رواية وحيدته كاملة جميع الفصول بقلم نيره وائل

رواية وحيدته كاملة جميع الفصول بقلم نيره وائل


رواية وحيدته كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة نيره وائل رواية وحيدته كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية وحيدته كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية وحيدته كاملة جميع الفصول

رواية وحيدته بقلم نيره وائل

رواية وحيدته كاملة جميع الفصول

_ مخصمااااك 
_ وابعد عني انا مش طايقاك 
_ بسم الله انتي بتطلعي منين 
_ نفسي تفهموا ان الاغنيه دي عشان ننكد عليكم مش عشان ترقصوا عليها 
_ ما هي بصراحة حلوة 
_ حلوة!! ... بقا الهيـ.ـبة دي كلهااا يا دكتور محمد بتغني مخصماك 
محمد: بت انتى اوعي تقولي قدام حد 
_ اطلاقاً يا دكتور
طلعت موبايلي و انا ببتسم : دا انا هذيع صوت و صورة 
محمد : لا نورا بقولك ايه اعقلي يا حبيبتي
طلعت اجري و من بعدها عينك ما تشوف الا النور لفينا الجنينة كلها
after 5 minutes 
_ يا محماااااااااااااد نزلني من هنا بالله عليك 
كان واقف بيضحك و هو ماسك موبايله و بيصورني وانا متشعلقة على الشجرة زي الكوالا بالظبط 
_ انت بتصور ايه بطل ند'الة بقا همسح الفيديو والله بس نزلني 
بصلي وهو بيبتسم  بخبث: قولي انا اسفة 
_ لا والله 
_اه والله 
بيستغل الموقف بس انا  هتمسكن لحد ما اتمكن برضو  
حاولت اتصنع البراءة كدا عشان احاول أثر عليه:  انا اسفة يا محمد نزلني بقا 
بصلي بتفكير وهو بيهز راسه: لا لا مش عجباني كما.ن مرة.. عايزها تطلع من قلبك 
اتعصـ'ـبت و رفعت ايدي اشاورله او بمعني اصح اشـ.ـوح بإيدي كدا بس  ملحقتش عشان لقتني على الارض 
بصيت للسما وانا بخبط على قلبي: انا ممو'تش.. انا لسه عايشة 
لقيت صوت جاي من تحتي: ما هو لو مقومتيش دلوقتي انا اللي همو'ت 
و لحظة ادراك اني وقعت فوقيه قومت بسرعة و انا وشي بيجيب الوان 
_ انت كويس 
_انتي بتاكلي ايه حر'ام عليكي 
_قصدك ايه... قصدك انه انا تخـ.ـينة
_ لا لسمح الله مين قال كدا 
_ انت لسه قايل 
ضحك و اههههه من ضحكته اللي بتدوب قلبي دي  
_انا يبنتي
ربعت ايدي و وقفت قصاده: مخصماااااك 
ضحك و بدأ يغني هو اصلا صوته جميل 
_وابعد عني انا مش طايقا'ك 
وانا لا اراديا لقتني بضحك و برد عليه 
_ سيبني مش عايزة ابقى معاك 
_ متورينيش وشك تاني 
_مخصماااااك 
مسكت خرطوم الماية بتاع الزرع و انا برش عليه 
اتكلم وهو بيجري _لا يا نورا كدا جنا'ن 
فضلت اجري وراه لحد ما غر'قته هو يسكت لا طبعاً غفلني و اخد الخرطوم و في ثانيه كنت غر'قـاlنة انا كمان 
_ دا انت الواحد ميعرفش يهزر معاك يا جدع 
 بعد عني الخرطوم و هو بياخد نفسه و بيضحك
_معاهدة سلام 
مسكت جمبي وانا بتنفس بالعافية 
_معاهدة سلام 
_________________________ 
_ انزلي يا نورا يلا عمي تحت 
_ يا محمد انا مش عايزة اشوفه... مش عايزة اشوف مرlته ولا بنته 
عيطت بقهـ'ـر و انا بفتكر 
ماما و بابا اللي اتطلـ'ـقوا و كل واحد منهم سابني و راح يعيش حياته و اتجوزوا  و انا اللي فضلت عايشة مع جدي وعمي 20 سنة من غيرهم... كل واحد فيهم عاش حياته و نسيوا ان عندهم بنت اصلا 
قطع تفكيري محمد وهو بيطبطب على كتفي 
_ ممكن تهدي.. انا عارف انك زعلانة من عمي بس لازم تنزلي تسلمي عليه 
_ مش عايزة اشوفه لا.. افهموني بقا 
قطع كلامنا صوت بابا اللي واقف على الباب 
_ مش عايزة تشوفيني يا نورا 
بصتله بجمود من غير ما اتكلم لكن دمـ.ـو'عي كانت مغر'قة وشي 
لقيته بيقرب مني و قعد جمبي على الكرسي 
محمد قام عشان يسبنا مع بعض لكني مسكت حرف التيشرت بتاعه 
وانا بترجاه بعنيا انه ميسبنيش طبطب على ايدي و بصلي بحنية 
فهمت من نظرته انه بيقولي مخافش 
بعدها مشي و اتبقيت انا وبابا.. بصيت للفراغ و لحظات من الصمت 
مقطعهاش غير صوت بابا 
_ انا اسف يا نورا 
بصتله وانا ببتسم بسخـ.ـرية 
_ اسف؟... حضرتك اسف على ايه بالظبط.. على اني عيشت طول عمري زي اليتـ.ـيـ.ـمة و ابويا عايش... و لا انك مش بتسأل عليا و لا عشان سامية اللي شرطت عليك تسبني عشان تتجوزك 
بص في الارض مكنش عارف يرد اصل هيرد يقول ايه.. مسحت دمـ.ـوعي و حاولت استجمع شجاعتي وقفت و انا بتكلم بهدوء 
_لو سمحت معتش تيجي تاني 
قام وقف قصادي كان بيعيـ'ـط انا اول مرة اشوفه كدا حسيت ان قلبي حن و اني عايزة احضـ'ـنه لكن لفيت وشي الناحية التانيه وانا بتجنب اني ابص ليه 
اتكلم بصوت مبحوح 
_ انا اسف
مقدرتش اقاوم مشاعري و اترميت في حضـ'ـنه و انها'رت من العيا'ط 
سكتت بعدها بشوية و رجعنا قعدنا هاديين...لقيته بيبص على ساعته بتو'تر 
_في ايه 
مسك ايدي و ابتسم بتو'تر ملحوظ 
_ انا لازم امشي دلوقتي عندي طيارة 
_طيارة... طيارة ايه انت مسافر 
هز راسه بمعنى ايوا.. سحبت ايدي بسرعه و اتكلمت بصد'مة و انا مش مستوعبة اللي قاله 
_ يعني انت جاي تسلم عليا في الخمس دقايق دول... يعني حتى معرفتش تيجي قبلها تقعد معايا كام يوم 
_ نورا انا... 
_ انت ايه... هتقولي اسف تاني 
_ كل حاجه جت فجأة و مكنتش مرتب للسفر...سامية تعبا'نه و مضطرين نسافر عشان تتعالج هناك 
_ لو سمحت امشي  
_ اختك هتفضل معاكي هنا 
_ اختي .... يعني انت جاى عشان تسيب بنتك عندنا 
_ مينفعش تسافر معايا عشان دراستها و مينفعش تقعد لوحدها 
كنت في لحظة ادراك انه مجاش يشوفني دا جه عشان يسيب بنته هنا .. دا حتى مأنكرش دا 
_ خلي بالك من اختك يا نورا 
ابتسمت بكـ.ـسـ'ـرة 
_ يعني انت مكنتش جاي تسلم عليا 
انت كنت جاي عشان بنتك التانيه 
اتكلم بعصـ'ـبية:  انتى ازاي بتفكري كدا 
رديت بصوت عالي  :  انا بكر'هك... بكر'هك و بكر'ه بنتك و مراتك 
سبت الاوضه و طلعت اجري وانا بعيـ'ـط كنت حاسه إني تايهه مش عارفه انا رايحه فين لقيت رجلي بتوديني على اوضة محمد.... انا اصلا مليش غير محمد 
محدش بيحبني غيره هو و جدي...هو الامان بالنسبالي و كل حاجه في دنيتي من يوم ما وعيت على الدنيا و هو جمبي 
انا بحبه لا انا بعشقه مش مجرد حب عادي دا 
وصلت اوضته ولقيت الباب مفتوح كنت لسه رايحة اجري عليه 
و اترمي في حضنه لكن... لكن اتسمرت مكاني
 لما لقيت اختي في حضنه... 
وصلت اوضته ولقيت الباب مفتوح كنت لسه رايحة اجري عليه 
و اترمي في حضنه لكن اتسمرت مكاني
 لما لقيت اختي في حضنه 
 ‏محستش بنفسي غير و انا بجيبها من شعرها و هي بتصر'خ 
 ‏اتكلمت بعصـ'ـبية و انا لسه مسكاها 
 ‏
 ‏_ انتي بتعملي ايه هنا... سافري مع ابوكي متقعديش هنا امشي 
 ‏
لقيت محمد ز'قني بعيد عنها لدرجه ان ضهري اتخبط في  الدولاب و صر'خت بو'جع
لكنه جري يطمن عليها و اتجاهلني لا اتجاهلني ايه دا مكنش شايفني فعلاً 
لقيته  بيبصلي بعصـ'ـبية و زعـ'ـقلي 
_ ايه اللي انتي عملتيه دا... انتي اتجـ'ـننتي 
بصتله بصد'مة و انا بحاول استوعب اللي حصل لكن حتى معطنيش فرصة استوعب و لقيته مسح على وشه بعصـ'ـبية 
_ اطلعي برا يا نورا 
صد'متي فيه كانت اكبر بكتير من صد'متي في بابا ساعتها حسيت ان نفسي بيضيق و قلبي و'جعني... طلعت اجري من الاوضة كنت بجد تايهه مش مجرد احساس لا.. بس المرة دي مكنتش عارفه اروح لمين.... فضلت اجري لحد ما طلعت برا البيت وقفت في الشارع و انا ببص حواليا 
لقيت اني قريبة من المقا'بر
بعد فترة كنت نايمه جمب قـ'ـبر جدي و بعيـ'ـط 
_ وحشتني اوي... انا محتجالك ليه مشيت و سبتني يا جدو 
انا ليه الكل بيسبني...عارف محمد النهارده ز'عقلي و مد ايده عليا
هربت من الكل و جريت عليه اترمي في حضنه بس لقيت حضنه 
مش فاضيلي... لقيت غيري مكاني... رحت ليه هر'بانة من الأذ'ي 
لقيته هو كمان آذ'اني... كنت زي الطفل اللي بيجري على امه 
عشان يعيـ'ـط في حضـ'ـنها بس لقاها بتضر'به عشان يبطل عيا'ط
انا حسيت اني خسـ'ـرت اماني النهارده 
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل
في الاخر نمت من التـ'ـعب و محستش بنفسي غير و الدنيا ضلمة 
كنت خا'يفة و مش عارفه هروح ازاي لحد ما سمعت صوت خطوات 
بتقرب مني فضلت متسمرة مكاني و غمضت عيوني بر'عب
 حسيت بنور بيضر'ب في عيني و صوت محمد وهو بيتكلم بلهفة 
  ‏
_ نورا... انتي كويسة 
اول ما لقيته قدامي حسيت روحي رجعتلي تاني و نسيت كل حاجه حصلت جريت عليه و اترميت في حضـ'ـنه وانا بعيـ'ـط.. طبطب على ضهري و اتكلم بقـ'ـلق واضح 
_ نورا في ايه.. متقلـ'ـقنيش عليكي 
افتكرت كل اللي حصل و انها'رت من العيا'ط لكن بدل ما ابعد عنه 
فضلت ماسكة فيه اكتر.. لقيته شالني و مشي بيا مكنتش قادرة اجادله و اقوله نزلني.... فضل شايلني لحد ما وصلنا عربيته 
قضينا طول الطريق ساكتين 
اول ما دخلنا البيت لقيت جنة اختي بتجري عليا و بتحضني وهي بتعيط 
_ لو عايزاني اسيب البيت انا همشي والله... لو وجودي مضا'يقك همشي 
بادلتها الحضن و فضلت اعيط طول عمري نفسي يكون ليا اخت
كان نفسي دايما اشوفها و نعيش مع بعض... بس هي دايما 
كانت بعيدة... كنت بحقـ'ـد عليها لأنها اخدت بابا مني
عندها عيلة و انا بابا نسى ان عنده بنت تانيه اصلا 
هي اخدت مني بابا و دلوقتي جايه تاخد محمد... محمد!! 
ز'قتها بسرعه و انا بفتكر محمد و سبتها و طلعت اوضتي 
اترميت على السرير لحد ما نمت من العـ'ـياط و التعـ'ـب 
صحيت تاني يوم على صوت جنة وهي بتصحيني و مبتسمة
_ نورا... اصحي يلا عشان نفطر سوا 
بصتلها بضـ'ـيق و رديت ببرود 
_ هو انتي مش قولتي هتمشي... ممشتيش ليه 
بصتلي بإحرا'ج و الدمو'ع اتجمعت في عيونها 
_ لما حضـ'ـنتيني امبارح افتكرت انك عايزاني 
قلبي حن ليها حسيت اني عايزة اتأسفلها 
لكن قطع كلامنا دخول محمد وهو بيتكلم بعـ'ـصبية 
_ البيت دا بيتها زي ما هو بيتك عايزاها تمشي تروح فين 
استغربت طريقته دي تاني مرة يدافع عنها 
تاني مرة يقف في صفها هو بيعمل كدا ليه 
رديت عليه ببرود 
_ وانت مالك 
بصلي بغيـ'ـظ و وجهه كلامه لجنة 
_ ممكن تسيبنا لوحدنا شويه 
هزت راسها و مشيت وهو قعد على جمبي على حرف السرير 
لقيته مسك ايدي و اتكلم بحنية 
_ مالك يا نوري 
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل
مردتش عليه و لفيت وشي الناحية التانيه لكنه لاحظ الدمو'ع اللي 
اتجمعت في عيوني... لقيته فتح دراعه و اتكلم 
_ تعالي عيطي هنا... دا مكانك اللي بتعيطي فيه دايما 
ساعتها معرفتش امسك نفسي و اتكلمت بعصـ'ـبية وعياط
_ وهي كانت بتعمل ايه في حضنك... طالما دا مكاني يبقى غيري 
كان بيعمل ايه فيه... وليه كل شويه تدافع عنها... انت مديت ايدك 
عليا عشانها 
بصلي بصد'مة ساعتها 
_مديت ايدي عليكي امتى 
رديت  بسخرية 
_ انت حتى مش فاكر... حقك ما انت ما اخدتش بالك جريت عليها و رز'عتني انا في الدولاب و حتى لما صر'خت مبصتليش
هز راسه بنفي و اتكلم بسرعة
-انا اسف... انا مأخدتش بالي والله.. نورا انا اسف كانت اتقطـ'ـعت ايدي قبل ما تتمد عليكي 
رديت بسرعة و عفوية
 _ بعد الشر 
ضحك و انا ضحكت على ضحكته 
_ضحكت يعني قلبها مال و خلاص الفرق ما بينا اتشال 
ربعت ايديا و لفيت وشي الناحية التانيه 
_ لا يا محمد  ... انت امبارح كسر'تني انا اول مرة احس اني يتيمة بجد 
بدون مقدمات لقيته حضني.. دقات قلبي زادت ساعتها و اتو'ترت 
حاولت ابعد لكنه مسابنيش
_ انا اسف.. حقك على قلبي اختك كانت منها'رة عشان والدتها و  زعلا'نه عشان عارفه انك مش عايزاها... البنت كانت محتاجه حد يطمنها في النهاية هي الصغيرة يا نورا.. لكن انتي محدش يقدر 
ياخد مكانك....انا اسف اني اتعصبـ'ـت و اسف اني مديت ايدي عليكي 
متزعليش مني يا نوري... أدي جنة فرصة و قربوا من بعض هي طيبه 
وبتحبك و انتي كمان بتحبيها بس بتكابري... حقك عليا كمان مرة
عيطت ساعتها و مسكت فيه زي الاطفال 
فضل يطبطب عليا لحد ما هديت 
_ يلا جهزي نفسك عشان ننزل نفطر في الجنينة 
هزيت راسي بإيجاب طبطب ع كتفي و نزل لمستوايا 
_حاولي تتقبلي اختك هي ملهاش ذنب في حاجه 
خرج من الاوضة و انا فضلت  بفكر في كلامه هو عنده حق جنة ملهاش ذنب في كل دا 
قومت اخدت شاور و لبست و قررت انزل افطر معاهم 
و اعمل زي ما محمد قالي ادي جنة فرصة
خرجت من اوضتي عشان انزل لمحت اوضة جنة
اللي كان بابها موارب
 عيني و قعت على صورة كبيرة متعلقة على الحيطة ليها هي وبابا 
مشيت ناحية الاوضة بخطوات بطيئة و فتحت الباب 
لقيت صور ليها هي و بابا في كل حتة 
كانت صور من اول ما اتولدت لحد سنها دلوقتي 
وكلهم بابا معاهم فيها و كمان سامية كانت عايشة سعيدة 
كان عندها عيلة... كان معاها ابويا!! 
مشيت و ضر'بت بكف ايدي تابلوه صغير لصورتهم كان على المكتب 
سمعت صوته بيتكـ'ـسر زي ما كنت سامعة صوت قلبي بالظبط
جريت على اوضتي تاني و فتحت الدولاب طلعت منه البوم الصور
فضلت ادور على صورة ليا مع بابا لكني ملقتش... مفيش ليا معاه اي صورة.. حسيت ساعتها بالنقص و الحر'مان مشاعر كتير 
كانت جوايا كنت عايزة اصرخ بعلو صوتي لكن مقدرتش 
نفسي كان بيضيق طلعت في البلكونة عشان اقف في الهوا 
لقيت جنة و محمد قاعدين بيفطروا و بيهزروا 
صوت ضحكهم كان واصلي فوق حسيت بنا'ر قلبي بتزيد 
جنة هتاخد مني كل حاجه
دخلت اوضتها وانا حرفيا مش شايفة قدامي كنت اول مره في حياتي 
اكون عصبيـ'ـة بالشكل دا
 فتحت البلكونة كانوا لسه قاعدين في الجنينة 
 ‏مسكت الصور كلها حدفتها منها لقيتها بتصر'خ تحت 
 ‏و كلهم ابتدوا يز'عقوا ليا لكني مهتمتش و فضلت ارمي كل حاجتها 
 ‏لحد ما لقيت حد حضني من ضهري و كتفـ'ـني بإيده مبقتش عارفه اتحرك.. عرفت انه محمد  فضلت اصر'خ و حاولت ابعد لكن معرفتش 
 ‏معرفش فضلنا على الحال دا قد ايه لأني مكنتش حاسه بحاجة 
 ‏كنت بصر'خ و بعيـ'ـط و بطلع تراكمات و حرمان سنين  
 ‏حسيت ان رجليا مش شيلاني وقعت من محمد في الأرض 
 ‏وانا لسه بعـ'ـيط و مش قادرة اتنفس... كان لسه حاضني 
 ‏لمحت جنة واقفة على الباب بتعيـ'ـط ساعتها لا ارادياً 
 ‏لقتني بمسك في محمد اكتر كأني خايفه يهر'ب مني 
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل 
______________________ 
" بعد اسبوع "
_ وبعدين يا نورا بقالك اسبوع حابسة نفسك في الاوضة مش كفاية كدا 
_  انا مرتاحة كدا مش عايزة انزل و لا اشوف حد يا محمد 
لفيت وشي الناحية التانيه و هو طلع تذكرتين من جيبه و ابتسم بخـ'ـبث 
_طيب حيث كدا بقا اشوف حد تاني يروح معايا السينما 
بصتله بطرف عيني لقيتها تذاكر فيلم بحبه اوي شدتهم من ايده بسرعة و زقته ناحية الباب وانا بطلعه برا 
_حيث كدا بقا انزل البس و انا خمس دقايق و هكون جاهزة 
لبست بنطلون وايد ليج ابيض و بلوزة بيبي بلو و لميت شعري 
حطيت ميكاب خفيف اداري بيه ملامحي الباهتة
 بصيت للمراية و ابتسمت وانا بفتكر محاولات محمد عشان 
 ‏يطلعني من الاكتئاب الفترة اللي فاتت... مكانش بيسبني لحظة 
 ‏
بعد مدة نزلت و انا بتمنى مشوفش جنة تحت والحمدلله ملقتهاش 
فعلاً... روحت اشوف محمد عشان اتأخر وصلت اوضته و كنت لسه هخبط سمعت صوت جنة عنده في الاوضة كنت  هفتح الباب لكن قاطعني صوت عمي 
_ ابوكي ما'ت يا نورا 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

روحت اشوف محمد عشان اتأخر و كنت لسه هخبط سمعت صوت جنة عنده في الاوضة كنت  هفتح الباب لكن قاطعني صوت عمي 
_ ابوكي ما'ت  يا نورا 
حسيت إني اتجمدت مكاني.. و رعشة سرت في جسمي كله 
بصتله بعدم فهم 
_ ا.. ازاي يعني 
_ كان عنده مشكله في القلب و سافر يتعالج
 لكن اتوفى النهارده في العملية
هزيت راسي بمعني لأ و ضحكت 
_ انت قصدك سامية مش بابا..هي اللي كانت تعبانه 
لقيته بيطبطب على كتفي و عيونه بتدمع 
_ ابوكي اللي كان تعبان مش سامية 
هزيت راسي يمين وشمال بشكل هيستري و دموعي نزلت 
_ لا.. لا يا عمو انت غلطان دي سامية...بابا هو اللي قالي 
طلع محمد و جنة من الاوضه على صوتنا جريت على محمد 
_  عمي بيقولي بابا مات... محمد قوله انه سامية اللي كانت تعبانة مش بابا... بابا كويس عمي فهم غلط اكيد 
لقيته بيبصلي  بحزن و اخدني في حضنه من غير ما يتكلم 
بدأت اعيط بصوت عالي 
_ محمد قول لعمي انه غلطان... قوله يلا
قاطعنا صوت ارتطام قوي بالارض.. كانت جنة اغمى عليها و وقعت
لقيت محمد بعد عني وجري عليها  شالها و دخلها اوضته 
قعدت في الارض قدام الاوضة و انا مش مستوعبة اللي بيحصل
كانت افكار كتير بتدور في دماغي... اهمها انه بابا مشي و سابني 
افتكرت اخر مرة كان هنا فيها و كلامنا و قتها... كان صوتي بيتردد 
في وداني 
" انا بكهر'هك.. بكر'هك و بكر'ه بنتك و مراتك "
حطيت ايدي على وداني مش عايزة اسمع الصوت دا... مش عايزة افتكر انه اخر كلام بينا قلتله اني بكر'هه 
احساسي بالذنب كان بيقـ'ـتلني... هزيت راسي بنفي وانا بقول لنفسي 
_بابا عايش... هما كدابين.. بابا هيجي  
قاطعني صوت عياط جنة اللي كانت فاقت حطيت ايدي على ودني تاني و انا بزعق 
_ اسكتي... ابويا مما'تش.... متعيطيش اسكتي 
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل 
جريت على اوضتي و قفلت الباب 
فتحت الدولاب و طلعت عروسة كان جبهالي وانا صغيرة 
اخدتها و مشيت عند السرير لكني و قعت في الارض 
قبل ما اوصله... مقدرتش اقوم تاني نمت مكاني وحضنت العروسة 
وانا بفتكر يوم ما جبهالي 
_ نورا تعالي شوفي جبتلك ايه 
جريت عليه وانا بضحك 
_ نعم يا بابي 
طلع العروسة من شنطة هدايا صغيرة و ضحك 
_ايه رأيك حلوة 
حطيت ايديا على عيوني بخوف 
_لا يا بابي مش حلوة.. شيلها تاني 
بابا بصلي بعدم فهم لكن جه محمد اخدها منه و  دخلها الكيس تاني وقف قدامي و مسك ايدي نزلها من عيوني 
_خلاص يا نورا متخافيش انا شيلتها 
ساعتها اتكلم بابا 
_ في ايه يا نورا.. معجبتكيش ليه 
رد عليه محمد وهو بيمسك ايدي 
_ نورا بتخاف من العرايس يا عمو... مش بتحبهم 
فوقت من الذكرى دي على صوت صريخ تحت... كان صريخ جنة 
حضنت العروسة اكتر و انا خايفة... كنت عايزة محمد 
كنت محتاجه يقولي " متخافيش "  ... لكنه فضل مع جنة تحت 
قعدت فترة طويلة محدش طلع ليا لحد ما سمعت أخيرا صوت على الباب  كانت مرات عمي... مقدرتش اقوم من مكاني ولا ارد على حد 
بعد شويه محمد كان بينادي عليا و هو بيخبط 
لكني مكنتش حاسة بكل دا... كنت في عالم تاني وقتها بستجمع 
ذكرياتي المحدودة جدا مع بابا... بفتكر كل موقف بينا و كل مرة 
كان بيجيلي فيها... مكنتش حاسه باللي بيحصل حواليا لحد ما لقيت 
محمد قدامي و بيقومني غالباً كسر الباب و دخل 
_نورا... انتي كويسه... انتي مش بتردي عليا ليه 
مكنتش برد عليه و لا كان في مني اي رد فعل على اللي بيعمله 
لحد ما لقيته مسك دراعاتي الاتنين و بيهزني 
_نورا فوقي... ردي عليا 
اتكلمت بصوت مبحوح 
_بابا جاي صح  
_عمي اتوفى يا نورا... هو اللي كان تعبان مش مراته 
_لا... متقولش كدا هو جاي.. بابا كويس و هيرجع
حضني و هو بيعيط فضلت اردد كلامي 
_بابا كويس... بابا هيرجع... مما'تش هيرجع 
فضلت كدا لحد ما نمت في حضنه 
__________________________
" بعد مرور شهرين "
 فات شهرين على وفاة بابا... كنت رافضة اتقبل اللي حصل لكن في النهاية لازم نرضى و انا رضيت بقضاء ربنا لكني مقدرتش اتخطى انه اخر مرة شوفته فيها اتخانقنا... كنت بندم نفسي على كلمة بكر'هك اللي طلعت مني وقتها... انا عمري ما كر'هته انا كنت بحبه اوي 
منكرش انه  محمد كان بيساعدني طول الفترة اللي فاتت لكنه دايما كان جمب جنة  اغلب الوقت... كنت مستغربة قربه منها بالشكل دا 
مش عارفه هما قربوا من بعض كدا ازاي و امتى لكن مكنتش في حالة 
اعلق على حاجه زي دي.... بس اللي حصل النهارده فهمنى كل حاجه 
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل 
_محمد فين يا عمي 
_ في الجنينة تقريبا... اطلعي اقعدي معاه في الهوا شويه 
هزيت راسي و طلعت الجنينة لكني ملقتش حد كنت هدخل تاني 
لحد ما سمعت صوت جاي من ورا شجرة كنت بقعد تحتها انا و محمد 
دايماً... عرفت انه قاعد هناك و روحت عندها 
لقيته قاعد هو و جنة و كان لسه هيقربلها لكن قاطعهم صوتي المهزوز
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل 
_ انتوا بتعملوا ايه 
لقيت محمد اتنفض من مكانه و بعد عنها
 و هي قامت تجري على جوا لكني مسكت دراعها و وقفتها 
 ‏اتكلمت تاني و انا شفايفي بترتعش و بضغط على دراع جنة
_ ايه اللي كان بيحصل دا 
_ نورا سيبي دراعي انتي بتوجعيني
لقيت محمد شدها من ايدي و وقفها جمبه و مسك ايدها 
_ انا و جنة بنحب بعض و هنتخطب قريب 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

لقيت محمد شد جنة من ايدي و وقفها جمبه و مسك ايدها 
_ انا و جنة بنحب بعض و هنتخطب قريب 
الكلمة نزلت على قلبي قسمته اتنين  حطيت ايده على شفايفه 
عشان ميكملش
_اسكت متقولهاش... اسكت 
شال ايدي و اتكلم تاني 
_ نورا انا اسف بس انا حبيتها هي 
ضر'بته بالقلم على وشه مكانش قلم واحد انا فقدت اعصابي 
و فضلت اضر'به كتير و انا بصرخ 
_ ليه....ليه عملت فيا كدا ليه انت عارف اني بحبك 
ليه تأذيني فيك 
وقعت على الارض و انا منهارة نزل لمستوايا و مسك ايديا 
_ انا اسف 
زقيته بعيد و وقفت تاني 
 بدأت كل حاجه توضح قدامي 
لقيت اجابة لكل الاسئله اللي كانت بتدور في دماغي الفترة اللي فاتت 
ابتسمت بوجع
_الف مبروك... الف الف مبروك 
مشيت بسرعة قبل ما حد منهم يرد و طلعت برا البيت كله 
فضلت اجري في الشوارع و انا بعيط مش عارفة انا رايحة 
فين... انا خسرت و جنة اخدت مني كل حاجه 
احساس الخذلان صعب اوي.. توقعت الاذى من الكل الا منه 
عمري ما تخيلت انه ممكن يأذيني و يكسرني بالشكل دا 
كنت ماشية بعيط و مش شايفة قدامي
فجأة لقيت نفسي في الارض مش عارفه ايه اللي حصل 
اتاري عربية خبطتني قعد قدامي الشاب اللي خبطني 
كان باين على وشه القلق
_انتي كويسه... نروح المستشفى 
مردتش عليه و قومت وقفت بلهوجة 
و مشيت من وسط الناس اللي اتلمت واللي كانت بتسأل 
انا كويسه و لا لأ... كانت خبطة بسيطة محصلش ليا حاجة
مشيت من غير ما ارد على حد 
وصلت للبحر و مكنش في حد غيري في المكان 
وقفت قصاد البحر وانا بصر'خ بعلو صوتي 
احساس انك خسرت كل حاجه... انه مبقاش ليك حد في الدنيا دي 
ان الكل بيسيبك... هو انا ليه الكل بيسبني؟! 
فضلت امشي ناحية البحر لحد ما نزلت و الماية غطت جزء كبير مني 
كانت محاولة انتحا'ر بدون وعي مني... فجأة حسيت بحد بيشلني 
وبيشدني بعيد... افتكرت انه محمد بس طلع نفس الشاب اللي خبطني بالعربية 
فضلت اصرخ وانا ببعد عنه كنت عايزة امو'ت مكنتش عايزة حد 
يلحقني... طلعني من البحر و لقيته مسكني من دراعي و بيهزني 
_انتي مجنو'نة... كنتي عايزة تمو'تي نفسك 
زقيته  و زعقت بصوت مبحوح 
_ انت مالك بيا... مسبتنيش اغر'ق ليه 
ممو'تنيش ليه بعربيتك
لقيته زعق اكتر مني 
_ ايه اللي يخليكي عايزة تنهى حياتك بالشكل دا 
ليه تعملي في نفسك كدا... مفكرتيش في اهلك 
في الناس اللي بتحبك..انتي ليه انانية كدا 
انهار'ت وانا بصر'خ فيه 
_انا مليش حد... مفيش حد بيحبني معنديش اهل 
كلهم بيسبوني و يمشوا... مبقاش ليا حد 
قلت كدا و دوخت كنت هقع لكنه حاوطني بإيده و لحقني 
اخر حاجة شوفتها كانت وشه و بعدها معتش حسيت بنفسي 
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل 
_______________________
_  انت ازاي هتخطب جنة وانت عارف انه نورا بتحبك 
_عشان انا بحب جنة يا بابا  ..... بحبها من زمان لما كانت بتيجي مع عمي
_ طيب و نورا 
اتنهد و هو بيرجع شعره لورا  
_نورا بالنسبالي زي اختي اتربينا سوا كانت حد ضعيف و انا دايما اللي بحميه حد محتاج ليا طول الوقت.... بحس دايما انها مسؤلة مني 
انا بحبها بس مش الحب دا... حب اخوي مش جواز وكلام من دا 
منكرش ان لو جنة مكنتش ظهرت كنت اتجوزت نورا.. لكن كل حاجه اتغيرت دلوقتي 
_  لو نورا حصلها حاجه يا محمد انا مش هسامحك ابداً 
_ و لا انا هسامح نفسي يا بابا... دورت عليها في كل حتة بس مش لاقيها 
_ احنا بقينا وش الفجر و مش عارفين راحت فين... معقول تكون سافرت لأمها 
_ مش عارف يا بابا انا هتجـ'ـنن
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل 
_____________________________
فتحت عنيا لقيت نفسي في اوضة غريبة مسكت راسي بوجع 
وانا بحاول استوعب انا فين 
 لقيت الشاب اللي كان معايا امبارح نايم في الارض جمبي و ساند راسه على حرف السرير صر'خت اول ما شوفته
 ‏وهو صحى مفزوع 
 ‏
_ في ايه انتي كويسه 
نطيت من على السىرير و وقفت الناحية التانيه 
_ انت مين و ايه اللي جابني هنا 
كنت واقفة قصاد المرايا لمحت انعكاسي فيها كنت لابسة قميص رجالي واصل لحد ركبتي بصتله بصدمة 
_انت عملت فيا ايه 
اتكلم بلجلجة
_اهدي هفهمك والله  
دموعي نزلت واتكلمت و جسمي كان بيرتعش
_انطق ايه اللي حصل امبارح 
قرب عليا بقلق 
_ لا لا متعيطيش انا معملتش حاجه والله... انتي اغمى عليكي امبارح 
وانا جبتك هنا بس هدومك كانت غرقا'نة و خليت الخدامة تغيرلك 
انا ملمستكيش
مسحت دموعي بكف ايدي
_ وهي فين الخدامة
_روحت امبارح  .. هي كانت جايه تنضف الشقة و مشيت مش بتشتغل علطول هنا 
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل 
هزيت راسي بخو'ف
_طيب انا عايزة اروح 
_ طيب نفطر الاول بعدين امشي
_ لا مينفعش اقعد معاك اكتر من كدا 
لقيته قرب مني و اتنهد 
_انا لو عايز اعمل حاجه كنت عملتها امبارح.... يلا نفطر بعدين نشوف هتروحي فين
هزيت راسي و مشيت وراه وانا ساكته لقيته دخل المطبخ و بدأ يحضر الفطار وانا فضلت واقفة عند الباب بصلي برفع حاجب 
_مش هتساعديني 
_هاا اكيد حاضر 
_ ناوليني طبق الجبنة طيب 
مسكت الطبق لكنه وقع من ايدي و اتكسر نزلت في الارض المه لكن 
الازاز جر'ح ايديا لقيته قرب مني و شدني حط ايدي تحت الحنفية 
_انتي مش بتبطلي تأذي نفسك 
ساعتها عيـ'ـطت بصلي بقلق 
_ في ايه يبنتي
عيا'طي زاد اكتر و مردتش عليه 
_بتو'جعك طيب.. هحطلك عليها مرهم و اطهرهالك متخافيش 
بدأ يطهرلي الجر'ح ولفه بشاش وانا كنت هديت شوية 
جاب الاكل وحطه قدامي بهدوء 
_يلا افطري 
هزيت راسي بنفي 
_مش عايزة 
_افطري بدل ما تدوخي مني تاني
سمعت كلامه و بدأت أكل لأني كنت فعلاً جعانة 
خلصنا الفطار وجاب الشاي و قعد قدامي 
_انتي حكايتك ايه بقا 
_انت اللي مين و ازاي لحقتني امبارح 
_بتردي  على سؤال بسؤال
اتنهد وشرب شويه شاي 
_فضلت ماشي وراكي بالعربية بعد ما خبطتك عشان اتأكد انك كويسه 
وشوفتك وانتي بتحاولي تنتحـ'ـري انتي ازاي تفكري في حاجه زي دي... ازاي عايزة تموتي كافـ'ـرة و تخسري دنيتك و اخرتك
قومت وقفت 
_انا عايزة اروح 
شدني من ايدي وقعدني تاني 
_هتخرجي كدا ازاي 
بصيت على هدومي و اتنهدت 
_هدومي فين يا.... 
ابتسم 
_ خالد.. بشمنهدش خالد
رديت بسخرية 
_لازم تعرفني انك مهندس يعني 
عدل الياقة اللى مش موجودة اصلا و اتكلم بفخر
_ايوا طبعا 
ضحكت على حركته 
_ضحكت يعني قلبها مال و خلاص الفرق ما بينا اتشال
افتكرت محمد كان بيقولي نفس الكلمة لما بنتخا'نق ملامحي اتبدلت تاني واتكلمت بجمود
_هدومي فين انا عايزة امشي 
في الاوضه غسلتهم و نشفوا 
بعد مدة كنا راكبين عربيته و بيوصلني للبيت قضينا الطريق كله ساكتين لحد ما وصلنا للبيت ابتسمت بمجاملة
_شكرا يا بشمهندش خالد 
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل 
كنت لسه هنزل من العربيه لكن قاطعني صوته
_ممكن متعمليش في نفسك حاجه تاني... واجههي و حاربي انتي تستاهلي تعيشي حياة سعيدة...  وبلاش تستني حد يسعدك عشان الناس مش بيجي من وراهم غير الو'جع... خليكي قوية و بلاش تهربي تاني واجههي مشاكلك 
هزيت راسي بإيجاب 
_عن اذنك 
_مش هشوفك تاني 
مطيت شفايفي بمعني معرفش لقيته ابتسم و اتكلم 
_ نسيبها للقدر بس انا واثق اننا هنتقابل 
ابتسمت و نزلت من العربية 
وقفت قدام البيت وانا بتنفس بصعوبة اتنهدت و دخلت كنت بقدم رجل وبأخر التانية 
اول ما دخلت البيت لقيت الكل جري عليا و اولهم محمد اللي جري حضني كنت حاسه اني بتخنق في حضنه المكان الوحيد اللى كنت برتاح فيه ... زقيته بعيد و لقيت امي واقفة قدامي و شدتني حضنتي 
وهي بتتكلم بقلق 
_كنتي فين... انتي كويسة 
_انا كويسه... كنت بايتة عند واحدة صحبتي 
اتكلم محمد بعصـ'ـبية
_انتي معندكيش صحاب اصلا
رد عمي 
_محمد اسكت انت دلوقتي... تعالى يا نورا اقعدي 
قعدت جمبه وانا بتنهد 
_ انا اسفة إني قلتكم عليا يا عمي بس كنت محتاجة افصل شوية 
بصيت لماما 
_ ايه اللي جابك يا ماما 
_عمك كلمني و سألني لو كنتي عندي وانه مش لاقيكي عشان كدا قلقت عليكي و جيت... نورا لمي شنطتك و تعالي اقعدي معايا 
اتكلم عمي بعصبية 
_نورا مش هتروح في حتة دا بيتها و مش هتسيبه 
_بس انا عايزة اروح مع ماما يا عمي 
_ لا يانورا مش هتسيبي بيتك 
_لو سمحت يا عمي سيبني على راحتي 
اتنهد بضيق
_اسبوع و ترجعي متغيبيش عليا يا نوارة البيت 
ابتسمت و حضنته 
طلعت احضر شنطتي لقيت محمد واقف على الباب 
_انتي هتمشي بجد 
مردتش عليه و كملت تجهيز حاجتي لقيته دخل الاوضه و شد مني الشنطة
_انتي هتقعدي اسبوع بتاخدي كل حاجتك ليه 
شديت منه الشنطة و بصتله برفع حاجب
_ وانت مالك 
اتنهد بضيق
_نورا متعمليش فيا كدا... بلاش تمشي 
كنت خلصت الشنطة اخدتها و نزلت من غير ما ارد عليه 
لقيت جنة فى وشي كانت لسه هتتكلم لكني سبتها و نزلت 
لقيت ماما مستنياني في العربية سلمت على عمي و مراته و مشيت 
فضلت طول الطريق سرحانة و ساندة راسي على الشباك 
رغم محاولات ماما الكتير انها تفتح معايا كلام لكني فضلت ساكتة
لحد ما وصلنا 
اول ما دخلت البيت لقيت يوسف و ريناد "اخواتي من ماما"  
جريوا عليا و اخدوني بالحضن 
قعدت معاهم شوية و اتغدينا بعدها جه جوز ماما 
انا علاقتي بيهم كلهم كويسة لكن جدي مرضاش يخليني اعيش معاهم 
عشان مترباش في بيت راجل غريب لكن يا ريته كان سابني عشت معاهم على الأقل مكنتش هكون موجوعة كدا 
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل 
طلعت اوضتي ارتاح فضلت كتير نايمة مصحتش غير الساعة اتنين بليل حسيت اني اتخنقت من الاوضة نزلت اقعد فى الجنينة شويه و اخدت معايا ادوات الرسم بتاعتي 
كنت قاعدة برسم و سرحانة 
رسمت بنت بتغر'ق في البحر و افتكرت نفسي لما حاولت اعمل كدا امبارح و جه على بالي خالد اللي انقذني فجأة سمعت صوته ورايا
_ اللوحة دي حلوة و كل حاجة بس ناقصها انا 
التفت لمصدر الصوت و اتصدمت لما لقيته واقف قدامي 
_انت بتعمل ايه هنا 
ابتسم 
_مش قولتلك واثق اننا هنتقابل تاني 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

مش قولتلك هنتقابل تاني 
مشيت كذا خطوة لورا و انا ببعد عنه لقيته بيقرب عليا 
وجهت فرشة الرسم ناحيته بتوتر
_ انت بتعمل ايه هنا
رفع ايديه لفوق باستسلام و ضحك
_حاسبي بس الالوان هتيجي على هدومي 
اتنهدت وانا ببعد الفرشة 
_ انت ازاي دخلت هنا  
لقيته قعد على الكرسي و حط رجل على رجل 
_ لا بس رسمك جميل 
مسحت على وشي بعصبية
_ يبني انت مجنون.. لو حد شافك هنا هتبقى مصيبة 
قام فجأة و وقف قصادي 
_خايفة عليا 
بعدت عنه و انا برجع لورا كنت هقع لكنه لحقني 
زقيته و وقفت بعيد 
_ انا ممكن اطلب البوليس دلوقتي 
اتنهد و هو بيرجع شعره لورا
_ و هتبلغي عني بتهمة ايه
بصتله بعدم فهم 
_انت مجنو'ن... هو انت مش مدرك انت في بيت مين 
هز اكتافه بلامبالاة و مردش 
دبيت برجليا في الارض و انا بلف حوالين نفسي 
_ والله مجنو'ن 
لقيت يوسف اخويا جاي من برا حطيت ايدي على قلبي بخوف
_نهار اسود
بصيت لخالد لقيته بيضحك و بيفتح دراعته 
_ واحشني يا چو 
و يوسف اخويا جري عليه حضنه 
فضلت متابعة اللي بيحصل بصد'مة هما ازاي يعرفوا بعض 
قطع تفكيري صوت يوسف 
_ مالك يا نورا 
_هاااا.... لا.... لا مفيش... مين دا 
 ابتسم و حط ايده على كتف خالد
 ‏_ ايه دا فكرتكم اتعرفتوا 
 ‏دا خالد اخويا... لسه راجع من انجلترا قريب بشمهندس قد الدنيا 
وقتها استرجعت ذكرى من 15 سنة 
كنت جاية اقعد مع ماما يومين 
و طلعت العب انا و رهف اخت خالد في الجنينة كنت بحبها جداً و هي كمان لكنه فجأة جه زقني بعيد و شد رهف من ايدها و اتكلم بعصبية
_ انتي بتلعبي مع البنت دى ليه
رهف بصتله بخوف
_ نورا صحبتي و انا بحبها 
_ دي مش صحبتك... دي واحدة وحشة زي مامتها 
هزت راسها بنفي
_لا نورا طيبة و طنط كمان طيبة 
جريت عليا حضنتني 
_ تعالي نلعب ملكيش دعوة بخالد 
شدها خالد مرة تانيه بعصبية 
_دي بنت الست اللي اخدت مكان أمنا... ابعدي عنها 
قرب عليا و كمل بزعيق
_خدي مامتك و امشي من هنا انا بكر'هكم
كان و قتها عندي 9 سنين لكني فاكرة الموقف دا كويس اوي 
لأنه من بعدها معتش جيت البيت دا تاني عشان خوفت من خالد 
وحكيت لجدي و وقتها منع اني اروح عندهم تاني 
فوقت من الذكرى دي على صوت 
خالد مد ايده ليا و ابتسملي
_نورتي البيت يبنت مرات ابويا 
سلمت عليه و هزيت راسي و انا بحاول ابتسم 
يوسف ضر'به في كتفه وضحك
_كلم اختي عدل 
ضحك و غمزلي
_مش دي الحقيقة 
لميت حاجتي بتوتر و استأذنت طلعت اوضتي 
سندت على الباب و انا حاطة ايدي على قلبي 
_ ايه الخضة دي... شكلها ايام ما يعلم بيها الا ربنا 
__________________________
_ انا حاسة ان اللي عملناه غلط يا محمد 
اتنهد بضيق
_ جنة مش كل شوية هتقولي الكلمتين دول انا تعبت 
_ انا كنت عايزة اصلح علاقتي بيها لكن كدا كر'هتني اكتر 
مسك ايديها و ابتسم
_ متلوميش نفسك انتي مش غلطانه في حاجه... عمي هو السبب في انها تكرهك زمان لكن اللي حصل دلوقتي دا مش غلط احنا حبينا بعض ذنبنا ايه نتحرم من بعض عشانها 
سحبت ايديها منه و اتنهدت بضيق
_ بس معنى انها كانت بتحبك بالشكل دا يبقى انت كنت عاطيها وش 
لو كنت حاطط حدود بينكم مكنش كل دا حصل 
_ جنة لاحظي اننا كبرنا و الدنيا كلها بتقول اننا لبعض و إني كنت مكمل في كل حاجه على الاساس دا...صحيح عمري ما قولتلها اني بحبها او اننا هنتجوز بس كانت كل حاجه بتوحي بكدا 
لكن كل دا اختلف من سنتين لما كلمتك... حبيتك انتي و اكتشفت اني عاايز اكمل حياتي معاكي 
اتكلمت بعصبية و هي بتخبط بإيدها على الترابيزة 
_ و طول السنتين اللي فاتوا دول محاولتش تلمحلها ان كل دا اتغير و انك مش بتحبها 
_ انا معشمتهاش بحاجة عشان ابررلها كل دا 
_ ازاي و انت قولت انك كنت هتتجوزها لو مكنتش انا ظهرت 
يعني انا اخدتك منها برضو يعني اختي لها كل الحق انها تكرهني 
مسح على وشه بعصبية 
_بقولك ايه يا جنة بطلي تحاسبيني كدا... انا كمان مليش ذنب ما نورا قدامي بقالها سنين لو عايزها كنت اتجوزتها من زمان هي اللي فهمت اهتمامي غلط  
_ انت كلامك بيناقض بعضه يا محمد شكلك كنت مبسوط بلمتنا حواليك...طبعاً ما البنت و اختها واقعين في دباديبك 
رد بصوت جهوري
_جنة 
ابتسمت بسخرية
_ايه قولت حاجه غلط 
قرب عليها و مسكها من دراعها بعصبية و عيونه دمعت و هو بيتكلم 
_ مش بعد كل اللي عملته تفكري فيا كدا... انا بحبك انتي افهمي 
 كنت خايف على نورا عشان شايف قد ايه هي متعلقة بيا 
مكنتش قادر اواجهها لكن وقت الجد و قفت قدامها و قولت اني بحبك 
و وقفت في وش ابويا عشانك.. متجيش بعد كل دا تطلعيني وحش 
قعدت في الارض و هي بتعيط
_ بس انا مكنتش عايزة اختي تكر'هني... انا بحبها مكنتش عايزة كل دا يحصل دي سابت البيت كله و مشيت انا كدا خسرتها بجد 
طبطب عليها و مسح دمعة خانته 
_  خسرناها 
________________________
صحيت تاني يوم على صوت خبط على باب الاوضه كانت ريناد اختي 
جاية تصحيني عشان الفطار... مكنتش قادره انزل ولا اشوف حد 
عايزة افضل لوحدي... لوحدي بس 
قد ايه الاكتئاب وحش... احساس الخذلان و الخسارة 
لما تعيش عمرك بتبني احلام وفجأة تتهد فوق دماغك
لما تحس ان شخص اتخلق عشان ياخد منك كل حاجه 
حاربت كتير عشان امنع الكر'ه يدخل قلبي... حاولت مكر'هش
لكن دلوقتي الكر'ه و الحقد ماليني..  و قلبي مكسور
محمد شوهه الجزء السليم اللي كان الباقي فيا
 دبحـ'ـني بسكينة باردة و مسماش علياا 
نزلت على الفطار لقيت الكل متجمع على السفرة  ما عدا خالد 
كان عندي فضول اعرف مختفي فين لكن فجأة لقيته جه من ورايا و شد الكرسي اللي جمبي و قعد 
بصلي و هو بيبتسم 
_صباح الخير 
هزيت راسي بتوتر
_صباح النور 
ردت ماما باستغراب 
_ انتوا اتعرفتوا امتى 
لقيته بصلي و بيبتسم باستفزاز وهو بيشاور بعينه على ماما 
بمعنى اقولها ولا لأ
ضربته في رجله و اتكلمت بسرعه
_امبارح في الجنينة و يوسف عرفنا على بعض 
جوز ماما ابتسم
_ اتمنى تتأقلموا مع بعض 
رد على والده 
_لا متقلقش احنا متأقلمين جدا 
ضحك و هو بيغمزلي 
_ ولا ايه يا نورا 
ابتسمت بتوتر  
_هاااا... ايوا طبعاً 
كنت باكل لكن جه على بالي رهف و استغربت انها مش موجودة 
_ هي رهف فين 
لقيت ملامحهم اتبدلت و خالد ضرب بكف ايده كوباية العصير اللي كانت جمبه واتكسرت بعدها ساب الفطار و مشي بعصبية 
اتصدمت من رد فعله لكن لقيت عمو استأذن و قام هو كمان 
بصيت لماما بتوتر
_ هو في ايه 
اتنهدت بحزن
_ رهف.... 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

_هي رهف فين 
لقيت ملامحهم اتبدلت و خالد ضر'ب بكف ايده كوباية العصير اللي كانت جمبه واتكسرت بعدها ساب الفطار و مشي بعصبية 
اتصدمت من رد فعله و لقيت عمو استأذن و قام هو كمان 
بصيت لماما بتوتر
_ هو في ايه 
اتنهدت بحزن
_ رهف اتو'فت من سنة 
شهقت بصدمه
_ ايه... ازاي 
_ مش وقته يا نورا... و متفتحيش الموضوع دا تاني 
هزيت راسي بحزن و طلعت وقفت في الجنينة 
لقيت خالد قاعد في حمام السباحة من تحت 
اتصدمت من شكله و ناديت  عليه بخوف 
_خالد 
لكن لقيته مردش حسيت بالخوف دب في قلبي
و ناديت بصريخ 
_خااااالد 
طلع من الماية وهو بيرجع شعره لورا و اتنهد 
_ مالك  و مالي النهاردة بجد 
اتوترت و اتكسفت من اللي عملته انا للحظة كنت فاكراه غر'ق 
_ انا... انا اسفة 
لقيته بيعوم ناحيتي لحد ما قرب مني 
_كنتي بتصر'خي ليه
_ هااا.... مفيش 
كنت همشي لكنه شدني من ايدي و وقعت في حمام السبااحة 
و خلال دقيقه كنت بغر'ق و بستنجد بيه 
 فضل يتفرج عليا و بصلي بنظرات مش مفهمومة 
 ‏_الحقني... همو'ت....خالد همو'ت 
لقيته قرب مني ورفعني لفوق مسكت في رقبته و انا بشهق 
و بتنفس بصعو'بة 
_ انت مجنو'ن انا... انا كنت همو'ت
رد و هو مركز في عيوني 
_ و فيها ايه لما تمو'تي انتي مش احسن منها 
للحظة خوفت منه و زقتيه بعيد لكني بدأت اغر'ق تاني 
بس لحقني على طول المرة دي من غير ما يتكلم او حتى يبصلي
مسكت فيه و انا خايفة بصيت على عيونه كان فيها شئ غريب 
مقدرتش اترجمه بس اللي فهمته انه خالد لسه بيكر'هني 
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل 
__________________________
_ ماما انا عايزة ارجع بيتنا 
_ ليه يا جنة... عمك هو اللي قالنا نفضل هنا من بعد وفاة ابوكي
_ بس نورا مش هترجع طول ما احنا هنا 
_ وانتي مالك و مالها... انشاء الله عنها ما رجعت شاغله بالك ليه 
البيت دا ابوكي ليه فيه النص يعني بيتك زي ما هو بيتها 
_ ماما لو سمحتي متتكلميش كدا 
_ مش انتي اللي هتعلميني ازاي اتكلم يا جنة احترمي نفسك 
_ انتي ليه بتكر'هيها كدا... ليه رفضتي انها تعيش معانا
ليه بتتكلمي عنها كدا 
_ و يعني انتى اللي بتحبيها أوي ما انتي خطفتي منها حبيبها و خلتيها تسيب البيت و تمشي 
-ماماااا
-‏ايه قولت حاجه غلط 
-‏
_ انتي ليه كدا بجد... بتعملي كدا ليه 
اتنهدت و عيونها دمعوا
_ عايزة تعرفي بكرهها ليه... علشان ابوكي كان كل يوم بيناديني بإسم امها... كنت شايفة حبه ليها كل يوم و هو ماسك صورتها و بيعيط 
لو كانت بنته عاشت معانا كان هيطلقني و يرجعلها....انا بكر'هها و بكر'ه امها  ابوكي لحد ما ما'ت و هو معاه صورتها انا عشت طول عمري معاه كاتمة كل دا في قلبي كنت بخا'ف اواجهه يسيبني و يروحلها 
_ انتي بتقولي ايه... بابا كان بيحبك
_عمره... عمره ما حبني كان بيهرب ليا من كل حاجه بس محبنيش 
هي اللي فضلت شاغلة قلبه و عقله و اللي انتى عملتيه في بنتها دا حلال... ردتيلي وجع قلبي فيها 
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل 
هزت راسها بنفي و هي بتعـ'ـيط
_لأ.... انا مكنش قصدي كدا 
انا بحبها دي اختي 
مسكتها من دراعها بعصـ'ـبية
_ لأ دي عدو'تنا هي و امها اعد'ائنا 
سحبت دراعها بخو'ف و طلعت تجري و هي بتعيـ'ـط 
خبطت في محمد وهي بتجري 
_ مالك يا جنة في ايه
_ انا مش عايزة اكمل معاك 
_ يعني ايه
_ يعني اللي سمعته... انا مش عايزاك 
مسكها من دراعها و قربها عليه بعصـ'ـبية 
_ ما هو مش بكيفك مش بعد كل اللي عملته تقوليلي مش عايزة اكمل 
زقته بعيد و زاد عيا'طها اكتر
_ ملكش دعوة بيا تاني يا محمد 
طلعت تجري على اوضتها و سابته واقف مصدو'م 
______________________________
كنت واقفة في الجنينة بشم الورد و سرحانة 
لقيت ريناد اختي بتحضني 
_ الجميل سرحان في ايه 
ضحكت 
_ ولا ايه... الورد اللي هنا جميل اوي
اتنهدت بضيق
_ رهف اللي كانت زرعاه كله
_ اسفة لو فكرتك 
ابتسمت و هي بتشدني من ايدي 
_ في فصيلة نادرة كانت جايباها من برا
تعالى اوريهالك... مش فاكرة اسمها كان ايه 
_ اوركيد 
_ ايوا هي دي عرفتيها ازاي
_عندنا زيها في الجنينة
_ واااو بجد... دي مفيش منها كتير في مصر
هزيت راسي و ابتسمت
_ انا اتكلمت كتيرر ونسيت اقولك تجهزي نفسك عشان خارجين
_ خارجين فين 
_ هنطلع نتعشى برا كلنا
_ بس.... 
_ مفيش بس يلا اطلعي البسي 
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل 
بعد فترة كنت لبست و نزلت لقيت ماما وجوزها واخواتي ركبوا في عربية و خالد مستنيني في عربيته 
_كل دا بتلبسي 
_ وانت مالك 
_طيب يلا اركبي 
_ لا انا هركب معاهم 
_ وانا استأذنت اخدك معايا و هما وافقوا يلا 
_ و دا ليه 
_ عشان نتعرف على بعض اكتر 
_ و انا مش عايزة اتعرف على حد
ماما بصت من شباك العربيه 
في ايه يا ولاد 
رد خالد بسرعة
_ مفيش يلا اتحركوا احنا وراكم
_ مين قالك اني هركب معاك
ببص لقيت عربية ماما اتحركت دبيت برجلي في الأرض بغيظ 
ضحكلي 
_ كدا مفيش حل تاني يلا 
ركبت و انا متعصبة قد ايه هو مستفز 
فضلنا شوية ساكتين لحد ما قطع الصمت دا لما شغل عمرو دياب 
ولقيته بيدندن معاه
" و فيها ايه لو ليلة توهنا بعيد و سيبنا كل الناس 
انا يا حبيبي حاسس بحب جديد ماليني دا الاحساس 
وانا هنا جمبي احلى النااس... جمبي اغلى الناس"
_ صوتك وحش علفكرة
لقيته فصل الاغنيه وبدأ يغنيها هو 
تابعته بدهشة كان صوته جميل اوي 
غمزلي و ضحك
_ ايه رأيك 
لفيت وشي الناحية التانيه واتنهدت 
_ مش حلو برضو 
_ اخرة الاستفزاز دا ايه 
_ ز 
_ ايه 
_ اخرة الاستفزاز حرف الـ ز 
ضحك بعلو صوته
_ وكمان دمك تقيل
_ ولما دمي تقيل ضحكت ليه 
_ مش قولتلك مستفزة 
عدا اليوم بس مكنش خالي من مضايقات خالد ليا كالعادة
بني ادم مستفز ساعات بحسه مش طايقني و ساعات بيكون لطيف
مش قادرة احدد موقفه من ناحيتي ايه بالظبط 
___________________________
"بعد مرور يومين "
كنت قاعدة في بلكونة اوضتي برسم 
لقيت الموبايل بيرن بإسم محمد 
كان واحشني اوي.. نفسي اسمع صوته... اشوفه 
انا مش متعودة ابعد عنه كدا... بس قررت مش هرد عليه
الشخص الوحيد اللي كنت عايزة اترمي في حضنه و احكيله 
عن أذية محمد ليا هو محمد نفسه 
لقيته رن تاني اكتر من مرة و في النهاية غلبني شوقي و رديت
فتحت الخط و فضلت ساكته 
_ الو... نورا اخيراً رديتي
_عايز ايه 
_انا في العربيه تحت انزلي
_ مش نازلة و لو سمحت امشي من هنا يا محمد و مش عايزة اشوف وشك تاني 
_ انزلي يا نورا عشان خاطري... المرة دي بس انزلي
قفلت الموبايل و انا ببص من البلكونة لقيت عربيته تحت 
كنت عايزة اجري عليه بس في نفس الوقت مش عايزة اشوفه 
عيطت على اللي و صلناله مكنتش اتخيل انه يجي يوم زي دا
بعدها بشوية نزلت مقدرتش اقاوم شوقي ليه و جريت عليه زي العبيـ'ـطة
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل 
وقفت جمب العربية لقيته ساند راسه على الدركسيون فتحت الباب و ركبت بصلي بلهفة 
_ انتي كويسة وحشتيني اوي 
لفيت وشي الناحية التانيه و اتكلمت بجمود
_عايز ايه
_عايزك ترجعي بيتك
 روحي جهزي شنطتك يلا
بصتله و ضحكت بسخرية
_ والله  
_ نورا عشان خاطري يلا... من ساعة ما سبتي البيت و بابا تعبا'ن 
على الاقل ارجعي عشان عمك 
_ انا لسه مكلمة عمي و هو متفهم الوضع  خليك في نفسك انت 
فتحت باب العربية و كنت لسه هنزل بس مسك ايدي 
_ بلاش تعملي كدا
بعدت ايده و نزلت لقيته نزل ورايا و شدني مرة تانيه و حضني 
_ نورا انا مش هقدر اعيش من غيرك 
زقيته بعيد و ضربته بالقلم 
_ اياك تفكر تقرب مني و لا تلمسني تاني... اياك يا محمد 
مسك خده بإيده و ضحك
_ بس انتي متقدريش تعيشي بعيد عني... انتي ضعيفة يا نورا ضعيفة و طول عمرك وحيدة مش هتعرفي تكملي حياتك من غيري و هترجعي... انتي دايما محتاجة ليا في حياتك 
حطيت ايدي على وداني و دخلت البيت بسرعة لكن وانا داخله لاحظت خالد واقف في البلكونة بيتفرج وهو بيشرب سيجار'ته و مبتسم  مهتمتش بيه و جريت طلعت اوضتي 
قفلت الباب و سندت عليه و انا بعيـ'ـط 
محمد عنده حق في كل كلمه قالها انا ضعيفة من غيره 
انا مقدرش اعيش بعيد عنه هو كل في حياتي
زي ما بيقولوا كدا هو محور الكون بالنسبالي 
قاطعني صوت خبط على الباب كانت ماما 
مسحت وشي عشان متاخدش بالها اني كنت بعيط و فتحت 
_ ايه يا نورا هتفضلي قاعدة لوحدك علطول كدا... ايه دا انتي كنتي بتعيطي 
اتكلمت بتوتر 
_ لا..  مفيش حاجه 
شدتني من ايدي و قعدنا على السرير 
_ انتي فيكي حاجه مش طبيعية... و لحد دلوقتي معرفتش انتي كنتي سايبة البيت ليه و كنتي عند مين 
_ مفيش حاجه يا ماما قولتلكم اني كنت عند واحدة صحبتي 
_ و ابن عمك قال انه معندكيش صحاب 
_ ماما لو سمحتي انا عايزة انام ممكن تسيبيني
لقيتها شدتني لحضنها و فضلت  تملس على شعري
_ انا عارفه اننا بعيد عن بعض بس دا ميمنعش إني امك 
احكيلي فيكي ايه يا عيوني... عيطي في حضني متعيطيش لوحدك 
بدأت اعيط فعلاً بس مش عشان حد... عشان حسيت ان كلام محمد غلط و اني مش لوحدي انا عندي حد غيره اعيط في حضنه 
في حد تاني بيحبني هنا 
_ احكيلي يا نورا يلا ايه اللي مزعلك يا حبيبتي 
عياطي زاد اكتر لكن بدأت احكيلها كل حاجه انا كنت محتاجة حد اتكلم معاه
_ كل دا حصل وانتي ساكتة و كاتمة في قلبك 
_ و'جعني اوي يا ماما... انا مش عارفه هكمل ازاي من غيره 
مش هستحمل اشوفه مع غيري 
_ دا بني ادم متـ'ـخلف انتي ازاي مكملة في وجع القلب دا 
ازاي زعلانه عليه اصلا... اللي زي دا ميستاهلش دمعة منك اصلا
_الكلام سهل يا أمي لكن الفعل صعب اوي... انسى روحي ازاي 
_ هتنسي و هتعيشي و كل ده هيعدي و بكرة تقولي ماما قالت
بس المهم انتي تكوني عايزة دا... تكوني عايزة تنسي و تكملي حياتك
مش تفضلي و اقفة مكانك و بتبكي 
_  ماما انا مش عايزة ارجع البيت تاني خليني معاكي هنا 
حضنتي بقوة و عيونها دمعت
_ مش هسيبك ترجعي اصلا كفاية إني اتحرمت منك كل دا 
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة  وائــــــــــــــــــــــــــل 
_______________________________
جه الليل و حسيت اني بقيت احسن شوية لما ماما اثبتت ليا عكس اللي محمد قاله... اكتشفت انه عندي ناس بتحبني هنا و يقدروا يدعموني و فهمتني انه محمد مؤ'ذي.. قلبي رافض يستوعب الحقيقة دي لكن عقلي مصدقها كويس
بس كنت إلى حد ما  مرتاحة نفسياً النهاردة 
بعد تفكير كتير عنيا راحت في النوم بس حسيت بحد واقف قدامي 
وقبل ما افتح عنيا كان حط مخدة على وشي كتم بيها نفسي و...... 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

بعد تفكير كتير عنيا راحت في النوم بس حسيت بحد واقف قدامي 
وقبل ما افتح عنيا كان حط مخدة على وشي كتم بيها نفسي 
حاولت ابعده اكتر من مرة لكن من غير فايدة كنت بتخـ'ـنق 
للحظة حسيت ان دي نهايتي و بدأت استسلم للي بيحصل
بس فجأة لقيته بعد عني شلت المخدة من على وشي 
وانا بشهق  كانت الاوضة ضلمة لكني شفته وهو بيجري 
على البلكونة اللي كانت مفتوحة 
طلعت اجري على برا و انا بتنفس بصعوبة دخلت اقرب اوضة 
جمبي واللي كانت اوضة خالد 
كان واقف قدام صورة كبيرة لرهف  اول ما شافني اتخض و جري عليا 
_في ايه... انتي كويسة 
مسكت فيه و انا بعيط و بتنفس بصعوبة 
مكنتش قادرة اتكلم سندني بقلق واضح و قعدني على الكنبة 
_ في ايه اهدي... هنزل اجيب ماية واجي طيب 
مسكت دراعه وانا برتعش
_ لا... لا متسبنيش هيقتـ'ـلني
_ هو مين انتي بتقولي.... 
وقبل ما يكمل كلامه كان اغمى عليا فوقت تاني يوم في المستشفى 
لقيت ماما نايمة على الكرسي جمبي
استوعبت اللي حصل امبارح و بدأت اعـ'ـيط تاني 
صحيت على صوتي و حاولت تهديني بعد شوية الكل جه ماعدا خالد 
قالوا انه عنده شغل و سافر اسكندرية
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل 
بعد فترة روحت البيت 
و بدأو يسألوني ايه اللي حصل حكيتلهم كل حاجه و راجعوا الكاميرات اللي حوالين البيت كلها لكن ملقوش حاجة 
الكل قالي انه اكيد كان حلم او جاثوم بس  انا مقتنعتش 
و كنت لسه خايفه
 عشان كدا ريناد اقترحت انها تبات معايا و انا وافقت 
عدا اسبوع كنت الى حد ما بدأت اطمن بس برضو مكنتش مقتنعة انه حلم كل حاجه كانت حقيقة وقتها مستحيل يكون حلم 
خالد مختفي من يومها مجاش لحد دلوقتي و ريناد لسه بتبات معايا 
عملت كوباية قهوة و اخدت اسكتش صغير و نزلت الجنينة بليل
كنت برسم محمد.. تقريباً دي المرة المليون اللي ارسمه فيها 
بعشق كل تفاصيل و شه و حفظاها لدرجه اني بطبعها بحذافيرها 
على الورق اترسمت على وشي ابتسامة عريضة 
وانا بفتكر كل اللحظات الجميلة اللي عشتها معاه 
لكن فوقت منها على صوته اللي اتردد في وداني 
"نورا انا اسف بس انا حبيتها هي"  
غمضت عيوني وانا بخبط على وداني بكف ايدي بهستيرية 
_ بس بقا كفاية... انا عارفة 
فجأة لقيت حد مسك ايديا فتحت عنيا لقيته خالد 
اتلاقت عيونا للحظات بعدها وقفت وانا ببعد عنه بسرعة 
وطى على الارض و مسك الاسكتش اللي كان مقلوب على وشه 
شديته منه بسرعة قبل ما يشوف الرسمة... كنت لسه همشي بس لقيته شدني من دراعي وقربني عليه حاولت ابعد عنه لكن حاوطني بإيده من غير ما ينطق كلمة كان مركز في عيوني و نظرته غريبة و مش مفهومة 
_ انت اتجننـ'ـت ايه اللي بتعمله دا 
فجأة لقيته زقني بعيد وهو متعصب و مشي 
_ انت واخد مخـ'ـتل والله 
قولتها بصوت عالي و سمع لكنه مردش عليا و كمل مشي 
حقيقي واحد مجنون تصرفاته مش مفهومة 
_____________________________
_ جنة 
_ عايز ايه يا محمد 
_ ممكن نتكلم شويه 
_ مبقاش فيه بينا كلام خلاص خلصت 
كانت لسه هتمشي لكنه مسك ايديها 
_ جنة عشان خاطري انا تعبان متعمليش فيا كدا 
_ انت اللي وصلتنا لكدا 
_ممكن اكون غلطت بس انا مقدرش اعيش من غيرك... متسبنيش
حضنته و هي بتعيط
_انا بحبك بس.... 
شدد من حضنها 
_ مفيش بس... انا اتفقت مع والدتك الخطوبة كمان اسبوع
بعدت عنه بعصبية
_خطوبة مين... انت ازاي تتصرف من دماغك 
_ جنة كفاية كدا عشان خاطري انسي كل اللي حصل و ادي علاقتنا فرصة 
_طيب و نورا
_ نورا طيبة.... هتزعل فترة و هتنسى 
_بس... 
مسك ايديها وحطها على قلبه 
_ بطلي تتعبي قلبي بقا.... انا بحبك يا جنة 
هزت راسها بإيجاب و ابتسم وهو بيبوس ايديها 
___________________________
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل 
صحيت من النوم لقيت ريناد لسه نايمة فتحت الموبايل اشوف الساعة
لقيتها لسه ستة قعدت اقلب في الفيس شويه
 لحد ما قابلني بوست دعوة لخطوبة جنة و محمد 
 ‏حسيت بسكينة اتغرزت في قلبي 
 ‏كنت عايزة اصر'خ و اعيط بس مكنتش قادره حتى اني اخد نفسي 
 ‏طلعت وقفت في البلكونة و سندت على السور و انا بتنفس بصعوبة 
 ‏قعدت في الارض وبدأت اعيط 
 ‏
 ‏لقيت خالد طلع وقف في بلكونة اوضته اللي كانت على قصادي 
 ‏بصلي بقلق و هو مستغرب شكلي
 ‏_ انتي قاعدة كدا ليه 
مردتش عليه وخبيت و شي بإيديا وفي لحظة لقيته قدامي 
واخدني في حضنه اتصدمت من اللي حصل حاولت ابعد لكن معرفتش 
_ اهدي يا رهف... اهدي يا حبيبتي 
رهف؟!  هو ليه قال رهف دا بيستهبل ولا فاكرني اخته 
انا قولت انه مختل قبل كدا محدش صدقني
زقيته بعيد و كنت لسه هزعقله بس اول ما بصيت ليه لقيته بيعيط 
_ خالد انت كويس 
في لحظة اتبدلت ملامحه لجمود و مسح دموعه بسرعة 
اتكلم ببرود
_ اسف 
كان لسه هيمشي بس ناديت عليه
_ خالد 
التفت ليا 
_عايزة ايه 
_ عايزة اروح اسكندرية دلوقتي 
_ دلوقتي 
هزيت راسي بإيجاب 
بعد خمس دقايق كنا في العربية سافرنا من غير ما نقول لحد لأن البيت كله كان نايم
 قضينا طول الطريق ساكتين حتى مسألنيش مسافرين ليه او رايحة فين 
بعد وقت كنا قصاد بيت عمي 
_ هتتأخري
_ مش عارفه بس ارجع انت 
_ متأكدة
هزيت راسي 
_ شكرا يا خالد 
اول ما دخلت البيت لقيتهم قاعدين بيفطروا في الجنينة
الكل اتفاجئ من وجودي لكني مردتش على حد 
من غير ولا كلمة شديت محمد و طلعنا اوضته قفلت الباب 
و وقفت قصاده ضربته بالقلم 
بصلي بصدمة وهو بيحط ايده على خده اللي كانت صوابعي معلمة عليه
_ انتي اتجننتي 
حضنته بكل قوتي و انا بعيط 
_ نورا انتي كويسة في ايه 
اتكلمت وانا لسه حضناه و بعيط 
_ متخطبهاش... عشان خاطري متبعدش عني 
سيبها يا محمد بالله عليك سيبها 
مردش عليا بعدت عنه وانا بمسك ايديه 
_ متعملش فيا كدا... حبني.... حبني انا يا محمد 
بعد ايده عني و اتكلم بهدوء
_ نورا اهدي 
وقعت على الأرض وانهارت من العياط قعد قصادي وشدني لحضنه 
وفضل يطبطب عليا 
_ انا اسف 
مسكت فيه اكتر 
_ انا بحبك.. مش هقدر اعيش من غيرك
ارجوك حبني يا محمد.. ارجوك 
كنت بقول كلامي دا وانا منهارة من العياط لغيت كرامتي و كبريائي 
قللت من نفسي و قولت حاجات هفضل ندمانة عليها طول عمري 
بس كل دا مفكرتش فيه... كل اللي كنت عايزاه هو محمد 
بعد فترة نزلت من عنده و انا مغيبة عن الدنيا و مش حاسة بحاجة حواليا كان كلامه بيتردد في وداني و بس 
_ نورا انا آسف بجد اسف انا عارف اني كنت اناني 
بس صدقيني كنت خايف اجرحك... انا قلبي مش بإيدي 
كنت اقدر ادوس على قلبي و اتجوزك لكن مكنتش هقدر اسعدك
كنت هظلمك و اظلم نفسي... صدقيني دا الاحسن لينا احنا الاتنين 
 لقيت الكل تحت حاولوا يكلموني لكن مردتش على حد 
 ‏نزل ورايا محمد و قالهم محدش يكلمني و يسبوني و طلع معايا لحد البوابة 
_ انا هوصلك 
_ مستغنية عن خدماتك 
طلعت من البوابة و مشيت كذا خطوة وانا مش عارفه هروح فين 
لقيت عربية وقفت على قصادي كان خالد طلع لسه هنا 
ركبت معاه من غير ولا كلمة و هو كالعادة مسألنيش عن حاجة 
بعدها بشوية لقيته وقف العربية و بيقولي انزلي 
بصيت لقيتنا على قصاد البحر اللي اتقابلنا عنده اول مرة 
نزل فتح ليا الباب و شدني نزلني 
_ انا عايزة اروح احنا جاين هنا ليه 
_ امشي بس 
مشيت معاه لحد ما وقفنا قصاد البحر كالعادة المكان دا بيكون فاضي 
لقيته مسك ايدي 
_ اصر'خي 
بصتله بعدم فهم لقيته صر'خ على اخر ما معاه
للحظة حسيت انه وجع الدنيا كله في قلبه 
انه حتى  موجوع اكتر مني 
ابتسم و هو بيبصلي 
_يلا
وفعلاً بدأت اصر'خ انا كمان 
حسيت إني هديت الى حد ما 
قعدت في الارض و هو قعد جمبي 
_ هااا احسن 
هزيت راسي بـ ايوا 
و قفت مرة تانية وانا بصرخ بعلو صوتي
_ هنساك يا محمد وعد منى هنساك و هعيش حياتي 
همحيك من حياتي كأنك مكنتش موجود 
لقيته واقف ورايا و بيسقف 
ابتسمت بو'جع 
_ هنسااه 
هز راسه بإيجاب و مد ليا ايده وهو بيبتسم
_ تسمحيلي بالرقصة دي 
ضحكت 
_ازاي
شاورلي بإيده اني امسكها 
_ يلا بس 
حطيت ايديا في ايديه وانا بضحك 
وفعلا بدأنا نرقص  .... كنا بنرقص من غير مزيكا 
كانت ضحكتنا هي المزيكا 
رقصنا على و جعنا اللي رميناه وقتها في البحر مع صر'يخنا
كل حاجة لحظتها كانت جميلة اوي 
للحظة نسينا كل اللي حصل و ضحكنا من قلبنا 
في نهاية الرقصة شدني عليه بقيت تقريباً في حضنه 
حسيت ضربات قلبي زادت من قربه المفاجئ دا 
اتكلم وهو باصص في عيوني 
_ انا بحبك يا نورا 
#يتبع
عارفة اني اتأخرت عليكم و إن البارت مش طويل اوي بس هنزل كمان  واحد بليل 
بعتذر عن التأخير كان معايا دور برد وحش مكنتش قادره ابص في الموبايل حتى بس انشاء الله هعوضكم 
عايزة تشاركوني توقعاتكم بقا 
و ايه اللي غير خالد من ناحية نورا كدا 
و هل نورا كانت بتحلم ولا فعلاً كان فى حد عايز يقتـ'ـلها 
و محمد كدا دوره انتهى ولا لسه 
و نورا هتقول ايه لخالد 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

بعد تفكير كتير عنيا راحت في النوم بس حسيت بحد واقف قدامي 
وقبل ما افتح عنيا كان حط مخدة على وشي كتم بيها نفسي 
حاولت ابعده اكتر من مرة لكن من غير فايدة كنت بتخـ'ـنق 
للحظة حسيت ان دي نهايتي و بدأت استسلم للي بيحصل
بس فجأة لقيته بعد عني شلت المخدة من على وشي 
وانا بشهق  كانت الاوضة ضلمة لكني شفته وهو بيجري 
على البلكونة اللي كانت مفتوحة 
طلعت اجري على برا و انا بتنفس بصعوبة دخلت اقرب اوضة 
جمبي واللي كانت اوضة خالد 
كان واقف قدام صورة كبيرة لرهف  اول ما شافني اتخض و جري عليا 
_في ايه... انتي كويسة 
مسكت فيه و انا بعيط و بتنفس بصعوبة 
مكنتش قادرة اتكلم سندني بقلق واضح و قعدني على الكنبة 
_ في ايه اهدي... هنزل اجيب ماية واجي طيب 
مسكت دراعه وانا برتعش
_ لا... لا متسبنيش هيقتـ'ـلني
_ هو مين انتي بتقولي.... 
وقبل ما يكمل كلامه كان اغمى عليا فوقت تاني يوم في المستشفى 
لقيت ماما نايمة على الكرسي جمبي
استوعبت اللي حصل امبارح و بدأت اعـ'ـيط تاني 
صحيت على صوتي و حاولت تهديني بعد شوية الكل جه ماعدا خالد 
قالوا انه عنده شغل و سافر اسكندرية
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل 
بعد فترة روحت البيت 
و بدأو يسألوني ايه اللي حصل حكيتلهم كل حاجه و راجعوا الكاميرات اللي حوالين البيت كلها لكن ملقوش حاجة 
الكل قالي انه اكيد كان حلم او جاثوم بس  انا مقتنعتش 
و كنت لسه خايفه
 عشان كدا ريناد اقترحت انها تبات معايا و انا وافقت 
عدا اسبوع كنت الى حد ما بدأت اطمن بس برضو مكنتش مقتنعة انه حلم كل حاجه كانت حقيقة وقتها مستحيل يكون حلم 
خالد مختفي من يومها مجاش لحد دلوقتي و ريناد لسه بتبات معايا 
عملت كوباية قهوة و اخدت اسكتش صغير و نزلت الجنينة بليل
كنت برسم محمد.. تقريباً دي المرة المليون اللي ارسمه فيها 
بعشق كل تفاصيل و شه و حفظاها لدرجه اني بطبعها بحذافيرها 
على الورق اترسمت على وشي ابتسامة عريضة 
وانا بفتكر كل اللحظات الجميلة اللي عشتها معاه 
لكن فوقت منها على صوته اللي اتردد في وداني 
"نورا انا اسف بس انا حبيتها هي"  
غمضت عيوني وانا بخبط على وداني بكف ايدي بهستيرية 
_ بس بقا كفاية... انا عارفة 
فجأة لقيت حد مسك ايديا فتحت عنيا لقيته خالد 
اتلاقت عيونا للحظات بعدها وقفت وانا ببعد عنه بسرعة 
وطى على الارض و مسك الاسكتش اللي كان مقلوب على وشه 
شديته منه بسرعة قبل ما يشوف الرسمة... كنت لسه همشي بس لقيته شدني من دراعي وقربني عليه حاولت ابعد عنه لكن حاوطني بإيده من غير ما ينطق كلمة كان مركز في عيوني و نظرته غريبة و مش مفهومة 
_ انت اتجننـ'ـت ايه اللي بتعمله دا 
فجأة لقيته زقني بعيد وهو متعصب و مشي 
_ انت واخد مخـ'ـتل والله 
قولتها بصوت عالي و سمع لكنه مردش عليا و كمل مشي 
حقيقي واحد مجنون تصرفاته مش مفهومة 
_____________________________
_ جنة 
_ عايز ايه يا محمد 
_ ممكن نتكلم شويه 
_ مبقاش فيه بينا كلام خلاص خلصت 
كانت لسه هتمشي لكنه مسك ايديها 
_ جنة عشان خاطري انا تعبان متعمليش فيا كدا 
_ انت اللي وصلتنا لكدا 
_ممكن اكون غلطت بس انا مقدرش اعيش من غيرك... متسبنيش
حضنته و هي بتعيط
_انا بحبك بس.... 
شدد من حضنها 
_ مفيش بس... انا اتفقت مع والدتك الخطوبة كمان اسبوع
بعدت عنه بعصبية
_خطوبة مين... انت ازاي تتصرف من دماغك 
_ جنة كفاية كدا عشان خاطري انسي كل اللي حصل و ادي علاقتنا فرصة 
_طيب و نورا
_ نورا طيبة.... هتزعل فترة و هتنسى 
_بس... 
مسك ايديها وحطها على قلبه 
_ بطلي تتعبي قلبي بقا.... انا بحبك يا جنة 
هزت راسها بإيجاب و ابتسم وهو بيبوس ايديها 
___________________________
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل 
صحيت من النوم لقيت ريناد لسه نايمة فتحت الموبايل اشوف الساعة
لقيتها لسه ستة قعدت اقلب في الفيس شويه
 لحد ما قابلني بوست دعوة لخطوبة جنة و محمد 
 ‏حسيت بسكينة اتغرزت في قلبي 
 ‏كنت عايزة اصر'خ و اعيط بس مكنتش قادره حتى اني اخد نفسي 
 ‏طلعت وقفت في البلكونة و سندت على السور و انا بتنفس بصعوبة 
 ‏قعدت في الارض وبدأت اعيط 
 ‏
 ‏لقيت خالد طلع وقف في بلكونة اوضته اللي كانت على قصادي 
 ‏بصلي بقلق و هو مستغرب شكلي
 ‏_ انتي قاعدة كدا ليه 
مردتش عليه وخبيت و شي بإيديا وفي لحظة لقيته قدامي 
واخدني في حضنه اتصدمت من اللي حصل حاولت ابعد لكن معرفتش 
_ اهدي يا رهف... اهدي يا حبيبتي 
رهف؟!  هو ليه قال رهف دا بيستهبل ولا فاكرني اخته 
انا قولت انه مختل قبل كدا محدش صدقني
زقيته بعيد و كنت لسه هزعقله بس اول ما بصيت ليه لقيته بيعيط 
_ خالد انت كويس 
في لحظة اتبدلت ملامحه لجمود و مسح دموعه بسرعة 
اتكلم ببرود
_ اسف 
كان لسه هيمشي بس ناديت عليه
_ خالد 
التفت ليا 
_عايزة ايه 
_ عايزة اروح اسكندرية دلوقتي 
_ دلوقتي 
هزيت راسي بإيجاب 
بعد خمس دقايق كنا في العربية سافرنا من غير ما نقول لحد لأن البيت كله كان نايم
 قضينا طول الطريق ساكتين حتى مسألنيش مسافرين ليه او رايحة فين 
بعد وقت كنا قصاد بيت عمي 
_ هتتأخري
_ مش عارفه بس ارجع انت 
_ متأكدة
هزيت راسي 
_ شكرا يا خالد 
اول ما دخلت البيت لقيتهم قاعدين بيفطروا في الجنينة
الكل اتفاجئ من وجودي لكني مردتش على حد 
من غير ولا كلمة شديت محمد و طلعنا اوضته قفلت الباب 
و وقفت قصاده ضربته بالقلم 
بصلي بصدمة وهو بيحط ايده على خده اللي كانت صوابعي معلمة عليه
_ انتي اتجننتي 
حضنته بكل قوتي و انا بعيط 
_ نورا انتي كويسة في ايه 
اتكلمت وانا لسه حضناه و بعيط 
_ متخطبهاش... عشان خاطري متبعدش عني 
سيبها يا محمد بالله عليك سيبها 
مردش عليا بعدت عنه وانا بمسك ايديه 
_ متعملش فيا كدا... حبني.... حبني انا يا محمد 
بعد ايده عني و اتكلم بهدوء
_ نورا اهدي 
وقعت على الأرض وانهارت من العياط قعد قصادي وشدني لحضنه 
وفضل يطبطب عليا 
_ انا اسف 
مسكت فيه اكتر 
_ انا بحبك.. مش هقدر اعيش من غيرك
ارجوك حبني يا محمد.. ارجوك 
كنت بقول كلامي دا وانا منهارة من العياط لغيت كرامتي و كبريائي 
قللت من نفسي و قولت حاجات هفضل ندمانة عليها طول عمري 
بس كل دا مفكرتش فيه... كل اللي كنت عايزاه هو محمد 
بعد فترة نزلت من عنده و انا مغيبة عن الدنيا و مش حاسة بحاجة حواليا كان كلامه بيتردد في وداني و بس 
_ نورا انا آسف بجد اسف انا عارف اني كنت اناني 
بس صدقيني كنت خايف اجرحك... انا قلبي مش بإيدي 
كنت اقدر ادوس على قلبي و اتجوزك لكن مكنتش هقدر اسعدك
كنت هظلمك و اظلم نفسي... صدقيني دا الاحسن لينا احنا الاتنين 
 لقيت الكل تحت حاولوا يكلموني لكن مردتش على حد 
 ‏نزل ورايا محمد و قالهم محدش يكلمني و يسبوني و طلع معايا لحد البوابة 
_ انا هوصلك 
_ مستغنية عن خدماتك 
طلعت من البوابة و مشيت كذا خطوة وانا مش عارفه هروح فين 
لقيت عربية وقفت على قصادي كان خالد طلع لسه هنا 
ركبت معاه من غير ولا كلمة و هو كالعادة مسألنيش عن حاجة 
بعدها بشوية لقيته وقف العربية و بيقولي انزلي 
بصيت لقيتنا على قصاد البحر اللي اتقابلنا عنده اول مرة 
نزل فتح ليا الباب و شدني نزلني 
_ انا عايزة اروح احنا جاين هنا ليه 
_ امشي بس 
مشيت معاه لحد ما وقفنا قصاد البحر كالعادة المكان دا بيكون فاضي 
لقيته مسك ايدي 
_ اصر'خي 
بصتله بعدم فهم لقيته صر'خ على اخر ما معاه
للحظة حسيت انه وجع الدنيا كله في قلبه 
انه حتى  موجوع اكتر مني 
ابتسم و هو بيبصلي 
_يلا
وفعلاً بدأت اصر'خ انا كمان 
حسيت إني هديت الى حد ما 
قعدت في الارض و هو قعد جمبي 
_ هااا احسن 
هزيت راسي بـ ايوا 
و قفت مرة تانية وانا بصرخ بعلو صوتي
_ هنساك يا محمد وعد منى هنساك و هعيش حياتي 
همحيك من حياتي كأنك مكنتش موجود 
لقيته واقف ورايا و بيسقف 
ابتسمت بو'جع 
_ هنسااه 
هز راسه بإيجاب و مد ليا ايده وهو بيبتسم
_ تسمحيلي بالرقصة دي 
ضحكت 
_ازاي
شاورلي بإيده اني امسكها 
_ يلا بس 
حطيت ايديا في ايديه وانا بضحك 
وفعلا بدأنا نرقص  .... كنا بنرقص من غير مزيكا 
كانت ضحكتنا هي المزيكا 
رقصنا على و جعنا اللي رميناه وقتها في البحر مع صر'يخنا
كل حاجة لحظتها كانت جميلة اوي 
للحظة نسينا كل اللي حصل و ضحكنا من قلبنا 
في نهاية الرقصة شدني عليه بقيت تقريباً في حضنه 
حسيت ضربات قلبي زادت من قربه المفاجئ دا 
اتكلم وهو باصص في عيوني 
_ انا بحبك يا نورا 
#يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

مسكت ايديه وانا بضحك 
وفعلا بدأنا نرقص  .... كنا بنرقص من غير مزيكا 
كانت ضحكتنا هي المزيكا 
رقصنا على و جعنا اللي رميناه وقتها في البحر
كل حاجة كانت جميلة اوي 
للحظة نسينا كل اللي حصل و ضحكنا من قلبنا 
في نهاية الرقصة شدني عليه بقيت تقريباً في حضنه 
حسيت ضربات قلبي زادت من قربه المفاجئ دا 
اتكلم وهو باصص في عيوني 
_ انا بحبك يا نورا 
اتصدمت من كلمته و كنت لسه هبعد لكن مسابنيش
_ عارف انه معندكيش رد دلوقتي... بس على الاقل عايزك تديني فرصة.. هقولهالك كمان 3 مرات و متأكد انك هتوافقي في مرة منهم
بعد عني بهدوء بعد ما خلص كلامه بصيت الأرض بتوتر و انا برجع شعري ورا وداني 
ابتسم و حط ايديه في جيوبه و مشي خطوتين قصاد البحر
بصيت عليه و تلقائي لقتني ببتسم اول مرة حد يقولي انه بيحبني 
اول مرة احس ان في حد عايزني كان احساس غريب 
متوترة ومش مستوعبة بس في نفس الوقت فرحانة 
  قطع تفكيري دا صوت رنة موبايله 
  ‏_ خدي ردي على والدتك
_ انا نسيتها اكيد قلقت و موبايلي في البيت
_ طيب ردي بسرعة 
اول ما فتحت الخط لقيت ماما بتزعق
_ بنتي فين يا خالد اقسم بالله لو حصلها حاجه هوديك في داهية 
_ اهدي يا ماما انا كويسة في ايه 
_ نورا... انتي كويسة... انتي فين 
_ اهدي يا حبيبتي... متقلقيش عليا انا كويسة 
_ انتي فين و سايبة موبايلك هنا ليه و بتعملي ايه مع خالد 
_  احنا في اسكندرية و راجعين دلوقتي متقلقيش علينا 
_ بتعملوا ايه هناك 
_ كنت عند عمي بصي لما ارجع هحكيلك كل حاجه
_طيب خلي بالك من نفسك 
_ حاضر يا حبيبتي 
قفلت معاها وانا بضحك 
_ تقريباً ماما كانت مفكرة انك خاطفني 
_ انا فعلاً نفسي اخطفك بعيد عن الناس دي كلها
_ احم يلا عشان نروح
ضحك و غمزلي
_ شكلك حلو وانتي متوترة كدا 
اتنهدت 
_يلا يا خالد ربنا يهديك 
_____________________________
دخل محمد اوضته وقف قدام المرايا
صورة نورا وهي بتعيط النهارده و بتترجاه مكنتش بتفارقه 
رجع كذا خطوة لورا و هو بيحط ايده على دماغه بتعب
اتكلم بعصبية و هو بيبص لانعكاسه في المرايا
_ تاني مرة... تاني مرة
مسك كوباية كانت جمبه وحدفها في المرايا و هو بيصر'خ 
_ليه تاااااني.... ليه 
بدأ يكسر في كل حاجه بتقابله لحد ما جنة دخلت عليه الأوضة 
اول ما شافها دموعه نزلت و وقع على ركبته 
جريت عليه بقلق وقعدت قدامه
_ محمد في ايه... ايه اللي حصل 
_ انتي مش هتسبيني صح... قوليلي انك مش هتسبيني 
انا ضحيت كتير اوي عشانك اوعي تبعدي عني 
حضنته وهي بتعيط 
_ عمري ما هسيبك يا حبيبي... عمري والله 
مسك فيها و بدأ يعيط زي الاطفال 
_ مش عايز اتعاقب بيكي.... متسبنيش 
حطت ايديها على خده و هزت راسها بنفي 
_ مستحيل ابعد عنك... انا جمبك يا حبيبي انا هنا متخافش 
حضنها مرة تانية بقوة كأنه خايفها تهرب منه كان زي الطفل االلي متعلق بوالدته
____________________________
_ انا سكت وحذرتك المرة اللى فاتت يا خالد... لكن كدا كتير 
_ وانا وعدتك اني عمري ما هأذيها يا مرات ابويا 
_ و انك تاخد البنت و تسافر و تلعب بأعصابي بالطريقة دي اسميه ايه 
_ بنتك اللي كانت عايزة تسافر و تقدري تسأليها 
_ انت عارف انا لو وريت لأبوك فيديوهات الكاميرات المحذوفة دي 
هيعمل فيك ايه 
_ و انا مش محتاج انك كل شوية تهدديني... انا بحب نورا و عايز اتجوزها 
_ انت اتجننت يا خالد 
_  من لما حكتيلي قصتها و انا وعدتك اني هحميها و عمري ما افكر أذيها في يوم... لكن مقدرتش اقولك وقتها اني بحبها لأن عارف انك 
مش هتصدقيني... بس عايزك على الاقل تفكري انا ايه اللي منعنى عن اللي كنت هعمله المرة اللي فاتت... حبي ليها هو اللي منعني 
_ خالد يا حبيبي انا عارفه انه نفسيتك تعبانه من بعد وفا'ة رهف 
بس نورا بنتي ملهاش ذنب انك تأ'ذيها... نورا مش هتستحمل وجع قلب تاني كفاية اللي عاشته من محمد و ابوها و اختها 
مسك ايديها و ابتسم 
_ عارف والله... وانا اوعدك إني هعوضها عن كل دا 
عمري ما هو'جع قلبها تاني يا أمي 
ضحكت بفرح اول ما قالها يا أمي وعيونها دمعت
_ انت قولت ايه 
ابتسم و حضنها
_ انا عارف ان حضرتك بتحبيني و كنتي بتحبي رهف الله يرحمها 
كابرت كتير و بعدت عنك طول السنين عشان كنت رافض فكرة ان حد ياخد مكان والدتي.... كان نفسي اقرب منك بس مكنتش بقدر... لكن دلوقتي خليني اعترف انك كنتي ونعم الام لينا وعمرك مافرقتي بين ريناد و رهف او حتى بيني انا ويوسف انا بحبك وبتمنى من حضرتك تسامحيني.... عارف انه غلطي كبير و صعب تثقي فيا تاني بس اديني فرصة اثبتلك العكس 
حضنته وهي بتعيط
_ مسمحاك يا حبيبي... مسمحاك 
_ يعني اقدر اقرب من نورا
_ اوعى تأذ'يها تاني ياخالد
باس راسها وابتسم
_عمري يا امي والله 
_______________________________
كنت قاعدة في البلكونة و انا بفتكر كل اللي بيني انا ومحمد النهارده 
معرفش ازاي قللت من نفسي للدرجة دي ازاي سمحت إني اتهان كد
سرحت بتفكيري بعدها لخالد و للرقصة واعترافه لقتني ببتسم من غير ما احس بعدها ادركت اللي بيحصل استغربت ازاي بفكر فيه اصلا 
يمكن عشان اول مرة احس انه مرغوب فيا 
ان في حد عايزني.... انا اول مرة حد يقولي بحبك 
قطع تفكيري صوته كان واقف قصادي في البلكونة 
_ سرحانة في ايه
رديت بتوتر
_هاااا... ولا حاجة
_ كنتي بتفكري فيا صح
_لا طبعاً 
ضحك وغمزلي
_ امال اتوتري ليه اول ما سألتك 
_ خالد انا عايزة اتكلم معاك شوية 
لقيته نط للبلكونة عندي و شد كرسي و قعد 
_ يلا اتفضلي 
اتنهدت
_ بطل الحركة دي ممكن تتقلب علفكره 
قرب عليا بالكرسي اكتر و اتكلم بخفة وفضول
_ خايفة عليا 
غمضت عنيا و اتنهدت 
_ خالد اللي متعرفهوش اني لسه خارجة من علاقة فاشلة 
او انا اصلا مكنتش في علاقة هي كل حاجه كانت من طرف واحد 
و اعتقد انك فهمت دا لما كنت عند البحر الصبح 
هز راسه بـ أيواا
_ يعني اللي انت قولت عليه الصبح دااا مينفعش 
انا معنديش اي حاجه اقدمهالك او اقدمها لأي حد عموماً  ..... 
قبل ما اكمل كلامي لقيته حط ايده على بوقي عشان اسكت 
و اتكلم هو
_ قولتلك إني مش عايز ردك دلوقتي بطل رغي بقا 
_ خالد بس.... 
قاطعني مرة تانية وهو بيشاورلي اسكت بصوباعه 
_اشششش... قولت بطلي رغي 
سابني ونط على بلكونته ودخل جوا 
_ انا قولت مجنون محدش صدقني
___________________________
فات اسبوع و انا مكتئبة و معنديش اي طاقة اتعامل مع اي حد 
لكن اخواتي وماما مكانوش بيسبوني لوحدي و خالد كان بيحاول 
يقرب مني بس انا فعلاً مقدرش اقدمله اي حاجه انا قلبي وروحي مع محمد و لحد دلوقتي مش قادره افوق ولا اقف على رجلي من تاني 
وحشني رغم كل اللي حصل 
والنهاردة خطوبته على جنة 
خطوبة حبيب عمري على اختي 
خالد اقنعني إني اروح و اواجهه عشان اقتنع ان كل حاجه خلصت بجد و اتفق انه هيروح معايا 
فتحت الدولاب واختارت فستان اسود  
بدأت احضر نفسي 
رفعت شعري و حطيت ميكاب جرئ بصيت على نفسي في المرايا 
وانا بحاول اتماسك عشان منهارش 
كان شريط من الذكريات بيمر قدامي اتنهدت وانا بغمض عنيا 
كأني بنفض كل الذكريات دي من دماغي 
نزلت تحت لقيت خالد مستنيني كان لابس بدلة سودا وفي قمة اناقته
اول ماشافني ابتسم  و همس جمب وداني 
_ طالعة زي القمر 
ريناد صفرت 
_ ايه القمر دا... طيب والله لايقين على بعض اوي
بصتلها بغيظ
_ عيب يا ريناد 
حكت راسها بقلق
_ قولت حاجه غلط 
اتنهدت 
_يلا يا خالد 
اتحركنا بالعربية و كان باقي اقل من ساعة و نوصل
_  خالد
_نعم 
_ انا مش عايزة اروح 
_ احنا اتفقنا على ايه
_مش هقدر اشوفهم كدا 
مسك ايديا و هو مركز على الطريق 
_انا معاكى متخافيش 
سحبت ايدي بعيد ولفيت وشي ناحية الشباك 
بعد وقت و صلنا قدام النادي 
_ يلا انزلي 
_ استني هظبط الميكاب 
بدأت اظبطه على مراية العربية و هو قاعد حاطط ايديه على خده و مبتسم ليا 
_ انت هتفضل باصص كدا كتير
_جمالك مريح للعين 
_ احم... انا خلصت 
_ طيب يلا
فركت ايدي بتوتر 
_خالد هو مينفعش نمشي
_نمشي نروح فين انتي جايباني من القاهرة لأسكندرية وعايزة تمشي 
نزل فتح ليا باب العربية بنفسه كنت مترددة انزل لحد ما لقيته شدني نزلني بالعافية 
حط دراعه في دراعي و ابتسم 
_ استقيمي و ارفعي ظهرك اعدائك يشاهدونك. 
_ العميل k 
_ ايه دا انتي عارفاه
_ ايوااا 
_ منك لله كنت بحاول اكون كريتيف ضيعتي اللحظة
ضحكت جامد و هو كمان ضحك على ضحكتي 
للحظة نسيت انا فين وجاية احضر ايه لكن رجعت للواقع تاني 
و دخلنا كنت طالعة على السلم بقدم رجل و بأخر التانيه 
حاسة انه نفسي بيضيق و دقات قلبي بتزيد 
وصلنا القاعة و وقفت قصاد الباب عيني وقعت عليهم وهما قاعدين بيضحكوا
حسيت قلبي هيوقف ورجعت خطوة لورا لقيت خالد مسك ايدي 
وابتسم حسيت نوعاً ما بالأمان و اتشجعت اني ادخل و...... 
#يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

النهارده خطوبة حبيب عمري على اختي 
وقفت على باب القاعة و انا بقدم رجل وبأخر التانية 
لحد ما اتشجعت اني ادخل اخيراً 
مع كل خطوة  كنت بتحركها ناحيتهم..كنت حاسه روحي بتتسحب مني 
دخلت انا وخالد واحنا ماسكين ايد بعض و مشينا ناحيتهم 
 اول ما شافونا ملامحهم اتبدلت 
اتكلمت بصعوبة و انا بحاول ابتسم 
_ الف مبروك 
ردت جنة بتوتر
_الله يبارك فيكي 
اما محمد كانت عينيه متعلقة على خالد لحد ما قرب منه سلم عليه 
ساعتها محمد رجع لورا بخو'ف لكن دا موقفش خالد و همس جمب ودانه معرفش قاله ايه لكن كان باين على محمد القلق لدرجة انه قام وقف بعدها وهو بيفك الكرافت بتاعته 
لقيت خالد مسك ايدي و رحنا قعدنا على ترابيزة لوحدنا 
_ هو انت قولتله ايه 
ابتسم 
_ الف مبروك 
_بس كدا... امال اتوتر ليه 
هز اكتافه بلا مبالاة 
_ مش عارف 
قاطعنا صوت سامية اللي وقفت قدامنا 
_ عقبالك يا نورا 
مسك خالد ايدي وابتسم
_قريب جداً انشاء الله 
ابتسمت بغيظ و مشيت و انا سحبت ايدي منه
_  مين دي 
_ مرات ابويا
_ شكلها مش مريح 
اتنهدت 
_جداً 
فضلت متبعاهم لحد ما جه وقت تلبيس الدبل 
حسيت ان قلبي بيتقطع خا'نتني د'معة وقتها لكن مسحتها بسرعة 
مش عايزة اعيط قدامهم مش عايزة ابان ضعيفة تاني 
قامو يرقصوا حسيت ان خلاص هنهار مش قادره اقعد اكتر من كدا لقيت خالد وقف قدامي و مد ليا ايديه
_ يلا نرقص
_ لا انا عايزة امشي
شدني وقفني
_ يلا بس 
مشيت معاه غصـ'ـب عني  و هو اتعمد اننا نقف جمبهم بصيت لمحمد لقيته هو كمان بيبص لينا اتلاقت عنينا للحظات كانت نظرات كلها عتاب واسف 
خلصت الرقصة والكل بدأ ينزل من على الاستديچ كنت لسه هنزل انا كمان لكن وقفني صوت خالد اللي لفيت لقيته راكع على الارض 
وهو ماسك فإيديه خاتم 
_ نورا تقبلي تكملي حياتك معايا 
الكل بدأ يسقف و انا واقفة مصد'ومة مش عارفة انطق ولا اتحرك 
بصيت لمحمد لقيته متعـ'ـصب و بيشاورلي براسه بـ لأ 
ساعتها معرفش ايه اللي حصل ليا و لقتني مديت ايديا لخالد 
اللي لبسني الخاتم و قام وقف بعدها باس ايدي 
كل اللي في القاعة سقف لينا لكن محمد كانت نظراته غريبة مقدرتش افهمها و سامية كانت نظراتها كلها حقد و غيظ اما جنة كانت مبسوطة و بتسقف 
كانت لسه جايه ناحيتي تحضني لكني نزلت بسرعة وقعدت على الترابيزة تاني و خالد جمبي 
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل 
_ ايه اللي انت عملته دا
_ دا اللي كان لازم يتعمل اصلا
_ انت متخيل عمي ممكن يعمل ايه انا مش عارفه هو سكت كل دا ازاي أصلا 
_ ما انا مستأذن من عمك اصلا 
بصتله بصد:مة 
_ يعني انت متفق معاه 
قاطعني صوت مسدچ على الموبايل من رقم غريب فتحتها 
ولقيت اسكرينات و فويسات لجنة 
وهي بتخو'ن محمد و بتقول انها ارتبطت بيه عشان تضمن حقها في ورث ابوها
لقيت جمبي خالد جاتله نفس المسدچ وكل اللي في القاعة اصواتهم بقت عالية و ماسكين موبايلاتهم و بيبصوا على جنة ومحمد 
وفي ثانية كل حاجة اتقلبت وعمي راح لجنة وضر'بها بالقلم 
كنت لسه هجري عليها لكن خالد مسك ايدي 
_ متتحركيش من مكانك
_بس.... 
_ اششش.. اتفرجي على حقك وهو بيرجعلك 
كانت لحظة ادراك بالنسبالي انه فعلاً حق كسرة قلبي بيرجعلي دلوقتي 
بس انا مقدرتش اشمت فيهم ولا كنت متعاطفة معاهم برضو كان احساس غريب
 لمحت محمد خارج من القاعة وعيونه كلها دمو'ع كان جوايا 
 ‏صوت بيقولي اجري عليه واسيه و صوت تاني بيقولي اتفرجي واتبسطي قطع تفكيري خالد كالعادة 
 ‏
_ يلا بينا 
مسك ايدي و مشينا
 قابلنا محمد في الكراچ واللي اول ما شافني في ايد خالد مسك ايدي بعصبية
_ انتي ماشية مع معين يا نورا
خالد زق ايديه بعيد و قربني ليه 
_ ماشية مع خطيبها يا دكتور  
لقيت محمد اتجاهل خالد وبصلي 
_ انتي عارفة دا مين... عارفه بيقرب منك ليه 
خالد شدني و ركبني العربية مسابش فرصة لمحمد يكمل كلامه او اني افهم قصده اي
_ انت تعرف محمد 
_ اعرفه منين
_ متردش عليا السؤال بسؤال
_ معرفش حد يا نورا 
_ امال هو قال كدا ليه 
_  معرفش و مش عايز اعرف 
سندت راسي على الشباك و انا بتنهد 
_ بلاش تفكير كتير.. المفروض تكوني مبسوطه دلوقتي 
_ هتصدقني لو قولتلك مش مبسوطة 
_ دا ازاي 
_ مش عارفه بس متعودتش اشمت في حد 
ابتسم 
_ انتي طيبة اوي يا نورا
_________________________________
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل 
في اوضة محمد
 كانت كل حاجه متكسرة و محدش قادر يقرب من اوضته 
 ‏اخيراً محمد حس بالخيانة والغدر و كسرة القلب 
قعد في الارض بتعب و هو ساند راسه بإيديه الاتنين لحد ما لمح صورة لرهف واقعه من الدولاب اللي كانت كل حاجه فيه على الارض 
مسك الصورة و هو بيضحك 
_  دا ذنبك يا رهف... انتقـ'ـمتي مني صح كنت عارف اني هاخد حسابي بس متخيلتش انه هيبقى بالشكل دا... انا قلبي بيتقطع
 الخيا'نة وحشة اوي يا رهف... انا خليتك تحسي بكدا ازاي... انا اذ'يتك كدا ازاي 
بدأ يضر'ب في نفسه و هو بيعـ'ـيط 
_ انا ازاي و'جعتك كدا... ازاي 
قاطعه دخول جنة الاوضه اللي جريت عليه تمسك ايديه 
زقها بعصبـ'ـية و قام وقف  
_ انتي بتعملي ايه هنا 
_ محمد ارجوك اسمعنى  .... كل دا كدب والله 
_ صوركم سوا كدب.. الشات بتاعكم كدب.. تسجيلات المكالمات كدب 
كل دا كدب 
كان بيقول كلامه وهو بيقرب عليها لحد ما خبطت في الحيطة
_ ايوا... ايوا كدب انا محبتش غيرك انت اكيد مش هتصدق كل دا... انا جنة حبيبتك يا محمد 
حاولت تحضنه لكنه زقها وهو بيـ'ـمسك رقبتها 
_ انتي عارفه انا أذ'يت كام حد عشان اوصلك..." بيضـ،غط على رقبتها" انا ضحيت عشانك كتير اوي و في الآخر.. 
" بيكمل كلامه و هو بيضحك بهيسترية" 
وفي الاخر طلعتي خاينة 
طلعتي بتضحكي عليا عشان الميراث.... انتى ازاي زبا'لة كدا ازااااي
بدأ يضغط على رقبتها بعصبية يخنـ'ـقها حاولت تبعده عنها لكنها مقدرتش كان غضبه عاميه
_______________________
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل 
_ انت وقفت هنا ليه 
_ هنروح الملاهي
_ خالد انا تعبا'نه بجد روحني 
_ انتي مش كان نفسك تروحيها
_ و انت عرفت منين 
غمزلي
_ العصفورة قالتلي 
_ اممم العصفورة 
هز راسه بإيجاب و نزل من العربية فتحلي الباب و مد ليا ايديه وهو بيضحك... نزلت معاه مش عارفه ليه لكن كان جوايا حاجه مبسوطة بوجوده و وقفته جمبي.. ظهرلي فجأة من اللامكان عشان ينقذني دايما.. مكنتش متخيلة اقولها بس انا بحس بالامان في وجوده 
_ سرحانة في ايه 
_ هاااا ولا حاجه 
_ طيب اختاري لعبة 
شاورت على بيت الرعب 
_ احنا جاين نفرفش مش نتصرع بس ماشي 
بعد فترة كنت مستخبية فيه و بصر'خ و هو بيضحك عليا عادي 
اين الشهامة انا لا اراها 
_  انت بتضحك على ايه 
_ عليكي
_ دا بدل ما تطمني 
فجأة لقيته خبي راسه في الجاكت بتاعه بصتله لقيته بيضحك 
_ حلو كدا 
حاولت ابعد لكنه فضل ماسكني 
_ خليكي باصة ليا كدا و انتي مش هتخافي 
كانت اول مرة تكون ملامحه ظاهرة كدا بالنسبالي او يمكن اول مرة ادقق في ملامحه و الغريب اني بجد مرتاحة ليه و دي حاجه مش بتحصل كتير لاني من النوع اللى مش بيتأقلم مع الناس بسهوله و يرتاح ليهم لكن هو مختلف 
_ عارف اني حلو بس كدا عيب 
_ هو ايه اللي عيب
_ عنيكي اللي منزلتش من عليا دي 
بعدت عنه بسرعة 
_علفكره لا انا بس مكنتش عارفه اعدل رقبتي و انت مكتفني كدا 
ضحك جامد و عصـ'بني المستفز دا 
كنت لسه هتعارك معاه لكن لمحت عربية غزل بنات و جريت عليها 
جه ورايا و هو لسه ضحك 
_ بطل ضحك و اشتريلي منها يلا
_ حاسس اني خارج مع بنت اختي 
جابلي واحدة و بدأت اكلها و هو منزلش عينه من عليا
قطعت حته بإيدي و مدتها ناحيته 
_ خد عشان عينك عليها من ساعتها  و بطني وجعتني 
_ انا عيني كانت عليكي انتي 
_ هااا 
مسابش ليا فرصة للاندهاش ولقيته اكلها من ايدي او الحقيقة اكل ايدي معاها 
_ ايه اللي انت عملته دا 
ضحك و هو بيهز اكتافه و سبقني ومشي 
_ تعالي نجرب اللعبة دي 
_ الاحصنة اللي بتلف دي 
هز راسه بابتسامة 
_ يعني انت هتجربها معايا 
زقني ناحيتها 
_ ايوااااا... خلصي بقااا 
ركبنا اللعبة سوا و كنت مستمتعة بكل لحظة معاه و بضحك من قلبي زي الاطفال و هو كمان كان زيي 
اول مرة اشوفه كدا... اول مرة اشوف خالد الطفل 
بعد وقت كنا اخيراً في البيت و قبل ما ادخل اوضتي وقفني صوته 
_ تصبحي على خير 
_ وانت من اهله 
كان هيدخل اوضته لكن انا اللي وقفته المرة دي 
_ شكرا يا خالد 
ابتسملي وهز راسه 
دخلت اوضتي و اترميت على السرير عيني وقعت على  دبلة خالد اللي لبسهالي في الحفلة افتكرت الوقت اللي قضيناه سوا و افتكرت محمد 
لكن كل دا كان للحظات لأني غر'قت في النوم 
صحيت تاني يوم العصر مش عارفه نمت كل دا ازاي بس لأول مرة من فترة احس اني صاحية كويسة
نزلت تحت ملقتش حد  سمعت صوت جاي من اوضة المكتب 
كأن حد بيتعارك كنت لسه هدخل بس اتسمرت مكاني من اللي سمعته 
_انا مكنتش مصدق نورا يومها و قلت اكيد كانت بتحلم خصوصاً لما راجعت كاميرات المراقبة و ملقتش حاجه و في الآخر طلعت حاذف التسجيلات انت اتجننـ'ـت يا خالد حاولت تقتـ'ـلها و فاكرني مش هعرف
#يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

كنت لسه هدخل بس اتسمرت مكاني من اللي سمعته 
_انا  مكنتش مصدق نورا يومها و قلت اكيد كانت بتحلم خصوصاً لما راجعت كاميرات المراقبة و ملقتش حاجه و في الآخر طلعت حاذف التسجيلات انت اتجننـ'ـت يا خالد حاولت تقتـ'ـلها و فاكرني مش هعرف
_ انا... 
_ انت مر'يض نفسي من بعد مو'ت اختك
كنت فاكرك اتعالجت.... انت مش قولتلي انك اتعالجت 
مصدقتش اللي بسمعه و لا قادرة استوعب اللي بيحصل قدامي 
فجأة باب المكتب اتفتح و كان خالد اول ما شوفته مشيت كذا خطوة لورا 
_ نورا انتى هنا من امتى 
قال كلامه وهو بيقرب مني لكن وقف لما صر'خت فيه
_ ابعد.... ابعد عني 
حاول يقرب تاني و يلمس ايدي... كان جسمي كله بيرتعش 
وللمرة التانية اتقلب الامان لخوف 
_ ابعد ما تلمسنيش.... اوعى تقرب مني 
_ طيب اهدي ارجوكي... اهدي يا نورا 
_ انت مين.... انت... انت بتعمل كدا ليه 
مادام بتكر'هني كدا قربت مني ليه اصلا...انت ميييين 
_ انا اسف.... ممكن نتكلم بس 
انا مش هأ'ذيكي متخافيش مني 
_  و هو انت لسه مأ'ذتنيش.... انت كنت هتقـ'ـتلني 
_ نورا ارجوكي اهدي انتى فاهمه غلط 
_ فاهمه ايه غلط انا سمعت كل حاجه بوداني.... انت ازاي قدرت تخدعني كدا... "كملت بعياط"  انا كنت صدقتك
_ نورا... 
مقدرتش اسمعه اكتر من كدا جريت على اوضتي و قفلت عليا 
وانا خايفة يمكن اول مرة اخاف بالطريقة دي 
بجرب الخذلان للمرة التالتة بابا، محمد، خالد 
كل الرجالة اللي في حياتي كسروني 
خالد كان بالنسبالي المنقذ في الفترة الاخيرة.. ليه مواقف كتير  معايا عمري ما هنساها كان بيهون عليا كتير... كفاية انه الوحيد اللي خلاني احس انه مرغوب فيا واني اتحب... حتى لو كان كداب بس حسيت معاه بحاجات حلوة اوي 
قطع تفكيري صوته وهو بينط من البلكونه اول ما شوفته كنت هصر'خ
لكنه حضني وهو بيردد"انا اسف "
حاولت ابعد لكن مسابنيش
_ انا مش عايزك تخافي مني... مش هستحمل اشوف في عيونك خوف مني متخلينيش اكرهه نفسي
محاولتش ابعد تاني بالعكس مسكت فيه اكتر معرفش ليه عملت كدا 
بس كان جوايا حاجه عايزة تصدقه 
_  انا اسف يا نورا.... انا بحبك 
_ انت كداب
قلتها من وسط عياطي وانا لسه في حضنه 
رفع  راسي  بإيديه عشان ابص ليه ساعتها لقيت عيونه مدمعة
_ انا مش هنكر اللي حصل بس عايزك تسمعي اسبابي... عايزك تساعديني... متسبنيش يا نورا 
بعدت عنه وانا بمسح دموعي
_  لو سمحت اطلع برا 
_نورا..... 
_ اطلع يا خالد وجودك مخوفني 
استسلم بسهولة وخرج كان في جوايا حاجة عايزة تقوله استنى سمعني اسبابك و في نفس الوقت مش طايقة وجوده بس برغم دا مكنتش خايفة زي ما قولتله
 انا لسه مش مستوعبة انه حاول يأذ'يني 
 ‏نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل 
______________________
_ ماما انا عايزة امشي من هنا خلينا نرجع بيتنا
_نرجع ايه انتي عارفه لو مشينا من هنا مش هنطول ورثنا من عمك
_ ورث ايه اللي بتتكلمي عنه دلوقتي بقولك محمد كان هيقـ'تلني لولا عمي لحقني من ايده على اخر لحظة كان زماني ميـ'ـتة
_ حلال فيكي اللي كان هيعمله محمد
_ماما أنتي بتقولي ايه 
_ انتي طالعة خا'ينة لمين يبت... انتي مش قولتي انك بتحبي محمد 
_  انا محبتش محمد نفسه انا حبيت حبه ليا 
كنت اول مره الاقي حد عايزني وبيحبني كدا... كان زي الخاتم في صوباعي 
قاطع كلامها محمد اللي دخل وهو بيسقف 
_ براڤو يا جنة.... عاش والله 
_محمد.. 
_ هاااا.... ايه يا جنتي كملي عايزة تكملي الحكاية صح 
يلا كملي ازاي كنتي بتخدعيني... كملي يلا سامع 
_ محمد انت فهمت غلط ... كل ده كان قبل ما احبك بجد
قرب منها واتكلم وهو بيشد شعرها
_ اقسم بالله يا جنة لو رجعت و لقيتك في البيت هطلعك منه جثـ'ـة النهاردة 
___________________________
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل 
كنت قاعدة في الجنينة بليل بفكر في كل اللي حصل 
عايزة اهرب واسيب كل دا وامشي بس حرفيا مش لاقيه مكان اروحله 
هو الانسان بيروح فين لما يحس ان كل الاماكن مش سايعاه
سرحت ببالي ليوم ما حاولت انتـ'ـحر في البحر وخالد انقذني 
فضلت اسأل نفسي ليه مسابنيش يومها اغر'ق 
على الاقل مكنتش حسيت بو'جع القلب دا كله
انقذ'ني يومها عشان يكمل عليا بطريقته 
بس السؤال اللي بجد انا ايه ذنبي في كل دا..؟! 
_ نورا 
التفت لمصدر الصوت ولقيته محمد... دمو'عي نزلت غصب عني 
_ انت بتعمل ايه هنا
_ جاي علشانك و عشان اصفي حساب قديم 
_ و انا نازل اصفي الحساب 
قالها خالد اللي كان واقف في البلكونه بصوت جهوري 
_ ايه اللي بينك و بينه يا محمد... ايه الحساب اللي بينكم 
_قولها يا دكتور... احكيلها ايه الحساب 
كان صوت خالد اللي جه من ورايا و عنيه مش بتبشر بخير 
_ هو في ايه.... 
مكملتش الجملة ولقيت خالد ضر'به بالرجل.. صر'خت وانا بجري على محمد اقومه لقيته بيبعدني و مستسلم لخالد و سايبه يضر'ب فيه 
_ ضحكت على اختي... قولتلها انك بتحبها و خليتها تتعلق بيك 
وفي الاخر خنتها و لبستها في العملية اللي جنة عملتها غلط  
دمرت مستقبلها واتشطبت من النقابة بسببك 
اختي انتحر'ت بسببك 
كان بيقول كلامه وهو بيضر'ب فيه بعدها قرب منه و مسكه من ياقة قميصه 
_ عارف انها كانت مستعدة تسامحك بعد كل اللي عملته فيها... دي كانت بتدافع عنك لحد اخر لحظة و في الاخر سبتها... كسر'تها و كملت حياتك عادي... هي ما'تت وانت كملت حياتك وعايش 
ضر'به بالبوكس في وشه و طلع مسد'س من جيبه و وجهه ناحيته 
_ بس مش هتعيش اكتر من كدا 
وقفت قدامه وانا بعيـ'ـط 
_ لا لا... لا يا خالد عشان خاطري ابوس ايدك سيبه 
_ انا كنت عايش بتعذ'ب... مكنتش مكمل حياتي طبيعي زي ما انت فاكر... كان طيفها دايما معايا من يوم اللي حصل وانا مش بنام
انا ظلمتها هي ونورا عشان جنة و في الآخر جنة خا'نتني
جنة اخدت حقهم مني
"كمل كلامه وهو بيركع قدام خالد و بيعـ'ـيط"
 انا جاي النهارده عشان اقولك اني اسف... جاي اطلب منك تسامحني 
 ‏انا عارف ان ذ'نبي كبير اوي بس مش عارف اعمل ايه 
 ‏اللي عملته في رهف مش هقدر اصلحه 
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرةوائــــــــــــــــــــــــــل 
محمد كان ندمان بجد... باين في عيونه الندم والقهر وقلة الحيلة 
قلبي كان بيتقـ'ـطع عليه بس في نفس الوقت مش قادرة اعمله حاجه 
_ نورا سامحيني انتي كمان  ..... انا عارف اني ظلمـ'ـتك 
كنتي نسخة رهف اللي دوست عليها للمرة التانية 
انا عارف اني اناني .... بس تعالي معايا وانا هعوضك عن كل اللي حصل 
هصلح كل اللي اقدر عليه... 
قبل ما يكمل كلامه كان خالد بيضر'ب فيه مرة تانيه بس المرة ادخلت وبعدته عنه 
_ سيبه انا مسامحاه.... ابعد عنه 
_ سامحتيه بعد كل دا سامحتيه 
هزيت راسي بخو'ف و انا بجري على محمد اللي واقع على الارض
سندته عليا و قومته 
_ يلا بينا يا محمد 
_ هتيجي معايا بجد 
هزيت راسي ب ايواا
 ‏ ‏ابتسم ليا وقتها حسيت اني طوق النجاة الوحيد واخر امل عشان يقدر يعيش و يصلح ولو جزء من غلطه 
انا لسه قلبي لمحمد...مقدرتش اتخطاه 
بصيت على خالد مرة اخيرة قبل ما امشي 
اتحركت كام خطوة انا ومحمد ناحية البوابة كنت فاكرة ان كل حاجه خلصت على كدا لحد ما محمد اضر'ب بالنا'ر و وقع من ايدي 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

 كنت فاكرة ان كل حاجه خلصت على كدا لحد ما محمد اضر'ب بالنا'ر  صر'خت و انا ايدي بتحاول تمسكه لكن مقدرتش و وقع مني 
 ‏ بصيت على خالد اللي كاان لسه رافع مسد'سه... للحظة حسيت اني مشلولة مش عارفه اتحرك و رجليا مش شايلاني مش قادرة استوعب اللي حصل لكن بعدها جريت على محمد اللي واقع في الارض و الد'م حواليه في كل حتة مسكت فيه وانا بصر'خ 
 ‏ 
_ محمد... محمد مش هيحصلك حاجه متخافش يا عمري متخافش
رفع ايديه اللي غر'قانة بالد'م و لمس وشي و هو بيبتسم بصعوبة
_  انا... انا باخد جزائي  
و اخيراً هرتاح 
هزيت راسي بنفي هستيري
_ لا... لا لا لا متقولش كدا لا 
صر'خت و انا ببص لخالد 
_ اطلب الاسعاااااف... هيمو'ت ياخالد اطلب الاسعاف
_ نورا... نورا سامحيني  عارف اني اذ'يتك بس سامحيني
قالها محمد بصعوبة و دمو'عة بتنزل
رديت بلهفه وانا باخده في حضني
_مسمحاك يحبيبي... مسمحاك والله 
هتبقى كويس متخافش.... مش هيحصلك حاجة
ابتسم و عيونه بدأت تقفل 
_ لا لا لا..... محمد... محمد متغمضش 
افتح عيونك متغمضش.... اطلب الاسعاف يا خالد 
كنت بقول كلامي وانا بصر'خ و بخبط على وش محمد عشان افوقه 
لكن استسلم وغمض بسهوله.. سابني.... سابني للمرة التانيه
حضنته وانا بصر'خ و بحاول افوقه لكن لا حياة لمن تنادي
_ محمد لا... محمد فتح عنيك متسبنيش يا محمد 
رد عليا فتح عنيك... محمد رد عليا... لا يا محمد لا
لااااا... عشان خاطري قوم... قوم يحبيبي يلا يا محمد
كنت بصر'خ وانا حضناه و مش مصدقة اللي بيحصل 
حاسه اني في كابوس عمري ما اتخيلت اللي انا فيه داا 
بصيت على خالد اللي كان لسه واقف مكانه جريت عليه و انا بعيط 
_ انت عملت ايه.... عملت ايه.... قت. ـلته...قتـ.لت محمد 
كنت بقول كلامي و انا بضر'ب فيه لكنه مكانش بيقاوم و لا بيتحرك اصلا وقعت في الارض و انا بصر'خ
المرة دي كان الوجع استثنائي... المرة دي غير بجد
سمعت صوت عربيات البوليس و الاسعاف
  وقفت بس حسيت ان الدنيا بتلف بياا و مقدرتش اتحرك جسمي بدأ يتقل و عنيا بتقفل لوحدها و قعت على الارض و اخر حاجه شوفتها 
  ‏كان رجالة الشرطة و الاسعاف اللي دخلو البيت بعدها استسلمت للضلمة
_________________________________
نـــــــــــــــــــــــــــــيــــــــــــــــــــــــرة وائــــــــــــــــــــــــــل 
" بعد مرور 3 اعوام "
_ و اخيراً يا نورا اقدر اقولك انك مبقتيش محتاجة تيجي هنا تاني 
ابتسمت و انا بقوم من على الشازلونج 
_ شكرا ان حضرتك ساعدتيني اتخطى كل دا 
_ اشكري نفسك هي اللي قدرت تتخطى ... نفسك اولى بالشكر 
_ نفسي تعبتني اوي الفترة اللي فاتت بس الحمدلله 
_ طيب ناوية على ايه دلوقتي بقا 
اتنهدت و انا بلبس شنطتي 
_ هعمل حاجه نفسي اعملها من فترة كبيرة اوي 
خرجت من عند الدكتورة  و انا ببص على العيادة للمرة الاخيرة
عيادة الامراض النفسية كنت بتعالج طول الفترة دي عشان اقدر اكمل 
و اقوم من جديد و اخيراً اتعافيت منكرش ان كل اللي حصل لسه سايب علامة جوايا لكني قدرت اتخطى... العلاج النفسي مش عيب
 و لا انا مجنونة و بتعالج.. العلاج النفسي زي اي علاج عادي و العيادة 
دي زي اي عيادة ممكن تروحها لما تكون تعبان... مش كل التعب جسدي التعب النفسي اخطر بكتير و خطوة العلاج دي كانت افضل خطوة انا اخدتها
ركبت عربيتي و بدأت اسوق نسيت اقولكم ما انا طورت من نفسي و اتعلمت السواقة... اتوظفت محامية في شركة  و مارست هوايتي و عملت معرض بلوحاتي... حياتي اتغيرت 180 درجة و انا فخورة بالتغير اللي حصل و فخورة بنفسي اللي قدرت تتخطى كل دا 
بعد وقت كنت قدام بيت عمي دخلت و انا بتأمل كل ركن في البيت 
وبفتكر كل ذكرياتي الحلوة و المرة اللي كانت فيه 
ممتنة لكل ذكرى و للوقت اللي قضيته هنا مش ندمانة ولا حزينة على  حاجه 
و لو رجع بيا الزمن مكنتش هغير فيه اي حاجه لأن كل اللي حصل زمان كان سبب في اللي انا عليه دلوقتي 
اخدت نفس عميق و طلعت لاوضة محمد... الخطوة دي نفسي اعملها بقالي كتير بس مكنتش قادره اخدها و مكنتش قادره اني اشوفه في الحالة دي 
خبطت على باب الاوضه و دخلت و انا ببتسم و في ايدي بوكيه ورد چوري ابيض من اللي محمد بيحبه اول ما شافني ضحك 
كان باين انه متفاجئ بوجودي 
_ ن... نورا 
ابتسمت وانا بقرب على سريره و بحط الورد جمبه على الكومود 
_ ازيك يا محمد 
اول ما سألته عن حاله بكى... مكنش المفروض اسأله لأن كل حاجه باينة قدامي... رصاصة خالد قتلته بالحيا 
عموده الفقرى اتأ'ذى و مبقاش قادر يتحرك من السرير 
_  اسفة اني مجتش طول الفترة اللي فاتت بس... 
_ مش مهم المهم انك اخيراً جيتي 
_ سمعت ان في علاج في كندا بس انت رافض تروح 
_  انا مرتاح كدا..
_ بس... 
_ رهف سامحتني 
كان بيقولها وهو بيضحك ابتسمت ليه بتعجب
_ جاتلي و انا نايم و قالتلى انها سامحتني خلاص... انتي و رهف سامحتوني مبقتش عايز حاجه تانية انا كدا ارتحت 
قضيت معاه اليوم و حاولت اقنعه يسافر يتعالج لكنه شايف ان دا عقابه عن اللي عمله و مش عايز  يغيره... جنة اخدت ورثها وسافرت هي و سامية و بكدا هو خسر كل حاجه حاولت اساعده و اقف جمبه لكنه مرضاش و بعدني عنه للمرة التانيه... كان شايف انه مش هيقدر يعوضني و هيكون عبئ عليا في حالته دي حاولت كتير لكنه رفض محاولاتي نفذت رغبته و بعدت و دي كانت اول مرة اشوفه من وقتها 
مع الوقت ادركت اني غلطت لما بنيت احلامي كلها على شخص 
لما خليت محمد محور الكون بالنسالي تعلقي بيه بشكل مفرط 
أذاني محمد مكنش حب طبيعي.... محمد كان هوسي اللي قدرت اتخلص منه و قدرت اعرف معنى الحب بجد لما اتعافيت منه 
وصلت البيت بعد يوم طويل انا دلوقتي استقريت مع ماما و اخواتي وبقى عندي عيلة بتحبني بجد.... عيلة ممتنة جدا لوجودهم في  حياتي  طلعت اوضتي و اترميت على السرير بتعب لكن مكانش جايلي نوم اخدت الواني و لوحة و طلعت البلكونة و بدأت ارسم 
كانت اللوحة عبارة عن عصفور بيتحرر من قفصه 
العصفور دا كان بيمثلني بعد ما اتحررت من همومي 
بصيت على بلكونة خالد و اتنهدت و انا بفكتره 
خالد اخد حبس 3 سنين 
محمد اتنازل عن القضية وقال ان الرصا'صة طلعت بالغلط وخالد بينضف المسد'س بس برضو اخد حكم لأن المسد'س مكنش مترخص 
فلاش باك 
_ قالولي انك طلبت تشوفني 
_ انا عارف انك عايزة اجابة للي حصل 
_ اللي بينك وبين محمد عرفته سؤالي الوحيد هو ليه حا'ولت تقتـ'ـلني... عايزة افهم عملتلك ايه عشان تأذ'يني كدا
_ الوقت اللي رهف انتحـ'ـرت فيه انا كنت مسافر و لما رجعت  مفيش  حد كان راضي يقولي عن السبب.... فضلت كتير ادور لكن موصلتش لحاجة و حالتي النفسية ساءت عملت مشاكل كتير هنا 
بابا كان عايزني ارجع انجلترا تاني و قالي اني بقيت مر'يض نفسي ولازم اتعالج وقتها مكنتش عارف اعمل ايه... هربت من كل حاجه ورجعت انجلترا تاني بس كنت بدور برضو ورا اللي حصل لأختي لحد ما عرفت انها كانت بتحب دكتور زميلها وخانها مع بنت عمه عشان كدا انتحـ'ـرت
_ وبعدين ايه اللي حصل 
_ بعدها نزلت مصر... اول مرة قابلتك في اسكندريه كنت نازل عشان ادور على محمد مكنتش اعرف انتي مين ... بس لما شوفتكم بعدها مع بعض افتكرت ان بينكم حاجه وكمان عرفت انك بنت عمه 
كان كل هدفي انتـ'ـقم منك انتي ومحمد ... يوم ما دخلتلك الاوضه بليل كنت مقرر اني اقتـ'لك  و اخد حق رهف 
واخلى محمد يخسرك زي ما انا خسرت اختي بس مقدرتش...وقتها ادركت اني بحبك عشان كدا بعدت عن البيت فترة و كنت بتجنبك لحد ما عرفت قصتك من والدتك وعرفت انك ضحية زي رهف و ان محمد بيحب جنة.... بعدها حاولت اجيب حقك و حق رهف 
وكانت اول خطوة عملتها لما بوظت الخطوبه 
_ يعني انت اللي بعت الصور بتاعة جنة 
هز راسه بإيجاب و  اتنهد بضيق 
_ وبعدين 
_  والدتك اكتشفت اللي حصلك من تسجيلات كاميرات المراقبة و واجهتني قلتلها تديني فرصة و اني مش هأذ'يكي تاني... كنت فاكر انها صدقتني بس دا محصلش و قالت لبابا على اللي حصل و الباقي كله انتي عارفاه 
فركت ايدي بتوتر 
_ وقت الزيارة انتهى... انا لازم امشي
قولت كلامي و وقفت عشان امشي لكنه مسك ايدي 
_ نورا انا بحبك 
قطع كلامه امين الشرطة و هو جاي ياخده عشان وقت الزيارة انتهى
_  ابقى تعالي تاني... هستناكي
هزيت راسي و انا ببتسمله ومشيت 
باااااااااااااك
فوقت من الذكرى دي على صوته 
_ الرسمة دي حلوة اوى 
اتنهدت وانا بضحك
_ وكمان صوته في وداني و كل شويه اتخيله... كدا كتير 
_ امممم... يعني بتتخيلني كتير انا كنت فاكرك نستيني من قلة زياراتك 
لفيت لمصدر الصوت و صر'خت اول ما شوفته واقف في البلكونة بتاعته 
_ ايه الاستقبال دا بتصرخي في وشي بدل ما تزرغطي اني طلعت 
_ ا... انت هنا بجد... انت طلعت امتى 
_ ما انتي لو مهتمة كنتي عرفتي لوحدك 
قالها وهو بيربع ايده وبيبص الناحية التانية 
ضحكت على شكله و هو مقموص كدا
_ علفكره بقت قديمة دي في ميمز طلعت اجدد 
_ اعذري جهلي بقا بقالي 3 سنين مش متابع 
_ متقلقش هذاكرلك اللي فاتك 
نط البلكونة عندي كالعادة 
_ انت رايح فين 
_ وحشتيني 
ابتسمت
_ وانت كمان 
_ واضح حتى كنتي مغر'قاني زيارات
_ مكنتش بستحمل اشوفك في الحالة دي 
شدني لحضنه و طبطب عليا 
_ عارف يا حبيبتي عارف 
فجأة سمعنا صوت العاب نارية ولقينا السماء كلها بتنور 
_ايه دا في ايه 
_ دا اخواتك المتخلفين ضربوا الالعاب النارية بدري 
_ يعني ايه
لقيته ركع قدامي وطلع خاتم
_ يعني تقبلي تتجوزيني 
ضحكت و انا بهز راسي 
_موافقة
مديت ايدي ولبسني الخاتم 
_ تاني عرض جواز دا علفكره 
_ الخاتم الاولاني اهو 
قلتها وانا بمسك السلسلة اللي فيها الخاتم 
_ كنتي قولي طيب مكنتش جبت واحد تاني 
_ و ايه يعني مش خساره فيا خاتمين 
باس راسي و هو بيبتسم
_ مفيش حاجه في الدنيا خسارة فيكي يا وحيدتي
نسيت اقولكم انا وخالد ارتبطنا من سنة
ارتبطت بيه لما اتأكدت اني بحبه بجد و إني اتعافيت من محمد و مبقاش ليه فى قلبي اي مشاعر 
 خالد كان حالة غريبة ظهرتلي من اللامكان
 ‏و انا ممتنة جداً انه ظهرلي ♡゙
تمت بحمدلله
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-