رواية ماسه وفهد كاملة جميع الفصول بقلم حبيبه محمد

رواية ماسه وفهد كاملة جميع الفصول بقلم حبيبه محمد


رواية ماسه وفهد كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة حبيبه محمد رواية ماسه وفهد كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية ماسه وفهد كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية ماسه وفهد كاملة جميع الفصول

رواية ماسه وفهد بقلم حبيبه محمد

رواية ماسه وفهد كاملة جميع الفصول

ماسة بعياط:يعني ايه 
ادم بجبروت:يعني ذي ما سمعتي يا ماسة انا مش بتاع جواز ومش يوم ماهتجوز اتجوزك انتي 
ماسة بعصبيه وبتمسح دموعها:واحده ذي؟
ادم:اه ذيك انتي واحده خونتي ثقت ابوكي فيكي ويعالم ارتبطي كام مره قبلي 
حب :فعلا عندك حق انا غلطان ان حبيتك واستحملتك سنتين بكل عيوبك وبقول معلش بحبو وانت تجي في الاخر تقولي مش انا اللي تتجوزرني  وبتكمل بقوه مصطنعه ليه  سنتين وانا معاك بحترامي يا زباله سنتين وانا عمري مابصيت لحد غيرك وانت تاكد علي الاحترامي ولاعمري خليتك تلمسني يا زباله بس هقولك ايه اصل الزباله الي ذيك والي كل يوم مع حد شكل بيبقا فاكر ان الناس كلها ذيو 
ادم:انا ساكتلك ومقدر المواقف قد ايه صعب عليكي 
ماسة :لا مش صعب في ستين دهيه ارجع ل سلة الزباله بتاعتك وانا هعرفك مين ماسة اللي انت بتقول ان ماينفعش ابقا مراتك 
و مشيت و بقهرتها ومش عارفه هي ازاي الكلام ده طلع منها و جواها الف سؤال ومش لاقيه اجابه وجلست علي البحر 
ماسة بعياط :يارب انا غلطانه انا عارفه عارف كمان انك من حقك تعاقبني بس مش قادره يارب داوي قلبي من ناحيته يارب قويني انا ماليش غيرك سنتين وانا متمرمطه معاه كل حاجه عملتها يارب سامحني منك لله يا ادم منك لله علي حرقة قلبي وارجع اقول انا غلطانه 
نسيت اعرفكم 
(ماسة غاليه جدا عن بابا وماما واتولدت بعد 7 سنين من جوازهم وسموني كده عشان فعلا انا غاليه عليهم )
(ماسة 21 سنه في كليه هندسة برمجه تالته  طويله وعيونها عسلي وبيضه و جسمها حلو بمعني الكلمه يما وقعت رجاله في حبها بس جيه الي كسر حصونها علي قد ما الناس بتشوفها حاجه كبيره بس هي ضعيفه بمعني الكلمه من عيله كبيره في مصر واحيده مالهاش اخوات )
(ادم مهندس اتعرف علي حب في اخر سنه ليه في الكليه ومعروف عنه ان دنجوان 25 سنه )
اسيل بطبطب علي ماسة:اهدي خلاص يا حبيبتي هو مايستهلكيش صدقيني  وبعدين بيقوله الطيبون للطيبات وهو لو طيب ذيك كان هيبقا ليكي وان شاء الله ربنا هيعوضك 
ماسة:انا مش عايزه حاجه تاني ومش عايزه احب ولا اتحب تاني 
اسيل بتحضنها:اهدي يا روحي خلاص يا حب صدقيني ربنا هيعوضك خير ان شاء الله 
ماسة:يارب 
اسيل:قومي يختي من امته واحنا كده وبتقلد طريقة حب الرجاله دي مشروع فاشل 
ماسة بضحك:عشان تعرفي كلام حكم 
اسيل بضحك:قولي لنفسك يختي 
(اسيل 21 سنه مع حب في نفس الكليه و مش مرتبطه طويله وفيها شبه كبير من ماسة بس قويه شويه وتبقا بنت عم ماسة)
ماسة هديت ورجعت علي الڤيلا هي واسيل 
ماجد بعصبيه:كنتو فين 
اسيل:عم..
ماجد:بسال الهانم علي حب 
ماسةبتوتر:كنت ف...
ولسه هتكمل ماجد ضربها 
ماجد:يا خسارة تربيتي فيكي يا ماسة
ماسةبعياط: والله يا با..
ماجد:ماتقوليهاش انا ربيتك وكبرتك عشان تجي في الاخر ترتبطي من ورايا تغفليني 
محمود جد ماسة:سيبها يا ماجد تعالي يا ماسة
اسيل قومتها ودخلو المكتب للجد محمود 
محمود:انتي شايفه الي عملتي عادي 
ماسةبعياط:عارفه ان غلطانه يا جدو بس وندمانه والله العظيم ندمانه والنبي يا جدو خلي بابا يسامحني 
محمود: هي دي حاجه سهله انتي عارفه يعني ايه نتغفل كلنا كده مش معني ان احنا ناس غنيه هننساه اصلنا وننساه ان احنا صعايده ابوكي لو كنت سبتك كان ممكن يموتك مع انو روحه فيكي 
ماسة بعياط: عارفه بس وربنا وربنا يا جدو مش هتتكرر انا عارفه ان انا غلطانه بس يسامحني 
محمود:هتسافري 
ماسةبعياط: هسافر فين 
محمود:الامارات عند فهد 
ماسةبعياط اكتر:لا لا والنبي يا جدو انا بخاف من فهد حقكو عليا كلكو بس والنبي والنبي فهد لا 
محمود:ماعنديش كلام تاني هتسافري و كل حاجات هتتنقل علي الامارات ولما فهد يرجع هترجعي معاه 
ماسة بعياط: عشان خاطر ربنا عندك لا ماتودنيش ل فهد 
محمود:خلصت يا ماسة هتروحي يعني هتروحي وانا مش هعرفه انتي عامله ايه كانك راحه عادي تكملي دراسه هناك عشان انتي عارفه هو لو عرف حاجه ذي دي ممكن يعمل فيكي ايه 
ماسةبعياط: حاضر يا جدو
محمود:علي فوق وانا هعرفه انك هتسافري 
ماسة طلعت وهمها بقا اكبر بكتير اول حاجه باباها الي مش طايقها و جدها و قلبها المكسور وان هي راحه ل جحمها برجليها ل فهد
علي السفره
يونس اخو اسيل: امال فين ماسة
اسيل بكدب:نايمه 
مريم ام ماسة:البت دي لما اطلعلها جت من برا منغير ما تسلم عليا 
معتز يبقا عم ماسةوابوه فهد:صحيها يا اسيل
ماجد:لا لا سبها 
احمد يبقا ابو اسيل وبضحك:غريبه يا ماجد اول مره تقول سبها كده ده انت بتبقا هتموت وتشوفها 
ننظم العيله 
( معتز و مها يبقا فهد و جاسم ولادهم)
(ماجد و مريم بنتهم تبقا ماسة)
(احمد و اسراء يونس واسيل ولادهم)
و محمود الجد وباقي الشخصيات هنعرفها 
(يونس27 سنه ضابط شرطه طويل وعريض وبشريتو بيضه و عيونه عسلي فاتح )
(جاسم25 طيار وطبعا كلنا عارفين يعني ايه طيار يعني كل الجمال متجمع في )
محمود في التليفون:فهد يا ابني 
فهد بصرامه:بسرعه يا جدو في ايه عندي شغل 
محمود:ماسة هتجي تقعد معاك عشان ..
فهد:ماسةمين يا جدو ماتبعتليش حد انا مش ناقص ماسة  ال ماسة دي في بوقها معلقه دهب و مدلعه 
محمود:انا هبعتهالك
فهد:هي عملت ايه 
محمود: ماعملتش حاجه بس هي عايزه تكمل في الامارات 
فهد:هتجي تستحمل شهر و هبعتهالك تاني اوي هي اكيد هترجع قبل شهر سلام وقفل
بعد يومين 
ماسة في اوضتها مش بططلع و مامتها هتموت عليها وليه هي زعلانه كده و ليه عايزه تسافر  
مريم بعياط:يا ماجد ليه طب هتسافر ليه كانت هنا جمبنا يا ماجد والنبي سبها جنبي
ماجد :دي حاجه هي عايزها عشان مستقبلها 
مريم:طب نسافر معها 
ماجد:خلاص بقا يا مريم هي كلها كام شهر وهترجع 
مريم:طب لسه فاضل علي الجامعه
محمود:هتسافر عشان تاخد علي الجو هناك 
محمود:تعالي يا ماسة 
في المكتب 
ماسة:نعم يا جدو
محمود:خلي بالك من نفسك فهد مايعرفش اي حاجه واتجنبي معاه المشاكل 
ماسة :هو فهد لسه ذي ماهو هو مسافر من خمس سنين لسه ذي ما هو 
محمود:الطباع مابتتغيرش 
ماسة:يا جدو اسافر في اي حته غير الامارات والنبي يا جدو
محمود:خلاص يا ماسة يلا عشان طيارتك 
ماسة بمدموع:حاضر يا جدو واتجة للمطار
يونس:انتي ليه غيرتي رايك كده 
ماسة:غيرت في راي في ايه 
يونس:ماسه مالك يا حبيبتي انتي كويسه 
ماسة:اه كويسه 
يونس:غيرتي الجامعه ليه انا مش مصدق ان عمي وافق اصلا 
ماسة:انا قولتو وهو وافق 
يونس:خلي بالك من نفسك 
ماسة:وانت واسيل و سلملي علي جاسم اوي 
يونس:حاضر يلا باي 
وركبة الطياره 
بعد ساعتين 
السواق:حضرتك ماسة هانم 
ماسة:ايو انا 
السواق:اتفضلي يا فندم فهد بيه باعتني لحضرتك 
العربيه وقفت قدام ڤيلا كبيره 
ماسة نزلت وبقيت تتقدم في اتجاه الڤيلا بخطوات بطئ 
مشرفة الڤيلا منه :اتفضلي يا هانم 
ماسة:شكرا 
منه:فهد بيه في الشغل وهو امر ان احنا نحضرلك اوضتك الخاصه 
ماسة:شكرا 
منه:اتفضلي يا هانم و طلعت مع ماسة الاوضه 
ماسة بتبص ل كل حته في الڤيلا الاثاث راقي و بس كئيب و الالوان سوده وسلفر 
منه:دي اوضة حضرتك والعشاء بيبقا الساعه 10 والفطار 8 الصبح والغدا 5 و فهد بيه منتظيم جدا في مواعيده 
ماسة في سرها:هو بيت ولا معسكر ده 
ماسة:ماشي
منه:اسيب حضرتك عشان ترتاحي تحبي اجبلك اي حاجه 
ماسة:لا لا شكرا 
ماسة فضلت قاعده بتفكر هتعمل ايه وازاي هتعيش معاه ده منتظيم في كل حاجه وهي مافيش حاجه في حياتها بتعملها في وقتهاا 
بعد ساعتين 
فهد:منه 
منه:نعم يا فهد بيه 
فهد:هاخد شاور ونازل يكون الغدا جاهز 
منه:حاضر يا فندم 
وطلع علي الجناح بتاعه الخاص كل حاجه ممكن يحتجها الانسان موجوده في الجناح 
فهد:فين الهانم 
منه:اسفه يا فندم هانم مين
فهد بعصبيه:الهانم الي لسه جايه 
منه بخوف:اه اه يا فهد بيه هطلعلها 
وطلعت ل ماسة 
منه:فهد هانم في انتظارك 
ماسة :نازله 
ونزلت 
وكان فهد مركز في الفون حاجه تبع الشغل وماسه بتقرب منه بخطوات بطيي 
فهد بعصبيه:البيت ده ليه مواعيده يا هانم 
(فهد 30 سنه اسمراني  وطويل و عريض جسمه يشبه كمال الاجسام عيونه زيتوني غريبه شويه وصارم في قراراته و عصبي و منتظيم في كل حاجه عنده شركه من اهم شركان البرمجه في العالم و هو عباره عت سلة شركات)
ماسةبخوف:حاضر 
فهد:تمام يلا عشان تاكلي 
ماسة:مش عايزة اكل 
فهد:هنا مفيش حاجه اسمها مش عايزة اكل فاهمه
ماسة:ازاي يعني هاكل غصب عني
فهد بعصبية:كلامي يتسمع تمام
ماسة بخوف:حااضر
فهد:ايوا كده اقعدي
خلصوا اكلهم وهيا طلعت على اوضتها
ماسة لنفسها:انتي اللي جبتيه لنفسك كلوا بسببك ياادم انا غلطانه اني حبيتك انت شخص زبالة 
وقعدت مع نفسها في اوضتها
ماسة:انا هكلم اسيل اه صح ازاي لازم اجيب خط تاني انا هقول لفهد لا لا مش هقوله لا يتعصب بعد فترة من الوقت 
ماسة:انا لازم اقوله هقوله كده احسن
عند فهد وبيتكلم في الفون
ماسة: احم احم 
فهد شاورلها بمعنى ثانية اما يخلص المكالمة 
فهد: نعم في حاجه
ماسة بصوت خايف:ك.ك.نت عايزة
فهد بعصبية خفيفة:عايزة اي اخلصي
ماسة :عايزة اكلم اسيل وعايزة اجيب خط
فهد:اه تمام ماشي جبتلك خط في مكتبي حاجة تاني
ماسة:لا شكرا يافهد 
فهد فرح لما سمع اسموا منها
فهد لنفسه :اخيرا حب عمرك بقت معاك بس لازم اعلمك الادب وازاي تكلمي الزفت ادم ده
فلااش بااك..
اسيل في الفون: اه والله ياابيه وعمو وجدو عرفوا وهيبعتوهالك بس هيا ملهاش ذنب هيا غلطت انها حبت يعني 
فهدبعصبية: اسيييل اتكلمي حلو انتي عارفة هيا هتبقا لمين صح 
اسيل بخوف: اسفة اسفة والله مش قصدي
فهد: تمام انا هعرف اتصرف سلاام
فهد لنفسه:اخيرا هتبقي معاية
بااكك
عند ماسة في المكتب بتدور على الشريحة 
فهد من وراها: اي مش لاقيها 
ماسة:لا 
فهد :وقرب عليها جامد 
ماسةبخوف: في.اي 
فهد وجاب الخط من وراها :متخفيش في اي الخط اهو
فهد بخباثة :ريحة شعرك تجنن ومشي
ماسة وفي حالة صدمة: اي حصل ومشيت من كسوفها على اوضتها
ماسة: الو يااسيل
اسيل:الو ياماسة اخبارك اي 
ماسة:بخير انتي عامله اي وماما طمنيني عليها
اسيل: كويسة يروحي متخفيش مين اللي جبلك الخط انتي ولاا حد تاني
ماسة وسرحت في فهد:هاا لا لا مش انا ده فهد
اسيل بصوت منخفض:اومال هو هيسيبك يعني
ماسة:بتقولي اي 
اسيل: لا لا مش بقول حاجه يلا تصبحي على خير 
ماسة :وانتي من اهلو
عند فهد وهو على السرير بيفكر فيها وفي ملامحها وشعرها وشكلها وقد اي هيا جميلة بس للاسف هو مكنش حبها الاول زي ماهي حبو الاول الاخير 
عند ماسة وهيا بردوا بتفكر فيه وفي جماله وعضلاته وشكلوا بس قالت ان اكيد هو عمروا ماهيحبها وبعدين هيا قررت ما تحبش بعد ادم عشان متتجرحش وراحت في النوم الساعة 3:00 الفجر في بيت 
في ڤيلا محمود جد ماسة
جاسم : بسببس 
اسيل وكانت بتسمع اغاني وراحة تنام: بتبص وراها لقيت جاسم اتخضت ولسا كانت هتصوت حط ايدوا على بوقها
اسيل: في اي 
جاسم: انا صراحة صبرت كتير ولازم اقولك على كل حاجه
اسيل وبفرح عشان هيا معجبة بيه: حاجة اي
جاسم :اسيل انا بحبك ومن زمان وعمري مابصيت لواحدة غيرك والله برغم ان كلهم عنيهم عليا عشان انا حلو وكده بضحك
اسيل ومصدومة من الكلام: انت. انت بتتكلم جد
جاسم: اومال ههزر يعني بس انتي اي رايك انا خايف تكوني بتحبي حد 
اسيل: وحضنتوا من الفرحة لان دي اول مره حد يقولها كده اسيل: بحب حد تاني مين انت فجئتني وافتكررت انها حضناه وبعدت 
اسيل: انا اسفة
جاسم وفاق من صدمتوا وانها مش بتحب حد تاني 
جاسم: لاا لاا اسفة اي انا مش مصدق نفسي
عند ماسة
ماسة وهيا نايمة قامت مخضوضة حاست ان حد كان هيبوسها 
ماسة: اي ده مين مين بتبص ملقتش حد 
فهد في اوضته 
فهد لنفسه: ياغبي كنت هتكشف كل حاجه في ثانية لازم تمسك نفسك لحد ماتعلمها الادب وتحبك بس ازاي اصلا ياارب وغرق في نومه.
في صباح اليوم التاني
ماسة هانم البيه مستني حضرتك تحت
ماسة: ماشي قوليله نازلة
وقامت خدت شاور ولبست ونزلت 
ماسة :صباح الخير 
فهد: مردش
ماسة بصوت مش مسموع: براحتك
فهد: قولتي اي
ماسة :أ.ا.انا ممقولتش حاجه
فهد: تمام كلي
ماسة: منا باكل اهو اي د
فهد: ردك يبقا على قد السؤال وردك المحترم ده يامحترمة يتعدل ياايما
ماسة بعناد: ياايما اي هتقتلني مثلاا ياابن عمي
فهد وصبره نفد ومسكها من شعرها وقربها ليه: اعملها يابنت عمي
ماسة وبتعيط جاامد: حااضر حاضر وجريت على اوضتها
فهد لنفسه: انت لازم تقسا عليها بس مش كده دي كده هتكرهك 
عند ماسة
ماسة بعد ماهديت: ادخل 
الاكل ياست هانم فهد بيه قال طالعولها
ماسة: مش عايزة منوا حاجه وقوليلوا ان هيا هتسافر 
فهد دخل في اللحظة ديي و...

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

ماسة:وقوليلوا اني هسافر وفي لحظة دي دخل فهد.
فهد:قولتي اي
ماسة:قولت هسافر اي هتمنعني يعني
فهد:اهه همنعك ياماسة 
ماسة:اوعى تفكر عشان ممشي كل حاجه على مزاجك هتمشيني انا كمان على مزاجك لاا مش انا
فهد وبعصبية:بت انتي انتي تلمي نفسك ومسمعكيش تقولي اسافر تاني انا مصدقت قصديي ا.ا
ماسة:مصدقت اي 
فهد وغير الموضوع :ايوا همشيكي على مزاجي زي مابعمل كل حاجه على مزاجي وسابها في الاوضة وهيا بتعيط
ماسةوهيا منهارة:انا كده بقيت مسجونة منك لله يافهد منك لله ونامت من كتر التعب
عند اسيل وجاسم
جاسم وهو بيبص للاسيل من بعيد
اسيل:يخربيت نظاراتك ليا بعشقها وبعشقك 
جاسم وراح عندها:ازيك ياليلو
اسيل:ليلو
جاسم:اي مش عجبك اغيرو
اسيل:لا لا تغيروا اي ده جميل اويي واحلى عشان منك 
جاسم:قولي تاني كده
اسيل اتكسفت ومشيت
عند فهد وهو في الشركة 
فهد:الو
منة الدادة:الو فهد بيه
فهد:ماسة فاقت
منة:لسا انا لسا كنت عندها وكانت تعبانة واديتها العلاج ونامت تاني
فهد بخضة:ايي ازاي تعبانة عندها ايي
منة: اهدى يافهد بيه هيا سخنة شوية وبتهلوس
فهد:طب انا جاي حالا
وراح على البيت وجاب الدكتورة معاه
فهد:اتفضلي يادكتورة 
ودخلت 
ماسة بهلوسة:انا بكرهك يافهد بكرهك
فهد الكلام جرحه
الدكتورة وكشفت عليها
الدكتورة:متخفش هتبقا كويسة هيا بس قلت اكل وارهاق
فهد:شكرا يادكتورة وطالعها
فهد وقاعد جمب ماسة وبحزن:كده ياماسة بتكرهيني ده انا اكتر حد حبك ومبتمنلكيش الاذى انا عارف ان تعملي صعب معاكي بس انا اسف  وساب ايديها وقام
ماسة وبعد مافاقت :منة يامنة 
منة:نعم ياماسة هانم
ماسة: انا نايمة بقالي قد اي 
منة:من امبارح الصبح
ماسة:ايي طب خلاص خلاص
منة:هجيب لحضرتك الاكل
ماسة:لاا انا قولت امبارح انيي مش هاكل هنا
منة: بس دي اوامر البيه
ماسة: هو عرف اني تعبت
منة:اهه حضرتك وكلمني امبارح سئل عليكي وقولتله انك تعبانة جي على طول وجاب الدكتورة واول مره اشوفه حزين ومكسور كده
ماسة وبفرحة بس دارتها:بجد هو عمل معايا كده
منة:اه والله
ماسة: طب هاتي الاكل 
ماسة قامت خدت شاور وكلمت اسيل بس اسيل مقلتلهاش حاجه عن جاسم وقفلت
ومنة جابت الاكل وبعد ماكلت
في مكتب فهد في البيت
ماسة:ينفع ادخل
فهد: ادخلي
ماسة: شكرا
فهد:بقيتي احسن دلوقتي
ماسة:اه الحمدلله شكرا انا عرفت انك جبت الدكتورة امبارح
فهد:لا شكر اي ده واجبي
ماسة:واسفة على طريقتي امبارح
فهد :لا عادي كنت مقدر موقفك
ماسة:بجد انت طلعت انسان طيب جدا
فهد وبضحك:اومال انا كنت شرير يعني
 ماسة وسرحت في ضحكته ورجعت لوعيها:مش قصدي بس معاملتك...
فهد:عارف عارف كلوا بيقولي على معاملتي بس انا حكم السنين اللي بعيد عنكوا فيها معاملتي اتغيرت
ماسة:اهه طب ياريت تفضل كده على طول
فهد:حسب معاملتك انتي كمان ولو مش هتعملي حاجه تدايقني 
ماسة:لا متخفش مش هعمل حاجة تدايقك تاني هو ينفع نبقا صحاب
فهد وبفرحة من جواه:طبعا بس مش المفروض الصحاب مش بيخبوا عن بعض حاجه
ماسة:اه لي
فهد: طب يبقا انتي متخبيش عني حاجه ولينا قاعده مع بعض كل يوم نتكلم فيها تمام
ماسة وبفرحة وكانت هتحضنه:تمام انا اسفة على اللي كنت هعمله
فهد في باله ياريتك كنتي عملتيها ورجع لوعيه:هاا لا لا عادي ولايهمك 
وفجأة دخل عليهم عبدالرحمن
عبدالرحمن وبصوت عالي:صحبي يصحبي يلي مبتسئلش 
فهد:واطي صوتك يخربيتك ايي
عبدالرحمن:ياعم عادي بيت اخويا صح الا مين القمر
فهد :اطلعي على فوق ياماسة
ماسة:حاضر 
عبدالرحمن: في اي مش تعرفني عليها الاول
فهد وبعصبية:ولا لم نفسك دي ماسة بنت عمي ملكش دعوة بيها
عبدالرحمن: يعم خلاص في اي
اه صح اعرفكوا على عبد الرحمن(عبدالرحمن 25سنة باباه مصري ومامته من الامارت بيتكلم مصري مهندس برمجة وشغال مع فهد في الشركة)
فوق عند ماسة وبتتكلم في الفون:الو يا فريدة 
فريدة:الو ياماسة واحشاني فينك يبنتي مبتجيش الجامعةليي
ماسة بحزن :اصل انا سافرت فريدة بصدمة:ايي

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

فريدةبصدمة :ايي سافرتي امتى وازاى وفين
ماسة:اهدي اهدي يبنتي جدو كان عايزني اكمل برة وادهم سبني اصلا الزبالة 
فريدة:ايي ازاي ساابك
ماسة:هبقا احكيلك بعدين المهم انا دلوقتي في الامارات 
(فريدة 21 سنة مع ماسة في الجامعة مهندسة صاحبة ماسة اوييي الانتيم يعني)
وفي الوقت ده كان واقف ورا الباب فهد
فريدة:لوحدك في الامارات عايشة مع مين
ماسة:مش لوحدي انا مع ابن عمي فهد اللي كان مسافر 
فريدة:فهد ايي ده انتي كنتي بتقولي ان معاملته صعبة بس صراحه لما ورتيني صورته كان قمر اويي
ماسة:بت ملكيش دعوة بيه
فريدة:ياست انا اتكلمت اصلا بس اي الغيرة دي وراها اي
ماسة:مورهاش حاجة بس صراحة طلع كويس جدا وحنين اويي اقول ولا لا
وكل ده فهد سامع وفرحان
فريدة: لا لا لازم تقولي
ماسة :كنت تعبانة امبارح وجبلي الدكتورة بس انا كنت بهلوس وبعدين لقيتوا مسك ايدي بس هو فاكر اني نايمة وطلع بيحبني من واحنا صغيرين وانا الغبية كنت بحب المعفن ادم ده
فهد واتصدم وهو برا بس صدمة فرح
فهد:اي سمعتني عشان كده كانت بتقولي نبقا صحاب 
فريدة: قولي والله القمر ده طلع بيحبك 
ماسة وبغضب: انا قولتلك اي لمي نفسك
وفهد برا ميت من الضحك عليها
فهد دخل
فهد:ينفع ادخل
ماسة:اه طبعا اتفضل..سلام بقا يافريدة دلوقتي
فهد:صحبتك ديي 
ماسة:اه صحبتي 
فهد بكدب بيحاول يدايقها:طب ماتعرفيني عليها
ماسة بغيرة: اي طب ولي تتعرف عليها اومال انا ايي قصدي يعني مينفعش اني اعرف صحبتي كده عيب
فهد: حاسك غيرانة وبيمشي ايدوا على وشها
ماسة:لا مش غيرانة ولا حاجة 
فهد: امم طب ولا خلاص
ماسة: في حاجه ولا اي
فهد: لا اصل كنا متفقين نقعد مع بعض كا صحاب وكده
ماسة: طب يلا انا فاضية اصلا
فهد: تمام اي رايك نسئل بعض انا مره وانتي مره
ماسة: تمام يلا انت
فهد:حبيتي قبل كده ومين
ماسة بتوتر: بص انا مش بحب الكدب انا كنت بحب واحد قعدت سنتين وسبنا بعض وده السبب اللي جيت بسببوا هنا وانت نفس السؤال
فهد: انا مش كنت بحب انا مازالت بحبها من واحنا صغيرن بس معرفتش اوصلها وقربت اهو ومسك دراعها وقربها لي 
ماسة بتوتر:مقولتش مين يعني
فهد: انتي ياماسة انتي اللي بحبك مين سنين ونفسي تبقي ليا مكنتش بطيق حد يبصلك ودايما نفسي تبقي لياا انا لوحديي بتاعتي فاهمه وقبلها بكل حب
ماسةوبعدت من الصدمة :بـ.بتحبني اناا 
فهد:اه انتي لو مش قابلة حبي ابعد مع ان هيبقا صعب عليا اويي
ماسة:وقربت منوا يبقا متسبنيش وحضنتوا وهو كمان وكان هيدخلها جواه من كتر حبه
فهد بفرحة:انا مش مصدق نفسي انتي بقيتي معاياا خلااص انا بحلم
ماسة:لا مش حلم ده حقيقة ومش هنبعد عن بعض ابدا
فهد:اكيد عمرنا ما هنسيب بعض احنا لازم نرجع مصر ونقول لكل العيلة ونتجوز
ماسة :بسس
فهد بحزن:بس اي ياماسة
ماسة:بس انا خايفة لا يحصل حاجه واحساسي دايما بيبقا صح واعدني انك مش هتسبني 
فهد:عمري ماهسيبك صدقيني وحضنها جامد
ماسة:انا بجد معاك وفي حضنك حاسة بأمان يافهد
فهد:قولي فهد تاني كده
ماسة:خلاص بقا يافهد انا بتكسف
فهد:اموت في كسوفك اناا
ماسة:بس انت شخصيتك من بره عكس شخصيتك اللي جوا خاالص
فهد:من بره شكلي قاسي وبتعامل بقسوة بس مش مع كل الناس لاكن من جوايا انا غير كده خاالص
ماسة:من جوا احسن بكتير
فهد بخباثة:وانتي كلك على بعض قمر كدهه ماشي على الارض 
وفضلوا يضحكوا
فهد :ها نرجع مصر امتى
ماسة:شوف انت 
فهد:بكره وهنعمل هناك الخطوبة او اقولك احنا نكتب الكتاب وكام اسبوع نعمل الفرح
ماسة:ايي اي انت متسرع كده لي
فهد:انا مستني كتير ياماستي عايزة تحرميني منك 
ماسة: لا مقدرش طبعا اللي انت عايزوا يادودي
فهد: اي دودي دي
ماسة:مش عاجبك ده جميل يادودي
فهد: اصلها بتدوبني اوييي وممكن اعمللل
ماسة بتوتر وكسوف:تعمل اي هاا اناا اناا ماشية
فهد:ماشية فين دي اوضتك خلااص انا همشي وهجيلك
ماسة:امشي بقاا
بعد فترة من الوقت
فهد:ماسة حضري نفسك عشان هنرجع مصر وهنقولهم 
ماسة بفرحة:بجد يعني خلااص هنروح مصر
فهد:اهه يستي بس بصي متقفيش تتكلمي مع اي حد من ولاد اعمامك ولا اخواتي حتة 
ماسة:حاضر
فهد:وادم ده لو شوفتي او كلمك مش هيحصلك كويس
ماسة:حااضر بتغيري يادودي
فهد:اي يختي بغير دنا لما حد بيقول اسمك بس بغير
ماسة: ربنا يخليك ليا ياارب
فهد:ويخليكي ليا يروحي يلا عشان الطيارة 
وجهزوا وركبوا الطيارة .قدام فيلا محمود جدهم
فهد:ياا معقول محدش غير الديكور بتاعها لسا زي ماهيا
ماسة:اهه جدو مش بيرضا يلا بينا ودخلوا وهما ماسكين ايد بعض
ماسة:انا خايفة اوي
فهد:خايفة من اي 
ماسة:عشان ماسكة ايدك وكده
فهد:انتي هتبقي مراتي على فكره وخلي حد يكلمك كده
ودخلوا والكل باين في عنيه الصدمة 
فهد:جدو حبيبي واحشني
الجد محمود: واحشنيي اكتر يافهد اي يابني مش عايز تيجي تشوفنا
فهد:اديني جيت ياجدو عشان اشوفكوا
مامت فهد:ابني حبيبي واحشني اويي عامل اي انت كويس
فهد:اهدي كده كويس اهو 
معتز بضحك: ابو قلب قاسي اللي مبيسئلش على اهلو 
فهد:منا بسئل اهو 
وسلموا كلهم
مامت ماسة:بنتي واحشتني 
ماسة:وانتي كمان والله
وبابها مرضاش يسلم وهيا زعلت وفهد خد باله
وطلعت على اوضتها
فهد بزعل :لي كده يابابا مسمحتنيش
اسيل:ينفع ادخل
ماسة:خشي واحشاني اويي
اسيل:وانتي اكتر
وحضنوا بعض
اسيل:مالك زعلانة لي
ماسة:لا ده عشان بابا زي منتي عارفة
اسيل:اهه متزعليش نفسك شوية وينسا
ماسة:ياارب
اسيل: بس حوار انك داخلة وماسكة ايد فهد اي اللي حصل ها 
ماسة:هقولك كل حاجه بليل عشان تعبانة
اسيل:ماشي وانا كمان حصل حاجات كتير
ماسة:اكيد تافهة زيك
اسيل:لا عيب عليكي
وخرجت
ودخل فهد بعديها علطول كانت لسا ماسة بتغير هدومها وفجأة...

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

دخل فهد وماسة كانت بتغير هدومها وفجأة
ماسة:اعااااا اطلع برهه وجريت على الحمام 
فهدمن بره:متخفيش مشوفتش حاجهه 
ماسة:انت على فكره قليل الادب 
فهد:اما تطلعي انا اعرفك مين قليل الادب ياماستي 
ماسة:اهه ماشي ماشي مش هتعرف تعملي حاجه
فهد:خلي بالك انا اقدر اخشلك بس قولت مش من اولها كده
ماسة:اطلع برهه طب عشان لو حد دخل يحبيبي
فهد:ماشي هطلع عشان كلمة حبيبي بس
وخرج
وبليل اتجمعوا العيلة كلها
فهد:بابا انا كنت عايز اقولك حاجه كده
معتز:قول يبني في اي
فهد:انا هتجوز
معتز بضحك وفرحة:مين تعيسة الحظ
فهد:ماسة 
معتز وقام وقف :ماسة
فهد:اهدى في اي ماسة مالها
معتز:تعالى معايا يبني
وطلع على اوضة فهد
فهد بغضب:في اي اتصدمت لي ايوا ماسة وهتجوزها
معتز:ماسة كانت بتكلم واحد بقالها سنتين هيا اهه بنت اخويا بس انت بردوا ابني وهخاف عليك
فهد:انا عارف على فكرة وانا فاهم قصدك ماسة مش من نوع البنات دي وهيا اصلا نسيتوا وهتجوزها حط الكلمة دي في بالك
معتز:ونا قولت لاا
فهد:ونا مش محتاج رايك
وسابوا ومشي
معتز:اما نشوف اخرتها معاك
فهد:وهو طالع خبط في ماسة وكان على وشه علامات الغضب
ماسة:في اي مالك
فهد بعصبية :اوعي انتي دلوقتي
وخرج وركب عربيتوا وفضل يلف بيها عشان عصبيتوا تروح
الساعة 5:00.
ماسة في البلكونة:ياترى انت فين دلوقتي
شافت فهد وهو راجع وراحت جري عليه
فهد: انا طالع دلوقتي عشان تعبان
ماسة: لا مش هتروح يافهد مالك اي اللي حصل
فهد ومسكها من دراعها :اي اللي انتي لابساهه ده ياماسة كانت لابسة بيجامة النوم 
ماسة:انا اسفة والله كنت قلقانة عليك فانزلت كده
فهد:متتكررش وسابها وطلع
وهيا طلعت وراه ودخلت عليه الاوضة
فهد:انتي عارفة يعني اي بنت تتدخل لولد في الوقت ده اوضته
ماسة:اه عارفة وبعدين هتبقا اوضتنا خليك فاكر
فهد وافتكر كلام ابوه: اهه
ماسةوقربت منه وحطتت ايديها على رقبته:مالك في اي
فهد بكدب: مفيش ياماسة
ماسة:لا في واحكيلي
فهد: مشاكل في الشغل
ماسة:بجد
فهد: اهه يست مش بتصدقيني ولا اي
ماسة:اكيد بصدقك يعني
فهد:طب يلا روحي نامي عشان محدش يشوفك
ماسة:ماشي تصبح على خير
فهد لنفسـه:لي كده يابابا ليي بس بردوا هتجوزها وناام
الصبح 
اسيل: اي ياجاسم مس هتكلم بابا
جاسم:مستني بس في سفرية هسافرها بكره و اول ماارجع هقول علطول للعيلة كلها
اسيل:ماشي ياحبيبي وانا واثقة فيكك
جاسم: ماشي ياحبيبتي انا هروح افطر 
ماسة ودخلت اوضة فهد من غير مايحس
ماسة وبتصحيه بحنية:دودي حبيبي اصحى
فهد:..
ماسة:يادودي اصحى بقاا
فهد: ينفع كده انا مبحبش حد يصحيني
ماية:لا اتعود بقا عشان لما نتجوز هصحيك كل يوم اه صح انت قولت لعمي
فهد بتوتر:لسا هقوله
ماسة:ماشي يروحيي لما تقوله ابقى قولي يلا بااي
فهد:باي ياماستي 
تاني يوم
ماسة:دوديي انا كل يوم هصحيك نفسي اشوفك مره صاحي قبلي اصحى بقاا
فهد:انتي تاني انتي يابنتي لي مش عايزاني ارتاح
ماسة:لا والله انا دايما عايزة راحتك كنت جاية اسئلك على حاجه
فهد:حاجه اي 
ماسة:قولت لعمي
فهد وبيتهرب منها: لا جيت امبارح متأخر من الشغل ملحقتش هقوله انهارده
ماسة بحزن:هو في حاجه
فهد: مفيش حاجه صدقيني
ماسة:ماشي سلام
وعلامات الحزن باينة عليها
فهد لنفسه:ماستي متزعليش مني انا اسف
عند اسيل وجاسم
اسيل:جيت اودعك قبل ماتمشي 
جاسم:هتودعيني باالبوق يعني مفيش حاجه افتكرك بيها 
اسيل حضتنه ومشيت
جاسم:مجنونة والله رجعتي تاني لي في حاجه ولا اي
اسيل:اهه نسيت اسئلك هتيجي امتى 
جاسم:بعد اسبوعين عشان عندي حاجات هناك هخلصها
اسيل:هتوحشني اويي اسبوعين كتير
جاسم:معلش يروحي هكلمك فيديو كل يوم
اسيل:ماشي
يونس :انتوا كنتوا بتقولوا اي انا سمعت كل حاجه بقا من ورانا مااشي ياجاسم
جاسم:واطي صوتك يخربيتك 
يونس: اوطي صوتي اي دي اختي وانتي يااسيل اللي بنقول عليكي بريئة مش زي ماسة وفجأة فهد بعصبية وضرب يونس بالقلم مالها ماسة هاا

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

فهد من وراهـ بعصبية:مالها ماسة هااا
يونس:وانت مالك انت تعرف حاجه ماانت معتزل عننا بقالك 5سنين
فهد بعصبية:لا يحبيبي انا اهه مكنتش عايش معاكوا بس عارف كل حاجه وبذات انت فابلاش اتكلم 
يونس فهم ان هو اللي كان بيراقبوا وهو في الكازينوهات ولما كان بيبقا مع بنات الليل وكده
يونس بتوتر:ها تعرف عني 
فهد:بلاش اتكلم وانتوا اصلا بتتكلموا عن اي
جاسم:انا واسيل بنحب بعض ولما ارجع من السفرية دي هقول لعمي ونتجوز وهو عامال يزعق 
فهد:احنا اكيد مش هنقف قدام حبكم ومستنينك تروح وتيجي بالسلامة يلا بقا عشان تلحق الطيارة ومتخفش مش هيتكلم
جاسم:تسلم يااحلى اخ
وكلهم مشيوا.
ماسةوبترن على فهد: الو يافهد
فهد حس ان صوتها في حاجة:الو يحبيبتي مال صوتك
ماسة:انا كنت عايزة اكلمك في موضوع نتقابل في الجنينة 
وفهد ملحقش يرد عليها وقفلت
فهد لنفسه:اكيد هتقولي على موضوع الجواز بس غصب عني بس انتي اكيد ليا ومش هسيبك لحد تاني
ونزل الجنينة
فهد:في اي ياماسة مالك
ماسة: ينفع تجوبني بصراحة انت مش عايز تتجوزني صح
فهد:اي الكلام اللي بتقوليه ده  ده انا بعشقك ياماسة 
وكام بيمشي بإيدو على وشها
فهد:بسس
ماسة وشالت ايدو: بس اي يافهد اتكلم
فهد:في مشاكل كده هحلها صدقيني واكلم عمي
ماسة: قول كده قول انك بتتهرب ومش عايز تتجوزني  
وانهارت من العياط
فهد:اهدي والله مابتهرب انا بحبك وعايز نتجوز انهارده قبل بكره 
ماسة:كنت لبابا زي مابتتكلم
معتز وهو واقف وراه الشجرة وسامع كل الكلام :معقول طلعت بتحبها اوي كده
ولسا واقف بيكمل سماع كلامهم
ماسة:ومسكت ايدوا:طب هو عمي مرضاش اكيد قال عشان اني كنت بكلم واحد يبقا عملي حاجه والله يافهد وانا مبحبش الكدب عمروا مالمسني ولا عمل حاجه
فهد:هششش انا عارف كل ده انا كنت براقبك اصلاا 
ماسة: يعني انت مصدقني صح
فهد:اكيد والا كنت نسيت كل حبي ليكي اصلاا
ماسة:طب لي مش عايز تتكلم بابا هقولك في الوقت المناسب ياماسة وساعتها هكون كلمت عمي
ماسة:ماشي ومشيت
معتز لنفسه:كنت ظالمك ياماسة حقك عليا
ومشي
معتز في اوضة فهد:فهد يابني انا فكرت ولقيت ان دي بنت اخويا يعني احنا اللي مربينها ونا كنت غلطان
فهد:عادي يابابا ولايهمك
معتز:انا موافق يبني قول لعمك بقا
فهد:لا
معتز:لاا لي يابني
فهد:هحكيلك كل حاجه بعدين
معتز:يعني انت كل ده كنت بتلعب ببنت عمك
فهد:والله ابدا انا بحبها ومش هسيبها
معتز:اومال اي 
فهد:في حاجات كده هخلصها واقول لعمي
معتز:ماشي يبني المهم انك متجرحهاش ولا تأذي نفسك
وخرج
فهد لنفسه: مكنش قدامي حل غير ده اعمل اي يعني اسيبها تبقا مع غيري 
فلااش بااكك....
فهد:الو معايا الاستاذ ادم 
ادم:اه حضرتك مين معايا
فهد:انا ابقا فهد ابن عمي ماسة اللي مسافر برا
ادم بتوتر:اهه اتشرفت بمعرفتك بس في حاجة
فهد بغضب خفيف:اه في في ان ماسة دي بتاعتي وانت لو مبعدتش عنها انا هعرف اعمل معااك اي
ادم: وانا ماسة دي بتاعتي وهتقدملها 
فهد بغضب:لاا مش بتاعتك ياروح امك ومتفكرش مجرد تفكير حتة انها هتبقا ليك
ادم:متقدرش تعمل حاجه
فهد:لا اقدر اعمل كتير كمان اخوك عاصم اللي هنا في الامارات معايا 
ادم بصدمة:ازاي معااك 
فهد:زي ماسمعت ولو عملت اللي قولتلك عليه هسيبوا ومش هعمله حاجه اما بقاا لو معملتش هقتله
ادم بخوف على اخوهه عشان ده اخوه الاصغر منو: لا لا متعملوش حاجه هعمل اللي انت تقول عليه
فهد:يبقا تسيب ماسة فاهم ولو عرفت انك قولتلها اني كملتك هقتلك وهقتله
ادم: لا مش هقولها حاجه بس سيبه هو ملوش ذنب
فهد :خلاص هسيبوا وهيكلمك بس بص تسيبها وتكرها فيك
ادم: حااضر
باااك
فهد لنفسه: واهو رجع تاني ادم الزفت وعايز يخدك مني ويقولك على الحقيقة بس يبقا يوريني 
ماسة: مين ده اللي هيوريك
فهد:هاا لا مفيش حاجه
ماسة:بجد 
فهد:اه ويلا بقا مش وراكي جامعة 
ماسة:اهه ماانا كنت جايا اقولك اني راحة باي ياحبيبي وحضنتوا وجريت 
فهد لنفسه:وقال عايز يخدها مني ده بعينه

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

في الجامعة.
ماسة: ريدو واحشاني اويي
فريدة:واحشاني اكتر رجعتي امتى
ماسة:من يومين 
فريدة:لوحدك ولا انتي وفهد
ماسة: مالك بفهد بقاا فهد ده بتاعي
فريدة:ياستي انا كل مااتكلم عنوا تتعصبي اهدي كدهه
ماسة:مبحبش اي بنت تجيب اسموا على لسانها
فريدة:بتغيري عليه مني
ماسة:اهه ده حبيبي بهزر معاكي انتي اختي يابنتي وخلاص ياست هشوفلك عريس في فرحنا
فريدة:اي فرحنا انتوا حددتوا المعاد ومقولتليش يااواطية يعني انا مش صحبتك
ماسة:اي اي اي اهدي كده لسا مقلش لبابا مستني وراهه حاجات يعملها وهيقوله
فريدة:اهه بحسب طب يلا يختي عشان المحاضرة
ماسة: طب استني فهد بيرن عليا
فريدة:ايوا ياعم ردي وتعالي ورايا
ماسة:الو ياحبيبي
فهد: احلى كلمةحبيبي اسمعها منكك
ماسة:بس يافهد بتكسفني بتتصل لي
فهد:بتصل عشان اطمن عليكي اوعي ياماسة تقفي تتكلمي مع اي ولد في الجامعة او الدكتور مترديش عليه هزي راسك بس
ماسة:حااضر ياعم مش هكلم حد سلاام بقا عشان المحاضرة
فهد:سلام يااحلى ماسة ويالي هتبقي مراتي بتاعتي هاا
ماسة بتوتر :هاا خلاص ماشي سلام بقا
ماسة لنفسها: مجنون بس بحبه اويي
وماشية بصا في الارض
ماسة:انت اعمى ماتفتح
وفجأة بتبص..
عند اسيل
اسيل: الو ياجاسم انت وصلت ولا لسا 
جاسم:وصلت يحبيبتي وهاجي بعد اسبوع مش اسبوعين يلا ابسطي
اسيل بفرحة:بجد فرحتيني اويي
جاسم:اعيش وافرحكك ياعيوني
اسيل:ربنا يديمك ليا  بص بقا اوعى تعمل حاجه كده ولا كده من ورايا عشان هعرف
جاسم:ياا هتعرفي منين بقا
اسيل:يعني قصدك ان انت هتعمل كده وبتعيط طب اعملها كده يااجاسم وانا انا هسيبك
جاسم:اهدي يامجنونة انا بحبك انتي واكيد مش هبص لحد غيرك
اسيل:بجد طب سلام بقا عشان ماما جايا
عند ماسة
ماسةبعصبية:هو انت انت اي اللي جابك هنا هاجاي تعمل اي
ادم:اسمعيني بس
ماسة:اسمع بقولك اي ابعد عني عشان فهد لو شافني قصدييي
ادم:ما انا جااي عشان فهد
بعد ما ماسة مشيت شوية رجعت تاني
ماسة:وانت تعرف فهد منين اصلا
ادم:هحكيلك كل حاجه
ماسة: احكي
وفجأة جي اللي شد ماسة من دراعها على العربية
فهد بعصبية:انا قولت اي ياماسة مش قولت متقفيش مع حد لا وكمان واقفة مع الزفت ادم دهه فهيميني
ماسة بزعيق: انت اللي فاهمني ادم يعرفك منين
فهد ضربها بالقلم:اسموا ميجيش على لسانك وانا هعرفك ازاي تزعقي كده ياماسة
ماسة وهيا في حالة صدمة:نزلني يافهد دلوقتي 
فهد ومكمل في الطريق 
فهد:لا
ماسة بصريخ وعياط: نزلني يافهد بقولك
فهد وقف العربية
فهد: انتي عايزة اي دلوقتي ياماسة
ماسة بدون تفكير حضنته وفضلت تعيط
فهد: طب اهدي دلوقتي انا اسف والله مكنتش اقصد بس اتعصبت بس انتي عارفه انا بحبك قد اي صح عشان كده بغير عليكي
ماسة:بس مش كده هو لسا بيقولي هفهمك كل حاجه وانا معرفش قصدوا على اي كنت عايزة افهم روحت انت جيت وشدتني
فهد:يعني اسيبك واقفة مع واحد زي ده انتي راضية يعني بكده
ماسة: انا اصلا سبتوا ومشيت لقيتوا بيقول اسمك فارجعت قولت اشوف عرفك منين
فهد بتوتر:كان في مابينا شغل قبل كده
ماسة:طب عينك في عيني كده
فهد بيضحك على طريقتها
ماسة:انت بتضحك لي هاا
فهد:عليكي ياماستي
ماسة بطفولية:يعني انت بتضحك عليا يافهد طب انا زعلانة بس
فهد:زعلانة مني لي بس
ماسة:لسببين الاول انك ضربتني والتاني لانك بتضحك عليا
فهد: طب عايزة اي 
ماسة:تخرجني بس
فهد:ماشي ياست هتبقا احلى خروجة كمان 
ماسة:يلا بيناا

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

ماسة:يلا بينا
وخلصوا الطريق مابين نظارات عشق 
فهد:وصلنا ياماستي
ماسة:هو ده المكان
فهد:اهه عجبك واستني افتحلك انا الباب
ماسة:انا مش عارفة اقولك اي
فهد:متقوليش حاجه ياست
ونزلها بطريقة رومنسية
كان في مطعم بس مفيش غيرهم كان مطعم فهد المفضل
فهد:بصي بقا ياست ده المطعم المفضل عندي في مصر والامارات عمري ماجيت ماحد وقولت اول مره هيبقا معايا حد هتبقا انتي
ماسة:بحبكك اويي يافهد 
فهد:فهد بيحبك اكتر ياعيونه
ودخلوا المطعم
اول مادخلوا نزلت ستارة كبيرة مكتوب عليها(ماسة الفهد❤💎)
ماسة بصدمة وفرحة: ده اسمي 
فهد:اه اسمك عشان انتي تبقي ماستي فا انتي هتبقي ماسة الفهد
ماسة حضنت فهد من فرحتها: انا بجد بحبك ومش عايزة حاجه تبعدنا عن بعض ولا في حاجه هتخليني ابعد عنك
ولسا هيقعدو على الطربيزة
فهد مسكها
فهد:استني قبل مانقعد عشان ابقا صريح معاكي ويتشال من جوايا الخوف ده
ماسة بتوتر:طب قو.ول
فهد:انا كلمت ادم وقولتله انوا يسيبك عشان كنت بهددوا بقتل اخوهه بس والله كل ده عشان بحبك
ماسة رجعت لورا
ماسة:طب لي الكدب 
فهد:انا لو كنت جيت قولتلك بحبك مكنتيش هتوافقي عشان بتحبيه هو مش انا
ماسة:..
فهد:رديي ياماسة ردي
ماسة مشيت لقدام شوية
فهد:انا عايزك تعرفي ان كل ده عشان حبي ليكي وهو لو كان بيحبك مكنش وافق لان انا اصلا مخطفتش اخوهه بس قولتلوا كده 
ماسة: وبصت لورا وجريت عليه وحضنتوا
ماسة بعياط:انا عارفه ان انت بتحبني بس مكنتش تكدب عليا يافهد
فهد:مكنش قدامي حل غيروا ياماسة ارجوكي سامحيني
ماسة:مسمحاك بس متكلمنيش لحد ما تقول لبابا ويوافق ونكتب الكتاب ساعتها اكون هديت 
فهد:هو اه هيبقا صعب عليا بس موافق
ولسا هيقعدها
ماسة:لا احنا نمشي المرة الجاية اقعد على الكرسي ده لما اكون مراتك
فهد: ماشيي ياماسة 
ومشيوا
اسيل:اي يابنتي اتأخرتي لي
ماسة:فهد جي وحصل حاجات كده وحكتلها كل حاجه
اسيل بتوتر:ماسة انا عايزة اقولك حاجة
ماسة:قولي 
اسيل:بس اوعديني انك مش هتزعلي مني
ماسة:انتي وترتيني وبعدين مش هزعل لو كان السبب ميزعلش
اسيل:اناا كنت عارفة ان فهد بيحبك بس والله عرفت بعد ماانتي حبيبتي ادم
ماسة بوقاحة:هيا جت عليكي ماكلوا بيكدب علياا
اسيل:في فرق لما نكون بنكدب لمصلحتك او بنكدب عشان نإذيكي عايزاكي تعرفي كده بس... وسابت ماسة وراحت اوضتها
ماسة وبعد تفكير طويل
ماسةلنفسها:هيا معاهاا حق انا لازم اروحلها
في اوضة اسيل...
ماسة:ينفع ادخل
اسيل:ادخلي..جايا لي عشان تشتميني وتهزقيني وتلوميني منا كدابة زي ماانتي قولتي
ماسة:خلاص بقا ياليلو دانتي حبيبتي
اسيل:يعني انتي عشان عارفة اني بضعف قدام اسم ليلو عشان من جاسم بتقوليه
ماسة بضحك:تقدري تقولي كده
اسيل:ياست عادي انا مقدرش ان احنا نفضل كده منتكلمش بس فهد
ماسة:مالو فهد
اسيل :لازم تكلميه
ماسة:لاا ده هيقعد  شوية عشان اشوف هوحشه ولا لا
اسيل:اما نشوف اخرتها معاكي
الدادة منال: اسيل هانم وماسة هانم البيه محمود عايزكوا تحت
اسيل:قوليلوا نازلين يادادة

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

ماسة:اي اللمة الحلوة دي في اي 
محمود الجد:اقعدي ياماسة
ماسة قاعدة بتبص لفهد بنظارات طفولية ورومانسية
محمود الجد:بصي ياماسة فهد ابن عمك طالب ايديك وانا حبيت اني اقول قدام الكل رايك اي
ماسة بصدمة فرح: اللي حضرتك تقول عليه ياجدو وبابا طبعا بس حضرتك مش شايف انوا اكبر مني بـ9سنين
فهد:لا والله
ماسة:بس العموم هو بردوا ابن عمي يعني وبتبصلوا
ماجد:السن عادي شكلوا مش باين عليه وانا موافق رايك يابابا
محمود الجد:وانا موافق
معتز:يبقا على بركة الله الفرح بعد اسبوعين هتبقا الخطوبة وكتب الكتااب هاا
ماجد:وانا موافق عجبك الوقت ياعروسة
ماسة:مش قليل اوي اسبوعين
فهد:قليل مين ياماسة دول كتير انا هخليهم اسبوع
وعمل نفسوا بيضحك
الكل استغرب من كلامو مع ماسة
ماسة:مادام بابا وافق يبقا خلااص
وطلعوا كلهم
فهد دخل عند ماسة الاوضة وبيقرب عليها:بقا شايفة ان اسبوعين قليلن واني اكبر منك بكتير
ماسة بتوتر:انا انا قولت كده ده انا كنت بهزر
فهد وثبتها في الحيطة:بتهزري مبحبش هزارك دهه فاهمه وليكي عقاب عندي
ماسة: لا لا عقاب انا اصلا مكنتش هكلمك بس انت اللي كلمتني
فهد:لا ليكي عقاب وهتاخديه دلوقتي 
ماسة بخوف:اي هو طب
فهد:تبوسيني ياماستي
ماسة:لاا لا اكيد مش هعمل كده
فهد:خلاص انا هعمل
وقبلها بكل حب
ماسة:انا مش هكلمك تاني عشان انت قليل الادب
فهد:متكلمنيش احسن بردوا
ماسة ولفت وشها ليه:انت قصدك اي قصدك انك مش بتحبني صح انا عارفه ان انت مبتحبنيش طلقني دلوقتي لا طلقني اي احنا لسا متجوزناش امشي دلوقتي بقا
فهد بضحك:اهدي ياعبيطةانتي مش عارفه انتي بتقولي اي اصلا
ماسة:انا عبيطة طب اطلع بقا دلوقتي
وزقتوا برا
وافتكرت قبلته ليها
ونامت وهيا بتفكر فيه
جاسم:الو ياليلو واحشاني اويي ياحبيبتي
اسيل:منا لو كنت واحشاك كنت كلمتني
جاسم:معلش والله كنت مشغول
اسيل:طب بص الاسبوع الجاي خطوبة وكتب كتاب فهد وماسة
جااسم:اه منا عرفت من فهد وانا جاي يوم الفرح الصبح
اسيل:بجد مستنياك وهتقول لبابا صح
جاسم:اناجيت بدري اسبوع عشان واحشتيني ومشي مستني وعايز اقول لعمي واقول للدنيا كلها اني بحبك
اسيل:بجد ياحبيبي انت بتتكلم بجد
جاسم:اه والله ياحبيبتي يلا باي عشان اخلص الشغل قبل مااجي
بعد اسبوع...
وجي يوم الفرح
كانت ماسة وفهد في قمة السعادة
ماسة:الو يافريدة انتي فين يابنتي انا هلبس
فريدة:جايا والله في الطريق الدنيا زحمة
ماسة:طب يلا بسرعة سلاام
اسيل:الفستان وصل 
ماسة:طب هاتيه هو فين الوقت بيجري
اسيل:واو بجد الفستان تحفة اومال لو لما تلبسيه
ماسة: استني هخش البسوا
ودخلت لبست الفستان
اسيل اتصدمت من جمالهاا
ماسة: طب انتي بتعيطي لي دلوقتي
اسيل:بقيتي عروسة يروحي انا مش مصدقة نفسي دي دموع الفرح والله
ماسة:طب خلي دموعك دي معاكي يختيي عشان عايزاكي تبقي مبسوطة والبسي يلا  اسيل:ماشي انا ماشية
ومشيت لأوضتها
فهد:الو ياعبد الرحمن انت فين كده
عبد الرحمن:انا لسا طالع من المطار وجاي اهو 
فهد:طب يلا سلاام
عند اسيل
جاسم:اي الجمال دهه
اسيل:اععاا خضتني انت وصلت انتى وجريت عليه وحضنته
جاسم:لسا واصل محدش شافني اصلا من الزحمة بس اي الجمال ده
كانت لابسة(فستان سواريه طويل وبكم منفوخ لونه بيبي بلووجزمةبيضةوميكب جملي وشعرهاا مفرود)
اسيل:بجد شكلي حلو بالفستان
جاسم:اه والله شكلك قمر بالفستان و من غيره كماان
اسيل:انت قليل الادب
جاسم:انتي دماغك راحت فين انا قصدي بالفستان ده وبالهدوم العادية كماان يلا بقا انا هروح عشان البس
اسيل:سلام يروحي
وراحت عند ماسة
اسيل:اي ده فريدة عامله اي 
فريدة:الحمدلله انتي عامله اي واي الجمال ده
اسيل:حبيبتي انتي احلى بس انتي اي الشياكة ديي
فريدة كانت لابسة( فستان اسود وجزمة فضي وكانت عاملة شعرها كحكة من وراه وفرق يعني قصة simple كدهه وميكب كشمير خفيف)
ماسة:هتفضلوا تتكلموا كده كتير وتسيبوني يلا عشان انزل
فريدة:استني اعملك الطرحة
(طبعا هيا مش محجبة بس طرحة طويلة طول الفستان والفستاني ديلو كبير وعاري من الكتاف)
فريدة:خلااص خلصتها
ماسة:طب يلا
ونزلوا على سلم الفيلا على اغنية طولي بالابيض طولي
وفجأة..

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

وفجأة تجمعت نظرات الكل على ماسة 
فهدجمب واذن ماسة:اي كل الجمال ده ياماستي
ماسةبهمس:انت اي الاناقة دي دلوقتي كل اللي البنات بتبص عليك اضربهم يعني
فهد بضحك:ياغيورة انتيي يلا بقا عشان نقعد ونكتب الكتاب وتبقي بتاعتي انا وبس
ماسة:احسن يوم في حياتيي يافهد والله
فهد:بنسبالي ده اليوم الوحيد فحياتي اللي كنت فرحان فيه اويي كده انتي فرحتي ياماسة
وكتبوا الكتاب واول ماسمعوا كلمة (بارك الله لكم وبارك عليكم وجمع بينكم في خير)
فهد جري على ماسة قدام الكل وحضنها ولف بيها على اغنية(حبيت واخيرا جالي)
فهد:اخيرا ياماسة اخيرا حققت حلمي واتجوزناا
ماسة:ادم
فهد:ادم مين ياماسةمش قولتلك....
ولسا مكملش شااف ادم واقف قداموا 
اسيل:اللي جابوا ده
ادم:شاابو بجد يافهد خدتها زي ماقولت مبروك مبروك ياماسة هانم صح
ماسة في حالةصدمة :ابوس ايديك ياادم متبوظش فرحة عمري
فهد:تبوسي ايد مين ده زبالة ماسة متستعبطيش بالكلام 
ماسة:اهدى انت بس يافهد والله هحلها دي يوم فرحة عمري
ادم:اهدوا انتوا الاتنين انا اصلا جاي ابارك فهد مخطفش اخويا زي ماقالي وانا اصلا كنت لارا اللي معانا في الجامعة من فترة وكنت هسيبك بس مش بالطريقة دي بس على العموم انتي خدي فهد بيحبك اوي على فكرة
ماسة:الله يبارك فيك 
فهد:الله يبارك فيك ياخويا وحضنه
والحفلة اتعملت وكاان احلى فرح 
عبد الرحمن صاحب فهد: ازيك ياا
فريدة مدتش اي اهتمام
عبد الرحمن:طب ممكن نتعرف صدقيني انا مش بعاكس والله
فريدة:افندم عايز اي
عبد الرحمن:صوتك حلو اويي وشكلك كمان
فريدة:مالو دهه بقولك عايز اي
عبد الرحمن:انتي اكيد صحبت العروسة صح
فريدة:اهه صحبتها وانت عايز اي بقا
عبد الرحمن:اسمي عبد الرحمن صاحب فهد 
فريدة:اهه اتشرفت بمعرفتك انا اسمي فريدة
عبد الرحمن:اسمك حلو اويي المهم اني عرفت اسمك هو ده المطلوب
فريدة:هو اي اللي مطلوب
عبد الرحمن:لا ولا حاجه تيجي نرقص
فريدة:تمام بما ان مفيش غيرنا
عند اسيل وجاسم وهما بيرقصوا
هقول لعمي بكره عشان الفرحة تبقا اتنين
اسيل:بجد ياسومي
جاسم:لو قولتي ياسومي تاني انا مش مسئول عن اللي هيحصل عشان بتدوبيني
اسيل:خلاص مش هتكلم
عند العريس والعروسة
فهد:مش مصدق ان انتي بقيتي معايا خلاص 
ماسة:لا صدق انا خلاص بقيت معاك  تعرف ان عنيك حلوة اويي
فهد:بجد انا عاارف اصلا
ماسة:بجد 
فهد:والله
ماسة:ماشي يادودي 
فهد:دودي بيحبك اويي
ماسة:وماسة بتحب دودي اويي
بعد الفرح
فهد: مش هتقلعي الفستان ده ولا انتي رايك اي
ماسة:دودي حبيبي ينفع تطلع بره عشان اقلع الفستان
فهد:طب وهو دودي ينفع يطلع بره ويسيب ماستو لوحدها يعني
ماسة:اه ماسة موافقة
فهد:طب انتي هتعرفي تقلعيه لوحدك 
ماسة:اه 
فهد:لا وبحركة سريعة منوا كان فتح السوستة
فهد:انا هدخل اخد شاور ماشي ياماستي
ماسة:..
بعد شوية
فهد:اي ده انتي نمتي
ماسة كانت عامله نفسها نايمة
وجي من وراها وحضنها
ماسة:اعاا الحقوني
فهد بضحك:يخربيتك اهدي ده انا
ماسة:منا عارفه ان انت عايز اي مني بقا 
فهد:اهدي بصي ياماسة انا بحبك تمام وانتي بتحبيني لازم تتفاعلي معايا ومتخفيش مني انا عمري ماهأذيكي يعني صح وكل ده وهو ماسك وشها ومقربها ليه وهيا عيونها في عيونه
فهد:فهمتي يروحي
ماسة:فهمت
فهد:وبعدين اي الحلاوة دي كلهاا يروحي قمر يااخواتي قمر
ماسة:ميرسي 
فهد:ميرسي بس مفيش بوسة هنا وبيشاور على خده
ماسة وبتقرب منوا عشان تبوسه في خده 
فهد وبحركة سريعة منوا قلبها عليها وقبلها بكل شغف وحب 
ونسيبهم مع بعض شوية
فريدة:الو
عبد الرحمن:انا عبد الرحمن يافريدة
فريدة:عبد الرحمن مين اهه افتكرتك  وبعدين انت جبت رقمي منين
عبد الرحمن:مش انا قولت ان اسمك هو اللي مطلوب بس وجبت رقمك
فريدة:طب وانت عايز اي
عبد الرحمن:بصي انا من الامارات ماما من الامارات وبابا من مصر وانا عايش في الامارات شغلي كلوا مع فهد
فريدة:ايوا طب وانا مالي
عبد الرحمن:افهمي انا مبحبش اني افضل ارن عليكي واوقعك في حبي انا اصلا اي حد يحبني فا حبيت اقولك بصراحة اني من سااعت ماشوفتك في الفرح واناا عايز اتجوزك 
فريدة:....
عبد الرحمن:افهم انك موافقة ولا لاا

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

فريدة:بص انا فعلا مش بحب اللي بيلفوا ويدوروا على البنات وبعد مايحبوهم يسيبوهم بس انت باين عليك  مش كده
عبد الرحمن:يعني افهم انك موافقة ولا
فريدة:بس انا معرفش عنك حاجه
عبد الرحمن بفرحة:يبقا وافقتي عايزة بقا تعرفي عني اي يستي
فريدة:اسمك كامل عندك كام سنة كده
عبد الرحمن:اسمي عبد الرحمن محمد حياتي كلها في الامارات ومولود في الامارات بس بتكلم مصري عشان بابا مصري عايش معاهم في فيلا في دبي وليا فيلا تانية جمبهم شريك فهد في الشغل عندي 25 سنة وانتي
فريدة:انا مهندسة في تانية جامعة اسمي فريدة احمد ساكنة في المعادي بس مش فيلا او حاجه عايشة مع بابا وماما بس عندي 21 سنة
عبد الرحمن:طب انا كده عرفت عنك كل حاجه وانتي عرفتي عني كل حاجه انتي رايك اي واجي اقابل اهلك امتى
فريدة:انت مستعجل كده ليه
عبد الرحمن:انا هسافر تاني وعايز تيجي معايا اعرفك على العيلة ونلف العالم عشان ده هيبقا شهر العسل
فريدة:طب انا موافقة العنوان..........
عبد الرحمن:تمام يروحي استنيني
فريدة:انت لحقت تحبني عشان تقولي يروحي
عبد الرحمن:سمعتي عن الحب من اول نظرة
فريدة:اهه
عبد الرحمن:هو ده الحب من اول نظرة
تاني يوم الصبح
فهد:اصحي يا عروسة انتي كسولة كده لي مش انتي قولتي انتي اللي هتصحيني
ماسة:يووو بقاا سيبني انام
فهد:تنامي مين ياعروسة زمانهم بيسئلوا علينا تحت
ماسة:هووف اديني صحيت اهو
فهد:صباحية مباركة ياعروسة
ماسة:متكسفنيش بقاا ودخلت خدت شاور
ماسة:دودي البس الدريس ده ولا ده
فهد:البسي الطوبي ده
ماسة:اوكيي
هو دريس طوبي تحت الركبة سيكا كم منفوخ وكم عادي
ماسة:يلا ننزل انا جاهزة 
فهد:يلاا
ونزلوا 
ادهم:العرسان نزلوا يجماعة حرام عليكوا مكلناش مستنينكوا
فهد بضحك:معلش بقا اصل المدام كانت بتلبس
وقعدوا كلهم على السفرة 
مريم:ازيكوا ياعرسان عاملين اي
ماسة:الحمدلله ياماما كويسين
مريم:وانت يافهد كويس
فهد:كويس اوي الحمدلله 
وبيبص على ماسة وبيغمزلها
ماسة:امم كويس
والاهل كلهم اطمنوا عليهم
وفطروا وطلعوا
جاسم:بابا انا كنت عايز اكلمك في حاجه انا عايز اتجوز اسيل بنت عمي
معتز:ماشي يابني على خيرة الله نبقا نقول لعمك
جاسم:لا دلوقتي هنقوله دلوقتي
معتز:ماشي يابني بي انت مستعجل كده لي مش لسا هناخد رأيها الاول
جاسم:لا ماهي اكيد موافقة هيا تقدر ترفض
معتز:اي قصدك اي
جاسم:لا قصدي يعني ان اني حلو اكيد مش هترفض
معتز:مش بالشكل يابني
جاسم:طب يلا يابابا نروح 
عند احمد ابو اسيل
معتز:بص يااحمد انت اخويا وابني جاسم عايز يتجوز بنتك اسيل واحنا اكيد مش هنلاقي احسن منها
احمد:وانا اكيد مش هلاقي احسن من جاسم بس اخد رأيها
معتز:طب ناديها
جاسم:استنى انا هرن عليها
اسيل:الو 
جاسم:الو يااسيل انزلي المكتب
اسيل:بتقولي اسيل طب في اي تحت
جاسم بهمس:مفأجاة يلا انزلي
جاسم:نازلة اهي
احمد:تعالي اقعدي يااسيل بصي يابنتي جاسم طالب ايديك للجواز وانا عايز اعرف رايك
اسيل:اللي حضرتك تشوفه يابابا
احمد:يعني انتي موافقة انا عايز رايك انتي
اسيل:..
معتز:يبقا السكوت علامة الرضا حدد الميعاد وقولي
جاسم:بعد اسبوعين هاا رايكوا اي
احمد:خلاص يابني بعد اسبوعين
معتز:خلاص الف مبروك ياعروسة
اسيل:الله يبارك فيك ياعمي
عند فهد وماسة
ماسة:انا بكره عندي جامعة والمشكلة انوا امتحان وانا لازم اروح
فهد:هروح معاكي واجي معاكي مش هسيبك انا
ماسة:بجد بي بشرط تخرجني
فهد:ماشي ياست هخرجك بس انا مليش حاجه حلوة كده
ماسة:حاجه حلوة ازاي يعني
فهد:مثلا بوسة
ماسة:لاا لا 
وملحقتش تتكلم
لزقها فهد في الحيطة
فهد:بتقوليلي انا لا
ماسة:لالاا 
فهد بضحك:بتقوليها طب انا بقا هعرفك ازاي تقولي لا 
و فجاة..

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

فهد بضحك:طب انا هعرفك تثوليلي لا ازاي
وقبلها بكل شغف وحب 
لمدة طويلة
ماسة:انت فهمتني غلط والله انا قصدي لاا مقولتش 
فهد بضحك:بتقولي لا تاني متقوليش لا دي تاني اي حاجه اقولك عليها ماشي
ماسة:لي انت هتمشيني على مزاجك ولا اي
فهد:انتي اللي جبتيه لنفسك و
قبلها بكل شغف وهيا بدالته القبلة ونسيبهم مع بعض شوية
جاسم:اي رايك في المفاجأة
اسيل:احلى مفاجأة والله ياعمر
جاسم:ثانية واحده عمر مين
اسيل:قصدي ياجاسم يعني
جاسم بغضب:عمر مين انطقي يااسيل 
اسيل:والله قصدي جاسم
جاسم بعنف وغضب:كدابة يااسيل 
وملحقتش تتكلم بسبب القلم اللي علم على وشها
اسيل:انت بتضربني ياجاسم
جاسم:انتي ليكي عين تتكلمي عمر مين انطقي يااسيل
اسيل استجمعت كل قواها:عمر ده كان حبيبي القديم وانا دلوقتي مبحبوش لو كنت بحبه او بفكر فيه مكنتش قولتلك تكلم بابا
جاسم:وانتي لي تنطقي اسموا على لسانك يااسيل هاا
اسيل مردتش وجريت على اوضتها بتعيط
جاسم في اوضته 
جاسم لنفسه:غبي ياجاسم غبي
ماهي قلتلك على الحقيقة مصدقتهاش ازاي انا لازم اصالحها بس مش دلوقتي بليل عشان في بالي حاجه لازم اعملها
عند فريدة
فريدة:الو
عبد الرحمن:صباح الخير ياحبيبتي
فريدة:صباح النور
عبد الرحمن:يعني مفيش ياحبيبي
فريدة:لا انا مش من الناس اللي بتحب من اول نظرة
عبد الرحمن:امم حبيبتي شرسة باين عليها
فريدة:رنيت لي كان فيه حاجه
عبد الرحمن:اه اصل صوتك ناساني انا مش هاجي انهارده
فريدة بزعل:لي عشان لقتني مجتش معاك زي البنات التانية انا مش زيهم ياحبيبي هاا مش زيهم
عبد الرحمن:اهدي اهدي انتي فهمتي ازاي انا مش هاجي انهارده عشان استني بابا وماما عشان هما مش هنا عشان مجيش لوحدك عشان اهلك وكده
فريدة:اهه انا اسفة بس انفعلت شوية 
عبد الرحمن:لا بس سيبك قولتيلي ياحبيبي
فريدة:لا حبيبي عن حبيبي تفرق يلا سلام عشان ماما
عبدالرحمن لنفسه:هخليكي تقوليهاا من قلبك يافريدة
تاني يوم
ماسة:اصحى بقا يادودي عشان نمشي
فهد:ماشي ياماستي انا صحيت اهو 
ماسة قبلته من خدهه وقامت بسرعة
فهد:تعرفي اني بحبك اويي ياماسة
ماسة:وانا بحبك اكتر بكتير 
فهد:وبغير عليكي اويي كماان وانهارده في الجامعة لو شوفتك واقفة مع حد هتزعلي مني اويي ياماسة
ماسة:انا عمري ماابص لغيرك يقلب ماسة بس انت مش جاي معايا
فهد:لا عندي مشوار كده بس هتخلصي ترني عليا اجي اخدك ونروح نتعشى بره 
ماسة:ماشي انا جبت الفطار اهو عشان منتأخرش يلا نفطر والبس
وخلصوا الفطار ولبس
وراحوا على الجامعة
فهد:زي ماقولتلك ماشي 
ماسة:حااضر حاضر متخفش يروحي
ودخلت
چوليا:استني استني ياماسة
ماسة بصت وراها
ماسة:چوليا ازيك واحشاني
چوليا:انتي اكتر الف مبروكك 
ماسة:الله يباارك فيكي
چوليا:حد ينزل بعد جوازه على طول كده
ماسة:اعمل اي عشان الامتحان وكده
چوليا:اهه
ماسة:مين اللي كان واقف معاكي ده حبيبك ارتبطي ومقولتليش
چوليا:لا ده اخويا
مالك:چوليا انا همشي دلوقتي وهاجي اخدك وعينه على ماسة وانبهر بجمالها بس مخدش باله من الدبلة
ودخلوا المحاضرة وخلصوا
فريدة:اه نسيت احكيلكوا يابنات 
ماسة:اي قولي
چوليا:قولي يافريدة يلاا
فريدة:عبد الرحمن صاحب فهد كلمني وقال ان هو معجب بيا وهيكلم اهلي وكده
ماسة:قولي والله
چوليا:عبد الرحمن مين هاا
ماسة:وانتي قولتي اي
چوليا:استني اعرف الاول مين عبد الرحمن
فريدة:بصي هو قمر كده في نفسه وانا صراحة 
ماسة:صراحة اي قولي
فريدة:انا...

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

ماسة:قولي الصراحة اي
فريدة:الصراحة اني مش بحبوا يعني انا ملحقتش بس اتشدتله كده بس طبعا مش ببينلوا
ماسة:طب والله فرحتيني وعبد الرحمن كويس اويي اكيد لما يجي يتقدملك هياخد فهد معاه وانا هاجي معاه
چوليا:مبروك يروحي
ماسة:طب انا همشي
فريدة:ماشي وانا هعمل حاجه كده وهمشي
چوليا:وانا هنقل حاجه من الاء صحبتي وامشي اخويا اصلا مستني برا
ماسة وهيا ماشية:
مالك:ياانسة ياانسة
ماسة:نعم في حاجه 
مالك:انا صراحة شوفتك وانتي واقفة مع چوليا اختي واعجبت بيكي ممكن نتعرف
ماسة وبتوريله الدبلة:وحضرتك اعمى مش شايف الدبلة انا متجوزة وانت عارف لو جوزي جي وشافك هيعمل اي
مالك بضحك:طب اهدي اهدي انا والله مش خدت بالي ان في دبلة بس عادي ربنا يخليكوا لبعض ممكن نبقا صحاب صح وبيمد ايدوا
ماسة بقلق:ممكن نبقا صحاب عادي 
ومشيوا
ماسة:حبيبي واحشتني
فهد:انتي اكتر ياعيون حبيبك يلا اركبي 
ماسة:هتودينا فين انهارده
فهد:هوديكي المطعم اللي كنا فيه قبل مانتجوز فاكراه
ماسة:اه فاكره تمام عشان قولتلك المرة اللي هنيجي فيها تاني هنكون متجوزين 
فهد:بالظبط كده
ماسة:ربنا يخليك ليا ياارب
فهد:وبيبوس راسها ويخليكي ليا ياارب
عند اسيل بعد ماتعبت من العياط نامت  فونها بيرن
اسيل:اي ده رقم غريب 
اسيل:الو
جاسم بس مغير صوته:الو انا عمر يااسيل
اسيل بصدمة:عمر مين
جاسم:عمر يااسيل حبيب الثانوي
اسيل:اه وانت جبت رقمي منين ياعمر
وبتتكلم بنبرة نرفزة
جاسم:مش مهم جبتوا منين المهم انا كنت عايز اقابلك اصلك واحشتيني اويي
اسيل:بقولك اي انا مخطوبة وبحب خطيبي فوق ماتتصور ولو عرف ان انت كلمتني انا مش عارفه هيحصل فيك اي تمام
جاسم:تمام يحيات جاسم
اسيل:جاسم وانت تعرف جاسم منين
جاسم:ملكيش دعوة اطلعي كده وبصي في الجنينة
طلعت اسيل والمفاجأة كاانت...
عند فهد وماسة
فهد:اقعدي ياماستي
ماسة قعدت وفهد
ماسة:انا جعانة اويي اطلبلنا اكل بقا
فهد:الاكل جاهز اصلا ومستنيكي
ماسة:قول وربناا طب انت تعرف الاكل اللي بحبوا ازاي بقا
فهد:انا اعرف عنك كل حاجه ياماستي
ماسة:مالك رومانسي كده لي 
ماسة:على اساس اني كنت بعذبك يعني
ماسة:لا لا مش قصدي يعني بقولك اي يلا ناكل
فهد:يلا ياجعانة على طول انتي
ماسة:ميرسي يابيه
وكلوا 
ماسة:تيجي نرقص الاغنية دي حلوة اويي 
فهد:تعالي
ورقصوا في جو رومنسي جدا على اغنية(قرب مني شوية شوية قلبي وقلبك سوا يتلاقوا الدنيا انت مليتها عليا ده الحب اللي محدش داقوا:عمرو دياب🎧)
عند اسيل..
وفجأة لقت جاسم ماسك الفون وعامل على الارض قلب بالنور وكاتب انا اسف يااسيل
اسيل:هو انت اللي بتتكلم
جاسم بضحك:اه ياليلو 
اسيل:انت باارد اويي ياجاسم
جاسم:بنت عيب بس اي رايك في المفاجأة 
اسيل:جميلة يروحي بس انا زعلانة منك 
جاسم:بعد كل ده زعلانة مني زعلانة مني لي
اسيل:عشان سبتني كل ده عاماله اعيط افرض جرالي حاجه كنت هتفرح انت
جاسم:بعد الشر عليكي يروحي انا اقدر اعيش منغيرك يعني بس كان تأديب عشان متقوليش اسم حد تاني على لسانك فاهمه وبردوا عشان اجهز المفاجأة
اسيل:خلاص سماح منك المرادي 
جاسم:طب مفيش حاجه كده ليا
اسيل:قصدك اي
جاسم:مش قصدي يعني انتي فاهمه متستعبطيش
اسيل:طب بص غمض عينك
جاسم:اهو ياستي غمضت
اسيل طبعت قبلة رقيقة على خده
جاسم فتح عيونه وحضنها
اسيل:ياجاسم جاسم يخربيتك بابا لو شافنا هيقتلك
جاسم:محدش لي دعوة بعدين احنا اسبوعين وهنتجوز اصلا يعني هتبقي بتاعتي
اسيل:انشاء الله يروحي
في صباح ثاني يوم..
عند عبد الرحمن في فيلا محمد بيه
عبد الرحمن: صباح الخير يروحي
فريدة في الفون:صباح النور
عبد الرحمن:نفسي اعرف امتى هتغيري معاملتك ديي
فريدة:لما تبقا خطيبي هكلمك حلو مش من اولها كده
عبد الرحمن:طب انا هروح اجيب بابا وماما من المطار وبكره على طول هاجي اتقدملك
فريدة:تيجي بالسلامة وسلملي عليهم ومستنياك
عبد الرحمن:سلام يحبيبتي
عبد الرحمن جهز نفسوا وبقا في قمة الاناقة وراح المطار
عند ماسة وفهد...
فهد:صباح الخير
ماسة:صباح النور ياحبيبي
فهد:اعمليلي فنجان قهوة من ايديكي الحلوين دول
ماسة:ماشي ثانية ويكون عندك
فهد:اخيرا مشيت 
ومسك فونها 
فهد:انا بقا هشوف اي الحوار دهه
فلااش بااك 
وفجأة

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

فهد:انا بقا هشوف الحوار ده
فلااش بااك
الساعة 12:00بليل
فهد:اي ده فون ماسة بيرن دلوقتي ياترا مين 
فهد فتح الفون
مالك:الو ياماسة اخبارك اي من الصبح اكيد هتسئلي جبت رقمك منين جبته من چوليا بجد ارتحت وانا بكلمك الصبح فاقولت اكلمك يعني دلوقتي الو الو انتي مبترديش لي
فهد بغضب كبير قفل الفون في وشه
ماسة:في حاجه ياحبيبي
فهد:لا ياحبيبتي نامي 
وحضنها وناموا
بااكك..
فهد خد رقم مالك من على فون ماسة
وفجأة الفون رن وكانت ماسة داخلة
ماسة:مين بيرن عليا يافهد
فهد:مش عارف رقم غريب ردي ياماسة وافتحي الاسبيكر
ماسة:الو
مالك:الو ياماسة انا مالك
ماسة بخوف من فهد:اهه الو.لو يامالك
مالك:كلمتك امبارح بليل وفتحتي وكلمت بعدين مردتيش
ماسة بصدمة:اه لاا اصل فوني في حاجه وكنت هصلحه
مالك:اهه المهم عامله اي
ماسة بتوتر من ملامح فهد اللي باين عليها الغضب:الحمدلله 
مالك:وجوزك عامل اي 
ماسة:الحمدلله كويس
مالك:مجتيش الجامعة يعني انهارده
ماسة:اهه اصل قولت معنديش حاجه مهما بقولك انت جبت رقمي منين
مالك:من چوليا
ماسة:اه طب تمام
مالك :طب سلام 
ماسة:سلام
فهد:اي ياست هانم اللي انا سمعه ده هو انا كلامي مابيتسمعش يعني
ماسة: هفهمك والله استنى
وضربها بالقلم
ماسة اتصدمت:انت لي مابتفهمنيش هاا فيها اي ده محترم على فكرة وكان عايزينا نبقا صحاب عاادي
فهد:اهه اومال تبقوا صحاب وتخرجوا بالمرة صح انا كنت من الاول محزرك ياماسة وصدقيني انا لو شوفتك واقفة او بتتكلمي مع الواد ده حسابك هيبقا عسير معايا فاهمه
ماسة:..
فهد:فاهمه ولا مش فاهمه
ماسة بعياط هستيري:فا.فاهمه
وسابها وخرج
ماسة فضلت تعيط واغمى عليها من التعب وهيا لوحدها في الاوضة
بعد شوية فهد رجع عشان ياخد فونه اللي نسيه
فهد:ماسة مالك فوقي يروحي
وجاب ماية وفوقها
وعرف ان كل ده بسبب بكاها
ماسةبهلوسة:لي كده يافهد لي تعمل فيا كده لي متفهمنيش 
فهد:حق عليا بس انا لازم اعمل كده عشان تسمعي كلامي
وسابها وطلع
فهد:بقولك يامرات عمي ماسة كانت تعبانة شوية ابقي اطلعيلها 
مريم بخضة:بنتي مالها اي اللي حصل يابني
فهد:محصلش حاجه عادي يعني هيا قلة اكل
مريم:ماشي انا هطلعلها شوف انت وراك اي
وفهد راح شركة باباه 
عند جاسم
جاسم:بقولك ياعمي انا كان في في بالي مكان كده نعمل فيه الفرح عايز نعمله في soma bay اللي في الغردقة
محمد:تمام يابني مادام عجبك المكان خلاص 
جاسم:تمام شكرا ياعمي
جاسم:الو ياليلو 
اسيل:الو يروحي
جاسم:عاملك مفاجأة
اسيل:مفاجأة اي قولي
جاسم:هنعمل فرحنا في sa bay اللي في الغردقة
اسيل:انت بتهزر 
جاسم:لا ياست مش هزار حقيقة وعمي وافق كمان
اسيل:انا مبسوطة اويي
جاسم:اعيش وابسطك يروحي
عند فريدة..
فريدة:الو ياعبد الرحمن جبت اهلك من المطار
عبد الرحمن:اه جبتهم بيسلموت عليكي وحضري نفسك بكره الساعة 5:00المغرب تمام
فريدة:تمام يقلبي
عبد الرحمن:ثانية واحدة انتب قولتي اي
فريدة:لا ما انا مش هقولها تاني
عبد الرحمن:كويس انك قولتيها ياقلب قلبك
فريدة:طب يلا سلام انا كنت بتطمن اصلا على اهلك مش عليك اهه
عبد الرحمن:ماشي ياست سلام
عند ماسة..
مريم:اخيرا فوقتي ياحبيبتي قلقتيني عليكي مالك
ماسة:كويسة ياماما عادي اومال فين فهد
مريم:راح الشركة كان معاكي ولقيتوا عاملك كمادات
ماسة:بجد
مريم:اه والله يابنتي
ماسة:خلاص ماشي
عند فهد في الشركة ..
فهد:طب ارن عليها ولا لا
لاا لا مش هرن عليها خليها كده شوية بس انا قلقان عليها اويي ماما هرن عليها
فهد:الو 
مها:الو 
فهد:بقولك ياماما معلش ينفع تدخلي عند ماسة اصلها كانت تعبانة شوية واحنا كنا شادين مع بعض طمنيني عليها بس 
مها:لي يابني في اي بينكوا اوعى تكون مزعلها
فهد:لا ياماما عادي بس بأدبها شوية
مها:ماشي بس خالي بالك منها دي بنت عمك بردوا هطمن عليها واكلمك سلام
فهد:سلام
بليل فهد رجع البيت.
فهد: اي ده هيا مش هنا يلا
وخد شاور ونام...
ماسة:اي ده انت نمت احسن بردوا اصلا لو كان صاحي مكنش هيكلمني انا اللي زعلانة وهيعمل هو اللي زعلان
في صبااح ثاني يوم..
ماسة:فهد
فهد مردش عليها وسابها وقام خد شاور ومشي على الشركة من غير مايكلمهاا
فهد في الشركة :على عيني اني مش بكلمك انا مقدرش استغنى عنك والله ابدا ده انتي روحي
عبدالرحمن:مالك ياصحبي فيك اي شكلك زعلانن
فهد:لا مفيش حاجه
عبد الرحمن:بجد مالك
فهد:مشاكل في البيت بس
عبد الرحمن:يعم انتي هتشئمني ليي ده انا لسا هروح اخطب انهارده 
فهد:يااهه معقول انت ومين تعيسة الحظ
عبدالرحمن:فريدة:صاحبة ماسة مراتك
فهد:اولا اسمها المدام اسمها متنطقوش فاهم ثانية لا جدع فريدة محترمة وكويسة رايح انهارده
عبد الرحمن:اولا اسمها خطيبتك اسمها متنطقنوش ثانية اه انهارده وطبعا عشان انت اخويا هتيجي معايا
فهد:ماشي يعم هشوف لو مش ورايا حاجه هاجي
عبد الرحمن:مفيش حاجه اسمها كده انت جاي
فهد:ماشي ياعم

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

فهد:ماشي ياعم هاجي معاك هتروح امتى
عبد الرحمن:الساعة5:00 كده
فهد:تمام
عبد الرحمن:طلب كمان ينفع تجيب المدام معاك بما انها صحبة فريدة وكده
فهد:لا مينفعش اصلها تعبانة شوية 
عبد الرحمن:الف سلامة عليها بس قولها بردوا اننا رايحين
فهد:ماشي
عند اسيل..
اسيل:اي فينك مش شايفاك من امبارح
جاسم:تعبان شوية
اسيل بخضة:اي مالك اي اللي تاعبك
جاسم:اهدي اهدي بقيت احسن شوية
اسيل:لا لا ازاي انت حرارتك عالية اويي استني هعملك كمادات
جاسم:متتعبيش نفسك هبقا كويس
اسيل:لا ازايي 
وعملتلوا كمادات..
اسيل:الحمدلله درجة الحرارة نزلت
جاسم:شكرا ياحبيبتي
اسيل:شكرا اي انت حبيبي وهتبقا جوزي كمان ده واجبي
عند فريدة..
فريدة:اي ياماسة برن عليكي فونك بيديني مغلق لي
ماسة بعياط:لاا لا مفيش حاجه
فريدة:اي ده مالك بتعيطي لي
ماسة:لا مفيش مشاكل بس
فريدة:اتخنقتي انتي وفهد
ماسة:اه 
فريدة:بسبب اي احكيلي
ماسة حكتلها كل حاجه
فريدة:اهه طب بصي مش هو بيتجنبك انتي عندي معاه هيسيبك ويمشي اقفي قدامه كده واسمعي كلامه بردوا ومتعمليش اي حاجه تدايقوا
ماسة:خلاص ماشي انا هعمل كده المهم انتي عملتي اي
فريدة:انا اصلا بكلمك عشان تيجي عشان عبد الرحمن جاي انهارده
ماسة:بجد طب لما هو يجي اكيد هيروح وهاجي معاه
فريدة:خلاص تمام بس اوعي متجيش
ماسة:ادعيلي انتي بس
وقفلت الفون
ونروح عند عبدالرحمن
عبد الرحمن:الو ياديدة
فريدة:الو 
عبدالرحمن:ها لبستي احنا جايين
فريدة:اه خلاص اهو
عبدالرحمن:خلاص ماشي سلام
في الڤيلا.
ماسة:اي ده انت جيت
فهد ببرود:لا لسا
ماسة:انت مستعجل كده لي رايح في حتة
فهد:اه رايح مع عبد الرحمن صحبي عشان فريدة صحبتك هيتقدملها
ماسة:اه منا عارفه
فهد:اومال بتسئلي لي
ماسة:مش بدردش مع جوزي
فهد:جوزك لما تبقي تحترمي كلامي
ماسة:خلاص يافهد بقا اول مرة واخر مرة وبعدين انا هعرف منين انوا هيجيب رقمي
فهد:مانتي لو كنتي مدتوش فرصة يكلمك في الجامعة مكنش اتجرأ ورن عليكي ياهانم
ماسة:خلاص غلطة ومش هتتكرر والله
فهد:سيبيني شوية افكر ياماسة ساعتها اكون اتأكدت ازاى كانت هتتكرر ولا لا
ماسة:طب ينفع اجي معاك دي بردوا صحبتي
فهد:لا 
ماسة:طبب يا...
فهد:قولتلك لاا ده اي القرف ده
ماسة بزعل:قرف انا قرف يافهد
فهد:...
ماسة:فهمتك خلاص
فهد:البسي طب ياماسة هتيجي معايا
ماسة:انا هروح اه بس مش معاك اصل مينفعش فهد بيه يمشي مع قرف صح
فهد:اومال هتروحي مع مين بقا
ماسة:هخلي السواق يوصلني عشان ابقا معاها قبل ماتيجوا
فهد:تمام اللي انتي عايزاه
وماسة لبست(دريس لاڤندر بكتاف مرفوعة وكعب ابيض وشعرها مفرود)
ومشيت مع السواق
وفهد لبس(بدلة سودة وكان في قمة الاناقة)
وراح عند عبد الرحمن
في بيت فريدة...
فريدة:اي ده هما وصلوا
ماسة:لا انا جيت قبلهم
فريدة:لي مجتيش مع فهد حصل حاجه
ماسة وملامحها باين عليها الزعل:لا لا مفيش حاجه بس قولت يعني مينفعش اسيبك لوحدك وكده
فريدة:لا باين عليكي في حاجه
ماسة:يانكدية انجزي مفيش حاجه هبقا احكيلك 
فريدة:ماشي بس هتحكيلي
ماسة:هحكيلك والله بس اي القمر ده
فريدة كانت لابسة ( دريس تحت الركبة سيكا ودريس سيلڤر وشعرها على جمب وجزمة كعب عالي مفتوحة من قدام بيضة)
الام داليا:خلاص جهزتي يافريدة عشان وصلوا بره 
فريدة:اه انا جاهزة
داليا:مشاءالله عليكي ياقلب امك قمر
فريدة:حبيبتي ياماما
داليا:انا هقدم البيبسي عشان عارفاكي ممكن تتدلقيه
فريدة بضحك:شكرا ياماما
ماسة:يلا مش هتطلعي
فريدة:انا متوترة اووي الصراحة
ماسة:لا اهدي كده وكل حاجه هتعدي
فريدة:ياارب 
ماسة:يلا انا هطلع وانتي اطلعي ورايا
وطلعت ماسة وقعدت جمب فهد
الهام ام عبد الرحمن
الهام:هيا دي العروسة
فهد:لاياطنط دي ماسة مراتي
الهام:اهه مشاء الله الف مبروك ليكوا ياحبايبي
ماسة:الله يبارك فيكي ياطنط
العروسة جت اهي
الهام ومحمد وعبد الرحمن اتفاجئوا من جمالها
عبد الرحمن في باله:انتي اه قمر بس اي الحلاوة الزيادة دي
احمد ابو فريدة
احمد:دي بنتي العروسة
محمد:مشاء الله ربنا يخلهلكوا يارب
الهام:اسمك فريدة صح ياحبيبتي
فريدة:اه ياطنط اسمي فريدة
الهام:وانتي فريدة فعلا مشوفتش في جمالك ياحبيبتي
فريدة:شكرا ياطنط حضرتك اللي عيونك حلوين
عبد الرحمن:مش نتكلم في التفاصيل ولا اي
محمد:هنتكلم اهو يابني
احمد:مستعجل لي متخفش 
محمد قدم ابنوا في احسن صورة
واحمد اتكلم معاهم واتفقوا على الخطوبة بعد اسبوع وكتب الكتاب بعديها بشهر
الهام:طب نسيب العرسان شوية يقعدوا مع بعض
احمد:اكيد طبعاا
عبد الرحمن:اي مش هتتكلمي
فريدة:يااخي اعذزني انت لسا قاري فتحتي لازم ابقا مكسوفة سيبني اتقمص الشخصية
عبد الرحمن:فصلتيني ضحك لا لا متتكسفيش خلينا نتكلم شوية
ومسك ايديها
فريدة:لا لا انا كده اتكسف بجد
عبد الرحمن:ده انا مكست ايديك بس انتي هتجنيني
فريدة:لا لا ياعم وانا ميهونش عليا تتجن
عبدالرحمن:قولتي ايي

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

عبد الرحمن:قولتي اي
فريدة بضحك:مقدرش اجننك
عبد الرحمن:ياارب اللي في بالي يكون صح
فريدة:مش اويي لسا يعني بس نصو صح
عبد الرحمن:انتي عارفه حتة لو مش بتحبيني ومش عايزة تتجوزيني كنت هعمل اي
فريدة:هتعمل اي
عبد الرحمن بضحك:كنت هخطفك وهتجوزك غصب عنك كمان
فريدة بضحك:مجنون
عبد الرحمن:مجنون بحبك ياديدة من ساعت ماشوفتك وانا مش بفكر غير فيكي
فريدة:انت بتكسفني على فكرة بس مش يمكن مصدقكش
عبد الرحمن:ليي
فريدة:اصل مفيش ولد بيحب بنت واحده او لازم اي ولد يكون بيكلم كذا بنت مينفعش يكلم واحده معندوش اكتفاء
عبد الرحمن:بس انا فعلا كنت بكلم بنات وحاجات كتير بس لما شوفتك نسيتهم ومسحت ارقامهم ومبفكرش غير فيكي وكمل بضحك انا فاهم قصدك  بردوايعني عشان انا حلو وقمور وكده
فريدة بضحك:اي الثقة الجامدة ديي
عبد الرحمن:شوفتي 
وكملوا كلامهم وطلعوا وعبد الرحمن مشي
في غرفة فهد وماسة
فهد خد شاور وبعدين ماسة وناموا منغير ماحد يكلم التاني
تاني يوم الصبح ماسة صحيت قبل فهد
ماسة:فهد يافهد اصحى
فهد:عايزة اي بقاا سيبيني
ماسة:هعوز اي يعني انا راحة الجامعة
فهد:راحة فين ياماما جامعة اي اللي تروحيها
ماسة:في اي يافهد انت مش عايزيني اروح الجامعة
فهد:اه مش عايزك تروحي الزفتة وبعدين يجي اللي اسمه مالك ده ويقف يكلمك وانتي تقوليلي ماهو جي كلمني اعمل اي
ماسة:خلاص مش هروح الجامعة هروح مع اسيل عشان نجيب فستان الفرح واجيب فستان ليا
فهد:اه ازاى كان كده ماشي بدأتي تسمعي الكلام ياماستي وبيقرب منها وقبلها قبلة طالت لمدة
ماسة بتوتر:طب عايز حاجه دلوقتي سلاام
ومشيت
فهد لنفسه:والله مش قادر على بعدك بس عشان نعيش بقيت عمرنا كويسين
وخد شاور وراح الشركة
عند اسيل..
اسيل:اي مش هتروحي الجامعةوهتيجي معايا ولا اي
ماسة وباين عليها الزعل:اه
اسيل:مالك زعلانة لي
ماسة:لا لا مفيش يلاا وحولت تتوهه الموضوع 
ماسة:اه شوفتي امبارح قرأنا فتحة فريدة
اسيل:بجد مين
ماسة:عبد الرحمن صاحب فهد
اسيل:اه ده كويس باين عليه
ماسة:اه جدا يلا بقا عشان نروح
وذهبوا الى المول...
ماسة:انتي عايزة الفستان شبه فستاني بديل والنظام ده ولا حاجه تانية
اسيل:لا لا انا عايزاه عادي مفتوح من عند الرجل والكتاف
ماسة:اه فهمتك زي اللي كانت لابساه الفنانة هاجر محمد في فرحها من قريب
اسيل:بالظبط كده بس انا هفرد شعري ومش هلبس طرحة
ماسة:خلاص تمام تعالي المحل ده تحفة
دخلوا المحل
اسيل:اهو ياماسة اهو ياماسة
ماسة:اهدي يامجنونة تعالي كده نشوفه
اسيل:لا نشوفه اي هو ده انا هشتريه
ماسة بضحك:يخربيت جنانك فرحنالك اويي والله يااسيل
اسيل حضنتها
اسيل:ربنا يخليكي ليا يارب يانن عيوني
ماسة:يلا بقا بدل مااعيط نجيبه
اسيل قاست الفستان وكان تحفة عليها 
اسيل:ها شكلي حلو ياماسة
ماسة:قمر والله يروحي
اسيل:طب صوريني عشان ابعتها لجاسم
ماسة:لا جاسم اي مينفعش فجائي 
اسيل:يعني انتي رايك كده
ماسة:اهه
واشتروا الفستان ورواحوا 
في البيت
فهد:الو
ماسة:الو يافهد
فهد:وصلتوا
ماسة:اه
فهد:جبتي فستان ليكي
ماسة:لا 
فهد:لي
ماسة:ملقتش حاجه عجبتني واتلهيت في فستان اسيل
فهد:طب حضري نفسك لما ارجع هنروح انا وانتي واجبلك الفستان
ماسة:ماشي
فهد:ماشي ياماستي
وقفلوا
ماسة لنفسها:انا عاارفة ان انت بتحبني بس انا مش حمل بعدك عني ده
عند عبد الرحمن
عبد الرحمن:بس اي رايك ياماما في العروسة
الهام:زي القمر يابني 
محمد:واهلها محترمين وهيا محترمة 
عبد الرحمن: اومال مش انا اللي اختارتها
الهام:اول مرة تختار حاجه صح
عبد الرحمن:انتوا طبعا هتفضلوا قاعدين هنا لحد مااتجوز
الهام:شوف ابوك الاول
محمد:انت ابننا الوحيد لازم 
عبد الرحمن:ربنا يخليكوا ليا ياارب ويخليلي فريدة
اه صح انا نسيت اكلمها
وقام طلع غرفته
عبد الرحمن:صباح الخير يروحي
فريدة:صباح النور ياخطيبي
عبد الرحمن:احلى كلمة خطيبي في الكون
فريدة:والله ياعبد الرحمن انا خايفة كل الكلام الحلو ده يتمحي لما نتجوز
عبد الرحمن:ياحبيبتي حبي ليكي ده حب حقيقي يعني مستحيل يتمحي
فريدة:حبيبي ربنا يخليك ليا يارب
ونروح عند جاسم
جاسم:اي جبتي الفستان
اسيل:اه جبت حتة فستان تحفة
جاسم:مبعتيش صورته لي
اسيل:مفاجأة وانت جبت البدلة
جاسم:لا انا البدلة واحد صحبي في فرنسا هيجبهالي
اسيل:عايزاها تكون بدلة حلوة وبعدين انت اي حاجه تلبسها بتطلع عليك حلوة
جاسم:لا ماهي مش بدلة فرح
اسيل:اومال بدلة اي
جاسم:مش انا طيار هلبس بدلة اي يعني
اسيل:بس ده فرحنا ياجاسم
جاسم:وفيها اي يروحي يعني
اسيل:يعني ينفع في فرحنا تلبس بدلة الشغل
جاسم:ماهي مش بدلة رسمية هيا شبيها لبدلة الطيران
اسيل:خلاص ماشي
جاسم:متزعليش بقا 
اسيل:لا مش زعلانة 
جاسم:طب افتحي باب الاوضة
اسيل فتحت باب الغرفة
اسيل:الله انت جبتلي الشكولاته اللي بحبها
جاسم بضحك:بت انتي مبتحبيش حد غيري فاهمه
اسيل:فاهمه ياحاضرة الطيار
الساعة 5:00.
فهد:انا جيت اهو يلا عشان نروح نجيب الفستان
ماسة:مش هتاكل الاول
فهد:هنتغدى برا ياست يلا
ماسة:ماشي يلا

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

ماسة وفهد في محل كبير وشكله تحفة
ماسة:حلو ده عجبني
فهد:اي ده اللي عجبك ده قصير
ماسة:بس شكلوا حلو
فهد:مااسة اسكتي بصي ده حلو 
ماسة:اه حلو زوقك طلع حلو اويي
فهد:اومال خلاص تعالي قسيه
ماسة:ماشي يلاا
وقستوا 
فهد:حلو اويي ياماستي
ماسة:شكرا
فهد:شكرا ماشي لينا حساب شكرا دي مبتتقلش كده
ماسة:اومال اي
فهد:بلاش هنا انا رأي كده
ماسة:بس بجد شكلي حلو
فهد:اه وربنا شكلك قمر منغير حاجه اصلا
ماسة كاانت لابسة(فستان طويل موڤ غامق نصو استرس سيلڤر)
ماسة:ميرسي يابيبي
فهد:ما ميرسي هيا هيا شكرا 
وروحوا على البيت
عند عبد الرحمن
عبدالرحمن:الو ياديدة
فريدة: الو يروحي
عبد الرحمن:هتجيبي الفستان امتى
فريدة:هجيبوا قبل الفرح بيومين كده بس انا هنزل عشان اشتري فستان عشان فرح اسيل بنت عم ماسة
عبد الرحمن:اه ماجاسم عزمني بس لي انتوا البنات غيرنا بترتبوا للمناسبة قبليها بـ سنة
فريدة:اه انتوا غيرنا ياعم استريح احنا لازم نظبط قبليها عشان نيجي ساعتها نبقا قمرات وطبعا انت في عيونك مفيش بنت قمر غيري
عبد الرحمن:طبعاا
فريدة:الفرح يوم الخميس واحنا فرحنا هيبقا السبت
عبد الرحمن:وهتجيبي الفستان امتى واحنا انهارده الثلاثاء
فريدة:اه صح
عبد الرحمن:مش انتي بتثقي فيا وفي زوقي اي رايك اجبهولك انا 
فريدة:بس ولا اقولك هاتوا 
عبد الرحمن:خلاص ماشي بكره بليل هيكون عندك
فريدة:ماشي ياحبيبي سلام
عند اسيل
اسيل:جاسموتي حبيبي اللي هيبقا جوزي
جاسم:اخيرا يااسيل هتبقي مراتي وبتاعتي انا وبس
اسيل:..
جاسم:مالك سرحانة في اي
اسيل:مش سرحانة بس بحمد ربنا اننا بقينا لبعض خلااص
جاسم:الحمدلله ياحبيبتي بسس
اسيل:بس اي ياجاسم
جاسم:خلااص كده كده فااضل ايام
اسيل بتوتر:انامش فاهمه قصدك
جاسم:مش لازم تفهمي ياليلو وكان بيمشي ايدوا على خدها..
اسيل بتوتر:ا.ا.ايوا صح مش لازم اعرف
جاسم:شطورة ياروحي
نروح عند فهد وماسة
فهد:يالهويي هتفضلي كل شوية تجربيه كده يابنتي هتتجنني
ماسة:بس بجد عجبني اويي يافهد
فهد:انااللي مختاره مفيش شكرا ليا بقا ولا اي
ماسة:شكرا يروحي
فهد:يادي شكرا بتاعتك دي هشتمك يابنتي
ماسة:طب ميرسي
فهد:لا بقا مش لدرجادي
ماسة:sank you اقول اي تاني
فهد:لا انا عارف شكرا بتاعتيي اخدها ازاي وقبلها بكل حب وشغف 
ماسة:انت قليل الادب اويي على فكرة 
فهدبضحك:هو انتي حبيبتي عشان تقوليلي قليل الادب
ماسة:لا بس انت غدرت بيا
فهد:ايوا كده احسن مش بدل ماتجري مني
ماسة:..
فهد:يختي قمر وانتي مكسوفة
ماسة:يعني انت دلوقتي مش زعلان مني
فهد:يعنيي
ماسة:كل ده ويعني
فهد:لا ياحبيبتي وانا مقدرش ازعل منك وحضنهاا
ماسة:انا بحبك اويي يافهد
فهد:وانا بحبك اكتر يروح قلب فهد
تاني يوم الصبح
فهد:صباح الخير يروحي
ماسة:صباح النور يقلبي
فهد:قومي ياكسولة كل ده نوم
ماسة:معلش منا مكنتش بعرف انام وانت زعلان مني
فهد:خلاص تعالي ننام سوا انا بردوا مكنتش بعرف انام عشانك
وحضنها وكملوا نوم
عند اسيل...
اسيل:اي انتي بتقولي اي ازاي قفل انا حاجزة عنده ازاي 
السكرتيرة:..
اسيل بغضب:انا هوريكوا

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

اسيل:ازاي قافل انا حاجزة يعني ليا ميعاد هنا ياعيادة
ولسا هتشتم
السكرتيرة:الدكتور جالوا ظرف طارق مكنش ينفع ميروحش
اسيل:طب وانا هعمل اي دلوقتي ده بكره الفرح
السكرتيرة:بصي انا عارفه دكتور غيروا 
اسيل:طب معاكي رقموا
السكرتيرة:اكتبيي...........011 
اسيل:متأة انوا دكتور جلدية كويس
السكرتيرة:اه والله صدقيني كويس جدا
اسيل:ماشي شكرا
جاسم:الو اي يابنتي برن عليكي بتكنسلي لي
اسيل:لا بس دكتور الجلدية اللي كنت حاجزة عندوا مجاش عشان تنضيف البشرة كنت قايلالك
جاسم:اهه طب وعملتي اي
اسيل:السكرتيرة قالتلي على دكتور تاني
جاسم:طب انا جايلك
اسيل:لا لا عادي خليك هتزهق
جاسم:ملكيش دعوة انتي بس ابعتيلي اللوكيشن
اسيل:ماشي سلام
عند عبد الرحمن....
عبد الرحمن:بصي انا دلوقتي قدامي اتنين حلوين اويي وانا محتار
فريدة في الفون:طب ابعتهملي واختار
عبد الرحمن:لا انا اللي هختارهولك قولتلك بقا خلاص يلا سلام خليني اركز
فريدة:ماشي سلام
عبد الرحمن:لا لا استني انتي نسيتيني انا كلمتك لي في لونين سيلڤر وكشمير
فريدة:انا بحب السيلڤر اكتر 
عبد الرحمن:خلاص يبقاا هجيب الكاشمير
فريدة:ايي
عبد الرحمن:بهزر ياحبيبتي يلا سلام
عبد الرحمن:هاتي السيلڤر ده
البنت اللي شاغالة في المحل..
البنت:طب انت عارف انوا هيجي على قدها
عبد الرحمن:ايوا هيا شكلها في اصلا
البنت:طب ممكن توريني صورة ليها عشان اتأكد بردوا هيجي عليها ولا لا عشان مفيش تبديل هنا
عبد الرحمن:تمام هيا دي الصورة
البنت:لا هو على قدها بالظبط ربنا يخليكوا لبعض ياارب
عبد الرحمن:ميرسي
واشترى الفستان..
عند ماسة وفهد
ماسة:اصحى ياحبيبي
فهد:صحيت اهو
ماسة:عملتلك فطار اهو اي خدمة
فهد:تسلم ايدك يابيبي
وفطروا...
ماسة:يالهوي انا نسيت اسيل خالص استنى اروح اشوفها
فهد:ماشي متتأخريش
ماسة: اسيل ياليلو.. اي ده هيا فين
اسراء:اسيل مش هنا ياماسة راحت عند الدكتور عشان تنضيف البشرة 
ماسة:اهه صح انا نسيت خالص انا بقيت بنسا بسرعة كدا لي خلاص ماشي انا هكلمها
فهد:اي جيتي بسرعة زي ماقولتلك
ماسة:لا بس هيا طلعت عند دكتور الجلدية وانا نسيت خالص
فهد:طب كلميها 
ماسة:ما انا هرن عليها
اسيل:الو ياست ماسة
ماسة:انا اسفة اوي والله راحت عليا نومةونسيت
اسيل:ياست عادي 
ماسة:طب بالله عليكي متزعليش مني
اسيل:خلاص ياماسة ولا يهمك انا جايا دلوقتي في الطريق استنيني بقاا
ماسةبضحك:مستنياكي ياعروسة
اسيل بضحك:سلام طب يااخت العروسة
و اتى الليل...
عند فريدة
فريدة:الو يروحي
عبد الرحمن:افتحي الباب ياحبيبتي
وقامت فريدة لفتح الباب..
فريدة بصدمة:اي ده ده تحفة
عبد الرحمن:بجد عجبك كنت خايف ميعجبكيش
فريدة:ميعجبنيش ازاي ده تحفة
عبد الرحمن:هيبقا احلى لما تجربيه عليكي 
فريدة:طب اتفضل وهجربه
داليا:زوقك جميل ياعبد الرحمن ربنا يخليك يابني
عبد الرحمن:ربنا يخليكي ياطنط
داليا:هروح انا بقا عشان اساعدها وهيا بتلبسه
بعد فترة من الوقت..
فريدة:اي رايك حلو
عبد الرحمن:جميل يروحي
داليا:ياحبيبتي قمر
فريدة:ربنا يخليكوا لياا يارب 
عبد الرحمن:ويخليكي لينا 
فريدة:عبد الرحمن خد موبايلي صورني بيه عشان اوريه لبابا وماسة
عبد الرحمن:ماشي استني اصورك من عندي
وقام عبد الرحمن بتصوير فريدة وهيا كانت في منتهى الجمال
فريدة:ابقا ابعتهالي بقا
عبد الرحمن:ماشي بعتها اهو
عند ماسة وفهد..
فهد:على فكرة اسيل وجاسم جم تحت
ماسة:بجد طب هنزل انا عشان اسيل متزعلش
فهد:وتسيبي حبيبك هنا زعلان
ماسة:زعلان مني اناا لي يروحي
فهد:مش هقولك وعايزك تصالحيني
ماسة:طب قولي اصالحك ازاي برغم اني معرفش انا عملت اي
فهد وشاور على خده
ماسة:ماشي طب ثانية
واقتربت ماسة منه وكانت هتضع قبلة رقيقة على خده ولكن فهد قلب الوضع عليها وقبلها من فمها وطالت لمدة
ماسة:انت دايما كده تغدر بيا انا هنزل
فهد بضحك على حركاتها:انزلي ياختي انزلي او اهربي صح
ماسةوهيا تنظر في عيون فهد بجرأة
ماسة:على فكرة انا مبهربش مش انا يابيبي هاا
فهد وكاد يموت من الضحك
فهد:انزلي ياماسة انزلي
عند اسيل..
اسيل:اخيرا جيتي
ماسة معلش اصل 
ونظرت بصدمة
ماسة:اي اللي حصل في وشك ده
اسيل بضخة:مالو وشي في حاجه
ماسة:....
اسيل:انتي دايما كده ياماسة منك لله

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

اسيل بخضة:مالو وشي في حاجه 
ماسة:بهزر معاكي لازم اوقع قلبك كده شوية يابنتي
اسيل:منك لله ياشيخه انتي دايما كده 
ماسة:بس مشاءالله تنضيف البشرة منور وشك
اسيل:بجد طب كويس انا كنت خايفة ان الدكتور ده ميكونش بيشتغل حلو
ماسة:لا لا عامل مفعول جامد ويلا بقا البسي عشان نسافر
اسيل:ماشي الفستان هجيبوا معايا وانتي كلمتي الميكب الارتست اللي هتجيلي هناك
ماسة:اه كلمتها متخفيش
اسيل:حبيبتي ريحتيني والله
ماسة:على اي احنا اخوات صح
وجهزوا انفسهم وذهبوا إلى  soma bay في الغردقة...
في صباح ثاني يوم في الفندق..
ماسة:فهد اصحى عشان انا راحة عند اسيل 
فهد:انا فرحان انهارده مش عشان جاسم اخويا هيتجوز عشان مش كل شوية تسيبيني وتروحي عند اسيل
ماسة:معلش بقا يادودي اختي لازم اقف جمبها
فهد:ماشي ياست بس لينا حساب بعدين
ماسة:يادي حسابتك ديي انت دايما تخوفني بكلامك الغريب
فهدبضحك:روحي عند اسيل ياماسةروحي
عند اسيل...
اسيل بتوتر كبير:ماسة جيتي تعالي بالله عليكي ساعديني وانا بلبس الفستان عايزة الحق الشمس عشان الإضاءة بتاعت السيشن
ماسة:اهدي اهدي يخربيتك الميكب الارتست وصلت
اسيل:ازاي مش عايزاني اتوتر ده فرحيي انا اتوترت زيادة يالهوي والميكب الارتست في الطريق
ماسة:بس الفستان عليكي تحفة يروحي
اسيل:بجد
ماسة:اه وربناا
اسيل:الميكب عايزاه يكون هادي 
ماسة:حاضر حاضر هقولها
اسيل:طب البسي قبل ما الميكب الارتست تيجي وكلمي فريدة اه صح هيا هتيجي مع مين
ماسة:هروح البس واكلمها وهيا جايا مع عبد الرحمن
اسيل:طب تمام ولا اقولك متسبنيش انا متوترة
ماسة:يخربيتك جننتيني استني طب هجيب الفستان البسه هنا
اسيل:خلاص ماشي
عند فريدة
فريدة:الو ياعبد الرحمن انت فين
عبد الرحمن:انا تحت البيت يلا انزلي
فريدة:خلاص ماشي استنى
ونزلت فريدة إلى عبد الرحمن
عبد الرحمن:لا بس الجمال ده خطيبتي قمر ياجماعة
فريدة:ميرسي ياحبيبي انتي احلى على فكرة
عبد الرحمن:لازم اكون حلو عشان معايا قمر زيكك يلا اركبي 
ونرجع عند اسيل..
اسيل:اي القمر دهه ياماسة لا قمر بجد
ماسة:اي حلو الفستان
اسيل:ده تحفة
ماسة:فهد اللي مختاروا
اسيل:اي ده انتوا اتصالحتوا
ماسة:اهه الحمدلله
اسيل:الحمدلله فرحتيني
ماسة:يلا بقا عشان الميكب الارتست وصلت اهي
في غرفة جاسم..
جاسم:فهد اخويا اللي نسي انو لي اخ وعريس كمان ومش واقف جمبوا
فهد:انا بقا مكنتش عايز اجي اشوفك عشان الكلام ده ياعم فوكك كده زي ماانت عريس فا انا بردوا لسا عريس وكان في مشاكل كده فاكنت مشغول والله معلش
جاسم:ماشي ياسيدي مش هتكلم بس عشان فرحي
فهد:ماشي ياعم شكرا اخبار الحفلة تحت اي
جاسم:تمام عمي وبابا ظبطوا كل حاجه بس الاول هنعمل السيشن في الجاردن بعدين نبدأ الفرح
فهد:خلاص ماشي بس البدلة جامدة عليك اخويا كبر وبقاا عريس اهو
جاسم:شوفت بقا الايام
وفضلوا يضحكوا..
بعد فترة من الوقت كانوا وصلوا عبد الرحمن وفريدة واسيل خلصت الميكب وبقت جاهزة وعملوا السيشن 🖤📷
في حفل الزفاف..
كانوا العرسان بيرقصوا سلو على اغنية(انا عندي لعنيكي كلام محدش غيري في الدنيا يقولوا في يوم من الايام ليكي اول لناس تانية❤🌏)
وفجأة💥...

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

وفجأة..
دخل فهد هو وماسة على الستدج والعريس والعروسة نزلوا ورقصوا وكانت احلى رقصة والفرح اتجنن برقصتهم
فهد:اي رايك في الـ show اللي عملناهه ده
ماسة:كنت مكسوفة اويي والله بس فرحت ان الكل شاف حبناا لبعض
فهد:تتكسفي وانتي معاياا
ماسة:انا مبتكسفش غير وانت معايا اصلاا
فهد بضحك:بقا كده ماشي انا هخليكي تتكسفي حلو
ماسة:ماشي ماشي مش هتقدر تعملي حاجه
فهد:حسابك تقل ياماستي وبيمسكها من خدودهاا 
ماسة:بس يافهد عيب احنا في الفرح
فهد:ماشي اسكتي بقاا عشان عبد الرحمن جاي هو وفريدة اسموا لو على لسانك وانتي بتسلمي عليه انتي عارفه هعمل فيكي اي
عبد الرحمن:ازيك ياصحبي عامل اي
فهد:انت هتهزر يلاا انا كنت لسا معاك امبارح في الشركة بس على العموم الحمدلله انت عامل اي
عبد الرحمن:طب ينفع يعني تكسفني قدام خطيبتي دلوقتي ثخصيتي ضاعت
فهد:يااخي اتنيل مش لما انت تعقل وتبطل كلامك ده واي ثخصيتي دي حد يقول ثخصيتي 
عبد الرحمن بضحك:لما تعقل انت الاول انت الكبير انا لسا صغير يااخويا اهه
فريدة ومش قادرة تاخد انفاسها من كتر الضحك:خلاص ياجماعة استهدوا بالله مش كده انتوا صحاب بردوا اما اسلم على صحبتي انا كمان
ماسة:ازيك ياعروسة عامله اي 
فريدة:الحمدلله يقلبي انتي عامله اي
ماسة:الحمدلله يقلبي صورة الفستان امبارح كانت تحفة ياحبيبتي
فريدة:بجد حلو زوق عبد الرحمن هو اللي جيبوا
ماسة:لا زوقه جميل
عبد الرحمن:ميرسي يامرات اخويا متكسفنيش بقا
فهد:ايوا كده مرات اخويا
اه صح الف مبروك ياا..
عبد الرحمن:يا ايي يافهد
فهد:ياخطيبت اخوياا شوفت انا صاحي ازايي
عبد الرحمن:لا جدع يااخويا
ونروح عند العروسين..
جاسم:فرحان اويي اننا بقينا مع بعض خلاص ياليلو
اسيل:والله انا فرحانة اكتر ياجاسم بس خايفة مش عارفه لي
جاسم:لي ياحبيبتي بس انا مش عايزك تخافي طول منا معاكي
اسيل:انشاء الله مش هيحصل حاجه
جاسم:انشاء الله
وخلص الفرح على خير بين فرحة الاهل والصحاب والعرسان طبعاا وباقي العيلة روحوا القاهرة والعرسان فضلوا في لغردقة...
اسيل:يلا بقا انا قلعت الفستان هنام عشان تعبت اويي انهارده في الفرح
جاسم:قولتي هتعملي اي
اسيل بتوتر:في اي هنام؟.
جاسم:حبيبتي انتي كلتي مينفعش كدا لازم تاكلي 
واتكلم بصوت شبه مسموع
جاسم:قال تنامي استني بس
اسيل:بتقول حاجهه
جاسم:ههه لا مبقولش ياحبيبتي يلا ناكل
وكلوا وخلصوا 
اسيل:هنام بقا ماشي مش هتنام انت كمان
جاسم:انتي لي مصممة اننا ننام
اسيل بعدم فهم:عشان اي حد بيجي الليل بينام
جاسم:خدي اقولك يااسيل
اسيل:نعم ياحبيبي
جاسم:تعالي اقولك انتي خايفة لي هاكلك يعني انا لسا واكل
اسيل:يعني انا هخاف منك انت ياجاسم
جاسم:طب اومال اي ياقلب جاسم 
اسيل:خلاص ماشي 
جاسم:انا زعلان منك اصلاا
اسيل:مني انا لي
جاسم:مش هقولك غير لما تصالحيني
اسيل:طب انا عملت اي
جاسم:انا قولت ايي يااسيل
اسيل:خلاص ماشي اصالحك ازاي
جاسم:سهلة بوسيني من خدي
اسيل:ايي
جاسم:اخدها انا
اسيل:لا لا استنى
وقربت منه ببطئ وكادت انا تطبع قبلة رقيقة على خده ولكن الوضع انقلب عليها وقبلها هو من فمهاا وطالت لمدة
اسيل:حرام عليك ياجاسم انت قليل الادب
جاسم:انا عملتلك حاجه
لا بس كلام فهد  اخويا جاب نتيجة
اسيل:انت بتكلم نفسك وسايبني كلمني انا
جاسم:خدي اقولك حاجه يااسيل 
اسيل:اه وتضحك عليا تاني ياكداب
جاسم وبيكتم ضحكته:بنت انتي بتقوليلي انا كداب طب تعالي بقا
وجري ورا اسيل لحد مامسكها
وقبلها بكل حب وهيا ايضاا
ونسبهم مع بعض شوية 
نروح عند عبد الرحمن..
عبد الرحمن:الو يروحي
فريدة:الو ياحبيبي
عبد الرحمن:عامله اي من شوية
فريدة:انت لسا سايبني حالا اصلا
عبد الرحمن:انتي اتعلمتي من فهد الكلام ولا اي
فريدة:لا بس طلعت فرفوش اهو 
عبد الرحمن:اومال انتي كنتي مفكراني اي
فريدة:يعني معرفش مكنتش لسا كلمتك اويي يعني بس بجد هيا فترة قصيرة بس..
عبد الرحمن:قولي بس ايي
فريدة:بس حبيتك فيهاا
عبد الرحمن:اخيرا ياشيخة اخيرا يابني ادمة انا قولت مش هتقولها
فريدة:واديني قولتها اهو
عبد الرحمن:على فكرة
فريدة:على فكرة اي
عبد الرحمن:انا حبيتك اكتر بكتييير
فريدة:ياحبيبي ياريت حبك ده بس ميقلش بعد الجواز 
عبد الرحمن:ياحياتي ده انتي الوحيدة اللي حبيتها هاجي بعد الجواز وحبي ليكي يقل استحالة
فريدة:ربنا يخليك ليا ياحبيبي
عند فهد وماسة..
فهد:قومي ياماسة انا عارف انك عاملة نفسك نايمة
ماسة:يوو بقا انت دايما تكشفني
فهد:يابنتي هو في حظ غيري فاهمك
ماسة:اهه فيه
فهد ومتماسك مش عايز يتعصب:مين بقا اللي عارفك غيري
ماسة بخوف:لا لا هو انا في حد يعرفني غيركك
فهد:اه قولي كده
ماسة:طب انا هخش اخد شاوى وانام بقاا
فهد:ماشي ياحبيبتي
وخدت شاور وطلعت..
ماسة:اي ده الحمدلله نام 
فهد كان عامل نفسوا نايم
وهيا نامت جمبوا
ماسة:اي ده في حاجه بتتحرك ياماما
وبصت وراها شافت فهد نايم
ماسة:طب فهد نايم مين ده
وحولت تنام وحست ان في حد بيقرب منها
وبصت لقت فهد مكانوا في اخر السرير
ماسة:لا بقا كده كتير فهد يافهد قوم
فهد:في اي ماسة خضتيني
ماسة بخوف:في حد في الاوضة
فهد:ياحبيبتي بيتهيألك
ماسة:يافهد صدقني
فهد:نامي ياحبيبتي ده بس من التعب
ماسة:ماشي 
وكانت بتنام لاحظت ايد بتمشي على ايديها
ماسة:اعاااا اصحى يافهد
فهد وانقلب عليهاا
فهد:انا صحتيني من النوم هاحسبك بقا
ماسة:والله يافهد في حد هنا
فهد:اناا
ماسة:انت اي 
فهد:انا اللي معاكي في الاوضة
ماسة:حرام عليك يافهد انت ولسا هتتكلم
فهد:هششش
ماسةبتوتر:في اي
فهد وقرب منها وقبلها بكل شغف وحب
ونسبهم مع بعض شوية
عند فريدة..
فريدة بصوت عالي:اصحى ياحبيبي بقا واقفلي...
 الرحمن:انا عملت ايي

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

فريدةبغضب:اصحى ياحبيبي بقا واقفلي مع واحدة ملهاش شكل في الفرح وانا معرفش حاجه
عبد الرحمن:انا عملت اي انا عملت كده انا طول الفرح كنت قاعد معاكي
فريدة:لا ماانا سبتك شوية لما كنت برقص مع اسيل
عبد الرحمن:انتي رقصتي يافريدة وانا قولتلك لا
فريدة:انت بتوهه الموضوع لي جاوبني
عبد الرحمن:فريدة بقولك اي انا عايزة انام انتي مصحياني من النوم عشان تقولي كده
فريدة:انت هتسبني وتنام انا كنت عارفه ان انت مبتحبنيش مفيش راجل بيحب حد بسرعة كده
عبدالرحمن:لا عند ديي وتقفي انا محدش هيحبك قدي ومش بالوقت على فكرة انا فعلا حبيتك من اول مرة شوفتك فيها
فريدة:طب البنت اللي كنت واقف معاها دي اي
عبد الرحمن:بنت اي دي صحبتيي عاادي و زي اختي كمان
فريدة:طب ومعرفتنيش عليها لي
عبد الرحمن:هيا كاانت هتمشي ملحقتش اقولك والله وانتي بترقصي لي وانا قايلك مترقصيش
فريدة:صدقني هيا اللي شدتني اني ارقص معاها
عبد الرحمن:متتكررش تاني قوليلهم خطيبي مانعني اني ارقص
فريدة:حااضر تصبح على خير بقاا
عبد الرحمن:وانتي من اهلو ياحبيبتي
وجي يوم الفرح...
فهد:اصحي ياغيبوبة
ماسة:عايز اي سبني بقاا
فهد:خلاص هسيبك وهروح انا فرح عبد الرحمن صحبي انا مش زيك مش بقف جمب صحابي
ماسة وقامت..
ماسة:ايوا صح انهارده فرح فريدة انا نسيت
فهد:افضلي انسي كده لحد ماتخسري صحابك كلهم
ماسة:خلاص انا صحيت اهو هاخد شاور وافطر وهروح عندها
فهد:هيا مش هتروح البيوتي سنتر
ماسة:اه صح انا نسيت المفروض اروح على البيوتي سنتر
فهد:متخفيش دي بدايات الشيخوخة
ماسة:مش هرد عليك طب بذمتك القمر دي هتبقى عجوزة
فهد:دي سنة الحياة ياحبيبتي وبعدين حتة لو بقيتي عجوزة هتفضلي في عيني احلى واحدة
ماسة:يعني انا لما اكبر ووشي يجعد هتفضل تحبني 
فهد:حب ليكي أبدي يروحي
ماسة:ربنا يخليك ليا ياحبيبي يالهوي انا اتأخرت هقوم بقاا
ونروح عند جاسم واسيل
جاسم:جهزتي نفسك عشان نمشي
اسيل:اهه خلاص بس كان نفسي نقعد هنا كمان كام يوم بس عشان فرح فريدة مينفعش مااحضرهوش
جاسم:ايوا صح هيا هنا القعدةحلوة بس انتي اللي محلياها يعني حتى لما نرجع هكون مبسوط
اسيل حضنته:ياحبيبي معاك حق
وجهزوا نفسهم ورجعوا البيت...
اسراء:بنتي واحشتيني عامله اي طمنيني عليكي
اسيل:الحمدلله ياماما بخير انتي عامله اي
وتبادلوا السلام...
ونروح عند فريدة..
فريدة:الو ياماسة فينك كدا
ماسة:انا في الطريق اهو
فريدة:ماشي واسيل جت
ماسة:اه سلمت عليها ومشيت وهيا هتستريح شوية وهتلبس وتروح على القاعة
فريدة:خلاص ماشي انا مستنياكي 
ماسة:ماشي عملتي الميكب ولا لسا
فريدة:لا لسا لبست الفستان بس
ماسة:خلاص سلام انا جايا
فريدة:ماشي سلام
الميكب الارتست:حضرتك عايزة الميكب يكون هادي ولا حاجه تانية
فريدة:مش عايزاه هادي اويي اللي هو يبان ولا عايزة فاقع اويي اللي هو اوڤر
الميكب الارتست:خلاص ماشي
ونروح عند عبد الرحمن...
فهد:اي يابني هو لسا الحلاق مجاش
عبد الرحمن:لا بكلموا مبيردش
فهد:ازاي ده فاضل ساعتين بس
عبد الرحمن:طب متعرفش واحد غيروا
فهد:اه استنى 
عبد الرحمن:طب بالله عليك بسرعة
فهد:برن اهو استنى رد
الحلاق:الو فهد بيه
فهد:الو ياحسام بقولك انهارده فرح اخويا وكنت عايزك تيجي تعملوا شعروا عشان خلاص فاضل ساعتين
الحلاق:حاضر يافهد بيه دلوقتي اكون عندك العنوان اي بس
فهد:اكتب عندك العنوان........
الحلاق:خلاص ماشي يافهد بيه سلام
فهد:خلاص ياعبد الرحمن الحلاق جايلك
عبدالرحمن:تسلم والله مش عارف منغيرك كنت عملت اي
فهد:يابني انت اخويا 
عبد الرحمن:ربنا يخليك ليا ياارب
فهد:انت مش ملاحظ حاجه
عبدالرحمن:حاجه اي
فهد:بقيت تتكلم حلو من غير هزار عقلتي يابطة
عبدالرحمن:متكسفنيش بقاا لا بس بجد من ساعت ماحبيت فريدة وانا حسيت ان بقا في حد فيحياتي احترم نفسي عشانوا
فهد:الحب بيغير ياعبد الرحمن وغيرك انت بذات للاحسن
عبدالرحمن:اهه فعلاا
ونروح عند جاسم واسيل..
اسيل:بسرعة بالله عليك ياجاسم
جاسم:انا خلصت انتي اللي لسا ياليلو
اسيل:اصل انا متوترة 
جاسم:طب شيلي توترك ده دلوقتي عشان نلحق الفرح
وبيحضنها وهيا واقفة امام المرأة
اسيل:انت اللي هتأخرني دلوقتي
جاسم:استني شوية جايبلك هدية
اسيل بفرحة:بجد هيا اي
جاسم وطلع..
اسيل بدهشة:اي ده بجد

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

جاسم طلع الهدية..
اسيل بدهشة:اي ده بجد دي ليا
جاسم:ولو اطول اجبلك اغلى حاجه في العالم
اسيل:ياحبيبي ربنا يخليك ليا ياارب لبسهولي بقا 
كان جايبلها عقد الماظ..
جاسم لبسها العقد
جاسم:قمر عليكي يروحي
اسيل:عشان انت اللي جايبوا بس
جاسم:حياتي يلا بقا عشان منتأخرش
ونروح عند فريدة...
فريدة:هاا اي رايك ياماسة الميكب حلو 
ماسة:جميل اويي يروحي
فريدة:ربنا يخليكي ليا يقلبي
ماسة:يلا بقا عشان فهد كلمني وقالي انهم جاين
فريدة:خلاص انا جاهزة دلوقتي اصلاا
ماسة:العريس جيي اهوو 
فريدة:انا بترعش ليي انا خايفة
ماسة:لسا لسا الخوف جاي
فريدة:بتقولي اي
ماسة:بقولك خايفة من اي يابنتي
عبد الرحمن حضن فريدة على تسقيف كل صحابهم واهلهم
ونزلوا وذهبوا اللى القاعة....
عبدالرحمن:انتي عارفة ان انهارده احسن يوم في حياتي
فريدة:واحسن يوم في حياني والله انا كمان
وفجأة...
الكل اتجمع حولين ماسة
فهد بخضة:ماسة فوقيي فوقي ياماسة
وماسة كان مغمى عليهاا وفضلوا يفوقهه فيها لحد مافاقت
ماسة بعدم وعي:انا فين
فهد:احنا في الفرح ياحبيبتي انتي كويسة
ماسة:اهه اهه انا كويسة
فهد:قلقتيني عليكي اويي اول ما نروح هنروح عند الدكتورة
عبدالرحمن بضحك:وشكك وحش يافريدة
فريدة:انا بردوا اللي وشي وحش يعني بذمتك القمر دي وشها وحش
عبدالرحمن:لا يروحي حد يقدر يقول كده
فريدة:اهه انا قولت بردوا  بقولك هيا مش دي اللي كنت واقف معاها في فرح اسيل 
عبد الرحمن: اه هيا دي 
چاسمين: ازيك يا عبدالرحمن الف مبروك 
عبدالرحمن : الله يبارك  فيكي اعرفك على فريدة
چاسمين: ازيك ياقمر  الف مبروك
فريدة: الله يبارك فيكي 
چاسمين:اخترتي صح 
فريدة: ميرسي ده احسن اختياراتي والله 
ونروح عند ماسة وفهد..
فهد:اول مره يحصل معاكي كده صح
ماسة:اهه
فهد:اوعي يكون حصل معاكي كده ومقولتليش
ماسة:لاوالله اول مره يمكن قلة اكل بس
فهد:بردوا لازم تكشفي اما نروح هنروح عند الدكتورة انا حجزتلك عندها
ماسة:خلااص ماشي مع ان ملوش لزوم
فهد:ازاي ملوش لزوم انتي كلك على بعضك تهيميني
ماسة:ربنا يخليك لياا يارب
فهد:ويخليكي ليا يارب تيجي نقوم نرقص سلو
ماسة:لا لا انا حاسة نفسي دايخة
فهد:طب نروح احنا واوديكي عند الدكتورة
ماسة:لا مينفعش تسيب صحبك وانا اسيب صحبتي
فهد:خلاص بس شوية وهنمشي
ماسة:خلاص ماشي
ونرجع عند العروسين...
اسيل:الف مليون مبروك ياحبيبتي
فريدة:الله يبارك فيكي ياقلبي
جاسم:الف مبروك ياعم عبد الرحمن ياريت تعقل بقاا خلااص فاضلك شهر وتبقا متجوز
عبد الرحمن:اولا الله يبارك فيك ثانياً بقا انا عقلت حبي لخطيبتي اللي قاعدة دي عقلني وبيشوار على فريدة
جاسم:جدع المهم تبقا قد المسئولية والنكد والحاجات دييي
اسيل:انا سمعاك بتقول حاجه
جاسم:لا ابداً ياحبيبتي بقولك اسبقيني انتي وانا هاجي وراكي
اسيل:ماشي سلام
جاسم:وخلي بالك من الحاجات ديي بردوا
عبدالرحمن:ياعم متخوفنيش بقاا
جاسم:انا بحذرك بس سلام
والحفلة انتهت وكل منهم ذهب اللى بيتهه...
عند فهد وماسة...
فهد:يلاا يروحي عشان نروح عند الدكتورة
ماسة:لا انا تعبانة اويي مش هقدر
فهد:طب خلااص انا هكلمها اخليها تيجي
ماسة هزت رأسها بمعنى ماشي..
بعد وقت...
فهد:اتفضلي يا دكتورة 
والدكتورة كشفت...
فهد: مالها يا دكتورة 
الدكتورة: لا عادي ده ارهاق لازم تاكل كويس وتاخد الڤيتامين دهه 
فهد:خلاص ماشي شكرا
وذهبت الدكتورة....
فهد:ينفع كدهه خلي بالك من نفسك بعد كده ياست هانم ماسة انتي مبترديش ليي
ماسة:😴..
فهد:انتي نمتي والله ببقا خايف عليكي اويي خايف يحصل حاجه وتروحيي مني كفاية الحقيقة المستخبية عنكك وخايف لو عرفتي تسيبيني
وذهب اللى النوم..😴
وفي صباح ثاني يوم
فهد:اصحي ياحبيبتي 
ماسة:اي ياحبيبي انا صاحية من بدريي انت اللي بتتكلم وانت نايم
فهد:....
ماسة:غريبة يعني فهد اول مرة ينام كده
 ونروح عند عبد الرحمن..
عبدالرحمن:اي هفضل انا اللي كل يوم اصحيكي ولا اي
فريدة:معلش بحاول اعود نفسي اصحى بدري عشان بعد شهر هصحى بدري غصب عني
عبدالرحمن:يعني انتي تتخيلي اني اصحيكي من النوم غصب عنك
فريدة:اكيد لا يعني بس انا بردوا لازم اصحى بدري انت هتبقا جوزي يعني ملزوم مني زي منا هبقا ملزومة منك
عبدالرحمن:خلاص عشان نحل المشكلة اجيبلك خادمين اه صح انا مش هعيش معاهم في الڤيلا اللي في الامارات
فريدة:اي ده لي
عبدالرحمن:هشتري شقة دوبلكس هناا في مصر مش حابب اننا نعيش في شقة تغير عن الڤيلا 
فريدة:براحتك ياحبيبي بس بشرط
عبدالرحمن:قولي ياست شرطك
فريدة:اجي معاك وانت بتجيبها ومامتك وباباك يوافقه قدامي عشان ميقولوش اني اخدتك منهم
عبدالرحمن:حااضر ياستي
ونروح عند فهد وماسة...
فهدبنوم وعدم وعي:....
ماسةبصدمة:انت بتقول ايي

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

فهد بنوم وعدم وعي:مكنش قصدي اني اقتله والله مكنش قصدي
ماسةبصدمة:انت بتقول ايي
فهد لسا نايم..
ماسة:اصحى يافهد انت قتلت مين
فهد بخضة:انا قتلت قتلت مين
ماسة:انت بتقول وانت نايم مكنش قصدي اني اقتله
فهد بتوتر:انا يحبيبتي انا قتلت حد
ماسة:فهد صارحني بدل مااعرف الحقيقة من بره وساعتها الزعل هيبقا اكبر
فهد وبياخد نفسوا:هقولك ياماسة بس مش دلوقتي لما احس اني كويس
ماسة:يعني انت قتلت فعلا يافهد لا اكيد لا
فهد:قولتلك هتعرفي كل حاجه متفضليش تتخيلي
ماسة:طب قوم عشان ننزل نفطر
فهد:ماشي
فهد قام وخد شاور ولبس ونزلوا...
جاسم:اهلاا السفرة نورت بالأخ فهد
فهد:تسلم ياعم جاسم
وجلسوا جميعاا واكملوا فطورهم..
معتز:تعالى معايا يافهد عايزة اكلمك في موضوع مهم
فهد:ماشي يابابا جاي
وذهبوا اللى المكتب..
فهد:كنت عايزني في اي يابابا
معتز:دلوقتي القديم اتفتح 
فهد:مش فاهم
معتز:الخدام 
فهدبصدمة:اي اللي فتح الموضوع ده يابابا دلوقتي
معتز:اهدى يابني انا عايزك تعرف انا في ضهرك ومش هيحصلك حاجه
فهد:بس متنساش انها غلطتي من الاول انا اللي اتهورت
معتز:انت كنت صغير يافهد
فهد:بس انا لسا حاسس بالذنب
معتز:متشيلش نفسك ذنب يافهد انت بردوا اتعاقبت لما سافرت بره وشيلت مسؤليتك
فهد:ولسا هتعاقب تاني ماسة خايف لو عرفت حاجه تسبني
معتز:وهيا مين اللي هيقولها
فهد:اناا
معتزبصدمة:انت بتقول اي يافهد انت اللي عايز تخسرها كدا
فهد:لا انا مش عايز اخسرها بس انا انهارده حلمت بالموضوع دهه وكنت بتكلم وانا نايم وماسة شكت فيا وقالتلي اني احكيلها بدل ماتعرف من حد برا
معتز:قولها اي موضوع تاني واكيد محدش من برا هيقولها هيا اصلا ساعة الحادثة كانت مع مامتها برا البيت
فهد:لا يابابا انا مش هفضل كاتم السر ده جوايا كدا كتير وعايش قلقان
معتز بزعيق:اعمل اللي تعمله يافهد بس مترجعش تندم
فهد خرج برا الغرفة..
ماسة:عمي كان بيزعق لي في المكتب يافهد
فهد:انا هحكيلك كل حاجه
ماسة:حاجه اي قول
فهد:انا قتلت
ماسةبصدمة:انت بتهزر مش كده
فهد:صدقنيني انا قتلت وكنت كل ده بحاول اخبي عليكي السر ده بس خلاص مش قادر لازم احكيلك انا بحلم بكوابيس كل يوم
وبدأ يعيط...
ماسة وعنيها دمعت
ماسة:طب متعيطش انا مقدرش اشوف دموعك طب قتلت مين
فهد:قتلت الخدام 
فلاااش بااك💥...
الخادم في الفون:زي مابقولك كدا ياباشا بليل علطول كل اللي انت عايزهه هيحصل والاوراق هتكون عندك
المجهول:وانا واثق فيك انت عارف ان شركتهم لو نجحت هتوقع شركتيي وانا دخلتك في وسطهم بس عشان الاوراق دي هدمرهم
الخادم:لو عايز تقهرهم اكتر اقتلك كمان ماسة دي بقاا دلوعة العيلة ولو مامتت هتكسر ابوها عشان مفيش غيرها عنده وابوها هو اللي شايل الشغل كله
المجهول:اللي انت شايفه هيفدنا خلاص وباقي الفلوس هتبقا عندك
الخادم:خلاص ماشي ياباشا سلام 
فهد كان واقف وسامع كل الكلام..
فهد:انت يازبالة عايز تقتل ماسة وتوقع شركتنا انطق مين اللي بعتك 
الخادم:مش هينفع اقولك حاجه
فهد ضربهه
فهد:انطق يلاا
الخادم:لو هتقتلني مش هقولك
فهد:بقا كدا يعني انت عايزني اقتلك انا بقا هموتك
ومسك الفاظة وضربه بيها على رأسه
معتز:انت عملت اي انت موته
فهد متكلمش من الصدمة..
بااك
فهد:وبس كدا طبعا دفنوا الجثة وانتي في وقتها مكنتيش في البيت بعديها بخمس سنين انا سافرت الامارات وكان عقاب ليا اني اعيش لوحدي وأبني نفسي بنفسي
ماسة:انا انا مش عارفه اقولك اي سبني يافهد دلوقتي
فهد:صدقيني انا لحد دلوقتي شايل ذنب متبقيش انتي كمان عليا انا حكتلك وقولت انك هتفهميني وتصدقيني
ماسة:انا اكيد مش هكدبك يعني بس انا مش عارفه اقول سبني لوحديي يافهد سبني
فهد:ماشي ياماسة هسيبك وهسيبك انتي اللي تحكمي علياا
وذهب فهد بالسيارة يتمشي في شوارع مصر كاعادته لكي يهدأ....
ونروح عند اسيل وجاسم..
اسيل:انا هروح اشوف ماسة بقالي كتير ماقعدتش اتكلم معاها
جاسم:خلاص ماشي روحي
اسيل:ماشي ياحبيبي عايز حاجه
جاسم:عايزك انتي ياليلو
اسيل:وبعدين بقاا انت مش قولتلي روحيي
جاسم:بهزر يلا روحي
اسيل:خلاص ماشي باي
ونروح عند ماسة..
ماسة لنفسها:انت عملت اي يافهد انت قتلتني انا ازاي اتوقع ان انت تقتل يافهد بس انا عارفه انا هعمل ايي 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

عبدالرحمن:الو يافهد برن عليك بقالي كتير مبتردش لي
فهد:تعبان شوية 
عبدالرحمن:لي مالك تعبان لي في حاجه حصلت
فهد:ماسة عرفت كل حاجه
عبدالرحمن:عرفت اي عرفت السر
فهد:اهه
عبدالرحمن:مين اللي قالها
فهد:انا اللي قولتلها مكنش في حل تاني
عبدالرحمن:طب اهدأ وهيا قالت اي
فهد:قالتلي سبني وانها مش عارفه تقول اي
عبدالرحمن:طب انت سبها دلوقتي مع نفسها هيا اكيد مش هتبقا عايزة تخسرك يعني فاهمني
فهد:مش عارف ياعبدالرحمن انا سيبها على ربنا انا مش عايز اخسرها انا ماصدقت اننا بقينا مع بعض
عبدالرحمن:خلي بالك من نفسك انت بس
فهد:ماشي يلا سلام
ونروح عند فريدة....
فريدة:اي ياعبدالرحمن بكلمك مشغول لي
عبدالرحمن:لا اصل كنت بكلم فهد
فريدة:فهد متأكد
عبدالرحمن:يعني هكدب عليكي يعني يافريدة
فريدة:امم
عبدالرحمن:طب سلام دلوقتي
واقفل السكة...
فريدة:بقا بتقفل السكة في وشي ياعبدالرحمن مااشي انا هوريك
عند ماسة واسيل...
اسيل:انت بتهزريي مش مصدقة ان كل ده حصل
ماسة:هو ده اللي حصل والله بس اوعي اوعي يااسيل اسمع انك قولتي لحد
اسيل:يعني انتي خايفة عليه اهو 
ماسة:اكيد يعنيي ده جوزي هو انتي ازاي متعرفيش
اسيل:منا مكنتش موجودة بردوا ساعتها انتي مكنتيش في البيت وانا كنت عند ليندا صحبتي
ماسة:اهه
اسيل:طب انتي هتعملي اي دلوقتي
ماسة وبدأت تعيط:انا مش عايزة اسيبوا يااسيل
اسيل:طب اهدي طب انتي اكيد مش هتسيبيه يعني بس انتي لما يجي هتقوليله اي
ماسة:انا من جوايا مسمحاهه ولما يجي حرام بردوا هو شايل ذنب ومكنش قصدهه مش هزودها عليه
اسيل:احسن حاجه عملتيها
ماسة:يعني انتي شايفة كدا
اسيل:اهه شايفة كدا
ماسة:خلاص ماشي
الساعة 2:00 ليلاا..
ماسة كانت عاملة نفسها نايمة..
فهد من وراها..
فهد:انا نفسي تسامحيني والله ياماسة انا مش مسامح نفسي لو انتي سامحتيني هرتاح
ماسة قامت وقالت:...
وفجأة ...
نروح عند عبدالرحمن ..
عبدالرحمن:ياغبي اي اللي انت عملته ده مكنش ينفع تقفل في وشها السكة انا هكلمها اصالحها
عبدالرحمن رن 3 مرات...
عبدالرحمن لنفسه:انا عارف اني غلطان بس مش لدرجادي وانتي عايزة تعلميني الادب الصبح عارفك هتكلميني
ونروح عند ماسة وفهد...
ماسة:انا مسمحاك يافهد 
فهد قام حضنهاا.. 
فهد:انتي بتتكلمي بجد يعني انتي مسمحاني بجد
ماسة:اه والله يافهد مسمحاك انت مكنش قصدك صح
فهد:اهه والله ياماسة مكنش قصدي
ماسة:انا مسمحاك عشان بحبكك يافهد والله بس ياريت متكنش مخبي عني اي حاجه تاني واي حاجه تحصل تقولهالي 
فهد:حاضر ياحبيبتي واحشتيني اويي
ماسة:وانت كمان واحشتني والله
فهد:طب وبعدين يعني
ماسة:وبعدين اي مش فاهمه
فهد:يعني بجد مش فاهمه وبيقرب عليهاا
ماسةبتوتر:لا مش فاهمه
فهد:خلاص هقولك انا
ماسة:هتقول ....
وكانت ستتكلم ولاكن منعتها قبلة من فهد طالت لمدة...
ماسة:على فكرة انا مش هكلمك تاني
فهد:طب انا اللي هكلمك ومسك يديها.
ماسة:انت بتعمل اي
فهد:هقولك هقولك اهدي
وذهبوا في عالمهم الخاص.
ونسبهم مع بعض شوية
تااني يوم الصبح....
فريدة:الو انت رنيت عليا امبارح
عبدالرحمن:اه رنيت وانتي مردتيش لي هاا
فريدة:اي كنت زعلانة منك مش من حقي ازعل وبعدين طريقة كلامك وقفلت في وشي السكة
عبدالرحمن:طب مادام زعلانه من رنيتي عليا لي
فريدة:طب انا هقفل بقا عشان باين كده اني مبقتش افرق معاك يلا سلام
عبدالرحمن:استني استني يامجنونة انا بهزر معاكي وانا اسف انا فعلا طريقة كلامي كانت تزعل بس كنت متعصب
فريدة:خلاص ماشي ولا يهمك وبعدين متتئسفش تاني قولي حقك عليا بس انت هتبقى جوزي كمان شهر
عبدالرحمن:نفسي الشهر ده انام واصحى الاقيه عدا
فريدة:مالك مستعجل كده لي
عبدالرحمن:عشان واحشتيني ياديدة
فريدة:بتكسفني على فكرة بكلامك
عبدالرحمن:خلاص يعني مقولش كلام حلو تاني
فريدة:لا لا ازاي قول كلام حلو
عبدالرحمن:انتي هتجنيني معاكي باين كده يافريدة
فريدة:معلش بقا حقك عليا لازم تستحملني عشان لازم الزوج يتحمل زوجته صح
عبدالرحمن:صح يروحي
وبعد مرور شهر
يوم الفرح....
فهد:اصحي ياماسة
ماسة:سيبني شوية انام
فهد:انتي بقيتي كسولة كده ليي ياماستي
ماسة:انا مش كسولة انا عايزة انام
فهد:خلاص اصحي عشان نلحق الفرح بقاا
ماسة:ماشي انا قايمة اهو
فهد:اناهدخل اخد شاور ارجع الاقيكي صاحية
ماسة:ماشي روح انت طب
فهد دخل كان بياخد شاور
وقامت ماسة من على السرير
ماسة:انا دايخة كده ليي
ومكملتش الكلمة الا وكانت واقعة على الارض
فهد:مش سامع صوتك يعني اكيد لسا نااااااا..
وملحقش يكمل فجأة...

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

وفجأة..
فهد بخضة وخوف: ماسة ماسة مالك اي اللي حصل فوقييييي
وفوقها فهد..
ماسة:اي اللي حصل
فهد:اي اللي حصل معاكي انتي  انا طلعت من الحمام لقيتك واقعة على الارض
ماسة:انا قومت من على السرير لقيت نفسي دوخت ومحستش بحاجة
فهد:طب البسي هوديكي عند الدكتورة تشوف اي اللي حصل
ماسة:لا لا ازايي لازم اروح لفريدة
فهد بنفاذ صبر:مااسة اهديي ياحبيبتي الفرح مش هيخلص يعنيي احنا نعدي على الدكتورة واحنا رايحين ماشي 
ماسة:خلاص ماشي يافهد
وجهزوا نفسهم وذهبوا اللى الدكتورة
عند الدكتورة...
فهد قال للدكتورة اللي حصل..
الدكتورة:خلاص هكشف عليها واشوف في اي
فهد:انا قولت ممكن يكون زي المرة اللي فاتت ارهاق وقلة اكل وكده
الدكتورة:لا باين في حاجة تاني عشان صحتها كويسة الحمدلله
ماسة:طب في اي قلقتيني
الدكتورة:لا متقلقيش كده مبروك
فهد:مبروك اي مش فاهم
الدكتورة:مبروك هتبقا اب
فهد بصدمة فرح:انا هبقا اب بجد انا مش مصدق
ماسة:وانا هبقا ام يافهد انا مش مصدقة نفسي
فهد حضنهاا:مبروك ياحياتي
وذهبوا اللي الفرح واخبروا جميع العائلة...
وكان الفرح مثل الحلم وعدا على خير....
في بيت عبدالرحمن....
عبد الرحمن:مبروكك ياحبيبتي
فريدة:الله يبارك فيك ياحبيبي
عبدالرحمن:انا مش مصدق نفسي بجد احنا بقينا لبعض خلاص
فريدة:اه خلاص اهو
عبدالرحمن:فرحت اويي لفهد عقبالنا
فريدة:اه وانا كمان اويي
عبدالرحمن:اه وبعدين
فريدة:بعدين اي
عبدالرحمن:مش هنصلي
فريدة:اهه طبعا استنى بس اقلع الفستان والبس الاسدال
عبدالرحمن:خلاص ماشي
وغيرت ملابسها وعبدالرحمن ايضاً....
وصلوا هما الاثنين...
عبدالرحمن:صلينا اهو وبعدين بقا
فريدة:انا حساك عايز تقول حاجه
عبدالرحمن:تعرفي ان احنا انهارده كان فرحنا
فريدة:ايوا وبعدين منا عارفة
عبدالرحمن وبيقرب منهاا
عبدالرحمن:اصل
فريدة:اصل اي 
عبدالرحمن قبلها بكل حب وشغف
ونسيبهم مع بعض شوية
بعد مرور 5سنين❤🔗...
لمار:مامي مامي
ماسة:اي ياقلب ماما
لمار:هو انا لي مش بشوف بابي كتير على طول في الشغل وبيقعد بس مع محمد اخويا
ماسة:لا ياحبيبتي هو بيحبك اويي كمان بس انتي عارفه ان محمد الصغير وبيدلع على بابي وبعدين بابا مش بيرضى يكلموا عشان مرضوا انتي عارفه انوا عندوا السكر
لمار:مامي هو ازاي صغير وعندوا السكر
ماسة:مش انا وانا حامل في محمد جالي السكر فا اتنقل لي فاهمه ياحبيبتي
لمار:انا كده فهمت
فهد:فهمتوا ايي
لمار:بابي بابي واحشتني اويي
هذه الفصل حصريا عبر مدونة دليل الروايات للقراءة والتحميل
فهد:وانتي واحشتيني اكتر ياقلب بابي بصي جبتلك اي الفستان الحلو ده
لمار:حلو اويي يابابي شكرا
ماسة:اول مرة اشوف طفلة زيك اي طفلة بتحب الشكولاتة اللعب انتي بتحبي الفساتين
فهد:هيا كده وبعدين اي حاجة هيا بتحبها بابي هيجبهلها 
محمد:طب وانا
فهد:انتوا الاتنين ياعم متخفش 
وفضلوا يضحكوا....
جاسم:حمزة ياحمزة انت روحت
حمزة:نعم يابابي
جاسم:انت بتختفي تروح فين
حمزة:المطبخ اصل كنت جعان
جاسم:طب فين مامي
حمزة:ماانا كنت في المطبخ تاكل جاتو
جاسم:لا يااخويا شكرا مش عايز حاجه
وذهب جاسم..
حمزة:يادماعة في الدنيا حد مايحبش الجاتو
وكمل اكل في الجاتو😂.
جاسم:ايوا صح لازم الاقيكي هنا مع مايان انا حسيتك بقيتي تنسيني يااسيل
مايان:لايابابا ماما كل شوية تقول بابي ده احسن واحد في الكون
جاسم:مش بتقوليلي الكلام ده لي يااسيل
اسيل بضحك:المفروض تبقا عارف بحاجة زي كده صح يابيبي
جاسم:بيبي بيحبك اويي انتي ومايان وحمزة اللي علطول في المطبخ ده
ونروح عند فريدة وبنتهاا سيليا...
فريدة:اقعدي بقا عشان اعملك شعرك عشان هنخرج مع بابي
سيليا:بجد هنخرج هنروح فين
فريدة:مفاجأة
سيليا:خلاص هقول لبابا وهو هيقولي هنروح فين
فريدة:انتي لي مبتسكتيش ياحبيبتي انا قولت مفاجأة
عبدالرحمن بضحك:قوليلها يافريدة عادي
سليم:اه هنروح فين انا عايز اعرف
فريدة:جايبين اتنين فضوليين اويي
عبدالرحمن بضحك:بس زي القمر
ونروح تاني عند ماسة وفهد...
فهد:تعرفي ان انا لحد دلوقتي مش مصدق اننا بقينا مع بعض برغم اننا اتجوزنا وخلفنا كمان
ماسة:وانا عمري ماكنت اتخيل اننا نبقا مع بعض اصلا
فهد:وادينا بقينا مع بعض
تمت بحمدلله
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-