ودخلت اوضتها وهي فرحانه اوي استلقت على السرير بسعاده وهي تتزكر مكالمتها هي ومروان قبل رجوعها للبيت"
فلاش باك قبل ساعه في الطريق عند حنين **
حنين في الطريق رنت على مروان:الوو ياحظابط دي انا حنين انت كويس دلوقتي
مروان بضيق:كويس الحمد لله عاوزه ايه في الوقت ده ياحنين
حنين بزعل:انا عارفه انك زعلان مني على الي حصل انا اسفه بس انا عملت كده علشان معجبه بيك وبحبك بس والله
مروان بسعاده لم يستطع ان يخبئيها:تمام مش زعلان في حاجه تاني انا في الشغل ومشغول دلوقتي
حنين:لا بس انا عاوزه منك المساعده بصفتي مواطنه في البلد دي مش اكتر
مروان بخوف :خير حصل معاكي حاجه انطقي
حنين:لا انا كويسه خالص الحمد لله بس عاوزه اقدم بلاغ في واحد اسمه محمود كرشة علشان عاوز يجوز هبه صحبتي غصب وانت عارفها مش كده
مروان بضحك:محمود كرشة ده بقى والد هبه صحبتك مش كده
حنين بضيق:ايوه وعاوز يجوزها حسن حماصه الغلس الي اتهمناه قبل كده بخطفها فاكر ياحظابط
مروان:طبعا فاكر بس ياحنين دي أمور عائليه مينفعش الحكومه تتدخل فيهاوهو اضرى بمصلحه بنته اكيد
حنين بعصبيه:بس انا حاسه ان حسن ده عاوز يجوزها علشان ينتقم بس ارجوك ياحظابط
تساعدها انا معدييش حد تاني اطلب منه المساعده
مروان باستسلام:خلاص ماشي حتصرف انا بطريقتي متخافيش تمام كده
حنين بفرحه:تمام اوي ان شاء الله يخليك ليا وافرح بعيالك وعيالى يارب
مروان بضحك:ماشي يامجنونه سلام دلوقتي مشغول
حنين:سلام ياقره عيني وخلي بالك للبنات تعاكسك وانا مش موجوده ياحظابط
مروان ببتسامه:تمام حاضر سلام بقى..وقفل معاها
باك الان في غرفه حنين **
حنين بسعاده:الحمد لله اخير اطمنت عليا وعلى هبه صحبتي كمان اما اشوف عامله ايه دلوقتي احسن
"ورنت على هبه وطمنتها ان حظابط حيتصرف قريب اوي وهبه فرحه اوي باخبر ده وقعدو يهزرو ويتكلمو في المستقبل حيعملو ايه بعد المدرسه وكده"
"في مكان تاني في نفس الكافيه على النيل كان مروان يجلس بأنتظار مازن حتي وصل اخير وعلى وجهه الضيق"
مازن بضيق:ها خير ايه الموضوع بقى المستعجل كده علشان اسيب السهره وسهر واجي هنا لحضرتك
مروان بعصبيه:اولا صوتك ميعلاش قدامي علشان مقلش منك يامازن انا على اخري من عمايلك دي تمام واقعد علشان اكلمك بهدوءاحسن الناس أخدت بالها مننا
جلس مازن:تمام اتفضل اهو
مروان بهدووء:انا عاوز منك خدمه انسانيه دلوقتي محدش حيقدر يعملها غيرك
مازن بسخريه:نعمم انسانيه ليه شايفني فاتح جمعيه خيريه مثلا
مروان:انا مش بهزر معاك دلوقتي واسمع كويس الي حقولك عليه..وحكاله كل حاجه
مازن حس بضيق وقلبه وجعه بعد ما عرف:طيب وانا دخلي ايه دلوقتي عاوز افهم دوري حيبقى ايه يعني
مروان بهدووء:انا بقولك عاوز يجوزها غصب وكمان الي حتتجوزه ده شاكك بنسبه كبيره انه عاوز ينتقم منها بس يعني عاوز منك ايه ياأبو المفهوميه انت
مازن بصدمه:لا اوعي يكون الي في بالي
يامروان..امأل له مروان بنعم..ليكمل مازن
:لا انت بتهزر صح مش كده عاوزني اجوزها لا ياعم الله الغني انا بحب اكون سنجل كده علطول وبعدين دنا كونت بساعدها بس وهي فتحتلي رأسي امال لو قربت منها صحيح حتعمل فيا ايه بقى
مروان:ياعم اجوزها وطلقها بعد ماحسن ده يبعد عنها او اخطبها حتي الاول كده وبعدين سيبها يعني هي الي دايبه في هواك قال يعني
مازن بضيق:مروان لو سمحت متقللش من مستوايا دنا كل البنات بتحبني تمام وكمان مقدرش علشان الحج حيموت ويجوزني وانت عارف من عمايلى طبعا لو عرف مش بعيد تاني يوم اكون مخلف منها كمان
مروان بضحك:والله عموو محمود ده عسل يابختك بيه فعلا بس يامازن اعمل عمل كويس مره في حياتك ياخي احسن من الرمرمه بتاعتك دي مش يمكن ربنا يهديك بعدين وتحبها فعلا
مازن بسخريه:ياعم لو على الحج اهو قدامك اشبع بيه وبعدين الرمرمه دي حياتي ياأستاذ وكمان انا ممكن احب الشبر ونص دي لا مستحيل
مروان بخبث:طب تجي نتراهن لوخطبتها وبعدين حبتها تبطل الي بتعمله ده اوك
مازن بتحدي:تمام مواقف بس لو لا مش حبطل وانت تخليك بعدين عن الرمرمه بتاعتي اوك
مروان بمكر:تمام اتفقنا بقى نتفق حتعمل ايه الاول بعد ماتروح عندها
مازن:لا بقى وقت تاني انا عندي سهره مع سهر والازم تكمل اتشاو بقى
مروان بعصبيه:مازن اقعد فورا مكانك ومفيش سهره دلوقتي والا سهر والكلام ده مفهوم
مازن بغيظ:ياربي انت ضميري الحي يابني ماتبعد عني دلوقتي اشوف حالي بقى
مروان:اتفضل اترزع مكانك احسن ماتشرف عندي في الحجر الليل كله نتفق هناك احسن
مازن بخوف:خلاص ياعم معندكش غير الحجز تهدد بيه انت
وعدت الايام واجه يوم الجمعه اخير ا**
"حنين كانت نايمه ليسا في اوضتها والساعه بقت 10الصبح دخلت حنان علشان تصحيها"
حنان بضيق:قومي ياخرت صبري في الدنيا دي غيبوبه يابنت انتي والا ايه اصحي بقى
حنين وهي ليسا نايمه على نفسها:في ايه ياحنون على الصبح دنا بحلم الليل كله بحظابط وفرحنا خليني اكمل الفرح بقى الله يسترك..ورجعت نامت تاني
"حنان جلبت كوب ماءوالقته عليها لتستيقظ حنين مفزوعه"
حنين:في ايه بقى حقطع الخلف كده مش عاوزه اطفال مجانين يطلعو عينيكي بتيته كل شويه والا ايه
حنان:مش لما اخلص من جنانك انتي الاول الساعه بقت 10ياهانم والا نسيتي ان الظابط بتاعك جاي النهاردا والا ايه
حنين بصدمه:يانهار اسمر دنا نسيت فعلا فسحي كده ياحنون علشان اجهز نفسي علشان حظابط يتفاجئ بيا كده
حنان بضيق:لا الاول لازم ترتبي اوضتك دي يامهمله قال عاوزه تتجوز وتشيل مسئوليه مش لما تشيلي هدوومك الي على الارض دي الاول
حنين بتزمر:بقى ياماما ياعسل انتي هو حيجوزني انا والا الاوضه بتاعتي مش لازم انا الي ابقى قمر مش الاوضه
حنان:قومي بقولك خمس دقايق الاقي الاوضه دي بتبرق من النظافه فاهمه
حنين:خلاص حاضر اهو قومت يخرب بيت الظولم بس كله يهون علشان حظابط برضو
خرجت حنان بيئس من الاوضه:مش حتتغير ابدا مجنونه وهبله كمان
وفي الساعه 5في منزل حنين **
"وصل اخير مروان ووالدته زينب ورحب بهم احمد والد حنين الذي عرف من حنان قدومهم اليوم"
في الصالون **
"جلسو جميعا لتبدء زينب باحديث اولا:بصراحه ومنغير مقدمات ياستاذ احمد احنا هنا علشان نطلب ايد بنتك الوحيده حنين لمروان ابني الوحيد
احمد بسعاده:وده يشرفني والله يامدام زينب وانت يابني ايه رئيك في حنين بنتي
رد مروان:انا لو مش عاوزها مش حاجي اتقدم ياعمي اكيد انا يشرفني اني اناسب حضرتك
احمد:والشرف ليا انا والله يابني يام حنين نادي حنين تاجي فورا
حنان:حاضر يابو حنين
" اخضرت حنان حنين لصالون وكانت ترتدي فستان ازرق اللون طويل وتركت شعرها منسلت على خضرها فكانت حوريه من الجمال "
زينب بفرحه بعد ماشافتها:بسم الله ماشاء الله قمر ياحبيتي ربنا يحرسك من العين
حنين بخجل:شكرا ياطنط كلك زوق والله
زينب بخبث:ها واخبارك ياحبببي انت ايه رئيك في حنين حلوه من كده
مروان بصدمه وتوهان من جمالها:حلوه اوي اوي ياماما.. وبعدها فاق..قصدي بسم الله ماشاء الله عليها
احمد:كده تمام تحبو نقرأ الفاتحه والخطبه الخميس الجاي
مروان بتسرعه:لا ياعمي لو سمحت انا عندي طلب الاول من حضرتك
احمد بتعجب:اتفضل يابني متتكسفش
مروان بمكر:انا حابب تكون الخطبه والفرح وكتب الكتاب في يوم واحد علشان عندي شغل وكده ومستعجل بصراحه
"ضحك عليه كلهم وحنين خجلت اوي منه "
احمد باعتراض :بس يابني هي ليسا في المدرسه والازم تكمل تعليمها كمان
مروان:متخفش ياعمي انا حاخد بالي منها كويس وحتكمل عندي عادي اوعدك بكده
احمد بستسلام:تمام بس لازم نسئل العروسه الاول مواقفه ياحنين على كده
حنين بتسرعه:اكيد يابابا مواقفه اوي كمان احم قصدي الي تشوفه انت طبعا يابابا
احمد بضحك:هههه مدام كده نقرأ الفاتحه بقى بسم الله
"وقرأو الفاتحه وحددو معاد الفرحه الخميس الجاي بازن الله"
في منزل هبه **
كانت تجلس وهي سرحانه في حديث صحبتها حنين:ياترى ياحنين الظابط مروان ده حيتصرف فعلا زي ماقولتلي بسرعه قبل فوات الاوان والا لا
وفجئه دخل محمود والدها:هبه عندي ليكي خبر حلو اوي يابنتي في عريس متقدملك مش حسن متخافيش
هبه:عريس تاني يابابا مش انا قولت مش عاوزه عرسان خالص بعد تعليمي بقى افكر
محمود:بقولك عريس باين عليه مرتاح يابت فزي فورا ظبطي نفسك هو قاعد بره مستني
هبه بضيق:حاضر يابابا.. واكملت في نفسها..والله حنين عندها حق فعلا انا حتصرف دلوقتي حالا في العريس الغفله ده
في الصالون خارجا **
محمود:والله شرفتنا ياباشا ونورت البيت كله
:بنورك ياعمي والله فين العروسه بقى علشان انا مستعجل بسرعه وعندي شغل
محمود:بتجهز فورا حنادي عليها
"وخرج ينادي عليها وبعد شويه دخلت لينصدم محمود من شكلها ويضحك الشخص الاخر"
محمود بغضب:ايه الي على خلقتك ده ياهبه
هبه بضيق:ايه يابابا انا قولت اجي على طبيعتي ومنغير ميكب احسن يقول غشناه بعدين بعد الجواز
محمود بعصبيه:غوري شيلي الهباب ده فورا يازفته
:هههه معليش ياعمي سيبها برحتها انا عجباني كده
هبه بصدمه:انت؟!!
مازن بضحك:ايه كونتي مستنيه حد تاني ياقطه
هبه بعصبيه:انت ايه الي جابك هنا وعاوز ايه!!
محمود:هبه الزمي حدودك واعرفي بتكلمي مين ده مازن محمود صاحبك شركات المقاولات الاكبر في البلد
هبه:طظ وانا مالي بده
تقدم منها محمود بغضب:الظاهر انا معرفتش اربي كويس ياهاانم
لحقها مازن ووقف قدامها يحميها:معليش بقى ياعمي انا مسامح حضرتك ممكن بقى نقرأ الفاتحه علشان مشغول
هبه بصدمه:يقرأ فاتحه مين انا مش مواقفه اصلا
محمود بغضب:كلمه تاني ياهبه وحعلمك الادب من اول وجديد فاهمه وطبعا يابني نقرأها فورا
"قرأو الفاتحه وهبه حتموت من الغيط ومازن بيضحك عليها"
مازن:انا حتفضل بقى ياعمي وبكره حاجي انا والحج نحدد معاد الخطبه
محمود:تمام تقدر تتفضل يابني
وفي اليوم المنتظر للجميع يوم فرح حنين ومروان **
"في القاعه الفرح دخل مروان وهو يرتدي بدلته السوداء كانت تحفه عليه وفي يده المجنونه حنين التي ترتدي فستان ابيض اللون منقرش بطريقه أنيقه وكانت زي القمر وهي ترتديه اقتربو من المكان الجلوس العرسان بعد القاء التحيه على المعازيم وحنين حتموت من الفرحه حرفيا ومروان بيضحك على جنانها وهي بتبص على المعازيم والفرح ومش مصدقه نفسها اخير اجوزت الظابط زي حلمها كده جلسو على المنصه الفرح وتقدمت الاقارب ومعازيم لالقاء السلامات والتهنئات"
ام احمد جاره حنين: الف مبروك ياحنين يابنتي والله وطلع كلامك صحيح عريسك ظابط زي القمر ربنا يبارك ليكم
حنين ببتسامه: اميين ياطنط يسمع منك ربنا ويارب يكرم منار بعريس قبطان زي ماهي بتحلم كمان
ام احمد: وربنا انتي نقلتي جنانك ده لبنات الحته كلهم بنتي عاوزه قبطان والي عاوزه رأئد فضاء ومش عارفه ايه كمان ماله المهندس والدكتور يعني يامجانين عاوزه اعرف بس
ضحك مروان الذي يجلس بجانب حنين على ام احمد: هههههه عندك حق يام احمد والله شوفتي اهو اخدت مصيبه من عندكم علشان ترتاحو شويه من جنانها ده
ام احمد بضحك: لا ربنا في عونك يابني والله دي حنجننك رسمي خد بالك
حنين بضيق: في ايه ياام احمد مبلاش انا بقى احسن اقول على...
ام احمد بخوف ومقاطعه: لا بس زي القمر خد بالك منها كمان انا حمشي علشان احمد بينادي عليا بقى..
"وهربت من قدامهم وضحك مروان على شكلها وهي بتهرب"
مروان بضحك: ايه بقى ياحنين انتي ماسكه حاجه على الكل كده يامصيبه مفيش حد بيفلت من ايدك ابدا
حنين بثقه: عيب عليك ياحظابط دنا حنين والاجر علله بس انت بس الي وقعتني على وشي والا حد سمى عليا.. "وهي بتغمزله اتكسف مروان منها وسكت خالص"
وبعد قليل حنين حست بزهق وهي بتبص على الناس قدامها قالت بنرفزه: لا بقى ده النهاردا فرحي ياجدعان انا مش حقعد كده كتير لازم افرفش شويه هي فين الكلبه هبه دي راحت فين
مروان بضيق وهو بيبص عليها: حنين عدي ليلتك على خير وبلاش جنان النهاردا انا بقولك اهو
حنين بضيق: لا بقولك ايه انهاردا بزات محدش
يتكلم معايا عن الجنان ده جنون حنين كله حيطلع النهاردا انا بقولك اهو
بصت لقت هبه بتتكلم من مازن بعيد ندهت عليها بصوت عالى: انتي يازفته بقى سايبه صحبتك في يومها التاريخي وقاعده مع سي مازن بتتكلمو تعالى هناك حتشبعي ياختي بيه بعدين
اجه هبه بعد الفضيحه الي قالتها حنين دلوقتي
: انا اجيت اهو بلاش فضايح يامجنونه النهاردا بزات ده يومك ياهبله
حنين بنرفزه: طب قوليلو هو الكلام ده دنا بقولكم النهاردا فرحي ياجدعان يعني لازم افرفش وارقص كمان تعالي ياهبه نخربها سوى بقي
نظرت لها هبه بتوتر ثم نظرت لمازن الذي يكاد يقتلها الان من نظرات الغضب لها: لا انا تعبانه معليش والله حاسه نفسي دايخه مش قادره سامحيني بقى ياحنين
حنين لاحظت خوف هبه من مازن فقالت: بقى كل ده علشان خايفه منه وهو ليسا مبقاش جوزك حتي بس حنقول ايه جبانه انا بقى حفرفش يعني
حفرفش حتي من غيرك وسعي كده بقى
"وزهبت على الاستيشن الرقص في القاعه واخدت المايك وهي بتشاور على صاحب الدي جي يشغل الموسيقى وبدئت تغني وترقص كمان "
حنين بفرحه وهي ترقص: وخيرا اجوزت حظابط ومحدش ليه عندي حاجه واحب اقول في جنون حنين مانا حجوز ظابط يعني حجوز ظابط اني خلاص اجوزت حظابط ومحدش ليه عندي حاجه
بتبص قدامها فجئه لقت مروان واقف قدامها على وشه علامات الغضب منها: مين ده الي مالهوش عندك حاجه ياروووح امك
حنين بخوف: مش انا ياحظابط دي الاغنيه بتقول كده بس دنت الخير والبركه كله ياقره عيني انا
مروان اتحرج منها وقال: تمام ماشي بس كفايه بقي كده جنان فضحتينا يامجنونه
حنين بتزمر: لا بقى انا عاوزه اغني وارقص هي انا حجوز كل يوم يعني والا ايه
مروان بعصبيه: حنيين انا كلامي يتسمع منغير نقاش فاهمه احسن اخدك ونمشي من هنا والفرح خلص كده
حنين: خلاص ماشي يخرب بيت الظولم والله طيب حتي مش حنرقص أسلو مع بعض حتي دنا بحلم بيها من زمان بقى
مروان باستسلام: تمام ماشي حنرقص وبعدين نكتب الكتاب ونمشي علطول
حنين بفرحه: تمام ان شاء الله يخليك عيالنا في المستقبل يارب
"واشتغلت الاغاني ارقصو مع بعض وكانو حلوين اوي اوي حتي هبه ومازن انضمو ليكم وكانت ليله والا الف ليله وليله فعلا"
"خلصو وكتبو الكتاب وخلص الفرح على كده"
في عربيه مروان **
زينب بفرحه: الف مبروك ياعيال عقبال ماافرح بعيالكم قريب اوي يارب
حنين: شكرا ياطنط ويخليكي لينا العمر كله
مروان بتوتر: ماما انا عاوز اقولك على موضوع مهم دلوقتي
زينب بقلق: خير ياحبيبي طيب نوصل الفله الاول وبعدين نتكلم برحتنا
مروان: مانا عاوز اقولك اني مش عاوز اروح الفله دلوقتي انا حقضي شهر العسل في شقتي الي اشترتها زمان وبعدها حنرجع الفله تاني
زينب بزعل: زي ماتحب ياحبيبي اكيد مش عرسان جدد بقى والا ايه ياحنين
حنين بكسوف: يووه بقى ياطنط متحرجنيش قدامه كده
"ضحك مروان وزينب عليهاوبعدها وصلو الشقه بتاعته ودخلت حنين الاول وبعدها دخل اهلها وزينب يشوفو الشقه وكانت حلوه اوي ودع مروان اهل حنين ومامته ودخل ملقاش حنين جوه قلق دخل اوضه النوم لقاها خارجه من الحمام ببجامه نص كم رقيقه جدا وكانت فرسه فيها بصراحه"
مروان بلع ريقه بصعوبه وهو شايفها بجمال ده قدامه وقال في نفسه: يانهار ابيض ايه ده باين اني حضعف والا ايه قدامها طب ماهي مراتي برضو وده حقي لا لا مش وقته الكلام ده لازم منساش خطتي الاول
نظر لها بعد ماتحول نظراته من الاعجاب للغضب: انتي ايه الي لابساه ده ياهانم
ردت عليه حنين بسخريه وخوف: ايه مش انهاردا فرحي والا ايه امال حلبس ايه بس في ام الليله دي ها قولي
مروان: خشي غيري الزفت ده مش عاوز اشوفك لابسه كده قدامي تاني
حنين بنرفزه: في ايه ياحظابط انهاردا فرحي وانت كل شويه مترقصيش ومتلبسيش امال انا اجوزت ليه علشان افرح وارقص في فرحي والبس الي يعجبني كمان
"وقربت منه حنين وهو رجع للخلف علشان ميفقدش سيطرته على نفسه قدامه "
حنين بخبث: مالك ياحظابط انا وحشه يعني والا ايه
مروان بلع يريقه بصعوبه من قربها منه: لا انتي صارووخ بصراحه بس ابعدي كده الاول
قربت منه اكتر حنين بمكر: طب ايه حنسهر والا ايه انت متوتر يعني مثلا
مروان متوتر فعلا: بصراحه ايوه متوتر ومش مستعد ليسا لكده في وقت تاني بقى اكون هديت من التوتر ده
حنين بصدمه: نعممم ياروح طنط متوتر امال انا اقول ايه مدام انت كده انت خلتلي ايه اقوله دلوقتي يعني
مروان بعصبيه: حنيين صوتك ميعلاش عليا تمام وقولتلك وقت تاني مش حتموتي يعني في ايه
حنين بدموع: جاتنا النيله على حظنا الهباب حتي ليله الفرح مش حتكمل قال متوتر روح اطلع يامتوتر بره قفلت نفسي منك لله ووالله لاقول لطنط زينب على متوتر دي اه
قرب منها مروان ومسك ايدها بقوه وهو بيحاول ميضحكش عليها دلوقتي ويتماسك: عارفه ياحنين لو حد عرف بحاجه حصلت هنا بينا حعمل فيكي ايه ححطك في اوضه ضلمه مع الفيران تجننيهم تمااام
حنين بخوف: لا خلاص والنبي بلاش فيران دي الله يسترك طب تعالي نقعد نتكلم بالعقل واكيد التوتر ده حيروح بعدين صدقني
مروان: لا انا مبقاش ليا مزاج دلوقتي وحنام لوحدي بره ومش عاوز اسمع صوتك علشان تعبان تمام
حنين: تمام براحتك بس حتروح مني فين برضو مانا خلاص اجوزت ظابط يعني اجوزت ظابط
مروان وهو يتجه الي باب الاوضه بضحك: والله ماحتتغيري ابدا ياجنون حنين
حنين بصوت عالي من خلفه : بس بحبك علفكره وحيجي اليوم الي قلبك يحبني برضو انا عارفه
مروان بضحك بعد ماطلع : ههههه وليسا انا حعلمك الادب ازاي ياحنين يانا يانتي ياجنون حنين وليسا المفاجئه مخلصتش
"تاني يوم صحيت حنين وهي كسلانه خرجت
تشوف حظابط موجود والا لا ملقتهوش"
حنين بتفكير: ياترى خرج فين دلوقتي انا اتصل بيه اطمن والا اعمل ايه
"وفجئه رن الجرس الشقه جرت حنين عليه علشان تفتحله بس انصدمت من الي شافته"
حنين بصدمه: حظابط مين دي الي واقفه معاك
: ايه ياحبيبي انت مش حتقولها انا مين والا ايه
مروان ببرود: لا طبعا حقولها دي مراتي فيروز ياحنين
حنين بصدمه اكبر: مراتك؟!!!
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
↚
وفجئه رن الجرس الشقه جرت حنين عليه علشان تفتحله بس انصدمت من الي شافته"
حنين بصدمه: حظابط مين دي الي واقفه معاك
: ايه ياحبيبي انت مش حتقولها انا مين والا ايه
مروان ببرود: لا طبعا حقولها دي مراتي فيروز ياحنين
حنين بصدمه اكبر: مراتك؟!!! مراتك ازاي.. يعني
ردت فيروز بسخريه:زيك كده.. ياحبيبتي.. بس الفرق.. اني مراته وحبيبته كمان.. بس انتي مراته الي اتغصب يجوزها.. بسبب مامه بس
نظرت لها حنين بغضب:بت لمي لسانك قدامي.. انا بكلم حظابط دلوقتي.. وليسا دورك جاي يا خطافه الرجاله انتي..ثم عاودت السؤال لمروان بغصب
:حظابط.. مين دي.. وزاي مراتك يعني.. انت نسيت ان فرحنا كان امبارح.. وكمان رقصت فيه انا وانت ها
رد مروان ببرود:مانا قولتلك.. مراتي فيروز.. والشرع محلل ليا اربعه ياحنين.. والا انتي نسيتي
حلت الصدمه والغضب على حنين لتكمل عليها
فيروز وهي تقول:اهو سمعتي يااختي.. مروان قال ايه.. بقى فسحي كده.. اشوف شقتي حلوه.. زي ميرو كده.. والا وحشه زيك يابيئه
نظرت لها حنين بغضب:شقه مين.. ياام شقه انتي.. مفيش دخول هنا.. ياروح امك.. دي شقتي انا وحظابط بس.. بت لو رجلك خطت الباب ده.. حكسرهالك فاهمه.. ارجعي مكان ماأجيتي.. احسن انتي متعرفيش.. مين هي حنين احمد.. ليسا
ردت فيروز ببرود:لا ياحيلتها.. دي شقتي انا كمان.. زي زيك كده.. مانا كمان مرات مروان.. والا ايه ياميرو.. ماترد عليها بقى
رد مروان:ايوه ياحنين.. دي شقتها هي كمان.. زيك كده
فيروز بشماته:سمعتي يابيئه.. يابتاعه الشوارع انتي.. اخرك الشارع مش هنا اصلا.. وسعي كده بشكلك.. الي شبه الجاموسه.. كده
حنين بعصبيه:انا بيئه.. وبتاعه شوارع.. طب يلا.. ياعربيه من غير جدوون.. ياحمام من غير سفوون.. ياتور من غير قروون.. ياحتت موبايل صيني.. وفاكره نفسك ايفووون
مروان بضحك وتصفير:الله.. برافو كملي.. كملي
نظرت له حنين ببتسامه:شكرا ياحظابط..وسرعان ماتحولت لغضب فورا..بس اركن.. انت دلوقتي دورك ليسا.. ياعنيا جاي
"ابتعد مروان من امامها بخوف من شكلها هذا "
فيروز بغيظ:بقى بتردحيلي.. يابت.. يالي معداش عليكي.. ربع ساعه تربيه انتي
تقدمت منها حنين وهي تشمر يديها:غلطت.. وانا مستنياها تغلط.. تعالي بقى ياروح امك.. اعرفك التربيه شكلها ايه.. "ومسكتها من شعرها ورمتها على الارض ونزلت فيها ضرب بغل"
حنين وهي تشدها من شعرها:بقى.. انا جاموسه كمان.. ياعود الخله انتي.. طب والله مانا سايباكي.. غير وانا مطلعه.. الباروكه الحمره دي.."
"وفضلت تشد في شعرها وفيروز تصرخ تحتها وتنادي على مروان"
فيروز بصراخ:ابعدي عني.. يامتوحشه اني مشفتيش.. وحده حلوه قبل كده.. والا ايه يامروان الحقني.. شعري حيطلع في ايدهااا.. ارجووك
"مروان من المنظر وقع على الارض وهو بيضحك ومش قادر ياخد نفسه من الضحك"
حنين وهي ليسا بتشد في شعرها بقوه وتعض فيها:بت.. انتي ملزقه الباروكه.. بأيه انطقي احسلك.. طب والله برضو.. مش حسيبك غير.. وهي في ايدي بتطلع.. انا بقولك اهو
فيروز جابت اخرها من الوجع والضرب صرخت في مروان الي ميت ضحك على حنين وجنانها:مرواان.. والله لو مابعتها عني.. لاقول على كل حاااجه.. انا شعري خلاص يطلع في ايدهااا.. الحقني
حنين بغيظ:برضو.. بتنادي عليه تاني.. بت متخلهمش يطلعو عليكي.. اكتر من كده.. احسن اموتك.. في ايدي
"مروان فاق اخير بعد ماسمع كلام فيروز جرى بسرعه لحقها من تحت ايد حنين والموضوع دلوقتي اصبح حنين واقفه قدام مروان وفيروز واقفه خلف تتحامى فيه منها ومروان بقى في النص بيتضرب من حنين الي مش ساكته ضرب وعاوزه تجبها من شعرها تاني"
حنين بغضب:وسع.. بس كده ياحظابط.. دي بتقول عليا.. معداش عليا ربع ساعه تربيه.. انا يابت بتقولي عليا كده.. طب يلا.. يالمبه من غير عموود.. ياشاشه من غير ريموود.. يالي جسمك شبه جسم النموسه.. وعيونك شبه عيون الجامووسه.. ياعود الخله انتي
"مروان انفجر تاني من الضحك عليا وماسك نفسه بالعافيه قدامها"
فيروز وهي تقف خلف مروان بغيظ وخوف منها:سامع ياميرو.. بتقول عليا ايه البيئه دي.. يرضيك كده.. بس انا مش حرد عليكي.. علشان وجوود ميروو.. بس
حنين بانفعال وعصبيه:دي بتقوله ميرو.. كمان لا والله. يومك مش حيعدي معايا.. ياخطافه الرجاله انتي.. وحيات امك لاربيكي.. على ميرو دي وسع.. وسع بقى.. ياحظابط اعرفها.. تقولك ميرو ازاي.. تاني
مروان جاب اخره وتعب اوي وسطهم كده:حنيين.. كفايه بقى.. انتي بهدلتيها اوي.. بكره كملي الماتش ده.. انا تعبت بقى.. في النص كده
فيروز بمياعه:الف سلامه عليك.. ياحبيبي روح.. ارتاح انت.. من المتوحشه دي
حنين وعنيها بقت كلها غضب:لاااا بقى.. زوتيها اوي انتي.. حبيبي كمان وقدامي.. والله مانا سيباكي النهاردا بقى.. ياروح امك
"وفضلت تزق في مروان علشان يبعد من قداها وتجيبها من شعرها تاني بس مروان حاول يسيطر عليها على قد ماقدر "
فيروز بخوف وهي تمسك مروان من لياقه قميسه من الخلف:والنبي.. ماتسيبني ليها تاني.. انا شعري مش حاسه.. بيه فوق رأسي.. وجسمي كله.. بيوجعني منها
مروان اتعصب وجاب اخر خلاص قال بصوت عالى:باااس.. كفايه النهاردا كده..حنيين على اوضتك فورا.. ومتطلعيش منها.. فااهمه
حنين بخوف وغضب:بقى.. بتزعق فيها قدامها.. كمان كده.. ياحطابط ماشي.. حاضر..ونظرت خلفه لفيروز بغضب
:بس انتي.. وحيات شعري ده.. مانا سيباكي.. ياعود الخله.. وبكره تشوفي.. حنين حتعمل فيكي ايه.. ياخطافه الرجاله
"وسابتهم ومشت وهي حتفرقع من الغضب دخلت وقفلت على نفسها الاوضه بقوه"
"مروان بعد ماحنين مشت مسك فيروز من ايدها بقوه وجرها على الاوضه التانيه ورماها على الارض بغضب"
مروان بغضب:ممكن اعرف. كونتي حتقولي ايه.. قدامها ياروح امك.. انتي نسيتي.. انتي مين يابت.. والا ايه
فيروز بخوف منه:
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
↚
مروان بعد ماحنين مشت مسك فيروز من ايدها بقوه وجرها على الاوضه التانيه ورماها على الارض بغضب"
مروان بغضب:ممكن اعرف. كونتي حتقولي ايه.. قدامها ياروح امك.. انتي نسيتي.. انتي مين يابت.. والا ايه
فيروز بخوف منه:انا..انا..كونت.. بس
اقترب منها مروان وانحنى لمستوها بغضب:كونتي ايه.. عاوزه تقولي ليها.. انا جبتك هنا ليه.. وتخربي خطتي.. مش كده
بلعت ريقها بخوف منه ومن كلامه ده وقالت:لا.. لا.. والله ماحصل.. انا بس كونت.. خايفه منها مش.. اكتر
نظر لها مروان بغضب:عارفه.. ياروح امك.. لو سمعت حرف.. من لسانك.. عن اتفاقنا قدامها.. انا حعمل ايه فيكي.. حرجعك الحجز تاني.. ومش حتطلعي منه.. غيرعلى قبرك.. فاااهمه
اماله له بخوف كبير:فا.. فاااهمه
اكمل مروان كلامه بتحزير:وكمان.. لو سمعت. او شفتك حتي.. قربتي من شعره منها.. انا حخفيكي عن الوجود.. مفهووم
اماله له مجددا بخوف ليكمل بصوت عالى:تماام.. قومي فورا.. نامي على الكنبه.. الي هناك دي ومش عاوز.. نفس
"نهضت بسرعه من امامه، وهي ترتعش من الخوف ووصلت للكنبه، نامت من دون حتي حراك، امامه
تهند مروان بتعب، وتوجه الي السرير حتي ينام، فهو متعب حقا الأن "
"في الغرفه الاخرى، عند حنين كان تمشي، وهي تددب بقدمها في الارض، بغضب "
حنين بغضب:بقى انا حظابط.. يجوز عليا.. طب بزمتكم ياناس.. الي بتقرو كلامي دلوقتي.. انا حد يجوز عليا.. دنا جمال تلاقي.. خفت دم تلاقي.. جنان تلاقي.. بقى ساب البط البلدي.. واجوز عود الخله دي.. عليا انا.. طب اعمل ايه!!.. حد يقولي ياجماعه.. اقول لاطنط زينب.. تجي تخرب عليهم.. الجو الرومانسي ده.. بس طنط زينب.. تعبانه ومينفعش اقولها.. يحصلها حاجه بسببي لا.. طب اعمل ايه!!.. يافرستي ياما.. اه لقيتها خلاص
"توجهت الي الدولاب، وخرجت منه شئ، لتقوم بما خطر في بالها الأن"
"في غرفه مروان، استيقظ بعد ان شعر بالعطش، ليجلب كوب الماء، بجواره ويشرب منه قليل، ثم لاحظ ظل، احد يقترب من الغرفه، عرف على الفور انها حنين، نهض بسرعه، وتوجه لفيروز ليوقظها سريعا"
مروان بصوت واطي:فيروز.. اصحي فورا.. فيروز بسرعه.. بقولك
تململت في نومها وهو يوقظها لتقول بنعاس:نعم.. ياباشا عاوز ايه.. في الوقت ده.. انا عاوزه انام.. ارجوك
مروان بخوف وهو يسمع اقتراب حنين من الغرفه اكثر:عاوزك فورا.. تقومي تنامي على السرير.. بسرعه بس مش.. عاوز اسمع صوت.. او حركه.. فااهمه
"امأله له بخوف، ونهضت بدون صوت، توجهت الي السرير، وتسطحت عليه بدون حراك، تسطح مروان على الجنب الاخر، وغلق عينيه على دخول حنين الغرفه"
"دخلت تلك المجنونه، وهي تتسلل مثل الحراميه، وصلت الى السرير اولا، نظرت لهما بهذا الشكل، اقترب من فيروز، لترى شعر فيروز اصبح على وجه مروان، بدون قصد منها، وهذا اغضب حنين كثيرا"
حنين بغيظ وغيره وهمس :وكمان نايمه جنبه..بشكل ده.. وشعرك ده يقرب من حاجه ملك حنين.. انا حفرجك حعمل فيه ايه.. علشان قرب من حظابط كده.. دنا كونت ناويه بس.. اخربلك هدومك.. بس مش خساره فيكي.. برضو
"اقتربت من شعرها، وفي يدها المقص، وعلى وجهها ابتسامه الشر، شعرت بها فيروز وماتنوي حنين على فعله بها، تمنت ان تبتعد الان من امامها من الخوف، على شعرها لكن خافت من تهديد مروان لها، لهذا ظلت على حالها، امسكت حنين شعرها وباشرت في قصه، حتي اصبح نصفه فقط، والنصف الاخر ارضا، نظرت لها حنين بشماته، وتسللت للخروج مجددا"
"نهضت فيروز مسرعه، بعد خروج حنين، وهي تمسك شعرها، وتنظر للباقي منه ارضا، بدموع فهي ظلت اربع اشهر، تهتم به حتي اصبح، على هذا الحال لتجد حنين قد دمرته، في دقائق فقط"
فيروز بدموع وهي تحتضن باقي شعرها:ياشعري الحبيب.. الي راح ياما.. انا فضلت اربع شهور.. اهتم بيه.. وحنين دمره في ثانيه.. اهئ.. اهئ
اعتدل مروان لينظر الي شكلها ولم يستطع كبت ضحكه عليها:هههههه.. والله كده احلا.. من الاول.. متزعليش بكره.. يكبر تاني.. بس كده احلا..
صدقيني
"نظرت له فيروز بدموع، ولملمت باقي شعرها، وزهبت للكنبه مجددا لتنام، وعاود مروان النوم لكن شعر، بالحزن حقا عليها، من هذه المجنونه حنين، التي لاترحم احد حتي هو "
في صباح اليوم التالي **
"استيقظت مبكرا، حنين بنشاط على، غير العاده، من السعاده والشماته "
حنين بفرحه وهي تفرد يدها بعيد عن بعض:صباح الجمال عليا.. اصتبحنا وصتبح الملك لله.. بينا نبدء الشغل بقى.. مانا الليل كله.. بفكر في شغل النهاردا.. اه وانتو عارفين.. يالي بتقرو دلوقتي.. جنون حنين اذاي 😉
"نهضت، ثم ادخلت الحمام اخذه، حمام دافي حتي تشعر بنشاط، لما هو قادم، ثم خرجت من الغرفه اولا، لتتوجه الي المطبخ، نظرت للمظبخ بخبث، لتجمع جميع الاطباق الموجوده، والمواعين، وضعتهم جميعا في الحوض اولا، ثم الي الخارج لتجمع ايضا، جميع المفارش وسجاد الشفه، فهي تشعر انها، اصبحت بحاجه لنظافه، فجئه كده واكيد انتو عارفين ليه 😉😅"
"اصبح المكان في حاله فوضى، في الدقيقه جلبت حنين، مايسمي طشط، ووضعت فيه المفارش والبلابس، التي بحاجه للغسيل، وملأته باماء، وجلست، بعد ان احضرت الدي جي الخاص بها، وشغلته باعلا صوت، فهي تحب العمل، تحت الموسيقي مثل الناس الراقيه، وانتو تعلمون هذا"
حنين وهي تغسل وترقص بأكتافها ايضا:وشربت.. حجرت على الشيشى.. مع توتو.. والسبع.. الويشه.. "وندمجت اكتر".. ياني.. ياني.. ياني.. مش حعمل كده تاني.." رفعت يديها وهي تلوح بها في الهواء على الاغنيه بتفاعل "
"دقائق لترى فيروز، تفتح باب الغرفه لتخرج، بسبب هذا الصوت، وقبل ان تخطو خطوه للامام، تزحلقت في سائل الغسيل، لتسقط قي الطشط امامها، فكان يوجد امام الغرفه،مباشرا"
ضحكت حنين عليها بشماته:معليش يافيروز.. خدي بالك المره الجايه.. "ثم غمزت لها لتكمل".. مايقع غير الشاطر.. يافيفي
" نهضت فيروز بغيظ، واصبحت ملابسها تسقط الماء في الارض، بشكل مضحك، مثل الكتكوت المبلول باظبط "
استدارت فيروز بغيظ لزهاب لتنادي عليها حنين مجددا:على فين يافيفي.. بقى حتسبيني هنا.. كده لوحدي.. ده حتي يوم النظافه النهاردا.. ومحتاجه ايدا معايا.. بقى
نظرت لها فيروز بصدمه:قصدك.. ايه يعني!!
نظرت لها حنين بسخريه:قصدي.. انا مش خدامه الهانم هنا.. ياعنيا تعالي اغسلي.. معايا الغسيل ده كله.. وبسرعه.. "ختمت كلامها بتهديد"
"لتزهب لها فيروز بغيظ، كبتته بداخلها، فهي لن تستطيع فعل شئ لها، بوجود مروان في البيت، لكن توعدت لها بعد مغادرته، على ان تندمها على مافعلته في شعرها في الامس، وماتفعله بها الأن"
"نهض في الداخل، مروان بضيق من الصوت العالي، ليخرج من الغرفه، ويجد مافعلته حنين، وينصدم من مايراه امامه، المكان عباره عن كارثه، من الفوضي، والملابس في الارض، والماء في كل مكان، وقبل ان يخطو خطوه، ضرخت حنين له"
حنين بخضه وبسرعه:حظابط.. حااسب؟!!
"وقبل ان يلتفت لها، وجد نفسه في داخل نفس الطشط، الملعون هذا، نهض وعلى وجهه علامات الغضب"
مروان بغضب:ممكن.. اعرف الي بيحصل هنا.. ايه باظبط!! ايه المنظر ده!!!
نظرت له حنين بضحك حاولت كبته قدر المستطاع:اصل.. ههه.. اصل ههه.. كملي يافيروز مش.. قادره.. ههههههه
نظره له فيروز بضحك وخوف:هي قصدها.. انه يوم النظافه.. زي ماقالت كده.. فاحنا بنظف.. زي مانت شايف
هتف مروان بضيق:هو ده.. اسمو نظافه.. امال الفوضي.. اسمها ايه!!
وهنا وقفت له حنين بغيظ:اه نظافه.. مش شايف طالع عينا.. بنغسل اهو. عاوز ايه انت دلوقتي.. روح شوف حالك.. احسن بشكلك ده.. هههههه
"نظر لها مروان بغيظ، وعاد للغرفه لتبديل ملابسه،مرت دقائق ليعود، وعلى وجهه الغضب مجددا "
مروان بغضب وهو ينظر الي حنين امامه:ممكن اعرف.. هدوومي راحت فين.. ياحنيين هاانم
نظرت له حنين بخوف وبلعت ريقها بصعوبه:اصل.. بصراحه.. هما كانو عاوزين نظافه.. فحطتهم في البانيو.. علشان.. اغسلهم
نظر لها مروان بصدمه:كلهم.. ياحنيين الدولاب مفهوش.. هدووم.. خالص
حنين بندم:ايوه بصراحه كلهم.. بس متخفش اخر اليوم كده.. يكون خلصتهم
مروان بضيق:وانا شغلي دلوقتي.. اعمل ايه هاا. انطقي
حنين بخوف:طب انا. عندي حل. خليك هنا.. وانا حرجع
دخلت اوضتها، وخرجت في يدها كيس اسود واعطته له:خد دي هديه.. كونت مخبياها ليك.. بعد الجواز حلو اوي.. حتعجبك.. صدقتي
"اخد الكيس منها، بضيق وتوجه الي الغرفه مجددا، خرج بعد دقائق، وهو يشطاط غيظ وغضب "
مروان بصوت عالي:حنيين.. ايه ده!! الي جبتهولي.. البسه
نظرت له حنين والي لبسه انفجرت في الضحك:هههههه.. تحفه مكنتش..متخيله تطلع بالحلاوه.. دي.. ههههههه
نظرت له الاخري فيروز، وهي تكبت ضحكها بصعوبه، ومروان يشطاط غيظ منها، غير من مايرتديه الان، فكانت بيجامه ورديه اللون، عليها روسومات كرتون، مضحكه بشده "
تهند مروان بضيق وهو ينظر لها ثم قال:خلاص.. بقى.. والله اقلعها. وقعد على كده.. احسن
قاطعته حنين بسرعه:لا.. خلاص والله ماحضحك.. ههه.. خلاص
نظر لها ببتسامه من جمال ضحكتها تلك وقال:طيب فيه.. فطار النهاردا.. والا.. الا كمان
ضربت حنين جبينها ببلاهه:اوبس.. نسيت من الدوشى دي.. الي حصلت.. خمس دقائق بس.. والفطار يجهز.. ياقره عيني.. تقدر تروح على البلاكونه.. لحد ماأخلص.. وحجيب الفطار.. خلفك علطول
استدار لزهاب للبلاكونه، ليسمع صوتها مجددا، وهي تقول:بس خد بالك.. لبنت الجيران.. تعاكسك.. وانت بالحلاوه.. دي 😉
"ابتسم على كلامها بسعاده،، ثم عاود الذهاب، لتلتفت حنين الي فيروز، بخبث "
حنين بخبث:معليش بقى.. يافيفي اصل.. حظابط مش بياكل.. غير من تحت.. ايديا وباديا كمان.. حسيبك تخلصي دور الاول. وكمان الانتريه عاوز نظافه شويه.. وفي اطباق.. في المطبخ عاوزين الغسيل كده.. حنتعبك النهاردا معنا.. معليش
" ثم نظرت لها بطرف، عينها ورحلت للمطبخ، لتعد الفطار لحظابط"
"نظرت فيروز لاثرها بصدمه، ثم الي الغسيل امامها بخوف، والي الاشغال، التي تنتظرها لاحقا ايضا"
وقالت وهي تتوعد لحنين بشر:والله.. لااعرفك.. ازاي تعملي كده.. معايا ياحنين.. وحيات شعري ده الي قصتيه.. لاندمك.. وحتشوفي
"بعد دقايق في المطبخ، انهت حنين، اعداد الفطار لمروان، لتخرج وفي يدها صنيه الطعام، متوجهه به للبلاكونه، مكان تواجد مروان هناك، نظرت لفيروز التي لا تزال، منغمثه في عملها هذه، بخبث دقائق وصدمت حنين بشده، بعدها صاحت بصوتها كله بخوف"
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
↚
بعد دقايق في المطبخ، انهت حنين، اعداد الفطار لمروان، لتخرج وفي يدها صنيه الطعام، متوجهه به للبلاكونه، مكان تواجد مروان هناك، نظرت لفيروز التي لا تزال، منغمثه في عملها هذه، بخبث دقائق وصدمت حنين بشده، بعدها صاحت بصوتها كله بخوف"
حنين بصراخ وهي تنظر الي فيروز ارضا:صورصاااار
نهضت فيروز بخضه وهي تنظر الي حنين وتقول:فين.. فين.. الصورصااار ده.. فين؟!!!
نظرت لها حنين وهي تشير الي رأسها بصدمه:هنا.. على رأسك.. حاااسبي
تصبلت فيروز وهي تصرب على رأسها بفزع:عاااا.. اللحقوووني.. عاااا.. انزل.. انزل.. عن راسي.. بسرعه
تقدمت منها حنين وهي حتموت من الضحك عليها:هههههه.. خلاص مفيش.. انا كونت بهزر بس.. ههههه.. شكلك يفطس ضحك.. ياريت معايا فوني.. كونت صورتك.. دلوقتي هههههه
"وتركتها لزهاب وفيروز بتشيط غيظ منها
فيروز بغيظ:ماشي ياحنين.. حسابك تقل.. معايا اوي اوي.. وحتشوفي
" وصلت حنين للبلاكونه لتجد مروان يتحدث في الهاتف بصوت واطي "
مروان على الفون:تمام خلاص.. متخافيش حاجي فورا.. ياحبيبتي.. بطلي عياط بقى.. والله ماحسيبه المره دي.. علشانك خلاص.. خلاص نص ساعه.. باكتير.. سلام
"واقفل السكه ليجد حنين في وجهه وهي تضع يدها على خصرها بغضب"
حنين بغضب:الله.. الله ياحظابط.. حتتجوز تاني والا ايه.. طب كفي الي عندك الاول.. حتي ياستاذ
نظر لها مروان بعصبيه من طريقه حديثها معه:حنيين.. ميه مره بقولك.. صوتك ميعلاش قدامي تاني.. وحاسبي على طريقه.. كلامك دي معايا.. وكمان افهمي قبل.. ماتتكلمي كده
نظرت له حنين بسخريه:افهم ايه.. بعد حبيبتي دي.. دنت عمرك.. ماقولتلي حبيبتي.. قبل كده حتي
مروان ببرود:افهمي الاول.. انا كونت بكلم اختي بس.. عندها مشكله ومحتجاني جنبها.. دلوقتي
نظرت له حنين بدموع:وحتي لو اختك تقولها.. حبيبتي وانا لا.. ليه
اقترب منها وضمها حتي تهدء قليلا:انا اسف.. متزعليش.. وانتي كمان حبيبتي.. بس بطلي عياط بقى
هدئت قليلا وهي تشعر بأمان من اقترابه والحنان ايضا من كلماته تلك:بجد ياحظابط.. انا حبيبتك كمان
توتر مروان بعد ماادرك ماقاله الان لها ليبتعد عنها بتوتر ويقول:انا مش قصدي.. الي فهمتيه.. بس اكيد مش مراتي.. برضو
ابتسمت له وتقدمت منه وجلست بجواره:تمام انا.. حأكلك باديا.. مدام كده.. ياحظابط
رد مروان باعتراض:لا شكرا.. انا حاكل لوحدي
نظرت له حنين بدموع:بس انا عاوزه.. ابقى زوجه مثاليه.. أحسن بعدين تقول عليا.. مكنتش بهتم بيك وبأكلك بأديا كمان.. تقوم تطلقني.. وبعدها اروح لجمعيه حقوق المرأه.. اشتكيك هناك.. واقول كان بيزعقلي.. ويضربني ويطفي السجاير في قفايا.. وااا
قاطعهامروان بضحك:وا ايه تاني.. انا عملت كده يامفتريه.. امتي فيكي اصلا.. دنتي خيالك واسع اوي.. خلاص موافق منغير الجو ده كله
"تقدمت منه اكتر بفرحه ومدت له الاكل بيدها واخد يأكل منها حتي شبع ونهض ليذهب الي اخته"
"خرجت حنين لتجد فيروز مازالت تعمل وقد هد حيلها حقا من الشغل شفقه عليا بعدها انضمت لها لينهو جميع العمل قبل عوده مروان مره اخرى"
وفي منزل هبه صديقه حنين **
"حضر مازن ووالده محمود لمنزلها لاتمام اتفاق الزواج ورحب بهم محمود كرشة والد هبه بفرحه كبير"
"وفي غرفه هبه كانت تجلس وهي تتضفح مواقع التواصل الاجتماعي على فونها بملل دخلت امها ماجده بضيق من برود ابنتها الوحيده "
ماجده بضيق:انتي مجهزتيش.. ليسا يابت ليه.. عريسك مع بباكي بره.. قومي اجهزي.. يالا
نظرت لها هبه ببرود وقالت:ماما انتي عارفه انى مش مواقفه.. بابا قرأ فتحتي منغير موافقتي حتي.. بقى يجوزني بالمره منغير موافقتي.. كمان
نظره ماجده بعتاب:يابنتي مينفعش كده.. بباكي حيزعل وانتي عارفه انه عصبي.. وانا خايفه عليكي.. بس قومي ربنا يهديكي.. وحنحلها بعدين ان شاء الله
نظرت لها هبه بضيق لتقول:ماشي ياماما انا حقوم اجهز.. علشان خاطرك انتي بس.. بس والنبي لاطفشه العريس ده.. وحتشوفي
"قامت واخرجت فستان من الدولاب وزهبت لتجهز نفسها للستعداد لرأيت العريس التي تعرفه عز المعرفه"
في صالون **
"كان يجلس مازن هو ووالده محمود في مقابلتهم يجلس محمود والد هبه ليباشر اولا الحديث والد مازن"
محمود والد مازن:انت طبعا.. ياستاذ محمود عارف احنا هنا ليه.. وانا يشرفني اني اناسب حضرتك.. واجوز بنتك الوحيده هبه.. لابني مازن
رد محمود والد هبه بسعاده:ده شرف ليا انا اكتر والله.. مش حلاقي احسن من البشمهندس مازن.. لبنتي هبه
"انهى حديثه على دخول هبه عليهم لينصدم هذا الذي يجلس وينظر لها بانبهار من شكلها هذاوهي ترتدي فستان ابيض اللون منقرش بسيط وجميل للغايه عليها تقدمت بخجل وجلست بجانب والدها"
ليرد محمود والد مازن باعجاب:بسم الله.. ماشاء الله عليكي.. يابنتي قمر والله.. وتتحسدي
ردت عليه هبه بخجل:مرسي ياعمو.. كلك زوق
نظر محمود لابنه الذي ينظر لها باعجاب منذ وصولها لم يزيح عينه عنها:ها ياعريس.. العروسه حلوه.. مش كده
رد عليه مازن بتوهان وهو ينظر لها:حلوه اوي.. اوي كمان.." ثم لاحظ نظرات الكل له ليقول"..احم قصدي الي تشوفه.. طبعا ياحج
ضحك والده عليه ومن خجله هذا امامه وقال:كده تمام. ياستاذمحمود.. نسيبهم يتقفو الاول.. قبل مانتفق احنا على الفرح علطول
"امأل له محمود والد هبه بالموافقه ليخرجو تاركين هبه ومازن فقط في المكان استغل خروجهم مازن ليقترب من هبه ويجلس بجانبها"
مازن ببتسامه:بس ايه الجمال ده.. ياقطتي تهبلي النهاردا باشكل.. ده
نظره له هبه بضيق وقالت:وانت جاي هنا ليه.. مش انا قولت من المره الي فاتت اني مش موافقه.. انت ايه ياخي جبله
نظر لها مازن ببرود ورد:انا الحق عليا.. اني هنا علشان اساعدك.. تخلصي من حسن ده الي مضايقك.. صحيح خير تعمل شر تلاقي
نظره له هبه بصدمه:بجد انت هنا.. علشان تساعدني بس يعني
اجاب مازن ببرود:طبعا علشان مروان.. كمان طلب مني كده.. بس انتي كونتي فاكره ايه تاني
تغيرت ملامحها لسعاده فجئه ونظره له وهي تمسك يده بفرحه:شكرا.. شكرا اوي.. يامازن انا الجميل ده.. مش حنساه العمر كله بجد
نظر لها بصدمه من تحولها المفاجئ هذا ورد: تمام.. تمام سيبي ايدي الاول بس.. انت مالك اتحولتي كده ليه
نظره له باحراج ثم تركت يده وقالت: معليش مأخدتش بالي بس.. من الفرحه بس بقولك احنا حنجوز على الورق قدامي اهلي كده.. وبعد شهر بالكتير حنطلق وتقول متفقناش مع بعض.. تمام
نظر لها بخبث وهو ينوي على شئ اخري في المستقبل لها : تمام طبعا.. انا مواقف
نادى على والدهما ليحضرى والسعاده على وجههم
محمود والد مازن بسعاده:ها اتفقتو مش.. كده
اجاب مازن ببتسامه:ايه ياحج انا الي حجوز هنا مش انت.. وعلى العموم ايوه اتفقنا خلاص
اجاب محمود كرشة بفرحه:على خيره الله بقى الفرح الخميس الجاي.. زي مااتفقنا انا والاستاذ محمود.. وكمان اتفقنا ان هبه حتكمل تعليمها عندك كمان يبني
اجاب مازن:اكيد ياعمي متقلقش عليها حشيلها في عنيا.. وحهتم بيها اوي كمان.." وهو ينظر الي هبه ببتسامه "
"جلسو ليتفقو على كل الامور الاخرى بشئن الزواج ايضا وهم سعداء بهذا الزواج ايضا"
وعلى الناحيه الاخرى في شقه مروان **
"عاد مروان بعد ان زهب الي اخته وساعدها في مشكلتها تهند بعطش ليزهب الي المطبخ ليجلب كوب ماء له دخل ليتفاجئ بها امامه تحضر العشاء وترقص بهذا الشكل المغري"
بلع ريقه بصعوبه وتوجه اليها ليجدها تقطع الخضار
بانسجام فقال: بتعملي ايه هنا.. باشكل ده ياحنين
نظرت له بصدمه حنين فهي لم تلاحظ دخوله ووقوفه بجانبها هكذا:بسم الله الرحمن الرحيم.. مش تحمحم ياعم قبل ماتدخل كده الاول.. وكمان انت شايف اني بحضر الاكل.. قدامك اهو
نظر لها بخبث وقال:معليش ماخدتش بالي.. بس مش قصدي كده قصدي انتي ايه اللبس ده.. وأيه الاغنيه دي الي بتسمعيها.. في الوقت ده
نظره له بسخريه وقالت وهي تشير الي ملابسها اولا:ده اسمه هوت شورت. وده اسمه بلوزه شميز قصيره.. زي ماانت شايف.. وكمان انا بسمع اغنيه مخصاماك
در عليها مروان بصدمه:نعم ياختي ما أيه
اجابت بضحك وهي تكمل الاغنيه:وابعد عني.. انا مش طايقاك
قال مروان بضيق:لا والله؟!!
اكملت الاغنيه لتغيظه اكتر:سبني مش عاوزه ابقى معاك.. مش عاوزه اشوفك من تاني
رد عليها مروان بغضب:حنيين.. انتي بتقولي اييه!!
اجابت وهي تتراجع للخلف من غضبه:مش انا والله.. دي الاغنيه بتقول كده.. مش انا ياحظابط
تقدم منها بغضب:وايه اللبس الي قاعده بيه كده.. ياهانم ده
قالت بتوتر:ايه مش عاجبك.. بعدين انا هنا في شقتي عند جوزي.. البس الي يعجبني والا ايه
توتر من كلامها وتراجع للخلف منها لتتقدم هي منه بخبث وتقول:ايه ياحظابط.. انت بتزيد حلاوده في الليل.. كده ازاي
نظر لها بتوتر وخجل:ها ابعدي ياحنين.. ميصحش كده دلوقتي
نظرت له بخبث اكتر وهي تتقدم اكتر حتي واصبحت امامه مباشرا: ايه خايف مراتك تشوفك معايا.. مانا مش خدامتك هنا.. انا مراتك برضو والا انت نسيت ده.. ياحظابط
نظر لها بتوتر اكثر من اقترابها منه وقال: لا منستش.. بس روحي غيري اللبس ده احسن.. ومتلبسيش كده تاني تمام
نظرت الى عينيه ثم وضعت يدها على زقنه بحنان وقالت: ايه لبسي وحش.. طب متأكد عاوز.. انت كده
نظر لها بتوهان ولم يجد كلاما ليقوله سوى: ها
عاوده القول مجددا: متأكد.. عاوز اغير البس ده.. ياحظابط
"انهت جملتها على دخول فيروز المطبخ وهي تراهم بهذا الشكل تهندت بضيق وزهب لثلاجه لتجلب كوب عصير لها لاحظ مروان دخولها لينادي عليها بسرعه"
مروان بتوتر: فيروز تعالي.. عاوزك فورا.
تقدمت منه فيروز بحماسه وهي تقول: نعم يامروان.. عاوز ايه
استغل الفرصه وابتعد عن حنين التي تحاصره وقال
وهو يمسك يد فيروز: تعالي عاوزك في موضوع مهم يخصنا احنا بس.. واخدها وطلعو بره المطبخ كله
تهندت بغيظ حنين وهي تراه يهرب منها مجددا بسبب تلك الفيروز وقالت: بقى بتسيب البط العايم ده.. وتاخد عود الخله دي.. وتخرج ماشي ياحظابط برضو.. حتروح مني فين بس
"وخرجت من المطبخ توجهه الي غرفتها بضيق مما حصل الان"
وفي غرفه مروان دخل ثم ترك يد فيروز وزهب استلقى على سريره بتعب لتتقدم منه فيروز وتقول
:مروان باشا انت عاوزني فعلا في موضوع مهم
تهند وهو ينظر لها ببرود وقال:لا.. بس كونت عاوز اهرب منها.. قبل مااضعف قدامها كده
تهندت بضيق وقالت:طيب مدام معجب بيها كده.. وعاوزها بتعمل كده ليه.. انا عاوزه اعرف ممكن
اجاب ببرود تام:شئ ميخصكيش.. وروحي من قدامي.. انا تعبان.. وعاوز انام
"زهبت من امامه بغيظ من تصرفاته التي لا تفهمها ابدا وتركته لتنام هي ايضا من التعب "
في غرفه حنين **
"دخلت الغرفه لتسمع صوت هاتفها جرت عليه لتفتحه وجدت اشعارا جديد من الجروب على روايتها فرحت كتير وظلت تنطنط وتصرخ بفرحه كبير "
حنين بفرحه:هااااااي.. اخير بقينا مشاهير.. ومعروفين كمان.. هاااي
دخل مروان فجئه بخوف عليها ليجدها على هذا الحال وينصدم منها وقال بصدمه:حنيين مالك حصل ايه!! بتعملي كده ليه!!
نظرت له حنين بفرحه لتجري وتحتضنه بسعاده وهي تقول:مبروك ياحظابط.. قصتنا بقى الكل بيحبها كمان.. انا فرحانه اوي
انصدم مجددا مروان من فعلتها هذه ليبعدها عنه بعدم فهم ويقول:قصدك ايه؟!!انا مش فاهم حاجه من كلامك
امسكت يده اولا ثم قالت:تعالي انا حفهمك.. كل حاجه.. "زهبت به الي السرير وجلسو ثم احضرت له فونها وفتحته لتريه مارأته هي ايضا"
ثم اكملت بفرحه:شوفت ياحظابط بعينك.. بقينا مشهورين انا وانت.. والكل حبو روايتنا كمان
"نظر مروان للهاتف بصدمه مما يراه امامه فقصته مع حنين موجوده كامله امامه الأن والكل قد رأها كذالك تحولت ملامحه للغضب ونظر لها "
ليقول بغضب:حنيين ده حصل ازاي؟!! ومين عمل كده!! انطفي فورا
نظره له حنين بخوف من شكله وقالت بتوتر:انا.. انا حقولك.. بس اهدى كده شويه الاول.. بصراحه انا كان عندي صديقه على الفيس اتعرفت عليها.. وبعدين حكتلها على قصتنا مع بعض.. وهي عجبتها فعملتها روايه.. ونشرتها والناس عجبتها الروايه اوي.. زي مانت شايف كده
تهند مروان بعصبيه وهو يجز على اسنانه بضيق:واسمها ايه صحبتك دي قولي فورا
ردت حنين بتوتر وخوف:اسمها نور محمد.. ملقبه بزهره الجيل.. ده اسمها
قال مروان بغضب وهو يجز على اسنانه ليسا:اسمها رباعي ياحنييين.. انطفي فورا.. وبسرعه احسلك
ردت حنين بخوف وهي تتراجع للخلف:والله ماعرف باقي.. اسمها ايه انا ده الي اعرفه بس.. والله مش بكذب عليك
نهض مروان بغضب وهو يقول:تمام انا حعرف اسمها بطريقتي.. وحتصرف معاها كمان.. ده اسمو تعدي على خصوصيه الغير.. والقانون بيعاقب عليه. ياأستاذه حنين انتي وصحبتك.. نور دي لازم تتعاقب على ده.. عندي في الحجز
استدار ليزهب لتمسك بيده حنين بترجي:والنبي بلاش.. علشان خاطري.. وبعدين دي كانت فكرتي انا مش هي.. يعني انا الي اتعاقب مش هي.. يرضيك تعاقب مراتك حبيبتك.. يعني
نزع يده منها بغضب وتركها وخرج لتلطم حنين على وجهها وتقول:يالهووي انا عملت ايه.. يانهار اسمر عليكي ياحنين
"جرت واخدت فونها بسرعه وطلبت رقم وبعد شويه اجاها الرد"
حنين على الفون بتوتر:الوو يانور.. عامله ايه ياصحبتي
على الجهه الاخري ترد نور كاتبه الروايه:الحمد لله ياحنين كويسه.. هاا في جديد عندك النهاردا
اجابت حنين بتوتر وخوف:اه حقولك.. بس في مشكله صغيره حصلت.. بس تخصك.. والازم تعرفي بيها
ردت نور بتوتر:حصل ايه ياحنين.. انا قلبي مش مطمن.. قولي فورا لو سمحتي
اجابت حنين بخوف:اصل بصراحه يعني.. انا فتنت عليكي قدام حظابط منغير ماقصد والله.. وهو عرف كل حاجه واتعصب اوي من الموضوع
نور الى هي انا طبعا لطمت على وشها وقالت:يانهار اسوح.. يعني حبات في الحجز النهاردا.. مش كده
اجابت حنين عليا:لا متخافيش.. هو ميعرفش اسمك كله.. بس بصراحه عرف صفحتك على الفيس بس
ردت نور انا طبعا بخوف:نهار مخطط بالوان.. منك لله ياحنين.. حتي انا مسلمتش من جنانك برضو
اجابت حنين بضحك:فدايا بقى.. بس متقلقيش حظابط طيب.. ومش حيعمل حاجه انا متأكده صدقيني.. انا اعرفه كويس اوي
ريت انا نور طبعا بأرتياحيه:طب ربنا يستر بقى.. المهم احكيلي حصل ايه النهاردا معاكي. علشان اكتبه ونزله بسرعه
اجابت حنين بفرحه:لا دنا حبهرك النهاردا.. بصي ياستي حصل........" واخدت تحكيلها على الي حصل كله معاها "
وفي غرفه مروان **
"كانت فيروز تتحدث في الهاتف بصوت واطي حتي لايسمعها احد"
فيروز بمكر على الهاتف:ايوه متقلقش.. كل حاجه هنا تمام.. زي ماخططت باظبط
:ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اكملت فيروز:مانا قولتلك متقلقش. هي حتبقى ملكك وانا اوعدك بكده.. امال انا هنا علشان ايه
:ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ردت فيروز بضيق:ماقولتلك اعتبرها بقت ملكك لوحدك خلاص بقى.. اقفل في.. في حد اجه باين
"دخل مروان فجئه الغرفه لتنصدم فيروز من دخوله ويسقط الهاتف من يدها بخوف"
"نظر مروان للهاتف ارضا بشك توجهه نحوه وحمله ليتصدم مما يراه امامه الأن"
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
↚
دخل مروان فجئه الغرفه لتنصدم فيروز من دخوله ويسقط الهاتف من يدها بخوف"
"نظر مروان للهاتف ارضا بشك توجهه نحوه وحمله ليتصدم مما يراه امامه الأن الفون مقفول بص على فيروز لقاها خايفه ومتوتره"
"قرب منها بشك وقدملها الفون اخدته منه بتوتر واديها بتترعش"
مروان بشك:انتي كويسه يافيروز باين عليكي مش على بعضك ليه
فيروز بتوتر:ها لا انا كويسه بس اتخضيت من دخولك المفاجئ بس
"بعد مروان عنها بس كان ليسا في شك في قلبه تجاهها تسطح على السرير بتعب وغط في نوم "
"تاني يوم الصبح صحيت حنين واخدت شور وطلعت لقت فيروز بتحضر الفطار سئلتها عن حظابط قالتلها انه عنده قضيه مهمه راح يشوفها ورجعت حنين الغرفه تاني واخدت فونها بتتصفح مواقع التواصل الاجتماعي بملل"
في منزل هبه**
"كانت في غرفتها كالعاده سمعت صوت فونها وكان المتصل مازن "
هبه:ها عاوز ايه في الوقت ده ياستاذ
مازن:حكون عاوز ايه ياختي يعني بكره فرحنا والا نسيتي انا تحت مستنيكي علشان نجيب الفستان سوى
هبه:تمام حنزل فورا
"طلعت واخبرت ابوها وامها ونزلت لقته مستني في العربيه قدام عمارتها ركبت جنبه منغير كلام وطلع هو على مول علشان الفستان وصول وبعد عشر دقايق جوه المول "
هبه بسعاده: هو ده فستان احلامي حلو اوي مش كده
نظر له مازن بضيق: لا مش حلو علشان ضيق وعريان وانا مراتي متلبسش كده قدام الناس
هبه: يووه بقى والله حلو اوي والنبي انا عاوزه ده
مازن:وانا كأني مسمعتش حاجه حنشوف واحد محتشم عن كده قدامي
طلعت قدامه بضيق منه ووصلو لمحل تاني
مازن:ده حلو ورقيق ومحتشم كمان ايه رأيك
هبه:حلو بس الاول احلا
مازن:تمام شوفي لو محتاجه حاجه تاني انا حرد على الفون بره ومش حتأخر عليكي
طلعت مازن وهبه فضلت تلف في المحل بملل وفجئه
:هبه انتي بتعملي ايه هنا
هبه بصدمه:كيمو يابن الأيه انت رجعت امتى ومجتش تسلم على بنت عمك ليه ياواطي
كريم ببتسامه:انا وصلت امبارح بس وكونت حاجي النهاردا علشان اسلم على عمي اصله واحشني اوي ومحتاجه في حوار من بدري كده
هبه:بقي عمك بس ياسطا اوك واطي من يومك ياكيمو والله
كريم بضحك:ههههه ماشي يامجنونه بس صحيح انتي هنا بتعملي ايه!!
هبه:انا هنا علشان بشتري...
قاطعها مازن بغيره وهو يضع يده على كتفها بتملك:هي هنا معايا علشان بنشتري فستان لفرحنا بكره
نظر له كريم بضيق:بجد الف مبروك ياهبه مكنتش اعرف بكده انا الف مبروك تاني
هبه:الله يبارك فيك ياكيمو اصل الموضوع اجه فجئه كده ومحدش كتير يعرف
كريم:تمام اشوفك بعدين عن ازنكم بقى
نظر مازن لهبه بغضب بعد رحيل كريم:ممكن اعرف الهانم بتكلم الاستاذ ده كده عادي انا كيس جوافه معاكي يعني
هبه بخوف:ده كريم أبن عمى وكان مسافر بس وانا قابلته هنا باصدفه والله
مازن بضيق:تمام نجيب الفستان وحروحك علطول
اشترو الفستان وخرجو ومازن كان مدايق اوي من الغيره عليها
في قسم عن مروان**
كان بيراجع قضيه مهمه وفجئه دخل عليه مازن
مازن:ايه ياميرو كده متسئلش عن صاحبك هي العروسه ااخدتك مني والا ايه
مروان:مش فاضي لغلاستك دلوقتي يامازن عاوز ايه اخلص
مازن:تمام انا اجيت علشان اعزمك على فرحي بكره بقى اوعي تنسى انت والمدام طبعا
مروان بفرحه:اخيرا الف مبروك ياصاحبي انا فرحان ليك اوي واكيد بكره حاجي انا وحنين
مازن:طيب انا عاوزك في..
وقاطع كلامه فون مروان ورد عليه علطول
مروان بصدمه:اييه!! طيب انا حاجي فورا متخافيش مسافه السكه بس
"واخد جاكته بسرعه وطلع قبل حتي مايسئله مازن عن حاجه"
"وصل بسرعه بعد عشر دقايق لشقته دخل وانصدم من الي شافه وجرى بسرعه عليها "
مروان بخوف:حنيين مالك هي حصلها ايه بتعيط كده ليه انطقي
فيروز:انا معرفش هي صرخت فجئه طلعت لقيتها كده واتصلت عليك علطول بعدها
مروان:حنين حبيبتي مالك ردي عليا حصل ايه
حنين مردتش وكانت بتبكي بس وهي ماسكه رجلها بألم
بص مروان عليها لقاها ماسكه رجلها عرف انها السبب منغير تردد شالها دخلها الغرفه وتصل على الدكتور فورا
مروان وهو بيمسك ايدها:حنين متخافيش انا هنا والدكتور في الطريق بطلي عياط بقى
وصل الدكتور بعد ربع ساعه وشاف رجلها وعمل الازم
مروان بخوف:هي كويسه يادكتور مش كده
الدكتور:متخفش يامروان باشا هي بس وقعت على رجلها جامد ورجلها اتلوت وفيه تمزق في الاربطه عندها انا لفتها بشريط ضاغط وعطتها حقه مسكن ثلاث ايام باكتير وحتبقى زي الفل
مروان:شكرا يادكتور تعال حضرتك اوصلك لبره دلوقتي
وصله مروان ورجع لحنين تاني وقعد جنبها على السرير
مروان:حنين حاسه بألم دلوقتي وايه الي حصل ممكن تقوليلي
حنين:انا كونت في غرفتي وبعدين خرجت اجيب عصير ومعرفش وقعت كده ازاي بعدها
نظر مروان خلفه على فيروز لقاها متوتره وبتفرك في ايدها بخوف
مروان بشك:وانتي يافيروز متعرفيش حصل ايه لحنين
فيروز بخوف:انا معرفش زي ماقوتلك خرجت لقتها كده بس
مروان:تمام انا حخرج اجيب الادويه وأكل وحرجع علطول وخرج مروان
"حنين بصت على فيروز بشك ونادت عليها اجت اقعدت جنبها فيروز بتوتر "
حنين بمكر:فيروز انا عارفه انك لكي ايد في الي حصل بس مقولتش لحظابط علشان معندييش دليل ليسا بس حاخد بالي منك اوي بعدين
فيروز بالعت ريقها بصعوبه وقالت:انا انا معملتش حاجه صدقيني والله كونت نايمه بس
حنين:تمام حنشوف ده بعدين انا جعانه روحي حضري الاكل يالا
"خرجت من عندها فيروز بخوف وزهبت للمطبخ ورجع مروان لحنين وقعد معاها "
مروان:انا اسف مأخدتش بالي منك غضب عندي والله
حنين:متزعلش ياحظابط انا كويسه والله بس زعلانه علشان المدرسه فاضل عليها اربع ايام بس وانا عاوزه اروح
مروان:متخافيش ان شاء الله حتخفي قبل المدرسه وانا حاخدك بنفسي لحد عندها
حنين قربت وحضنته :شكرا ياحظابط ممكن متسبتيش النهاردا انا محتجاك اوي معايا
مروان ببتسامه:حاضر عمري ماحسيبك ابدا
وفي المطبخ فيروز بتتكلم مع حد على الفون
فيروز بخوف:والله مانا الي عملت كده صدقني هي وقعت لوحدها
:ــــــــــــــــــــــــــــ
فيروز:ايوه عارفه خلاص مش فاضل غير اربع ايام وحتطلع ودي فرصتك انت بقي
:ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فيروز:تمام حاخد بالي منها علشان تخف بسرعه علشانك سلام بقى اخد الاكل ليها
وفي تاني يوم **
"موعد فرح مازن وهبه وكان الفرخ خيالي فعلا والكل اتبسط بس محضرش مروان وحنين بسبب الي حصل وخلص الفرح ووصلو لشقتهم اخير
دخل مازن غرفه النوم بعد ماودع اهله واهل هبه"
مازن:هبه انتي فين ياشبر ونص الارض بلعتك والا ايه
خرجت هبه من الحمام وعلى وشهها الضيق:في ايه ياستاذ وبلاش تريقه وحيات ابوك ياعود الاناره انت
مازن بضحك:ههههه انتي ايه الي لابساه ده بجامه مامتك دي مش كده 😂
هبه:لا بجامتي بس انا بحب الهدووم الواسعه المرحرحه كده
قرب منها مازن بخبث:بس في عروسه تلبس كده ليله الفرح بتاعها
هبه بخوف:لا بقولك ايه انت نسيت ان جوازنا على الورق بس وده اتفاقنا مش كده
مازن بخبث:وانا لغيته خلاص تعالى هنا بقى
جرت منه هبه وهي بتقول:لا اهدي الله يسترك وخلي ليلتك تعدي معايا اللهم اخذيك ياشوشو دلوقتي مش وقت الوسوسه بالله عليك
مازن بضحك وهو بيجري وارها:شوشو مين يابت المجنونه تعالي بس حقولك كلمه سر حلوه اوي
هبه:لا لا انت شراني وانا عارفه انا عاوزه اطلق خلاص
مازن مسكها وقال:طلاق ايه بس مش لما نتجوز رسمي الاول حتي
"قرب عليها وهي خافت وقفلت عيونها بخوف فاكره حيبوسها بس فجئه قرب من ازنهاوقال "
مازن بضحك:هههههه شكلك يهبل وانتي خايفه كده مني ههههه.. "وبعد عنها وهي مصدومه منه"
كمل مازن:انتي فاكره حقرب منك وانتي مش عاوزاني لا طبعا مستحيل اعمل كده انا بس كونت باخد انتقامي منك على الي عملتيه فيا زمان
"نظرت له هبه بصمت ولم تتحدث لقترب منها مازن وجلس بجانبها وامسك يدها بحنان "
مازن:بصي ياهبه انا عاوز اقولك اني اجوزتك مش علشان اساعدك زي مانتي فاكره لا انا اعجبت بيكي من اول ماشوفتك في القسم واحنا حنعرف بعض اكتر مع الوقت وانا مش حلمسك غير لما انتي تحبيني وتطلبي مني كمان مش عاوزك تخافي مني ابدا علشان مستحيل أزيكي ابدا
نظر له هبه ورأت الصدق في عيونه حقا
مازن:تعالى بقى ناكل الاول وبعدين ننام علشان تعبانين من الفرح وكده
"واخدها وكلو وبعدها نامو في حضن بعض وكانت ثمره الحب بتنمو جوه قلوبهم سوى "
وفي تاني يوم صحي مازن ملقاش هبه جنبه خاف وقام يدور عليها لقاها بتحضر الفطار في المطبخ
قرب منها علشان يفجئها وحضنها وهي اتخضت منه
هبه بخضه:في حد يخض حد كده حرام عليك
مازن:صباح الخير ياهبه حياتي
هبه بكسوف:صباح النور ححضر الفطار خمس دقايق بس
مازن:لا انا ححضر معاكي وبعدها ناكل سوى
"خلصو الفطار سوي اكلو كمان وفجئه سمعو صوت الباب جرت تفتح فاكرها مامتها بس لقت المفاجئه "
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
↚
خلصو الفطار سوي اكلو كمان وفجئه سمعو صوت الباب جرت تفتح فاكرها مامتها بس لقت المفاجئه "
هبه باستغراب:انتي مين يأنسه
سهر:انتي الي مين وسعي كده مازن حبيبي انت فين
خرج مازن وانصدم منها:انتي بتعملى ايه هنا!!!
جرت سهر عليه وحضنته وقالت:وحشتني اوي ياحبيبي كده مش تسئل على سهر حبيبتك المده دي كلها
زقها مازن بعيد عنه وهو بيبص على هبه الي دموعها نزلت قدامهم
مازن:هبه اسمعيني الاول انا حفهمك كل حاجه متفهميش غلط
هبه بدموع:افهم ايه بعد الي شوفته ده انا مستحيل افضل هنا دقيقه كمان
وسبته وجرت على واضته وهي بتعيط ومنهاره
نظر مازن لسهر بغضب:انتي ايه الي عملتيه ده يازباله اخرجي بره ومش عاوز اشوف وشك تاني في حياتي
سهر بغيظ:بس يامازن
قاطعها مازن بعصبيه:قولت بره فوررا
خرجت وهي خايفه منه ومازن جري على هبه
يشوفها لقها بتلم هدوومها وهي بتعيط
قرب مازن عليها وشد الشنطه ورماها بعيد وقال:هبه انتي مش حتمشي من هنا انا بقولك اهو انا حشرحلك كل حاجه والله
بصت عليه والدموع مغرقه عيونها ورمت نفسها في حضنه وكملت عياط وقالت:ليه عملت فيا كده حتي لو مش بتحبني بس ليه تعمل فيا كده يامازن
مازن ضمها ليه اكتر علشان تهدي:صدقيني ده كان في الماضي بس ياهبه انا اتغيرت بسببك انتي دلوقتي انا بحبك.. بحبك انتي بس.. والله
بعدت عنه وهي بتبص في عنيه:بجد يامازن انت بتحبني انا بجد
مازن وهو بيضم وشها باديه:بجد ياقلب مازن انا محبتش حد قدك اصلا من ساعه ماشوفتك واول خناقه بينا
حضنته هبه هي كمان وقال:وانا كمان بحبك من اول مره شوفتك فيها والله
مازن:طب ايه مش نكمل حبنا بقى والا ايه
هبه بكسوف:بطل بقى قلت ادب يامازن
مازن:دنا بموت في قله الادب معاكي ياقلب مازن
"واخدها علشان يكملو قصه حبهم مع بعض وبكده قصتهم انتهت معانا وبعدين نطمن عليهم "
"نرجع عند حنين وقد مره اربع ايام بالفعل وتعافه فيهم حنين لتعود الي المدرسه اخير "
"في الصباح صحيت حنين وجهزت نفسها للمدرسه وخرجت لقت مروان بيفطر ومعاه فيروز قعدت بهدوء تفطر "
حنين:صباح الخير ياحظابط
نظر لها مروان:صباح النور ياحنين انتي ايه اللبس ده
حنين:ده لبس المدرسه ياحظابط حلو مش كده
مروان بضيق:طيب روحي شوفي لبس واسع عن كده
حنين بتزمر:لا ده لبس المدرسه كده وانا فطرت خلاص حتاجي توصلني والا لا
مروان:حنيين ادخلي شوفي لبس غير ده لا مافيش مدرسه تمام
نظر له بغيظ وزهبت لتغير لبسها وطلعت وزهبت معاه للمدرسه
بعد خروجهم فيروز مسكت فونها ورنت عليه:ايوه خرجت المدرسه النهاردا دي فرصتك الوحيده
في المدرسه وصلت حنين وخرجت من العربيه لينادي عليها مروان
مروان:حنين متنسيش بعد ماتخرجي رني عليا اجي اخدك تمام
حنين:تمام ياحظابط سلام بقى علشان متأخرش
راقبها لدخولها وتوجه هو لعمله بعد انقضاء اليوم خرجت حنين وامسكت فونها لترن على مروان وفجئه سمعت حد بيقول
:مدام حنين يامدام حنين
التفتت له حنين واقتربه منه وقالت:افندم انت بتنادي عليا انا
:ايوه انتي مروان باشا باعتني علشان اجيبك من المدرسه علشان هو مشغول اوي دلوقتي
نظره له حنين بشك وقالت:طيب هو مرنش عليا ليه وقالي كده
:اصله عنده قضيه مهمه ومشغول اوي فيها حضرتك تقدري تركبي اوصلك انا
حنين كانت حترن على مروان بس فونها مفهوش رصيد فقالت اكيد هو عنده حق:تمام انا حركب فورا
ركبت وطلع بالعربيه فورا وبعد عشر دقايق حنين بتبص على الطريق مش نفسه طريق الشقه بتاعتهم
حنين بخوف:حضرتك ده مش طريق البيت انت واخدني فين
:عارف مش الطريق البيت بس انا حاخدك لمكان احلا
حنين بخوف:لا بقولك ايه انا مرات ظابط وهو ممكن يوديك في ستين داهيه انا بقولك اهو
نظر لها ببرود وصاح بها:مش عاوز اسمع صوتك فااهمه
خافت حنين منه وسكتت خالص بعد ربع ساعه وصلو واخدها ودخلو
في الداخل **
حنين بتتكلم وهي مربوطه على الكرسي
قدامه:بقول ايه انت كده بتلعب في عداد عمرك انت متعرفش مين هي حنين احمد
ضحك عليها وهو بيقول:ههههههه انا اكتر واحد عارف مين هي حنين المجنونه
حنين بضيق:ممكن اعرف طيب انت مين وعاوز مني ايه!!
جلس امامها وحط رجل على رجل وقال:حعرفك بنفسي الاول انا المقدم خالد منصور الاسم ده مش بيفكرك بحد
حنين:بصراحه لا بس كمل يمكن افهم
خالد:تمام حقولك فاكره منصور الدمرداش الله يرحمه جاركم في العماره زمان وصاحب بباكي
حنين بصدمه:ايوه فاكره عمو منصور ده بس ايه العلاقه هنا
خالد:انا ابقى ابنه الي كونت بلعب معاكي زمان واحنا صغيرين وكونا دايما مع بعض نلعب عسكر وحرميه وكونتي علطول تعملي دور الظابط علشان بتحبي الشرطه اوي فاكره
حنين:ايوه فاكره طيب انت عاوز مني انا ايه دلوقتي
خالد:حقولك بصراحه بعد مابابا اجه ليه شغل في مكان تاني وبعدت عنك انا منستكيش ابدا حتي دخلت الشرطه علشانك انتي بس علشان عارف نفسك تتجوزي ظابط وبعد مااجيت اتقدملك لقيتك اجوزتي الظابط مروان ودلوقتي رجعت علشان ارجعك ليا انا وبس
حنين:نعمم ياروح طنط ترجع مين ياحيلتها انا متجوزه من حظابط بقولك لو اجيت من ثلاث شهور قبل ماروايه تبدء كونت بقيت انت البطل بس الروايه للاسف قربت تخلص
حنين:بس لو فيه جزء تاني حقول لنور تخدمك فيه وتبقى البطل او الشرير حسب مجهودك بقى
اقترب منها خالد بغضب ومسك ايدها بقوه وقال:حنيين لو سمعتك بتجيبي سيره راجل تاني قدامي انا حقطعلك لسانك فااهمه
حنين بخوف:تمام تمام اهدى بس ياخويا صحتك مش كده حتتحل ان شاء الله
ابتعد عنها خالد وقال: تمام النهاردا حتوصلك ورقه طلاقك من مروان وبعدها حنتجوز احنا علطول
حنين بغضب:لا بقولك ايه دنا دوخت علشان اجوزه من اول الروايه مش حتاجي انت في الاخر وعاوز تطلقني منه والله اشلفطلك وشك ده حظابط خط احمر انا بقولك اهو
ضحك خالد وقال:عارفه انتي عاجباني علشان مجنونه وشرسه في وقت واحد وصدقيني انا احسن منه وبحبك اكتر منه كمان
حنين:لا حظابط بيحبني انا عارفه وانا كمان بحبه وسيبني بقى الله يرضى عنك علشان اكمل نهايه الروايه مع حظابط نهايه سعيده بقى
خالد بعصبيه:مش قولتلك متجبيش سيره راجل تاني قدامي انتى عاوز تتعاقبي والا ايه
حنين خافت من شكله وقالته في نفسها:لا ده باين عليه مجنون ومش طبيعي انا لازم اخد بالي منه احسن
كملت وهي بتبتسم ليه:تمام متزعلش بس طيب ممكن اطلب طلب مدام مطولين كده مع بعض
خالد:أومري وانا حنفز
حنين:مايؤمر عليك ظالم يارب بص انا جعانه من الصبح ومأكلتش حاجه وهفتانه كده وهموت من الجوع وكمان...
قاطعها خالد:وكمان ايه خلاص حجيب اكل فورا ومش حتأخر عليكي
وبعد شويه دخل وهو معاه الاكل المفضل عندهاوانصدمه حنين منه
حنين بصدمه:انت عرفت اني بحب الشاورما والمكرونه باشاميل ازاي
ضحك خالد وقال:علشان انا اعرف عنك كل حاجه ياحنين ومن زمان كمان
حنين:طيب هات الاكل ده بقى علشان انا على اخري جوع
قدم لها الاكل وكلت وهو بيبص عليها بفرحه
حنين:ماتجي تاكل معايا بدل ماعيونك في الاكل كده احسن
خالد:لا انا عيوني عليكي انتي بس مش مصدق انك بقيتي قدامي وقريب اوي حتبقى في حضني كمان
شنقت حنين في الاكل وجاب ليها الميه بسرعه
خالد بخوف:خدي بالك الاكل مش حيطير انت غاليه عندي اوي
نظر له حنين بغيظ ولم تتحدث
خالد:انا حعمل مكالمه بسرعه وبعدها حرجع ليكي علطول
خرج يعمل المكالمه وحنين شعرت بالخوف ومش عارفه تعمل ايه علشان تهرب منه
وفي الخارج **
اتصل خالد على حد:الوو يافيروز زي ماقولتلك باظبط النهاردا تحاولي تمضيه على ورق الطلاق فاهمه
فيروز:بس بس ده صعب اديني يومين كمان وحتصرف
خالد:والا يوم كمان تتصرفي انهاردا ياروح امك في الموضوع ده قبل مايعرف ان حنين عندي فاهمه
فيروز بخوف:تمام ححاول والله ححاول
خالد بتهديد:لو محصلتش النهاردا يافيروز انتي عارفه انا ممكن اعمل فيكي ايه تمام
"وقفل في وشها علطول ورجع لحنين تاني يشوفها
وعند مروان رجع الشقه بتعب بعدها افتكر حنين دخل يشوفها رجعت والا.. لا.. لانهامرنتش عليه زي ماقال."
مروان:حنيين انتي فين!!
خرجت فيروز بتوتر:هي مرجعتش ليسا يامروان باشا
مروان بصدمه:ازاي ده المدرسه خلصت من بدري وانا كونت فاكر انها رجعت علشان كده مرنتش عليا
واخد فورا فونه ورن على حماته بس ملقهاش هناك كمان وده زاد من خوفه اكتر طلع فورا وركب عربيته ورن على رقم
مروان بقلق:الوو حبعتلك رقم تعرفلي مكانها فورا انا قلبي مش مطمن حاسس جرالها حاجه
وقفل معاه وبعد ربع ساعه وصلته الرساله
:ده المكان ياباشا بس الفونها مقفول حاليها وده اخر مكان كان مفتوح فيه هو *****
وبدون تفكير مروان طلع فورا على العنوان بالهفه واخوف
"وعند حنين كانت قاعده زهقانه وقدامها خالد الي مش عاوز يسيبها وبيبص عليها بحب "
حنين بضيق:حتفضل كده كتير بتبص عليا طب شوف لو عندك شغل احسن من قعدتك دي قدامي
خالد بحب:انا ماصدقت انك بقيتي قدامي ياحنين دلوقتي وعيوني مش بتشبع منك ابدا عاوز افضل كده قدامك العمر كله
حنين بهمس:ياديني على الرومانسيه حظابط ميحبنيش بس كده ليه ياربي وقال جاي في اخر الروايه
حنين:وطلع فيه حد رومانسي اخير بعد ايه ياحصره
حنين بصوت مسموع:طب بقولك ممكن تجيب لعبه نلعب سوي بدل الملل ده مانا زهقت بصراحه ومش متعوده اقعد كده اتأمل بس
خالد بضحك:ههههه تمام حشوف فيه عندي والا الا وحرجعلك علطول
استدار ليزهب وفجئه رن فونه وفتح
خالد بصدمه:ايييه انت بتقول ايه؟!! انا حاجي فورا مش حتأخر وابعتلي اتنين هنا على شقتي القديمه بسرعه
ثم نظر لحنين وقال:في مشكله حصلت لازم امشي فورا بس مش حتأخر عليكي وكمان في حراس بره لو فكرتي تهربي مني مثلا تمام
نظره له حنين بغيظ:روح ياشيخ اللهي ماتفطر تاني
خالد:مفهوووم
حنين:مفهووم ياباشا طبعا
"خرج وسابها وبعد نص ساعه سمعت حنين صوت ضرب نار خارج الغرفه خافت وجسمها اترعش من الخوف وفجئه لقت الباب اتفتح وظهر هو "
حنين بصدمه:حظابط!!!
اسرع اليها مروان بخوف واحتضتهاوهو بيطمئن نفسه انها بخير وفي حضنه كمان
مروان بخوف:حنين حبيبتي انتي كويسه مش كده حد عملك حاجه
حنين:متخفش باحظابط مراتك بميه راجل اه والحمد لله انك اجيت علشان انا زهقت بصراحه من القعده هنا
بعدها عنها واجه نظره على الاكل بجانبه وقال:ايه ده انتي مخطوفه في درين بارك والاكل ده اجه منين
حنين بسخريه:اصل الي خاطفني بيحبني اوي ومهانش عليه يشوفني جعانه كده
نظر لها مروان بغضب:مين ده الي بيحبك ياروح امك انتي
حنين بخوف:والله هو الي قال كده مش انا
مروان:تمام نرجع البيت ونشوف الحوار ده بعدين
اخدها من ايدها علشان يخرجو بس وقفو فجئه لما لقوه
:ايه حتمشي كده منغير ماتسلم على صاحبك حتي ياميرو
مروان بصدمه:خالد؟!!انت بتعمل هنا اييه؟!!
حنين:انت تعرفه ياحظابط ده المجرم الي قولتلك عليه بيحبني
مروان بعصبيه:حنين انتي بتخرفي تقولي ايه؟!
خالد بسخريه:هي عندها حق انا الي بحبها وخطفتها كمان
تقدم منه مروان:انت بتقووول ايه ياروح امك دي مراتي انا
خالد بضحك:هههههههه بس كويس انك اجيت هنا برجليك علشان تطلقها قدام عينيها كمان
مروان بغضب:انت بتخرف بتقول ايه انا مستحيل اعمل كده احسلك تسيبني اخرج من هنا انا ومراتي كمان
خالد اتعصب وقرب وبحركه سريعه سحب حنين عنده وحط المسدس في رأسها وقال:لو مطلقتهاش فورا يامروان انا حقتلها قدامك انا بقولك اهو
مروان بخوف:اهدى ياخالد مش كده حتدمر حياتك لو عملت كده اهدى ارجوك وسيبها تمشي
خالد بجنون:لا مش حسيبها وحياتي حنين حياتي الي اخذتها مني انت ولو مش حتبقى ليا مش حتبقى ليك كمان طلقهاااا فورراا
حنين بخوف:استهدى بالله كده ياخويا انا صغيره ومش عاوزه اموت في النهايه الروايه كده حتتحل ان شاء الله بس ابعد البتاع ده عني
مروان قرب وحاول يخلص حنين منه وهو
بيقول:اهدى ياخالد الي بتعمله ده مش حب ده جنون سيبها بالله عليك واهدى اكده الاول
خالد بضحك وجنون:جنوون انا مجنوون بحبها ومش حسيبها وقدامك خمس دقايق لو مطلقتهاش حتخرج بيها من هنا جثه طلقهااا يامروان بسرعه مفيش وقت
حنين بخوف:لا ياحظابط وحياتي عندك لا انا مراتك وحموت مراتك برضو اوعي تعمل الي بيقوله المجنون ده
خالد حط ايده على الزناد وقال:اخرسي انتي فااهمه احسن اقتلك فورا وكمان مش قدامك غير دقيقتين بس بامروان طلقها فورا لو عاوزها تعيش
مروان باستسلام وهو بيقرب منهم:تمام حاضر حطلقها حنين انتي طا
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
↚
مروان باستسلام وهو بيقرب منهم:تمام حاضر حطلقها حنين انتي طا
وقبل انت ينهي جملته بحركه سريعه ومهاره سحب المسدس منه وطلعه طلقه في الهواء وحرر حنين كمان ومسك فيه ضرب وقامت معركه بينهم وحنين بتشجع
حنين بفرحه:ايوه ياحظابط اديله على وشه ودماغه المجنون ده متسبوش
وانتهت المعركه بفوز مروان طبعا ووقوع خالد ارضا الى بقى وشه كله دم
اقترب مروان من حنين وحضنها بخوف وقال:انتي كويسه حصلك حاجه!!حاسه بحاحه بوجعك
حنين:لا انا زي الفل ياقره عيني والله وعرفت اختار صح سبع ياحظابط والله سبع
مروان بضحك:هههه ماشي يامجنونه بينا بقى نطلع من هنا بسرعه
واخدها علشان يطلعو بس فجئه وقف خالد ومسك المسدس عليهم وقال:مش حسيبك تخدها مني تاني يامروان على جثتي حاخدها برضو بعد ماقتلك قدامها دلوقتي
ووجه المسدس على راس مروان ومروان خبى حنين خلفه بخوف عليها وفجئه طلع الرصاصه
وحنين ضرحت:لااااا
بتبص على مروان لقته زي ماهو وخالد وقع على الارض وسايح في دمه والظابط التاني خلفه وهو الي ضربه ودخلو قبضو على خالد واخدوه على المشفي الاول يتعالج
الظابط:تمام يافندم الدعم اجه في الوقت المناسب ولحق حضرتك انت والمدام
مروان بشكر:الحمد لله وشكرا لمجهودكم وتعبكم معانا
الظابط:ده واجبنا يافندم مش اكتر عن ازن حضرتك
ومشي ومروان اخد حنين ورجعو الشقه بتاعتهم دخلو ولقيو الصدمه
فيروز واقعه على الارض مغمي عليها جرى مروان عليها فورا وشالها لغرفه وطلب الدكتور
وبعد نص ساعه وصل الدكتور وكشف عليها ومروان سئله
مروان:هي كويسه يادكتور حصل معاها ايه
الدكتور:لا هي كويسه وده طبيعي في حالتها يافندم متخفش هي محتاجه الراحه وعدم الاجهاد والادويه دي بس وحتبقى زي الفل
مروان بتعجب:حالتها ايه يادكتور هي عندها ايه ممكن تقولي
الدكتور بفرحه:الف مبروك يافندم المدام حامل وفي اول الشهر التاني كمان
حلت الصدمه على حنين ومروان كمان:حااااامل!!!
حنين بعصبيه:حامل ازاي يادكتور البهايم انت افحصها تاني واتأكد فورا
الدكتور:والله يامدام انا الي قدامي دي حامل وزي ماقولتلك كمان في اول الشهر التاني ولو مش متأكده عندك دكتور تاني يفحصها غيري السلام عليكم.. وخرج وسابهم
مروان من الصدمه مش عارفه يقول ايه بص على حنين الي عيونها اتملت دموع وقال:حنين انا حفهمك كل حاجه والله اسمعيني الاول بس
صاحت به حنين بدموع:اسمع ايه بعد الي سمعته دلوقتي انا مستحيل افضل هنا ثانيه كمان
خرجت وهي منهاره ومش عارفه تعمل ايه زهبت لغرفها واخدت شنطتها وفورا لمته هدومها كلها وخرجت لقت مروان في وشها
مروان بصدمه:حنين انت حتروحي فين طب اسمعيني الاول انا حشرحلك كل حاجه والله
حنين بانهيار:تشرحلى ايه بعد الي حصل الف مبروك ياحظابط حتبقى اب الف مبروك بس انا مش حفضل للحظه دي معاك علشان اباركلك
حنين بدموع:انا حبيتك اوي من اول مره سمعت صوتك حبيتك وعملت كل حاجه علشان ابقى معاك للنهايه وضحيت بكل حاجه احترمي ونفسي علشانك
حنين:وكمان استحملت انك اجوزت عليا تاني يوم جوازنا كل ده علشان بحبك بس دلوقتي انا قلبي اتكسر بسببك بعد الخبر ده مش قادره افضل معاك تاني وانا حمشي ومش حتشوف وشي تاني ابدا
"مروان صدم بشده وعلق الكلام في حلقه ولم يستطع التفوه بحرف من الصدمه ولم يفق سوى على صوت اغلاق الباب بعد خروج حنين من البيت
خرج بسرعه خلفها وليلحقها ولكن للاسف لم يجدها عاد لشقه مجدد ليعلم ماحدث منذ قليل"
دخل غرفها وعلى وجهه علامات الغضب وجدها تحاول النهوض للهروب اقترب منها وصفعها كف اوقعها ارض ثم امسك شعرها بقوه
مروان بغضب:ابن مين ده يابت ال**** انطقي والا حدفنك مكانك يازباله
فيروز بخوف:حقول حقول بس سيب شعري حيطلع في ايدك حرام عليك
ترك شعرها بقوه وقال:انطقي وعارفه لو كذبتي انا حعمل فيكي ايه ياروح امك حتشوفي الوش التاني لمروان المحمدي فاااهمه
اماله فيروز بخوف وقالت:انا انا حامل من زوجي والله انت نسيت اني اسجنت ظلم في قتل زوجي الي اهله هما السبب علشان بيكرهمني لفقو التهمه دي ليا وانا مظلومه والله
مروان بغضب:حنشوف ده بعدين يابت ال***
دلوقتي قدامي على القسم يازباله قدامي
واخدها ودخلها الحجز ورجع علطول لبيت حماته يسئل عن حنين
مروان:اهلا ياحماتي عامله ايه
حنان بقلق:الحمد لله يابني انا كويسه بس في حاجه حصلت حنين كويسه مش كده
مروان بصدمه:هي حنين مش عندك جوه؟!!
حنان بخوف:لا يابني مجتش هي بنتي فين مش عندك انت
مروان:اه عندي انا حمشي ومخافيش حنين كويسه سلام
خرج وتركها فورا وهو بيفكر حنكون حنين راحت فين غير بيت اهلها؟
وفي الاسكندريه في شقه هاديه وبسيطه **
حنين بدموع:شوفتي ياعمتي حظابط عمل فيا ايه انا بعد ماخرجت من عنده ورنيت عليكي علطول واجيت علشان مقدرش ارجع البيت وهو حيلاقيني هناك
عمتها سوسن:ياحبيبتي يابنتي متعيطيش هو الي ندل وميستهلكيش اصلا تعالى احضرلك الاكل وترتاحي كمان يضنايا
حنين:بس ياعمتي ارجوكي الفتره دي مش عاوزه حد يعرف اني عندك احسن يرجعوني ليه تاني
سوسن:لا متخافيش مش حقول لحد دلوقتي تعالى معايا علشان ترتاحي الاول بعدين كل شئ حيتحل ان شاء الله
وبعد مرور ٦ سنوات على ماحدث **
مروان فضل السنين دي كلها وهو بيحاول يوصل لحنين بس مقدرش وبعد ماعرفوا اهل حنين كمان حاولو يبعدوه عنها وميلقهاش ابدا وحالته ادمرت بعد ماسبته وحس قد ايه هو كان بيحبها ومش قادر يعيش من غيرها دلوقتي
وفي فله مروان **
دخل وشكله كله اتغير 180درجه من الحزن بس ليسا محافظ على جماله وشكله دخل لقى مامته زينب على السفره قرب وقعد جنبها بدون كلام
زينب بخزن:وحتفضل لحد امتي يابني باشكل ده عدى على الوضوع ٦سنين وانت على حالتك دي حاول تكمل حياتك وانساها
زينب:هي لو سامحتك كانت رجعت ليك تاني متدمرت نفسك كده وتقهرني عليك
مروان بحزن:مش قادر والله ياماما انساها مش قادر انا عرفت قد ايه انا بحبها بعد ماسبتني ومش لاقيها انا بحبها اوي وقلبي بيعشقها كمان مش بيحبها بس
زينب بدموع:ياحبيبي انا مقدره الي بتحس بيه بس مش حتفضل العمر كله باحاله دي انا عاوزه اطمن عليك قبل ماموت ياحبيبي
مروان بدموع:بعد الشر عنك ياست الكل بس صدقيني مش قادر انسها ابدا انا فضلت ادور عليها السنين دي كلها وليسا بدور ومش حيئس ابدا غير لما ترجع ليا تاني
وغصب عنه بدء يعيط وهو بيفتكرها ويفتكر جنانها معاه من الاول وزينب بتحاول تخفف عنه على قد ماتقدر
وتاني يوم في القسم **
"كان مروان قاعد وقدامه صورتهم سوي وهو بيفتكر زكرياتهم مع بعض من اول ماسمع صوتها في الفون لحد ماسبته في اخر يوم بألم "
وفجئه دخل الرئيس بتاعه ووقف مروان باحترام ليه والقى التحيه
مروان:تمام يافندم شرفت حضرتك
رئيسه في الشغل:اتفضل يامقدم مروان انا اجيت ليك في مهمه وعارف محدش حيقدر يعملها غيرك علشان انت من امهر الظباط هنا
مروان:تمام يافندم ويارب اكون عند حسن ظن حضرتك دايما
رئيسه:تمام مهمتك تدريب الدفعه الجديده السنادي دي دفعه متوصي عليها من الوزير نفسه واجت من محافظه تاني علشان التدريب هنا بس
مروان:حاضر يافندم اكيد وانا حبذل جهدي كله معاهم باذن الله
رئيسه بفخر:وده الى متوقعه منك انا اجيت بنفسي علشان اعرفك على الظابط الاول على الدفعه دي وحيتدرب تحت ايدك انت من النهاردا
مروان:تمام حضرتك وده شرف ليا طبعا
رئيسه:تمام اتفضل ياحظرت الظابط اقدمك لرئيسك الجديد
دخلت بهيبه والقت التحيه:تمام يافندم وانا جاهزه فورا
رفع مروان نظره لها لينصدم وعيونه تتسع من الصدمه وقال بصوت عالى:حنيييين
تمت بحمدلله