رواية عشقها شغل تفكيري كاملة جميع الفصول بقلم اسيل باسم

رواية عشقها شغل تفكيري كاملة جميع الفصول بقلم اسيل باسم


رواية عشقها شغل تفكيري كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة اسيل باسم رواية عشقها شغل تفكيري كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية عشقها شغل تفكيري كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية عشقها شغل تفكيري كاملة جميع الفصول

رواية عشقها شغل تفكيري بقلم اسيل باسم

رواية عشقها شغل تفكيري كاملة جميع الفصول

وجدها تجلس وهي تنظر للأسف بخجل وتحاول تغطي جسدها 
نظر لها بحب اااه كم هي فاتنة زوجته حلاله 
لكن  لا يستطيع أن يقربها فهو قد حـ.ـرم عليه لمس زوجته 
إياد  بغضب،  " اااي القـ.ـرف ال انتي لابسة ده ازاي تقعدي 
قدامي بالشكل ده فكرك هتعرفي تغـ.ـريني كان غيرك أشطر 
نزلت  دمـ.ـوعها. بقـ.ـهر وحزن ماذا فعلت لكي يكلمهاا بهذه الطريقة من المفترض أن هذه هي ليلة الدخـ.ـلـ.ـة 
كاد ان يلين عندما نظر،لدموعهاا 
لكن تذكر مااقلته حبيبة 
البنت دي سـ.ـرقت مني كل حاجة باباا و عمر اخويا 
سـ.ـرقت مني أحلامي وطموحاتي حتى اني خسرت  أغلى حاجة عندي بسببها 
لو بجد بتحبني انتقـ.ـملي منها ي إياد عايزة حقي منهاا 
ذهب عندهاا وامسكها من شعرها ورماهاا أرضا بعد أن صفـ.ـعها
بقوة 
اوعي  تفكري اني هنخدع بدمـ.ـوع التماسيح دوول 
انتي من اليوم  و رايح خدlمة لياا اشتريتها بفلوسي بعدما ابوها رماها عندي 
اوعي تفتكري انك جاية هناا ست بيت انتي هنا خدlمة وبس
ومكانك الأرض بس حضني مش ليكي ي...
......
تفتكري إياد عمل ااي مع المززز
حبيبة بثقة " إياد بيكون مسح بيها الأرض كله
وخلا الليلة ال هي بتتمناها من سنين سودة على دماغهاا 
هو انتي ليه بتكرهيها للدرجادي دي اختك ي حبيبة 
حبيبو " منا عارفة انها زف**  اختي بس مش بطـ.ـيقها اعمل اي 
بكرها ولو اطول اقتـ*ـلها كنت قـ***ـتلها من سنين
بس آياد حبيبي هيم*** وتها بالحياة ويطفى النـ.ـار ال قايدة جوايا 
يادي السيرة الز.فـ.ـت مش  قولتلك بلاش تجيبي سيرته قدامي احسن بتخـ.ـنق
ابتسمت وبـ.ـاسته
حبيبي ال بيغـ.ـار عليا مـ.ـو.ت
انت ال في قلبي. بس 
إياد مجرد وسيلة اخلص بيه من الست الز.فـ.ـتة وبعدها 
هيعرفوا كلهم انك حبيبي ابو ابني
يتبع.........
قامت حبيبة وهي بتسحب الملاية على جسمها بغضب 
عز بتوتر " حبيبتي انا مقصدش اقول اسمها  انا كان قصدي عليكي انتي 
مهتمتش لكلامه ودخلت الحمام وهي عارفة انه عز بيحب اختها 
عز  بقلق " كان لازم اقول اسمها يعنى 
الحق عليها طيرت النوم من عنيا وبخرف باسمها كمان
بس هتبقى ليااا ملكي لوحدي وبس
وبالنسبة للجو دي اصالحها ازاي بس 
حبيبة بغضب وحقد  "  كلهم هيموووتوا  عليكي 
بس انا مش هسمحلك تاخذي مني حاجة بعد  اليووم
.....
فاق إياد وشاف وعينه جت فيها نايمة على الكنبة بهدومها
راح خرج من الأوضة وسخن مية ورجع دلقها على جسمها
اما هي فاقت على حاجة بتلسعها  ااوي
مسكها ورماها بعدما كانت بتتنطط من الالم 
حياة  ببكاء  "  ااانت  ليه عملت كده 
إياد " بفوقك ي مداام  فاكرة نفسك في أوتيل خمسة نجوم 
ونسيتي  نفسك انتي هناااا  ليه 
قومي اعمليلي حاجة اطفحها لاني بتجنن لما بطني تكون فاضية وانتي ال هتتاذيه 
قامت بصعوبة وهي بتبصله بحزن وبتصبر نفسها
مسك من ايدها بغضب " انت هتنزلي بالشكل  ده ي هانم 
عضت على شفايفها بحرج وهزت راسها بلااا 
سابها وجرت هي للحمام بكت شوية وقامت لبست
طلعت وهي لابسة فستان طويلة لونه ازرق مفصل على جسمها
وعاملة كعكة في شعرها اتجنن من مظهرها 
وراح ماسكها وباسها وساب نفسه ليها وهي كمان استسلمت
ليه 
جسمها وجعهاا لما بيضغط على خصرها و بكدا فاق 
مسكها من رقبتها وهو بتضغط على رقبتها بقوة 
كنتي في حضن مين قبل كده ي حياة هااانم 
حياة وهي بتتخنق  " سبني ارجوك ي زياد انت بتخنعني 
ولسا ه** فقتلك لو مقولتليش كنتي في حضن مين 
واحد لسا ضاربك ومبهدلك ازاي تستلميه نفسك بالسهولة دي 
الا لو كنتي ******* 
انكقي كنتي مع مي.....
ووقعت بين اديه رفعها قبل ماتوصل الارض بس مكنش في نفس ...... يتبع 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

قام وهو بيحط اديه على راسه 
إياد  وهو بيتصل بالدكتور  " تعالى عندي بسرعة 
قفل في وجه وراح حاضن وجهها 
إياد  "  مينفعش  تمو..تي دلوقتي  عذابك لسا مخلصش 
جاء الدكتور وحطلها أنبوبة اكسجين ولما لمح جسمها الأحمر
حاول يرفع ملابسها عشان يشوف اي ده لقى ال رماه في الارض
إياد بغضب  " اانت  ازاي تتجراء تفكر في كده ي """""""
الدكتور خوف  "  انا اسف  إياد بيه بس كنت عايز  اشوف الحرق ادايه 
إياد بغضب  " ممنوع  فاهم ممنوع تلمسها 
الدكتور. " حاضر إياد بيه 
هبعتلك  الممرضة تتابع معها  عن اذن حضرتك
راح لعندها  وحضنها 
إياد  " انا المفروض محسش باي حاجة من ناحيتك 
انتي  بتحركي جوايا حاجات كتيرة ووده غلط انا المفروض 
اكون سعيد دلوقتي بعذابك او كنت اسيبك تمو...تي بس ....
نفض الافكار دي من راسه لما الممرضة دخلت 
وقف إياد  "  انا  هخرج بس نص ساعة وارجع لو فاقت ترنلي علطول  فاهمة
الممرضة  " فاهمة حضرتك
خرج  واتجاه  ناحية  شركته وخيالها  وهي بتختنق مش مفارقه 
دخل أوضة مكتبه بغضب اتصل بالممرضة واطمن عليها  بس بعد ثواني دخلت حبيبة 
إياد بغضب  " انتي بتعملي ااي هنا 
حبيبة ببرود  " شكله الجواز جاء على هواك  إياد باشا برنلك 
مش بترد  عليا  
إياد بغضب  " اخلصي عايزة ااي  ي حبيبة 
حبيبة  " عايزك تطلق   حياة ي إياد  ونتجوز. إحنا 
وقف بصلها لثواني لثواني بعدها ضحك بس فجاءة قلب عليها جامد  مسك اكتافها  بغضب 
إياد  بغضب  "  حياة  سرقت مني حياتي  اتجوزها واسرق منها حريتهاا  ي ايااد 
حياة  خربتلي حياتي انتقملي منها ي إياد  
إياد طلق حياة وخلينا  نتجوز  احنا  
هو احنا هنهزر  حياتي مش لعبة عندك ي هانم اتجوز ساعة ماعايزة  وأطلق ساعة ما انتي عايزة 
حبيبة  بغضب بالرغم ماتشعر به من الالم. " يعنى اااي
إياد  وهو بيفكها  ببرود  " يعنى انا مش هطلقها 
حبيبة بجنون. " يعنى اي مش هتطلقها  ي إياد فهمني مش ده 
كان اتفاقنا  تتجوزها لفترة معينة وبعدها تطلقها ونتجوز احنا 
إياد  ببرود  " منا خلاص معدتش عايز اطلق مراتي ي حبيبة 
حبيبة  وهي بتمثل البكاء. "  ولما هي مراتك انا ابقى  ااي ي إياد 
معقول  تكون لعبت بعقلك وخلتك تحبها وتنسى حبك لياا
مسكت وجه بين اديها عشان يلين 
فين حبيبي إياد ال كان مستعد يق..تل ااي حد بس عشان خاطر اكون مبسوطة وراضية عليه 
إياد وهو ببعد اديها  " قصدك  إياد  المغفل ال كان بيعملك كل حاجة  سواء صحيحة او خطاء للأسف ماات ي حبيبة 
انا  اكتشفت اني ال بعمله مع حياة غلط وخاصة اني مشفتش حاجة منها غلط طول فترة كتب كتابنا بس انتي ال لعبتي بدماغي وخليتني اكرها واعاملها اسواء معاملة وده كله ليه عشان انتي غيرانة منهاا 
بس انا  رجعت لعقلي  وهبداء معها صفحة جديدة 
حبيبة بشر. " وتفتكر  لما هي تعرف سبب جوازك ليها وسبب معاملتك دي ليهاا  هترضي تكمل معاك 
إياد  وهو ببتسم  " ومين بقى ال هيتجراء ويقولهاا 
معقول تكوني اانتي  بس لا لا مظنش  انك هتفتحي بوقك بكلمة 
عارفة ليه لاني انا ال همنعك ي بيبة 
حبيبة  بغضب  " لو فكرك انك تهددني وانا اسكت هتكون غلطان 
انا مبتهددش ي ايااد  وذي ما خليتكوا تتجوزوا  هخليكوا تتطلقوا 
ابقى خااف  على نفسك وعليهاا هي كمان 
خرجت حبيبة بغضب وحقدها زاد على حياة المسكينة 
تنهد إياد بتعب  هو ال جاب المصايب دي لنفسه لما قبل يتجوزها 
جاءه اتصال من الممرضة بتاعت حياة  رد عليها بسرعة بس انصدم  لما قالتله  انها مش لاقية حياة ....... يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

كان سايق عربيته بسرعة هائله وهو بيكلم رئيس الحرس بتااعه 
إياد  "  ان شاء الله  تكون عرفت هي فين ي  جاك
والا مش هرحم حد فيكواا 
جاك.....
إياد  " خليك ورااها  اوعى تسيبها تخيب عن عينك فاهم 
قفل معه وهو بيروح للمكان ال قاله جاك عليه 
.....
اما هي لما فاقت لقت نفسها في لوحدها افتكرت ال حصل 
زحف الخووف  لقلبها  لما افتكرت انه كان عايز يقتل..لها وغريزة البقاء عندها دفعتها انها تهرب من القصر من غير ما حد من الحراس ينتبه 
كانت بتمشي على الطريق والدنيا برد وهي حافية ولابسة 
قميص خفيف فجاءة انتبهت انه في حد ماشي وراها 
راحت تمشي بسرعة  حتى اتحول لركض بس فجاءة اصطدمت 
بصدر  حد عرفته اانه  هو 
إياد بقلق  " انتي كويسة ي حياة 
حياة وهي بتبعده  عنها بغضب. " كويسة طول مانت بعيد عني
ولا نسيت ي بيه انك حاولت تقت..لني 
مسكها إياد بقوة لما حاولت تهرب منه  " انا مكنش ده قصدي بس
حياة وهي بتضربه في صدره بقوة  "  طب تقدر تفسر ليا معاملتك لياا  في أول يوم جواز لينا ولحد دلوقتي 
إياد  بهدوء نسبي  " انا هحكيلك كل حاجة 
وحكى لها ومان انتهى حتى تفاجاءة  بهاا  تصفعه بقوة 
حياة بقهر  "  انت واحد""""""   بتكذب علياا  ليه
بعترف انا واختي حبيبة مش بنتفق ودايماا  بنتخانق بس هي 
مش يمكن يوصل معهاا  انها تحاول تق..لني او تاذيني 
خاصة انهاا  عارفة اني بحبك 
إياد بصدمة. " انتي بتحبيني 
حياة  ببكاء. " كنت بحبك 
تفتكر لما سالتني اذاي سلمتك نفسي وانت ضربتني واهنتني 
الجواب اني  مبقدرش  اسيطر على نفس قدامك انا كنت بحبك
وحطيتلك  عذر لمعاملتلك  ال""""" معايا 
بس انت  بترمي بلاك على اختي ال مفيش في طيبتها 
وانا مستحيل اكمل معااك  ي إياد  طلقني  دلوقتي حالا
تلبسه الجنون  " انت اتجننتي بتطلبي مني الطلاق بسبب اختك ال""" 
دفعته من صدره مرة أخرى  " أخرس 
انا اختي اشرف منك ومن ال شبهك  وااااه عايز الطلاق 
إياد وهو بمسك ايدها. " مش هطلقك ي حياة فاهمة 
عايزة الناس تقول عليكي اااي اطلقت  بعد  يومين جواز 
حياة بغضب. " وانت مال اهلك بيااا  يتكلموا عليا ولا لا يهمك في اااي 
مسكها من فكها  بقوة. " اوعى تشتميني تاني والا هندمك  العمر كله ي حياة  اوعى
حياة. " اي هتحاول تق...لني مرة تانية مش كده 
اكمل بانهيار وهي تضع يده على عنقهاا. " اقت...لني يلااا
سحب يده وضمها عنده بقوة رغم اعتراضها  
حياة  وهي بيغمى عليها  " ليه عملت فيااا  كده ده اناا حبيتك 
بجد  انا حبيبتك  ي اياااد  انت دمرتلي أحلامي كلهاا 
حملها بين ذراعه وهو ببوس جبينها  " هعوضك ي حياة 
يمكن اكون مبحبكيش  بس اكيد مش هسيبك مش هسيبك لغيري ابدااا 
.......
عند  عمرو 
جاءت حبيبة وهي بتبكي لحضن اخوهااا 
عمرو. بحنان  " مالك بتبكي ليه ي عمري كله اانتي
حبيبة ببكاء مصطنع  "  حياة ي عمرو  اااه
خرجها عمرو من حضنه  بقلق  " مالها حياة انطقي
حبيبة بحقد  " حياة اتصلت  فيااا  وكان باين من صوتها انهاا تعبانة  ولما سألتها مالك  قالتلي  انه ايااد  من اول يوم جواز ليهم وهو بيضربهاا  من غير رحمة 
حتى انه حاول يق...تلها بس ربنا كان معها وانقذهاا
قالتلي مقولكش ي عمرو لانهاا خايفة من إياد لو انت عرفت 
هيرجع يضربهاا  تاني ومش بعيد يطلقها  
عمرو بغضب  " الكلام ده كان من امتى 
حبيبة ،" كلمتني  أمس ي عمرو  
انا خايفة عليهاا اوى  من إياد ليذيها 
عمرو " بابا مسافر  بس انا موجود وهاخذ حق اختي منه
حبيبة،" هتعمل اي  ي عمرو
عمرو  " هرجعهاا  اكيد وهطلقها منه وهو بقى هحاسبه على ال عمله في اختي 
...
بعد وقت،
وصل عمرو قصر إياد سأل الخدم عنه قالوه فووق هو والمدام
ركض عمرو لفوق  وحبيبة ورااه  بتبسم بانتصار  
رزع عمرو أوضة إياد بقوة بس اتفاجاة من ال شااافه حتى حبيبة كمااان قربت توقع لما شافت إياد و حياة عريانين مع بعض على السرير.   ........يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

فاقت حياة بس فجاءة فتحت لما حست بحد نايم جنبها بصتله لقته إياد 
قامت فجاءة من الخضة لقت نفسها عريانة 
سحبت الملاية تغطي بيه جسمهاا  سحبته كله وكشفت جسم
إياد ال كان عريان ذيهاا 
صرخت وهي بتداري جسمهاا 
فاق إياد  بسرعة لقاهاا بتحاول تكتم صوت بكاءها 
إياد بهدوء  " اهدي ي حياة محصلش حاجة من ال في بالك 
كملت عياطها  اما هو زفر بغضب. " اسكتي  بقولك محصلش حاجة  اسمعيني 
خافت حياة من نبرة صوووته  فكمل 
إياد " امبارح جسمك كان متلج جدا وخفت يحصلك حاجة 
فيعني  دفيتك بس والله مجتش جنبك انتي ذي مانتي 
زفرت براحة بس اتكلمت معاه بغضب  " واناا ااي ال يثبتلي اني ذي مناا وانت مجتش جنبي اذاي امن على واحد قذ..ر و مستغل ذيك  انا مبثقش الا في كلام الرجالة 
ثواني  وكانت اسفله وهو فوقه  
ايااد  " انا ال هضمنلك  بنفسي 
شهقت بفزع لكنه كتمها داخل شفتيهاا يقبلها  بحرارة وهي مستسلمه لمشاعرها  نحوه فلم ينتبها  لدخول  عمرو و حبيبة
ولا حتى خروجهم  
.......
وصل بهاا المنزل ووجهه  لا يبشر بالخير 
حبيبة بخوف.  " عمرو اسمعني اناا
عمرو بغضب. " انتي اااي ي حبيبة بتخططي  لأي  قوليلي 
حبيبة  " مبخططش لحاجة حياة. هي ال كلمتني و
عمرو وهو بمسك فكها بقوة.  "   وبالنسبة للشوفناه ده كان ااي 
ده كان منظر واحد  بعذب مرااته 
حبيبة  "  والله مش عارفه 
عمرو بجدية  " هاتي تلفونك ي حبيبه
حبيبة بخوف. " عايزو لأي  ي ابيه
عمرو بغضب  " بقولك هاتي ااي مبتفهميش 
ادته موبايلها فتش فيه عمرو ملقاش مكالمة حياة 
غمضت حبيبه عنيها بخوف  عرفت انه كل ال خططله فشل
عمرو بغضب  " اطلعي فووق ومتخليني اشوف وجهك لحدما بابا يرجع من السفر 
حبيبة  ببكاء. " ابيه اناا اسفة انااا 
عمرو بغضب  " اطلعي بقولك
حبيبة بتردد  " طب وتلفوني 
رماه عمرو في الارض بغضب خافت هي وطلعت جري 
سمعت صوتهاا الرقيق والحنين. بينده عليه
ملك. برقة . " عمرو 
بصلها عمرو بغضب. " انتي ااي ال نزلك بالشكل ده 
ملك بخوف. " اصل  صوتك وانت بتزعق كان عالي  فقلقت عليك
وجيت اشوفك
عمرو بغضب  " وتقلقي عليا  ليه بصفتك اااي 
ملك ببكاء. " انا مراتك ي عمر...
عمرو  بغضب وهو بيمسكها من اكتافها  " متفكرنيش بام المصيبة السودة  ال وقعت على دماغك ال خلفوني 
أساسا انا بس منتظر بابا يرجع من السفر واطلقك و. ارتاح 
ملك بسرعة  " بس انااا حامل
عمرو  بغضب وهو  بيمسك ايدها بقوة. " حامل من مين ي"""""" 
انتي  هتستعبطي  هتحملي ازاي وانا......  يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

ملك بسرعة  " بس انااا حامل
عمرو  بغضب وهو  بيمسك ايدها بقوة. " حامل من مين ي"""""" 
انتي  هتستعبطي  هتحملي ازاي وانا ملمستكيش ي انسة. ملك
نكست راسها بحزن اما. هو 
عمرو. "  انتي  ليه مش عايزة تفهمي اني متجوزك غصب عني ومستحيل  احبك لو كنتي اخر واحدة  في الدنيا دي 
ملك  "  وانا مقدرش  استغنى عنك ي عمرو 
عمرو. " طب استحي شوية  
هو انا هحبك ذي ماتجوزتك بالعافية هاا 
كلهاا  يومين وبابا يرجع من السفر وهقوله  قراري 
وتركهاا  وذهب بغضب اما هي ركضت الي غرفتها تبكي 
بعد وقت مسحت دموعهاا 
ملك  " انا  لازم اعمل حاجة تخليه  ميطلقنيش انا مش هقدر 
اعيش من غير عمرو هو حيااتي  كلهاا 
......
عند حبيبة 
أخرجت  هاتف اخر اتصلت لعز 
حبيبة بلهفة. " الحقني ي عز انا واقعة في مصيبة ارجوك ساعدني
عز.....
حبيبة وحكت له ماحدث  " ده لو بابا شم خبر بال عملته 
مش بعيد يق....تلني  تعال هربني  من هناا الليلادي  ارجوك 
عز......
حبيبة  " متقلقش انا هتصرف مش هخليهم يحسوا بحاجة خالص
.......
عند  حيااة 
بعدما بعدته  عنها  جرت للحمام ولوقتها  وهي محبوسة فيه
حياة باصرار  " انا  لازم اطلق لازم اروح من هناا 
خرجت لقته لبس بدلته  وكان هيطلع بس وقفته 
حيااة  "  إياد اناا عايزك تطلقني 
إياد  بهدوء مصطنع  "  حاضر بس مش دلوقتي خليها بعد  شهر شهرين تلات كده  وبعدها  هنقول للناس اننا متفقناش 
حياة  " حاضر
بس  من النهارده تاخذ. حاجاتك  وتنقل لاوضة تانية 
رجعت لوراء بخوف لما حاصرها  بغمضت  عين 
إياد. "   هو انتي فاكراني  همو...ت. و المسك  اااي معدتش ستات في البلد  دي  غيرك ي حياة  هانم 
انا  بعمل  ال انا عايزه وال بشوفه صح لاني انا النمر ي حياة 
ومش اني بوافقك  على كل حاجة. يبقى تسوقي  فيهاا 
انتي هناا  مراتي  لو جالي مزاج  هاخد  منك حقي الشرعي وانتي مش هتقدري تمنعني  فاهمة 
حيااة  "  وانت مفكر اني هسلم نفسي لواحد كان على علاقة بأختي ومش بعيد  تكون  لسا على علاقة بيها دلوقتي  وناوين تتجوزوا  بعدما  تخلصواا  مني 
إياد  بنفاذ  صبر   " انتي صح 
بعدما  الشهرين دوول  يخلصوا  هطلقك  واتجوز حبيبة حبيبتي 
لانهاا  بتحبني وانا كمان بحبهاا  عن اذنك
خرج بغضب وهي  قعدت تبكي على حظها  المنيل 
.....
عند عمرو 
كان داخل البيت  لقى ملك لساا صاحية وبتقراء في مجلة 
قرر يتجاهلهاا  وطلع لفووق  زفرت بملل ولحقته 
ملك برقة.  " اجبلك  حاجة تاكلهاا 
عمرو  " مش عايز اطفح 
تنهد باحباط  وكانت  رايحة  بس وقفها 
عمرو. " لو  عندك دواء يخفف  الصداع  جيبلي منه 
ملك. " ايواا عندي  بس ثواني هنزل اجبهولك واجي 
نزلت المطبخ جابت اكل ومية وراحت لفووق  
ملك. " كل الاول. وبعدها  هديك العلاج 
تاافف  بملل وقعد. ياكل  
عمرو. " اي. هتقفي تبصلي كده كتير ماتجي تاكلي معايا 
ملك بابتسامة وقعدت  قصاده  " حاضر
بعدما  خلصوا  اكل ادته الدوااء  
وكانت  جاية تناام  بس  حست هي بصداع  جامد خدت من الدواء  تحت استغراب  عمرو بس مهتمش وقلع التيشرت بتاعه 
بصلها  لقااه  بتترنح لحقها ومسكها بين  اديه وهي في حضنه 
حس هو كمان بتقل في رااسه 
ملك بدوخة  " عمرو 
عمرو بدوخة. " ملك 
ووقعواا الاتنين على السرير فاقدين  الوعى 
بعد فترة  جاءت حبيبة وشافتهم  نايمين ابتسمت وخرجت 
لقت  عز مستنيهاا  دخلت العربية حضنها وحضنته 
حبيبة بفرحة. "  يلا نطلع  بسرعة  ي حبيبي 
عز. " حاضر. ي روحي 
......
دخل اياااد البيت متأخر  دخل اوضته لقاها  فاضية 
نادى على حياة كتير بس مكنش في حد 
نزل  تحت  سأل الخادمة عنهاا  "  فين المدام 
الخادمة " في أوضة  الضيوف 
اتجنن إياد وراح لعندها بغضب بس ووقف فجاءة لما شافها.....
..........
في الصباح عند عمرو. وملك 
فاااق  عمرو وحااسس بتقل رااسه اتحسس جنبه لقى جسم حد
فتح عينه بسرعة لقى ملك نايمة  جنبه من غير ملابس 
بص لنفسه لقى نفسه من غير ملابس هو كمان .......يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

دخل إياد أوضة الضيوف وهو متعصب بس لقاهاا  ماسكة في قميص النوم نفس ال كان لبسته يوم دخلتهم 
انصدم اكتر لما طلعت المقص وبقت تقطع في القميص بغل
حياة  ببكاء  "   مش  هيحبك مهما عملتي انتي هناا  مش مجرد 
من واحدة خدامة  اتجوزها عشان يرضى حبيبته وينتقملها منك 
بكرهك""  ي إياد 
إياد ببرود. "" وانا كمان بكرهك بس العمل اي القدر رماكي في طريقي طريق كله شوك ونار 
مسحت دموعهاا  " انت بتعمل ااي هنا
إياد. "  انتي ال بتعملي اي هناا ي حياة هانم 
حياة  بصتله بغيظ وقامت وقبل ماتروح مسك ايدها
ماجوابتيش على سوالي بتعمل اي هناا
حياة.  بغضب  " هكون بعمل اي يعنى في أوضة الضيوف إياد بيه 
هبقى فيهاا مؤقتا  يعنى لوقت مااتطلقني 
إياد. "  انسى انك تبقى فيهاا ثانية 
يلا على اوضتك 
حياة بتحدي. "  مش رايحة لمكان 
إياد  "  اخزي الشيطان ولا بيناا على اوضتنا
حياة. " وانا قلتلك مش مروحة لمكاان 
بعد خمس دقايق 
حضنهاا ايااد وهو نايم على سريره بس هي بتتململ تحته
بصلها وقام فتح اللازق ال على بوقهاا  
حياة بغضب وصراخ. " فكني احسنلك ي اااياد  والا مش هيحصلك طيب
إياد  بااستمتاع. "  عشان تبقى تتحديني حياة هانم
حياة  بغضب " انا كده مش هعرف انام  على الاقل فكني ارجوك
إياد  "  نامي وارتاحي ي حياة بكرة يومنا طويل 
حياة. وهي بتصرخ  " الحقوني الح......مممممم
إياد بعدما رجع اللزق على بوقها. " كده احسن 
متعرفيش بحبك ادااي وانتي هادية كده  تصبحي على خير ي روحي 
وراح حضنهاا بقوة  اماهي حاولت تتحرك بس مفيش فايدة 
لحدما  نامت  قام إياد بعدهاا وفك الحبل ال رابط ايدها و رجلها
وفك اللزق ال على بوقها 
باس ايدها ورجلها جتى شفايفهاا  " اسف الأسف ي روحي 
على كل اللالم ال ببسببهولك اسف بس مش بأيدي 
في حاجة اقوى مني ومنك مخليني اتمسك فيكي بالطريقة دي 
......
في الصباح التاالي
يعنى ااااي مش موجودة  ي سمية 
سمية بتوتر وهي بتوقف قدااام الامبراطور  
سمية "  عمرو بيه كان منبه علينا محدش يروح اوضتها 
وانا روحت عشان اديلها الفطار بس ملقتهاش ي بيه 
ادم. " والبيه فين
سمية " في اوضته لسا منزلش 
ادم.  "  قوليله اني رجعت وعايزه في أوضة المكتب 
سمية. 'حاضر 
.....
عمرو  وهو بيهز في ملك بغضب. " ملك قومي بقولك قومي
فاقت ملك وهي بتتاوه وبتمسك راسها بألم 
ااااه ي راسي انا فين 
فتحت  عنيها بصدمة لما لقت نفسها عريانة وشافت بقعت الدم
ال على السرير 
لفت نفسها بالمراية وهي بتبكي  بس بتكبي 
بصلها باستغراب  لما قالت " انت على اساس هطلقني ليه عملت فيااا كده.ه ي عمرو ليه 
عمرو بغضب " انا م عملتش حاجة اكيد دي من عمايلك 
قوليلي دواء اي ده ال عطيتيني ايااه 
ملك  ' وانا اعمل كده ليه 
عمرو بغضب  " عشان  تجبرني للمرة التانية عليكي 
انتي مش عايزاني اطلقك عشان كده عملتي الفيلم الحامض ده 
ملك. "  انت ازاي تفكر فيا بالطريقة دي 
اانا مستحيل افكر  بالطريقة دي والا كنت عملتها من اول يوم جواز لينا مش بعد سنة ونص 
مسك  عمرو راسه بغضب وهو بيحاول يفتكر ال حصل 
اي مصلحت ملك من انهاا  تعمل كده 
كانت بتبكي وهي ضامة نفسها  " انا خلاص ضعت 
خسرت كل حاجة 
عمرو بغضب وهو بيرمى الكرسي " اخرسي اناا معملتلكيش حاجة  مقربتش منك حتى 
انكمشت على نفسها بخوف 
عمرو. "  ال حصل ده مش هيغير حاجة من قراري  ذي ماهو هطلقك اول ما بابااا يرجع من.....
قاطعه طرقات الباب لبس التيشيرت بتاعه وفتح نص الباب
سمية" البيه الكبير تحت ومستني حضرتك في المكتب بتاعه 
عمرو بتوتر،" بابا رجع رجع امتى و ازاااي
سمية " من خوالي ساعة وحاجة 
رجع بص لحياة وقالهاا  "  البسي وحصليني 
وخرج من غير مايستنى ردهاا 
مسحت ملك دموعهاا وهي بتتبسم اااوي
فاكراني  هتخلى عنك بالسهولة دي ي عمرو ده انت الحب كله 
وقلبي ميقدرش على بعادك وسواء عجبك او لا هنكون سواء
فلاااااش بااااااك 
فاقت ملك قبل  عمرو  بساعة  بصت حواليها بألم وهي بتحاول تعرف اي ال خصل 
شافت إياد نايم بهدوء  '  اجمل  حد شوفته بحياتي 
لو بتحبني  ذي مابحبك بس وقتها كان ل حاجة اتغيرت بس
انت عايز تطلقني واناااا....
فجاءة لمعت بعقلها  فكرة قلعت لعمرو وبعدها حطت نقطين من صلصة طماطم وقلعت ملابسها ونامت جنبه 
امو"""" ت ولا اسيبك لغيري 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

فاق  إياد  من نومه وضهره بيوجعه ااوي 
حاول يقوم بس مقدرش فجاءة سمع صوت ضحكهاا 
إياد بغضب  "  ااي ال هبل ده ي حيااة  فكيني احسنلك 
حياة وهي بتقرب منه  "  شكلك  وانت كده جميل ااوي ي إياد
تعالا ناخذ سيلفي مع بعض 
أخرجت هاتفهاا والتقط صور لها وله ووجه احمر غضباااا 
إياد  بغضب  " حيااة 
حياة  بااستمتاع  " نعم ي حياتى 
إياد  بهدوء مصطنع  " انا اسف ي روحي انتي تعالي فكيني 
وانا اوعدك مش هعملك حاجة 
حياة  " ليه بس ده احنا لسا في البداية 
امبارح كنت بترجاك عشان تفكني ليه مش عايز تفهم اني 
كرهت الأوضة دي وكل ما  اجي انام فيها بفتكر اهانتك لياا 
بس شكلك وانت كده للصراحة طيب لجروحي 
إياد  ""  مش خدتي انتقامك  فكيني بقى لو سمحتي 
صمتت لثواني وراحت جبت سلك مكهرب وقربته منه 
ايااد بخوف. " انتي هتعملي اااي ي مجنونة ااانتي
حياة وهي بتحط السلكين مع بعض. وبتقربه منه ببطء. " معليش ي حبيبي  هتلسعك شوية 
إياد برعب. " حياة. لا  ارجوكي انا عندي فوبياا من الكهرباء  لا
مهتمتش لكلامه وقربت اكتر وهو بيغمض عيونه بخووف لحدما اغمي عليه فزعت هي من منظره ورمت السلك بعيد وركبت فوق السرير جنبه بقلق
اياااااد   ي اااياد. فووووق والنبي كنت بهزر معاك وحياتي فوق
فكتله الحبل وهي بتربط على خده لحدما اتفاجات بحد 
ماسك ايدهاااا
فجاءة انقلب السحر على السااحرة وبقت في غمضت عين 
تحته وهو فوقهااا ووببتسم بحبث
اااياد  "  اهو كمشت ي حلوة  اعمل فيكي ااي دلوقتي
حياة  ببكاء. " اااانت  كنت بتضحك علياا واناا افتكرت جرالك حاجة 
إياد  بقلق. " حياة اهدي انا اسف مش قصدي  اناا..
حياة  "  ااي ال مش قصدك  جوازنا من بعض ولا خيانتك ليا
ولا تعذيبك ليا. ولا كذبك عليا  اي ال مش قصدك إياد بيه انا.....
قاطع كلامهااا ببوسة حنونة يخرسها عن تكملة الباقى من حديثها
وهي جامدة اسفله  ابتعد عنها وهو ببصلهاا بشغف 
ايااد  بهمس " كل ال انتي قولتيه مش بقصدي الا دي 
دفعته عنهاا بخجل وغضب وهي بتشتمه خرجت من الأوضة 
اماا  هو كان  بيحاول يسيطر على نفسه عشان ميقومش يلحقها وياكلها دخل الحماام يستحم عشان النار ال قامت جوا تنطفى شوية 
.......
دخل عمرو المكتب بتوتر 
عمرو. بتوتر. " حمد لله على السلامة ي باابا 
ادم  وهو بيقرب منه  بهدوء  "  فين  حبيبة اختك ي بنى
عمرو  بغضب  " هي فوق انا حبستهاا لحدما انت ترجع ووو. 
ادم  باندهاش  " حابس اختك ليه ي عمرو
اتنهد عمرو وحكاله ال حصل 
ادم  " وانت بقى معرفتش هي عملت كده ليه
عمرو  " عشان  اياااد 
ادم  بغضب  " يعنى اااااي ي بيه 
عمرو. "  هي عملت كده عشان تفرق بين إياد و مرااته لانهاا
لسا بتحبه لاياااااد 
ادم.  '  مش على اساس هي بطلت تحبه واتقبلته جوز اختهاا 
مش ده كان كلامك ي عمرو 
عمرو  بحزن. " طلعت غلطان ي بابا وو...
قاطعه ادم  وهو بيردف بحزم.  وبسبب غلطك ده اختك هربت 
من البيت ي بيه تروح وترجعهااا لو هتقت"" لها بس ترجع البيت فاهم 
عمرو " حاضر 
وغادر  لقى ملك راكضة باتجاه 
ملك بقلق. "  عمرو...
ماكملتش كلامهاا ولقت نفسها تحت بعدما زقهاا 
نزلت دموعهاا  بحزن بس وقفت فجاءة لما لقت ادم واقف ببصلها 
ملك  " حمد لله على سلامتك بابا
ادم  بهدوء. "  هو سوال  واحد 
انت اتكلمتي مع حياااة  بعد الفرح ي حبيبتي
ملك بتوتر.  " ايوااا  ي بابا 
ادم. " قالتلك ااااي
ملك بتوتر " بااباا اناا......
ادم بصراخ وغضب " عايز الحقيقة ي ملك فاهمة الحقيقة وبس
. ....
نزل اااياد  لتحت وهو بيدور عليهاا بس ملهاش أثر 
نادى عليهااا. ومفيش رد اتملكه القلق والخووف 
إياد  بقلق. "" حيااااة حيااتي ي روحي 
بلاش هزاار  اطلعي  بقولك  متخوفنيش عليكي لو سمحتي
دخلت الخادمة  سالهاا ايااد 
فين المدام  
الخادمة  "  اخر حاجة كنت شوفتها في المطبخ بس ملهاش 
أثر  
إياد  بغضب " يعنى الي ملهاش ااثر 
هتختفي لوحدها  كده يعنى هاااا 
اتصل بجااك  وساله اذا كانت حياة خرجت وقالتله لا
 إياد. " تنزل انت ورجالك تدورو  عليهااا  حااالا فاهم
جاك  .....
ركض ايااد ناحية أوضة موجودة في الجنينة 
دخل وهو بيقلب في الكومبيوترات  ال موجودة  جوا 
لحدما  شااف ال صدم 
إياد بصدمة وخوف عليهاا  " عز.........يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

كانت قاعدة قدامه ابوها ودموعها نازلة بغزارة على خدهاا
حبيبة ببكاء  " انا عارفة اني خيبت  ظنك فيا ي بابا 
بس انا بجد  بحبه مقدرتش انساه اسفة 
ادم  " مين ااابو  الطفل ده ي حبيبة 
حبيبة. " ابوه هو.....
......
خرج إياد وراح عند البوابه شاف عز حامل حياة بين اديه 
شالها إياد من بين اديه  " هي مالهاا
عز بهدوء  "  كنت في الكوخ بتاعي وكنت خارج لقيتها مغمى عليهااا 
ودها إياد اوضتهم  وحاول يفوقها بعد مدة. فاقت 
إياد بقلق. " حياني انتي كويسة مش كده 
بصتله وبعدهاا اتذكرت مكالمة ملك ليهااا  خلتهاا تنفجر من البكااء 
وهو مش فاهم هي مالهاااا 
حاول يضمهاا بس هي رفضت بشكل قطعي
اوعي تلمسني انت قبل كده قولت حضنك مش ليااا واني مليش مكان في حضنك فاوعى تقرب علياا فاهم
إياد وهو مش فاهم انهياره بس هز رااسه باااه
مش هجي جنبك بس ارجوكي فهميني اااي ال حصل 
حياة ببكاء   "  كنت بتكلم مع ملك عادي بس فجاءة سمعت 
حبيبة  بتقول  لبابااا  انها حامل 
قربت منه وهي بتحاوط وجهه 
حياة برجاء. " انت منمنش معهااا ي ايااد 
والطفل ده مش ابنك مش كده. انت بتحبني اناا صح 
حياة برجاء اكتر. " ارجوك جاوبني وقولي انها كدابة 
ودي  لعبة من لعبهاا  لو سمحت 
اياااد  بجمود  " هي مش بتكذب 
هي فعلاا حامل بااابني 
قبل كده  قولتلك اننا  بنحب بعض اوي فطبيعي تحمل بابني...
ادته حيااة بالقلم بقوة وهي بتقوله بغضب  " طلقني 
إياد  ببرود  " طلاق مش هطلق ي حيااة 
وروحي اخبطي راسك في اقرب حيطة وكمان مش هتطلقي 
وكاد  ان يرحل لكنه  وقف عندما  قالت  " يبقى هرب منك
ومش هتعرفلي طريق ي إياد 
إياد. بهدوء  " وانا مش همنعك حاولي انك تهربي بس لو مسكتك وانت بتحاولي تهربي يبقى متلومنيش من ال هعمله فيكي 
خرج  إياد  بعدما القى قنبلته في وجههااا 
لو عايزة تهربي  من جحيمه هساعدك انك تهربي
التفتت حياة لمصدر الصوووت ولقت عز قاعد على شباك اوضتها 
حياة  بخوف  " انت مين 
عز بفخر  " عز الدين يوسف الهواري 
الابن الأكبر و الوريث  لامبراطورية الهواري 
انا بقى  اخو جوزك الكبير ي حيااة 
بصتله بصدمة ابتسم هو بشمااتة عليهاا 
من تعابير وجهك بفهم انه زياد مفهك انه الوريث الوحيد ليوسف الهواري مش كده 
جاوب هو ببرود  " اصل  لا اخويا ولا ابويا الله يرحمه 
بيتشرفوا بمعرفتي  ثم اكمل.  لو عايزة انا ممكن اخليه يطلقك 
حياة. "  ازاااي 
عز  بهدوء. " ازاي دي خليها علياا. 
المهم انك متغيريش رايك و..
حيااة  "  مش هغير رائي  .... انا موافقة 
......
فتح. إياد أوضة عز بغضب
#البارت_التاسع  ___ #اسيل_بسام  
اي  ي عم مالك خضتني في ااي
اردف عز بهذه الكلمات حينما اقتحم عليه إياد الغرفة 
إياد بغضب  " انت ااي ال رجعك هنا من تاني ي عز 
عز. باستغرااب  " الله مش بيت  ابويا الله يرحمه ولا ااي 
انا من حقي اعيش  هناا ي اخويا الصغير 
إياد  "  مش بعد  ال عملته  في ابوك 
انت نسيت انك كنت السبب في انه يخسر كل صفقاته لولا 
تدخلي  كنا دلوقتي في الشارع بنشحت 
عز  '  لا منستش  تدخلك البطولي ده 
إياد  باشا المنقذ لعائلة  يوسف  الهواري  وكما يلقبونه النمر 
متقلقش  انا مش عايز حاجة من فلوسك انا عندي ال يكفيني دلوقت 
إياد  بهدوء. " عرفت انه حبيبة حامل 
قفذ  عز من مكانه وهو بيقول بصدمة  " ده بجد 
االف مبروووك  ي اخويا  واخيرااا  هبقى عم بجد فرحتني
ايااد. " اااو يمكن انا ال هبقى عم البيبي ده 
عز  " قصدك  اااي مش فاهم 
إياد. "  اصل  العصفورة  صورتلي صور ليك انت وحبيبة
في الاوتيل """"" حتى بص 
ادااي  طالعين  حلوين مع بعض بص يلا بص 
عز  بابتسامة  "  فعلاا حلوين كنا هنشكل ثنائي رائع مع بعض 
لولا انه انا قلبي مع حد تاني 
إياد بغضب  " خليك لمرة واحدة راجل  واعترف بغلطك 
متهربش ذي كل مرة واعترف بابنك ده حتة منك ي عز 
عز. " اااي ال يثبت انه ابني انا وكل العالم عارفة علاقتك معها 
قبل ماتتجوز اختهااا 
فجااءة  قاطعهم صوت طرقات على الباب دخلت الخادمة
اهل المدام تحت  اياااد بيه
إياد " اوكي  نازل  حاالا 
عز بسااءل  "  هما جابو  الماذون معهم مش كده 
إياد بتسأل " والماذون يجي ليه 
عز يسخرية  " عشان انت  هطلق مراتك وتتجوز حبيبة ال حامل بابنك  مش كده 
الخادمة بعدم فهم. " مش عارفة
عز باستمتاع  " دلوقتي ننزل ونشوف 
........
كانوا كلهم قاااعدين تحت بهدوء 
وحياة  ال قاعدة في حضن ابوهاا بتبكي بهدوء 
ايااد وهو ببصلها بضيق وبعض من الغيرة  " انا بجد اسف ي عمي مش عارف ده حصل ازاااي بس انا هحصل الغلطة دي دلوقتي 
انااا بعتت للماذون وهيجي كمان دقائق
كانت ملك ماسكه عمرو بالعافية من ايده وهو ببصله بتوعد
وبيتمنى لو يطول رقبته بس 
ملك بخوف " اهدي ارجوك ي عمرو مش كده
عمرو. " ال"""" مش لازم يعيش ثانية زيادة بعد  كده
ملك  بخوف. " ارجوك متتهورش فكر في ابنك 
لو انت اتحبست انا وهو هنروح بحالنا فين 
عمرو بصدمة  " انتي بتقولي ااي
ملك بهمس " انا حامل ي عمرو
افتكر عمرو الليلة اياااه وهو بيجز على أسنانه بغضب 
اهو. سبب تاني بيربطوا بملك من تاني  فااق من افكاره على 
ادم " اتفضل ي شيخنا اكتب 
الشيخ  " فين العرسان 
إياد بابتسامة  واسعة " العروسة وهو بيشاور على حبيبة
والعريس وهو ييشاور  على عز بشماتة
طلعت حياة من حضن ابوها وهي بتبص إياد بياشر على عز 
عز بغضب  " انت بتقول اااي.........يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

عز  الدين الهواري هو أبو ابني ي باابا 
عمرو بغضب وهو بيتجه ناحية عز بغضب
اي هتنكر  انه الطفل ال في بطن حبيبة هو ابنك 
اعملها ي عز وقسم بالله مش هيطلعلك شمس بكرة 
إياد وهو ببعد عمرو عن عز المصدوم وهو ببص لحبيبة بصدمة 
إياد  " اهداا ي عمرو  عز  اكيد مش هينكر غلطته وهيصلحها دلوقتي  مش كده ي عز 
عز  وهو ببص لحبيبة بتوعد. " اكيد ي إياد 
انا مش هتخلى عن ابني ولا عن حبيبة انت متعرفش انا بحبهم
ااداايه 
عمرو " ولما انت متزفت و بتحبها مجتش بالباب ليه
عز بهدوء. "  غلطة وهصلحها  دلوقتي ي عمرو
وراح قعد جنب حبيبة بهدوء وقال للشيخ
اكتب  ي شيخنا 
بدأ  الشيخ بيكتب تحت استغراب حياة و صدمتها 
عز بهمس لحبيبة  " ليه عملتي كده ي حبيبة ده مكنش
اتفقناا 
حبيبة  "  مكنش اتفقنا فعلااا بس انا فكرت كتير 
ليه اتجوز  إياد وهو كده كده هي"" موت وكل حاجة هتتكتب باسمك  
عز بغضب  "  عايزة تربحي على حساب حياتي ي حبيبة 
حبيبة  " اسمها دلوقتي حياتنا ي عز حبيبي 
بارك الله لكما وجمع بينكما في الخير 
إياد وهو بيحضن  عز  " مبروك ي عريس
همسله  "  انا  اسف اني خربت عليك كل خططك ي اخي
بس حياة هتفضل مراتي لآخر يوم في عمري 
واوعى المح عينك دي بتبص من ناحيتها وقتها بس هتعرف ليه سموني النمر 
بعد عنه إياد ببرود كما لم يقل شي اتجه ببصره ناحية حياة
ال لسا مش مستوعبة ال حصل
استاذنت حياة وطلعت  لفوووق طلع وراهاا إياد 
إياد. " حياة مالك
حياة. " هو اي ال حصل تحت من شوية ده 
مش على اساس انت ابوه البيبي ال حبيبة حامل منه ازاي عز يبقى ابوه  فهمني انا خلاص قربت اتجنن 
إياد  بهدوء. "  ذي ماسمعتي تحت عز هو أبو البيبي
حياة  " ازاااي ابوه. ازاااي بس وهي حبيبتك ااانت
إياد. " حبيبة بعمرها  ماكانت حبيبتي  
قرب منهاا وهو بيحاوطهاا   " انتي بس ال حبيبتي ومالكة قلبي كله 
حياة بغضب. " كدااب. انت كداب  ي إياد
متفكرش اني هصدقك وانسى ال حصل منك من اول جوازنا 
إياد. "   انا  ندمان على ال عملته بس سيبلي فرصة احكيلك انا ليه عملت كده 
حياة برفض.  " عشان ترجع وتضحك علياا لا مستحيل اسمعك
ودلوقتي انااا  رايحة لباباا  وهو ال هيخليك تطلقني
وماكادت  ان تغاادر  حتى امسك بهاا ورفعهاا غن الارض 
حياة بصدمة. " ايااد نزلني  ايااد
إياد وهو بيتجه بيهاا ناحية السرير 
مش هسمحلك تعملي ال في دماغك ي حياة
بقى يربطها  وهو محاوط جسمهاا عشان متهربش
مش هسيبك تدمري جوازنا 
وجاءت تصرخ بس كتم صرختهاا جو شفايفه وهو ببوسهاا
بعنف وحب  خلاها لااراديا  تستلمله فصل قبلته وهو بيحط اللازق على بوقهااا 
إياد  بهمس. " هتجنني  في يوم ااانتي
انا هروح. اتخلص من ال تحت دوول وراجعلك ي جميل 
تملمت وهي بتحاول تفك نفسهاا بعنف
خرج وقفل عليهااا من برااا وهي بتبصله بغضب منه ومن نفسها غشان استسلمت له وقدر عليهاا
......
بعد  ربع ساعة  دخل اياااد الأوضة بعدما اتفقوا على الفرح
بتااع عز و حبيبة ال هو بعد يومين 
دخل ااااياد الأوضة  لقاهاا  بتبكي بصمت 
حس بخنجر في وسط قلبه 
رااااح  فكهااا  وهو  بعتذر لهااا عن تأخيره 
حياة بغضب. " هو ااانت فاكرني  بهيمة عندك عشان تربطني وتسبني بالطريقة دي
ايااد  "  مانتي. لو بتسمعي الكلام من اول مرة مش هضطر
استعمل  العنف معاكي بس مين يسمع 
حياة وهي بتغادر السرير. "  انا بقى مش هقدر  اعيش مع واحد سادي ذيك بيحب العنف 
ولو مطلقتنيش بالذووق هخلعك واقولهم سادي ومعيشني في التعذيب ٢٤ ساعة 
ايااد. وهو بيجذبهاا لعنده. وببص لعيونهاا بتركيز
طب انتي تقدري تعيشي بعيد عني ي حيااة  لاني مش هقدر
من غيرك يوووم واحد 
اسمعيني  وبعدها  هتعذريني على معاملتي ليكي ويمكن تشفعيلي بعدهاا 
حياة  وهي بتبعد  عنه 
مش هسمعك  لانك هتكذب علياا انا مبقتش عارفة اصدقك 
ي اياااد 
ايااد  "  لو انتي مصدقتنيش  يبقى الحياة  مابينا مجرد كذبة
وهطلقك ذي مانتي عايزة  بس بعد فرح عز وحبيبة ......يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

بعد يومين 
عند عمرو 
خرج من أوضة الملابس شااف ال حبس انفااسه 
ملك وهي لابسة فستان طويل مفصل على جسمها وكان فاتح عند صدرهااا مثلث وشعرهاا خلت حر وهي بتلبس حلاقتهاا بصت لانعكاسه في المراية اتوتر من نظراته 
قرب منهاا وهي توترهاا  بيذيد لحدما الحلق وقع على الأرض
جاءت تأخذه بس وقفهااا  
ملك  استني  كده غلط عليكي متنسيش انك حامل
بلعت ريقهاا بتوتر من الكدبة ال هتجيب اجلهاا. دي
اداهاا الحلق وهو  ببصلهاا  بتوهاان  اول مرة  يكون بالقرب ده  منهاا 
جاءت تاخذ منه الحلق مسك ايدهاا وسحبها لعنده وحاوطها من خصرهااا  وبعدها فقد السيطرة على نفسه معهاااا 
حاوطته  من رقبته وهي بتباادله بشووق ادايه استنت اللحظة دي 
فاقت على نفسهاا لما حست بايده  على سحاب الفستان 
فصلت قبلتهم بالعافية وهو بيزمجر باعترااض 
ملك بخجل شديد  "  كده هنتااااخر  
عمرو  بضيق  " روحي غيري الفستان ده وحش ااوي
ملك بزعل " ليه بس ده الفستان عاجبني
عمرو. " وانا قلت انه وحش ودلوقتي تروحي وتغيري 
ملك بحزن. " حاضر هغيره 
وراحت تغيره  اماا  هو اتنهد  بضيق من زعلهاا 
.......
عند اياااد  كان بختلس النظر  ليهااا  حرم من شوفتهاا يومين
لانهاا حبست نفسهاا  في أوضة الضيوف لمدة يومين  ادايه
اشتااق لهااا  
وقف عز   قداامه  وهو بيديله الكرافيت 
عز بابتسامة. " تعرف اني مبعرفش  اربطها  ومفيش عريس من غير كرافت مش كده
ايااد  بابتسامة  وهو بيساعده  " اعتبرهااا  هدنة  
عز  "   وانا وااانت  من امتى كاان  في بينااا مشاكل ي اخي
اياااد  بابتسامة  " ابداا ي اخي
عز  "  انا مكنش قصدي اخسر باباا صفقااته كلهاا انا بس انضحك علياا لاني مكنش عندي الخبرة الكافية في الشغل 
إياد  " انت مش محتاج تبررلي حاجة ي عز انت اخويا الكبير 
واناا اكتر حد بفهمك  اداايه انك طيب 
عز. " ده مكنش رائي باباا الله يرحمه 
ايااد.  " انت بتعرف  ادايه  هو كان قاسي معناا  
المهم دلوقتي  انك تبدااا  حياة مع ال بتحبهاا  هي وابنك
عز. " بس لازم اربيهااا الاول 
دي  كل همهاا الفلوس ي اياااد مش شايفة الناس ال حوليهاا 
بيحبوهاا  ادايه 
انا اسف بسببي  اضطريت تتجوز اختهاا  وو...
إياد. "  الاول مكنتش عايزهاا  كنت خايف لتطلع  ذي اختهاا
بس بعدما عرفتهااا  عرفت اداايه هي حلوة وجميلة و
عز " حيلك حيلك ده اانت وااقع اااوي
ايااد  وهو بيحك رااسه  بحرج " واضح علياا مش كده
عز. "  جدا 
بعد فترة  وصلوا  المعازيم  و العروسة و العريس 
كانت  حياة مع ملك  قاعدين يتكلموا بعدما ازواجهم رفضوا انهم يرقصواا  
حياة " هو انتي بجد حامل  ذي ماا ابيه قال ي ملك 
ملك. بخوف "  انا غلطت ي حيااة  ااوي
انا كدبت على عمرو وقلتله اننا يعنى. واني حامل  
بس والله خفت ليطلقني  انتي عارفة اناا بحبه ادااايه
حياة " ده مش مبرر  لعملتك  دي ي ملك انتي لازم تقوليلو 
قبل ما يعرف من حد غيرك ...انتي سامعاني بقولك ااي
ملك بهمس. " خلاص فااات الاوان 
استوعبت حياة كلامهااا  لما عمرو جاء ومسكها من ايدها بغضب وهو بيسحبهاا  لبراا الحفل رغم اعترض حياة 
انتهى الحفل وكله راااح لوجهته 
عند  عز و حبيبة 
دخل بيهاا  الأوضة وهو حاملهاا  وبيقولهاا 
عز " نورتي  بيتك واوضتك ي حبيبتي
حبيبة. بخجل " شكرا 
قرب منهاا بحب سرعان ماتحول وقالهااااا 
عز. "   انتي هتنااامي  على الأرض ي حبيبة من يوم وطالع
حبيبة بصدمة " انت بتقول ااي ي عز  انت اتجننت  ازاي انام غلى الأرض واناا حامل 
عز. " مش مشكلتي هحضرتك دبستيني في الجوازة دي من غير ماترجعيلي  استحملي بقى ال هيجرالك 
حبيبة. " انا عملت كده عشان بحبك ي عز وو
عز بغضب.  ' كذابة  عملتي كده عشان  الفلوس 
بس  متحلميش  تاخذي قرش واحد مني فاهمة 
......
عند  ملك وعمرو
ملك بخووف. " هدي. شوية ي عمرو انا خايفة ارجوك هدى
عمرو بغضب " بقى عيلة ذيك تضحك علياا وتفهمني اني قربت منك لا وكمان  حامل 
ملك  "  عملت كده عشان مطلقنيش اناا مش هعرف أعيش من غيرك 
عمرو "  ده مش مبرر لعملتك دي ملك وهتدفعي تمن خداعك ليا غالي اااوي فاهمة 
وقف على جنب  وهو. بيحاول يهدى من غضبه شوية
اماا هي  كانت قاعدة بوجه شاحب وقلب متألم
وصلهااا عمرو البيت ودخلت اوضتهاا هي وعمرو وكانت بتبكي
بشدة  مسحت دموعهاا لما دخل الأوضة 
قرب عليهاا وهو حس انه زودهاا  ااوي 
عمرو  باسف " ملك اناا
ملك  بثبات مزيف  "  طلقني 
عمرو.  باستغراب " انتي بتقولي اااي
ملك. " طلقني عشاان ترتااح  وتريحني 
قرب عليهاا  فرجعت هي تلقائيا رجعت لوراء
عمرو  "  بقى لما تطلقي مني هترتاااحي ي ملك 
ملك  "  ااااه
حاوطها من خصرهااا  " بصي في عيني وجاوبيني 
ملك  " انا  هبقى مرتاحة لما اشوفك مرتاح حتى مع غيري ي عمرو.....
بصلهااا وقلبه بينبض بصخب من كلامهااا فقد السيطرة على نفسه معهااا وهي استسلمتله وبقت مرااااته شرعا 
....
عند اااايااد 
حياة " الفرح خلص ي ايااد طلقني
إياد  " حاضر ي حيااة  هطلقك........يتبعإياد  وهو بيقلع التيشرت بتاعه " حاضر ي حياة هطلقك  بس بعد اما اخذ حقي
حياة برعب. " انت أكيد اتجننت انا مستحيل اسيبك تقرب علياا 
إياد ببرود. " يبقى انسى اني اطلقك حياة هانم
حياة وهي بتضربه في صدره بقوة 
ااانت ااي ي اخي  ااي بقولك مش عايزك طلقني بقولك طلقني 
ااي مبتفهميش 
مسك دراعها بغضب "  اخرسي 
قولتلك قبل كده مليون مرة طلاق مش هطلق 
بالذووق بالعافية  هتفضلي مرااتي فاهمة 
حياة  بقلة حيلة  "  انت عايز مني اااي 
إياد  " عايز فرصة  ارجع احببك فياا من تاني  واعشقك انا فيه اكتر من دلوقتي 
انا  بعشقك ي حيااة 
حياة  وهي بتبصله بصدمة " اانت بتحبني اا ناا
ايااااد بحب  "  انااااا بعشقك 
تمسكي فيكي بالطريقة دي من حبي ليكي مش متخيل حياتي من غيرك لأنك بقيتي  كل حياتي  ي حياة
حياة  " بس  حبيبة وو
اياااد. "   هحكيلك  كل حاجة .......
........
كان بيسوووق عربيته بسرعة وهو بيتذكر انه اول ماافاق ملقهاش جنبه  ولما سأل عليهاا ابوه قاله انهاا في بيت اهلها
وصل البيت وقابل ابوهاا  وسلم عليه وقالها انهاا فووق 
ملك وهي بتمسح دموعهاا. " ادخل ي بااباا.....عمرو
ااااانت ااي ال جاابك  هنا
عمرو وهو بيقرب عليها بهدوء. "  انتي اال اي ال جابك هناا 
ي ملك 
ملك  بحزن  " خفت تكرهني بعد ال حصل 
واناا عارفة انك مكنتش في وعيك وكانت مجرد لحظة ضعف وبس
عمرو  وهو ببصلها بنظرات غريبة  "  مش مبرر لعملتك ي ملك
ازاي تيجي هناا من غير اذني انتي ناسية انك لسا مراتي 
ملك  " بس انت هطلقني 
عمرو  وهو قريب منهاا جدا "  بعد ال حصل مظنش هيكون في طلاق ي ملوكة 
لمى هدومك  هنرجع بيتناا دلوقتي  
جاءت تتعترض وقفها بحركة من ايده  ولمت هدومها وودعوا والدهااا  وركبت معااه العربية بصمت وهي شاردة في مصيرها هيكون ازااي مع عمرو 
.......
حبيبة  باالم  "  آآآآآآه  عز الحقني 
عز بقلق  " مالك ي حبيبتي  فيكي اااي
حبيبة من جو الحمااام   "  بطني وجعاني  ااوي ي عز
عز وهو بيقتحم الحمام بس وقف مصدوم لما شافها من غير هدووم  فاق من صدمته على صراخهاا  جاء شاالها  ولبسهاا واتصل بالدكتور 
الدكتور باااسف "  انا اسف بس للاسف الجنين نزل .......يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

حبيبة  باالم  "  آآآآآآه  عز الحقني 
عز بقلق  " مالك ي حبيبتي  فيكي اااي
حبيبة من جو الحمااام   "  بطني وجعاني  ااوي ي عز
عز وهو بيقتحم الحمام بس وقف مصدوم لما شافها من غير هدووم  فاق من صدمته على صراخهاا  جاء شاالها  بعدما لفاها بفوطة  اماا هي اتعلقت فيه جامد لما حست انه هيبعد عنها
عز بهدوء  " هروح  و اجيب هحد يساعدك
حبيبة بهمس  " بس انا مش عايزة غيرك ي عزي
عز  وهو بيحاول يسيطر على نفسه قدامه. "  ااانتي موجعة ولازم  اتصل بالدكتورة تجي تساعدك
حبيبة  " بقيت كويسة دلوقتي  خليك جنبي انا و ابنك 
عز وهو بيقرب عليها بهمس " كده هيبقى في خطر عليكي وعليه وانتي بالشكل ده
حبيبة  بهمس  "   وانا كلي ملكك ي عزي
هبط يقبلها  برقة و حرارة  وهي تبادله حتى سقطت معه في بحور  من. العشق والحب
بعد  عنهاا بعد فترة بغضب من نفسه عشان ضعف قدامهاا 
لبس ملابسه واختفى في الحمام
حبيبة وهي بتنادي. " عز  عز استني
بعدما رزع الباب بقوة بقت تبكي  " انا عملت ااي لكل ده 
معقول ي عز بطلت تحبني 
عز  بغضب وهو جوو. " مش قادر تمسك نفسك قدامهااا
ازااي هتربيهاا  دي 
.......
دخل عمرو مع ملك الأوضة وهي قلبها يقى يدق  جامد لما افتكرت ال حصل 
شهقت بصدمة لما حست بعمرو حاضنهاا من وراء 
عمرو. بهمس "  اخر مرة  اصحى من النوم وملقكيش جنبي ي ملك فاهمة
ملك بتاثر. " عمرو 
عمرو وهو بيقبلها بهسترية " عيونو وقلبوو  وروحوا كله لعمرو
ملك  " نسيت عايزة اقولك اااي
عمرو وهو بيشلهاا و ببوسها بحب " انا بقى عندي كلام كتير اقولهولك اياااه 
...........
حياة   " بص انا موافقة ادي جوازناا فرصة بس توعدني مش هيكون  بيناا اسراار 
إياد وهو بيحضنهاا  بقوة  " مش هتندمي ي روحي 
استكانت بين اديه  بس انتفضت برعب لما حست بنفسها في السرير وهو فوقهاا  بس ال بيرعب اكتر نظراته ليها اتحولت 
حاولت تبعد بس مسك ايدهااا جامد 
قرب منهاا وهو بينزل على رقبتهاا ببوسها بعنف شديد وهي بتتالم وبتحاول تزقه 
حياة " إياد  ابعد. اياااد  ارجوك ابعد 
إياد  " مش قادر ي حياة مش قادر انا خلاص فاض بياا 
عايزك ي حبيبتي
فجاءة سمعت صوت ملابسها ال بقو  لجزين وهو ببص للظهر من جسمهاا برغبة  حاولت تبعد عنها وهي بتضربه حتى......... يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

حبيب ماماا متزعلش من بابا هو بيحبنا اوي واكيد مش قصده يعاملنا بالطريق الوحشة دي 
واحنا دلوقتي هنروح الشركة ونفاجاه  يلااااا 
طلعت من اوضتها سمعت صوت صريخ إياد و حياة 
عند إياد و حياة 
انتي  مراتي فاهمة بالذووق بالعافية هاخذك ومش هتقدري تمنعني عنك  
 انا كان مالي ومال الجواز كنت مرتااح في حياتي وبعدما اتجوزتك  بقت حياتي كلها نكد وملل 
واطمني  حياة هانم انا مش هجي جنبك  تاني لاني مبقتش عايزك في غيرك تقدر تعوضني على ال انتي بتمنعيني عنه
وخرج بغضب وهي بتبصله بصدمة قصده ااي مش عايزها
وقصده ااي هل معقول  يروح ويتجوز عليها
راحت غطت نفسهاا وهي بتلحق وبتنادي فيه وهي بتبكي
بس مين يسمع 
حياة ببكاء وهي بتقع على الأرض " إياد استنى بس 
اياااااد
لكنه  كان قد غادر  بقت هي بتبكي بشكل يقطع القلب 
حبيبة مستحملتش تشوفها  كده وجات خدتها بحضنهاا 
حبيبة بحنان  " اهدي ي حبيبتي  
حياة وهي بتضمهاا. " اياااد 
حبيبة " هيرجع صدقيني  هو بس شكله متعصب هيهدى ويرجعلك 
حياة  " هو خلاص معدتش هيرجعلي قالي انه مبقاش عايزني 
حبيبة  " حقه للصراحة
بصتلها حياة بعدم تصديق  
حبيبة " متبصيليش كده شوفي نفسك في المراية وانتي تفهمي
بصتلها حياة بضيااع  وقالتلهاا يلا قومي معايااا 
دخلتهاا اوضتهاا  قعدت  هي ودخلت حبيبة الحمام وخرجت بعد مدة
ادخلي  خذي دش  هترتااحي يلاا
قامت حياة بتكاسل ودخلت  اما حبيبة طلعت حاجة من دولاب ملابسها  وكتبت لها   وخرجت تروح لجوزها
خرجت حياة  بعد فترة.طويلة وهي بتريح في جسمها  وهي لافة نفسهاا بالفوطة 
وخرجت لقت قميص نووم وجنبها ورقة مكتوبة 
"  البسيه وصالحي جوزك ي اماا فعلاا هيسيبك بجد  " 
بصت حياة  للقميص بتوتر وخوف وهي بتتذكر اخر مرة لبست فيه ذي القميص ده 
......
دخلت حبيبة أوضة مكتب عز من غير ما تدق البااب بس انصدمت اماا  لقت  السكرتيرة  قاعدة في. حضنه
عند. عز  اتفاجاة بتصرفهاا  الوقح ده واتعصب ولسا هيقوم 
يزعقلها  لقى. ال بيشد في شعرهاا وبيرميها بعيد عن حجره 
حبيبة طبعا الدم  غلى في عروقها وهي شايفة البجحة قاعدة في حضن جوزهاا  قامت جابتها من شعرهاا وقعدت فوقهاا وهي بتصفعهاا بقوة في خدودهاااا 
حبيبة  بغضب. " اااه ي. بنت""""""" 
 بقى انتي ي زباله ي """"""  تقربي من جوزي  ده انا اشرب من دمك ي حيو"""""" 
اتالمت شوية ب مهتمشت فجاءة لقى ال بيشلها من فوق البنت ال كانت تقريبا شبه مغمى عليها 
عز وهو بيسيطر عليهاا " اهدي ي حبيبة. اهدي بقولك
وانتي يلااااا  اطلعي براا شركتي دلوقتي والا ....
مستنشت يكمل لها باقى كلامه هربت من قدامه ومن المجنونة دي
نزعت. حبيبة اديه من حضنها بقوة 
حبيبة بغضب. " انت ازاي تسيب الزباله دي تقعد في حضنك كده 
لتكون عاجبك ي عز
عز بهدوء  " اهدي ي حبيبة انتي مش عارفة انتي بتقولي ااي
انا اتفاجات بيهاا قاعدة في حضني ولسا هزعقلها جيتي انتي 
حبيبة  "  ايواا بقى  اكدب عليا
هي برضة ال جات ولا اانت عجبك الجو ال هي عملتهولك
عشان  كده معاملتك ليا اتغيرت بعد الفرح  
مبقتش ماليا عينك  وبتلكك عشان تطلقني مش كده ي عز 
عز " مفيش حاجة تخليني اكدب عليكي ي حبيبة
وبالنسبة لمعاملتي معاكي كنت عايزك  تدوقي من نفس الكأس ال دوقتي لحياة 
وانا مش محتاج اتلكك  عشان اطلقك ولما اجي عشان اطلقك هقولهالك صريحة اني ذهقت منك وهطلقك 
حست حبيبة بالالم في قلبها وبطنها بشكل لا يطااق 
مسكت بطنها وهي بتقعد على الكنبة على جنب ودموعها جارية 
اتخض عز من منظرهاا وراح عندها بسرعة وخوف
عز " مالك ي حبيبة فيكي اااي
حبيبة. بألم " بطني   ابني ي عز 
عز  وهو بيحاول يهدي  فيهااا  " طب اهدي ي روحي انا معاكي
بصي اعملي شهيق وزفير هترتاحي يلاااا 
عملت حبيبة ذي ماقااال وبعد فترة حست بالالم بيختفى لما 
هديت شوية 
حبيبة وهي بتكلم ابنها " انا اسفة ي حبيبي انا انفعلت  بزيادة اكيد  زعلت مش كده  
حط عز ايده على بطنها  " ماما محتاجة تعقل ي حبيبي فاستحملها  شوية بقى 
زحت اديه بغضب عن بطنها  "  ابعد عني وروح للبلية ال كانت بحضنك دي انا وابني مش محتاجينك 
وجات تمشي بس وقفهااا وقعدهاا في حضنه وهو بيمسك خصرها بقوة و حماية في نفس الوقت
عز " اهدي بقى 
حبيبة " انا مش هعقد في مكان غيري كان قاعد عليه
عز " انا و حضني وكل حاجة ملكك انتي وبس 
حبيبة " ااه بعمارة  يوم الدخلة نيمتني على الأرض حتى مراعتش اني حامل بابنك 
عز "  قولتلك السبب ال عملت كده عشانه
انا بعشقك ي مجنونة بعشقك 
قلبها دق  جامد وعينها بطلع قلوب " انت قلت اااي
عز بابتسامة رائعة " قلتلك بعشقك ي ام  مراد 
حبيبة بدموع " مراد
عز وهو بيهز راسه وبيملس على بطنها بحب  " مراد عز الدين الهواري 
حبيبة  وهي بتضمه بقوة  " قولهالي كمان مرة 
عز. وهو بيضمها بقوة  " بعشقك  ي ام مراد
حبيبة بحب " وانا بموووت فيك ي عز بمووت فيك
......
دخل إياد  بعد وقت متااخر من الليل دخل بس انصدم اما
لقااها نايمة على طرف السرير بلبس النوووم مبين جسمها كله 
جاء يقرب عليهاا بس اتراجع لما افتكر ال حصل دخل 
الحمام وهو بيحاول يهدي في نفسه استحم وخرج بعد فترة
انصدم. لما  لقاهاا 
قاعد بعيون شبه نعسانة وهي بتسأل بصوت نعس
ايااااد انت رجعت امتي 
اتجاهلهاا اياااد وهي اضايقت وراحت وقفت ووراها وتقريبا كده هي نست  كانت لابسة ااي 
حياة. بضيق " إياد  اناا بكلمك متكونش لسا زعلان. 
انا بكلمك على فكرة 
اتجاهلهاا وجت وراها بس اتزحلقت من المياه ال في الارض
مسكت في ايااد وللاسف جاء هو فوقهاااا وهي تحته
خجلت حيااة من الوضع ال. هما  فيه 
جاء  إياد يقرب عليهاا بتوهان بس اتذكر ال حصل بس هي اتعلقت في رقبته. جامد
حياة  " إياد. متزعلش مني ارجوك 
إياد. وهو بيحاول يفك ايدها "  وازعل ليه يختي كنتي عملتي اي 
جاء يفتح الباب بس وقفت قدامه
متسبنيش ارجوك  بص انا بقولهالك اهووو 
انا عايزك ي اياااد  متسبنيش  تاني وانا بالشكل ده 
مهتمش لكلامهاااا وخرج اماا هي دمعة فرت من عنيهااا 
اما هو  قلبه وجعه  لما خرج من الأوضة شتم  ايااد بسره وراح رجع الأوضة 
 بدون مقدماات جذبهااا من خصرهااا  وهو بيلتهم جسمهااا بحرارة تحت صدمتها 
ال بعد. ثواني. تاوهت برغبة لما عض على شفايفها بحب
ثواني وسقطت بين اديه وهي بقت مراااته شرعااااا 
بعد عنهااا و شعور رائعة يسري. بداخله بعد أن نهل من نعيم جسدها المهلك  الذي  حرم نفسه منه في أول جوازهم 
إياد. " حياة. انااا  مسافر........يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

في النمسااا 
إياد وهو ببوس خدها بحب " عجبك المكان
حياة بفرحةفي النمسااا 
إياد وهو ببوس خدها بحب " عجبك المكان
حياة بفرحة" حلو ااوي 
إياد " طب  انا هروح المكتب على الساعة 5 هرجعلك اوكيه
حياة وهي بتحاوط رقبته" على اساس انه ده شهر عسل ي إياد
خليك معايا كمان  ارجوك
إياد " احنا هنا بقالنا اسبوع ي حياة وكل يوم بحضن بعض 
انا قلتلك  انه الفرع ال هنا محتاجني اووي بس انتي اصريتي تجي فاستحملي شوية هما يومين بالكتير اخلص شغلي ونقضيهم مع بعض 
حياة  بحزن " اوكيه 
إياد  وهو ببوسها " متزعليش هعوضهالك تمام 
حياة  "  تمام
بعد عنهاااا  ومشى المكتب
    .......
إياد  "  اعرفلي  مين  ال اشترى أسهم الشريك بتاعنا
.....
عند حياة كانت قاعدة مالة فقررت تخرج تستكشف البلد 
رنت لاياد بس مكنش بيرد 
وهي ماشاا   لفت  انتبااه  أصوات مازيكا عالية في الشارع
راحت  ولقت مجموعة من الشبان واقفين في ال بيغنونوا وال بيرقصوا  
فكانت بتسمع لهم بتركيز وهي مندمجة مع كلمات الأغنية 
لحدماا قرب عليهااا واحد وهو كان ببصلها ياعجاب 
قالها كلمة بالالمانية مفهمتش 
هو بهمس  " دي باين عليها انها مفهمتش كلمة من ال قولته
اغنيليها يمكن تفهم ولا اعمل اي يخربيت جمالهااا 
حياة باندهاش "  افندم 
هو  " اي ده  متفهمنيش غلط انتي مش جميلة خالصة ولا حاجة 
حياة بدهشة اكبر "  انت بتقول  ااي
هو لنفسه  " جيت تكلها قمت عميتهاا  ....قصدي يعنى 
يعنى يعنى ثم زفر  وقال بسرعة  " انتي جميلة جداا وده شي مبرك جدا لاني اول مرة أقف واتكلم مع ست جميلة ذيك يعنى  .  
خجلت حياة وهو تنح فيهاا زيادة 
بعدها مد يده. وقالهاا " جاسر احمد الص.......
مسك ايده  بقوة  وهو بيقول " المدام  زياد الهواري 
بصتله حياة  بخوف من دخوله المفاجأة  وهو بيضغط على ايد جاسر بقوة ال اتألم وسحب ايده بسرعة
جاسر   " اهلين بحضرتك زياد بااااشاا 
استأذن  انا بقى  اشوف وشك بخير  ي مداام
كشر إياد  بغضب ولفلهااا  وهي بتبصله بخوف
حياة " هو اانت  رجعت  امتى 
إياد  بغضب  " مظنش جوابي هيعجبك قدام الناس يلا على بيتنااا 
...
انكمشت على نفسها بخوف لما وقع الكوباية في الارض وانكسرت لمية حتةة  
ايااد وهو بيهز اكتافها بغضب " مين ده ال*** وكان واقف معاكي بيعمل اااي
حياة  " والله معرفش انااا  بس كنت بتفرج عليهم لما كانوا بيغنوا ويرقصوا 
إياد " مين ال سمحلك تخرجي ااسااسا 
حياة ببكاء. " انا اتصلت بيك كذا مرة وانت مردتش عليا وانا كنت مالة لوحدي 
ضمها إياد ليه وهو بيهدي في غضبه
 متعيطيش  غصب عني لما شفتك واقفة معاه الف سيناريو اجى في بالي  خلاص انا اسف 
حياة ببكاء  " ااانت  متخيل اني ممكن.....
كمم شفايفها بايده وهو بيهمس لها. " ابدا والله بس انا غرت عليكي انتي عارفة فرق السن ال بينا اديه كبير غصب عني عايز اكون الراجل الوحيد ال تعرفيه في حياتك كلهااا 
حياة  " ماهو انت فعلاا الراجل الوحيد في حياتي
انا اسفة اني خرجت من غير اذنك انا اسفة 
إياد وهو بيضمها اكتر  " هسامحك بشرط
حياة وهي بترفع راسها " اااي هوو
إياد بهمس  " ترقصيلي 
انا شفت كذا بنت رقصهم  جامد وعجبني وو....
ضربته جامد في بطنه حتى تاالم وتاوه 
إياد "  ي مفترية انتي 
حياة. " وكنت بتبصلهم بتاع اااي  اي مش عاجبك ولا مش مالية عنيك
إياد بغمزة.  "  لا عاجبني ي باشاااا واااوي
فعايزك. ترقصيلي 
حياة  " ده بعينك عشان تعرف تبص كويس
ايااد  وهو بيفتح السوستة  " انا بقول كده برضو 
كتم  صرختهاا جو شفايفها و......" حلو ااوي 
إياد " طب  انا هروح المكتب على الساعة 5 هرجعلك اوكيه
حياة وهي بتحاوط رقبته" على اساس انه ده شهر عسل ي إياد
خليك معايا كمان  ارجوك
إياد " احنا هنا بقالنا اسبوع ي حياة وكل يوم بحضن بعض 
انا قلتلك  انه الفرع ال هنا محتاجني اووي بس انتي اصريتي تجي فاستحملي شوية هما يومين بالكتير اخلص شغلي ونقضيهم مع بعض 
حياة  بحزن " اوكيه 
إياد  وهو ببوسها " متزعليش هعوضهالك تمام 
حياة  "  تمام
بعد عنهاااا  ومشى المكتب
    .......
إياد  "  اعرفلي  مين  ال اشترى أسهم الشريك بتاعنا
.....
عند حياة كانت قاعدة مالة فقررت تخرج تستكشف البلد 
رنت لاياد بس مكنش بيرد 
وهي ماشاا   لفت  انتبااه  أصوات مازيكا عالية في الشارع
راحت  ولقت مجموعة من الشبان واقفين في ال بيغنونوا وال بيرقصوا  
فكانت بتسمع لهم بتركيز وهي مندمجة مع كلمات الأغنية 
لحدماا قرب عليهااا واحد وهو كان ببصلها ياعجاب 
قالها كلمة بالالمانية مفهمتش 
هو بهمس  " دي باين عليها انها مفهمتش كلمة من ال قولته
اغنيليها يمكن تفهم ولا اعمل اي يخربيت جمالهااا 
حياة باندهاش "  افندم 
هو  " اي ده  متفهمنيش غلط انتي مش جميلة خالصة ولا حاجة 
حياة بدهشة اكبر "  انت بتقول  ااي
هو لنفسه  " جيت تكلها قمت عميتهاا  ....قصدي يعنى 
يعنى يعنى ثم زفر  وقال بسرعة  " انتي جميلة جداا وده شي مبرك جدا لاني اول مرة أقف واتكلم مع ست جميلة ذيك يعنى  .  
خجلت حياة وهو تنح فيهاا زيادة 
بعدها مد يده. وقالهاا " جاسر احمد الص.......
مسك ايده  بقوة  وهو بيقول " المدام  زياد الهواري 
بصتله حياة  بخوف من دخوله المفاجأة  وهو بيضغط على ايد جاسر بقوة ال اتألم وسحب ايده بسرعة
جاسر   " اهلين بحضرتك زياد بااااشاا 
استأذن  انا بقى  اشوف وشك بخير  ي مداام
كشر إياد  بغضب ولفلهااا  وهي بتبصله بخوف
حياة " هو اانت  رجعت  امتى 
إياد  بغضب  " مظنش جوابي هيعجبك قدام الناس يلا على بيتنااا 
...
انكمشت على نفسها بخوف لما وقع الكوباية في الارض وانكسرت لمية حتةة  
ايااد وهو بيهز اكتافها بغضب " مين ده ال*** وكان واقف معاكي بيعمل اااي
حياة  " والله معرفش انااا  بس كنت بتفرج عليهم لما كانوا بيغنوا ويرقصوا 
إياد " مين ال سمحلك تخرجي ااسااسا 
حياة ببكاء. " انا اتصلت بيك كذا مرة وانت مردتش عليا وانا كنت مالة لوحدي 
ضمها إياد ليه وهو بيهدي في غضبه
 متعيطيش  غصب عني لما شفتك واقفة معاه الف سيناريو اجى في بالي  خلاص انا اسف 
حياة ببكاء  " ااانت  متخيل اني ممكن.....
كمم شفايفها بايده وهو بيهمس لها. " ابدا والله بس انا غرت عليكي انتي عارفة فرق السن ال بينا اديه كبير غصب عني عايز اكون الراجل الوحيد ال تعرفيه في حياتك كلهااا 
حياة  " ماهو انت فعلاا الراجل الوحيد في حياتي
انا اسفة اني خرجت من غير اذنك انا اسفة 
إياد وهو بيضمها اكتر  " هسامحك بشرط
حياة وهي بترفع راسها " اااي هوو
إياد بهمس  " ترقصيلي 
انا شفت كذا بنت رقصهم  جامد وعجبني وو....
ضربته جامد في بطنه حتى تاالم وتاوه 
إياد "  ي مفترية انتي 
حياة. " وكنت بتبصلهم بتاع اااي  اي مش عاجبك ولا مش مالية عنيك
إياد بغمزة.  "  لا عاجبني ي باشاااا واااوي
فعايزك. ترقصيلي 
حياة  " ده بعينك عشان تعرف تبص كويس
ايااد  وهو بيفتح السوستة  " انا بقول كده برضو 
كتم  صرختهاا جو شفايفها و......

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

إياد بهدوء  " تصبحي على خير حياة 
اعطاها ضهره معلنا نهاية هذا الحديث 
نامت هي الأخرى حزينة على حالهم  ودموعها تنزل بصمت 
.....
خرج  إياد من غرفة الملابس  وهو مكشر قامت ورااه
جابت المشط تمشط شعره بس وقفهاا 
إياد  "  هبقى اقول لمراتي الجديدة تساعدني مش عايز اتعبك
معايااا بعد كده 
اتجاهله حديثه وقفت اعلى اطراف اصابعهااا  بس موصلتش طوله وجاءت تقع مسك خصرها بحماية وخوف عليها
حياة  " متزعلش مني ي ايااد
حاول يبعدها عنه بس هي لزقت فيه اكتر وحاوطته من رقبته
إياد بغضب  " ابعدي  عني ي حياة 
حياة  "  توتو. انت زعلان مني وانا هصالحك ي عمري 
إياد بغضب "  حياة اناااا مش فاضي لشغل الأطفال ده ورايا اجتماع مهم لازم احضره 
وقف لما بص لعنيها ال سحرته وقرب منها لااراديا قتلت هي كل المسافات وباسته برقة وشغف سلب انفاسه وقلبه 
بعد. عنهااا  بعد فترة  وهي حطت راسها في رقبته 
حياة. "  كل الكلام ال قلته كان في لحظة  ضعف مني 
مش  هقدر استحمل  واحدة تانية تجي جنبك بالغلط انا بعشقك 
ضمها ايااد بحب وهو ببوس راسها 
ربك قادر وهو هيحلهاا  وهيفرحنا ولو مفيش نصيب 
انا راضي انتي بنتي وحبيبتي ومراتي ومكتفي بيكي انتي وبس
حياة وهي بضمه  زيادة  " ربنا يخليك لياا ي عمري
إياد  " ويخليكي ليا انتي كمان....
بعد فترة قاطع لحظتهم هاتف ايااد ال بقى يرن باستمرار 
خذ التلفون  ورد وهو دافن راسه في رقبتهاا 
إياد. "  في ااي ي احمد 
....
رفع راسه بسرعة  " طب جاااي حالا 
حضر انت كل حاجة  وانا مسافة السكة واكون عندك
بعد عنهاا وهو بيلبس ملابسه بصتله بصدمة 
ايااد انت بتعمل ااي انت وعدتني نفضل أليوم كله مع بعض
إياد. "  كان في اجتماع ضروري وانا نسيته 
ومضطر اروح احضره اسف ي عمري بس هعوضهالك 
قامت هي كمااان  " طب ثواني البس انا جاية معاك
إياد. "  اكيد لا هتعملي اي هناك...
   ........
دخل الشركة مكشر  وهي ماسكه ايده ومبتسمه ومنبهرة
بص لكل ال ببصولها بغضب وجاك وراااه 
دخلها مكتبه  وهو بيقولها بأمر 
تفضلي  قاعدة  هنااا  يحد ماخلص اجتماع فاهمة 
هي ببراءة مصطنعة " حاضر 
نفخ بضيق منهاا  وخرج وبعد خمس دقائق خرجت هي 
كماااان وبتعمل اكتشاف للشركة ومنبهرة بكل حاجة 
الموظفين شغالين ذي الروبوت ومحدش اتجراة ورفع راسه
وبصلهاا 
وهي وماشة اصطدمت بحاجة بصت لتحت لقته
حياة باستغراب " ااانت بتعمل ااي هنا ي صغنن  انت
حضنها من رجلهاا وهي اتفاجات بيه جداا 
وحشتني ي جميلتي
نزلت لمستوااه وهي بتبتسمله  "  وانت كمان وحشتني 
بس مقولتليش  انت جاي مع باباا
زين وهو بيهز راسه بنعم فكملت هي،'طب هو فين
زين " في  ال meeting 
حملته بين اديها وهي بتقوله " طب اي رايك نلعب مع بعض يحد ما باباا يخلص من اجتماعه
زين بفرحة" اكيد  طبعا يلا بيناا....
.......
اااي الإهمال ده. ازاي طفل صغير يروح  فين 
السكرتيرة بخوف" جاسر بيه. انا اسفة  بس والله هو كان معايا معرفش فين اختفى
جاء فؤ اللحظة دي إياد.   _ في اي ي جماعة  
جاسر. " ابني  الهانم ضيعت ابني
إياد بهدوء '  متقلقش هنرجع كاميرات المراقبة وهتلاقي 
بإذن الله  يلا بيناا
وقبل ما يوصلوا لاوضة المراقبة سمعوا صوت ضحكات عالية 
استغرب إياد لانه الأصوات دي طالعة من اوضته
دخل هو وجاسر انصعقوا لما شافوا حياة حاطة على عنيهاا
شالها  وبتحاول تمسك في زين 
زين لما شاف ابوه صرخ باسمه اتفاجات حياة بيه
ونزلت الطرحة من عنيهاا شافت إياد ووو جاسر قدامهاا 
اتفزعت وغطت شعرها بسرعة واياد ببصلها بغضب 
جاسر بعتاب لزين " انت امتى هتبطل شقاوة ي زين
انا مش قولتلك خليك مع السكرتيرة يحد منا اخرج من الاجتماع 
مسمعتش كلامي ليه 
زين ' السكرتيرة. مملة كانت بتتكلم في الفون طول الوقت
مش ذي طنط  حياة  هي لعبت معاياا  كثير انا اتبسط معها اوي
جاسر باحراج "  اسف ي انسة لو ابني عطلك عن شغلك 
ثم بص لاياد  متخصمش من راتبهاا ي إياد  حقك عليا 
اياد " لا محصلش حاجة. عادي 
جاسر " بعد اذنك يعنى  كنت  عايز أعرض عليكي تكوني مربية ابني وتجي تعيشي معايا ده زين حبك اوووي 
وده قليل جدااا انه يحصل وعلشان كده مش عايز افوت الفرصة من ايدي قولتي ااي
حياة. بتلعثم " اناا  ااانااا 
إياد، " للأسف  طلبك مرفوض ي جاسر 
هي مش هتقدر تكون مربية  لابنك  ابداا مهما يحصل
جاسر "  ليه بس. لو على شغلها في الشركة انا هوظف حد بدالها 
اياد" مين ال قالك  انها شغالة هنا من الاساس 
دي مرااااتي ي بيه  مدام  زياد الهواري  .......يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

اناا اسف مكنتش اعرف انهاا مدامتك
قال كده وخذ ابنه وراح خرج من الشركة كلها 
ايااد  بغضب  " يلااا نروح 
وخرج  حاولت  تلحقه  بس مقدرتش ركب العربية وبعد 
ثواني وجات ركبت معااه حاولت تتكلم معاه كتير بس  هو مدهاش فرصة 
وصلوااا  البيت وقالهاا  " لمي حاجتك هنزل مصر دلوقتي 
اتفاجات بيه وهو بيقولها كده 
حياة. "  فجأة كده  وانت مخلصتش شغلك و
إياد  بحدة  "  انا قولت كلمتي واتفضلي لمي حاجتك يلاا
انتفضت بخوف منه وقامت راحت تلم حاجتهاا 
والدموع  متحجرة في عنيهااا  وهو متعصب ااوي
والغيرة عامية  على قلبه لما شاف نظرات جاسر لمرااته 
......
بعد  كم يووم  في غرفة حياة جاءت حبيبة داخلة وباين عليها 
التعب خاصة وهي في شهورهاا الاخيرة 
حبيبة  " مالك ي حبيبتي من وقت ماجيتي  وانتي حابسة
نفسك جو اوضتك  واياد ملاحظ عليه دايما مضايق 
انتوا كويسين ي حبيبتي 
حياة  بحزن "  ايواا كويسين جدااا 
بس هو مضغوط الايااام. دي  اوي عشان كده بس مفيش حاجة من ال في بالك
حبيبة  " هحاول اصدقك ي قلبي 
بس مينفعش بسبب الضغوطات دي تبعدو عن بعض لان المسافات بين الزوجين  بتكبر  لو مفيش حد من الطرفين اتنازل لحبيبه 
حياة  وهو بتحضن بطنهاا  " حبيب خالتوووو  
اخبااروو  ااي  امتى هتجي  وتنور حياتناااا 
حبيبة " قريبا ان شاء الله  عقبال ما الله يرزقك  بولد او بنت ينور حياتك ويجمع  بينكواا  انتوا الاتنين 
حياة ببكاء  " ان شاء الله ي حبيبة 
نفسي  اوي افرح اااياد  بالولد ال بيتمنااه 
حبيبة وهي بتواسي فيهااا  " ان شاء الله قريب اوي هتفرحوا انتوا الاتنين
اااااحم احم 
بعدت حبيبة عن حياة  لما سمعت صوت ايااد
إياد  "  ازيك ي حبيبة  والحمل معاكي 
حبيبة. " انا كويسة جدااا  
بس  ابن اخوك مش مبطل خبط فياا يلااا بس يجي 
اشبع فيه خبط هو  وابوه 
ضحكوا عليهاا  
إياد " ان شاء الله يجي بالسلامة 
حبيبة وهي بتغادر " ان شاء الله  اما اشوف زوجي قرة عيني فين  
بصلها. إياد  بشووق فبعدت  عينهاا  بتوتر 
حياة  بتوتر. " احضرلك حاجة  تاكلهااا  ولا عايز تشرب الاول
إياد  "  عايز  ميه  لو  ممكن
أحضرت له كوب من الماء بأيدي مرتجفة امسك يدها 
فسرت بداخلها القشعريرة ومن غير  ماتاخذ بالها دلقت عليه بالميه 
حياة  بتوتر.  " اسفة. اسفة معرفش ازاي عملت كده انا.....
إياد وهو بيوقفهاا  " محصلش  حاجة 
حياة  " هروح اجيب غيرهاااا 
مسكها من خصرهاا وقربها  ناحيته  " مفيش حاجة تروى عطشي غير ... وبص لشفايفهااا برغبة وشووف وهي تقريبا داخت
من كلامه وال يدوخ وشل اطرافها  بوسته على شفايفها 
قبلهاا بشوق وجزء من العنف وهو بيردد  " اااسف اسف ي عمري و حياتي كلهاا
وهنا حياة نست اصلا هي كانت زعلانة ليه 
اتجراءة. اياااد في لمساته وهي مخدرة تحته......
........
عند جاسر 
كان في أوضة المكتب بتاعه وساارح في خياله 
وصورتهااا وهي بتلعب مع زين وشعرها ال كان طاير وشفايفهاا وجسمها ال. . استغفر ربه وقال  ازاي انا افكر فيها بالطريقة 
دي مراات  حد تاني ومش اي  حد ده إياد  
وكان خارج من بيته عشان يروح الشركة بس جاله اتصال من احمد
جاسر. " ايوااا ي احمد  في اااي
احمد. "  كنت عايز اقول لحضرتك انك مبقتش شريك في شركة الهواري للموارد""""""" 
جاسر. بعدم فهم " ازاي معدتش شريك وانا عندي أسهم بالشركة دي
احمد. " إياد بيه اشترى كل اسهمك في الشركة لانه الشريك الأكبر فيهاا  وهو  عنده الصلاحية انه يشترى او يبيع أسهم الشركة حتى من غير ماا حضرتك توقع 
جاسر بغضب " إزاء ده يحصل اناا لازم اتكلم معاه ضروري
احمد  "  هو ده ال حصل جاسر بيه 
ومتتعبش نفسك وتروح لاياد بيه او تتصل فيه لانه خلاص نزل مصر  هو و مرااته من امس
قفل جاسر  التلفون بغضب وهو بيلعن في ااياد 
لانه قطع كل الأمل او الخيوط ال كانت بتوصلوا لحياة 
جاسر. "  يعنى انا خلاص معدتش اشوفك  ي حياااة انتي خلاص روحتي 
زين ببكاء خلفه. " باباا هي  طنط حياة راحت ذي مااما 
ومعدتش هترجع 
جاسر وهو بهدي فيه " لا مش كده ي ابنى هي بس راحت دولة تانية غير دي 
هي نزلت بلدهاا وسط اهلهاا 
زين  ببكاء وهي بيجري "  انا عارف انها خلاص راحت ومعدتش هترجع ذي مامااا انت وعدتني  انك هتخليها تجي تعيش معناا بس انت خلفت  وعدك لياا انا بكرهك  بكرهك ي باباا
زين اااستنى  زين   ........ يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

إياد  انا بحبك اوي
انت حبيبي بعشقك ويمكن حبي وعشقي ليك هو ال خلاني اخذ الخطوة دي وانا جنبك مش بعرف افكر 
انت من حقك تاخذ كل السعادة ال في العالم دي
خايفة يجي يوم تلومني وتحس بالنقص من تجاهي لاني معرفتش اجبلك ال يفرحك ويسعدك 
عشان كده  هبعد  و ارجع فكر بالجواز مرة تانية 
حبيبتك حياة .......
......
اياد  بغضب " مليش فيه ي جاك عايزهااا حتى لو مي""تة تكون قدامي فاهم 
جاك " حاضر ي بيه 
عز " اهد ي إياد هتلاقيها اكيد
إياد بغضب  " انا لازم الاقيها ي عز  هي معهاا حتة مني 
إياد لحبيبة  " انتي تعرفي انها كانت هتهرب مش كده قوليلي مراتي فين ي حبيبة
حبيبة "  انت بتقول اي 
انا معرفش انها كانت بتفكر  تهرب اصلاااا 
اياااد بجنون وهو بيكسر كل حاجة " هتكون راحت فين يعنى 
انا خلاص هتجنن منهاااا  
امتى تفهم بقى اني مش عايز غيرهااااا  مش عايز غيرهااا هي وبس
عز   وهو بيضمه لعنده " خلاص ي اخي هنلاقيهااا 
إياد " هي ذودتهاا  اوي المرادي ومش هيعدي بالساهل بس القيه"" ا وبعدها هتتعرف على النمر بحق وحقيق
.......
بعد  يومين عند  حياة 
جاسر. بغضب " انتي فاهمة انتي عملتي ااي
حياة ببكاء  "  مكنش بايدي غير  كده 
انا مش عايزة اوجعه  اكتر من كده  انا بحبه ي جاسر
جاسر "  اانتي  كده بتجرحي  اكتر من الأول 
ي حيااة  هو بيحبك انتي وعايزك  حتى لو مش هيخلف 
بس عايزك عايزة ااي اكتر من كده 
مسك ايدها  وهو بيقولها بهدوء 
انااا  كمان كنت بعشقك امه لزين ولماا سابتني انا ادمرت 
ودوقت العذاب الالوان وكنت همو"ووت بس كنت مجبور ابقى قوي مجبور ابقى الام و الاب لابني 
عايزة اقولك  انه الحب نعمة ولماا الله يرزقك بحب ذي حب ايااد ليكي لازم تشكري ربك عليهاا مش تهربي وتتخلي عنه فاهمة
هزت  حياة راسهاا وهي بتبتسم  فاهمة
بس قولي انتواا  نزلتواا ليه  انا لما شفتك النهارده انصدمت 
اني شفتك في مصر
جاسر بتوتر. " اصل. جيت زياارة  وعندي مصلحة خلصتهاا 
والنهارده. راجعين ألمانيا 
حياة وهي بتقووم  طب انااا هروح اصلح ال بوظته 
زين. " يعنى خلاص معدتش هشوفك تاني
احنا نزلناا مخصوص عشاانك 
عقدت حياة حاجبهاا بعدم فهم تحت توتر جاسر لكن انقذه 
جرس الباااب 
ذهب جاسر وفتح الباب وإذ به ساعي بريد
الساعي " المدااام  حيااااة 
جاءت حياة واخذت الطرد منه ودخلت جوااا
جاسر بفضول  " طرد ليكي في عنوااان بيتي غريبة 
فتحت حياااة  وإذ بهاا ورقة مكتوبة فيهاااا 
جاسر وهو يلاحظ شحوب وجههاا  " حياة. فيكي اااي
حياة  ودموعها شلال "  طلق"ني  ايااااد. طل"قني 
انصدم  جاسر  كمان بس فااق من صدمته على ترنحهاااا 
اذاااي يعملهاا  ازاي  اناا لازم  افهم هو ليه عمل كده معقول مقدرش يستنى  كمان تقول مصدقش بعدت عنه  وراح طلقن"ي علطول  انااااا  
جاسر  وهو بمسكها: حياة اهدي 
حياة. وهي تغادر. " انااا هروح له افهمه ال حصل ويفهمني
ليه هو عمل كده 
وصلت. حيااااة قصر الهواري 
استغربت  ليه مفيش حد في البيت 
دخلت اوضتهااا وهي عازمة  انهاا تعرف إياد طلقها ليه 
والجواب كان قدامهااا ايااد نايم عريااان وجنبه بنت بنفس حالته
جاءت تقع بس مسكها جاسر ال جاء. ورااهاا بسرعة
رجليهاا معدتش شايلهاااا  بقواا هلااااام بس
وعيونهاا مليانة دموع 
حياة بهمس وصوت مختنق  " خرجني من هنااا ي جاسر خرجني
مسكهاا ايااد من ايدها وهو كمان مصدوم من ال شاايفه
خرجها برااا الأوضة بس فجااءة حس بتقل جسمها 
بص عليهاا لقى انه اغمي عليهاااا شالهاا بين اديه وخرج بيهاا على أقرب مستشفى وووفي حد شااافه 
والدم غلى بعروووقه 
.....
في المستشفى 
جاسر بقلق. " هي مالهااا ي دكتوره هي كويسة 
الدكتوره. "  استاااذ  جاسر  ي ريتك لو سمحت ممنوع ااي تواصل جن'سي في حالتهاااا دي وخاصة في الشهور دي
جاسر بحرج  " مفهمتش قصدك ااااي ي دكتورة 
الدكتورة "  مراتك  حامل  في الشهر التااني ي استااذ 
وممنوع ااي تواصل جن"سي في شهورهاا الأولى  
تركته مصدوووم افاق بعد دقيقة فدخل عندهااا  
وجدها  تنظر للفرااغ باعين مدمعه 
جاسر. " احم الدكتورة  قاالتلي انك
حياة. " حامل 
جاسر.  " انا هروح و اتصل على اهلك و اايااد يجو...
حياة " انت مش هتتصل بحد ي جااسر 
جاسر " بس
حياة. "  مبسش 
انااااا  عايزة اتخ"لص من البيبي خلاص معدتش عايزااه.......يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

كان يجلس بغرفته في المكتب يتطلع الي تلك الصور العائلة صورة ابناااءه معهااا 
كم هي جميلة زوجته جميلة  بل فاتنة بحق 
افاااق على صوت هاتفه  راااى اسمها يلمع على شاشة هاتفه
ابتسم وهو يرد عليهااا  "   حيااتي انتي كنت لسا بفكر ارجع البيت وحشتوني اوي  انتي و الاولاد 
......
تقريبااا بعد ساعة اجهزي انتي والأولاد هاجي اخذكم ونروح سواء
اغلق معهاا وهو يلقى نظر اخيرة لتلك الصورة المثالية للعائلة الأكثر من مثالية وذهب 
............
قام  واستحمى وخرج لقى جاك قالوا 
ابعت حد من رجالك  ياخذ ال """"""  ويرميها عند باب اي مستشفى وبعدها يطلعوا ينضفوا الشقة 
جاك. " حاضر 
اياااد  "  روحني  البيت 
جاك  بتوتر  "  حاضر 
بعد دقائق  وصلواا دخل لقاهم بيفطروا في هدوء
شاافته سيلين قامت ركضت لعنده وحضنته وهو كمان 
وحشتني ي حبيبتي  وحشتيني  اااوي
سيلين " وانت كمااان وحستني ااوي ي اونكل
إياد وقد حملهاا  " مروحتيش الحضانة ليه
سيلين  بتفكير  "  اممممم مليش مزاج اروح اليوم 
إياد وهو يجلس معهم. " ازيكوا  ي جماعة
ردت حبيبة فقط واكمل عز تناول طعامه بهدوء
تنحنح   اياااد  "    اي مش هترد عليااا  
عز  ببرود "  وهو انت بترد علياا امااا ارد عليك انااا 
كل وااانت سااكت وبعدهاا  روح للقرف ال كنت بتعمله 
وبعدها كمل اكله عادي  تنهد ااايااد وجاء ياكل اااكله بس
وقفوااا كلهم فجاءة لماا  سمعواااا صوتها جاية من التلفزيون
رفع  عنيه وبص لهاااا  قلبه ووووقع وبقى يخبط بعنف في صدره
وهو ببص لملامحها ال اشتاااق  
بس فجاءة  كور ايده بغضب لما شاف جاسر وهو بيحضنها من 
كتفهااا  
وبيتكلم عن انجازاته ال لولا دعم مراته واولاده مكنش عمل حاجة
قفل عز  التلفزيون  وقامت حبيبة هي وبنتها بتوتر 
عز  بهدوء. " ايااااد 
قام بغضب ولبس نظراته وخرج من البيت كله 
غمض عز عيونه بحسرة على حالة ااخوه 
كاد جاسر ان ينام  لكن دخلت حياة غرفته وهي بتبكي راح لعندها  وهو بيسالهاا مالك قالتله انه 
ااادم تعبان وحرارته  مرتفعه ااوي  
اتفزع  وراح بقلق ناحية أوضة الولاد وشاف حرارته مرتفعه جداا
حمله بين اديه لادم ال عنده ٣ سنين 
وحياة ماسكة ايده  زين ال عنده. ٧ سنين
وصولوا المستشفى  والدكتور فحص ادم وخرج وقالهم 
حياة بانهيار " ابني ماله ي دكتور  هو كويس 
الدكتور  "  للأسف حالة ابنك مبيطمنش 
الظاااهر  عنده كانسر في النخااغ الشوكي ولازمه متبرع 
جاسر بقلق  " طب  اتفضل انا قدامك خذ ال انت عاوزه مني بس اهم حاجة ابني  يبقى كويس
الدكتور  "  طب اتفضل مع الممرضة تاخذ عينة منك 
حياة. بحزن  "  واناا كمان هتبرعله 
الدكتور " مينفعش حضرتك تتبرعي لانه العينة دي مبتتاخذش غير من الاب الحقيقي وبس 
نظر جاسر لحياة  اما هي دموعها تجرى ووضعت يدها فوق راسها بتعب  وذهبت وجلست على إحدى الارايك الموجودة 
نظر  الدكتور لحالتهم فتفهم الوضع وهو يقول
هنستنى كمان يومين كحد أقصى  
وبعدهاا  هنعمل العملية وي ريت تستعجلواا..
جلس بجانبها وهو يقو ل بحيرة " هنعمل ااي دلوقتي طيب 
حياة بعجز  "  هتصل بيه 
معنديش خيار  غير كده  هو لازم يجي وينقذ ابنه
جاسر. "  تفتكري  هيجي خاصة بعد ااالحصل 
فلااااااش باااااك........يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

قبل ٣ سنين 
فاق اياد بس انصدم لما لقى نفسه عريان ومعه سكرتيره نوراا 
لبس اياد ملابسه وهو غضبان ويصحى فيهاا
اياد " انتي  بتعملي  اي باوضتي بمنظرك ده ي """""" 
نورا بخوف "  اصل  انت امبارح 
قولي حصل اااااي امبارح ي """""" 
نورا " انت كنت سكران وحصل ال حصل وانا مقدرتش امنعك  لاني بحبك ي اياااد
اياد بغضب " اياد بيه  ي """" ولا نسيتي نفسك 
انا لا يمكن اخون مراتي لا انا واعي ولا حتى وانا سكران
نورا " بس انت طلقتهااا
اياد  "  وانتي مالك ي """""" 
دلوقتي تغوري من وجهي مش عايز المح خلقت اهلك دي في مكان اكون اانا فيه  فاهمة والا مش هيحصل خير 
نورا بخوف " فاهمة 
ولبست وجريت من بطشه 
 اما اياد  قعد يبكي ذي الاطفال وهو بيمسك في 
هدوم حياة 
حب وعشقتك اي ال خلاكي تروحي وترمي نفسك في حضن حد  تاني غيري كل ده لاني مقدرتش امنحك البيبي ال احنا بنحلم فيه  مش بايدي بس كنت هعوضك وكنت هحبك اكتر منا بحبك بس  طلعتي مبتستاهليش حبي 
راح  جمع ملابسها كله ورماها على الارض 
وهو بيصب بنزين فوقهم 
من اليوم وطالع مفيش في قلبي ليكي غير الكره وبس 
انتي دلوقتي عدوتي ال هدمرهااا وهندمك على خيانتك ليا
......
دخل جاسر اوضة حياة  لقاها في حضن اخوها عمرو 
وهو بطبطب عليهاا 
عمرو  "  انا هخلي يندم على خيانته ليكي مفيش مبرر للخيانه وهو غلط غلطة عمره لما خانك مع ال """""" 
حياة  "  كفاية عليا انك جنبي وواقف في ظهري 
وبالنسبة لايااد انا خلاص محياه من حياتي من وقت ماخاني وال بينا خلاص انتهى وبقى رماد
إنتبه عمرو  لجاسر وقالوا " انا مهما اشكرك على وقفتك مع اختى مش هوفيك حقك بس انا بجد متشكر ليك ااوي 
جاسر "  معملتش كداا عشان تشكرني ي عمرو 
ابنى بيحبهاا جداا وانا بعزها  اوي 
وبعد  اذنك  انا عايز  اتجوزها 
بااااااااااااك 
فاقت من ذكرياتها على صوت جاسر بيقولها تنزل 
نزلت ودموعها مغرقة وجهها وهي بقت بتكره البلد دي 
بتكره ال مكان  ال هو عايش فيه بتكره الهواء ال هو بيتنفسه بس مجبورة كله عشان ابنها يهون
حملته بين اديها ودخلت ووراها جاسر وزين 
دخلت بيتها  بيت الطفولة ال حرمت منه بسببه
انصدمت ملك لما شافتها  بس جرت لعندها تضمها وهما يبكوا 
ملك بدموع "  حبيبتي  ازيك
حياة  " عايشة الحمد لله 
ملك  بدموع  "  وحشتيني اوي الحياة من غيرك وحشة ااوي 
نزل في الوقت ده عمرو ال انصدم لما شافها 
حياة 
جرت لعنده بعدما خدت ملك الاولاد على جنب
حضنته وهي بتبكي  " ابني هيروح مني ي عمرو 
عمرو " انتي بتقولي ااي
ادم  عنده كانسره ولازمه نعمله عملية زرع نخاع شوكي من ابوه والاااا ابنى......
وانهارت في العياط ضمها عمرو وهو بيهدي فيها وبحاول يستوعب ال حاصل 
انا  لازم  اروحله هو لازم يساعد اابنه 
عمرو  " اياد  مبقاش ذي زمان ي حياة 
ولو شم خبر انك هناا مش عارف ممكن يعمل اااي فيكي 
حياة باصرار " هروحله و يحصل ال يحصل 
وصلت حياة شركة بعد اصرار رضخ عمرو انها تجي معاه
دخلت  لوحدها طبعا وقالت لسكرتيرة تقول انه في واحدة برا اسمها حياة  عايزك 
عند ايااد 
كان مركز في شغله جداااااااا  يحد ما رن تلفونه رفعه
اياد " انا قلت مش عايز ازعاج في اااااي
في واحدة  عايزة تقابلك ضروري 
اياااد   " كلهم  بيقول  كده  اعطيها فلوس خليها تخور 
برا شركتي والا انا بعرف اتعامل مع أمثالها 
وقفل ورجع لشغله بس رنه تلفون مرة تانية وابتداء  هو يتعصب 
اياد  بغضب "  في اااي
سكرتيره "  المدااام مصرة تقابلك  اانت ضروري 
بتقولك موضوع حياة  او موووت 
اياد  "  خليها  تدخل اما نشوف اخرتهاااا  اي
وقفل ورجع كمل شغله ومفيش ثواني الا وسمع صوت الباب وهو بيفتح بس مرفعش عينه يشوف مين 
اياد  " انجزي  في ال هتقولي لانه وقتي انا غالي جدا 
ومعنديش وقت للامثالك.
اياد 
وقف لما سمع صوتها حس بالعالم كله وقف وحواسه كمان وقفت ونسى يتنفس كيف وسامع ضربات قلبه بيخبط في صدره بعنف عايز تخرج من مكانها 
انا عارفة انك دلوقتي كارهني ومش عايز تشوف وجهي وانا كمان بس مجبورة 
قام من كرسيه وقرب من ناحيتها وال فات بينعاد قدام عنيه
واااي  ال يخليه مدام جاسر الصياد تنجبر على حاجة هي مش عايزاهاا 
ابني  طلع عنده كانسر ومحتاج متبرع ومفيش حد يقدر يساعده غيرك
اياد  " مش  غريبة يعنى ازاي بس يعنى اناا الوحيد ال اقدر انقذه في حين ابوه موجود 
انتوا ال انتين عندكوا نفس زمرة الدم عشان كده
انا  كان معايا ملفك وتحاليل بتاعك عرضتهم على الدكتور وقال انه نسبة التطابق بينكو كبير ة اوي وانت تقدر تتبرع له
بجزء من النخاع الشوكي بتاعك 
وانا  اي ال يخليني اتبرع بحتة مني لابنك ااانتي
حياة ببكاء   " ال كان بينا  انتهى ومات 
ابني ملوش ذنب بكرهك لياا  
انا   ام  عاجزة وطالبة منك تساعد ابني ارجوك ساعدني 
قبض على ايده بعنف ورا ضهره  وهو شايفها بتبكي 
قسى قلبه وهو بيقولها 
وانا هساعدك بالنهاية ابنك ملوش دعوة بالعدواة ال بينا 
بس  انا عايز   مقابل للمساعدة ال هقدمهالك. دي
حياة " ال انت عايزه بس تنقذ ابنى 
قرب منهاا بحذر وهمسلهاا  عايزك 
بصتله بعدم فهم وصدمة  رجع وعاد لهاااا
عايز اقضي معاكي يومين ذي ما قضيتها انتي وجاسر لما كنا متجوزين 
وقتها بس هفكر  اتبرع لابنك او لااا.........يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

قلم نزل على وجه اياد بقوة  من حياة 
اتكلمت بقهر ووجع 
انت اكتر انسان قذر  انا شوفته بحياتي كلهاا 
هو انت فاكرني خاينة ذيك وهخون جوزي وثقته فياا
مسكها من شعرها بقوة بيد والايد التانية خصرها وهو بيضغط على جسمها بغل وحقد
الخيانة شي مش جديد عليكي ذي ماخونتيني معاه
هتخونيه معايا دلوقتي عشان خاطر ابنك
حياة " انت ال خنتني ي ايااد 
انا  لما كنت مراتك مكنتش بشوف راجل غيرك 
اياد  بقسوى  " وكنتي بتعملي اي بشقته يومين لحالهم وانتي على ذمتي  اي 
كنتي بتتفسحي على سريره مش كده 
حياة  بدموع  " انا مسمحلكش تقول عليا كده 
اناا اشرف منك ومن عشر ذيك 
و عمري مفكرتش اخونك وقت جوازنا عكسك مصدقت بعدت عنك يومين جبت واحدة تسد مكاني في سريرك
اتذكر اياااد نوراا معقول حياة شافتهم سواء 
بس ده مش مبرر لخيانتهاا هي الخانته في البداية 
اتكلمت حياة ببكاء "  دلوقتي بقى  عايزني 
انا  واحدة متجوزة وبحب جوزي ااوي وعندي ولادي
ال هما اغلى حاجة عندي وانا عندي استعداد انقذ ابني بنفسي حتى لو هضحى بحياتي 
قالت كلماتها وخرجت من عنده اماا هو 
اشتعل من الغضب وبقى يدمر ال قدامه بغضب اعمى
هتندمي   هتندمي على اليوم ال فكرتي فيه ترجعي البلد دي
اتصل بجاك  ال جاءه بعد خمس دقايق
اياد  بغضب  " اعرفلي فين  نورا ال""""""""" 
عايزاهاا  قدامي في ظرف ساااعة   فاااهم 
جاك  "  اوكيه
.......
خرجت من عنده وهي بتبكي منهارة  
ده مش ايااد ال حبته  ده اياد ال  كان في اول جوازهم 
قاسي ومغروره ومبرحمش 
دخلت اوضة ولادها  باست زين من جبينه وادم من خدوده
آدم  ببراء " احنا هنرجع البيت امتى ي مامي
حياة  بدموع " قريب ان شاءالله ي حبيبي
مسحلها زين دموعها  " متعيطيش ي مامي ادم هيبقى كويس هو قوي  اااوي  
ادم ببراء  " قوي ذي سوبر مان مش كده 
 اايواا ي حبيبي  اقوى من سوبر مان كمان 
في الوقت ده  رن تلفونها وكانت حبيبة  ردت عليها حياة 
حياة " ايواا ي حبيبتي 
حبيبة  " اتكلمتي معااه وافق يعمل العملية لادم
حياة ببكاء  وهي بتبعد "  رفض يعملها  ي حبيبة 
معرفش اياد  جاب القسوة دي كلهاا منين
حبيبة  "  اعذريه هو مفتكر  انك خنتيه مع جاسر قبل تلات سنة و ادم
حياة  "  ادم  ابنه والله العظيم ابنه 
حبيبة  " انا عارفة انه ادم ابنه لايااد وانك مخنتش ايااد ذي ماهو مفكر 
انا  بفكر أقوله الحقيقة وقتها اكيد هيعمل العملية عشان ينقذ ابنه
حياة بسرعة " لا   اوعك ي حبيبة انتي وعدتني
محدش هيقول لاياد انه ادم ابنه  محدش متنسيش وعدك ليا
حبيبة  " حاضر ي حياة مش هقوله بس
هتعملي ااي ادم محتاج العملية ضروري ومحدش غير اياد هو ال هينقذه  ده  ابنه واكيد لما يعرف الحقيقة هينقذ ابنه
حياة  " انا هتصرف وذي ماقلتلك بلاش تقوليلوا ارجوكي
قفلت حبيبة مع حياااة ولفت وي ريتها ما لفت لقت 
بوجهها  ايااد  ال كان ببصلهاا  بغضب جحيمي 
شهقت بخوف من انه يكون سمع
حبيبة  بتوتر  " اياد  انت واقف هنا من امتى 
ايااد  " لسااا واصل من شوية 
كنت بتكلمي مين 
حبيبة براحة  " دي  دي ملك  كنت بكلم ملك
ايااد  "  ازيهاا هي وعمرو و الولاد  تعرفي  علاقتي مع عمرو انقطعت من وقت ال حصل مع اختك
حبيبة  " كويسين
هروح اشوف سيلين  عن اذنك 
........
خرج  ايااد من القصر وهو بيتنفسه من انفه قابله 
جاك ال قااله  "  لقيتها 
ركب  ايااد عربيته وساق جاك حتى وصولواا لعنوان نورا
دق جرس الباب  ثواني وجت تفتح ولما شافته حاولت 
تقفل الباب بس اياد منعهاا ودخل بالغصب بعد ما زقهاا
وقعت على الارض نزل لمستواهاا 
اياد  " ازيك ي نوراا
نورا بخوف  " ااانت  انت عايز مني اااي
ايااد "  هعوز منك اااي مثلااا ي سكرتيرتي السابقة 
هساالك شوية اسئلة واتمنى تجاوبي بصدق  والا هعملك كيس ملاكمة  لجاك 
نورا وهي بتبص لجاك بخوف " ح حاضر 
ايااد  " اي ال حصل بينا قبل ثلاث سنة في اليوم ايااه
نورا برعب  " م محصلش  ح حاجة 
اياد  وهو بينزع نظارته "  ولا حاجة طب ازاي 
انتي المفروض بنت حلوة ومحدش هيقدر يقاوم سحرك 
مش كده 
نورا  " اانا  ح حاولت معاك بس  انت رفضتني 
و قولتلي  مش عايز غير حياة مراتك  وبعدها نمت 
و اناا  بعدها  قلعت ونمت جنبك على اساس لما تصحى ت تفكر انه حصل بينا حاجة 
ايااد  وهو بيجز على أسنانه  " تعرفي انك بال عملتيه خربتيله بيتي  ي """"""" بس  كله بحسابه ي """" 
بصتله بخوف وهو خارج وخلاا جاك يتعامل معهااا
.......
في الصبااح التاالي 
صحيت  حياة وهي حاسة بالم في رقبتها 
راحت الحمام  وانصدمت لما بصت على المراية على العلامات ال في رقبتها 
غطت نفسها وهي بتبكي وبتهز راسها بلااا 
اكيد  مش هوووو مش هيعملهاا  انا دلوقتي محرمة عليه 
وااي ال  هيجبه  هناااا لااا مش هو
خرجت بعد ما لبست لقت ملك واقفة  بتوتر
حياة  " ملك
ملك بتوتر  "  بصي  ي حياة مش عايزك تقلقي وتخافي تمام
حياة بقلق  " في ااي ي ملك  الولاد كويسين  ااادم كويس 
ملك  بحزن  " ادم  مختفي دورت عليه وملقتهوش 
حياة بخوف  "  مش يمكن يكون مع جااسر اساليه
ملك  "  مش مع جاسر ولا مع ااي حد 
حياة  بخوف " هيكون ارح فين ي ملك 
ده طفل  عمره ثلات سنة   هيروح  فين يعنى 
رن  تلفونه وكان رقم غريب  ردت عليه بسرعة بس انصدمت 
اتمنى  رساااالتي  تكون وصلتك 
حياااة  برعب  "  ابني فين  ي ايااااد فين اابني
اياااد  "  ابني في حضن ابوه  
وقريب  كمان انتي هتكوني في حضني كمااان 
فجاؤة وقع الفون منهاا وهي اغمي عليهاا وملك بتصرخ باسمهاا لحدما  هو جاء وحملها ........يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

كان ببص لابنه ال في حضنه ودموعه نازلة بغزارة 
وأخيراً اجتمعنا انا وانت ي بني 
اداايه اتمنيتك ده انا استنيت سنين عشان اللحظة دي بس قرار واحد غبي مني دمر عيلتنا 
بس  انت تتعافى وبعدها ترجع لبيتك انت و امك هتكونوا في حضني ان شاء الله
قاطعه الدكتور وهو بيقول  " احنا جاهزين اياد بيه 
بص اياد لادم  " ذي ما اتفقنا  ي بطل تمام 
ادم  بخوف " تمااام
ايااد  وهو بيحمله على كتفه " النمر عمره ماكان ضعيف او خايف  دايماا هو قوي وفي حالة استعداد  
احنااا هنعمل العملية دي عشان تتعافى عشان احنا هنلعب مع بعض كتير باالاياام الجاية تماام
ادم  " تماااام
......
بعد  اسبوع 
كانت في اوضة اولادهااا بتبكي بصمت 
ايااد  مختفى مع ادم بقااله اسبوع بحاااله هيكونوا راحو فين 
معقول خلاص معدش هتشوف ابنها.....
تلفونها رن ردت عليه بلهفة يمكن يكووون هو 
حياة ببكاء  " اياااد....  ايااد ده انت مش كده
ارجوك رد علياا و قولي  ابني فين ... متحرمنيش منه عشان خاطري ارجوك
اياااد بهدوء  " لو عايزة ابنك تعالي """" 
حياة بلهفة  "  حاضر جااية دلوقتي
اياد  بتحذير  " تجي لوحدك  ي حياة والا تنسي انك تشوفي ادم  من تاني فاهمة 
حياة " فاهمة هجي لوحدي  تمام جاية 
......
بعد وقت وصلت حياة للعنوان ال ايااد وصفهولها 
دخلت قصر جميل جدااا محاوطه اشجاار الصنوبر الجميلة والحرااسة مشددة 
دخلها جاااك   وخرج لما نزل اايااد
راحتله بسرعة  " ابني  فين   
طلع ايااد لفوق من غير ما يرد عليهاا تبعته وقف قدام اوضة فتحته حياااة بلهفة لقت ابنهاا ناائم 
جرت لابنهااا حضنته وباااسته في كل كمااان 
حياةببكاء  "  ادم  حبيبي  ي ماااماا  انا معاك دلوقتي 
لفت  لايااد  " ابني ماله مش بيصحى ليه ي ايااد 
جاء جنبهاا وهو ببص لعيونها بقوة 
الدكتور  وصفله ادوية بتخليه ينام بالساعات 
العملية كانت صعبة لصغر سنه بس العملية نجحت وابنك بقى كويس 
بصتله باستغرااب فكمل "  انا اتبرعتله وعملنا العملية 
واهو هو قدامك كويس وهيرجع لحياته الطبيعية 
باست ايد ادم وهو بتردد الحمدالله  الحمدالله  
حياة  وقفت عشان تاخذه بس وقفها ااياد
مسك ايدها وطلعها برا الأوضة لأوضة تانية جنب اوضة ادم 
حياة بغضب  " سيب اايدي ي اياد سبها 
ترك يدها وهو ببصلها بغضب " امتى كنتي ناوية تقوليلي عن ابني ها امتى 
حياة بغضب مماثل " ادم ابني اناا وبس انت ملكش حق فيه
اياد بصراخ  " لا ابني انا كمان وغصب عن عين ااي حد 
ده ابني من لحمي ودمي فاهمة 
حياة  " لو فضلت تصرخ وتقول ابني مش هتغير الحقيقة 
جاسر هو ابو ولادي هو ال خذ باله من ادم وقت مانت كنت مع عشيقاتك 
هو ال وقف جنبي لما انت رميتني برا حياتك 
مسك دراعهاا بقوة  " اخرسي ي حياة اخرسي بقولك 
تعرفي اني بسببك حسيت بالنقص مقدرتش امتلك قلب مراتي حسيت اني مش راجل قدام نفسي وكله بسببك ي حياة 
انتي غلطي لما خبيبتي علياا ابني وسجلتيه باسم اكتر حد اناا بكره ودلوقتي هتدفعي التمن انتي وال""" جوزك
حياة " اعلى مافي خيلك اركبه ي اياااد وبرضوا مش هنولك ال عايزه 
قربهاااا منه بقوة وهو بيتنفس انفاسها 
وهي في حالة صدمة حاولت تبعد عنه بس مسكها من رقبتها بقوة 
عااايزك  للاسف لسا عايزك انتي وبس
بعد كل ال عملتليه فياا قلبي مقدرش ينساكي ومش هيهدالي بال غير لما اطلقلك من ابن ال""""""  
وارجعك ليا وقتها هنعيش انا وانتي وابنا وبس
 حياة " تبقى بتحلم  انا لا يمكن اكرر غلطتي من تاني
تااءه ايااد في كلامها قرب منهاا عشان يبوسها زقته عنها بقوة وادتله بالقلم وخرجت بسرعة 
اتنهد  اياااد وخرج من غيبوبته على القلم وخرج وراها
لقااءهاا  خدت ابنه وخرجت من البيت خرج وراءها علطول
لفت انتباااه جاسر ال كان بيتخانق مع الحراس عشان يدخل
اشر ايااد لجاك يسيبه 
جرى جاسر ناحية حياة وحضنها قدااام اياااد ال قبض على ايده بغضب لما  باسها من جبينها هي و ادم 
جاسر بقلق " عملك حاجة
حياة وهي بتهز راسها بلا  " معمليش حاجة بس يلا خلينا نرجع بيتنا ارجوك روحني من هنا 
وقف جاسر قدام ايااد 
جاسر بغضب  "  يفضل تبعد عنناا والا انا هعرف ازاي ابعدك
عناا 
اياد  " خمسة ايااام  وهتكون انت مطلق حياة 
وفي اليوم السادس  هنتجوز انا وهي 
ساعتهاا  بس ورينا شطارتك  ي صيااااد 
جاسر  بغضب "  المعركة بين الصياد و النمر دايما الصياد
هو ال بيفوووز وبيق"" تل فريسته 
اياد بشر " هنشوف مين هيق""" تل مين ي جاسر
بصله بضيق وخد ادم منها وحياة  خلفه بصت لاياد ال 
بصلها بعتاب واسف 
في عربية جاسر 
جاسر  " انا اجرتلنا  شقة هنقعد فيها كم يوم وبعدها هنرجع المانيا علطول 
الشركة عايزانى ضروري وطالما ادم بقى كويس فمظنش في داعي نبقى في البلد دي بعد كده 
حياة  بضيق  "  حاضر 
جاسر  "  حياة  احنا لازم نكمل جوازنا ومتبقاش جوازة على الورق وبس عايزك مراتي شرعاً ي حياة........يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

فاااق ايااد من سرحانه على صوت خناق عز  و عمرو 
اياد  " بس بقى كفاية 
انتوا ناس كبار وعاقلين وفاهمين الصح من الغلط
مش  من الصح تحرم اب من ابنه سنين عشان سوء تفاهم تافه ويمكن  يتحل في دقيقة 
مظنش ي عمرو عايز تحس باحساس فقدان الابن كبر عقلك دي مشاكل بيت اتنين متجوزين  وهما هيحلوها مع بعض
بص لحياة و ادم باااالم  "  انا  بحياتي مفكرتش اخونك لا وانا صاحي ولا نايم كل ال انتي شوفتيه كانت لعبة قذرة من """"" 
بس الحق عليا اني سمحت بالحاجة دي تحصل واني مسمعتكيش  ومفهمتش  وجعك وقتها 
بس  وعد مني هتكوني في بيتي وفي حضني خلال اايام وهعوضك انتي و ابني على الفااات.......
جاسر    " وانت ترضى تتجوز واحدة لمسها حد بعدك تكون مراااتك  ..
شهقت حياااة وهي بتحط ايدها على شفايفها ودموعها بتنزل بغزااارة 
ايااد بثبات مزيف  " انا مبتراجعش عن وعدي والا مبقاش النمر
قال كلامه وخرج بعدها حياة بصت لجاسر بكره وهي بتاخذ ابنها  منه وبتجرى لفوووق وهو ببنده عليهاا
جاسر  " حياة  اسمعيني  حياا.....
قاطعه مسج على تلفونه بصله وانصدم من ال قرااءه
راح خرج بسرعة وهو بيهتف بغضب 
يعنى اااااي مختفية ومش موجودة هي زربية حيوانات ولا مستشفى ......
عز  بهدوء  " راائك اي بالكلام ال قااله اياد 
الاصغر مننا بيفهم ي عمرو 
اناا  و حبيبة  سوينا سوؤ التفاهم ال بيناا واوعدك انهاا مش هترجع تشتكليك مني من تاني 
بص عمرو لحبيبة  ال بتبصله بخجل ضغطت عليه ملك 
عمرو بضيق  "  اوكيه  دي اخر مرة حبيبة تجي وتطلب  الطلاق انا حذرتك هاا والا مش هتلمح ضفرها ثانية 
عز بمرح " ظالم وبتعملهااا ي خوياا......
بعدين بصلها بتوعد " مش يلااا بيناا ي حبيبتي 
بلعت ريقها بتوتر  من ال جاي ابتسمت وهزت راسها بنعم ....
دخل جاسر المستشفى وهو بيزعق  
ازاااي يعنى تختفي  ازاي واحدة غايبة عن الوعي تختفى اي هتمشي وهي نايمة 
الدكتور باسف "  معرفش ازااي تختفى وهي بحالتها دي
جاسر بحدة " مليش فيه عايز مراتي دلوقتي فاااهم عايزها قدامي خلال دقائق والا هطربقهالك فوق دماغك
خرج الدكتور بخوف من نبرة صوت امااا هو جاله مسج
وكان في صورتها وهي نايمة غايبة عن الوعي في اوضة كده مش معروووفة 
حاول  يتصل برقم ال انبعت منه الرسالة كتير بس في الاخر رد 
اااانت عايز منهاا اااي  قولي انت خاطف مراتي ليه 
انك تخطف زوجات غيرك ددي شغلتك انت مش شغلي ابدا
جاسر بصدمة  " ايااد 
ايااد  " ايواا ايااد ي روح امك""""  
جاسر وهو ببلع ريقه بتوتر وخوف  " سماا ملهاش دعوة في ال بينااا ارجوك متاذيهاش 
ايااد  " هو اناااا كنت لسا بفكر اعمل فيهاا اااي وانت ادتني فكرة جهنمية للصراحة بس هستفيد ااي من قت""" ل  واحدة فاقدة الذاكرة ومش ليهاا حد 
دي حتى تبقى عيب على سمعة النمر 
جاسر  " اطلب ال انت عايزه بس رجعلي سمااا
اياااد  " حيااااة..........
نيم عز بنته سيلين وصعد للأعلى بغضب ليرى زوجته 
عز وهو بيرزع الباب بعنف  " اهلين  بمراتي ال عاملني كيس جوافة  ومصغراني  قدااام النااس كلهاا
حبيبة بفزع  " مش ااانت ال مش عايزني استحمل بقى 
عز بغضب  " تعالي قدااامي احسنلك 
حبيبة بتحدي  " مش جاية 
عز وهو يتقدم ناحيتها بسرعة " يبقى اجي اناا
 ثواني وكانت محتجزة  بين الحاائط وذراعيه جاء يرفع ايده بس وقف لما سمعهااا
وحياة  سيلين ومرااااد متااذنيش ارجووووك
ايده اتجمدت فوق بصتله بعد ثواني جاءت تهرب بس مسكها من خصرها 
عيدي ااانتي قولتي اااي 
حبيبة   بخوف  " قولتلك متااذنيش انااا  حااامل 
ببصلها بجمود ثواني وكان بيهجم عليهاا بقبلاته حتى انتهى امرهاا وهي تلهث بين ذراعيها وتشعر ببعض الالم من عنفوانه
عز بحب  " انتي كويسة ي حبيبتي 
هزت راسهاا بنعم دفن راسه في رقبتهااا وهو بيقولها 
المرادي اكيد هنجيب مرااااد
حبيبة  بجراءة "  ان شاء الله بس  انت ركز اكتر
ابتسم لحبيبته مالكت قلبه واخذها لعاالمه من تااااني.......
كانت بتزرع  الارض ذهابا واياااباا يحد ما هو فتح الباب 
وقف قدامه بس اتفاجاءت بيه ادتله قلم 
حياة بجمود  " طلقني
جاسر بهدوء  " ااانتي طاااااال.......يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

اياد  " بلاش  تلعبي معايا على الوتر ده 
احنا عارفين انه جاسر ملمسكيش فبلاش الكارتة ده لانك هتكوني ال خسرانة ي عمري
مسح دموعها برقة وهو بيهمس لهاا 
عارفك مش هتسمحي لحد يجي جنبك غيري 
حياة  بغضب " انا م سمحتش لجاسر يجي جنبي مش عشان خاطرك بس لاااا مش عايزة اعيد تجربتي معاك 
اياد بابتسامة  " هعمل نفسي مصدقك 
بصتله بغيظ قرب ناحيتها وهي بتبعد يحدما سمع صوت الباب
تركها  و خبى المسدس وراء ظهره وفتح الباااب
دخل جاك بادم ال كان نايم واداه لايااد ال حطه على السرير وغطاه 
اياد  " هطلع  عندي شغل هعملها وهرجع 
حياة  " وانا مالي عنك مارجعت 
اياد  " من قلبك 
بصتله بتحدي وراحت نامت جنب ابنها 
جاء  جنبهاا وهو بيهمس لهاا  "  بعشقك ي ام ادم 
باس جبينها  وخرج وهي بتبكي بصمت وبتحضن ابنها اكتر
.........
في اليوم التالي  صحت وملقتهوش 
فطرت مع ابنها واتصلت باخوها واختها واطمنوا عليها 
وطلع عمرو متفق مع اياد على كل حاجة واتخانق مع حياة شوية 
جاء الليل و اياد مرجعش والقلق اتمكن منها ومش عارفة تعمل اااي  اتصل ليهاااا ردت هي بتردد
اياد  " وحشتيني 
مردتش عليه بس كمل "  اسف بس مقدرتش اجي البيت الشغل ال علياا كتير ااوي وو
حياة  " انا مسالتش انت فين ومش عايزة اعرف حاجة عنك 
وقفلت في وجه بعت لها رسالة وقالها 
"  انتي مسالتيش عني بس قلبك اكيد قلقان عليا وبيسال عليا    .....  خلي بالك من نفسك ومن ادم 
بحبك .......  " 
وعدى اسبوع كمان وزياد مرجعش البيت 
وفي يوم  اتفاجاءت بايااد  في اوضة ادم وبيلعبوا مع بعض
بصتله باشتياق وعتاب وهو بصلها بحب
مامي شوفتي بابي جابلي اااي 
مااامي  مامااا
حياة بانتباه  " ايوا ي ابني جميلة  حلو جدااا 
حمل  اياد ابنه ووقف قدامها وباسها من طرف شفايفها وهي بصاله بصدمة 
ايااد  " وحشتيني 
حضري لنا الاكل اناا و ابنك واقعين من الجوع 
حياة بتوتر  " اتفضلوا على السفرة  الاكل جاهز يلاااا...
بعد اكلواا  راح ادم مع جاك  وهي اختفت في المطبخ 
مرتبكة من وجوده شوقهاا  فاضحهاا...
عملتله القهوة بتاعته وطلعت فوووق  لقته قا""لع   قميصه
ويشتغل على اللاب بتااعه حطته القهوة بجنب 
خده وهو بيشرب فيه ومش مركز في ال قدامه كل تركيزه على ال قدامه وبتتحرك دي 
حب يشغالهاا  حط القهوة على جنب وحط ايده على ظهره 
وهو بيتاوه  اااوي 
حياة بقلق  " اياد في ااااي مالك 
اياد بمشاكسة  " ظهري ي حياة معرفش في ااي بس آآآآآآه
بيوجعني اااوي .... اااااه
طب  خليني ابص كده وووووو
اياد  بوجع مصطنع  " لا انتي هتعملي ااي  
حياة  ' يظهر عندك تشنج خليني اعملك مساااااج هتخف عليها
بصلها باستخفاف  " هتقدرى 
حياة بغيظ  "  اااه 
قعدت جنبه وحطت ايديها على ظهره حسوا بكهرباء 
كملت وهي متوترة ومترددة
حس اياد بيها هتنسحب  " كملي ي حياة الوجع بدا يخف 
وبدا يتاوه براحة وهي بتعمله المساج لحدما 
حست بنفسها تحته وهو فوقها باقل من الدقيقة 
حياة بتوتر  " ايااااااد.......
انتفض فجاءة من فوقها لما دخل عليهم ادم وهي بتحاول تلملم في ملاب"""" سهاا وشعرها بتوتر وخجل من استسلامها 
اياد  " حبيبي انت مش المفروض تكون نمت 
ادم بغيظ " تبعتني مع اونكل جاك وانت تقعد مع مامي 
مش عدل على فكرة روح انت نام معه وانا هنام مع مامي
ضحكت حياة عليهم  وهو بصله بغيظ 
وقف وخرج من الأوضة بغضب  " حاضر ي سي ادم 
سايبلك الأوضة بل فيها 
مسكه  من رجليه  " متزعلش ي بابا خليك نايم معناا
حياة عبست " ينام فين ي ادم لاااا  بابا ...
ادم بحزن  " خليه ينام معناا النهارده ارجوكي ي ماما
حياة بحزن  " حاضر ي حبيبي بس متزعلش
بصت لاياد لقته ببصلها برفع حاجب وتسلية اتمنت لو تخنقه 
نام ادم  بينهم ومسك اياد يدهااا
اياد  بحب "  القدر جمعنا مع بعض انا وانتي وابننا 
انا بحبك  والله وعايز  اعمل معاكي عيلة كبيرة اوي تكون 
سندناا 
حياة  بخوف و تردد  " تفتكر كل حاجة هترجع ذي الاول
اياد  "  الماضي  هندفنه احنا اولادد بكرة 
عايزك ي قلبي  وحشتيني اااوي 
حياة  ببكاء  " وانت وحشتني  قلبي ميقدرش على كرهك ي اياد  انت الحب كله 
باس ايدها الاثنين وبص لقاه ابنه نام قالها قومي
في ااااي  قالها تقوم وهي ساكتة  قامت وبمجرد مارجلها لامس الارض حملها بين اديه 
حياة بهمس " انت بتعمل ااي ي ايااد 
اتجه  بيها  خارج الأوضة  وهو بيقول لها  " 
 هتجوزك ي عمر  اياااد  انتي
حياة  " انت اتجننت ماحنا متجوزين 
غمزلها ايااد  فهمت هي وحاولت تنزل لكن بلا جدوى 
اياد بتحذير  "  لو ابنك صحى بسببك وانا مشفتش حالي هعلقك انتي وهو فاهمة 
حياة بتوتر  " ايااااااد.......
اياد  " بحب  عيوني ............
بعد عدة اشهر 
جاسر    ي جاااسر
نزع نظارته وهو ببصلها بحب  وبيقولها  نعم ي روحي
سما بغيظ  "  مين حياة دي هرتكب جريمة لو المرادي مقولتليش ابنك مش مبطل يتكلم عنهاا 
طول الوقت حياة   جميلتي  ومش عارفة اي كمان 
جاسر وبيحضنها  " حبيبي الغيران  اناا
حاضر ي ستي هحكيلك حياة هي مين  حياااة هي....
هي لطيفة هي جميلة بل فاتنة هي كارهة هي محبة هي الجنة هي جهنم هي الارض هي السماء 
  تخيل للناظرين انها قريبة بل هي ابعد من ذالك ..
هي  القلب و الروح و الحياة و العقل بل هي الكون 
قربها مهلك وبعدها  عذاب 
هي  من ملكت  قلب زعيم الغااااااب........
ببساطة هي حياة

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

دخل اياد بيته نادى على مراته خرجت من المطبخ اول مالمحهاا حملها وبقى يلف بيها وببوس فيها بعدت عنها بخجل
اياد مالك النهارده فيك اااااي 
اياد بفرحة " مبسوط ي عمري انتي 
تعرفي  اننا ربحنا المناقصة التالتة للسنة دي 
لو استمرينا بالشكل ده شركة بابا الله يرحمه هتوصل للقمة 
ذي ما كان بتمنى
حياة  " ربنا يرحمه
اياد  "  ان  شاء الله 
وكله بفضلك ساعدتيني ودعمتيني نفسينااا 
انتي سبب نجاحي 
حياة وهي بتحاوط رقبتها " انت ال جميل وتستاهل كل حاجة حلوة  
لاحظ يدها عليه علامات زرقااااء 
اياد بغضب  " اي  ال عمل في  ايدك كده ي حياة 
حياة بتوتر  " اصل يعنى ولا حااااجة
اياد بغضب  اعمى " اوعى تكدبي عليااا  فاهمة وقوليلي
الحقيقة مين عمل فيكي كده 
حياة  "  روحنا انا وملك المول واحنا بنشتري صاحب المحل حاول يطاول على ملك ولما ضربته بالقلم 
 مسك ايدي وغرز صوابعه في ايدي وبعدها الناس اتجمعت و
بعدوه عني وعن ملك واحنا خرجنااا علطول 
اياد " وكنتي هتقوليلي امتى 
نزلت راسها لتحت وابتسم هو بسخرية 
مكنتيش هتقوليلي لو مشفتش الجرح صح ......
قال كده  وخرج علطول بغضب 
عمرو بغضب " ده نهااار ابو ال خلفوه اااسود
ملك  برقة  " اهدى ي حبيبي 
عمرو  " اهدى اازاي ي ملك ده ال """"" حاول يطاول عليكي عايزني اسكت ااي متجوزة سوسن ااانتي 
ملك بحب  " لا بس بالعقل مش عايزك تتاذى بسبب واحد ذي ده 
عمرو وباس جبينها "  انتي عندي غالية اااوي
انتي امااانة عمي ليااا ومش مسموح لمين ماكان يطاول عليكي ولو بالغلط .....
ملك " وادي الحصل ومن وقتها مشفتش عمرو
حياة  " وانا مشفتش اياد 
حبيبة   "  وعز قالي امشي بيت اهلك ومن وقتها مشفتوش 
تفتكروا هماا مع بعض مش كده 
بعد سااعاات من الانتظار دخلو التلاتة مع بعض
سلم  عمرو لملك وعز لحبيبة واياد قعد قدام حياة ببرود
بصتله غيظ 
وبعدها سلم عمرو لحياة وحبيبة بالاحضان 
اياد بنزرفزة  " اااي ي عمي ماهي معاك كل يوووم ولا انت عايز تحضن وخلاص 
عمرو  ببرود  " وانت مالك  دي اختي
اياد وهو بلعنه فير سره جاء يكلمه بس قاطعه دخول جاك
دخل جاك ومعااه صاحب المحل ال"""""" وكانت حالته حالة 
نزل عينه بسرعة  وراح قدام ملك وحياة واعتذر لهم 
حتى انه بكى انه يسامحوه لحدما قرروا يسامحوا على امل ميكررش ال حصل مع حد تاني 
خذه جاااك  معاااه وقعدوا  يتونسه ويلعبوه مع الاولاد
لحدما  حبيبة حست بتعب خذها عز وروحوا البيت وبعدهم ايااد وحياة 
عمرو براحة  " الحمد الله مشيوا كنت شوية وهطردم 
ملك  " ااي قلة الذووق دي ي عمرو
عمرو  وهو بيقرب لها  " فين قلة الذوق مش فااهم 
واحد عايز يستفرد بمرااته  فين قلة الذوق هنا
ملك   " اعقل ي عمرو 
عمرو  "  منا عاقل مني مفيش ي روحي 
وحملها وطلعوا  لفووق  " بالمناسبة دي هتلبسيلي ااااي
ملك وهي بتضربه في صدره  " مش لابسة ي قليل الادب 
عمرو  وهو بيعض شفايفه : منا بقول كده برضو مفيش داعي للبس طالما كله هيتقلع 
ملك بشهقة  " ي قليل الا.......
ماااالك ي حبيبتي 
حبيبة  وهي على اوشك البكاء  " ابنك تاعبني اوي  ي عز 
مش مبطل خبط وضرب فيا من الصبح وكل شوية 
بمود شكل انا خلاص قربت اتجنن
عز وهو بحضنها وبيطبطب عليها  " اهدي ي عمري
انا هتكلم معاااه هو بيسمع كلامي 
حبيبة بضحك  " بطل قلة ادب انا بتكلم جداا على فكرة 
عز  " منا كمان بتكلم جد  هكلمه واقوله بلاش يزعلك احسن ازعله جااامد 
انتي غالية عندي اااوي  ي روحي
حبيبة  " بحبك ي عزالدين 
عز  " بعشقك .......
خبط بااب المكتب وهي متوترة ثواني واذن لها انها تدخل 
حبس أنفاسه لما  شافها بالشكل ده  حمحم بتوتر 
اياد  بحدة  مصطنع  " اااي ال جابك مش قولتلك مشغول ومش عايز ازعاج 
حياة  بزعل  " طب هخرج
اياد " طب قولي كنتي عايزة اي وبعدها امشي 
حياة   " كنت عايزة اشكرك على ال عملتوه و
اايااد بحدة " انا جوزك ي هانم ولما  حد يطاول  على املاكي بقطع اايده ومش طالب منك شكر انااا 
كله ال طالب منك بلاش تخبى علياا حاجات ذي دي 
حياة وهي بتضمه  " حاضر بس بلاش تزعل مني  ارجوك
اياد  " مش زعلان خلاص 
حياة  "  طب هترجع عشان تكمل شغلك
جذبها من خصرها وهو بهمس لها 
خليكي عايزك تساعديني  في الشغل ده   ده حتى الاحمر يخليني اركز ااااوي 
حياة بدلع  " انت تومر  
تمت بحمدلله
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-