رواية زواج بدون موافقة رعد وعشق كاملة جميع الفصول بقلم نجمة السماء

رواية زواج بدون موافقة رعد وعشق كاملة جميع الفصول بقلم نجمة السماء


رواية زواج بدون موافقة رعد وعشق كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة نجمة السماء رواية زواج بدون موافقة رعد وعشق كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية زواج بدون موافقة رعد وعشق كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية زواج بدون موافقة رعد وعشق كاملة جميع الفصول

رواية زواج بدون موافقة رعد وعشق بقلم نجمة السماء


رواية زواج بدون موافقة رعد وعشق كاملة جميع الفصول

:انتي هتتجوزيه يعني هتتجوزيه.
: بس يا بابا حرام عليك هو ايه ذنبه.
: ملكيش دخل انتي احنا متفقين.
: يعني هو موافق علي الجوازة دي.
: حتي لو مش موافق برضه هتتجوزوا.
: تمام وان شاء الله امتي الفرح.
: مش هنعمل فرح كتب كتاب بس.
: اه خلاص يوم كتب الكتاب ابقا قلي اجهز.
مشيت بس وانا رايحه الاوضه اتصدمت في حيطتها.
…اه ما أنا عمية.
: يا بنتي بتعملي ليه في نفسك كده، مش قولتلك متمشيش لوحدك.
: انتوا اللي ليه بتعملوا فيه كده وبتعملوا ليه فيه كده.
: يا بنتي ما احنا مش هنفضلك طول حياتك.
: قوم تجوزوني لواحد مش بيطيقني ولا أنا بطيقه ولا بطيق صنفهم اصلاً.
: يا بنتي ده برضه ولد عمك ومش هيعملك، ومش كل الرجاله زيه وانا حذرتك منه كتير وانتي اللي اصريتي انه بيحبك.
: خلاص يا ماما أنا راضيه بنصيبي.
دخلت وعيوني دمعت وبكيت كتير وأنا بفتكر اللي حصل معايا.
دقيقة بس اتعرفوا عليا.
أنا عشق شابة لسة في سن العشرين مش هقول جميله أنا هوصف نفسي وانتوا تخيلوني …
أنا عندي شعر طويل لونه اسود غامق، وعيوني زرقة لون البحر ،رموشي طويلة وغزيرة، وطولي حلو ومتناسق مع وزني، ايه تخيلتوني.
واللي رايحه اتجوزه ده ابن عمي كنا قراب من بعض خالص واحنا صغيرين بس من بعد اللي حصل هو مش بيطيقني وأنا مبقتش اطيقه برضه.
اكيد نفسكوا تعرفوا ايه اللي حصل.
رعد ده ابن عمي امه كانت زي امي كانت بتحبني اكتر ما بتحبه وأنا كنت …كلمة بعشقها قليلة عليها.
هي كان نفسها في بنت بس جابت رعد وللأسف عمي مات بعد ما هي ولدت رعد بشهر «الله يرحمه»بس هي فضلت عايشه معانا، كنا دايما مع بعض بنلعب أنا ورعد واختي.
رعد أكبر مني بخمس سنين،و كان عندي سبع سنين آخر مرة اشوفه.
هو سابني ليه …علشان أمي سابتني لما كملت خمس سنين خدت اختي التوأم ومشت.
بعدها بسنتين جدي قال بابا انه يتجوز مرات عمي بس رعد مكنش موافق خالص، بس طبعا بما انه كان لسه طفل مين هيسمع
بابا ومرات عمي اتجوزوا لأنه جدي اصر علشان أنا مترباش من غير أم ولا رعد يتربي من غير اب، وأنا ورعد بقينا نتخانق كتير علي عكس ما كنا زمان وفي مره هو ضربني فيا فماما اللي هي امه وقفت معايا وعاقبته ومن وقتها واحنا مش بنطيق بعض.
بعدها بوقت رعد راح يعيش عند جده اللي هو ابو امه بس كان عايش في صعيد مصر، بسبب انه محدش بيهتم بيه، ماما حاولت معاه كتير انه يفضل بس هو اصر وراح عاش معاهم برغم انه جدي منعه، كان بيجي يزورهم بس دايما مكنتش بشوفه، كنت ببقا في المدرسة أو عند صحابي.
من وقتها وأنا مش بشوفه بس بسمع انه بقي دكتور جراح مهم زى ما كان نفسه
…………………………
من بعد بكي كتير تعب ورحت نمت.
صحيت علي صوت ماما: قومي يا حبيبتي يلا علشان هنروح نجيب أي فستان علشان كتب الكتاب.
عشق: ضروري يعني ما ألبس أي حاجة في الدولاب.
الأم«حنان»: لأ يا حبيبتي ده برضه كتب كتابك ده يومك.
عشق باستهزاء: يومي بس يلا نطلع نشم هوا.
عشق قامت بمساعدة امها وأمها لبستها وراحت لبست وطلعوا.
عشق: ماما احنا لسة في البيت علي كده.
حنان: اه يا حبيبتي استني عمك حسن هيجيب العربيه.
عم حسن: يلا يا ست الكل طلعت العربيه اهو.
ركبنا العربيه ورحنا محل ملابس.
: اهلا وسهلا يا مدام.
حنان: ممكن أي فستان أو دريس حلو للآنسة دي.
: اه طبعاً فيه فساتين تحفة هنا اتفضلي.
دخلنا وأول ما دخلني.
: اتفضلي يا آنسة نقي اهو كل الفساتين اللي عندنا.
عشق وتكاد تبكي:بس أنا مش بشوف.
: اه آسفه مكنش قصدي.

عشق: ولا يهمك ما انتي متعرفيش اصلا، بس ماما هي اللي هتختارلي اصلاً ماما هي عيوني من لما معدتش اشوف بيهم هي اللي بتعملي كل حاجه.
: ربنا يخلهالك.
عشق: يا رب، وتوجه كلامها لامها.. يلا يا ماما اختاري اي حاجه وبسرعة.
ماما اختارتلي فستان الله واعلم شكله ايه بس هي بتقول انه حلو وانه هيبقي خرافة علي.
عشق: ماما هو الفستان لونه ايه.
حنان: لون عيونك يا روحي ازرق زي البحر.
عشق: امم طب والشوز لونها ايه.
حنان: لونها أسود يا نور عيني.
عشق: ماما هو انتي مبتزهقيش من كتر أسألتي عن الألوان أو ان كنا فين.
حنان: لأ طبعا يا حبيبتي انتي كل ما لي في الدنيا من بعد رعد، ولولاكي مكنتش هتجوز ابوكي.
عشق: انت أحسن أم اشوفها في حياتي.
حنان: طب يلا علشان نلحق نجهز.
عشق: ليه فيه ايه.
حنان: كتب كتابك النهارده.
عشق: نعممممم.
حنان: ايه يا حبيبتي ما انت عارفة انك هتتجوزي.
عشق: اه بس مش النهاردة.
حنان: بس ما انت عارفه ابوكي هما اتفقوا علي النهارده لأنه رعد هيسافر الصعيد بكرة.
نروح عند رعد بقا…….
الممرضة: حضرت الدكتور مريض الغرفة رقم 7 تعب خالص.
رعد: الضابط المصاب برصاصة قرب القلب.
الممرضه: اه هو.
رعد راح الغرفه 7 وشاف المريض وحلته الصحية كانت متدهوره خالص كان ممكن يموت.
رعد: جهزوا غرفه العمليات.
الممرضة: بس يا…
رعد: مبسش المريض هيضيع مننا.
الممرضة: تمام.
جهزوا غرفة العمليات والعمليه تمت بنجاح الحمد لله.
الطبيب: دكتور رعد مبروك علي نجاح العمليه.
رعد: هه مبروك ليه كنتوا فاكرين اني هفشل مثلاً يا دكتور خالد.
خالد في نفسه: يخربيت أبو غرورك إن ما وريتك.
وبعدين قال بصوت مليان حقد وعالي نسبيا: لا لسمح الله دا انتي دكتور رعد اللي محدش مات علي ايدك اللي ومفيش عملية دخلتها إلا ونجحت.
رعد: كويس انك عارف، سلام بقا علشان الشغل كتير.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
ده عاد بقا رعد آخر غرور هو صاحب مستشفى الدمنهوري هنا وعنده مستشفي في الصعيد، ده غير انه ساعات بيطلبوه من بلاد برا.
هو دلوقتي بما انه البطلة عمياء اوصفه أنا…
رعد شاب وسيم جدا عيونه رمادي وجسمه رياضي وطوله طول نخله، يعني هو طويل يمكن185سم، وشعره احلا حاجه فيه لونه أسود وبيعمله بطريقة غريبة بس بتخليه قمر.«والله عنده حق يغتر بنفسه».
يتبع….

حل المساء على بطلتنا وهي مش عارفة تعمل ايه تهرب طب مهي مش بتشوف علشان تعرف تروح مكان، فضلت تبكي علي حالها كتير لحد الساعة 3 العصر.
حنان دخلت اوضتها.
عشق: ماما انتي اللي دخلتي.
حنان: اه أنا يا روحي، يلي قومي علشان اجهزك.
عشق تضحك باستهزاء: محسساني جواز عن حب هتجهزيني مهو كفاية رحت معاكي جبنا فستان.
حنان: يا حبيبتي ده مهما كان جوازك ورعد هيبقي جوزك لازم حتي تبتسمي بس أنا مش طالبه منك المستحيل صح هو كتب كتاب بس فيه صحاب ابوكي وصحاب رعد متكشريش في وشهم وبعدين يا ستي ربنا بيقولي «فضحكت فبشرناها» استهدي بالله وقومي يلي علشان تلبسي.
عشق: ونعم بالله، يلي توكلت علي الله ولا حول ولا قوة إلا بالله، هو قدري ومكتبلي اعيشه.
حنان: ايه يلي ولا لسه برضه.
عشق: يلا يا ماما.
ماما قعدت أربع ساعات تلبسني وتمكيجني بس مش مكياج كتير زي ما أي عروسة بتحط ما أنا أصلا بشرتي بيضه وصافيه«مش غرور ده اياكو تشوكو فيا عيب».
وبعد ما خلصت معايا وهي لبست بابا جه نادمنا علشان المأذون كان هيمشي.
بابا عشق: ايه خلصتوا.
حنان: اه يا محمد خلصنا.
محمد: طيب يلا هاتيها وتعالو.
حنان: يلا مالك متوترة كده ليه ولا كأنك داخلة حرب.
عشق: والله يا ماما أنا حاسة كده حاسة اني محارب ورايح يحارب مش عروسه يوم كتب كتابها.
حنان: يلي يا عشق توكلي علي الله إنت مش في ايدك حاجه تعمليها ولا أنا فيه في ايدي حاجة اعملهالك.
نزلنا وتكتب الكتاب، وتقال الجملة الشهيرة التي حطمت كياني.
بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في الخير.
عيوني دمعت بس مسكت نفسي ومبكتش وبعدها بشوي اصحاب رعد جو يباركوله وصحاب بابا برضو باركولنا. وبعدها بساعتين من مباركات ورقص رعد واصحابه.
الأب: يلي يا عشق.

 

 

عشق: ماما سلام هتوحشيني خالص ابقا اتصلي عليا كل يوم.
حنان: وانت هتوحشيني اكتر يا حبيبتي، وانت يا رعد خلي بالك منها دي أمانه في رقبتك.
رعد: تمام بس ممكن يلي علشان احنا بكرة هنسافر.
بابا مسكني وحط ايدي في ايد رعد.
محمد: دي الامانة الوحيدة اللي هسلمهالك بس دي بحياتي كلها أنا مش ضامن حياتي بس واثق فيك انك هتحميها وهتحافظ عليها ليلا كده مكنتش جوزتهالك.
ركبنا العربية ورحنا ڤيلته.
عشق: احممم وصلنا.
رعد: اه، هتعرفي تنزلي ولا أساعدك.
عشق: لأ شكراً.
عشق حاولت تنزل، نزلت من العربيه بس مكنتش عارفة هتروح فين.
عشق: استاذ رعد ممكن تساعدني.
رعد: ما كان من الأول بس يلا ما علينا.
رعد راح مسك ايد عشق بس هي برضه مكنتش عارفة تمشي كويس فبدون أي مقدمات رعد شالها وهي تمسكت فيه.
رعد ودي عشق اوضته ورماها علي السرير.
عشق: اه ضهري اتكسر اه ليه طب ترميني كده اه.
رعد: ما كفاية خلاص كل ده علشان رميتك اومال هيحصل فيكي ايه بعدين.
عشق: قصدك ايه.
رعد: هتفهمي اكيد بس مش دلوقتي، اتني بس اتخمدي دلوقتي.
عشق: وهنام بالفستان كده.
رعد: وأنا مالي متقلعيه.
عشق: طب ممكن توريني طريق الدولاب والحمام.
رعد اخدها وهما ماشيين عشق كانت بتحط ايدها علي الحيطان بتاعت الأوضة.
رعد: وايه ده كمان ليه بتلمسي الحيطة بقا.
عشق: بحفظ الطريق بس.

 

 

رعد: اه طب يا ستي اهو الدولاب.
عشق: تمام فين الحمام بقا.
رعد: تعالي اوريكي.
عشق: تمام دقيقة اطلع هدومي اللي هلبسها.
رعد: بسرعة يا ريت مش فاضيلك.
عشق طلعت هدومها بسرعه وراحت مع رعد.
رعد: وصلنا.
عشق: طب ممكن توريني فين البانيو والدش يعني ورهوني من جوه.
رعد دخل معاها ووراها طريق كل حاجة فيه.
رعد: كده تمام ولا اجي اسبحك بالمرة.
عشق: لأ شكراً، كتر خيرك.
عشق اخدت دش وقلعت الفستان بعد معاناه كبيرة وغيرت لبسها وطلعت من الحمام وهي بتلمس الحيطة علشان تعرف الطريق.
وصلت للسرير بتلمسه لقت رعد نايم عليه.
فضلت تلمس في وشه وملامحه كانت حلوة وكان عنده دقن بسيطه، رعد حس بيها وصحي.
رعد: واخيراً طلعتي اتفضلي نامي.
عشق كانت رايحة تنام علي السرير بس رعد وقفها.
رعد: وانت رايحة تعملي ايه بقا.
عشق: هنام ليه فيه ايه.
رعد: تؤ تؤ تؤ مينفعش نناموا علي سرير واحد وبما انه مفيش كنبة اتفضلي نامي علي الأرض.
عشق: لأ حرام عليك أنا جسمي بيوجعني من نومة الأرض.
رعد: ملييش دخل أنا مش بحب أنام علي الأرض واصلا السرير بتاعي يعني مش هسبهولك.
عشق قامت من علي السرير ونزلت علي الأرض ونامت.

يتبع….

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
بعد ما عشقت نزلت تنام علي الأرض.
عشق في نفسها: ايه ده هو مخلوق من ايه أنا هتتلج، ايه هو معندهوش ذرة رجولة دا المفروض أنا بنت. بس سيبك منه، بس برضو حتي يديني بطانيه اتغطي بيه أو اي حاجة، أنا مش كلبة مشتريها.خلاص خلاص بطلي حتي تفكري في حاجة تخصه هو ميستاهلش. يلا نامي…..
نروح عند رعد: طب خالي قالي اتجوزها ومعملهاش كويس ليه وبرضه ايه السبب اللي خلاه يعمل فيا كده ويجوزني لوحده عميه وكانت سبب اني اعيش من غير أمي، بس مش مهم اهو بكره جاي وهيقولي السبب. وراح في نوم عميق.
تستيقظ عشق وظهرها متكسر علي الآخر.
عشق: اه ظهري حسبي الله ونعم الوكيل فيك يا بن عمي. هو مش في الأوضة لأ صوت نفسه واضح اهو، طب اصحيه هو قال انو المفروض نسافر بدري، لأ وأنا مالي بيه، بس حرام ويعني لو صحي متأخر هيتعصب وعصبيته كلها هيفضيها فيا، خلاص هصحيه «توكلت علي الله ولا حول ولا قوة إلا بالله ».
ركبت عشق علي السرير وفضلت تتحسس عليه لحد ما وصلت لوجه رعد.
عشق: اه وأخيرا وصلتله.
أستاذ رعد اصحي…يا استاذ رعد
رعد: امممم سيبيني دقيقه يا ماما.
عشق في نفسها: يلهوي ماما مره واحده، وأنا لحقت اخلفك امتي، ولا أكنش خلفتك في بطن أمي.
رعد: مين انتي يا بت.
عشق بسخرية: أنا عشق مراتك يا حضرة الدكتور.
رعد: اه انت البت اللي اتجوزتها امبارح، بنت عمي محمد، وانت بقا عايزة ايه.
عشق: والله لو عليا مش هكلمك، بس الساعة تمانية وانت قولت اننا هنسافر انهاردة بدري.
رعد: اه، تمام روحي اتزفتي البسي.
عشق بهس: ايه ده حتي مقلش شكراً.

 

 

رعد: بتقولي حاجة.
عشق: تؤ تؤ خالص انت سمعتني بقول حاجة، أنا بس بقول مش هنفطر قبل ما نروح.
رعد: لأ مش هنفطر، أنا بستحمل وانت أنا ملييش دخل بيكي.
عشق دخلت الحمام وهي بتلمس الحيطان زي ما متعودة، وهي حفظت الطريق اصلا اتوضأت وصلت، وبعدها راحت لبست دريس وامها كانت حطالها الدريس والطرحة مع بعض علشان متحترش ولبست كوتش ابيض وكانت قمر.
……………… هي كانت لابسه دريس زهري وطرحة بيضاء وكوتش ابيض.
وهي نازله رعد كان نازل قدامها.
رعد بسخرية: وانت هتعرفي تنزلي لوحدك بقا.
عشق: اه يا أستاذ رعد انا متعودة وربنا مش بياخد من عبد حاجه إلا ويعوضو ببديلها والحمد لله يعني النظر مش كل حاجة ومش لو فقدته هموت.
رعد: خلصتي محاضراتك، يلي انزلي.
نزلت وراحت للعربيه بتاعت رعد وركبت من قدام.
رعد: وهي بقي هتوصل امتي، يا ربي دي ملكه التأخير ولو رحت من غيرها خالي هيزعل.
: رعد الحمد لله انك مامشتش، آسفه خالص إني اتأخرت.
رعد: طيب بس كفاية تأخير، يلي اركبي.
وفتحلها باب العربية.
: رعد هي مين دي اللي قاعدة.
رعد: انت ايه اللي قعدك هنا، قومي اترزعي ورا يلي.
: يوه قولت مين دي.
رعد: دي بنت عمي.
عشق تنزل من العربية.

 

 

عشق: ومراته.
: اهلا تشرفنا اسمك ايه بقا يا جميل.
عشق: اسمي عشق وانت اسمك ايه بقا.
: أسمي سيدرا، وبعدين امدحك واقولك يا جميل وانت ولا تعبريني حتي قوليلي يا وحش اي حاجة.
عشق: آسفه بس أنا مش شيفاكي ومش هقدر احكم عليكي.
سيدرا: اوه آسفه والله مكنتش اقصد.
عشق: عادي ولا يهمك.
رعد: خلصتوا، ممكن حضرة الأستاذة سيدرا تتفضل تقعد.
سيدرا: لأ أنا هقعد من ورا مع عشق، عشان عايزة احكي معاها.
رعد: اتفضلي، بس يلي اصلاً متأخرين.
سيدرا وعشق قعدوا من ورا، وفضلوا طول الطريق يحكوا.
سيدرا: وانت بقا متجوزين امتا ده أنا ملييش غير أسبوع سيباك ورحت عند خالتي لحقت.
رعد: ما إحنا لسه متجوزين امبارح.
سيدرا: وبابا يعرف انكوا اتجوزتوا.
رعد: اه، مهو خالي اللي قالي اتجوزها.
سيدرا: بابا، وهو يقولك ليه.
رعد: ملكيش دخل انتي.
سيدرا: تصدق غلطانه اني هتكلم معاك، اروح اتكلم مع الجميل اللي جنبي.
سيدرا: اه وانتي بقا متجوزاه ليه.
عشق: تعالي قربي شوية، اصل صراحه بابا وماما اجبروني.
سيدرا: والله، اه بقا وانتوا تعرفوا بعض من زمان.
عشق: اه ويقول رعد في نفس اللحظة: لأ
سيدرا: يعني تعرفوا بعض من زمان ولا لأ.
رعد: لأ مش بعرفها من زمان.
سيدرا: اه تمام، وبقا انت عمرك كام يا عشق.

 

 

عشق: أنا بعد بكرة هكمل واحد وعشرين سنة.
سيدرا: انت عيد ميلادك امتي.
عشق: ما قولت بعد بكرة.
سيدرا: يعني تاريخ ميلادك امتي.
عشق: أنا 20/5/2000 بس ليه بتسألي.
سيدرا: اصل أنا اتولدت بعديكي بسنتين بالظبط.
عشق: يعني انت عيد ميلادك بعد بكره برضو، واو.
سيدرا: مرحا، ده هيبقي احلي يوم، ما أنا بقول حبيتك ليه بسرعة كده.
عشق: يعني اكيد مش دا السبب.
سيدرا: تؤ تؤ لأ هو ده السبب.
عشق: دوري بقا أسألك….
سيدرا: اتفضلي.
عشق: هو انت محجبه.
سيدرا: اه طبعاً.
عشق: طب هو أنا حلوة.
سيدرا: انت جميلة خالص بس طبعاً مش احلي مني.
عشق: طب ممكن توصفيلي شكلك.
سيدا: الأول العينين وفوقيهم حواجب وتحتيهم الأنف وتحتيه الفم.
عشق: هههههه لأ يعني قوليلي لون عيونك وشكلهم بس دول عند كل البشر.
سيدرا: أنا مش هتقدري تستحملي جمالي أنا جمالي لا يوصف.
رعد: اه اه انت أجمل انثي في الكون.
سيدرا: انت ملكش دخل في كلام البنات.
سيدرا: اه أنا عيوني مش واسعة قوي ولونهم أخضر، وقصيرة بس مش خالص، وكمان شعري أسود غامق خالص،وانفي صغير، و شفايفي مش رفاع قوي يعني وسط، و فمي مش واسع لأ ده ضيق إلا في الكلام.
عشق: اه والله دا انتي تنفعي ملكة جمال دا انتي أحلي من هيفاء وهبي ورنيا يوسف.
سيدرا: شوفتي، هو ظالمني.

 

 

عشق: كفاية كلام أنا خلاص حاسه هيغمي علي.
سيدرا: ليه فيه ايه مالك.
عشق: لأ مفيش بس أنا مكلتش من امبارح.
سيدرا: خودي ساندوتش خالتي كانت مديهوني قبل ما امشي.
عشق: طب وانتي يمكن تجوعي.
سيدرا: لأ بس انتي اهم.
عشق: تؤ هنقسموه خلاص.
هما الاتنين اكلوا كل واحدة نص ساندوتش وناموا وبعد حوالي ساعتين أو تلاتة يمعوا صوت رعد بيصحيهم.
رعد: ما تقوموا كل ده نوم.
عشق: احنا وصلنا.
سيدرا: اه من الواضح كده.
عشق: الله حلو الهدوء ده أفضل من المدينه احنا وسط زرع مش كده.
سيدرا: اه واخيرا جيت تاني، اكتر مكان بحبه، يا علي الهدوء كنت محتجاه.
وبعد نص ساعة كانوا وصلوا الفيلا بتاعت جد رعد.
رعد: يلي انزلوا…
سيدرا ساعدت عشق ونزلوا.
سيدرا أول ما شافت أبوها جريت عليه وحضنته.
: وه يا بنيتي ليه كل التأخير ده ما انتي عارفة اني اتوحشتك چوي.
سيدرا طلعت من حضن ابوها: بس دقيقة وراحت عند عشق.
رعد: اهلاً يا خالي، والله كله بسبب بنتك هي اللي اخرتنا.
: رعد انتي اتجوزتها زي ما چولتلك صوح يا ولدي.
رعد: طبعاً يا خالي ما انت عارف معزتك في قلبي ومقدرش ارفضلك طلب.
: عفارم عليك يا ولدي والله وتمرت فيك الرباية.
رعد: بس انت ليه چولتلي اتجوزهي.
: تعالي معايا الأوضة واچولك.

يتبع….

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
سيدرا: تعالي يا عشق.
عشق: رايحين فين.
سيدرا: تعالي اوريكي لبابا وماما.
عشق: هما فين يا سيدرا.
سيدرا: امشي بس تعالي لأنو عمي برضو عايز يشوفك.
عشق: هو انتو تعرفوني اصلا ً.
سيدرا: اه رعد كان بيحكي عنك.
عشق مشت مع سيدرا علشان تروح لأبوها بس ملقتهوش.
سيدرا: راحو فين دول كانو لسه هنا.
عشق: علي مين يا بت.
سيدرا: بابا ورعد كانو لسه هنا.
عشق: تلاقيهم دخلو اكيد.
: طيب تعالي اوريكي لعمي وجدو.
عشق بابتسامة: يلا محسساني كنز.
: انت احلي من كنوز الدنيا.
دخلوا وراحت شافت عم سيدرا وجدها.
العم: بسم الله ما شاء الله چمر.
عشق: جمال عيونك يا عمي.
الجد: وه يا بنتي ايه الحلاوة دي والله وعرفت تختار يا ولدي.
العم: ايوه والله معاك حچ يابوي البنت چمر اربعتاشر منورة.
الجد: هو رعد فينه يا بنتي.
سيدرا: معرفش يا جدي هو بابا راحو فين.
سيدرا تركب عشق اوضة رعد.
عند رعد……….

 

 

رعد: ايه يا خالي چولي.
: يا ولدي أنا عارف انك مش هتصدقني بس عمك هو اللي قتل ابوك.
رعد: وه ازاي تجول كده يا خالي ده برضو كان اخوه، ابويا مات بسبب حريق في الشركه بتاعته هو وعمي.
: لا يا ولدي ابوك عمك اللي جتله وهو اللي قلكم انه مات بسبب الحريق، بس عمك من زمان بيكره ابوك، لأن عمك كان بيحب امك بس ابوك هو اللي تقدملها الأول وهي اتجوزته، وجدك كان بيحب ابوك اكتر من عمك ولأنه الأكبر جدك كان عايز يكتبله نص الأملاك بأسمه.
رعد: لأ لأ مستحيل عمي يعمل كده.
: يعني انت مش مصدقني يا ولدي.
رعد: مش عارف يا خال عايز اقعد لوحدي.
: روح اوضتك يا ولدي وارتاح وبعدين نتكلم.
رعد يركب اوضته ويلاقي عشق نايمه علي السرير ودموعها نازله.
رعد: والله لو كان الكلام اللي خالي قايله صح دموعك هتنزل اكتر واكتر.
وبعدين يعلي صوته انت يا زفته ايه اللي منومك علي السرير، قومي نامي علي الأرض،«من صوته العالي عشق تصحي وهو يكمل كلامه»، وبعدين متعمليش فيها العمية قوي ومن بكرة متنزلي تشتغلي مع الخدم وهنا بس تنامي وكمان علي الأرض.
عشق: وليه يا بيه من بكره أنا هنزل من النهاردة.
رعد: تمام ويجيله اتصال من المستشفي.
رعد يرد علي المكالمة: مش قولت طول ما أنا في أجازة محدش يتصل بيا.
: بس يا دكتور الضابط «مريض الغرفه7» اللي هنا صحي وبينادي علي بنت اسمها عائشة ووحدة اسمها عشق وجاتله حالة عصبية.
رعد: خلي الدكتور خالد «طبيب نفسي» يتابع حالته، وياريت توصلوا لعيلته.
: تمام يا وقبل ما تخلص كلام رعد يفصل التلفون.
: يلهوي علي الغرور اللي عليه بس يستحق مهو قمر.
رعد دخل اوضته تاني ملقيش عشق فيها.

يتبع….

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
:يا بنتي ايه اللي منزلك.
عشق: رايحة المطبخ.
: ده ليلا ما مسكتك كنتي هتقعي.
عشق: شكرا يا خالو بس رعد بيه قالي انزل المطبخ.
: هتعملي فيه ايه يا بنتي المطبخ.
رعد ينزل: دي هنا خدامة علشان كده رايحة المطبخ زيها زي الخدم.
: لأ هي مش خدامه دي مراتك يا ولدي.
رعد: مرتي وعايزها تخدمني ولا يا حبيبتي مش عايزة ولا ايه.
: هو من قلة الخدم هنا ولا ايه دي هنا ست الكل وفوق راسنا كلنا.
رعد: بس هي يا خالي اللي قالت انها هنا خدامتي وعايزة توفيلي حقي مش كده.
عشق: اه طبعا طبعا أنا عايزة اديله حق المعروف اللي عمله.
: خلاص يا بنتي اعملي اللي يريحك بس لو تعبتي خلي الخدامين يكملوا وانت تركبي.
عشق: تمام يا خالو.
……………………
لأ ده مش خاله ابو سيدرا دا خاله التاني هو عنده خالين…….
خاله محمود عمره في حدود 50 أصغر بنت عنده سيدرا وعنده ولدين غيرها بس مش في مصر مراته ميته من لما كان عند سيدرا عشر سنين وهو متجوزش عليها كان همه تربية عياله.
خاله أكرم ده أصغر من محمود عمره 45 سنه عند بنت كد رعد ومتجوزة ودي أكبر عياله وعنده ولد أكبر من عشق.
……………………………..

 

 

رعد راح عند خاله «محمود».
: ايه اللي جابك يا ولدي فكرت في قولته.
رعد: ايوه يا خال فكرت.
: طلع معاك ايه يا ولدي.
رعد: ايوه عمي عنده اسباب كافيه يقتل ابوي، بس انت مين قلك.
: كنت مستنيك تسألني يا ولدي، أنا قالي واحد كان بيشتغل معاهم وشاف اللي حصل.
رعد: طيب وهو فين يا خال.
: هو مش هنا هو عايش في القاهرة.
رعد: تمام ماشي يا خالي.
رعد ركب اوضته وشرد في عشق وفي اللي عمه قاله.
رعد افتكر أول مره يشوف عشق وهي كبيرة…..
فلاش…..
عشق كانت قاعدة علي طربيزة مع شاب غريب.
عشق: فهد أنا عايزة اعترفلك بحاجه.
: اتفضلي يا عائشة هو من امتي بتستأذني.
عشق: يا فهد أنا عشق بس مين عائشة دي.
: قولي اللي كنت عايزاه الأول.
عشق: تمام فهد أنا بحبك وبحلم اكمل حياتي معاك.
: عشق أنا هبقي كداب لو قلت اني بحبك أنا بس شايف فيكي حبيبتي عائشة، وانتي هتسألي مين عائشة.
دي بنت كنت بحبها وما زلت بس في مره كنا لوحدنا في بيتي وحصل اللي حصل وبعدها سبتها ومشيت……
عشق قاطعته بدموع: اه إنت انسان مقرف كده اومال ليه عامل نفسك برئ، عارف أنا مبقتش احبك إنت كرهتني في نفسي علشان حبيتك.
وتمشي وتسيبه قبل ما يكمل كلامه، قبلها بشوية رعد ساب المكان وراح عربيته وساق وهو متعصب وكل شوية يغمض عينيه وللأسف وهو سايق بيصتدم في عشق في الحادثة اللي فقدت بصرها فيها.
باك………..

 

 

رعد لنفسه: هي عملت حادث بسببي بس أنا حاولت اعالجها كتير وهي مش مسترجعاه هي لو عرفت هتكرهني. بس هي ليه كانت بتمشي وهي بتبكي اكيد حبيب القلب صدها وطلع مش بيحبها.
وهي برضو تتستاهل علشان اللي ابوها عمله في ابوي ولسه هنتقم وانتقام اشد كمان.
رعد: يوه يا رعد رتب افكارك كده انت مش ضعيف وانت كنت بتحبها زمان قبل خمستاشر سنة خلاص الحب مات، هو اصلا مفيش حاجة اسمها حب كله مصالح وبس.
……………………………………
في المطبخ عند عشق كانت الخدامة بتحطلها كل حاجة قدامها وتعرفها عليها.
عشق: هو رعد بيه بيحب يآكل ايه.
سيدرا تدخل المطبخ…..
سيدرا: واو كمان عايزة تعرفي هو بيحب ايه وبيكره ايه، هو دا الحب ولا بلاش.
عشق: لأ دا سيادته عايزني اخدمه، وهو جايبني خدامه.
سيدرا: اه، بس انت معذرة يعني، تعرفي تطبخي.
عشق: صراحة، ولا دخلت المطبخ قبل كده حتي مش بعرف خالص.
سيدرا: خلاص يلا نطبخ مع بعض.
عشق: وانت تعرفي.
سيدرا: اه طبعاً، كنت بطبخ مع هالا بنت عمي.
عشق: طيب كويس، هو بيحب ايه بقا.
سيدرا: تمام بما انه أول مرة ليكي فهنعمل تورته وفراخ مشوية.
عشق: وايه دا بقا تحلية واكل، حاجة واحدة كفاية.
سيدرا: تؤ الاتنين، لازم التحليه يا حبيبتي.
عشق: تمام، يلا بسرعة لأني ليا كتير في المطبخ.
عشق وسيدرا خربوا المطبخ خالص، بس الحمدلله عملوا التورته والفراخ زين.
سيدرا: تدوقي، طعمهم تحفه.
عشق: هو احنا تعبنا كل ده علشان تكليهم.
سيدرا: اه يلا لأنهم بدأوا يتغدوا.
عشق وسيدرا حطوا الأكل علي السفرة قدام رعد وعشق قعدت جنب رعد بعد ما جده قالها.
رعد داق الفراخ هي عجبته بس رماها علي عشق.
رعد:ايه القرف ده اللي انتي عملاه.

 

 

الجد: ايه يا ولا اللي عملته ده هي دي آخرة ربايتي ليك ترمي الأكل في وش مراتك.
عشق نزلت علي الأرض تلم الأكل وهي مش عارفه طريقه وقع فين.
الجد: قومي يا بنتي انتي ملكيش دخل بيه الخدامة هتيجي تلمه.
عشق: لأ يا جدي هو أنا اللي عملاه وهو كبه بسببي هلمه أنا.
سيدرا تنزل تلم معاها القزاز المكسر والأكل: بس أنا عملته معاكي.
: قومي يا به انت ملكيش دعوه بيها هو كبه عليها وبسببها قومي.
سيدرا: لأ يا بابا هو بسببي أنا، أنا اللي عملت الأكل مش هي.
رعد: لأ وكمان مفيش منك فايدة مش كفاية عمية أنا ايه اللي خلاني اتجوزك وأنا نص بنات مصر بيموتوا فيا وعايزين يتجوزوني.
الجد: كفاية مش عايزها طلقها وتروح بيت أهلها.
عشق: ههه يعني أهلي اللي عايزيني.
عشق وسيدرا خلصوا لم الأكل و القزاز، و سيدرا خدت عشق اوضتها.
سيدرا: كفاية بكي يا عشق لو عايزة تطلقي منه اطلقك.
عشق: واروح فين لابويا اللي زهق مني راح زوجني ولا اعيش في الشارع مثلا وكمان احنا في الصعيد وأنا ملييش حد هنا.
سيدرا: معندكيش جدك أو عمك مثلا اي حد يقربلك.
عشق: عمي مات بس جدي عايش، تصدقي اروح عنده مش هيرفض بس هو عايش في القاهرة.
سيدرا: خلاص هو أصلا رعد مش بيقعد هنا كتير وهنرجع القاهرة كمان أسبوع أو أقل.
عشق: ومين قلك انه هيرضي يطلقني ويريحني.
سيدرا: بصي احنا لما نروح القاهرة هوديكي عند جدك، ورعد لو مرضيش يطلقك ارفعي عليه قضية طلاق واجبلك احسن المحامين وإن شاء الله تربحيها.
عشق: شكرا قوي يا سيدرا انت احسن من الاخت لو اختي مكنتش هتساعدني كده.
سيدرا: الا سيبك من النكد ده، بس هو انت معندكيش اخوات.
عشق: كان عندي توأمي بس ماما اخدتها ومشت من لما كان عمري خمس سنين مشوفتهاش.
سيدرا: وأنا اخواتي مش في مصر مش بشوفهم كتير، يمكن كل سنتين بيجوا بس مش بيقعدوا كتير.
عشق: وانت ليه بتروحي القاهرة.

 

 

سيدرا: علشان دراستي وكده، وقالت بصوت مهموس «وعلشان حبيبي»
عشق في نفسها: فاكراني مسمعتش بس برضو هتقوليلي بنفسك.
عشق: احم سيدرا هو انتي حبيتي قبل كده.
سيدرا: تؤ، اه حبيت بس متقوليش لحد، أنا قولتلك لأني معتبراكي أختي.
عشق: وبتحبي مين بقا.
سيدرا: بحب واحد صاحب رعد.
عشق: ملقتيش غير صاحب لده.
سيدرا: ههه لأ هو مش زي رعد هو طيب وقلبه كبير وعيونه خضر، ولا شعره البني.
عشق: خلاص خلاص، مع انه من وصفك رعد احلي.
سيدرا: اوبا بتجامليه، بس قولي هو انت حبيتي قبل كده.
عشق بترجع بذكرياتها لورا……..
فلاش…….
يوم عيد ميلاد عشق ١٨ كانت ماشية لوحدها بس فجأة لقت حد حط ايده علي كتفها
……………………………..

يتبع….

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
يوم عيد ميلاد عشق 18 عشق كانت ماشيه في الشارع وحاطة الهاند فري وبتسمع لحماقي وفجأة حد حط ايده علي كتفها.
: عائشة واخيرا شفتك اوف تعبت عبال ما لقيتك.
عشق: يا حيوان انت ازاي تحط ايدك عليا ابعد عني وبعدين مين عائشة دي.
: بطلي استهبال عارف اني غلطان بس والله ظروف شغلي وانت عارفة.
عشق: والله ما اعرفك وبعدين ابعد عني.
: ايه مش تعرفيني كمان أنا يامن حبيبك، عائشة ركزي.
عشق: مين يامن ومين عائشة اصلا أنا عشق عشق، وطلعتله هويتها بص اهو عشق علشان تصدق.
يامن: آسف بس افتكرتك حبيبتي اصلك نسخة عنها.
عشق: ودي عاد بقا الطريقة الجديدة.
يامن: طريقة جديدة لأي.
عشق: لأنك تخليني اتعاطف معاك وبعدين احبك.
يامن: نعععم تصدقي غلطان اني افتكرتك حبيبتي، وكان رايح يمشي.
عشق: استني دقيقة ممكن توريني شكلها حبيبتك لو معاك صورتها.
يامن فتح تليفونه وكانت الخلفية صورة بنت وهو معاها.
عشق: اي ده أنا حاسة اني شوفتها قبل كده.
يامن: فين قولي.
عشق: عندنا في البيت يوم فرح احمد لما كنت لابسة لينسز ازرق وشوفتها في المراية.
يامن: مين أحمد.

 

 

عشق: دا الأهبل ولد طنط كريمة.
يامن: بس يا بت والله مش لسة قايلك انك شبهها.
عشق: لأ يا عم هي أحلي.
يامن: اه والله ما أنا عارف.
عشق: وكمان بتقول قدامي انها احلي والله لفضحاك.
يامن: بس انت لسة قايله انها احلي.
عشق: اقول اللي أنا عايزاه بس انت متأكدش علي كلامي وفجأة فضلت تصوت.
عشق: اهههههه يا نااااااس الحقوني متحرش اهههههه.
يامن: بس اسكتي الناس اتلمت علينا.
عشق: اهههه الحقوني.
يامن راح وحط ايده علي بوقها بس هي عضته والناس كانت اتلمت حوليهم وفضلوا يضربوا في يامن.
عشق وهما بيضربوه مقدرتش تخبي ضحكتها فالناس اللي كانوا بيضربوه وقفوا ضرب فيه.
: مالك يا بنتي بتضحكي ليه.
يامن: لأن الهانم مراتي وكانت مشكلة بسيطة بينا.
: قال يا بنتي بيتكلم صح.
يامن راح ولف ايده علي خصر عشق.
يامن: اومال بكذب بص حتي.
وفتح تليفونه ووراهم الصورة.
عشق: كذااب أنا اصلا مش متجوزة.
يامن: ليه يا حبيبتي هي بس مشكلة بسيطة عارف انه ماما ضايقتك بس اعتبريها امك وهي والله بتحبك.
الناس كلها مشيت وهي بتبص لعشق نظرات علي انها مجنونة.
عشق: اوعي ابعد يا حيوان يرضيك اللي حصل ده.
يامن: مهو انت السبب يا روحي.

 

 

عشق: اه مهو انت متقمصلي دور جوزي.
يامن: اه بالضبط كده بما انه الناس كلها اللي هنا ضربتني بسببك.
عشق: طيب سسلااام.
يامن: والقطة رايحة فين ولا اقول زوجتي العزيزة.
عشق: بالله عليك متعملي حاجه أنا آسفة بص حق اللي عملته فيك هدورلك علي حبيبتك والقيهالك.
يامن: اااممممم يعني أنا مقدرش القيها وانت هتقدري.
عشق: هحاول بس انت سيبني في حالي.
يامن: تمام انت بس تعالي معايا اديلك كل معلوماتها.
عشق: لأ مش هروح مع حد مكان.
يامن: ههه متخفيش مش هخطفك هنروح مطعم قريب.
عشق: متأكد يعني مش هتعملي حاجة.
يامن: يا ستي تعالي.
عشق ويامن راحوا مطعم كان بسيط وجميل.
يامن: المطعم ده المكان اللي قابلتها فيه وكان من حوالي سنتين.
عشق: عارفة اد ايه صعب تبعد عن شخص بتحبه.
يامن: ايه.
عشق: لأ مفيش وفجأة عينها تدمع.
يامن: بتبكي ليه دلوقتي.
عشق: بص هناك.
يامن بص لقي واحده في حدود سن عشق واهلها بيحتفلوا بعيد ميلادها.
يامن: انت اهلك ماتوا، بس اهدي الله يرحمهم ومدلها منديل.
عشق: لأ ممتوش بس المفروض انهاردة عيد ميلادي وهما مش فكرينه.
يامن: يعني علشان كده بس اهدي هعملك احلي عيد ميلاد.
عشق: لأ شكرا انت بالذات مش عايزة منك حاجة وبعدين انت متقربليش هتعملهولي علي اساس ايه.
يامن: جوزك قرة عينك يا حبيبتي.
عشق كانت رايحة تمشي بس هو مسكها.

 

 

عشق: ابعد ايدك انا مش مصدقة اصلا انه انت عندك حبيبة وكمان شبهي.
يامن: يلهوي علي المخ السميك ده، خلاص اعتبريني صاحبك واعملهولك علي اساس صاحبك.
عشق قعدت تاني ويامن نادي علي الجرسون وطلب منه يعمل زي السنه اللي فاتت.
عشق:هو حصل ايه السنة اللي فاتت.
يامن: كان عيد ميلادها.
عشق: اه والله نفسي اعرفها مين توأمي دي.
يامن:مأنا بقول برضه انها توأمك وهي كانت هتحبك لو شافتك بس.
عشق:مأنا عارفه اني اتحب من أول نظرة.
قبل ما يامن يرد كان الجرسون جه.
الجرسون: اتفضل يا أستاذ.
يامن أخد عشق وراحوا مكان في المطعم مكان جميل جداً وهذا اقل ما يقال عنه مكان العشاق.
يامن: عجبك.
عشق: واو حلو خالص انا حاسة كده انه خلاص عيد ميلادي خلص وكمان كان احلي عيد ميلاد.
يامن: ههههه هبلة والله بس استني.
الجرسون جاب التورته وكانت خرافة فظيعة بس كان مكتوب عليها عائشة وكمان 17.عشق في نفسها «مطلعتش توأمي هي اصغر مني بسنة»
عشق: ممكن اروح يا أستاذ يامن مش ده اسمك صح.
يامن: لأ أنا اسمي يامن مش استاذ يامن متحسسنيش اني كبير قوي.
عشق: خلاص طيب ممكن اروح.
يامن: لأ، الأول طفي الشمع وقطعي التورته وبعدين احكيلك عن عائشة يعني علشان تعرفي تلاقيها.
عشق: اووف، تمام. وقطعت التورته وعطت يامن حته صغيرة وهي مقدرتش تآكل.
يامن: كلي متخافيش مفيهاش مخدر.
عشق بابتسامة: لأ مهو المرة دي مش علشان كده بس انا مش بحب الشكولاته او اي حاجه فيها سكر كتير .
يامن: هو انت بنت انت ده مفيش بنت إلا وبتعشق الشكولاته.
عشق: مش انا مش بحبها.
يامن: انت بتقولي.
عشق: يبقي فيه بنت مش بتحب الشوكلاته واللي هي انا.
يامن:صح، بس طيب والباقي ده هنعمل فيه ايه.
عشق: ينفع تغلفها او تحطها في اي حاجه.
يامن: ليه.

 

 

عشق: بس اعمل زي ما بقولك.
يامن خلي الجرسون يحط التورته في علبة كرتون.
يامن: اهو يا ستي يالي قولي عايزها فين.
عشق: طيب ممكن توصلني المكان اللي عايزة اروحه.
يامن: يالي انتي هتخوتيني.
بااااااك
تفوق عشق من شرودها علي صوت سيدرا.
سيدرا: وصلتي لانه واحد، ادي اخرتها رعد بيه اللي عيشته كلام عن الاخلاق مراته حرمه تبقي بتحب غيره.
عشق تضرب سيدرا علي كتفها.
عشق: اسكتي يا فضايح انت وبعدين انا مكنتش بعد.
سيدرا: ياه علي الحب وسنينه، يبقي اكيد بتفتكري ذكري بس مع مين مع مين.
عشق: معاكي.
سيدرا: اه صحيح اكيد مع زوجها اد ايه انا زكية.
عشق: طيب ممكن انت كمان توديني اوضتي لأني زهقت منك ومن تخيلاتك.
سيدرا: اوف هو انت ليه مش دمكم خفيف ذي انا اللي زهقت منكم.
سيدرا ودت عشق اوضتها وكانت رايحة اوضتها بس اتصدمت من اللي سمعته.
رعد كان مع خاله اكرم برضه بيحكي علي عشق .
اكرم: رعد يا ولدي اسمعني بس انت ليه بتعاميلها وحش.
رعد: مش ضروري تعرف يا خال.
اكرم: وبتخبي عليا كمان بس ده مش وقته انا اصلا عارف كل حاجه.
رعد: عارف ايه عارف انه ابوها هو اللي قتل ابوي ومكنش مجرد حادث عارف انت انها سرقت منى امي من وانا عيل صغير عارف انها هي و عيلتها حرموني من اني اعيش في جو اسري حرموني من الاب والام يمكن لما كنت صغير كنا عيله بس من بعد ما ابوها اتجوز امي كل حاجه انتهت لأ وكمان يطلع قاتل ابوي علشان يقدر يتجوزها ويآخد هو الورث لوحده.
اكرم: اه يمكن بس هي برضه ملقتش اللي يحبها ابوها مكنش بيطيقها وامها للأسف اضطرت تسيبها من وهي طفلة صغيرة.
رعد: ازاي امها هربت وخدت اخت عشق التانية.
اكرم: لأ يا ولدي هي مهربتش هو اجبرها تمشي كانت عايزة تآخد البنتين بس هو كان عايزهم علشان يضغط بيهم علي جدك بي هي اصرت تاخدهم فهو اخد عشق وخباها لو تفتكر هي اختفت كام يوم زمان.
رعد: وانت يا خال مين قالك.
اكرم: هي امها لعشق قالتلي.
رعد: طيب انت تعرفها منين مش هي طلعت بره البلد.
اكرم: لأ يا رعد ده بس اللي عمك فاكره واللي طلبه منها بس هي معايا انا مقعدها في بيتي في القاهرة.
رعد: اه طيب هو ممكن اشوفها يعني عايز اسمع منها هي، هي اكيد عارفة حاجات كتير.
اكرم: اه طبعا يا ولدي وهي كمان نفسها تشوف عشق انتي لما تسافر هبقا ابعتلك عنوانها.
رعد: تمام يا خال.

 

 

………………………………….
رعد: انت ايه جابك هنا.
عشق:مش دي اوضتك برضه.
رعد: لأ دي اوضة محمد ولد خالي اكرم.
عشق: والله انا معرفش.
محمد: وه يا ولد عمتي متسيب البت في حالها شوية.
رعد بعصبية: انت ملكش دخل مراتي وأنا حر فيها.
عشق بدموع: بس سيدرا هي اللي جابتني.
محمد: اومال كنت هتقولي ليه انك عايزاني في حاجه مهمة.
رعد بصوت عالي: عشق اطلعي بره.
عشق: والله كنت فكراها اوضتك.
محمد: وفيها ايه يعني.
رعد: فيها كتير وانت حسابك معايا بعدين.
عشق كانت هتطلع بس خبطت في حيطة اغمي عليها…
…………………………………….
عشق: اآآآه يا رآسي اه.
رعد: انت صحيتي وأخيراً.
عشق بفرحة حاولت تخبيها: اه رجع واخيراً.
رعد: مين اللي رجع.
عشق بانتباه: اه أنا علي وعيى رجعت لوعي.
رعد: اه طيب قومي ياللي.
عشق: ليه فيه ايه.
رعد: بكرة راجعين القاهرة قومي لمي هدومك.
عشق: تمام هقوم.
عشق قامت ولمت هدومها وحطتها في شنطة سفر تحت استغراب شديد من رعد.
رعد: دي مش المفروض مش بتشوف ازاي قدرت تلمهم.
عشق: ربنا لما بياخد من عبده حاجة بيديه الأحسن منها يا استاذ.
رعد: طيب بما انك خلصتي لمي هدومي انا بقي وكمان انزلي شوفي لو جدي عايز حاجة قبل ما ينام وكمان تعمليلي فنجان قهوة وانت راكبة.
عشق راحت جهزت شنطة رعد وبعديها نزلت عند جده.
عشق: اهلا يا جدي عامل ايه.

 

 

: انت نزلتي ليه يا بنتي وقدرتي تنزلي.
عشق: عادي يا جدي انا حفظت البيت وجاية اساعدك لو عندك حاجة.
:ربنا يخليكي يا بنتي، بس لو تقدري تعمليلي كوباية شاي.
عشق: احلي كوبابة شاي ليك يا جدي.
عشق عملت كوبايتين شاي ليها ولجد رعد.
: بنتي انت جيتي.
عشق: اه اتفضل يا جدي.
الجد داق الشاي.
: احلي شاي ادوقه شايك عسل يا بنتي.
عشق: تشكر يا جدي لو كنت قاعده مكنتش هخلي حد يعملهولك غيري بعد كده.
: ليه يا بنتي رايحه فين.
عشق: هو رعد مقلكش اننا مسافرين.
: لأ يا بنتي بس انتوا لسة جايين لحقتوا.
عشق: مش عارفة هو لسة قايلي.
وبعد حديث طويل بينهم عشق راحت عملت فنجان شاي لرعد وركبتله.
عشق: ده لحق ينام انا لسة سايباه وكان صاحي وبيشتغل.
عشق طيب يعني اصحيه.
عشق: رعد رعد اصحي عملتلك القهوة اهي.
رعد: اممم تعالي نامي انت كنت مستنيكي.
عشق: مستنيني انا ليه.
رعد: تعالي بس، وبعدين يشدها تقع في حضنه.
وفجأة تفوق من شرودها وتروح تصحيه حقيقي.
عشق: استاذ رعد قوم عملتلك القهوة اهي.
رعد: كبيها مش عايز وياريت تغوري تنامي لأنه بكره في مشوار طويل ومش عايز اتأخر بسبب حضرتك.
عشق بتشرب هي كوباية القهوة.
عشق: تصدق كانت خسارة فيك احسن انك مشربتهاش.
وبعدين تروح تنام علي الارض زي كل يوم.
رعد بيصحي هو اصلا مكنش نايم…….

 

 

رعد بيبص علي عشق بيلاقيها نايمة بعمق.
رعد: ايه ده دي شربت القهوة وكمان خسارة فيا. وبيبص في الفنجان بيلاقيها سايبة شويه بيشربهم هو.
رعد: واو قهوتها عسل بجد تجنن.
بيبقي رايح ينام بس بيلاقي عشق بتتنفض من البرد بيغطيها وينام.

يتبع….

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
تستيقظ عشق مع شروق الشمس لتتوضأ وتصلي فهي دائما ما تبدأ يومها بالصلاة وبعدها تذهب لتنظر من شرفة الغرفة وتلتقط بعض الهواء النقي قبلما يستيقظ الناس.
رعد: مين اللي فتح الستارة ايه النور ده.
عشق: اه آسفة بس يعني قولت يممن تكون عايز تصحي.
رعد: لأ يا ستي مش عايز انزلي ازفتي اعملي فطار قبل ما نمشي.
عشق: بس انا مش بعرف ولا بشوف.
رعد: نونو انتي، بقولك ايه كلمتي تتنفذ.
عشق: بالله عليك ارحمني شوية كفاية امبارح خبطت في الحيطة بسببك انت وولد خالك ياما مش عايزني اتجوزتني ليه انت عارف انا كنت بكرهكم وبسببك مبقتش اطيقكم.
رعد: خلصتي دور البريئة انت عارفة ليلا ما احنا في بيت جدي كنت عملت فيكي ايه لولا انه جدي بيحبك مكنتش سبتك بس احنا راجعين القاهرة وشوفي ايه اللي هيحصلك.
عشق نزلت وعيونها مليانه دموع بس خبطت في محمد.
محمد: هو القمر بيطلع في أول النهار كده.
عشق: اسفة.

 

 

محمد: علي ايه يا جميل بما اني اتصبحت علي القمر فيومي هيبقي عسل.
عشق مشيت وراحت المطبخ وحاولت تعرف كل حاجه.
هي كانت تتعثر بس كانت بتساعد نفسها بنفسها.
«ممكن ميكنش فيها بصر لكن هناك حواس اخري فإن فقدت احداها تزداد قوي الباقي لا تظن نفسك تزيد عن الأعمي شئ فمن الممكن ان يكون قلبه نوراً بعبادة الله وقلبك ظلاماً»
عشق بعد ما خلصت عميل الاكل داقته بس كان كويس علي قدها.
علي بال ما عشق خلصت كانت العيلة كلها صحيت وسيدرا راحتلها.
سيدرا: ايه اللي منزلك يا عشق.
عشق: لأ ابداً كنت زهقانة ورعد اقترح عليا انزل اعملكم فطار هو كان معايا من شوية بس جاتله مكالمة شغل.
سيدرا: اممممم، بتكذبي يعني بس انت عارفة انا بعرف في لغة العيون وكمان بقرا الشفايف يعني كشفاكي.
عشق: واكذب ليه هو بجد كان هنا.
سيدرا: خلاص يا عشق.
عشق: طيب ممكن علشان اروح احط الاكل علي السفرة.
سيدرا: تمام بس هساعدك.
عشق:سيدرا هو انت مسافرة معانا.
سيدرا:مسافرة بس انتو رايحين فين …
عشق:رعد وانا راجعين القاهرة.
سيدرا:بس رعد مقليش ليه.
عشق:مش عارفه اسأليه.
عشق وسيدرا حطوا الأكل علي السفرة والكل كل والاكل عجبهم.
سيدرا: رعد هو انت ليه مقلتليش اننا مسافرين.
رعد: لأنك مش هتسافري وجامعتك لسة مبدأتش.
سيدرا: بس عشق…..
رعد: عشق مراتي ومسئوليتي يعني اكيد ههتم انا بيها.
سيدرا: طيب انا عايزة اسافر معاكم.
رعد: قولت لأ خلاص. وبعدين وجه كلامه لعشق.
رعد: قومي البسي علشان ماشيين.
عشق ركبت لبست وسيدرا ركبت معاها ورعد راح اخد عنوان الراجل من خاله محمود وعنوان ام عشق من خاله اكرم.
عشق نزلت وركبت العربية مع توديع حار من سيدرا اللي مكنتش عايزة تسيبها.
سيدرا: سلام انتبهي علي نفسك.
عشق: سلام يا قلبي متزعليش ما انت هتيجي.

 

 

سيدرا تحتضن عشق وتودعها ورعد بعدها بيركب السيارة وينطلقا إلي منزلهما في القاهرة.
عشق أول ما وصلوا نزلت من العربية ودخلت الفيلا وركبت اوضتها وبعدها بشوية رعد ركبلها.
رعد: يلي اعمليلي العشا وفنجان قهوة وتروحي الأوضة التانية.
عشق: بس أنا تعبت من السفر.
رعد: بطلي استهبال وأم حسن تحت هتساعدك.
عشق نزلت ورعد عمل اتصالات كتير لحد ما وصل للراجل وانا و هو كان بس يعرف اسمه عادل.
بعد شوية عشق ركبت لرعد بالأكل والقهوة وراحت اوضتها.
رعد لنفسه: هي دي مش هتيجي تآكل.
………………………….
في مستشفي المجانين.
في بنت جميلة هي اه فاقدة عقلها لأ دي بس مصدومة من اللي حصلها.
بتكلم نفسها وهي بتبكي وفي نفس الوقت بتضحك.
: ليه ليه تعمل فيا كده وثقت فيك وانت خدعتني ومشيت خليتني اسلمك نفسي وانا طفله هههههههه انت رحت فين ياااااامن. وفضلت تكسر في الأوضة
الممرضين والدكتور دخلولها وحاولوا يهدوها وعطوها حقنت مهدأ.
الممرضة: البنت دي كل يوم لازم تجيها الحالة دي ليها اكتر من سنة ومش بتتعالج بل حالتها بتسوء.
الدكتور: هي امها ليها قد ايه مجتش تشوفها.
الممرضة: أسبوعين يا دكتور.
الدكتور: طيب ممكن تتصلي بيها عايزها ضروري.
……………………………….
وفي صباح اليوم التالي تفعل عشق كما اعتادت ولكن تذهب لتيقظ رعد لكن لا تجده.
عشق: استاذ رعد، استاذ رعد. راح فين ده وتنزل لأم حسن.
: صحيتي يا بنتي.
عشق: اه بس هو استاذ رعد راح فين.
: والله معرف يا بنتي هو كان لسة طالع من ساعة.
عشق: اممممم طيب انت محتاجة حاجه اساعدك فيها.
: لأ يا بنتي انت بس روحي ارتاحي.
…………………………………………

 

 

في مستشفي رعد.
الممرضة: يا حضرة الدكتور المريض فاق ومجتلهوش الحالة.
خالد: يامن فاق بجد.
خالد راح ليامن الاوضة.
خالد: مالك يا صحبي فيك ايه.
يامن: خالد انت هنا هو انا فين.
خالد: في المستشفي ليك حوالي اسبوعين وانت كل ما تفوق بتنادي علي عائشة.
يامن: وايه اللي جابني المستشفي.
خالد: اتصبت برصاصة في مهمة بس جات سليمة الحمد لله.
يامن: انا عايز اخرج مش مستحمل المستشفي مش بحبها.
خالد بابتسامة: لسة زي ما انت، بص هجبلك اذن خروج بس تيجي معايا البيت.
يامن: لأ يا خالد مأنا هروح بيتي واصلاً لازم ارجع لكتيبتي لأنها محتاجالي.
خالد: طيب فيه اللي يهتم بيك هناك.
يامن: لأ بس ليه.
خالد: للأسف انت عايز راحة لأنه الجرح ممكن يتفتح.
يامن: تمام خرجني وانا تحت امرك.
………………………………………..
في أحد أحياء القاهرة في بيت بسيط هنالك تتواجد ام عشق.
رعد راحلها من بعد ما راح للراجل اللي محكلوش حاجة زوادة عن اللي خاله قلهوله.
رعد خبط علي الباب خرجت امرأة في الأربعينات يظهر علي ملامحها الطيبة.
: انت مين يا ابني
رعد: انا رعد جوز عشق بنتك.
بدموع: عشق انت تعرف طريقها انا عايزاها هاتهالي.
رعد: انا مجييش علشان عشق جاي استفسر منك موضوع.
: موضوع ايه يابني.
رعد: أنا ولد اخو طليقك وجاي اسألك عن اللي حصل لأبوي.
: طيب الأول ادخل يبني علشان الطفل اللي جوه.
رعد دخل وجد طفل صغير به ملامح من ملامح عشق.
رعد: ابنك ده.
: ههه لأ ده ابن اخت عشق عائشة متفتكرهاش.
رعد: لأ فاكرها البنت القموصة الباردة.
: اه انت مكنتش تحب تلعب معاها مكنتش بتلعب غير مع عشق واديكم في الآخر اتجوزتوا.
رعد: اه انت لسة فاكرة يا عمتي.
: اه يابني بس خلينا في اللي انت جيت علشانه كنت متأكده انك في يوم هتيجي.
طليقي واللي هو ابو عشق مقتلش ابوك هو اه كان شخص مش كويس بس هو معملش لأبوك حاجه……………..

يتبع….

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
صحيح طليقي واللي هو عمك وحش بس كان معايا انا بس كده هو كان بيكرهني انا لأنه مكنش بيحبني كان بيحب امك وهو ولا انا كنت بحبه، هو بس مقتلش ابوك هو كان بيحب ابوك خالص كان معتبره ابوه لأنه الفرق بينهم كان كبير وهو اللي رباه، هو برضه كان بيحب ابوه اللي هو جدك بس مش عارفة ليه هو حرمه من الأملاك ومع ذلك فضل يحبه كان ابن بار وراجل طيب.
رعد: ازاي ده العامل اللي في المصنع قالي انه عمي حرق المصنع وبابا كان موجود.
: لأ اللي حرق المصنع كان ابوك كان بجد عايز يقتل عمك بس عمك طلع وللأسف ابوك هو اللي علق جوه.
رعد: بابا ليه يقتل عمي.
: كان بيغير منه كان فاكر انه عيلته ميثالية وانه بيحبني والعلاقة بين امك وابوك مكنتش كويسة، والناس كلها كانت تحبه ده غير انه حتي ابوه كان بيحبه.
رعد: اه رآسي آه.

 

 

: انا عارفة انك مش هتصدق بس لو تحاول تفتكر انت كنت معاهم في المصنع وقتها عمك لو كان عايز فلوس أو عايز امك كان قتلكم انتوا الاتنين فكر بس هو ليه انقذك.
رعد: اه افتكرت شوية، بس ليه خالي قال انه عمي هو اللي قتل ابوي.
: والله ما اعرف كل اللي اعرفه حكتهولك.
رعد: تمام، سلام بقا لاني عايز اروح المستشفي.
: مع الف سلامه يا ولدي ومتنساش تجيبلي عشق في مرة.
رعد: اكيد هجبهالك.
رعد بيروح البيت وبيلاقي عشق بتآكل مع ام حسن في المطبخ وهي بتضحك.
رعد بيدخل عليهم وبينادملها.
رعد: عشق.
عشق: كح كح.
رعد جابلها كوباية مياه وقعد علي كرسي ام حسن بعد ما هي قامت.
رعد: اممم الاكل طعمه لذيذ والله اتوحشت اكلك يا أم حسن.
: بالهنا يا ولدي.
رعد: انا رايح المستشفي…..
عشق: وبتقولي ليه.
رعد بعصبية: متقاطعيش كلامي تاني مره سامعه ولا حتي سمعك فقدتيه.
عشق: لأ الحمد لله بس علي الأقل أنا فاقدة بصري مش زي ناس فاقدة الإنسانية والرحمة.
رعد: بصي يا بنت انت مش ناقصك انا عايز ارجع من المستشفي القيكي لابسة.
عشق: ليه هنرجع الصعيد تاني مها انت اسرع من الطيارة في الرجوع.
رعد: لأ في مشوار تاني وياريت تبطلي خفافة دمك لأنها بتقتلني.
عشق بعد ما رعد مشي: ياه كأنك بتقولي زودي منها.
: هو قال لما يرجع طيب وانا ايش عرفني هيرجع امته، يبقي البس من دلوقتي احسن.
…………………………

 

 

: دكتور رعد مها عيزاك في مكتبك.
رعد: مها ايه اللي جابها.
رعد راح مكتبه ولقي مها قاعدة علي الكرسي بتاعه أول ما رعد دخل جريت عليه حضنته.
مها: وحشتني أوي يا رعود.
رعد: انت ايه معندكيش كرامه كام مرة قلتلك مش عايزك كنت مرحلة مراهقة وعدت.
مها: مرحلة مراهقة ايه طيب واللي عملته والطفل اللي حتي مش معترف بيه وسجلته باسمك شفقة.
رعد: لأنه اللي باعتلي نفسها تبيعها لألف واحد غيري وبعدين اصلا انت نسيتي شغلانتك.
مها: لأ يا أستاذ منستش بس كل اللي نسيته اني مجرد وحده فقيرة اهلها ماتو وسابوجها في العالم البشع ده.
رعد: امشي يا مها وبطلي تيجي لأني بقيت انسان متجوز.
مها: ربنا يهنيك بس طلب واحد بس.
رعد: ايه هو.
مها: عايزة شغل اصرف منه علي ابني.
رعد: اممممم تمام هلاقيلك.
مها مشت وأول ما طلعت من المستشفي افرجت عن دموعها اللي كانت محبوسة.
مها: ليه يا ربي انا عملت ايه عارفة اني غلطت لما سلمته نفسي بس حد كان مخدرني وده اللي عرفته بعدها بفتره.
«مها تبقي حبيبة رعد الأولي أو كما كان يظن هو، هي فتاة منتقبة لبست النقاب بعد ما ولدت قاسم «ولدها» وقلبها أبيض وجميلة» ليها حكاية تاني لوحدها
…………………………
خالد: ايه يا عم اللي منزلك.
يامن: انت مش وراك شغل.
خالد: اخذت اجازة.
يامن: خالد أنا مش عيل صغير يابني وبعدين اقدر اعمل اللي انا عايزة الإصابة بسيطة واتحملت الأكبر منها.
خالد: يامن انت مشكلتك مش جسدية انت تعبان نفسيا قولي مالك يمكن اقدر اساعدك.

 

 

يامن: كنت دكتور نفسي علشان تساعدني.
خالد: اه يا أخوي مهو ده تخصصي.
يامن: بجد أنا كنت عارف انه آخرك هتبقي دكتور مجانين.
خالد: اتهد كده غلطان علشان عايز اساعدك.
يامن: خالد خليك هحكيلك.
خالد: بجد والله طيب احكي.
يامن: استني طيب نقعدو في حته.
خالد: اهو قعدنا احكي.
يامن: انت متحمس ليه انت مش هيعجبك الكلام.
وبعد ما يامن حكاله كل حاجه.
خالد: يا نصيبة هي عشق فقدت بصرها والتانيه حصلها ايه.
يامن: اه فقدته وعائشة مش لاقيها.
خالد: انت قولت انهم شبه بعض ونفس العمر.
يامن: اه نفس كل حاجة إلا لون العيون.
خالد: طيب مركزتش علي آسمائهم.
يامن: عائشة كانت بتقولي اسم عائلة والدتها مكنتش بتستخدم اسمها الحقيقي.
خالد: طيب وانت محاولتش تجيب معلومات عنهم.
يامن: تصدق لأ بس هجيب.
خالد: ربنا معاك مع انه اللي عملته مش كويس بس انا مش هحاسبك يحاسبك ربنا.
………………………………
رعد رجع البيت لقي عشق لابسة وبتساعد ام حسن ولبسها بقي مليان دقيق.
رعد: عشق زفت لبستي.
عشق: اه بس لبسي باظ.

 

 

رعد: مش قولت آجي الاقيكي جاهزة.
عشق: طيب ما أنا لابسة اهو.
رعد: عشر دقايق تكوني نظفتيه او لبستي غيره.
عشق ركبت بسرعة خالص غيرته وخمس دقايق كانت تحت عند رعد.
عشق: احم أنا خلصت.
رعد: اطلعي قدامي يلا.
عشق طلعت ركبت العربية ورعد ساق لحد ما وصل عند بيت ام عشق.
عشق: احنا فين يا استاذ رعد.
رعد: استاذ، اطلعي من غير ولا كلمه.
عشق طلعت ورعد مسكها وراحو عند البيت ورعد خبط وفتحتلهم ام عشق.
ام عشق أول ما شافتها اخدتها بالحضن وعشق حست بالأمان في حضنها فتمسكت فيها.
ام عشق سابتها بعد مده وفضلت تبكي وهي ماسكة وش عشق بين ايديها.
عشق: رعد مين دي.
رعد في نفسه: ياه أول مرة تقوليها وبعدين اتكلم بصوت جهري.
رعد: ممكن تدخلينا يا حماتي.
ام عشق: اتفضل يابني واتفضلي يا حبيبتي.
عشق: حماتك، انت متجوز عليا وكمان جايبني بيتها
رعد: ادخلي يا عشق.
عشق دخلت هي ورعد.
رعد: عشق دي امك الحقيقية.

يتبع….

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
رعد: عشق دي أمك الحقيقية.
عشق: أمي مين اللي سابتني انه هتحاول تضاري فضيحتك فيها.
رعد اتعصب وجز علي أسنانه: عشق احترمي نفسك وأنا مبكذبش.
عشق: أمي وهي ليه فكرت ترجع دلوقتي اه بعد ما اتكسرت من كل اللي حواليا بسببها ليه رجعت خليها تمشي تاني ولا اقولك يلا نمشي احنا.
عشق وقفت وكانت هتمشي بس رعد قعدها تاني.
رعد: اسمعي وبعدين احكمي يا هانم امك مش هتسيبك كده وخلاص.
عشق: لأ انت مكنتش هتستحمل لو امك هيا اللي سابتك.
رعد باستنكار: مهي سابتني علشانك ولا نسيتي.

 

 

عشق: عارف يمكن هي كانت معايا بس كل تفكيرها كان معاك كانت بتتصل بيك في اليوم بآلاف المرات وانت مكنتش بترد دي ولا مرة افتكرت عيد ميلادي بس دايما كنت بسامحها ولا ابوي اللي مقعدش معايا ولا مرة اللي كنت بشوفه صدفة والوقت اللي كنت اشوفه فيه كان لازم يزعقلي قولي هي كانت فين وقتها اه.
ام عشق كانت قاعدة ودموعها بتنزل زي الشلال منها علي حال بنتها بس هي سابتها غصب مكنتش عارفة انه محدش هيهتم بيها من بعد متسيبها.
ام عشق قامت وراحتلها وقعدت جنبيها وباستها علي راسها.
عشق: ابعدي تعرفي انا بحمد ربي قد ايه اني عامية علشان مشفكيش.
صدمة نزلت عليها زي الصاعقة: عامية بنتي عمياء والتانية مجنونة ليه يارب عملت ايه انا يارب الطف بيا يارب.
عشق: رنت في ودنها كلمت التانية وافتكرت اختها.
عشق: هي فين اختي فين قولي انا من لما سبتوني ومشيتوا وانا كل يوم لازم ابص في صورتنا مع بعض واكلمها ونفسي اشوفها قولي هي فين.
بس جه عندهم طفل بيحبي واتكلم لأول مرة وهو بيقول: م م ما.
نزلت جميلة «أم عشق » واخدته.
جميلة: انت اتكلمت يا عيوني.
بس الطفل قعد يبكي وهو بيمد ايديه لعشق.
امها فهمت هو عايز ايه وادت الطفل لعشق.
جميلة: امسكي ده ولدها عامر.
عشق: ولدها هي متجوزة وكمان مخلفة.
جميلة: ما انت مش راضية تسمعي حاجة هحكيلك الموضوع من أوله.
«بصي يا بنتي أنا سبتك لأنه انا وابوكي مكناش بنحب بعض ومن بعد ما ابوه حرمه من الورث دهلشان فاكره قتل عمك وهو مش طايق الدنيا وكان بيطلع كل عصبيته فينا أنا مستحملتش واتطلقنا كنت هآخذك انت واختك بس هو اصر انه يآخدكم هو لحد ما ابوه قال كل واحد فينا يآخد وحده قابلت خال رعد كنا صحاب ايام الجامعة فهو وفرلي مكان اعيش فيه بعد ما حكتله كل حاجة، انا ربيت عائشة بكل حب وطيبة وعلي الأخلاق بس للأسف بعد ما كملت 16 سنة اتعرفت علي شاب كان اسمه يامن علي ما أظن هو كان زين في البداية وهما كانو صحاب بس بعد سنة اتحولت علاقتهم لحب وهو عمل معاها اللي عمله وهرب هي فضلت 9 شهور في اوضتها تعبت قوي ايام الحمل بس بعد ما ولدت كانت كل ما تشوفه تقعد تصرخ مع انها هي اللي اصرت انها متنزلهوش وقالت انه مالهوش ذنب تعبت واتجنت مقدرتش اخد بالي منها اتحولت لشخص غريب مختل عقليا فوديتها مستشفي المجانين».

 

 

عشق اعتذرت من امها بعد ما سمعت الحقيقة ودموعها نزلت علي اختها.
عشق: أنا آسفة اني مكنتش راضية اسمعك واختي انا عايزة اشوفها.
جميلة: انا اللي آسفة اني اسمعت كلام جدك ورضيت اسيبك بس مكنش في ايدي حاجة اعملها والله.
رعد: بعد ازنك يا حماتي ممكن يلا لانه اتأخرنا.
عشق: لأ أنا مش هسيب امي انا هقعد معاها وهي صعب عليها تربي عامر لوحدها.
رعد: عشق يلا وهناخد حماتي معانا.
عشق: بجد والله يلا يا ماما.
جميلة: لأ يا بنتي مش عايزة ازعجكم وكمان مش هقدر اسيب البيت.
عشق: خلاص انا هفضل معاكي امشي انت لو عايز يا ر رعد.
عشق مكانتش عايزة تبين لأمها انها مش بطيقه علشان كده بتناديله رعد بس.
رعد بعصبية: عشق انا قولت يلا علي البيت.
عشق: ماما بالله عليكي تعالي معايا مش هقدر اقعد انا معاكي.
جميلة: بس يا بنتي.
عشق: وحياتي عندك.
جميلة بعد اصرار عشق لبست ولبست عامر وراحوا بيت رعد.
رعد: اتفضلي يا حماتي البيت بيتك.
جميلة: شكرا يابني بس هيبقي ازاي بيتي وانت بتقولي حماتي.
رعد ابتسم: خلاص تمام يا أمي.
جميلة شخص طيب ويبان علي ملامحها الطيبة والبراءة وتنحب بسرعة.
رعد اخد جميلة علي اوضة تنام فيفها هي والطفل وراح لأوضته.
رعد: متروحي اوضتك ايه اللي جايبك هنا.
عشق: بص يعني عايزة احكيلك حاجة.
رعد: وأنا مش عايز اسمع حاجة.
عشق: بس دي حاجة ضرورية.
رعد: احكي وياريت بسرعة.
عشق: أنا أنا كنت بح بحب واحد اسمه يامن.
رعد مسك شعرها وقال.

 

 

رعد بعصبية: يا فا*جرة وجاية تعترفي اتفو علي دي اشكال.
عشق بدموع: وطي صوتك لأنه امي هنا رجاءاً.
رعد بقرف: كملي.
عشق: هو كان عنده حبيبة شبهي وكان اسمها عائشة وكانت نفس عمري علي ما أظن.
رعد بصدمة:دي أكيد عائشة اختك.
عشق: اه لأنه برضه بيقول انه مشي بعد ما..
رعد: اسكتي خلاص ومتجبيش سيرته تاني كفاية اللي عمله فيها.
عشق: هو ممكن اجيبها من المستسفي.
رعد: لأ هي علي كده بتتعالج في المستشفى وانت مش هتقدري تعمليها حاجة.
عشق: مش انت دكتور.
رعد: هي مجنونة يعني عايزة دكتور نفسي اما انا دكتور جراحة.
عشق: متقولش عليها مجنونة هي بس نفسيتها مدمرة.
رعد: اتفضلي غوري اوضتك وبكرة تصحي بدري تساعدي أم حسن.
عشق: أنا هنام هنا علشان ماما متعرفش حاجة.
رعد: تمام وهتنامي علي الأرض زي كل مرة.
عشق نامت علي الأرض وضهرها اتكسر خالص.
رعد في نفسه: يعني هي ابوها مقتلش ابوي ده بالعكس انقذني وامي مكنتش بتهتم بيها مع انها كانت معاها يعني هي اتعذبت اصلا بسبب عيلتي وأنا بكمل عليها، بس مش عارف بتوجع قلبي لما اعاملها وحش ومش قادر اعاملها كويس خايف ومش فاهم نفسي ولا عارف خايف من ايه.
في صباح اليوم التالي………
يامن: خالد اصحي يا خالد.
خالد: حصل ايه ياد مين مات.
يامن: قوم ياعم محدش مات قوم اوصلت لطرف الخيط اللي هيوديني لعائشة.
خالد: وانا مال اللي خلفوني روح كمل الخيط لوحدك.
يامن اتعصب وراح جاب شطة وشممهاله.
خالد: اه يا حيوان انت عارفني بتحسس من الشطة وفضل يعطس.
يامن: انت بتشتم طيب خد وراح رامي بقية الشطة عليه.
خالد: آاااااه عيوني هيعميني يالهوي اااااه.
يامن: اشو بطل تصرخ زي المرة كده اسكت.
خالد راح الحمام بسرعة وغسل عيونه وأول ما طلع من الحمام راح عند يامن وفضل يضرب فيه.
يامن بضرح: ابعد يا عم مكنتش شوية شطة.
خالد: وانت تستحملها الشطة يا روح امك.

 

 

يامن بجدية: خالد مدخلش امي في الموضوع وبعدين كمل بهزار اومال لو جبتلك فار لعبة زي زمان.
يامن وخالد فضلوا يضحكوا وهما بيسترجعوا زكرياتهم.
خالد: بس كنت بتصحيني ليه ولا ايه الخيط اللي لقيته.
يامن: اه يا أذكي اخواتك اسمه طرف الخيط الدليل اللي هيوصلني لعائشة.
خالد: هتشتغلني المحقق كونان.
يامن: لأ يا عم بس اسمع، عشق البنت اللي حكتلك عليها متجوزة صاحب المستشفي اللي انت شغال فيها.
خالد: نصيبة ده لو عرف هيفرمك ده جدي بطريقة فظيعة وكمان بارد ومغرور ومش بيحب حد يقرب من حاجته.
يامن: يعني انت ملكش علاقة بيه خالص.
خالد: لأ ليا صحاب ومش……
يامن: كويس خالص انا عايزك تقابله في بيته وتآخدني معاك علشان عايز اقابل عشق.
خالد: يلهوي يا يوم كحلي ومطلعله شمس انت عايز تروح بيته وانت كنت حبيب مراته.
يامن: انا مكنتش حبيب حد غير عائشة وهي كانت في مرحلة مراهقة عادي يعني.
خالد: ومين قالك انه عائشة بتاعتك دي مكنتش انت ليها حب مراهقة مش كانت كمان اصغر من عشق لما قابلتها.
يامن: لأ عائشة كانت فعلا بتحبني كنت بحس بده من نبرة صوتها معايا اللي غير خالص مع الباقين من خجلها وقت مبنبقي واقفين مع بعض.
خالد: خلاص يا عم هتكتب كتاب عن حبها ليك بس عايز تقابل عشق ليه.
يامن: لأنه عايز اعتذر منها ده غير انها اكيد تعرف طريق عائشة.

 

 

خالد: وايه الثقة المطلقة دي.
يامن: لأنه عشق طلعت اخت عائشة بس هما مش بيعرفوا بعض…..

يتبع….

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
خالد: وايه الثقة المطلقة دي.
يامن: لأنه عشق اخت عائشة وهي دلوقتي قاعده مع امها.
خالد: مش فاهم.
يامن: ولا هتفهم بس انا لازم اقابل عشق انا لازم اعرف طريق عائشة.
خالد: خلاص تمام يا عم هتوصلك لحد عندك.
يامن: مين دي.
خالد: الزيارة اومال فاكرني علي ايه.
يامن: يلي روح شغلك.
خالد: بس انا واخد اجازة.
يامن: خلاص انا هرجع بيتي مش قادر استحملك.

 

 

خالد: مع السلامة للي عايز يمشي يا حب.
يامن: ياد استحي علي رجولتك.
خالد: هتهالي وانا استحي عليها.
يامن: يابني انت ازاي دكتور مجانين وانت نفسك مجنون ده انت محتاج دكتور نفسي.
خالد: ربنا يسامحك ده انا حتي دكتور نفسي مشهور دا انا عظيم يا ابني.
يامن: انا رايح انام مع السلامة.
………………………………….
عشق: صباح الخير يا حبيب خالتو.
جميلة: لسة صغير يا بنتي مش هيتكلم.
عشق: اه بس ده ميمنعش اني اصبح عليه.
جميلة: طيب رعد عاوزك روحيله.
عشق: ايه عايز ايه.
جميلة بضحك: مالك وشك قلب الوان ليه كده.
عشق: هتعرفي دلوقتي امسكي عامر بس.
جميلة: طيب وانت.
عشق فهمت امها: انا بعرف امشي لوحدي حفظت البيت.
عشق راحت عند رعد.
عشق بخوف: في فيه ايه.
رعد: مش قولتلك تعمليلي انت الفطار وعايز فنجان القهوه.
عشق: تمام اديني نازلة عشر دقايق بس.
رعد: تمام يلي.

 

 

عشق نزلت تعمله فطار وهو خمس دقايق ونزل وراها.
عشق: ايه يا ماما نزلتي ليه.
جميله: ايه اللي نزلك يا بنتي.
عشق: بعمل فطار لرعد.
جميله: وانت هتعرفي يا بنتي ليه ينزلك بس.
رعد: اصل يا أمي ادمنت اكل عشق ومش بعرف آكل غيره.
جميلة: عشق حاسبي القهوة هتنكب عليكي.
وتوجه كلامها لرعد: تمام في الأكل بس ليه القهوة.
رعد: انت جربي تدوقي قهوتها وانت كمان هتدمنيها كمان.
عشق في نفسها: ممثل روعة صراحه فظيع بس بشكر برضه أول مرة يعملي حاجة زينة.
رعد: خلصتي يا عشقي.
عشق بابتسامة: اه اتفضل.
رعد: كلي معايا الأكل من غيرك ملهوش طعم.
عشق بصوت واطي وهي تنظر لرعد: مش لدراجة دي هنتفضح كده.
رعد: وانت يا حما أمي تعالي كولي معانا كمان.
جميلة: بس شكلها مش عاملة اكل كتير.
رعد: تعالي انت بس يكفي ببركة الله وراح جاب ام حسن كمان تآكل معاهم كانت جمعة عائلية.
كلوا ورعد راح المستشفي وعشق ركبت بعامر وقعدت تلعب معاه وهي بتكلمه.
عشق: حبيب خالتو عايز اقوله سر.
عامر بيضحك ضحكة الطفل اللي مش فاهم حاجة.
عشق: يلهوي يا ناس ده انت عندك كام سنة اهو.
جميلة: عشق انت مين قالك انه عنده اسنان وانت مش بتشوفي.
عشق: ماما اقعدي بس واهدي.
……………………………

 

 

رعد: خالد انت ايه اللي جابك مش واخد اجازة.
خالد: ماللي واخد الاجازة عشانها مش طايقني.
رعد بصدمه: هو انت متجوز يا خالد.
خالد بضحك: لأ ليه ومالك مصدوم كده.
رعد في نفسه: ده البنت كانت تنتحر فيها بس هو انا ليه مسايرها.
خالد: بتكلم نفسك انت.
رعد: لأ لأ مين قالك.
خالد: يا عم بستهبل بس انت ليه اتصدمت كنت متأمل اني أكون ليك.
رعد: لأ والله اه اصل زهقت من مراتي.
خالد: هو انت متجوز.
رعد: اه وانت مش حضرته.
خالد: نسيت اجي اباركلك لأ لازم اجي.
رعد: لا تصدق مش لازم.
خالد: ليه بس يا ضنايا ده انا كنت مستنياك تتجوز.
رعد بجدية: خالد ممكن تتطلع.
خالد: تمام سلام بس استني زيارتي.
خالد طلع «اه نسيت اقولكم انا ورعد اصحاب قوي بس يعني خوفت اقول ليامن يزعل اصله غيور قوي بالذات عليا »
………………………..
في مستشفي الأمراض العقلية.

 

 

عائشة: انا حاسة انه غصب عنك عارف انا اتعالجت خلاص بس خايفة اطلع خايفة اواجه حقيقة انه انا بقيت ام لابنك وانت هربت خايفة من الناس خايفة من امي هي اه مش بتعملي حاجة بس سكوتها بيقتلني بقيت امثل اني مريضة علشان كده بس انا تعبت من كل الحياة عارف انت كام مرة اتكهرب عارف كام مرة بكيت عارف عارف.
عائشة باست الصورة اللي كانت في ايدها وحطتها تحت المخدة الللي بتنام عليها ونامت وهي بتبكي زي كل يوم.
……………………………………….
في صعيد مصر.
محمد: مالك يا عمي.
: مش عارف يا ولدي حاسس اني ظالم رعد كلمني وقالي الحقيقة وانه ابوه هو اللي وقع في شر اعماله ومات حاسس اني ظلمت البت عشق قوي ومش عارف اعمل ايه.
محمد: ظلمتها ليه بس يا عمي.
: لأنه رعد مش بيرحم يمكن عرف الحقيقة بس هو برضه هيفضل يعاملها وحش.
محمد بابتسامة: خلاص خليه يطلقها زي ما خليته يتجوزها.
: معاك حق بس كده البنت مش هتلاقي اللي يرضي يتجوزها وهي مطلقة.
محمد: يا عمي مش كله تفكيره كده.
: نشوف يا ولدي اللي يرسي عليه وكله بأمر ربنا في الآخر.

 

 

محمد في نفسه: ياه لو تطلقوا انتي مش عارفه انت عملتي ايه فيا من لما شوفتك ياه واخيرا هتبقي ليا.
يا تري يامن هيشوف عشق. وعائشة هتطلع من مستشفي المجانين.
وهل رعد هيسمع كلام خاله ويطلق عشق زي ما سمع كلامه واتجوزها……..؟؟؟؟

يتبع….

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
محمد: يا عمي مش كله تفكيره كده.
: نشوف يا ولدي اللي يرسي عليه وكله بأمر ربنا في الآخر.
محمد في نفسه: ياه لو تطلقوا انتي مش عارفه انت عملتي ايه فيا من لما شوفتك ياه واخيرا هتبقي ليا.
: بتقول حاجة يا ولدي.
محمد: لأ خالص يا عمي بس سيدرا هترجع القاهرة امتي.
: مش عارف يا ابني بس تلاقيها قربت بس انت بتسأل ليه.
محمد: اصل كنت هسافر فقولت اخدها معايا.
: معاك حق يا ولدي.
محمد: طيب السلام عليكم يا عمي.
: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته.
﷼ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ﷼

 

 

خالد بعلو صوته: يامن يا يامن تعالي جبتلك احلي خبر.
يامن: ايه جتك امصيبه حصل ايه ولا حد قالك اني اطرش.
خالد: بكرة هنروح نزور رعد في بيته.
يامن: اممم وانا مالي…. بتتكلم جد.
خالد: مش كان مالك ايه خلاص هروح لوحدي.
يامن: خالد انت مفيش زيك في القاهرة لأ في مصر ولا اقولك انت مفيش زيك في العالم كله.
خالد: عارف عارف مش ضروري تقول.
يامن: عارف ليلا ما عامل فيا معروف كنت عملت فيك ايه.
خالد: ايه يا نيمو.
يامن: ياد اسكت وبطل دلعك المقرف ده بس تعرف انا جايبلك خبر احلي.
خالد: حصل خير ان شاء الله ان شاء الله قولتلك قبل كده انه مش بيجي من وشك غير الفقر مش صدقتني.
يامن: اه انا كنت بقول اني راجع شغلي وبيتي.
خالد: يامن لأ بالله عليك انت مليتلي حياتي من ساعت مجيت والبيت بقي فيه صةت متمشيش.
يامن: كويس والله لأني اصلاً كنت مقرر اقيم بس جات منك اه.
خالد: انت احسن صاحب في الدنيا لأ انت اخوي مش صاحبي عاش يا نيمو.
يامن: انت بس بطل دلعك المقرف ده وإلا همشي وبص هديك ايجار اقامتي وكمان اكلي وشربي.
خالد: انت ليه بتزعلني ده انا لسه قايل انك اخوي في اخ بيدي اخوه تمن اقامته في البيت.
يامن راح حضن خالد وهو بيقول: بس برضه انت هتيجي تعيش في بيتي فترة.
خالد يحط ايده علي راسه: تمام يافندم تحت امرك.
يامن بابتسامة: هنروح امتي.
خالد: يعني رايح تخطبلي البنت اللي عجباني.
يامن: لأ يا ظريف هنروح امتي لرعد ده.
خالد: أولا أنا خالد مش ظريف ثانياً وده الأهم طبعاً هنروح فى اي يوم واي وقت يعجبك.
يامن: تمام انا رايح أكمل اللي كنت بعمله، وركب.
خالد ركب وراه وهو بيقول: كنت بتعمل ايه يا يامن رد بالله عليك.

 

 

يامن: مناخيرك حلوه بلاش تدخلها فاللي ملهاش فيه.
خالد بزعل: بقا انا مناخيري حلوة.
يامن: خلاص ياعم وحشة ومفيش اوحش منها.
يامن دخل اوضته وترمي علي السرير ونام.
خالد: يعني انت كنت نايم.
يامن: اه، يعني كنت فاكرني بعمل ايه.
خالد: ادي اخرتكم يا رجالة.
يامن رمي عليه مخدة.
يامن: طيب ما انت راجل يا حيوان.
خالد: يا عم ما تسبت علي حاجه وحده راجل ولا حيوان.
يامن بنوم: حيوان واطلع بره.
خالد طلع ويامن راح في سابع نومه.
خالد راح اوضته وقعد وهو بيفكر فيها اللي هي حبيبته.
خالد: عارف انه حب من طرفي انا بس، دا أنا حتي مش عارف اسمك بس اللي اعرفه انك خطفتيني من أول نظرة انت حلم مهما بعد سأظل اطمح لتحقيقه.
يامن بتصفير: اووه يا خلود يا جامد بتقول كلام مش قدك.
خالد: انت مش كنت رايح تنام.
يامن: مأنا نمت.
خالد: اومال شبحك ده.
يامن: لأ كنت هنام بس في حاجة عايز اسألك عليها قطعت نومي.
༺-أخبر عيناك أنها ضوئي وقمري ، ولاتُحل إلا لي..♥..༻
عشق بكذب وتوتر: بصي يا ماما أنا سمعت صوتهم.
جميلة: متحاوليش تكدبي عليا أنا أمك يمكن مش مربياكي ولا حفظاكي بس فضلتي في بطني تسع شهور وانا بحس بيكي.
عشق: تمام انا بشوف نظري رجعلي بس متقوليش لحد.
جميلة راحت حضنت عشق: ليه يا حبيبتي ده برضه انا امك ليه محكتليش ولا لسه مسمحتنيش.
عشق: لأ يا ماما انا كنت هحكيلك لما الأمور كلها تتحل.
جميلة: ودي برضه حاجه تستني ده اجمل خبر اسمعه من سنين.
عشق: بس متقوليش لرعد.
جميلة: ليه يا بنتي كده ده برضه جوزك.

 

 

عشق بوجع: لأنه هو السبب في اني افقد نظري هو اللي خبطني بالعربية يومها وبعد كده لما اتجوزني كان بيعاملني علي انه عمل معايا معروف هو بالذات مش قادرة اسامحه ده انا سامحت يامن بس مش هسامحه.
جميلة: يامن يامن مين.
عشق: ده كان واحد صاحبي كنت بحبه وهو طلع بيحب وحده تانيه.
جميلة بحزن على بنتها: يعيني يا بنتي انت مريتي بكل ده دا غير انه محدش كان بيهتم بيكي حقك علي راسي.

يتبع….

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
جميلة: ليه يا بنتي كده ده برضه جوزك.
عشق بوجع: لأنه هو السبب في اني افقد نظري هو اللي خبطني بالعربية يومها وبعد كده لما اتجوزني كان بيعاملني علي انه عمل معايا معروف هو بالذات مش قادرة اسامحه ده انا سامحت يامن بس مش هسامحه.
جميلة: يامن يامن مين.
عشق: ده كان واحد صاحبي كنت بحبه وهو طلع بيحب وحده تانيه.
جميلة بحزن على بنتها: يعيني يا بنتي انت مريتي بكل ده دا غير انه محدش كان بيهتم بيكي حقك علي راسي.
عشق: مش مهم ياماما دلوقتي خدي عامر معاكي لأنه في حاجه ضروريه عندي.
جميلة: حاضر يا بنتي هاتيه.
جميلة طلعت وعشق قعدت ومسكت الموبايل بتاعها وكلمت سيدرا.
سيدرا: مالك يا عشق فيه ايه.
عشق: لأ مفيش حاجة بس اتوحشتك.
سيدرا: وانا اكتر والله ازيك وعاملة ايه مع رعد.
عشق: كويسة وبخير وانت وجدي وخالي عاملين ايه.
سيدرا: كلهم كويسين الحمدلله.

 

 

عشق: سيدرا سامحيني وسلام لأنه رعد عايزني.
سيدرا: اسامحك علي ايه بس يا، بس عشق كانت فصلت.
عشق دلوقتي فاضل اني اشوف عائشة.
عشق راحت عند جميلة وسألتها عن طريق عائشة.
جميلة: يا بنتي هي في مستشفي ****.
عشق: تمام بكرة هنروحلها.
جميلة: تمام بس فيه ايه.
عشق: هتعرفي بكرة يا ماما.
§ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ§
أول ما رعد روح البيت عشق طلبت منه تزور ابوها.
رعد: وعايزة تزوريهم ليه.
عشق: اهلي وتوحشتهم.
رعد: انت مبتقيش حد فيهم مش عليا الكلام ده.
عشق: لأ بقيت بعشقهم وعايزة اروحلهم.
رعد قرب من عشق وهمس في ودنها: تصدقي وأنا بقيت عايز حقوقي كزوجك.
عشق: حقوق ايه دي بقي.
رعد: تحبي تعرفي تعالي اقولك،ومفيش طلوع من البيت إلا لما آخد اللي عايزة.
عشق: انت بني ادم مستفز و استغلالي وحقير ومش راجل ولا شوفت ذرة رجولة.
قلم نزل علي خد عشق كان بنسبالها خنجر اطعن في قلبها من بعد العذاب ده كله اللي حصلها بسببه لسه جاي وعايز يآخد حقه كمان وبيضربها.
عشق بدموع: اعمل اللي انت عايزة بس وديني لبيت أهلي بعدها انا بس عايزة حاجتي من هناك.
رعد ببرود: وأنا مبقيش ليا نفس وغوري مكان ما انت عايزة.
عشق بغيظ: بس مين هيوديني انا مش بعرف.

 

 

رعد بسخرية: آه صحيح مراتي وبنت عمي عمية ومش بتشوف تمام هوديكي بس دي اكيد ليها حساب.
عشق: ايه هو الحساب بقي.
رعد: بعدين ابقي اعرفيه.
عشق: تمام ممكن نروح دلوقتي.
رعد: لأ قومي اتزفتي اعمليلي أكل يلي.
عشق نزلت وعملتله اكل هي كانت متأكده انه امها وعامر نايمين فأول ما خلصت عميل الأكل حطت لرعد وراحت تلبس.
رعد: لبستي ليه رايحة فين.
عشق: مش رايحين عند أهلي.
رعد: مين قالك.
عشق: انت قولت ولا نسيت يا ولد عمي.
رعد: لأ منستش بس انا مقلتلكيش تلبسي دلوقتي.
عشق: اومال هنروح امتي.
رعد: لما يجيني مزاج ابقي اقولك.
عشق: تمام عاد لما يجي ابقي قلي انا تحت.
عشق نزلت قعدت مع ام حسن.
ام حسن: تعالي يا بنتي مالك بتبكي ليه.
عشق بكذب والدموع بتنزل من عينيها: مفيش مبسوطة بس ودي دموع الفرح.
ام حسن: ربنا يسعدك دايماً يا بنتي ومتشوفيش شر في حياتك ابداً.
عشق: يا رب.
عشق: هو يعني انت عندك عيال.
ام حسن: اه عندي حسن وحسين ومريم.
عشق: وهما فين دلوقتي.
ام حسن: سابوني حسين مات وحسن اتجوز وبعد عني ومريم نفس الحكاية.
عشق: ومش بيزروكي.
ام حسن: لأ والله يا بنتي مش بيزروني.
عشق: وهو انت مش بتزعلي منهم او تعاتبيهم او حتي حاولتي تتواصلي بيهم.
ام حسن: لأ يا بنتي دول مهما كان عيالي انا مسمحاهم وربنا يسامحهم.

 

 

عشق: امممم طيب هو انت هنا من امتي.
ام حسن : هو انتي بتستجوبيني يا بنتي.
عشق بكسوف: آسفة لو كنت دايقتك.
ام حسن بابتسامة: عادي يا بنتي ولا يهمك مدايقتش.
عشق حضنتها: تصدقي انك ست طيبة وهتوحشك خااااالص.
ام حسن: وانت هتروحي فين يا بنتي ما انت قاعدة.
عشق بتوتر: اصل يعني لما نروح الصعيد وانت عارفة رعد بيحب يروح هناك.
ام حسن: طيب روحي شوفي رعد عايزك في ايه يما هينادمك.
عشق في نفسها: كرهتني في الدنيا ياخي مبقتش عارفه امتي هآخد افراج بس هو قرب قرب خالص.
عشق ركبت لرعد.
عشق: حضرتك عايز ايه.
رعد: تعالي طلعيلي لبس البسه.
عشق راحت وجابتله بدله.
رعد: مش دي عايز الكحلي.
عشق: وانا ايش عرفني كحلي من رمادي من لون قلبك «يعني أسود»
رعد: وانت قصدك ايه بلون قلبي يا فا*جرة دا انت تلاقيكي كنت مقضية معاه كام ليلة ولا ايه مش هو حبيب القلب.
عشق بصريخ: لأ مش هو ولا اي حد انت اصلاً كلكم صنف وس*خ وكلم الكلاب اوفي منكم.
رعد ضربها بالقلم: بقي انت اللي بتتكلمي لأ يا حلوة هاتي وحدة تكون شريفة عنك.
عشق بدموع: منك لله ياخي حسبي الله فيك وفي بابا اللي سلمني ليك بكرهكم وهيجي اليوم اللي انتقم فيه منكم كلكم واحد واحد.
عشق طلعت من الأوضة لأ من الفيلا كلها ووقفت تاكسي وراحت فيلا ابوها.

 

 

عشق أول ما وصلت ودخلت راحت اوضتها و لمت كل شي يخصها وأخدت كمان شوية فلوس كانت شيلاهم وكل اللي يخص تعليمها ومشيت تحت اسألة كتيرة من ابوها وأم رعد. مشيت عشق من كل مكان ممكن يتصوره رعد. تكون فيه مشيت وراحت تشوف حياتها علشان تقدر تبني نفسها من الأول وبعدين ترجع لأمها واختها..

يتبع….

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
رعد بعد ما عشق نزلت دخل الحمام وكسر كل اللي فيه وبص في المرايه اللي مكسرة ومسك حتة قزاز من الأرض وعند قلبه بس مكنش بيضغط اوي وكتب ESHQ ودمه كان بيسيل بس هو مهتمش لحد ما خلص وبعدها طهرها وجاب شاش وربطها ولبس وبعدها نزل عند جميلة.
رعد: امي هي عشق راحت فين.
جميلة:مش عارفة والله يابني مش كانت معاك.
رعد:خلاص عرفت هي راحت فين.
جميلة: راحت فين يا ولدي خوفتني عليها دانا يدوب لسه لقياها.
رعد: مهي يا في بيت عمي يا مشيت خالص.
جميلة: اكيد في بيتها، مش هتهرب انا عارفة.
رعد: في كل الحالات هتبقي ريحت.
رعد راح ركب عربيته وهو متعصب من عشق.

 

 

رعد: بقا انت بتمشي من غير ما تقوليلي تمام يا ست عشق هوريكي.
رعد راح بيت عمه لأنه كان متأكد انها هتروح.
حنان: مالك يا رعد حتي انت وهي عشق مالها جت اخدت حاجتها ومشيت ليه.
رعد: يعني هي مشيت.
حنان: ليه هي لسه مروحتش دي ليها كتير ماشية وانت ليه مجتش معاها.
رعد: كنت جاي بس «وافتكر اللي حصل»
حنان: مالك يابني متخانقين ياك.
رعد بعصبية: محدش ليه دخل بينا خلاص كفاية اللي عملتيه انت وابوي.
حنان: عملنا ايه يا ولدي احكيلي حاصل معاك ايه ده انا امك وهفهمك احكي.
رعد: بعدين مش عايز اتكلم خلاص.
حنان: رعد انا والله محتجاك انا بس عايزة اعوضك بس انت اللي مش عايز اقعد معايا شوية انت يدوب بشوفك في الشهر مرة اتجوزت عشق وخليتها زيك ولما جات انهاردة قفلت الأوضة علي نفسها لحد ما مشت وكان معاها كل حاجتها اللي هنا انا بقيت وحيدة وعايزاك انت وعشق معايا.
رعد راح عند امه وحضنها وهي خدته ونومته علي رجلها بكي كتير خالص وفي الآخر حكي واتكلم وفضفض.
رعد بدموع: عارفة انتوا عملتوا فينا ايه عارفة أول ما خلفتي يونس ومات بعدها بشهرين كانت أول مرة احس اني بقيت وحيد بس عشق وعائشة عوضوني بس فعلا بقيت وحيد لما اتجوزتي عمي فاكرة لما كنتي بتبقي رايحة ترضعي عشق لما امها كانت بتسيبهم وتروح بيت ابوها لما تتخانق مع عمي جدي كان يزعقلك وميخلكيش ترضعيها علشان هيجوزنا انا وهي كنت بتسبيها وترضعي عائشة وتديني عشق ارضعها لبن صناعي عارفة انا وهي فعلا اتجوزنا بس هي مشيت وسابتني عارف اني مكنتش بعاملها كويس وكنت دايما بعايرها انها عمية مع اني انا السبب في عماها وحتي لما كنا صغار لما قررتو تتجوزوا انت وعمي كنت بضربها وانت لما سبتيني علشانها كنت بتهتمي بيا ودايما مشغولة عنها هي عاشت وحيدة وكلنا السبب تعبت في حياتها وقررت تبعد عننا بس انا عايزها وامها عايزاها واختها ليه تسيبنا خليها ترجع.
حنان: رعد انت فعلا تعبتها ودمرتها بكلامك عنها كانت دايما بتتصل بيا وتحكيلي كنت بقولها تستحمل بس انا غلطانة كان لازم تبين وشها الخشن بس انا فعلا مكنتلهاش الأم اللي هي عايزاها ولا انت كنتلها الزوج اللي يعوضها ويحبها ويفرحها ولما تلاقيها تطلقها خليها تشوف حياتها سيبها تعيش انا متأكده انها هتبدأ تبني نفسها وهترجع متخفش بس هتلاقي عشق تانية اتأكد من ده.
﷼……………………………………..﷼

 

 

يامن: خالد انا مخنوق وعايز اروح اي مكان.
خالد: حلوة اي مكان دي لأ قول عايز تروح فين.
يامن: تعالي نروح نمشي علي البحر.
خالد: اه كحبيبين يعني اه وكمان نلبس احمر مهو عيد الحب برضه.
يامن: بجد انهارده عيد الحب خلاص مش عايز اطلع.
خالد: مجنون والله طيب تعالي نمشي كصحاب خلاص.
يامن: لأ رايح اكلم حبيبتي ودخل اوضته.
خالد: اه والله ده لحق ينسي التوأم «عشق وعائشة» راح يحب واحدة تانية بس يا رب متكون توأمهم الثالث مهو اللي كان ناقص.
في اوضة يامن، يامن مسك مذكراته وبدأ يكتب لعائشة هو بيكتبلها في كل مناسبة كان بيحتفل بيها مع عائشة كل مناسبة عائشة كانت بتحبها.
يامن بدأ بكتب: عائشة عمري عارفة انت وحشتيني قد ايه قد محيطات العالم بحبك اكتر ما حبيت امي انت مش عارفة اني بعشقها ومتيم بيكي بس سيبتيني برضه ده رابع عيد حب اقضيه من غيرك مسامحك لأني عارف انك فهمتيني غلط وفاكرة اني هربت بس دي كانت مهمة عارف انك زهقتي من كتر ما بقلك الكلام ده كل ما اكلمك بقلهولك بس بتمني تسامحيني وانا مسامحك انت سيبتيني ومشيتي واخر حاجه happy valentine’s day بحبك موت يا أم غمازات.

 

 

وجاب مذكرة تانية وبدأ يكتب: النهاردة لينا 1600 يوم متقابلناش بس بحاول اتعايش من غيرك ولسه مفقدتش امل اني الاقيكي انا عارف انك هترجعي بس ياريت ترجعي قبل ما يفوت الأوان انهاردة لسة عارف انه عيد الحب يبقي انهاردة خالد صحبي اللي كنت بحكيلك عليه هو اللي قاللي، كان نفسك تشوفي خالد علشان تموتيه من كتر حكي عليه، تعالي وموتيه وانا ادافع عنك ومتدخليش السجن بس تعالي ونزلت دمعة من عينه علي الورقة. وقفلها ونزل عند خالد.

يتبع….

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
حنان: رعد انت نمت.
رعد: لأ.
حنان: قوم يلا، شوفها ودور عليها أو يمكن تلاقيها رجعت.
رعد: تمام، اديني هشوف بس يا رب الاقيها.
حنان: بس متنساش وعدك هتطلقها.
قبل ما رعد يرد كان خاله اتصل عليه.
رعد رد علي خاله.
: رعد عشق معاك دلوقتي.
رعد: ليه فيه ايه يا خالي.
: لأ بس كنت هقولك انك هتطلقها وده أمر مني.
رعد: خالي انت عارف اني بعتبرك ابوي بس ده طلب صعب.

 

 

: ليه يا ولدي انا متأكد انك بتعذبها وانت مش بتحبها اعتقها سيبها البت معملتش حاجة لك.
رعد بنرفزة وعصبية حاول يخفيها: مين قالك الكلام الفاضي ده، سلام يا خالي وفصل.
محمود: ربنا يهديك على نفسك يابني ربنا عالم بحبك قد ايه بس البت ملهاش ذنب.
محمد: مالك يا عمي.
محمود: لسة مكلم رعد ومرضيش يطلق بنت عمه.
وسيدرا تدخل: انت بتقول ايه عشق لسة مكلماني من يوم وقالت انها هتبعد عنه خالص وانهم هيطلقوا.
محمد: سيدرا انت ملكيش في الكلام ده.
سيدرا: انت مالك ياولد عمي انا بكلم ابوي، ومش مهم كنت جاية اقولك اني هسافر بعد يومين.
محمد: ايه يابت انت مالك دي ما تحترمي نفسك.
سيدرا: محترماها المهم انت تحترم نفسك وتحترم اللي حواليك.
محمود: بس انت وهي، انت يا محمد مش كنت مسافر خد سيدرا معاك.
سيدرا: لأ مش هروح معاه.
محمد: اصل يعني انا اللي عايزك تيجي معايا.
محمود:ده أمر مني واسمعوا الكلمة انتوا الاتنين.
محمد: ماشي يا عمي.
سيدرا: اوف حاضر يا بابا.
♡…………………………………….♡
خالد: نزلت تاني ليه.
يامن: انت بتعمل ايه يا عم خالد.
خالد: بلعب بابجي تيجي تلعب معايا.
يامن: لأ انا خارج.
خالد: وانا داخل.
يامن: ظريف، تيجي معايا.
خالد: بس انا خالد.

 

 

يامن: خلاص يا عم تصدق بالله.
خالد: لا إله إلا الله.
يامن: محمد رسول الله.
خالد:داخل حرب انت.
يامن: مش انت اللي بدأت.
خالد: مش انت طالع خدني معاك.
يامن: مانا بقول ايه من بدري.
خالد: بس انت رايح فين.
يامن: رايح اجيب هدية لعائشة.
خالد: ربنا يهديك يا يامن انت تعرف طريقها عائشة.
يامن: لأ بس انا كل عيد حب بجبلها واشيلها علشان لما الاقيها اديها كل حاجتها.
خالد: امم يعني انت مش ناوي تطلع بقي.
يامن: يعني انت مش جاي.
خالد: لأ جاي.
يامن: يارب كمله عقله يارب.
خالد: وعقله كمان يارب.
يامن: روح البس يا خالد.
خالد: ليه شايفني عريان مثلا ولا شايفني عريان.

 

 

يامن: الأولي شايفك عريان الأولي، خالد روح غير يابني علشان نطلع.
خالد راح غير ونزل ليامن تاني.
يامن: يخرب بيتك ايه ده.

يتبع….

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
جميلة: رعد فين عشق يابني.
رعد ببرود عكس البركان الذي يكاد ينفجر بداخله: مش عارف مشيت ومش ناوية ترجع.
جميلة: مشيت ايه اكيد بسببك عملت لبنتي ايه.
رعد بحزن حاول يخفيه لكنه لم يستطع: انا السبب اه بس ندمت خليها ترجع وانا هعاملها بأفضل الطرق هخليها ملكة بس ترجع.
جميلة بدموع: يابني انا عارفة انك مش بتعاملها كويس هي كانت بتشوف بصرها كان رجعلها وكانت هتطلق منك وهنمشي انا وهي وعائشة وعامر بس هي سابتني ومشيت اكيد انت سببتلها جرح كبير خالص لسه مشفيش.
رعد بصدمة: بتشوف يعني مكنتش عمياء من امتي هاه قولي من امتي.
جميلة: مش عارفة يابني هي بس قالتلي انه نظرها رجعلها.
رعد: وهي تعرف المستشفي اللي فيها عائشة.
جميلة: اه كنت قايلالها علي طريق المستشفي.

 

 

رعد أخد جميلة وراحوا المستشفي اللي فيها عائشة لأنه رعد كان حاسس انها ممكن تكون راحتلها.
بس ملقهاش سأل بس محدش كان زار عائشة.
جميلة دخلت لعائشة وعائشة جريت وحضنتها.
عائشة: ماما هيه ماما انت جيتي انا كنت بستناكي انت ليه بتطولي وليه سيباني هنا لوحدي.
«عائشة مفيهاش حاجة وعقلها سليم هي تعالجت بس بتحاول تبان مجنونة قدام مامتها »
جميلة: عائشة حبيبتي الجميلة انت ايه حالك.
عائشة: انت مين ابعدي عني إااااااااه الحقوني مين دي ابعدوها عني.
جميلة نزلت دمعتها هي ديما كده مش متقبلة الواقع وبتنسي حتي اسمها بس كل بسببه ربنا يآخد حقك يابنتي منه.
رعد: انت ليه مش مخلياها معاكي.
جميلة: لأني مش بقدر عليها انا زي ما انتي شايف يدوب بقدر اخد بالي من عامر.
رعد: مش انت معتبراني ابنك.
جميلة: واكتر بس ترجعلي عشق.
رعد: مش بإيدي والله لو كان بإيدي مكنتش خليتها تبعد.
جميلة: هي هترجع مهما طولت بس ملهاش غيرنا هتحس بغلطها وهترجع.
…………………………………..
عشق ماشية في الشارع ومش عارفة هتروح فين.
عشق: دلوقتي انا مجموعي في تالتة ثانوي يدخلني كلية ايه طيب انا اصلاً هروح فين ولا هعمل ايه يا رب ساعدني.
وفجأة شابين راكبين موتوسيكل بيضايقوها.
: القمر نزل علي الأرض يعني.

 

 

: بس ياد البنت تتكسف.
عشق: لأ ياروح امك مش بتكسف.
: القطة طلعلها ضوافر وبقت تخربش.
عشق: ومين قالك انه مكنش طالعلها من زمان.
: بس يا عم تعالي ناخدها انا معايا منوم كنت جايبة لمراتي.
عشق: نعم منوم ايه ابعد عني ياعم.
: لحقتي تقصيهم يا قطة.
بس والحمد لله في راجل بيجي ينقذها منهم.
: يا بنتي بتعملي ايه هنا في الوقت ده.
عشق: مش عارفة يا عمي انا أصلاً معرفش انا فين.
: انت مين طيب.
عشق:انا اسمي عشق محمد الشرقاوي.
:انت ابوكي عامل ايه ليه وحشة والله.
عشق:انت تعرفه منين.
:كان صاحبي صاحب الطفولة بسش من أول ما خلصني تالتة ثانوي مشوفتهوش هو فين.
عشق:في بيته.
: بس انت ليه ماشية هنا برضه يابنتي ليه مش في بيتك.
عشق: بابا طلعني من بيته من لما جوزني لولد اخوه اللي مبيرحمش.
: اممم انت متجوزه.
عشق: وهتطلق قريب.
: وهتطلقي كمان ياه بس تعالي معايا.
عشق بخوف: لأ مش هروح مع حد مكان.
: هههههه هبلة انت دا أنا قد ابوكي واكبر بشهور وبعدين مراتي في البيت تعالي معايا يااما لو بيتك قريب اوصلك.
عشق: لأ مش قريب بعيد خالص.
: خلاص تعالي معايا.
عششق راحت معاه بيته كان جميل ومتواضع.
أول ما دخلوا مراته بجد صدمتهم.

 

 

: يلهوي بعد العمر ده كله وسنيني اللي ضاعت بعد ما فرحنا بعيالنا جايبلي مرته وكمان وحدة أصغر من عيالة.
: ورد اهدي دي بنت صاحبي.
ورد: وكمان متجوز بت صاحبك لأ وهو ازاي يرضي يجوزك بنته رجالة آخر زمن.
عشق: طنط ورد انا فعلا متجوزة بس مش عمو هاني لأ انا متجوزة ولد عمي.
ورد: اومال بتعملي ايه مع جوزي يا….
: اهدي يا ورد هي متخانقة مع جوزها ومش عايزة تروح بيت ابوها وكانت ماشية في الشارع وشوية شباب ضايقوها بس الحمد لله انقذتها منهم وجبتها معايا لأنه بتقول بيتها بعيد.
عشق: آسفة يا طنط لو سببتلك ازعاج سلام يا عمو اتشرفت بمعرفتك ولما اقابل بابا هبلغه سلامك.
ورد: رايحة فين يا بت اقعدي مش هتمشي من هنا.
هاني: اقعدي يابنتي هي كده دايما.
عشق: تمام يا عمي.
…………………………………..
مرت سنة مفيش حاجه زي ما هي كله اتغير.

يتبع….

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
مرت سنة مفيش حاجة فضلت علي حالها.
خالد اتقدم لسيدرا اه مهما بيحبوا بعض بس مش معترفين سيدا كاان هتطير من الفرح بس رفضوه في البداية كانوا عايزين يجوزوا سيدرا ومحمد مع انهم مش بيطيقوا بعض بس بعدين وافقوا رعد دور عليا كتير بس مش لاقينا ده غير انهم اخدوا عائشة من مستشفي المجانين وبقيت كويسة بس بتتابع مع خالد علشان تتحسن اكتر.
انا لبست الخمار من بعد ما مشيت حياتي اتلخبطت بقت حلوة ووحشة دخلت كلية طب مهو مجموعي كان عالي و عمو هاني عميد الجامعة اللي انا بقيت فيها فضلت عايشة معاه بعد ما حكتله كل حاجة وخالتو ورد بجد عسل بحبها خالص هما بقيلوا عوض من ربنا عن أهلي وعن جوزي الحمد لله.
المهم انهاردة أول يوم ليا للسنة التانية والسنة الأولي طلعت الأولي علي دفعتي كنت متفوقة اتعرفت علي بنت أصغر مني بس بحكم اني دخلت الجامعة متأخر فأنا وهي لسة السنة الثانية لينا.
هي منتقبة، جميلة وقلبها طيب تفكرني بسيدرا اللي مبقيتش اتواصل معاها.
عشق: ملاك يلا هنتأخر.
ملاك: طيب النقاب مظبوط.
عشق: اه يا ملاك يلا مرارتي دقيقتين وهيبقي لازم اشيلها.

 

 

ملاك: تمام يلا.
عشق: ياه واخيرا دا انت اتشلي ببرودك ده.
ملاك: كويس لسة الدكتور مدخلش.
عشق: مهو لو كان دخل كنت هقتلك.
ملاك: ليه يعني كلها بس كنا مش هنحضر المحاضرة دي.
عشق: اسكتي عاد لأنه دخل.
بعد ما خلصت المحاضرة ملاك وعشق راحوا يقعدوا في كافيه الجامعة.
ملاك: بس شفتي الواد قمر.
عشق: واد مين ده.
ملاك: زين الدكتور يابت ايه رأيك فيه.
عشق:هو اسمه زين وبعدين يا بنتي حرام غضى بصرك اومال لو مكنتيش منتقبة دا أنا معرفش شكله.
ملاك: بس الواد مز وقمر اربعتاشر برضه.
عشق: اللي قوليلي هو انت لابسة النقاب عن اقتناع ولا اجبروك.
ملاك: دا سؤال تسأليه طبعا لبسته علشان اخبي جمالي اللي محدش هيقدر يستحمله.
عشق: وهي مفيش حاجة تخبي خفة دمك دي لأنك هتموتيني بيها.
ملاك: عشق روحي هاتيلنا كوبايتين كافيه.
عشق: بصي هو المفروض مسمعش كلامك وانفز اوامرك بس اعمل ايه في قلبي الطيب.
: آسف مكنش قصدي.
عشق: ولا يهمك بس القهوة اللي اتكبت علينا.
: دقيقة اجبلك غيرها.
عشق بابتسامة اظهرت غمزاتها: لأ مش قصدي بس هدومنا باظت ولسة عندنا محاضرة.
: امم امسحيها عبال ما تروحي.
عشق: خلاص يا…..
: زين اسمي زين دكتور في الجامعة دي وانت.
عشق بصوت منخفض: يعني انت الدكتور اللي كنت واللي حضرتها مجنناني بيه.
ملاك: يلهوي ايه اللي حصلك ده يا عشق.
زين: اسمك عشق.

 

 

ملاك بسماجة:دكتور زين.
عشق: آسفة يا دكتور علي اللي حصل، يلا يا ملاك.
عشق وملاك مشيوا وبعد يومهم الطويل واخيراً روحوا.
في بيت ملاك.
ملاك: عمورة ايه يا حبيب عمتو متوحشتنيش.
عمر: تؤ خالث يا ملاك.
ملاك: بقي كده اه هقول ايه ما من شبه اباه فما ظلم.
: ايه يا بت ابني حبيبي يعمل اللي عايزه.
عمر جري علي ادم واستخبي في حضني.
ملاك: ابن الأهبل وانا هعملك ايه دا انا بعتبرك ابني حتي.
آدم: انت بتشتميني.
ملاك: لأ خالص بشتمني انا، آدم هو فين خالو.
آدم: خالك في البيت مجاش معانا.
ملاك: آدم انت جيت ليه مع ان انت مش بتحب تتطلع في اليوم ده.
آدم: مين قالك كده وبعدين عمر اتوحشك وقال انه عايزك فجبته.
ملاك: بابا ماما بصي كده هو مش الحب مش بالعمر.
: اه يا حبيبتي ياك حبيتي واحد كدي ولا تكونيش اتجوزتي صاحبي.
ملاك: بص يا حجوج انت متتكلمش كام مرة اقلك بطل تقرا قصص ورويات غلط عليك انت كبرت ومتخفش استلمتها منك يا حمادة.
احمد: يعني تبدأيها بحجوج وتنهيها بحمادة منك لله يا شيخة.
ملاك: ماما خلي جوزك يبطل يقرا روايات غلط علي صحته بقي.
: قولي يا بت الهبلة عايزة ايه.
ملاك: بقي كده يا مرمر تشتمي علي نفسك، المهم نرجع لموضوعنا.
ادم: ايه هو بقي.
ملاك: بما انه الحب مش بالعمر فأنا بحب عمر وعايزة اتجوزه وهو موافق.
عمر بفرحة: هيييي هتجوز ملاك وراح حضنها.
ادم بصدمه: عمر ابني.
قلم نزل علي قفايا من ابوي الله يسامحه.
……………………………………

 

 

عائشة: خالد انت صاحبي وعارف غلاوتك عندي.
خالد: طبعا يا عائشة.
عائشة: طيب ممكن تطلب من صاحبك ميجيش هنا طول ما أنا بتعالج عندك.
قبل ما يرد خالد.
يامن: خالد ممكن تيجي معايا شوية.
خالد طلع مع يامن وفي وقتها سيدرا دخلتلها.
سيدرا: بصي يا عائشة هانم انا مش بشوف فيكي عشق لأنها أحسن منك وياريت تبعدي عن خطيبي.
عائشة بابتسامة: بتغيري عليه كنت زيك.
سيدرا بعصبية: وانت تغيري علي خطيبي ليه.
عائشة بضحك وغمزاتها بانو: لأ مش علي خطيبك علي صاحبه من حوالي خمس سنين كنت بحبه.
سيدرا: انت عندك غمزات زي عشق.
عائشة: انت ليه كلكم بتقارنوني بيها كل انسان ليه شخصيته حاولوا تتقابلوه بيها.
سيدرا: بس انت توأم وطبيعي تكونوا شبه بعض.
عائشة: اقعدي واقفة ليه انت.
سيدرا قعدت وعائشة فهمتها حكايتها مع خالد وانهم فعلا صحاب بس لأنه دكتورها.
سيدرا: آسفة علي كلامي اللي قلته من شوية.
عائشة: ولا يهمك عادي.
عند يامن وخالد.
يامن بعصبية: خالد ابعد عن عائشة احسنلك وبعدين انت خاطب.
خالد: هو انا قربت منها علشان ابعد دي بس صحبتي.
يامن: اي صحبتك دي كمان خالد احترم الصداقة اللي بينا لأحسن تتدمر.

يتبع….

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
يامن بعصبية: خالد ابعد عن عائشة احسنلك وبعدين انت خاطب.
خالد: هو انا قربت منها علشان ابعد دي بس صحبتي.
يامن: اي صحبتك دي كمان خالد احترم الصداقة اللي بينا لأحسن تتدمر.
خالد: يامن قلت انه عائشة صحبتي وبعدين أنا بحب سيدرا. وفي وسط كلامه رعد بيكون دخل. ش
رعد بعصبية: واقسم باللي خلضقني لو مبعدتش عن عائشة يا يامن انت اعتبر نفسك في عداد الموتي.
يامن بسخرية: وانت مالك بيها كمان.
رعد بغضب: يا حيوان عائشة اختي.
يامن: ههه وهصدق انت بالكتير اسمك ولد عمها.
رعد: واخوها في الرضاعة.
خالد: بس انتو الاتنين اسكتوا هي مش ناقصة وياريت يا يامن متجيش هنا تاني.
يامن: انا اصلاً كنت جاي اقولك اني رايح في مهمة.
خالد: مع السلامة يا يامن.

 

 

يامن مشي وهو حزين جدا من صاحب عمره اللي مودعهوش زي المرة اللي فاتت وزعلان اكتر من حبيبته اللي مفهمتهوش.
……………………………….
عشق: طنط انت زعلانة ليه.
ورد ببكاء: بيخوني يا عشق هاني بيخوني.
عشق: بيخونك، مين قالك.
ورد: كان بيكلم دكتورة في الجامعة شوفتي.
عشق بضحك: يلهوي كل ده غيرة ده انت هاين عليك تخليه في البيت متطلعهوش.
ورد: اه طبعا انت مشوفتيش في الأول البنات كانت بتبصله ازاي وكانوا بيقولي اني مستهالهوش.
هاني: انا اللي مستاهلكيش يا ورد حياتي اللي بيزينها.
ورد: بس انت بتحب الدكتورة دي.
هاني: يا حبيبتي ده كان عمل بس.
عشق بهمس: نسيبهم في محنهم ونطلع احنا.
وايد تنزل علي قفايا.
هاني: اسكتي يا بت.
عشق: اه ربنا ياخدلي حقي.
ورد: اركبي يا عشق.
عشق: عايزة تستفردي بالراجل.
بطير بس برضه القناص بتاعنا عمره ما يخطأ هدفه.
هاني: بقي كده الشبشب ده بيجي علي وشك اكتر ما بيبقي في رجلها.
عشق: حرام والله دا انا المفروض يعني ضيفة.
ورد: ضيفة دا أنا بقيت اعرفك اكتر ما امك تعرفك.
عشق: ماشي يا ورد حياته بقي كدا.
ورد: اشوف فيكي يوم يا بت محمد صاحب هاني.
هاني: تمام طالع انا.
ورد ببكاء: رايح تقابلها اكيد انت خاين بس يا رب متوكيلها من الكشري اللي كنا بناكله احنا مع بعض.
عشق: بس يا ورود متبكيش كلهم خونه ارفي عليه قضية خلع وارتاحي منه.
هاني: بجد كويس خلع خلع.

 

 

ورد: يعني كمان مش مهتم طب طلقني يا هاني.
……………………………………..
ملاك: مالك يا بابا فيه اي عمر موافق صح.
عمر: اه ثح انا موافق انت ملكمث دخل.
ادم: طيب يا ولاد المجانين آسف يا خالي، والفرح هيبقي امتي ان شاء الله.
ملاك: انت ابو العريس واحنا بارين بوالدينا حدد انت.
عمر: لا يا مياكي انا احدد مس هو هو مس لاضي يزوزنا هو وحس.
ملاك: تستاهل والله بس مش عايزة ابقي الكنة الوحشة يا عمري.
ادم: ملاكي وعمري عايشين الدور والله.
ملاك: اسمها مياكي بعد اذنك.
ادم:ويهمك اي الفرق مهو اللي مش ناطقها صح.
ملاك: متعيبش علي جوزي ياض.
ادم: عمتي انا ماشي قبل ما اتجنن من بنتك المجنونة دي.
ادم وعمر مشيوا وملاك دخلت المطبخ عند مامتها.
ملاك: هاتي موزة من عندك.
مروة: عندي سكاكين تاخدي وحدة.
ملاك: بس السكاكين مش بتتآكل يا مرمر.
مروة: روحي اقلعي وتعالي عشان تآكلي.
ملاك اخدت موزة ودخلت اوضتها تغير.
مروة: انت بتغيري ولا بتصنعي آلة تغيرلك.
ملاك: الاتنين.
مروة: تعالي يا بنت الهبلة.
ملاك: شكرا يا ماما والله.
مروة بخبث: الشكر لله يا نور عيني بس تصدقي الفكرة اللي انت قولتيها من شوية حلوة.
ملاك بعدم فهم: علي الآلة.
مروة: علي جوازك يا هبله.
ملاك: اه والله عمر مش هلاقي زيه لو لفيت الدنيا كلها ولا ايه يا بابا.
مروة: لأ علي آدم ياختي.
ملاك بضحك: هههههه هتستهبلي بس مقبولة.
مروة: يعني موافقة واهو ابوكي موافق.
ملاك: فضلت تكح لحد ما ابوها اداها مية.

 

 

 

مروة: مالك يا ملاك ادم ولد خالك واديكم عارفين بعض وعلشان تربي عمر.
ملاك: عمر علي عيني بس انا مش عايزة اتجوز وآدم بالذات لا.
مروة: ماله آدم مفهوش عيب ومهندس كد الدنيا.
ملاك بزعيق: بس بيحب مراته بيحبها وانا عايزة اللي يتجوزني يتجوزني علشان بيحبني مش علشان ابنه.
مروة بنفس النبرة: اولا مراته ماتت ثانيا مفيش شئ اسمه حب الحب بيجي بعد الجواز.
ملاك: انا قلت مش هتجوز.
احمد: بس يا ملاك انا قلت هتتجوزي ادم وخلاص.

يتبع….

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
ملاك: يا بابا بس انا عايزة اكمل تعليمي ده حلمي.
احمد بصوت عالي: انا قلت كلمي ايه ناوية تكسريها.
ملاك بدموع: لأ يا بابا حاضر.
احمد: يا بنتي ده لمصلحتك ومش هتلاقي زي ادم.
ملاك وهي لسه بتبكي: تمام يا بابا.
………………………………………..
عشق: خلاص يا ورد تتعوض.
ورد: ايه اللي يتعوض يا أختي الفنجان كان المفضل عندي انا عايزة غيره.
عشق: واحلي منه لورد عمو هاني.
ورد: يا بت ال ** انت علقتي.
عشق: حرام يا ورد عيب مش اخلاقنا.
ورد: اطلعي يا بت انت.
عشق: انا اصلا كنت طالعة.

 

 

……………………………….
تاني يوم عند عائشة..
عائشة: خالد هو مجاش.
خالد بخبث: لأ راح مهمة.
عائشة: مهمة ايه رعد انا لسة شيفاه امبارح.
رعد: انا هنا يا حبيبت قلب اخوك.
عائشة راحت حضنته: رعد انت لقيت عشق.
رعد: من زماااااان.
عائشة: طيب ليه هي مش راضية تيجي تعيش معانا علشاني.
رعد: لأ بسببي.
خالد: رعد ممكن دقيقة علي جنب.
رعد: تمام دقيقة يا عائشة.
رعد راح مع خالد.
رعد: ايه فيه اي.
خالد: بعد اذنك ابعد عن عائشة شوية.
رعد: وانت مالك انت.
خالد: اصل يعني في عيون مرقباها وهتشعل منكم.
رعد: ومين بقي ده.
خالد: يامن.
رعد بعصبيه: بص بقي يا دكتور لو صحبك ده مبعدش عنها مش هيحصله خير.
خالد: بس هو بيحبها.
رعد: واللي عمله فيها مش حب. وكان رايح يمشي.
خالد: غصب عنه افهموا دي طبيعة شغله.
رعد وقف وبص علي خالد : قصدك ايه.
خالد حكي لرعد كل حاجة.
رعد: ودا مش مبرر.
خالد: خدمة وطنه مش مبرر، وهو مكنش راضي يصحيها ودا كان غلطه الوحيد.
رعد: ويعني انا مالي بقا.
خالد: اجمعهم عائشة لسه بتحبه وبتتمني تلتمسله عذر واحد بس هي لو عرفت هتسامحه.
رعد رجع بذكرياته لما راح بعائشة بيته بعد ما طلعوها من المستشفي وشافت يامن وخالد لما جو يزروهم.
رعد بيفوق من ذكرياته.
رعد: اللي بيحب حد مش بيخاف منه وعائشة بتخاف من يامن.
خالد: دا أثر الصدمة لاغير وهي من عيونها باين عليها لسه بتحبه.
رعد رتح عند عائشة وقفل الباب واتكلم معاها.
رعد: عائشة مش انا اخوكي.

 

 

عائشة: اه طبعا يا رعد ولو كان عندي اخ مكنش هيحبني زيك.
رعد: تمام ردي علي سؤالي انت لسه بتحبيه.
عائشة: هو مين اللي لسه بحبه.
رعد: يامن يا عائشة.
عائشة: لأ هو اهاني وظلم عامر اللي ملهوش ذنب انه يعيش سنتين من غير ام ولا اب.
رعد: عيونك بتقول غير كده.
عائشة: في ستين داهيه عيوني او قلبي كرامتي متسمحليش اسامحه افهم.
رعد: عارف انه ظلمكم انت أو عامر او حتي عشق بس ده غصب عنه هو لسه بيحبك وباين عليه.
عائشة بدأت تبكي: بس ليه ليه انت عارف ماما طول التسع شهور اللي كنت حامل فيهم كانت بتلومني كانت بتقول انها معرفتش تربيني لحد ما ولدت ودخلت مستشفي المجانين.
وبعدين طلعت صورة من كوم الدريس.
عائشة: شايف دي فضلت معايا اكتر من أربع سنين، كنت لازم كل يوم اعاتبه فيها اتحولت لمجنونة لدرجة كنت بكلم صورة.
رعد دموعه نزلت عليها وافتكر عشق وحس بتأنيب ضمير عشانها.
رعد: اهدي يا عائشة لو مش عايزة محدش هيجبرك عليه.
عائشة: يا رعد انا عايزة اجي معاك لي اسبوع هنا والله مفي حاجة.
رعد بحب اخوي: عايزة ترجعي ليه يا نور عيوني.
عائشة: اتوحشت عامر ليا أسبوع مشفتهوش.
رعد بصدمة: مش لسه كنت جايبة امبارح نسيتي.
عائشة: ههه اه صح بس ده روحي مبحبش ابعد عنه خدني معاك وحياة عشق.
رعد بتردد: تمام ولقيتي نقطة ضعفي.
عائشة: ما انت الاهبل متخليهاش نقطة ضعفك خليها مصدر قوتك يا رعد.
رعد: هي الاتنين مع بعض عشق هي عشقي وحياتي.
عائشة: سيبنا من الكلام الفاضي ده ويلي نمشي.
……………………………….
في جامعة عشق…
عشق: مالك يا ملاك.
ملاك: مين مالك ده يا بت.
عشق: انت مالك فيك ايه.
ملاك: انا ملاك مش مالك.
عشق: خلاص يا ستي ايه مزعلك دا انت حتي مسألتيش النقاب مظبوط ولا لأ.
ملاك: عايزين يجوزوني يا عشق.

 

 

عشق: نعم انت لسه مخلصتيش تعليم، بس مين تعيس الحظ.
ملاك: ادم يا عشق ادم ولد خالي واخوي.
عشق: مش اللي مجنناني بيه وكل يوم لازم تحكي عنه.
ملاك: اه، بس هو متجوز، وكمان انا عايزة اللي يحبني.
ادم: ومين قالك اني مش هحبك يا ملاكي.
ملاك بصدمة: والصوت ده يشبهلي.
عشق: اه بالضبط ده ادم علي ما أظن.
ملاك قامت من علي الكرسي.
ملاك: انت بتعمل ايه هنا.
ادم: جاي اشوفك يا ملاك.
ملاك: ادم روح نتكلم في البيت.
ادم: انت مش عليكي محضرات تاني وجاي علشان نروح نشتري فستان الفرح.
ملاك بصدمة: نعم، احنا لسه اصلا متخطبناش.
ادم: مفيش خطوبة الخطوبة فترة تعارف وعلي ما أظن بنعرف بعض كويس.
ملاك: طيب ماما عارفة.
ادم: قلت لعمي وعمتي يعني عارفين.
ملاك: طيب عشق هتيجي معانا.
ادم: تنور.
عشق قرصت ملاك وقالت بصوت واطي: كفاية يا بت المجا*نين الواد اتعصب.
ملاك: طيب يلا.
عشق: انا مش هاجي ورايا مشوار صغنن.
ملاك: لأ، قصدي عادي روحي مشوارك.
عشق بخبث: يعني مش محتجاني.
ملاك: لأ خالص.
ملاك وادم طلعوا بس ملاك خبطت في زين ووقع الكتب اللي كان في ايده.
ملاك: آسفة مش قصدي.
زين: انت.
ملاك: دكتور زين مش قصدي بس مستعجلة.
زين: حصل خير.
آدم حس انها اتأخرت وراح يشوفها لقاها بتتكلم مع زين.
ادم بغضب: مين ده.
ملاك بهدوء: ده زين دكتور في الجامعة.
ادم: طيب يلا.
ملاك: سلام يا دكتور.

 

 

ادم وملاك طلعوا وهو كان علي آخره منها ركب العربيه وهي ركبت ورا.
ادم: تعالي اقعدي هنا.
ملاك: بس انا مرتاحة في مكاني.
ادم بعصبية: قلت تع….
ملاك نزلت وقعدت جنبه من خوفها منه.
وبعد مده ادم اتكلم.
ادم: والله وبتكلميه ليه يا محترمه.
ملاك:علي مين.
ادم: علي الاستاذ دكتورك ده.
ملاك: كنت بعتذر منه اصل خبط فيه.
ادم: دي كلها انا آسفة محتاجة كله ده.
ملاك: وهي مش محتاجة عصبية.
ادم: لأ محتاجة علشان انت……
ملاك: ادم ايه قول.
ادم: علشان حضرتك منتقبه ازاي تقفي معاه تكلميه.
ملاك: خلاص آخر مرة بس احنا ممكن نروح.
ادم: لأ قولت هنجيب الفستان الأول.
ادم وملاك راحوا وجابوا فستان خرافة كان لايق جدا علي ملاك وجابوا النقاب وكل حاجة وروحوا.
……………………..
: احنا هنفضل كده كتير.
: بص عندي هدف مش هنتجوز الا لما احققه.
: وايه هو الهدف ده بقا زهقت انا عايزك.
: يا زين استنا شويه بس انا لازم انتقم منه.
زين: يا حبيبتي قولي هو مين وانا هنتقملك منه اشد انتقام هخليه ينسي اللبن اللي رضعه.
: رعد الدمنهوري هو اهاني ولازم انتقم.
زين: تمام هنتقملك منه بس بعدها نتجوز.
: طيب سلام لأني اتأخرت.
زين: سلام يا قلبي.
……………………………
عند عشق…..
عشق: واااااارد الحقي يا ورد.
ورد: فيه ايه يا بت المجانين.
عشق: ملاك صحبتي هتتجوز وانا لأ.
ورد: ما انتي متجوزة يا بت.
عشق: خلاص طلقوني منه عايز اتجوز والبس الفستان الأبيض انا.
ورد: خلاص ياختي روحيله وخليه يطلقك.
عشق: لأ لسه مش جاهزة اقابله.
ورد: خلاص اسكتي. ودخلت المطبخ
عشق: ماشي يا ورد.
ورد: علي ايه.
عشق: ماشي علي الشوك لكي اوصل الي جمال الورد.
ورد: والله لو مطلعتي مهيحصل خير روحي ادخلي اوضتك يا بت.
عشق: ماشي يا ورد…. عمو هاني.

يتبع….

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
عند رعد…..
رعد: ادخلي يا أميرة بيتك.
عائشة: والله يا بيه.
رعد: اه يا روحي.
عائشة دخلت بسرعة وكان عامر بدأ يمشي فهو كان بيمشي تجاها علشان يوصلها.
عائشة: تعال يا قلب ماما.
عامر: ما ما.
عائشة مسكت عامر وحضنته وقعدت تبوس فيه.
عائشة: حبيب قلب ماما بقي يمشي ويتكلم.
عامر: ما ما.
عائشة: عيونها.
رعد: اركبي عند أمي وأمي جميلة عايزين يشوفوكي.
عائشة: رعد هي ماما لسه زعلانة مني.
رعد: لأ مش هتقدر لأنك بنتها يعني حته منها.
عائشة: متأكد.
رعد: بدون شك.

 

 

عائشة: تمام انا هطلعلهم.
رعد: وانا هعمل حاجة واركبلكم.
………………………………………
رعد: ايه يا عمي.
: رعد البنت مش عايزاك وعايزة تطلق.
رعد: بس انا قلت اني مش هطلق.
: بس يا رعد هي عايزة تشوف حياتها يعني كلها أربع سنين وهتبقي دكتورة والحياة هتنورلها.
رعد: بس أنا مش هطلقها انت شوفتني مانعها من حاجة.
: لأ.
رعد: خلاص عشق مش هطلقها.
: ليه يا ولدي.
رعد: لأني بحبها ب ح ب ها.
: ربنا يكتبلكم الخير ويجمعكم من تاني.
رعد: سلام يا عمي.
: مع السلامة يا ولدي.
……………………………
: مش عايزة انتقم خلاص.
زين: بس أنا بقيت عايز.
: زين اهدي احنا خلاص هنتجوز ومش عايزين مشاكل.
زين: لأ يا قمر أنا مش هتجوزك خلاص بس.
: زين بطل استهبال.
زين: لأ خلاص انا بجد اعجبت بوحدة تاني بس يعني مش فضلت معاكي سنة ونص ومش استفيد بحاجة.
: وهتستفيد بايه كفاية انك كسرتلي قلبي.
زين: لأ احنا بس هنلعب عريس وعروسة وبعدين افكر اسيبك.
ندي: زين ابعد خلاص ابععععد. وبدأت تصرخ.
زين: تؤ مفيش حد هيسمعك متخافيش.
ندي: زين خلاص مش هقرب منك تاني ولا هتشوف شكلي.
لكن لا حياة لمن تنادي وزين اغتصبها.
………………………………………….

 

 

عدي شهر كامل وجه يوم فرح ملاك وآدم.
ملاك: عشق أنا مش عايزة.
عشق: علشان عمر بس.
ملاك: علشانه بس.
أميرة: يلا يا ملاك.
ملاك: يلا يا ماما.
خرجت وتكتب كتابي علي آدم مبقتش حرة بس كله علشان عمر.
خلص الفرح وآخر وحدة كانت تمشي عشق.
عشق: سلام يا ملاك خلي بالك من نفسك.
ملاك: سلام يا عشق.
عشق بابتسامة: مبروك يا أستاذ ادم.
ادم: الله يبارك فيك.
عشق مشيت واحنا روحنا بيت ادم.
ادم: اتفضلي يا ملاك نورتي البيت.
ملاك: منور بنورك.
ملاك دخلت وكانت مكسوفة تقوله اللي هي عايزاه.
ادم: ملاك قولي اللي انت عايزاه.
ملاك: تمام بس انت متعصبش.
ادم: ماشي اتكلمي.
ملاك: ادم انت عارف اننا مش بنحب بعض وكمان انا اتجوزتك علشان عمر فلو ممكن لما احب حد ويمون بيحبني تطلقني.
ادم بجد قلبه اتكسر بس طبعا وافق علي كلامها.
ادم: تمام انت هتفضلي في اوضتنا وانا هنام مع عمر.
ملاك: بس هو فين عمر.
ادم: عمتي مرضتش تخليه يجي معانا.
ملاك: ادم انت عايز حاجة.
ادم: ملاك اقلعي النقاب ده انا علي فكرة جوزك حتي لو هنتطلق.
ملاك قلعت النقاب.ادم اتصدم من جمالها غير لما كانت صغيرة بقت أجمل مليون مرة.
ملاك: مالك البسه تاني.
ادم: لأ طبعاً.
دخلت ملاك وغيرت هدومها ولبست بيجامه بس كانت فضفاضة برضه وخرجت لآدم.
ملاك: ادم اعملك حاجة تاكلها.
ادم: لو تقدري.

 

 

ملاك راحت حضرت مكرونة بالصوص الأبيض.
ملاك أول ما خلصت حطت صحنين منه علي السفرة وقعدوا باكلوا مع بعض وحكوا عن حاجات كتير وعن اهتماماتهم.
……………………………………………..
عند عشق ورعد….
كان كل واحد فيهم بيفكر في التاني لحد ما قاطعهم.
عائشة: رعد ممكن تيجي معايا نجيب لعب وهدوم لعامر.
رعد: انت بتسألي، لو جاهزة يلا.
عائشة: يلا.
……………………………….
هاني: عشق.
عشق: نعم يا عمو هاني.
هاني: اقعدي يا بنتي لينا زمان محكناش مع بعض.
 تمت بحمدلله

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-