رواية سهلة المنال ادم وندي كاملة جميع الفصول بقلم شيماء محمد

رواية سهلة المنال ادم وندي كاملة جميع الفصول بقلم شيماء محمد


رواية سهلة المنال ادم وندي كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة شيماء محمد رواية سهلة المنال ادم وندي كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية سهلة المنال ادم وندي كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية سهلة المنال ادم وندي كاملة جميع الفصول



رواية سهلة المنال ادم وندي كاملة جميع الفصول

في بلد في محافظه سوهاج
ادم: انا نازل يا ست الكل عايزه اي حاجه؟
كريمه: يسلم قلبك يا قلبي انت، طيب افطر الاول
ادم: هتأخر الفلاحين مجتمعين وعاملين مشكله علي الميه وبيتخانقوا مين يسقي قبل مين؟ ومش عايز اتأخر عليهم
كريمه: وبعدين في مشكله الميه دي؟
ادم: هحاول اشوف حل بإذن الله يا حبيبتي ما تقلقيش
كريمه: هتسافر القاهره امتي؟
ادم: ما تقلقيش مش قبل ما اشوف حل للمشكله دي
كريمه: وشغلك هناك ممكن يتأثر؟

ادم: يتأثر وايه يعني؟ كله فدي بلد ست الحبايب اهم حاجه انتي تكوني مبسوطه وراضيه؟
كريمه: ربنا يخليك ليا حبيبي ويرزقك ببنت الحلال
ادم: اممم طب اخلع انا بقي قبل ما نبدأ في موال بنت الحلال سلام
طلع يجري وهو خارج قابل اخته الصغيره ايتن
ايتن: ابيه احنا هنرجع cairo امتي
ادم: اظبط بس اموري ونرجع اشمعني
ايتن: يعني الكليه قربت
ادم: ما تقلقيش امال امجد اخوكي فين؟
ايتن: طبعا نايم هيكون فين يعني؟

ادم: طبعا اكيد راجع الصبح صح؟
اخته مردتش وبص لامه
كريمه: مسيره يعقل زيك اعذره اخر العنقود
ادم: دلعي فيه براحتك بس ما تلوميش غير نفسك يالا سلام
ايتن: ابيه هتنزل بالجلبيه كده؟
ادم: ماهو مش هينفع الارماني هناولا ايه؟
نزل ادم يقعد وسط فلاحينه يشوف مشاكلهم ومشاكل الاراضي كان له كلمته المسموعه وله وضعه في البلد والكل بيحترمه صغير وكبير.

كان دراعه اليمين وخادمه الامين فتحي والكل كان بيخاف من فتحي ده يمكن لانه عنيف حبتين او طويل حبتين او ضخم حبتين او كل الاسباب دي متجمعه مع بعض
ادم اضطر يسافر مصر في مشكله في شغله وهناك اتقابل هو وسالم لانهم شركاء من زمان وابو ادم كان الصديق المقرب لسالم
سالم: اخيرا جيت من البلد ايه اللي عاجبك هناك؟

ادم: بريح دماغي وبهرب من الشغل والزحمه وكل حاجه بستريح هناك وسط الناس الطيبه المهم حضرتك اخبارك ايه وبنت حضرتك جت بالسلامه ولا لسه؟
سالم: جت
ادم: وبتقولها كده ليه؟
سالم: سيادتها عايزه ترجع تاني
ادم: مش هيا هناك مع والدتها.

سالم: والدتها اتجوزت عيل كده وبعدين هيا ست مش مسؤله وعايشه وكأنها عيله عشرين سنه وتأثيرها وحش قوي علي البنت لدرجه ان البنت متعرفش اي حاجه في الدين او الاخلاق او التقاليد هيا امريكيه بحته
ادم: مع احترامي ليك ده عيبك انت، انت سيبتها لام مش مسؤله تربيها وفي أمريكا متخيل ايه؟ ده طبيعي اللي بتقوله ده.

سالم: بضعف قدامها وبعدين احنا مش بينا العلاقه دي فمش عايز اضغط عليها بس مش عجباني وحاسس اني بخسرها تماما دبرني يا ادم اعمل ايه؟
ادم: دي بنتك مشي كلامك عليها
سالم: خايف اعمل كده تاخد بعضها وتمشي وبعدين دي واخده الجنسيه الامريكيه يعني لو حبت تمشي مش هقدر امنعها
ادم: فعلا دي مشكله بس مش عارف اقولك ايه؟ ربنا معاك
سالم: ان شاءالله تتحل المهم نتكلم في الشغل.

سالم مش عارف يعمل اي حاجه مع بنته وهيتجنن وخصوصا ان سفرها قرب، فكره اختمرت في دماغه بس تنفيذها صعب جدا وهيحتاج لمساعده بس ماقداموش حلول تانيه.

عند ادم في البلد
ادم: ماما النهارده سالم عبد الجليل جاي اعملي حسابك
كريمه: يا اهلا بيه بس خير مش انت قابلته في مصر جاي وراك ليه؟ في حاجه؟
ادم: علمي علمك هنشوف.

جه سالم واستقبلوه اجمل استقبال وقضي معاهم نص اليوم وقعدوا بعد الغدي
سالم: اتاريك تحب تهرب كل شويه علي هنا
ادم: مش قولتلك.
سالم: اكيد انت مستغرب جايلك ليه؟
ادم: البيت بيتك حضرتك تشرفني في اي وقت
سالم: وده العشم يا ابني بس انا طمعان في كرمك اكتر واكتر
ادم: اتكلم علي طول حضرتك مش محتاج لمقدمات
كريمه: ادم زي ابنك بالظبط انت تأمره وهو ينفذ
سالم: انتو بتحرجوني بكرمكم واخلاقكم دي
ادم: اتكلم علي طول بقي.

سالم: الاول سؤال تجاوبني عليه بمنتهي الصراحه
ادم: اتفضل
سالم: انت في حد خاص في حياتك؟
ادم: حد خاص بمعني ايه؟
كريمه: قصدك واحده يعني؟ يا ريت ده مترهبن مش عارفه ليه
ادم: انا مش مترهبن انا بس مفيش حد شدني
سالم: يعني مفيش واحده هنا ولا هنا؟ ولا اي حد مميز؟
ادم: لا مفيش بس ليه الاسئله دي؟
سالم: هفهمك، الموضوع كله يتخلص في كلمتين، ندي بنتي...
ادم: مالها؟ واقدر اساعدك بإيه؟

سالم: زي ما سبق وقولتلك ان والدتها اتجوزت عيل كده وانا مش عارف اقنعها تفضل في مصر وانت اقترحت اني امنعها غصب بس زي ما قلتلك انا ماليش سلطه عليها امنعها لانها بلغت السن القانونيه وعندها ٢٤ سنه ومعاها جنسيه امريكيه وهنا بقي يجي دورك
ادم: ازاي، لو بإيدي حاجه مش هتأخر
سالم: عايزك تمنعها
ادم: باي صفه؟
سالم: صفتك جوزها.

الكلام صدم ادم وامه والاتنين بصوا لبعض وكريمه بعد ما تجاوزت الصدمه الا انها فرحت ان ابنها يتجوز بس خافت ان البنت تكون متسيبه فقلقت زي اي ام بس متحمسه
سالم: ايه؟ بطلب طلب كبير عارف؟ هبل صح؟ انا اسف
ادم قاطعه: استني بس، واحده واحده عليا، جوزها ازاي؟ حضرتك متخيل ان انا هروحلها اقولها اتجوزيني هتوافق علي طول؟
سالم: لا طبعا مش هتوافق نهائي
ادم: امال؟ ايه اللي في دماغك؟

سالم: اقولك، بنتي عملالي توكيل عام علشان اخلصلها شويه حاجات هنا انا هستغل التوكيل ده
ادم: هتجوزني بنتك بالتوكيل ده من غير ما هيا تعرف؟ حضرتك واخد بالك حضرتك بتقول ايه ولا بتفكر ازاي؟ده جواز مش لعبه، وبعدين مش هيكون جواز شرعي اصلا.

سالم: ادم ادم انا عارف كل ده، انا عايز امنعها من السفر مش اجوزها ودي الفكره الوحيده اللي تنفع وعلشان كده كان لازم اشوف حد اثق فيه ثقه عمياء، حد ينفع اسلمه روحي وانا واثق تمام الثقه انه هيحافظ عليها، فهمت بقي انا ليه اخترتك انت؟ انا بعتبرك ابني اصلا
ادم: خطوه مجنونه ونتايجها مهوله والله اعلم هيحصل ايه اصلا؟وبعدين مفكرتش انك ممكن بالحركه دي تخسر بنتك تماما؟
سالم: مش بقولك بثق فيك
ادم: مش فاهم؟

سالم: ماهو انت لما تمنعها من السفر هتجيبها هنا البلد، هتعلمها ازاي تحب الارض وتتعلق بيها، هتعلمها الانتماء لوطن، هتعلمها الاخلاق والاحساس والمشاعر، هتعلمها ازاي تعيش اصلا صح، هتعلمها كل اللي انا فشلت اعلمهولها.

ادم: ومين قالك اني مش هفشل زيك وترفع قضيه خلع وبجنسيتها هتكسبها بسهوله ده اصلا بجوازها الامريكي تقلب الدنيا في المطار ومش هقدر امنعها وكل اللي هتكون وصلتله انك خسرتها تماما وتسافر وساعتها مش هتبص وراها تاني وتبقي خسرتها للابد ومش هيا بس لا ده انا كمان هتخسرني لاني هفكرك كل شويه بفشلك ده وفشلي اني احافظ عليها هنا.

سالم: هنفكر في فكره لكل كلامك ده وبعدين انا عارف ان دي مخاطره انا مستعدلها السؤال بقي انت هتساعدني ولا لأ؟
ادم بص لامه اللي ساكته تماما ومش عارفه تقول اي حاجه
ادم: ما تقولي حاجه يا حجه، ساكته ليه؟
كريمه: والله يا ابني ما عارفه اقول ايه؟ بس هيا فعلا مخاطره، طيب يا ابو ندي انت معملتش حساب ان ادم ممكن يعجبها وبالتالي تفضل معاه فتره وبعدها تمشي؟
سالم: عامل حساب النقطه دي.

ادم: ازاي ان شاء الله؟ ناوي تعمل فيا ايه؟
سالم: لا مش هعمل انا فيك اي حاجه بس انت مش هتقابلها كادم صاحب اكبر شركات برمجه والكترونيات في الشرق الاوسط واللي واخد دكتوراه في امريكا في اكبر الجامعات
ادم: امال هقابلها ازاي!؟
سالم: هتقابلها كأدم الصعيدي ابو جلابيه ابن البلد وهتجيبها هنا وهتكلمها بالصعيدي كمان
ادم وامه تنحوا الاتنين
كريمه: انت متخيل ان بنتك هتقبل الوضع ده؟ دي هتطفش من اول ما تشوفه.

سالم: لا مش هتقبله وهترفضه بكل قوتها بس ادم بقي هنا هيتصرف وهيسيطر عليها وهيقصقصلها جناحتها ويخليها تعشش هنا
ادم: انا مش فاهم حضرتك جايب الثقه دي كلها منين
سالم: انت بتأمر تطاع من اي حد، ليك هيبه وشخصيه فارضه نفسها وليك طريقه تعرف تقنع اللي قدامك باي شيء مهما كان فاعتقد انك هتعرف تسلك معاها
كريمه: طيب سؤال يا اخويا؟
سالم: اتفضلي يا حجه
كريمه: نفترض، مجرد افتراض يعني انهم حبوا بعض؟

ادم: ايه السؤال ده حب ايه وبتاع ايه؟
كريمه: انا قلت نفترض
سالم: حقها يا ادم سيبها، اجاوبك انا، ده يبقي يوم المنا اني اناسب ادم، هيبقي اسعد يوم في حياتي لو ده حصل، هاه قولت ايه يا ادم؟ خلي بالك جوازكم هيكون علي الورق بس فتره ولو فعلا ما استجابتش تطلقها وامشي ويبقي عملت كل اللي اقدر عليه...
ادم: اديني يومين وارد عليك.

سالم: خلي بالك سفرها بعد اسبوع بالظبط
ادم: بإذن الله خير.

سالم مشي وساب ادم هيتجنن من التفكير ومش عارف ياخد قرار نهائي، حتي والدته مش عارفه تفكر، متحمسه وخايفه في نفس الوقت ومش راضيه تاخد اي قرار مع ابنها لانها مش ضامنه النتيجه وخايفه يلومها؟
اخيرا ادم قرر يساعد شريكه اللي بيعتبره ابوه..

سافرله القاهره واتقابلوا وكتبوا الكتاب وطلب من والدته تجهز البيت بتاعهم علشان ندي وتشيل كل هدومه تبعتها القاهره وتكتر هدومه الصعيدي زي الجلاليب وكل لبس الصعايده حتي العمه..
وتفهم الكل باللي هيحصل علشان محدش من الخدم يغلط بأي حاجه...
كتبوا الكتاب وادم متخوف من الخطوه دي، اخيرا طلعت القسايم وادم استلمها وبدأ اجراءات منع ندي من السفر.

سالم طول الوقت بيحاول يقنع بنته تفضل معاه بس هيا مصره تسافر ومش بتسمع لاي كلمه من ابوها
سالم: يا بنتي اسمعيني بس
ندي: بابي انا بسمعك طول الاجازه وانت نفس الكلام، It s over dad
راحوا علي المطار الاتنين وهو بيحاول محاولاته الاخيره
ندي: بابي انا هروح bathroom
سابته ومشيت وسابت حاجتها جنبه
سالم: سامحيني يا ندي بس انتي مسبتيليش اي طريقه تانيه.

رجعت ندي ودخلت وبدأت تتحرك لحد ما وصلت لختم الجواز هنا الظابط بصلها
الظابط: اسف يا افندم بس حضرتك ممنوعه من السفر
ندي: what ?? Are you crazy?
الظابط: افندم سيادتك؟
ندي: يعني ايه ممنوعه؟
الظابط: يعني حضرتك لازم موافقه الزوج وزوج حضرتك مش موافق تسافري
ندي: ok ok their must be something wrong، I m not married، انا مش متجوزه
الظابط بص لشاشته تاني: اسف قدامي متزوجه اتفضلي، اللي بعده.

ندي: انا امريكيه وما ينفعش تعاملني كده، انا لازم اكلم السفاره فين المسؤل هنا؟

راحت ندي للمسؤل ودخلت تتكلم معاه كان ادم مستنيها بجلابيه وعمه ودقن خفيفه واول ما شافها بلهجه صعيديه تماما
ادم: مرتي كييف تسافري من غير موافجتي؟ كييف، هتسيبي جوزك وتسافرييي؟
ندي: ايه ده مين ده؟مين الفلاح ده؟
ادم: شوف عاد الكلام، اتجولي علي جوزك مين ده كيييف؟ انا جوزك يا حلوه
ندي: جوز مين؟ مجنون ده ولا ايه؟ انا مش متجوزه وبعدين انا يوم ما اتجوز اتجوز ده؟

ادم: شوف عاد الكلام اللي يضايق، معلهش ابراحتك، يالا بينا علي البيت وهناك نتصافوا
يدوب هيقرب يمسك ايدها يخرجها الي انها بعدت وزقت ايده
ندي: مجنون ده ولا ايه!؟ حضرت الظابط انا معرفش الراجل ده ودي اول مره اشوفه...
This is madness
الظابط: الورق اللي قدامي يثبت ان اللي انتي بتقولي عليه مجنون ده يبقي جوزك وقدامي القسيمه موثقه من المحكمه والورق قانوني ومن حقه يمنعك من السفر
ندي: انا هكلم بابي يشوفله حل.

اتصلت بأبوها وطلبت منه يدخل والظابط بعت اللي يدخل ابوها واول ما دخل سلم علي ادم فالظابط بص لندي باستغراب
ندي: انت تعرف المجنون ده؟
سالم: ده جوزك يا بنتي
ندي: جوزي ازاي يعني؟ اتجوزته امتي؟ وانا نايمه؟ انا اتجوز ده؟ طيب ازاي؟ انا هتصل بالسفاره، اذا سمحت اتصلي بالسفاره الامريكيه
الظابط: وماله ممكن جوازك
ندي عطتله جوازها.

الظابط: حضرتك بتهزري؟ ده مصري انا بتلكم عن الامريكي اللي مكتوب فيه انك معاكي جنسيه امريكيه
ندي: اه لحظه
طلعت شنطتها وقلبت فيها كتير لدرجه انها قلبتها علي المكتب
ندي: جوازي مش موجود، اكيد اتسرق، في حاجه غلط
الظابط: طيب لحد ما تلاقي جوازك الامريكي او تجيبلي حاجه رسميه تثبت انك امريكيه اتفضلي من هنا انتي ضيعتي وقتي...
ندي: انا لازم اكلم السفاره.

الظابط: طيب اتفضلي كلميها و حلو مشاكلكم بره اتفضلوا ومن هنا لحد ما جوزك يوافق انتي ممنوعه من السفر
ندي: اوكي listen to me بابا عايز يمنعني من السفر واكيد هو مأجراي البني ادم ده وهو عمل كده لكن انا معرفوش ولا شفته قبل كده، ده اتفاق عليا انت لازم تساعدني
الظابط: ده شيء ميخصنيش دي مشاكل عائليه بينكم حلوها
ندي: بقولك ده مش جوزي
الظابط: القسيمه دي بتقول غير كده.

ندي: طيب انا اعمل ايه دلوقتي واتصرف ازاي؟ ايه الحل علشان اعرف اسافر؟
الظابط: حل من الاتنين، يا موافقه الراجل ده يا ورقه طلاقك يا جوازك الامريكي غير كده اسف روحي ارفعي قضيه خلع وبجوازك الامريكي هتكسبيها بسهوله، ده اللي عندي، اتفضلوا بقي من هنا لاني مش فاضيلكم، انت يا ابني معاهم لحد بره اتفضلوا
ادم: متشكرين يا ساعده البيه
ندي بتريقه: بيييه!

فضلت ترغي كتير بالانجليزي وهيا ماشيه وتكلم نفسها وابوها وادم ساكتين تماما لحد ما وصلوا لعربيه ووقفوا قدامها كانت جيب 4*4
ندي: احنا وقفنا ليه؟
ادم فتح الباب اللي جنب السواق
ادم: اتفضلي يا عروسه عربيتييي
ندي: اوعي تفكر نفسك جوزي انت فاهم؟
زقته وركبت من وري
ادم شاور للعمال يدخلو شنطها العربيه لحد ما خلصوا ركب هو وباباها من قدام وساق ادم لحد بيت ابوها
سالم: هتريح الليله هنا اتفقنا ندي خدي جوزك اوضتك.

ندي: افندم؟ جوزي؟ انت متخيل اني هقبل التمثيليه دي؟ الجواز ده نصب، انت اكيد استغليت التوكيل اللي عملاهولك دي الطريقه الوحيده، انت اكيد اخدت جوازي وخبيته، دلوقتي عرفت ليه ماما ما استحملتش تعيش معاك، انت اناني بتاخد قرارات ما تخصكش. مش من حقك ابدا تاخد قرار زي ده ومش هسامحك ابد، انا كنت ناويه اسافر وارجع كل شويه اقضي معاك فتره لكن دلوقتي اول ما اسافر مش هرجع البلد دي تاني ابدا، انت خسرتني تماما وقطعت كل الروابط ما بينا...

مشيت خطوتين ورجعت تاني
ندي: ده؟تجوزني ليه ده؟
سالم: انتي ما تعرفهوش
ندي: شكله يغني عنه، دي اكبر غلطه غلطتها في حياتك وهتدفع تمنها علاقتي بيك، مش ده اللي انا اتجوزه
ادم: وبعدين معاكي؟ هطولي لسانك اكتر من اكده علي ابوكي هجطعهولك اتلمي بجي يا حرمه واطلعي يالا علي اوضتك
ندي: نعم! اوعي تفتكر نفسك للحظه جوزي كلها يومين واصلح الوضع ده.

ادم: ومن اهنيه لحد ما اليومين دول يخلصوا انتي مرتييي ومن اهنيه لحد ما تطلجي مني انتي مرتي مفهوم ولا افهمك بطريجه تانيه؟
ونكمل بكره
توقعاتكم
ندي هتعمل ايه؟
ادم هيسبك دوره ولهجته الصعيدي لامتي؟

ادم: ومن اهنيه لحد ما اليومين دول يخلصوا انتي مرتييي ومن اهنيه لحد ما تطلجي مني انتي مرتي مفهوم ولا افهمك بطريجه تانيه؟
ندي: اااااهههه
صرخت بعصبيه وسابتهم وطلعت اوضتها والاتنين واقفين قصاد بعض
ادم: قولتلك مش هتتقبل ده بسهوله
سالم: عارف
ادم: احنا لسه فيها نلغي اللعبه دي وتسيبها تسافر
سالم: لا انا عندي امل انك تنجح في اللي انا فشلت فيه
ادم: اوكي نكمل بس انا هاخدها البلد.

سالم: ايه ده مش هتفضلوا هنا شويه؟
ادم: لا طبعا اولا هنا انا معروف ومش هقدر اتحرك كتير بالجلابيه كده ثانيا عندي مشاكل في البلد لازم اهتم بيها ثالثا والاهم البلد وجوها هيساعدوني اكتر في التعامل معاها لكن هنا هتفضل تخرج وهيكون صعب السيطره عليها
سالم: بس
ادم: ما بسش انت هتلعب اللعبه بقوانيني
سالم: دي بنتي
ادم: واوعدك انها هتفضل جوه عنيا وهحافظ عليها
سالم: عارف بس في نقطه مهمه
ادم: اتفضل.

سالم: ندي مراتك علي الورق وقانونيا لكن مش شرعا
ادم: قصدك ايه؟
سالم: اقصد انك مالكش حقوق فيها وانك...
ادم: ما تكملش اعتقد انك سبق وقولت انك بتثق فيا صح ولا ايه؟ بنتك في امان معايا وعارف اني ماليش حقوق؟ ما تخافش عليها مني
سالم: في امانه الله اطلعلها ومارس سيطرتك عليها ووريني همتك.

ادم طلع لندي ووقف قدام اوضتها واتردد يخبط ولا يدخل ولا هو اصلا بيعمل ايه هنا؟ كان سامع صوتها بتتكلم في التليفون وتقريبا بتكلم امها تحكيلها اللي حصل وكل كلامها كان بالانجليزي
خبط خبطه ودخل وهيا بصتله باشمئزاز وتجاهلته وفضلت ترغي بالانجليزي وهو قعد علي اقرب كرسي مستنيها تخلص وطول المكالمه تقريبا بتشتم فيه وهو عايز يبتسم بس ماسك نفسه لحد ما خلصت وبصتله
ادم: خلصتي؟ لعلمك الصبح بدري عنمشي من اهنيه.

ندي: ايه اهنيه دي؟
ادم: اجولهالك كييف، هنا حلوه اكده
ندي: حلوه ولا زفت انت عايز ايه وجاي هنا ليه؟
ادم: جاي لمرتي
ندي: اخرس انا مش مراتك، بكره الصبح هروح لمحامي واخلص من المهزله دي
ادم: وانا عجولك الصبح هنسافر.

ندي: انت اتجننت؟ انا مش هروح معاك في اي مكان انا هروح لمحامي
ادم: خلاص يا جمر هسيبك تروحي مشوارك الصبح وبعد ما ترجعي يحلها المولي وهسيبك الليله تنامي براحتك يا جمر تصبحي علي خير
ندي كانت عايزه تضربه باي حاجه وبعد ما قفل الباب رمت فاظه علي الباب كسرتها من غيظها
رجع تاني فتح الباب
ادم: عتجولي حاجه يا جمر
ندي: بقول اياك ترجع
ادم: لا يا جمر انا نازل اتحدد مع ابوكي شويه وراجعلك ما تجلجيش
ندي: ترجع فين؟

ادم: عنام في حضن مرتي
ندي: تنام ايه؟ انت الظاهر اتجننت، اتفضل اطلع بره
ادم: راجعلك
خرج ادم وهيا جريت قفلت الباب بالمفتاح وهو بره ضحك منها ونزل لابوها وكملوا اتفاقتهم
تاني يوم الصبح صحيت وكأنها كانت في كابوس وفاقت منه قامت لبست ونزلت بفستان كت وفوق الرقبه في منتهي الشياكه ونزلت تفطر لقت ابوها ومعاه ادم بيتوشوشوا
ندي: تصدق نسيت انك هنا وكنت فكراه كابوس ومشي.

ادم: صباح الخير يا جمر اجعدي افطري خلي الوكل يحلو
سالم كان عايز يضحك بس مسك نفسه بالعافيه علشان ما يضحكش بس بنته لمحته
ندي: بتضحك وماله اضحك علي بنتك المتخلفه اللي انت بتدمرها
سالم: مش يمكن اكون بنقذها من نفسها ومن غباءها؟
ندي: جوازي من البني ادم ده انقاذ، انا حتي معرفش اسمه ايه؟
ادم: انتي لسه قيلاه، اسمي ادم
ندي: انا خارجه
ادم: علي وين؟
ندي: ده شيء ما يخصكش.

ادم: كلك علي بعضك اتخصيني فخليكي حلوه اكده علشان انا ابجي حلو وياكي
ندي: مش هرد عليك
يدوب لفت وشها لقت ايد من حديد ماسكه دراعها ولفت واتقابلت عنيهم في نظره تحدي بس اتفاجئت انها واقفه قصاد جبل زلزل كيانها واحساس بالضعف والخوف ملاها ودي اول مره تخاف من راجل
ندي: انت بتوجعني سيب ايدي
ادم: يبجي تردي عدل رايحه علي وين؟
ندي: اوكي رايحه اشوف محامي يخلصني منك ارتحت؟

ادم: السواج بتاع ابوكي عيوصلك مش هتمشي لوحدك ولعلمك لما اخدك واسافر مش عتلبسي اكده تاني
ندي: احلم براحتك بعد اذنك
مشيت وهيا متلخبطه، ليه خافت منه؟ ليه قلبها دق بالشكل ده وليه اتوترت كده؟ لازم تخلص من البني ادم ده بسرعه...
ادم كمل فطاره هو وابوها
سالم: تفتكر هتعمل ايه؟

ادم: هتروح تشوف محامي والموضوع هياخد وقت بس ان شاء الله الوقت ده نقدر نعمل فيه حاجه بس حكايه جوازها المختفي ده هيساعد كتير لانها لو حبت تطلع غيره هياخد شويه وقت، هو صح جوازها فين؟ انت ليك يد في الموضوع ده!
سالم سكت شويه وبعدها طلع الجواز وحطه علي السفره قدامه
ادم: انت سرقته منها؟
سالم: ماهو لو كان معاها كان زمانها في امريكا دلوقتي
ادم: انت كده تخطيت كل الخطوط الحمرا فخلي بالك.

سالم: عارف بس كان في ايديد ايه اعمله، خليه معاك بقي الجواز
ادم: لا يا سيدي خليه هنا معاك انت
سالم: طيب المهم هيا ممكن تخلعك فعلا؟
ادم: طبعا وبسهوله وخصوصا ان الجواز ما تمش فعليا وان ها امريكيه وانا بشكلي ده اول ما القاضي يشوفني هيرزعني طلاق تلاته
ضحكوا الاتنين
سالم: لا بس انت سابك الدور قوي انت اتعلمت اللهجه الصعيدي دي امتي؟

ادم: انا متربي في الصعيد الجواني وامي صعيديه ميه ميه المهم انا هروح الشركه شويه قبل ما نسافر في حاجات عايز اخلصها
سالم: هتروح بشكلك ده؟
ادم: هغير في الشركه
نزل ادم وراح شركته ودخل بجلبيته والكل بيوقف ليه مستغربين شكله جدا هما عارفين انه صعيدي بس اول مره يشوفوه كده
دخل مكتبه ووراه السكرتيره بتاعته
مريم: ايه اللي عمل فيك كده؟
ادم: دي حكايه طويله المهم عقبال ما اغير جهزيلي المهم بس
مريم: تمام.

خرج ادم وقعد هو ومريم يخلصوا المهم في الشغل
قاطع ادم تليفونه اللي بيرن ورد وكان محاميه
المحامي محسن: انت فين؟
ادم: في مكتبي ليه خير؟وموطي صوتك كده ليه؟
المحامي: لان في مصيبه
ادم: خير بس.

المحامي: في واحده عندي هنا معاها صوره لقسيمه جواز وبتقول انها مراتك وانها عايزه تطلق منك
ادم: وايه المصيبه في ده؟
المحامي: لو كل ده مش مصيبه تبقي المصيبه انها بنت شريكك سالم
ادم: طيب وقولتلها ايه؟
المحامي: حضرتك واخد المىضوع ببرود ليه كده؟ عايزني اقولها ايه؟ انا بكلمك اهو افهم منك.

ادم: طيب هفهمك بعدين بس انا عايزك حاليا تقنعها انه صعب انها تطلق لان انا غني ومفيش سبب منطقي وانها تحاول بالاتفاق احسن يعني قفل في وشها الطرق فاهمني؟
المحامي: طيب ماهي ممكن تروح لغيري؟ وهيطلقها بسهوله
ادم: مش هتروح هيا من النوع اللي بيستسهل واكيد دورت علي اكبر محامي ولقتك انت مش هتدور تاني ولو دورت هنبقي نشوف المحامي التاني ونتفق معاه ولما تمشي من عندك تعالالي
راح المحامي لندي وفعلا قفلها في وشها.

ندي: يعني ايه؟ انا مش هعرف اسافر تاني؟
المحامي: بموافقته هتسافري، اسمعي نصيحتي
ندي: اللي هيا ايه؟ اسمع كلامه؟
المحامي: بصي انتي قولتي انه صعيدي صح؟
ندي: ايوه
المحامي: طيب الصعايده رجاله ودمهم حامي وعمره ما هيعمل حاجه غصب عنك يعني انتي في امان معاه
ندي: يعني ايه؟ علي الاقل هيطالب بحقوقه؟

المحامي: ممكن يطالب بس مش هيجبرك ابدا دول دمهم حامي وعمره ما هيقبل علي نفسه يفرض نفسه علي واحده ابدا فروحي معاه وانتي واثقه انك في امان واقنعيه يطلقك بهدوء لان هنا في مصر احبال المحاكم طويله
ندي: طويله قد ايه؟
المحامي: يعني من ٦ شهور لحد سنه ولو هو معاه محامي شاطر هيفضل يأجل ومش بعيد يطلبك في بيت الطاعه ويلزمك بحياه زوجيه هاه مستعده نبدأ محاكمتنا؟
ندي: يعني ايه بيت الطاعه؟

المحامي: يعني يحبسك في بيته بأمر قضائي، علشان كده بقولك اقنعيه اسهل وشهرين تلاته وروحي بلدكم
ندي: طيب وبالنسبه لجوازي الامريكي اللي اختفي؟
المحامي: هنطلع غيره، الاول هنعمل محضر انه اختفي وبعدها هنقدم طلب لغيره
ندي: وده هياخد قد ايه؟
المحامي: مش كتير ما تقلقيش، سيبي كل حاجه عليا
ندي: طيب بابي معاه توكيل عام هو ممكن يخلص الاوراق مع حضرتك وبعد ما يخلص عايزاك تلغي التوكيل ده
المحامي: تمام.

ندي مشيت من عنده الدنيا كلها ثايره في دماغها مش عارفه تعمل ايه او تتصرف ازاي؟ روحت بيتها وهناك مفيش حد طلعت اوضتها ونامت من التعب، ادم وابوها رجعوا وهو استأذن ابوها يطلعلها علشان يسافر بقي
سالم: خلي بالك منها يا ادم دي روحي
ادم: في عنيا ولو قلقان!
سالم: لا ده قلق الاب علي بنته مش قلقان منك
ادم: ان شاء الله خير.

طلعلها وخبط خبطه خفيفه ودخل واتفاجئ بيها نايمه زي الملاك منتهي البراءه فضل واقف يتفرج عليها معجب بجمالها ده وحس انه للحظه مهدد..
قرب منها ووطي عليها يصحيها بس اتفاجئ بنفسه بيسحب ورده من الفاظه اللي جنبها وبيصحيها بيها ومبتسم وكأنه عاشق بيصحي معشوقته، بدأت تتحرك وابتسمت اول ما فتحت عنيها النعسانه
ندي: انت هنا؟
ادم كان قاعد في الارض ووشه قصادها بالظبط
ادم بهمس: انا هنا.

ابتسمت وغمضت تاني وحس ادم بقلبه بيدق وكأنه هيخرج من مكانه، ليه ابتسامتها سحرته كده؟ ليه هو قاعد في الارض كده؟ معندوش اجابه فقام وقف واتحمم بصوت عالي
ادم: احممم انتي، جومي يالا
ندي فتحت عنيها مش مستوعبه في ايه بس اول ما لمحت جلابيه في وشها اتنفضت وقامت وقفت علي السرير
ندي: انت ازاي تدخل هنا وعايز ايه؟

ادم: انا ادخل براحتي المكان اللي يعجبني وجاي ليه فعلشانك يا جمر، جومي يالا غيري هدماتك دي واجهزي علشان عنسافر
ندي: نسافر فين ان شاء الله ومين قالك اني هسافر معاك؟ are you crazy?
ادم: بجولك ايه كرازي ولا ماكريزاش اجهزي ويالا
ندي: I m not going
ادم: اهي هترطنلي اهيي، شوفي يا تجهزي في خمس دجايج يا هحطك في العربيه كيف ما انتي اختاري.

ادم لف وشه وهيخرج وندي افتكرت كلام المحامي وخافت يحبسها فعلا ومش فاهمه هيا ليه بتخاف منه؟
ندي: طيب استني
ادم: افندم؟
ندي: ممكن نتكلم لحظه؟
ادم: اتفضلي
ندي: طيب انا مش بحبك ومش هحبك ومش طيقاك واعرف ان الصعايده دمهم حامي فأنت ازاي قابل الوضع ده؟
ادم: لان ابوكي قصدني وطلب مني اتجوزك وانا عحبه زي ابوي واكتر كمان ومش هرفضله طلب وبعدين انتي علمتي الغيب
ندي: يعني ايه؟

ادم: يعني مين جالك انك ما عتحبنيش؟ مش يمكن تتعلقي في رجبتي وما اعرفش انا اخلص منيكي؟
ندي: ايه؟ انا اتعلق بيك انت؟ you are crazy
ادم: شوفي اجولك كلمه ابرك من عشره، انا ما عحبكيش وانتي ما عتحبينيش تمام
ندي: تمام
ادم: بس انتي حاليا مرتي شرعا وقانونا انتي مرتي وافجنا او رفضنا انتي مرتي تمام؟
ندي: وبعدين؟
ادم: عتسافري معايا شهرين تلاته وبعدها عجولك مع السلامه وعجول لابوكي بنتك مش نافعاني!

ندي: انت تطول اصلا تتجوزني علشان ابقي مش نفعاك؟
ادم: انتي عايزه تطلقلي ولا عايزه تفضلي ارسيلك علي بر عاد
ندي: ايوه عايزه اطلق بس ما تقولش مش نفعاك دي مش عجباني
ادم مستغرب هيا معترضه ليه وهيا كمان مستغربه ليه الكلمه دي مش عجباها؟
ادم: طيب نجول مثلا انك فاشله كزوجه
ندي بهجوم: انا عمري ابدا ما فشلت في اي حاجه وعمري ما كنت فاشله.

ادم بابتسامه: طيب بلاش فاشله! نقول ما انتيش ماليه عيني مفكيش انوثه كفايه مش مربربه اكده
ادم كان بيتعمد يغيظها اكتر واكتر وفعلا هيا اتجننت اكتر واكتر والشرار بيطلع من عنيها وبتقرب عليه
ندي: أنا، يا جاهل مفيش انوثه؟ انا مفيش انوثه؟ انت ايش فهمك انت اصلا؟ انا مفيش انوثه؟ انا؟

ادم: ايه هو دي؟ انا انا انا؟ علجتي اياك؟ ايوه مفكيش، ايه؟ رفيعه كيف العصا، لابسالي بنطلون عاملك زي السحليه كده ماعرف كيف لابستيه اصلا، شعرك منكوش كيف فروه الخروف، ايوه مفكيش ريحه الانوثه اصلا
ندي عنيها بتطلع نار وادم حس انها ممكن تضربه لانها بتبص حواليها وبتدور علي حاجه تضربه بيها
ندي: مش هقول غير كلمه واحده، جاهل
ادم: طيب يا متعلمه عايزه تجولي ايه لابوكي؟

ندي: هقول ان انت مش من مستوايا وانك جاهل ومعندكش ذوق وما بتفهمش وما انتاش راجل في نظري
ادم قاطعها: لا كله الا انك تغلطي، عايزه تشوفي رجولتي اوريهالك من عنيا
ندي: كلكم مفهوم الرجوله عندكم غلط
ادم: لا مش غلط وما اقصدش اللي جه في بالك ابدا لان اي كلب يقدر يفرض نفسه علي واحده بس الرجوله عندي مختلفه تماما وما تقلقيش عتشوفيها بنفسك وده وعد مني، جدامك خمس دجايج وعنتحرك.

سابلها الاوضه وخرج وهيا قعدت واتنهدت وكأنه كان مانع عنها الهواء وهو جوه الاوضه
نزل تحت لابوها
سالم: صوتكم كان عالي، ليه قلتلها ان انا طلبت منك تتجوزها؟
ادم: ماهو بديهي انا ما اعرفهاش واحنا مش متوافقين فهتجوزها ليه؟ وبعدين كده هتيجي بمزاجها
سالم: واما الشهرين يعدوا؟
ادم: اللي ربنا كاتبه هيكون...

نزلت ندي ببنطلون برمودا قصير وخلخال في رجلها سيمبل وكعب عالي وبلوزه بحمالات قصيره وشعرها اللي شبه مريم فارس وعليه النظاره بتاعتها
ندي: انا جاهزه
ادم: سلام قولا من رب رحيم، و راس الكبش دي مش عتعملي فيها حاجه؟
ندي: ok do you see him?? He is an ignorant? What are you doing to me?
سالم: ماهو انتي مزوداها قوي، ما تلبسيلك حاجه محترمه وتلمي شعرك ده ولا تخليه علي طبيعته.

ادم: يالا هنتحرك شنطك في العربيه وانا هتصرف في الطريق يالا نشوف وشك بخير يا عم سالم ابجي زورنا
سلم ادم وخرج وهيا بتتفرج عليه وخرجت وراه وراحت ناحيه عرببته اتفاجئت بيه بيفتحلها الباب
ادم: اتفضلي
ندي: thanks
ادم: رطنت اهي
ندي: بقولك شكرا يا جاهل.

ادم رزع الباب في وشها
ندي: وانا كنت فكراه جنتل! جاهل
ادم ركب جنبها: عتجولي حاجه؟
ندي بصت لبره وتجاهلته وهو اتحرك وقف مره واحده نزل غاب ربع ساعه ورجع وهيا ماسألتوش نزل ليه بس شافت علبه في ايده حطها وري وقعد مكانه واتحركوا تاني
ادم: عايزه حاجه قبل ما نطلعو علي الطريج؟
ندي: شكرا
ادم: جعانه؟ عطشانه؟
ندي: شكرا.

اتحركوا في صمت وعدت ساعه واتنين وهما ساكتين تماما واخيرا هيا بدأت تتململ في قعدتها فتحت تابلوه العربيه ولقت سيديهات، ادم اتوتر لان دي سيديهاته وعليها اغاني اجنبيه بمستو راق
قلبت في السيديهات مستغربه وبصتله
ادم: ايه مالك؟
ندي: مين بيسمع دول؟
ادم: يخصك في ايه؟
ندي: اصل اللي بيسمعهم زوقه راق وعالي واستحاله تكون انت
ادم ابتسم جواه ان زوقه عجبها: متشكر علي ذوقك بس اريحك دول بتوع اخواتي..
ندي: امم عندك اخوات؟

ادم: ايتن وامجد، ايتن اخر سنه في كليه اقتصاد وعلوم سياسيه وامجد في سنه تالته في كليه هندسه بس فاشل المفروض يكون متخرج من كذا سنه
ندي: وانت اللي الجاهل اللي فيهم! صح؟ ايه ابوك مات صغير ويا عيني اتطريت تسيب الدراسه وتمسك اشغاله...

ادم اتعصب جدا لان ده فعلا حصل بس هو ما سابش دراسته لأ، وقف علي رجله وقسم وقته بين ده وده واتعلم واتخرج من هندسه الكترونيات وسافر بره واخد دكتوراه بره واهو صاحب اكبر شركات في الشرق الاوسط بس للاسف مقدرش ينطق وفضل ساكت
ندي ندمت علي كلامها وخصوصا بعد ما هو سكت لان حست ساعتها ان كلامها فعلا حصل وانه اضطر يسيب دراسته علشان خاطر اخواته، كان نفسها تعتذر بس لسانها ما طاوعهاش فسكتت ورجع الصمت بينهم تاني.

عدوا علي استراحه ووقف هو
ادم: استراحه
ندي: مش عايزه حاجه
ادم: ابراحتك انا نازل، هدخل بيت الراحه واكل لجمه علي خفيف، عايزه تفضلي في العربيه انتي حره فاضل لسه يجي ساعتين كمان علي البلد
نزل ادم وهيا حست ان الجوع قرصها وانها عايزه تدخل حمام فنزلت وراه
ندي: استني
ادم وقف ورجع قفل عربيته ودخلوا مع بعض وكان شكلهم منتهي التناقض، استايل مع جلبيه وعمه.

دخل ادم الحمام وخرج وطلب اكل قبل ما هيا تيجي طلب لنفسه وقعد يستناها لحد ما اخيرا خرجت
ادم: ساعه؟، شوفي هتاكلي ايه؟
ادم نادي علي الجرسون وطلبت اكلها واكلوا الاتنين واتفاجئت انه بياكل بالشوكه والسكينه عادي
ادم: عتفضلي تبصيلي كده كتير؟
ندي: مستغربه انك بتعرف تاكل بالشوكه والسكينه؟
ادم: هو علشان ما عرفش ارطن زيك يبقي ههطل علي نفسي ولا ايه؟
ندي: تهطل؟ اسكت، please god
ادم: تنكشني وتجولي اسكت.

اكلوا ودفع الحساب وخرجوا وكملوا طريقهم وشويه وتليفونه رن فرد عليه وكان فتحي بلغوا بحاجه شويه وركن علي جنب وبصلها من فوق لتحت بطريقه خلتها تترعش واستغربت وقف ليه في الحته المقطوعه دي؟ وبيبصلها كده ليه؟ ليكون بيفكر يوريها رجولته اللي سبق ووعدها هتشوفها؟ عند النقطه دي خوفها اتضاعف وبترجع لوري في كرسيها والخوف ملاها وهو ابتسامه مخيفه علي وشه ملهاش معني...

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

ادم تليفونه رن فرد عليه وكان فتحي بلغه بحاجه شويه وركن علي جنب وبصلها من فوق لتحت بطريقه خلتها تترعش واستغربت وقف ليه في الحته المقطوعه دي؟ وبيبصلها كده ليه؟ ليكون بيفكر يوريها رجولته اللي سبق ووعدها هتشوفها؟ عند النقطه دي خوفها اتضاعف وبترجع لوري في كرسيها والخوف ملاها وهو ابتسامه مخيفه علي وشه ملهاش معني...
ادم: مالك كمشانه اكده ليه؟

ندي: انت واقف هنا ليه؟ بتفكر في ايه؟ اللي في بالك ده مش هيحصل ابدا علشان تبقي فاهم بس
ادم: وانتي عتعرفي ايه اللي في بالي؟
ندي: وايه اللي بيجي في بال اي راجل مع واحده بنت لوحدهم؟
ادم: شوفي انا مش زيي اي راجل فهمتي؟ وبعدين انتي مرتي ولو حبيت اعمل حاجه مش راح هيكون علي الطريق في عربيه اني مش جايبك من شارع الهرم لينا بيت يا حلوه ولا اجولك يا قطه بريه متوحشه.

ندي: ايوه خليك فاكر اني قطه بريه متوحشه وعندي ظوافري
ادم ضحك: وانا مني عيني اجرب ظوافرك دي بس مش وجته مع ان اللي يشوفك من دجيجه وانتي كاشه يجول كتكوت مبلول
ندي: المهم انت وقفت ليه؟
ادم: العلبه اللي وري دي فيها هدوم البسيها
ندي: ليه ان شاء الله؟وبعدين انا لابسه اهو
ادم: وانتي عتسمي دي هدوم؟ دي عينات وبعدين اني ماعدخلش بيكي البلد اكده هطلع بره لحد ما تغيري
ندي: انا مش هغير وهدومي عجباني.

ادم: وانا عجولك غيري
ندي: مش هغير وريني هتعمل ايه؟ هات اخرك
ادم: ما بلاش، انتي ما تجدريش عليا
ندي: ايه هتفرض قوتك عليا؟
ادم: انجزي وغيري
لف فتح العلبه وطلع منها فستان ابيض سيمبل، شيك بس سيمبل وحدفه في وشها ويدوب هيخرج رمت الفستان
ندي: قلت مش هغير انت ما بتسمعش؟
ادم جمد شويه بيحاول يسيطر علي اعصابه وبصلها
ادم: غيري
ندي: مش هغير.

كانت حاطه وشها في وشه بتحدي وبصاله وعنيهم قصاد بعض نزل بعنيه لبلوزتها العريانه ومره واحده مسكهالها وقبل ما تتحرك كان شقها نصين وشدها وحدفها بعيد هيا مستوعبتش عمل ايه؟ عنيها واسعه من الدهشه وحطت ايديها علي صدرها تداريه
ادم: عتداري ايه وهو كان متداري اصلا؟ ولا هو ضحك على الدجون، غيري يالا.

سابها ونزل وهيا فضلت كتير بتحاول تسيطر علي نفسها وعلي غيظها وعلي قهرتها وبتحاول ما تعيطش وللاسف اضطرت تلبس الفستان ورفضت تقنع نفسها ان الفستان حلو فيها، واستغربت ازاي جاهل زيه ذوقه عالي كده! ادم لمحها من بره لبست الفستان فدخل العربيه
ندي: لسه مكملتش خليك بره
ادم: ما انتي لابسه اهو؟لفي اجفلك السوسته
ندي: لسه مقلعتش البنطلون
ادم: ماهو مش باين الفستان مداريه خليكي لبساه اهو ستره
ندي: ستره؟

ادم: المهم لمي شعرك ده بدال ما تخوفي العيال الصغيره في البلد
ندي: مش هلمه بقي ده شعري وانا حره
ادم: ما احناش رايحين حفله تنكريه لمي شعرك عجول
ندي: هتعمل ايه بقي المره دي لو ملمتوش؟
ادم: هتتحسري عليه كيف ما اتحسرتي علي بلوزتك دي وهتلاقيه في الارض تحت رجليكي بس خلي بالك البلوزه تتعوض يا تري شعرك عتعرفي تعوضيه؟
ندي: بكرهك، بكرهك
ادم: اكرهيني كيف ما تحبي بس لمي كنيشك ده.

ندي مسكت شنطتها وطلعت توكه منها ولمت شعرها بطريقه جميله وهو بيتفرج عليها مستمتع وفجأه بصتله فاتفاجئ بيها
ندي: سوق مستني ايه؟
ارتبك وساق لحد ما اخيرا وصلوا البلد وهناك اتفاجئت بزحمه كتيره جدا لدرجه وقفت العربيه
ندي: ايه الزحمه دي؟ ايه اللي حصل؟
ادم: احنا حصلنا
ندي: يعني ايه؟
ادم: يعني اهل البلد عارفين اني راجع بعروستي فعيستجبلوني
ندي: طبعا خوف منك؟

ادم: او يمكن يكون حب؟ ده سؤال عتعرفي اجابته بنفسيكي، يالا بينا
ندي: انا مش هنزل وسط الناس دي
ادم بصلها: بقولك ايه،؟ بطلي تبصي للناس من فوج كلنا اولاد تسعه، وبطلي الكبر اللي فيكي ده ويالا عننزل وبلاش اجرجرك جدام الناس
ندي: مش هتعملها قدام الناس!
ادم رفع حاجب: تجربي؟ بس ما تنسيش ان هنا صعيد ومش عيب ابدا ان الراجل يشكم مرته وعتلاجي الناس كلها عتصفر وتصجف لو جرجرتك من كنيشك ده
ندي: همجي.

ادم: الحمد لله غيرت جاهل
نزل وهيا ابتسمت ويدوب هتنزل لقته بيفتحلها الباب وبيمد ايده ينزلها وفعلا نزلت ومشيت جنبه وعقلها تايه من اللي شيفاه، بتحسه جنتل قوي ورقيق قوي حتي في عنفه، اللي شيفاه من الناس ده حب واحترام مش خوف ابدا، الناس شيلاه من علي الارض والكل بيبوس ويهني حتي الستات الكبار بيقابلوه ويضموه وهو بيعاملهم كلهم كأنهم امه لدرجه كل ما واحده تقرب تسلم تفتكرها امه بس بتلاقيها بتمشي.

الناس عاملينلهم زفه محصلتش ومزمار ورقص واحصنه والكل بيصقف ويهيص وهنا عرفت ليه هو اشترالها فستان ابيض وسط الانبهار ده اتضايقت لانها كانت بتحلم بفرح غير كده وفستان غير ده وراجل غير ده او ده بشكل تاني، بصتله ودموع بتهدد تنزل وهو حس بيها وبتفكيرها ومعرفش يعمل ايه يمكن لان هو كمان بيحلم بفرح غير كده، الرجاله شدوه وسطهم يرقص بعصايه وياهم، شارك الرجاله شويه ورجع تاني جنبها، حست بهيبته وسط رجالته ولاحظت واحد واقف علي طول قريب منه.

الدنيا كانت بدأت تليل ولمحه برد حستها خلتها قشعرت وهو لاحظ انها بردانه فقلع عبايته اللي حاطها عليه ولفها بيها، استغربت تصرفه ده، معقوله الصعايده كلهم حساسين كده ولا هو بس حاجه اسبيشيال
شويه واعتذر انهم جايين من سفر علشان ياخد مراته ويروح وفعلا روحوا وندي مترقبه شكل بيته ايه؟ كان في دماغها بيت كبير معمول من طين او حجر مش فيلا زي قصر كبير اكبر من فيلا ابوها
ندي: بيت مين ده؟
ادم: بيتي، بيتنا، يالا.

ندي: ده بيتك؟
ادم: امال كنتي متخيله عشه ولا ايه؟ مع انك تستاهلي عشه
ندي: اخرس
نزلت قبل ما ينزل ويفتحلها وهو نزل واتفاجئت بزفه صغيره تانيه من اهل البيت
ندي: مين دول كمان؟
ادم: اهل البيت والشغالين فيه عتعرفيهم مع الوقت
ندي: لا مش هعرفهم انا مش ناويه اطول هنا
واحده ست شيك كبيره قربت عليهم بس المره دي اتأكدت انها امه لانه قرب هو عليها الاول ووطي باس ايدها واخدها في حضنه بحب
ادم: كرملتي، اتوحشتك كتير.

امه كانت هتضحك علي لهجته بس ابتسمت واعتبرتها فرصه هيا كمان تتكلم بلهجتها الطبيعيه من غير تزيق او تزيف كلام وردت عليه صعيدي
كريمه: روح جلب كرملتك اتوغوشت عليك اما تأخرت
ادم: معلهش اتأخرت في الطلعه
كريمه: حمدالله علي سلامتك انت وعروستك، اهلا بنتي مبروك عروستنا الحلوه
ندي: اهلا بيكي
ادم زق مراته: وطي حبي يدها
ندي: ايه اعمل ايه؟ يعني ايه؟
ادم: يعني بوسي يدها.

ندي: هيا مامتك انت مش مامتي انا وبعدين حتي مامتي مش ببوس ايدها
ادم: امك انتي حره وياها لكن امي انا توطي تبوسي يدها
ندي: انا ما ببوسش ايدين حد
ادم يدوب هيتكلم مامته قاطعته
كريمه: ادم، لسه براحه عليها واحده واحده الحديد المعوج ما عيتعدل بسهوله يا ابني لازم تصهره الاول
ندي: اوك انا تعبانه ومحتاجه ارتاح
كريمه: بنات خدوا العروسه لاوضتها
قلعت عبايه ادم وعطتهاله
ندي: متشكره بعد اذنك.

طلعت لاوضتها مع بنات كتير بيتهامسوا ويضحكوا
دخلوها اوضه كبيره واسعه جميله مفروشه بافخم فرش وفيها سرير مفروش ورد والاوضه باين عليها اوضه عرسان بجد والفكره خلتها تترعش
ندي البنات سابوها وفضلت واحده بس معاها
ندي: اسمك ايه؟
البنت: اسمي عزيزه
ندي: طيب عزيزه شنطي فين؟ ممكن تخلي حد يطلعهالي؟
عزيزه: دلوجتي فتحي يطلعهالك يا هانم
ندي: فتحي ده اللي هو لازق في ادم من ساعه ما وصلنا ولا غيره؟
عزيزه: ايوه هو وجوزي كمان.

ندي: جوزك؟ مش كبير عليكي ده؟
عزيزه: لا يا هانم مش كبير هو راجل بس والدراع اليمين لسي ادم ما يستغناش عنه واصل
ندي: امم طيب شوفيلي الشنط علشان عايزه ارتاح
عزيزه: حاضر يا هانم
يدوب خارجه كان ادم داخل استناها خرجت ورزع الباب وراها للحظه خافت بس قررت انها تقف قصاده واتطمنت شويه لانها حست انه عمره ما هيضربها
ندي: افندم؟
ادم: انتي شوفي لاني مش هعيد الكلام ده واصل، كله كوم وامي لوحدها كوم تاني خالص.

ندي: وانا مالي ومالها؟
كانت بتتكلم وهيا بتلعب في شعرها قدام المرايه وبتتكلم بلامبالاه فاتفاجئت بايده بتلفها ليه غصب عنها
ادم: امي خط احمر فاهمه ولا له؟
ندي: وانا عملتلها ايه؟
ادم: اما اجولك توطي علي يدها تبوسيها تنفذي فاهمه ولا له؟
ندي: لا مش فاهمه دي مامتك تبوس ايدها تبوس رجلها انت حر لكن انا ملهاش عندي غير الاحترام وبس غير كده sorry
ادم: تطلع ايه سوري دي هاه؟ اعمل بيها ايه؟ا
قاطعه خبط علي الباب.

ادم: اتفضل
دخلت عزيزه تحمحم
عزيزه: الرجاله بشنط الهانم
ادم: خليهم يدخلوا
دخل كذا راجل من ضمنهم فتحي حطوا شنطها ونزلوا ووقف فتحي
فتحي: تأمرني بحاجه ساعت البيه
ادم: الامر لله يا فتحي روح انت ومراتك
عزيزه: لا يا سي ادم انا عساعد الحجه الكبيره علشان العشا ليكم
ادم: روحي مع جوزك يا عزيزه في غيرك كتير يساعد اتفضلوا
خرجوا ودخلت كريمه ووراها كام بنت شيلين صواني اكل.

كريمه: احلي وكل لاحلي عرسان حطوا يا بنات الوكل يالا
فرشوا البنات الاكل وبيتفرجوا علي العروسه وشعرها وبيضحكوا وادم واقف متنح لحد ما خرجوا وامه جت تخرج
ادم: رايحه فين انتي؟ امال مين هينورنا في الوكل؟
كريمه: لا انا سبجتك ده وكل للعرسان وبس
ادم: طيب اجعدي شوي
كريمه: حبيبي انتو عرسان وجايين من سفر اتعشوا وارتاحوا
خرجت كريمه وسابتهم وادم بص لندي اللي واقفه ساكته
ادم: لا اسكت الله لكي حسا.

ندي: مستنيه اشوف ايه اللي هيحصل؟
ادم: عناكل وعنرتاح
ندي: هتاكل وهترتاح ودلوقتي انت هتنام فين؟
ادم: اهنيه
ندي: وانا فين؟
ادم: انتي مرتي يبجي فين؟
ندي: لا انت اكيد اتجننت رسمي انا استحاله انام معاك في نفس الاوضه مابالك جنبك في سرير واحد؟
ادم: وانا جوزك قدام الناس دي كلها ومرتي مش عتطلع تنام في حته بعيد عن جوزها فريحي بالك بعد اذنك انا داخل الحمام.

ادم سابها ودخل الحمام وخرج بعد شويه بجلبيه بيت شيك خفيفه ونوعا ما عجبها استايله ده
ادم قعد قدام الكل وبدأ يكشفه واكتشف انه جعان جدا جدا والاكل عباره عن محمر ومشمر ومحشيات وكل ما تطيب له النفس
ادم: اجعدي
ندي: thanks, not hungry
ادم: اهي رطنت، اجعدي كلي
ندي: بقولك مش جعانه.

ادم: هو اللي جولتيه ده معناه مش جعانه! وماله اكل انا..
ادم بدأ ياكل وريحه الاكل جننت ندي اللي ندمت انها مكالتش وخصوصا ان ريحه الاكل ورتها قد ايه جعانه؟
ادم اكل وقام غسل ايده وهو خارج لمحها بتاكل محشي ورق العنب واول ما حست بيه جريت بعيد
اتحمحم وخرج ونادي للبنات يشيلوا الاكل بس اخد طبق محشي وشكله وخلاهم يسيبوه وغطاه
ادم: عاه عتفضلي اكده مش عتغيري خلجاتك؟
ندي: اغير ايه؟ ودي تطلع ايه دي كمان؟

ادم: سوره اجولهالك عطريجتك، هدومك
ندي: اوعي تتخيل انك هتلمسني؟
ادم: يعني هلمس الامله يا خي الا ما فيكي حاجه عدله تفتح النفس
ندي: لانك جاهل بمعايير الجمال
ادم: وايه هيا معايير الجمال؟ الجوام الممشوق وانتي رفيعه كيف العصايه، الجسم المربرب اللي فيه معالم انوثه وانتي مسح، الشعر الحرير الطويل وانتي كنيش اهوه فاضل فيكي ايه؟
ندي: كل اللي قلته ده يدل قد ايه انت جاهل، بس قبل ما تتكلم عني ما تبص لنفسك.

ادم: ابص اهو مالي؟ طلعي في عيب
ندي بصتله من فوق لتحت بس اكتشفت انه طويل عريض جسمه رياضي وكأنه بيلعب رياضه، سماره حلو وقمحاوي، شعره حلو، وسيم وتخيلته لو هو بالبدله هيكون نجم
ادم: هاه؟ مش لاجيه صوح؟
ندي: جاهل وهمجي.

سابته وخرجت ودخلت الحمام او بمعني تاني هربت من قدامه، فضلت كتير في الحمام تتفرج عليه واخدت شاور طووويل وخرجت لبست البرنس بتاعه لانها ملقتش غيره وفضلت تفكر تلبس ايه لان هدومها في الشنط واخيرا خرجت وهو بصلها من فوق لتحت
ادم: دعوه صريحه
ندي: هدومي في الشنط ما تحلمش. I m beyond the stars
ادم: وبعدين هتنامي اكده؟
ندي: سيادتك هتقوم زي الشاطر تجيب حد من الناس الشغاله دي تفتح الشنط وتطلعلي هدوم.

ادم: يا سلام، علي اساس الناس دي تحت الامر والطوع وملهاش بيوت تروحلها؟
ندي: انزل شوف حد
ادم: في حل اسهل ان سيادتك تفتحي شنطك وتطلعي لنفسك اللي انتي عيزاه
ندي: اولا انا تعبانه وثانيا انا معرفش في اي شنطه ومش هقدر افتحهم كلهم وبعدين انت ايه مشكلتك؟
ادم: انتي مشكلتي واللوك لوك لوك ده
ندي: يبقي تجيب حد يساعدني
ادم سابها وخرج ورجع بعد شويه معاه بجامه حلوه ناعمه وعطاهالها.

ادم: اتفضلي البسي دي وما تصدعنيش علي المسا
ندي: لا طبعا انا مش بلبس لبس حد، بتاعت مين دي؟ اوعي يكون مراتك؟ اوعي تكون متجوز؟ اوعي تتخيل اني ممكن اعيش مع دره؟
ادم: اييييه جطر ومالوش سواق، لوك لوك لوك ناجص تخلفيلي جرطه عيال، لا انا مش متجوز ودي بتاعت اختي بس جديده وما اتلبستش فاتفضلي وما تصدعنيش تاني انا هنام
ندي: هتنام فين سيادتك؟

ادم: اهنيه في السرير وانتي هتنامي اهنيه براحتك هتنامي في الحمام براحتك في اي مكان يعجبك طول ماهو جوه الاوضه دي، تصبحي علي خير
ندي سكتت لانها عرفت ان الكلام مبيجبش نتيجه معاه، لبست وسرحت وقعدت قدام التسريحه كتير تفكر هتعمل ايه؟ بصت لنفسها في المرايه شعرها رجع لطبيعته قامت وقفت علشان تعمله بس افتكرت ادم وكل شويه يقولها كنيش فسابته بس علشان تشوف رد فعله لما يشوفه ناعم وطويل.

حاولت تنام علي الكنبه بس معرفتش والنوم مش راضي يهوب ناحيتها وهو نايم مسترخي تماما، طلعت البلكونه قعدت فيها كتير وسهرت كتيييير اكتشفت انها جعانه جدا ومش عارفه تعمل ايه بصت لقت الطبق متغطي اترددت بس الجوع وحش كشفته لقت المحشي اللي ادم حطهولها، كرامتها بتنأح عليها وبطنها بتغني فقررت تسكت بطنها وتركن كرامتها دلوقتي، اكلت وفضلت كتير وبتبص للساعه علي اساس تلاقي النهار قرب يطلع بس اتفاجئت ان الساعه يدوب ١٢ بس وعرفت ان هتقابلها ليالي طووويله هنا، اخيرا السرير بيناديها بس متردده تنام جنبه، هيا اصلا ما تعرفوش، لا هيا هتنام في الحرف ومش هيحس بيها اصلا، لا ازاي تنام جنب راجل غريب؟ لا ده جوزها، لا جوزها ازاي ده راجل غريب امبارح بس مكنتش تعرفه، خناقه جواها لحد ما تعبت ونامت فعلا، صحيت علي تعب في جسمها فاقت لقت الدنيا لسه ظلمه والساعه يدوب ٤ بس لا نفسها تنام بس في حاجه بتقرص فيها فضلت تهرش في جسمها ومش عارفه تنام ولا قادره تستحمل الناموس او اللي بيقرصها، اخيرا النهار نور وهيا جسمها وايديها كله بقي احمر ومليان حبوب مدرنه ومش عارفه تعمل ايه وحست انها عايزه تعيط.

اخيرا اخدت قرارها وراحت لادم تصحيه
ندي بعنف: انت، انت، انت يا بني ادم اصحي
ادم فتح عنيه مش مستوعب مين بيصحيه كده؟
ندي بتزعيق: بقولك اصحي
ادم اتعدل وبصلها بغيظ: يا فتاح يا عليم عايزه ايه علي الصبح اصطبحي وقولي يا صبح ايه؟
ندي: اتصرف
ادم: اتصرف في ايه؟
ندي: انا عايزه انام
ادم: ما تنامي وانا ماسكك؟
ندي: مش قادره ومش عارفه اتصرف.

ادم: اتصرف اتصرف، اعملك ايه انا؟ تعالي في حضني وانا هتعبك واخليكي تتقلبي وتنامي هاه؟
ندي: اخرس
ادم: ده اللي عندي ما تصحنيش تاني
ادم رقد تاني وحط مخده علي وشه، وهيا فضلت واقفه كتير فوقه
ادم من تحت المخده: ما تفضليش فوج راسي اكده انصرفي
ندي ماردتش بس دموعها نزلت لانها تعبانه وهو حس بده فاتعدل
ادم: مالك يا بنت الناس تعالي اقعدي
قعدها جنبه وهنا لاحظ ايديها اللي باينه حمرا ومدرنه كلها
ادم: ايه ده؟ من ايه ده؟

ندي بعياط: معرفش جسمي كله كده مش ايديا بس ومش قادره انام وانت نايم ولا حاسس بأي حاجه
ادم: طيب لما انتي تعبانه صحيني...
ندي: ما انا بصحيك اهو وانت مش راضي تصحي
ادم: قولي انك تعبانه، ده حصلك جبل اكده
ندي: لأ بس اكيد من الناموس هنا
ادم: مفيش ناموس هنا، ، الاوضه مفيهاش حاجه، انتي خرجتي بره؟
ندي: طلعت البلكونه بس وقعدت فيها شويه
ادم: طلعتي بإيه؟ بهدومك دي؟
ندي: طبعا امال هطلع بإيه؟

ادم: يا رب صبرني
قام من جنبها وطلع بره وراح لامه وخلاها تروحلها وهو اتصل بالدكتور يجيله
كريمه: بس يا ادم الدكتور والناس مش حلوه
ادم: ايه هو اللي مش حلو؟ مش فاهم
كريمه: مجي الدكتور الصبح بدري وهيا عروسه وكده يعني، عيجولو ايه؟
ندي بتبصلهم ومش فاهمه حاجه؟
ادم: ما يجولوا يا امه انا من امتي عيهمني حد، وبعدين البت تعبانه عنسيبها تعبانه اكده علشان الناس طظ في الناس، اللي ليه عندي حاجه يجي ياخدها.

ندي معجبه بيه وانه مش مهتم بكلام الناس المهم هيا، استغبت نفسها وتفكيرها وشويه وفتحي بيحمحم بره
ادم: امي غطيها كويس وانا هروح ادخل الدكتور
ادم خرج والدكتور فعلا جه مع فتحي
ادم: تسلم يا فتحي
فتحي: يا بيه انا في الخدمه بس طمنا علي الهانم الصغيره
ادم: مش عارف ايه اللي قرصها ولا ايه عملها حساسيه في جسمها كله
الدكتور: الف سلامه عليها ممكن اشوفها
دخل الدكتور وكشف عليها وطلع لادم بره اللي استغربوا انه فضل بره.

ادم: خير؟
الدكتور: زي ما انت قلت حاجه ملوثه قرصتها عملتلها حساسيه في جسمها كله
ادم: يعني مش ناموس زي ما هيا بتقول؟
الدكتور: لا مش ناموس هكتبلها حقنه هتجيبها وتدوهالها دلوقتي هتريحها وهتنام وعلاج خفيف تستمر عليه بس يعني فهمها ازاي تخرج ولو خرجت بالليل تحط واقي او اي حاجه وتبعد عن الاماكن اللي ممكن يكون فيها حاجه ملوثه لحد بس ما تتعود علي جو بلدنا
فتحي: انا عجيب الادويه.

ادم خرج الدكتور ورجع لندي اللي عماله تحاول تهرش وامه مسكاها بالعافيه
ادم: الدكتور جال حساسيه مش ناموس صدجتي
ندي: حساسيه ناموس زفت المهم انا اعمل ايه؟
ادم: فتحي زمانه جاي بالدوا هيريحك بإذن الله
كريمه: اجعد انت مع مرتك وانا هروح اجهزلكم فطار بسرعه
ادم: لا لا ما تتعبيش نفسك الوقت لسه بدري، ولا انتي جعانه يا قطه
ندي بصتله بغيظ: انا مش جعانه
ادم: اه ما انتي ما شاء الله هبرتي الطبق كله.

كريمه: بالهنا والشفا انت هتبصلها في اكلها؟
ادم: لا طبعا بس اللي يشوفها ما يقولش انها تهبر طبق بحاله
ندي بغيظ: كنت جعانه اوك وبعدين الليل كله قاعده وسيادتك عمال تشخر
ادم: انا ما عشخرش نهائي
كريمه: انتو هتتخانقوا ولا ايه بس
فتحي خبط وادم طلعله وجاب الادويه وقرب من ندي وبيطلعها وبيجهز الحقنه
ندي: ايه دي؟ مين قال اني هاخد حقن؟ انا مش هاخد حقن.

ادم: اه بدأنا لعب العيال بجي، دي حقنه حساسيه وهيا اللي هتهدي جسمك بدال الجرب اللي انتي فيه ده مش عيزاها بلاش بس ما تقعديش تصدعيني وكملي تقطيع في جسمك
كريمه: ادم براحه عليها، حبيبتي انتي محتاجه الحقنه علشان تهدي جسمك وتعرفي ترتاحي شويه
ندي: طيب انتي ايديهالي
كريمه: لا معرفش بس ادم يده خفيفه ما تخافيش
ندي: انا مش عيزاه يلمسني وبعدين يشمت فيا.

كريمه: يا حبيبتي انتي مرته وحته منه حد يشمت في حته منه؟ انا هسيبكم لوحدكم ( خلي بالك من مراتك يا ادم )
ادم: حاضر يا امه، هاه؟ عتعملي ايه؟
ندي استسلمت لانها فعلا تعبانه وسابته يديها الحقنه وهو اتوتر شويه بس عرف يديهالها وحاول علي قد ما يقدر ما يوجعهاش
ادم: خلاص
عدلها وقعد قصادها: اولا انا عمري ما شمت في حد فمابالك في حد تعبان وما بالك الحد ده مرتي، وثانيا انتي هنا في مسؤليتي فهمتي؟
ندي: انا تعبانه.

ادم: الحقنه هتهديكي وتنومك...

ملاحظتش ندي انه قال الجمله دي بطريقه عاديه جدا ومش صعيدي وطت راسها وبصت للارض فشعرها نزل علي وشها فهو بيبعد شعرها عن وشها وهنا بس استوعب شكل شعرها الحرير ده فقام اتنفض ورجع لورا
ادم: ايه ده؟
ندي اتخضت ووقفت بسرعه: في ايه؟
ادم: ايه ده؟
ندي نطت من السرير خالص وراحت وراه وهيا مش فاهمه في ايه خاضه كده فهو استوعب فضحك جامد
ادم: انتي جومتي ليه مش اجصد ان في حاجه؟
ندي: امال في ايه؟

ادم: شعرك، فين الكنيش؟ عملتي في ايه؟
ندي: غسلته
ادم مش فاهم: يعني ايه؟
ندي: يعني دي كانت تسريحه وغسلته خلاص
ادم: انتي عايزه تفهميني ان دي هيا طبيعه شعرك والكنيش ده انتي كنتي عملاه؟
ندي: ما اسموش كنيش يا جاهل
ادم: ما علينا من اسمه، اسمه جن ازرق انتي كنتي عملاه اكده؟
ندي: ايوه
ادم: يا مجنونه، في واحده عاقله في الدنيا يكون شعرها حرير وتروح تعمله زي الكبش، انتي مش سليمه علي فكره، انتي مجنونه، مجنونه والله.

ندي: مش هقول غير جاهل، موضه يا جاهل
ادم: موضه؟ ابقي زي الخروف علشان الموضه؟ موضه مش حلوه امشي معاها ليه؟ هبله انتي صوح؟ جال موضه جال
ندي من جواها مبسوطه من رد فعله واعجابه بشعرها
بدأ النوم يجيها واستسلمتله وهو ما سابهاش. غير لما نامت ونزل يشوف اشغاله.

صحيت وقامت نزلت فقابلتها كريمه اللي طلعتها تاني اوضتها وجابت البنات يفضولها شنطها ويساعدوها وبيضحكوا ويهزروا ولاول مره ندي تحس بدفا عيله واول مره تحس بحنيه ام ودي كانت كريمه، امها ما كانتش ام بالمعني المفهوم مكنتش فاضيالها اصلا، اتفاجئت بكريمه وقت الصلاه بتخلي الكل يسيب ايده ويصلي وبتلم البنات كلهم يصلوه مع بعض جماعه وعامله اوضه للصلاه مفروشه احسن فرش وكلهم يصلوا واللي يتأخر تنادي عليه بنفسها وتقول مش عايزه حد يتأخر بذنب حد.

اكتشفت ان اليوم مليان فراغ من غير ادم يتخانق معاها ويناغشها واكتشفت انها مستنياه يرجع وده ضايقها جدا اخيرا زهقت وطلعت اوضتها وشويه وسمعت صوته فقامت جريت علي المرايه تظبط شكلها وبعدها استغربت من نفسها فقعدت مكانها وهو خبط ودخل
ادم: يا ساتر
مردتش فدخل وبصلها وهيا بصتله من غير اهتمام وماسكه مشط بتمشط شعرها بفتور
ادم: عامله ايه دلوجت؟
ندي: fine thanks
ادم: اهي رطنت
ندي: اه نسيت انك جاهل، شكرا كويسه.

ادم: طيب ولزومه ايه الغلط؟
ندي: انا زهقانه وعايزه ارجع كايرو
ادم: تطلع ايه كايرو دي؟
ندي: القاهره
ادم: انسي يا قطه انا داخل اغير هدومي وانتي انزلي هاتيلي الوكل علشان جعان
دخل ادم اخد شاور وطلع لقاها مكانها بتحط ميكب
ادم: فين الوكل؟
ندي: شوف حد من الخدم يجيبهولك
ادم: انا جلتلك انتي؟
ندي: وانا قلتلك نادي علي الخدم
ادم اتنرفز وراح شاددها وقفها وشد اللي في ايدها رماه
ادم: اما اجولك كلمه تنفذيها.

ندي: انا مش شغاله عندك هنا انت فاهم؟
ادم: وهيا الواحده لما تجيب اكل لجوزها تبقي شغاله عنده؟
ندي: عندك خدم اطلبهم
ادم مسكها من دراعها جامد وزقها بعيد: انزلي شوفي الاكل وهاتيه اتحركي بدال ما اوريكي اللي مش هيعجبك اتحركي
خافت منه جدا فاتحركت ونزلت قالت لامه انه جعان
فأمه جابت الاكل هيا وعزيزه وطلعوه وبعدها خرجوا
ادم رايح ناحية ندي اللي خافت
ادم: انا اقولك انتي تروحي انتي لأمي تجيبه؟ انتي اتهبلتي صوح؟

ندي: سبق وقولتلك انا مش خدامه هنا او مسؤله عن اكلك ولا شربك
ادم مسكها من دراعها: وامي هيا اللي خدامه يعني؟ عقولك ايه انتي يا تتعدلي يا هعدلك، اتفضلي نزلي الاكل ده تحت مش عاكل
ندي: نادي للخدم ينزلوه
ادم: عظيم تلاته لاجرجرك من شعرك ده والوكل فوج راسك لتحت اتحركي من جدامي
ندي: انا مبعرفش اشيل الاكل ومش هشيل صواني انا وعايز تضربني اتفضل استعرض عضلاتك.

ادم: شكلها فعلا عستفتح بيكي وعتبقي اول مره امد ايدي علي حرمه
ندي: انت مش عايز تفهم ليه ان انا مش حرمه من حريمك هنا فوق لنفسك
ادم: انا اللي افوج يا بنت ال..
قاطعه دخول امه علي صوتهم العالي
كريمه: وبعدين؟ ادم في ايه؟ صوتك عالي ليه؟ وانتي يا ندي اهدي مش اكده الواحده تستقبل جوزها وهو جاي تعبان من بره وتريحه وتطبطب عليه مش تقف قصاده
الاتنين كل واحد بص لناحيه.

كريمه: ادم اختك اتصلت وجايه روح هاتها من المحطه اتفضل ولا ابعتلها حد ولما تيجي اتعشوا انتو الاتنين مع بعض
ادم: حاضر بعد اذنك
كريمه: بوس راس مراتك قبل ما تنزل
ادم بصلها باستنكار وندي كمان ومستنيه بقي تشوفه يتخانق مع امه
ادم: افندم؟

كريمه: اللي سمعته مرتك من الصبح لوحديها ومستنياك وزمقانه وهيا عروسه لسه وانت ترجع اخر النهار تتخانق معاها بدال ما تاخدها في حضنك وتأكلها في بوجها وتدلعها بتتخانق وتعلي صوتك وتجولها هتمد يدك عليها، هيا دي الرجوله اللي اتعلمتها!؟ بوس راس مرتك وروح لاختك
ندي معجبه جدا بكريمه ومستنيه رد ادم بس اتفاجئت بيه من سكات بيروح عندها يبوس راسها ويروح لامه يبوس ايدها وينزل من غير ولا كلمه.

بعد ما نزل ندي مبسوطه ويدوب هتتكلم.

كريمه: اوعي تفكري للحظه اني جابله تصرفك ده؟ الواحده لازم تكون الحضن الحنين اللي الراجل يترمي في حضنها اول ما يرجع من يوم طويل، لازم تكون هيا بيت وسكن ليه، انا بس وقفت معاكي علشان انتي لسه غريبه اهنيه ومالكيش حد وبنت وضعيفه وحبيت اكون ام ليكي بس اوعي تنسي انه هو ولدي وحته مني، خدي وقتك واتعلمي عادتنا وتقاليدنا وانا هساعدك لحد ما تتعودي وهفضل ام ليكي بس طول ما انتي زوجه لابني، جوزك يرجع بأخته تنزلي تستقبليهم وبأحلي ابتسامه تقابلي جوزك وتقعدي تتعشي معاهم وخلي في بالك ايتن روح ادم ولو بيحبني انا جيراط بيحبها هيا ميت جيراط..

سابتها ونزلت وهيا مش قادره تفهم اي حاجه، ايه الناس دي، اي المشاعر دي، بقي هو ده احساس العيله؟
شويه وسمعت زماره عربيه ادم وهيصه وتجاهلتها بس افتكرت كلام كريمه وقررت تنزل تستقبل اخته علشان خاطر كريمه لانها حنينه معاها ومش عايزه تخسرها كحليف ليها.

نزلت وهيا متخيله بنت بعبايه ولا جلبيه زيها زي الفلاحين بتوع البلد بس اتفاجئت بواحده استايل جدا زيها ويمكن احلي منها وبتضحك وبتبتسم للكل والكل بيحبها، فضلت واقفه علي السلم تتفرج عليها وهيا بتتكلم
ايتن: بس بقي المعرض كان رائع يا ادم جدا كان نفسي تبقي معايا، بس ما تقلقش ظبطتك انا
ادم يدوب هيرد طبيعي لمح ندي علي السلم
ادم: المهم تكوني اتبسطتي.

ايتن اتفاجئت بتغير لهجته بس فهمت علي طول من نظرته وراها فبصت شافتها
ايتن: عروسه البيت الجميله، اهلا بيكي يا قمر
ندي نزلت وسلموا علي بعض ولقتها مثقفه جدا وخفيفه ولذيذه وعرفت انهم هيبقوا اصحاب جدا
اتعشوا الكل مع بعض وسط رغي لانهائي من ايتن وصمت من ندي وادم الا لو اتوجهلهم سؤال
طلعوا اخر الليل يناموا بصمت ولا واحد فيهم نطق
النهار صحيوا علي خبط علي الباب بازعاج ودخلت ايتن تتنطط ونطت فوق اخوها.

ايتن: قوم بقي اصحي يالا وانتي يا بت يا ندي اصحي ده يوم جميل اصحوا
ادم فتح عينه: الساعه كام؟
ايتن: سبعه
ادم: ولما هيا سبعه بتصحيني ليه يا بنتي انا نايم متأخر ابعدي بقي
ايتن عماله تشد فيه يقوم وندي مستنياه ينفجر فيها او يزعق بس لقته بيقوم معاها
ادم: اها قومت عايزه ايه بقي؟
ايتن: عايزه اخرج واقضي اليوم كله بره ونفطر وسط الغيطان يالا بقي يا ادم علشان خاطري
ادم: رجعتي بدوشتك وبطلباتك اللي ما عتنتهيش.

ايتن: ربنا ما يحرمك مني ومن دوشتي ابدا
ادم: يارب يا اختي عدخل اغير والبس خمس دجايج بالكتير انتي اخلصي معاها بجي
قصده علي ندي، سابهم ودخل الحمام وايتن بتشد ندي علشان تقومها
ندي: اخرجي انتي واخوكي اتبسطوا
ايتن: لا طبعا لازم عروستنا الحلوه تبقي معانا ونتبسط مع بعض يالا هتتبسطي وهتشوفي ادم مختلف عن الجد ده
ندي: ليه هو ده بيعرف يضحك ويهزر؟

ايتن: ما تتخيليش قد ايه انتي بس لسه ما تعرفيهوش قومي البسي واجهزي يالا البسي اي بنطلون وبلوزه كده علشان حركتك تبقي ساهله
سابتهم ونزلت وهيا قامت تجهز، ادم خرج لافف نفسه بفوطه بس وعريان وبينشف في شعره وندي كانت اول مره تشوفه كده بصتله بإعجاب معرفتش تداريه
ندي: oh my gosh، This your body، I can t believe that
ادم ابتسم ودور وشه بعيد عنها علشان ما يبنش انه فاهم هيا بتقول ايه.

ادم: ارطني ارطني اتحركي والبسي خليني انا كمان البس ولا عاجبك المنظر؟
ندي: جاهل...
سابته ومشيت ودخلت الحمام بس صوره عضلاته وجسمه مش مفارقاها واتمنت لو كان زيها او استايل او بيتكلم حتي عادي...
خرجت ولبست بس لبسها معجبش ادم نهائي
ادم: حد قالك ان انا رايحيين ديسكو؟ احنا رايحين غيط يا بنتي غطي جسمك ده
ندي: اختك قالتلي البس بنطلون.

ادم: البسي بنطلون بس مش ربع بنطلون والبسي حاجه تغطي دراعاتك دي ولا نسيتي حاله الجرب اللي كانت عندك؟وبعدين احنا خارجين طول النهار ليه لابسه عدسات في عنيكي؟ رايحين فين احنا؟ قال لابسه عدسات زرقا قال
ندي: انا عندي جرب ولا بلدكم المقرفه دي وبعدين مين قالك ان دي عدسات؟ انا مش لابسه عدسات
ادم: كلمه في حق بلدنا ومش هيعجبك ردي وبعدين لما انتي مش لابسه عدسات امال الزرقان ده ايه؟ عدوي
ندي: عنيا يا جاهل.

ادم: عينيكي سودا
ندي: دي كانت lenses
ادم: كانت ايه يا اختي
ندي: كانت عدسات يا جاهل
ادم: اللهم طولك يا روح، يعني انتي شعرك ناعم وخليتيه كنيش وعنيكي زرقا ولابسه عدسات سودا انتي مش طبيعيه ابدا
ندي: بحب العنين السودا انا حره
ادم: جولي انا هبله، انا عبيطه مش حره
ندي: انا مش فاهمه شعري وعنيا انا حره انا هبله خلاص كده مرتاح؟
دخلت ايتن تفض بينهم: هنخرج امتي يا عرب؟

ادم خارج: عدلي منظرها ده ولا مفيش خروج وغطي دراعاتها العريانه دي...
ادم سابهم ونزل يستناهم وشويه وحصلوه وكانت ندي لابسه بنطلون جينز عادي وعليه بلوزه بكم خفيفه قصيره بس ارحم من العريان واخدهم وخرجوا وفسحهم، ركبوا حنطور يلف بيهم ولاحظت ندي انهم كل ما بيعدوا علي حد بيقف احتراما لادم، نظرتها ليه بتختلف شويه شويه.

وهما مع بعض ندي قامت تتفرج علي البنات اللي بيشتغلو في القطن وادم عينه عليها بيراقب كل همساتها
ايتن: علي فكره هيا مش هتوه ولا هيجرالها حاجه
ادم فاق: هاه؟ ايه هيا دي؟
ايتن: اللي عينك ما بتنزلش من عليها
ادم: دي امانه مش اكتر ولا اقل
ايتن: اممم عيني في عينك كده! من امتي بتلف وتدور عليا؟
ادم: انا ما بلفش وادور انا فعلا اهتمامي بيها خوف مش اكتر علشان ابوها، انا وهيا صعب احنا متضادين في كل حاجه.

ايتن: وهي دي الشراره بينكم، التضاد، تعمل ايه بواحده زيك؟ هتبقي ملل
ادم: ومش عايز برضه قطه بريه سانه ضوافيرها طول الوقت وبتخربش وتعض
ايتن: ماشي هقبل كلامك مؤقتا
ادم: المهم عملتي ايه في رحلتك واخوكي البأف ده مكلمكيش ؟
بدؤا يدردشوا مع بعض وندي من بعيد بتراقب ادم هو واخته وهزاره وضحكه معاها
اتغدوا وايتن جت علي رجل اخوها ورقدت وفضلوا يهزروا وشويه ونامت، ندي بتبصله باستغراب
ادم: عتبصيلي كده ليه؟

ندي: اللي يشوفك مع اختك يفتكرها حبيبتك
ادم: هيا فعلا حبيبتي عحبها اكتر من اي حد تاني
ندي: ربنا يخليهالك
سكتوا الاتنين وكأن مفيش اي كلام يتقال مع ان كل واحد عنده مليون سؤال وسؤال.

بتمر الايام ببطء وايتن عامله دوشه في البيت وبتاخد ندي طول الوقت وادم مشغول مع الفلاحين ومشاكلهم واراضيه، وطبعا الايام ما بتخلاش من المشاحنات بينهم وبين بعض، ندي بعد ما عرفت ان ادم عنده خيل بدأت تخرج وتتمشي بالخيل وهو خصصلها فرسه ليها هيا ومنعها منعا باتا تركب حصانه هو وكل يوم نفس الخناقه...
في يوم رجع هو وقت الظهر ودخل لقي اتنين من العمال بيدردشوا بس سمع اسم مراته.

& يااه جامده من الاخر صاروخ بنت الايه اهي دي البنات مش الغفر بتوعنا
@@ وكله كوم ولبسها كوم يالهوي بتجننيني، تخيل ما بعرفش انام غير لما اتخيلها مكان الحرمه
& انا بنام مع الحرمه واغمض عيني واتخيلها هيا، شفتها لابسه ايه النهارده؟
@@ لا ما شفتهاش لابسه ايه؟
& اهي حاجه اكده من فوج خفيفه زي القماشه ومربوطه علي رقبتها ووسطها عريان واكتافها بس كله كوم وصدرها كوم تاني خالص
@@ اوصفلي ماله يعني باين؟

& لا مش باين بس هيا تقريبا ما لبساش حاجه تحت القماشه دي فباين اجولك ايه برتقالتين تتمني
هنا ادم مقدرش يسمع اي كلمه زياده
ادم: هو انتو مواركوش شغل ولا ايه؟ قاعدين فاضيين
الاتنين اتنفضوا ووقفوا وبصوله
الاتنين: رايحيين علي اشغالنا اهو
ادم: لا استنوا، ، فتحي يا فتحي
@ ماله فتحي؟
& بلاش فتحي
فتحي جه يجري وضرب تعظيم لادم
فتحي: أأمرني
ادم: ادي للاتنين دول حسابهم وشهر زياده ومشيهم من هنا.

الاتنين: ليه يا ساعت البيه احنا عملنا ايه؟
ادم: طلعهم برا
فتحي مسك كل واحد من قفاه وبيشدهم
@ انا عندي عيال بربيهم
ادم بعد ما مشي خطوه رجع وبصله: اللي عنده عيال وبيربيهم بياكل عيش بهدوء وما بيبصش لاهل بيت اللي مشغله! اعتقد كده فهمتو عملتو ايه؟ واحمدوا ربنا اني هكتفي بطردكم بس، فتحي
فتحي: او عايزني اادبهم شاور
ادم: لا ارميهم بره
فتحي رماهم ورجع لادم اللي هيولع في نفسه من الغيظ.

فتحي: يا بيه لو غلطوا يتأدبوا، . مينفعش حد يرفع عينه في حق اهل بيتك ونسكت عليه
ادم: الغلط مش عندهم هما، الغلط عندي انا
سابه ومشي وفتحي اتضايق لضيقه وحس فعلا ان ندي مش مناسبه ابدا لراجل زيه
ادم دخل لندي والشرر بيتطاير من عنيه ولقاها قاعده والبنات بيتفرجوا عليها وهيا ولا هاممها وفعلا بلوزتها كانت فاضحه اوفر، ،.

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

ادم دخل لندي والشرر بيتطاير من عنيه ولقاها قاعده والبنات بيتفرجوا عليها وهيا ولا هاممها وفعلا بلوزتها كانت فاضحه اوفر، ،
ادم: جومي اطلعي فوج عايزك
ندي: ماليش مزاج بعدين
ادم كان بيحاول يتكلم كويس علشان البنات اللي مراقباه وبتتعجب من رب عملهم اللي فجأه واحده بتمشي كلامها عليه
ادم: قلت جومي
ندي: وانا قلت ماليش مزاج.

ادم وصل للقمه فراحلها شد المجله اللي في ايدها ورماها على اخر دراعه ويدوب هتنطق لقته ماسكها من شعرها وبيجرجرها على فوق وهيا بتصوت وتصرخ وامه طلعت على صويتها وقفته
كريمه: ادم سيبها
بص لامه: ارجوكي ما تدخليش في دي بعد اذنك
كريمه فاهمه ابنها وعرفت انه طالما ما سمعلهاش يبقي في حاجه فسكتت بس ندي بتستنجد بيها
دخلها اوضتهم ورزع الباب وزقها من ايده وقعت على السرير
ندي: انا مش هقعدلك في البيت انت همجي.

ادم: همجي جاهل مجنون متخلف، قسما بالله لو لبستي حاجه معجبتنيش وخرجتي بيها لاجطعك فاهمه ولا له
ندي: انا مخرجتش وبعدين انا لابسه ايه؟ ماهي بلوزه عاديه اهي
ادم: بلوزه عاديه؟ ولابسه ايه تحتها؟ هاه
ندي: مش فاهمه
ادم: وانتي تفهمي ليه؟ انتي مش لابسه حاجه تحتها صح؟ مش واخده بالك انها مجسمه صدرك وباين قوي، . مش ملاحظه ده؟
ندي: المفروض اعمل ايه فيه؟ كل واحده عندها صدر وبيبان ما بيتخباش ده.

ادم: بس مش كده، مش بالمنظر ده، مش انا اللي كل اللي يسوي واللي ما يسواش يبص لمرتي، مش انا اللي رجالته كل واحد بيتخيل انه نايم معاكي لان سيادتك بتغريهم
ندي: انا ما بغريش حد، وبعدين شغل ناس محترمه عندك
ادم: خليكي انتي محترمه
ندي: انا محترمه غصب عنك
ادم قرب منها ولمس صدرها بطريقه مستفزه خلتها رجعت لوري غطت صدرها بايدها.

ادم: اللي تلبس ده بره اوضه نومها ما تبجاش محترمه وبتجدم دعوه لكل راجل يتفرج ولا ده قصدك؟
ندي: انت مش محترم واللي يفكر كده يبقي مش محترم
ادم: ده تفكير اي راجل بلبس زي ده
ندي: انت همجي ومتخلف ورجعي وعلشان كده بتفكر كده
ادم: رجعي متخلف همجي اي مسمي بس قسما بالله ان لبستي حاجه بالشكل ده تاني ما هيحصلك كويس ابدا
ندي: انا مش هقعدلك هنا انا رايحه عند بابي.

ادم: وريني عتخرجي كيف ووريني لبس تاني اكده وانا هتكون اول مره امد يدي على حرمه وأدبها
سابها وخرج وهيا فضلت تعيط، امه وقفته حاولت تكلمه بس اعتذر منها ورفض وخرج وهيا طلعتلها فوق تشوفها
كريمه: في ايه لكل ده؟ عملتي ايه؟
ندي: انا معملتوش حاجه هو جاي من بره مجنون، انا يجرجرني من شعري كده؟ انا مش هقعدله هنا انا همشي
كريمه: عطي اوامره بره ما تخرجيش ولا تطلعي حتي الجنينه؟

ندي: ليه هيحبسني ولا ايه؟ طيب انا ماشيه
كريمه بتحاول توقفها بس مقدرتش عليها. فتحت باب الفيلا واتفاجئت بفتحي على الباب بصلها من فوق لتحت
فتحي: اسف يا هانم اتفضلي جوه
ندي: ابعد من وشي
فتحي: اوامر البيه حضرتك ما تخرجيش حتي الجنينه فلو سمحتي اتفضلي
ندي: ماشي ماشي
سابت الباب وده وفتحت الباب اللي بيودي للبيسين بس اتفاجئت بإتنين رجاله قالولها نفس الكلام
معرفتش تخرج ابدا ففضلت تعيط.

كريمه اخدتها في حضنها: على فكره الاسهل تغيري هدومك وتعتزري لجوزك وهو هيرجع في كلامه
ندي: لا هو بيذلني وانا عمر ما حد عاملني كده
كريمه: هو متضايق ليه؟ ايه اللي حصل؟
ندي: معرفش جاي متضايق من لبسي وجه يتجنن عليا مش فاهمه، انا مخرجتش بره باللبس ده وجوه البيت جاي يقولي انتي مش لابسه حاجه تحت البلوزه وصدرك معرفش ماله، انا في البيت.

كريمه: صدرك متجسم جوي فيها واكيد حاجه ضايقته معلش، ادم ما بيعملش حاجه اعتباطا اكده فاعذريه حبيبتي
كريمه نادت على فتحي ودخلها
كريمه: ادم متضايج ليه ايه اللي حوصل؟
فتحي: اللي فهمته يا هانم ان حد اتحددت على الهانم الصغيره بطريجه مش ولابد وطرد اتنين عمال دلوقتي وحضرتك عرفاه ما بيحبش يجطع رزج حد
كريمه: طيب طردهم ليه ماعتعرفش؟
فتحي: لاه معرفش بس كل اللي جاله انهم عيبصوا لاهل بيته بطريجه عفشه.

كريمه: طيب روح انت خلاص، هاه شوفتي غيران عليكي يا ستي، عيحبك
ندي: بيحبني؟ ادم ما بيحبنيش وانا ما بحبوش بعد اذنك
طلعت جري لاوضتها لانها مش عايزه تفكر كده ابدا
شويه وكريمه طلعتلها تاني علشان تغديها وشدتها واخدتها تقعد معاهم وسط البنات وخلت البنات يحاولوا يفرفشوها
وهيا قاعده نامت على رجلين كريمه وكريمه بتلعب في شعرها.

ندي كان احساس جواها انها عايزه تعمل ده وتشوف رد فعل كريمه ايه؟ فرقدت على رجليها ولقتها بتلعب في شعرها بحب وبحنان!
اول مره حد يحتضن ندي كده واول مره تحس بحضن حنين كده وان في حد مهتم بزعلها!
احساسيس كتيره ملخبطه جواها؟ كريمه مهتمه بيها وبزعلها ليه! ليه بتحاول تعلمها امور دينها وليه مثلا مش بتجبرها تلبس زي بنتها ايتن؟
ليه ادم اتجنن من لبسها ده هل هو خوف على اسمه ولا غيره نابعه من حب؟

رجع ادم اخر النهار وامه فهمت منه ايه اللي حصل
كريمه: بس برضه براحه عليها واحده واحده يا ادم
ادم: عايزاني اسمع رجاله بيتكلموا عن مراتي وبيوصفوا في جسمها وكل واحد بيتخيلها في سريره وتقوليلي اهدي وواحده واحده؟ طيب ازاي؟
كريمه: ايوه اقولك اهدي لسببين مهمين
ادم: ايه هما؟
كريمه: الاول انها مش مراتك اصلا...
ادم كأنه اتفاجئ بالحقيقه دي او تناساها.

كريمه: والتاني ان كل العالم ده جديد عليها دي امريكيه اتربت من غير حرام او عيب او قيود مستني منها ايه؟ تكون محجبه زي اختك! ولا زيي انا؟ فوق يا ادم وفكر بعقلك شويه، اطلعلها يا ابني وطبطب عليها بدال العنف ده من امتي انت كده؟ فين حنيتك وطيبتك؟ ليه دي على طول متعصب معاها؟ ما انت امجد بيعمل مصايب وبرضه بتاخده بالعقل اهدي عليها شويه.

ادم طلع ولقاها بتعيط وكمشانه في مكانها وحس قد ايه هيا ضعيفه ومنكسره وهو بيقسي عليها كتير فضل واقف كتير مش عارف ينطق او يتكلم وهيا ما رفعتش دماغها تبصله حتي
وكان هينزل يقعد مع امه بس حس انه فعلا جه عليها قوي فراح وقعد جنبها على السرير وهيا بتعيط وهو متكتف وواخد الموضوع على كرامته قوي.

واخيرا قلبه رق فمسك ايدها وشدها وهيا رافضه تقوم معاه او تتعدل بس هو شدها جامد لحد ما قعدها قصاده واول ما شاف وشها كل تردد جواه اختفي واتبدد مسح وشها بايديه
ادم: بطلي عياط خلاص اهدي، اهدي حقك عليا
بصتله وكأنها شايفه حد غريب عنها، ادم بجبروته بيعتذر معقوله؟
ادم: انا اتنرفزت عليكي جامد بس غصب عني ما استحملتش رجاله يبصولك بصه مش ولابد وجيت وطلعت كله عليكي انتي.

ندي: انا ما طلعتش بالهدوم بره انا بس قعدت انا وماما في التراس شويه شربنا قهوه لكن ما طلعتش بره
ادم: برضه ما استحملتش حد يبصلك كده
مسح ادم دمعه نزلت منها غصب
ادم: خلاص ما تعيطيش بقي.

شدها في حضنه وهيا كأنها كانت مستنيه ده لانها دفنت نفسها جواه وكأنها اخيرا وصلت لغايتها وامنياتها وما اخدتش بالها نهائي ان لهجه ادم كانت عاديه مش صعيديه لما بيتكلم بهمس وحنيه ما بتركزش هو بيتكلم ازاي اصلا، اخدت نفس طويل شمت ريحته اللي عشقتها مش عارفه ليه كانت متخيله انها مش هتحب ريحته وانه كصعيدي مش هيعجبها وان هتبقي ريحته مش حلوه بس عشقت ريحته وريحه برفانه المميز واستغربت شياكته في حاجات بسيطه.

ادم ضمها جامد ودفن وشه في شعرها وداب بين احضانها بس فجأه افتكر انها شرعا مش مراته، فجأه افتكر قيم ومبادئ اتربي عليها، فجأه افتكر سالم اللي امنه على بنته
بعد عنها وسابلها الاوضه وخرج من غير ولا حرف وهيا فسرت ده انه خاف من ضعفه او انه ندم على اعتذاره بس استغربت من قلبها اللي بيعاندها في وجوده وبيتمني قربه...
بالليل متأخر رجع وحس ان في حاجه اتغيرت بينهم.

مش عارف ينام جنبها ويفضل بعيد، في شحنات بقت في الجو مش عارفلها مصدر...
بقي بيبعد عنها تماما وبيحاول ديما يتجاهل وجودها وده حسسها بوحده رهيبه...
بتعدي الايام وكل يوم يخترع خناقه جديده معاها ولسه حابسها
ندي: بقولك ايه استني قبل ما تنزل
ادم: افندم نعم
ندي: انا عايزه اخرج انا زهقت
ادم: اخرجي
ندي: والحراسه اللي انت حاططها تحت دي؟
ادم: هشيلها بس تلبسي عدل
ندي: هخرج بالفرس.

ادم: ما تبعديش وما تركبيش غير الفرسه بتاعتك مفهوم؟
ندي: على فكره انا بعرف اركب خيل من سنين
ادم: ما تركبيش غير الفرسه بتاعتك وما تطلعيش على الطريق بس في حدود الجناين اعتجد كلامي واضح والا مفيش خروج
ندي ما ردتش وهو سكت ونزل وهيا بتقضي ايامها شبه بعض الايام بقت ممله وهو بيتجنبها كده وحتي ايتن سافرت لكليتها...

كانت بتخرج بفرستها تتمشي ساعتين تلاته وترجع
في يوم كانت بتتمشي ووقفت تريح شويه وكان في شباب قريبين منها فاتكلموا معاها وهيا لقتهم ظراف فقعدت معاهم وضحكوا وهزروا وجابولها عصير وقعدت وسطهم وصوت ضحكهم عالي جدا
ادم كان مروح في عربيته وفتحي سايقها وهما في الطريق لمحوا الشباب دي وادم لمح الفرسه
ادم: فتحي مش دي ريحانه الفرسه بتاعت ندي؟
فتحي: ايوه هيا، والهانم كمان موجوده اهي.

ادم: طيب اوقف، يا الله منك يا ندي
فتحي: يا سيدي دي مش من توبك خالص
ادم: دي خدمه لسالم مش اكتر
فتحي: عارف بس اهل البلد مش عارفين والكل مستغرب انك راضي بالوضع ده
ادم: مش وقته يا فتحي مش وقته
نزل ادم وراح لمراته اللي مندمجه تماما مع الشباب اللي اول ما لمحوا ادم كلهم وقفوا وهيا اخدت بالها فابتسمت له
ندي: ادم، الشباب دي دمهم خفيف قوي وذوق جدا.

ادم: امال لازم يكونوا ذوج هما عارفين انتي مين واكيد عاملين حساب لده ولا ايه؟
الشباب بارتباك: طبعا يا ادم بيه طبعا
ادم: طيب يالا يا ندي
ندي: اسبقني انت وانا هجيب ريحانه واجي
ادم: فتحي هات ريحانه وحصلنا وانتي اتفضلي
ندي: انا حابه اروح مع ريحانه في الهوا
ادم شدها براحه ظاهريه من ايديها بس كان هيكسر ايديها في ايده
ادم: بقول يالا، بعد اذنكم يا شباب وشكرا على ذوجكم مع مرتي
اخدها ومشي.

ندي: براحه انت بتوجعني، ايدي هتتكسر
ادم: انا عايزها تتكسر
فتحلها باب العربيه وزقها دخلها وهيا مش فاهمه ماله
ندي: انت مالك في ايه؟ انت ازاي تعاملني كده؟
ادم مردش عليها وساق لحد البيت ووصلوا نزل وفتحلها الباب وشدها من العربيه وعرفت ان في حاجه حصلت بس هيا معندهاش فكره ايه اللي مضايقه
ندي: ادم في ايه؟
ادم ما ردش بس اخدها ومجرجرها وراه لحد فوق دخلوا اوضتهم ورزع الباب
ندي: في ايه مالك؟

ادم ما بيردش بس بيقلع هدومه وبيبصلها وهيا الخوف ملاها وبترجع لورا، دي اول مره يقلع قدامها قلع وبصلها
ادم: انتي محتاجه راجل في حياتك وانا مكنتش واخد بالي ان ده قصدك، انتي بتتفنني كييف تغري كل واحد وكييف تلفتي نظر كل راجل وطالما اكده يبجي اني اولي من الغريب، انا اهو جدامك ومستعد وهوريكي اللي مشفتيهوش جبل كده
ندي: لأ لأ يا ادم لأ
ادم: انا كنت بجول لأ برضك بس انتي زودتيها جوي.

جاعده تتسرمحي وسط شباب كلياتهم بينهشوكي بعنيهم وجاعده ولا هامهك ولا عامله حساب ان معاكي راجل بس ده غلطي لان انا مش مكفيكي ودي غلطه مش هتكرر
ندي: احنا كنا بنتكلم بس
ادم بيقرب: وانا هتكلم، بس مش هتكلم بس
قرب منها جت تجري مسكها بقبضه من حديد حاولت تفلت من ايده بس مفيش فايده حاولت تصرخ بس محدش نجدها
مسكها قطع هدومها كلها ورماها على السرير.

ادم: انا مش عارف انتي عامله الدراما دي كلها ليه اللي يسمعك يجول دي اول مره ليكي؟! انتي جايه من امريكا
ندي: ادم ارجوك
ادم: حبيبتي من غير ما تترجي اني هعمل كل اللي عيزاه
ندي: لا ابعد ارجوك ابعد
ادم: جلتلك لاه
ندي بتعيط وهو مش شايف دموعها بس الغيره ناهشه قلبه ومش عارفلها سبب ابدا
ندي: ارجوك يا ادم اسمعني مش بالطريقه دي!مش كده ابدا
ادم: وليه مش كده مش ده اللي انتي عايزه توصليله! مش هو ده غرضك؟

ندي: ارجوك يا ادم انا محدش لمسني قبل كده فمش بالطريقه دي
ادم: كدبه جديده دي صح؟
ندي: انا عمري ما كدبت ابدا انا محدش لمسني قبل كده يا ادم فأرجوك مش كده
ادم: بنت بنوت جصدك شوف عاد؟ طيب وكفايه عليكي كده عذريه...

كل محاولات ندي ما وقفتش ادم ابدا وكأنه مسير وشيء بيجبره، هو نفسه عايز يبعد بس مش عارف عايزها تبقي ملكه مش بس صوري ومش بس على الورق لا عايز كل حاجه فيها ملكه، نسي وعده لسالم ونسي كل حاجه ومش فاكر غير انها بين ايديه وبس، ندي استسلمت وتعبت من مقاومته واتفاجئت انها هيا كمان عايزاه يبقي جوزها بجد مش بس صوري، الاتنين فجأه بقوا روح واحده وجسم واحد واتعلقوا ببعض واتقابلت عنيهم في نظره مليانه رغبه وشوق من الاتنين وضمت ادم في حضنها، خبط مزعج على الباب بيفوقه من الحلم الجميل اللي كان فيه.

كريمه: افتح يا ادم الباب حالا، ادم، ادم
ادم قام بسرعه وبيبص حواليه لهدومه وهدومها المقطعه، لبس بسرعه وبص لندي اللي غطت نفسها ودورت وشها بعيد عنه
فتح لامه الباب
كريمه: اطلع بره حالا اتفضل
ادم: امي
كريمه: من غير ولا كلمه اطلع بره اتفضل استناني في اوضتي
خرج ادم وهيا دخلت لندي وقفلت وراها الباب
كريمه: متخافيش حبيبتي، محدش هيإذيكي هنا جومي تعالي البسي هدماتك.

قومتها كريمه وجابتلها هدوم تلبسها وشالت الهدوم المقطعه رمتها
كريمه: معلش لازم اسألك؟ انا اتأخرت عليكي ولا جيت في الوجت المناسب؟
ندي كان نفسها تقولها انها جت بدري قوي
كريمه: حبيبتي ردي عليا ما تتكسفيش مني
ندي: لا مفيش حاجه حصلت بينا مفيش حاجه هو بس كان، انا مش فاهمه هو كان عايز ايه ولا بيعمل كده ليه؟ هو بيعترض على كل حاجه؟ مفيش حاجه بتعجبه ابدا ومش عارفه اعمل معاه ايه؟
كريمه: طيب ايه اللي جننه كده؟

ندي: معرفش، انا كنت بتمشي على ريحانه ووقفت وبنتمشي وقفت مع شباب عزموني على شاي فوقفت معاهم شويه وكانوا ظراف جدا هو شافني اتجنن
كريمه: ليه حج يتجنن
ندي: انتي هتعملي زيه؟ ليه يتجنن فيها ايه؟
كريمه: حبيبتي انتي عتعرفي الشباب دول؟تعرفي اخلاجهم؟ تعرفي كييف عيفكروا فيكي؟ تعرفي كييف عيبصولك؟ ما تعرفيش هو يعرف فهمتي؟ وبعدين دي اسمها غيره
ندي: الغيره دي بتيجي مع الحب وهو ما بيحبنيش.

كريمه: امال تصرفاته دي عتسميها ايه؟
ندي: تحكم، سيطره، حاسس انه كده بيحافظ على صورته وشكله قدام رجالته، اي حاجه غير انها تكون حب
كريمه: انا شيفاها حب ادم مش اكده واصل واول مره يتصرف كده على العموم ارتاحي دلوقتي وربنا يسهل بس الحاجات اللي انتي عارفه انها عتجننه بلاها يا بنتي
ندي: ماهو انا مش بعرف
كريمه: معلش بكره تتعودي على طبعه.

سابتها كريمه وراحت لابنها اللي مستنيها في اوضتها دخلت ورزعت الباب وبصت لابنها بتحدي
كريمه: سيادتك كنت بتعمل ايه؟ هاه
ادم: معملتش
كريمه: ادم، اوعي تنسي للحظه وعدك لسالم انك تحافظ على بنته، مش معقوله توعده تحافظ عليها وانت اللي تضرها
ادم: انا ما ضريتهاش
كريمه: امال لما تغتصبها يبقي اسمه ايه؟
ادم: اغتصبها؟
كريمه: امال اللي كنت هتعمله اسمه ايه؟

ادم: دي مراتي شرعا وقانونا مراتي، عايشه تحت سقف بيتي وقدام الكل حتي ابوها عارف انها هنا وهو سلمهالي بايده تبقي شرعا مراتي
كريمه: طيب مراتك بس ده ما يمنعش انك كنت هتغتصبها
ادم: شوف تاني تقولي اغتصاب؟
كريمه: اي علاقه تتم بدون موافقه الطرف التاني يبقي اسمها اغتصاب حتي لو مراتك
ادم: المهم محصلش حاجه
كريمه: ولو مكنتش جيت؟
ادم: انتي عايزه ايه يا امي؟

كريمه: عايزه سلامتك وراحتك، ادم عايزها مراتك يبقي الاول تبلغ ابوها انها هتكون مراتك بجد والاهم انها هيا تكون موافقه وان كل حاجه تتم برضاها مش غصب عنها فاهم ولا لأ؟
ادم: انا مش عايزها ولا تلزمني بعد اذنك
سابلها ادم البيت كله وخرج لانه محتاج يرتب افكاره ويفكر هو عمل كده ليه؟ كان عايز يأدبها فعلا ولا كان عايز حجه لنفسه يقرب منها؟

ندي كمان كانت متلخبطه مش عارفه ولا فاهمه ايه اللي بيحصل؟ معقوله الهمجي الجاهل ده بدأ يعجبها؟
رجع اخر الليل فلقاها صاحيه
ادم: انتي كويسه؟
ندي: وانت يهمك؟
ادم: لا ما عيهمنيش بس انتي امانه واسف نسيت ده ولولا اني عامل حساب لابوكي...
ندي: كنت هتعمل ايه؟
ادم: كنت هعمل كتير بعد اذنك
سابها ودخل يغير هدومه وطلع كانت نايمه او عامله نفسها نايمه وهو نام بس الليل طويل والشحنات كل يوم بتزيد عن اللي قبله.

ادم وندي بعد اللي حصل بقوا بيتعاملوا بحزازيه شديده وبيتكلموا في اضيق الظروف، ..
في يوم ندي صحيت على دوشه فقامت ولبست ونزلت واتفاجئت بحد موجود جنتل قوي وعجبها جدا
كريمه: تعالي يا ندي مفيش حد غريب ده امجد اخو ادم وايتن
امجد بصلها وما تخيلش ابدا ان في حد بالجمال ده!
امجد: يا اهلا اهلا بالجمال الامريكي
ابتسمت ندي لأمجد...

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

في يوم ندي صحيت على دوشه فقامت ولبست ونزلت واتفاجئت بحد موجود جنتل قوي وعجبها جدا
كريمه: تعالي يا ندي مفيش حد غريب ده امجد اخو ادم وايتن
امجد بصلها وما تخيلش ابدا ان في حد بالجمال ده!
امجد: يا اهلا اهلا بالجمال الامريكي
ابتسمت ندي لأمجد...
ندي: انت بقي امجد؟
امجد: ايه ده انا مشهور هنا ولا ايه؟
ندي: لا مش قوي بس اسمك بيتذكر بس ديما مربوط بألقاب مش حلوه.

امجد ضحك بخفه: اممم اكيد طبعا المعقد ادم، سيبك منه ده جد بطريقه اوفر قوي والحياه ابسط من كده، الحياه جميله c est la vie
ندي: اهمم وانت بقي مش زيه؟
امجد: انا على النقيض تماما في كل حاجه
هنا ادم دخل واتكلم بالصعيدي: فعلا يعني عتلاجيه تافه فاشل ماعيتكلمش ولا كلمه جد، مالوش اي اهتمامات او انتماءات، عايش اكده وخلاص
امجد بالصعيدي بيقلد اخوه: استني اكمل انا، عايش زي البهيم ياكل ويشرب وينام صوح؟

ادم دخل وامجد راح عليه وحضنوا بعض يسلموا على بعض وشافت حب بجد بينهم على الرغم من الاختلافات الواضحه
ادم: حمد الله على السلامه، اتمني تكون خلصت فسح علشان تشوف كليتك وتخلص وتخلصني انا منك؟
امجد: ليه هو انت على ذمتي علشان اخلصك؟ وبعدين على افتراض اني خلصت هتخلص مني ازاي؟ هتتبري مني ولا ايه؟
ادم: مش هتبري بس اخلص بجي ما زهقتش؟
امجد: حاضر حاضر يا سي ادم، بس ما قولتليش انها قمر كده!

ندي استغربت انهم سبق اتكلموا عنها
ادم بصلها وبص لاخوه
ادم: اطلع ريح وانا هروح عندي شغل مهم عخلصه
سابهم ادم وخرج وهيا فضلت كتير تبص للباب اللي خرج منه وكأن خروجه عمل فراغ في المكان
امجد: ايه وصلتي لفين؟
ندي: هاه لا ابدا
امجد: بقولك تفطري معايا؟
ندي: ok no problem
امجد: ok that s good
ندي: you speak English?
امجد: yes.
ندي: اخيرا حد هيفهمني في البيت ده.

فطروا مع بعض واكتشفت شخصيه لذيذه جدا في امجد واتمنت لو اخوه يبقي زيه...
اخر النهار ادم طلع اتغدي مع الكل وطلع اوضته يغير هدومه
ندي: انت نازل تاني؟
ادم: ايوه في مشكله في بلد جنبنا ورايح هناك
ندي: مشكله ايه؟
ادم: خناقه وان ما اتلمتش في اولها هيكون فيها دم
ندي: نظام تار وكلام فاضي من ده؟
ادم: التار مش كلام فاضي دي مشكله بتقابل معظم الصعيد
ندي: ده تخلف وهمجيه ورجعيه
ادم: ماشي ياست المتعلمه.

ادم بيلبس وهيا بتراقبه فبيلبس الشوز بتاعه
ندي: معقوله Timberland
ادم جمد للحظه وما تخيلش انها هتراقب كل حاجه
ادم: افندم؟ بتقولي ايه؟يطلع ايه ده؟
ندي: your shoes
ادم: رطنت اهي
ندي: جزمتك
ادم: مالها؟
ندي: ماركه عالميه فمستغربه انك بتلبس الماركه دي؟
ادم: وهو حتي الجزم فيها ماركات؟ وبعدين اللي بيلبسوا ماركات احسن مننا في ايه؟
ندي: مش قصدي بس اقصد انت عرفتها منين؟
ادم مش عارف يقول ايه: امجد جابهالي.

ندي: اه كده معقوله
ادم فضل كتير يبص لخيبه املها وفي الاخر مشي
امجد اخد اسبوع في البلد وطول الاسبوع ندي ما بتفارقوش ابدا وادم ملاحظ ده
امجد: مراتك دمها خفيف قوي
ادم: كويس انك فاكر انها مراتي
امجد: تقصد ايه يا ادم؟
ادم: ما اقصدش يا امجد
امجد: لا سيب اللي في ايدك ده وقولي تقصد ايه؟ انت متخيل ان انا ممكن ابصلها بطريقه مش كويسه يا ادم؟ انا بعتبرها زي ايتن
ادم ساب اللي في ايده ورد بتعب واجهاد ظاهرين.

ادم: عارف يا امجد انك بتعتبرها كده بس المشكله مش فيك المشكله فيها
امجد: لا يا ادم المشكله فيك انت، انت لو ظهرت بطبيعتك قدامها هتعشقك
ادم: وهو انا مش بطبيعتي؟
امجد: لا طبعا انت واخد دكتوراه في امريكا وبتتكلم كذا لغه وقدامها الصعيدي القفل اللي ما يفهمش اي شيء.

ادم: لا طبعا ده مش صح، هو علشان انا مش لابس ماركه ومش بعوج لساني وانا بتكلم ابقي مش قد المستوي؟ امجد انا بطبيعتي قدامها بس مش بذوق نفسي فهيا لو هتتقبلني لشكلي يبقي ما تلزمنيش انا مش عايزها تعشقني لشكلي واستايلي لو هتحبني يبقي لطبيعتي، للانسان اللي جوايا فهمت؟
امجد: برضه التوافق مهم
ادم: مهم بس مش هو الاساس
امجد: المهم لو متضايق من كلامي معاها هبطله.

ادم: لا طبعا انت ارحم من غيرك على الاقل مطمن وهيا معاك، انا هسافر مصر يومين وارجع عندي مشاكل في الشغل وانت خلي بالك منها هنا في غيابي
امجد: اوك تمام
ادم مراته عرفت من امجد انه مسافر فطلعتله تجري
ندي: انت مسافر القاهره؟
ادم: ايوه
ندي: هاجي معاك
ادم: انا مسافر صد رد هتتعبي
ندي: لا مش هتعب ارجوك عايزه اغير جو البلد ارجوك وكمان اشوف بابا ارجوك يا ادم دي اول مره اطلب منك حاجه.

ادم: هروح بعربيتي هتستحملي الطريق؟
ندي: اه
ادم: قدامك نص ساعه وهنتحرك اجهزي بسرعه
ندي جريت عليه وباسته في خدته وجريت تجهز وهو فضل واقف مكانه ايده على خده مكان ما باسته
مستغرب هو ليه مشاعره كلها بتتفاعل معاها؟
نزلوا الاتنين مع بعض
امجد: ايه ده بقي؟ هتسيبوني هنا لوحدي ولا ايه؟ طيب ادم هاجي معاك
ادم: يا الله حاسس انكم اطفال
امجد: اديني تلات دقايق.

طلع يجري وفعلا دقايق ونزل واتحركوا كلهم وطول الطريق ندي وامجد مش مبطلين رغي وضحك وندي بتتعمد تكلمه بالانجليزي علشان ادم ما يفهمش او تضايقه اكتر او تحسسه انها متفاهمه مع اخوه اكتر منه؟ المهم ان كل كلامها مع امجد بالانجليزي.

وهو بدأ يتضايق ايوه بيثق في اخوه بس الموضوع بقي اوفر قوي، وصلوا استراحه نزلوا فيها وهو سابهم ودخل الحمام وخرج لقاهم طالبين ساندوتشات وبياكلو وامجد بيمسح حاجه على شفايف ندي وهيا بتضحك وده وصله لقمه الغضب
ادم: مش يالا
امجد: طلبتلك ساندوتشات اقعد الاول
ادم: يالا عايز اوصل بدري اتفضلوا
ندي: هادم اللذات يالا
ادم: اتفضلوا
امجد: هات اسوق انا شويه وانت ريح.

ادم فعلا ركب ورى ينام شويه بس ماقدرش ينام وهو شايف مراته منسجمه مع اخوه بالشكل ده لدرجه انه فكر يكلمهم بلغتهم لمجرد انه يضايقها بس اتراجع وفضل ساكت واخيرا وصلوا بعد رحله العذاب دي
امجد: هتروح فين؟
ادم: هنوصل ندي الاول بيت ابوها
قاله عنوانها ووصلوها وبعدها مشيوا الاتنين
امجد: ايه مالك؟
ادم: ماليش
امجد: لا بجد مالك؟

ادم: مالي يا امجد؟ دي مراتي اللي انت مش مبطل هزار معاها، ايوه قلتلك عادي بس مش للدرجه دي، اتفضل نزلني الشركه وشوف رايح فين
امجد: انا اسف يا ادم
نزل ادم الشركه وغير هدومه ورجع لطبيعته اللي اتفاجئ انها وحشاه
فضل وقت كتير في مكتبه وسط اجتماعات ولقاءات متأخره شويه وفريده دخلتله كان هو وسالم
فريده: ندي بره
ادم: ايه؟ ليه؟
فريده: عايزه سالم بيه؟
ادم: اطلعلهابسرعه اتفضل
سالم: اكلمها في الطرقه يعني ولا ايه؟

ادم: طيب انا هدخل الحمام وانتي دخليها بس ما تخليهاش تطول
فعلا ادم استخبي في الحمام وندي دخلت لابوها
ندي: امال فين شريكك الغامض؟
سالم: غامض ليه؟
ندي: ابدا بس ما اتقابلتش معاه ابدا المهم ما تعرفش ادم فين؟
سالم: ليه؟
ندي: عايزه اخرج مع امجد وامجد مش بيرد عليا فقلت اشوفه مع ادم ولا لأ؟نفسي اعرف انت ليه جوزتني ادم؟ ليه مثلا ما جوزتنيش اخوه؟
سالم: وانتي عايزه اخوه؟
ندي سكتت كتير: راجل جنتل قوي، دمه خفيف، يتحب.

سالم: وادم؟
ادم مستني اجابتها بترقب ونفاذ صبر
ندي: ادم؟ همجي متخلف هيكون ايه يعني؟ ما بيفهمش في اقل الحاجات، ايوه راجل يعتمد عليه بس
سالم: بس ايه؟
ندي مش عارفه تقول ايه: بس خالي من الاحاسيس والمشاعر مش زي باقي البشر معدوم الاحساس محب للسيطره، المهم يا بابي انا ماشيه ولو ادم كلمك خليه يكلمني
سالم: غريبه انك مهتمه برأيه؟
ندي: علشان هو غبي مش اكتر وردود افعاله غبيه وبخاف منه.

ندي مشيت وادم خرج بيحاول يداري ضيقه وسالم ما اتكلمش بس قاله يكلمها ومشي هو كمان
فريده دخلت تمضي ورق ولقته سرحان
فريده: مش كفايه بقي اللعبه دي؟ طولت قوي
ادم: مش عارف يا ديدا اخرتها ايه اصلا!المهم عايزه حاجه!
خلصت شغلها معاه وخرجت وهو كلم ندي ووافق انها تخرج مع اخوه والوقت اتأخر بالليل وهما سهرانين بره وهو على نار اخر ما تعب اتصل بأخوه وطلب منه يرجع وهو مستنيهم مع سالم
سالم: ادم ركز شويه معايا.

ادم: انا معاك اهو
سالم: حفله بكره لازم تكون موجود فيها
ندي: حفله؟ بكره؟
الاتنين بصولها وادم بصلها من فوق لتحت وسكت
ندي: طبعا مش عجباك؟ عادي المهم بابي حفله ايه؟
سالم: شغل مش حفله حفله يعني
ندي: اهو اي جو وخلاص
ادم: انتي عايزه تروحي الحفله دي؟
ندي: لا احنا هنخرج
ادم: انتو ؟ اللي هما مين؟
مسكت ايد امجد: احنا الاتنين
ادم معلقش بس انسحب بهدوء بعد ما مسي عليهم
الصبح بدري طلع الجنينه وشويه واخوه طلعله.

امجد: انا راجع البلد دلوقتي
ادم: وخروجك مع ندي ؟ خرجها الاول
امجد: ادم انت اخويا الكبير وانا لايمكن ابدا اضايقك وانت حاليا متضايق مني وده مش هسمح بيه ابدا
ادم مسك اخوه من اكتافه الاتنين واتقابلت عنيهم
ادم: لو ندي عجباك يا امجد خدها انت عارف العلاقه بينا ايه وبعدين ما تخافش احنا مش متجوزين بالمعني ده
امجد: لا يا ادم ابدا مجرد انها شالت اسمك اتلغت من تفكيري انا والله بتعامل معاها كأيتن وبس.

ادم: وانا والله عارف ده كويس بس عندي طلب منك
امجد: شاور
ادم: عايز اعرف هيا دماغها فيها ايه ناحيتك ممكن؟
امجد: حاضر هعرفلك
ادم: خلاص هنسافر اخر النهار كلنا مع بعض
ادم راح الحفله هو وسالم واندمجوا مع الناس والعملاء بتوعهم وشويه وادم بيتكلم لمح ندي قدامه واتقابلت عنيهم للحظه بعدها عدي حد بينهم وهو جري بسرعه واختفي
ندي عماله تدور عليه مش مصدقه عنيها اصلا
ادم اتصل بسالم: بنتك هنا بتعمل ايه؟

سالم: مش عارف ماشفتهاش اوعي تكون شافتك؟
ادم: لمحتني وانا اختفيت بس انت حاول تمشيها
سالم: حاضر حاضر
يالم راح يدور على بنته لحد ماشافها
سالم: بتعملي ايه؟
ندي: بدور على ادم، انت ما شفتوش؟
سالم: كان هنا بس انتي بتعملي ايه هنا؟
ندي: لابس ايه؟
سالم: مين ده؟
ندي: ادم كان لابس ايه؟
سالم: زي ما بيلبس عادي هيكون لابس ايه يعني؟
ندي: بابا انا شفته لابس بدله وبيتكلم زي اي جنتلمان هنا كان امور قوي، بابا ادم.

قاطعها ابوها: بطلي هبل بقي بدله ايه وزفت ايه؟بطلي بقي سطحيتك دي واهو جاي هناك اهو
ندي لفت بسرعه واتصابت بإحباط اول ما شافته بالجلابيه زي ماهو
ادم: ايه اللي جالك وفين امجد؟
ندي: انت غيرت هدومك صح؟
ادم: غيرت فين يعني؟ غيرت في البيت قبل ما انزل
ندي: مش معقوله بيتهيألي يعني؟
ادم: سلامتك يا قطه من الجنان بدري عليكي المهم فين امجد؟
ندي: مع صحباته انا عايزه اروح ممكن؟
ادم: يالا بينا...

اخدها ادم ومشي واتصل بأخوه اللي اعتذر لانه قابل اصحابه وطلب من ادم يروح هو وهو هيطلع على كليته بقي، الطريق كان طويل وممل وكل شويه ندي تتكلم عن امجد وهو ساكت
واخبرا وصلوا البلد وطلعوا اوضتهم
ندي: تعرف ان امجد
هنا ادم انفجر فيها: امجد امجد امجد ايه؟ معندكيش غيره تتكلمي عليه زهقتيني بعد اذنك
سابها ودخل ياخد دش يمكن يبرد نار الغيره دي
ندي مش عارفه هو اتجنن من ايه كده وانفجر ليه؟
بس اتعودت على تقلباته دي...

عدت الايام ببطء وبرود من الطرفين وفي مره ادم كان وسط رجاله كتير متجمعين عنده بيشتكوا ان الزرع بيموت والمحصول ضعيف وكل واحد جايب دره فاضيه وبيوريها لادم ومش عارفين يعملوا ايه؟
ادم: هنحاول نشوف حل اكيد في علاج
هنا ندي دخلت: طبعا كل حاجه ليها علاج
ادم: ان شاء الله نشوف علاج خير عايزه حاجه؟
ندي دخلت وسط الكل وقربت من فلاح ماسك كذا كوز دره في ايده ومدت ايدها تاخد واحد منه
ندي: تسمحلي؟

ادم مستغرب هيا عايزه ايه وداخله وسط الرجاله ليه؟ بس مش عايز يتهور
ندي: ده مرض بيصيب انواع كتيره من النباتات وبيأثر على المحصول واسمه (، )
ادم استغرب من كلامها وبيبصلها
ندي: مالك؟ انت ما تعرفش ان دراستي كلها في امراض النباتات ولا ايه؟ ده تخصصي
ادم: لا معرفش الصراحه
ندي: طيب انا ممكن اساعد لو تحب؟
ادم: طبعا لو تقدري
ندي: طيب عايزه معمل او اي مكان اشتغل فيه.

ادم: ينفع تشتغلي في المركز بتاع المبيدات وهناك هتلاقي دكاتره يساعدوكي مختصين بعلم النبات ورينا شطارتك، فتحي
جه فتحي يضرب تعظيم سلام
فتحي: اوامرك
ادم: خد الهانم المركز وخلي الكل تحت امرها واي حاجه تحتاجها تتنفذ، اتفضلي
ندي مشت مبسوطه من ثقه ادم ومبسوطه انها هتمارس شغلها اللي بتحبه.

قضت اليوم كله في المعمل بتاخد عينات من النباتات وبتجرب عليها حاجات ومعاها تلاته دكاتره بيساعدوها، اخر النهار ادم راحلها ودخل لقاها فوق ميكرسكوب ومندمجه جدا والصوره اتحفرت في دماغه اخيرا لقالها اهتمامات غير الميكب واللبس والمجلات، دخل وحمحم
ندي: ادم اهلا اتفضل
ادم: هتباتي هنا ولا ايه؟مش يالا
ندي: اوكي يالا اديني دقيقتين
ادم: خدي راحتك انا هستناكي
خلصت ومشيوا الاتنين مع بعض وركبت عربيته.

ادم: هاه قضيتي يومك كيف؟

هنا ندي اتفتحت وفضلت تتكلم كتير ونص كلامها مصطلحات وكلمات بالانجليزي ومش مستوعبه ان ادم موقفهاش او قالها مثلا مش فاهم بس فضل يسمعها ويتناقش معاها لحد ما وصلوا بيتهم نزلوا اتعشوا وفضلت ترغي وهيا قاعده جنبه لحد ما نامت زي العيل الصغير على كتفه وهيا بتتكلم فضل كتير يلعب في شعرها ومستمتع بوجودها في حضنه ومستغرب من مشاعره واحاسيسه وقدرتها على نقلته من سابع سما لسابع ارض والعكس واخيرا شالها وحطها في السرير وجه يقوم اتعلقت في رقبته وابتسمت.

ندي: خليك جنبي.

ادم رقد جنبها وهيا استخبت في حضنه بس فضل يقنع نفسه انها نايمه وما تقصدش لحد ما نام هو كمان وصحي الصبح كانت كلها بين ايديه هيا كمان صحيت واتوترت اول ما اخدت بالها انها في حضنه بس كانت مستمتعه بحضنه ده اخيرا الباب خبط عليهم
فتحي بره: سي ادم في ناس تحت عايزينك
هنا ادم عايز يقوم بس مش عارف ازاي
ندي بهمس: هتنزل؟
ادم بهمس: غصب عني
ندي بتدفن وشها في رقبته: خليك
ادم اتنفس نفس طويل: مش هينفع لازم اقوم.

ندي مش واخده بالها انه بيكلمها عادي مش صعيدي
ندي: طيب قوم
بتقوله يقوم وهيا ماسكه فيه ومتعلقه برقبته وهو لاعارف يقوم ولا عارف يرد بس كل اجراس الخطر بتضرب ولو ما قامش مش هيقوم ابدا من جنبها
ادم: ندي انا لازم اقوم
ندي: انا مش مسكاك
ادم: بجد؟ ماشي مش هرد عليكي
ندي: قوم انا بعيده اهوه
بصلها واخيرا قدر يقوم ودخل ياخد شاور يفوقه من حاله الحب اللي غمراه...

اخدت يومين بتروح المعمل واخيرا طلعت بعلاج للزرع وجهزوا كميات كبيره منه ووزعوه على الفلاحين وادم متحمس جدا معاها وكريمه فرحانه جدا بيها
بعدها بيومين صحيت ندي على دوشه عاليه وزعيق وخناق ودربكه كتيره فقامت بسرعه بصت من البلكونه لقت ناس كتيره فلبست بسرعه ونزلت تشوف في ايه اللي بيحصل؟
@ احنا اتخرب بيوتنا
& كل اللي حيلتي راح حرام
£ وانا كل الطيور اللي عندي ماتت.

@ الجاموسه بتاعتي كانت بتصرف علينا كلنا نعمل ايه من غيرها؟
؟ طيب انا العجلين دول كنت هبيعهم واجوز البت ياخراب بيتك يا سعداوي
£ نعمل ايه دلوقتي رد علينا يا ادم بيه؟
ادم: مش لما تدوني فرصه اتكلم ارد، اللي فهمته دلوقتي انكم اكلتم الحيوانات بتاعتكم من الزرع المرشوش صح؟ وحيواناتكم ماتت صح
@&£ ايوه كله بسبب الهانم مراتك هيا قتلتهم انت لازم تجيبلنا حقنا يا بيه.

ندي واقفه ومش مصدقه واخدوا بالهم منها واول ما شافوها الكل هاجمها ووجهوا ليها اتهامتهم وهيا باصه لادم ومستنياه ينجدها.

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

اغلب اهل البلد في بيت ادم بيشتكوله ان بهايمهم وطيورهم ماتت بسبب مراته و ندي واقفه ومش مصدقه واخدوا بالهم منها واول ما شافوها الكل هاجمها ووجهوا ليها اتهامتهم وهيا باصه لادم ومستنياه ينجدها راحت ووقفت جنبه ومسكت ايده اللي مداريه بينهم بحيث تستمد القوه منه او تحس انه مش هيتخلي عنها..
ادم فضل متردد يمسك ايدها ولا يشد ايده بعيد واخيرا ضغط على ايدها ضغطه انه جنبها وانه عمره ابدا ما هيتخلي عنها.

@ الست الامريكاويه جايه تعمل تجارب عليناحضرتك لازم تجيبلنا حجنا
&دي ميهمهاش واصل الناس كويس انها تجارب على الزرع مش علينا احنا
ادم فاق من افكاره على اتهامات الناس
ادم: كل واحد فيكم يحط لسانه جوه خشمه واوعو للحظه تنسوا ان اللي بتتحددوا عنها دي مرتي فاهمين ولا لأ؟ ولو مرتي غلطانه انا هعوضكم غير كده ما اسمحش لاي مخلوج يتكلم حرف واحد في حجها، اعتجد كلامي واضح؟ فتحي...
فتحي: اوامرك.

ادم: ما عايزش حد اهنيه واصل
ندي: ادم لحظه!انا قلت للدكتور محسن اللي شغال في المركز ونبهته ان العلاج سام وان محدش ياكل ابدا من الزرع على الاقل لمده اسبوع انا نبهته
ادم: فتحي، عايز د / محسن تيجيبهولي حالا
فتحي: اوامرك
ادم اخد ندي ودخل البيت وفتحي بدأ يمشي الناس، كريمه كانت قاعده مستنياهم يدخلوا واول ما دخلوا بصت لابنها نظره عتاب انه سلم مسؤليه زي دي لندي، ..
ندي: ادم انت لازم تصدقني! انا نبهت الدكتور.

قاطعها ادم: نبهتيه؟ ما جولتيليش انا ليه؟ هاه؟ انا اصلا مش عارف ايه اللي خلاني اثق فيكي في حاجه زي كده؟ انتي مستهتره، ما بتهتميش بأي حد غير نفسك وبس، انتي متخيله انتي عملتي ايه؟ انتي مستوعبه يعني ايه فلاح يبقي عنده مثلا جاموسه بيربي بيها عياله وتكون فاتحه بيته وهيا مصدر رزجه وانتي تيجي بكل بساطه تحرميه من رزجه ده؟ ولا واحده مربيه شويه طيور تبيع بيضهم او تبيعهم وتربي عيالها! انتي متخيله انتي عملتي ايه في الناس دي؟ انتي متخيله كام بيت هدتيه؟ طبعا كل الكلام ده ولا هامك صح يا امريكيه؟ بس العيب مش عليكي العيب عاللي حاطك في بيته.

ندي بتسمعه وهيا مصدومه ما تخيلتش انه هيقف ضدها كده، مكنش قصدها ابدا ده يحصل
ندي: انا اسفه مكنش قصدي.

ادم: اسفك مش مقبول لانه لا هيقدم ولا هيأخر انتي كده ده طبعك ما بتعمريش في اي مكان، تزهجي من امريكا تنزلي مصر تجعدي شويه تهربي على امريكا لا ليكي بلد ولا ليكي انتماء ولا ليكي اي اهتمامات انسانه تافهه ملكيش اي لازمه والمره الوحيده اللي عملتي لنفسك جيمه هديتيها فوج ادمغة الكل ودمرتي الدنيا بغباوتك واستهتارك.

كريمه: كفايه اكده يا ادم كلامك لا هيجدم ولا هيأخر، حاول تعوض الناس اللي خسروه وارجوك مره كمان ما تخليش مراتك تتدخل في امور تخص البلد واهلها
ندي: ماما ارجوكي اسمعيني انتي انا نبهت الدكتور
كريمه: اللي حصل حصل وامر الله تم، ادم صلح اللي حصل ده...
ادم: حاضر يا ست الكل، اتفضلي انتي اطلعي اوضتك ومش عايز اشوف وشك بره الاوضه اتفضلي
ندي طلعت تجري على اوضتها تعيط.

كريمه: افهم بس انت كان عقلك فين تسلمها مسؤليه زي دي؟ انت اتجننت يا ادم؟
ادم: اسف يا امي
كريمه: اعمل بيه ايه اسفك ده؟مراتك اخرها تنظم حفله تختار فستان لكن تهتم بأمور بلد وتسلمها رجاب ناس، انت مجنون يا ادم؟
ادم: امي انا اسف انا هصلح غلطها ده خلاص ارجوكي كفايه بقي، انتي مش متخيله خيبه الامل اللي انا فيها.

كريمه: خيبه امل؟ اوعي تكون بنيت اي امال عليها؟ اوعي تتخيل انها ممكن في يوم تبقي بنت بلد وتكمل معاك هنا، دي مش من توبنا ابدا وده اللي اتأكدت منه
ادم: حاضر يا امي
كريمه: حاضر ايه؟
ادم: حاضر مش هبني عليها امال وحاضر هصلح غلطها وحاضر اي حاجه تجوليها عندك حاجه تانيه؟
كل ده وندي بتسمعهم ومنهاره من كلام ادم وعدم ثقته فيها نهائي فدخلت اوضتها تعيط لوحدها
قاطعهم فتحي ودخوله بدكتور محسن اللي جاي متوتر
ادم: اتفضل.

د/ محسن: افندم يا ادم بيه
ادم: ندي حذرتك من تأثير العلاج بتاع الزرع فليه محذرتش العمال والفلاحين قبل ما توزعلهم العلاج؟
د/ محسن: لا يا باشا انا معرفش انه سام ولا مرات حضرتك ما نبهتنيش للنقطه دي...
ادم: بجد مراتي ما نبهتكش؟ طيب وانت كنت فين وهيا بتصنع العلاج ده وليه ما تابعتهاش وليه ما قمتش بشغلك وليه ما فهمتش العلاج ده ايه قبل ما توزعه هاه؟ مش ده شغلك؟
د/ محسن: يا بيه دي مراتك.

ادم: يعني ايه مراتي؟ يعني تسيبها وما تفهمش هيا بتعمل ايه؟ طيب بلاش ما تتعلمش هيا بتشتغل ازاي؟ يعني ايه مراتي مش فاهم؟
د/ محسن: يعني كلامها اوامر
ادم: طيب وقالتلك حذر العمال
د/ محسن بتوتر: لا مقالتش
ادم: لا قالت، هيا قالت انها نبهتك انت بتتهم مراتي انا، مرات ادم محمد السويفي بالكدب؟قولهالي مراتك كدابه اتفضل، فتحي
د/ محسن: لا يا باشا بلاش فتحي
فتحي وقف: اؤمرني يا باشا
ادم: دكتور محسن بيقول ان مراتي كدابه.

د/ محسن: يا باشا انا مقولتش كده
ادم: نعمل ايه يا فتحي في واحد بيتهم مراتي انا بالكدب؟
فتحي: نجطعله لسانه يا باشا علشان ما يتطاولش على اسياده تاني
د/ محسن: يا باشا انا عايش في خيرك يا باشاً
ادم: وعلشان كده اول ما بتعض بتعض ايدي انا صح؟ مراتي نبهتك ولا لأ ودي اخر مره هسألك بنفسي السؤال ده؟
د/ محسن: نبهتني. وانا ما اهتمتش ووزعت العلاج للفلاحين بس والله ما كنت اقصد أذي لحد انا ما تخيلتش انه ممكن يعمل كده؟

ادم: امال تخيلت ايه؟ انت متخيل انت عملت ايه في الفلاحين دول؟ سيادتك هتطلع للناس اللي متجمهرين بره بيتي وتعترفلهم ان ده غلطك وهما يتصرفوا معاك
د/ محسن: لا يا باش ارجوك دول هيقتلوني مكاني انا اسف انا في حمايتك انت
ادم: تتهم مراتي وتقول في حمايتي؟
د/ محسن: مرات حضرتك لو غلطت محدش هيقدر يلمس شعره منها ولا يوجهلها كلمه لكن انا يا باشا...

ادم: لا مش على حساب مراتي ولا سمعتي فاهم ولا لأ؟ فتحي، خده يعرف الناس بره الحقيقه
فتحي شد الدكتور اللي بيستنجد بأدم
الناس اول ما سمعوا الحقيقه من الدكتور وفتحي كانوا عايزين يقتلو الدكتور وكانوا بيحاولو فعلا يوصلوله وصوتهم عالي جدا لحد ما ادم خرج.

ادم: بس كفايه كده، الدكتور غلط وهو عارف غلطه كويس وانتو اتأذيتو وانا عارف خسارتكم قد ايه وما تخافوش انا مش هتخلي عنكم وهعوض كل واحد فيكم ومش هتخلي عن حد، دكتور محسن محدش هيضايقه بكلمه مفهوم ولا لأ؟
@ لا يا باشا اللي غلط لازما ولابد ياخد جزاته
& ايوه يا باشا لازم ياخد جزاته
كل اهل البلد اصروا انه يتعاقب
ادم: خلاص عقابه انه مالوش عيش وسطنا هنا تاني يرضيكم ده؟

اعترضوا شويه بس في الاخر كلام ادم بيتنفذ، محسن مشاه من البلد لمكان تاني وفعلا بدأ يعوض الفلاحين اللي خسروه
اخر الليل مهدود تعبان دخل اوضته كانت ندي قاعده على السرير ودموعها مغرقه وشها بصلها وتجاهلها ودخل غير هدومه وطلع رقد من غير ولا كلمه ونام او تظاهر انه نايم
النهار طلع وهو صحي بعد نوم متقطع لقاها مجهزه شنطه وقلبه دق اول ما شافها
ادم: ايه دي؟
ندي: شنطتي
ادم: انا عارف انها زفتتك...

ندي: كفايه بقي انا عايزه ارجع امريكا
ادم: بتهربي كالعاده
ندي: انا عايزه افهم انت مقعدني هنا ليه؟ انا محدش طايقني هنا، كلكم بتكرهوني، والدتك بتكرهني، شغالينك، عمالك، اهل البلد، وانت
كان نفسه ينطق وينكر ده بس هيا كملت
ندي: عايز مني ايه؟ انت قولتها انا ماليش انتماء لهنا فسيبني اروح للمكان اللي بنتميله...
ادم: وامريكا هو مكان انتماءك؟ هيا دي بلدك؟
ندي: ايوه.

ادم: اممم طيب، خروج من هنا مش هيحصل وريني بجي سيادتك هتعملي ايه؟
جه يمشي بس هيا وقفت قصاده وقفته
ندي: انت ما بتصدقنيش عايزني افضل هنا ليه؟
كانت عايزه تسمع اي كلمه منه بس زقها بعيد عن وشه وسابها وخرج لانه معندوش اجابه ليها...
اخد فتره مشغول مع الفلاحين وهيا محبوسه في بيته وهيا حابسه نفسها في اوضتها
ادم: على فكره انتي مش محبوسه هنا انتي ممكن تخرجي بريحانه
ندي: اهل البلد كارهيني اخرج اروح فين؟

ادم: معرفش بس محدش هنا كارهك انتي بيتهيألك
سابها وخرج وهيا نزلت لريحانه واخدتها تتمشي بيها شويه وخرجت وقابلت بنات شغالين اول ماشافوها عزومها تقعد تفطر معاهم اترددت بس وافقت وفعلا قعدت فطرت معاهم واكتشفت انها مش مكروهه ولا حاجه...
ايتن نزلت اجازه هيا وامجد ودول عملوا جو مختلف في البيت وندي اندمجت معاهم جامد وعوضوها شويه عن وحدتها...

ندي كانت كل شويه بتشغل اغنيه معينه اجنبيه اسمها don t let me down وبترقص عليها كتير وادم بيراقبها من بعيد لبعيد، وحاسس انها بتوجهالو هو الاغنيه دي او بيحاول يقنع نفسه ان الاغنيه دي بتشغلهالو هوه...

ادم رجع في يوم بدري وداخل مستعجل
كريمه: براحه يا ابني مالك؟
ادم: معزوم على فرح ومتأخر وعايز الحق كتب الكتاب
ايتن: طيب ما تاخدنا معاك، ندي عمرها ماشافت افراح في بلدنا
ندي: بيقولك مستعجل، خليها مره تانيه
ادم بصلها: لو عايزه تيجي يالا بس قدامكم نص ساعه بس مش اكتر تكفيكم؟
ايتن: طبعا يالا يا ندي
شدتها وطلعوا يجروا الاتنين وهو فضل باصصلهم لحد ما اختفوا وفاق على صوت امه
ادم: ايه قولتي حاجه؟

كريمه: بقولك ما تتعلقش بأحبال دايبه، مسيرها هترجع بلدها
ادم: ما تقلقيش عليا بعد اذنك
سابها وطلع اوضته بس مالقيش ندي وخمن انها مع ايتن بيجهزوا فدخل حمامه يغير وياخد شاور سريع
خرج كانت ندي قدام المرايا بتحط ميك اب كان لابس وجاهز فحمحم علشان تاخد بالها منه واول ما شافته قامت راحتله ووقفت قصاده وعطتله ظهرها ورفعت شعرها وهو مش فاهم عايزه ايه بس ظهرها العريان سحب اي تفكير او فهم منه
ادم: افندم.

ندي: السوسته ممكن تقفلها؟
ادم: اه
ادم مسك السوسته بايدين مهزوزه وبدأ يقفلها وفعلا كانت مش عايزه تتقفل وبدأ يتعصب عليها فايده بتلمس ظهرها كل شويه
ندي بهمس: ادم
ادم: هاه
ندي: مش عايزه السوسته تتقطع
ادم: حاضر.

بدأ يحاول معاها بالعقل فقعد على ركبه في الارض بحيث يشوفها شابكه في ايه فلقاها جزء من الفستان محشور فيها وحاول يخرجه لحد ما اخيرا عرف وبدأ يقفل السوسته وبيقف معاها واحده واحده وهو قريب منها وهيا قدامه وشعرها على جنب ورقبتها عريانه فلقي نفسه بيحط شفايفه على رقبتها وبيدفن وشه في شعرها وهيا سندت على صدره ويدوب حط ايديه حواليها فالباب اتفتح
ايتن: انا جاهزه.

ايتن لاحظت الوضع ده بس كانت دخلت زي المجنونه وهما اتنفضوا بعيد عن بعض الاتنين
ايتن: اسفه اني دخلت كده انا معرفش ان انت هنا ابيه اسفه كتير
ادم بص بعيد: لا عادي، انا هستناكم تحت بسرعه
وسابهم وخرج من غير ما يبص لواحده فيهم
ايتن: انا اسفه يا ندي
ندي: لا بتتأسفي ليه؟ عادي يا بنتي
ايتن: حاسه اني قطعت حاجه
ندي: مفيش حاجه علشان تقاطعيها يا ايتن انا وادم علاقتنا عاديه وبعدين دي فتره وهتعدي
ايتن: هتسيبيه يا ندي؟

ندي: هو اللي هيسيبني مش انا؟
ايتن: يعني انتي بتحبيه؟
هنا دخل امجد: ايه هتنزلوا ولا ايه؟ ادم هيطق تحت يالا
نزلوا التلاته مع بعض وادم اخدهم وراح على الفرح وندي بتراقب ادم في كل حركاته وبتراقب احترام الناس ليه...
العريس كان صاحب ادم قوي وشغل لادم اغنيه بحبك يا صاحبي وادم رقص معاه عليها وقعد.

اختفي ادم مع شويه رجاله وساب اخواته مع مراته ورجع بعد شويه اتفاجيء بالتلاته بيرقصوا على اغنيه شعبيه رقص معجبوش نهائي وخصوصا ان الكل بيبصولو هوه وبيلوموه بعنيهم ان ماينفعش مراته تبقي كده او ان الكل يشوف رقصها بالشكل ده، امجد في النص والبنتين حواليه وهو جه ووقف قدامهم
ادم: مش كفايه كده يا امجد ولا ايه؟
امجد: اه طبعا
ادم: طيب خد البنات روحهم ممكن ولا مش هتعرف؟
امجد: اه طبعا بعد اذنك.

اخد البنات ومشي وعرف ان في خناقه محترمه مستنياه في البيت قبل ما يمشوا ندي تجرأت وبصتله وندمت لان قابلتها نظره فولاذيه حست انها هتحرقها...
فضلوا التلاته مستنين رجوع ادم بتوتر وقلق وخصوصا ندي لحد ما سمعوا عربيه وصوت ادم
امجد: انا هنزل انا اخد اول صدمه واشوف الجو ايه؟
امجد نزل وقابل ادم تحت
امجد: حمدالله على السلامه، ما اتأخرتش يعني؟
ادم: انت عايز ايه؟
امجد: بس بطمن عليك
ادم: متشكر عايز حاجه تانيه؟

امجد: مالك في ايه؟
ادم: ماليش بعد اذنك
امجد: ادم في ايه مضايقك؟
ادم: بلاش يا امجد
امجد: لا في ايه؟ قول، معترض ان احنا رقصنا في فرح؟ ما انت رقصت؟

ادم انفجر: اني وقفت مع صاحبي كنوع من المجامله وبعدين انا ما هزتش وسطي ولا حزمت اختي ومرات اخويا ورقصتهم في وسط صعايده ورجاله هياكلوهم بعنيهم ورقصتهم، انا مش فاهم انت طينتك ايه يا اخي؟ في راجل محترم عنده دين او اخلاق يرقص اهل بيته وسط رجاله؟ انت فين نخوتك يا اخي؟ ما بتحسش؟ ما بتغيرش؟ ما بتفهمش؟
امجد: فيها ايه خليهم يفرحوا ويتبسطوا ومحدش يقدر يلمسهم او يبصلهم وانا موجود انت خنقه كده ليه؟

ادم: هو من امتي الانبساط بقله الادب؟ ما يتبسطوا بأي طريقه تانيه! ولو غيرتي على اهل بيتي خنقه يبقي ايوه انا خنيق...
كريمه طلعت على صوتهم: هتتخانقوا كده كتير؟ كل واحد على اوضته وانت يا امجد اللي عملته غلط فبلاش تقاوح
امجد: ماهو لازم تقولي كده لان كلام ادم منزل...
ادم: اطلع اوضتك بدال ما قسما بالله
كريمه: ادم، اطلع اوضتك انت كمان، اتفضلوا
ادم طلع اوضته ولقي ايتن مع ندي
ادم: اتفضلي على اوضتك.

ايتن: ادم انا اسفه
ادم: اتفضلي على اوضتك
ايتن: طيب انت زعلان مني؟
ادم: زعلان عليكي مش منك، انتي كنتي جوهره مصانه الكل بيبصلها من بعيد ويتمني بس يلمحها متخيلتش ابدا انك ممكن تنزلي للمستوي دي وترخصي نفسك كده، عتجلدي مين هاه؟
ندي بصتله واتجرحت قوي من كلامه وفهمت ان غضبه كل ده غيره على اخته مش اكتر
ايتن مشيت على اوضتها وهو بص لمراته
ادم: ما شاء الله عليكي اي شيء عتلمسيه عتدمريه.

سابها ودخل الحمام يهرب من نظراتها وهيا كرهته وكرهت ضعفها قدامه وكرهت دنيتها كلها، قررت انها لازم تبطل تضعف ولازم تعانده في كل حرف ولازم تطلع من البيت ده بسرعه...
ايتن وامجد مشيوا على كلياتهم وادم مازال واخد موقف منهم وندي بدأت تتعامل بمنتهي البرود مع ادم، راحت معاه توصل امجد وايتن للقطر لان ادم سحب عربيه امجد كنوع من العقاب وصلوهم المحطه وراجعين
ندي: ممكن اشغل الكاسيت؟
ادم: انتي حره.

ندي شغلت سي دي معاها وفيها الاغنيه اللي ديما بتسمعها ودي كانت اول مره يسمعوها مع بعض
كانت بتغني مع كل حرف وبتبص لادم وهو عامل نفسه مش واخد باله ولا مهتم ابدا بس قلبه هيخرج من مكانه وخصوصا وهيا بتقوله
I need you
بتقولها كتير وكأنها بتترجاه
Don t let me down
كان نفسها يقولها انه مش هيتخلي عنها ابدا بس طبعا مش هينفع ففضل ساكت لحد ما وصلوا البيت كان وصل لقمه احتماله
ادم: انزلي.

نزلت وهيا ساكته ويدوب مشيت خطوه
ادم: ندي
رجعت بلهفه.

ادم: خدي الصداع بتاعك ده
غمضت عنيها بوجع واخدت السي دي بتاعتها ومشيت مستغبيه نفسها.

تستاهلي يا غبيه انك تتمني واحد غبي جاهل يفهم! كنتي عايزه منه ايه؟ يفهم اغنيتك ويفهم رسالتك؟ نسيتو انه جاهل يا متخلفه؟ مستنيه منه يشاركك اهتماماتك او يسمع معاكي؟ انتي في وادي وهو في وادي مختلف تماما؟ اقفلي بقي صفحته واهو عدي شهرين استحملي واحد كمان وامشي ولازم تخرجيه بره اهتماماتك ولازم ترجعي لشخصيتك وما تسمحيلوش يمشي اي كلام عليكي، هو مالوش حكم عليكي.

طلعت غيرت هدومها ونزلت تعمل اي حاجه بس المهم تعارضه، خرجت الجنينه لقت السايس بيحمي حصان ادم واسمه ياقوت فلمعت في دماغها الفكره وراحت للسايس
ندي: بقولك روح هات ريحانه علشان احميها انا كمان
السايس: انا هحميها يا هانم اخلص بس ياقوت الاول
ندي: انا بقولك روح هاتهالي اتفضل
السايس: طيب وياقوت؟
ندي: هقف جنبه لحد ما تيجي اتفضل واتحرك يالا بسرعه.

السايس اتردد بس سمع الكلام ومشي وهيا استنته لحد ما مشي وراحت حاطه السرج على الحصان بسرعه وركبت واخدته وجريت بيه عندا في ادم واوامره وطلعت تجري وتجري وتجري وكل شويه تخلي الحصان يجري اسرع واسرع واسرع وهيا زي المجنونه، والحصان مجنون وبيطاوع جنانها مكنتش عارفه هيا رايحه فين ولا شايفه ايه الطريق؟ ومره واحده الحصان نط على الطريق العام واتفاجئت بعربيه في وشها معرفتش تعمل ايه ولا عرفت تتصرف ازاي بس الحصان وقف على رجليه في وش العربيه وهيا طارت بعيد وصوت فرامل جامد وده كان اخر حاجه حست بيها وسمعتها قبل السواد ما يهجم عليها...

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

ندي ركبت ياقوت وطلعت تجري بسرعه والحصان مجنون وبيطاوع جنانها مكنتش عارفه هيا رايحه فين ولا شايفه ايه الطريق؟ ومره واحده الحصان نط على الطريق العام واتفاجئت بعربيه في وشها معرفتش تعمل ايه ولا عرفت تتصرف ازاي بس الحصان وقف على رجليه في وش العربيه وهيا طارت بعيد وصوت فرامل جامد وده كان اخر حاجه حست بيها وسمعتها قبل السواد ما يهجم عليها...

الناس اتلموا عليها وعرفوها وعرفوا ياقوت @وبيطلبوا الاسعاف ولان البلد صغيره فالخبر وصل بسرعه للبيت
فتحي داخل يجري وري ادم اللي يدوب داخل البيت
فتحي: ادم بيه يا ادم بيه، الحج امصيبه
الكل طلع على صوت فتحي بسرعه
كريمه: في ايه يا راجل انت؟
ادم: في ايه يا فتحي انطق بسرعه
فتحي: ست ندي
ادم قلبه وقع بين رجليه
ادم: مالها؟ انطق
فتحي: اخدت ياقوت وخرجت
ادم خايف يسمع الباقي لانه عارف جنون الاتنين
كريمه: حصلهم ايه انطق.

فتحي: عملوا حادثه على الطريج
ادم مستناش حرف تاني وطلع يجري ووراه فتحي
ندي الناس فوقوها وهتموت من الخوف على حصان جوزها والاسعاف وصلت ورفضتها وقالت انها كويسه ووصل الدكتور البطري بتاع البلد ووصل ادم اللي طلع يجري على مراته
ادم: انتي كويسه!؟ فيكي حاجه؟ كويسه؟
ماسكها وبيفتش فيها كلها زي المجنون خايف عليها
ندي: انا كويسه شوف ياقوت
ادم هنا استوعب رفيق عمره وبصله وراح جري عليه وقعد جنبه في الارض.

الدكتور كان بيكشف عليه وناس كتيره ملمومه
الدكتور: ادم بيه
ادم رفع وشه: حالته ايه؟
الدكتور: انا اسف بس في الحاله دي احسن حل اننا نريحه من عذابه...
ندي اتفاجئت بكلام الدكتور وما تخيلتش ابدا ان دي ممكن تكون نتيجه تهورها!؟ او ان حصان ادم يتإذي بسببها وبسبب طيشها!
ادم: انت بتقول ايه؟ حصاني قوي وبيستحمل.

الدكتور: وكبير في السن ورجليه متكسره ومش هتخف وهيفضل يتألم كده يبقي الحل ايه؟ ماتفكرش بعواطفك ايوه هو قرار صعب بس ده الصح، انا هديله حقنه ونريحه...
ادم: لأ، لو حد هينهي حياته هيكون انا
ندي حطت ايدها على قلبها وحست بوجع ادم...
ادم مسك بندقيه فتحي ووجها ناحيه حصانه وبيحاول يقتله والكل مستصعب الموقف
فتحي: عنك انت ادم بيه اني هجوم بيها
ادم: لا يا فتحي.

ادم يدوب هيضغط على الزناد فحصانه رفع راسه وبص لصاحبه نظره طووويله وبعدها ريح دماغه تاني، ادم فضل شويه وبعدها رمي البندقيه
ادم: هعالجه، عايز انجله على البيت
الدكتور: قرارك عاطفي يا ادم بيه
ادم: قراري وانا حر فيه، اني مش هجتله طول ماهو مفتح عينه وبيتنفس، هساعده وهعالجه لاخر نفس، انا مش هدخل بيه سباق وعايز اقصي سرعاته، انا عايزو بس يجف على رجليه
الدكتور: في سنه ده مش هيقف.

ادم زعق: مش راح تعرف تعالجه جول وانا اجيب غيرك، جتل مش عجتله ودلوجتي اتفضل شوف طريجه ننجله بيها البيت اذا سمحت...
ندي قربت: اسفه يا ادم مكنتش اقصد
ادم: فتحي
فتحي: اوامرك
ادم: وصل الهانم البيت
ندي ما نطقتش ومعارضتش واتحركت مع فتحي من سكات
اول ما دخلت البيت كريمه جريت عليهم
كريمه: انتي كويسه يا بنتي
ندي: اه كويسه
كريمه: ادم فين؟
ندي: مع ياقوت هو اللي اتصاب جامد.

كريمه بزعل: قدر الله وماشاء فعل الحمد لله انها جت على جد اكده، بس انتي ليه خرجتي بياجوت؟ ريحانه فين؟
ندي سكتت وبصت للارض وما ردتش
كريمه: خرجتي بيه عندا في ادم صوح!؟ يعني مش فاهمه بتستفادي ايه لما عتعانديه او تأذيه؟ هو غلط معاكي في ايه؟
ندي: انا مش قصدي أأذيه ابدا
كريمه: في كل مره بتعانديه فيها او بتعارضي كلامه و بتحطي راسه في الارض بتأذيه، اطلعي ارتاحي.

طلعت وفضلت رايحه جايه عايزه تطمن، جسمها كله بدأ يوجعها جامد بس رافضه تقول لحد او تتكلم، الكل بيبصلها باتهام، حتي الخدم جابولها الاكل وسابوها، حست انها مكروهه جدا...
اخيرا ادم رجع بعد ساعات طويله من الانتظار، كان متبهدل وهدومه متبهدله، دخل وهيا جريت عليه
ندي: اخباره ايه؟ طمني عليه!
ادم زقها من قدامه ودخل الحمام ياخد شاور وخرج بعد فتره وكان نازل تاني ووقفت قدامه تاني وكانت قصاد الباب.

ندي: مش هتخرج غير لما ترد عليا، اخباره ايه؟
ادم: انا مش فاهم هو انتي بتسألي ليه؟ يفرج معاكي اصلا؟
ندي: انا مكنتش اقصد.

ادم: فعلا مكنتيش تجصدي، وانتي من امتي بتجصدي؟ موتي بهايم الفلاحين وطيورهم ومكنتيش تجصدي، سبتي ابوكي لوحدته ومحسيتيش بيه ومكنتيش تجصدي، عماله تغري في كل راجل بلبسك ده ومكنتيش تجصدي، علمتي ايتن تجف جام الكل وترجص وتتمايع ومكنتيش تجصدي، اتسببتي في جرح اغلي حاجه عندي وهتتسببي بموته وبرضه ما تجصديش، امال انتي جصدك ايه؟ مخلوجه ليه؟ غرضك ايه؟ تأذي في خلج الله وخلاص؟ كنتي عايزه تعانديني لمجرد العناد، عاندتيني اهو كده استريحتي؟ اديكي اهو رديتي كل حاجه عملتها فيكي مع اني مش عارف انا اذيتك في ايه علشان انتي مصره تأذيني بكل طريجه ممكنه؟ اديكي اهو هتتسببي بموت ياجوت اتمني تكوني مرتاحه؟ اتفضلي ابعدي عن وشي، انا بعد الساعات و الدجايج والشهر ده يخلص علشان اكون في حل من وعدي لابوكي وتخرجي بره بيتي، انتي اذيه في اي بيت انا مش عارف اصلا ابوكي عايزك يعمل بيكي ايه؟ انتي البعد عنك غنيمه...

زقها من وشه وخرج لحصانه اللي بيواجه الموت.

ندي فضلت كتير واقفه مكانها دموعها جامده لا راضيه تختفي ولا راضيه تنزل، بتعيد كل كلمه سمعتها من ادم، طول عمرها حاسه بالاحساس ده ان محدش عايزها ومحدش بيحبها ابدا وادم اهو اكد الاحساس ده، ابوها وامها انفصلوا وهيا اكتر واحده عانت من الانفصال ده، عامله تعاني من كل راجل بيدخل مع امها لحد ما كرهت كل الرجاله حتي ابوها كرهته لانه اتخلي عنها وسابها لامها اللي مش فاضيالها من مغامرتها العاطفيه، هيا فعلا زي ما قال ادم مش حاسه بالانتماء لاي مكان ومش عارفه تحس بالامان في اي مكان، ومش عارفه تعمل ايه؟ هيا تايهه مجروحه من الدنيا كلها بس للاسف محدش حاسس بيها ابدا، حتي ادم اهو هو كمان مش عايزهاومش طايقها، فضلت قاعده مكانها مش عارفه قد ايه بس حست بادم بيدخل الاوضه وكالعاده تجاهلها بس استغرب قعدتها هاديه كده على السرير، غير هدومه ودخل السرير ينام من غير ولا حرف، وفعلا من تعب النهار نام، صحي الصبح ملقاش ندي جنبه ويدوب هيدور عليها سمع صوت الميه في الحمام فعرف انها في الحمام، كان عايز يدخل الحمام ويغير علشان ينزل يطمن على ياقوت بس ندي طولت فنزل يطمن على حصانه الاول يكون هيا خرجت...

نزل ولقي فتحي معاه
ادم: اخباره ايه يا فتحي؟
فتحي: زي ماهو بس انا خايف لنكون فعلا بنعذبه؟
ادم: هو روح زينا يا فتحي اشمعنا احنا لما بنعجز او بنعمل حادثه الكل بيعمل كل اللي يقدر عليه علشان يعالجنا؟ ليه ما بيموتوناش علشان نرتاح من الألم؟
فتحي: احنا نختلف يا بيه؟ ده حيوان؟
ادم: ايه الفرق؟ احنا بنحس وهما ما بيحسوش؟ ليه نعالج نفسنا والحيوان نقتله بحجه اننا نريحه؟ انا هعالجه يا فتحي وبإذن الله هيقف تاني...

فتحي: بإذن الله، البت عزيزه بتشاور
ادم بص وراه وشافها وبص لفتحي باستفسار
فتحي: جصدها الفطار جاهز
ابتسم ادم: طيب روح افطر مع مراتك روح...
فتحي: لا انا هفضل جنب ياجوت وهيا تجيبلي الفطار اهنيه
ادم: لا روح افطر معاها واهو حمد السايس هيفضل معاه روح لمراتك
ادم مشي هو وفتحي ورايحين ناحيه البيت.

ندي قامت بدري قبل ما ادم يصحي ودخلت تاخد شاور يمكن جسمها يهدي من الالم اللي فيه، دخلت وفتحت الميه بحيث تملي البانيو ميه دافيه وتنام فيه شويه، فعلا نامت شويه بس الميه بدأت تعلي واتفاجئت انها مش قادره تتحرك نهائي ولا قادره تقوم ولا قادره تحرك ايديها او رجليها جسمها كله اتخشب زي ما تكون مشلوله، حست بادم لما صحي بس رفضت تنادي عليه لانها اولا مش عيزاه يشمت فيها او يعرف انها تعبانه وثانيا لانها مش عيزاه يشوفها كده ولا يحس انها محتاجاله...

ادم دخل هو وفتحي يفطروا ولقي كريمه مستنياه
ادم: ابعتى حد ينادي لندي تفطر معانا
كريمه: عزيزه، عزيزه
عزيزه: ايوه يا ست الحجه اتفضلي
كريمه: ندي جالتلك ايه؟
عزيزه: خبطت عليها في الحمام بس ما ردتش عليا يا ست الحجه وجولتها الفطار جاهز وبرضك مردتش
كريمه: طيب روحي انتي خلاص افطري وفطري جوزك
مشيت عزيزه وسابتهم يفطروا وادم سرحان تماما.

كريمه: انت بتتعصب عليها كتير، انا مش قادره افهمك يا ادم ما تعتبرها ضيفه هتاخد يومين وتمشي
ادم رافض المنطق ده ومش عارف ليه؟
ادم: الضيفه دي الكل عارف انها مراتي وشايله اسمي وبعدين هيا ليها حركات بتحرق الدم
كريمه: والله انا شايفه كل اللي بتعمله عادي ورد فعل مش اكتر.

ادم بنرفزه: يعني لما كانت هتموت ياقوت وهيا كمان ده كان عادي؟ ولا سمت بهايم الناس ده كان عادي ولا لما خلت بنتك ترقص وسط الرجاله ده عادي؟ ايه هو اللي عادي بس؟

كريمه: اختك مش صغيره علشان ندي تخليها ترقص وبعدين امجد كان بيرقص معاها وده فرح مش ذنبهايعني، وموضوع الزرع ده انت غلطان لانك ما تابعتهاش فيه وبعدين حذرت الدكتور وهو اهمل تحذيرها اما ياقوت بقي فده تمرد عليك وعلي تحكماتك انت وعند فيك، العناد يولد الكفر
ادم: انتي معايا ولا معاها؟ انتي بتبرريرها ليه؟

كريمه: انا مش معاها ولا عليها ولا ببرر تصرفاتها انا بحلل تصرفاتها، انا مستغربه انت ليه بتاخد كل تصرفاتها على اعصابك زي ما تكون حبيبتك او مراتك بجد؟
كريمه رمت السؤال علشان تشوف رد فعل ابنها اللي بص لامه وكأنه مستنكر سؤالها وحاول يرد عليها او ينكر انها حبيبته بس لسانه ما طاوعوش يقولها، وقام وقف
كريمه: رايح فين؟
ادم: هشوف ندي مش عوايدها تتأخر في الحمام كده ولا انها ما تردش على حد هطمن عليها وانزل.

ندي فوق بتعاني علشان وشها يفضل مرفوع فوق الميه وحاسه انها هتغرق، الميه كل شويه تغطي وشها وهيا بترفعه بالعافيه وبتفكر كل شويه تستسلم وخلاص يعني هتستني ايه ولامتي؟ وبعدين ادم طول ما نزل مش هيرجع غير اخر النهار واهل البيت مش بيدخلو اوضتها كتير لانها متعوده تنام للظهر
ادم طلع برضه ملقهاش في الاوضه وبرضه صوت الميه شغال، اتردد يخبط عليها ولا لأ؟
وقف قدام باب الحمام متردد.

ادم: ندي، انا نازل ما عيزاش حاجه مني؟
ندي سمعت صوته وعايزه ترد بس الميه بتغطي وشها وبتغرق ومش قادره تتطلع اي صوت
ادم: طب على الاجل ردي عبريني؟ المهم براحتك انا نازل سلام...
ندي هتعيط لازم تطلع اي صوت اي حركه اي حاجه تخليه يدخل لانه عمره ما هيدخل عليها الحمام ابدا الا لو هيا اتحركت
يالا يا ندي بس اي صوت قاومي اتحركي ما تستسلميش للموت انتي ياما واجهتي، انطقي، قولي اسمه.

ادم خرج للاوضه ومش عارف ليه القلق ماليه وزعلان انه كان قاسي قوي عليها
ندي بصوت مكتوم: ا، د، م
ادم حس انه سمعها وقف مكانه ومش عارف هو سمعها بجد ولا اتهيأله؟
رجع وقف قدام الحمام: انتي قولتي حاجه؟
ندي: ا، ا، د
معرفتش تكمل الكلمه ولا تنطق
ادم: ندي في ايه؟ انطجي.

فتح الباب بس مقفول من جوه، بدأ يخبط جامد وبرضه مفيش اي رد كده عرف واتأكد ان في حاجه غلط حاول يكسر الباب بس مقدرش ابدا فخرج بره صرخ ونادي على فتحي يطلعله وفعلا طلعوله كلهم كريمه وفتحي وعزيزه
ادم: اكسر معايا الباب ده يا فتحي
كريمه: في ايه يا ادم؟ ندي مالها؟
ادم: معرفش يا امي معرفش
فضلوا هما الاتنين يخبطوا في الباب لحد ما اخيرا اتفتح وفتحي خرج لبره الاوضه بسرعه.

ندي اول ما عنيها اتقابلت مع ادم ابتسمت بارتياح واستسلمت بعد ما سلمت حياتها لجوزها
اول ما استسلمت غطست في الميه فادم جري عليها يرفعها بسرعه من الميه وهنا اتفاجئ بمنظر جسمها الازرق كله، اماكن كتيره قوي وعرف انها تعبانه وكانت بتتألم بصمت او هو معطهاش فرصه تشتكي وجعها او مكنش عندها حد تشتكيله واتشغل بحصانه واهمل مراته
ادم: امي اتصلي بالاسعاف بسرعه،
كريمه: حاضر، عزيزه هاتي حاجه نغطيها بسرعه.

عزيزه جريت وجابت فوطه كبيره يلفوها بيها
عزيزه خرجت لفتحي بره وقالتله يتصل بالاسعاف فاتصل وجري يستناهم
ادم شال ندي من الميه وامه غطتها وحطها في السرير ومكنش عارف يعمل ايه؟
كريمه: اطلع بره انت دلوقتي وشوف الاسعاف اتأخرت ليه؟
ادم: انا مش هطلع واسيبها
امه هنا لمحت حبه ظاهر في عنيه واتأكدت من مخاوفها وعرفت ان ابنها وقع في غرام الامريكية.

كريمه: اطلع بره يا ادم البنت مش لابسه خلينها نلبسها قبل الاسعاف ما تيجي ولا عايزهم ياخدوها كده؟
ادم بص لامه وبص لندي وخرج بره زي المجنون ينادي على فتحي علشان يشوف الاسعاف والدكتور اتأخروا ليه؟
وصل الدكتور بالاسعاف وطلع وادم خبط على امه وسمحتله يدخل بس خرجته تاني
كريمه: خليك انت هنا لحد ما الدكتور يكشف عليها وانا هكون معاها
ادم كان هينفجر في امه بس نظره واحده منها جمدته مكانه
كريمه: مش من حقك.

ادم: دي مراتي
كريمه: بجد؟ فوق لنفسك واستني هنا
قفلت الباب في وشه وهو كان عايز يكسر اي حاجه بس فضل رايح جاي قدام الباب زي الاسد المحبوس في قفص هيتجنن، ازاي ما حسش بيها؟ ازاي سابها تتألم طول الليل؟ ازاي نزل الصبح من غير ما يطمن عليها!؟ ازاي اهملها بالشكل ده؟ طيب ازاي هيواجه ابوها ويقوله انه معرفش يحافظ على بنته؟ ألف ازاي وازاي وألف سؤال وسؤال وهيتجنن اكتر واكتر واللحظه بتعدي بساعه.

فتحي جنبه حاسس برئيسه لان اول مره يشوفه كده وعرف قد ايه هو بيحب مراته، وقد ايه اتعلق بيها! عرف بس ما نطقش بس بيراقبه من بعيد ومستني اي اوامر منه...
الباب اتفتح اخيرا وادم طار عليه
ادم: حالتها ايه؟
الدكتور: انا لازم انقلها مستشفي
ادم بخوف: مالها؟
الدكتور: مبدئيا كده عندها تلات اضلع مكسورين وكتفها مخلوع ولازم يترد والخوف انه يكون عندها نزيف داخلي فلازم نطمن باشعه..
ادم: طيب مستني ايه؟

الدكتور: حضرتك واقف في طريقي
ادم وسعله والدكتور نادي على المسعفين معاه ينزلوها وادم واقف جنبها يبصلها بخوف وقلق ظاهرين للاعمي، المسعفين اخدوها وهو وراها وركب معاها وفتحي وراه بعربيه ادم ومعاه كريمه وعزيزه
وصلوا المستشفي واخدوها على الاشعه واخيرا خرجت كان ادم هينهار من اللوم والخوف والقلق.

الدكتور: الحمد لله يا ادم بيه المدام بخير ومعندهاش نزيف داخلي وان شاءالله الكسور هتتعالج حاليا دكتور العظام معاها وممكن تتفضل تدخلها
ادم دخل هو وامه
دكتور العظام: حاليا انا هثبت الاضلع بتاعتها وهنلفها
يدوب هيكشفها الام وقفت قدام ابنها
كريمه بهمس: اطلع بره دلوقتي
ادم بيتنفس بصوت مسموع وللحظه امه حست انه مش هيسمع كلامها وانه هيعارضها بس لف وشه وخرج بره فعلا بس مقدرش يسيطر على اعصابه.

اول مره يخاف كده او يحس بتأنيب الضمير او التوتر ده هيموت من القلق
الممرضه خرجت: لو سمحت المدام فاقت واعتقد ان وجودك جنبها حاليا مهم
ادم دخل بسرعه كانت فعلا فتحت عنيها وبتبص للكل نظرات زايغه مليانه خوف والم
ادم جري عليها: ما تخافيش انا جنبك اهوه
الدكتور: للاسف مكنتش عايزها تفوق دلوقتي
ادم: ليه؟
الدكتور: لاني حاليا هرد كتفها مكانه وده بعد الفتره دي كلها هيكون قمه في الالم وممكن يغمي عليها تاني.

ادم: معلش بقي اهو نصيبها كده، ندي الدكتور هيرجعلك كتفك مكانه اوك؟ فهماني؟
شاورت بدماغها بألم
الدكتور: معلش سندها معايا عايزها قاعده نص قعده حتي علشان بس يكون اسهل انك تسيطر عليها
ادم: اسيطر عليها؟ هيا كلها ما بتتحركش اصلا
الدكتور: هتتحرك ما تقلقش
سندوها وهيا بتتأوه وتأن وهما بيعدلوها
ادم: براحه براحه عليها
بصتله وكأن هو بر الامان ليها وهو حاول يطمنها بس مش قادر.

الدكتور مسك دراعها ويدوب بيحركه أنت ونفسها عالي وبتبص لادم اللي مش عارف يعمل ايه؟
الدكتور: اوك يا ادم مستعد؟ هعد لتلاته وارده
الدكتور عد 1، 2 وراح رده مره واحده وهيا المره دي صرخت بصوتها كله وادم ضمها في حضنه وحس بيها بتترخي مره واحده وعرف انها اغمي عليها تاني
ادم: هيا كويسه!؟
الدكتور: ما تخافش ده كويس ليها
الدكتور عمل كل اللي يقدر عليه وسابهم وخرج
كريمه: روح انت وانا هفضل معاها.

ادم: لا طبعا مش هسيبها روحي حضرتك
كريمه: ادم، ردود افعالك دي مش طبيعيه ولا مقبوله
ادم: امي ارجوكي مش وقته
كريمه: ارجوك انت اوعي تنسي كميه الاختلافات بينكم؟ اوعي تنسي تربيتها؟ دينها اخلاقها؟ اوعي تنسي انك بتتخانق معاها مليون مره في اليوم الواحد
ادم: عارف كل ده انتي عايزه ايه مني دلوقتي؟
كريمه: بفكرك انها ما تنفعكش
ادم: فاكر يا امي ممكن بقي تسيبيني دلوقتي؟
امه سابته وخرجت وهو حط راسه بين ايديه.

معقوله فعلا يكون حبها؟ وللاسف الاجابه كانت واضحه وضوح الشمس، وللاسف امه حاسه بيه لان دي اول مره تشوف ابنها كده
فاقت وادم معاها لسه وهو اخد باله منها
ادم: حمدالله على السلامه حاسه بايه؟
ندي: تعباااااانه
ادم: احمدي ربنا لانه مش بيدي فرص لكل الاغبيه، في ناس غباؤهم زياده
ندي: ااااهههه تعبااانه.

ادم انفجر فيها: ولما انتي تعبانه مقولتيش ليه؟ مقولتيش من امبارح ليه؟ تقصدي ايه بده؟ كنتي عايزه تموتي نفسك صح؟ وتشيليني انا ذنبك؟ على طول انانيه ما بتفكريش غير في نفسك وبس صح؟ كنت هقول ايه لابوكي لما يسألني بنتي فين؟ ولا عملت فيها ايه؟ هاه كنت هقوله ايه؟
ندي ملاحظتش ان لهجه ادم كلها كانت عاديه ومش صعيديه ابدا
ندي بتعب: هو ده اللي انت عامل حسابه؟ ابويا؟
ادم استوعب انه بيتكلم عادي فبدأ يركز في كلامه.

ادم: كنتي هتموتي يا متخلفه مجولتيش ليه انك تعبانه؟
ندي: وانت محستش بيا ليه اني تعبانه؟ حصانك كان قالك انه تعبان؟ انت ليه قاسي كده؟ انت ليه كده؟ حرام عليك انا تعبانه وانت بتعذبني، حصانك لما عرفت انه تعبان اخدته في حضنك وكنت حنين معاه قوي ليه بتعاملني انا كده؟ ليه قاسي كده؟
ادم: حصاني ما بيعارضنيش في كل حرف وكلمه بنطجهم؟ حصاني ما بيجننيش!؟ حصاني ده رفيج عمري وانتي بغبائك كنتي هتموتيه.

ندي: ااااااااااه اطلع بره انا مش قادره ااااااه
ادم حس ان الاه دي بتوجعه قوي فسكت وقرب منها
ادم: ايه اللي تاعبك؟
ندي: انت اكتر حاجه تعباني ارجوك
ادم قعد جنبها: اسف مش هتنرفز عليكي تاني وهأجل خناجي معاكي دلوجت المهم انتي بس تجومي بالسلامه
ندي يدوب هترد بس لمحت نظره في عنيه وقفتها، مفهمتش دي نظره ايه؟ حب؟ حنيه؟ خوف؟ ايه بالظبط؟ ولا كلهم متجمعين مع بعض، قررت انها تشوف اخره ايه معاها؟

ندي: انا مش مرتاحه في السرير ده ولا مرتاحه في الرقده دي!
ادم باهتمام: طيب ايه اللي هيريحك عايزه ايه؟
ندي: عايزه ابقي قاعده ربع قاعده كده مش عايزه انام على ظهري صدري واجعني
دي كانت حقيقه بجد مكنتش قادره تنام كده
ادم بدأ يعدلها براحه
ندي: ااه براحه، براحه يا ادم
ادم: حاضر انتي بس امسكي فيا
حطت ايدها حاولين رقبته وهو بيحاول يقعدها ويحط مخدات وراها علشان يريحها
ادم: هاه كده احسن ارتحتي؟

ندي: احسن بس برضه مش قوي
فضل ادم يعدل فيها وبرضه بتقوله انها مش مرتاحه مع انها كانت مرتاحه
ادم: وبعدين؟
ندي: مش عارفه انا تعبانه وجسمي كله واجعني
ادم: معلش ده هياخد وقت
ندي: طيب ينفع تيجي انت ورايا تسندني المخدات دي مش مريحاني؟
ادم اتردد شويه بس وافق وقعد فعلا وراها وخلاها تسند عليه هو على صدره
ادم: هااااه ارتحتي؟
ندي: مش قوي
ادم: يووووه عايزه ايه تاني؟
ندي: ما تتنرفزش عليا ممكن؟

ادم: حاضر هاه عايزه ايه تاني سيادتك؟
ندي: بتتريق ماشي؟ المهم عايزه حاجه احط عليها ايدي اللي وجعاني دي
ادم فكر ومعرفش يعمل ايه؟ حطلها مخده تحت ايدها بس مريحتهاش
ندي: مش كده
شدت ايده وحطتها حوالين وسطها
ندي: حط ايدك التانيه
ادم لف ايديه حوالين وسطها وهيا سندت دراعها على دراعه ونامت كلها في حضنه
ادم: كده مرتاحه؟
ندي: جدا ما تتخيليش قد ايه؟
ادم: لا متخيل يا حلوه متخيل، نامي بجي.

ندي ضحكت لانها حاسه انه متوتر جدا وفعلا استرخت ونامت في حضن حبيبها، ايه ده من امتي هو حبيبها؟ من امتي بترتاح في حضنه؟
مفيش اجابه لانها مش عارفه امتي حبته وامتي اتعلقت بيه؟
ادم مع الوقت استرخي ونام هو كمان، امه جابتلهم اكل وجت تطمن عليهم، فتحت الباب ولقتهم في الوضع ده ومعرفتش تعمل ايه؟ خايفه على ابنها يتجرح او يتوجع، خرجت بره ولقت الممرضه جايه
كريمه: انتي جايه هنا؟
الممرضه: ايوه يا هانم.

كريمه: طيب خبطي وصحيهم لانهم نايمين
الممرضه: طيب اتفضلي
كريمه: لا علشان ما احرجهمش
الممرضه فعلا خبطت ودخلت صحتهم
ادم صحي وصحي ندي اللي اتأوهت وهيا بتحاول تعدل نفسها
ادم: براحه براحه...
الممرضه: الدكتور جاي يطمن عليها
حاول ادم يقوم بس ندي مسكته
ندي: خليك
ادم برقه: مش هينفع الدكتور هيجي يكشف عليكي، ارتاحي بس
ندي: مش برتاح وانت بعيد
ادم بابتسامه: مش هبعد
قام ادم وامه دخلت والدكتور كمان دخل.

ندي: هو انا هينفع اخرج امتي؟
الدكتور: لوتحبي تخرجي النهارده براحتك بس اهم حاجه ترتاحي
ندي: خلاص ادم وديني بيتي لو سمحت؟
ادم زعل انها عايزه تمشي وتروح بيتها
ادم: بيتك؟ هتستحملي الطريج اصلا؟
ندي باستغراب: طريق ايه؟ هو احنا فين هنا؟
ادم: في المستشفي طبعا
ندي: طيب ده يدوب عشر دقايق، طريق ايه اللي بتتكلم عنه؟
ادم: بيت ايه اللي عتتكلمي عنه الاول؟
ندي: بيتنا يا ادم بيتك، انت فاكرني بتكلم عن ايه؟

ادم ابتسم جواه لانه كان فاكرها تقصد بيت ابوها
ادم: ايوه هو البيت ده بس برضه هتستحملي الطريج؟
ندي: ان شاءالله
اخد ادم ندي وروحو كلهم البيت واول ما وصلوا لقت اهل البلد مستنيها يطمنوا عليها
ادم وقف وراح لمراته نزلها بس مقدرتش تتحرك فشالها واستأذن من الناس لانها تعبانه وطلعها على اوضتها حطها وريحها على قد ما يقدر، ويدوب هيبعد مسكته من هدومه بايدها السليمه واتقابلت عنيهم.

ادم: لازم انزل للناس اللي تحت دي
ندي: ممكن ما تتأخرش؟
ادم جاوبها بابتسامه وهو خارج معجبتوش نظره امه فتجاهلها وخرج وسابهم مع بعض...
ادم فعلا ماقعدش كتير تحت مع الناس وراح اطمن على ياقوت ورجع لمراته وفضل جنبها طول الوقت
الليل جه والمفروض انهم هيناموا
ادم رقد ويدوب هيغمض عنيه بس لقي مراته بصاله جامد...
ادم: ايه؟
ندي: عايزه انام انا كمان
ادم: طيب ما تنامي
ندي: مش مرتاحه، النهارده ما نمتش غير وانا معاك.

ادم ابتسم واتعدل وقرب منها بحيث ينيمها على صدره وفعلا ناموا الاتنين مع بعض
الصبح صحيت مالقتوش معاها ودخلتلها كريمه وعزيزه يساعدوها في كل اللي تحتاجه، ندي حست ان كريمه ام ليها مش مجرد حماه ليها
ادم جه بعدها بفتره ودخل سلم عليها وكانت مكشره لانه سابها الصبح ونزل ويدوب هتتكلم فاجئها باحلي ورده حمرا في ايده وعطاهلها
ادم: احلي ورده لاجمل وارق ورده في الدنيا كلاتها.

ندي الدنيا لفت بيها متخيلتش ابدا موقف زي ده، متخيلتش انه ممكن في وقت يكون رومانسي او رقيق كده او يهتم بتفاصيل بسيطه زي دي
ادم: صباح الخير يا جمر عامله ايه دلوجت؟ اتمني تكوني بخير؟
ندي بابتسامه واسعه: انا بقيت كويسه اول ما شفتك
ادم ردها عجبه جدا وقعد جنبها يدردش معاها
ادم: فطرتي؟
ندي: مستنياك..
لمعت فكره دلع في دماغ ندي وقررت تشوف ادم هيوصل معاها لايه
ندي: ممكن اطلب طلب صغنن قبل ما نفطر؟

ادم: اطلبي طلب كبير يا ستي مش صغنن
ندي كان جنبها المشط وكانت كريمه مسرحالها شعرها مسكت وعطته لادم اللي بصله باستغراب
ادم: نعم؟
ندي: مش عارفه اسرح بإيد واحده ممكن تساعدني؟
ادم: هناديلك عزيزه او امي لحظه
جه يقوم مسكته
ندي: انا بطلب من جوزي يساعدني، مش عايزه عزيزه ولا عايزه ماما عايزه جوزي
ادم: مش هعرف
ندي: انا مش رايحه حفله انا بس عيزاه متسرح مش اكتر ارجوك.

عطته المشط وهو قعد وراها وبدأ يسرح شعرها واول ما مسكه في ايده اتفاجئ قد ايه ناعم وطويل ودي كانت اول مره في حياته يكون بين ايديه شعر واحده والواحده دي حبيبته، فضل وقت كتير وهيا مستنياه يخلص لحد ما تعبت من القعده فسندت على صدره
ندي: مش قادره اكتر من كده وانت مش بتخلص
ادم: اسف يا جمر..
ندي: ينفع افضل كده على طول؟
سندت جامد عليه وغرقت في حضنه
ادم لف ايديه حواليها
ادم: لاخر العمر لو تحبي...

فضلو كتير الاتنين من غير كلام لحد ما الباب خبط فاتعدل ادم وقام
ادم: ادخل
دخلت عزيزه: الفطار يا سي ادم اجيبه هنا؟
ادم: اكيد طبعا ولا انتي مش واخده بالك ان ندي تعبانه؟
عزيزه: حاضر يا سي ادم
جابتلهم الفطار وهو قعد واكلها لحد ما اكتفوا
ادم خرج وراح لشيخ البلد
شيخ البلد: يا اهلا يا سي ادم اتفضل.

ادم: اهلا بحضرتك يا مولانا، انا كان عندي استفسار صغير
شيخ البلد: طبعا يا ابني اتفضل
ادم: هو لو واحد، مش واحد لا اقصد ابو واحده جوز بنته بدون علمها فهل الزواج ده بيكون صحيح ولا لأ؟
شيخ البلد: وهيا لما عرفت رافضه ولا جابله!
ادم: لو رافضه.

شيخ البلد: شوف يا ابني يحرم على ابو المرأة أنه يجبرها على الزواج بمن لا ترغب به ولا ترضاه، لقوله صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ( لَا تُنْكَحُ الْبِكْرُ حَتَّى تُسْتَأْذَنَ ). رواه البخاري ومسلم
ادم: ماشي بس الجواز تم وهيا حاليا في بيته! هل قعدتها في بيته حرام؟ يعني جوازهم صحيح ولا باطل؟
شيخ البلد: ما هيا على جولك اهو انها رفضاه يا ابني فكيف هتعيش معاه تحت سجف واحد، لازم الاستئذان الاول.

ادم: يا شيخنا الاستئذان ده كان في الاول دلوقتي انا بنتكلم انه خلاص العقد تم حكم عيشتهم مع بعض ايه! هيا حلاله ولا لأ!
شيخ البلد: إذا تم عجد الزواج مع الإكراه، فالعجد يكون موجوف على إجازة المرأة، فلو هيا أجازته صار عجداً صحيحاً، وإن لم تجزه فهو عجد فاسد.

عن بُرَيْدَةَ بن الحصيب قال: جَاءَتْ فَتَاةٌ إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَقَالَتْ: إِنَّ أَبِي زَوَّجَنِي ابْنَ أَخِيهِ لِيَرْفَعَ بِي خَسِيسَتَهُ.
فَجَعَلَ الْأَمْرَ إِلَيْهَا.
فَقَالَتْ: قَدْ أَجَزْتُ مَا صَنَعَ أَبِي، وَلَكِنْ أَرَدْتُ أَنْ تَعْلَمَ النِّسَاءُ أَنْ لَيْسَ إِلَى الْآبَاءِ مِنْ الْأَمْرِ شَيْءٌ.
رواه ابن ماجه
ادم: برضه انا مش فاهم، هيا مراتي ولا مش مراتي.

الشيخ اتفاجئ بكلام ادم وبصله وادم اتراجع بسرعه
ادم: يعني اقصد ان دلوقتي في الحاله دي هل الزواج صحيح ولا لأ! يعني اتكلمت وحطيت نفسي مكان اللي بيسأل ! في الحاله دي يعني هيا مراته شرعا ولا قانونا بس
الشيخ: بالمفتشر كده يا ابني لو هيا وافقت وعجبها الزوج يكون زواج صحيح اما لو رافضه فالعجد باطل ومن حقها تطلج منه او ترفه جضيه عليه تطلب الطلاج وهتاخده بسهوله.

ادم فكر وسكت: يعني لو هيا موافقه يبقي ده جواز شرعي وصحيح، صح كده؟!
شيخ البلد: باذن الله
ادم روح وجواه متلخبط جدا ومش عارف هيعمل ايه!
ايام تعبها ورتها شخصيه جديده في ادم، شخصيه محبه حنينه، شخصيه اول مره تتعامل معاها لانها عمرها ما داقت طعم الحب والخوف والحنيه غير في البيت ده وبس، سواء من كريمه او ادم او ايتن وحتي امجد كمان حست باهتمامه بيها، كل يوم بتصحي على ورده جميله بلون مختلف.

البيت ده متحاوطه فيه بالحب في كل النواحي وتبقي غبيه لو فرطت في الحب ده، لازم تأقلم نفسها على الجو ده وعلي ادم وطباعه وقسوته وحنيته، صحتها بدأت تتحسن وبدأت تخرج شويه شويه وطبعا ادم معاها وبقت تروح تقعد مع ياقوت وكل شويه بتقرب اكتر من ادم وهو بيقرب، طول الوقت تقريبا في حضنه، اتحسنت وجسمها كله اتحسن
في ليله ادم رجع واخد شاور وطلع لبس بنطلون وتيشرت عادي مش جلبيه وقعد جنبها، فضلت تبصله كتير باعجاب ظاهر.

ادم: بطلي تبصيلي كده
ندي: امال ابصلك ازاي؟
ادم: معرفش بس ما تبصيش كده
ندي بتقرب عليه: امال ابص ازاي؟
هيا بتقرب وهو بيرجع بجسمه لوري
ادم: ندي!
ندي: عيوني
ادم: كده مش كويس، انتي تعبانه حاولي ترتاحي
ندي: انا مش تعبانه ومش عايزه ارتاح على فكره في حاجه مهمه انت مش واخد بالك منها
ادم: اللي هيا
ندي: ان انا مراتك.

لحظات صمت عدت وكأنه بيوزن الكلام او بيحاول يقنع نفسه انها فعلا مراته، حاول يفتكر اي موقف يضايقه منها بس مفيش، عنيه مركزه على شفايفها وبس وهيا بدأت تتوتر...
ندي: بتفكر في ايه يا ادم؟
ادم مردش عليها بس قرب منها اكتر وجت تتكلم قاطعها بشفايفه ودي كانت اول مره يبوسها وبمعني تاني اول مره يبوس واحده في حياته، مكنش عارف يهدي او يكون رقيق او جنتل كان عنيف، بعد عنها وحاول يقوم وهو بيعتذر انه اتهور كده.

ندي مش مستوعبه ايه اللي حصل بس حاسه انها كانت طايره ومره واحده بتفوق على واقع ادم مش فيه بصت حواليها لقته هيخرج بره فقامت جري وقفت قدامه
ادم: اسف اعذريني.

ندي بتحرك راسها لأ ما يعتذرش وهيا كمان من غير مقدمات حطت ايديها حوالين رقبته وباسته ودي كانت دعوه صريحه هو لباها، شالها وحطها على السرير واخيرا قدر ينطق
ادم: ندي انتي عارفه احنا بنعمل ايه؟
ندي: انا مراتك
ادم: هتندمي!
ندي: انا مراتك
ادم: انا جاهل ومتخلف ومابفهمش وصعيدي
ندي: وانا مراتك
ادم: انا
حطت ايدها على بوقه علشان ما يتكلمش تاني وافتكر كلام الشيخ انها طالما موافقه يبقي هيا مراته شرعا.

ندي: ما تفكرش كتير انا مراتك. وده المهم
وهنا هو كمان سكت واتكلم بلغه تانيه...
كريمه في اوضتها قلبها اتقبض مره واحده زي ما تكون حاسه بالنار اللي في ادم ابنها، فضلت مكانها بس مقدرتش تفضل كتير فقامت مره واحده وراحت اوضه ابنها خبطت عليها
ادم مش عايز يبعد عن حضن ندي وهيا ماسكه فيه
ندي بهمس: ما تقومش احنا نايمين واللي بيخبط هيمشي المهم ما تبعدش
بس الخبط استمر
كريمه: ادم، ادم.

ادم اول ما سمع صوت امه قام وبيدور على هدومه يلبسها بسرعه
كريمه بزعيق: ادم
ادم بصوت مبحوح: ايوه لحظه
اخيرا فتح الباب وشكله غني عن اي كلام، امه بصتله وبصت لندي اللي باين قوي توترها تحت الغطا، ما اتكلمتش بس شدت ابنها بره من دراعه وقفلت الباب وراه وشدته لاوضتها ودخلوا وقفلت الباب
ادم: في ايه يا امي؟
كريمه: انت مش عارف في ايه؟
ادم: لا مش عارف...
ادم بيهرب من عنين امه وهيا وقفت قصاده.

كريمه: في كتير يا ادم، في انها مش مراتك واللي بيحصل ده غلط وانا مش هسمح بيه
ادم: لا يا امي ندي مراتي على سنه الله ورسوله وهيا عايشه في بيتي على الاساس ده
كريمه: لا طبعا، انت جبتها غصبا عنها واهم شرط للجواز هو قبول الطرفين وهيا ما قبلتش وجبتها غصب عنها واتفقت مع ابوها انك ما هتلمسهاش وكان غلط اصلا من الاول اني اوافق على الجنون ده وغلط اكبر اني اسمحلكم تفضلوا في اوضه واحده..

ادم: انا ما بعملش حاجه غصب عنها واكيد انتي اخدتي بالك انا مش فارض نفسي عليها واحنا مش صغيرين
كريمه: انت بتهرج صح؟ انت راجل وهيا ست ونايمين في سرير واحد لازم طبعا مشاعركم تتحرك، اللي بيحصل بينكم ده رغبه.

ادم: انا عمري ما اتحركت بناءا على رغبه وانا مش مراهق ومريت بكتير قبل كده ودي مش اول مره يتعرض عليا الموضوع ده علشان اول ما واحده تشاورلي هجري على حضنها، انا عشت في امريكيا سنين ومليون واحده رمت نفسها تحت رجليا بس عمري ابدا ما ضعفت او استسلمت لواحده، فعمري ابدا ما حركتني رغبه، ولعلمك بقي انا سألت شيخ عن علاقتنا دي وقال طالما نها موافقه يبقي الجواز شرعي، انا عارف انا بعمل ايه وعايز ايه؟

كريمه: ودي المصيبه انك عارف انت عايز ايه؟ طيب معاك جوازكم شرعي بس انت فكرت هيا عايزه ايه؟ فكرت لما تصحي الصبح وتفوق من الحاله دي رغبتها هتكون ايه؟ فكرت يا ادم ولا لغيت عقلك تماما؟

لا مفكرتش، طيب بلاش لو عرضت حاليا عليها انك تسيبها وترجع بلدها هتختارك انت؟ سكوتك معناه انك عارف اختيارها ايه؟ بعدين حبيبي انت من امتي كده؟ بقي دي اللي تختارها في الاخر زوجه؟ دي اللي هتشاركك طموحك وحياتك؟ دي اللي هتصونك وتشيل اسمك! ادم انت لغيت عقلك تماما وماشي وري رغبه بدليل انك بتعمل غلط وغلط كبير وبتجادل فيه
ادم: انا ما بجادلش انا...

كريمه. : انت ايه!؟ اوعي تقول انك بتحبها، اوعي تغلط في حق نفسك كده، اوعي يا عمري كله لانها مش هتديك غير الوجع والالم، فوق يا حبيبي فوق، فكر وحكم عقلك واديها حريه الاختيار على الاقل وشوفها هتختار ايه؟ ولو اختارتك يبقي الاول تبدأ صح، اعملها فرح وخليني افرح بيك، وساعتها هتبقي مراتك فعلا لكن مش كده...
ادم: بعد اذنك يا امي
ادم خرج من اوضه امه وفضل كتير واقف قدام اوضته متردد يدخل وفي الاخر اخد قراره...

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

ادم خرج من اوضه امه وفضل كتير واقف قدام اوضته متردد يدخل وفي الاخر اخد قراره...
مشي وطلع الجنينه وراح قعد جنب حصانه يفكر هيعمل ايه وهيتصرف ازاي وعقله مش راضي ينصفه بإي قرار صح، كل ما بيوصل لقرار بيرفضه قلبه او عقله ومعرفش يخلي الاتنين يتفقوا وفي الاخر ساب القرار للايام وهيا تاخده نيابه عنه...
ندي قاعده مستنياه يرجعلها تاني وعماله تكدب نفسها ان ممكن امه تمنعه لانه مش الشخصيه الانقياديه دي!

بس ممكن يبعد لانه فاق او لانه مش عايزها، طول الليل في الانتظار وشويه شويه اليأس بدأ يتملكها وعرفت انه مش هيرجع لحضنها تاني الليله دي ولا اي ليله كمان، كان لازم توقف مع نفسها، كان لازم تسترد روحها اللي بدأت تتعلق بيه، كان لازم تمشي من البيت ده بسرعه، ،
النهار طلع وادم اضطر يدخل اوضه نومه يغير هدومه وحمد ربنا لما لقاها نايمه غير بسرعه وهرب قبل ما تصحي لانه مش عايز يواجهها..

صحيت هيا ولقت هدومه اللي قلعها وعرفت انه مش عايز يواجهها، واقفه حيرانه بتفكر تمشي هيا كمان ولا تعمل ايه؟ قاطع تفكيرها خبط على الباب ودخلت عزيزه ومعاها بنتين من الشغالات
ندي: في ايه؟
عزيزه: مفيش يا هانم بس هنلم حاجه سي ادم ونوديها اوضه تانيه
ندي اتصدمت باللي سمعته، للدرجه دي عايز يبعد عنها؟ للدرجه دي حاسس انه غلط في حق نفسه؟ للدرجه دي هيا كانت غبيه ومتخلفه!؟

فضلت ساكته تماما لحد البنات خلصوا وخرجوا بره الاوضه
كريمه: خلصتي يا عزيزه؟
عزيزه: ايوه يا هانم نجلنا حاجه سي ادم كلياتها من الاوضه وحطيناها في الاوضه البحريه زي ما حضرتك امرتي بالظبط
كريمه: طيب كويس روحي انتي
كريمه بتدعي جواها ان يكون قرارها صح وانها متكونش بتعمل حاجه غلط لانها غلطت الاول لما سابتهم كده ومش فاهمه عقلها كان فين لما قبلت بالوضع ده؟

ادم رجع اخر النهار سأل عن كريمه وعرف انها بتزور حد من اصحابها بره وهو طلع لاوضته كانت ندي قاعده على السرير والاتنين تجاهلو بعض...
دخل على جوه وفتح دولابه يجيب هدوم يغير لانه كان مهدود وكانت ليله طويله امبارح ويوم اطول.

اتفاجئ ادم ان دولابه فاضي تماما، بص حواليه ملقاش اي اثر ليه في الاوضه، فضل لحظات عاجز عن التفكير معقول هو كان فارض نفسه عليها كده؟ معقوله كانت مجرد رغبه مش اكتر ولما فاقت بعدته تماما خوفا منه او خوفا انها تضعف تاني؟ معقوله انها اعقل منه وشافت قدامه وهو كان اعمي؟
خرج بره ووقف قصادها حتي مش عارف يتكلم وفجأه هيا اللي اتكلمت
ندي: جاي ليه هنا؟ هاه!؟ عايز ايه؟ سيادتك مالكش اي حاجه هنا؟ اطلع بره اتفضل.

ادم مش مستوعب ولا كلامها ولا طريقه كلامها بقي دي اللي كانت متعلقه في رقبته وكان، كان ايه؟ كان هيغلط معاها؟كويس ان مفيش حاجه حصلت بينهم، بس لازم يفهم ايه اللي غيرها كده وليه بتطرده بالطريقه دي؟
ادم: ندمتي صح؟
ندي بغيظ وكانت عايزه توجعه زي ما وجعها الليله اللي فاتت بتخليه عنها كده وهيا محتاجاله
ندي: مش عارفه كان عقلي فين؟ كنت متخلفه؟ غبيه؟ الظاهر ان القعده كتير مع حد غبي ومتخلف بتأثر على الواحد؟

ادم كلامها وجعه قوي: مش حذرتك امبارح؟ واترجيتيني، انتي اتعلقتي في رجبتي واترجيتيني
ندي: رغبه، الوجع ووقفتك معايا ووجودك جنبي مش اكتر شوشروا تفكيري وخلوني افكر بغباء
ادم: طيب احمدي ربنا ان اني مش غبي جوي اكده ولا متخلف جوي، واه سوري لو دخلت هنا بس بجالي اكتر من 30 سنه بدخل الاوضه دي، بعد اذنك
يدوب هيخرج
ندي: استني
امل بسيط انتعش جواه وفرح انها هتوقفه قبل ما يمشي
ادم: افندم.

ندي: التلات شهور خلصوا انا عايزه امشي من هنا وعايزه اسافر بقي، لو سمحت
مقدرتش تنطق الكلمه دي ومعرفتش تقول ايه؟
ادم: كملي لو سمحت ايه؟
ندي: عايزه حريتي بقي انت وعدتني
ادم وندي اتقابلت عنيهم في نظره غريبه مليانه وجع
ادم: وعدت فعلا
ندي: خلاص هجهز نفسي
ادم بيفكر في اي حاجه ميخليهاش تمشي بس لحد ما عقله يستوعب اللي بيحصل ده؟ واخيرا افتكر حاجه مهمه.

ادم: ابوكي مسافر بجاله شهرين اهوه زي ما انتي عارفه لما يرجع ان شاءالله بالسلامه..
ندي: وانت مالك وماله؟
ادم: مش هطلجك وابوكي مش موجود لازم اسلمك ليه زي ما استلمتك منيه
ندي: تسلمني؟ انت فاكرني ايه؟
ادم: عهده في امانتي لحد ما يرجع بعد اذنك
خرج وهيا كانت هتموت من الغيظ واتمنت لو تقدر؟ لو تقدر حتي تضربه؟ عايزه تعمل اي حاجه؟ وفي الاخر قعدت على سريرها تعيط لانها افتكرت اخر مره اتهورت فيها اذت ياقوت...

ادم خرج ونادي لعزيزه وسألها حاجته فين وراح اوضته الجديده اللي فارغه وبارده وملهاش اي ملامح واتخنق منها جدا لدرجه مقدرش يقعد فيها فسابها وخرج، راح لحصانه يقعد جنبه، وبدأ يفكر انه فعلا لازم يسيبها تمشي ولازم يديها حريتها بقي، مفيش فايده...

الاتنين بيتجاهلو بعض تماما وما بيتواجدوش في اي مكان مع بعض وكريمه مراقباهم بوجع وفهمت ان كل واحد فيهم افتكر ان التاني طرده من حياته بسبب اللي هيا عملته وكتير بتحاول توضح ان دي اوامرها هيا بس الاتنين رافضين يسموعها او الاتنين فاكرين انها بتتدخل علشان تهدي الحرب بينهم...
كريمه: وبعدين وياك! لامتي!
ادم: خير يا امي
كريمه: هتفضل لامتى هربان من البيت وتسافر لمصر وترجع وتروح وتيجي، انت بطلت تقعد في البيت.

ادم: حضرتك محتاجه مني حاجه وانا مقصر فيها!
كريمه: مقصر في راحتك انت، حبيبي انا اللي نقلت حاجتك من الاوضه مش هيا
ادم: وانا ما اعترضتش على كلام حضرتك
كريمه: يا ابني كان لازم اعمل كده، كانت قعدتكم مع بعض من الاول غلط اصلا
ادم: واهو صلحنا الغلط، محتاجه مني حاجه! انا طالع اريح شويه
سابها وخرج وبيفكر في ندي وفي امه اللي بتحاول تخفف عنه باي طريقه حتي لو على حساب نفسها
كريمه دخلت لندي اللي حابسه نفسها.

كريمه: وبعدين يا حبيبتي لامتي الحبسه دي
ندي: ما تشغليش بالك بيا حضرتك
كريمه: يا حبيبتي ادم مالوش دعوه انا اللي جيت من غير ما يعرف واخدت حاجته، انا عارفه ظروف جوازكم فلو عايزين ببعض يبقي تبدؤا صح من الاول
ندي كانت هتحن بس افتكرت كل كلام ادم واهاناته ليها
ندي: اول ما بابي يرجع من السفر هيجي وهسافر معاه وهمشي لامريكا ومش هرجع تاني ابدا
كريمه: لا حول ولا قوه الا بالله ربنا يهديكم.

فشلت كريمه في انها تصلح بينهم
وفي يوم اهل البلد راحوا لادم البيت يتكلموا معاه
ادم: خير ايه اللي حصل تاني؟
# لا خير يا باشا احنا بس جايين للهانم الصغيره
ادم باستغراب: خير؟
# لا المره دي خير احنا جايين نتشكرها
ادم: على ايه؟
@ الطلايع بتاعت المحصول بانت وان شاءالله هيبجي محصول محصلش جبل اكده، وده بفضل العلاج بتاعها
ادم: العلاج اللي جيتو تتخانقوا عليه؟

§ جلبك ابيض بجي يا بيه بس على يدك حضرتك شفت اللي حوصل ساعتها...
ادم: قلبي ابيض؟ على العموم انا هناديلها وانتو تتكلموا معاها، فتحي نادي للهانم
فتحي راح لعزيزه وطلب منها تبلغ ندي ان ادم عايزها تطلع في اجتماعه مع اهل البلد وعزيزه بلغتها
ندي: عايزني ليه؟
عزيزه: والله ما اعرف يا هانم
ندي: طيب بلغيه اني مش فاضيه
عزيزه شهقت: يا لهوي يا هانم...
ندي: ايه يا لهوي دي؟ عايزه ايه؟

عزيزه: غلط يا هانم انه يطلبك جدام اهل البلد كلهم وانتي ترفضي تطلعيله حضرتك كده بتصغيريه جدامهم
ندي: مش انتي اللي هتقوليلي غلط وصح وبعدين انا حره انزلي قوليله مش فاضيه
نزلت عزيزه بعد فشلها في اقناع ندي انها تنزل وكريمه دخلت بعد ما سمعت حوارهم
كريمه: وبعدين معاكي؟
ندي: اسفه يا ماما بس انا حره ومش ملزمه اسمع كلامه.

كريمه: محدش جال اسمعي كلامه بس ادم طول عمره كبير في البلد دي، من يوم ما ابوه اتوفي وهو شال حمل كبير على اكتافه وجدر يشيله وله مكانته واحترامه بين الناس ومهما تكون خلافاتكم مش من حجك ابدا تهدي احترامه ده او تهزي صورته جدام اهل بلده اللي انتي شوفتي كييف عيحترموه؟ لان اكده عتغلطي في حج البيت ده كله وانتي غلطتي كتير وسامحناكي فكري بعجلك، انتي خسرتي ادم بلاش تخسري باجي اهل البيت.

قالت جملتها ومشيت وندي كانت عايزه تتخانق معاها بس هيا عندها حق في كل كلمه نطقتها؟ هيا بتتسبب في مشاكل من ساعه ما دخلت البيت ده وحاليا كريمه قالتها صريحه ان هتخسرها هيا كمان...
ادم فتحي دخله وقاله في ودنه
فتحي: الهانم مش جايه
ادم اتوتر للحظه وحس بغضب مالوش اول من اخر بس سيطر على نفسه قدام الناس وبيفكر هيقول ايه للناس دي؟

يدوب هينطق الباب اتفتح وندي دخلت ومشيت ناحيته وعنيهم متعلقه ببعض لحد ما وقفت جنبه واستغربت ان الكل بيهنيها ويشكرها وهيا مش فاهمه في ايه؟
# حجك علينا ياهانم سامحيني
@ انتي جميلك في رجبتنا
$ احنا مهما نعمل مش هنرد جميلك ده ابدا
وكل واحد بكلمه وهيا زي الاطرش في الزفه
ادم اخد باله انها مش فاهمه هما بيتكلموا عن ايه فشاور للكل يسكت
ادم: هما بيشكروكي
ندي: على ايه؟

ادم: علاجك بدأت نتايجه تبان على المحصول بتاعهم فحبوا يوروكي طلايع الزرع
ندي: يعني ايه طلايع؟
ادم ابتسم ومد ايده لواحد من الناس اخد منه واحده دره يورريهالها
ادم: دي! الدره اللي لساتها صغيره يدوبك طالعه عيسموها طلايع وطبعا باين من شكلها ان المحصول السنه دي بإذن الله هيبجي كويس.

لمحت ندي في عنين ادم نظره فخر بيها وانه مبسوط جدا وفكرت للحظه لو مكانتش نزلت كان ايه اللي هيحصل؟ مش وقته المهم انها تفرح باللحظه دي
ندي: بس في حاجه
ادم: خير؟
ندي: المحصول محتاج جرعه منشطه تانيه علشان النتايج تبقي مضمونه وتبقي احسن من كده
اهل البلد ردوا: احنا كلنا وراكي يا هانم والمره دي حضرتك اللي هتكوني معانا من غير حد في النص ده لو توافقي حضرتك؟
هيا بصت لادم.

ادم: ما تبصيليش دي حاجه ترجعلك وده مجهودك انتي!
ابتسمت ووافقت ومشيت اخيرا متلخبطه مش عارفه تفسر ادم وشخصيته
ساعات بيكون متسلط وساعات بيكون بسيط متفتح وساعات غبي وساعات شعله ذكاء وساعات بتحسه متعلم جدا وساعات متخلف، معدتش قادره تفهم تركيب شخصيته، بس الراجل اللي كان النهارده ده راجل قمه في التفتح والفهم والمراعاه والذكاء...

بدأت ندي تجهز الجرعه الجديده من العلاج وبتخرج الصبح ترجع اخر النهار وفي مره رجعت اتفاجئت بصوت عرفاه جدا فدخلت تجري ونطت حضنت اللي جاي...
ندي: بابا، حمدالله على السلامه
سالم: يا اهلا بست البنات، الجماعه كانوا بيحكولي عنك
ندي: عن مصايبي الكتير
سالم: مصايب؟ مصايب ايه؟
ندي: امال بيحكولك ايه؟
سالم: وقفتك مع اهل البلد والعلاج اللي انتي عطيتيه ليهم وانجازاتك هنا.

ندي استغربت وبصت لادم المبتسم اللي باصص للارض واتمنت لو تقدر تحضنه في اللحظه دي
سالم: انتي ما تتخيليش انا فرحان بيكي قد ايه؟ انا فخور بيكي يا ندي
ندي احساسها ساعتها مكنش يتوصف لان دي اول مره تحس بالاحساس ده وتحس ان ليها هدف وقيمه وليها وجود...
وبعد ما اختلت هيا وابوها لوحدهم
سالم: هاه عامله ايه؟ وادم عامل معاكي ايه؟
ندي بعد سكوتها فتره: انا كويسه
سالم: وادم؟

ندي: ادم؟ والله ما اعرف اهو، مستحملني بالعافيه ولولا انه بيقدرك كان رماني بره بيته من زمان
سالم: لا طبعا يبقي انتي لسه ما تعرفيش مين هو ادم، يا بنتي انا ما اخترتش ادم اعتباطا ولو معنديش ثقه تامه فيه مكنتش هسمح للحظه انك تفضلي في بيته وتحت رعايته، ادم انسان محترم وكويس جدا
ندي: شخصيته غريبه مش قادره احددها، مثقف! جاهل! غبي! ذكي! قاسي! حنين! رجعي! متفتح! كل حاجه وضدها في نفس الوقت مش فاهماه.

سالم: يمكن لان هو فعلا فيه الصفات دي كلها بيحقق توازن بينهم، انتي يدوب في القشره الخارجيه بتاعته محاولتيش توصلي لعمقه، المهم!
ندي: ايه المهم؟
سالم: ادم قالي انك لسه عايزه تمشي؟
ندي: مش عارفه اذا كنت عايزه امشي ولا لأ؟ مش قادره احدد انا عايزه ايه؟ بس اللي انا عرفاه اني بدأت حاجه عايزه اخلصها الاول، اهل البلد اعتمدوا عليا ومش هينفع اتخلي عنهم، لازم اكمل معاهم.

ابوها ابتسم لان بنته القديمه مكنش بيهمها حد ولا بتهتم بمصلحه اي حد غير نفسها...
قضي معاها يومين ومشي وهو ماشي مع ادم
ادم: اسف
سالم: على ايه؟
ادم: اني مقدرتش اعمل اي حاجه
سالم: انت عملت كتير جدا
ادم: انا ما عملتش اي حاجه هيا زي ما هيا، هوائيه، متسرعه، ما بتهتمش لاي حد، بتعند لمجرد العند؟ عايزه تمشي، كل حاجه زي ما هيا.

سالم: لا طبعا، هيا بتساعد اهل البلد وبقي ليها هدف وده شيئ كان لا يمكن تعمله قبل كده، تعرف انها رفضت تمشي معايا بحجه انها لازم توقف مع اهل البلد بس انا ما اعتقدش ان ده السبب الاساسي
ادم: امال ايه السبب الاساسي؟
سالم: شوف انت...
ادم ضحك: هههههه لا اوعي تضحك على نفسك، انا وهيا ما بنتفقش اصلا ولو كنا كويسين يوم فاحنا مختلفين عشره احنا اختلافتنا وخناقتنا ما بتنتهيش
سالم: وده الطبيعي بين الازواج.

ادم: احنا مش ازواج احنا مجرد اتنين ما بيتفقوش نهائي
سالم: سيب الايام تقول انتو ايه اتفقنا؟ المهم هسافر انا علشان اظبط لصفقتنا الجديده
ادم: تمام
يدوب هيمشي
سالم: ادم، هو انت امتي هتقولها على طبيعتك؟ مش يمكن ده يساعد؟
ادم: لا طبعا مش هيساعد ده هيشوش قرارتها مش اكتر مش عايزها تعرف حاجه عني وخصوصا دلوقتي
سالم: ينفع اسألك ليه؟

ادم: الاجابه بسيطه جدا، لو هيا عايزه تفضل معايا يبقي توافق عليا زي ما انا، تقبلني بطبيعتي البسيطه
سالم: الفوارق الاجتماعيه ليها اثر
ادم: وانا ما انكرتش ده بس انا بشخصيتي دي عندي برضه اللي يغطي الفرق التعليمي، ولا ايه؟
سالم: مع اني مش مقتنع بس براحتك اسيبك انا سلام
سالم مشي وادم بيفكر ليه يا تري ندي فضلت وما مشيتش مع ابوها؟؟؟

كان بيوقف جنبها وبيساعدها في شغلها على قد ما بيقدر، كان ديما جنبها وهيا ديما جنبه وسؤال واحد بيلح على كل واحد فيهم، ليه خرج من اوضتها وحياتها بالشكل ده؟ وهيا بتفكر ليه هو سابها ومشي؟ والاتنين ما صدقوش كريمه لما قالتلهم ان هيا اللي عملت ده...
كان معاها في المعمل والعصر اذن
ادم: انا هروح اصلي العصر معيزاش حاجه؟
ندي: لا متشكره
ادم: ندي
ندي: هاه.

ادم: ايه رأيك لو نصلي انا وانتي مع بعض، اصلا مش هلحق صلاه الجماعه، عجبال ما اوصل الجامع هيكونوا خلصوا
ندي: انا اصلي!
ادم: وليه لأ! صغيره يعني ولا ايه! يالا
مد ايده ليها وهيا اترددت كتير وعنيها متعلقه بعنيه وبايده الممدوده
ادم بهمس: متردده ليه! يالا
ندي: انا مش محجبه
ادم: مشوار الالف ميل عيبدأ بخطوه، خدي خطوه ليا تعالي
ندي بصتله: انت بعيد قوي.

ادم: مدي يدك وجربي مني وهتلاجيني جريي منيكي فوج ما تتخيلي بس انتي مديلي يدك
ندي حطت ايدها في ايده وهو ضم ايدها جامد واخدها معاه واتوضي قدامها علشان هيا كمان تتوضي
ندي: هو انا ينفع اصلي كده اصلا؟
ادم بصلها: لا ما ينفعش واصل.

قلع عبايته ولبسهالها والعمه ولبسهالها زي طرحه وبصلها
ندي: شكلي بقي تحفه!
ادم: بجيتي جمر، ملاك، نصلي؟
ودي كانت اول مره لندي تصلي واحساس غريب قوي جواها واخدها وروحوا وكلم مامته انها باسلوب غير مباشر تعلمها ازاي تصلي وابسط امور دينها واحده واحده
وفعلا كريمه بتلم كل بنات البيت وتتكلم معاهم ومن ضمنهم ندي بحيث ما تحسش ان الكلام ليها هيا...
ادم كان نازل
ندي: رايح فين؟

ادم: هبص على الاراضي واشوف ايه الاخبار
ندي بتردد: ينفع اجي معاك!
ادم فكر: وليه لا، غيري هدماتك وتعالي
ندي طلعت تغير وهو استناها لحد ما نزلت
ندي نزلت: يالا
ادم بصلها كتير وساكت وهيا بصتله: في ايه يالا!
ادم: من غير خناج ولا زعل ولا عناد لو جولتلك تغيري بلوزتك دي هتجولي ايه!
ندي بصت لبلوزتها: بكم اهي مالها!
ادم: ضيجه عليكي
ندي: ادم
ادم حرك دماغه: اني شايفها ضيجه.

ندي: طيب هتفرق معاك في ايه؟ قولي بصراحه مجرد تحكم ولا علشان منظرك ولا ايه بالظبط
ادم: عايزه الصراحه! حاضريا ستي هجولك بصراحه، ماعيزش حد يشوفك بهدوم ضيجه او عريانه او او او غيري
ندي سكتت كتير: ودي اسمها ايه؟
ادم: سميها غيره
ندي قربت منه: غيره علشان انت كبير البلد وما ينفعش مراتك تلبس كده ولا غيره زوج صعيدي على اهل بيته ولا غيره حبيب على حبيبته؟ انهي غيره يا ادم!
ادم: هيا تفرج يا ندي، اهي كلها غيره.

ندي: اه تفرق معايا انهي غيره يا ادم
ادم معرفش يقولها ايه: التلاته يا ندي ارتحتي اكده
ندي ابتسمت وطلعت غيرت هدومها ونزلت معاه لفوا على الاراضي مع بعض وبدئت بعد كده تحاول تراعي لبسها وادم ملاحظ ده ومبسوط بيه جدا، ادم كل شويه يحاول يعلمها حاجه جديده وبسيطه من غير ما تلاحظ انه بيعلمها حاجه..
كان اخر يوم في شغل ندي في الارض مع الاهالي وتعبت كتير في اليوم ده وادم دخلها كانت هلكانه.

ادم: تعبتي كتير ارتاحي بجي شويه
شدها ادم وقعدها على كرسي واستغرب لما حط ايديه على اكتافها وبدأ يدلكهم ليها علشان يريحها! وهيا كمان استغربت تصرفه ده وحنيته اللي كل شويه بتحاول تخرج وهو يكبتها تاني، وقفت مره واحده وهو رجع لوري وكأنه فاق وعايز ينسحب وفعلا مشي خطوتين بس هيا جريت وقفت قصاده
ندي: بتهرب ليه؟ ليه كل ما بنقرب انت بتهرب؟
ادم: انا مش بهرب انا بس مش عايزك تندمي وتعملي حاجه غصب عنيكي.

ندي: لا ارجوك بلاش تعمل نفسك خايف على مصلحتي وبلاش تزوق الحقيقه خليك صريح على الاقل مع نفسك واعترف انك بس بتهتم بنفسك
ادم: انا ما بزوجش حجايج ولا بهتم بنفسي
ندي: ارجوك
ادم: ارجوكي انتي امتي اهتميت بنفسي هاه؟
ندي: لما هربت مني ومن حضني! لما خرجت بره اوضتي ساعتها انت كنت بتحمي نفسك مني
ادم: قصدك لما طردتيني بره اوضتك؟
ندي: انا؟ انت بتقول ايه؟ انا ما طردتكش انت اللي هربت.

ادم: انا عمري ما هربت ولو هربت يبجي هربت فعلا من حضنك في الليله اياها، بس كان علشانك، علشان خفت تندمي وتعملي حاجه انتي مش مستعدالها
ندي: انت هربت مني الليله دي وتاني يوم اخدت كل حاجتك من الاوضه وما تتخيلش ده جرحني قد ايه؟ وحسسني اني رخيصه فارضه نفسي عليك وانت علشان تحمي نفسك هربت.

ادم: انا ما خرجتش، انا اتفاجئت بان دولابي فاضي ولا نسيتي؟ اول ما رجعت رجعت على اوضتي ودخلت على الدولاب علشان اغير خلجاتي واتفاجئت بيه فاضي وبعدين بالعجل اكده لو انا خرجت حاجتي بره هرجع ليه على اوضتك؟ وهدخل افتح الدولاب ليه؟ ليه ما رحتش على الاوضه الجديده؟ انا اتفاجئت انك طردتيني بره وساعتها فهمت انك ندمتي على اللي حصل وانك انتي بتحمي نفسيكي مني، انا هربت مره واحده بس علشان نفكر بالعجل ونجرر هنعمل ايه؟ كنت عايزك تاخدي جرارك بالراحه ومن غير ضغط واذا جررتي تفضلي يبجي ده جرارك من غير ضغط مني او تكوني تحت تأثير وجفتي معاكي وانتي تعبانه، كنت عايزك واثجه من جرارك.

ندي: طيب انت خرجت ليه ساعتها ومين اللي خرج حاجتك لو مش انت؟
ادم: خرجت علشان مكنتش هستحمل ندمك لو انا عملت حاجه انتي مش عيزاها وبعدين اكيد امي هيا اللي خرجت الحاجه
ندي: هيا فعلا قالتلي انها هيا بس كنت فاكراها بتحاول تدافع عنك
ادم: وجالتلي انا كمان وفكرت نفس تفكيرك ده
ندي: وبعدين؟

ادم: وبعدين عندك انتي؟ انتي عايزه تعملي ايه؟
ندي قربت منه ووقفت قصاده عنيهم في عنين بعض قربت اكتر منه وووقفت على طراطيف صوابعها وباسته في خده برقه
ندي: عايزه يكون ليا حق فيك...
ادم ضمها ليه بحب وشوق ولهفه و اخيرا بعد عنها غصب عنه
ندي: ما تبعدش تاني ارجوك
ادم: لو هنفضل مع بعض يبجي لازم نعملها بطريجه صوح، تجبلي تتجوزيني!؟
ندي استغربت: انا متجوزاك اصلا.

ادم: من اول لحظه بتحاربيني، وجولتيلي انك عمرك ما اعتبرتي نفسك مرتي واني كمان صراحه ما اعتبرتكيش مرتي والا كنت هاخد حجوجي منك كامله
ندي بصت للارض واتكسفت بس رفعلها وشها تبصله
ادم: دلوجتي بديكي حريه الاختيار واللي هتختاريه هنفذه، موافجه تتجوزيني من اول وجديد جواز بجد نبدؤا صوح المره دي؟
ندي: موافقه طبعا، موافقه يا ادم.

ادم ضمها في حضنه وحس بفرحه ملهاش اول من اخر قربت منه علشان يبوسها تاني بس حط ايده على شفايفها
ادم: ما تتخيليش رغبتي فيكي جد ايه، بس المره دي لازم نبدأ صوح، عايز اعملك فرح ما اتعملش جبل كده لحد وتلبسيلي فستان ابيض، عايز اشوفك عروسه...
ندي: بجد! هتعملي فرح؟
ادم: هعملك احلي فرح لاحلي عروسه، ومن اهنيه لحد ما ده يحصل انتي خطيبتي مش مرتي فبالتالي ده مش من حجي
شاور على شفايفها
ندي: بس انا مراتك صح؟

ادم: على الورج اه، وشرعا كمان طالما موافجه بس اني عايز اتجوزك من جديد بموافجتك انتي
ندي: يبقي نصبر...

اخدها ادم في حضنه واخدها يروحوا بيتهم واتفقوا يتصلوا بابوها اول ما يوصلوا وفضلوا يحطوا النقط فوق الحروف، وطول الطريق بيرسموا في بيت احلامهم واخيرا وصلوا البيت ودخلوا ايديهم في ايدين بعض واول ما دخلوا كان في مفاجأة في انتظارهم، مفاجأة هتزلزل كيانهم وبيتهم الهش اللي بنوه في احلامهم من دقايق، واتحط حبهم الوليد في الاختبار، ،.

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

رجع ادم وندي بيتهم وكانت في مفاجأة في انتظارهم
# هاي
ندي: معقوله؟
بصت لادم واتقابلت عنيهم في نظره طووويله فيها الف سؤال وسؤال
# hi baby i missed you
ادم بص لندي اللي بصتله هيا كمان وكأنها بتقوله ان هيا كمان اتفاجئت
ودول كانوا اصحابها الانتيم ديفيد و ناتلي وجوزها جيم و كريستينا
كلهم قربوا منها وسلموا عليها وحضنوها ودي عادتهم وادم بصلها وسكت تماما
David: you don t know how i missed you?.

( الترجمه ديفيد : انتي مش عارفه وحشتيني قد ايه )
ندي سحبت نفسها ومكنش عندها الجرأه انها تبص لادم جنبها او تواجهه
Kristina: you will not introduce us? This is him?
( كريستينا: انتي مش هتعرفينا؟ هو ده؟)
اخيرا ندي نطقت
Nada: yeb this is my husband
( ندي: ايوه هو ده جوزي )
Natalie: thank God that I am married
(ناتالي: الحمد لاه ان انا متجوزه )
Gimme: I m here، De how are you?
(جيم: دي ازيك ).

Nada: I m fine Gimme
(ندي: كويسه جيم)
ادم: مين دول؟
ندي: دول اصحابي الانتيم جايين من بره
ادم: اخدت بالي انهن جايين من بره، انتي عزمتيهم ولا ايه؟
ندي: انا معزمتش حد لسه مفهمتش هما جم هنا ازاي
Kristena: hi, I m Kristena you can say Kris
( كريستينا: انا كريستينا بس ممكن تقولي كريس)
كريستينا مدت ايدها تسلم عليه وهو المفروض انه مش فاهمها فبص لمراته
ندي: بتعرفك بنفسها وبتقولك ان اسمها كريستينا.

عرفته ندي عليهم كلهم بس ادم معجبوش ديفيد نهائي لان حس انه بيكلم ندي وكأن له حق عليها، او هيا ملكيته الخاصه...
اعتذر ادم وانسحب بسرعه وراح لاوضته وندي جريت وراه
ندي: ادم اوقف وكلمني لو سمحت، ادم
ادم: عايزه ايه مني انزلي لاصحابك تحت
ندي: انت متضايق ليه؟ هطردهم لو ده يعجبك؟

ادم: عمري ما طردت حد من بيتي علشان اطرد اصحابك وبعدين هما ما هيجوش لوحدهم كلهم اكده! علشان ينزلوا كلهم مصر اكده ويجوا اهنيه فدي مترتبه ومترتبه من زمان جوي كمان
ندي: انا بكلمهم على النت وقبل كده قولتلهم يجوا بس ده كان زمان، في الاول وبقالي فتره اصلا مشغوله في الارض وحتي النت ما بدخلوش، ارجوك ادم انا مش عايزه مشاكل بينا، قولي ايه اللي يريحك وانا هعمله.

ادم: اللي اسمه ديفيد ده ولا ولا ماعرفش ايه؟ بالنسبالك ايه؟ او كان بينكم ايه؟
ندي: صديق واخ من سنين طويله قوي، اخ وسند ليا بره من اكتر من عشر سنين وعمره ما خرج من المرحله دي، اخ وصديق وبس
ادم: بس يا ندي؟
ندي: بس، انا عمري ما حبيت قبل كده يا ادم، انت اول راجل في حياتي وممكن تسألهم تحت وهما هيجاوبوك.

ادم: لا ما هسألش حد انا هثق فيكي يا ندي بس خلي بالك من نجطه مهمه انا ما بثجش في حد بسهوله واخترت اثج فيكي بس الثجه دي لو اتهزت او لاي سبب انتي خنتيها مش هتسترديها تاني ابدا فاهمه؟
ندي: مش في طبعي الخيانه يا ادم وبعدين انت مش محتاج تهددني
ادم: انا ما بهددكيش يا ندي انا ببلغك بمعلومه صغيره مش اكتر، انزلي لاصحابك ورحبي بيهم بس خلي بالك من نجطه مهمه جوي
ندي: ايه هيا؟

ادم: ان احنا اهنيه مش في امريكا احنا اهنيه في بلد صعايده وانا مش امريكي
ندي: مش فاهمه تقصد ايه؟

ادم: اجصد ان مراتي مفيش راجل يلمسها غيري ومبعترفش بحاجه اسمها زي اخويا، اللي فات فات هو زي اخوكي على عيني وعلي راسي بس لو لمسك تاني بالشكل ده مش هيحصل كويس هو او غيره السلام ما يتخطاش كلمه اهلا لكن لمس لاه والف لاه حتي السلام بالايد لاه، سميها رجعيه! سميها تخلف سميها اي حاجه بس ده ما يحصلش تاني. احنا ناس مسلمين وعارفين ربنا كويس وكويس جوي اني فاتحلهم بيتي ففهميهم النجطه دي، في عيال وفي ناس لازم يحترموهم ولازم يلتزموا بجواعد البيت اهنيه فهمتيني؟

ندي: فهمتك، اي اوامر تانيه؟
ادم بصلها ومسك وشها بايديه الاتنين
ادم: مش اوامر يا ندي، غيره على حرمه بيتي، اعتجد حجي ولا ايه؟
ندي فرحت قوي: حقك طبعا
نزلت لاصحابها وعرفت انهم اتفقوا يجولها من زمان وعملوهالها مفاجأة وبالمره يساعدوها تخلص من جوزها
( اصحابها ما بيتكلموش عربي نهائي وكل حوارتهم بالانجليزي)
كريستينا: هو ده اللي عايزه تخلصي منه؟
ندي بتردد: هو ده اه...

كريستينا: يعني انا لو رحتله بالليل مش هتضايقي مني؟ هو مباح ولا؟
ندي اتصدمت ومعرفتش ترد على صاحبتها
كريستينا: انتي قولتي ان جوازكم صوري لو بجد فانا اسفه جدا
ندي: جوازنا ايوه صوري بس
ناتالي: بس ايه؟ حبيتيه؟

ندي مش عارفه ترد عليهم، يمكن لان رجوع اصحابها فكرها باللي مفتقداه مع ادم، لغتها تعليمها طريقه عيشتها اصحابها، حاجات كتيره كانت نسيتها واصحابها فكروها بيها، ابسط حاجه طريقه لبسها اللي اختلفت تماما، استايلها كله اتغير علشان ترضي غرور ادم، موضتها شياكتها، حاجات كتيره اتخلت عنها علشانه بس يا تري الحاجات دي مهمه ولا ادم اهم وحبه اهم؟ حست انها متلخبطه جدا ومش عارفه تفكر اصلا؟ يمكن يكون بس تعود عليه؟ يمكن لمجرد انه مفروض عليها افتكرت نفسها بتحبه؟ لازم تقرر صح الاول قبل ما تتهور في اي قرار!

ناتالي: هاي رحتي فين؟
ندي: معاكم اهو
ديفيد: دي، انا كلمت السفير الامريكي وعندهم حاليا فكره عن الموضوع كله وهيساعدونا، موضوع الطلاق حاليا مش هياخد اكتر من اسبوع او اتنين بالكتير اديني كارت اخضر وانا هخلصهولك
ادم كان نازل وسمع كلام ديفيد فوقف مكانه قلبه هيخرج من مكانه ومستني اجابتها على نار
ديفيد: دي، ايه؟ اخلص؟
ندي: مش عارفه يا ديف، هبقي ارد عليك بعدين اوكي ومتشكره على اهتمامك.

ديفيد: انتي متعرفيش انتي ايه بالنسبالي، انتي بس تشاوري
ندي: انت طول عمرك جنبي، متشكره قوي.

ادم الدنيا لفت بيه وافتكر كلام امه انه فارض نفسه عليها وانه يديها حريه الاختيار وانها مش هتختاره، هيا فعلا لو اخدت حريتها في الاختيار مش هتختاره، لو بتحبه كانت هترفض عرضه في وقتها بس لمجرد انها عايزه وقت تفكر يبقي مش بتحبه او مش بتحبه كفايه، هو مجرد وضع اتفرض عليها وهيا تقبلته مع الوقت لكن الحب مادقش بابها ابدا وده كان واضح للكل الا هو، امه ياما حذرته ده حتي فتحي كمان حذره بس هو كان معمي بحبها، ازاي فكر انها ممكن تحبه كده؟ ايوه لو كان بشكله الطبيعي ممكن تعجب بيه او بفلوسه او شياكته او تعليمه لكن بطبيعته البسيطه لأ والف لأ، لازم يفوق من الوهم ده، بس خليه يديها فرصه ويشوف الايام الجايه هتعمل ايه؟

نزل سلم عليهم وخرج وسابهم
امه خرجت وراه تجري
كريمه: استني هنا
ادم: خير يا امي؟
كريمه: الاشكال اللي جوه دي هتفضل لامتي؟
ادم: من امتي بنطرد ضيوفنا يا امي او بنسألهم هتمشوا امتي؟
كريمه: وهما دول ضيوفنا برضه؟
ادم: ضيوف مرات ابنك
كريمه: انت بتضحك على نفسك ولا على مين؟ لا دي مرات ابني ولا دول ضيوفها؟ دي اشكال احنا ما بنتعاملش معاهم دول لا دين ولا حيا ولا خشا.

ادم: امي انا ليا اصحاب اجانب وكانوا بيزورني عمرك ما اعترضتي عليهم
كريمه: كانوا محترمين وبيقعدوا باحترامهم وماكانوش بنات قاعدينلي عريانين كده، ادم الوضع ده معدش مقبول انت لازم
قاطعها ادم: ابوس ايدك يا امي ارحميني شويه، حسي بيا ارجوكي
كريمه: ليه يا حبيبي انا ياما حذرتك
ادم: مش بايدي غصب عني، ارجوكي.

كريمه: يا اغلي من عمري كله، انا حاسه بيك وبوجع قلبك ومقدره اللي انت فيه وعلشان كده بنبهك وده واجبي كأم بتشوف ابنها بيخطي فوق حفر، بنبهك بس انت لاول مره مش بتسمعني وعمال توقع، اطرد الناس دي من بيتك لو باقي على مراتك، الناس دي هتهد بيتك الهش يا ادم والايام الجايه دي لو هما فضلوا هنا هتوجعك قوي فيا اما تطردهم وتخلي مراتك يا حتي مراتك هتخسرها
ادم: انتي فكراني مش عارف اللي انتي بتقوليه ده؟

كريمه: ولما انت عارفو فتحت بابك ليهم ليه؟

ادم: علشان ما ينفعش ما يكونش عندي ثقه في مراتي وعلشان ما ينفعش اقفل عليها واحبسها وعلشان ما ينفعش بيتي يبقي هش زي ما بتقولي، عارف ان الايام الجايه دي هتبقي صعبه بس يا اما هتقوي ثقتي بمراتي وهتكون زوجه ليا بجد وهتصلح الوضع ده يا اما هتنهي اللعبه الرخيصه اللي شغاله دي وساعتها هقفل صفحتها ومش هفتحها تاني بس هيكون جوايا يقين اني ما ظلمتهاش او ما اتمسكتش بيها كفايه، الايام الجايه هتحدد علاقتنا هيكون مصيرها ايه؟ عرفتي بقي انا ليه فتحت بابي؟ مراتي لازم تكون اسد في غيابي وتصوني في اي مكان تكون فيه ياما تلزمنيش، اعتقد كده الامور بقت واضحه قدامك؟

كريمه: ربنا يسعدك يا حبيبي ويقدملك كل الخير
ادم: انا محتاج لدعواتك دي قوي افضلي ادعيلي
باس ايديها ومشي او هرب من بيته لان خايف فعلا من اللي جاي...

ندي مع صحباتها نسيت ادم خالص ورجعت لندي اللي دخلت البيت ده لاول مره ورجعت تضحك وتهزر وادم مش بيتكلم ولا بيعترض بس بيقعد وسطهم ساكت فاهم متجاهل تريقتهم وضحكهم ولما بيفيض بيه بيمشي وندي هتتجنن مش فاهمه صمته ده معناه ايه؟ مستني رد فعلها؟ ما عدتش تفرق معاه؟ مستنيها عيا تحس وتتغير؟ معدتش عارفه تفسر سكوته ده بايه؟
كريستينا: دي
ندي: عايزه ايه؟

كريستينا: عايزه جوزك ده هموت عليه وبعدين انا شيفاكم كل واحد في اوضه؟
ندي فكرت شويه: روحيله يا كرس ولو وافق مبروك عليكي
كريستينا: مش هتزعلي؟
ندي: لا مش هزعل بس خلي بالك ده صعيدي
كريستينا: يعني ايه؟
ندي: يعني ممكن تاخديلك قلمين معتبرين منه...
كريستينا: هجرب وانا وحظي بالليل هروحله.

ندي فضلت تراقب في جوزها من بعيد لبعيد وحست بنار الغيره جواها بس كانت عايزه تعرف لو واحده اتعرضت عليه هيوافق ولا؟ اخلاقه وقيمه دي بجد فيه ولا مظاهر قدام الناس؟ كان لازم تعرف وصاحبتها هتعرفها الاجابه؟
ديفيد تقريبا ما بيفارقش ندي ابدا وده هيجنن ادم بس ساكت لانهم ما بيتخطوش اي حدود نهائي وما بيقعدوش لوحدهم ابدا، ناتالي وجوزها سافروا يتفسحوا في مصر وفضل ديفيد وكريستينا المتيمه بادم وهتموت عليه...

اخر الليل ادم رجع وطلع على اوضته ويدوب قلع هدومه ودخل اخد شاور وخرج ببرنس الحمام
بابه خبط خبطه خفيفه واتفتح، للحظه اتمني انها تكون ندي جايه تقوله انه واحشها بس اتفاجئ بكريستينا صاحبتها داخله وقفلت الباب وراها وقلعت روبها
ادم: عايزه ايه؟
Kristena: you
ادم: اتفضلي بره
Kristena: i don t understand what you say but
i want you. From the first time i saw you..

( انا مش فاهمه بتقول ايه بس انا عايزاك من اول مره شفتك فيها وانا معجبه بيك )
ادم: بت انتي، انتي طلعتيلي من انهي داهيه بس، اطلعي بره
ادم شاورلها على الباب لانه مش عايز يبينلها انه فاهمها وعايز يطردها بالذوق
Kristena: no no. just try to understand me. I
want to make love with you
( حاول تفهمني انا عايزاك )
ادم: بلا لف بلا ما لفش اطلعي بره
Kristena: ok ok wait، Sex you know sex??.

ادم: انتي مش محتاجه تشرحي انتي عايزه ايه بلبسك ده انتي غبيه ولا ايه؟ بصيلي بجي وافهمي، بره
وشاور على الباب ومسكها وشدها وفتح الباب
ادم: بره وايوه عارف وفاهم انتي عايزه ايه شكلك مش كحتاج لمفهوميه اللي انتي عيزاه ده مش محتاج للغات اتفضلي بره هيا مش نجصاكي اصلا، مصايب بتتحدف عاد
ادم خرجها وقفل الباب وهنا ندي فتحت بابها بابتسامه كبيره
ندي: قلتلك
كريستينا: غبي
ندي: ههههههههه قولتلك تصبحي على خير.

ندي قفلت بابها ونامت مبسوطه ومش حاسه بالنار اللي جوزها عايش فيها
تاني يوم راحتله قبل ما ينزل
ادم: عاش من شافك
ندي: يعني ايه؟
ادم: دي مقوله الناس بيجولها للي غايب بجاله فتره
ندي: بس انا مش غايبه
ادم: بجد؟ بيتهيألي يعني؟
ندي: ايوه، ما تقضي معانا يوم علشان خاطري، ارجوك يا ادم ارجوك
ادم: مش متعود منيكي على الادب والارجوك دي كلياتها
ندي: علشان انت بعيد
ادم: انا مش بعيد يا ندي بس انتي اللي ما وخداش بالك.

ندي: ممكن تفضل معانا النهارده؟
ادم: ورايا مشوار ساعه وراجع
ندي بفرحه طفوليه: اوك مستنياك
ادم: ندي
ندي وقفت: هاه
ادم: لبسك مش عاجبني
ندي بصت لنفسها: ماله بنطلون طويل وبلوزه طويله وجسمي كله متغطي
ادم: ضيج، مش عاجبني
ندي: انا مش هخرج بره انا جوه البيت
ادم: لبسك، مش، عاجبني
ندي: وانا بقولك مش خارجه.

ادم: البيت مليان رجاله ايه خارجه ومش خارجه دي؟ هيا الفكره في الخروج ولا الفكره انه ما ينفعش رجاله يشوفوكي بيه! كنتي بدأتي تتعدلي وفي اول فرصه رجعتي تاني للصفر ليه بس اكده يا ندي ليه! فين لبسك اللي اتعدل وفين الصلاه اللي اتعلمتيها نسيتي كله اكده بمجرد ما اتجابلتي مع اصحابك!
ندي: ادم please، مش عايزين نتخانق، وبعدين انا هنا في وسط اصحابي وعادي شافوني مليون مره قبل كده فعادي.

دول مش صعايده وهيفرق معاهم شكلي او هيبصولي بنظره مش كويسه
ادم هز دماغه ان مفيش فايده فيها ابدا
ادم: الصعيدي ده عنده جيم ومبادئ متربي عليها ولو جعدتي وسطهم عريانه محدش فيهم هيرفع عينه عليكي بس ده شيئ انتي عمرك ما هتفهميه، الفكره يا ندي ان جسمك ده مش المفروض يكون حاجه مباحه للكل.

ندي: جسمي مش مباح يا ادم ومش هنرجع بقي لخناقات زمان، انا مش هخرج بيه قدام رجالتك بره فبالتالي شكلك ومظهرك محفوظين وخلص الكلام على كده
ادم هز دماغه وعرف ان مفيش فايده هيا اتربت بطريقه وهو بطريقه تانيه خالص.

سابته وخرجت وهو راح مشواره وفكر ما يرجعش البيت اليوم ده بس رجع وقعد وسطهم ساكت بيسمع وبس وديفيد نظراته مش عجباه ابدا وكأنه بيتحداه او بيقوله ان ندي عمرها ما هتكون ليه، كان عمال يتخيل نفسه بيضربه كل شويه وقاعد على كرسي من شوك ونار وضامم ايده جامد علشان ما يقومش يضرب فيه لحد ما يقتله في ايده
ديفيد: ندي مقولتيش هنسافر امتي؟ وهنخلص من طلاقك امتي؟

ادم جمد للحظه بس تماسك بسرعه علشان ما يحسوش بيه انه فاهم لغتهم
ندي: ديف قولتلك هبقي ارد عليك
ديفيد: ما انتي ما ردتيش، احنا بقالنا اسبوع اهو، انا مش عارف انتي مستحملاه ازاي اصلا؟ وازاي قدرتي تعيشي في البلد دي اسبوع مش شهور كل حاجه هنا متخلفه وعقيمه
ادم مسك دراع الكرسي جامد علشان يعرف يفضل هادي كده
ندي: اوكي انا معاك البلد متخلفه وعقيمه وممله لدرجه الموت بس كنت مضطره وغصب عني.

ديفيد: ودلوقتي اهو بقدملك الفرصه
ندي: هو مش هيمنعني على فكره لو انا طلبت امشي هو انسان محترم جدا واحترم اتفاقيته معايا ونفذ كل حرف قاله فمش عايزه اتسرع وطالما هو كويس يبقي مالوش لازمه القلق والطريقه دي
ديفيد: انتي مستحملاه ازاي اصلا؟ مفيش اي حاجه مشتركه بينكم ده حتي مفيش لغه! ده اخره واحده متخلفه من المتخلفات اللي لابسين خيم بره دول بنات.

قام ادم وقف مره واحده لانه مش قادر يسمع اكتر من كده وكلهم بصوله باستغراب وصمت سيطر عليهم
ادم: ورايا مشوار مهم افتكرته اعتذري لاصحابك بعد اذنك
قام خرج بهيبه وكلهم قلبهم بيدق مع وقفته وخروجه وبعد ما خرج
كريستينا: انا بخاف منه وساعات كتير بحس انه فاهم او انه زي الوحش اللي عامل نفسه نايم بس هو صاحي قوي؟ انتي ازاي بتتعاملي معاه يا دي؟
ندي فاقت على اسمها وقامت مره واحده تجري وري ادم ولحقته عند عربيته.

ندي: انت وعدت تقضي اليوم معانا
ادم: اولا انا ما وعدتش ثانيا ماليش مكان وسطيهم ثالثا ورايا حاجات اهم
ندي: انت ايه اللي مضايقك كده؟
كان نفسه ينفجر فيها وفعلا قرب منها وبيكز على اسنانه وهينطق ومره واحده غير رأيه
ادم: مالوش لازمه الكلام اصلا، جولي لاصحابك اللي مش عجباه بلدنا يتفضل احنا ما مسكينش في حد
ندي باستغراب: انت ليه بتقول كده؟

ادم اتوتر للحظه: علشان مش محتاجه مفهوميه جوي علشان تعرفي اللي جدامك بيتكلم عن ايه او بيشتم او بيشكر لما اشتمك او اغلط فيكي باي لغه من لغات الكون كله هتفهمي يا ندي مش محتاجه للغات هيا عن اذنك
سابها ومشي وديفيد خرجلها بره
ديفيد: في ايه ماله؟

ندي: حس ان انت بتغلط في بلده وفيه
ديفيد: انا مش فاهم واحد بالغني ده ايه اللي مقعده في بلد زي دي وليه ما اتعلمش ليه؟ ده متخلف
ندي: علشان عندي اخواته وعنده ثروه كان لازم يحافظ عليها ولازم يهتم باخواته
ديفيد: وايه المانع انه يعمل الاتنين مع بعض؟ هو بس استسهل واختار الاسهل لانه غبي
ندي: ما تغلطش فيه لو سمحت وتعال ندخل جوه يالا
ندي متقبلتش نقد حد لجوزها وحست انهم بيغلطوا فيها هيا...

معدتش فاهمه هيا عايزه ايه ولا تعمل ايه؟ بتحب ادم وهتقبل عيشته ولا عيشتها بره اهم؟ سؤال مش عارفه تجاوب عليه نهائي ولا عارفه تاخد قرار ابدا
كريمه ما استحملتش الوضع ده فسافرت لعيالها في القاهره وسابت ابنها لوحده يواجه مصيره لانها مش مستحمله وجودهم في بيتها بلبسهم واكلهم وشربهم.

في يوم ندي حنت للبسها القديم وللست فستان كت وقصير ويدوب خرجت من اوضتها وهتنزل على السلم لقت ايد مسكتها جامد وشدها لحد اوضتها دخلها بعنف ورزع الباب وراه وزقها جامد وقعها على السرير
ندي: في ايه مالك؟ بتعمل كده ليه؟
ادم بعصبيه: جسما بالله يا ندي لولا اني وعدت ابوكي اني احافظ عليكي اهنيه لكان ليا تصرف تاني وياكي
ندي وقفت: في ايه مش فاهمه مالك.

ادم: ماانتيش فاهمه ولا عامله عبيطه! انتي رايحه فين بشكلك اكده هاه!
ندي: ماله شكلي هاه!
ادم: انتي ما عارفاش يعني! شكلك ده ما هتنزليش بيه
ندي: لا هنزل يا ادم انت مش هتتحكم في لبسي
ادم: ندي
ندي: نعم!
ادم: ما تستفزينيش، نزول بشكلك اكده ما عيحصلش فريحي نفسيكي
ندي: هتعمل ايه! هتحبسني؟

ادم: جسما بالله يا ندي لتشوفي مني وش تاني غير اللي تعرفيه ومش بس هحبسك لا وهنزل ارميلك الناس اللي تحت دي في الشارع انتي مش متخيله اني جاي على نفسي كيف علشان استحملهم في بيتي
ندي: بطل تتحكم فيا
ادم: طول ما انتي في بيتي هتمشي على جواعدي
ندي: ولو مش عاجبني؟
ادم: الباب مفتوح
سابها ومشي وهيا فضلت رايحه جايه مش عارفه تعمل ايه؟ تعانده وتخسره ولا بتحبه ومش عايزه تخسره.

اخيرا قررت ونزلت ولقته تحت في الجنينه مع فتحي واول ما شافها بصلها نظره طويله ومشي وابتسم انها غيرت هدومها
وهيا استغربت من نفسها ليه غيرت هدومها علشانه؟
كريستينا كل شويه تفرض نفسها على ادم وهو بيصدها بطريقته بس خلاص وصل لاخره
كريستينا بدأت تعاكس فتحي نفسه وهو اشتكي لادم لان مرات زعلانه منه وفكراه بيبصلها بس هيا بترمي نفسها عليه.

فتحي: يا باشا انت لازم تشوفلك حل في المصيبه دي عزيزه سابتلي البيت ومشيت وافتكرت اني ببص للوليه دي
ادم: حاضر يا فتحي هشوف حل وهرجع عزيزه ما تزعلش انت
راح ادم لبيت ابو عزيزه يصالحها على جوزها وفضل يكلمهم كتير.

ادم: عزيزه جوزك بيحبك وانتي عارفه ده كويس وبعدين دي بترمي نفسها على كل راجل شويه لا دين ولا اخلاق وياما فرضت نفسها عليا ولما ملقتش فايده نقلت على جوزك ولما هتزهق هتنقل على غيره خليكي انتي بقي ناصحه.

ابو عزيزه: ولما هما لا دين ولا اخلاق حضرتك فاتح بيتك ليهم ليه يا بيه؟ لا مؤاخده يعني البلد كلاتها بيتكلموا عن الوضع الغريب ده، يا بيه انت طول عمرك بيتكم ده ايه في الاخلاج والدين وانتو اهل الخير كله وحضرتك طول عمرك ليك هيبتك واحترامك وسط الناس وما تزعلش مني انا هجولهالك صريحه الكل مستغرب حضرتك كييف بجيت اكده؟ وكييف عتسمح للاشكال دي تبجي في بيتك؟ في حاجات كتيره غلط بتحصل وحضرتك مش عارف متجاهلها ولا شايفها وساكت، يعني وضعك مش مفهوم، طول عمرك ما عتجبلش الغلط ولا العيب بيتك مليان بالاتنين.

وقف ادم مره واحده
ادم: وتطلع مين انت علشان تقولي ايه الغلط وايه الصح؟ وبعدين طول عمر بيتنا مفتوح للغريب جبل الجريب ولا عمر ابدا بابنا اتجفل في وش حد واللي بيديني حاجه ياخدها مني واللي بيحصل في بيتي يخصني انا بس مش حد تاني فاهم ولا لأ؟
ابو عزيزه: انا اسف يا بيه والله ما اجصد ازعلك انا بس اعتبرتك زي ابني ونصحتك مش اكتر والله
ادم: احتفظ بنصايحك لعيالك اللي بجد وعجل بنتك بدال ما تنصحني انا بعد اذنك.

مشي ادم ورفض يقف او يسمع كلمه واحده زياده
فتحي: اوعي تزعل من حمايا يا سي ادم والله ما يجصد هو بس انت بتعز عليه ومرضيش ان الناس يجيبوا في سيرتك وسيره اللي بيحصل في بيتك
ادم وقف مره واحده وبص لفتحي
ادم: مين اللي بيجيب في سيرتي؟ وايه اللي بيحصل في بيتي؟ هاه يا فتحي؟ ضيوف في بيتي فين المشكله؟ انا مش فاهم انتو بتعترضوا على ايه؟
فتحي سكت وبص للارض
ادم: اتكلم يا فتحي.

فتحي: يا بيه حضرتك بتزعل وانا ما يرضنيش زعلك
ادم: مش هزعل يا فتحي قول اللي عندك الناس معترضه على ايه؟
فتحي: الناس معترضه على كبيرها من ساعت ما اتفاجؤا بجوازك من ست ندي وهيا بصراحه لا توبك ولا لايجه عليك واصل
ادم: محدش له دعوه بندي
فتحي: اهو زعلت
ادم: ما زعلتش بس ندي بره الكلام.

فتحي: حاضر بره الكلام مش هتكلم عن لبسها ولا خروجها ولا كلامها مع اللي يسوي واللي ما يسواش متربيه بره وجولنا عادي ووجفت مع اهل البلد وجميلها الكل شايله على راسه بس الوضع دلوجت!
ادم: ماله الوضع دلوقتي؟ ضيوفي في بيتي انا حر استقبل فيه مين؟ انا حر.

فتحي: بس دول مش ضيوفك يا بيه دول ضيوف مرت حضرتك، اصحاب مرتك. وده اللي الناس مش جبلاه ان مرات كبيرهم يكون لها صاحب قاعد معاها في البيت وحضرتك بره مثلا زي دلوجت؟ جاعدين واكلين شاربين ضاحكين وضع انا نفسي مش فاهم كيف حضرتك جابله؟ يا بيه طول عمرك راجل غيور كيف جابل براجل تاني في بيتك وجال ايه صاحب مرتك؟ حضرتك ايوه اتعلمت بره بس ده لا هو طبعك ولا دي اخلاجك، دون اللي الكل مش جابله حتي ستي الحجه مجبلتوش وسابت البيت ومشيت ولا حضرتك مخدتش بالك؟ حضرتك مش اكده يا ادم بيه ملعون ابوه الحب اللي يخلي الراجل يجي على كرامته ولا يوطي راسه.

ادم: فتحي، لحد كده وبس انا ما بوطيش راسي فاهم ولا لأ؟ ولو شايف حاجه غلط في بيتي هوقفها ومن هنا ورايح لو اي حد فتح بوقه بكلمه في حق مراتي ولا ضيوفها هيشوف شغله معايا، وفهم اهل البلد الكلام ده مفهوم ولا لأ؟
فتحي: مفهوم بس يا بيه متزعلش مني
ادم: خلص الكلام يا فتحي ومن هنا ورايح ما تتكلمش معايا بالاسلوب ده واوعي تنسي مكانتك ايه؟

فتحي اتصدم وسكت وادم كمان اتصدم من كلامه بس خلاص قاله فمشي من قدامه وركب عربيته وفتحي ركب وساق في صمت
ادم هيتجنن من الكلام اللي بيسمعه لانه كلام هو عارفه كويس وعلي رأي فتحي ملعون ابو الحب ده اللي مخليه مغمض عنيه كده لازم يقف مع نفسه، لازم يواجه نفسه كفايه تأجيل لحد كده وندي يا تختاره زي ماهو يا تمشي من بيته معدش ينفع يأجل اكتر من كده؟ خلاص هيروح ويخيرها...

ندي في البيت وكريستينا وديفيد نزلوا حمام السباحه وبيلعبوا وفضلوا يزنوا عليها تنزل معاهم وهيا متردده
كريستينا: هو انتي ادم محرمو عليكي ولا ايه؟
ندي: صراحه ما نزلتوش قبل كده وهو ما قالش حاجه عنه بصراحه محدش بينزل فيه غير اخوه لما يكون موجود
كريستينا: طيب يالا بقي.

ديفيد: دي ما تخافيش منه انا موجود
ندي: مش حكايه خوف لأ
ديفيد: امال في ايه طيب؟
ندي: يوووه خلاص هنزل هغير هدومي واجي
راحت ندي لبست مايوه ورجعت تلعب معاهم وكان الجو اخر مسخره
كريمه رجعت من السفر لانها حست انها بتسيب ابنها في وقت عصيب هو محتاجها فيه فرجعت ودخلت بيتها وسألت الشغالات
كريمه: سعديه فين عزيزه نديهالي
سعديه: عزيزه مفيش يا ستي الحجه
كريمه: امال فين!؟
سعديه: زعلت يا ستي الحجه ومشيت.

كريمه: زعلت كييف؟ ادم زعلها؟
سعديه: لا لا يا ستي الحجه، زعلت من جوزها اكمن البت الخواجيه كانت بتبصبصله وهيا شافتهم فزعلت
كريمه هتولع: ندي فين دلوجت؟ نادمي عليها
سعديه: انادم عليها!
كريمه: في ايه يا وليه مالك؟ ايوه نادمي عليها هيا فين مش شيفاها لا هيا ولا المجاطيع دول؟
سعديه: اصلهم، يعني هما
كريمه: انطجي يا وليه
سعديه: نزلو حوض الميه كلهم
كريمه: ندي نزلت معاهم
سعديه: ايوه يا حجه.

كريمه خرجت تبص عليهم وسمعت ضحكهم وهزارهم وشافت ندي بالمايوه وديفيد بيهزر معاها
دخلت بسرعه واتصلت بابنها
كريمه: جسما بالله يا ادم ان ما رجعت وفضيت المسخره دي لا انت ابني ولا اعرفك انا اغيب يومين ارجع الاجي بيتي بالشكل ده.

ادم: انتي رجعتي امتي؟ وايه اللي مش عاجبك في ايه يا امي؟
كريمه: لسه راجعه ولجيت عزيزه زعلانه ومرتك في البيسين مع اصحابها بمايوه يا ادم، مراتك لابسه، لابسه ايه لا مش لابسه مراتك عريانه بره مع صاحبها انا مش عارفه انت، مراتك يا ادم
ادم قاطعها: خلاص يا امي فهمت خلاص انا قدامي دقيقتين وهبقي في البيت خلاص يا امي.

ادم قفل التليفون وغمض عنيه وبيحاول يهيئ نفسه للي هيحصل وبيحاول يهدي في نفسه وبيتمني امل كذاب جواه ان امه تكون بتهول الامور وان مراته تكون، مش عارف هو بيتمني ايه؟
ندي خرجت من الميه ودخلت تجيب ساندوتشات ونادت على سعديه وقالتلها ويدوب هتخرج تاني لقت ديفيد قابلها في الطريق
ندي: انا راجعه اهوه
ديفيد: عارف بس كنت عايز اقولك حاجه مهمه معدتش قادر اخبيها اكتر من كده.

ندي: ايه هيا مالك؟ في حاجه؟ انا اول مره اشوفك كده
ديفيد قرب منها ومسك ايديها الاتنين
ديفيد: انتي الحياه دي ما تنفعكيش، مستقبلك شغلك حياتك كلها بره مش هنا انتي هنا مدفونه دي، طول عمرك ليكي افكارك وطموحك راحوا فين؟ انتي ازاي قابله تكون مجرد ظل وري راجل؟ انتي مش كده؟ وده مش مناسب ليكي ولا لايقين حتي على بعض؟ هو مش فاهمك دي...
ندي بعدت خطوه: عارفه كل الكلام ده بس برضه متردده.

ديفيد: ليه؟ ايه اللي عاجبك هنا؟ قاعده هنا علشان مين؟
اسم ادم اترسم على شفايفها وفكرت فيه وكانت هتنطقه بس قاطعها ديفيد قبل ما تتكلم وكمل كلامه.

ديفيد: انا بحبك يا دي، سنين جنبك ونفسي تحسي بحبي دي وكنت هتجنن لما قولتيلي اللي حصل ومن ساعتها وانا بجري يمين وشمال وسيبت شغلي والدنيا كلها علشان اخلصك منه وكنت ناوي اول ما نرجع افاتحك بحبي بس خلاص مش قادر استني اكتر من كده، انا بحبك لدرجه الجنون دي، هو اخدك مني لانك انتي ملكي انا وبس.

ندي بتبصله بذهول لان دي اول مره تسمع رفيق عمرها بيعترف بحبه وبتبصله مذهوله واتفاجئت بيقرب جامد منها وبيلمس شفايفها...
ادم كل ده واقف على الباب سامعهم وكريمه على السلم وشيفاهم، واول ما ديفيد لمسها بوابه جهنم اتفتحت...

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

ديفيد: انا بحبك يا دي، سنين جنبك ونفسي تحسي بحبي دي وكنت هتجنن لما قولتيلي اللي حصل ومن ساعتها وانا بجري يمين وشمال وسيبت شغلي والدنيا كلها علشان اخلصك منه وكنت ناوي اول ما نرجع افاتحك بحبي بس خلاص مش قادر استني اكتر من كده، انا بحبك لدرجه الجنون دي، هو اخدك مني لانك انتي ملكي انا وبس.

ندي بتبصله بذهول لان دي اول مره تسمع رفيق عمرها بيعترف بحبه وبتبصله مذهوله واتفاجئت بيه بيقرب منها ويدوب هيلمس شفايفها...
ادم كل ده واقف على الباب سامعهم وكريمه على السلم وشيفاهم، واول ما ديفيد قرب بوابه جهنم اتفتحت...
ادم دخل زي الاعصار اللي ما بيفرقش بين حد واتفاجئ ديفيد بانه بيطير بعيد عن ندي
ادم: ابعد يدك عن مراتي يا كلب.

ندي اتفاجئت بيه واخيرا استوعبت اللي حصل دلوقتي ولو ادم كان اتأخر لحظه كان هيشوف بعينه وهيا بتطرد ديفيد بعيد عنها
ندي: ادم اسمعني انت فاهم غلط انا كنت
ادم: كنتي ايه هاه؟ سبج وجلتلك في حاجات ما بتحتجش للغه علشان تتفهم
بعدها راح لديفيد وشده من هدومه ووقفه وضربه قلم وقعه طلع طبنجته وكان عايز يقتله بس كريمه جريت عليه
كريمه: ادم اوعي
ندي: ارجوك اسمعني.

ادم: انتي تسكتي خالص انتي، وامي لو سمحتي ابعدي ده حتي مالوش ديه الكلب ده
كريمه: ما يستاهلش توسخ يدك بدمه والله ما يستاهل، فتحي
فتحي وقف ومستعد ينفذ اللي يتقال
ادم: بره بيتي بدال ما ارتكب جنايه فيك، فتحي
فتحي: اؤمر يا باشا
ادم: ارمي الكلب ده بره بيتي
David: come with me nada come
( ديفيد: ندي تعالي معايا )
ادم: مستني ايه يا فتحي خرجه بره حالا وحاجته ارموهالو بره اتحرك.

ادم كان زي المجنون امه كانت هتتدخل بس لقت ان بركان ابنها ثار ومفيش حاجه هتقف في وشه تاني بس للاسف كان نفسها الموضوع يتحل بأي طريقه غير دي، اي طريقه غير الجرح والخيانه
فتحي شد ديفيد بره وادم شد ندي وطلعها على اوضتها مجرجرها وراه وامه وسعتله الطريق وما نطقتش ولا ردت على ندي اللي بتستنجد بيها
دخلها الاوضه ودخل وقفل الباب.

ندي: اسمعني للحظه انا اتفاجئت زيك بالظبط باللي حصل دي اول مره ديفيد يتكلم كده او يقول ده صدقني يا ادم صدقني احنا بينا حاجه جميله انا وانت وعيزاها تستمر
ادم ضحك بغلب: احنا! مفيش احنا دي
ندي: ارجوك يا ادم صدقني انا بحبك.

ندي بتعيط وقالت الكلمه دي ومستغربه ازاي طلعت كده دي ياما اتمنت تقولها رمت نفسها في حضنه وعيطت جامد، ادم ايديه اترفعت علشان تضمها بس فجأه امه، ابو عزيزه، فتحي، كل الناس ونظراتهم وكلام كل واحد بيرن في ودانه، وفجأه منظرها وديفيد بيقرب منها قدامه
ايديه بدال ما تضمها مسكتها من شعرها وشده جامد بعدها عنه فضل ماسك شعرها في ايده وسابه ورجع لوري خطوه
ندي: ارجوك صدقني انا بحبك.

ادم ابتسم وهيا ابتسمت بس الابتسامه اختفت لانها طارت من قدامه من قوه القلم اللي ضربها بيه، قلم واحد بس كان كفيل ان يوقعها في الارض رفعت دماغها تبصله مستغربه.

ادم: تعرفي الكل حذرني منيكي مره واتنين وعشره بس انا كنت في منتهي الغباء، كنت مغيب، جايب واحده من مستنقع وعايز انظفها واخليها بني ادمه، ده ايه التخلف ده؟ انا مش عارف كان عجلي فين؟ كنت صابر عليكي ليه ماانيش فاهم؟وبعدين كنت متوجع ايه من واحده معندهاش دين! اذا لم تستح فاصنع ما شئت، انتي اصلا متعرفيش ربنا، متعرفيش دين متعرفيش اسلام ولا اخلاج ولا جيم اني بجي كان عجلي فين مافهمش؟

ندي بعياط: محدش علمني الكلام ده، انت معلمتنيش. المفروض اعمل ايه! انا معنديش اللي عندك هنا، فاهم معنديش واصحابي دول اقرب الناس ليا، ارجوك يا ادم
ادم: عذر اجبح من ذنب، انتي ابوكي وامك مسلمين وانتي اتولدتي في بيت مسلم واتعلمتي كان ممكن جوي تثجفي نفسك في دينك لكن انتي كفايه عليك الموضه واخر صيحه وبس...
ندي: انت بتظلمني، اصبر عليا وعلمني.

ادم: حاولت وفشلت واكتفيت منك مالكيش مكان في بيتي جدامك ساعه واحده تجهزي نفسك وتلمي حاجتك انتي طالج...
سابها تعيط في الارض وخرج نادي على امه
ادم: ابعتي حد من الخدم يلم معاها حاجتها في خلال ساعه مش عايزلها اي اثر في البيت
كريمه: طيب اهدي انت بس
ادم بجنون: انتي شايفاني مجنون انا هادي اهو هرجع بعد ساعه الاقيها جاهزه هاخدها اوديها لابوها
كريمه: خلي فتحي يوصلها؟

ادم: امي خلال ساعه هاجي اوديها لابوها خلص الكلام
خرج ادم وكريمه نادت للخدم ودخلو لندي اللي بتعيط في الارض واول ما دخلت ندي جريت على حضن كريمه اللي مش عارفه تعمل ايه مكنش نفسها ابدا الحكايه تخلص كده، وقفت جامده وندي حست فبعدت عنها
ندي: انتي كمان هتظلميني؟
كريمه: كله الا الخيانه
ندي: اقسم بالله انا اتفاجئت من اللي ديفيد عمله بس ملحقتش اتصرف ادم دخل زي.

كريمه: زي الايه؟ واحد دخل لجي مراته في حضن راجل عايزاه يعمل ايه؟
ندي: انا مكنتش في حضنه وكنت هبعد وهوقفه عند حده بس ملحقتش.

كريمه: ملحقتيش؟ ملحقتيش ايه؟؟ ايه اللي مجعدك مع راجل لوحديكي؟ ليه بتسمحيله يتكلم اصلا في حب ومسخره؟ ليه واجفه معاه؟ ليه هو اهنيه من اصله؟ ليه جاعده مع راجل في حمام السباحه بشكلك ده؟ الف ليه وليه؟ الحكايه مش بس انه جرب منيكي الحكايه طبع وجيم ومبادئ، انتي من توب غير توبنا يا بنتي، احنا عندنا حاجات كتيره بتحكمنا واهمها دينا واخلاجنا انتي شايفه ان ده تخلف وتعصب وجهل فمش هينفع لا انتي هترتاحي مع ادم ولا هو عيتجبلك اكده! ولا هو هيتغير ولا انتي هتتغيري، يبقي ملهاش لازمه بقي، من الاول كان غلط الجواز ده، والا ابوكي كان عنده امل تتغيري وادم يغيرك بس للاسف من شب على شيئ شاب عليه، انتي اتربيتي بطريقه احنا، والله يا بنتي ما عارفه اقولك ايه بس كده احسن ليكم انتو الاتنين ايوه كان نفسي تبعدوا بطريقه غير كده بس الحمدلله قدر الله وما شاء فعل. جهزي نفسك قبل ما ادم يرجع ويتجنن تاني.

ندي: انتو بتظلموني
كريمه: انتي اللي ظلمتي نفسك
ندي: مفيش حاجه بيني وبين ديفيد
كريمه: لو مفيش مكنتيش من الاول سمحتيله يفضل اهنيه، مكنتيش طول الوجت معاه، مكنتيش تديله فرصه يتكلم مش يجرب وبعدها تجولي ملحقتيش؟ انتي من الاول غلط يا ندي واحمدي ربنا ان ادم عاقل وما اتجننش وجتله
سابتها كريمه وخرجت علشان ما تحنش قدام دموع ندي وحست للحظه ان حبها لابنها صادق وممكن ينجح بس صرفت الفكره بسرعه.

ادم رجع بعد ساعه بالظبط وطلع على اوضتها لقي الشنط جاهزه بس ندي مكانها زعق فيها
ادم: جومي اجهزي عقبال ما ينزلوا الشنط والا جسما بالله هاخدك زي ما انتي
ندي: ادم اسمعني
ادم: سمعت كفايه واكتفيت
ندي: طيب اديني فرصه تانيه؟
ادم: حذرتك من اول يوم وجولتلك الثقه لو اتهدت او بس اتهزت ماهترجعش تاني نسيتي؟ فرصك خلصت ووجتك خلص انجزي علشان اسلمك لابوكي
ندي: ادم
ادم قاطعها: انجزي.

سابها وخرج وطلع الخدم ينزلوا الشنط في العربيه وهو اخد ندي علشان يوصلها بيت ابوها، طول الطريق صمت ما بيقاطعوش غير كل فتره عياط ندي وبس وهو الجمود سيطر عليه وعلي ملامحه زي ما يكون بقي تمثال من حجر ما بيحسش ولا بيتأثر..
اخيرا وصلوا وشدها من العربيه ودخلها بيت ابوها واول ما ابوها شافهم بالمنظر ده جري عليهم فادم زقها ناحيه ابوها.

ادم: بنتك اهي في بيتك معدتش تلزمني، انا اسف اني جبتها كده بس انا اكتفيت منها بنتط طالق وبكره ورقتها هتوصلها بعد اذنك
ادم خارج وابوها في حاله ذهول وطلع يجري وراه يفهم في ايه؟
سالم: ادم اصبر بس وفهمني في ايه انا مش هفضل اجري وراك كده؟
ادم وقف وبص لسالم
ادم: انا اسف اعذرني بس انا خلاص وصلت لاخري مع بنتك ومش هقدر اصبر اكتر من كده
سالم: طيب فهمني؟
ادم: هيا تفهمك بعد اذنك.

سالم: انا بسألك انت في ايه؟ وعايز اجابه منك انت
ادم بص لفوق واخد نفس طويل ومش عارف يقول ايه؟

ادم اخيرا نطق: في ان نظره الناس ليا اتغيرت، في ان الكل بيبصلي ومستغرب انا ازاي ارتبطت ببنتك وازاي قابل تصرفاتها؟ في ان كل يوم انا بتفاجئ بتصرفاتها وعنادها وجنونها؟ في اني كراجل مش متقبل كل تصرفاتها وهيا مش فارق معاها؟ في كتير قوي وكنت مستحمل وساكت لكن اللي حصل كان فوق تحملي وخلاص معدش ينفع افضل ساكت او استمر ايوه انا عارف انه بالنسبالك مش جواز بجد لكن ندي شايله اسمي واسمي بقي في الوحل بسببها فاسف مع احترامي الشديد لحضرتك الا اني مش قادر اجي على نفسي وعلي كرامتي وعلي رجولتي اكتر من كده.

سالم: طيب هيا غلطت في ايه لكل ده؟
ادم: السؤال ده توجهولها هيا، انا عارف اني وعدتك بس اسف مش قادر اكتر من كده اعذرني، بنتك مش هقدر تفضل على ذمتي اكتر من كده وشوف اللي يريحك، لو حضرتك عايز تنهي الشراكه بينا او شغلنا.

قاطعه سالم: شراكه ايه اللي انهيها؟ اسكت خالص، الشغل مالوش علاقه بده وبعدين انا اللي طلبته منك كان فوق طاقتك بس اهو كان امل كداب وانا اتعلقت فيه لو حد المفروض يتأسف فهيكون انا، انت اللي اعذرني يا ادم
ادم: انا مش عايز اسف حضرتك بس تعذرني بعد اذنك نتكلم بعدين
سابه ومشي لانه مش قادر يفضل اكتر من كده وسالم راح لبنته اللي مش مبطله عياط
سالم: دلوقتي بتعيطي؟ دلوقتي بتفوقي؟ ماهو كان بين ايديكي!

ندي: بابا انا بحب ادم
سالم: بعد ايه بقي؟ ما انتي ضيعتيه من ايديك، ايه اللي عملتيه لدرجه انه مش قادر يسامحك او يخليكي تفضلي على ذمته؟! عملتي ايه؟
ندي: هو ظلمني
حكت لابوها كل اللي حصل من اول ما اصحابهم جم لحد ما ادم جابها بيت ابوها.

سالم: كنتي مستنيه ايه بعد كل ده؟؟ انتي بتعانديه وبتحاربيه على طول الطريق، انتي هديتي ثقته بايدك ونسفتيها ودمرتيها، حبيتي جوزك ليه تدخلي راجل تاني بينكم؟ ليه تسمحي لاي حد يدخل او يتكلم معاكي او حتي يبصلك؟ معدلوش لازمه الكلام اصلا دلوقتي خلاص بقي
ندي: خلاص ايه؟؟ هو ادم مش هيرجعلي تاني؟ مش هيحن؟ مش هيسامحني؟

سالم: ما اعتقدش راجل زيه مش ممكن هيسمحلك تاني ترجعي حياته هو اصلا مش عارف استحملك ازاي من الاول بس دي غلطتي انا من الاول، غلطتي اني ضغطت عليه وغلطتي قبل كده اني سيبتك لامك تربيكي وما اخدتكيش منها، ربيتك من غير ما تعلمك دينك واخلاقك ولا تغرس فيكي اي حاجه حلوه
ندي: وسيبتني ليه معاها؟
سالم: ما حبتش احرمك من امك، الاب ممكن يتعوض لكن الام وحنيتها لأ.

ندي: وانت مين قالك انها كانت حنينه هاه؟ انت غلطت لما سيبتني معاها، انت اتخليت عني..
سالم: انا اسف يا ندي سامحيني خلينا نبدأ من جديد؟

ندي: لأ انا اسفه معدش ينفع ابدا، قبل كده اتخليت عني وما شلتش مسؤليتي وسيبتني لامي اللي انت عارف انها ما بتهتمش باي حد غير نفسها وبس ودلوقتي برضه سيبتني وودتني لراجل غريب هو يتحمل مسؤليتي واتخليت عني تاني، مره سيبتني مع امي ومره سيبتني مع ادم، ناوي على ايه تاني؟ انا هسافر ومش هرجع ابدا وارجوك ما تحاولش تقف في طريقي المره دي
سالم: ندي اديني انا فرصه.

ندي: محدش بيديني فرص بس بتاخدوا قرارات نيابه عني ، فالمره دي انا هقرر وانا قررت امشي وانت عارف مكاني بعد اذنك...
فعلا قررت ندي انها تسافر وجهزت كل حاجه لسفرها واتصلت بالمحامي اللي كان جهزلها الباسبور من بدري ث
سالم اتصل بادم
سالم: ادم ارجوك ارجوك يا ابني
ادم: بتترجاني لايه تاني؟ ارجوك انت بطل تضغط عليا لان المره دي هرفض فارجوك ما تحطنيش في الموقف ده.

سالم: ادم، ندي هتمشي، هتسافر في طياره الليل الساعه 9 ارجوك حاول تمنعها
ادم: اسف مش هقدر، سيبها تختار طريقها براحتها لكن انا اسف مش هقدر اعمل حاجه بعد اذنك
قفل ادم التليفون وهيتجنن حرب جواه انه يروح ولا ما يروحش قلبه ما دقش غير ليها بس تصرفاتها كانت بتجننه ومش مقبوله، لا مش هينفع يروحلها تاني كفايه كل اللي حصل، كفايه جراح بقي...
ندي راحت على المطار ودخلت وقفت قدام الكاونتر متردده تدخل ولا لأ.

الموظف: هتحطي شنطك ولا ايه؟
ندي:
الموظف: انسه! انسه!

فاقت ندي: مدام لو سمحت، اتفضل التذكره والشنط
# ندي!
بصت وراها للصوت اللي بينادي عليها واتفاجئت بيه
ندي: ديفيد! You still here? What are you doing?
ندي: ديفيد؟ انت لسه هنا؟
David: going back
ديفيد: انا مروح
Nada: mmmm
David: I m sorry De. I don t mean what
happened
ديفيد: انا اسف يا دي بس مكنتش اقصد اللي حصل ده
Nada: i know
دمعه نزلت منها غصب عنها وبعدت خطوه وعطته ظهرها فقرب منها ولفها ليه ومسح دموعها.

David: I m so so sorry De، Sorry my bab
عيطت اكتر وهو هنا ضمها ليه يطبطب عليها...
وده كان كفيل لادم اللي واقف بعيد انه يفهمه ان صفحته اتقفلت تماما لان من مكانه شايف مراته، سوري طليقته، في حضن راجل تاني...

مشي وركب عربيته وايديه على دروكسيون العربيه واقف جامد مكانه مش بيفكر، بس بيستغبي نفسه طول اليوم في حرب اوردي منتهيه بس هو غبي، كان لازم يجي علشان يشوفها تاني في حضن راجل غيره، كان محتاج تأكيد علشان بس ما يقولش في يوم من الايام يمكن او لو، ندي خلاص انتهت...
خبط بايده على دروكسيون العربيه كتير لحد ما وقف وسكت واخد نفس طويل جدا يمكن يسيطر على انفعالاته ومشاعره...

ندي سافرت مع ديفيد ووصلت بلدها واستقرت بس فجأه حست بالغربه ودي كانت اول مره تحس بالغربه هنا، فجأه حنت للفلاحين والارض والطين، فجأه حست انها مش في مكانها ابدا، لأ دي مشاعر كدابه لازم تفوق منها، اخيرا رجعت لمكاني الصح..

رجعت لحياتها القديمه، لاصحابها وسهراتها وشربها وكل حاجه كان سبق وبتعملها بس للاسف في فراغ كبير جدا جواها، فراغ مالوش تفسير بس كأنها عايشه من غير روح، كأنها مجرد ايام وبتقضيها ومفيش غير شيئ واحد منطقي وله معني، ادم...
اسمه بيلح جواها وصورته مش بتفارقها...

كل ما بتلبس بتتخيله قدامها بيعترض، كل ما بتخرج بتشوفه باصصلها، كل ما بتتنفس بتلاقيه واقف، مش عارفه تخرج من حيزه ابدا ولا عارفه ترجع لطبيعتها القديمه...
كانت سهرانه مع اصحابها واخيرا الجو فضي عليها هيا وديفيد او هو رتب انهم يفضلوا لوحدهم
ديفيد: بيبي وبعدين لامتي؟
ندي: لامتي ايه بالظبط؟
ديفيد: امتي هترجعي دي، دي اللي انا بحبها؟

ندي: دي؟ دي بقت حاجه غريبه عني، شخصيه مش فكراها، وبعدين انت متخيل اني مش عايزه ارجع؟ انا نفسي ارجع بس للاسف معدتش عارفه، مش لاقيه نفسي
ديفيد: دي انا بحبك ومن زمان بحبك، سيبيلي نفسك وانا هرجعك لطبيعتك، اديني فرصه وانا هرجعك لدي القديمه بس انتي امسكي ايدي
مد ايده ليها وهيا اترددت كتير بس مدت ايدها ومسكته واخدها
ووقفوا يرقصوا مع بعض الاتنين
ديفيد: دي سيبيلي نفسك وانا اوعدك اني هنسيكي ادم واسمه تماما.

ندي بصتله باستغراب ورفعت عنيها في عنيه
ديفيد: ده وعد مني بيبي هنسيكي اسمه.

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

ووقفوا يرقصوا مع بعض الاتنين
ديفيد: دي سيبيلي نفسك وانا اوعدك اني هنسيكي ادم واسمه تماما
ندي بصتله باستغراب ورفعت عنيها في عنيه
ديفيد: ده وعد مني بيبي هنسيكي اسمه
ساعتها مر شريط حياتها قدامها من اول لحظه شافته في المطار لحد ما سابها في بيت ابوها...

افتكرت ادم وحبه حبه، خوفه عليها، لهفته عليها، جنانه، سيطرته على انفعالاته، افتكرت بيت احلامهم، افتكرت لما وقعت من على ياقوت وادم جري عليها افتكرت شكله في اللحظه دي، ساعتها عرفت انها اهم حاجه في حياته، افتكرت حبه ليها طول فتره وجعها، افتكرت لما ادم فقد سيطرته على اعصابه وعاش معاها، افتكرت لما ادم باسها، افتكرت لمسه شفايفه على شفايفها وهنا عرفت حقيقه واضحه وضوح الشمس، مفيش رجاله ابدا بعد ادم، ازاي مكنتش شايفه ده؟

يدوب ديفيد هيلمسها زقته بعيد عنها
ديفيد: في ايه مالك؟
ندي: مفيش انا بس محتاجه اروح باي
ديفيد: دي تعالي نتجنن! تعالي نتجوز! نطلع على فيجاس ونتجوز ايه رأيك وهنقضي شهر عسل ما حصلش و
ندي وقفته: انت اكيد اتجننت، انت متخيل اني ممكن اتجوزك! انت متخيل اصلا انه ينفع اتجوزك! سيادتك ناسي ان انا مسلمه وديانتي اصلا ما تسمحليش اني اتجوزك!

ديفيد: ديانتك؟ وايه اللي دخل الديانات دلوقتي! وبعدين انا عمري ما شفتك بتعملي اللي المسلمين بيعملوا ابسط حاجه لبسك! بلاش كل ده يا ستي اوعدك ان ديانتك مش هدخل فيها انتي حره بديانتك وبعدين محدش هيدقق في الديانات دي
ندي: انا هدقق، ايوه انا مسلمه بالاسم بس، بس دي ابسط شيء ممكن اعمله! وبعدين بعيدا عن الديانات انا متجوزه اصلا، انت ناسي ادم
ديفيد: ادم! السفاره هتطلقك منه بسهوله زي ما جيتي بسهوله.

ندي: انا مش عايزه اتطلق منه، سوري ديف بس ادم الحقيقه الوحيده في حياتي ومفيش غيره ابدا، بعد اذنك
ديف: مفيش غيره؟ مش ده اللي كان حابسك في بيته! مش ده اللي كنتي هتجننيني منه؟ مش ده الجاهل المتخلف؟
ندي: اه هو بس على الرغم من جهله الا انه اذكي وانظف واحن من اي حد قابلته في حياته، ادم مختلف عن اي حد عرفته وانا مش بس بحبه لا ده انا بعشقه، بعد اذنك.

خرجت من الديسكو وطلعت تجري والدموع ماليه عنيها وذكريات كتير بتهاجمها وفجأه نور في عنيها قوي وصدمه وحست بنفسها بتترفع من الارض وبترجع تاني للارض وكل اللي في دماغها ادم وبس وعماله تفكر هتعمل ايه؟ وازاي هتقدر ترجع ادم ليها؟ ازاي راجل زيه ممكن يسامح واحده زيها؟

الاجابه انه مش هيسامحها ابدا، يبقي لازم هيا ماتبقاش هيا، لازم تكون جديره بادم، لازم تكون واحده تانيه، لازم تستاهل ادم، والظلام هجم عليها وغمضت عنيها...
فاقت لقت نفسها في سرير ونور جامد غمضت عنيها تاني وفتحت بصت حواليها وشافت حد جنبها
ماري: فوقتي! كويس انك فوقتي، من بدري وانا جنبك قاطعتي عليا سهره ما تتعوض دي!
ندي: مامي ارجوكي.

ماري: اوكي سكت، بس ازاي ترمي نفسك على عربيه هاه؟ اتجننتي ولا عايزه تنتحري! يعني جوازه وعدت مفيش حاجه تستاهل الانتحار
ندي: مامي ارجوكي، انا مكنتش عايزه انتحر وجوازه ايه اللي بتتكلمي عنها؟ وبعدين انا بحب ادم
ماري وقفت: بتحبيه! لا اوعي تغلطي غلطتي، ده مصري ومن كلامك معايا في الاول بيقول انه متعصب جدا، اسمعي مني مشهتقدري تستحمليه ابدا ولا تستحملي نقده ولا تحكماته.

الشرقي بيتحكم في كل شيء في البنت، انا ربيتك هنا واخدتك من ابوكي علشان ما يقدرش يفرض سيطرته عليكي او يربطك بقيمهم وتقاليدهم تيجي انتي دلوقتي تقولي بحبه؟
ندي: ايوه بحبه وبحب سيطرته وتحكماته ويارتني كنت سمعت كلامه ويارتني ماعارضته ابدا
ماري: غبيه وتفكيرك غبي، مفيش راجل في الدنيا يستاهل انك تخليه يتحكم في حياتك
ندي: انتي ما تعرفيش ادم.

ماري: لا اعرفه، غبي متخلف جاهل صعيدي ما بيفهمش مسيطر متحكم ديكتاتور وايه كمان؟ كنتي بتقولي ايه تاني؟
ندي: ده كان قبل ما اعرفه
ماري: لا ده كان قبل ما يسيطر عليكي
ندي: انا تعبانه، اذا سمحتي
ماري: هسكت اصلا انا رايحه شغلي اتأخرت كتير والدكتور طمني عليكي وقال بس رضوض وكدمات وكتفك كان مخلوع ورده بس هيتعبك لانه اتخلع قبل كده باي.

ندي افتكرت حادثه الحصان وخلع كتفها. افتكرت كريمه اللي مفارقتهاش ابدا، افتكرت ادم ولهفته وخوفه ووقفته جنبها
اصحابها عرفوا باللي حصل وراحوا كلهم يزوروها في بيت مامتها
ديفيد: تستاهلي علشان لو سيبتيني اروحك مكنش جرالك حاجه
ندي: امم متشكره
كانت تعبانه ومش قادره تتكلم اصلا..
ندي: ممكن حد فيكم يناولني كوبايه ميه؟
ديفيد: الكوبايه قدامك خديها
ندي افتكرت ادم: مش قادره امد ايدي.

كريستينا: اتفضلي دي، بس بقولك ماتعرفيش حاجه عن ادم؟ كان لذيذ
ندي ابتسمت وسكتت وهما مشيوا وسابوها لوحدها، ادم ما بعدش عنها ابدا وماسبهاش للحظه واحده، سرحت شعرها بصعوبه وافتكرته لما سرحلها شعرها وابتسمت لذكرياتها، كريمه كانت اكتر من ام ليها، حبتها واحتضنتها وهيا قابلت ده كله بايه؟
وحدتها في وقت تعبها عرفتها اكتر قيمه اللي خسرته ببعدها عن ادم وحضنه وعيلته وكل حاجه خسرتها..

رجعت شغلها تاني واشتاقت لبساطه الفلاحين اللي بيزرعوا اراضيهم والبنات اللي بتجمع المحصول، ليه بعدت؟

عماله تفكر في كل اللي بيحصلها، بتراجع كل اخطاءها وكل حياتها! ازاي ديفيد يطلب يتجوزها وهيا مسلمه! مسلمه! وهل هيا فعلا مسلمه! فين اسلامها ده! هيا فين مثلا من ادم اللي حتي الفجر بينزل يصليه في الجامع! هيا فين من ايتن اللي عامله زي الملاك بلبسها وادبها واخلاقها! ولا كريمه اللي حتي العمال بتجمعهم علشان يصلوا لاحسن تشيل ذنب حد اتأخر عن الصلاه؟
فين هيا من الناس دي؟ ادم حاول يغيرها بس هيا كانت عاميه.

كريمه كمان حاولت وحاولت وهيا خافت تتغير لتضعف وتتستلم!
لازم تتغير، لازم تبقي مسلمه ومش بالاسم بس لا، لازم تبقي مسلمه وقبل ما يكون علشان ادم فعلشان نفسها، نفسها تحس بحلاوه الايمان والطمأنينه والرضا اللي بتشوفهم على وش ايتن او كريمه او ادم، لازم تنظف بقي...
بدأت تغير من نفسها واول حاجه بدأت تهتم بشغلها وتتعمق فيه واتعرفت على شخصيات جديده...

اتفاجئت ان معاها في شغلها مصريين زيها اتصاحبت عليهم وبدأت تخرج معاهم ولقتهم بيحضروا دروس دين، بيتثقفوا في امور دينهم...
رنت في دماغها جمله ادم
كنت متوجع ايه من واحده معندهاش دين! اذا لم تستح فاصنع ما شئت، انتي اصلا متعرفيش ربنا، متعرفيش دين متعرفيش اسلام ولا اخلاج ولا جيم انا بجي كان عجلي فين مافهمش؟
ندي بعياط: محدش علمني الكلام ده.

ادم: عذر اجبح من ذنب، انتي ابوكي وامك مسلمين وانتي اتولدتي في بيت مسلم واتعلمتي كان ممكن جوي تثجفي نفسك في دينك لكن انتي كفايه عليك الموضه واخر صيحه وبس
يبقي ده اول الطريق الصح، لازم تتعلم امور دينها، لازم ما تبقاش مسلمه بالاسم بس، لازم تكون مسلمه قلبا وقالبا، ومن هنا بدأت الطريق الصح...

ادم حياته فجأه بقت ممله، مفيش شيئ له معني، معدش مهتم بأي شيئ، ندي على الرغم من خلافاتهم الا انها كانت ماليه حياته، كانت مديالها طعم جديد، وللاسف حبها وحبها بكل مشاعره، حبها بجنون..
غرق نفسه في شغله من القاهره للبلد وهكذا وما بيسمحش لاي حد يتكلم معاه او يجيب سيره الماضي
كل ما بيدخل اوضته يفتكر كل حركاتها وشقاوتها وجنانها ورقصها على انغام موسيقاها الغربيه..

كل ما يركب خيل يفتكر جنانها ويفتكر ياقوت اللي كان هيموت بسببها ويروح لريحانه اللي هيا كمان مشتاقه لصحبتها
ادم: اشتقتيلها صح؟ عارف انها وحشاكي قوي، مشتاقه لضحكتها ولمسه ايديها، مشتاقه تنطيطها وجريها المجنون بيكي، مشتاقه حتي لريحتها...
بيفكر فيها هو ممكن يكون ظلمها؟ ليه مااحتضنهاش؟ ليه كانت بتطلعه لسابع سما وتنزله لسابع ارض بكلمه؟ ليه كانت مجنناه بالشكل ده؟

كريمه بتراقبه بدموع وبصمت وبقله حيله، لو بإيدها ترجع الماضي مكنتش وافقت ابدا على اقتراح سالم يا اما كانت حاولت اكتر مع ندي وما سمحتلهاش تخرج بره بيت ادم ابدا...
كان راجع من سفره وطلع على اوضته على طول
كريمه عرفت انه رجع طلعت وراه تشوفه محتاج حاجه ولا لأ؟

كان بابه مفتوح وشافته كان تايه واقف في وسط الاوضه وكأنه مش عارف يعمل ايه؟ زهق مسيطر عليه راح ناحيه جهاز ال DvD بتاعه وشغله واشتغل بصوت عالي على اغنيه ندي المفضله.

قعد على كرسيه الهزاز يسمع اغنيتها المفضله بص للسقف وغمض عنيه وامه بره مرقباه
اول مره ادم يسمعها بالشكل ده، وكأنها كانت بتستغيث او بتستنجد بيه وهو ما سمعهاش ابدا، كانت بتقوله ساعدني انا محتاجالك، بتقوله شدني واوعي تسيبني اوقع بس للاسف هو سابها وبعدها بعيد كمان
سابها توقع، سابها تنزل اكتر واكتر، ما سمعش ترجيها ولا نداها ليه، ليه معطاهاش فرصه تشرحله؟

ليه ما سمعهاش؟ ليه ما استناش شويه يشوفها هترد على ديفيد بإيه؟
بس بمجرد ما وصل للنقطه دي افتكر شكلها في حضن ديفيد وهيا في بيته وتاني في المطار قام وقف وقفل الجهاز وهنا لمح امه دموعها نازله بصمت راح لها ومسح دموعها وابتسم في وشها
ادم: مش عايز اشوف دموعك دي، ابدا
كريمه: انا السبب، انا اللي اتصلت بيك وخليتك تيجي يمكن لو مكنتش اتصلت.

قاطعها: كان ايه اللي هيحصل؟ مكنتش هشوفها بتسمح لراجل يلمسها غيري؟ كنتي هترضيهالي يا امي؟ كنتي هترضي لابنك يعيش مع واحده مش صيناه؟ ترضيهالي؟
كريمه: لا يا قلب امك بس انا مش عيزاك تتوجع
ادم: انا كويس وبعدين كل حاجه بتاخد وقتها وبتعدي ما تقلقيش عليا محتاج وقت مش اكتر
سابها وخرج وهيا سابته واديتله الوقت اللي محتاجه يعالج جروحه ويلملم نفسه، بس ياتري هو فعلا ممكن يعالج نفسه ولا علاجه في ايد اللي جرحه؟

اول ما رجع اخته قعدت معاه وبتتكلم كتير وهو لاحظ انها عايزه تقول حاجه بس مش عارفه
ادم: ايتن! وبعدين؟
ايتن: ايه في ايه؟ انا ضايقتك بحاجه؟
ادم: يا قلبي مش حكايه ضايقتيني، حكايه ان بقالك ساعه بتلفي وتدوري وبرضه مش بتدخلي في المهم، عايزه تقولي ايه؟ انتي مش محتاجه مقدمات معايا...
ايتن اتنهدت واخدت نفس طويل علشان تستعد وتقول اللي هيا عيزاه
ايتن: اوك هقول، انت عارف ان انا في الكليه يعني، وعندي...

ادم: ايتن! ادخلي في الموضوع، من غير مقدمات
ايتن: اوك من غير مقدمات في واحد عايز يجي يقابلك
ادم: واحد مين ويقابلني ليه؟
ايتن: شوفت بقي فايده المقدمات، اهو اديك مش فاهم حاجه
ادم: افهم ايه يا بنتي؟ انتي عماله ترغي في مواضيع ملهاش اول من اخر وبعدها نطيتي على واحد عايز يقابلني افهم ايه؟
ايتن: واحد عايز يقابلك جاي من طرفي انا هيكون عايز ايه منك؟
ادم: انا عارفلك عا.

فجأه سكت وكأنه فهم وابتسم لاخته اللي حس انها كبرت مره واحده ومستغرب امتي كبرت اصلا؟
ادم حط ايده على راسها وشدها ضمها بحب
ادم: انتي كبرتي امتي؟
ايتن: انا خلاص اتخرجت اهوه وقاعده جنبك بس انت مش واخد بالك
ادم: معلش الفتره اللي فاتت كانت، كانت غريبه شويه المهم، احكيلي عنه
ايتن اتكسفت: مفيش حاجه تتحكي عادي يعني
ادم: حبيبه قلبي، من امتي بتتكسفي مني؟ ومن امتي بتحتاجي مقدمات علشان تتكلمي معايا؟

ايتن: مش عارفه يا ادم انت الفتره دي بعيد عننا كلنا انا بقالي اكتر من اسبوع عايزه افاتحك ومش عارفه فكرت اقول لماما وهيا تقولك بس ما حبيتش حد يعرف قبلك او انت تعرف من حد غيري بس مش لقياك يا ادم انت مش موجود
ادم: اعذريني بس من هنا ورايح انا اهو موجود وفي اي وقت انتي بس شاوري المهم هو مين وتعرفيه ازاي احكيلي بالتفصيل.

ايتن: لا مفيش تفاصيل كتيره، هو معيد عندي في الكليه وكان بيحاول يقرب مني وبيختلق الفرص علشان يتكلم معايا بس طبعا انت عارفني جننته، الاول كنت مسترخماه وكنت حاسه انه بيفرض نفسه كتير او بيستظرف بس بعدين
ادم: بعدين ايه؟

ايتن: بعدين فهمت انه مش بيفرض نفسه لأ ده عايز يقرب مني والاستظراف ده كانت محاولات بائسه منه انه يقولي هاي انا موجود شوفيني وشويه شويه بقيت بحب استظرافه ده وبقيت انا كمان بحب فرض نفسه عليا ولما بيتكلم بسمعه ومره واحده
ادم كمل نيابه عنها: اكتشفتي انك بتحبيه.

ايتن بصتله: اه بالظبط مش عارفه انا امتي حبيته او ازاي او ليه بس اللي انا عرفاه انه اول ما قالي انه عايز يكلمك كنت اسعد انسانه في الدنيا وانت اول واحد كنت عايزه اجري واقوله
ادم: وانا اسف يا قلبي اني مكنتش موجود، شوفي هو يناسبه امتي وبلغيني؟
ايتن: انت تشوف امتي يناسبك
ادم: يا قمر انا ان مكنتش هفضي نفسي ليكي يبقي لمين؟ الوقت اللي انتي هتقولي عليه انا موافق بس لحظه ده مش معناه اني موافق على الشخص نفسه.

ايتن: يعني ايه انت ممكن ترفضه!؟
ادم: طبعا، لو محستش يا ايتن انه بيحبك وانه يستاهلك مش هوافق عليه
ايتن: هو بيحبني
ادم: طيب خلاص يبقي قلقانه من ايه؟ طالما واثقه فيه؟
ايتن: هو ممكن حد يمثل الحب على حد؟
ادم: طبعا
ايتن: ليه؟
ادم: ساعات بيكون فرصه ولا زم يستغلها، ساعات بيكون مجبر ومقداموش غير حد معين هو مفروض عليه فبيستسلم للواقع ومع الوقت بيتخيل انه حب بس مع اول طاقه بتتفتح بيجري ويهرب
ايتن: زي ندي؟

ادم بصلها باستغراب: ندي؟
ايتن: ادم انا ما اعرفش ايه اللي حصل بينكم في الاخر وماما رفضت تقولي بس ندي كانت بتحبك بجد انت مكنتش مفروض عليها وعمرك ما فرضت نفسك عليها
ادم: ايتن اقفلي الموضوع ده انتي مش فاهمه حاجه.

ايتن: لا مش هقفله يا ادم، انت عارف دي مشكلتك انت عندك استعداد تساعد اي حد وتشيل هموم اي حد بس معندكش استعداد ابدا للعكس ما بتسمحش لحد يدخل قلعتك او يساعدك او يشاركك اكيد انت اللي طردت ندي من حياتك صح؟ او ممكن تكون حسيت انك مهدد من ناحيتها فقلت لنفسك اخلص منها قبل ما اوصل لمرحله ما اعرفش اخرج منها
ايتن بتتكلم وهيا مش عارفه انها بتدبح اخوها بكل كلمه بتنطقها وبتفتح جروحه كلها.

ادم: بس يا ايتن انتي مش فاهمه حاجه؟
ايتن: لا مش هبس وسوري بقي ما تزعلش مني انت غلطان من الاول انت ظلمت ندي كتير، انت وابوها ظلمتوها، محدش فيكم حس بيها او حاول يفهمها، كان نفسها حد يفهمها وحاولت معاك بس انت ديما كنت بتصدها
ادم: انا مصدتهاش يا ايتن انا.

قاطعته ايتن: انتو مره واحده اخدتوها من حياتها وحطتوها في حياه تانيه ما تعرفش عنها حاجه وطلبتوا منها تعيش، انت عامل زي واحد بيعلم حد العوم وقبل ما يفهمه اي حاجه رماه في الميه وقاله عوم ومهما اللي قدامه يصرخ ويغرق ويقوله ما بعرفش اعوم الا انك مصر وتقوله عوم واطلع ومش واخد بالك انه بيغرق وبيمد ايده ليك وانت بتتجاهله هيا مدت ايدها ليك وانت رفضت تمسك ايديها وتطلعها انت سيبتها تغرق انت السبب يا ادم.

ادم زعق: كفايه يا ايتن كفايه
ايتن: هيا حبتك وانت قابلت حبها بايه؟ رميته في وشها صح وطردتها
ادم: انا حبيتها، انا عشقتها مش بس حبيتها
سكتوا الاتنين وبصوا لبعض لان دي اول مره ادم يصرح بالحقيقه دي واول مره يزعق كده وكريمه طلعت على صوتهم العالي بس اتسمرت مكانها اول ما سمعت ادم وفضلت واقفه بره مكانها
ايتن: لما انت حبيتها مشيتها ليه؟
ادم: لانها خانتني، خانتني في بيتي.

ايتن: الخيانه ليها اشكال مختلفه واللي انت تشوفه من ناحيتك خيانه ممكن يكون حاجه تانيه انت اكيد معطيتهاش فرصه.

قاطعها ادم: كانت في حضنه في بيتي كانت لابسه مايوه وكان بيعترفلها بحبه وهيا بتسمعه وماسك ايديها وضاممها علشان بس ما تحاوليش تتفلسفي عليا، كانت في حضنه يا ايتن وحتي لما رحتلها المطار كانت برضه معاه وفي حضنه هاه لسه مصره اني ظلمتها؟ ولأ يا ايتن الخيانه ملهاش اشكال، الخيانه واحده باي شكل وفي اي مكان الخيانه خيانه وما تقوليش تاني اني محبيتهاش او اتخليت عنها لاني كتير مديت ايدي وهيا رفضتها وهيا اللي طلبت من اصحابها يجوا واختارت تمسك ايديهم، انا عطيتها حريه الاختيار وهيا اختارت، مش انا اللي مشيتها.

ايتن: انا معرفش الكلام ده بس انا بقولك حاجه كانت واضحه وضوح الشمس حاجه انا حسيتها، ندي كانت بتحبك وبتحبك قوي، بس انت متجاهل نقطه مهمه قوي قوي
ادم: اللي هيا؟

ايتن: انك انت صعيدي جاهل وهيا متعلمه وفي فرق كبير قوي بينكم ولو انا مكانها وبتربيتي دي واخلاقي دي مكنتش هختارك برضه يا ادم، انت اهو قلتلي اشوفه الاول ليه؟ علشان يمكن ما نكونش متوافقين صح؟ التوافق مش بس مادي التوافق فكري وتعليمي واجتماعي وانت سوري يا ادم مكنتش متوافق معاها وتجاهلت حته انها متربيه بره وبطريقه مخالفه تماما عننا، لو هيا ما اختارتكش فده يرجعلك انت وغلطك انت مش هيا، انت اخترت قبلها، فارجوك خليك حقاني وحط نفسك مكانها.

ادم بيفكر في كلام اخته وحس انه فعلا ممكن يكون صح هنا دخلت كريمه
كريمه: لا هيا كانت من توبنا ولا احنا من توبها والحمد لله الموضوع خلص فلو سمحتي ما تفتحيش مواضيع قديمه بقي، وسيبي اخوكي في حاله
ادم: ما تشغليش بالك انتي يا ست الكل وما تقلقيش عليا بعد اذنكم
سابهم وخرج بس البذره اللي اخته غرستها بتنبت.

هو فعلا غلطان كان المفروض يكشف شخصيته الحقيقيه قدامها يمكن ساعتها كانت اختارته! لأ يا ادم لو بتحبك كان المفروض وافقت بيك وتقبلت عيبك بس هيا مشيت وسابتك
ادم قابل المعيد علاء واعجب بيه جدا وباخلاقه ووافق عليه واتفقوا على كل حاجه واتعملت حفله خطوبه كبيره ليهم والكل كان فرحان الا اتنين ادم وامه
ادم كان الوجع جواه كبير وحنينه زاد وامه حاسه بيه وبالنار اللي جواه.

سالم جه يحضر الخطوبه وسلم على الكل ووقف مع ادم
سالم: هو انت بتتجنبني ولا ايه يا ادم؟
ادم: لا طبعا وهتجنبك ليه؟ انا بس مشغول مش بقعد في القاهره كتير وبسافر كتير بس
سالم: ماشي هقبل اجابتك دي، المهم ما تعرفش حاجه عن ندي؟
ادم بصله باستغراب: ندي؟ لا طبعا وهعرف عنها ازاي؟
سالم: انا قلت يمكن تكون بتكلمك تطمني عليها
ادم: اطمنك عليها؟ انت ما تعرفش حاجه عنها؟

سالم: من ساعه ما سافرت كام شهر اهوه مكلمتنيش ولا مره بكلم والدتها وهيا بتطمني عليها لكن غير كده لأ معرفش حاجه عنها
ادم: سبق وحذرتك زمان قلتلك انك هتخسرها تماما بس انت رفضت ودخلتنا احنا الاتنين في لعبتك
سالم: انت حبتها يا ادم بجد صح؟
ادم سكت وماردش عليه
سالم: ادم
ادم: ايتن بتشاورلي بعد اذنك
سابه وراح لاخته وقف معاها تايه مجروح مشتاق.

كان بيبص لاخته مع خطيبها وكل شويه يتخيل ندي مكانها وهو معاها ويفوق على الواقع بتاعه الاليم وامه هتتجنن على ابنها اللي عايش في دوامه مش عارف يخرج منها...
اخته اتجوزت وعملها فرح يحكي ويتحاكي عنه وفضل هو وامجد اللي اهتم بدراسته وبدأ يفوق لنفسه وكأن في قوه خفيه بتدفعه وتحركه ومش بعيد تكون القوه دي حب جديد دخل حياته هو كمان...
في مره ادم رجع البيت واتفاجئ بضيوف في بيتهم.

كريمه: ادم حبيبي تعال، انت فاكر عمك محمد المحلاوي صاحب ابوك الله يرحمه
ادم: طبعا اهلا بعم محمد اتفضل اتفضل
كريمه: ودي الحجه ام عبدالله
ادم: اهلا وسهلا بست الكل، عبدالله اخباره ايه في السفر ومقربش يرجع ولا ايه؟
ام عبدالله: الحمد لله كويس والظاهر انه عجباه الغربه يالا ربنا يسهله
ادم: يا رب.

كريمه: ودي بنتهم فاتن او الاستاذه فاتن مدرسه في مدرسه الامل جنبنا هنا
ادم بص لامه وفهم سر الزياره: اه اهلا بحضرتك
قعد مع ضيوفه واتكلم معاهم وضايفهم بادب لحد ما مشيوا وبعدها دخل طلع لاوضته من غير ولا كلمه وطبعا امه وراه
كريمه: ايه الاخبار؟
ادم: اخبار ايه بالظبط؟
كريمه: انت فاهم انا بتكلم عن ايه بالظبط فارجوك بلاش لف ودوران يا ادم.

ادم: حاضر مش هلف ولا هدور هقولهالك صريحه، ريحي نفسك انا مش هتجوز خلاص كده ريحتك؟
كريمه: يعني ايه مش هتتجوز دي؟
ادم: يعني سبق وجربت حظي ومش ناوي اجرب تاني
كريمه: جربت؟ جربت ايه؟ وانت كنت بتسمي ده جواز؟ انت بتقول ايه يا ادم؟ انت مكنتش متجوز ولا ده كان جواز
ادم: كان بالنسبالي.

كريمه: حبيبي لأ والف لأ الجواز سكن ومحبه وبيت ترجعله بعد يوم شغل طويل، حضن تنسي فيه الدنيا وما فيها، واحده تفهمك وتريحك وتصونك وتحبك، بيت مليان دفا وحب وعيال، تقدر تقولي انت كان عندك ايه من ده كله؟
ادم سكت وما ردش عليها فكملت هيا
كريمه: مكنش عندك حاجه من ده كله فبالتالي ده مكنش جواز يا ادم
ادم: امال كان ايه؟ انتي كنتي مسمياه ايه؟

كريمه: صفقه! خدمه! شغل! اي حاجه غير انه يكون جواز، انت ابسط حقوقك كزوج ما اخدتهاش
ادم: وده كان بسبب مين؟
كريمه: ايه؟ انت بتلومني علشان بعدتك عنها الليله اياها؟ كان غلط يا ادم وكنت هتندم وهيا كانت هتندم، كان هيكون اكبر غلط عملته في حياتك، ده غير انك كنت هتخون ثقه الراجل اللي امنك على بنته وسلمهالك، ادم انت بتلومني انا؟

ادم: لا يا امي مش بلومك، متشغليش بالك بيا واقفلي الكلام في الموضوع ده ارجوكي مش عايز اتكلم فيه
كريمه: استني هنا، طول عمرك عقلاني ففكر بعقلك، البنت كويسه وعيلتها كويسه وانا شيفاها مناسبه وهتعرف تسعدك
ادم: تسعدني؟ وانتي تعرفي ايه اللي يسعدني؟

كريمه: ايوه، واحده تريحك وتشيل همومك وتسمع كلامك وتفضل وراك طول الوقت وما تعارضكش ولا كانت عجباك الا بتعاندك حتي في النفس، ادم حبيبي حكم عقلك وخد وقتك تصبح على خير
ادم: وانتي من اهل الخير.

سابته وهو سهر مع افكاره وذكرياته وندي اللي فعلا كانت بتعانده في كل همسه وابتسم لانه فعلا ده اللي كان عايزو، مش عايز واحده يقولها يمين تقوله تمام ويقولها شمال تقوله امرك، عايز واحده تجننه ويجننها، عايزل واحده تعانده وتعارضه وهو يجبرها تنفذ كلامه، عايز واحده تحسسه برجولته وقوته وبضعفه وقله حيلته، عايز واحده تطير النوم من عنيه والواحده دي كانت ندي، للاسف كانت ندي...

الايام بتعدي وكريمه بتحاول تقرب فاتن من ادم في كل لحظه ومناسبه وكل حاجه بتعملها بتخليهم يتقابلوا علشان ادم يشوفها بس للاسف قلبه وعنيه مقفولين تماما على ماضيه، كل يوم خناقه مع امه على موقف بتحطه فيه او حاجه بتفرضها عليه مع فاتن.

كل يوم بيعدي ادم بيتزق على فاتن اكتر واكتر وكل يوم بيعدي ندي بتحسن من نفسها وتتعلم اكتر واكتر علشان الاول ترضي عن نفسها وبعدها تليق بحبيبها ادم، علشان يوم ما ترجع تقدر تقف قصاده، وتقوله انا اهو حبيبتك ندي
في يوم كريمه قاعده مع ام عبدالله وبيتكلموا
ام عبدالله: هو عيصدق ان ابوها موافج؟
كريمه: اه عيصدج ما يصدجش ليه ما تشغليش بالك انتي
ام عبدالله: بس خايفه ابوها يعرف ويبهدلني، يا لهوووي لو عرف.

كريمه: يعرف منين بس! هبجي اجول لادم ينزلها في اول البلد وما يدخلش بيها اهنيه وانتي ابعتيلها حد ياخدها وبس كده
ام عبدالله: انا مش عارفه انا كييف وافجتك على الجنون ده والله لو ابوها عرف ليطلجني فيها
كريمه: طلاج اييه بعد الشر بس اهي فرصه وجاتلنا لحد عندينا الطريج هيخليهم يجربوا من بعض ويتحددوا وبعدين هايفه من ايه؟ ادم ولدي انا مربياه صوح وبنتك بامان وياه ما تجلجيش
ام عبدالله: ربنا يسترها.

ابتسمت فاتن اللي كانت واقفه بره وسامعه كل الحوار وفرحت ان امها بتخطط تقربها من ادم
تاني يوم ادم كان في القاهره في شغله وجاله اتصال من امه
ادم: ايوه يا امي خير!؟
كريمه: ايه هو ما ينفعش اكلمك الا لو عايزه حاجه؟
ادم: لا طبعا بس الفتره الاخيره ده اللي اتعودت عليه منك
كريمه: ماشي مش هعترض لاني فعلا عايزه منك حاجه
ادم: اتفضلي يا ست الكل اؤمريني
كريمه: الامر لله حبيبي بس خدمه بسيطه
ادم: اتفضلي قولي.

كريمه: انت هترجع امتي هنا الاول؟
ادم: اخر النهارعلي العصر كده ان شاءالله
كريمه: طيب تمام فاتن
ادم قاطعها: يووووووه يا امي ارحميني بقي شويه
كريمه: اللي يسمعك يقول اني بعذبك، البنت عندك في القاهره وكل اللي هطلبه انك تجيبها معاك بس
ادم: بصفتي ايه اجيبها معايا في عربيتي طريق بياخد حوالي 6 ساعات هاه!؟ في ايه يا امي؟
كريمه: وفيها ايه؟

ادم: فيها انك بتكيلي الامور بمكيالين اللي يعجبك عادي اوكي واللي ما يعجبكيش لا غلط ما يصحش
كريمه: لا طبعا كل الحكايه ان ابوها قصدني لان المفروض اخوها كان هيروح ويجيبها بس حصلتله مشكله هنا وما عرفش يسافر فأنا عرضت عليه انك انت تجيبها والراجل ما صدق
ادم: الراجل ما صدق هاه؟ ما صدق راجل غريب يجيبله بنته؟ شيخ البلد عايزني انا اجيب بنته؟ مش راكبه يا امي.

كريمه: مش راكبه ليه؟ اولا انت مش غريب ثانيا انت لك سمعتك ووزنك في البلد ما انتاش اي راجل وخلاص، الراجل تحت اقوله ايه؟
ادم: هتقوليله ايه؟ انت اصلا خلاص قولتي ولا ايه؟
كريمه: تليفون البنت بعتهولك واتس كلمها وشوفها فين واهتم بيها مستنياك حبيبي
قفلت التليفون وهو فضل باصص للسقف مش عارف يعمل ايه ولا يتصرف ازاي مع امه ولا مع قلبه ولا مع عقله؟ الكل بيتخانق مع كله...

في مكان بعيد
قمر: هنعمل ايه يا سعد؟ كيف واح نتصرف؟
سعد: والله ماعارفش يا جمر بس ان شاءالله هتتحل من عنده
قمر: لو ما اتحلتش هنخسر الجيراطين اللي حيلتنا وهنترمي في الشارع كلياتنا انا وانت وامك واخواتك البنات فهتتصرف ازاي؟ هنسد الفلوس ازاي لعم على الجشاش.

سعد: مش عارف يا جمر مش عارف، بس اللي اعرفه حاجه واحده انك طول ما انتي جنبي مش هيهمني حاجه تانيه واصل وهجف في وش الكون بحاله ماتخافيش بس انتي المهم انا هروح الشغل وانتي خلي بالك من نفسك ومن الجمر اللي جوه ده
حط ايده على بطنها الكبيره وقام راح في طريقه
وهو خارج امه قابلته
ام سعد: ماشي خلاص
سعد: ايوه يا أماه عايزه حاجه؟
ام سعد: سلامتك حبيبي...

سعد: طيب مفيش دعوه حلوه اكده جبل ما امشي؟
ام سعد: روح يا ابني الهي ربنا يوجفلك ولاد الحلال، روح جلبي وربي رضيانين عليك...
مشي سعد على شغله وكله ثقه في ان ربنا مش هيخذله ابدا طالما انه رامي حمله كله عليه.

اخر النهار ادم اتقابل مع فاتن واخدها يوصلها والمره دي بصلها وشافها، بنت بسيطه جمالها هادي، رقيقه، محترمه جدا، هاديه، كلامها قليل جدا، بنت من الاخر حلم اي راجل شرقي، بس ليه هو كل ده مش فارق معاه؟ ليه عمال يقارنها بندي في كل همسه..
قعدتها في العربيه جنبه، هدؤها وشقاوه ندي ورغيها المستمر، ، نظرتها ضحكتها كل حاجه فيها...
ادم: ايه اسف قولتي حاجه؟
فاتن: بس سألتك ينفع اشغل الكاست؟
ادم: اه اتفضلي.

شغلته فاتن والاتنين اتفاجؤا بالصوت العالي وبأغنيه ندي المفضله don t let me down ادم ما شغلش الكاست ولا مره من ساعت ما ندي كانت معاه
مدت فاتن ايدها تطفيه بس ادم منعها
ادم: سيبي الاغنيه دي...
سمعها ادم للمره التانيه بجوارحه، ومستغرب ليه محاولش يسمعها قبل كده بالشكل ده؟ ليه مافهمهاش كده؟
خلصت الاغنيه وهو مد ايده قفله
فاتن: مش بحب الاغاني الاجنبيه خالص، ولا بحب اي حاجه متعلقه بالاجانب.

ادم بصلها باستغراب: ليه؟
فاتن: عادي بس قيمهم مبادئهم اخلاقهم، معندهمش اي حاجه منهم اصلا معندهمش دين كفايه لانهم مش مسلمين
ادم: مش لمجرد انهم مختلفين عن ديانتك فده يخليكي تكرهيهم، يعني ايه المشكله؟ وبعدين في اجانب كتير عندهم قيم ومبادئ احسن من مليون واحد مسلم بالاسم بس او مسلم لمجرد انه اتولد في بيت مسلم وهو ما يعرفش حتي يركعها مثلا.

فاتن: لا طبعا كلامك غلط، مفيش حد مش مسلم وعنده مبادئ دول متحررين جدا وكل حاجه بيحلولوها على مزاجهم المفروض ما نتعاملش معاهم ابدا لان كل اللي بيصدروه لينا ان الشباب بيقلدهم تقليد اعمي في كل حاجه مقرفه بيعملوها
ادم: لا طبعا كلامك مش صح ابدا، ما ينفعش نقفل على نفسنا ونكره الجديد لمجرد انه مختلف عن ديانتنا.

وبعدين الشباب اللي بيقلدوا الفئه الغلط فيهم ده اصلا شباب تافه مش مثقف وهيعمل الغلط حتي لو قفلتي عليه في صندوق، ساعات بيطلع عالم من فاسد والعكس بيت فاسد وبيطلع من جواه حد عالم فمش شرط اللي انتي بتقوليه ده ابدا
فاتن: اه زي ندي مراتك الاولانيه ابوها راجل محترم جدا وهيا
مكملتش الكلمه لان ادم اخد فرامل جامد وبصلها بنظره هربت الدم من عروقها.

ادم: متجيبيش سيره مراتي ابدا، فاهمه ابدا، مراتي مش موضوع للنقاش اصلا
فاتن: انا اسفه جدا مكنتش اعرف ان الكلام عنها ممنوع اسفه مره تانيه اعذرني
ادم دور العربيه وساق تاني
فاتن: انت مش متقبل اسفي؟
ادم: لا عادي غيري الموضوع.

رجعت فاتن تتكلم بس هو سكت وما حاولش يعارضها تاني لان افقها ضيق تماما ومعندهاش اي خبره او كلام ممكن يتكلموا فيه اهتماماتها مختلفه تماما عنه، مفيش لغه تفاهم بينهم فالسكوت افضل حل، وفجأه افتكر اخته وهيا بتقوله انه ظلم ندي بشخصيه الصعيدي الجاهل لانه فعلا صعب انه يكون في حوار هو مثلا على الرغم ان فاتن متعلمه ومثقفه الا لمجرد ان افقها ضيق اتخنق منها ومعرفش يقيم حوار معاها فما بالك ندي المتعلمه اللي جايه من بره من بيئه مختلفه تماما ازاي كان المفروض تتعامل مع واحد صعيدي جاهل متخلف متعصب؟ ودي كانت الشخصيه اللي ادم عرفها بيها؟

علامات استفهام بدئت تظهر واعذار بدئت تتحط وده مش كويس لان كده النار والحرب هتزيد مش هتقل، ،
فاق على صوت فاتن بتناديه
ادم: اسف ايه؟
فاتن: انت لسه متضايق مني!؟ انا اسفه
ادم: لا لا عادي بس كنت سرحان شويه خير؟
فاتن: بقولك ينفع نقف في اي استراحه معلش؟
ادم: اه طبعا عادي في استراحه هتقابلنا خلال ربع ساعه كده هقف فيها ok, don t worry
فاتن: فهمت اوكي
ادم ابتسم وعذر تاني اتحط...

وقف في الاستراحه ونزلوا الاتنين وافتكر اخر مره او كل مره نزل في الاستراحه دي هو وندي، يا الله بقي دي حياته؟ هيفضل على طول عايش في ذكريات عدت وخلصت؟ ما يعيش اللحظه وينسي شويه ندي يمكن يشوف الدنيا بشكل تاني؟ يمكن حتي يشوف فاتن اللي بتجاهد علشان توصله!؟

اخدها وركبوا العربيه ومشيوا بس شويه والعربيه بدئت تهدي وتهدي لحد ما وقفت خالص، وحاول يدورها بس مفيش فايده العربيه وقفت في مكان مقطوع والدنيا بدئت تليل جدا
فاتن: في ايه؟
ادم: معرفش في ايه؟ عمر ما عربيه عطلت مني قبل كده؟
فاتن: طيب فيها بنزين؟
بصلها بضيق: اكيد فيها بنزين! اكيد مش هسافر بيها ومش همونها قبل ما اتحرك فاكيد فيها بنزين؟
فاتن باستغراب من هجومه: انا اسفه بس سؤال بديهي سألته.

ادم: انا اللي اسف اني اتنرفزت عليكي...
فاتن: طيب هنعمل ايه؟
ادم: هتصل بفتحي يجي
دور على تليفونه في جيوبه بس مفيش
ادم: موبيلي فين؟ كان معايا
بدأ يدور عليه في جيوبه في جاكتة بدلته في العربيه بس مفيش اثر ليه
فاتن: اخر مره فاكر انه كان معاك فين؟
ادم سكت وركز: يا الله كان معايا واحنا قاعدين في الكافتيريا كان على الترابيزه وانا بغبائي اخدت المفاتيح وسيبته هو...
فاتن: ايه ده نسيته؟
ادم: اسئلتك فظيعه؟ اكيد نسيته.

فاتن: اسفه
ادم بنرفزه: بطلي تتأسفي كل لحظه كده
فاتن: طيب اسفه
ادم بصلها بنفاذ صبر وسابلها العربيه ونزل بدال ما يتهور عليها
شويه وهيا نزلتله وقفت جنبه
فاتن: انا اسفه اني بتأسف كتير بس انا مش عايزه اضايقك والظاهر ان كل حاجه بعملها بتضايقك
ادم: مش انتي اللي بتضايقيني اوكي انا بس اللي مضايق فما تشغليش بالك بيا، المهم موبيلك انتي فين؟
فاتن: معايا بس للاسف لقيته فاصل شحن، معاك شاحن هنا.

ادم: معايا بس للاسف بيشتغل على بطاريه العربيه والعربيه...
فاتن: والعربيه مش شغاله، وبعدين؟ هنعمل ايه؟
ادم: بعدين دي بقي لسه مش عارفها؟ بس اكيد هنلاقي حل، هو انا ممكن ارجع الاستراحه احنا مبعدناش كتير عنها
فاتن: احنا سيبينها من اكتر من نص ساعه
ادم: تقريبا نص ساعه في العربيه ممكن تاخد ساعتين مشي هروح واتصل بحد يجي ياخدنا
فاتن: انت متخيل اني هقدر امشي ساعتين؟
ادم: انا همشي انتي خليكي هنا!؟

فاتن بخوف: هنا؟ في الظلمه دي؟ في المقطع ده؟ انت عارف انت بتقول ايه؟ انت عايز تسيبني هنا لوحدي وتمشي؟
ادم: انا مش عايز اسيبك بس عندك حل تاني؟
فاتن: معنديش بس ده مش حل ومرفوض تماما انا مش هفضل هنا لوحدي ابدا ابدا
ادم مش عارف يعمل ايه وكل دقيقه بتعدي عليهم هنا لوحدهم محسوبه عليه في البلد...

كل شويه يفكر يسيبها ويمشي بس بيتراجع لان لو اخته اللي معاه او ندي عمره ابدا ما هيسيبها لوحدها في مكان زي ده ابدا ابدا، كذا عربيه عدوا حاول يشاورلهم بس مش بيقفوا وبعدين هو لو مكانهم مش هيقف لحد بالليل كده الدنيا مبقتش امان...
وهو واقف بيفكر وقفت عربيه بصلها وساعتها لمح تلات شباب نازلين منها بص لفاتن
ادم: اقفلي على نفسك العربيه وما تخرجيش منها مهما يحصل فاهمه؟
فاتن: هو ايه اللي هيحصل؟

ادم: الله اعلم بس ما اعتقدش انه خير ابدا
قرب الشباب من ادم بس نظراتهم مركزه على فاتن وده فهم ادم هما عايزين ايه بالظبط
ادم: خير يا شباب؟
# لازمانا المزه اللي معاك
ادم: لا معلش كملوا طريقكم وشوفوا غيرها في مكان تاني
@ ولو ما شفناش؟ هتعمل ايه؟
ادم: بلاش احسن خلينا متمدنين واتفضلوا كملوا طريقكم
# ههههه متمدنين هاه؟ بس احنا مش متمدنين احنا عيال فاقده ههههههه تعالي يا قطه ما تخافيش.

فاتن كانت هتموت من الرعب والخوف وبتدعي جواها ربنا ينجيها باي شكل
ادم: بقولكم ايه اتفضلوا انتو مش عارفين بتتكلموا مع مين فاتفضلوا من هنا
كلمه من ادم وكلمه منهم والدنيا ولعت وبدؤا يتخانقوا مع بعض ومهما كانت قوه ادم الا ان ديما في مثل بيقول(( الكثره تغلب الشجاعه)).

التلاته كتفوا ادم وبدؤا يضربوا فيه لحد ما وقع في الارض وراحوا ناحيه البنت كسروا قزاز العربيه وخرجوها غصب عنها مع صراخها المستمر واستنجادها بادم اللي حاول يوقف بس غصب عنه الظلام بيهاجمه ومش بايده حاجه يعملها.

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

التلات شباب كتفوا ادم وبدؤا يضربوا فيه لحد ما وقع في الارض وراحوا ناحيه البنت كسروا قزاز العربيه وخرجوها غصب عنها مع صراخها المستمر واستنجادها بادم اللي حاول يوقف بس غصب عنه الظلام بيهاجمه ومش بايده حاجه يعملها
وقف ادم تاني بس واحد من الشباب ضربه على دماغه وقع تاني بس المره دي مقدرش يقوم تاني، وسامعها بتصرخ وتصرخ وشاف نور قوي في عنيه وسمع خناقه وبعدها ظلام دامس وقع فيه...
في بيت عم محمد.

عم محمد: بنتك فين يا ام عبدالله واتأخرت ليه مش جلتي عترجع بدري؟
ام عبدالله بخوف: ايوه زمانها على وصول
عم محمد: جلتلك بلاها روحه الا اما اخوها يرجع تجوليلي وماله ماهي كانت بتسافر وتاجي لوحدها في الكليه
ام عبداله: ما تخافش عليها زمانها على وصول
طيب انا هنزل اصلي العشا وارجع وانتي كلميها شوفيها اتأخرت ليه؟
نزل وهيا كلمت كريمه تشوفها اتأخروا ليه
وكريمه متعرفش حاجه ونفس القلق جواها.

الوقت اتأخر وبرضه مرجعتش وهنا ابوها ما قدرش يسكت اكتر من كده وجاب مراته
عم محمد: جسما بالله ان ما جلتي بنتك فين وايه اللي اخرها اكده ما تباتي فيه!
ام عبدالله: والله ما اعرف موبيلها مجفول وماعرفاش
عم محمد: يعني ايه ماعرفاش هاه! اجبلها انا كييف؟انطجي يا وليه بنتك فين؟انتي مخبيه ايه عني؟
ام عبدالله: كل اللي حوصل اني بجول جدام ست الحجه ام ادم انها في مصر وراجعه جالتلي ان ابنها يجيبها وياه.

عم محمد: يجيبها منين! من مصر وحديهم! كأنك اتجننتي عاد! انتي جري في نفوخك حاجه يا وليه انتي!
ام عبدالله: هيا اللي جالت علشان يجربوا من بعض علشان عايزها تطلبها لابنها
عم محمد مسكها من دراعها جامد وهيا خايفه منه
عم محمد: هيا جالتلك؟ ولو جالتلك هاتيها يومين يشوف هيرتاحلها ولا له هتجوليلها امين؟ انتي اتجننتي يا وليه انتي؟! وهيا فين دلوجت
ام عبدالله: والله ما اعرف موبيلاتهم مجفوله.

عم محمد رماها بعيد: جسما بالله ان جرالها حاجه ما هيصلحك خير واصل
الليل كله منتظرين واخر ما تعب راحوا بيت ادم واتفاجئ عم محمد باخوه محسن وكام خال ليها رايحين معاه
وفضلوا في الانتظار كتير جدا جدا.

ادم فاق وفتح عنيه كان نور جامد فغمض عنيه تاني بسرعه وشويه شويه بدأ يفوق وبص حواليه مكنش في مستشفي لان صوت العصافير كان مالي المكان، شباك مفتوح، نسمه هوا بارده، مكان بسيط جدا، ابتسم لانه اتمني في اللحظه دي ندي تكون معاه في جو زي ده، هوا ونقا وعصافير ومره واحده افتكر الشباب وفاتن اللي كانت معاه فقام ونادي عليها بصوت عالي وبعدها اكتشف انها نايمه على الكنبه جنبه وقامت مفزوعه على صوته.

فاتن: في ايه؟ الحمد لله انك فقت متتخيلش انا خفت عليك قد ايه؟
ادم بصلها ولقاها كويسه وحس ساعتها بصداع هيفرتك دماغه واستوعب ان دماغه عليها شاش فرقد تاني
ادم: انتي كويسه؟
فاتن: ايوه انا كويسه المهم انت؟
ادم: انا كويس ايه اللي حصل؟ واحنا فين هنا؟
فاتن: احنا في بلد قريبه من المكان اللي كنا فيه واحد عدي ووقف لما شاف اللي بيحصل وضرب الشباب والحمد لله عدت على خير
ادم: طيب الحمد لله.

سكت ادم وهيا سكتت ومره واحده قام وقف وبصلها
ادم: احنا بقالنا قد ايه هنا والوقت ايه دلوقتي؟
فاتن: احنا الساعه 9 الصبح اهو ليه؟
ادم: قوليلي انك اتصلتي بوالدك او باي حد وقولتيله اللي حصل؟
فاتن: انا تليفوني فاصل زي ما قلتلك ولا ما اتصلتش بحد معييش تليفون.

ادم بنرفزه: نعم يا اختي معكيش ايه؟؟ انتي بتهرجي صح؟ معرفتيش تطلبي من اهل البيت تليفون؟ معرفتيش تتصرفي؟ مقولتيش للراجل ليه يجيبلك تليفون ولا انتي قصدك ايه بالظبط؟
فاتن: قصدي ايه في ايه؟ وبعدين فين المشكله؟ هنكلمهم دلوقتي ونقولهم اللي حصل وهيتفهموا؟

ادم: هيتفهموا؟ اه صح فعلا؟ يتفهموا ايه؟ انك بايته بره البيت؟ ولا انك معايا لوحدنا؟ ولا انهم ممكن يكونوا حاليا بلغوا البوليس ويلاقوا عربيتي عطلانه مكسره على الطريق ولا يفهموا ايه بالظبط!؟ انتي غبيه ولا بتتغابي؟ وبعدين انتي نايمه معايا في نفس الاوضه ليه؟ مقولتليهمش ليه اننا منعرفش بعض؟ ليه بايته هنا؟

فاتن بذهول: مفكرتش في كل ده وبعدين البيت صغير جدا ومحبتش اني اكلف الناس واخليهم كلهم يناموا على الارض وبعدين انتي اصلا مغمي عليك يعني محناش نايمين مع بعض انا مفكرتش في كل اللي انت بتقوله ده ابدا
ادم: وانتي تفكري ليه ولا تتعبي دماغك ليه ما تولع؟
قاطعهم خبط على الباب فادم فتح الباب
سعد: حمد الله على السلامه سمعت صوتك فقلت اتطمن عليك
ادم: الحمد لله انا كويس ومتشكر جدا للي انت عملته ده.

سعد: بتشكرني على ايه ده واجب، اي حد مكاني كان هيعمل كده..
ادم: لا مش اي حد على العموم جميلك ده في رقبتي
سعد: يا عم جميل ايه المهم تعال نفطر لقمه على ما قسم كده
ادم: لا انا مش عايز اتعبك انت بس تشوفلي اي تليفون ويبقي كده كتر الف خيرك
سعد: طلاق تلاته لتفطر انت والمدام وبعدها التليفون
ادم بص لفاتن بغيظ
ادم: من غير حلفان لو سمحت وبعدين دي مش المدام
سعد بصلهم باستغراب وهو مش فاهم.

ادم: دي مجرد بنت واحد من اعيان البلد صاحب ابويا الله يرحمه وانا كنت مروح من القاهره ووالدها كلمني اجيبها معايا وفي الطريق حصل اللي حصل والمشكله ان تليفونها فصل شحن وانا من الحظ نسيت التليفون في الاستراحه وحاليا محدش يعرف عننا حاجه فلك ان تتخيل الوضع هيكون ايه هناك وانا اختفيت ومعايا بنت فارجوك تليفون الاول
امه جت من وراه.

ام سعد: يالهوي بالي ده زمانهم حالبين الدنيا عليكم سعد اديله الموبيل بتاعك خليه يكلم اهله بسرعه
ادم: متشكر ليكم متشكر قوي
سعد جاب تليفونه لادم واهل البيت كلهم واقفين يتفرجوا على اللي بيحصل
ادم اتصل بامه اول حاجه واول ما رد عليها
كريمه: يا لهوي يا ادم انت فين؟ الدنيا كلها مقلوبه عليكم وعمك محمد قالب الدنيا على بنته واهلها كلهم بره ومش عارفه اقولهم ايه؟ انت اتجننت يا ادم
ادم: ممكن تهدي خليني اعرف اتكلم.

كريمه: اهدي؟ انت مش متخيل الوضع هنا ازاي؟ انت معاك بنت يا ادم عارف يعني ايه بنت؟
ادم: عارف يعني ايه بنت ومش محتاج تعرفيني ممكن بقي تسمعيني او تكلميني انتي على الرقم ده؟
قفل ادم التليفون وبص لفاتن بغيظ وهيا بصت للارض
اتصلت امه تاني
كريمه: ايه اللي حصل وتليفونك مقفول ليه وتليفونها هيا كمان؟
ادم: امي اهدي واديني فتحي علشان اقوله احنا فين علشان يجي ياخدنا اتفضلي
كريمه: قولي الاول ايه اللي حصل؟

ادم: باختصار عربيتي عطلت وانا نسيت التليفون في الاستراحه والاستاذه تليفونها فصل شحن واحنا على الطريق حصلت مشكله والمهم اننا كويسين ممكن بقي تديني فتحي
كريمه: طيب ما اتصلتش بالليل ليه واحنا كنا جينالك؟
ادم: امي هتفهمي كل حاجه لما اجي ارجوكي بقي
كريمه: طيب انت كويس وفاتن كويسه في حاجه حصلت؟ ادم؟
ادم بنرفزه: جري ايه يا امي ما قولتلك اننا كويسين انجزي بقي في ام اليوم ده؟

اخيرا كلم فتحي وخلي سعد يوصفله هما فين وقفل التليفون وبص للي حواليه
ام سعد: يا ابني اعذر امك دي زمانها هتتجنن عليك وبعدين انت معاك بنت واكيد ده عامل جلج...
ادم: انا عاذرها طبعا ومقدر اللي هيا فيه؟
ام سعد: طيب انتي يا بنتي مجولتيش ليه من بالليل انك مش مرته وكنا كلمنا اهلك؟
ادم: ايوه اتفضلي ردي اهي ست كبيره وقالتلك ماقولتيش ليه؟ انا مش فاهم انتي ازاي ما فكرتيش تتصلي باهلك تطمنيهم عليكي؟

فاتن: مجاش في بالي مفكرتش
ادم بعصبيه: يعني ايه مجاش في بالك؟ مجاش في بالك ان الناس هيقولوا انك بايته مع راجل غريب؟
سعد: اهدي اهدي الامور ما عتتحلش اكده، جمر خديها وفطريها يالا
قمر شدت فاتن واخدتها وادم فضل رايح جاي هيتجنن
ام سعد: يا ابني اهدي اكيد لما يعرفوا اللي حصل الامور.

قاطعها ادم: الامور هيحصل فيها ايه؟ هتدوري لكل بيت تحكيلهم اللي حصل؟ طيب بافتراض انهم صدقوا هيقولوا ليه ما اتصلتوش من بالليل هنقولهم زي المتخلفه دي ما بتقول ما فكرتش؟ هرد اقول ايه؟ انتي مش متخيله المصيبه اللي انا اتدبست فيها
سعد: لا حضرتك مش غلطان، الغلط على اللي ساب بنته تسافر وتيجي لوحدها مع راجل غريب
ادم: انا اعتبر كبير البلد وليا وضعي وسمعتي وحاجه زي دي هتعمل دربكه وما ينفعش اقول ماليش دعوه.

ام سعد: بس انت فعلا مالكش دعوه هيا بنت غبيه
ادم: يعني اعمل ايه؟
ام سعد: ولا اي حاجه انت هتوضح اللي حصل وبس معلكش انت عيب
ادم: العيب هيكون عليها هيا وانا المفروض اتفرج؟
سعد: هيا عملت اكده في نفسها لو كانت جالتلي والله كنت خدت مراتي ورحت وصلتها بالليل بس احنا فكرناها مرتك
ادم: انا مش عارف هيا ازاي سكتت وتقصد ايه بكده؟ ولا هيا فعلا غبيه؟ بس اللي اعرفه ان انا مش من النوعيه اللي بتقول ماليش دعوه.

ام سعد: بصراحه يا ابني ممكن تكون جاصده انت الصراحه مفيش واحده عترفض فرصه للارتباط بيك
سعد: ايه يا اما الافلام بوظت دماغك هو في بنت هتدمر سمعتها علشان ترتبط براجل ولنفترض انه معبرهاش ساعتها هتعمل ايه؟
ام سعد: ماهو جالك انه كبير بلدهم وانه مش من النوعيه اللي بتتخلي عن حد واكيد ده معروف عنه
سعد: اسكتي يا اما والنبي وجومي فطري الراجل بدال اللوك لوك ده
ادم ابتسم: مالوش لزوم.

ام سعد: مالوش لزوم حضرتك بخيل ولا ايه؟ ده اني عامله شويه فطير مشلتت انما ايه هتاكلهم وتدعي لام سعد
ادم: تسلم ايديكي مقدما
فطر ادم معاهم وقعد وسطهم وكلهم بيتكلموا عادي وكأنه صاحب من زمان اما فاتن فطلعت الاوضه وقفلت على نفسها لانها ما استحملتش نظرات الاتهام من الكل...
قمر: بس يا سي ادم البت مش وحشه
ادم: بت مين؟
قمر: فاتن
ادم: اه، وحشه ولا مش وحشه مش فارقه اصلا معايا
ادم سرح كده شويه وافتكر ندي.

ام سعد: اه يبجي اكده في غيرها وعلشان اكده دي مش فارجه احكيلنا احنا زي عيلتك برضه
ادم ضحك: والله انتي ست عسل بس انا مش من النوع اللي بيحكي
ام سعد: واحنا مش عيلتك يعني ساعات بيكون الكلام مع حد غريب اسهل على الاجل هما ماهيعرفوكش فمش هتفرج ده غير انهم هيكونوا حيادين، اسمها ايه بجي؟
ادم ضحك تاني
سعد: اما كفايه ارحمي الراجل
ام سعد: بس يا واد انت
قمر: طيب حلوه؟
ادم ابتسم: احلي واحده في الكون كله.

كلهم هيصوا انه اتكلم
سعد: واكيد دي اللي انت شايل همها صوح!؟
ادم بزعل: للاسف لأ، احنا اتطلقنا اصلا
ام سعد: لا اكده انا مافهماش حاجه واصل، انا اعمل شاي وحضرتك تبدأ من الاول خالص
وفعلا ادم حكالهم حكايته من الاول خالص لحد ما اتطلقوا بس مقلش انه شاف ديفيد بيضمها بس قال انهم قربوا من بعض ومعرفش ليه تجاهل النقطه دي او ليه مقلهاش
ادم: بس دي الحكايه كلها
ام سعد: والدتك عندها حج في خوفها عليك بس انت برضه غلطان.

ادم: انا غلطان؟ غلطان في ايه؟
ام سعد: انك عملت زي اللي بيجول جبتها من الدار للنار. ليه خبيت عنها حجيجتك وطبيعتك؟ ليه ما ورتهاش شكلك ده وتعليمك؟ العلام مهم وبعدين لازم الست تحس ان الراجل اعلي منيها وانه هو اللي فوج مش العكس، وبعدين دي امريكاويه يعني كان لازم تاخدها بالساهل وتسويها اكده على نار هاديه زي ما بيجولوا واحده واحده تفهمها وتعلمها مش اكده انت خسرتها بنفسك وانت طريجتك كانت غلط.

ادم سكت لان فعلا هو بدأ يقتنع بده، هو كان غلط
سعد: المهم هتعمل ايه؟
ادم: والله ما عارف؟ انت لو مكاني هتعمل ايه؟
سعد بص لمراته وادم لاحظ نظرتهم لبعض وشاف حب صادق بينهم
سعد: انا فضلت وراها لحد ما جبتها بيتي وجبتها من اخر الدنيا وفضلت وري ابوها لحد ما جال حقي برجبتي
ادم ابتسم: ربنا يسعدكم...

ام سعد: لو هيا في جلبك وماشايفش غيرها يبجي على الاجل زي ما والدتك جالت اديها حريه الاختيار عرفها على ادم صوح وخليها تختار وبعدين اصحابها دول كانوا اي جشه بتتعلج فيها لانها كانت شيفاك غلط خليها تشوفك صوح الاول
ادم: اخلص من المشكله دي وبعدها مين عارف يمكن اسافرلها ونشوف
ام سعد: لازم تجيبها اهنيه تعرفنا عليها ايوه احنا مش جد المجام
قاطعها ادم: ما تكمليش انتو ما تتخيلوش انا ارتحتلكم قد ايه؟

سعد: والله واحنا حبيناك لله في لله
جه فتحي وخبط وادم خرجله واول ماشافه
فتحي: سلامتك يا سي ادم ايه اللي حوصل؟
ادم: عدت على خير المهم عربيتي شفتها وانت جاي؟
فتحي: لا يا بيه
سعد: اه معلش انا جطرتها ووديتها للميكانيكي ونسيت اجولك مع الدربكه دي
ادم: تسلم يا سعد ومش عارف انا من غيرك كنت هعمل ايه؟
سعد: يا بيه ما تجلش اكده
ادم: بيه ايه اسمي ادم، ادم وبس
بعد السلامات اخدهم فتحي وروحوا وفي الطريق ادم حكاله اللي حصل.

ادم كان عايز يروح القسم يعمل بلاغ باللي حصل بس فتحي طلب منه الاول يروح فاتن لان البلد مقلوبه والكل متجمع في بيته وخصوصا عيله فاتن كلها
ادم: وايه اللي قلب البلد يا فتحي والناس عرفت منين؟
فتحي: علمي علمك يا ساعت البيه بس بالليل امها جات للحجه وبعدها ابوها جه والكل بيسأل وشويه شويه اعمامها والناس زادت اكده من غير اي سبب
ادم: يعني ايه من غير سبب! مين نشر الموضوع كده؟
فتحي: ماعارفش يا ادم بيه.

وفعلا اول ما ادم روح اتفاجئ برجاله كتير في بيته
اول ما دخل الكل وقف وشكله كان غني عن السؤال وامه جريت عليه حضنته اول ما شافته قعد وسطهم وحكالهم كل اللي حصل
ادم: امي اهدي انا كويس ما تخافيش المهم، فتحي هاتلي مأمور القسم علشان نعمل بلاغ باللي حصل
عم محمد: يا ابني بلاش شوشره كفايه لحد اكده
ادم: لا طبعا العيال دي لازم تتربي هيا مش سايبه
عم محمد: كفايه فضايح لحد اكده بجي.

ادم: فضايح ايه؟ انت ازاي بتتكلم كده؟ وازاي مش عايزهم يتعاقبوا؟ ولو كانوا فعلا اخدوا بنتك كنت هتقول برضه كده؟
عم محمد: جدر ولطف والحمدلله انكم بخير وكفايه لحد اكده
عم فاتن (محسن): طيب ليه ما بلغتوناش بالليل؟
ادم: ما انا قلتلك مكنش معايا تليفون وبعدين انا فقت الصبح اصلا واول حاجه عملتها كلمتكم
عم محمد: طيب فاتن ما اتصلتش ليه؟
ادم: ده سؤال اجابته عند بنتك مش عندي.

الكل بص لفاتن اللي بتعيط وبس وعياطها عامل علامه استفهام كبيره
فاتن: مفكرتش انتو مش متخيلين انا كانت حالتي ايه؟ انا كنت هموت واتكتبلي عمر جديد فاسفه مفكرتش، مفكرتش
عم محمد: خلاص يا بنتي حصل خير والمهم انكم بخير
عم محسن: حصل خير؟ والناس هتجولها ايه؟ هتجولهم حصل خير، بنتك بايته بره البيت ومحدش عارف عنها حاجه وكل اللي ربنا جدرك عليه حصل خير؟
عم محمد: وعايزني اعمل ايه يعني؟

عم محسن: ايه اللي وداها مصر لوحديها وايه خلاها تتأخر ومع احترامي ليك يا ادم بيه بس ليه هو يجيبها؟ هو مهما كان راجل غريب، وجاي دلوجتي تجولي اعمل ايه؟ بنتك بايته بره البيت مع راجل غريب وتجولي اعمل ايه؟
ادم: لاحظ انك كده بتغلط فيا انا؟
عم محسن: لا يا ادم بيه انت ماعليكش غلط انت كتر خيرك لحد اكده الغلط عليها هيا والغلط على ابوها اللي سايبها تتسرمح كده
عم محمد: احترم نفسك وشوف انت عتجول ايه؟

عم محسن: ده ولا حاجه من اللي لسه هتسمعه هتدور بجي في كل بيت وتجولهم اللي حصل؟ انت من كبارات البلد اللي ايه في الاخلاج وبيته الكل بيبصله يجبل ان بنته تبات بره ومع راجل غريب ده كبير ايه بجي؟
ادم: كفايه لحد كده، انا مش هسمح لحد يتكلم والموضوع يخلص هنا
عم محسن: حضرتك مش هتمنع الناس تتكلم
ادم: لا همنع كل كلب هيحط لسانه في بوقه
عم محسن: من باب اولي كنت منعتهم يتكلموا عن مرتك واصحابها.

ادم وقف: اخرس، كلمه زياده وقسما بالله لتخرج من هنا ولسانك في ايدك مش في بوقك، لحد هنا كلامي خلص والموضوع اتقفل وبعد اذنكم انا تعبان واه انا هعمل بلاغ باللي حصل واكيد هيحتاجوا بنتك في التحقيق، فتحي وصل الجماعه وشوفلي المأمور فين ولا وكيل النيابه
ادم فض الموضوع وفعلا ما سمعش كلام اي حد وعمل بلاغ واتعمل تحقيق والموضوع عمل دربكه كبيره وخصوصا لما طلبوا فاتن للتحقيق...

عم محمد اول ما روح ودخل البيت بص لبنته
فاتن: حجك عليا يا ابوي والله ما كنت اعرف هيحصلنا اكده
فاتن اتفاجئت بقلم جامد على وشها وتاني وتالت وصرخت وابوها بيضرب فيها
عم محمد: رايحه تباتي مع الراجل وتجولي مفكرتش، هتفضحيني على اخر الزمن والله لاجتلك واخلص منيكي جبل ما تجيبلي العار
امها جت تجري وشدت البنت من تحت ايده واخدتها بعيد
ورجعت لجوزها اللي مش عارف يعمل ايه ويتصرف ازاي؟

عم محمد: عاجبك اكده! اهو سيرتنا هتكون على لسان اللي يسوي واللي ما يسواش..
ام عبدالله: والله ما كان جصدي واصل
عم محمد: مكنش جصدك؟ واهو حصلت مصيبه والكل عرف استفدت انا ايه من مكنش جصدي دي؟ انتي اتجننتي يا وليه! يعني كيف تفكري ان بنتك تاجي مع راجل غريب؟ كييف بس
ام عبدالله: والله امه اللي جالتلي علشان يجربوا من بعضيهم علشان يخطبها.

عم محمد: يجربوا! وهو من امتي عندينا بنات تجرب من رجاله؟ واكده جربوا؟ والله هاين عليا افجعك طلاج تلاته باللي عملتيه ده!
ام عبدالله: حجك عليا ابو عبدالله والله ما كان جصدي
عم محمد: مكنش جصدك هاه، ربنا يسهل لان محسن اخوي ماهيسكتش ده ما صدج جنازه ويشبع فيها لطم
ادم تاني يوم راح الكافتيريا علشان يشوف تليفونه ومحدش راضي يعترف والكل بيقول ما شافوش
ادم طلع ٢٠ ألف جنيه وحطهم على تربيزه.

ادم: التليفون تمنه ما يتخطاش العشره الاف جنيه اللي هيجيبه حلال عليه العشرين ألف دول لان بس عليه حاجات مهمه فارجوكم اللي شافه ياخد مكافئته ويجيبه
وفعلا خلال دقايق التليفون طلع واللي اخده قبض وقال انه ما اخدش باله ان ادم طلبه
وكان المهم في تليفون ادم هو كام صوره لندي...
عند ندي
ندي نازله بفستان طويل وامها شافتها
ماري: وده من اي ده؟
ندي: في ايه يا ماما معترضه ليه؟

ماري: معترضه على كتير، الفستان الطويل قوي ده ولا الزفت اللي حطاها على شعرك، يا بنتي الجمال من حقه يظهر
ندي: يظهر للي يستاهله
افتكرت ادم وحنيته عليها
ماري: يستاهل ايه وقرف ايه روحي يالا غيري القرف ده واعملي شعرك وانزلي
ندي: اسفه يا ماما بس انا كده معجبه بنفسي
نزلوا على الحفله وهناك الكل كان بينتقدهاا وهيا بترد بمنتهي الهدوء
كريستينا: دي ازيك ايه ده؟ شكلك غريب.

ديفيد: جدا دي، وايه اللي مغطيه بيه شعرك ده؟ انتي اتعديتي من المتخلف ده ولا ايه؟
ندي: المتخلف ده انظف منكم مليون مره وما اسمحش لحد فيكم يغلط فيه، فاهمين ولا لأ
كريستينا: اوكي اوكي الموضوع مش مستاهل يالا ديف هيا اصلا اتغيرت في كل حاجه مش بس شكلها
ديفيد: يالا كريستينا عندك حق
وكل شويه حد ينتقدها على شكلها وهيا مش مهتمه بيهم ابدا.

في الشغل تاني يوم موظفه عندها اسمها اتعرضت لهجوم علشان محجبه وندي دافعت عنها جدا واخدتها معاها البيت
ماري: هيا وصلت كمان تجيبي الاشكال دي هنا؟
ندي: دي حريه شخصيه
ماري: انتي حره بس ما تجيش تعيطي زي اول مره
ندي: كنت غلطانه وغبيه
امها سابتها وخرجت وهيا فضلت مع ذكرياتها تفتكر ادم وتندم على كل لحظه قضتها تعاند فيه او تهاجمه.

دموعها نزلت وطلعت تناجي القمر وبصتله، ياتري يا حبيبي اخبارك ايه وانت عامل ايه وعايش ازاي؟ فاكرني ولا نسيتني؟ بتفكر وتتوجع زيي من الفراق ولا مش على بالك اصلا؟ استناني حبيبي وانا هرجعلك بس لازم استحقك واستاهلك قبل ما ارجع؟ فكر فيا يا ادم ارجوك! ارجوك حبيبي، واخدت قرار انها تنزل مصر تاني وتحاول ترجع ادم ليها من تاني وترجع حبها الضائع وتحاول تنسي ادم غلطها...

ادم طلع البلكونه واحساس غريب بالشوق ماليه، اخد نفس طويل واتنهد وافتكر ندي وشقاوتها وجنانها، فعلا كانت بتجننه بكل نفس بتاخده، قد ايه هو مشتاق لجنانها ده وعصبيتها ومشاكستها ليه؟ قد ايه مشتاق لعنادها قصاده على كل حرف وهمسه! يا تري يا ندي لسه فاكراني ولا الحياه واصحابك اخدوكي مني! كان نفسي يا ندي تتغيري فعلا وتفضلي معايا هنا! يااه لو تعرفي انا عشقتك قد ايه! ياه لو كنتي حسيتي بوجعي منك! يارتني كنت صارحتك بحبي ولا كنت قابلتك بشكلي الطبيعي يمكن كنتي ساعتها فضلتي جنبي! انا لازم اقابلك من تاني واحاول اخليكي تحبيني حتي لو غصب عنك! افوق بس من مشكله فاتن وعيلتها وهجيلك بس انتي استنيني يا حب عمري! استنيني...

اهل البلد مالهمش سيره غير ادم وفاتن وبس وده كان عامل علامه استفهام كبيره
ادم كان كتير يوقف عاجز مش عارف يتصرف وامه جنبه ندمانه لانها هيا اللي دخلتها حياته وهيا اللي اصرت انه يجيبها بس هيا كانت بتحاول تساعد مش اكتر بس للاسف ورطت ابنها اكتر واكتر...
عم محسن: وبعدين؟ هنفضل اكده لميتي؟ الناس كلها ملهاش سيره غير بتك واللي عملته.

عم محمد: يعني بيدي ايه؟ البت مغلطتش والراجل محترم وراجع وشكله باين وعمل محضر نكدبه
عم مخسن: بس الناس ماهتسكتش وبعدين ماهو كان فاتح بيته للامريكاويه وصحابها وكان اخر مسخره في بيته وعلشان اكده الناس عتتكلم
عم محمد: ونسكتها كيف؟
عم محسن: البت فاتن تتجوزرمضان ولدي وهو موافج
عم محمد اتصدم: بس ده ما عيفكش الخط حتي والبت متعلمه ومعاها كليه.

عم محسن: واخدت بيها ايه الكليه؟ خليها تجعد جنبك خللها وبعدين مش كفايه انه راضي بيها وهيا موصومه بالعار
عم محمد: عار ايه يا محسن؟ البت ما غلطتش
عم محسن: روح لف على البيوت بيت بيت وجولهم انها ما عتغلطش يالا روح
عم محمد: ربنا يجدم اللي فيه الخير.

ادم بقي عامل زي اللي عايش في دوامه كبيره كل ما بيحاول يخرج بتشده تاني...
تعب من كتر المشاكل وكان على اتصال بسعد وقاله ان مراته ولدت وجابت ولد سموه ادم وراح ادم يزورهم واتقابل بترحيب جامد من الكل وحس براحه غريبه معاهم
قضي معاهم اليوم كله ونقطته للبيبي كانت نقطه محترمه ومسكوا فيه يحضر معاهم السبوع بالليل وفعلا قعد معاهم
بالليل جه راجل وقعد جنب سعد
سعد: اهلا يا عم علي، خطوه عزيزه.

عم علي: مبروك يا سعد انا لجيتك عامل سبوع وعازم الكل جلت اجي افكرك باللي عليك، انا صبرت عليك كتير بس طالما انت معاك تعزم وتعمل حفلات يبجي تدفع بجي اللي عليك يا اما تسلملي الجيراطين ودول يدوب يغطوا اللي عليك
سعد: الجيراطين دول احنا عايشين عليهم وبعدين يا راجل يا مفتري عايز جراطين تمنهم يعدي ال 100 الف علشان خمسين الف رهن ده يرضي مين؟

عم علي: ده كان الاتفاج وبعدين مش جوزت اختك والحمد لله يعني جضيت مصلحتك ولا ايه؟ بجولك بكره يا الدفع يا الجيراطين واه يتربي في عزك
سابهم وخرج وبعد ما خرج الكل بيرغي على بشاعه الراجل ده
ادم: طيب بتتعاملوا معاه ليه؟
سعد: اللي رماك على المر، بتبجي كل الابواب مجفوله فبيضطر يروحله يفك الزنجه وهو عيستغل ظروف الناس
ادم حضر معاهم السبوع واحتفل معاهم ومشي اخر الليل روح بيته...

تاني يوم اخر النهار لقي سعد جايله البيت هو وامه واستقبلهم وامه رحبت بيهم لما عرفها عليهم
سعد: ايه اللي حضرتك عملته ده؟
ادم: عملت ايه؟ انا معملتش حاجه
سعد: فكيت رهن الارض بتاع عم على وسددت الفلوس
ادم: وفين المشكله؟
سعد: ليه عملت اكده حضرتك ذنبك ايه تتحمل مبلغ زي ده؟
كريمه: وانت وجفت ليه في نص الليل وعرضت حياتك للخطر وكان ممكن ابنك بعد الشر يتيتم
سعد: يا حجه دي غير دي
كريمه: دي زي دي بالظبط.

ام سعد: ازاي بس يا ستنا الحجه، هو سعد عمل ايه يعني؟
كريمه: عمل ايه؟؟ بعيد عن حياه ابني اللي انقذها وبعيد عن شرف البنت اللي حماه بلاش كل ده، ابنك شاف حد محتاج مساعده وهو جادر واتدخل وساعده
ادم كمل: وده نفس اللي انا عملته بالظبط وبعدين كنت فاكرك بتعتبريني زيه ولا هو كان كلام؟
ام سعد: والله ربنا اللي يعلم غلاوتك
ادم: طالما انا غالي يبقي خلاص ما تكبروش الموضوع بقي
سعد: يبجوا دين في رجبتي.

ادم: لا يا عم طيب اقولك فكره، انت شغال على عربيه نقل كبيره صح؟ انا محتاج حد يشتغل عندي في كام شغلانه كده ايه رأيك تشتغل معايا؟
سعد: طبعا حضرتك بس تشاور
ادم: خلاص اتفقنا هتشتغل معايا
سعد: من غير راتب لحد ما اسد اللي عليا
ادم: ايه من غير راتب دي؟ انت وراك بيت فاتحو
سعد: لا يا سي ادم ماهو انا مش هجبل
ادم: طيب هنخصم جزء من الراتب ونظبطها انا وانت بعدين اتفقنا المهم ناكل لقمه كده على ما قسم.

قالها وضحك لام سعد اللي ضحكتله
اتعشوا مع بعض وقاعدين يضحكوا ويهزروا وجت ايتن وجوزها وقعدوا
ام سعد كانت جنب ادم فهمستله
ام سعد: مش هتوريني بجي صوره لحبيبتك؟
ادم اتفاجئ بس ابتسم وطلع تليفونه ووراها صوره لندي
ام سعد: بسم الله ما شاء الله زي البدر بجي دي تسيبها تمشي من بيتك؟
ادم: نصيب بقي هنعمل ايه؟
سعد: اما ما تاكليش دماغ الراجل
ادم: مالكش دعوه انت
ام سعد: اهو كبسك اسكت بجي.

الكل بيضحك ويهزر وكريمه فرحت بالناس البسيطه اللي قدروا ببساطتهم يضحكوا ابنها
فتحي دخل وضرب تعظيم لادم
ادم: خير يا فتحي؟
فتحي: الست ام عبدالله بره وعايزه تجابل حضرتك؟
ادم اتنهد: خليها تيجي
سعد: طيب نمشي احنا بجي!
ادم: لا لا اقعد بس دقيقتين وهتمشي اقعد بس
دخلت ام عبدالله وقابلتها كريمه الاول وادم وبدئت ام عبدالله تحكي وتعيط
ادم: انا مافهمش حاجه واصل منيكي اهدي علشان افهم.

ام عبدالله: الناس كلها ماسكه سيره بتي واني معرفاش اعمل ايه وابوها مصر يجوزها ابن عمها رمضان، بتي يا ناس هتضيع مني
ادم: هيا غلطانه انها ما اتصلتش بيكم انا بايدي ايه؟
ام عبدالله: حضرتك هتعمل زي الناس وعتلومها هيا؟
ادم: ولا الومها ولا تلومني، حضرتك عايزه ايه مني بالظبط وانا مش هتأخر؟ اكلم ابوها اقنعه ما يضغطش عليها؟
ام عبدالله: ما هيجتنعش ده دماغه صرمه جديمه يجوزها.

كريمه: امال عايزه ايه من ولدي يا ام فاتن
ام عبدالله ؛ تنفذي اللي اتفجنا عليه انا وانتي، حضرتك غرقتيني واجنعتيني ان سي ادم ولدك يجيبها بحجه انهم يجربوا من بعض علشان يخطبها!
ادم اتصدم: افندم؟ انا اخطبها؟ مين جال التخاريف دي؟ انتي اتجننتي يا وليه ولا ايه؟
ام عبدالله: والله ابدا بس اتفاج ستنا الحجه معايا وعلشان اكده وافجت تاجي وياك، ارجوك يا سعات البيه ساعد بتي وماتسيبهاش تتجوز الولد ده...

كريمه: انا ما وعدتكيش يا وليه انتي وبعدين بتك اللي غلطانه
ام عبدالله: غلطانه ليه؟ علشان وثجت في ابنك؟
كريمه: وهو ابني غرر بيها اياك! حصلت حادثه تتصل باهلها هيا ما اتصلتش ذنب ابني ايه؟
فضلوا كتير ياخانقوا قصاد بعض لحد ما ادم سكتهم
ادم: ام عبدالله، طالما امي جالت اني هخطبها يبجي كلامها ما هينزلش الارض واصل وبلغي ابوها اني هاجي اخطبها
كريمه: بس يا ادم.

ادم: ما بسش يااما، مش ده اللي حضرتك هخططتيله؟ هنفذه بحذافيره؟ بلي الشربات يا اما ولدك هيتجوز.

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

ادم: ام عبدالله، طالما امي جالت اني هخطبها يبجي كلامها ما هينزلش الارض واصل وبلغي ابوها اني هاجي اخطبها
كريمه: بس يا ادم
ادم: ما بسش يااما، مش ده اللي حضرتك هخططتيله؟ هنفذه بحذافيره؟ بلي الشربات يا اما ولدك هيتجوز
كريمه: يا ابني انت مش مجبر وانت مش غلطان علشان تتحمل حاجه زي دي.

ادم: عارف الكلام ده كويس وطبعا انا مش مجبر بس ما ارضاش ان حد يجيب في سيره بنت فالموضوع مش اجبار ابدا ( بص لام عبدالله) حضرتك بلغي عم محمد يستني مني زياره بكره ان شاء الله
ام عبدالله: تشرف وتنور وربنا ما يوجعكش في ضيجه ابدا يا ابني ويستر عليك وعلي بيتك زي ما تستر على بتي
مشيت وادم رجع لضيوفه اللي كلهم مذبهلين من اللي حصل
كريمه: ليه اكده هاه؟ عملت اكده ليه يا ادم؟

ادم: مش ده اللي حضرتك كنتي عايزه توصليله اديني عملتهولك
كريمه: مش بالطريجه دي ولا بالشكل ده
ادم: اختلفت الاسباب والموت واحد
كريمه: موت؟ انت بتعمل كده ليه في نفسك؟ بتعاجب نفسك على ايه؟

ادم زعق ولاول مره في امه: انتي عايزه ايه مني دلوقتي؟ هاه؟ انتي دخلتيها من الاول هنا ليه؟ عرفتيني عليها ليه؟مش دي اللي انتي عماله تدبسيني فيها في كل خطوه؟ مش ده اللي كنتي عايزه توصليله! اديني اهو بنفذهولك زعلانه ليه بقي؟ مش دي خطتك مع امها انا اجيبها واتدبس فيها اديني اتدبست مش ده كان قصدك؟ زعلانه ليه بقي؟ معترضه على ايه؟ ارحميني يا امي ارحميني
كريمه مش قادره ترد وعندها ذهول من ادم وصوته العالي.

كريمه: انت ليه مصر تحمل نفسك مسؤليه مش مسؤليتك؟
ادم: ازاي مش مسؤليتي؟ البنت كانت جايه معايا وفي حمايتي واحنا اتعرضنا للي حصل! بغض النظر انها اتصرفت صح او غلط انا كنت المسؤل عنها من القاهره لحد ما اجيبها هنا لابوها فاي حاجه تحصلها انا المسؤل..
سعد: معلش اعذرني لو عتدخل بس منطجك غريب وبعدين حضرتك اكده بتدبس نفسك
ادم: كله محصل بعضه يا سعد مش فارقه كتير.

سعد : طيب على العموم اهدوا مش اكده، يا ستنا الحجه سيبيه يهدي ويرتاح وابجوا اتكلموا، الكلام دلوجت عيزعلكم من بعضيكم..
ادم: عندك حق، معلش يا سعد ويا ست الكل اني اتنرفزت جدامكم، اعذروني
ام سعد: والله عذراك يا ولدي وربنا يكون بعونك يالا يا سعد نروح بيتنا
ادم: لا خليكم عنسهر مع بعضينا
سعد: مش وجته، الايام جايه كتير وشوف حضرتك يناسبك ابدأ وياك من ميتي وتلفنلي
ادم: يا ريت من بكره لو تجدر.

سعد: من النجمه هكون عنديك
مشي سعد وادم طلع على اوضته مخنوق ومش قادر حتي يتنفس وحاسس انه عايز يصرخ او يكسر الدنيا او يفضي الغيظ والالم والوجع باي طريقه، طلع البلكونه يتنفس.

ندي قاعده في اوضتها ومسكت موبيلها تتفرج على صورها مع ادم، صور قليله بس ذكريات كتيره جدا، استناني حبيبي رجعالك! اسلم كل الشغل اللي في ايدي واقدم استقالتي وارجعلك ومش هبعد عنك تاني ابدا! مش هبعد عن حضنك تاني يا ادم! ومش هسمحلك تبعد عني...
دموعها نزلت بدون سبب واتخنقت وطلعت بلكونتها تتنفس
هيا وهو في نفس الوقت رافعين دماغهم للسما بيتنفسوا ودعاء صامت ربنا بس اللي سامعه...

النهار طلع وايتن عرفت اللي حصل وجريت على ادم وهو بيلبس ونازل
ايتن: وندي؟ خلاص قفلت صفحتها
ادم جمد للحظه وكمل لبسه ورد بهدوء
ادم: هيا قفلت صفحتها بنفسها من زمان، ندي قصه وخلصت خلاص
ايتن: انت سبق وغلطت يا ادم وبتغلط تاني دلوقتي
ادم: ممكن ما تدخليش في مواضيع ما تخصكيش
ايتن: ولو رجعت؟

ادم اتنرفز: كانت رجعت من سنه، ( وطي صوته واتكلم بهدوء)لو هترجع كانت رجعت من بدري هيا زمانها ولا في بالها اصلا اذا كان حتي ابوها ما يعرفش عنها حاجه ونسيته هتفتكرني انا؟ والنبي بقي فوقي من وهم الحب ده بعد اذنك
ادم راح لعم محمد ومعاه فتحي وامه رفضت تروح معاه
عم محمد: يا اهلا بكبيرنا يا اهلا يا الف اهلا اتفضل، اتفضل يا فتحي
فتحي: يزيد فضلك.

ادم دخل واتكلم على طول انه جاي يطلب ايد فاتن وجه عمها محسن اللي مش عاجبه اللي بيحصل
عم محسن: وحضرتك جاي بجي علشان اتصلح غلطك ويا بنتنا
ادم: افندم؟ اصلح غلطي؟ لو في حد غلط في الليله دي فمش انا فياريت بلاش كلام
عم محسن: جصدك ان بنتنا اللي غلطانه؟
عم محمد: خلاص يا ابو رمضان اسكت انت
عم محسن: لا ما عسكتش جوازه منيها هيثبت ان في حاجه عفشه حصلت بينهم وهو بيصلحها.

ادم: على فكره انت عتغلط كتير واني سايبك ابراحتك بس جسما بالله ما ان تزود بالكلام ماعيحصلش خير واصل
عم محسن: ليه بجي واني كنت غلطت بايه؟ مين جالك تاخد البنت وياك هاه؟
ادم: انا غلطانلك كان المفروض سيبتها في الشارع لكلاب السكك
عم محمد: محسن اسكت ساكت؟ اتفضل يا ادم بيه مجامك محفوظ ويشرفنا النسب ده ويرفع راسنا كمان
ادم: الشرف لينا عم محمد.

ادم مشي هو وفتحي وهما في الطريق شاف المكان اللي ندي كانت فيه مع الشباب
ادم: اقف يا فتحي
نزل من العربيه وراح قعد تحت العشه وافتكر لما اتجنن اول ما شافها بتضحك، كانت بتضحك ببراءه وهيا كانت بريئه، عمرها ما فكرت بخبث لحد او حطت نيه سيئه لحد، كانت متخيله ان كل الناس طيبه، ليه ياتري ما اديتهاش فرصه تتغير؟
فتحي: عتحن ليها يا سي ادم؟ صوح؟ حضرتك حبيتها ومانستهاش واصل..
ادم ابتسم: ليه بتجول اكده؟

فتحي: علشان اني اكتر واحد شايفك وحاسس بيك، كل مكان بتجف فيه وتسرح بيكون فيه ذكري لست ندي..
ادم: اشتاقتلها
الكلمه طلعت من ادم بتلقائيه بس فتحي معلقش ابدا وسكت
ادم: هيا مكنتش وحشه، هيا بس كانت محتاجه صبر
فتحي: يمكن بس كانت مجنناك ولا نسيت كييف كنت تعصب عليها وكيف تخرج من عنديها بتطلع نار..
ادم: تصدقني لو قلتلك اني مشتاق للخناق معاها ولجنونها ده حياتي من غيرها فاضيه بشكل فظيع..

فتحي: حضرتكم كنتم كيف الجط والفار ما عتبطلوش نجار واصل، مشتاج للنجار والخناج ده؟
ادم ابتسم وماردش بس الابتسامه اختفت لانه ارتبط بواحده غيرها خلاص...
الايام اللي بعد كده ادم خلي ارتباطه بفاتن رسمي وفعلا الكل بعدها سكت ومحدش اتكلم وبدئت تجهيزات الفرح والبلد كلها استعدت لفرح ادم واتفق ادم انهم يعملوا كتب الكتاب وبعدها يعملوا الفرح، ادم بيحاول يتجاهل فاتن بس هيا بتحاول ديما تكلمه او تشوفه او تقابله.

فاتن: سي ادم هو اني مفروضه عليك؟
ادم: ليه عتجولي اكده؟
فاتن: علشان دهون اللي حساه
ادم: انا مفيش حد بيفرض عليا حاجه وما بعملش حاجه انا مش عايزها
فاتن: طيب انت بتحبني؟
ادم: خلي الحب بره، الحب مالوش وجود بينا
فاتن: امال كيف هنتجوز من غير حب؟
ادم: مش كل اللي بيتجوزا بيبقي علشان حب في كتير بيتجوزا لاسباب تانيه
فاتن: احنا بنتجوز ليه؟

ادم: انتي عارفه احنا بنتجوز ليه وبعدين انا بحترمك واعتقد ده كفايا خلي الحب على جنب
فاتن: ومرتك الاولانيه؟
ادم: مالها مراتي؟
فاتن: لسه عتحبها؟
ادم سكت كتير: ندي فتره وخلصت وبعدين جولتلك خلي الحب بعيد بلاش نتكلم عن الحب
فاتن: انت ما بتتكلمش معايا عن اي حاجه
ادم: انا اهو معاكي عايزه ايه تاني؟
فاتن: عايزه احس بيك، عايزه افرح بخطوبتي وبخطيبي، عايزه احبك.

ادم: انا برضه مش فاهم انتي عايزه ايه دلوجت مني؟ ايه المطلوب مني؟
فاتن: دي حاجات تتحس ما تتجالش...
ادم: ربنا يسهل المهم انا هقوم انا عايزه حاجه؟
فاتن: خليك معايا شويه
ادم: ورايا شغل مش هينفع سلام
فاتن: طيب تكلمني بالليل؟
ادم: ربنا يسهل
سابها ادم ومشي وهو عارف انه عمره ما هيسعدها ولا هيريحها ويديها اللي هيا عيزاه، قلبه مش ملكه علشان يديهولها...

تاني يوم ادم رجع الظهر لقي فاتن في البيت اتنهد ودخل يستعد لمقابلتها كانت قاعده مع امه واخته
ادم: ازيكم عاملين ايه؟ ايتن اخبارك ايه يا قمر؟
ايتن: انا كويسه حبيبي
ادم: انتي كل يوم هنا امال جوزك فين؟
ايتن: جوزي مسافر اسبوع بس انت مش بتسأل على حد وما بتعرفش حاجه عن حد
ادم: معلش مشغول شويه هطلع اغير هدومي وانزل بعد اذنكم
مشي خطوتين وفاتن قامت وراه تناديله فوقف وبصلها وهيا راحت وقفت قدامه قريبه منه.

فاتن: مكلمتنيش امبارح سهرت استنيتك؟
ادم: اتشغلت وعقبال ما خلصت كان الوقت متأخر فمحبتش ازعجك او اقلقك لو كنتي نايمه
فاتن: انا اصلا ما نمتش فضلت مستنياك
ادم: معلش هطلع اغير واجي نتغدي مع بعض
مسكت ياقه قميصه وبتحاول تقرب منه
فاتن: خليك شويه معايا
ادم: على فكره انا بقولك هغير وانزل مش ماشي
نزل ايدها بعيد عنها وابتسم ابتسامه مصطنعه
ادم: مش هتأخر.

سابها وطلع على اوضته وقفل الباب وراه وفضل ساند عليه يفكر في الورطه اللي ورط نفسه فيها، لما هو مش قابل مجرد قربها منه امال هيتجوزها ازاي؟ ازاي هيعيش معاها؟ ازاي هيتقفل عليهم باب واحد؟
ليه كان بيتمني قرب ندي او لمستها او اي حاجه تجمعه معاها؟ ليه مش عارف يتقبل فاتن؟
خلص ونزل واتغدوا كلهم مع بعض وحاول بقدر الإمكان انه ما يفضلش لوحده هو وفاتن واي فرصه انهم يبقوا لوحدهم بيقضي عليها...

اخيرا جه يوم كتب الكتاب والبلد كلها بتحتفل ان ادم هيتجوز وهيعمل فرح وهيتجوز منهم
كريمه: ادم انت واثق من الخطوه دي يا حبيبي؟
ادم: ان شاءالله
كريمه: النهارده هتبقي مراتك فلو متردد يبقي تتصرف قبل كتب الكتاب، غير كده مفيش تراجع
ادم: عارف ان مفيش تراجع، خلاص بقي، شهور كتيره عدت ولو كان في حاجه هتتغير كانت اتغيرت
كريمه: شهور كتيره عدت على ايه بالظبط؟ انت كنت مستني ايه يتغير؟
ادم معرفش يرد عليها.

كريمه: ادم كنت مستني ايه يتغير؟
ادم: اقصد علاقتي بفاتن المهم روحي انتي شوفي وراكي ايه وما تشغليش بالك بيا
كريمه: طيب انت فرحان؟ عايزه احس انك عريس
ادم: اكيد طبعا فرحان اتفضلي انتي يا ست الكل
خرجت كريمه وهيا قلبها مش مطاوعها لانها عارفه ان ادم مش مبسوط وان الجواز دي لتاني مره بيتفرض عليه ولتاني مره بيتجوز جوازه مش بمزاجه، جوازه مفروضه عليه...

ادم قعد يفكر هو كان مستني ايه؟ وشهور ايه اللي عدت؟ الاجابه كانت واضحه بس هو بيتجاهلها، بيكدب على اللي حواليه وبيكدب على نفسه وللاسف هو عارف ده كويس، كان مستني ندي ترجع وتقوله انها مشتقاله، كان مستنيها ترجع وتقوله انها اتغيرت علشانه، كان مستني حلم ووهم عايش فيه، كان بيحلم كل يوم ندي ترجع وتقف قدامه ملاك بشكل مختلف وتقوله حبيبي انا اهو اتغيرت علشانك وبقيت زي ما انت عايز انا اهو ليك انت وبس وحبيتك انت وبس، بس للاسف ده وهم لازم يفوق منه، لازم بقي يقفل في قلبه صفحه ندي ويحاول يشوف اللي قدامه واللي بين ايديه واللي بتتمناله الرضي وبتطاوعه في كل حرف وكل كلمه، ليه مشتاق لواحده تعارضه في كل حرف بينطقه وكل نفس بتتنفسه.؟ خليه يستمتع باللي بتسمع كلامه...

عند سالم في فيلته الباب خبط والشغالين فتحوا الباب وهو قاعد لوحده ومره واحده سمع صوت كان بيحلم كتير يسمعه
ندي: بابي
سالم قام وقف وبص لبنته اللي ياما تخيلها بتدخل عليه تاني ومش مصدق عنيه ومش مصدق شكلها ومش مصدق اي حاجه واقف في حاله ذهول تام
ندي: ايه مش هتقولي حمدالله على السلامه ولا ايه؟
سالم اخيرا فاق وجري على بنته حضنها وضمها ومش عايز يسيبها او يبعد عنها تاني.

سالم: طيب كنتي عرفتيني انك جايه كنت جيتلك المطار
ندي: كنت عيزاها مفاجأة
سالم: واحلي مفاجأة واللي احلي واحلي شكلك ده ولبسك ده انتي، انتي، انا مش عارف اقول ايه من فرحتي بيكي، يااااه اخيرا يا ندي
ندي: اخيرا يا بابي اخيرا
قعدت ندي مع ابوها تطمنه عليها وتحكيله اخبارها كلها وازاي اتغيرت كده وايه اللي وصلها لكده
سالم: ياه اتغيرتي كتير قوي يا ندي وقطعتي شوط طويل وتفكير اتغير كتير.

ندي: الحمدلله ربنا هداني واتعرفت على اصحاب غير الاصحاب وحياتي كلها اتغيرت وعندي مفاجأة كمان ليك
سالم: اطربيني
ندي: انا راجعه وناويه استقر هنا مش هسافر تاني الا لو فسحه او زياره لكن بلدي هنا
سالم عنيه دمعت وحضن بنته جامد ولسانه عجز عن الكلام
ندي علشان تغير الجو: مقولتليش اخبارك انت ايه واخبار شغلك ايه؟
سالم: الحمد لله كله تمام
ندي: وشريكك الغامض اخباره ايه؟
سالم ضحك: كويس مفيش حد تاني عايزه تسألي عنه؟

ندي ضحكت: طيب هو اخباره ايه؟ بتشوفه؟
سالم: اه بشوفه وهو كويس هتروحيله؟
ندي: اه طبعا هروحله وبعدين متنساش ادم هو اللي حطني على اول الطريق، بابا انا بحبه قوي وعرفت مقداره وقيمته لما بعدت عنه، انا اكتشفت اني بحبه زي ما هو، صعيدي جاهل باي شكل وباي وضع انا بحبه المهم اكون معاه
سالم: متقبله الصعيدي الجاهل؟ اخيرا يا ندي تقبلتيه
ندي: انا مش تقبلته بس انا عشقته يا بابا المهم يالا نروحله؟

سالم: نروحله ماشي طيب نتصل بيه نقوله؟
ندي: لا انا عايزه اشوف نظرته ليا زي ما شفت الفرحه في عنيك عايزه اشوفها في ادم، هو كان فقد الامل فيا عايزه اشوفه بيتولد تاني في عنيه، خلينا نفاجؤه يا بابا ارجوك
سالم: براحتك يا بنتي طيب اطلعي ريحي ساعه اروح الشغل اظبط كام حاجه وارجع نتحرك على طول اوك؟
ندي: اوكي بابي يالا طيب روح علشان ما نتأخرش...

ابوها خرج وهيا فضلت تحلم بلقاها بادم وفرحته بيها وكل شويه تتخيل سيناريو لقاهم هيكون ايه؟
بتتخيله شويه زعلان وشويه فرحان وشويه بيجري عليها يضمها وشويه بيبوسها وشويه بيزعقلها
كل السيناريوهات مرت عليها، المهم في الاخر انها اخيرا هتشوفه وتملي عنيها منه...

النهار خلص وجه معاد كتب الكتاب الخوف ماليه ومسيطر عليه، لبس وجهز وواقف قدام المرايه بيحاول يسيطر على انفعالاته، يا ياخد الخطوه دي يا يتراجع المهم ياخد قرار، وقف قدام المرايه ببدلته واتخيل ندي وهيا بتقوله انها نفسها تشوفه ببدله ومره واحده قلع البدله ورماها بعيد في الارض ولبس جلبيه.

امه واخته واخوه دخلوا واتفاجؤا بلبسه وببدلته في الارض مرميه
امجد: ما لبستش بدلتك ليه؟
ادم: مش عايز بدله انا مبسوط كده
كريمه: طيب ليه؟ انت عريس
ادم: مش عايز بدله انا حر، انا في بلد فلاحين ومش شايف لازمه للبدله مش عايز انتو ايه مضايقكو؟
ايتن: ادم احنا مش متضايقين انت اللي متضايق ومتعصب فيا تري ليه؟ احنا بس بنسأل
ادم: طيب خلاص انا مش متضايق ممكن انزل بقي اروح على الجامع ولا ايه؟ يالا يا امجد.

ادم اخد امجد ومشيوا ووراهم زفه لحد الجامع وقف ادم قدام الجامع ومش عايز يدخل
امجد: ادم لو انت مش واثق في قرارك يبقي بلاش، من امتي بتعمل حاجه غصب عنك؟
ادم: ومن امتي برجع في كلمه قولتها؟ ترضاها انت لاختك ان عريسها يوم كتب الكتاب وقدام الجامع يمشي ويغير رأيه؟
امجد: مش احسن ما يتجوزها ويطلقها؟ ولا يتجوزها وما يعرفش يسعدها؟ ساعات التراجع بيكون صح؟

ادم بص لاخوه باستغراب: من امتي انت وايتن كبرتوا وبقيتوا تتفلسفوا وتتكلموا كده؟ ايه اللي غيركم كده؟ طب ايتن وحبت وانت؟
امجد بابتسامه: مش وقته بعدين المهم هندخل ولا هنطلع نجري؟ لو عايز تجري انا معاك يالا نجري؟
ادم ابتسم: لا مش هنجري يالا ندخل.

اخد اخوه ودخلوا وصلوا وقعدوا قدام المأذون تايه مش سامع ولا كلمه ولا حرف ولا شايف حد بس سرحان بيمر قدامه شريط حياته مع ندي من اول يوم شافها فيه في المطار وافتكر شكلها وشعرها المنكوش وكلامها افتكر حياته كلها لحد ما ودعها وداع خفي في المطار..
فاق على صوت المأذون
ادم: نعم؟
المأذون: قول ورايا، قبلت الزواج من ابنتك فاتن محمد المحلاوي.

ادم فضل ساكت كتير لدرجه قلقت الكل وخلت الكل يبص لبعض واخوه بصله بيشاورله يجري ولا ايه؟
بس نطق وقال وري المأذون كلمه كلمه وجمله جمله لحد ما خلص وقام وقف والكل بيسلم ويبارك واتحركوا راحوا على الحفله اللي عاملها في البيت.

امه بتباركله واخته والاتنين حاسين انه مش مبسوط واخيرا رايح يقعد جنب فاتن اللي قاعده مستنياه على نار وهو رايح يقعد وسط الهيصه واللمه سمع صوت اتهيأله انه سمعه واستغرب معقوله من كتر شوقه ليها سامع صوتها بتناديه؟ بس الصوت اتكرر تاني فبص وراه واتفاجئ بيها واقفه قدامه، ملاكه الخاص اللي مستغرب شكلها ده وبقت اقرب للملايكه فعلا منها للبشر غمض عنيه علشان يفوق من وهمه اللي مخليه شايف حبيبته قدامه بالصوره اللي هو بيتمناها مش بصورتها الحقيقيه، يعني حتي لو ندي هنا مش هيكون ده شكلها ولا ده لبسها ندي مش بتلبس محترم كده والاهم ندي مش محجبه اصلا فعلشان كده هو بيتهيأله.

بس اتكلمت تاني ونطقت
ندي: Hello
i missed you so much.

سوري نسيت، ازيك مفاجأة صح؟ وحشتني قوي، اخيرا رجعت، اتأخرت بس رجعت، كنت عارفه اني لو رجعت زمان زي ما انا مكنتش هتسامحني ولا هتقبلني لان راجل زيك مكنش هيسامح واحده زيي فعرفت اني لو عايزه اوصلك او ارجعلك لازم ابقي شخص جديد، لازم اتغير وعلشان كده غيرت كل حياتي، انت حطتني على اول الطريق وانا كملت، ايوه اخدت وقت طويل بس اخيرا وصلت وكملت للاخر، بقيت انسانه جديده علشان اليق بيك، علشان تبقي فخور بيا، علشان متوطيش راسك للحظه وانا معاك اتغيرت علشان ابقي جديره بيك يا ادم..

كان ممكن ارجع بدري وانا في الاول بس حسيت اني لازم اتغير فعلا من جوايا ولازم اتغير علشاني انا قبل انت، كان لازم اقف مع نفسي، كنت زمان معترضه على حاجات كنت فكراها اساسيه بس طلعت ملهاش لازمه ولا قيمه واكتشفت ايه المهم فعلا واكتشفت اني بحبك زي ما انت، صعيدي! جاهل! مش فارق معايا انا بحبك زي ما انت كده بالظبط!بحبك باي شكل وباي وضع المهم اكون معاك، ورجعت علشان اعيش وياك وليك انت وبس واه على فكره انا طورت العلاج علشان ما يبقاش سام علشان محدش يشتكي فضلت وراه لحد ما قدرت اخليه امن، علشان اساعد اهل البلد هنا زيك انت علشان حسيت ان البلد دي بلدي انا كمان وحسيت بانتماء غريب ليها، انا بتكلم كتير قوي صح؟ ايه مش هتقول حاجه؟

ادم بيتنفس بالعافيه ومش صدق ولا كلمه من اللي سمعها، معقوله كل احلامه اتحققت مره واحده كده؟ معقوله ندي قدامه؟ معقوله هو سمع اللي سمعه ده؟ يدوب هيتحرك يجري عليها يشيلها بس افتكر انه من كام دقيقه بس اتجوز واحده تانيه؟ من كام دقيقه بس!
ندي: ادم قول اي حاجه؟
ادم: هقول ايه؟ اتأخرتي
ندي: بس رجعت اهوه
ادم: وانا لسه كاتب كتابي على واحده تانيه، النهارده اتجوزت واحده تانيه، والهيصه والفرح دول فرحي يا ندي...

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

ندي: ادم قول اي حاجه؟
ادم: هقول ايه؟ اتأخرتي
ندي: بس رجعت اهوه
ادم: وانا لسه كاتب كتابي على واحده تانيه، النهارده اتجوزت واحده تانيه...
ندي واقفه مش مستوعبه هو قال ايه؟ اكيد بيضحك عليها علشان يضايقها زي ما هيا ياما ضايقته
ندي: انت بتهزر صح؟ بتعاقبني؟ انت مش ممكن تكون اتجوزت غيري؟
ادم: للاسف ولا بهزر ولا بعاقبك، الهيصه اللي بره والناس الكتير دول كل ده علشان فرحي النهارده، مش بقولك اتأخرتي!

ندي: ادم! قول انك بتهزر، ارجوك كفايه، ادم!
فاتن وقفت: قالك انه مش بيهزر عيزاه يقول ايه تاني؟ انتي مش عايزه تصدقي انتي حره
ندي: انتي مين انتي وبتتكلمي ليه اصلا؟
فاتن: انا مراته، لو سمحتي اتفضلي بقي
ادم: فاتن! لو سمحتي انتي ما تتدخليش...
هنا سالم ابوها اللي اتاخر بيسلم على الناس اللي عماله توقفه وتسلم عليه دخل عندهم.

سالم: ايه ما صدقش شكلك صح؟ اتفاجئت بيها زيي؟ شوفت ندي؟ كل ده بسببك انت يا ادم كنت متأكد انك هتنجح في اللي انا معرفتش اعمله! عارف يا ادم ندي راجعه تستقر وتفضل هنا، ندي اخيرا عرفت ان مصر بلدها وراجعه تستقر، انت ساكت ليه؟ ما تقول اي حاجه؟
ندي: ادم اتجوز يا بابا، ادم اتجوز
سالم بص لبنته مش مصدق وبص لادم
سالم: الكلام ده صح يا ادم؟
ادم: ايوه صح النهارده كتب كتابي...

سالم مش مصدق ولا مستوعب اللي ادم بيقوله وبيبص لبنته بدهشه، وبيفكر ازاي هيقنع بنته انها تفضل تاني بعد ما خسرت حبيبها تاني؟
سالم: انت ما قولتليش؟ طيب ازاي؟
ادم: الموضوع جه بسرعه ومن غير تخطيط وزي ما حضرتك شايف الموضوع مقتصر على اهل البلد بس، ما عزمتش حد من بره
سالم: حد؟ وانا من امتي حد؟ انت ازاي تعمل كده؟
ادم معرفش يرد ولا حد عارف يتكلم وفجأه سعد اتدخل
سعد: ادم بيه لو سمحت بره دجيجه؟

ادم: معلش يا سعد دقيقه انت
سعد: الموضوع مهم يا باشا لو سمحت حضرتك
ادم اتضطر يخرج مع سعد بره قدام الحاحه
ادم: في ايه يا سعد؟ انت مش شايف الوضع ايه؟
سعد: شايفو وعلشان كده سحبتك بره، ركز وجمع افكارك ولملم نفسك قبل ما ترجع
ادم بص لسعد بدهشه وبشكر لانه فعلا كان محتاج يقف لحظه مع نفسه يستوعب اللي حصل...
جوه البيت
كريمه: انت باي حق بتلومه؟ هاه؟
سالم: بحق انه جوز بنتي.

كريمه: بجد؟ وهو كان جوز بنتك بجد؟ ولا هيا اعتبرته جوزها بجد؟ انتو باي حق بتلوموه؟ انت دخلت بيتنا هنا وطلبت انه يساعدك وهو متأخرش ابدا ونفذ كل طلباتك وحب بنتك واحترمها وحملها اسمه اللي هيا ما احترمتوش، . اهل البلد كلها كان واكلين وشه بتصرفاتها لكن مهموش حد ابدا وفضل على عهده معاك وبنتك اللي نقضت العهد هنا وبنتك اللي اختارت تهد حياتها وسافرت، سافرت من اكتر من عشر شهور من غير حس ولا خبر عايزو يعمل ايه؟ عايزو يضيع عمره كله على شبه جوازه؟ انت بتلوموه ازاي؟ انت ولا بنتك باي حق بتلوموه؟ وانتي؟ ما كلمتيهوش ليه؟ ما عرفتيهوش انك راجعه ليه؟ مش قلتي مش هترجعي مصر تاني؟ مصدومه ليه انه كمل حياته؟ كنتي عيزاه يفضل عايش في وهمك لامتي؟استاذ سالم، لا انت ولا بنتك ليكو حق هنا فاوعوا توجهوا لابني كلمه واحده حتي تلوموه فيها لاني مش هسمحلكو تدمروا فيه اكتر من كده.

ندي: بابا يالا، ما تخافيش حضرتك انا مكنتش جايه ادمر انا كنت جايه ابني حياه مع ابنك وطالما هو تخطاني فخلاص اسفه للازعاج، يالا يا بابا
ندي خارجه وقابلت ادم داخل في وشها
ادم: انتو رايحين فين؟
سالم: مالناش مكان هنا ادخل لفرحك
ادم: اوقف هنا، انتو لسه واصلين الصبح امشوا، ارتاحوا وامشوا الصبح
ندي: ادخل لعروستك يا ادم واحنا اسفين على ازعاجك في يوم زي ده..
ادم: مش هتمشوا استنوا هنا.

ندي: انت اتجوزت، مالكش حق تتكلم خلاص، مالكش حق..
ادم: ندي
وقفت من غير ما تبصله وهو معرفش يقول ايه!
ادم: مبروك حجابك وهدايتك
ندي: كان نفسي تقولها بشكل مختلف، بس المهم مبروك فرحك
مشيت ندي وابوها وادم دخل تايه مجروح مش عارف يعمل ايه؟
فاتن: ادم حبيبي مالك؟
ادم بصلها باستغراب ازاي بتقول حبيبها؟ وهو من امتي حبيبها؟ وهو ازاي كان غبي علشان ياخد الخطوه دي؟
ادم: كفايه كده، قومي روحي مع ابوكي.

نادي على فتحي وطلب منه يفض الليله كلها وسابلهم البيت واختفي في ظلام الليل، دماغه هتنفجر، ليه يا ندي مرجعتيش بدري يوم بدري ساعه بدري دقايق حاي كان ممكن يهد الدنيا كلها علشانك، ابتسم انها اتغيرت وعرفت ربها واختفت الابتسامه لانه ما انتظرهاش، هيعمل ايه؟ هيتصرف ازاي في الوضع ده! يا الله ساعدني..
رجع متأخر جدا وامه سابته لانها عارفه ان مفيش كلام ممكن يتقال بعد اللي حصل ده..

ندي روحت مع ابوها وطول الطريق تعيط وابوها مهما يقول مش عارف يخفف عنها ولا عارف يعمل ايه؟
لحد ما وصلوا بيتهم وطلعت على اوضتها تجري والصبح نزلت تفطر مع ابوها بصمت وبعنين وارمه من العياط وابوها عاجز قدامها.

الصبح نور اخيرا وكريمه اتفاجئت بفاتن جايه بدري
كريمه: خير يا فاتن؟
فاتن: خير كنت بس عايزه اطمن على ادم، هو مش من حقي ولا ايه؟ وبعدين ده بقي جوزي..
كريمه: اه طبعا من حقك اتفضلي
فاتن دخلت واتفاجئت كريمه بيها بتقلع طرحتها وتفرد شعرها وخلعت الجاكت اللي كانت لابساه وكان تحته بدي ضيق كت وبنطلونها جينز ضيق
فاتن: مستغربه ليه؟ لازم ادم يعرف اني جميله ولا ايه؟ واجمل من مراته الاولانيه، غلطانه انا؟

كريمه: بس هو مش جوزك لكل ده، ده لسه خطيبك
فاتن: شرعا جوزي، تنكري ده؟
كريمه: لا ما انكروش، انا قايمه اشوف الفطار، ادم جدامك اشبعي بيه...
قامت كريمه وسابت فاتن تعمل اللي هيا عيزاه لانها اخدت عهد على نفسها ما تدخلش ابدا في اي شيئ يخص ادم تاني بعد كل اللي حصل ده...
فاتن طلعت لادم اوضته وخبطت ودخلت وادم اتفاجئ بيها وبمنظرها
ادم: ايه ده؟ ايه منظرك ده؟
فاتن: مش عاجبك؟
ادم: ردي على سؤالي
فاتن: ماله منظري؟

ادم: انتي ازاي تخرجي كده اصلا؟
فاتن بدلع: غيران؟
ادم بنرفزه: غيران ايه وزفت ايه؟ ردي ازاي تخرجي كده؟
فاتن: انا ما خرجتش كده، ، انا قلعت هنا علشانك، انا جايه لابسه
ادم: علشاني؟ طيب يا ستي من هنا ورايح ما تقلعيش هنا انتي مش مراتي، وبعدين انتي ازاي تطلعيلي هنا اصلا؟ انتي ما بيهمكيش كلام الناس ولا بتهمك سمعتك؟ ولا ايه بالظبط؟
فاتن: سمعتي؟ ليه؟ مالها سمعتي؟

ادم: في شغالين كتير هنا لما يشوفوكي بالمنظر ده وخارجه من اوضه نومي هيقولي ايه؟
فاتن: جوزي
ادم: لا مش جوزك وطالما ما دخلتيش البيت ده كزوجه يبقي لسه مش جوزك، اوعي تاني مره تتخطي حدودك هنا واعرفي مكانتك ايه؟ وهدومك تاني مره هتتقلع بره بيتكم مش هيحصلك كويس ودلوقتي اتفضلي من هنا علشان اعرف البس واتفضلي البسي وامسحي القرف اللي في وشك ده اتفضلي...
فاتن خرجت تعيط من عنده ونزلت لبست وشافتها كريمه
كريمه: خير؟

فاتن: هو ما بيحبنيش
كريمه: مش موضوع حب، موضوع ان اللي بتعمليه ده غلط، وبعدين معلومه صغيره هو طلق مراته علشان لبسها ومنظرها جايه انتي تعملي السبب اللي طلقها علشانه؟ انتي غبيه ولا ايه؟
فاتن فهمت وعرفت ان كريمه ممكن تكون مفتاحها لادم ولازم تكسبها في صفها، رمت نفسها في حضن كريمه
فاتن: ماما انتي لازم تساعديني اوصل لقلبه ارجوكي.

كريمه حست انها مش متقبلاها واستغربت ازاي كانت مختاراها بنفسها لادم وليه اشتاقت لحضن ندي؟
بعدت عنها شويه
كريمه: يبقي تسمعي كلامي وتسيبي ادم براحته وتسمعي كلامه
فاتن: حاضر
ادم نزل وصبح على مامته
كريمه: اقعد افطر معانا
ادم: معلش عندي اجتماع في القاهره ومش هينفع اتاخر عليه بعد اذنكم
فاتن جريت وراه: ادم
ادم وقف من غير ما يبصلها
فاتن: انا اسفه حقك عليا اللي عملته مش هيتكرر تاني.

افتكر ندي لما بتغلط وكبريائها وانها عمرها ابدا ما بتعتذر حتي لو عارفه انها غلطانه وعلي الرغم ان ده كان بيجننه الا انه مشتاقله
فاتن: حقك عليا
ادم فاق: حصل خير بعد اذنك
فاتن: هترجع امتي؟
ادم: مش عارف
فاتن: هتوحشني لحد ما ترجع
ادم ابتسملها ابتسامه صفرا وخرج بس الابتسامه اختفت اول ما خرج
نادي على فتحي وجاله يجري
ادم: سعد فين؟ روح ولا لسه؟
فتحي: لا موجود يا باشا
ادم: نادي عليه
راح فتحي جاب سعد
سعد: اؤمرني.

ادم: الامر لله يا سعد، الاول عيلتك فين؟
سعد: روحتهم بالليل
ادم: ورجعت تاني ولا بعتهم مع حد ولا ايه؟
سعد: روحتهم طوالي ورجعت
ادم: ليه؟ رجعت ليه؟
سعد: مكنتش عايز اسيبك لوحدك اولا وبعدين كنت عامل حساب انك تحتاج حاجه
ادم حط ايده على كتف سعد
ادم: تسلم يا سعد انا فعلا محتاجلك النهارده، ينفع تيجي معايا القاهره؟
سعد: يالا بينا
ركبوا وسعد ساق بادم اللي قعد جنبه وغمض عنيه لدرجه ان سعد افتكره نايم فبصله كتير.

ادم من غير ما يفتح عنيه: بص قدامك لنلبس في حاجه
سعد ابتسم: كنت فاكرك نايم، ( بعد صمت كتير) بجي مرتك هيا بنت سالم بيه؟ مكنتش اعرف
ادم: واديك عرفت
سعد: وهتعمل ايه؟
ادم: علمي علمك...
سعد: الاول لازم تجولها ظروف جوازتك دي
ادم فتح عنيه: وبعدين؟
سعد: ما اعرفش بس ده المهم
ادم: طالما ما تعرفش يبقي تسكت
سعد: حضرتك ما ناويش اتجولهًغع الحقيقه؟

ادم: لازمتها ايه؟ هتفرق في ايه؟ اروح اقولها ظروف جوازتي واقولها اني مثلا بحبها بس سوري معنديش حلول ولا ايه بالظبط؟ اديها امل وادمره تاني؟ ايه؟ ساكت ليه؟ اتفضل قول حلك ايه؟
سعد: معنديش حلول بس بدال ما تتجرح انك نسيتها تعرف انك بتحبها
ادم: بحبها ومتجوز غيرها لازمتها ايه؟ منطقك غريب. اهي كده هيا اتجرحت اصلا فملوش لازمه جرح جديد وامل كداب، خليها تعالج جرحها بطريقتها.

سعد: حضرتك متخيل ان جرحها هيتعالج؟ حضرتك علاجها
ادم: لا طبعا، انا مش هينفع اسيب فاتن لمجرد ان مراتي ظهرت، دي قله اصل وتدمير ليها ولسمعتها ولحياتها كلها وده شيئ لا يمكن اعمله
سعد: وعلشانها تدمر حبيبتك ونفسك
ادم: حبيبتي غلطت وهيا اللي اختارت طريقها من الاول
سعد: بس هيا اتغيرت واديك شفت بنفسك شكلها يعني اعتراضك معدلوش اساس
ادم: اتأخرت
سعد: بلاش هيا وسعادتك؟

ادم: كلكم راع وكل راع مسؤل عن رعيته، انا مسؤل عن فاتن وكنت مسؤل قبل كده فما ينفعش دلوقتي ارميها واقول ماليش دعوه حتي لو على حساب نفسي، اقفل الكلام يا سعد وسيبني ارتاح...

سعد: ادم بيه وصلنا القاهره، على الشركه صح؟
ادم: لا الاول وصلني العنوان ده
سعد: ده عنوان مين؟
ادم: عنوان سالم بيه..
سعد: ينفع اسأل ليه؟
ادم: علشان شريكي وبعتبره زي اب ليا وما ينفعش علاقتنا تاخد الشكل ده وما ينفعش اتجاهل اللي حصل فانا مديونلو باعتذار
سعد: هتجوله ايه؟ اسف اني اتجوزت على بنتك؟
ادم بنرفزه: هيا مكانتش على ذمتي علشان اتجوز عليها، سعد لو سمحت؟
سعد: اسف، هسكت.

وصل لبيت سالم ووقف قدامه كتير متردد لانه على رأي سعد مش عارف هيقول ايه اصلا؟؟؟
دخل وخبط واتفتحله الباب ودخل وقابل سالم
سالم: افندم
ادم: انا جاي اعتذرلك على اللي حصل امبارح
سالم: تعتذرلي ليه؟ مش انا مجرد حد؟
ادم: حضرتك عارف اني ما قصدتش كده فارجوك
سالم: ماشي ما قصدتش وبعدين؟ ده مش هيغير حقيقه انك اتجوزت امبارح؟
ادم: عارف
سالم: طيب جاي ليه؟ تفض الشراكه بينا؟

ادم بصدمه: لا طبعا، ولا عمري فكرت كده ولا عمري ابدا هفكر كده، انا جاي اعتذر لحضرتك
سالم: تعتذرلي انا؟ انت ما جرحتنيش انا؟ وبعدين على راي والدتك انت وقفت جنبي مره وساعدتني ومش من حقي اطلب منك اكتر من كده ولا ينفع اطلب منك ترجعلي بنتي! انت مش ملزم باي حاجه يا ادم وانا مش زعلان منك علشان تعتذرلي وانت مش مديونلي بحاجه اصلا يا ابني وبعدين انا اللي غلطان في الحكايه دي كلها، ده غلطي انا...

ادم: برضه انا عايز اعتذرلك ولو سمحت عايز اتكلم انا وندي
سالم: بلاش
ادم: انا مديونلها باعتذار وبعدين مش يمكن اساعدها تتخطاني؟
سالم: ازاي؟
ادم: بانها تشوفني على حقيقتي، ندي حبت الصعيدي الجاهل وده شخص ملوش وجود فيمكن لما تشوفني على حقيقتي تعرف انها حبت وهم مالوش وجود وده هيخليها تتخطاني اسرع
سالم فكر شويه ووافق وطلع ينادي بنته
سالم: ادم تحت عايزك
ندي قامت بلهفه بس مره واحده قعدت: جاي ليه؟

سالم: بيقول انه مديون لنا باعتذار
ندي: خليه يحتفظ باعتذاره لنفسه
سالم: انزلي قابليه يا ندي واسمعيه وشوفيه
ندي: اسمع ايه واشوف ايه يا بابا؟
سالم: اسمعيه وشوفي ادم على حقيقته مش ادم اللي انتي حبتيه، ادم بجد مش الشخصيه اللي انت اتجوزتيها
ندي: انا مش فاهمه حاجه؟
سالم: هتفهمي لما تشوفيه، انزلي لو سمحتي.

نزلت ندي، كان ادم واقف على باب التراس وساند عليه مديها ظهره وباصص للجنينه وهيا شافته بس بتدور على ادم او بتدور على جلبيه، ادم حس بيها فبصلها واتقابلت عنيهم بنظره طويله، نظره استغراب وعدم تصديق، اخيرا منظره زي ما مليون مره قبل كده تخيلته...
ادم شافها نازله ياه كام مره حلم يشوفها بالمنظر ده؟ كام مره تخيل شكلها ده! اهي قدامه ملاك بس للاسف معدتش من حقه، معدتش مراته وحبيبته! ليه بس القدر بيعانده كده؟

فاق من تخيلاته على صوت ندي
ندي: دلوقتي لبست بدله؟ ما انا ياما اترجيتك
ادم بلهجته الاصليه: ده لبسي الاصلي
ندي: لهجتك؟ اتعلمت في الفتره اللي انا غبتها معقوله؟
ادم: للاسف دي لهجتي
ندي: انا مش فاهمه حاجه.

ادم: انا افهمك، الاول اعرفك بنفسي انا ادم محمد الحسيني شريك والدك، الشريك الغامض زي ما انتي مسمياني، متعلم خريج هندسه وواخد الدبلومه والدكتوراه في جامعه اكسفورد، يعني مش الصعيدي الجاهل اللي انتي كنتي متخيلاه
ندي بتوهان: انت معاك دكتوراه ومن اكسفورد؟
ادم: ايوه بالظبط.

ندي افتكرت كام مره اتكلمت بانجليزي علشان ما يفهمهاش وكام مره شتمته وكام مره عاكسته واتغزلت فيه وكام مرم وكام مره وحست انها دايخه من الذكريات الكتير اللي بتتدافع في دماغها وحست بالخيانه، حطت ايديها على دماغها مسكتها وحست ان الدنيا لفت بيها وادم مد ايده هيمسكها بس بعدت
ادم: ايه مالك؟
ندي: ما تلمسنيش لو سمحت، طيب ليه؟ ليه مثلت عليا انك جاهل وصعيدي؟

ادم: علشان اقدر اوصل لهدفي، اتفاقي مع باباكي اني امنعك من السفر واني احاول اخليكي تشوفي الدنيا بطريقه مختلفه..
ندي: علشان كده ذلتني؟
ادم: انا عمري ما ذليتك ابدا...
ندي: عمرك؟ امال اللي انت عملته كان ايه؟
ادم: كله كان رد فعل لافعالك انتي
ندي: برضه مجاوبتش ليه خبيت عليا انك متعلم؟ علشان تذلني اكتر؟

ادم: برضه اذلك؟ على العموم هجاوبك بسؤال لو انا كنت جيتلك المطار بشكلي ده وباسمي اللي انتي عرفاه وبمركزي وقولتلك هاي انا جوزك وانتي مش هتسافري كنتي هتعملي ايه؟
ندي: نفس اللي انا عملته
ادم: ارجعي لشخصيه ندي القديمه، ندي المستهتره، المتهوره، اللي ما بيهماش حد ولا بتفكر في حد غير نفسها
ندي: انت عايز توصل لايه؟

ادم: انك اه كنتي هتعترضي بس مش قوي، لان ساعتها انا مكنتش هبقي العريس المتخلف الغبي لا ده انا كنت هبقي عريس لقطه زي ما بيقولي غني، رجل اعمال، متعلم، مثقف، وعلي مستوي عالي فكنتي هتعتبري الموضوع لعبه جديده او مرحله جديده هتجربي وخلاص، تجربه جديده مش اكتر
ندي باستغراب: ياااااه للدرجه دي انت مغرور بنفسك وشكلك؟
ادم: مش غرور يا ندي، حقايق، انا حلم بنات كتير بمركزي ومستوايا.

ادم حس انه بغروره ممكن تكرهه وتبعد عنه وبكده ما تندمش عليه، بيجرحها وبيجرح نفسه قبلها
ندي: لا غرور، لما تبقي واثق اني اول ما اشوفك هقع في غرامك وهتعجبني علشان انت غني او انت وسيم حبتين او متعلم ده يبقي اسمه غرور.

ادم: لا ده اسمه حقايق، انتي كنتي انسانه سوري يعني تافهه وما بتهتميش غير بالمظاهر فكان لازم اول حاجه اعملها هو اني الغي المظاهر واخليكي تتعلمي تحكمي بباطن الامور مش بسطحيتها زي ما حضرتك بتعملي دلوقتي، بتفكري وبتحللي وبتشغلي دماغك اللي كان كل وظيفته الموضه واللبس والميكب اب
ندي: برضه ده ما يديكش الحق انك تمثل عليا، بقي كل حياتنا يا ادم كانت كدبه بالنسبالك؟ ( دمعتها نزلت) كل حاجه كانت تمثيل؟

ادم: مش كله..
ندي بوجع: ايه اللي كان جد؟
كان نفسه يقولها ان حبه واهتمامه كان جد بس مالوش لازمه الامل
ادم: ادم اللي انتي عرفتيه كان بجد، دي شخصيتي ودي طباعي بغض النظر عن لبسي او لهجتي، انتي عرفتي ادم بجد...
ندي: اه طيب، انت جاي ليه يا ادم دلوقتي؟
ادم: كنت مديونلك بحقايق اوضحها
ندي: واديك وضحتها بس الواقع زي ماهو، واقع انك اتخليت عني ورمتني بره بيتك زي ما هو.

ادم بنرفزه: اتخليت عنك ورميتك؟ انا يا ندي؟ انا اللي رحت جبت اصحابي في بيتك؟ انا اللي فضلت كل لحظه اخطط فيها ازاي اتطلق وازاي استغل جنسيتي علشان السفير يطلقني؟ انا اللي كنت بستغفلك وبتكلم قدامك على اساس انك مش فهماني واخطط لخيانتك؟ انا اللي كنت في حضن حد تاني غيرك..

ندي غمضت عنيها لكل الذكريات دي: ايوه كنت بستغل انك ما بتعرفش انجليزي بس اهو طلعت انت كمان بتستغفلني وكنت فاهم وعامل نفسك عبيط محدش احسن من حد
ادم: عمري ما استغفلتك ابدا ومش معني اني خبيت عنك حاجه اني بستغفلك، وتفرق اني اقف قصادك وجنبك وانا بخطط اخونك واخلص منك واني اخبي عنك لمجرد اني اشوف اختياراتك، تفرق كتير قوي
ندي: ولما كنت فاهم مطردتهمش ليه؟ ليه سيبتهم؟ كانت عجباك اللعبه للدرجه دي؟

ادم: لعبه؟ لا يا ستي مكنتش عجباني كنت مستنيكي تختاريني
ندي بصتله بسرعه: نعم؟
ادم: مستغربه ليه؟ اه كنت مستني تختاريني انا؟ كنت عايز اشوفك هتختاري ايه انا ولا اصحابك؟ امي في الليله اياها فاكراها؟ الليله اللي كنتي هتبقي فيها مراتي بجد عارفه ساعتها انا مرجعتش ليه؟ لانها سألتني سؤال معرفتش اجاوبه
ندي: سؤال ايه؟

ادم: قالتلي لو اديتك حريه الاختيار انك تفضلي ولا تسافري هتختاري ايه؟ هتفضلي معايا ولا هتسافري؟ صراحه انا معرفتش اجابه السؤال فقالتلي اكون صادق مع نفسي على الاقل واديكي حريه الاختيار واشوفك انتي هتختاري ايه ولو اخترتيني يبقي نبدأ من الاول صح وده اللي عملته، اديتك حريه الاختيار واصحابك جم في وقتهم علشان اشوف هتختاريني ولا هتختاريهم واكيد انتي عارفه اختيارك كان ايه؟
ندي: اختياري كان انت.

ادم بضحكه مهمومه:
Please, be honest at least with your self
( لو سمحتي على الاقل خليكي صريحه مع نفسك )
ندي اول مره تسمعه بيتكلم بلغه تانيه وللاسف اعجبت بطريقه كلامه بس فاقت
ندي: انا صريحه يا ادم ايوه اختارتك انت
ادم: علشان كده كنتي في حضنه وكان بيعترفلك بحبه ( بتشاور بدماغها لأ)
ندي: اتفاجئت باللي حصل ولو انت اتأخرت لحظه كنت هعمل نفس اللي انت عملته وهطرده بره بس انت دخلت.

ادم: تصدقي فعلا وعلشان كده تاني يوم في المطار كنتي معاه وفي حضنه تاني، انتي عندك حق فعلا
ندي بصتله
ادم: اه رحتلك المطار علشان اشوفك او الحقك او مش عارف ليه بس شفته معاكي وشفتك في حضنه تاني. علشان كده قفلت صفحتك ومش مستعد افتحها تاني ومش من حقك يا ندي تلوميني او تقولي اني خنتك.

ندي: مش هلومك يا ادم بس انا ما بكدبش عليك وفي المطار انا اتقابلت معاه صدفه وساعتها اعتذرلي واتاسفلي وما تنساش انه كان صديق واخ وكان الوحيد اللي وقف جنبي سنين طويله وما تنساش اني اتربيت وحيده من غير اب او حتي ام وهو كان عيلتي فأيوه لما اعتذرلي قبلت اعتذاره ورميت نفسي في حضنه بس كان حضن اخ ساعتها لاني كنت وحيده، طبعا انت مش مضطر تصدق، انت حر، بس علشان تبقي كل الامور واضحه والحقايق تبان زي ما انت ما بتقول، انا اخترتك انت، ودلوقتي الامور كلها بقت واضحه عندك حاجه تانيه عايز تقولها؟

ادم: لا معنديش ( مشي كام خطوه ووقف واتكلم من غير ما يبصلها ) لو سافرتي تاني يبقي انتي اللي بتختاري وحدتك، ابوكي على طول فاتح دراعاته ليكي وحضنه ملكك بس انتي للاسف ما بتشوفيش اللي في ايدك بتشوفيه بعد ما بتخسريه، بعد اذنك.

سابها ومشي وهيا قعدت مكانها تعيط وتعيد ذكرياتها بواقع ادم الجديد وتفتكر حاجات كتير كانت واضحه بس هيا كانت عاميه.، مركاته، برفانه، اغانيه، حاجات كتيره بس صدقت لما كان بيقولها اخواته على الرغم انها ما شفتش اخواته بيدخلو في اي شيئ يخصه بس هيا اختارت تصدق، حتي لهجته كتير كانت بتخونه بس كانت بتضحك على نفسها...

ادم سعد وصله الشركه و دخل شغله وكلف سعد بكذا حاجه يعملهم وبعد ما سعد خلصهم فضل مكانه يفكر يعمل ايه؟ مش مقتنع هو برأي ادم نهائي وحاسس انه لازم يعمل حاجه فاخد قراره ونفذه...

بعد ما ادم مشي قعدت هيا وابوها
سالم: هتعملي ايه؟
ندي بدموع: انا اسفه يا بابا بس مش هقدر افضل هنا، كنت راجعه استقر بس من غيره مش هقدر، مش هقدر اعيش في بلد واحده معاه وهو مش معايا
عيطت ندي وابوها قام ضمها
سالم: حاسس بيكي يا بنتي ومقدر حالتك، براحتك سافري وانا هجيلك كل شويه، انا هجيلك يا ندي.

قعدت ندي تتصل بشركات الطيران تدور على اقرب حجز ترجع بيه امريكا وابوها بيراقبها بصمت وقطع صمتهم خبط على الباب والشغاله فتحت ورجعت
الشغاله: في حد عايز ندي هانم
سالم: مين هو؟
الشغاله: معرفش يا بيه كل اللي قاله انه عايزها في موضوع مهم يخص ادم بيه
ندي: مش عايزه اقابل حد
سالم: استني، شوفيه هيقول ايه الاول مش هنخسر حاجه
امل انتعش جوه سالم علشان مش عايز يخسر بنته
سالم: دخليه
دخل واحد غريب عنهم.

سالم: انت مين وعايز ايه؟
سعد: انا اسمي سعد وعايز احكي حكايه صغيره لندي هانم
ندي: وانا مش مهتمه اسمع حكايات اتفضل بقي
سعد: اسمعيني حضرتك الاول وبعدها اطرديني زي ما تحبي بس لازم تسمعي الحكايه اللي عندي الاول
ندي: بابا انا مش فاضيه انا طالعه اجهز شنطتي
يدوب طلعت سلمتين
سعد: هتسافري وتتخلي عن ادم تاني؟ زي ما سيبتيه اول مره؟
ندي وقفت: هو اللي سابني في المرتين هو اللي سابني؟

سعد: مش ده اللي انا اعرفه، اللي اعرفه ان هو اتمسك بيكي وحضرتك اللي سيبتيه
ندي: طردني من بيته وجابني لحد هنا يبقي انا اللي سيبته.؟ واهو هو اللي اتجوز يبقي انا برضه اللي سيبته؟وبعدين هو كمان ضحك عليا وخبي عني شخصيته الحقيقيه
سعد: طالما ده رأيك يبجي تسمعي حكايتي الاول وبعدها احكمي وجرري هتعملي ايه حضرتك
سالم: قول اللي عندك واخلص.

سعد: حكايتي بدئت في يوم بدايته كانت صعبه وكنت هخسر كل حاجه واضطريت اجبل شغلانه على عربيه نجل كبيره وطلعت بيها على الطريج
ندي: وده ايه علاقته بادم؟

سعد: اسمعيني من غير ما تجاطعيني لو سمحتي، على الطريج شفت عربيه على جنب وهناك شفت واحد على الارض وتلات شباب بيضربوه ومعاه بنت اخدوها وشدوها وهو وجع على الارض ومجدرش يحميها، اترددت انزل ولا ماليش دعوه، انا عندي بيتي ومراتي على وش ولاده وامي واخواتي في رجبتي وعندي مشاكل مكفياني يمكن يجرالي حاجه لو نزلت؟ بس مره واحده وجفت ونزلت وجررت اساعد الراجل ده وفعلا نزلت بحديده والعيال دول هربوا واخدت الراجل على بيتي وجبتله دكتور عالجه وباتوا الليله دي في بيتي هو و البنت، افتكرنا انا وامي ان البنت دي مرته فبالتالي بيتناهم في بيتنا وطلع النهار والراجل فاج واول ما عرف ان البنت معاه وانها مكلمتش حد اتجنن وثار وهاج وجلب الدنيا وكلم اهله عرفهم بمكانه وساعتها سألناه معترض ليه فجالنا ام مهياش مرته وان هو مسؤل عنها يوصلها لابوها وان اكده هيا في رجبته.

ندي: مين الراجل ده؟ ادم تقصد؟
سعد: ايوه هو ادم والبنت هيا اللي اتجوزها امبارح
ندي: طيب من قبل كل ده هو ما اتصلش باي حد يجيله ليه؟
سعد: تليفونه نسيه في الكافتيريا اللي ريح فيها
ندي: تليفونه معاه زي ماهو
سعد: لانه رجعه، راح وعرض جد خمس اضعاف سعر الموبيل لانه مهم بالنسباله ولما سألته ايه المهم في التليفون؟ عارفه كان ايه؟
ندي: ايه؟

سعد: صورتك، كام صوره ليكي ودول اللي كانوا مهمين في تليفونه، صورة حضرتك خلفيه موبيله وعلشان اكده هتلاحظي ان ادم ما بيفارجش تليفونه واصل وما عيديهوش لحد واصل...
ندي: انت عايز توصل لايه؟

سعد: انا مش عايز اوصل انا بس عايزك تسمعي حكايتي للاخر، ساعتها امي عملتله فطار وجعدنا معاه وحبيناه كلنا وفضلنا نتكلم ومرتي سألته سؤال جالتله ان البنت حلوه فليه معترض عليها مهياش وحشه، هزرنا وجولنا ان اكيد في غيرها في جلبه وساعتها هو حكالنا عن المجنونه اللي دخلت حياته جلبتها وشجلبتها وجننته معاها وكييف هو عشجها وحبها وكيف هيا اختارت غيره وكيف عايش على امل انها ترجع، بس وبدأنا صحوبيتنا معاه وهو حللنا كل مشاكلنا وساعدنا وشغلني معاه وجربت منه وساعتها شفت كيف اهل البلد نهشوا في البنت وكل واحد اتهمها باتهام شكل، في اللي جال انها كانت بايته معاه، في اللي جال انهم على علاجه مشبوهه، وفي اللي جال انها كدبه حكايه الحادثه، كل واحد جال راي واخيرا ام البنت جات لادم واترجته ينجد بنتها لان ابوها عيجوزها ولد عمها وهو جاهل ما هيفكش حتي الخط وهيا متعلمه وطبعا حضرتك عارفه ادم اعتبر نفسه مسؤل وان البنت كانت مسؤليته فجرر انه يتجوزها ويتحمل مسؤليته وده اللي حصل ويوم فرحه اللي هو مجبر عليه تظهر حبيبته بس للاسف ظهرت بعد كتب الكتاب ساعتها حضرتك متخيلاه يعمل ايه؟ يجول للبنت بره مرتي جت؟ ولا يسلم للامر الواجع؟ حطي نفسك مكانه وبشخصيه ادم وجولي ادم المفروض يعمل ايه؟ بس انا اكده حكايتي خلصت.

ندي: انتي عايز مني ايه؟ ومستني مني ايه انا كمان؟
سعد: انا ماعيزش ولا مستني حاجه بس حسيت انه دين في رجبتي اني لازم اوضحكلك حجيجه اللي حوصل
ندي: وادم ما قاليش ده ليه؟
سعد: سألته نفس سؤالك
ندي: وقالك ايه؟
سعد: جالي ان مش في ايده حل فلزمتها ايه يبني امل جديد او يعيشك في وهم جديد، طالما مفيش حل يبجي مالوش لازمه تعرفي الحجيجه
ندي: والحل ايه في رايك؟

سعد: انا معنديش حل، انا وضحتك الامور علشان بس تبجي شايفه الصوره كامله اما الحل ايه فده في علم الغيب، بس لو انا مكانك ماهسيبش حبيبي تاني وامشي هفضل معاه وجنبه واسانده من بعيد لبعيد لحد ماهو بنفسه يشوفني وياخد جرار، حضرتك سبج وسيبتيه او هو فاكر اكده اثبتيله انك فعلا اتغيرتي واجفي جنبه في محنته لان هو حاليا في محنه حتي لو هو مش معترف بيها، انا اكده جلت اللي عندي بعد اذنك.

سابهم سعد وخرج وهيا دخلت اوضتها فضلت فيها النهار كله والليل كله وابوها على نار مش عارف هيا هتقرر ايه؟
الصبح بدري بيفطر اتفاجئ بندي وبمنظرها لدرجه بصلها ومش مصدق عنيه.

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

الصبح بدري سالم بيفطر اتفاجئ بندي وبمنظرها لدرجه بصلها ومش مصدق عنيه
ندي قعدت قصاده على السفره علشان تفطر
ندي: في ايه بتبصلي كده ليه؟ جعانه؟
سالم: بالهنا حبيبتي بس
ندي: بس ايه بابي افطر يالا
ابوها سكت شويه بس مقدرش يفضل ساكت
سالم: انتي كويسه يا ندي؟
ندي: جدا
سالم: طيب نويتي على ايه؟ هتسافري؟
ندي سابت الاكل وبصت لابوها
ندي: انا سبق وقولتلك اني راجعه استقر في بلدي
سالم: وسبق وقولتي برضه انك مسافره؟

ندي: ده كان قرار وليد لحظه غضب لكن قراري اللي اخدته في الاول كان الصح وهو اني استقر في بلدي
سالم: طيب وناويه على ايه؟
ندي: هقولك، ناويه اعيش معاك واشتغل معاك ده لو تسمحلي؟ ممكن؟
سالم: انتي بتسأليني؟ ده حلم عمري انك تمسكي الشغل كله
ندي: طيب يالا افطر علشان انزل معاك الشغل وتعلمني كل حاجه
سالم: يالا
فعلا راحت مع ابوها شغله وبدأ يفهمها كل حاجه وهيا مركزه قوي بس السؤال اللي محيرو مقدرش يسأله..

هتعمل ايه مع ادم؟
دخلت السكرتيره عليهم
سالم: خير يا امل؟
امل: بفكر حضرتك باجتماع الساعه 4 العصر مع ادم بيه
هنا ندي اهتمت بالكلام
ندي: ادم؟ حضرتك هتروح ولا هو هيجي؟ والاجتماع بخصوص ايه؟
سالم: هو هيجي والاجتماع بخصوص مول كبير جدا يمكن اكبر شيئ في الشرق الاوسط، فكره مجنونه من ادم عايز ينفذها
ندي: وانت مش عجباك الفكره ولا ايه؟
سالم: مش حكايه انها مش عجباني، حكايه انها مجنونه وخياليه.

ندي: امم طيب الساعه دلوقتي 12 يعني قدامنا اربع ساعات
سالم: اربع ساعات على ايه تقصدي؟
ندي: على اني اعرف كل صغيره وكبيره وتفصيله في المشروع ده لاني انا اللي هقابل ادم مش حضرتك، ده طبعا بعد اذنك يا بابي؟
سالم: انتي واثقه من قرارك ده يا ندي؟ انتي عايزه تقابليه فعلا؟
ندي: كل الثقه، يالا نبدأ؟
سالم: طيب الاول فهميني انتي ناويه على ايه بالظبط؟

ندي: ناويه اقف ند لادم، انا عمري ما اتكسرت، مهما الظروف اتغيرت حواليا الا اني ديما بقف ولو في حاجه تستحق اني اقف علشانها في حياتي كلها فاكيد ادم، بابا انا ناويه ارجع جوزي ليا، بس المره دي، دي لعبتي انا وانا اللي هحط قوانينها مش ادم، ادم ملكي وجوزي وحبيبي ومش هسمح للبني ادمه دي تاخده مني، ادم ملك قلبي انا وبس، وزي ماهو قال الحب انانيه وانا انانيه جدا، ممكن بقي تساعدني زي ما ساعدته عليا؟
سالم: شاوري.

ندي: مبدئيا افهم المشروع
سالم استدعي اربع مهندسين وقفوا كلهم قدامه مستغربين هو جمعهم ليه بسرعه؟
سالم: اتفضلوا حضراتكم، طبعا اكيد مستغربين انا جمعتكم ليه كلكم، انا هجاوبكم، دي ندي بنتي وهيا حاليا بتستعد تقف مكاني وتشيل عني حمل الشغل، مطلوب من حضراتكم خلال الكام ساعه دول تفهموها كل شغلنا وبالاخص المشروع الجديد(Dream Mall).

وبالفعل اشتغلوا كلهم مع بعض يشرحوا لندي كل التفاصيل مهما كانت صغيره ومهما كانت بسيطه
ندي: اوك انا كده تقريبا لميت المشروع كله..
حضراتكم هتحضروا معايا الاجتماع ك support
ليا في حاله احتجتكم اوكي؟ ودلوقتي بعد اذنكم لازم اجهز للاجتماع قبل وصول ادم.

وقفت ندي قدام المرايا تجدد نفسها وطاقتها وتسترجع معلومتها، حطت لمسات خفيفه جدا من الميكب اب بحيث ما يبنش انها حاطه ميكب اب بس في نفس الوقت وشها منور وكل حاجه فيه طبيعيه بلمساتها البسيطه، ودلوقتي جه وقت المواجهه الجديده مع ادم، بصت لنفسها في المرايه فستان طويل بسيط وحجابها بسيط كل حاجه مظبوطه..
ادم راح للاجتماع، كان له هيبته في اي مكان يروحه، دخل قاعه الاجتماع كان الكل موجود الا سالم..

ادم: هو سالم بيه هيتأخر ولا ايه؟
هنا رد صوت من وراه
ندي: سالم بيه مش هيجي النهارده
ادم وقف وبص لوراه وكانت وردته الجميله، او قطته البريه زي ما كان ديما بيسميها، كانت رائعه كعادتها واتمني لو من حقه يضمها بس فاق من تخيلاته...
ادم: طيب كان اتصل بيا يلغي الاجتماع طالما مش هيجي؟
ندي: بس الاجتماع مش هيتلغي باشمهندس ادم اتفضل
قعدت ندي على راس التربيزه قصاد ادم اللي فضل واقف مش عاجبه الكلام.

ادم: وبعدين؟ انا معنديش وقت اضيعه يا ندي لو سمحتي باباكي فين؟
ندي وقفت بتحدي: قولتلك مش موجود ومش هيجي اتفضل نبدأ؟
ادم بيلم حاجته: طيب نأجل الاجتماع لوقت باباكي موجود فيه ( بص لمحاميه ومهندسينه) يالا.

ندي بنبره قويه: ادم الحسيني! قولتلك ان سالم بيه مش موجود وانا موجوده فاتفضل وبطل تضيع وقت لو عايز تتكلم عن dream mall بتاعك، انا هنا موجوده لاني انا اللي همسك الشغل من النهارده فلو عايز تكمل حلمك هتضطر اسفا تشتغل معايا اما بقي لو مش شايف نفسك متحضر كفايا علشان تشتغل مع بنت او مش شايف نفسك قد مشروع بالحجم ده وهيفضل مجرد حلم زي اسمه يبقي اتفضل وما تضيعش وقتي قبل وقتك؟ هاه قولت ايه؟

ادم بيبصلها بذهول ومش مستوعب نص الكلام اللي قالته بس فهم انها بتتحداه وقدام رجالته كعادتها
ادم بهدوء: وانتي شايفه نفسك قد مشروع بالحجم ده؟
ندي: اتفضل نبدأ وشوف بنفسك
ادم عجبه تحديها ليه فرجع وقعد وسط اندهاش كل الموجودين اللي لاول مره بيشوفوا حد بيقف وبيتكلم باللهجه دي مع ادم، حوت رجال الاعمال.

بدؤا يتناقشوا في المشروع واتفاجئ ادم تاني بندي وخبرتها عن كل حاجه تخص مشروعه واعترف لنفسه بذكائها بس طبعا رفض يقول ده، ندي كانت مسيطره على الوضع واللي يشوفها يحس ان ده شغلها من سنين مش ده ابدا اول يوم ليها!
اخيرا خلص الاجتماع وكل واحد بيلم ورقه والكل انسحب الا ادم وندي اللي عامله نفسها مشغوله بترتيب ورقها ومتجاهله ادم اللي سحره واصلها من اخر الاوضه
ادم: مش بطال
ندي بتجاهل: افندم قولت حاجه؟

ادم: بقولك مش بطال بالنسبه ان دي اول مره ليكي
ندي: وده كومبليمو من ادم بيه؟ ولا اعتراف انك غلطان
ادم: انا غلطان؟ غلطان في ايه؟
ندي: انك استهونت بيا
ادم: مش حكايه استهونت بس حكايه ان ده مش مجالك، ما تخليكي مع الورد والزرع لايق عليكي اكتر؟
ندي: ههههه ما تخليك انت في حالك واتفضل شوف هتمول مشروع ضخم زي ده منين وهتعمل ايه علشان تقنع اصحاب الماركات العالميه انهم يأجروا في مولك؟

ادم: اكيد يعني مش هخطي خطوه الا اذا كنت عارف هعمل ايه بعد كده، الدور والباقي على اللي بيجتهد وبيحاول بس معندوش ادني فكره هو رايح على فين؟
ندي: اقلق على نفسك وما تهتمش بيا.

ادم: اوكي هخليني في حالي ( كان قريب منها مشي وهيا كانت في طريقه فوقف جنبها بالظبط وهمس في ودنها) بس اياك تقفي قصادي تاني وتتحديني قدام رجالتي بالشكل ده لاني مش كل مره هسكت، ، المره دي سكت علشان ده اول اجتماع ليكي ومحبتش اهزك في اوله فما تتعوديش على ده
مشي كام خطوه
ندي: المره الجايه يا ادم ما توقفش وما تعملش حساب لحاجه واقف قصادي زي ما تحب، باي باي سلملي على عروستك ال، الحلوه.

بصلها ادم بغيظ فشاورتله بايدها بتعمله باي ولمت ورقها وسابته هيا وخرجت وهيا بتتشاهد ان الاجتماع خلص وان مواجهته خلصت وانها قدرت تصمد للاخر..
ابوها مكنش مصدق ابدا اللي بنته عملته واللي بتعمله ووقوفها قصاد ادم بالشكل ده...
ادم مع سعد مروحين
سعد: اطلع على البلد ولا ايه يا باشا؟
ادم: لا يا سعد وصلني شقتي اللي هنا وانت روح
سعد: انت قلت مش هنبات؟
ادم: جد في الامور امور.

سعد بابتسامه: يعني لجيت اللي يستاهل تفضل علشانه
ادم: خليك في حالك يا سعد وبعدين ده مجرد شغل
سعد: هخليني في حالي حاضر، لو عايزني افضل معاك اهنيه هفضل؟
ادم: عارف بس لا روح لابنك ومراتك وانا اول ما احتاجك هبعتلك
ادم تاني يوم بيدور على حجه يكلم بيها ندي، حجه لنفسه قبل ما تكون لحد تاني...
ادم: مريم تعاليلي
مريم جاتله ووقفت قدامه مستنياه ينطق
مريم: هاااه ايه؟ ناديتلي
ادم: اه عارف اني نديتلك، هاتيلي تليفون ندي.

مريم: ندي مراتك؟
ادم: ندي طليقتي مش مراتي وبعدين هيا بقت شريكتي مش ابوها وعلشان كده عايز اكلمها
مريم: اممممم ماشي بس انت ممكن تكلم ابوها تطلب رقمها منه؟
ادم: لا مش عايز يكون ليا صله مباشره
مريم: امال هتكلمها ازاي؟
ادم: مريم هاتيلي التليفون وبس
مريم: حاضر هكلم ابوها واطلبه
ادم: لا هاتيه بعيد عن ابوها لانه هيفهم ان انا طلبته منك
مريم: ايوه يعني اعمل ايه انا؟
ادم: معرفش اتصرفي يا مريم ابدعي زي ما بتبدعي.

مريم: كلمها على ارضي الشركه واطلبها
ادم: اطلبها قدام شركتها كلها؟ اقولك مش عايز صله مباشره تقوليلي اطلبها على الارضي، روحي يا مريم من قدامي مش عايز تليفونات خلاص
مريم: خلاص هحاول اجيبهولك
ادم: لا ما تشغليش بالك
خرجت مريم وسابته مش عارف يفكر او يركز في شغله حتي...
تليفونه رن وكانت ايتن اخته
ايتن: ادوم وحشتني هتيجي امتي؟
ادم: مش عارف والله يا تونا لسه المهم انتي اخبارك ايه؟ والحمل عامل معاكي ايه؟

ايتن: على اخري خلاص المهم طمني عليك انت، قابلت ندي؟
ادم: اه قابلتها
ايتن: وبعدين احكي يا ادم عملت ايه؟ انا على نار كان نفسي اشوفها لما جت بس عقبال ما عرفت وخرجت كنت طفشتهم
ادم: انا! ما علينا المهم انا معملتش يا ايتن ومفيش حاجه تتحكي، قابلتها واتكلمنا وبس
ايتن: ولما عرفت انك مش صعيدي جاهل عملت ايه؟
ادم: اتهمتني اني مغرور علشان ثقتي انها هتوقع في غرامي
ايتن: وبعدين؟ ادم هو انا هسحب منك الكلام؟

ادم: مفيش يا ايتن، اتكلمنا ومشيت واديني اهو مربوط بفاتن ومش عارف اعمل ايه؟
ايتن: وندي هتعمل ايه؟ هتسافر؟
ادم: لا مش هتسافر
ايتن: مين قالك؟
ادم: علشان مسكت شغل ابوها
ايتن: بجد؟ ندي بتشتغل؟ وتقول ما حصلش حاجه؟ ده انت غلس يا ادم؟ وطبعا طول الوقت مع بعض؟ صح؟ وكل دقيقه حجه شكل علشان تتكلموا صح؟
ادم: حيلك حيلك، ده انا جيت يدوب امبارح المهم.

قاطعه خبط على الباب ودخلت ندي فبصلها وداري ابتسامه فرحه وكمل تليفونه عادي وشاورلها تدخل وبقي بيتكلم بلهجه رسميه شويه مع اخته
ادم: اوكي خلاص يا ايتن هبقي اكلمك تاني لما اروح اخر النهار اوك؟
ايتن: هيا دي ندي اللي دخلت؟ صح؟ ادم صح؟
ندي شاورلته: اديني اسلم عليها لو سمحت
ادم بتردد: ايتن ندي عايزه تسلم عليكي.

عطاها التليفون وهيا اخدته وسلمت بحب على ايتن وبدؤا يرغوا مع بعض وهو متابعهم وحس ان في حب وصحوبيه حقيقيه بينهم
ندي قامت وبدئت تتمشي وشويه شويه بتروح ناحيه البلكونه وخرجت لانها عايزه بعد ما تقفل تشوف خلفيه تليفونه تتأكد من كلام سعد؟ وفعلا عملت كده ولمحت صوره ليها مجنونه جميله بورد على شعرها وابتسامه صافيه وافتكرت لحظه ما صورها، خافت تتأخر فطلعت وعطته التليفون وهو اخده وحطه في جيبه
ادم: خير؟

ندي: خير ايه؟
ادم: يعني جايه بدري هنا عندي عايزه حاجه؟
ندي: اكيد مش جايه اتأمل في وسامتك؟
ادم ابتسم ورجع لوري في كرسيه باستمتاع
ادم: يعني انتي معترفه اهو ان انا وسيم؟
ندى: ما تتغرش قوي كده لانك مش للدرجه دي
ادم: اوكي مش هتغر، كلي اذان صاغيه...
ندى: الاول الورد اللي في البلكونه دبلان ومحتاج يتسمد علشان يفتح
ادم: اوك سيبك بقي من الورد ومن ايتن وقولي جايه ليه؟

ندي: علشان مشروع الاحلام، عندي شويه استفسارات عرفت ان اجابتهم معاك
ادم: اتفضلي
بدؤا يتكلموا في الشغل واضطر ادم يعترف لنفسه انها فعلا ذكيه ولماحه فضلوا كتير لحد ما مريم دخلت
ادم: خير يا مريم؟
مريم: معادك فاضل عليه نص ساعه يدوب تلحق
ادم: معاد ايه؟
مريم باستغراب: مدير البنك علشان القرض
ادم: اه فعلا، اوكي شكرا يا مريوم هتحرك اهوه
ندي: قرض ايه؟
ادم: مشروع الاحلام اكيد
ندي: انت هتعمله بقرض؟

ادم: مش كله طبعا في ممولين معايا بس تكلفه المشروع ضخمه يا ندي واكيد هاخد قرض، اه لو تحبي تعالي معايا هفهمك في الطريق الخطه الماليه هتمشي ازاي؟
ندي: مش عايزه افرض نفسي عليك
ادم: لا طبعا يالا انت already شريكه في المشروع يالا بينا
اخدها ادم وراحوا الاجتماع وخلصوه وبعدها
ندي: هتعمل ايه حاليا؟
ادم: هتغدي لاني ميت من الجوع واكيد انتي كمان جعانه؟ هاه نتغدي مع بعض؟

ندي كانت هتوافق بسرعه وتتنطط كمان من الفرحه بس لا مش هينفع تبقي سهله
ندي: لا سوري روحني
ادم: اوكي هروحك بس ناكل الاول انتي اكيد جعانه زيي لانك مش من النوع اللي بيفطر فاكيد حاليا جعانه
ندي: هاكل مع بابي
ندي فرحت انه فاكر طباعها وانه واخد باله...
ادم: باباكي مش بيفضل لدوقتي علشان ادويته، انتي معترضه ليه؟ خايفه مني ولا ايه؟
ندي: خايفه؟ واخاف ليه ان شاءالله؟
ادم بتريقه: تقعي في غرامي من الاول وجديد؟

ندي: هههههه ههههه اقع في غرامك؟ على فكره الغرور الكتير ده مش حلو
ادم: يا بنتي مش غرور، ثقه، وبعدين مش انتي اللي جيتيلي وتقوليلي انك اتغيرتي علشاني؟

ندي: اوكي شوف يا ادم، انا لو كنت اتغيرت علشانك كنت رجعت لطبيعتي اول ما انت بقيت مش موجود، ايوه مش هنكر انك حطيتني على اول الطريق وده فضلك مش هنكره بس انا اتغيرت علشاني انا، لاني فعلا كنت مقصره في حق ديني وحق نفسي وده كان علشاني مش علشانك، ان الواحد يرضي ربنا ده ما بيكونش علشان حد ده بيكون بينه وبين ربنا.

ادم باحترام حقيقي: اكيد طبعا يا ندي وانا اكتر واحد مبسوط انك بقيتي كده، انا كنت بهزر مش اكتر، تعالي بقي نتغدي ونبدأ صفحه جديده
ندي: صفحه جديده؟ قصدك نبقي اصحاب؟
ادم: انا وانتي ما ينفعش نبقي اصحاب وده شيئ واضح
ندي: امال؟
ادم: تعالي نسميها هدنه، هدنه شغل اتفقنا يا
My wild cat?
ندي: wild cat?? Why
ادم بالصعيدي: قطتي البريه ولا نسيتي؟

ندي ضحكت وهو كمان ضحك واخدها يتغدوا مع بعض وكان كل الكلام عن الشغل في الظاهر
ادم اخد كام يوم وكل يوم لازم يتقابلوا باي حجه واي شغل المهم انهم يتقابلوا
وفي اجتماع من الاجتماعات
ادم: كده فاضل نتقابل مع الممولين اللي هيشاركونا في مشروعنا علشان نبدأ المرحله الجديده
ندي بتقلب في ورق: اسماء لها وزنها..
ادم: اكيد مشروع ضخم زي ده لازم اللي يشارك فيه يكون له وضعه.

ندي: بس في اسم هنا انت شاطب عليه مع انه يعتبر من اغني اغنياء الوطن العربي ده اذا مكنش له ترتيب على مستوي العالم
ادم: اه، مش عايزو
ندي: ليه؟
ادم: عادي مش عايزو
ندي: سمعت انك مش عايزو انا بسأل حاليا ليه مش عايزو؟
الجو بدأ ينذر بهطول امطار او اعصار قريب وسالم حاول يتدخل بس الاتنين منعوه
ادم: ما بحبوش
ندي: افندم؟ ما بتحبوش؟ ومن امتي الحب بيدخل في البيزنس؟
الكل بصلها باستغراب حتي ادم نفسه من لهجتها
ادم: افندم؟

ندي: بقولك انك مش هتناسبه تحبه او ما تحبوش ده مالوش علاقه بالمشروع
ادم: ندي! انا قلتلك مش عايز الشخص ده وبس خلص الكلام
ادم وقف كنهايه للاجتماع بس هيا كمان وقفت قصاده
ندي: ما بتحبوش علشان مش نفس ديانتك؟
ادم بنرفزه: طلعي الديانات بره الموضوع وما تدخليناش في متاهات وبعدين انا بشارك اجانب وبتعامل مع مختلف الاديان والجنسيات
ندي: طيب امال ده ماله؟
ادم: مزاجي كده؟ انا حر؟ ارتحتي كده؟

ندي: لا ما ارتحتش ومزاجك ده تخليه وانت قاعد على الكافيه او في بيتك مع قطتك المطيعه اللي بتقولك حاضر يا سي ادم لكن هنا يا تقدم اسباب مقبوله يا اما سوري رأيك مرفوض يا باشمهندس
ادم: ندي؟ انتي تخطيتي حدودك
ندي: ندي ندي، ايه بتخوفني مثلا؟
ادم: اقفلي الكلام
ندي: والا ايه؟ هاه؟
ادم: لمي الدور وابعدي عن وشي والا
ندي: والا ايه يا ادم؟ هتحبسني تاني؟ ولا هتعمل ايه؟ اوعي تنسي نفسك وتفتكر انك هتخوفني لما تقولي ندي!

ادم: اقفلي الكلام واسكتي
ندي: يا اما تقدم رأي مناسب يقنع كل الموجودين هنا برفضك للشخص ده يا اما هنعمل تصويت ورأي الاغلبيه هيمشي مش رأي سيادتك
ادم: وانتي متخيله ان حد فيهم هيعارضني؟
ندي بتحدي: انا هعارضك
ادم: وهتعملي ايه؟ هاه؟ اختاري حد قدك اقفي قصاده؟ والا هتصرف بطريقه مش هتعجبك؟
ندي: هتعمل ايه؟ وبعدين هو انت لسه هتعمل ما انت سبق وعملت بس اديني اهوه واقفه قصادك وهفضل واقفه يا ادم...

ادم بص لسالم: فهم بنتك اصول الشغل وعلمها ازاي تتكلم مع اللي اكبر منها والا لاول مره هنسي ان حضرتك ووالدي كنتو اصحاب وهعتبرك مجرد رجل اعمال بعد اذنكم خلص الاجتماع
سابلهم الاجتماع ومشي وسالم اتخانق مع بنته جامد
ندي: بابا ما تدخلش بيني وبينه
سالم: ما ينفعش اللي انتي عملتيه ده، كده هتخليني انا اخسره وانا بعتبره ابن مش مجرد شريك
ندي: يعني انت بتقف في صفه ضدي؟

سالم: لا يا ندي لأ بس بانصحك وبوضحلك شغل البيزنس ما بيمشيش كده ابدا وبعدين خلي بالك ان ادم هو سبب استمراري انا في السوق وهو اللي سبق ووقفني على رجليا لما وقعت انا مديونله بكتير يا بنتي فارجوكي ما تخلينيش اختار بينكم؟
ندي: خلاص يا بابا خليك بره الموضوع ملكش دعوه باي شيئ يخصني انا وادم.

ندي سابته وراحت لادم والكل بيبصلها بذهول وهيا رافعه راسها ورايحاله وكان لسه ما وصلش مكتبه كان واقف وسط مهندسينه وبيتكلموا بس حس بنارها اول ما دخلت المكان فبصلها وهو ساكت لحد ما وقفت قصاده وهو قاعد على حرف مكتب فكانت في مستواه بالظبط
ندي: خلي بابا بره الموضوع وخليك بيزنس مان واقف قصادي وبلاش تلوي دراع بابا لانه بيعزك فخليه بره.

ادم: اخليني بيزنس مان؟ حاضر هخليني وهطلع ابوكي بره بس اوعي تعيطي انتي في الاخر؟
ندي: سبق وخلتني اعيط بس ده كان ماضي ومش هيتكرر تاني، قدملي اسباب منطقيه وما تديش اوامر لاني مش هنفذ اوامرك ده الموضوع بكل بساطه.

ادم وقف وده خلاه اعلي منها وخلي قلبها اتنفض واترعش من رجولته الطاغيه عليها
ادم بمنتهي الهدوء: مش هقدملك اسباب وهتنفذي اوامري
ندي: مش هنفذ اوامرك انا مش مراتك وبعدين حتي لما كنت مراتك مكنش بنفذ اوامرك ايه اللي هيخليني انفذها دلوقت؟

ادم: هتنفذيها وبعدين بدال ما تقفي تساليني ما تحاولي تشغلي الجزء اللي هنا ( خبط على دماغها) وتعرفي بنفسك انا رفضته ليه واذا كنتي فعلا اتغيرتي وبقيتي شخصيه جديده غير القديمه هتعرفي لوحدك انا رفضته ليه؟ اما اذا ما عرفتيش فاحب اقولك انك زي ما انتي سطحيه؟ يالا بقي يا شاطره العبي بعيد وروحي اعرفي بنفسك انا رفضته ليه وما تجيش تاني الا اذا عرفتي اجابه سؤالك ودلوقتي انا ورايا شغل كفايا الوقت اللي ضاع في لعب العيال ده، باي.

سابته ومشيت هتولع وهو ابتسامه عريضه على وشه وبعد ما مشيت
مريم: انت مبتسم ليه؟
ادم بصلها بابتسامه واسعه: علشان بعشقها وهيا مجنونه وفي قمه نرفزتها كده
ادم استغرب اجابته دي وازاي نطقها كده قدام الكل فانسحب بسرعه من قدام الكل، سابلهم المكان وخرج في حاله عشق جديده، عشق مجنون مش عارف يسيطر عليه، ومش عارف هيعمل ايه بس اللي عارفه ان كل نفس بيتنفسه عشقه بيزيد وبيوصل لحد الجنون!

ادم تاني يوم الصبح راح مكتبه واول ما دخله فضل ينادي بزعيق على مريم اللي جت تجري
مريم: في ايه؟
ادم: انتي اللي قوليلي في ايه هنا؟ المكتب ريحته كده ليه؟ انتي جايبالي رمه هنا ولا ايه؟ ايه الريحه دي يا مريم؟
مريم: اه الريحه؟
ادم: اه الريحه؟ وبعدين؟ ايه دي؟
مريم: دي ندي
ادم باستغراب: ندي؟ مالها ندي؟
مريم: جت بدري ودخلت البلكونه وحطت سماد للزرع وقالت انك انت طلبت منها تعالجه.

ادم: تعالجه ولا تموتني انا، ماشي يا ندي...
خارج بسرعه
مريم: رايح فين بس؟
ادم: ابعدي عن وشي يا مريم
راح جري على مكتب ندي اللي كان معاها مهندسين المشروع واول ما فتح الباب بعنف كلهم وقفوا وعرفوا ان في خناقه جديده هيتفرجوا عليها
ادم: ايه اللي عملتيه في مكتبي ده؟
ندي: انا؟ انا معملتش حاجه!
ادم: ندي ما تستعبطيش، المكتب ريحته لا تطاق
ندي: اه الريحه، ده سماد للزرع، مش انت قولتلي عالجيه؟

ادم: ايوه قلتلك عالجيه مش موتيني انا
ندي: لا ده مش مضر نهائي
ادم: مش مضر! طيب بما انه مش مضر هتروحي انتي تقعدي في مكتبي لحد ما ريحته تروح وانا هفضل هنا في مكتبك
ندي: لا طبعا، مش انا اللي اهملت الزرع لحد ما دبل وهيموت، انت اللي اهملته يبقي انت اللي تعالجه وتستحمل لحد ما يتعالج
ادم حس انها مش بتتكلم عن الزرع وانها بتلمح عليهم.

سابها وخرج وهو متغاظ منها وهيا مبسوطه اكتر واكتر، ادم اضطر ينزل البلد لان قعدته طولت وندي راحتله ويدوب هتدخل بس مريم وقفتها
مريم: ادم مش هنا
ندي: هيجي امتي؟
مريم: لا اقصد ادم مش في القاهره هو في البلد
ندي بغيظ: ليه اشتاق لمراته؟
مريم: او اهله مش شرط مراته
ندي: لو اتصل خليه يكلمني
مريم: لو مش معاكي رقمه اديهولك وانتي كلميه؟
ندي: لا طبعا مش هكلمه سلام.

سابتها ومشيت وهيا هتموت من غيظها او بمعني تاني من غيرتها، وكل شويه تخلي باباها يسأل مريم جه ولا لسه؟
ندي: بابا اتصل...
قاطعها: مش هتصل يا ندي اهدي، سافر امبارح بالليل ويدوب هو يوم اهو ما خلصش خلتيني اتصل عشرين مره انتي متخيله ان مريم مش فاهمه انك انتي اللي بتسألي؟ وبعدين هو هيجي بكره او بعده بالكتير مش هيطول
ندي: سافر ليه؟ علشان مراته؟

سالم: او ممكن اخته او امه او اخوه او مشكله لحد من اهل البلد، عايزه تعرفي هتصل بيه؟
ندي: اوعي هيعرف ان انا اللي عايزه اعرف...

فعلا ادم اخد يومين في البلد قضي معظمهم بيهرب من فاتن ومن محاولاتها انها تنفرد بيه، وده خلي تقريبا معظم وقته بيقضيه بره البيت وشاغل نفسه ديما وفي مره روح وكانت جوه فقعد في الجنينه بحيث انها تزهق وتمشي وهو قاعد نام مكانه
وللاسف فاتن شافته وراحتله فضلت تراقب فيه وهو نايم ومره واحده قربت منه وحطت شفايفها على شفايفه وباسته...
ادم كان نايم بس حس بيها وتجاوب معاها ومسكها من شعرها
ادم: وحشتيني.

فاتن: وانت كمان؟
اول ما ادم سمع صوتها اتنفض وزقها بعيد عنه لدرجه انها كانت هتقع
ادم: انتي بتعملي ايه هنا؟
فاتن: بعمل ايه؟ مستنيه جوزي؟ عايزه اشوفه مش من حقي ولا ايه؟
ادم: انا ما اقصدش هنا في البيت انا اقصد هنا فوقي
فاتن: وحشتني اعمل ايه؟ وبعدين انت لسه قايل اني وحشتك
ادم كان هيقول انه ما يقصدهاش بس سكت
ادم: كنت نايم ومعرفش قولت ايه؟ وتاني مره ما تقربيش مني بالشكل ده فاهمه ولا لأ؟

يدوب هيمشي فشدته من دراعه وقفته
فاتن: لا مش فاهمه، انا مراتك ولا انا ايه؟ انت اتجوزتني ليه لما مش عايزني؟ علشان تذلني؟
دي تاني مره واحده تتهمه انه بيذلها وهو مش كده ولا عمره كان كده
ادم: انا ما بذلكيش.

فاتن: امال انت بتعمل ايه؟ لما كل لحظه تحسسني اني مش مرغوبه واني فارضه نفسي عليك واني مجرد غلطه بتصلحها يبقي ده اسمه ايه؟ ادم لو انا فرض عليك فارجوك انا بعفيك منه، يا تسمحلي ابقي جزء من حياتك يا تقولها صريحه
دموعها كانت نازله ويدوب هتمشي فادم مسكها.

ادم: انتي مش مفروضه عليا وارتباطي بيكي كان قراري انا لوحدي ومحدش ضغط عليا فيه، انت مسؤليتي وده وضع مش هيتغير، اسف يا ستي لو كنت بحسسك انك مفروضه عليا بس ده طبعي وممكن تسألي عني اهل البيت انا مش من النوع اللي بيعبر عن مشاعره او رومانسي او بيتكلم، انتي مراتي ودي حقيقه واضحه وضوح الشمس، اسف لو حسيتي مني غير كده، اوكي؟ انا مجرد تعبان ومحتاج ارتاح..
فاتن: خلاص هسيبك ترتاح بس انت هتسافر تاني؟

ادم: ايوه في مشروع كبير داخل عليه ومن غير ما يقف على رجله انا مش هرتاح فاعذريني الفتره دي اتفقنا؟
فاتن: اتفقنا
سندت على صدره وهو وقف جامد بس مش قادر يبعدها واستغرب من احساس الخيانه اللي ماليه، دي مراته فليه الاحساس ده؟
فاتن قبل ما تمشي قابلت عزيزه
فاتن: هاه يا عزيزه عملت اللي جلتلك عليه؟
عزيزه اترددت: هاه.

فاتن بدموع كدابه: ارجوكي يا عزيزه ساعديني، ادم جوزي على سنه الله ورسوله وانتي عارفه انا بس محتاجه حاجه تونسني لما يسافر هو ده طلب كبير! انا بحبه وربنا يعلم جد ايه! ساعدني اهئ اهئ
عزيزه: ما تبكيش والله سي ادم ده نسمه وخيره مغرج الكل
فاتن: وانا عحبه وعموت فيه، غلط ده! هو غلط الواحده تحب وتعشج جوزها؟
عزيزه: محدش جال اكده، خلاص اتفضلي بس دول ليكي انتي وبس صح
فاتن: ذكري ليا اني وبس ومحدش هيشوفهم واصل.

فاتن روحت بيتها وابتسامه انتصار وفرحه غير طبيعيه على وشها...
ندي بالليل في اوضتها سهرانه بتدرس في اوراق وهنا جاتلها رساله واتس من رقم غريب عنها
فتحتها لقت صورتين شافتهم ودمعه نزلت غصبا عنها..
دمعه الم ووجع وحسره، قفلت اوراقها ورقدت تنام او بمعني اصح تجترع احزانها وتعيش في ذكريات موجعه اكتر منها مفرحه...

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

ندي شافت الصورتين ونامت مغمومه بكوابيس ما بتنتهيش وصحيت تعبانه مرهقه وراحت شغلها وطول الوقت تايهه
سالم: ندي مالك حبيبتي في حاجه حصلت؟
ندي عيطت: انا خسرت ادم يا بابا وشكله بيحب خطيبته
سالم: لا ما اعتقدش يا ندي هو باين انه بيحبك
ندي: لا يا بابا متهيألك
سالم: لا طبعا انا عارف ادم كويس وعارف بقولك ايه؟
ندي: طيب تقدر تقولي دول معناهم ايه؟

طلعت الصوره لباباها وادم مع فاتن وورتهالو وهو معرفش ينطق لانه اتصدم زيها، ده حب مش واجب ولا فرض
ندي: ايه سكت ليه؟
سالم: جيبتيها منين؟ مين بعتهالك؟
ندي: مش ده المهم يا بابا
سالم: وبعدين شكله مش بيتحرك، يمكن يكون مش في وعيه؟ كان نايم مثلا؟
ندي: بابا! ايده ماسكه شعرها! بلاش! بلاش ده كله شوف الصوره اللي وراها، شوفتها؟ اهو واقف مش نايم اهو وهيا في حضنه! رأيك ايه بقي؟
سالم: كلميه يا ندي وواجهيه.

ندي: اوجهو؟ اقوله ايه؟ انت مع مراتك ليه.؟ انت عايزني اعمل كده؟ اروح لراجل اقوله ما تقربش من مراتك؟
سالم: لا طبعا ما ينفعش وما يصحش، والله يا بنتي ما عارف اقولك ايه؟
ندي: ما تقولش يا بابا ما تقولش، سيب الايام هيا اللي تقول..
سالم: ماشي بس برضه انا مازلت مصر على رأيي، ادم بيحبك انتي وده شيئ انا واثق منه
ندي ابتسمت لابوها وقامت
سالم: رايحه فين؟
ندي: عندنا اجتماع نسيت ولا ايه؟
سالم: طيب انا هروح بلاش انتي؟

ندي: لا يا بابا انا هروح انا مش هضعف تاني ولا هتكسر بسبب ادم مهما كان قراره
سالم: ربنا يوفقك يا بنتي
راحوا هما الاتنين الاجتماع بس ادم كان لسه ما وصلش
سالم: مريم هو ادم مش جاي ولا ايه؟
مريم: هو اتصل واعتذر انه اتأخر بس هو جاي دقايق وهيكون هنا ان شاءالله
ندي: هو لسه جاي من البلد ولا ايه؟
مريم: زمانه على وصول ما تقلقيش
ندي: وانا هقلق ليه؟ انا بسأل بس
ادم دقايق فعلا ودخل على مكتبه.

ادم: مريم هو انا اتأخرت كتير ولا ايه؟
مريم: لا عشر دقايق بس
ادم: ندي موجوده؟
مريم: موجوده وهتتجنن من تأخيرك
ادم ابتسم: اوك انا رايح يالا بينا
دخل قاعه الاجتماعات وكان دخوله كالعاده مهيب وبيخطف الانفاس من المكان، ندي تجاهلته وما بصتلوش حتي وده ضايقه وخلاه هيتتجنن ويعرف مالها في ايه؟
ادم: اسف جدا على التأخير بس انتو عارفين الطريق المهم نبدأ؟
سالم: حمدالله على السلامه، نبدأ..

ادم لاحظ ان ندي ساكته على غير عوايدها وتايهه مش مركزه نهائي واتمني لو يسألها مالها او يروح يطمنها انه موجود بس ده مش من حقه هيا معدتش مراته..
اتوجهلها سؤال بس كانت سرحانه فمردتش
ادم: ندي، ندي، يا ندي
اخيرا فاقت وبصت للكل بذهول
ندي: ايه في ايه؟
ادم: احنا اللي ايه؟ الباشمهندس بيكلمك وانتي مش بتردي عليه لو سمحتي ركزي معانا شويه.

ادم سكت وهيا ساكته بس بصاله باتهام والمشكله انه فهم نظرتها دي واحساس بالذنب ماليه وكأنه فاهم وكأنها عارفه ايه اللي حصل واستغرب الاحساس ده مصدره ايه؟ وليه احساسه بالذنب هو ما ارتكبش حاجه غلط دي مراته، وندي ملهاش حقوق، امال احساس الخيانه مسيطر عليه ليه؟
فجأه ندي قطعت افكارها بسؤالها اللي الكل استغربه مش ادم بس
ندي: عملت ايه في البلد؟ اتبسطت هناك؟

ادم مردش على طول بس باصصلها ومش عارف يرد يقول ايه؟ ومش عارف ليه قدام ندي بالذات بينسي الكلام وليه ذهنه مش حاضر علشان ينجده؟
ادم ابتسم باصطناع: الحمد لله بس سؤالك غريب؟
ندي: عادي، انت روحت البلد تشوف مراتك وده حقك مش كده؟ حقك يا ادم، مش ناوي بقي تفرحنا وتعمل فرح؟ اهو حتي تجيبها هنا بدال ما تشحططك رايح جاي ولا ايه؟
ندي كانت بتتكلم بوجع ظاهر.

وادم مش فاهم ايه اللي جد عليها وليه حاسس انها عارفه باللي حصل مع فاتن؟ طيب يشرحلها؟ بس ازاي؟ وبمناسبه ايه؟ والاهم هيقولها ايه؟ يقولها سوري انا قربت من فاتن بس علشان كنت فاكرها انتي؟ ده ايه الجنون ده فوق بقي يا ادم...
ادم: ان شاءالله اول ما احدد المعاد هتكوني اول حد يعرف ويستلم دعوه ومتشكر انك مهتمه بتعبي
ندي وقفت وادم حاسس انها ممكن تتهور وتيجي تحاول تضربه او تتخانق معاه؟

ادم: وقفتي ليه؟ اقعدي الاجتماع ما خلصش
ندي: انا اكتفيت بعد اذنك، اه متنساش تطمن مراتك انك وصلت بدال ما تليفونك مش بيبطل...
ادم بص لتليفونه وفعلا كان بينور ويطفي وفعلا كانت فاتن!
سابت الاجتماع ومشيت وادم فضل كتير ساكت والكل ساكت، سالم حاول يلطف الجو وبدأ يتكلم عن الشغل والكل اتكلم معاه الا ادم اللي مره واحده قام وقف
سالم: ايه؟
ادم: كملوا انتو بعد اذنكم.

سابهم وخرج بسرعه والكل فهم انه رايح يكمل خناقه هو وندي
وفعلا ده اللي حصل جري وري ندي كانت نازله وخارجه يدوب من باب العماره وقفها بعنف
ادم: انتي تقصدي ايه من تصرفاتك دي؟ هاه؟ عايزه توصلي لايه؟ عايزاني احس بالذنب؟ اوعي تنسي انك انتي اللي وصلتينا للطريق المسدود ده؟

ندي كانت عاطيه ظهرها لادم وهو بيزعق وما بصتلوش علشان ما يشوفش دموعها ولا ضعفها وادم فهم ده عدم اهتمام منها فاتنرفز ولفها ليه بعنف ويدوب بيزعق بس سكت اول ما اتفاجئ بدموعها اللي اتحولت لعياط ونحيب.

ندي: خلاص يا ادم عارفه ان انا اللي وصلتنا لده، خلاص اوكي؟ بس كفايا بقي ارحمني، انا خسرت وانت كسبت وانت اتجوزت سيبني بقي اقتنع انه خلاص وان كل حاجه انتهت، انت اتجوزت واحده تانيه دي حقيقه مش هتختفي، ومن حق مراتك انك طبعا تسافرلها، خلاص بقي سيبني في حالي
يدوب هتمشي بس ادم شدها وضمها لانه ما استحملش دموعها اكتر من كده، ضمها لصدره جامد وكأنه نفسه يدخلها جواه ويخبيها من الكون كله...

ادم: اهدي يا ندي انا اسف اني اتنرفزت عليكي، حقك عليا...
ندي: لا انا اللي تخطيت حدودي ومش عارفه انا بلومك ليه؟ ده حقك الطبيعي انا اللي لازم اتعلم اتقبله، اوعدك ان دي اخر مره مش هتدخل في حاجه خاصه بيك بعد كده...

سحبت نفسها بعيد واستأذنته ومشيت وهو كان عايز يوفقها ويقولها لأ اوعي تبطلي تدخلي في حياتي لانك انتي حياتي اصلا، بس سكت لانه افتكر فاتن ودموعها هيا كمان وبقي واقف في النص مش عارف يمشي وري ايه؟ قلبه؟ ولا عقله؟
ندي حاولت ترجع طبيعيه مع ادم وبتحاول تتجاهل اللي حصل وادم لاحظ ده وساعدها فيه والاتنين تجاهلوا اللي حصل ورجعوا لهدنتهم المؤقته وشغلهم.

ادم: صح؟ عرفتي ليه انا رفضت الممول اللي كنتي بتسألي عليه ولا لأ؟
ندي ابتسمت: لو معرفتش انت هتقولي؟
ادم: لا او اه هقولك بس مش هتكملي انتي معايا المشروع ده ومش هقبلك شريكه معايا
ندي: ليه بقي ان شاءالله؟
ادم: لانك ساعتها هتبقي غبيه وانا مش عايز شركا اغبيه
ندي: همم
ادم: افهم منها ايه همم دي؟
ندي: افهم اللي تفهمه
ادم: يعني عرفتي ولا لأ؟
ندي: عرفت خلاص
ادم: عرفتي ايه؟
ندي: وبتسأل ليه؟

ادم: علشان اعرف عرفتي بجد ولا بتستعبطي؟
ندي: وانا من امتي بستعبط عليك؟
ادم ضحك: وانتي من امتي ما بتستعبطيش؟
ندي ضحكت هيا كمان ضحكه هو بيعشقها وبتوحشه ديما ضحكتها دي..
ندي: بس انا اول مره اعرف انك بتهتم بمصدر ثروه شركائك! وبتهتم اذا كانت فلوسهم حلال او حرام؟
ادم ابتسم لانها فهمت هو رفضه ليه وابتسم اكتر انها جاوبت من غير ما تبقي جاوبت بجد.

ادم: طبعا لازم اهتم، امال ربنا هيباركلنا في شغلنا ورزقنا ازاي لو ما اهتميناش، وبعدين من نبت جسمه من حرام فالنار اولي به محددش بقي ان صاحب الثروه بس ولا اي حد بيتعامل معاه فلو شاركنا حد فلوسه حرام فالمكسب اللي هيدخلنا هيبقي جزء منه حرام وبالتالي هتنطبق علينا المقوله دي وانا بصراحه مش عايز ادخل بيتي حرام او بيت اي حد من اللي بيشتغلوا عندي ومعايا.

ندي كانت بتبصله بعشق واضح وكان نفسها تقوله في اللحظه دي يسكت لانه كل ما بينطق عشقها بيزيد فسكتت واعتذرت وقامت تروح شغلها...
ادم: ندي استني
ندي: هاه عايز حاجه؟
ادم: رايح اقابل مهندس المشروع على ارض المواقع تحبي تيجي؟ واهو تسأليه هو بدال ما انتي مجننانا كلنا باسئلتك؟
ندي: اوك هتروح امتي؟
ادم: ربع ساعه كده
ندي: ممكن تخليها نص
ادم: اوك بس اشمعني؟
ندي: ورايا حاجه بسيطه كده نص ساعه وهبقي جاهزه؟

ادم النص ساعه عدت وهو مستنيها ومش مركز في اي حاجه بيعملها لحد ما جتله واخدها ونزل ووصلوا المشروع
ادم: اتفضلي يا ستي ده باشمهندس وائل عبد السلام وهو يا ستي اللي ماسك المشروع بتاعنا عندك اسئله وجهيهاله، دي الاستاذه ندي بنت سالم بيه وهيا حاليا شريكتي الاساسيه في المشروع
وائل: اهلا بحضرتك ما تخيلتش ابدا ان حضرتك صغيره كده والاهم اني اول مره اشوف القمر في عز النهار كده.

ندي كانت باصه لادم اللي وشه اتحول اول ما سمع الغزل الصريح ده على مراته وضيقه عجب ندي جدا فضحكت
ندي: متشكره قوي على ذوقك الرقيق ده
ادم بصلها بعنف وحست انه ممكن يتهور ويضربها بس لازم تخليه يشرب من نفس الكاس اللي بيسيقها منها..
كاس الغيره
ادم: ممكن نتكلم في الشغل بقي ولا ايه؟ باشمهندس وائل؟
وائل: صعب جدا الواحد يركز في شغل في وجود الملايكه ولا ايه؟

ندي برقه: متشكره بس ادم عنده حق نتكلم في الشغل بقي وبعدين انا عندي كام سؤال كده ممكن؟
وائل: انتي بتستأذنيني؟ انتي بس تشاوري وانا شبيك لبيك
ندي بضحكه: متشكره
وادم هيولع وبيسيطر على نفسه علشان ما يحطش المهندس في الصبه اللي العمال بيعملوها
بدؤا يتكلموا في الشغل بس ادم مش مركز قوي وكل تركيزه على مراته وبس
ادم: اه صح بمناسبه اللي انت بتقوله، النقطه دي مش عجباني وعايزك تغيرها وتظبطها.

بيشاور على حاجات معينه في الرسم الهندسي قدامه
وائل: مع احترامي الكامل لسيادتك بس مش هينفع نعدلها لان ملهاش اصلا تعديل ده الصح؟
ادم: مفيش حاجه اسمها ملهاش تعديل انت ممكن تعمل ( كذا وكذا كلام هندسي)
وائل: مش هينفع كده، ادم بيه حضرتك متخصص في الرسم المعماري لكن تطبيقه على الواقع ده تخصصي انا فخليك في الرسم وسيبني انا اطبق بطريقتي على الواقع.

ادم: افندم؟ سيادتك موجود هنا علشان تنفذ اللي انا بقوله لو مش عارف بقي فقول نشوف غيرك اكفأ
وائل: الحكايه مش حكايه كفاءه حكايه ان كلامك مش منطقي ومالوش اساس من الصحه
ادم: وانا بقولك نفذه
الموضوع بدأ يحتدم بينهم بس الاساس كان ندي مش المشروع لحد ما هيا اتدخلت.

ندي: بس انتو الاتنين، بشمهندس وائل انت حاول تدرس كلام ادم وتحطه حيز التنفيذ ( جه يعترض بس سكتته باشاره) وانت يا ادم عندك فريق كامل من المهندسين اعرض عليهم فكرتك وشوف رأيهم ايه؟
الاتنين سكتوا
ندي: ودلوقتي ممكن نروح بقي يالا يا ادم
شدت ادم وراحوا على عربيه ادم وركبوا وركبت معاهم طبول الحرب اللي دقت بينهم، ادم دور العربيه وبدأ يتحرك بيها
ادم: افهم منه ايه تصرفك ده هاه؟

ندي بهدوء ضايقه اكتر واكتر: تصرف ايه اللي ضايقك؟
ادم: غزل المهندس ليكي وانتي بدال ما توقفيه فضلتي تضحكي وتشجعيه اكتر
ندي: ايه ده هو ده كان غزل؟ انا كنت فكراها كومبليمون وعلشان كده شكرته وابتسمت
ادم: انتي بتستعبطي يا ندي ولا ايه؟ كومبليمون ايه؟ هاه؟ واحد بيقول زي القمر وشاوري ومعرفش ايه؟ ده اسمه ايه؟
ندي: اسمه راجل جنتل وبيفهم وبعدين دمه خفيف
ادم اخد فرامل عنيف وندي في منتهي الهدوء.

ادم: جنتل؟ عاجبك هو الظاهر؟
ندي: فوق ما تتخيل
ادم عارف كويس جدا ان ندي بتضايقه وواثق من ده وبيحاول يقنع نفسه يعقل بس مش عارف فجأه كل شيئ مش منطقي والعقل مالوش وجود
ندي اتفاجئت انه بيرجع لوري بالعربيه بعنف
ندي: انت بتعمل ايه؟ ادم؟ ادم؟
ادم مردش لحد ما وقف قدام المشروع مكان ما كانوا
ادم: طالما هو جنتل وعاجبك انزلي خليه يوصلك
ادم وقف وباصص لقدامه وسط اندهاش ندي اللي مش مصدقه تصرفه ده، بس العند يولد الكفر.

فكت ندي حزامها وفتحت الباب والمره دي كان الاندهاش من نصيب ادم لانه تخيل انها هتعتذر ومش هتنزل بجد بس كان غلطان لانها نزلت
ندي: بس كده؟ وماله؟ بعد اذنك
رزعت باب عربيته في وشه بكل قوه وهو هينفجر اكتر واكتر وفكر ينزل يجيبها ويجرجرها من شعرها وياخدها بيته وفي اوضتها ويحبسها تاني وفضل واقف كتير مراقبها لحد ما اختفت جوه المشروع فطلع بعربيته زي الصاروخ اللي بيهدد بالانفجار في اي لحظه...

ندي وقفت اول ما شافته مشي فخرجت بسرعه قبل ما حد يشوفها ووقفت تاكسي وروحت على بيتها
ادم اول ما دخل شغله مريم بنظره عرفت ان ادم حاليا بره الخدمه واي حد هيكلمه يستاهل اللي هيجراله وفهمت برضه ان ندي وري حالته دي...
سالم: مريم ادم فين؟
مريم: جوه
سالم: طب انا داخله
مريم: ما انصحكش
سالم: خير ماله؟ وبعدين ندي فين مش معاه؟
مريم: لا مش معاه وبعدين اعتقد ان هيا سبب حالته دي
سالم: طيب انا هدخله اشوف ماله.

مريم: انا نصحتك انت حر
دخل سالم وفعلا شاف ادم زي الاسد المحبوس الجعان ولو حد قرب منه هيفترسه
سالم: امال ندي فين؟
ادم بعنف: معرفش وبعدين هو انا مسؤل عنها ولا ايه؟ ولا هيا عيله صغيره هتوه؟
سالم: كل ده علشان بس سألتك هيا فين؟ امال لو قلتلك مالك هتعمل ايه؟

ادم انفجر: بنتك، هيكون مالي يعني؟ هو انا بقي ورايا غيرها؟ سيادتها تلاقيها هناك في المشروع لسه بيتغزل فيها باشمهندس وائل، وهيا بتضحك وتتمايص، مريم مريم ( بينادي بصوت عالي) مريم
دخلت تجري: خير يا ادم؟
ادم: اجمعيلي كل المهندسين بتوعنا المعماري والمدني بسرعه عايزهم في مكتبي خلال عشر دقايق عايزهم في مكتبي
مريم: طيب هستدعيهم بس بالنسبه لباشمهندس وائل استدعيه من الموقع.

سالم حاول يشاورلها بس مفهمتش قصده ايه وفهمت بعد ما ادم رد
ادم: كله الا الزفت ده، شوفيلي ملفه فين وهاتيه وبلغي الاداره اني عايزهم يصفوه ويدوله مستحقاته مش عايز اشوف وشه هنا تاني ولا في المشروع ولا في الشركه فاهمه؟
مريم: ليه هو عمل ايه؟
ادم: نفذي اتحركي.

مريم اتحركت من قدامه وادم اجتمع بالمهندسين كلهم وبدأ يناقشهم في فكرته اللي وائل رفضها والمشكله ان كلهم اتفقوا مع رأي وائل وده ضايقه اكتر ومع انه كان عارف انهم هيتفقوا لان هو لما عين وائل اختاره لانه كان اكفأ واذكي حد اتقدمله بس اهو بيكابر وخلاص
طلب منهم يشوفوا حد يكمل الشغل مكان وائل ويرشحوا حد كويس وما بينش لاي حد اسباب
بعد ما الكل مشي سالم قعد مع ادم اللي كان هدي وينفع يتكلم معاه بالعقل.

سالم: انت فعلا هتطرد باشمهندس وائل؟
ادم: ايوه ليه؟
سالم: انا اللي هسألك ليه؟ لما يقف قصادك ويقولك طردتني ليه هتقوله ايه؟
ادم: انا حر
سالم: انت ايه اللي جرالك؟ انت مش كده؟ وبعدين هتقطع عيشه لمجرد انه اعترض على فكره انت قولتها؟ فكره كل المهندسين اهو شاركوا اعتراضه عليها؟
ادم: لا طبعا مش علشان كده الشغل فيه ده وده
سالم: طيب كويس امال هتطرده ليه؟

ادم كان هيقول علشان اتجرأ وعاكس ندي بس سكت لان سالم ابو ندي ومش هينفع يتكلم كده قدامه
سالم: اوكي ما تقولش ليه براحتك بس لو عايز نصيحتي هاتو هنا واعمل فيه ما بدالك، هزقه؟ اضربه؟ طلع كل غيظك عليه؟ اقرص ودنه؟ بس بلاش تقطع عيشه الله اعلم هو وراه ايه ومسؤل عن ايه فبلاش قطع العيش، فكر كده مع نفسك وخد قرارك بعد اذنك...
سالم روح وقعد مع بنته وطلب منها تحكيله عملت ايه في ادم جننته بالشكل ده وحكالها اللي حصل.

فضلت تضحك من قلبها
ندي: ولسه ياما هيشوف مني، تصبح على خير بابي حبيبي
سالم: مش هتقولي عملتي ايه؟
ندي: انا معملتش هو اللي عمل، هو معجبوش طعم الغيره مش اكتر، تصبح على خير
سابته ندي وطلعت مبسوطه وقررت انها لازم تضرب على الحديد وهو سخن ولازم تشعلل ادم اكتر واكتر ولازم تخليه يرجعلها ويبعد عن المعزه اللي متجوزها.

تاني يوم الصبح بدري لبست وكانت في منتهي شياكتها واناقتها ونزلت بس قبل ما تروح الشغل راحت مشوار تاني
سكرتيره: مدام ندي اتفضلي جاسر بيه هيقابلك
دخلت ندي واول ما دخلت قابلها جاسر بابتسامه وحب وترحاب
جاسر: مش معقول؟ انتي ندوش؟ اتغيرتي كتير المهم اخبارك اقعدي اقعدي، سوزى اي عصير فريش بسرعه
السكرتيره: تمام يا افندم
ندي: ازيك يا مقدم جاسر اخبارك ايه؟
جاسر: مقدم ايه بقي ما خلاص سيبت الشغل ده من زمان.

((جاسر معرفه قديمه لندي من سنين اتعرفت عليه في زياره من زيارتها للقاهره وبقوا اصحاب جدا وبينهم صداقه متينه))
ندي: عرفت فعلا بس ليه انت كنت بتحب شغلك جدا؟
جاسر: اتعرضت لاصابه كانت خطيره شويتين بس الحمد لله عدت فمن ساعتها قررت اقلل المخاطره واشتغل في مجال تاني بس اهو قريب برضه من نفس مجالي
ندي: امم وعلشان كده فتحت شركه امن وتحقيقات خاصه؟ بس هدير رأيها ايه؟

جاسر: هدير هيا صاحبه الفكره، كان يا اما اختار شغلي يا اختارها؟
ندي: وطبعا اخترتها هيا، جميل قوي
كان نفسها هيا كمان ادم يختارها
جاسر: المهم ايه اخبارك طمنيني عليكي، اتطلقتي ولا لسه من الصعيدي؟
ندي: اتطلقت ( جه يبارك بس سكت لما كملت) للاسف
جاسر: لا انا كده مش فاهم؟ مش ده اللي كنتي عيزاه؟ ليه بقي للاسف دي؟
ندي: لاني حبيته
جاسر: ولما حبتيه اتطلقتي ليه؟ هو ماحبكيش؟
ندي: لا حبني.

جاسر: هو بيحبك وانتي بتحبيه ليه اتطلقتوا؟ انتي عايزه تجننيني؟
ندي: دي حكايه طويله
جاسر: وانا كلي اذان صاغيه احكي الدنيا عملت فيكي ايه وايه اللي غيرك كده؟ ايوه هو تغير للافضل بس تغير جذري زي ده غالبا بيجي بعد صدمه عنيفه
حكت ندي لجاسر كل اللي حصلها وحكايتها مع ادم
جاسر: يعني حاليا انتي عايزه ترجعيه ليكي صح؟
ندي: بالظبط.

جاسر: طيب كويس بس سؤال سخيف شويه، وارجوكي ما تفهميهوش غلط انتي صديقه غاليه وليكي معزتك طبعا
ندي: اسأل يا جاسر على طول
جاسر: انتي جايه هنا علشان بس اسمعك كصديق ولا محتاجه مساعده في حاجه؟
ندي: الاتنين بس عايزه فعلا مساعده
جاسر: طبعا لو اقدر اعمل حاجه مش هتأخر، عيزاني اعمل ايه؟
ندي: المعزه اللي هو اتجوزها
جاسر كتم ضحكه: معزه؟ وماله؟ مالها؟
ندي: مش بحبها
جاسر: وده شيئ طبيعي يا ندي انك تكرهي ضرتك.

ندي شهقت: ضره؟ دي ما تبقاش ضرتي ابدا
جاسر: والله يا ندي انا حسنت اللفظ بضره دي انتي مش واخده بالك ان هيا اللي مراته وانتي سوري X wife؟
ندي: انت عايز تضايقني ولا ايه؟
جاسر: يا قلبي لأ، طيب محتاجاني اعمل ايه؟
ندي: في حاجه غامضه وري البنت دي مش مرتاحالها ابدا وحاسه انها مداريه حاجه ومش بالطيبه والسذاجه اللي هيا بتبينهم
جاسر: عيزاني اجيبلك قرارها؟
ندي: بالظبط ممكن؟

جاسر: انت تشاوري بس ما تحطيش امل كبير على ده لان كرهك وعدم ارتياحك طبيعي
ندي طلعت موبيلها و ورت الصوره لجاسر
ندي: وده طبيعي انها تبعتلي صوره زي دي؟
جاسر: هيا اللي بعتتها؟ عرفتي منين؟
ندي: مين غيرها عايز يثبتلي ان ادم معدش ملكي وان هيا اللي معاه؟
جاسر: ما يمكن يكون ادم نفسه علشان يثبتلك انك خلاص انتهيتي من حياته؟
ندي فكرت شويه لان الاحتمال ده مخطرش ابدا في بالها.

ندي: لا يا جاسر لأ، ادم بيحبني وده شيئ انا واثقه منه...
جاسر: خلاص براحتك، لحظه هاخد الرقم اشوفه يخص مين؟ بس زي ما قلتلك ما تحطيش امل كبير
ندي شكرته وراحت لشغلها في شركه ادم لان ادم عملها مكتب خاص بيها بدال ما تروح وترجع كل شويه وجابت معاها امل سكرتيره ابوها اللي بقت صديقه خاصه لندي وهناك شافت وائل
وائل: استاذه ندي! ازيك
ندي: بشمهندس ازيك؟
وائل: اخبارك ايه النهارده؟

ندي: انا بخير الحمد لله بس اتمني الاسلوب اللي كلمتني بيه امبارح ما يتكررش تاني انا وانتي مش اصحاب ولا بينا سابق معرفه فياريت تخلي العلاقه بينا رسميه جدا
وائل: افندم، هو انا غلطت في حاجه؟
ندي: لا بنبهك بس المهم خير جاي هنا ليه؟
وائل: معرفش استدعوني في الاداره ولسه هروح اشوف ايه الموضوع
يدوب ندي هتمشي بس لمحت ادم خارج من مكتبه وشافهم فابتسمت جامد وبصت لوائل وكأنها بتبتسمله هو وبصت لادم.

ندي: ادم بيه اهلا بحضرتك
ادم: اخيرا تكرمتي وشرفتي سيادتك؟ وانت واقف هنا ليه؟
وائل: انتو بعتولي رساله اني اجي هنا
ادم: ولما احنا بعتنالك رساله واقف هنا ليه؟ ومش في الاداره ليه؟
وائل: يدوب واصل وكنت بسلم عليها
ادم: والاستاذه ندي تعرفها منين علشان تسلم عليها؟
وائل: حضرتك عرفتنا على بعض امبارح
ادم: عرفتك على شريكتي مش على واحده تصاحبها
ندي بدلع: في حاجه مضايقه حضرتك يا ادم؟

ادم: انتي تسكتي خالص دلوقتي وانت دي اخر فرصه ليك! اشوفك تاني واقف مع مراتي وبتتكلم حتي مجرد كلام مش هيحصلك كويس ابدا فاهم ولا لأ؟
وائل بصدمه: مراتك؟ انا اسف معرفش انها مرات حضرتك
ادم: واديك عرفت اتفضل من هنا
يدوب هيمشي بس ندي منعته.

ندي: لحظه بشمهندس وائل، حضرته مش جوزي ده طليقي ولا ايه يا ادم؟ بتحدد على مزاجك ولا ايه؟ انا طليقتك مش مراتك واوامرك دي ما تمشيش عليا للاسف ممكن تمشيها على اللي انت سلمتها اسمك لكن مش انا؟ وانا حره اعمل اللي يعجبني
ادم فهم انها بتغيظه مش اكتر
ادم: انتي حره لكن هو مش حر، لو عايز تفضل بتشتغل هنا او في اي مكان تاني ابعد عنها والا اوعدك مش هتلاقي حتي كلب يشغلك، بعد اذنكم
مشي ادم وسابهم وائل بص لندي.

وائل: ده جوزك؟
ندي: طليقي
وائل: ما تفرقش المهم انك ملكه هو، ده ادم الحسيني اكيد حضرتك عارفاه اكتر مني، انا اسف بس انا عايز احتفظ بشغلي بعد اذنك
سابها ومشي وهيا ابتسمت ودخلت مكتبها ووراها امل اللي كانت متابعه الموقف كله
امل: افهم بقي سر ابتسامتك دي ايه؟ ادم انتصر في الجوله دي والولد عطاكي استماره 6 بسرعه وطلع يجري فمبتسمه ليه بقي؟
ندي: يعني ايه استماره 6؟
امل: حاجه كده المهم ايه سر الابتسامه؟

ندي: اني كشفت ادم، ادم قال اني مراته ومستعد يطرد واحد لمجرد انه اتكلم معايا عارفه ده معناه ايه؟
امل: ايه؟
ندي: انه بيحبني وبيغير عليا وده المهم حاليا
امل: معلش مش عايزه اضايقك بس هتعملي ايه بغيرته طالما هو متجوز غيرك؟ وبعدين دي ممكن ما تكونش غيره؟
ندي: امال ايه بقي؟
امل: حب تملك، انتي كنتي ملكه ومش عايز غيره يتملك حاجه كانت بتاعته.

امل رمت كلمتها وسابت ندي في حاله غير الحاله، ندي طول النهار مشغوله او بتحاول تلهي نفسها عن التفكير في اي حاجه
سالم: ندي حبيبي
ندي: خير
سالم: في موضوع مهم عايز اخد رأيك فيه قبل ما اخد قرار نهائي فيه
ندي: اتفضل
سالم: انا وادم هندمج الشركتين في شركه واحده ده هيوفر كتير علينا احنا الاتنين
ندي: ومين الرئيس فيكم انت ولا هو؟
سالم: مش هتفرق كتير وبعدين ادم انسان ثقه
ندي: انت هتبقي شغال عنده مش شريكه.

سالم: ندي سبق وقولتلك انه سبق وانقذني من اني اشهر افلاسي فلو جينا للحق الشركه اصلا بتاعته بس هو عمره ما حسسني بده ابدا فمش هتفرق كتير موضوع الدمج ده
ندي: طيب طالما حضرتك واخد قرار وانت مديون لادم عايز رأيي ليه؟
سالم: لان انتي بنتي انا ممكن ارفض وهو مش هيعترض ونفضل كده اللي انتي تحبيه هنفذه.

ندي بحب: لا يا بابا دي شركتك انت، وادم شريكك من زمان وتعرفه وبتحبه زيي بالظبط ويمكن اكتر فارجوك اتصرف براحتك انا مش هضايق من اي قرار تاخده
سالم: متشكر حبيبتي انك متفهمه بس معلومه انا عمري ما حبيت حد زيك ابدا...
اخر النهار ندي راحت لجاسر تاني يطمنها او يقولها اي حاجه تريح قلبها او يديها اي امل بدال الامل اللي اتهز
جاسر: مرتين في اليوم، كل ده حظ؟
ندي: طمني قولي انك لقيت اي حاجه؟

جاسر: كان ممكن تكتفي باتصال مش لازم تيجي
ندي: جاسر لقيت حاجه ولا لأ؟
جاسر: اولا المواضيع دي ما بتتحلش بالسرعه دي بس مبدئيا فاتن مجرد مدرسه بسيطه ولا اكتر ولا اقل
ندي: يعني ملقتش اي حاجه؟
جاسر سكت
ندي: انت لقيت حاجه، قولي مخبي ايه؟
جاسر: قولتلك الصبح ما تحطيش امال كتيره
ندي: جاسر قول على طول لقيت ايه؟
جاسر: الرقم اللي بعتلك الصوره
ندي: رقمها هيا صح؟

جاسر: للاسف ده رقم متسجل باسم ادم نفسه، ادم اللي بعتلك الصور.

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

ندي: انت لقيت حاجه، قولي مخبي ايه؟
جاسر: قولتلك الصبح ما تحطيش امال كتيره
ندي: جاسر قول على طول لقيت ايه؟
جاسر: الرقم اللي بعتلك الصوره
ندي: رقمها هيا صح؟
جاسر: للاسف ده رقم متسجل باسم ادم نفسه، ادم اللي بعتلك الصور
ندي اتصدمت استحاله يكون ادم؟ ايوه هو قاسي بس مش بالشكل ده ابدا
ندي: استحاله ادم يعملها فاهم؟ انت غلطان.

جاسر: ممكن اكون فعلا غلطان بس برضه ده ما يمنعش انه ممكن يكون ادم بيحاول يفهمك انك صفحه قديمه هو قلبها خلاص؟
ندي: لا يا جاسر لأ، ادم مش كده انت بس ما تعرفوش
جاسر: اعرف انه رجل اعمال ناجح جدا وله اسمه ووزنه في عالم رجال العمال واكيد هو ما وصلش لده من فراغ، شخصيه زي دي بتتعود تبقي قياديه بتاخد قرارت صعبه والعواطف عامة مش بتبقي اساسيه عنده، فشخصيته ما تستبعديش منها حاجه زي دي.

ندي: انت ما تعرفوش فاهم؟ ما تعرفوش؟ لو وصلت لحاجه مفيده ابقي كلمني بعد اذنك
قامت وقبل ما تخرج
جاسر: ندي، اسف لو كنت ضايقتك بس مش ديما الحقيقه بتبقي على هوانا وياريت ما تبنيش امال كتير.

سابته وخرجت وجريت على بيتها تعيط، كل يوم حلم بينهار وامل بيختفي، لحد امتي هتتحمل؟ ولامتي هتقاوم اليأس؟ والاهم لامتي هتفضل بعيده عنه وسيباه لواحده غيرها؟
تاني يوم ما راحتش الشركه نهائي عند ادم وده خلاه هيتجنن وكل دقيقه يفكر يكلمها بس مش لاقي سبب مقنع يكلمها بيه..
ابوها بالليل رجع وقاعدين مع بعض
سالم: انا وادم خلاص هندمج الشركتين
ندي بفتور: مبروك.

سالم: بتقوليها كده ليه؟ ندي سبق وقولتلك لو متضايقه نلغي الموضوع ده؟
ندي: لا لا ابدا، انا بس تعبانه ومحتاجه ارتاح اليوم كان طويل تصبح على خير
سالم: وانتي من اهله، ( مشيت كام خطوه) اه صح يا ندي هنعمل حفله كبيره بمناسبه الدمج ده بعد يومين علشان بس تجهزي
ندي: ان شاءالله.

ندي تاني يوم برضه ماراحتش بس بتعرف من امل كل حركات ادم وعرفت منها ان خطيبته موجوده في القاهره وكل شويه بتفكر تروح تخنقها او تعمل فيها اي حاجه، الاخر قررت تروح وتبطل هرب وتبطل تقدمهولها على طبق من فضه، . لازم تحارب علشانه!

راحت على الشركه وما راحتش فاضيه لا كان معاها حاجه ملفوفه وراحت تحديدا على مكتب ادم، مريم حاولت توقفها بس ندي باشاره ثبتتها مكانها وفتحت الباب مره واحده كانت فاتن قاعده على كرسي وادم على كرسي والقعده زي ما تكون قعدت بيزنس
ندي وهيا داخله: hi babe, miss you
ادم بصلها باستغراب لان دي اول مره تقوله كده؟
ندي: اوووه عندك ضيوف، سوري
فاتن: لا انا مش ضيوف.

ندي: سوري انتي مين؟ حاسه اني شفتك قبل كده؟ فكريني كده بنفسك.
فاتن: انا مراته
فاتن قالتها وكأنها بتغيظها
ندي: اه مراته! الزوجه المطيعه، اوووهه جميل، lovely oh Adam, she is antique
ادم: leave it alone
ندي: why? I have just started
ادم: ندي. What do you want?
ندي: nothing babe
ادم: ندي؟ خير؟
ندي طلعت اللفه الكبيره في ايدها وكانت زي فستان او بدله وطلعتها.

ندي: جبتلك البدله بتاعت الحفله babe زي ما طلبت مني، على ذوقي
ادم اتفاجئ بكلامها وبالبدله وعرف ان ندي بتحاول تعمل مشاكل ومعرفش يكدبها ولا يسكت ولا يعمل ايه؟
ادم: البدله؟ بدله ايه؟
ندي: الحفله بيبي، انت مشغول كتر خيرك ومحتاج كل مساعده المهم يالا شوف مقاسها هتعجبك ولا؟
ادم: اقيسها؟
ندي: طبعا يالا
راحت ندي عليه ووقفته غصب ومسكت الجاكت ويدوب هتلبسهولو اتدخلت فاتن
فاتن: انا هساعده بعد اذنك.

ندي: اه وماله اتفضلي! لبسيه
ادم كان هيولع لانه ما بيحبش يتلعب بيه ابدا وندي عملاه لعبه بين ايديها
ندي: تحفه عليك وبالكرافات هتبقي احلي واحلي، ما تتخيلش شكل الكرافات اللي جبتها تعبت كتير لحد ما لقيت حاجه تليق على الفستان اللي انت اخترتهولي بس ما تقلقش لقيت
ادم فتح بوقه: فستان!
ندي: ايه؟ مش مصدقني؟ لقيت ما تقلقش، هنبقي ثنائي رائع
فاتن: ادم جابلك فستان للحفله؟

ندي: اه بس عادي يعني ما تقلقيش ده مجرد واجهه علشان الصحافه والكلام ده، وواجهه للشركه لان الحفله دي مهمه، ما تقلقيش انتي جوزك في امان مني..
فاتن: لا ما تخافيش مش قلقانه
ندي: اه طيب كويس، حبيبتي انتي تعبانه؟ وشك اصفر خالص! ارتاحي ارتاحي، ادم هاتلها عصير فريش علشان تفوق كده الظاهر انك مجوعها؟ طيب وديها تتغدي في المطعم اللي انا وانت بنروحه، رائع هيعجبك صدقيني اكله تحفه
ادم: ندي!

ندي: ايه في حاجه! اه سوري انا طولت هنا صح؟ واحد وخطيبته وانا في النص، سوري ما اخدتش بالي اسيبكم بقي انتو يا عيني ما بتشفوش بعض غير كل فين وانا فين! وبعدين انا معاك على طول هسيبك باي، فاتن باي لو احتجتي حاجه كلميني على طول انا موجوده اوكي باي
سابتهم وخرجت والاتنين في حاله غير الحاله
الاتنين فضلوا ساكتين مش بيتكلموا لحد ما فاتن نطقت
فاتن: جبتلها فستان!؟ وبعدين انت مقولتليش اصلا انها شغاله معاك هنا؟

ادم: ابوها شريكي واتفاجئت بيها مسكت شغل ابوها كله
فاتن: فض الشراكه
ادم: نعم؟ انتي بتقولي ايه؟
فاتن: انت مش محتاجو فض الشراكه
ادم: انتي مش عارفه انتي بتقولي ايه فاسكتي احسن
فاتن: متمسك بيه ليه؟ ولا متمسك ببنته؟
ادم: سالم ده في مقام والدي فاهمه؟ اعرفه من وانا عيل صغير صاحب وصديق مقرب لوالدي الله يرحمه فعمري ابدا ما اعمل حاجه زي دي مهما يحصل وبعدين ما تدخليش في اللي ما يخصكيش.

ادم: طيب مش هتدخل، بس ليه بتجيبلها فستان للحفله وليه انا اصلا معرفش ان في حفله من اصله والف ليه وليه يا ادم؟
ادم: الحفله شغل وانا ما بقولش لحد عن شغلي او بتكلم عنه
فاتن: بس انا المفروض اكون معاك؟
ادم: تعملي ايه؟ ندي دخلت مجالنا وعارفه معظم المعزومين لان اغلبهم عايزينهم في شغل فبالتالي الحفله اقرب منها للبيزنس عن انها مجرد حفله وندي وجودها ومظهرها مهم فهمتي؟!

فاتن: لا مفهمتش، ايه علاقه كل ده باني ابقي موجوده معاك؟
ادم: يووه يا ندي بقي، عايزه تيجي تعالي اسكتي بقي وما تصدعينيش
فاتن: اسمي فاتن على فكره مش ندي، بس معلش واخده عقلك
ادم: لا مش كده، بس علشان طول الوقت هنا واسمها على لساني
نظره فاتن عرفت ادم انه عكها زياده مش حط مبرر
ادم: يالا انا هروح تعالي اوصلك شقتكم عند اخواتك يالا
فاتن: لا الاول عايزه فستان للحفله
ادم: انتي برضه عايزه تحضريها؟

فاتن: ده طبعا لو سيادتك ما مانعتش؟
ادم: براحتك يالا
اخدها يجيب معاها فستان وكان في قمه خنقته، كل ما بتوريه فستان بيقولها حلو وخلاص وهيا مش عارفه تختار اي شيئ مناسب لمستوي الحفله في الاخر ادم اضطر ينقي هو فستان لان مظهرها مهم
فاتن: الحفله امتي بالظبط؟
ادم: بالليل بكره على الساعه 7 كده هتبدأ
فاتن: طيب تمام هبقي جاهزه قبلها
ادم: اوك هبقي ابعتلك السواق
فاتن: وانت مش هتجيلي ليه؟

ادم: لاني لازم ابقي موجود في تجهيزاتها اصلا، انا تقريبا النهار كله هبقي موجود في مكان الحفله
فاتن: وطبعا الهانم هتبقي معاك؟
ادم بنفاذ صبر: الله اعلم بس هيا اكيد زيك هتبقي محتاجه تجهز نفسها للحفله..
ادم سابها ومشي وهو مستغرب من اللي ندي عملته ومعرفش يفسره...
تاني يوم اول ما وصل شغله راحلها والشرر بيتطاير من عنيه
ادم: سيادتك كنتي عايزه تعملي ايه؟
ندي: صباح النور بيبي.

ادم: وايه حكايه بيبي اللي طالعالي فيها دي!؟ ده احنا لما كنا متجوزين مكونتيش بتقوليها؟ عايزه توصلي لايه يا ندي؟
ندي: مش عايزه حاجه وبعدين مكنتش بقولها لانك بشخصيتك القديمه مكنتش هتفهمها
ادم: مكنتش هفهمها اه؟ والبدله والفستان والكرافات دول معناهم ايه؟ عايزه تخليها تتخانق معايا ولا تغير منك؟
ندي: بيبي هيا من غير حاجه لازم تغير مني؟ هيا فين وانا فين؟

ادم: كنت فاكر انك اتغيرتي بجد بس مازلت زي ما انتي الناس عندك طبقات
ندي: فهمتيني غلط انا ما قصدتش ابدا غني وفقر او فوارق اجتماعيه نهائي
ادم: امال تقصدي ايه؟
ندي قربت قوي منه وهمست في ودنه: اقصد ان انا مكاني جوه قلبك لكن هيا ملهاش مكان اصلا...
بعدت ومشيت بس ادم حصلها وشدها من دراعها جامد
ادم: بطلي تلعبي وتتسلي بحياه الناس يا ندي وخلي بالك من نقطه مهمه قوي انتي ناسياها
ندي: اللي هيا؟

ادم: ان هيا مراتي وعلي ذمتي وانتي، ، انتي مجرد بنت شريكي، ما تديش لنفسك حجم اكبر من حجمك انتي مجرد ماضي وانتهي وما تعنيليش شيئ نهائي
ندي بصتله بصدمه ووجع حقيقي خلاه كان عايز يسحب كلامه بس سابته ومشيت ومعطتلوش فرصه يتكلم وندم على كل حرف نطقه...
راحت ندي على جاسر
ندي: ارجوك قولي انك وصلت لاي حاجه؟

جاسر: ندي، فوقي بقي، دي مجرد مدرسه نكره لا راحت ولا جت ابدا، ملهاش حياه خاصه او مغامرات او اي شيئ بره البلد، دي مجرد بنت بسيطه الحظ خدمها مش اكتر ولا اقل
ندي: لا استحاله انا قلبي مش مطمنلها وقلبي عمره ما بيكدب عليا.

جاسر: قلبك ما بيكدبش بس بيقولك اللي انتي عايزه تسمعيه، ندي طبيعي انك ما تحبيهاش وطبيعي انك تكرهيها، دي اخدت منك حبيبك فاحساسك طبيعي جدا بس مش شرط يكون له اسباب او اسرار، كل ما تقبلتي الواقع كل ما كان افضلك
ندي: وايه هو الواقع؟ هاه؟
جاسر: ان ادم تخطاكي وكمل حياته وانتي ذكري حلوه عدت
ندي: لا طبعا ادم بيحبني.

جاسر: كان، دلوقتي هو راجل متجوز، وبعدين لو بيحبك ايه اللي مانعه يعترفلك بالحب ده؟ قوه؟ قوي؟ شخصيه؟ وعنده شخصيه جباره؟ فلوس؟ وغني؟ خوف؟ ما بيخفش ابدا من حد؟ عادات وتقاليد؟ ما بتهموش؟ تقدري بقي تقوليلي ايه اللي مانعه انه يكون معاكي الا اذا كان فعلا تخطاكي؟
ندي رافضه تصدق كلامه ده
ندي: طيب انا هثبتلك..
جاسر: انتي مش محتاجه تثبتيلي حاجه
ندي: خلاص هثبت لنفسي ما تزعلش
جاسر: ازاي؟

ندي: انت هتيجي معايا حفله النهارده وهعرف ادم عليك كصديق مقرب قديم وبس يعني هعرفه بصداقتنا
جاسر: ده راجل متفتح وعادي ان يكون ليك اصدقاء
ندي: مش بقولك انت ما تعرفوش؟
جاسر: وبعدين ناويه على ايه؟
ندي: مش ناويه انا بس عايزه اعرف اذا كان بيحبني فعلا ولا زي ما انت قولت تخطاني؟

ندي لبست فستانها الطويل وكانت ايه في الجمال بطرحتها وميكبها الهادي الرائع ولمساتها الجميله
سالم: يالا يا ندي؟ بسم الله ما شاء الله ايه الجمال ده؟
ندي: مرسي بابي بس اسبقني انت
سالم: لا طبعا وانتي؟
ندي: جاسر هيجيبني
سالم: جاسر؟ جاسر مين؟
ندي: مقدم جاسر مش فاكرو؟
سالم: ساعت ما قبض عليكي تحري علشان معكيش بطاقه ولا باسبور؟
ندي: ايوه هو ده، بعدين ما انت عارف اننا بقينا اصحاب جدا.

سالم: اه عارف بس ايه اللي فكرك بيه؟
ندي: قابلته من فتره كده صدفه وبنشوف بعض من وقت للتاني المهم روح انت علشان ما تتأخرش على ادم وانا وراك ما تقلقش
سالم: ولو ادم سألني عنك؟
ندي: قوله عادي جايه مع صديق قديم
سالم: ندي انتي بتخططي لايه؟
ندي: ولا اي حاجه يا بابا انا بس استسلمت وبطلت احارب على ادم وبحاول اشوف بقي حياتي ويكون ليا اصحاب هنا واستقر مش اكتر، يالا انت اتفضل.

راح سالم وطبعا ادم اول ما شافه راحله
ادم: امال فين ندي؟
سالم: جايه ورايا
ادم باستغراب: وراك؟ ومجاتش معاك ليه؟
سالم: معاها صديق قديم مقرب هيوصلها
ادم بضيق: صديق قديم؟ صديق مين؟ وشافته فين وليه جايه معاه اصلا؟ ويعني ايه اصلا صديق؟
سالم: ايييه حملك شويه؟ واحد كانت تعرفه زمان وكانوا اصحاب قوي وقابلته من فتره وجددوا صحوبيتهم عادي يعني يا ادم؟

سالم اشترك في خطه ندي من غير ما يعرف اصلا بكلامه بس يمكن لان هو كمان عايز يعرف ادم بيحب بنته فعلا ولا لأ؟
ادم: يعني ايه صاحبها؟ انا مش فاهم انت ليه بتقبل بحاجات زي كده؟
سالم: وانا مش عارف انت ليه مهتم اصلا يا ادم؟ هيا حره وكبيره وعاقله، مراتك بتدور عليك روحلها
ادم بص وراه لقاها فعلا جايه عليه، قال جمله كده في سره وكأنه بيشتم او بيعترض بس راحلها.

ادم: انا مش فاهم ايه كميه الميكب اللي انتي حطاها دي؟ حد قالك انك رقاصه ولا بنت من بنات الليل؟
فاتن: انت بتقول ايه؟
ادم: بقول ان الميكب بتاعك اوفر بطريقه مستفزه
فاتن: ولما ندي كانت بتحطه مكنتش بتتكلم يعني؟
ادم: يادي ندي اللي انتي حطاها في بالك دي؟ ندي مكنتش بتحط كده ابدا وبعدين دي مكنتش لا متدينه ولا عندها عيب ولا حرام وطلقتها علشان الاسباب دي انتي بقي بتقلديها ليه؟

فاتن: علشان يمكن تشوفني لاني مهما اعمل انت مش شايفني اصلا مهما اقول، انت مش حاسس بيا.

فاتن لاحظت ان ادم مش معاها نهائي ولا سامعها ولا شايفها وعنيه مركزه بعيد تماما بصت لقت ندي داخله وللاسف كانت زي الاميره بفستانها البسيط اللي فوق الرائع ومكياجها الهادي ولعنت حظها بس فرحت ان معاها واحد جنبها ومكنش اي واحد لا كان راجل منتهي الشياكه والوسامه وما يقلش ابدا عن ادم، هيا ابتسمت وادم كان هيطلع نار من عنيه
ندي جت عليهم تسلم.

ندي: هاي سوري لو اتأخرت، فاتن ازيك شكلك، مختلف، ادم ازيك، البدله تحفه عليك
ادم: والفستان برضه عليكي! معرفتيناش؟
جاسر اتدخل: سوري انا جاسر محمد السلماني
ادم: ليك علاقه بشركه السلماني للامن؟
ندي: شركته، جاسر ده ادم الحسيني ودي خطيبته فاتن
تم التعارف وادم كان باين عليه قوي انه هينفجر من الغيظ مهما يحاول يداري او يخبي
ندي مع جاسر
ندي: ايه؟ شايف ايه؟ وبصراحه؟ فعلا بيحب خطيبته؟

جاسر: هو مش شايفها اصلا، عينه مش نازله من عليكي وهيتجنن وحاسس ان في اي وقت هيتهور ويجي يتخانق معايا
ندي: يعني مش بيتهيألي؟
جاسر: لا يا ندي، الراجل ده فعلا بيحبك، طيب ايه السر؟ وليه بعتلك الصور دي؟ ممكن يكون بعتها لان معندوش القدره انه يبعد هو فعايزك انتي اللي تبعدي
ندي: جاسر! ادم ما بعتش الصور دي، انا عارفه انا بقولك ايه، وفاتن دي وراها سر لازم اعرفو.

جاسر: لا بقي دي بنت عاديه في مكان غير مكانها وملهاش في اللف والدوران والا كانت عرفت تتعامل معاه او معاكي او حتي عرفت تكون متناسبه في حفله زي دي، مشكلتك مش فيها
ندي: مشكلتي فيها بالظبط، بقولك؟ تعال نشرب اي حاجه.

ندي وجاسر مع بعض بيتكلموا وفاتن اصرت انها ترقص سلو مع ادم على الرغم انها ما بتعرفش
ادم عينه مش نازله عن ندي وبيبصلها بغيظ! بتمني! بحب؟! بولهه! نظراته ندي معرفتش تفسرها..
بس شايفه مع الغيظ حاجه تانيه، شوق غريب وتمني ودعوه صامته من عنيه، نظراتهم اتقابلت لمده طويله
ندي: جاسر معلش اعذرني بعد اذنك
جريت ندي من الحفله تهرب من عنين ادم اللي مكتفاها وخنقاها ومخليها مش قادره حتي تتنفس.

ندي خرجت بره القاعه وطلعت تجري وسمعت حد بيجري وراها وللاسف الحد ده كان ادم..

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

دي: جاسر معلش اعذرني بعد اذنك
جريت ندي من الحفله تهرب من عنين ادم اللي مكتفاها وخنقاها ومخليها مش قادره حتي تتنفس
ندي خرجت بره القاعه وطلعت تجري وسمعت حد بيجري وراها وللاسف الحد ده كان ادم...
فضلت تجري مش عارفه تروح فين وشايله فستانها بايديها زي سندريلا وهيا بتهرب من حفله الامير لحد ما لقت بابا مكتوب عليه مخرج طوارئ فتحته ودخلته كان سلم بس ادم لحقها ومسكها
ادم: استني هنا.

لفتله ندي: انت عايز مني ايه؟ بتبصلي كده ليه؟ انت بين ايديك مراتك بصلها هيا؟ ادم كفايه بقي؟ بطل تبصلي كده لانك لما بتبصلي كده
I can t even breath
ادم: وانا ببصلك ازاي بقي؟
ندي: بالطريقه اللي انت بتبصلي بيها دلوقتي.

ادم: انتي متخيله ان انا عايز ابصلك كده؟ انتي فاكره ان انا مبسوط بالوجع والمغص اللي بيسيطر عليا كل ما بشوفك مع حد وانا ماليش حق اعترض او اتكلم؟ انتي متخيله ان انا مش عارف اني متجوز ومراتي بين ايديا المفروض ابصلها هيا؟ انتي فكراني حجر ما بحسش يا ندي؟
ندي: انت عايز مني ايه يا ادم؟
ادم: وهو باللي انا عايزو! لو باللي انا عايزو فعايزك ما تفارقيش حضني ابدا وما تغيبيش عن عيني ابدا.

ندي: هو فعلا مش باللي احنا عايزينو، اسفه على حركات امبارح كنت، مش عارفه كنت ايه؟ بس ما تخيلتش انك فعلا هتلبس بدلتي؟
ادم: امال تخيلتي ايه؟ حاجه انتي جيباها بنفسك عيزاني اعمل فيها ايه؟
ندي رفعت عنيها وبصتله بكل الحب اللي جواها
ادم: المره دي الدور عليا اقولك ما تبصليش كده يا ندي.

ندي: امال ابصلك ازاي وانت حبيبي وقلبي وعمري وحياتي كلها؟ ابصلك ازاي يا ادم؟ انت جوزي ولحد النهارده شايفاك جوزي، اعمل ايه؟ قولي انت اعمل ايه؟
ادم ما ردش عليها لان مفيش غير رد واحد على كلامها وهو عمله
شالها وحضنها بكل الشوق اللي مخبيه طول السنه اللي عدت عليهم بعيد عن بعض..
فضلوا قد ايه مع بعض؟ محدش فيهم عارف المهم انها بين ايديه وفي حضنه.

فجأه الباب اتفتح عليهم والاتنين اتفاجؤا وبعدوا عن بعض بسرعه وندي استخبت وري ادم
واللي كان على الباب سعد اللي اتحرج اكتر منهم واعتذر وقفل الباب بسرعه
ادم بص لندي وبيساعدها تعدل نفسها وهيا بتعدله الكرافات بتاعته وبتمسح اثار الروج بتاعها اللي في وشه
ادم: ندي ده معناه ايه؟
ندي: مالوش معني ارجع للحفله ولمراتك
ادم: ندي بصيلي وكلميني
ندي بصتله بس هو معرفش يتكلم بسبب شكلها ووشها
ادم: ما ترجعيش الحفله وانتي كده.

ندي: حاضر هعدل نفسي قبل ما ادخل روح انت وشوف سعد كان عايز ايه؟
ادم سابها وخرج وكان سعد واقف بعيد
ادم: في ايه؟
سعد: انا متأسف جدا يا ادم بيه
ادم: انجز بقي في ايه؟
سعد: سالم بيه بيدور عليك وست فاتن والكل صراحه بيدورا عليكم علشان الصحافه المفروض هتتكلموا معاها وانا كنت بدور بس لجيت ده مخرج جلت اخطف سيجاره على السريع
ادم: طيب يالا
سعد: لحظه.

سعد طلع منديل ومسح اثار لروج على وش ادم اللي اتحرج اكتر واكتر من سعد، الوضع كله كان محرج جدا
ادم دخل القاعه وراح لسالم ووقف وسط رجال الاعمال والصحافه هتبدأ تصور وفعلا بدؤا
ندي راحت على الحمام تعدل نفسها ومكياجها، امل لمحتها وراحت وراها
امل: مالك في حاجه؟
ندي: لا مفيش
امل: امال وشك ماله كده واحمر ليه؟
ندي: قولتلك مفيش يا امل هو تحقيق ولا ايه؟
امل: اسفه مش قصدي اضايقك بس بتطمن عليكي.

ندي بصتلها: انا اللي اسفه يا امل ما تزعليش
امل: لا ابدا، بس مالك؟
ندي بدئت تعدل مكياجها لحد ما عدلت كل حاجه وراحت هيا وامل على القاعه
وقفت بعيد تماما عن ادم اللي اول ما دخلت عينه مرفعهاش من عليها
فاتن بنظره لادم ومتابعتها لعينه عرفت انه متابع ندي وده ضايقها اكتر واكتر، راحت وقفت جنبه وهو ابتسم لها ابتسامه مصطنعه وبعدها كمل كلامه مع اللي واقف معاه لحد ما خلص وبقوا لوحدهم
ادم: مالك مش عوايدك ساكته؟

فاتن طلعت منديل ومسحت حاجه من رقبه ادم وورتهالو وكان اثر لروج
فاتن: بما ان ده مش روجي ومش انا اللي عملت ده فاكيد ده تبع مراتك الاولي اللي انت مصر ان مافيش حاجه بينكم غير تقريبا قبلات حاره مسروقه ولا ايه؟عرفت مالي؟ بعد اذنك واه روح اغسل وشك بدال ما اثار الروج بتاعها مالياه وشكلك مش حلو.

سابته ومشيت وهو راح فعلا للحمام يغسل وشه بس مستغرب ليه مش حاسس بالذنب زي ما حصل ساعت ما باس فاتن او بالاحري هيا اللي باسته؟
تليفونه رن وكانت ايتن فرد عليها
ايتن: حبيبي ازيك مبروك على الدمج ان شاءالله تبقي حفله جميله وتتبسط فيها
ادم: الله يبارك فيكي يا قمر يا ريتك كنتي هنا معايا
ايتن: انت مش مبسوط ولا ايه؟

ادم: مبسوط ازاي وانا محاصر بين مراتي القديمه ومراتي الحاليه ومش عارف اعمل ايه؟ واحده بحبها وواحده مش عارف ابعد عنها علشان احساسي بالمسؤليه، صدقيني مش عارف اعمل ايه نهائي؟
ايتن: انا عندي حل يا ادم
ادم: الحقيني بيه؟
ايتن: انت بتحب ندي وعايزها معاك وفي نفس الوقت مش قادر تتخلص باحساسك بالمسؤليه ناحيه فاتن وحاسس انها مش رجوله انك تسيبها حاليا لمجرد ان مراتك ظهرت في الصوره. صح كده؟

ادم: صح والحل بقي ايه؟ نوريني
ايتن: تتجوز الاتنين
ادم بتريقه: ياااه ده ايه الفصاحه والجمال والحلاوه دي؟ يا تري انا ليه مفكرتش كده؟ امم علشان فكره متخلفه وغبيه وانا اللي كنت فاكرك هتقولي حاجه عدله الظاهر ان الحمل اثر على دماغك...

ايتن: على فكره انا بتكلم بجد، ندي هتتجوزها عندك وهتعيش معاها وفاتن عارفه انها مفروضه عليك فهتتجوزها هنا واهو كل كام يوم تجيلها ليله كده ولا حاجه، ولو رفضت الوضع ده يبقي هيا اللي هتسيبك وبالتالي تبقي انت في حل منها..

ادم: ايتن حبيبتي، عدم تفكيري في الحل ده مش لاني خايف ان واحده ترفض لا رفضي ليه لاني مش متقبل فكره الجواز من فاتن، انا مش عارف انا ازاي اتحطيت في الموقف ده؟ ومش قادر اتقبل فكره انها تبقي مراتي ويكون ليها حقوق! والموضوع ده اتضاعف مليون مره بعد ظهور ندي في الصوره تاني..
ايتن: خلاص يبقي تسيب فاتن؟
ادم: ازاي بس؟ وبعدين انتي متخيله ان ندي ممكن تقبل بفكرتك دي؟
ايتن: ندي بتحبك وهتقبل باي وضع يقربها منك.

ادم: ما اعتقدش، اللي بيحب ما بيقبلش شريك، انتي لو جوزك اتجوز عليكي او عرض عليكي مجرد الفكره دي هتعملي ايه؟
ايتن: هقتله بس
ادم: الله ينور عليكي، اسكتي بقي وما تتكلميش تاني
ايتن: طيب جرب مش هتخسر حاجه
ادم: سلام يا ايتن انا اتأخرت على الناس اللي بره
ايتن: سلام بس جرب وقولي عملت ايه؟

دخل ادم القاعه وما شافش فاتن بس شاف ندي قريبه من البوفيه وراح عندها وقف وراها وقريب منها وهيا ابتسمت عمل نفسه بيجيب طبق من قدامها بحيث انها تبقي في حضنه..
ندي: الناس هتاخد بالها
ادم: ياخدو مش مهم عندي حد
ندي: مراتك هتاخد بالها
ادم: برضه مش مهم..
ندي بتتحرك وهو بيتحرك معاها وبيتكلموا بحب ظاهر للي حواليهم زي سالم وجاسر وسعد واهمهم فاتن...
ادم: تتجوزيني يا ندي؟
ندي اتصدمت وبصتله.

ندي: انت بتقول ايه؟ ما تهرجش في المواضيع دي
ادم: انا مش بهرج، تتجوزيني؟
ندي: قولي انك بتحبني؟
ادم: انا تخطيت الحب من زمان يا ندي، انا مجنونك، بعشقك وهموت عليكي، كل لحظه بتقضيها بعيد عن حضني عمر بحاله، عايزك على طول جنبي لا لا مش جنبي عايزك في حضني يا ندي ما تفاريقهوش ابدا، قولتي ايه؟
ندي: قولت ان انا كمان بحبك وبعشقك وبتمني اللحظه اللي تشيلني فيها تاني اسمك بس المره دي هحافظ عليه وهصونه..

ادم: موافقه يعني؟
ندي: طبعا، بس فاتن هتقولها ايه وهتعمل معاها ايه؟
ادم سكت شويه: مش هقولها حاجه هيا هتفضل زي ما هيا في البلد ويا تقبل ده يا هيا حره؟
ندي: استني استني يعني ايه مش هتقولها؟ ويعني ايه تقبل او لأ؟ انا مش فاهمه حاجه
ادم: يعني انا هتجوزك هنا وهنعيش هنا
ندي: ماشي وهيا؟ هتسيبها صح؟
ادم: مش هينفع اسيبها وانتي عارفه ده كويس واعتقد انك عارفه سبب جوازي منها من الاول..

ندي: برضه مش فاهمه يعني ايه مش هتسيبها؟ امال هتتجوزني ازاي؟
ادم بتردد: عادي يعني، هتجوزكم انتو الاتنين
ندي مذبهله ومش قادره تصدق اللي ادم قاله؟ ومش قادره ترد عليه حتي
ندي: انت عايزها تبقي مراتك زيي؟ انت واخد بالك انت بتقول ايه؟
ادم: معنديش حلول تانيه، اعتبريه حل مؤقت.

ندي: هشش هشش اسكت خالص يا ادم، انت متخيل ان انا ممكن اقبل ان حد يشاركني فيك؟ انت مش قادر تقبل واحد يتكلم معايا مجرد كلام فعايزني انا اقبل ان واحده تانيه يكون لها نفس حقوقي عليك؟ انت ازاي اصلا قدرت تفكر في الحل ده؟ وازاي تخيلت اني ممكن اقبله؟ و، لا الكلام مالوش لازمه، ادم انت كده جبت اخر طريقك معايا
ادم: انتي بتقولي ايه؟

ندي: بقولك اني انتهيت منك، انا معدتش عيزاك في حياتي، لا عايزه اشوفك تاني ولا اسمع صوتك تاني، بعد اذنك روح لمراتك
جت تمشي مسكها من دراعها فبصتله
ندي: سيب ايدي بدال ما اخلي كل الموجودين يتفرجوا علينا والصحافه تكتب احلي كلام عنك، سيبني حالا يا ادم
ندي كانت بتتكلم باسلوب ادم اول مره يشوفه ولاحظ ان كذا صحفي متابعه وعارف ان ندي مجنونه فسابها تمشي..

راحت ناحيه ابوها تعتذرله علشان تمشي بس اتفاجئت بيه بيطلب منها في انها تفضل موجوده علشان هيمضوا عقود وهو عايزها تفضل
راحت لبتاع الدي جي وطلبت منه اغنيه وطبعا ادم مراقباها ومنتظر هتقوله اغنيه ايه
Rolling in the deep
ودي اغنيه ل Adele.

There s a fire starting in my heart,
Reaching a fever pitch and it s bring me out the dark,.

Finally, I can see you crystal clear,
Go ahead and sell me out and I ll lay your sheet bare,
See how I ll leave with every piece of you,
Don t underestimate the things that I will do,.

The scars of your love remind me of us,
They keep me thinking that we almost had it all,
The scars of your love, they leave me breathless,
I can t help feeling,
We could have it all
Rolling in the deep.

Baby, I have no story to be told,
But I ve heard one on you and I m gonna make your head burn,
Think of me in the depths of your despair,
Make a home down there as mine sure won t be shared,.

Could have had it all,
Rolling in the deep,
You had my heart inside of your hands,
But you played it with a beating,.

ادم واقف باصص للارض ومركز قوي مع كلماتها حتي فاتن حاولت تكلمه بس ما ردش عليها وده ضايقها قوي فسابته وخرجت
ندي خلصت اغنيتها اللي طلبتها واتقابلت عنيها مع ادم في نظره طويله وانسحبت بعدها علشان تمشي.

وهيا ماشيه سمعت صوت فاتن بتتخانق مع حد فوقفت بعيد تسمعها وطلعت موبيلها وبتصورها فيديو
فاتن: انت ايه اللي جابك هنا؟ انت مجنون؟
## عايز فلوس
فاتن: نعم؟ ما انا عطيتك؟
## مش كفايه عايز خمسين الف
فاتن شهقت: وانت متخيل ان معايا مبلغ زي ده؟
## حبيب القلب معاه
فاتن: مقدرش اخد منه مبلغ زي ده
## بقولك ايه اللي انتي طلبتيه نفذناه بالحرف جايه دلوقتي بقي تقولي معرفش ايه؟

فاتن: اتفاقنا كان جزء بعد التنفيذ وجزء لما اتجوزه
## واديكي اتجوزتيه يا حلوه
فاتن: لا لسه ده كتب كتاب بس لسه ما دخلتش بيته ولا احتكم على اي حاجه وبعدين شايف ده؟
طلعت منديل وورتهوله
فاتن: عارف ايه ده؟
## منديل عليه روج ايه يعني؟
فاتن: اه فعلا بس عارف انا مسحاه من على وشه، شايفني حاطه اللون ده؟
## ماليش فيه ده، الكلام ده ما يعنيليش شيئ، جمعيلي المبلغ ده والا...

فاتن: ما تهددنيش، هحاول كل فتره اجيبلك جزء لكن اياك تيجيلي تاني في اي مكان فاهم ولا لأ؟
## حاضر يا قطه سلام
فاتن راجعه فندي جريت واستخبت ودماغها هتنفجر من التفكير جريت وراحت لجاسر
جاسر: انتي فين بدور عليكي
ندي: يالا نمشي من هنا تعال
اخدته وخرجوا الاتنين بسرعه ولمحت ادم عينه عليها ونفسه لو يروح يجيبها ويحبسها
في العربيه
جاسر: طيب في ايه فهميني؟
ندي: خد اتفرج على الفيديو ده وقولي رأيك ايه؟

اتفرج جاسر عليه لحد ما خلص
ندي: هاه لسه برضه عند رأيك ان موراهاش اي قصه؟
جاسر: لا كده الموضوع فعلا مريب، سيبيلي انا الموضوع ده وانا هحاول اجيب قراره، المهم انتي اختفيتي فين؟ وايه اللي حصلك؟
ندي: مفيش اتخانقت انا وادم
جاسر: اوعي يكون بسببي؟
ندي: لا لا، بس طلب يتجوزني
جاسر: طيب كويس ايه اللي مزعلك؟
ندي: علشان الاستاذ عايز يتجوزنا احنا الاتنين
جاسر ضحك: والله فكره مش بطاله وانتي قولتيلو ايه؟

ندي: متخيل اني هقوله ايه مثلا؟ رفضت طبعا
جاسر: طيب ليه؟
ندي: ايه هو اللي ليه ده؟ انت مجنون؟
جاسر: لا ابدا بس ده فعلا الحل الوحيد وبعدين انتي حبيبته يعني مش هيفارقك انتي التانيه هتكون تأديه واجب مش اكتر وبعدين هو غني يعني يقدر يفتح بدال البيت عشره
ندي: اسكت يا جاسر وما تتكلمش تاني.

جاسر: حاضر هسكت بس لو ما وصلناش لحاجه عن فاتن تبعدها خالص من طريقك يبقي تفكري في عرض ادم وتقبليه لان ساعتها مش هيبقي قدامك غيره...
ادم خلص حفلته وروح فاتن على بيتها وبدال ما يروح لقي نفسه قدام بيت ندي، دخلها يتكلم معاها
سالم خبط على بنته: ندي ادم تحت عايزك
ندي: مش عايزه اكلمه يا بابا اعتذرله
سالم: لا انزلي كلميه بلا اعتذرله بلا زفت انزلي يالا
ندي نزلت متغاظه: افندم.

ادم: تعالي نتمشي شويه في الجنينه ونتكلم
خرجوا الاتنين يتمشوا
ندي: هتفضل ساكت كده كتير؟
ادم: مش عارف اقول ايه؟
ندي: طيب يبقي تصبح على خير
جت تمشي بس شدها عليه ومره واحده باسها من غير مقدمات او تفكير او حسابات، بس عمل شيئ بيتمناه
ندي: وبعدين؟
ادم: بحبك يا ندي
ندي: وبعد الحب ايه؟

ادم: ماعرفش ومش عايز اعرف، المهم اني بحبك وعايزك معايا في اي وضع، ندي انا لو عندي حل غير اللي قولته مكنتش استنيت؟ وبعدين انتي رفضاه ليه؟ ده انا بحبك انتي المفروض ان هيا اللي ترفض لانها هتغير منك لكن العكس لأ
ندي: مش هقدر اتخيلك معاها، ده انا كده ولما بشوفك بتتكلم بس معاها بموت.

ادم: يبقي الحل بقي ان انا نسيب بعض؟ ندي فكري، تقبلي حلي ده ونعيش اسعد زوجين ويعدي علينا لحظات نتوجع فيها ولا نرفضه ونفضل انا وانتي عايشين في وجع مستمر؟ ارجوكي يا ندي انا عايزك معايا ما ترفضيش
ندي: مش قادره يا ادم ( مسكت وشه بايديها) ازاي اقبل واحده تقرب منك غيري!؟ دي ازاي اقبلها؟
ادم: مش عارف مش عارف طيب قوليلي حل غيره
ندي: انا اسفه هقولك زي ما ديما بتقولي دي مشكلتك انت اتحمل نتيجتها مش انا.

ادم: ندي حبيبتي ده هيكون وضع مؤقت بس
ندي: لامتي؟ هاه؟ وبعدين اذا كان انتي مش قادر تفسخ خطوبه هتقدر تطلق؟ وبعدين بلاش كل ده نفترض انك اتجوزتها وبقت حامل هتطلقها برضه؟ ولا ساعتها هتقولي ابني؟ لا يا ادم الفكره نفسها مرفوضه انا اسفه مش هقدر، انا مش هقبل حد يشاركني فيك، اتصرف وبعد ما تتصرف تعال غير كده انا اسفه، تصبح على خير.

سابته ومشيت وهو مشي مش عارف يعمل ايه؟ اول مره يحس انه متكتف بالشكل ده؟ وهو مروح شغل راديو العربيه وللاسف شغله على اغنيتها
Rolling in the deep حس ان كل حاجه مستقصداه
تاني يوم في الشركه كان في دربكه كتير بسبب نقل الشركتين وضمهم في شركه واحده وحاله هرج في الشركه وزحمه
ادم: مريم هيا ندي جت؟
مريم: ما اعتقدش سالم بيه بس موجود لكن ندي ما شفتهاش..
ادم راح لسالم: صباح الخير
سالم: يا اهلا مش عوايدك تتأخر يعني؟

ادم: معلش بس نمت متأخر وبالتالي صحيت متأخر هيا ندي فين؟ مش شايفها في مكتبها
سالم: لا هيا مجاتش ومش ناويه تيجي
ادم: تعبانه ولا حاجه؟
سالم: لا ابدا بس كانت بتقول هتشوف شغل في مجالها هيا
ادم: يعني ايه؟ عايزه تسيب الشغل هنا؟ هو لعب عيال ولا ايه؟
سالم: اهدي بس انت، هيا متضايقه حاليا ورافضه تقولي متضايقه من ايه؟ شوف انت بقي مضايقها في ايه؟
ادم: انا؟ هيا اللي مجنونه ومتسرعه.

سالم: وده طبعها هو انت اول مره هتعرفها؟
ادم: طيب بعد اذنك
سالم: رايح فين؟ انت يدوب جاي
ادم: رايحلها هجيبها.

ادم مشي وراح لندي البيت، الشغالين فتحولو وعرف انها نايمه فطلعلها، هو طالع وعارف ان طلوعه غلط هيا مش مراته بس النفس اماره بالسوء، دخل اوضتها كانت نايمه، ياما راقبها وهيا نايمه، ياما اتمناها وهيا نايمه، ياما اتمني يضمها لحضنه، احساسيس كتير سيطرت عليه، قعد جنبها ومشي ايده على خدها برقه وهمس باسمها يصحيها، ابتسمت
ندي: حبيبي، وحشتني
ادم: انتي اللي وحشتيني
ندي اول ماسمعت صوته اتعدلت وشدت الغطا عليها.

ندي: انت هنا بجد! انا فاكره نفسي بحلم! انت ايه اللي جابك هنا ودخلت هنا ازاي؟
ادم: جاي اشوفك واعرف سيبتي الشغل ليه وبعدين خبطت والشغالين فتحولي..
ندي: وازاي يفتحولك؟
ادم: انتي ناسيه ان انا جوزك؟
ندي: لا انت اللي ناسي انك طلقتني؟
ادم: وانا اهو بقولك نرجع انتي اللي رافضه
ندي: انا رافضه؟ ولا انت اللي عايز تتجوز واحده تانيه معايا؟
ادم: انا مش عايز انتي ليه مصره تشوفيها كده؟
ندي: لان ملهاش معني غير كده.

ادم: ندي انا بحبك وانتي عارفه ده كويس، تفرق معاكي في ايه فاتن؟ او وجودها؟ هيا ولا حاجه؟
ندي: تفرق انها هتشاركني فيك، هتشيل اسمك، هيكون ليها حقوق عليك ومش هتقدر تنكرها، وده اللي انا مش هستحمله
ادم: ندي
قاطعته ندي: ادم اقفل الكلام، انا مش هتجوزك وهيا على ذمتك، مهما يحصل خلاص؟
ادم: طيب سيبك من الجواز خالص دلوقتي، سيبتي الشغل ليه؟
ندي: ولا قادره ولا عايزه اشوفك كل دقيقه كده.

ادم: وده سبب انك تتخلي عني في حلم زي ده؟ انتي عارفه مكانه المشروع ايه بالنسبالي يبقي ما تتخليش عني
ندي: انا مش بتخلي عنك وبعدين انت عندك مهندسين اشكال والوان وخبرات ضخمه شغالين معاك عايزني انا ليه!
ادم: لان انتي مميزه قوي بالنسبالي غير كل المهندسين دول، وجودك بيفرق معايا كتير، ندي ارجوكي خليكي جنبي لاخر المشوار! ارجوكي
ندي: خلاص يا ادم هفضل معاك فتره المشروع بس بعد كده ما اوعدكش.

ادم: وانا موافق خليكي معايا لاخر المشروع وبعدها ربك يسهلها، يالا قومي اجهزي وانا هستناكي تحت وننزل مع بعض
ندي لبست ونزلت بسرعه وهو اخدها وراحوا فطروا الاول وبعدها راحوا على الشغل، كانت داخله معاه مكتبه بيهزروا ويضحكوا واول ما فتح المكتب اتفاجئ بفاتن قاعده مستنياه وطبعا غيظها وقهرتها كانت باينه جدا على ملامحها
ندي: ok, I ll leave you with your، wife
ادم: ok
قفل ادم الباب ودخل: ازيك، مقولتيش انك جايه؟

فاتن: انا هنا من ساعه ونص
ادم: اشمعني؟ ملقيتينيش امشي. مستنيه ليه؟
فاتن: علشان اعرف هترجع امتي لان باباها قالي انك رايح تجيبها وتيجي على طول بس الظاهر ان القعده معاها عجبتك ولا ايه؟
لهجه فاتن معجبتش ادم واتخنق منها لاقسي حد
ادم: ايوه القعده معاها بتعجبني ومش القعده بس لأ كل حاجه فيها بتعجبني، ولعلمك علشان بس تبقي الامور واضحه انا طلبت منها تتجوزني وارجعها ليا.

فاتن: انت بتقول ايه؟ انت عايز تتجوزها عليا؟
ادم: اتجوزها عليكي؟ انتي نسيتي نفسك ولا نسيتي اللي حصل ونسيتي انا اتجوزتك ليه اصلا؟ هيا اللي مراتي قبلك ولو اعرف انها جايه مكنتش اخدت الخطوه دي ابدا وكنت سيبتك تتجوزي ابن عمك رمضان، وبعدين انا لولا باقي عندي حته احترام لابوكي وعامل حساب ليه كنت سيبتك من زمان، انتي اللي حطيتينا في الوضع ده، كان ممكن باتصال صغير لابوكي ورجالتنا مكنش كل ده حصل..

فاتن: انت لسه بتلومني؟ انت عايز تسيبني؟
ادم: ولا الومك ولا تلوميني، ندي انا بحبها وده شيئ مش هيتغير وفي اللحظه اللي هيا توافق فيها هتجوزها علشان بس ما نرغيش كتير..
فاتن: بس انا بحبك يا ادم، مفكرتش في ده؟
ادم: الحب اللي من طرف واحد بيبقي ديما محكوم عليه بالفشل وبيبقي غباء من صاحبه لو استمر فيه
فاتن: ايوه عارفه بس برضه بحبك؟
ادم: فاتن انا معنديش حل او رأي، وبعدين انتي لسه على ذمتي
فاتن: لامتي؟

ادم: لحد ما انتي تطلبي غير كده
فاتن: يعني لو ندي وافقت انت مش هترميني؟
ادم: لا يا فاتن، انا لاعمري كنت ندل ولا هكون، دلوقتي بقي انتي جايه ليه في حاجه ولا جايه عادي؟
فاتن: لا بس جايه اشوفك لاننا مسافرين
ادم: اهمم طيب يالا اوصلك
اخدها ادم وروحها بس هيا فكره واحده في دماغها
ندي هيا عقبتها ولا زم تخلص منها باي طريقه وده هيفتحلها الطريق لقلب ادم...

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

فاتن سيطرت عليها فكره واحده، انها تخلص من ندي وبتدور على طريقه تعمل بيها ده...
ندي نفذت وعدها ومع ادم في كل خطوه وهو اتعمد يخليها معاه في كل حاجه بحيث ما تغيبش لحظه عن عنيه، طول النهار مع بعض واخر النهار بيبعدوا بالعافيه بيوصلها ويفضلوا في العربيه قدام الباب ساعه او اكتر...
في اجتماع.

ادم: دلوقتي فاضلنا خطوه ان احنا نبدأ نشوف مين في الماركات العالميه اللي هيدخل معانا او هيأجر محلات، بس حاليا اهم واحد عندي صاحب محلات بنده وده صاحب اكبر سلسله سوبر ماركت في المملكه وطبعا لو فتح فرع هنا هيكون شيئ كويس...
سالم: بنده؟ ده زي هايبر ون وكارفور صح؟
ادم: بالظبط بس على مستوي اعلي، المهم ان احنا نقابله، مريم عرفتي حاجه؟

مريم: عرفت كل حاجه عنه وجبتلك عنوانه وكل حاجه عنه هو اسمه فهد محمد القرشي بس ايه اللي هيخليه يوافق يستثمر هنا؟
ندي: سيبولي انا موضوع اقناعه
ادم والكل بصولها باستغراب
ادم: اشمعني يعني؟
ندي: لان انا اعرفه معرفه شخصيه
ادم بغيره: تعرفيه منين ان شاءالله؟
ندي: اعرفه من زمان، اتقابلنا في امريكا وكان مقرب جدا من العيله هناك وبالتالي معرفتي بيه قويه مش مجرد معرفه عابره، انا هقابله وهتكلم معاه.

ادم: انتي لا هتقابليه ولا هتتكلمي معاه؟
ندي: ليه بقي ان شاءالله؟
ادم: علشان انا قلت كده
ندي بذهول: افندم؟
ادم: اللي سمعتيه
الكل عارف ان خناقه جديده هتبدأ وهتستمر لحد ما حد فيهم يسيب المكان
ندي: لا طبعا، ادم!
ادم: افندم! مقابله مش هتقابليه
ندي وقفت وادم وقف قصادها
ندي: انا بقولك اعرفه وهتكلم معاه انت ايه مشكلتك؟
ادم: مشكلتي اني مش عايزك تقابليه ولا عايزك تتكلمي معاه اقفلي بقي الموضوع ده
ندي: لا مش هقفله.

ادم: وانا بقولك اقفليه
ندي: مش هقفله يا ادم، انا سبق وسيبت الشغل هنا وانت جيتلي وقولتلي انك محتاجني يبقي سيبني اساعدك
ادم: مش دي الطريقه اللي عايزك تساعديني بيها
ندي بصدمه وكأنها استوعبت حاجه مهمه
ندي: انت مش محتاجني اصلا هنا، انت بس كنت عايز تخليني قدام عنيك صح؟ هههه وانا صدقتك بعد اذنكم.

اخدت شنطتها ومشيت وادم بيناديها بس ما ردتش عليه، كان هيولع، الكل بيبصله ومستنيه يتكلم بس قام وقف مره واحده ومشي وري ندي من غير ولا كلمه
لحقها بره واقفه مع كام موظف وسط المكاتب راحلها ومسكها من دراعها علشان ياخدها مكتبه يتكلموا بس شدت دراعها منه ووقفت قصاده بتحدي قدام الكل
ندي: انا مش هتكلم معاك، انا شغلي هنا انتهي
ادم: ما تلويش دراعي انا مبحبش الاسلوب ده.

ندي: انا ما بلويش دراعك انا بس بقولك ايه اللي هيحصل
طبعا صوتهم كان عالي فاللي جوه الاجتماع خرجوا
سالم: اهدوا انتو الاتنين لا ده مكانه ولا وقته
الاتنين بصوا لسالم ومع بعض
الاتنين: حضرتك ما تتدخلش
سالم رفع ايديه: قطعوا بعض
ادم: باباكي عنده حق لمي الدور وتعالي نتكلم جوه
ندي: انا مش عايزه اتكلم معاك اصلا...
ادم: كل ده علشان قولتلك مش هتقابليه؟

ندي: كل ده علشان سيادتك ما بتثقش فيا، انت زي ما انت، انت عمرك ما وثقت فيا ولا هتثق؟
ادم: ايه دخل الثقه دلوقتي هاه؟ ليه ما تسميهاش حب او غيره مثلا؟؟

ندي: لان الغيره بتبقي غير كده يا ادم، ساعت ما اتكلمت انا ومهندس وائل دي كانت غيره، في الحفله كانت غيره لكن دلوقتي ده تملك، لما تبقي خطوه كبيره في المشروع زي دي وانا اقدر اساعدك فيها وانت ترفض لمجرد الرفض يبقي ده مش منطقي ولا دي غيره ابدا ويبقي انت اصلا مش محتاجني هنا وانا هنا كصوره او براوز انت حاطو مش اكتر
ادم: كلامك مش صح انتي مش هنا صوره
ندي: يبقي اثبت كلامك ده، ثق فيا مره يا ادم.

ادم: الموضوع مالوش علاقه بالثقه يا ندي
ندي: الموضوع كله ثقه يا ادم، يا اما انت مش واثق فيا وفي اخلاقي وعلشان كده رافض ان انا اقابله؟ يا اما مش واثق فيا ان انا ابقي مسؤله عن خطوه مهمه في مشروعك؟ في كلتا الحالتين الموضوع ثقه.

ادم: انا مفكرتش كده ابدا، انا اولا لو عندي شك في اخلاقك او مش بثق فيكي مكنتش هطلب منك تتجوزيني ابدا ( الكل بيهمهم) وثانيا المشروع ده كله ما يهمنيش ده مجرد بيزنس وبعدين انا مستعد اسلمك عمري وحياتي فمشروع ايه ده اللي هخاف عليه، مازلتي سطحيه يا ندي في امور كتير، مقابله مش هتقابلي الراجل ده واللي عندي قلته
سابها ومشي بس هيا وقفته
ندي: انا سطحيه اوك، انت رافض ليه؟ بتفكر ازاي؟

ادم: بفكر زي ما بفكر بعد اذنك
راح لمكتبه ورزع الباب وراه وطبعا ندي وراه ورزعت الباب اكتر وصوتهم مازال عالي
سالم: كل واحد على مكتبه العرض المجاني خلص يالا
ندي وادم كملوا خناقهم
ادم: يا الله منك يا ندي، انتي عايزه ايه مني؟
ندي: افهم انت ليه رافض اقابله يا اما قسما بالله يا ادم لهخرج من المكتب ده ومن البلد كلها
ادم: انتي بتهدديني ولا ايه؟ الاسلوب ده ما بينفعش معايا على فكره.

ندي: انا ما بهددكش انا بس بقولك اللي هيحصل، انا مش هقدر افضل في مكان انت فيه وما اشوفكش ومش هقدر ابعد عنك ولا انت هتسيبني ابعد يبقي الحل اني اسيب البلد كلها تاني
ادم: انتي عايزه ايه دلوقتي؟ انا تعبت
ندي: عايزه افهم، ايه اللي صعب في ده؟ ليه حاطط حواجز بينا؟
ادم: الحواجز سيادتك اللي حطاها، انتي اللي رافضه اننا نكون مع بعض وبسبب حجج ملهاش لازمه
ندي: ممكن تكون بالنسبالك ملهاش لازمه لكن بالنسبالي مهمه.

ادم: وده نفس كلامي اسباب رفضي ممكن تكون ملهاش لازمه في نظرك لكن بالنسبالي انا مهمه
ندي: هقابله ومش هتمنعني وهجيبلك موافقته على المشروع
ادم بنرفزه: مش عايزها، عارفه انا غيرت رأيي اصلا انا مش هكلمه نهائي ريحي نفسك بقي
ندي يدوب هترد الباب اتفتح ودخلت مريم
مريم: لحظه وكملوا خناقكم( الاتنين بصولها) معلومه صغيره ما اديتونيش فرصه اقولها...
ادم: انجزي يا مريم.

مريم: فهد القرشي اللي بتتخانقوا عليه مش هنا هو في السعوديه وتحديدا في الرياض بس حبيت اوضح النقطه دي
خرجت مريم وسابتهم
ادم: اعتقد كده الموضوع اتقفل
ندي: هسافرله
ادم: نعم؟ لااااا انتي كده بقي اتجننتي رسمي، انا معنديش استعداد اكمل معاكي الجنون ده بعد اذنك
سابلها المكتب ومشي خالص
ندي خرجت هيا كمان والكل بيبصلها والكل عايز يعرف خناقتهم خلصت على ايه؟

تاني يوم ندي راحت لمريم: مريم هاتيلي كل حاجه عرفتيها عن فهد القرشي.

مريم: بس ادم
ندي: سيبي ادم ليا، هاتيلي بس اللي طلبته وجهزيلي نسخه من المشروع واحجزيلي على اقرب طياره للرياض
مريم فاتحه بوقها ومش عارفه ترد
ندي: اقفلي بقوك ونفذي اللي قلتلك عليه، واه صح احجزي تذكرتين مش تذكره واحده واحجزيلي فندق كويس علشان ننزل فيه
مريم: تذكرتين لمين؟ سالم بيه هيسافر معاكي؟
ندي بابتسامه: ادم اللي هيسافر، جهزيهم وقوليلي
مريم: حاضر بس لعلمك ادم مش هنا النهارده ومش هيجي الشغل.

ندي: عارفه
مريم جهزت المطلوب وعطته لندي وهيا بالليل راحت لادم ودي كانت اول مره تروحله شقته...
خبطت وادم فتح كان بلبس البيت ودي اول مره تشوفه بلبس في البيت غير الجلابيه بصتله من فوق لتحت باعجاب ظاهر
ادم: هتدخلي ولا هتفضلي تتفرجي من بره كتير
دخل ادم وساب الباب مفتوح وراه وهيا دخلت وقفلته
عجبتها الشقه اللي جوها كان هادي ورمانسي.

ادم قعد على الانتريه قدام اللاب بتاعه وكان فيه موسيقي واطيه شغاله فندي راحت وعلت الصوت ولقت اغنيتها شغاله اللي غنتها في الحفله فبصت لادم اللي لقته باصصلها واتقابلت عنيهم وبعدها بص للاب بتاعه، ندي وطت الصوت تاني وخليته هادي وراحت وقفت قصاد ادم وقفلت اللاب بتاعه
ادم رجع لوري في قعدته وبصلها وطبق ايديه على صدره
ادم: افندم؟
ندي طلعت ظرف من شنطتها وحدفته قدامه على اللاب بتاعه بصله
ادم: ايه ده؟

ندي: افتحه وشوف
ادم مد ايده وفتحه وقلب فيه ورماه تاني بغيظ
ادم: عايزاني اقول ايه؟
ندي: عرفت ايه دول؟
ادم: تذكره سيادتك للرياض
ندي: وتحتها تذكرتك انت
ادم: وبعدين معاكي؟ هو انتي بتعارضيني ليه؟ من يوم ما عرفتك للنهارده بتعارضيني لمجرد المعارضه
ندي: لا طبعا انت بس اللي ما بتحاولش تفهمني وما بتحاولش تعرفني اسبابك، يجري ايه لو قولتلي ما تعمليش كذا علشان كذا؟ بلاش صيغه الامر معايا يا ادم ارجوك.

ادم: ويجري ايه لو انتي نفذتي اللي انا بطلبه وبعدها تسأليني ليه وانا ساعتها هقنعك؟
ندي: لاني ما اتعودتش اعمل حاجه انا مش مقتنعه بيها وبعدين الصح انك تفهمني الاول انت عايز ايه وبعدها تستني مني اعمله ولا ايه؟ انت نفسك ما بتعملش اي حاجه غير المقتنع بيه صح ولا بيتهيألي؟
ادم: ندي انا تعبت من الخناق ارجوكي كفايا، انتي حجزتي التذاكر سافري انتي حره بس انا مش هسافر، خدي باباكي معاكي انا لأ.

ندي: ليه يا ادم ارجوك بقي؟
ادم: لا يا ندي سافري انتي بس لعلمك ده هيكون النهايه لينا علشان بس تبقي الامور واضحه، انا قلتلك ابعدي عن الموضوع ده وانتي رفضتي فاسف مش هكمل مع واحده بترمي كلامي عرض الحائط
ندي: هو انت مش واخد بالك ان احنا متطلقين اصلا ولا ايه؟
ادم: لا واخد بالي كويس بس عارف اننا بنحب بعض وعارف اننا هنرجع لبعض الموضوع وقت مش اكتر لكن كده احنا وصلنا لحيطه سد.

ندي: كل اللي طلباه منك ليه؟ ليه؟ ليه؟
ادم بنفاذ صبر: لاني خايف اوكي، خايف يا ندي..
ندي باستغراب: خايف؟ خايف من ايه؟

ادم: خايف انه يكون لك ماضي معاه هو كمان وخايف انك لما تروحي تقنعيه يفتكر ان ماضيه لسه عايش وخايف انك تضطري تعملي حاجه غصب عنك وخايف انه يوافق لمجرد انه يوصلك انتي، والاهم من كل ده مش عايز ابني مشروع على اساسك انت وبعدين انتي ازاي عايزاني اقبل ان ادخل شريك معايا وافق انه يشاركني علشان كان على علاقه سابقه بمراتي؟ ازاي؟ نقف قصاد بعض ازاي؟ بلاش، انا اقف قصاد نفسي ازاي؟ انتي بتفكري ازاي؟

ندي واقفه مذهوله ومبسوطه من جواها وسابته يخلص كلامه وبعدها قربت منه وقفت قصاده وهو جه يبعد بس مسكته من وشه وقربت قوي ومره واحده ادم مسك ايديها وبعدها عن وشه بس لسه ما سابهمش من ايده
ندي: انا بحبك قوي
ادم: وانا عارف ده بس برضه مش موافق
جه يبعد بس هيا ما سابتش ايديه فوقف مكانه وبصلها
ادم: ومش هتغيري رأيي بده
ندي ابتسمت: عارفه بس في نقطه مهمه انت ما عطتنيش فرصه اوضحهالك
ادم: اتفضلي.

ندي: ان انا وهو مش بينا العلاقه دي، ده كان واحد من اللي امي اتجوزتهم، الوحيد اللي انا احترمته وحبيته واعتبرته زي ابويا بس امي ملهاش في الجد والمحترم وبالتالي اتطلقت منه بس انا وهو فضلنا على اتصال وفي اي وقت بحتاج لحاجه مش بيتأخر وبيعتبرني بنته، عرفت ان رفضك مالوش اساس؟
ادم باستغراب: وما قولتيش ده ليه من الاول؟

ندي: انت اديتني فرصه؟ وبعدين انا كنت ناويه اقولك اول ما نبقي لوحدنا لاني محبتش اتكلم كده قدام بابا وقدام الموظفين بس انت اللي معطتنيش فرصه
ادم: كان ممكن تقوليلي بعدين وخلاص بس انتي وقفتي قصادي
ندي: لاني ما بحبكش تأمر وبس ومش عايزه ده
ادم: ويجري ايه لو تنفذي اللي انا بقوله من غير خناق؟
ندي: ويجري ايه لو انت تطلب باسلوب كويس؟
ادم: انا كده وده اسلوبي
ندي: وانا كمان كده
ادم: وبعدين؟

ندي: قابلني في نص الطريق، حاول تفهمني انت عايز ايه وانا هحاول انفذه
ادم: اتفقنا بس برضه انا معترض على سفرك
ندي: ليه بقي؟ وبعدين انا نفسي اعمل عمره يا ادم ممكن؟
ادم: عمره؟ دي ممكن طبعا، طيب خلينا نتجوز قبل ما نسافر يا ندي وتسافري مراتي؟
ندي بعد تفكير: لا اسفه، مش هقدر، سيب فاتن وانا شبيك لبيك لكن وهيا موجوده لأ
ادم: خلاص انتي حره انتي كده كده اصلا مراتي
ندي بابتسامه: مراتك؟ لامتي؟

ادم: لاخر يوم في عمري انا اصلا كنت متخلف ساعت ما طلقتك
ندي: كنت ومازلت
ادم: ماشي مازلت مش عاجبك؟
ندي: ماهو المصيبه انه عاجبني والمصيبه اني بعشقك يا ادم قوي
قربت منه وسندت راسها على صدره
ادم: والمصيبه الحاليه انك لو ما بعدتيش حالا مش هضمنلك ايه اللي ممكن يحصل
ندي ضحكت وبعدت: هتنزل توصلني؟
ادم: هغير ثواني
ادم دخل يغير هدومه واتصل بسالم
ادم: ايوه يا عمي انا هوصل ندي عندك دلوقتي البيت ومحتاج منك خدمه.

سالم: طبعا قول على طول
ادم: محتاج منك ترفض سفرنا انا وهيا مع بعض وانه ما ينفعش نسافر كده من غير علاقه شرعيه تربطنا ولو هيا مصره على السفر يبقي تسافر وهيا مراتي وبالتالي نكتب الكتاب
سالم: ادم انت عايزني تاني اجبرها على الجواز منك؟
ادم: عمي انت عارف اننا بنحب بعض انت بس اعمل الخطوه دي والباقي سيبه عليا انا ارجوك يا عمي دي اول مره اطلب منك طلب وزي ما انا ساعدتك قبل كده بطلب منك تساعدني.

سالم: يا ابني انت عارف غلاوتك عندي بس خايف اخسرها
ادم: ما تخافش وسيبها عليا اتفقنا
سالم: اتفقنا وربنا يستر
وصلوا البيت وادم وصلها وسالم خرجلهم
سالم: استني يا ادم وادخلوا عايزكم انتو الاتنين
دخلوا وقعدوا
ندي: خير يا بابا؟
سالم: دلوقتي سيادتك هتسافري مع ادم بصفته ايه؟ يعني مسافرين مع بعض ازاي؟
ندي: ده بزنس يا بابا.

سالم: ولا بزنس ولا غيره، انتي الحمد لله اتغيرتي وبقيتي متدينه وبقيتي عارفه الحلال والحرام، سفرك معاه حرام شرعا
ندي: بابا اعتبرنا كل واحد مسافر لوحده
سالم: سفرك لوحدك بدون محرم برضه حرام
ندي: يووه يا بابا انت عايز توصل لايه؟ وانت ساكت ليه ما تتكلم
ادم: انا عندي حل بس اتمني تسمعيه وما تعارضيش وخلاص
ندي: اتفضل قول
ادم: نكتب كتابنا قبل ما نسافر وبكده هتسافري وانتي مراتي واعتبر محرم ليكي.

ندي: وده اللي انت عايزه، بتلوي دراعي
ادم: انا بحبك وانتي عارفه ده كويس، بس حاليا لا مش بلوي دراعك احنا هنكتب الكتاب ولو عايزه تلغيه او تطلقي بعد ما نرجع حاجه ترجعلك انا عمري ما جبرتك على اي شيء ولو عايزه تكملي معايا هكون اسعد راجل في الكون كله، بس في نقطه مهمه لو انفصلنا تاني يبقي كده اتطلقنا مرتين هاه؟ فاضلنا واحده كمان والموضوع يخلص، القرار في ايديكي
ندي: بابا اتكلم.

سالم: كلام ادم صح، يا تسافري وانتي مراته يا تلغي فكره السفر تماما، القرار في ايدك
ندي حاولت تتكلم بس سكتت ومره واحده سابتهم وطلعت اوضتها
ادم وسالم فضلوا شويه بيتكلموا ويدوب ادم هيمشي ندي نزلت
ندي: انت لسه مكانك؟
ادم: انتي عايزه ايه؟
ندي: فين المأذون اللي جبته؟ مش ورانا طياره الصبح؟
ادم ابتسم: جاي في الطريق
خرج اتصل بسعد وقاله يجيبله مأذون من تحت الارض ويجي واتصل بكريمه وبلغها باللي حصل بسرعه.

كريمه: تاني يا ادم جواز بالشكل ده؟
ادم: اوعدك يا كراملتي هعمل فرح ما اتعملش قبل كده
كريمه: واوعدني ان دخلتك تكون هنا؟ في البيت ده؟
ادم: بس كده انتي تشاوري
جه المأذون مع سعد وكتبوا الكتاب وكان سالم وسعد شهود وندي من جواها فرحانه بس زعلانه في نفس الوقت كانت بتتمني تتجوز ادم بفرح كبير ومن غير ما يكون لها شريك
الكل مشي وسابهم لوحدهم
ادم: بقيتي مراتي تاني.

مسك ايديها وبيشدها يقربها منه وقرب منها جامد علشان يبوسها ومره واحده رفعت راسها و وشها في وشه وبتحدي
ندي: اوعي تتخيل للحظه اني هبقي مراتك بجد وانك ليك حقوق والكلام الفاضي ده؟ طول ما فاتن هانم على ذمتك انا ابعد من نجوم السما، علشان بس نبقي واضحين يا حبيبي
ادم بعد: ولازمتها ايه حبيبي اللي في الاخر دي! تصبحي على خير هجيلك بدري ونطلع على المطار.

وفعلا جالها واخدها على المطار و وصلوا الرياض ونزلوا في الفندق اللي مريم حجزتلهم فيه وندي كلمت فهد ورحب بيها جدا هيا وادم واتقابلوا ورفض يتكلم في الشغل نهائي الا لما يضايفهم بطريقه تليق بيهم وتليق بيه اولا..

اتجمعوا كلهم مع بعض علشان يتكلموا في الشغل وبدأ ادم وندي يشرحوا فكرتهم ومشروعهم ولاقي ترحاب كبير من فهد واستعد ورحب انه يمول المشروع كله من الالف للياء بس ادم رفض تماما الفكره واتفق انه بس يفتح فرع عنده في مشروعه...
ادم مع ندي في الفندق بيتعشوا
ندي: حاسه اني في سجن كده جوه الكابينه دي
ادم: هما نظامهم كده، كل المطعم كباين متقفله بحيث كل واحد مع عيلته براحتهم ومحدش يضايق حد.

ندي: ماشي يعملوا اماكن كده واماكن كده وكل واحد حر يقعد في المكان اللي يريحه
ادم: ده نظام بلد هتغيره على مزاجك؟ هما بيطبقوا الشريعه، ممنوع الاختلاط فبالتالي مانعينو
ندي: اهو دي خنقه المهم هنسافر من هنا امتي؟
ادم: بكره الصبح بدري هناخد الطياره لجده ومنها نشوف اي حاجه لمكه
ندي: ما تتخيلش انا متحمسه قد ايه وفرحانه قد ايه؟ ما تخيلتش ابدا ان ممكن اعمل عمره او اجي مكان زي ده ابدا ابدا.

ادم: ربك لما يريد بقي، ربنا يتقبلها منك ان شاءالله، المهم قومي نامي علشان الفجر هنصلي ونطلع على المطار يالا، ايه بتبصيلي كده ليه؟ شكلك عايزه تقولي حاجه؟
ندي: انا؟ لا انا مش عايزه
ادم: معني انك انتي مش عايزه وبتبصيلي كده يبقي مستنيه مني انا اقول حاجه! في ايه المفروض اقوله؟
ندي: ايوه ايه بقي؟
ادم: ايه بقي؟
ندي: ادم بقي
ادم: ماهو انا لو اعرف اقول على طول، مش عارف
ندي: انت مديونلي باعتذار.

ادم: انا؟ اشمعني بقي؟
ندي: علشان فهد
ادم: ماله فهد مش فاهم؟
ندي: علشان اللي انت عملته قبل ما نيجي واتهامك ليا اني على علاقه بيه وعدم ثقتك فيا
ادم: انا امتي اتهمتك؟ ولا امتي قولت اني مش واثق فيكي؟ على فكره انتي بتغيري الحقايق كده
ندي: امال اتخانقت معايا خناقه كبيره ليه؟
ادم: انا قولتلك اسبابي واعتقد انك تقبلتيها وما اعتقدش برضه انه كان من ضمنها عدم ثقه او اتهامات
ندي: ده فعلا صح
ادم: طيب امال ايه بقي؟

ندي: برضه ده ما يمنعش اني مستنيه منك اعتذار
ادم ضحك: قومي يالا علشان هنصحي بدري يالا ربنا يهديكي كمان وكمان يالا
اخدها وطلعوا ووصلها لحد باب اوضتها وقبل ما تدخل مسكها من دراعها وهمس في ودنها من غير ما يلفها ليه
ادم: حقك عليا يا ستي اني اتخانقت معاكي وفعلا كنت غلطان اني اتسرعت في الحكم سواء عليكي او على فهد ومتشكر جدا انك اصريتي على موقفك وجبتينا في الرحله الرائعه دي، كده مرضيه؟

ندي لفتله وبصتله بصه طويله وما ردتش بس قربت وباسته في خده ودخلت اوضتها وهو راح اوضته...

الفجر طلعوا ندي استغربت ادم في لبس الاحرام بتاعو بس حست بهيبه، وصلوا جده ومنها لمكه راحوا الفندق حطوا حاجتهم واتغدوا وطلعوا على الحرم على طول.

اول ما ندي شافت الكعبه دموعها نزلت وحست باحساس غريب جواها، ، وكأن مفيش شيئ في الدنيا دي كلها له معني الا ده، وكأن حياتها كلها ملهاش لازمه وانها اتولدت في اللحظه دي وبدئت من اللحظه دي، ادم سابها واقفه تستمتع بلحظتها دي وتفكر في كل حياتها وتعيد حساباتها لحد ما بصتله
ادم: يالا نبدأ
ندي ابتسمت: يالا.

ادم طول الوقت بيدعي ان ربنا يقرب ندي منه وتكون ديما جنبه ومن نصيبه ويخلصه من فاتن على خير او لو فضلت ما يظلمهاش معاه، ويلهمه ديما للصح...
عملوا طوافهم وخلصوه وادم معاها لو معرفتش حاجه بيقولها خلصوا الطواف وصلوا الركعتين وراحوا للسعي ما بين الصفا والمروه
ندي: ياه ده طويل قوي اروح شوط وارجع شوط صح لحد ما اكمل سبعه؟
ادم: اه يا قلبي انا، تروحي شوط وترجعي دي شوط وهكذا لحد ما تكملي السبعه.

ندي: يا لهووي يا ادم ده كتير جدا ليه كل ده؟
ادم: لان ده اللي عملته ستنا هاجر لما كانت بتدور على ميه لابنها، كانت بتجري المسافه دي رايح جاي سبع مرات وعلشان كده اتعمل السعي بين الصفا والمروه وده على حد علمي
ندي: طيب اقول ايه؟
ادم: كل اللي نفسك فيه، اتكلمي مع ربنا، اشكيله! اطلبي منه؟ ادعي!؟ اللي يريحك قوليه، مش شرط صيغه او دعاء محفوظ بس افتحيلو قلبك
ندي شايفه ادم جديد عليها بتعشقه من الاول وجديد.

ندي: طيب يالا نبدأ
ادم: يالا
خلصوا السعي
ندي: كده خلصنا صح؟
ادم: اه بس فاضل حاجه بسيطه
ندي: ايه هيا؟
ادم: نتحلل
ندي: ازاي؟ نعمل ايه يعني؟
ادم: تقصي شعرك
ندي بخضه: ايه؟ اقص شعري؟ لا طبعا
ادم: اسمعي للاخر، تقصي جزء بسيط من طوله سنتيمتر كده مش اكتر
ندي: اه انا اتخضيت، كده ماشي وانت؟
ادم: وانا كذلك، السنه التقصير بس الحلاقه افضل
ندي بخبث: وانت هتحلقه؟ خالص خالص؟
ادم: ايه رأيك انتي؟
ندي: لا وانا مالي انت حر.

روحوا على الفندق وادم نزل يحلق واتفق يشوفها بالليل لما يتعشوا، اول ما شافته بالليل شهقت من شكله وضحكت
ادم: للدرجه دي وحش؟
ندي: شكلك غريب وانت بطاطسايه كده
ادم: انا بطاطسايه ماشي يا ست ندي المهم يالا نتعشي.

ندي شافت شخصيه تانيه في ادم او بمعني تاني شافته على حقيقته، خوفه عليها وتقديره ليها وحبه اللي بيبان في كل حاجه بيعملها كل ده قربها اكتر منه وفهمها اكتر لشخصيته، دلوقتي بس عرفت وفهمت هو ليه ارتبط بفاتن، مكنتش مقتنعه ان احساسه بالمسؤليه يخليه يعمل كده بس دلوقتي فهمت وتصرفه زود تقديرها ليه
قبل ما يمشوا
ندي: تعرف؟
ادم: ايه؟
ندي: انا بحبك قوي
ادم ساب اللي في ايده وبصلها باستغراب
ندي: مستغرب ليه؟

ادم: يعني بقالنا فتره ما اتكلمناش في اي حاجه زي كده فاستغربتها دلوقتي مش اكتر
ندي: لان انا حاسه نفسي قدام ادم جديد، ادم مختلف عن اللي عرفته قبل كده
ادم: حبيبت قلبي انا زي ما انا ما اتغيرتش من اول يوم شفتيني فيه، بس انتي كل يوم بتفهميني اكتر، وبتقربي اكتر بس كده
ندي: فعلا انا حاسه اني قربت منك قوي بالسفريه دي واحساس انك انت مسؤل عني ده عاجبني، ادم!
ادم: عيون ادم
ندي: تتجوزني؟؟

ادم تنح: افندم؟ انتي بتهزري صح؟ انتي اصلا مراتي
ندي: لا ابدا بتكلم جدوجد جدا كمان، تتجوزني بجد؟
ادم: وفاتن؟
ندي: لو قبلت الوضع ده خليها ما قبلتش براحتها
ادم: ممكن اعرف ايه اللي خلاكي تغيري رأيك؟

ندي: لان في حاجات كتيره اتغيرت، نظرتي للامور اتغيرت، نظرتي ليك اتغيرت، وبعدين انا عارفه انك بتحبني وهتراعي ربنا فيا وغير كده انت عندك المقدره سواء الماديه او غيرها انك تفتح بيتين فليه لأ؟ وبعدين مش هرضي اني افرح على حساب حد، وكفايه قوي انك بتحبني...
ادم مسك ايدها وباسها: انتي ما تتخيليش انا شايفك ايه دلوقتي، انتي ملاكي الجميل، اول ما ننزل نتجوز بإذن الله.

ندي: هو انا مش خلاص مراتك؟ عايزه انزل وانا مراتك...
ادم: ياريت بس انا بعتبر اننا كتبنا كتابنا بس لسه بقي الفرح وبعدين انا وعدت امي اني هعمل فرح كبير جدا وان ليله دخلتنا هتكون في البيت
ندي: ما ليش دعوه اللي عرفاه اني عايزه افضل معاك على طول
ادم معرفش يرد لان قلبه بيدق بطريقه غريبه زي مراهق بيحب لاول مره
ندي: ايه ساكت ليه؟

ادم: لا ابدا، مش هعيد ارتباطي بيكي تاني بالطريقه دي، ندي انا عايز اعمل فرح ما اتعملش قبل كده وعايز اشوفك عروسه بالفستان الابيض واعتقد ان انتي كمان زيي ولا ايه؟
ندي: زيك، زيك طبعا بس ده ما يمنعش اني عايزه افضل على طول معاك
ادم: كلها بكره هنسافر واول ما نوصل مصر هنعمل فرح كبير جدا ايه رأيك
ندي: تمام طيب تيجي نكلم بابا ومامتك نبلغهم يجهزولنا لاكبر فرح في الدنيا
ادم: اوك يالا.

فعلا اتصلوا باهلهم وبلغوهم، سالم فرح جدا وقالهم انه هينزل يتفق مع اكبر قاعه يعملوا فيها الفرح
كريمه: طيب يا ادم وفاتن؟ هتسيبها خلاص؟
ادم: انتي ايه رأيك؟
كريمه: حبيبي دي حياتك وبعدين انا كنت معترضه من الاول على ارتباطك بيها
ادم: يالا اهو اللي حصل، المهم لا مش هسيبها ندي مش معترضه على وجودها اما هيا بقي حره عايزه تفضل خليها عايزه تطلق هيا حره فمعلش هسيبلك مهمه انك تبلغي عيلتها اني رجعت مراتي لذمتي.

كريمه: بتدبسني يعني؟
ادم: لا ابدا والله لو مش عايزه خلاص لما ارجع انا البلد اقولهم بس ما حبتش اني اعمل الموضوع ده في السر علشان محدش يفهمه غلط
كريمه: عارفه حبيبي انا بس بهزر، هروح النهارده وهبلغهم انت ما تقلقش وبكره هتلاقينا كلنا عندك وهبلغ اخواتك وهنعمل احتفال بيكم على الضيق
ادم: تسلميلي يا ست الكل
كريمه: صح ادم طيب انت على كده هتعملوا الفرح فين وامتي ولا هتعمل حاجه على الضيق؟

ادم: لا يا امي لأ طبعا، انا المره دي عايز فرح ومش اي فرح كمان انا عايز فرح يليق بيا انتي فاهمه؟ عايزك تعملي كل اللي كنتي بتحلمي بيه
كريمه بفرحه: بس كده من عيوني، هعملك فرح الكل يحكي ويتحاكي بيه
ادم: ربنا يخليكي ليا بس في نقطه مهمه
كريمه: قول يا قلب امك
ادم: الوقت مهم، عايز الفرح بسرعه
كريمه بحذر: ليه؟ وليه الوقت مهم؟ ما تسيبونا نعمل فرح كبير ونجهزله كويس؟

ادم: امي الوقت مهم لان خلاص انا وهيا جبنا اخرنا، وعلي يدك احنا حياتنا كانت ازاي؟ الموضوع وما فيه اني مشتاقلها مش اكتر
كريمه: ربنا يسعدكم
ادم قفل وبص وراه كانت ندي واقفه ومستمتعه بالحوار اللي سمعاه
ندي: هيا مامتك قالت ايه انت اعترضت عليه؟ وايه اللي انت ما تعملوش؟
ادم: كانت عايزانا نستني شويه تجهز لفرح كبير عايزه وقت يعني
ندي: وانت قلتلها ايه؟
ادم: اللي انتي سمعتيه
ندي: وايه هو اللي انا سمعته.

ادم: ساعات بحس انك طفله كبيره
ندي حطت ايديها حوالين رقبته واتعلقت فيها
ندي: انا فعلا طفله عندك اعتراض؟
ادم: وانا اقدر اعترض اصلا؟ انا بحبك زي ما انتي
ندي: هتعملي فرح كبير؟
ادم: هعملك
ندي: وهلبس فستان ابيض
ادم: هتلبسي احلي فستان
ندي: وايه كمان؟
ادم: هعملك كل اللي تشاوري عليه
ندي: كله كله؟ مش هتقولي لأ؟
ادم: مش هقولك
ندي: هتخليني اشتغل براحتي؟
ادم: انا من امتي اتدخلت في شغلك
ندي: ايه كمان؟ هتعملي ايه كمان.

ادم: ندي بس، انا غلطان لاهلك، بصي حبيبتي انا صرفت نظر عن الجوازه دي
ندي ضحكت: اوك انا بس بضايقك
ادم: واديكي ضايقتيني
ندي: طب اصالحك ايه رأيك؟
ادم: صالحيني.

كريمه راحت لعيله فاتن وقالتلهم ان ادم رد مراته وطبعا ابوها لانه راجل صعيدي وفاهم الاصول تفهم الموضوع وما اعترضش ابدا لكن فاتن هيا اللي اعترضت
فاتن: ادم اتجوز عليا؟
كريمه: والله يا حبيبتي الوضع معكوس انتي اللي اتجوزك عليها
فاتن: دي كانت طليجته
كريمه: واهو ربنا صلح ما بينهم
فاتن: طيب وانا؟
كريمه: انتي معززه مكرمه
فاتن: اه يتجوزها هناك ويفضل معاها وانا يجيلي مره في الشهر صح؟ انا لا يمكن اوافج ابدا.

كريمه: والله يا بنتي دي حياتك ودي حاجه ترجعلك انتي حره شوفي ايه اللي عناسبك؟
فاتن: انا مش موافجه انه يتجوز
كريمه: لا يا حبيبتي انتي مش من حجك تجولي حاجه زي دي، ادم مرته ردها ده موضوع منتهي، انتي بجي شوفي ايه اللي يناسبك؟
فاتن: اه يعني اخبط دماغي في الحيط؟ انا ماليش كلمه صح؟
كريمه: بصي يا فاتن انتي ما تعمليش دراما، انتي عارفه كويس ادم اتجوزك ليه اصلا فمش من حجك ابدا تعترضي.

فاتن: يعني احط جزمه في بوجي واسكت صح؟ لا مش انا دي ابدا، ومش حته واحده اللي هتاخد ادم مني
كريمه بصتلها باستغراب، ايه اللي عجبها في دي؟ وليه عرفت ابنها عليها؟ كان عقلها فين؟
كريمه: على العموم فكري واللي يناسبك اعمليه بعد اذنكم علشان الحج اجهز للسفر
سابتهم ومشيت ندمانه انها ورطت ابنها الورطه دي...
فاتن لنفسها: مش هتاخديه مني، انا اللي هبجي مرت الكبير مش انتي يا امريكاويه.

ادم وندي نزلوا على مصر وابوها وسعد كانوا في استقبالهم وروحوا كلهم على اتفاق انهم خلال اسبوع هيكون الفرح لان حجز القاعه مفيش بدري عن كده..
كل واحد روح بيته وادم لقي اخواته وامه مستنينه وكانوا واحشينو وهو واحشهم، ادم المرح بتاع زمان
بالليل اجتمعوا كلهم وسهروا سهره للصبح ندي ما فارقتش حضن ادم ابدا، طول الليل بيرقصوا سلو مع بعض وبيعيدوا ذكرياتهم...

رجعوا لاشغالهم والكل بيباركلهم في الشركه والكل بيساعد في تجهيز الفرح...
ادم سافر البلد يعزم اهلو على الفرح ويعزم معارفو كلهم وفعلا عمل كل المطلوب وقبل ما يسافر القاهره بالليل كان نايم
كريمه: ادم اصحي ادم
ادم صحي: في ايه خير؟ ندي جرالها حاجه؟
كريمه: بعد الشر عليها ياقلبي لأ
ادم: طيب ايه؟ بتصحيني ليه؟
كريمه: اختك بتولد وجوزها اخدها على المستشفي قوم وديني عندها
ادم قام بسرعه: لحظه وهجهز.

اخد ادم امه على المستشفي وقضوا الليله مع اخته لحد ما ولدت وجابت بنوته زي القمر
الصبح بدري ندي بتكلمه
ندي: طلعت على الطريق ولا لسه؟
ادم: لا يا قلبي ما طلعتش
ندي: ليه؟ وحشتني بقي؟ يالا اطلع
ادم: شكلك انتي اللي هتطلعي مش انا
ندي: مش فاهمه
ادم: ايتن ولدت
ندي بفرحه: بجد؟ امتي اخص عليك ما قولتليش
ادم: اهدي اهدي، لسه والده مكملتش ساعتين وما حبتش اصحيكي
ندي: حمدالله على سلامتها والبيبي اخباره ايه؟

ادم: الحمد لله الاتنين بخير
ندي: طيب انا هجيب بابي ونجيي اوك بيبي
ادم: في انتظارك
ندي: ادم صح كده هنأجل الفرح؟ صح؟
ادم: والله ما عارف يا ندي شكلها كده، ممكن نأجله اسبوع ولا اسبوعين لحد ما ايتن تتحسن، على العموم ده سابق لاوانه
ندي: طيب نيجي الاول وبعدها نتكلم
ندي بلغت ابوها واتحركوا الاتنين على الطريق ووصلوا الاستراحه.

ندي: بابي نوقف شويه، انا ميته من الجوع وبعدين بحب الاستراحه دي بالذات ياما انا وادم وقفنا فيها
دخلوا الاتنين يريحوا شويه في الاستراحه
ادم طول الوقت مستني ندي تيجي والوقت طول وتليفونها اتقفل وابوها ما بيردش وبدأ يقلق
كريمه: ايه يا حبيبي مالك؟ لو عايز تريح روح انت
ادم: لا ابدا بس قلقان، ندي اتحركت هيا وابوها من بدري والمفروض يكونوا وصلوا من ساعه بس اتاخروا وتليفون ندي مغلق وابوها مش بيرد.

كريمه: ما تقلقش ان شاءالله خير، الغايب حجته معاه وبعدين الاخبار الوحشه بتوصل، فاطمن ان شاءالله خير وهيجوا
دخل ادم وقعد جنب اخته بس القلق والخوف بيكبر في قلبه وعينه على التليفون وكلهم ملاحظين ده
ايتن: ما تقلقش ادم دلوقتي هتلاقيهم داخلين
ادم: ان شاءالله المهم انتي تقومي بالسلامه ونخرج من هنا، وبعدين يا كنتي بدرتي يا اخرتي
ايتن: ليه ان شاءالله؟

ادم: يعني جايه في توقيت!؟ اعمل فرح انا ولا اجلو ولا اعمل ايه؟ هاه؟
ايتن: امم كده، اعملو في معادوا انا ان شاءالله خلال اسبوع هبقي كويسه ايوه كنت عايزه ارقص واتنطط بس ملحوقه في فرح امجد بقي
حاولت ايتن تلطف الجو علشان تخرج اخوها من حاله القلق اللي مسيطره عليه
اخيرا تليفونه رن
ادم: ده ابو ندي، الو ايوه انتو فين؟
سالم: الحقني يا ادم الحقني
ادم وقف: في ايه؟ ايه اللي حصل؟
سالم: ندي، ندي يا ادم.

ادم: عمي اهدي وقولي ندي مالها في ايه؟
الكل وقف واتوتر
سالم: الحقني يا ادم ندي مفيش وملهاش اثر، مش لاقيها، ندي اتخطفت
سالم قال الكلمه وادم وقف جامد ولا قادر ينطق ولا قادر يتحرك.

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب

للانضمام لجروب الواتساب اضغط هنا

ادم: ده ابو ندي، الو ايوه انتو فين؟
سالم: الحقني يا ادم الحقني
ادم وقف: في ايه؟ ايه اللي حصل؟
سالم: ندي، ندي يا ادم
ادم: عمي اهدي وقولي ندي مالها في ايه؟
الكل وقف واتوتر
سالم: الحقني يا ادم ندي مفيش وملهاش اثر، مش لاقيها، ندي اتخطفت
سالم قال الكلمه وادم وقف جامد ولا قادر ينطق ولا قادر يتحرك
ادم: يعني ايه اتخطفت؟ انت فين؟

سالم: احنا دخلنا الكافتيريا اللي على الطريق اللي انتو متعودين تريحوا فيها ودخلت الحمام حد خبطني على راسي فقت ملقتهاش في اي مكان ومالهاش اثر وعربيتي اخدوها الحقني يا ادم
ادم: طيب اديني نص ساعه مسافه الطريق هبقي عندك وهبلغ البوليس انا جايلك
قفل التليفون وبص لعيلته
كريمه: ان شاءالله خير يا ادم ما تقلقش
ادم: ايتن انا لازم اروح
ايتن: اه طبعا حبيبي ان شاءالله خير طيب خد جوزي معاك.

ادم: لا لا خليه معاكي انا هاخد سعد وفتحي ما تقلقوش
كريمه: طمني بالله عليك يا ادم اول ما توصل لحاجه
ادم: حاضر
ادم خرج واخد فتحي معاه وبلغه باللي حصل واتصل بسعد يقابله على الكافتيريا وخلاص نص ساعه كان هو والبوليس والكل هناك وقابل سالم وحكاله اللي حصل بالتفصيل
قلبوا الدنيا عليها وملهاش اثر ولا حد شافها.

سعد: على فكره الحوادث كترت قوي في المنطقه دي، وبعدين فاكر لما طلعوا عليك في الطريق قبل كده؟ ماهو كان قريب من هنا
ادم: وبعدين هنعمل ايه؟ انتو عارفين يعني ايه ان ندي تبقي مخطوفه؟
فتحي: انا بلغت رجالتنا ومعارفنا في كل البلاد اللي حوالين ولو اي حاجه ظهرت هيبلغوني
ادم: وبعدين المفروض اني اعمل ايه؟ اقعد في البيت يعني ولا ايه؟

ظابط البوليس: احنا بلغنا كل الدوريات والاقسام وعملنا حواجز على الطريق يعني اللي خطفها مش هيعرف يتحرك المطلوب منك حاليا تروح البيت
ادم: افندم؟
ظابط البوليس: اسمعني بس 90% من حالات الخطف اللي في حالتك بيبقوا عايزين فديه
ادم: يعني ايه حالتي؟

ظابط البوليس: يعني غني ومعروف وله وضعه المالي او الاجتماعي، اللي خطف المدام عارف حضرتك او يعرف انك غني وهيتصل بيك وهيطلب فلوس فعايزين لما يتصل يلاقيك في البيت ممكن بقي؟ خد والدها واتفضل وسيب رجالتك لو تحب
ادم اخد فعلا عم سالم وراح على المستشفي اللي ايتن فيها والدكتور شافه وطمنهم عليه
ادم اخد عيلته وروحوا كلهم وايتن اصرت تروح معاهم علشان محدش يضطر يقعد معاها في المستشفي.

حاله قلق وخوف سيطرت على البيت ومحدش لاقي كلام يقوله يطمن بيه ادم او ابوه
فاتن جت تطمن عليهم وتسلم على ايتن واتفاجئت باللي حصل
فاتن: ربنا يطمنك عليها يا ادم
ادم بتريقه: وده بجد ولا ايه؟
فاتن: ايوه طبعا انا ايوه بكرهها ومش بحبها ابدا بس مش لدرجه اني افرح في خطفها انا مش وحشه للدرجه دي يا ادم
ادم: انا اسف يا فاتن مش اقصد بس.

فاتن: عارفه ما تقولش حاجه، يارب ترجعلك بخير، ممكن افضل هنا معاكم على الاقل اخلي بالي من ايتن؟ او لو تحب امشي همشي
ادم: لا خليكي مع ايتن احسن، متشكر يا فاتن
فاتن: على ايه؟ انا برضو مراتك بعد اذنك
اغلب اللي يعرفوا ادم من اهل البلد راحوله يقفوا معاه وكل واحد طلع رجالته يلفوا عليها في المنطقه اللي حوالين الكافتيريا والبلاد اللي حواليها، ابوفاتن كمان وامها راحوا بيت ادم.

الباب خبط ودخل ضيف غير متوقع نهائي وقابل ادم اللي استغرب وجوده في بيته.

ندي كانت مع باباها وداخله الحمام واتفاجئت بحد حط منديل على وشها وغابت تماما عن الوعي
البنت: هنعمل ايه دلوقتي؟
شاب: ساعديني احطها في العربيه يالا
البنت: وابوها؟
الشاب: عقبال ما يفوق نبقي مشينا يالا
حطوها في العربيه
البنت: انت عارف دي تبقي مين؟ وعارف جوزها يبقي مين؟ وبعدين دي معاها جنسيه امريكيه يعني الدنيا هتتقلب عليها.

الشاب: بقولك ايه احنا خطفناها وخلاص معدش ينفع نتراجع، هنطلب قرشين من جوزها ونرميها في الشارع وهيا تروح ولا مين شاف ولا مين دري
البنت: يا سلام بالبساطه دي؟ وبعدين انت عرفتها منين؟
الشاب: انا معرفهاش هيا انا اعرف جوزها بس بقولك ايه مش وقت رغي انتي كل المطلوب منك تحرسيها في الشقه وما تخليهاش تشوفك خلي وشها متغمي كده وبس يالا بينا
اخدوها وطلعوها على شقه البنت وربطوها في السرير وغمولها عنيها.

البنت: استني قبل ما تمشي
الشاب: عايزه ايه؟ انا لازم ارجع شغلي علشان محدش يلاحظ حاجه
البنت: لو فاقت وفضلت تصوت، الجيران هيسمعوها اعمل ايه انا؟
طلع قزازه وعطاهالها
الشاب: نقطتين على منديل هتنام تاني يالا سلام خلي بالك، الخبطه دي هتبقي خبطه العمر وهنرتاح انا وانتي بعدها ومش هنضطر للشغل ده ونعملنا اي مشروع نعيش منه انا وانتي، ان شاءالله ربنا هيوقف معانا
البنت: نبقي خاطفين وتقول ربنا؟

الشاب: ايوه اقول احنا مش هنلمسها وبعدين هيا وجوزها مليونيرات يعني لو خدنا منهم جزء مش هيفرق معاهم لكن هيغير حياتنا احنا
البنت: مش بالسرقه يا حبيبي، يالا اتكل على الله بس يكون في علمك دي اخر مره هشاركك في حاجه زي كده ولو طلبت مني حاجه تانيه هقطع علاقتي بيك نهائي، دي اخر مره يا عاصم
عاصم: اوعدك يا انتصار ان دي اخر مره وبعدها انا وانتي وبس.

سابها ونزل وهيا بتحلم باليوم اللي تتجوز فيه حبيبها وتسيب الدنيا القرف اللي عايشه فيها.

عند ادم: انت؟ انت ايه اللي جابك هنا وعايز ايه؟
جاسر: جاي اقابل ندي هانم بعد اذنك يعني؟
ادم ضحك بغلب: ندي؟ وعايز منها ايه؟
جاسر: عندي اخبار تهمها جدا فلو سمحت خليني اقابلها وبعدين حضرتك لازم تكون موجود وانا بكلمها لان الموضوع يخصك
سالم اتدخل: جاسر! ندي اتخطفت يا جاسر
جاسر: ايه اتخطفت؟ امتي وازاي؟ وما بلغتونيش ليه؟ انا عارف مين اللي خطفها
الكل بصولو وادم اول واحد نطق
ادم: مين وعارفه منين وازاي انطق؟

جاسر: براحه وواحده واحده الاول، تعرف الشخص اللي في الصوره ده؟
طلع صوره ووراهالو على موبيله
ادم: اعتقد شكله مش غريب مين ده؟
جاسر: فكر يا ادم وحاول تعرف مين ده لان تقريبا ده اللي خطف ندي
ادم بيحاول يفتكر: اعتقد ان ده واحد من الشباب اللي طلعوا علينا انا وفاتن ايوه فعلا هو، فاتن شوفي كده
جاسر شد التليفون من ايد ادم مع استغرابه
ادم: في ايه؟ هوريها الصوره
جاسر: لا مالوش لازمه
ادم: يعني ايه مالوش لازمه؟

جاسر: يعني هيا عارفاه كويس لان هيا اللي مأجراه
الكلمه رنت والكل اتصدم، الصدمات كتيره قوي اليوم ده، ابوها كمان اتصدم وبص لبنته اللي مش عارفه تعمل ايه؟
ايو فاتن: ايه اللي حضرتك بتجولو ده؟ بنتي ماتعرفش تعمل اكده ولا ليها في الكلام ده؟ حضرتك بتجول ايه؟
ادم: فاتن ايه اللي هو بيقولو ده؟
فاتن: انا ماليش دعوه هو كداب هو وندي، مش ده اللي كانت معاه في الحفله؟ هما بيخططوا يخرجوني بره حياتك، ندي عايزه تخلص مني.

ادم: اخرسي، ندي وافقت على ارتباطي بيكي وانك تفضلي على ذمتي وبعدين ندي عمرها ابدا ما تتسبب باذيه حد فاهمه؟ ابدا
فاتن: وانا اللي قتالت قتله يعني، هو بيكدب
جاسر: وانا عارف ان حضرتك هتقولي كده، طيب انا كداب ممكن حضرتك تقوليلي الفيديو ده معناه ايه؟ ادم لو سمحت ممكن تشغل السي دي ده؟
ادم اخد السي دي ووصله على الشاشه وشغله قدام الكل وكان فيه الحوار اللي ندي سجلته في الحفله وعطته لجاسر
الكل بص لفاتن.

ادم: انتي عملتي ايه؟

جاسر: ندي صورت الفيديو ده يوم الحفله وعطتهولي وانا فضلت وري الراجل بس ماعرفتش اوصل لحاجه ففضلت وري فاتن مرات حضرتك وراقبتها لحد ما اتفاجئت بيها قابلته وعطتلو فلوس مكنتش عارف ليه فقلت اقابل ندي واخليها تدخلك جوه الموضوع بس حاليا هيا اتخطفت وانت اكدت ان الراجل ده هو اللي طلع عليكم ومعاه اصحابه فاعتقد كده الامور واضحه. ندي كانت شاكه فيها من اول مره شافتها فيها وهيا كلفتني اراقبها كنت ديما بكدبها واقولها انتي غيرانه منها لكن هيا فضلت مصره.

ادم: هيا دي ندي بتصر لحد ما بتوصل لغرضها..
ادم راح لفاتن وضربها قلم وقعها على الارض
ادم: كله الا ندي لو شعره منها اتلمست قسما بالله لادفنك هنا انتي فاهمه؟
فاتن: انا ماليش دعوه
ضربها تاني: مين الراجل ده وعرفتيه ازاي؟ وندي فين؟
فاتن: انا ما اعرفش حاجه عنها اقسم بالله انا ما اعرفش هيا فين
ضربها تاني
ادم: مراتي فين؟
فاتن: ما اعرفش والله ما اعرف
جاسر اتدخل: مش كده يا ادم، طيب ما تعرفيش، ازاي توصلي للراجل ده؟

فاتن: هو شغال في الكافتيريا هو وخطيبته انا ما اعرفهمش انا ساعتها كنت في الكافتيريا مع ادم واتكلمت مع البنت وهيا اقترحت انهم يساعدوني وقالولي الفكره دي وانا وافقت لان محدش هيتإذي لكن خطف لأ انا ماليش دعوه بيه انا ماليش دعوه
بتعيط وادم اتمني لو يخنقها بايده.

فلاش باك.

دخلت فاتن الكافتيريا هيا وادم وهو دخل الحمام وطلع قعد على تربيزه وهيا دخلت الحمام ووقفت قدام المرايه وعيطت
بنت: انتي كويسه يا انسه؟
فاتن: انا كويسه ما تشغليش بالك متشكره على اهتمامك
البنت: شكلك مش كويس ساعات بيكون الكلام مع حد غريب سهل جربي وهترتاحي.

فاتن: عايزاني اقولك ايه؟ اني بحب واحد وهو في دنيا وانا في دنيا وعايش على وهم مراته القديمه، ولا اقولك انه مش شايفني خالص، مهما اعمل ومهما اقرب مش حاسس بيا، هو انسان محترم جدا وله وضعه وكيانه وقد المسؤليه ومستعد يضحي بحياته علشان خاطر حتي حد شغال عنده واستحاله يتخلي عن حد محتاجو لكن لحد عندي ومش شايفني اصلا عندك حل؟
البنت: طيب صارحيه بمشاعرك.

فاتن: هيعتذر بكل زوق وادب وبعدين قولتلك انه محترم جدا فهيعتذر وبس
البنت: طيب اجبريه يشوفك
فاتن: اجبره؟ ازاي؟
البنت: المشاكل ساعات بتقرب والازمات، اصطنعي اي مشكله وخليه هو يحلها وساعتها يمكن يشوفك
فاتن: تصدقي فعلا فكره، انا ممكن اخلي حد يقطع علينا الطريق مثلا وساعتها انا مسؤله منه قدام الكل فعمره ما هيتخلي عني وهيتحمل مسؤليتي، بس ازاي اجيب حد؟ انا ما اعرفش حد انتي تعرفي؟

البنت: لا انا ما اعرفش حد وماليش حد في الدنيا دي غير خطيبي
فاتن: ممكن خطيبك يعرف حد هو شاب وممكن يساعدني ارجوكي ساعديني وانا هساعدكم ادم غني وانا لو بقيت مراته هساعدكم اوعدك
البنت: هقول لخطيبي بس ما اعتقدش انه يعرف حد
فعلا البنت نادت على خطيبها وهو عجبته الفكره واقنع خطيبته ونفذوا خطتهم.

فاتن حكت حكايتها كلها
فاتن: صدقوني مكنتش اقصد حد وبعدين مفيش حد اتأذي ابدا.

ادم: محدش اتأذي؟ انتي شايفه ان محدش اتأذي؟بتدمري حياتي وتخليني ارتبط بيكي غصب وتقولي محدش اتأذي؟
جاسر: مش وقته يا ادم المهم دلوقتي، انا عايزك تكلمي الراجل ده
فاتن: لا انا ماليش دعوه بخطفه لندي والله ما ليا دعوه.

جاسر: وانا مصدقك بس انتي حاليا هتكفري عن غلطك بانك تساعدينا نرجعها، هتتصلي بيه وتقوليله انك عرفتي انه خطف ندي وتقوليلو ان ادم ردها وهيسيبك وانه لازم يطلب منه مبلغ كبير وبالنص انتو الاتنين فهمتي؟
فاتن: بس برضه انا ماليش علاقه بخطفها ادم صدقني
ادم: معدش يفرق اتصلي بيه انجزي
جاسر: لازم تخليه يقتنع انك انتي معاه
فاتن: اقوله يطلب قد ايه؟
جاسر: انتي كنتي متفقه معاه قبل كده على ايه؟
فاتن: 100 الف.

ادم: وكنتي ناويه تدفعيهم منين ولا دفعتيهم خلاص
فاتن: دفعت جزء بسيط والباقي اتفقنا انه بعدين
ادم: بعد ما نتجوز صح؟ تاخدي فلوسي وتديها لبلطجي؟ انا ازاي كنت متخلف كده؟ كان لازم افهم انتي مكنتيش مهتمه بسمعتك فانا ليه ابقي غبي واهتم بيه؟ متخلف غبي
كريمه: خلاص يا حبيبي المهم دلوقتي ندي
جاسر: فعلا ده اللي يهم حاليا كلميه واطلبي منه انه يطلب، نقول عشره مليون مثلا؟
فاتن: ايه؟ كل ده؟ وهو انت معاك مبلغ زي ده.

ادم بصلها باحتقار وما ردش عليها
جاسر: لازم نغريه بمبلغ كبير لان واحد زي ده هيكون اخره فكر في مليون ده لو وصل للحد ده يالا اتصلي والمهم الاول تتاكدي انها معاه لاحسن ما يكونش هو ويكمل معاكي ويعطلنا عن الخاطف الحقيقي، الاول لازم تتأكدي انهافعلا معاه وبعدها تأكدي عليه انه ما يلمسهاش ابدا خوفا من انتقام ادم وبعدها تعرضي عليه المبلغ ده فاهمه؟
فاتن اتصلت فعلا بيه وبدئت تتكلم والكل حواليها في صمت.

فاتن: الو ايوه، انا
عاصم: عايزه ايه دلوقتي؟
فاتن: انت ازاي تلعب من غيري؟ تصدق كده عيب
عاصم: العب ايه وكلام فاضي ايه؟ انا مش فاهم انتي بتتكلمي عن ايه؟
فاتن: لا يا واد انت فاكرني عبيطه ولا ايه؟
عاصم: انتي عايزه ايه؟
فاتن: انت ناوي على ايه؟
عاصم: مالكيش فيه..
فاتن: لا ليا ونص
عاصم: لا مالكيش انا اهو فتحتلك الطريق لحبيب القلب وفضيتلك الطريق وانتي اهوه هتاخدي الجمل بما حمل.

فاتن: يعني انت فعلا اللي خطفت ندي مراته؟
عاصم: مالكيش فيه بقي
فاتن: لا يا حلو ليا ونص، النص بالنص في اللي هتطلبه
عاصم: نعم يا اختي ليه يا حيلتها؟
فاتن: علشان ما اروحش ابلغ ادم عنك واخليه يبعت رجالته يجيبوك متعلق
عاصم: ما تقدريش لاني ساعتها هقوله انك انتي اللي خليتينا نطلع عليه في الطريق وان سيادتك اللي قلتنلنا نبوظ عربيته ساعتها مش هيسمي عليكي
فاتن: هههههه ضحكتني
عاصم: قصدك ايه؟

فاتن: قصدي انها معدتش تفرق ادم اتجوز ندي وردها وانا عطاني استماره 6 يعني قولتله او ما قلتلوش معدتش تفرق لكن انت هتفرق معاك
عاصم: انتي عايزه ايه دلوقتي؟
فاتن: يا بالنص يا هروح ابلغه
عاصم: ماشي انا هطلب منه 200 الف انتي 100 وانا ميه
فاتن: 100 ايه و 200 ايه؟ انت اهبل؟
عاصم: عايزه ايه دلوقتي؟
فاتن: انت عارف ندي دي تبقي ايه؟ ولا ادم نفسه ايه؟
عاصم: قصدك ايه؟ نطلب كام يعني؟ مليون؟
فاتن: مش بقولك اهبل؟

عاصم: قولي انتي يا حلوه نطلب كام؟
فاتن: عشره مليون، انت خمسه وانا خمسه ولا انت تشوف وشي ولا انا اشوفك بعد كده، تستلم الفلوس وتسيبها ولا مين شاف ولا مين دري بس اوعي حد يلمس شعره منها
عاصم: ليه بقي ان شاءالله؟
فاتن: لان لو حد لمس شعره منها ادم مش هيسكت ومش هيرتاحله بال غير لما يجيبك من قفاك لكن لو هيا رجعتله سليمه مش هيهتم قوي وهيسيب الموضوع للبوليس، المهم انت فين دلوقتي وندي فين؟

عاصم: انا في الشغل وندي في البيت مع انتصار
فاتن: طيب تمام كلمه بقي وشوف هيقولك ايه وخليك زي ما انت علشان هو رجالته مراقبين الكافتيريا ما تخليش حد يشك في حاجه فهمت؟ اوعي تضيع الفرصه دي بغباءك دي فرصه العمر ولو ضاعت مش هترجع تاني
قفلت فاتن وبصتلهم ادم وجاسر اتحركوا على الكافتيريا وهما في الطريق عاصم اتصل بادم وهو مثل عليه انه موافق زي ما جاسر طلب منه ووافق على كل طلباته.

واخيرا وصلوا الكافتيريا وبلغوا البوليس باللي وصلوله وحاطوا الكافتيريا كلها وجاسر مسك عاصم وادم طلع مع فرقه البوليس لمكان انتصار اللي اتفاجئت بالبوليس محاوط بيتها، ادم دخل جاب ندي اللي كان مغمي عليها فاخدها وطلع بيها على المستشفي واكدوا انها كويسه بس متخدره...
اخيرا فاقت وادم جنبها واول ما فاقت صرخت بس شافت ادم فسكتت واخدها في حضنه يطمنها
ندي: كابوس يا ادم كابوس
ادم: والحمد لله فوقتي منه على خير.

ندي: انت ازاي عرفت بيا؟
ادم: انتي كان عندك شك اني هعرف اوصلك؟
ندي: ابدا حبيبي بس خفت عليك
ادم: عليا انا؟ يالا المهم انك كويسه
ندي: مين اللي خطفني وليه؟
ادم: اتنين كانوا عايزين يتجوزا على حسابنا فقالوا يخطفوكي ويطلبوا مني فلوس وانا ادفعها وهما يتجوزا
ندي: وانت استخسرت تدفع الفلوس؟
ادم: افندم؟ انتي بتقولي ايه؟ انتي هبله؟ فلوس ايه اللي هستخسرها؟
ندي: طيب ما دفعتلهمش ليه؟
ادم: انا كنت هدفع بس عرفت اوصلك.

ندي وادم كملوا خناقهم المعتاد واخدها وخرجوا وراحوا على البيت وهناك الكل كان متجمع وحكولها بالتفصيل كل اللي حصل، ادم طبعا طلق فاتن وعمها استغل الفرصه وطلبها لابنه رمضان وطبعا ابوها وافق بعد الفضيحه دي
ندي: تعرف ان انا مبسوطه اني اتخطفت
ادم: ليه بقي ان شاءالله؟
ندي: علشان لو مكنتش اتخطفت مكنتش هطلق فاتن
ادم ابتسم: اول مره اعرف انك شريره كده.

ندي: انا شريره؟ انا اللي اتفقت مع رجاله يضربوك؟ ولا انا اللي اتسببت في خطف مراتك ولا ايه؟
ادم: اولا معلومه صغيره هما كانوا تلاته وانا واحد ( ضحكت جامد) وبعدين انا ضربتهم برضه ( بتضحك اكتر) انا عايز اعرف انتي بتضحكي ليه؟
ندي: اصلك مكسوف تقول انك اتضربت؟
ادم: ما اسمهاش اتضربت وبعدين قولتلك انهم تلاته
ندي: برضه اتضربت
ادم: كنت بايديا وهما معاهم سكاكين وعصيان
ندي بترجع لوري وبتضحك وهو وراها
ندي: برضه اتضربت.

ادم: اتضربت اتضربت عايزه ايه انتي؟
ندي: عايزه حبك
ادم: وانا مش بس بحبك انا بعشقك يا جطتي البريه...
ضمها ادم في حضنه واخدها يسهروا بره...
ادم عمل لندي فرح خرافي وكان احسن من الاحلام، ادم كان فتي احلام ندي اللي ياما حلمت بيه واتمنته وندي بشكلها الجديد كانت معشوقه ادم
راحلها اخدها من الكوافير واول ما شافها كان احساسه غريب، جديد عليه، ضمها بحب ومسك ايدها وركبوا عربيتهم وسعد هو اللي سايق
ندي: مبسوط؟

ادم: متتخيليش قد ايه! انا حلمت باليوم ده كتير قوي يا ندي ومش مصدق انه اخيرا جه
ندي سندت على كتفه بحب: انا بحبك قوي ياادم
ادم: وانا بعشقك يا عيون ادم
وسعد باصصلهم في المرايه ومبتسم وفرحان جدا
ادم: بص قدامك يا سعد وحياه ابوك انا عايز ادخل دنيا هاه! ركز في الطريق
سعد: حاضر يا سي ادم بس حضرتك ما تتخيلش فرحتي بيكم جد ايه؟
ندي: متشكره ليك قوي يا سعد لولاك كان ممكن اكون في امريكا
ادم: واشمعني بقي سعد عمل ايه؟

ندي ابتسمت: بعد ما انت مشيت من عندي لما رجعت من السفر جالي واقنعني اني افضل وحكالي ليه خطبت فاتن وشرحلي ظروفك كلها وساعتها قررت اني افضل واجرب حظي معاك
ادم بص لسعد: كل ده عملته من ورايا؟
سعد: اعمل ايه يا سعاده البيه ماهانش عليا حبكم يضيع اكده، وبعدين انا مجرب الحب وناره
ادم: والله يا سعد مش عارف اقولك ايه بس انت بجد صاحب واخ كمان.

دخلوا قاعتهم وبدؤا برقصه سلو هما الاتنين ورقصوا على اغنيه ضميني وانسي الدنيا
عنيهم كانت متعلقه ببعض وبس والحب ظاهر للكل
ادم رقص مع اهل بلده رقصه صعيدي وندي افتكرت اول مره دخل بيها البلد وهو لابس جلبيه ورقص بالعصايه المره دي اهو بيرقص بس لابس بدله وهي بتابعه بحب ونفسها تقوم وتقول للدنيا كله ده حبيبي انا وبس، ادم بصلها ولاحظ نظرتها ليه فقرب منها وشدها معاه تحت ايده..

كانت ليله حب والكل فرحان معاهم واهل البلد كلهم بيهنوهم وبيباركولهم...
خلص الفرح والعيله بتسلم على ندي وادم وبيهنوهم
كريمه: ربنا يسعدكم حبيبي
ادم: تسلمي يا ست الكل
كريمه: هتقضي الليله هنا والصبح تطلعوا على شهر العسل بتاعكم؟ صح؟
ادم: اه ان شاءالله
ندي: لا مين قال ان احنا هنقضي الليله في البلد؟ احنا هنسافر على طول
ادم: لا طبعا هنقضي الليله هنا
ندي: لا هنسافر على طول
ادم: وانا قلت هنقضي الليله هنا.

ندي: ليه بقي ان شاءالله؟
ادم: علشان انا قلت كده
ندي: يا سلام ايه انا قلت دي
ادم: ندي اسمعي الكلام
سالم: يا الله منكم انتو الاتنين انا مش عارف انتو هتتجوزوا ازاي
كل واحد قعد في جنب وسابوهم يكملوا خناقهم المعتاد
ندي: لا طبعا مش هسمع، قلتلك بطل الاوامر دي
ادم: وانا قلتلك نفذي كلامي وبعدها اتكلمي
ندي: ده مش هيحصل ابدا.

كريمه لسالم: تفتكر هيعمروا مع بعض المره دي؟
سالم: هما بيحبوا بعض وده المهم وبعدين هما بيعشقوا خناقاتهم دي وطول ما بيحبوا بعض ديما هيلاقوا الطريق لبعض ما تخافيش عليهم
كريمه: طيب نتدخل؟
سالم: لا سيبيهم هما لو محدش فيهم قتل التاني هيتصالحوا لوحدهم..
ادم: ندي اسمعي الكلام
ندي: طيب ما تسمع الكلام انت
ادم: طيب يالا نروح وبعدين نتفاهم
ندي: لا انا مش هروح معاك انا رايحه لابويا.

ادم حط ايديه في وسطه: روحي لابوكي خليه ينفعك وانا هروح لفاتن اهو على الاقل كانت بتسمع الكلام.

ندي شهقت وطلعت تجري وري ادم والكل بيضحك عليهم
اخيرا وافقت انها تروح معاه وطول الطريق بتفتكر اول مره راحت معاه ودخولها البلد والكل بيستقبلهم
بس اختلاف كبير بين احساسها الاول ودلوقتي
وصلوا البيت ودخلوا الجنينه والكل بيزغهم ومره واحده ندي وقفت
ادم: ايه؟ وقفتي ليه يالا؟
ندي: لا مش هدخل كده شيلني
ادم بص للي حواليه: لما ندخل جوه
ندي: لا هنا
ادم: يا بنتي لما ندخل حتي من الباب
ندي: لأ هنا.

ادم: يا ندي الناس بتتفرج علينا ادخلي
ندي: يتفرجوا وانا مالي، مش هدخل انا عايز تدخلني شيلني
ادم: يا سلام هو امر ولا ايه مش شايل
كريمه اتدخلت: ادم، ابوس ايدك شيل مراتك وادخل واقفلوا عليكم بابكم واتخانقوا براحتكم بس احنا عايزين نروح
ادم وندي بصوا للي حواليهم وحسوا فعلا ان الكل مستنيهم يدخلوا وبصوا لبعض
ندي: انا عندي استعداد اقف للصبح
ادم: وانا معنديش.

شالها والكل صفر وضحك وزغرط ودهل بيها البيت وقفل الباب وراه...
ادم: ياااااااه اخيرا يا ندي دخلتي الاوضه دي تاني
ندي: اخيرا بس اوعي تسيبهالي تاني وتخرج
ادم: انا مسبتهاش اولاني علشان اسيبها تاني
ندي: اوعي تبعدني عنك تاني
ادم: مش هيحصل ابدا، انتي هتفضلي جوه قلبي وجوه عيوني..
عاشوا حياه جميله في مجملها وخناقهم كان بيحلي حياتهم اكتر واكتر وحبهم كان بيكبر كل يوم...

امجد اتخرج واتجوز ومسك الشغل مع اخوه وبقي هو دراعه اليمين...
سالم اكتشف انه معجب بمريم سكرتيره ادم وطلب يتجوزها وفعلا اتجوزوا...
ندي فضلت تزن على ادم انه يتنازل عن المحضر ضد عاصم وخطيبته لان مالهمش سوابق والدنيا لطشت معاهم وطلبت منه يساعدهم يتجوزا وخلي عاصم يشتغل عنده وتحت عينه...
امجد اتجوز زميلته في الجامعه بعد ما اتخرجوا ومسك مع اخوه الشغل...

المهم في الحياه انك تفهمها صح وتعيشها صح وتخلي طريقك لربنا ديما عامر وهو هيفتحلك كل طرق الخير وهيبعتلك ديما اللي ياخد بإيدك
وبعدين ديما فكروا ان اي شيئ بيحصل بيكون له حكمه حتي لو حسيت في وقتها انه ضايقك، ربنا ديما له حكمه في كل شيئ...
تمت بحمدلله
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-