رواية نصيب حياتي كاملة جميع الفصول بقلم نجوم الروايات

رواية نصيب حياتي كاملة جميع الفصول بقلم نجوم الروايات


رواية نصيب حياتي كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة نجوم الروايات رواية نصيب حياتي كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية نصيب حياتي كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية نصيب حياتي كاملة جميع الفصول

رواية نصيب حياتي بقلم نجوم الروايات

رواية نصيب حياتي كاملة جميع الفصول

_  ياربي يعني يوم مااهـ.ـرب اهرب بفستان فرحي وكمان اروح الصعيد
= تذكرة للصعيد ياحج شالله تنستر
بصلي وللفستان اللي انا لابساه _  مينفعش كدة يابنتي تحطي راس عيلتك ف التراب فكري تاني وارجعي.
= ايه ياحج هو انت تعرفني ماتجيب التذكرة وانت ساكت
_ امسكي بنات اخر زمن ربنا يهدي
= ربنا يخدك
مشت وانا متعصبه وجريت عشان الحق القطر ركبت اخيرا
كل اللي كانو في القطر بيبصولي بستغراب طبعا ماهو حدث تاريخي عروسه هربانة يوم فرحها وبالفستان كمان
سمعت الست اللي جنبي بتوشوش اللي معاها
= شوفتي اهي دي اخرة اللي يدلـ.ـع بناته ويسيبهم براحتهم
_ تلاقي اهلها قالبين الدنيا عليها
= مش مكسوفة وهيا هـ.ـربانة كدا

_ ياترا حكايتها ايه
= تلاقيها ماشية مع واحد وهـ.ـربت عشان تروحله 
اتعصبت من كلامهم : والنبي ياحجة لما تعوزي تستفسري ع حاجة ابقي تعالي اسأليني متألفيش من عندك وبعدين خليكي في نفسك وملكيش دعوة بيا
زهقت من نظرات الناس ليا وكلامهم نمت شوية
= ياعروسة قومي ياعروسة وصلنا
_ هاااه في ايه ياعم بتصحيني ليه
= وصلنا دي اخر محطة
_ دي الصعيد
= ايوا... بقولك ايه راجعي نفسك تاني اللي بتعمليه دا مش صح
_ انا طلبت راأيك؟! هل انا طلبت رأيك؟!
= انا بديكي نصيحة كأخ
_ تسلم ياباشااا وفر بقا نصايحك لحد غيري
سبته ونزلت من القطر مشيت شوية لحد ما وصلت لاول الصعيد وطبعا ماقولكمش ع نظرات الناس ووشوشتهم عليا
_ ياربي هعرف ازاي البيت دا... احسن حاجة اني امشي واسأل الناس
_خد خد خد ياسكر تعالي
= آني مش سكر آني ملح ههههاهاي
_ اممم واضح انك رخم وهتتعبني
= انتي عروسة هـ.ـربانة
_ ايوا ياسيدي
غمز = طب ماتاجي اتجوزك
_ انت بتقول يلا ماتتلم
= الحق عليا آني عايز اساعدك
_ طيب عايز تساعدني ممكن تقولي بيت عيلة المهدي فين
= هاتي بـ.ـوسة واني اقولك
_ انت متأكد انك طفل برئ امشي ياض مش عايزة منك حاجة
مشيت شوية كمان وكنت تعـ.ـبانة اوي وعطشانة
وصلت عند ارض وكان في ازازة ماية ع الارض خدتها بسرعة وشربت وغسلت وشي
= مش عيب لما عروسة زيك تتفش يوم فرحها
_ اللهم طولك ياروح
لفت وشي وانا بنفخ بضـ.ـيق
اول ماشوفته بحلقت فيه شاب طويل وجسمه رياضي ملامحه حادة وعيونه رمادي لابس تيشرت مبين عضلاته وبنطلون رياضه 
.... ايتا ايتا ايتا لحظة ياجماعة ماالصعيد فيها شباب جامدة وحلوين اهو اومال مبنجيش هنا ليه
_ هتبحلقي أكده عاااد
يخربيتك بوظت اللحظة بص متتكلمش تاني
= انت مالك ياجدع انت اهـ.ـرب ولا لا دا شئ مايخصكش
_ اه دا انتي طلعتي من البندر عااد وبنت البندر جايه تعمل ايه ههنيه في الصعيد
= قولتلك انت مالك متتدخلش في اللي ملكش فيه
_ خـ.ـوفت اني كده يعني
= بقولك ايه انا مش فضيالك اخلص عايز مني ايه
_ هعوز منك ايه يعني المايه اللي طفحتيها دي بتاعتي
= لو اعرف مكنتش شربتها وبعدين خلي عندك دm دا اللي سقي كلب دخل الجنة
_ يعني انتي كلب
اتعصبت ورفعت صباعي في وشه= لم نفسك انا سكتالك من الصبح
قرب مني اوي _ عتعملي ايه عااد
اتوترت ورفعت فستاني وخدت نفس وطلعت اجري
الجري الجدعنه كلها ياجماعة انتو بتقولو ايه
= هوووف اخيرا خلصت منه
= لو سمحتي ياطنط بيت عيلة المهدي فين
اتكلمت بقـ.ـرف _ طنط؟!... امشي شوية هو رابع بيت ع اليمين
_شكرا
=اخيرا وصلت.. كان قصر كبير اوي مش بيت تقريبا دا اكبر بيت هنا ف الصعيد
بقلم الكاتبة المجهولة 
كان الباب مفتوح دخلت القصر من جوة كان تحفة فضلت اتفرج بانبهار لحد ما حد حط ايده علي كتفي اتخضيت
_خير ياعروسة عايزة مين
= احم.. ممكن اقابل الحج سالم المهدي
_ دقيقة هزعقلك ع البيه واجي
=تمام
بعد شوية طلع اول ماشافني ابتسم عرفت انه افتكرني عيوني دمعت وجريت عليه حضنته
_ ازيك ياحياة عاملة ايه
 = كويسة الحمد لله
_ كدة ياحياة ماتسالوش علينا انتي واهلك
عيطت كتير ومقدرتش اتكلم 
_ مالك يابنتي بتعـ.ـيطي ليه وايه الفستان اللي انتي لبساه دا
مقدرتش اتكلم من العـ.ـياط ومسكت ف حضنه جامد
= اهدي ياحببتي... يابهية هاتي كوباية لمون للهانم
_امرك يا بيه
شربت اللمون وهديت شويه وبدأت احكيله كل حاجة
= يااه يابنتي كل دا مريتو بيه بس متخافيش انتي دلوقتي معايا....... نادي البنات ياجو يسلمو عليها يابهية
كلهم جم وسلمو عليا وهما فرحانين طنط جميلة وايه وياسمين وهشام الا وحده هيا مكانتش مبسوطة هايدي حسيتها مغـ.ـرورة انا معرفهاش اووي متكلناش قبل كدة
قعدنا مع بعض شوية
= هعمل ايه انا دلوقتي انا خـ.ـايفة يعرفو مكاني
_ متخافيش ياحياة انا فكرت في الحل وان شاء الله هتكوني بخير
= ياامي اني رجعت جبيلي الغدا
_ تعالي يافهد في ضيفة عندنا
= حاضر ياابوي.... ايه ده انتي بتعملي ايه هنيه
_ انت!!
= انتو تعرفو بعض
_اتوترت: ل.... لا وانا هعرفه منين
= تعالي يافهد سلم علي عروستك
سالم : تعالي يافهد سلم علي عروستك
فهد بصدمة : نعم!.. ايه اللي بتقوله ده يابوي ومين دي اصلا
حياة اتصدمت : ايه اللي بتقوله دا ياخالو عروسة مين
سالم بهدؤ : تعالو اقعدو عشان اعرف اقول كلمتين ع بعض
هزو راسهم بطاعة واتجمعو وقعدو كلهم كل ده وفهد وحياة باصين لبعض بضيق وعدم فهم
سالم : اتصل بعمك محمود يافهد خليه ياجي بسرعة كله لازم يسمع الكلام اللي هقوله
فهد هز راسه وطلع فونه وكلم عمه كانو كلهم قاعدين هاديين وكل واحد في راسه الف سؤال
بعد شوية دخل راجل في بداية الخمسينات ومعاه ست في الاربعينات من عمرهم وكان ساندها وهيا باين عليها التعب
بقلم الكاتبة المجهولة 
هايدي جريت عليهم بلهفة وقلق
هايدي : خير يابوي الدكتور قال ايه؟! امي مالها
محمود بهدؤ : متخافيش يابنتي امك بخير هو السكر علي عليها بس واغمي عليها
هايدي سندتها : الحمد لله... حمد لله ع سلامتك ياما
سعديه بتعب : الله يسلمك يابنتي
هايدي سندتها ودخلو ومحمود استغرب من وجود حياة
محمود باستغراب وحنان : حياة!!.... كيفك يابنتي
حياة حضنته : كويسة الحمد لله ياخالو
اطمنو علي سعدية وقعدو كلهم مستنيين سالم يتكلم
محمود بهدؤ وادب : خير ياخوي استعجلتنا ليه فيه حاجة
سالم بهدؤ : خير ان شاء الله... عايز اعرفكو ان فهد هيتجوز حياة والفرح النهاردة
الكل اتصدم من اللي سمعه وبالاخص حياة وفهد 
فهد اتعصب مبيحبش حد يأمره وقف مرة وحدة بضيق
فهد بصوت عالي : لاااه يابوي اني مش موافق اتجوزها هيا هتجوز وحدة مشوفتهاش غير مرة ولا مرتين
سالم اتعصب من ابنه اول مرة يعلي صوته عليه ويعصي اوامره بصله بغضب جحيمي
سالم مسك عصايته وضرب الارض بقوة وكل اللي قاعدين خافو : والله عااال علي اخر الزمن تعلي صوتك علي ابوك هي دي ربايتي ياافهد بييه
فهد اضايق من نفسه هو بيحب ابوه وبيحترمه جدا ومبيرفضش ليه طلب ودلوقتي بيعصي اوامره
فهد بأدب وندم : اسف يابوي حقك عليا
سالم بضيق : اقعد خليني اقول الكلمتين اللي عندي
فهد هز راسه بالطاعة وقعد وحياة بتبص عليهم ومش فاهمة حاجة
محمود : انا مش فاهم حاجة ياسالم وحياة جايه اهنيه ليه بفستان فرح فيه ايه
سالم : دلوقتي هتفهمو كل حاجة... شاور لحياة : احكلهم يابنتي اللي حصل معاكي
بقلم الكاتبة المجهولة 
حياة هزت راسها بطاعة وبدأت تفتكر الماضي بأسي
حياة : بابا اتوفي من سنتين زي ما انتو عارفين ولما خالي سالم وخالي محمود جم العزا وطلبو من ماما تجي معاهم هنا هيا رفضت وقالت مينفعش تسيب بيتها هيا وبابا وكمان عشان كليتي.. عشنا انا وماما مع بعض لوحدينا واعمامي كانو بيهتمو بينا كويس عدي فترة حوالي سنة تصرفات عمي شاكر اتغيرت وكان بيزورنا كتير اوي وبيحاول يفتح مع ماما موضوع جوازي وقالها انه عنده عريس كويس هيناسبني
ماما سالته عن العريس وعرفنا انه قصده علي كريم ابنه
دموعها نزلت : انا وماما اول ما عرفنا رفضنا لان كريم ك.. كان مدمن وبتاع بنات وتصرفاته مش كويسة و... و.. حاول قبل كدا يتهجم عليها
بدات تعيط بشكل هستري ونفسها يضيق فهد قلق عليها اوي وكان في نار في قلبه هو مش فاهم ليه حاسس كدا بس كل اللي يعرفه انه عايز يقتل كريم حالا
جميلة قرب عليها وحضنتها ومسحت علي ضهرها بحنية : اهدي يانور عيني متخافيش يابتي احنا معاكي
حياة هديت شوية وكملت وهيا في حضن جميلة : لو بابا مكنش موجود في الوقت دا كان كريم عمل اللي عايزه
اتنهد براحة لما سمع الكلمك دي وان كريم مش قربلها
حياة بدموع : انا وماما رفضنا عمي شاكر حاول يقنعنا انه اتغير بس مصدقناش واعمامي مسكتوش واصروا اني اتجوز كريم بالغصب فضلنا ع الحال دا سنة كاملة ماما حاولت تتصل بيكو بس عمي كان واخد التلفونات وكمان مرات عمي كانت بتفضل معانا ع طول
وفي مرة وانا ف الكلية اخدت تلفون صحبتي واتصلت بياسمين لاننا كنا صحاب وقتها بس فونها كان مغلق وهالة بنت عمي شافتني وقالت لعمي شاكر يوميها حبسني في اوضة وضربني كتير وماما اترجته يسبني ووعدته اني مش هعملها تاني ومن يومها وهالة بتروح معايا الكلية وبتراقبني
حياة تعبت وهيا بتفتكر الماضي ونفسها ضاق
سالم : هنية هاتي كوباية ماية بسرعة
هنية جابت الماية وجميلة شربت حياة ومسحت ع شعرها بحنية
حياة : انا وماما عرفنا ان عمي عايزني اتجوز كريم عشان ياخد ورثي لاني وريثة بابا الوحيدة وكمان بابا كان عنده اراضي كتير وفلوس كتير وبعدين عمي شاكر قرر نتجوز ف اسرع وقت
...... فلاش باااااك.....
شاكر بصرامة : اعملي حسابك يازهرة فرح حياة بنتك كمان شهر علي كريم ابني ودا اخر كلام
زهرة بعياط : ابوس ايدك ياشاكر بنتي ملهاش زنب في حاجة سبها في حالها
شاكر : انا قولت اللي عندي ودا اخر كلام
حياة بعصبية : وانت شايفني عيلة ولا ايه لا انا كبرت ومسؤلة عن نفسي وانت ملكش الحق انك تتحكم فيا
شاكر مسكها من شعرها وفضل يضرب فيها لحد مابقت شبه فاقدة للوعي ووشها كله دم وزهرة بتحاول تبعده بكل قوتها
زهرة بعياط : ابوس ايدك سيبها هتموت في ايدك ورحمة اخوك سبها حرام عليك
بقلم الكاتبة المجهولة 
شاكر بعد عنها بعصبية : تعقليها وتفهميها كويس والا هيبقي ليا تصرف تاني معاها
زهرة وهيا بتحاول تفوق حياة : حاضر حاضر
طلع وقفل الباب وراه وزهرة جابت ماية وشربت حياة وهيا مقهورة وبتعيط ع حال بنتها
زهرة بحزن : قومي ياروح ماما قومي ياحببتي انا اسفة
حياة بتعب : متعتزريش ياماما انتي ملكيش زنب بس انا مش هسكت ومش هتجوز ابنه المقرف دا
زهرة : وانا مش هسمحلهم يعملو فيكي كدا يانور عيني انا حهربك ياحياة
حياة : حهرب!!
زهرة : ايوا يابنتي حتروحي لخوالك في الصعيد هما اللي حيحموكي
حياة : بس انا معرفش مكانهم انا مروحتش هناك غير وانا عندي عشر سنين
زهرة : اسالي ياحياة اللي يسال ميتوهش يابنتي المهم انك تهربي من الوحوش دول 
حياة : وانتي ياماما انا لا يمكن اسيبك هنا لوحدك مع الوحوش دول
زهرة متخافيش ياروحي ميقدروش يعملولي حاجة
زهرة وحياة اتفقو علي خطة ولقيو ان انسب وقت للتنفيذ يوم الفرح
عدي شهر وكان صعب جدا عليهم لحد ماجه يوم الفرح وزهرة قدرت تلهي شاكر وحسين اعمام حياة وبقيت العيلة وهربت هياة من الباب الخلفي للبيت
..... بااااك........
جميلة بحزن واسي : ياعيني يابتي كل ده حصلك
سالم بجدية : دلوقتي حياة في حماية عيلة المنياوي اللي اني كبيرها يعني لو حصلها حاجة تبقي عيبة في حقي
محمود : متخفش ياخوي محدش يقدر يلمسها طول ما احنا موجودين
سالم : كتب كتاب فهد ابني وحياة بت خيتي النهاردة بعد صلاة العشااا
حياة : بس انا مش عايزاه ياخالو ومش عايزة اتجوزه
سالم فتح ليها ايده كأشارة انها تروح في حضنه وفعلا راحت
سالم بحنية : انتي بتثقي في خالك ياحياة
حياة : يمكن معشتش معاك وقت كبير بس بحس في حضنك بالامان وبعتبرك بابايا
سالم بهدؤ : يبقي تعملي اللي اقولك عليه
هزت راسها بالطاعة بينما فهد اتكلم بضيق
فهد : بس يابوي مش لازم اتجوزها عشان احميها انا اقدر احميها من غير جواز ومحدش هيقدر يلمسها
سالم : احنا ملناش حق عليها ياولدي اعمامها ليهم الحق اكتر مننا ولو عايزين يخدوها القانون في صفهم ويقدرو يقولو اننا خاطفينها اما لو اتجوزتها مش هيقدرو يعملو حاجة عشان محدش بيخطف مراته يافهد وبعدين انا قولت كلمة يبقي تتسمع من تم ساكت
بقلم الكاتبة المجهولة 
فهد : مفهوم يابوي بس اشمعنا اني ما هشام موجود مايتجوزها هو
هشام بسرعة : لاه عمي قال فهد تبقي هو فهد
سالم : كفياكو كلام هشام لسه مخلص كليه يعني مبناش نفسه ميقدرش يشيل مسؤليه وانا قولت كلمة كتب كتابك انت وحيا النهاردة خلص الكلام 
سالم قام وفهد راح اوضته بضيق بس من جواه في سعادة هو مش عارف سببها وهايدي كانت في نار في قلبها وحاولت تداري بصت لحياة باستحقار وراحت اوضتها
جميلة خدت سعدية توصلها اوضتها
حياة : هيا مين البت اللي شبه السلعوة دي
اية بتكتم ضحكتها : ههه مش فكراها ولا ايه دي هايدي بنت عم محمود
حياة : مشوفتهاش من زمان وكمان متكلمتش معاها كتير زيكو احنا كنا بنتكلم فيديو كول لحد ما الست ياسمين بدأت تطنشنا
ياسمين سرحانة وعنيها مليانة زعل وحزن
حياة بصوت عالي  : يااااااااسمين
ياسمين انتبهت ليها : هااه نعم بتناديني
حياة : لا ابدا ياختي دا انا صوتي راح والهانم مش هنا
ياسمين : معلش مش سمعتك ياخيتي
حياة باستغراب : مالك ياياسمين انتي كويسة
ايه بتوتر وبتداري ع الموضوع : طب مش يلا ياعروسة ولا ايه عشان تجهزي كتب كتابك كمان شوية
ايه شدتهم من ايدهم وراحو اوضة ايه وياسمين وبدأو يجهزو حياة وطبعا طلبو ليها فستان جديد وحطت لمسات صغيرة من الميكب زادتها جمال وكانت زي الاميرات
ايه وياسمين بصولها بتعجب وجميلة وسعدية حضونها وانبهرو من جمالها اما هايدي كانت بتبص عليها بكره
نزلو وتم كتب الكتاب وفهد مشالش عينه من علي حياة واول ما المأذون قال جملته الشهيرة حضنها بسعادة حاول يداريها حتي هيا استغربت
فهد بجدية وهمس ليها : مش تفرحي ده عشان الناس مش تشك في حاجة
سالم للبنات : خدوا العروسة في اوضة الحريم وانت يافهد تعالي نقعد مع الرجالة في الجنينة
البنات قعدو مع بعض ورقصو كتير والرجالة كمان قعدو في الجنينة واحتفلو بجواز كبير البلد ابن عيلة المنياوي
الاحتفال خلص وكل واحد راح بيته
سالم بجدية : اطلع ارتاح عشان بكرة هتسافر تجيب عمتك من مصر عشان تعيش اهنيه
فهد بطاعة : حاضر يابوي
في اوضة فهد وحياة..
كانت واقفة قدام المراية وبتبص ع نفسها والحالة اللي وصلت ليها اتجوزت وامها وابوها مش معاها وكمان من واحد مش بيحبها دموعها نزلت
فجأة سمعت صوت ضرب نار تحت اتخضت فتحت باب اوضتها وطلعت برة وفجأة..

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

_ حياة طلعت من اوضتها اول ما سمعت ضرب النار لقيت كل البنات اللي في القصر بيجروا في اتجاهات مختلفة... وسالم ومحمود وفهد وهشام ماسكين اسلحة وقدامهم الحراس باسلحتهم
سالم بزعيق : جميلة لمي كل حريم الدار وروحوا ع المخزن جوام وانت ياهشام تروح توصلهم واوعاك حد يجراله حاجة
جميلة بخوف وطوع : حاضر ياود عمي
هشام : اوامرك يابوي
حياة نزلت وهي خايفة وبترتعش وبتعيط : ف.. فيه ايه ياخالو وايه الصووت دا
سالم شاور لفهد وفهد فهم وراح عندها بهدؤ
مسك وشها بحنية وبص في عنيها : متخافيش ياحياة ده موضوع صغير روحي انتي مع امي وشويه وهاجيلك
حياة بدموع : خد بالك من نفسك
فهد : يلا روحي مع امي  
جميلة خدتها وجمعت كل البنات والخادمات وراحو ع المخزن  وهشام  وراهم
........ قدام القصر......
سالم بزعيق : جراا ايه ياولد الرفاعي جاي تتهجم علينا في دارنا انت مخابرش احنا مين ولا ايييه
سعد الرفاعي : ولدك اللي بدأ وهجم ع ولدي لولا ربنا سترها كان ولدي راح فيها دلوقت
بقلم الكاتبة المجهولة
فهد بجمود : مش تنسي ولدك عمل ايه هو اللي غدر بيا
سعد بغيظ : ولدي مغدرش بحد يافهد الصعيد مش هوا ده صاحبك وانت عملت فيه ايه ظخيته وكنت عايز تجتله
فهد اتعصب وقرب منه رجاله سعد رفعو عليه السلاح واول مارفعوه رجالة سالم رفعوه في وشهم
سالم شاور لرجالته ينزلو السلاح وفهد بص ع سعد بنظره هو فهمها
سعد بهدؤ : نزلوا السلاح يارجالة
فهد وقف قدام سعد واتكلم بفحيح كالافعي : انا لحد دلوقت ساكت احمد ربك ان ابنك مماتش اني كنت ناوي اجازيه ع عملته خليني ساكت احسنلك ياسعد الرفاعي عشان انا وانت عارفين ان محدش يجدر يجف جدام فهد الصعيد لم رجالتك وارجع احسنلك
سعد بلع ريقه هو فعلا عارف انه ميقدرش يقف قدامهم
سعد بجمود : اني همشي دلوقت بس حسابنا مخلصش ياولد المنياوي وحج ولدي حيرجع
سعد خد رجالته ومشي بعصبيه وفهد بص لابوه اللي كان متابع الكلام بهدؤ
سالم : روح هات الحريم من المخزن يافهد واطلع نام انت ومراتك النهاردة فرحكو والصبية متهنتش
فهد بسخرية : ده بينو يوم ابيض يابوي العروسه وشها حلو علينا قوي
فهد دخل وسالم ومحمود دخلو وراه بعد ما امرو الرجالة ياخدو حذرهم
...... في المخزن.......
كله كان خايفة وخاصة حياة هيا مش متعودة ع كدا اما الباقي عايشين ف الصعيد وعارفين انهم معرضين للموقف دا ف اي وقت
حياة كانت بتدعي وهيا خايفة وبعدين بصت علي الباقي ملقتش ياسمين خافت لتكون بره بعدين سمعت صوت شهقات وعياط خفيف
بصت في كل مكان لحد ما لقتها قاعدة في ركن بعيد وضامة رجليها لصدرها وبتعيط جامد وايه جنبها بتهديها
راحت عندها بسرعة : ياسمين مالك بتعيطي ليه
مردتش عليها كانت وفضلت تعيط
حياة بدموع : ياسمين انتي خايفة متخافيش.. اهدي... بصي محدش هيحصله حاجة ان شاء الله
حياة بصت لقيت جميلة واقفة وشيفة بنتها ومراحتش عندها راحت لها
حياة : ماما جميلة تعالي ياسمين بتعيط تعالي هديها
جميلة بجمود : سيبيها يابتي هيا هتسكت دلوقت
حياة : ازاي ياماما دي بتعيط جامد تعالي بس احضنيها وهديها
جميلة بعدت ايد حياة بجمود : قولتلك خلاص ياحياة
حياة بصتلها باستغراب وبعدين راحت عند ياسمين تاني
حياة ببرائة : متخافيش فهد وعدني انه هيحمينا
ايه : خلاص ياخيتي اهدي مفيش حاجة
ياسمين بعياط وشهقات : اني معملتش حاجة اني اسفة... ه. هو اللي عمل كدا.... اني مليش ذنب
حياة : انتي بتقولي ايه انا مش فاهمة
هايدي بعصبية : وانتي مالك انتي بعدي عنيها
حياة : انتي بتكلميني كدا ليه
هايدي : هو اكده عشان انتي تستحجي كده ياخطافة الرجالة
حياة : ايه اللي بتقوليه دا كلميني بادب احسنلك
هايدي بزعيق : انتي....
سكتت اول ما فهد دخل
فهد بجمود : يالا كل واحدة ع اوضتها مفيش حاجة
كله مشي وفهد مسك ايد حياة واخدها وهيا عينيها ع ياسمين
بقلم الكاتبة المجهولة
....... في غرفة فهد......
حياة : هو كان فيه ايه برا
فهد بجمود : موضوع ملكيش صالح بيه
وسابها ودخل خد دش وغير هدومه وهيا دخلت بعده وغيرت هدومها ولبست بجامة رقيقة وفردت شعرها
طلعت لقيت فهد نايم ع السرير وعيونه لسه مفتحة اول ما شافها بحلق فيها وف جمالها
حياة بكسوف : احم... هنام فين
فهد فاق من سرحانه : ع السرير
حياة : وانت؟!
فهد شاور جنبه ع السرير : هنيه جنبي
حياة باعتراض : لا مستحيل انام جنبك
فهد بجمود : ملكيش الحق تعترضي اني جوزك واسمعي يابت الناس اني واحد صعيدي يعني دمي حامي ومبحبش حد يعصي اوامري مفهوم
بصلها بعيون حارقة وهيا خافت : تمام
راحت نامت جنبه : متتخطاش حدودك هاااه
فهد : مرتي واني حر وقولتلك مباخدش اوامر من حد
حياة سكتت مش عايزة تتخانق معاه لانها معترفه انه عصبي وهيا خايفة منه
عدي دقايق وهما نايمين جنب بعض فجأة لقيت اللي حاطط ايده علي خصرها وبيشدها منه لحضنه
كانت هتتكلم بس هو قاطعها : اسكتي ياحياة عشان معملش حاجة مش تعجبك
بلعت ريقها بخوف وبعدين حست برعشة في جسمها اثر انفاسه القريبة منها كانت هتبعد بس حست براحة وفضلت هادية
بعد دقايق
حياة : فهد ممكن اسألك سؤال
فهد : خلصي عشان عايز انام
حياة : هو ليه ماما جميلة متضايقة من ياسمين وهيا كانت خايفة النهاردة اووي ليه
فهد بجمود : مخابرش وياريت متتحدتيش ف الموضوع ده واصل..... ونامي
حياة اتضايقت منه وسكتت لحد ما نامت وهديت بين احضانه
........في القاهرة في بيت حياة......
شاكر بعصبية : يعني ايه ملقتوهاش
حسين : معرفش ياشاكر قلبنا عليها الدنيا كانها فص ملح وداب
شاكر : كله من امها اكيد هيا اللي هربتها
شاكر مسك زهرة من شعرها : انطقي وقولي راحت فين
زهرة بتأووه : عمري ماهقول ع مكانها ولو رجع بيا الزمن ههربها برضو مش هسيبها ضحية لطمعكو
شاكر ضربها بالقلم : انطقي وقولي راحت فين
سوزان مرات شاكر : خلاص ياشاكر سيبها هتوسخ ايديك بيها ليه
بقلم الكاتبة المجهولة 
شاكر : تفضل من غير اكل وشرب لحد ماتعترف ع مكان بنتها
هزت سوزان راسها بطاعة وبصت لزهرة وخرجت وقفلت عليها الاوضة
......... تاني يوم .......
حياة صحيت متاخر لقيت فهد مش جنبها قامت وغيرت هدومها ولبست عباية بيتي واسعة ونزلت
جميلة : صباح الخير ياعروس ده كله نوم
حياة : معلش ياماما بس كنت تعبانة والله ومنمتش بقالي يومين
جميلة : ولا يهمك يانور عيني اجعدي افطري
حياة : هو فين بقيت العيلة وفهد
جميلة : كلاتهم فطرو من زمان وراحو يشوفو مصالحهم وفهد راح مشوار وجاي
مكملتش كلامها وفهد دخل عليهم ومعاه شنطة ووراه زهرة
جميلة : اهو جبنا سيرة القط جه ينط
حياة اول ماشافت امها جريت عليها وحضنتها بدموع
حياة : ماما وحشتيني اوي
زهرة : وانتي اكتر ياروح ماما عاملة ايه
حياة : كويسة الحمد لله المهم انتي حد عملك حاجة
زهرة : لا ياحببتي فهد الحمد لله جه ف الوقت المناسب
حياة بصتله بامتنان : شكرا اوي
زهرة : كده تتجوزي وانا مش معاكي
حياة : غصب عني انتي عارفة الظروف
زهرة : عارفة ياروحي مبروك ياروح قلب ماما اتبسطت اوي فهد كويس وهيحافظ عليكي
حياة : تعالي يلا انتي اكيد تعبانة
زهرة دخلت وسلمت ع جميلة وسعدية وبعد شوية وصل محمود وسالم وسلمت عليهم
زهرة : انا هطلع ارتاح رشوية
سالم بابتسامة : براحت ياخيتي
زهرة : تسلم ياخويا.... حياة انا جبتلك هدومك معايا هما ف الشنطة دي
حياة : تمام انا هطلع احطهم ف اوضتي
حياة وزهرة طلعو وكل وحدة راحت اوضتها
حياة ظبطت هدومها بس كان ف حاجة ناقصة منهم
...... علي طاولة الاكل......
العيلة كلها متجمعة ومبسوطين وفيه اللي بيبص بحقد واللي بيبص بحب واللي قاعد حزين ودماغة مشغوله
حياة : احم.... ماما انتي مجبتيش اللاب توب بتاعي
زهرة بتذكر : لا والله يابنتي نسيت كله من فهد اللي وترني
فهد : ياعمتي اني لو كنت قعدت دجيجة كمان كنت ارتكبت جريمة
حياة : طيب هو دلوقتي عليه محضرات مهمة وكمان انا لازم اروح جامعتي هعمل ايه
بقلم الكاتبة المجهولة
سالم : حياة يابتي فهد رايح بكرة القاهرة عشان فيه شغل في الشركة لازم يخلص روحي معاه وهاتي اللي ناجصك وكمان عشان تحولي ورج جامعتك لهنيه
فهد : اني هعمل ليها اللي عايزاه من غير ما تاجي معاي يابوي
حياة بسخرية : نينينينينيني شايفني هموت واروح معاكي
كل اللي ع السفرة كتمو ضحكتهم بصعوبة ع حركاتها الطفوليه
فهد بعصبية : اتكلمي بأدب احسنلك
حياة بعصبية : انا محترمة غصب عنك
سالم بزعيق : بس خلاص عتتخانجو احنا جاعدين ولا ايه
كله ياكل من سكات
بصو الاتنين لبعض بغيظ وبعدين كملو اكل وبينهم نظرات التحدي
حياة قضت باقي اليوم في اوضته مامتها بتتكلم معاها وكمان جميلة وسعدية و البنات انضمو ليهم وفضلو يتكلمو  لحد ما الليل جه وكل واحد راح اوضته
فهد وحياة نامو جنب بعض بعد عناد طويل وبرضو اخدها في حضنه بقت حاجة اساسيه ميعرفش ينام من غير ماتكون جنبه
حياة : فهد ممكن اسالك سؤال
فهد : بسرعة عايز انام
حياة : هو انت قابلت اعمامي النهاردة
فهد : اه قابلتهم ومتساليش عملت ايه ونامي عشان قدامنا سفر طويل بكرة
حياة نفخت بضيق ونامت في حضنه
........ الصبح.....
فهد صحي قبلها ودخل خد دش وغير هدومه
فهد : جومي يابت الناس هنتاخر
حياة بنوم : اممم سيبيني شوية ياماما
فهد : ماما ع اخر الزمن فهد الصعيد يبقا حرمة
مسك المخدة وضربها بخفة : جومي بجا
حياة قامت : فيه حد يصحي حد كدة
فهد : عشر دجايج لو مش لجيتك جاهزة همشي واسيبك
حياة نطت من ع السرير بسرعة وقامت خدت دش ولبست درس رقيق وفردت شعرها وحطت برفان وطلعت
بقلم الكاتبة المجهولة
فهد بص ليها بضيق وهو في دماغه حاجة وبعدين اتجه للعربية وهيا وراه 
ركبو العربية واتجهو للقاهرة كانو ساكتين مفيش كلام خالص
حياة بزهق : شغلنا ياعم اغنية
فهد : ياعم؟! انتي بنيه متأكدة؟!
حياة : ايه ياسطا مش عاجبك
فهد بخبث : لاه عاجبني وكل حاجة فيكي عجباني
حياة بتوتر : ق.... قصدك ايه
فهد بضحكة مكتومة : عتسمعي ايه عاااد
حياة : لا استني انا خايفة اقولك شغل تجيبلي تاكسي اللي جاي من الحمام.... انا هشغل
فهد مردش عليها بس ابتسم بخفة ابتسامته اللي بتخطف قلبها بدقنه السوده وغمازته بصتله بهيام
حياة شغلت اغنية وغنت معاها : سالكااااة وتسوق الدنيا عن عن ولا لينا مااالكااااة
فهد قفل الاغنية : بااااااس ايه الصدااع ده مش عايز اسمع صوتك واصل لحد مانوصل
حياة بصتله بغيظ : عيل فصييييل
كملو الطريق وهما الاتنين بيعاندو بعض زي الاطفال
اخير وصلو عند بيت حياة نزلو من العربية وطلعو حياة فتحت الباب ودخلت
فهد : انا نسيت تلفوني في العربية هجيبه وارجعلك
حياة باستغراب : الله طب ما انت بتتكلم زينا اهو اومال ايه لهجة الصعايدة اللي كنت بتتكلم بيها دي
فهد : طبعا يابنتي انا عشت في القاهرة ٥ سنين بس لازم اتكلم هناك صعيدي عشان ابويا ميقتلنيش
حياة : لا بس طلعت جامد انا كنت بخاف منك لما تتكلم
فهد : دا انا اعجبك اووي بس ايه رايك انهي لهجة تليق بيا
حياة : والله ع حسب لبسك لما تلبس بدلة وشياكة كدا لازم تتكلم زينا اما لما تلبس جلبية لازم تتكلم صعيدي بس ف الحالتين جامد ههههه
فهد : انا طول عمري جامد اصلا
حياة : طب يلا ياعم الجامد روح جيب فونك عشان هنتاخر
فهد ابتسم ونزل وحياة دخلت اوضتها كان ع الكومدينو صورة ليها هيا وباباها ومامتها حضنت الصورة وعيونها دمعت
حياة : وحشتيني اوي يابابا
حست بحد بيحضنها من ضهرها اضايقت من حضنه ولفت بسرعة وخضة
حياة بصدمة : كريم!!!
كريم بوقاحة : وحشتيني اوي ياحياة
حياة بخوف : كريم ابعد عني
كريم : انا بحبك ياحياة انتي جميلة اوي
حياة بزعيق وهيا بترجع لورا : كريم ابعد اياك تقرب
كريم بدأ يقرب منها ويبصلها بوقاحة وكان بيحاول يتهجم عليها وهيا بترجع لورا وبتصرخ بخوف
حياة بصريخ : فاااااااااااهد

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

حياة بصراخ وعياط : فااااااااهد.. بصوت متقطع : ك.. كريم ابوس ايدك ابعد عني والنبي هعملك كل اللي انت عايزه وهديك فلوسي كلها بس والنبي متلمسنيش
كريم بوقاحة : اخيرا وقعتي تحت ايدي ياحياة كنت مستني اللحظة دي من زمان
حياة فضلت تصرخ وكريم قرب منها اووي ومسكها من كتفها ولسه بيقرب وشه منها لقي حد شده لورا ووقعه ع الارض
فهد هجم عليه زي الاسد وهو في قمة غضبه وفضل يضربه في وشه بكل قوته وكريم مقدرش يدافع عن نفسه بسبب المخدرات اللي بيشربها كان زي الجثة قدام فهد
فهد بصوت عالي وبيجز علي سنانه وهو بيضربه : ازاي تفكر تقربلها والله لقتلك يابن الكلب...... هقتلك واشرب من دمك عشان تبقا تفكر تلمس حاجة ملك لفهد المنياوي يابن ال***
كريم بصراخ مبقاش قادر يتحمل وهو شبه فاقد الوعي : ااااه حر.... حرام عليك... اب.. عد  عني
شاكر كان شايف كريم وهو طالع البيت وبعدين شاف فهد قدام عربيته تحت نزل وراح بيت حياة
(ملحوظة : بيت شاكر وحسين جنب بيت اخوهم اللي هو والد حياة بس والد حياة كان بيته ليه لوحده)
باااك
شاكر دخل لقي ابنه نايم ع الارض جسمه كله بينزل دم وفهد نازل فيه ضرب... جري عليه وحاول يبعد فهد بكل قوته
شاكر : سيب ابني هتموته في ايدك ابعد
فهد واخيرا بعد عنه وهو بيلهث وبياخد نفسه بصعوبة اثر عصبيته
شاكر قرب من ابنه لقيه فاقد الوعي ومبيتحركش افتكره مات
شاكر بزعيق : ايه اللي عملته دا قتلت ابني
فهد ببرود وهو بيبصلهم بطرف عينه : متخفش لسه عايش هو بس هيقعد شهرين تلاتة في الجبس عشان ميفكرش مرة تانية يقرب من حاجة تخص فهد الصعيد
حياة كانت قاعدة في ركن في الاوضة وضامة رجليها لصدرها زي الجنين وبتعيط بشدة
شاكر بصلها : كله منك انتي السبب انا هوريكي.... ولسه هيقوم فهد زقه جنب ابنه
فهد بهمس : شيل ابنك وامشي احسنلك والا قسما بالله لهوريكو الوش التاني واعتقد انك ملحقتش تنسي اللي عملته امبارح لما جيت اخد عمتي..... يلاااااا
قال الاخيرة بزعيق هز جدران البيت وشاكر سند ابنه وطلع برة البيت بسرعة
فهد بهمس لنفسه : ولسه انا هوريكو فهد الصعيد هيعمل ايه
طلع صوت شهقات عالية واخيرا انتبه لطفلته البرئية اول ما شافها بالمنظر دا قلبه وجعه وحس روحه بتتسحب منه
جري عليها بلهفة وقلق ولسه بيلمس كتفها
فهد بهدؤ وحنان : حياة
نفضت ايده بسرعة وفضلت تصرخ وتعيط وتتحرك بهسترية
حياة : لاا... لا... ابعدو عني والنبي... ابعدو... هديكو كل حاجة خدو فلوسي مش عيزاها بس ابعدو عني..... متضربونيش..... لاا ابعد ياكريم حرام عليك..
بقلم الكاتبة المجهولة 
فهد حس كأن سكاكين بتقطع في قلبه لما شافها بالمنظر دا وضمها لحضنه جامد عشان يحسسها بوجوده وهيا مبطلتش عياط وفضلت تقاومه
فهد بحنان : ششش اهدي ياحياة متخافيش انا فهد انتي معايا محدش هيلمسك متخافيش
فضل يهديها وهيا بتقاومه ومش بطلت عياط لحد ما حس بيها تقيلة بين حضنه.... طلعها من حضنه بلهفة
حياة وهيا شبه فاقدة للوعي : ابعد.. عني... ابعد ياكريم.. ارجوك
فهد بخوف : حياة... حياة قومي ياحببتي انا معاكي
فقدت الوعي تماما فهد شالها بسرعة والقلق مسيطر عليه ونزل بسرعة ركبها العربية وركب جنبها وساق ع المستشفي بسرعة
فهد دخل المستشفى وهو شايلها بين ايده وطلب دكتورة ودخلها الاوضة عشان الدكتورة تفحصها
بعد شوية الدكتورة خرجت
فهد بقلق : هاااه يادكتورة طمنيني هيا كويسة صح!
الدكتورة : بصراحة هيا اتعرضت لانهيار عصبي حاد ودا هيخليها خايفة من اي حاجة الفترة دي انا كتبتلها مهدأات ياريت تاخدهم في المعاد
فهد بحزن علي حالة طفلته : طيب هيا هتخرج من المستشفى امتاا؟!
الدكتوره : تقدر تاخدها دلوقتي بس يفضل انكو تفضلو جنبها وتطمنوها الفترة دي ومتفضلش لوحدها
فهد : تمام شكرا جدا
الدكتورة : العفو دا واجبي.. ربنا يقومها بالسلامه
فهد ابتسم للدكتورة بهدؤ ودخل لحياة
كانت نايمة بملامحها البرئية اللي بتأسر قلبه راح قعد جنبها ع الكرسي ومسك ايدها
فهد بهدؤ : قد ايه انتي بريئة متستاهليش اللي بيحصل دا كله قومي واوعدك محدش هيقرب منك اوعدك هخليهم يدفعو تمن كل اللي عملوه معاكي انتي دلوقتي ملكي وف حمايتي ومحدش هيقدر يمسك بسؤ ابدا
فهد حس بأيدها بتتحرك بين ايده : حياة انتي كويسة تعبانة اناديلك الدكتورة
حياة افتكرت اللي حصلها وعيونها دمعت وبدأت ترتعش وحضنت فهد جامد : فهد متسبنيش والنبي انا خايفة هما هيضربوني وكر.. يم ككان عايز..
مقدرتش تكمل وانفجرت في العياط فهد ضمها ليه جامد : متخافيش ياحياة انا معاكي اهدي محدش هيقربلك
حياة : انا خايفة
فهد : طول ما فهد الصعيد معاكي مسمعش كلمة خايفة دي تاني... كمل بمرح : ولا اني مش عاجبك عااد يابت عمي
حياة بضحك بين دموعها : لااه عااجبني قووي قوووي ياود عمي
فهد : وه بقيتي تتحددتي زيينا اهه
حياة بغرور : طبعا انا اصلا شطورة وبتعلم بسرعة ههه
فهد وهو بيميل عليها وشالها : طب يلاا ياطفلتي الشطورة عشان نروح
حياة بكسوف : طب نزلني انا ليا رجلين بعرف امشي وحدي
فهد بحدة : اسكتي خالص مبحبش حد يجادلني  
بقلم الكاتبة المجهولة 
حياة سكتت بغضب طفولي وفهد شالها وطلعو برا المستشفي وركبها العربية وركب جنبها
فهد بهدؤ : هنروح نجيب حاجتك اللي نقصاكي من البيت
حياة خافت وبدأت ترتعش : لاا... لاا والنبي مش عايزة اروح هناك
فهد بهدؤ مسك وشها : ششش متخافيش انا معاكي مش هيحصل حاجة هنجيبهم ع طول ونرجع الصعيد
حياة : طب وشغلك اللي هنا
فهد : مش مهم النهاردة هاجي يوم تاني واخلصه واحولك ورق جمعتك المهم دلوقتي ناخد حاجتك اللي هنا عشان مش هترجعي هنا تاني
حياة بدموع وبرائة : بس دا بيت بابا وكل زكراياتنا فيه مقدرش مجيش تاني
فهد : هبقا اجيبك كل فترة
حياة : تمام شكرا
فهد ساق العربية ووصل البيت ووقف العربية
فهد بهدؤ : يلا
حياة مسكت ايده : اطلع معايا انا خايفة
فهد هز راسه ونزلوا من العربية ومسك ايدها وطلعو البيت دخلو........ فهد : ادخلي هاتي حاجتك وانا قاعد مستنيكي هنا
حياة هزت براسها ودخلت اوضتها وخدت كل صورها مع باباها وزكرايتها وكل حاجة نقصاها
فهد مل من القعدة في الصالة دخل ليها اوضتها وهيا كانت مشغولة بتجميع حاجتها
بص ع الاوضة كأنها اوضة طفلة رسومات كرتون ع الحيطة وصور ليها وهيا صغيرة وصور ليها هيا وباباها ومامتها مع بعض وصورها وهيا كبيرة بوضعيات مختلفة وحركات مجنونة ابتسم... جميلة ومجنونة ف كل مرة بتخطف قلبه وعقله
حياة وهيا بتهزه : فااااهد
فهد اخير فاق : نعم بتناديني
حياة : بناديك بقالي ساعة.....يلا انا جاهزة
فهد : تمام يلااا
شال شنطتها ونزلو ركبو العربية واتجهو للصعيد
في الطريق
فضلو ساكتين وحياة مبتتكلمش وفهد كل شوية يبص عليها يلقاها سرحانة عرف انها بتفكر ف اللي حصل
وقف العربية فهد ومسك ايديها : حياة
حياة فاقت من افكاركها : هاااه في ايه.... بصت حواليها : انت وقفت هنا ليه
فهد مسك ايدها : بصي ياحياة انتي لازم تنسي اللي حصل وتبدأي من جديد انتي دلوقتي معايا ومحدش هيقدر يقربلك تمام!
حياة : تمام
فهد ساق وكملو الطريق وكانت الشمس غابت والليل جه
بعد فترة وصلو الصعيد ونزلو من العربية.... دخلو كانت العيلة كلها متجمعة دخلت حياة وطلعت ع اوضتها من غير ما تكلم حد وبعدها دخل فهد ومعاه شنطتها
زهرة قربت عنده : فهد حبيبي حياة مالها شكلها متغير حصل معاكو ايه
فهد بجمود ولهجة صعيدية : متخافيش ياعمتي هيا زينة بس تعبانة من الطريق شوية
سالم بهدؤ : ايه اللي حوصل معاكو يافهد وحياة مالها
فهد اتنهد : كريم ود عمها كان عيتهجم عليها
كله اتخض وزهرة خبطت علي صدرها بشهقة : ياحببتي يابنتي
سالم ضرب عصايته ف الارض بعصبية : وانت كنت فين عاااد اومال اني باعتك معاها ليييه
فهد بجمود : اللي حصل.. وحكالهم
زهرة : ياحببتي يانور عيني كل ده حصل معاها 
فهد : جهزي للست حياة اكل يابهية ووديه ليها
بهيه بطاعة : حاضر يابني
بهيه دخلت عملت الاكل وزهرة خدت الصنية منها وطلعت عند حياة والباقي قعدو تحت
زهرة فتحت الباب ودخلت لقيت حياة لابسه بجامة ودافنه وشها ف المخدة وبتعيط
زهرة؛شدتها لحضنها : خلاص ياقلب ماما انتي معايا محدش هياخدك
حياة بعياط : ليه ياماما كل دا بيحصلي انا عملت ايه عشان يحصل معايا كده
زهرة : استهدي بالله ياروحي انتي معملتيش حاجة دا ابتلاء من ربنا
حياة : انا بكرهم ياماما بكرهم هما اذوني اووي
زهرة : انتي دلوقتي مع اخوالك وجوزك ياحببتي وهما مش هيقدرو يقربو منك ودلوقتي يلا عشان تاكلي انا مش عارفة استحملتي اليوم من غير اكل ازاي انا مستغربة اصلا ان فهد رجع بدراعه
حياة بضحك : لا متخافيش ماهو اشترالي اكل وكلت ع الطريق
زهرة ابتسمت وبدأت تأكل حياة وبعدين خدت الصنية وطلعت وفهد دخل بعد شوية وغير هدومه ونام جنبها وخدها في حضنه
حياة : فهد ممكن اسألك سؤال
فهد : حياة متبجيش تعملي مجدمة جبل ما تسألي انا اصلا بجيت بستني فجرة اسئلة ماجبل النوم دي
حياة بتزمر : خلاص مش سأله
فهد جمد من حضنها : اسالي بت عمي
حياة : هما اعمامي لو عرفو مكاني واخدوني انت.......
فهد بمقاطعة : مستحيل اخليهم ياخدوكي انتي متجوزة راجل ومش اي راجل ده فهد الصعيد
حياة : نينينينينيني خف تواضع شوية
فهد بأبتسامة : تصبحي على خير يا حياتي
حياة بسعادة : وانت من اهله
.. الصبح..
البيت كله كان متجمع الفطار ماعادا ياسمين
حياة : هيا ياسمين فين انا هطلع اناديها
جميلة : اقعدي يابتي دلوقت تنزل
حياة : ممكن تكون تعبانة هطلع اشوفها
حياة قامت من السفرة وطلعت لياسمين وكانت مستغربة انهم مش مهتمين بياسمين ايدا
حياة : ياسمين ممكن ادخل
ياسمين وهيا ع السرير بتعب : تعالي ياخيتي
حياة دخلت وقعدت جنبها : مالك شكلك تعبانة
ياسمين : مش عارفة ياحياة دماغي عتنفجر من الوجع
حياة حطت ايدها ع راسها لقيتها سخنة عملت ليها كمادات وقعدت جنبها واستغربت ان محدش طلع سال عليها الا زهرة مع انهم عارفين انها تعبانة
فضلت معاها طول اليوم
حياة : ياسمين ممكن أسألك سؤال
ياسمين بوهن : اتفضلي ياخيتي
حياة : هما ليه كلهم هنا بعاد عنك كدا وبيعملوكي بالطريقة دي
ياسمين اتوترت وحياة مسكت ايدها : احكيلي انا زي اختك
ياسمين بدموع : هحكيلك ياخيتي يمكن يخف وجع جلبي والنار اللي جايدة فيه
ياسمين بتردد ودموع : اني كنت بحب واحد قوي قوي وهو.. اتهجم عليي

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

ياسمين بدموع : اني ياخيتي كنت بحب واحد قوي قوي.... بس هو حاول يتهجم عليي ياحياة
انفجرت في العياط وحياة خدتها في حضنها وفضلت تهدي فيها
حياة وهيا مصدومة : اهدي ياياسمين واحكيلي اللي حصل
ياسمين : فاكرة يوم كتب كتابك انتي وفهد اخوي ساعة ضرب النار
حياة : ايوا ايه علاقة دا باللي انتي بتقوليه
ياسمين : وجتها كانت عيلة الرفاعي جايين ياخدو حجهم عشان فهد اخوي ضرب ولدهم بالنار وكان عايز يجتله
حياة : انا مش فاهمة حاجة
ياسمين : فهد اخوي كان مصاحب واحد اسمه سيف الرفاعي ظابط شرطة بشتغل في القاهرة كانو صحاب جوي جوي كان بيجي عندنا هنيه كتير يجعد مع فهد كنا بنشوف بعض كتير هو حبني وعجبني لغاية ماحبيته واعترفنا بحبنا لبعض بس كنا مخبيين محدش من العيلة يعرف كان لما ياجي لفهد الجصر بنشوف بعض وبتقابل في الجنينة اللي ورا
من شهرين اتجدملي عريس وابوي وافج عليه وجال انه زين ويناسبني سيف لما عرف مجدرش يتحمل بس كان خايف يقول لفهد عشان فهد ميفكرش انه بيخونه وبيبص لحريم بيته 
يوميها سيف شرب هو في العادة مبيعملش اكده بس كان عايز ينسي... كلمني وهو مكانش في وعيه قالي تعالي عند الجنينة الورانية مكان مابنتجابل اني محتاجك... صوته كان ضعيف جلبي رق وروحت اجابله
........ فلاش بااااك .......
سيف بضعف : خلاص ياياسمين هتتجوزي وتبجي لغيري
ياسمين بدموع : غصب عني ياود عمي انت عارف انه لو بيدي مهختارش غيرك
سيف : واني ماعجدرش اخليكي تروحي لغيري ياياسمين
ياسمين : كلم ابوي واخوي ياسيف
سيف : مش هيوافجوا وانتي عارفة السبب ده غير ان فهد صاحبي وهيفتكر اني بخونه وببص لحريم داره
ياسمين : لااه فهد اخوي معيجولش اكده حاول تجنعه ياسيف
سيف قرب عليها وحضنها بضعف ومن غير وعي : اني تعبان جوي ياياسمين
ياسمين بخوف : سيف مينفعش اكده بعد عني
سيف كأنه متغيب عن الواقع ومش سامع حاجة بدأ يقرب منها وشيطانه اتحكم فيه
قرب عليها وقطع كم العباية بتاعتها وبدأ يهضنها ويبوسها بهستريه
ياسمين بعياط وخوف : سيف بعد عني هملني اكده غلط ابوس يدك سبني ياود عمي
سيف : انتي لي اني وبس ياياسمين
فهد كان بيتمشي في الجنينة وشافهم : سييييف هجتلك
فهد هجم عليه وضربه وبعدين طلع سلاحه وضربه في كتفه بالنار وياسمين قاعدة في الارض بتعيط وبتعدل هدومها بخوف
فهد مسكها من ايدها جامد ودخلو القصر كل اللي موجودين اول ماشافوا ياسمين بالحالة دي اتخضوا
جميلة بقلق : ايه اللي عمل فيكي اكده يابتي
فهد بعصبية : بنت المحروسة كانت عتمشي مع سيف ود الرفاعي ويحبو ف بعض
جميلة شهقت : يامرارك ياجميلة
ضربت ياسمين بالقلم : ليه تعملي فينا اكده وتحطي راسنا في الطين
سالم بجمود : من النهاردة اني مش عندي عيز بت وحدة اسمها ايه ياسمين بتي اللي ربيتها ماتت انتي عتعيشي معانا اهنه بس لسانك ميخاطبش لساني واصل
جميلة : انسي ان كان عندك ام انتي مش بتي اني بتي محترمة متعرفش ازاي تكلم رجالة
....... باااااك......
ياسمين بعياط : ومن يوميها احنا ع الحال ده لا امي ولا بوي ولا اخوي بيتحددتو معاي مش بطلع من الدار ولا بروح الجامعة
حياة حضنتها : ياااه كل ده حصل معاكي ياياسمين انتي اتعذبتي اوي
ياسمين : اني اعمل اي حاجة بس اهلي يرجعو يتحددتو معايا تاني
حياة : اهدي ياحببتي هو لو بيحبك بجد مكانش اخترع اعذار كاذبة عشان يهرب من جوازه منك انه خايف من رد فعل فهد لما يعرف دا مش مبرر فهد كان ممكن يوافق لانه صاحبه الوحيد وافضل حد يستأمن عليه اخته
ياسمين : ياخيتي مش هو ده السبب..... الحجيجة انه كان فيه مشاكل بين جدي وجد سيف وابوي وعمي محمود معيطجوش عيلة الرفاعي واصل بس كانوا بيحبو سيف عشان كان طيب ومحترم وصاحب فهد من زمان لكن ان ابوي يبعت بنته بيت الرفاعي وتعيش هناك ده اللي مستحيل يقبل بيه واصل
حياة : طيب مش حاولتي تصالحي مامتك وبابكي
ياسمين : حاولت كتير اتحددت معاهم بس مكانش حد يسمعني.... عشان خاطري ياحياة ساعديني اني مش جادرة اسامح نفسي ولا جادرة ابعد عنيهم
بقلم الكاتبة المجهولة 
حياة بحنان : متخافيش ياياسمين انا معاكي وهساعدك لحد ماترجعو زي الاول.... بس دلوقتي ارتاحي انتي تعبانة
ابتسمت ياسمين بهدؤ وحياة غطتها كويس  طلعت من الاوضة ونزلت تحت
...... في الطابق اللي فوق قدام اوضة اية....
اية خدت شنطتها ونازلة عشان تروح الكلية
هشام بابتسامة جذابة : صباح الخير ياجمر... رايحة فين
اية بكسوف : صباح النور يااخوي... رايحة الكلية
هشام : اخوي!!.... ماتحن ياجن
اية : وه اختشي ياجدع عتتغزل فيا وكمان بتتكلم عوج
هشام بضحك : ماانا بصراحة لما بشوفك بنسي الدنيا ومافيها
اية بخبث : اكده طيب اني هقول لعمي محمود ان ولده بيغازلني وكمان بيتكلم عوج خليه يطوخك عيارين
هشام بخبث مماثل : اهون عليكي يابت عمي
ولسه بيقرب منها
حياة بصوت عالي : احم احمممم بتعمل ايه ياهشام
ايه اتكسفت ونزلت بسرعة وطلعت من القصر
حياة قربت عند هشام وهو اتوتر
هشام : حياة كيفك ياخيتي انتي اهنيه من ميته
حياة بمكر : من اول صباح الخير ياقمر... وغمزت
هشام : وحيات عيالك ياشيخة استري عليا دا انا غلبان
حياة : ايه دا انت كمان بتتكلم زيي اهوو
هشام : ايوا منا جامعتي كانت ف القاهرة
حياة : امم... طب وايه موضوع ايه دا بقا
هشام : بصي هقولك بس متقوليش لحد
حياة : اشطا يامعلم سرك ف بير
هشام : امم بير مخروق.... بصي ياستي انا بحب ايه وانا اللي مربيها وهي كمان بتحبني بس لسه معترفتش
حياة : ومبتتقدمش ليها ليه ولا خايف لتترفض
هشام بغرور : لا طبعا انا مترفضش كل الموضوع اني لسه متخرج ومبنتش نفسي... هااا اديكي عرفتي اهو مش هتقولي لحد صح!!
حياة : امم... ماشي بس بشرط
هشام : اه بدأنا بقا... انتي مش قولتي مش هتقولي لحد!
بقلم الكاتبة المجهولة 
حياة : بس محلفتش
هشام : اخلصي عايزة ايه
حياة : بص هتروح تشتريلي اندومي
هشام : وانتي مش عارفة طريق المحل ولا ممعكيش فلوس
حياة : لا يابابا معايا فلوس وعارفة طريق المحل بس مينفعش اشتريه عشان ماما هتنفخني
هشام : امم موافق بس هاكل معاكي
حياة : اشطاا بس اياك زوزو تشوفهم
هشام : زوزو مين
حياة : زهرة امي ياعم الله
هشام : اه اه ماشي يالا باااي
حياة : نتقابل في الجنينة اللي ورا
هشام : اشطا يبرنس
وركب ع السور بتاع السلم واتزحلق
حياة ضحكت علي حركته : طفل والله طفل هههه
حياة مشيت لاوضتها وكانت باصة في الفومن مش مركزة ف الطريق وخبطت في حد
حياة : اه اسفة
هايدي بضيق : وه ماتفتحي ياعميه ايه معتشوفيش ولا ايه
حياة بعصبية : قولتلك اسفه محصلش حاجة يعني لدا كله
هايدي : لاه حوصول كتير جوي انتي خدتي مني اغلي حاجة عندي ودايرة تضحكي ومبسوطة واني بتعذب
حياة باستغراب : انتي بتقولي ايه انا مش فاهمة حاجة؟!
هايدي بسخرية : هه ولا هتفهمي..... ومشيت
حياة : مالها دي
............ بعد شوية في الجنينة اللي وراا.......
حياة وهشام قاعدين ع الارض وقدامهم الاندومي وبياكلو
حياة بتلذذ : الله طعمه تحفة تسلم ايدك ياهشام
هشام بغرور : انا اصلا شيف شاطر وقمر
حياة : تعرف انك قمر وبحبك اوووي
فهد كان معدي وسمعها صدفة واتضايق وكان زي البركان قرب عليهم
هشام بغرور : عادي انا اصلا قمر واتحب
حياة : شششش اسكت انت يابغل انا بكلم الاندومي حبيبي
فهد ناره هديت وضحك ع منظرهم
هشام : فصيلة وباردة
فهد بجمود : احم احم... بتعملو ايه
حياة بتوتر : طبعا لو حلفتلك ان هشام هو اللي جايبه مش هتصدقني
هشام بصدمة : انا؟! دي كدابة
حياة : تنكر؟! انكر يلا
فهد بتمثيل الجمود : باااس وانتو فاكرين انكو هتفلتو بعملتكو كدا عادي
حياة بتمثيل : ياسطا انت جدع ومش هتقول لحد صح
فهد : بقا تاكلو من غيري يا اندال
هشام : الله عليك ياابو الفواهيد... اتفضل ياخويا الاكل يكفي والمكان يسيع من الحبايب الف
فهد قعد واكل معاهم وفضلو يحكوا ويضحكو كتير
بقلم الكاتبة المجهولة 
_ الشمس غابت والليل جه
العيلة كلها اتجمعت وسهروا مع بعض والبنات قعدو فوق مع ياسمين وفي اخر اليوم كل واحد راح اوضته
حياة نايمة في حضن فهد كالعادة
حياة : فهد ممك..
فهد بمقاطعة : اسالي ع طول ياحياتي من غير مقدمات
حياة بتردد : هو انت ممكن تسامح ياسمين يعني هيا مكنش قصدها تغلط وهيا ندمانة
فهد بعصبية وضغط ع خصرها : حياة انا مجولتش متفتحيش الموضوع ده واصل بتعصي اوامري واني راجل دمي حامي ومبحبش اكده يابت الناس
حياة بدموع : فهد انت بتوجعني
فهد حس بأيده اللي ع خصرها وضاغط عليها شالها
فهد : خلاص
حياة بعدت عنه ونامت علي طرف السرير والدموع في عينيها.... جذبها عنده مرة تانية لحضنه بحنية
حاولت تقاومه بس مقدرتش
فهد بحده : نامي ومتتحركيش ياحياة
خافت من نبرة صوته وغمضت عينيها واستسلمت ونامت اما فهد فكان بيفكر في كلامها اللي عصبه وفي دماغه الف حاجة
باس راسها بحنية ونام بهدؤ
........ الساعة ٢ في الليل......
حياة كانت عطشانة صحيت وقامت من ع السرير بعد ما بعدت عن فهد بصعوبه لانه كان ماسكها جامد
ملقتش ماية جنبها كانت متجهه لباب الاوضة وفجأة النور قطع والدنيا ضلمت
قلبها انقبض وخافت وجسمها ارتعش بشدة قعدت في ركن في الاوضة وضمت رجليها لصدرها زي الجنين ودموعها نزلت بغزارة وشهقاتها عليت
فهد صحي علي صوت شهقاتها لقي الدنيا مضلمة مد ايده ع السرير ملقهاش سمع صوت عياطها قرب من الصوت لحد ما وصل عندها
حط ايده ع كتفها بهدؤ : حياا..
حياة بصريخ ورعشة : لاا ابعدو عني طلعوني من هنا... يابابا تعالي طلعني.... خليهم يطلعوني من هنا انا بخاف من الضلمة
.. انا معملتش حاجة..
فهد جاب فونه ونور الفلاش وقرب عليها حاول يهديها بس مقدرش وفقدت الوعي بين ايديه.. يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

فهد لقى حياة فقدت الوعي شالها بسرعة ونعيمها ع السرير وهو مش فاهم هيا ليه حصلها كده
سالم وجميلة صحيو ع صوت صراخ حياة
جميلة : ياساتر يارب في ايه
سالم : الصوت جاي من أوضة قومي نشوف في ايه وايه اللي قطع الكهربا اكده
طلعو برا الأوضة وقابلو زهرة وكان باين عليها القلق
سالم : مالك ياخيتي شكلك خايفة
زهرة بخوف : سمعت صوت حياة وقومت لقيت النور قاطع اتخضيت عليها هيا بتخاف من الضلمة
جميلة : طيب تعالو نشوفها.
راحو كلهم ع الأوضة وخبطو وفهد فتحلهم
زهرة بخوف : فهد حياة كانت بصرخ ليه هيا كويسة صح
فهد : اني جومت من النوم لجيتها بتعيط وبتصرخ وبعدين اغمى عليها
سالم : اني هروح اشوف مشكلة الكهربا وراجع
جميلة : واني هجبلها مية ونحاول نفوجها
زهرة دخلت وقعدت جنب حياة ع السرير وخدتها في حضنها وفهد واقف مش عارف يعملها حاجة وقلقان عليها دقايق والنور جه وجميلة طلعت ومعاها المية وسالم وراها
جميلة قعدت جنبها ع السرير ومسحت وشها بالمراية وشربتها وحطت ايديها ع راسها وفضلت تقرأ عليها قرأن
زهرة كانت بتعيط ع الحالة اللي وصلت ليها بنتها
سالم : تعالي يافهد عايزك في كلمتين وانتي ياخيتي... جميلة اجعدي مع البنية لحد ما نرجع
جميلة : حاضر ياخوي
....... قدام أوضة فهد........
سالم بحدة : ايه اللي حوصل ده يافهد وانت كنت فين لما مرتك صرخت ماجومتش تشوفها ليه
زهرة : خلاص ياسلام فهد ملوش ذنب حياة اصلا عندها فوبيا من الضلمة
فهد بجمود : فيه ايه ياعمتي وايه اللي وصلها للحالة دي
زهرة بدموع : حياة طول عمرها بتخاف من الضلمة بس مش لدرجة انها تفقد الوعي او الفوبيا... من اول ما باباها مات ومعاملة أمامها اتغيرت ناحيتها كانو بيعاملوها وحش اوي وبيضربوها... لما كانت تغلط كانو يحبسوها في اوضة ضلمة ويسبوها من غير اكل وشرب كانت بتفضل تصرخ وتعيط كتير بس مكانش عندهم رحمة.... دموعها نزلت بغزارة وكملت بوجع : كنت بسمع صوت صراخها كانت بتترجاهم يطلعوها
قلبي كان بيتقطع عليها بس هما كانو بيحبسوني ويقفلو عليا عشان مطلعهاش... عذبوها كتير لحد مابقت بتخاف من حجات كتير هيا آه عنيدة وبتضحك كتير بس جواها وجع كبير من اللي حصل معاها بتحاول تنساه
__بقلم الكاتبة المجهولة
سالم حضنها : متخافيش ياخيتي بتك ف امان دلوقت هيا مع خالها ومحدش هيجدر يمس شعرة منها
فهد كان بيسمع الكلام وبيتخيل شكل طفلته الصغيرة وهيا بتصرخ وبتعيط من الخوف ودمه كان بيغلي
دخل اوضته من غير ولا كلمة وراح عند الدولاب واخد هدوم والسلاح بتاعه وراح عند حياة وباس راسها
جميلة بهمس : رايح فين ياولدي
فهد : متخافيش ياست الكل عندي مصلحة هخلصها وارجع.. خدي بالك منها
جميلة : في عنيا ياحبيبى
فهد طلع لقى عمته وابوه لسه قدام الأوضة
فهد : خليكي معاها ياعمتي وخدي بالك منيها
زهرة هزت راسها بابتسامة ودخلت وفهد نزل الطابق اللي تحت وغير هدومه وطلع... لسه بيفتح باب القصر
سالم : رايح فين يا فهد
فهد بهدؤ مميت : رايح اجيب حج مرتي يابوي مش مرات فهد الصعيد اللي يحصل فيها أكده... هيا متجوزة راجل
سالم : ربنا معاك ياولدي
سالم كان ناوي ينتقم منهم بس مستني الوقت المناسب ومقدرش يمنع فهد لانه عارف انه عنيد وهينفذ اللي ف دماغه
الفجر إذن وفهد صلي فرضه وجمع رجالته وفهمهم اللي هيعملوه وركبو العربيات واتجهو للقاهرة
....... الليل خلص والشمس طلعت
..... في الصعيد......
زهرة نايمة وواخدة حياة في حضنها حست بيها بتتحرك وبتهلوس في الكلام
حياة : لااا طلعوني... انا معملتش حاجة... طلعوني والنبي
زهرة بدوموع : قومي ياحببتي دا كابوس... متخافيش ياقلب ماما انا معاكي دا كابوس
حياة صحيت بخضة وفضلا تعيط وزهرة هدتها
زهرة : خلاص ياقلبي انا معاكي وفهد كمان معاكي متخافيش
حياة بهدؤ : هو فهد فين ياماما
زهرة : معرفش ياروحي هو طلع من بدري وقال انه عنده مشوار مهم..... المهم دلوقتي ارتاحي انتي لسه تعبانة ولسه بدري
حياة : لا أنا مش هنام تاني هطلع انمشي في الجنينة شويه
زهرة : براحتك ياحببتي انا ف اوضتي لو احتجتي حاجة
........ في القاهرة.....
شاكر : مين اللي ع الباب ياسوزان
فهد ببرود : دا انا ياحج شاكر فهد المنياوي عزرائيلك.... وزق الباب ودخل
شاكر يخوف : انت عايز ايه مش خدتها جاي ليه تاني مش مكفيك اللي عملته في ابني
فهد بحدة وسخريه : وهو اللي عملته ف ابنك دا حاجة استني التقيل جاي
سوزان بضيق : اخلص وقول جاي ليه ماانت اخدت المحروسه وامها وياعالم يمكن متكونش متجوزها وبتضحك علينا وهيا بتتسلي معاك
فهد قرب منها واتكلم بفحيح زي الافعى : لولا انك وحده ست وانا متعودتش أمد يدي ع حرمه كان زمانك ميته ف أرضك دلوجت بس ده مش يمنع انك هتتحسبي ع كلامك ده
فهد بحدة لرجالته : هتوهم وجيبو المحروس اللي نايم جوه
... وانتي ادخلي نادي بتك بالذوق وامشي معانا اني مش عايز حد من رجالتي يلمسكو اني عندي رجالة مين وش يدهم ع حرمه عشان هما رجالة صوح مش زيك
... وبص لشاكر بسخرية
رجالة فهد مسكو شاكر وكريم وخدوهم وسوزان وهالة طلعو والرجال وراهم
فهد راح شقة حسين اخو محمود اللي ف نفس البيت واخده هو وحسام ابنه
وركبوهم ف العربيات واتجهو للصعيد وفهد بيتوعدلهم وهما هيموتو من الخوف وبيفكرو ف مصيرهم
__بقلم الكاتبة المجهولة 
...... في الصعيد.....
حياة ماشية في الجنينة وهوا الصبح بيطير في شعرها وتستنشق براحة وبتفكر كل اللي مرت بيه
فجأة لقيت واحد بينط من ع سور القصر بصت ع الارض ولقيت عصاية كبيرة مسكتها بسرعة وجريت عنده
حياة وهيا بتضربه : بتعمل ايه ياحرام ياحيوانة والله لافضحك واخلي خالو يحبسك جاي تسرق
وبحركة سريعة الشاب لف ومسك العصاية منها وكتم بوقها بأيده
الشاب : بس بس اييييه انتي بتتحددتي كتير لييه
حياة حاولت تشيل ايده بس مقدرتش
الشاب : اسمعي اني مش حرامي ولا جاي اسرج هشل يدي بس متصرخيش
هزت راسها بالموافقة وبعيون بريئة الشاب صدقها وشال ايده
حياة بصراخ : حرااام.......
الشاب بضيق : اني مش جولتلك متصرخيش اني مش حرامي بجولك اني جاي اشوف حد وامشي جوام.. هشيل يدي المرة دي لو صرخت هجتلك
هزت راسها بخوف والشاب شال ايده
الشاب بوجع : يخربيتك الجرح شكله فتح تاني
حياة بخوف : ان.. انت عايز ايه
الشاب بابتسامة : انتي مرت فهد اكيد بت البندر
هزت راسها : انت مين وعايز ايه
الشاب : بصي انا مش حرامي انا سيف الرفاعي و.......
حياة بعصبية : وجاي هنا ليه هااه مش مكسوف من نفسك بعد اللي عملته
الشاب بحزن : انا عارف اني غلطت بس والله غصب عني انا عايز اقابل ياسمين ممكن
حياة حسته ندمان وصادق في كلامه وسيف لقيها ساكته
سيف : انتي ليكي الحق متصدقنيش... اتنهد : بصي انا عارف ان ياسمين بتنزل تتمشى الصبح بدري وتشم هوا هشوفها واقولها كلمتين وامشي ع طول
حياة : هيا تعبانة من امبارح
سيف بقلق : ايه تعبانة مالها هي كويسة دلوقتي
حياة : اهدي هيا كويسة بس مينفعش تشوفك هيا متضايقة منك اووي
سيف : انا عارف وعايز اعتزرلها واخليها تسامحني ان شاالله يارب لو تقتلني بس تسامحني
 حياة : انا هقولها انك جيت بس مينفعش تيجي هنا تاني عشان خطر عليك وفهد لو عرف انت عارف اللي ممكن يعمله
سيف بضحك : عارف وحشني اووي عمرنا مابعدنا عن بعض كدا دا حتي اتجوز وانا مش معاه مبروك ليكي يا....
حياة : حياة اسمي حياة
سيف بصدمة : انتي حياة
حياة : انت تعرفني!!
سيف بتوتر : هاااه لا لا.... مبروك ياحياة خلي بالك منه فهد طيب بس عصبي شويه
حياة بضحك : كتيييير
سيف : هو غشيم بس قلبه ابيض زي قلب الخصاية.... يلا اروح أنا بقا لحد يشوفنا مع بعض اتشرفت بمعرفتك وشكرا ع العلاقة الجامدة دي
حياة : الشرف ليا... انا اسفة جدا اني ضربتك
سيف : عادي ولا يهمك... سلام
سيف اتلفت عشان يمشي
حياة : سيف!
سيف : نعم
حياة : بتحب ياسمين ؟!
سيف بعشق : بحبها بس دا انا بعشقها وبعشق ملامحها دا حتي بحب عيوبها
حياة بابتسامة : ربنا يجمعكم مع بعض
سيف : امين.... ومشي
حياة دخلت القصر وراحت غرفة ياسمين
حياة : عاملة ايه النهاردة
ياسمين : زينة جوي ياخيتي تسلمي
حياة بتوتر : ياسمين كنت عايزة اقولك حاجة
ياسمين : اتفضلي ياخيتي
حياة بتردد : احم.. بصراحة سيف جه النهاردة وكان عايز يقابلك
ياسمين بعصبية : واني مش عايزة اشوفه ولا اسمع صوته
حياة : يعني بقيتي بتكرهيه
ياسمين بحزن : هكدب عليكي لو جولتلك اه مش جادرة اكرهه لو بيدي هشيل جلبي من مكانه واحط مكانه صخرة
حياة : بس هو لسه بيحبك وانا حسيته ندمان ونفسه تسامحيه
ياسمين : معجدرش ياخيتي هو ازاي جوي
حياة : ربنا بيغفر يبقا انتي مش هتسامحي
ياسمين : مش عارفة ياحياة اني دماغي عتنفجر من التفكير
حياة : طيب خلاص انسى.. انتي متروحيش جامعتك ليه
ياسمين : من ساعة اللي حوصول واني مبطلعش من الدار
حياة : غلط ياياسمين لازم تهتمي بدراستك اكتر من كده
ياسمين : عايزانى اروح أحول لابوي ولا اخوي اني عايزة اروح الجامعة اني مليش عين اكلمهم
حياة : انا هكلم فهد وححاول أقنعه
ياسمين : شكرا جوي ياحياة اني مش عارفة من غيرك كنت عملت ايه
حياة : ياهبلة مفيش بين الأخوات شكر... يلا اروح احضر الفطار معاهم تحت
__بقلم الكاتبة المجهولة 
حياة نزلت وراح المطبخ وجهزت الفطار والعيلة كلها اتجمعت وفطروا وكل واحد راح ع شغله 
جه وقت الغدا وفهد لسه مرجعش وكلهم قعدو ع الطاولة يتغدو... في نص الاكل فهد دخل
جميلة : حمد الله ع سلامتك ياولدي... اجعد كلك لجمة ترم عضمك 
فهد : الله يسلمك ياما.. حاضر
سالم : عملت ايه يافهد
فهد : كله تمام يابوي والحاجة في المخزن
اتغدو وفهد وسالم راحو ع المخزن
....... في المخزن......
سالم : نورتو يارجالة ولا اجولكم ياحريم ماهو اللي يمد يده ع حرمة ميبجاش راجل ولا ايه ياشاكر
حسين : انتو جايبينا هنا ليه عايزين ايه
فهد : وه انتو لسه جعتدو ياجماعة دا انتو لسه مشفتوش حسن الضيافة بتاعتنا
حسام بضيق : انتو مين وعايزين ايه
سالم : هو ده جه معاهم غلطة ولا ايه يافهد مين ده
حسام بغرور : انا الدكتور حسام حسين الألفي
سالم : ده اكيد ابن عم حياة
فهد باستغراب : مش اعرفه يابوي اني لجيته معاهم جبته
حسام بضيق : انتو عايزين مننا ايه ورابطينا كدا ليه انتو مبتفهموش
فهد قرب عليه وضربه بالبوكس : لم لسانك لاجطعهولك واعرف انت بتتكلم مع مين
واحد من الرجالة : فهد بيه حياة هانم بتسال عليك
سالم : روح شوفها يافهد واني اهنيه هتصرف معاهم حسابنا تجيل جوي
فهد طلع برة وراح اوضته لقى حياة ماشية في الاوضة رايحة جايه بضيق
اول مادخل حضنها : وحشتيني جوووي
حياة بضيق : كنت فين من الصبح ولما رجعت مكلمتنيش ليه
فهد : كان عندي مصلحة بخلصها
حياة : امم تمام..... وراحت قعدت ع السرير بضيق
فهد قعد جنبها وخدها في حضنه : مضايجة ليه دلوجت
حياة : لا ولا حاجة يعني المصلحة بتاعتك اهم مني ولما رجعت مكلمتنيش ايه اللي يضايق في كده
فهد : واني ميرضنيش انك تزعلي مني عشان أكده هصالحك
حياة عقدت حواجبها باستغراب ولسه هاتكلم كان فهد من مها وبيلاعبها في جسمها وهيا ميتة من الضحك
حياة : ههه فهد خلاص بالله عليك مش زعلانة خلاص ههههه
فهد بعد عنها بابتسامة وخدها في حضنه تاني
فهد : حياتي انتي تعرفي واحد اسمه حسام
حياة بسعادة : حس حس طبعا اعرفه
فهد بضيق وبدأ يغير : حس حس!! تعرفيه منين
حياة بسعادة كبيرة : دا حبيبي
قالت آخر كلماتها ومحستش غير بشعرها اللي هينخلع في ايده.... كان عينه بطق شرار ودمه بيغلي
فهد بهمس كالافعي : عيدي اللي قولتيه!

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

فهد بهمس كالافعي وهو لسه ماسك شعرها : عيدي اللي جولتيه تاني
حياة بدموع في عينيها وحاطة ايدها ع ايده بتحاول تخفف من ضغط ايده ع شعرها اللي حست انه هيطلع ف ايده
حياة بألم : فهد اانت بتوجعني
فهد بصوت عالي وحدة مسك فكها بين ايده وضغط عليه : عيدييي
حياة بعياط : والله مافيش حاجة حسام ابن عمي وزي اخويا.. و.. وهو كمان ساعدني اهرب من أعمامي
فهد خفف من ضغطه ع شعرها بس لسه ماسكه : امال ايه حبيبك دي
حياة بوجع : انا وحسام صحاب من واحنا صغيرين وبعتبرها اخويا الكبير وهو كمان بيعتبرني اخته
لحظات وفهد استوعب اللي عمله وبص لحياة اللي اللي وشها كان لونه احمر واصابع معلمة في خدها وخصلات شعرها اللي في ايده... ساب شعرها بسرعة وغمض عينه بضيق ومسح ع وشه بايده بعصبية
فهد بتنهيدة : حياة انا......
حياة بصراخ ووشها كله دموع : انت ايه هاااه انت واحد مبتفهمش ومعندكش احساس
فهد مسكها من دراعها جامد وجز ع سنانه : لمى لسانك لاجطعهولك مش معنى اني ساكتلك يبجي من حجك تغلطي فيا
حياة نفضت ايده بعصبية : ابعد عني انا بكرهك
وطلعت برا الاوضة
*بكرهك* الكلمة نزلت ع فهد زي الصاعقة فهد الصعيد اللي بتتهزلو شنبات كلمة زي دي تكسر قلبه كده..
فهد اتوجع من كلامها وضرب ايده في المرايا بعصبية : ااااه غبي.... غبي
حياة كانت برا قدام الأوضة ودموعها بتنزل كانت هتمشي بس سمعت صوت حاجة بتتكسر اتخضت وفتحت الباب ودخلت ع طول
اول مادخلت اتصدم من مظهر الأوضة الازاز متكسر ومرمي ع الارض و فهد واقف في نص الأوضة ومغمض عينه بعصبية وأيده بتنزف بشده
جريت عنده ومسكت ايده بخوف كبير ودموع : ف.. فهد ايدك... ايدك بتنزف
فهد بجمود : مفيش حاجة ده جرح بسيط متشغليش بالك
حياة بقلق : لا دا مش جرح بسيط ايدك بتنزف جامد...
قعدته ع السرير : لحظة وراجعة
فضلت تدور ف كل الإدراج لحد مالقت علبة الاسعافات
حياة بخوف : هه.. هعقملك الجرح هيحرق ف الاول استحمل شويه
مردش عليها كأنه مش سامع حاجة ببصلها وبيفتكر كلامها اللي وجعه اكتر من جرح ايده
حياة عقمت الجرح ولفت عليه شاش وربطته كويس
حياة : بيوجعك!!
فهد بجمود : لاااه فهد الصعيد معيتوجعش من خربوش زي ده
حياة : بطل غرور
فهد : مش تزعلي مني
حياة : ياريت منتكلمش ف الموضوع دا اهتم بجرحك كويس عشان مش ينزف تاني
طلعت بره الأوضة وفهد طلع وراها ونزل ع المخزن
فهد : وه شكله الحج سالم اتوصي بيكو جوي
سوزان : حرام عليك ابعد عننا وسيبنا ف حالنا
فهد : مش معنى أن محدش جرب منك يبجي مش هتتحاسبي لا دورك لسه جاي انتي وبتك.... مش موضوعنا
فهد للرجالة وهو بيشاور لحسام : فكوه يارجالة
___بقلم الكاتبة المجهولة 
الرجالة فكو حسام
حسين : انت واخد ابني ع فين ياجدع انت
فهد : اني اعمل اللي عايزه ملكش صالح
فهد مسكه وخده وطلع راح القصر
زهرة كانت قاعدة في الصالة هيا وجميلة وسالم
اول ماشفت حسام جريت عليه وخدته في حضنها
زهرة بسعادة : حوسو حبيبي عامل ايه
فهد في سره : حوسو وحس حس ايه الدلع الماسخ ده
حسام : كويس ياماما انتي اخبارك ايه وحياة عاملة ايه
زهرة : كويسين ياحبيبى دي حياة هتفرح اوي لما تشوفك
زهرة بصوت : حياة ياحياة تعالي شوفي مين جه
كل ده تحت أنظار العيلة ونظراتهم المستغربه
حياة نزلت واول ما شافت حسام جريت ع حضنه
حسام بضحك : اه براحة يابنتي جسمي بيوجعني
حياة بقلق : ايه ايه اللي بيوجعك وايه اللي عمل فيك كده
فهد كانت دمه بيغلي لما شاف حياة ف حضن حسام
حسام شاور عليه : الجدع دا هو اللي عمل كده... مين دا اصلا
فهد شد حياة منه وحاوط خصرها بايده واتكلم بغرور : اني فهد المنياوي جوزها
حسام بصدمة : ايه!.. حياة انتي اتجوزتي!!
فهد بصرامة : ايوا اتجوزت ومش اي راجل ده فهد الصعيد ابجا فكر زين جبل ما تمد يدك ع حاجة تخصني
فهد بص لحياة ومسك دراعها جامد : وانتي ابجي حاسبي ع تصرفاتك واعملي حساب لجوزك اللي واجف بينكو
حياة بعصبية : انت بتقول ايه
فهد : صوتك ميعلاش
زهرة : اهدي يافهد حسام ابن عم حياة وزي اخوها وكمان انا اللي اهتميت بيه من لما كان عنده ١٢ سنه بعد وفاة امه وهما بيتعامل مع بعض زي الأخوات 
فهد : مليش صالح ده كان قبل ماتتجوز هيا دلوجت متجوزة
سالم : انت جايبه اهنيه ليه يافهد
فهد : هو اللي ساعد حياة عشان تهرب يابوي ملوش صالح بحاجة ومنجدرش ناخده بذنب غيره
سالم قرب عند حسام ووقف قصاده : ملش ياولدي حجك عليا مكنتش اعرف وتشكر انك وجفت جنب اختي وبتها
حسام : متقولش كده ياعمي دا واجبي وحياة زي اختي
سالم : بهية... جهزي أوضة الضيوف ونضفيها زين الدكتور حسام هيجعد معانا هنيه
حسام : لا ياعمي تسلم كفاية اني اطمن ع حياة وماما زهرة انا هرجع القاهرة عشان شغلي
سالم : اني حولت كلمة وخلاص هتجد معانا اهنيه نوريك حسن ضيافتنا
حسام كان هيرفض بس سكت لقى بنت جميلة نازلة من ع السلالم وعلي وشها علامات الضيق ابتسم ببلاهه وسرح في ملامحها
هشام بهمس لفهد : خلي قريب مراتك يتلم ويبطل بص لاختي
فهد بهمس مماثل : اني لو بيدي كنت جتله في مكانه
سالم : جولت ايه ياولدي
حسام بابتسامة بلهاء : موافق ياعمي طبعا موافق
زهرة : تعالي ياحوسو اعقملك جروحك ايه اللي عمل فيك كده
سالم بجمود : تعالي معاي دلوجت ياخيتي عايزك في موضوع
زهرة راحت مع سالم واخدها المخزن
فهد لحسام : منور يا.... ياحس حس..وبهمس ف ودانه : اسمع اما احولك انت اهنيه ضيف يعني لاتبص لحريم بيتي ولا لمراتي اللي هيا بنت عمك وزي خيتك فاهم
حسام : خلاص ياعم انت هتاكلني
حياة بمرح : تعالي ياحظ حس افرجك ع اوضك
فهد بصله نظرة تحزير وحسام فهمها وراح مع حياة بهدؤ
...... في المخزن.....
سالم : اللي ظلموكي انتي وبتك قدامك اهم ياخيتي خدي حجك منيهم
سوزان بكره : اه قولوا كده بقا جابلنا اخواتك يتهجمو علينا في بيتنا وعملالنا فيها المظلومة انا هوريكو وهبلغ البوليس واديكي في داهيه انتي وبنتك الحرباية
زهرة قربت عليها وضربتها بالقلم : اخرسي مسمعش كلمة وحدة ع بنتي ولا تجيبي سيرتها ع لسانك بنتي دي احسن منكو كلكو بنتي اللي ظلمتها وهنتوها مكانتش بتنام يوم غير ودعتها ع المخدة خلتوها ضعيفة وخايفة من كل حاجة
سالم بحده : هما قدامك ياخيتي وحج بنت هيرجع واللي تجولي عليه عنفذه
زهرة بصت ليهم باستهزلء : انا مش عايزة حاجة كبيرة عايزاهم يحسو بالوجع اللي بنتي حست بيه زي ماكانت بتتحبس وتضرب ويتمنع عنها الاكل والشرب
سالم بأمر لرجالته : تمنعو عنيهم الاكل والشرب لحد ما الست زهرة تأذن لهم
زهرة قربت من حسين بدموع: شوفت عملت ف نفسك ايه ياما حزرتك انا واخوك متمشيش ورا شاكر هو طماع ونهايته هتكون وحشة شوفت الحالة اللي وصلت لها ووصلت حسام ابنك ليها
حسين بندم : سامحيني يازهرة انا عارف اني غلطت لما مشيت وراه بس هو كان زي الشيطان وعماني انا عملت كل دا عشان حسام عشان يبقا مستقبله كويس
زهرة : حسام انا اللي مربياه بعد المرحومه امه ماماتت عمري مافرقت بينه وبين حياة لو قولتلي كنت قسمت ورث حياة عليها هيا وحسام بس انت شيطانك عماك دي جزاتي اني ربيتلك ابنك تعمل ف بنتي كل دا
حسين : انا معملتش ف حياة حاجة يازهرة انا كنت معاهم اه بس عمري ما مديت ايدي عليها وبحبها والله يعلم كنت بزعل ازاي لما اشوفها ف الحالة دي
زهرة : انا هخليهم يسيبوك ياحسين مش عشانك لا عشان ابنك عشان ميكونش يتيم الام والاب وعشان انت كنت ف يوم من الايام بتدافع عن بنتي......سيبه ياسلام خليه يرجع بيته
حسين بندم : انا اسف يازهرة لو عايزة تقتليني دلوقتي اقتليني بس سامحيني و خلي حياة تسامحني
زهرة : ربنا يسهل ياحسين لو حياة سامحتك يبقا انا مسمحاك
____بقلم الكاتبة المجهولة
....... في اوضة حسام.....
حسام : بقولك ياحيووو هيا مين القمر اللي كانت نازلة من ع السلالم من شويه
حياة : امم قمر دي بت رخمة وسئيلة وراسها ف السما
حسام بضيق : هو انا قولتلك اوفيها انا بقولك مين
حياة : دي هايدي بنت خالو محمود... بس ايه الحوار هيا الصنارة غمزت.
حسام بحب : البت قمر وعجباني
حياة : امم ماهو الطيور ع أشكالها تقع تصدق تنفعو بعض نفس الرخامة
حسام ضربها بالمخدة : لمى لسانك... وبعدين تعالي هنا مين فهد دا واتجوزتي امتا
حياة : لا دي حكاية طويلة
حسام : ياختي احكي ادينا قاعدين مش ورانا حاجة
حياة : اشطا..... وحكت...... بس ياسيدي هو دا كل الموضوع
حسام : اممم وبتحبه بقا 
حياة : هو مز وقمر طول وعرض ودقن وعضلات بس لا لا مبحبوش... انا احب المغرور دا
حسام : اممم ماهو واضح من كلامك ياختي انك مبتطقهوش فعلا...... يلا اطلعي برا عايز ارتاح
حياة ببرود : تؤ مش طالعة 
حسام بتمثيل : فهد!..... بص والله هيا اللي مش راضية تطلع
حياة بخوف وبلعت ريقها وشاورت بصباعها وراها : هو ورايا
حسام هز راسه حياة اتكلمت : شكله متعصب؟!
حسام هز راسه وهيا بلعت ريقها ولفت بالراحة ملقتش حد
وحسام انفجر من الضحك : هههههه اه هموووووت شكلك مسخرة هههههههه
حياة ضربته بالمخده وفضلت تضرب فيه وهو يضربها ويضحكو
حسام بخوف : حياة!...... وشاور بصباعه لوراها
حياة : ههه لا يابابا مش عليا المرادي
حسام : حياة المرادي بجد
حياة : بطل رخامة وبعدين ايه يعني لما يكون هو انا مبخفش منه دا مغرور ومتكبر وشايف نفسه
وبدأت تقلده : اه انا فهد المنياوي فهد الصعيد نينينينينيني
فهد بجمود : وايه كمان
حياة : وبارد ورخم و......... حسام انت اللي مطلع الصوت دا صح
حسام هز راسه بلأ وهيا بلعت ريقها وبصت وراها ببطئ
حياة بفزع من شكله : اااعااا بسم الله الرحمن الرحيم هوف هوف انصرف
فهد : كنتي بتجولي ايه بجا
حياة : هاااه ولا وللا حاجة مبقولش حاجة خالص
وطلعت تجري وتصرخ : اعاااااا ياماما الحقونيييي هياكلني
فهد وحسام ضكو ع جنانها وبعدين استبدلت ملامحهم الجديه تاني
___بقلم الكاتبة المجهولة 
...... اليوم عدي بسلام وكل واحد راح اوضته
......... في اوضة فهد.........
فهد حط ايده ع خصرها ولسه هيشدها لحضنه
حياة بجمود : ابعد يافهد
فهد شدها لحضنه جامد وهيا فضلت تقاومه ومش قادرة
فهد : حجك عليا
حياة بدموع : انت وجعتني وتعاملني وحش
فهد : حجك عليا عارف اني جسيت عليكي..... ايه رايك نتعامل كأصحاب
حياة بتفكير : اممم موافقة بس بشرط
فهد : شرط ايه
حياة : هتكلم معايا ومش هتتعصب عليا تاني
فهد : موافج
حياة : اشطا قوم يلا نتكلم
فهد : دلوجت
حياة : ايوا قوم وبعدين اتكلم معايا زي ما انا بتكلم عشان بخاف منك وانت بتتكلم كده
فهد اتعدل في قعدته وخدها في حضنه : حاضر ياستي عايزة تتكلمي في ايه بقا
حياة : البت السلعة اللي اسمها هايدي دي بتكرهيني ليه وكل ما تشوفني تقولي خدتي مني أغلى حاجه عندي
فهد بتنهيدة : هايدي انا اللي مربيها وهيا بتحبني اوي بس وكانت متخيلة اننا هنتجوز بس هيا صغيرة ومش عارفة تفرق بين الحب الحقيقي وحب الأخوي
حياة : يعني انت مش بتحبها
فهد بابتسامة : لا مبحبهاش
حياة بحذر : سؤال تاني بس متتعصبش
فهد : تمام
حياة : مبتفكريش تسامح سيف وياسمين....
فهد اتضايق وعينه ضيقت وكان شكله مخيف
حياة : انت قولت مش هتتعصب
فهد بتنهيدة حزن : سيف غلط وغلطته كبيرة وياسمين غلطت لما خبت عليا 
حياة : انت مقتنع انه لو كان ف وعيه كان هيعمل كدا
فهد : استحالة أصدق دا بس هو غلط كان المفروض يفكر ف نتيجة غلطه
حياة : وحشك!!!
فهد : وحشني اوي مكناش بنفترق عمرنا ماقعدنا المدة دي كلها بعاد عن بعض
حياة : هتسامحه ؟!
فهد : معرفش
حياة : بس هو شكله ندمان اوي يافهد
فهد : وانتي عرفتي منين انه ندمان وشفتيه فين
حياة بتوتر : هاااه ان... انا بقول يعني اكيد ندمان انه عمل كده
فهد : حياة انتي بتكدبي... قولي الحقيقة
حياة : فهد بصراحة سيف جه هنا وانا قابلته
فهد اتعصب جدا وجز علي سنانه
حياة اتخضت من شكلانه : فهد اسمع..
فهد بمقاطع وعصبية : اسكتي!.... قرب منها جامد وانفاسهم بقت متلاحمه و...

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

فهد بمقاطعة وعصبية : اسكتي!!.... وقرب منها وانفاسهم تلاحمت
فهد وهو بيجز على سنانه وبحاول يتحكم في غضبه : احكي اللي حصل بالتفصيل ياحياة ومتنقصيش حرف واحد والا ورب العرش هتشوفي وشي التاني
حياة بعصبيه ضربته في صدره وبعدته : انت كداب يافهد هو دا اتفقنا اننا هنبقى صحاب وانك مش هتتعصب!!
فهد شدها من خصرها وضغط عليه واتكلم بهمس : احكي اللي حصل بالتفصيل ياحياة وأنقى شري احسنلك
حياة اتنهدت لأنها عارفه انه بيحاول يتحكم في غضبه بصعوبة وهو ممكن يتعصب عليها.... حكتله كل حاجة
فهد : ولما شفتيه منادتيش الحرس ليه
حياة : انا خوفت اصرخ يجي يعمل فيا حاجة وروحت ضربته
فهد : تمام انا هتصرف
حياة مسكت ايده بهدؤ وبصت في عيونه : فهد انا اتكلمت مع سيف وهو فعلا شكله ندمان هو عايزك تسامحه باي طريقة وكمان عايز ياسمين تسامحه
فهد بجمود : هو غلط واللي عمله النهاردة غلط برضو وانا هعاقبه عليه
حياة بحنان : سيف بيحب ياسمين يافهد اللي عمله دا كان طيش منه هو خاف من ردة فعلك انت وخالو سالم لما يتقدملها لانه عارف انكوا هترفضوا وخاف انك تقول انه خانك وبص لأهل بيتك انا معاك ان تصرفه غلط بس دا بسبب تفكيره الغلط
فهد بهدؤ : هو غبي لو كان قالي انه بيحبها وعايز يتجوزها كنت وقفت معاه وشجعتوا عمري ما افكر فيه انه خاني لما يحب اختي بالعكس دا اكتر واحد استأمنه ع اختي
حياة : طب انت كنت هتوافق وباقي العيلة؟!
فهد : كنت هقف معاهم كنت هدعمهم واقف قصاد ابويا وعيلتي وعيلته عشان يبقو مع بعض في الحلال لكن الغبي عمل حاجة لايمكن تتصلح
حياة : طب وياسمين مش ناوي تسامحها
فهد : ياسمين غلطت زيها زيه بالظبط ويمكن اكتر لأنها خبت على اخوها اللي هو اكتر واحد يتمناها الخير والسعادة في حياتها وكمان طاوعته ونزلت تقابله
حياة : بس هيا دلوقتي ندمانه... ياسمين بتتمنى كلمة منك يافهد بتتعذب وهيا شايفة كل عيلتها بعيدة عنها وكرهاها
فهد بسرعة : بس انا مش بكرهها انا عمري ماأكره ياسمين هيا مش اختي دي بنتي انا اللي مربيها ومهما غلطت عمره مايوصل اني اكرهها
حياة : بس هيا مفكرة انك بتكرهها و مبقتش تحبها يافهد صعب ع اي بنت لما تلقي عيلتها اللي هيا سندها الوحيد ف الدنيا بعاد عنها وبيعمل ها وحش
فهد : صدقيني انا بحبها بس مش قادر انسى اللي عملته عارف انه من غير قصد بس مهما كان اللي عملته غلط
حياة : هيا دلوقتي بتحاول تنسى سيف وتكرهه بس مش قادرة تكرهه دا كله عشان انت تسامحها.... سامحها يافهد واقف جنبها هيا محتاجاك اكتر من اي حد هيا عايزة سند
فهد ابتسم : اللي يشوفك وانتي عاقلة وتتكلمي كدا ميشوفكش وانتي بتجري مني وبتصرخي وبتقولي هياكلني
حياة بغرور : يابني انا اسمي الحقيقي حياة حكم اصلا.... هاااه بقا سامحتها
فهد ابتسم وهيا ابتسمت وغمزتله : سامحتها هااه سامحتها
فهد هز راسه باستلام : سامحتها
حياة بحركة تلقائية حضنته : اعاااا مرسي يااحلى فهد في الدنيا
فهد بغمز ومشاكسه : طب مفيش حاجة حلوة لاحلى فهد ولا ايه.... وشاور على خده وغمز
حياة بكسوف : احم.... اسفة مكانش قصدي
فهد شدها تاني لحضنه : انتي تعملي كل اللي نفسك فيه متعتزريش.. مرات فهد المنياوي متعتزريش لحد واصل
حياة بزهق : يادي النيلة يابني خف تواضع شوية عارفين انك فهد المنياوي فهد الصعيد مش لازم كل جملة تحط فيها الكلمتين دول
فهد بغرور : طبعا هو انا اي حد ولا ايه
حياة شدته من ايده : طب يلا بقا يافهد الصعيد عشان نروح لياسمين نقولها الخبر الحلو دا
فهد : دلوقتي؟!.... تلاقيها نامت
حياة : لا متخفش هيا صاحية يلااا
حياة وفهد طلعو من الأوضة وراحوا ع أوضة ياسمين 
في اوضة ياسمين..
واقفة في الشباك وماسك صورة ليها هيا وسالم وفهد وجميلة وكان الباب مفتوح شوية ودموعها نزلت وهيا بتلمس الصورة بأطراف صوابعها
ياسمين : اتوحشتكو جوي بشوفك جدامي ومقدرش اخدكو في حضني ولا اشكلكو همي
لمست صورة فهد : اتوحشتك جوي ياخوي حضنك الدافي وحشني
_ وانتي كمان وحشتي حضني الدافي ياخيتي
اتلفتت للصوت لقيت فهد واقف مبتسم وفاتح دراعاته وحياة واقفة جنبه بابتسامة واسعة
ياسمين جريت على حضنه وعيطت : اني اسف اسفة ياخوي حجك عليا سامحني الله يخليك
فهد بحنان : مسامحتك ياخيتي مجدرش ازعل منك واصل انتي بنتي مفيش حد يجدر يفارج بنته
ياسمين : اتوحشتك جوي يافهد
فهد : واني اتوحشتك اكتر ياجلب فهد ششش خلاص كفياكي بكا عاااد
ياسمين طلعت من حضنه ومسحت دموعها بابتسامة وبصت لحياة وحضنتها : شكرا ياخيتي شكرا جوي جوي
حياة : قولتلك قبل كدا مفيش بين الأخوات شكر
فهد : وه انتو لحجتو تتعودو ع بحض وتفتحو حديت ولاايه
ياسمين بضحك : دي من يوم ماجت واحنا مبنبطلش كلام
حياة : يلا بقا ياسيمووو عشان تنامي عندك كليه الصبح ولا ايه يافهد
فهد بابتسامة : اكيد انتي هملتي دراستك جوي الفترة دي ولازم تعوضي عشان تجيبي درجات زينة
ياسمين : بس ابوي....
فهد بمقاطعة : ملكيش صالح بأبوكي اني هكلمه
ياسمين : هيسامحوني يافهد؟!
فهد بابتسامة حنان : متخافيش ياخيتي هيسامحوكي... تصبحي ع خير
ياسمين : وانت من اهل الخير ياخوي
فهد مسك ايد حياة وطلعو من أوضة ياسمين وراحوا اوضتهم واخد حياة في حضنه
حياة : فهد......
فهد بمقاطعة : اسألي ياحياتي
حياة : هو انت هتعمل ايه مع سيف
فهد : هنقضي الليلة بقا عن سيف وياسمين وهايدي والعيلة ده ناقص نحكي قصة حياة عم عبد الله البواب
حياة بضحك : ههههههه مش قادرة ههههه
فهد بهيام : ياربي ايه الضحكة اللي تخطف القلب دي... نامي ياحياة عشان معملش حجات هموووت واعملها
حياة نامت وفهد حضنها اكتر ونامو الاتنين
الصبح
فهد بيصحيها : قومي ياحياتي يلاا عند كليه
حياة بنوم : ياماما بقا حرام عليكي بص سبيني انا عايزة أسقط
فهد : ماما!! وعايزة تسقط؟!.... حياة قومي انا جوزك فهد
حياة : روح ياعم العب بعيد
فهد : لاا دي مش هتفرق كدا..... تمام
فهد بزعيق : حيااااااة
حياة نطت من ع السرير : ايه فيه ايه مين مات.... مين بيولع.... مين اطلق..... انا مين؟!
فهد بضحك : هههههه مش قادر شكلك مسخرة ههههههه
حياة بهيام : يالهوووي ع القمر
فهد قرب عليها : عارف اني قمر
حياة : ان... انت سمعت
فهد : اه سمعت.. يلا كملي انا قمر وايه تاني
حياة : وعندك اسنان زينا
فهد باستغراب : نعم؟!... وهو حد قالك اني معنديش اسنان 
حياة : انت مبتضحكش ابدا وبتفضل مكشر لدرجة اني فكرت انك معندكش أسنان
فهد : طب قومي ياختي هتتاخري ع كليتك ولا ناوية تسقطي
حياة : ايه أسقط ايه هو انا بتاعت الكلام دا
فهد بسخرية : امم ماهو واضح.... يلا قومي
حياة قامت وخدت دش وغيرت هدومها ولبست دريس رقيق وفردت شعرها
فهد بصلها بضيق : يلا..... ونزل
حياة استغربت منه كل مرة يشوفها خارجة من ألبيت يكلمها بضيق... اتنهدت ونزلت وراه
الكل اتجمع على السفرة وتناول الفطور وسالم باصص لياسمين واستغرب من لبسها وانها هتروح الكلية
فهد : هشام خد البنات وصلهم جامعتهم
هشام : تمام
سالم لسه هتكلم فهد حط ايده على ايد ابوه وبصله فسكت
هشام اخد البنات وطلعو برا القصر
حياة غمزت لياسمين وهيا فهمت وركبو ورا ومعاهم هايدي وايه ركبت جنب هشام قدام
بقلم الكاتبة المجهولة
في القصر وتحديدا في اوضة المكتب.
سالم : ايه اللي بيحصل ده يافهد وياسمين رايحة الجامعة ليه
فهد : يابوي اني سامحت ياسمين هيا ندمانة على اللي عملته
سالم : مش كوباية كسرتها يافهد ولا هيا غلطة بسيطة عشان اسمها بالساهل كده
فهد : انت عارف ياسمين يابوي وعارف انه كان طيش وتهور منها لما عملت أكده وانها لو كانت واعية للي بتعمله عمرها ماكانت تغلط الغلطة دي
سالم : هيا غلطت واللي حوصل حوصل ياولدي
فهد : هيا غلطت وسيف غلط بس بسبب خوفهم من رد فعلنا... انت كنت هتوافج ع الجواز دي يابوي
سالم سكت.... فهد : مستحيل كنت توافج مكنتش هتجيب تبعت بنت عند عيلة الرفاعي واصل وهما عملو كده لأنهم خايفين منك ومن سعد الرفاعي
سالم : الغلط غلط ياولدي متحاولش تبرره
فهد : لااه يابوي انت بتحاول تطع نفسك منيها علشان متطلعش غلطان... ياسمين محتجانا جنبيها هيا دلوجت كارهه نفسيها بسبب اللي عملته لازم نسامحها هيا مهما كان عيلة وبتغلط سيف لو كان جه وجالي عايز اتجوزخيتك كنت وجفت معاهم جدام الكل حتى جدامك يابوي بس هو غلط لما خبي
سالم ساكت ومش عارف يقول ايه دماغة متشتته
فهد : سامحها يابوي وخدها في حضنك افتكر ياسمين دي اجرب حد لجلبك سامحها واوجف جنبيها
فهد خرج من المكتب وساب سالم في دوامة أفكاره
طلع برا القصر وراح عند ارض ليهم يشوف حساباتها
في القصر..
زهرة : واد ياحسام انا مش مطمنالك من الصبح بتدلع فيا لخص وقول عايز ايه
حسام : حبيببتي يازوزو انا بحبك كده والله من غير حاجة وانتي عارفة
زهرة : اه ياخويا عارفة أنجز يالاااا عايز ايه
حسام : اباا اني عايز اتجوز
زهرة : تتجوز حسام الأهبل هيتجوز هههه والله ضحكتني
وياترا مين العروسة الهبلة
حسام : لو سمحتي متشتميش عروستي دي قمر وبعدين انتي تعرفيها كويس
زهرة : اعرفها كويس؟!..... مين ياواد اخلص
حسام : هايدي بنت اخوكي
زهرة : دي عيلة مغرورة تحسها مش من العيلة كدا مش عارفة محمود اخويا جايبها منين دي.
حسام : ايوا بقا انا بحبها وعايزاها
زهرة : والله ياحوسو انا مقدرش اتصرف كلم باباك وخليه يجي ويتقدملها
حسام بحزن : وهو فين ابويا ده اللي عمره ماسال عني
زهرة مسحت على ضهره وخدته في حضنها : متقولش كدا ياحسام ابوك بيحبك هو عمل كدا عشان عمك شاكر لعب في عقله غير كده هو عايش عشانك اصلا وهو دلوقتي ندمان ع اللي عمله.... وبعدين يامعفن ياواطي انا وحياة معاك ايه مش ماليين عينك ولا ايه
حسام حضنها : حببتي يازوزو والله انا بحمد ربنا انه بعتلي ام زيك واخت زي حياة.... هاااه بقا هتجوزيني امتا
زهرة بعند : افكر!
حسام : وانا قاعدلك ع قلبك لحد ماتوافقي
في الكلية...
البنات دخلو كل واحدة محاضرتها... حياة وياسمين مع بعض في صيدلة وايه في كلية علوم وهايدي في كلية تربية انجليزي
عدي كام ساعة وحياة وياسمين خلصو محضراتهم
حياة : هنقعد نستنى ايه وهايدي لحد مايخلص ا عشان نروح مع بعض
ياسمين : تمام
قرب عليهم شاب : ياسمين ممكن نتكلم
ياسمين اول ماشفته كانت هترفض بس حياة قاطعها
حياة : شوفيه عايز ايه وانا قاعدة هنا مستنياك.... وسابتهم
ياسمين : عايز ايه ياسيف
سيف : ياسمين انا اسف ارجوكي سامحيني ياياسمين عارف اني غلط انا مش طالب غير انك تسامحيني
ياسمين : غلطك كان كبير جوي ياود عمي
سيف : ياسمين انا والله بحبك ورايدك ومستعد اعمل اي حاجة عشان تسامحيني
ياسمين : مجدرش اسامحك ياسيف انت ازيتني وخليت اهلي يجاطعوني بعد عني ياسيف وسبني أصلح غلطك وغلطتي
سيف : ع العموم اني جاي اجولك اني.. فسامحيني يابت عمي
ياسمين قلبها انقبض ودموعها نزلت بس مقدرتش تتكلم وسيف بص ليها بحب وندم واسي ومشي
حياة راحت عندها : ياسمين مالك بتعيطي ليه
ياسمين مقدرتش تتكلم وفضلت تعيط بشدة وحياة قلقت عليها وبعد شوية هديت والبنات خلصو محضراتهم وهشام جه وخدهم بالعربية
حياة كل شوية تبص ع ياسمين وهيا مش فاهمة سيف قالها ايه عشان تعيط بالشكل دا اما ياسمين كانت ف عالم تاني خالص قلبها راجعها ع حبيبها وشاردة في دوامة تفكيرها
هشام وايه اللي كانو في عالمهم الخاص وكل شوية يبصو لبعض بكب وايه تبصله بنظرات كسوف وتحذير
هايدي اللي بتبص لحياة بغيظ وف نفس الوقت بتفكر ف الضيف الجديد اللي من اول ما جه وهو سارق عقلها وكل تفكيرها
___بقلم الكاتبة المجهولة 
بعد شوية وصلو البيت......
حياة دخلت لقيت عمها حسين قاعد وجنبه حسام وعمها سالم وزهرة وجميلة معاهم
حياة خافت منه : ان... انت جاي هنا ليه
حسين بحزن : حياة يابنتي انا......
حياة بدموع : انت جاي تاخدي صح عايز توديني لعمي شاكر عشان يضربني
سالم بجدية : حسين مش جاي ياخدك ياحياة هو عايز يتكلم معاكي.... جميلة تعالي معاي المكتب وانتي ياياسمين الباقي يطلع اوضته خليهم يتكلمو ع راحتهم هما عيلة مع بعض
هشام وآية وهايدي طلعو اوضهم وسالم راح المكتب ووراه جميلة وبعدين ياسمين اللي كانت خايفة من اللي باباها هيقوله
بقى حياة وزهرة وحسين وحسام
حسين : حياة يابنتي انا جاي اعتزرلك انا عارف اني غلطت في حقك وغلطي كبير انا اسف ياحببتي انا سمعت كلام شاكر وشيطان عماني بس والله انا بحبك زي حسام ابني بالظبط انا عارف ان اعتزار مش هيغير حاجة بس ارجوكي عشان خاطر المرحوم والدك سامحيني يابنتي
حياة :........
........ في المكتب.......
جميلة : خير ياخوي عايز تجول ايه وجايبنا اهنية ليه
سالم : انتي غلطي وغلطك كان واعر جوي ياياسمين
ياسمين بذكاء : ابوس يدك يابوي سامحني عارفة اني غلط لو عايز تجتلني اجتلني بس سامحني يابوي والنبي ياماما سامحيني والله اني ندمانة وعارفة غلطي اني تعبانة جوي
جميلة قلبها رق لحال بنتها بس مراختش عندها وفضلت مكانها
سالم بجدية : ياسمين انتي..........
.......... عند فهد..........
كان واقف بيعاين الأرض وفونه رن وعرف صاحب الرقم
فهد بضيق : عايز ايه
فهد : تمام نص ساعة واكون هناك
فهد ركب عربيته وراح مكان محدد لقى شخص واقف مستنية نزل من العربية وراح عنده
فهد : اهلا اهلا صاحبي وصديق عمري سيف الرفاعي

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

في القصر خاصة في غرفة المكتب....
ياسمين واقفة ودموعها بتنزل بغزارة وقلبها دقاته بقت سريعة خايفة من الكلام اللي ابوها هيقوله
سالم اتنهد : ياسمين انتي عارفة انك مش بس بتي انتي كنتي الاجرب لجلبي كنتي صحبتي في لحظة هديتي كل حاجة ياياسمين
ياسمين بدموع : عارفة اني غلطت وكسرت ثجتك فيا بس ابوس ايدك سامحني يابوي لو عايز تجتلني دلوجت اجتلني اني راضية بس متعاملنيش أكده اني جلبي وجعني جوي
سالم مقدرش يقسى عليها اكتر من كده مهما كان دي بنته وياسمين من صغرها هيا الاقرب ليه لأنها شبهه في كل حاجة
راح عندها وخدها في حضنه : سلامة جلبك ياجلب ابوكي خلاص كفايكي بكا عاد انتي عارفة اني متحملش دمعتك واصل
ياسمين : اتوحشتك جوي يابوي اني اسفة حجك عليا والله ندمانة لو بيدي هشيل جلبي اللي حبه من مكانه اني كرهت نفسي اني حبيته
سالم : متجليش أكده ياياسمين الحب حاجة مش بيدنا عشان نمنعها ونفسك دي عزيزة عليا جوي مينفعش تكرهيها أكده بتغضبي ربك ياحبيبتي
ياسمين بصت لجميلة اللي كانت واقفة ودموعها بتنزل
ياسمين بدموع : وانتي مش عتسامحيني ياما
جميلة : مجدرش ياجلب امك من جوه مسمحاكي يابتي
ياسمين فتحت ليها دراعها وجميلة انضمت ليهم وسالم خدهم في حضنه
ياسمين بسعادة : بحبكو جوي جوي
___بقلم الكاتبة المجهولة 
....... برا عند حياة.....
حياة : انا مسمحاك ياعمي لاني متأكدة انك لو كنت واعي للي بتعمله مكنتش هتعمل كده ولانك للحظة وقفت قصادهم ودافعت عني
حسين : تسلمي يابنتي صحيح انا كنت اعمي لما اشتركت معاهم في اللي بيعملوه مقدرتش تعب امك في تربية ابني ولا وقفة ابوكي جنبي عشان ابني نفسي
حياة : اللي فات مات ياعمي ادعي ربنا يغفرلك اللي كنت بتعمله
حسين : امين يابنتي... احنا ان شاء الله هنرجع بكرة القاهرة انا وحسام خدو بالكم من نفسكم ولو احتجت اي حاجة متتردديش انا موجود
حسام بسرعة : ايه نرجع القاهرة ليه انا مش عايز ارجع
حياة بصتله باستغراب وحسين كمان وزهرة ابتسمت بخبث
حسين : مش عايز ترجع ازاي وهو دا بيتك اصلا وشغلك يادكتور هتعمل فيه ايه
زهرة بخبث : سيبه كمان يومين ياحسين اصل حوسو شكله عجبته الصعيد.... وغمزت
حياة فهمت : الصعيد برضو اللي عجبته
حسين بحزن : حسام انت لسه زعلان مني... انا اسف انا قصرت ف حقك واهملتك كتير سامحني
حسام : لا يابابا انا مش زعلان منك خلاص انا عارف ان قلبك طيب ونيتك صافية بس هيا لحظة شيطان
حسين : ربنا يخليك يابني اوعدك هعوضك عن كل دا... انت هترجع معايا القاهرة عشان اقضي معاك وقت كبير صح!
حسام : والنبي يابابا سيبني شوية هنا دي البلد حلو جوووي
زهرة : هههه لا واتعلمت كمان خلاص ياحسين افضلو معانا يومين كمان
حسين : خلاص هو عايز يفضل يفضل انا هرجع مش هرتاح غ في شقتي
حسام بجنون : هههييييه هقعد
حياة : طفل اووووي
حسام : ملكيش دعوة نينينينينيني
___بقلم الكاتبة المجهولة 
........ في مكان بعيد خالي من الناس......
المكان اللي اتعودوا يشوفوا بعض فيه ويحكوا فيه مشاكلهم 
فهد واقف وقدامه سيف
فهد : اهلا بصاحبي وصديقي الوحيد سيف الرفاعي
وكمل بسخرية وهو بيجز على سنانه : اللي خان صاحبه واتهجم على أخته
سيف بحزن : انا مخنتكش يافهد ومكنتش في وعيي يوميها
فهد : والله عااال وبتبرر عملتك كمان ياراجل اختشي دا بدل ما تكون ندمان وحاطط راسك ف الارض
سيف : انا ندمان يافهد تأنيب الضمير بيجتلني ياصاحبي
فهد بضيق : متجولش صحبي واخلص جول عايز ايه
سيف : كنت عايز اباركلك ع جوازك يافهد مبروك ياخويا ربنا يسعدكوا
فهد : تمام جولت اللي انت عايزه اني ماشي
سيف بحزن : استني يافهد في حاجة كمان كنت عايزك فيها
فهد : أنجز مش فاضيلك
سيف بجمود : عايز اعتذر منك على كل حاجة وحشة عملتها فيك وف عيلتك اني اسف يافهد صدجني ياخوي ده كان شيطان بس والله العظيم اني بحب ياسمين ولسه رايدها
وكل اللي عملته ده كان خوف من فكرة انها تروح لحد تاني وتبجي لغيري
فهد بجمود : جولت اللي عايز تجوله!! يلا سلام
ولف وشه ولسه ماشي
سيف : اني عندي مهمة خطيرة يافهد ورايح واحتمال كبير مرجعش
فهد وقف مكانه وغمض عينه بوجع عايز يروح يحضنه يقوله بعد الشر عليك هترجع وهتبقى معايا بس مش قادر ينسى اللي عمله
فهد لف وبص ليه وكان فيه بعد بينهم حولي مترين
سيف اتنهد : يمكن دي تكون اخر مرة نشوف فيها بعض سامحني لو ازيتك في يوم سامحني عشان لو مت اموت مرتاح مش طالب منك غير السماح ولما تفتكرني تبجي تترحم على روحي
فهد حس ان فيه خناجر بتطعن في قلبه بس مش أظهر غير البرود : اللي يسمعك يجول هتموت بجد ما أنت ياماا طلعت مهمات وكانت خطيرة
سيف بابتسامة : المرادي غير يافهد المرادي هقبض ع(داغر)
اكبر تاجر اعضاء في البلد وانت عارف ان دا حلمي اني اقبض عليه واسمي يبجي معروف في الداخلية واريح البلد من شره
... الفرصة المرادي جاتلي لحد عندي ولازم استغلها صح انا هروح يافهد بس لو مرجعتش سامحني ياصحبي سامحني وخلي ياسمين تسامحني وحولها اني بحبها وعمري ماهحب غيرها
فهد ساكت خايف متضايق عايز ياخده ف حضنه جواه مشاعر ملغبطة مش عارف يعمل ايه فضل ساكت وع وشه ملامح البرود
سيف : المأمورية بكرة الساعة ٢ في الليل انا مسافر النهاردة
عايزك تعرف اني عمري ما اعتبرتك صحبي انت اخويا يافهد والله يعلم بحبك جد ايه هتوحشني جوي يافهد سلام ياخويا
سيف مشي وجواة شعور خزلان من سكوت فهد وبروده كان منتظر منه ياخده في حضنه يسامحه بس فهد مبينش اي حاجة من دي
فهد فضل واقف في مكانه وبعد ماسيف مشي استبدلت ملامحه للحزن والخوف والعصبية
ركل الأرض برجله ومسك شعره وضغط عليه
فهد بزعيق وعصبية : ااااه لييييه لييييه ياسيف تعمل أكده لييييه..... يارب
اتنهد وركب عربيته ورجع القصر كانت العيلة كلها متجمعة ع طاولة الغدا في جو اسري مليان بهجة وسعادة... قعد ع مقعده الخاص وكان على وشه علامات الضيق
حياة مسكت ايده وبهمس : مالك!!
فهد : مفيش... كلي
حياة هزت راسها وبدأت تاكل
حسام كان قاعد قصاد هايدي وعينه منزلتش من عليها وهيا كل شوية تبصله.. زهرة لاحظت وضربته في رجله
زهرة بهمس : اتلم يامفضوح وبص في طبقك
حسام : الله وانا مالي يالمبي ماانتي اللي مش عايزة تجوزيني
زهرة : كل ياحسام واسكت عشان ابوها لو لاحظ هيطلع سلاحه ويطوخك عيارين
حسام بص ف طبقه بسرعة وزهرة همست : ناس مبتجيش غير بالعين الحمرا
ياسمين كانت بتلعب في الطبق بشرود ومبتاكلش
سالم : ياسمين مالك يابتي مش بتاكلي ليه
ياسمين : هاااه باكل اهو يابوي
خلصو الاكل وكل الخدم شالوا الاطباق وراحو يقعدو في الصالة مع بعض
جميلة : تعالي ياياسمين اجعدي معانا هنية
ياسمين : معلش ياما هطلع انام شوية عشان تعبانة
سالم : تعبانة مالك يابتي
ياسمين : راسي وجعاني صداع خفيف
هشام : تعالي اوديكي لدكتور
ياسمين : لااه ملوش لزوم اني خدت مسكن وهبجي زينة
طلعت وفهد طلع اوضته من غير كلام وكله مستغرب حالته حياة طلعت وراه
ايه : اني كمان عندي مذاكرة هطلع اكملها
هشام : واني هطلع اعمل حاجة في اوضتي
هايدي : واني عندي مزاكرة وامتحان هطلع اذاكرله
زهرة : وانت ياحوسو وراك ايه في اوضتك انت كمان
حسام بكدب : انا عندي اجتماع مع دكتور زميلي اون لاين هروح اعمله
كله راح اوضته وبقي الكبار بس اللي قاعدين تحت
___بقلم الكاتبة المجهولة 
...... في اوضة فهد......
حياة : فهد مالك شكلك متضايق
فهد بعصبية : مفيش ابعدي عني دلوجت ملكيش صالح بيا
حياة مسكت ايده : احنا مش اتفقنا نبقا صحاب ونحكي لبعض كل حاجة... احكيلي مالك فيك ايه
فهد حضنها جامد زي الطفل واتكلم بوجع وهو حابس دموعه مش عايز يضعف قدام حد : تعبان اوي ياحياة سيف خلاص هيروح
حياة : اهدي بس واحكيلي ايه اللي حصل
فهد : اتفبلنا انا وهو وحصل..........
..... في اوضة ياسمين.....
كانت بتعيط وخايفة وبتفتكر كلامه وقلبها بوجعها
(سيف : انا ماشي ياياسمين هسافر النهاردة عندي مهمة بكرة بالليل وممكن مرجعش منها... سامحيني ياياسمين انا ازيتك سامحيني ياحببتي اناا بحبك اووووي وهفضل احبك لآخر نفس)
ياسمين مبقتش قادرة تتحمل طلعت من اوضتها وراحت أوضة فهد
......قدام أوضة ايه......
هشام : اتوحشتك 
ايه : بعد عني وملكش صالح بيا
هشام : الله طب انا عملت ايه لكل ده
ايه مسكته من تلابيب قميصه واتكلم بشراسه : يعني مش خابر عملت ايه رايح تتسرمح مع البت نوارة الماسخة دي وجاي تجولي وحشتيني
هشام بحب : يسلملي الغيران وبعدين مفيش ست تملي عني غيرك
ايه : امم ماهو واضح ياود عمي رايح تحبلي ف البت اللي شبه البرص دي
هشام : هههههه البرص هههه
ايه : متضحكيش
هشام : اهو مش ضاحك ياست هاااه بقا بجولك اتوحشتك
ايه دخلت بسرعة وقفلت الباب في وشه وهيا مكسوفة
هشام : ياكسفتك ياحااازم.... طب ايه مفيش كلمة زينه
ايه بهمس من ورا الباب : واني كمان اتوحشتك جوي
........ قدام أوضة هايدي......
حسام بهيام : بقولك ايه يابطل متحن شوية
هايدي قلبها فرح بس بينت العكس : وه اتلم ياجدع انت والا وربي لاطوخك عيارين في نفوخك
حسام : ايه شخصية جعفر اللي ظهرت دي
هايدي : هو أكده الناس جليلة الذوج بعملهم أكده
حسام بضيق : بقولك ايه مش معنى اني ساكتلك وبهزر معاكي تعملي كده لا أنا محترم وغصب عنك كمان انا غلطان اني فكرت احبك اصلا...... ومشي وسابها
هايدي وقفت مكانها بصدمة من اعتراف وقلبها بيرقص من الفرحة بس حست بتأنيب الضمير ناحيته... اتنهدت ودخلت اوضتها
...... في اوضة فهد......
حياة : يعني انت مش مسامحه يافهد
فهد : معرفش ياحياة انا متلغبط ومش عارف اعمل ايه
ياسمين دخلت وجريت ع فهد حضنته ووشها مليان دموع
فهد بقلق : ياسمين مالك ياخيتي
ياسمين بعياط وشهقات : هيروح يافهد هيموت ويروح مني انا خايفة جوي ياخوي
فهد : اهدي ياجلب اخوكي واحكيلي اللي حصل
ياسمين حكتله كل حاجة وفهد اتوجع لدموعها
مسك وشها بحنان : لساتك بتحبيه
ياسمين : غصب عني ياخوي مش بيدي
فهد : خلاص ياحبيببتي اهدي مش هيحصله حاجة... يلا روحي اوضتك ارتاحي دلوجت
ياسمين راحت اوضتها وفهد بص لحياة بحزن وهيا مسكت ايده وبصتله بابتسامة
اليوم عدي والليل جه وكل واحد نام في اوضته بيفكر في حياته
..... في اوضة فهد.....
حياة نايمة في حضن فهد وعايزة تقوله حاجة بس مترددة 
فهد : مبتسأليش النهاردة يعني؟!
حياة بتردد : فهد هو انت كده انتقمت من أعمامي وانا وماما خلاص بقينا في امان... انت كده.... يعني انت هتطلقني!
فهد ضغط ع خصرها واتكلم بهمس : اني مستحيل اطلجك هتيجي ع ذمتي لآخر يوم في عمري انتي بتاعتي اني بتاعت فهد المنياوي وفهد المنياوي ميسبش حاجة حجه واصل
حياة ابتسمت : تصبح ع خير يافهد المنياوي
فهد بابتسامه جذابة : وانتي من اهل الخير ياحياتي
.......... في بيت الرفاعي........
صبحة بدموع : عشان خاطري ياولدي متمشيش اني خايف عليك وجلبي مش مطمن
سيف حضنها : متخافيش يامااا ولدك راجل ولو جرالي حاجة هيبجا جدري
سعد حضنه : ربنا معاك ياولدي خد بالك من نفسك
سيف : حاضر يابوي.... لو جرالي حاجة عايزك تبجوا راضيين عني
صبحة بعياط : متجولش أكده ياجلب امك ربنا يعاودك لينا بالسلامة
سيف ودع اهله واخد شنطته وركب عربيته واتجه للقاهرة
وهو بيودع بلده اللي اتربي فيها والمكان اللي حبيبته فيه
بقلم الكاتبة المجهولة
الليل عدي بسكونه على كل أبطالنا فيهم اللي نام حزين واللي نام مبسوط واللي مطمن واللي خايف 
الصبح..
الشمس طلعت وكل واحد صحي ادي فرضه ولبس هدومه واللي نزل راح شغله واللي راح جامعته
 في المخزن......
فهد ببرود : اتمنى تكونوا مبسوطين معانا اهنيه
هالة بتحاول تغري فهد اتكلمت بدلع ودموع مزيفة : انا ايدي وجعتني اووي عشان خاطري فكني انا معملتش حاجة
فهد راح عندها ومسك فكها جامد : وبت عمك لما كانت بتتضرب متوجعتش مفكرتش في وجعها ليه هاااه
سوزان : سيب بنتي ابعد عنها ياحيوان
فهد : اني لسه منتقمتش منك انتي وبنتك بس دوركو جاي
كريم : ابوس ايدك سيبني انا مبقتش قادر لازم اخد الجرعة
فهد : وه لاااه انشف أكده دا انت بالذات هتجعد معانا كتير اهنيه
كريم : اعمل فيهم اللي انت عايزه بس سيبني اطلع انا جسمي كله واجعني لازم اخد الجرعة
فهد : اوعدك هتبطل ع ايدي بس هتدوج العذاب أشكال
وانتو كمان زيكم زييه
فهد للحراس : تروقوه هو وابوه
وسابهم وطلع....
اليوم عدي والليل جه وكل واحد في اوضته حياة نايمة في حضن فهد وهو كان صاحي سرحان وبيلعب في شعرها حاسس بخوف واحساس غريب كان حد هيحصله حاجة وقلبه مقبوض
في القاهرة وتحديدا في منطقة مقطوعة..
الساعة ٢ في الليل.... 
مجرمين واقفين وقدامهم بعض الأطفال وبنات لسه شباب ايديهم مربوطة 
ممثل : البضاعة اهي ياداغر واعضائهم سليمة ميه في المية
داغر : تمام..... وشاور لراجل من رجالته : ادوهم الفلوس
كانو هيبدأوا في التسليم
سيف معاه مجموعة ومستنيين إشارة سيف عشان يبدؤا الهجوم
سيف للرجالة : مش عايز اي خساير في الأرواح سلامة الاطفال اهم من اي حاجة استعد..... سبت سلاحك....... هجوووووم
فريق سيف هجم وبدأ ضرب النار المتبادل بينهم سيف اتسلا لحد ما وصل لداغر واشتبكو مع بعض
....... بعد ساعة في اوضة ياسمين
مش قادرة تنام وقلبها وجعها اتوضت وصلت ودعت اسف كتير.... بعد شوية وقفت في شباك اوضتها وهيا سرحانة وفجأة حست بقبضة في قلبها كأن حد قبض روحها
في الوقت دا جالها اتصال
ياسمين بخوف : الووو
.... سامحيني بحبك جووي
ياسمين بصراخ ووقعت ع الارض : سيييييييييف

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

جميلة قامت من النوم مفزوعة : ياساتر يارب مين بيصرخ أكده
سالم بخوف : ده صوت ياسمين جومي نشوف مالها
... في اوضة فهد...
كان صاحي وسمع صوت اخته بتصرخ باسم سيف الدم اتجمد في عروقه
حياة صحيت بخضه : فهد ايه الصوت ده
فهد مردش وطلع من الأوضة بسرعة وهيا وراه
..... في اوضة ياسمين.....
جميلة وسالم دخلو لقيوها مرمية ع الارض فاقدك الوعي والتلفون جنبها
فهد دخل وشاف المنظر ده شالها بسرعة ونيمها ع السرير
حياة بسرعة : انا هجيب مياة
عدى دقايق والعيلة كلها اتجمعت ف اوضة ياسمين
 فهد جاب ازازة برفان وحط ع هدومه وقربها من انفها لحد ما فاقت وجميلة أعطته الماية وشربها
ياسمين بعياط : سيييييف... سيييييف لاا متموتيش سيييييف
____بقلم الكاتبة المجهولة 
فضلت تعيط بطريقة هسترية وتنادي باسمه
جميلة خدتها في حضنها وعدتها وفهد قام وقف بعيد مش بيتحرك.. حياة شافته ووقفت جنبه ومسكت ايده جامد
سالم : فيه ايه ياياسمين مالك يابتي
ياسمين بعياط وشهقات : سييف يابوي ه.. هو كلمني وبعدها سمعت ضرب نااار سيف مااات يابوي ااااه
سالم غمض عينه وفي لحظة افتكر فهد بص ناحيته بقلق لقيه واقف في ركن لوحده ومصدوم بس عيونه فيها ضعف
راح عنده وربت ع كتفه بحنيه : فهد ياولدي....
فهد بصدمة : سسيف.. مش مات يابوي... هو هيعيش صوح؟!
سالم بوجع على حالة ابنه : ده عمره ياولدي ده جضااء ربنا
فهد اتعصب وبدأ يكسر كل حاجة تقابله بعضبيه كان زي الوحش ويزعق بصوت على هز أركان القصر : لااا هو مماتش مماتش... هو عايش وهبجي معايا وهسامحه.... اني عارف انه ميجصدش يزعلني...... اااااه..... سيييف
سالم خده في حضنه بصعوبه والدموع اتجمعت في عينيه علي حال ابنه والضعف اللي ظاهر عليه
حياة قاعدة جنب ياسمين وبتعيط على حالة فهد وياسمين
بعد شويه فون فهد رن باسم غريب
فهد بهدؤ وضعف : الووو 
الشخص بسرعة : الو معاك الظابط ايمن زميل المقدم سيف
بصراحة المقدم سيف اتصاب أثناء العمليه وإصابة بالغة انا لقيت الرقم ده متسجل على تلفونه باسم اخويا اتمنى تبلغ عيلتك وتيجو فورا احنا رايحين مستشفى****
فهد قام بسرعة وفرحة : تمام تمام انا جاي حالا
سالم : خير يافهد مين اللي بكلمك دلوجت
فهد بص لياسمين وراح عندها ومسك وشها بحنان : سيف بخير هو بس اتصاب وهيروح المستشفى انا هروحله دلوجت
ياسمين بسرعة وسعادة : بجد ياخوي
فهد بابتسامة : بجد ياجلب اخوكي
ياسمين : اني هاجي معاك
فهد : لاا ياحببتي مش هينفع اخدك معايا الوجت متأخر
ياسمين بعياط : ابوس يدك ياخوي خدني معاك مش هجدر اجعد اهنيه لازم اشوفه
فهد بص لسالم وسالم حس بحاجتها الشديدة انها تروح
سالم بهدؤ : خدها معاك يافهد
فهد : البسي هدومك بسرعة عشان مش نتأخر
كله طلع بره وقعدو تحت في الصالة وفهد راح يغير هدومه وحياة راحت وراه
حياة : خد بالك من نفسك يافهد
فهد بضعف زي الطفل اللي فقد امه : هو هيعيش صح
حياة حضنته : ان شاء الله هيعيش يافهد هو مش هيسيب ياسمين وحدها ولا هيسيبك هيعيش عشانكوا
فهد اخيرا سمح لدموعه تنزل واحضنها جامد لدرجة انها حست اعضامها هتتكسر بس مهتمتش : انا جرحته اوي ياحياة وانا عارف انه مش بقصده يخوني نفسي يرجع وانا هسامحه والله هسامحه ونرجع زي الاول
حياة مسحت على ضهره بحنيه : هيرجع يافهد وهتبقوا احسن من الاول كمان
فهد : يارب ياحياة يارب
فهد غير هدومه وياسمين كمان ونزلوا ركبوا العربية ومشيوا بأقصى سرعة
سالم : تعالي معايا ياهشام هنروح بيت الرفاعي
محمود : ليه بيت الرفاعي دلوجت ياخوي
سالم : لازم نعرفهم اللي حوصل لودهم المشاكل اللي بينا ملهاش علاقة بده سيف كان صاحب فهد واني كنت بحبه كيف ولدي بالضبط
هشام : حاضر ياعمي
...... في القاهرة في منطقة التسليم.....
ايمن : سيف قوم يابطل احنا مسكنا داغر خلاص وده بفضلك
سيف كان فاقد الوعي تماما
ايمن بزعيق : هاااتو نقالة هناا بسرعااااة المقدم سيف متصاب
الإسعاف اخدوا سيف وكل المصابين واتجهوا للمستشفى
...... قدام بيت الرفاعي....
سالم خبط ع الباب وسعد وصبحة كانوا صاحيين لأنهم عارفين ان معاد مهمة سيف دلوقتي ومستني يطمنهم
سعد فتح الباب واتفاجأ بسالم
سعد : عايز ايه ياسالم المنياوي
سالم بجمود : اني مش جاي اتعارك معاك اني جاي احولك ان انهم كلموا ولدي والوله ان ولدك اتصاب وهو دلوجت في المستشفى
صبحة شهقت وصوتت : يامرك ياصبحة ولدي... اني عايزة ولدي اااه ياحبيبى ده لسه صغير
وبدأت في نوبة عياط سعد راح عندها
سعد بهدؤ : خلاص ياصبحة ولدك زين وهيرجع بالسلامة
صبحة : اني عايزة اشوفه ودوني لولدي
سعد : جومي يلا هنروحله
سالم : هشام روح معاهم متفارجهمش واصل
سعد : مفيش لزوم احنا هنروح لوحدنا
سالم : مينفعش تسافروا لوحدكم هشام هيجي معاكم ده مش عشانك ده عشان سيف
سعد هز براسه.. هشام : تعالي معانا ياعمي هوصلك الجصر ونطلع من هناك ع الجاهرة
ركبوا العربية ووصلوا القصر حياة كانت في الجنينة وشافتهم لما وصلوا
هشام : اني هطلع اجيب سلاحي وراجع عشان الطريج ليل ومش عارفين اللي ممكن يحصل
سالم : ماشي ولدي
سالم نزل وقف جنب حياة وهشام دخل القصر
سالم : واجفه أكده ليه يابتي
حياة : قلقانة اوي ع فهد ياخالو هو تعبان اوي... هما جايين هنا ليه!!
سالم : هشام هيوديهم الجاهرة لودهم
حياة : والنبي ياخالو هروح مع هشام
سالم : ميصحش يابتي الدنيا ليل والطريج واعر
حياة : عشان خاطري ياخالو انا لازم اكون جنب فهد
سالم بتنهيده : ماشي ياحياة روحي يابتي
هشام نزل وركب العربية وحياة جنبه واتجهو للقاهرة
___بقلم الكاتبة المجهولة 
...... ع الطريق في عربية فهد.....
ياسمين بتعيط وفهد قلقان وخايف ع صاحب عمره
وقف العربية ومسك ايدها : متبكيش ياخيتي هو هيبجي زين متخافيش
ياسمين : يارب ياخوي يارب... اني مش عايزة غير انه يبجي زين والله اني مسمحاه هو عمره مافكر يأذيني واللي عمله ده كان غصب عنه
فهد : عارف عارف ياياسمين انه مكنش يجصد وان شاء الله هيرجع واحسن من الاول كمان
فهد ساق العربية وكملوا الطريق
* عدي ساعات وفهد ياسمين وصلوا القاهرة وراحوا المستشفى
فهد للموظفة : المقدم سيف الرفاعي في اي اوضة
الموظفة : هو في العمليات دلوقتي يافندم
فهد بصدمة : في العمليات ليه! هو إصابته خطيرة
الموظفة : معرفش يافندم كل اللي اعرفه انه واخد رصاصة وجات قريبة من القلب واول ماوصل دخل العمليات
فهد : طيب فين اوضة العمليات
الموظفة : الدور التاني الأوضة اللي في نهاية الممر
فهد وياسمين طلعوا ع السلالم جري لحد ما وصلوا
مكانش قدام الأوضة غير الظابط ايمن
فهد : دي الاوضة اللي فيها المقدم سيف
ايمن : ايوا حضرتك مين
فهد بسرعة : انا... انا فهد اخو سيف
ايمن : المقدم سيف بطل قام بدور عظيم في المهمة لولاه مكانش داغر في السجن دلوقتي
فهد : هو ايه اللي حصل
ايمن : فريقنا اشتبك مع العصابة والمقدم سيف اتقدم واتسلل لحد ماوصل للمكان اللي فيه داغر وقتل كل الرجالة اللي بيحموه واشتبك مع داغر واتفوق عليه بس واحد من رجالته قدر يهرب ومسك السلاح وضرب رصاصة جت في المقدم سيف.... اخدناه ع المستشفي هو وكل الضحايا بس...
فهد بحذر : بس ايه!
ايمن : بس الدكتور قال انه الرصاصة جت في مكان قريب من القلب وصعب نطلعها لازم من عملية بس هتكون خطر على حياته وهو حاليا حالته خطيرة وف العمليات
ياسمين كانت هتقع فهد سندها
ايمن : انا هروح اطمن ع المصابين المقدم سيف بلغني اني اوصل الورقة دي لواحد اسمه فهد المنياوي اتفضل
___بقلم الكاتبة المجهولة 
ايمن مشي وفهد قعد ياسمين ع الكرسي وقعد جنبها وفتح الورقة وبدأ يقرأ
(فهد لو الورقة دي في ايدك دلوقتي هكون انا مش معاك انا مش زعلان اني هموت انا بس زعلان اني هموت وانت مش مسامحني وياسمين كمان كان نفسي تاخذني في حضنك اوي يافهد وتودعني بس يلا مليش نصيب انا غلطت وبتحمل نتيجة غلطي وحيات اي حاجة حلوة عشناها مع بعض تسامحني يافهد خلي روحي مرتاحة والله مكان قصدي انا بحبك اوي انت اخويا مش صحبي
قول لياسمين تسامحني يافهد انا والله بحبها ومكنتش حابب نوصل للوضع دا قولها متزعلش لما اموت ومتعيطش ومتضيعش دموعها على واحد حقير واذاها زيي انا اسف اسف على كل حاجة وحشة عملتها معاكوا
       اخوك سيف الرفاعي    )
ياسمين بعياط : مسمحاك ياسيف مسمحاك والله بس ارجعلي اني مجدرش اعيش من غيرك ياود عمي
فهد حضنها ودموعه نزلت : هيرجع هيرجع ياياسمين ربنا يقومه بالسلامة
فضلو قاعدين شوية وأهل سيف وصلوا بعد ماعرفو المكان
صبحة : ولدي ولدي فين يافهد عشان خاطري يابني طمني
فهد : سيف في العمليات ياخالة صبحة وهبجي زين ان شاء الله
فهد لحياة : ايه اللي جابك ياحياة
حياة بهدؤ : مينفعش اسيبك انت وياسمين في موقف زي ده لوحدكوا 
الدكتور طلع كلهم جريوا عليه
سعد : طمني يادكتور ولدي بخير صح 
الدكتور بأسي : احنا عملنا كل اللي نقدر عليه بس المريض شكله مش متمسك بالحياة خالص ادعوله في الكام ساعة الجايين ويعدو ع خير
صبحة : يارب يارب احميه ليا اني مليش غيره
ياسمين فضلت قاعدة وبتعيط وفهد بعد عنهم ووقف في ركن لوحده حياة راحتله
فهد : كله بسببي انا السبب ياحياة لو كنت سامحته مكنش كل دا حصل
حياة حضنته : لا مش انت السبب يافهد دا قدره واحنا مقدرش نغير فيه حاجة ادعيله يافهد
عدي كام ساعة في هدؤ تام وفجأة المكان اتكلي بالحركة والممرضات بيدخلوا ويطلعوا من اوضة سيف
فهد الدكتور : فيه ايه سيف ماله
الدكتور مردش عليه وفهد اتعصب دخل دكتور تاني
فهد مسكه بعصبية وطلع مسدسه وصوبه ع راسه وزعق : رد عليااا وفهمني فيه ايييييه انطق
الدكتور بخوف : المريض قلبه وقف ولازم نلحقه والا هيروح مننا
فهد : اقسم برب العرش لوسيف جراله حاجة لقتلكو واشرب من دمكو فاهم
الدكتو بخوف : فاهم فاهم بس سبني عشان الحقه
فهد سابه والدكتور دخل وعملوله انعاش وبردو مصحيش
واحد من الدكاترة طلع : المريض فاقد الأمل في الدنيا خالص تقريبا بيعاني من أزمة نفسية ومش عايز يعيش لو حد قريب منه هنا يدخل يتكلم معاه يحاول يديه امل
فهد وياسمين في نفس واحد : انا هدخل
فهد : انا وهيا هندخل
الدكتور : واحد بس مينفعش اتنين ممكن واحد يدخل دلوقتي وبعده يدخل واحد تاني
فهد دخل بسرعة من غير كلام وقعد ع الارض ومسك ايده بدموع : سيف انا فهد فهد صاحبك قوم ياخويا عشان خاطري انا مسامحك ياسيف انا اسف عارف اني قسيت عليك اوي بس قوم انا مقدرش اعيش من غيرك ياخويا
قوم وانا هساعدك تتجوز ياسمين انا عارف انك بتحبها
الدكتور بسرعة : قلب المريض بدأ يستجيب استمر افضل كلمه
فهد طلع ودخل ياسمين ليه
ياسمين اول ماشفته انهارت من العياط وراحت عنده ومسكت ايده ومسحت علي شعره بحنية : سيف جوم ياود عمي اني ياسمين حبيبتك... جوك ياسيف ومتوجعش جلبي عليك انت عارف اني مجدرش اعيش من غيرك انت وعدتني مش هتهملني وحدي واصل فين وعدك ياود عمي جوم اني مسمحاك ياسيف مسمحاك ياحبيبى جوم عشان تاجي تتجدملي وهنتجوز
الدكتور : ارجوكي كفاية كدا اطلعي برا مؤشرات بدأت ترجع طبيعية
هنا ياسمين انهارت ومسكت ايده جامد مش عايزة تسيبه : سييييف جوووم عشان خاطري بعدو عني هو عايزني اني بعدوو
فهد دخل واخدها وطلعها برة بصعوبة وبدأ يهديها وحياة خدتها في حضنها وبدأت تقرأ قرأن
____بقلم الكاتبة المجهولة 
عدي يوم كامل وسيف اتنقل لاوضة عادية والدكتور قال انه هيفوق بعد ٢٤ ساعة
فهد : جيتي ليه ياحياة كده هتتعبي مكنش له لزوم تيجي
حياة : لازم اكون مع جوزي في محنته واقف معاه
فهد فرح لكلمة جوزي اللي قالتها : ربنا يخليكي ليا ياحياتي
حياة : ويخليك ليا.... ياسمين شكلها تعبان اوي
فهد بحزن : هيا تعبت اوي في اليوم ده مبطلتش عياط
حياة : بتحبه اوي ربنا يجمعهم مع بعض... انت هتخليهم يتجوزو صح يافهد
فهد اتنهد : هنشوف الموضوع دا بعدين المهم سيف يقوم
الممرضة : المريض اللي ف الأوضة دي فاق
ياسمين جريت ع الأوضة ودخلت بسرعة لقيته لسة بيحاول يفتح عينه وبيقاوم الضوء
اخير قدر يفتحهم وشافها قدامه فكر انه حلم
سيف بوهن : ياسمين!!
ياسمين بدموع : حمد الله ع سلامتك ياود عمي
سيف بعد تصديق : انتي بجد هنا؟!
فهد دخل بابتسامة واسعة : لا هناك ياخويا
سيف بفرح : فهد انت هنا بجد.... وحاول يقوم
فهد راح عنده بسرعة وحضنه وجمد ع حضنه
سيف بتأووه : اهه
فهد بقلق : ايه مالك اناديلك الدكتور
سيف : اهدي اهدي انا كويس انت بس ضغطت ع الجرح
فهد : معلش مكانش قصدي
سيف مسك ايده : انا اسف يافهد سامح.....
فهد بمقاطعة : مسامحتك ياسيف مسامحك ياخويا
سيف : ياااه وحشني اوي كلمة اخويا بتاعتك يافهد
صبحة و سعد دخلوا واطمنو ع سيف وهشام كمان دخل اطمن عليه
حياة : حمد الله ع سلامتك ياسيف
سيف بابتسامه : الله يسلمك تسلمي ياحياة
فهد بضيق ومسك ايد حياة جامد : اسمها مرات اخوك.. وانتي اسمه حضرت المقدم
سيف ضحك : بتغيري يابيضة
فهد جز ع سنانه : سيف اتلم والا......
سيف : والا ايه هتضرب واحد مريض هاااه هاااه قولها..... عشت وشوفت فهد المنياوي بيغير
فهد : راعي انك تعبان والا كان زماني مكسرلك اعضامك
هشام : اني هروح اجبلك ا حاجة تكلوها انتو مكلتوش من امبارح
سعد : هاجي معاك ياولدي
صبحة : واني هروح الحمام
طلعو وبقي ف الأوضة فهد وحياة وسيف وياسمين
____بقلم الكاتبة المجهولة 
...... في الصعيد.......
قدام اوضة حسام
هايدي خبطت عليه واقفة قدام الباب بحرج فتح وشافها ف الاول فرح بس بعدين أظهر ملامح الجدية
هايدي : اني... كنت عايزة اعتزرلك ع طريجتي معاك متزعلش مني بس اني أكده مبحبش اختلط مع حد
حسام بمزح : متوحدة يعني طب ياستي اعتزارك مقبول
هايدي : تصدج اني غلطانة اني جيت اعتزرلك انت بارد ومعندكش خشااا
حسام : استني بس رايحة فين ياهايدي ياجعفر
حسام ابتسم وصقف بايده زي الأطفال وراح ع اوضة زهرة
زهرة : عايز ايه يااخرة صبري
حسام : احم... عايزة تنادي عم محمود وطنط سعدية عشان هتقدم لهايدي 
زهرة : وانا مالي ياخويا روح انت ناديهم واتقدم وابقا قول قدامهم طنط سعدية دي هيحفلوا عليك تحفيل موووت
حسام : ماشي يا وزو مقبولة منك يلااا بقا وبطلي دلع
زهرة رمت في وشه الشبشب : شكل ابو وردة وحشك مين دي اللي بتتدلع يلااا
حسام : شكرا يانبع الحنان
زهرة : سيد متقولش كدا عيب احنا 
حسام بصراخ : يلااا بقا شالله تنستري هموووت واتجوز البت ياجدعان
زهرة : خلصانة هجوزهالك
حسام : لولولولويييي
زهرة جمعت العيلة وقعدو وحسام قاعد مكسوف وساكت وكلهم ساكتين وملو من القعدة
زهرة بهمس : ماتتكلم يااهبل
حسام : لا يالا نروح هنيجي ف وقت تاني
زهرة : اخلص يالاا الناس زهقوا
حسام : نسيت اللي حفظته
زهرة : اخلص ياحسام الراجل هيحلف ماهو مجوزهالك
حسام : حاضر حاضر
....... في المستشفى.....
سيف : يعني انت سامحني بجد يافهد
فهد بسخرية : لا كده وكده
سيف : بطل رخامة.....انا كنت سامع واحد بيقول قوم ياسيف وهعملك اي حاجة
فهد بجدية : لا مش انا ع فكرة ومقولتش كدا
سيف : ياكداب اوووي.... احم حيث كدا بقا انا طالب منك ايد ياسمين واوعدك هحافظ عليها ومش هخليها تحتاج حاجة ابدا وهحطها في عنيا
ياسمين وشها قلب الوان واتكسفت وحياة ابتسمت اما فهد اتقلبت ملامح وشه للضيق والعصبية
فهد بجدية وضيق :..
..... في الصعيد...
حسام بتوتر : احم... بصراحة ياعم محمود انا...... كنت عايز.... عايز أغلى حاجة عندك
محمود رفع حاجبه : كيف يعني مش فاهم... عايز فلوس لو عايز جول ياولدي متتكسفش
حسام : لا لا ياحج مستور والحمد لله
زهرة نغزته في كتفه واتكلم بهمس : ايه اللي بتقوله دا ياعبيط اخلص وقول الكلام صح 
حسام بسرعة وغمض عينه بقوة : بصراحة انا طالب ايد هايدي
محمود :...

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

حسام غمض عينه واتكلم بسرعة : بصراحة ياعمي انا طالب ايد هايدي
محمود في الاول استغرب من طلبه وسالم مبينش اي ردة فعل
محمود : والله ياولدي اني موافج انت اه اهبل ومخك ضارب حبتين ومش يبان عليك انك دكتور بس محترم 
حسام باحراج : ولازمتها ايه محترم بعد كل ده ياعمي
زهرة بضحك : بكرة لما يتجوز هايدي يعقل يااخويا هههه
محمود : اني عن نفسي موافج بس لازم نشوف رأي عمها وأخواتها 
سالم بجدية : اني موافج ياخوي حسام محترم وهيصون بتنا
محمود : ع بركة الله احنا نستنى هشام وفهد لما يرجعو ونشوف رأيهم بس لازم تاخد رأي ابوك ياولدي
حسام : انا كلمته وفهمته كل حاجة وهو قالي اخد موافقتك وهيجي نقرأ الفتحة ونعمل خطوبة
محمود : ربنا يجدم اللي فيه الخير ياولدي
........ في المستشفى.....
فهد رسم ع وشه عليه علامات الضيق والعصبية بمهارة
حياة مسكت ايده وبصتله برجاء وهو غمز ليها غمزة بسيطة وفهمت بس اخفت ابتسامتها 
سيف بسرعة : والنبي يافهد ماترفض والله بحبها وهسعدها
فهد بجدية : احم..احم... سيف انا مش......
سيف بتمثيل : ااااه... اه مش قادر
فهد بخوف جري عليه : سيف مالك فيه ايه
سيف بخبث : تعبانة اوي يافهد حاسس اني هموووت مش قادر
فهد بقلق : طب... اهدي اهدي هناديلك الدكتور
سيف : لا لااه مش عايز دكتور
فهد : اومال عايز ايه... اعملك ايه
سيف : جوزني ياسمين.... والنبي يافهد ماترفض والله بحبها يانااااس
فهد ضربه ف كتفه بعصبية وجز ع سنانه : انت غبي يعني انا اخاف عليك وانت قاعد بتهزر
سيف بضيق : اااه... ايدك ياعم... وبعدين ماانت اللي كنت هترفض
فهد بزعيق : انت سمعتني رفضت ولا قولت لا
سيف بزعيق مماثل ونسيوا انهم في مستشفى : ايوا انت قولت سييف انا مش...
فهد : ما الحيوان مش سابني اكمل
سيف : كمل يااخويا... اكيد هتقول انا مش موافق والله يافهد لو نطقتها لاخد البت واهرب
ياسمين بغيظ : بت اما تبتك يازفت
فهد : ابقا اعملها وانا اطلع بروحك في أيدي
حياة بزعيق : باااااااااس.... اسكتوا مش عايزة اسمع ولا كلمة
كله سكت وبصوا لبعض بغيظ وحياة بصتلهم بعصبية
حياة : ايه بتتخانقوا زي الاطفال.... كله يسكت مش عايزة اسمع نفس
كله سكت وبصلو لبعض بضيق والحياة بغيظ كبير
حياة بصرامة : انت ياسيف مس....
فهد بصلها نظرة حارقة
حياة بتوتر : احم حضرة المقدم انت مسمعتش باقي كلام فهد ومش اعطيته فرصة يكمل
سيف بعصبية : ما هو.....
حياة بصتله نظرة مرعبة وسكت : ششش اسكت.... وانت يافهد كمل اللي عايز تقوله
فهد بعصبية : انا كنت هقول اني مش هلاقي احسن منه آمنه ع اختي بس البيه ميعرفش يسكت دقيقتين ع بعض ممكن يولع لو سكت
سيف بفرحة : سيبك من الحتة الأخيرة دي.... يعني انت موافق بجد يافهد!!
فهد بجدية : ايوا موافق انا صعيدي ياجدع انت ومرجعش عن كلمة جولتها واااصل
سيف : الله عليك يافهد الصعيد اخير ياولاه هتجوز
ياسمين وصلت لأقصى مراحل الكسوف وطلعت برة بسرعة
حياة بابتسامة : انا هشوفها.... وطلعت
سيف : انا مش مصدق يافهد اخير هتجوز ياسمين حب عمري
فهد : خلي عندك دم وراعي انك بتتكلم ع اختي
سيف : ومراتى المستقبلية ياخويا
فهد : سيف ياحبيبى انت حاسس باللي بيحصل محدش موافق غيري يعني لحد ماعيلتي وعدتك يوافقو هتكون عجزت واسنانك وقعت
سيف اتنهد بحزن وسند راسه ع المخدة : انا تعبت والله يافهد مبقتش عارف القيها منين ولا منين.. اعمل ايه ؟
فهد : متخافش ياصحبي انا معاك وهقنع ابويا وعمي وان شاء الله يوافقوا هما وأهلك
___بقلمي سلمي الالفي
سيف : يارب ياصحبي.... المهم انت عامل ايه مع حياة
فهد بغيرة : قولتلك متنطقش اسمها ع لسانك
سيف : خلاص ياعم اهدي.... شكلك وقعت يافهد الصعيد
فهد : مين دا اللي يقع انا دا انا فهد المنياوي ع اخر الزمن وحدة ست توقعني
سيف بمكر : مش هيا دي الست اللي انت مكنتش بتبطل كلام عليها
فهد بتوتر : لا أنا متكلمتيش عليها انا مشوفتهاش غير مرة ولا مرتين
سيف بخبث : ياجدع اومال مين اللي كان بيروح يراقبها وهيا ف الجامعة
فهد : عادي يعني بنت عمتي وكنت بطمن عليها
سيف : بنت عمتك برضو ع العموم انا عارف انك بتحبها بس بتكابر وهتقع يافهد وتقول سيف قال 
فهد بضيق : سيف أخرس وخليك في المصيبة اللي انت فيها
برا قدام الأوضة..
حياة بضحك : شكل عروستنا اتكسفت اوي
ياسمين بكسوف وسعادة : انا ممصدجاش ياحياة فهد اخوي وافق وهنتجوز سيف
حياة بتنهيدة : متنسيش اهلك وأهله
ياسمين بحزن : اني خايفة جوي ياخيتي نفسي يوافجوا وهنتجوز اني وهو ونعيش مع بعض
حياة : ان شاء الله يحصل ربنا يسعدك يا قلبي
ياسمين بخبث : بس شكله فهد اخوي بيغير عليكي جوي
حياة بتوتر : عادي يعني ولابيغير ولا حاجة
ياسمين : بتحبيه؟!
حياة : لا مبحبوش احنا متجوزين غصب وعايشين مع بعض عادي ومكنتش نعرف بعض اصلا
ياسمين باستغراب : ازي مش كنتو تعرفوا بعض
حياة : اخر مرة شفنا بعض لما كان عندي عشر سنين وبعدها مجتش الصعيد ولا هو جه عندنا القاهرة ولما تقابلنا يوم كتب الكتاب مكناش نعرف بعض
ياسمين : ازاي يعني فهد اخوي مش عرفك
حياة : عادي يابنتي متقبالناش لما كبرنا واكيد شكلنا اتغير فبالتالي معرفناش بعض
ياسمين : لاه فهد كان يعرفك ويعرف شكلك لما كبرتي
حياة باستغراب : دا اللي هو ازاي يعني بقولك متقبالناش
ياسمين بتوتر : هااه خلاص خلاص
....... في الصعيد.....
في غرفة ايه كانت بتتكلم في التلفون 
ايه : واني كمان اتوحشتك جوي
هشام : ياربي بحب لجطة جشطة
اية اتكسفت. : هتاجي ميتا
هشام بحب : لو عايزانى اجي دلوجت هاجي
ايه : احم.... انا هقفل
هشام : مع السلامة ياجمر
سعد : يلا ياولدي الناس تلجاهم جعانين
هشام : اه.. اه يلا ياعم سعد.
في غرفة سيف..
صبحة : كل ياحبيبي تلجاك تعبان حبة عيني
سيف : تسلمي ياما
سعد : خد يافهد كل انت ومرتك
فهد : تسلم ياعم سعد اني هاخد حياة وياسمين ونتغدي في مطعم
ياسمين : اني هبجي أهنيه ياخوي مع هشام خد حياة وروحوا انتوا
فهد : لا تعالي معانا يلا
ياسمين : لااه ياخوي اني أكده هرتاح اكتر
فهد : تمام مش هنتاخر خليك معاهم ياهشام
فهد اخد حياة ونزلو ركبوا العربية وراحو المطعم
في المطعم..
طلبوا الاكل وقعدوا ياكلوا
حياة : القاهرة وحشتني اوي ووحشني بيت بابا وزكرياتي اللي هنا
فهد : شكلك كنتي متعودة ع الخروج لما كنتي هنا
حياة : ياااه دا انا مكنتش بروح بيتنا اصلا بس اكتر خروجه بحبها لما كنت بطلع مع بابا وزوزو
فهد : زوزو.!!....
حياة : زوزو دي مش بس امي دي كل حياتي اختي وصحبتي وامي وكل حاجة عندي كانت بالنسبالي كل حاجة هيا وبابا وحسام وبعد مامات بابا بقت هيا وحسام اهم اتنين في حياتي
فهد بغيرة : اممم وبعد ما اتجوزتي؟!
حياة بتوتر : انت مبتاكلش ليه
فهد بضيق : باكل اهو
قعدو شوية ساكتين
حياة : احم الفراخ دي طعمها تحفة.... دوق
ومدت الشوكة عند بوقه
فهد مسك ايدها وكلها من ايدها
حياة حست برعشة في جسمها وضربات قلبها عليت حاولت تشيل ايدها بس هو مسكها جامد
فهد : دوقي انتي بقا
وقرب الشوكة عند بوقها
فضلو ياكلو في بعض وهما مبسوطين وبيضحكو وحياة بتحكي عن زكراياتها
خلصوا اكل وفهد طلب الحساب ودفع وطلعو برة
فهد ركب العربية وحياة فتحت الباب ولسه هتركب قفلته ورجعت تاني
فهد استغرب وبص عليها.. راحت عند طفل صغير وكان بيعيط
حياة بزعل ونزلت لمستواه : انت بتعيط ليه فيه قمر بيعيط؟!
الطفل بحزن : انا ماما بعتتني اشتري حاجات وانا ضيعت الفلوس ولو رجعتلها من غير الطلبات هتزعقلي
حياة : ياحياتي انت متزعلش طب بص ايه رأيك نبقى صحاب
الطفل : موافق
حياة بابتسامة ومدت ايدها : انا حياة
الطفل وهو بيسلم عليها : انا تميم
حياة : ماشي ياتيموو خد الفلوس دي واشتري الحجات وروح لماما عشان مش تزعقلك
تميم : لا مينفعش اخد حاجة من حد
حياة بزعل : امم مش احنا قولنا هنبقا صحاب يبقا تقبل الفلوس مني... وبعدين ياسيدي انا مش هعطيهملك ببلاش انا هاخد منك حاجة ف المقابل
تميم : هتاخدي ايه انا مش معايا حاجة
حياة بطفولة : اممم هتاخدي ايه ياحياة هتاخدي ايه ..... ايوااا هاخد بوسة جميلة من تيموو
تميم باسها في خدها وحضنها : انا بحبك اووي
حياة : ياروحي وانا اكتر.... يلا بقا روح لماما عشان متتاخريش عليها
تميم مشي وحياة وقفت وبتلتفت عشان ترجع العربية لقيت اللي ف وشها واللي متابع الموقف من اوله
حياة : بسم الله الرحمن الرحيم خضتني
فهد بضيق : متبوسيش حد تاني
حياة : افندم! دا طفل يافهد
فهد ف نفسه : اه يخربيت جمال اسمي لما يطلع منك ياشيخة
فهد : احم احم... بردو لو امك حتى متبوسيهاش
وحسابها وراح عند العربية 
حياة : مالو دا... وراحت ركبت 
فهد بجدية : جميل اوي اللي انتي عملتيه مع الطفل الصغير قلبك ابيض وطيبة
حياة : انا معملتش حاجة انا بحب الأطفال ومبحبش اشوف دموعهم
فهد شغل العربية ومشيو راحو المستشفى
راحو اوضة سيف وقعدو شوية وضحكوا وهزروا
بعد شوية فهد راح اخد اذن خروج لسيف بسبب اصراره انه يطلع من المستشفى
سيف طلع من المستشفى وركبوا العربيات واتجهوا للصعيد
في الصعيد..
قدام غرفة هايدي..
حسام : انا طلبت ايدك من ابوكي وهو موافق
هايدي : بس اني مش موافجة
حسام : مش موافقة ليه ياعني وانا فيا ايه غلط ولا انتى بتحبي حد
هايدي بتوتر : لاا ه مبحبش حد وبعدين انت مالك ياراجل انت خليك في حالك واني مش موافجة اتجوزك
ودخلت وقفلت الباب
حسام : هتوافقي ياهيدي وهنتجوز انا عارف انك بتحبيني 
في الصالة....
. سالم : حمد لله ع سلامتكم ياولدي
فهد : الله يسلم يابوي. عاملين ايه
سالم : الحمد لله ياولدي في نعمة
فهد : يدوم الحمد
محمود : عايز اكلمك ف موضوع يافهد انت وهشام
هشام وفهد : اتفضل
محمود : حسام متجدم لهايدي واني وسالم موافجين انتوا ايه رايكو
هشام : اني عن نفسي موافج المهم رأي العروسة
فهد : واني رأئي من رأى هشام هو اه واحد رزل واني معطجهوش بس محترم
هايدي جت من وراهم : بس اني مش موافجة
محمود : واحنا معندناش بنات تجول رأيها هتوافجي ورجلك فوج رجبتك
سالم : اهدي بس يامحمود... وانتي يابتي مش موافجة ليه الشب زين واخلاجه عالية
هايدي : مبتحبوش ياعمي مش عايزة اتجوزه
محمود بصرامة : اللي جولته هو اللي عيتنفذ هتتجوزي يعني هتتجوزيه
هايدي عيطت وجريت ع اوضتها وراحت وراها ايه
فهد : أكده غلط ياعمي ليه اجبرها ع حاجة هيا مش ريداها
في غرفة حسام..
حياة بفرحة : الله يعني هيبقى عندنا فرح مبروك ياحس حس 
حسام : الله يابارك فيكي ياقلب حس حس المهم البت دي مش موافقة مش عارف هعمل ايه
حياة : متخفش ياسطا هتوافق وهتتجوزها... هروح انا بقا اغير هدومي وارتاح شوية
 
برة....
محمود : لاه مش غلط دي عاداتنا البنيه ملهاش رأي واحنا اللي نختار العريس هيا توافج من فم ساكت
فهد بعصبية  : غلط اكبر غلط ازاي هتعيش مع واحد هيا مش رايدااه وترجعوا تجولوا في مشاكل ماهو من العادات الغلط دي
محمود : وكان فين كلامك ياود المنياوي لما ابوك اجبرك تتجوز حياة
فهد بزعيق : اني عمر ماحد اجبرني ع حاجة اني فهد المنياوي عارف يعني ايه يعني فهد الصعيد اللي تتهزله شنبات محدش يجدر يجبرني ع حاجة وموضوع جوازي ده متجوزها عشان ارضى ابوي بس.. اني وافجت عشان اني عايز أكده وعشان احميها يعني جواز مصلحة ومسكت أعمامها وبجت بأمان يعني وجت مااعوز اطلجها هطلجها
حياة كانت معدية وسمعت كلامه وعيطت وجريت ع اوضتها
سالم بزعيق : فااااهد الزم حدودك اللي بتكلمه ده يبجي عمك واللي بتتكلم عليها تبجي بنت اختي انت كبرت اه بس مش هتكبر ع ابوك انت فاهم
فهد : اني مغلطش في حد يابوي بس عايزك تعرفوا ان عمر ماحد جبر فهد المنياوي ع حاجة
سالم بهدؤ : اطلع شوف مرتك وحسبنا بعدين ع كلامك ده
فهد : مرتي مالها!!
سالم جز ع سنانه : مرتك سمعت كل اللي جولته يابيه وانك بتحول ع جوازكو جواز مصلحة
فهد الدم اتجمد في عروقه معروف ان وقت عصبيته مبيحسش باللي بيقوله وبيقول كلام قاسي
جري ع فوق وفضل يخبط عليها
في بيت الرفاعي..
صبحة : حمد لله على سلامتك يا ضنايا
سيف : الله يسلمك ياست الكل
سعد : حمد الله ع سلامتك يا ولدي
سيف : الله يسلمك يابوي... احم كنت عايزك في موضوع أكده
سعد : موضوع ايه ياولدي
سيف : اني جررت اتجوز
صبحة زغرطت : مبروك ياولدي
سعد : مبروك ياولدي بس هيا مين العروسة؟! 
سيف بجمود : ياسمين بنت سالم المنياوي 
سعد اتعصب وجز ع سنانه واتكلم بزعيق :........
..... في قصر المنياوي......
فهد بيخبط عليها ومش بترد وقلبه اتقبض وخاف ليكون حصلها حاجة والعيلة كلها اتجمعت
زهرة بدموع : حياة افتحي ياقلب ماما افتحي يابنتي ومتوجعيش قلبي عليكي
فهد : حياة لو مفتحتش هكسر الباب.. حياة هكسر الباب.!!

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

فهد لسه بيبعد عشان يكسر الباب فجأة الباب اتفتح
كانت حياة لابسه ملابس خروج وماسكة شنطتها 
زهرة بقلق : حياة انتي كويسة ياحببتي!!
حياة بجمود : ايوا ياماما انا كويسة
زهرة : ايه الشنطة دي ياحياة انتي رايحة فين
حياة بجمود : هرجع القاهرة هروح بيت بابا
جميلة : ازاي هترجعي يابتي وتسيبي جوزك
حياة بحدة : انا وهو هنطلق ياماما جميلة وكل واحد هيروح لحاله
سالم : انتي بتجولي ايه ياحياة ازاي يعني تتطلجو
حياة : بقول الحقيقة ياخالو جوازنا كان مصلحة عشان يخلصني من أعمامي وخلاص مهمته خلصت يقدر يطلقني ويعيش حياته
فهد ببرود عكس ما بداخله : بس اني مش هطلج
حياة بانفعال : لا هنطلق يافهد انا مستحيل اعيش معاك لحظة وحدة زيادة
فهد : صوتك ميعلاش
حياة : لا هي على يااستاذ انا ليا الحق اني اطلق منك وقت ما احب جوازنا كان مصلحة وخلاص خلصت يبقا اتفضل طلقني
فهد بعصبية : اني جولت مش هطلج واللي عندك اعمليه
حياة : تمام وانا مش هقعد معاك لحظة وحدة زيادة
وسحبت شنطتها واتجهت لتحت
زهرة بدموع : حياة استني ياحببتي اهدي وكل حاجة هتتحل ارجعي ياحببتي اللي بتعمليه دا غلط
سالم لفهد : ورب العرش يافهد لو مش اتصرفت دلوجت لاتبجي ولدي ولا اعرفك
فهد فضل واقف مكانه ببرود ومتهزلوش رمش بعد كلام ابوه كأنه مسمعش حاجة
حياة ونزلت لتحت وهيا بتجر شنطتها وراها وزهرة وجميلة وياسمين وايه بيحاولو يوقفوها وهيا مش بتسمع ليهم
وصلت عند الباب ولسه هتطلع
فهد ببرود وهو واقف ف الطابق اللي فوق وبيبص عليها : لو رجلك خطت عتبة الجصر هتشوفي مني تصرف تاني ياحياة
مش التفتت ليه وقفت للحظة تفكر بصت لمامتها ولباقي العيلة
حياة لمامتها : هتوحشيني اوي مع السلامة
زهرة بدموع : عشان خاطري متمشيش وكل حاجة هتتحل
حياة : كل حاجة اتحلت خلاص وكله وضح ياماما
وخطت رجلها وطلعت من باب القصر
في بيت الرفاعي..
سيف : ياسمين بنت سالم المنياوي
سعد عينه ضيقت واتعصب وجز ع أسنانه : لو اخر وحدة في الدنيا دي مستحيل تتجوزها اني ولدي معيتجوزش وحدة من عيلة المنياوي واصل
سيف بضيق : ومالهم عيلة المنياوي مش دول اللي اعتبروا ولدك كيف ولدهم بالظبط مش دول اللي سامحونا ولدك بعد اللي عمله مع بتهم مش هما اللي وجفوا جنبك وجنب ولدك لما كان بيموت وعملو بالاصول مالهم عيلة المنياوي
سعد بزعيق : مليش صالح اللي اعرفه انهم أعدائنا وبتهم مدخلش بيتنا وتبجي مرت ولدي لو السما انطبجت ع الارض
سيف : أعدائنا ليه عملوا فينا ايه عشان حتة ارض بجوا أعدائنا عشان مشاكل كانت بين أجدادنا بجوا أعدائنا امتا ننسى بقا حكاية التار والحصص دي ونعيش مرتاحين
صبحة : استهدوا بالله وانت ياسعد رافض ليه البنيه زينة واخلاجها عالية والجماعة وجفوا جنبنا كتير مش عشان انت وابوها ع خلاف تبعدوا عيالك عن بعض
سعد بحزم : اني حولت اللي عندي اختار اي وحدة غير بنت المنياوي واجوزهالك لكن البنية دي لاااه
سعد سابهم وطلع بره
سيف : واني مش هتجوز غيرها يابوي حتى لو اضطريت اخدها واهرب هتجوزها
صبحة شهقت : يأمرك ياصبحة اوعي ياولدي تعمل أكده العيلتين هيجتلوا في بعض ياولدي
سيف : عايزانى اعمل ايه ياما انتي مش شايفة هما بيعملو ايه اني بحب ياسمين ومش هتجوز غيرها
صبحة : ربنا يجعلها من نصيبك ياولدي ارتاح دلوجت ياحبيبى عشان جرحك مش يتفتح
سيف : ربنا يخليكي ليا ياست الكل انتي اللي ع طول فهماني
صبحة : ويخليك لي يانور عيني
في القصر..
حياة خطت خطوتين برا الباب تحت أنظار الكل وفجأة لقيت اللي بيشدها لجوه بعنف
حياة بضيق : ابعد عني سيب ايدي... بقولك ابعد
فهد كان ماسك ايدها بإحكام لدرجة انها حست ان ايدها هتتكسر فضلت تقاومه بس مقدرتش
العيلة كلها كانت بتبص عليهم وهو بيشدها لفوق وسالم بيراقب الوضع بهدؤ
زهرة : سيبها يافهد ايه اللي بتعمله دا
جميلة : سيبها ياولدي أكده غلط اللي بتعمله
فهد مردش عليهم وفضل ساحبها وهيا بتقاومه لحد ماوصل لاوضتهم دخلها زقها لجوه برفق وقفل الباب بالمفتاح
حياة بعصبية وصراخ : افتح الباب دا انا مش عبدة عندك عشان تحبسني بقولك افتح الباب ياجدع انت
فهد ببرود : خليكي محبوسة اهنيه لحد ماتعجلي وترجع لعجلك
فهد للموجودين بحدة : اي حد هحاول يطلعها من اهنية هيشوف مني تصرف مش هيعجبه واظن انتو عارفين فهد الصعيد هيعمل ايه دي مرتي واني حر فيها
زهرة بعصبية : ايه اللي بتعمله دا يافهد طلعها فورا بنتي مش عبدة عندك عشان تحبسها كده
فهد قرب عليها بهدؤ ومسك كتفها بحنان : انتي بتثقي فيا صح
زهرة : انا اه بثق فيك بس مش معنى كدا اني اسيبك تعامل بنتي المعاملة دي
فهد بأس راسها : مش تخافي ياست الكل مستحيل اذيها
زهرة : بالراحة عليها يافهد عشان خاطري هيا عانت كتير
فهد : متخافيش ياعمتي
ومشي وكل واحد راح على اوضته
في اوضة هايدي..
كانت قاعدة بتعيط على كلام ابوها والباب خبط هايدي مسحت دموعها : اتفضل
دخل فهد بهيبته المعتادة وساب الباب مفتوح قعد جنبها ع السرير بهدؤ : عايز اتحددت معاكي ف موضوع
هايدي بصتله بانتباه وفهد خد تنهيدة وكمل
فهد بهدؤ : ممكن اعرف مش موافجة ع حسام ليه؟!
هايدي الدموع اتجمعت في عيونها : يعني مش عارف ليه
فهد بكدب : تجدري تجوليلي عايز اسمعها منك
هايدي بسرعة : عشان بحبك ياود عمي وانت عارف ده زين 
فهد بهدؤ : لا ياهايدي انتي مش بتحبيني ياخيتي
هايدي بحزن : كنت عارفة انك مستحيل تعمل حساب لكلامي
فهد : بس اني عارف انك بتحبيني وبتحبيني جوي كمان
بصتله بعدم فهم وصدمة فكمل : انتي بتحبيني ياهايدي بس مش الحب اللي في دماغك انتي بتحبيني زي هشام بالظبط
بصي ياهايدي انا اللي ربيتك انتي ياسمين وآية انتي طبيعي تحبيني وتتعلق بيا بس مش الحب اللي هو اكون جوزك لا انتي بتحبيني كأي كأخ لكن كزوج لاه بت عمي... انتي لسه صغيرة ياهايدي خمش عارفة تفرجي بين الصح والغلط اني من واجبي كأخوكي أدلك ع الصح
هايدي كانت ساكته وافكارها مشوشة فهد لاحظ ده
فهد : يعني انتي مش حاسة بحاجة ناحية حسام
هايدي سكتت فهد كمل بخبث : طيب خلاص اني هروح اجولهم انه مش مناسب ليكي وألغى الجوازة
هايدي بسرعة : لا استنى يافهد.. . اتكسفت من اللي عملته وسكتت فهد ابتسم : فكري زين حسام راجل محترم ومتعلم زين وبحبك لو فكرتي وحسيتي نفسك مش مرتاحة اني اول واحد هجف ضد الجوازة دي متخافيش
هايدي بكسوف : حاضر... احم فهد
فهد بصلها وهيا كملت بابتسامة وامتنان : بحبك جوي ياخوي
فهد : واني كمان بحبك ياحبيبة اخوكي.... وخرج
فهد طلع من اوضتها وكان متجه لاوضته
سالم بحزم : فهد تعالي عايزك ف المكتب.... ودخل المكتب
فهد دخل وراه واخد نفس طويل ليستعد للجدال اللي هيحصل
سالم بحدة : ايه اللي بتعمله ده وايه التصرفات دي
فهد ببرود : تصرفات ايه وعملك ايه
سالم : انت هتستعبط ويكون في علمك اني لسه مش حاسبتك ع الكلام اللي جولته
فهد بهدؤ : انت بتناديني عشان تجولي الكلمتين دول... اني همشي
سالم بيزعق : لما اكلمك تجف تسمع اللي بجوله
فهد بهدؤ : نعم يابوي
سالم هدى نفسه وجز ع أسنانه : ليه بتعمل أكده ياولدي
فهد : بعمل ايه يابوي
سالم : بتكابر يافهد اني وانت عارفين زين ان الكلام اللي جولته ده كان وجت عصبيتك وتجصدش بيه حاجة كان ممكن تعتزر منها والموضوع كان هيخلص
فهد : مش فهد المنياوي اللي يعتزر من وحدة ست يابوي
سالم : فهد اني عارف انك بتحبها ياولدي بس انت بتكابر
فهد : مش بحبها اني مستحيل احب حد وفي الاخر تبجي نجطة ضعفي
سالم : ومين جلك ان الحب بيضعف ياولدي الحب بيجوي وبيخلي البني آدم يحب الدنيا الحب بيعمل طعم لحياتك ياولدي انت بتحبها يافهد
فهد بضيق : مبحبهاش
سالم : لو مكنتش بتحبها مش كنت احتفظت بصورتها وهيا عيلة عندها ١٠ سنين مش كنت رحت تشوفها بالسر وتبص عليها من بعيد كل ماتروح مصر مكنتش سهرت ليالي في عذاب وخوف لما كنت بتروح مصر ومتجابلهاش
فهد : كل ده غلط اني مبحبهاش
سالم : فكرك اني مخابرش انك عرفتها من ساعة ماشوفتها بس كل اللي عملته يوميها كان كدب عشان محدش يعرف انك كنت بتراجبها
فهد : خلصت؟!.. اني ماشي
سالم : فاكر لما جت اهنيه وهيا عندها ١٠ سنين ساعتها كان عندك ١٦ سنة جيت جولتلي يابوي اني لما اكبر هتجوز حياة اني بحبها يابوي
فهد : كنت لسه صغير مخابرش حاجة
سالم : كفياك مكابرة عاااد اني عارف انك لما جعدت شهرين متشوفهاش كنت هتموت من الخوف عليها كنت بتجعد تبص لصورتها ليل ونهار نفسك بس تشوفها.... فهد اني ابوك ياولدي وخايف عليك انت لو فضلت أكده بتكابر حياة هتروح منك اسمع كلامي واعترف لنفسك واعترفلها بحبك ياولدي وعيشوا حياتك
فهد : تصبح ع خير يابوي
سالم في نفسه : مفيش فايدة فيك ربنا يهديك ياولدي
فهد طلع ع اوضته وهو بيحاول يبعد الأفكار دي من دماغه
فهد في نفسه : لااه يافهد انت مش بتحبها يابن المنياوي
فتح باب الأوضة ودخل قابلته هيا بعصبية
حياة بضيق : ايه اللي عملته دا يابني آدم انت ابعد عني خليني امشي
فهد بحده : مش هتمشي من هنا ياحياة وطلاق مش هطلق انتي مراتي وتفضلي مراتي لآخر يوم في عمري
حياة الدموع اتجمعت في عيونها : انت بتعمل فيا كدا ليه هااه ليه بيحصل معايا كدا
دموعها نزلت وتحولت لشهقات وبدأت تصرخ بهسترية : لييه بيحصل معايا كده ليه كله بيعاملني كأني سلعة في ايديه انا تعبت بقا انا عايزة اروح لبابا... يابابا... اه
منظرها كان كفيل انه يقطع قلبه حضنها من ضهرها جامد وحاول يسيطر عليها همس في ودنها : خلاص ياحياة اهدي ياحببتي انا معاكي اهدي
حياة بعياط وقعدت ع الارض : انا تعبانة اووي يافهد
فهد حضنها بخوف : سلامتك من التعب ياحياتي
حياة : ليه بتعمل معايا كده
فهد مسك وشها بسند جبهته ع جبهتها واتكلم بهمس بين شفايفها : حقك عليا انا اسف
حياة اتفاجأت من اعتزاره هيا عارفة عنه انه مستحيل يعتزر لحد ودلوقتي بيعتزرلها
شاف معالم الصدمة ع وشها اتنهد وشالها بين ايده ونيمها ع السرير
قرب عليها وباس راسها بحنية وبعدين مال على خدها وباسها بكل رقة
حياة كانت زي المغيبة عن الواقع ومستسلمة ليه تماما وضربات قلبهم بدأت تعلي تكاد تكون مسموعة
فهد مقدرش يتحكم في مشاعره وباسها برقة في خديها وجنب شفايفها وفي رقبتها
مشاعره زادت وكانت هيا المتحكم فيه قرب على شفايفها وباسها بوسة عميقة مليانة شغف وحب وحنية
بعد عنها لما حس انها بحاجة للهوا ولازم تتنفس
فهد واخيرا قدر يتحكم في نفسه وبعد عنها وراح عند الدولاب وضربات قلبه بتزيد واخد المنشفة ودخل الحمام
حياة استوعبت اللي كان بيحصل وشها اتقلب الوان واتكسفت جدا وحست بضربات قلبها حطت ايديها في موضع قلبها : ايه ياحياة ايه اللي حصلك معقول اكون حبيته.... لا لا.. مش بحبه دا مغرور ومتعجرف..... هييييح بس جمر يابوي الله وكيل
جوه في الحمام..
فهد كان ساند ع الباب وبياخد نفسه بصعوبة وبحاول يقنع نفسه انه مش بيحبها
قلبه : شوفت طلعت بتحبها ازاي
عقله : لا مش بحبها احبها ايه انت ازاي تعمل كدا اصلا
قلبه : اعمل ايه دي مراتك يااهبل
عقله : مراتي بس مفيش بينا حاجة
قلبه : بتحبها
عقله : مبحبهاااش
قلبه : بتحبها
فهد بضيق من أفكاره : خلاااص اسكتو انتو الاتنين مش عايز كلمة زيادة
بعد شوية فهد طلع عاري الصدر كان لابس بنطلون بيتي وبس... وكانت حياة غيرت هدومها ببجامة رقيقة لونها موف وفاردة شعرها
اول ماشفته اتكسفت وحطت وشها في الارض
حياة بكسوف : ايه ياعم انت البس حاجة مش ينفع كده
فهد : الجو بقا حر وانا متعود انام كده في الصيف
حياة : دا كان زمان انت دلوقتي متجوز
فهد : وايه يعني مش عيب ان مرتي تشوفني كده عادي ع فكرة
حياة : هوووف انا هنام
وراحت عند السرير ونامت وفهد راح وراها
شدها لحضنه كالعادة بس المرادي هيا اتكسفت وحاولت تبعد
حياة بتوتر من أنفاسه اللي بتعانق رقبتها : فهد عيب كده
فهد ببرود : واحد ونايم جنب مراته ايه العيب في كده
حياة سكتت وكانت في قمة كسوفها ومتوترة وحاسة بسخونة بتجري في جسمها بس بعدين هديت واستقرت في حضنه
بعد شوية... 
حياة : فهد ممكن أسألك سؤال
فهد : اتأخرت النهاردة
حياة باستغراب : يعني ايه؟
فهد : كل مرة بتسألني بدري شوية المرادي اتأخرتي ع المعاد هو السؤال صعب اوي كده
حياة بضيق : خلاص مش سألة
فهد : طب ودا ينفع دا انا مبعرفش انام من غير فقرة الأسئلة بتاعتك اسئلي ياحياتي
حياة : هو انت بجد متجوزني مصلحة يعني جوازنا بالنسبالي ولا حاجة؟!
فهد ضمها ليه اكتر واتكلم بهمس بين شفايفها : جوازنا بالنسبالي حاجة كبيرة اوي ومش جواز مصلحة انا كنت متعصب وقتها وانا لما بتضايق بقول اي كلام ومعرفش انا بقول ايه طب انتي قوليلي انتي بالنسبالي جوازنا ولا حاجة
حياة بسرعة : لا لا والله
فهد بأس خذها برقة : وبالنسبالي جوازنا حاجة كبيرة وانا بحس ان فيه حاجة قوية بتربطنا
حياة بصت في عيونه العسلي الحادة : ايه هيا
فهد وهو غرقان في عيونها : مش عارف بس قريب اوي هنعرف ياحياتي بس دلوقتي نامي
حياة : تصبح ع خير يا فهد
فهد : تصبحي ع جنة ياحياتي
في اوضة ياسمين..
كانت بتتكلم في التلفون بصوت واطي
ياسمين : يعني انت هتيجي بكرة بجد ياسيف
سيف بهيام : بجد ياجلب سيف من جوة 
ياسمين بسعادة : يعني عمي سعد وافج
سيف بحزن : لا ابوي ماوافجش اني هاجي وهحاول اجيب امي معايا
ياسمين : تنوروا ياود عمي.... يلا اني لازم اجفل تصبح خير
سيف : وانتي من اهلي يايسمينتي
عدي الليل بظلامه ع الكل منهم العاشق ومنهم الحيران واللي بيكابر ومش عايز يصارح نفسه ومنهم اللي خايف من قراراته
طلعت شمس يوم جديد تحمل معاها احداث جديدة ع أبطالنا كلهم
الصبح..
كالعادة صحي قبلها وهيا في حضنه فضل يتأمل في ملامحها البريئة واللي زي الملاك وهيا نايمة
فهد : ياربي ايه الجمال ده متجوز ملاك انا
باسها من خدها برقة وهيام وكان زي المسحور لما يقرب منها ميقدرش يبعد ولا يقاوم مشاعره باسها في كل مكان في وشها
فهد : انا لو فضلت طول اليوم ابصلها مش هشبع نفسي أكلها ايه الجمال دا
حياة بدأت تتململ في السرير بضيق وهو عارف انها مش هتصحي بسهولة ابتسم بخبث لما حس انها بدأت تفوق
قرب عليها وباس خدها واماكن مختلفة في وشها وهيا صحيت بس فضلت مغمضة عينيها مكسوفة تقوم
فهد عرف انها صاحية وحاسة بيه
فهد بخبث : شفايفها زي الكرز همووت وادوقهم انا هدوق طعم الكرتين دول وهيا نايمة ومش هتحس
حياة اتصدمت وحطت ايديها على بوقها بسرعة وفتحت عيونها بصدمة : ان... انت قليل الادب ابعد
فهد : ههههه مش قادر خدودك قلبت ألوانها بقيتي زي الطماطم ههههه
حياة سرحت في ضحكته اللي بتخطف قلبها
فهد غمز : قمر صح
حياة بطفولة : نينينينينيني
فهد : طب يلا يا طفلة عشان تروحي الحضانة اقصد الجامعة
حياة بنظرة حارقة : انا مش طفلة
فهد : انتي طفلتي انا وبس وتفضلي طفلة بالنسبالي
ودخل الحمام وسابها وهيا سرحانة في ملامحه
حياة خبطت بايدها ع راسها بخفة : فوقي بقا
فهد طلع من الحمام وهيا دخلت وخدت دش وغيرت هدومها
كانت لابسة بنطلون ابيض على بلوزة طويلة بكم لونها اسود
حياة بابتسامة : يلا
فهد بصلها وانبهر بجمالها بس اتبدلت ملامحه للضيق : يلا
في طاولة الفطور..
سعدية : اخبارك ايه دلوجت يابتي
حياة بابتسامه مشرقة : الحمد لله ياطنط كويسة
فهد بجدية : هااه ياهايدي فكرتي في الموضوع اللي جولتهولك امبارح
هايدي : ايوا يااخوي
فهد : وايه رايك
هايدي : اللي تشوفه يااخوي
فهد : ع بركة الله... كلم ابوك ياحسام عشان تتخطبو انت وهايدي
حسام بفرحة : بجد انا مش مصدق هقوم اكلمه
زهرة بهمس : اقعد ياحوسو كله بيضحك عليك يااهبل
حسام اتعدل : احم.... تمام هكلمه
هشام : يلا عشان اوصلكو الجامعة
فهد : انا هوصلهم النهاردة اجعد انت ياهشام
هشام بضيق وبص لأية : تمام
خلصوا فطور وركبوا العربية وراحوا الجامعة
البنات نزلو وبقي فهد وحياة في العربية
باس راسها : خلي بالك من نفسك
حياة بكسوف : حاضر... ونزلت
فهد بص عليها لحد ماوصلت عند البنات واتنهد وكلم نفسه بضيق : هتفهمي امتا بقا ياحياة
في القصر..
في غرفة محمود وسعدية
هشام خبط ودخل : عايز اتحدتت معاك في موضوع يابوي
محمود بحنان : جول ياولدي
هشام خذ نفس عميق 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

هشام خد نفس عميق : بصراحة يابوي اني بحب آية بت عمي وعايز اتجوزها
سعدية ظغرطت : مبروك ياجلب امك اخيرا هفرح بيك ياولدي
هشام ضحك : استني بس ياست الكل بتظغرطي على ايه هو لسه في حاجة تمت
محمود بجدية : ماشي ياولدي هكلم عمك في الموضوع ونشوف رأيه
هشام : اللي يهمني رأي العروسة يابوي هيا اللي هتجوز هيا اللي هتعيش معايا مش ابوها لازم تبجي راضية عشان نعيش حياتنا من غير مشاكل
محمود بضيق : وه انت اتعلمت من فهد ولا ايه احنا اهنيه مفيش رأي للعروسة اللي أهلها يجولو عليه هو اللي يمشي
هشام : واني مش بآمن بالعادات دي يابوي ده جهل وتخلف
محمود بعصبية : والله عاال شكل جعدتك في البندر علمتك جلة الادب
هشام بهدؤ : ده مش جلة أدب يابوي ده علم وتجدم وهو ده اللي ع أساسه نجدر نعيش صح في المستجبل
محمود بضيق : اني ماااشي عشان لو جعدت اكتر من أكده هيجيلي الضغط
سعدية بعتاب : ينفع أكده ياهشام تزعل ابوك منك ياولدي
هشام بهدؤ : ياست الكل اني مش جولت غير الحجيجة احنا اهنيك عندنا عادات كتير غلط لازم تتغير
سعدية بتنهيدة : ربنا يهديك ياولدي 
..... في المخزن......
كريم بتعب : ابوس ايدك كفاية مبقتش قادر لازم اخد الجرعة
فهد بكره : كان لازم تفكر زين جبل ماتتهجم ع بت عمك اللي هيا مرتي مرات فهد المنياوي
كريم : سامحني ارجوك سامحني وارحمني انا... انا اسف... هعملك كل اللي انت عايزه بس اديني الجرعة انا جسمي كله بيوجع حاسس ان روحي بتتسحب مني
سوزان بعياط : سلامتك ياقلب ماما.... والنبي يافهد طلعنا من هنا ابني بيموت حرام عليك
فهد ببرود : تؤ تؤ تؤ ايه صعبان عليكي ولدك.... ومرتى اللي كانت بتترجاكوا ترحموها وامها اللي كانت هتبوس ايديكو عشان تسيبوا بتها... مفكرتوش في ده ليه محطتوش نفسكوا مكانهم مرة وحدة
هالة بدلع واعجاب : بص هعملك كل اللي انت عايزه بس سيبنا
فهد بقرف : مش تفكري ان الحيل دي هتدخل عليا لااه ياحلوة اني مرضاش ابصلك اني معايا ست البنات كلاتهم
وبص لشاكر اللي كان بيتوجع من كتر الضرب : لم بتك ياعمي أصلها متربتش.. واضح ان ابوها مكانش فاضي يربيها
شاكر بالم : ح... حرام عل.. يك.. سيبنا.. اب.. وس ايدك
فهد ببرود : امم صعبتوا عليا اني جررت اديكوا فرصة
سوزان : هنعمل كل اللي انت عايزه
فهد : لا أنا مش عايز منكو حاجة
هالة : اومال فرصة ايه؟!
فهد بحدة : انا هجيب حياة هنا تشوفكوا بالشكل دا لو وافجت تسامحكوا هسيبكوا تخرجوا من اهنيه انما بجا لو موافجتش فهتفضلو معانا اهنيه لحد ماتعفوا عنكوا
فهد كان خارج
هالة بسرعة : طب انا عايزة اشرب
فهد ابتسم وبصلها : انتي مشربتيش بجالك جد ايه 
هالة : يومين
فهد : تؤتؤ غلط انتي كل يوم بتاخدي نص كوباية ماية
هالة : بس ده حرام وانا مبقتش قادرة وكمان مباكلش
فهد ببرود : ماهو بصراحة اني معرفش اعاقبكو ازاي انتي والست الوالدة لاني اني ورجالتي منرضاش نمد يدنا على حرمة أصلها مش رجولة... وبص لشاكر بسخرية
فده عقابك سلام ياجطة
فهد طلع وحسابهم بيصرخوا من العذاب
...... في الجامعة..... 
البنات خلصوا المحاضرات وطلعوا ومشيوا للقصر مع بعض
ياسمين بحب : مبروك ياهايدي
هايدي بابتسامه : الله يبارك فيكي ياخيتي عجبالك
ياسمين : تسلمي ياحببتي... بتحبي حسام؟!
___بقلمي سلمي الألفي 
حياة وآية كانوا ماشيين وراهم
حياة بغمز : اخبار هشام ايه
ايه بكسوف وتوتر : هااه... واني مالي بيه
حياة : ياجدع عليا انا برضو دا اني قفشاكوا
اية اتوترت جدا وخدودها احمرت حياة لاحظت ده : ههه خلاص خلاص خدودك هتنفجر من الكسوف... سرك في بير يايويو... بتحبو بعض من زمان
اية بحب : من واحنا عيال ياخيتي
حياة : ربنا يخليكو لبعض ويجمعكم مع بعض في الحلال
آية : يارب ياخيتي... وانتي عاملة ايه مع فهد
حياة اتنهدت : ماشي الحال عاملين زي القط والفار
اية : فهد اخوي عصبي بس مفيش أطيب من جلبه وشكله بيحبك
حياة اتوترت : لاا لاا مستحيل اخوكي يحب حد اصلا... وبعدين دا كل مآ يشوفني يبصلي بضيق وعصبية زي مايكون عليا ليه طاار
اية بضحك : ههه ليه بتجولي أكده
حياة : معرفش كل مايشوفني طالعة او رايحة في مكان يبصلي بضيق معرفش ماله
ايه بتفكير : اممم يمكن اني اعرف
حياة : قولي يا ناصحة
اية بسخرية : مش هرد عليكي... بصي ياستي انتي اهنية في الصعيد يعني نادرا ماتلاجي وحدة مش مغطية راسها معظمهم لابسين حجاب وانتي جاية من مصر ومش متعودة على العيشة اهنية كمان اهل البلد مش متعودين يشوفوا حد أكده
حياة بغباء : مش فاهمة
اية بتنهيدة : جوليلي ياحياة انتي مش اتحجبتي ليه لحد دلوجت
حياة : معرفش هو بابا عمره مااجبرني ع حاجة وماما برضو ولما شوفت ناس من صحابي اتحجبوا سألت بابا انا لازم اتحجب قالي ايوا بس تلبسي الحجاب على اقتناع تام وانتي حباه وقالي متلبسهوش غير وانتي مقتنعة عشان لما تلبسي تتمسكي بيه ومش تخلعيه
اية : باباكي معاه حج بس انتي مش بتتمنى تلبسي الحجاب
حياة : نفسي البسه اوي بس محتاجة حد يشجعني اخد الخطوة دي
ايه : انا هساعدك
حياة بفرحة : بجد ياايه
ايه بابتسامة : بجد ووعد اول مانروح هنجعد نتكلم واشجعك
حياة بامتنان : شكرا اووي شكرا ياايه
عند ياسمين وهايدي... 
هايدي : مش خابرة ياخيتي محتارة جوي
ياسمين : هو راجل محترم وشكله بيحبك جوي وانتي كمان بتحبيه على فكرة باين من عينيكي
هايدي اتكسفت : ربنا يسهل ياخيتي... وصلنا
دخلو كلهم القصر وكل وحدة راحت اوضتها وايه وحياة راحوا على اوضة آية وقعدوا مع بعض
.... في غرفة ياسمين....
فونها رن وكان سيف ابتسمت وردت
سيف : عاملة ايه ياياسمينتي
ياسمين : زينة ياود عمي انت عامل ايه وجاي ميته
سيف : ههه براحة شوية مش ملاحج ع الأسئلة... انا ياستي تمام وهاجي بعد أذان المغرب
ياسمين : ابوك لسه رافض برضو
سيف اتنهد : ايوا مش راضي يجتنع اني بحبك ورايدك انتي مش غيرك
ياسمين : ان شاء الله هيوافج وهنتجوز
سيف وياسمين فضلوا يتكلموا كتير ويهزروا
___بقلمي سلمي الألفي 
.... في غرفة ايه....
حياة : يااه يااية دا الحجاب طلع جميل اوي
ايه : اكيد جميل ياخيتي الحجاب ده يعني العفَّة والجمال
ربنا سبحانه وتعالى امرنا بالحجاب وذُكر ده في عدة آيات من القرآن الكريم  ربنا قال في سورة الاحزاب: ” يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ قُل لِّأَزْوَاجِكَ وَبَنَاتِكَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيْهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ۚ ذَٰلِكَ أَدْنَىٰ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ ۗ وَكَانَ اللَّهُ غَفُورًا رَّحِيمًا”..... 
........ الحجاب طهارة لقلب الرجل والمرأة هو بيبعد الرذائل و يحصن المرأة من التعرض للمفسدات،
ويبعد الرجل عن ارتكاب الفواحش لأن الحجاب يستر فتن جسم المرأة، وربنا سبحانه وتعالى الله قال :” وَإِذَا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتَاعًا فَاسْأَلُوهُنَّ مِنْ وَرَاءِ حِجَابٍ ذَلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَقُلُوبِهِنَّ”
حياة بفرحة : انا حبيت الحجاب جدا وحابة البسه اوي
ايه : بس في شروط عشان تلبسيه
حياة : شروط ايه
ايه : لازم يكون ساتراً لكل أجزاء الجسم ماعدا الوجه والكفين.
مينفعش يكون مزين بطريقة ملفتة وده يشمل كل حاجة يمكن أن تجذب انتباه الرجال.
مينفعش يكون شفافا يكشف اللي تحته من الجسد أو اللبس لتجنب لفت الانتباه أو الإثارة.
لازم يكون الحجاب فضفاضًا وواسعاً وليس ضيقاً يظهر تفاصيل الجسم.
مينفعش يكون للحجاب رائحة عطور أو بخور وغير ده لأن النهي جاء من النبي صلى الله عليه لما قال:
(أيّما امرأةٍ استعطَرت فمرّت على قومٍ، ليجدوا من ريحها، فهي زانيةٌ)، وصفها رسول الله بأنها زانية،
لأنها دعت الرجال للنظر ليها وإثارة رغباتهم.
حياة : كدا فهمتك شكرا اوي ياآية ربنا يخليكي انتي بجد افدتيني.. بس ممكن تعطيني واحد من عندك لحد ما اشتري
آية : الشكر لله ياخيتي اتفضلي الدولاب كله تحت امرك
حياة نقت حجاب هادي وجميل وحاولت تلفه وآية ساعدتها
آية : جمر ياخيتي ربنا يثبتك
حياة : يارب ياآية
آية : فهد اخوي هيفرح جوي اني متوكده انه كان بيتضايج منك عشان السبب ده هو دمه حامي وبيغير بس مش عايز يجبرك على حاجة
حياة : اشطاا هروح اخد رأيه هو اكيد هيرجع دلوقتي
حياة خرجت ونزلت تحت تستنى فهد في الجنينة
_عندنا ضيوف ولا ايه انتي مين؟!
حياة : انت مش عارفني
_ لا والله مش مركز ملامحك مش غريبة عليا بس انتي جمر جوي بت مين انتي ياحلوة
حياة بزعيق : ماشي تعاكس في الناس وعايز تخوني يافهد
فهد عرفها من عصبيتها واتصدم وفرح وكانت مشاعره متلخبطة : حياة!!
حياة : ايوا حياة يااستاذ اللي كنت عايز تخونها
فهد : اخونك؟!
حياة : ايوا ماانت واقف تعاكسني يبقى بتخوني معايا
فهد : انتي مستوعبة انتي بتجولي ايه
حياة : لا
فهد بابتسامة : طب تعالي في حضني
حياة : احترم نفسك
فهد حضنها : انتي مراتي ياهبلة... طالعة زي القمر ربنا يثبتك
حياة : يعني انت مبسوط اني اتحجبت
فهد : مبسوط بس دا انا طاير من الفرحة مبارك ياجميلتي ربنا يثبتك 
حياة وطت راسها للارض : بس انا بعيدة اوي عن ربنا يافهد حتى الصلاة بقطع فيها ربنا اكيد مبيحبنيش
فهد رفع راسها بأطراف صوابعه وبص في عيونها : متوطيش راسك ابدا انا معاكي وهاخد بايدك للتقرب من ربنا
حياة بفرحة : بجد يافهد
فهد بهيام وابتسامتها نسته الدنيا ومافيها : بجد يعيون فهد هعلمك الصلاة وهنصلي مع بعض قيام الليل وهسبح على ايدك ونحفظ قرآن مع بعض كمان
حياة حضنته بسعادة : انت جميل اوووي شكرا شكرا
فهد : متشكرنيش دا واجبي ودلوقتي تعالي معايا
حياة : هنروح فين
فهد مسك ايدها : تعالي بس
فهد اخدها وراح على المخزن
حياة اول ماشافتهم خافت وافتكرت تعذيبهم ليها واتخبت ورا فهد ومسكت في الحلبية بتاعته جامد
حياة بخوف ورعشة : ان... انت جايبني هنا ليه.. هما هيضربوني... مش تخليهم ياخذوني
فهد حضنها : متخافيش ياحياة محدش منهم يجدر يجربلك
فهد بصوت رجولي وحدة : اللي جدام دول هما اللي ظلموكي ياحياة هنا اللي عزبوكي وضربوكي هما دلوجت تحت يدك اعملي فيهم اللي انتي عايزاه
حياة فضلت ماسكة في حضنه جامد ومخبية وشها في صدره وبتعيط
فهد بحنية : متخافيش ياحياتي انا معاكي هما ميقدرش يلمسوكي
___بقلمي سلمي الألفي 
حياة طلعت من حضنه وبصت عليهم بعتلي ولوم : لييه ليه عملتو فيا كده انا اذيتكو في ايه
راحت لشاكر : انت... انت المفروض عمي يعني في مقام ابويا المفروض تخاف عليا مش تكرهني وتعذبني
بصت لسوزان وانتي ياطنط سوزان هقولك ايه ماانتي طول عمرك كده مبتحبش غير نفسك واولادك عايزة تسعدهم وخلاص حتى لو على حساب غيرك
راحت لكريم : ابن عمي المحترم اللي حاول يتهجم عليا لاني رفضت ابقا معاه انا عمري ماشوفت انسان أحقر منك
بصت لهالة نظرة طويلة وهالة بصتلها بغل : انتي بالذات اللي نفسي افهم ليه بتعملي معايا كدا ليه طول عمرك بتكرهيني بتحاولي توقعين في اغلاط وبتحبي تشوفيني مقهورة ليه ياهالة دا انتي المفروض تبقي زي اختي
هالة بغل : عايزة تعرفي ليه عشان انتي طول عمرك احسن مني في كل حاجة في المدرسة كنتي الاشطر في وسط صحابنا كنتي المحبوبة في العيلة كنتي البنت المدللة وانا ولا حاجة
حياة باستغراب : انا عمري مالاحظت كل ده الناس طول عمرها بتعاملنا زي بعض انتي اللي بتحسي بالفارق ده وتحاولي تطلعيني الوحشة في نظر الناس
هالة : انا فعلا بحاول اطلعك الوحشة عشان بكرهك وهفضل طول عمري اكرهك ياحياة ع طول احسن مني في كل حاجة ودلوقتي اتجوزتي من عيلة ليها مكانة وبتتحامي فيهم وياعالم انتي وامك عملتو ايه عشان تخليه يتجوزك
فهد اتعصب بس اتحكم في اعصابه لانه مستحيل يمد ايده على بنت
هنا وحياة مقدرتش تتحكم في نفسها ضربت هالة بالقلم وفضلت تضربها وتصرخ فيها : اياكي تجيبي سيرة امي على لسانك.... امي دي احسن وحدة في الدنيا... حبتك زي بنتها بس انتي اللي قلبك مليان حقد وغل.... كله الا امي ياهالة
حياة فضلت تضربها على وشها وكأنها مبقتش شايفة حاجة قدامها وسوزان هتتجنن
سوزان : سيبي بنتي ابعدي عنها ياحيوانة... ابعدي عن بنتي 
فهد بعدها عنها بصعوبة وخدها لبرة
فهد : اهدي ياحياة اهدي بقا خلاص
حياة تلاشت كل قواها واحترمت في حضنه وعيطت كتير : هنا ليه بيعملو كدا يافهد هما ليه وحشين كده انا عمري مااذيتهم انا بكرهم بكرهم
فهد مسح على ضهرها بحنية لحد ماهداها : احسن!!
هزت راسها بايجاب
فهد حاول يلطف الجو : طب يلا عشان تساعدي ياسمين عشان سيف جاي النهاردة
حياة بابتسامه : حاضر
عدي ساعات والمغرب اذن وسيف ووالدته وصلوا القصر
سالم استقبلهم وقعدو وكبار العيلة موجودين والشباب
سيف : كيفك ياعم سالم
سالم بجمود : زين ياولدي الحمد لله
سيف : انا عارف انك متضايج مني عشان اللي عملته اني اسف ياعمي ارجوك سامحني
سالم : عفا الله عما سلف ياولدي وانت زي فهد ولدي وحواجبي لما تغلط اسامحك واوعيك
سيف بفرحة : تسلم ياعمي
سالم : كيفك ياحجة صبحة
صبحة : بخير الحمد لله في نعمة ياود عمي
سالم : تدوم النعمة
سيف بجدية : احم.. بصراحة ياعمي اني طالب يد ياسمين بتك للجواز
سالم : وابوك مش جه معاك ليه ياسيف ولا احنا مش جد المجام
صبحة بسرعة : لااه ياود عمي دا انتو غاليين جوي هو بس مشغول شوية في الارض
سيف : مفيش داعي الكدب ياما.. بصراحة ياعم سالم ابوي مش موافج واني بحاول اجنعه واني مبجتش صابر وعايز ياسمين تبجا مرتي في أسرع وجت
فهد بسخرية : مستعجل جوي ياخوي اهدي شوية
سيف : اسكت انت كلامي معاك بعدين... هاااه يعم سالم جولت ايه
سالم : بص ياولدي مش هكدب عليك بس اني بتي مش هتدخل بيت اهله مش رايدينها فيه ومش يرضيني ان ابوك ميبجاش موافج ع الجوازة
سيف : ياعمي اني بحاول معاه وهو لو موافجش اني هاخد ياسمين ونعيش في مصر وهو نكون جنب شغلي اديني فرصة اجنعه
سالم : ماشي ياولدي ادينا يومين نفكر ونبجا نرد عليك
سيف : تمام ياعمي منتظر ردك
سيف خد والدته ومشي
سالم قعد يفكر وفي راسه مواضيع كتير من جهه ياسمين ومن جهه فهد اللي مش راضي يعترف بحبه ومن جهه هايدي ومحمود ومشاكلهم
محمود بهدؤ : عايز اتكلم معاك في موضوع ياخوي
سالم : اتفضل ياخوي
محمود : هشام كلمني وجالي انه عايز يتجوز ايه
سالم :...........
___بقلمي سلمي الالفي
....... في بيت الرفاعي.....
سيف وصبحة وصلو البيت وكان سعد مستنيهم
سعد بحدة : كنتي فين ياصبحة انتي وولدك
صبحة اتوترت لان سيف اخدها معاه من غير اذن من والده بعدمااقنعاها بصعوبة تروح معاه
سيف بجدية : كنا في بيت المنياوي يابوي
سعد وهو بيجز على سنانه : وكنتو بتعملو ايه هناك عااد
سيف ببرود : كنت بطلب يد بتهم للجواز
سعد وصل لأقصى مراحل غضبه وعروقه برزت وزعق : كيييف تروحو هناك من غير اذني اييه كلمتي ملهاش لازمة عااد وانتي ياحرمة كيف تطلعي مو البيت من غير ماتجوليلي
انتي هوريكي.... هربيكي من الاول ملكيش راجل ولا ايه
سعد قرب عليها وهيا كانت بتعيط وخايفة منه ومسكهز من شعرها و.. يتب

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

محمود : هشام كلمني وجالي انه عايز يتجوز آية بتك انت ايه رايك
سالم : والله يامحمود ياخوي هشام محترم دا كفاية اني اللي مربيه على يدي والبت لود عمها معروفة
محمود بسعادة : يعني انت موافج ياخوي
سالم : اني عن نفسي موافج لسه رأي العروسة
محمود : جرا ايه ياخوي انت نسيت عاداتنا ولا ايه العروسة مش ليها رأي ابوها هو اللي يجرر
سالم بهدؤ : اسمع يامحمود انت لما اتجادل مع فهد وهشام جبل سابج اني مرضتش اتكلم جدا مهم عشان هيبتك جدام العيلة... بص يامحمود اني اخوك الكبير وواجبي اوعيك واعرفك الصوح من الغلط حتى لو بجا عندك مية سنة.... انت ياخويا مش بتحب مرتك؟!
محمود : بحبها دي مرتي وأم عيالي كفاية العشرة اللي بينا وانها شالتني وعمرها مااشتكت
سالم : طيب يااخوي افترض انك كنت بتحبها وهيا بتحبك من جبل ماتتجوزوا وواحد اتجدم ليها غيرك انت هتسيبها
محمود : ميحصولش واصل
سالم : حلو أكده انت بجا مش هتعوزها تجف جدام أهلها ساعتها وتجول رأيها ولا هتسيبها تعيش مع غيرك
محمود : موكد هتعوزها تجف جدامهم عشان نتجوز ونعيش مع بعض
سالم : طيب ولو أهلها مش وافجو وجالو ان مش ليها رأي
محمود سكت.. سالم : بص يااخوي لما البنية تتجوز الراجل من غير موافجتها هتعيش في عذاب الراجل والحركة بيتجوزو عشان ييجوا سند بعض جولي بجا عيعيعيشوا مع بعض كيف وهيا مش رايداه لو كانت بنت أصول هتعمل اللي عليها ومسؤلياتها بس هتحس انها في سجن وحياتهم هتبجا معكرة اما لو زايدين بعض من الاول حتلاجيهم مبسوطين في حياتهم هيكون في مشاكل اه بس مش توصل بيهم انهم يسيبوا بعض.. احنا اهنيه في الصعيد عندنا عادات كتيرة غلط ولازمن تتغير ياخوي.... فهمتني يامحمود
محمود : فهمتك ياخوي اني حجيجي كنت غلطان لما مشيت ورا عاداتنا وهملت سعادة عيالي
سالم : ودلوجت عرفت الصح ياخوي روح صالح بتك واتكلم معاها واني هشوف رأي آية 
محمود : ماشي يااخوي تسلم
في بيت الرفاعي..
سعد قرب على صبحة ومسكها شعرها من فوق الحجاب وشدد عليه : انتي ازاي تطلع من غير اذني مش ليكي راجل يحكمك
سيف مسك ايده جامد : سيب امي ياابوي هيا معملتش حاجة اني اللي خدتها معاي هيا مش كانت عايزة تاجي
سعد : كبرت ياسيف وبجيت توجف ضد ابوك
سيف : لما يكون ابوي بيظلم لازم اجف ضده
سعد رفع ايده وكان هيضربه : سيييف اجفل خشمك بتجل اديك ع ابوك
سيف وقف صامد مكانه متفاجئ من ابوه طول عمرهم أصحاب وسعد بيحب سيف وملوش غيره
سيف : اضرب يابوي مستني ايه
سعد : ياخسارة تربيتي فيك ياولدي
وطلع من ألبيت وسابهم
كانت صبحة بتعيط وسيف راح عندها
صبحة : ليه أكده ياولدي زعلته ابوك طيب والله وبيحبك بس عصبي جوي
سيف : خلاص ياما اني هعرف اصالحه متشغليش بالك انتي
ادخلي حضري العشا
صبحة : ابوك متضايج ومش هيرضي ياكل معنا خليه ياكل ياسيف عشان ياخد دواه
سيف : حاضر ياما اني هروح اناديه مش تشغلي بالك
صبحة دخلت وسيف طلع لابوه كان قاعد في الجنينة
سيف بمرح : في مكان اجعد معاك
سعد مردش عليه
سيف : يبجا فيه.... لساتك زعلان مني عاد
سعد مردش... سيف : ياراجل دا انت جلبك اسود في حد يزعل من حد خمس دجايج كاملين ايه الجحد ده
سعد : هملني لحالي
سيف اتنهد :....
..... في قصر المنياوي.....
.... في اوضة فهد....
بأس راسها : ايه الجمال ده كله متجوز لجطة جشطة
حياة ابتسمت : شكلي حلو
فهد : ملاك
حياة كانت لابسة إسدال واسع ولافة الحجاب بتاعها وفهد لابس جلبيته
فهد : يلا نصلي
بدأو يصلو وفهد أمم بيها وقرأ قصار السور كان صوته جميل جدا وفيه خشوع وحياة حبته اوي
خلصوا صلاة وقعدو قصاد بعض وفهد مسك ايديها وبدأو يقولوا ازكار مع بعض
خلصوا الأذكار فهد جاب مصحفه وبدأ يقرأ قرآن وهيا تردد وراه وحفظوا مع بعض بعض قصار السور
حياة : صوتك جميل تبارك الله
فهد : تسلمي... ودلوقتي تعالي نتكلم عن أهمية الصلاة بما انك اول مرة تصلي بخشوع كدا
حياة : ياريت
فهد : بصي ياحياتي الصلاة دي ركن مهم من أركان الإسلام انتي حافظة أركان الإسلام
حياة هزت براسها وخفضتها وبدموع : لا أنا بعيدة اوي عن ربنا يافهد
فهد رفع راسها : متخافيش ياقلب فهد هتقربي منه بصي ياستي رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول: "بُني الإسلام على خمسْ: شهادة أن لا إله إلا الله وأن محمداً رسول الله، وإقام الصلاة، وإيتاء الزكاة، وصوم رمضان، وحج البيت من استطاع إليه سبيلاً"».
 وقوله كمان : «رأس الأمر الإسلام، وعموده الصلاة، وذروة سنامه الجهاد في سبيل الله»
يعني لو حابة ربنا يقضي ليكي اي حاجة من حوائجك يبقى تصلي... اول حاجة هيتسأل عليها المسلم يوم القيامة هيا صلاته الرسول صلى الله عليه وسلم قال (اول مايحاسب به العبد يوم القيامة هي صلاته فإذا صلحت صلح سائر عمله واذا فسدت فسد سائر عمله)
يعني المسلم اللي منتظم على صلاته بتكون اعماله كلها صالحة طب واللي صلاته غلط وهو عارف انه بيأديها غلط هتكون باقي اعماله فاسدة
ربنا سبحانه وتعالى قال في كتابه الكريم
{وَالَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ يُحَافِظُونَ*أُولَئِكَ فِي جَنَّاتٍ مُّكْرَمُونَ}... بصي جمال الآية ربنا وعد اللي بيحافظوا على صلاتهم بجناته النعيم
وقال كمان :{وَأَقِمِ الصَّلاةَ إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْـمُنكَرِ}.... الصلاة أداها بيبعدكي عن الوقوع في المعصية؛شوفتي جمال حكمة ربنا ياحياة
حياة : حقيقي ربنا جميل اوي بس انا اتأخرت يافهد انا استوعبت دا متأخر بابا كان دايما بيحكيلي عن ربنا وبيقربني ليه ولما مات ماما كانت بتحاول توعديني بس انا مكنتش بسمع منها انا غلط يافهد ربنا هيقبلني!!
فهد : يقبلك.... إن الله غفور رحيم انتي عارفة انتي لو في نيتك تتوبي وتتقربى لربنا وابعدي عن العصبية وبعدها بيوم جاء أجلك ربنا هيحسبك من التائبين
حياة : يعني انا قدامي فرصة
فهد بابتسامة : فرص مش فرصة
حياة حضنته : شكرا شكرا اوي انك في حياتي
فهد فرح اوي من كلامها : انا اللي بشكرك انك في حياتي ودلوقتي يلا عشان ننام
قاموا وغيروا هدومهم وراحوا ع السرير
عدي شوية وقت وحياة مش بتتكلم وفهد مستنيها
فهد بضحك  : فين سؤال النهاردة ياحياتي انا اتوترت من الانتظار
حياة بصتله : احم... فهد هو.. هو انت هتعمل ايه مع عمي شاكر وعيلته
فهد : انا خدت حقي منهم حق اذيتك وسايبلك الاختيار شوفي انتي عايزة ايه وانا هنفذ
حياة : خلاص يافهد سامحهم المسامح كريم واي انسان من طبيعته انه يغلط
فهد بأس راسها : اللي تشوفه حياتي هو اللي يمشي
حياة : تصبح ع خير يا فهد
فهد : وانتي من اهلي ياحياتي... وباس رقبتها برقة
في اوضة آية...
الباب خبط : اتفضل
سالم دخل وهيا قامت : اتفضل يابوي خير في حاجة
سالم قعدها وقعد قصادها : خير يابتي كبرتي ياآية
آية بمرح : اني كبرت من زمان يابوي
سالم بسخرية : كبرتي ولسانك اللي عايز جطعه بيكبر معاكي
اية : وه مش حته من جسمي لازم يكبر ياحج
سالم ضحك : عتبطلي لماضة ميته.... ع العموم اني جاي اجولك ان متجدملك عريس انتي ايه رايك
آية وشها شجب : عريس مين يابوي
سالم : اممم دلوجت خوفتي... متخافيش ياست انتي تعرفيه زين
آية : مين
سالم بمكر : هشام ود عمك محمود
آية اتوترت واتكسفت : اللي تشوفه يابوي
سالم بخبث : اني شايف انه ود بارد واهبل ومش هتنفعوا مع بعض انتي ايه رايك
آية خافت واتكلم بسرعة : لااه لااه والله ده عسل يابوي
سالم ضحك : هههه شكلك وجعتي يابت المنياوي
آية اتكسفت وخدودها احمرت... سالم : ع العموم اني موافج بس الرأي رأيك
آية وهيا متوترة : احم... هو حلو ياعني مش عفش.. ومحترم واهبل
سالم ضحك : هههه وايه كمان يابت المنياوي
آية : خلاص يابوي موافج وأمري لله
سالم : ماشي يالمضة.... وطلع
اية فضلت تتطنط ع السرير وتصقف زي الطفلة لحد مانامت مكانها بتعب وفرحة
___بقلمي سلمي الالفي
سالم راح على أوضته ودخل وغير هدومه وقعد على السرير بتعب
جميلة : مالك ياخوي
سالم : تعبت ياجميلة عيالي بيتعبو ويتعبوني معاهم
فهد اللي بيكابر واخرته البت هتروح من يده ولا ياسمين اللي هنتجوز من عيلة مش رايدها ولا اية اهي دي الوحيدة اللي مريحاني والله هشام اتجدم لها وهيا وافجت
جميلة ظغرطت : ياالف نهار ابيض بتي هتتجوز
سالم : عيالنا كبروا ياجميلة كبروا واحنا كبرنا معاهم
جميلة : متجولش أكده انت لسه شباب ياود عمي ربنا يديك الصحة
سالم ضحك : والنبي انتي اللي فيهم انما ايه الحلاوة دي
جميلة اتكسفت : اختشي ياود عمي عيالك على وش جواز
سالم : مش ليا صالح بيهم اني ليا صالح بيكي انتي ياجميلتي
في اوضة هايدي..
محمود دخل لقيها نايمة مسح على شعرها بحنية وباس راسها : مش تزعلي مني ياجلب ابوكي حجك عليا
هايدي قامت : مش زعلانة منك يابوي اني اسفة اني عصيت اوامرك
محمود : اني غلطت في حجك يابتي ولو انتي مش عايزة الجوازة دي مش هجوزهولك
هايدي : لاااه يابوي موافجة ومبسوطة كمان
محمود : ربنا يسعدك يابتي تصبحي ع خير
هايدي : وانت من اهلو يابوي
في بيت الرفاعي..
سيف : وه هجعد اصالح فيك كتير عااد
سعد : جولتلك هملني لحالي
سيف : لااه مش هسيبك غير لما تضحك
سعد : على اساس انه همك جوي
سيف اتنهد : اسمع يابوي انت عارف غلاوتك عندي وأننا صحاب جبل مانكون اب وولده... اسمع ياحج اني بحب ياسمين جوي وانت عارف ده زين مليش صالح هيا بت مين اني مش هتجوز عيلتها اني هتجوزها هيا وانت عارف انها محترمة وعيلتها مش عملو فيا حاجة غلط عشان اكرههم بالعكس عم سالم بيحبني كيف فهد بالضبط.... اتنهد : يعني انت يابوي مش بتحب امي
سعد سكت.. سيف : بتحبها لو مش كنت بتحبها مش كنت هتموت من الخوف عليها يوم ماعملت عملية وكنت بتعيط وتدعي ربنا تجوم بالسلامة لو مش كنت بتحبها مش كان زمانك متضايج دلوجت عشان زعجت فيها
اني كمان بحب ياسمين جوي ونفسي تبجا مراتي في الحلال يابوي اني لما روحت لابوها النهاردة جالي اني مش عندي مانع بس ابوك لازم يبجا موافج عشان مش يصح ادخل بتي بيت أهلها مش رايدينها فيه
سعد : اني مش عندي مشاكل معاها مشاكلي مع ابوها
سيف : واني مش هتجوز ابوها هتجوزها هيا.... هااا يلا بجا وافج عشان نفرح ونملي عليك البيت عيال
سعد ابتسم : اللي تشوفه ياولدي... بس مليش كلام مع ابوها
سيف بأس راسه : حلاوتك ياابو السعود يلا بجا نتعشى عشان تاخد دواك
سعد : امك زعلانة مني
سيف غمر : ايجا صالحها انت بجا بمعرفتك ياحج
سعد : انا جليل الرباية بصحيح
سيف ببراءة : دا انا محترم
الليل عدي بهدؤه على كل أبطالنا وفيهم اللي مبسوط واللي خايف واللي تعبان لحد ماطلعت شمس يوم جديدة تحمل احداث جديدة معاها
الصبح.....
فهد صحي وصحي حياة وصلوا الصبح مع بعض وغيروا هدومهم ونزلوا
كلهم قعدوا على طاولة الفطار
حياة : ياسمين مش لبستي ليه مش هتروحي الجامعة
ياسمين : لا ياخيتي تعبانة شوية
حياة : ارتاحي انتي وانا هجيلك المحاضرات
ياسمين : تسلمي
هشام بسرعة : انا هوصلكوا يلا
فهد بسخرية : مش تستعجل جوي ياخوي اني اصلا عندي شغل ومش هوصلهم
هشام : عادي على فكرة مش مستعجل
خلصوا فطارهم وطلعوا وركبوا العربية وراحوا الجامعة
هايدي وحياة نزلوا من العربية وبقي اية وهشام
هشام مسك ايدها : اني جولت لأبوي امبارح وهو كلم عمي وموافج وانتي ايه رايك
آية شدت ايدها : لو اتمدت تاني هكسرهالك وبعدين ابوي جالي كل حاجة
هشام : لسانك اللي عايز قطعه دا انا هقصهولك... وجولتيلهم ايه ياست الناصحة
آية بدلع : ابجي خلي عمي يجولك  .... سلاام
نزلت وهشام جز على سنانه : وحياة امي لاربيكي من الاول يابت عمي... هيييح بس قمر وبحبك
وشغل العربية ومشي
في القصر.....
حسام : ايوا يابابا لا هما وافقوا انت هتيجي امتا
حسين : بكرة
حسام : تيجي بالسلامة خد بالك من نفسك
حسين : وانت كمان خد بالك من نفسك ومن حياة وزهرة
حسام : حاضر في رعاية الله
زهرة : ايه ياحوسو ابوك قالك ايه
حسام بفرحة : جاي بكرة وهنتجوز وهيصاااا
زهرة بضحك : يااهبل يااهبل
في بيت الرفاعي.....
سيف ع التلفون : عندي خبر بمليون جنية
ياسمين : جول واديك اللي انت عايزه
سيف بخبث : ماشي بس خليكي عند وعدك
ياسمين : مؤكد عند وعدي
سيف : ابويا وافج نتجوز
ياسمين : بجد بجد ياسيف.... اني فرحانة جوي
سيف : واني فرحان لفرحتك ياجلب سيف
ياسمين اتكسفت : ان.. اني هجفل عشان امي بتنادي
سيف : اهربي اهربي بكرة تجعي تحت يدي.... سلام ياياسمينتي
سيف خلص المكالمة معاها وفونه رن برقم غريب
سيف : الووو
مجهول : المقدم سيف الرفاعي معايا
سيف : ايوا مين حضرتك
مجهول : انا...
سيف بصدمة : ايه...
في الكلية..
حياة خلصت محاضرتها وقعدت في الكافتيريا بتاعت الجامعة تستنى هايدي وآية
قرب عليها شخص : لو سمحت
حياة باستغراب : افندم اتفضل؟!
الشخص : بصراحة انا كنت عايز.. يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

حياة : افندم اتفضل؟!
الشخص : بصراحة انا كنت عايز المحاضرة بتاعتك امبارح وعرفت انك بتحضري بانتظام وبتكتبي المحاضرات ممكن استعيرها منك
حياة : تمام اتفضل.... واعطته الدفتر
الشاب : شكرا جدا يا....
حياة : اسمي حياة
هايدي وآية خلصوا وشافوا قاعدة في الكفاتريا راحوا عندها
آية : خير ياخيتي ومين ده
حياة : مفيش الدكتور كان عايز المحاضرة بتاعت امبارح
الشاب بابتسامة : رامز اسمي رامز
آية بجدية : طيب يلا ياخيتي عشان مش نتأخر
حياة : تمام يلا
رامز بابتسامة : شكرا جدا يادكتورة حياة
البنات طلعوا من الجامعة ومشيوا للبيت
آية بضيق : ايه اللي موجفك مع الجدع ده ياحياة
حياة : ايه ياآية منا قولتلك كان عايز المحاضرة
آية : الجامعة كلتها عارفة انه شب مش مظبوط ياخيتي ده بجاله سنتين بيسجط ويعيد السنة ده اصلا مش صعيدي ده من البندر وداخل الكلية بواسطة وفلوس 
حياة ببراءة : عادي ياآية ممكن يكون عايز المحاضرات عشان يذاكر عشان يعدي السنة
هايدي : يعني بجاله سنتين بيسجط وجت ع المحاضرة بتعات امبارح اللي واجفة معاه
حياة : ايه ياجماعة انتو مكبرين الموضوع ليه هو اخد الدفتر وبكرة هيرجعه والموضوع هيخلص عادي
___بقلمي سلمي الالفي
آية : جلبي مش مرتاح
هايدي : ولا اني
حياة : انتو اللي بتفكر ا زيادة... يلا وصلنا
دخلو البيت وكل وحدة راحت اوضتها
حياة غيرت هدومها لعباية بيتي ووقفت شوية في البلكونة وسرحت والهوا كان بيداعب خصلات شعرها فجأة حست بحد بحضنها من ورا.. انتفضت
..... في بيت الرفاعي....
سيف بصدمة وسعادة : ايه؟! تمام.... تمام يافندم.. شكرا شكرا جدا
سيف قفل الفون وطلع من اوضته وعلى وشه سعادة متتوصفش ابوه شافه
سعد : مالك ياواد مش على بعضك أكده
سيف حضنه : اني فرحان فرحان جوي ياابوي
سعد بابتسامة : طب ماتفرحنا معاك
سيف : عارف مين كلمني؟!
سعد بضحك : واني هعرف ازاي ياابن المخبلة
سيف : طب اسكت لحسن المخبلة تسمعك دا انت لسه مصالحها امبارح
سعد بضحك : اخلص ياض جول مين كلمك ومبسوط كدا ليه
سيف بسعادة : وزير الداخلية بنفسه كلمني وجالي انهم عاملينلي حفلة تكريم وهيكرموني عشان جبضط على اكبر عصابة في البلد
سعد حضنه : مبروك ياولدي اني فخور بيك
صبحة : في ايه بتباركو لبعض ليه
سعد : ولدي حبيبي وزير الداخلية هيكرمه
صبحة ظغرطت : مبروك ياولدي رفعت راسنا
سيف : الله يبارك فيكو كله بفضل ربنا ودعواتكو... احم بما اني هسافر يابوي فعايز اخطب ياسمين جبل ما امشي
سعد ملامحه اتغيرت واتنهد : ماشي ياولدي كلم ابوها واتفجوا مع بعض اني هعمل اي حاجة تفرحك ياسيف
سيف بأس ايده : ربنا يخليك ليا ياحج
..... في القصر....
حياة انتفضت
فهد بهمس : متخافيش ده انا
حياة ازفرت براحة : خضتني
فهد : وحشتيني
حياة عقدت حاجبيها : نعم! احنا سايبين بعض بقالنا كام ساعة بس
فهد بتوحشيني في كل دقيقة بتوحشيني حتى وانتي معايا
حياة اتوترت من قربه وانفاسهم اللي بتعانق رقبتها فهد باسها برقة في رقبتها وبعدين لفها ليه وباس خديها اللي زي الفراولة وحياة سرحت معاه واستلمت لمشاعرها ودقات قلبها عليت
بص على شفايفها اللي زي حبات الكرز وقرب عليهم وخطف قلبه عاشقة مليانة حب وشوق بعد عنها عشان تتنفس وقرب عليها تاني وباسها من مناطق مختلفة في وشها.
حياة بعد مااستوعبت بعدت عنه وخدودها هتنفجر من الكسوف جريت على برة وهيا بتتجنب النظر في عينه
فهد ضحك على طفلته المجنونة وطلع من الأوضة وراح ع المخزن
حياة كانت ماشية مكسوفة وبتفكر اللي حصل وعلى وشها ابتسامة بلهاء
كان باب اوضة ياسمين مفتوح وياسمين شافتها معدية راحت شدتها بسرعة ودخلتها
حياة بخضة : يخربيتك خضتيني
ياسمين حضنتها : ااه انا فرحانة جوي ياخيتي عمي سعد وافج اتجوز اني وسيف
حياة بسعادة : الله مبروك ياياسووو
ياسمين الله يبارك فيكي شكرا ياخيتي شكرا ع كل اللي عملتيه عشاني
حياة : احنا اخوات يابت عيب كده
..... في المخزن.... 
فهد دخل بهيبته المعتادة كلهم بصو عليه بخوف
فهد : افرحوا هتطلعو من اهنيه
كريم بسعادة : بجد... امتا
فهد : لا انت مش هتطلع انت هتشرفنا شوية كمان
كريم : وده ليه بقا حرام عليك والله تعبت طلعني من هنا
فهد : مراتي سامحتكو ووافقت انكم تطلعو هيا سامحت في حجها بس اني مش هسامح في حجي
شاكر : حق ايه
فهد ببرود : ولدك اللي اتهجم على مرتي مش هسامحه ومش هيطلع من اهنيه غير وجت مااني اطلب أكده اما انت بجا فأني كنت ناوي اسيبك عندي شويه بس انت راجل كبير وانضربت كتير اخاف لتموت مني فهسيبك تطلع انت ومراتك وبتك بس بشرط
سوزان : شرط ايه
فهد ببرود : هتبيع شجتك اللي في مصر وتروح تعيش في اي حته تانية ومش المحك انت ولا حد من عيلتك جريبين من عيلتي... انت فاهم
شاكر بسرعة : فاهم فاهم
كريم : بابا متميش وتسبني هنا ماما متعمليش كدا متسبنيش معاه
___بقلمي سلمي الالفي
سوزان : ابوس ايدك اخد ابني معايا
فهد : انا وعدته انه مش هيطلع من اهنيه غير لما يبطل إدمان  لو عايزة تجعدي معاه فالمكان يسيع من الحبايب الف واظن انتي جربتي كرم ضيفتنا
سوزان : لا لا خلاص انا همشي
فهد الرجالة : فكوهم ووصلوهم على بيتهم واتكدو انهم هيبيعو الشجة ويعزلو منها
واحد من الرجالة : اوامرك يافهد بيه
فهد طلع وساب حراسه وهما بيفكرهم وكريم اللي بيصيح باسم فهد وبيترجاه يسيبه
فهد : ايوا ياسيف
سيف : ايه يامعلم عامل ايه
فهد : تمام عايز ايه
سيف : يالهوي على اسلوبك الناشف... انا ياسيدي كنت عايز اقولك خبر حلو
فهد : قول بدل اللي احنا فيه دا
سيف : وزير الداخلية كلمني وقال انه هيك مني بنفسه في حفلة ليا
فهد بفرحة : مبروك ياسيادة المقدم
سيف : الله يبارك فيك يابروو......بس كنت عايز اقولك خبر احلى
فهد : سمعني
سيف : ابويا وافق اتجوز ياسمين
فهد : طب كويس مبقاش في مشاكل اهوو
سيف : بلغ ابوك بقا وقوله اني عايز نتخطب بكرة بالكتير عشان اخلص قبل ما اسافر
فهد : طب ماتجي ابوك وتقوله انت
سيف : ابوي قال انه مش هكلم ابوك هو مش عنده اي مشاكل مع ياسمين مشاكله مع ابوك
فهد : تمام هبلغه
...... على طاولة الغدا.....
حسام : لو سمحت ياعم محمود انا كنت عايز نكتب كتابنا انا وهايدي بكرة لما ابويا يجي لو معندكش مشاكل
هايدي كانت بتاكل والاكل وقف في حلقها وشرقت وفضلت تكح
ياسمين ناولتها الماية وخذت نفسها وبصت لطبقا بكسوف 
محمود : بسرعة أكده؟!
حسام : معلش كدا احسن وانا مجهز كل حاجة
محمود : اللي تشوفه ياولدي 
حسام : تمام
فهد : سيف كلم عم سعد وهو وافج على الجوازة يابوي
سالم بهدؤ : طيب زين ياولدي
فهد : هو عنده حفلة تكريم ويسافر وعايز يخطب ياسمين جبل ما يمشي... هو عايز ياجي بكرة
سالم : اني مش عندي مانع ياولدي طالما هو جاهز اني هكلمه وابلغه بموافجتنا 
فهد : تمام
هشام : طب واني ايه وضعي
سالم : وضعك كيف ياولدي
هشام : يعني كله هيتجوز ياعمي اني نظامي ايه
سالم : منا بلغت ابوك الموافجة ياولدي
هشام : الله بجد هتجوز ياالف نهار ابيض الليلة ليلة هنا وسرور
العيلة كلها ضحكت على هشام وحنانه وايه بصتله بحب 
خلصو الغدا و الخدم لمو الاكل وكبار العيلة قعدو مع بعض
حياة طلعت الجنينة هيا وحسام
حياة : حس حس
حسام : ايه
حياة : الاندومي مش وحشك
حسام : ياااه ياعبد الصمد ده انا هموووت واكله
حياة : طب ماتيلاااا
حسام : يااا ايه انتي عايزة زهرة تنفخنا وبعدين ابو وردة بقا بيوجع اوي اليومين دول
حياة : بطل ياجبان يلا بقا روح اشتري لينا
حسام بردح : نااااعم ياختي واشمعنا انا ماتروحي انتي
حياة : ماينفعش اطلع غير لما اقول لفهد ولو عرف ممكن يفضحنا
حسام : خلصانة اقنعتيني
حياة : يلا بقا نتقابل في الجنينة الورانية ياسطاا
حسام : اشطا عليكي
حسام راح اشتري اندومي مطبوخ وراح ع الجنينة اللي ورا
___بقلمي سلمي الألفي 
..... في القصر......
فهد : ياسمين متعرفيش حياة فين
ياسمين : تلاجيها في اوضتها
فهد : يعني هيا لو في اوضتها انا هاجي أسألك
ياسمين : اه صح معك حج
فهد : ابجي شغلي مخك..... هشام هشام
هشام : ايوا
فهد : مش تعرف حياة فين
هشام : شوفتها طالعة مع حسام في الجنينة
فهد دمه غلي : تمام.... ومشي
ياسمين : روح وراه ياهشام ده عصبي ممكن يعملها حاجة
هشام : ماشي.... وراح وراه 
فهد طلع ودور عليها في الجنينة الامامية كلها ومش لقاها وراح عند الجنينة الورانية
لقيها قاعدة هيا وحسام ع الارض وقدامهم الاندومي وبياكلو
حسام : زهرة لو شافتنا هتنفخنا
حياة : ومين بس اللي هقولها ياعم متخافش
فهد من وراهم : انا اللي هقولها
حياة الاكل وقف في حلقها وفتحت عيونها بصدمة
التفت وراها بخوف : تقول ايه ياسطا عيب... يعني ع اخر الزمن فهد المنياوي يبقا فتان
فهد ببرود : اه عادي
حياة بوسل : وحياة عيالك ياشيخ والنبي ماتقولها
هشام : على فكرة انتو صحاب مش جدعة بتاكلو من غيري يااندال
حسام : تعالي ياحبي احنا لسه في الاول اصلا
حياة بصت لفهد برجاء : مش هقولها صح
فهد : امم موافق بس بشرط
حياة : شرط ايه
فهد : تعالي اما اقولك
حياة قربت عليه وهمس في ودنها :......
حياة بصتله : اه ياقليل الادب
هشام بفضول : قالك ايه ياحياة هاااه قالك ايه
حياة اتكسفت ومشيت بسرعة : م... مقالش حاجة
فهد راح وراها بابتسامة مكر
هشام : تسمحلي اكل معاك ياسنجل يابائس
حسام : تعالي ياخويا اتلم المتعوس علي خايب الرجا
حياة جريت ودخلت الأوضة ولسه هتقفل الباب فهد مسكه بايده ودخل
قرب منها وهيا بتبعد لحد ماقت في الحيطة
فهد بمكر : نفزي الشرط
حياة بتوتر : لا مش هعمل كده
فهد : طيب انا هروح اقول لعمتي
حياة بتفكر : يالهوي عليك قليل الادب بس الشرط اهون من ابو وردة خلاص انا هعمله اللي هو عايزه وأمري لله
فهد بابتسامة : شطووورة
حياة بصدمة : انت سمعتني
فهد : بتفكري بصوت عالي ياغبية
حياة رفعت صباعها بتحزير : انا مش غبية
فهد مسك ايديها : الشرط
حياة غمضت عينيها وخدت نفس عميق وقربت عليه وباسته في خده
فهد : بس مش ده شرط
حياة : لا ده شرطك انت قولت هتديني بوسة
فهد : بس انا مش قولت هنا
حياة : اومال فين
فهد شاور على شفايفه : هنا
حياة حطت ايدها ع بوقها بصدمة : اه يا وقح
فهد : يلا بدل ما اقول لعمتي
حياة غمضت عيونها جامد وقرب من شفايفه وباسته بسرعة وطلعت جري على الحمام
فهد وقف يضحك عليها وعلى جنانها : ههه مجنونة
...... قدام اوضة اية....
هشام كان معدي وشافها : مبروك ياجمر
آية : اختشي ياجدع انت
هشام : وحيات امي اول حاجة اعملها لما نتجوز لاجصلك لسانك ده
اية بغرور : مش هتجدر
هشام : هنشوف.... بس ايه الحلاوة دي.. وغمز
آية اتكسف : بجد حلوة
هشام : جمر
آية : تسلم ياود عمي
هشام بقرف : ابجي روحي اتعلم فن الرد غوري يابت من اهنيه
آية : ليه ياخوي مليش لسان ارد بيه ولا ايه
هشام : ملكيش ايه ياختي دا انت مفكيش غير لسان
آية : ايه مش عاجبك ولا ايه
هشام : عاجبني جوي جوي
اية ضحكت بكسوف ودخلت اوضتها وقلبها بيرقص من الفرحة وهشام بيبص على طيفها بابتسامة حب 
النهار عدي والشمس غابت والليل جه بسكونه وكل واحد نايم في اوضته
فهد نايم وحياة في حضنه كالعادة
فهد : ياترا ايه سؤال النهاردة
حياة : لا بصراحة معنديش أسألة النهاردة ههه
فهد : طب الحمد لله النهاردة اجازة ههههه
حياة : تصبح على خير
فهد : وانتي من اهلي
الليل عدي والشمس أشرقت بنورها
...... الصبح....
فهد صحاها كالعادة وغيرو هدومهم
حياة : يلا
فهد بأس راسها : قمر.... يلا
___بقلمي سلمي الألفي 
نزلوا وتفطروا مع بعض
فهد : يلا يابنات اني اللي هوصلكو النهاردة وهاجي اخدكو
البنات قاموا وركبو العربية ووصلو الجامعة وفهد ودع حياة ومشي
عدي كام ساعة والبنات خلصو محاضراتهم ووقفو يستنو فهد
ياسمين : اني نسيت دفتري في المدرج هجيبه واجي
آية : هاجي معاكي
ومشيو
هايدي جالها تلفون وبعدت عن حياة وراحت تتكلم
حياة كانت واقفة لوحدها بس في عيون بتراقبها
شب : برضو مصمم تأخذها
رامز : مستحيل اسيبها دي قمر لازم اخد منها اللي انا عايزه
الشب : طب هتعمل ايه
رامز : هتشوف.... ومشي
رامز قرب من حياة ووقف جنبها
رامز : دكتورة حياة
حياة : اتفضل
رامز : اتفضلي الدفتر بتاعك شكرا جدا
حياة : الشكر لله عن ازنك
رامز : استني بس انا كنت عايز اقولك حاجة
حياة : اتفضل
رامز : بصراحة انا معجب بيكي وبحبك اوي
فهد كان وصل وشافها واقفة معاه وقرب عليها بعصبيه وسمع كلمات رامز
فهد : بتحب مين ياروح امك
رامز : وانت مالك انت احترم نفسك انت كنت مين 
فهد مسكه من تلابيب قميصه : انا جوزها يابن....... قولتلي بقا بتحبها هااه
ونزل فيه ضرب ولكمات ومحدش قدر يبعده
حياة بعياط : فهد عشان خاطري كفاية
هايدي راحت وحاولت تبعده وياسمين وايه جم والجامعة كلها اتجمعت
وأخيرا فهد بعد عنه كان رامز مرمي ع الارض زي الجثة بصله باستحقار
ياسمين : هو فيه ايه
حياة بعياط : هو جه وقالي بحبك وفهد سمعه وضربه
هايدي زعق فيها بضيق : كله بسببك احنا حذرناكي منه وجولنالك انه مش زين
فهد سمع كلمات هايدي والغضب عماه مسك ايد حياة جامد وشدها للعربية وركبها بعنف والبنات ركبو
ساق بسرعة كبيرة وصلو القصر ونزل من العربية ونزلها وشدها وراه وكل اللي بيفكر فيه وقفتها مع رامز وكلام هايدي طلع ع اوضته وهو بيجرها وراه
دخلها بعنف وقفل الباب
فهد بزعيق : ازاي ياهانم تجفي معاه بالشكل ده ناسيه انك متجوزة
حياة بعصبيه : انا موقفتش معاه بارادتي انا عارفة حدودي كويس يااستاذ وبعدين انا كنت هرد عليه انت اللي جيت وأدخلت وفرجت علينا الجامعة كلها
فهد : والله عال عايزانى اشوف مرتي واجفه مع راجل غريب واجف اتفرج عليها لا وكمان بيجولها بحبك ولا انتى حبيتي الموضوع شكلك
حياة بزعيق : انا مسمحلكش تشكك في شرفي انت انسان حيوان ازاي تفكر فيا كده
فهد بعصبيه : لمى لسانك لاجطعهولك يعني غلطانة وبتجاوحي كمان يابجاحتك
حياة : ايه اللي بتقوله دا يابني آدم انت انت مريض
فهد بعصبية : لمى لسانك جولتلك اني راجل صبري جليل
حياة : لا عايز تغلط فيا وتشكك في شرفي وانا أفضل ساكته مش الرجولة انك تتهم مراتك بالباطل 
كملت بسخرية : اللي يشكك في شرف مراته ميبقاش راجل يااستاذ 
فهد وصل أقصى مراحل غضبه ومحسش باللي بيعمله
فهد بزعيق : حيااااة

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

سالم بحدة : فيه ايه ياياسمين وفهد بيجر حياة وراه كدا ليه
ياسمين حكتله اللي حصل وسالم واقف مصدوم من اللي حصل وخايف من ردة فعل فهد طلع ع السلالم بسرعة والبنات وراه
سالم خبط ع الأوضة جامد : فهد افتح الباب افتح ياولدي مش تعمل حاجة تندم عليها
العيلة كلها اتجمعت على صوت الخبط والزعيق وعرفوا اللي حصل وفضلو ينادو ع فهد
___بقلمي سلمي الالفي
........ جوة في الاوضة....... 
فهد بزعيق : حيااااااة
ورفع ايده وضربها بالقلم بعصبية حياة وقعت ع الارض بسببه
مسكها من شعرها جامد لدرجة انها حست انه هيتخلع في ايده وجهه عينه في عينها وكانت عيونه كلها شر كانت لون الدم
فهد بفحيح قاتل : كله الارجولتي انتي نسيتي نفسك ولا ايه انتي ولا حاجة لعبة في ايد الكل اللي عايزك عشان الفلوس واللي عايزك عشان جمالك.. انتي جارية عندي جولتلك اني صبري جليل ممكن استحمل اي حاجة الا ان حد يشكك في رجولتي
وكأن الكلمات اتحجرت في حلقها مش قادرة تنطق بكلمة... شال ايده ودفع راسها بعصبيه واتخبطت في الارض 
فهد وقف وعلى وشه ملامح الضيق والعصبية بيتنفس بسرعه وعيونه زي الدم
لحظات والصمت كان مالي المكان حياة مرمية ع الارض باصة للاشئ دموعها متحجرة مش بتنزل كلماته بتدور في عقلها 
وأخيرا انتبه لصوت الخبط على الباب طلع بعصبية وقفل الباب وراه
فهد بزعيق : في ايه واجفين أكده لييييه
سالم بحدة : اللي بتعمله غلط فين حياة
فهد بجمود : مرتي واني حر فيها محدش ليه صالح
زهرة بزعيق : فين حياة يافهد انا هدخلها... وقربت ع الباب 
فهد مسك المقبض بضيق : محدش هيدخل اوضتي مرتي واني حر اعمل فيها اللي اني عايزه
سالم بزعيق : كيف يعني محدش قادرلك ولا ايه اوعاا تنسى نفسك يافهد ومتنساش اني مين اني سالم المنياوي ابوك
فهد : ابوي ع عيني وعلى راسي واللي جوه دي مرتي يعني اني اللي ليا حج عليها
آية بخوف : يخويا حياة مش غلطت هيااا...
فهد قاطعها بحدة : بس مش عايز اسمع ولا كلمة يلا كل واحد يروح لحاله
سالم بجمود : فاااهد اكتم خالص.... كملي ياآية
آية بخوف وهدؤ : ياخوي حياة مش غلطت ولا كلمته وكل اللي انت شوفته كان غلط كل الموضوع ان..... وحكتله اللي حصل
فهد وقف ساكت ومصدوم من اللي سمعه ظلمها وضربها وشكك في شرفها غلطته المرادي كبيره ومستحيل تسامحه هتسامحه ازاي وهو مش قادر يسامح نفسه  وسالم بيبصله بسخرية وعتاب وزهرة بتعيط وكله واقف ساكت
زهرة بعياط : عملت ايه في بنتي يافهد
فهد مردش عليها وفتح الباب ودخل بسرعة وقفله وراه
سالم بحدة : كله يروح يشوف حاله وانتي ياخيتي متخافيش سلامة بتك اني اللي هضمنهالك
كله انصرف وميبقاش حد قدام الأوضة وحسام اخد زهرة على اوضتها
..... جوة في اوضة فهد....
دخل بسرعة وبخوف لقيها زي مآ سابها مرمية ع الارض وبوقها بينزف أثر الضربة عيونها باصة في اللاشئ مفهاش دموع ولا بتعيط كأنها جثة هامدة
فهد خاف من منظرها ولاول مرة الرعب يعرف لقلبه طريق
حس كأن هناجر بتنغرس في قلبه
جري عليها ووطي لمستواها ومسك راسها برفق وحاوط وشها بكفيه خلي عيونهم متقابلة
كأنه ماسك بين ايده لعبة مبتتحركش الدموع ملت عيونه
فهد بهدؤ وبدموع : ح... حياة
وكأن صوته هو اللي فوقها من دوامة تفكيرها بصت في عيونه بدون وعي كأنها بتتحقق من ملامحه
فهد بهدؤ ودموعه نزلت أظهر ضعفه ليها : حياة انا.......
حياة بهدؤ وصوت يكاد يكون مسموع : انت.. انت ايه
واخيرا رجعت ليها روحها وصوتها واستوعب اللي حواليها واتكلم بزعيق : انت ايه هاااااه..... انت ايه يافهد....انت انسان كداب... ضحكت عليا عيشتني في كدبة كبيرة حلم جميل... خدتني لسابع سما وفي لحظة نزلت بيا لسابع ارض... انا طلعت جارية عندك انت شايفني لعبة في ايد الكل... فعلا معاك حق انا لعبة كله عايز ياخدها ان كان عشان فلوس ولا جمال ولا اي حاجة... تعرف انت كرهتني في نفسي وفي وشي وفي جسمي..... حتى انت انا كنت لعبة في ايدك خدامة عندك
فهد بوجع وعياط : حياة ارجوكي اهدي... وقرب منها ولسه هيلمسها
حياة بعدت عنه بعنف ووقفت وبعدت عنه وهنا واخيرا  دموعها نزلت
حياة بعياط : متقوليش اهدي انت بالذات انت اكتر واحد اذاني انت عملتوني لعبة في ايدك خدامة عندك... حياة اعملي دا.. حياة متعمليش دا... حياة متكلميش حد... مرة تقولي اتجزتني مصلحة ومرة تقولي انتي مراتي ومستحيل هطلقك..... انت اذتني اكتر منهم يافهد... اهنت كرامتي وشككت في شرفي وضربتني وسمعني كلام يسم البدن.... وفي الاخر مطلوب مني اني ابقا طبيعية واستحمل وانسى انا بني آدمة وعندي قلب قلبي بيحس من حجر ... انا بكرهك يافهد..... بكرهااااك
وفجأة وقعت في الارض ووقع قلبه معاها وفقدت الوعي اصتدامها بالأرض هز كل أركان الأوضة
للمرة التانية الصمت ملي المكان بيبص عليها بصدمة وكأنه مش فاهم ايه اللي حصل دموعه بتنزل غصب عنه
واقف مش بيتحرك ولا قرب عليها كأن صابته صعقة كهربية بيبص ليها كأنها جثة قدامه وشها ازرق وشفايفها لون الدم اللي بينزل منها ونفسها قليل
..... في اوضة زهرة....
حسام : خلاص بقا يازوزو كفاية عياط فهد مستحيل يأذيها
زهرة بعياط : هيا معملتش حاجة غلط هيا ليه بيحصل معاها كده
حسام : كل حاجة هتكون كويسة يازهرة متخافيش
هايدي كانت معاهم في الاوضة وبحاول تهديها وفجأة قامت وطلعت برة
حسام : ارتاحي دلوقتي
حسام طلع ورا هايدي لقيها بتعيط
حسام بقلق : بتعيطي ليه
هايدي بعياط : كله بسببي اني السبب
حسام : اهدي وتفهميني فيه ايه
هايدي : حكتله اللي حصل.... بس والله ماكان جصدي حاجة اني صحيح في الاول كنت مش بحب حياة بس والله دلوجت بجيت علاجتي معاها عادي
حسام : خلاص اللي حصل حصل ادعي بس فهد مش يتهور ويعمل حاجة يندم عليها
هايدي : يارب
كانو واقفين وفجأة سمعوا صوت فهد بيصرخ وينادي باسمها
زهرة طلعت من الأوضة بخضة : بنتي
وجريت راحت اوضة فهد والعيلة كلها سمعت وجريت ع اوضته
___بقلمي سلمي الألفي 
...... في اوضة فهد.....
فهد واخيرا استوعب وفاق من صدمته جري عليها وشال راسها وحطها على رجله وبدأ يخبط على وشها بخفة
فهد بعياط : حيااة... حياة قومي ياحببتي انا اسف..حياة قومي متسبنيش
فحص نفسها لقيه قليل يكاد يكون معدوم قلبه انقبض
بدأ يصرخ باسمها : حيااااااة.... اااه.... حيااااة.... حيااااة
زهرة فتحت الباب بسرعة ودخل وراها باقي العيلة واتصدموا لما شافوها بين ايده مبتتحركش ووشها ازرق وشفيفها حمرة وبتنزف
زهرة بزعيق وعياط : بنتي عملت فيها ايه. وخدتها في حضنها.. حياة.... حياة قومي ياقلب ماما قومي ياحببتي انا معاكي ومش هخلي حد يقربلك او ياذيكي تاني
سالم بقلق : لازم تخدها ع المستشفي
حسام قرب عليها وفحصها : نفسها ضعيف لازم يتركبلها أجهزة تنفس
محمود : يلا حد يتصل بالاسعاف
حسام بخوف : مفيش وقت انا هخدها
لسه بيشيلها فهد مسك ايده : اني هخدها
حسام : ابعد انت
سالم : فهد بعد عنيها شيلها يلا ياحسام
حسام شالها بسرعة ونزل وركبها العربية في المقعد الخلفي وزهرة معاها وساق بيها بسرعة
سالم وفهد ومحمود ركبو العربية وراحوا وراهم وسالم طول الطريق بيبص لفهد بعصبيه وضيق
حسام وصل ع المستشفي وشالها ونزل وزهرة وراه ودخل بسرعة
حسام للموظفة : انا الدكتور حسام المريضة نفسها ضعيف عايز اوضة فيها اجهزة تنفس ونادي دكتور متخصص  يفحصها 
الموظفه : تمام يادكتور خدها الأوضة دي
حسام راح ع الأوضة بسرعة ونيمها ع السرير والدكتور جه يفحصها
حسام وزهرة كانو خايفين وزهرة مبطلتش عياط
حسام : خلاص ياماما ان شاء الله هتقوم بالسلامة
زهرة بعياط : انا السبب ياحسام مقدرتش احميها يارتني طلقتها منه
فهد وسالم ومحمود وصلو
زهرة قربت ع فهد بكره وعصبية : انت السبب في كل اللي بيحصل مع بنتي دلوقتي مش مسمحاك يافهد لو بنتي جرالها حاجة انا هقتلك يافهد
سالم حضنها : خلاص ياخيتي بتك هتجوم بالسلامة ان شاء الله وهو حسابه معاي بعدين
فهد بخوف ودموع : ه.. هيا حياة فين
حسام بعصبية : جوة في الاوضة الدكتور عندها ولسه مطلعش ولا قالنا ملها كله من تحت راسك
الدكتو طلع كلهم جريوا عليه
حسام : طمني يادكتور هيا مالها
الدكتور باسي : المريضة اتعرضت لانهيار عصبي حاد ودا سببلها أزمة قلبيه من الزعل وكان ممكن تروح فيها كويس انكو لحقت ها في الوقت المناسب
زهرة : طط.. طب هيا موية دلوقتي
الدكتور : الحمد لله هيا كويسة وحالتها مستقرة احنا ركبنالها أكسجين ومش هتفوق دلوقتي انا كتبتها مهدأت ومن الأفضل تتعاملون معاها بحذر وياريت تتجنب الزعل
فهد : اني هدخلها
الدكتور : ممنوع يافندم
فهد بجمود : اني مش باخد رايك اني بعرفك...ودخل
زهرة بجمود : شوفت ياسلام ابنك وصل بنتي لايه اول ماتفوق وتبقا كويسة انا هخدها ونرجع القاهرة وياريت تخليه يطلقها وكفاية اوي لحد كده
سالم بجمود : زهرة حاسبي ع كلامك انتي عارفة زين غلاوة حياة عندي واني مش ارضي ان حد يمسها بسؤ وبالنسبة لولدي فده حسابه كبير معايا وبتك اني هاخدلها حجها ورجوع مصر مفيش رجوع هتفضلو معانا اهنيه
زهرة : يااخوي.....
سالم بمقاطعة : اني جولت اللي عندي ومش هسمح ليكو تبعدو عننا مرة تانية انتي مش واثجة ف اخوكي
زهرة بهدؤ : واثقة فيك ياخويا
___بقلمي سلمي الألفي 
..... جوة في الاوضة...
دخل لقيها نايمة وباين عليها التعب وشها شاحب ومع ذالك جميلة عيونها وارمة من العياط... رؤيتها بالمنظر دا كفيلة تقطع قلبه وتكرهه في نفسه 
قرب عليها بهدؤ وقعد ع الكرسي قصادها ومسك ايدها لحظة اتنين وانفجر في العياط زي الطفل الصغير اللي فقد امه
فهد بعياط : حياة... قومي ياحببتي.. ايوا حببتي ومراتى وملكتي وطفلتي وكل ما ليا قومي ياحياتي صرخي عليا اضربني زعقي بس متعمليش كدا متغمضيش عيونك دول
انا اسف اسف ياقلبي انا غلطت ف حقك وظلمتك سامحيني
حياة عشان خاطري متروحيش مني افضلي معايا.... انا بحبك ايوا فهد الصعيد بيحب حياته وملكته.... انتي عمرك ماكنتي جارية عندي ولا خدامة انتي ملكتي ملكة قلبي
مسح دموعه وابتسم زي الأطفال ورجع مسك ايديها تاني : طب تعرفي انا بحبك من امتا من لما كنتي عيلة بضفاير لما كان عندك عشر سنين لما جيتي هنا مع اهلك وروحت قولت لابويا اني بحبك وعايز اتجوزك.... في الثانوية لما مجموعي جاب جامعة القاهرة فرحت اوي مش عشان هدخلها لا عشان هاجي واشوفك اراقبك من بعيد فضلت كل السنين دي براقبك في صمت ادمنتك ادمنت ضحكت عصبيتك ملامحك بط كنت غبي كنت بقنع نفسي انه كل دا غلط وانا براقبك عشان اطمن عليكي كنت بكابر
طب تعرفي لما جيتي هنا يوم فرحك انا عرفتك لما شوفتك بس أظهرت العكس كان نفسي اخدك في حضني ولما رفضت نتجوز رفضت عشان اثبت لنفسي اني مش بحبك وانك ولا حاجة بالنسبالي..... عشان خاطري ياحياة قومي ياحببتي قومي وسامحيني لاني مش قادر اسامح. نفسي انا كرهت نفسي اوي ياحياة..... بحبك اوي قومي ياحياتي
فهد بأس ايدها وراسها ومسح دموعه وطلع برة
زهرة بكره : إياك اشوفك قريب منها تاني يافهد انت فاهم
فهد : اني اسف ياعمتي سامحيني
سالم بجمود : فهد تعالي معاي عايزك
فهد راح وراه وسالم ركب العربية
سام : سوج ع البيت
فهد باستغراب : هسيب مرتي واروح البيت
سالم بحدة : اعمل اللي بحولك عليه من سكات 
فهد شغل العربية وساقها وراحوا القصر سالم نزل وفهد وراه
جميلة : طمني ياخوي البنيه مالها
سالم بجمود : زينة الحمد الله..... تعالي يافهد ع المكتب مش عايز حد باجي ورانا
دخل المكتب وفهد دخل وراه وقف بهيبته المعتادة مستني ابوه يتكلم
سالم اتنهد واتكلم بهدؤ مريب : عملت فيها ليه
فهد بجمود : عايز تعرف ليه
سالم زق الكرسي وقعه وزعق : بجولك عملت فيها اييييه
فهد بهدؤ : ضربتها وجولتلها كلام مش زين
سالم وقف بصدمة واتعصبت جامد : ضربت حرمه يافهد.... مديت يدك على حرمه... هو ده اللي اني ربيتك عليه... انك تستجوي على كائن ضعيف
فهد بندم وحزن : غصب عني غضبي عماني
سالم بزعيق أقوى : ياااماااا حزرتك ياما جولتلك كفاياك عصبية وغضب جولتلك عاملها بالراحة عشان مش تندم.... شوفت وصلت لفين.... شوفت غضبك وصلك لفيييين
فهد : اني ندمان ولما تفوق هعتذر منها وهيا هتسامحني اني بحبها
سالم : دلوجت عرفت انك بتحبها بعد اييييه بعد ماكانت خلاص هتروح من يدك... كبرياءك وغضبك دمروك ياولدي.... فكرك انها هتسامحك مستحيل ده يحصل انت خلاص خسرتها وضعتها من يدك ابسط حاجة هتعملها لما تفوج انها تتطلب الطلاج
فهد دموعه اتجمعت تاني : لااه يابوي هيا مش هبعد عني ان.. اني بحبها ومجدرش اعيش من غيرها لو بعدت عني هموووت
دموعه نزلت وقعد ع الارض : اااه تعبان جوي يابوي تعبان من غيرها جوي يارتني سمعت كلامك من الاول كان زمانها معاي دلوجت
سالم قلبه حن ليه وصعب عليه... في النهاية هو اب وده ابنه ميقدرش يشوفه بيتعذب دا غير أن سالم عارف ان فهد مش بينزل دمعه من عيونه ولا بيحب يظهر ضعفه لحد
حط ايده على كتفه فهد اترمي في حضنه وعيط
فهد : محتاجها جوي جنبي محتاج حضنها كل اللي طالبه انها تسامحني
سالم بمواساه : ربنا يسهل ياولدي وان شاء الله تسامحك بس هيا تفوج بالسلامة
فهد : يارب يارب قومهالي بالسلامة
سالم : يلا ياولدي نروح ليها عشان لما تفوج تلقاك جنبها
فهد : لااه يابوي روح انت اني ازيتها كتير لازم ابعد عنها عشان تبجي بأمان
سالم : تقصدك ايه ياولدي
فهد : لو كانت سلامتها في بعدي عنيها وتبقى بأمان فإني هبعد يابوي هبعد عشان بحبها ومش عايز اذيها
سالم : لااه ياولدي أكده غلط
فهد بجمود : لاه يابوي اللي بعمله ده لمصلحتها
فهد قام وقف وطلع برة المكتب بل برة القصر كله واحد عربيته ومشي
___بقلمي سلمي الألفي 
..... في اوضة ياسمين.....
سيف : ايه ياياسمنتي صوتك باين ان فيه حاجة
ياسمين : بصراحة ياسيف....... وحكتله اللي حصل
سيف : وفهد فين
ياسمين : مخبراش جه اهنيه هو وابوي ودخلو المكتب وبعد شوية طلع وركب العربية ومشي
سيف : طيب ياياسمنتي انا لازم اجفل عشان لازم اكون مع فهد دلوجت خدي بالك من نفسك
ياسمين : مع السلامة
....... في المستشفى......
حسام : ايوا يابابا لا متجيش بكرا
محمود : ليه يابني في حاجة انت مش كنت هتكتب كتابك بكرة
حسام : لا في شوية مشاكل هنا وهنأجل شوية
محمود : حياة وزهرة كويسين
حسام بكدب : اه اه الحمد لله كويسن
محمود : طيب ياحسام خد بالك منهم... اه نسيت اقولك عمك شاكر باع شقته وانا اشتريتها منه وهتسكن فيها انت عشان تعيش معايا انت ومراتك 
حسام : ماشي يابابا اللي تشوفه... مع السلامة
...... في اوضة حياة....
زهرة بعياط : قومي بقا ياقلب ماما قومي ياحببتي متوجعيش قلبي عليكي... انا اسفة ياروحي حقك عليا انا السبب.... اوعدك محدش هيقربلك تاني... بس انتي قومي قومي ياحياة انا مليش غيرك متسبنيش يابنتي مش انتي قولتي اننا ملناش غير بعض بعد ابوكي مامات وهنعيش مع بعض ومش هنسيب بعض ابدا
حياة بدأت تحرك ايدها وتتكلم كلام مش مفهوم كأنها بتحلم بكابوس : ان... انا بكرهك يافهد.... انت... هنتني... وشككت في شرفي.... بكرهك
زهرة حضنتها : حياة دا كابوس ياحببتي قومي
حياة : متضربنيش... والله ماعملت حاجة..... بكرهاااك
وفتحت عيونها بسرعة وبدأت تتنفس بسرعة زهرة حضنتها جامد وحياة عيطت
زهرة : خلاص ياقلبي دا كابوس خلاص متخافيش
زهرة هدتها لحد ماهديت خالص ونامت تاني بتعب 
.... قدام الأوضة.....
هشام : ايوا ياآية
آية : حياة عاملة ايه
هشام : عندها أزمة قلبية بسبب الزعل
آية : كله مني يارتني اخدت الدفتر من الزفت ده جبل ماياخده مكانش حصل اللي حوصل
هشام : انتي مش ليكي زنب في حاجة وان شاء الله هتجوم بالسلامة
آية : يارب ياهشام
هشام : يارب بجا عشان اتجوز واخلص اني خلاص استويت
آية : ياخي اختشي شوف الناس في ايه وهو في ايه
هشام : خلاص ياختي انتي هتردحيلي... اه صحيح فهد وعمي سالم جم البيت عندكم ولا راحوا فين
آية : ايوا جم وقعدو ف المكتب شوية وبعدها فهد طلع وكان باين عليه بكيان كتير وركب العربية ومشي
هشام : ربنا معاه ويريحه ويقومهاله بالسلامة
آية : يارب... يلا سلام
هشام بحب : سلام ياجلبي
...... في مكان مقطوع.....
نايم ع العربية وباصص للسما بصمود وجمود لكن قلبه بيتقطع والدموع متحجرة في عيونه بيفتكر كل اللي عمله فيها وكلامه اللي جرحها وكلماتها اللي بتوجع القلب اللي مفرقتش عقله
ايه اللي كان ممكن يحصل لو كانت راحت منه للأبد.. لاا... لا اللي عمله هو الصح هو كدا هيحميها من نفسه وغضبه
_كنت عارف اني هلقاك هنا
فهد : ايه اللي جابك انا مش عايز حد معايا عايز ابقا لوحدي
_ليه عملت كدا
فهد :.......
.... في المستشفى.......
صحيت وأخير فتحت عيونها ببطئ دقايق وافتكرت اللي حصل دموعها بدأت تنزل وتحولت لشهقات
زهرة كانت نايمة هيا وحسام في نفس الغرفة وزهرة صحيت على صوت شهقاتها
زهرة بقلق : مالك ياقلبي في حاجة بتوجعك انادلك الدكتور
حياة بعياط : ليه ياماما... ليه بيحصل كل دا معايا.... انا عملت ايه لكل دا
زهرة : خلاص ياحببتي اهدي انا معاكي ومش هيحصل كدا تاني اوعدك
حياة بعياط : انا كنت بدأت احبه هو ليه جرحني كدا انا بكرهه ياماما بكرهه
زهرة : خلاص ياقلب ماما مش هيقرب منك تاني.... انا قولت لخالك سالم وهو قال هيخليه يطلقك
حياة بصدمة : ايه...

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

_ ليه عملت كدا
فهد بجمود : انت كمان جاي تندمني وتقولي اني كنت غلطان؟!
سيف بحزن : لا يافهد انا مش جاي اقولك كدا لأنك عارف الكلام دا كويس كفاية عليك عذاب الضمير اللي جواك
روحلها يافهد اقف جنبها وخليها تسامحك
فهد بسخرية : هه اذا كنت انا مش قادر اسامح نفسي هيا هتسامحني يارتني سمعت كلامك مكناش وصلنا للمرحلة دي
سيف : الندم مش هيفيدك انت عارف كويس انك متقدرش تعيش من غيرها روحيلها هيا محتاجاك
فهد بهدؤ : هتحتاج ايه من واحد أراها واهانها وجرحها
صوته على واتعصب : هتحتاج ايه مني هاااه انا واحد حقير ومتكبر أذى أغلى حاجة عنده وشكك في شرفها انا مغرور ومتحبش هتحتاجني في ايه هاااه
سيف حضنه : خلاص يافهد اهدي ارجوك
فهد بوجع : انا حقير اوي ياسيف انا بكره نفسي وشخصيتي المغرورة اللي بتكابر
فضل يهديه وقعدو ع الارض
سيف بهدؤ : هتعمل ايه دلوقتي وهتروح فين
فهد بوجع : هروح في اي مكان الا اني ارجع البيت مقدرش ابص في وشها مقدرش اشوف نظرة الكره اللي ف عيونها اتجاهي هيا قالتهالي بلسانها ياسيف قالتلي بكرهك
سيف : ازاي مش هترجع اومال هتروح فين
فهد : اي مكان انا لو روحت متأكد انها هتطلب الطلاق وانا مقدرش ابعدها عني
سيف : طيب تعالي عندي البيت
فهد : لا ياسيف ميصحش اعيش معاكم روح انت ياصحبي متشغليش بالك انا هتصرف
سيف : مش هسيبك يااخويا
فهد بجمود : روح ياسيف انا حابب ابقا لوحدي
سيف : بس
فهد بزعيق : مفيش بس قولتلك روح
سيف عارف انه عنيد ومش هيرد عليه قرر يسيبه يرتاح شوية
سيف : ماشي يافهد بس خلي بالك من نفسك وابقي طمني عليك
فهد مردش وسيف مشي
فهد صراخ بكل الطاقة اللي جواه كأنه يفرغ كل الوجع اللي في قلبه : حيااااااااااة
....... في المستشفى......
زهرة : انا كلمت خالك سالم وهو قالي هيخليه يطلقك 
حياة بصدمة : اييه!!
زهرة باستغراب : ايه ياحياة مش دا اللي كنتي عايزاه وبعدين ماانتو مش بتحب بعض وفي بينكم مشاكل
حياة بشرود : هااه... اه... اه دا اللي انا عايزاه.. دا الصح انا هتطلق منه وانرجع القاهرة نعيش في بيتنا هناك 
حسام بيتكلم وهو نايم : لاا والنبي متقولها... مش هتعملها تاني... مش هناكل اندومي تاني
زهرة بصت لحياة بعصبية وحياة حولت نظرها لمكان تاني بسرعة بتوتر
زهرة : ايه الكلام اللي بيقوله دا
حياة بتوتر : مم... معرفش
حسام بنوم : والله دي حياة هيا اللي قالتلي جيبه ومحدش هيعرف
حياة في سرها : يخربيتك هتفضحنا
زهرة بحدة وزعيق : قووووم ياحيوان
حسام انتفض من مكانه : ايه في ايه مين بيولع
زهرة بعصبيه : بتاكلو اندومي ياحسام... انا هوريكو
حسام : اندومي ايه ياحجة استهدي بالله
زهرة : انا سمعتك بتقول وانت نايم انكو بتاكلوه
حسام بتوتر وسرعة : للا.. محصلش ان.. انا اصلا بتكلم وانا نايم عادي
زهرة : مانا عارفة انك بتتكلم وانت نايم وبتقول الصراحة
حياة : جت تكحلها عميتها
زهرة بشر : انا هوريكو حسابك مع ابو وردة بس لما المريضة دي تقوم عشان تكون فايقة للضرب 
حياة بحقن : انا مش مريضة
حسام بطفولة : لا مريضة... وطلع لسانه
حياة : سامعة ياماما بيقول ايه
زهرة : بس ياحسام احسنلك
حسام : خلاص سكتت..... عاملة ايه دلوقتي ياحيووو
حياة بحزن : الحمد لله تمام
حسام راح قعد قدامها : متخافيش اللي حصل دا مش هيتكرر انا معاكي وهحميكي
حياة ابتسمت بحزن
حسام كمل بمرح : كدا تخليني اكل اندومي وزهرة هتنفخنا دلوقتي
حياة بابتسامة : احسن... احسن
حسام بص لزهرة ببراءة : هتسامحينا صح
زهرة : انت وحشت ابو وردة اوي ياحوسو ولازم تسلم عليه
حسام : قلبك كبير يا وزو
زهرة : برضو هتسلم عليه
حسام بتمثيل : سأخبر الله بكل شئ
الباب خبط وسالم ومحمود دخلو
سالم مسح ع راسها بحنية : كيفك يابتي
حياة : تمام الحمد لله
محمود : الف سلامة عليكي يابتي
حياة : الله يسلمك ياخالو
سالم : اني مش عارف اجولك ايه ياحياة ع اللي فهد عمله حجك عليا يابتي ولو عايزاه اني تحت امرك فيه
حياة : متقولش كدا ياخالو انت معملتش حاجة هو اللي غلط
سالم : ارتاحي دلوجت انتي لسه تعبانة
حياة : لا ياخالو انا عايزة اطلع من هنا انا بقيت كويسة
سالم : بس يابتي انتي لسه تعبانة
حياة : معلش كدا هرتاح اكتر
سالم : اللي تشوفيه ياحياة
حسام : انا هروح اجيبلك اذن خروج
حياة : تمام 
___بقلمي سلمي الألفي 
...... في القصر....
في غرفة ياسمين.... يتكلم سيف ف الفون
ياسمين : يعني مش جابلت فهد اخوي
سيف بكدب : لا ياياسمين مش لجيته ف اي مكان
ياسمين بعياط : هيكون راح فين
سيف : متبكيش عاااد هيكون زين ان شاء الله
ياسمين : يارب ياسيف
سيف : حياة عاملة ايه
ياسمين : لسه مكلمة ابوي وجال انها زينة وهتطلع من المستشفى دلوجت وتعاود البيت
سيف : تمام ربنا يقومها بالسلامه
ياسمين : اللهم امين.... انت عاملة ايه؟!
سيف : متوحشك جوي ياياسمينتي... امتا نتجوز وتبجي معايا في بيت واحد 
ياسمين بحب : ان شاء الله قريب
سيف : ان شاء الله ياياسمينتي
..... في مكان مقطوع....
نايم ع العربية بتعب وفي ايده صورتها بيبص ليها بحب وندم وشوق ومشاعر كتير
فهد بدموع : اتوحشتك جوي ياترا عاملة ايه دلوجت اتوحشت حضنك والدفا اللي بيكون فيه ابتسامتك وكل حاجة فيكي اتوحشتها... سامحيني سامحيني ياحببتي يارتني كنت مت ولا اني اجرحك... بعشجك ياحياتي
حضن الصورة وبص للسما... فضل ع الحالة دي ساعات ومش قادر ينام.. مبيقدرش ينام غير في حضنها الدافي كانه مهدأ ليه كأن حضنها هو المكان اللي بيهرب بيه من الدنيا ودلوقتي خلاص اتحرم منه
.... في القصر....
سالم ومحمود وحياة وهشام وحسام وزهرة وصلو البيت بعد ماالدكتور كتب لحياة اذن خروج ووصي انها تلتزم بالدوا
دخلو وكانت العيلة كلها مستنياها
جميلة قربت عليها وحضنتها : حمد الله ع سلامتك يا بتي
حياة : الله يسلمك ياماما
باقي العيلة سلمت عليها الا هايدي وقفت بعيد خايفة تقرب منها.... حياة استغربت انها حتى مقربتش تسلم عليها
هيا عارفة انها بتكرهها لكن مش لدرجة انها متقولهاش الحمدلله ع سلامتك حتى
هايدي كانت بتحاول تهرب بعيونها منها باي طريقة
سعدية : تعالي يا هايدي سلمي ع حياة
هايدي من بعيد بصوت ضعيف : الحمد لله ع سلامتك ياخيتي
حياة : الله يسلمك
هايدي دخلت اوضتها بسرعة عشان تتجنب اي سؤال منها
حياة استغربت بس مهتمتش اوي
فصلت تحرك بصرها بتدور عليه كانت مفكرة انها هتلاقيه في البيت بس شكله مش موجود وكمان الوقت اتأخر ف العادة مبفضلش برة البيت الوقت دا كله
سالم : اطلعي يابتي ارتاحي في اوضتك
زهرة : لا انتي هتنامي معايا في اوضتي ياحياة
حياة بهدؤ : لا ياماما انا هنام في اوضتي
زهرة : بس
حياة : خلاص ياماما مفيش مشكلة
ياسمين : استني اطلعك ياخيتي
حياة : لا أنا هطلع لوحدي تسلمي... وطلعت
زهرة : لو سمحت ياسالم ياريت فهد مش يقعد معاها في نفس الأوضة
سالم : متخافيش ياخيتي فهد مشي
زهرة : مشي ازاي
سالم : ساب البيت ومش راجع تاني
زهرة : كويس... عن ازنك هدخل اوضتي
جميلة : ازنك معاكي ياخيتي
كانت داخلة طالعة ع السلم وسمعت الكلام ده غمضت عيونها بوجع وراحت اوضتها
فتحت الباب ودخلت وقفلته عليها
بصت ع الأوضة افتكرت كل حاجة تشكيكه في أخلاقها وضربه ليها واهانته
دموعها نزلت بوجع وقعدت ع السرير بتعب
حياة بعياط : اااه ليه يافهد... ليه انا حبيتك ايوا حبيتك حبيت حنيتك وعصبيتك وخوفك عليا وغيرتك... ليه تجرحني... مش مسمحاك يافهد مش مسمحاك ابدا
ونامت ع السرير بتعب من غير ماتغير هدومها ودموعها ع خدها
___بقلمي سلمي الألفي 
....... الساعة ٣ الفجر.....
قاعد ع الارض قدامها بيتحقق من ملامحها وبيمشي ايده ع شعرها بحنية
بأس خدها برقة ومسك ايدها : جميلة اوي وبريئة كنت غبي لما جرحتك
مسح دموعها اللي بتنزل من عيونها حتى وهيا نايمة لمسهم بأطراف صوابعه : دموعك غالية خسارة تنزل ع واحد حقير زيي اسف اني خليت العيون البريئة دي تبكي
حس بيها بتتحرك راح البلكونة بسرعة ونط ع البلكونة اللي جنبها واللي هيا بتاعت ياسمين 
فتحت عيونها وبصت حواليها مش لقته
حياة في نفسها : اكيد كنت بحلم محدش هنا...ياترا راح فين
... وانا مالي انا بكرهه هو اذاني وجرحني لا أنا مش خايفة عليه
بصت للبلكونة باستغراب : انا مش فاكرة اني فتحت البلكونة اتفتحت ازاي... ممكن من الهوا
راحت عند البلكونة : مفيش اي هوا.... يالهوووي ممكن يكون عفريت.... لا لا عفريت ايه ياحياة انتي خلاص كبرتي ووعدتي نفسك انك مش هتخافي من الحجات دي تاني....... ياماما انا خايفة .....لا لا حياة اجمدي كدا اكيد كانت مفتوحة من الاول مش معقول يعني العفريت يكون عايز يشم هوا... خلاص هسيبهاله مفتوحة واهو يشم هوا براحته عشان مش ياذيني اه 
سمعت اذان الفجر دخلت الحمام واتوضت وطلعت فتحت الدولاب طلعت اسدالها ولسه بتقفله لفت انتباها هدوم فهد
حياة : هو مش مشي ومش هيرجع تاني سايب هدومه ليه يكونشي مش ناوي يغير هدومه يعني حيوان ومعفن وقال ايه فهد المنياوي فهد الصعيد.... وطلع مش بيحب يغير هدومه
كان واقف في البلكونه متخبي وسمعها وضحك على جنانها 
ضربت راسها بخفة : حياة فوقي بتفكري فيه ليه هو مش قدملك حاجة غير الإهانة والجرح انتي بتكرهيه
ضحكته اختفت وقلبه وجعه نزل من البلكونة ع الجدران  بهدؤ من غير ماتحس وطلع من القصر وقلبه مليان وجع وحزن
حياة صلت الفجر ودعت في السجود كتير وبكت وقرأت قرآن وقالت ازكارها.... كانت بتفكر فيه وفي حنيته معاها وهو بيعملها افتكرت الوجع اللي عمله فيها ودموعها نزلت تاني
قامت وغيرت هدومها ونامت ع السرير بتعب وهيا بتفكر فيه
الليل خلص بظلامه وحزنه ووجعه وطلعت شمس يوم جديد باحداثه الجديدة 
....... الصبح......
الساعة عدت ال١٢ الظهر وحياة قامت من نومها اخيرا.
بصت جنبها وبتلقائية : فهد انت مصحتنيش ليه
لحظات وافتكرت انه مش موجود حزنت وقامت اتوضت وادت فرضها وغيرت هدومها ونزلت
جميلة : عاملة ايه ياحياة
حياة : كويسة الحمد لله
جميلة : يدوم الحمد يابتي
حياة : اومال البنات فين
جميلة : راحوا الجامعة دول جربوا ياجوا 
حياة : تمام
....... في الجامعة....
البنات خلصو وطلعوا وكان سيف واقف قدام الجامعة
سيف : ياسمين ممكن اتكلم معاكي
ياسمين للبنات : اسبجوني واني هحصلكو
آية : ماشي متعوقيش... ومشيت هيا وهايدي 
سيف : اتوحشتك جوي
ياسمين بكسوف : واني اكتر..... جول عايز ايه عشان ميصوحش نجف أكده
سيف اتنهد : كنت عايز اجابل حياة
ياسمين : ليه؟!
سيف : عايز اتحدت معاها بخصوص فهد هما أكده بيضيعوا نفسهم بيدهم
ياسمين : معاك حج ياسيف هجولها تجابلك بس فين
سيف : الساعة أربعة في الجنينة الورانية للقصر
ياسمين : ماشي.... سلام
سيف : مع السلامة ياياسمينتي
في القصر......
البنات رجعو وكل وحدة راحت اوضتها تغير هدومها وياسمين راحت لحياة ع اوضتها
خبطت الباب 
حياة : ادخل 
ياسمين : كيفك ياخيتي
حياة : كويسة الحمد لله
ياسمين : يارب دايما.... كنت عايزة اجولك حاجة
حياة : حاجة ايه
ياسمين : سيف عايز ياجبلك
حياة باستغراب : ليه
ياسمين : مخبراش هو جالي خليها تجابلني ف الجنينة الورانية الساعة أربعة
حياة : ماشي تمام
عدي ساعات والساعة بقت أربعة 
في الجنينة الورانية.....
سيف : الحمد لله ع سلامتك ياحياة
حياة : الله يسلمك ياسيف كنت عايزني ف ايه؟!
سيف : بصي ياحياة فهد اخويا مش صحبي وانتي مرات اخويا يعني في مقام اختي... اتنهد : فهد بيحبك ياحياة
حياة : وهو اللي بيحب حد بيهينه وبيضربه انت بتحب ياسمين مع كده انك تضربها وتجرحها
سيف : لا طبعا... بصي انا وفهد صحاب بقلنا اكتر من خمسة وعشرين سنة وانا حافظه... هو عصبي ووقت غضبه بيقول لي كلام ومش بيحس باللي بيعمله انا مش عارف ايه اللي حصل بينكم بس عايز اقولك انه بيحبك ومن زمان اوي فهد ندمان ياحياة انا عمري ماشوفته بالضعف دا صدقيني كل اللي عمله مكانش بقصد منه دا شيطانه... لكن هو قلبه طيب... هو بيحبك من زمان
حياة : دا اللي هو ازاي اذا كنت انا مشفتوش غير مرتين او تلاتة
سيف : بس هو شافك كتير... اسمعي فهد كان بيراقبك و........ حكالها كل حاجة
حياة بصدمة : انا مش مصدقة.... ولما ه  بيحبني مجاش وقالي ليه
سيف : لا صدقي... هو معرفش لنفسه اصلا عشان يعترفلك هو كان بيكابر بس لما حس انه هيخسرك أدرك حقيقة مشاعره.... سامحيه هو دلوقتي عايش ف عذاب وندم كبير..... اللي يخلي فهد المنياوي رمز التكبر يبكي عشان وحدة يبقى فعلا بيحبها انا مش بقول كده عشان هو صحبي وزعلان عليه لكن دي الحقيقة ياحياة
حياة كانت ساكتة وسيف فهم حيرتها : انا قولت اللي عندي سلام ياحياة والف سلامة عليكي مرة تانية
حياة دخلت القصر وراحت اوضتها وهيا بتفكر في كلام سيف ومصدومة
في الجنينة الامامية......
هشام : مش كان زمانا دلوجت مخطوبين
آية : ياعم حس على دمك البيت مجاوب جايم جاعد وانت كل اللي همك الجواز
هشام : لسان امك ده هجطعهولك
آية : ايه ده اماا سمعتي هشام جليل الحيا بيجول عليكي ايه
هشام وهو بيلف : والله يامرات عمي انا......
هشام بغيظ : بتضحكي عليا ياشبر ونص
آية طلعت تجري وطلعت لسانها : احسن
هشام ضرب كفيه ببعض : طفلة بحب طفلة والله ههه
..... في اوضة حياة...
قاعدة ع السرير بتفكر في كلام سيف قلبها فرحان بس عقلها رافض الفكرة مهما كان اللي بحبه ادانا بس قلبنا هيفضل يحن ليه وصعب ننساه بسهولة
حياة : ياترا انت فين يافهد
قلبها : طالما بتحبيه قوي كدا سامحيه
عقلها : اسامحه ايه هو ازاني أهان كرامتي جرحني وضربني مستحيل اسامحه هو ميفرقش حاجة عن أعمامي بالعكس هو اسؤ
قلبها : بي هو بيحبك وعمل كدا في ساعة غصب وشيطان كان عاميه
عقلها : ولو دي كرامتي... هو مش أعطاني فرصة اتكلم
قلبها : بس انتي بتحبيه ومش قادرة تكرهيه
عقلها : لا بكرهه
قلبها : بتحبيه
عقلها : بكرهه
قلبها : بتحبيه
حياة بزعيق : باااس اسكتو انتو الاتنين... كفاية تفكير انا تعبت
اليوم عدي وحياة نايمة في اوضتها... فهد دخل
فهد : عاملة ايه النهاردة ياحياتي وحشتيني نفسي اخدك في حضني بس لاهو دا الصح انا مينفعش اقرب منك هاذيكي
مقدرش اتحمل نظرة العتاب والكره اللي ف عيونك
بأس خدها : باي ياحببتي بحبك
ونزل من البلكونه علي الجدران  
حياة صحيت : اكيد حلم زي امبارح اعااا اطلع من دماغي بقا حتى في أحلامي بشوفك
شربت مايه واستغفر ونامت تاني
___بقلمي سلمي الألفي 
...... اليوم التاني......
.. في اوضة حياة.....
قاعدة في اوضتها وسمعت صوت الباب بيخبط : ادخل
هايدي دخلت وكانت حاطة راسها في الارض
حياة باستغراب : هايدي! خير عايزة حاجة؟!
هايدي بدموع : اني اسفة
حياة قامت وش تها وقعتها جنبها ع السرير : اسفة على ايه مالك
هايدي : اني اسفة ياحياة اني السبب اني اللي جولت جدام فهد اننا حذرناكي من الزفت اللي اسمه رامز
حياة مسكت ايدها : ياحببتي انتي ملكيش زنب في حاجة انتي قولتي كده بحسن نية وهو اللي فهم غلط وانتي متقصديش ولا ايه
هايدي بعياط : والله ياخيتي ماجصدي حاجة اني اه في الاول كنت يضايق منك ومش بحبك بس دلوجت مبجاش بيني وبينك حاجة
حياة : انا مش زعلانة منك وعارفة انك. ف الاول مش كنتي بتحبيني عشان اتجوزت فهد بس دلوقتي بتحبي حسام صح
هايدي هزت راسها بكسوف
حياة بابتسامة : حتى انا ف الاول كنت بقول عليكي متكبرة بس دلوقتي بحبك وبعتبرك زي اختي الصغير ولا ايه مش حابة نكون اخوات
هايدي بسرعة : اااه عايزة نكون اخوات اني في طبيعتي منعزلة ومش بحب اختلط بحد بس عايزة ابقا اختك
حياة : وانا يشرفني انك تبقى اختي..... وبعدين انتي هتبقي مرات اخويا دا انتي هتشوفي العجب لما تتجوزي حسحس هيجننك
هايدي : ههه هو مجنني من دلوجت اصلا
حياة : ههه ربنا يخليكو لبعض
هايدي : امين.... يعني انتي مش زعلانة مني ياخيتي
حياة : انتي اختي الصغيرة مقدرش ازعل منك
هايدي : تسلمي... اني هروح بجا اساعدهم في المطبخ
حياة : ماشي ياجميلة
..
اليوم عدي من غير اي احداث تذكر جه الليل بظلامه
حياة ماسكه صورته : وحشتني اوي ليه... عملت كدا كان ممكن نكون مع بعض دلوقتي وفي حضن بعض مبعرفش انام كويس غير في حضنك... انا اذتني اوي واذيت نفسك معايا.
راحت عن الدولاب وطلعت قميص من قمصانه ولبسته ونامت فيه
فهد جه في نفس المعاد ودخل شافها لابسة قميصه كان واصل لحد ركبتها وظاهر مفاتنها كان منظرها كفيل يسحره
حاول يمنع نفسه ويكتم مشاعره بس مقدرش وقرب عليها وباسها من خدها ورقبتها وكل مكان في وشها
حياة كانت نايمة بعمق محستش بيه لاول مرة من ايام تنام كدا لأنها لابسه قميصه وحاسه كانها في حضنه
فهد واخيرا اتحكم في مشاعره وبعد عنها اتكلم معاها زي كل يوم : تعرفي انا كل يوم بروح القاهرة وارجع وبروح بيتك هناك كمان بخلص شغلي في الشركة واروح على بيتك وادخل اوضتك وانام على سريرك يمكن دي الحاجة الوحيدة اللي بتهون عليا بعدك عني..... بحبك اوي مع السلامة.
وطلع البلكونة ونزل زي كل مرة
__ عدي يومين كانو طبيعين من غير اي احداث تذم غير أن فهد بيروح لحياة زي كل يوم ويتكلم معاها وهيا تصحى بعد مايمشي
بدأت تشك انه بيجي وان دول مش احلام وقررت تفضل سهرانة وتمثل النوم عشان تتاكدمن شكوكها
الليل جه وحياة ومنتظراه بفارغ الصبر
قلبها : وتعملي ايه يعني لو كان بيجي هتسامحيه وتعترفيله بحبك
عقلها : لا لا انا عايزة اتأكد بس مش اكتر لكن انا ولا بحبه ولا زفت انا بكرهه
قلبها : انتي بضحكي على مين انتي بتحبيه وهتموتي وتشوفيه
عقلها : لا
قلبها : اه
حياة : بس انتو الاتنين انا عايزة اتأكد وبس ولو طلع بيجي انا هواجهه واقوله يطلقني
مثلت انها نايمة وفضلت مستنيه وعندها امل انه يجي
حياة : هو مش هيجي ولا ايه شكلها كل دي احلام انا الغبية اللي صدقت نفسي بس انا بحس بيه وبسمعه لا ممكن متكونش احلام انا استنى كمان شوية
فجأة سمعت صوت ضرب نار وقلبها انقبض واتخضت
طلعت البلكونة وبصت لقيت فهد نايم على الأرض وسايح في دمه

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

حياة طلعت البلكونة وبصت لقيت واحد نايم ع الارض وبينزف ركزت فيه لحد ماعرفته
كان فهد نايم ع الارض سايح في دمه
حياة بصراخ : فااااااهد
وطلعت لبست اسألها وطلعت من الأوضة بسرعة وهيا بتعيط
كل اللي ف القصر صحيو على صوت ضرب النار وطلعو من اوضهم وشافو حياة بتجري على برة راحوا وراها
حياة راحت عنده بسرعة وكان الحرس واقفين حواليه وخايفين ليحصله حاجة وخايفين من اللي هيحصلهم
حياة قعدت جنبه على الأرض وحطت راسه على رجلها وعيطت : فهد.... قوم... قوم عشان خاطري ان.. انت مش هتموت... فهد
العيلة كلها اتجمعت ومستغربين من اللي حياة بتعمله.. قربوا عليها لقيو فهد نايم على رجها فاقد الوعي وبينزف
جميلة بخضة : يامري... ولدي.. ولدي جراله ايه
جميلة مستحملتش وفقدت الوعي
ياسمين مسكتها : ججومي ياما... فهد هيكون بخير 
سالم كان هيموت من الخوف على ابنه قرب عليه : فهد ولدي... جوم ياجلب ابوك... بزعيق : مييين اللي عمل في ولدي أكده
الحراس كانوا ساكتين وخايفين يتكلمو
سالم بزعيق : بجولكو مسن اللي عمل أكده في ولدي
واحد الحراس بخوف : ياسالم بيه فهد بيه كان داخل بينط من ع السور كيف الحرامية واحنا فكرناه حرامي وضربنا عليه نار.. سامحنا يابيه 
سالم قام : اني هوريكو ياكلاب.... 
محمود بمقاطعة : مفيش وجت ياسالم فهد لازم يروح المستشفى
سالم بعصبيه : حسااام انت مش دكتور ولا ايه شوف ولدي ماله
حسام بتوتر : حاضر حاضر.....
حسام قرب عليه وشاف جرحه : الرصاصة جت في كتفه مكانها مش خطير... بس لازم يتنقل على المستشفى بسرعة عشان نطلع الرصاصة ونوقف النزيف
هشام : طب يلا بسرعة
حسام : هاتولي قماشة اربطها على كتفه عشان أوقف النزيف
سالم أعطاه الشال بتاعه : خد اربط ده... يلا ياهشام شيلوه انت وحسام ع المستشفى
حسام وهشام قربوا عليه ولسه هياخدوه.
حسام : حياة ابعدي فهد لازم يروح المستشفى بسرعة
حياة بصدمة : لا... مش هتاخدوه... هه. هو... كو.. يس وهيقوم لا... فهد كويس ابعدو
زهرة قربت عليها وشدتها وحضنتها وحياة انفجرت في العياط : هو.. كويس.. هو كان جاي عشان يشوفني...انا عارفة انه بيحبني... هو هيبقى كويس ويقوم
زهرة : اهدي ياحببتي هو كويس وهيفوق ان شاء الله
حسام وهشام شالو فهد وركبوا العربية ومعاهم محمود ومشيوا 
سالم شال جميلة ودخلها القصر وطلع ركب عربيته وراح وراهم على المستشفي وحياة راحت معاه
ياسمين مسحت على وشها بالماية لحد مافاقت
جميلة بعياط :فهد ولدي جراله ايه اني عايزة ولدي... اه ياولدي
آية بعياط : متخافيش ياما اخوي هيبجي زين ويجوم بالسلامة
جميلة : اني عايزة اروحله ابوس ايديكو ودوني لولدي
ياسمين بعياط : ياما اخوي في المستشفى ومش هينفع تروحي في وجت متأخر زي ده
جميلة بعياط: اني هروح له يعني هروح له لازم اشوف ولدي
زهرة : اقعدي ياجميلة الوقت اتأخر ومينفعش تطلعي من البيت لوحدك
جميلة بعصبيه : ملكيش صالح بيا وبولدي لا انتي ولا بتك انتو السبب خليتوه يطلع من البيت ولما يدخل بيته يدخله زي الحرامي.... كله منكو ارتحت لما سابلكو البيت.... واهو هيسيبلكو الدنيا على بعضها
زهرة بدموع : ربنا يسامحك ياجميلة انا مش هرد عليكي علشان عارفة انك بتقولي كده من خوفك علي ولدك
جميلة بزعيق : اسكتي خالص انتو السبب في اللي حصل لولدي ده اني مش مسمحاكو لا انتي ولا بتك.... ياعالم يمكن انتو اللي متفجين تعملو أكده عشان تاخد الجصر وكل فلوسه
ارتاحي ياختي اهو ابني مرمي في المستشفى وبيموت
زهرة بصدمة : انتي بتقولي ايه ياجميلة.......
...... في المستشفى.....
وصلوا المستشفى ودخلو بسرعة وهما شايلينه
الممرضين قابلوه وحطوه على الترولي ودخلوه اوضة العمليات 
حسام للدكتور : انا الدكتور حسام الألفي جراح هدخل معاكم العمليات.... واعطاه الكارنية
الدكتور : تمام... روح مع الممرضة عشان تتعقم وتلبس لبس العمليات
حسام راح مع الممرضة واتعقم ودخل العمليات
حياة وسالم وصلوا وعرفو مكانه وراحو على الأوضة بسرعة
سالم بقلق : فهد فين يامحمود
محمود : دخلوه العمليات والدكاترة هيطلعو الرصاصة
سالم : ربنا يستر ويقوم بالسلامة
حياة عيطت وقعدت على الكرسي بيأس : انا السبب انا السبب في كل حاجة... هو كان جاي يشوفني
سالم حضنها والدموع في عينه : متخافيش يابتي هيجوم بالسلامة ان شاء الله... فهد قوي مش بيستسلم بسهولة
حياة بعياط : يارب ياخالو... انا مش عايزة غير انه يقوم
سلم غمض عيونه بوجع على اللي حصل لابنه بسبب كبريائه وغروره 
___بقلمي سلمي الألفي 
...........في القصر....
زهرة بصدمة : انتي بقولي ايه ياجميلة... معقول تفكري فيا كدا انا وبنتي...انتي عارفة كويس ان اخر حاجة بفكر فيها هيا الفلوس
جميلة : اه بإمارة انك بعتي بتك عندنا عشان أمامها مش ياخدو فلوسها... سبتيهم يعذبها ومش وافجتي تديهم فلوسها
وجوزتيها ولدي عشان تاخد فلوسه هو كمان للدرجادي بتك رخيصة عندك
سعدية : ايه اللي بتجوليه ده ياجميلة زهرة مش بتفكر أكده ابدا 
زهرة بعصبية : جميلة كله الا حياة انا اتحمل بما فيه الكفاية لكن حياة لا بنتي خط أحمر... اول ما فهد يفوق بالسلامة هاخد بنتي ونرجع القاهرة  
جميلة : اني مجواتش غير الحجيجة... عايزين ترجعو ارجعو اهو تريحنا منيكم.... وسعو أكده اني رايحة لولدي
ياسمين : استني بس ياما مش هينفع تطلعي وحدك في الوجت ده
جميلة : لااه ينفع اني مش هجعد اهنية دجيجة وحدة وولدي مرمي في المستشفى
ياسمين : طب استني هكلم سيف اعرفه وهياجي ياخد وتروحوا مع بعض
جميلة : لا اني هروح لحالي مش هستناه لحد ماياجي
جميلة طلعت وياسمين كلمت سيف
ياسمين بسرعة : الو ايوا ياسيف
سيف بنوم وبقلق : ايه ياياسمين صوتك ماله في حاجة
ياسمين : فهد اضرب بالنار وخدوه المستشفى
سيف بصدمة وخوف : ايه ازاي دا حوصل وميته الكلام ده
ياسمين : من شوية وامي رايحة دلوجت المستشفى لحالها تعالي بسرعة وخدها معاك
سيف : طيب طيب مسافة السكة
سيف قام بسرعة كان لابس بنطلون بيتي بس لبس عليه تيشرت وطلع بسرعة وركب عربيته وساق بأقصى سرعة
وصل لعند بيت فهد بعد خمس دقايق ولمح جميلة من بعد ساق عربيته لعندها
سيف : اركبي ياخالة جميلة
جميلة ركبت بهدؤ وسيف ساق العربية وراح ع المستشفي
...... في المستشفى....
سالم واخد حياة في حضنه وهيا مبطلتش عياط
سالم بحزن : كفياك عياط بجي يابتي عينك هتنفجر
حياة بشهقات : تعرف ياخالو انا بحب فهد اوي... هو اذاني بس انا حبيته حبيت حنيته وخوفه وغيرته عليا والله كنت هحاول اسامحه... هو كان جاي يشوفني انا عارفة هو جه قبل كدا كتير بس انا بكون نايمة.... هو مش هيموت صح
سالم بسرعة : بعد الشر عليه يابتي... ربنا هيقومه بالسلامة ان شاء الله
حسام والدكتور التاني طلعوا
حياة : حسام فهد فاق صح وبقا كويس
حسام بإرهاق : الرصاصة جت في كتفه بس في مكان عميق وسببت نزيف وفقد دم كتير عشان كده فقد الوعي
سالم : طب هو دلوجت عامل ايه ياولدي
حسام : احنا نقلناله دم وطلعنا الرصاصة وبقا كويس الحمد لله هننقله على اوضة عادية وهيفوق كمان شوية
سالم زفر براحة : الحمد لله... احمدك يارب انه بقا زين
هشام ومحمود حمدوا ربنا
حياة : انا عايزة اشوفه
حسام : مينفعش ياحياة هو لسه مفاقش ومتركبله محاليل
حياة بعند : لا أنا هشوفه
حسام اتنهد : تمام هيتنقل على اوضة عادية وابقي ادخليله
فهد اتنقل على اوضة عادية وحياة دخلتله
اول ماشفته انفجرت في العياط كان واحشها جدا وحشها حضنه وعصبيه وملامحها القاسية وكل حاجة فيه
مهما كان اللي بحبه جرحنا او آذانا بمجرد مانشوفه تعبان بتنسي كل الاذى دا طبيعة قلبنا بيحن حتى لو اللي قدامه جرحه
قربت عليه وقعدت على الكرسي قصاده ومسكت ايده
حياة بعياط : فهد انا حياة حبيبتك... بوم عشان خاطري عشان خاطر حياتك... وحشتني اوي يافهد.... انا زعلانة منك على فكرة.... كدا يافهد تجرحني وتقول عليا خدامة عندك.... قوم عشان اعاتبك..... قوم عشان حياة حبيبتك... انا عارفة انك كنت جاي تشوفني... انا استنيتك بس انت مطلعتش
وحشتني اوي.. خدني ف حضنك انا محتاجاك
___بقلمي سلمي الألفي 
..... برا قدام الأوضة.....
جميلة وسيف وصلوا  وراحو عند اوضة فهد
جميلة : ولدي فين ولدي ياسالم
سالم بهدؤ : اهدي ياجميلة فهد بجا زين وهيفوج كمان شوية
سيف : هو فين ياعم سالم
سالم : في الاوضة جوه
جميلة بضيق : والبت دي معاه جوا
سالم باستغراب : حياة معاه جوه فيه ايه ياجميلة وليه بتجوليه على حياة أكده
جميلة بعصبية : عشان هيا السبب في اللي ولدي فيه دلوجت
سالم : حياة مش ليها زنب في حاجة
جميلة : لا ليها هيا السبب ان ابني طلع من بيته وبجا يدخله كيف الحرامية... اني هدخل اطلعها من عنده
سالم مسك ايدها : وجفي عندك مش هتدخلي جوه اللي جوه دي مرته وهما حرين مع بعض وحاسبي على صوتك احنا في المستشفى.... صوتك ميعلاش واصل
جميلة بدموع وطاعة : حاضر ياخوي
..... جوه في الاوضة....
كانت ماسكة ايده وبتبص على ملامحه اللي وحشتها
حرك ايده بهدؤ واتكلم بتعب وهو مغمض عيونه : حي.... اة
حياة بسرعة وفرحة : فهد فهد انت صحيت بجد
بدأ يفتح عيونه بتعب : حياة انتي هنا
حياة بدموع : ايوا يافهد... الحمد لله على سلامتك
فهد بوجع : سامحيني ياحياة... انا اسف غلطت في حقك كتير انا تعبان اوي ياحياة مش قادر اسامح نفسي على اللي عملته فيكي
حياة بجمود ووجع : مش تتكلم دلوقتي انت تعبان
فهد شاور على قلبه : التعب اللي هنا اكبر بكتير ياحياة... انتي كسرتي قلبي لمية حتة لما قولتيلي بكرهك
حياة بوجع ودموع : فهد كفاية عشان متتعبش
فهد بحزن : انتي بتكرهيني بس انا بحبك ياحياة بحبك اوي ومقدرش اعيش من غيرك... محبتش في حياتي حد قدك... بحب تفاصيلك وضحكتك وعصبيتك وجنانك.... انا كنت هموت لما تعبتي كان نفسي ربنا ياخدني ولا اني اشوفك بالحالة دي بسببي..... انا حقير اوي ياحياة حقير لدرجة ان اكتر انسانة حبيتها اذيتها وكنت هضيعها من ايدي... سامحيني ارجوكي
.....برا قدام الأوضة.....
جميلة بعياط : عشان خاطري ياسالم خليني ادخل اشوف ولدي
سالم صعبت عليه شكلها : ادخلي ياجميلة
___بقلمي سلمي الالفي
...... في الاوضة.....
فهد بتعب : قوليها ياحياة قولي انك مسمحاني وبتحبيني زي منا بعشقك اوعدك هعوضك عن كل اللي عملته
جميلة دخلت بسرعة وبصت لحياة بضيق وتجاهلتها واتجهت لفهد... حياة مش فهمت هيا ليه بتبصلها كده بس تجاهلت الموضوع 
جميلة : فهد حمد الله علي سلامتك ياولدي خوفتني عليك ياضنايا
جميلة حضنته وعيطت
فهد : خلاص بجي ياست الكل اني زين اهو ومحصليش حاجة
سالم دخل والباقي وراه
سالم : حمد الله على سلامتك يافهد
فهد : الله يسلمك يابوي
سيف : انت بتدلع على فكرة حتة رصاصة في الكتف وعامل عليها الزيطة دي كلاتها
فهد : ايه اللي جاب الحيوان ده هنا.... مشوه
سيف : لا ياخوي اني جاعد على جلبك
هشام : حمد الله على سلامتك ياابو نسب
حسام : حمد الله ع السلامة ياسطا ربنا يجعلها آخر الاحزان
فهد : محاط بشوية عرر مش بيحسوا والله
سيف : سيد متقولش كدا عيب احنا اهل
محمود : وه انتو مش هتبطلو كلام ولا ايه خلي الراجل يرتاح
 بضحك : الحمد لله على سلامتك ياجلب عمك
فهد بضحك : حتى انت ياعمي... دا يارتني موتت احسن 
جميلة : بعد الشر عليك ياضنايا ان شالله اللي يكرهوك
حياة : الف بعد الشر عليك
سالم : خلاص بجي سيبوه يرتاح تلجاه لسه تعبان
فهد : لا اني بجيت زين... وعايز اطلع من اهنيه
سالم : تطلع كيف بوضعك ده
فهد : اني مش بحب جو المستشفىات وعايز اطلع. مش هستحمل اجهد هنا
حسام : الوقت اتأخر بكرة هعملك اذن خروج وتطلع
فهد : تمام... هشام خد حياة وامي والباجين ع البيت
حياة : لا طبعا مش هسيبك وحدك
فهد : اسمعي اللي بقولك عليه مش ينفع تجعدو اهنيه دي مستشفى مش لوقاندة
حسام : اللي بيقوله فهد صح مش هينفع يبقى هنا غير شخص واحد بس مع المريض
فهد : سيف هيجعد معاي روحوا انتو
جميلة : بس ياولدي...
فهد : مفيش بس ياما روحوا وسيف اهنيه  معاي
سيف : ايوا اني هجعد معاه اهنيه روحوا انتو
سالم : اني كمان هجعد اهنية معاك
فهد : يابوي روح انت عشان مش تتعب
سالم : اني جوان اللي عندي هجعد معاك هشام خد الباقي على البيت واني هنزل اجيب لفهد حاجة يأكلها
هشام : تمام 
كلهم طلعو وحياة كانت طالعة
فهد : حياة
حياة التفت وهو شاور ليها وقربت لعنده
بحركة سريعة شدها لحضنه كان بيشم عبيرها ومستمتع بحضنها اللي وحشه همس في ودانها : بحبك جوي
حياة طلعت من حضنه : خلي بالك من نفسك.... ومشيت
فهد لنفسه : هتحني عليا ميته يابت صالح الالفي
سيف : احم احم.... نحن هنا
فهد : عيل رزل انت واقف بتتفرج على ايه
سيف : على روميوا وجوليت اللي قاعدين بيحبوا في بعض قدامي... ايه ياسطا هو انا شفاف
فهد بسخرية : انت طول عمرك شفاف مش متشاف
سيف : نينينينينيني.... مرتاح ياخويا بوظتلي الجوازة مراتك مرة وانت مرة
فهد : متجبش سيرتها ع لسانك
سيف : بتغيري يابطة
فهد : ااااه... سيف الحقني
سيف جري عليه وفهد مسك شعره : احمد ربنا اني متصاوب والا كنت هموت تحت ايدي
سيف : انت كداب على فكرة ضحكت عليا وكدا ميصحش
فهد بغرور : عادي ايه يعني
سيف : نينينينينيني
ضحكوا الاتنين وقعدوا يتكلموا ويهزروا لحد ماسالم جه وجاب الاكل لفهد وسهروا مع بعض التلاتة يتكلموا لحد. الصبح
...... الصبح......
الدكتور كتب لفهد على اذن خروج
طلع من المستشفى وركبوا العربية وراحوا القصر
وصلوا وسيف وسالم سندوا فهد ودخلوا القصر
جميلة والعيلة كلها كانوا مستنينهم ماعدا زهرة وحياة وحسام
كلهم سلموا على فهد وهو بيدور عليها بنظره ومستغرب ليه مش نزلت تقابله
سيف بهمس ووقاحة : متخافش تلقاها في الاوضة فوق بتحضر لاستقبال بطريقة جامدة... وغمز
فهد نغزه في كتفه
سيف بضحك : طب استأذن اني ياعمي
سالم : ماانت جاعد ياولدي
سيف : لاه يادوب اروح عشان امي تلجاها جلجانة عليا
بضحك : حمد الله ع السلامة يافهد الصعيد شد حيلك
فهد : غور ياض
سيف بص لياسمين بابتسامة  : عن اذنكو
محمود : اذنك معاك ياولدي
سالم : اطلع يافهد ارتاح في اوضتك
جميلة : تعالي ياولدي اسندك لحد ماتطلع
فهد : لا ياما اني هطلع لحالي
فهد طلع وراح على اوضته وكله لهفة وشوق انه يشوفها وياخذها في حضنه
فتح الباب كانت النظاره بتتحول في كل مكان بتدور عليها مش لقيها في الاوضة
خبط على باب الحمام : حياة... انتي جوه... هفتح الباب
ملقاش رد فتح الباب ومش لقيها الخوف اتسلل لقلبه
نزل بسرعة وهو بينادي علىها في القصر
فهد : حياااة... حياة انتي فين
وصل للطابق اللي تحت جميلة طلعت من المطبخ على صوته
جميلة : فيه ايه ياولدي عتزعق ليه
فهد : فين حياة ياما دورت عليها في الاوضة كلتها ومش لقيها
جميلة اتوترت وخافت
فهد بحدة : فين حياة يامااا قولي
جميلة بتوتر : حياة عاودت مصر هيا وامها وود عمها ياولدي
فهد بصدمة : ايييييييه يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

فهد بصدمة : ايييييييه.... اتعصب : كيف يعني مشيرا وسابو البيت
جميلة بتوتر : مخبراش يافهد... تعالي يلا ارتاح انت لسه تعبان
فهد بعصبية : مش تعبان لازم اشوفها
طلع تليفونه واتصل برقمها مردتش فضل يتصل كتير بس تلفونها مغلق
فهد بزعيق : ازاي يعني تمشي وتسيب البيت ملهاش راجل تاخد اذنه
سالم : فيه ايه يافهد صوتك عالي ليه ياولدي
فهد بتوتر : حياة يابوي سابت البيت ومشيت وتلفونها مغلق
سالم : كيف يعني تسيب البيت زهرة... يازهرة
فهد : عمتي وحسام كمان مشيو
سالم : مشيو كيف اني مش فاهم حاجة فيه ايه ياجميلة
جميلة وطت راسها للارض واتوترت وخافت.. وكله واقف ساكت 
سالم بزعيق هز ارجاء القصر : حد يفهمني فيه اييييه
بحدة : ايه احكيلي ايه اللي حصل وعمتك وبتها سابوا البيت ليه
آية بتوتر : يابوي عمتي زهرة وامي اتعارك امبارح بالليل وعمتي قالت لما اخوي يفوق هتاخد حياة وتمشي
سالم بحدة : آييية احكي كل اللي حصل بالتفصيل
آية : لما خدتو اخوي علي المستشفي....... وحكتله اللي حصل
سالم بص للجميلة بعصبية : جميلة اللي اية جالته ده صحيح... انطقيييي
جميلة بدموع : ان... اني اسفة ياخوي حجك عليا
سالم : ياخسارة ياجميلة بتردي خيتي من بيتها... ده بيتها جبل مايكون بيتك.... زهرة مش ليها غيري اني ومحمود بعد ما ابونا مات ووصانا عليها تاجي مرتي تطردها من بيتي انتي غلطتي ياجميلة وغلطتك واعرة جوي
سابها ومشي كانت بتعيط بحرقة فهد بصلها بعتاب وكان ماشي
جميلة مسكت ايده : فهد ولدي سامحني ياولدي اني عملت أكده من خوفي عليك
فهد بلوم : لو كنتي خايفة عليا فعلا ياما مكنتيش خلتيها تمشي وتبعد عني... ربنا يسامحك ياما
وطلع اوضته وسابها بتعيط
ياسمين قربت عليها : خلاص ياما اهدي اكيد ابوي واخوي ميجصدوش
جميلة بعياط : اني عملت أكده من خوفي على ولدي ابوكي مش هيسامحني واصل ياياسمين
___بقلمي سلمي الألفي 
..... في القطر....
حياة سرحانة في اللي حصل كل حاجة كانت هتتظبط وفي يوم وليلة بعدت وسابت كل حاجة وراها
___فلاش بااك ___
حياة رجعت مع هشام ومحمود وحسام البيت
كانت رايحة اوضتها زهرة نادت عليها هيا وحسام
دخلو اوضة زهرة وزهرة قفلت الباب
زهرة بجمود : هنرجع القاهرة بكرة
حياة بصدمة : ايه.. ليه ياماما
زهرة : هو دا اللي عندي جهزوا شنطكو هنمشي الصبح
حسام مسكها من كتفها وقعدها ع السرير بهدؤ
حسام : فيه ايه يازهرة مالك
زهرة اترمت في حضنه وانفجرت في البكاء : انا مش وحشة كدا ياحسام عمري ما فكرت ف الفلوس انا بعدت حياة عن أمامها علشان مش ياخدو ورثها وبيتها اللي هو زكرى من ابوها... انا مش عايزة فلوس ولا عمري ابيع بنتي
حياة حضنتها : فيه ايه ياماما ليه بتقولي كدا
حسام : اهدي ياماما واحكلنا فيه ايه
زهرة حكتله اللي حصل وهيا بتعيط
حياة بتماسك : انا موافقة ياماما هنرجع القاهرة احنا مبقاش لينا شغل هنا مش مضطرين نتحمل أذية اكتر من كدا
زهرة بعياط : حياة انا عارفة انك بتحبي فهد افضلي انتي هنا وانا همشي ياحببتي انا مش ههدم حياتك بايدي
حياة حضنتها : انتي احسن ام في الدنيا وتفضلي الاحسن في نظري حتى لو بحب فهد بس هو اذاني وطنط جميلة جرحتك بكلامها احنا هنرجع بكرة مش هنيجي هنا تاني
حسام : متزعليش يازوزو انتي احلى ام في الدنيا كفاية ابو وردة بتاعك اللي مطلع عيونا
زهرة بضحك بين بكائها : اهبل
حياة : انا هطلع احضر شنطتي وانت كمان ياحسام يلا
حسام : تمام
___باااك___
 حياة دموعها نزلت غصب عنها وزهرة لاحظتها
زهرة : اسفة
حياة مسكت ايدها : متعتزريش.... ونامت على كتفها
بعد عدة ساسات القطر وصل القاهرة.. نزلوا وركبوا تاكسي وراحو بيتهم
حسام راح بيت بباه وزهرة وحياة راحوا بيتهم
زهرة فتحت الباب ودخلوا الشنط ودخلوا
حياة : انا هدخل انام شوية في اوضتي عشان وحشتني اوي
زهرة : بتحاولي تخبي وجعك عليا انا عارفة انه وحشك ونفسك تكلميه
حياة : هو وحشني اوي بس مش قادرة اسامحه
زهرة : انتي لو مكنتيش سامحته مكانش وحشك بتحبيه ياحياة 
حياة بتوتر : ان.. انا هدخل انام... ودخلت
زهرة : هتفضلي كده لحد امتى يابنت بطني
___بقلمي سلمي الألفي 
....... في الصعيد.....
فهد في اوضته نايم ع السرير وماسك صورتها
فهد بدموع : ليه كل مانقرب من بعض بنبعد اكتر كدا تمشي وتسبيني هونت عليكي.... والله كنت هعوضك عن كل حاجة.. وحشتيني اوي ياروح قلبي
تلفونه رن مسكه بأمل انه تكون هيا.. بس طلع سيف
فهد باسي : الو ياسيف
سيف بمشاكسه : ايه يامعلم الصنارة شبكت
فهد بحزن : حياة سابت البيت
سيف : اييه انت بتهزر صح... سابته ليه وراحت فين
فهد : امي اتعارك مع عمتي وجالتلها كلام عفش وعمتي اخدت حياة ورجعو القاهرة
سيف : تصدق وتؤمن بالله هتصدق ان شاء الله... انت عيل نحس ياض يافهد ايه ياعم المشاكل دي كلها
فهد : سيف انا مش ناقص رخامتك
سيف : طب هتعمل ايه
فهد : مش عارف
سيف : انا عندي فكرة
فهد : قول اخلص
سيف : بس هتنفذلي اللي انا عايزه
فهد : اخلص ياحيوان
سيف : هعتبرها موافقة... بص انا حفلة التكريم بتاعتي بكرة وانا همشي النهاردة بالليل تعالي معايا وروحلها واهو بالمرة تحضر الحفلة
فهد : طب وايه الفكرة في كده ماانا اصلا كنت هروحلها
سيف : مليش دعوة انا قولت فكرة وعايز تنفذلي طلبي
فهد : طلب ايه
سيف بترجي : تجيب ياسمين معاك الحفلة والنبي
فهد : لا ابوي مش هيوافق انتو لسه مش اتخطبتو
سيف : هاجي دلوقتي واجيب المأذون واتجوزها
فهد : انت عندك خال اهبل يلااا
سيف : اتلم
فهد : ماهو بالعقل كدا هتيجي تقول لابويا ايه تعالي اقعد عشان اكتب كتابي على بنتك
سيف : سيب ابوك عليا وملكش دعوة انت
فهد : وياسمين فكرك انها هتوافق ومش عايزة فرح زي باقي البنات ولا ايه
سيف : هنبقا نعمل الفرح بعدين... وبعدين ياسمين هتوافق اصلا انا مترفضش
فهد : انا مليش دعوة اللي اعرفه اني هسافر لحياة وبكرة بالكتير هكون في القاهرة
سيف : اشطا اجهز وانا جاي اكتب كتابي دلوقتي
فهد قفل في وشه : عبيط
بص لصورتها : جايلك ياحياتي... وباس الصورة 
الباب خبط : ادخل
جميلة شايلة الصينية وبدموع : مش هتاكل ياولدي
فهد : مش جعان
جميلة حطت الصينية : انت تعبان ولازم تاكل عشان دوام يافهد عشان خاطري ياولدي
فهد : هيا زوايا ياما وانتي حرمتيني منها ليه ياما عملتي كدا مش كفاية اللي انا عملته فيها.... انتي ظلمتيهم ياما ظلمتيهم كتير
فهد قام دخل الحمام وساب جميلة اللي بتعيط
طلعت من الأوضة ونزلت تحت
.... في اوضة هايدي.....
هايدي : ألوو... كيفك ياود عمي
حسام : ايه لحقت اوحشك
هايدي بتوتر : هااه لااه اني كنت بطمن عليك بس...بحزن : مشيت ليه وهملتني لحالي
حسام : كان لازم امشي انا مرضاش ان امي تتهان ياهايدي بس متخافيش هاجي اخدك في أقرب فرصة صدقيني
هايدي : مستنياك ياود عمي
حسام بمشاكسة : طب ايه مفيش حاجة حلوة
هايدي : زي ايه
حسام : يعني كلمة حلوة اي حاجة بقى ياست نشفتي ريقي
هايدي بكسوف : بحبك
حسام : يالهوي يانااااس اخيرا قولتيها.. يوم مآ تقوليها تقوليها وانا بعيد عنك وفي التلفون
هايدي : اني هجفل سلاام
حسام : سلام ياقمر بحبك.... وقفل
هايدي اتنهدت بحب : اتوحشتك جوي ياحسام
__بقلمي سلمي الالفي
.....  في اوضة سالم......
جميلة : سالم عشان خاطري رد عليي متعملش فيا أكده
سالم بجمود : امشي ياجميلة اني عايز انام
جميلة بدموع : طب كلك لقمة عشان خاطري.... اني عارفة غلطي ومعترفة بيه 
سالم : غلطك كبير جوي ياجميلة انتي عارفة اللي طردتها دي مين دي تبجي اختي من لحمي ودمي انتي صغرتيني جدامها لو روحت اجيبها عمرها ماتجبل ترجع معاي.... هيا زنبها ايه هيا وبتها ابنك هو اللي غلط هو اللي ضرب بتها وجرحها وانتي عملتي ايه روحتي سمعتهم كلام زي السم... زهرة اختي عمرها ماجيت ورا الفلوس ياجميلة لو كانت أكده مكانتش اتخلت عن نصيبها لي اني ومحمود مع اننا اترجاها تاخد ورثها بس هيا قالت لاااه مش هتعرف اتصرف فيه قالتلنا الفلوس مش كل حاجة اني كل اللي طلبااه منكم انكو تبجو سندي ولما احتاجك الجاكو جنبي.... جت مرتي وصغرتني جدامها وطردت خيتي من ألبيت.... اطلعي برا ياجميلة اني عايز انام
جميلة طلعت برة الأوضة وفضلت تعيط : يارب اني والله عملت أكده عشان خايفة ع ولدي سامحني يارب وخليهم يسامحوني
عدي عدة ساعات والبيت جوه هادي مفيش اي بهجة
واحد من الحرس : سالم بيه... سيف بيه جه برا وعايزك ومعاه سعد الرفاعي
سالم بجدية : خشي جوه ياحرمة منك ليها...... خليهم يدخلو
سيف وسعد وصبحة والمأذون دخلو
سالم : ياهلا البيت نور
سيف : منور بناسه ياعمي
سالم : اتفضلو اجعدو
قعدو وسعد وسالم متجنبين النظر لبعض
فهد وهشام ومحمود جم وانضمو للقعدة
سيف : بصراحة ياعم سالم اني جاي اكتب كتابي على ياسمين النهاردة
سالم باستغراب : بسرعة أكده دا انت حتى مخدتش رائي.
سيف بمزاح : خلاص بجي ياعم سالم مش تحبكها هنكتب الكتاب دلوجت ونعمل الفرح بعدين
سالم بضحك : انت اهبل يالا انت محسسني اني لاقيها جدام باب جامع
سيف : والنبي والنبي والنبي يلاا ياعم سالم اني مسافر بكرة مصر وعايز اخدها معاي
سالم : وتاخذها معاك ليه ولا انت رايح ليه اصلا
سيف : عندي حفلة تكريم وزير الداخلية هيكرمني وعايزها تشوف انجازات جوزها قرة عينها
فهد بسخرية : والله وبجيت ليك انجازات ياود صبحة... لمؤخذة ياخالة
صبحة : وانت خليت فيها لمؤخذة
سيف : هنتكلم كتير عاااد الراجل مستني... ابدأ يامولانا
.
سالم : بس.....
سيف بمقاطعة : قول يامولانا
سالم : استني ياض ناخد رأي العروسة
سيف : موافجة ياعمي.... خلص يامولانا
بعد شوية.....
(بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير)
صبحة زغرطت وياسمين كانت متخبية في المطبخ ومعاها البنات باركو ليها
سالم : تعالي ياياسمين
طلعت وهيا مكسوفة سيف قرب عليها وحضنها
سيف بهمس : بقيتي ليا ياياسمينتي..... بحبك يابت المنياوي
ياسمين بعياط : واني كمان بحبك اخيرا ياسيف
سيف : اخير ياجلب سيف
فهد : اوعا ياض اختي
وخدها حضنها : مبروك يانور عيني
ياسمين : الله يبارك فيك يا خوي
فهد حضن سيف : ياقادر
سيف بفخر : عيب عليك
العيلة كلها باركت ليهم
سالم وقف قدام سعد : مبروك ياود عمي حافظو عليها دي أغلى حاجة ليا
سعد : متخافش ياود عمي هيا زي بتي بالضبط 
سالم : تسلم 
سيف : ياجماعة اني هروح دلوجت واجي بالليل اخد ياسمين وفهد عشان نروح مصر 
جميلة : فهد انت هتروح مصر ياولدي... انت لسه تعبان هتروح ليه
فهد : رايح اجيب مرتي ياما
سيف وأهله مشيو والبنات راحو مع بعض اوضة ياسمين وفضلو يرقصوا ويحتفلو وبعدين كل وحدة راحت اوضتها
....... في القاهرة.......
.... في اوضة حياة......
نايمة على السرير وماسكة صورته اللي ظاهر فيها بكل كبرياء وغرور
حياة بدموع : ياترا عامل ايه دلوقتي وحشتني وحشني غرورك وعصبيتك حتى مفكرتش تيجي ورايا للدرجادي مش فارقة معاك.. نستنى يافهد!!... بس انا مش هقدر انساك
زهرة دخلت : حياة تعالي عملت كوبايتين قهوة تعالي نقعد في البلكونة زي زمان
حياة بابتسامة : حاضر ياماما
حياة طلعت وقعدو مع بعض في البلكونة
زهرة : الجو جميل
حياة : اوي اوي
زهرة : حابة تتكلمي في حاجة
حياة اتنهدت : ليه ياماما مكتوب علينا الفراق والعذاب طول عمرنا ليه منعش حياة سعيدة من غير مشاكل ليه دايما اللي بيحبوا هما اللي بيجرحونا
زهرة : بصي ياحياة ربنا بيدينا مشاكل عشان يختبر صبرنا وقوة تحملنا ربنا مش هيعطي اي حد فوق طاقته.. الفراق دا سنة الحياة اننا نبعد محدش بيبقا غير الصادق اللي بيحب بجد ومهما طالت المشاكل والابتلاءات ربنا في نهاية الطريق هيعوضك بحاجة عمرك ماحلمتي بيها.... المشاكل اللي في حياتنا دي زي البهارات حياتنا بتبقي مملة من غيرها هتكون كل الايام زي بعضها مفيش انسان ف الدنيا عايش من غير مشاكل ياحببتي... احنا بقا دورنا ايه اننا نتعب ونعمل اللي نقدر عليه بقلب صافي ونستني عوض ربنا
حياة : فعلا يازهرة معاكي حق كل كلامك صح بجد شكرا كلامك ريحني.
زهرة : انتي هبلة يابت بتقولي لي انا شكرا انا امك ياهبلة.... وبعدين بصي لنص الكوباية المليان اكيد حياتك فيها الحلو زي مافيها الوحش
حياة حضنتها : انتي الحلو اللي في حياتي يازوزو
زهرة : وانتي حياتي كلها ياقلب زوزو..... يلا عشان ننام
حياة : تعالي نامي معايا
زهرة بابتسامة : يلاا
دخلو اوضة حياة وزهرة خدتها في حضنها ولعبت في شعرها لحد مانامت وزهرة كمان نامت
___بقلمي سلمي الالفي
....... في الصعيد.......
سيف : ايوا يافهد انا تحت عند البوابة يلا تعالو
فهد : تمام انا جاهز
فهد نزل من ارضاه وكله شوق وحنين انه هشوفها اخيرا
راح لاوضة ياسمين وكانت جاهزة واخدها وطلعو
سالم : خدو بالكو من حالكم
فهد : متخافش يابوي مع السلامة
ركبو العربية وسيف ساق بيهم
.... بعد ساعات وصلو القاهرة
فهد : وصلني على بيتها
سيف : يسطا انت عبيط في حد يروح لحد الفجر... هنروح شقتي اللي هنا وبكرة الصبح تعالالها
فهد : تمام
وصلو شقة سيف ودخلو
سيف : فهد اوضتك اللي هنا زي ماهي روح نام فيها وانا وياسمين هنام في اوضتي
فهد : ليه معاكو سوسن في البيت عايز تنام مع اختي في نفس الأوضة
سيف : دي مراتي يااهبل
فهد : ولو برضو مش هتنامو مع بعض وانا موجود... انت هتنام معايا وهيا هتنام في اوضة لوحدها
سيف : اشوف فيك يوم يابن المنياوي
فهد وهو متجه للاوضة : خمس دقايق والقاك نايم في الاوضة... ودخل
سيف لياسمين : معلش ياحببتي اخوكي رزل بس متخافيش بكرة نبعته لمراته ونرتاح منه
بأس راسها وخدها : تصبحي ع خير ياياسمينتي
فهد : سييييييف
سيف : جاااي اهووو..... سلام لخوكي ياكلني
ياسمين : وانت من اهله
سيف راح عند فهد وياسمين دخلت اوضة سيف ونامت على سريره وغطت في نوم عميق
........ الصبح......
زهرة : ايوا ايوا جاية اهوو
فتحت الباب وتفاجأت بفهد
زهرة بصدمة : فهد
فهد : حياة فين ياعمتي
زهرة : وانت عايز حياة ليه مش مكفيك اللي عملته فيها
فهد بندم : ياعمتي والله انا غلطان وعارف اني اديتها بس انا عايز اشوفها واعتذر منها ارجوكي ناديها
زهرة حست بندمه : هيا نزلت تقعد على النيل شوية وتشم هوا
فهد : ألقاها فين بالظبط
زهرة : قريبة من ألبيت هنا مش هتلاقي غيرها اصلا لأنها بتحب تنزل في الوقت دا لما ميكونش فيه حد
فهد وهو بينزل السلم بسرعة : تمام شكرا ياعمتي... شالله يخليكي
زهرة بضحك : مجنون
على شط النيل.
قاعدة سرحانة والهوا بيداعب خديها تقريبا مفيش غيرها هيا وبعض الصيادين بتشم العوا النقي ونسيم الصبح اللي بتعشق ريحته بتبص ع الأمواج وافكارها تدور في عقلها
_وحشتيني .. يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

_ وحشتيني
عرفت صاحب الصوت وقلبها دق جامد والابتسامة اترسمت على وشها بس اختها ببراعة... التفت ليه وهيا بتمثل الجمود بس من جواها نفسها ترتمي في حضنه
حياة بجمود : جااي ليه
فهد بحب : وحشتيني ياحياتي... كدا هونت عليكي تمشي وتسبيني وانا تعبانة
حياة بدموع : زي ما انا هونت عليك تضربني وتسمعني كلام يكسرني زي ماامي هانت عليكو تجرحوها وتشككو في نواياها.... امشي يافهد لو سمحت امشي كفاية اوي لحد كدا
فهد من غير اي سابق إنذار شدها لحضنه جامد لدرجة انها حست ان ضلوعها هتنكسر
فهد : انا اسف اسف ياحببتي عارف اني اذيتك كتير سامحيني ياحياة ارجوكي ومتبعديش عني فهد من غيرك يموت ياحياة
حست بدموعه اللي نزلت على كتفها وهيا كمان عيطت
طلعت من حضنه وبصت في عيونه وعيونها كلها لوم وعتاب
حياة بعياط : كدا يافهد كدا تقول عليا خدامة انا خدامة وجارية عندك... انا رخيصة يافهد
فهد بدموع وندم : قطع لسان اللي يقول عليكي رخيصة اسف ياحببتي اسف والله انتي أغلى مافي الدنيا انتي ملكة عمرك ماكنتي خدامة اسف
حياة بعياط : انت ضربتني
فهد : حقك عليا اسف
حياة : وجرحتني بكلامك
فهد : اسف سامحيني
حياة : وإهانة امي
فهد : امك فوق راسي حقكو عليا انا... سامحيني بقا
حياة سكتت وشبكت ايديها قدام صدرها وميلت وشها لجهه تانية وضمت شفايفها
فهد خبطها بخفة في كتفها وغمز : خلاص بقا
حياة مردتش وفهد وقف قدامها
فهد : سامحيني بقا
حياة بصتله بطرف عين : مش هتضربني تاني
فهد : تقطع ايدي قبل ماافكر امدها عليكي تاني
حياة : ومش هتزعلي ابدا
فهد : ابدا ابدا
حياة : ومش هتتكبر عليا تاني
فهد : لا في دي موعدكيش
حياة بغيظ : اوعا يافهد انت اصلا عمرك ماتتغير
كانت ماشيه وهو مسك اي اها ولفها ليه بحركة سريعة وحاوط خصرها
فهد : مستحيل اتكبر عليكي انتي مراتي وحبيبتي وحياتي مقدرش اتكبر عليكي غروري كله بيروح اول مابشوف نظرة من عنيكي
حياة بابتسامة : ماشي
فهد بابتسامة مماثلة : يعني سامحيني
حياة بطفولة : اممم افكر
فهد باس خدها : طب وكدا
حياة ضربته بخفة في صدره : فهد عيب كدا احنا في الشارع
فهد اتألم من ضربتها لأنها جت على الجرح وطلع صوت تأوه بسيط
حياة خافت والدموع اتجمعت في عيونها : انا انا اسفة والله مكنش قصدي
وحطت ايدها على الجرح : وجعتك
فهد حط ايده فوق ايدها : الوجع راح لما لمستيها
حياة اتكسفت وبعدت عنه وبصت للارض بخجل
فهد بحب : بعشقك
حياة بصتله بكسوف وابتسامة
فهد بغمزة : طب ايه
حياة : ايه
فهد : مش هتقوليلي حاجة
حياة : ايوا عايزة اقولك اننا لو فضلنا كدا هنتمسك في وضع مخل
فهد قربها ليه : طب والله لو ماقولتيها لاعمل حاجات هموت واعملها وهنا في الشارع كمان
حياة بغباء : هتعمل ايه
فهد باسها من شفايفها بسرعة : هعمل كدا
حياة اتكسفت جدا وخدودها بقت زي الفراولة : ان.. انت قليل الادب
فهد بضحك : الله مش انتي اللي عايزة تعرفي... يلا بقا قوليها والا انتي عارفة هعمل ايه 
حياة بسرعة وخجل : خلاص خلاص.... احم.. بحبك
فهد اتنهد بسعادة وشالها ولف بيها : اااه اخيرا ياناااس بموووت فيكي يااحلى حاجة في حياتي
حياة بكسوف : فهد نزلني الناس بتتفرج علينا
فهد نزلها : ميهمنيش حد وهثبتلك دلوقتي
فهد راح للصيادين وهو ماسك ايديها بفرحة : يامعلم انا بحب البنت دي مش بحبها بس بعشقها
الصيادين ضحكو وحياة اتكسفت اووي بس قلبها طاير من الفرحة
واحد الصيادين : ربنا يخليكو لبعض يابني
فهد خذها وكان فيه ست كبيرة معدية : ياحجة انا بحب البنت دي اووي
الست ضحكت : ربنا يباركلك فيها يابني هيا فعلا قمر وتتحب
فهد بابتسامة : تسلمي
حياة بكسوف : فهد كفاية والنبي انا هموووت من الكسوف
فهد : صدقتي اني بحبك ياست
حياة : وانا كمان يمووت فيك ربنا يخليك ليا
فهد بفرحة : ويباركلي فيكي ياحياتي
حياة بابتسامة : طب يلا عشان اروح
فهد : لا تروحي ايه دا احنا يومنا طويل مش هنروح دلوقتي خالص
حياة : ليه رايحين فين
__بقلمي سلمي الالفي
..... في شقة سيف.... 
سيف دخل الاوضة اللي ياسمين نايمة فيها وفتح الباب بهدؤ ودخل كانت لسه نايمة قعد جنبها ع السرير وفضل يتأمل في ملامحها ويلمس بأنامله بشرتها الناعمة ويمسح على شعرها اللي زي الحرير
ياسمين اتململت في السرير بضيق وفتحت عيونها بالراحة
اول ماشفت سيف اتخضت وفتحت عيونها على آخرهم
ياسمين بتوتر وخوف : سس.. سيف ايه اللي جابك اهنيه وكيف دخلت اوضتي اصلا ابوي لو شافك هيطخك عيارين يجيب أجلك
سيف ضحك بكل صوته : ههههه مش قادر هههه انتي مسخرة
ياسمين بخوف : وطي صوتك لحد يسمعك وياخو يجتلوك جوم ياود عمي امشي احسن مايجرالك حاجة
سيف بضحك : ههههه يخربيتك ههه انا جوزك يامجنونة ههه
ياسمين : جوزي جوزي كيف يعني... وبسرعة افتكرت امبارح وبصت الأوضة اللي هيا فيها
اتنهدت براحة وبصت لسيف بغيظ ومسك المخدة وضربته بيها : بتضحك عليا ياود الرفاعي
فضلت تضرب فيه وسيف مسك مخدة تانية وضربها
قعدو يضربوا في بعض وقت مش قليل لحد ماتعبوا وناموا علي السرير بارهاق
سيف : اااه والله عاملين زي الأطفال
ياسمين : هههه عندك حق والله
سيف : ايتا ايتا ايتا... ماانتي بتتكلمي كويس اهووو
ياسمين بشراسه : وانا كنت بتكلم عوج ولا ايه
سيف : لاانا بس مستغرب انك بتعرفي تتكلمي باللهجة دي
ياسمين : عادي كنت بتكلم مع حياة كتير واتعلمت بس ايه رايك انهو واحدة احلى
سيف قرب عليها : انتي حلوة في كل حالاتك
ياسمين : طط.. طب ابعد
سيف : تؤ تؤ مش عايز
ياسمين : فهد لو شافك هيقتلك 
سيف : فهد تلاقيه راح لمراته وتلاقيه دلوقتي بيعمل معاها كدا واكتر كمان... وبعدين انتي مراتي
ياسمين بتوتر : سييف...
الكلمات وقفت في حلقها بسبب قربه الشديد منها باسها من خدها وبعدين قرب على شفايفها وباسها برقة وهيا كانت مستسلمه ليه تماما..... بعد فترة بعد عنها لما حس بحاجتها للهوا
ياسمين خدودها اتوردت وقامت من جنبه : ان.. انت قليل الادب.... وزقته وطلعت تجري
سيف : هو انتى لسه شوفتي قلة أدب... وجرى وراها
ياسمين دخلت الحمام بسرعة
ياسمين من جوه : وريني بقا هتمسكني ازاي
سيف : عادي مش هتفضلي ف الحمام طول اليوم وانا قاعدلك هنا اهوو
....... في الصعيد.......
هشام : انزلي انتي ياهايدي وآية جاية وراكي
هايدي : ماشي ياخوي
هايدي نزلت ودخلت الجامعة
هشام بص لأية بحب : اني تعبت خلاص ياآية مبجتش جادر اني عايز اتجوز في أسرع وجت
آية : ماانت لو شاطر كنت عملت كيف ماسيف عمل بس اجول ايه نصيبي ولازم ارضى بيه
هشام اتعصب : مش تقارنيني بحد ياآية وانتي عارفة زين اني رايدك وعايز اتجوزك النهاردة جبل بكرة.. وان كان على نصيبك لو مش عاجبك يبجا نفضها سيرة يابت الناس
آية الدموع اتجمعت في عيونها : انت بتجول أكده ليه ياهشام انت لحجت تزهج مني للدرجادي مش مستحمليني.... كملت بجمود : شكلك انت اللي عايز تفضها سيرة ياهشام واني مش هجبرك على حاجة واصل
نزلت من العربية والدموع في خدها مسحتهم بسرعة ودخلت الجامعة
هشام اتعصب من نفسه وضرب مقود العربية بغضب : ااه.... غبي.... غبي
شغل العربية ومشي
...... في القصر......
فرحة : كيفك ياسعدية اتوحشتك ياخيتي 
سعدية : زينة ياختي الحمد لله انتي عاملة ايه ومحمد ولدك ومرته عاملين ايه
فرحة : اه اجولك ايه ياخيتي والله اني البت دي مش نافعين مع بعض واصل
جميلة جت : وه واني اجول البيت منور ليه اتاري الست فرحة عندنا
فرحة حضنتها : كيفك ياجميلة عاملة ايه
جميلة : زينة الحمد لله ياخيتي وانتي اخبارك ايه
فرحة : الحمد لله في نعمة
جميلة : يدوم الحمد ياخيتي
قعدو مع بعض التلاتة
سعدية : جوليلي بجي ياخيتي بتشكي من مرت ابنك ليه
فرحة : البت مطلعة عيني ياسعدية وواخد ابني مني ولا بتعرف تعمل حاجة واصل
جميلة : ليه بس أكده ياخيتي دا حتي البت في مجام بتك
فرحة : لااه دي مش تنفع لولدي واصل ياما جولتله بلاش دي
بس هو اللي مش سمع كلامي
سعدية : الجلب ومايريد بجي ياخيتي
جميلة : ياخيتي مرات ولدك دي زي بتك يعني بتك لما يجي عدلها وتتجوز انتي مش عايزة حماتها تعاملها زين
فرحة : اكيد ياخيتي
جميلة : طيب واللي جوزوا بتهم لابنك كمان عايزينك تعمليها زي وكيف بتك بالضبط يعني انتي حبيها كيف بتك عشان لما تتجوزي بتك تلاجي اللي تحبها.... البنات كلاتهم في الاول مش بيبجو عارفين حاجة بس مع الوجت بيتعلموا.. هما لسه عرسان جداد ومن حجها تجعد مع جوزها مش تجصد تاخده منك... والله ياختي كل حاجة بتاجي باللين
سعدية : جميلة معاها حج ياخيتي وبعدين البنيه زينة واني مش شوفت منها حاجة عفشة
فرحة : معاكو حج اني اتسرعت في حكمي عليها
سعدية : تعالي بجا مجعد شوية في الاوضة عشان الرجالة تلجاهم على وصول... تعالي معانا ياجميلة
جميلة : لااه اني هشوف الاكل روحوا انتو
سعدية وفرحة دخلو اوضة سعدية وجميلة اتنهدت وبصت للاشئ... فاقت على صوت من وراها
__ اتأمرون الناس بالبر وتنسون أنفسكم
جميلة التفت : تجصد ايه ياخوي
سالم : يعني بتنصحي الناس بحاجة وانتي مش بتعملي بيها بتجولي لفرحة كيف تعامل مرت ابنها وانتي مقاطعة مرت ابنك
جميلة : اني مش قاطعتها اني بس كنت عتبانه عليها هيا وامها
سالم : ايه اللي غيرك ياجميلة مش انتي جميلة اللي اعرفها وحبيتها جميلة اللي حبيتها كان جلبها مفيش أطيب منه وكانت بتحب الكل وبتشيل عيلتي على رأسها عشان تكبرني جدامهم اللي جدامي دي وحدة أنانية
جميلة بدموع : والله مقصد اكون أكده عمري ماقصدت اصغرك جدام حد ياسالم اني حولت أكده من خوفي على فهد
سالم : وزهرة مش جالت أكده لما بتها تعبت ليه وولدك هو اللي كان السبب لكن حياة مش كانت السبب في اللي حصل لولدك.... فهد غلط وكان بيتحمل نتيجة غلطه غلط لما مد يده عليها وضربها
جميلة : اني اسفة ياود عمي سامحني
سالم بعتاب : أكده ياجميلة تفكري في خيتي بالطريقة دي بجي خيتي بتبيع بتها عشان الفلوس... زهرة طول عمرها بتعتبرك كيف اختها وانتي اذيتيها ياجميلة
جميلة بعياط : اني عرفت غلطتي وندمانة وهعتزر منيها اني والله بحبها بس جولت أكده في ساعة غضب سامحني ياسالم اني مبجتش جادرة اتحمل طريجتك دي ياخوي
سالم حضنها : مسامحك ياجميلة مجدرش ازعل منك اني كنت واخد على خاطري منك بس عشان زعلتي زهرة
جميلة : هعتذر منيها والله ياسالم بس هيا ترجع هيا وحياة
سالم : فهد راح يجيبهم وهيرجعو ان شاءالله
........ في القاهرة......
..... في شقة سيف........
ياسمين فتحت باب الحمام وطلعت راسها بس : اووف شكله مشي الحمد لله انا اصلا مخدش معايا لبس
طلعت وهيا لافة فوطة على جسمها وبتبص يمين وشمال ودخلت الأوضة بسرعة وقفلت الباب
سندت على الباب واتنهدت براحة وهيا مغمضة عيونها : عديت الحمد لله مشافنيش
__ كويس انك عديتي
سمعت الصوت وفتحت عيونها بصدمة كان سيف قاعد على السرير وحاطط رجل على رجل
ياسمين بصراخ : اعاااااااااا
سيف جري عليها وحط ايده على بقها : شششش يخربيتك اسكتي هتفضحينا
سيف شال ايده من على بقها
ياسمين بتوتر : ان.. انت بتعمل ايه هنا اطلع برا
سيف بوقاحة : لا... هاخد حقي الاول
ياسمين : حق ايه
سيف : انتي زقتيني وقولتيلي ياقليل الادب انا بقا عايز أو يكي قلة الأدب بعينها
ياسمين : لا... والنبي اطلع
سيف : ليه دا حتي انتي قمر كدا
ياسمين بتوتر وكسوف : سس.. سيف ابعد
سيف : لا... وقرب عليها وباس رقبتها ومسك كتفها بحنية وباسها من خدها وبعدين قرب على شفايفها وهيا كانت زي المتنومة مغناطيسي.....بعد عنها اخير لما حس انها بحاجة للهوا.
ياسمين خدودها اتوردت وسيف لاحظ دا محبش يكسفها اكتر
سيف فتح الباب : في فستان في الدولاب البسيطه عشان الحفلة كمان ساعتين
ياسمين هزت براسها بكسوف وقفلت الباب واتنهدت براحة
__بقلمي سلمي الالفي
........قدام برج القاهرة.....
حياة : يسطا هيا دي الأماكن الجامدة.... انت واخذني في رحلة مدرسية
فهد بسخرية : ايه مش عاجبك ياختي دا حتي مكان رومانسي
حياة : دا مكان رومانسي برج القاهرة مكان رومانسي دا بتاع العيال السيكي ميكي
فهد : ايه العيال السيكي ميكي دول
حياة : يعني العيل من دول بيبقا شاقطله وحدة من جامعة الدول ويجيبها يعاكس فيها هنا
فهد مسكها من قفاها : وانتي ايه اللي عرفك الحجات دي
حياة : هاااه
فهد بحدة : ايه اللي عرفك الحجات دي
حياة : والله ياباشا ماانا دول هما
فهد : هما مين
حياة : العيال صحابي لما كنا بمخرج مع بعض ساعات بنيجي هنا ونشوف العيال دول فبسأل صحابي ويقولولي.... وبعدين اوعااا كدا انت مسكني زي الفار المبلول كدا ليه
فهد : انا حر
حياة فكت نفسها منه وشبكت ايديها عند صدرها : لا مش حر وبعدين شوفلي مكان توديني فيه
فهد : اهوو دا اللي عندي اعملك ايه يعني
حياة : خلاص تعالي وانا افسحك على زوقي
فهد : خلصانة هاجي معاكي
حياة بثقة : متخفش هيعجبك
...... بعد نص ساعة.......
فهد : الملاهي هوا دا المكان اللي هيعجبني
حياة : طبعا دا الملاهي دي مصدر البهجة بص الناس بتصرخ من الفرحة ازاي
فهد : والله حاسس اني ماشي مع بنت اختي
حياة مسكت ايده بطفولة : طب يلا ياخالو
......... في الصعيد.....
عدي ساعتين والبنات طلعو من الجامعة وروحوا
وصلو البيت وكان هشام واقف في الجنينة وجنبه بنت كانت بتحاول تقرب منه
هايدي بهدؤ : آية اهدي ياخيتي ومش تعملي حاجة
آية مردتش عليها وجريت عليهم ومسكت البنت من حجابها
آية : بجي بتدلعي عليه ياجليلة الرباية يامعفنة
رانيا : ااه اهه بعدي عني بعدي
هشام بعدها بصعوبة وهايدي مسكت رانيا
رانيا : انتي كيف تمسكيني أكده
آية ببرود ومسكت ايد هشام : والله يارانيا انتي اللي مديتي يدك على حاجة متخصكيش من الاول
رانيا : كيف يعني هو هشام يخصك في ايه ده ود خالتي واني حرة اعمل معاه اللي اني رايداه
آية : ود خالتك ويبجي خطيبي وكتب كتابنا بكرة يابت الناس
رانيا : كيف هشام هيا بتكدب صوح؟
هشام كان مبسوط من ردة فعل ايه رفع كتفه باستلام ومسك ايدها جامد : لااه اللي آية جالته صوح
رانيا بغيظ : اني هدخل انادي امي عشان نروح
اية ببرود : ماانت جاعدة يارانيا
رانيا : لااا ملناش جعاد اهنيه
رانيا دخلت
هايدي لأية : جادرة...... ودخلت
اية سابت ايد هشام بعصبية وبصتله بشر وهشام اتوتر
هشام : فيه ايه والله ماعملت حاجة
آية : وكيف تسيبها تجرب منك أكده
هشام بحب ونزل لمستواها : غيرانة عليا
آية بتوتر : لااه اني مش بغير واغير من مين اصلا دي شبه السحلية
هشام بتمثيل الجد : لو سمحتي مش تغلطي ف بت خالتي
اية الدموع اتجمعت في عيونها : ايه اللي غيرك ياهشام مبجتش طايقني ياود عمي؟!.... لحجت تكرهني
هشام مسح دموعها : مين جال أكده ياروح جلبي حد يزهج من روحه.. اني بس بحب اشوف غيرتك عليا
آية بعياط : والصبح لما زعجتلي
هشام : الصبح كنت متعصب عشان جالس شغل في مصر ومش عايز اروح واهملك لحالك  اني مستحيل اكرهك ياآية جلبي
خدها في حضنه : هفضل احبك لحد اخر نفس فيا
.
سالم شافهم وزعق : بتعمل ايييه ياض انت وهيا
هشام بتوتر : ععع... عمي
........... في القاهرة وتحديدا في الملاهي....
خلصوا لعب وركبوا كل الألعاب واتبسطوا
حياة بطفولة : فهد فهد فهد
فهد : والمصحف عارفه وحافظه كمان
حياة : هو ايه دا
فهد : اسمي
حياة : نينينينينيني.... المهم عايزة غزل بنات
فهد : طيب يلا هجبلك وكليه في العربية عشان حفلة تكريم سيف بعد شوية ولازم نحضر
حياة : اشطااا بس هنحضر بهدومنا دي احنا بنلف من الصبح وشكلنا اتبهدل
فهد : خلاص نعدي على اي مول ونشتري لبس ونلبس في البروفة
حياة بضحك : ماشي 
فهد جاب غزل البنات وركبوا العربية واتجهوا للمول
....... في شقة سيف.........
طلعت من الأوضة بفستانها الرقيق كانت زي الحوريات
سيف كان مستنيه قدام الأوضة ببدلته السودا الأنيقة
اول ماشافها انبهر بجمالها المعتاد وصفر
سيف : ايه القمر دا لا أنا كدا اغير رأئي ومروحش الحفلة
ياسمين : بجد حلو
سيف : حلو عشان انتي اللي لبسااه ياروح قلبي
ياسمين بكسوف : شكرا
سيف مد ايده : يلا
ياسمين مسكته : يلااا
ونزلوا ركبوا العربية واتجهوا لمكان الحفلة
......... في شقة زهرة.......
حسام : يعني مش حرام عليكي ترجعينا القاهرة وجوز بنتك جه وراها وانا قاعد لوحدي وحببتي لسه هناك
محمود : حد قالك مش تجيبها معاك
حسام : يعني عايزهم يطخوني عيارين يجيبو اجلي
زهرة : يبقى احسن عشان نرتاح من زنك
محمود : صح والله يازهرة معاكي حق
حسام : انتو لايمكن تكونو اهلي قولولي لاقيني فين وانا هدور على اهلي
زهرة : قدام الجامع اليهودي
حسام : خلصانة هروح ادور عليهم بكرة جام اوي عشان انا جعان دلوقتي
زهرة : ومين قالك اني عملت اكل
محمود : زهرة انتي بتهزري صح
زهرة : لا والله مابه ر انا معملتش اكل فعلا فهد كلمني وقالي انهم هيقضوا اليوم برا وانا كسلت اعمل اكل لنفسي
حسام : قوم ياحج خلينا نروح ناكل في بيتنا احسن
محمود : لا ماهو انا كمان معملتش اكل
حسام : نااااعم اومال كنا هناكل ايه
محمود : ماانا جبتك وجينا عند زهرة على اساس تعزم علينا فهنوافق وناكل هنا
حسام : صلاة النبي احسن
زهرة : خلاص هطلب دلفري
حسام : اشطا
فون حسام رن : احم اعزروني ياجماعة مكالمة مهمة
زهرة بخبث : اممم ابقا سلملي ع ست المهمة
محمود بمكر : والله وبقا يجيلك مكالمات مهمة ياحسام
حسام : مش هرد عليكو نووو كومنت
وطلع البلكونة وحسابهم مع بعض
....... ف الحفلة.........
سيف و ياسمين وصلو كان ماسك ايد ياسمين كأنه بيثبت للعالم كله ملكيته ليها.... وكانت الصحافة هناك وكل الانظار على سيف
سيف : شوفتي انتي زوجة راجل مهم ازاي
ياسمين بضحك : مهم اووي
الصحافة بدأوا يصورو سيف ويسالوه وهو بيحاول يظهر ملكيته ليها في كل الصور واللقاءات
بعد شوية فهد وحياة وصلو كانت حياة لابسه فستان اسود رقيق وجميل من زوق فهد  وفهد كمان بدلة سودا وجزمة سودا وحياة هيا اللي مختارها
دخل وهو ماسك ايدها باحكام وعيونه مليانه غرور وراسه لفوق بفخر لايليق الا به 
الحافة راحت لعنده وصوره لانه معروف فهد المنياوي رجل أعمال مشهور وكان بيرد على كل الأسئلة بكل ثقة وغرور واعلن عن جوازه من حياة قدام الصحافة
سيف : ازيك ياحياة
فهد بصله نظرة حارقة
سيف ببرود : متقدرش تعمل حاجة لان كل اللي هنا جايين عشاني النهاردة
فهد : هو انا مش هعمل دلوقتي فعلا بس عشان شكلك لما تطلع تتكرم بس حسابك بعدين
حياة حضنت ياسمين : وحشتيني
ياسمين : انتي اكتر
سيف : فهد تعالي اعرفك على واحد مهم وكان عايز يقابلك من زمان
فهد : تمام..... خليكو هنا متتحركوش غير لما نرجع
حياة وياسمين : تمام
.... على طاولة تانية....
سيف : فهد دا مستر فاروق
فاروق مد ايده سلم : اخبارك يافهد بيه انا بصراحة من اشد المعجبين بشغلك وكان نفسي نشتغل مع بعض من زمان
فهد بفخر : اكيد طبعا ليا الشرف اني اشتغل معاك
فاروق بسعادة : والله الشرف ليا انا وان شاء الله يكون فيه صفقات كتير بينا
بدأو يتكلمو عن الشغل وياسمين وحياة واقفين بعيد بيتكلمو
... في مكان بعيد عن الانظار..
مجهول : تمام ابدأو التنفيذ
لحظات وبدأ ضرب النار وصوت الصياح على في المكان والاقدام اللي بتجري والحفلة كلها انقلبت رأسا على عقب
........... يتبع...........
#حياة_الفهد
#الكاتبة_المجهولةوحشتيني
عرفت صاحب الصوت وقلبها دق جامد والابتسامة اترسمت على وشها بس اختها ببراعة... التفت ليه وهيا بتمثل الجمود بس من جواها نفسها ترتمي في حضنه
حياة بجمود : جااي ليه
فهد بحب : وحشتيني ياحياتي... كدا هونت عليكي تمشي وتسبيني وانا تعبانة
حياة بدموع : زي ما انا هونت عليك تضربني وتسمعني كلام يكسرني زي ماامي هانت عليكو تجرحوها وتشككو في نواياها.... امشي يافهد لو سمحت امشي كفاية اوي لحد كدا
فهد من غير اي سابق إنذار شدها لحضنه جامد لدرجة انها حست ان ضلوعها هتنكسر
فهد : انا اسف اسف ياحببتي عارف اني اذيتك كتير سامحيني ياحياة ارجوكي ومتبعديش عني فهد من غيرك يموت ياحياة
حست بدموعه اللي نزلت على كتفها وهيا كمان عيطت
طلعت من حضنه وبصت في عيونه وعيونها كلها لوم وعتاب
حياة بعياط : كدا يافهد كدا تقول عليا خدامة انا خدامة وجارية عندك... انا رخيصة يافهد
فهد بدموع وندم : قطع لسان اللي يقول عليكي رخيصة اسف ياحببتي اسف والله انتي أغلى مافي الدنيا انتي ملكة عمرك ماكنتي خدامة اسف
حياة بعياط : انت ضربتني
فهد : حقك عليا اسف
حياة : وجرحتني بكلامك
فهد : اسف سامحيني
حياة : وإهانة امي
فهد : امك فوق راسي حقكو عليا انا... سامحيني بقا
حياة سكتت وشبكت ايديها قدام صدرها وميلت وشها لجهه تانية وضمت شفايفها
فهد خبطها بخفة في كتفها وغمز : خلاص بقا
حياة مردتش وفهد وقف قدامها
فهد : سامحيني بقا
حياة بصتله بطرف عين : مش هتضربني تاني
فهد : تقطع ايدي قبل ماافكر امدها عليكي تاني
حياة : ومش هتزعلي ابدا
فهد : ابدا ابدا
حياة : ومش هتتكبر عليا تاني
فهد : لا في دي موعدكيش
حياة بغيظ : اوعا يافهد انت اصلا عمرك ماتتغير
كانت ماشيه وهو مسك اي اها ولفها ليه بحركة سريعة وحاوط خصرها
فهد : مستحيل اتكبر عليكي انتي مراتي وحبيبتي وحياتي مقدرش اتكبر عليكي غروري كله بيروح اول مابشوف نظرة من عنيكي
حياة بابتسامة : ماشي
فهد بابتسامة مماثلة : يعني سامحيني
حياة بطفولة : اممم افكر
فهد باس خدها : طب وكدا
حياة ضربته بخفة في صدره : فهد عيب كدا احنا في الشارع
فهد اتألم من ضربتها لأنها جت على الجرح وطلع صوت تأوه بسيط
حياة خافت والدموع اتجمعت في عيونها : انا انا اسفة والله مكنش قصدي
وحطت ايدها على الجرح : وجعتك
فهد حط ايده فوق ايدها : الوجع راح لما لمستيها
حياة اتكسفت وبعدت عنه وبصت للارض بخجل
فهد بحب : بعشقك
حياة بصتله بكسوف وابتسامة
فهد بغمزة : طب ايه
حياة : ايه
فهد : مش هتقوليلي حاجة
حياة : ايوا عايزة اقولك اننا لو فضلنا كدا هنتمسك في وضع مخل
فهد قربها ليه : طب والله لو ماقولتيها لاعمل حاجات هموت واعملها وهنا في الشارع كمان
حياة بغباء : هتعمل ايه
فهد باسها من شفايفها بسرعة : هعمل كدا
حياة اتكسفت جدا وخدودها بقت زي الفراولة : ان.. انت قليل الادب
فهد بضحك : الله مش انتي اللي عايزة تعرفي... يلا بقا قوليها والا انتي عارفة هعمل ايه 
حياة بسرعة وخجل : خلاص خلاص.... احم.. بحبك
فهد اتنهد بسعادة وشالها ولف بيها : اااه اخيرا ياناااس بموووت فيكي يااحلى حاجة في حياتي
حياة بكسوف : فهد نزلني الناس بتتفرج علينا
فهد نزلها : ميهمنيش حد وهثبتلك دلوقتي
فهد راح للصيادين وهو ماسك ايديها بفرحة : يامعلم انا بحب البنت دي مش بحبها بس بعشقها
الصيادين ضحكو وحياة اتكسفت اووي بس قلبها طاير من الفرحة
واحد الصيادين : ربنا يخليكو لبعض يابني
فهد خذها وكان فيه ست كبيرة معدية : ياحجة انا بحب البنت دي اووي
الست ضحكت : ربنا يباركلك فيها يابني هيا فعلا قمر وتتحب
فهد بابتسامة : تسلمي
حياة بكسوف : فهد كفاية والنبي انا هموووت من الكسوف
فهد : صدقتي اني بحبك ياست
حياة : وانا كمان يمووت فيك ربنا يخليك ليا
فهد بفرحة : ويباركلي فيكي ياحياتي
حياة بابتسامة : طب يلا عشان اروح
فهد : لا تروحي ايه دا احنا يومنا طويل مش هنروح دلوقتي خالص
حياة : ليه رايحين فين
__بقلمي سلمي الالفي
..... في شقة سيف.... 
سيف دخل الاوضة اللي ياسمين نايمة فيها وفتح الباب بهدؤ ودخل كانت لسه نايمة قعد جنبها ع السرير وفضل يتأمل في ملامحها ويلمس بأنامله بشرتها الناعمة ويمسح على شعرها اللي زي الحرير
ياسمين اتململت في السرير بضيق وفتحت عيونها بالراحة
اول ماشفت سيف اتخضت وفتحت عيونها على آخرهم
ياسمين بتوتر وخوف : سس.. سيف ايه اللي جابك اهنيه وكيف دخلت اوضتي اصلا ابوي لو شافك هيطخك عيارين يجيب أجلك
سيف ضحك بكل صوته : ههههه مش قادر هههه انتي مسخرة
ياسمين بخوف : وطي صوتك لحد يسمعك وياخو يجتلوك جوم ياود عمي امشي احسن مايجرالك حاجة
سيف بضحك : ههههه يخربيتك ههه انا جوزك يامجنونة ههه
ياسمين : جوزي جوزي كيف يعني... وبسرعة افتكرت امبارح وبصت الأوضة اللي هيا فيها
اتنهدت براحة وبصت لسيف بغيظ ومسك المخدة وضربته بيها : بتضحك عليا ياود الرفاعي
فضلت تضرب فيه وسيف مسك مخدة تانية وضربها
قعدو يضربوا في بعض وقت مش قليل لحد ماتعبوا وناموا علي السرير بارهاق
سيف : اااه والله عاملين زي الأطفال
ياسمين : هههه عندك حق والله
سيف : ايتا ايتا ايتا... ماانتي بتتكلمي كويس اهووو
ياسمين بشراسه : وانا كنت بتكلم عوج ولا ايه
سيف : لاانا بس مستغرب انك بتعرفي تتكلمي باللهجة دي
ياسمين : عادي كنت بتكلم مع حياة كتير واتعلمت بس ايه رايك انهو واحدة احلى
سيف قرب عليها : انتي حلوة في كل حالاتك
ياسمين : طط.. طب ابعد
سيف : تؤ تؤ مش عايز
ياسمين : فهد لو شافك هيقتلك 
سيف : فهد تلاقيه راح لمراته وتلاقيه دلوقتي بيعمل معاها كدا واكتر كمان... وبعدين انتي مراتي
ياسمين بتوتر : سييف...
الكلمات وقفت في حلقها بسبب قربه الشديد منها باسها من خدها وبعدين قرب على شفايفها وباسها برقة وهيا كانت مستسلمه ليه تماما..... بعد فترة بعد عنها لما حس بحاجتها للهوا
ياسمين خدودها اتوردت وقامت من جنبه : ان.. انت قليل الادب.... وزقته وطلعت تجري
سيف : هو انتى لسه شوفتي قلة أدب... وجرى وراها
ياسمين دخلت الحمام بسرعة
ياسمين من جوه : وريني بقا هتمسكني ازاي
سيف : عادي مش هتفضلي ف الحمام طول اليوم وانا قاعدلك هنا اهوو
....... في الصعيد.......
هشام : انزلي انتي ياهايدي وآية جاية وراكي
هايدي : ماشي ياخوي
هايدي نزلت ودخلت الجامعة
هشام بص لأية بحب : اني تعبت خلاص ياآية مبجتش جادر اني عايز اتجوز في أسرع وجت
آية : ماانت لو شاطر كنت عملت كيف ماسيف عمل بس اجول ايه نصيبي ولازم ارضى بيه
هشام اتعصب : مش تقارنيني بحد ياآية وانتي عارفة زين اني رايدك وعايز اتجوزك النهاردة جبل بكرة.. وان كان على نصيبك لو مش عاجبك يبجا نفضها سيرة يابت الناس
آية الدموع اتجمعت في عيونها : انت بتجول أكده ليه ياهشام انت لحجت تزهج مني للدرجادي مش مستحمليني.... كملت بجمود : شكلك انت اللي عايز تفضها سيرة ياهشام واني مش هجبرك على حاجة واصل
نزلت من العربية والدموع في خدها مسحتهم بسرعة ودخلت الجامعة
هشام اتعصب من نفسه وضرب مقود العربية بغضب : ااه.... غبي.... غبي
شغل العربية ومشي
...... في القصر......
فرحة : كيفك ياسعدية اتوحشتك ياخيتي 
سعدية : زينة ياختي الحمد لله انتي عاملة ايه ومحمد ولدك ومرته عاملين ايه
فرحة : اه اجولك ايه ياخيتي والله اني البت دي مش نافعين مع بعض واصل
جميلة جت : وه واني اجول البيت منور ليه اتاري الست فرحة عندنا
فرحة حضنتها : كيفك ياجميلة عاملة ايه
جميلة : زينة الحمد لله ياخيتي وانتي اخبارك ايه
فرحة : الحمد لله في نعمة
جميلة : يدوم الحمد ياخيتي
قعدو مع بعض التلاتة
سعدية : جوليلي بجي ياخيتي بتشكي من مرت ابنك ليه
فرحة : البت مطلعة عيني ياسعدية وواخد ابني مني ولا بتعرف تعمل حاجة واصل
جميلة : ليه بس أكده ياخيتي دا حتي البت في مجام بتك
فرحة : لااه دي مش تنفع لولدي واصل ياما جولتله بلاش دي
بس هو اللي مش سمع كلامي
سعدية : الجلب ومايريد بجي ياخيتي
جميلة : ياخيتي مرات ولدك دي زي بتك يعني بتك لما يجي عدلها وتتجوز انتي مش عايزة حماتها تعاملها زين
فرحة : اكيد ياخيتي
جميلة : طيب واللي جوزوا بتهم لابنك كمان عايزينك تعمليها زي وكيف بتك بالضبط يعني انتي حبيها كيف بتك عشان لما تتجوزي بتك تلاجي اللي تحبها.... البنات كلاتهم في الاول مش بيبجو عارفين حاجة بس مع الوجت بيتعلموا.. هما لسه عرسان جداد ومن حجها تجعد مع جوزها مش تجصد تاخده منك... والله ياختي كل حاجة بتاجي باللين
سعدية : جميلة معاها حج ياخيتي وبعدين البنيه زينة واني مش شوفت منها حاجة عفشة
فرحة : معاكو حج اني اتسرعت في حكمي عليها
سعدية : تعالي بجا مجعد شوية في الاوضة عشان الرجالة تلجاهم على وصول... تعالي معانا ياجميلة
جميلة : لااه اني هشوف الاكل روحوا انتو
سعدية وفرحة دخلو اوضة سعدية وجميلة اتنهدت وبصت للاشئ... فاقت على صوت من وراها
__ اتأمرون الناس بالبر وتنسون أنفسكم
جميلة التفت : تجصد ايه ياخوي
سالم : يعني بتنصحي الناس بحاجة وانتي مش بتعملي بيها بتجولي لفرحة كيف تعامل مرت ابنها وانتي مقاطعة مرت ابنك
جميلة : اني مش قاطعتها اني بس كنت عتبانه عليها هيا وامها
سالم : ايه اللي غيرك ياجميلة مش انتي جميلة اللي اعرفها وحبيتها جميلة اللي حبيتها كان جلبها مفيش أطيب منه وكانت بتحب الكل وبتشيل عيلتي على رأسها عشان تكبرني جدامهم اللي جدامي دي وحدة أنانية
جميلة بدموع : والله مقصد اكون أكده عمري ماقصدت اصغرك جدام حد ياسالم اني حولت أكده من خوفي على فهد
سالم : وزهرة مش جالت أكده لما بتها تعبت ليه وولدك هو اللي كان السبب لكن حياة مش كانت السبب في اللي حصل لولدك.... فهد غلط وكان بيتحمل نتيجة غلطه غلط لما مد يده عليها وضربها
جميلة : اني اسفة ياود عمي سامحني
سالم بعتاب : أكده ياجميلة تفكري في خيتي بالطريقة دي بجي خيتي بتبيع بتها عشان الفلوس... زهرة طول عمرها بتعتبرك كيف اختها وانتي اذيتيها ياجميلة
جميلة بعياط : اني عرفت غلطتي وندمانة وهعتزر منيها اني والله بحبها بس جولت أكده في ساعة غضب سامحني ياسالم اني مبجتش جادرة اتحمل طريجتك دي ياخوي
سالم حضنها : مسامحك ياجميلة مجدرش ازعل منك اني كنت واخد على خاطري منك بس عشان زعلتي زهرة
جميلة : هعتذر منيها والله ياسالم بس هيا ترجع هيا وحياة
سالم : فهد راح يجيبهم وهيرجعو ان شاءالله
__بقلمي سلمي الالفي
........ في القاهرة......
..... في شقة سيف........
ياسمين فتحت باب الحمام وطلعت راسها بس : اووف شكله مشي الحمد لله انا اصلا مخدش معايا لبس
طلعت وهيا لافة فوطة على جسمها وبتبص يمين وشمال ودخلت الأوضة بسرعة وقفلت الباب
سندت على الباب واتنهدت براحة وهيا مغمضة عيونها : عديت الحمد لله مشافنيش
__ كويس انك عديتي
سمعت الصوت وفتحت عيونها بصدمة كان سيف قاعد على السرير وحاطط رجل على رجل
ياسمين بصراخ : اعاااااااااا
سيف جري عليها وحط ايده على بقها : شششش يخربيتك اسكتي هتفضحينا
سيف شال ايده من على بقها
ياسمين بتوتر : ان.. انت بتعمل ايه هنا اطلع برا
سيف بوقاحة : لا... هاخد حقي الاول
ياسمين : حق ايه
سيف : انتي زقتيني وقولتيلي ياقليل الادب انا بقا عايز أو يكي قلة الأدب بعينها
ياسمين : لا... والنبي اطلع
سيف : ليه دا حتي انتي قمر كدا
ياسمين بتوتر وكسوف : سس.. سيف ابعد
سيف : لا... وقرب عليها وباس رقبتها ومسك كتفها بحنية وباسها من خدها وبعدين قرب على شفايفها وهيا كانت زي المتنومة مغناطيسي.....بعد عنها اخير لما حس انها بحاجة للهوا.
ياسمين خدودها اتوردت وسيف لاحظ دا محبش يكسفها اكتر
سيف فتح الباب : في فستان في الدولاب البسيطه عشان الحفلة كمان ساعتين
ياسمين هزت براسها بكسوف وقفلت الباب واتنهدت براحة
........قدام برج القاهرة.....
حياة : يسطا هيا دي الأماكن الجامدة.... انت واخذني في رحلة مدرسية
فهد بسخرية : ايه مش عاجبك ياختي دا حتي مكان رومانسي
حياة : دا مكان رومانسي برج القاهرة مكان رومانسي دا بتاع العيال السيكي ميكي
فهد : ايه العيال السيكي ميكي دول
حياة : يعني العيل من دول بيبقا شاقطله وحدة من جامعة الدول ويجيبها يعاكس فيها هنا
فهد مسكها من قفاها : وانتي ايه اللي عرفك الحجات دي
حياة : هاااه
فهد بحدة : ايه اللي عرفك الحجات دي
حياة : والله ياباشا ماانا دول هما
فهد : هما مين
حياة : العيال صحابي لما كنا بمخرج مع بعض ساعات بنيجي هنا ونشوف العيال دول فبسأل صحابي ويقولولي.... وبعدين اوعااا كدا انت مسكني زي الفار المبلول كدا ليه
فهد : انا حر
حياة فكت نفسها منه وشبكت ايديها عند صدرها : لا مش حر وبعدين شوفلي مكان توديني فيه
فهد : اهوو دا اللي عندي اعملك ايه يعني
حياة : خلاص تعالي وانا افسحك على زوقي
فهد : خلصانة هاجي معاكي
حياة بثقة : متخفش هيعجبك
...... بعد نص ساعة.......
فهد : الملاهي هوا دا المكان اللي هيعجبني
حياة : طبعا دا الملاهي دي مصدر البهجة بص الناس بتصرخ من الفرحة ازاي
فهد : والله حاسس اني ماشي مع بنت اختي
حياة مسكت ايده بطفولة : طب يلا ياخالو
......... في الصعيد.....
عدي ساعتين والبنات طلعو من الجامعة وروحوا
وصلو البيت وكان هشام واقف في الجنينة وجنبه بنت كانت بتحاول تقرب منه
هايدي بهدؤ : آية اهدي ياخيتي ومش تعملي حاجة
آية مردتش عليها وجريت عليهم ومسكت البنت من حجابها
آية : بجي بتدلعي عليه ياجليلة الرباية يامعفنة
رانيا : ااه اهه بعدي عني بعدي
هشام بعدها بصعوبة وهايدي مسكت رانيا
رانيا : انتي كيف تمسكيني أكده
آية ببرود ومسكت ايد هشام : والله يارانيا انتي اللي مديتي يدك على حاجة متخصكيش من الاول
رانيا : كيف يعني هو هشام يخصك في ايه ده ود خالتي واني حرة اعمل معاه اللي اني رايداه
آية : ود خالتك ويبجي خطيبي وكتب كتابنا بكرة يابت الناس
رانيا : كيف هشام هيا بتكدب صوح؟
هشام كان مبسوط من ردة فعل ايه رفع كتفه باستلام ومسك ايدها جامد : لااه اللي آية جالته صوح
رانيا بغيظ : اني هدخل انادي امي عشان نروح
اية ببرود : ماانت جاعدة يارانيا
رانيا : لااا ملناش جعاد اهنيه
رانيا دخلت
هايدي لأية : جادرة...... ودخلت
اية سابت ايد هشام بعصبية وبصتله بشر وهشام اتوتر
هشام : فيه ايه والله ماعملت حاجة
آية : وكيف تسيبها تجرب منك أكده
هشام بحب ونزل لمستواها : غيرانة عليا
آية بتوتر : لااه اني مش بغير واغير من مين اصلا دي شبه السحلية
هشام بتمثيل الجد : لو سمحتي مش تغلطي ف بت خالتي
اية الدموع اتجمعت في عيونها : ايه اللي غيرك ياهشام مبجتش طايقني ياود عمي؟!.... لحجت تكرهني
هشام مسح دموعها : مين جال أكده ياروح جلبي حد يزهج من روحه.. اني بس بحب اشوف غيرتك عليا
آية بعياط : والصبح لما زعجتلي
هشام : الصبح كنت متعصب عشان جالس شغل في مصر ومش عايز اروح واهملك لحالك  اني مستحيل اكرهك ياآية جلبي
خدها في حضنه : هفضل احبك لحد اخر نفس فيا
.
سالم شافهم وزعق : بتعمل ايييه ياض انت وهيا
هشام بتوتر : ععع... عمي
__بقلمي سلمي الالفي
........... في القاهرة وتحديدا في الملاهي....
خلصوا لعب وركبوا كل الألعاب واتبسطوا
حياة بطفولة : فهد فهد فهد
فهد : والمصحف عارفه وحافظه كمان
حياة : هو ايه دا
فهد : اسمي
حياة : نينينينينيني.... المهم عايزة غزل بنات
فهد : طيب يلا هجبلك وكليه في العربية عشان حفلة تكريم سيف بعد شوية ولازم نحضر
حياة : اشطااا بس هنحضر بهدومنا دي احنا بنلف من الصبح وشكلنا اتبهدل
فهد : خلاص نعدي على اي مول ونشتري لبس ونلبس في البروفة
حياة بضحك : ماشي 
فهد جاب غزل البنات وركبوا العربية واتجهوا للمول
....... في شقة سيف.........
طلعت من الأوضة بفستانها الرقيق كانت زي الحوريات
سيف كان مستنيه قدام الأوضة ببدلته السودا الأنيقة
اول ماشافها انبهر بجمالها المعتاد وصفر
سيف : ايه القمر دا لا أنا كدا اغير رأئي ومروحش الحفلة
ياسمين : بجد حلو
سيف : حلو عشان انتي اللي لبسااه ياروح قلبي
ياسمين بكسوف : شكرا
سيف مد ايده : يلا
ياسمين مسكته : يلااا
ونزلوا ركبوا العربية واتجهوا لمكان الحفلة
......... في شقة زهرة.......
حسام : يعني مش حرام عليكي ترجعينا القاهرة وجوز بنتك جه وراها وانا قاعد لوحدي وحببتي لسه هناك
محمود : حد قالك مش تجيبها معاك
حسام : يعني عايزهم يطخوني عيارين يجيبو اجلي
زهرة : يبقى احسن عشان نرتاح من زنك
محمود : صح والله يازهرة معاكي حق
حسام : انتو لايمكن تكونو اهلي قولولي لاقيني فين وانا هدور على اهلي
زهرة : قدام الجامع اليهودي
حسام : خلصانة هروح ادور عليهم بكرة جام اوي عشان انا جعان دلوقتي
زهرة : ومين قالك اني عملت اكل
محمود : زهرة انتي بتهزري صح
زهرة : لا والله مابه ر انا معملتش اكل فعلا فهد كلمني وقالي انهم هيقضوا اليوم برا وانا كسلت اعمل اكل لنفسي
حسام : قوم ياحج خلينا نروح ناكل في بيتنا احسن
محمود : لا ماهو انا كمان معملتش اكل
حسام : نااااعم اومال كنا هناكل ايه
محمود : ماانا جبتك وجينا عند زهرة على اساس تعزم علينا فهنوافق وناكل هنا
حسام : صلاة النبي احسن
زهرة : خلاص هطلب دلفري
حسام : اشطا
فون حسام رن : احم اعزروني ياجماعة مكالمة مهمة
زهرة بخبث : اممم ابقا سلملي ع ست المهمة
محمود بمكر : والله وبقا يجيلك مكالمات مهمة ياحسام
حسام : مش هرد عليكو نووو كومنت
وطلع البلكونة وحسابهم مع بعض
__بقلمي سلمي الالفي
....... ف الحفلة.........
سيف و ياسمين وصلو كان ماسك ايد ياسمين كأنه بيثبت للعالم كله ملكيته ليها.... وكانت الصحافة هناك وكل الانظار على سيف
سيف : شوفتي انتي زوجة راجل مهم ازاي
ياسمين بضحك : مهم اووي
الصحافة بدأوا يصورو سيف ويسالوه وهو بيحاول يظهر ملكيته ليها في كل الصور واللقاءات
بعد شوية فهد وحياة وصلو كانت حياة لابسه فستان اسود رقيق وجميل من زوق فهد  وفهد كمان بدلة سودا وجزمة سودا وحياة هيا اللي مختارها
دخل وهو ماسك ايدها باحكام وعيونه مليانه غرور وراسه لفوق بفخر لايليق الا به 
الحافة راحت لعنده وصوره لانه معروف فهد المنياوي رجل أعمال مشهور وكان بيرد على كل الأسئلة بكل ثقة وغرور واعلن عن جوازه من حياة قدام الصحافة
سيف : ازيك ياحياة
فهد بصله نظرة حارقة
سيف ببرود : متقدرش تعمل حاجة لان كل اللي هنا جايين عشاني النهاردة
فهد : هو انا مش هعمل دلوقتي فعلا بس عشان شكلك لما تطلع تتكرم بس حسابك بعدين
حياة حضنت ياسمين : وحشتيني
ياسمين : انتي اكتر
سيف : فهد تعالي اعرفك على واحد مهم وكان عايز يقابلك من زمان
فهد : تمام..... خليكو هنا متتحركوش غير لما نرجع
حياة وياسمين : تمام
.... على طاولة تانية....
سيف : فهد دا مستر فاروق
فاروق مد ايده سلم : اخبارك يافهد بيه انا بصراحة من اشد المعجبين بشغلك وكان نفسي نشتغل مع بعض من زمان
فهد بفخر : اكيد طبعا ليا الشرف اني اشتغل معاك
فاروق بسعادة : والله الشرف ليا انا وان شاء الله يكون فيه صفقات كتير بينا
بدأو يتكلمو عن الشغل وياسمين وحياة واقفين بعيد بيتكلمو
... في مكان بعيد عن الانظار..
مجهول : تمام ابدأو التنفيذ
لحظات وبدأ ضرب النار وصوت الصياح على في المكان والاقدام اللي بتجري والحفلة كلها انقلبت رأسا على عقب

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

هشام بتوتر : عع... عمي
سالم بعصبية : ايوا عمك اللي انت داير تتسرمح مع بته وتحضنها اكده جدام الناس
آية بتوتر : يابوي والله انت فاهم غلط هشام كان
سالم : اكتمي مش عايز اسمع حسك.. وانت يااستاذ مش خايف لحد يشوفك وانت بتحب فيها في الشارع أكده
هشام : ياعمي افهمني هيا كانت بتعيط و....
سالم : وخدتها في حضنك تهديها صح
هشام : بالضبط أكده
سالم : يابجاحتك يااخي وكمان بتجولها في وشي... اني هغسل عاري بأيدي
هشام : ايوا ياعمي انت صح اغسل عارك بايدك واكتب كتابنا النهاردة بجي
سالم باستغراب : انت بتجول ايه ياض
هشام : ياعمي اني خلاص استويت ولو فضلنا اكتر من أكده يبجي هنتطلج مش نتجوز
سالم : لااا دا انت مخك طار على الآخر
هشام بسعادة : يبقى على بركة الله هروح اجيب المأذون
سالم : استني يالاا واد ياهشام يامخبل
بص لأية المبتسمة بسعادة وقرب منها : بجي بتحضنيه عيني عينك أكده في الشارع
آية وهيا بتجري : اني مالي ياحج هو اللي حضني
سالم بضحك : أطفال والله أطفال
___بقلمي سلمي الالفي
...... في الحفلة...... 
لحظات وبدأ ضرب النار وصوت الصياح على في المكان والاقدام اللي بتجري والحفلة كلها انقلبت رأسا على عقب
ضرب النار زاد وعناصر الشرطة اتدخلت والناس بتجري ومفزوعة 
فهد وسيف قامو من مكانهم بخطة فهد لمح حياة واقف ومش عارفة تتحرك في وسط الرصاصات دي كلها جري عليها وخدها في حضنه وشدها لمكان بعيد شوية عشان يتفادو الضرب
فهد بقلق : انتي كويسة حصلك حاجة
حياة بخوف : ايوا ايو ك.. كويسة.... ياسمين... ياسمين فين!
فهد بص عليها في كل مكان ومش لقيها
سيف النظاره بتتحرك في كل الاتجاهات وفي كل ركن ومش شايفها الرعب اتسلل لقلبه
سيف بصراخ : ياسمييين... ياسمين انتي فين.... مراتي فين
فهد لحياة : خليكي هنا هشوف ياسمين وجاي متتحركيش من مكانك
حياة : لا أنا هاجي معاك
فهد بحدة : تيجي معايا فين انتي مش شايفة الوضع ازاي
حياة بدموع : انا خايفة عليك
فهد مسك وشها بحنان : متخافيش انا كويس هجيب ياسمين واجي
سيف بزعيق : يااااسمين انتي فين ياسمين
__ مراتك معايا ياسيادة المقدم
التفت سيف لمصدر الصوت اول ماشاف المنظر فتح عيونه بصدمة
كان(عصام) مساعد درغام والايد اليمين ليه قدر يهرب أثناء القبض على عصابتهم
كان ماسك ياسمين باحكام ومسبت المسدس على رأسها وأيده ع الرزاز
اضوات ضرب النار هديت وفهد طلع واتفاجأ من اللي شافه
حياة لما حست ان ضرب النار بطل طلعت كمان من مخبأها وشافت ياسمين وهيا مكبلة والمسدس مصوب على رأسها شهقت بفزع ومسكت في فهد بخوف 
عصام بشر : اخبارك ياسيادة المقدم
سيف بغضب : اه ياعصام الكلب وحياة امي لاوريك
عصام ببرود : تؤ تؤ تؤ اهدي كدا ياسيادة المقدم دا حتي النهاردة حفلة تكريمك... وبعدين لو مش خايف عليا خاف على مراتك الحلوة
ياسمين ببكاء : سس... سيف انا خايفة
سيف بحنية : متخافيش ياحببتي مش هسمحله يأذيكي وجه نظره لعصام بكره : اقسم بربي ياعصام لو لمست شعرة وحدة منها لأخليك تتمنى الموت
عصام بسخرية : لا تصدق خوفت.... انقلبت ملامحه للجد : اسمع يالاا ياتسلمنا ضرغام من سكات وتاخد مراتك ياإما تتشاهد على روح حبيبة القلب
سيف طلع سلاحه بسرعه ووجه في وش عصام : اتشاهد انت 
على روحك
عناصر الشرطة رفعوا السلاح في وش رجالة عصام 
عصام : نزل سلاحك وخلي رجالتك ينزلو سلاحهم والا قسما بالله افجر نفوخها قدامك وانت عارف اني اقدر اعملها... وحط صبعه على الرزاز
سيف بهدؤ : كله ينزل سلاحه
عصام : شطور نزل انت كمان سلاحك عشان الحلوة دي متموتش خسارة قمر زي دا يموت
فهد كان متخبي ورا عصام وسيف لمحه فهد بصله بهدؤ
سيف فهم نظراته وبص لرجالته وهما فهموا ان دي إشارة
عصام بعصبية : نزل سلاحك
سيف وطي على الأرض وحط سلاحه بكل هدؤ
..... في الصعيد....
هشام دخل البيت ومعاه المأذون
هشام بصياح : عم سالم.... ياعم سالم
سالم طلع من اوضتها بزهق : عايز ايه يامخبل انت
هشام بابتسامة عريضة : يلااا
سالم : يلاا فين
هشام : يلا اجعد ياعمي عشان نكتب الكتاب
سالم : كتاب مين ياض
هشام : هيكون كتابي اني وانت...نكتب كتابي اني وبتك ياعمي
سالم بدون وعي : اني مفاهمش حاجة
هشام شده من ايده وقعده والمأذون قعد : مش ضروري تفهم ابدأ يامولانا
سالم : استني ياشيخنا تبدأ ايه
هشام : صح انت صح مينفعش نبدأ من غير اهلي وأهل العروسة.... يابوي يامااا.... خالة جميلة تعالو
العيلة كلها اتجمعت
محمود : فيه ايه ياهشام بتزعق أكده ليه
هشام : اجعدو يلا عشان اني هكتب كتابي ع ايه دلوجت
سعدية : لولولولويييي ياالف نهار ابيض... طب مش عارف تاجي بدري شوية ياولدي وخالتك وبتها اهنيه
جميلة : باجي ايه وكتب كتاب مين فيه ايه ياسالم
سالم : والله مااعرف فيه ايه الواد ده شكله اتهبل
هشام : ربنا يسامحك ياحمايا..... يلا يامولانا ابدأ
الشيخ : جول ورايا ياحج سالم زوجتك ابنتي
سالم : زوجت مين ياشيخنا
الشيخ : انت ياحج سالم هتجوز نجلتك للأستاذ ده
سالم : اني مش فاهم حاجة
هشام بسرعة : مش ضروري مش ضروري... جول ورا الشيخ وخلاص
اية كانت واقفة سرحانة ومبسوطة ومتفاجأة من اللي بيحصل
هايدي كانت واقفة جنبها بتضحك عليهم وفرحانة لاخوها وتتخيل نفسها هيا وحسام وهما بيتجوزوا
بعد شوية قطع لحظات الصمت جملة المأذون الشهيرة
    (بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير)
هشام قام من مكانه بسرعة واخد اية فى حضنه بفرحة كبيرة
هشام : اخيرا ياآية قلبي.. بجيتي ليا.. بحبك
آية بكسوف : شكرا
هشااام : نااااعم ياروح امك بجي اني عامل ده كلاته عشان تجوليلي شكرا
آية ببراءة : اومال اقولك ايه
هشام غمز لها : قولي حاجة حلوة زي ماانا قولتلك
آية بخجل : احم... واني كمان بحبك
هشام حضنها تاني بسعادة : اااه اخيرا ياناااس
سالم : ياخي طب خلي عندك خشاا واجف تحضنها وتغازلها جدام ابوها وابوك
محمود بحسرة : ياخسارة تربيتي فيك
هايدي بمرح : تربية ايه يابوي ده ماشافش نص ساعة رباية
محمود بضحك : اه والله يابتي عندك حج
كل اللي كانوا موجودين باركو ليهم بسعادة
هشام استاذن عمه واخد اية وخرجوا مع بعض
__بقلمي سلمي الالفي
..... في القاهرة......
...... في بيت زهرة......
حسام : تسلم ايدي الاكل يجنن
زهرة بسخرية : وهو انت اللي عامله يااهبل دا يدوب شلت الأطباق من الكيس حطتهم ع السفرة
حسين : سيبك منه دا اهبل اصلا
حسام فونه رن : سوري ياجماعة مكالمة مهمة
زهرة بسخرية : ايه العشق الممنوع دا انتو مش لسه قافلين مع بعض
حسين : تلقاها هتسالو بتعمل ايه وكلت ولا لسه وبتخوني ولا لا وتنكد عليه
زهرة : لااا دا انت مجرب بقا ياحسين
حسين بتوتر : لااه ابدا يا زهرة ياختي دا المسلسلات
زهرة : ااه المسلسلات
حسام : هاااه خلصتو تحفيل عليا... هقوم اشوفها عايزك ايه
حسام طلع البلكونة ورد علي الفون
حسام : ايه يابنتى احنا مش لسه قافلين مع بعض
هايدي : وه لحجت تزعج مني ولا السنيورة واجعفة جنبك
حسام : ايه ايه حيلك حيلك سنيورة مين
هايدي : اللي انت بتخوني معاها ومش عايز ترد عليا عشانها
حسام بصدمة : يابن العفريت يابابا
حسين من جوه : سمعتك ياحيوان
حسام بحرج : لمؤخذة ياحج
هايدي : بتكلم مين
حسام بهيام : بكلم حببتي
هايدي : حبك برص انت وهيا
حسام : تؤ تؤ متقوليش على نفسك كدا ياديدي
هايدي اتكسفت : احم... اني كنت عايزة اجولك ان هشام وآية اتجوزي اني فرحانة جوي ياحسام
حسام بهيام : يالهوووي على اسمي لما يطلع من بوقك سكر
هايدي بخجل : اختشي ياجدع انت
حسام بضحك : ههههه خلاص خلاص... عقبالنا ياديدي
هايدي : ان شاء الله يلا سلام سلم على عمتي.... وقفلت 
حسام في نفسه : نفسي مرة اقفل انا قبلها كل مرة بتقفل في وشي
...... في الحفلة....
سيف وطي ونزل المسدس بهدؤ وياسمين بتبص عليه بخوف كبير... بدأ يقوم وهو رافع ايده لفوق كعلامة استسلام
عصام : شطووور... ابعت رجالتك بقا يجيبوا الريس داغر لهنا
سيف ببرود : طب ما ايه رايك تروحله انت
وبحركة سريعة طلع مسدس تاني من جيبه وبص لفهد
سيف وطي على الأرض بسرعة وضرب رصاصة في رجل عاصم وفهد شد ياسمين واتخبي ورا الحيط
عاصم وقع على الأرض ومسك رجله بوجع وكانت ايده على الرزاز ومستعد يطلق الرصاصة 
فهد شافه وكانت حياة هيا المتصوب عليها
فهدبصراخ : حيااااة حاسبي
__بقلمي سلمي الألفي 
..... في الصعيد.....
قاعدين مع بعض في أرض كلها خضرة ومفيش حد معاهم
هشام ماسك ايد اية : اخيرا يا آية قلبي بجيتي ليا اني وبس اني مش مصدق نفسي
آية بفرحة : ولا اني مصدجة اني حاسة اني بحلم
هشام قرصها في كتفها وطلعت صوت تأووه بسيط
آية : ايه ياعم انت بتنغزني ليه
هشام ببراءة : الله مش انتي اللي قولتي حاسة انك بتحلمي فانا بثبتلك انه مش حلم
آية : بجولك ايه ايدك لو اتمدت تاني هجطعهالك
هشام بسخرية : هه لاا ياحبي دا كان زمان دلوجت انتي مرتي اني بجي هوريكي كنتي بتنكدي على ازاي 
وبدأ يقرب منها وعلى وشه ابتسامة خبيثة
اية اتوترت ورجعت لورا لحد ما لزقت في الشجرة اللي وراها
آية بتوتر وخوف : هشام بعد عني
هشام ببرود وابتسامه الخبيثة : تؤ تؤ... اني هاخد حجي منك
آية : حج ايه
هشام : لما كنتي بتنكدي عليا
اية غمضت عينيها لقربه الشديد منها وهو قرب على خدها وباسها برقة
بص عليها لقى ملامحها بدأت تلين وابتسامة بلهاء مرسومة على شفايفها ابتسم بمكر وقرب على خدها وباسها تاني برقة
انتقل للخد التاني..
لحظات وكانت اية بصرخ من الألم بسبب العضة اللي أعطاها ليها في خدها
فتحت عيونها بصدمة وعصبية : اه ياهشام الكلب وحيات امي لوريك
هشام قام يجري في الارض وآية رفعت الدريس بتاعها وطلعت تجري وراه وهيا بتتعهدله.
...... في القصر.....
جميلة بحرج : احم.... سالم كلمت زهرة؟
سالم : لسه هتصل عليها دلوجت
جميلة : ماشي
سالم مسك فونه واتصل برقم زهرة
زهرة : الو
سالم بشوق : كيفك ياخيتي
زهرة بحب : الحمد لله ياخويا انت عامل ايه
سالم : في نعمة الحمد لله... أكده ياخيتي تاخدي بتك وتهملينا ينفع أكده
زهرة بدموع : حقك عليا ياسلام بس البيت اللي انا وبنتي نتهان فيه عمري مااقعد فيه دقيقة وحدة زيادة
سالم : ده بيتك يازهرة
زهرة : كاااان بيتي... كان بيتي ياسالم بس انا اتجوزت وبقي ليا بيت جوزي الله يرحمه
سالم : اني اسف يازهرة حجك عليا اني
زهرة : انت مش غلطت عشان تعتزر ولا حد غلط انا مش زعلانة من جميلة هيا قالت اللي في قلبها وبس
جميلة بصت لسالم برجاء وسالم بص ليها بأسي وأعطاها التليفون 
جميلة بدموع : كيفك يازهرة عاملة ايه ياختي
زهرة : الحمد لله ازيك ياجميلة
جميلة : في نعمة الحمد لله..... اني اسفة يازهرة سامحيني ياخيتي
زهرة : اسامحك على ايه ياجميلة انتي مش قولتي غير اللي في قلبك وانا بصراحة مبسوطة اني عرفت انتو بتفكرو ازاي تجاهي انا وبنتي كويس اني عرفت بدري عشان منكنش تقال عليكم
جميلة بعياط : يازهرة والله كان غصب عني ياخيتي اني كنت خايفة على ولدي...والله اني بعتبرك خيتي وحياة زي بتي... ارجعوا مع فهد يازهرة ارجعوا وعيشوا معانا اهنيه 
زهرة : انا مش هرجع يا جميلة انا هفضل هنا في بيت جوزي حياة لو حابة ترجع مع فهد انا مش همنعها انا مش عايزة غير سعادتها
سالم كان سامع كلام زهرة لأنهم فاتحين السبيكر واخد التلفون
سالم بحده : زهرة انتي هترجع انتي وحياة مع فهد وده اخر كلام عندي اني لايمكن اسيبكو عندكو لحالكم
زهرة : اسفة يا سالم بس انا مش هرجع... مع السلامة يااخويا وشكرا على سؤالك..... وقفلت 
سالم كور قبضته بعصبية وجز على سنانه وعروق رقبته ظهرت
سالم بهدؤ مميت : جميلة اطلعي برة
جميلة بخوف ودموع : ياسالم اني......
قاطعها صوته اللي هز أركان القصر ودفع الطاولة الصغيرة برجله بعصبيه ووقعت ع الارض
سالم بزعيق : جولتلك اطلعييي براااااااا
صوته كان كفيل يموتها من الرعب جريت من قدامه بخوف وقفلت الباب ووقفت قدامه تعيط
سالم في الاوضة جوا بيكسر كل حاجة وهو بيزعق
سالم بعصبيه : لييييه ليه تعملي أكده.... صغرتيني جدام خيتي الوحيدة اللي المفروض ابجي سندها...... الوصية الوحيدة اللي من ابوي الله يرحمه خلتيني اخالفها..... آآآآآآه
جميلة كانت واقفة برا قدام الباب وسامعة كلامه وبتعيط بحرقة اول ماسمعت صوت تأووهه فتحت الباب ودخلت بسرعة اتفاجأت من اللي شافته
سالم كان واقع على الأرض ووشه كله باللون الأحمر وأيده ويتنفس بصعوبة
جميلة بصراخ وفزع : يامرررري.... سالم... جوم ياود عمي... يامحمووود الحجني يامحمووود.... اااه سالم
__بقلمي سلمي الالفي
........ في قطعة أرض في البلد......
هشام بيجري وبيضحك وآية بتجري وراه بغيظ
اية : بجي بتعضني والله لوريك ياود المنياوي
هشام وهو بيجري : ههههه ده لو جدرتي تمسكيني اصلا
هشام مكملش الكلمة ووقع في نص الأرض
آية جريت عليه وعلى وشها ابتسامة شر
اية : هههه اديك وجعت ياود المنياوي تعالالي بجا
هشام زحف لورا بتوتر : آية... ايوش.... اهدي كدا ياحببتي... أيه دا انت هتتحولي ولا ايه
آية هجمت عليه وعضته في كتفه وفي ايده بشراسه
هشام اخيرا قدر يتحكم فيها وكتف زراعتها وهيا ع الارض
اتحركت بعشوائية وبضيق بتحاول تفك قبضته منها بس مقدرتش
آية وهيا جازة ع أسنانها : سيبني ياهشام
هشام ببرود : تؤ تؤ لما اخد اللي انا عايزه
اية : عايز ايه ياود عمي
هشام بص على شفايفها بخبث وآية شهقت واتوترت
آية : ببعد.. عمي
هشام ضحك ع منظرها : ههه شكلك مسخرة... ببراءة : اني كان غرضي شريف
طلع فونه : عايز ناخد صورة بالمنظر ده ههه بس انتي اللي شكلك عايزة حاجة تانية..... وغمز
آية بتوتر : حاجة تانية ايه
هشام بضحك : مفيش يلا اضحكي
أتصور صور حلوين اوي مع بعض وهشام صور اية لوحدها صور جميلة
هشام : كفاية بجي يابت الناس اني تعبت
آية : وحدة كمان وحدة بس ياهشام
هشام : يامصبر الوحش ع الجحش..... اضحكي ياست
آية وقفت وهيا بتضحك وهشام كان هياخد الصورة بس تليفونه رن
هشام : ايه ياهايدي
هايدي بسرعة وخوف : هشام تعالو بسرعة عمي سالم تعب واغمى عليه
هشام بصدمة : ايييه طيب طيب احنا جايين اهو
اية : فيه ايه ياهشام
هشام بتوتر : عمي تعب واغمى عليه
اية بدموع : ايه... هه. هو زين صوح
هشام حضنها : هيبجي زين ان شاء الله يلا نروح
ركبو العربية وساق بسرعة على القصر
....... في الحفلة......
فهد بصراخ وفزع : حياة حاسباااااااي
طلعت رصاصة من مسدس عاصم في اتجاه حياة
حياة غمض عيونها بخوف وسيف شدها عليه ووقعوا على الأرض بسرعة... 
والرصاص جت في الحيط
سيف بقلق : انتي كويسه
حياة مكانتش قادرة تتكلم وبتعيط وهيا خايفة
فهد جري عليها وخدها في حضنه ومسح على ضهرها بحنيه
فهد : بس بس ياحببتي انتي كويسة خلاص مفيش حاجة
حياة بشهقات : كن.. كنت همووت
فهد بسرعة : بعد الشر عليكي ياحياتي انتي دلوقتي كويسة متخافيش
سيف حضن ياسمين : انتي كويسة... عملك حاجة؟
ياسمين بتوتر : انا كويسه الحمد لله بس حياة...
سيف : حياة كويسة متخافيش
فهد قوم حياة براحة وانقض على عصام باللكمات
فهد بعصبية : كنت عايز تموتهم يابن****  انا هوريك
سيف بعده عنه بصعوبة وفهد كان بيلهث كأنه بيخوض حرب
سيف لرجال الشرطة : خدو الكلب دا من هنا وزودو الحراسة كويس
كل دا والصحفيين بيصوروا اللي حصل وفي اللي بيبص لسيف وفهد بنظرات إعجاب
......... في شقة زهرة ..... 
زهرة قفلت المكالمة وانهارت من العياط على سريرها وحضنت صورة صالح
زهرة بعياط : وحشتني اوي ياصالح..... ياريتك ماسبتني انا بتعذب في غيابك... ربنا يرحمك ياحبيبي كنت بتحسسني بالأمان وتعاملني زي الملكة.... ربنا يرحمك
زهرة حطت الصورة مكانها وقامت اتوضت وصلت ركعتين ودعت كتير في السجود وهيا بتعيط
........في الصعيد.......
الدكتور خرج من الأوضة بعد مافحص سالم وطلع كان الكل مستنيه قدام الباب وجميلة وآية بيعيطوا
الدكتور بعتاب : ياجماعة اني مش منبه جبل أكده انه مش يتعصب العصبية غلط علي صحته
محمود بخوف : هه... هو ماله؟
الدكتور اتنهد : الضغط على عليه ودا اللي سبب فقدان الوعي اني أعطيته ابرة مهدأ شوية وهيجوم
هشام : تمام يادكتور
هشام راح وصل الدكتور وآية وجميلة دخلو قعدو جنبه
عدي شوية وسالم بدأ يفتح عينيه ببطئ كانت العيلة كلها حواليه اتعدل في جلسته وبص ليهم بجمود
محمود : حمد الله على سلامتك ياخوي
هشام : أكده ياعمي احنا مش جولنا بلاش عصبية
سالم اكتفي انه يبصلهم وهز راسه
جميلة بعياط مسكت ايده : عشان خاطري ياسالم اتكلم زعج جول اي حاجة متفضلش ساكت أكده
سالم سحب ايده بهدؤ واتكلم بجمود : بكرة هنروح كلاتنا مصر........
__بقلمي سلمي الألفي 
........ في الحفلة......
عناصر الشرطة خدو عصام ومساعدوه والصحافة بدأت تسجل الخبر وتذعه مباشر على القنوات 
عدي ساعات والكل بدأ يحضر من أهم الناس ورجال الأعمال في البلد
فهد وحياة وسيف وياسمين أتصورو صور كتير جميلة وكل واحد بيظهر في الصور حبه لمراته وملكيته ليها
تلفون حياة رن
حياة : هروح ارد على ماما وراجعة
فهد بحدة : لا كلميها وانتي هنا جنبي
حياة اتفهمت خوفه عليها : ماشي
حياة : ايوا ياماما
زهرة بخضة : حياة حببتي انتي كويسة
حياة باستغراب : ايوا كويسة مالك ياماما شكلك متوترة
زهرة : انا سمعت الاخبار على التلفزيون وعرفت ان في ضرب نار في الحفلة انتي كويسة... وفهد وياسمين
حياة بهدؤ : احنا كويسين ياحببتي متخافيش والمجرم اتقبض عليه
زهرة اتنهدت : طيب الحمد لله خدي بالك من نفسك ياحببتي
حياة بابتسامه : وانتي كمان مع السلامة
صحفي بصوت عالي والتزام : معالي الوزير وصل....
كله وقف بالتزام والصحافة اتجمعو عند مدخل الحفلة وفي اللي بدأ يظبط يظبط في هدومه ووقفو بانتظام والعساكر وقفوا في صف منظم يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

سالم بجدية : بكرة هنروح كلاتنا مصر
محمود : ليه ياخوي
سالم وهو بيبص لجميلة : عشان في ناس غلطت ولازم تعتزر على غلطتها وزهرة لازم ترجع معانا
هشام : اني اصلا عندي شغل هناك وهروح وهاخد آية معايا
محمود : طب واحنا هنروح ليه
سالم : العيلة كلاتها هتكون هناك انتو مينفعش تفضلو لحالكم
زهرة لازم ترجع هيا وبتها معانا ده بيتها جبل مايكون بيتي ومش هسيبها في البندر لحالها واكرر غلطتي تاني
محمود : عندك حج ياخوي ان شاء الله توافج وترجع معنا
سالم : جهزوا حالكم هنمشي بعد صلاة الفجر
هزوا رأسهم بالموافقة وانصرفوا برا الأوضة كلهم ماعدا جميلة
بصتله بعيون دامعة وندم ومسكت ايده : سالم سامحني ياخوي اني اسفة عارفة انك شايل مني ومش طايجني واصل بس... بس هعتز من زهرة وهنرجعها معنا... متعملش فيا أكده عشان خاطري.... انت مش جولت انك سامحتني!
بروده وجموده كلهم اتلاشوا قدام دموعها مهما كان هيا مراته وحبيبته بصلها بهدؤ وحنان
سالم : غصب عني ياجميلة كل ما افتكر كلام زهرة ونظرة الحير اللي في عينيها وأني خونت ثقتها فيا بتعذب.... مش جادر انسي كلامها كأنها بتجولي هيا دي الأمانة اللي ابونا أمنك عليها ياخسارة ياسالم
جميلة : والله العظيم ماكنت اجصد حاجة اني كنت خايفة على فهد ومش عارفة جولت أكده ازاي بس والله اني بحبها وبحب حياة... وعمري ماقصدت اصغرك جدام حد اني اسفة
سالم : خلاص ياجميلة اللي حصل حصل المهم انها ترضى ترجع معانا
جميلة : ان شاء الله هترضي
__بقلمي سلمي الالفي
..... في الحفلة.....
الوزير نزل من عربيته وحواليه حراس الأمن دخل الحفلة بكل هيبة.. كانت العساكر واقفين في صفوف منتظمة رافعين ايدهم كعلامة تحية ليه
وسيف واقف في استقباله ومعاه مجموعة من تكفئ الظباط
الوزير وقف قدام سيف وهو ادي التحية باحترام
الوزير سلم عليه : مبروك يابطل.. كنت قد المهمة
سيف بابتسامة : الله يبارك في معاليك يافندم 
الوزير : انا فخور بيك ياسيادة المقدم انت حققت نجاح كبير يافخر الصعيد 
سيف بسعادة : والله الفخر ليا يافندم اني قابلت حضرتك
الوزير اتحرك وقعد على طاولة خاصة بيه والصحافة اتجمعوا عنده وسيف راح وقف عند فهد وحياة وياسمين
بدأ التكريم والوزير وقف على المنصة والمتحدثة اتكلمت ورحبت بالموجودين
المتحدثة : المقدم سيف الرفاعي
سيف طلع على المنصة بكل فخر ووقف قدام الوزير بابتسامة مشرقة
الوزير مسك المايك : احم.... اولا حابب أرحب بالموجودين وشكرا على حضوركم الحفل... ثانيا حابب اشكر المقدم سيف علي الانجاز العظيم دا... انت خلصت البلد من أكبر عصابة لتجارة الأعضاء... تستحق كل التقدير والاحترام
فهد بهمس لحياة بسخرية : عشت وشوفت سيف له انجازات وبيتكرم
حياة نغزته في كتفه : بطل تريقة دا حتي جوز اختك... دا قمر
الدم غلي في عروقه وجز على سنانه ومسك معصمها واعتصره في ايده : مين دا اللي قمر
حياة بتوتر : هاااه... مممم. محدش
فهد بنفاذ صبر : مش عايز اعمل حاجة عشان احنا قدام الناس... مين اللي قمر؟!
حياة بسرعة : انن.... انت ياحبيبي هو في اقمر منك دا انت المجموعة الشمسية كلها
ضحك بخفوت ومبينش ضحكته : امممم ماشي
حياة اتنهد : طب ايدي بتوجعني
اخيرا انتبه لايدها اللي كانت هتنكسر في ايده رفعها ليه بسرعة : انا اسف.. اسف مكنش قصدي
حياة بابتسامة : عادي حصل خير
فهد مسك ايدها بحنية وباسها : حقك عليا
حياة بابتسامة واترمت في حضنه وذا خلااه يفرح جدا
حياة : بحبك
فهد : بعشقك
الوزير سلم سيف الدرع وشهادة التقدير وحطله الشارة على البدلة بتاعته كعلامة انه اترقى
سيف بسعادة : شكرا... شكرا جدا لحضرتك يافندم وان شاء الله اكون عند حسن ظن معاليك
الوزير : مبارك يافخر الصعيد
سيف : الله يبارك فيك يافندم.... حابب اقول كلمة بالمناسبة دي حابب اشكر اهلي الحاج سعد الرفاعي والحاجة صبحة ناس بسيطة وعلى قد حالهم بس ربوا ابنهم وعلموه وانا دلوقتي هنا بفضل ربنا وبفضلكوا شكرا جدا
....... في الصعيد....
صبحة وسعد بيسمعو الاخبار وبيتفرجوا على الحفلة وعيونهم بتدمع من الفرحة
سعد : والله وعرفت اربي ربنا يبارك فيك ياولدي
صبحة بدموع : ربنا يحميك ياحبيبي ويخليك ليا ياضنايا 
.... عودة للحفلة..... 
التكريم خلص وسيف نزل من على المنصة وقف جنب ياسمين اللي كانت بتعيط
سيف بقلق : بتعيطي ليه ياياسمينتي
ياسمين بابتسامة وهيا بتمسح دموعها : دي دموع الفرحة مبروك ياحبيبي
سيف حضنها : الله يبارك فيك يااحلى حاجة في حياتي
فهد : احم احم نحن هنا
سيف : الله وانت مالك ياعم ماعندك مراتك اهي احضنها ولا انت حر
فهد جز على سنانه : فاضلك معايا تكة ياسيف انا ماسك نفسي بالعافية حسابنا لما الحفلة تخلص
سيف : وانا عملتلك ايه ياعم انت ولا انت عايز خناقة وخلاص
فهد : اول حاجة لما نطيت من السور وكلمت حياة... تاني حاجة لما كلمتها وانا تعبان.. ثالت حاجة بناديها باسمها... رابع حاجة بتعاكس اختي قدامي.... خامس حاجة بتنادي لمراتي باسمها
سيف : يالهوي ياجدع كل دا في قلبك دا انت قلبك اسود
فهد : خليني ماسك نفسي احسن ما ابوظلك برستيجك قدام الناس
سيف : لاا وعلى ايه انا هاخد مراتي ونقعد بعيد احسن
مسك ايد ياسمين وقعدو على طاولة لوحدهم
فهد بص لحياة لقيها متغاظة وعاقدة ايديها قدام صدرها
باسها من خدها وخدها اتورد : حياتي زعلانة ليه
حياة بغضب : عشان انت بخيل يافهد.... ياربي يعني يوم ما اتجوز اتجوز واحد بخيل
فهد بصدمة : انا بخيل.... بخيل ليه بقا ان شاء الله
حياة : عشان انا معاك من الصبح وانت مهانش عليك تاكلني حاجة... ولا حتي سندوتش طعمية
فهد ضحك بكل صوته : ههههه بقا هو دا كل اللي مزعلك ههه
حياة : ايوا الموضوع يستحق النقاش
فهد : خلاص ياستي وانا ميهونش عليا زعلك.... استني شوية و هنروح ناكل في احلى مطعم في القاهرة.. عشان مينفعش نسيب الحفلة دلوقتي
حياة : ماشي
المزيكا اشتغلت وكل كابلز قاموا يرقصوا
سيف : يلا نرقص
ياسمين باحراج : بس انا مبعرفش ارقص
سيف باس ايدها : مش لازم تعرفي انا هعملك
ياسمين : بس فهد
سيف : بصي على الاستيج كدا
ياسمين بصت وكان فهد ماسك ايد حياة وبيبدأو الرقصة
سيف بحب ومد ليها ايده : يلا
فهد همس في ودنها خلي حرارة جسمها تعلي وخدودها تتورد
فهد بهمس عاشق : ازاي في كل مرة بتسحريني كدا عيونك بتغرقني غمازاتك بعشقها... بعشق الور الجوري اللي في خدودك.... بحب كل حاجة فيكي... بتنفسك ياحياتي
حياة بسعادة : انا مش مصدقة اني بسمع الكلام دا ومنك انت كمان
فهد : لا صدقي ياحياتي اوعدك هعوضك عن كل لحظة وحشة عشتيها معايا
حياة : عارف يافهد انا طول عمري نفسي اتجوز واحد يبقى سندي وأماني يعلمني الصح من الغلط يمسك بأيدي ويقربني لربنا... واحد يعاملني بحنية ويخاف عليا وتقريبا كدا لقيته
فهد بضحك : تقريبا؟!... مش اكيد 
حياة بضحك : تؤ تؤ تقريبا
فهد باسها من خدها بعشق : بعشقك يامجنونة
_بقلمي سلمي الألفي 
..... عند ياسمين وسيف......
سيف : شوفتي جوزك وهو بيتكرم كنت جنتدل اوي صح
ياسمين بضحك : جنتل خالص ههه
سيف : ياربي هو في جمال كدا... عارفة ياياسمين انا كنت مستعد اموت في المهمة دي عشان ارتاح من اللي كنت فيه
ياسمين بسرعة : بعد الشر عليك
سيف : كنت بتعذب اوي في بعدك كرهت نفسي لما اذيتك كنت رايح المهمة وبدعي ربنا ياخدني عشان ارتاح من عذاب الضمير اللي كنت فيه... لما قلبي وقف حلمت بيكي كنتي جنبي وتقوليلي قوم ياسيف عشان نتجوز... قولتيلي متسبنيش انا بحبك..... الحلم دا اللي اداني امل جديد اني اعيش 
ياسمين بدموع : بس دا مش حلم ياسيف
سيف : ايه مش حلم يعني... يعني انتي كنتي بجد
ياسمين : اه الدكتور قال ان لازم حد يكلمه ويحاول يديه الأمل وانا دخلت وكلمتك بس عشان ادي نفسي الأمل مش انت انا كنت حاسة اني انا اللي تعبانة مش انت متبعدش عني تاني
سيف مسح دموعها بأنامله : انتي روحي مفيش حد بيبعد عن روحه..... بحبك ياياسمينتي
ياسمين بابتسامة مشرقة : وانا كمان
حياة وياسمين كانوا بيتمايلو زي الفراشات بين ايد فهد وسيف وحركاتهم خفيفة وخطفوا الانظار
الرقصة خلصت وكل الحاضرين سقفوا وكل واحد اتجه الطاولة بتاعته تاني
فهد مسك ايدها : يلا
حياة : فين
فهد بضيق : هنمشي انا زهقت وبعدين مش شايفة الناس عينها منك ازاي دا ناقص يجو يطلبو ايدك مني
حياة ضحكت بكل صوتها وغمزاتها بانت : هههههه مش قادرة هههههه
فهد بحدة : متضحكيش كدا هيحبوكي اكتر
حياة وهيا بتكتم ضحكتها : خلاص.. خلاص سكت
فهد : يلا نمشي
حياة : وياسمين وسيف
فهد بتحذير : متنطقيش اسمه تاني... وكمل بهدؤ : هعرف سيف اننا ماشيين وهما هيبقو يروحو لما الحفلة تخلص
حياة : تمام
فهد خدها وراحو عند سيف اللي كان بيتغزل بياسمين
فهد : اديني سبب واحد يخليني مضربكش
سيف ببرود : عادي عشان انا جوز اختك
فهد : لا اقتنعت.... انا وحياة ماشيين ابقوا روحوا انتو احنا هنروح كام مشوار كدا واحتمال نتأخر 
 وكمل بتحذير : ومتلعبش بديلك ياسيف عشان لو عملت معاها اي حاجة غلط هقتلك
سيف : ياسطااا دي مراتي افهم بقا والمصحف ماشاقطها
فهد بحدة : سييييييف
سيف : خلاص..... بقولك ياحي.... احم.. يامرات اخويا حاولو تتأخر على قد ماتقدر ا انتي عارفة بقا عرسان جداد وكدا
حياة بضحك : حاضر..... مع اني متضايقة منك ياواطية
ياسمين : اللله وانا مالي يالمبي
حياة بغيظ : بقا كدا تتجوزي وانا مش موجودة ياحيوانة
ياسمين : اعمل ايه كل حاجة جت بسرعة وبعدين لسه هنعمل فرح ولاازم تحضري هبعتلك دعوة
حياة بغيظ : شوف الدوليه والله لوريكي
فهد : باااس خلاص يلااا انتي كمان هنتأخر
سيف : انجوووووي يافهووودي
فهد بغيظ : اصبر عليا دا انت حسابك كبر اوي
فهد مسك ايد حياة وطلعو من الحفلة 
ركبوا العربية وفهد ساق وكل شوية يبص على حياة اللي فرحانة والابتسامة على وشها والهوا بيداعب ملامحها وهيا وطلعة ايديها من العربية وباصة للشارع
فهد بابتسامه : وصلنا
نزلو من العربية ودخلو مطعم فاخر وهادي جدا
حياة : فهد احنا جايين هنا ليه
فهد : عشان نتغدى
حياة : انت عايزنا نغسل الأطباق بعد ما ناكل ولا يطلبولنا البوليس
فهد بضحك : ليه
حياة : ياسطا انت عايز تفهمني انك معاك فلوس تأكلنا في مطعم زي دا
فهد داعب خدها بمشاكسة : متجوز طفلة انا.... ايوا يابنتي معايا فلوس
حياة : سارقهم عايز تأكلني مال حرام
فهد ضحك بكل صوته : ههههه سارقهم ايه ياهبلة هههه انتي متعرفيش انتي متجوزة مين ولا ايه
حياة : لا ازاي دا انا انطرشت من كتر مابسمعها.... قلدته : انا فهد المنياوي... فهد الصعيد
فهد : هههههه خلاص مش قادر ههه شكلك مسخرة
حياة : ايوا يعني احنا هنفضل واقفين كدا طول اليوم
فهد : مش انتي اللي بتتكلمي كتير وموقفانا
حياة : ما أنت اللي بتقول كلام مش منطقي.... انا عارفة انك عندك شركة وكدا بس المطعم دا غالي اوي
فهد بضحك : لااا دا انتي شكلك متعرفيش حاجة... انا مش عندي شركة انا عندي سلسلة شركات ياحياتي
حياة : سلسلة شركات ازاي مش هيا شركة وحدة وصغيرة وبتاعت العيلة كلها... اسمها شركة المنياوي
فهد : طب يلا ندخل وافهك
حياة : والله شكلك هبضحك عليا وهتخلع وتسبني اشيل الليلة لوحدي
فهد : لا ياختي متخافيش
دخلو المطعم وكان مطعم فاخر ومصمم على أعلى مستوى وحياة أقسمت انها في حياتها مادخلت مطعم زيه
قعدو على طاولة مخصصه ليهم فهد كان حاجزها
شاور للجرسون وجه وفهد طلب الاكل على زوقه
حياة بفضول : مش هتفهمني بقا
فهد بابتسامة : عايزة تفهمي ايه ياحياتي
حياة : كل حاجة عايزة افهم كل حاجة عنك انت مين وجبت الفلوس دي منين ومن امتا وانت غني
فهد : طب اهدي ايه كل الأسئلة دي.... بصي ياستي اولا انا فهد المنياوي غني عن التعريف طبعا
حياة بطفولة : نينينينينيني..... ادخل في الموضوع يامغرور
فهد : انا مغرور طيب مش حاكي حاجة
حياة : لا لا خلاص انا اللي مغرورة احكي يلا
فهد بتمثيل الزعل : لاا مش حاكي ماانا مغرور هتتكلمي معايا ليه
حياة : انا اسفة
فهد لفت وجه للجهه التانية وابتسم ابتسامة خافته بمكر حياة زعلت من نفسها : طب... طب اصالح ازاي
فهد بصلها وشاور على خده
حياة في الاول مش فهمت بس بعدين فهمت قصده وشهقت بخجل : انن انت قليل الادب
فهد بتمثيل الزعل : لا أنا مغرور
حياة فكرت وقررت تراضيه قامت بخطوات بطيئة وراحت لعنده ومالت على خده ولسه هتبوسه
فهد حرك وشه بحركة سريعة وغير مسار قبلتها وباسته في شفايفه
شهقت بفزع وبعدت عنه : انت سافل وقليل الادب
فهد بضحك : هههه عارف
حياة رجعت على مقعدها بكسوف وهيا بت اري وشها من الناس وفي قمة خجلها وفهد بيضحك على طفلته البريئة
بعد شوية الاكل أتقدم
فهد بضحك : خلاص بقا ياحياتي شيلي ايدك وكلي
حياة وهيا مخبية وشها : لاا.. زمان الناس بتقول عليا ايه دلوقتي ربنا يسامحك يافهد
فهد بخبث : طب لو مشلتيش ايدك هجيلك انا وابوسك قدام الناس تاني
حياة شهقت وشالت ايديها بسرعة
فهد ابتسم لانه كان حابب يشوف تورد خديها
فهد : يلا كلي
بدأو اكل في وسط مشاكسات فهد وخجل حياة وفهد أكلها بكل حب وحياة حمان نسيت خجلها واكلته في جو من العشق مش مهتمين بالناس اللي حواليهم ونظرات الإعجاب
فهد : الاكل عجبك؟!
حياة : اوووي
فهد : بالهنا على قلبك ياحياتي
حياة ابتسمت ولقت وشها للجهة التانية وشافت حاجة وفجأة قامت من مكانها فهد استغرب
فهد : رايحة فين ياحياتي
حياة وهيا ماشية : دقيقة وراجعة
طلعت برا المطعم تحت نظرات فهد المتعجبة كان هيقوم وراها بس شافها بتعمل حاجة ابتسم وقعد مكانه
........عند سيف وياسمين ....... 
الحفلة خلصت والساعة كانت ٩ بالليل وكل واحد راح بيته
سيف وياسمين طلعوا من الحفلة واتمشوا شوية
سيف : حابة تروحي فين ياياسمينتي؟!
ياسمين : يلا نتمشى على الكورنيش ونشتري درة
سيف : اللي تأمر بيه ياسمينتي يتنفذ
مسك ايدها ومشيوا لحد ما صلوا على الكورنيش واشتروا الدرة واتمشوا وهما بياكلوها
ياسمين بفرحة : تعرف ياسيف انا بحب النيل اوي
سيف : يابخته..... وانا بحبك انتي
ياسمين ابتسمت : انت عارف انا طول عمري بخاف لما اكبر اتجوز بالاجبار
سيف : ليه بتفكري كدا ياياسمينتي
ياسمين : عشان عندنا في البلد في عادات كتيرة مش كويسة زي مثلا التار ودي حاجة صعبة ووحشة جدا كنت بخاف في يوم ابويا يجي يقولي انتي هتتجوزي فلان من غير ماياخد رأيي صعب علي اي بنت انها تعيش مع واحد مش عارفاه متجوزاه غصب.... كنت بحسد البنات اللي هنا في المدن وبقول اكيد أهلهم مش بيجبروهم على حاجة بس طلعت غلطانة لما شوفت حياة فهمت..... مش بالبيئة ياسيف بالأشخاص وطريقة تفكيرهم......بحمد ربنا لحد دلوقتي ان ابويا راجل متفهم مش بيمشي ورا العادات الغلط دي
سيف : معاكي حق ياياسمين في معظم العادات غلط بتدمر الناس..... المهم اننا دلوقتي مع بعض مش عايزك تخافي من حاجة وانا موجود
ياسمين : انا بحبك اوووي اوووي ياسيف
شاب كان معدي وسمعها : طب ماتحبيني انا كمان وهعملك اللي انتي عايزاه وهديكي اكتر منه كمان
__بقلمي سلمي الألفي 
......... قدام المطعم.........
حياة بطفولة : انتي واقفة هنا ليه ياقمر
بنت صغيرة بخوف : مفيس... مفيس انا ماسية
حياة مسكت ايدها بحنية والبنت خافت اكتر
البنت بدموع : انا مس عايزة حاجة... متضربيس مس عايزة اكل خلاث
البنت صعبت على حياة ودموعها نزلت وحضنتها : ياروحي انت جعانة؟
البنت بخوف : لا لا مس جعان
حياة مسحت على شعرها بحنية : ياحببتي قولي متخافيش
كملت بطفولة : طب تعرفي انا كمان جعانة اوي اوي
البنت ببراءة : معلس تعالي هناكل من الزبالة وخلاص عسان الناس اللي هنا وحسين بيدربوا الصغار
حياة بدموع : انتي بتاكلي من الزبالة
البنت هزت راسها ببرأها خلت قلب حياة يتقطع ودموعها تزيد
حياة مسكت ايدها ومسحت علي شعرها بابتسامة : طب ايه رايك ندخل ناكل جوا في المطعم
البنت : لا لا هيدربونا
حياة شاورت على فهد اللي متابع الموقف بعيونه وشايف دموع حبيبته وطفلته البريئه
حياة : شايفة عمو اللي قاعد دا
البت بصت على فهد وهزت راسها بايجاب وفهد ابتسم ليها من جوة وشاور ليها
حياة بطفولة وبرأءة : عمو دا هيأكلنا
البنت بفرحة : بجد يعني مس هناكل من الزبالة وبطني توجعني تاني
حياة حضنتها بسرعة : ايوا ياحببتي يلا تعالي
مسكت ايدها ودخلت المطعم وراحت عند طاولة فهد وكل اللي ف المطعم بيبصلهم باستغراب وفي اللي بيبص للبنت بقرف واللي بيبصلها بشفقة
حياة باحراج : فهد ممكن........
فهد بمقاطعة : من غير استأذن ياحياتي انتي تعملي اللي انتي عايزاه
حياة بصتله بابتسامة امتنان وقعدت وقعدت البنت جنبها
بدأت تأكل البنت بحب تحت نظرات فهد اللي كلها عشق وهيام وإعجاب بيزيد يوم عن يوم
حياة : صحيح نسيت أسألك عن اسمك
البنت : اسمي قمر
حياة : اسم على مسمى انتي قمر واسمك قمر
البنت : وانتي اسمك ايه
حياة بابتسامة : اسمي حياة
البنت : اسمك جميل
حياة : انتي اللي جميلة.... يلا كملي اكلك
حياة اكلت قمر وكل حين والتاني تبص على فهد اللي الابتسامه مفارقتش وشه وتبتسمله بحب
واحد من الموظفين : ايه اللي بيحصل دا انتي ازاي تدخلي هنا يامعفنة انتي وتقعدي كمان مع البهوات
قمر بعياط : انا اسفة متدربنيس والله هطلع
حياة قامت بعصبية وزعيق : انت يابني آدم انت ازاي تكلمها او تمسكها كدا
الموظف : حضرتك دي وحدة شحاتة مينفعش تدخل مطعمنا وتقعد مع الزباين لحظة وحدة وطلعها
فهد قام من مكانه بعصبية وكان زي الإعصار خبط على الطاولة بعصبية : فيييه ايه ايه اللي بتعمله دا هيا مش بني آدمة زيك وحقها تاكل ولا انت معندكش رحمة
حياة حضنت قمر اللي كانت بتعيط وخايفة
حياة : بس بس ياحببتي متخافيش مش هيعملك حاجة
الموظف : حضرتك دي شحاتة وهدومها مش نضيفة وكدا هتطفش الزباين
فهد بزعيق : زباين ايه وزفت ايه دي طفلة صغير وكانت جعانة دا بدل ماتاخدوها وتأكلوها لا بتضربوها واللله عاااال ...... ناديلي مدير المطعم حالا
الموظف : يافندم....
فهد بمقاطعة : اللي اقوله يتنفذ
الموظف راح وجاب المدير معاه
المدير : فيه ايه ايه اللي بيحصل هنا
اول ما قعت عينه على فهد وقف ليه باحترام : اهلا اهلا فهد بيه خير يافندم ايه المشكلة
فهد بضيق : الموظفين اللي انت مشغلهم عندك معندهمش قلب ولا انسانية بيطرد بنت صغيرة عايزة تاكل..... قال ايه أصلها شحاتة وهطفش الزباين
المدير : بس يافندم الأطفال المتسولين مش مسموح لهم يدخلو المطعم
فهد بزعيق : ليه يعني هما مش بني ادمين وبيحسوا زينا ولا ايه...... اسمع اللي بقوله القاعدة دي تتلغي والأطفال مسموح يتقدم لهم الاكل ولو ببلاش حتى....... أما بقا الاستاذ ده ينفصل من شغله عشان يحس باللي بيعمله في الناس...... واظن انت عارف كويس انا مين واقدر اعمل ايه وبتلفون واحد اقدر اقفلك مطعمك دا واشمعه بالشمع الأحمر
المدير باحترام وخوف : اللي تشوفه يافندم
حياة بهدؤ : فهد
فهد التفت ليها بانتباه وهيا همست ليه : حرام عليك متفصلوش من الشغل اكيد عنده أسرة ومحتاج الشغل سيبه وهو عرف غلطته
فهد اتنهد : اما نشوف قلبك دا هيودينا لفين
الموظف : ارجوك يافندم بلاش تطردني انا لو انفصلت عيلتي هتجوع يابيه ومش هلاقي اصرف عليهم
التفت ليهم بصرامة : دلوقتي عرفت ان عيلتك هتجوع ومفكرتش في الطفلة دي ليه لما كانت جعانة.... خلاص مش هتتفصل بس دا ميمنعش من قرصة ودن صغيرة
فهد للمدير : يتخصم من مرتبه الشهر دا النص عشان يحرم يعملها وانت اعتزر من البنت يلا
الموظف : شكرا يابيه ربنا يخليك..... انا اسف ياهانم
قمر : خلاث ياعمو انا مس زعلانة منك بس متدربنيس تاني
فهد : اظن سمعتها والكلام دا ينطبق على اي بنت مش عليها بس
الموظف : حاضر يافندم
الموظف استأذن وانصرف وبعده المدير
كل اللي في المطعم سقفوا لفهد وحياة وشكروهم على حسن اخلاقهم
حياة : لسه جعانة ياحببتي
قمر : سكرا ياحياة سبعت خلاث.... سكرا ياعمو انت طيب اوي
فهد بابتسامة : وانتي قمر اوي ياقمر
قمر : انت اسمك ايه ياعمو
فهد : اسمي فهد
قمر : ماسي ياعمو الطيب فهد
فهد بضحك : ماشي ياست القمر قمر
فهد وحياة وقمر طلعو من المطعم بعد مافهد دفع الفاتورة
حياة : قمر انتي هتروحي فين انتي عندك بابا وماما
قمر ببرأة : لا أنا معنديش بابا وماما وبنام في السارع هروح السارع
حياة بدموع لفهد : فهد مش هينفع نسيبها
فهد بابتسامة : ومين قالك اننا هنسيبها احنا هنوديها دار أيتام ياحياتي
حياة حضنته بفرحة : ربنا يخليك ليا بحبك اوي يافهدي
قمر حضته من رجله فبالكاد هيا واصلة لركبته : وانا بحبك اوي يافهدي
فهد وحياة ضحكو وهو شالها ورفعها ليه وداعب خدها : وانا بحبك اوي ياقمري
حياة قوست شفايفها لتحت وعقدت دراعاتها عند صدرها
فهد باسها من خدها : يسلملي الغيران... وانا بحبك اوي ياحياتي
حياة ابتسمت وركبوا العربية وراحوا الميتم
......... عند سيف وياسمين.......
لحظات وكان الشاب نايم على الأرض وسييف فوقه وهاجم عليه بالضرب العنيف
سيف : دي مراتي ياروح امك انا هوريك
فضل يضرب فيه والناس بيحاول يبعدوه مش قدروا والشاب كان هيموت في ايده
ياسمين كانت بتعيط وبتحاول تبعده وبرضوا مش قادرة
البوكس كان معدي والظابط شاف خناقة ونزل يشوف ايه الموضوع
الظابط بحزم : ايه اللي بيحصل هنا
كله بعد الا سيف اللي مكانش حاسس باي حاجة حواليه 
الظابط خلي العساكر يبعدوه عنه الشاب ومسكوه باحكام
سيف كان بيلهث من الغضب
الظابط بصدمة : سيف بيه
سيف : ابعدو انتو متعرفوش انا مين ولا ايه
الظابط بعد العساكر : احنا اسفين يافندم اللي ميعرفك يجهلك.... خير ياباشا في حاجة
سيف : الاستاذ كان بيعاكس مراتي.... تاخدوه تروقوه وقعدوه في التخشيبة اسبوعين 
الظابط : تمام يافندم...... هاتوه
العساكر اخذو الشاب وسيف مسك ايد ياسمين بعصبية ومشي وهيا كانت بتعيط جامد
.......... عند فهد وحياة.......
سجلو قمر في الميتم ووصو عليها وفهد اخد رقم المديرة عشان يبقا يكلمها يطمن عليها
فهد وحياة ودعوها وداع حار طبعا مخليش من دموع حياة وتمسكه بالبنت ومواساة فهد ليها
مشيوا بالعربية واتجهوا لبيت حياة
وصلوا وفهد وقف العربية قدام البيت وبص لحياة
فهد : هتوحشيني
حياة : ماتطلع تنام فوق عندنا
فهد : مينفعش اسيب ياسمين مع سيف لوحدهم وبعدين الود دا مينوثقش فيه
حياة بضحك : تمام....... اه صحيح يافهد انت محكتليش عن نفسك
فهد : انتي لسه فاكرة.... ايه رايك بكرة اعدي اخدك معايا الشغل وتشوفي بنفسك
حياة : اه ياريت... وبعدين انا بدأت أشك انك غني من بعد حوار تلفون واحد اقفلكو المطعم دا ههههه
فهد : بكرة تعرفي بنفسك اذا كنت غني ولا لا
فهد قرب عليها بهدؤ وباس خدها وانتقل لخدها التاني وبعدين لشفيفها أعطاها قبلة حارة مليانة مشاعرك وعشق وشغف
بعد عنها اخيرا وكان بياخد نفسه بصعوبة من كثرة مشاعره ودقات قلبه اللي بتعلي في قربها
حياة خدت نفسها وخدودها اتوردت
فهد وهو بيلهث : حياة لحظة وحدة والقاكي طلعتي من العربية ومشيتي عشان انا مش ضامن نفسي يلاااا
حياة نزلت بسرعة بخجل وطلعت البيت وهيا هتموت من كسوفها
فهد بتنهيده : هتعملي فيا ايه تاني ياحياة
__بقلمي سلمي الألفي 
..... عند سيف وياسمين........
ماشي بياخد نفسه بصعوبة بيحاول يتحكم في غضبه بيجرها وراه مش حاسس بايدها اللي هتنكسر في ايده
ياسمين بعياط: سيف ايدي بتوجعني
سيف بغضب : مش عايز اسمع صوتك كفاية اللي حصل من تحت راسك 
ياسمين عيطت ووطت راسها للارض : انا اسفة مكنش قصدي 
سيف بزعيق وطلع كل غضبه فيها : بسسس اسكتي.... مش عايز اسمع كلمة وحدة.... ماشية تقوليلي بحبك في الشارع مش مكسوفة.... اهو دي آخرة عمايلك واحد سافل مشفش رباية فاكرني شاقطك ولا دافعلك فلوس عشان تبقي معايا
مبسوطة لما الناس كلها اتفرجت علينا
ياسمين بصتله بصدمة : هوا دا كل فكرت فيه للدرجادي انا مش فارقة معاك مش فارق معاك غير منظرك قدام الناس... طبعا ماانت دلوقتي مشهور في الشرطة لازم تخاف على منظرك حبنا بقا يحرجك ياسيف بقيت بتتكسف تظهر حبك ليا... اكيد ماهو مرات المقدم سيف لازم تكون كويسة وليها منصب مش حيالله طالبة في صيدلة ومن الصعيد... على العموم انا اسفة ياسيف... اسفة لاني احرجتك قدام الناس ياسيادة المقدم
مشيت وسابته ويتألم من كلامها ياااللله ايه اللي عمله دا أذى حبيبته وياسمينته طلع غضبه فيها وهيا ملهاش زنب في حاجة قد ايه انت غبي ياسيف غبي
سيف مشي وراها عشان يلحقها : ياسمين.... ياسمين  استني.... ياااااااسمين يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

سيف جري وراها وهيا ماشية بتعيط
سيف : ياسمين استني ياياسمين... ياااااسمين
العربية كانت ع وشك تخبطها
شدها بسرعة لحضنه واتكلم بزعيق : مش تحاسبي كنتي هتموتي
ياسمين ضربته بقبضتها الصغيرة في صدره : ابعد عني ملكش صالح بيا... ابعد
ضمها ليه اكتر وهيا فضلت تقاوم لحد مااستسلمت ودموعها زادت
سيف بهدؤ : اسف
ياسمين بانهيار : انت جرحتني
سيف : اسف والله اسف جدا انا كنت متعصب وغضبي كله طلع فيكي انا عارف ان ملكيش زنب في حاجة انا اسف.... انا مش مكسوف انك مراتي ياياسمين انا اتشرف بيكي قدام اي حد انتي ملكتي مش مراتي بس اسف ياحببتي سامحيني
ياسمين : ماشي
سيف بغضب طفولي : ايه ماشي دي لا يبقا شكلك لسه زعلانة مني وهصالحك بطريقتي
وبص على وجنتيها اللي اتوردت وياسمين اتوترت
ياسمين بخجل : لا لا خلاص مش زعلانة
سيف : لا والله العظيم مايحصل لازم اصالحك
وقرب على خدها وباسها برقة والتنقل للخد التاني وعمل نفس الشئ
سيف وهو بيحاول يتحكم في مشاعره : يلا ياياسمين الله يرضى عنك عشان منتمسكش بفعل فاضح في الشارع
ياسمين بضحك : هههه يلا
مسك ايدها واتمشوا لحد ماوصلوا البيت
..... في بيت حياة.....
حياة خبطت وزهرة فتحتلها كانت مبتسمة ابتسامة بلهاء
دخلت وكانت مش حاسة باي حاجة حواليها
زهرة هزتها بخفة : حياة... حياة
حياة بابتسامة وهيا سرحانة بخيالها : خلاص بقا يافهد بتكسف الله
زهرة : انا مش فهد ياروح امك
حياة اتخضت : هاااه... اه.. ايه ياماما في ايه
زهرة : لا ياختي ولا حاجة... في وحدة هبلة وسرحانة
حياة مسكت ايدها ولفت بيها بسعادة : انا مبسوطة مبسوطة اوي ياماما
زهرة : ربنا يسعدك كمان وكمان.... فرحيني معاكي
حياة : احم.... انا وفهد رجعنا لبعض واعترفنا لبعض بحبنا
زهرة : ربنا يسعدك دايما ياحببتي....هااه كلتي ولا اعملك اكل
حياة : لا كلت برا هدخل بقا انام عشان تعبت اوي النهاردة
زهرة : ماشي ياحببتي
حياك دخلت اوضتها وغيرت هدومها ونامت على السرير ودفنت وشها في المخدة بكسوف وهيا بتفتكر اليوم من اوله وبتضحك ببلاهه
حياة بكسوف : اعاااا بحبك يافهدي
...... في شقة سيف....
سيف وياسمين دخلو  وهما بيبتسمو وماسكين ايد بعض
سيف بخضة : بسم الله الرحمن الرحيم
فهد كان قاعد على الكنبة وحاطط رجل فوق التانيه وباصص ليهم ببرود
فهد : ما لسه بدري يابيه
سيف : يابني افهم بقا دي مراتي والله
فهد ببرود : خشي جوه ياياسمين
سيف بخوف : والنبي ماتدخل هيقتلني
فهد بحدة : خشي اوضتك ياياسمين
ياسمين بصت لسيف باستسلام ودخلت اوضتها وقفلت الباب
فهد قرب من سيف وسيف فضل يرجع لورا بتعثر
سيف بتوتر : ايه ياعم انت هتتحول ولا ايه.... ياسطا ابعد
فهد بقا قدامه بالضبط ومن غير اي سابق إنذار ضربه بالبوكس في وشه
سيف بألم : اااه ياغشيم
فهد بنفاذ صبر : انا سكتلك كتير بس لو كنت سكتت اكتر كنت هموووت
فهد مشي ببرود وسيف بصله بغيظ
سيف : حسبي الله عسل غشيم
فهد : بتقول حاجة ياسيف مش سامعك كويس
سيف : لا ياحبي بقول تصبح على خير....الله ع الظالم يا اخي
فهد : خمس دقايق وتحصلني ع الاوضة وبتروحش كدا ولا كدا... فاهم
سيف : ياغبي افهم دي مراتي
فهد لسه هيلف ويجعله سيف طاار على الحمام
فهد دخل الأوضة وغير هدومه ونام على السرير وفضل يفكر فيها وفي تفاصيلها اللي بتأسره كل مرة
سيف خد دش وغير هدومه ودخل الأوضة لقى فهد نايم بصله بغيظ وراح على سريره ونام
الليل عدي بظلامه على أبطالنا وطلع شمس يوم جديد حاملة معها احداث جديدة وسعيدة
__بقلمي سلمي الالفي
....... الصبح.....
زهرة بزهق : قومي بقا يااخرة صبري انا زهقت
حياة بعند : مش قايمة ياماما هه
زهرة بغيظ : طيب ياحياة خليكي نايمة وانا هفطر وانتي لما تقومي حضري الفطار لنفسك
حياة قامت من ع السرير بسرعة : ههه انتي بتتكلمي في ايه ياست الكل انا منمتش اصلاا هه قال احضر فطور قال.... روحي ياماما الله يسترك اعمليلي اكل عشان جعانة الله يخليكي
زهرة بسخرية : طفسة.... ناس متجيش غير بالعين الحمرة
زهرة طلعت وراحت المطبخ تحضر الفطور وحياة قامت غيرت هدومها واتوضت وصلت فرضها وراحت عند مامتها
حياة : تعالي ناكل في البلكونة
زهرة : ماشي يلا
طلعو البلكونة وحطوا الاكل على طاولة صغيرة وقعدوا قصاد بعض
حياة سمت ولسه بتاكل لقيت الباب بيخبط
حياة : مين الرخم اللي جاي ع الصبح كده
زهرة : معرفش استني هقوم افتح
حياة : خليكي انا هفتح
راحت وفتحت الباب وكان حسام
حياة : حس حس احب اقولك انك معندكش دم
حسام : حببتي تسلمي... وسعي كدا بقا
زقها ودخل وهيا بصتله بغيظ وقفلت الباب ودخلت وراه
حسام راح البلكونة عند زهرة : الله دا انا حماتي بتحبني بقا
زهرة : عايز ايه يانيلة
حسام : ماشي يازوزو مقبولة منك... ع العموم انا عارف انكو بتفطروا دلوقتي فقولت اجي افطر معاكو
زهرة : انت يابني معندكش بيت تأكل فيه كل ما تشوف وشي عايز تاكل دا ايه دا ياربي
حسام : بقولك ايه وسعوا كدا عشان انا اصلا زهقان وهموت من الجوع ومتأخر ع الشغل
حسام قعد وحياة كمان قعدت وبداو ياكلو
حياة : وزهقان من ايه بقا يا سي حسام
حسام : هايدي وحشتني اوي عايز اشوفها
حياة : بطل محن ياض
حسام بسخرية : قاعد مع عبده موته انا والله
زهرة : بس ياض متغلطيش في بنتي
حياة حضنتها : تسلمي يامامتي ياحببتي
زهرة : بنتي مش عبده موتة بنتي رفاعي الدسوقي بتاع الاسطورة دا
حسام : هاهاهاهاهاي في منتصف الجبهه
حياة : صحيح الضربة بتيجي من اقرب الناس ليك
حسام : سيد متقولش كدا عيب احنا اهل
زهرة : ولاا اخلص كل عشان تروح شغلك مش عارفة بيشتغل دكتور ازي دا
حسام : على فكرة انا دكتور محترم وليا مركزي ميغركيش اني بهزر معاكي دا من تواضعي بس
حياة : لا فعلا متواضع
حسام : شكرا شكرا لاداعي للتصفيق ودعوني اعمل في صمت
زهرة : باااااس انتو الاتنين جبت لي صداع... كلوا من سكات
حسام هو بيشاور ع زهرة : ايه اللي جاب الوليه دي هنا
حياة هزت كتفها : معرفش ياجدع قفوشة اوي الست دي
حسام : جدا
قعدوا ياكلو في جو من الضحك والبهجة وهما فرحانين
فون حياة رن : ألوو
فهد : انا تحت خمس دقايق وتكوني عندي عشان تيجي معايا الشركة
حياة : فوريرة
قفلت مع فهد واخدت شنتطتها ومتعلقاتها
حياة : ماما انا هروح مع فهد الشركة عايزة حاجة
زهرة : مع السلامة ياحببتي خدي بالك من نفسك
حياة : تمام.... هتيجي ياحسام
حسام : لا ياختي سكة السلامة انتي انا لسه مخلصتش فطاري
حياة : ماشي ياطفس... باي
حياة نزلت وكان فهد مستنيه في العربية بنضارته الشمسية وبدلته الرسميه وكان شيك اوي
ركبت جنبه وهو بصلها بحب وباس خدها : صباح الخير ياحياتي
حياة بكسوف : صباح النور.... يلا
فهد بابتسامة مشرقة : يلا
ساق العربية وانطلقوا لمكان الشركة
...... في شقة سيف.....
سيف بزهق : مش عايز اروح الشغل انا
ياسمين : وانا كمان مش عايزاك تروح وتسبني لوحدي بس لازم
سيف بضيق : هروح واحاول مش اتأخر خدي بالك من نفسك كويس ومتفتحيش الباب لحد ولما اكلمك تردي بسرعة وكلي كويس
ياسمين بضحك : حاضر يابابا سيف
سيف داعب خدها : احلى بنوتة دي ولا ايه
بأس راسها وباسها من خدها وخدها التاني وبعدين قرب على شفايفها وخطف قبلة شاغفة مليانة حب وعشق
سيف وهو بياخد نفسه : انا ماشي عشان لو فضلت اكتر يبقا مش هروح الشغل النهاردة
ياسمين بضحك : مع السلامة
....... في بيت زهرة.....
زهرة : قوم ياحوسو افتح الباب شوف مين لحد ماأجيب الشاي
حسام : ماشي
راح فتح الباب واتفاجأ من اللي شافه مكنش مصدق نفسه
حسام : انتي مين
_ وه نسيتني ولا ايه
حسام بتوهان : ياربي من كتر ماهيا وحشاني بقيت بتخيلها في كل حته
هايدي شاورت بايدها قدام وشه : حسااام... رد ياعم .... انت نمت ولا ايه
حسام : وكمان بتخيلها بتتكلم لا دا انا اتهبلت ع الاخر
محمود جه من وراها : هايدي واجفه أكده ليه يابتي مش بتدخلي ليه
حسام : وكمان بتخيل ابوها هههه ناقص اشوف باقي العيلة داخله علينا دلوقتي
سالم وجميلة وسعدية طلعوا ع السلم وحسام اتجنن لما شافهم
زهرة طلعت : مين ياحسام... بصدمة : انتو
سالم : كيفك يازهرة
زهرة بتوتر : الحمد لله بخير
محمود : وه هتوجفينا ع الباب أكده كتير ولا ايه
زهرة وهيا بتجاهد عشان تحبس دموعها : لل.. لا اتفضلوا
دخلو وقعدو في الصالة وحسام لسه ع الباب
زهرة نغزته في كتفه : ايه يااهبل واقف كدا ليه
حسام فاق : ااه... ايه دا وهو ذا مش حلم
زهرة : ادخل ياحسام خلص واقفل الباب
حسام دخل وقفل الباب وزهرة دخلت ووقفت قدامهم
زهرة : احم... تحبوا تشربوا ايه
سالم وقف قصادها : مش هتسلمي علينا ولا ايه
فتح ليها ايده : تعالي في حضن اخوكي يازهرة
زهرة اترمت في حضنه بضعف وعيطت : وحشتني اوي ياسالم
سالم : واني اتوحشتك اكتر ياخيتي
محمود قرب وحضنها وهيا حضنته وبعدين سعدية وهايدي كمان حضنوها وسلمو عليها
جميلة وقفت قصادها وراسها في الارض ودموعها بتنزل
جميلة : كيفك ياخيتي...
__بقلمي سلمي الألفي 
........ قدام الشركة....
العربية وقفت قدام شركة كبيرة تعتبر أشهر شركة في مصر وصاحبها ملياردير حياة كانت بتشوف الشركة دي في المجلات وبس... مكنتش تعرف صاحبها مين
حياة : فهد انت جايبنا هنا ليه
فهد : ايوا ما دا مكان شغلي
حياة بضحك : هههه انت بتشتغل هنا... وياترا بتشتغل ايه بتعمل شاي صح ههههه
فهد نزل من العربية وهو بيقول : طب تعالي ادوقك من الشاي اللي بعمله
حياة نزلت وراه وهو مسك ايدها ودخل بهيبته المعتاده ونضارته الشمسيه السوده ولحيته الخفيفة اللي بتزيده وسامة وبدلته السودا
راح عند الباب واتفتح لوحده آلياََ
الأمن وقف احتراما ليه : اهلا يافهد بيه
فهد هز راسه برضا ودخل تحت نظرات حياة المتعجبة
راح عند الاسانسير وضغط على الازرار والباب اتفتح دخل وحدد الطابق اللي هيروحه
حياة بتعجب : فهد انت بتشتغل ايه بالظبط
فهد ببرود : بتاع شاي
حياة : انت هتجنني هو في بتاع شاي يتقاله يابيه
فهد بهمس عاشق وهو بيحاول يكتم ضحكته : سلامتك من الجنان ياحياتي..... يلا وصلنا
الباب اتفتح مسك ايدها ومشي
اول ماوصل كل الموظفين وقفوا باحترام وخوف وخفضوا رأسهم للارض 
فهد مشي بينهم بكل غرور وهو ماسك ايد حياة اللي مصدومة وصل عند المكتب
سيلا السكرتيرة بصتله بدلع وإعجاب كانت لابسه لبس مكشوف بيظهر اكتر مابيخفي.... مخدتش بالها من حياة
سيلا بدلع : اهلا يامستر فهد نورت الشركة
فهد بجمود : ازيك ياسيلا
سيلا بسعادة : بقيت كويسة لما شوفتك.... وحشتني
فهد بصلها بنظرة حارقة ولسه هيتكلم حياة سبقته
حياة بغيرة شديدة : نعم ياروح امك مين دا اللي وحشك
سيلا بقرف : انتي مين يابتاعة انتي وازاي تكلميني كدا 
حياة كانت هتتكلم فهد قاطعها بحدة : سيلا الزمي حدودك اللي بتتكلمي معاها دي تبقا مدام فهد المنياوي مراتي
سيلا بصدمة ويأس : ايه انت اتجوزت
حياة مسكت ايده وحضنته : ايوا ياحلوة اتجوز وانا مراته ياريت تتلمي بقا بعد كدا وانتي بتكلمي جوزي
سيلا اتعصبت وكانت هترد 
فهد ببرود : اللي مدام حياة تقوله يتنفذ وكلامها أوامر بالنسبة للجميع فاهمة
سيلا بحزن : تمام يافندم
فهد بحدة : انا هدخل المكتب متدخليش حد من غير اذني واطلبي عصير الهانم
سيلا : تمام
فهد دخل المكتب و وراه حياة قفل الباب وقعد على الكرسي قدام المكتب
بص لحياة اللي اول مادخلت بصت للمكتب باعجاب وانبهار وبعدين اتضايقت.... لقيها واقفة بغيظ ومقوسة شفايفها زي لاطفال وعاقدة دراعاتها قدام صدرها
فهد قام وقف قصداها وباس خدها : حياتي زعلانة ليه
حياة بغضب : انا عايزة افهم بقا ايه اللي بيحصل دا وانت بتشتغل ايه وليه كل دول بيقلولك فهد بيه وايه المكتب الكبير دا وأهم حاجة مين السلعوة اللي برا دي
فهد بضحكة مقدرش يكتمها : ههههه ايه دا كله دا انتي معبيه ههههه
حياة بغضب : متضحكش
فهد كتم ضحكته : طيب طيب تعالي نقعد وافهمك كل حاجة
مسك ايدها وراحوا عند مقعد صغير يسيع لاتنين بس
قعد وقعدها على رجله وحاوطها بدراعه
حياة بكسوف : احم.. انت مقعدني كدا ليه ممكن حد يشوفنا
فهد : انتي مراتي ومحدش يقدر يدخل هنا من غير اذني اصلا وبعدين انا مرتاح كدا
حياة : طب فهمني بقا
فهد : ماشي ياستي... قوليلي عمرك سمعتي عن الفهد جروب
حياة : ايوا طبعا ومين ميعرفهاش دي أشهر مجموعة شركات في الشرق الأوسط دا صاحبها ملياردير وبعدين انا اعرف الفرع الرئيسي بتاعها اللي احنا فيه دلوقتي
فهد : طب ماانتي كويسة اهو اومال عايزة تعرفي ايه بقا
حياة : عايزة اعرف جوزي بيشتغل ايه وبعدين انا عمري ما اتخيل ادخل شركة الفهد الرئيسية
فهد : يعني دا كله ومش فهمتي انا بشتغل ايه.... طيب تعرفي مين صاحبها
حياة : لا.... بص من الاخر انت تلقاك بتشتغل هنا محاسب ولا اي حاجة متعمليش فيها راجل مهم
فهد : ياشيخة..... طب ازاي عارفة كل المعلومات دي عن الشركات ومش عارفة مين صاحبها
حياة : انا سمعت انه أصغر ملياردير في الشرق الأوسط وبس وبعدين اكيد هو واحد غني موت ومش بيجي الشركة وكدا..... قولي بقا انت بتشتغل ايه في الفهد جروب يافهد
فهد بصلها بيأس من غبائها وهيا قالت الكلام وبصت لملامح وشه واستوعبت اللي قالته بصتله تاني بصدمة
حياة : مش معقول هو ........ هو انت... يعني انت اللي......
فهد ضحك على شكلها : هههه ايوا انا
حياة : يابن القردة..... دا انت طلعت غني
فهد مسكها من ودانها : مين دي اللي قردة يابت
حياة : انا انا القردة..... قولي بقا ازاي انت صاحب الشركات دي وصاحب شركه المنياوي وليه منفصلين عن بعض
فهد : بختصار لان شركة المنياوي دي بتاعت العيلة كلها وانا بعد ما اتخرجت حبيت اعمل شغل ليا لوحدي فبدأت بشركة صغيرة وتعبت لحد مابدأت تكبر لحد مالقت مجموعة شركات الفهد
حياة : وليه مش قولتلي كل دا
فهد : انتي عمرك ماسألتيني عن شغلي وانا مكنتش اعرف انك متعرفيش وبعدين انتي ناسية الظروف اللي اتجوزنا فيها انتي محسساني اني جيت واتقدمتلك ههه
حياة بحزن حاولت تخفيه : اه فعلا عندك حق
فهد فهم زعلها وعارف اللي بيدور في عقلها حب ينسيها حزنها اتكلم بمرح : بقولك ايه اللي عملتيه مع سيلا برا دا
حياة بغيظ :عملت ايه دي بت مسهوكة مش شايف اللي لابساه اقصد اللي مش لابساه
فهد : امم شامم ريحة غيرة
حياة بتوتر : مين غيران.... انا اغار من دي دي شبة السلعوة وبعدين ازاي تشغل الأشكال دي عندك
فهد : عادي البنت شغلها ومؤهلاتها كويسين فاعطتها الوظيفة 
حياة : برضو انت مش شايف بتبصلك ازاي دي معجبة بيك وشكلها بتحبك
فهد : بس انا مبحبهاش انا بحبك انت ياقمر
حياة : بجد يافهودي يعني انا احلى منها
فهد بأس خدها : انتي احلى وحدة شافتها عيني في الدنيا كلها سيلا مين دي اللي تقارني نفسك بيها انتي ست البنات وست قلبي
حياة اتكسفت وخدودها احمرت فهد باس خدها
فهد : بعشقك يافرولتي
قرب من خدها التاني وباسه وعيونها وجنب شفايفها ولسه هيبوسها من شفايفها
الباب خبط وحياة بعدت عنه بسرعة وقعدت جنبه
فهد بغيظ : مين؟
سيلا : انا يامستر فهد
حياة اول ماعرفت انها سيلا قامت بسرعة ورجعت لموضعها على رجل فهد ولفت ايدها حول رقبته
فهد فهم اللي بيدور في عقلها وابتسم بمكر : ادخلي ياسيلا
سيلا دخلت وشفتهم بالوضع دا واتغاظت حطت العصير على الطاوله اللي قدامهم
حياة بدلع : بقولك ايه ياانسة نيلا... اقصد سيلا ولا اسمك ايه.... الغي كل مواعيد فهودي النهاردة لانه مش هيكون فاضي هيكون معايا زي ما انتي عارفة عرسان بقا وكدا
سيلا بصت لفهد باستفهام وهو كان بيجاهد عشان يمنع ضحكته
فهد : تمام ياسيلا اعملي اللي حياة هانم قالته
سيلا بغيظ : تمام يامستر فهد.... عن اذنك
سيلا وصلت عند الباب وكانت هتطلع
حياة : خدي الباب في ايدك يانيلا
سيلا طلعت بضيق وقفلت الباب وفهد انفجر من الضحك
حياة : بتضحك على ايه
فهد : بضحك على حببتي الغيرانة
حياة بشراسة : انا مش غيرانة
فهد : ماشي ياستي..... وبدأ يقربها ليه لحد ما اصتدمت بصدره العريض
حياة بتوتر : فهد اوعي انت بتعمل ايه
فهد ببراءة : الله مش انتي اللي قولتي لسيلا اننا عرسان وكدا وانا هعمل زي ماالعرسان بيعملو 
حياة بغباء : هو العرسان بيعملو ايه
فهد : طب ماتيجي نروح الفيلا وانا اقولك عشان مينفعش هنا
حياة : انت عندك فيلا
فهد : اومال يعني عندي الشركات دي ومش هيبقى عندي حتة فيلا
حياة : واد يافهد انت طلعت غني بجد انا هبدأ احترمك
فهد عقد حاجبيه : وانتي مش كنتي بتحترميني ولا ايه
حياة : لا اقصد هضحك عليك ماانت غني بقا بس من يوم ماشوفت ومشوفتش منك لبانة حتى
فهد بضحك : وانتي عايزة مني ايه ياست حياة
حياة : هتجبيلي شوكولاتات كتير ومصاصات وكدا بقا يابو الفواهيد
فهد : هههه والله طفلة.... يلا نمشي
حياة بصرامة : استني
فهد : ايه تاني
حياة : البت نيلا اللي برا دي تمشيها وتجيب بدلها سكرتير راجل ايوا انا مش مستغنية عن جوزي
فهد : انتي مش واثقة فيا ولا ايه
حياة : واثقة فيك اه لكن فيها هيا لاااا
فهد بضحك : ماشي ياست همشيها بس بشرط
حياة : شرط ايه
فهد بابتسامه مكر: هقولك في الفيلا يلا
فهد مسك ايدها وطلعوا من المكتب وسيلا بصت عليهم بحقد
حياة بدلع : باااي يانيلا
فهد ضحك بخفوت ومشيوا ركبوا الاسانسير ونزلوا ركبوا العربية وفهد اتجة لمكان الفيلا
........ في بيت زهرة........
زهرة : الحمد لله ازيك ياجميلة
جميلة : بخير الحمد لله..... وكملت بدموع : زهرة اني اسفة سامحيني ياخيتي
زهرة : اسامحك على ايه ياجميلة
جميلة : اني عارفة انك زعلانة عشان الكلام اللي جولته ليكي لما فهد كان في المستشفى
زهرة : اللي فات مات انسى ياجميلة
جميلة مسكت ايدها : ياخيتي والله ماكنت اجصد حاجة من اللي جولتها اني جولت أكده من خوفي على فهد ومكنتش عارفة بجول ايه..... البيت ده بيتك جبل مايكون بيتي وبيت ابني يازهرة اني اسفة ياخيتي
زهرة : خلاص ياجميلة انتي مقولتيش غير اللي في قلبك  حصل خير
جميلة : والله ياخيتي ماهو دا اللي ف جلبي اني بحبك كيف خيتي بالضبط وبعتبر حياة بتي مش مرت ولدي اني عارفة اني غلطت في حجك انتي وحياة بس والله العظيم عمري مااتمنيتلك غير الخير حطي حالك مكاني لو دي حياة اللي اتضربت بالنار انتي كنتي هتعملي ايه... اني اسفة ياخيتي
زهرة حضنتها : خلاص ياجميلة انا مش زعلانة منك
جميلة : ربنا يخليكي ياخيتي
سالم : احنا جايين ناخدك يازهرة وهترجعي معانا
زهرة : بس.....
جميلة : مفيش بس لو مرجعتيش معانا هعتبر انك مش مسمحاني
زهرة بابتسامة : ماشي..... بس بشرط هتتغدو هنا النهاردة
محمود بضحك : بس أكده دا احنا اصلا جايين وعلى لحم بطننا
زهرة : هدخل احضر فطار لحد ما اطبخ
جميلة وسعدية : استني هناجي معاكي
سالم : صحيح يازهرة حياة فين
زهرة : وهيا حياة قعدت في البيت من يوم مافهد جه كل يوم يجي من الصبح ياخدها وترجع اخر الليل
سالم : ربنا يسعدهم
زهرة : حسام اتاخرت ع الشغل
حسام وهايدي كان بيبصوا لبعض بهيام وشوق وفاقو على صوت زهرة
حسام : طيب طيب ماشي
زهرة : ابقى جيب باباك وتعالوا اتغدو معانا
حسام : اوك
حسام مشي وهايدي دخلت معاهم المطبخ يحضروا الاكل
__بقلمي سلمي الالفي
...... في شركة المنياوي.......
آية : ياهشام جبتنا اهنيه ليه ماكنا نروح معاهم عند عمتي وخلاص
هشام : ياحببتي اني عندي شغل اهنيه هخلصه ونروح ليهم وبعدين الحج عليا عايز اوريكي مكتبي
آية : ماشي بس انا هزقج اهنيه وانت هتشتغل
هشام : لا ان شاء الله مش هتزقجي لأنك هتساعديني في الشغل
آية : ماشي
طلعوا الشركة ودخلوا مكتب هشام وهو قعد ورا مكتبه وآية قصاده
هشام طلب الملفات وموظف جابهم
الموظف : اتفضل ياهشام بيه
هشام اخد الملفات وبص على الموظف لقيه بيبص لأية باعجاب
هشام بغضب : خير ياسامر في حاجة
سامر باعجاب : ماشاءالله ايه القمر دا
هشام : نعم ياروح امك
سامر : خير يافندم انا بصراحة متعجب من القمر اللي قدامي ماشاء الله اخت حضرتك جميلة اوي ياهشام بيه
هشام قام بعصبيه ولف لعنده ومسكه من تلابيب قميصه : دي مراتي ياخويا مش اختي
وضربه بالبوكس في وشه : دا عشان بصيت لحاجة مش تخصك واتفضل يلا ع مكتبك ومخصوم منك شهر
سامر طلع برا وهو ماسك فكه بوجع مكان اللكملة
ايه انفجرت من الضحك
هشام بغضب : بتضحكي على ايه
آية : هههه شكلك حلو وانت غيران ياود المنياوي
هشام بجمود : متضحكيش هو دا كل اللي همك ف الموضوع
آية : خلاص بجي ياهشام هو مكانش يعرف وبعدين حرام عليك تخصمله شهر على حاجة تافهه زي دي
هشام : انه يعاكسك جداني حاجة تافهه
آية : هو مكانش يعرف عشان خاطري متخصملوش
هشام : اهو عيونك دي اللي جيباني ورا
آية : عسل يا هيشوو عسل
هشام : تعالي ياختي ترجميلي الملفات دي خلينا نخلص
آية : ماشي ياعم متزوقش
هشام : لا هتتعاركي هتعارك
......... في فيلا فهد......
دخل الفيلا وهيا وراه انبهرت من جمالها منظمة جدا ومعظمها بالون الأسود والأثاث من الزوق الرفيع
فهد شاور بايده قدام عيونها : حيااااة... انتي هنا
حياة : يابن اللعيبة ايه الفيلا دي
فهد : عجبتك
حياة : عجبتني بس؟ دي تحفة اعااااا انا جوزي عنده فيلا كدا انا مبشوفهاش غير في الأفلام ياجدع 
فهد بضحك : مجنونة
حياة : مجنونة بيك يافهدي
فهد بغمز : ماتيجي اوريكي اوضتنا
حياة : اشطا يلا
طلعوا الأوضة وكانت واسعة وجميلة اوي وفيها اوضة لتغيير الملابس وحمام
حياة : الله دي اوضتنا
فهد : اممم
حياة : انا مش مصدقة حاسة اني بحلم.... بس يعني انت كنت عايش هنا لوحدك
فهد : انا مكنتش بنزل الصعيد كتير وكل حياتي كانت هنا
حياة قربت منه بغموض : اوعا تكون بتجيب فيها بنات
فهد بضحك : لا متخافيش انا محترم
حياة بارتياح : طمنتني
فهد : مع الكل الا معاكي انتي
حياة بتوتر : قصدك ايه
فهد : هتعرفي..... وبدأ يقرب منها بخبث وهيا ترجع لورا بتوتر لحد ما قعت ع السرير وفهد حاصرها بدراعه
حياة بتوتر : فهد ابعد
فهد بعشق : تؤ تؤ
حياة : فهد.....
قاطع كلامها قبلة في شفايفها منه مليانة عشق وشغف وحب
فهد : بحبك ياحياتي
وباسها من خدها وخدها التاني ومن كل مكان في وشها
نزع حجابها وشم ريحة شعرها بهيام وباسها من رقبتها
وبعدين قرب على شفايفها وباسهم برقة
وداروا في دوامة عشقهم
........ في المستشفى......
الممرضة : دكتور حسام...يدكتور
حسام كان سرحان وبيفكر فيها : هااه ايه يا سها فيه ايه
 سها الممرضة : بقالي ساعة بنادي عليك وانا ولا هنا.. المريض اللي في الاوضة ٧ فاق
حسام : طيب روحي انتي وانا جاي وراكي
الممرضة طلعت وحسام ضرب راسه بخفة : فوق بقا وبطل تفكير
طلع من اوضة مكتبه وراح عند المريض
.......... ي بيت زهرة ..........
زهرة : يلا ياسالم اتصل بالاولاد عشان يجو يتغدو معنا
سالم : اني هكلم فهد وانت يامحمود كلم هشام
محمود : ماشي ياخوي
زهرة بهمس لهايدي : وانتي كلمي حسام
هايدي بكسوف : ماشي
__بقلمي سلمي الألفي 
....... في فيلا فهد......
المكان هادي مفيش غير صوت ضربات قلبهم اللي بتبين عشقهم لبعض
فاقوا علي صوت التلفون فهد بعد عنها بغضب ومسك الفون ورد
فهد بغضب : ألوو
سالم : مالك ياخويا غضبان أكده ليه شكلي جطعت عليك اللحظة
فهد : ربنا يسامحك بجي
سالم : احنا اهنيه في بيت عمتك جيب مرتك وتعالو عشان نتغدى مع بعض
فهد : جيتو امتا ومش جولتولي ليه 
سالم : النهاردة الصبح وخلص تعالي وبطل تلعب بديلك
فهد باحراج : ماشي
قفل وبص لحياة اللي حانت بتخبي وشها بين ايديها بكسوف
فهد : شكلك قمر حتى وانتي مكسوفة
حياة مردتش وفهد ضحك : طب شيلي ايدك طيب
حياة هزت براسها بالنفي
فهد : طب يلا عشان هنروح عندكو العيلة كلها هناك
حياة شالت ايديها بسعادة : بجد
فهد : شيلتي ايدك دلوقتي ليه
حياة قامت تلبس حجابها : يلا بسرعة وحشوني اوي
فهد بضحك : يلا
....... في المستشفى.....
حسام : وحشتك ولا ايه
هايدي بتوتر وكسوف : ل.. لاه هو عمتي بتجولك يلا تعالي عشان الغدا
حسام : فوريرة مسافة الطريق
قفل معاها واخد متعلقات وطلع من المستشفى بسرعة وكلم حسين وراحوا بيت زهرة
........ في بيت زهرة.....
بعد ساعة كان الكل متجمع في البيت وقاعدين على سفرة الاكل والابتسامة على وشهم
اتغدا في جو اسري مليان بهجة وخلصوا الاكل وقعدوا في الصالة مع بعض
زهرة وحياة قدموا الشاي وقعدوا معاهم
فضلو يهزروا يضحكوا مع بعض لحد ما المغرب اذن والرجال راحوا الجامع وصلوا والستات صلوا مع بعض جماعة في البيت
بعد شوية كان الليل جه والعيلة كلها اتجمعت تاني مع بعض وقعدوا يتكلمو ويضحكوا ويدعوا ربنا يديم السعادة في حياتهم
حسام : احم... طب ياجماعة بما اننا متجمعين حابب اقولكم حاجة
الكل بصله بانتباه وهو كمل بجدية
حسام : انا كنت عايز اكتب كتابي على هايدي كمان يومين ويكون الفرح كمان يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

حسام : انا كنت عايز اكتب كتابي على هايدي كمان يومين ويكون الفرح كمان
هايدي اتكسفت وخدودها اتوردت 
محمود : بسرعة أكده
حسام : ايوا ياعمي انا جاهز والحمد لله شغلي كويس وبابا اشتري شقة عمي شاكر وكتبها باسمي وهنسكن فيها
محمود : بس.....
سالم : بس ايه يامحمود طالما الراجل جادر ومجهز نفسه ليه التأخير بجي
حسام : هاااه ياعمي قولت ايه
محمود : اللي تشوفوه ياولدي
حسام : ايه رأيك يابابا
حسين : انا معنديش مانع ياحبيبي طالما انت هتكون مبسوط فانا موافق
حسام بسعادة : على بركة الله يبقا الفرح بعد بكرة.. مبروك ياعروسة.... وغمز
هايدي اتكسفت والعيلة كلها ضحكت عليهم
زهرة : احم احم نحن هنا
حسام : طب ماتقوموا
حياة بفرحة وهياة بتقوم من مكانها : مبروك ياحوسو
فهد شدها وقعدها جنبه تاني وجز على سنانه
حياة بهمس : ايه فيه ايه
فهد بحدة : باركي وانتي قاعدة
حياة ابتسم على غيرته وهو بصلها بغيظ
سيف : طب ياجماعة انا كمان حابب اعمل فرحي مع حسام هنا في القاهرة عشان هعزم ناس من الداخلية وكدا
سالم بضحك : وه انتو هتتجوزوا كلكو مرة وحدة ولا ايه
هشام : واشمعنا اني يعني اني كمان عايز اعمل فرحي
سالم : دا انتو متفجين بجي
سيف بضحك : لا والله ده صدفة
زهرة : دا انتو هتدخلو التاريخ تلت عرسان في فرح واحد
سالم بضحك : ربنا يعيني عليكو هسلم عروستين مش وحدة
فهد بمرح : شوفت يابوي اني الوحيد اللي مريحك اتجوزت في ساعتين ومعملتش فرح
العيلة كلها ضحكت وفهد بص على حياة لقيها بتبتسم بحزن
فهد اتنهد بخفوت وعرف هيا بتفكر في ايه
فهد : استأذنك ياعمتي هاخد حياة تنام عندي النهاردة في الفيلا بتاعتي
زهرة بابتسامة : مش محتاج اذن دي مراتك
سالم : واحنا كمان هناجي معاك يافهد
فهد بضيق : ليه
سالم عقد حاجبه : هو ايه اللي ليه
فهد بتوتر : اجصد يعني هتسيبو عمتي لوحدها وتاجو معايا
زهرة : ايوا صح مش هعرف اقعد لوحدي في البيت
محمود : بس البيت هنا مش هيكفي
سيف بسرعة : اني هاخد ياسمين تنام معايا في الشقة
سالم : ميصوحش ياولدي انتو اه متجوزين بس الناس مش تعرف
سيف بهدؤ : ياعمي مصر كلها دلوجت ان ياسمين المنياوي مراتي لاني قولت دا للصحافة في الحفلة
سالم : ماشي ياولدي بس ياريت ميحصلش بينكو حاجة غير لما تتجوزو
هشام : متخافش ياعمي اني هاخد آية ونروح معاهم هناك
سيف بغضب : ودا ليه بقا ان شاء الله
هشام ببرود : عشان المكان هنا مش هيكفي وعشان اراقبك
سيف : طب ماتروحو عند فهد
فهد بزعيق : فهد مين لا طبعا... اصلا الفيلا عندي كلها متربة ومش نضيفة لاني مش روحت هناك من زمان
سيف : وانتو هتنامو فيها ازاي يعني
فهد شد حياة من خصرها وبص لسيف ببرود : عادي احنا بنحب التراب صح ياحياتي
حياة ضحكت وهزت راسها : صح
العيلة كلها كانت بتراقبهم وهما بيتخانقوا وبيضحكو وسالم بيبص على فهد بخبث وهو فاهم اللي بيدور في عقله وفي نفس الوقت فرحان ان ابنه اعترف بحبه لمراته
كانوا  بيتناقشوا وبيتشاجروا  وصوتهم عالي
سالم : باااااااس.... مش عايز اسمع كلمة..... فهد وحياة هيروحو الفيلا بتاعت فهد
فهد ابتسم بانتصار وبص لابوه بامتنان
سالم كمل.... سيف وياسمين هيروحو شجة سيف
سيف ابتسم وفي نفس اللحظة ابتسامته اتلاشت
سالم : ومعاهم هشام وآية
سيف : بس....
سالم بمقاطقة : مفيش بس انتو لسه معملتوش فرح عشان متعملوش حاجة أكده ولا أكده... ياسمين وآية ينامو في اوضة وهشام وسيف في اوضة
هشام وسيف بضيق : تمام ياعمي
سالم : اني وجميلة ومحمود وسعدية وهايدي هنام اهنيه مع زهرة
حسين : طب نستأذن احنا يلا ياحسام
حسام : يلا
فهد مسك ايد حياة : واحنا كمان هنمشي
سيف بضيق لهشام : يلا ولا ناوي تنام هنا
هشام ببرود : يلا يانسيبي
فهد اخد حياة وهو ماشي همس في ودان سالم
فهد بهمس : شكرا ياحج مردودالك
سالم : عد الجمايل
فهد ضحك وخد حياة ومشي وكذالك سيف وهشام
نزلوا تحت ووقفوا قدام العربيات
فهد بتحذير : اللي هيلعب بديله منكم يترحم على نفسه
سيف وهشام ابتلعو ريقهم بخوف : مفهوم
سيف وياسمين وهشام وآية ركبوا العربية ومشيوا
فهد ركب هو وحياة ومشيوا هما كمان
وصلو الفيلا بعد شوية ودخلو
فهد بحنية : يلا نطلع اوضتنا وحشني حضنك
حياة ابتسمت : وانا كمان تعرف اني مكنتش بنام كويس لما مكنتش جنبي
فهد شالها وهيا شهقت
حياة : فهد انت بتعمل ايه نزلني
فهد بحب : هنطلع اوضتنا ياحياتي
في شقة سيف..
سيف : انا وانت هنام هنا وانتي ياياسمين خدي ايه على اوضتك
ياسمين : تمام
سيف قرب منها وباس راسها : تصبحي على خير ياياسمينتي
ياسمين بكسوف : وانت من اهله ياحبيبي
هشام : تصبحي على جنة يا آية قلبي
آية : وانت من اهله ياهيشووو
هشام : أين الرومانسيه انا لا اراها
سيف : احم احم.... يلا
ياسمين وآية دخلوا اوضتهم وسيف بص لهشام بضيق : مبسوط
هشام يبرود : جدا يانسيبي
سيف : ابوا برودك يا اخي ياربي اخلص من فهد يطلعي ده
هشام وهو داخل الاوضة : تصبح ع خير ياحب
سيف ضرب الأرض برجله ودخل وراه
.... في بيت زهرة وتحديدا في اوضة سالم......
سالم وهو نايم وجميلة في حضنه : يااه ياجميلة تعرفي اني مرتاح جوي
جميلة : ربنا يفرحك كمان وكمان ياخوي اخيرا هنجوز عيالنا ويعيشوا مبسوطين
سالم بهدؤ : تعرفي ياجميلة اني مش مبسوط ان بناتي هيتجوزوا جد ما مبسوط ان فهد رجع لحياة
جميلة : وه بس أكده بتفرج بين عيالك ياسالم
سالم : مش موضوع تفريج... فهد ده كان حمل كبير وانزاح من على جلبي
جميلة : ليه ياود عمي
سالم : فهد ولدي بيكابر ياجميلة بيكابر في حبه مش بالساهل يعترف بيه هو شايف انه لو عامل اللي جدامه بقسوه انه أكده هيبجي ملكه ويخاف منه.... هو فاكر ان الحب ضعف بيعذب نفسه كبريائه بيمنعه ممكن يأذي اللي بيحبه من كتر خوفه انه يسيبه بس الحمد لله فهد اتغير
جميلة : على جد مابحب فهد على جد ما مش عرفاه زيك هو بيعتبر صحبه مش اخوه ربنا يخليك لينا ياخوي
سالم بأس راسها : ويخليكي ليا ياجميلتي
....... في اوضة زهرة.....
زهرة : حابة تقولي حاجة... حساكي متردده
هايدي : بصراحة ايوه....
زهرة : قولي اللي نفسك فيه
هايدي : هو يعمتي حسام.... يعني امه ماتت كيف
زهرة : بصي ياحببتي حنان ام حسام تعبت لما كان عنده عشر سنين وقتها حسام نفسيته اتمرت لما كان بيشوفها تعبانة لانه كان قريب منها وبيحبها جدا حاولت اطلعه من حالته دي بكل الطرق قربته من حياة اكتر كانوا زي التؤم مبيسبوش بعض ابدا اتكفلت بتربيته كان لما يرجع من المدرسة يجي عندنا البيت هنا وياخد حياة وين لو يلعبوا في الشارع مع بعض نفسيته أحسنت نوعا ما.... حالة امه كانت بتسؤ يوم عن يوم فضلت سنتين تعبانة
زهرة اتنهدت والدموع اتجمعت في عيونها : في يوم كان راجع هو وحياة من المدرسة لقى ناس كتير قدام بيتهم
فلاااش باااك......
حياة بخوف : حوسو ايه الناس دي ولابسين كدا ليه
حسام مسك ايدها : متخافيش ياحيوو تعالي نطلع عند ماما زهرة
حسام اخد حياة وطلعوا بيت حياة بس ملقيوش حد
حسام : ماما زهرة شكلها مش هنا تعالي نروح بيتي
حياة : ماشي
نزلوا مع بعض وراحوا بيت حسين اللي كان جنب بيت صالح والد حياة دخلوا البيت وطلعوا عند الشقة
حياة : هما الناس دول وقفين عند شقتك ليه يا حسام
حسام : معرفش تعالي ندخل
دخلوا جوه وكان البيت فيه ناس وحسين قاعد على كرسي في الصالة وبيعيط
حسام جري عليه : بابا انت بتعيط ليه مالك
حسين حضنه جامد ودموعها بتنزل : امك ماتت يا حسام حنان ماتت ماتت وسابتنا
حسام بصدمة : لا انت كداب ماما... ماما عايشة وهيا نايمة جوه انا هدخل اشوفها
حسام جري على اوضة امه وزهرة قابلته على الباب وهي بتعيط بصلها بدموع ورجاء : ماما زهرة فين ماما هيا ماماتتش صح.... هما.. هما كدابين بيكدبوا عليا صح
زهرة حضنته : ماما ماتت يا حسام ماتت ياحبيبي
حسام بصراخ : لااا انتو كدابين كلكو كدابين وماما مماتتش انا هدخل اشوفها وهنام في حضنها
حسام دخل الأوضة عند امه وهو بيعيط لقى وشها متغطي جري عليها وشال الغطا ومسك ايدها : ماما انا حسام اصحى ياماما هما... هما بيكدبوا عليا وبيقولوا انك سبتينا بس انتي نايمة..وهتصحي كمان شوية و تاخذيني في حضنك عشان انا خايف
حسام طلع على السرير جنبها ونام في حضنها وهو بيعيط
حسام : انا هنام جنبك وانتي لما تصحى هتحضنيني وتطمنيني
زهرة دخلت وخدته من جنبها ووحدة دخلت وغطت وشها
حسام بصريخ وزهرة لسه مسكاه : لااا ابعدوو عني انا عايز ماما هيا مماتتش هيا نايمة.... انتي بتغطي وشها ليه كدا مش هتعرف تتنفس..
زهرة بعياط : اهدي ياحسام خلاص ياحبيبي
حسام : لاا ابعدو عني هيا قالت مش هتسبني هيا نايمة... والله هيا نايمة ولما تصحي هتاخدني في حضنها
زهرة : فوق ياحسام امك ماتت ومبقتش معانا خلاص
حسام بعياط : هيا مش بتحبني ياماما زهرة عشان كدا سابتني صح
زهرة : لا ياحبيبي بتحبك بس ربنا عايزها عنده وخدها... بص مش انا كمان ماما وانا معاك اهو
حسام : بس انا بحب ماما حنان مش عايزة تمشي
زهرة : خلاص ياحبيبي دا قضاء ربنا وانا معاك ومش هسيبك
حياة لابوها : بابا هو طنط حنان مالها
صالح بوجع : طنط حنان راحت عند ربنا ياحياة هي ماتت
حياة ببراءة : يعني هيا هترجع تاني
صالح : لا ياحببتي هيا ماتت وسابتنا ومش هنشوفها تاني
حياة : ليه يابابا هيا مش بتحبنا وبتحب حوسو مشيت ليه
صالح : اكيد ياحببتي بتحب حسام بس عشان ربنا عايزها عنده وخدها
حياة بدموع : متسبنيش زيها يابابا انا بحبك متروحيش عند ربنا
صالح : مقدرش اسيبك ياحببتي انتي روحي... يلا روحي شوفي حسام
حياة راحت قعدت جنب حسام اللي كان قاعد في ركن وبيعيط
حياة بدموع : حوسو انت بتعيط
حسام : هيا سابتني ليه ياحياة انا بحبها كدا مش عندي ام
حياة بطفولة : لا عندك مامتي تبقا مامتك انت كمان وبحبك ومش هتسيبك
حسام : اوعي تسبني انتي كمان ياحياة
حياة : مش هسيبك ابدا ياحوسو هنفضل مع بعض لآخر العمر
حسام : وعد
حياة حضنته : وعد
الكاتبة المجهولة
باااك
زهرة بدموع : حسام نفسيته فضلت تعبانة اكتر من ست شهور لحد ما اخير بدأ يتأقلم مع الموضوع اهتميت انا بتربيته مع حياة كانو بالنسبالي الاتنين ولادي وهما كمان كانو بيحبوا بعض جدا ومبيفترقوش
هايدي : ياااه ياعمتي حسام تعب جوي في حياته مع ذالك عمره مابين حاجة على طول بيضحك ويهزر 
زهرة : حسام بيضحك اه بس من جواه بيتألم مية مرة بيحاول يطلع حزنه على شكل هزار وضحكات لانه مش حابب حد يسأله مالك لان ساعتها هينهار لحد دلوقتي فاكر امه منسهاش لحظة وكل يوم قبل ماينام انا عارفة ومتأكدة انه بيمسك صورتها وينهار من العياط
هايدي : كل ده في جلبه ربنا يريحه
زهرة : امين... بصي ياهايدي انتي بنت اخويا اه لكن حسام ابني وبالنسبالي هو زي حياة واغلى كمان متفكريش في يوم تزعليه او تنكدي عليه لان ساعتها انا اللي هقف قصادك... حسام بيضحك وبيهزر اه لكن هو عصبي جدا ودمه حامي متختبريش صبره في مرة اقفي معاه وكوني ليه زوجة صالحة
هايدي : حاضر ياعمتي ان شاء الله أجدر اسعده وربنا مايجيب مشاكل
زهرة بابتسامة : بإذن الله ياحببتي تصبحي على خير
....... في فيلا فهد......
طلعت من الحمام وهيا مكسوفة وخدودها حمرة وهيا لابسه قميص موف كان ظاهر أنوثتها الطاغية وبشرتها البيضاء بالكاد واصل لركبتها بحملاته الرفيعة وروجها الأحمر الخفيف
أقسم ان الفستان مكانش بالجمال دا لما اشتراه سرح فيها وفي جمالها كانت زي الحورية بجمالها وفستانها القصير اللي بصعوبة وبعد جدال طويل وافقت تلبسه بسبب إلحاح فهد
قام من على السرير بسرعة وقرب عليها وهمس في ودنها ودا خلي حرارة جسمها ترتفع
فهد بهيام : هتفضلي تبهريني كدا بجمالك لحد امتا
حياة بكسوف شديد : على فكرة انت بتكسفني
فهد ضحك : هههه دا انا جايبك النهاردة عشان اكسفك
حياة : فهد....
مكملتش كلامها بسبب شهقة بسيطة من اللي عمله
في لحظة كانت بين ايده ورجليها مش ملامسة الأرض شايلها ومتجه بيها للسرير
نيمها على السرير برقة كأنها قطعة الماس خايف يكسرها حاصرها بدراعه وقرب وشه من وشها وانفاسهم بقت متلاحمة داعب انفها الصغير بأنفه برقة وباس راسها وخديها ووتحت شفايفها
فهد بهيام وحب : بحبك.... وبعشقك.... يااحلى حاجة في حياتي ياحياتي... اوعدك هفضل احبك لآخر نفس.... اوعدك هخلي حياتك جنة.. بتنفسك
مع كل كلمة بيقولها كان بيبوسها في مكان مختلف في وشها وكل قبلة مليانة حب وشوق وشغف كانت بتعبر عن مدى عشقه ليها
بأس رقبتها بحنية وهيا كانت سرحانة معاه ومع كلامه وقبلاته وبتبادله نفس الشعور
قرب على شفايفها وباسها بعمق وحب ورقة كأنه بيعبر ليها عن هوسه بيها وهيا بادلته نفس القبلة وراحوا لعالمهم الجميل مع بعض ليوثقوا الليلة دي في تاريخ حبهم
وسكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح
الصبح..
في بيت زهرة..
قاعدين على الفطار وبياكلو كلهم زهرة مسكت تلفونها وكلمت حسام
حسام : صباح الخير يااحلى زوزو
زهرة : صباح النور ياقلب زوزو ايه فطرت في بيتكو ولا تيجي تفطر معانا
حسام : طب والله عيب... يعني تبقى موجودة وافطر في بيتي تيجي ازاي دي
زهرة بضحك : طب يلا ياطفس احنا كلنا متجمعين وبناكل تعالي بسرعه
حسام : كلكم كلكم
زهرة بخبث : ايوا ياخويا كلنا كلنا واللي انت تقصده كمان
حسام : اشطا جاي
حسام كان لابس وجاهز اخد متعلقاته وطلع راح بيت زهرة
دخل وقعد معاهم على السفرة وبص لهايدي بحب وبدأ ياكل
بعد شوية حسام قام من على السفر
حسام بهدؤ : طب انا ماشي عايزين حاجة
زهرة : اول مرة تمشي بدري وبعدين مش لابس هدوم الشغل ليه
حسام بهدؤ : النهاردة الجمعه
زهرة بحزن : اسفة نسيت
حسام : عادي ولا يهمك
زهرة : طب استني البس واجي معاك
حسام : لا ملوش لزوم هروح انا
سالم : رايح فين ياولدي
زهرة : حسام بيروح عند مامته كل يوم جمعة
هايدي : هاجي معاك لو سمحت.. وبصت لابوها
محمود : روحي يا بتي
حسام بهدؤ : تمام.. انا مستني تحت في العربية
حسام نزل وهايدي غيرت هدومها ونزلت كان حسام راكب في العربية ركبت جنبه وهو ساق بهدؤ وطول الطريق ساكت
في فيلا فهد..
تسللت الشمس الأوضة لتعلن يوم جديد بعد ماعدت ليلة امبارح اللي اتحفرت في زاكرتهم للأبد
كالعادة صحي قبلها لقيها نايمة في حضنه راسها على صدره العاري موضع قلبه ابتسم بخفة وبصلها بحب ولعب في شعرها وهو بيفتكر كسوفها امبارح واللي كان بيزيد هوسه بيها
 اتأمل في ملامحها اللي كل مايشوفها يبصلها كتير كأنه اول مرة يشوفها ويتسحر بيها
وأخير صحيت فتحت عيونها ببطئ وصعوبة بسبب أشعة الشمس القوية
فهد بمشاكسة : صباحية مباركة ياعروسة
 دفنت وشها في صدره بكسوف 
فهد ضحك على خجلها الزايد : مبروك ياحياتي بقيتي مدام حياة المنياوي قولا وفعلا
حياة ضربته بخفة في صدره : بطل تكسفني بقا
فهد بضحك : طب يلا ياعم المكسوف عشان نقوم نصلي الصبح ونحفظ قرآن انتي محفظتيش من زمان يا استاذة
حياة بصت ليه بحزن : فعلا معاك حق انا قصرت في حق ربنا اوي الفتر اللي فاتت
فهد مسكها من دقنتها وبص في عيونها : طب ودي تيجي ازاي اومال انا موجود ليه قومي خدي دش وغيري هدومك عشان نعوض اللي فاتك
حياة بكسوف : قوم انت الاول
فهد بضحك : ماشي ياستي انا هروح الأوضة اللي جنبك اخد دش لحد ما تغيري
فهد قام وبصلها بمشاكسة وغمز : بس كنتي بطل امبارح ياحبيبتي
حياة رمت فيه المخدة : انت قليل الادب اطلع
فهد بضحك : ههه طالع هههه
فهد طلع من الأوضة وراح الأوضة اللي جنبه وخد دش وغير هدومه وحياة عملت نفس الشئ
بعد شوية فهد دخل الأوضة وكانت حياة لبست اسألها وجهزت المصلية والمصحف
فهد باس راسها ووقفوا يصلوا مع بعض وفهد بيقرأ قصار السور بصوته الرائع
في بيت سيف..
ياسمين : يلا ياجماعة الفطار جاهز
سيف : فطار قمر زي الايد اللي عملاه
هشام : هيا آية فين ياياسمين
ياسمين : انا تعبت معاها وبرضو مش راضية تصحى وزهقت منها بصراحة
هشام بضحك : انا هدخل اصحيها
هشام دخل الأوضة وكانت اية نايمة راسها في آخر السرير ورجليها على الحيطة وراعاتها على حرف السرير كان شكلها مضحك اوي
هشام ضحك عليها وبعد شعرها عن عينها وباس خدها
هشام بحنية : اية... جومي ياحببتي
آية مردتش عليه وهشام فضل يهزها وينادي باسمها كتير بس مردتش خالص
آية بضيق : ياما سيبيني بجي حرام عليكي
هشام : انا مش امك يا ست انا جوزك
آية : طيب روح دلوجت وتعالي بكرة
هشام : شكلك هتعذبيني
هشام بص لكوباية الماية اللي جنبه بخبث ومسكها وكبها على وشها
آية بصراخ : يالهوووووي الحجوني بغرااااق الحجوني
هشام وقع على الأرض من كتر الضحك وآية قامت لعنده بغيظ وهو طلع يجري وطلع من الأوضة كانت هتطلع وراه بس هو رجع ووقف قدامها
هشام بحدة : رايحة فين بلبسك ده خشي البسي حاجة عدلة الاول
آية وهيا بتجز على سنانها : وحياة امي لاوريك
هشام طلع وقفل الباب وهيا ضربت رجليها في الارض بغيظ و غيرت هدومها
عند المقابر..
حسام حط الورد على قبر امه وقرأ ليها الفاتحة هو وهايدي ووقف ساكت بجمود
هايدي بحرج : انا هستناك بعيد لحد ماتخلص
مشيت وكأنه كانت إشارة لحسام عشان ينفجر من البكاء
حسام بعياط وقعد على الأرض : وحشتيني اوي يا أمي وحشني حضنك ارجعلي ارجوكي ولو خمس دقايق احضنك واحس بوجودك.... ابنك هيبقا عريس يا أمي كان نفسي تبقى معايا... ليه سبتيني بتعذب من بعدك لولا وجود ماما زهرة انا كنت متت يا أمي هيا قدرت تعوض شوية من غيابك وحشتيني وحشتيني اوي
فضل يعيط كتير وهايدي كانت واقفة قريبة منه ودموعها نازلة بوجع على حالته مقدرتش تتحمل شوفه كدا جريت عليه وحطت ايديها على كتفه
حسام اترمي في حضنها وتبت فيها جامد : وحشتني اوي ياهايدي... نفسي اشوفها تاني... نفسي اترمي في حضنها
هايدي بعياط : ادعلها بالرحمة ياحسام هيا اكيد شيفاك وحاسة بيك وبتزعل لما تشوفك متضايج.... ادعلها بالرحمة ياود عمي
حسام : ربنا يرحمها....متسبنيش ياهايدي انا ماصدقت لقيت حد يملي مكان في قلبي ويعوضني شوية عن الوجع اللي بحس بيه
هايدي : مجدرش اسيبك ياحسام اني كمان بحبك ومجدرش ابعد عنك
حسام ببراء زي الطفل الصغير : وعد
هايدي بابتسامة حب : وعد
في فيلا فهد..
( سُورَةٌ أَنْزَلْنَاهَا وَفَرَضْنَاهَا وَأَنْزَلْنَا فِيهَا آيَاتٍ بَيِّنَاتٍ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ ** الزَّانِيَةُ وَالزَّانِي فَاجْلِدُوا كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَةٍ وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ ** الزَّانِي لَا يَنْكِحُ إِلَّا زَانِيَةً أَوْ مُشْرِكَةً وَالزَّانِيَةُ لَا يَنْكِحُهَا إِلَّا زَانٍ أَوْ مُشْرِكٌ وَحُرِّمَ ذَلِكَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ ** وَالَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ ثُمَّ لَمْ يَأْتُوا بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاءَ فَاجْلِدُوهُمْ ثَمَانِينَ جَلْدَةً وَلَا تَقْبَلُوا لَهُمْ شَهَادَةً أَبَدًا وَأُولَئِكَ هُمُ الْفَاسِقُونَ ** إِلَّا الَّذِينَ تَابُوا مِنْ بَعْدِ ذَلِكَ وَأَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ** وَالَّذِينَ يَرْمُونَ أَزْوَاجَهُمْ وَلَمْ يَكُنْ لَهُمْ شُهَدَاءُ إِلَّا أَنْفُسُهُمْ فَشَهَادَةُ أَحَدِهِمْ أَرْبَعُ شَهَادَاتٍ بِاللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِينَ ** وَالْخَامِسَةُ أَنَّ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَيْهِ إِنْ كَانَ مِنَ الْكَاذِبِينَ ** وَيَدْرَأُ عَنْهَا الْعَذَابَ أَنْ تَشْهَدَ أَرْبَعَ شَهَادَاتٍ بِاللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الْكَاذِبِينَ ** وَالْخَامِسَةَ أَنَّ غَضَبَ اللَّهِ عَلَيْهَا إِنْ كَانَ مِنَ الصَّادِقِينَ ** وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ وَأَنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ حَكِيمٌ **)
فهد كان بيقرأ بخشوع وصوته العذاب بص لحياة لقيها ساكتة
فهد : صدق الله العظيم..... ايه ياحياتي مبتردديش ورايا زي كل مرة ليه
حياة : بصراحة يافهد انا مش فاهمة حاجة الآيات دي صعبة
فهد ابتسم وقفل المصحف ومسك ايديها : هيا فعلا الآيات دي متشابهه وصعبة الفهم انا هشرحلك
حياة بابتسامه : ماشي
فهد : بصي ياستي ربنا بدأ السورة بثبات يعني ايه!... يعني قال _ سبحانه وتعالى _ سورة انزلناها وفرضناها يعني بيأكد انها مهمة وفرض علينا نعرفها ونفهم الأحكام اللي فيها كويس ونعمل بيها  لانه هيبين فيها الحلال من الحرام... الأمر والنهي 
بدأ يفهمنا عقاب (الزنى) فقال الزاني والزانية فاجلدو كل واحد منهما مائة جلدة ولا تأخذكم بهما رأفة في دين الله يعني كل وحد هينضرب مية جلدة على جسده من غير مانشفقش عليهم ولا نترحم بيهم هما المية جلدة بالضبط لا اكتر ولا أقل ان كنتم تؤمنون بالله واليوم الاخر..... ولازم يشوفهم جماعة من المؤمنين ليه!!...... عشان يكونوا شاهدين عليهم وشايفينهم فالزاني والزانية يبقوا عبرة ليهم
وبعدين قال _سبحانه وتعالى _ ان الزاني مينفعش يتزوج الا من زانية زيه او مشركة يعني المؤمنات محرمات لا تتوقى الزنى مع عدم جواز نكاحها، والزانية كذالك وحرم ذالك على المؤمنين....... طيب واللي بيتهموا المحصنات العفائف من النساء والرجال برضو بفعل الفاحشة ليهم فرصة اننا نصدقهم انهم يجيبوا أربعة من الناس تشهد ليهم على الفاحشة دي 
طيب ولو معندهمش دليل يبقى عقابهم نجلدهم تمنين جلدة ومتقبلش ليهم اي شهادة بعد كدا خالص ليه!!.... عشان اللي هما بيتهمو المؤمنات العفائف بالزور دول بيكونوا خارجين عن طاعة ربنا...... طيب بس ربنا غفور رحيم فقال انهم لو تابوت وعملوا أعمال صالحة فربنا هيقبل شهادتهم بعد كدا عشان ربنا غفور رحيم للتائبين
طيب والرجال اللي بيتهمو زوجاتهم وملهمش شهود غير نفسهم يشهدو على صحة الكلام اللي بيتهم ها بيه يعملوا ايه.... قالك شهادة واحد بس منهم باربع شهادات بالله يعني يحلف بربنا اربع مرات انه صادق فيما رمي به زوجته من الزنى 
طيب المرة الخامسة يدعي على نفسه كتير باستحقاق اللعنة لو كان كاذب في اللي اتهمها به 
فتستحق هي بدا أن تُحَد حد الزنى، ويدفع عنها هذا الحد (الحلفان) أن تشهد اربع شهادات بالله يعني تحلف اربع مرات انه بيكدب في اللي بيتهمها فيه
طيب في المرة الخامسة تدعي على نفسها ان ربنا يغضب عليها لو كان زوجها صادق في اللي اتهمها فيه 
ولولا فضل ربنا علينا وانه تواب للي بيتوب من عباده وحكيم في تدبيره وشرعه كان عاقبتنا على كل ذنوبنا وفضحنا بيها 
فهد : هاااه فهمتي ياحياتي
حياة بابتسامه : ايوا فهمت بس هوا ليه السورة دي نزلت
فهد : السورة دي نزلت بالاحكام دي ان المنافقين اتهموا ام المؤمنين السيدة عائشة بالافك وكان الوحي منزلش على سيدنا محمد لمدة شهر كامل بدأ الرسول يستشير الصحابة بخصوص التهم اللي اتوجهت ليها وكلهم كانوا بيمدحوا فيها واثقين ان الكلام اللي بيتقال دا كدب...... ف الرسول اخير راح للسيدة عائشة وسألتها عن الكلام اللي بيتقال عليها واللي هو بيسمعه عنها فقالت انها برئية ولازم براءتها تظهر
والوقت اللي كان الرسول صلى الله عليه وسلم عندها ربنا _ سبحانه وتعالى _ نزل قرآن كريم وسورة بتثبت برأة ام المؤمنين رضي الله عنها في اللي اتهموا بيه 
حياة : الرسول صلى الله عليه وسلم كان بيحب السيدة عائشة اوي
فهد : جدا كان بيعشقها.... هااه استفدت حاجة
حياة : كتييير.... هااه هتكلمني عن اية النهاردة
فهد : تعالي اكلمك عن الصبر
حياة : ماشي
فهد : الصبر دا من اجمل الصفات اللي المؤمن ممكن يتحلى بيها انك تصبري على قضاء ربنا دا انجاز عظيم الصبر مش بالقول لا بالفعل.... يعني في ناس ممكن يحصلهم مصائب يبداو بكرهو حياتهم وينسوا النعم اللي عندهم ويجو في الاخر يقولو لا دا انا صبور.... لا.... دا مش صبر...الصبر ان ربنا يبتلكي بشئ وانتي متكرهوش تفضلي تقولي (الحمد لله) (لعله خير) دا كدا صبر على المصائب ربنا قال (والذين اذا اصابتهم مصيبة قالو انا لله وانا اليه راجعون) ربنا بيبتلكي عشان يختبر صبرك (ان الله اذا احب عبدا ابتلاه) بيبتلي العبد بحاجة على قد طاقته وتحمله ربنا مبيديش حد فوق طاقته لان ربك ارحم من كدا بكتير.... وفي الاخر ربنا بيعوضك على قد صبرك وتحملك بس عوضه بيكون جميل وكبير ( وبشر الصابرين) ربنا جميل اوي ياحياة
حياة : ونعم بالله.... ربنا يخليك  ليا يا احلى زوج في الدنيا
فهد حضنها : ويخليكي ليا يا احلى زوجة في العالم
..
عدي اليومين مو غير اي احداث تزكر غير أن البنات بيجهزوا للفرح وفهد بيقرب من حياة اكتر وفي دماغه خطة بيفكر فيها
جه يوم الفرح الجماعي وكانت. الاستعدادات على قدم وساق
فهد بيتكلم في الفون : هااه كلو تمام
مجهول : متقلقش ياباشا كل حاجة ماشية مظبوط

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

فهد : هااه كلوا تمام
مجهول : تمام ياباشا نفذت اللي قولته وكل حاجة ماشية كويس
فهد : كويس مش عايز اي غلطة
مجهول : اوامرك يافهد بيه
سيف : فهد ايه ياعم واخدلك جانب وواقف بعيد ليه
فهد : كنت بخلص الموضوع اللي قولتلك عليه
سيف : تمام تعالي يلا
سيف وفهد دخلوا اوضة سيف تاني وقعدوا مع هشام وحسام
...... في بيت زهرة.....
البيت مقلوب وكل واحد بيجري في مكان والاستعدادات على قدم وساق
زهرة بزعيق : اقعدو بقاااا دوختني 
آية : لسه معملتش حاجة ومش هلحق والراجل هيجوز غيري لو ملقنيش جاهزة
هايدي : اني مش عايزة اتجوز اني عايزة اروح لأمي ودوني لامي
سعدية : امك ما صدقت تتجوزي وتخلص منك
ياسمين بتوتر : هما بتوع البيوتي سنتر دول اتأخروا ليه معقولة يكون الفرح اتلغي
حياة قاعدة ماسكة المبرد وبتظبط اظافرها وبتبص عليهم بضحك
حياة : كان نفسي اتزنق زنقتكو دي بس الجامد عمره ما ينزنق زنقة الكلاب اللي زي دي
هايدي بضحك وخفوت : هتتزنقي ياختي مستعجلة على ايه
حياة : هتزنق ازاي وانا اتجوزت اصلا
آية بسرعة : لا ماهو فهد.....
ياسمين حطت ايدها على فمها بسرعة وتوتر
حياة باستغراب : فهد ماله؟!
ياسمين بتوتر : لا اية تقصد أن فهد اتجوزك بسرعة فملحقتوش تعملوا فرح وكدا
حياة بهدؤ : فعلا عندك حق.... ودخلت اوضتها بهدؤ
ياسمين ضربت آية بخفة على رأسها : كله منك انتي اهي زعلت
آية : الله واني مالي يالمبي
زهرة : خلاص بقا يابنات اللي حصل حصل كلها كام ساعة وكله يتظبط
هايدي : وهي البتاع اللي بتجولو عليه دي جاية ميته
ياسمين بضحك : اسمهم بنات من البيوتي سنتر ياهايدي
هايدي : اهو اي حاجة المهم ياجوا عايزين نخلص
..... في اوضة حياة.....
حياة قعدت على السرير ودموعها نزلت : يارب ليه كدا اليوم اللي بتحلم بيه اي بنت وبتستناه انا اتحركت منه كان نفسي ابقا عروسة بفستاني الأبيض وبتعملي فرح كبير....حتي فرحة اليوم دا اتحرمت منها
فونها رن باسم فهد مسكته ومسحت دموعها : الوو
فهد : وحشتيني
حياة : وانت كمان وحشتني
فهد باستغراب : مالك ياحياتي انتي معيطة
حياة بتوتر : ل... لا مفيش حاجة... انا مضطرة اقفل ماما بتناديني
فهد بشك : ماشي
حياة قفلت مع فهد واتنهدت ورسمت ابتسامة على شفايفها وطلعت برا
البنات ظبطوا شوية حاجات ومنتظرين الميكب ارتست يوصل.... الباب خبط
آية : دول اكيد وصلوا اني هفتح
تليفون ياسمين رن : احم.. مكالمة مهمة هخلصها وارجع
حياة بخبث : طيب سلميلي على عم المهم
ياسمين اتكسفت وطلعت البلكونة وردت : الوو
سيف : عروستي القمر عاملة ايه
ياسمين : كويسة
سيف : متشوق اوي اشوفك بالفستان الأبيض اكيد هتبقى جميلة اوي ياياسمينتي
فهد من وراه : بتكلم مين
سيف بتوتر : مممم... مبكلمش حد
فهد : اومال ماسك التلفون على ودانك ليه
سيف : ك.. كنت بشوف الساعة
فهد بسخرية : بتشوف الساعة بودانك
سيف بضيق : الله فيه ايه يافهد دي مبقتش عيشة
فهد بسخرية : هطلقك حاضر... بتكلم ياسمين
سيف بحذر : ايوا...
فهد : اديهالي
سيف ناول فهد التلفون :ياسمين
ياسمين بخوف : نعم ياخوي
فهد : احم كنت عايز أسألك على حاجة
ياسمين : اتفضل
فهد لسيف : انت لسه واقف ليه عايز اكلم اختي في حاجة خاصة
سيف بسخرية : حاجة خاصة.... انا طيب ياخويا ماشي
سيف مشي وفهد كلم ياسمين
فهد : ياسمين هيا حياة زعلانة من حاجة في حد ضايقها...!!
ياسمين : بصراحة ياخوي ايوا...... وحكتله
ياسمين : اني اسفة ياخوي والله ماكنت اجصد
فهد : خلاص حصل خير كلها ساعات وكله يتظبط... يلا سلام
فهد قفل مع ياسمين واتنهد : كلها ساعات ياحياتي هعمل كل اللي بتتمنيه عشان تبقي مبسوطة.... هعوضك عن كل حاجة وحشة حصلت
هشام : تعالي يافهد واقف عندك بتعمل ايه
فهد : جاي اهوو
...... في بيت زهرة....
كله بيستعد وبيحضر للفرح اللي خلاص كلها ساعات ويتم والبنات متجمعين في اوضة حياة وقدامهم الميكب ارتست بيجهزوهم وحياة قاعدة على جنب وعلى وشها ابتسامة
حياة بسعادة : طالعين زي القمر... انا كدا هحسد اجوازكم عليكم
آية : والنبي ماحد جمر غيرك.... الا جوليلي ياحياة انتي طالعة حلوة أكده لمين انتي مش شبه عمتي خالص
حياة بمكر : قصدك ان مامتي وحشة.... طيب
بصوت عالي : ياماماااااا
آية بسرعة : بس بس هتفضحيني اني مجولتش انها وحشة
حياة : قالت ولا لا
هايدي وياسمين في نفس واحد : قالت
آية : يخربيتك انتو عايزين الدوليه تجتلني اني جولت انها وحشة... دي عمتي جمر
حياة بضحك : هههههه شكلك مسخرة هههه....بصي ياستي انا شبه بابا اوي ملامحي كلها اخداها من عيلة بابا حتى هتلاقيني انا وحسام شبه بعض اوي
ياسمين : بصراحة اللي يشوفكم يقول تؤم
حياة : احنا فعلا تؤم مش شرط نكون من نفس الاهل بس من لما كنا صغيرين مكناش بنفترق ابدا وكنا نفس الشكل وحسام كان قصير مع انه اكبر مني بس كنا نفس الطول  حتى كنت بلبس اللبس بتاعه وكنا بنعمل مقالب فظيعة.... تعرفوا في مرة واحنا صغيرين قررنا نعمل مقلب فلبسنا نفس اللبس ونفس الكاب وانا خبيت شعري تحته
ونزلنا الشارع
...... فلاش باااك.....
لما كان عمر حسام احداشر سنين وحياة تمن سنين
.....في مكان جانبي في الشارع..... 
حسام : مستر H هل تسمعني....
حياة : اجل اثمعك بوضوع مثتر حوثو
حسام : ياغبية قولتلك ناديني باسم مستعار
حياة : ماانت اثمك حثام يعني Hبردو
حسام : تصدقي صح خلاص ناديني بأول حرف من اسم بابا
حياة : عمر اسمه حسين H بردو
حسام : ايوا فعلا خلاص اسم ماما
حياة : مامتك اثمها حنان H بردو
حسام : يادي النيلة... حيااك قوليلي يالااا
حياة : عيب ماما قالتلي متشتميش حد
حسام : حياة اطلعي فوق مش هنعمل خطط
حياة : خلاث خلاث شوف انت عايز اقولك ايه وانا هقولك
حسام : قوليلي S
حياة : ماشي..... حوثو.... اقصد S لو اهلنا ملقيوش تلفوناتهم هتموتنا.... وبعدين احنا واقفين جنب بعض ليه بنتكلم بعض في التلفون
حسام : حيااااة انتي زهقتيني عايز انفذ الخطة عشان نخلص
حياة : خلاث خلاث يااا كمل
حسام : دلوقتي احنا هنروح لعمو دا ونفهمه ان عيونه فيها حاجة غلط وهنعمل نفس الحركات زي بعض وبعدين هنديه الماية دي اول مايشرب منها انت هتستخبي اشطا
حياة : تمام يا مثتر S
حسام : ابدأ التنفيذ
حسام وحياة راحو عند الراجل ووقفو قدامه واتكلم في نفس واحد : ازيك ياعمو
الراجل فرك في عيونه كتير
حسام : مالك ياعمو
الراجل : تقريبا عيوني فيها حاجة انا شايفك اتنين يابني
حسام : ازاي ياعمو انا واحد بس حتى بص
حسام رفع ايده وشاور قدام وش الراجل وحياة عملت نفس الحركة مع بعض
الراجل فضل يفرك في عيونه : لا اكيد عيوني فيها حاجة غلط مش انت حسام ابن حسين جارنا
حسام هز راسه وحياة كذالك : ايوا 
الراجل : بس انا مش فاكر انك عندك اخ تؤام
حسام : اخ تؤم ايه انا واحد بس اهوو
الراجل : اومال انا شايفك اتنين ليه اكيد عيوني فيها حاجة غلط انا لازم اروح اكشف
حسام : هديك علاج هيساعدك بس تعطيني مقابل
الراجل : علاج ايه ومقابل ايه
حسام : انا معايا علاج كويس والمقابل انك تجبلي شبسي وشوكلاتة وحجات حلوة كتير
الراجل : وافرض العلاج بتاعك منفعش
حسام : لا أنا متأكد انه هينفع ولو منفعش انا مش عايز منك حاجة
الراجل : نجرب ومالو.. هات العلاج
حسام وحياة مسكو قزازة مع بعض في نفس الوقت واللي يشوفهم يفكر انه تعبان فعلا
حسام : السائل السحري يقضي على العمى ويجعل نظرك عشرين على عشري
الراجل : ايه عشرين على عشرين دي انا اسمع عن ستة على ستة دي أقصى حاجة
حسام : الدنيا اتطورت ياعمو والمس كمان بقت تديني عشرين على عشرين ونجمة كمان
الراجل : طب هات يالمض هات
الراجل مسك القزازة ورفعها في فمه وبيشرب وحسام بص لحياة وهيا جريت واتخبت بسرعة
الراجل خلص القزازة وبص على حسام : تصدق ياد ياحسام كلامك صح انا عيوني بقت كويسة خلاص
حسام : طبعا ياعمو انا كلامي كله صح
الراجل : والله ولا اجدعها دكتور... بس طعمه زي الماية ليه
حسام : الحق عليا جايبلك دوا مش مر
الراجل : ربنا يخليك يابني انت شطور وشكلك هتكون دكتور ممتاز لما تكبر
حسام : امين ياعمو ودلوقتي يلا نفذ وعدك
الراجل : طيب ياسيدي والله حلال فيك الحاجات الحلوة
الراجل اخد حسام واشتراله حاجات كتير من السوبر ماركت 
حسام اخد الحاجات وراح البيت لقى حياة مستنيه على السلم
حياة : عملت ايه ياحوثو الخطة نجحت
حسام : نجحت وبصي الراجل جابلي ايه يلا نقعد ناكلهم مع بعض
حياة صقفت : هيييه.... نجحنا
حسام وحياة في نفس واحد : وتمت المهمة بنجاح مع تحيات عائلة الألفي للنصب والاحتيال
......... بااااك.......
ياسمين : اههههه مش قادرة ههههههه دا انتو كنتو مسخرة
هايدي : نصابين ههههههه..... انتو بتشتغلو مع ابليس بيقبضكو كويس يعنط
آية : انا شايفة ابليس واقف بيصقفلكوا ههههههه
حياة : بعدها اتقفشنا وخدنا علقة مووت
آية : احسن عشان تحرموا
حياة : لااا ما احنا مش حرمنا عملنا مقالب تانيه كتير
ياسمين : كنتو عصابة ههههه
البنات فضلو يتكلم ويضحكو كتير والميك ارتست بيظبطهم
...... في شقة حسين......
كبار العيلة قاعدين مع بعض بيتكلمو
سالم : عيالنا كبروا وكبرونا معاهم مين يصدق ان دول اللي كانوا بيحبوا امبارح جدام عينا دلوجت بجو عرسان
حسين : العمر بيعدي بسرعة من غير ما نحس
محمود : الحمد لله انهم مبسوطين وكل واحد هياخد اللي بيحبها
سالم : الحمد لله..... الحب ده اجمل حاجة ممكن تلجاها بين اي اتنين متجوزين..... احنا بنتجوز عشان ناجي شريك حياتنا السند اللي نجدر نعتمد عليه باقي عمرنا لازم نختار صح نختار اللي مستعد يضحي علشانا..... ومفيش اجمل من الحب اللي في الحلال اللي ربنا بيباركه الحب مش حرام الرسول صلى الله عليه وسلم كان بيحب زوجاته حب كبير...... لكن فيه بعض الناس هيا اللي بتخليه حرام لما يكون حب بين اتنين اعجميين مش بينهم حاجة قدام ربنا ولا متجوزين..... اني بحمد ربنا ان أولادي لحد دلوجت متبعين دينهم وادرين يفرحوا بين الحلال والحرام اني منكرش انهم ممكن يعملو حاجات غلط بس هما واعيين لتصرفاتهم وعارفين زين الغلط اللي بيعملوه من غير جصد وبيحاولوا يصلحوه
حسين : معاك حق ياسالم ربنا يسعدهم
محمود : ربنا يبارك لهم في حياتهم ويبعد عنهم كل شر
سالم : آمين
........ في شقة سيف.....
الشباب قاعدين بيتكلم مع بعض  وبيهزروا
هشام : انا مش مصدق ياجدعان يعني الفرخ هيكون فيه تمن عرسان ايه الفرح الاسطوري دا
سيف : نحن نصنع المعجزات
حسام : اااه اخيرا هنتجوز 
فهد : مستعجل على الهم بدري ليه
حسام : هم بقا حياك هم طيب انا هقولها واخليها تنكد عليك
فهد : لا وحياة عيالك هيا مش ناقصة وبعدين انز قصدي عليك انت
هشام : اه والله ياد ياحسام دي هايدي هتكليك تشوف النجوم في عز الضهر دي ملكة الدبش
فهد : ياخويا اتنيل ياعني جوازتك هيا اللي عدلة اوي دا انت متجوز آية الهبلة دي هتطلع عينك
هشام : بردو بحبها ملكش دعوة انت
سيف : مفيش احلي من ياسمنتي ورقتها
فهد : حد يشيل النحنوح دا من هنا
حسام : انا بقول كدا برضو.... وبعدين يافهد ما أنت كمان انضحك عليك
فهد ازاي يعني
حسام : يعني حياك اللي انت شايفها دي ممكن تاكلك لو جاعت ميغركش رقتها
فهد : مين حياة دي نسمة
حسام : النسمة دي وهيا صغيرك فتحت راس ولد عشان اخد السندوتش بتاعها
فهد بصدمة : مين حياة مراتي
حسام : ايوا ياخويا مراتك..... واحنا صغيرين كنا بنروح المدرسة مع بعض وحياة كانت بتاخذ سندوتشات كتير لأنها كانت بتحب الاكل اوي
في يوم نزلت البريك وسابت شنطتها في الفصل كان فيها سندوتش وبعد ما البريك خلص وطلعت بتفتح الشنطة ملقتش السندويش فضلت طول اليوم متضايقة وكل اللي يكلمها تزعقله.... الموضوع اتكرر لمدة أسبوع وهيا اصلا متعودة تسيب سندوتش تاكله وهيا مروحة...... المهم قررت انها مش هتسكت غير لما تعرف مين بياخده
وفي يوم مدرسة عملت نفس الحاجة بس المرادي منزلت البريك اتخبت ورا الباب بتاع الفصل وبعدين ولد جه وفتح شنطتها وأخد السندوتش اول ماشفته اتجننت وهجمت عليه وفضلت تضرب فيه كل اللي في المدرسة اتجمعوا وانا روحت فصلها لقتها بتضرب في الولد وهو تحت ايديها بيموت
حاولت ابعدها عنه بس كانت هتضربني ومسكت طوبة كبيرة كانت مخبياها في شنطتها وضربته في رأسه لحد مااتفتحت
هشام بضحك : هههههه يالهوووي مش قادر هههه
سيف : هههههه شرسة اوي ههههه
فهد بصدمة : ياجماعة انا بدأت اخاف على نفسي دي لو زعلتها في يوم ممكن تقتلني
هشام : عيني عليك يابني وقعت ولا حدش سمي عليك
فهد : وبعدها ايه اللي حصل
حسام : ولا حاجة الولد اتنقل ع المستشفى وخيطوله الجرح وأهله راحو لعمي وماما زهرة وحياة انفصلت من المدرسة لمدة شهر..... بس لما رجعت كلت كان بيخاف منها وكانو بيخافو يكلموها
هشام : ههههه فهد متجوز عبده موتة ههههه
فهد : ياخسارة وانا اللي كنت فاكرها بريئة
سيف : احسن جاتلك اللي هتجيب أجلك هههه
فهد بصدمة : عشان سندوتش... سندوتش ياحياة
حسام بضحك : اومال لو شوفتها وانا ببعدها فضلت تزعق وتضربني
..... فلاااش بااااك......
حسام ماسك حياة بصعوبة
حياة بزعيق :اوعي ياحوسو سبني الحيوان دا بيسرق سندوتشاتي..... اشمعنا انا هاااه بتسيب سندوتشات المدرسة كلها وتسرق سندوتشاااتي اناااااا..... ياحيوان.... بتحب الجبنة الرومي اللي مامتي بتعملها صح؟!....... ياسراااق.... اوعاا ياحوسو لازم اعلمه الادب
........ باااااااك........
فهد : هجبلها مصنع جبنة رومي بس تسبني
حسام :ولسه دا انا لو قعدت احكيلك على طفولتنا مش هخلص ههههههه
فهد :ااااه مكانش يومك يافهد يامنياوي بقا مراتي تطلع كده
سيف : نصيحة مني يافهد متفكرش تزعلها في يوم ممكن تجيب السكينة وتحطها في قلبك
هشام : ههههه دي هتوريك الويل هههه
فهد : ماخلاص خلصنا وبعدين حياتي رقيقة ولايمكن تعمل فيا حاجة...... ويلا قوموا عشان نجهز الفرح معاده قرب
سيف : يانهار ابيض يلا بسرعة باقي ساعتين بس
حسام : قوموا يلاااااا
الشباب قاموا يلبسوا ويجهزوا عشان يمشوا
........... في بيت زهرة..........
الميكب الرتست : كذا احنا خلصنا شغلنا محتاجين اي حاجة تانية
ياسمين : ايه رايك ياحياة
حياة : كلكو قمرات تسلم ايدك بجد
آية : طب وانتي مش هتحطي ميك اب
حياة : لا... انا مبحبش احط هعمل لمسات صغير بس بنفسي
هايدي : لاه لازم تحطي يلا كلنا عملنا
ياسمين : ايوا يلا
البنات قاموا وشدوا حياة وقعدوها قدام المرايا والبنت بدأت تحطلها
حياة : مش لازم انا مش عايزة احط ميك اب
ياسمين : من غير نقاش هتحطي برضوا
حياة باستسلام : تمام بس خفيف
البنت : متخافيش هيعجبك
البنات : طيب احنا هتطلع نلبس في اوضة عمتي لحد ماتخلص عشان منتأخرش
حياة : تمام
البنات طلعوا وراحوا اوضة زهرة يجهزوا
.....بعد ساعة....... 
البنت : ماشاء الله انتي جميلة اوي اجمل عروسة اعملها ميك اب
حياة بابتسامة : تسلمي ياروحي بس انا مش عروسة انا متجوزة
البنت : ربنا يسعدك... انا كدا خلصت شغلي.. محتاجة حاجة تانية
حياة : لا شكرا تسلم ايدك
...... في اوضة زهرة......
هايدي وآية لبسوا وظبطوا نفسهم الا ياسمين 
ياسمين : عرفتوا هتعملوا ايه
آية وهايدي : تمام
البنات طلعوا راحوا اوضة حياة ودخلوا
ياسمين : ياربي جميلة اوي ماشاء الله
حياة : انتي اجمل ياسيموو
آية : تصدقي لايق عليكي تكوني عروسة
هايدي : ايوا فعلا معاكي حق نفسي اشوفك لابسة الفستان دلوجت ياخسارة
ياسمين : وليه لا.... خدي ياحياة دا فستاني جربيه
حياة : لا لا مينفعش وبعدين دا بتاعك انتي ازاي اخده
آية : ياخيتي انتي مش هتاخدي انتي هتجربيه بس
هايدي : ايوا والنبي عشان خاطرنا نفسنا نشوفك بيه
حياة : لا مينفعش وبعدين هنتأخر على الفرح
زهرة جت من وراهم هيا وجميلة وسعدية
زهرة : ولا تأخير ولا حاجة ياحياة هما عشر دقايق هتجربيه فيهم نشوفه عليكي وتقلعيه تاني
جميلة : يلا يابتي متكسفهمش يوم فرحهم
سعدية : ايوه ياحياة طيبي بخاطرهم يابتي
حياة باستسلام : حاضر
بصوا لبعض بانتصار وابتسامة خبيثة وطلعوا برا
برا في الصالة.....
ياسمين بهمس : كدا مهمتنا تمت انا هدخل البس بسرعة وانتو اتصلوا بفهد
زهرة : تمام احنا جهزنا يلا انتي بسرعة قبل ما هيا تطلع
ياسمين : تمام تعالي يا هايدي ساعديني وانتي يآية كلمي فهد
آية : ماشي
ياسمين وهايدي دخلوا الأوضة وهايدي ساعدتها تلبس الفستان وآية كلمت فهد
فهد : ايه ياآية عملتو ايه
آية : كله زين ياخوي يلا تعالو هيا بتلبس في الاوضة وياسمين كمان بتلبس
فهد : تمام اجهزوا كلكم يلا احنا جايين
آية : حاضر
........... في شقة سيف......
فهد : يلا يا شباب البنات جهزوا.... سيف اهلك جم؟!
سيف : انا بعت عربية تجيبهم لحد مكان الفرح
فهد : تمام يلا
الشباب نزلوا وكل واحد ركب عربيته ومشيوا 
...... في بيت زهرة........ 
ياسمين : انا خلصت هااه عملتوا ايه
آية : كلمت فهد وتقريبا على وصول
جميلة بدموع : طالعين زي الجمر اخيرا شفت بناتي عرايس بفساتينهم البيضة..... ربنا يحميكيو
سعدية : الف مبروك ياحبابيبي ربنا يسعدكو
زهرة : قمرات يابنات الف مبروك
البنات : الله يبارك فيكم
الباب خبط
أية : شكلهم جم
زهرة : انا هفتحلهم
زهرة راحت وفتحت الباب كان حسام في المقدمة ببدلته السودة والببيون وشعره المصفف
زهرة بدموع : مبروك ياروح قلب زهرة
حسام حضنها : الله يبارك فيكي يااحلى ام في الدنيا.... شكرا ياماما شكرا على كل حاجة عملتيها علشاني انا مهما عملت مش هقدر اوفيلك فضلك.... ربنا يخليكي ليا ياست الكل
زهرة نغزته في كتفه بخفة : متقولش كدا ياهبل دا واجبي وبعدين انت ابني مفيش ابن بيشكر امه..... يلا عروستك مستنياك جوه..... وغمزت
حسام ابتسم ودخل لهايدي
هشام جه بعده
زهرة بابتسامة : مبروك ياهشام
هشام : الله يبارك فيكي ياعمتي
هشام دخل وسيف جه بعده : الف مبروك ياسيادة المقدم
سيف : الله يبارك في حضرتك
زهرة : حضرتك ايه بقا احنا بقينا قرايب قولي يازوزو...... يلا عروستك مستنياك
سيف دخل وزهرة دخلت وراه
كل واحد وقف جنب عروسته 
وبيبصلها بابتسامة وسرحان في جمالها
سيف : طيب يلا ننزل ياجماعة قبل ماحياة تطلع
كلهم نزلوا ووقفوا تحت البيت وقابلو سالم وحسين ومحمود
فهد : يلا روحوا انتو واني هجيبها واجي وراكم
سيف : تمام 
حسام كان هيركب هو وهايدي لوحدهم
محمود : ميصوحش ياولدي تركبوا لحالكو وليه مكتبتوش الكتاب
حسام : طيب نعمل ايه
سالم : روح انت يامحمود وسعدية كمان معاهم في العربية
واني وجميلة هنركب مع سيف وياسمين وحسين وزهرة مع هشام وآية
كلهم هزوا براسهم وركبوا العربيات ومشيوا
__بقلمي سلمي الألفي 
....... فوق في الشقة وتحديدا في اوضة حياة... 
خلصت لبس وبتظبط في الفستان 
حياة : بتلبس ازاي دا كمان.... ايوا اعتقد كدا صح
وقفت قدام المرايا واتأمل في نفسها وبدون وعي مسكت حجاب الفستان وبدأت تلفه قدام المرايا كأنها بتجهز لفرحها
خلصت وبصت لنفسها في المرايا بابتسامة وفضلت تدور حولين نفسها بسعادة نسيت كل اللي بيحصل وسرحت بخيالها
بتتخيل فهد واقف قدامها وماسك ايديها وبيبوسهم والناس بتصقف بفرحة
محستش بالوقت ومش عرفت هيا فضلت على الحالة دي كام دقيقة
بعد شوية فاقت واستوعب اللي حصل
حياة : ينهار ابيض ايه اللي بعمله دا كدا هنتأخر على الفرح وكمان دا فستان ياسمين وهيا لسه ملبستش
حياة في نفسها : انتي غبية ياحياة ازاي تفكري في حاجة مش بتاعتك هطلع اوريهم الفستان وادخل اغيره بسرعة
فتحت الباب وطلعت برة كان في هدؤ غريب
حياة : ياماما.... ياسمين... ياجماعة انتو فين
دورت في كل البيت وملقيش حد
حياة : هيكونوا راحوا فين يعني
الباب خبط وهيا راحت تفتح ومكانش غير فهد
واقف ببدلته السودا وقميصه الاسود وجزمته السودا وشعره المصفف ولحيته المخففة اللي بتزيده وسامة وابتسامه الجذابة
اول ماشافها اقسم ان الفستان مكانش بالجمال دا لما اشتراه هو اتخيله يكون حلو عليه بس مش بالشكل دا
كانت زي الحريات بفستانها الأبيض وحبات اللولو الفضية اللي عليه وجابها الجميل اللي زادها عفة وجمال وتاجها البسيط اللي على رأسها ومكياجها الخفيف
حياة بصدمة : فهد
ضربت نفسها بخفة : فهد ايه ياغبية ايه اللي هيجيبه انتي كمان بقيتي بتتخيلي الظاهر انك اتهبلتي ياحياة
فهد ضحك على كلماتها وقرب عليها وباس راسها
حياة : هو انت بجد
فهد ضحك : ايوا بجد
حياة بتوتر : بص اقسم بالله هما اللي أصروا عليها البسه خمس دقايق خمس دقايق بالظبط هغيره واجي
حياة لفت وكانت داخلة فهد ومسك ايدها وحضنها من ضهرها وهمس في وانها : بس انا مش عايزك تغيريه ياحياتي
حياة : اومال هروح الفرح ازاي..... دا بتاع العروسة وانا مش عروسة
فهد : دا بتاعك انتي وتروحي بيه ويلا من غير كلام امشي معايا من سكات
حياة : بس
فهد قاطعها ببوسة في شفايفها كلها حب وعشق
فهد بهمس : لو اتكلمت تاني هعتبرها إشارة واعمل كدا
ربط على عيونها شريط اسود ومسك ايدها ونزل السلالم بهدؤ لحد ماوصل عند العربية تحت
فتح الباب وركبها ولف وركب هو كمان
حياة كانت عايزة تتكلم بس خايفة يعمل حاجة من اللي قالها فهد بصلها وضحك على شكلها
فهد.وهو بيشغل العربية : عارف هتموتي وتتكلمي
حياة كانت هترد
فهد بتحذير : هاااااه
سكتت بغيظ فهد ضحك : خلاص ياستي اتكلمي
حياة كانت على تكة وانفجرت في الكلام : انا عايزة افهم انت موديني فين وايه اللي حاطه على عيوني دا وفين الباقيين وانا هروح الفرح ازاي بالفستان دا وهو اصلا فستان ياسمين وهيا هتلبس ايه
فهد بهدؤ : خلصتي
حياة : اه
فهد : مسمعش صوتك تاني بقا والشريط اللي على عيونك لو شلتيه انا هوريكي
حياة عقدت ايدها قدام صدرها بضيق وسكتت وفهد ضحك على شكلها وساق العربية 
...... بعد شوية.......
العربية وقفت عند فندق كبير جدا ومشهور اوي 
حياة : انت وقفت العربية ليه
فهد نزل من العربية ولف للجهه بتاعتها ونزلها ومسك ايدها
حياة : فهد احنا رايحين على فين
فهد : اسكتي بقا بطلي كلام الله
حياة سكتت وفهد مسك ايديها ومشاها في مكان معين
حياة : فهد رد عليا انت واخذني على فين
فهد بهمس : هعد من واحد لتلاتة وشيلي الشريط من على عيونك
حياة هزت راسها وفهد بدأ العد
فهد : واحد........ اتنين...... تلاتة
حياة رفعت الشريط بالراحة وفتحت عيونها بصت حواليها
كان المكان كله ضلمة وهيا خافت
حياة : فهد انت فين.... فهد انت عارف اني بخاف من الضلمة...... مبتهزرش بالشكل دا....... فهد انا خايفة
__ طول ما انا معاكي متخافيش من حاجة ياحياتي
سمعت الصوت في وسطت الضلمة اتطمن شوية : فهد!!
___ مبروووووووووك
النور اشتغل وصوت التهاني ملي المكان بصت حواليها كان في ناس كتير وكل عيلتها 
الحفلة كان فيه أكبر رجال الأعمال وظباط واطباء ويشمل كل الناس المهمين في البلد
كانت مصدمة جدا ومش فاهمة حاجة بصت لتحت لقيت فهد راكع على ركبته ومادد ايده بعلبه فيها خاتم الماس على شكل قلبين ماسكين في بعض
فهد بعشق : تقبلي تعيشي معايا باقي حياتك تقبليني زوج ليكي.... تقبلي اتجوزك من الاول....اوعدك هعمل اي حاجة عشان اشوف ابتسامتك.... تقبلي تكوني مدام حياة فهد المنياوي قدام العالم كله
حياة بعياط وضحكة : موافقة
فهد قام ولبسها الخاتم ولف بيها : بحبكككك
كل الموجودين صقفوا وفهد باسها
مسك ايديها وراح عند طاولة المأذون
حسام باعتراض : لا أنا اللي هتجوز الاول
فهد : انا وصلت على الطاولة هنا قبلك
حسام : وانا وصلت الفرح قبلك
سالم : باااس انتو هتتخانقوا يلا ياحسام ابدأ وفهد انت اصلا متجوز مرة اصبر شوية
فهد يضيق : ماشي
حسام قعد على الطاولة ومحمود قصاده وبدأ المأذون باجراءات الزواج
بعد شوية...... 
(بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير)
محمود مسك ايد هايدي وقرب على حسام : تحافظ عليها وتعاملها زين
حسام : في عنيا
حسام قرب من هايدي  وحضنها بفرحة كبيرة
حسام : بحبك يا احلى حاجة في حياتي
هايدي بكسوف : وانا كمان بحبك
زهرة : مبروك ياحوسو
حسام حضنها : الله يبارك فيكي يا ست الكل
حسين : مبروك ياحبيب ابوك
حسام : الله يبارك فيك يا بابا
فهد : يلا دوري
قعد على الطاولة وقصاده حسين وحياة بصتلهم بفرحة
بدأ المأذون باجراءات الزواج
بعد شوية......... 
المأذون : فهد سالم المنياوي هل تقبل حياة صالح الرفاعي زوجة لك على كتاب الله وسنة رسوله
فهد بابتسامة لحياة : اقبل
المأذون : حياة صالح الصالح الرفاعي هل تقبلين فهد سالم المنياوي زوجا لكي على كتاب الله وسنة رسوله
حياة بحب : اقبل
المأذون : قول ورايا يابني قبلت زواجها على كتاب الله وسنة رسوله وعلى مذهب الإمام ابي حنيفة النعمان وعلى الصداق المسمى بيننا والله على مااقول شهيد
فهد ردد وراه كل حرف وهو بيبص لحياة بعشق
(بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير)
حسين قام ومسك ايد حياة وقرب من فهد
حسين : دلوقتي حياة أمانة في ايدك لازم تصونها يافهد وتحافظ عليها وخليك عارف لو فكرت تزعلها في يوم فأهلها هيقفوا قصادك متفكرش انها وحيدة
فهد : متخفش ياعمي دي في عنيا
حسين : ربنا يسعدكو يابني
فهد مسك ايد حياة وباسها وبص في عيونها : بعشقك
حياة بدموع : انا مش مصدقة حاسة اني بحلم
فهد : صدقي ياحياتي انا هخلي كل أحلامك تتحقق
حياة حضنته : بحبك
فهد : بتنفسك
سالم ماسك ايد ياسمين وآية وقصاده سيف وهشام
سالم : مش هوصيكو عليهم دول أغلى ما أملك
سيف : من غير وصاية ياعمي بتك في قلبي
هشام بمرح : اني اسف بس مش اوعدك اني مضربهاش لأنها هبلة ودبش
سالم : لاااه دي اعمل فيها اللي انت عايزه
آية : أكده يابوي
سالم : اني هروح اشوف جميلة ربنا في عونك ياولدي
آية بصت لهشام بغيظ : اني دبش وهبلة كمان
هشام بأس خدها : واحلى هبلة
جميلة حضنت حياة : مبروك يابتي الف الف مبروك
حياة بضحك : مبروك ايه ياماما انا متجوزة مرة هههه
جميلة : اول مرة مكانتش زي أكده انتي دلوجت بتي ومرت ولدي لتاني مرة
حياة : ربنا يخليكي لينا ياماما
زهرة لفهد : مبروك ياجوز بنتي
فهد : الله يبارك فيكي ياحماتي.... بس ايه الحلاوة دي
زهرة : اتلم عشان مقولش لمراتك وتنكد عليك
فهد : لا والنبي مش وقت نكد خالص وبعدين مشاء الله بنتك أسطورة في النكد
زهرة : احسن خليها تعلمك الادب
حياة : بتقولو ايه من غيري
فهد : ابدا ياحببتي اصل حماتي كانت بتوصيني عليكي مش كدا ياحماتي
زهرة بسخرية : كدا ياقلب حماتك....... كملت بدموع وهيا بتحضن حياة : مبروك ياروح قلب ماما كبرتي وبقيتي عروسة ياحياة الحمد لله اني شوفت اليوم دا قبل ما اموت
حياة : بعد الشر عليكي ياماما متقوليش كدا تاني عشان مزعلش منك
زهرة : ماشي ياحببتي عقبال ما اشوف عيالك ك دا يابنتي
فهد شدها من خصرها : قريب ان شاء الله ياحماتي قريب اوي..... وغمز لحياة
سعدية لحسام : خلي بالك منها ياولدي ومتزعلهاش
حسام : متخافيش ياأمي دي في عنيا
سعدية : تسلم عيونك ياحبيبي.... مبروك ياهايدي
هايدي حضنتها : الله يبارك فيكي ياما
سعدية بدموع : أكده اتجوزت وهتمشي وابعدي عني
هايدي بدموع : معلش بجي ياست الكل ادي الله وادي حكمته وبعدين هبجي ازورك كتير
سعدية : ان شاء الله ياحببتي
جميلة : اني مش هجولك خد بالك منها لاني عارفة انك بتحبها وراعيها زين بس بجولك اهه ان فكرت تزعلها هاكلك باسناني دي الغالية واني مفرطش فيها واصل
سيف بضحك : متخافيش ياخالة بتك في جلبي اني ازعل نفسي ولا ازعلها
جميلة : ربنا يباركلك ياولدي
 سعدية : يعني مابين بنات الدنيا كلاتهم ملجتش غير دي اللي تبجي مرت ولدي دي طاير من عجلها عيار
هشام بضحك : نعمل ايه بجي ياما الجلب ومايريد
آية : انتو جايبني اتجوز ولا اتهزق... وبعدين ياسوسو دا اني آية حبيبتك وهدلعك
سعدية بضحك : ربنا يجدرني على عمايلك ياهبلة... بس تعرفي يابت يا آية
آية : متجوليش بت
سعدية : تعرفي يازفتة ياللي اسمك آية انتي هبلة اه وهتجنيني بس بحبك مش عارفة ليه
آية : تعرفي ياحجة سعدية انتي كلامك مستفز اه وانتي هتجرفيني بس بحبك مش عارفة ليه
سعدية : بجي اني هجرفك يابت جميلة
آية حضنتها : واحلى جرفة ياحماتشي هههه
التهاني خلص والمعازيم قعدوا كل واحد على طاولته والعرسان قعدوا كل ثنائي في مكانهم 
والموسيقى اشتغلت وكل واحد قام يرقص مع حببته
اشتغلت اغنية لفيروز وحياة بتعشق فيروز وخاصة الاغنية دي
فهد : نرقص
حياة : نرقص
غني اه غني اه غني على الطرقات
ياي ياي ياي يا سهر الليالي
ياي ياي ياي يا حلو على بالي
غني اه غني اه غني على الطرقات
وراحت الايام وشوي شوي
سكت الطاحون عكتف المي
وجدي صار طاحون الذكريات
يطحن شمس وفي
يا سهر الليالي اه يا حلو على بالي
غني اه غني اه غني على الطرقات
ياي ياي ياي يا سهر الليالي
ياي ياي ياي يا حلو على بالي
غني اه غني اه غني على الطرقات
كانت بتتمايل بين ايده زي الفراشة بحركاته الخفيفة وفستانها الرائع وكل دا والصحافيين بيصوروا كل حاجة في النهاية دا حفل زفاف فهد المنياوي أصغر رجل أعمال في الشرق الأوسط
كل واحد كان بيرقص مع مراته وحبيبته وجو الحفلة مليان حب وبهجة
خلصوا الرقصة والصحافين اتجموا حول فهد ياخدوا صور ليه مع حياة
مفهد مسكها من خصرها بتملك والتقطوا ليهم صورة وبعدين حضنها وخدوا كمان صورة باسها من خدها وخدوا صورة... وصور كتير في وضعيات مختلفة
فهد مسك ايدها وقعدوا في مكانهم
بعد شوية اهل سيف وصلوا وقربوا من سيف وسلموا عليه وباركوله
سعد : مبروك ياولدي الف الف مبروك... مبروك ياياسمين يابتي
ياسمين : الله يبارك فيك ياعمي
صبحة حضنت ياسمين : الف مبروك ياحببتي زي القمر وابني عرف ينجي زين
ياسمين : الله يبارك فيكي ياماما ربنا يخليكي
صبحة بدموع : احلى كلمة سمعتها
ياسمين ابتسمت وسيف بص لابوه وأمه ويوصلهم على طاولة مخصصة ليهم وقعدهم ورجع مكانه
اشتغلت اغنية رومانسية وكل كابلز طلعوا علي الاستيج يرقصوا
حسام بهمس : مش مصدق انك بقيتي ليا خلاص
هايدي بكسوف : صدق ياحسام اني بحبك اوي واوعدك هعمل كل اللي اقدر عليه واكون زوجة صالحة ليك واختك وصحبتك وامك كمان
حسام : ربند يخليكي ليا ياروح قلبي... وانا بعودك اني اسعدك وأفضل جنبك طول عمري بحبك
سيف : طالعة زي القمر ياياسمينتي
ياسمين برقة وكسوف : شكرا
سيف : ياربي على جمالصودتك اللي بيدوب قلبي بحبك ياياسمينتي
ياسمين : وانا كمان بحبك
هشام : آية قلبي
آية : ايه ياسطا
هشام : متجوز واحد صحبي والله انا الوحيد اللي انضحك عليا واتغفلت
آية : لخص ياعم عايز ايه
هشام : بحبك
آية : جدع
هشام : هو ايه اللي جدع يابنتي كوني رقيقة مرة وحدة في حياتك
آية : حاضر بكرا بعد الغدا
هشام : مفيش فايدة هو التور هيفضل تور
آية : طب ليه الشتيمة ياعم ولا عشان بحبك هتسوق فيها
هشام : ايه قولتي ايه
آية : هتسوق فيها
هشام : لا اللي قبلها
آية بتوتر : ممم... معرفش
هشام : انطقي
آية : يوووه بحبك ياهشام ارتحت
هشام بأس خدها : بعشقك ياجلب هشام
حياة : لحقت تعمل دا كله امتا وليه مقولتليش
فهد : لو قولتلك مكانتش هتبقا مفاجأة وبعدين انا اعمل اي حاجة في الدنيا المهم اشوف ابتسامتك
حياك : ربنا يخليك ليا ياعوضي في الدنيا
فهد : ويخليكي ليا ياكل حياتي..... بحبك ياروح قلبي بحبك من زمان اوي وكل يوم حبك في قلبي بيزيد انتي بقيتي بنتي واختي وصحبتي وحبيبتي وكل حاجة مقدرش اعيش من غيرك ياحياتي خليكي معايا لآخر نفس
حياة : انا بنفسك انت روحي وانا مقدرش ابعد عنك يافهدي
فهد : وعد تفضلي معايا لآخر العمر
حياة : وعد
الرقصة خلصت وكل واحد رجع مكانه واشتغلت اغاني تانية وكل واحد بيتكلم مع حبيبته والصحافك يتوثق الحدث والكل بيبارك ليهم وطبعا الفرح مخليش من بعض النظرات الحاقدة وفي اللي بيدعي ليهم بالسعادة لبقاي حياتهم
سالم وقف جنب سعد : انت بتعيط ياسعد
سعد مسح دموعه : لااه ابدا عيني وجعاني بس
سالم : الف سلامة.... مبروك لسيف
سعد : ربنا يبارك فيك... مبروك لأولادك
سالم : الله يبارك فيك.....
وقفوا شوية جنب بعض ساكتين
سالم : مش تعبت ياسعد
سعد : تعبت من ايه
سالم اتنهد : من النزاع والعراك الكره والعداوة اللي بينا على حاجة مش مستاهلة الدنيا فانية ياسعد وياعالم يمكن نموت دلوجت هنجابل وجهه الكريم ازاي واحنا كنا ينكره بعض ونتمنى لبعض الشر
سعد : اني عمري ما اتمنيتلك الشر ياود المنياوي ابوك ه و اللي اتعارك مع ابوي اني معنديش مشاكل معاك ولا بتمنالك الشر انت اللي بتكرهيني ياسالم 
سالم : محصلش ياود عمي اني مبكرهش حد والمشاكل دي بين ابوي وابوك احنا ملناش صالح بيها اللي فهمك اني بكرهك جاصد يوقع بينا تعالي نفتح صفحة جديدة بيضة مفهاش عداوة ولا كره تعالي تحب بعض عشانا وعان ولادنا
سعد : عندك حج ياود عمي العمر مش مستاهل اننا نقضيه نزاع وعداوة اني اسف ياود عمي
سالم : واني اسف ياخوي
حضنو بعض ومحمود جه وكلم سعد وكمان سلمو على بعض وصبحة راحت عند جميلة وسلمت عليهم كلهم
سيف وياسمين شافوا المنظر وبصو لبعض بسعادة وابتسامة حب
ساعات والحفلة خلصت وكل واحد راح بيته
سيف اخد ياسمين وأهله وراحوا شقته
وهشام وآية راحوا مع حياة الفيلا
وحسام اخد هايدي وراحوا شقتهم
وسالم وجميلة ومحمود وسعدية وزهرة راحوا بيت زهرة
وحسين راح شقته اللي تحت شقة حسام على طول
....... في فيلا فهد.....
.... في اوضة فهد.....
حياة غيرت الفستان ولبست قميص نوم ابيض حرير واصل لحد الركبة وفهد لابس بنطلون رياضي وعاري الصدر
فهد واخدها في حضنه ونايم على السرير
حياة : فهد ممكن اسألك سؤال
فهد : اتفضلي ياستي انا مش عارف اتحملتي المدة دي كلها ومتسأليش ازاي
حياة : هو انت عملتي فرح ليه
فهد : انتي فكرك اني مش عارف انتي بتفكري في ايه انا بفهم اللي انتي عايزاه من عيونك وعارف انك كنت متضايقة اوي لأنك معملتش فرح ودا حقك الطبيعي... وبعدين مش فهد المنياوي اللي يشوف حياته نفسها في حاجة وميحققهاش 
حياة : قولتلك قبل كدا اني بحبك
فهد : بصراحة اه بس لو حابة تقولي تاني انا معنديش مشاكل
حياة بضحك : بحبك ياسيدي
فهد بمشاكسة : انتي حلوة كدا ليه النهاردة
حياة بغرور : انا حلوةعلى طول اصلا
فهد : طب ماتوريني
حياة : اوريك ازاي
فهد : ارقصيلي
حياة شهقت : انت قليل الادب
فهد ببراءة : الله ايه قلة الأدب في كدا وبعدين لو منفذتيش هعمل اللي انا نفسي اعمله
حياة : تعمل ايه
فهد  قرب على ودنها وهمس فاكرة اول امبارح ساعة لما.........
حياة الدم اتسلل لوشها وبقا كله احمر من الخجل : اه ياسافلة
فهد بوقاحة :  يلاااا
حياة قامت وشغلت اغاني وبدأت ترقص وهيا مكسوفة وفهد حب يخرجها من كسوفها وقام ورقص معاها
بعد دقايق طفي الاغاني وشالها واتجه بيها للسرير وباسها من شفايفها وسافروا لعالمهم الجميل مع بعض
...... في اوضة هشام وآية.....
هشام : ايه الجمال دا
كانت آية لابسة قميص احمر قصير وحاطة روج خفيف
آية : عشان تعرف انك تجوز جمر
هشام : يخربيتتواضعك ياشيخة بصي مش عايز اسمع صوتك خلي الليلة تعدي على خير
آية : ليه انت هتعمل ا.......
مكملتش كلامها وهشام شدها على السرير في حضنه
بعد شعرها ورا وانها وبص في يونها وهيا حست بحرارة في جسمها أثر قربه الشديد ليها
باسها برقة في خدها وبعدين شفايفها وراحوا لعالمة الجميل مع بعض
...... في شقة سيف وتحديدا في اوضته.....
سيف : ايه القمر دا هو اللون الأزرق طلع حلو اوي كدا
ياسمين : سيف بطل تكسفني واصلا انا لابساه بالغصب عشان انت متزعلش مني
سيف : يخربيت رقتك اللي يتدوب قلبي دي ياشيخة
قرب عليها دفن وشه في رقبتها وشم ريحة شعرها اللي بيعشقه وباس رقبتها بهوس وعشق 
سند جبهتها على جبهته وبص على شفايفها الكرزية بعشق وتلاحمت انفاسهم خطف قبلة عميقة كلها مشاعر بتأكد حبه ليها... وووسكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح
....... في شقة حسام......
حسام بابتسامة : يالهوووي القمر دا بقا ليا لوحدي انا مش مصدق
هايدي خبت عينها بكسوف : ايه اللي انت عامله ده البس قميصك
حسام ضحك : ههه انا جوزك على فكرة... وكمل بخبث وهو. بيبصلها من فوق لتحت : وبعدين ما امتى اللي قمر وفستانك قمر عايزانى البس ليه بقا
كانت لابسة قميص روز قصير لحد الركبة بحمالات رفيعة وروج خفيف
هايدي اتوترت واتكسفت وخدودها اتوردت : حح..... حسام انت بتجرب ليه
حسام بخبث : عايز أدق الفراولة دي
هايدي : فرولة ايه..... ابعد
حسام : الفراولة اللي في خدودك دي
هايدي حطت ايديها على خدها باستفهاموحسام قرب منها بسرعة وحاصرها بدراعاته وباس خدها بعشق وبص لشفايفها بخبث وباسها بوسة عميقة كلها عشق وهايدي سرحت معاه وبادلته نفس القبلة
حسام بغمزة : تعالي احكيلك حدوتة
هايدي بطفولة : الله انا بحب الحدوتات جوي
حسام شالها وراح عند السرير : وهتحبيها اكتر لما انا احكيهالك
هايدي : حسام انت بتعمل ايه
حسام : شششششش انسى كل حاجة وافتكر اني بحبك وبس يافرولتي
وسكتت شهرزاد عن الكلام الغير مباح
الليل عدي بهدؤه وجماله على أبطالنا وكل واحد اثبت ملكيته وعشقه احببته بطريقته الخاصة
( وما الليل إلا مجمع الاحبة وشاهد على عشقهم بسماءه المظلمة وقمره المنير ونجومه الساطعة التي زينت قصص عشقهم)
طلعت شمس يوم جديد بعد ماعدت ليلة امبارح بجمالها على أبطالنا
....... الصبح......
فهد : صباح الجمال ياوردتي
حياة بكسوف ودفنا وشها في صدره العاري : صباح الجمال
فهد : قومي يلا بسرعة عشان نصلي عشان عندنا مشاوير كتير
حياة : هنروح فين
فهد : لا خليها مفاجأة
حياة : اه منك ومن مفجأتك
فهد : تنكري انها حلوة
حياة : دي بتبقا قمر
فهد : طب يلا
...... في اوضة هشام وآية....
هشام : صباحية مباركة ياعروسة
آية بكسوف : انا جليل الحيا على فكرة
هشام : وه وه جعفر انت بتتكسف ولا ايه
آية : امشي ياض من هنا انت بارد
هشام بضحك : ماشي ياجعفر يلا على الصلاة
آية : يلا 
....... في بيت سيف.......... 
سيف : مبروك يامدام الرفاعي 
ياسمين : الله يبارك فيك
سيف : يلا عشان نصلي
ياسمين بابتسامة : يلا
....... في بيت حسام......
حسام بضحك : صباح الخير يافرولتي عجبتك الحدوتة
هايدي : ان... انت بتكسفني على فكرة
حسام : هههه يالهوووي على جمالك وانتي مكسوفة مبروك ياست
هايدي بخجل : الله يبارك فيك
حسام بابتسامة : يلا عشان نصلي مع بعض
هايدي بحب : حاضر
__بقلمي سلمي الألفي 
 بعد ساعات...........
..... في المطار......
حياة : يافهد ماتقولي بقا انت واخذني على فين
فهد : لما نوصل هتعرفي
حياة : هوووف بقا
فهد ضحك وباس خدها : اصبري شوية مش كدا
حياة : ماشي
فهد مسك ايدها وخلص إجراءات السفر وركبو الطيارة
حياة بخوف : فهد انا اول مرة اركب طيارة انا خايفة اوي
فهد : طول ما انا معاكي متخافيش... امسكي في أيدي جامد وخدي نفس عميق
حياة عملت زي مآ قالها والطيارة انطلقت لحد ما استقرت في الجو حياة هديت واعصابها بدأت ترتخي ونامت على كتف فهد
فهد اخدها في حضنه واتأملها وهيا نايمة
بعد ساعات الطيارة وصلت وجهتها فهد شال حياة ونزل وركب عربية مأجرها واتجهت بيه لفندق فخم جدا
نزل من العربية وهو شايل حياة بين ايده ودخل اخد مفتاح الغرفة اللي حجزها ومشي
دخل الأوضة ونيمها على السرير بهدؤ ودخل اخد دش وغير هدومه وطلع اتمدد جنبها  وبعد شوية موظف جاب الشنط بتاعتهم على الأوضة فهد استلمها ودخل لقى حياة بدأ تصحى
فهد بابتسامة : صباح الخير ياحياتي ولا اقول مساء الخير دا كله نوم
حياة : فهد احنا فين وايه اللي جابني هنا
فهد مسك ايدها ووقفتها قدام حيطة من زجاج بتظهر كل حاجة خلفها
حياة بصت للمكان وكان شارع مدينة جميلة بأنوارها الزاهية
حياة  : انا شوفت المكان دا فين قبل كدا فهد احنا فين
فهد : استني هسألك حاجة ايه اكتر بلد بتحبيه ونفسك تسافريها
حياة : تركيا
فهد سكت وحياة بصتله باستغراب ورعان مافهمت
حياة صرخت ونطت زي الأطفال وصقفت بايدها
حياة : عاااا احنا في تركياااا.... فهد انت جايبني تركياااا
فهد بضحك : ايوا
حياة حضنته وباسته في خده : انا بحبك اوي يااحلى فهد في الدنيا
فهد : وانا بعشقك ياعشق فهد
حياة : يلا ننزل
فهد : الوقت متأخر هنروح فين
حياة : ناكل آيس كريم
فهد : في البرد دا
حياة : ايوا يلا
فهد : يلا يامجنونة
نزلوا وفهد ركب عربيته اللي مأجرها وراحوا اشتروا آيس كريم ولفو وراحوا أماكن كتير واتصوروا صور اكتر
حياة كانت مبسوطة جدا وفهد فرحان لفرحتها
..... بعد اسبوعين وهما مازالو في تركيا......
حياة كانت واقفة في البلكونة وجه فهد من وراها وتحضنها من ضهرها
فهد بعشق : ايه القمر دا
حياة ابتسمت بوهن فهد لفها ليه : مالك ياحياتي شكلك تعبانة
حياة بهدؤ : مفيش ياحبيبي انا كويسة
فهد : متأكدة
حياة هزت راسها بابتسامة : ايوا
فهد : طيب انا عندي اجتماع تحت في مطعم الفندق لو احتجتي حاجة كلميني
حياة هزت راسها بابتسامة تعب وفهد نزل
حست انها دايخة وعايزة تستفرغ دخلت الحمام بسرعة
 يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

بعد شوية..
حياة قاعدة على السرير بتعب : لا كدا كتير الموضوع بقا مبالغ فيه طب معقول اكون.... وليه لا أنا احسن حاجة اكلم الاستقبال ويبعتولي اختبار حمل
حياة كلمت موظفة الاستقبال وبالفعل بعد شوية دخلت الحمام وعملت اختبار حمل وطلع شرطتين
بصت للاختبار بسعادة وهيا مش مصدقة
حياة بفرحة : مش معقول انا حامل الحمد لله يارب اللهم لك الحمد لازم اعرف فهد... ولا اخليها مفاجأة
في الليل
حياة نايمة على السرير في حضن فهد
حياة : فهد انت صاحي
فهد بنوم : ايوا ياحببتي
حياة : طيب كنت عايزة اقولك حاجة
فهد : قولي ياحببتي بس بسرعة عشان هموت وتنا
حياة : فهد انا حامل
فهد : تمام برافو عليكي ياحياتي نامي بقا
حياة : انت مش فرحان
فهد : لا ياحببتي فرحان يلا بقا نامي
حياة : فهد انت معايا
فهد : ايوا ياحياة معاكي اهو
حياة : طب سمعتني انا قولت ايه
فهد : ايوا
حياة : طيب فرحان؟
فهد : ايوا ياروحي فرحان نامي بقا
حياة : فرحان ليه
فهد بدون استيعاب : عشان زي ما انتي قولتي انتي حامل
حياة بصتله وهو لقيها متضايقة فبيرجع بذاكره ويفتكر كلامهم
لحظات واستوعب اللي قاله وفتح عيونه على آخرهم بصدمة
فهد : حياة اللي انتي قولتيه دا بجد
حياة هزت راسها
فهد : ييع... يعني انتي ... انتي حامل بجد وو... هنا في طفل
حياة هزت راسها بابتسامة
فهد حط ايده على بطنها وهو لسه مش مصدق : يعني انا هبقا اي
حياك بابتسامة واسعة : ايوا
فهد حضنها جامد : اااه الحم.د لله يارب الف حمد وشكر ليك يارب.... هبقا اي انا مش مصدق يعني انتي في بطنك حتة مني
حياة : ايوا ياحبيبي
فهد : ان... انا فرحان فرحان اوي ياحياة... بصي مش عايزك تتحركي خالص طول الفترة دي شوفي انتي نفسك في ايه وانا اجبهولك لحد عندك
حياة : هه فهد لسه بدري على الكلام دا... الاول لازم نتأكد من الحمل ساعات الاختبار بيكون غلط
فهد : لا لا ان شاء الله هيبقا صح بكرة الصبح هنروح للدكتورة ونتأكد
حياة نامت في حضن فهد والاتنين قلبهم بيرقص من الألف حة
الصبح..
فهدوحياة صحيوا وراحوا عند الدكتورة واكدت ليهم الحمل وكتبت لحياة على فيتامينات وحجات لازم تتبعها
فهد جهز طيارة خاصة عشان ترجعهم مصر بسلام بسبب خوفه على حياة وحملها
رجعو مصر وراحوا الصعيد والكل رحب بيهم وكان كل العيلة هناك معادا هايدي اللي كانت في بيت جوزاها في القاهرة
العيلة كلها عرفت بحمل حياة وبارك ليهم وفرحواجدا وبدأ الكل يهتم بحياة وصحتها
عدي تسع شهور بفرحهم وحزنهم وتعبهم فكانت حياة بتتعب كتير في حملها وكان فهد معاها لحظة بلحظة وخايف عليها وبيهتم بيها جدا
ياسمين وهايدي بقوا حوامل هما كمان بعد حياة بشهرين وحاليا هما في الشهر السابع مع بعض
اما آية فهيا اتأخرت في الخلفة شوية ودا كان بيزعلها جدا وياثر عليها بس هشام كان ديما معاها وبيخفف عنها ويقنعها بكلامه ان مش مشكلة عنده الولاد وان المهم عنده هيا وبس وهو معندوش مشاكل في الموضوع دا
كان من جواه نفسه يبقا اب بس مش حابب يبين قدام آية عشان مش يجرحها مع انه عارف انه مش بايدها ولا بأيده والدكتورة أكدت ليهم ان دا شئ طبيعي ومحدش منهم عنده مشاكل وانها ممكن تحمل في اي وقت 
كان بيفضل يدعي ان الولادة تعدي على خير ومراته وابنه يبقوا كويسين
معاد ولادتها قرب جدا وبقت بتصحي فهد في نصاص الليالي وتصرخ اعتقاد منها انها بتولد وفي الاخر يكون طلق عادي
في ليلة الساعة ٢ في الليل..
حياة : فهد.. فهد قوم بولد
فهد بنوم : نامي ياحياة ما انتي عملتي كدا مبارح وكان طلق عادي 
حياة : فهد بقولك بولد قوووم
فهد : نامي ياحببتي دلوقتي وقومي لولدي الصبحياب
حياة بصراخ : فااااااهد بقولك بولد قوووم الحقني
فهد قام من على السرير مفزوع : يخربيتك امك انتي بتولدي بجد ولا ايه
حياة بصراخ :اعااااااااااااا ياباااا د
فهد شالها وطلع مو الأوضة بسرعة والبيت كله قام على صوتها
فهد ركب العربية وركبها وراح على المستشفى بسرعة
بعد شوية في المستشفى..
حياة بصراخ : عاااا طلقناااااي انت السبب
فهد بتوتر : حاضر ياحببتي بس انتي جومي بالسلامة وهطلجك اني وبابا وناهد وكلنا
حياة : اعاااااااا مستفاااااااز
دخلت اوضة الولادة ومازالت بتصرخ العيلة كلهم وصلو المستشفى ووقفوا قدام اوضة حياة وهما سمعوا صراخها كان الكل بيدعيلها
بعد شوية الممرضة طلعت وشايلة طفل في ايديها أعطته لفهد : مبروك المدام ولدت ولد زي القمر
فهد : الله يبارك فيكي... حياة عاملة ايه
الممرضة : هيا كويسة دلوقتي وهننقلها لاوضة عادية وتقدروا تشوفوها
فهد كبر في وذات ابنه وباسه بحنية وسالم اخده والكل اتجمع عنده وشافه
حياة اتنقلت لاوضة عادية وفهد اخد ابنه ودخل ليها
بدأت تفوق وحاولت تفتح عيونها كتير لحد ما اتعودت على إضاءة الأوضة
حياة برهن : فهد
مسك ايدها : الحمد لله على سلامتك ياحياتي
حياة : ابننا
فهد اعطها ابنهم وشالته بين ايديها وباسته بدموع
حياة بدموع : الحمد لله.. شبهك اوي
فهد : اممم.. وعيونه زيك
حياة : عيونه مزيج حب وحنية وحدة وقسوة زيك بالظبط يافهدي
فهد حضنها : لانه حتة مننا ياعشق فهدك .. يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

بارت الختام والاخير بعنوان: (اختطاف الابن) 
حياة بعياط : انا عايزة ابني هاتولي ابني... فف.... فهد ارجوك يافهد هاتلى ابني
كانت قاعدة على سريرها في المستشفى بتعيط بشدة كلهم حواليها بيهدوها اما فهد واقف متعصب ومتشتت وفي نفس الوقت قلبه بيقطع على مراته وابنه ومش عارف يعمل ايه
حياة بصراخ : آآآآآآه يارب يارب احميهولي اااه يارب دا لسه صغير...
زهرة حضنتها بدموع : اهدي ياحببتي انتي لسه تعبانة اهدي عشان صحتك
حياة برجاء : والنبي ياماما انا عايزة ابني... دا... دا لسه صغير... هيكون راح فين ااااه
سالم وقف جنب فهد وحط ايده على كتفه بمواسااه : فهد اتكلم ياولدي جول اي حاجة... او روح شوف مراتك وهديها
فهد بهدؤ مميت : ولدي لازم يكون معايا جبل مايعدي أربعة وعشرين ساعة ورب العرش اللي عمل أكده ماهيفلت مني مش ولد فهد المنياوي اللي يتاخد أكده
سالم : طب اهدي يابني وروح هدى مراتك دي هيجرالها حاجة من العياط
فهد راح عند حياة وخدها في حضنه وهيا مسكت فيه جامد وهيا بترتعش
فهد : اهدي ياحياتي ابننا هيرجع وفي ظرف أربعة وعشرين ساعه هيكون في حضنك بس انتي اهدي
حياة بعياط : فهد والنبي يافهد رجعهولي هو... هو لسه صغير مشافش دنيا ليه يتخطف من حضني كدا
فهد : ششششش متخافيش هرجعهولك بس انتي ارتاحي
حياة : توعدني
فهد : وحياة ابننا وحياتك عندي لارجعهولك وفي اجل من أربعة وعشرين ساعة هيكون نايم في حضنك بس عشان خاطري ارتاحي دلوجت انتي لسه تعبانة
حياة بشهقات : حح... حاضر
فهد طلع برا وهشام وراه وسالم ومحمود كمان وبقي جميلة وزهرة وسعدية وآية مع حياة في الاوضة
...... برا قدام اوضة حياة....
هشام : هتعمل ايه يافهد
فهد بحدة : ولدي لازم ينام في حضن امه بكرا ومش فهد المنياوي اللي يتغفل ويتخطف ولده
طلع التلفون واتصل بسيف
...... في بيت الرفاعي....
ياسمين كانت نايمة في حضن سيف وهو كمان نايم وأيده على بطنها المنتفخة بشدة لأنها كانت في الشهور الأخيرة
سمع صوت التلفون قام بتأفف وعدل ياسمين ونيمها على السرير براحة واخد التلفون وطلع برا الأوضة عشان مش يزعج ياسمين
سيف : ألوو ايه يافهد
فهد بجمود : مراتي ولدت
سيف : اييه امتا ومش قولتيلي ليه
فهد : وولدي اتخطف
سيف بصدمة : نعم!!... هو اني استوعب الخبر الاول لما جايبلي خبر منيل زي دا
فهد بحدة : سيف مش وجت كلام اخلص البس وتعالي المستشفى
سيف : طيب طيب جاي حالا
فهد : متعرفش ياسمين بحاجة عشان مش تقلق
سيف : تمام اصلا مش كنت هعرفها سلام
__ مش هتعرفي ايه ياسيف
سيف التفت بتوتر : حببتي ايه اللي صحاكي
ياسمين : مش هتعرفي ايه وبتكلم مين في وجت زي ده
سيف : ده... ده شغل
ياسمين قوست شفايفها للارض زي الأطفال وكانت على وشك العياط : شغل شغل الساعة ٤ الفجر انت بتكدب عليا..... انت بتخوني ياسيف صح.... اني كنت عارفة
وانفجرت في العياط.... سيف اتنهد بتعب ومش اتفاجأ خالص لانه اتعود على كدا لأنها من لما حملت وبقت بتتخيلي حاجات غلط وبتحلم ان سيف بيخونها وهو بيعملها بهدؤ لانه عارف ان دي هرمونات حمل
سيف : بس بس... اهدي ياحببتي والله مابخونك
ياسمين : اومال كنت بتكلم مين
سيف : ماقولتلك شغل ياياسمين
ياسمين كانت ع وشك البكاء تاني : برضو بتكدب ياخاين
سيف اتنهد : طيب خلاص هقولك بس تهدي خالص ومش عايزك تخافي
ياسمين بحذر : في ايه
سيف : حياة ولدت
ياسمين بفرحة : بجد طب يلا نروح لها بسرعة عايزة اشوف ابنها
سيف مسك ايديها : ياسمين ود فهد اتخطف
ياسمين بصدمة : ايه آت.... اتخطف ازاي يعني
سيف بهدؤ : اهدي ياحببتي اهدي خالص هو هيرجع وقبل أربعة وعشرين ساعه هيكون بين أهله وف حضن امه
ياسمين بدموع : بس... بس حياة وفهد... اكيد حياة تعبانة دلوجت.... سسي..... سيف... هو.....
سيف حضنها : اهدي ياجلب سيف اهدي والله هيرجع بس انتي لازم تكوني هادية عشان متتعبيش وعشان ابننا
ياسمين بعياط : عايزة اروحلهم
سيف بجنود : لاء يا ياسمين انتي مش شايفة نفسك باقيلك شهر ولا اتنين وتولدي وهما هناك اكيد مشغولين بحياة لأنها تعبانة مين هيهتم بيكي
ياسمين بعياط : عشان خاطري ياسيف... عشان خاطري خدني واني مش هجوم من مكاني
سيف باستسلام : طيب البسي عبايتك بسرعة ويلا
ياسمين دخلت لبست عبايتها وسيف راح اوضة ايوه وعرفه اللي حصل عشان ميقلقش عليهم
ياسمين طلعت ركبت مع سيف العربية واتجهو للمستشفى
عشر دقايق وكانو وصلو قدام بوابة المستشفى ودخلو متجهين لاوضة حياة
........ قدام اوضة حياة......
سيف وياسمين قربوا عليهم وكان سالم ومحمود وفهد وهشام برا قدام اوضة حياة
فهد شاف ياسمين : اني مش جولتلك متعرفهاش حاجة
سيف : هيا سمعتني
ياسمين بدموع : شد حيلك ياخوي ان شاء الله هيرجع بالسلامه
فهد هز براسه وبص ببطنها المنتفخ قدامها وتحضنها : عاملة ايه
ياسمين : زينة الحمد لله.... اني هدخل اشوف حياة
ياسمين سلمت ع سالم ومحمود وهشام ودخلت عند حياة الأوضة وقفلت وراها الباب
كانت الأوضة هادية بطريقة مرعبة حياة نايمة وزهرة واخداها في حضنها وبتعيط بدون صوت... وجميلة قاعدة على الكرسي جنبها وبتقرأ قرآن... وصبحة وآية قاعدين على كنبة صغيرة جنبهم وهاديين تماما
جميلة : ياسمين!!!.... ايه اللي جابك دلوجت يابنتي 
ياسمين حضنتها : كيفك ياما
جميلة : زينة يابتي
ياسمين سلمت على كل اللي قاعدين وسألت عن صحة حياة وقعدت جنبهم والهدؤ رجع تاني
..... برا قدام الأوضة....
فهد بحدة : سيف ابني لو مرجعش في أقل من أربعة وعشرين ساعه انت عارف اني ممكن اعمل ايه
سيف بمواساة : اهدي يافهد ان شاء الله هيرجع ويكون بخير
فهد : تقلبلي عليه الصعيد كلاتها ويا ويلوا اللي هيفكر يلمس شعرة وحدة من رأس ود فهد المنياوي
سيف : فهمني اللي حصل وياريت بالتفصيل
فهد : اني معرفش حياة هيا اللي تعرف اني رجعت لجيتها بتبكي وولدي مش موجود
سيف : طيب اني لازم اسمع كل اللي حصل من حياة
فهد : هيا نايمة دلوجت استني هدخل اصحيها واناديلك
وكمل بتحذير : وخليك فاكر إياك تضغط عليها او تضايقه بالكلام بتاعكو ده
سيف : مش محتاج وصاية على اختي
فهد دخل عند حياة وقفل الباب وراه
شافها وهيا نايمة وعلامات التعب والحزن على وشها اتنهد بحزن وقرب عليها زهرة بعدت وهو قعد على السرير جنبها
كل اللي قاعدين انسحبوا لبرا بهدؤ عشان يسيبوا ليهم المجال يتصرفوا براحتهم
فهد خذها في حضنه وحط راسها على موضع قلبه بحيث تكون سامعة ضربات قلبه اللي بتنبضش غير ليها وبأسمها وبس
حط ايده في شعرها اللي زي الحرير وفرك راسها بحنية واتكلم بصوت كله هدؤ : حياتي.... حببتي اصحى.... حياة
حياة فتحت عيونها بوهن في العادة مبتصحاش بسرعة كدا لكن هيا مكانتش نايمة اصلا كانت يادوب مغمضة عيونها ومتغيبة عن الواقع شوية عشان تهرب منه لعالم أحلامها هيا وفهدها وابنهم
حياة بأمل وتعب : فف... فهد... ابني... انت... انت رجعته صح.... طب.. طب هااتهولي اشوفه... وحشني اوي جيبه في حضني يافهد
فهد بحزن : حياتي اهدي شوية وابننا هيرجع ان شاء الله
حياة بعياط : يعني هو مش معاك وانت... لسه مرجعتوش
فهد : شششش اهدي ياحببتي انا قولتلك هرجعه والله هرجعه انتي مش واثقة فيا؟!
حياة بدموع : اكتر من نفسي
فهد : طيب يبقى تسمعي اللي بقولك عليه عشان ابننا يرجع
هزت راسها بطاعة وفهد بأس راسها : دلوقتي سيف هيجي يسألك شوية اسئلة لازم تجاوبي عليها كلها بالتفصيل عشان نقدر نرجع ابننا ماشي
حياة بتعب ودموع : ماشي
فهد لفلها حجابها وخبي شعرها كله ويساعدها تتعدل في قعدتها ونادي على سيف
سيف دخل ووراه الباقيين
سيف : الحمد لله على سلامتك يامرات اخويا
حياة بوهن : الله يسلمك
سيف بجدية : عايزك تحكيلي اللي حصل بالتفصيل عشان نقدر نوصل للطفل
حياة بصت لفهد بدموع وهو قعد جنبها ومسك ايدها بحنية : يلا احكيله
حياة : كنا قاعدين انا وماما وماما جميلة وطنط صبحة وآية
وبابا سالم راح الحمام وفهد وهشام راحوا يجيبوا حاجة ناكلها... كك......كان نايم في حضني ومغمض عيونه وانا كنت ببص عليه وبهزه وهو كان هادي
إنهارت في العياط : ليه ياخدوه مني هو... هو لسه صغير مكملش ساعات... ملحقتش اشبع منه
فهد حضنها : اهدي ياحببتي اهدي واتكلم بالراحة عشان نفهمك ونرجعه يلا ياحياة كل دقيقة بتعدي بتكون خطر على ابننا
حياة بصتله برجاء : هيبقا كويس صح
فهد : ان شاء الله بس انتي قولي اللي حصل وبسرعة عشان نلحقه
حياة : خالو محمود جاله تلفون وطلع يتكلم برا
....... فلاااش باااك......
محمود : عن اذنكو هرد وارجع
هزو براسهم ومحمود طلع
آية : صغير جوي ياختي الواحد يخاف يشيله
سعدية : وهو انتي عمرك شوفتي طفلة بتشيل طفل ياختي
آية : بجولك ايه يا ليه انتي انا مستحملاكي عشان بتوكليني ببلاش غير أكده كنت خدت جوزي ومشيت وسبتك من زمان
سعدية بتمثيل : اهون عليكي تسيبيني لحالي يايويو
آية : مجدرش ياسوسو ياعسل
جميلة بضحك : والله مجانين
زهرة بضحك : عاملين زي اللي بيقول لا بحبك ولا بقدر على بعدك ههههه
حياة : ماتجيبو البيبي شوية اشيله دا انا حتى مشوفتوش
آية ناولته ليها : خدي ياختي بس متعوديش على ده كتير
حياة : دا ابني يابنتي مش لاقياه في كيس شبسي انا
آية : مليش صالح اني اللي هربيه
حياة : يبقا مش هيتربي ولا هيشوف بربع جنية رباية
آية : انا ياأختي شكرا على ثقتك الغالية
زهرة بحب ومرح : كبرت وعجزت وبقيت جدة.... هتسمي حفيدي ايه ياحياة
حياة : فهد كان بيفكر في اسم ومش راضي يقوله ليا قالي خليها مفاجأة
زهرة : شكله هيبقا جامد
حياة بضحك : اوي اوي
حياة بصت لابنها اللي نايم في حضنها بحب : ربنا يجعلك ذرية صالحة ليا انا وبابا ياروح قلب ماما
الباب خبط وحياة عدلت حجابها واذنوا للي بيخبط بالدخول
الممرضة دخلت : لو سمحتي يامدام عايزين البيبي نحطه في الحضانة
حياة بخوف وخضة : ليه هو عنده ايه
الممرضة بتوتر : متخافيش يامدام هو كويس بس للاحتياط نسيبه شوية في الحضانة
حياة : انتي متأكدة انه كويس ومفهوش حاجة...
الممرضة بتوتر : ايوا هو كويس بس الدكتور قالي اخده احطه في الحضانة شوية عشان لسه مولود جديد ويكون بعيد عن الفيروسات هنا
حياة : تمام
حياة باست ابنها بحب وحنية وحاجة جواها بتقولها مش تعطيها الولد بس حاولت تكدب احساسها عشان صحة ابنها
حياة ناولتها الولد : اتفضلي بس خدي بالك منه لو سمحتي
الممرضة : متخافيش في عنيا
الممرضة خدت البيبي وطلعت وحياة بتبصله بشرود
جميلة : مالك يابتي
حياة : مش عارفة ياماما حاسة ان قلبي مقبوض وخايفة عليه
زهرة : متخافيش ياحببتي هيكون كويس هما بس اخده عشان يبعدوه عن الفيروسات عشان مناعته لسه ضعيفة شوية وهيرجعوه
حياة هزت راسها بهدؤ ورجعت راسها لورا واتنهدت
سالم خبط ودخل : وه اومال فين حفيدي
جميلة : اخذوه عشان يحطوه في الحضانة بعيد عن الفيروسات
سالم : خسارة كنت عايز اقرأ ليه قرآن عشان ربنا يهديه ويبارك فيه
حياة بسرعة : مفيش مشكلة يابابا هاته وأقراله قرآن هنا جنبي
سالم بضحك : شكلك مش عايزاه يبعد عنك
حياة : ايوا والله..... هاته هنا جنبي واقرأله قرآن
سالم : هما اخذوه عشان صحته تبجي زينة يابتي مينفعش اجيبه
حياة بسرعة : لا لا والله ينفع انا اصلا عايزاه جنبي
جميلة : خلاص ياحج جيبه ليها وخلاص عشان تطمن واهو يبجي وسطينا
سالم اتنهد : ماشي
سالم طلع وراح الحضانة وحياة اتنهدت براحة نوعا ما بس لسه حاسة بشعور غريب
....... عند الحضانة.......
سالم وقف قدام الزجاج بيبص على الأطفال
سالم لنفسه : ماشاء الله سبحانه الخالق..... بس مين فيهم حفيدي بيتهيألي ولا واحد منهم ايوا اني عارفه زين
كان في ممرضة طالعة من الحضانه وسالم نادي عليها
سالم : لوسمحتي فين حفيد عيلة المنياوي
الممرضة وهيا بتفتح الملف اللي معاها : الاسم كامل يافندم
سالم : هو لسه مش سميناه..... ابن فهد سالم المنياوي
الممرضة : دا في اوضة والدته يافندم معاها هناك
سالم : لا هما اخدوه يحطوه اهنيه
الممرضة بصت في الملف : لا يافندم الاسم دا مش موجود مش متسجل عندي
سالم : ازاي يعني طب ممكن تتأكدي او تدخلي تتأكدي جوه ممكن يكونو دخلوه اهنية ومسجلوش الاسم
الممرضة بزهق : لااا ياحج مفيش حد بيدخل الحضانة من غير مانسجله مش زريبة هيا
سالم بعصبية : انتي بتتكلمي أكده ليه..... متعرفيش اني مين ولا ايه اااه فوجي اني سالم المنياوي عمدة البلد دي وابوا فهد بيه المنياوي فهد الصعيد يعني اشتريكي انتي والمستشفى اللي انتي فيها دلوجت
الممرضة اتوترت فمين اللي ميعرفش فهد المنياوي وسالم المنياوي دول كبار البلد
الممرضة : انا اسفة يافندم مكنتش اعرف والله
سالم بجنود : غوري من وشي وادخلي شوفي حفيدي اهنيه ولا لاه
الممرضة دخلت الحضانة وبصت على الاسامي اللي عند كل طفل وملقتش الولد طلعت لسالم بتوتر
الممرضة : انا اسفة يافندم بس هو مش موجود
سالم بزعيق : مش موجود ازاي يعني جولتلك اتأكد منيه اومال راح فين يعني
الممرضة : والله ياسلام بيه زي مابقول لحضرتك كدا هو مش موجود جوه ولا اسمه في الكشف عندي
سالم بزعيق اتجمع على اثره كل اللي في المستشفى : كييييف يعني اومال حفيدي راح فين مش انتو خدتوه وجلتو هترجعو هو لعبة في ايديكو
فهد وهشام كانوا جم قربوا عند سالم بسرعة
فهد : فيه ايه يابوي بتزعج ليه
سالم بعصبية شديد : ايجو خدوه الولد من أمه عشان يحطوه في الحضانة ودلوجت بيجولوا انه مش عنديهم
فهد بجنون : ازاي يعني فين ولدي انطجي
الممرضة بخوف شديد : والله يافندم مااعرف ولا اتسجل عندي طفل في الحضانة في آخر تلت ساعات خالص
....... في اوضة حياة....
حياة : هما اتأخروا ليه المفروض يجيبه ويجي بسرعة
زهرة بضحك : ياحببتي اهدي انتي مش صابرة دقيقتين في بعاده عنك اومال لما يكبر هتعملي ايه
حياة : مش هخليه يبعد عني ابدا
آية : ايه الصوت اللي برا ده 
جميلة : ده صوت سالم وفهد اخوي
حياة قلبها انقبض : ايه اللي حصل
زهرة : ارتاحي انتي ياحببتي واحنا هنشوف مالهم ونيجي
حياة بأعراض : لا أنا هروح اشوفهم
جميلة : يابتي انتي لسه تعبانة ولازم ترتاحي
حياة : لا أنا هطلع اسنديني ياماما
زهرة : ياحياة.....
حياة بمقاطعة : لو مسندتنيش هطلع لوحدي
زهرة استسلمت ليها وقربت منها وسندتها وجميلة وآية وسعدية سبقوهم على برا
فهد بزعيق هز أركان المستشفي : يعني ايه.... ازاي مولود يتخطف من المستشفى كدا عيني عينك من غير مانحس انا هطربقها على دماغكو  واحد واحد
جميلة : فهد مالك ياولدي بتزعج ليه
حياة وزهرة قربوا عليهم
فهد بعصبية : ورب العرش ولدي لو مرجعش لوريكو فهد المنياوي هيعمل ايه فين مدير المخروبة دي
حياة قلبها اتقبض : هه.... هو فيه أيه.... ابني فين
زهرة : اهدي ياحببتي ابنك بخير وتلقاه في الحضانه
المدير جه وفهد واقف بعصبية وهيتجنن وماسك راسه بشدة
فهد بهمس كالافعي : ابني فين
المدير بخوف :مم.... معرفش
فهد انفجر فيه : ازاي متعرفش... ازاي مولود مكملش ساعات يختفي من المخروبة دي.... ازاي توظفو عندكو شوية حرامية وخطافين......ازاي ابن فهد المنياوي يتخطف من المستشفى من غير ماحد يحس هاااااا انطق
حياة سندت علي الحيطة وبنحاول تتماسك وقربت من فهد بدموع : ففف..... فهد.... ابني فين يافهد..... ابني اتخطف؟!
فهد بصلها بيأس وخيبة امل وهيا مقدرتش تتماسك اكتر ورجليها مبقتش حاملاها... وقعت على الأرض وفقدت الوعي
الكل اتخض من منظرها واتجموا حواليها والرعب دب في قلب فهد مقدرش يتحمل اكتر في الاول خطف ابنه ودلوقتي مرته اللي لسه قايمة من ولادتها وواقعة قدام عينيه
شالها بسرعة وراح بيها على اوضتها واستدعو الدكتورة تفحصها 
........ باااك.......
حياة اترمت في حضن فهد وعيطت : هما خدوه مني ليه يافهد... انا ملحقتش افرح بيه.... حرام يعملوله حاجة دا لسه طفل صغير.... والنبي يافهد رجعلي ابني ابوس ايدك
فهد حبس دموعه واتماسك : ششش متخافيش وحياتك عندي هرجعه ومحدش هيقدر يلمس شعرة وحدة منه وبعدين انا مش خايف عليه دا ابني ابن فهد المنياوي يعني شجاع زي ابوه..... عشان خاطري انتي اهدي متزيديش عليا الحمل
حياة : حاضر
فهد رفع راسها من حضنه ومسك وشها بحنية وبص في عيونها : ودلوقتي انتي هترتاحي وانا هروح ارجع ابننا واجي في أسرع وقت
حياة : مش هتاخر صح
فهد : اوعدك بكرة هيكون نايم في حضنك وبتلعبية كمان يلا ارتاحي انتي بقا
حياة : حاضر
فهد باس راسها وبص لسيف وهشام وطلعو برا ووراهم سالم ومحمود
....... قدام الأوضة......
فهد بحدة : سمعتها..... ودلوجت تبدأ تدور على ولدي
سيف : تمام اني هتصرف عايز اشوف كميرات المراقبة بتاعت المستشفي
فهد بجمود : يلا على اوضة المراقبة
راحوا عند اوضة المراقبة بتاعت المستشفى
فهد للموظف : تجبلي كل تسجيلات الكاميرات اللي من تلت ساعات
الموظف هز براسه وبدأ يشتغل وجابوا تسجيل الكاميرا اللي في الطرقة اللي في الطابق الموجودة فيه اوضة حياة
الكاميرا جابت ممرضة بتكلم في التلفون قدام اوضة حياة وبعدين دخلت الأوضة وطلعت بعدها وهيا حاملة طفل بين ايديها اللي هو ابن فهد
الممرضة كان ظاهر عليها الخوف والتوتر وبتبص يمين وشمال بقلق وبعدين اخدت الولد ومشيت
فهد بحدة : جيبلي تسجيل الكاميرا اللي عند مدخل المستشفى
الموظف جابهم وظهر فيها الممرضة وهيا طالعة برا المستشفى ومخبية الولد بشال وطلعت برا المستشفى
فهد بزعيق : الممرضة دي تجبوهالي دلوقتي وحالا
الموظف : مقدرش اساعدك يافندم بس مدير المستشفى والمسؤلة عن الممرضات يقدروا يساعدوك
فهد اخد التسجيلات وطلع وراح مكتب المدير بسرعة
فهد بهدؤ مميت : طبعا انت عارف اني ابجي مين
المدير بترتر : طبعا يافهد بيه ومين ميعرفكش
فهد : انا مين
المدير بخوف : حضرتك فهد بيه المنياوي فهد الصعيد
فهد : كويس انك عارف وياترا عارف ممكن اعمل ايه لو ملجتش ابني
المدير بخوف : عع..... عارف ياباشا
فهد : الممرضة اللي هتظهر في التسجيلات دي ألقاها جدامي دلوجت
المدير بخوف : ححح...... حاضر
المدير رفع السماعة وكلم مسؤلة الممرضات وهيا جت بسرعة
فهد بحدة : اللي ف التسجيلات دي تعرفيها
المسؤولة بتوتر : الشكل مش غريب عليا... ممكن يكون حد من الممرضات زميلها عارفينها
سيف بجمود : ابعتي جيبي اي ممرضة تكون عارفاها كويس
المسؤولة بعتت جابت ممرضة تانية
المسؤلة : تعرفي الممرضة اللي في الصور دي
الممرضة : اه دي كريمة
فهد بسرعة : هيا فين دلوقتي
الممرضة : معرفش والله بس تقريبا مش في المستشفى لان ورديتها خلصت من الساعة تسعة بالليل وبتبدأ تسعة الصبح
... خير يابيه هيا عملت حاجة
سيف بحدة : مبتتكلميش كتير وردي علي قد السؤال
الممرضة بخوف : حاضر يابيه
سيف : قوليلي كل اللي تعرفيه عنها واياكي تنقصي حاجة
الممرضة : حاضر..... كريمة جت المستشفى هنا من سنة تقريبا كانت الاول بتشتغل في مستشفى في الجيزة بس اتنقلت هنا واتأجرت بيت هنا وعايشة لوحدها.... لما جت هنا كانت تصرفاتها مش كويسة ولمؤخذة قليلة الحيا كان ممكن تقبل رشوة عادي احنا بعدنا عنها لما عرفنا ان أخلاقها مش كويسة واني مليش اي كلام معاها.... والله يابيه مليش دعوة بيها ولا اعرفها
سيف : طيب طيب خلاص.... المهم تعرفي هيا ساكنة فين
الممرضة : هيا متأجرة بيت قديم شوية هنا في البلد في شارع**
سيف : تمام كويس جدا
فهد : يلا نروح بيتها بسرعة..... هشام خليك انت وابوي وعمي مع الحريم اهنيه واني وسيف هنروح
هشام : هاجي معاكو
فهد بصرامة : لاء لازم تبجي معاهم عشان لو حد احتاج حاجة
هشام : تمام
فهد وسيف طلعو من المستشفي وركبوا العربية وراحو المكان اللي قالت عليه الممرضة بسرعة
وصلو المكان وسألو على بيت الممرضة كريمة وراحوا عنده
سيف : فهد هيا اكيد ناوية تهرب او لو عرفت ان دا احنا مش هتفتح 
فهد : اومال عايزني اعمل ايه ياسيف اكيد مش هكسر على حرمة باب بيتها (لا تدخلو بيوتاََ حتى تستأذنوا وتسلموا على أهلها)
سيف : اني فاهمك اكيد مش هنعمل أكده اني هروح عند الباب اللي ورا وانت الباب ده عشان لو فكرت تهرب وانت خبط لو مش رضيت تفتح اكسر الباب ولو فكرت تهرب من الباب اللي ورا هكون اني هناك
فهد : تمام
فهد عمل زي ماسيف قال وخبط على الباب كتير وهيا مبتفتحش
فهد : لو مش فتحتي الباب ده اني هكسره فوج دماغك
....... جوا البيت...
كريمة شايلة شنطتها وواقفة خايفة كانت مستعدة للهروب
كريمة : نهار اسود دول لو مسكوني هيقتلوني.... لا لا انا مش هستناهم يحبوني او يقتلوني انا ههرب من الباب اللي ورا
راحت عند الباب وفتحته وهيا شايلة شنطتها
سيف رفع المسدس في دماغها : على فين ياحلوة ايه كنتي رايحة في حتة
كريمة حريت على الباب الرئيسي وفتحته شافت فهد في وشها : مالسة بدري ياسنيورة مستعجلة ليه 
كريمة اتوترت وفهد قعد وحط رجل على التانية : ايه ياحلوة على فين العزم 
كريمة : ان.... انت مين وعايز مني ايه 
فهد : تؤ تؤ بقا انتي متعرفيش اومال خطفتي ابني على اساس ايه..... طيب ياستي هقولك انا مين... محسوبك فهد المنياوي اكبر رجل أعمال في الشرق الأوسط.... اوضحلك اكتر اسألي الناس عليا وشوفي هيقولولك ايه.... اللي مبيرحمش مش كدا سيف بيه ولا ايه 
سيف : وليه نقولها يافهد ومان خليها تجرب بنفسها 
فهد : تصدق عندك حق 
كريمة ركعت عند رجله : ابوس جزمتك يابيه ارحمني انا مليش دعوة بحاجة انا عبد المأمور 
فهد : يعني بتعرفي انك اللي خطفتي ابني 
كريمة بتوتر : هااه... خخخ... خطف ايه انا مخطفتش حد 
فهد : تؤ ليه كدا بقا كدا انا ازعل مااحنا كنا حلوين وماشيين كويس
كريمة بلعت ريقها بصعوبة فهد بصلها نظرة حارقة : انطقي 
كريمة بخوف : حح... حاضر هقول بس سبني امشي
سيف : احنا مش هنشحت منك الكلام ياروح امك هتقولي بالذوق ولا اتصرف معاكي تصرف تاني
كريمة بخوف : هقول هقول.... هما هما قالولي اخطفه وواحد عند المدخل هياخد مني ويدوني اللي الفلوس انا عايزاها
فهد : مين اللي قالك تعملي كدا 
كريمة : معرفش 
سيف صوب عليها المسدس : كدا هتعرفي 
كريمة بعياط : والله يابيه ما اعرف هو واحد كلمني وقالي اعمل كدا 
فهد : ايوا اللي هوا مين بقا 
كريمة : والله العظيم ما اعرف يابيه في واحد جالي المستشفى ساعة الولادة واداني فلوس وقالي تخطفي الواد وتاخدي زيهم مرتين وانا عملت اللي قاله لما قابلته في المرتين كان مخبي وشه 
فهد بص لسيف بيأس
سيف : قومي ياروح امك هتيجي معانا لحد ما نلاقي الولد وادعي نلقاه عشان لو مش لقناه هتقولي على نفسك يارحمن يارحيم 
كريمة : والله يابيه ماليا ذنب في حاجة ابوس ايدك سبني 
فهد : هنخدها على المخزن ياسيف 
سيف : تمام 
ركبوا العربية ومشيوا راحوا قصر المنياوي 
بعد شوية وصلو ونزلو من العربية ودخلو كريمة المخزن 
....... في المستشفى.... 
زهرة : يابنتي اسمعي الكلام بقا وتقعدي انتي لسه والدة وتعبانة 
حياة : لا مش تعبانة انا هروح اقعد في بيتي واستني جوزي يرجعلي ابني 
سالم : طب يابتي اجعدي اهنيه في المستشفى النهاردة بس عشان صحتك 
حياة : لا ياخالو انا هرتاح كدا 
جميلة : هيا دماغها ناشفة وبرضو هتنفذ اللي في دماغها اني هساعدها تغير هدومها وانتو استنو برا 
كلهم طلعو وجميلة ساعدت حياة وغيرت هدومها وجهزت وطلعت ركبو العربية ورجعو الصقر 
...... في المخزن.... 
فهد بيجز على أسنانه : انتي عارفة لولا انك حرمة اني كنت وريتك العذاب أشكال بس ده مش يمنع انك هتتعاقبي 
كريمة : يابيه والله ما اعرف حاجة 
سيف : الصبر ليه حدود وانتي كل مابتنكري اكتر عقابك بيزيد 
كريمة بعياط وخوف : والله يابيه انا مليش دعوة انا باخد رشوة من اي حد واعمل اللي يقوله من بق ساكت من غير ماأسأل 
فهد بعصبية : اني هسيبك تفكري واعرفي انك لو فضلتي تنكري أكده كتير بتروحي جهنم برجليكي اني ماشي بس هرجعلك تاني وحوار ان ايدك اللي تنجطع دي تمد وتسرج ولدي مش هعديه بالساهل 
فهد طلع وسيف وراه سيف حد ايده على كتف فهد بمواساه فهد بصله وكأنها اشاره من سيف 
اترمي في حضنه بضعف : تعبت تعبت اوي ياسيف... من جهه ابني اللي مكملش ساعات مولود واتخطف ملحقتش افرح بيه ومن جهه مراتي اللي هتموت نفسها من الخوف والعياط
سيف : اهدي ياصاحبي هنلاقيه وهيرجع هنا تاني بس لازم نعرف مين اللي خطفه الاول وغرضه ايه.. 
فهد : دماغي هتنفجر من التفكر هيكون مين يعني مين معقول يخطف ابني وهيعمل فيه ايه 
سيف : بص يافهد هو يإما احتمال من الاتنين... حد من أعدائك وعايز ينتقم منك أو خطافين الأطفال وتجار الأعضاء 
فهد : اييه لا لا مستحيل تجار اعضاء لا وبعدين أعداء ايه لا لا ياسيف 
سيف : انا بتمنى ان الاحتمال التاني يطلع غلط لان لو الاحتمال الاول هو الصح يبقا عندنا فرصة نلاقيه ونرجعه 
فهد : سيف ابوس ايدك انا مش ناقص الغاز اتكلم بسرعة اخلص 
سيف : لو حد من أعدائك خاطفه يبقا اكيد هكلمك او يتصل بيك او حتى لو حد خاطفه عشان فدية هكلمك وهنقدر نحدد موقعه اما لو الاحتمال التاني فأنت عارف ايه اللي ممكن يحصل 
فهد بسرعة : لا لا ان شاء الله خير يارب يكون حد عايز فدية انا ادفع عمري كله بس ابني يبقى سليم قدامي 
سيف : ربنا يسهل ياصاحبي ادعي حد يكلمك دلوقتي عشان نقدر نوصل لحاجة 
فهد : يارب ياسيف يارب 
فهد افتكر حاجة : انا هروح مشوار كدا وراجع وانت اتصرف مع الزفتة اللي جوا دي 
سيف : ماشي 
فهد مشي وطلع برا القصر راح عند مسجد كبير وخلع جدمته ودخل 
اتوضئ ووقف يصلي كانت الساعة ستة الصبح وقتها ومفيش غير اتنين بس او تلاتة في المسجد 
صلي الفجر ومن جواه بيلوم نفسه ان نسي فرضه وان ملاهي الدنيا شغلته عن أداء واجبه مع ربنا 
سجد وهو بيسجد دموعه نزلت غصب عنه وفضل يعيط 
فهد بعياط : يارب سامحني يارب انا عارف اني قصرت في حقك الفترة دي بسبب حمل حياة يارب متعاقبنيش في اهلي يارب.... يارب ابني يبقى بخير ويرجع بالسلامة يارب انا ملحقتش اتهني بيه.... سامحني يارب انا عارف انك غفور رحيم اللهم اغفر لي ماتقدم من زنبي وماتأخر.....يارب ابني يكون بخير ويرجع بالسلامة
خلص صلاته وفضل قاعد شوية في الجامع ودموعها بتنزل شافه راجل كبير كان موجود من اول مافهد دخل المسجد... قرب عليه وقعد جنبه
الراجل : تعبان؟!
فهد بصله بضعف : جدا
الراجل : الاختبار صعب؟!
فهد : أصعب مما اتخيل ولدي...
الراجل بابتسامة : كمان اختباري صعب
فهد بصله الراجل فهم نظرته واتكلم : ولدي برضو
فهد : ربنا معاك....ولدك ماله!!
الراجل : لسه صغير عنده اربع سنين عرفت ان عنده مشكلة في القلب ولازم عملية ضروري
فهد : ربنا يشفيه ويقومه بالسلامة... احمد ربنا ولدك جدام عينك وانت شايفه انك تشوفه بالدنيا لكن ولدي مش معايا مجعدتش معاه ساعتين على بعض واتخطف مني
الراجل : عندك حج بس ربك بيدي كل واحد على جد طاجته 
فهد بصله باستغراب
الراجل بابتسامة : انت معاك فلوس غني يعني
فهد باستفهام : ايوا؟!... كتير جدا
الراجل : اني بجي مش معاي فلوس يعني اتخيل معاي لو بدلنا حالتك بحالتي ايه اللي حيحصل
فهد : ايه
الراجل : اني واحد مش معايا فلوس وولدي تعبان وعايز عمليه وانت معاك فلوس كتير جوي تعالي نبدل أكده يعني لو بعد الشر ولدك هو اللي تعبان وانت معاك فلوس هتعالجه بسهولة واني لو ولدي سليم واني فقير محدش هيجرب منه او يخطفه لأنهم عارفين اني مش حيلتي حاجة أكده مش هيكون اسمه اختبار لان بكل سهولة انت هتعالج ولدك ويفضل في حضنك واني ولدي في حضني هنحتاج ايه اكتر من اكده
شوفت بجي ان ربنا بيدي كل واحد جد طاجته عرفت سبحانه عمل أكده ليه
فضل يبص للراجل بأمل والراجل فهم من نظراته انه محتاج يسمع كلام كمان منه
الراجل اتنهد : انت جاعد فين دلوجت!!
فهد : في المسجد
الراجل : يعني ايه مسجد
فهد : بيت ربنا اللي بيتجمع فيه الناس عشان يعبدوه
الراجل : اديك جولتها بلسانك.... بيت ربنا يعني ولا بيتي ولا بيتك اني مكنتش احلم اني اجعد مع واحد زيك في مكان واحد وانت مكنتش تتخيل ده برضو وفي النهاية مين اللي جمعنا.... بيت ربك جمع بين واحد غني لابس بدلة مرتبة وساعة غالية ومعروف بسلطته ونفوذه وواحد تاني بيجري على أكل عيشه لابس جلابيه متقطعة ويادوب بيوفر حق وجبة في اليوم.....ربك مش بيعمل فرج بين غني وفقير أعمى او بيشوف متعلم او جاهل كلهم سواسية هنا في بيت الله....طب جولي ياراجل ياطيب انت صليت الفجر النهاردة
فهد : بصراحة كنت مشغول ولسه مصليه دلوجت
الراجل : طيب بتصلي قيام الليل...!! 
فهد : الحمد لله اه بس بقالي كام يوم بصلي بسرعة وساعات بقطع 
الراجل : تعرف ان ربنا بيحبك جوي 
فهد : ليه!!! 
الراجل : اول ماشافك بتبعد عن طريقه وصراطه انقذك في أسرع وجت 
فهد : ازاي 
الراجل : اتوحش صوتك اتوحش كلمة (يارب) منك عايز يسمعك بتدعيه تاني بعتلك امتحان صغير عشان تفتكره تاني وترجع تدعيه وتترجاه وتشكره عايز يفكرك انه كريم بيك طول ماانت قريب منه بس اول ماتبعد عن طريقه بتواجه مشاكل الحياة اللي ربك بستره كان بيبعدها عنه.... ابنك مخطوف بس هيرجع والنهارده جبل بكرا واني متوكد لان ده امتحان صغير أكده من ربنا عشان يفوجك جبل فوات الأوان بس هيعدي بسرعة بس خليك فاكر حكمته من اللي بيعمله معاك 
فهد بابتسامة امتنان : انت طيب جوي ياحج ربنا يبارك فيك ويثبتك تسلم ريحت جلبي 
الراجل بابتسامة : اللي بيريح الكل هو ربك ياصالح 
فهد مد ايده في جيبه وطلع دفتر شيكات وكتب شيك واعطاه للراجل : ارجوك تجبلهم مني اعتبرهم عربون شكر وتجدر تعمل بيهم عملية ولدك 
..... في القصر..... 
رجعو وحياة طلعت اوضتها وزهرة طلعت معاها وآية وياسمين وبقي سالم ومحمود وجميلة وسعدية تحت 
سالم طلع تلفونه وكلم سيف 
سيف : ايه ياعمي 
سالم : عملتو ايه لجيتوها 
سيف : هيا في المخزن دلوجت ومش راضية تعترف 
سالم : طيب اني جايلك 
جميلة : ايه ياسلام لجيتو الصبي
سالم : لا بس لجينا الممرضة هيا في المخزن دلوجت بس مش راضية تعترف
جميلة : اني هروح اعلمها الادب 
سالم : اهدي ياجميلة عشان نعرف مين اللي وراها 
جميلة : هاجي معاك 
سالم اتنهد : يلا.... تعالي ياهشام
محمود : واني كمان جاي معاكو 
سالم : ماشي 
كلهم راحوا المخزن وسعدية معاهم 
.... في المخزن.... 
جميلة اول ماشافتها عرفتها وجريت هجمت عليها
جميلة : بجي تخطفي حفيدي يا***.... اني هوريكي... فين حفيدي انطجي 
كريمة بألم : اه ابعدها عني ابعدها
جميلة ضربتها : انتي لسه شوفتي حاجة اني هعلمك الادب يازبالة 
سالم بعد جميلة عنها : خلاص ياجميلة استني مانشوف هتعترف ولا لاه
...... في المسجد
الراجل بعتاب : أكده بجي فاكرني بجولك كل ده عشان عايز منك فلوس ربنا يسامحك يابيه 
فهد بسرعة : لاه لاه والله مجصد أكده اني عايز اساعدك بس والله 
الراجل : تسلم يابيه اني هتصرف في الفلوس مجدرش اجبلهم منك 
فهد : ارجوك اقبلهم عشان ولدك واعتبرهم عربون شكر مني 
الراجل : لا يابيه والله مايحصل مش هعالج ولدي بفلوس مش من حجي احنا اخوات في الإسلام ومن واجبي اجف جنبك واطلعك من ضيجتك 
فهد : اديك جولتها اخوات يبجي تجبل دي من اخوك
الراجل : لا والله دي حاجة ودي حاجة اني مستحيل اخدهم
فهد اتنهد : شكل دماغك ناشفة وهتتعبني معاك.... طب انت بتشتغل 
الراجل : مش عندي شغلانة اي حاجة بلقاها بعملها اشيل طوب ازرع ارض لواحد اي حاجة تكفى يومي
فهد : اسمك ايه 
الراجل : عامر 
فهد : طب ياعامر ايه رايك تشتغل معاي 
عامر : اشتغل ايه.... انا مش عارف انت مين اصلا
فهد : محسوبك فهد ود المنياوي.... وهشغلك عندي حارس يعني هتجي من رجالة الحاج سالم المنياوي
عامر : وه انت فهد الصعيد يامرحب بيك يابيه 
فهد : اهلا ياسيدي هاااه جولت ايه بجي
عامر : ماشي اكيد موافج اني أطول اشتغل عنديك
فهد : طيب في الاول لازم تجبل الفلوس دي وتعالج ولدك واني ياسيدي هخصمهم من اجرتك 
عامر اتنهد : ماشي موافج 
فهد : طب يلا تعالي معاي 
فهد اخد عامر ومشيو رجعو القصر 
فهد عرف عامر على الرجالة واعطاه سلاح وجلابية جديدة يبلبسها وعرفه شغله 
راح على المخزن وهو بيتوعد لكريمة 
دخل لقى كله هناك وجميلة واقفة بتبص لكريمة بكره 
فهد : هاااه اعترفت 
سيف : لااه يافهد بتنكر برضو 
فهد ببرود : اني جولتلك اه اني مبمدش يدي على حرمة بس أجدر اخلي حرمة زيك تمد يدها عليكي عادي
كريمة بعياط : والله يابيه ما اعرف مين ولاشوفت وشه 
فهد : اممم شكل الذوق مش ماشي معاكي 
جميلة : بعدو عني سيبوني عليها اني هعملها الادب بجي انتي يا** تخطفي حفيدي والله لوريكي
فهد بهدؤ : هاااه هتجولي حاجة
كريمة : والله يابيه مااعرف ولا قابلته غير مرتين بس وكان مخبي وشه 
فهد : طيب مجالس اي حاجة جدامك او اي كلمة تعرفك اللي بيشتغل عنديه او خاطف ولدي ليه 
كريمة : لا والله يابيه.... وافتكرت حاجة : اه اه... لما كنت بسلمه الولد جاله مكالمة 
سيف بحدة : قولي الكلام بالتفصيل 
كريمة : كان بيقول ايوا يا فاروق بيه الواد بقا معايا والممرضة قدامي اهي
فهد : وبعدين 
كريمة : قاله حاضر هديها حلاوتها وجاي حالا.... واداني الفلوس وركب عربيه وكان معاه اتنين تانين مخبيين وشهم برضو بس مش وشهم ناس خطر ومشيو 
سيف : تمام في حاجة تانيه 
كريمة : لا والله يابيه دا كل اللي حصل وهو اداني الفلوس وقالي مش عايزك تفتحي بوقك والا فيها موتك 
سيف : طريقة كلامه كانت ازاي لهجته ايه 
كريمة : كان بيتكلم زيي كدا قهراوي
فهد : تمام.... اني هسيبك تمشي بس مش جبل ماتتعاقبي عشان تتعلمي متطوليش ايدك وتعرفي ان الله حج 
كريمة بخوف : هه... هتعمل ايه مش قولت هتسبني 
فهد : قولتلك مبمدش يدي على حرمة بس حرمة زيها بتمد واني لازم اعاقبك 
فهد بص لابوه وفهم نظراته وبعدين بص لجميلة اللي واقفة متعصبة ومتغاظة من كريمة وعايزة تقتلها بس سالم ماسك معصم ايدها باحكام 
فهد لأمه : اتفضلي ياأمي واجفة بعيد ليه 
جميلة بصت لسالم وهو ساب ايدها وجميلة كأنها اتحررت من قفص هجمت عليها وضربتها بعنف وهيا بتسبها وكريمة بتأووه بين ايديها 
فهد اخد سيف وطلعو برا 
فهد : هاااه هتعمل ايه 
سيف : كدا كويس جدا قدرنا نوصل لحاجة من كلامها دول مش تجار اعضاء يبقى اكيد أعدائك وكمان مش من الصعيد يعني من مدن والريس بتاعهم اسمه فاروق تعرف حد بالاسم دا!! 
فهد : مش متذكر اوي 
سيف : اكدا لازم ندور عل.... 
قاطع سيف صوت تلفون فهد بيرن برقم غريب 
فهد : رقم مش متسجل 
سيف : رد يمكن الخاطف وافتح الاسبيكر 
فهد : تمام 
سيف : استني حاول تطول في المكالمة شوية عشان اقدر احدد موقعه 
فهد : اوك 
فهد فتح : الوو
مجهول : ازيك فهد الصعيد 
فهد : انت مين 
مجهول : مش معقول نستنى؟! 
....... في اوضة حياة..... 
حياة بعياط : اااه ياماما وحشني اوي انا ماصدقت جه على الدنيا وشوفته ربنا حرمني منه 
زهرة : ياروح قلب ماما متقوليش كدا هو بخير ان شاء الله وهيكون كويس وفهد هيرجعه 
حياة : ياترا عامل ايه دلوقتي انا خايفة عليه اوي
زهرة : متخافيش ياحببتي هو كويس ان شاء الله وبعدين هو مش لوحده ربنا معاه وهيحميه 
حياة : يارب ياماما يارب 
زهرة : استني هجيب المصحف ونقرأ قرآن وندعي يرجع بالسلامة 
حياة هزت براسها وزهرة جابت المصحف وقعدو يقرأوا فيه ومن جواهم بيدعوا الأمور تعدي على خير 
...... عند فهد..... 
فهد : مش عارف اخلص قول مين 
مجهول : هههه طب متتعصبش اوي كدا.... خلاص هقولك انا فاروق الكيلاني يافهد بيه.... فاروق اللي خسرته كل اللي وراه واللي قدامه.... فاروق اللي خطف ابنك هههه
فهد لسه هيرد بعصبيه سيف بصله وهمس : اهدي وزي ماقولتلك حاول تطول في المكالمة اهم حاجة سلامة ابنك 
فهد بهدؤ عكس اللي جواه : انا مش خسرتك حاجة يافاروق ياكيلاني... انت خسرت نفسك بنفسك 
فاروق بانفعال : اومال مين اللي اخد كل شركات وخلاني على الحديدة 
فهد : انا مخدتش حاجة مش من حقي احنا دخلنا مناقصة وانت كنت كدا كدا هتخسر وداخل وعارف انك هتخسر انت اللي جاذفت يافاروق وانا عرضت عليك اضم شركتك لمجموعة شركاتي وانت اللي كنت هتبقى المدير انت اللي رفضت يافاروق انت اللي فلست نفسك بنفسك 
فاروق بضيق : بس خلاص اسمع اما اقولك يافهد المنياوي ابنك عندي ترجعلي شركتي ونص شركات كمان ابنك هيكون بأمان اما بقا لو رفضت مش هتردد لحظة وهبعتهولك جثة 
فهد ببرود : متقدرش تعمل حاجة 
فاروق بغيظ : متحاولش تختبر صبري قدامك أربعة وعشرين ساعة هتقابلني في القاهرة في*** يكون معاك الورق ويكون عليه توقيعك 
فهد : وايه اللي يثبت ان ابني معاك 
فاروق : بسيطة دلوقتي هسمعك صوته 
فاروق قرب التلفون من البيبي وكان بيعيط جامد ورجالة فاروق بيحاول بهدوه مش عارفين 
فهد غمض عينه بوجع لما سمع عياط ابنه 
فهد : سيب ابني يافاروق هو لسه طفل ملوش زنب 
فاروق : حياة ابنك في ايدك يافهد المنياوي سلام 
فاروق قفل وفهد بص لسيف : حددت موقعه؟! 
سيف : اممم في القاهرة في بيت قديم في حتة مقطوعة 
فهد : هنعمل ايه 
سيف : جهز الورق وكل حاجة ويلا هنروح وانا هخلي العناصر يتجمعو ونقابلهم في مكان ونتفق على اللي هعمله 
فهد : تمام 
فهد طلع هو وسيف بعد ماعرفو الكل انهم ماشيين وركبو العربية واتجهوا للقاهرة 
..... في بيت قديم في القاهرة..... 
واحد من رجالة فاروق : هنعمل ايه ياباشا في العيل دا وكمان مش راضي يبطل عياط شكله جعان ولو سبناه كدا هيموت لانه لسه مولود جديد
فاروق : لازم يعيش... انا هتصرف 
فاروق قرب على البيبي وبصله شاله بين ايده 
فاروق باسه في خده بحنية وبص عليه وملامح الطفوله احساس غريب حس بيه كان بيضحكله من غير مايحس باللي حواليه وبعدين فاق للي بيعمله واخد الولد وطلع برا ركب عربيته واتجه لمكان محدد
بعد نص ساعة وصل لبيت بسيط وشال الولد ودخل 
خبط على الباب فتحتله ست في التلاتينات وباين على ملامحها الطيبة
الهام : فاروق كنت فين كل دا قلقتني عليك 
فاروق : طب دخليني الاول 
الهام : تعالي 
دخل وقعد على كنبة صغيرة 
الهام باستغراب : مين اللي انت شايله دا يافاروق 
فاروق مسك ايدها وقعدها جنبه : الهام انا بجد بشكرك انك فضلتي معايا واستحملتيني دا كله 
الهام : انا مش فاهمة حاجة
فاروق : انا عارف انك نفسك في بيبي وانا مبخلفش ومع ذالك مطلبتيش الطلاق لحد دلوقتي وعايشة معايا ولا في يوم عايرتيني بعيبي حتى بعد ماخسرت شركتي لسه واقفة جنبي ومسبتنيش شكرا اوي يالهام انا بحبك اوي 
الهام : متقولش كدا انت مش فيك عيب انا بحبك وهفضل معاك لآخر نفس بس قولي مين البيبي دا 
فاروق : بصي ممكن بلاش نتكلم دلوقتي اديكي شايفة بيعيط ازاي ممكن تتصرفي لان شكله جعان اوي 
الهام : طيب هاته وانزل جبلي حليب من الصيدالية والطلبات اللي هقولك عليها 
فاروق بابتسامة : اوك 
ناولها البيبي وهيا بصتله بحب وباسته 
فاروق نزل يجيب اللبن للبيبي وهيا فضلت تهزه وتحاول تهديه
....... بعد ساعات..... 
فهد وسيف وصلو القاهرة وفهد راح الشركة الام بتاعته وسيف راح القسم وجمع عناصره 
سيف : هااه يافهد جهزت الورق 
فهد : اه تمام هقابلكو عند ***** عشان نتفق هنعمل ايه 
سيف : تمام 
فهد قفل مع سيف واتنهد واتصل بحياة 
فهد : حياتي عاملة ايه 
حياة بتعب : بخير الحمد لله لقيته!!! 
فهد : كلها ساعات ويكون معايا متخافيش مش هرجع غير وهو معايا 
حياة : ربنا معاك 
فهد : يارب...... بحبك 
حياة : لا اله الا الله 
فهد : محمد رسول الله 
...... في بيت فاروق.... 
فاروق بهدؤ : نام؟! 
الهام بحب وهيا بتبص على البيبي وهو على السرير : اممم.... كان جعان اوي 
فاروق : طلعتي ام شاطرة 
الهام : فاروق.... 
فاروق : نعم 
الهام : ابن مين دا 
فاروق : الهام انتي واثقة فيا 
الهام : اكتر من نفسي 
فاروق : يبقا متسألنيش حاجة دلوقتي اوعدك بكرة كله هيتغير وترجعي الهام هانم مرات فاروق الكلاني رجل الاعمال
الهام مسكت ايده : فاروق انا هقولك حاجة بس متفهمنيش غلط... بص يافاروق خسارتك دي مكتوبالك من زمان اوي سواء بوجود فهد المنياوي او غيره انت دخلت المناقصة وعارف انك هتخسر بس انت جاذفت يافاروق وهو عرض عليك تشتغل معاه انت موافقتش الراجل كدا مش معيوب في حاجة...مهما اللي قدامك اذاك متأذهوش في حد من عيلته يعني ترضى حد ياذيك فيا 
فاروق : دا انا اقتل اللي يفكر يقرب منك 
الهام : شوفت اتعصبت اهو عشان انا من أهلك متأذيش حد برئ ملوش زنب خلي الصورة الحلوة اللي انا رسمتها ليك في دماغي تفضل موجودة... اتمنى شكوكي تكون غلط 
فاروق اتنهد : ارتاحي انتي وريحي دماغك الحلوة دي ماشي يلا بقا عايزة اشوف شطارتك ياماماي اهتمي بيه لحد ما ارجع 
الهام : دا في عنيا انا وهو بقينا صحاب اصلا.... بس دا شكله لسه مولود جديد 
فاروق بتهرب : ايوا فعلا.... يلا بقا انا ماشي خدي بالك من نفسك ومنه 
الهام : ربنا معاك مع السلامة 
فاروق طلع ووقف تحت قدام عربيته وبيفتكر كلام الهام وانها معاها حق بس نفض الأفكار من دماغه 
فاروق : لا لا يافاروق اللي بتعمله دا هو الصح ايوا 
... وركب عربيته ومشي 
.......في القسم.... 
فهد : متأكد ان مفيش خطر على حياة ابني 
سيف : متقلقش كله متخطط ليه 
تلفون فهد رن : الوو
فاروق : هاااه جهزت الورق 
فهد بضيق : الورق جاهز فين ابني 
فاروق : متخافش هو بأمان بس لو فكرت تلعب بديلك او تكلم البوليس يبقا متلومش غير نفسك 
فهد : الورق جاهز عايز ابني
فاروق : مستعجل ليه كدا....نص ساعة والقاك في المكان اللي قولتلك عليه وخليك فاكر متبلغش بوليس تكون لوحدك
فهد قفل وبص لسيف : يلا 
سيف العناصر : العملية ابتدت خليكو فاكرين اهم حاجة سلامة الولد 
العناصر في صوت واحد : تمام يافندم 
..... بعد نص ساعة في مكان مقطوع..... 
فهد واقف قدام عربيته في مكان مقطوع خالي وقصاده فاروق ورجالته 
فهد : فين ابني يافاروق 
فاروق : هات الورق 
فهد : اشوف ابني الاول 
فاروق : ابنك في الحفظ والصون هات الورق 
فهد : مفيش ورق غير لما اشوف ابني قدام عيني 
فاروق : متعاندش يابن المنياوي العناد مش لصالحك
فهد : بقولك هات ابني 
فاروق بعصبية : ابنك في مكان آمن بعيد عن هنا يافهد يامنياوي هات الورق وهدلك على مكانه 
فهد طلع سلاحه بسرعة : يبقى انت اللي جنيت على نفسك يافاروق ياكيلاني 
وطلق طلقتين في الهوا رجالة فاروق رفعوا سلاحهم وعناصر الشرطة وسيف طلعوا من مخبأهم وحصل اشتباك بينهم فاروق اتسلل واخد الورق من ايد فهد وجرى بسرعة بص في الورق لقيه مش نفس الورق 
سيف وفريقه قبضو على رجالة فاروق 
فاروق بجنون وهو بيرفع مسدسه : اااه هقتلك يافهد 
سيف وقع من ايده السلاح وقبض عليه 
فهد : فين ابني يافاروق
فاروق باستهزاء : هههه مش هتلاقيه يافهد هتفضل تدور ومش تلاقيه 
فهد مسكه من تلابيب قميصه : لو مقولتش ابني فين هقتلك انت وعيلتك واحد ورا التاني 
فاروق عند النقطة دي وقف تفكيره وضحكته المستهزأة وافتكر الهام هيا عيلته امه واخته وصاحبته ومراته هيا كل حياته 
افتكر كلامها ليه (فاروق متأذيش حد في أهله متأذيش حد برئ ملوش زنب خلي الصورة الحلوة اللي انا رسمتها ليك في دماغي تفضل موجودة)اذاها؟... ايوا اذاها حطم الصورة الجميلة اللي رسمتها عنه في خيالها كسر ثقتها هيبص في عينها ازاي بعد كدا
فاروق بهدؤ : ابنك في بيتي يافهد مع مراتي 
فهد : عملت فيه ايه 
فاروق بوجع : متخافش مراتي مش زيي هيا استحالة تأذي حد برئ
فهد : يلا وديني بيتك ورجعلي ابني 
فاروق بتعب : فهد ارجوك متاخدنيش هناك... والله ابنك في بيتي مش بكدب.... ارجوك مش هقدر ابص في عينها بعد ماكسرت ثقتها فيا 
فهد : لازم تروح عشان تعرف حقيقتك وترجعلي ابني
فهد ركب العربية ومعاه فاروق اللي في ايده كلابشات وسيف كمان وراحوا بيت فاروق 
.... بعد شوية وصلوا..... 
فهد خبط على الباب سمع صوت الهام وهيا بتلعب في ابنه ومش سمعت الباب 
الهام : حبيبي القمر.... ايوا ايوا ايه الضحكة اللي تدوب القلب دي ياخواتي.... ياروحي انت 
النهاية
فهد سمعها وابتسم بخفوت واتنهد براحة وخبط تاني 
الهام سمعت التخبيط شالت البيبي وراحت تفتح 
الهام للبيبي : استني استني نفتح لعمو فاروق اكيد هوا 
فتحت الباب وتفاجأت بهد طبعا هيا عارفاه وشافت صوره في التلفزيون كتير 
الهام : افندم؟! 
فهد بص لابنه واتنهد براحة وحمد ربنا في سره 
فهد بهدؤ : اسف على ازعاجك بس دا ابني 
الهام اتصدمت والدم اتجمد في عروقها شكوكها طلعت صح... بلعت ريقها بتوتر 
الهام بحذر : ان... انت فهد المنياوي
فهد هز راسه : ايوا 
الهام : بس فاروق هوا اللي جاب الولد دا 
فهد اتنهد وميل في جنب وجه سيف وهو ماسك فاروق 
فاروق كان موطي راسه الأرض والكلابشات في ايده 
الهام اول ماشافته اتصدمت : لا لا مستحيل مستحيل 
فهد اخد ابنه من الهام وباسه بشوق وحضنه 
الهام قربت من فاروق : فاروق هما هما ماسكين كدا ليه.... ارجوك قولي ان اللي بفكر فيه غلط ارجوك 
سيف بجمود : للأسف يامدام جوزك اتقبض عليه بتهمة خطف ابن فهد المنياوي 
الهام بعياط : فاروق لا قولي قولي انه غلط ارجوك متعملش فيا كدا انت عارف انك كل حياتي ليه تكسر ثقتي فيك 
فاروق دموعه نزلت : الهام انا اسف ياحببتي 
الهام بصراخ : متقوليش حببتي انت مستحيل تكون فاروق جوزي اللي حبيته انا جوزي مبيأذيش نمله واستحاله يكون بالبشاعة دي ويخطف طفل ويحرم اهله منه..... مفكرتش في حالة امه تلاقي قلبها بيتحرق على ابنها دلوقتي ليه يافاروق نعمل كدا ليه.... انا اشتكيتلك؟! انا قولتلك ناقصني حاجة؟!... ياخسارة يافاروق خسارة حبي ليك 
فاروق : الهام ارجوكي سامحيني انا اسف عارفي اني غلطت والله ندمان 
الهام : خلاص يافاروق فات الاون ادعي ربنا يسامحك.... 
فاروق بوجع : الهام انتي هتسبيني؟! 
الهام : للأسف معنديش غيرك في الدنيا لاني وحيدة زي ماانت ماعندكش غيري مفيش مكان غير بيتك اروح عليه يافاروق بس انا مش مسمحاك 
فاروق : والله بحبك وعملت دا كله علشانك 
الهام : انت غلطت ولازم تتعاقب 
فاروق لفهد : انا اسف يافهد سامحني لو تقدر انا مش طمعان غير انك تسامحني وموافق على اي عقاب اخده
فهد : إذا كان ربك بيسامح انا مش هسامح... المسامح كريم يافاروق انا هتنزل عن القضية لاني عارف انك ندمان.... لكن مقدرش اساعدك في الطلوع من السجن 
فاروق : وانا مش طمعان غير في السماح 
سيف خد فاروق تحت نظراته النادمة لإلهام ودموعها اللي بتنزل 
الهام : فهد بيه انا اسف جدا على اللي عمله والله انا اسفة مكنتش اعرف انه ابنك 
فهد : ولا يهمك حصل خير وشكرا على اهتمامك بيه 
الهام : دا جميل خالص مشاء الله وانا حبيته ربنا يخليهولك حقيقي هيوحشني 
فهد : انتي بقيتي امه خلاص.... وتقدري تشوفيه في اي وقت تعوزيه 
الهام بفرحة : شكرا جدا بصراحة انا بحب الأطفال اوي بس ربنا مش رزقني كان فاروق هو اللي مالي عليا وحدتي بس هو كمان راح
فهد بحزن : ربنا معاكي....طب ايه رايك اجبلك حد يسليكي وهتحبيه 
الهام : ياريت بس هو مين 
فهد تعالي معايا لو سمحتي 
..... بعد ساعتين في دا الأيتام..... 
فهد بابتسامة وهو شايل ابنه : مبروك يامدام الهام 
الهام : الله يبارك فيك حقيقي انا بشكرك اوي على اللي عملته وانا حبيتها اوي وبقينا صحاب كمان 
فهد لقمر : ايه رايك ياقمر بقا عندك ماما اهو 
قمر : ماما حلوة اوي يافهد وانا بحبها 
الهام حضنتها بحب : وانا بحبك اكتر ياروح ماما 
قمر : فهد هيا حياة فين كنت عايزة اسوفها 
فهد : هيا في البيت دلوقتي شوفي دا ابني انا وهيا 
فهد نزل لمستواه وقمر بصت للبيبي وباسته : حلو اوي يافهد 
فهد : وانتي كمان حلوة اوي.... هتبقو تزورونا صح
الهام : اكيد لازم اجي عشان اشوف صاحبي الصغير دا 
فهد : ايه رايك ياقمر تكلمي حياة 
قمرة بفرحة : بجد اه اه يلا 
فهد اتصل على حياة وهيا ردت بتعب 
حياة بوجع وأمل : فهد لقيت ابني؟! 
فهد : افتحي الكامير..... 
حياة فتحتها بعدم اهتمام وفهد وجه الكاميرا على قمر والبيبي 
فهد : ايه رايك في المفاجأة دي 
حياة بفرحة شديدة ودموع : اااه ابني الحمد لله يارب الحمد لله.... ايه دا ازيك ياقمر
قمر : الله يثلمك ازيك ياحياة... وحستيني اوي
حياة بابتسامة : وانتي اكتر ياقلب حياة.... ايه رايك جبتلك نونو تلعبي معاه 
قمر : وانا كمان جبتلي ماما العب معاها 
حياة باستغراب : ماما؟! 
فهد : هفهمك الموضوع لما ارجع يلا مع السلامه ياحببتي 
فهد لالهام : مدام الهام اتشرفت بمعرفتك واتمنى تزورينا انا وحياة وتجيبي قمر معاكي 
الهام : اكيد ان شاء الله 
فهد : وياريت تحاولي تسامحي فاروق شكله ندمان فعلا 
الهام : ربنا يسهل 
فهد : يلا عشان اوصلكم 
فهد وصل الهام وقمر بيت فاروق وقابل سيف ورجعوا مع بعض للصعيد 
..... الساعة تمنية بليل..... 
كلهم متجمعين في الصالة وحياة قاعدة متوترة 
حياة : هما اتأخر ا كدا ليه 
سالم : اهدي شوية يابتي تلجاهم جايين على الطريج 
حياة حاولت تهدي نفسها وطول ماهيا قاعدة باصة عند الباب 
بعد شوية.. دخل وهو شايله بين ايده وعلى وشه ابتسامة حب : مش جولتلك هينام في حضنك الليلة
حياة جريت عليه وكل العيلة قربوا عليه 
خدته من ايد فهد وهيا بتعيط بفرحة وببوسه في كل مكان وبتردد : الحمد لله الحمد لله الحمد لله 
كلهم سلمو على البيبي وقعدوا وكانت الفرحة مش سيعاهم 
.... بعد شوية..... 
كانت العيلة كلها متجمعة في الصالة في جو من الضحك والحب بعد مافهد حكي ليهم كل حاجة وفهد واخد حياة وابنه في حضنه 
سالم : مجولتلناش يافهد ناوي تسميه ايه 
فهد : لا خليها مفاجأة ليوم السبوع 
سالم بضحك : مش فاهم انت بتفكر ازاي اومال هتثبه كيف 
فهد : اني ثبته اصلا بس خلي الاسم مفاجأة 
آية قامت تجيب العصير وهيا بتقدمه المصدية وقعت وآية وقعت على الأرض 
الكل جري عليها وهشام شالها وطلعها اوضته وطلب الدكتورة 
بعد ماالدكتورة فحصتها وعرفتهم مالها
هشام دخل حضنها بدموع : الف الف مبروك يالبى هتبجي ام واني اب 
آية : انا فرحانة جوي ياهشام 
العيلة كلها دخلت وباركت لاية وكل واحد راح اوضته عشان ينام بعد ماعدي يوم طويل صعب على الكل 
في اوضة فهد..
فهد : نام؟! 
حياة بحب : اه 
تلفون حياة رن 
فهد : طب ردي بسرعة عشان مش يصحى يعيط 
حياة ردت 
حسام : ايه ياختي نسيتي ان عندك اخ 
حياة : ايه دا انت لسه عايش 
حسام : لا قدمت على طلب وفاة ورفضوه معنديش واسطة 
حياة : نينينينينيني 
حسام : بس يابلونة روحي نكدي على جوزك ولا صحيه قوليله انك بتولدي 
حياة : يااااه ياعبد الصمد دا انت قديم اوي.... انا ولدت من زمان ياسطا 
حسام : بايخة دوري على غيرها 
حياة سكتت شوية : افتح الواتس 
حسام فتح الواتس وبص الفون بصدمة : ابن مين دا يابت 
حياة : ابني 
حسام : حياة متهزريش وحياة ابوكي 
حياة : والله ابني
حسام : ازاي تولدي وانا معرفش 
حياة : ياسطا أنا ولدت وابني اتخطف والدنيا كانت مقلوبة وكان في فيلم هندي هنا 
حسام : ايه... ليه ايه اللي حصل 
حياة بضحك : لااااا دي حكاية طوييييلة 
بعد سبع سنين..
اتغيرت حياتهم مية وتمانين درجة حبهم زاد فهد بقا بيغير عليها حتى من ولاده قربوا لربنا اكتر واكتر عملو عمرة مع بعض من سنتين وكانت تجربة جميلة وحياك أقسمت انها مشافتش حاجة تضاهي جمال الكعبة.... كان ليها الأخ والأب والصاحب والزوج والابن وكل حاجة جابوا بنوتة شبة حياة جدا 
ياسمين ولدت ولد وبعديه بنوتة زي القمر حبها هيا وسيف لسه موجود وسيف لسه بعشقها وقلبه بيدوب من رقتها كونوا عيلة جميلة ليهم هما واولادهم 
آية جابت بنت في الاول وبعدين بنت كمان مجننين هشام هما التلاتة بيعتبر آية طفلة زيهم مطلعين عينه بس ميقدرش يستغنى عنهم حبه لمجنونته بيزيد برغم من حركاتها المجنونة بس بيعشقها 
حسام وهايدي جابوا ولدين تؤم نسخة من بعض مطيرين عقل حسام بماقالبهم وشقاوتهم بس بيبعدهم عنه ويبعتهم لحسين يهتم بيهم عشان يقضي وقت كبير مع هايدي 
في اوضة فهد..
(وَمِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُم مِّنْ أَنفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْكُنُوا إِلَيْهَا وَجَعَلَ بَيْنَكُم مَّوَدَّةً وَرَحْمَةً إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُون}..... صدق الله العظيم
فهد بأس راسها بابتسامة وحب : مشاء الله حافظك كويس النهاردة
حياة : الحمد لله.... يلا نطلع نشوف الاولاد
فهد : والله بخاف من العزومة اللي في رمضان دي
حياة بضحك : ليه بس دا بيبقا يوم جميل كلنا بنتجمع
فهد : اديكي قولتيها كلنا بنتجمع يعني اكيد في ملحمة تحت في الجنينة
حياة : هههه طب يلا نروح نشوفهم
فهد مسك ايدها والأسد التانية على ضهرها وبيسندها عشان تنزل السلم لأنها كانت في الأشهر الأخيرة من حملها
في الجنينة..
سيف بزعيق : اقسم بالله ياسليم لو مسبتش ايد بنتي ل.....
سليم ببرود : هتعمل ايه
سيف : هحبسك... ايه ياخويا محدش قادرلك ولا ايه
سليم ببرود : اه عادي
سيف بصراخ : انت يااااا اتلم وبطل برود
فهد : ايه ياسيف بزعج ايه
سيف : خلي ابنك يسيب ايد بنتي ياعم هيا سايبة ولا ايه
سليم ببرود : اه سايبة
سيف : سيبوني عليه هضربه
ليان برقة : الله ثيب سليم يابوي
سيف : بس يابت عشان مجبكيش من شعرك
سليم : ابقا فكر تعملها أكده هطوخك عيارين
مراد قرب عليهم : ايه يابوي بزعج ليه
سيف : تعالي يابيه شوف الاستاذ اللي ماسك ايد خيتك وبيج لها بحبك وانت سايبهم عادي اكده
مراد بحدة طفوليه : سيب ايد خيتي ياسليم
سليم ببرود : ماانت ماسك ايد خيتي من الصبح واني ساكت لم الدور
مليكة : ياثليم مواد ثاحبي وهيتجوزني
ياسمين بضحك : بس يالغتة ههههه
حياة :متتريقيش على بنتي ياختي
زين : حد شاف خالو هشام
فهد : والله يايزن انت العاقل الوحيد اللي فيهم عايز خالك هشام ليه
زين : انا مش يزن انا زين ياعمو
فهد : مفرقتش كتير عايزه ليه
زين عدل قميصه : هتقدم لهمس
حياة : لا دا شكله وباء.... وانت متخيل ان خالك هشام هيسيبك
هشام وآية جم من وراهم : بتجيبو سيرتي في ايه
زين راح وقف قدامه ورافع راسه وبصله : بصراحة ياعمو انا بحب همس وعايز اتجوزها
هشام بصدمة : انت يتجول ايه ياض دا انت قد صباع رجلي الصغير.... اجري روح لابوك
حسام : ابوك جاله بنفسه بترعق لابني ليه ياعم هشام
هشام : ابنك جاي ياخد بنتي مني....
بص الجهه التانية : نهاركو اسود..... روح ياعم جبلي اخوك الحبيب اللي هناك دا عشان مش اروح اجتله
يزن كان قاعد وماسك ايد لارا بنت هشام الصغيرة وبيبصلها بحب
هشام : اللهم اني صايم ياعم..... انت جايب عيالك يحبوا في بناتي لمهم في جنب ياحب عشان مش اجتلهملك
فهد لحياة بضحك : طب والله عيال رايقة كل واحد واخد المزة بتاعته وقاعد بيها في جنب ماتيجي انتي كمان يامزتي ناخدلنا جنب
حياة : فهد...
فهد بضحك : حياة الفهد
سيف بضيق : اني مالي بكل الجصص دي اللي اعرفه ان الواد ده يسيب ايد بتي ويبعد عنيها اني مش هجوزهاله
سليم بغرور مماثل لابوه : ليه أن شاء الله جليل اني ولا ايه... اني سليم المنياوي ود فهد المنياوي فهد الصعيد
حياة افتكرت فهد وغروره : سليييييييم
تمت بحمد الله..
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-