دينا كانت طالعه لكن رامى مسك أيدها وقال: كنت عارف انك هتيجى
دينا بلعت ريقها بصعوبه ولفت ناحيه رامى وقالت: جيت عشان اطمن عليك مش اكتر
رامى بص لتحت وقال: عارف
دينا حاولت تتمالك قدامه ورامى بص على أيدها لقي الدبله في ايدها الشمال وقتها دمعه فرت من عينه وقال: الف مبروك
دينا حطت ايدها خلف ضهرها وقالت بارتباك: انا انا لازم امشي
رامى: ويا تري زياد يعرف انك هنا
دينا بصت لتحت ورامى بابتسامه جانبيه: امشي يا دينا
دينا رفعت عينها لمستواه ورامى قال بصوت جهوري: امشي
(ملحوظه رامى خايف عليها من زياد لانه لو عرف انها جت تشوف رامى ممكن يقت"لها )
كيان بخضه: ده صوت رامى
سيف فتح الباب عالطول ودخل ورنيم وكيان دخلوا أيضاً
دينا حطت أيدها على فمها وطلعت تجري عالطول
رنيم: د ٠٠٠
رنيم سكتت عالطول وسيف راح عند رامى ومسك ايده وقال: في اي
رامى بعيون دامعه: جت عشان تجر"حنى اكتر يا سيف متعرفش اني موجوع قد اي بسببها
سيف: هي مين ؟
وقتها الدكتور دخل وقال بعصبية: انتوا بتعملوا اي هنا ؟
بص لرنيم وقال بغضب: الظاهر انك مش شايفه شغلك يا آنسه
رنيم بصت لتحت وقالت: أنا أسفه يا دكتور
سيف اتعصب أوى وقال: انت بتتكلم معاها كده ليه
سيف بص لرنيم وقال بحده: وانتى بتعتذري منه ليه
رنيم: سيف أهدأ
الدكتور: اطلعوا براااا مينفعش كده وانتى يا انسه حسابك معايا بعدين
سيف صبره نفذ ليمسك الدكتور من ياقته ويقول بحده: انا ممكن اخلى اليوم ده اخر يوم ليك في المستشفى
رنيم مسكت سيف من دراعه وقالت: سيف أهدأ٠٠٠٠ عشان خاطري
سيف ساب الدكتور ونظراته ليا كانت كفيله لق"تله
سيف عدل الجاكيت بتاعه وطلع ورنيم طلعت وراء عالطول وقالت: سيف استنى ٠٠٠٠
سيف وقف مكانه ورنيم راحت عنده وقالت: مينفعش اللى عملتوا ده
سيف بعصبية: واهانته ليكى ده اللى ينفع
رنيم بصت لتحت وسيف مسك أيدها وبص في عيونها وقال: أنا امحى اي واحد على وجه الأرض لو جر"حك بكلمه ٠٠٠٠
وقتها الابتسامه اترسمت على وجهه رنيم رغماً عنه
رنيم فاقت من شرودها عالطول وقالت: انت تعرف رامى ؟
سيف هز رأسه وقال: دينا اللى كانت جوا صح
رنيم هزت رأسها وسيف قال: تعرفيها
رنيم بصتله وقالت: كنا مع بعض من ايام الابتدائي ٠٠٠٠٠
↚
سيف بص لتحت ورنيم قالت: عن اذنك
سيف مسك ايد رنيم وقال: هتطلعى امتى
رنيم التفت ليا وقالت: على الساعه تسعه كده
سيف: خلاص هعدي عليكى اوعك تمشي
رنيم ابتسمت وسيف قال: الزفت اللى جوا هو المسئول عن حاله رامى
رنيم ضحكت رغماً عنها وقالت: اه
سيف بصوت منخفض نسبياً: كويس انه مش الزفت التانى
رنيم بصتله وقالت: نعم
سيف: ولا حاجه عن اذنك
رنيم ابتسمت وسيف سافر بتلك الابتسامه لكوكب آخر
وقتها الدكتور طلع وبص لرنيم اللى بصت لتحت عالطول
سيف التفت للدكتور وقال بكل جديه: رامى اخباره اي
الدكتور بعد ما عرف من الممرضه ان ده سيف النصراوي رجل الأعمال المشهور خاف اوى
الدكتور بلع ريقه وقال: حالته نوعاً ما مستقره
سيف: يا ريت تحترم رنيم بعد كده
رنيم بصت لسيف ومكنتش عايزه سيف يذكر إسمها
الدكتور هز رأسه وقال: عن اذنك
سيف بكل برود: اذنك معااااك
الدكتور خد بعضه ومشي ورنيم قالت: انت ازاى تقول اسمى
سيف برفع حاجب: آمال اقول اي
رنيم بارتباك: قصدي كان ممكن تقول الممرضين عموماً
سيف خد خطوه اتجاه رنيم وقال: بس انتى ليكى مكانه خاصه عندي
رنيم خدت خطوه لوراء وقالت بارتباك: تقصد تقصد اي
سيف تمالك أعصابه عالطول ليقول بجديه: ولا حاجه
رنيم: انا لازم امشي عن اذنك
سيف هز رأسه ورنيم مشت عالطول وقالت وهى ماشيه: يا تري قصده اي بالكلام اللى قالوا
سيف قعد على الكرسي وكيان راحت عنده وقالت: عرفت منين
سيف بص لتحت وقال: من عمى جلال
كيان قعدت جنبه وكانت فرحانه اوي فهى بتعشق سيف منذو معرفته لرامى
جلال وقتها وصل وقال وهو مكنش قادر ياخد نفسه: رامى رامى اخباره اي دلوقتى
كيان قامت وقالت: رامى بخير يا بابا متقلقش
جلال خد نفس عميق وقال: أخبارك اي يا أبنى
سيف هز رأسه وقام وقال: هاجى لرامى بكره أن شاء الله عن اذنكم
كيان ابتسمت وجلال قال: اذنك معاك يا ابنى ومتخافش رامى هيبقا بخير
سيف: أن شاء الله عن اذنك ٠٠٠٠
في شركه حمزه النصراوي للازياء
ميرال فاقت من الصدمه اللى سيطرت عليها كليا لتقول: مشهد اي اللى أكون فيا انت مجنون ولا اي
حمزه: الصراحه شايفك موهوبه اوى ومفيش حد أحسن منك يعمل المشهد ده
ميرال: انا اسفه مقدرش اعمل المشهد ده ولا هقدر أكون في العرض عن اذنك
حمزه مسك أيدها ودخلها في الحيطه واتحول إلى قاسي
حمزه: وانا مش باخد رأيك يا روح امك واوعك تنسي انك سجينه عندي
ميرال زقته وقالت: لا يا حمزه اوعك تفتكر انى هخاف منك زي كل مره وهقعد اعيط عشان تسبنى
حمزه: بحب النوع ده أوى
ميرال بلعت ريقها بصعوبه وحمزه زق الباب برجله والاخري بدأت ترجع لوراء وتقول: حمزه اوعك انا منستش اللى عملتوا عشان تعمل كده تانى
ميرال دخلت في الحيطه وحمزه حاوطها وبص على شفايفها وقال: اي رايك
ميرال لاحظت نظراته لتقول: حمزه اوعك
حمزه قرب منها وانفاسه بقت مخلطه أنفاسها
حمزه: هاااا لسه عند قرارك
ميرال أدارت وشها ناحيه الشمال وقالت: حمزه ارجوك
حمزه مسك وشها ولفه ناحيته وقال بصوت جهوري: لسه عند قرارك
ميرال هزت راسها وقالت بعيون دامعه: لا ٠٠٠لا
حمزه ابتسم بخبث وبدون إرادته تطبع بوسه على خدها الناعم ٠٠٠٠
ميرال شهقت وحمزه بعد عنها وفتح الباب وقال: متخافيش مش هتلبسي الهدوم ده
ميرال بصتله بغيظ وحمزه قفل الباب وراء ومشي
ميرال حطت ايدها على خدها والابتسامه اترسمت على وشها فهى تعشق قربه ليها فهل هذا دليل على حبها ليا
بعد مهله من الوقت وتحديداً في شركه سيف النصراوي
دينا نزلت من العربيه وقالت: قلبي بيقولى ان رامى مظلوم
وان ده سوء تفاهم
دينا خدت نفس عميق وطلعت فوق وسالت على تالين
واحده من الموظفين: في مكتبها يا دينا ٠٠٠٠
البنت بصت على ايد دينا وقالت: الف مبروك اتجوزتى امتى
دينا بصت على أيدها وقالت: الله يبارك فيكي عن اذنك
↚
دينا اتجهت إلى مكتب تالين وقلبها كان بيدق بصوت عالى
دينا طرقت الباب وتالين قالت: أدخل
دينا دخلت وتالين قامت وقالت: دينا تعالى
دينا دخلت وقالت بكل صراحه: اي اللى بينك وبين رامى
تالين ضمت حواجبها وقالت: دينا انتى بتقولى اي
دينا بتكرار: اي اللى بينك وبين رامى يا تالين
تالين بصت على ايد دينا وقالت بابتسامه: انا ورامى بنحب بعض من زمان أوى
تلك الكلام وقع على دينا كالصاعقة فهذا يدل على اللى شافته كان صحيح
تالين بابتسامة خبيثه: بقا اتجوزتى وجايه بكل بجاحه تسالى اي اللى بينك وبين رامى
دينا خدت بعضها ومشت وتالين قعدت على الكرسي وقالت: رامى ليا انا لوحدي يا دينا ٠٠٠٠ده انا ما صدقت انك اتجوزتى
تالين: وعلى فكره انا شوفتك في اليوم اللى سكبت القهوه على رامى
تالين لفت بالكرسي وقالت: صحيح اللى حصل كان صدفه بس كانت اجمل صدفه لانك قررتى تتجوزي بعدها
دينا نزلت تحت والدموع كانت نازله من عينها وقالت: كان عندي أمل أني فهمت اللى حصل غلط ورامى مظلوم بس طلعت غلطانه
دينا مسحت دموعها ووقفت عربيه وركبت فيها ومشت
في منزل جوري٠٠٠٠٠٠
جوري كانت قاعده في اوضتها وزهقانه أوى
وقتها على دخل وقال: هي البنت اللى جت من يومين تبقا صاحبتك فعلاً
جوري هزت رأسها وقالت: ايوه ليه
على قعد جنبها وقال: هي مرتبطه
جوري استغربت سوال اخوها لتقول: وتخصك في اي
على: مش يمكن لو قولتلى ارجعك الجامعه تانى
جوري بفرحه: بجد يا على
على هز رأسه وقال: بجد يا جوري بس تقوليلي كل حاجه بتخص صاحبتك
جوري انعدلت وقالت: بص يا عم ميرال في عمري واطمن مش مرتبطه
وقتها على فرح أوى فهو وقع في حبها من أول نظره
جوري قعدت تقوله كل حاجه عن ميرال وملامح ميرال كانت محفوره في عقل وقلب على
بعد مهله من الوقت ٠٠٠٠٠
جوري خدت نفس عميق وقالت: بس يا سيدي ٠٠٠ممكن أعرف بقا بتسال ليه
على: هههههه ولسه فاكره تسالى بسال ليه عن اذنك
على مشي وجوري قالت: على استنى على
جوري حطت ايدها على خدها وقالت: يا تري بيسال ليه؟
على نزل تحت وقال: ميرال٠٠ميرال٠٠ومش مرتبطه حلو أوى
بعد مهله من الوقت وتحديداً في شقه زياد ٠٠٠٠
دينا طلعت المفتاح وقالت: يا رب ما يكون رجع
دينا فتحت الباب ودخلت جوا ومالقتش زياد رجع لتاخد نفس عميق وتقول بارتياح: الحمدلله
دينا وقد تذكرت كلام تالين لتنزل دموعها وتقول: بس هو قالى انه بيحبنى ليه ؟
دينا ابتسمت وقالت: وقتها كان ناوي على ****
دينا وهى بتتذكر
دينا خدت كل الملفات وقالت: لازم أودي الملفات لسيف بيه
دينا كانت رايحه تخبط على الباب ولكن سحبت أيدها عالطول حين سمعت حديث رامى وسيف
سيف: انت عايز دينا في اي بالظبط
رامى: في الحرااااام
سيف بحده: رااااامى ٠٠٠٠٠انت عندك اخت ومينفعش تعمل كده في بنات الناس ٠٠٠٠
وقتها دينا مشت عالطول ورامي قال بتريقه: بقولك بحبها وانت تقولى عايزها في اي بالظبط
رامى مكملاً على كلامه: اكيدا عايزها في الحلال وبعدين انا من امتى بعمل كده يا سيف
سيف وهو بيشرب فنجان القهوه: معلش فهمت غلط
دينا قعدت على طرف الاريكه وقالت: رغم كده سمحت لقلبي يحبه وهو كان عايز ياخد شر"في في الحرام
دينا مسحت وشها بايديها وقالت: فوقي يا دينا فوقي من اللى انتى فيا فوقي
في شركه حمزه النصراوي ٠٠٠٠٠٠
ميرال جهزت نفسها واللبس عجبها اوى وقالت: اخيرااا لقيت لبس محتشم
وقتها حمزه دخل وقال: جا (جاهزه)
حمزه سكت اول ما شاف ميرال اللى كانت شبه اميرات ديزني
حمزه بلا مبالاة: ينهااااار اسود شكلى هقع في حبك يخربيت جمالك
ميرال بصت لتحت وحمزه راح عندها وقال: انتى جايه منين يا بت
ميرال بصتله وقالت: نعم
حمزه بدون خجل: يخربيت جمالك انا مستحيل اطلعك كده
ميرال بعصبية: يعنى اللبس المحتشم لا إنما اللبس القذر اللى عريا"ن تماماً اه
حمزه: من النهاردة ولا عريا"ن ولا محتشم
ميرال: نعم
حمزه واخيرا فاق لنفسه ليقول: زودتها صح
ميرال وقفت عند المرايه وقالت: أوى
حمزه ضمها من الخلف وميرال وهى باصه في المرايه: انت انت بتعمل اي
حمزه وهو باصص في المرايه أيضا: مكدبتش لما قولت اننا لايقين على بعض أوى
ميرال ابتسمت وقالت بدون تركيز: وانا بقول كده بردو
حمزه وهو لسه باصص في المرايه: طب ما تيجى نتجوز
ميرال بلا مبالاة: يلاااا
ميرال وقد استفاقت لنفسها لتدفع حمزه وتقول بارتباك: العرض العرض تلاقي بدأ
حمزه: اممممم
ميرال فتحت الباب وطلعت عالطول وحمزه حط ايدو على رأسه وقال: والله ووقعت يا حمزه والله وقدرت توقعك في حبها
↚
جنا طرقت الباب وقالت: حمزه بيه العرض بدأ
حمزه خد نفس عميق وطلع برا ليقعد على الكرسي وعيونه كانت متركزه على ميرال
ميرال اول ما شافته بيبص عليها بصت لتحت عالطول ووجهها احمر زي الطماطم
حمزه فهو يعشق كسوفها ليقول: يخربيتك جمالك وانتى مكسوفه
جنا وهى واقفه جنب حمزه: نعم
حمزه هز رأسه وقال: ههههه ولا حاجه
العرض بدأ والمشهد اللى قال عليا حمزه ميرال وشاب ما نفذوا بكل احترافيه
حمزه كان غيران أوى وحاول يتمالك فهو صاحب الفكره كيف ينهى العرض وهو صاحب القرار
بعد شويه الكل سفق والعرض الحقيقي بدأ اللى هو عرض الملابس الصيفيه
بعد مهله من الوقت ٠٠٠٠٠
ميرال دلفت الى اوضه تغير الملابس عالطول وحمزه قام وراح وراها
ميرال كانت رايحه تقفل الباب لكن حمزه حط ايده على الباب
ميرال بلعت ريقها وقالت: في اي
حمزه وهو محدق فيها: ولا حاجه
ميرال: طب طب ممكن تمشي عايزه اغير هدومى
حمزه: ___________
ميرال: حمزه انا بكلمك
حمزه استفاق من شروده وقال: اوبس اسف ٠٠٠٠
ميرال قعدت تضحك وحمزه قال: الوقت اتاخر غيري هدومك عشان نرجع سوا
ميرال فرحت أوى وقالت بحماس: ماشي
حمزه بابتسامه جانبيه: هستناكى
ميرال: ماشي
حمزه: يلا
ميرال: طب امشي عشان اغير هدومى
حمزه مكنش مركز خالص ليقول: طب ما تغيري
ميرال مسكت حمزه من دراعه وخدته بعيد عن الغرفه وقالت: استنا هنا مش هتاخر
ميرال دخلت الاوضه وحمزه قال بتوهان: استنا ٠٠٠٠استنا
في المستشفى ٠٠٠٠
رنيم غيرت ملابسها وطلعت برا وقالت: يا تري سيف فين
وفجاه عربيه وقفت عند رنيم ونزل منها شابين وحطوا غطا على وشها وركبوها العربيه غصب عنها ومشوا ٠٠٠٠
في الطريق
رنيم حاولت تقاوم الشاب اللى كان قاعد جنبها ولكن المحاولات باتت فاشله
_اسكتى بقاااا مش عايز اسمع صوتك
رنيم بخوف: مين دول؟ ويا تري عايزين منى اي
بعد شويه
العربيه وقفت والشابين نزلوا منها ورنيم شالت الغطا من على وشها عالطول وبصت حواليها والطريق كان مظلم اوي وقالت: انا فين
وفجاه باب العربيه انفتح ليدخل شخصاً ما ويقول: اي رايك في المفاجاه
رنيم بصدمه: انت
في شقه زياد ٠٠٠٠٠
زياد قاعد على الاريكه وفاتح الكمبيوتر وكان بيبص على كاميرات المراقبة الموضوعه عند باب الشقه
وأول ما شاف دينا طلعت اتجن ليقوم ويفتح الباب بكل غضب
دينا كانت لابسه برنص فكانت لسه واخده شاور
دينا بحده: انت انت ازاى تدخل عليا كده
زياد مسكها من شعرها وقال: روحتى فين يا روح امك
دينا: عاااااااا زياد انت بتعمل اي
زياد مقدرش يسيطر على اعصابه ليشد شعرها اكتر ويقول: انطقي روحتى فين ؟
دينا: زياااد ابعد عنى بتوجعنى
زياد: روحتى للحلو صح
دينا زقته وقالت بزعيق: ايوه روحتله عارف ليه عشان بحبه عشان بحبه
زياد ضر"بها قلم وقعها على الأرض عالطول
دينا حطت أيدها على خدها والدموع نزلت من عينها
زياد وهو بيبص على جسدها بشهو"ه: الظاهر انك مش تعبانه زي ما قولتلى وجي الوقت أننا نتم جوازنا فيا
دينا بصتله وقالت بصدمه: اي
نزلت بارتين يبقا مالكيش الحق تزعلى يا قمريه انتظرونى يوم السبت بقا
زياد مسك دينا من شعرها وقومها بالعافيه وزقها على السرير وبدأ يفك ازرار القميص
دينا ضمت رجليها وقالت وهى بتهز رأسها: زياااااد لا عشان خاطري
بعد ما انتهى من فك الأزرار بتاعت القميص رمى على الأرض وانق"ض على دينا زي الأسد لما بينقض على فريسته
شد البرنص من عليها بكل و"حشيه لتصبح عا"ريه تماماً قدامه
دينا حطت أيدها على جسمها وبقت تداري جسمها بايديها وتقول بعياط: زياااااد لا عشان خاطري
زياد قعد يبو"سها بكل و"حشيه وفي لحظه فاق لنفسه ليبعد عنها عالطول وياخد نفس عميق ويلبس قميصه ويطلع براااا
دينا شدت البطانيه على جسمها عالطول وقعدت تعياط٠٠٠٠٠
زياد اتعصب من نفسه أوى وقال: انت قولت اي مش هتخليها تخاف منك بس باللى بتعملوا ده هتخاف منك اكتر وعمرها ما هتحبك
زياد مسك ڤازه ورمها على الأرض وحرفيا كان قرفان من نفسه أوى فهو لا يريد ان يخافها فهو يريد ان يكون مصدر الأمان لها
زياد فتح الباب وطلع ورزع الباب وراء وقفلوا بالمفتاح من برا حتى لا تخرج مره اخري
دينا اول ما سمعت صوت الباب وهو بينقفل قامت عالطول ولبست البرنص مره اخري وجرت على الباب وحاولت تفتحه لكن مفتحش
قعدت تخبط على الباب وتقول: حد هنا افتحوا الباب
(نعم دينا خافت من زياد أوى خصوصاً لما بيكون متعصب بيبقا زي النمر الجائع )
دينا دخلت الحمام وجسمها كله كان بيرتعش فتحت الدش عليها وبدأت تغسل جسدها من لمسات زياد ليها
دينا بقت تمسح بايديها كل حته في جسمها زياد لمسها وقعدت تقول: بكر"هك يا زياد بكر"هك
عند رنيم٠٠٠٠٠
شخصاً ما فتح باب العربيه وركب وقال: اي رأيك في المفاجاه
رنيم بصدمه: انت
وفجاه ركب واحد قدام ليقود العربيه باقصي سرعه ممكنه
رنيم حاولت تفتح الباب وقالت بزعيق: أمجد افتح الباب ده
امجد مسك أيدها وقال بخبث: ده انا ما صدقت يا رنيم
رنيم بصتله بصدمه وقالت: انت شاب قليل الأدب و ٠٠٠٠٠
↚
أمجد حط ايده على فمها وقال: اشش مش عايز اسمع صوتك مع انى بعشق صوتك وبعشق كل حاجه فيكى
رنيم شالت ايده عالطول وقالت بتوسل: أمجد أرجوك خلى يوقف العربيه
أمجد بص للسواق وهز رأسه ليدوس فرامل ورنيم مسحت دموعها وقالت وايدها بترتعش: شكرا ٠٠٠٠
رنيم فتحت الباب ونزلت عالطول ولكن وقفت حين رأت تلك المكان المظلم
رنيم: أنا ٠٠٠٠انا فين
أمجد حط ايدو في جيبه وقال وهو واقف وراءها: في مملكتي
رنيم لفت ناحيته وجسمها كله كان بيرتعش وأمجد بدأ يمشي اتجاها ببطء ويقول: انتى مفكره انى هسيبك بكل بساطه انتى متعرفيش انا انتظرت اليوم ده قد اي
رنيم بدأت ترجع لوراء وحرفيا كانت مرعوبه
أمجد ابتسم بخبث وقال: شكلك بتحبي العذ"اب بس مفيش مشكله أنا بحب النوع ده بردو
رنيم بصوت مقطع: م٠٠٠م مكن مكنتش اع أعرف انك كده
أمجد سحبها من أيدها وقال: واديكى عرفتى
رنيم قعدت تصرخ وأمجد ضر"بها كف وقعها على الأرض وقال بحده: تمام أوى ٠٠٠٠
أمجد مسكها من شعرها وبقا يجرها على الأرض ناحيه تلك المنزل المخيف جدآ
رنيم: عااااااااااا ٠٠٠٠٠٠أمجد ٠٠٠٠ارجوك أبعد عنى ٠٠٠ارجوك
على الجهه الأخري
سيف نزل من العربيه ووقف عند المستشفى وبص على الساعه اللى في ايده وقال باستغراب: قالت انها هتطلع على تسعه غريب أنها لسه مطلعتش لحد دلوقتي
رحاب طلعت من المستشفى وأول ما شافت سيف وضعت أيدها على فمها من الفرحه وفي ثانيه جرت على سيف وقالت: سيف بيه انا مش مصدقه انى شوفتك انا أنا بحبك أوى ٠٠٠٠
سيف غير مهتم لتلك الكلام ليقول: متعرفيش رنيم طلعت ولا لا
رحاب وهى باصه في تلك العيون الحاده التى تشبه الصقر
رحاب: رنيم طلعت من ربع ساعه كده
سيف ضم حواجبه وقال: ربع سااااااعه
رحاب وهى غرقانه في عيون سيف: آه طلعت من ربع ساعه
سيف: شكرا أوى عن اذنك
رحاب رفعت ايدها وشاورت لسيف وقالت بتوهان: سلاااااام
سيف شغل العربيه وقادها باقصي سرعه وقال: معقول رجعت القصر
سيف حط السماعه في ودانه ورن على والده
كمال: اي يا حبيبي
سيف: بابا رنيم رجعت
كمال قام وقال بخضه: مالها رنيم
سيف خد نفس عميق وقال في سره: ده معنى ان رنيم لسه مرجعتش
كمال: سيف الوو رد عليا
سيف فاق من تفكيره وقال بكدب: متخافش يا بابا انا رايح اجيبها من المستشفى اكيدا لسه مطلعتش
كمال: طب طب يبقا طمنى
سيف: حاضر ٠٠٠٠سلام
سيف قفل التليفون وقال: يا تري راحت فين ٠٠٠احساسي بيقولى أنها في خطر
سيف زود السرعه ومكنش عارف يعمل اي أو يروح فين
في شقه زياد ٠٠٠٠٠
يوجعنى الابتعاد عنك؛ ولا أستطيع الاقتراب منك ٠٠فقل لي؛ أي الوجعين أخف؟ 💔
دينا كانت قاعده في الحمام وضمه رجليها الى صدرها والدموع نازله من عينها
وقتها زياد فتح الباب ودخل وبص حواليا وقال: يا تري راحت فين ؟
زياد فتح باب الاوضه وقال: دينا
مالقهاش في الاوضه وقتها خاف عليها أوى وقال: دينا دينا
زياد راح عند الحمام وكان رايح يطرق الباب ولكن لقي الباب مفتوح
زياد: دي (دينا)
زياد وقف مكانه حين رآها بتلك الحاله الصعبه جدآ
زياد وهو بيقرب منها: دينا أنا اسف وبوعدك مش هقرب منك تانى الا برضاكى
دينا:__________
زياد نزل لمستواها ومسك ايدها وقال: كنتى عايزانى أعمل اي لما مراتى اللى بحبها تقولى انا بحب راجل تانى
دينا بصتله وقالت: هفضل أحبه يا زياد رامى محفور في قلبي ومستحيل يطلع من قلبي مهما حاولت
زياد أتمالك اعصابه بالعافيه ليقول: وانا يا دينا ؟ وافقتى تتجوزيني ليه طالما بتحبي واحد تانى
دينا قامت وقالت بزعيق: اوعك تنسي اللى عملتوا عشان تتجوزني وعلى فكره انت كنت عارف انى بحب رامى رغم كده صممت أنك تتجوزني استحمل بقا ٠٠٠٠٠
زياد خرج عن السيطره ومسكها من أيدها ودخلها في الحيطه مما جعل ضهرها يحتك في الحيطه
دينا: عاااااااااااا
زياد بعيون تشبه الد"م: انتى ليا يا دينا واوعك تحلمى انك هتكونى لغيري فاهمه ولا لا
دموعها نزلت وقتها زياد شدها لحضنه عالطول وقال: فرصه واحده يا دينا فرصه واحده وبوعدك هتغير انتى متعرفيش انا بحبك قد اي انا من غيرك أمو"ت
دينا زقته وطلعت تجري على الأوضه عالطول
زياد هز رأسه وقال: قولتى رامى محفور في قلبك ٠٠٠طب لو ما"ت رامى هيفضل في قلبك بردو اعتقد لا ووقتها هتبقي ليا انا وبس
_مكنتش عايز استخدم الأساليب ده بس انتى اللى هتخلينى أعمل كده
زياد طلع تليفونه ورن على شخصاً ما
زياد: في واحد اسمه رامى جلال الوزيري في مستشفى A٠S عايز اسمع خبره في أقرب وقت
الشخص: أوامرك يا بيه
زياد قفل التليفون وقال: شوفتى حبك لرامى وصلنا لفين ٠٠٠٠
في مصنع ياسين النصراوي لإنتاج الحديد والصلب
ياسين حط مفاتيح العربيه في جيبه وخد التليفون ونزل تحت وركب عربيته وقادها باقصي سرعه ٠٠٠٠
ياسين مسك التليفون ورن على رنيم
ياسين: اكيدا لسه مطلعتش
تليفون رنيم كان بيدي جرس بس محدش بيرد لان شنطتها في العربيه اللى خدها الشابين فيها
ياسين أنهى المكالمه وقال: اكيدا زعلانه منى ٠٠٠ومكنش لازم اكلمها بالطريقه ده
ياسين وقعد شعر بشي ما بداخله ليقول: بس حاسس انها واقعه في مشكله
ياسين طرد كل الافكار ده من دماغه وزود السرعه ومشي
بقلم دعآء حجآج---------------------------------------------
-------------------------------------------------
على الجهه الأخري ٠٠٠٠٠٠
وفي بسمتك تجتمع كل تفاصيل الجمال يا معشوقتي ♥️
حمزه طول الطريق كان باصص لميرال اللى حاسس بشعور غريب أوى اتجاها
ميرال بصت لتحت وحمزه انتبه الى الطريق وقال: مش جعانه ؟
ميرال بصتله وقالت: همو"ووت من الجوع
حمزه ابتسم رغماً عنه وقال: ومقولتيش من بدري ليه
ميرال: ما حضرتك اللى مسالتش
حمزه بصلها ورفع حاجب وقال: يعنى المفروض أنا اللى أسأل عشان تقولى إذا كنتى جعانه ولا لا
ميرال بضيق: انا غلطانه اقولك مش جعانه
وفجاه العربيه اتعطلت وميرال بصتله وقالت: في اي
حمزه نزل من العربيه وميرال نزلت أيضاً وقالت: أوعى اللى بفكر فيا يكون صح
حمزه وهو حاطط أيده على راسه: البنزين اللى في العربيه خلص
ميرال هزت رأسها وقالت: لا بتهزر
حمزه بصلها وقال بغضب: تعالى شوفي بنفسك
ميرال: طب طب هنعمل ايه
حمزه هز رأسه وقال: ومش عارف
ميرال سندت بضهرها على العربيه وقالت: يعنى ولا هناكل ولا هنروح
حمزه وقف جنبها وسند بضهره على العربيه أيضاً وقال: مفيش مشكله نقضي الليل في الطريق
ميرال بصتله وقالت: انت بارد أوى
حمزه بكل برود اعصاب: عارف
ميرال أدارت وشها ناحيه اليمين وقالت بصوت منخفض نسبياً: مفيش مره طلعت معاك ورجعنا البيت بخير
حمزه: طب كويس انك عارفه انك نحس
ميرال بصتله وقالت بغضب: انا اللى نحس على فكره بقا انت اللى نحس واكبر دليل عربيتك اللى كل شويه بتتعطل
حمزه بغضب مماثل:عربيتى بتتعطل لما بتكونى معايا بس
ميرال هزت راسها وقالت: انا اللى غلطانه عارف ليه عشان ركبت مع واحد زيك عن اذنك
حمزه بعصبية: مع السلااااااامه ويا رب يطلعلك حاجه تريحني منك بقاااا
ميرال وهى ماشيه: يا ريت على الأقل ارتاح منك
حمزه بصوت عالى نسبياً: مش هترتاحى منى خالص يا ميرال وهفضل وراكى طول الحياه
ميرال وقفت مكانها وحمزه قد وعى لما قاله لينصدم ٠٠٠
ميرال استدارت وقالت: قولت اي
حمزه هز رأسه وقال: ولا حاجه
ميرال بدات تمشي اتجاه وقالت: لا قولت انك هتفضل ورايا طول الحياه
حمزه بتهرب: اقصد مش هتخلصي منى بالسهوله ده
↚
ميرال وقفت مكانها وقالت: شكلى فهمت غلط عن اذنك
حمزه مسك أيدها عالطول وقال: انتى رايحه فين انتى بتهزري ولا اي ؟
_وبعدين الوقت أتأخر أوى
ميرال: مش قولت انك عايز ترتاح منى
حمزه رجع خصلات شعرها وراء ودنها وقال: الكلام اللى بيطلع من القلب مالهوش معنى
وقتها الابتسامه اترسمت على وجهها وحمزه قرب منها وميرال غمضت عينها وكانت هتتلامس شفايفهم لكن قاطعهم صوت عربيه ما
ميرال بعدت عن حمزه عالطول ودقات قلبها ازدادت جدآ
حمزه بص لتحت وميرال قالت: ممكن الراجل اللى في العربيه ده يساعدنا
حمزه بص للراجل اللى نزل من عربيته وقال: في حد يوقف عربيته في نص الطريق يا استاذ ومش عيب عليك تعمل كده انت ومراتك في الطريق
حمزه: ما تحترم نفسك يا جدع وبعدين احنا عملنا اي
ميرال مسكت حمزه من دراعه وقالت: حضرتك فهمت غلط ده كان بيشوف عينى أصلا التراب دخل فيها
حمزه بصلها وقال بغمزه: عنيكى بردو
ميرال ضغطت على ايد حمزه والراجل قال: تحبوا اساعدكم في حاجه
ميرال وهى بتشاور على العربيه: للأسف البنزين اللى في العربيه خلص
_بالحقيقي البنزين اللى في العربيه مش كتير ويدوب يروحنى بس ممكن اخدكم في طريقي
حمزه بص لميرال اللى هزت راسها
حمزه خد نفس عميق وقال: تمام
ميرال ركبت وراء وحمزه ركب قدام مع الراجل ومشوا ٠٠٠
عند رنيم ٠٠٠
أمجد دخلها الاوضه وحرفيا جسمها كله بقا يجيب د"م
أمجد ساب شعرها وقال وهو بيهز رأسه: شوفتى عنادك وصلنا لفين
رنيم مكنتش قادره تتكلم وجسمها كان بيوجعها أوى
أمجد نظر لجسدها بشهو"ه ورنيم بدأت ترجع لوراء وتهز رأسها وتقول: أمجد لا ارجوك
أمجد بدأ يقرب اكتر ورنيم بدأت ترجع لوراء لحد ما دخلت في الحيطه
رنيم بعياااااط: ارجوك لا ارجوك
أمجد مسك رنيم من أيدها ورنيم بقت تصرخ بأعلى صوت
أمجد اتعصب أوى ومسكها من شعرها وقال: مش عايز اسمع صوتك
أمجد زقها على السرير وابتسم بخبث وقال: اخيراااا جى اليوم ده انتى متعرفيش انا عملت اي عشان اوصل لكده
رنيم قعدت تبص حواليها ومدت أيدها ومسكت ازازه خمر"ه كانت موضوعه على الكومدينو وحدفتها على أمجد اللى نزل رأسه عالطول
امجد قعد يضحك ويقول: لا حلوه ٠٠٠٠٠ثم كمل بغضب: بس على مين يا روح امك
أمجد بدأ يفك ازرار القميص وعيونه من تلك البريئه
بعد ما انتهى من فك الأزرار بتاعت القميص رمى على الأرض
وبدأ يقرب منها وكان رايح يبو"سها لكن شخصاً ما مسكوا من ياقته وضر"به بالبوكس في وجهه
في المستشفى ٠٠٠٠٠
رامى كان بيتقلب على السرير وكان بيعرق بشده
رامى: دينا ٠٠٠٠دينا
رامى فتح عيونه وقام عالطول وقال بصريخ: ديناااااااا
وقتها الدكتور دخل عالطول ورامى قال: دينا دينا
الدكتور: اهداااا مفيش حاجه
رامى شال الكانيولا من ايده وقال وهو نازل من على السرير: انا جاي يا دينا متخافيش
الدكتور جهز ابره مهدا عالطول وقبل ما رامى يطلع من الاوضه كان وقع على الأرض
الدكتور: وليد٠٠٠٠ خالد
دخلوا عالطول وحملوا رامى ووضعوا على السرير والدكتور قال: حاله المريض بتسوا اكتر
وليد وهو باصص لرامى بحزن: يعنى اي يا دكتور
الدكتور: جلال بيه برااااا صح
وليد هز رأسه وقال: ايوه يا دكتور
الدكتور طلع وجلال قام عالطول وقال: ابنى بخير صح
الدكتور: ممكن تتفضل معايا
جلال بص لكيان اللى خافت أوى
جلال راح مع الدكتور ودخلوا المكتب والدكتور قال: اتفضل يا بيه
جلال قعد والدكتور قال: كنت سالت بنت حضرتك قبل كده على اسم بيكرره ابنك كل شويه وقالتلى ده دينا وابنك بيحبها انا معرفش اي اللى حصل بس شكلها سابته
جلال هز رأسه وقال بحزن: اتجوزت
الدكتور خد نفس عميق وقال: لما حاله ابنك تتحسن أن شاء الله عايزك تسفروا برااا لأن السفر هيكون نص العلاج
جلال: بس
الدكتور بمقاطعه: جلال بيه ابنك طول ما هو هنا مش هينسي البنت اللى بيحبها ومش بعيد يقابلوا بعض صدفه
_انا شايف ده احسن حل والا هتخسر إبنك
جلال بخوف: هح٠٠٠ هحاول
الدكتور هز رأسه وجلال قال: وهتكتبله على خروج امتى
جلال: حالياً مش هينفع لأن الحادثه كانت جامده وأثرت على جسمه كله
جلال بعيون دامعه: بس اكيدا هيبقا بخير
الدكتور: أن شاء الله
جلال قام وقال: أن شاء الله
أمجد بقا يقرب من رنيم وكان رايح يبو"سها لكن شخصاً ما مسكوا من ياقته وضر"به بالبوكس في وشه
رنيم بفرحه: سيييييييييف
أمجد حط ايده على فمه لقي د"م
رنيم قامت عالطول وحضنت سيف جامد أوى وبقت تعياط بهستيريا
أمجد كان رايح يضر"به بالبوكس ولكن سيف مسك ايده عالطول ٠٠٠٠٠
رنيم دفنت وشها في صدر سيف وخافت أوى
سيف حط ايده على شعرها وبقا باصص لامجد اللى أيده كانت بتوجعه أوى
أمجد حاول يفلت ايده من سيف لكن مقدرش
بالأيد التانيه سيف خد رنيم وراء ضهره وزق أمجد على الأرض
أمجد بقا يرجع لوراء وسيف بقا يقرب منه وكل ما بيقرب أمجد بيترعب اكتر لأن قوه سيف تعادل أربعه أضعاف قوه أمجد
أمجد دخل بضهره في الحيطه وسيف وصل عنده ونزل لمستواه
أمجد بلع ريقه بصعوبه وقال: أنا ٠٠٠انا آسف بوعدك مش هعمل كده تانى
سيف بابتسامة جانبيه: ده لو عشت أصلاً
أمجد هز رأسه وقال: ارجوك لا و والدتى مريضه أوى
سيف بص على الباب ووالده أمجد دخلت وقتها وهزت رأسها والدموع نازله من عينها
سيف مسكوا من ياقته وقال: وطالما خايف على والدتك أوى كده بتعمل في بنات الناس كده ليه
أمجد بص لرنيم ووقتها سيف اتعصب أوى ليضر"ب أمجد بالقلم ويقول: كلامك معايا اناااا
أمجد حط ايده على خده وزق سيف وطلع مسدس من جيبه ورفعه على سيف
رنيم هزت رأسها وأمجد حط ايده على الزناد ووالدته هزت راسها وقالت: اوعك يا ابنى عشاااان خاطري لا
سيف بغضب: اضر"رررررب
أمجد بص على والدته اللى هزت راسها بنفي
سيف بزعيق: اضر"ررررررب
أمجد ساب المسدس ووقع على ركبته والدموع نزلت من عينه
رنيم بصت لسيف اللى بصلها أيضاً واستغربوا اللى فعلوا أمجد
والده امجد راحت عنده وقالت: ليه ليه بتعمل كده مفكرتش فيا مفكرتش قد اي تعبت عشان اطلعك دكتور قد الدنيا
سيف قام وخد رنيم في حضنه وقال: متخافيش انا جنبك
رنيم حضنته جامد أوى وأمجد بص لرنيم وقال: أنا آسف يا آنسه رنيم
حين ذكر إسمها سيف بعد رنيم عنه وكان رايح يضر"به لكن رنيم مسكت ايد سيف وهزت رأسها
أمجد قام ووقف قصادهم وقال: انا عارف اللى عملتوا غلط واللى كنت هعملوا اكبر غلط بس بس غصب عنى الشيطا"ن غلابنى وقتها
سيف طلع التليفون ورنيم بصتله وقالت: هتعمل اي
سيف وهو باصص لرنيم: انا دايما باخد حقي بأيدي وحق الناس الغاليين عليا بردو
وقتها الابتسامه اترسمت على وجهه رنيم وسيف مكملاً على كلامه: بس أحمد ربنا انى هرن على الشرطه بس
أمجد هز رأسه وقال: لأ
سيف كتب رقم الشرطه وكان رايح يرن لكن رنيم مسكت منه التليفون وهزت رأسها بمعنى لا
سيف بحده: رنيم هاتى التليفون
رنيم هزت رأسها وبصت لامجد وقالت: أنا واثقه أنك هتتغير
أمجد هز رأسه وبص لتحت وقال: أنا اسف أوى يا رنيم وزي ما قولت الشيطا"ن غلابنى وخلانى أعمى
سيف خد من رنيم التليفون وقال بغضب: انتى مجنونه ؟ ده كان عايز ****
سيف مقدرش يكمل كلامه ورنيم بصت لوالده أمجد اللى قالت: حقك عليا انا يا بنتى وبعتذر لجوزك نيابه عن أبنى
سيف بص لرنيم اللى بصتله أيضا ورنيم كانت رايح تتكلم لكن سيف قاطعها وقال: أنا مستحيل اسيب حق مراتى يا مدام
رنيم عينها اتسعت وأمجد قال: بس الانسه رنيم مش متجوزه
سيف بصله وقال: مش عايز اسمع صوتك والا قسما عظما هخلى اليوم ده اخر يوم في حياتك
أمجد بلع ريقه بصعوبه وسيف قال: انا ممكن اسيبوا يا مدام
والده امجد فرحت أوى وقالت: وانا بوعدك انه مش هيعمل كده تانى
سيف: بس معلش لو خد اربع خمس سنين حبس ده حاول يتعرض لمراتى بردو
رنيم اتعصبت اوى ووالده أمجد مسكت ايد سيف وقالت برجاء: عشان خاطري يا ابنى ٠٠٠ده شاب لسه حرام عمره يضيع في السجن
↚
سيف بصوت هز أركان المكان: ولما حاول يتعرض لرنيم ده مش حرام ومكنش هيد"مر حياتها
الست بصت لتحت وسيف كتب رقم الشرطه من تانى ورن عليهم
سيف وهو باصص لامجد: معاك سيف كمال النصراوي
_اهلا وسهلاً يا بيه
سيف: في واحد حاول يتعرض لمراتى وانا مسكوا دلوقتى يا ريت تيجوا فوراً
_حضرتك فين ؟
سيف قاله على المكان ورنيم بصتله وقالت: انت عملت كده ليه
سيف مسك ايد رنيم جامد أوى وقال: مش عايز اسمع صوتك
رنيم كانت بتتالم وأمجد كان ندمان جدآ ولم يتحرك من مكانه فكان بإمكانه يهرب ولكن رفض ذلك فراي انه أخطأ ويجب معاقبته
بعد مهله من الوقت ٠٠٠٠٠
الشرطه وصلت فعلاً وحطت الكلبشات في ايد أمجد اللى بص لتحت وقال: يا ريت تسامحينى يا آنسه رنيم أنا اسف أوى
دموع والده امجد نزلت وقالت: عشان خاطري يا ابنى لا انا عارفه انه غلطان بس انا ست كبيره وماليش غيره في الدنيا ده
سيف بعصبية: والكلام اللى قولتى وانتى بتعياطى يا مدام
الست بصت لتحت وسيف بص للظابط وقال: يا ريت تعذ"بوا أشد العذا"ب لأنه حاول يتعرض لمراتى
رنيم حاولت تفلت أيدها لكن معرفتش فكان السيف مسكها جامد أوى
الشرطه خدت أمجد وخدت الشابين اللى كانوا معا أيضاً
سيف: ابنك مش محترم يا حاجه وكان لازم ياخد جزاته وبوعدك هزورك عالطول عن اذنك
سيف طلع برا وكان لسه ماسك ايد رنيم
سيف فتح ليها باب العربيه وقال: اركبي يا رنيم
رنيم بصتله وقالت: ليه عملت كده
سيف بصوت أخاف رنيم جدآ: اركبي يا رنيم مش عايز اقولها تااانى
رنيم خافت من نبره صوته لتركب عالطول وسيف ركب أيضاً وشغل العربيه وقادها باقصي سرعه
في الطريق ٠٠٠٠
سيف كان سايق باقصي سرعه ورنيم بصتله وقالت: سيف أهدأ كده هنعمل حادثه
سيف زود السرعه اكتر وكأنه بيعناد فيها
رنيم حطت أيدها على ايده وقالت: سيف اهداااا
سيف داس فرامل ورنيم خدت نفس عميق وقالت: انت بتعمل كده ليه ؟
سيف ضم حواجبه وقال: بعمل اي؟ على فكره انا المفروض اللى أسألك السوال ده
رنيم بصت لتحت وقالت بارتباك: بعمل اي يعنى
سيف بحده: الزفت كان عايز يتهجم عليكى وانتى بكل بساطه عايزه تسامحى
رنيم بصتله وقالت: ومحصلش
سيف هز رأسه وقال: هسالك نفس السوال بس بطريقه تانيه لو كان حصل كنتى هتعملى اي ؟
رنيم بصت لتحت وقالت: كنت هد"مر
سيف شعل العربيه ومردش عليها لأنه لو رد ممكن يقول كلام يندم عليا بعدين
رنيم بصتله وقالت: انت عرفت مكانى منين
سيف وهو بيتذكر ٠٠٠٠٠
Flash Back٠٠٠٠
سيف مكنش عارف يعمل اي او يروح فين ليدوس فرامل ويضع رأسه على الدركسون وقال: يا تري راحت فين عندي إحساس كبير أنها في خطر
وفجاه سيف رفع راسه حين سمع صوت بكاء لامراه في عمر الخمسينات
سيف فتح باب العربيه عالطول ونزل منها وراح عند تلك الامراه التى تبكى بشده
سيف وضع ايده على كتفها وقال: حضرتك بخير
الست رفعت عيونها لتري السيف وهو خائف عليها
قامت ومسحت دموعها وقالت: أبنى ابنى ماشي في سكه غلط خالص رغم انه دكتور قد الدنيا
سيف ضم حواجبه وقال: دكتور وماشي في سكه غلط
_مش عارفه ماله ؟ من يوم ما ابوه ما"ت وهو كده تعبت معاا ومش عارفه اعمل اي
سيف مسك أيدها وقال: هاخدك لابنك وهكلمه وبوعدك إبنك بتاع زمان هيرجع
الست سحبت أيدها وقالت وهى بتهز رأسها: لا مش عايزه اشوفه
سيف حط ايدو على خدها وقال: انتى خايفه من أي ؟ وبعدين عايزك توثقي فياا
الست هزت راسها وسيف فتح باب العربيه وقال: اتفضلى
الست ركبت وسيف ركب أيضاً وقال: ممكن أعرف ابنك فين دلوقتي
الست: اكيدا في البيت القديم اغلبيه وقته بيكون هناااك
سيف شغل العربيه والست بقت تقوله يروح فين
سيف في سره: يا رب تكون بخير انا حاسس أنها في خطر
الست: استنى يا ابنى
وقتها سيف داس فرامل والست قالت وهى بتبص على البيت: هو ده
سيف استغرب المكان أوى وليس المكان فقط بل البيت اللى يرعب اي شخص مهما كان شجاع
سيف: هو عايش هناااا
الست هزت راسها وقالت: مش دايما ساعات وساعات
سيف نزل من العربيه وفتح الباب للست ومسك أيدها ونزلها
سيف بص حواليا لقي تلك العربيه اللى خطفت رنيم
سيف بص لتحت وبعدها بص للعربيه تانى ولقي سلسله رنيم واقعه بجانب العربيه
سيف ساب ايد الست وجري على العربيه وفتح الباب ولقي شنطه رنيم ليقول: رنيم
سيف حط شنطه رنيم في عربيته وطلع يجري على جوا والست قالت: استنى يا ابنى في اي
Back٠٠٠٠٠٠
رنيم حطت ايدها على كتف سيف وقالت: سيف انا بكلمك
سيف فاق من شروده وقال: مش مهم تعرفي المهم أنك بخير دلوقتى
رنيم سكتت وسيف داس فرامل للمره التانيه ونزل من العربيه وفتح الباب لرنيم اللى قالت: في اي
سيف: عايز اتكلم معاكى شويه
رنيم: بس الوقت أتأخر
سيف مسك أيدها ورنيم نزلت وقالت: في اي
بعد شويه
رنيم وسيف قعدوا على اريكه موضوعه قدام بحيره
رنيم بصت لتحت وسيف بصلها وقال: انا عارف انك كبيره وواعيه بس الكلام اللى هقوله لازم تفهمى كويس
رنيم بصتله وقالت: خلاص عرفت هتتكلم عن أي
سيف بص لتحت وقال: الموضوع مش بيخص أحمد خالص الموضوع بيخص طيبه قلبك اللى بشوفها غباء منك
رنيم قامت وقالت: مش معنى انى وافقت اتكلم معاك يبقا من حقك تهين كرامتى واسكت
سيف مسك أيدها وقال بهدوء: انا بقول الحقيقه يا رنيم انتى طيبه أوى واكبر دليل على كلامى أمجد اللى كنتى مستعده تسامحى
رنيم: اعتذر وقبلت اعتذاره
↚
سيف ضغط على أيدها ورنيم اتالمت أوى وقالت: سيف
سيف قام وقال: ده مش طيبه ده جنان انتى مش عايزه تستوعبي انه كان عايز ****
سيف ساب أيدها وخد نفس عميق وقال: رنيم يا ريت تفهمى كلامى و
رنيم قاطعته وقالت: عايز توصل لأي يا سيف ويا ريت من غير مقدمات
سيف: مش اي حد توثقي فيااا ومش اي حد نسامحه يا رنيم
رنيم بصتله وقالت: زي ما انا مش بثق فيك كده
سيف: كلام واحترمه بس اللى عايز اقوله كفايه غبااااء وجنان لازم تكونى أوعى من كده يا حضره الممرضه
رنيم سابته وراحت عند العربيه وركبت
سيف ضر"ب الأرض برجله وقال: بتكلم معاكى بهدوء مش عاجبك بعصبيه مش عاجبك
_وبعدين انا مزعل نفسي ليه ده حياتك وانتى حرا فيها
رنيم بصت لتحت وسيف راح عند العربيه وفتح الباب بكل غضب وركب وساق باقصي سرعه
بقلم دعآء حجآج-------------------------------------------------
------------------------------------------------------
(على الجهه الأخري)
طول الطريق الراجل كان بيبص على ميرال من المرايه وكانت نظراته غير مفهومه
حمزه لأحظ نظراته وغار أوى ليقول: وقف العربيه لو سمحت
الراجل وقف العربيه فعلاً وميرال ضمت حواجبها وقالت: حمزه في اي
حمزه نزل من العربيه وفتح الباب لميرال وقال: يلا انزلى
ميرال نزلت فعلاً وقالت: اي اللى حصل
حمزه بص للراجل وطلع فلوس من محفظته ورمها في وشه وقال: يلا امشي من هناااا
الراجل مشي فعلا وميرال قالت: اي اللى عملتوا ده
حمزه مردش عليها وبص حواليا وميرال مسكته من دراعه وقالت: رد علياااا ٠٠٠٠اي اللى عملتوا ده
حمزه مسكها من دراعها جامد أوى وقال وهو باصص في عيونها: طول الطريق كان بيبص عليكى كنتى عايزانى أعمل اي وانا شايفه بيبص عليكى وعينه كلها رغبه منك
ميرال بهدوء: طب اهداا
حمزه ساب دراعها وقال بهدوء مماثل: مش قولتى انك جعانه
ميرال بصت حواليها وقالت: أيوه بس
قبل ما تكمل كلامها كان حمزه مسك أيدها وميرال قالت: في اي
حمزه وهو بيشاور على مطعم صغير جدا: هناااك في مطعم
ميرال: في الوقت ده ؟
حمزه وهو داخل جوا: انتى مش قولتى انك جعانه بلاش تتكلمى كتير
ميرال سكتت وحمزه قعد على الكرسي وبصلها وقال: اقعدي
ميرال قعدت وحمزه طلب الاكل
ميرال: صحيح تليفونك فين
حمزه وضع ايده في جيبه وطلع التليفون وقال: اهووو
ميرال بعصبية: تصدق أنك غبي يعنى معاك التليفون وخلتنا نركب مع الراجل ده
حمزه مردش عليها ورن على أسامه
اسامه: حمزه بيه
حمزه: العربيه خلصت بنزين وأنا حالياً في الطريق تعالى فوراً
أسامه: طب ممكن تبعت الموقع
حمزه هز رأسه وقال: تمام
حمزه قفل التليفون وبعت الموقع لاسامه فعلاً وقال: أول مره أعرف انك ذكيه
ميرال بغرور: طول عمري ذكيه بس في ناس غبيه مش واخدين بالهم من كده
الجرسون وضع الاكل على الطاوله وقال: حاجه تانيه يا بيه
حمزه هز رأسه وقال: لا شكراااا
الجرسون مشي وحمزه مسك الشوكه وبص لميرال وقال: مستنيه اي اجى أكلك بنفسي يعنى
ميرال مسكت الشوكه وقالت: لا شكرا عندي أيد
حمزه ابتسم وبدا ياكل وميرال كانت متعصبه منه أوى
حمزه بصلها وقال: طول ما انتى باصه ليا كده مش هتاكلى
ميرال حطت وشها في الطبق اللى قدامها وحمزه فضل محدق فيها وقال في سره: يا ريت لو أقدر اقولك انا بحبك قد اي ٠٠٠٠٠انا وقعت في حبك يا أم لسان
حمزه بص في الطبق اللى قدامه وميرال بصتله وقالت: امتى وازاى مش عارفه بس خايفه أوى خصوصاً انى شوفتك قبل كده مع بنت
في شقه زياد ٠٠٠٠٠
زياد فتح الباب ولقي دينا نايمه وكانت بريئه زي الاطفال
زياد قعد جنبها ومسك أيدها وقبلها بكل حب وقال: انا متاكد ان رامى مش بيحبك قدي
زياد خد نفس عميق وقال: أنا مش عارف انتى وافقتى مره واحده على جوازنا ليه رغم انك كنتى رافضه بس متاكد اللى حصل خلاكى توافقي اكيدا مكنش صدفه اكيدا ده اشاره
زياد قرب من دينا وقبلها من جبينها ولقي دمعه نازله من عينها وقتها قلبه وجعه أوى فهو كان سبب تلك الدموع
زياد رجع لوراء وقال: أنا آسف يا دينا والله لحظه شيطا"ن وبوعدك مش هتتكرر تانى
زياد قام وفضل محدق فيها لمده عشرين ثانيه وبعدها خد بعضه وطلع ٠٠٠٠
دينا فتحت عيونها وقالت: متحاولش يا زياد متحاولش لأن مهما حاولت مش هنسي رامى ولا حبي ليا هينقص ابدا
دينا نامت على جنبها وافتكرت كلام تالين وقالت: مش عارفه حاسه انها كدابه
دينا قامت وقالت: يا تري اخباره اي دلوقتى
دينا مسكت تليفونها وبحثت على صفحه رامى فكانت مشتاقه لكل تفصيله فيا
الابتسامه اترسمت على وجهها حين رأت صورته
ضمت التليفون لصدرها وقالت: بحبك أوى يا رامى بحبك أوى
زياد كان رايح يفتح الباب ولكن سحب ايده عالطول حين سمعها وهى بتقول كده
زياد: مش هعمل زي ما عملت بس لما الحلو يمو"ت هتيجى راكعه يا دينا ووقتها هتكونى ملكى
في قصر كمال النصراوي ٠٠٠٠٠٠٠
سيف وقف العربيه ورنيم نزلت وياسين وصل أيضاً ليوقف العربيه وينزل عالطول
ياسين راح عند رنيم وقال بصدمه: اي ده؟ هدومك كلها تراب ليه
رنيم بصت لسيف اللى نزل من العربيه وقال: على الرغم أنها كبيره الا ان عقلها عقل اطفال صغيره
ياسين بص لسيف وقال: تقصد اي
سيف وهو داخل جوا: اسألها
ياسين بص لرنيم وقال: سيف قصده اي بالكلام ده
رنيم هزت رأسها وقالت بكدب: مش عارفه
ياسين: اممم ٠٠٠٠المهم انك بخير
رنيم ابتسمت وياسين قال: اسف
رنيم بابتسامة خفيفه: على اي
ياسين: مكنش لازم أتكلم معاكى كده بس صدقنى أنا خايف عليكى منه مش اكتر
رنيم مسكت ايد ياسين وقالت: عارفه بس صدقنى احمد مش زي ما انت فاهم
ياسين ابتسم رغماً عنه وقال: أن شاء الله خير
رنيم ابتسمت ايضا وقالت: أن شاء الله
↚
بعد مهله من الوقت رنيم طلعت فوق ومالقتش ميرال لتقول بخوف: ميراااال٠٠٠٠٠ميراااااال
رنيم طلعت برا ولقت سيف في وشها
سيف لاحظ ارتباكها وخوفها ليقول: في اي
رنيم: ميرال مش جوا والوقت أتأخر أوى
_طب ما ترنى عليها
رنيم: تليفونى مش معايا
سيف مد أيده وقال: شنطتك أها واكيدا التليفون فيها
رنيم خدت منه الشنطه وقالتها أخيرا: شكراً
سيف: اخيرااااا
رنيم بصتله وقالت: نعم
سيف فهو مرهق جدآ ولا يريد الخناق ليقول: اقصد العفو تصبحي على خير
رنيم مسكت تليفونها ورنت على ميرال وقالت: ردي بقااااا
بعد شويه
رنيم خافت على ميرال أوى وقالت: الوقت أتأخر أوى يا تري راحت فين ؟
أسامه وقف العربيه وميرال وحمزه نزلوا وميرال قالت: اخيرااا
حمزه وهو ماشي جنبها: كنا مخطوفين ولا اي
ميرال: لا يا خفيف بس تلاقي رنيم خايفه عليا أوى عن اذنك
حمزه مسك أيدها وقال بابتسامه: تصبحي على خير
ميرال بابتسامة مماثله: وانت من اهله
حمزه: اهلى
ميرال ضمت حواجبها وقالت: اهلى ؟
حمزه هز رأسه وقال: متاخديش في بالك عن اذنك
حمزه مشي وميرال حطت ايدها على شعرها وقالت: اهلى
ميرال هزت راسها وقالت: انا باخد على كلام واحد مجنون زي ده ليه
رنيم: ميرااااال
ميرال جرت على رنيم ووقفت مكانها وقالت: اي ده ؟
رنيم بصت على هدومها اللى حرفياً كلها تراب
رنيم مكنتش عارفه تقول اي وميرال حطت أيدها على خدها وقالت: انتى بخير؟
رنيم هزت رأسها وقالت: أصلا وقعت من غير ما اخد بالي
ميرال بشك: بجد ؟
رنيم مسكت ايد ميرال وقالت بتهرب: يلا عشان ننام الوقت أتأخر أوى
ميرال وهى ماشيه وراء رنيم: اكيدا حصل حاجه بس اي معرفش بس على الاكيدا هعرف
في صباح يوماً جديد
على طاوله الطعام
كمال وهو باصص في الطبق اللى قدامه: أحمد طلع شاب كويس مش زي ما قالت يا سيف انت وياسين
كمال بص لرنيم وقال: وبكده اقدر ارن على والد احمد واتفق معا على كل حاجه وانا مطمن
سيف وياسين بصوت واحد: قصدك اي
كمال: بعد بكره أن شاء الله الفرح وعلى فكره انا قعدت مع والد أحمد امبارح واتكلمنا في كل حاجه
سيف: وحضرتك سالت عليا
كمال: اي حضرتك ده ؟ على العموم ايوه سالت وطلع شاب محترم أوى انتى اي رأيك يا رنيم
رنيم هزت رأسها وقالت: انا قولت رأيي قبل كده يا عمى
كمال أبتسم وقال: هنبدا في التجهيزات من بكره أن شاء الله
سيف حاول يتمالك أعصابه فهو يعشقها منذو ان رأي عيونها ليس سيف فقط بل ياسين اللى وقع في حبها من خلال براءتها
في غرفه حمزه ٠٠٠٠
حمزه كان واقف قدام المرايه وبيقول: ميرال انا بحبك وبصراحه مش عارف حبيتك امتى وازاى
حمزه خد نفس عميق وقال: مش كده يا حمزه لازم يكون في طريقه احسن من كده
حمزه بص في المرايه وقال: انا عارف انى في نظرك إنسان سي وقليل الأدب و٠٠٠٠٠
حمزه حط ايده على رأسه وقال: اي الكلام اللى بتقوله ده كأنك بتقولها انك مش محترم
حمزه قعد يفكر لبضعه دقائق ليضر"ب كف تلو الآخر ويقول: خلاص لقيتها
حمزه بص حواليا ومسك ورده وقعد على ركبته وغمض عينه وقال: ميرااال انا مش عارفه ازاى وامتى ده حصل بس حصل خلاص
حمزه خد نفس عميق وقال وهو لسه مغمض عيونه: ميرال انا بحبك وحابب أكمل حياتى معاكى تقبلى تتجوزينى
شخصاً ما بصدمه: أي
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
↚
حمزه مسك ورده وقعد على ركبته ومغمض عيونه وقال: ميرال انا مش عارف ازاى وامتى ده حصل بس حصل خلاص
حمزه خد نفس عميق وقال وهو لسه مغمض عينيه: ميرال انا بحبك وحابب أكمل حياتى معاكى تقبلى تتجوزينى ؟
ناهد وقفت مكانها وقالت بصدمه: اي
حمزه فتح عيونه عالطول وقال بارتباك: ما٠٠٠ما٠٠٠ماما
ناهد راحت عنده وقالت وهى بتهز رأسها: هو ده الاتفاق اللى ما بينا يا حمزه
حمزه مسك أيدها وقال: ماما انتى فهمتى غلط
ناهد زقته وقالت: قولت انك بتكره البنتين دول أوي بس الظاهر كنت بتضحك عليا
حمزه بص لتحت وقال: غصب عنى يا ماما والله ما عارف ازاى حبيتها
ناهد هزت رأسها وقالت: مستحيل اسمحلك تتجوز بنت زي ده ٠٠٠ده جايه من الشوارع
حمزه بعصبية: مامااااااا ٠٠٠٠٠يا ريت متقوليش على ميرال كده
ناهد: ليه ؟ للدرجه ده بتحبها
حمزه بص لتحت ومردش عليها وناهد قالت بعصبية: بتعلي صوتك على أمك يا حمزه عشان واحده زي ده
حمزه بصلها وقال: لحد دلوقتى ساكت يا ماما بس ٠٠٠٠٠
قبل ما يكمل كلامه كان نزل قلم على وجهه
ناهد: بس اي ؟ عايز تحاسب امك يا حمزه عايز تحاسب أمك عشان واحده جايه من الشوارع
حمزه مردش عليها وخد بعضه وطلع وناهد قعدت على طرف الاريكه وقالت: مستحيل اسمح بكده مستحيل
ناهد: اكيدا رنيم لما تتجوز بعد يومين هتاخدها معاها وخلال اليومين دول لازم امنع حمزه أنه يعترف بحبه ليها أو يقول حاجه لكمال ٠٠٠٠٠
حمزه كان متعصب أوى ووقف فجاه حين رأي ميرال واقفه قدام المرايه وبتنشف شعرها المبتل
حمزه هز رأسه وقال: لا يا ماما مش هعمل غلطه ياسين
حمزه خد نفس عميق وقال: ميرااال
ميرال استدارت وقالت: حمزه
حمزه دخل وقال: عايز اقولك على حاجه بس قبل ما اقولك عايز أعرف إذا كان في مشاعر عندك اتجاهي ولا لا
ميرال بارتباك: مشاعر؟ اي الكلام اللى بتقوله ده أنا مش فاهمه حاجه
حمزه مسك ايد ميرال وبص في عيونها وقال: ميرال أنا
ميرال هزت رأسها وقالت: أنت أي
حمزه بلع ريقه وقال: ميرال انا
ميرال: انت أي كمل
حمزه خد نفس عميق وقال: ميرال انا ب
ناهد بزعيق: حمززززززه
ميرال سحبت أيدها عالطول وناهد دخلت ومسكت حمزه من دراعه وقالت: عايزاك
حمزه كان باصص لميرال وميرال بصت لتحت عالطول وناهد ضغطت على دراعه وقالت: بتفكر في اي يا حبيبي
حمزه راح معاها فعلاً وناهد دخلته الاوضه وقفلت الباب وقالت بعصبية: اي اللى كنت عايز تقوله ده
حمزه هز رأسه وقال: انا مش زي يا ياسين ماما وهتجوز البنت اللى بحبها
ناهد: انت هتتجوز سالى بنت وفاء صاحبتى
حمزه قعد يضحك وقال: انتى لسه عايشه في الزمن ده
ناهد بغضب: حمزه انا مش بهزر وهتكلم مع كمال في الموضوع ده وبعدين سالى من مستوانا
حمزه: ااااه قولى كده بقا انا كده فهمت
ناهد: تقصد اي
حمزه: اقصد انك عايزه الناس اللى معاها فلوس طول عمرك كده بتحبي الفلوس وبس
ناهد رفعت أيدها وقالت بعصبيه: حمزززززه
حمزه بص على أيدها وقال: بلاش يا ماما القناع ده مش لايق عليكى وانا عارف قلبك ده شايل اي لرنيم وميرال ٠٠٠٠عن أذنك
حمزه فتح الباب وطلع وناهد اتعصبت أوى وقالت: هتتجوز سالى يا حمزه ووعد منى انك هتتجوزها
حمزه نزل تحت وحرفيا كان متعصب أوى
كمال: حمزه
حمزه مردش عليا وطلع وركب عربيته ومشي ٠٠٠٠٠
ميرال كانت نازله على السلم وقالت: اكيدا المدام ناهد اتخانقت مع حمزه لما شافته عندي
كمال بص لميرال وقال: متعرفيش حمزه ماله يا بنتى
ميرال وصلت عنده وهزت رأسها وقالت: مش عارفه
ناهد كانت نازله على السلم أيضاً وكمال باصلها ووقتها أدرك أنها قالت حاجه لحمزه ضايقته أوى
ميرال: آمال رنيم فين
كمال بصلها وقال: راحت شغلها
ميرال هزت رأسها وخدت بعضها وطلعت متجه الى الجامعه
ناهد وصلت عند كمال وقعدت على الكرسي وقالت: سوسن هاتى فطاري
كمال: قولتى اي لحمزه يا ناهد
ناهد بصتله وقالت: انت بتكلمنى انااااا
كمال مسكها من دراعها وقومها وقال: انطقي قولتى اي لابنى
ناهد زقته وقالت: ده أبنى انا كمان يا كمال ومستحيل اقوله حاجه تضايقه
كمال قعد يضحك وقال بسخرية: مستحيل تقولى حاجه تضايقه عليا الكلام ده بردو
سوسن وهى واقفه وخايفه جدآ: ال٠٠٠ ال٠٠٠ الفطار يا مدام
ناهد بصت لكمال وقالت: خلاص مش عايزه
ناهد بعد ما قالت كده طلعت على فوق وكمال قال بتوعد: مش هسمح تد"مري حد من عيالى تانى يا ناهد كفايه اللى عملتى في ياسين كفايه ٠٠٠٠٠
(في الطريق )
السائق: على فين يا آنسه
↚
ميرال مشت وراء قلبها تلك المره: على شركه حمزه النصراوي
السائق هز رأسه وميرال خدت نفس عميق وقالت: اكيدا حصل حاجه
(على الجهه الأخري)
سيف كان سايق العربيه باقصي سرعه وبمجرد التفكير في زواج رنيم وأحمد بيتجن
داس فرامل ونزل من العربيه وقعد يضر"ب الكاوتش برجله وكان متعصب أوى
سيف: للأسف مش بتحبنى ٠٠٠٠٠رنيم لو كانت بتحبنى كنت عملت المستحيل عشان تكون معاياااا
سيف بزعيق: بس طلعت بتحب الزفت اللى وراء سر كبير اوى
سيف طلع تليفونه ورن على الشخص اللى طلب منه كل المعلومات عن أحمد
_سيف بيه
سيف: أنت نسيت اللى قولتلك عليا ولا أي
_كل المعلومات معايا يا بيه وانا حالياً في مكتبك ومنتظرك توصل
سيف فرح أوى وقال: أنا جاي حالا اوعك تتحرك
هز رأسه وقال: حاضر يا بيه
سيف قفل التليفون وركب العربيه عالطول وقال: والله ووقعت يا أحمد
سيف زود السرعه وقاد العربيه باقصي سرعه ممكنه
(بعد مهله من الوقت وتحديداً في المستشفى)
رنيم غيرت هدومها وفجاه تليفونها رن
مسكت التليفون وقالت: دينا (دينا أخدت رقم رنيم وقتها)
رنيم فتحت التليفون وقالت: الووو
دينا: رنيم بقولك
رنيم طلعت وقفلت الباب وراءها وقالت: في اي
دينا: عايزاكى تشوفي رامى إذا كان بخير ولا لا
رنيم: دينا أنا مش فاهمه اي اللى بيحصل وانتى اتجوزتى زياد ليه ومين رامى اللى بتحبي ده
دينا: بعدين يا رنيم بعدين
رنيم خدت نفس عميق وقالت: طب خليكى معايااا
دينا: تمام
رنيم بصت حواليها وفتحت الباب بكل هدوء ودخلت وقالت: بخير يا دينا
دينا: هو هو نايم دلوقتى
رنيم خدت نفس عميق وقالت: ايوه يا دينا
دينا: ماشي٠٠٠٠٠شكرا يا رنيم
رنيم: يا بنتى في اي أنا مش فاهمه حاجه
دينا قفلت التليفون عالطول أول ما حست ان الباب بينفتح
زياد فتح الباب ودينا بصت لتحت وقالت:في حاجه يا زياد
زياد: اي رايك نتغدا برااااا
دينا: مش بحب الأكل بتاع المطاعم
زياد: طب اي رأيك نطلع مشوار صغير كده
دينا هزت رأسها وقالت بتأليف: انا اسفه يا زياد بس انا تعبانه ومش قادره
زياد فهو يعلم جيداً أنها بتكدب ليقول: طب اي رأيك نروح عند ماما سميره
دينا بصتله وفرحت أوى وقالت: بجد
زياد فرح أوى على فرحتها وقال: بجد
دينا هزت رأسها وقالت: ربع ساعه وهكون جاهزه
زياد فهو يريد أن يصل إلى تلك الهدف ليقول: مش كنتى تعبانه ومش قادره
دينا بتهرب: أصلا حسيت مره واحده انى تعبانه بس دلوقتي بقيت بخير
زياد بشك: تمام هستناكى براااا
دينا ابتسمت رغماً عنها وزياد طلع ودينا قالت بخوف: يا تري ماما هترحب بياااا ولا هتطردنى
دينا طردت كل الأفكار ده من دماغها وفتحت الدولاب وطلعت فستان بنى وكانت مبسوطه أوى أنها هتشوف والدتها
بقلم دعآء حجآج---------------------------------------------
----------------------------------------------------
(في شركه حمزه النصراوي للأزياء)
ميرال: جنا حمزه في المكتب
جنا: ايوه وطلب منى مدخلش حد
ميرال مسمعتش منها واتجهت إلى مكتب حمزه وجنا قامت عالطول وقالت: ميرال لو سمحتى مينفعش كده
ميرال فتحت الباب وحمزه قام وقال: في اي
جنا وقفت عند الباب وقالت: والله يا حمزه بيه قولتلها البيه مش عايز يشوف حد ولكن هى أصرت تشوف حضرتك
حمزه: طب روحى انتى
جنا هزت رأسها وطلعت فعلاً وحمزه بص لميرال وقال برسميه: في اي
ميرال: بصراحه خوفت عليك
حمزه ضم حواجبه وقال: خوفتى عليا ؟
ميرال هزت رأسها وقالت: لما مردتش على عمو كمال وطلعت بالطريقه ده الصراحه قلقت عليك
حمزه: ومروحتيش الجامعه صح
ميرال هزت رأسها وحمزه بص في الساعه وراح عندها وقال: يدوب تلاحقي يلا هوصلك
حمزه كان طالع ولكن ميرال مسكته من دراعه وقالت: مالك حاسه ان في حاجه مخبيها عليا
حمزه وضع ايده على خدها وقال: يومين بس وهتعرفي كل حاجه
ميرال بفضول: زي
حمزه: خليها في وقتها احسن
ميرال ابتسمت وحمزه مسك أيدها وطلعوا براااا
كان من يراقبهم بغيره وغل نعم هى جنا سكرتيره حمزه فهى تعشق حمزه منذو دخولها الشركه
جنا بغيظ: ما انا قدامه من زمان أوى ولا مره بص ليا وميرال خلال أسبوع واحد قدرت تخطف قلبه
جنا استدارت بالكرسي وقالت: بس يا تري حمزه فعلاً بيحبها ولا في حاجه تانيه ؟
(في شركه سيف النصراوي)
سيف نزل من العربيه ودخل جوا عالطول وطلع على فوق وقال: تالين تالين
تالين جرت عليا وقالت: نعم يا بيه
سيف: في حد جوا
تالين هزت رأسها وقالت: ايوه يا بيه
↚
سيف وهو متجه الى مكتبه: هاتى فنجانين قهوه فورا
تالين هزت راسها وسيف فتح الباب والشاب قام وسيف قعد على الكرسي وقال: أقعد وعايزك تقولى قدرت تعرف اي عنه
الشاب قعد وقال: سيف بيه كل المعلومات اللى جمعتها بتقول انه شاب محترم اوى واخلاقه عاليه
سيف حط ايده على المكتب وقال بغضب: يعنى مقدرتش تمسك اي حاجه عليا
الشاب هز رأسه وقال: سيف بيه انا عملت زي ما حضرتك قولتلى وكل المعلومات اللى قدرت اجمعها تثبت أنه مثال لكل الشباب في الأخلاق والاحترام
سيف: والسفر ده معرفتش سببه اي
الشاب: بتجيلوا بعثه عالطول يا بيه وبيقعد فيها أربع سنين على الأقل
سيف قبض أيده وتالين طرقت الباب وقالت: القهوه يا بيه
سيف: خلاص يا تالين مالوش لازوم وانت اتفضل براااا
الشاب قام وقال: بس يا بيه
سيف بزعيق: برااااااا
الشاب بلع ريقه بصعوبه وخاف من سيف أوى وطلع عالطول
سيف استدار بالكرسي وقال: يعنى كده خلاص ٠٠٠٠يعنى رنيم هتتجوز الزفت ده
سيف هز رأسه وقال: لا يا سيف اوعك تستسلم وعلى الاكيدا في حاجه وراء الزفت ده وهتقدر تعرفها ووقتها هتمنع رنيم تتجوزه
(في المستشفى)
_رحاااااب
رحاب وقفت مكانها وقالت: دكتور أحمد
أحمد راح عندها وقال: رنيم فين ؟
رحاب: عند المريضه اللى في الغرفه ١٤٥٦
أحمد هز رأسه وقال: شكراااا عن اذنك
أحمد مشي ورحاب ضمت حواجبها وقالت: يا تري عايز اي من رنيم؟
رنيم بابتسامة: يعنى بقيتى احسن دلوقتى
ابتسمت تلك الامراه العجوز وقالت: أنا لما بشوفك بيروح كل الألم يا بنتى
رنيم مسكت أيدها وقبلتها والست حطت ايدها على رأسها وقالت: ربنا يحفظك يا رب ويوعدك بابن الحلال اللى يصونك
وقتها أحمد وقف مكانه والابتسامه اترسمت على وجهه
الست بصت لأحمد وقالت: زي الدكتور أحمد بالظبط
رنيم بصت لتحت وأحمد وقتها دخل وقال: اخبارك اي دلوقتى يا امى
_الحمدلله بخير يا ابنى البركه فيك وفي ست البنات
رنيم ابتسمت وأحمد بص لرنيم وقال: طب استأذنك هاخد ست البنات عشر دقايق بس
الست ابتسمت وقالت: تعرفوا انكم لايقين على بعض أوى
رنيم خجلت أوى وأحمد قال: عايزك في كلمتين
رنيم هزت رأسها وبصت للست وقالت: عايزاكى اقوي من كده وان شاء الله هتقومى بالسلامه
الست حطت ايدها على خدها وقالت بابتسامه: طالما انتى قولتى كده يبقا أن شاء الله هقوم بالسلامه
رنيم بابتسامة مماثله: أن شاء الله
_روحى يا بنتى شوفي الدكتور أحمد عايزك في اي
رنيم: حاضر
(بعد مهله من الوقت)
رنيم وهى باصه لتحت: اتفضل
أحمد ابتسم فهو يعشق خجلها الذي يجعلها جميله حقا
أحمد خد نفس عميق وقال: ماما هنا وعايزه تشوفك
رنيم بصتله وقالت بابتسامه: بجد ؟
أحمد هز رأسه وقال: تعبت شويه واضطريت اجيبها معايا
رنيم بخوف: وحاليا اخبارها اي
أحمد: بخير متقلقيش
رنيم: طب هى في الغرفه الكام
أحمد مسك أيدها لأول مره ورنيم اترعشت عالطول
احمد بصلها وقال: انتى كويسه
رنيم هزت رأسها وراحت مع أحمد اللى اخدها الغرفه اللى فيها والدته
دخلوا جوا وأحمد شاور على رنيم وقال: رنيم يا ماما مرات ابنك المستقبليه
زينات وهى والده احمد: ما شاء الله زي القمر
رنيم بصت لأحمد اللى هز رأسه بابتسامة ٠٠٠٠رنيم راحت عندها ومسكت أيدها وقبلتها وقالت: أخبارك اي دلوقتى
زينات وضعت أيدها على خد رنيم وقالت بابتسامه: دلوقتى بقيت بخير أوى
رنيم: يا رب دايما تكونى بخير
زينات بصت لأحمد وقالت: أنا دلوقتى عرفت ليه أحمد مهوس بيكى
أحمد بتهرب: طب طب انا لازم امشي لازم أشوف المريض اللى في الغرفه**** عن اذنكم
احمد طلع عالطول وزينات قعدت تضحك عليا ورنيم كانت حاسه بحاجه غريبه او بالأصح مش فرحانه
زينات: مش عشان أبنى بس أحمد كويس أوى ولا مره رفع صوته عليا وعلى والده
رنيم بصت لتحت وابتسمت
زينات: رنيم ٠٠٠٠اسمك حلو أوى يا رنيم زيك بالظبط
رنيم بصتلها وقالت برسميه: شكرااا
زينات: بلاش الرسميه ده وبعدين انا هكون أمك بردو صح ولا أنا غلطانه
رنيم: طبعاً
زينات ابتسمت ورنيم قامت وقالت: انا لازم امشي عن اذنك
زينات: أذنك معاكى يا بنتى
رنيم طلعت عالطول ومكنتش فرحانه خالص فكأن في شي بداخلها يرفض أحمد وبشده
أحمد وهو واقف وراءها: ماما قالتلك أي
رنيم لفت ناحيته وقالت: مش قولت عندك حاله ولازم تشوفها
أحمد بارتباك: أصلا أصلا
رنيم قعدت تضحك لأن وقتها افتكرت ياسين
رنيم بدون انتباه: خلاص يا ياسين
أحمد ضم حواجبه وقال: ياسين مين
رنيم بصتله وقالت بارتباك: ياسين ٠٠٠٠ياسين
أحمد: مش ياسين إبن كمال النصراوي بردو
رنيم هزت رأسها وقالت بتهرب: أنا لازم امشي عن اذنك
رنيم مشت عالطول وأحمد قال: معقول ؟ لا لا رنيم لو عندها مشاعر اتجاه ياسين مكنتش وافقت بيا
(في الجامعه)
حمزه داس فرامل وبص لميرال وقال بابتسامه: بالتوفيق
ميرال: ممكن أتأخر النهارده عشان ٠٠٠٠٠
حمزه قاطعها وقال: من النهارده بقيتى حرا يا ميرال
ميرال ضمت حواجبها وقالت: يعنى اي
حمزه بص لتحت وقال: يعنى العقد اللى ما بينا خلاص انتهى وحريتك رجعتلك من تانى
ميرال زعلت أوى رغم ان تلك الكلام مفرح جدآ وهى كانت تريد ذلك
ميرال هزت راسها وقالت: بس انا عايزه اشتغل معاك اقصد ده حلمى
حمزه: خلصي جامعتك الأول وبوعدك هتكونى معايا ومدي الحياه
نبضات قلبها ازدادت وقالت بعيون لامعه: معاااااك
حمزه هز رأسه وقال: ايوه معايا عندك اعتراض ولا حاجه
ميرال هزت راسها أيضا وقالت: لأ ابدا بالعكس هكون فرحانه أوى
حمزه: امممم وده اعتراف منك بقا ولا فهمت غلط
ميرال باستغراب: اعتراف اي انا بتكلم عن الشغل
_استنى استنى انت مكنتش بتتكلم عن الشغل
↚
حمزه بكذب: لا بتكلم ويلا انزلى قبل ما تتاخري على المحاضره
ميرال: حمزه ده حلمى من وانا صغيره بلاش تحرمنى من الحلم ده
حمزه بصلها وقال في سره: مش هينفع يا ميرال انا وصل بيا الأمر انى عايز اخدك في حضنى ومخليش حد يشوفك أبدا انا عارف ان ده جنان بس الحقيقه انا مجنون بيكى
ميرال: حمزززززه
حمزه فاق من شروده وقال: زي ما قولتلك خلصي جامعتك الأول
ميرال: يمكن أبعد
تلك الكلمه اشعلت نيران بداخل حمزه ليقول بحده: انزلى يا ميرال
ميرال: بس
حمزه بزعيق: ميرااال انزلى مش هقولها كتير
ميرال فتحت الباب ونزلت فعلاً وحمزه شغل العربيه وقادها باقصي سرعه
ميرال: بس انا مقولتش حاجه غلط عشان يتعصب كده
وفجاه حد جى من وراء ميرال وحضنها جامد أوى و٠٠٠
شخصاً ما حضن ميرال من الخلف لتدفعه ميرال وترفع أيدها وتقول: انت واحد قليل الأدب ومش ٠٠٠٠٠
جوري مسكت ايد ميرال وقالت: اي ده كله ٠٠٠كل ده عشان حضنتك ينهار اسو"د آمال لو كنت عملت اكتر من كده كنتى هتعملى اي هتقت"لينى
ميرال خدت نفس عميق وقالت: فكرتك شاب يا هبله وبعدين حد يحضن حد كده اترعبت يا بت
جوري: امممم حقك عليا
ميرال: الظاهر ان اخوكى وافق انك ترجعى الجامعه
جوري زقت ميرال بكتفها وقالت: كله بسببك تسلميلي يا رب
ميرال: استنى استنى بسببي ازاى انتى قصدك على الكلمتين اللى قولتهم
جوري هزت راسها وكانت رايحه تقول على بيحبك ولكن اتراجعت عالطول واتذكرت كلام على
(فلاش باااك)
جوري: آمال على فين٠٠٠٠٠٠ اكيدا في اوضته
جوري راحت اوضه على وفتحت الباب بكل هدوء وقالت: على ٠٠٠على
على قام عالطول وقال بارتباك: جوري انتى بتعملى اي هنا
جوري باستغراب: مش ده اوضه اخويا بردو يعنى ليا الحق ادخلها زي ما انا عايزه
على: من غير لف ودوران عايزه اي
جوري: على انا فكرت في الاسئله اللى سالتها ليا من شويه واكتشفت انك بتحب ميرال
على استدار واداها ضهره وقال: اي الكلام الفارغ ده
جوري: عليا الكلام ده بردو
على لف ناحيتها وقال: هقولك بس اوعك تقولى لصاحبتك حاجه
جوري هزت راسها وقالت: قول وبوعدك مش هقولها حاجه
على خد نفس عميق وقال: جوري انا حبيت ميرال من النظره الاولى انا عارف ان ده جنان بس حبتها وخلاص
جوري ضر"بت كف تلو الآخر وقالت بفرحه جنونيه: وربنا أحلى خبر يااااا ميرال صاحبه عمري هتكون مرات اخوياا عاااااا انا فرحانه أوى
على حط ايده على فمها وقال: انا قولت اي
جوري شالت ايده وقالت: ومالك خايف كده ليه مفيهاش حاجه يا عليش
على وقف على جنب وقال: ما انا مش هقول لبابا الا لما اعرف ميرال بتحبنى ولا لا
جوري راحت عنده وقالت بفضول: وهتعرف ازاى اذا كانت بتحبك ولا لا
على بص لجوري وقال: منك يا جوري انتى صاحبه ميرال وقريبه منها أوى وعلى الاكيد مش هتخبي عليكى حاجه
جوري: اسألها يعنى ؟
على هز رأسه وقال بتحذير: اوعك ٠٠٠٠٠اقصد مش كده أنا عايز ميرال بنفسها تقولك
جوري: هي تعرفك أصلاً عشان تقولى انا بحب اخوكى
على: تصدقي
جوري مدت أيدها وقالت باستغلال: ايدك على ١٠٠ جنيه وانا هقولك على طريقه الج"ن الازرق ميعرفهاش
على طلع فلوس من جيبه وحطها في ايد جوري وقال: قولى وبلاش استغلال
جوري شاورت على نفسها وقالت: انا استغلاليه يا على
على كز على سنانه وقال: اخلصي
جوري وقفت على جنب وقالت: أنت لازم تتقرب من ميرال وده هيحصل ازاى
على: ازااااااي
جوري بصتله وقالت بمزح: مش عارفه
على اتعصب اوى ومد ايده وقال: هاتى الفلوس وكفايه أوى كده
جوري: استنى يا عم بهزر معاك
على وهو ضاغط على سنانه: قولى اللى عندك يا جوري وبلاش هزار
جوري: لازم توصلنى كل يوم وتجبنى كل يوم بردو
على: ههههه لا حلوه
ثم كمل بجديه: انتى بتهزري صح وبعدين انتى عارفه انى مشغول اوى اليومين دول
جوري: آمال هتقرب من ميرال ازاى
على وقد فهم ما تقصده ليقول: يا بنت ال اي
جوري رجعت شعرها لوراء وقالت: وانا عليا اخدلك ميرال كل يوم الكافتيريا عشان تقعدوا براحتكم وبالمره تتعرفوا على بعض اكتر
على باس رأس جوري وقال: تسلميلي يا أحلى اخت في الدنيا
جوري: احلى اخت في المصالح بس
على: انا كده يا جوري
جوري وهى طالعه: واكتر من كده كمان يلا سلام ٠٠٠٠٠
(باااااك)
ميرال: سكتى ليه كملى
جوري مسكت ايد ميرال وقالت بتهرب: هنتاخر على المحاضره كده
ميرال: جوري استنى
(في منزل سميره)
زياد داس فرامل وبص لدينا اللى كانت خايفه أوى
زياد حط ايده على أيدها وقال: بتفكري في أي
دينا سحبت أيدها عالطول وفتحت الباب ونزلت
زياد فك الحزام ونزل أيضا وقال: يا تري رد فعل حماتى هيبقا أي ؟
دينا وقفت عند الباب وكانت متردده او بالأصح خايفه من رد فعل والدتها
زياد وقف جنبها وقال: مالك ؟
دينا مردتش عليا وزياد طرق الباب وقال: محدش هنا ولا أي
سميره فتحت الباب ودينا أول ما شافتها حطت وشها في الأرض
سميره دخلت جوا من غير ما تتكلم
زياد حط ايده على كتف دينا وقال: يلا يا حبيبتي
دينا دخلت جوا وسميره كانت قاعده على الكرسي وبتقول: جايين ليه
دينا: جايه اطمن عليكى
سميره: وأنا بخير يا ريت تتفضلوا برااا
دينا بدأت تقرب منها وتقول: ماما عشان خاطري متعمليش معايا كده
سميره: _____________
دينا قعدت على ركبتها ومسكت ايد سميره وقالت بعيون دامعه: انتى عارفه انى مقدرش على زعلك
سميره بصتلها وقالت: وطالما متقدريش على زعلى اتجوزتى ليه
زياد قبض أيده وسميره مكمله على كلامها: اتجوزتى واحد ميعرفش طريق الحلال منين
زياد حاول يتمالك أعصابه ودينا قالت: ماما اللى بتتكلمى عنه ده بيكون جوزي
سميره زقت دينا وقالت بزعيق: وطالما كلامى ضايقك كده جايه ليه جايه ليه يا دينا
دينا سكتت وزياد استغل الموقف لياخد دينا في حضنه ويضع ايده على كتفها ويقول: أهدي يا حبيبتي وصدقينى هى بتحبك أوى
سميره بصت لزياد وقالت: اطلعوا براااااا مش عايزه اشوف وشكم هناااا
زياد أبتسم وقال بتمثيل: ده بنتك يا حماتى مينفعش تقوليلها كده
سميره: قولت قبل كده ان دينا بنتى ما"تت وهقولها تانى بنتى ما"تت من يوم ما اتجوزت واحد ميعرفش طريق ربنا منين
زياد بابتسامة جانبيه: متزعليش نفسك يا حماتى بوعدك من النهارده مش هنيجى تانى
سميره عكس ما بداخلها: اتمنى ده يحصل
↚
زياد حط ايده على خد دينا وقال: يلا يا حبيبتي وحقك عليا مكنش ينفع اجيبك هنااا
دينا زقت زياد وطلعت تجري على برا وزياد مسك سميره من دراعها وقال بحده: وربنا لدفعك تمن غالى أوى على كل دمعه نزلت من عين دينا
سميره زقته وقالت: اطلع براااااا
زياد عدل الجاكيت بتاعه وقال: هطلع بس قبل ما اطلع عايز أقولك شكرا أوى
زياد قرب من سميره وهمس في ودنها وقال: تعرفي انى جبت دينا هنا عشان كنت متوقع انك هتقولى كده والصراحه كنت عايز اوصل لكده
سميره دخلت اوضتها ورزعت الباب في وش زياد اللى ابتسم بانتصار
زياد طلع ومالقاش دينا ليقول بصدمه: دينا
(في شركه سيف النصراوي)
سيف: قدامك يوم واحد بس يا سيف والا هتروح منك
قاطع تفكير سيف شخصاً ما طرق الباب
سيف: أدخل
دخلت بتنورتها القصيره وشعرها المنسدل على ضهرها بطريقه مثيره
سيف رفع عيونه لتتغير ملامح وجهه
ياسمين راحت عند سيف وكانت رايحه تبوسه لكن سيف رفع أيده في وشها وقال بحده: قولتلك مليون مره مبحبش كده
ياسمين قعدت على الكرسي وحطت رجل على رجل وقالت: بدل ما ترحب بيا تقولى كده
سيف بكل برود: ياسمين خلينا واضحين انتى عارفه انى مش بحبك ولا بطيق وشك
ياسمين: مش من قلبك يا حبيبي
سيف قام ووقف على جنب وقال: يا ريت تتفضلى براااا
ياسمين قامت وحضنت سيف من وراء وبقت تمشي أيدها على صدره وتقول بهمس: قولها بس يا سيف قولها وهنسيك الدنيا كلها
سيف زقها لتقع على المكتب وتنجر"ح رأسها
ياسمين: عااااااااااااا
سيف التفت ناحيتها عالطول وجري عليها وحط أيده على رأسها وكان خايف أوى
ياسمين نست الألم تماماً ووضعت أيدها على دقن سيف وقالت: انا بحبك أوى يا سيف
سيف طلع منديل وحاطه على رأسها وقال: حقك عليا
ياسمين برومانسية مبالغ فيها: أحبك لو كنت وجعا لو كنت نارا لو كنت موتا أحبك
سيف مسك أيدها وحطها على رأسها وقال: يلا برااااااا
سيف قام وياسمين مكنتش قادره تقوم ومدت أيدها لسيف وقالت: ممكن تساعدنى
سيف بص ناحيه الباب ومد ايده ليها وشدها لتستغل ياسمين الفرصه وتترمى في حضنه
ياسمين حطت ايدها على ضهر سيف وبقت تحرك أيدها وتهمس في ودنه ببعض العبارات المثيره
سيف بعد عنها فهو لا يريد ان يكرر نفس الخطأ مره اخري
(اي عندما دفعها بكل قوه)
ياسمين ابتسمت وقالت: على فكره بابا رن على عمو كمال وعزمه على العشا
ياسمين حطت رأسها على كتف سيف وقالت: مش عمو كمال لوحده كل العائله يعنى هتيجى يعنى هتيجى
سيف:____________
ياسمين ابتسمت وبكل جرأة طبعت بوسه خفيفه على خد سيف وقالت: هستناك اوعك تتاخر
سيف مسكها من دراعها جامد أوى وقال بصوت يشبه صوت فحيح الافاعي: لولا سويلم بيه وعلاقته مع بابا كنت د"فنتك مكانك
ياسمين ابتسمت وقالت بكل برود: بعشق كل تفصيله فيك حتى عصبيتك بعشقها أوى خصوصاً لما عروقك تبان بتبقا قمر أوى
سيف صبره نفذ ليمسكها من دراعها ويفتح الباب ويطلعها برا ويقفل الباب جامد أوى
ياسمين: اللى خلانى استحمل السنين ده كلها مش هستحمل اليومين دول
ياسمين خدت بعضها ومشت تحت نظرات الموظفين
سيف طلع وقال بصوت جهوري: تالين
الملف وقع من ايد تالين فكان صوت سيف عالى جدا
تالين جرت عليا وجسمها كله كان بيرتعش: ن ن نعم
سيف: مش قولت مليون مره مدخليش حد الا لما أسمح بكده
تالين بصتله وقالت بخوف: بس محدش دخل يا بيه
سيف فهو يحترم المراه بشده فهذه من اخلاقه ليقول: على شغلك ويا رب اللى حصل يتكرر
تالين طلعت تجري عالطول وسيف دخل مكتبه
تالين خدت نفسها بالعافيه وقالت: هو مين اللى دخل انا مشوفتش حد دخل
_هيكون مين غيرها
تالين: السلعوه
قالت وهى ماشيه: هيكون مين غيرها يعنى
(في شركه حمزه النصراوي للأزياء)
أصدق حب عندما تحب إنساناً ولا تعرف لماذا أحببته ♥️
حمزه كان قاعد علي الكرسي وشارد في تلك الذي احببها ولم يدرك لماذا احببها
حمزه بتوهان: قريب أوى يا ميرال قريب هاخدك في حضنى
قاطع تلك اللحظه جنا (سكرتيره حمزه)
جنا: ده كل التصميمات يا بيه ولسه في تصميمات تانيه لو حابب تشوفها
حمزه:_________
جنا حاولت تشوف تليفون حمزه لكى تعرف لماذا شارد بهذه الطريقه فهذا الشرود يدل على انه عاشق
جنا شافت صوره ميرال ووقتها اتاكدت من كل شكوكها لتاخد خطوه لوراء وحست بضعف
حمزه واخيرا انتبه ليها لغلق هاتفه ويقول بحده: مش في باب يا استاذه ولا أنا غلطان
جنا مقدرتش تتكلم أو ربما لسانها عجز عن الكلام فهى تعشق حمزه منذو أن دبت رجليها في تلك الشركه
حمزه: مش بكلمك يا استاذه
جنا بلعت ريقها بصعوبه وقالت بصوت مقطع اي غير مفهوم: آآنا ٠٠٠آآنا آ٠٠آآ ٠٠٠٠آآس ٠٠٠٠آآسفه
حمزه بحده: ما تتكلمى عدل يا بت
جنا وأخيرا نطقت: أنا اسفه يا بيه
حمزه شاور على الباب وقال: برااااا٠٠٠٠وقسما عظما لو دخلتى من غير ما تخبطى على الباب لتكونى مرفوضه
جنا هزت راسها وطلعت عالطول وحمزه قال: مالها ده أنا أول مره اشوفها كده
جنا جرت على الحمام ووضعت أيدها على قلبها والدموع نزلت من عينها عالطول
جنا فتحت الحنفيه وبقت تغسل وجهها وتقول: ليه ليه حبها هى ما انا قدامه بقالى قد اي ولا عشان هى عفويه شويه
واحده من الموظفين وضعت أيدها على كتف جنا وقالت: جنا انتى بخير
جنا بدأت تنشف وجهها بمنديل وقالت وهى بتهز رأسها: ايوه بخير
_عنيكى حمره كده ليه
جنا بتوتر: الظاهر ان دخل فيها تراب
باستغراب: ترااااب
جنا بتهرب: ورايا شغل كتير عن اذنك
جنا مشت عالطول والبنت قالت باستغراب: غريب اول مره اشوفها كده يا تري أي اللى حصل
(عند زياد)
زياد فاق من الصدمه سريعاً وركب العربيه وقادها باقصي سرعه وكان خايف على معشوقته أوى
(في الطريق)
زياد بقا يبص حواليا وقال بخوف: يا تري راحت فين ؟ معقول راحت لرامى
زياد هز رأسه وقال: لا لا مستحيل
زياد داس فرامل وبقا يضر"ب الدركسون بايده ويقول: آمال راحت فين
زياد شغل العربيه وقال: ورحمه امى لو راحت لرامى فعلاً ليكون النهارده آخر يوم تعيشوا
زياد كان ماشي ولكن بص جنبه وشاف دينا قاعده على الرصيف وحاطه وشها بين ركبتها
زياد نزل من العربيه عالطول وجري عليها وقال بخوف: دينا
دينا:_________
زياد رفع رأسها لفوق لقي دموعها نازله وساكته
زياد وضع ايده على خدها وقال: دينا انتى بخير ؟ اخ اخ اخدك للدكتور
دينا مسحت دموعها وقالت: أنا عايزه أمو"ت
زياد هز رأسه وخدها في حضنه وباسها على رأسها وقال: اوعك تقولى كده تانى أنا مقدرش اعيش من غيرك أنا بحبك يا دينا
دينا بدون وعى حضنت زياد جامد أوى وقعدت تعياط بهستيريا
زياد فرح أوى وحط ايده على شعرها وقال: مش عايزك تخافي طول ما انا جنبك
دينا وقد فاقت لنفسها لتبعد عن زياد وتركب العربيه
زياد قام وقال: اجمل ما فيكى يا دينا ضعفك بحبك أوى لما تكونى ضعيفه
(في الجامعه)
ميرال انتهت من كل محاضراتها وطلعت وجوري طلعت معاها وقالت: ما تيجى نشرب قهوه
ميرال هزت رأسها وقالت: انا لازم امشي معلش مره تانيه
جوري مسكت ايد ميرال وقالت: عشر دقايق بس رجااء
ميرال خدت نفس عميق وقالت باستسلام: ماشي
جوري فرحت أوى ومسكت ميرال من دراعها ومشت بسرعه
ميرال: جوري أهدي
↚
(بعد مهله من الوقت)
جوري دخلت الكافتيريا وكانت لسه ماسكه ايد ميرال
_يا تري راح فين
ميرال ضمت حواجبها وقالت: هو مين
جوري: هااااا ٠٠٠٠ولا حاجه واقفه ليه اقعدي
ميرال بصت على دراعها وقالت: طب سيبي دراعى الأول
جوري: أوبس أسفه
ميرال قعدت على الكرسي وقالت: انتى مستنيه حد
جوري بدون انتباه: اه ٠٠٠اقصد لا
ميرال: طب اقعدي
جوري شافت على من الازاز وقتها فرحت أوى وقالت: طب انا رايحه الحمام مش هتاخر
ميرال قامت وقالت: جوري استنى
في لحظه جوري كانت مشت وعلى وصل عند ميرال وقال: آمال جوري راحت فين
ميرال بصت لتحت وقالت: راحت الحمام
على: اممممم ممكن اقعد معاكى لو مفيهاش غلاسه
ميرال ابتسمت وقالت: طبعاً اتفضل
على قعد وميرال قعدت أيضا وعلى مكنش عارف يقول اي أو يفتح موضوع ازاى
ميرال بصتله وقالت: فرحت أوى لما وافقت أن جوري ترجع الجامعه واتراجعت عن قرارك
على بلا مبالاة: ما كل ده حصل بسببك
ميرال ضمت حواجبها وقالت بعدم فهم: بسببي
على ارتبك أوى وقال: أقصد الفكره اللى عرضتيها عليا
ميرال: طب كويس أنك اقتنعت بكلامى
على: ازاى مقتنعش وانتى خطفتى قلبي من أول نظره
ميرال: نعم
على هز رأسه وقال: اقصد أن كلامك صح ميه في الميه
على مكنش عارف يقول اي وكان في موقف لا يحسد عليا
ميرال في سرها: فينك يا جوري كل ده في الحمام
على خد نفس عميق وقال: هو في حد في حياتك
ميرال ضمت حواجبها وقالت: ليه ؟ اقصد بتسأل ليه
على: مجرد سؤال عادي أصلا بصراحه مش معقول يكون واحده في جمالك وميكنش حد في حياتها
ميرال اتذكرت حمزه فهى تعشقه من زمان أوى وكانت بتكابر
على في سره: اعتقد الشرود ده وراء حاجه
جوري وقتها وصلت وعملت نفسها متفاجه لتقول: على انت هنا
على قام وقال بكدب: جيت عشان اخدك
جوري في سرها: الظاهر أنى جيت في وقت غلط خالص
ميرال قامت وخدت شنطتها وقالت: طب عن اذنكم أنا لازم أمشي
ميرال مشت وعلى مسك جوري من شعرها وقال: مستعجله كده ليه معرفتيش تستنى دقيقه كمااان
جوري زقته وعدلت هدومها وقالت: وأنا مالى كنت بشم على ضهر ايدي يعنى وبعدين احكيلى اي اللى حصل
على: سألتها إذا كان في حد في حياتك ولا لا
جوري بلهفه: ايوه وقالتلك اي
على: مقالتش حاجه كله بسببك
جوري وقد أدركت كل شي لتقول: حقك عليا ولازم تصدقنى مفيش حد في حياه ميرال انا صاحبتها وعارفه
على خد التليفون من على الطاوله وقال: يلا ياختى
جوري بتافف: انا غلطانه انى ساعدتك
بدأ يمر الوقت لياتى الليل بظلامه
رنيم انتهت من عملها وغيرت ملابسها وطلعت
(على الجهه الأخري)
كان في عصابه هاربه من الشرطه وكان إطلاق النا"ر متبادل بينهما
_زود السرعه
زود السرعه فعلاً وقال: راحنا في داهيه خلاص
رنيم كانت ماشيه وسمعت صوت نا"ر لتضع ايدها على ودنها وتقول: في أي
رنيم شافت عربيه العصابة جايه عليها بسرعه البرق وقتها حست بشلل لتقف مكانها متجمده
العربيه اقتربت من رنيم ورنيم حطت أيدها على عينها وصرخت بأعلى صوت: عاااااااااااااا
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
↚
رنيم أول ما شافت العربيه جايه عليها حطت أيدها على عينها وصرخت بأعلى صوت: عااااااااااااااا
قبل ما العربيه تضر"بها كأن ياسين مسك أيدها وشدها لحضنه
جسم رنيم كله كان بيرتعش من الخوف
ياسين حط ايده على شعرها وقال بهمس: أهدي
رنيم أول ما سمعت صوته بعدت عنه وقالت بعيون دامعه: ياسين
ياسين حط ايده على خدها وقال: انتى بخير
رنيم حضنته جامد أوى وقعدت تعياط وتقول: كنت كنت هعمل حادثه
ياسين: أهدي محصلش حاجه
رنيم خدت خطوه لوراء وياسين قال بمزح: كده متعادلين
رنيم بصتله وقالت بعدم فهم: متعادلين
ياسين حط ايده على كتفها وقال: هقولك في العربيه
ياسين فتح الباب ورنيم ركبت وياسين ركب أيضاً وشغل العربيه ومشواا٠٠٠٠٠٠
(في الطريق)
رنيم بصتله وقالت: مقولتش متعادلين في اي ؟
ياسين بصلها وقال: مش انقذتينى قبل كده والنهارده أنا كمان انقذتك يبقا متعادلين
رنيم ابتسمت وقالت: انت بتحسب بقاا
ياسين وهو مركز في الطريق: حاجه شبه كده
رنيم: اممممم وانت جيت مخصوص عشان تاخدنى
ياسين: ____________
رنيم: ياسين انا بكلمك
ياسين: عارف
رنيم: ومردتش ليه
ياسين: يمكن الرد مالوش لازمه
رنيم ضمت حواجبها وقالت: يعنى اي
وفجاه تليفون ياسين رن
ياسين حط السماعه في ودنه وفتح التليفون وقال: ايوه يا بابا
كمال: فينك ؟
ياسين: على الطريق عشر دقايق وهكون عندك
كمال: طب روح هات رنيم وتعالوا على بيت عمك سويلم
ياسين ضم حواجبه وقال: ليه ؟
كمال: عزمنا على العشا اوعك تتاخر
ياسين: بس
قبل ما يكمل كلامه كان الخط فصل
رنيم بصت لياسين وقالت: في أي
ياسين أدار العربيه وقال: عمى سويلم عزمنا على العشا وبابا في انتظارنا
رنيم: ياسين معلش ممكن تروحنى
ياسين: ما انتى رايحه معايا بابا اللى قال كده
رنيم سكتت وياسين بصلها والإبتسامة اترسمت على وجهه فكانت ابتسامه عاشق
(في المستشفى)
جلال كان واقف عند الباب ومبسوط أوى لأن ابنه استجاب مع العلاج وحالته بقت مستقره نوعاً ما
رامى بص لوالده وقال: بابا انت واقف كده ليه تعالى
جلال دخل وقال بعيون دامعه: حمدالله على السلامه يا حبيبي
رامى بابتسامة جانبيه: الله يسلمك
جلال قعد جنبه ومسك ايده وقال: عايزك تسامحنى انا عارف انى كنت قاسي عليك بس والله كان لمصلحتك
رامى حط ايده على ايد والده وقال: عمرك شوفتنى اشتكيت او زعلت منك
جلال هز رأسه ورامى قال: ده معنى اي ؟ انى عارف ان عصبيتك عليا لمصلحتى
كيان أدخلت وقالت: انا قولتله كده يا رامى بس بابا مصدقش
رامى بص لكيان وقال: شوفتى دينا ؟
كيان بصت لجلال وبدأت تفرك في ايديها
رامى بص لوالده وقال بشك: بابا انت روحت لدينا
جلال بص لتحت وسكت
رامى بانفعال: بابا رد عليا انت روحت لدينا
جلال مسك ايد رامى وقال: أهدأ يا أبنى وبعدين الإنفعال غلط على صحتك
رامى بهدوء: طب رد عليا روحت لدينا صح
جلال هز رأسه وقال: روحت لوالدتها لأن دينا
نبضات قلب رامى ازدادت أوى ودمعه فرت من عينيه وقال بكل وجع: اتجوزت
جلال هز رأسه وقال: مش عايزك تفكر فيها يا ابنى انساها وأرجع ابنى رامى اللى اعرفوا
رامى حاول يتمالك قدامهم وقال: أنا عايز اطلع من هنا
ثم كمل بعتاب: سيف مجاش صح
جلال هز رأسه وقال: جى يا ابنى وكان خايف عليك أوى
رامى هز رأسه ووقتها الدكتور دخل وقال: حمدالله على السلامه
رامى: الله يسلمك أنا عايز أطلع من هنا
الدكتور: هتطلع بكره أن شاء الله وعشان ده يحصل لازم ابعت معاك ممرضه
رامى هز رأسه وعقله كان شارد تماماً في معشوقته
(في قصر كمال النصراوي)
حمزه: م (ميرال)
حمزه وقف مكانه أول ما شافها طالعه من الحمام ولابسه برنص وبتنشف شعرها المبتل
حمزه بلع ريقه بصعوبه وحاول يتمالك فهو لا يريد أن يضعف قدام جمالها
حمزه دخل وميرال أول ما شافته شدت الملايه وحطتها على جسمها وقالت بارتباك: أنت انت بتعمل اي هنا
حمزه ارتبك أيضاً وقال: بابا رن عليا من شويه وقالى اننا معزومين عند عمى سويلم
ميرال: طب وأنا مالى
حمزه: ما قالى هات ميرال معاك
ميرال: ورنيم هتكون هناك
حمزه هز رأسه ومكنش مركز خالص وميرال قالت: عشر دقايق وهكون عندك
حمزه: _________
ميرال قربت من حمزه وحطت أيدها على كتفه وقالت: حمزه
حمزه مسك أيدها وبص في عيونها وقال: مش عارف هتعملى فيا اي اكتر من كده
ميرال وهى بتثبت الملايه على جسدها: ليه عملت معاك أي
حمزه بتلقائية: سرقتي قلبي بس
ميرال بعد ما سمعت تلك الكلمه سابت الملايه لتقع على الأرض وتقول بعدم استيعاب: قولت اي
حمزه وقد ضعف تماماً ليقرب من ميرال اللى فاقت لنفسها وشدت الملايه عليها مره اخري وقالت بحده: حمزه اطلع برااا
حمزه فاق لنفسه أيضاً وقال: هنتظرك متتاخريش
ميرال لم ترد عليا ودلفت الى الحمام وحمزه قبض ايده وقال: مش هينفع يا حمزه اللى بتعملوا ده مش هينفع
(بعد مهله من الوقت)
ميرال طلعت وكانت لابسه فستان وردي في منتصفه حزام باللون الأسود ولبست صندل اسود وكانت أميره حقا
ميرال طلعت وراحت اوضه حمزه وطرقت الباب اللى انفتح معاها
ميرال دخلت وقالت بصوت منخفض نسبياً: حمزه حمزه
ميرال طلعت وقفلت الباب وقالت: يا تري راح فين
ميرال مسكت التليفون ورنت على حمزه
حمزه فتح التليفون وقال: خلصتي
ميرال: ايوه أنت فين
حمزه: مستنيكى في الجنينه
ميرال هزت رأسها وقالت وهى نازله على السلم: دقيقه وهكون عندك
حمزه هز رأسه وقفل التليفون
ميرال طلعت وحمزه أول ما شافها انبهر بجمالها فكيف تكونين بتلك الجمال يا أيتها الفتاه
ميرال وصلت عنده وقالت: يلاااا
حمزه:_____________
ميرال وضعت أيدها على كتفه وقالت: حمزه
حمزه وقد استفاق من شروده ليقول: طالعه زي الأميرات في الفستان ده
وجهه ميرال احمر أوى وقالت وهى باصه لتحت: شكرا
حمزه مقدرش يسيطر على مشاعره ومسك أيدها وقال: أنا عايز اعترفلك بحاجه
ميرال هزت رأسها وحمزه قال: ميرال أنا بحبك ♥️
ميرال وقد سافرت بتلك الكلمه الى عالم اخر فكأن العالم اللى سافرته مليئ بالورد الأحمر والشموع
حمزه وضع ايده على خدها وقال: ميرال تقبلى تتجوزينى
ميرال ارتبكت أوى وقالت: حمزه حمزه أنت
حمزه: أنا أي
ميرال مكنتش عارفه ترد عليا لتقول بتهرب: إحنا كده هنتاخر واكيدا الكل منتظرنا
ميرال كانت ماشيه ولكن حمزه مسك أيدها وقرب منها وضمها من الخلف وقال: عايز اسمع ردك الأول
ميرال بلعت ريقها بصعوبه ودقات قلبها بقت عاليه جدآ
حمزه: يلا يا ميرال
ميرال كانت في موقف لا تحسد عليا لتبتعد عن حمزه وتقول: حمزه أنا مش عارفه اقول ايه
حمزه: قولى الكلمه اللى منتظر اسمعها
ميرال بقت تفرك في ايديها من التوتر والارتباك
حمزه ابتسم على توترها وارتباكها ليضع ايده على خدها ويقول: خدي وقتك وهكون منتظر ردك في اي وقت
ميرال ابتسمت ابتسامه بسيطه وقالت: مش هنمشي ولا أي
حمزه طبع بوسه على خدها وقال: يلا
ميرال اتكسفت أوى بس من جواها فرحانه فهى تعشق قربه منها
حمزه مسك أيدها وميرال بقت مكسوفه منه أوى خصوصاً انه صارحه بالحقيقة
فتح الباب وقال بابتسامه جاذبه: اتفضلى
ميرال ركبت وحمزه ركب أيضا وشغل العربيه ومشوا
طول الطريق ميرال كانت باصه لتحت فكانت مكسوفه من حمزه أوى وحمزه لم ينزل عينه من عليها
بقلم دعآء حجآج------------------------------------------------
----------------------------------------------------
في قصر سويلم الذي لا يقل جمال عن قصر كمال النصراوي
ياسمين كانت رايحه جايه وبتقول: يا تري أتأخر كده ليه
سويلم وكمال كانوا قاعدين على الاريكه وبيضحكوا على تصرفات ياسمين
سويلم: بتحب سيف أوى
عند سماع تلك الكلمه الابتسامه اختفت من وجهه كمال الذي يعلم ان ابنه لم يحبها
سويلم: ما تكلم سيف يا كمال
كمال بارتباك: أن أن شاء الله يا سويلم
في تلك اللحظة ياسين ورنيم دخلوا
كمال أول ما شافهم الابتسامه اترسمت على وجهه وسويلم قال: مين ده ؟ حبيبه ياسين
كمال وهو باصص عليهم: يا ريت
سويلم ضم حواجبه وقال: كمال انت كويس
كمال هز رأسه وقال: لا ده تبقا بنت اخويا الله يرحمه
سويلم: انت عندك اخ وانا معرفش
كمال سكت وياسين ورنيم وصلوا عندهم وياسين سلم على سويلم
كمال: اقعدوا يا ولاد
ياسمين بصت على رنيم ونيران الغيره اشتعلت بداخلها فهى تعلم انها تعيش في منزل كمال
ياسمين بصت على رنيم من الأسفل للأعلى وكانت غيرانه منها لان رنيم احلى منها بكتير
ياسمين راحت عندهم ومدت أيدها لرنيم وقالت: هاي انا ياسمين واكون مرات سيف المستقبليه
رنيم مدت أيدها وقالت بابتسامة بسيطة: أنا رنيم
ياسمين: وتقربي اي لعمو كمال يا رنيم
رنيم بصت لتحت وكمال أدخل وقال: تبقا بنت اخويا يا ياسمين
ياسمين بكل جرأة: بس احنا عزمناك انت وياسين وحمزه وحبيبي وطنط ناهد بس
رنيم انحرجت أوى وياسين قال: رنيم فرد من أفراد عائلتنا يا ياسمين هانم
ياسمين ابتسمت ابتسامه صفره وكمال بص لياسين وفرح أوى
في ذلك الوقت سيف دخل وياسمين أول ما شافته طلعت تجري عليه وحضنته عالطول وقالت: اتاخرت أوى يا شيفو
سيف بص لرنيم اللى بصت لتحت عالطول
سيف بعد عن ياسمين وكان باصص لرنيم فهو كان رافض أن ياتى وعندما علم ان رنيم موجوده وافق عالطول
ياسمين لاحظت نظرات سيف لرنيم فكانت نظرات إعجاب
ياسمين في سرها: معقول سيف بيحبها أصلا مش معقول يفضل باصصلها كده
سيف وصل عندهم وسويلم قام ومد ايده وقال: أخبارك اي يا أبنى
سيف مد أيده أيضا وقال: الحمدلله بخير
كمال: ياسين رن على حمزه شوفه فين
ياسين هز رأسه وقام ووقف على جنب ورن على حمزه
ياسمين راحت عند سيف ومسكت في دراعه لكى تجعل رنيم تغار فهى مفكره ان رنيم بتحب السيف
رنيم في سرها: هى بتعمل كده ليه أنا حاسه أنها قاصدانى
سيف سحب أيده وقعد جنب رنيم فكأن متعمداً ذلك
ياسمين غارت أوى وسويلم لأحظ عليها وقبل ما تعمل حاجه سويلم قام وقال: بدريه العشاء جاهز
_ايوه يا بيه
سويلم: طب اتفضلوا
ياسين: بابا حمزه داخل ع
قبل ما ياسين يكمل كلامه كان حمزه وميرال وصلوا
ياسمين بصت على ميرال وغارت منها أيضا وقالت: اكيدا سيف بيحب واحده فيهم بس مش عارفه جايين ليه
(بعد مهله من الوقت)
على طاوله الطعام
الكل كان قاعد ولم تخلو نظرات حمزه من ميرال اللى كانت مكسوفه أوى من نظراته ليس حمزه فقط بل ياسين وسيف التى لم تخلو نظراتهم لرنيم
ياسمين كانت مراقبه الوضع تماماً واتاكدت ان سيف بيحب رنيم فكانت نظراته كفيله لتتاكد من تلك الشكوك
ياسمين: هو انتى مرتبطه يا رنيم
كمال: ياسمين أنا مبحبش الكلام الكتير خصوصاً على الأكل
ياسمين حست بإحراج وقالت: أنا بسالها عادي يا عمو
رنيم: ايوه مرتبطه وفرحى بعد بكره
وقتها سيف بص لرنيم وكان قلبه يولمه وياسمين فرحت أوى
ياسمين بسعاده: الف مبروك بجد فرحتينى أوى
رنيم بصت لتحت وسيف بص لياسمين فهو يعلم سر تلك الفرحه وقد توعد بداخله أنها ستكون ليا مهما كانت الطرق مغلقه
(بعد شويه)
وتحديدا في الجنينه
كانوا قاعدين كلهم ومنهم من يشرب قهوه ومنهم من يشرب شاي
ياسمين بقت تهز في والدها اللى فاهم ما تريده من تلك الحركات الطفولية
سويلم ابتسم وقال: عايزين نعمل خطوبه بقا يا سيف
سيف بصله وقال: خطوبه اي
سويلم بص لكمال وقال: انت مقولتش لابنك ولا اي يا كمال
سيف بكل هدوء: تقولى على اي يا بابا
كمال بارتباك: بصراحه أنا وسويلم عاملين العزومه ده عشان نقرا الفاتحه
سيف وقد فهم كل شي ليقوم ويقول: حلو التخطيط ده يا بابا ومن امتى بتعمل الحركات ده
الكل قام وياسمين راحت عند سيف ومسكتوا من دراعه وقالت: أنت بتقول اي يا حبيبي
سيف زقها وقال بعصبية: انتى اي مش بتفهمى قولتلك مليون مره أنا مش بحبك وبعتبرك زي اختى
دموع ياسمين نزلت وكمال قال بزعيق: سيف
سيف هز رأسه وقال: لا يا بابا في ده بالذات أنا اسف ولو كنت أعرف ان ده هدفكم من الاول مكنتش جيت عن اذنكم
سيف خد الجاكيت بتاعه وخد بعضه ومشي وياسمين طلعت تجري على جوا
سويلم بص لكمال وقال: شايف ابنك يا سويلم
كمال: ما قولتلك يا سويلم سيف مش هيوافق بس انت اللى اصريت
حمزه مسك ايد ميرال اللى انخضت
حمزه بهمس: بقولك اي انا مش بحب المواضيع ده اي رايك نمشي
ميرال بهمس ايضا: مش هركب معاك
حمزه رفع حاجب وقال: ليه أن شاء الله
ميرال فهى مكسوفه منه أوى خصوصاً لما اعترف ليها بحبه
ميرال: كده وخلاص
حمزه بخبث: اممم براحتك
ميرال: ما هو فعلاً براحتى
حمزه وضع ايده على خصرها وقال: وانتى راحتى
ميرال شالت ايده وخدت خطوه لوراء وكمال قال: احنا لازم نمشي يا سويلم عن اذنك
سويلم هز رأسه وكان متعصب من سيف أوى خصوصاً الكلام اللى قالوا وضعه في موقف محرج أوى
ياسين مسك أيد رنيم وقال: انا هرجع أنا ورنيم يا بابا
كمال هز رأسه وحمزه بغمزه: اكيدا مش هتركبي مع بابا وماما يعنى
ميرال بلعت ريقها وكمال قال: وانت يا حمزه خد ميرال معاك
ناهد خافت ان حمزه يقول حاجه لميرال لتقول: وانا هاجى معاك يا حمزه
حمزه ضم حواجبه وقال: ليه اقصد ما تركبي مع بابا
كمال: انا رايح مشوار يا ابنى
ميرال ابتسمت بانتصار وحمزه اتعصب أوى وقال وهو ضاغط على سنانه: تمام
بعد مهله من الوقت
(في الطريق)
سيف كان سايق العربيه باقصي سرعه ممكنه وكان مخنوق أوى
سيف فك زر من القميص وقال: بقا كده يا بابا
وفجاه تليفون سيف رن فكان المتصل والده
سيف مسك التليفون وقفلوا تماماً
كمال رن تانى ولكن تلك المره لقي تليفونه غير متاح وقتها أدرك ان سيف متعصب أوى
كمال: أنا اسف يا أبنى حقك عليا انا والله عايز مصلحتك مش اكتر وياسمين بتحبك أوى ومش هتلاقي واحده تحبك كده
(على الجهه الأخري)
حمزه عدل المرايه لتاتى على ميرال اللى راكبه وراء
حمزه ابتسم وميرال بصت لتحت عالطول وناهد لاحظت اللى عملوا حمزه
ناهد: عارف يا حمزه
حمزه مردش عليها وركز في الطريق وناهد قالت: مش هتلاقي زي سالى ابدأ بنت مهذبه أوى ومن مستوانا وده اهم حاجه
حمزه بتريقه: فعلا مهذبه انتى هتقوليلى
ميرال كبحت ضحكاتها فهى تعلم ان حمزه بيتريق
ناهد اتعصبت أوى وقالت: على العموم اوعك تحلم انك تتجوز بنت من بنات الشوارع
حمزه داس فرامل وقتها ميرال انخضت وناهد قالت: وقفت العربيه ليه
حمزه بصلها وقال: بحبها وهتجوزها يا ماما
نيران اشتعلت بداخل ناهد وميرال اتكسفت أوى وحمزه بص عليها من المرايه وقال: وهكلم بابا وعشان خاطرك هخلى الفرح عالطول بس هى تقول موافقه بس
ميرال ابتسمت وحمزه شغل العربيه وعيونه متركزه على من سرقت قلبه
ناهد في سرها: يا تري قالها أنه بيحبها ولا لا
_بس قلبي بيقولى انه قالها ده لو قالها فعلا يبقا مو"تك جى بدري بدري يا ميرال
(عند ياسين ورنيم)
رنيم بصت لياسين وقالت: سيف غلطان مكنش ينفع يقول كده اقصد كان في طريقه احسن من كده
ياسين: بالعكس أنا شايف انه مش غلطان عارفه ليه
رنيم: ليه
ياسين: لأن الموقف ده حصل مليون مره وسيف رفض الجواز منها مليون مره واعتقد قالها أنه مش بيحبها بس هى مصره انها تتجوزه
رنيم: عشان بتحبه ياسمين لو مكنتش بتحبه مكنتش عملت كل ده
ياسين: ده مش حب يا رنيم ده جنان
رنيم: بالعكس يا ياسين ده اللى بيسموا الحب الحقيقي ياسمين بتحب سيف بقلبها مش بعقلها
ياسين بصلها وقال: هو في حب بالقلب وحب بالعقل
رنيم هزت رأسها وقالت: الحب اللى بالقلب بيبقا الحب الصادق الحب الحقيقي إنما الحب بالعقل بيبقا الحب المزيف الحب اللى مش هيدوم كتير
ياسين في سره: وانا حبيتك بقلبي يا رنيم
رنيم: بس طالما سيف مش بيحب ياسمين يبقا مينفعش يتجوزها لأن لو اتجوزها وهو مش بيحبها ممكن يعانوا مع بعض أوى
ياسين: زيك كده مش بتحبي احمد ورغم كده وافقتى عليا
رنيم مقدرتش ترد لأن ده الحقيقه هى مش بتحب أحمد فعلاً
رنيم: بس يمكن الحب يجى بعد الجواز
ياسين: وممكن سيف يحب ياسمين بعد الجواز
رنيم سكتت وياسين قال: شوفتى معايا حق اهو
رنيم ابتسمت وياسين حدق فيها وقال: تعرفي أننا متشابهين أوى ومتفاهمين
رنيم بلا مبالاة: عاملين زي جسدين في روح واحده
ياسين ضم حواجبه وقال: اي
رنيم وقد وعت لما قالته لتقول بارتباك: اقصد أننا متفاهمين فعلاً زي ما انت قولت
ياسين ابتسم ورنيم بصت لتحت وقالت بصوت منخفض جدا: اي اللى انا بقولوا ده
(بعد مهله من الوقت)
ياسين ورنيم وصلوا
ياسين بابتسامة: تصبحي على خير
رنيم بابتسامة مماثله: وأنت من أهله
كل منهم دلف الى غرفته
رنيم فتحت الباب لقت سيف قاعد وبيشرب وبدأ يفقد تركيزه
رنيم أول ما شافته انصدمت لأنها لم تعرف عن السيف كده بل كل أولاد كمال فوالدهم احسن تربيتهم
رنيم بلعت ريقها وقالت: سيف انت بتعمل اي
سيف رفع عيونه اتجاها فكانت عيونه حمره زي الد"م
سيف:___________
رنيم مكنتش عارفه جابت الشجاعه ده منين عشان تقرب من سيف وتقعد جنبه
رنيم بصت لتحت وقالت: أنا مش مصدقه أن إبن عمو كمال الكبير بيشرب
سيف:___________
رنيم حطت ايدها على أيده وقالت: بتقول عليا أن عقلى صغير زي عقل الاطفال طب ممكن تقولى اللى بتعملوا في نفسك ده إسمه اي
سيف: مغفل
رنيم وقد شعرت بحزن بداخلها لتقول: ليه بتقول كده
سيف قام وقال: مش مهم تعرفي لأن فات الاوان خلاص
رنيم قامت أيضاً وقالت: هو اي اللى فات أنت زعلان من عمو كمال صح ومن اللى عملوا
سيف: تؤ٠٠٠ أنا زعلان على واحده هتروح منى كمان يومين
دقات قلب رنيم ازدادت أوى وقالت: ومين الواحده ده
سيف بدأ يفقد تركيزه تدريجياً فهو مش متعود على القر"ف ده
سيف: عايزه تعرفي
رنيم بصت في عيونه وهزت رأسها وقالت: اتمنى
سيف حط ايده على خدها ورجع بعض الخصلات اللى نزلوا من شعرها خلف ودنها
رنيم غمضت عيونها وسيف بدأ يقرب منها وبدون وعى قبلها والمفاجاه ان رنيم استجابت معا
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
↚
سيف وضع ايده على خدها ورجع بعض الخصلات اللى نزلت على وشها خلف ودنها وبدون وعى قرب منها وقبلها والمفاجأة ان رنيم استجابت معا ٠٠٠٠٠٠
سيف وضع ايده على ضهرها وشدها ليا اكتر وفي لحظه رنيم استفاقت لنفسها لتدفع سيف وتطلع تجري
سيف خد نفس عميق وفي لحظه حاس بدوخه أثر المشروب ليقع على السرير مغشياً عليه
رنيم وقفت على جنب ووضعت أيدها على قلبها اللى نبضاته بقت عاليه أوى
دموعها نزلت وقالت: اي اللى عملتوا ده ؟
_ازاى استجيب معا كان لازم اضر"به بالقلم أول ما قرب منى بس لا سمحتلوا يقرب واستجابت معا
وفجاه شخصاً ما وضع أيده على كتف رنيم اللى انتفضت ورفعت ايدها على استعداد أن تضر"ب تلك الشخص بالقلم
ميرال بصت على ايد رنيم وقالت: رنيم انتى كويسه ؟
رنيم نزلت أيدها عالطول وميرال قالت: انتى بتعياطى
رنيم مسحت دموعها وقالت وهى بتهز رأسها: لا مش بعياط اقصد في حاجه دخلت في عيني بس مش عارفه اي هى
ميرال شكت وقالت: حاجه اي
رنيم بتهرب: أنا انا رايحه الحمام اغسل وشي يمكن أعرف أي اللى دخل فيها
ميرال بانتهاد: رنيم استنى
رنيم مشت عالطول وميرال ضمت حواجبها وقالت: يا تري اي اللى حصل
_احم
ميرال انتفضت وصرخت بأعلى صوت: عاااااااااااااا
حمزه وضع ايده على فمها وقال: الله يخربيتك ٠٠٠٠الناس تقول اي بيتحر"ش بيها
ميرال زقته وخدت نفس عميق وقالت: وفي حد يعمل اللى عملتوا
حمزه رفع حاجب وقال: عملت اي
ميرال بارتباك: لا ولا حاجه عن اذنك
ميرال كانت ماشيه ولكن حمزه مسك أيدها وبدأ يقرب منها من وراء وقال بهمس: طب مش عايزه تقوليلي حاجه قبل ما تنامى
ميرال بلعت ريقها وقالت بارتباك: آآ٠٠٠آ٠٠أقول اي
حمزه وقف قصادها وقال: اي حاجه
ميرال بنبضات قلب عاليه جدآ: حاجه زي اي
حمزه بص في عيونها ثم نزل على شفايفها وقتها ميرال لاحظت نظراته لتقول: أنا رايحه أنام أصلا٠٠٠٠٠٠
قبل ما تكمل كلامها كان حمزه باسها من رقبتها لتشهق ميرال بصوت عالى جدآ
(بعد مرور ثوانى معدودة)
حمزه بعد عنها وقال بغمزه: تصبحي على خير
ميرال بصوت مقطع: آآ٠٠٠آآنت٠٠ قليل٠٠٠ الأدب
حمزه وهو متجه الى غرفته: روحى نامي يا بابا
ميرال بصت ليا بقر"ف واشمئزاز
كمال نزل من العربيه وقال: أسامه أسامه
أسامه جري عليا وقال: نعم يا كمال بيه
كمال: سيف رجع ولا لسه
أسامه: رجع من ربع ساعه كده يا بيه
كمال خد نفس عميق ونوعاً ما اطمن لانه خاف على إبنه اوى فهو يعلم انه عصبي جدآ
كمال دخل جوا وطلع على اوضه سيف وطرق الباب وقال بصوت هادي: سيف ٠٠٠سيف
كمال زق الباب لقي مفتوح
دخل ولقي سيف نايم ليقترب منه ويقعد بجانبه ويقول: حقك عليا انا عارف أنك زعلان منى بس والله أنا عايز مصلحتك وانت عارف كده كويس
كمال بص لتحت وقال: وسعادتك اهم من اي حاجه واللى انت عايزوا كله هيتنفذ
كمال قام ووضع البطانيه على سيف وبص ليا وقال: تصبح على خير يا حبيبي
كمال كان طالع ولكن وقف حين شاف ازازه **** مرميه على الأرض ليقول بصدمه: أنت يا سيف تعمل كده
كمال هز رأسه وطلع ورزع الباب وراء وكان مضايق من سيف أوى
كمال راح غرفه ياسين فهو لا ينام إلا لما يطمن على ولاده مهما كبروا
كمال طرق الباب وياسين فتح الباب وقال: بابا تعالى
كمال حط ايده على خده وقال: جيت اقولك تصبح على خير
ياسين بص لتحت وقال: تصبح على خير بس مفيش حاجه تانيه عايز تقولها
كمال ضم حواجبه وقال: حاجه زي اي
ياسين هز رأسه وقال: ولا حاجه على العموم وأنت من أهله
كمال ابتسم وخد بعضه واتجه الى غرفه حمزه
ياسين قفل الباب وقال بحزن: معقول مش فاكر عيد ميلادي يا بابا
ياسين فك زر من القميص وقعد على طرف الاريكه وقال: كنت مفكر انك أول واحد هتيجى وتقولى كل سنه وانت طيب بس طلعت غلطان
(في غرفه حمزه )
كمال كان ماشي ولكن حمزه مسك ايده وقال: بابا عايزك في موضوع
كمال بص في الساعه وقال: الساعه ١٢:٣٠ خليها بكره
حمزه: عشر دقايق بس
كمال خد نفس عميق وقعد على طرف السرير وقال: عايز تقول اي يا حمزه
حمزه قعد جنبه ومسك أيده وقال: من الاخر أنا بحب ميرال وعايز اتجوزها
كمال فرح أوى وقال وهو بيهز رأسه: بجد
حمزه أبتسم وقال: بجد
كمال خد في حضنه وقال: الف مبروك يا حبيبي بجد فرحتنى
حمزه: بس لسه مش عارف رد ميرال اي
كمال بعد عن حمزه وقال: مش عارف إذا كانت ميرال بتحبك ولا لا
حمزه هز رأسه بمعنى لا وكمال ضر"به على كتفه وقال: وجى تقولى انا عايز اتجوز ميرال من غير ما تعرف اذا كانت هى موافقه ولا لا
حمزه: أن شاء الله هتوافق بس استعجل انت بس
كمال قام وقال بتريقه: لو عليا أنا موافق ولو عايز الفرح يكون النهارده قبل بكره اعملك
حمزه: اتريق يا كمال بيه اتريق
كمال وهو طالع: نام يا ولد
حمزه باستغراب: نام يا ولد ٠٠٠٠هو موافق ولا بيشتغلنى
(في قصر سويلم)
ياسمين كانت واقفه عند ركن من أركان الاوضه وحاطه أيدها على صوره سيف
فالاوضه مليئه بصور سيف فمن رأي الغرفه وراي الصور يقسم بداخله أنها تعشق السيف عشقاً لا ينتهى
ياسمين والدموع نازله من عينها: كده يا شيفو بقا تكسر بخاطري بالطريقه ده انت أنت متعرفش أنا بحبك قد اي ده انا استحملت السنين ده كلها عشانك وفي الآخر تقولى انا مش بحبك وبعتبرك زي اختى
_هو انا وحشه أوى كده ولا هى احلى منى (رنيم )
ياسمين بقت تضر"ب بايديها على صوره سيف وتقول: رد عليا ساكت ليه قولى هى أحسن منى في اي
وقتها سويلم وقف عند الباب وزعل أوى على بنته وقد توعد بداخله ان الايام الجايه كلها هتكون أبشع أيام لسيف
ياسمين: مهما قولت ومهما عملت هفضل أحبك يا سيف حتى لو حاولت تقت"لنى هفضل أحبك بردو
سويلم دخل وقتها وقال: ياسمين بنتى
ياسمين وضعت أيدها على ودنها وقالت بصريخ: أطلع براااا مش عايزه اشوفك
سويلم راح عندها وقال: أهدي يا بنتى عشان خاطري
ياسمين: انت السبب يا بابا انت السبب كان زمانى متجوزه سيف دلوقتى بس حضرتك رفضته
سويلم: رفضت وقتها عشان مكنش بيحبك
ياسمين: آمال جى واتقدم ليه
سويلم: عشان ابوه مش اكتر عشان كمال اللى طلب منه كده وسيف وقتها مقدرش يقصرله كلمه
ياسمين قعدت على طرف السرير ووضعت أيدها على رأسها وقالت: كان ممكن يحبنى بعد الجواز يا بابا كان ممكن يحبنى
سويلم قعد جنبها وخدها في حضنه وبقا يطبطب عليها ويقول: مش عايزك تزعلى وأن شاء الله هيجيلك أللى احسن منه
ياسمين زقته وقالت بعصبية: مش هتجوز غير سيف بابا والا
ياسمين بصت حواليها لقت سكينه موضوعه على الكومدينو لتمسكها عالطول وتضعها على شرايين أيدها
ياسمين: وإلا أمو"ت نفسي
سويلم هز رأسه وقال بخوف: أهدي يا بنتى أن شاء الله كل حاجه هتنحل
ياسمين سابت السكينه تقع على الأرض وقالت بعيون داميه: مفيش حاجه هتنحل يا بابا سيف مستحيل يحبنى انتهت خلاص
سويلم مسك أيدها وقال: وده وعد منى يا بنتى أنى هجوزك سيف
ياسمين بصتله وابتسمت وقالت: بجد يا بابا
سويلم خدها في حضنه وباسها على رأسها وقال: بجد يا قلب بابا
ياسمين فرحت أوى وسويلم قال بتفكير: ياسمين لازم تسافر لازم تبعد عن سيف لأن سيف مستحيل يتجوزها ووقتها بنتى هتمو"ت نفسها الحل الوحيد انها تسافر
(في قصر كمال النصراوي وتحديداً في الجنينه)
ياسين كان قاعد على الاريكه وباصص للنجوم
وفجاه صدر صوت من خلفه: Happy birthday
ياسين استدار ووجدها فعلاً تلك التى خطفت قلبه من النظره الاولى
رنيم راحت عنده وقالت: عيد ميلاد سعيد
ياسين قام وقال: انتي لسه فاكره ؟
رنيم هزت رأسها وقالت: أول ما قولتلى عيد ميلادك بعد تلات ايام عملت تنبيه على التليفون بتاريخ عيد ميلادك بحيث منساش
ياسين بابتسامة: شكراً
رنيم مسكت ايده وقالت: مفيش شكر بين الصحاب يا ياسين
ياسين ابتسم وقال: فعلاً
رنيم: اممم ممكن تغمض عيونك الخضرا دول
ياسين ضحك وخد نفس عميق وغمض عيونه فعلاً ورنيم قالت بتحذير: اوعك تفتح
ياسين بابتسامة جانبيه: حاضر بس ممكن اعرف بتعملى اي ؟
رنيم: ___________
(بعد مهله من الوقت)
ياسين: رنيم رنيم
ياسين بدأ يخاف وقال: رنيم انا هعد من واحد لتلاته ولو مردتيش هفتح عينى اللهم بلغت اللهم فاشهد
ياسين خد نفس عميق وقال: واحد ٠٠٠اتنين ٠٠٠تلاته
ياسين فتح عيونه وبص حواليا وقال بخوف: رنيم
رنيم قامت عالطول من على الأرض ووقفت قصاد ياسين اللى قال: بلاش لعب العيال ده انا خوفت عليكى
رنيم بابتسامه: بجد
ياسين: لا بهزر
رنيم: اممم على العموم كل سنه وانت طيب واتمنى الهديه تعجبك
رنيم حطت في ايد ياسين بوكس صغير نوعاً ما وقالت: يا رب تعجبك
ياسين بصلها وقال: طالما منك يبقا هتعجبنى
رنيم: طب افتحها الأول يمكن تغير رايك فيها
ياسين: أن شاء الله لا
رنيم: طب يلا
ياسين شال الغطا من على البوكس والابتسامه اترسمت على وجهه
رنيم: هاااا اي رايك
ياسين طلع الكتاب وقرا العنوان بتاعه
رنيم: كتاب عزف منفرد على البيانو للكاتب السوري فواز حداد قولت يمكن يساعدك خصوصاً انك موهوب في العزف
ياسين: احلى هديه واحلى عيد ميلاد مر عليا بجد شكرا أوى
رنيم قلبت وشها وياسين ضحك وقال: نسيت على العموم الهديه حلوه أوى
رنيم: بجد
ياسين: ما قولتلك اكيدا هتعجبنى طالما منك
رنيم: فرحت أوى انها عجبتك على العموم تصبح على خير
رنيم كانت ماشيه ولكن وقفت حين قال ياسين: رنيم وهو انتى بجد عايزه تتجوزي أحمد
رنيم بصت لتحت وهزت رأسها وياسين قال: وانتى من أهله
رنيم استدارت ناحيته وقالت: انت لسه صاحى ليه اقصد أنك دخلت اوضتك من بدري
ياسين: معرفتش أنام قولت أنزل اقعد في الجنينه شويه
رنيم: امممم ومش هتنام دلوقتى
ياسين: شويه كده ٠٠٠٠روحى نامى
رنيم هزت رأسها وقالت: سلام
ياسين بابتسامه خفيفه: سلام
(في صباح يوماً جديد)
سيف حط ايده على رأسه وكان معا صداع أثر المشروب
سيف قام ولقي كمال في وشه
سيف وهو واضع أيده على رأسه: صباح الخير
كمال بحده: صباح القرف اللى كنت شاربه امبارح
سيف مردش عليا وكان داخل الحمام لكن كمال مسك أيده وقال: ومن امتى ولاد كمال النصراوي بيشربوا القرف ده
سيف بحده: ما انت السبب روحت خططت من ورايا قال اي عشان اتجوز ست الحسن
كمال بهدوء: ياسمين بتحبك ومش هتلاقي واحده تحبك كده
سيف وهو متجه الى الحمام: وأنا مش عايز ألقي واحده تحبنى كده
كمال: حتى لو رنيم
سيف وقف مكانه وقال: واشمعنا رنيم
كمال بدأ يمشي اتجاه ويقول: لأنى متاكد انك بتحب رنيم
سيف بكدب: ده من متخيلاتك مش اكتر
كمال وصل عنده وقال: في حد يقول لوالده كده على العموم ده الحقيقه بس أحب اقولك انت لسه فيها
كمال وهو طالع: البنت بتروح منك وانت قاعد ولا على بالك
كمال طلع وسيف قال: مش بالعافيه يا بابا رنيم مش بتحبنى مش هتجوزها بالعافيه
(في غرفه رنيم وميرال اللى تم تنضيفها من قبل سوسن)
ميرال: رنيم انا رايحه الجامعه
رنيم طلعت من الحمام وقالت: خدي بالك من نفسك
ميرال بابتسامة: حاضر
ميرال طلعت وبقت تبص حواليها
ميرال: الظاهر لسه نايم
حمزه وهو واقف وراءها: لا صحيت
ميرال: عاااااااااا ٠٠٠٠٠٠٠انت حمار يا بنى آدم
حمزه: امممم على فكره أنا كلمت بابا امبارح ووافق بس منتظر ردك يا جميل
ميرال بارتباك: رد رد أي
حمزه: عرض الجواز
ميرال مشت ومردتش عليا وحمزه حط ايده في جيبه وقال: هو أنا قولتلك امشي
ميرال وهى ماشيه: موافقه بس شوف رأي رنيم الأول
حمزه بفرحه: بتهزري
ميرال مشت وحمزه قال بانتهاد: ميرال استنى
حمزه فرح أوى وقال: لو على رنيم سهله أوى
بعد مرور نصف ساعة
(في المستشفى)
رامى بعصبية: يعنى اي يا دكتور مش هطلع الا بكره انت قولت هطلع النهارده
جلال: رامى أهدأ
الدكتور: لازم اعملك شويه فحوصات الأول
رامى بص لتحت وجلال قعد جنبه وقال: خلاص بقا النهارده من بكره مش هتفرق كتير
رامى: ___________
جلال خد في حضنه وقال: القصر من غيرك وحش أوى
رامى بغضب: قول لسيف رامى بيقولك شكراً أوى يا صديق العمر
جلال: بلاش تظلم الشاب يا ابنى
رامى بعتاب: مجاش لحد دلوقتى ليه يا بابا مجاش يشوفنى ليه
جلال: والله جى يا أبنى وكان خايف عليك أوى
رامى هز رأسه وقال: محصلش
سيف وقف عند الباب وقتها وقال: لا حصل يا أستاذ
رامى مرداش يبصله واتجاهل كلامه تماماً
جلال قام وقال: طب انا رايح مشوار مش هتاخر خد بالك منه يا سيف
سيف: في عينيا يا جلال بيه
جلال طلع ورامى وهو لسه باصص لتحت: جاى ليه
سيف راح عنده وقعد جنبه وقال: جيت اشوف صاحبي اللى واحشنى أوى
رامى: مش واضح
سيف قام وقال: الظاهر ان وجودي مش مرحب بيا
رامى بصله وقال: تصدق انك تافه
سيف ابتسم وقال: يعنى اي
رامى: يعنى واحشنى يا حمار
سيف حضنه عالطول وقال: هو ده صاحبي اللى اعرفوا
رامى: من النهارده صاحبك بتاع زمان ما"ت يا سيف ما"ت لما البنت اللى حبها اتجوزت واحد تانى
سيف بعد عنه وقال: دينا عندها ظروفها يا رامى وانا متاكد ان في حاجه حصلت خلت دينا تتجوزه
رامى: معتقدش يا سيف دينا عمرها ما حبتنى
سيف: ممكن اقولك حاجه
رامى: _____________
سيف: انساها يا رامى وابدا حياه جديده أنساها عشان والدك اللى زعلان أوى عشانك
رامى بص لتحت وقال: هحاول يا سيف بس اعتقد مش هقدر
سيف: أن شاء الله هتقدر وبعدين لازم تشوف حياتك
رامى: مش رايح الشركه
سيف: قولت قبل ما اروح اعدي عليك وكويس انى عملت كده والا كنت هكون مدفون النهارده
رامى قعد يضحك وقال: مقدرش أعمل كده وبعدين انا لو مش بحبك مكنتش زعلت منك
سيف قام وقال: طب استأذن أنا بقا
رامى هز رأسه وسيف خد بعضه ومشي
بدأ يمر الوقت ومر اليوم سريعاً وياتى اليوم الذي لا ينتظره احد من أبطالنا الا القليل منهم
بدأت التجهيزات للفرح والأغلبية يتمنون أن يتلغى الفرح
ميرال: رنيم عشان خاطري فكري
رنيم بصت لتحت وقالت: أفكر في أي يا ميرال أحمد شاب كويس ومحترم أوى اي لازومه التفكير
ميرال: مش عارفه حاسه أن في حاجه غلط
رنيم بصت لميرال وقالت: على فكره احنا هنسافر كمان يومين
ميرال بصدمه: اي
رنيم هزت رأسها وميرال قالت: هو حمزه متكلمش معاكى في حاجه
رنيم: حاجه زي اي
ميرال حبست دموعها بالعافيه وقامت وقالت: ولا حاجه عن اذنك
ميرال طلعت من هنا وياسمين دخلت من هنا
ياسمين بابتسامة: بما أن فرحك النهارده انا قررت اكون الميكب ارتست بتاعتك
رنيم ابتسمت وقالت: شكراً يا ياسمين بس انا مش بحب الحاجات ده
ياسمين راحت عندها وقالت: على الاقل حطى أحمر الشفاه
رنيم هزت رأسها وقالت: اسفه بس مش بحب الحاجات ده
ياسمين بغيره: انتى عايزه تفهميني ان جمالك ده طبيعي ومش ميك اب
رنيم: نعم
ياسمين: هههههههه بهزر معاكى خلاص هساعدك في اللبس اوعك تقولى مش بتحبي كده بردو
رنيم هزت رأسها وقالت: لا طبعاً
ياسمين ابتسمت وقالت في سرها: اوعك تفتكري أنى جايه عشانك لا انا جايه عشان شيفو حبيبي وعشان اتاكد ان الجواز ده هيتم على خير
رنيم: أنا مبسوطه منك أوى انك كملتى حياتك بشكل طبيعي رغم اللى حصل
ياسمين ابتسمت وقالت في سرها: كان لازم اخد الخطوه ده يا رنيم عشان اقدر اشوفك وانتى بتتجوزي
بقلم دعآء حجآج-------------------------------------------------
----------------------------------------------------------
(على الجهه الأخري)
ياسين كان حاسس انه مشلول ومش قادر يعمل حاجه لرنيم أو على الاقل يمنع الجواز بس السوال ازاااااي
ياسين قام وقال: مقدرش اشوفها بتتجوز ومقدرش امنع الجواز خصوصاً ان رنيم فرحانه ومقتنعه باحمد
ياسين خد الجاكيت والمفاتيح بتاعت العربيه وطلع وركب العربيه ومشي فهو لا يريد ان يري من احبها بجنون بتتجوز قدامه وهو مش قادر يعمل حاجه
(في غرفه حمزه)
ميرال وقفت عند الباب وقالت: أنا هسافر
حمزه بصلها وضم حواجبه وقال: هتسافري؟
ميرال هزت رأسها وقالت: بعد يومين هسافر مع رنيم
حمزه راح عندها ومسك أيدها وقال: انتى ناسيه اللى اتفاقنا عليا ولا اي
ميرال بلوم: لا مش ناسيه بس الظاهر في واحد ناسي ومش شاغل باله بالموضوع
حمزه: ميرال انتى بتقولى اي
ميرال: مروحتش قولت لرنيم ليه لحد دلوقتى
حمزه وضع ايده على راسه وقال: نسيت بس بوعدك هكلمها مش هى مسافره كمان يومين لسه
ميرال: لا خلاص أنا غيرت رأيي
حمزه بصدمه: نعم
ميرال: زي ما سمعت عن اذنك
حمزه مسك أيدها وشدها ليا وقال: هتجوزك غصب عنك يا ميرال
ميرال: ده تهديد بقا
حمزه هز رأسه وقال: حاجه شبه كده
ميرال: اممممم
حمزه بتريقه: امممم
ميرال زقته وخدت بعضها ومشت والتوتر كان واضح على حمزه أوى
_ ميرال لو عرفت الموضوع ده مستحيل توافق على الجواز ومن هنا لحد ما يتم الجواز ميرال مينفعش تعرف حاجه
مر الوقت بسرعه الصاروخ والماذون وصل والمعزومين على كتب الكتاب وصلوا أيضاً ورنيم كانت لابسه فستان سواريه كانت ملكه فيا
الكل كان في انتظار أحمد اللى أتأخر أوى
مر ربع ساعه بل ساعه كامله وأحمد لم يصل بعد لتبدأ المعازيم في الكلام
رنيم بصت لكمال اللى بصلها أيضاً ومكنش عارف اي اللى بيحصل وليه أحمد اتاخر كده
_العريس اتاخر كده ليه ؟ معقول العروسه فيها حاجه غلط
رنيم بقت سامعه كلامهم وهى حابسه دموعها بالعافيه
كمال قام وقال بحده: مش عايز حد يتكلم نص كلمه عن بنتى فاهمين ولا لا
_طب ممكن ترد علينا وتقولنا العريس راح فين ولا هرب ليه
كمال اتوتر جدآ فكن يريد اجابه لتلك السوال الحائر جدا في ذهنه
كمال في سره: رنيت عليا كتير أوى وتليفونه غير متاح يا تري اي اللى حصل
_انا اعتقد ان العريس هرب والعروسه فيها حاجه
_مش يمكن فقدت عذريتها لما العريس عرف مرداش يجى
دموع رنيم نزلت وميرال خدتها في حضنها وفجاه صدر صوت من الخلف
_ومين قال ان عريسها هرب ؟
الكل التفت لمصدر الصوت وكمال قال بصدمه: سيف
سيف وصل عندهم وقال: بابا أنا بطلب ايد رنيم منك
كمال فرح أوى وهز راسه
سيف بص لرنيم وقال بجديه: رنيم تقبلى تتجوزينى
رنيم مبقتش فاهمه اي اللى بيحصل من جهه احمد اللى شكله هرب ومن جهه تانيه سيف اللى طلب أيدها قدام كل الموجودين
رنيم بصت لميرال اللى هزت راسها بابتسامة ليس ميرال فقط بل كمال أيضاً
سيف كان منتظر رد رنيم
كمال راح عند رنيم ومسك أيدها وقال: عايز اتكلم معاكى
رنيم قامت فعلاً وراحت مع كمال
بدأ يمر الوقت ورنيم وكمال لسه مطلعوش
سيف خد نفس عميق وقال: يلا يا رنيم لازم توافقي قبل ما يفوت الأوان
بعد شويه ٠٠٠٠٠
رنيم طلعت وكمال قال: رنيم موافقه يا سيف
سيف فرح أوى ولم يظهر تلك الفرحه قدامهم فهو يريد أن يكون رسمي قدامهم
(بعد مهله من الوقت )
تم تجهيز كل حاجه والماذون بدأ في إجراءات الجواز
بعد شويه
انتهت الإجراءات وفاضل توقيع سيف ورنيم عشان يتم الجواز على سنه الله ورسوله
سيف مسك القلم وبداخله كان فرحان أوى ليوقع فعلاً
رنيم مسكت القلم ودمعه فرت من عينها جعلت السيف يتالم بشده
بعد مرور دقيقه من التفكير رنيم وقعت فعلاً وبكده تم الجواز
الماذون قام وقال جملته الشهيره: بآرك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير♥️