عمر : اه عجبني اوووي ومش هبعد عشان واحشني
كارما : عمررر انزل افطر انا لسه عندي شغل في الشقه
عمر : قلب عمر طب تعالي انا وانتي ننزل ناكل لقمه خفيفه ونطلع نخلص الشقه مع بعض
كارما بفرحه: بجد هتعمل الشقه
عمر : مالك ي بت فرحتي اوي كده ليه وبعدين انا قولت نعملها مش اعملها طيرتي حرف النون في ثانيه منك لله
كارما : هههههههه لازم يطير حد يلاقي الدلع ومايتدلعش يخليك ليا ي عمررري
عمر : بت رايحه فييين انا قولت انا وانتي  بت خدي هنااااا 
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
حنين طالعه من اوضتها وفجاء حاجه فرقعت جااامد 
حنين  بصراخ: ي مامااااااا
رعد جه بسرعه : في اااااااي
ميرا بضحك : ههههههههههه هموووووت كل سنه وانتو طيبين وولعت صاروخ تاني جنب رجل حنين  
حنين بخوف هيستيري  استخبت في ضهر رعد 
حنين : ميراااااا متتجننيش 
ميرا : انا مش عارفه انتي خوافه ليه كده ده صاروخ
رعد : تعرفي لولا اللي حصل ده (ان حنين استخبت فيه) كنت ولعت فيكي 
ميرا بغمزه: اي خدعه عد الجمايل
حنين بغضب : والله انت واختك مجانين انا نازله
يوسف جه بسرعه وقال : كل سنه وانتو طيبين وولع صارخ جنبيهم
رعد : حنين ابعدي في صااااروخ جنبيك
حنين بخوف: فييين
(رعد وقف  علي الصاروخ طفاه ) 
حنين بانفعال : منك لله ي زفت  انتو عيله مجنونه 
يوسف : بت ي ميرا تعالي نروح نفرقع عند ماريا وجنه كده حنين خدت حقها
ميرا بجنان : يلاااااا
رعد : حنين انتي رايحه فين
حنين بزعل :  انا داخله اوضتي 
رعد : انتي زعلتي منهم دول بيهزرو وفرحانين بالعيد 
حنين : منا كمان فرحانه بس هما عارفين اني بخاف من الصواريخ وبرضو لازم يغلسو عليا 
رعد : طب ما تخفيش تعالي نفطر و اقعدي جنبي ومش هخلي حد يقرب منك
حنين : بجد ولا هتبيعني 
رعد : عيب عليك ي عشري 
حنين بضحك: طب قدامي عشان تبقا في وش المخاطر 
___________
_ اهلا اهلااا اخيرا نزلتي ولا مكنتيش حابه تفطري معانا
كارما: لاء ي طنط عادي انا بس كنت تعبانه شويه
ميس بتمثيل قدام عمر: الف سلامه عليكي ي قلبي خلاص متعمليش حاجه وانا هعملها بدالك
كارما باستغراب: سبحان مغير الأحوال وبعدين شكرا مش محتاجه منك حاجه ولا هحتاج
ميس بدموع مزيفه : شوف ي عمر علطول مش طيقاني ومش بتقبل اني اكون صحبتها وعلطول شيفاني وحشه
دنيا بصوت واطي: مش لوحدها اللي شيفاكي وحشه
#بقلمي_اميره_رمضان
عمر بص لميس ومش مصدقها: طيب نفطر الاول عشان كارما تطلع ترتاح
كارما بصت لميس بنظرت نصر وميس كانت هتولع
_______
بعد الفطار
ميرا : ي ليله العييييييد  انيستيناااااا و و 
جنه: مش عارفه تغني اسكتي متشوهيش الاغنيه
حنين بفرحه: كل سنه وانتو طيبين ي بناااااات 
ماريا : وانتي طيبه ي اختي 
حنين : مالك ي بت
ماريا : احنا قاعدين كده ومفيش وحده حتي عملت ماسك خلينا كده جعفر في نفسنا
ميرا : قال يعني خلقتنا هتتغير ماهي بتفضل هي هي 
حنين : ايوا انا مع ماريا علي الاقل حتي نرضي ضميرنا وانا كلمت مليكه تاجي وقالتلي حيدر هيوصلها وتالين ومالك وسليم هياجو يقعدو شويه 
ميرا  بخبث : اشطاااا وانا مجهزه لاستقبالهم
حنين : بت انتي تبعدي عني 
ميرا : عيب عليكي ي بت مش هعملك حاجه كفايه عليكم كده 
ماريا بعصبيه : دي مجنونه رمت الصاروخ علي الستاره و كانت هتولع فيها بس ربنا ستر 
ميرا بضحك : العيد فرحه بقا 
_________
ايان قاعد في الجنينه محتار 
حنين : قلبي مالك كده كل سنه وانت طيب 
ايان : وانتي طيبه ي بنت قلبي 
حنين بمكر : في حاجه ولا اي قولي
ايان : لاء مفيش
حنين : اممممممم اصل انا كنت هكلم زهره اعيد عليها عايز منها حاجه
ايان : انتي معاكي رقمها 
حنين : شور دي صحبتي اصلا
ايان : بجد تعرفيها منين اومال مقولتليش ليه 
حنين : منا مكنتش اعرف ان هي البنت دي اللي انت حكيتلي عنها وبعدين هي مش صحبتي اوي بس اتقربنا من بعض الفتره دي 
ايان : طب رني عليها واديني اكلمها 
حنين : يعني بعد الكلام ده كلو عنها وفي الاخر مش معاك رقمها 
ايان : شوفتي بقااا
حنين: طب استني طلعت التلفون ورنت عليها 
الو ازيك ي زوزه
زهره : حبيبتي بخير كل عام وانتي بخير 
حنين : وانتي بخير صحتك عامله اي دلوقتي 
زهره : يعني الحمد لله بقيت احسن
حنين : يعني هتخلصي علي اللحمه بكرا
زهره : هههههههه دي حاجه اكيده 
حنين: طب يبقا خليلي حته 
زهره : انتي هتبصيلي في اللحمه ولا اي وبعدين انا هستناكي بكرا انتي وماريا 
حنين بخبث : انا وماريا بس 
زهره بتوتر : لو عايزه تجيبي حد معاكي هاتيه انتو تنورو كلكم 
حنين : امممم لاء من ناحيه هنور فاحنا فعلا هنور 
زهره : هستناكم 
حنين :طيب ي قلبي اشوفك بكرا بقا سلام
ايان بغضب: قفلتي ليه ي بت انتي انا مش قولتلك عايز اكلمها 
حنين بضحك : اهدي بس (وقالت بغمزه)بكرا هتاجي معانا نزورها  
_______
كارما : ايواا علقها هنا كده الحمد لله خلصنا 
عمر : اه ي ضهري منك لله مش قادر اقف
كارما : شوف عشان تحس احنا بنتعب ازاي 
عمر : ده علي اساس ان احنا بنلعب منكم لله عشان مش مقدرين تعبنا
كارما : ده علي اساس انكم بتقدرونا 
عمر : باااااااااس احنا هندخل في حوارات حقوق المراه دلوقتي الليله ليله عيد 
كارما : ايوا يعني عايز اي يعني 
عمر بغمزه: تعالي اقولك بس جوا مش هنا 
كارما : هتقولي علي اي وبعدين انت بتغمز ليه
عمر بضحك: يخربيت الغباااا*ااااء
__________
ماريا : انا هقوم اشرب 
ميرا : هتيلي معاكي 
يوسف : وانا 
ماريا : لاء اللي عايز يطفح يقوم يطفح (ومشت )
وفجاء مليكه وسليم ولعو صواريخ جنبيهم وقالو : كللللل سنههههههه وانتووووووو طيبيييييييين
ميرا وقفت علي الكرسي : يخربيتكم خضتوني منكم لله
يوسف : اللي هنعملو في الناس هيطلع علينا ولا اي 
حنين بضحك : ههههههه تسلميلي ي بت عملتي زي مقولتلك 
مليكه : عيب عليكي جبتلك حقك
ميرا : انتو متفقين بقااا
حنين بصت لها بنصر : بظبط كده 
ميرا : دانا هولع فيكي بقا المرداي 
كلهم جرو وراه بعض وفي جو من الفرحه والضحك واللعب 
_________
في المطبخ 
ماريا جاتلها رساله فتحتها
الرساله**انتي بقا اللي بلغتي علينا لو مفكره انك كده ناصحه وعملتي كده عشان تنقذي عز تبقي بتحلمي وهدفعكم التمن  اللي عملتيه بس هاخدو من عز
لو عايزه تشوفيه وهو بيموت تقدري تطلعي فوق البيت وتشوفيه وهو بيلتقط انفاسه الاخيره 
ماريا اتوترت : لاء لاء مستحيل مستحيل 
جرت علي فوق وهي حرفيا مش عارفه تمشي من الخوف الرعب 
ماريا وصلت فوق واتصدمت من اللي شافته😳

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-