رواية وعد الزواج كاملة جميع الفصول بقلم سلمي ابراهيم

رواية وعد الزواج كاملة جميع الفصول بقلم سلمي ابراهيم


رواية وعد الزواج كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة سلمي ابراهيم رواية وعد الزواج كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية وعد الزواج كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية وعد الزواج له كاملة جميع الفصول

رواية وعد الزواج بقلم سلمي ابراهيم


رواية وعد الزواج كاملة جميع الفصول

شغف بطفوله..لما نكبر هنتجوز صح......
زياد..لا....لما نكبر انا ونتي مش هنتجوز.......
شغف بزعل طفولي..لا...انت علطول بتقولي انك بتحبني وعاوزني...صح 
زياد..ايوه يا شغف انا بحبك...بس انتي هتتجوزي واحد غيري ..
شغف..لا...اوعدني انك هتتجوزني لما نكبر.......ورفعت صوباعها......
زياد ابتسم لها..اوعدك يا شغف.....هنتجوز لما نكبر.............
بعد مرور 10 سنين.......
مروه ام شغف..يبت عماله تبصي في الشباك لي....زمانه جاي......
شغف بتـ.ـوتر خفيف..ماما..اسكتي بقا بقالي اسبوع مشوفتوش....يخربيت الكوره دي اللي هبلتو ...
مروه..ما انتي عارفه انو هيمـ.ـوت ويلعب في الفريق الاول للاهلي......
شغف..اي دا...اهو جه اهو.....انا هنزلو 
مرور..بت...تعالي هنا اخوكي جوه هيزعلك......
شغف..مهو زياد وحشني اوي يا ماما.....
مروه..انا مش عارفه لي دا كلو مجاش اتقدم...وبتتعاملو انكو اصحاب وبس.......
شغف بحـ.ـزن خفيف..انا مش عارفه هو بيحبني ولا لا يماما 
مروه اتنهدت..معلش يحبيبتي...يلا روحي سلمي عليه ولو اخوكي خرج من الاوضه هقوله انك عند مرات عـمك وبنتها 
شغف راحت با"سـ.ـتها..حبيبتي ياماما.....وسابتها وجريت.....كان زياد طالع ولابس لبس الكوره ولابس الشنطه.......
شغف بابتسامه..اذيك يا زياد.....
زياد بابتسامه ظهرت وسامته..الحمدلله...ونتي عامله اي شغف 
شغف بكسوف وتوتـ.ـر..الحمدلله......انت كنت في التمرين 
زياد..اه......تعالي اقعدي مع نور شويه 
شغف..منا....كنت اصلا راحه اقعد معاها......
زياد بغمزه..منا عارف....يلا تعالي.......ومشي ادامها.....
حطت ايديها شغف علي قلبها كدا واخدت نفسها ودخلت وراه.......
نور..عامله اي يحبيبتي في الشغل 
شغف..والله المدير بتاعي قـ.ـا.رفتي......
زياد بغيره خفيفه بس ظهرت..مدير اي..واسمو اي دا...وهو ليه كلام معاكي اصلا.....
شغف برقه..هو....يعني بيتلكك شويه وكدا..عادي
زياد..لا....انا هبقا اتكلم معاه 
شغف..مش مستاهله يا زياد........
زياد..لا ملكيش دعوه انتي.....
نور بغمز..امممم...طب اقوم انا اعملكم شاي 
شغف..لا يحبيبتي...انا هقوم بقا عشان ماما عاوزاني......
زياد بصلها في عينيها..معلش......خليكي معانا شويه 
شغف لنفسها..لا ونبي متبصليش كدا همـ.ـو"ت منك.........
رن جرس الباب............راحت فتحت نور الباب ولقت بنت كدا لابسه لبس مش كويس 
كاميليا بد.لع..لو سمحتي هو كابتن زياد هنا........
نور..نعم..ونتي عارفه كابتن زياد منين.....راحت شغف عالصوت....
شغف من طبيعتها دمـ.ـو.عها قريبه اوي..مين دي....
زياد قام وقف كدا بصـ.ـد.مه..كامليا.......اي جابك هنا......
بصتلو شغف كدا بوجـ.ـع وعيونها مد.معه.........
يتبع..............
كاميليا بدلع..هو كابتن زياد موجود 
نور..نعم؟!..وهو نتي عارفه كابتن زياد منين.....
قامت شغف عالصوت وهي من طبيعتها دموعها قريبه اوي..مين دي 
قام زياد راح وشافها..اي دا كاميليا...اي جابك هنا...
بصتلو شغف بدموع كدا وصدمه..انت تعرفها.......
زياد بهدوء..دي كامليا..خطيبة محمود زميلي في الفريق 
شغف اطمنت خالص وبان علي وشها..ايوه وجايالك لي يعني مش فاهمه......
كاميليا..مين دي........
زياد..دي جارتنا...ابويا وابوها كانو اصحاب جدا لدرجة اننا بقينا نعتبر بعض ولا عم.......
كاميليا..اه..عالعموم انا جايه اقولك قول لصاحبك ان دي اخر فرصه ليه ويصدقني انو لو غلط مره كمان مش هيلاقيني 
زياد..انا مليش دعوه بمشاكلكو لو سمحتي....ونا هقولو بس بعد كدا...متدخلنيش تاني 
كاميليا..متشكرة....وخرجت.......
نور..انت عارف الاشكال دي منين......
زياد..لو سمحتي يا نور..انا بكرا عندي اختبار مهم ولو نجحت فيه هكون خلاص مع الفريق الاول للاهلي..وعاوز اركز 
شغف بحب..انشاءالله هتفوز...وهتحقق حلمك.....انا هحاول اخلص دروسي بكرا بدري واجيلك 
زياد بحنيه..يبنتي انتي في تالته ثانوي..ولسه قايلالي ان المدير بتاعك مدرستكم صعب.......
شغف..متقلقش هتصرف وهاجي......
بصلها بابتسامه هي بتحبها اوي وهي كمان ابتسمتلو ابتسامه بيموت فيها....خرج عمر اخو زياد الكبير وماسك شركة ابوهم...
عمر..عامله اي يا شغف 
شغف..الحمدلله كويسه.....
عمر..الحمدلله....اي يا زياد...لسه راجع 
زياد..اه....اسكت بكرا الاختبار الاخير.......
عمر..ياض متقلقش..كلو هيعدي....معلش هستاذن انا عشان في ناس جايين يعملو انترفيو انهارده في الشركه هشوف هقبلهم ولا اي 
شغف بضحكه..خليك حنين..هاااا
عمر..يلا يبت يامو ثانويه عامه انتي...روحي ذاكري.......وسابهم وخرج......
شغف..طب استاذن انا بقا.....
زياد بصلها بحب..ماشي......هستناكي بكرا.......
شغف بابتسامه كسوف..حاضر....باي.....وسابتهم وخرجت......
احمد اخو شغف..يعني راحت هناك...البيت كلو رجاله ازاي يعني تروح عندهم 
مروه..يا احمد يا حبيبي....دول أخواتها...عادي يعني متكبرهاش .....
احمد بتوعد.. انا هوريها....اقسم بالله لما تيجي....اهي جات الحلوه.......
شغف..اي في اي......
احمد مسكها من حجابها بحده..دا حجاب دا....دا حجاب.....نص شعرك باين 
شغف بالم..اااه....براحه يا احمد...والله الطرحه اتزحلقت غصب عني........
احمد..واي وداكي عندهم ...وفي هناك رجاله كدا...ينفع يعني 
شغف بعياط من المها..ونا مالي بيهم..انا كنت راحه لنور والله العظيم......سيبني بقا..يماما
مروه بحده..خلاص بقا يا احمد...سيب البنت....حرام عليك......
احمد بحده وسابها..ماشي يا شغف..انا هوريكي...مفيش خروج انهارده ولا بكرا.......
شغف بخوف ودموع..ازاي بس..ودروسي.......
احمد..عندك كام درس من انهارده لحد بكرا.........
شغف..درس الساعه ٦ وواحد الساعه ٨ انهارده...وبكرا واحد الساعه ٨ الصبح وواحد ١١ وواحد ٤ العصر 
احمد..خلاص..انا هوديكي الدروس دي كلها.....
شغف خافت متعرفش تروح..ماشي براحتك...ودخلت بسرعه اوضتها وقفلت الباب وفضلت تعيط......رنت عليها مليكا بنت خالتها
شغف بصوت معيط..الو........
مليكا..اي بس القمر بيعيط لي........
شغف..اخويا الزفت احمد هو في غيره.......
مليكا..يالهوي دا رخم اوي....ربنا يصبرك يبنتي 
شغف..امتي بقا اخلص دراسه واكون زيك كدا......
مليكا..يختي يعني هو نا اللي كويسه اوي..اديني راحه اهو اقدم علي شغل في شركه كدا..يارب يقبلوني 
شغف..هيقبلوكي يا حبيبتي انشاءالله.....انتي بس ابقي تعالي عندنا..ماما عامله محشي....
مليكا بضحكه..حااضر......اخلص بس..ادعي بس ميكونش حد رخم اللي بيعمل الانترفيو 
شغف بهزار..يارب يوقعك في ارخم خلق الله......ضحكو شويه وقفلو مع بعض.....وصلت مليكا الشركه وبدأت تملي بياناتها للسكيرتيره..وقعدت مستنيه اللي هيعمل معاهم الانترفيو..وطبعا في دماغها انو هيكون راجل كبير...لكن تفاجأت بشاب صغير في السن جاي شكلو متنرفز جدا ومتعصب ودخل بسرعه......
مليكا لنفسها..منك لله يا شغف اللي قولتيه هيتحقق.......
بدا يدخل كذا بنت وكانو اكفأ من مليكا بكتير...لكنهم اترفضو وخارجين زعلانين جدا....مليكا طبعا اتاكدت انها مرفوضه......جه الدور علي مليكا....دخلت مليكا متوتره شويه وتوترها زاد اكتر لما لقيتو متعصب كدا ..شاب وسيم جدا...فضلت واقفه ساكته لحد ما هو بصلها...
عمر..اتفضلي اقعدي.....
مليكا بتوتر..شكرا..وقعدت وفضلت باصه للارض وساكته...
عمر بضيق..هاا..وبعدين هتتكلمي في يومك دا ولا اي........
مليكا..حاضر يا افندم..احم...اسمي مليكا..22 سنه ...بدرس اخر سنه ليا في كليه سياسه واقتصاد..ومعايا كورسات كتير .................
سمعها عمر للآخر.. اممم...هو حضرتك جايه تتقدمي لوظيفة الHR بجد.....
مليكا باحباط شديد وخوف لأنها محتاجه جدا للشغل..خلاص يا افندم..انا كنت عارفه..عن اذنك...
عمر بزعيق..استني عندك..مهو العيب مش عليكي..العيب علي الحما"ره لاللي دخلتك ليا وهي عارفه انك مرفوضه اصلا.....
مليكا..هو نت بتتكلم كدا لي.....
رمي ورقها عالارض ومعاه كل احلامها..حضرتك مرفوضه...اتفضلي 
بصت مليكا للورق بدموع وتفكير هتعمل اي بعد كدا و.....
يتبع.........

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

عمر بسخريه..هو بجد جايه تقدمي هنا في الشركه لوظيفة الHR.....
مليكا باحباط شديد وخوف لانها محتاجه الشغل دا فعلا..خلاص..انا كنت عارفه..عن اذنك 
عمر بزعيق..مهو العيب مش عليكي..العيب عالحما"ره اللي دخلتك ليا لحد هنا وهي عارفه انك مرفوضه.....
مليكا..هو نت بتتكلم كدا لي......
عمر رمي ورقها عالارض ادامها ومعاه كل احلامها..اتفضلي برا...حضرتك مرفوضه........
بصت للورق كدا بدموع وخوف من المستقبل وانها هتعمل اي بعد كدا.. وطت جابت الورق ...وبصتلو بدموع حاولت تخفيها 
مليكا..متشكرة جدا......واخدت ورقها وخرجت من الشركه خالص ومقدرتش تمسك دموعها..جس هو بتانيب ضمير شويه..بس عدي الموضوع 
راحت مليكا عند خالتها مروه.......فتحتلها شغف...
شغف..مليكا حبيبتي..طمنيني......
مليكا..روحي يا شيخه منك لله انتي اللي دعيتي عليا........
شغف بضحكه..اي حصل بس....
مليكا..فعلا ربنا رزقني بارخم خلق الله........
شغف..يووه...يعني متقبلتيش.......يلا مش مهم.....
مليكا..مش مهم ازاي بس....واختي شروق اللي ادك في ٣ ثانوي وكمان امي ونا كمان ومصاريف كليتي وعمي منو لله واكل ورثنا......
شغف طبطبت عليها بحب..معلش يا حبيبتي...يلا تعالي باتي معانا انهارده......
مليكا..منا هبات عندكو انهارده...فين المحشي اللي امك عاملاه........
روح عمر البيت ودخل علي اوضته وكان بيفكر في مليكا بطريقه مش طبيعيه والنظره اللي بصتهالو.....قعد شويه خلص شويه ورق وسرح شويه في ذكرياته...في عليا البنت اللي كان بيحبها من صغره....وأهلها كانو اصلهم صعايده ولما عرفو انها بتكلمو قت"لوها..من ساعتها وهو رافض فكرة الارتباط خالص وسنو وصل 30 سنه وهو كدا مش عاوز يرتبط وقافل علي قلبو خالص......جه زياد خبط عليه.....
عمر..ادخل......
زياد..اي يا عمر..من ساعة ما جيت كدا ولا كلمتني ولا حاجه ونت عارف ان بكرا عندي يوم مهم
عمر..تعالي يا عم ارغي.....
زياد..يعم متوتر..بكرا انا هوصل لحلمي والعب في الاهلي أو هفضل مكاني كدا.....
عمر..انشف ياض شويه..انشاءالله هتبقي زي الفل....متقلقش......
زياد..هتكون معايا بكرا صح.....
عمر.. اكيد يا حبيبي......واتنهد......
زياد..مالك انت كمان......
عمر..مفيش.......بص كان في بنت كدا بتعمل عندي انترفيو..ونا اتعاملت معاها بطريقه زفت بصراحه..بعدها كدا حسيت ضميري وجعني 
زياد بصلو بخبث..اي يعم..مانت طول عمرك بتهزقهم كلهم.......
عمر..محترم نفسك ياض....يلا قوم نام اجري........
زياد..خلاص.....طب انت عاوز اي منها يعني......
عمر..مش عارف..نفسي اشوفها تاني ......يلا ياض قوم بقي 
زياد..كدا كدا هقوم عشان انام بدري.......تصبح علي خير 
عمر..ونت من اهلو يا حبيبي.....وبعدها نامو وعدي اليوم...
صحي زياد الصبح جهز نفسو واتصل علي شغف لأنها بالنسبه ليه أقرب حد ليه وبيتعاملو انهم اصحاب جدا..بس من ورا الكل....عمر ومليكا بس اللي عارفين 
زياد..صباح الخير......
شغف بتوطي صوتها..صباح النور...عامل اي......
زياد بينهج.. اهو..بجري شويه قبل ما اروح التمرين...انا مستنيكي......
شغف..مش عارفه بصراحه....اخويا رخم كدا معايا 
زياد..خلاص..بلاش تعرضي نفسك للخطر خالص..لو عرفتي تعالي......
شغف..حاضر...سلام....
زياد بابتسامه حب..سلام......وقفل وكمل جري..........
بعدها بكام ساعه راح زياد التمرين بيستعد للماتش المهم في حياته 
صحي احمد الصبح ورايح يودي اخته الدرس....
احمد..يلا ...عارفه لو روحتي هنا ولا هنا بعد الدرس.....
شغف..لا متقلقش....انا هدخل بقا...باي...ودخلت...استنت لحد ما هو مشي وخرجت وراه وراحت للاستاد عشان تشوف زياد......
راحت شغف وشافته..زيااد.....زيااد....
زياد..شغف..دنا قولت انك مش جايه.....
شغف..عيب عليك يبني..انا عمري افوتلك ماتش.......
زياد..حبيبة قلبي انتي والله...هففف انا قلقان شويه بصراحه.....
شغف..من اي بس..اجمد كدا خليك زي متبقاش زي الناس الخرعه......
زياد بضحكه..خرعه....جبتيها منين الكلمه دي......
شغف..م الشارع هيكون منين يعني.......
زياد..بس انتي جيتي ازاي...واخوكي.......
شغف..بصراحه زوغت من الدرس......
زياد..مينفعش يا شغف..امتحاناتك قربت......عملتي كل دا وعرضتي نفسك للخطر عشان اي
شغف بصتلو في عينه..عشانك........فضلو باصين في عيون بعض شويه...
شغف فاقت..احم...ممكن اكلم بنت خالتي تيجي تتفرج اهي تفك شويه من اللي الزفت عملو فيها.....
زياد..زفت....زفت مين
شغف..كانت رايحه امبارح تعمل انترفيو في شركه واللي عملو معاها طلع بااارد وكلمها بطريقه بايخه خالص 
زياد ربط ما بين اخوه وهي وضحك كدا..اممم
شغف..بتضحك علي اي..ضحكني ونبي.....
زياد..لا شويه وهتعرفي.. كلميها تيجي.......
شغف..انا كدا كدا قولتلها وزمانها جايه.......اي دا عمر اخوك جه اهو.......
عمر..اي عاملين اي......
زياد..الحمدلله....اي لسه جاي من الشغل.......
عمر..اه.....
زياد..اومال فين قريبتك دي يا شغف........
شغف..اهي بترن....الو يبنتي.....اه هو ادخلي بقا.....هتلاقيتي فوشك....باي ......
زياد..وصلت خلاص؟
شغف..اه هي اللي هناك دي.......
بص وراه زياد وعمر واستغرب عمر من الصدفه الغريبه دي و......
يتبع..........

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

زياد..ها وصلت؟؟
شغف..اه هي اللي هناك دي....بص وراه عمر وزياد وعمر اتصدم من الصدفه دي وبصلو زياد كدا وابتسم...
زياد بهمس..هي دي صح......
عمر بهمس..اه هي...جات مليكا ولما شافته من بعيد اتصدمت من الصدفه دي...ووصلت....
شغف..حبيبيتي...اعرفك دا زياد جارنا واقرب صاحب ليا....
مليكا..اهلا يا زياد......
شغف..ودا عمر اخو زياد الكبير ويعتبر اخويا انا كمان......
بصتلو كدا بصدمه..اي ..اخو زياد.....
عمر..اي ..في اعتراض ولا اي......
مليكا بصت لشغف ..شغف..انا عاوزه امشي.......
زياد..لي بس...اي حصل.....
شغف بتلقائيه..اقولك انا يعم...هي امبارح كانت راحه تقدم في شركه كدا والمدير بتاع الشركه دي طلع بارد براده ورزل رزاله وغلس غلاسه....المهم يعني كان قليل الذوق اوي معاها يعني وكدا...فالمهم رفضها وهي من ساعتها وهي متنكده بس كدا....
كان زياد واقع من الضحك حتي مليكا وسط همومها ضحكت اوي ..إنما عمر كان واقف مصدوم من اللي بيتقال عليه 
عمر بعصبيه..انا بارد وغلس يا شغف.....
شغف بتلقائيه..لا يعمر مش انت ..دا صاحب الشر......اي دا......هو نت
عمر بصلها بحده..اممم.انا الرزل والبارد وكل دا......شغف اتصدمت باحراج وزياد كان واقع من الضحك خالص....
زياد بضحك..والله العظيم مش عارف ازاي هروح العب كوره وسط الضحك دا......
شغف باحراج شديد..والله ماقصدش...بس هي فعلا ظروفها صعبه وكانت محتاجه الشغل دا
مليكا بحده..شغف.....احنا مش هنشحت من حد......
شغف..مقصدش والله يا مليكا...بس عمر دا فعلا اخويا الكبير..عادي يعني......
جه حد من الإدارة نده علي زياد وراح معاهم عشان الماتش هيبدا.......
عمر..مليكا صح.....
مليكا بصتلو كدا بابتسامه صفرا..اه......مليكا
عمر..احم..انا طبعا بعتذرلك عن اللي حصل مني امبارح دا..بس انا بجد كنت متعصب
مليكا بحزن خفيف..ولا يهمك.....
عمر..احم..انتي ممكن ع فكره تيجي بكرا تاني تقدمي في وظايف كتير فاضيه غير الHR يعني
مليكا فرحت اوي من جواها لكن مظهرتش رغم احتياجها الشديد للشغل..احم....متسمعش كلام شغف..انا زي الفل....
عمر..يستي والله مش قصدي..انا فعلا محتاجلك.....
مليكا..بس الطريقه اللي حضرتك رفضتني بيها مش قادره انساها...
عمر..بجد اسف..كنت سخيف شويه..اتمني متزعليش.....
ابتسمت مليكا تلقائيا..خلاص مش زعلانه ...
عمر..يعني استناكي بكرا....
مليكا..انشاءالله ......
بدا الماتش وكانت شغف بتشجع زياد وتنادي عليه كل شويه في الملعب تنبه لحد ما الماتش دا خلص وزياد عمل ماتش حلو اوي وجه معاد اختيار اللعيبه..وتم اختيار زياد في الفريق الاول لكرة القدم في النادي الاعظم الاهلي......وكان فرحان جدا خلاص حلمه اتحقق أدام عينه ..
جري علي اخوه حضنه جامد ...
زياد في حضن اخوه بفرحه شديده..عملتها يا عمر...عملتها.......
عمر بفرحه لاخوه..قولتلك يا حبيبي والله....بعد عن اخوه وخبط ايده في ايد شغف كدا وفضل ماسكها....
شغف بفرحه شديده ظهرت في عينه..الف مبروك يا زياد ...بجد فرحانه اوي.....
زياد بصلها بحب..الله يبارك فيكي يا شغف..شكرا بجد..كنتي كل شويه بتحمسيني شكرا....
شغف بحب..انت بتشكر مين بس......
مليكا..الف مبروك يا زياد.....
زياد..الله يبارك فيكي...وشك حلو عليا.....
شغف..لا والله...نطلع احنا منها بقا...
زياد بحب..متقوليش كدا دانتي عندي بالدنيا.......
وكانو لسه ماسكين في ايد بعض ولاحظ دا عمر ومليكا وعدي الموقف......
راح احمد عشان ياخد اخته من الدرس وكمان يسأل عليها في الدرس....دخل جوه وطلب يشوفها من السكرتيرة......
السكرتيرة..لا حضرتك شغف مسجلتش حضور انهارده ....
احمد بصدمه..ايي.......طيب شكرا جدا.......وخرج ومكانش طايق نفسه ومش عارف اخته راحت فين.....روح البيت عشان يستناها.......
خرجو كلهم من الاستاد..........
مليكا..طيب انا هلحق امشي بقا يا شغف عشان مشوفتش امي واختي من امبارح......
شغف..ماشي يا حبيبتي......هبقي اعدي عليكو بكرا...واروح انا وشروق اختك الدرس.....
مليكا..ماشي...يلا عاوزه حاجه......
عمر..متنسيش بكرا الساعه 8 في الشركه......
مليكا ..حاضر.....عن اذنكم...ووقفت تاكسي ومشيت........
شغف..ونا هلحق امشي بقا....عشان اخويا....عن اذنكم 
زياد بابتسامه..خلي بالك علي نفسك 
شغف بابتسامه حب..حاضر...باي.......ومشيت..........
عمر..ياض امسك نفسك شويه 
زياد..ع فكره بقا..انا وشغف اخوات وبس.......
عمر بغمزه..منا عارف......
زياد..ما تبس يا بتاع مليكا.....
عمر بصله بحده..طب اسكت بقا بدل ما ارميك تحت اي عربيه 
زياد بضحكه..طب خلاص..يلا بينا نروح.......
فتحت مليكا باب بيتها لقت عمها خالد وابن عمها رامي....اتنهدت كدا بزهق....
مليكا بحده..نعم يا عمي عاوز اي...ولي قاعد مع اني واختي كدا.....
خالد..اهدي يا مليكا احنا جايين نساعدكم
مليكا بسخريه..تساعدونا اه...لو عاوزين تساعدونا ادينا ورثنا يا عمي....
خالد بعصبيه..بردو ورثكم..يبنتي انا قولتلك دا حقي ونا واصي عليكو....
مليكا..مهي دي المشكله.........لو سمحت بقا خلي ورثنا معاك وامشي بقا 
خالد..طب مش تعرفي احنا عاوزين اي الاول.......
مليكا..عاوزين مننا اي يعمي.....
خالد..اتكلم يا رامي.......
رامي..احم..انا عاوز اتجوزك يا مليكا وارحمك من كل اللي انتي فيه
بصتله مليكا بصدمه و......
يتبع......

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

مليكا..جاي لي يا عمي عاوز اي.......
رامي..هتكلم انا يا بابا.....مليكا انا عاوز اتجوزك وارحمك من كل اللي انتي فيه دا......
مليكا بصدمه..انت بتقول لي...انا اتجوزك انت......سيبك من انك جاهل واكبر مني ب 15 سنه.....انت حرا"مي انت وابوك وواكلين ورثنا.
امها نورا..بنت...اهدي دا عمك بردو....
مليكا بزعيق..عمي حرا"مي..وذاللنا كلنا ...عمي حرا"مي.....قام عمها خالد فقد اعصابو وضر"بها علي وشها بالقلم......
خالد..لا انتي زودتيها اوي.......
مليكا حطت ايديها علي خدها..انت كمان بتضربني.....فاضلك اي من صفات الرجاله...ها.....محدش فيكم راجل ..الله يرحمك يا بابا 
مسكها خالد وفضل يضر"ب فيها جامد جات اختها شروق ضر"بتو علي دماغه بخشبه عشان يبعد عنها  داخ شويه لكن لسه في وعيه..
خالد بدوخه..نهارك اسود....انتي بتضر"بيني....
قامت جريت مليكا جابت سكي.نه..ابعد عننا يا عمي واطلع برا بدل ما اقسم بالله هفقد اعصابي واقت"لك......
نورا بخضه..مليكا بتعملي اي.......
رامي..خلاص يا بابا...خلاص.....نسيبهم دلوقتي.....
خالد..ماشي..هنمشي دلوقتي...بس هنرجع تاني خليكي فاكره.....
مليكا بصراخ انهيار..ابعدو عننا بقا....برااا.......خرجو برا البيت ومليكا قفلت وراهم وقعدت ورا الباب بتعب وعياط شديد من اللي شافوه كلو...
نورا.قومي يحبيبتي..وسيبي السكي"نه دي يحبيبتي.......
شروق اخدت منها السكي"نه..قومي يحبيبتي..انتي تعبانه من الصبح....
قامت معاهم ودخلت اخدت دش عشان تقدر تفوق شويه.........
وصلت شغف البيت واول ما فتحت الباب لقت اخوها قاعد مستنيها وماسك في ايده الحزام..بصتلو شغف برعب
شغف..السلام عليكم........في حاجه ولا اي.....
مروه امها..كنتي فين يا شغف........
شغف بلعت ريقها بتوتر شديد..هكون فين يعني اكيد كنت في الدرس.......
مروه..ايوه بس اخوكي راح الدرس وسأل عليكي ملقاكيش........
وقعت الكتب من ايد شغف برعب وحطت ايديها علي رجليها بتوتر شديد .....
احمد بزعيق..انتي هتطبطبي عليها يا امي.....وقام شد شغف من دراعها وماسك في ايدو الحزام.....
احمد ..كنتي فين يبت وسيبتي درسك...روحتي فين وسيبتي الدرس يبت انتي.......
شغف بتوتر شديد وعياط..انا.......والله كنت.......
ضر"بها احمد علي وشها..انطقي يبت انتي.....كنتي فين......مصاحبه ولاد يبت ولا اي.......
شغف بعياط اكتر..والله ابدا يا احمد ...انا...روحت انا وشروق بنت خالتي.....نلف شويه يعني نفك من ضغط الثانويه وكدا
مروه..تقومي تزوغي من الدرس...مقولتيش لي كانت مليكا هي اللي خرجتكم.....
احمد بزعيق اكتر..انتي هتبطبي عليها تاني..البت دي كدابه......انتي يبت كنتي فين
مروه..طب اهدي يا احمد..ممكن تتصل علي شروق تسألها....وسيب دراع اختك بقا.......
احمد..هاتي التليفون يا أمي.......جابت مروه التليفون ورنت علي شروق....
كانو قاعدين ياكلو مع بعض....
شروق..اي دا ...احمد بيرن عليا....
مليكا..اه..تلاقيه راحلها الدرس ملقاهاش..بصي هتردي عليه وتقوليلو انكو كنتو بتلفو سوا ومروحتوش الدرس.....
شروق..ماشي....الو
احمد..ازيك يا شروق عامله اي
شروق..تمام يا احمد...خير يعني....
احمد..عملتو اي انتي وشغف في الدرس انهارده.......
شروق..بصراحه انا وهي مروحناش الدرس انهارده...كنا بنلف شويه......
احمد..اممم.ماشي يا شروق..مع السلامه......
قفل احمد وساب شغف....
احمد..حفظتيها صح.......
شغف..يوووه....انا معملتش حاجه.......
احمد..ماشي يا شغف..اكيد هعرف كنتي فين.......غوري من وشي....دخلت بسرعه شغف وحطت ايديها علي قلبها برعب..
شغف لنفسها..الحمدلله...عدت علي خير......
شروق..وهي كانت فين ست شغف.........
مليكا..كانت معايا ...المهم انا قبلت في الشركه.....
شروق..بجد...بس ازاي مش كنتي اترفضتي امبارح.......
مليكا..لا مهو صاحب الشركة يعني شافني في وظيفه احسن وكدا..وبكرا انشاءالله هروح اشوف اي الموضوع وكدا
شروق..ايوه يا عم....هو حلو صاحب الشركة دا.....
مليكا..بت...اتخمدي يلا ...اتخمدي.........
شروق بضحكه..حاضر...يلا هنام بقا عشان لما اصحى اذاكر....ونامو ومليكا كانت بتفكر في بكرا وهتعمل اي في الشركه......
دخلت شغف الاوضه وقفلت الباب عليها من جوه واتصلت علي زياد...
زياد..عامله اي 
شغف..اسكت دنا كنت هروح فيها........
زياد..ازاي يعني..اي حصل 
شغف..احمد راح سأل عليا في الدرس وكدا....وعرف اني مكنتش في الدرس 
زياد بخوف شديد عليها..ايي..طب اوعي يكون عملك حاجه......
شغف بابتسامه بسبب خوفه عليها..لا متقلقش..اتفقت مع بنات خالتي وكدا....
زياد..طب الحمدلله......بس بصراحه انا مش عارف لو انتي مكنتيش جيتي انا كنت هعمل اي
شغف..كنت هتزعل يا زياد؟
زياد..طبعا....انا متعود من زمان اي ماتش ليا لازم ابص جنبي كدا الاقي شغف ....مينفعش اكون بجري في الملعب وطاقتي تخلص كدا..كل ما ابص لشغف اتشحن طاقه تانيه .....
كانت سامعه شغف الكلام دا ومبسوطه اوي بالكلام وسرحت شويه كدا وهو سكت بردو وهو عارف الرياكشن بتاعها اي دلوقتي لانو عارف انها بتحبو.....افتكرو مع بعض زمان......
شغف..اوعدني لما نكبر هنتجوز......
زياد بابتسامه..اوعد لما نكبر لازم اتجوزك........
فاقت شغف..سوري لو سرحت منك شويه....
زياد..لا منا كمان سرحت.....ضحكو كدا مع بعض.......واتكلمو شويه وقفلو ......عدي اليوم وصحيت مليكا الصبح عشان تروح الشركه وتستعد...لبست اجمد حاجه عندها وبقت قمر بجد اكتر ما هي بحاجابها الجميل......اخدت شنطتها وخارجه...
نورا..راحه الشركه دلوقتي يحبيبتي......
مليكا..اه يماما..ادعيلي ونبي.....
نورا..ربنا يباركلك يحبيبتي.........
مليكا..البت دي تقعد تذاكر وتبطل لف....هاا
نورا بضحكه..حاضر يحبيبتي....وباست راس امها ومشيت.....وصلت الشركه......
مليكا..لو سمحتي ليا معاد مع مستر عمر.....
هيام..اي دا هو مش حضرتك اترفضتي امبارح.....
مليكا بابتسامه..لا انا ليا معاد معاه قوليلو مليكا........
هيام بتبصلها من فوق لتحت..تمام....بس هو لسه موصلش   استني هنا......
مليكا باستغراب من طريقتها.. تمام.......وراحت قعدت تستناه.......
صحيت شغف الصبح من النوم وكانت اخوها نايم وامها قاعده برا في الصاله 
شغف..صباح الخير يا ماما 
مروه..صباح الخير...ينفع اللي عملتيه امبارح دا.....
شغف..يا ماما منا بحبو...ومش بقدر مروحش ليه اي ماتش 
مروه اتنهدت..يبنتي انتي لسه صغيره....ركزي في مستقبلك 
شغف..حاضر يماما..ممكن بقا اروح اصبح عليه قبل ما ينزل الجيم 
مروه..انا عارفه جيم اي دا اللي الساعه 8 الصبح.....
شغف بضحكه..مش بيلعب كوره لازم يحافظ علي جسمه...انا راحه قبل ما احمد يصحى 
مروه بتنهيده..طيب روحي.......
خرجت شغف نزلت مدخل السلم وهو كان مستنيها 
زياد..اي اتاخرت لي....
شغف..يبني في صباح الخير كدا بتتقال في الاول 
زياد..صباح العسل....اتاخرت لي بقا
شغف..مش علي ما عرفت ابلف ماما بكلمتين 
زياد..يواد يجامد انت 
شغف بضحكه..اه......
زياد..الماتش الاساسي بتاعي بكرا.....هتكوني موجوده هاا
شغف..انشاءالله...سيبها لله 
زياد..ماشي يقمر...يلا عاوزه حاجه 
شغف..خد بالك علي نفسك 
زياد..ونتي ذاكري ...عشان لما ارجع هسالك في اللي ذاكرتيه 
شغف بضحكه..حاضر يا بابا.........
زياد بضحكه..سلام....
شغف..سلام.........ومشي....يخربيت قمرك يا زياد...وطلعت. 
وصل عمر الشركه ولقا مليكا قاعده وكانت قمر اوي..فضل متنح شويه في جمالها...
هيام..مستر عمر..المدام مستنيه حضرتك
مليكا..مدام اي..انا انسه 
هيام ..بجد..مش باين
عمر.. احم..طب خلاص انتي يا هيام...تعالي يا مليكا......ودخلت معاه 
عمر..سوري عالتاخير 
مليكا..ولا يهمك.....كنت قولتلي امبارح ان في وظايف وكدا 
عمر..اه انتي هتشتغلي معانا هنا في الاداريات تمام 
مليكا..تمام اوي
عمر..المرتب 6 آلاف جنيه في الشهر..دي البدايه 
مليكا بفرحه شديده..شكرا جدا يمستر عمر 
قعدو شويه وبدأو الشغل وفي آخر اليوم 
عمر..هتروحي ازاي 
مليكا..هركب تاكسي 
عمر..لا خليني اوصلك انهارده لو سمحتي 
مليكا..لا متتعبش نفسك بيتك اصلا بعيد عن بيتي 
عمر..لا ولا يهمك..لو سمحتي.. دانتي قريبة شغف...وبردو اعتذرلك عن طريقتي معاكي امبارح 
مليكا بابتسامه..تمام....وركبت معاه........وصلت لحد بيتهم لقت اختها شروق عمها بيضر"بها في الشارع ومش عامل اي حساب لاي حد
عمر..مين دول..........
يتبع................................

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

وصلت مليكا وعمر لحد البيت ولقت عمها ماسك اختها في الشارع وبيضر"بها ومش عامل حساب لاي حد....
عمر..مين دول يا مليكا........نزلت مليكا من العربيه بسرعه بعصبيه...
مليكا بعصبيه..انت بتعمل اي يا راجل انت في اختي......وفي الشارع.....
خالد بزعيق..هاخد اختك دي معايا عشان تتربي لأنها ناقصه تربيه زيك كدا..بس انا بقا هربيها مش هسيها زيك 
مليكا..انت ولا تقدر تقرب من حد وربنا اعملك محضر......سيبت اي لستات بحركاتك دي..انت مفيش اي صفه من الرجوله...
رفع خالد ايده وضر"بها علي وشها بالقلم......
عمر اتعصب اوي..لا....كدا كتير اوي...ونزل من العربيه واتكلم برجوله وحده.....
عمر..اي يراجل انت اللي انت بتعملو في الشارع دا.....
خالد بزعيق..ونت مالك انت....وانت مين اصلا.......
عمر حاول يهدي..يعمي ميصحش اللي حضرتك بتعملو دا في الشارع فاهمني.......
خالد زق"و..ابعد يا باشا عشان مزعلكش.....
عمر..انا لحد دلوقتي بكلمك باحترام ..شويه وهتشوف عربجي.......
خالد..اخر"س يالا بدل ما اضر"بك.......
عمر فقد اعصابو..لا دا انت ناويها بقا.....وضر"بو بوكس في وشو وقع في الارض......
عمر..رافة بسنك مش هكمل....اطلعي يا مليكا انتي واختك يلا .......
بصتلو مليكا كدا بفخر لأنها اول مره تحس انها مسنوده علي حد بعد ابوها..............هزت راسها مليكا واخدت اختها وطلعو......
قام خالد من عالارض..انا هعرفك مقامك يالا....
عمر..امشي بقا بدل ما ارقدك تاني......مشي خالد بسرعه من ادامو وفضل عمر واقف دقيقه تقريبا........
نزلت مليكا كدا وهي محروجه من اللي حصل دا..وفضلت باصه في الارض.......
عمر بحنيه..مالك.....منزله راسك لي فالارض.....
مليكا ولسه باصه للارض..انا اسفه يعني...عاللي الموقف اللي حطيت حضرتك فيه
عمر بضحكه خفيفه..لا حضرتك اي بقا...خلاص..احنا بقا بينا عيش وضر"ب.......ابتسمت مليكا كدا ورفعت وشها ليه ضحكت بخفه....بصلها عمر في عنيها كدا اتكسفت شويه وبصت للارض تاني.....رفعلها عمر وشها بصوباعه......
عمر بحنيه وباصص في عنيها..متبصيش في الأرض تاني...عينيكي حلوه
مليكا بكسوف..لو سمحت..متلمسنيش تاني....انا عمر ما حد لمس وشي كدا......
عمر..احم...انا اسف....سوري جات تلقائي......متزعليش...
مليكا..خلاص ولا يهمك.........
عمر..تمام..انا همشي بقا.....بس كنت عاوز أسألك بس سؤال....
مليكا..اتفضل.....
عمر..هو دا عمك صح؟...لي بقا بيعمل كدا......
مليكا..دا موضوع طويل اوي ...بس هقولك باختصار يعني..ابويا اتوفي من 3 سنين وكان شغلو كلو مع عمي دا المهم بعد وفاته..عمي عمل ورق ان فلوس بابا كلها كتبهالو قبل ما يموت....واحنا بقا فضلنا عايشين علي الدهب بتاع ماما لحد ما فلوسه خلصت..ونا بقا نزلت اشتغل
عمر..طيب هو خلاص خد الورث..عاوز اي بقا منكم انتو........
مليكا..عاوز يجوزني لابنو رامي ويجوز شروق لابنو محمد........
عمر..اييي...ازاي يعني.....انتي مبتحبيهوش صح......
مليكا..انا بكرهو يا عمر..بكرهو بجد.......ابتسم عمر تلقائيا......استغربت مليكا كدا...
عمر..سوري معلش..مش عارف ملامح وشي مالها انهارده......
مليكا..ماشي خلاص... معلش بقا مش هقدر اقولك اتفضل عشان احنا عايشين لوحدنا....
عمر..فاهم والله ومقدر.......تصبحي علي خير.....
مليكا بابتسامه..ونت من اهلو.......عمى لقا نفسو تلقائيا بينادي عليها تاني...بصتلو مليكا...
مليكا..نعم...نسيت تقولي حاجه ولا اي.....عمر سكت دقيقه يفكر كويس ووصل لنفس النتيجه وهي.....
مليكا. ،سرحت في اي يمستر عمر.......
عمر بتلقائيه..مليكا.....تتجوزيني......بصتلو مليكا كدا وفضلت متنحه بخضه شديده......
مليكا بصدمه مش عارفه توصفها.. نعم.....قولت اي.......
عمر..تتجوزيني يا مليكا........
مليكا..انا.....ازاي يعني......هو نا صعبت عليك ولا اي......
عمر..خالص والله...مش كدا...بس انا....هحميكي من عمك ولو عاوزانا نتعامل كاننا اخوات اصحاب اي حاجه....
مليكا بضحكه..هو انت جاي تهزر......
عمر..مليكا...انا راجل اوي..ومقدرش اشوف وحده في موقف زي دا واسيبها..صدقيني هحميكي انتي واختك ووالدتك 
مليكا..يعني انت بتتكلم بجد...انت لسه عارفني امبارح ع فكره......
عمر.. منا عارف.....انا بقولك اهو..تتجوزيني.......
مليكا..سوري مش هقدر ...انا مش بحب أصعب علي حد...واسفه اني حكيتلك عن ظروفي..
عمر..فكري بردو وقوليلي......
مليكا..عن اذنك.....وطلعت وسابتو وهو مقتنع برايو ١٠٠% وراح ركب العربيه ومشي.....
وصل زياد للبيت ووقف شويه في المدخل يستني شغف تنزلو يسلم عليها.....
كانت شغف قاعده واخوها بيبلس الكوتشي عشان خارج ....
احمد..البت دي متروحش عند نور ولا اي حد فاهمه يا امي 
مروه..متقلقش....مش هتخرج برا باب البيت اصلا متقلقش........
احمد..ماشي..ساعتين كدا وجاي..سلام.....وخرج.....
شغف..انزل بقا....
مروه..يبت استني لحد ما يخرج الاول يخربيتك......
نزل احمد لقا زياد واقف في المدخل.......
احمد..اي يا زيزو...عامل اي.....
زياد بيسلم عليه..اي يابو احميد....اي الدنيا......
احمد..فل يا خويا...اي كد واقف كدا لي......
زياد ارتبك شويه لكن مبانش عليه..مفيش دنا بس مستني عمر اخويا عاوزه في حوار برا البيت 
احمد..ماشي...هتلعب مع الاهلي بكرا بقا صح 
زياد..انشاءالله...ادعيلنا.....بس بكرا لسه تمرينات وكدا مش عارف هلعب ولا اي
احمد..ربنا معاك.......عاوز حاجه..اصلي متأخر
زياد..سلامتك ياحمد....مع السلامه......
احمد..سلام...ومشي.........
زياد..يخربيت رغيك....انتي فين انتي كمان وحشتيني....رن عليها 
شغف..اخويا احمد مشي 
زياد..اه لسه خارج اهو..انزلي بقا وحشت...قصدي  واحشاني يعني وكدا 
شغف..حاضر نازله اهو...وقفلت ونزلت.....
زياد بتلقائيه..وحشتيني بجد.....
شغف اتصدمت من الكلمه بفرحه..اي دا......
زياد بابتسامه..اي...هي اول مره اقولهالك.......
شغف بابتسامه..لا بس كنت يعني بتقولي..وحشاني..كدا يعني عالطاير 
زياد بضحكه خفيفه..لا المره دي انتي وحشتيني والله....ها ذاكرتي اي 
شغف كانت تايها في جمال ضحكته..اه ذاكرت .....كيمياء......
زياد..مالك يبت بتتكلمي زي السكر "انين كدا لي.....ولا انتي كنتي بتضربي الكيمياء مش بتذاكريها 
ضحكت شغف كدا وقالت منغير ما تاخد بالها..هو حد يشوف ضحكتك القمر دي وميتوهش..بصلها زياد كدا فاقت بسرعه 
شغف..يالهوي..بهزر يسطا..بقولك اي انا هطلع بقا قبل ما الخبط اكتر من كدا
زياد بضحكه..اشطا....هستناكي بكرا..اتشقلبي كدا وتعالي
شغف..هحاول حاضر...يلا نطلع سوا.......
زياد بابتسامه..يلا......وطلعو مع بعض وكل واحد دخل شقته....
طلعت مليكا بيتهم وهي بتفكر في كلام عمر 
الام..بقولك اي يا مليكا..هو مين اللي كان معاكي 
مليكا..دا رئيس الشغل بتاعي
الام بحده..ايوه ويوصلك لي......عيب كدا ..عمك ممكن يرفع قضية وياخدكم مني اني مش قادره احافظ عليكم
مليكا بعد ما فكرت شويه واقتنعت..ماما..انا هتجوز انا وعمر 
شروق بفرحه..بجد..ايوه هو دا اللي هياخد حقنا من عمك 
الام..بس متسرعتوش..
مليكا..هو عاوز يحميني يا ماما مش بيحبني يعني..وهو دا الحل الوحيد 
روح عمر البيت ودخل غير هدومو...خبط عليه زياد 
زياد..تعالي يلا عشان تاكل 
عمر..حاضر جاي اهو.....رن تليفونه لقاها مليكا 
عمر..اي يا مليكا 
مليكا..عمر..انا موافقه نتجوز......
يتبع.........................
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-