رواية وقعت بحوزته داغر ودليلا كاملة جميع الفصول بقلم حبيبه محمد

رواية وقعت بحوزته داغر ودليلا كاملة جميع الفصول بقلم حبيبه محمد


رواية وقعت بحوزته داغر ودليلا كاملة جميع الفصول هى رواية من تأليف المؤلفة المميزة حبيبه محمد رواية وقعت بحوزته داغر ودليلا كاملة جميع الفصول صدرت لاول مرة على فيسبوك الشهير رواية وقعت بحوزته داغر ودليلا كاملة جميع الفصول حققت نجاحا كبيرا في موقع فيسبوك وايضا زاد البحث عنها في محرك البحث جوجل لذلك سنعرض لكم رواية وقعت بحوزته داغر ودليلا كاملة جميع الفصول

رواية وقعت بحوزته داغر ودليلا بقلم حبيبه محمد

رواية وقعت بحوزته داغر ودليلا كاملة جميع الفصول

امسحي كويس مش عايز اشوف رملايه واحده علي الارض.. انتي سامعه... 
_ في اي هو انت اشترتني مش عشان كتبنا عقد انا وانت تعمل فيا كدا وتتحكم فيا؟ 
_ اديكي قولتي كتبنا عقد يعني  متقدريش تلغي العقد بعد سنتين... 
_  داغر الانت بتعمله فيا دا حرام وظلم انا اتبهدلت كتير اوي في حياتي وانت جاي تكمل عليا؟ انا عندي ١٦ سنه انت فاهم يعني اي يعني ١ ثانوي يعني لسه خارجه من اعدادي يعني مش كبيره اوي لدرجه انك تبهدلني البهدله دي
داغر بحده:  وكان مخك فين يوم ما كتبتي العقد يا دليلا... 
دليلا بصت في الارض وعلامات الحزن باينه علي وشها: كان مخي في بيتي..وبيت عيلتي الانا عمري ما هستغني عنه لو هموت...
داغر بتحدي: يبقي تعملي العملتيه من الاول وتكملي تنضيف البيت... مشي وهو حاطت ايده في جيبه ولا بيعبرها
دليلا  : حيوان هتخيل اي من واحد معندوش دم زيك...
داغر بصوت عالي: كفايا برطمه ونضفي كويس عايز الشقه دي تٌبًرقُ ...
دليلا بصويت: اسكت بقا صوتك بيعصبني
داغر بغرور: نعم؟ مسمعتش؟ 
دليلا بخوف: مفيش ينفع تمشي عشان اخلص....
داغر خرج ومسك كتاب وقعد علي الكرسي حاطت رجل علي رجل....
دليلا خرجت بعد وقت كانت مبهدله خالص وشعرها الكيرلي منكوش خالص وشكلها طفولي وبتمسح ايديها في البيچامه.
داغر: خلصتي؟ 
دليلا بقرف: خلصت
داغر: خشي استحمي بقا عشان شكلك يقرف...
دليلا: ما تحترم نفسك. وبعدين البهدله دي انت المبهدلهاني..
داغر بحده: متعليش صوتك عليا انتي عارفه بيكون اي عقابك....
دليلا بتحدي: واي عقابي بقا يا سياده المقدم؟ 
داغر بيرفع حواجبه وبيخوفها: ما بلاش...
دليلا خافت منه وجابت ورا: ط..طب يلا بقا اوعا من قدامي
داغر: جرا اي انتي توهتي ولا اي اوضتك فوق مش هنا يا سياده الطفله...
دليلا كانت طالعه بتدبدب في الارض من كتر العصبيه وهو واقف مربع ايديه بيبص عليها بتحدي.وغرور.......
الباب خبط...
و في نفس الوقت نزلت دليلا من علي السلم مسرحه.شعرها خدودها شبهه الفراوله وشها ابيض منور خالص بؤها احمر زي التفاح.... ومنزله خصله من شعرها كانت لابسه شورت ابيض وتيشرت ابيض وصندل اسود صغنن....وكانت نازله تجري تشان تفتح...
داغر كان واقف مبهور بجمالها بس حاول يبين انه مش مهتم: ااا...راحه فين..
دليلا: في اي راحه افتح الباب ما انت علطول بتندهني افتح الباب...ولو مرديتش بتزعق..
داغر بحده وغيره: هتخرجي تفتحي بالمنظر دا؟ 
دليلا: طب ما انا قاعده معاك بالمنظر ده 
داغر: انتي...مراتي...مراتي...افهمي بقا 
دليلا اتعصبت وطلعت اوضتها.
والباب عمال يخبط والبرا مبيسكتش...
داغر: طيب..طيب جاي..
راح فتح الباب وهو متعصب
داغر بعصبيه: في اي يا مراد..كل دا رن...
مراد دخل وهو بيحرك ايديه يمين وشمال بعصبيه في وش داغر...: طب ما انت المبتفتحش علطول....
داغر بهدوء: ادخل يا مراد متعصبنيش عليك علي بليل...
مراد قعد ومستني داغر يتكلم بس داغر قاعد ساكت خالص..وشبهه سرحان...
مراد بيحرك ايده قدام داغر: شش فوق في اي...
داغر بتوهان: ها؟ 
مراد: ها؟ ده انت تايهه 
داغر: يعم اتهد قول عايز اي
مراد: اي خلاك تاخد اجازه..
داغر: انا مخدتش اجازه هما الخلوني اخد اجازه...
مراد: نعم؟ ليه انشاء الله دول اول مره يعملوها...
داغر: عشان اتجوزت...
مراد: ايه؟ اتجوزت؟ امتي يبني ومعزمتنيش ده انا صاحب طفولتك؟ 
داغر: اسكت كل حاجه حصلت بسرعه....
مراد: احكي..
داغر: انت عارف ان الشهر الجاي في عمليه هنعملها وهنقبض علي اكبر بتوع اعضاء؟....
مراد: عارف؟ 
داغر: كان لازم يكون في بنت صغيره او في سن صغير شويه عشان تروحلهم المكان وهما طبعا هيخطفوها واحنا هنكون معاها ثانيه ب ثانيه محدش هيقدر يأذيها عشان نعرف نثبت عليهم التهمه كان لازم البنت دي تبقي موجوده....
مراد: ايون مين البنت؟ 
داغر بتوتر: م..مراتي...
مراد: نعم! اتجوزت مخصوص عشان المهمه تنجح وبتظلم البنت معاك؟ 
داغر: والمشكله انها صغيره مش تارف اتعامل معاها ابدا....كل لما اكلمها بتعصب عليها عشان طفله وبتوجع دماغي....
مراد: حرام عليك يا داغر..
داغر: اسكت حرام اي دي تشل... 
مراد: طب وهي اي الجبرها تتجوزك وافقت ليه؟ 
داغر: عشان انا خليتها تمضيلي بالبيت بتاعها بأسمي بالعافيه ومن كتر خوفها كتبته فعلا وبعد ما كتبته قولتلها عايزه بيتك تتجوزيني والبيت ده بيت اهلها الماتوا وهي محتفظه بيه وبتحبوا جدا وفعلا اتجوزتني وبرضو مدتهاش البيت 
مراد: متجوز طفله وفوق كل ده مبهدلها.....يا شيخ اتقي ربنا
داغر: انا سامع صوت في الجنينه... 
داغر قام فتح وملقاش حد قفل الباب تاني...
دليلا افتكرت مراد خرج من صوت الباب ونزلت
دليلا بطفوله: ها...صاحبك مش..كانت لسه هتكمل...لقت مراد قاعد في وشها...
داغر اتعصب عليها ووشه احمر من العصبيه...
داغر طلع شدها من ايدها وكان طالع علي السلم بسرعه وشاددها وراه وهي عماله تعيط من خوفها منه....
دخلها اوضتها ورماها علي الارض.............
دليلا: ا..انت بتعمل كدا ليه ثم اكملت بصويت لييييييه؟
داغر بعصبيه وغيره: متعليش صوتك عليا قولتلك....
دليلا: انطق انت...عايز...وبتقطع في كلامها من كتر خوفها.....مني اي....
داغر: متحاربيش نفسك يا دليلا
دليلا: بتشدني من ايدي ليههه
داغر بصوت عالي : نازله قدام صاحب..
دليلا قاطعت كلامه: مكنتش اعرف...مكنتش اعرفففففف وبعدين انت مالك اصلا مالك بيا انا حره في البعمله..حره في لبسي و في شكلي و في كل حاجه بعملها 
داغر: لا لا لا انتي هبت منك خالص....ثم اكمل بصوت خافت مخيف: لبسك وشكلك وخروجك وشغل انا حره دا مبقاش موجود دلوقتي خلاص بحح انتهي ومبقاش فيه منه..
انتي بقيتي مراتي فاهمه مراتي......
دليلا: وانا اصلا معتبرش مراتك عشان انا مبطيقكش ولا انت بطيقني انا بكرهه كل تصروفاتك بكرهه حركاتك وشكلك وطريقه كلامك وتحكماتك وغرورك كل حاجه بكرهها فيك...
داغر بحده: وهتكرهيني اكتر من دلوقتي....
خرج وقفل الباب عليها بالمفتاح....

داغر بحده:  وهتكرهيني اكتر من دلوقتي.... 
خرج وقفل عليها الباب بالمفتاح..... 
وهي دموعها نزلت وقعدت علي سريرها مستسلمه للبيحصل ومصوتتش ولا عملت اي رد فعل.... 
وهو نزل لمراد... 
مراد:  يا اخي لولا انها مراتك كان زماني هربتها منك والله
داغر بعصبيه:  اسكت خالص
مراد بحده:  في حد يعمل كدا في بنت عندها ١٦ سنه؟  
داغر:  اه انا.... 
مراد في نفسه:  لا بس هي مزه... 
داغر:  يلا قوم امشي.. 
مراد:  انت بتطردني يا داغر؟  
داغر:  لا عايز اشوف المشكله الانا عملتها مع دليلا
مراد:  هي اسمها دليلا.؟ 
داغر بحده:  قوم امشي مش هكررها تاني
مراد قام مشي وهو عارف ان داغر متعصب فا مشي واستسلم عشان عارف صاحبه كويس لما بيتعصب... 
.... 
داغر خبط ايده في الحيطه وبيطلع كل غله في الحيطه...  وفضل رايح جاي في البيت مش عارف يعمل اي.... فا خد مفاتيح الشقه وقفل الباب بالمفتاح وخرج.... 
دليلا كانت بتبص من الشباك... 
وعرفت انه ماشي فا ندهت عليه... 
دليلا بصوت عالي:  افتحلي الباب قبل ما تمشي هفضل محبوسه هنا؟  افتحلي الباب 
كانت بتخبط بأديها جامد علي ازاز الاوضه... 
وهو كان شايفها من تحت بس مردش عليها.... هو فاكر ان هو كدا بيعاقبها..... 
في مكان اخر 
بقولك اي
مراد لفلها بغرور:  بقولك اي؟  
_ ايوه بقولك اي.... مالها الكلمه
مراد قام من علي مكتبه:  فيها انك مبتكلميش واحد صاحبك.. حضرتك بتكلمي ظابط... في المخابرات العامه....
_ المفروض اقولك اي يعني..
مراد بحده: تقوليلي يا باشا...
_هه باشا بس يا بابا...
مراد بعصبيه وقرب منها: بس يا بابا! انتي جايه تستخفي دمك هنا بقا 
خرجت برا وهي متعصبه وبتقزل في نفسها: انا اي الجابني للمتخلف دا...
مراد قام وسقف بأيده: مجنونه دي ولا اي...... 
في منزل ( دليلا) 
دليلا: مفيش حد هنا؟ حد يفتحلي؟ حد يفتحلييي
دليلا فتحت الازاز بأيديها وايديها اتعورت ونزلت دم بس هي مهتمتش ونطت من الاوضه علي الجنينه والاوضه تحتيها علطول جنينه يعني مش عليا اوي وقعت علي ركبتها فضلت تصوت من كتر الالم....:  ااااه.... رجلي... ركبت.. ركبتي.... اااااه... فضلت تصوت وصويتها مبيخلصش من كتر الالم.... 
في مكان اخر
داغر ماسك شنطه سوده في ايده:  و دي تبقا اي بقا... 
_ اعتبرها هديه مني ليك عشان انقذت بنتي.... هي حكتلي ان في ناس كانت بتضايقها وانت انقذتها منهم
داغر بغرور:  مباخدش رشوه من حد..... دا شغلي... 
_ بنتي قدر بتشكرك جدا... 
داغر امأ براسه بمعني عفوا 
وركب عربيته ومشي.... 
خرجت قدر من المستشفي بتنهج:  ه. هه.. باباه.. باهه.. بابا 
_ نعم يا قدر.... 
قدر بخفوت:  هو فين... راح فين؟  
_هو مين.... 
قدر:  المقدم...... اقصد يعني ( داغر)  
_ مشي انتي مستنياه ليه
قدر بزعل:  كان ورايا مريضه كنت هخلصلها واجي اكلمه يوووه.... 
_ في اي يا قدر ما تتلمي وتكلميه ليه... 
قدر:  ها لا مفيش... 
في بيت دليلا... 
مفيش حد هنا... ثم اكملت ببكاء:  ارجوكوااا رجلي وجعاني مش قادره....  
كانت دايخه ودماغها بتلف و مش قادره تتحرك......  ايدي اتعورت... حد يلحقني.. هموت......   ...   ...  ...  ...  ..
حد...يخر...جني من..هنا...
وقعت من طولها ومقدرتش تكمل....مقدرتش تتحرك بسبب رجلها والسبب التاني ايديها الاتعورت وبتنزف...
واخيرا داغر وصل.... 
وداخل ولا علي باله وبيفتح الباب الحديد بتاع الجنينه ولسه هيدخل لقي دليلا واقعه علي الارض....
داغر: هو انا مش قولتلك متخرج............ 
ولما لقي  ايديها متعوره  نزل يحرك فيها عشان تفوق وقلبه كان هيقف من كتر الخوف شالها بين ايديه وركبها العربيه وراح بيها علي اقرب مستشفي
*******
مفيش دكتور هنا....دكتور....دكتور بسرعه..
خرجت قدر....
قدر بغيره: م..مين دي...
داغر بعصبيه: انتي شايفه ان ده وقته بقولك بتموتت...
قدر جابت السرير المتحرك ونامت عليه ودخلوها الاوضه..
**~//*~**
داغر: كويسه؟ 
قدر بغيره: شويه اصابات رجلها اتكسرت وجبسناها وشريان ايديها اتعور وقدرنا نخيط الجرح بس الحمد لله  طلع مش الشريان البيوصل للقلب غير كدا كان زمانها ماتت...
داغر بنهجان: الحمد لله...طب ينفع اطمن عليها....
قدر بغيره وكدب: هي قالت مش عايزه تشوفك..
داغر: ليها حق...متشوفنيش.
قدر:......مين دي واي الاهتمام الزايد دا...
داغر: ينفع تخليكي في شغل يا دكتوره....
قدر: ينفع تجاوبني.
داغر: بس انتي ملكيش الحق عشان تسأليني سؤال زي دا وانا اجاوبك عليه............... 
قدر: فعلا ملييش حق..
قدر قامت بغيره ودخلت الاوضه...بتاعت دليلا...
قدر: انتي عندك كام سنه؟..
دليلا: بتسألي ليه..
قدر: عادي....
دليلا: ١٦ 
قدر ساعتها اطمنت وقالت لا يمكن داغر يحب طفله...
قدر: تقربي لداغر اي....
دليلا سكتت شويه...
قدر:؟؟ صاحبته؟ اخته؟ قريبته؟  ..... 
دليلا: مراته.....
ساعتها قدر قلبها كان علي وشك انه يقف من الكلمه.... مقدرتش تصدق حركت راسها بمعني ان مش معقول حاجه زي دي تحصل عينيها اتجمعت فيها الدموع وفضلت ترجع لورا لحد ما خرجت من الاوضه..
دليلا: مالها دي
داغر كان داخل وحاطت وشه في الارض....
دليلا ودت وشها الناحيه التانيه
داغر: انا اسف....
دليلا مردتش عليه...
داغر: كل الحصل بسببي...
دليلا بدموع: كل لما يحصل حاجه لازم يكون فيه الحجه دي  كل الحصل بسببي..انا اسف طب وانا....انا فين شعوري مفكرتش ابدا هسامحك ازاي وانا اصلا مش مسمحاك من يوم ما اجوزتني...
داغر: احنا لسه متجوزين من ٣ ايام يا دليلا...
دليلا: ولو من سنه هفضل اكرهك متحاولش ابدا تخليني احبك يا داغر انت شخص مريض.....
داغر: مش مريض...
دليلا: اخرج برا...
داغر: انتي كويسه
دليلا: بقولك اخرج برا....
داغر: طب حضري نفسك عشان تخرجي.....
دليلا بصت الناحيه التانيه عشان تفهمه انها مش طيقاه..
داغر خرج....
و دليلا قامت حضرت نفسها وقعدت علي السرير .... 
داغر دخل: لسه مخلصتيش
دليلا: خلصت
داغر: واي المقعدك.....
دليلا بعصبيه: مش ناقصه غباء رجلي مكسوره هيكون اي المقعدني مثلا....
داغر بعصبيه مكتومه: طب حطي ايديكي علي كتفي وانا هسندك....
دليلا سكتت شويه ومردتش
داغر: اقولها تاني يمكن مسمعتيش....
دليلا حطت ايدها علي كتفه...
وقامت وهو سندها 
دليلا: مش قادره...امشي...
داغر مستناش وشالها علي كتفه...
دليلا: بتعمل اي الناس هتضحك علينا....
داغر: اسكتي...
دليلا: استغفر الله العظيم...
*/**/~~*~~*~~*~
داغر قعدها علي سريرها:  اقعدي يلا.
دليلا بصتله بقرف: اخرج برا... 
داغر بصلها بندم وخرج وفتح الباب... 
دليلا:  اقفل الباب
داغر:  لا عشاان لما تندهي عليا اسمعك.. 
دليلا:  معايا عكاز خليتني امشي بعكاز وانا لسه عندي ١٦ سنه ياخي حرام عليك.. 
داغر بصلها بندم ودخل اوضته
دليلا ريحت دماغها علي السرير بتنهيده وحطت راسها  علي المخده وغمضت عينها وبدأت تفكر في داغر بتفكر في حركاته وكلامه وطريقته وعيونه حتي و هي بتكرهه بتفكر فيه... 
: المشكله اني بكرهه تصرفاته وشكله وكريقته وغروره بنفسه وكبرياءه وتكبره وعيونه الدايما بتبصلي  بكرهه فيه كل حاجه كل حاجه المشكله اني مش بطيقه وبكرهه.... 
و
وبحبه....... 
و هنا كانت غمضت عينها خالص وراحت في النوم... 
داغر خرجت من اوضته والباب كان مفتوح فا هو دخل بدون ما هي تاخد بالها وكان شعرها الكيرلي متجمع حوالين المخده ومغمضه عينها زي الملاك زي الطفله....  داغر اتردد انا يلمس وشها بس مقدرش وايده سبقته وبدأ يلامس شعرها بحنيه.... ووشها الملائكي الطفولي.....  وقال في نفسه:  
انتي طفله.... في شحط يحب طفله؟  عندها ١٦ سنه اي الانت بتعمله دا يا داغر.... البت دي تطلع من دماغك خالص.... خااالص..... داغر روحه كانت بتهاجم نفسها وبعد عنها للحظه كأنه متفاجئ بالبيعمله وهو بيقفل الباب عينه حت علي رجلها المكسوره في مسح علي وشه بتنهيده وندم:  انا مجنونن ازاي اعمل كدا... ازاي..  وقفل الباب وخرج..... 
في صباح يوم جديد
دليلا صحيت من نومها وهي مش قادره تمشي ورجلها مكسوره.... مسكت العكاز والعكاز كان اطول منها... وفضلت تتسند عليه لحد ما وصلت لأوضه داغر... 
وهي داخله اترددت تصحيه.. 
دليلا:  اصحي... مردش عليها فا خبطت علي كتفه بقسوه تمثيليه....  اصحي بقا.... يا سياده المقدم... فوق... 
داغر فاق بصعوبه وهو مهلوس:  ها... 
دليلا:  ها اي انت مجنون فوق عشان توديني المدرس... لسه مكملتش داغر شدها جمبه... 
دليلا فضلت تبص في عيونه... 
وقامت بعصبيه:  انت مجنون... فوق بقا.....  فوق... 
مبتردش عليا برضو... 
راحت جالت ازازه مايه ورشتها عليها.... 
داغر:  عااا يابنت المجنونه..... 
دليلا حطت ايدها في وسطها بطفوله:  عشان تفوق بعد كدا
داغر قام بأستسلام:  عايزه اي
دليلا:  وصلني مدرستي... 
داغر:  مدرستك؟  انتي لسه في الاجازه!! 
دليلا:  الاجازه خلصت امبارح يا سياده المقدم.... 
داغر:  هتندهيني بأسمي امتي
دليلا:  لما ابقا احبك.... ودي حاجه مستحيله...
داغر: واشمعنا لما تحبيني..
دليلا: عشان مبندهش حد بأسمه غير البحبه...
داغر: طب يلا يا لي..لي....
دليلا:  دليلا.......اسمي دليلا
داغر كان بينكشها: تؤ انا هقولك بعد كدا يا لي..لي..
دليلا: بطل رخامه وبعدين مش مسمحاك ابدا موديني اول يوم مدرسن من بعد الاجازه برجلي المكسوره....
داغر بغرور: حد قالك نطي
دليلا بنفس غروره: حد قالك تقفل عليا وتمشي...
داغر: كفايا رد عليا يا بت دا انتي مش طفله دا انتي ارشانه
دليلا سابته ودخلت اوضتها
داغر بصوت عالي: البسي واستنيني عقبال ما اجيلك
بعد وقت.....
دليلا خرجت لابسه الچيبه القصيره الفوق الركبه والتيشرت الابيض المدخلاه جوا الچيبه....ولابسه كوتش اسود.... وعامله شعرها ديل حصان ومسيبه خصلتين وماسكه شنطتها بكتف والكتف التاني لا بطريقه مشاغبه اوي...
وكان داغر خارج لابس بدلته...
دليلا: قمر 
داغر: نعم!! 
دليلا: نعم اي انا مقولتش حاجه
داغر: انا بقول نعم علي الانتي لبساه.....
دليلا بعصبيه: في اي لابسه اي ما انا لابسه الزيي المدرسي زي الناس كلها....
داغر: انا غلطان اني دخلتك مدرسه خاصه وغاليه عشان ميلبسوكيش اللبس دا...
دليلا: علي اساس اني قبلها كنت بلبس اي يعني....
داغر بتحذير: في شباب معاكي في المدرسه وانتي ثانوي عام يعني مش طفله وتعملي فيها هبله وتكلميلي في الشباب انتي سامعه....
دليلا بعصبيه: وانت مالك اصلا
داغر: شش مالي في جيبي وانتي عارفه كويسه لو معملتيش الانا قولت عليه هيحصل اي...
دليلا نزلت بتدبدب علي السلم 
وهو نازل وراها بأبتسامه رخمه
داغر: شيلي شنطتك عدل...
دليلا: ملكش دعوه...
داغر ضحك عشان هو قاصد يرخم عليها......
داغر بغرور: يلا اركبي العربيه
دليلا: كفاياك اوامر فيا انا بعرف والله...
داغر بصلها بتنهيده وركب..
في مكان اخر
سميحه( خاله دليلا) 
سميحه: بقالي سنين مشوفتش دليلا يا عاصم....
عاصم: دليلا دي حب طفولتي..
كنت بحبها وهي عندها  ٨ سنين وانا كان عندي ١٥ سنه ساعتها كنت بحبها اوي كنت بستني اليوم عن اليوم القبله لحد ما تكبر عشان اتقدملها....بس للأسف من بعد وفاه اهلها مبقتش اشوفها...
سميحه: دليلا اكيد في بيت اهلها....
عاصم: لا مش هناك...خبطت قبل كدا كتير لقيت راجل كدا 
سميحه: انت اتعبطت...ها..لحسن يكون....
عاصم: يكون اي....
سميحه: لا لا دليلا صغيره دلوقتي لا لا...
عاصم: في اي
سميحه: احسن تكون اتجوزت..
عاصم: انتي بتقولي اي دليلا صغيره....
سميحه: تعالا نروحلها انا وانت تاني يا عاصم....
عاصم: انا هروح لوحدي يا امي
في المدرسه...
كانت دليلا نازله بالعكاز وبرغم رجلها المكسوره بس كانت زي القمر....كان وشها صغنن وشعرها الكيرلي حلو وشكله حلو خدودها زي الطماطم وشها ابيض زي اللبن... 
نازله بهيبتها مع داغر ونازله من عربيته الكبيره قدام الطلاب وكانت اول مره تكون في المدرسه دي....كانت مدرسه للأغنيا بس كل الفيها ناس من طبقه عاليه......داغر خدها من اديها ودخلت معاه..

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
نازله بهيبتها مع داغر ونازله من عربيته الكبيره قدام الطلاب وكانت اول مره تكون في المدرسه دي كانت مدرسه للاغنيا بس كل الفيها ناس من طبقه عاليه..... داغر خدها من ايدها ودخلت معاه.... 
الطلاب كانوا بيبصولها بحقد.. 
لحد ما داغر وصلها لفصلها... 
دليلا:  داغر استني... 
داغر:  ها؟  
دليلا:  ينفع اسألك سؤال 
داغر:  اسألي
دليلا:  انت عندك كام سنه... 
داغر:  ليه يعني؟  
دليلا:  رد بس 
داغر: ٢٣ سنه...  
دليلا فضلت تفكر... وهو واقف بيفكر معاها... 
دليلا:  بتفكر في اي
داغر:  مفيش خشي فصلك يلا
دليلا: طب يلا امشي... 
داغر بيتوعدلها:  ماشيي!!  ماشي!!  يا دليلا... 
دليلا دخلت الفصل.... 
والميس شدتها من ايدها
_ دي دليلا هتبقي معانا هنا في المدرسه و في الفصل من دلوقتي........ 
دليلا ابتسمت بكسوف....  
ومسكت عكازها....  وراحت قعدت بس البنت رخمت عليها
_ المكان محجوز... 
دليلا مشيت من جمبها بعصبيه مكتومه وراحت لمكان تاني... 
_ المكان محجوز بردو
وفضلوا يضحكوا...  
الميس:  ما كفايا بقا يا سلمي انتي و شيماء ... خلوها تقعد
سلمي بأستهزاء..:  اي يا ميس مش شايفه ان المكان محجوز
شيماء:  اظاهر مش شايفه طب البسي نضاره بقا.... 
وفضلوا يستهزأوا والميس ساكته...  
دليلا:  الانتوا بتعملوا دا عيب.. 
شيماء:  انا شايفه ان محدش دخلك...... 
دليلا بمكر :  مش لازم حد يدخلني......
سلمي ببرود:  اوبا اوبا لا دا انتي طلعتي جامده بقا...
 ويتخاف منك.. 
دليلا:  بالظبط كدا... 
سلمي و شيماء قعدوا بغيظ.... 
الميس:  تعالي يا دليلا اقعدي جمب.... اياد... 
دليلا  راحت بكسوف وقعدت.. 
اياد بأبتسامه:  مش هنتعرف.. 
دليلا:  مش جايه المدرسه عشان اتعرف جايه عشان اتعلم
اياد:  اممم...  
دليلا بصت قدامها وركزت مع الميس... والناحيه التانيه كان فيه بنت مركزه معاها اوي.. 
دليلا بصتلها بعلامات استفهام 
والبنت ابتسمتلها جامد... 
في مكان اخر....  
داغر:  خلاص يا باشا انا اكتفيت اجازه ينفع تخليني اجهز نفسي للمهمه؟  
_ المهمه صعبه وفيها مجرمين كتير و تفكيرك دا غلط... 
داغر:  انهي تفكير يا باشا
_ انك تدخل...بنت في المهمه عشان تقدر تثبت عليهم حاجه
داغر:  انا لغيت الموضوع دا من دماغي وهفكر بشكل تاني... 
_ انت كدا صح يا داغر... 
داغر:  بإذن الله المهمه هبدأها من بكره انا ومراد.. 
_ بالتوفيق يا داغر... 
داغر خرج وهو لابس نضارته... وبهيبته وركب عربيته.... وراح يجيب دليلا من مدرستها.... 
في المدرسه..... 
دليلا خرجت شايله شنطتها بكتف والكتف التاني لا....
خرج وراها اياد... ومسك ايدها
دليلا: انت بتعمل اي..
اياد: مش هنتعرف علي بعض.
دليلا: قولتلك مش فاضيالك..
اياد: عايز نكون صحاب....
دليلا بتسرع: اهلا انا دليلا..
اياد: مالك بتقوليها بسرعه كدا ليه كأنك عايزه تخلصي مني..
دليلا: كويس انك حسيت علي دمك وفهمت...
اياد ببرود: اهلا انا اياد...
دليلا بصتله بغباوه ومشيت وسابته...
_ شش بثث استني يااا اسمك اي انتي ياااا...
دليلا لفتلها: شش بثث؟ انتي بتنادي قطه...؟ 
_ ينفع نكون صحاب 
دليلا: هيحح مش هخلص منكوا انهارده....
_  عشان خاطري كوني صاحبتي انا كان نفسي من زمان يكون عندي الصاحبه القويه دي....
دليلا ضحكت بأستهزاء: اسمك؟
_ ا..انا اسمي اسيا...
دليلا : وانا دليلا.....
اسيا مسكت في ايد دليلا زي اللبانه اللازقه....
دليلا:  في اي يا...  
اسيا بتفاهه: اسيا قوليلي اسيا
دليلا: امم ماشي يا اسيا...
اسيا: انا هدخل اغسل وشي في الحمام تعالي معايا..
دليلا: طب بسرعه...
دليلا واسيا دخلواا وكانت شيماء و سلمي جوا....
دليلا بصتلهم بقرف...
سلمي: معني كدا انك خايفه... ولا بتتصنعي انك مش خايفه من الهنعملوا فيكي...
دليلا: اخاف منكوا انتوا؟ 
شيماء: محدش عمره اتجرأ يرد علينا كدا في الفصل انتي تيجي وتتجرأي تعملي كدا لا دا احنا نعلمك الادب زي ما علمنا بقيت الفصل بقا...
سلمي: يلا بينا يا شيما...
شيماء: يلا يا سلمي...
اسيا كانت خايفه ومستخبيه منهم....
و دليلا واقفه ولا خايفه من اي حاجه.....
شيماء كانت لسه هتدي دليلا بالقلم..دليلا مسكت ايدها ولوتها وزقتها علي الارض 
سلمي: يعني مش خايفه علي رجلك التانيه...
دليلا خبطتها في نص رجلها خبطه خلتها تقع علي الارض بتتوجع......
شيماء قامت تاني وكانت لسه هتشد شعرها...
دليلا لفتها من ايدها واديتها في بطنها وقعت هي وسلمي علي الارض مش قادرين يتحركوا.... 
دليلا مسكت عكازها وعدلت شعرها بهيبه وشاورت بأيديها لأسيا... 
اسيا خرجت وراها... بخوف
اسيا:  ازاي قدرتي تعملس كدا ورجلك مكسوره؟  
دليلا ببرود :  مين دول... 
اسيا:  دول يبقوا زي ما بيقولوا كدا صيع الفصل.... بيتحكموا في الفصل بيعملوا الهما عايزينوا اغنيا جدا ومحدش بيقدر عليهم حتي المدرسين... بجد انتي عملتي حاجه التاريخ يشهدلك عليها.... بس خلي بالك هما مش هيسيبوكي في حالك.
دليلا ببرود:  ميسيبونيش انا فاضيلهم.... 
دليلا نزلت مع اسيا... لقت داغر مستنيها في العربيه حاولت تتجاهله  وفضلت مكمله مشي مع.... اسيا... 
داغر جري وراها بالعربيه:  مش بندهه عليكي انا ولا خلاص اطرشيتي... 
دليلا بطفوله:  مش لازم ارد عليك...... 
داغر بتفاهه:  بت بتتتتت
دليلا بخضه:  ايييييه... 
داغر:  حاسس انك عملتي نصيبه وشك ميبشرش بالخير ما انا عارفك اصلي.... 
اسيا:  اه فعلا كانت بتضر... 
دليلا برقتلها ومسكت بؤها... 
اسيا بصوت مكتوم:  في ايي
دليلا:  شش اسكتي خالص.. 
داغر:  اركبي يا دليلا وهاتي صاحبتك اوصلها
اسيا:  لا بابي هيجي ياخدني.. 
دليلا:  عايزه حاجه
اسيا:  تؤ عايزه قوتك... 
دليلا ضحكت وركبت العربيه... 
******* 
بعد وصولهم....
داغر:  عملتي اي انهارده في المدرسه...... 
دليلا:  ملكش دعوه... 
داغر:  ما تتلمي بقا... 
دليلا:  تعرف حاجه يا سياده المقدم....... 
داغر:  امم 
دليلا:  انت اتجوزتني عشان المهمه الهتعملها صح... 
داغر:  خلاص انا لغيتك من المهمه.... 
دليلا:  ليه.... خايف عليا مثلا
داغر بقساوه وبيحاول يبين انه مش خايف عليها:  لا هخاف عليكي ليه.... 
دليلا بصتله بقرف وطلعت بدبدب علي السلم.... 
داغر برخامه:  يعني اوزعه وبتتكلمي كمان..  وبعدين رجلك التانيه هتتكسر ومش هجبسهالك
دليلا:  نينينيييي.. 
داغر دخل اوضته
الباب خبط.... 
دليلا نزلت تفتح... 
وكانت ماسكه في ايدها شويه ملازم وورق... 
دليلا بتوتر:  ابيه عاصم..؟  
عاصم:  كنت متأكد انك لسه في بيت اهلك.... 
داغر نزل.... 
داغر زق دليلا وراه 
_ نعم؟  مين؟  
عاصم بصوت عالي:  انت المين
داغر:  متعليش صوتك... 
عاصم:  اعليه زي ما انا عايز... 
داغر:  لا الانت تعوزه مش هنا عند امك... لاكن هنا انا بس الاعوز... 
عاصم:  امي؟  عاصم شد دليلا من ايدها.... 
داغر اتعصب وشد دليلا منه وضربه في راسه عاصم وقع علي الارض...  
دليلا بدموع:  بس بقا كفاااايه.. 
انتوا بتعملوا اي.... 
عاصم قام بدوخان وماسك راسه:  بقولك مين دا.... 
دليلا:  دا....  
عاصم بصوت عالي:  انقطييي
داغر ضربه تاني:  عشان تحرم تعلي صوتك عليها تاني
عاصم ماسك راسه ومش قادر يقوم.... 
دليلا شبت ضربت داغر في كتفه عشان مش طيلاه ...  ونزلت تحت علي الارض ومسكت راس عاصم.... 
دليلا:  انا اسفه... اسفه.... 
عاصم:  مش هتقوليلي دا مين.. 
دليلا:  دا جوزي.... 
عاصم بصلها بتنهيده كأن روحه كانت بتخرج منه وقام وقف بدوخان وهو بيبص لدليلا وهو مش مصدق ورجع لورا.... لحد ما ركب عربيته ومشي بصدمه.. 
دليلا فضلت مركزه علي بصات عاصم ليها.... وبعد كدا بصت لداغر بعصبيه وحقد.... 
دليلا:  عاجبك؟  عاجبك الحصل.؟ عااااجبك... 
داغر:  عاجبني
دليلا مناخيرها احمرت وخدودها احمرت ودموعها بدأت تنزل:  هو انت اي قلبك من حجر....؟  مبتحسش.... ما ترد... مبتحسش يعني؟ 
داغر عينه جمعت فيها دموع
دليلا:  انت مرييض محتاج تتعالج ياريتك بس تفهمني.... ياريت تعرف انا قد اي بعاني... اسمعني بس لو لمره... واعرف عني حاجه.... 
داغر:  واي هيفرق لو سمعت
دليلا بدموع وصرييخ:  هيفرق كتير اوي.... هيفرق انك هتعرف اني بكرهك ولو دخلت جوا قلبي هتعرف كميه الكرهه ال في قلبي ليك قد اي.... انا بكرهك كرهه انت عمرك ما هتتوقعه.... 
داغر عيونه دمعت... 
دليلا:  انت انسان مكروهه... مكروهه من الناس كلها.... 
ليه... ليه بتتعمد تزعلني وتضايقني؟  ليه اصلا... ثم اكملت بصريخ..... ليه اصلا اتجوزتني.... ها... ليه...؟  انا معرفكش.... ولا دا سن المفروص اتجوز فيه.... انا عندي كام سنه.... انطق... مش هترد طبعا....  انا عندي ١٦ سنه... ١٦!!!  انت متوقع يعني في ١ ثانوي.... متجوزه في اولي ثانوي..... متجوزه واحد عنده ٢٣ سنه....  لما بفتكر اليوم الشوفتك فيه ببقي نفسي انتحر... عارف يعني اي انا تعبتتتت ثم اكملت بصريخ وقهر ودموعها نزلت:  تعبتت اووووي في جروححح سابت اثر كبير اوي جوايا مش قادره... بحاول اتخطي كل حاجه بس.... بس مش عارفه.... مش عارفه هفرح امتي وازاي... وانا امي وابويا مش معايا في الدنيا وانا مع واحد مريض زيك...  
خبطته في كتفه والدموع ماليه وشها ودخلت... 
وهو فضل واقف مكانه الدموع ماليه عنيه....  ووشه كله احمر... وعروقه بدأت تبان....  ركب عربيته بحزن ومشي....
دخلت اوضتها والاكتئاب خلاص قرر انه ينهيها........ اول ما دخلت بصت لنفسها في المرايه... وهي بتصرخ...:  انا انسانه ضعيفهه... ضعيفههه مهما كنت قويه قدام الناس انا شخصيه ضعيفه.... انا ثم اكملت بدموع انا هفضل لوحدي طول عمري.... هفضل من غير حد...... هعيش لوحدي....  من يوم ما امي وابويا مشيوا من الدنيا وانا بتمرمط كل يوم من غيرهم في يوم واحد؟  يوم واحد بس كنت مستقره فيه؟  كنت عايشه مع حد وكملت معاه؟  بعد ما اهلي ماتوا بدأو يودوني لأعمامي عيشت معاهم فتره و متحملونيش.... بدأو يودوني لخالتي متحملتنيش ومشيت... دخلوني دار.... ثم اكملت ببكاء دخلوني داااار الايتام عشان محدش فيهم طاايقني.... محدش طااايقني...   لما دخلت الدار دا كانوا بيعلموني... السرقه... كانوا بيعلموني اقف قدام الكبير ومحترموش... كانوا بيعملوني.... ازاي اضرب واحمي نفسي.... كانوا بيعملوني اهرب من مدرستي ومزاكرش كنت علطول مبزاكرش... وبسيب مزاكرتي ودروسي ثم اكملت بدموع ولما تميت ال ١٦ سنه خرجوني وعيشت في البيت الريحه امي وابويا فيه.... هو يعرف انا اتبهدلت قد...؟  لا طبعا ميعرفش.... جاااااي يكمل عليا.......  نامت علي سريرها معيطه والدموع ماليه عينيها.. 
في مكان اخر.... 
عاصم دخل البيت.... وهو دايخ ومدهول.... 
_سميحه:  في اي يا عاصم
عاصم:  اتجوزت.. 
سميحه:  هي مين
عاصم:  دليلا اتجوزت
سميحه بغيظ:  اتجوزت؟  دي عندها ١٦ سنه لسه.... 
في مكان اخر... 
كان مراد نازل من عربيته عشان يشتري حاجه من السوبر ماركت
كان لابس نضارته وبيطلع المحفظه من جيبه:  عايز علبه سجاي... كان لسه هيكمل لقي البنت الشافها قبل كدا
مراد:  مش انتي بتاعت بقولك اي؟  
_ اه انا.... 
مراد:  بتعملي اي هنا. 
_بشتغل.... 
مراد:  بقولك اي.... 
_ عايز اي
مراد بمكر:  اسمك اي.... 
_ليه مش ناقصاك هي... 
مراد:  ما تردي عدل
_ اسمي روان
مراد:  خدي يا روان... 
طلع من طيبه ٢٠ جنيه زياده وادالها.... 
روان:  انت اهبل هو انا بشحت منك....  
مراد:  الواحد بيبقا غلطان انه بيعمل في الاشكال دي خير.. 
روان:  خير؟  دا انت وشك يقكع الخميره من البيت... 
مراد:  والله اشتكي لصاحب السوبر ماركت... 
روان:  هه اشتكي.. 
مراد:  مش خايفه يعني؟  
روان:  تؤ مش خايفه
مراد:  واي المديكي الثقه؟ 
روان:  عشان صاحب المحل بابا
مراد:  امم ربنا يخلي...  
مراد خد العلبه وحطلها فلوس العلبه ومشي... 
روان:  مجنون... 
في مكان اخر... 
كان الوقت اتأخر 
ومراد معدي بعربيته لقي داغر قاعد علي محطه وناسي نفسه خالص.....  
مراد نزل مخضوض:  قوم يبني اي الانت عامله في نفسك دا.. 
انت سكران؟  
مراد:  فوق يبني... 
داغر بتوهان:  عايز اي مني يا مراد.... 
مراد:  انت محدش قالك قبل كدا ان الخمره حرام... 
داغر مكنش في وعيه اصلا: هه تخيل بتقولي اي..... 
مراد:  ااه الحوار في دليلا يعني
داغر:  بتقولي انها بتكرهني... ولا بتقبلني.... دموعها الكانت نازله من عيونها دي كانت بتموتني وقلبي كان بيتكسر من جوا عشانها.....  دموعها وكسرتها قدامي مقدرتش اتحملها ابدا يا مراد... 
مراد:  شش بس تعالا دا انت حالتك صعبه.... 
مراد شاله علي كتفه ودخله العربيه.... 
في البيت... 
دليلا صحيت من النوم علي صوت الجرس... 
_ في اييي.... 
نزلت بعصبيه:  مين بيرن في الوقت د... 
لقيته داغر.... 
دليلا ادتله ضهرها:  طبعا هو انت فارق معاك حاجه.... فارق معاك انا بعيش في اي.....  
انت عارف؟  الغلط مش عليك... الغلط عليا انا... عشان بسيبك تزعقلي وتهيني وانا بسكتتت بس انا طهقتتت طهقتتتت ومش قادره استحمل....  دايما تزعقلي وكل حاجه اوامر اوامر ولا كانك اشترتني انا نفسي اعرف هو انت ليه كل همك بس انك تثبت اني ملييش لازمه واني بنسبالك مش مهمه و دايما تؤمرني بحاجات انا مش عايزاها ورأيك هو البيمشي دايما.... ليييييه؟  انا عايشه معاك ليييه؟  عشان اتهان بس؟   انا جيت كتير اوووي علي كرامتي يا داغر بس لهنا واستوب.... انت هطلقني يا داغر.... لفتله واديته وشها:  هطلقني و ...   كانت لسه هتكمل لقيته وقع في الارض

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
هطلقني و.. كانت لسه هتكمل لقته وقع في الارض.. 
دليلا:  اه هتمثل عليا بقا... 
مكنش في رد من داغر 
وهي لسه فكراه بيمثل... 
دليلا طلعت علي السلم:  خلاص براحتك خليك كدا
وهي في نص السلم حست انه مبيمثلش فعلا ونزلت جري عليه.... 
وطت علي الارض وحطت شعرها ورا ودانها وهي خايفه عليه:  دااغر.... دااغر.... انت.. كويس؟؟  
داغر بتوهان:  انا... هههههه كويس اوووي اويي
دليلا بقرف منه:  انت سكران؟  هتوقع اي من واحد مبيصليش
حاولت تقومه بس هو كانت تقيل واطول منها.... 
دليلا:  حاول تقوم معايا
قام وقف وهي كانت ماسكه العكاز ومسنداه من الناحيه التانيه.... 
لحد ما طلعته اوضته.... 
ونيمته علي السرير... 
داغر مسك ايدها قبل ما تخرج
:  اقعدي معايا شويه 
دليلا مسحت علي وشها ومكنش في ايدها حاجه غير انها تقعد جمبه لأنها مش قادره تسيبه او تبعد عنه... 
داغر فضل باصص في عيونها
وهي مركزه في عيونه وفي كل نظره كانت بتلومه علي افعاله معاها..... وهو مع كل نظره عينيه كانت بتحبها....  
لحد ما نام وهي فضلت مركزه في ملامحه وقربت منه بخفوت ولمست وشه 
:  انا.... انا!! كنت بكدب عليك... لما كنت بقولك بكرهك... انا كدابه...  انا دايما بزعل منك و بستناك دايما تكون كويس وتتغير بس مفيش... مفيش اي تغيير دايما تزعقلي و تقولي كلام يجرحني.... دايما تخليني يكون في ذره كرهه في قلبي ليك مع اني مش ناويه ابدا علي كدا.... انت البتخليني اكرهك....  بس انا... قلبي مبيقولش كدا انا البقول كدا
لمست ايده وغطته وهي بتبص لملامحه ومشيت من جمبه... 
******* 
دخلت اوضتها ريحت راسها.... 
ودماغها مبتستريحش من التفكير.... 
لحد ما النوم غلب عليها ونامت....... 
**** 
صباحا ( الساعه 6) 
دليلا لبست ونزلت قبل ما داغر يوصلها.....  
***** 
اسيا:  اتأخرتي ليه يا دليلا
دليلا:  ها... 
اسيا:  بقولك اتأخرتي ليه
دليلا بنعاس:  مفيش...  
اسيا:  مين القمر الكان معاكي؟  
دليلا حاولت تتجاهل الموضوع:  يلا ندخل؟  
اسيا:  بقولك مين الكان معاكي. 
دليلا:  علي فكرا انا مبحبش التناحه.... 
اسيا ضحكت وانجشتها ودخلت معاها المدرسه... 
اياد كان مع شله ولاد
اياد بمشاغبه:  البت البقولكوا عليا وصلت يجدعان.... 
_ فين دي
اياد:  اهي يا كريم... 
كريم:  طب تعالا نرخم عليها شويه شكلها جامده اوي
اياد:  اتكلم عدل عليها
كريم:  الا الا لا دا احنا اطورنا وبقينا نغير بقا.... دا من امتي دا وانت علطول بتاع بنات... بس مبتغيرش عليهم كدا
اياد:  دي غيرهم... 
كريم: غيرهم ازاي بقا
اياد: ليها شخصيتها وتقيله في نفسها تحس كدا انك متعرفش تكلمها....مش عارفه رافعه مناخيرها علينا.... انا علطول كنت بكلم بنات واقعه عليا لاكن دي غيرهم خالص
كريم: طب تعالا نشوف الغيرهم
اياد وكريم راحوا...
كريم: تعرفي انك قمر...
اسيا: ما تلم نفسك 
دليلا سكتت وكانها بتخزن لعصبيه من جواها
اياد: بس يا كريم...
كريم مسك شعرها: بحب الشعر الكيرلي انا تعرفي كدا...
دليلا لفت ورمت شنطتها لي الارض ومسكت ايده ولفتها حواليه: بعد كدا لو قربت تاني هقطعلك ايدك مش بس هكسرهالك... واديته في بطنه...
وقع علي الارض بأستغراب: ااااه اي دا....انتي....ازاي...
دليلا: زي مانت شايف كدا
دليلا خدت اسيا ومشيت 
واسيا بتبصلها بأستغراب....
دليلا: متستغربيش هتتعودي
اياد: هي دي بقا البقولك عليها
*****
في البيت 
كان مراد بيرن الجرس...
داغر صحي من النوم دماغه مصدعه ومخه هينفجر....
نزل من علي سريره ودخل اوضه دليلا ملقهاش.... 
مسح علي وشه بعصبيه 
= نازل..اصبر يلي بترنن...
مراد: شكلك نسيت المهمه؟ 
داغر: منستش...
مراد: اي الحاله الكونت فيها امبارح دي
داغر: اي كنت عامل اي
مراد: كنت مرمي علي محطه وعماله تتكلم علي دليلا
داغر : حصل اي بعد كدا
مراد: دخلتك البيت ومشيت..
داغر: دليلا كانت صاحيه؟
مراد: مشوفتهاش 
داغر للحظه خاف عليها وطلع اوضته يجيب تلفونه عشان يرن علي دليلا....
****
شيماء: الحقوا يا بنات مين وصل......
دليلا قعدت بغرور واتكلمت ببرود: شكلكوا نفسكوا يحصل فيكوا زي المره الفاتت....
سلمي وشيماء سكتوا...
واياد جه قعد جمب دليلا....
دليلا ببرود: ابعد صحابك عني
وهنا كان التلفون بيرن....
فتحت التلفون لقت داغر مردتش عليه....فضل يتصل وهي متردش.....
****
داغر لبس ونزل بسرعه: هروح مشوار وجاي
مراد: طب استني است...
مراد: مجنون مجنونن..
دداغر كان قلقان علي دليلا...و من خوفه عليها ركب عربيه وراح لمدرستها....
****
اياد: ينفع علي اقل نكون صحاب
دليلا بعدت عنه شويه: اشمعنا انا يعني اشمعنا انا اكون صاحبتك ما انت عندك المدرسه مليانه
اياد: عشان انتي غيرهم
دليلا: والله؟ غيرهم في اي بقا
اياد: ياريت متقلليش مني انا مش شخص وحش...
دليلا: اسمك اي
اياد بفرحه: اسمي اياد
سلمي بصوت عالي: فرحان اوي يا اهبل
اياد بعصبيه: مدخلتكيش 
كانوا لسه هيتخانقوا دليلا قامت 
اسيا جريت وراها.... 
دليلا:  جيتي ورايا ليه يا اسيا.... 
اسيا:  عشان صاحبتك
دليلا:  تعرفي انك طيبه اوي... 
اسيا حضنتها:  وانا كنت بتمني في يوم اني يكون عندي صاحبه زيك..... 
الجرس رن وكلوا كان خارج.... 
اسيا:  هروح انا بقا.. 
دليلا:  اوكي يا اسيا... 
دليلا كانت لسه هتمشي وبتشرب عصير وماسكه في ايديها التانيه ساندوتش.... لقت العربيه جايه من وراها وفرملت مره واحده وهب اتخضت والعصير والسندوتش وقعوا... 
دليلا بعصبيه:  هو انت؟  
داغر مسك ايدها بعصبيه:  مقولتيش ليه انك راحه المدرسه عشان اوصلك ولما بتصل بيكي مبترديش
دليلا بعصبيه مكتومه:  لو سمحت يا داغر.....!! ثم اكملت بصوت عالي لو سمحتت بقولك الناس بتتفرج علينا
داغر:  اركبي العربيه
دليلا بعصبيه:  مش راكبه مش بمزاجك
داغر:  بمزاجي.... شدها من ايدها وركبها العربيه
دليلا سكتت وبصت للشباك بعصبيه
******
مراد:  القمر نازل علي الصبح بيعمل اي
روان لفتله:  شكلك عايزني اندهه بابا
مراد:  اندهيه
روان:  بقا كدا.... طب ماشي..... يا بابا.... بابا
= ياااه كويس انك ندهتيني يا روان دا مراد كان واحشني اوي بقالي كتير مشوفتوش 
روان بصت لباباها بعصبيه
ومراد كان بيغظها اكتر:  ياااه ازيك يا حج... 
****
دليلا نزلت من العربيه  ورزعتها 
داغر:  براحه يا دليلا
دليلا زي ما تكون. ما صدقت كلمها عشان تطلع فيه كل عصبيتها:  انت بتخاف عليا كدا ليه؟  ها؟  ليه بتتصل وبتسأل عليا؟  انا بنسبالك اي عشان تخاف عليا؟  انا بنسبالك مهمه صح... طب المهمه اتلغت.... لسه متجوزاك ليه... ليهه
داغر ببرود: هخاف عليكي ليه يعني؟  هو انا بطيقك اصلا؟  
دا انا ببص في خلقتك الصبح بالعافيه!!  
جايه تقوليلي بتخاف عليا ليه؟  انتي عبيطه؟ 
دليلا بصوت عالي: طب لما انتي مبطقنيش والمهمه اتلغت لسه متجوزني ليهه؟ ليهه؟ 
داغر: ادخلي زاكري يا دليلا
دليلا: يعني انت متجوزني وبتهددني ببيتي؟ تمام....من هنا ورايح انت ملكش دعوه بيا عشان كل الاحنا فيه دا علي الورق وبس....يعني لا تتصل بيا...ولا تخاف عليا....ولا توصلني....كل البيني وبينك مصلحه للشغل وبس...
داغر بسخريه: ههه موتيني من الضحك 
دليلا: واشمعنا انا مبدخلش في خصوصياتك
داغر: عشان ملكيش حق
دليلا: بسيطه...وانت كمان ملكش حق
داغر: لأ انا ليا ونص كمان
دليلا دخلت البيت بعصبيه وهو دخل وقفل الباب وراه
داغر بصوت عالي عشان دليلا تسمعه: اه بالمناسبه انا كنت سكران امبارح؛ ينفع تقوليلي حصل اي...وانا سكران
دليلا كانت في اوضتها مش سمعاه
داغر طلعلها وفتح الباب: هو انا مش بتكلم
دليلا: مين قالك تفتح الباب متعلمتش تخبط
داغر خرج تاني وقفل الباب...
= البسي اي حاجه وابقي انزليلي...
دليلا لبست چيبه سودا وتيشرت اسود وكوتش ابيض ومسيبه شعرها ونزلت....
كانت هتفتح الباب وتخرج
داغر: علي فين...
دليلا: قولتلك متدخلش
داغر قرب منها بعصبيه مكتومه: مدخلش؟ لا بجد
دليلا: ينفع اعرف انت عايز اي 
داغر: هو انا كل لما اكلمك تقوليلي عايز اي.....انتي مجنونه
دليلا خبطته في كتفه بأيديها : انت المجنون هو انت مش شايف افعالك.....واحده مكاني المفروض تكون بتذاكر وبتاخد دروسها وعايشه مع اهلها و فرحانه وبتقابل صحابها لاكن مش علطول تعيسه....مش علطول تعيسه...
داغر مسك ايدها بقوه: حياتك مش ليكي لوحدك وانتي عارفه كدا كويس
دليلا بدموع: لا ليا للوحدي دي حياتي انا......حياتي انا انت فاهم يعني اي حياتي....يعني ليا انا....يعني تخصني انا
داغر: لا حياتك تخصني..متخصكيش انتي؛ حياتك ملكي انا
دليلا بدموع: انت بتقصد تظلمني وتجرحني؟.. بتقصد تبين اني ضعيفه؟ انت انسان؟ انسان؟  انت مش انسان 
داغر مسح علي وسه عشان ميبينش دموعه وقال في سره :  انا عايش عشانك يا دليلا.... انا بعشقك.... 
دليلا بدموع:  طول عمرك هتفضل ساكت عمرك ما هتواجهه الحقيقه مش هتواجهه نفسك ابدا وتعرف انك مريض ومحتاج تتعالج....؛  سيبني سيبني في حالي واديني بيتي تاني سيبني اعيش حياتي بقا لو لمره
داغر شدها في وسط عياطها وحضنها كانت دموعه بتنزل منه
ودليلا كانت مستسلمه لحضنه زي ما تكون مجربتش احساس ان حد يديها امان او يحسسها بالعطف والحب.... 
زقته بعد وقت كأنها بتكرهه وطلعت اوضتها
داغر لامس شعره بتوتر ومسك تلفونه: مراد...انت معايا
مراد: معاك
داغر: خبرهم اني هخرج من المهمه دخل المقدم عمر بدالي
مراد: مالك يا داغر بقالك فتره مش علي بعضك
داغر: معلش محتاج اكون لوحدي لفتره كدا
****
سلمي: عايزه ادبر للبت الاسمها دليلا دي علقه موت
شيماء: البت دي مش سهله دي محتاجه مجموعه بنات ومجموعه ولاد كبيره يضربوها
سلمي: والله ليكي حق
****
دليلا كانت قاعده في اوضتها بتزاكر....
اسيا رنت عليها 
دليلا: نعم يا اسيا
اسيا: ابعتيلي عنوان بيتك
دليلا: حاضر هبعتهولك 
اسيا: انا اديت رقمك لأياد
دليلا: ليه كدا يا اسيا
اسيا: هو فضل يزن عليا.....
دليلا: تمام اقفلي دلوقتي
دليلا نزلت تشم هواء شويه وكانت بترش الزرع
داغر جه من وراها واداها شال عشان متبردش
دليلا لفتله ورمت خرطوم المايه في الارض وفضلت متنحه في عيونه ومش قادره تبعد عنه ابدا بنظراته ليها زي ما تكون نظراته بتشدها كل ما تحاول تبعد
داغر: عينيكي اللونهم عسلي دول حلوين
دليلا في سرها: نظراتك حلوه اوي
داغر: انتي لسه متعرفيش حاجه عني يا دليلا
دليلا بهدوء: انت المش عايز تحكيلي
داغر بص في عيونها الاتنين ومسك ايدها وحطها علي قلبه
: بصي بينبض ازاي.!!....تعرفي انا بحس بأيه دلوقتي؟ 
دليلا بتوتر وبرود: بأيه؟؟
داغر: انا عاشق يا دليلا انا مغرم بيكي جوايا كلام مش قادر اوصفه ليكي انا بعشقك....مش بس بحبك؛  مسك ايدها الاتنين... وباسهم....
يا تري اي رد فعل دليلا؟ ♥

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
انا عاشق يا دليلا انا مغرم بيكي؛  جوايا كلام مش قادر اوصفه ليكي؛ انا بعشقك مش بس بحبك...... مسك ايدها الاتنين وباسهم.... 
دليلا كانت تايهه في عيونه
دليلا بأستغراب:  ا.. انت مستوعب الانت بتعمله... 
داغر:  مستوعب ومستعد اقضي عمري كله معاكي يا دليلا
دليلا فاقت من التفكير الهي فيه وعرفت ان داغر اصلا مقلهاش حاجه وهي كانت بتحلم مش اكتر ولما نزلت علي ارض الواقع تاني لقت نفسها قاعده بتزاكر زي ما كانت ولا نزلت تحت ولا داغر كلمها ولا حاجه...... 
كملت مزاكره و هنا كان الباب خبط.... 
دليلا:  كويس انك اتعلمت تخبط قبل ما تدخل.... 
داغر دخل وماسك في ايده صنيه.... عليها عصير ووجبه
دليلا:  ده اي ده انشاء الله
داغر:  دا اكل اي مش شايفه
دليلا بعصبيه: طب ما تتكلم عدل يعني وبعدين تعالا وصلني بكرا المستشفي
داغر بتساؤل:  ليه انشاء الله 
دليلا بطفوله: هيكون ليه يعني هروح اعمل عمليه قلب... هروح عشان افك الجبس دا اتضايقت منه.... 
داغر بخوف عليها:  وانتي بقيتي تقدري تمشي علي رجلك اصلا... 
دليلا بشمأزاز:  وانت مالك اصلا
داغر:  اتكلمي معايا بأحترام 
دليلا بعصبيه:  لييه؟  
داغر:  عشان جوزك... 
دليلا سكتت وهي بتتريق عليه
داغر قام من جمبها:  كلي اكلك واشربي العصير وخلصي مزاكرتك.... ونامي
دليلا:  بتعاملني كأنك بابا اوي
داغر في سره: ما انتي بنتي وكل حاجه ليا....
خرج وهو بيبوصيلها بتحذير..انها تكمل مذاكره وهي لفت بالكرسي وهي بتضحك علي طريقه كلامه معاها...
******
روان: ما تخلي حسن هو اليروح يوصل الطلبات دي يا بابا...
: لا يا روان حسن مش موجود وانا الواقف في السوبر ماركت مين غيرك هيروح يوصل الطلبات....
روان: يووه 
هات العنوان... يا بابا.... 
****
سميحه:  البت دي ملهاش غيرنا لازم نروح ونسأل عنها يا عاصم
عاصم:  انا روحت يما وكسفتني.... 
سميحه:  لا لا لازم نعرف اتجوزت امتي وفين القسيمه ونعرف كل حاجه.... 
عاصم: انا مش هروحلها تاني خلاص انتهي... 
سميحه:  انا هروح... 
عاصم:  دلوقتي قلبك حن؟؟  
ما انتي طردتيها وراحت عاشت
في دار ايتام كنتي فين ساعتها
سميحه سكتت بخبث
****
دليلا كانت خلصت مزاكرتها 
وقعدت شويه تبص من
 الشباك....  
وتفكيرها في داغر مبيخلصش
طب اي السبب اليخليها تفكر في واحد هي بتكرهه
هي عقلها مًصّر ان هي بتكرهه 
داغر
بس قلبها.... مبيقولش كدا
دليلا خرجت من اوضتها وهي نازله الجنينه مقدرتش تشوف اوضه داغر من غير ما تبص عليه او حتي تشوفه....
فا خبطت ودخلت.....
كان عامل نفسه نايم عشان يشوف دليلا هتعمل اي
دليلا دخلت بخفوت وببطئ وشدت الكرسي براحه وقعدت جمبه وهي بتبص لشكله 
: مش قادره اتخيل اني ممكن يكون في قلبي ليك ذره حب...ولا قادره اتوقع اني في يوم من الايام ممكن احب واحد زيك اصلا.....بس غصب عني لما بشوفك بحس ان فرحانه من جوايا حتي لو مبينه ده....مبقدرش اعدي من علي اوضتك من غير ما اشوفك....مبكملش يومي من غير ما ابص لعيونك.... حتي صوتك العالي وعصبيتك....بفتقدهم لما مش بشوفك.....انا في ايه؟؟ الانا فيه دا اسمه ايه؟ انا بكرهك بكرهك اوي انت دمرتني اكتر من الاول...........
دليلا خرجت من الاوضه...
وداغر قام وبعد ما سمع الكلام فرح....ولما افتكر اخر جمله فضل يضحك عليها: طفله!!...بتحبك طفله؟؟؟ متردده في كل حاجه.... مره انا بحبك.ومره انا بكرهك.... 
انا غلطان اني بكلمها اصلا او بتعامل معاها عشان معودهاش عليا..... عشان انا اصلا مبحبهاش
بس قلبه بيقول غير كدا
( اي اليخليه يخاف..او يغير او يهتم او يبص لعيون دليلا بالمنظر دا غير انه بيحبها) 
كمل نومه ......
وهي دخلت اوضتها عشان تصحي لمدرستها
****
روان كانت عامله كحكه منحكشه..... وعماله ترن الجرس 
مراد خرج: اي عمال..رن رن...
روان برقت بصدمه: هو انت؟ 
مراد: انتي جايه لحد باب بيتي وتقوليلي هو انت...
روان: علي اساس اني هقصد اجي وبعد كدا اتفاجئ!! 
مراد: انتي الجايه لحد باب بيتي مستنيه مني اي
روان: مستنيه منك تاخد الطلبات......
مراد: مكنتش اعرف ان الحج هيخليكي انتي التوصليلي الطلبات....
روان: اديك عرفت....
مراد خرجت من شقته....
وقرب منها.....وهي فضلت ترجع لحد ما رجعت للحيطه: في اي... بتقرب ليه...
مراد مسك ايدها الاتنين بقرب منها: طريقه كلامك بتسحرني
روان زقته في كتفه وجريت علي السلم......
مراد: مجنونه..
***** 
في صباح يوم جديد....
دليلا لبست لبس المدرسه وكانت مسيبه شعرها وماسكه شنطتها ونازله من علي سلم اوضتها ونازله للمطبخ عشان تحضر اكلها....
داغر: برضو كنتي هتعملي نفس العمله.....وتمشي من غير ما تخليني اوصلك؟ 
دليلا لفتله: لسه بحضر الاكل شوفتني خرجت من غير ما اقولك.....
داغر: جدعه مع الوقت هتتعلمي.......
دليلا: متعصبنيش انا ال في دماغي بعمله يعني كل دا بمزاجي....
داغر بمعاكسه:وقعتي بلسانك.
معني كدا انك مستنياني اوصلك بمزاجك....
دليلا سكتت بكسوف ووشها احمر مكانتش عارفه تقول اي
داغر بأبتسامه: علي العموم متتكسفيش.... انا هطلع اغير هدومي وانزل عشان اوصلك
دليلا لفت بعد ما هو طلع وفضلت تفرك في ايدها بتوتر وتلمس حراره وشها بكسوف
**** 
داغر نزل وخدها من ايدها وركبها العربيه....ووصلها لمدرستها....
داغر مسبهاش تنزل لوحدها ولسه بيحس بغيره عليها...نزل وخدها من ايدها ودخلها المدرسه.....
اياد طلع يجري عليها اول ما شافها..... وداغر كان معاها
اياد بنهجان: دلي..دليلاهه...دليلا ازيك...
دليلا بتوتر عشان داغر جمبها: ا..ازيك يا اياد...
اياد شدها من ايدها: تعالي هعرفك علي بقيت الشله...
كانت اسيا وصلت ووراها شيماء وسلمي....
داغر بغيره: تعرفها علي مين؟ عيد تاني كدا؟ 
اياد: مين دا؟ 
دليلا سكتت
داغر بعصبيه: ملكش دعوه بيها يلا....
اياد زقه في كتفه: وانت مالك انت كنت سألتك ولا دخلتك...
داغر مسك ايده وضربه بالروصيه في راسه: وانا لسه هستني منك انك تدخلني يلا..
اياد وقع في الارض ماسك راسه..... 
دليلا كانت ساكته بكسوف ووشها كله احمر من كسوفها من الناس العماله تبص عليها وخصوصا صحابها
اسيا بتفاجئ: هو مين دا يا دليلا وازاي سيباه يعمل كدا
داغر بعصبيه: جوزها.......
اسيا اتفاجئت وسكتت
وسلمي وشيماء اما مصدقوا يمسكوا في دليلا حاجه...
داغر وصلها لفصلها ومشي...
دليلا من كسوفها من الناس دخلت الحمام وفضلت تعيط قدام المرايه....ووشها كله احمر
اسيا دخلت وراها....
اسيا: بتعيطي ليه يا لي..لي..
دليلا بأنهيار: متنطقيش الدلع دا تاني انتي سامعه....
اسيا بأستغراب: في اي!! 
دليلا سحبت مناديل وخرجت بعصبيه.....
واول ما دخلت الفصل كانت نشفت وشها ومسحت دموعها
شيماء: متجوزه عندها ١٦ سنه انتوا متخيلين
اياد كان ساكت بغيره
سلمي: لا مش متخيله ازاي واحده تتجوز وهي صغيره كدا.
اسيا: ما تحترموا نفسكوا بقا
كريم: اظاهر انها هي وجوزها بيلعبوا كونج فو اصلهم في الضرب مشاء الله عليهم...
دليلا كانت قاعده وبتحاول ترفع راسها ومتدمعش
سلمي: طب و علي كدا مامتك وباباكي موافقين
شيماء: طبعا موافقين مش شايفين واحد غني اكيد هيوافقوا.....ما هما شبهها كلاب فلوس.....
دليلا قامت والعصبيه كانت هطق من وشها مسكت شيماء من رقبتها وكانت علي وشك تخنقها: جيبتي سيرتي سكتلك.....اتخانقتي معايا سكتلك..... شتمتي فيا سكتلك لاكن تجيبي سيره اهلي مش هسمحلك ولا هسكتلك...
اسيا كانت بتحاول تمسك ايد دليلا وتحوش عن شيماء: هت..هتموت..هتموت في ايدك يا دليلا....
وسلمي من خوفها من دليلا..طلعت تجري....
دخلت الميس....
: اي الانتي عماتيه لزميلتك دا
دليلا بعصبيه: دي مش زميلتي انا لو اطول اموتها هموتها
الميس شدت دليلا من ايدها وخدتها علي المدير....
: ازيك يا مستر اكرم انا ميس روان الميس الجديده....البنت دي مانت هتخنق صاحبتها قدامنا كلنا....دي مجنونه ومينفعش تقعد معاهم في الفصل.....
دليلا كانت في ملكوت تاني اصلا وشها هينفجر من العصبيه والظلم طابق عليها من داغر و من الميس ومن صحابها و في كل حته....
روان: احكي للمستر يا شيماء البنت دي عملت معاكي اي
شيماء: كانت هتخنقني يا مستر
كنت هموت في ايدها....
المستر: واي السبب الخلاها تعمل كدا.....
شيماء: مفيش ضيعتلها تليفونها من غير قصدي واول ما جيبته اتهمتني اني كنت سرقاه وكانت هتخنقني....
دليلا من كتر الظلم مقدرتش تتكلم او ختي تنطق زي ما تكون اتشلت...
: انتي مرفوده لمده اسبوع...
دليلا خرجت عينيها هتنفجر لو منزلتش دموع؛ لاكن دليلا بتحاول تتماسك وتبان قويه قدام الناس....
خرجت من المدرسه وراحه للبيت.....بحسره....
***
: انت لغيت المهمه يا حضرت المقدم انت عارف دا معناه اي
داغر بحده: عارف كويس...بس انا مش قادر نفسيا اشتغل صدقني......
داغر:  انا هكمل الاجازه الانتوا اديتوهالي.... يا باشا.... واول ما تخلص انشاء الله هكون قادر نفسيا اني اشتغل
: ناقص اسبوع واجازتك تخلص يا داغر.....
داغر: فاهم يا باشا....
داغر.... خرج وركب عربيته 
**** 
دليلا وصلت البيت ودخلت رمت شنطتها و قعدت علي الكنبه وقالت بصوت عالي:
 داااااااااااااااااااغر.....يا داااااغر 
طلعت تدور عليه في كل الاوض بس ملقتهوش.....
دليلا نزلت تاني وقعدت تستناه 
كان عدي وقت....ووصل داغر
داغر دخل رمي نضارته في الارض.........وكان متجاهل دليلا خالص....
دليلا دموعها كانت نازله منها بقهره: انت عارف انت اكبر خجل ليا.....انا بقيت بتكسف منك.....ولما حد بيشوفك جمبي بحس اني خجلانه اني مع واحد زيك....
داغر بعصبيه وصوت عالي: 
مكسوفه من اييييي....من اييييي عشان بمنع شويه عيال صيععععع عنك...
دليلا بصوت اعلي ودموعها نازله بغزاره: 
لأ عشان كسفتني قدام الناس كسفتني قدام المدرسه كلها عشان كرهتني في كل الولاد وكل الرجاله وكرهتني في اليوم الشوفتك فيه....انت عارف.....انا ساعات بحس ان فيه ذره حب ليك جوه قلبي...بس مبقدرش انسي افعالك البكرهك كل يوم عن القبله بسببها....
داغر قرب منها وهو بيحاول
 يكتم عصبيته: دليلا انا بخاف عليكي بخاف عليكي من اي حد ممكن يأذيكي....
دليلا انفجرت في وشه من كتر العياط وطلعت كل قهرها فيه: 
انت بتخاف عليا من كل الناس مش من ناس معينه انت متملك...انت انت.....بتعمل كدا ليه ها...
في وسط عياطها وكرهها ليه الا انها مقدرتش تتحمل قهرها ووجعها دا كله من غير ما حد يسندها او يحسسها بعطف منه....فا قربت منه وحضنته وهو كان مستغرب جدا من الهي عملته الا انه كان مراعي جدا انها زعلانه وبيحاول يهديها.....
دليلا فضلت تضرب في ضهره وهي بتعيط:....انت بتعمل معايا كدا ليه يا داغر....؟ رد يا حضرت المقدم!! رددد
داغر كانت مستمر في ضمها وقالهها: متحاوليش تاخدي مني كلام يا دليلا متحاوليش تخليني انطق كلمه انتي نفسك اقولهالك....انا بحب واحده غيرك يا دليلا يعني انتي لغايه دلوقتي لسه بنسبالي مجرد مهمه و بصراحه مش فاضي اتشغل بيكي....
دليلا اتصدمت بكلامه اكتر وعياطهاا زاد وقالت بقوه مصطنعه: طلقني يا داغر..

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
دليلا اتصدمت بكلامه اكتر وعياطها زاد وقالت بقوه مصطنعه:  طلقني يا داغر....
داغر بعدها عنه وهو بيبص لعيونها المليانه دموع
دليلا بكرهه:  طلقني بقولك 
داغر جز علي سنانه بعصبيه:  وبعد ما طلقك... هتروحي فين
دليلا قامت بعصبيه:  ملكش دعوهههه دي حياتي حياتتتي وانا حره فيها
داغر بصوت عالي:  قولتلك قبل كدا انك مش حره.... انتي دلوقتي مش حره
دليلا بعصبيه:  هتفضل مقيدني بحديد طول عمرك... 
داغر ببرود:  هو انا عشان ببعدك عن شويه عيال صيع تقوليلي بتقيدني بحديد... 
دليلا:  هو انت هتفهم امتي... ان كل دا علي ورق وبس..... يعني انا بنسبالك ولا حاجه هتفهم امتي... 
داغر:  و مين قالك اني مش فاهم دا بس بحاول احافظ علي مظهري قدام الناس مش اكتر... يعني افعالك دي انا بحاسبك عليها عشان شكلي قدام الناس... 
دليلا:  انت انسان طماع واناني.. طب علي اقل.... شوف دموعي البتنزل حس... بيا...  قول حرام عليا الظلم البعملوا فيها دا..  حرام البهدله البعيشها فيها دي اعمل حساب علي اقل لسني اعمل اي حاجههه علي اقل..... ثم اكملت في سرها:  علي اقل عرفني انك بتحبني متسبنيش وسط الجنه والنار كدا...   
داغر فضل يسمع يسمع و في الاخر ب كل برود طلع لأوضته
دليلا قعدت علي الارض وفضلت تزعق:  انا غلطانه اني بكلم واحد معندوش دم... 
داغر نزل بعصبيه:  فضلتي تزعقي وسكتت... اتعصبتي علبا وسكتت عليتي صوتك علياا وسكت بتضربيني في كتفي و في ضهري وبرضو بسكت لاكن تقلي ادبك وتشتمي مش هسكتلك يا دليلا
دليلا ببرود زي ما تكون استسلمت لكل حاجه:  امم هتعملي اي بقا.... 
داغر بعصبيه مكتومه قرب منها وهمس بخفوت جمبها:  اطلعي اوضتك و نامي....  واكفي شري يا دليلا.... 
دليلا بالفعل خافت منه تشان لما بيتعصب مبيشوفش قدامه.... قامت مصطنعه القوه وطلعت علي اوضتها وهي بتمسح دموعها..... 
داغر مسح علي وشه بعصبيه:  
يارب صبرني علي الطفله الانا مستحملها دي.... 
طلع علي اوضته ولبس هدومه بعصبيه وخرج من البيت كلو
دليلا سمعت صوت باب البيت خرجت تشوفه هو خرج ولا لأ
دليلا بندم :  دا خرج!!.  
طب انا بخاف انام في البيت لوحدي.....  
دليلا طلعت تاني بس مدخلتش اوضتها.... دخلت اوضه داغر المبتدخلهاش غير للضروره
بصت من شباكه شويه وبعد كدا بدأت تمسك في صورهه... وتمسك البرفيوم بتاعه وكمان سرقت البيرفيوم بتاعه... عشان تبقي تشم ريحته لو اشتاقتله
حطت رجلها علي سريره... ورجعت لورا عند المخده وغمضت عينها..... وعماله تتقلب ومش عارفه تنام.... 
خايفه!! 
******
داغر ببرود:  قدر.... افتحي انا داغر..... 
قدر:  افتحلك ليه... عشان اجوزت مثلا لا بجد براڤو
داغر: انتي ملكيش دعوه بدليلا.... انا وانتي انتهينا يا قدر فاهمه انتهينا... 
قدر:  ولما احنا انتهينا جايلي لغايه هنا ليه.... ولا الشملوله طردتك من بيتها؟؟  
داغر كان هيتعصب علي دليلا مسك نفسه بالعافيه وكان لسه هيمشي... قدر جريت وراه ومسكت ايده... 
داغر:  سيبيني
قدر:  مش هسيبك انت ما صدقت تمشي ولا اي... 
داغر:  وانتي ما صدقتي تشوفيني.... 
قدر:  بظبط كدا ما صدقت لقيتك يلا تعالا بقا اقعد معايا شويه... 
داغر:  انتي هبله؟  اقعد معاكي فين؟  البسي يلا وتعالي نتمشي شويه... 
***
دليلا كانت خايفه وهي قاعده لوحدها...... مع انها مكانتش بتخاف بس زي ما تكون اتعودت علي وجوده معاها.... بس مهما كانت خايفه كرامتها عندها.... اكبر من انها تتصل بيه وتقوله تعالا.... 
:  ازيك يا اياد
اياد بتوتر:  د. دليلا ازيك... 
دليلا بتوتر:  كويسه الحمد لله 
اياد:  بتتصلي بيا في الوقت دا ليه؟  
دليلا:  لا مفيش كنت محتاجه منك رقم ميس روان.... الرفدتني بسبب سلمي وشيماء
اياد: ليه يعني؟  
دليلا:  بطلوا رخامه كل لما اقول لحد فيكوا علي طلب يقولي ليه... 
اياد:  خلاص متتقمصيش بعتلك الرقم علي الواتس
دليلا بأبتسامه:  شكرا يا اياد
قفلت معاه وراحت علي الواتس
اياد:  بس انا ملحقتش اعرفك علي بقيت الشله... 
دليلا:  انت عارف كويس اوي ان الشله بتاعتك دي مش كويسه وانا مش مستعده ارجع للماضي الكنت فيه
اياد بعتلها رساله: اي الماضي الهترجعيله؟ واي علاقته بالشله؟
دليلا بحسن نيه: احكيلك بس متقولش لحد؛ هعتبرك صاحبي وهحكيلك اوكي؟ 
اياد: احكي...
دليلا: انا...ماما وبابا من ساعه ما توفوا كان سني ١٢ سنه او ١١ مش فاكره فضلت اتنقل من هنا لهنا ومحدش قبل يربيني عنده لحد ما دخلت دار ايتام...وخرجت علي سن ١٦ سنه عشان من هنا هقدر اعتمد علي نفسي.....في دار الايتام اتعلمت اسوء حاجات اتعلمت السرقه...اتعلمت التسول.....ودايما انتوا بتسألو هي ازاي بتضرب بوكس كدا وشاطره هي بتلعب كونج فو؟ لا مبلعبش انا هناك كنت بضرب....وصحابي علموني اني لما اضرب....مسكتش لحد واضربه انا كمان ولغايه دلوقتي مش قادره اتجاهل الصفات الاتعلمتها لغايه دلوقتي وبحاول ابعد عنها بأي طريقه وقدرت ابعد عنها فا متجيش انت وصحابك والشله الشيك الروشه دي ... و ترجعوني للماضي دا تاني....
اياد: يااااه كل دا يا دليلا.....
دليلا: شوفت؟ 
اياد: طب و جوازك من داغر؟
دليلا شافت الرساله وقفلت ومرديتش ترد...
*****
بعد وقت كبير ومن كتر الرسايل والتفكير كان الصبح طلع ودليلا عرفت تنام ومن ريحه سرير داغر الكلها ريحته دليلا اطمنت وقدرت تنام واستغطت وراحت في النوم.. 
*** 
داغر:  انا مروح 
قدر:  ليه بس استني شويه 
داغر:  كفايا رجلي وجعتني من المشي احنا لفينا القاهره كلها 
قدر:  ابقي خليني اطمن عليك يا حبيبي... 
داغر مشي من غير ما يرد عليها 
*****
مراد نزل من عربيته وكالعاده نازل بغرور.... 
روان:  يادي النيله...... 
كانت لسه هتمشي... 
مراد:  راحه علي فين بالشياكه دي..... 
روان:  وانت مالك هو انا اعرفك.... 
مراد:  معقول كل الحصل والصدف الحصلت دي ولسه متعرفينيش
روان عماله تغمزله وتعرفه ان باباها وراها:  انت مجنون... 
مراد فهم:  ااااه لا انا... 
روان بغيظ وهمس:  انت اي يا غبي....  ششش اسكت خالص انا هنقذ الموضوع....  
روان:  اااه افتكرتك انت استاذ مراد المدرس المعايا في المدرسه صح؟  
مراد بهمس:  انتي غبيه انتي نيلتي الموضوع اكتر... ابوكي يعرفني وعارف اني ظابط مش مدرس.... 
دليلا بتوتر:  طب انقذ الموضوع بسرعه ونبي.. 
مراد:  لا انتي اتلغبطي انا الظابط قريب البنت المشاغبه العندك في الفصل عرفاها... 
روان بتحاول تقول اي اسم بنت مشاغبه:  اااه دليلا البنت دي؟  
مراد بأستغراب:  دليلا.؟ 
روان بغيظ:  اه في اي
مراد:  دليلا؟  انتي تعرفيها منين.... 
روان:  شش اسكت وهحكيلك في الطريق... 
روان:  عايز حاجه يا بابا
:  لا يا روان يا حببتي خلي بالك منها يا مراد يبني... 
مراد بيغيظها:  طبعا في عينيا
*****
داغر دخل من باب البيت لقاه هادي جدا.... فقرر مييدخلش علش اوضته علطول.... يروح اوضه دليلا عشان يطمن عليها 
داغر:  دليلا؟  
بيبص في كل حته في الاوضه ملقهاش!! 
داغر:  دليلا انتي فين.... 
ملقهاش....  فا فضل يدور في كل حته بس مش موجوده لغايه ما جه الدور علي اوضته الهو عمره ما يتخيل ان دليلا تكون دخلتها.... 
داغر:  د.. دليلا؟  .... نايمه علي سريري كمان!!  
كان متفاجئ جدا؛  عمره ما يتوقع ان دليلا تنام في اوضته
داغر دخل وقعد علي الكرسي جمبها ولامس شعرها بحنو...:  
مشكلتك انك طفله ؛  و طفولتك و طبيعتك دي بتخليني احبك غصب عني.. 
داغر كان بيسارع نفسه:  عقله يقول لا مبتحبهاش 
وقلبه:  يقول لا دا انت بتحبها وبتعشقها كمان
داغر بقا بيهرب منها عشان لما بيشوفها بيحبها اكتر 
دليلا صحيت لقيته بيلمس شعرها وقاعد علي الكرسي الجمبها وبيبص ليها بسرحان يعني ختي هو مخدش باله انها فاقت... 
دليلا فاقت بتوتر:  ا.. انا... 
انا مش عارفه اي جابني اوضتك.... بس انت مكنتش في البيت... يعني... انت كنت... 
داغر:  ششش اهدي
دليلا تاهت في كلامه و في عيونه.... ونظراته 
دليلا فاقت من الوهم ال هي فيها وقررت تعيش في الواقع شويه... 
دليلا بحده:  انا...انا اسفه... 
ثم اكملن بخفوت
بس انا كنت خايفه انام في اوضتي لوحدي.... ولما لقيتك مش موجود..... دخلت اوضتك وغصب عني لقيت نفسي نمت 
داغر بهدوء مسك وشها بأيده الاتنين ورفع راسها بأيده: 
 خلاص ارفعي راسك مالك في اي مفيش حاجه حصلت.... 
دليلا كل لما تشوفه وتشوف نظراته بتفضل سرحانه هي كمان.... بس طلعت تجري مره واحده كدا.... 
داغر:  طفله.... بسله 
داغر تلقائي لما بيشوفها بيبتسم....خرج وراها وخبط علي اوضتها...
دليلا: نع..نعم
داغر: افتحي الباب يا اوزعه هكلمك شويه....
دليلا: يادي النيله مش قولتلك متقوليش الكلمه دي تاني...
داغر: طب افتحي يا بسله 
دليلا: برضو!! بسله؟
داغر قاصد يغيظها: ما هو بصراحه دا الاسم اللايق علي طولك ما انا بصراحه بحس بمعاناه عشان ابصلك....انتي طول رجلي...
دليلا: نينينينيييي.... 
دليلا فتحت الباب بهدوء
داغر: مروحتيش مدرستك انهارده ليه؟ 
دليلا: بسببك....
داغر حرك راسه وهو بيرفع في حواجبه وينزلها: لا والله!! بسببي....
دليلا: ايوه بسببك!! خلتني اتعصب علي بنت معايا في المدرسه كنت هخنقها في ايدي والميس ادتني رڤد...
داغر: تخنقيها؟ انتي اتجننتي
دليلا: اه انت الجننتني...
داغر فضل باصصلها بمعني انها بدأت تقع بالكلام....
دليلا بتوتر: اا..يعني اقصد انت الخلتني اتعصب عليها انت فهمت اي غير كدا؟ 
داغر بيستهبل عليها: مفهمتش حاجه غير كدا في اي....
دليلا: اوعا بقا عشان هقفل الباب....
داغر وقف الباب بأيده: استني؛ هتيجي معايا انهارده عشان نروح نشوف المشكله دي...
دليلا بتلكيكه: لا مش عايزه اشوف وش البنت دي...
داغر: طب هسألك سؤال؟
دليلا: اسأل...
داغر: اي المخليكي نايمه بلبس المدرسه لسه لغايه دلوقتي...
دليلا بنعسان: مقدرتش اغيرهم بصراحه كنت مكسله...وسيبني عشان اكمل نوم
داغر عمل نفسه ماشي:  امم تمام.... 
اديته هي ضهرها وفكراه مشي
لقيته رجع تاني وشالها حطها علي كتفه 
وهي عماله تحرك في رجلها بعصبيه:  نزلني يا داااااغر عايزه انااام... 
داغر: صحي النوم وراكي مدرسه... 
دليلا بصويت:  مدرسه اي يا داغر..... الساعه ١ انت ناسي؟ 
ولا مشوفتش الساعه... 
داغر:  لا شوفتها بس هروح اشوف الحوار ده مع المديره
واخيرا دخلها الحمام ووقفها قدام المرايه وغسلها وشها وسنانها
دليلا:  كفايا يا داغر صحيت خلااااص.... 
داغر:  شش اراهنك انك لسه لغايه دلوقتي مفوقتيش عشان لو فوقتي هترجعي للنكد تاني وتقعدي تعيطي.. لاكن انتي دلوقتي مش واخده بالك اي بيحصل اصلا
دليلا:  يوووه
داغر شدها من ايدها وقعدها علي الكرسي ومسك فرشتها والتوكه بتاعتها وسرحلها شعرها عملها ضفيره
دليلا:  شعري يا داغر قطعت شعري حرام عليك... سرحني براحه... 
داغر:  مبتحطيش زيت ليه.. 
دليلا بصويت بتهاجم ايد داغر العماله تقطع في شعرها:  ااااه... شعرييي
داغر:  مبتحطيش زيت ليه بقولك.... 
دليلا:  عشان بيخلي شعري وحش وناعم ومفرود وانا بحبه كيرلي.... 
داغر:  طب قومي يلا سرحتلك شعرك.... 
دليلا قامت وهي فايقه ومركزه وواعيه لكل حاجه بتحصل بس بتستعبط شويه علي داغر.. 
داغر نزل حضرلها اكلها 
:  اقعدي علي الكرسي
دليلا قعدت:  اي هتسرحلي شعري تاني؟  
داغر بتريقه:  لا يختي هلبسك الشراب.... 
لبسها الشراب و هي كانت نازله تجيب الكوتش... 
داغر:  استني استني هجيبو انا
دليلا كانت فرحانه اوي بأهتمامه بيها... 
داغر هاتي رجلك الشبهه رجل الاطفال دي.... في بنت عندها ١٦ سنه بتلبس كوتش مقاسه ٣٧... ليه رجل نونه... 
دليلا قامت وقفت
داغر:  هتمشي والرباط بتاع الكوتش مفكوك... 
نزل وربطلها الرباط.. 
دليلا في اللحظه دي حسته ابوها وحبيبها وكل حاجه ليها.. 
اهتمامه بيها بس كفيل يخليها لو هي بتكرهه تحبه.... 
داغر:  شش صحي النوم لسه لغايه دلوقتي نايمه... 
دليلا:  لا لا فوقت
داغر:  طب كويس... 
داغر نزل علي السلم 
و هي كان نفسها تجرب تجري علي السلم زيه وتفك الجبس. 
فا نزلت تجري وهنا كانت هتقع
دليلا: ااا...ه..د داغررر
داغر سمع صوت نبرهه صوتها 
لف لقاها لسه هتتقلب 
طلع يجري عليها وسندها من ضهرها.... 
داغر:  اي يا دليلا شغل العيال دا ولو كان حصلك حاجه؟  
دليلا:  يوووه عايزه أفك الجبس دا بقا زهقت... 
داغر:  هنروح انهارده للدكتوره ونسألها.... 
دليلا:  مين الروحنالها قبل كدا؟ 
داغر:  اه
دليلا بغيره:  لا لا محبتهاش خالص.... 
داغر:  اركبي يا دليلا العربيه وكفايا دلع.... 
دليلا ركبت مع داغر.... 
****
مراد:  احكيلي بقا تعرفي دليلا منين واي الوداها المدرسه الانتي فيها... 
روان:  انت التعرفها منين... دي شكلها مجنونه اصلا
مراد:  دي مزه
روان ضربته في كتفه:  ما تحترم نفسك... 
مراد للحظه حس بأستغراب اي اليخلي واحده هو ميعرفهاش اول ما يكلم عن بنت تانيه هي تغير.... 
روان:  تعرفها منين
مراد:  دليلا تبقي مرات صاحبي
روان:  نعم؟؟  مرات مين... 
دي لسه طفله.... 
مراد:  زي ما بقولك كدا
روان:  دا انا عندي ٢٢ سنه ولسه متجوزتش.. الطفله دي تتجوز....طب والله حرام... دي طفله.... 
مراد:  المهم يلا اوصلك للمدرسه
*****
دليلا وصلت المدرسه مع داغر
وكان اياد موطود بس خاف يجي يكلمها بسبب داغر... 
شيماء بهمس:  بس جوزها قمر يا بت يا سلمي.... 
سلمي:  بت محظوظه شكلها كدا..... 
داغر خد دليلا في ايده وطلع للمديره
داغر بحده:  ينفع اعرف دليلا عملت اي عشان ترفدوها!!  هتحكيلي القصه الفكسانه الهتاكلي بدماغي بيها حلاوه وتقوليلي اصلها كانت هتموت صاحبتها و دي مجنونه والحركات دي.... هل سمعتي السبب... هتقوليلي اه سمعت.... طب السبب مقنع.... اقولك انا بقا لا مش مقنع.... 
البنت صاحبتها او البتقولي عليها زميلتها دي كل يوم بتتعدي علي دليلا يأما بالتنمر يأما بالضرب.... 
دليلا فضلت تضحك لأن هي دايما البتضربهم... 
المديره:  انا اسفه جدا لحضرتك يا حضرت المقدم وشيماء هتاخد جزائها... احنا اسفين ليكي يا لي لي... 
دليلا كانت فرحانه بأنتصارها عليهم..... 
وخارجه مع داغر.... فرحانه جدا كان اول مره يشوفها فرحانه كدا.....  
بسبب اهتمامه بيها ودفاعه عنها فا دا اكبر سبب كفيل يخليها تحبه.... 
اول ما خرجت من المدرسه... 
حضنته.... وهي بتضحك وبتشب عشان مش طيلاه... 
داغر في وسط استغرابه بس هو بص علي رجليها لقاها هتتكسر اكتر من كتر ما هي مش طايله فا مسكها من وسطها وحضنها هو كمان عشان تبقي طوله........ 
هل دليلا وداغر هيستمروا في انهم يكونوا كويسين مع بعض وممكن يحبوا بعض مع الوقت؟
ولا لسه في حاجات تانيه هنعيشها معاهم؟ 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
داغر في وسط استغرابه بس هو بص علي رجليها لقاها هتتكسر اكتر من كتر ماهي مش طايله فا مسكها من وسطها وحضنها هو كمان عشان تبقي طوله... 
دليلا علي قد ما هي فرحانه بس رجعت للواقع تاني:  في اي يا حضرت المقدم انت استحليت الموضوع ولا اي نزلني.... 
داغر بقرف في سره:  فصيله والله انتي عيله فصيله.... 
دليلا عمتو جايه تزورنا خلي بالك.... 
داغر:  وعمتو عارفه انك متجوزاني... 
دليلا بعصبيه:  بقولك جايه تزورنا ازاي يعني مش هتكون عارفه هقولها قاعده مع صاحبي مثلا... 
داغر:  لسانك اطول منك.... 
اركبي العربيه يا بسله... 
دليلا:  يووووه هتعصب عليك متقوليش يا بسله تاني... 
داغر بيخوفها:  وانتي لما تتعصبي عليا انا هعمل فيكي اي.... 
دليلا بخوف:  ايي؟؟  
داغر:  اقولك يعني؟  
دليلا بخوف:  لا لا خلاص
داغر ركب العربيه وهو بيضحك.... ووصلها للبيت
****
دليلا بغيره:  امم انت كنت فين امبارح يا داغر... 
داغر:  كنت مع حبيبتي.... 
دليلا اتحرقت من جواها وعصبيتها حاولت علي قد ما تقدر ما تبينهاش:  امم ربنا يخليكوا لبعض... 
طلعت وهي بتدبدب علي السلم بعصبيه وبتتكلم بصوت واطي 
دليلا بتريقه:  كنت مع حبيبتي! 
مقرف وبارد ومستفز.... بكرهه بجد يعني؛  قال و انا فكراهه هيتغير....  هو في حيوان بيتغير!!!  لا طبعا!!  ليه؟  عشان مبيفهمش!!  في حيوان بيفهم! 
داغر:  صوتك بدأ يعلي خلي بالك..... 
دليلا بصتله بقرف ودخلت اوضتها..... 
داغر دخل المطبخ وكان جعان جدا وللاسف مبيعرفش يعمل اكل..... 
داغر مسح علي وشه:  يادي النيله بعد ما غيظتها... هحتاجها دلوقتي وهي عمرها ما هتووافق.... 
داغر بصوت عالي:  دليلااااااا
دليلا خرجت من اوضتها بخوف:  في اي؟؟  حاجه حصلت... 
داغر بحده:  شكل الدلع المرئ الانا عيشتك فيه نساكي وظيفتك معايا هنا
دليلا بعصبيه مكتومه:  واي بقا انشاء الله وظيفتي... 
داغر:  بتروقي وتعملي اكل
دليلا:  خدامه يعني؟  
داغر بندم:  لا مقولتش كدا
دليلا بعصبيه:  عايزني اعمل اي
داغر قعد علي الكرسي القدامها وبيغيظها:  اعملي الغداء
دليلا ادتله ضهرها وبدأت تكلم في نفسها
دليلا:  اهدي.... اهدي متتعصبيش اهدي... 
لفتله تاني:  الغداء الهو اي يعني..... 
داغر بحده:  هيكون اي يعني
غداء زي اي غداء.... اعملي مثلا فراخ مشويه ورز و بسله يا بسله.... 
دليلا بعصبيه وصوت عالي:  
ولااااا متعصبنيش عليك... 
داغر قام من علي الكرسي وقالها ببرود:  وبعد ما تتعصبي... 
دليلا سكتت وبدأت تمسك الاطباق جامد وكانت هتتكسر في ايدها وبتتكلم بهمس:  
تطفحه سم...... 
داغر ببرود:  وبعد ما تخلصي زاكري عشان شايفك فشله
دليلا بهدوء:  فاشله بسببك
داغر بيعاكسها:  هو كل حاجه بسببي ضربتي البنت بسببي بتكتأبي بسببي بتعيطي بسببي.... ثم اكمل بمعاكسه:  اتجننتي بسببي....  اي في اي... هو انا للدرجه دي شاغلك.... 
دليلا اتكسفت جدا وكلامه دا حرجها ومقدرتش تتكلم.... 
داغر ببرود:  مؤدبه اول مره الاقيكي مترديش عليا
دليلا سكتت عشان متفتحش كلام معاه.... 
****
انا رايحه لدليلا بكره يا جنه تيجي معايا
جنه:  ليكي عين تشوفيها يا ماما بعد العملتيه
وفاء:  عملت الصح كان لازم اوديها دار ايتام يا جنه انا معييش فلوس ومش حمل مصاريف.... 
جنه: قصدك طردتيها.... 
وفاء:  بت حيوانه وهتفضلي طول عمرك حيوانه ودماغك جزمه...... 
****
مراد:  ينفع طلب يا روان
روان نزلت من العربيه:  لا مينفعش والانت عملته في السوبر ماركت قدام بابا دا ميحصلش تاني.... 
مراد:  طب استني طب.. 
روان: استنيت نعم؟ 
مراد نزل وراها بغرور: اوعي تكوني فكراني واقع في دباديبك ولا سمار عيوونك...
روان: مش عايزه افتكر اصلا
مراد: جدعه....وخلي بالك انا وصلتك وجيبتك عشان انقذ الموقف قدام الحج صبحي
روان: طب مشوفش وشك تاني بقا عشان مش كل مره هننقذ الموقف.... 
مراد بصلها بقرف...وركب عربيته بغرور ومشي...
روان بهمس وابتسامه: مجنون..
****
داغر: اممم خلصتي الاكل
دليلا بتهرش في  وشها فا الصلصه ال في ايدها لحوست وشها....
دليلا بأفأفه: لا مخلصتش...
داغر قام من علي تلفونه شويه وقرب منها....
داغر: طب مالك متعصبه ليه
دليلا بتوتر: ان..انا مش متعصبه في اي ما انا هاديه اهو وبعدين في اي انا...
داغر: شش اهدي شويه...وجعتي دماغي....
دليلا لفتله: طب متتكلمش معايا وانا مش هوجع دماغك يا سياده المقدم....
داغر في سره: ماهو المشكله اني مش قادر مكلمكيش...
دليلا: هتفضل واقف؟ 
داغر مسح من علي وشها الصلصه....
و دليلا واقفه مكانها متصلبه.
..
عماله تبص في عيونه.....
داغر بهدوء: خلي بالك علي وشك عشان ابيض ولو اتوسخ البقعه مش هتطلع
دليلا في سرها: فصيييل...
دليلا: طب نبقي نجيبله اوكسي
داغر: بسله ظريفه....
دليلا فضلت تضحك بصوت عالي........
داغر بأبتسامه: غريبه اول مره اشوفك بتضحكي علي كلمه بسله....
دليلا وقفت ضحك مره واحده زي المجنونه: لا مبضحكش علي كلمه بسله....
داغر: اومال؟ 
دليلا افتكرت حاجه كدا
flash back
اسيا: لما تبقي متوتره افضلي اضحكي اضحكي كتير اوي عشان تطلعي التوتر الجواكي..
دليلا: لا يا شيخه
اسيا: اه والله....
back
داغر: امم سكتي يعني
دليلا طلعت الفراخ من تحت الشواايه....
ومره واحده رمت الصينيه من ايدها: اااااه ايدي اااه....ايدي. ايدي....
داغر قام بخوف عليها: انتي كويسه؟ 
مسك ايدها الاتنين بحنو
و دليلا كانت مكسوفه جدا من مسكه ايده ليها....
داغر قام وقف: ثانيه واحده هطلع اجيبلك مرهم للحرق...
دليلا سكتت ببراءه وبصت نحيت خطوات رجله.... و مع كل خطوه كان بتسرح اكتر لحد ما داغر كان نزل ولقاها سرحانه وبتبتسم....
داغر: د.دليلا انتي كويسه؟
دليلا فاقت مره واحده: كويسه..كويسه....
داغر حطلها المرهم.... وسندها من علي الارض وقعدها علي الكرسي....
ونزل جاب الصينيه 
داغر حط الاكل في الاطباق..
وقعد معاها 
: حضري نفسك عشان هنروح للدكتوره بكره...
دليلا: اي السببب؟ 
داغر: هفكلك الجبس  خلاص وقتك خلص دا جزع بسيط.  ... 
دليلا بفرحه: يااااااه اخيرا.... 
و مره واحد كان النور قطع
دليلا بخوف:  داااغر.... داااغر
انت فين.... ثم اكملت بعصبيه طفوليه:  انتي يبنييي 
داغر:  انتي فين يبنتي انا بمسك الكرسي بتاعك مش لاقيكي.... 
دليلا:  النور قاطع وبتقولي انتي فين يا شيخ دا العقل دا نعمه.... 
داغر بعصبيه:  لسانك بدأ يطول
دليلا:  طب اتكلم تاني عشان تقريبا شكلي قريبه منك.... 
داغر:  انا واقف مكاني اهو قربي.....
**
وفاء:  حضرتي هدومك يا جنه؟ 
جنه:  حضرتها يا امي حضرتها
وفاء:  جدعه.... 
****
مراد:  تمام يا باشا هخبر سياده المقدم.... 
_ بس اوعا تنسي تقوله ان المهمه بقالها شهر متعطله بسببه ولازم يبدأ فيها بعد يومين
مراد:  حاضر يباشا... 
مراد قفل مع العقيد... 
مراد بهمس:  رد بقا يا داغر... رد ياعم.... 
عمال يتصل بيه بس مبيردش.. 
مراد قرر انه يروحله الصبح.. 
****
دليلا بصوت عالي: اي الحركك من مكانك يا داااغر...
داغر: متعليش صوتك...لحسن العرفيت يسمع صوتك ويجي ياكلك...
دليلا صوتت بخوف وفضلت تعيط: اااااععع حرام عليككك 
بخاف والله....
داغر: طب خلاص قربي كدا كمان....شكلك قربتي مني...
دليلا مسحت دموعها ببرائه وقربت: انا خااايفه خااايفه...
داغر خبط فيها....
و هنا هي حضنته.......بخوف...
كانت هي حضناه من وسطه
عشان طبعا عزيزي القارئ
انت تعرف كويس ان دليلا بتعاني من قصرها ( بسله) 
حضنت داغر بخوف 
وهو كانت معتبرها بنته وعمال يملس علي شعرها
داغر بحنو : متخافيش يا حبيبتي........ شويه والنور يفتح
دليلا اتصدمت: حبيبتي؟؟؟ 
داغر بتوتر:  مقصدش حاجه... اصل انا متعود اقول الكلمه دي للبنت البحبها وكدا معلش... 
دليلا بعد عن حضنه بعد ما جرحها بكلامه دا هو برضو مًصّر انه يجرحها.... 
دليلا خايفه بس كبريائها غالب عليها:  طب النور هيفتح امتي
داغر بحده:  معرفش يلا خشي اوضتك ونامي بقا... 
دليلا خايفه تنام لوحدها في الضلمه بس مكسوفه تقوله
داغر:  سكتي ليه
دليلا بتوتر:  اصل انا.... انا خايفه انام لوحدي.... 
داغر: كفايه دلع بقا وروحي نامي... خايفه من اي عفريت هيشدك من علي سريرك مثلا
دليلا صوتت تاني بخوف: اعع يوووه بس بقا بطل تخوفني.. 
داغر بحده: طب يلا اطلعي نامي جبتيلي ازعاج
دليلا ببراءه: بقولك خايفه...
تيجي.....ثم اكملت بكسوف: تيجي تقعد جمبي بس لغايه ما انام....
داغر بحده: لا انتي مش طفله
دليلا: نو انت بمزاجكك تخليني طفله وبمزاجكك تخليني كبيره
داغر: طب تعالي كدا...
دليلا بكسوف: ليه.......
داغر تعالي بس عشان مش شايفك خالص
دليلا خبطت علي كتفه...
داغر شالها بين ايديه الاتنين..
داغر: هوووب
دليلا: في اي...!! شيلتني ليه...
داغر: شش اسكتي بقا بقيتي تتكلمي كتير....
دليلا سكتت....
لحد ما داغر وصلها لسريرها...
وشد كرسي و قعد جمبها 
دليلا: د...داغر انت روحت فين..
فضلت تلمس في السرير يمكن تلاقيه..
لحد ما مسكت ايده..
يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
لحد ما مسكت ايده.... 
دليلا:  ان.. انت فين يا داغر
داغر:  نامي يا دليلا..... 
دليلا بعصبيه:  هو انت بترد عليا الكلمه بكلمتها ليه... 
داغر:  نامي يا دليلا انا جمبك متخافيش؛ طول ما انا جمبك اطمني  
دليلا اطمنت من كلامه و فضلت تتقلب لحد ما نامت..... 
*****
في صباح يوم جديد
........ 
روان:  عايز حاجه يا بابا
:  لا يا روان خلي بالك من نفسك...... 
روان كانت لسه هتمشي لقت مراد جه...  
روان كانت فرحانه انه جه... 
ووقفتله وكانت فاكره انه جايلها..... 
فاجأه دخل مكان تاني وشافها ومعبرهاش.... 
روان بعصبيه:  بقا كدا؟؟  بتتقل عليا يعني؟؟  
_ ماشي يا مراد....
****
جنه:  ماما احنا بقالنا اكتر من ٣ ساعات في المواصلات هو انتي عارفه بيتها.... 
_وفاء:  طبعا عارفاه 
جنه:  طب لما انتي عارفاه مدوخانا ليه.... 
وفاء:  بت يا جنه
جنه:  نعم يا ماما.... 
وفاء:  تقعدي هناك محترمه
جنه:  محسساني اني طفله دا انا عندي ١٨ سنه.... 
وفاء:  يختي دي الاصغر منك متجوزه.... 
جنه:  دي مش حاجه حلوه علي فكرا..... 
****
دليلا صحيت من النوم لقت نفسها في اوضه داغر... 
دليلا بصدمه:  انا... اي الجابني هنا وكانت لسه هتندهه علي داغر..... لقته نايم جمبها.... 
دليلا بصوت عالي:  دااااااااااغر
داغر قام مخضوض: اي اي
دليلا:  انت قاصد تجيبني اوضتك؟  مودتنيش اوضتي ليه.... لا وكمان نايم جمبي... 
داغر ببرود:  منامش في اوضتي يعني؟  
دليلا بعصبيه:  نام بس كنت وديني انا اوضتي.... 
داغر قام وقف:  علي فكرا انا تعبان اوي....  
دليلا بتحاول تبين انها مش خايفه عليه:  ايوه يعني اعملك اي...... 
داغر:  مطفحتش... مطفحتش يا دليلا.... 
دليلا:  علي فكره المفروض اروح المدرسه انهارده بس اتأخرت خلاص.... يعني انا ورايا مزاكرتي ومش فضيالك
داغر:  هنزل اكل الاكل الانتي عملتيه امبارح.... 
بصلها بقرف وهو خارج وقالها بصوت عالي:  شعرك منكوش لو بصيته لنفسك في المرايه هتخافي من شكلك.... 
بعد ما خرج.... 
دليلا فضلت تلمس في شعرها عشان تشوفه وحش ولا لا وبعد كدا راحت للمرايه زي ما قال
رجعلها تاني وقالها بمعاكسه:  
حتي وهو منكوش في عيني زي القمر..... 
ونزل. تاني..... 
دليلا بصت تاني للمرايه وابتسمت..... 
داغر بصوت عالي:  دليلاااا... 
دليلا بخوف:  في اي هو انت عايز تخضني وخلاص.... 
داغر:  المواعين مليانه للسقف
المفروض اني انا الاغسلها؟  
دليلا بعصبيه:  يعني مش كفايا انك متجوزني بالعافيه وواخد بيتي كمان بالعافيه وكمان بتخليني اشتغلك.... 
داغر ببرود:  والله ده المفروض تعمليه.... 
دليلا:  مش من المفروض يا داغر....  مش من المفروض ابدا
داغر قعد علي الكرسي وحاطت رجل علي رجل:  هو انتي فكراني اني عسان بوديكي المدرسه وعشان بكلمك حلو احيانا يبقي انا كدا مثلا بحبك
لا يا ريحي نفسك انا بحب قدر وبس... ومش هحب غيرها... 
ولما اخلص المهمه هطردك من هناا..... 
دليلا الدموع اتجمعت في عينها ووقفت متصلبه قدامه 
وصوت من جواها فضل يتردد:  
المشكله اني بصبر عليك عشان بيتي الفيه ريحه اهلي....  بخليك تهيني وبسكت..... بخليك تعيطني وبسكت.....  عشان محتاجه لبيتي ....  ... 
عشان مقدرش فعلا اني استغني عنه.... 
حاولت ازعق.... واعلي صوتك.... وحتي عملت لنفسي شخصيه قويه قدامه..... ووصلت بيا اني بقيت بعيط... عشان يتغير او علي اقل..... عشان يسيبني في حالي لاكن هو لا بيتغير ولا حتي بيسبني في حالي  انا لسه لغايه دلوقتي قاعده معاه ليه؟؟؟ 
_ انا مكاني مش هنا 
داغر بحده:  هتفضلي ساكته
... ششش حصلك اي؟؟  
دليلا مسحت دموعها وسكتت
: اوعا عشان هغسل الاطباق..
داغر استغرب من رد فعلها
ليه مزعقتش؟ او معيطتش؟ او علي اقل تتكلم....
اتحرك من مكانه وراح قعد علي الكرسي.....
ودليلا مسكت الاطباق وبدأت تغسلها بأستسلام.  .... ومع كل كلمه داغر قالها كانت دموعها بتنزل عليها من غير ما هو يشوفها......... 
دليلا ببرود وغرور:  اعمل حسابك عشان عمتو جايه.... 
داغر بأستغراب:  بتتكلمي كدا ليه...... 
دليلا ببرود وهي بتغسل الطبق
:  بكلم ازاي؟  
داغر مستغرب من برودها:  دليلا انا مستغربك..... 
دليلا بتحاول تكتم دموعها وقالتله ببرود وهي بتضحك:  لأ ما انا زي الفل  اهو في اي.... 
الجرس رن.... 
دليلا شدت مناديل ومسحت ايدها.....  وكانت هتخرج تفتح الباب.... 
داغر بغيره:  هوب هوب راحه فين استني هنا.... 
دليلاا ببرود:  في اي
داغر:..... سكت... 
دليلا: زي المره الفاتت هتتخانق معايا؟ 
داغر: اصبري هفتح انا....
داغر فتح الباب
مراد بأبتسامه: اي يعم بتصل بيك وانت ولا هنا....
دليلا كانت  واقفه  بعيد وخرجت بكسوف : 
مراد بصوت عالي: دليلا!!
تعالي واقفه بعيد ليه.....
داغر كان واقف غيران والنار هتطلع من عينيه
دليلا وقفت مابينهم هما الاتنين مش باينه من الارض....
مراد: لا دا انا اوطي اسلم عليكي بقا.....
دليلا ضحكت ضحكه جميله كانت اول مره تضحكها داغر كان ملاحظ ضحكتها ومدقق فيها من كتر جمالها: مش للدرجه دي يا حضرت الظابط
مراد: اه عايز اعرفك حاجه
داغر بغيره: ما خلاص بقا يا مراد في اي.....
دليلا بتحاول تغيظ داغر: قول يا مراد كنت عايز تقول اي
داغر بعصبيه: هو انا مش بتكلم
دليلا: في اي ما تسيب مراد يتكلم......
داغر بحده: اطلعي زاكري يا دليلا......
دليلا بصتله بقرف وطلعت بتدبدب علي السلم....
داغر: اقعد يا مراد
مراد: العميد بيقولك ان المهمه هتبدأ بكره الصبح.....
داغر: وانا جاهز....
مراد: دليلا هتدخل في المهمه؟
داغر غير رأيه: اه هدخلها
مراد: مش انت قولت قبل كدا انك مش هتدخلها....
داغر في سره: 
مش عاوز اعلق نفسي بيها علي الفاضي دليلا بنت صغيره ولسه هتعيش حياتها؛ مليش حق اني اخاف عليها....او حتي اغير عليها.... دليلا هتدخل المهمه وتأدي وظيفتها وتمشي زي اي واحده دخلت حياتي قبليها ومشيت....
مراد: شايفك ساكت؟ 
داغر بحده: غيرت رأي يا مراد هي هتدخل المهمه....
قام وقف: الموضوع انتهي...
مراد: طب مالك علي اعصابك كدا ليه.......اهدي يعم....
داغر: انا هادي اهو
مراد: طب استاذن انا بقاا
داغر خرجه وبعد كدا قفل الباب....... 
وطلع خبط علي دليلا....
دليلا فتحتله الباب ودخلت قعدت علي الكرسي والمكتب تاني..... 
داغر دخل وقعد علي الكرسي جمبها: دلي...
قاطعته هي بحده: مش شايفني بزاكر؟
داغر: ازاكرلك؟ 
دليلا ببرود: بعرف ازاكر لنفسي
داغر قام وهي فضلت قاعده علي المكتب بتزاكر....
لقته باسها من خدها: زاكري كويس عشان تجيبي درجات حلوه......
وخرج وقفل الباب 
دليلا اتصدمت ولمست خدها بصدمه:......
وبعد كدا نقلت نفسها لأوضه داغر عشان تكلمه شويه بس ملقتهوش كان تحت
وهنا كان الجرس رن
دليلا فاقت من صدمتها علي صوت جنه بنت عمتها
جنه بفرحه: دليلاااااااااا
دليلا حضنته بشوق: وحشتيني اوي يا جنه....
جنه بمرح: بت فكك من جو وحشتيني دا....مين القمر التحت..
دليلا افتكرته وهو بيبوسها من خدها 
جنه فضلت تخبط فيها: دليلااااا فوقي بقاا بكلمك.علي فكره....
دليلا: هيكون.مين يعني.... ثم اكملت بعصبيه: المقرف الانا اتجوزته....
جنه: نعم؟ هو في اي
دليلا نسيت انها مش معرفاهم انه متجوزها غصب عنها
دليلا: اااه مفيش مفيش تعالي معايا عشان انزل اسلم علي عمتو....
*******
داغر: اتفضلي اقعدي...
وفاء بأبتسامه: حبيبي...
داغر ابتسم: اعملك شاي؛ نسكافيه؛ قهوه؟ 
وفاء بمرح: لا يحبيبي اقعد متتعبش نفسك...
دليلا نزلت مع جنه 
وافتكرت يوم ما عمتها طردتها من بيتها فا قربت من عمتها بحزن وحضنتها
وفاء: وحشتينيي اوي يا لي لي.
دليلا بصت لداغر عشان هي عارفه ان الدلع دا داغر البيدلعه ليها.....
دليلا: وانتي كمان والله يا عمتو..
*****
مراد: يعني مفيش حجز انهارده؟...
_ لا يا مراد باشا الفندق اتملي ومفيش اوضه واحده موجوده
مراد بهمس: هروح فين دلوقتي
_ طب ما تروح بيتك!!  
مراد:  بيتي اتغرق كله مايه ولو اعرف الحيوان العمل كدا مين هنفخه... 
...... 
مراد خرج من الفندق... وملقاش غير داغر اليبات عنده 
*****
روان:  اسكتي يبت يا ايمان دا انا مسكت خرطوم المايه ونزلته من تحت باب شقته غرقتله شقته دي كلها مايه
ايمان:  يا مجنونه..... 
روان:  يستاهل.... عشان بيمشي من غير ما يعبرني
ايمان:  الاه!  ويعبرك ليه اصلا؟ 
روان سكتت
ايمان:  اوعي يكون البالي بالك
روان امأت براسها بمعني اه
ايمان:  بتحبيه؟؟  
روان:  ايوووه.... انا بجد متخلفه.... هو انا لحقت احبه! 
ايمان:  بس هو قمر يا روان
روان ابتسمت:  هو كله علي بعضه قمر.... 
**** 
جنه: انا هاخد دليلا ونطلع نقعد شويه فوق....
خدت دليلا من ايدها وطلعو
جنه: الاوضه التانيه دي بتاعت مين؟؟؟ 
دليلا حاولت تخليها متدخلهاش
_ شدتها من ايدها 
جنه: بتشديني ليه...
دليلا: دخلت اوضه داغر وجنه معاها....
جنه: اي دا يبت الاوضه ولادي اوي انتوا عملينها اسود في اسود كدا ليه دا حتي الملايات لونها اسود..اي دا
دليلا شتمت داغر في سرها
: غبي غبيي
جنه: مين دا الغبي
دليلا بأبتسامه: ها؟ لا مفيش
جنه: مالك مش علي بعضك ليه
دليلا كانت لسه هتتكلم....بس داغر دخل اوضته وفاكر ان دليلا مش فيها....
داغر بحده: بتعملوا اي هنا
دليلا فضلت تبرقله
داغر شدها من ايدها وخرج برا
جنه: مجانين دول ولا اي
****
داغر: بتبرقي كدا ليه
دليلا انزل شويه عشان اقولك كام كلمه في ودنك...
داغر وطي وادالها ودانه
دليلا: انا مش معرفاها انك اتجوزتني بالعافيه....وطبعا هي عارفه ان اوضتي هي اوضتك.
داغر: ااااه.....
رجع تاني زي ما كان....
ودخل ومعاه دليلا....
جنه:  ازيك يا داغر.... 
داغر بحده:  اهلا بيكي
داغر:  اسيبكم انا مع بعض بقا
***
جنه:  قمر اوووي
دليلا:  اتلمي... 
*** 
وفاء:  الوقت اتأخر يبني... وانا تعبت... وعايزه ادخل انام... 
داغر:  طبعا طبعا اتفضلي
خدها وطلعا اوضه دليلا
وفاء بأستغراب:  دي اوضه الاطفال؟.... 
داغر فضل يضحك وقال في سره:  ما هي دليلا طفله اهو زي ما كنت متوقع.... 
وفاء دخلت نامت... 
وداغر نزل... 
مراد رن الجرس
داغر: انت تاني؟ اي جابك
مراد:  شقتي اتملت مايه وروحت فندق لقيته مليان والفنادق التانيه غاليه وانا لسه مقبضتش..  
داغر:  ادخل يا مراد طول عمرك لما متقليش مكان تروحه تجيلي
مراد بضحكه:  اعمل اي اخويا بقا..... 
دليلا نزلت بتضحك هي و جنه
مراد لف يشوف...
يهيألك عقلك ان قصه احدهم انتهت لهنا؛ بل هي بدأت ♥
جنه اول ما شافت مراد قلبها دق مره واحده.....حست بدفا كبير..... 
عينها بدأت تسرح في ملامحه
مراد: دليلا معلش هنتعبك انهارده....
دليلا: لا طبعا مفيش تعب...
جنه بدأت تسلم عليه....
مراد بغرور وابتسامه جميله تسحر: مين االقمر؟ 
جنه قلبها كان هيقف من الكلمه
دليلا: بنت عمتي...
كلهم قعدوا و مراد كان متجاهل جنه تماما يعني مجتش في باله زي ما جنه اول ما شافته قلبها دق....
جنه قامت بمرح عشان تتقرب من مراد 
: اعملكوا شاي....
داغر: لا لا اقعدي متتعبيش نفسك
جنه مصممه تعمل الشاي: لا لا والله لعملكم.....
مراد فضل يضحك علي جنانها دا.......
ودليلا فضلت تتكلم معاهم برا..
عدي وقت كبير....واىساعه حوالي ٣ الفجر....
دليلا نسيت انها بتمثل قدام جنه: انا طالعه انام في اوضتي يا جماعه عايزين حاجه
داغر برقلها....
دليلا: اااه اقصد يعني...
داغر نقذ الموقف: تصبحوا علي خير.....
مراد وجنه: وانت من اهله....
**** 
داغر بمعاكسه: جيتي لحد اوضتي تاني برضو.....
دليلا بطفوله: نينينييي.... 
داغر بمعاكسه: هتنامي فين بقا
دليلا: نجوم السما اقربلك...
هات اللحاف دا
داغر ببرود: راحه فين
دليلا ببراءه: هناام علي الارض
داغر ابتسم لطفولتها دي...
وهي فرشت ونامت علي الارص وادتله ضهرها...
وهو نام علي السرير وبيبص عليها وهو بيضحك بهمس...
******
جنه: نتفرج علي التلفزيون؟ 
مراد: ا..
جنه: استني بس...طب نعمل فشار وناكلو...
مراد: ل...
جنه: اصبر...بس نلعب كوتشينه
مراد: يبنتي ان..
جنه: طب نشغل اغاني ونهزر
مراد بعصبيه: بسسسس كفايا
جنه بخوف: في اي
مراد: اقفلي النور عشان عايز انام.....
جنه قامت وهي زعلانه وقفلت النور وكلعت تنام جمب مامتها في اوضه دليلا ومراد نام علي الكنبه ال في الصاله
*****
في صباح يوم جديد
صحيت دليلا بنعاس وهي بتتمتع.....
وطبقت الملايه وبصت علي داغر..... 
لقيته نايم و في سابع نومه
غطته ولمست شعره بتوتر...
داغر فتح عينه.... ومسك ايدها وباسها
دليلا اتوترت واتكسفت وقامت تجري من وشه...
داغر ابتسم....علي برائتها
خرجت الجنينه ومسكت تلفونها..... 
اياد بعتلها رساله
اياد: ازيك يا دليلا
دليلا: كويسه الحمد لله
اياد: مش هتخرجي معانا انهارده.....الشله كلها هتتجمع
دليلا بتسرع: ل..لا
وبعد كدا فكرت: داغر دا شخص مختل عقليا بيوهمني انه بيحبني بس هو مريض هو مبيحبنيش واعترفلي ١٠٠ مره انه بيحب حد غيري....وانا بكرهه....و مش قادره انسي افعاله....
دليلا: موافقه اقابلك يا اياد
اياد: ايوه كدا....
دليلا: علي الساعه كام؟ 
اياد: علي الساعه ٦...المغرب
دليلا:تمام....
**** 
كانت لسه هتطلع....
لقت داغر وجنه ومراد ووفاء عمتها جاهزين...
دليلا: اي دا علي فين...
وفاء: هنمشي بقا اطمنت عليكي خلاص...
جنه كانت زعلانه انها هتمشي...
دليلا: هبقي اكلمك علطول يا جنه اوكي...
جنه: اكيد طبعا
داغر: يلا عشان اوصلكم....
***
دليلا استغلت فرصه انه ماشي وطلععت لبست 
كانت لابسه بنطلون چينز و تيشرت ابيض قصير...وكوتش ابيض...ومسيبه شعرها...
وحطت روچ وخرجت بسرعه من البيت...
**** 
اياد: انتوا فين يعم هتوصلوا امتي دا انا ما صدقت اقنعتها
: خلاص هنيجي بس سلمي وشيماء معايا و مش هيسيبوها في حالها
اياد: جبتهم ليه يا زفت...
كريم: هما الأصروا...
اياد طب اقفل لوقتي دليلا وصلت.....
اياد: اي القمر دا؟ 
دليلا ابتسمت: ميرسي
اياد: اقعدي...اقعدي...
اطلبلك اي.؟ 
دليلا: عصير...مانجه
اياد: لو سمحت ٢ عصير مانجه
عدي وقت كبير... 
وكريم لسه موصلش ولا شيماء وسلمي.....
بس داغر وصل البيت وملقاش دليلا....فا عرف انها برا البيت
مسك تلفونه وفتح جهاز التتبع الحطوا ليها في تليفونها
وعرف انها في المكان دا 
**** 
دليلا حست بقلق: هما هيجوا امتي الشله الانت بتقول عليها
اياد: قربوا يجوا خلاص
دليلا: الساعه بقت ١٢ احنا مستنينهم من الساعه ٧.....
اياد  قام وقف.... 
ودليلا وقفت...
اياد: بصراحه انا معجب بيكي يا دليلا....وبحبك...
كان داغر وصل....وشاف اياد وهو ماسك ايد دليلا
دليلا سكتت 
اياد حضنها: صدقيني انا انسان كويس مش زيهم....
داغر ضربوا في وشه يجي اكتر من ٥ اقلام علي وشه..
دليلا: بس بس كفاااايا...
داغر شدها من ايدها بعصبيه وكان هيموت من الغيره...
****** 
اول ما وصلوا....
داغر شدها من ايدها..... 
ودخل البيت....
داغر بعصبيه وغضب كبير دليلا كانت اول مره تشوفه: خرجتي من غير ما تقوليلي...ثم اكمل بصوت عالي: وراحه تقابلي الواد دا كمان...؟ انتي اتجننتي
دليلا علي قد خوفها بس اكلمت بجرائه: انت مريض...انت عايز تخنقني في البيت  وتحبسني من الدنيا والعالم؟ 
داغر مسك رقبتها وخبطها في الحيطه....
وكان علي وشك يخنقها من كتر غيرته....
داغر: خروج من البيت من دلوقتي مفيش.....تلفونات همنعها....حتي مدرستك هودديكي وهستناكي برا...
دليلا فضلت تعيك وشدت السكينه من رخامه المطبخ 
وادتله في بطنه بيها عشان يبعد عنها....
دليلا دي مجنونه😂♥
يا تري داغر هيموت؟

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
دليلا فضلت تعيط وشدت السكينه من رخامه المطبخ وادتله في بطنه بيها عشان يبعد عنها..... 
داغر خد صدمه وفضل مبرق لها........ وحط ايده علي بطنه 
وقام بعصبيه وغضب:  عايزه تقتليني يا دليلا؟  بتضربيني بالسكينه؟  
لا دا انتي اتطورتي اوي وبقيتي بتمسكي سكاكين.... 
دليلا بخوف وبكاء:  ما.. انت كنت هتخنقني... كن..كنت هتموتني... يا مجنوننن.... 
داغر شدها من ايدها وقربها منه بعصبيه: لو موتت هترتاحي؟.....
دليلا فضلت تعيط بخوف:..
داغر ببرود والدموع ماليه عينيه: است..استني هجيبلك حاجه احسن من السكينه...
كان ماسك بطنه وراح فتح الدرج وطلع مسدس: خدي دا اخلي هتعرفي تقتليني بيه كويس
دليلا بدموع وخوف: ل..لا لا..
مش عايزه اقتلك....مش عااايزه....
داغر: ليه ما انتي كنت من دقيقه هتطلعي روحي
دليلا بدموع: لاااا سيب سيب....سيببب.... هتموت نفسكككك... 
داغر:  لا انتي فهمتي غلط يا دليلا انتي الهتمسكي المسدس وتضربي... 
دليلا زقت المسدس في الارض:  
لا لا مش هعملك كدا... لا.. لااا.. 
داغر:  اي ضميرك صحي؟  
دليلا بدموع فضلت تعيط زي الطفله قدامه...:  
قولتلك طلقني.... قولتلك كتير تبعد عني.....  وكمان قولت تسيبني في حالي.... وتخليني اعيش في بيتي.... وتخليني اشوف حياتي.  ....  بعيد عنك
داغر ماسك بطنه العماله تنزف
دليلا بدموع وخوف ومن كتر خوفها كانت بتترعش: است استني...
طلعت تجري تجيبله شاش يحطه علي بطنه....
دليلا مسحت دموعها بخوف: 
ارفع التيشرت....؛ ارفع عشان احطلك شاش علي الجرح...
داغر شد منها الحاجات بعصبيه وحطها علي الارض وحط ايده علي قلبه :  والجرح الهنا....
الجرح هنا هتعرفي تداويه؟ 
دليلا كانت بتبص علي الجرح وكل همها تقفل النزيف عشان ميفقدش دم 
دليلا جريت علي الارض وشدت الشاش بخوف و مسكت الشاش وبدأت تحطه في وسطه 
داغر بصلها بصات مجهوله هي مش عارفه توصفها بأيه بالظبط
**
داغر بقرف:  خلصتي؟  
دليلا قامت بتوتر وخوف:  خلصت...... 
داغر خد الجاكيت بتاعه وقالها قبل ما ينزل:  حضري نفسك عشان فيه مهمه المفروض نعملها انهارده بليل
دليلا سكتت ببراءه 
وهو نزل وقفل الباب عليها
دليلا اتصلت بأسيا...
اسيا: نعم يا لي. لي 
دليلا:  اسيا تعالي معايا عشان افك الجبس اال في رجلي انا خلاص خفيت مبقتش في احتياجه.... 
اسيا:  طب مخدتيش داغر ليه
دليلا:  مينفعش؛  و من انهارده مش هينفع.... 
اسيا:  ابعتيلي عنوان بيتك
دليلا:  ماشي
****
مراد كان بيته خلاص اتنضف... 
ودخل ومسك كاميرات البيت عشان يعرف مين عمل كدا
و دا الفخ الروان وقعت فيه
واول ما فتح الكاميرات لقا روان ماسكه خرطوم مايه وطالعه زي الهبله وحطته تخت باب شقته ونزلت تجري
مراد:  كنت حاسس ان انتي... 
ماشي يا روان الكلب والله لهوريكي..... 
***
روان:  دليلا بقالها يومين مجتش المدرسه ليه؟  
سلمي:  هي فاضيه لينا تلاقيها مع حبيب القلب
روان:  سلمي عيب كدا.  
شيماء:  اسكتي دا احنا جيبنا ارارها من اول ما اتولدت... 
وعرفنا داغر اتجوزها ليه و مراد يقربلها اي.... 
روان سمعت كلمت مراد.... استغربت وقربت منها
روان:  عرفتي منين كل دا... 
شيماء:  احنا ميتخفيش عننا حاجه يا ميس..  
***
مراد نزل من بيته ونزل وراح يدور علي روان بس ملقهاش...
مراد: هتروحي مني فين 
****
اسيا: يلا يا لي لي
دليلا: تعبتك معايا
اسيا: مفيش تعب وبعدين اي بقا مش هتحكيلي عنك شويه
دليلا: هحكيلك...كل حاجه
****
داغر: انا اسف يا باشا اني اتأخرت كل الوقت دا علي المهمه....وعارف ان دا مش صح وان دي اول مره اعمل فيها كدا
_ والله يا حضرت المقدم لولا بس اني عارف انك شاطر في شغلك ودايما مواظب ومتأخرتش كدا في شغلك ولا مره كان زمانك مشيت من شغلك من زمان
داغر: بإذن الله المهمه هتم علي بليل...
****
دليلا فكت الجبس وخرجت فرحانه ان رجلها خفت وطلعت زي القمر اكتر من الاول
اسيا: ياااه بقيتي قمرر
دليلا ضحكت ضحكتها الجميله وقعدت جمب اسيا: سيبك انتي.... وتعالي عشان احكيلك
اسيا: انا معاكي....
****
روان وصلت البيت لقت مراد واقف علي عربيته كأنه مستنيها....
قامت هي وقفت شويه كدا وبصتله....: خير مستني مين
مراد قرب منها بطريقه مضحكه: متعرفيش مين غرق بيتي مايه؟ 
روان بتوتر: ا..انا هعرف منين يعني كنت مراتك وعايشه معاك مثلا.........؟؟؟ 
مراد الكلمه الطلعت منها دي خليت  قلبه عل وشك انه يقف 
مراد بص حواليه ورجع للكلام تاني:  طب خلي بالك علي نفسك بقا؛ عشان جوزك خايف عليكي...
روان اتكسفت وطلعت بيتها 
مراد:  انتي لسه شوفتي كسوف..... 
***
دليلا:  بس كدا هي دي حكايتي
اسيا:  يعني انتي مش بتحبي داغر؟  
دليلا:  مش عارفه مشاعري اتجاهه بتروح وتيجي....  ولما بشوفه قلبي بينبض وروحي بترجعلي.... 
اسيا بأبتسامه:  كل دا و مش بتحبيه.... 
دليلا ضحكت:  بس مينفعش اكمل. معاه يا اسيا... انا عندي ١٦ سنه انتي متخيله.... 
اسيا:  وهو ٢٣ يعني مش كبير اوي وهيستناكي..... 
دليلا:  مش عايزه حد يستناني انا هشوف حياتي ومستقبلي لسه ورايا مذاكره..... 
اسيا: فكريني كدا هو كان بيدلعك بأيه 
دليلا: لي لي
اسيا: لا حاجه تانيه...
دليلا ابتسمت: بسله؟
اسيا ضحكت بصوت عالي : 
اشمعنا الدلع دا يعني
دليلا: عشان اقصر منه
اسيا بتريقه: دليلا حبيبتي انتي اقصر مننا كلنا....
دليلا: بطلي رخامه وبعدين يلا عشان هروح....
***
جنه بتلكيكه: انا خلاص المفروض اتم ال ١٩ سنه علي فكرا وداخله جامعه
وفاء: ايوه اعملك اي يعني
جنه: يعني لازم اكون جمب الجامعه....احنا ساكنين في اسكندريه يعني بعيد اوي علي الجامعه 
وفاء: اجريلك بيت جمب بيت دليلا....
جنه: يسسسسس هو دا الكلام
وقامت دخلت اوضتها
_ واخيرا هعرف اشوف مراد
***
دليلا دخلت البيت.....
وكانت فكه الجبس بتاعها ووقفت قدام المرايه لقت نفسها مش مهتمه بنفسها خالص
سرحت شعرها وعملتو ديل حصان....
لبست چيبه و حطت التيشرت جوا الچيبه.....
ونزلت خصلتين وقعدت علي المكتب وبدأت تزاكر....
****
الباب خبط
.....
مراد: ايوه حاضر...
قدر دخلت...
مراد: نعم يا قدر....جايه ليه
قدر: متعرفش عن حاجه اسمها ضيافه دا انا حتي.حبيبه صاحبك...
مراد: صاحبي متجوز وبيحب مراته.....
قدر: مراته اي بس دي مش هتكمل معاه....داغر عرف بنات كتير ومكملش معاهم وبيرجعلي انا تاني...
مراد: تؤ تؤ بالعكس دا وقع في دباديبها....
قدر اتعصبت وقامت بغيره: مين احلي انا ولا هي...
مراد بحيره: ازاي تقولي كدا...
دليلا طبعا.....
قدر قامت بغيره: انت وصاحبك زوقكم معفن....
وخرجت وقفلت الباب وراها
مراد بأبتسامه تحدي: عرفت اطردها بطريقه صح....
*** 
داغر دخل البيت....
لقي دليلا قاعده علي المكتب وبتزاكر.....
داغر: كلتي؟ 
دليلا اول ما سمعت صوته اتنفضت وبادلته هي بسؤال: جرحك عامل اي؟ 
داغر ببرود: الحمد لله بيسلم عليكي....
دليلا ابتسمت وقربت منه 
داغر:؟؟؟ انتي كويسه؟ 
دليلا بأبتسامه: داغر 
داغر في سره: عيون داغر
دليلا اكملت بحده: هطلقني امتي.....
داغر بعصبيه: لما المهمه تنجح
دليلا رجعت للمكتب تاني و مسكت الكتب بتاعتها....: عايزه اقولك علي حاجه....معرفش تهمك ولا لأ!!.
داغر: اي حاجه ليها علاقه بيكي تهمني....
دليلا ابتسمت وقالتله بتفاؤل: انا ورايا امتحان الاسبوع الجاي ومحتاجه حد يشرحلي...ينفع تبقي تشرحلي......
داغر: اشرحلك طبعا....
ثم اكمل بحده: يلا البسي لبس تاني عشان الكتيبه مستنيه ولازم نروح...
دليلا بخوف: خلي بالك عليا! ينفع؟؟ 
داغر في سره: انا هخلي بالي منك قبل ما اخلي بالي من نفسي...
دليلا: انا هدخل اللبس..
****
بعد وقت دليلا لبست بنطلون جينز و تيشرت اسود قصير وكوتش اسود وعملت ديل حصان....
وداغر لبست الجاكيت الاسود بتاعه وبنطلون اسود وكوتش اسود......
دليلا بصتله بتوتر: انا خايفه..
داغر: متخافيش طول ما انا جمبك....
دليلا بصتله في عيونه  ببراءه..
ونزلت معاه...
*****
داغر: مراد جاهز؟ 
مراد: انا جاهز اهم حاجه انت ودليلا تكونوا جاهزين...
داغر وجهه كلامه للكتيبه: 
جاهزين؟ 
ردو كلهم بتوتر لمكانته واهميته وسط الظباط: جاهزين يا حضرت المقدم
دليلا كانت فرحانه لرهبه الناس ليه وطريقته معاهم..
داغر خد دليلا من ايدها وركبوا العربيه ومراد والكتيبه ركبو عربيه تانيه..
****
اول ما وصلوا للمكان الفيه المشتبهه فيهم...
داغر بأيده الاتنين مسك  وش دليلا.... وقالها بخوف عليها: 
دليلا متقلقيش انا جمبك...ومعاكي.....محدش هيقدر يعملك حاجه...اهم حاجه انتي تدخلي بقلب جامد وانا وراكي ثانيه بثانيه...
دليلا كانت لأول مره تظهرله ضعفها قدامه وحضنته بتوتر وخوف...
وداغر بادلها نفس الشعور وبعد كدا بعدها عنه: مش قولنا متخافيش....
يلا روحي....
دليلا راحت عشان تثبت التهمه علي المشتبهه فيهم...
فتحوا باب المخزن بتاعهم 
ودليلا معديه وكل علامات الخوف باينه علي وشها
_ بمعاكسه:  رايح فين يا جميل
دليلا بتوتر:.....
الراجل دا ندهه علي حد: تعالا ياض شوف البت دي شكلها ملهاش حد وهبله ومبتتكلمش ناخدها...نبيع اعضائها من ضمن العيال الجوا....
خرج الشاب ومسكها من ايدها وهي فضلت تصوت بخوف...وكانت هتموت وتقول الحقني يا داغر بس عشان متبوظش المهمه سكتت...
داغر قدر انه يثبت عليهم الجريمه....
وادي اشاره للكتيبه انهم يمسكوا المتهمين.. 
الكتيبه اتهجمت علي المتهمين ومسكتهم...
_ لو قربتوا مني هطخ الرصاص دا في دماغ البت دي....
داغر بخوف علي دليلا: سلم نفسك الشغل دا مش هينفعك
_ نزل السلاح من ايدك...
داغر عمل نفسه بينزله 
قام لافف ومديه برجله في وشه....وضربوا بالنار في رجله.
وشد دليلا من جمبه.....
دليلا قامت وهي بتعيط وجريت حضنت داغر...
داغر مسكها بأيده...وكان لسه هيخرج....
والكتيبه بتقبض عليهم...
قام الراجل مسك المسدس وضرب دليلا بالنار....
دليلا بصت لداغر وعينيها مليانه دموع....
ووقعت من ايده....

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
دليلا بصت لداغر وعينها مليانه دموع ووقعت من ايده.... 
داغر قلبه كان هيقف وكأن روحه كانت بتطلع منه.... مسكها من ضهرها وفضل يحرك في وشها:  د.. دليلا... ثم اكمل بدموع: دليلا... دليلا ردي عليا
بص للمتهم بحرقه وكان نفسه يقوم يموته بأيديه الاتنين بس كان كا همه ساعتها انه ينقذ دليلا.... 
شالها بين ايديه الاتنين وهو بيبص علي ملامح وشها بخوف.. 
مراد امر الكتيبه تعمل اللازم.. 
وراح مع داغر المستشفي... 
مراد:  متقلقش بإذن الله هتكون بخير.... 
داغر مسح عل وشه بخوف وفضل رايح جاي يدعي ربنا...
واول ما الدكتوره خرجت...
طلع يجري عليها بتوتر: دليلا.. دليلا كويسه؟ 
: دليلا كويسه جدا والرصاصه جت سطحيه يعني مأثرتش عليها بشكل كامل....
داغر ابتسم لا اراديا كدا: طب طب في ادويه او اي حاجه المفروض تاخدها....
_ لا بس حاول علي قد ما تقدر تراعيها وتغذيها كويس...
داغر فرح اوي ان هي كويسه:  
طب ينفع اشوفها؟؟  
_ اتفضل هي اصلا بقالها كتير بتهلوس بأسمك.... بس هي دلوقتي بقت تحت تأثير البنج يعني هتكون نايمه مش هتقدر تكلمك
داغر دخلها... 
اول ما دخل ولقاها نايمه زي الملاك كدا نزل بركبته بمستوي السرير الهي نايمه عليه و مسك ايدها الاتنين وباسهم:  انا اسف يا لي لي اني حطيتك في المهمه دي..... وخوفك وتوترك الزايد قبل ما تدخلي المهمه كان مخليني زعلان وخايف عليكي يا لي لي....  انا ساعات بكدب نفسي وبقول اني مبحبكيش او دا مجرد اعجاب لطفولتك وبرائتك مش اكتر..... بس خوفي عليكي دا مش طبيعي.... بدأت اقلق من نفسي لما كل يوم اغمض عيني احلم بيكي.... كل يوم لما اصحي واشوفك ببتسم من جوايا... 
طريقه كلامك وحركاتك وعينيكي بيسحروني يا دليلا.. 
شخصيتك العنيده القويه دي بتجنني وبتخليني اعشقك.. 
لمس ملامح بهدوء:  انا عشقتك يا دليلا.... عشقت كل حاجه فيكي و كل نظره و كل خطوه انتي بتمشيها انا عشقتها...... 
انا بقيت بحبك حب جنون.... 
انتي دخلتي حياتي سحرتيني بجمالك وطريقتك وعنادك....
دليلا فتحت عينها ببطئ لقت داغر ماسك ايدها وقاعد جمبها
دليلا ابتسمت:  انت كويس؟  
داغر:  اهم حاجه انتي كويسه يا روحي؟؟  
دليلا قامت مصدومه وبعد كدا افتكرت انها لسه قايمه من عمليه:  اااااه ااه.... 
داغر:  براحه يا دليلا متقوميش دلوقتي لسه لما الدكتوره تقولك
دليلا بتوتر:  انت قولتلي انا يا روحي؟؟  
داغر بحنيه قام وباس راسها:  اه يا حبيبتي اهم حاجه بس تقومي بالسلامه وانا هعملك الانتي عايزاه...... 
دليلا:  هتطلقني يعني؟؟  
داغر ساعتها بس اتصدم من الكلمه:  معني كدا انها مش بتحبه زي ما هو بيحبها؟؟  
دليلا:  رد عليا يا داغر؟؟  
داغر قام من جمبها وهو زعلان
و خرج برا.... 
دليلا:  هو انا قولتله حاجه تزعله؟؟؟  
اي التخلف دا!!  اكيد. يعني زعل؟؟  بس هو مبيحبنيش؟  
هجبره يكمل معايا بالعافيه مثلا؟  ... 
اكيد انا وهو مش هنكمل بحب طرف واحد.... 
لازم هو كمان يكون بيحبني زي ما انا بحبه.... لازم يعرف اني بعشقه... ويعرف ان حياتي من غيره متكملش.... 
و فيها اي لو حاولت معاه؟؟  
وحاولت انه يحبني؟  
من انهارده لازم اشغل عقله وقلبه.....  
انا بحبه.... انا فعلا طلعت بحبه
استحاله بكون بعمل كل دا واكون مبحبهوش.... 
ازاي الانسان بيقدر يحب كدا؟ 
ازاي في شخص معين انتي لما بتشوفيه بتحبيه... 
ازاي قلبك بينبض جامد لما بتلمحي الشخص الانتي بتحبيه كدا؟  
دلوقتي بس صدقت ان كل دا صح!!!!  
و مش مجرد افلام ومسلسلات بس.....  فعلا في ناس بتقدر تحيب وتحلم وتبني حبها.... 
::::::::: 
داغر خرج من الاوضه زعلان جدا انه فاكرها مش بتحبه زي ما هو بيحبها.... 
وقلع نضارته بعصبيه وخرج برا المكان كله.... 
مراد جري وراه وهو مخضوض
: في اي يا داغر
داغر فضل ساكت.... 
مراد شدهه لقا عينيه مدمعه
:  اي يا عم في اي بس انت مكنتش بدمع اصلا دا انا كنت بفتكر عيونك جافه... 
داغر:  مبتحبنيش.... مبتحبنيش يا مراد.... طبعا ليها حق.... ماهي لسه طفله هتحب شحط؟ 
مراد:  دليلا بتحبك يا داغر.... 
داغر:  كل يوم بتقولي طلقني.. 
وتقولي انها بتكرهني.... 
وانا زي العبيط مستني منها كلمه حلوه تقولهالي.... 
مراد:  بس نظراتها ليك متقولش كدا..... 
داغر:  نظراتها ليا هي الخلتني احبها اصلا.... 
بس بس افعالها مبتقولش كدا يا مراد..... وانا مينفعش اكمل مع دليلا حته لو بحبها... 
مراد:  استني شويه عليها... 
داغر:  انا هطلقها... وهمشي في  الاجرائات من انهارده..... 
*****
روان:  هو الحيوان دا مبيعبرنيش ليه؟  هو ماله مغرور في نفسه كدا ليه؟  
_ ما تستني عليه شويه في اي دا انتي لسه شايفاه... 
روان:  معرفش انا قلبي دا محتاج حد يشتمه.... 
_  بس بصراحه هو قمر
روان:  مليش دعوه انا عايزه اشوفه.... 
_ هتشوفيه متقلقيش... هو بيبعد وبيتأخر بس بيشوفك برضو!! 
روان:  انا معجبه بيه اوي.... 
_ وانا اكتر
روان:  ما تلمي نفسك يا ساره
****
جنه اجرت بيت جمب دليلا... 
وراحتلها البيت 
ملقتهاش.....  
***
دليلا خلاص لبست ونزلت اخيرا من غير الجبس ال في رجلها..... 
داغر بربش بعيونه ببطئ مكنش متخيل انها هتحلو كدا من غير الجبس... 
داغر بحده:  الف سلامه عليكي
دليلا بتحاول تخليه يحبها:  الله يسلمك يا داغر.... 
داغر بأستغراب:  مالك بتقوليلي يا داغر بطريقه حلوه كدا ليه؟  
اول مره تحصل!!  
دليلا:  عشان انت تستاهل المعامله الحلوه.... 
داغر بعصبيه مشاعره خلاص اتلخبطت مبقاش عارف يعمل اي:  دليلا كفايا كفايا كدا.... 
انا فعلا تعبت.... 
خبط العربيه جامد:  انتي!! 
 انتي مشاعرك اتجاهي اي؟ 
انتي عماله تجيبيني وتوديني بمزاجك!!  بس انا ليا مشاعر.... 
قلبي مش حجر زي ما انتي بتقولي..... 
دليلا اتصدمت من طريقه كلامه
: مشاعري اتجاهك اي؟؟ 
داغر: ايوه....انتي بتحبيني؟ ولت بتكرهيني؟ علي اقل فهميني!! انتي اي من الاتنين دول!!
دليلا كبريائها غلب عليها زي كل مره ومقدرتش تعترفله بحبها: 
انا مش اي حاجه من دول 
انا بس عايزاك تطلقني وتخلصني من الهم دا.....
ركبت العربيه وهي ندمانه علي كل كلمه قالتها....
وداغر فضل واقف برا 
: و دلوقتي بس اكدتلي ان هي فعلا مبتحبنيش؛ وان انا بوهم نفسي علي الفاضي....
ركب العربيه وساق بيها ومشيوا....
****
مراد وصل بيته لقي جنه واقفه قدام بيت دليلا....
مراد طلع يجري قبل ما تشوفه
جنه اتبسطت اوي انها لمحته: مرااااد مراااد استني....
روان خرجت من السوبر ماركت لقت مراد الكانت هتموت وتشوفه بس لقت بنت معاه...وقفت وحطت ايدها في وسطها....: 
مراد مسح علي وشه بعصبيه: نعم يا جنه
جنه: مش هتسلم عليا؟ 
مراد ببرود: ازيك يا جنه...
جنه: الاه!! مهي طالعه منك زي القمر اهو؟...
مراد بحده: عايزه اي يا جنه
جنه: مش عايزه....اقصد يعني عايزه اقولك اني اجرت بيت هنا...جمبكوا...
مراد: نعمممممم؟؟؟
جنه: احلي حاجه حصلت صح
مراد: لا طبعا اوحش حاجه حصلت: انتي اي الجابك
جنه: كدا يا مرموري...ماشي!!
مراد: يا ايه؟؟ 
جنه: مرموري....
مراد: بت... ثم اكمل ببرود روحي بيتك يلا مش فاضي..
جنه مشيت بعصبيه....
ومراد لاحظ ان روان واقفاله...
كان لسه هيطلع بس نزل تاني وراحلها مخصوص...
جنه: الله الله الله ما انت بتروح تتكلم اهو اومال مغرور كدا ليه
مراد: مش قولتلك قبل كدا تخلي بالك من نفسك ومتقفيش في الشارع لوحدك عشتن جوزك بيخاف عليكي
قالها الجمله دي وطلع بيته
روان ابتسمت وكانت علي وشك تموت من الكلمه.....
جنه: ماشيي!! بقا دي المخلياك متبصليش؟؟
****
داغر دخل البيت ودليلا وراه
دليلا: د..داغر
داغر طلع ومردش عليها
دليلا: داغر انا بكلمك 
داغر ببرود: عايزه اي 
دليلا طلعت ومسكت ايده: 
انا اسفه....ينفع متزعلش مني؟
داغر بص في عيونها الحلوين 
بس للحظه برضو رجع للواقع ومقدرش يكمل في القصه
 الكدابه دي: مش زعلان منك...بس الانتي بتعمليه دلوقتي خلاص مبقاش ينفع...
وطلع وسابها
دليلا فضلت واقفه مكانها 
ومركزه مه خطواته لحد ما دخل اوضته....
الليل ليل...والوقت اتأخر....
دليلا كانت قاعده علي الكرسي لوحدها مش لاقيه حاجه تعملها
وكان داغر برا البيت....
: اي الازايز دي؟؟ كل دي ازايز؟
كل دي؟؟؟ 
فتحت الازازه تشمها: يعععع اي الريحه دييي...
باب البيت اتفتح و حد دخل....البيت
دليلا رمت الازازه من ايدها بخضه....
يتبع

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
واول ما شافته حطت ايدها علي قلبها.. بخضه
داغر: اي شوفتي عفريت
دليلا بعصبيه: طب اعمل اي  صوت انت رعبتني....
داغر: ما انتي كنتي بتخافي مني زي زي الحرامي بظبط اي الخلاكي اول ما تشوفيني تطمني....
دليلا: عشان اتعودت خلاص... 
اتعودت عليك وعلي طريقتك وعلي ملامحك....وعلي كل حاجه فيك انت بنسبالي كنت شخص مخيف....ومجهول......وكمان كنت بعتبرك مريض...ومجنون...ولسه لغايه دلوقتي بعتبرك...كدا....
بس مهما بشوف فيك كل دا....
بطمن لما بتكون جمبي....
وبطمن لما ببص لعينيك وبشوف الدفي فيها....
****
مراد كان نازل من بيته....
ورايح لمراد....قابل جنه....
جنه: مرموري...رايح فين...
مراد مسح علي وشه بعصبيه
مرموري؟؟ يبنتي انتي مجنونه؟ هو انتي تعرفيني منين اصلا...عشان تدلعيني؟
جنه: مش مهم اعرفك كفايا اني بطمنلك.... 
مراد: افهم من كدا اي....
جنه: انا بحس اتجاهك بمشاعر.....كانت لسه هتكمل...
مراد: اممم بتحسي اتجاهي بمشاعر....... طب بصي بقا يا جنه... انتي اه مزه....وحلوه وتيجي علي مزاجي اوي ثم اكمل بمعاكسه: وشكلك حلو...
لمس شعرها: وشعرك احلي...
ثم اكمل بحده وهو يبتعد عنها:
بس انا مبحسش اتجاهك بأي حاجه يا ماما....افهمي بقا يعني انا ممكن احب شكلك بس لاكن قلبك لا ثم اكمل بمعاكسه: مليش انا في جو الحب والحوارات دي....
جنه: بتاع بنات يعني؟ 
مراد بابتسامه: الله ينور عليكي... بتااع بنات...
جنه: مش مشكله انا راضيه....
مراد: دا انتي معندكيش كرامه بقا.....
جنه: طب مش هتوصلني مدرستي....
مراد: لا واوصلك ليه اصلا....
روان خرجت من السوبر ماركت ومعبرتهوش....
مراد ساب جنه وطلع يجري وراه روان.....
******
داغر:  يعني هتفضلي تجيبيني وتوديني.... من غير ما تعرفيني انتي بتتكلمي علي اي؟  طب علي اقل اديني اشاره انك بتحبيني....  
دليلا ضحكت بوجع من جواها:  
ولو قولتلك اني بحبك....؛  هيحصل اي؟؟  
هنسي كل الانت عملته؟  
هنسي اهانتك ليا؟؟ 
هنسي الألم والعياط والمليون حاجه البكتمها كل يوم قبل ما انام ومبقولش لحد عليها....
هنسي كل دا؟؟ 
داغر: انا هقدر انسيكي... 
دليلا ببرود: مش هتقدر تنسيني...عارف ليه؟؟ 
عشان انا طول عمري عايشه في مشاكل....طول عمري مشوفتش حنان الام ولا حتي الاب ولا حتي كان عندي اخوات
انا طول عمري وحيده... 
ملييش قرايب وكلهم طردوني..
اترميت في دار الايتام لسنين..
ومحدش فيهم عبرني وكنت كتير اوي من جوايا بتألم....
بس محدش كان بيحس بيا ولا بيسأل عليا....
هما قدروا ينسوني الجرح دا؟
انت قدرت تنسيني؟ 
محدش فيكم قدر ولا هيقدر ينسيني الجرح دا...
داغر فضل يبص حواليه عشان ميبينش دموعه....
دليلا قربت منه: بس تعرف؟ 
انا مهما حاولت انساك مبعرفش
عشان... ثم اكملت بضحكه وجع .عشان محدش غيرك اداني حنان وحب.... علي قد قساوتك بس شوفت في عينيك كتير خوفك عليا وحبك ليا وحنيتك عليا...
داغر واقف مركز في كل تفصيله وكل كلمه هي بتقولها
دليلا حضنته زي ما تكون بنته وهو ابوها البيراعيها وبيخاف عليها.... 
داغر لمس شعرها وهو حاضنها:
وهفضل طول عمري اخاف عليكي واحبك....عشان انتي نصيبي وقدري...  
انتي حياتي ال مينفعش استغني عنها.... 
في حد بيقدر يستغني عن حياته؟؟؟ 
انتي حياتي و كل ما املك.. 
يعني لو خسرتك كأني خسرت حياتي.... 
انا من غيرك مكنتش عايش ولا هعيش من غيرك...
دليلا بعدت عنه وهي بتبص لكل نظره في عيونه وبتبص لشكله كله زي ما تكون بتودعه
داغر: بتبصيلي كدا ليه....
دليلا: عشان احنا مهما حاولنا ومهما كنا بنخاف علي بعض وبنحس ببعض مش هينفع نكمل مع بعض.... 
انا لازم اكون في طريق... ثم اكملت وهي بتمسح دموعها بحده: وانت في طريق...
وطلعت اوضتها...
داغر بعصبيه مكتومه مسك كل الازايز القدامه رماها في الارض وكسرها وزق الترابيزه بعصبيه: 
برضو بتستغفلك....: عشااان غبي.... هي مبتحبكش يا دااغر
افهم بقااا..افهم هي بتكرهك...
****
دليلا طلعت اوضتها وقفلت علي نفسها الباب....
: افهمي بقا يا دليلا داغر مهما قالك هيفضل يكرهك داغر انسان مريض...وكل حاجه في الدنيا ماشبه علي هواه والبيطلبه لازم يتنفذ....يعني انتي هتعيشي طول عمرك كلبه معاه تعملي الهو بيقوله وبس...
داغر انسان متملك ومريض...
واستحاله قلبه المن حجر دا يحبني او يحب حد اصلا....
دا عمره ما ضحك في وشي ولا حتي قالي كلمه حلوه.... 
كل الكان بيقولوا من شويه دا شويه تخاريف منه...شويه كلام يضحك علي عقلي وقلبي بيه
داغر مبيحبكيش يا دليلا...ولازم تطلقي منه....
**** 
مراد جري ورا روان
وجنه كانت هتموت....من غيرتها......
مراد: روان روان
روان بغرور: ها؟ 
مراد: اوصلك للمدرسه؟؟
روان: وتوصلني ليه انا مطلبتش منك....
مراد فهم انها بتتقل عليه...
بغرور _ تمام امشي يلا...
روان في نفسها: ما كنتي تخليه يوصلك يا متخلفه.  .
جنه جريت علي مراد: خلاص وصلني انا يا مراد.. 
مراد شد جنه من ايدها وركبها العربيه عشان يغيظ روان بس مش اكتر
روان فضلت متنحه بأستعجاب: 
خلاص خلاص اهدي يا روان متبينيش غيرتك اهدي...
مشيت ومردتش عليه....
مراد بعد ما روان مشيت : انزلي يا بت....
جنه: بتت؟ وانزل ليه بقا مش انت قولتلي اركبي....
مراد: كنت بعمل كدا قدام روان بس يلا انزلي...
جنه نزلت وبصتله من الشباك بتفاهه: ماشي يا مراد! والله لوريك...
مراد قفل الازاز: شش هبقي اشتري بيرسول عشان اهش الدبان القدام الشباك دا بعد كدا...
***
في مكان اخر 
_ ينفع اعرف بقا اداما انتي عارفه اني ليا اخت وعارفه عيلتي وكل حاجه عني ليه مقولتيش ليا غير دلوقتي
_ عشان انا الربيتك يا ادم انا كنت شغاله في دار الايتام جدتك الانت شايفها دي كانت مربيه و انا الكنت بربيك انت و دليلا في نفس الملجأ و امك بعد ما ولدتك  بعديها ب ٩ سنين امك ماتت وابوك لما اتجوز واحد تانيه غير امك خلف منها دليلا... يعني دليلا اختك بس مش من نفس الام و بعد كدا ابوك مات و حصل امك  وامك كانت وصيتها انك تتربي بعيد عن دليلا عشان كانت بتكرهه دليلا وبتكرهه درتها وعشان كدا انا ربيتك بعيد عن دليللا  ... 
ادم: يا شيخه حرام عليكوا...
تسيبي طفله لوحدها في الدنيا كدا......
انتوا ناس ملتكوا اي...ملتكوا اي.... ازاي متقوليليش اني ليا اخت.... ازاي تحرميني عن اختي...المن دمييي.
و من روحيي..
ثم اكمل بصوت عالي.....
تسيبي طفله عندها ١٥ سنه ولا ١٦ سنه لوحدها في الدنيا
طب فين ضميرك؟ 
ادم:  طب ودليلا امها عايشه؟ 
_ للاسف هي  ماتت و بتولد دليلا اصلا بس انا كنت دايما بضحك علي دليلا وبقولها ان امك عاشت معاكي وبعد كدا ماتت لاكن دليلا مشافتش امها اصلا.... 
ادم:  يعني انتي المفروض جدتنا..... يعني المفروض يكون عندك رحمه وضمير وتشوفي حفيدتك المتعرفش حاجه في الدنيا.... 
ما تتكلمي تقولي حاجه يا اسماء.....  
اسماء (جدته) 
:  انا اسفه يبني
ادم:  مينفعش الاسف.... انا لازم ادور علي دليلا واجيبها... لازم اشوف اختي واسأل عنها.... 
يعني اخوها عنده ٢٥ سنه وشحط وميعرفش اخته فين؟  
لازم اجيبها.... 
***
داغر راح وعمل اجرائات الطلاق وهو سرحان طول الوقت وايده بتمنعه يعمل كدا مكنش عايز يعمل كدا كأن روحه بتطلع منه....
دليلا بنسباله بنته و مش بس حبيبته مهما كان بيقسي عليها هو كان متعود علي وجودها معاه....بعد ما يطلقها هيفتقد غيرته وحبه ليها....
حضر ورقه الطلاقه....وخلاص ناقص امضتها......بس...
***
دليلا كانت قاعده بتزاكر....
وشبهه خلصت مزاكرتها....
عشان وراها بكره امتحان.... وتخلص السنه دي....
اسيا بتتصل بيها
: ازيك يا لي لي
دليلا: كويسه
اسيا: اي صوتك.ماله
دليلا: تعبت من المزاكره يا اسيا
اسيا: هانت بكره الامتحان ونخلص....
دليلا: اسيا....انا نفسي احكي حاجات كتير اوي...
عارفه احساس انك مكبوته ونفسك تحكي وتطلعي كل الجواكي....احساس انك نفسك تصوتي بصوت عالي وتقولي النفسك فيه....
اسيا: اي يا بنتي مالك بس...
دليلا: انا طول عمري محطوته تحت رحمه الظروف..اي حاجه بتحصل بكون تحت رحمتها....
نفسي اعيش عادي زي بقيت الناس بس مشاكلي اكبي مني انا شخصيا....
اسيا: هنتقابل بكره بعد الامتحان وابقي احكيلي كل النفسك فيه
دليلا ابتسمت بوجع: ماشي هقفل انا دلوقتي...
*** 
دليلا اتصلت بداغر عشان الوقت اتأخر وهو كان لسه موصلش....
بس مكانش بيرد عليها...
دليلا: زي كل مره....تلاقيه سكران اصلا...
.....
قدر: مبتحبنيش زي دليلا ليه يا داغر انا اقل منها في اي
داغر ضحك بسخريه: اقل منها في اي؟؟ 
قدر: اه اقل منها في اي
داغر: اقل منها في كل حاجه
عايزه تعرفي في اي بظبط
في شكلها وطريقتها وحركاتها وضحكتها التسحر حتي عياطها  ليهه معني تاني...والاهم من كل دا برائتها وطفولتها....
فهمتي في ايه....
قدر بغيره: هتفضل طول عمرك اناني ومبتحبش غير نفسك
داغر مسك دراعها بعصبيه وفشل شادد عليه: صوتك ميعلاش عليا....
ورزع دراعها...وسابها ومشي.
***
مراد كان قاعد في بيته عمال يروح  ويجي  مش لاقي حاجه يعملها....
فا قعد علي الكرسي و فضل يفكر....
: روان احلي.... شكلها حلو حجابها احلي....طريقتها وعنادها وغروها حلوين
: اما جنه مزه بس واقعه اوي...و مرميه عليا وبصراحه مبقتش طايقها....
_ خلاص انا لقيت حل...
انا هكلم الاتنين في نفس الوقت اهو ارضيهم وارضي ضميري....وارضي ربنا فيهم
***
في صباح يوم جديد❤️
دليلا صحيت من النوم لبست 
لبس المدرسه وصاحيه نعسانه جدا و في نفس الوقت حاسه بقيمه داغر الكبيره في حياتها....وحست قد اي هي بتحبه عدم وجوده معاها في البيت بان دلوقتي....
لبست وخرجت بعدم اهميه...
****
مراد: ادخل يعم اي فينك
داغر: موجود..
مراد: مالك مهموم كدا ليه
داغر: عشان بحبها عرفت ليه
مراد وهو بيملي كوبايه عصير:  طب ولما انت بتحبها طلقتها ليه...
داغر قعد بأستسلام وبرود: عشان مبتحبنيش.... مينفعش يكون فيه حب من طرف واحد......
مراد: وعرفت منين اني هي مبتحبكش مش يمكن بتحبك
داغر: هي اعترفتلي...١٠٠ مره قبل كدا.....
مراد: يعم اعمل زيي ما انت المعلمني ازاي اكون بتاع بنات....حب واحده و اتنين وتلانه ولو معجبتكش واحدن فيهم...خد التعجبك وسيب المتعجبكش...
داغر: بطل تفاهه يا مراد الكلام دا كان زمان....دلوقتي خلاص دليلا دخلت حياتي....مبقتش ختي بقدر ابص لحد غيرها واخده كل وقتي وتفكيري
مراد: هتسلمها ورقه الطلاق امتي....
داغر: لما تيجي من الامتحان...
***
اياد: دليلا وصلت دليلا وصلت..
كريم: اعملك اي يعني ما انا كل لما اقربلها جوزها يضربنا...
اياد: هفضل احب دليلا حتي لو جوزها قتلني
كريم: اي كل دا جبته امتي...
اياد: جبته لما شوفت دليلا
***
دليلا: انا راجعت كتير اوي....وزاكرت كتير وخلاص تعبت من كتر المذاكره...وانشاء الله هجيب درجه حلوه
اسيا: انشاء الله
دخلوا الامتحان
وبعد ساعتين....
دليلا خرجت فرحانه والابتسامه علي وشها وضحكتها البتسحر دي موجوده علي وشها...
اسيا: حليتي..؟
دليلا بتسقف وبتتنطت بفرحه: حليتت حليتتتتت 
وحضنت اسيا جامد
اسيا بأبتسامه : وانا كمان حليت
دليلا: هقابلك انهارده بليل زي ما قولتي...
اسيا: اشطا  اتفقنا
******
دليلا دخلت البيت ولقت داغر وصل..... 
سابت شنطتها وطلعت تجري عليه ببرائه....
وحضنته بفرحه مش سيعاها: انا حليتت حليت في الامتحان وهجيب درجات حلوه...
داغر شم ريحتها قبل ما يسيبها لأخر مره....ومسك شعرها بحنو وزي ما يكون مش عايز يسيبها..
بس بعد عنها تاني وقالها بحده: 
امسكي ورقه طلاقك الكنتي نفسك اديهالك من زمان اوي اهي .... وامضي عليها....قدامي يلا.........
يا تري دليلا هتمضي وهيتطلقوا ولا لأ؟؟ 
وادم هيدور علي دليلا ويلاقيها؟...
وممكن اياد يتقرب من دليلا اكتر؟؟ 
ومراد هيختار مين في جنه وروان.....؟

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
امسكي ورقه طلاقك الكنتي نفسك اديهالك من زمان اوي اهي.... وامضي عليها قدامي يلا
دليلا بعدت عن حضنه هي كمان وبربشت بعنيها بعدم فهم
داغر ببرود: ورقه طلاقك يا دليلا اي مبقتيش تفهمي خلاص.....
دليلا خدت الورقه واعصابها سايبه و قرأت مضمون الورقه وعينيها بدأت تدمع ونزلت نقطه من دموعها علي الورقه
داغر شد الورقه: هتبلي الورقه يا دليلا....
دليلا بدموع وعكس فرحتها  بقت تعيط: عايزني امضي علي الورقه؟ 
داغر: امضي مش انتي كان نفسك تشوفي الورقه دي
دليلا مسحت دموعها بقوه مصطنعه: انا.....مش عايزه امضي علي الورقه دي
داغر: وانا من المفروض اسمع كلامك في كل حاجه...هات يا داغر ورقه طلاقي اقولك حاضر مش همضي يا داغر اقولك حاضر؟ 
لا يا دليلا انتي هتمضي عشان انا خلاص عايزك تمضي مش كل حاجه هتبقي بمزاجك
دليلا بدموع: وانا من امتي كان فيه حاجه بمزاجي في الدنيا دس يا داغر...وانت عارف كويس اوي انك عمرك ما عملت ال في دماغي...
انا مش همضي....
داغر مسك ايدها بعصبيه مكتومه: هتمضي يا دليلا...
دليلا بقوه مصطنعه: مش همضي قولتلك....
داغر بعصبيه وصوت عالي: ليييه؟؟ مش انتي بتكرهيني؟
عايزه تكملي مع واحد بتكرهيه ليه....؟ عايزه تكملي واحد مش فتي احلامك ليه؟ 
عايزه تكملي مع واحد بيكسفك قدام الناس وصحابك ليه؟ 
مش انا كنت اكبر خجل ليكي؟
خلاص هتخلصي مني بأمضي منك....
دليلا في سرها: عشان بحبك...
عرفت ليه؟؟ 
داغر: امضي يا دليلا....
دليلا حركت رأسها بمعني لأ
و دموعها ماليه عينيها...
وجريت في حضن داغر
نفسها تغمض عينها وتفتحها تلاقيه شال الورقه دي من قدامها... 
حطها في اختيار صعب اوي بين قلبها وعقلها.... 
داغر حضنها بحنو وباس راسها
وبعدها عنه ومسك راسها بأديه الاتنين وبص في عيونها
وهي بتبص في عيونه ونفسها يقولها انه بيحبها ومش هيطلقها
داغر: انا بحبك يا دليلا.......
دليلا سمعت الكلمه دي منهه 
قلبها كان هيقف ابتسمت ابتسامتها الجميله البتسحر 
داغر اكمل بحده: بس مهما كنت بحبك لازم اسيبك....
انا كدا يا دليلا هفضل طول عمري بتاع بنات.... بحب واسيب...بحب واسيب مكملتش مع واحده لسه لغايه دلوقتي....
دليلا اتصدمت بكلامه: كل دا كنتي بتتسلي؟؟ 
داغر كان قاصد يجرحها زي ما جرحته: مكنتش بتسلي...انا حبيتك بجد....بس برضو مينفعش اكمل معاكي....ولا هكمل مع حد تاني...انا قلبي بيسيع واحده وتلاته وعشره كمان....
دليلا الدموع اتجمعت في عينها وزقته بقرف: ولا عمري هتوقع منك غير كدا....و كان قلبي صح ساعه لما كنت بقول دا بيحبني...كنت بكدب نفسي دايما قلبي كان صح لما كنت بكرهك....وعارفه انك عمرك ما هتتغير....
دليلا شدت منه ورقه طلاقها
ومسكت القلم.....
و هنا كانت بتمنع نفسها في كل ثانيه....بس برود داغر هو الخلي كبريائها يغلب عليها....
دليلا مضت علي الورقه وخبطتها في صدره بعصبيه: 
اتفضل.... 
****
مراد كان جاي من شغله ومعاه واحده في عربيته....
_ هتفضل طول عمرك قمر يا مراد.....
مراد وهو فرحان بأعجاب البنات كلها بيه: طبعا انا مش اي حد يا بنتي....
_ مين الاتنين الواقفين متنحين ليك دول....
مراد بأستعباط: فين دول يا رهف.....
رهف: اهم يا مراد واحده في الشباك والتانيه في السوبر ماركت....
مراد خد باله: ااااه 
فضل يضحك بصوت عالي 
بص لروان لقاها وقفاله ومش طايقه نفسها...
مراد في سره: مزه..مزه بجد يعني مش كلام....
وبعد كدا بص لشباك جنه لقاها واقفه بتضحكله: 
يخربيت ابوكي خشي اتخمدي بقا....موركيش نيله غيري...
رهف: خدت بالك...
مراد: خدت بالي
رهف:  انت بتاع بنات اوي علي فكره.....
مراد: يااه حاجه جميله...
رهف: وبتتسلي بالبنات
مراد بغرور: واولهم انتي يا رهوفهه...
رهف خبطته في كتفه بأبتسامه: ماشي يا مراد...
مراد طلع بيته وهو بيقولها: يلا امشي انتي بقا.....
رهف: هقابلك بكره...
روان سابت السوبر ماركت وكل حاجه في ايدها وجريت وراه
روان: مراد؟؟
مراد لفلها بغرور: ها؟ 
روان: ينفع اسألك سؤال
مراد: اسألي
روان: جربت تحب قبل كدا
مراد قلبه دقاته زادت وقالها: 
جربتي انتي جربتي، تحبي؟ 
روان: اه جربت.... 
مراد قلبه دق اكتر:  .. 
روان:  حبيت؟  
مراد:  لا محبتش ..... 
روان في سرها: انا غلطانه لأهلك.... وانا الفكراه رومانسي
***
دليلا مش عايزه كلامهم يخلص: طب.... وبيتي... 
داغر ببرود:  بيتك عندك اهو.. 
كتبته بأسمك تاني.... اظن كدا خلاص.... 
طلقتك... وبيتك معاكي وبأسمك.... و عملنا المهمه.... 
مبقاش في حاجه تربطني بيكي تاني يا دليلا.... 
دليلا دموعها اتجمعت في عينها 
:  يعني خلاص هتمشي؟  
داغر بقوه مصطنعه:  همشي يا دليلا....  
دليلا:  عايزاك تسأل عليا.... 
ثم مسحت دموعها ببكاء:  عايزه اشوفك تاني....  
داغر:  خلي بالك من نفسك... 
دليلا جريت عليه وحضنته... 
دليلا في سرها:  متسبنيش... 
لو سبتني كأن روحي سابتني يا داغر....  انا بحبك.... 
بس انت افعالك مقوياك عليا... 
جرحتني كتير اوي... وهزمتني كتيرر اوي.... 
بس بحبك...... 
حبيتك اوي والله ومهما حاولت اعرفك انا قد اي بحبك عمرك ما هتصدق.... 
يعني دلوقتي خلاص انا كدا مش هبقي معاك تاني.... 
مش هفتح عيني الاقيك في وشي.... 
مش هتوصلني جامعتي؟  
اصل انا تميت ال ١٩ سنه!! 
بس للأسف مقدرتش احتفل ب دا معاك انهارده...
داغر لمس شعرها وكان ضاممها و مش عايز يسيبها 
: يعني مش هفتح باب الشقه الاقيكي بتزاكري... وتقوليلي تعالا ذاكرلي...
: مش هوديكي جامعتك؟ 
و  اقولك انهارده كل سنه وانتي طيبه....
: مش هغطيكي بليل وانتي نايمه.....
داغر بعدها عنه: 
ثم اكمل بحده: بتعملي اي يا دليلا....هو انتي بعد ما طلقتك بقيتي تحبيني؟ 
دليلا بتوتر وقوه مصطنعه: 
مبعملش حاجه....بودعك احنا مهما كان....كنا صحاب....
داغر: صحاب؟ 
دليلا بتوتر: اه صحاب احنا كنا اي غير صحاب....
دليلا جرحت داغر كتير اوي...
وداغر كالعاده كان بيجرح دليلا كتير اوي.....
داغر: اشوف وشك بخير
 ساب ايدها ومشي....
دليلا ركزت علي خطوات ومع كل خطوه كانت بتدمع دمعه..
: متمشيش....ارجوك متمشيش..
حبني زي ما بحبك.....
وقولي لا مش هطلقك....قولي هرجعك....
قولي انا بحبك.... 
داغر مبيحبكيش لو كان بيحبك كان كمل معاكي ورجعلك.... 
قعدت علي الارض مكسوره ودموعها ماليه عينيها.  
***
داغر خرج من الشارع الهي فيه
و حط راسه علي العربيه... ودموعه ملت عينه:  
دليلا مش ليك و مش من نصيبك... مهما حبيتها.... 
لازم تقتنع انها بتكرهك.... 
شوف حياتك من غيرها.... 
واقنع نفسك بالأمر الواقع
***
ومهما ابعدتنا المسافات لاكن اقدارنا لم تتغير وانا من نصيبك وانت من قسمتي.... ♥
بعد ٧ سنين 💙
دليلا خرجت من اوضتها لابسه حلو جدا وماسكه في ايدها شنطتها وحاطه الهاند فري في ودنها... 
ادم:  مش هتبوسي اخوكي قبل ما تخرجي؟  
دليلا شبت باسته... 
جدتها:  ربنا يخليكوا لبعض يا دليلا.... 
دليلا بأبتسامه:  ويخليكي لينا يا تيته.... 
كان فين كل الحنان دا بس يا عالم.... 
ادم:  موجود قدامك يا قلبي
دليلا بمرح:  ماشي يا حنان عايزه حاجه؟  
ادم ضربها بالشبشب ال في ايده... 
:  غوري يبت... 
دليلا:  حبيبييي. 
ونزلت لشغلها وهي حاطه الهاند فري في ودنها ومندمجه مع الاغاني.... 
اسيا قابلتها:  اي يبنتي بتصل بيكي كل دا ومبترديش؟  
دليلا:  مش شيفاني حاطه الهاند فريي في ودني؟  
اسيا: بت عايزه اقولك علي حاجه.... 
دليلا:  ها؟  
اسيا:  اخوكي قمر اوي
دليلا:  اخطبهولك؟  
اسيا بمرح:  لأ جوزيني علطول 
دليلا فضلت تضحك.... 
****
روان:  مراد.... 
مراد رجعلها بأبتسامه:  عيون مراد؟؟  
روان:  جيبلي انا و حور شوكولاته وانت راجع من الشغل ممكن؟؟  
مراد:  بس كدا؟  دا انتي تؤمري 
روان قامت من علي الكرسي وهي بتحضنه قبل ما يخرج:  
ان صح... الا قولي.... دليلا وداغر عملوا اي مشافوش بعض من ساعتها؟  
مراد:  اسكتي دا داغر حكايته حكايه.... دا انا وانتي اتجوزنا وخلفنا وهو لسه مشافش دليلا
روان ضحكت ومسكت ايده بحنو:  ابقي حاول خليني اشوف دليلا.... 
مراد:  حاضر يا روحي.... باس ايدها:  عايزه حاجه؟  
روان:  تؤ.... 
مراد وطي بالقرب من حور 
: عايزه حاجه يا قلب بابا؟ 
حور كانت بتعمل حركات طفوليه: عايزه شوكولاته
مراد باسها من خدها: هحيبلك كل علب الشوكولاته والله قمررر..
بعشقكك انتي وامك....
روان ضحكتله....
****
دليلا دخلت المستشفي ولبست چاكيت الدكاتره....
و دخلت بهيبتهاا................... كونها دكتوره......
_ يا دكتوره.دليلا......الحقي في مريض بيموت في العمليات......
دليلا حطت الجونتي في ايدها ودخلت اوضه العمليات بسرعه
دليلا: حضرلي بسرعه كل الادوات.....
لسه هتبدأ في العمليه 
لقت داغر هو النايم علي السرير
وحبها القديم رجعلها تاني
راجع تحت ايدها........
دليلا بصدمه: داااغر؟؟ 
الممرضه: نعم يا دكتوره؟ 
دليلا افتكرت كل حاجه ليها علاقه بيهه من تاني.....
افتكرت حبها ليه من تاني....
وافتكرت ذكرياتها معاه....وعشقها ليه!! 
افتكرت حب طفولتها من جديد!!!!! 
الممرضه: يا دكتوره!! هتفضلي سرحانه المريض بيموتت
دليلا ادت للمرضين ضهرها ومسحت دموعها....ومبينتش فرحتها...
ورجعت للعمليه....
****
عدي ٧ سنين وانتي لسه ال في قلبك هو ال في قلبك يا جنه؟ 
جنه بغيظ:  استحاله اسيبه في حاله.... استحاله.... 
مش هسيب روان العقربه دي تتهني بيه ابدا... 
مش هسيبها تاخدي حب حياتي مني.... 
_ يبنتي دا راجل متجوز ومخلف انتي اتجننتي... 
جنه بحقد:  بقولك بحبه هو انتي مبتحسيش... 
:_ انتي المبتحسيش... هو قالك قبل كدا انه مبيحبكيش في فرحه هو و روان انتي ناسيه؟  
فاكره لما روحتيلو في الفرح وكسفتي نفسك قدام الناس؟ 
جنه:  مهما عمل هفضل وراه 
وهفضل احبه هو وبس... انتي سامعه.... هو وبس.... 
لازم اخلص من العقربه الاسمها روان دي في اقرب وقت... 
***
ادم دخل شركته وكالعاده كل الموظفين معجبين بيه
جهزلي يبني الورق دا..... 
ومتنساش الاجتماع بتاع انهارده..... 
_ حاضر يا ادم باشا... 
وانتي تعالي ورايا......
دخل ادم بهيبته للمكتب الفخم بتاعه... 
ودخلت وراه المساعده بتاعته
_ نعم يا ادم باشا... 
ادم شدها من ايدها وخبطها في الحيطه ومسك ايدها
 الاتنين:  باشا؟  هتندهيني بأسمي امتي يا حلم؟   
حلم بتوتر:  دلوقتي... هندهك بين دلوقتي.... 
ادم:  قولي... 
حلم:  ا.. ادم.... 
ادم:  طالعه منك حلوه اوي 
حلم سابته وخرجت بتوتر... 
ادم قعد علي مكتبه تاني بغرور
مجنناني بنت الايه.... 
****
دليلا خلصت العمليه وخرجت من اوضه العمليات مخرجتش من صدمتها لسه.... 
الحب يدخل بطريقه ما في حياه الناس ومشاعرهم؛  يعرف كيف يدخل في روؤسهم وقلوبهم.... ♥
دخلت اوضتها في المستشفي وقلعت الچاكيت واتنهدت بتوتر.... 
وافتكرت كل لحظه عشاتها مع داغر..... 
وقلبها لحد دلوقتي لسه بيحبه ومبحبش... غيره.... 
Flash Back
اشوف وشك بخير
ساب ايدها ومشي
:  متمشيش ارجوك متمشيش
حبني زي ما بحبك... 
وقولي لا مش هطلقك.... قولي هرجعك... 
قولي انا بحبك.. 
Back
رجعت من تفكيرها في داغر 
ومشاعرها اتجاهه المن خمس سنين مخلصتش ولا هتخلص..
: اسيا دخلتلها....
دليلا: مش انتي ممرضه زي بقيت الممرضات اي الجايبك تقعدي معايا...
اسيا: هتتكبري عليا عشان دكتوره يعني...
دليلا: شوفتي الانا شوفته
اسيا: شوفتي اي؟ 
دليلا: شوفت داغر....
اسيا قامت تعمل كوبايه شاي وفاكره دليلا بتهلوس: 
يااه داغر؟ هو انتي لسه بتفكري فيه  ؟ اي يبنتي....انتي اتجننتي....
دليلا: شوفته بجد مش بهزر
اسيا سابت الكوبايه من ايدها: 
شوفتيه فين بقا...
دليلا: في اوضه العمليات..!!
انتي متخيله انا الدكتوره بتاعته؟؟؟ 
اسيا: بتهزرييي؟؟ شوفتيه تاني بعد كل الحصل دا؟؟ 
دليلا: وحشني اوي يا يا اسيا..
انا لسه بحبه..... ومنستهوش ابدا....هو موجود في قلبي وعقلي متشالش من بالي ابدا..
مش المسافات هي التخليكي تنسي حبك الوحيد يا اسيا
اسيا: ياااه فاكره يوم ما شوفتيه كان عندك ١٨ سنه....
دليلا: وحشني اوي....وحشني كل حاجه فيه وحشني سؤاله عني ووحشني نظراته ليا....
وحشتني ريحته الافتقدتها...
وحشتني كل تفصيله فيه....
مهما كان بعيد عني هو في قلبي....و عمري ما هخرجه من قلبي....
عارفه ليه؟ عشان دا حب طفولتي!!!! 
فتحت عيني عليه...
اسيا: يخربيت رومانسيتك المودياكي ورا دي..
دليلا: طب ما انتي هتتجنني علي ادم اخويا بقالك سنين
اسيا: و ياريته معبرني...
دليلا: شكله بيحب حد تاني...
بتفكريني بقصه روان ومراد..
جنه كانت بتحب مراد وبتعشقه واراهنك ان هي لحد دلوقتي بتحبه....بس مراد مكانش بيحبها.... واتجوز روان....وخلف منها كمان....
اسيا: قصدك اي قصدك اني هكون البنت الادم مبيحبهاش؟
دليلا ضحكت بتوهان: لا مقصدش يا هبله...
******
ادم كان قاعد في مكتبه وليهه هيبته... 
دخل عليه صاحبه...
ادم: هو عشان انا صاحبك يعني ومعودك عليا هتنسي انك تخبك قبل ما تدخل...
_ فكك من كل الرسميات دي...عايز اقولك حاجه
ادم: اقعد يا تامر واقف ليه...
تامر قعد 
ادم: ارغي...
تامر: انا هكلمك في موضوع جديي شويه... 
انا بحب دليلا....اسمعني للأخر... و عايز اتقدملها.....
وانت صاحبي وضامني....
وانا حبيت اعمل الاصول واجي اقول لأخوها الاول.....
ادم: بتحب دليلا؟؟ 
وانت اصلا بتشوف دليلا كل فين وفين؟ حبتها امتي
تامر: مخبيها في قلبي يا ادم
ادم: امم.....وانت جاهز؟ 
يعني شقتك وجهازك موجودين؟
تامر: كل حاجه جاهزه...
ادم: انت صاحبي.... وانا واثق انك راجل....وعمرك ما تغشها...
انا عن نفسي موافق...
بس هسأل دليلا...: انت عارف لازم اسألها...
تامر:طبعا..طبعا وماله
****
بعد وقت كبير....
_ يا دكتوره دليلا....المريض فتح عينه....
دليلا قامت واتوترت اوي لما سمعت ان داغر فاق....
اتوترت ومش عارفه تقابله ازاي.. وتقابله بأني قلب....
وبأنهي مشاعر؟؟ 
لبست چاكيت الدكاتره بتاعها..
وقبل ما تدخل اوضته خدت نفس عميق....
: اهدي يا دليلا....يمكن هو متجوز...او بيحب غيرك....
اتعاملي معاه عادي جدا...
خبطت و دخلت....
داغر كان مغمض عينه وفاكر ان الممرضه الدخلتله: حطي الاكل جمبي هنا....
دليلا ابتسمت: نفس طريقه كلامه.....وحشني صوتك....وحشني غرورك...
داغر بغرور : ساكته ليه...فتح عينه وقالها:  مش قولتلك حطي الاك...
كان لسه هيكمل لقي دليلا واقفه قدامه....

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
داغر بغرور: ساكته ليه... فتح عينه وقالها: مش قولتلك حطي الاك.... 
كان لسه هيكمل لقي دليلا قدامه...... 
داغر قام مخضوض.... لما شافها مصدقش ان هي القدامه...ونسي انه لسه عامل عمليه
:  اااه..... ااه.... 
دليلا فاقت من سرحانها.... ومسكت من ضهره:  
براحه يا داغر.... قوم براحه... 
داغر لف بصلها و مش مصدق لغايه دلوقتي ان دليلا واقفه قدامه... 
داغر لمس وشها عشان يصدق ان دليلا هي القدامه.... 
دليلا مسكت ايده بحنو وباستها برقه:  ايوه... انا دليلا
داغر فضل متنحلها..... 
دليلا سندته عشان يقوم يقعد.. 
داغر مسك ايدها:  اتغيرتي!!  اتغيرتي اوي يا دليلا من ساعه ما سيبتك؟؟  
٧ سنين غيروكي اوي.... 
خلوكي احلي واجمل.... واعقل.. 
راجعه تاني ليه؟  راجعه تاخدي قلبي تاني؟  
دليلا: مش هاخد قلبك تاني عشان انت اصلا كنت في قلبي من ساعه ما سيبتني.... ولا مره نسيتك ولا عمري هنساك... 
داغر شدها من ايدها وقربها ليهه:  وحشتيني.... 
دليلا بعدت ايدها وبأيديها الاتنين حاوطته:  دلوقتي بس روحي رجعتلي.... اول ما شوفتك..... عارف؟  انا كنت عمري ما اتوقع اشوفك تاني يا داغر..... 
عمري ما اتوقع اني اشوف حب طفولتي من جديد.... 
:  حياتي من غيرك اتغيرت كتير
بس قلبي لسه زي ما هو محبش حد غيرك.... 
لو تفتكر انك انت اخر مره السيبتني..... جرحتني اوي... 
:  لدرجه اني لغايه اليوم دا بفكر في اليوم السيبتني فيه مرميه علي الارض بعيط.... 
داغر شدها ليهه وحضنها: وبدموع شوق:  سيبتك عشان مظلمكيش معايا كنتي طفله... 
مقدرش اكمل مع طفله.... بس انا شوفتك خلاص.... استحاله اسيبك تاني... 
دليلا بعدت عنه بغرور:  وانا استحاله اكون بالأقرب منك تاني.....  
مهما كنت بحبك.... بس مينفعش اكمل معاك:  
ثم اكملت وهي بتردله اخر مره سابها فيها:  عشان انا بحب وبسيب انا كدا بحب واسيب وقلبي بيسيع واحده واتنين وتلاته وعشره كمان.... 
داغر بعد عنها مصدوم بجبروتها دا:  انتي مغلباني من سنين..... اعترفتلك كتير نفسي في مره واحده تحبيني ومتغلبينيش.... 
دليلا:  الايام دي انتهت.... انا زمان كنت حاجه ودلوقتي بقيت حاجه.... 
وانت دلوقتي حاجه تانيه
داغر:  انا تعبان من غيرك.... 
صدقيني مبقتش قادر اكمل من غيرك.... 
يا دليلا حاولي تفهميني لو مره.. انتي من يوم ما مشيتي وانا شايل كميه شعور واحساس كبير في قلبي مطلعتهوش لحد غيرك ومستني اليوم الشوفك فيه تاني واقولك... انا قد اي بحبك
انا اطبعت بطبعك..... 
دا انا حتي كل يوم بليل بفكر فيكي.... 
صورك معايا لحد دلوقتي... 
كل لما بترب بمسحها.... 
داغر دموعه بدأت تنزل وهو بيتكلم بسرعه ولسانه بدأ يتلغبط في الكلام:  انا... 
انا حتي شايل كل ذكره ليكي.. 
ش.. ش.. شايل.... ورقك وكتبك معايا.... 
قلمك وشنطتك مخبيهم... عندي
حتي الكوتش الصغنن بتاعك لسه موجود عندي.... 
و تيشرتاتك عندي.... 
كنت كل يوم بحضنهم.... وبتخيلك معايا.... 
دليلا مسكت راسه بأيدها ومسحت دموعه وهي بتعيط.. 
وحضنته وهي بتعيط من ضهره:  ال... 
البرفيوم بتاعك كنت واخداه من درجك.... لسه معايا لحد دلوقتي.... 
كل لما اشتاقلك اشم البرفيوم. 
واشم ريحتك.... واعتبرك معايا
:  لو عرفتك انا بحبك قد اي... 
استحاله تعرف كميه الحب ال في قلبي ليك.... 
داغر:  بحبك.... وهفضل احبك لحد ما اموت يا دليلا.... 
حياتك هي حياتي.... وقدرك هو قدري.... انتي نصيبي وقسمتي. 
مش عايز ابعد عنك تاني::: 
عايز افضل معاكي طول عمري.. 
دليلا بعدت عنه وهي بتضحك وخبطته في كتفه:  
بحبك.... بحبك... وكفايا نكد بقا
داغر ابتسم ابتسامته التسحر: 
انتي حياتي كلها وقدري الحلو...  مش قادر اعيش من غيرك.... انتي مكتوبه في قصتي..... 
وهختم قصتي بيكي يا دليلا.. 
حياتي هتتختم بيكي انا مش هختم حياتي... غير بيكي..
دليلا:  مينفعش يا داغر.... 
حتي لو كنا بنعشق بعض مينفعش.... 
انا وانت في صوره واحده تاني؟  مينفعشش!!  
انا وانت حياتنا مع بعض مش مفهومه حياه مجهوله حياه مش مفهومه ....!!  
انا وانت!!!! 
هو انت متخيل اصلا ان هيبقي فيه حاجه اسمها انا وانت؟؟
دليلا قامت بغرور: انا الدكتوره بتاعتك..... متعملش مجهود كبير عشان متتعبش...
داغر سكتت بصدمه....
دليلا خرجت بغرور 
وفي اللحظه دي قررت تعيش داغر كل حاجه هو عيشهالها
و مش هتسامحه وتحبه بسهوله....مش هتنسي العمله ليها....زمان.....لازم تعرفه انها ليها كرامه...وانه مش من السهل يرجعلها تاني بكلمتين....
لازم يبذل اكبر مجهود 
 عشان يرجعلها تاني.......
خرجت بكل غرور من الاوضه الهو فيها..... 
داغر:  بقيتي دكتوره؟؟  
اي الغباء دا صح!!  طب ما هي لابسه چاكيت الدكاتره من الصبح؟؟  
هتقعد معايا بمناسبه اي يعني غير انها الدكتوره؟؟  
داغر ابتسم انه قدر يلاقيها تاني..... 
**
دليلا دخلت مكتبها ورزعت الباب وراها  وهي حاطه ايدها علي قلبها بتوتر... 
اسيا دخلت وراها:  عملتي اي
دليلا بتوتر:  يااااه شكله وحشني اوي.. 
ده بقا عاملي هوس...   صوته وكلامه وغروره وقسوته وطيبته وكل حاجه فيه وحشتني مكنتش متخيله اني لما هشوفه هضعف قدامه واحضنه... 
اسيا:  سامحتيه؟؟ 
دليلا لفتلها وهي بتقعد علي الكرسي بتنهيده:  لازم اعرف طعم القسوه الكان بيعاملني بيها.... مش هسامحه بسهوله
اسيا:  هيزهق منك ويكرهك
دليلا:  يبقي مبيحبنيش... الواحد لو بيحب واحده بجد عمره ما هيزهق منها.... 
اسيا بأبتسامه:  واي كمان
دليلا:  وحشني اوي.... 
بجد حنيت ليهه اوي حنيت لل ٧ سنين الفاتوا..... 
نفسي ارجعله اوي...... 
وابص في عيونه واقعد معاه
اسيا:  داغر قمر اوي
دليلا:  وهيفضل طول عمره قمر
****
ادم:  حلم. حلمم
حلم دخلت بسرعه:  نعم؟ 
ادم:  بقولك معجب بيكي.. اي مفيش دم.... مفيش انا كمان
حلم:  وانا كمان... 
ادم حس انها بتهاوده في الكلام:  امم روحي شوفي شغلك يا حلم.... 
قعد علي الكرسي تاني وهو بيقول:  الواحد مننا ميحبش الواحده الواقعه.... 
الاقي فين بس الواحده البتتقل دي؟؟  
حلم دي زي التمثال ملهاش لازمه..... 
***
بعد ساعات.... كان الليل ليل
دليلا كانت قاعده في مكتبها والشوق ال في عينيها هيموتها... عايزه تقوم تشوف داغر...... 
دليلا:  اسيااا....... 
اسيا دخلت:  نعم
دليلا:  معلش روحي شوفي داغر فاق من البنج ولا لسه تحت التأثير... 
اسيا:  حاضر.... 
****
جدتهم:  هي دليلا فين الساعه ١
ادم:  هتصل بيها.... 
:****
اسيا:  لسه فايق حالا من البنج وبياكل.... 
دليلا:  خلاص شوفي شغلك وانا هروح اشوفه... 
اسيا بتغمزلها:  اشطا.... 
دليلا ضربتها في ضهرها:  حيوانه.... 
ادم:  دليلا الساعه ١!!! 
دليلا:  عارفه انا خدت ورديه لبليل لأن فيه مريض لازم اكون جمبه دلوقتي... 
ادم:  اجي اخدك امتي
دليلا:  علي الساعه ١٢ الضهر كدا
ادم:  ماشي يا حبيبتي عايزه حاجه.... 
دليلا:  عايزه سلامتك... 
***
دليلا خلصت تلفونها.... 
ودخلت لداغر 
داغر كان بياكل اكله.... و دايخ
دليلا:  مين قالك تقوم من علي السرير.... 
داغر  غروره احيانا بيغلب علي حبه لدليلا:  مش لازم حد يقولي عشان انفذ انا عارف انا بعمل اي.... 
دليلا بنفس غروره:  لا انت في المستشفي عشان تعمل الدكتور يقولك عليه مش عشان تنفذ ال في دماغك.... 
داغر:  وانا شايف اني كويس... 
دليلا:  هو انت هتفضل دماغك ناشفه طول عمرك... 
داغر:  اي يا دكتوره شايفك بتخرجي عن شغلك.... 
دليلا بتوتر:  لو سمحت
 ارجع لسريرك.... عشان متتعبش نفسك.... 
داغر قاصد يلفت انتباهها:  وانتي فارق معاكي تعبي اوي.. كدا.... 
دليلا بتوتر وهي بتقعد علي الكرسي الجمب السرير:  طبعا فارق معايا
داغر:  بمناسبه اي
دليلا:  بمناسبه اني الدكتوره بتاعتك ولو سمحت اتفضل علي سريرك... 
داغر عاند نفسه اكتر وعاندها:  
هرجع بمزاجي يا دليلا
دليلا قامت بعصبيه:  مفيش حاحه اسمها بمزاجك... وبعدين مين ضربك في النار في ضهرهك مش تخلي بالك من نفسك؟؟؟  ولا انت مش هامك حياتك؟  
داغر:  لا مش هاممني... 
دليلا:  مش انا كنت حياتك؟
مش خايف عليا؟؟؟  
داغر لفلها: انتي مش موجوده في حياتي دلوقتي يعني حياتي ملهاش لازمه من غيرك..
دليلا كل لما يقولها كلمه حلوه مبتستحملش وممكن تصالحه بس هي عايزاه يعاني...: 
بلعت ريئها بتوتر وقالتله:
ينفع ترجع لسريرك 
داغر مسك تلفونه بعند....
ووقع منه.....ونزل عشان يجيبه ضهره وجعه
: ااااهههه....ااه
دليلا قامت بسرعه ومسكته من وسطه بأديها ....
وهو سند بأديه علي كتفها...
لحد ما وصلته لسريره وقعدته
دليلا: متعانديش تاني.عشان انا عارفه شغلي اكتر منك
داغر بتلكيكه: ايدي مش قادر احركها يا دكتوره....
دليلا مسكت الطبق والمعلقه وبدأت تأكله...
: افتح بؤك...
داغر بقا ياكل من ايدها وهو فرحان بأهتمامها بيه مكانش عايز الاكل يخلص من تحت ايدها.....
دليلا: هوب هوب... الاكل نزل علي بؤك....
داغر بدأ يمسح بأيده...
دليلا رتحت تجيب مناديل: اوعي ايدك عشان متتوسخش..
قربت منه ومسحتله بوئه ومكنتش عايزه تبعد عنه كانت عايزه تفضل في اللحظه دي طول عمرها....
كانت عايزه تفضل بالقرب منه 
داغر سرحان في عيونها....
اسيا دخلت فاجأه: احممم 
..
دليلا اتخضت واتنهدت بكسوف: ن نعم يا اسيا...
اسيا بضحكه مكتومه: عايزاكي يا دكتوره شويه
دليلا قبل ما تخرج من الاوضه: 
متتعبش نفسك ومتقومش من ع سريرك...
داغر امأ براسه بمعني موافق
"*
داغر في سره:  مجنونه.... 
***
اسيا:  قطعت اللحظه الرومانسيه دي صح... 
دليلا:  كنت بمسحله الاكل العلي بوئه.... 
اسيا:  ينفع اعرف كام حاجه منك.... 
دليلا:  ارغي؟؟ 
اسيا:  انا بحب ادم بقالي سنين؛  بس هو بيعاملني كاخت ليه عمره ما لاحظ نظراتي ولا مشاعري اتجاهه... 
دليلا:  اتقلي يا اسيا اخويا بيحي البنت التقيله... 
اسيا:  انتي شايفه ان دا الحل
دليلا: طبعاا
****
مراد رجع من الشغل..... 
كانت روان بتعمل اكل في المطبخ.... 
مراد حاوطها من كتفها: جبتلك علبتين شوكولاته ليكي ولحور الهديه حلوه؟
روان لفتله وحضنته:  الهديه بتاعتي هي انت مش الشوكولاته.... 
مراد ضمها اكتر: اختياريي الهفضل اشكر ربنا عليه طول عمري هو انتي يا روان
هفضل احمد ربنا علي اختاري لأنسانه جميله شكل وروح
روان مسكت ايده: قصه حبنا محتاجه تتعلق في برواز كبير
مراد: انتي لوحدك بنسبالي حياه تانيه....انتي حياه ليا لوحدي انا بس...
***
دليلا خلصت كلام مع اسيا وغمضت عينها شويه في مكتبها وبعد كدا فاقت...
عشان تطمن علي داغر...
خدتله هدوم تانيه نضيفه ودخلت حطتها جمبه....
وهو كان نايم ولا في باله اصلا 
دليلا باسته من خده: تصبح علي خير يا حبيبي....
في صباح يوم جديد...
دليلا غيرت لبس الدكاتره بتاعها.....
وقبل ما تخرج من المستشفي 
دخلت لداغر اوضته والممرضه معاها...
دليلا: البنج محوق عليه جامد...خليه نايم وخدي بالك منه وانا مش موجوده....
غيريله ملايه سريره ولبسه كل يوم....
واكله جهزيه في التوقيت بتاع كل يوم...فطار غدا عشاء...
_ حاضر يا دكتوره...
الممرضه خرجت 
و دليلا بصت لداغر....
وقبل ما تمشي حضنته وطبطت علي راسه بحنيه: 
انت نصيبي....وانا قسمتك 
هفضل طول عمري واثقه في الكلمه دي يا داغر عشان مهمها حصل انا هكمل معاك...
عشان انا كل يوم بحن...لكل مكان كنت بروحه انا وانت...
حنيت لقلبك ونظرات عينك..
حنيت لغرورك وقسوتك...
حنيت لقلبك....
غطته كويس وخرجت من الاوضه......
داغر فتح عينه وهو بيبتسم بفرحه: لسه بتحبني؟؟ بتحبني!!!! 
***
دليلا نزلت لأدم...
ادم في عربيته وهو بيبوصلها من شباك العربيه: 
كل دا استنيتك ساعه 
دليلا: معلش كنت بلبس...
ادم: ..شكلك تعبتي اوي انهارده
دليلا: بالعكس انهارده كان احسن يوم انا عيشته في حياتي....
ادم: ليه؟؟ 
دليلا: انت عارف اني بعتبرك اكتر من اخ...بعتبرك صاحبي واخويا وابويا ومتعوده احكيلك علي كل حاجه...
ادم: يا روحي انتي بنتي مش اختي....احكيلي وانا بسمعلك
في اي وقت...
دليلا: فاكر داغر؟؟ الانا حكيتلك عنه؟؟ الانا كنت بحبه زمان؟
ادم: اي جاب سيرته دلوقتي؟
دليلا: قابلته تاني!!
ادم بغيره علي اخته: قابلتي مين؟؟ داغر!! 
شوفتي فين وازاي دا؟؟
دليلا: انا لسه بحبه يا ادم...
ادم: لا لا اوعي تقولي كدا..
اوعي تقولي انك لسه بتحبيه
الا ده الا ده الهسيبك تحبيه
دليلا: ليه يا ادم؟ انت عارف كويس اوي انا قد اي بحبه..
ادم: داغر دا انا بكرهه....كفايا العمله فيكي....
داغر مرفوض: مرفوض....انتي سامعه....
دليلا بقمصه: روحني يا ادم
ادم: طب متتقمصيش
دليلا: طب يلا روحني....
***
داغر قام من علي السرير...
:..... 
الممرضه: داغر باشا لو سمحت ارجع لسريرك كدا غلط...
داغر بعصبيه عشان مشافش دليلا: هو انا كل لما اتنيل اقوم تقولولي اتخمد....
: غلط عليك يا باشا
داغر: انا همشي انهارده انا شايف اني كويس كدا....
: الدكتوره دليلا قالت مينفعش 
داغر: انتي هتقولي للدكتوره دليلا بتاعتك داغر مشي....
مسك ورقه وكتي عنوانه: وادي للدكتوه عنوان بيتي...
****
ادم: دليلا 
دليلا دخلت الڤيلا بقمصه
ادم: مش بندهه عليكي؟ 
دليلا: نعم يا ادم
ادم: جايلك عريس....
دليلا بعدم اهتمام: ارفضه
ادم: مش عايزه تعرفي مين؟
دليلا: مين؟؟ 
ادم: تامر صاحبي الانتي كنتي بتقوليلي انك معجبه بيه في جامعه....فاكره؟؟

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
ادم:  تامر صاحبي الانتي كنتي بتقوليلي انك معجبه بيه في الجامعه.... فاكره؟؟ 
دليلا لفتله:  ادم انت عارف كويس اني معجبه بيه ك شكل ومظهر... لاكن عمري ما حبيته
ادم: تامر انسان محترم وصاحبي... 
دليلا:  هو عشان صاحبك هتجوزهوني؟ 
ادم بحده وهو بيشدها:  دليلا انتي اختي الصغيره وانا عارف مصلحتك اكتر منك... 
دليلا برقه:  يا ادم افهم....  انا مبحبش تامر... انا بحب داغر
ادم بعصبيه:  داغر داغر داغر
كل حاجه داغر..... قولتلك الشخص دا مش مقبول بيه نهائي
دليلا:  مش مهم المهم اني بحبه... عارف انت ليه مش موافق عليه؟  وبتستهر بحبي ليهه؟  عشان عمرك ما حبيت حد من قلبك!! 
صوتهم علي وجدتهم خرجت
:  في اي يولاد بتتخانقوا ليه
دليلا وهي داخله الڤيلا بعصبيه:  اسألي حفيدك... 
جدتهم راحت ناحيه ادم وهي بتسأله:  في اي يا ادم
ادم بغيره:  اسألي حفيدتك... 
ودخل هو كمان... 
جدتهم وقفت بعصبيه:  انتي تقوليلي  اسألي حفيدك وانت تقولي اسألي حفيدتك... 
خلفه زباله.... 
دليلا بصوت عالي من شباك اوضتها:  علي اساس انك انتي الخلفتينا يعني؟؟ 
جدتها:  طب انا طالعالك يبنت ال***.... 
ادم: اشتميها كويس يمكن تطفي ناري...
جدتها: اسكت يبن ال***
دليلا: احسن عشان تبقا تتكلم
علي رأي المثل
من حفر حفره لأخيه وقع فيها
جدتهم: دا انا الهاجي اوقعك فيها دلوقتي....
***
مراد: البيبي التاني ناقصله يومين و يجي!! 
روان: عارفه يا مراد....انا هولد كمان يومين...
مراد: مش هامك؟؟
روان بخوف: لا بحاول اكون بارده....ومخوفش نفسي...
مراد...: هتعدي يا روحي بإذن الله متخافيش...
روان سندت علي كتفه: ادعيلي
حور صحيت من النوم بنعاس:
النونه التانيه هتيجي امتي انا زهقت....
روان ومراد ضحكوا وقالولها: جيالك بعد يومين وهتقطعوا نفسكوا لعب...
***
اسيا رنت علي دليلا جرس الڤيلا: 
ادم: يا مرنا...يا مرنااااا....
قام بعصبيه: مبتسمعيش؟؟ مش الجرس بيرن؟؟ 
اوعي كدا....
راح فتح: 
اسيا بتوتر: ا..ادم...
ادم:  تعالي يا اسيا ادخلي
اسيا: مالك متعصب ليه؟؟
ادم: مفيش الحيوانه مبتفتحش الباب....
اسيا بتحاول تتكلم معاه اكتر: لا في حاجه تاني مضايقاك
قولي دا انا حتي صاحبه اختك وصاحبتك المفضله....بقالنا ٧ سنين مع بعض...
ادم بتنهيده: ادخلي احكيلك.. 
اسيا دخلت وهي فرحانه انه سمحلها تتكلم معاه 
ادم: اقعدي...
اسيا: ها احكي....
ادم: دليلا....دليلا شافت داغر دا من تاني!! وانتي عارفه انا مبكرهش قدوا....
اسيا: عارفه انها شافته تاني....
بس انت مبتكرهش قده ليه؟
ادم: داغر دا شتت اختي وبهدلها زمان...وانا من المستحيل ارجعها لواحد مريض زي داغر....
اسيا: بس دليلا بتحب داغر...
وانت عارف كويس هي قد اي بتحبه  هتمنع اختك عن اكتر انسان هي حبته.
ادم:  همنعها عن اكتر انسان بتحبه عشان هو مبيحبهاش... 
انا خايف وغيران علي اختي منه.... 
اسيا بضحك:  اممم قول كدا بقا... قول انك غيران علي اختك منه.... 
ادم بكسوف:  مقصدش... اقصد يعني.... 
اسيا بتحاول تتقرب منه اكتر..
:  انت محبتش قبل كدا عشان كدا حكمت علي دليلا تسيب داغر.... 
ادم بتوتر:  احمم .....  لا حبيت.. حبيت قبل كدا.... بس هي مبتحبنيش
اسيا: طب دور عي البيحبك في عيونه وهتعرف انه بيحبك.. 
دليلا نزلت لابسه شنطتها وتليفونها في ايدها:  
ادم بغيره:  راحه فين يا دليلا
دليلا مسحت علي وشها بعصبيه:  صبرني يارب دا النسخه التانيه من داغر... 
ادم:  راحه فين يبنتي؟  
دليلا:  راحه شغلي هروح فين يعني.... 
ادم:  اجي اخدك امتي؟  
دليلا فاكره داغر لسه في المستشفي:  تعالي خدني الصبح
ادم:  الصبح ليه؟  مش انتي كل يوم بتيجي بليل... 
دليلا:  ورايا شغل ولازم اخلصه
:  مش يلا يا اسيا ولا هتقعدي مع ادم شويه؟؟  
اسيا بكسوف:  ل.. لا... انا جايه اهو....
ادم شدها من ايدها: اقعدي شويه عايز اتكلم معاكي
دليلا: عايزه حاجه 😉
اسيا قعدت بكسوف 
****
بعد وقت دليلا راحت المستشفي.....
واول مكان راحت تطمن عليه كانت اوضه داغر....
و قبل ما تدخل ظبطت شكلها 
ودخلت 
بس ملقتهوش....
فا قعدت علي سريره ومسكت المخده وحضنتها.....
: مشيت؟؟ مشيت!! قبل ما اعرف مكانك يا داغر؟ 
طب كنت استني اودعك!!
الممرضه دخلت فاجأه: 
: دكتوره دليلا....
دليلا لفت وهي بترمي المخده من ايدها بخضه: احمم نعم نعم
: داغر باشا مكملش وقال انه هيقدر يستحمل في بيته...
دليلا: طب مقالكيش علي مكانه؟
: لا اداني عنوانه في ورقه
دليلا بأبتسامه: هاتي الورقه
بعد ما خدتها......
كملت يومها وشغلها و في اخر الليل راحت لبيته.....
***
اسيا: بس انت علي اقل شوفت دليلا يا ادم.... وقدرت تكمل مع اختك...
ادم: ليه انتي اختك كل دا مش راضيه تشوفك؟؟ 
اسيا: اختي خدت الورث ومن ساعتها مبقتش حتي ترفع سماعه تليفونها عليا
ادم: اختك متجوزه؟؟ 
اسيا: كانت متجوزه وجوزها مات من ٤ شهور...في حادثه
ادم: ربنا يرحمه
اسيا كانت قاعده جمبه قدام بسين الڤيلا: 
وبعد كدا حطت راسها علي كتفه وهي بتقوله: تعرف؟؟ 
انا نفسي اختي تشوفني وتكلمني وتحسسني بأني اختها نفسي احكيلها عن يومي وعن اي حاجه بتحصل....بس دليلا ادتني حنان اختي مدتهونيش..
ادم حاوطها بأديه: انا جمبك ومعاكي....( تعالي عيشي معانا)
اسيا بعدت عنه: لا يا ادم انت فاهم غلط.....انا عايزه مكان يديني حنان عايزه حب... مش عايزه مكان اعيش فيه
**
دليلا وصلت للڤيلا ال داغر عايش فيها وخبطت الباب
داغر خرج فتح
: دليلا؟؟؟ 
دليلا حضنته وهي بتشب: 
داغر حاوطها بأديه الاتنين
دليلا: مكملتش علاجك ليه؟ 
داغر: هو فيه دكتوره بتخاف علي المرضي العندها لدرجه انها جايلهم البيت؟
دليلا: اه انا وبخاف عليك اوي كمان.....
داغر: اي المناسبه
دليلا: بخاف عليك عشان بحبك
داغر: نعمم؟؟
دليلا: اه...بحبك اي مستغرب ليه اول مره تعرف اني بحبك؟
داغر: سامحتيني؟
دليلا: مش معني اني بحبك اكون سامحتك...
داغر: بس انا بحبك....
دليلا: حتي دي بتقولها بغرور
داغر: بحبك...ومستعد اعمل الانتي عايزاه عشان تسامحيني
دليلا: دخلني...  هتسيبني واقفه؟؟
داغر وسعلها ودخلت....
دليلا خرجت حاجات من شنطتها: اقعد يلا
داغر: ليه؟؟
دليلا و هي بتحضر الاكل:
 عشان هأكلك
داغر: متتعوديش علي كدا انا بعرف اكل...
دليلا: تؤ مبتعرفش....ويلا ارتاح بقا عشان اكلك....
داغر رجع ضهره علي الكنبه...
دليلا: لا متنامش اقعد بس رجع ضهرك لورا عشان اقعد جمبك
داغر وسعلها مكان وهي جت قعدت....
دليلا: افتح بؤك....
داغر كل من ايدها 
دليلا وهي بتقوم بعد ما خلصت الاكل...: انت محلقتش دقنك من امتي
داغر: من ساعه ما اتصابت في ضهري...
دليلا بأهتمام: يلا عشان احلقلك
داغر معجب اوي بأهتمامها بيه
: هاتي مكنه الحلاقه من الدرج
دليلا جابتها ووقفته قدام المرايه وبدأت تحلقله
داغر كان كل همه يبص لعيونها 
دليلا بتلمس وشه: حرك وشك معايا عشان معوركش
داغر: فداكي...يا بسلتي
دليلا بأبتسامه: بقيت اشتاق للكلمه دي....
داغر: مين؟ بسله!!!! 
دليلا امأت براسها
داغر: مش كنتي بتكرهيها
دليلا: عشان انت وحشتني وكل كلامك وحشني....
داغر مسك ايدها وشال مكنه الحلاقه من ايدها وقرب منها: 
دليلا بتوتر: ا..اي!!
داغر: غرورك عاجبني... شكلك..
لبسك....طريقتك في الكلام...
عينيكي....كل تفصيله فيكي بحبها....
دليلا انا بحبك...واظن دي مش اول مره اقولها....
احساسي ليكي كبير اوي
مبقتش قادر اخبي عليكي اكتر من كدا.....
صدقيني اني بحبك اكتر من حبي لنفسي....
من يوم ما كان عندك ١٨ سنه وانا عاشق ليكي
سحرتيني بطريقتك....
روحك شدتني....ليها...
الحياه من غيرك ملهاش طعم ولا هيكون ليها طعم....
دليلا عيونها بدأت تدمع 
داغر: عشقي ليكي اكبر من حبي لدلالك...
انتي دليله قلبي....وهفضل طول عمري ادللك...واحبك واعشقك....وعشقي ليكي عمري ما هيقل في يوم...
اهتمامك ليا....
و حبك ليا...مش هنساه....
وهفضل مكمل عمري كله بحبك ليا.....
دليلا بصت في عيونه وهي بتدمع....
داغر مسك وشها بأديه ومسح دموعها: متدمعيش العيون الحلوه دي محتاجه تفرح بس
دليلا: انت مرايتي البشوف بيها... وحياتي...كلها واعظم شئ ممكن اكون مريت بيه...
ثم اكملت بدموع: بس انت عارف اني مش قادره انسي الماضي بتاعك....مش قادره حتي اسامحك...ولا اوافق عليك....
بس حبي ليك كل مره بيغلب عليا..... 
كنت كل يوم بقولك انا بكرهك بس عكس كل حرف كنت بقولك انا بحبك وبعشقك كمان.
انا عشقت كل حاجه فيك...
حبيتك قبل ما انت تحبني يا داغر...
نهايه قصتي انا وانت كانت من ٧ سنين؟؟ 
لا نهايه قصتي انا وانت مش دلوقتي....
عشان انا بحبك...وعايزه اكمل معاك.... عشان انا من غيرك مش هقدر اكمل....
داغر حضنها ووشه لامس وشها
دليلا: عااا بهدلت وشي 
داغر حط علي مناخيرها صابون وهي بتضحك بأبتسامه عاليه....
مسكت الفوطه ومسحتله وشه كله.....
و بعد كدا باسته من خده...
****
جنه:  احنا لازم نموتها....في اوضه العمليات
_ لا يختي انا مالي
جنه:  هموتها واخلص منها وساعتها هكون ملك لمراد... 
_ يبنتي انتي مجنونه مراد بيحب روان افهمي بقا
مراد مبيحبكيش يا جنه شوفي حياتك من غيره بقا
جنه:  مش قادره ولا هقدر.... 
انا بحبه.... افهمك ازاي...: 
 اكملت بهستيريه بكاء:  والله ما بعرف اطلعه من دماغي  انا بحبه عارفه يعني اي؟؟  
يعني بفكر فيه كل يوم 
وكل ليله وبتخيله معايا في كل مكان..... 
يعني لمجرد اني بشوف صوره ليه بضحك.... 
اكملت ببكاء غزير:  انا مش شريره ولا وحشه... ولا قاسيه.. 
انا بحب.... وبحب حب جنون
لدرجه اني بزرع الشر في كل مكان عشان عشقي ليهه يتم.. 
محدش حاسس بيا غيري.... محدش هيحس بيا غير ربنا. 
انا لوحدي.... 
******
ادم قام وقف:
  بس انا بطلب منك تيجي تعيشي معانا
اسيا: ادم....جربت تواجهه ضعفك قدام نفسك قبل كدا
ادم:!!!! 
اسيا: جربت تبص لنفسك في المرايه وتصرخ وتواجهه همومك؟؟ قدام نفسك
جربت....؟ 
ادم: جربت كتير اوي....جربت اصرخ بس في قلبي....
اسيا حضنته وهي بتمسح دموعها: طب جربت تحب حد هو مبيحبكش؟ 
جربت تحب حد ٧ سنين هو عاش طول ال ٧ سنين دول بيعتبرك مجرد شئ قريب منه
ادم بعد عنها وهو مستغرب: حبيتي مين ل ٧ سنين....
اسيا بعدت عنه وخدت نفس عميق قبل ما تقوله: 
حبيتك انت..... ايوه انت
 اعتبرتني اخت ليك....بس انا ثم اكملت: بس انا بحبك....
وجوايا حنين كبير اوي في قلبي ليك....
بشتاقلك في كل لحظه....: وعلطول احكي لدليلا عنك....
ادم بلع ريئه: انتي؟؟ بتحبيني انا؟؟ انا يا اسيا!!! 
دا انا طول عمري بعتبرك اختي وصاحبتي؟ 
بتحبيني اناا؟؟
اسيا بأبتسامه: اه اه بحبك انت
القلب مش بعيد عليه يعمل اكتر من كدا.....
****
دليلا كانت بتعمل فشار....
وجت قعدت جمبه.....
داغر: سامحتيني؟؟
دليلا: قولتلك لأ مره متستناش مني اسامحك يا داغر....
داغر: يا بنتي انتي مجنونه جايه عامله جو رومانسي و مشغله فيلم وعامله فشار وتقوليلي مش مسمحاك...
دليلا: اه مش مسمحاك يا داغر....كل بقا ومتوجعش دماغي.....
داغر: دليلا انا مستعد اتجوزك من بكره.....
دليلا سابت الفشار بتوتر: قولت اي.....
داغر مستعد اتجوزك من بكره 
دليلا بتوتر: ل..لا برضه مش مسمحاك....
داغر طب هاتي الفشار دا بقا...
خده منها ورماه في وشها...
دليلا بتنهيده وهي بتبرقله وشعرها كله مليان فشار ووشها مليان ملح: عاا...
يا مجنون والله لاوريك...
راحت جابت المخده وضربته بيها.....
داغر شد مخده وضربها بيها...
لحد ما المخدات اتقطعت 
والقطن خرج منها وغرق الارض وغرق الكنبه....واللبس...
دليلا قامت بتفاهه وهي بتعدل لياقه القميص: عشان تبقي ترمي في وشي الفشار كويس..
داغر قام بتفااهه وهو بيمسك المقص: اقصلك شعرك؟؟  
دليلا طلعت تجري:  ل لااااااا
شعري لاااااا
داغر وقف:  طب تعالي وانا مش هقصه.... 
دليلا جت بخوف:  عايز اي... 
داغر شدها وقعدوا علي الكنبه 
:  اتفرجي علي الفيلم معايا
دليلا نامت علي كتفه.... واتفرجوا علي الفيلم..... 
****
في صباح يوم جديد
ادم راح المستشفي يجيب دليلا....... 
:  دليلا مش هنا يا ادم باشا... 
ادم بحده:  راحت فين
:  راحت للعنوان دا اخر مره
ادم خد العنوان وراحله... 
***
دليلا صحيت الصبح كانت في حضن داغر والتلفزيون لسه شغال.... 
والقطن والمخدات مرميه في الارض لسه زي ما هي 
والمقص والفشار ومكنه الحلاقه  كل حاجه متبهدله.... 
ابتسمتله وضحكت..... 
داغر فتح عيونه ببطئ
وهي كانت بتتحرك ببطئ عشان ميصحاش... 
داغر شدها من ايدها:  علي فين
دليلا رجعت تاني وهي بتضحك:  الواحد ميعرفش يهرب منك... نايم بعين والعين التانيه مفتحه
داغر: طبعا انتي فاكره اي... 
كان ادم وصل.... ورن الجرس
دليلا:  انت مستني حد.... 
ادم بصوت عالي:  افتح يا داغر يا منشاووووي.... 
دليلا: ينهار اسود دا اخويا.... 
داغر:  اخرجي من الباب الخلفي وانا هفتحله..... 
داغر لم كل حاجه في الارض وفتحله.... 
ادم ضربه بالروصيه في راسه:  دليلا فين.... 
داغر قام وهو متعصب وضرب ادم بالروصيه في راسه... 
ادم قام من الارض:  اختي فيننن.... 
داغر ببرود:  في جيبي تعالا خدها..... 
ادم مسكه من رقبته وكان هيخنقه:  اختي فين يا داغر
داغر زقه في صدره: اختك مش هنا.....
ادم بصوت عالي:  هقتلك لو عرفت انك بالقرب منها
داغر بحده وصوت رجولي:  انا داغر المنشاوي يا ادم يعني مش اي حد.... يعني توطي صوتك وانت بتكلمني
ادم بغرور:  وانا ادم العشماوي... صاحب اكبر شركات... ومصانع....  يعني تقولي يا ادم باشا
داغر بغرور وسخريه:  ادم باشا هه ليه انت مقدم؟  الباشا دي متتقالش غير للزيي يا... ثم اكمل بسخريه:  يا ادم... 
ادم: الله ينور عليك الزيك مينفعش يكون لدليلا.... انت مش لدليلا وانا مش هديي دليلا لواحد زيك 
داغر بحده: دليلا ليا ومهما حاولت هاخد دليلا برضاك او غصب عنك....
ادم: لا يا شيخ...دا انت لذوذ اوي بقا
داغر بسخريه: شوفت بقا 
ادم بحده: دليلا اختي محدش هيقدر يقربلها ولو تقدر تقرب منها ايا كان السبب اعتبر روحك هتطلع في ايدي يا داغر
داغر بحده: و دا شغلي....: هتطاردني وتحاول تقتلني انا معاك لأخر الخط و لا عمري هجيب ورا....
عشان هفضل مصمم علي دليلا......
دليلا في الباب الخلفي عماله تفتح في الباب بس مش عارفه
:  افتح بقاا.... ادم هيشوفني عقبال ما تتفتح.... 
فضلت تحاول تفتح في الباب... 
:  افتحححح بقا
دليلا بعصبيه تعبت وشدت الباب جامد فا انعكاس القوه جه فيها ووقعت علي الارض
قامت بعصبيه وضربت الباب برجلها..... 
وقالت بصوت عالي وعصبيه:  باب حيوان زي صاحبه... 
افتح بقاااااا
ادم:  اي دا!!  صوت دليلا؟؟ 
طلع يجري اتجاهه الصوت 
وخرج علي الباب الخلفي و داغر وراه..... 
دليلا:  افتح بقااا افتح
ادم واقف بيبص عليها 
داغر:  متخلفه... هستني اي من بسله... 
دليلا لفت لما شافت خيال في الارض.... 
لفت بخوف وهي بتحني راسها بطفوله
ادم:  بتعملي اي هنا..... 
بصوت عالي:  انطقييي
دليلا بخوف وبكاء:  د.. داغر... كان تعبان... و 
ادم بعصبيه:  مش قولتلك متشوفيهوش تاني.... حصل مني؟؟ 
دليلا سكتت
داغر وقف قدام دليلا:  متزعقلهاش.... 
دليلا بصوت واطي:  اوعي يا داغر بطل جنان... ادم ممكن يقتلك..  
داغر:  محدش يقدر يقربلك.. طول ما انا جمبك 
ادم اتمالك نفسه وشد دليلا من
 ورا داغر وقالها ببرود:  تختاري مين يا دليلا 
انا ولا داغر؟؟ 

متنساش ان الرواية موجودة كاملة في قناة التلجرام والواتساب
ادم اتمالك نفسه وشد دليلا من ورا داغر وقالها ببرود:  تختاري مين يا دليلا
انا ولا داغر؟؟ 
دليلا سكتت وهي متنحه!! 
كان اصعب اختيار ليها..... 
اخوها!!  ولا حبيبها..... 
داغر:  ؟؟؟ 
دليلا:  انتوا كدا طول عمركوا تحطوني في اصعب حاجات
لازم تخلوني اعيش الصعب طول عمري.... 
ينفع تعرفي اي الغلط في اني اكمل مع شخص بحبه يا ادم.... 
انت تعرف يعني اي حب؟  
تعرف يعني اي بتنام بليل تفكر في شخص بتحبه...؟ 
تعرف يعني اي  لمجرد  انك تبص في عيون شخص انت بتحبه قلبك بيفرح.... 
متعرفش ومجربتش احساسي وانا جمب داغر اي.... 
انا بحب داغر وعايزه اكمل معاه يا ادم.... انت اخويا و انت الوحيد الهتفهم اختك..... 
ثم اكملت ببرائه:  اختك حبيبتك!!  الملكش غيرها... 
ادم سكتت للحظه وشد اخته في حضنه..... 
داغر كان مصدوم لحب دليلا الكبير ليهه.... 
معقوله بتحبه كل الحب دا؟؟ 
مصممه وبتعافر عشانه للدرجه الهو مكانش متخيلها وفاكر انها مبتحبوش...؟ 
ادم حضنها وهو بيقولها بحنيه:  
دليلا انتي اختي وانا خايف عليكي.... 
دليلا بعدت عنه:  لو بتحبني فعلا خليني اكمل مع الشخص الحبيته..   
ادم مسح علي وشه ومبقاش عارف يعمل اي:  .... 
دليلا:  مش موافق برضو؟ 
ادم مردش.... 
دليلا خرجت من الڤيلا بأكملها بعصبيه....  
داغر بص لأدم بقرف.... 
ادم:  متبصليش كدا بدل مخزقلك عينيك.... 
داغر:  عين مين يلا التخزقها.. 
دا انا اخزقك انت ذات نفسك.. 
ادم:  اللهم طولك يا روح... 
داغر:  امين.... 
ادم:  انت المفروض تتلم عشان اوافق عليك مش تخليني اقرف منك اكتر... 
داغر:  شخصيتي كدا مع الناس المحتاجه المعامله دي.... 
ادم مشي وهو مش طايقه
داغر ببرود:  خد الباب وراك
:  يلا يكش تتكعبل في حاجه وانت ماشي.... 
****
دليلا قعدت علي الرصيف وفضلت تعيط وتصرخ:  
ليه العالم كله معارض افكاري؟ 
انا بحبه.... وهو لازم يفهم دا.. 
بحب هزاره وشكله وبحب عصبيته وبحبه لما يضايق... 
بحب كل حاجه فيه... بس محدش راضي يفهم دا... 
انا هفضل اعافر لحد ما اوصله ومش هسيبه قبل ما اخد قلبه
ادم شافها قاعده عس الرصيف قعد جمبها بهدوء وحضنها:  
:  عارفه يا دليلا اي حصل امبارح
دليلا مسحت دموعها وهي بتيص لأخوها:  اي
ادم:  اسيا بتحبني... واعترفتلي بحبها... ليا.... 
دليلا:  وانت؟؟  انت رديت قولت اي..... 
ادم رجع بتفكيره:  
Falsh back
ادم:  بتحبيني انا دا انا بعتبرك اختي... 
اسيا:  بس انا بحبك يا ادم... 
ادم:  انا اسف يا اسيا بس انا وانتي مننفعش لبعض.... 
عارف اني هجرحك بس الحب دا لازم يكون من طرفين.... 
وانا بصراحه اعتبرتك اختي... وصاحبتي المفضله ومقدرتش اشوفك غير كدا.... 
انا اسف يا اسيا بس انا فعلا مش هقدر اشوفك غير كدا... 
***
Back
دليلا بصدمه:  انت جرحتها!! 
وزعلتها.... انت متعرفش اسيا بتحبك ازاي.... اسيا بتحبك اكتر من اي حد.... 
اسيا بتيجي كل يوم تحكيلي عنك و عن همومك الهي نفسها تحلهالك.... 
اعتبرتك انت قريب لقلبها اكتر مني ومن اختها المفكرتش تشوفها.... 
تعمل فيها كدا؟؟ 
ادم بندم:  دليلا افهمي انا مبحبهاش اعمل اي طيب؟  
دليلا:  حاول تشوفها حبيبتك
شوفها من ناحيه قلبك مش من عقلك.... 
دليلا قامت وقفت: احيانا كدا بتحس انك مش بتحب الشخص القدامك و بتكدب نفسك كتير اوي.... حتي تفكيرك بيكدبك عقلك بيكدبك بس بتيجي لغايه قلبك وهو البيصارحك بحبك... وهو دايما الهيقولك الحقيقه وعمره ما هيكدب عليك... عشان قلبك هو الوحيد الحاسس بالحب ال في قلبك للشخص القدامك.... 
ادم قام وقف هو كمان:  اسيا صافحه مقفوله بنسبالي..   
دليلا بتحاول معاه:  البدايات مش كل حاجه يا ادم.... 
يعني انت بدايتك مع اسيا كنت بتعتبرها صاحبتك.... بس
لو كنت بتشوف هي بتبصلك ازاي كنت غيرت رأيك... 
اسيا كا شخصيه و كا شكل وكا روح تتحب.... 
ادم:  انا محبتهاش يا دليلا افهمي.... في حاجه اسمها حب.. 
اما محستش بحبي ليها صدقيني.... متخليهاش تستناني وتدور علي شخص تاني.... 
دليلا:  طب وداغر؟ 
ادم:  داغر دا تنسيه.... 
دليلا مصمممه :  بقولك مش هنساه والله ما هنساه لو عملتلي سحر دلوقتي برضو هفضل احبه.... فاهم يعني اي بحبه يعني بحبه وبعشقه و مش هسيبه لو كان اخر يوم في عمري.... 
ادم:  بتحبيه كل الحب دا؟؟ 
اي الحب الممكن يوصل الواحد انه يعمل كدا؟؟ 
دليلا:  لما  تحب ساعتها هتعرف اي اليخليك تعافر كدا. 
ادم:  هيجي يتقدملك امتي؟ 
دليلا بصدمه:  هو مين... 
ادم:  داغر!!  
دليلا بتوتر:  د. د.. داغر انت تقصد داغر؟؟ 
ادم:  اه 
دليلا بفرحه:  بتهزرررر انت موافق.... موافق يعني؟؟  
ادم:  موافق عشان اشوف الفرحه  في عيونك
دليلا حضنت ادم بفرحه:  انت متعرفش انت عملت اي دلوقتي
انت عملت اكتر حاجه ممكن تعيشني طول عمري سعيده انها حصلت.... 
انت احسن اخ انا شوفته في حياتي.... 
***
كانت اسيا في اوضتها بتعيط.. 
ملهاش حد يسأل عليها ملهاش ام اب حتي اختها مبتسألش عنها...  
اسيا:  هفضل لوحدي لحد امتي..... مين هيشاركني حزني والمي؟؟  
مين هيكمل معايا للأخر
انا انسانه مش محبوبه وهعيش لوحدي طول العمر
***
دليلا طلعت تجري علي بيت داغر تاني....
داغر فتح: نعم؟
واول ما لقي دليلا قالها بأستسلام: امم جايه تقوليلي انك بتكرهيني وانك مش مسمحاني زي كل مره وتقوليلي انك مش بتحبيني وانك مجروحهه مني....؟؟ مش صح؟
دليلا بفرحه: لا مش صح...مش صححح....
اما بحبك؛  بحبك يا داغر
والله بحبك ولا عمري كرهتك ولا حتي افكر اني اكرهك...
ومستعده اكمل معاك لأخر عمري
داغر الفرحه مش سيعاه ولسه مصدوم لحد دلوقتي: دليلا انتي شاربه حاجه؟
دليلا بفرحه: بقولك بحبك بحبككك وادم موافق اننا نكون مع بعض....
داغر شالها بين ايديه الاتنين: بتهزري....
يعني انتي بتحبيني؟ و في نفس الوقت اخوكي موافق؟ 
دليلا بعد ما نزلت  من علي ايده فضلت تتنطت في الارض وهي فرحانه: 
موافق!! 
داغر حضنها وهو مش مصدق نفسه: 
حبيتك اكتر من اي حاجه في حياتي يا دليلا
كنتي انتي اول حد انا ادمع عليه....
واول حد اهزر معاه.....واول حد اغير عليه لما اشوفه مع غيري...
دليلا انتي غيرتيني 180 درجه
انا بقيت بصلي و مبشربش...
بقيت بقرأ قرأن....
وحبك في قلبي بيزيد كل يوم
انا مهما حاولت اقولك انا قد اي بحبك انتي مش هتصدقي...
انتي حياتي وكل دنيتي 
الحياه بقت حياه فعلا اول ما دخلتيها انتي يا دليلا...
انتي انثي فريده من نوعك يا دليلا....
عرفتيني ازاي احب....عرفتيني ازاي قلبي يدق لما اشوفك...
وكمان عرفتيني ارجع من طريقي وسكتي الكانت هتوديني ورا الشمس.....
قلبي من ساعه ما سسيبتك وهو مبيدقش لحد غيرك يا دليلا.....
عارفه يعني اي اشوف صورتك بليل اضحكلها!!! 
بحسك معايا في كل حته...
بشوفك معايا في البيت و في الشغل و في كل مكان....
انا حبيتك حب متخيلش اني احبه لحد تاني مهما طال حبنا
دليلا عينها دمعت من الفرحه: 
و انت مفيش زيك تاني اتنين يا داغر....
ومهما حاولت ادور عليك مش هلاقي.....
عشان انت فعلا الملكت قلبي..
و حبي ليك عمره ما هيقل...
انت الشخص الانا كنت ببعتله رسايل في قلبي و قلبس كان بيرد عليا برسايل عليك...
في وسط بكايا عليك بس كانت كل دمعه بتنزل مني كانت بتطلبك....
قصه حبنا محتاجه تتكتب في ورقه كبيره وتتحط في برواز..
دليلا اكملت بفرحه: ونحطه في شقتنا.... وولادنا يشوفوه ويعرفوا قد اي احنا بنحب بعض....
داغر حضنها بفرحه وشالها من ايدها: يلا حليب يا لبن؟ 
دليلا: يعني اي؟
داغر: يعني اشيلك علي ضهري
دليلا: يلا يا غروريي...
داغر: يا ايه؟
دليلا: في اي بدلعك....مش انت اسمك داغر و في نفس الوقت مغرور 
يبقا اقولك يا غروريي ♥😂
داغر نزلها وهو بيبصلها بهزار: متخلينيش ارجع للكلمه الشهيره بتاعتك...
دليلا: واي هي بقا يا غروريي
داغر بيتوعدلها بنظراته المضحكه: بسله فاكره البسله البناكلها مع الرز؟؟
دليلا دخلت المطبخ وجابت مايه: اااه شكلك عايز يتعمل فيك زي المره الفاتت....
داغر: هتعملي اي يعني...
دليلا جابت المايه ورشتها عليه
داغر بتحدي: بتغرقيني يعني؟
دليلا: اه بغرقك...و مش خايفه
داغر شدها علي الجنينه ومسك خرطوم المايه 
وفضل يرش عليها مايه...
دليلا بضحك وسط صراخها: عااا كفايا وشي وشعري وكلي علي بعضي اتغرقت...
كل دا عشان كوبايه مايه رشتها عليك....يا جاحد
داغر: انتي لسه شوفتس حاجه.
شدها من ايدها ورماها في البسين....
ونط وراها....
دليلا: هشتمكك يا داغر احنا متفقناش علي كدا
غرقتني بالخرطوم وقولنا اشطا
لاكن ترميني في البسين كدا كتير....
داغر: طب اي رأيك مش كدا احلي
.
دليلا ضربته في صدره: والله مغرور....
داغر: مغرور بيكي ورافع راسي دايما عشان انتي معايا
دليلا مسحت المايه ال علي وشه: وانا فخوره اني بحبك
***
جنه: انا عرفت المستشفي ال روان هتولد فيها....وهقتلها واخلص منها....
_ كفايا جنان انتي محتاجه تترمي في مصحه نفسيه..
جنه: لا مش مجنونه انا بحب..
_ لا مجنونه لما تحبي واحد ل ٧ سنين وهو ولا حاطك في دماغه....وبيحب مراته ومخلف منها بنت والجايه في الطريق..
جنه:  برضو مهما كان هفضل وراه لحد ما يحبني
****
مراد: تعرفي انك خلاص هتولدي بكره..
روان: عارفه يا ميرو....
مراد: قلب ميرو....
حور:  ما خلاص بقا يا ماما..
بابا حبيبي انا وبس....
مراد بأبتسامه وهو بيحضن حور: شوفتي بنتي بتغير عليا ازاي.....
روان: مهي هتطلع غيوره لمين غيرك يا مراد....
مراد: امم مش احسن من البارده المبتحسش....
ومبتغيرش خالص...زيك...
روان: اعملك اي يعني  مش بحس بغيره خالص لما حد يقرب منك....
روان في نفسها: اه لو تعرف انا بتحرق ازاي من جوايا
انا كدابه اووووي
***
دليلا طلعت من البسين ولبسها كله متغرق مايه:  
طب اعمل اي انا دلوقتي يعني
يرضيك ابرد؟؟ 
داغر:  يا يروح قلبي... 
خشي جيبيلك تيشرت وشورت من شورتاتي.... 
دليلا:  دول هيبقوا واسعين اوي عليا... 
داغر وهو يضحك:  التيشرت نفسه هيكون فستان عليكي. 
دليلا:  نينينيييي
دخلت لبست تيشرت وشورت والتيشرت كان مغطي علي الشورت من كتر طوله... 
داغر:  مش قادر بجد هموت من الضحك.... 
دليلا:  متضحكش يا داغر في اي..... 
داغر:  مضحكش اي دا انتي لو حد شافك كدا مش بعيد يموت ويجيله ساكته قلبيه... من كتر الضحك... 
دليلا:  متنمررر هتفضل كول عمرك متنمر و مغرور... 
داغر قام من علي الكنبه:  امم طب انا جوعت... 
دليلا:  عايزني اعملك اي؟  
داغر:  مش فاهم
دليلا:  يعني اطبخلك اي؟ 
داغر:  اعملي سندوتشين كبده
دليلا:  اوكي.... 
راحت عملت.... 
داغر حاوطها وهي بتعمل الاكل
دليلا لفتله وهي فاديها سندوتش الكبده ورزعته لي بؤه:  خد يا داغر دا... 
داغر:  هتموتيني.... 
دليلا شغلت اغاني.... 
داغر:  افهم من كدا اي؟ 
دليلا:  تفهم من كدا اننا هنرقص اول رقصه سلو مع بعض.... 
داغر: ياااه ياريت.... 
داغر وطي وبيقدملها ايده: 
تقبلي بالرقصه دي؟ 
دليلا بالتيشرت الواست وهي بتلف كأنه فستان:  
طبعا موافقه..... 
فضلوا يرقصوا لحد ما الصبح طلع..... 
***
ادم رن الجرس علي بيت اسيا
اسيا خرجت وحالتها متبهدله خالص.... 
ادم:  اي يبنتي الحاله الانتي فيها دي.... 
اسيا:  ادخل يا ادم كل معايا 
شوكولاته؛  شيبسي؛  بيبسي؛  سندوتشات بورجر؛  مكدونالدز؛  كيكه بالڤانيليا؛  بسكويت بالبرتقال؛  و فيه فيروز لو عايز؛  و توفي؛  و لبان؛  و عصاير؛  فيه تفاح وبرتقال و مانجه وفراوله تختار انهي؟؟ 
داغر:  اي الفجعه الانتي فيها دي؟؟؟  
وبعدين اي الاكتئاب دا
اسيا قعدت علي الكنبه وسط الاكل بعدم اهتمام:  مفيش... 
ادم:  لسه بتحبيني؟ 
اسيا:  ولو قولتلك لسه بحبك هيتغير كتير؟ 
ادم:  هيتغير كتير اوي
اسيا قامت بتوتر:  هيتغير اي مثلا.... 
ادم:  انا بصيت لقلبي فعلا... و شايف ان انتي المناسبه ليا يا اسيا.... انتي بتحبيني... وغير انك غاليه عندي اوي يا اسيا... و قيمتك كبيره اوي في قلبي
اسيا رمت الاكل من ايدها وهي بتضحك:  انت... انت بتقول اي! 
يعني انت بتحبني؟؟ 
ادم:  بحبك..... 
اسيا:  انت... انت اكتر امنيه انا كنت بتمناها من ربنا.... 
امنيتي اتحققت يا ادم.... 
حضنته وهي بتضحك بفرحه مش سيعاها.... 
وهو ضاممها ومبتسم لحبها الكبير ليهه... 
**
دليلا: تعبت من كتر الرقص
تعالا نقعد شويه
داغر ركع تحت رجلها وبيقدملها ايده و في ايده خاتم: 
دليلا تتجوزيني؟
دليلا: ايه؟؟ عيد تاني؟
: تتجوزيني؟؟ 
دليلا رجعت راسها لورا وهي بتضحك بكل رومانسيه ورقه: 
طبعا موافقه هو انا هحب مين غيرك....انت نصيبي الحلو....
انت محفور في قلبي..يا داغر
داغر: وانتي مكتوبه في شرياني.... و في كل وقت و كل ساعه وكل دقيقه و كل ثانيه انا بحبك فيها
داغر قام ولبسها الخاتم....
دليلا بصت لأديها البتلمع....
: يعني اي!! يعني احنا هنتجوز
داغر شالها وهو بيبص في عيونها: هنتجوز ونعيش مع بعض لأخر العمر....
عشان انتي الخدتي قلبي...
و خدتي روحي....و سحرتيني..
انتي حياتي و عمري..وحبي..
دليلا: بحبك...وهعيش واموت بحبك يا داغر....
***
في صباح يوم جديد... شمس بتشرق بالفرحه والابتسامه علي وجهه ابطالنا ♥
كانت دليلا في بيتها...
جدتها: عملتي ال في دماغك..برضو وهتتجوزي داغر
دليلا بفرحه: اه و مش هتجوز غيره........
ادم دخل البيت و في ايده اسيا....: وانا عملت القلبي قالي عليه...
جدتهم بعدم فهم: اي دا؟؟
دليلا نزلت بفرحه: ثانيه اوعوا يكون ال في بالي....
ادم: ال في بالك صح
جدتهم: اي هو ال في بالكوا..ومالك ماسك اسيا كدا ليه
ادم: عشان هتجوزها....
دليلا حضنت اسيا بفرحه: يا روحيييييي بجد مش مستوعبه كميه الفرحه الانا فيها عشانك
جدتهم: الف مبروك يا دوماا...
****
مراد كان في المستشفي مستني روان تولد... 
داغر وصل المستشفي عشان يكون في ضهر صاحبه...
داغر: ربنا يقومها بالسلامه يا صاحبي....
مراد: يارب يا اخويا...
دليلا وصلت وادم معاها واسيا..
دليلا: روان كويسه؟؟
مراد: انشاء الله ادعولها...
اسيا: تطلعلكم بخير انشاء الله
الدكتور خرج و في ايده البيبي
: الف مبروك....  بقا عندك بنوته كمان.....
مراد شالها بفرحه: يا حياتي...
دليلا بصت لداغر والفرحه في عيونها: بس حلوه ازايي
مراد شال النونو ودخل بيها لروان: ربنا يخليكي لينا يا رينو
روان: ويخليك لينا يا ميرو
***
بعد سنتين.....
كان ادم و اسيا واقفين في الجنينه....
ادم: مبتعرفيش تعملي اكل طول عمرك...
اسيا: يا رخم يعني كل الطفح البتطفحه من ايدي دا ومش عاجبك...
ادم: بهزر معاكي يا روحي....
اسيا: هما فينهم مجوش ليه هو احنا عاملين العزومه دي نتفرج فيها انا وانت علي بعض ولا اي
روان و مراد وصلوا و في ايدهم حور و لين..  
اسيا: اهم وصلوااا..  ...
مراد بسلم علي ادم: صاحبي وزميلي....
اسيا: هاتي لين وحشتني يا روني...
روان: خديها شويه....
و وصل اهم اتنين في الروايه.
داغر و دليلا مع بعض و في ايدهم ايلول....
مراد: اهلا بالباشا....
ادم: العيله السعيده وصلت يجماعه....
اسيا: قرهه عيني دولل...
روان: نقطينا بسوكاتك ونبي
اسيا فضلت تضحك وتهزر معاها....
و في جهه اخري
كانت جنه اتسجنت...عشان تم ملاحظتها في كاميرات المستشفي للتحريض لقتل شخص...
***
داغر وقف ورا دليلا و دليلا شايله ايلول بنتها في ايدها...
داغر همس في ودنها: اقفي عدل يا بسلتي....
دليلا بأبتسامه رقيقه: ليه يا غروريي؟
داغر: عشان هنتصور يا حياتي...
دليلا: كدا حلو؟؟
داغر: انتي حلوه في كل تفصيله فيكي....
ربنا يخليكي ليا يا احلي شئ حصلي في الدنيا
دليلا: ربنا عوضني خير بيك يا داغر انت ملكتني...وملكت قلبي...انت ملكي انا وبسس
كلهم وقفوا جمب بعض بيضحكوا ولكل واحد ابتسامته الخاصه
و حور مسكت الكاميرا وصورتهم.... 

تمت بحمدلله

تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-