يوسف بغيظ:انا عايز افهم اي اللي بيحصل دا
غيث ببرود واستفزاز:ايه ي حبيبي اللي بيحصل
يوسف بغيظ:ايه اللي بينك وبين خديجة
غيث بتوهان مصطنع بأستفزاز اكثر:اهاا ديجا
يوسف خبط بأيده علي التربيزة بغيظ:غيث
غيث بيحاول ميضحكش:احم عادي يعني صديقتي
يوسف برفعة حاجب:والله صديقتك امال فين اختي الصغيرة
غيث بأستفزاز:لا مخلاص بقي مبقتش تخصك
يوسف:غيث اخرس
غيث اتكلم:وانت مبقتش بتحبها
يوسف بعنين حادة: غيث اخرس
غيث اتكلم: ولا بقيت طايقها وبتكرها
يوسف بحدة:غيث بقلك اخرس
غيث اتكلم: وحرام البنت تفضل وحيدة
يوسف شد من لياقة قمصيه بغضب:غيث هموتك
غيث بعد عنه بضيق مصطنع:طب وسع كدة عيب دنا اكبر منك بسبع سنين ي حيوان
يوسف باصصله بغيظ
عند خديجة في التويلت
فريدة بعنين حادة:ممكن اعرف انتي مالك ومال غيث
خديجة ببرود واستفزاز:ملنا يعني اصدقاء عمل
فريدة بغيظ: وحيات امك
خديجة:احم بنت عيب احترمي نفسك ايوا غيث صديقي
فريدة بسخرية:ودا من امتي دا
خديجة ببرود:من دلوقت ويلا نخرج انا اتخنقت
خديجة سابتها وخرجت وفريدة واقفة هطق
خرجو هما الاتنين ولقيو يوسف قاعد قدام غيث
خديجة بصتله بضيق وقعدة جنبه وفريدة قعدة قصادها جنب غيث وفريدة وغيث مش طيقين بعض ويوسف وخديجة مش طيقين بعض
غيث قطع الصمت:احم منورين ي شباب
الكل عمل الريأكشن دا ☺️☺️
وفضلو في صمت
خديجة ببرود مستفز:غيث بقلك تعالي نمشي انا اتختقت اوي
غيث قام:تمام يلا بينا ومشيو كام خطوة
غيث بص ليوسف:عندك الحساب ي شق
يوسف بأبتسامة غضب:ماشي ي حبيبي وبص لغيث بتحذير وغيظ
وغيث ابتسم بخبث
خديجة وغيث بعد ما اختفو من قدامهم
خديجة بتضحك:ههههه يلهوي شفت الاتنين هيولعو جوا
غيث ضحك:لا بس يظهر يوسف مهما فقد الذاكرة ومخه نسيكي قلبه حالف طلاق تلاته انو هيحبك تاني وتالت وعاشر كمان
خديجة ابتسمت بخفة
غيث برفعة حاجب:يعني متعصبتيش ولا قولتي انا مستحيل ارجع احبه انا بكره
خديجة بهدوء:مش عارفه عقلي مشوش اوي ومش قادرة افكر
غيث:طب تعالي نقعد ونتكلم جد شوية
وراحو قعدو في تربيزة علي جنب بطل علي البحر
غيث بهدوء:هاا يستي مالك بقي ايه اللي حصل من قيمة شهر ونص كدة مكنتيش طايقة يوسف وبتتمنيله الموت وا..
خديجة قاطعته بسرعة:بعد الشر عليه
وبعدها سكتت استوعبت اللي قالته
غيث ابتسم:طبعا يستي بعد الشر بس ايه التغير دا هو انتي عرفتي حاجة
خديجة بتوهان:مش عرفة مش حاثة مش قادرة احدد نفسي اخلي قلبي يكره يوسف ويبعد عنه بس مش قادرة ياااه الحب دا علي قد ما هو بيسعد الانسان وبيعيشه لحظات حلوة الا ان احيانا بيبقي احوش حاجة بيبقي كله وجع وقهر وخيانة
غيث بصلها:متهيألي يوسف يستحق منك فرصة تانيه بعد التغير اللي بقي في دا
خديجة بعصبية:لا
غيث:صدقيني يوسف بقي حاجة تاني خالص مش يوسف اللي ديما قاعد لوحده والصايع اللي بيعاكس البنات دلوقت مستحيل يبص لواحدة ولا متكبر ومغرور زي الاول
خديجة بغيظ:طبعا عشان اخوك بدافع عنه وعايز تسعده طب بذمتك يوسف مبقاش مغرور دا مغرور اكتر من الاول
غيث بغيظ وصدمة:والله ما تستهلي اني قاعد معاكي وبحل مشاكلك بس بردو ادي يوسف فرصة وهو الحقيقة لسة مغرور
خديجة بغضب خفيف:مش هيحصل بعد اللي شفته دا انا مستحيل امنله من تاني
غيث بغيظ وعصبيه خفيفه:طب ما تعرفيني ايه اللي حصل يمكن اقدر اصلح بينكم
خديجة:لا مش هينفع
غيث بعنين حادة:تعرفي والله نفسي اخنقك كدة انتي مخك ايه قفل كدة
خديجة ابتسمت بخفه: انت انسان جميل اوي ي غيث
غيث ابتسم:ربنا يجبر بخاطرك والله
خديجة ضحكت بخفة:لا بجد والله مخك كبير كدة وبتتفهم الامور براحة وبتتراضي بأقل حاجة يبخت اللي هتبقي منن نصيبها
غيث بقهر وكومديا:يختي دا يبختي انا ويا هنايا انا بس هي بس تلاحظ اني عايش معاكم علي نفس الكوكب
خديجة ابتسمت:طب قلي انت بتحب فريدة بجد ولا كدة
غيث بتأثر مصطنع:انتي تعرفي ان ممكن يكون ليا في السكة دي اخص
خديجة ضحكت:طب تمام خلاص متتقمصش بس سبلي انا حوار فريدة وانا هخلصهولك
غيث بفرحة:بجد طب ازاي
خديجة:ملكش في بقي دا شغل ستات
غيث بصلها وضحك
سكتو شوية
خديجة اتكلمت:غيث هو لو حد خانك وشفت خينته ليك بعنيك بس مش كاملة وبعدها جالك في الحلم وقالك انو معملش حاجة دا تفسيره ايه
غيث:احم بسم الله الرحمن الرحيم ومعاكي الشيخة خديجة لتفسير الاحلام وجلب الحبيب ورد المطلقة (هي في فعلا شيخة اسمها كدة مش عشان خديجة البطلة خديجة)
خديجة بغيظ:بطل هزار بتكلم جد
غيث بيبتسم:احم اسف يعني انا مليش في الجو دا بس من وجهة نظري ان مدام وصلت بيه انو يجيلك في الحلم ويقول انو معملش حاجة يبقي اكيد في سر في الموضوع
خديجة بصتله وبتفكر واتشتت اكتر
خديجة:طب قلي هو فعلا يوسف مش فاكرني ولا بيستهبل عشان ارجعله
غيث بعصبية:لا اله الا الله يبنتي فاقد الذاكرة وحيات ربنا مش فاكرك
خديجة بضيق وغيظ:طب خلاص متزعقش
غيث بصلها بغيظ
غيث:يلا نمشي
وقبل ما خديجة تقفل باب التاكسي
غيث: فكري ي خديجة يوسف فعلا يستحق فرصة تانيه منك
خديجة بصتله بتوهان وقفلت الباب والتاكسي مشي
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
تاني يوم
خديجة صحيت من النوم اخدة شاور وصلت ولبست دريس ابيض عليه خمار لافندر وشوز لافندر كانت زي الوردة وجميلة اوي
بعد وقت في المستشفي
خديجة قاعدة في مكتبها وفريدة قاعدة معاها وساكتين
خديجة:اتكلمي علي طول عرفاكي مش بتعرفيني غير لما يكنلك مصلحة
فريدة بصتلها بغيظ:والله هقوم اضربك بالقلم علي وشك اتملي
خديجة ضحكت:طب تمام في ايه بقي
↚
فريدة بأرتباك:هو انتي وغيث مالكم كدة ملمومين علي بعض الفترة دي هوا في حاجة بينكم ولا ايه
خديجة ضحكت:يبنتي والله غيث دا اخويا الكبير واكملت بخبث بس هو كان عايزني في موضوع كدة
فريدة بفضول:موضوع ايه
خديجة ببرود واستفزاز:لا عادي يعني معجب بواحدة وعايزني اخليه يعترفلها بحبه
فريدة بصدمة:ايه
خديجة بمكر:بقلك ما تحاولي تسعديني عشان هو بيعشقها ونفسه يعترفلها بحبه
فريدة وشها بقي زي الدم من الغضب:ومين تعيسة الحظ دي أن شاء الله
خديجة بأستفزاز:لالا اخص عليكي متقوليش عليها كدة عشان انا وغيث بنحبها اوي
فريدة بغيظ وهتولع:والله تمام
وقامت
خديجة:مش هتساعديني عشان نخليها تحبه
فريدة بصتلها بحدة وغيظ وخرجت
خديجة ضحكت بخبث
فريدة خارجة متعصبة وعمال تبرطم في سرها وتشتم علي غيث وخبطت في
فريدة بنرفزة وصوت عالي:ايييه ما تحاسب ماشي مش شايف
غيث بغضب:انتي اللي ماشية مش واخدة بالك وتايه
فريدة بعصبية:انت ملكش دعوة بيا
غيث بغيظ:هوا انا كلمتك اصلا انتي اللي جيا هنا عايزة تتخانقي
تقريبا كل اللي واقف بيتفرج عليهم
فريدة بصتله بغضب ومشيت من قدامه
ويوسف قرب من غيث:تعالي يسطا نقعد شوية الناس بتتفرج عليكم
غيث نفخ بضيق ومشي مع يوسف
يوسف بغمزة:هي دي بقي الجو اللي ديما بتفكر فيها
غيث بضيق وغيظ: يوسف اخرس
يوسف ضحك:طب يعم تمام عايز بقي تخليها تقع في هواك اتعلم مني من اخوك اصل المعلمة
غيث بقرف:انت مالك بقيت شمام كدة ليه
يوسف ضحك:طب خلاص انت الخسران كنت هفيدك
ومشي خطوة
غيث مسكه:تعالي اتنيل هنا قولي
يوسف بضيق مصطنع:احترمني شوية انا اصغر منك بسبع سنين
غيث بصله وضحك ومشيو سوا
بعد وقت في البريك
خديجة قاعدة في جنينة المستشفي وحطا راسها بين كفوفها وسرحانه
يوسف قرب منها قعد قدمها وحط قدمها كوباية قهوة
خديجة بصتله واتعدلت
يوسف بأبتسامة:قهوة
خديجة ضحكت بخفة:لا بجد مكنتش عرفة
يوسف ضحك:تعرفي ان لسانك محتاج يتقص منه قد خمسة متر كدة عشان يبطل يتسحب منك
خديجة ضحكت وسكتت
يوسف:خديجة انتي كنتي بتحبيني بجد وبص لعنيها
خديجة بأرتباك:انا انا
وكانت هتقوم
يوسف اتكلم: خديجة متهربيش زي كل مرة انا عايز اقعد واتكلم معاكي لو سمحت
خديجة مشيت خطوة ووقفها صوت يوسف
يوسف: خديجة انا بحبك
خديجة بصتله بصدمة وقلبها بيدق بسرعة
يوسف اكمل:مش عارف ازاي حبيتك بالسرعة دي في الاول كنت كرهك عشان كانت صدمة بالنسبة ليا غيث كان بيقلي اني كنت بحبك اوي قبل الحادثه بس انا متاكدة ان حبي ليكي دلوقت اضعاف حبي ليكي زمان
خديجة مصدومه من كلام يوسف ومش قادرة تنطق
يوسف: خديجة اتكلمي انا بجد بحبك
خديجة بصتله بقهر:انت كذاب انت اللي زيك ميعرفش يعني ايه حب
يوسف قام بعصبية:ليه شايفة ايه فيا وحش انا بصلي الفرد حاضر وبقرا قران وبعمل كل حاجة كويسه ومهما كنت ايه قبل الحادثه انا في دلوقت انا دلوقت يوسف انسان محترم ومتدين وبيحبك وبيتمناكي زوجة ليه وناخد بأدين بعض للجنة
خديجة بصتله وعنيها اتملت دموع
يوسف بحنيه وحب:طب تمام خلاص نتكلم بهدوء عشان خاطري لو كان ليا عندك خاطر قبل كدة نقعد ونتكلم بهدوء
خديجة بصتله بحزن وقعدة وهو قاعد قدمها
يوسف:غيث بيقلي اننا كنا بنعشق بعض ايه اللي حصل خلاكي تكرهيني كدة
خديجة بتوهان:دي تعرفها انت لوحدك
يوسف بتصميم: ارجوكي قوليلي قوليلي يمكن نقدر نحل كل حاجة مع بعض ويمكن تسمحيني
خديجة وعنيها مليانه دموع:صدقني لو انت عرفت انت عملت ايه زمان هتقرف من نفسك
يوسف بصدمة:ليه خنتك مثلا
خديجة بصتله بقهر: حاجة زي كدة
يوسف بعنين حزينه:صدقيني انا مش فاكر بس انا مدام كنت بحبك بجد مستحيل كنت هخونك ي خديجة
خديجة بعياط: أنا شفت خيانتك ليا بعيني
يوسف بعنين حزينه: صدقيني اكيد كان في سبب
خديجة بحزن:افرد رجعتلك الذاكرة وكنت خنتني فعلا هيكون ايه النتيجة هنسيب بعض
يوسف:يستي وايه اللي هيخلي الذاكرة ترجعلي انا مبسوط بحياتي كدة وهنكمل حياتنا كدة
خديجة بصتله وسكتت
يوسف بأبتسامة:اديني فرصه فرصة تانيه وهعوضك عن كل حاجة يوسف القديم خزلك فيها
خديجة بصتله وبتفكر وخايفة وفرحانه ومرتبكة في نفس الوقت
يوسف بأبتسامة:سامحي واغفري
خديجة بعنين شاردة:مفيش غفران في الخيانة
يوسف بتوسل: صدقيني اكيد كان في سبب
خديجة بصتله شوية:انا مش موافقة
يوسف بصدمة وحزن:ليه
خديجة:بس ممكن اوفق بس بشرط انك تحلف بالله وتوعدني انك مستحيل تجرحني من تاني
يوسف ضحك بفرحة:ي شيخة وقعتي قلبي
وقرب منها كان هيحضنها
خديجة بعدة بضحك:ايه مفيش كنترول ولا ايه
يوسف قام:قومي يلا
خديجة:علي فين
يوسف:هكتب كتابي عليكي انا مش قادر يبقي كل اللي بينا كلام
خديجة ببرود:لا لازم يبقي في فترة تعارف سنة
يوسف بغيظ:نعم يختي فترة تعارف سنة وانا كنت اعرفك وانا كنت اعرفك بقالي سنة ونعمل خطوبة سنة وكتب كتاب سنة ونتجوز سنة دا ايه العذاب دا
خديجة بأستفزاز:تصدق فكرة مجتش علي بالي
يوسف قام:طب س س سلام انا
خديجة:خد خلاص هخليهم ست شهور
يوسف بصلها وضحك ودخل المستشفي
فريدة جت قعدة مكانه وكان باين عليها الغضب
خديجة بأبتسامة:مالك ي حلوة متعصبة ليه
فريدة بنرفزة:انتي بذات مسمعش صوتك فاهمه
خديجة بغيظ:اللاه وانا مالي بطلعي غضبك فيا انا
فريدة بصتلها ونفخت بضيق
سكتو شوية
فريدة اتكلمت:بس مالك شايفاكي مبسوطة كدة ومبتسمة ايه الحكاية
خديجة بأبتسامة:...وحكتلها اللي حصل
فريدة بفرحة:لا بتهزري انتي ويوسف رجعتو لبعض
خديجة ابتسمت بخفة
فريدة بغيظ:اهو كويس ربنا يسعدكم عرفة يوسف دا احسن من اخوه الغبي بكتير
خديجة: احم فريدة خلاص
فريدة: لا وعرفة متكبر كدة وبارد
خديجة بأبتسامة واحراج:ديدا حبيبتي خلاص
فريدة:بجد انسان متوحد ولا دمه دمه تقيييل
غيث من وراها:والله وعلي كدة دمي مش بيضحكك
فريدة:بضحك بالعافيه عشان...
قطعت كلامها وسكت بصدمة وخديجة مبتسمة بأحراج
فريدة بأحراج:مش هوا صح مش هوا
خديجة بتهز راسها بمعني لا هو
فريدة قامت من غير ما تبص وراها ودخلت تجري علي المستشفي
وغيث وخديجة ضحكو علي ما اخر ما عندهم
غيث قعد مكان فريدة
غيث اتكلم بغيظ:لا واضح فعلا انك هتخلصي الموضوع بطريقتك انتي فعلا خلصتيه وخلتيها مش طيقاني
خديجة ضحكت:اصبر بس تاخد حاجه تقيلة
غيث بشك:ي خوفي منك هتخليها تخلص عليا
خديجة ضحكت
غيث بغمزة:بس مالك كدة
خديجة:مالي
خديجة:عنيكي بترقص من الفرحة
خديجة بخجل؛:هو باين عليا اوي كده اصل انا ويوسف وحكتله...
غيث بفرحة:ياااه اخيرا هرتاح منكم انتو الاتنين
خديجة ضحكت بخفة
يوسف جه عليهم تاني
يوسف بضيق وغيرة:ششش انت ي بابا يلا علي شغلك
↚
غيث بغيظ:ي حيوان انا اللي مديرك
يوسف بيقومه من قدام خديجة:قووم بس وملكش دعوة بيها تاني بعد كدة
غيث بغيظ لخديجة:عاجبك اللي بيعمله دا
خديجة اكتفت بضحكة رقيقة
غيث بغيظ:ماشي انتو رجعتو سوا اتنو الاتنين ماشي بس وحيات ربنا ما هدخل بينكم تاني وخليكم تولعو في بعض
وسابهم ومشي
يوسف بصوت عالي:خد متتقمصش هسميك غيث القماص
غيث بصلهم بغيظ ومشي
ويوسف وخديجة ضحكو بحب
بليل في بيت خديجة
حسين:ها علي بركة الله نقرا الفاتحه وكتب الكتاب بكرة
معاذ بهمس:انا مش بتفائل بالجملة دي
خديجة بنفس الهمس:ولا انا والله بس غير نصها المرادي بدل الخطوبة الاسبوع الجاي خلاها كتب كتاب علي طول
معاذ ضحك بهمس وقرؤ الفاتحة
ويوسف بص لخديجة وابتسم بحب
بعد ما مشيو
معاذ: خديجة اتمني تكوني واثقة من قرارك المرا دي حتي الناس هتتكلم كفاية اوي كدة
خديجة بأبتسامة:خلاص صدقني
معاذ:انا مش عارف ازاي ساكتلك وبعد اللي عملتيه وقولتيه علي يوسف رجعتيله تاني وانا مش عارف اللي حصل بينكم
خديجة حضنته:خلاص بقي ي وزة اللي فات مات وكمان هخطبلك قريب
معاذ:اهي وزة دي بتقتلني من جوا
خديجة ضحكت بحب
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
تاني يوم
كانت خديجة في بيتها ومعاها فريدة وبتجهزها
خديجة كانت لبسا ادناء بينك عليه نقاب وخمار ابيض وشوز بيضة كانت قمر اوي وفريدة كانت لبسة دريس بيج عليه خمار بيج رقيق جدا وهادي وكانو الاتنين زي القمر
خرجت خديجة وفريدة وكان موجود معاذ ويوسف وغيث وحسين والمأذون والكل فرحان ومبسوط
وغيث اول لما شاف فريدة ابتسم بحب وهي اتكسفت
قعد المأذون وعلي يمينه يوسف وعلي شماله معاذ وغيث وحسين قعدين وخديجة قاعدة جنب معاذ وجنبها فريدة
معاذ حط ايده في ايد يوسف والمأذون وسطهم
المأذون بدا يتكلم وقال خطبة ان يوسف وخديجة يحبو بعض ويحافظو علي بعض ويحسنو لبعض عشان ربنا يكرمهم
المأذون:بسم الله والحمدلله والصلاة والسلام على رسول الله وتوكلنا علي الله
المأذون:قول ورايا ي عريس
يوسف هز راسه وابتسم
المأذون:زوجني
يوسف:زوجني
المأذون:ابنتك وموكلتك
يوسف بأبتسامة:ابنتك وموكلتك
المأذون:الانسة خديجة عبدالكريم زيدان
يوسف بأبتسامة وباصص لخديجة:الانسه خديجة عبدالكريم زيدان
المأذون:علي كتاب الله وسنة رسوله
يوسف:علي كتاب الله وسنة رسوله
المأذون:صلي الله عليه وسلم
يوسف:صلي الله عليه وسلم
المأذون:وعلي الصداق المسمي بيناا
يوسف:وعلي الصداق المسمي بيننا
المأذون:عاجله واجله
يوسف: عاجله وانا
الماذون قول ورايا لمعاذ:وانا قبلت ان ازوجك من موكلتي وابنتي
معاذ:وانا قبلت ان ازوجك من موكلتي وابنتي
المأذون: الانسه خديجة عبدالكريم زيدان
معاذ:الانسه خديجة عبدالكريم زيدان
المأذون:البكر المكلفة الرشيد
معاذ: البكر المكلفة الرشيد
المأذون:علي كتاب الله وعلي وسنة رسوله صلي الله عليه وسلم
معاذ:علي كتاب الله وعلي وسنة رسوله صلي الله عليه وسلم
المأذون:وعلي الصداق المسمي بيننا
معاذ:وعلي الصداق المسمي بيننا
المأذون:عاجله واجله
معاذ: عاجله واجله
المأذون ليوسف:قله وانا قابلت زواج موكلتك وابنتك البكر المكلفة الرشيد
يوسف بأبتسامة:وانا قبلت زواج موكلتك وابنتك البكر المكلفة الرشيد
المأذون:بنفسي وبنفسي انا الرجل المكلف الرشيد علي كتاب الله وسنة رسوله
يوسف:بنفسي وبنفسي انا الرجل المكلف الرشيد علي كتاب الله وسنة رسوله
المأذون: صلي الله عليه وسلم وعلي الصداق المسمي بيننا عاجله واجله
يوسف:صلي الله عليه وسلم وعلي الصداق المسمي بيننا عاجله واجله
المأذون: شاهدتم علي ذكلك وعلي علي ذلك شهيد مبارك
فريدة زغرطت بصوت عالي وكانت مبسوطة لخديجة اوي
وغيث سحب المنديل وخديجة قلبها عمال يدق بسرعة وعنيها دمعت معقول معقول بعد كل دا هي بقيت في الاخر بردو ملك يوسف افتكرت اول مرة يوسف جه اتقدم فيها وكان عايز يكتب الكتاب وهي رفضت وعدها أن مهما حصل هي مش هتكون لحد غيره ياااه قد ايه النصيب دا حلو لو نرضي بيه ومنعترضش
يوسف قام ومسك ايد خديجة عشان تبصم وكانت اول مسكت ايد حلال بينهم وقد ايه هوا شعور حلو وجميل وسعيد وخوف وقلق من المستقبل
خديجة بصاله وعنيها مليانه دموع ويوسف كذلك بس مش مبين وعمال يمسح علي وشه بتوتر عشان دموعه متنزلش
المأذون:بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
وقام
معاذ بأبتسامة وحب:مبروك ي روح قلبي اول مرة تمضي علي ورقة تفرق بيني وبينك
خديجة عيطت:بس بقي انا مش ناقصة وحضنته جامد ومعاذ ابتسم بحب
يوسف مسك ايد خديجة ومعاذ فهم
↚
معاذ:طب تمام نسيبكم لوحدك شوية واكمل بأستفزاز:بس مطولوش ها
يوسف مركزش معا اصلا هو بس كان قلبه وعقله وكل حاجة في مع خديجة دخلو اوضة ويوسف قفل الباب
عند فريدة
فريدة وقفو تحت بيت خديجة وكان غيث بيركب عربيته وشغلها ومشي بيها وقف قدام فريدة
غيث بابتسامة:تركبي معايا ي فندم
فريدة نخفت بضيق وبعدة شوية
غيث مشي بالعربيه ووقف قدمها تاني
غيث بغرور: فرصة مش هتتعوض
فريدة بغيظ:لا شكرا هستني تاكسي ولا اوبر مبركبش مع حد غريب
غيث ضحك:يعني انا غريب بالنسبة لسواق التاكسي او الاوبر دول ولاد عمك
فريدة نفخت بضيق:ي سيدي انا مش عايزة اركب معاك
غيث:طب بصي هقلك نكته ولو ضحكتك تركبي
فريدة:ولو مضحكتنيش
غيث:همشي واسيبك
فريدة:تمام
غيث:اممم بيقلك مرة فرخة راحت تعزي دخلت قالت البقاااااااء لله
فريدة بصاله وبتحاول متضحكش
غيث ضحك:اهو والله هتضحكي يلا يلا اركبي
فريدة ضحكت بس مش علي النكتة خالص هي ضحكت علي طريقة غيث وركبت معاه ووصلها وطول الطريق غيث بيبصلها ويبستم
غيث وقف العربية في مكان علي البحر
وفريدة بصتله بقلق
غيث:ممكن تنزلي لحظة
فريدة نزلت وغيث وقف قدمها
غيث بابتسامة وقعد علي ركبه وطلع علبة فيها خاتم
غيث:بحبك تتجوزيني
فريدة فضلت تبصله شوية
غيث: فريدة انا بجد بحبك واسف علي أي حاجة عملتها جرحتك تقبلي تتجوزيني
فريدة:اسفة ي غيث مش هينفع
ولفت ضهرها ومشيت بسرعة واخدة اول تاكسي ومسافة ما ركبت دموعها نزلت بقره
اما غيث لسة قاعد مكانه وبيبص للخاتم ومصدوم وحزين
نرجع للعرسان
خديجة ويوسف فضلو كام دقيقة الاتنين بصين لبعض وسكتين وكأن عنيهم هي اللي بتتكلم
يوسف عينه دمعت ونزلت دمعه منه خديجة قربت بحب ومدت اديها مسحتها
يوسف رفع ايد برقه وحنان ومسك نقاب خديجة رفعه لفوق وشاف وشها (بالنسبه ليوسف اول مرة يشوفه لانه كان ناسيها)
يوسف بأبتسامة وحب:اللهم بارك تبارك الرحمن
يوسف مستناش وحضنها ورفعها من علي الارض وتبت فيها جامد ودموعهم الاتنين شغالة عياط قد ايه هو احساس حلو وجميل انك تقرب من حد بتحبه
بعد وقت طويل بعدو عن بعض
خديجة بأبتسامة وخجل:شوف بعد كل اللي مرينا بيه واللي حصل بردو بقيت ملكك
يوسف بأبتسامة:اهلا بيكي من النهاردة بقيتي فرد من عائلة الطاوي
خديجة ضحكت بخفة ويوسف حضنها تاني
الباب خبط
معاذ من برا:انت بابا يلا هنرش ميا حبيبي إحنا في نص الليل
يوسف لخديجة بغيظ:اخوكي دا فصيل
خديجة ضحكت
يوسف مسك اديها وخرج وعلي وشه ابتسامه مستفزة
خرج وماشي قدام معاذ وهو ماسك ايد خديجة وماشي وخديجة ماشيه معاه وساكته
معاء برفعة حاجب:لا والله علي فين
يوسف ببرود:خرجين
معاذ بغيظ:ليه اريل انا قاعد
يوسف بغيظ:بقلك ايه خلاص خديجة بقيت مراتي يعني انا ممكن اخدها ومخلكش تشوفها تاني
خديجة ابتسمت بحب قد ايه كلمة مراتي جميلة من يوسف
معاذ بغيظ:عاجبك اللي بيقوله دا
خديجة ابتسمت وسابت ايد يوسف وقربت من معاذ
خديجة بأبتسامة:حبيبي انا محدش في الدنيا يقدى ياخدني منك بس سبنا نخرج سوا شوية
معاذ بأبتسامة وحب:ماشي ي عمري بس اوعي يخليه يزعلك والله اموته
خديجة ضحكت بخفة ومشيت تجاه يوسف
يوسف بص لمعاذ بغيظ وقرف ومشيو
وصلو الشارع يوسف بص لخديجة وابتسم ومد ايده قدمها
خديجة ابتسمت بحب ومسكت ايده وشبكو اديهم في بعض وكان الجو ليل وفي نسمة هوا مع القمر وكانو بيتمشو
خديجة بأبتسامة:تعرف ان دي اول مرة امسك ايد ولد غير معاذ
يوسف ابتسم:طب علي كدة معاذ كان بيعمل كدة
وساب اديها ومد ايده كلها اخدها في حضنه ولانه اطول منها كانت زي بنته جوا حضن بباها
خديجة ابتسمت بحب وخجل وفضلو يتمشو
وكأن كل واحد لقي نصه التاني
وكانو بيتشمو في شارع فاضي وفيه زرع والهوا مع ريحة الزرع حاجة قمر
وكان الشمس بدات تطلع والنور بينور
خديجة وهي في حضن يوسف:هو احنا مشيين فين
يوسف وهو حاضنها جامد:مش عارف
خديجة بعدة عنه بخوف: يوسف انا خايفة
يوسف بتوهان وهو حاضنها:واحدة يوسف كمان وهعمل حجات محدش يتوقعها
خديجة ضحكت:يبني بقي بص احنا مشين فين
يوسف بيبص حواليه
خديجة بخوف: يوسف احنا بعدنا عن البيت خالص
يوسف بقلق:احنا ايه اللي دخلنا ارض زراعيه اصلا
خديجة بخوف وعصبيه خفيفه:مش عرفة كله منك
يوسف بغيظ:كله مني مش انتي اللي حضناني خلتيني تهت
خديجة بصتله وضحكت بحب
خديجة: يوسف في صوت حاجة مخيفة
يوسف بيبص وراه ببطي
يوسف بصراخ:اجري ي خديييييجاااااا
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
↚
يوسف بصراخ:اجري ي خديييييجاااااا
ومسك اديها وطلعو يجرو
خديجة بتجري وخايفة تبص وراها: هو في ايه
يوسف وهو بيجري وماسكها:تقريبا في حد هنا عنده مزرعة كلاب ازيد من خمسين كلب بيجرو ورانا
خديجة بتجري وتعيط:ي ماما انا خايفة كله منك انت السبب
يوسف بيجري ويتكلم بغيظ:هو كل حاجة انا السبب وزود السرعة
خديجة بتعب:بس بقي اهدي شوية
يوسف بيبطئ:تمام بصي وراكي كدة
خديجة بتلف راسها بتلاقي كلاب كتير جدا وبيقربو منهم
خديجة بتشد ايد يوسف وبتسرع:عاااااا اجري الله يخربيتك علي اخرة الزمن اخرتنا هتكون بسبب كلاب
يوسف وهو بيجري بسرعة وخديجة مسكة الدريس بأديها وبتجري ويوسف بيضحك علي ما اخر ما عنده والكلاب مستمرة في الجري وراهم
خديجة بتعب:لا خلاص مش قدرة ااااه واكملت بغيظ كفاية ضحك بقي
يوسف بصلها وضحك
وبص حواليه وهما بيجرو
لحظة لف وشال خديجة ودخلو في وسط الزرع وكان طويل ومكنوش بينين
خديجة بخجل وخوف:بتعمل ايه نزلني
يوسف بهمس:ششش بس اما الكلاب تمشي
خديجة بغيظ:متجوزة راجل بيخاف من الكلاب يلهوي عليا
يوسف بغيظ:وهي دي منظر كلاب دي ذئاب
خديجة بصتله بضيق وسكتو شوية
بعدها الاتنين بصو لبعض وضحكو علي ما اخر ما عندهم
خديجة ضحكت:بقي دا منظر اتنين خرجين يختفلو بكتب كتابهم
يوسف ضحك:طب والله يوم جميل وعمره ما هيتنسي استني
وطلع فونه
خديجة ضحكت:هتعمل ايه
يوسف بيرفع الفون:يلا يلا سلڤي بوز البطة
وضحكو هما الاتنين جامد ويوسف أخد صورة جميلة وسط الزرع وفضلو يتصورو كتير وكان ضحكهم مش مجرد ضحك لصورة لا كان ضحك طالع من القلب اوي
وواخدو صورة وكانت الصدمة
خديجة بصدمة وخوف:هو دا فلتر صح
يوسف بصدمة:انا معنديش فلتر زي دا
خديجة رفعت راسها لفوق ببطئ وكانت الصدمة كانت بقرة كبيرة ووقفهم وسط يوسف وخديجة وبصلهم
وهما اخدو الصورة والبقرة بينهم
خديجة بصتلها بصدمة وضحكت ببلاهه 🙂🙂
خديجة بصت ليوسف ببرود:بقرة
يوسف بصدمة:ايه
خديجة برعب:انا عندي فوبيا من البقر بخاف منهم جامد (لا دي مش خديجة دي انا 🙂🙂😂)
يوسف قام:احم قومي كدة
خديجة قامت ومسكت ايد يوسف
يوسف للبقر:هاااي ي بقرة ازيك
وشد خديجة وطلعو يجرو علي ما اخر ما عندهم
والبقرة بتجري وراهم والاتنين بينهجو اثر الجري والتعب
ويوسف رغم انو رجله وجعاه جدا وحاسس انها هتتشل بس بيجري بردو عشان ميمتش هو وخديجة يا اما من الكلاب او البقر
ومستمرين جري
وفجأة طلعت بطة وبينلها شريرة فضلت تجري قبل البقرة وبين خديجة ويوسف
يوسف بصراخ:عااا بخاف الباااط
خديجة بتضحك جامد ويوسف بصلها بغيظ
وصلو لمكان ولقيو عربية نص نقل
ونصها عليه ربيع
سواق العربية في الفون:ايوا هنتقابل علي الطريق العمومي شارع**** وبيتكلم
يوسف بفرحة:تعالي تعالي دا هيطلعنا من المخروبة دي
وهوب العربية بدات تتحرك
يوسف نط علي العربية بسرعة ومسك ايد خديجة رفعها ووقعو هما الاتنين علي الربيع
الاتنين ضحكو علي ما اخر ما عندهم
خديجة قعدة قعاد وضحكت:لا بجد دا اجمل احتفال بكتب كتاب
يوسف:شفتي يوم حصل في عجائب وغرائب الدنيا
هما الاتنين ضحكو
خديجة بطفولة:الله ي كوكو بص في ارانب
يوسف ضحك
خديجة مسكت واحد لونه رماضي وشلته
خديجة بطفولة:ي يلهوي علي الجمال حلو اوي يوسف انا عيزاه
يوسف ضحك بحب:خديه ي قلب وروح وعقل يوسف
خديجة ضحكت بخجل
خديجة:بس مينفعش ناخده كدة لازم نستأذن من صاحبه او نشتريه
يوسف: طب استني
وطلع مبلغ وحطه في ركن عشان السواق يشوفه
يوسف:بس باين عليه السواق دا كويس ويعرف ربنا اوي
خديجة وهي حاضنه الارنب:ايوا فعلا شايف يعني عشان الارانب والطريق جايب كمية الربيع دي عشان ميجعوش
يوسف طلع فونه تاني وقعدو يتصورو
فجأة فون السواق رن
السواق رد:ايوا انا معايا طلبية الحشيش في العربيه دلوقت بس ربنا يستر وميكنش في كمين نروح في داهيه
يوسف وخديجة بصو لبعض بصدمة وكانو طلعو علي شارع رئيسي
يوسف متكلمش بس بص لخديجة بمعني هيا بنا عشان ننط
يوسف قام ومسك ايد خديجة ونطو بسرعة وكانت خديجة لسة شايلة الارنب
قعدو هما الاتنين علي رصيف في الشارع
خديجة ضحكت:هههه لا بجد يلا نروح يلا قبل ما تحصل مصيبة كمان
يوسف:عندك حق يلا بينا ناخد اي عربية ولا تاكسي
وقامو وقفو
خديجة بطفولة وفرحة: يووسف محل عصير قصي
وبتشاور بأديها
يوسف بص: طب قولي منجا فرولا اي حاجة عليها القيمة مش قصب
خديجة ضحكت: يوسف انا بحبه
يوسف بأبتسامة:وانا بحبك انتي
خديجة ضحكت بخجل: يوسف هتلي
يوسف:عيزانا نروح بالارنب اللي انتي مسكاه دا خليكي واقفة هنا وانا هجبلك واجي
وفعلا جابو عصير وشربو
بعد وقت طويلوصلو تحت عمارة خديجة
وكانو متبهدلين ولبسهم في طينة ووشهم مليان تراب
خديجة بتعب:يااااااه اخيرا وصلنا بسلام
يوسف ضحك:حقيقي يوم ياريت ميتكررش
خديجة بغيظ: كدة طب يلا امشي
يوسف بغيظ:بتطرديني تمام انا همشي ومش هتشوفي وشي تاني
خديجة وهي طالعه علي السلم: احسن بردو
وكل واحد مشي
خديجة طلعت وحط الارنب في قفص ونامت نوم عميق طبعا بعد تهزيق من معاذ عشان اتأخرت
___________________________________________في الليل
يوسف في الفون:وحشتيني علي فكرة
خديجة ابتسمت:وانت كمان اوي
يوسف ضحك:احنا مش قلنا الصبح مش هنكلم بعض تاني
خديجة ضحكت:عادي وبعدين اصلا انا مش فاضيه عشان قاعدة مع برعي
يوسف بصدمة:مين يختي
خديجة ببرود:برعي حبيب قلبي
يوسف بغيظ وغيرة وكان بيتمشي في الجنينه:مين برعي دا يختي
خديجة بابتسامة:صاحبي الجديد
يوسف بغضب وغيرة: خديجة هاجي اقتلك
خديجة ضحكت:ههه خلاص خلاص دا الارنب اللي جبناه
غيث بص ليوسف وابتسم بحزن
يوسف ضحك وقعد علي البول جنب غيث اللي كان قاعد وفي عالم تاني خالص ومنزل رجله في البول وهو كمان نزل رجله
يوسف بأبتسامة:طب تمام يختي خليكي في برعي بتاعك وقفل وابتسم
وبص لقي غيث في باصص للفراغ وسرحان في وشايل هموم الدنيا كلها فوق راسه
يوسف بيشاور قدام عينه:هييي انت معانا
غيث بضيق وبيرفع رجله:يوسف وحيات ابوك اللي قاعد جوا دا ملكش دعوة بيا وسبني في حالي ماشي
يوسف ضحك:طب ي عم خلاص براحة واكمل بغمزة بس مالك مكشر ليه المزة مزعلاك ولا ايه
غيث بنرفزة: يوسف قلتلك ملكش دعوة بيا
يوسف بصله بأستغراب وقام وقف معاه
يوسف بقلق:مالك
غيث بضيق:مليش
يوسف:لا منا مش الجو بتاعك هفضل اتحايل عليك مالك اخلص
غيث بيزقه: يوسف سبني في حالي
يوسف ضحك:طب بجد مالك
غيث بضيق:لا بجد ملكش دعوة بيا مش ناقصة غبائك ورزالتك
يوسف ضكك وقرب منه حط ايد علي كتفه:لالا خلاص والله هنتلكم جد مالك بقي اتخانقت مع فريدة
غيث بضيق وحزن:خلاص مبقاش في فريدة اصلا عشان نتخانق
يوسف بعدم فهم: يعني ايه
غيث:قلتلها بحبك تتجوزيني رفضت
يوسف بصدمة:ليه كدة
غيث بحزن:مش عارف بقي انا طالع انام
وساب يوسف وطلع
يوسف بيبصله بحزن مفيش وقت يبقو هما الاتنين مبسوطين وسعدا
____________________________________عند خديجة
خديجة باب بيتها خبط
خديجة بتفتح
خديجة بأستغراب: فريدة ايه اللي جايبك متأخر كدة وايه شنطة السفر دي
فريدة:انا مسافرة لاندن
خديجة بصدمة:ايه
فريدة:...
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
↚
الممرضة بحزن:ان لله وان اليه راجعون الحاجة ماجدة في ذمة الله
خديجة بصدمة: بتقولي ايه
الممرضة بحزن:زي ما بقول لحضرتك اولادها اخدوها وطلعلها تسريح الدفن من نص ساعة
خديجة بحزن وجنون:لااا مستحيل مستحيل تكون ماتت حقيقي حرام كفاية عليا كدة كفاية
يوسف بيحضنها بحزن:بس ي خديجة اهدي ووحدي الله ووجه كلامه للممرضة متأكدة ولا حد غيرها
الممرضة:لا والله هي وكمان سابت العلبة دي لحضرتك ي دكتورة امبارح لما عرفت انك اتجوزتي وادتها ليوسف
خديجة بعياط وتوسل:لالا اكيد انتي غلطانه انتي متعرفيهاش ماما ماجدة هي اكيد بتاخد جلسة الكيماوي لكن مش هتسبني واكملت بهساريا مش كل اللي بحبهم هيسبوني ويمشو كفاية بقي كفاية
خديجة فجأة وقعت بس ايد يوسف لحقتها
يوسف بصلها بصدمة وخوف وشلها بين اديه وطلع بسرعة
غيث بقلق:ملها خديجة
يوسف وهو بيجري وباين عليه الخوف:ولا حاجة ولا حاجة
غيث بخوف:تحب اجي معاك
يوسف وهو بيحط خديجة في العربيه:لالا انا معاها وركب وساق بسرعة زي الصاروخ
_______________________________بعد وقت
وصل يوسف بيته اللي هدية من مامته وكان منيم خديجة علي كنبه وبيفوقها
خديجة بتعب:اااه
يوسف بابتسامة وبيشدها من خدودها:حبيبي يلا اصحي
خديجة بتفتح عنيها:اااه انا فين
يوسف بابتسامة:فوقي بس كدة وانا هقلك
خديجة فضلت تبصله شوية بعدها قامت قعدة قعاد وفضلت تعيط
يوسف حضنها وابتسم:ممكن تهدي شوية الموت علينا حق ودي سنة الحياة بالعكس المفرود تفرحلها هي ربنا ريحها واخدها عنده بدل التعب اللي كانت بتشوفه المرض دا حقيقي صعب
خديجة بدموع وحزن: أنا عارفة بس مش عارفه ليه ربنا بيفرقني عن اي حد بحبه بابا وماما مشيو وسبوني فريدة سافرت وسابتني اللي كان يومي مستحيل يعدي من غيرها ماما ماجدة اللي حسيتها هتعوضني عن حنان ماما هي كمان سابتني وانت كمان اكيد هتسبني وديما هكون لوحدي
يوسف حضنها بحنيه: خديجة وحدي الله واستغفري ربنا وبعدين ايه ديما هكون لوحدي دي خديجة انتي حبي وعمري وكل حياتي ومهما حصل بينا عمري ما هتخلي عنك لانك حبيبتي تعرفي لو جبتي سكينه وحطتيها في قلبي بردو هفضل اعشقك وهفضل انا ضهرك اللي مهما حاولتي تميلي هتلاقيني بسندك بكل قوتي
خديجة بأبتسامة:بحبك
يوسف ابتسم بحب وحضنها
كلنا محتاجين حد زي يوسف في حياتنا حبه لينا يكون صادق مش مجرد مصالح او شكليات محتاجين حد يدعمنا ويقلنا الصح من الغلط من غير حقد ونفسنه
يوسف بصلها بحزن: خدي العلبة اللي الحجه ماجدة سابتهالك
خديجة بصتله بحزن وبدات تفتحها
خديجة بصدمة واعجاب:واااو
كان كوليه الماظ من الكوليهات القديمة اوي بتاعت الستينات وكبير وباين عليه الفخامة والرقة
وكان معاه ورقة
خديجة بدات تقرا:بنتي خديجة انا خليت الممرضة تكتبلي مخصوص انا بجد حبيتك اكتر من بنتي وكل خلفتي ولاد كنت ممكن ادي الهديه دي لاي واحدة من مرات ولادي لكن ملقتش واحدة فيهم تستحقها مش عيزاكي تزعلي عليا او تعيطي انا مرتاحة اوي دلوقت خدي الهديه واتبسطي وعيشي حياتك انتي ويوسف اه عرفت ان اتكتب كتابكم وزعلت اني محضرتوش بس ميهمش المهم اني شيفاكم مع بعض ومبسوطين وحاجة كمان اوعو تنسو وعدكم ليا انكم هتفضلو ديما مع بعض وعمركم ما هتتفرقو سلام ي نن عيني
خديجة كانت بتقرا وبتعيط بهستريا ويوسف كمان عينه دمعت
بعد وقت كانو هديو هما الاتنين
خديجة بتبص حواليها بأستغراب واعجاب:هو انا فين هو دا بيتك
يوسف بأبتسامة:تؤتؤ
خديجة بعدم فهم: امال جايبني بيت واحد صاحبك مثلا
يوسف ضحك:لا يا ام لسان مسحوب منك دا بيتنا
خديجة ابتسمت:بيتنا!!!
يوسف:اهاا هحكيلك حكايته
خديجة ضحكت:ماشي احكيلي حكايته وبصتله بتركيز
يوسف بأبتسامة:بصي ي ستي ا..
خديجة قاطعته:انا مراتك ي حبيبي مش ستك
يوسف ضحك بغيظ:بصي ي مراتي انا عندي اكتر من ڤلة لكن البيت دا محدش يعرف عنه حاجة ولا حد يعرف دا بيت مين غيري انا وانتي
خديجة ابتسمت بأستغراب:ودا ليه
يوسف بأبتسامة:اللي فاكره ان ماما جبتهولي بعد سنوية عامة بعد ما دخلت طب بشري وقالتلي هديه يعني
خديجة بأبتسامة:هو كام اوضة
يوسف:خمس اوض وريسبشن كبير واكمل بأبتسامة تخيلي ماما جبتهولي وقلتلي اتجوز في وقتلتلي امانه تجيب اربع ولاد وبنت
خديجة ابتسمت:يااااه ربنا يرحمها بس بيت جميل اوي
يوسف بأبتسامة:يعني موافقة نعيش في
خديجة بأبتسامة:طبعا دا جميل اوي بجد ودافي كدة ومريح
يوسف بأبتسامة:طب قومي اوريكي الروف هيعجبك اكتر
خديجة قامت معاه
خديجة بأبتسامة:واااو بجد
يوسف بأبتسامة:طب وكدة
وحضنها من ضهرها وكان شغل اغنيه هاديه
خديجة بخجل: يوسف
يوسف وهو بيقربها منه وبيمسك اديها:تعرفي نعمل فرح بس وكل يوم نسهر للصبح كدة
وبدء يرقصو سلو
خديجة ابتسمت بخجل
يوسف بأبتسامة وهو بيرقص:تحبي نغير عفش البيت
خديج:لالا متهيألي حلو اوي كدة واكملت بأبتسامة وخجل ابقي نغيره لما نجيب الاربع ولاد والبنت زي ما ماما قالت
يوسف ضحك وغمزلها:ي ولااا اللعب
وحضنها خديجة ضحكت بحب
يوسف وهو حاضنها:طب بقلك متيجي نجيبهم دلوقت
خديجة برفعة حاجب:هما ايه
يوسف بأبتسامة:الاربع ولاد والبنت
خديجة بعدة عنه بخجل وبقيت زي الفرولا:انا لازم امشي
يوسف مسكها من اديها:خلاص بقي تعالي
وسحبها وقعدو علي مرجيحة
فضلو سكتين شوية
يوسف وهو باصص للقمر:تعرفي ان عيد ميلادي النهاردة
خديجة بصتله بذهول:ايه دا بجد!!طب ليه مقلتليش
يوسف بمشاكسة:منتي لو مهمته كنتي عرفتي لوحدك
خديجة بغيظ:ايوا هعرف منين كنت هفضل اخمن مثلا لغاية ما اعرف ولا هشم علي ضهر ايدي واعرف ان عيد ميلادك النهاردة
يوسف بصلها وضحك بغيظ:خلاص متتعصبيش من اي حاجة بسرعة كدة خلي خلقك استيرتش ياخد ويدي كدة
خديجة بصتله وضحكت
خديجة قامت:طب انا همشي دلوقت
يوسف مسكها:راحة فين
خديجة زقت ايده:اوعي كدة هتحبسني تعبانه عايزة اروح انام هصحي كمان اسبوع
يوسف بصلها وضحك وقام عشان يوصلها
___________________________________________
عدت ساعات علي نفس الحال خديجة في بيتها ويوسف في بيته ويوسف زعلان ان خديجة حتي مقلتلوش كل سنة وانت طيب ولا عملتله اي مفجأة
يوسف حاول يطير الفكرة من دماغه ودخل اوضته وكان هينام
فجأة فونه رن وكانت خديجة
يوسف بضيق:اللو ي خديجة
خديجة: يوسف اللحقني
يوسف قام برعب: مالك ي خديجة في ايه انتي كويس
خديجة بهمس وخوف:انا مش كويسه انا قاعدة لوحدي في كافيه وفي مجموعة شباب عمالين يغلسو غليا وبيضيقوني وبرن علي معاذ مش بيرد
يوسف بخوف:طب خليكي زي منتي عشر دقايق وهبقي عندك انتي في كافيه ايه
خديجة بخوف:كافيه***** يوسف تعالي بسرعة انا خايفة
يوسف قفل وقام جري كان لابس تيشرت وبنطلون اخد جاكيت بسرعة ونزل جري ركب عربيته واتجه للكافيه
بعد وقت وصل يوسف وعمال يدور بعينه علي خديجة في كل مكان
جه من وراه الويتر
الويتر:حضرتك استاذ يوسف الطاوي
يوسف بخوف:ايوا انا
الويتر:طب اتفضل معايا عشان تشوف استاذة خديجة ملها
يوسف دخل وراه بخوف
الويتر: اتفضل
وخرج وسابه وكان مكان ضلمة
يوسف بقلق:انت ي ابني رحت فين وفين خديجة
بوووووم
فجأة حاجة ضربت ونزلت ورق علي يوسف والنور نور وظهرت خديجة وكانت وقفة وعلي وشها ابتسامه
خديجة بأبتسامة: Happy Birthday yo jooooo
يوسف بصلها وابتسم بغيظ وقعد علي اقرب كرسي وبياخد نفسه
خديجة ضحكت وقربت منه: كل سنة وانت طيب ي حبيبي
يوسف ضحك بغيظ:منك لله حقيقي منك لله انتي وقفتي قلبي انتي قطعتيلي الخلف انتي معندكيش عيال
خديجة ضحكت وحضنته:سلامتك من الخضة ي روحي يلا قوم خلينا نحتفل بعيد ميلادك
يوسف بغيظ:عيد ميلادي ايه انتي من الخضة خلتيني نزلت بالكروكس حتي ملبستش كوتشي
خديجة ضحكت:قمر ي حبيبي يلا قوم بقي عشان تطفي الشمع قبل ما الساعة تيجي اتناشر
يوسف ابتسم وقام حضنها
يوسف بحب:ربنا يخليكي ليا ي نور عيني
خديجة بأبتسامة:حبيت اول عيد ميلاد ليك نكون انا وانت وبس محبتش ان حد يشاركنا في يوم زي دا متهيألي انا وانت مع بعض مش محتاجين أي حد تاني
يوسف حضنها اكتر:فعلا انتي كل حياتي
خديجة: طب يلا طفي الشمع واتمني امنيه في سرك
يوسف بصلها وابتسم: ربنا يخليكي ليا وتفضلي جنبي طول العمر
وطفا الشمعه
خديجة حضنته وقعدو يتصورو وقدو اجمل يوم في حياتهم
بعد وقت
كانو الاتنين مشين في شارع فاضي ومشغلين اغنيه رومانسيه ويوسف حاضن خديجة
بنتين مشين جنبهم
بنت منهم:الله شايفه الرومانسيه
البنت الاخري:بس اسكتي رومانسيه ايه شايفة الواد مز ازاي وشعره اصفر
خديجة بصت ليوسف بغيظ لقيته بيضحك بهمس
خديجة بغيظ وغيرة:فرحان انت مش كدة
يوسف بأستفزاز عشان يغيظ خديجة:طبعا هو حد يتعاكس وميفرحش
خديجة بغيظ:والله
وخرجت عن حضنه
يوسف ضحك وقربها منه تاني
يوسف بأبتسامة:ي قمري انا لو بنات العالم كلهم تحت ايدي مش هبص ولا افكر في حد غيرك
خديجة بضيق مصطنع:نينيني كل بعقلي حلاوة كل
يوسف ضحك وضمها ليه اكتر
خديجة بقلق: يوسف احنا مشين في شارع مقطوع
يوسف وهو حاضنها:وايه يعني ي قلب يوسف
خديجة بصتله بخوف: يوسف فاكر اللي حصل المرة اللي فاتت
يوسف ابتسم بحب
كان في شبين مشين وباين عليهم عدم الراحة
وبيبصو لخديجة نظرات مش مريحة
يوسف وقف قدمهم:خير ي شبح في حاجة
الشاب خبط علي كتفه ببجاحة:لا ي باشا خليك انت في حالك احنا بس عيزين نشوق القمر
يوسف بأبتسامة وغضب:لا والله طب تمام
وهوب اداله بوكس وقعه علي الارض
الشاب التاني كاف يوسف من ضهره
والشاب التاني قام بغضب ولسة هيديلو بوكس يوسف ضربه برجله وفلت من الشاب التاني
وخديجة وقفة مرعوبة
يوسف ضرب الشاب اللي كتفه جامد جه الشاب التاني زق يوسف
ويوسف اتخبط في شجره
خديجة جريت عليه برعب: يوسف انت كويس
والشابين جريو لما سمعو صوت البوليس
يوسف حاطت ايده علي راسه بوجع:ي ولااد الكل*ب
خديجة بخوف ومسكة ايده: يوسف راسك بتنزف تعالي نروح المستشفي
يوسف بوجع:لالا انا كويس
خديجة بخوف:كويس ازاي وانت اتخبط وراسك لسة مخبوط فيها يوم الحادثه
يوسف بيسند عليها ويقوم: لالا انا كويس تعالي بس اللحق اروحك عشان حاسس اني بدأت احول
خديجة ضحكت ومشيو سوا
يوسف وهو ماشي وحاطت ايده علي راسه بوجع:بس ايه رايك كنت جامد اوي
خديجة ضحكت:لا بصراحة انا كبهير انبهرت
ضحكو ويوسف رجعها البيت
______________________________________بعد وقت طويل
يوسف في الفون:يبنتي والله انا كويس
خديجة بقلق:ي ابني كنت رحت لدكتور عشان نطمن
يوسف:متقلقيش والله انا كويس ولو لقيت نفسي تعبان الصبح هكشف
خديجة:تمام يلا سلام
يوسف:استني بكره واحد صاحبي ومراته من سنوي كان مسافر ورجع وعازمني عنده علي العشا انا وانتي
خديجة:امم تمام نتقابل بكره وقفلت
يوسف حط راسه علي المخدة ونام
بعد كام ساعة
يوسف فتح عينه وصحي وقام خرج البلكونة وكان حاسس بصداع رهيب
يوسف فضل ساكت فترة ومبرق
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★تاتي يوم بليل
وائل:نورتونا والله
يوسف بأبتسامة:نورك ي حبيبي انت عامل ايه
وائل وبص لاسما:انا كويس اوي
اسما بابتسامة: يلا دوقو اكلي وقولو رأيكم ووجهت كلامها لخديجة ها ي ديجا تاكلي ايه فراخ ولا حمام ولا كفته
خديجة:ل..
قطع كلامها يوسف بسرعة:لا خديجة Vegetarian(نبايته) مش بتاكل لحوم
خديجة بصتله وابتسمت بصدمة:نعم
يوسف بصلها بتوتر
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
↚
خديجة ابتسمت بصدمة:نعم
يوسف بتوتر: احم احم مالك ي حبيبتي منتي مش بتاكلي اي لحوم
خديجة بصاله بصدمة:ايوا فعلا انا مش باكل فعلا وبتهز راسها وبصا لعنين يوسف بتركيز
وبرقتله من غير ما حد يلاحظ
يوسف اتوتر اكتر وطلع فونه
يوسف:اوباااا ايه دااا إحنا لازم نمشي دلوقت
وقام ومسك ايد خديجة
وائل بقلق:ليه بس في حاجه حصلت ولا ايه
يوسف بأرتباك:غيث حصلت معاه مشكلة ولازم امشي حالا انا اسف بجد
اسما:طب روح انت وسيب خديجة انا بجد حبيتها
خديجة بتحاول تبتسم:معلش لازم امشي معاه اكيد هنعوضها مرة تاني احنا اسفين وخرجو هما الاتنين وركبو الاسنسنير ويوسف ماسك ايد خديجة
خديجة بصاله بتركيز ومش راضيه تبعد عنيها عنه ويوسف اتوتر اكتر وعمال يبعد عينه عنها كأنه خايف يبصلها
خرجو برا العمارة
خديجة بعدة اديها بقوة:انا عايزة افهم كل حاجة حالا
يوسف مسك اديها بترجي وحب:هفهمك والله العظيم هفهمك كل حاجة بس اهدي وخلينا نقعد في مكان ميكنش في ناس
يوسف فتح باب العربية لخديجة وركبو هما الاتنين ويوسف اتحرك
وطول الطريق يوسف متوتر ومش راضي يبص لخديجة او يكلمها وخديجة كذلك
خديجة في عالم تاني حصل اللي كانت بتتمني انو ميحصلش يوسف رجعتله الذاكرة علي قد ما هو واحشها علي قد ما هي خايفة ترجع تكره او يكون خانها فعلا وهي بقيت مراته اسأله كتير وافكار في دماغها اما خلاص
_________________________________بعد وقت
وصل يوسف وخديجة بيت يوسف (اللي هيعيشو فيه)
دخلو هما الاتنين
خديجة بأنفعال وزعيق:انا عايزة افهم كل حاجة حالا انت رجعتلك الذاكرة ولا انت بتكدب عليا انت مخنتنيش ولا انت بتكدب علياا ولا اييييه رد عليا
يوسف مردش عليها بس اخدها في حضنه بقوة وهي كانت بتحاول تقاومه لكن مش قدرة واخيرا استلمت لحضنه
يوسف بدموع وهو حاضنها: وحشتيني اوي ي خديجة مش متخيلة الحظة دي عندي بالدنيا انا بعشقك
وقعدو يعيطو هما الاتنين في حضن بعض وقعدو علي كنبه
بعد كام دقيقة
خديجة بعدة بحدة:فهمني كل حاجة دلوقت اتكلم
يوسف بحب وصدق:اول حاجة لازم تعرفيها انا والله العظيم مكنت بكدب عليكي في أي حاجة اول حاجة انا كنت فعلا فاقد الذاكرة ورجعتلي امبارح تاني حاجه اقسم بالله انا ما لمست بريهان
خديجة بسخرية:لا ي شيخة والمفرود اني اصدق ازاي فين الدليل
يوسف بحزن:في حاجة اكتر من ان احلف بالله
خديجة بوجع:اللي يخون يكدب ويعمل كل حاجة غلط وحرام
يوسف بحزن:بقلك والله ما لمست بريهان ولا عمري لمست واحدة تاني
خديجة بصراخ وبتضربه في صدره بوجه:امااال ايييه هاااا امااال ايه دخلت عليك يوم فرحنا لقيتك معاها في مشهد زبالة وسألتك سألتك عشام تررلي لكنك مببرتش قلت انك ضعفت
يوسف بعنين حزينه: كنت مجبر اني امثل كدة
خديجة بعدم فهم:يعني هااا يعني ايييه انطق
يوسف بحزن وزعيق:كنت مجبر بقلك بريهان هددتني بأغلي حاجتين في حياتي انتي ي خديجة وغيث غيث كان معاه منظم الفرح دا كان واحد تبع بريهان والميكب ارتست اللي كانت هتعملك الميك اب بردو تبع بريهان
خديجة بجنون وهستريا:بردو مش فاهمه وهي ايه غرضها
يوسف اتكلم بحزن:الاوضة اللي دخلتيها وشفتينا بالمنظر دا كدة دي كانت المفروض الاوضة اللي انا هجهز فيها فجأة دخلت بريهان و..
_________________________________ فلاش بااااك
يوسف باصص لنفسه في المرايا:يلهوي في عريس قمر كدة يبختك ي خديجة ي بختك وبيبوس نفسه في المرايا
الباب خبط بدلع
يوسف بأبتسامة وحب وهو بيفتح:قلبي وحياتي وخديجة قلبي و...
قطع كلامه لما لقي بريهان مش خديجة
بريهان وهي بتدخل بتقفل الباب:حبيبي وحشتني اوي وحضنته
يوسف زقها بعنف وغضب:انتي بتعملي ايه هنا
بريهان وهي بتقرب منه:جيا ليك انت ي يوسف انت مش هتجوز خديجة انت بتاعي انا وبس
يوسف بيخرجها برا الاوضة بغضب:انا مستحيل ابص لواحدة زيك غوري برااا
بريهان وهي بتربس الباب واتكلمت بغل:مستحيل تبص لواحدة زي ها انت فاكر كنت بتعمل معايا ايه زمان ي ابن الباشا كنت واخدني ليك نزوة وقت ما تفضي تجيلي لكن لاااا ي يوووسف مش هسيبك تتهني معا حبيبت القلب فااااهم
وبتقرب منه تفتحله زراير القميص بوقاحة
يوسف بغضب:بكرهك بكرهك ابعدي عني
وزقها وقعها علي السرير وكان هيخرج
بريهان جريت عليه:طب وكدة
وفتحت فونها ورته فديو
يوسف بصدمه:ايه دا
بريهان بغل وضحك:ابدا ي حبيبي واحد ماسك مسدس وموجه تجاه روح قلبك اخوك مستني بس رنت تليفون مني وهتقرأ الفاتحه علي اخوك
يوسف بغضب:انتي ايييه هااااا ايييه شيطان علي شكل بني ادم والله ي برينان لو مسيتي شعره من اخويا هيكون اخر يوم في عمرك
بريهان ببرود وغل:لالا استني وبص كمان ورته فديو للميكب ارتست اللي راحة لخديجة وهي بتحبط مسدس جوا لبسها
يوسف بصلها بصدمة
بريهان ببرود وغل:دي بقي هخليها تخلص علي حبيبت القلب وصحبتها بالمرة عشان مش بحبها
يوسف باصصلها بصدمة وخوف ومش قادر يتكلم
بريهان بتقرب منه وتلمسه لمسات وقحه وهو مش قادر يتكلم من خوفه علي غيث وخديجة
يوسف بعنين حزينه وخوف:عايزة ايه
بريهان:هقلك ي حبيبي
____________________________________باااااااااك
يوسف بحزن ودموع:وبعدها خلتني قلعت البدلة وكانت عيزني اقرب منها لكن كنت بحاول اتوه فيها والحمدلله انك جيتي في اخر لحظة لان لو كنت قربت منها او لمستها انا كنت مستحيل اسامح نفسي
خديجة كانت بصاله وعمالة تعيط بحزن ووجع
يوسف بصلها بحب ونزل علي رجله ومسك اديها بحب
يوسف بحب:والله العظيم وشاور علي قلبه قلبي دا محبش غيرك وعمري ما فكرت اني ابص لواحدة تانيه او اني اللمس واحدة تانيه
خديجة بحزن:ولما شفتك كدة ليه قلت انك ضعفت ومدافعتش عن نفسك
يوسف بحزن:عشان غيث عشان اللحظة اللي كنت هقلك فيها اني مقربتش منها نفس اللحظة كنت هخسر اخويا
خديجة بصتله ودموعها زادت :وهي فين دلوقت بتكلمها
يوسف بحزن:من يوم الحادثه مشفتهاش لا هي ولا كريم اللي هوا اصل المصايب كلها اللي كنت فاكره صاحبي بس اللي متاكد منو انهم بيختطو لمصيبه جديدة
خديجة بتمسح دموعها
خديجة قامت بجمود:انا ماشيه
وقبل ما تخرج وقفها صوت يوسف
يوسف بعنين مليانه دموع:بحبك ي خديجة والله العظيم بحبك
خديجة خرجت وسابت يوسف لوحده
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
مر شهر علي نفس الحال يوسف وخديجة مش بيتقابلو خالص وخديجة قاعدة في اوضتها مش بتخرج وقافلة تليفونها وموقفها حياتها خالص عايزة تاخد قرار صح عشان دا مهما كان قرارها ايه هو هيغير مصير حياتها ويوسف شبه ميت زيها بالظبط قاعد في الڤلة بتاعته وطول الوقت وحيد وغيث بيحاول يخفف عنه وفريدة زي ما هي في لاندن وبدات تهدي شوية وخايفة علي خديجة لان بقلها شهر مش بتكلمها ومعاذ خطب سحر وبيحبها جدا
في يوم
يوسف قاعد لوحده في ڤلته وقاعد علي البول ومنزل رجله وسرحان وبيفتكر الفترة اللي قضاها مع خديجة وقد ايه كانو سعدا ومبسوطين
غيث من وراه: ايه ي عبدالحليم زمانك سرحان في مين
وقعد جنبه
يوسف بصله وابتسم بحزن وسخرية وافتكر لما عمل كدة مع غيث لما انفصل عن خديجة صحيح كما تدين تدان
يوسف بحزن:غيث ممكن تقوم وتركب عربيتك وترجع مكان ما جيت عشان بجد مش ناقصك
غيث حط ايده علي كتفه وضربه بالقلم بخفة وهزار
غيث بجدية مصطنعة:بس ي يوسف ي حبيبي هقلك اصل يظهر ماما الله يرحمها نسيت تربيك وادتني انا كل اهتممها انا اخوك الكبير يعني لازم تكلمني بأحترام وتقولي ي ابيه كمان
يوسف بصله:ابيه
غيث:ايوا ابيه ي ولد اتعلم الادب شوية
يوسف:اتعلم الادب تمام طب وكدة
وزق غيث وقعه في البول
غيث بصدمة وهو بيعوم:ي حيوان كدة اااح
وبيعوم
يوسف بصله وضحك غصب عنه وسط حزنه
غيث بغيظ:بتضحك تمام
ونزل في قاع البول وسحب يوسف من رجله وقعه هو كمان
يوسف بغيظ وبيعوم:ي ابن ال... وبيحدف عليه ميا وعمالين يعومو ويجرو ورا بعض في الميا
بعد وقت كانو خرجو وقعدين لابسين البورنس وهيموتو من البرد
غيث ضرب يوسف بالقفا:شايف اخرة غبائك
يوسف ضربه في دراعه:قصدك شايف اخرت غبائك
الاتنين سكتو شوية وقعدة يضحكو
غيث:طب هكلم معاك جد شوية وهقوم بدوري كا اخ كبير
يوسف بسخرية:اتفضل المايك معاك
غيث ضربه بهزار:خلاص بقي قلنا نتكلم جد
يوسف بزهق:اتفضل
غيث:طبعا انا مش محتاج اسألك اذا كنت بتحب خديجة بجد ولا
يوسف:مش محتاجة فقاقه
غيث بنرفزة وزعيق: امال انت بتتنيل تحبها سايبها بقالك شهر ومش بتكلمها ليه ولا عايز تجرب احساس الانفصال
يوسف بغيظ بغضب:انت بتزعق ليه دلوقت بتزعق ليه ها قولي
غيث بعصبية:انا مش بزعق انا بتكلم براحة
يوسف بسخرية:لا واضح
غيث نفخ بزهق:بص ي يوسف براحة انت مبسوط كدة يعني وانت بعيد عن خديجة ولا تعرف عنها حاجة زي تري هي بيحصلها ايه دلوقت
يوسف بعنين حزينه:مش مهم بيحصلها ايه دلوقت المهم ان انا حبيت اسيبها لوحدها فترة عشان تقدر تقرر براحة
غيث:تمام بقالك شهر سايبها ودي مش صاحبتك ولا خطيبتك ممكن تفركشو دي مراتك ي حبيبي اتعلم مني بقي
يوسف بسخرية:عايز اقلك مثل بسمعه بس أنا هحترم انك اخويا الكبير وهسكت
غيث بغيظ:كدة طب غور قوم بقي امشي يلا
يوسف بغيظ:بابا دي ڤلتي وانت اللي جيلي
غيث بأحراج:ايه دا بجد طب قوم اعملنا اتنين سحلب بقي عشان بردنا
يوسف بصله وضحك
وغيث ضحك واخده في حضنه
غيث بحب:ي ابني مفيش حاجه في الدنيا تستاهل انك تعمل في نفسك كدة انك تقفل علي نفسك وتكاتب لوحدك وتكأتب اكتر واكتر دا مش هيحل حاجة اسعي ودور وحل مشاكلك
يوسف بأبتسامة وحب:ربنا يخليك ليا ي غيث
غيث بغرور مصطنع:اجمد ياد كدة انا مش هعشلك العمر كله كلها مسألة وقت وهجوز
يوسف بغيظ:يعم اتنيل انت لاقي كلبة تعبرك
غيث بصله بغيظ
غيث بصله:بس انت ايه المثل اللي كنت هتقوله
يوسف ضحك: بلاش
غيث:اخلصه
يوسف ضحك بسخرية:يعني اصلك عمال تنصحني واعمل ايه ومغلطش ومش عارف ايه وانت حياتك متنيله بنيله فا كنت هقلك كان القرد نفع نفسه
غيث بغيظ:والله مش متربي
يوسف ضحك
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★تاني يوم
خديجة نزلت بعد طلب من يوسف وانها هتكون اخر مرة تقابله بعدها تقرر اذا كانت هترجعله او هتطلب الطلاق
خديجة نزلت واول ما شافت يوسف كان هاين عليها تجري تحضنه كان واحشها اوي قد ايه شكله بقي اجمل دقنه طولت حبا وخس جدا وباين عليه الارهاق وخديجة كذلك
يوسف كان ساند علي عربيته ومستنيها اول ما شفها قرب منها بحب وكان لسة هيحضنها
خديجة بحدة وقوة: نعم عايز ايه
يوسف بحزن:ممكن تركبي العربية طيب
خديجة بصتله بتوتر
يوسف بأبتسامة حزينه:خايفة من يوسف ي خديجة
خديجة بصتله بضيق مصطنع وركبت وهو ابتسم وساق العربية
وقضو الطريق في صمت تام
اخيرا وصلو
خديجة بضيق: انت جايبني البحر ليه
يوسف بغموض:انزلي
نزلو هما الاتنين
ويوسف كان ماسك شريطة من غير ما خديجة تاخد بالها حطها علي عنيها
خديجة بقلق وغضب:انت بتعمل ايه ي بني ادم انت
يوسف ابتسم بحب ومشيها وخديجة قربت تطق
وقفو فجأة وخديجة بتحوش الشريطة بغضب
خديجة بنرفزة:انت از...
قطع كلامها يوسف ومسك راسها وجها للبحر
خديجة بأنبهار:ايه دا
كان يخت كبير ومكتوب عليه فرصة تانيه وكله من فوق بلالين هليوم طايرة في الهوا
يوسف وقف قدمها بأبتسامة:فرصة تانيه فرصة تانيه نبدأ فيها من جديد بكل حب وصدق وأمانه مفيش فيها خيانه ولا كدب ولا اسرار ولا اي حاجه فرصة تانيه نتكب فيها قصتنا قد ايه احنا مرينا بحجات كانت قدرة انها تفرقنا للابد بس احنا مع بعض اتخطيناها
خديجة بصتله وكانت بتحاول تداري ابتسامتها وفرحتها
يوسف بأبتسامة:طيب بما انك مش رديتي يبقي اتفقنا يلا بقي حضن كبير بدل اللي مردتيش تديهولي الصبح ي هانم
خديجة ضحكت وحضنو بعض جامد بكل حب واشتياق
بعد وقت يوسف مسك ايد خديجة ودخلو
خديجة بأبتسامة:ايه دا بقي يخت تأجير ولا ايه
يوسف بأبتسامة وهو حضانها:تؤتؤ دا يخت الفيروز
خديجة بأبتسامة:نعم
يوسف بأبتسامة:بنتنا بنتنا هيبقي اسمها فيروز سميت اليخت علي اسمها واشتريته لحب حياتي هدية بسيطة اوي مني
خديجة بأبتسامة وحب:وانت بقي متأكدة اننا هنجيب فيروز
يوسف بأبتسامة:اهاا واكمل بفرحة وكمان انا جبت المهندسين عشان يبدؤ في تخطيط المستشفي
خديجة بعدم فهم: مستشفى ايه
يوسف بأبتسامة: مستشفى الخاصة ملك يوسف وخديجة الطاوي
خديجة بفرحة:بجد
وحضنته
وقضو اجمل يوم في حياتهم اليوم اللي بدؤ في من جديد وبردو مفيش اي اخبار عن بريهان وكريم
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
أشرقت شمس يوم جديد يحمل كثير من المفاجأت
في المستشفي
يوسف وخديجة دخلين بس خديجة دخلت قلبه عشان يوسف بيتكلم في الفون
خديجة دخلا وقفها صوت دكتور مراد
مراد:دكتور خديجة
خديجة بصتله:نعم ي دكتور مراد
مراد:بسأل علي حضرتك قلقتينا عليكي بقالك شهر مختفيه
خديجة:اصل...
قطعها يوسف
يوسف حط ايده علي كتف خديجة واخدها في حضنه
يوسف بأبتسامة مستفزة:لا متقلقش خلاص ي دكتور مراد كنا بنجز للفرح
مراد بصدمة:فرح فرح مين
يوسف بأبتسامة مستفزة:فرحنا ي حبيبي انا والدكتورة خديجة متقلقش انت هتبقي اول المعازيم
واخد خديجة ومشيو
خديجة بتضحك:حرام عليك احرجته
يوسف بغيظ:احرجته دا دكتور فصيل
خديجة بضحك:انت اللي غيور
يوسف بغيظ:ايوا يختي غيور ولو اطول افتح قلبي واحبسك جواه ومنعك من اي حاجة كنت عملتها
خديجة بهمس وبتضحك:مجنون
___________________________________بعد وقت في البريك
قاعد خديجة ويوسف جنب بعض وقدمهم غيث
يوسف بأبتسامة:ما تيجي نسيب المستشفي ونروح نقضي يوم كمان في اليخت
خديجة ضحكت بخجل:بس بقي
يوسف:بحبك اقسم بالله بحبك
خديجة بخجل:بعشقك
يوسف:ب...
غيث قاطعهم بغيظ وقرف:ما تخرسو بقي انتو الاتنين بعلاقتكم الملزقة دي
يوسف بغيظ: ملكش دعوة ي سينجل ي بائس انت
غيث بغيظ:كدة دنا كنت لسة عندك من يومين وكنت عامل زي الطفل اليتيم لوحدك
يوسف ضحك
خديجة :هو احنا ممكن منخليش غيث سنجل
غيث برفعة حاجب:ودا اللي هوا ازاي
خديجة بأبتسامة:اممم يعني لو عرفت ان خديجة رجعا من السفر كمان ساعتين
غيث قام بصدمة وفرحة:ايه بتتكلمي جد طب راجعة بدري ليه
خديجة:عشان..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
↚
خديجة:عشان مامتها تعبانه
غيث قام بفرحة:مش مهم المهم انها راجعه
خديجة بضحك:ايوا ويلا اجري استناها في المطار ببوكيه ورد
غيث وهو بيجري:ماشي وقلع البالطو رماه
خديجة ويوسف بيضحكو علي ما اخر ما عندهم
يوسف بيضحك:الواد اتجنن
خديجة ضحكت
يوسف بصلها بشك:بس هي ملها ماتت فريدة
خديجة بأبتسامة:ملها مامت فريدة زي الفل
يوسف برفعة حاجب: آمال ايه تعبانه وفريدة راجعة عشانها
خديجة بأبتسامة وخبث:يعني هو الصراحة
يوسف بصلها بغيظ:ايوا انا عايز الصراحة
خديجة ضحكت:بصراحة يعني حبيت اوفق راسين في الحلال كدبت كدبة صغننة وكلمت فريدة امبارح وضحكت عليها وقلتلها مامتك تعبانه واخوكي مخبي عليكي ركبت اول طيارة وزمانها علي وصول
يوسف ضحك:ي لقيمة انتي واكمل برفعة حاجب بس ي ناصحة لو اللي في بالك محصلش وفريدة هانم نشفت دماغها تاني وكسفت غيث
خديجة بثقة:تؤتؤ معتقدش
يوسف بغيظ:ي سلام وايه الثقة دي
خديجة ضحكت:ي ابني دي صاحبتي وبقلنا عمر ما بعض استني انت وانت هتشوف
______________________________________عند غيث
غيث واقف في المطار وماسك بوكيه ورد احمر جوري جميل اوي ومستني فريدة وعمال يدور بعينه عليها في كل مكان
فجأة دخلت فريدة وكانت قد ايه مشتقلها ونفسه يجري يحضنها
فريدة مشيا وماسكة شنطة سفر ولابسة دريس اسود رقيق جدا وعليه خمار نبيتي وشوز نبيتي كانت قمر اوي
غيث جري عليها ووقف وراها
غيث بحدة:استني عندك
فريدة اتخضت وبصت وراها لقيت غيث وكانت بداري ابتسامتها وفرحتها
فريدة بضيق وغضب:انت تاني ابعد عني بقي
ولفت وكانت هتمشي
غيث وقف قدمها تاني قعد علي ركبته
غيث بأبتسامة وعنيه في عيون فريدة:انتي اعترفتيلي بحبك مرة وانا رفضت قررتي تبعدي عني عشان مهنش كرامتك تاني انا بقي ي ستي مستعد اديكي انتي وبس كرامتي تمسحي بيها الشوارع بس مقابل انك تقولي موافقة اتجوزك مش مهم تقولي بحبك واكمل بغرور مع الوقت هخليكي تدمنيني كمان
فريدة بصتله برفعة حاجب
غيث بأبتسامة:بحبك والله العظيم بحبك وندمان علي كل مرة كنت بجرحك فيها واعملي فيا اللي انتي عيزاه بس وافقي انك تتجوزيني
فريدة بصاله ومتوترة
غيث فتح علبة صغيرة فيها خاتم الماظ رقيق جدا وجميل
غيث بأبتسامة:وافقي ووعد مني عمري ما هجرحك تاني وهحطك جوا قلبي
فريدة بأبتسامة بداريها:موافقة
غيث بصلها بفرحة كأن روحه رجعتله ولبسها الخاتم
المطار كله سقف وفي اللي كان بيصور
______________________________________بعد وقت
غيث سايق العربية وفريدة جنبه وقاعدة تشم في الورد وتبتسم
غيث بصلها بحب:بحبك
فريدة بصتله بضيق مصطنع:لالا متعش الدور أنا بس قلت اني موافقة عشان منظرك قدام الناس ومكسفكش مش اكتر
غيث بصلها بغيظ:والله وانتي علي كدة وافقتي تركبي عربيتي ليه عشان الناس بردو
فريدة بضيق:نينيني بايخ
غيث بصلها وابتسم بحب ووقف العربية
غيث بص لفريدة شوية
فريدة اتوترت
غيث بحب:تعرفي الشهر دا عدا عليا ازاي انتي متخيلة شهر بحاله تلاتين يوم مش بشوفك مش بتخانق معاكي مش بقعد ازعق فيكي من غير سبب بس عشان تكلميني مش ببص عليكي من شباك مكتبي وانتي قاعده لوحدك بتشربي قهوة في المستشفي فريدة انا من غيرك وحيد اوي
فريدة بصتله وعنيها دمعت وكانت بصا بعيد
غيث: فريدة والله العظيم انا ندمان وبطلب منك انك تديني فرصة فرصة تانيه والله هتشوفي غيث عمرك ما شفتيه عمري ما هجرحك ولا اكسرك ولا أهين كرامتك او اني ابص لواحدة تانيه
فريدة بصتله بوجع:والبنسبه لخديجة
غيث: خديجة خديجة دي مرات اخويا دلوقت وانا مستحيل ابصلها او اني اتعدي حدودي معاها خديجة دلوقت زي اختي الصغيرة
فريدة بهدوء: تمام هديك فرصة بس هي فرصة تانيه واخر فرصة ي غيث وكمان انا مينفعش معايا الجو دا بتحبني بجد يبقي تدخل البيت من بابه
غيث بفرحة:بليل بليل هكون عندك ونكتب الكتاب وتبقي ملكي ي فريدة
فريدة ببرود واستفزاز:تؤتؤ ي بابا معندناش احنا الكلام دا اقل حاجة خطوبة سنة
غيث بصدمة:نعم يختي لا حرام كتير انا اصلا مش عارف ماسك نفسي ازاي ومش حاضنك
فريدة ابتسمت ببرود:لما بتحط قدام حلم مش بيتحقك في يوم وليلة اتعب واسعي ويمكن مع الوقت المدة تقل
غيث بصلها برفعة حاجب وابتسم وفهم انها وافقت انها تتجوزه بس عايزة تعزبه شوية ويتعب عشان يوصلها
فريدة افتكرت:صح نزلني بسرعة ماما تعبانه
غيث:ايوا صح هي ملها
فريدة بخوف:مش عرفة خديجة م..
قطعت كلامها وبصتله برفعة حاجب:وانت عرفت منين ان ماما تعبانه
غيث بلا مبلاه: خديجة قالتلي وهي كمان اللي قالتلي انك جيا
فريدة بغيظ:ي...
قطع كلامها صوت تليفونها بيرن
فريدة بقلق:اللو ي ماما ي حبيبتي انتي كويسه
مامتها:انا كويسة اوس ي حبيبتي انا وبباكي بنفطر برا بس قوليلي انتي بتتكلمي من مصر رجعتي امتي ي حبيبتي
فريدة بتتحكم في عصبيتها:هقلق ي ماما هقلك ي حبيبتي لما اجي البيت المهم اتبسطي انتي ي حبيبتي وافطري انتي وبابا برا وانا اسيب شغلي واجي
غيث كان عمال يضحك بهمس
الام بعدم فهم:بتقولي حاجة ي فريدة
فريدة بعصبية:ابدا ي ماما سلام
فريدة قفلت وبصت لغيث لقيته عمال يضحك ضربة اديها في الازاز بغضب
فريدة بغضب وحدة: وديني عند خديجة دلوقت حالا واقفل بقك دا
غيث بيضحك:حاضر
فريدة بغيظ:مش عايزة اشوف سنانك دي
غيث بيهز راسه وبيكتم ضحكته
___________________________________بعد وقت
وصلو المستشفي ودخلو سوا
كان يوسف وخديجة قعدين يهزرو ويضحكو
غيث بحدة وجد مصطنع:الله الله انا اسيب المستشفي ساعتين اجي الاقيكم ولا شايفين شغلكم
يوسف ببرود:بس ي بابا
خديجه مكنتش شايفة فريدة لانها بصا ليوسف وبتضحك
فريدة بغيظ:طب ي ست شاديه سيبي عبدالحليم شوية وبصيلي
خديجة بصت بفرحة: فريداااااا
ونطت وحضنتها جامد وفريدة كذلك
بعد كام دقيقة
فريدة بتزقها بعيد عنها:ابعدي كدة انا جيا اتخانق
خديجة ضحكت
فري بغيظ:دي حركة تعمليها فيا ي خديجة تخليني اجي من لاندن بعد شهر وتضحكي عليا كل دا عشان ارجع للاستاذ
غيث:دكتور لو سمحت
فريدة بصتله بقرف
يوسف بخبث:اوباااا تقصدي ان اللي راجعه عشانه كلام فاضي
فريدة:طبعا يعني اسيب شغلي واجي لهبل زي دا
خديجة بخبث:اوباااا بتقولي علي حبك لغيث هبل
غيث بغيظ:ايييه الكلام دا صح
فريدة بنرفزة:انت متخيل انا مكملتش شغلي ورجعت
غيث بغيظ:وفيها ايه يعني حبنا لبعض ولا شغلك
فريدة:شغلي طبعا
غيث بصدمة وغيظ:هي بقيت كدة تمام اتفضلي ارجعي مكان ما جيتي
يوسف:لالا ي جماعة متحسسوناش ان احنا السبب
خديجة:لالا والله ازعل
يوسف بيمسك اديها:تعالي ي روحي نمشي انا وانتي
ومشيو وسبوهم والاتنين هيطقو
★★★★★★★★★★★★★★★★★بعد مرور تلات شهور
النهاردة فرح خديجة ويوسف والكل فرحان ومبسوط وبيتمنو اليوم ينتهي بسلام
خديجة:ي ابني ابعد بقي عشان نلحق اليوم من اوله
يوسف وهو حاضنها:لا خليكي شوية كمان هتوحشيني اوي
فري بقرف:ايه المحن دا ما كلها كام ساعة وهتبقي معاك العمره كله وهتزهق منها كمان
غيث:والله عندك حق ي يسطا مفيش زي علاقتنا
يوسف بقرف:عجباكم علاقت تجار المخدرات دي
الاتنين في نفس واحد:ايوا
خديجة بهمس:جاتكم القرف
معاذ قرب جه عليهم ومعاه سحر
معاذ بغيرة:ما كفاية ي شبح بقي وسيبها
يوسف حضنها اكتر:وانت مالك مراتي وانا حر فيها تحب ابوسها قدمكم هنا
خديجة ضحكت بخجل
يوسف بأستفزاز:خليكم كدة هتطقو مننا عشان ي حرام نفسكم تكتبو كتابكم
غيث:شفتي شفتي الحقير اللي بيشمت فينا وحيات عيالك وافقي نكتب الكتاب النهاردة
فريدة ببرود:تؤتؤ لسة بدري دا حتي لسة معداش نص المدة
غيث بغيظ:نص المدة ايه احنا في سجن
فري بصتله وابتسمت ببرود
معاذ:طب ي قمر انت ايه رايك نكتب الكتاب ونغيظهم
سحر:تؤتؤ مش هكتب كتابي غير لما فريدة هي كمان تكتب كتابها
غيث بغيظ:كدة طب تمام خليكم انتو الاتنين اما تعنسو يلا ي معاذ ننزل احنا
وسابوهم ومشيو
خديجة ويوسف بيضحكو عليهم
فريدة بنرفزة وغيظ:ما تتنيلي ي ست قرف انتي قومي الضهر علي اذان ولسة معملتيش حاجة
يوسف:بس ي ماما انتي متزعقيش فيها وانا قاعد
فريدة بغيظ:كدة تمام انا هنزل وشوفي مين هيقعد معاكي يلا ي سحر
سحر:يلا ي حبيبتي سيبك من العلاقة المقرفة دي
ونزلو سوا واتبقي يوسف وخديجة لوحدهم
يوسف بأبتسامة وحب وبيقرب منها:بما ان الكل مشي ومفيش غير انا وانتي ما تجيبي بوسه و...
خديجة زقته:بس ي حبيبي اهدي انت ليه محسسني اننا في اوضة نوم احنا في ريسبشن الاوتيل
يوسف ضحك
خديجة قامت:طب يلا أنا هقوم عشان كدة فعلا مش هنلحق نعمل حاجه
يوسف قام معاها:تمام يلا
خديجة وقفته وضحكت:انت رايح فين
يوسف حضنها:هوصلك ي روحي عشان متقلقش عليكي
ضحكت خديجة وطلعو سوا للاوضة اللي خديجة هتجهز فيها
يوسف وهو بيحضنها:خلي بالك علي نفسك ها
خديجة ضحكت:ي حبيبي انا راحة اجهز للفرح مش هحارب
يوسف بصلها وضحك ومشي خطوة
خديجة لسة بتدخل الاوضة
خديجة بصراخ:عاااااا يوسف اللحقني
يوسف اتخض ودخل يجري واتصدم لما شاف...
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
↚
خديجة بصراخ: عاااااااا يوسف اللحقني
يوسف دخل بصدمة:ايه دا
خديجة بعياط:فستاني فستان فرحي باظ ي يوسف تقدر تقولي انا هعمل ايه دلوقت هاا فرحي باظ خلاص انا مش مكتوبلي افرح ابدا
يوسف قرب منها حضنها بحنيه:طب ممكن تهدي طيب
خديجة بعياط اكتر:اهدي ايه ي يوسف انت متخيل فستان فرحي اللي كنت بحلم بيه بقالي شهرين من جماله بقي عبارة عن الف حته تقدر تقولي ايه اللي هيحصل دلوقت لسة اصلا هعمل حجات كتير جدا وبعد كل دا مفيش فستان فرح اصلا
يوسف:انا اسف كل حاجة بتحصلك بسببي
خديجة بتعيط ومش بترد عليه
يوسف بأبتسامة:قومي
خديجة بصتله وهي بتمسح دموعها:علي فين
يوسف:قومي بس
ومدلها ايده
خديجة بصتله بعدم فهم ومسكت ايده ومشيت معاه
خرجو برا الاوضة ودخلو اوضة تانيه
يوسف بأبتسامة:ممكن تغمضي عينك
وحط ايده علي عنيها ودخلها
يوسف حاش ايده
خديجة بذهول:الله ايه دا
يوسف وقف قدمها بحب:فستان فرحك هو زوقي الصراحة وممكن مش يعجبك بس حبيت اعملك مفجأة
خديجة بأبتسامة وحب وعنيها مليانه دموع:ازاي جبته وامتي وليه مش قلتلي
يوسف بأبتسامة وبيمسح دموعها:جبته اليوم اللي جريتي عليا في ووقفتيني قدام المطار وقلتيلي بحبك كنت معدي صدفة وشفت الفستان وتخيلتك فيه جبته وحصل اللي حصل وانت اخترتي فستان تاني واهو بعد سنة هتلبسيه من تاني
خديجة حضنته بحب:انا بحبك اوي ربنا يديمك في حياتي
يوسف ابتسم وحضنها:ي رب يكون عجبك بس
خديجة بأبتسامة:حقيقي اجمل من اللي كنت جيباه
واكملت بقلق: يوسف انت لازم تشوف حل احنا هنفضل عايشين في قلق كدة دا مش بيعيد يدخلو علينا الفرح يخلصو علينا بجد خايفة
يوسف حضنها:انا معاكي وعمري ما هخلي حد يلمسك او يأذيكي وصدقيني قريب اوي هنخلص من كل دا
_____________________________________بعد وقت
كان واقف يوسف وغيث ومعاذ في القاعة اللي في اكبر اوتيلات القاهرة بيستقبلو الناس
يوسف لابس بدلته السودة وقميصه الابيض والببيون السودة والشوز السودة ومسرح شعره الاصفر علي جنب مع لون عيونه الزرقا والفرحة اللي كانت عيون يوسف محدش يقدر يوصفها
اما غيث كان لابس بدلة كحلي ومعاذ كذلك وكانو قمر اوي
غيث بهمس:ي ابني اقفل بقك شوية هتتحسد انت بتضحك وانت واقف لوحدك
يوسف بأبتسامة:مش مصدق عقلي مش قادر يستوعب ان انا وخديجة خلاص هنبقي مع بعض للابد خلاص
غيث بأبتسامة وحب:ربنا يسعدك ي حبيبي ويخليكو لبعض واشوفك ديما مبسوط وعقبالي بقي دا انا منظري بق زبالة وانا واقف خاطب وبحضر فرح اخويا اللي اصغر مني بسبع سنين
يوسف ضحك وحضنه:ربنا يخليك ليا ي حبيبي وتفضل سندي وضهري في الدنيا بعد ربنا وعقبالك عشان فعلا منظرك بقي وحش اوي
الاتنين ضححو
معاذ جه عليهم و بهمس وحب:اطلع هات عروستك ي بطل
يوسف بصلها وابتسم وطلع لاوضة خديجة
يوسف قبل ما يدخل اخد نفس بعمق وتوتر
وكانو البنات خرجو
يوسف بدء يفتح الباب ونبضات قلبه بتزيد
فتح وشاف خديجة من ضهرها
وخديجة قاعدة تفرك في اديها من التوتر
يوسف اخد شهيق وزفير عشان ميتوترش ويوترها اكتر
يوسف بدء يمشي خطوات بطيئة لغاية ما وصل ووقف ورا خديجة
خديجة بدات تلف بتوتر وبصتله
يوسف رفع النقاب برقة وحب وفضل يبصلها ويتأملها شوية كتير
يوسف متكلمش لكن نظرة عنيه كانت قدرة تعبر عن مشاعر كتير جواه
يوسف عينه دمعت
خديجة بحب مدت اديها مسحت دموعه
يوسف حضنها:بحبك ي اغلي من نور عيوني تعرفي بقالي قد ايه بحلم باللحظة دي اللحظة اللي همسك ايدك قدام العالم كله واقول انك بقيتي مراتي اسما وفعلا
خديجة ابتسمت بحب:بحبك اوي
يوسف مسك اديها وشبكو اديهم في ادين بعض ونزلو
واول ما دخلو لفتو انظار الكل بجمالهم واحتشام خديجة وادبها وكان اجمل فرح في العالم
___________________________________بعد وقت
وصل يوسف وخديجة البيت
خديجة متوترة وعمالة تلف حوالين نفسها
يوسف ضحك بخفة وقرب منها
يوسف بحنيه:يلا ي روحي غيري انتي هنا وانا هغير في الاوضة التانيه ونصلي الاول
خديجة بهدوء:ماشي
وفعلا كل واحد بدء يغير لبسه
خديجة اخدة شاور ولبست اسدال ابيض جميل ويوسف كمان اخد شاور ولبس بنطلون اسود وتيشرت ابيض
يوسف قرب منها بأبتسامة وباس راسها بحب
ووقفو علي المصليه وكان يوسف امام خديجة
يوسف بدء يصلي هو وخديجة وخديجة كانت معجبة اوي بصوته وخشوعه في الصلاه
اخيرا خلصو
يوسف بصلها بحب:اللهم جنبنا الشيطان وجنب الشيطان مما رزقتنا
خديجة ابتسمت بحب ويوسف باس راسها وسكتو شوية
يوسف بغمزة وخبث:مش يلا بقي ولا ايه
خديجة بتوتر وبرطمة:هو بقي قليل الادب كدة ليه
يوسف قرب منها بمكر:ها بتقولي حاجة
خديجة بتوتر: لالا مش بقول بس انا عايزة ارجع مع معاذ
يوسف ضحك:ي بنتي اهدي انا مش باكل لحوم البشر والله واكمل بخبث دا انا حتي رقيق ومحترم
وبيقرب منها وهي بترجع لورا
خديجة بتضربه في سدره وبترجع لورا: يوسف احترم نفسك يوسف حاطت ايده مكان الضربه
يوسف بوجع شديد:اااه ي خديجة حرام عليكي اااه
خديجة بخوف وبتقرب منه:بجد وجعتك ولا بتهزر
يوسف بوجع:بهزر ايه بس اااه بصي بصي حطي ايدك شوفيها علمت ازاي
خديجة بتقرب منه ويوسف بيحضنها ويشلها ويقوم بيها
خديجة بخجل وبتبعد عنه: يوسف عيب كدة
يوسف: النهاردة هوريكي العيب علي اصوله
خديجة بخجل وحب: يوسف
وبااااااس نشد الستارة بقي👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊👊
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
اشرقت الشمس تعلن قدوم يوم جديد يحمل كثير من الحب والسعادة
خديجة ويوسف نايمين في حضن بعض
خديجة صحيه ومفتحه عنيها وبصا ليوسف وبتتأمله وهي بين أحضانه وقد ايه هو جميل وشعره واقع علي عينه خديجة بصاله ومبتسمه بحب
يوسف بدء يفتح عينه خديجة غمضت عنيها بسرعة ومثلت انها نايمه
يوسف بصلها وضحك بحب:صباح الفل ي مدام يوسف الطاوي
خديجة فتحت عنيها وابتسمت بخجل وفضلو نيمين
خديجة بنوم:مش هنقوم بقي
يوسف وهو حاضنها:لا خلينا لغاية بليل اما يجي معاد الطيارة
خديجة بصتله:صحيح احنا هنسافر فين
يوسف بأبتسامة:اول حاجة هنروح نعمل عمره اسبوعين والاسبوعين التانيين هنروح وهنقضي اجمل اسبوعين في كندا في جزيرة كدة وعلي يخت لوحدنا حاجة قمت الروعة
خديجة بفرحة:بس دا كتير اوي عليا
يوسف بحب:انا لو اطول اجبلك الدنيا كلها كنت جبتها ي غاليه
وحضنها بحب
والاتنين غمضو عنيهم تاني
فجأة الباب خبط جامد
خديجة قامت بخوف:هو في ايه
يوسف بيكتم عصبيته:هو مفيش غيره الكائن المستفز الرزل
خديج بعدم فهم:تقصد مين
يوسف وهو بيقوم:هيكون مين يعني اكيد اخويا واخوكي الرزلين
خديجة ضحكت
يوسف رجع لها تاني باسها وخرج وخديجة ضحكت بحب
خديجة دخلت تاخد شاور وتلبس عشان تخرج لفريدة وسحر
يوسف خرج والباب عمال يخبط علي ما اخر ما عنده
(هما عايشين قي الشقة اللي مامت يوسف جبتهاله)
يوسف بيفتح بنرفزة:بقي دي عمايل بني ادم طبيعي يعني
معاذ بأستفزاز:ايه ي عريس وحشتنا يا اخي
يوسف بغيظ:وحشتك انا سايبكك من خمس ساعات بظبط ي باردين
غيث:لالا انت مش مرحب بينا في بيتك ودا مينفعش
يوسف بغيظ:طب ياريت يبقي في شوية من الاحمر دا وتمشو
غيث وهو بيقعد:لالا النوع دا معدوم من عندنا
كلهم ضحكو ودخلو
فريدة وسحر قعدو مع فريدة والشباب مع بعض وقعدو يهزرو ويضحكو شوية
__________________________________________بعد وقت
يوسف وخديجة قعدين علي السرير
يوسف فاتح تليفونه ومركز معاه ولابس نضارة النظر
وخديجة قاعدة جنبه وزهقانه
خديجة بتقرب منه عشان تشوفه مركز في ايه
يوسف عشان يشككها بيبعد عنها وحط ايده علي التليفون
خديجة بنرفزة وغيرة:قولي بقي قولي انك بتخني يوم صباحيتنا
يوسف بتوهان وهو باصص للفون:يخربيت جمالك
خديجة اتعصبت واخدة منه الفون:وريكي كدة عشان انت خا...
وسكتت بأحراج لما لقيت يوسف بيتفرج علي صور خديجة
خديجة بأحراج وضيق:ممكن افهم ايه دا
يوسف اخد منها الفون:يستي معجب بمراتي وبحبها انتي مالك
خديجة ضربته بهزار:مستفز
يوسف ضحك وحضنها بحب
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
بعد مرور اسبوعين رجع يوسف وخديجة من العمرة وطلعو علي كندا وكانو مبسوطين اوي
خديجة بأنبهار:وااو بس فين بقيت الركاب
يوسف بأبتسامة وحب:طيارتنا الخاصة انا وانتي وبس
خديجة بفرحة:بجد وحضنته
بعد وقت وصل يوسف وخديجة كندا وكانو بيخلصو شوية اجراأت
خديجة قاعدة مستنيه يوسف
بعد كام دقيقة
وصل يوسف وبيبص علي خديجة وكانت الصدمة لما شاف...
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
↚
يوسف اتصدم لما لقي خديجة قاعدة وفي شاب راكع قدمها وماسك وردة
يوسف جرية بكل غضب وهوب اداله بوكس
خديجة وقفت بصدمة: يوسف استني
يوسف بغضب وماسكه من لياقة القميص:استني ايه ها استني ايه واقف قدام مراتي وبتعملها ايه ي ....
الشاب بغضب:احترم نفسك
يوسف بغضب: احترم نفسي تمام ولسة كان هيدليه بوكس كمان لولا خديجة مسكت ايد يوسف في اخر لحظة
يوسف بصلها بنرفزة
خديجة بهدوء: يوسف الاستاذ مش عمل حاجة غلط كان شايل ابنه وعمال يعيط ابنه جري منه وجه قعد معايا وكان ماسك وردة بيدهالي وقعت منه بباه جبهاله وانت جيت شفت المنظر دا
يوسف بصلهم بأحراج
وابنه كان قاعد جنب خديجة بيلعب في فونها
الشاب بحدة وغضب:يلا ي زين خلينا نمشي
خديجة بأحراج:انا اسفة بجد
الشاب هز راسه بهدوء ومشي مع ابنه
يوسف نفخ بضيق وقعد
خديجه بهدوء :مالك يا حبيبي متعصب ليه
يوسف بضيق: اتخانقت انا واحد برا
خديجة بقلق:ليه بس حصل ايه
يوسف بصلها بهدوء:خلاص ي حبيبتي متشغليش بالك انتي
خديجة بصتله بحب وسندة رأسها علي كتفه
وسافرو وقضو اجمل هاني مون وكانو مبسوطين جدا
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★عند فريدة وغيث
فريدة وغيث قعدين في كافيه
غيث بزهق: فريدة
فريدة وهي باصه للفون:اممم
غيث:مش هنتجوز بقي
فريدة بسرحان:ان شاء الله
غيث بغيظ:بتكلمي مين
فريدة وهي باصه للفون:مش بكلم حد
غيث اتعصب واخده منها
فريدة بصتله بغضب:هات التليفون
غيث بغيظ: دلوقت بصتيلي ها
فريدة بغيظ:هات التليفون
غيث:هشوف بتكلمي مين
فريدة بصتله بغيظ وبتحاول تاخده منه مش قادرة
غيث باصة لقاها بتكلم صاحبتها وبعتلها مسج
(اه ي حبيبتي انا دلوقت مبقتش سينجل قاعدة مع خطيبي القمر)
غيث بصلها وضحك
وهي بصتله بغيظ وخجل
غيث بيضحك:خدي
فريدة بغيظ:مستفز
غيث بغمزة:بس قمر
فريدة بغيظ:نينيني علي فكرة شكلك وحش
غيث بدلع:بزمتك شكلي وحش برموشي الطويلة دي وعويني
فريدة بقرف وغيظ:معجب بنفسك اوي
غيث بابتسامة ومشاكسه:حبيبتي بتقول عليا قمر يبقي ليا حق اتغر ولا لأ
فريدة بصتله وضحكت بغيظ
_______________________________عند معاذ وسحر
معاذ بيضحك في الفون:ماشي ي حبيبتي خلي بالك من نفسك سلام
سحر:بتكلم مين ها بتكلم مين قلي وبتضحك كمان بتخني صح انا عرفة مفيش واحد اسمه معاذ مش خاين
معاذ بزهق:خلصتي ؟؟دي خديجة
سحر بأحراج:بجد طب تمام
معاذ:سحر احنا مش هنكتب الكتاب بقي
سحر:اول ما فريدة تقول ماشي صدقني هنكتب الكتاب علي طول
معاذ بغيظ:هي فريدة دي رئيسة العصابة
سحر:بظبط كدة
معاذ قام بغيظ: تمام خليكي وراها بقي وانا مش هجوز
سحر بتجري ورا:معاذ وزاااا خد خلاص متقفش هخلي فريدة تقلل المدة
___________________________________عند خديجة ويوسف
كانو لسة راجعين من السفر وبينظمو اللبس
خديجة بتعب:يااااه اخيرا خلصنا يلا ننام
يوسف بيقرب منها:ننام ايه بس عايزين نحتفل
خديجة بترجع لورا بخجل:نحتفل بأيه بس بطل بقي
يوسف بينزقها في الحيطة:بطل ايه بس واكمل بغمزة بعد كل دا لسة بتتكسفي شهر بحاله ولسة بتتكسفي
خديجة زقته بخجل شديد: يوسف بس بقي بجد
يوسف ضحك بحب:طب خلاص خلاص اهدي بوشك اللي من كلمة بيقلب فرولا دا
خديجة ضحكت:طب اتفضل ارفع الشنطة دي فوق الدولاب بقي
يوسف وهو بيرفع الشنطة:دنتي زوجة اسيه
خديجة بغيظ وبتقلده:اه اسيا واوربا هههه
يوسف بقرف:هيهيهي
اااااه
خديجة بخوف:مالك
يوسف وحاطت ايده علي قلبه:مش عارف قلبي بيوجعني الفترة دي ليه
خديجة بخوف:طب اكشف عليه
يوسف نام علي السرير:اااه مش قادر حطي ايدك كدة
خديجة قربت بخوف ولسة هتحط اديها يوسف مسكها من اديها الاتنين وكتفها
خديجة بغيظ:بردو طب والله ي يوسف هزعل منك بتخوفني عليك ابعد كدة بقي
يوسف بيبوسها:ي قطتي خلاص متزعليش بحبك وعايزك دايما قريبة مني
خديجة ابتسمت بحب
وعدي الليل بظلامه علي ابطالنا
""""""""""""""'"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
بتعدي الايام والشهور وحب يوسف لخديجة بيكبر وعشق غيث لفريدة وحب معاذ لسحر
والنهاردة كتب كتاب غيث وفريدة ومعاذ وسحر وعملينه في بيت يوسف وخديجة عشان يبقي بينهم هما الاتنين وموجود سحر ومعاذ وبابا وماما سحر وبابا وماما فريدة واخوها وبابا غيث
والكل مستني المأذون
خديجة واقفة في المطبخ وحطا اديها علي بطنها
خديجة بألم وهمس:ااااه ااااه
يوسف داخل بابتسامة:ي روحي احنا مش قلنا هنطلب دليفري تاعبة نفسك ليه ي ديجا...
قطع كلامه لما لقي خديجة واقفة وباين عليها الالم
يوسف جري عليها بخوف:مالك ي عمري ايه اللي واجعك
خديجة بتحاول تبتسم وتخفي المها:ولا حاجة ي حبيبي اوبااا الاكل هيتحرق
يوسف مسكها وقربها منه: خديجة مالك متحوليش تخفي تعبك عني مالك ي حبيبتي
خديجة بأبتسامة وحب:والله انا كويسة بس بطني بتوجعني بقلها كذا يوم وباخد مسكن
يوسف بخوف:وازاي تاخدي اي مسكن كدة تعالي لازم تكشفي
خديجة: يوسف حبيبي انا دكتورة وابقي نكشف بعدين خلينا نفرح دلوقت
يوسف بصلها بقلق
في البلكونة
غيث بأبتسامة:بحبك
فريدة بخجل:شكرا ربنا يخليك
غيث بغيظ: شكرا ربنا يخليك دا رد ترديه علي جوزك
فريدة بغيظ:جوزي!!انت لسة ومازلت خطيبي ي بابا
غيث بغيظ:ماشي كلها دقايق وهتبقي ملك غيث الطاوي ي فريدة وهوريكي اللي عملتيه فيا طول السبع شهور دول
فريدة ببرود:مش كفاية قللت مدت الخطوبة
غيث بصلها بغيظ
معاذ بصوت عالي:يلاااا ي جدعاااان المأذووون وووصل
الكل جري علي الريسبشن
المأذون:ها هنبدا بمين
معاذ وغيث:انا
المأذون بصلهم بحيرة حسين:بطلو لعب عيال بقي وحد فيكم يتنازل للتاني
غيث:لا انا هجوز الاول
معاذ بعند:انا اللي هجوز الاول
المأذون:طب اهو مين فيكم الكبير
غيث بسرعة:انا
معاذ بصله بغيظ
المأذون:وعرايسنا مين الكبيرة
سحر بسرعة:انا
فريدة بصتلها بغيظ
خديجة ضحكت:خلاص بقي بطلو مفرقتش من كام دقيقة ابدء ي غيث مش كدة ي يوسف
يوسف يوسف
يوسف فاق:ها اايوا ايوا صح
خديجة بصتله بقلق:مالك ي حبيبي سرحان ليه
يوسف بخوف:خايف عليكي وعايز نروح نكشف دلوقت
خديجة بأبتسامة:ي حبيبي انا كويسه اهو
يوسف ابتسم بحب ومسك اديها
المأذون: يلا ي استاذ غيث حط ايدك يلا ي استاذ
يوسف قام يشوف خديجة بتعمل ايه في المطبخ
المأذون:بسم الله والصلاة والسلام على رسول الله و..
يوسف برعب: خديجة خديجة مالك
معاذ قام بخوف:ملها حصلها ايه
يوسف:دخلت لقيتها واقعة علي الارض
وشلها وخرج بسرعة
يوسف وهو بيجري:غيث هات مفاتيح العربية بسرعة
والكل نزل جري وراهم
__________________________________بعد وقت
كانت خديجة بتعمل اشاعة
وخرجت ويوسف قاعد جنبها وماسك اديها بقلق
خديجة بدات تفوق:اااااه يوسف يوسف
يوسف بحنيه:انا جنبك ي قلب يوسف كدة تقلقيني عليكي
خديجة ابتسمت بهدوء:هو ايه اللي حصل
يوسف بحب:اللي حصل ان حضرتك وقعتي وفقدتي الوعي وجبناكي المستشفي واهو اديني جنبك
خديجة:طب وكتب الكتاب
يوسف بحب:يستي في داهيه كتب الكتاب المهم انتي ي روحي
غيث ببرطمة وغيظ:في داهيه كتب الكتاب كان زمنا بنقول بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
فريدة برقتله بغيظ وهمس:بس بقي راعي الموقف اللي احنا في
غيث بهمس وغيظ:مهو كله منك انتي يظهر مش مكتوبلنا نتجوز
يوسف بضيق:شششش بس عشان خديجة تعبانه يلا اتفضلو برا
غيث بغيظ:ماشي ي حيوان متكتبش كتابنا بسببك وبتطردنا
خديجة ضحكت بخفة:انا اسفة بجد والله قلقتكم عليا
فريدة:ولا يهمك ي عمري دا احنا ممكن نأجل كتب الكتاب سنة اتنين عشرة بس انتي تكوني بخير
غيث بغيظ:ايوا نتجوز لما شعرنا يبيض وسنانا تقع
وخرج وسابهم وكلهم ضحكو
بعد وقت كل واحد رجع بيته
يوسف قاعد وخديجة ساندة راسها علي رجلو ونايمه ويوسف بيلعب في شعرها
خديجة بشرود: يوسف هو احنا مش هنخلف
يوسف بصلها بأهتمام:مش عارف بس ايه اللي فكرك بالموضوع دا دلوقت
خديجة:يعني مجوزين بقلنا تسع شهور ومفيش أي حمل حصل وانا اصلا مش باخد اي وسيلة تمنع الحمل
يوسف وهو بيرجع خصلات شعرها ورا ودنها:طب وفيها ايه احنا مش قلنا هنأجل الخلفة شوية ونعيش حياتنا كدة من غير اطفال ووجع راس
خديجة قامت من علي رجله وبصتله:طب افرد ان طلعت مش بخلف هتعمل ايه هتسبني
يوسف قرب منها:اعوذ بالله من الشيطان الرجيم مالك ي بس ي حبيبتي فتحتي الموضوع دا ليه دلوقت
خديجة عنيها اتملت دموع:رد عليا ي يوسف انا حاثه اني مش هخلف
يوسف بحنيه:طب نعكسها لو انا طلعت مستحيل اخلف هتعملي ايه هتطلبي الطلاق وتقولي من حقي اخلف
خديجة:طبعا مستحيل
يوسف بأبتسامة:وانا مستحيل ان ابعد عنك معقول معقول بعد كل دا وعشان سبب تافه تقولي هسيبك
خديجة بحزن:بس دا مش سبب تافه انت من حقك يكنلك اطفال
يوسف اخدها في حضنه:ي حبيبتي انتي ليه كبرتي الموضوع كدة هو مش الاشاعات هنطلع بكرا وهنطمن اهدي بقي ونامي
خديجة بصتله بحزن وقلق ورجعت راسها علي رجل يوسف ونامت
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
اشرقت شمس يوم جديد
عند خديجة ويوسف دخلين المستشفي
وخديجة قلقانه وخايفة جدا ويوسف بيحاول يطمنها
ولسة هيدخلو للدكتور
الممرضة:حضرتك مدام خديجة
خديجة:ايوا انا
الممرضة:طب اتفضلي معايا عشان دكتورة هند تشوف اشاعاتك
يوسف:بس إحنا كشفنا عند دكتور اسلام
الممرضة:بس انا موجود عندي في الكشف اهو دكتورة خديجة
خديجة:خلاص ي يوسف تعالي نروح مش هنخسر حاجة انا خايفة اوي
يوسف حضنها بحب:طول منا جنبك مش عايزك تخافي من حاجة
طلعو عند الدكتورة
يوسف بقلق:خير ي دكتورة الاشعات طلعت ايه
د.هند: بصراحة ي مدام ي خديجة انتي يعني
خديجة بتوتر وخوف:انا مالي يكتورة ارجوكي انطقي
د هند:الاشاعات بتقول ان عندك ورم علي الرحم ولازم يتشال
خديجة ويوسف بصدمة:ايه
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
↚
د.هند:الاشاعات بتقول ان عندك ورم علي الرحم ولازم يتشال
خديجة ويوسف بصدمة:ايه
د.هند بحزن:انا اسفة بس الاشاعات اهي وهي اللي بتقول كدة
خديجة قعدة علي اقرب كرسي وفضلت تعيط بهستيريا
يوسف حضنها بحزن: خديجة اهدي اكيد في حاجة غلط
خديجة بعياط:غلط ايه الاشاعات اهي بتقول كدة انا كان قلبي حاسس اني مش هخلف وفضلت تعيط بهستيريا
يوسف بيحاول يهديها
الدكتور:ولازم تعملي العمليه في اسرع وقت قبل ما تحصل مضاعات
خديجة دموعها زادت
يوسف بنرفزة:ما تسكتي بقي شايفة الحالة اللي وصلتهلها
الدكتورة سكتت بأحراج
خديجة بدموع:المفرود العمليه تتعمل امتي
الدكتورة:اي وقت تحبي بس لازم بسرعة
خديجة قامت بجمود:تمام هنيجي لحضرتك بكرا وخرجت
يوسف وهو بيجري وراها: خديجة ممكن تهدي
خديجة بجمود:انا هاديه اهو شايفني اتجننت ولا بشد في شعري
يوسف بحزن: خديجة
وكانو خرجو برا المستشفي
خديجة بصراخ: خديجة خديجة خديجة ربنا ياخدني عشان ارتاح يوسف بيحضنها: بعد الشر عنك عشان خاطري اهدي
خديجة بتعيط جامد:انا انا عملت اي في حياتي عشان ربنا يحرمني من الخلفة عملت ايه
يوسف بحزن: خديجة دا قضاء ربنا هتتحكمي في بعدين انا مش مطمن للدكتورة دي احنا نهدي وبكرة نيجي نشوف دكتور اسلام
وكانو ركبو العربية
خديجة: أنا مش هروح معاك
يوسف بعدم فهم:نعم
خديجة:هروح اقعد في بيتنا
يوسف:بيت مين ي خديجة انتي اتجننتي
خديجة: هقعد في بيت ماما وبابا مع معاذ كام يوم
يوسف بعصبية خفيفه:وانتي فكرا البعاد هيحل حاجة لما انتي تروحي مكان وانا مكان هنعرف نفكر وهنلاقي حل
خديجة بدموع: انا مش هقدر ارجع البيت دلوقت
يوسف بيحاول يتحكم في عصبيته:تمام ي خديجة براحتك هوديكي عند معاذ ولو حبا تفضلي عنده خليكي مدام انتي شايفة ان لما نبعد عن بعض كدة المشاكل هتتحل
وساق وخديجة سندة راسها علي شباك العربية ودموعها زادت
يوسف نفخ بعصبية ووقف العربية علي جنب
يوسف شدها لحضنه وهي عمالة تعيط
يوسف بحنيه:شششش خلاص انا اسف حقك عليا وباس راسها
خديجة بعياط وطفولة:اوعي كدة انت زعقت فيا وقلتلي خليكي مش عايزك في حياتي
يوسف رفع حاجبه بصدمة:انا قولت كدة
خديجة بعياط:كان قصدك كدة
يوسف ضحك بحب: خديجة جبيبتي ممكن تهدي انتي عاملة كدة بس عشان الفترة دي اعصابك متوترة وتعبانه افردي اننا فعلا ربنا كتبلنا اننا مش هنخلف عادي يعني مش نهاية العالم ممكن نجيب طفل لسة مولود ونتبناه عادي جدا ليه وقفتي الحياة فجأة كدة وبعدين احنا لسة متأكدناش انتي عندك ايه
خديجة بصتله وعنيها اتملت دموع وهو حضنها ورجعو البيت
يوسف:يلا ادخلي ارتاحي شوية علي ما اعملك اكل
خديجة وهي داخلة اوضتها:لالا مش هقدر
يوسف:بس دا انا هعملك صنية بيتزا مش هدوقي زيها في حياتك
خديجة ابتسمت بحب ودخلت تغير ولبست بجاما
بعد وقت طويل يوسف مش طالعله أي صوت خديجة قلقت قامت تشوفه
خديجة وهي داخله وسامعه يوسف بيغني
يوسف:انا بطبخ من تانيه ابتدائي لا تقولي الشيف الشربيني ولا محمد حماقي
خديجة ضحكت بصدمة:ايه دا
كان يوسف مليان دقيق ووشه كمان والمطبخ قله متبهدل
يوسف وهو بيفرد العجينه:ايه رايك اهم حاجه تعرفيها عني ان لما بعمل حاجة لازم نضف مكاني
خديجة بسخرية وصدمة:لا مهو واضح واكملت بحدة المطبخ دا كله بتنضف
يوسف بخوف مصطنع:طب خلاص براحة وحدف عليها شوية دقيق
خديجة بغيظ:كدة ومسكت شوية حدفتهم عليه وفضلو يحدفو علي بعض وبيضحكو جامد يوسف عمل كل دا عشان يخرج خديجة من مود الزعل اللي هيا في
مرت ساعات حتي عم الظلام
___________________________________عند فريدة في الفون
فريدة:قاعدة عادي
غيث بغيظ:انتي مالك مبسوطة كدة ليه
فريدة بتضحك:عادي يعني
غيث بغيظ: فريدة انا هجوزك بكرا
فريدة بصدمة:نعم
غيث:هجيلك بكرا ومعايا المأذون ونكتب الكتاب ولا حد يعرف حتي يوسف مش هقله
فري:بس بقي لا انا لازم خديجة تكون معايا
غيث:استني صح اتصل ب يوسف اسأل عليه خديجة
غيث قفل وبيرن علي يوسف
غيث:اللو ي يوسف
يوسف بأرتباك: اللو ي غيث
غيث بقلق: مالك صوتك متوتر كدة ليه
يوسف بخوف: خديجة اغمي عليها تاني وفي طريقنا للمستشفى
غيث قام بخوف:طب انا جييلك حالا
يوسف بيسوق بخوف وسرعة وواخد خديجة اللي كانت مغمي عليها في حضنه
واخيرا وصلو المستشفي
يوسف دخل يجري بيها
يوسف بصوت عالي:دكتور بسرعة
دكتور هند:جهزوها للعمليه بسرعة
يوسف بخوف:لا لازم دكتور اسلام هو اللي يكشف عليها الاول
دكتور هند:هو اللي هيعمل العمليه اصلا
يوسف بصلها برعب
دكتورة هند:حطوها علي الترلي بسرعة عقبال ما دكتور البنج يوصل
يوسف بخوف:انا هدخل معاها
دكتوة هند:مفيش مانع بس اتعقم انت كمان
بعد وقت
خديجة نايمه علي السرير ولابسه لبس العمليه ويوسف كذلك
يوسف ماسك اديها وعمال يعيط زي الطفل اللي خايف يفقد امه
خديجة بدات تفتح عنيها:ااااه يوسف يوسف
يوسف باس اديها:انا معاكي ي قلب يوسف
خديجة بصت للي لبساه ولاوضة العمليات وفضلت تعيط
يوسف حضنها:عشان خاطري اهدي
دكتور اسلام دخل:ازاي دكتور البنج لسة مجاش كل دا و..
قطع كلامه بصدمة لما لقي خديجة ويوسف
الدكتور بصدمه:مدام خديجة استاذ يوسف انتو بتعملوا ايه هنا
يوسف بحزن:خديجة هتعمل عمليه وهتحوش الرحم
دكتور اسلام بصدمة وعدم فهم:ازاي وليه اصلا انا مكشفتش عليها
يوسف بعدم فهم وقام:ازاي دكتورة هند قالت ان عندها ورم علي الرحم ولازم تشيله
دكتور اسلام:ازاي الكلام دا انا شفت الاشاعات والتحاليل اللي عملتها مدام خديجة وهي حامل في الشهر التاني
خديجة قامت بصدمة:ايه ازاي كدة
دخلت دكتورة هند:ها جهزين للعمليه
دكتور اسلام:عمليه ايه ي دكتورة هند انتي كنتي هتحوشي الرحم لواحدة حامل في الشهر التاني
دكتورة هند بصدمة:ايه مش حضرتك مدام خديجة عثمان
خديجة بذهول ومصدومة:انا دكتورة خديجة عبدالكريم زيدان
دكتورة هند بصدمة:اوباااا حصل تشابه اسماء انا بجد اسفة
يوسف قام بكل غضب: يعني ايه تشابه اسماء ها لو مكنش الدكتور اسلام فاكرنا وكنتو عملتو العمليه لخديجة وهي كمان حامل تقدري تقوليلي كانت ايه هتكون النتيجة بدل ما افقد ابني كنت هفقد مراتي كمان انا هوديكم في ستين داهيه
دكتور اسلام:استاذ يوسف اهدي وانا هحول الفريق كله للتحقيق
خرج يوسف وخديجة واتجهو لمكتب دكتور اسلام بعد ما قلعو لبس العمليات وظبطو نفسهم
يوسف بقلق:طب الالم اللي بيجلها دا سببه ايه وانها تفقد الوعي كل شوية
دكتور اسلام:هي بصراحة السونار وضح ان البيبي نازل لتحت والصراحة الحمل حرج ولازم ترتاح ديما اما بالنسبه لانها تفقد الوعي دا عشان القلق والتوتر من الكلام اللي دكتورة هند قالتهلها
يوسف بغضب:دكتور اسلام لازم ياخده جزاء اللي عملوه
دكتور اسلام:من غير ما تقول ي يوسف بيه كلهم هيتحلولو للتحقيق هيتجازو
خرجو برا وخديجة ويوسف من الصدمة محدش قادر يتكلم
خديجة بتتكلم بصدمة:هو الدكتور قال ايه
يوسف بصلها ومصدوم ومش قادر يتكلم
خديجة وقفت بصدمة وفرحة:يعني اناااااا حاااااااامل
يوسف لسة مصدوم
خديجة مسكت ايده: يوسف انا حامل انت متخيل كرم ربنا علينا بعد اللي كنا متخيلن انو يحصل انا طلعت حامل وفي الشهر التاني
يوسف بصلها بعصبية مضحكه:استني كدة تعاليلي هنا انتي ازاي حامل في الشهر التاني ومش حثا
خديجة بلا مبلاه:يعني ايه
يوسف بغيظ:انا اللي هقلك يعني ايه الطم علي وشي ولا اجيب لطامة شهرين بحالهم مش حاثه بأي تغير في جسمك ولا اي حاجه
خديجة عنيها اتملت دموع:زعقلي كمان زعق خلي البيبي يطلع عصبي ويكره حياته
يوسف بصلها وجز علي سنانه وضحك بغيظ
خديجة بصت بعيد
غيث بيجري عليهم:ايه في ايه ملها خديجة
يوسف بفرحة: خديجة طلعت حامل
غيث بفرحة:بجاد الف مبروك ي خديجة
خديجة بضيق:الله يبارك فيك
وسابتهم وطلعت برا المستشفي
غيث بأستراب:هي ملها
يوسف ضحك:لا متخدش في بالك هرمونات الحمل بدأت تظهر
وسابه ومشي ورا خديجة
غيث بصوت شبه عالي:شد حيلك ي شق
يوسف ضحك وخرج
في العربية
خديجة بضيق:انزل هتلي برقوق
يوسف بصلها برفعة حاجب:نعم ي هانم
خديجة بضيق وحدة:انزل هتلي برقوق
يوسف بغيظ:انتي بتكلميني كدة ليه ولا اكني شغال عندك
خديجة بصتله بضيق:متتعداش حدودك معاية واسمع الكلام
يوسف بصلها وضحك:اتجننتي صح ايه الطريقة دي
خديجة بزعل:عشان تعرف تزعق فيا كويس وعنيها اتملت دموع ودي تاني مرة تزعق فيا من امبارح
يوسف ضحك واخدها في حضنه:انا اسف حقك عليا كان اتقطع لساني قبل ما يزعق فيكي
خديجه بزعل:بعد الشر عنك
يوسف ابتسم:تعالي يا اخرة صبري نجيب برقوق لاحسن يطلع للواد برقوقه في حته كدة ولا كدة
خديجة ضحكت:انت ليه ديما بتتكلم بصفته ولد
يوسف بأبتسامة: بأذن الله هيكون ولد
خديجة ضحكت ورجعو البيت
يوسف:بصي بقي ي ستي عيزك طول السبع شهور الجيين تفضلي مرتاحه كدة علي السرير وانا هبقي خدام عندك
خديجة ضحكت:ههه تصدق كنت فاكرة الكلام دا في الافلام بس
يوسف ضحك وقعد جنبها ونامو
__________________________________عند غيث
فريدة في الفون: متأكد أن خديجة كويسه
غيث:ايوا والله زي الفل بس مكملناش كلامنا هنكتب الكتاب بكرة
فريدة بخوف:غيث
غيث بقلق:ايه تاني
فريدة بخوف:بابا جاله شغل فجأة وسافر شرم الشيخ
وقفلت بسرعة قبل ما غيث يولع في الفون
غيث قاعد هيطق من الغضب:منا مش مكتوبلي يظهر اني اتجوزها
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
بتعدي الايام والشهور وحب يوسف لخديجة بيكبر وكمان بطن خديجة بدات تكبر وتبقي ظاهرة ودا بيخلي يوسف بيعشقها اكتر وفريدة وغيث لسة مخطوبين وغيث قرب يتشل كل لما يكتو الكتاب حاجة تحصل وميكتبوش وسحر ومعاذ كذلك
في يوم
خديجة بأبتسامة وهي نايمه علي السرير:رايح المستشفي
يوسف بص لانعكاس صورتها في المرايا:ايوا ي روحي خلي بالك من نفسك
خديجة بتعب:انا زهقت من قعدة البيت عايزة ارجع شغلي
يوسف قرب منها باس اديها:عشان خاطري استحملي كلها شهرين ودكتور ادهم يوسف الطاوي يشرف واعملي اللي انتي عيزاه
خديجة ضحكت:يعني سميته وطلعته دكتور وانا اخر من يعلم
يوسف بغرور:طبعا لازم يبقي دكتور زي ابوه
خديجة بغيظ:علي اساس امه ايه بياعة جرجير
يوسف باسها من خدها:امه احلي دكتورة في قلبي يلا سلام عشان متأخرش
خديجة بتعب:طب تعالي هات ايدك اقعد في الروف شوية
يوسف مسكها وخرجو هما الاتنين
يوسف بضحك وهزار:كان نفسي اقلك اشيلك لغاية الروف لكن ي روحي انتي تقتلي اوي الايام دي
خديجة فضلت تبصله شوية وعنيها اتملت دموع
يوسف:لالا بالله بلاش النظرة بتقتلني واهو يستي
وشلها علي ايده بدراع واحد
يوسف بأبتسامة:اول مرة اشوف واحدة حامل وزنها ٥٥ كيلو ليه يبنتي انتي ايه الناس بتوصل ٩٥ كيلو
خديجة ضحكت: يوسف بطل بقي ونزلني
يوسف ابتسم ونزلها:يلا سلام
خديجة بتعب:متتاخرش عشان حثا اني هولد النهاردة
يوسف ضحك:تولدي ايه بس انتي لسة في نص السابع
وباسها ومشي
وطول الوقت يوسف قلقان علي خديجة لانها كانت فعلا واضح عليها التعب
بعد وقت مش كتير
فون يوسف رن
يوسف: اللو ي حبيبي
خديجة بوجع:يووسف اااااه اللحقني انا بولد
يوسف برعب وصدمة:ازاي انتي لسة في السابع
خديجة بصراخ:مش عرفة مية البيبي كلها نزلت اااااه
يوسف برعب:انا جييلك حالا
يوسف ركب عربيته وكان ماشي باقصي سرعة وقلبه عمال يدق بسرعه وهيموت من الرعب علي خديجة
بعد وقت قصير يوسف وصل قدام العمارة وطلع جري علي الشقة
وفتح لقي خديجة قاعدة وعمالة تعيط
يوسف جري عليها بخوف ومسك اديها:مالك ي حبيبتي بس
خديجة بعياط والم:بطني بطني هتموتني خلاص والميا كلها نزلت
يوسف بتوتر وبيحاول يطمنها:خير خير أن شاء يلا نطلع علي المستشفي
يوسف مسك ايد خديجة وركبو الاسانسير ونزلوا ووقفو علي سلم العمارة
يوسف:اوووف نسيت مفتاح العربية
خديجة بالم وتعب:هاته بسرعة ي يوسف مش قدرة
يوسف: حاضر دقيقة واحدة استحملي عشان خاطري
يوسف طلع يجري
وخديجة سندة علي الحيطة بالم
يوسف بيجيب مفاتيح العربية فجأة سمع صوت ضرب نار عالي جدا
وسمع صرخت خديجة قلبه اتنفض من مكانه وحث برعشه في جسمه
وو..
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
↚
خديجة بصراخ: يووووووووسف
يوسف بصدمة: خديجة
كانت خديجة واقعة علي الارض والدنيا حواليها مليانه دم وبطنها بتنزف اثر رصاصة
يوسف حاسس ان قلبه اتخلع من مكانه وهو شايف حب حياته وعشيقته غرقانه في دمها وبتموت قدام عنيه
خديجة بوجع وهمس:ي و يو يوسف
يوسف حاول يمسك نفسه ومينهرش قبل ما ينقذ خديجة
يوسف جري عليها وكان أمن العمارة كل واحد ماسك مسدسه ووقفين محوطينهم وفي منهم جري ورا اللي ضرب رصاصه
يوسف اخد خديجة في حضنه: خديجة خديجة فوقي اوعي تغمضي عينك
خديجة بألم وهمس:بموت ي يوسف بموت
يوسف بصراخ:لاااااا ي خديجاااااا لا يوسف من غير خديجة يموت
خديجة بتغمض عنيها ببطئ:خلي بالك من من ادهم ي يوسف قله اني كنت بحبه اوي ولازم تعرف اني بحبك اوي ومفيش مرة كرهتك مهما حاولت اضحك علي نفسي
وغمضة عنيها وفقدة الوعي
يوسف بصراخ وعياط:لااااا ي خديجاااا قصتنا مش هتنتهي بالسرعة دي لااااا في حجات كتير اوي لسا هنعملها ي خديجة
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★ بعد مرور شهر
ادهم بعياط وبراءة:اهئ اهئ
يوسف بنوم:ياد ي ابن الزنانه صاحي بدري ليه انت مبقلكش ساعة نايم
ادهم صوت عياطه زاد
يوسف وهو بيقوم:طب خلاص خلاص انا اسف متزعلش
:انت عارف هو بيعيط ليه بصوت عالي
يوسف:ليه
:عشان بتشتم عليا
يوسف ضحك بغيظ:والله تمام احنا اسفين لمعاليكي ي ست هانم
ادهم بدء يهدي
يوسف ضحك وقام شاله
يوسف بحب:باس ششش خلاص بتعيط ليه في رجاله بتعيط خالك جامد كدة زي ابوك
ضحكت:طب هاته وانت روح نام انا خلاص صحيت
يوسف بحب:ششش اتفضلي حضرتك نامي وانا هخلي بالي منه واكله واغيرله الحفاضة وهنروح نقعد في الروف كمان وانتي بس عليكي انك ترتاحي
: يوسف انا زهقت وحثا القاعدة دي تعبتني اكتر
يوسف:معلش ي روح قلبي عشان خاطري الدكتور قال ترتاحي وبس عشان متحصلش مضاعفات وكمان عشان نعمل عقيقة ادهومي بسرعة
رجعت راسها وسندة اديها علي بطنها بوجع:فاكر اليوم دا كان قد ايه صعب
يوسف بألم:بس متفكرنيش دا كان واكمل بأبتسامة كان يوم زي القمر عشان حبيب قلب بابا شرف ونور عين بابا ربنا كتبلها عمر جديد
خديجة ابتسمب بحب:اليوم دا كان صعب اوي فاكر
__________________________________________فلاش باك
الدكتور بزعيق وصوت عالي:دخلوها العمليات حالا وبلغو دكتور الجراحة ودكتور النسا يبقو هنا فورا
يوسف بفرحة وعياط زي الاطفال:يعني هي لسة لسة عايشة صح خديجة هتفضل معايا وهتكمل مش كدة
الدكتور:ايوا بس نبضها قليل جدا وهنولدها سيزريا بسرعة علي الاقل ننقذ الطفل ونشوف الرصاصه كويس انها سطحيه
يوسف بصدمة وزعيق:لااااا انا عايز خديجة خديجة وبس لو جرتلها حاجة انا هقلبها مجزرة
الدكتور:اهدي ي دكتور يوسف تعالي معايا
وخرجو برا اوضة العمليات
الدكتور بحزن: أنا مش هخبي عليك الحالة حرجة جدا ويا رب نقدر ننقذ الام والطفل تمام ادعلها واحنا هنعمل اللي ربنا يقدرنا عليه
وسابه ودخل
يوسف بيخبط ايده علي الحيطة بخوف:ي رب يااااا رب خليك معانا ي رب انا مليش غيرها ي رب ي رب اللهم اني لا اسالك رد القضاء ولكن اسالك اللطف فيه ي رب
غيث وفريدة ومعاذ بيجرو عليه
معاذ:ملها خديجة ي يوسف حصلها ايه
يوسف بصلهم وعنيه عمال تدمع
معاذ بيهزه برعب: انطق اختي حصلها ايه
يوسف بدموع وحزن:في العمليات حد ضرب عليها نار
الكل بص بصدمة
فريدة برعب وصدمة:ايه ايه بس هي كويسه صح مهي مستحيل تسبنا او تتخلي عننا بالسرعة دي خديجة بتحبنا كلنا وهي عرفة اننا بنعشقها مش كدة
وكانت بتتكلم وهي بتعيط بهستيريا
غيث بصلها بحزن ودموع واخدها في حضنه غصب عنه عشان يهديها
فريدة بعياط في حضن غيث: خديجة كويسه صح هي هي كويسه تخيل كنا كنا هنروح نجيب فستان لكتب كتابي هي هتفوق وهنعمل كل حاجة مش كدة
غيث باس راسها:هتكون بخير ادعلها
فريدة عمالة تعيط
يوسف واقف في عالم تاني لوحده وعمال يعيط وكل ما يفتكر منظر خديجة وهي الرصاصة بتضرب عليها وبتقع وبتنزف دم قلبه يوجعه ويفضل يضرب راسه في الحيطة بوجع
ومعاذ عمال يعيط علي اخته اللي ملوش غيرها في الدنيا
وفريدة بتعيط علي صاحبة عمرها
وغيث خايف جدا وبيحاول يطمن الكل
__________________________________________________
بعد مرور سبع ساعات من الخوف والقلق والتوتر
خرج الدكتور وبقيت الفريق وكان باين علي الكل التعب
يوسف والباقي جري عليهم
يوسف برعب: خديجة خديجة عايشه صح هي كويسه
الدكتور: الحمدلله الجنين كويس بس هيدخل الحضانه كام يوم عشان ضعيف
يوسف بخوف وزعيق:انا اللي يهمني خديجة خديجة وبس فاهم
الدكتور بهدوء:مدام خديجة الحمدلله بخير
الكل فرح جدا
فريدة بفرحة:بجد يعني هي كويسه نقدر نشوفها
الدكتور بحزن:للاسف مش عايزك تحطو قدمكم امل كبير طبعا ربنا قادر علي كل شئ لكن مخبيش عليكم حالتها حرجة جدا
يوسف بخوف وحزن: وبعدين ي دكتور هتفضل تقول حالتها حرجة حالتها حرجة مش هنتصرف
الدكتور:هي هتفضل اربعة وعشرين ساعة في العنايه المشددة لغاية ما تعدي مرحلة الخطر لو عدت ولقدر الله محصلش نزيف يبقي حقيقي ربنا بيحبها
الدكتور سابهم ومشي وكل واحد قعد وحزين اكتر من الاول
بعد وقت يوسف راح لمكتب الدكتور اللي عمل العمليه لخديجة
يوسف بعنين مليانه دموع:عايز ادخل لخديجة
الدكتور: اسف ي استاذ يوسف مينفعش تدخل العناية
يوسف بحدة والم:انا دكتور يوسف والطاوي وعارف كويس اوي ايه اللي ينفع وايه اللي ومينفعش من فضلك عايز ادخل اطمن علي مراتي بنفسي
الدكتور بهدوء:تمام اتقضل بس لازم الاول تتعقم
يوسف بضيق:عارف
ومشي يوسف واتعقم ودخل بهدوء العناية المشددة وقرب من سرير خديجة اللي كانت نايمة في عالم تاني ومتوصل بيها اجهزة في جميع جزء في جسمها بص علي مكان الرصاصة وحث ان قلبه وجعه اوي
قرب منها بحب وحنيه وملس علي شعرها
يوسف بعنين مليانه دموع: خديجة حبيبتي يلا فوقي ارجوكي متتعبيش قلبي انا من غيرك بنهار عمري ما كنت اتخيل ان لو حصلتلك حاجة انا هبقي ضعيف كدة هبقي زي الطفل اللي بيتمني يشم ريحة امه ويحضنها خديجة ارجوكي فوقي احنا كلنا محتاجينك واكمل بأبتسامة وكمان كمان شفتي ابننا ادهم جميل اوي تخيلي انو شبك اوي عينه لونها زيتوني وباين عليه هيطلع شعره بني زيك كدة وانا اللي كنت فكرك من حبك ليا هتجيبي طفل صورة مني اخص عليكي
يوسف بصلها وضحك بحزن وسابها وخرج واتجه للحضانه يطمن علي ابنه
في الحضانه
يوسف بأبتسامة:حبيب بابا
ادهم باصصله ومبتسم بطفولة
يوسف بأبتسامة حزينه:ادعي ي حبيبي ان ماما تكون بخير انا وانت من غيرها هنضيع
وعينه دمعت وخرج برا ونزل المسجد
وراح اتوضي وبدء
يوسف بدء يصلي
يوسف:سمع الله لمن حمده
وهو بيسجد
يوسف:سبحان رب الاعلي سبحان رب الاعلي
وكانت دموعه نازلة علي المصليه زي الشلال وبيتمتم بكلام غير مفهوم
يوسف:السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
السلام عليكم ورحمة الله
يوسف بيسبح وعمال يعيط وكان المسجد فاضي خالص مفيهوش غير شيخ قاعد بيقرا قران
الشيخ قرب منه قعد قدامه:حرما
يوسف بصله بحزن وتعب: جمعا أن شاء الله
وكان هيقوم
الشيخ مسكه:استني بس مستعجل ليه مفيش راحة اجمل من راحة قيام الليل وانك تقعد مع ربنا وتشكيله عن اللي جواك وعن وجعك
يوسف وبيعيط:انا تعبت تعبت بجد مفيش فرحة بتكمل للاخر وكل حاجة غلط فيها زمان ربنا بيعاقبي في مراتي وابني طب هما ذنبهم ايه ي رب خدني انا بس هما يكونو بخير
الشيخ بصوت عذب: بسم الله الرحمن (واصبر لحكم ربك فأنك بأعيننا)صدق الله العظيم
يوسف بحزن:صابر والله ي مولانا بس انا مش عارف اعمل ايه صحيح انا جتلي فترة كنت بعمل حجات تغضب ربنا بس توبت والله العظيم تبت
الشيخ:بسم الله الرحمن الرحيم (واصبر وما صبرك الا بالله ولا تحزن عليهم ولا تك في ضيق مما يمكرون ان الله مع الذين اتقوا)
يوسف اخد نفسه وبدء يهدي:طب اعمل ايه انا مش عارف اعمل ايه
الشيخ:عليك بالصلاة والتصدق ولو بكلمة تجبر بيها خاطر حد اجبر بخاطر الاطفال ولو بأقل حاجة ثوابها عظيم عند الله عز وجل
يوسف هز راسه بنعم
الشيخ:ومتنساش ربنا قال ايه بسم الله الرحمن الرحيم (وبشر الصابرين الذين اذا اصابتهم مصيبة قالوا أن لله وان اليه راجعون)
الشيخ سابه ومشي ويوسف ابتسم بحزن
يوسف خرج برا المسجد لقي ام معاها طفلين وقعدين في ركن
الابن:ماما هناكل عيش حاف
الام:ايوا ي عثمان
الابنه:بس ي ماما انا زهقت وكمان بناكله كل يوم ومش كدة وبس دا ناشف ومش بقدر اكله
الام بعياط:اعمل ايه اجبلكم ايه انا في ايدي حاجة ولا لاقيه حتي وظيفة تقبلني
الابن بيطبطب عليها:خلاص ي ماما متعيطيش هناكله
يوسف بصلهم وعينه دمعت قد ايه الواحد عايش في نعم وفين وفين لما يفتكر يحمد ربنا علي نعمه الكتيرة جدا
يوسف قرب منهم
يوسف بأبتسامة:ممكن اكل معاكم
البنت بدهشه:حضرتك هتاكل معانا ي عمو
يوسف بأبتسامة:وماكلش ليه انتو احسن مني يعني
الابن بحزن:بس دا اكل ناس فقرا انما حضرتك شكلك حاجة كبيرة
يوسف اخد قطعت عيش:طب اهو ي سيدي وبص للام
يوسف بأبتسامة:اتفضلي ي حجه دا مبلغ تقدري تعملي بيه اللي عيزاه وعرفة مستشفى الطاوي
الام:ايوا ي بيه ومين ميعرفهاش
يوسف بأبتسامة:تمام تعالي بكرة استلمي شغلك
الام بفرحة:بجد ي بيه بتتكلم جد وكانت هتبوس ايده
يوسف بعدها:استغفر الله عن اذنكم
البنت:ربنا يخليك ي عمو ويكرمك ويفرح قلبك زي ما فرحتنا كدة
يوسف بصلها وابتسم بحزن:ي رب
__________________________________________________
اشرقت شمس يوم جديد
قاعد علي الكرسي معاذ وغيث وفريدة وكل واحد عمال يفتح عينه بالعافيه
ما عدا يوسف اللي رايح جاي طول الليل عينه مغمضتش
الدكتور بأبتسامة: الحمدلله عدت مرحلة الخطر وهتنتقل اوضة عادية
يوسف بفرحة:بجد الحمدلله ي رب الحمدلله
الدكتور:بس لازم ليها راحة تامة دي عاملة عمليتين في نفس الوقت
يوسف بحب:هشيلها جوا عنيا والله العظيم
الكل فرح جدا
خديجة اتنقلت اوضة عادية
يوسف دخل اول واحد يطمن عليها
كانت خديجة نايمة على السرير ومفتحة عليها نص فتحة ومتعلق بيها اجهزة بسيطة وكان باين عليها التعب
يوسف واقف عند الباب وبيتأمل خديجة
يوسف جري عليها وباس راسها بحب ودموعه نزلت علي قورتها وحضنها بحنيه
يوسف بأبتسامة وحب: حمدالله على سلامتك يا روح قلبي كدة كنتي هتموتيني عليكي
خديجة ابتسمت بحب ومكنتش قادرة تتكلم
يوسف باس اديها:تعبانه ي حبيبي
خديجة بأبتسامة:كنت تعبانه لما شفتك كل تعبي راح
يوسف حضنها بحب
خديجة بصت حواليها
خديجة بخوف:ا اد ادهم ي يوسف فين هو فين
يوسف بسرعة:ادهم زي الفل والقمر كمان
خديجة بتعب وقلق وشك:امال هو فين
يوسف بأبتسامة:يستي ادهم نايم عشان حضرتك لسة تعبانه اول لما تشدي حيلك كدة هجبهولك واكمل بمشاكسة ثم تعالي هنا عمالة تقوليلي بحبك بحبك وجيبالي ولد صورة منك مش قدرة حتي تجبيه عينه زرقا زي ها
خديجة ضحكت بتعب ويوسف محبش يقولها ان ادهم في الحضانه عشان مش تتعب وتزعل اكتر غير لما تفوق
دخل معاذ وغيث وفريدة
معاذ بيبوس راسها بحب:كدة ي روحي تقلقيني عليكي
فريدة:كدة ي ديجا كنت هموت بسببك امبارح
غيث بأبتسامة: حمدالله على سلامتك ي خديجة
خديجة اكتفت بأبتسامة لأنها كانت تعبانه جدا
بعد كام ساعة
يوسف قاعد جنب خديجة واخدها في حضنه
يوسف بحب: عشان خاطري اهدي العياط مس كويس لصحتك
خديجة بعياط:هو ليه بيحصل معايا كدة ليه انا تعبت ذنبه ايه ابني يدخل الحضانه ويا عالم هيكمل ولا لا
يوسف بيطبطب عليها:خلاص بقي عشان خاطري ربنا قال تفائلوا بالخير تجدوه وادهم بأذن الله هيكون كويس والله كريم
خديجة بتمسح دموعها
معاذ بيبوس اديها:خلاص بقي ي حبيبي اهدي وامسحي دموعك
يوسف بغيرة:ايدك بس ي شبح
معاذ بصله بغيظ والكل ضحك
الباب خبط ودخل الظابط
يوسف قام بغضب:ها ي حضرة الظابط مسكتوهم
الظابط:انا مش عارف اقلكم ايه
غيث بقلق:خير ي حضرة الظابط قلقتنا
الظابط:المجني عليهم هربو واثناء هروبهم العربية اتقلبت بيهم الشاب مات والبنت لا
يوسف مشي بغضب:يبقي روحه هتطلع علي ايدي
الظابط مسكه: اهدي ي استاذ يوسف المجني عليها دلوقت الخبطة اثرت على كل جزء في جسمها كله وحصلها شلل كلي لا بتتحرك ولا بتتكلم وبين الحيا والموت
خديجة بعياط وغل:الله لا يسامحها ابدا منها لله ربنا ينتقم منها علي اللي حصلي انا وابني بسببها
يوسف حضنها بحزن وخرج
يوسف:حضرة الظابط هي في انهي مستشفى
الظابط:في*****
يوسف ركب عربيته واتجه المستشفي
بعد وقت وصل يوسف ودخل المستشفي وسأل علي اوضة بريهان وكان واقف عليها عسكرين
يوسف دخل وشاف شكلها وهي نايمه علي سرير وجسمها كله مشلول
يوسف قرب منها بغل:اللهم لا شماته حقيقي اللهم لا شماته شايفة شايفة اخرتك سودة ازاي ربنا مرحمكيش بالساهل ولسة هتتعزبي علي كل حاجة عملتيها غلك في حياتك انا مش شيخ عارف انك نفسك تردي وتقوليلي فاكر كنت ايه زمان وانا هرد عليكي واقلك فاكر بس انا توبت ولسة هتوب كمان ان الله غفورا رحيم حقيقي تستاهلي اللي وصلتيله
وسبها وخرج وهو موجوع من جواه وخايف علي خديجة وابنه اللي من اول دقيقة شافه فيها بقي عنده اغلي حاجة في حياته
عند خديجة
يوسف رجع وقعدين كلهم
خديجة بتعب:بردو مش هتقلي كنت فين
يوسف مردش عليها ومسك اديها باسها
خديجة بصتله بغيظ وهو ضحك
غيث قام:طيب ي جماعة بما ان النهاردة يوم العجائب قررت اخلي اليوم يقفل بكتب كتابي علي فريدة
الكل بص بذهول
يوسف بزهق :غيث مش ناقصة لذاذة
غيث:انا مبهزرش الاوضة كبيرة وتسيع من الحبايب الف وأنا كلمت المأذون وزمانه علي وصول وبابا فريدة ز .
قطع كلامه دخول بابا فريدة والمأذون
فريدة برقت بصدمة وفرحة
والكل مستغرب جنان غيث
المأذون قعد وغيث حط ايده في ايد بابا فريدة والمأذون بدء وفريدة كانت فرحانه اوي
المأذون:(بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير)
الكل فرحان ومبسوط وقبل ما المأذون يخلص كان غيث حاضن فريدة وفريدة حثا ان ضلوعها هتتكسر بين ادين غيث بس كانت طايرة من الفرحة
______________________________باااااااك
يوسف بأبتسامة:اللهم لك الحمد
خديجة بأبتسامة:طب خلي بالك من ادهم علي ما اعمل فطار
يوسف:اتفضلي معاليكي ارتاحي وأنا هعملك احلي فطار
خديجة بأبتسامة:طب هات ادهم
يوسف وهو خارج:لا ابني جبيبي محدش هياخده مني
يوسف خرج وخديجة ضحكت بحب
★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★★
بعد كام يوم
يوم عقيقة ادهم
كانو عملنها في ڤلة يوسف وكانت متزينه وجميلة جدا وكانت مليانه ناس
يوسف واقف شايل ادهم وجنبيه خديجة وفرحانين
دخل عليهم غيث وهو مشبك ايده في ايد فريدة
غيث بأبتسامة:مساء الخير
يوسف بأبتسامة:مساء الفل
فريدة بتحضن خديجة:عاملة ايه قلبي
خديجة بحب:انا كويس ي لوزتي انتي
غيث بياخد ادهم من يوسف:وسع بقي وسبلي حبيب قلب عمو دا معايا
يوسف ضحك ودهوله وغيث قعد يلاعبه هو وفريدة
فريدة بحب:عسول اوي بجد ربنا يحميه ويحفظهلهم
غيث بابتسامة وغمزة:عقبلنا بقي اما نجيب زيه
فريدة ابتسمت بخجل
غيث بابتسامة:بحبك والله العظيم بحبك
يوسف:اقعدي ي حبيبي عشان متتعبيش
خديجة بأبتسامة:طول منا جنبك انا احسن واحدة في الدنيا
دخل عليهم معاذ وسحر
معاذ بيحضن خديجة:عاملة ايه ي حبيبتي
خديجة بأبتسامة: الحمدلله بخير ي حبيبي
سحر:امال فين ادهومي
يوسف:مع غيث
معاذ:تعالي ناخده منه ونلعب بيه
وسحب سحر ومشيو
وفضلو يتخانق هو وغيث عشان ياخدو ادهم وغيث مش راضي
يوسف وخديجة ضحكو بحب
سحر:جميل اوي
معاذ بأبتسامة:ربنا يخليه واكمل بغمزة وعقبلنا بقي ي روح قلبي
سحر ابتسمت بحب
يوسف مسك ايد خديجة بحب
يوسف بأبتسامة:تعرفي اني لو لفيت العالم كله مكنتش هلاقي واحدة اعشقها كدة
خديجة بأبتسامة:بحبك
متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا
↚
باسل:بابا ممكن اعرف عربيتي فين
يوسف ببرود:الفطار روعة تسلم ايدك يا حبيبتي
خديجة بأبتسامة:الف هنا ي حبيبي
باسل بغيظ :بابا عربيتي فين
يوسف:روزة لافيني العصير
فيروز:اتفضل ي حياتي
باسل بنرفزة وغيظ:بابا
يوسف:هتعلي صوتك تاني هقوم اديلك قلم مخدوش عيل صغير
باسل بيتحكم في عصبيته:تمام ي بابا انا اسف حقك عليا فين عربيتي المحاضرة قاعد عليها نص ساعة
يوسف ببرود:وايه اللي مصحيك متأخر طبعا عشان نايم وش الصبح ي باشا
باسل بيجز علي سنانه
خديجة ضحكت:خلاص بقي ي حبيبي قله حرام
باسل بغيظ:قله حرام ليه انتو اخدتوها ولا ايه عشان تعقبوني والجو دا
زياد:يعقبوك يعقبوك ايه بس ي حبيبي دا انت روح ماما
باسل بغيظ:اخرس انت ملكش دعوة
زياد :حاضر واكمل بهمس ي روح ماما
باسل اتعصب وحدفه بزتونه
خديجة ضحكت
يوسف طلع من جيبه مفاتيح:امسك
باسل بعدم فهم:ايه دا
يوسف ببرود:مفاتيح عربيتك الجديد
باسل بصدمة:ايه
خديجة:كل سنة وانت طيب ي روح ماما وعقبال ميت سنة
باسل حضنها وجري علي الروف بص تحت في الشارع
باسل دخل تاني:لا بابا متهزرش العربية الزرقا اللي تحت اللي كان نفسي فيها دي بتاعتي
يوسف هز رأسه بابتسامة
باسل جري عليه:والله العظيم ما شفت اب في جدعنتك وحضنه وباسه وخرج يجري عشان يشوف عربيته الجديدة
يوسف وخديجة بيضحكو بحب
فيروز وهي بتاكل ببرطمة:دا يتجبله عربية ودا يتجبله بيت وانا قاعدة باكل توست
يوسف بصلها:نعم
فيروز بصتله:نعم الله عليك ي روح قلبي مالك عايز حاجه
يوسف:لا ابدا بس سامع نموسه بتزن كدة خير في حاجة
فيروز وهي بتبوسه:اخص عليها نموسه وحشه أنا هروح الدرس بقي
زياد:خلي بالك علي نفسك وابقي شوفي اللي قلتلك عليه وغزملها
فيروز وهي بتخرج:ماشي
يوسف:ايه اللي قلتلها عليه
زياد قام بحدة مصطنعه:اسرار ي بابا اسرار بين اتنين اخوات محدش يعرف يقول اسرار في البيت دا
وسابهم وخرج
يوسف بغيظ:الواد اتجنن
خديجة ضحكت
بعد وقت في المستشفي
زياد:بصي لو عايزة أي حاجة انا تحت امرك
بنت:تمام شكرا لحضرتك
زياد بأبتسامة:لا شكر علي واجب لو حبا متتعبيش نفسك اصلا انا ممكن اجيلك البيت و اعيدلك الكشف كمان
البنت بصتله بأحراج
مالك جه من وراه:اتفضلي ي انسه اسف علي كلامه
وسحبه من لياقة البالطو ومشي
زياد بيتكلم ومالك ساحبه:لالا كدة بتقل من قيمتي كا دكتور وسط الدكاترة ودا ميصحش
وكانو وصلو ووقفو قدام ادهم
ادهم بغيظ:والله المستشفي دي لو قفلت هيكون بسببك
زياد:بسبيي كل دا عشان بهزر مع المرضي وبدلعهم مش زيكم قفل
مالك بغيظ: يا ابني مكفكش اخر قلم اخدته من البنت المرة اللي فاتت
زياد حط ايده علي خده:بس بقي متفكرنيش
ادهم ومالك بصوله وضحكو
سمعو صوت زعيق
زياد:دا صوت ليل
ادهم بسرعة:تعالو نشوف ملها
ومشيو هما التلاته
ليل بهدوء:ي استاذ اهدي ممكن
عابد بنرفزة:مش ههدي غير لما تلبي طلبي
ليل بعصبية:طلب ايه انت مجنون
عابد:انتي مش محت...
وقبل ما يكمل
مالك:بس بس ي بطل اهدي مالك داخل سخن علينا كدة ليه
عابد بغضب:وانتو مالكم انتو هااا مالكم كانتو وصيين عليها ولا اخواتها
ادهم بيمسكه من لياقة القميص:اه ي روح ا*مك اخواتها يلا غور برا
زياد:استني بس ي ادهم هو ماله ي ليل
ليل:بالعافيه عايزني اكتب لابنه حقن
عابد بغضب:اه تكتبله عشان اعلمه الادب
ليل بنرفزة:ي بني ادم افهم ابن حضرتك مش محتاج حقن عايز تعمله الادب علمه بس بعيد عني انا متجبليش مصيبه
ادهم بحدة:بس بقي ومسك الفون:هاتو الامن
وجم واخدوه برا المستشفي
غيث جه عليهم:ايه اللي بيحصل ومالك ي ليل صوتك عالي ليه
ادهم:ولا حاجة ي غيث واحد حيوان وعلمنا عليه
غيث حضنها:انتي كويسه ي حبيبتي
ليل بابتسامة:ايوا ي حبيبي
زياد ببرطمة:ي عم هي دي يتخاف عليها دي تاكل عشرة
ليل بغيظ:ملكش دعوة انت
غيث ضحك:طب خلاص خلاص كل واحد علي شغله يلا
كلهم مشيو
ادهم فونه رن وقف علي جنب
ادهم:اللو ي حبيبي عاملة ايه
زياد بصوت ستات:بتكلم مين ي بيبي وسايبني
ادهم بصله بغضب
جايدة بغيظ:ادهم قول لزياد يبطل حركاته دي
ادهم ضحك بأستفزاز وبص لزياد:هههه مدخلتش عليها المرادي
زياد بصله بغيظ ومشي
قابل ليل في طريقه
ليل بغيظ وقرف:روح شوف شغلك بدل ما انت ماشي تستفز الكل ي مستفز
زياد بغيظ:وانتي مالك بيا ي باردة
ليل بصتله بغيظ ومشيت وهو كذلك
عند ادهم:بقلك ابقي تعالي النهارده اتعشي معانا ونسهر كلنا سوا
جايدة:ماشي ي حبيبي سلام
في مكتب مالك
مالك فونه رن
مالك بحب:اللو ي ديجا
خديجة بحب:اللو ي قلب ديجا بقلك ابقي تعالي بدري انت واخواتك النهاردة
مالك:ماشي بس قوليلي صحيح هو بابا مجاش ليه المستشفي
خديجة بصت ليوسف اللي قاعد جنبها:هاا بابا اصله تعب فجأة ونام
مالك ضحك:والله ماشي ماشي علي العموم انا عايز اخ صغير اللعب بيه ماشي
خديجة بخجل وحدة:ولد
يوسف بصوت عالي:بس ي حيوان ملكش دعوة خليك في شغلك
مالك ضحك:طب خلاص ي حج متتعصبش اسف قوليلي صحيح عايزانا نيجي بدري ليه
خديجة:خالو معاذ وطنط سحر وبسنت راجعين من تركيا النهاردة يلا سلام
مالك قفل وبص بصدمة وفضل مبرق وكان ادهم داخل
ادهم:مالك ي بني مبرق كدة ليه كنت بتكلم ماما صحيح
مالك سرحان ومش بيرد عليه
ادهم بيشاور باأيده قدام عينه:مااااالك
مالك فاق:ها بتقول ايه
ادهم:بقلك سرحان ليه ووشك مخطوف كدة
مالك بشرود:خالك معاذ راجع من تركيا
ادهم بلا مبلاه:طيب وايه يعني
مالك بصله برفعة حاجب
ادهم افتكر:اهااا صحيح طب وهتعمل ايه
مالك بتوتر:مش عارف ومتوتر اوي مش عارف لما تشوفني هتعمل ايه هتكسفني ولا هتردلي اللي كنت بعمله فيها زمان
ادهم ضحك:ي بني احنا كنا لسة اطفال تردهولك ايه بس
مالك بحزن:بس انا حبيتها بجد
ادهم ضحك:بعد كل الخناق اللي كان بينك وبين بسنت زمان والتنمر وقلت ادبكم وفي الاخر حبيتها
مالك ابتسم بحزن وسرح
ادهم قام:قوم بس متعش دور كاظم الساهر خلينا نشوف اخوك المنحرف دا لا يكون بيعاكس حد
مالك ضحك وقام معاه
بعد وقت في بيت يوسف وخديجة
يوسف:بردو بتتعبي نفسك
خديجة بأبتسامة:ي حبيبي ما انا الحمدلله زي الفل اهو ليه نجيب اكل من برا
يوسف بأبتسامة:ربنا يخليكي ليا ي روح قلبي
فيروز: الله الله علي الروايح الله يلا بقي انا جعانه اوي
ولسا هتمد اديها تاخد صباع كفته
خديجة ضربتها بالاسبتيولا
فيروز بغيظ:اااه
خديجة:برا لما الكل يقعد ابقي كلي عشان متبوظيش شكل الاكل
فيروز ليوسف بغيظ: شايف شايف مراتك الشريرة روح هتلي ام تانيه تكون حنونة يلا
خديجة بتحدفها بالش*شب:برا ي بنت الجزمة
فيروز طلعت تجري وهي بتضحك
يوسف وخديجة بيضحكو
↚
خديجة بتحط الاكل علي السفرة وباسل وفيروز وليل بيسعدوها
فريدة وهي بتحط الاكل:يلا ي بشوات
زياد:مالك بس ي ديدا متعصبه ليه
باسل:عشان كلكم قعدين ومفيش غيري اللي بساعدهم
فريدة حدفتله بوسه
مالك:ايوا منتي سعادتك ليك حق تتكلم وتفرح ما لسة جيالك عربية بنص مليون
باسل بصله بأستفزاز
يوسف وهو داخل من الروف ومعاه غيث:ليه ي دكتور بالنسبه للڤلة بتاعت الساحل اللي بأسمك راحت فين
مالك:احم احم انا هقوم اجيب معاهم الاكل واتهرب بسرعة
يوسف:ادهم اخر تقارير جت كانت ايه
ادهم: في...
خديجة قاطعتهم:ممكن ننسي الشغل شوية النهاردة بس الشغل موجود كل يوم انما اليوم الحلو دا مش بيتعوض كتير ماشي
يوسف بأبتسامة:ماشي ي حبيبتي
الباب خبط
ادهم:مش سامع الباب
زياد:طب منتا كمان سامعه
ادهم: ايوا لكن انا اخوك الكبير قوم يلا
مالك كان معدي من جنبه:بس بس انتو الاتنين
وفتح وكانت الصدمة
مالك بصدمة:بسنت
وفضل متنح فيها هي دي بسنت الطفلة اللي عندها سبع سنين السمرا ام شعر اجعد
بقيت طويلة لابسة خمار وسامرها جميل اوي ولا عنيها العسلي القمر
سحر:ماااالك
مالك فاق:ها ازيك ازيك ي طنط اتفضلو امال فين خالو
سحر:بيركن العربية وطالع ي حبيبي
ودخلو وسلمو علي الكل
علي الاكل
معاذ بأبتسامة:بقيتي في سنة كام ي روزة
فيروز:في تنيه سنوي ي خالو
معاذ:وانتي ي لي لي عندك كام سنة
ليل:عندي ٢٤ سنة ي اونكل
خديجة بأبتسامة:سوسو حبيبتي عرفت انك اتخرجتي من هندسه
بسنت:اه والله ولسة هدور علي شغل هنا ي خلتو
معاذ:وانت اخبارك ايه ي مالك
مالك ومركز مع بسنت:انا بقيت زي الفل
جايدة ضحكت بهمس:لا مالك اخباره مع حد تاني
ادهم ضربه من تحت لتحت:فوق ي غبي بتاكل البت بنظراتك وابوها قاعد
مالك بص بأحراج والكل ضحك وكملو اكل
بعد الاكل
الكبار قعدو في الريسبشن والشباب قعدو في الروف
في الروف
زياذ:بس ماشاء الله بقيتي قمر ي بسبس
بسنت ضحكت:دي عيونك الجميلة
زياد ضحك:اوباااا اتعلمنا كمان نقول كلام حلو
بسنت ضحكت
مالك برقله وهو سكت بخوف
زياد:احم انا هروح اشرب حد عايز حاجه من المطبخ
ادهم: هات معاك اي حاجة نشربها
زياد وهو ماشي:تمام ي شباب مش عيزين حاجة
وسبهم ودخل
زياد داخل بيغني وبيدندن
زياد بصوت عالي:هووووب قفشتك
ليل بغيظ:قفشتني ايه ي بني ادم انت اطلع برا
زياد بغيظ:اطلع برا علي فكرة دا بيتنا واللي انتي واقفة تاكلي في دا مطبخنا
خديجة وهي داخله المطبخ:دا بيتها قبل ما يكون بيتك ي زياد
ليل باست خديجة:حبيبتي ي ديجا
وطلعت لسانها لزياد وخرجت
باسل: إلا قوليلي يا بسبس لسة سينجل واكمل بغمزة ولا مرتبطة
مالك نبضات قلبه زادت
بسنت بخجل:لا مفيش الكلام دا لسة سينجل
جايدة:والله جدعة السنجلة جنتله بردو
ادهم بصلها برفعة حاجب:والله
جايدة بابتسامة:الا معاك ي حبيبي
مالك ضحك:لا طلعت مسيطر ي شق
كلهم ضحكو
بسنت قامت:عن اذنكم هدخل التويلت
وقامت
مالك قام
ادهم مسكه بوقاحة:انت رايح فين
مالك بغيظ:اوعي كدة هكون رايح فين رايح اشرب
زياد:الميا اهي ي حبيبي
مالك:ها هروح اجيب حاجه اشربها
باسل:العصير اهو ي حبيبي
مالك بغيظ:هروح في داهيه
ادهم ضحك:تعالي من هنا ي حبيبي
مالك بصلهم بغيظ وكلهم ضحكو
فيروز ضحكت:طبعا كلنا عرفين ايه اللي بيحصل بس عمرنا ما نروح نقول
جايدة ضحكت:حصل
كلهم ضحكو
في المطبخ
بسنت موطيه وبتشرب لسة بتقفل باب التلاجه لقيت مالك قصداها
بسنت بخضة:بسم الله الرحمن في ايه مش كدة خضتني
مالك بأبتسامة:وحشتيني
بسنت بصدمة وخجل:هااا
مالك:وحشتيني بحبك تتجوزيني
بسنت ضحكت بخجل:ايه كل دا حاجة واحدة
مالك بفرحة:يبقي تتجوزيني
وخرجو برا
مالك بلهفه:خالو جوزني بنتك
معاذ:خدها ي حبيبي الف مبروك
مالك بفرحة:بجد يعني اجيب المأذون
معاذ بغيظ:مأذون ايه ي اهبل انت دا موضوع كبير تجيلي البيت ونتكلم كلام رجاله
يوسف بهمس:الواد مش زي زمان هو مش حمل رزالتك خف عليه
معاذ بنفس الهمس:دا انا هطلع عين ابوه بس استني انت
يوسف ضحك
مالك نفخ بضيق وقعد برا معا الشباب
مالك بفرحة:ي شباب قراية فتحتي انا وبسنت بكرة
الكل بفرحة:بجاااد مبرووووك
معاذ بصوت عالي:يلا انا قلتلك اني موافق اصلا
مالك:وانت هتلاقي زي عريس لبنتك يعني ي وزة
زياد بهمس:ما تيجي اعمل في اهلك جميلة واتجوزك عشان اخلصهم منك
ليل بصتله:ايييه ميين انا انا انا دكتورة ليل غيث الطاوي اتجوزك انت
زياد بسخرية:وانتي دكتورة ليل غيث الطاوي وانا ابن الجنايني يعني منا ابن عمك ي هبلة
ليل بقرف:انا اتجوز واحد زيك حياته كلها والأكسجين اللي بيتنفسه عبارة عن بنات
زياد بغيظ:انتي تطولي دنا بنات العالم كلهم بيجرو ورايا
وكان الكبار جيين عليهم
خديجة بحدة:زياااااد
زياد:نفسي اعرف بتزعقيلي ليه كل لما اقول كدة
فريدة ضحكت:عشان بتفكرها بباك زمان وغروره اللي كانت بتكره
يوسف بضحك:بس انا مكنتش بجري ورا البنات هما اللي كانو بيتمنو نظرة مني وما زلتج
خديجة برفعة حاجب:والله
كلهم ضحكو
بعد مرور عدت ساعات كانت الساعة تلاته الفجر
يوسف قاعد في الروف علي المرجيحه بيشرب قهوة وخديجة كانت قاعدة جنبه واخدها في حضنه
يوسف باصص للسما ومبتسم:ي رب اللهم لك الحمد كما ينبغي لجلال وجهك وعظيم سلطانك
خديجة بصتله وابتسمت بحب
فيروز جت من وراه حضنته وقعدة جنبه
يوسف بأبتسامة وحب:منمتيش ليه
فيروز وهي ساندة راسها علي كتف يوسف:مش عرفة قلقانه مش قادرة انام
يوسف اخدها في حضنه من الجهه التانيه
فيروز:بابا هو انت بتحب ماما اوي
خديجة بصتلها بأستغراب
يوسف ابتسم:انا حبي لخديجة ميتسماش حب او عشق او غرام كلام اكبر من كدة بكتير
فيروز بغمزة:ايوااا بقي علي الكلام الجامد دا
خديجة بصتله وابتسمت بحب
باسل خرج وهو بيشرب عصير فرولا
يوسف:طبعا انت مش محتاج اسألك صاحي ليه لان انت اصلا مش من فصيلتنا انت من فصيلة الخفافيش بتنام الصبح وتصحي طول الليل
باسل ضحك وقعد قدمهم علي الركنه
زياد خرج وهو بيفرك في عنيه ووراه مالك
خديجة بأستغراب:صحين ليه مش صليتو الفجر ونمتو
زياد بغيظ:الحيوان صحي وفتح النور خلاني مش قادر انام
مالك بيقعد وبيحدف مخدة علي باسل:لا وصاحي الفجر يشغل الخلاط ويعمل عصير
خديجة ويوسف وفيروز ضحكو وباسل قاعد يشرب العصير ويبصلهم بمنتهي البرود ولا اكنهم بيتكلمو عنه
خرج ادهم وكان بيتكلم في الفون قرب منهم وبصلهم بأستغراب
ادهم:ماشي عايز تقارير عن كل صغيرة وكبيرة بتحصل في المستشفي
وقفل
يوسف:صاحي ليه لغاية دلوقت
ادهم وهو بيقعد جنب باسل:كنت بطلب من السكرتيرة تقارير عن المستشفي اللي في اسكندريه واللي في زايد واللي في القاهره
↚
يوسف:مش عارف ازاي انتو التلاته قعدين في مستشفى واحدة وسيبين تلات مستشفيات كدة
زياد بسرعة:بابا انا قررت اروح مستشفى اللي في اسكندريه
مالك:حبيبي انا وادهم اصلا قعدين في المستشفي دي عشان تبقي عنينه عليك دا احنا لما بنغيب يوم بنلاقي المشاكل نزلة ترف
كلهم ضحكو وزياد بصلهم بغيظ
باسل وهو بيشرب: شفت يسطا ملكش غيري انا اللي مش بشردك زيهم وبنعمل اي حاجة سوا
زياد بصله بوقاحه وابتسم:فاكر اخر مرة وغمزله
باسل بفرحة:لا ودي حاجه تتنسي
يوسف برفعة حاجب:وهي ايه دي أن شاء الله
زياد بأرتباك:احم احم لما نزلنا نصلي الفجر في جامع بعيد وساعدنا راجل عجوز عشان ناخد سواب
خديجة بشك:والله
باسل:وحيات زياد عندي
فيروز:طب بما اننا كلنا متجمعين بابا احكلنا قصة حبك انت وماما
يوسف بصلها وابتسم وخديجة ساندة رأسها علي كتفه والجهه الاخري فيروز
يوسف:في يوم من الايام كان في شاب لسة راجع من برا وشايف نفسه اوي ومتخيل انو اجمل واحد في الكون وكل البنات بتموت عليه شاف بنت قاعدة في حالها ولا معبراه اتعصب لانها اول بنت تشوفه ومتدهوش اي اهتمام اول مقابلة بينهم كانت خناقة لانه اتريق علي نقابها وفضلو كدا مدة طويلة بيكرهو بعض اوي والكل بيحكي عن خناقتهم والدكتور قال للبنت تذاكر للشاب وفضلو بردو يتخانقو اكتر بس واحدة واحدة الشاب بعد ما كان بيكره يشوفها او يسمع سيرتها لا اراديا بقي طول الوقت نفسه يبقي معاها وهي كذلك عرفو حجات كتير عن بعض حب القعدة معاها حب كلامها الهادي حب كل حاجة فيها ولما كان يقعد معاها ويتكلم عنيه كانت بتعبر عن كم الفرحة اللي جواه اتخطبت لاخوه بس كان قلبها معاه هو وفي الاخر اعترفو بحبهم لبعض مرو بحجات صعبة كتير ومشاكل ومحن صعبة وحجات كانت قدرة انها تفرقهم بس في الاخر هما فضلو لبعض عشان حبهم لبعض كان حب حقيقي واهم حاجه ان كل واحد ادي التاني فرصة تانيه يصلح كل حاجة غلط عملها
خديجة بأبتسامة وعنيها دمعت:بحبك
يوسف بأبتسامة:ربنا يديمك في حياتي ي روح قلبي
فيروز:طب هو ممكن حد يستحق فرصة تانيه
خديجة بأبتسامة:ايوا في لما يكون يستاهل أنك تديله فرصة تانيه لما تشوفي حبه ليكي في عنيه تشوفي اخلاصه ليكي تشوفي صدقه معاكي تشوفي كل حاجة بيعملها عشانك وتديله
(فرصة تانيه)
يوسف باسها بحب
ادهم قام:لالا ي جماعة عيب دا احنا لسة قعدين
كلهم ضحكو ودخل كل واحد اوضته
خديجة:هتفضل كدة بتخليني اعشقك كل يوم عن اللي قبله
يوسف بأبتسامة:وانتي هتفضلي البنت الوحيدة اللي قدرت تدخل قلبي
خديجة ضحكت ويوسف حضنها
تمت بحمدلله