رواية نصيبي منذ البداية وعد وجبل الجزء الثاني 2 بقلم كيان كاتبة

رواية نصيبي منذ البداية وعد وجبل الجزء الثاني 2 بقلم كيان كاتبة


رواية نصيبي منذ البداية وعد وجبل الجزء الثاني 2 هى رواية من كتابة كيان كاتبة رواية نصيبي منذ البداية وعد وجبل الجزء الثاني 2 صدر لاول مرة على موقع التواصل الاجتماعى فيسبوك رواية نصيبي منذ البداية وعد وجبل الجزء الثاني 2 حقق تفاعل كبير على الفيسبوك لذلك سنعرض لكم رواية نصيبي منذ البداية وعد وجبل الجزء الثاني 2

رواية نصيبي منذ البداية وعد وجبل بقلم كيان كاتبة

رواية نصيبي منذ البداية وعد وجبل الجزء الثاني 2

:انا راضي عنك اوي يا سماح وعن الزباين الي بيتجبيهم.
سماح بفرحه:بجد
: ايوه يا سماح و انا اقدر اخليكي قويه يا سماح قويه لدرجه كل الي نفسك هتعمليه... بس بشرط 
سماح بصتله بتركب وفرحه
: تسجد**يلي
سماح فضلت شويه تفكر وبعدين ميلت ببطى وسجد**ت 
مياده كانت واقفه علي الباب وشهقت لما شافت الشخص الي سماح بتميل تحت رجله بيتحول لشي تاني... اول ماشافت كدا جريت بخوف وهي بتمتم بخوف ورعب 
: استغفر الله العظيم.. استغفر الله.. انا تبت.. تبت والله
ودا كان من لطف ربنا إنها نشوف المنظر دا
..... 
زياد صحي علي صوت فونه بص ملقيش ريهام جنبه
مسك الفون بنوم وكان خالد حرك ايده علي وشه يطرد النوم 
زياد بصوت باين علي اثاره النوم 
: الو 
خالد: لسه صاحي 
زياد: نمت متاخر امبارح
خالد بهدوء: واي الي منيمك متاخر بقا
زياد: دماغك مترحش بعيد انا بس سهرت شويه 
خالد: ليه هو الشيخ مجبش نتيجه 
زياد: لا شكله جاب بس برحتها 
خالد: طاب يلا قوم علشان ضهر الجمعه قرب 
زياد: مع السلامه.. زياد قفل معاه وسمع صوت ريهام العالي جاي من المطبخ 
: يلا يا زياد قوم استحما وكل حاجه خليك تلحق الضهر 
زياد ابتسم وقام لقيها محضره ليه هدومه 
خدهم ودخل يستحما 
بعد شويه طلع وتجه للمرايه يسرح شعره الطويل نسبيا 
ريهام دخلت عليه علشان تجمع هدوم لنفسها 
ريهام برفعت حاجب
: امم اشمعنا شعرك الي بتهتم بيه يعنى 
زياد: لا عندك الا شعري دا متكلف وصارف 
ريهام قربت: بتحطله اي انا عايزه احط زيك علشان يبقو حلوين زي بتوعك
زياد شورلها: استحمي وحطي من دا ولما يخلص نجيب سوا 
ريهام: الشامبو الي جوه 
زياد بقلت صبر
: حطي منه 
ريهام قربت وحاوط رقبته 
: ربنا يخليك ليا 
زياد اتاثر ولسه هيقرب منها هي بعدت ودخلت الحمام
: يلا علشان تلحق
.... 
وعد وتقى وفقين بيجهزو الغداء في المطبخ 
وعد بصت علي تقى الي باين عليها انها لسه زعلانه 
: انتي لسه زعلانه من عمي يا تقى 
تقى بجمد: وهزعل ليه 
وعد قربت منها: تقي علي فكره عملي كان معملوا سحر 
تقى سابت الي في ايدها وبصتله بركيز 
: سحر اي
وعد اتنهدت: بس متقوليش إن أنا الي قلتلك
تقى بصتله وستنتها تكمل 
وعد بتوتر: يعنى عمي طلع معملوه سحر هو وزياد ولما زياد راح يشوف شيخ... الشيخ لما عمي وقله انه هو كمان معمله سحر تفريق هو ومراته وانا كنت ملاحظه ان عمي متغير معاكي الفتره الي فاتت 
تقى فضلت ساكته و مردتش 
وعد: هو عمي مقلكيش
تقى اتنهدت: لا مقليش حاجه يا وعد
وعد: متزعليش هو عمي كدا علطول والله بيشيل جواه ومش بيقول
تقى ابتسمت وهي بتفتح اديها ليزيد الي ساب ايد ابوه اول ما دخل البيت بعد ما رجعو من صلات الجمعه 
تقى بفرحه: حبيبي.. حبيبي الي صلا الضهر دا
تقى قعدته وحط طبق قدامه
: ودي الكبده بتاعتك يلا كلها كلها 
وفعلا يزيد بدأ ياكل وتقى رجعت ترص لاطباق علي الصنيه الي هتطلع لجبل وخالد
تقى: خدي دي وديها لعمك وانا هحط اللحريم هنا 
وعد خدت منها الصنيه وطلعت بيها لخالد وجبل.. الخالد بياكل لوحده علشان حريم اخوه تاخد رحتها 
وعد حطت لاكل بين جبل وخالد ودخلت كانت تقى جهزت لاكل جوه وبدأو اكل

بعد شوي وعد خدت الطبق بتاع الحمه لخالد يوزع النوايب...(في لاول خالد كان بيحط الطبق وكل واحد ياخد الي عايزه بس ام جبل كانت بتاخد بزياده عند في ام وعد ) 
خالد: خد يا جبل الي عايزه 
جبل: هات يا عمي الي تجيبه 
خالد حط حتتين لحمه قدام جبل وزع الباقي 
خالد: دا ليك ود لمك ودا مرات عمك ودول الي في الجنب ليها وليزيد 
وعد: ماشي... وعد لسه هتمشي
جبل: وعد خدي... جبل شال حتى من نايبه ودهالها 
وعد: لا انا نايبي كبير اهو 
جبل: خديها بس... وعد خدتها ودخلت 
خالد: امك لو شافت كدا هتتشل 
..... 
خالد دخل البيت ملقهاش في الحوش اتجه على اوضت النوم لقيها قاعد قدام المرايه تسحر شعرها 
زياد قعد علي السرير وبيبصلها 
ريهام: دقيقه هسرح شعري وحط ناكل 
زياد: تعالي اسرحلك 
ريهام قامت من مكانها
: بجد.. قعدت من تحت وهو قعد على السرير.. طاب يلا 
زياد مسك شعرها بين اديه بحنيه
زياد بدا يسرح شعرها 
: اخر مره شفت فيها شعرك كان عندك 15سنه لما جيتي مع عمى... وبعده اتحجبتي و مشفتيش شعرهك تاني من يومها... بس كان اكبر من كدا 
ريهام حست انه ابوها مش جوزها بحنيته دي
: اتقصف 
زياد: طاب هتيله حاجه او شفيله حل 
ريهام: ما اهو هستخدم الزيت والشامبو بتاعك يارب يبقا حلو زيك كدا 
زياد: خلصنا 
ريهام: هغسل ايدي وحط لاكل 
ريهام طلعت ودخلت المطبخ تجهزت لاكل 
الباب خبط زياد طلع يفتح الباب وكانت بسمله 
بسمله ابتسمت بحب: امي بعتالكم دول... كان طبق فيه محشي
زياد هخد الطبق منها
: تعيش وتجيب ام محمد... اتفضلي بسمله 
بسمله: لا معلش امي عايزاني 
زياد قفل الباب ودخل ريهام حطت لاكل 
ريهام: يلا 
زياد حط الطبق وقعد قصاده 
ريهام: اديني نايبي قبل لاكل 
زياد ابتسم: انتي بقيتي ست البيت انا الي عايز نايبي 
ريهام: اكتر حاجه بحبه اصلا انك بتديني نايبي زي بابا 
زياد قسم الحمام الي قدامه وداها نيبها
عند بسمله.... 
ام بسمله: شفتي الي حصل للبت سماح الي بتمشي معاها
بسمله بخوف: حصلها اي يما
امه: لقيوها مـ*ـيته عند مقبره و أعوز بالله اهله غسلوها وكل ما يجو يدفو**نها القبر يسود والي هيد**فنها ميشفش حاجه حتى لما ولعوا كشفات التلفون قال فصل اسود سبحان الله 
بسمله بخوف: انا داخله انام يما
ام بسملها: مالك يا بت وشك صفر كدا ليه 
بسمله: مفبش يا امي ودخلت

بسمله رمت نفسها علي السرير وفضلت تعيط 
: قلتلك بلاش يا سماح قلتلك بلاش كويس اني مسمعتش كلامك وسحر**تله تاني زي ما قلتيلي ولا زماني كنت مكانك.. ربنا يرحمك 
...... 
بليل
ريهام لبست قميـ**ـص نو**م بني لحد قبل الركبه و فردت شعرها
طلعت وتجهت للمطبخ وهي عارفه ان زياد هناك بيعمل لنفسه قهوه 
ريهام برقه: اوعا اعملهالك أنا 
زياد بصله من راسه لرجليه وبعد
: تعالي 
ريهام وقفت علي البوتاجاز وزياد سند علي الرخامه وكتف اديه  بيبصلها بتركيز 
ريهام زي ما هي عطياه ضهره و مشغوله 
: زياد 
زياد قرب وقف ور ضهرها مفيش مسافه بينهم وميل با**س كتفها 
: روح زياد
ريهام لفت ليه بخضه ونزلت عيونها لتحت 
زياد با**سها علي كتفها ورقبتها وريهام مسكته من الجلبه علشان تسند نفسها 
زياد لسه هيبعد بس ريهام شتدته عليها تاني برفض 
زياد هنا فهم انها عيزاه رجع با**سها بنهم اكتر ووو
... 
في الحمام 

تقى حاطه يزيد في البانيو وبيلعب في الميه وهي بتلعب معاها وبتضحك
دخل عليهم خالد بهدوء وقرب من الحوض وهو بيجهز مكينه الحلاقه 
خالد بهدوء لتقى
: بتعرفي تحلقي
تقى قربت منه
: ايوه 
خالد اداها المكنه وهي رفعت نفسها علي اطراف رجليه علشان تطول دقنه وبدأت حلاقه 
خالد: لسه زعلانه برضو 
تقى نزلت ايدها ودموع في عنيها
: هو انا مش شريكت حياتك ولا انت جيبني زينه.. المفروض اعرف كل حاجه عنك لكن أنت لا بتخبي كل حاجه وعلك برود و زي ما اكون مش موجود في حياتك
خالد: علشان الموضوع مكنش ليه لازمه
تقى بصوت عالي: لا ليه
خالد بحده: تقى
تقى مسحت دموعها ولسه هتمشي خالد مسك ايدها 
: لما اكلمك تقفي وتكلميني
تقى وقفت مكانها وهو اتنهد وحاول يهدي نفسه
خالد حط ايده الخشنه علي رقبتها يزيح خصلات شعرها 
: انا متعوتش احكي حاجه لحد ومش بطريقه دي هحكيلك ممكن انتي تخديني وحده وحده وتلقائين هتلاقيني بحميلك 
تقى ودت وشها النحيه التانيه 
خالد قرب وشه من وشها 
: اصالحك بطريقة تاني يعنى 

تقى ابتسمت بخجل لما فهمت قصده 
: يزيد معانا على فكره
خالد: لا ما يزيد مش واخد باله وبيلعب 
تقى عضت على ش*فيفها 
خالد: لا مبدهاش انتي الي عايزه كدا
.... 
عند وعد وجبل 
جبل نايم علي السرير وعد بتعمله مساچ
جبل: ااه ونبي كمان علشان خالد هيطحنا في حصيد القمح بكره 
وعد ضحكت: انت قعدت 14سنه مشتغلش شغل الزرعه لسه فاكر تعبه
جبل: وهو تعب القمح يتنسي
وعد: بس خلصنا. 
جبل لف وباس ايدها 
: لو كل الستات زيك كدا تهتم بجوزها و مفيش نكدا 
وعد ضحكت: وهما كلهم زي جوزي 
جبل: هو انا عملت حاجه 
وعد: كفايه حنيتك عليا 
جبل: طاب اقولك اي ما تجيبي بو*سه. 
وعد: نام علشان بكره عندك حصيد
جبل شدها عليه
: تعالي بس احنا هنحصد بليل
.... 
تاني يوم 
زياد صحي علي صوت ريهام الرقيق 
ريهام برقه: صباح الخير 
زياد بيحاول يطرد النوم 
: هو انا عجزت بجد ولا اي ازي صاحيه بنشاط كدا هو شغل امبارح ماثرش فيكي 
ريهام: لا اثر ولاني عرفاك سافل قمت قبلك استحميت وعملتلك الفطار 
زياد: لا فطار اي أنا عايز اشبع دلوقتي علشان احتمال الواحد ما يشوفكيش غير اخر الشهر دا
ريهام قربت منه
: ليه هتروح فين 
زياد شدها عليه 
: بعدين احكيلك 
ريهام: زياد... زياد بس 
زياد سندها علي دراعه وميل عليها
زياد سرح فيها شويه وهي سرحت 
زياد ميل باسها علي راسها وخدها ووو
..... 
خالد قاعد في الحوش وجنبه جبل وقدامه مجموعه من المحشات بينقي الاجداد فيهم 
جبل: متيجي نحصد دلوقتي يا خالد
خالد: الجو حر وزياد مش فاضي 
وعد طلعت بشاي حطته قدامه وفضلت واقفه بتوتر 
خالد رفع عيونه ليها: اقعدي يا وعد
وعد قعت جنبه بسرعه حطت ايدها علي كتفه وقلتله حاجه في ودنه وقامت 
خالد بهدوء: ماشي 
وعد دخلت المطبخ تاني 
خالد زي ما هو ماسك المحش وعيونه عليه نده عليها
: تقي.... بص لاجبل.. قوم شوف مراتك 
جبل ضحك: ماشي يعم
تقي طلعت بتوتر
: ايوه
خالد: عايزه تروحي بيت ابوكي 
تقي: ايوه يعنى امي بتساعد ابوي في الزرعه وانا هقعد في البيت... مش هطلع من الييت والله 
خالد حرك ايده علي دقنه 
: ابوكي عنده قد اي قمح
تقى: نص فدان
خالد هز راسه
تق:اروح
خالد بهدوء: هشوف 
بليل....
الساعه 12 
ريهام و تقى قعدين مع وعد في وضتها القديمه 
ريهام: هما هيطولو
وعد: معاهم للفجر 
ريهام: طاب بياخدو كام يوم وهو اي حصيد القمح دا
تقي: بياخد شهر تقريباً..بيلموا فيها محصول القمح من الزرع
وعد:ما تيجو يا بنات نعمله شاي ونروحلهم 
تقى: خالد يتخانق معاي 
وعد بإلحاح: مش هيقول حاجه يلا ونبي  
تقى: لو اتكلم هزعلك انتي
وعد: ماشي يلا 
..... 
ام جبل: يعني اي مش عايزه خلاص 
مياده: زي ما سمعتي يا عمتي مش عايزه ربنا يسهله 
ام حبل: طاب وانتي

مياده: انا مش حمل شغل ولا مسؤوليه ومش هتجوز تاني بعده هشتغل بشهاتي الي معاي ويزيد تقى احسن ام ليه
ام جبل: انتي اكيد اتخوتي في نفوخك
مياده: لا يا خالتي انا يدوب عرفت محتاجه اي
ام جبل: انتي اتجننتي مش عارفه مصلحتك فين
مياده بهدوء: مع السلامه يا خالتي 
ام جبل بغصب: دي غبيه مش عارفه مصلحته.. بس انا هرجعه لابنها غصب عنها.. هتبقا البت ومها وبت اخوها ويلهفو هما كل الورث بس انا مش هسكت مش هسكت
..... 
خالد رفع وشه لقي البنات جيين عليه مسح العرق الي على جبينه وستنا لما قربوا منه
خالد: اي الي جيبكم بليل كدا 
وعد: جيبنكلكم شاي 
الشباب قعدوا و تقى بتصبلهم شاي 
خالد: متجوش في وقت زي دا تاني وانتوا مش معاكم حد
وعد: حاضر يا عمي 
زياد قرب من ريهام وتكلم بصوت واطي
: احسن دلوقتي ولا اي 
ريهام ابتسمت بخجل: ايوه 
زياد: اتعشيتي 
ريهام: ايوه... وانت 
زياد: لا انا هاكل لما ارجع 
ريهام:هتخلص امتى
زياد: لا دا مش بيخلص بس هاجي على الفجر كدا اخدك 
ريهام: هستناك
جبل كان بيشرب الشاي وعينه علي وعد 
وعد ابتسمت وهي وبتشاور علي بطنها وبتحرك شفيفها
: أنا حامل
جبل مره وحده شنق فضل يحح جامد 
وعد قربت منه
: اسم الله عليك براحه 
جبل هسملها: اي الي قلتيه دا 
خالد: يلا روحو روحوا 

وعد ابتسمت لجيل وعملتها باي و مشيت معاهم
.... 
زياد وخالد وجبل رجعوا من الزرعه وقفين قدم الباب بس جبل مستناش معاهم ودخل جري علي البيت
زياد: خلي وعد تبعتهالي 
خالد: طاب تعالها اشرب شاي 
زياد: انا مش قادر اقف على رجليا اندها خلينا نروح 
خالد: استنا دقيقه طيب
خالد خل وخبط علي باب اوضة وعد القديمه 
خالد بصوت خشن
: زياد مستني برا
ريهام حطت الحجاب علي راسها وحضنت
تقى
: ابقي سلميلي علي الواطيه التانيه الي اول ما عرفت ان جوزها قرب يوصل سبتنا
تقى بضحك: يوصل 
ريهام طلعت لقيت زياد مستنيها وهو مبتسم جريت عليه وهي بتضحك 
زياد ضحك: وحشتك
ريهام ابتسمت بخجل 
زياد ضحك اكتر
: عارف وحشتك يلا نروح... ريهام مشيت جنب زياد وهي بتاخد نفس بفرحه 
زياد مسك ايدها بين اديه بحب 
: عجبك الجو 
ريهام: اوي 
زياد ابتسم وهو بيبصلها بحب
....... 
خالد قعد جنب يزيد علي السرير وفصل يبوس فيه 
تقى واقفه تبص عليهم بحب 
خالد بعد: عازين نخويه 
تقى بخجل: لما تخلص ايام لما المحصول دي 
خالد قرب: ليه مش هقدر عليكي وعلي الشغل يعنى 
تقى ضحك: لا بس انا يعنى مش حابه تكون مشغول و
خالد: عازاني ابقا فضيلك يعنى 
يزيد صحي وهو بيعيط علشان يشرب
تقى جريت على يزيد وهربت من خالد 
تقى: حبيبي عشطان... اشرب 
خالد قرب منهم وخد يزيد في حضنه 
: بتهربي مني بيه على أساسا مش هقدر اجيبك 
تقى نامت على صدره 
: انا عايزك لوحدي علشان كدا بهرب منك دلوقتي 
..... 
جبل دخل الشقه وقفل الباب بسرعه 
وعد اول ما جبل دخل جريت علي الحمام تستخبه فيه... جبل شدها من وسطها قبل ما تدخل
: خدي هنا يا بت راحه فين
وعد ضحكت
جبل كمل: اي الي قلتيه في الزرعه دا 
وعد حطت ايدها علي بطنها
: حامل.. انا حامل... حامل في ابنك الي كلها كام شهر ويجي يقولك يا بابا 
جبل: ح.. ح.. حامل حامل بجد 
وعد: ايوه كنت حاسه بشويه اعراض غريبه كدا من كام يوم ونهارده اتاكدا 
جبل: ط.. طب يعني مش المفروض نروح عند دكتوره... نتابع معاها.. تاخدي علاج و 
وعد: يومين بس تخلصوا الدوشة المحصول ونشوف 
جبل: راحه كامله هااا متتحركيش من مكانك
وعد: حاضر.. روح استحما بقا بدل ترابك دا
جبل بغمز: طاب متيجي معاي
وعد: لا نخف سفاله 
..... 
زياد قاعد بعد ما استحما وغير هدومه بهدوم مريحه 
قاعد هو وريهام قصاد بعض على الدكه بياكلوا
ريهام بتبص لزياد الي بياكلها بحب
: المفروض انا الي أأكلك مش انت

زياد: لا كلي انتي بس ودعيلي 
ريهام ضحكت: يا سلام بقا لو تلم الموعين وتعملي شاي 
زياد: بس كدا من عنيا احله كوباية شاي
ريهام: انا بهزر علي فكره. 
زياد: وانا مش بهزر هتشربي شاي من ايدي 
ريهام: بس انت جاي من الشغل تعبان و
زياد قام وشال لاكل
: ملكش دعوع انتي بس
بعد شويه ريهام نايمه علي الكنبه وزياد في حضنه وهي لافه رجليها عليه وبتلعب في شعره 
زياد حاول يدخل ايده من تحت هدومها 
ريهام بحده: زياد... مش تعبان
زياد اتعدل وشالها 
: لا مش تعبان
ريهام: زياد زياد نزلني 
زياد دخل بيها اوضتهم ووو.. 
جبل باس ايد امه بحنيه
: وعد حامل يا أمي
ام جبل بضيق: مش ام المدام عارفه يبقا لزمتها اي تقول لامك.... لما ام مراتك تعرف قبلي يبقا اي لزمتها خليفتي
حبل بص لوعد بستغراب
وعد: انا مقلتلش اني حامل انا قلتلها اني شاكه ولما اتاكدت قلت لجبل وهو جه قلك ولسه هنزل اقول لامي 
جبل اتنهد: خلاص يا أمي بتبوظيلي فرحتي يعنى 
ام جبل: يا حبيبي هو في أم برضو تكره لابنه الفرحه وتكره يكون عندها حفيد انا بس اضيق لما سمعت ام وعد بتكلم اختها وبتقلها البت حامل
جبل باس ايدها

: انتي علي راسنا يا ست الكل... هنزل اقول لعمي 
ام جبل: طاب يا حبيبي 
جبل مسك ايد وعد ونزلوا 
ام جبل بحقد: لازم يبقا تحت طوعي بدال متاخده المفعوصه دي تحت جناحه
... 
خالد بفرحه: ااااخ يا ابن الكل** عملتها هتخليني جد 
جبل بضحك: علشان تعرف انك عجزت 
خالد: لا انا وانتي هنخلف سوا متخفش
جبل: ماجدي و ابوي كانوا بيخلفو سوا 
خالد: ايوه وجيت انا ياخوي 
ام وعد طلعت من المطبخ بتزغرط بفرحه 
جوه تقى حضنتها بفرحه
: مش مصدقه اقسم بالله حامل بجد
وعد بخجل: ايوه والله 
تقى بضحك: وهبقا مرات جدو
وعد ضحكت: ايوه
خالد نده على وعد وهي طلعت شابكه اديها في بعض ومنزله وشها بخجل 
خالد باسه راسها بحب
: مبروك يا حبيبتي ربنا يتملكم على خير وفرح بولادكم
وعد: ربنا يخليك لينا يا عمي 
خالد: من النهارده مفيش شغل ولا تتعبي نفسك لحد متقومي بسلامه إن شاءلله 
وعد: حاضر يا عمي 
خالد: يلا خدي جوزك وروحوا ارتاحوا مفيش شغل النهارده 
ام وعد: ايوه يا حبيبي خد مراتك وطلع 
جبل خدها وطلع فوق
..... 
زياد من المطبخ
: احط الصحون فين يا ريهام 
ريهام في الحوش بتتضف مكان اكلهم
: حطهم في الحوض

زياد: اغسلهم
ريهام: لا حطهم بس انا هغسلهم بكره 
زياد حطهم و عمل كاكاو بلبن لريهام و ليه شاي وطلع بيهم
زياد: هنقعد هنا ولا جوه.. كمل بغمز.. ما تيجي جوه
ريهام: لا هنقعد هنا في فيلم حلو شغال
زياد قعد على الكنبه وحط المجات على الطربيزه وريهام قعدت جنبه بعد ما خلصت ريهام ميلت راسها قدامه
: بص شعري بقا حلو ازي 
زياد ابتسم وفرد دراعه ليها 
: تعالي يا ريهام 
ريهام اترمت في حضنه
وهو حرك ايده على شعرها
: كنت بفكر ابني بيت تاني جنب اد او اظبط البيت  دا وعمله دور تاني
ريهام رفعت وشها وبصتله 
: هتتجوز عليا
زياد عض علي شفته السفليه وضربها علي خدها بخفه
: ردي عدل يا بت. 
ريهام لفت ليه وقعدت علي ركبها علي الكنبه الي قعدين عليها 
: امال هتبني بيت ليه مش عايزها تقعد معاي خايف عليها مني 
زياد: علشانك يا هبله بدل البيت دا 
ريهام: ليه يا خوي ماله البيت دا ما زي الفل اهو 
زياد حط ايده على خدها 
: ريهام انتي عاجبك البيت ولا بتقولي كدا علشان مبنيش 
ريهام قربت منه وحطت راسها علي صدره 
: والله عجبني
زياد باس راسها بحنيه
: طيب يا حبيبتي 

كمل بضحك: مش هتيجي ندخل جوه
ريهام ضربته علي كتفه
: مش بتجبع 
...... 
جبل: طاب يعنى هما قلولك اطلعي ترتاحي قومت عايزه تغسلي
وعد: طاب مفيش هدوم تتلبس كل الهدوم وسخه
جبل اتنهد: طاب هتعملي ايه وانا اعملهولك
وعد: مش تعبانه والله انا كويسه 
جبل: يلا بس قليلي هتعملي اي لاول 
وعد: جمع الهدوم البيضه حطها لوحدها 
جبل بدا غسيل
: اعمل اي تاني 
وعد: استنا شويه و هطلهم تعصرهم وبعدين تشطف وتعصر وانا هطلع انشرهم 
..... 
بعد مرور شهر 
خالد دخل البيت بليل لقي ووعد بتلعب مع يزيد
قرب منه وباس راس يزيد 
خالد: اي الي مصحكي لحد دلوقتي 
وعد ضحكت: مستنيا جبل بعته يجبلي بطيخ 
خالد: اتوحمي على حاجه عدله طيب 
وعد: الي جه بقا 
خالد: تعاله يا زوز ننام 
وعد: لا خليه هينام معاي
خالد: هيتعبك 
وعد: لا ما الزوز كبر وبقا عنده اربع سنين وهيبطل عياط.... اطلع بس انت و متشلش هم
خالد ميل باسه
: خدي بالك منه.. وطلعي استني جبل فوق احسن
...... 
جبل دخل اوضته ملكيش تقي قلع هدومه ولبس هدوم مريحه اكتر وقعد وهو بيرجع راسه لورا وغمض عنيه
فتح لما حس بخطواتها الرقيقه لقيها طالعه عليه وهي لابسه قميص ابيض ومنزله وشها في لارض بخجل خالد حس انها بتحاول تضاري ضهره والحرق الي فيه 

خالد رفع حاجبه وحط رجل علي رجل
: مش عجبني... وريني الدولاب فيه اي
تقى رفعت عيونها 
: ليه ما هو حلو
خالد: وانا قلت مش عجبني انتي لابسه ليكي ولا ليا 
تقى قربت من الدولاب وفضلت توريه في القمصان لحد ما اختار واحد ضهره عاري خالص
تقى: لا ونبي يا خالد اي حاجه الا دا
خالد: وانا قلت دا 
تقى بضيق: ماشي 
تقى دخلت تغير وطلعت 
خالد شورلها تقعد جنبه 
تقى مشيت بخجل وقعد جنبه وهو زحلها شعرها ورا ودنها وقرب منها با**سها علي منخيرها وخدها وشفي**فها 
خالد نزل على كتفها وخصوصا الحرق الي بتحاول تدريه منه كأنه بيقوله قابلك بكل حاجه
ام جبل خبطت علي الباب بعنف 
: خالد
خالد جوه كان في عالم تاني ورافض يبعد عن تقى 
بعد بصعوبه وهو بياخد نفسه بعد ما الخبط زاد
خالد: شكلنا مش هنخوي يزيد ولا اي
تقى: ليه روح شوفها عايزه اي وتعاله 
خالد ابتسم بسخريه وهو قايم 
: البسي هدومك بس وتعالي شوفي 
خالد فتح ليها 
: خير 
ام جبل: عايزه اتكلم معاك 
خالد: هلبس الجلبيه وجاي 
ام جبل نزلة علي تحت و خالد دخل يلبس جلبيته ونزل علي تحت وتقى غيرت ونزلة وراه
تحت
خالد: خير يا مرات اخوي
ام جبل: اكفيانا لحد اكده تلزيق وكل واحد يروح لحاله هاخد ميراثي انا وابني وشوف البيت دا قاطلع بكام وخده ودفع الفرق عايز ام وعد تقعد معاك انت حر بس انا وابني قرفنا وعازين نعزل 
خالد بهدوء: وابنك عارف
ام جبل: ابني صغير ومش عارف مصلحته وانا اعرفها اكتر منه
خالد: ابنك راجل وهيبقا أب... خالد بص لتقى 
: روحي نديهم من فوق 
تقى هزت رأسها وطلعت تندي وعد وجبل
فوق 

جبل: هو احنا نقصين طيب
وعد ضحكت: لو كنت تعبت أشلهولك أنا 
جبل: وانتي الي فيكي حيل قوي يعني. دا انتي من ساعة ما نطيتي في التالت ومش قادره تقفي علي رجليكي 
وعد: اعملك اي طيب الدكتوره قالت حملي وحش طيب
جبل ميل باسها علي راسها 
: على قلبي زي العسل..كمل وهو بيبص ليزيد... وبعدين كله يهون علشان خالد
الباب خبط 
جبل: خليه معاك دقيقه هشوف مين
وعد خدت منه يزيد وهو طلع يفتح وكانت وتقى
جبل: خير في حاجه يا مرات عمي 
تقى: خالد عايزك تحت انت و وعد 
وعد طلعت وهي شايله يزيد 
وعد بستغراب: في حاجه 
تقى قربت وخدت يزيد منها
: خالد عايزكم تحت
وعد بصت لجبل بستغراب ودخلت تجيب طرحه تحطها على راسها ونزلول التلاته 
تحت
جبل بستغراب: في حاجه يعمي
خالد: أنت موافق على كلام امك
جبل بص لامه ورجع بص لخالد تاني
: كلام اي 
خالد بص لام جبل بمعني اتكلمي 
ام جبل اتكلمت بتوتر

: يعنى يا حبيبي انا بقول كفايانا لحد كدا كل الناس بتعزل وتبعد عن بعضها وعلشان كل واحد يا خد راحته في بيته 
جبل: مش فاهم يا امي
خالد: امك عايزه تقسم كل حاجه يا جبل لو عاجبك كلام امك انا عمل الي عيزاه 
ام جبل: يا حبيبي لو انت مرتاح معا عمك الحريم مش مرتاحه مع بعضيها وغير خناقنا كل يوم على حاجه ملهاش لزمه
خالد: الخنقات دي انتي الي بتعمليها... هااا يا جبل
جبل بهدوء:انا مش هسيبك يا خالد على رقبتي 
خالد وقف: لو العيشه في البيت مش عجباكي الباب يفوت جبل 
ام جبل بعصبيه: داااا ملكي وحقي ولا انت علشان تجمع السنيوره مع خالتها ولا تكنش مفكرني مشفتش نظراتك ليها وهي صغيره وكنت خايف تخطبها ابوها يرفض
خالد: جبل سكت امك
ام جبل: مش هسكت وهعملك فضيحه لحد ما تخلي كل واحد في حاله.... عمك الي انت فرحان بيه دا عايز ياكل نايبك... دا اول حاجه عملها خلاء مراتك تكتب كل حاجه بسمه علشان انت متخدش حاجه محدش فاهمه غيري 
جبل: ااااامي 
ام جبل: بلا امي بلا زفت
جبل رفع ايده وكان هيضربها 
جبل بعصبيه: اااامي
ام جبل: كدا يا جبل كدا بترفع ايدك على امك علشان عمك
ام جبل الدموع نزلت منها وطلعت فوق تلم هدومه وتمشي
جبل قعد على الكرسي وحط راسه بين اديه
خالد: مكنش ينفع الي عملته
جبل:لو ابوي موجود كان هيعمل كدا برضو وبعدين اعمل اي يعنى دا شويه تاني وكانت هتمسك فيك 
خالد: انا كنت هعرف اتصرف سعتها
جبل اتجه على فوق 
: الي حصل بقا 

خالد بص لوعد
: اطلعي ورا جوزك
...... 
ريهام: هااا اي رايك
زياد قاعد على السرير و ريهام على باب الحمام بتوريه القميص 
زياد:انا مش عارفه اي لزمتها البس دا كله ما كدا كدا بقلعك 
ريهام: اقسم بالله انت سافل وانا غلطانه 
زياد ضحك وقام شدها قبل ما تدخل الحمام 
زياد ضحك: خلاص منزعليش بقا وتبوظي اليله 
ريهام: من انت الي سافل 
زياد: خلاص حقك عليا 
ريهام لفت اديها حولين رقبته وتكلمت برقه
: طاب هتغيري عفش لاوضه
زياد: استغفرالله احنا مش اتكلمنا وقلتلت دي بتاعت ابوي وامي ومش هغيرها انا قلتلك ابني بيت جديد من كله بس بيت ابوي وعفشه هيفضل زي ما هو
ريهام: يوووه يا زياد قديمه اوي 
زياد بعد وقعد على السرير
: لا مش قديمه وشيك اوي على فكره ولو كنتي لابسه كدا علشان اغير العفش يبقا خلاص
ريهام اتنهد وقربت تقعد على رجله
: تعرف عني كدا هو بس الكلام جاب بعضه 
زياد عدل وشه النحيه التانيه 
ريهام قربت وبسته على خده
: خلاص بقا متزعلش.. مش هنغيرها 
زياد: ولو اتكلمنا في الموضوع دا
ريهام: اضربني
زياد سند جبينه على جبيته وايده على رقبتها 
: مقدرش 
....... 

اتقى قعد جنب خالد الي منزله راسه بحزن
تقى بفرحه: انت كنت بتحبني وانا صغيره بجد
خالد رفع وشه وهو بتسم
: هو دا الي فارق معاك
تقى: يلا بس متبقاش غلس 
خالد ابتسم وفرد دراعه ليها وهي اترمت في حضنه اتكلم وهو بيحرك ايده على شعرها
: اول مره جيتي عند خالتك وانتي لابسه الحجاب كان عندك 16سنه كانت اول مره اخد بالي منك ومن جمالك بس كنتي صغيره قوي عليا حوالت انسي وقلت اي شغل العيال دا... في نفس الحظه لقيت ابوي بيقولي علي مياده قلت وماله كويسه مش وحشه... بس اكتشفت ان مفيش حد بديل لحد 
تقى دفنت وشها في حضنه اكتر بفرحه
خالد ضحك بخفه وبصلها
: قومي بس البسي الي كنتي لابسها خلينا نكمل 
تقى طلعت من حضنه وهي بتزيح شعرها وبصتله 
:  المرادي لو سبتني تشوف وحده تخويلك يزيد غيري بقا
خالد ضحك وشدها: ولا اقولك تعالي كدا كدا كله هيتقلع.... 
وعد: خلاص بقا هي شويه كدا وهتهدا
جبل قاعد على السرير حاطط ايده بين راسه بحزن 
جبل: مظنش
وعد: طاب روح رضيها وهاتها
جبل: مش هترضا ترجع معاي هسيبها تهدا شويه... شفيها كدا مشيت ولا لا

وعد بصت عليها من الشباك
: ايوه لسه  ماشيه اهي
جبل: سبيها شويه لحد ما تهداء وهروح اجيبها.... تعالي ننام
تاني يوم عند تقى وخالد
خالد بهمس: تقى.. تقى 
تقى فتحت عنيها بنوم
خالد: صباح الخير 
تقى فردت دراعه بنوم وردت عليه ببتسامه
: صباح النور 
خالد لعب في شعرها
: صحين ريقين النهارده 
تقى: اوي 
خالد:قومي خديلك دش ونزلي شوفي يزيد وانا هروح اشيل شوية غله مع زياد
تقى مسكت ايده وبصتله برجاء 
: طاب متخليك قاعد معاي وخلي زياد هو الي يتابع الشغل ويزيد مع وعد 
خالد اتنهد وطلع التلفون يتصل بجبل 
خالد: انت فين يا جبل
جبل على التلفون 
: في الزرعه مع زياد متشلش هم 
خالد: طاب شوف المحصول يقطع بكام ودي زياد نصيبه ومتنساش تدخل الباقي المخزن
جبل: حاضر يا خالد 
خالد قفل معاه وبص لتقى
: مبسوطين كدا
تقى ضحكت وتعلقت في رقبته
: ايوه اوي 
خالد: يبقا الواد زعلان على امه و انا اقوله شوف الشغل جاحده
تقى: لا احنا متفقين هتأجل كل حاجه وتفضالي 
خالد شالها: اهو فضتلك 
تقى: بتعمل اي
خالد: هساعدك تستحمي علشان يبقا حاجه اخر دلع اهو 
تقى قربت وبسته على خده
: بحبك طيب 

.... 
زياد رجع بعد مخلص الشغل بتعب 
ريهام حطت ميه قدامه وقعدت جنبه 
ريهام: خلصت
زياد: ايوه... وطلع فلوس من جيبه عدها وعطا ريهام مبلغ
: خدي دول 
ريهام: ليه
زياد: في كل مره هلم المحصول ليكي زي دول 
ريهام: انا معاي
زياد: خديهم وانتي ساكته 
ريهام ضحكت: طاب خد دا
ريهام حطت في ايده اختبار حمل 
زياد بستغراب: اي دا
ريهام  : اختبار حمل 
زياد بستفاهم: حامل 
ريهام قربت منه بدلع: في الشهر التاني 
زياد مره وحده شدها عليه وبا**سها بشغف 
زياد: بحبك 
ريهام خبت وشها في رقبته
: بحبك اوي يا زياد
زياد بعدها عنه وحط ايده علي بطنها 
زياد: ولاد ولا بنت
ريهام ضحكت: لا دا لسه صغير بكره إن شاءلله نروح عند الدكتوره نطمن على صحته وتابع مع الدكتوره... انت عايز اي بقا
زياد: بنت حلوه زيك كدا 
ريهام: وانا عايزه ولد 
زياد: عايز راحها خالص هااا متتحركيش من مكانك
ريهام بحب: حاضر
.... 
في المطبخ 
تقى بهيام: خالد...خالد دا حاجه تانيه
وعد ضحكت: اتقلي شويه يخربيتك مش من ليله ماشيه تقولي فيه شعر
تقى: وعليه حنيه يخرابي فكرت يزيد و انتي بس الي حنين عليكم. 
وعد: هو حنين علي الكل بس ما بيحبش يبين دا 
تقى: وعليه وحده تقى كانت بتوديني عالم تاني
وعد: لا انتي حالتك صعبيه بجد
تقى: في وحده تتجوز خالد و متبقاش حلتها صعبيه 
وعد:طاب يلا يا اختي خلينا نحطلهم لاكل
....... 
بعد مرور تلات سنين ميرال بنت جبل قاعده بتلعب يزيد الي بقا عنده تمن سنين قرب وخد منها العبه بعنف وهي عيطت 
تقى: ليه ياحبيبي سيبها تلعب بيها وانا هخلي خالد يجبلك وحده غيرها 
يزيد بصلها بغصب
: ملكيش دعوه
وجري علي فوق قابل اخوه آدم الي عنده  سنتين في اوضته
يزيد بعصبيه: بتعمل اي في اوضتي انا مش قلتلك متدخلش هنا
ادم بصله بدموع وتفتح في العياط 
خالد دخل على الصوت وتكلم بعصبيه خوصا انه شافه وهو بيزعق ميرال بنت جبل 
: يزيد 
يزيد: متخلهوش يدخل اوضتي تاني وميخدش لعبي
خالد: انت عيل قليل الادب و متربتش 
خالد كان لسه هيضربه بس تقى دخلت 
: علشان خاطري يا خالد 
خالد سابهم ومشي 
تقى نزلت لمستوى يزيد
: مالك يا يزيد انت مكنتش كدا 

يزيد: ابعدي عني انا بكر*هك 
تقى الدموع اتجمعت في عنيها وطلعت على برا جري.. ودخلت اوضتها هي وخالد وترمت في حضنه 
خالد حرك ايده علي شعرها بحنيه
: خلاص متزعليش منه دا عيل 
تقى: انا مش عارفه ماله كان بيحبني اوي وهو صغير... د. دا انا بحبه اكتر من ادم وعمري ما فرقت بينهم 
خالد: معلش دا علشان لسه صغير بكره يكبر وبعدين بتعيطي من دلوقتي اجمدي دا لسه فيه اتنين تاني
تقى ابتسمت وهي بتمسح دموعها
: اتنين تاني اي هو انا قادره على دول 
خالد باسها على راسها وخدها 
: يا لهوي دا لسه فيه اتنين وتنين وكتير ووو
..... 
بعد مرور 22 سنه 
ميرال بنت جبل كانت في البيت التاني الي بناه خالد لشباب تقعد فيه بتجيب لامها حاجه من الشقه الخاصه باخوها  في البيت 
سمعت صوت بنت طالع من اوضت يزيد 
في لاول خافت تروح يزعق فيها 
اتقدمت بتوتر وبصت من الجزء المفتوح من الباب 
شهقت بصدمه لما شافت يزيد مع البت دي 
وفضلت متنحه شوية  وبعدين استوعبت نفسها وجريت على الببت التاني 
.... 
ميرال دخلت البيت جري ودخلت اوضتها 
بس قبل ما تدخل لمحتها تقى 
تقى دخلت وراها وقعد تجنبها
تقى: في اي يا بت 
ميرال بتوتر: م.. مفيش
تقى بحده: ميرال
ميرال: ك.. كنت في البيت التاني بيجيب حاجه وشفت يزيد.. م. معاها بنت.. و.. وبيضربها.. و. كمان
فاطمه سكت و مرضيتش تكمل
تقى: فهمتك.. تقى لسه هتكمل بس يزيد فتح الباب ودخل ببرود تقى اتاكدا من كلام ميرال لما شافت جرح في رقبته
يزيد ببرود: عايز اكل... 
وقفل الباب
تقى رجعت تبص لميرال
: معلش يا ميرال متقليش لعمك خالد على حاجة من الي شفتيها وانا هتصرف... ماشي يا حبيبتي
 ميرال: ماشي يا مرات عمي 
تقى طلعت و ميرال اتجهت الحمام تغسل وشها
شويه وميرال طلعت وهي بتنشف وشها اول ما نزلة الفوطه شافت يزيد نايم علي السرير بتاعه ببرود 
ميرال شهقت ورجعت لورا
يزيد ببرود: غطي شعرك
ميرال استوعبت نفسها وغطت شعرها بسرعه وهو قام وقرب منها لحد موقف قدامها
يزيد ميل عليها: مفكراني مشفتكيش يعنى وانتي واقفه ورا الباب
ميرال بتوتر: ا.. ان. انا
يزيد رفع حاجبه: خايفه ليه هو انا لسه عملت حاجه......
يزيد بغضب: انت عبيط ياض اي تختلي بيها  دي.. دي اختي 
ياسين بضيق: في أي يا عم وبعدين ما انا عارف انها اختي وبهزر معاها 
يزيد: تهزر معاها بالكلام الااهبل دا وبعدين انتي ازي تسبيه يقولك كدا
خالد كان نازل وشافهم
خالد بهدوء: في اي

ميرال بسرعه: مفيش حاجه يا عمي 
خالد: يلا على شغلكم
يزيد بص لياسين ومشي على برا  

وياسين طلع وراه 
ميرال: اعملك تاكل يا عمي 
خالد: لا هي نازله دلوقتي... روحي شوفي امك تقريباً بتنادي
.... 
في الجامعه 
خصوصا مكتب دكتور ادم ابن خالد 
قاعد على الكرسي وفي بنت قاعده على رجله بتلعب في أزر*"ار قميصه بكل وقا**حه 
النت رنا: دكتور أدم
ادم مغمض عنيها و مرجع راسه علي الكرسي لورا
ادم: امممم
رنا: مش يلا بقا
ادم: مليش مزاج
رنا: ب... 
رنا سكتت ونزلت بسرعه لما الباب اتفتح وكانت رحاب اخت وليد وبنت زياد 
رحاب نزلت وشه 
ادم فتح عيونه: روحي انتي يا رنا
رحاب بهدوء: هتروح دلوقتي 
ادم خد مفتيحه وعلبت السجاير 
: يلا
رحاب و أدم قعدين في العربيه 
هي كانت لسه هتقلع الجوانتي الي لابسه 
أدم بسرعه: بتقعليه ليه خليكي لابسه ولا انا مش راجل يعنى 
رحاب بصتله بستغراب غرم اخلاقه الزباله بس ديما بيشجعه على لبس للخمار وجونتي 
رحاب: لا بس انا يعنى في محاضره عايزه اكتبها ومش هعرف بجونتي 
أدم: اكتبيها في البيت لما تروحي
رحاب بستسلام:  حاضر 
في بيت خالد بعد العشاء 
خالد: عزقتوا قرطين التوم
ياسين: ايوه يا عمي و بدرناهم كمان
 جبل: وانت يا ادم مش هتنزلك زرعه
ادم رفع وشه من التلفون
: لا زرعت أي ونبي انت بتقوم الحج عليا 
يزيد انستغل انشغالهم وراح يشوف ميرال. 
يزيد خبط على الباب
ميرال: ادخل

يزيد: حطي حجابك لاول يا تونا
ميرال حطت الحجاب و فتحتله وهي مبتسمه بخجل
يزيد دخل وساب الباب مفتوح 
: قاعده لوحدك يعنى 
ميرال: جيت اصلي العشا
يزيد نام على السرير 
: صليتي
ميرال: ايوه
يزيد: وباقي الفروض والورد اليومي 
ميرال ضحكت: كله تحت السيطره 
يزيد بصلها وهو مبتسم
: علشان تعلمي ولادنا في المستقبل وعلي فكره لما تتجوزيني غير وهتعرفي تتعاملي معاي عادي
ميرال: احيييه انت عليك جن بجد 
يزيد بحده: انا قلت اي بخصوص الكلمه دي
ميرال حبت تغير الموضوع 
: مش قاعد معاهم برا 
يزيد: انت عارفه مبحبش الدوشا والكلام الكتير
خالد بحده من على الباب لما شاف منظر يزيد نايم على سرير ميرال
: تعاله عشان عايزك
يزيد قام ببرود وراح وراه
بليل في بيت زياد 
وليد دخل لقي البيت كله عتما ومفيش حد
دخل اوضته علطول ونور النور وكان في حد نايم في سريره
وليد اتنهد: حرام عليك يا ريحاب انا جاي هموت ونام
وليد قرب منها وهو بيفك ازرار القميص 
قعد جنبها على السرير وميل باس كتفها الظاهر
وليد: مالك يا بت بيضتي كدا ليه.. رحاب... رحاب 
اتعدلت البنت الي نايمه وشعرها مغطي وشه وهي بتحاول تفتح عنيها بنوم اول ما شافته قدامها قامت وهي بتصرخ
وليد بنبهار:الهم ما صلي علي النبي اي الحلاوه دي 
زياد و رحاب جم على الدوشه 
زياد: في اي 

وليد: مين دي
زياد بهدوء لرحاب 
: خديها اوضتك
رحاب خدتها معاها اوضتها
وليد: مين دي 
زياد: مالك مبحلقلها كدا
وليد اتوتر: مفيش ا.. انا بس مش مستوعب
زياد: صحبت رحاب و بنت بسمله جرتنا كانت جايه تذاكر مع رحاب وانا اصريت تنام هنا علشان متقعدش تروح وتيجي... ويلا تصبح علي خير 
وليد دخل اوضته وهو مش قادر ينسا شكلها
عند تقى في الحمام 
ماسكه اختبار حمل وبتبصله بصدمه
: يلهوي حااامل... 
يزيد بغضب: انت عبيط ياض اي تختلي بيها  دي.. دي اختي 
ياسين بضيق: في أي يا عم وبعدين ما انا عارف انها اختي وبهزر معاها 
يزيد: تهزر معاها بالكلام الااهبل دا وبعدين انتي ازي تسبيه يقولك كدا
خالد كان نازل وشافهم
خالد بهدوء: في اي

ميرال بسرعه: مفيش حاجه يا عمي 
خالد: يلا على شغلكم
يزيد بص لياسين ومشي على برا  

وياسين طلع وراه 
ميرال: اعملك تاكل يا عمي 
خالد: لا هي نازله دلوقتي... روحي شوفي امك تقريباً بتنادي
.... 
في الجامعه 
خصوصا مكتب دكتور ادم ابن خالد 
قاعد على الكرسي وفي بنت قاعده على رجله بتلعب في أزر*"ار قميصه بكل وقا**حه 
النت رنا: دكتور أدم
ادم مغمض عنيها و مرجع راسه علي الكرسي لورا
ادم: امممم
رنا: مش يلا بقا
ادم: مليش مزاج
رنا: ب... 
رنا سكتت ونزلت بسرعه لما الباب اتفتح وكانت رحاب اخت وليد وبنت زياد 
رحاب نزلت وشه 
ادم فتح عيونه: روحي انتي يا رنا
رحاب بهدوء: هتروح دلوقتي 
ادم خد مفتيحه وعلبت السجاير 
: يلا
رحاب و أدم قعدين في العربيه 
هي كانت لسه هتقلع الجوانتي الي لابسه 
أدم بسرعه: بتقعليه ليه خليكي لابسه ولا انا مش راجل يعنى 
رحاب بصتله بستغراب غرم اخلاقه الزباله بس ديما بيشجعه على لبس للخمار وجونتي 
رحاب: لا بس انا يعنى في محاضره عايزه اكتبها ومش هعرف بجونتي 
أدم: اكتبيها في البيت لما تروحي
رحاب بستسلام:  حاضر 
في بيت خالد بعد العشاء 
خالد: عزقتوا قرطين التوم
ياسين: ايوه يا عمي و بدرناهم كمان
 جبل: وانت يا ادم مش هتنزلك زرعه
ادم رفع وشه من التلفون
: لا زرعت أي ونبي انت بتقوم الحج عليا 
يزيد انستغل انشغالهم وراح يشوف ميرال. 
يزيد خبط على الباب
ميرال: ادخل

يزيد: حطي حجابك لاول يا تونا
ميرال حطت الحجاب و فتحتله وهي مبتسمه بخجل
يزيد دخل وساب الباب مفتوح 
: قاعده لوحدك يعنى 
ميرال: جيت اصلي العشا
يزيد نام على السرير 
: صليتي
ميرال: ايوه
يزيد: وباقي الفروض والورد اليومي 
ميرال ضحكت: كله تحت السيطره 
يزيد بصلها وهو مبتسم
: علشان تعلمي ولادنا في المستقبل وعلي فكره لما تتجوزيني غير وهتعرفي تتعاملي معاي عادي
ميرال: احيييه انت عليك جن بجد 
يزيد بحده: انا قلت اي بخصوص الكلمه دي
ميرال حبت تغير الموضوع 
: مش قاعد معاهم برا 
يزيد: انت عارفه مبحبش الدوشا والكلام الكتير
خالد بحده من على الباب لما شاف منظر يزيد نايم على سرير ميرال
: تعاله عشان عايزك
يزيد قام ببرود وراح وراه
بليل في بيت زياد 
وليد دخل لقي البيت كله عتما ومفيش حد
دخل اوضته علطول ونور النور وكان في حد نايم في سريره
وليد اتنهد: حرام عليك يا ريحاب انا جاي هموت ونام
وليد قرب منها وهو بيفك ازرار القميص 
قعد جنبها على السرير وميل باس كتفها الظاهر
وليد: مالك يا بت بيضتي كدا ليه.. رحاب... رحاب 
اتعدلت البنت الي نايمه وشعرها مغطي وشه وهي بتحاول تفتح عنيها بنوم اول ما شافته قدامها قامت وهي بتصرخ
وليد بنبهار:الهم ما صلي علي النبي اي الحلاوه دي 
زياد و رحاب جم على الدوشه 
زياد: في اي 

وليد: مين دي
زياد بهدوء لرحاب 
: خديها اوضتك
رحاب خدتها معاها اوضتها
وليد: مين دي 
زياد: مالك مبحلقلها كدا
وليد اتوتر: مفيش ا.. انا بس مش مستوعب
زياد: صحبت رحاب و بنت بسمله جرتنا كانت جايه تذاكر مع رحاب وانا اصريت تنام هنا علشان متقعدش تروح وتيجي... ويلا تصبح علي خير 
وليد دخل اوضته وهو مش قادر ينسا شكلها
عند تقى في الحمام 
ماسكه اختبار حمل وبتبصله بصدمه
: يلهوي حااامل... 
خالد قاعد و يزيد قدامه
خالد : حالك أنت و ميرال مش عحبني
يزيد بهدوء: وبعدين
خالد: أنا تعبت منك ومن اخوك لا عرفكم شيوخ ولا نسونجين ولا أي نظامكم
يزيد: واي الي تاعبك بس
خالد: اي الي ينيمك في سريرها وقاعد مع وحده عزبه لوحديكم
يزيد: أنا بخاف عليها اكتر من نفسي
خالد: وربنا يا يزيد فين… عارف إن انت الي علمتها تصلي وانت الي جبتلها اول خمار وانت الي اصريت تحفظ القرآن بس نظراتك ليها في الراحيه وجايه وجودك في اوضتها غلط… غير إن جبل ميعرفش او عارف بس متطنش واخوها لو اعندك اخت ترضا ليها كدا
يزيد: كلهم عرفين إن تونا ليا انا علشان كدا عمي سايب كل حاجه تخصه ليا
آدم دخل عليهم
:في يا جماعه
يزيد ريح ضهره وبيبص لابوه بتسلايه

: ابوك مش عاجبه خليفته
آدم قعد: في اي يا حج بس
خالد: عايز حد فيكم يفرحنى ويركعه
آدم: ليه يا حج ما أنا بصلي أهو
خالد: مبشفكش في الجامع غير في ضهر الجمعه
آدم باس كتفه: يا حج دا طيش شباب بكره نعقل
خالد: والموت هيستناكم لما تعقلوا يا ولدي محدش ضامن عمره مش يمكن تموت وانت قاعد مع وحده
يزيد حس إن الكلام لمسه بس مبينش
طلعت تقى وهي بتحاول تداري توتره
تقى: في إي يا شباب
آدم: تربيتك مش عاجبه الحج يا ست الكل
تقى قعدت بينهم
: فشار انا ولادي مفيش في ادبهم وخلاقهم دا البلد كله بتحلف بيهم
آدم حضنها وهو بيضحك
: ربنا يخليك لينا يا ست الكل
تقى بصت على يزيد وكان نفسها يحضنها زي آدم

يزيد ميل عليها لما لاحظ نظراته وهمس
: هو الإختبار طلع فيه حمل ولا اي
تقى بصتله بتوتر ازي عرف
ام جبل على الباب
: امك تحت يا يزيد عايزاك
يزيد قام: بعد اذنكم
….
مياده: اخبارك ايه يا حبيبي
يزيد: بخير…
الصمت عم المكان شويه
يزيد كمل: جايه ليه
مياده اتنهد: جايه اعرف كنت في معمل التحاليل بتعمل اي
يزيد: هو الدكتور قالك.. على العموم عادي بطمن على صحتي
مياده: ماشي يا يزيد تصبح على خير
يزيد ببرود: وانتي من اهله

ورا الباب: يامري اكيد كان بيعمل تحاليل دم اكيد عرف النوع الي بيشربه
فوق
خالد: ازي حامل يعنى
تقى: معرفش يا خالد الي حصل بقا
خالد: انتي مش بتاخدي البرشام
تقى: ما انا قلت خلاص انك كبرت ومفيش خليفه تاني
خالد رفع حاجبه: كبرت!!!! طاب احسن وهنجيب اتنين تاني علشان اوريكي كبرت ازي
تقى: يا خالد بجد هنعمل اي انا مكسوفه من الولاد
خالد: مهنعملش حاجه دا رزق ربنا والحمدالله
تقى: طاب هنقولهم ازي
خالد قام وخدها في حضنه: سبيها بظروفه
….
في اوضت ميرال
ميرال تلفونها رن وكان رقم غريب
ميرال بستغراب : مين
علي الجه التانيه يزيد
: أنا يا تونا
ميرال: انت ازي جبت رقمي

يزيد: يا بت هو مش انا جيبلك الخط دا مع التلفون
ميرال بهزار: انت بتزلني يعنى علشان كان بتاعك
يزيد: على فكره كنت هجبلك واحد جديد بس اناي الي شبطي في الي معاي
ميرال: وانت يعني كنت هتجبلي واحد زيه
يزيد: لا الصراحة المهم افتحي الوتس هتلاقي فستان من كذا لون اختار واحد
ميرال: انا مش عارفه بتوريني فستين ومفيش حاجه
يزيد: كل الفساتين الي وريتك صورها وعجبتك هتشوفيه قريب
ميرال بحماس: امتى
يزيد: مقلتلك قريب متبقيش زنانه
في بيت زياد
رحاب فاتحه الكاميره وجنبها سلمي صحبتها بيكلموا آدم
آدم: هاااا فهمتوا
البنات: ايوه يا دكتور كيان كاتبه
آدم: لا دكتور اي انا هنا آدم وبس
دخل عليهم وليد وميل باس رحاب من خدها.
وليد لآدم: انا مش برتاح لجو الكاميرا دا

آدم: طاب ما تنسبني و مهيبقاش في كاميره
وليد: امسح رقمها وعملها بلوك ياض
آدم ضحك: بس يعم بقولك اي انا هاجي اتعشاء عندكم بكره
وليد: تمام هستناك
آدم: سلام يا بنات
آدم قفل معاهم وليد بص لسلمي وبتسم
: ااحم اسف على الي حصل بس انا متعود الزفته دي بتانم في سريري
سلمي بخجل: محصلش حاجه
وليد: بس هوا انتي مين انا اول مره اشوف عندنا
سلمي: انا سلمي بت بسمله الي ساكنه جنبكم
وليده: اااه وانا وليد دكتور ف…
سلمي قطعته: عارفه كل حاجه
رحاب نغزته بحده
رحاب: على فكره زعلانه منك
في مكان ضلمه يزيد واقف اديه في جيوبه ببرود
: نتيجت التحليل اي…
يتبع….
يزيد: نتيجت التحاليل اي
الدكتور: في نسبت كحل زظهرة في الحاليل بتتاخد كل يوم على جرعه 
يزيد: تمام خد دول والدكتوره  مياده متعرفش حاجه فاهم
الدكتور: طيب 
يزيد رجع البيت ومكنش طايق يدخل بيت ابوه طلع على شقته 
وهو طالع لمح ميرال في شقت اخوها ياسين 

رحلها
: بتعملي اي يا تونا
ميرال لفت بخضا: بسم الله انت جيت امتى
يزيد: لسه من شويه... بتعملي اي في الوقت دا
ميرال: ياسين هينام في البيت التاني امي بعتتني اقفل الشقه 
يزيد: كويس انك يجتي تعالي معاي هوريكي حاجه 
ميرال بخوف: هتاخر على امي و
يزيد بهدوء: تعالي يا ميرال
ميرال مشيت معاه الحد ما وصلت شقته
يزيد: ادخلي
ميرال دخلت واول ما شافت السرير وافتكرت الي شافته خافت اكتر
يزيد: افتحي الدولاب كدا
ميرال:انا عايزه امشي
يزيد بحده: ميرال 
ميرال قربت بتوتر وفتحت الدولاب و اول ما شافت الي فيه نسيت خوفها
ميرال بنبهار: الله دول حلوين اوي كل الي بعتلي صورهم دا حتى الخمار والشوز وكل الهدوم الي نفسي فيها 
يزيد قرب: مفضلش غير فستان الفرح 
ميرال: دول لمراتك
يزيد: ايوه ليها

ميرال وهي بتحط الفساتين عليها
: تصدق هبداء اتمنا ابقا مراتك بس الصراحه مش قادره انسا الي
ميرال سكتت لما لاحظت هي قالت اي
يزيد اتنهد: تعالي يا تونا احنا لازم نتكلم 
ميرال قعدت جنبه بس على مسافه معقوله 
يزيد: انتي لما شفيني مع البت دي كنت بعمل حاجه غلط احنا أصلا كنا تحت المفرش ومشفتيش حاجه 
ميرال بصت تحت بخجل
يزيد كمل: انتي بس شفينا مع بعض يبقا بنعمل حاجه غلط
ميرال: بس انا شفتك بتضريبها
يزيد: علشان هي الي طلبت كدا
ميرال: بس متعملش كدا تاني علشان انا خفت منك 
يزيد اتنهد: حاضر 
ميرال بحماس: على فكره بكره عيد ميلادك انا مش ناسيه
يزيد بضحك: وانا عارف انك مبتنسيش ويلا على البيت علشان لاوقت اتاخر هبص عليك من الشباك لحد ما توصلي 
ميرال وهي طالعه: مش محتاجه كدا كدا البيت في البيت  
في بيت زياد 
وليد نايم على رجل ريهام وهي بتلعب في شعره
ريهام: قاعد معانا كام يوم يا وليد
وليد: المفروض اني امشي بكره بليل
زياد بهدوء:انت هتقعد معانا شهر 
وليد:يا حج
زياد:ولا كلمه
وليد:الي تشوفه يا حج 
ريهام بحزن بتحاول تدريه 
:لو مشغول خليه يروح يا زياد
وليد باس ايده:لا قاعد يا ست الكل انا اصلا لسه مشبعاش من اكلك وبعدين جوزوني صحبت الزفته دي وانا هلزف في البلد دي عليها جوز عيون يخرابي يما
ريهام ضربته بخفه:ما تتلام يا زفت 
زياد بص لرحاب الي في حضنه

:وانتي كمان مش هتتجوزي 
رحاب حضنته اكتر
:لا انا عايزه افضل معاك 
زياد باس راسها:ربنا يحفظك ليا يا عمري 
زياد حرك ايده على شعر رحاب وريهام في شعر وليد زياد وعيونه على ريهام
بعد وقت كانت رحاب ووليد وريهام ناموا مكانهم 
زياد قام شال رحاب دخلها لاوضه وباسها وخطها وطلع وطلع 
زياد:وليد وليد...قوم يا حبيبي نام في اوضتك 
وليد قام بنوم: هي ماما نامت 
زياد: ايوه هشيله ودخلها وانت روح اوضتك
وليد باس ايده 
: تصبح على خير يا حج 
زياد شال ريهام ودخل بيها اوضتهم حطها على السرير وقلعها الحجاب علشان تاخد رحتها
ريهام بنوم: الولاد ناموا
زياد باسها برقه: ايوه ناموا يا حبيبتي 
ريهام فتحت دراعتها ليه 
: طاب تعاله 
زياد ابتسم وخدها في حضنه وناموا
بليل الساعه 12
يزيد صحي على حركه في شعره فتح لقي تقى قاعده جنبه
تقى: كل سنه وانت طيب واحسن من الي قبلها 
يزيد بهدوء: مش هتبطلي تعملي الحركه دي
تقى: هفضل اول حاجه تشوفوها في السنه الجديده ليكم لحد ما تيجي الي هتشوفه وشها هي
يزيد: بس انا مش عايز اشوف وشك اول السنه 
تقى: هتشوفه غصبن عنك انا عارفه انك عايز تشوف وش ميرال بس إن شاءلله كلها سنه وتلاقيها في حضنك
يزيد: ارجعي لخالد بيه اكيد بيدور عليكي دلوقتي لما حضنه برد
تقى: هو عارف اني عندك... على فكره جبتلك هديه مش هتقدر ترميه زي كل سنه 
يزيد: لا هرميه
تقى باست راسه: مش هتقدر ويلا تصبح على خير 
ومشيت

يزيد اتنهد: هي عايزه مني اي بظبط 
تاني يوم 
آدم وقف العربيه قدام بيت زياد 
: يلا يا رحاب هنتاخر
رحاب طلعت: اهو جايه 
رحاب ركبت جنبه
رحاب: صباح الخير 
ادم: صباح الفل هي سلمي مش جايه النهارده 
رحاب: لا هتروح مشوار مع امها 
آدم هز راسه وبص على الطريق قدامه 
شويه وتلفون رحاب رن و آدم لمح اسم شاب رحاب سحبت التلفون بسرعه
آدم وقف العربيه 
: هاتي التلفون دا كدا
رحاب: م.. مفهوش حاجه 
آدم بصوت عالي: بقولك هتيه
رحاب بخوف: لا 
آدم مسكها جامد وخده منها وفتح 
آدم اول ما فتح التلفون بصله ورجع بصلها بصدمه ضربها بالقلم وووو..
آدم بحده: اي دا 
رحاب بعصبيه ودموع: انت ازي تمد ايد عليك مين انت اصلا علشان تمده 
آدم: وكسر عضمك طول ما انا شايفك بتغلطي 
رحاب: ملكش دعوه انا اعملي الي يعجبني انت مش كبير عليا 
آدم بيلف العربيه
: تمام اروح اروري الماحدثه دي يا هانم للكبير عليكي بقا
رحاب بخوف: لا ونبي ما تقول لباب ولا وليد 
آدم بهدوء:اي دا يا رحاب... اي الي انا شايفه دي بعتيله صورك وصلت بيكي لكدا 

رحاب: انا والله ما بعتله صوري انا معرفش جابهم منين ولقيته بعتهملي الصبح وبيقول نسيتي الايام دي لما اتصلت بيه وتحيلته يمسحهم رفض وكل شويه يرن عليا 
آدم ركز في شاشت التلفون ورن على الشخص دا 
الشخص رد: اخير يا حبيبتي رضيتي عليا وحشتيني 
آدم: انت مين يا روح امك لو راجل تعلاللي
الشخص: اهلاً اهلاً آدم بيه 
آدم: انت مين وعايز منها أي 
الشخص:واحد بيحبها بيحبها اوي وعايز اي عايز اقرب منها وكل مره اطلب منها ترفض ... آدم ركز على الصوت الي عند الشخص
آدم: الصور والمحادثه الي معاك دول ان ما مسحتهمش انا هعرف طريقك وسعتها يا ويلك مني 
الشخص : الحاجات دي بكل بساطه ممكن تنزل على الفيس بمنظر تاني وبقا شفلي بقا بابها هيودي وشه فين انا مقبلتش بيا
آدم: عايز اي
الشخص: اقبلها 
آدم: تمام المعاد وفين 
الشخص ببعض التوتر
: هشوف وقولك
الشخص قفل مع آدم وبص لام جبل 
: قلي انه هيجيبها 
ام جبل: ازي يعنى الموضوع كان زعق فيك 
الشخص: هو مصدقش و واثق فيها... 
ام جبل سكتت
الشخص: هنعمل اي
ام جبل: هتقبله 
عند آدم 
رحاب بدموع: والله كل الي قاله مش حقيقي 
آدم: عارف
رحاب: انت مش هتقول لبابا ولا وليد صح

آدم: لازم اقلهم
رحاب: لا بالله عليك
آدم اتنهد: اهدي مش هقول حاجه وانا هتصرف.. هنروح الكليه دلوقتي ولا كن في حاجه 
في بيت خالد
يزيد دخل البيت 
 ودخل اوضت ميرال قعد على السرير ومسك العلبه المتغلفه الي كانت على السرير وبدا يفتحها
يزيد سمع صوت من الحمام وعرف انها طالعه
يزيد: حطي حاجه على شعرك 
ميرال حطت الحجاب وطلعت لقيت يزيد بيفتح الهديه
: حرام عليك يا يزيد كل دور كدا 
يزيد: مش هتفرق انا اخدها انتي تدهاني انا وانتي واحد... يزيد كان خلص فتح العلبه وطلع منها سجادت صله 
يزيد بهدوء: اي دا 
ميرال: مصليه على فكره انا الي مخبطاها على ايدي
يزيد اتنهد: بس انا مبصليش يا ميرال
ميرال: لا ما انت من النهارده هتصلي... صليت الصبح اقولك انا هسيبك وحدك علشان تصلي وتاخد راحتك يلا صلي وتعاله 
ميرال مشيت بسرعه وقفلت الباب 
يزيد فضل سارح وهو ماسك المصليه شويه 
يزيد قام بهمه وتجه للحمام 
في المطبخ
تقى بهمس: عملتي اي 
ميرال: خته في دوكه وسبته وطلعت معرفش بيبصلي دلوقتي ولا لا
وعد كانت واقفه بعيد بتزين الكيكه 
: بتتواشوشوا تقوله اي
ميرال: احم ما بنقلش حاجه 

وعد: ولا تقولي ما تقى بقيت امك ويزيد ابوكي
يزيد هنا دخل و ميرال وتقى بصوا لبعض بفرحه لما شافوا اثار الوضوء 
يزيد ابتسم: بتعملي اي يا وعد احنا مش كبرنا على الحاجات دي
وعد: انا مش بعملك على فكره انا بعمل علشان بحب الحلويات 
يزيد: خفي عماله تقلبظي وكدا هنشوف لجبل عروسه
ميرال قربت من وعد
: انا مامي قمر ولسه صغيره وهنشوفله عريس اصلا 
يزيد: مش لما نشفلك عريس انتي لاول
ميرال ابتسمت بخجل
تقى: ليه وانت رحت فين 
يزيد: وانا مستعد دلوقتي.. غمزله وكمل... تيجي نكتب كتب الكتاب ونعلي الجواب
دخل عليهم خالد
: تكتب على مين ياض
يزيد: مهكتبش على حد يا حج 
خالد: كل دا عملينه ليزيد هو صغير ما بقي شحط اهو طولي 
يزيد: باقلهم كدا والله يا حج
خالد حط ايده على كتف يزيد وبتسم
: ولو بقي عندكم الف سنه هيفضل اليوم الي اتولتوا فيه اجمل ايام حياتي 
يزيد ميل باس ايده 
: ربنا يخليك ياحج
خالد: هديتك فوق في اوضتك.. وهديت امك 
يزيد سابهم وطلع على فوق
..... 
وليد وقف العربيه لما لقي سلمي و امها ماشين في الطريق
وليد: اركبوا
بسمله: احنا قربنا نوصل يا ابني
وليد ابتسم: اركبوا بس يا خالتي

بسمله و سلمي ربكوا من ورا
بسمله: كتر خيرك يا ابني هو مش انت الدكتور وليد ابن زياد 
وليد: ايوه انا هو
بسمله: وانا خالتك بسمله ساكنه جنبكم
وليد: رغم ان اول مره انزل واشوفك
بسمله: انا كنت متجوزه وقاعده في بيت جوزي بس ربنا يرحمه مات من كام شهر
وليد: ربنا يرحمه
وليد وقف العربيه لما وصلوا
بسمله: خدي الحاجات الي طلبتها ريهام يا سلمي ادهملها 
سلمي خدت منها الكيس
: حاضر يا ماما 
وليد استنا سلمي و مشيوا سوى وهما دخلين سلمه رجلها اتلوت وكانت هتقع بس وليد مسكها من وسطها
وليد: على مهلك
سلمي مسكته من التيشرت ووو ...
يزيد بهدوء: ممكن اعرف اي دول وشمعنا السنه دي هدياكم شبه  بعض
ميرال بتوتر: صدفه وبعدين مين قال شبه بعض انا جيبتلك سجادة صله وهي مصحف 
تقى ببرود: ايوه جيبين زي بعض هو تحقيق
يزيد بهدوء لميرال

: متفقه معاه 
ميرال بتوتر: ا.. انا.. احنا بنعمل كدا علشانك 
يزيد قام: تمام... قبل ما يمشي وقف وقرب من تقى... تصدقي تطلعتي صح ومش هقدر ارمي هديتك المرادي بس شكرا يا مرات ابوي 
يزيد طلع وهو طالع قابل ياسين
يزيد: مفيش كل سنه وانت طيب 
ياسين اتنهد وقرب خده بالحضن
: كل سنه وانت طيب يا خويا وسنه الجايه وانت معاك العروسه 
يزيد: اه مشيلي انت في الموضوع دا بس وقبل السنه الجايه هتبقا معاي 

ياسين: لا يعم بلاش ميرال من دلوقتي وعملها حظر تجول امال لما تتجوزها هتعمل فينا اي 
يزيد: مش هخليك تلمحه
ياسين: علشان كدا مش همشي ايدي في حاجه 
يزيد ببرود: امممم كنت ناوي اكلم جبل في موضوع انت والبنت اياااها بس شكلك ملقش نصيب
ياسين بسرعه: لا ونبي انا همشيلك وانت مشيلي 
يزيد سابه ببرود: انا مش محتاج الي يمشيلي على فكره بس هساعدك علشان صعبت عليا
ياسين: ياض الواد وليد جه من السفر عايزين نرحله
في بيت زياد 
ريهام حست ان بزياد بيحضنه من ضهر حطت ايدها على خده 
: سبت الولاد 
زياد دفن وشه في رقبتها
: بيلعبوا سوى وسلمي جات كمان سبتهم ياخدوا رحتهم 
ريهام: اممم
زياد: وحشتيني اوي والبت كيان مبتفتكرناش ولا في مشهد
ريهام لفت ليه
:حرام هي بيبقا نفسها في الفصل تعمل لكل واحد مننا مشهد بس هي مشغوله ومحدش مقدر دا 
زياد: ربنا معاها
ريهام: يارب
زياد: طاب اي طيب انتي وحشتيني والولاد قاعدين يلعبوا برا وبعدين عجبك كدا خالد هيغلبني ويبقا معاه تلات ولاد 
ريهام بستغراب: ازي 

زياد: مش مراته حامل بس متقليش قدام حد هو مش قيلهم ووقع بالكلام قدامي
ريهام: يالهوي حامل في السن دا و زاي ماخبيه ما هيعرفوا دلوقتي ولا بعدين
زياد: ملناش دعوه تعالي بس علشان وحشتيني اوي 
برا 
رحاب: اهو اهو تاني مره يا فاشل يا فاشل 
وليد ضربها بالمخده 
: بقا اقعد سبع سنين في طب و بعمل مجستير علشان تيجي وحده دبلوم تجاره وعامله معادله وراح كلية تجاره تقولي يا فاشل 
سلمي بضيق: وماله كلية تجاره 
وليد هيام: زي القمر 
سلمي بصت لتحت بخجل 
رحاب: اي دا تلفونك بيرن مين ساره دي 
وليد خد الفون منها 
: متمديش ايدك على حاجتي... الباب خبط 
وليد: هقوم افتح .... وليد فتح وكان يزيد و ياسين والعيله 
وليد: اهلاً اهلاً 
يزيد دخل ببرود:اخرس يا كلب 
وليد: يا عم عملتلك اي بس 
يزيد: انت عارف عملت اي كويس
وليد: خلاص يا عم كنت مشغول 
خالد: ازيك يا وليد
وليد: الحمدلله بخيى ياعمي خالد
جبل: حمدالله على السلامة يا وليد

وليد: الله يسلمك يا عمي جبل
خالد: امال فين ابوك 
وليد: في لاوضه دقيقه اندهولك... اتفصلوا يا جماعه دقيقه هنده الحج قومي هتيلهم حاجه يشربوها يا رحاب
خالد: أنت بتعزم علينا يا ابن الكلب دا بيتنا قومي يا ام يزيد اعمليلينا اكل 
وليد ضحك: براحتك يا كبير
وليد اتجه لاوضت ابوه وخبط عليه 
وليد: ياحج زياد افتح... وبعدين انت كبرت على الحاجات دي يا حج
جوه 
ريهام: ز.. زياد 
زياد بنشغال: امممم 
ريهام: وليد بيخبط 
زياد بعد وهو بياخد نفسه
: عايز اي يا زفت 
وليد: ابو يزيد براا عايزك ومعاه مراته
زياد: طيب دقيقه وجاي
ريهام بستغراب:هو في حاجه 
زياد ميل باسها برقه
: معرفش هطلع اشوف اهو 
شويه و زياد طلع مع ريهام لقيهم كلهم متجمعين 
زياد: اي المه الحلوه دي 
خالد: ما انت شكلك مش فضيلنا 

زياد: افضالك يا صحبي هو انا عندي اغله منكم 
يزيد: اكيد طبعاً ريهام اهم 
زياد: ابنك دا موته على ايدي مفيش اي احترام دا وليد مبيقلهاش
يزيد: متكبرهاش يا زياد 
رحاب بحماس
: تعالي اوريكي الاب الي جبهولي وليد يا ميرال
ميرال: بجد... يلا
رحاب: تعالي معانا يا سلمى 
ريهام: امال فين تقى
وعد: في المطبخ 
ريهام: تعالي نسعدها 
البيت اتمل زيطه وضحكت الرجال بصوت عالي 
ونساء اتجمعوا في اوضه وهما بيضحكوا ويهزروا 
يزيد قام من وسطهم لما فونه رن راح بعيد ورد
يزيد: عايزه اي 
: من بدرى ما جتش تشوف ابنك موحشكش 
يزيد اتنهد: وحشني اكيد وهاجي النهارده 
يزيد لف لقي ميرال في ضهره وووو...
ميرال بستغراب: ابنك... ابنك مين
يزيد ابتسم وقرب منها
: عايزه تشفيه
ميرال: انت عندك ابن بجد
يزيد: ايوه وحنا رجعين هخدك عند ستي هناء وتشفيه
ميرال بضيق: وعمي خالد يعرف
يزيد: بس بقا متبقيش زنانه هاخدك وحنا مروحين ونروح عند جدتي 
ميرال: هو انت حاطه عند جدتك
يزيد دخل وميرال معاه

د
يزيد: ايوه علشان الحج ميعرفش
يزيد دخل عندهم
: طاب مش يلا يا جماعه الواقت اتأخر والزوز عايز ياخد راحته 
آدم ضحك: يزيد فى حوار الدلع معندوش يما الحقيني
زياد بص لخالد 
: قول حاجه لأبنك دا علشان هيبتي 
خالد: دا بذات مليش كلمه عليه... خالد قام
: تصبح على خير بقا الوقت أتاخر الدور الجاي عليك هااا 
زياد: إن شاءلله وانت من أهله 
خالد: ادخلي نادي الحريم من جوه يا ميرال 
ميرال: حاضر يا عمي
بعد شويه كلهم ماشين و مروحين لان بيت خالد قريب على بيت زياد 
يزيد: طاب انا هاخد ميرال ونروح عند جدتي يا عمي
تقى: اي دا هتروح عند امي هاجي معاكم
خالد مسك ايد تقى وهمسلها
:تروحي فين وانا 
جبل: ماشي  يزيد  بس متتاخريش  
يزيد: حاضر يا عمى 
في بيت خالد
ام جبل مرحتش معاهم 
بتتكلم في التلفون بعصبيه
: اسمع مفيش حاجه اسمعاها ترجع في كلامك هتقبلها وهو معاها وهتقول انك بتحبه و هى بتحبك وبينكم علاقه من زمان وهي بتنكر علشان خايفه منه
الشخص: يا مدام انت مش عارف بتعلبي مع مين دا ابن خالد النميرى اخوه يزيد لو عرف والله نروح فيها كلنا دا مجنون 
ام جبل: بلا مجنون بلا زفت تعمل الي بقولك عليه وهدفعلك الي عايزه 

الشخص: يا مدام.... 
ام جبل: اخرس تعمل الي بقولك عليه لازم يتفرقوا عن بعض لازم يبعد عنها 
ام جبل قفلت معها 
آدم من ورا: مش عيب الحركات دي برضو يا  مرات عمى انتي كبرتي برضو 
ام جبل بتوتر: ح.. حركات اي 
آدم: الحركات دي ممكن تقدرى تخدعي بيها يزيد انه يكره امي تبعديه عن ميرال لكن أنا لا انا فاهم وعارف كل حاجه... قرب منها اكتر.... رخاب خط احمر.. احمر يا مرات عمي 
وسابها بس قبل ما يطلع
: واااه الصور الي مع الشخص انا هعرف اجيبها 
آدم طلع لقي فونه بيرن وكانت رحاب 
آدم طلع برا ورد
: مالك في اي
رحاب: انا خايفه اوي 
آدم: اهي مفيش حاجه وانا حليت الموضوع كله 
رحاب: اي دا امتى وزي وبعدين انت قلتله اني هقابله 
آدم: وتفتكري انا ممكن اخليكي تقابلي واحد حقير زي دا 
عند رحاب دخل عليها زياد فجاء خبت الفون بسرعه
زياد بيقرب منها
: صاحيه ليه لحد دلوقتي يا حبيبتي 
رحاب: مفيش يا بابا كنت بكلم سلمي
زياد باس راسها
: انتي مبتجبعيش من البت دي... 
رحاب: صحبتي يا بابا 
زياد: خلصي معاها ونامي متسهريش كتير
رحاب: حاضر يا بابا 
زياد طلع و رحاب اتنهدت ورجعت لآدم
رحاب: معلش بابا دخل مره وحده
آدم بضيق من نفسه
: طاب اقفلي انتي دلوقتي 
عند يزيد 

يزيد: ازيك يا ستى عامله اي 
ام تقى: كدا متجيش تشوفني لا انا ولا ابنك ومحشنكش 
يزيد باس ايدها: انا اقدر هو انا ليا غيركم انتوا التلاته
ام تقى غمزتله: احنا اتنين 
يزيد قرب منها: ما التالته وراي اهي
ام تقى ضحكت: ماشي يا خوي 
كل كدا و ميرال مستغربه فين ابنه دا
يزيد: طاب هي عايزة تشوف ابني دلوقتي 
ام تقى: بس كدا خدها وروح وانا هعملكم حاجه تشربوها 
يزيد لميرال: تعالي معاي
يزيد خدها وراحوا اسطبل فيه حصان اسود 
يزيد قرب من الحصان
: اي رايك هو دا ابني
ميرال: الله دا حلو اوي... انت مش واخده البيت عندنا ليه 
يزيد: خليه هنا محدش هياخد باله منه كدا ستي 
ميرال:أنا نفسي اركبه. 
يزيد: إن شاءلله بعد فتره نجي هنا ونركبه سوى. 
ميرال: لا طبعا انا مستحيل اركب معاك 
يزيد: طاب  (بقلم كيان كاتبه) يلا علشان جبل قال متتاخروش
يزيد خدها ومشيوا 
اول ما دخل البيت لقي آدم مستنيه 
يزيد لميرال: ادخلي انتي يا تونا 
ميرال هزت راسها ودخلت
ويزيد قرب من آدم  كيان كاتبه
يزيد: في اي يا آدم
آدم: تعاله نتكلم في الجنينه أحسن 
يزيد بستغراب: يلا
في الجنينه

خالد و آدم قعدين على الكرسي 
آدم: في واحد معاها صور لرحاب وبيهددها بيها انا قدرت اعرف هو مين و منين بس كنت عايزك تسعدني اجيب الصور منه
يزيد: وهو مين بقا الي امه فرحانه بيه دا علشان يجي على حاجه تخص اخويا
آدم: هقولك على كل حاجه بس هتسعدني
يزيد: انت عبيط ياض الي يدوسلك على طرف حسابه معاي مش معاك انت 
آدم: ربنا يخليك ليا يا اخويا 
يزيد حضنه: هو انا ليا غيرك يا آدم 
آدم ضحك: و ميرال
يزيد: ميرال دي الحته الطريه الي في حياتي
كل دا واقفه تتبعم ام جبل من بعيد 
طلعت الفون وتصلت بشخص
أم جبل بغل: خلص عليهم لاتنين وبسرعه... يتبع
تقى خبطت على اوضت ميرال وميرال فتحت
ميرال: في حاجه يا مرات عمي. 
تقى بتوتر: نمتي. 
ميرال: لا عايز حاجه. 
تقى: كنت عايزاكي تجبيلي حاجه من الصيدلية بس من غير ما حد يعرف.  
ميرال: دلوقتي يا مرات عمي لاوقت متاخر اوي
تقى: معلش يا ميرال حاجه ضروريه اوي وكمان تخص حيات يزيد 

ميرال بخوف: هو يزيد كويس
تقى: ايوه يا حبيبتي هو كويس بس ممكن تروحي دلوقتي وهفهمك كل حاجه بعدين 
ميرال: ط.. طيب يزيد هيتخانق معاي لو طلعت في وقت زي دا
تقى: لا ما هو في شقته التاني هو و آدم
ميرال: خلاص هاتي أسم الحاجه دي عبال ما البس.. 
تقى: مطوليش يا ميرال ماشب
عند زياد 
سلمي قاعده في حضن رحاب بتعيط و وليد بيبصله
بسمله: أنا مش عارفه اعمل معاه اي يا ابو وليد روح اتكلم معاه انتوا برضو رجاله زي بعض وممكن يسمع منك
زياد: هو ملهش حق اصلا يجي يجر بت اخوه من بيته علشان تعيش معاه 
بسمله: والله زي ما بقولك يا ابو وليد كسر الباب وجره من السرير وقال انا بت اخوى متربهاش حرمه و مننعنا من ميراث جوزي الله يرحمه
زياد: دي هبت منه قوي إنا هرحله بكره. 
بسمله: دا برضو العشم يا ابو وليد انا هسيب سلمى عندكم وهو مش هيقدر يقرب منها وهي عندك وانا هرجعله ومش هسيب بيت جوزي تانى
زياد: سلمي في عنيه متقلقيش عليها وانتى كمان بلاش ترجعى بيت جوزك دلوقتي بعد ما اتكلم معاه احسن
بسمله: لا ما هو مش هيقدر يكلمنى أنا هو عايز سلمى ومش هسبله بيت جوزي يقعد فيه هو ولاده
زياد: خلاص زي ما تحبي 
بسمله: معلش ازعجتكم في وقت متاخر
ريهام بلهفه: متقليش كدا دا بيتك في أي وقت
بسمله مشيت 
زياد: رحاب خدي سلمى اوضتك هي هتنام معاكي
رحاب قامت و معاها سلمى
: حاضر يا بابا
ريهام قامت: وانا هقوم اعمل للبنت لمون 
كل دا و وليد قاعد بهدوء بيبص على اثار سلمى
في بيت خالد
ميرال دخلت البيت بتوتر ولعت النور لقيت يزيد قاعد بهدوء
يزيد ببرود: كنتي فين
ميرال بتوتر: ك... كنت ا.. انا

يزيد بصوت عالي: كنتي فين يا هانم رجعالي الساعه 12
ميرال: ملكش دعوه.... وسابته وطلعت على فوق
بس يزيد لحقها و مسكها من يدها 
يزيد: بقولك كنتى فين وبعدين من امتى وانتى بتمشى وتسبيني وانا بكلمك 
هنا طلعت تقى وزعقت
: انا الى بعتها يا يزيد سيبها و متزعقلهاش كدا انت مش كبير عليها
يزيد بغضب جحيمي: انتى بذات تبعدي تبعدى خالص عنها دي ولا هتعملي معاها زي ما عملتي مع ابوى وخلتيه يكرهني مش هتبطلى القرف الي انتى فيه بقا
ميرال بحده: يزيد 
يزيد رجع بصلها
: الله الله هي لحقت تاثر عليك وبترفعي صوتك عليا يا ميرال
تقى قربت تمسكه من كتفه علشان تبعده عن ميرال بس هو زقها
: ما تلمسنيش 
بس تقى من الزقه وقعت على السلم وهي بتقع 
ميرال بصراخ: مرات عمى
يزيد  بص وراه لقيها واقعه من على السلم وغرقانه في دمها نزل جرى عليها
خالد طالع من لاوضه على صوت ميرال 
ونزل جرى على السلم
خالد بخوف شال تقى
: وقعت ازي اي الي جرالها
يزيد بتوهان: انا الي زقيتها
خالد لف وتف عليه بعصبيه
: تفو عليك وعلى تربيتك 
وخد تقى ومشى
يزيد اول ما استوعب نفسه طلع ورا خالد بالعربيه بتاعته 
في بيت زياد 
وليد: عنك يا ست الكل
ريهام:لا يا حبيبي متتعبش نفسك هخدو ليها أنا
وليد: لا ولا تعب ولا حاجه ارتاحى انتى احم وبعدين ي

عنى انا عايز اتكلم مع البنت دي شويه 
ريهام ابتسم: خلاص ماشي بس مطولش علشان باباك هيزعق
وليد: حاضر 
وليد خد منها المون وخبط على اوضت رحاب 
جوه
رحاب بدموع: طاب خلاص انا كدا هعيط انا كمان 
سلمى بتعيط بس
رحاب: طاب حقك عليا انا والله ميستهلش
رحاب سمعت خبط على الباب
: ادخل
وليد : دا انا يا رحاب مش ماما وليد قال كدا علشان سلمى
 سلمى مسحت دموعها وتعدلة في قعدتها
رحاب: تعاله يا وليد
وليد دخل وحط المون جنب سلمى
: ماما بعتالك المون دا
رحاب همست: شكرا
وليد: احم هو عمك دا بيعمل كدا ليه.يعنى علشان المراث ولا اي بظبط
رحاب: علشان مراته... هي السبب في كل دا حتى لما بابا كان عايش بتقعد تحرضه علينا ولما بابا مات بتحرض عمى على ماما وتقله هتسيب بنت اخوك تربيه ست وتصرف عليها ناس غريبه
وليد: طاب دي ممكن تكون حاجه حلوه عايزكم تعيشوا معاها
سلمى: ايوه هي عايزانا نعيش معاها علشان تزلني انا و ماما والاده اصلا مش كويسين وانا مستحيل اعيش معاهم أنا معرفش بتكرهني كدا ليه أنا معملتش ليها حاجه 
وليد: اممم علشان انتى احله منها هي كدا العين متبتحبش الي احسن منها 
سلمى ابتسمت
وليد: ايوه كدا اضحكى وفكك منهم وبعدين انتى عندنا محدش هيقرب منك 
رحاب: طاب يلا ياخوي هوينا
وليد: اهويكم اي بس عندك كوتشيتا 
رحاب بحماس: ااه عندي 
وليد قعد على السرير وتربع
: هتيها. 
عند خالد
تقى على السرير بتعب ودموع
: ابني فين يا خالد
خالد اتنهد: قولى الحمدالله انك كويسه. 
تقى: لا انا عايزه ابني يا خالد هتلي ابنى 
خالد باس راسها
: قدر الله وماشاء فعل

تقى بشهقات: ا.. الحمد الله
خالد: يلا يا حبيبتي علشان نمشي 
خالد قومها وسعدها تغير هدومه 
وقابل برا آدم الي ميرال جريت قلتلها بعد ما كان بعيد عنهم
آدم بلهفه: انتى كويسه يا ست الكل حصلك حاجه 
خالد: الحمدلله هي كويسه انزل بس جهز العربيه 
بعيد كان واقف يزيد متابع كل حاجه. 
تقى بهمس: خالد شيلنى انا مش قادره اقف. 
خالد شالها: حاضر 
في بيت زياد 
وليد بضيق: لا بقولكم اي انا تقريباً مبقاش معاي فلوس وهتسلف من الحج
رحاب: انت الي قلت نلعب على فلوس
وليد: كانت شوره منيله يختي وبعدين صحبتك دي بتضحك ليه هي جالها الولاد ولا اي. 
سلمى ضحكت: يلا بس هفجائكم 
وليد: انا مش مطمن... اقولك نكملها لما ابقبض الشهر الجاى
سلمى: لا ونبي اخر مره اخر مره متحركش الى معاي. 
وليد بضيق: طيب يختى. 
سلمى وهي بتلعب
: رحاب شوفي اغله مطعم فيكى يا صعيد وانا عزماكي فيه
وليد: على فكره الفلوس دي حرام وهتنزل تقطع في بطنكم ممكن اسمحكم لو ختوني معاكم
سلمى: كشيت هااات المتين الي معاك
وليد: خدي يا ختي خدي ومش لاعب تانى. 
دخل عليهم زياد
: اي دا انتوا لسه صحين
وليد: بنلعب يا حج
زياد: طاب يلا الفجر بيإذن قوم نصلي وانتوا يا بنات قومه صلوا وناموا الوقت اتأخر 
رحاب: حاضر يا بابا
في اوضت تقى

يزيد دخل بهدوء وقف بعيد شويه 
عن تقى الي  نايمه على السرير.. تقى اول ما شفته عيونها اتملت دموع 
يزيد اتنهد: انتى عارفه ان مكنش قصدي ازقك وبعدين انا لما شفت ميرال جايه من برا كنت هتجنن هي مبتطلعش برا البيت اي حاجه بتعوزها بتجيلي انا عمى او ابوي اي حد بس هي متطلعيش فما بالك لما اشوفها راجعه الساعه 12 تقى عدلت وشها النحيه التانيه
يزيد كمل: لو زعلانه على الطفل يعنى الحج لسه بصحته وتقدروا تجيبوا غيره 
هنا خالد طلع من الحمام وشاف تقى الي عالدله وشه النحيه التانيه وبتعيط
خالد بجمود: على برا هي تعبانه وعايزه تنام. 
يزيد ابتسم بسخريه: حتى انت يا حج على العموم شكرا
يزيد طلع وهو ماشي في الممر في أزازه خبطت في رجله ميل يشوفها اي وكانت العلبه الي وقعت من ميرال
يزيد: معقول دا نفس نوع المخدر الي طلع في التحليل ي.. يعني هي الي بتحطهولي...
ميرال دخلت ورا يزيد اوضته علشان تتخانق معاه بعد الى عمله مع تقى
دخلت ملقيتش حد في لاوضه بس سمعت صوت من الحمام 
ميرال قربت واول ما قربت شافت يزيد بيستفرغ في الحوض وباين عليه التعب
ميرال جريت عليه بلهفه
: يزيد... يزيد انت كويس في اي مالك 

يزيد رفع وشه بتعب
:انا مش كويس يا ميرال 
ميرال برعب: ف.. في دم في الحوض ا. انت
يزيد كان هيقع بس ميرال سندته وطلعت بيه وقعدته على السرير 
ميرال بدموع: انا هروح اقول لعمى
يزيد مسك ايدها: لا يا ميرال متقليش لحد أنا عايزك انتى بس
ميرال بصتله بتردد وحيره
يزيد: انا مش كويس وعايزك جنبي 
ميرال قعدت جنبه وحركت ايده على شعره لحد ما نام
تاني يوم
يزيد و ميرال فتحوا عيونه بنوم لقيوا نفسهم في حض**ن بعض قاموا بخضه ويزيد عدل وشه النحيه التانيه علشان ميرال تظبط نفسها 
ميرال بتوتر: ا.. انا همشي قبل ما حد يصحا ويشوفنا
يزيد: استني دقيقة 
يزيد طلع علبة الدوا
: ميرال هي دي الازازه الي تقى طلبت منك تجبيها
ميرال مسكتها بين اديها
: ايوه هي
يزيد: متاكده 
ميرال: ايوه والله 

يزيد سكت شويه
ميرال:همشي انا 
يزيد ابتسم:ميرال انا نفسي في كيكه بشوكولاته من الى بتعمليها
عند 
ياسين ضحك: بس ازي قدرتي تبدلى الازازيز من غير ما حد يشوفك يا ستى دا كلهم كانوا ملمومين
ام جبل بشر: لاااا عيب ستك دي خبره ومن زمان... ودلوقتي خالد مش طايق يزيد... ويزيد مفكر تقى هي الي بتحط المخد"ر
ياسين بشر: لازم البيت دا يتفرق بإي طريقه.. طيب يا ستى دلوقتي افرض يزيد ورا الازازه لميرال وقالها اذا كانت هي دا الازازا ولا لا
ام جبل: لا شغل دماغك كدا انا بدلت الغلاف بتاع العلب بس تقى مش هتعرف تفرق
ياسين: بس اشمعنا يزيد يا ستى
ام جبل بغل: من 30 سنه ابوك رفع ايده عليا بسبب خالد وحلفت من يومها مش هسكت غير لما خالد يعيش نفس الي عشته من اول ما يزيد بدأ يكبر ويستوعب زرعت كره تقى فيه وهي بقا من غير ما تحس وقعتهم في بعض وخالد كذا مره يرفع ايده على يزيد... ويزيد مفكر تقى هي السبب مستنيا اليوم الى هيرفع فيه يزيد ايده على ابوه وبقا خدت بحقى
ياسين: قريب قريب
في بيت زياد في المطبخ
وليد: صباح الخير يا ست الكل... صباح الخير يا والدى
ريهام بحب: صباح النور يا حبيبي 
وليد: اساعدك في حاجه 
زياد: ايوه اعملى شاى لحد ما امك تجهز لاكل
وليد: حاضر 
في اوضة البنات
رحاب فتحت عنيها بنوم
: الى بيضحك من غير سبب دا
سلمى ابتسمت بخجل
: بس بقا
رحاب: واليد ولا اي
سلمى: من شويه كنت داخله المطبخ اساعد امك لقيت وليد واقف بيعمل شاى لعمى زياد.. عارفه وهو واقف طول بعرض كدا على البوتاجاز بيعمل شاي يخرابي 
رحاب: البنات بتحب واحد هيبه عنده شركه رجل اعمال وانا صحبتي بتحب اخوي علشان دخل المطبخ
سلمى: ايش فهمك انتى في الحب خليكى في دكتور الجامعه بتاعك وبعدين الي ملوش خير في اهله ملوش خير في حد 
رحاب: طاب يختى قومي خلينا نفطر 
في بيت خالد
ميرال بتدى طبق فيه كيكه لخالد
: اتفضل يا عمى
خالد: تسلمى يا حبيبتي...حطيلي طبق لتقى 
ميرال: انا هطلع اوديلها و اودي ليزيد كمان
خالد: اممم ميستهلش على فكره
تقى اتنهدت وخدت طبقين وطلعت
فوق
يزيد قاعد على السرير 
ميرال: اممم مش قاعد معهم تحت ليه
يزيد اتنهد: ما انتى عارفه محدش طيقني فيهم 
ميرال: ما هما معاهم حق الصراحه يا يزيد انت بتعمل معاهم كدا ليه
يزيد: انا تعبان يا تونا تعبان و محدش فهمنى
ميرال سكتت بحزن
يزيد: كل دا ليا امال خليتي اي اللى تحت 
ميرال: لا ما أنا عامله تلات صوانى ويارب يكفوا
يزيد: ومين دافع حقهم 
ميرال: جبتهم من فلوسي عادي
يزيد طلع المحفظه من الدرج بتاعه 
: ما تدفعيش حاجه من حيبك بعد كدا انا الي طلبت تعمليلي يبقا انا الي ادفع
ميرال: بس انا معاي فلوس 
يزيد: امسكى وبلاش صداع 
ميرال خدت الفلوس منه
يزيد: الطبق دا لتقى
ميرال: ايوه

يزيد: هاتى اودهولها انا
ميرال بفرحه: اهو 
يزيد خبطت على باب اوضت تقى
تقى بتعب: ادخلى يا ميرال
يزيد: انا يزيد مش ميرال
تقى: ادخل
يزيد دخل بهدوء
: اخبارك ايه دلوقتي أحسن 
تقى ابتسمت بحب: الحمدالله احسن بكتير
يزيد: ميرال بعتالك دا
تقى خدته منه
يزيد بهدوء: هو انتى كنتي باعته تقى تجبلك اي من الصيدليه
تقى بتوتر: ح.. حاجه يعنى 
يزيد طلع الازازه
: حاجه زي دي يعنى 
تقى بستغراب: اي دا 
يزيد: والله مش عارفه برضو لالزازه دي فيها اي
تقى: لا انا اول مره اشوف اسم الحاجه دي اصلا
يزيد: ازي و ميرال قالت انك بعتيه تجيب لازازه دي
تقى: ايوه انا بعتها تجيب ازازه زي دي بس لا دي اسمها مختلف 
يزيد: امال كنتى بعتاها تجيب اي
تقى: ازازة دوا عديه
يزيد علثمصام انتى بقالك فتره مش بتتصلي ولا بجعتى فلوس دا انا موقف كل شغلي عليكى. 
ام جبل بضيق: اوووف حصلت مشكله هنا ولاز اهتم بيها 
وليد دخل عليها: في حاجه يا ستى
ام جبل: طاب بقولك اي اقفل وانا ص واحد تبعى يكلمك وتفقوا على كل حاجه 
الشخص:والفلوس يا مدام
ام جبل: هبعتهالك 
الشخص: تمام 
ام جبل قفلت مع الشخص
: في حوار كدا عازاك تخلصهولي يا ياسين
ياسين: من عنيا يا ستى خير
ام جبل: في واحد كنت مكلفاه يعمل مشكله لآدم ابن خالد ومقدرتش اكمل معاه هتشوف انت المشكله دي هفهمك كل حاجه ووصلت لفين وانت كما وبذكاءك ممكن توصل المشكله دي لخلاف بين خالد وزياد
ياسين: احكيلي ورسين على الدنيا و متشليش هم انت
غي بيت زياد 
وليد: الشاي يا بابا 
زياد: تسلم
هنا دخلت رحاب و سلمى
رحاب: بقا دكتور طول بعرض بمشي يهد لارض واقف في المطبخ يعمل شاى

ريهام بضيق: الله واكبر الله واكبر خمسه في عنيكى
وليد: ايوه يا ماما خمسى علشان رحاب دي عينه وحشه 
سلمى برقه: صباح الخير 
زياد:صباح النور 
وريهام بحب: صباح النور يا حبيبتي... تعالى يا رحاب حطي الفطار لابوكى واخوكي وانا هجهز لينا
وليد: طاب ليا يا ماما نا ناكل كلنا سوى
زياد قام: تعاله يا زفت معاي 
زياد طلع و وليد وراه وقعدوا في الصاله
ورحاب جبتلهم الفطار
رحاب: حاجه تاني يا بابا
زياد: لا يا حبيبتي روحى افطرى 
وليد: طاب وليه البهدله دي ما  كلنا قعدنا كلنا سوى
زياد: الكلام دا مش عندنا ومش اصولنا يا وليد لما يبقا فيه حرمه غريبه في البيت المفروض انت تسيب البيت خالص علشان هي تاخد رحتها
وليد: احم ماشي يا حج
قدام بيت 
ساره على الفون
: ايوه اهو لسه واصله 
شخص: اوعى حب ليه ينسبكى انت جايه تعملى ايه
ساره اتنهدت: انا عارفه كويس يا أم جبل... 
وليد: خير يا يا ساره في حاجه في المستشفى 
ساره: مفيش يا دكتور وليد يعني انا كنت جايه زياره عند جدي هنا في الصعيد وقلت اجى اشوف حضرتك
وليد: منوره طبعا يا ساره
ساره: اخبارك ايه يا دكتور حضرتك طولت هنا 
وليد: الحمدلله بس هو الحج اصر عليا اقعد في البلد شويه معاه
زياد: انتى هنا من عندنا يعنى يا ساره

ساره: لا انا من سوهاج يا عمى بس قريب عليكم يعنى 
ريهام: طاب انتى خلاص مش هتمشي من هنا غير لما تتعشي معانا
في المطبخ 
سلمى: سامعه امك بتقولها تتعشي معانا والله كمان تقله تعيش معاناا... شايفه شايفه اخوكي بيبصلها ازي
رحاب: اسكتي بقا خلينا نعرف مين دي
في بيت خالد 
تقى نايمه على السرير بتعب
: ادخل
ميرال دخلت وهي شايله صنيه
: مساء الفل يا جميل اخبارك ايه دلوقتي 
تقى ابتسمت: الحمدلله احسن
ميرال: خالودا عنده شغل مشي وقلي اجبلك لاكل دا 
تقى:حطى لاكل وتعالي يا ميرال
ميرال حطت لاكل وقعتدت
: خير في حاجه يا مرات عمى
تقى: كنتي بتعملى اي طول اليل في اوضت يزيد يا ميرال 
ميرال: لا بقا دا انتوا عيله عليها جن بجد شفتيني منين وانتى اليوم كله نايمه على السرير 
تقى: انا مسفتكيش خالد هو الى شافك
ميرال بخوف: وقال اي 
تقى: قال ما دام هي داخله بمزاجه هي حره وانا حزرته قبل كدا
ميرال: والله يزيد كان تعبان و
تقى بضيق: تعبان ماله يعنى مكان جاي يسئل  وستجوب ومكنش فيه حاجه... 
ميرال بدموع: لا هو كان تعبان بجد انتى متعرفيش حاجه عن يزيد 
تقى: يزيد ميتحبش يزيد مريض محتاج يتعالج يا ميرال
ميرال بنهيار: بس انا بحبه يا مرات عمى بحبه
تقى: صدقيني تصرفات يزيد دي مش معقوله تكون تصرفات إنسان عاقل يعنى بعد العمر الي ضحيته ليه يطلع بيكرهني كدا ديما مسوح في دنيا تاني دا مش انسان عاقل
ميرال مسحت بدموعه: انا هقوم 
في اوضت يزيد 
وهو كان واقف في البلكونة 
ميرال: اخبارك اي دلوقتي 
 يزيد لف ليها
: اهو الحمدلله أحسن 

ميرال: بقولك اي مش هتصالح مرات عمى برضو انت كنت قاسي معاه 
يزيد: انا قاسي... طاب دا انا حتى ما بيهنش عليا اكل البسكوته ناشفه.... بسقيه في الشاي علشان تطرا.... 
ميرال ضحكت: والله
يزيد: بيقولوال الي عنيهم سود بيبقا حنينين اوي 
ميرال: دا مين الي قال كدا!!! 
يزيد: أنا 
ميرال ضحكت: طاب هو أنا بنسبه ليك اي يا حنين
يزيد: انت الحاجه الحلوه الي فيها يا ميرال...انتى الميه الي بشربها بعد يوم متعب من الصيام انتى لاكله الحلوه الي بفضل ابصله بس مش هينفع اكلها غير بعد العشاء...كل التوهان الي في حياتى دا مش هينتهي غير لما احط راسي في حضنك 
ميرال ابتسمت بخجل 
يزيد: بقولك اي تيجي تروحي معاي مشوار 
ميرال: هتروح فين وبعدين بابا مش هيرضا
يزيد: امم هنلف شويه بالعربيه وجبل سبيه عليا
ميرال: تمام هروح البس
ميرال مشيت ويزيد اتصل بحد
: جهز كل حاجه انا جاي
في اوضت ام جبل 
وليد: طاب وهنعمل اي دلوقتي انا سمعته وهو متاكدا
ام جبل: مش عارف مش عارف انا كنت مفكره لما يشوفه انه نفس العلبه الي كانت مع ميرال هيتاكد انها هي ويسكت بس دا دماغه سم 
وليد: ومين يفكر يعنى انه ممكن يخد الازازه المعمل علشان يعرف نوع الحبوب الي جوها اي حد كان هيتاكد من الغلاف وخلاص
ام جبل: طاب مفيش طريقه نقدر نبدل الحبوب الي معاه بالي معاي
وليد: العلبه في جيبه ومش هنقدر
ام وليد: دي تبقا وقعه بطين يزيد دا زكي ولو عرف ان تقى ملهاش دخل في المخدر والمهد الي بياخده هيفضل وراه لحد ما يعرف مين السبب
وليد: مش عارف يا ستي مش عارف 
ام جبل: احنا خلاص اتكشفنا وراحت علينا
عند يزيد و ميرال
ميرال: هو انت جبتنا هنا ليه
يزيد: تعالي بس هوريكي حقيقت تقى
ميرال: حقيقه اي انا مش فاهمه حاجه 
هنا طلع دكتور 
يزيد: هاا يا دكتور
ميرال: زي ما متوقع حضرتك العلبه فعلاً الي جواه غير الى على الغلاف خالص
يزيد بص لميرال: واي الي جواه
الدكتور: مخدر و مهدأت نفس الي لقنها في عينة الدم... ورجع اقولك تاني يا يزيد... المخد كان بيتاخد على جرعات من زمان كمان ودا تقريباً اثر على الكبد لا ومش بس دا كمان احتمال كبير يكون هو السبب في تقلباتك المزاجيه وانفصالك عن العالم لانه بيتعب الاعصاب جامد
ميرال بدموع: ي.. يعنى الدم... احنا لازم نروح عند دكتور دلوقتي 
يزيد: اهدي مفيش حاجه. 
ميرال بدموع اغر: كل دا فيك وانا معرفش حرام علك انت ليه عايز تتعب قلبي
يزيد: تعالى بس هنكلم في العربيه
في بيت خالد
تقى على التلفون بتوتر
: اسمع اكيد هو مش هيسكت وهيدور وراي تاني لو جالك الصيدليا قله ان ميرال اشترت برشام صداع
الشخص: حاضر يا مدام بس زي ما قلتلك حبيه بعد الغدا وحده بعد العشاء وهتشوفي التاثير علطول 
تقى: طيب اقفل اقفل
خالد طلع من الحمام بصلها بستغرابي
: كنتي بتكلمي مين

تقى: ميرال انت عارف طلعت مع يزيد وانا الصراحه مضمنش ابنك
خالد نام جنبها على السرير وتنهد
: انا عارف أن الي بنعمله مع يزيد غلط بس لازم نشد عليه شويه بدل جو المظلموم الي عايش فيه دا انا نفسي يبقا احسن حد في الدنيا ويرجعلنا زي زمان 
تقى بشرود: إن شاءلله هيرجع.
في اوضت ام جبل 
وليد: خلاص يا ستى حصل الي حصل
ام جبل بزعيق: انت عارف يعنى اي عرف ان تقى مظلومه بعني تعبي و شقاي 25 سنه ضاع افهم بقا
ساره علي الباب: قصدك علشان دول
وليد و ام جبل بصوا على الباب 
وليد همس بستغراب: ساره..

باقي الفصل الثلاثين
اسفه يا حماعه على الخبطه الي حصلت الفصل الي فات بس كتبت وليد بلغلط دل ياسين
في العربيه
يزيد: من صغرى وانا بحس اني تعبان و مرهق في مره تعبت جامد وخالد خدني عند الدكتور وقله ضعف عادي وعطاني مقويات و فيتامينات طبعاً الموضوع عدا عادي و خالد نسي شويه شويه التعب بقا  يَزِيِد بس كان نفسي مش جسدي كنت بتعصب بسرعه بحب اقعد لوحدي مش طايق كدا كبرت والمرض دا كبر معاي بس اطور وتجهت لحاجات تانيه كانت اول حاجه غريبه عليا اعملها وانا في تالته ثانوي عرفت بنات كتير وفي اوله كليه كانت اول مره اخرج مع صحابي وبقا كانت سهر وبنات وحاجات تانيه مش لازم تعرفيه... بعد فترت ضياع مش هكدب تقى كانت جنبي فيها بس كنت بصده علطول وياما خالد زعق فيا وضربني بسببها 
ميرال بدموع: لا مش بسببها انت كنت بزعق فيها وعمى خالد كان بيضايق
يزيد اتنهد: اول ما خلصت كليه رجعت تاني لاوضه والوحده بس الفتره لاخير كنت حاسس بتعب وكلت اكيد كل التوهان والتعب الي انا فيه مش طبيعى عملت تحاليل ودكتور قلي زي ما سمعتي طبعا اول حد شكيت فيه تقى هي الي بتعملى لاكل  كل حاجه انا ركزت شويه وفعلا لحظت طعم الحاجه الي بتجيبه هي مختلف وجبتك هنا علشان تعرفي حققتها
ميرال بدموع: مرات عمى متعملش كدا يا يزيد تقى بتحبك
يزيد ابتسم: طاب انتى بتعيطي ليه دلوقتي 
ميرال: يزيد احنا لازم نروح عند الدكتور دلوقتي انت مسمعتوش قال اي المخدر البي كنت بتاخده ممكن ياثر على الكبد وانت كنت بترجع دم امبارح 
يزيد: مره تاني احنا اتاخرنا دلوقتي 
ميرال: يزيد بالله عليك نروح عند الدكتور نطمن وبعدين نرجع انا هموت لو طلع عندك حاجه 
يزيد اتنهد: ايوه يا ميرال زي ما قال الدكتور المخدر دا ماثر على الكبد وهو السبب في الدم وانا حاليا بتعالج باخد علاج ولو محبش نتيجه هعمل عمليه
ميرال بدموع اغز: انا بكرهك يا يزيد بكرهك انت كل حاجه بتخبيه و مبتقلش لحد حرام عليك هتفضل لحد امتى كدا
يزيد: طب انتى بتعيطي ليه دلوقتي 
ميرال: روحني يا يزيد. 
يزيد: هجبلك حاجه تكليها و
ميرال بدموع: روحني 
في بيت خالد 
ميرال دخلت تجرى على اوضتها
يزيد: اي دا وليد هنااا منور 
وليد قام: ست الكل جات تشوف والدتك علشان موضوع اتسقيط دا و الحج جه يشوف عمى خالد
يزيد بستغراب: ومين دي انت عرفتها منين
وليد: ساره شغالها معاي في المستشفى 
يزيد: ااه... طاب انت عارف ان البت دي الجو بتاع ياسين 
وليد: ساره
يزيد: ايوه يا خوى ساره
وليد: طاب بقولك اي تعاله انا عايزك
يزيد: شقتي الي في البيت التاني ولا اوضتى فوق
وليد: لا تعاله فوق 

زيد دخل وكانت قاعده وعد ورحاب و ساره معاهم
يزيد: سلام عليكم...يزيد حب يضايق ياسين بص لساره... ازيك يا أنسه ساره
ياسين بضيق: متشوف يا يزيد رايح فين 
يزيد بتلاعب: طالع علشان وليد عايزني في شغل بس نزلك تاني 
يزيد و وليد طلعوا وي ياسين قام ودخل اوضت ميرال لقيها بتعيط قعد جبها 
ياسين: الدكتور قلكم اي 
ميرال: قل انه المخدر اثر على الكبد 
ياسين خدها في خضنه
: خلاص طيب هيبقا كويس
ميرال بدموع: انا خايفه عليه اوي يا ياسين 
ياسين: طاب اتكسفي منى طيب انا راجل صعيدي ودمي حامى المفروض اخلص عليكي دلوقتي 
ميرال: انا هموت لو جرتله حاجه ا.. انا بحبه
ياسين: انا مش عارف حبيتي فيه اي دا... دا محتاج يتعالج اصلا 
ميرال بعدت عن حضته
: هو فعلاً يزيد عنده اطربات نفسيه و مجنون شويه بس ولله طيب 
ياسين اتنهد: عارف علشان كدا بساعده
ميرال: طاب انت مقدرتش تعرف نوع المخدر الي بتحطه ستى
ياسين: للاسف مش عارفه اوقعه
ميرال بحزن: مكناش اصدق في يوم ان ستي تطلع كدا
ياسين: ولا انا والله بس كويس اني سمعتها وهي ببتكلم و دورت وراه... هي بس مش هتسكت على كدا دي ناويه توقع عمى زياد وعمي خالد عن طريق رحاب وآدم
ميرال: منها لله منها لله على الي عملاه فينا دي مش أنسان دي تستاهل الحرق
ياسين: انا لسه بحاول معاه وإن شاءلله خير
ميرال: إن شاءلله 
ياسين: بقولك اي هو يزيد بيتعالج من مرض الكبد
ميرال: قلي انه بيتعالج وبياخد دوا بس عرفه كداب يزيد تايه ومش عارفه يعمل اي و انا بحاول اضغط عليه بس هو راسه ناشفه 
ياسين: منها لله ستى 
ميرال: هي مش البنت الي برا دي ساره حبيبتك 
ياسين: ايوه مره كنت بكلمه ولما ستى عرفت انها شغاله مع وليد قلتلي لازم نستغل الموضوع دا وتصلت بيها امبارح تيجي بإي حاجه 
ميرال: إن شاءلله هنكشف ستى ونعرف علاج يزيد ونجوزكم
على الباب برا 
ام جبل بغل: ااه يولاد الكلب ايش حال ان مكنتش بعمل كل دا علشانكم وعلشان ابوكم
ام جبل مشيت اول ما لمحت ساره جايه مع رحاب 
رحاب خبطت 
ميرال مسحت دموعه
: ادخل
دخلت ساره ورحاب
ساره: بعد اذنك يا ياسين ممكن توصلني علشان وليد عنده شغل 
وليد: طبعا طبعا روحي انتى يا رحاب وانا هوصلها
رحاب: طيب
اول ما رحاب مشيت
ياسين حضن ساره
ياسين: وحشتيني يا حبيبتي 
ساره زقته
: انا قلتلك اي ميت مره 
ياسين: خلاص بقا متتقمصيش بس وحشتيني
ميرال: ازيك يا ساره انا ميرال اخت ياسين الي بتكلمك على التلفون 
ساره: ازيك يا ميرال
عند ام جبل
: والله ما هرحم حد وهحرق قلبكم كلكم احتى انتوا يلا ولاد ابني... 
في اوضت تقي قاعد هي و ريهام
تقى: بقولك اي عايزاكي  تشفيلي عريس لميرال باي طريقه
ريهام بستغراب: بس ميرال مخطوبه ليزيد و
تقى قطعها: لا مش مخطوبه لحد ومحدش قعد مع ابوها ولا اتفق معاه ولا عملنا خطوبه تبقا مخطوبه منين
ريهام: بس البلد كلها عارفه انها ليزيد... تقى مالك في انتى مكنتيش كدا يزيد دا كان روحك

تقى: يزيد مبقاش زي لاول انا بحبه وكل حاجه بس عايزه اطلعه من دور الوهم والمظلوم الي عايش فيه حياته بتروح منه وهو مش محدد ولا خيار فيها
ريهام ضحكت: كفايه محدد ان ميرال مراته
تقى: بس هي دى الحاجه الوحيده الي محددها
في اوضت يزيد
وليد: مش هتتعالج برضو 
يزيد: يا وليد متصدعنيش الموضوع مش مستاهل 
وليد: انت عبيط يابني بقالك اكتر من 16 سنه بتشرب كحل و مهداءات ومخدر وتقلي مش مستاهله دي كل اعضاء جسمك اتهرت
يزيد: انا مش فايق وتعبان يا وليد ومش طايق نفسي ولا طايق حد
وليد: تعرف انت تستاهل والبت ميرال دي خساره فيك ويارب تموت وهتجوزها انا
يزيد بحددده: يااا زفت اعدل كلامك 
وليد: اعملك اي ما انت الي عيل وسخ 
يزيد: بقولك اي غور انزل وسيبني اتخمد 
وليد: يارب السقف يقع عليك ونخلص منك ومن برودك
يزيد: يارب العربيه تتقلب بيك وانت مروح
تحت
خالد: انا تعبت يا زياد مش عارف اعمل اي معاه تقى قالت لازم نوريه ان حياته كدا بضيع هو بيحب ميرال لا مش بيحبها بس دا بيعشقها مجنون بيها بس لحد دلوقتي مخدش خطوه ولا اتقدملها الي يشوفه يقول اول ما تتم ال 18 هبكتب عليها بس هي تمت ال 21 و مخدش خطوه 
زياد: مراتك معها حق هو محتاج يفوق من الدومه الي هو فيها حسسه ان ميرال هتروح منه حسسه ام كل حاجه هضيع من حياته حتى انت يا خالد... انت هتقسا عليه شويه بس علشان مصلحته
دخل عليهم جبل
جبل: منور يا زياد اخبارك ايه 
زياد: الحمدلله بخير يا جبل انت كيفك
جبل: الحمدلله بخير

فوق في اوضت ام جبل
ام جبل بشر: اسمع انت تقول طلع من الحوار دا  خالص وتشوفي حد تاني غيرك وتبعتلي اي حاجه من الصيداليا تخدر مش تخدره كله بس يبقا صاحي شويه... وكمان شفلك شقه مفروشه وبت الي هبعتهالك عايزك تبهدلها وكل وليه حسابه برضو 
تحت
جبل: خير يا يزيد في حاجه 
يزيد فضل ساكت شويه وبعدين اتكلم
: انا طالب اي ميرال وعايز اتجوزها
خالد ابتسمت بسخريه
: اخير نطق... كمل بصوت عالى... بس احنا معندناش بنات لجواز
يزيد وجه كلامه جبل
: قلت اي يا عمى جبل
خالد: واد اخوي ملهش كلمه من بعدي وانا خلاص قلت الي عندي 
جبل بص لخالد وحس ان فيه حاجه 
جبل: الي يشوفه خالد
هنا طلعت ميرال والدموع مغرقه وشها
: بس انا عايزه يا بابا وبحبه
خالد: وانا قلت لا يا ميرال هتكسري كلمتى 
ميرال: انا بحبه وعايزه و محدش يقدر يجربني على حاجه ولو موفقتوش ههرب معاه 
خالد بحده: ميرال ادخلي جوه
يزيد وقف: متزعقش فيها كدا
خالد: اسمع انت مش هتتجوزها ولا هتتجوز غيرها الا لما تتعدل وتعدل حياتك الي انت مش عرفلها وش من ضهر دي... تقدر تقولي بشتغل اي بتنام الفجر تصحا المغرب.... كل ميت سنه بتعمل حاجه على الخفافى... مش هكدب انت كنت بتشتغل زمان بس دلوقتي ولا شغل ولا عارف تتعامل مع الناس لما تعرف تتعامل مع الخلق الي حوليك هجوزهالك ولا اجوزهالك دلوقتي وبعد يومين الاقيها راجعه لابوها مطلقه... علشان تشوف يزيد على حقيته بقا هتشوف يزيد الي بيتعصب علشان لاكل اتاخر شويه... يزيد الي يعرف بنات بعدد شعر راسه  يزيد الي بيكسر لاوضه كلها لما تجيله نوبه من نوباتك ولا مفكرني انى معرفش... 

يزيد قرب منه بغضب: انت عايز مني اي ما تبعد عني بقا انت السبب في كل الي انا فيه ليه موقفتش جبني اول ما لقيتني ببعد ليه بتسيبني لما ابقا محتاجك ولا هقول اي بقا كفايه عليك هي وابنها... ما هي بتجرى على حضنك وتعيطلك يزيد عمل يزيد سوا لكن آدم دا ابنها يعمل الي هو عايزه 
خالد ضربه قلم: اطلع برا يزيد و مشفش، وشك هنا تاني... و ميرال انا هجوزها لادم الي كايدك كدا 
يزيد بتحدي: اقسم بالله لو هتحدا البيت كله وانت اولهم هي مش هتبقا غير ليا دي الحاجه الوحيده الي ممنوع حد يقربلها الحاجه الوحيده الي ملكي وبتاعتي 
وسابه ومشي 
ميرال جريت وراه 
ميرال بدموع: يزيد انت رايح فين 
يزيد: سيبهاله خليه يجبع بيها هي وهو
ميرال: ونبي يا يزيد خليك متمشيش... يززززيد
يزيد مشي وميرال وقعت على لارض بنهيار
خالد بعصبيه: دي هبت منه خالص دا ناقص يرفع ايده عليا.... كل حاجه تقابله يهرب منها هيفضل طول عمره جبان 
ميرال مسحت دموعه وقامت
: حرام عليك انت بتعمل كدا ليه انت بتفرق بين يزيد و آدم وهو مش كداب 
خالد: يزيد دا روحي حته مني وعمره ما فرقت بينه وبين آدم بس هو الي بتصرفاته كان بيبعد وآدم كان صغير وبيحتاج اهتمام اكتر 
ميرال: طيب ما تجرب تقرب منه تاني حاول معه يا عمى 
خالد: يزيد محتاج دكتور 
ميرال: يزيد محتاجكم انتوا مش محتاج دكتور اقفوا جنبوا حتى لو هو رفص حتى لو هو مش عايزكم بس خليكم جنبه.. 
خالد: ميرال روحى على اوضتك
ميرال: تصدق يزيد عنه حق يكرهك
جبل بحده: ميراااال دا جدك 
ميرال سبتهم ومشيت 
خالد قعد بتعب

: انا تعبت ومش عارف اعمل اي
في بيت زياد 
زياد: تعالي يا سلمى عايز اتكلم معاكى 
سلمى: خير يا عمى زياد في حاجه. 
زياد: دلوقتي انا اتكلمت مع عمك وهددته انه يديكي مراثك انتى وامك و ميقربش منكم ولا انا الي هقفله... وهو قعد يبجح قال انه مش هديكم ميراثكم بس لما قلتله هجبلك الحكومه خاف وقلي عايز يتكلم معاكي في لاول 
وليد دخل عليهم
: وليه ميجيش هو هي مش هتطلع من هنا ايش ضمنا عايز منها اي 
زياد بخبث: طاب متروح معاها 
وليد: طاب تمام اذا كان كده قومي البسي خلينا نروح وانا هروح البس
وليد قام ودخل اوضته
زياد: بيحبك على فكره
سلمى: و انا ك.. سلمى لاحظت نفسها هي مع معين وسكتت بكسوف 
زياد ضحك: متتكسفيش انا عارف انك بتحبيه على فكره وهو بيحبك بس لسه بيتاكد من مشاعره
سلمى بتوتر: ا انا هقوم اجهز
عند يزيد في شقه ما نايم على السرير تلفونه رن
يزيد رن بس مسمعش غير صوت شهقات
يزيد: هتقولي حاجه ولا لا علشان عايز انام
ميرال بدموع: انت انسان بارد وغلس و مستفز
يزيد بتلاعب: وقمر وحلو وبتحبيني صح. 
ميرال: للاسف ايوه

يزيد: للاسف اي هو انتى تطولي 
ميرال: انا غلطانه اني كلمتك ومش بحبك وهتجوز آدم زي مقال عمرى
يزيد بغضب وصوت عاليى
: ميراااااال اخرسي 
ميرال بتوتر: ا... انا كنت بهزر
يزيد: وانا معنديش هزار في الموضوع دا فاهمه انتى بتاعتي وملكي ومتجبيش سيرت راجل على لسانك حتى لو اخوي انا غيرتي عميه وبذات عليكي 
ميرال: خلاص سكت اهو
يزيد اتنهد: انتى كنتى هتهربي معاي بجد يا ميرال
ميرال: لا بس كنت بهددهم يعنى... كملت بخجل... بس انا مستحيل اتجوز غيرك
يزيد ابتسم: ايوه كدا هي دي ميرال الي ربيتها ما بتعملش الغلط
ميرال: انت قاعد فين دلوقتي طيب
يزيد: شقه بتاعتي كنت مشتريها زمان 
ميرال: وكنت بتجيب فيها بنات
يزيد: اقفلي يا ميرال دلوقتي عندي مكالمه تاني 
في اوضت تقى  
تقى: في اي يا خالد مالك انت كويس
خالد بتعب: انا ضربت يزيد وزعطه من البيت 
تقى شهقت: يا مصيبتي حصل اي
خالد: جه اتقدم لميرال وانا خفت عليها دي بنتى قبل ما تكون بت جبل... ميرال صعبان عليها بس لكن لو اتعملت معاه و مع نوباته مش هتقدر تكمل انا خايف عليها والله وبحاول اخلي ميرال تكون السبب في صلح حال يزيد 
تقى اتنهد: خالد طيب ليه منجربش نجوزهاله يمكن هي الي تصلح حاله
خالد: انتى شايفه كدا
تقى: انزل اسال ميرال لو هي هتوافق تستحمله جوزهاله ويمكن تبقا هي سبب صلح حاله
خالد: انا بس عايز اعرف ليه الكره والحقد الي شايله من قبالك دا انتي بتحبيه اكتر من آدم 
تقى: ربنا يهديه وصلح حاله 
خالد: قومي البسي حاجه خلينا ننزل لميرال نتكلم معاها. 
في شقت يزيد 
الباب خبط وقام فتح وكان آدم
يزيد: عايز اي 

آدم دخل: جيت اقعد معاك اسليك 
يزيد: طاب ادخل اعملنا حاجه نكلها 
آدم: والله حد قلك الخدامه الي جبهالك ابوك 
يزيد: انزل هتنلنا اكل طيب انا جعان ومكسل انزل
آدم: انت عيل رخم بجد اي الي عملته مع ابوك دا
يزيد: و مسألتش ابوك عمل اي 
آدم: يا يزيد انت الي دماغك مش معانا انا ولا مره شفتك قاعد معانا لما بنتجمع وكرهك لامي دي بتحبك اكتر مني والله 
يزيد: في حاجات انت مش فهمه يا آدم وخليك بعيد أحسن 
آدم: طاب فهمني يا يزيد انا حاسس ان فيه حاجه غلط 
يزيد: اتعشيت
آدم اتنهد: لا 
يزيد: امال كنت فين 
آدم: يعنى اناوك وصلت لحد بيت عمى زياد ورجعت تاني 
يزيد: رجعت ليه كنت رايح علشان رحاب صح. 
آدم: ايوه كنت رايح اكلم عمى زياد بس لما اتصلوا بيا وقلولي على المشكله رجعت علطول 
يزيد: هقوم اعملك حاجه تكلها 
في اوضت ميرال 
ياسين: طاب انتى رايك نقول عمى خالد وهو يتصرف معاها
ميرال: انا ميهمنيش عمى خالد كل الي يهمنى اصلح علاقت يزيد بامه وابوه 
ياسين: طاب ودي نعملها ازي
ميرال: انت وصلت معاها لحد فين
ياسين: مش عارف بس متغيره كدا وبطلت تحكيلي ولا تطلب منى حاجه 
ميرال: لتكون عرفت حاجه 
ياسين: مش عارف والله 
دخلت عليهم وعد
وعد: خدوا يا حبايبي العصير دا 
ميرال: تسلمي يا ماما
وعد: هاا بتخططوا ليه انتوا لاتنين
ياسين: مفيش يا امي بنتكلم عادي 
وعد: والله انا بستغربك يا ياسين يعنى لو حد تاني سمع اخته بتقول ههرب مع حد وسيب البيت كان حبسها ومخلهاش تطلع
ياسين بحنيه: علشان ميرال متعملش كدا هي بتهددكم بس 
دخل عليهم تقى و خالد
خالد: ممكن تسبونا لوحدنا شويه 
وعد وياسين طلعوا
وخالد قعد جنبها وتكلم بحنيه
خالد: كلمتيه
ميرال بتوتر: مين
خالد: يزيد يا ميرال يزيد 
ميرال: ايوه
خالد: وهو فين دلوقتي 
ميرال: في شقته 
خالد : ميرال انتى متاكده انت تقدرى تكملي مع يزيد انت عارفه طبعه ونظامه
ميرال: ايوه عارفه كل حاجه وعايزه برضوا
تقى: احنا عايزينك تسعدينا يا ميرال نفسي ابني يرجع لحضني
ميرال: ودي اول حاجه هعملها إن شاءلله يزيد هيرجع زي زمان بس محتاجكم جنبه
خالد اتنهد: طاب اتصلي بيه
عند يزيد 
يزيد: آدم تلفونك بيرن
آدم من المطبخ: دقيقه وجاي
يزيد مسك التلفون بضيق علشان يوطيه بس شاف رقم ميرال
آدم طلع 
: مين الي بيرن

يزيد: دا رقم ميرال صح
آدم بتوتر: لا مش رقمها يمكن شبه 
يزيد: انا متاكد انه رقمها و
يزيد فونه رن ورد
يزيد: ايوه يا ميرال انتى
يزيد سمع صوت خالد الي باين عليه التعب
: مش هترجع
يزيد: انا مرتاح هنا
خالد: تعاله هعملك الي انت عايزه وهجوزهالك
يزيد: انا كدا كدا هتجوزها
آدم: همشي انا يا يزيد دلوقتي عندي مشوار مهم
خالد: طاب تعاله و متتعبش قلبي 
يزيد قفل مع خالد وبص قدامه بشرود
في بيت خالد
ميرال كانت طالعه عند امها حست بدوخه وانها هتقع
ام جبل طلعت من ورا الباب فجاء وبتسمت بشر
: على مهلك يا حبيبتي هتقع...
عند عم سلمي 
عم سلمى: مش هتاخدي قراط واحد من ارض ابوكي غير لما تتجوزي واحد من ولدي
سلمى: انا مستحيل اتجوز واحد من ولادك و
وليد رفع حاجبه: استني انتى يا سلمى هي عافيه ولا اي
عم سلمي: ايوه عافيه ولي عندي قلتله
وليد: اسمع طيب الي عندي انا... انا هتجوزها و ميراثه هتاخد غصبن عنك او برضاك وكتب كتابي عليها بعد يومين متنساش علشان انت هتبقا الشاهد 
عم سلمى: ما هي فاجره وتفضل الغريب على ولاد عمها عادي
وليد: دي اشرف منك ومن الف زيك يا وسخ... يلا يا سلمي
سلمى قامت معه والدموع في عنيها 
في العربيه 
سلمى بحزن: مكنش في داعى تعمل كدا على فكره
وليد: اعمل اي
سلمي: الكلام الي قلتله لعمي مكنش في

 داعى تقله علشان يخاف
وليد: بس انا مقلتلوش كدا علشان يخاف انا قبل ما ارحله قولت لوالادي و امك اني هطلبك منه بس هو الي عصبني فطلبتك بطريقه دي
سلمي بخجل: بس.. يعنى انت ما بتحبنيش
وليد: سلمى انا لسه موصلتش لمرحلت الحب بس انا معجب بيكى وعايزك وانت بنت كويسه ومناسبه علشان كدا عايزك يا سلمي قلتي اي
سلمى: وصلنا
وليد ضحك: ماشي
في بيت خالد 
ام جبل بشر: على مهلك يا حبيبي تعالي ادخلك اوضتك
ام جبل اتجهت بيها لاوضة آدم 
ميرال بدوخه وتعب
: ميه.. عايزه تشرب ميه
ام جبل نيمته في سرير آدم وهي بتبص على الحمام بتوتر
ام جبل: هششش هجبلك تشربي بس اسكتي
ام جبل قلعتها هدومها بسرعه وسبتها في لاوضه وطلعت وهي بتراقب كل حاجه 
آدم طلع من الحمام بينشف شعره قرب من السرير بستغراب لما شاف ميرال 
آدم: ميرال... بتعملي اي هنا... قرب منها وفضل يخبط على وشها.. ميرال ميرال فوقي انتى جيتي هنا ازي 
تحت يزيد دخل البيت وطلع على فوق وهو ناوي يتكلم مع آدم
ام جبل بشر: في الوقت
يزيد طلع على فوق ودخل اوضه آدم شافه هو وميرال
ميرال بتعب: عايزه اشرب 
آدم: طيب دقيقه هجبلك ميه 
يزيد بجنون وصوت عالى
: ااااانت بتعمل يا ابن الكلب 
ميرال فاقت وهي بتشهق شدت عليها الغطاء وهمست
: يزيد 
آدم بعد بخوف 
: ي.. يزيد افهمني انا.. ا.. 
يزيد مسكه من هدومه وشده من دراعه وطلع بيه برا لاوضه رماه على لارض وهجم عليه 
يزيد: موتك على ايدي النهارده يابن الكلب 
ونزل فيه ضرب
خالد طلع على الصوت والبيت كله تقريباً 
خالد بحده: في اي 
بس يزيد زي ما هو مش راضي يبعد عن آدم
يزيد: هقتلك... هقتلك والله مش هتعيش دقيقه تاني 
خالد و جبل وكمان ياسين قربوا من يزيد يبعدوه عن آدم بعدوه عنه بصعوبه
تقى جريت تقوم آدم هي ووعد 

خالد ضربه قلم وزقه لورا 
: انت اي خلاص هبت منك خالص ولا ملكش كبير يحكمك
يزيد بصله بغل وزقه
:ابعد عني
خالد رجع لورا من اثار الزقه بس جبل مسكه قبل ما يقع
يزيد رجع لادم علشان يضربه 
خالد بص ليزيد بنكسار ودخل اوضته 
ام جبل بفرحه وشامته من ورا باب اوضتها متابعه كل حاجه
:كدا ابقا شفيت غليلي منك يا خالد 
تقى جريت على يزيد
تقى: ابوس ايدك يا يزيد ابعد عنه حرام عليك هيموت في ايدك 
يزيد بغصب: غوري من وشي انتى كمان 
جبل وياسين مسكوا يزيد قبل ما يقرب من آدم تاني 
جبل: دخلوا آدم جوه بسرعه 
يزيد: سيبني يااا عمى والله لقتله 
جبل: اهدي يا يزيد وفهمني في اي  
يزيد سابهم ورجع لاوضة آدم ميرال كانت لبست هدومها وقعد على السرير ضامه نفسها بخوف 
يزيد مسكها من شعرها وضربه قلم 
ياسين بحده: انت بتعمل يا زفت شكلك اتجننت 
يزيد سابهم ومشي طلع من البيت كله 
في اوضت خالد
تقى بدموع: انت كويس يا حبيبي 
آدم بوجع حطط ايده على خده 
: انا كويس يا امي 
تقى: دا انت وشك مفهش حته سليمه
آدم: والله كويس
تقى: اي الي حصل بظبط علشان يعمل كل دا
آدم: قومي شوفي الحج بس علشان شكله مش كويس
تقى قامت من جنب آدم وراحت قعدت جنب خالد الي حاطط وشه بين اديه
تقى برقه: انت كويس 
خالد: الظاهر انى كبرت وعجزت و مبقتش حمل عيال وتربيتهم 
تقى خدته في حضنها
: حقك عليا انا يا حبيبي 
خالد: بعد العمر دا كله حتت عيل يمد ايده عليا
تقى: معلش احنا ما نعرفش حصل اي ولا اي الي خلاه يعمل كدا
خالد بعد عن حضنه 
: هنزل اتمشي تحت شويه حاسس انى مخنوق
خالد اتجه لبرا 
آدم: انزلي وراه متسبهوش
تقي نزلت ورا خالد 
تحت في اوضت مرال
جبل وعد ياسين قعدين و ميرال وسطهم بتحكيلهم الي حصل
ميرال: انا كنت طالعه فوق لامي وحسيت بدوخه غريبه وفاكره إن ستى سندتني معرفش دخلتني اوضت مين
وعد بصت لجبل
جبل: لا طبعا امى متعملش كدا هي بطلت من زمان وبقيت كويسه

ياسين: لا امك مش كويسه وهي السبب في دا كله... دي بتحطت ليزيد مخدر في القهوه بتاعته وبقا عنده مرض بسببها غير انها السبب في كره يزيد لابوه ولتقى
وليد بحده: ياااسين
ياسين: انا مش بكدا انا بقول الحقيقه... وانا مره سمعته في التلفون بتكلم شخص وبتفق معاه يزيد رحاب ويوقع عمى خالد في عمى زياد وعملت نفسي بكرهم انا كمان وعايز انتقم منهم وتفقت معاه بس كشفتني وبطلت تحكيلي على حاجه 
ياسين حس ان في حركه عند الباب 
قرب من جبل وهسله
: اضربني بالقلم دلوقتي وزعق فيا علشان هي واقفه ورا الباب وهسمعك الدليل الي يثبت انها عملت كدا بجد... وبعد 
جبل ضربه بالقلم بجد
: ولاد احترم نفسك انا امي مستحيل تعمل كدا. 
وعد: جبل انت بتضربه
ام جبل على الباب برا
: بس كدا كله لا ابني اهم حاجه يكون مصدقني  والكل يولع ومشيت وتسجليت الي على تلفون ياسين مسحتهم وكدا مش معه دليل
جوه
ياسين: وريني تلفونك كدا يا والدي. 
جبل اداه التلفون بستغراب
ياسين: فاكر الريكورد الي كنت ببعته ولما تقلي اي دا اقلك حاجه مش مهم متسمعهاش 
جبل: ايوه
ياسين شغل واحد من الريكورد دي 
: انا كنت بسجله كل حاجه... وكنت عارف ان لو حصل حاجه هتقدر توصل لتلفوني وتحذفهم بس مش هتوصل لاني ممكن ابعتهملك. 
وعد شهقت بخضه وهي بتسمع الريكورد مع جبل وكان فيها اعترف بكل خططها
جبل: اا.. انا ازي مقدرتش اشوف كل الغل والحقد الي فيها ازي معرفتش إن مفيش حد يعمل كدا غير هي 
ميرال وقفت مره وحده وهي بتمسح دموعه
: انا عايز اروح عند يزيد 
جبل بضيق: اي الي بتقوليه دا يا ميرال
ياسين: خليها تروح هي محتاجه توضحله وتفهمه الحقيقه 
جبل اتنهد: خلاص روحي هو في شقته التانيه بس مطوليش 
ميرال قامت: حاضر يا بابا 
ياسين: هنعمل اي دلوقتي 
جبل: مش عارف والله دلوقتي احنا المفروض نوضح لمين فيهم لعمي خالد ولا لايزيد ولا نعمل اي
وعد: المفروض نوضح ليزيد لو فهمنه كل حاجه هتتحل 
ياسين: احنا لو وضحنا لعمي خالد يمكن يصدقنا لكن يزيد هو الي مش هيصدقني  
جبل: وتسجلات االي معاك اكيد هيصدقنا 
ياسين: مش عارف يا ولادى بس إن شاءلله هنلاقي حل
في شقه يزيد 
قاعد على السرير وبيدخن بشراه 

ميرال على الباب: ممكن ادخل 
يزيد بصله وبتسم بسخريه. 
ميرال قربت منه 
: يزيد انت مصدق اني ممكن اعمل كدا ولا مصدق ان اخوك ادم ممكن يعمل كدا انا والله كنت متخدره و
يزيد بسخريه: متخدره ولما انتى متخدره كنتي بتقليلوا عطشانه ليه هو الي متخدر برضو بيبقا مركز وشايف مين الي جبنه وبيقله عايز اشرب يا آدم ولا كنتى تعبان من ال
ميرال ضربته بالقلم 
ميرال بدموع: اااخرس
يزيد مسكها من شعرها الي تحت الحجاب وتكلم بغضب
: انتى بتمدي ايدك عليا يا بت
ميرال: عمي خالد لما قلي اني مش هقدر اتحمل نوبه وحده من نوباتك مكنتش مصدقاه وقلت انا هقف معاه بروحي بس عمي طلع صح انا مش هقدر استحملك يا يزيد 
يزيد: والله دلوقتي بقت مجنون ونوباتي.. يابت دا انتى كنتي في مقام مراتي يعنى المفروض اموتك على الي شفته 
ميرال بعدته عنها
: انت مجنون ومن جواك عارف ومتاكد اني عمرى ما اعمل كدا بس غضبك وعدم ثقتك خلتك تشك في الي حوليك... انت محتاج دكتور يا يزيد... لما تتعالج ابقا تعاله افهمك حصل اي ومين معاك ومين ضدك
في الجنينه 
جبل: وهو دا الي حصل... امي كانت بتحط مخدر لايزيد لمدت 16 سنه تقريباً ود ماثر على اعصابه وكمان اثر على قواه العقليه وبتخليه ديما تلفه وتعبان
خالد عيونه اتملت دموع وبص في كف ايده
: يعنى انا الي ضيعت مستقبل ابني بايدي 
تقى كانت واقفه وراهم وسمعت كل حاجه 
تقى وقعدت على لارض بنهيار وهمست
: ابني
جبل: انت مكنتش تعرف حاجه يا خالد والحمد الله ان عرفنا بدري. 
خالد: انا مش هرحم امك يا جبل.... وسابه ومشي 
في اوضت آدم قاعد وشه بين اديه بحزن فونه رن
آدم بحزن: ايوه
رحاب بستنجاد
: الحقني يا آدم 
آدم قام بخضه: في اي مالك انت فين
رحاب بدموع وشهقات
: انا في شقه في شارع *****
آدم لم حاجته: جايلك دلوقتي متتحركيش
في اوضت أم جبل
ام جبل: ملمستهاش صح..ايوه انا ممكن اولع في خالد وولاده بس مأذيش وحده ملهاش زنب أبد 
الشخص: لا يا مدام مقربتش منها 
ام جبل: عايزك تختفي من البلد البت لو كانت شافت وشك آدم هيمحيك من على وش الدنيا 
الشخص: حاضر يا مدام 
ام جبل: الفلوس وصلتك على حسابك
في اوضت يزيد 
خالد قرب منه وباين عليه الحزن
خالد: يزيد 

يزيد حس بزنب بس اتكلم بجمود 
: خير
خالد: حقا عليا انا يا ابني 
يزيد اضايق من نفسه 
: انت معملتش حاجه ابنك الوسخ هو السبب
خالد: لا عملت.. حقا عليا علشان مختش بالى منك..... حقك عليا اني مكنتش باجي اقعد معاك ونتكلم واني كنت باجي عليك ومفكرك بتتلع 
خالد كان هيقع بس يزيد قام وسنده بلهفه
: انت كويس ياولادي 
خالد: عمرى ما هبقا كويس غير لما تسمحني 
يزيد ادموع اتجمعت في عنيه
: انا الي اسف يا بابا يارب كانت اتقطعت قبل ما تتمد عليك 
خالد خده في حضنه 
: حقك عليا ياروح قلب ابوك 
خالد بعد عنه 
: من بكره هنروح عند الدكتور سامع
يزيد: هي ميرال قلتلك
خالد: لا عمك جبل بس دا مش موضوعنا
دخلت تقى وهمس ودموع مغرقه وشه
: يزيد 
يزيد اتنهد وهمس لخالد
: مطلقه وصدقني حياتنا هنرتاح من بعده
خالد: تقى ملهاش زنب يا يزيد مش تقى الي بتحطلك المخدر
تقى: انا بحبك يا يزيد دا انت ابني ومستحيل اعمل حاجه تإذيك

يزيد: ومين الي كان بيحطي المخدر في القهوه الي بتجبهالي
تقى: دي ام جب
خالد: هتعرف يا يزيد هتعرف قريب وهحرقوهلك... زي ما حرق قلبي عليك
يزيد باس خالد على كتفه
: اسف مره تاني على الي عملته انا مكنش قصدي والله بس كنت متعصب ومش وعى تقريبا الحاله لما بتجيني مببقاش شايف قدامي
خالد بشك: يزيد انت مصدق ان ادم ممكن يعمل كدا .
آدم دخل جرى على رحاب الي قاعده على السرير وضامه نفسها بخوف
آدم بلهفه: في اي مالك يا حبيبتي انتى كويسه 
رحاب بنهيار: معرفش... معرفش كنت راح الجامعه عندي امتحان.. ركبت تكسي ومش فاكره حاجه بعدها
آدم: طاب انتى كويسه حد قرب منك 
رحاب بدموع: مش فاكره حاجه ومش عارفه وانا مستحيل ارجع لبابا وانا كدا مستحيل انا هموت نفسي
آدم زعق: انتى عبيطه تموت اي... انتى كويسه و مفكيش حاجه... وانا هجيب الي عمل كدا ومش هرحمه وحياتك عندي 
رحاب: لا يا آدم... انا خلاص ضعت
آدم: لا يارحاب مضعتيش احنا اول ما هنطلع من هنا هكتب عليك بس اهدي ماشي 
رحاب: لا يا آدم انا مش هعمل كدا في بابا برضو. 
آدم: طاب اهدي كدا وإن شاءلله هنلاقي حل قومي بس البسي الهدوم دي علشان نمشي من هنا
بعد شويه قدام بيت زياد 
وفي عربية آدم
آدم: بصي اهدي خالص.. ومخفيش ماشي انا هحل الموضوع... واياكى اياكى تتجني وتعملي حاجه في نفسك فاااهمه
رحاب بهمس: حاضر 
آدم: انزلى دلوقتي ولو سالك رجعتي بدرى ليه قليلهم لامتحان اتلغاء تمام 
رحاب: حاضر 
في اوضت ميرال قاعده على السرير ودافنه وشها بين رجليها وبتعيط
الباب خبط
ميرال: مين
يزيد: حطي حجابك يا ميرال
ميرال: امشي من هنا انا مش عايزه اتكلم معاك
يزيد: انا هدخل دلوقتي... يزيد فتح الباب ودخل قعد على السرير قصادها 
: انتى لسه بتعيطي لحد دلوقتي دا انتى جاحه
ميرال: اطلع برا
يزيد: هتعالج وهروح عند الدكتور الي تختاريه 
ميرال: بقولك اطلع برا 
يزيد: ميرال انت عارفه انه بيبقا غصب عني 
ميرال: وانا اي الي يخليني استحمل واحد مجنون
يزيد بحزن: مجنون شكرا يا ستي... على العموم هتستحمليه علشان بتحبيه. 
ميرال بضيق: انا مكنتش اقصد
يزيد: عايزه اي و هعملهولك
ميرال: تروح عند دكتور نفسي وكمان واحد يتابع الكبد المضرار
يزيد: حاضر بس انا حابب اعمل كدا وانتى مراتي 
ميرال: يزيد هاقولك حاجه بس عايزاك تصدقني انا مش معاي دليل عليها... بس دا اختبار لثقتك 
يزيد بستغراب: سامعك
آدم دخل البيت بلهفه وطلع على اوضت خالد
آدم على الباب
: بابا... بابا انت صاحى
خالد قام بنوم: عايز اي البغل دا 
خالد فتح الباب
: عايز اي يا زفت
آدم: انا عايز اروح اخطب رحاب دلوقتي... لا اخطب اي انا هكتب عليها
خالد: انت اتجننت يا زفت خطوبة اي وكتب كتاب اي الساعه سبعه الصبح
آدم: هما صحيوا من زمان... انا كنت عندهم من شويه وزياد وياسين صحين... تعاله اتكلم معاهم يا هروح لوحدي
تقى بنوم من جوه
: خالد مين
خالد: مفيش يا حبيبتي دا ابنك محتاح قلمين بس 
آدم: يا حج والله لو ما جيت معاي هروح لوحدي وهيبقا منظرك وحش قدام عمى زياد 
خالد: طاب على الساعه 11 كدا
آدم: لا انا قولت دلوقتي 
خالد: طاب روح وانا هغير وجايلك 
تقى طلعت وهي لابسه الروب 
: فيه اي 
خالد: يخربيتك اي الي طالعه بيه دا تعالي 
تقى: هشوف آدم عايو اي
خالد: تعالى تعالى نهار ابوكي اسود على الس طالعه بيه دا
في اوضت ام جبل فتحت عيونه بنوم لقيت يزيد وشه في وشها 

يزيد بهمس: أنتى الحرق فيكى قليل
ام جبل قامت بخضه
: بسم الله الرحمن الرحيم... بسم الله الرحمن الرحيم... اكيد حلم... مستحيل يكون يزيد. 
خالد كان طالع من اوضته شاف يزيد طالع من اوضت ام جبل
خالد بستغراب: بتعمل اي عند ام جبل يا يزيد 
يزيد: مفيش بس كان طالع صوت من اوضتها قلت اطمن عليها... احم كنت عايز اتكلم معاك يا حج. 
خالد حط ايده على كتفه
: تعاله ننزل نتكلم تحت وام يزيد تعملنا اتنين شاي وبلمره نشوف اخوك الي اتجنن دا
يزيد بستغراب: ليه ماله
خالد: طاقه في دماغه يكتب على رحاب النهارده ودلوقتي اقوله لسه الناس مصحيتش يقولي لا لازم دلوقتي. 
يزيد ضحك: لا مش طاقق يا حج ولا حاجه دا جه في معاده.... انا كمان ناوي اكتب على ميرال النهارده 
خالد: انتوا اتحننتوا ولا اي خبط لزق كدا مش اكلم الناس لاول نعمل خطوبه
يزيد ضحك: لا انت عارف ولادك جمدين ومش بتوع خطوبه جواز علطول 
خالد ويزيد كانوا وصلوا تحت لآدم الي قاعد 
آدم: يلا يا حج
خالد: اتكلم يا يزيد 
يزيد: قوم جهز نفسك هنروح نطلبه من زياد دلوقتي. 
آدم حضنه: حبيبي يا اخوى 
يزيد: يلا بقا متبقاش رغاي... وانا هكلم ياسين يظبط الدنيا هنا علشان هنكتب كتابنا كمان 
آدم: بجد هجيبها هنا بعد كتب الكتاب
يزيد: لا متبقاش طماع كويس انى هخليهم يكتبو
خلاص مش مشكله 
في اوضت ميرال قاعد ومبتسمه 
دخل ياسين بغضب
ميرال بخضه: في اي
ياسين: برن على ساره مش بترد...ياريتني ما سمعت كلامها ورحت معاها اوصلها.... اكيد ستك عملتلها حاجه... 
ياسين طلع على اوضت ام جبل ومسكه من رقبتها بغل
: عملتي اي لساره انطقى وربي لو كنت عملتي ليها حاجه عمرك كله ما يكفيني
ام جبل بخنق: ي.. يا. ياسين هتخنق 
ياسين بحده: سااااره فين انطقي. 
تلفون ياسين رن ساب ام جبل ورد
: ايوه يا حبيبتي انت كويسه حصلك حاجه 
على التلفون ساره: انا كويسه يا حبيبي مفيش حاجه 
ياسين: الحمد لله... خدي بالك من نفسك يا روحي ماشي وتطلعيش من البيت كتير
ساره: حاضر 

ام جبل بغل: اي يا ياسين بتمد ايدك على ستك علشان بنت 
ياسين: انتى مش ستى... انتى مس انسانه اساسا انتى الشيطان بيستعيز منك 
ام جبل: وماله... وماله يا جبل... انا لحد دلوقتي و معملتش حاجه 
ياسين بسخريه: كمان... على العموم من النهارده انا الي هقف ليكي ورينى هتعملي اي وااه يزيد وخالد علقتهم رجعت زي لاول واحن والنهارده كتب كتاب يزيد وميرال... آدم ورحاب... 
سابها ونزل
ام جبل بغل: ازي ازي.. رجعوا كدا المفروض كانت الدنيا تبوظ اكتر
في بيت زياد
زياد بحرج من سكوتهم
: منورين 
خالد بخرج: احم احنا جاين وطلبين القرب منك في رحاب لابني آدم
زياد: هو والله مش هنلاقي احسن من آدم لبنتى رحاب بس هي هتخلص تعليمه لاول 
آدم: روح اساله يا عمى وهي موافقه إن شاءلله 
زياد: والله يا ابني هفكر ورد عليك
آدم: ترد اي يا يا زياد انا هكتب النهارده مع يزيد
زياد: تكتب اي يا ابني استهدي بالله كدا
يزيد: بقولك اي نديها يا عمى زياد ونشوف رايها هي
زياد اتهد: ماشي... رحاب.. رحاب
رحاب طلعت
رحاب: نعم يا بابا 
زياد: تعالى يا حبيبتي اقعدي 
يزيد: رحاب انتى موافقه على آدم
رحاب هزت راسه: موافقه
يزيد: بس كدا وبد ما تبقا خطوبه نخليها كتب كتاب علشان ياخد راحته وانت مش عبيط عنه يا زياد دا انت الي مبربي آدم 
زياد: شايف اي يا وليد
وليد: مفيش مانع وبلمره اكتب على سلمى انا كمان
زياد: ااه دا انت بتظيط في الظيطه كمان
وليد: يلا بقا يا يا حج عايزين نفرح
زياد اتنهد: خلاص ماشي
يزيد: كتب الكتاب في بيتنا بعد العصر ياسين جهز كل حاجه تقريباً 
زياد: ماشي وحنا شويه هنجهز وجاين
في بيت خالد
ام جبل واقفه على البوتجاز بتعمل لنفسها قهوه سمعت صوت يزيد بيهمس وراها
: جاهزه
ام جبل لفت بخضه ملكيتش حد 
طلعت جرى على برا لقيت خالد دخل وهو بيضحك ويهزر مع عياله

ام جبل: ازي.. انا لسه سامعه صوته في المطبخ
يزيد ابتسم: اخبارك اي يا ستى مسفتكيش من الصبح
ام جبل: هااا بخير 
يزيد: طاب يلا روحي جهزي نفسك النهارده كتب كتابي انا وآدم ووليد 
جات تقى عليهم بفرحه
: بجد كتب كتابكم
يزيد باس ايدها تحت صدمت تقى
: ايوه يا امى كتب كتابنا النهارده 
تقى بدموع زغرطت بفرحه وهي مش مصدقه نفسها 
خالد: يلا بقا روحوا البسوا علشان المأذون زمانه جاي 
يزيد: ماشي يا حج
في اوضت ام جبل
: ما هو يا ام انا اتجنتت اي ضميرى الى صعبان عليه طفولت و شباب يزيد الي دمرتهم بايدي... ط.. طاب ازي داخل من الباب وانا سمعته في المطبخ... 
ام جبل جهزت هدومه ودخلت الحمام
اول ما دخلت دخل وليد حط حاجه في هدومه الي هتلبسه وطلع
في بيت زياد 
ريهام: سلمى بتقول مش عجبها الفستان بتاعك وهتلبس الي هي مشترياه
وليد: على جثتي تلبس الفستان الزفت دا 
ريهام: ليه يا حبيبي ما هو حلو
وليد: حلو اي يا ماما ضيق اوي... قليلها مفيش لبس غير الي بعتوا وليد دا هتروح بعبايه 
بسمله طلعت من لاوضه

: انت من اولها بتزعق وتتحكم كدا
وليد: طاب بزمتك يا خالتى بسمله مش ضيق
بسمله: الصراحه هو ضيق
سلمى طلعت من لاوضه: يوووه بقا انا بعتاكي علشان تقنعيه. 
بسمله: ما هو معاه حق الصراحه الفستان ضيق
ريهام: اتهانقوا برحاكم هدخل اشوف بنتى
وليد: لا خناق اي انا يدوب الحق اجيب عمها علشان يبقا وكيله
بسمله بحزن: برضو نصر تجيبه
وليد: طاب مين يبقا وكيلها يعنى يا خالتى
بسمله: خاله موجود دا وليد
وليد: بس انا عايز عمه الي يشهد 
ريهام دخلت لاوضه لقيت رحاب قاعده وسرحانه
ريهام: مالك يا حبيبتي انتى كويسه
رحاب: لا انا كويسه يا ماما
ريهام: انتى مش عاجبك آدم ولا ا
رحاب: لا يا ماما انا متوره شويه 
ريهام: يا حبيبتي متخفيش دا محرد كتب كتاب

في اوضة آدم
دخل يزيد وهو مظبط نفسه
يزيد: خلصت يا آدم 
آدم: لا لسه مش عارف احط الشال دا كان لازم يعني نلبس صعيدى كامل مكانت الجلبيه وخلاص
يزيد ضحك: انت عايز الحج ينفخنا.. تعاله اساعدك.. 
يزيد ظبطله الشال الي على كتفه 
آدم: هو انت الي عملته تحت مع امى كان... 
يزيد: هدف في دماغى يا آدم... انا مبقتش اكره امك بس لسه بحاول اصلح الي بينا 
آدم: ماشى يا اخويا
يزيد بفرحه: كبرت يا آدم وبقيت عريس
دخل عليهم خالد
: كبرتوا انتوا لاتنين وتتتجوزه وتبعدوا عنى
آدم جرى وباس ايده بلهفه
: هو احنا نقدر
ويزيد عمل زيه

: ربنا يخليك لينا ويطول في عمرك وتفضل سند ليا يا حج
خالد: ربنا بخليكم لبعض وتفضلوا سند لبعض. 
بعد شويه كان خلص كتب الكتاب في فرحت العيله
جبل: مبروك يا يزيد بس في عينك فاهمه جنانك دا مش عليها هاااا
يزيد باس راسها قدامهم
: هو انا اقدر دا روحى 
وعد: ربنا يفرحكم يا حبيبى وهدي سركم
يزيد بخبث: طاب اي مش كل واحد ياخد مراته يتكلم معاها
زياد بخبث: حقهم الصراحه....
تقى حضنت يزيد بحب وفرحه
: مبروك يا روحى... مبروك عبال اليله الكبيره
يزيد: الله يبارك فيكي يا امي 
تقى قربت من آدم كمان
: مبروك يا حبيبي 
آدم: الله يبارك فيكي يا ست الكل
خالد: يلا كل واحد ياخد مراته يتكلم معاها... بحترامه هاااا
يزيد مسك ايد ميرال وغمزله
: وحنا اصول الاحترام يا حج
خالد: طاب يلا يا خوي
في اوضت آدم حضن رحاب بحب
: مبروك يا حبيبتي 
رحاب بحزن: مبروك على اي انت اكيد هطلقنى ب.. 
آدم: انتى غبيه يا بت اطلق مين انتى بتاعتي و مراتي وشيلي كلمت طلاق من حياتك أصلا 
رحاب: ب.. بس يعنى 
آدم: انا بحبك ومن زمان ولي حصل مش هيغير حاجه وانا واثق انك كويسه و مفكيش حاجه والي عمل كدا كان غرضه التهديد...متخفيش.. والكلب الي عمل كدا هجيبه.. لو من تحت لارض
رحاب ابتسمت بخجل 
آدم قرب منها وحط ايده على خدها وهمسلها قبل ما يميل ويبو***سها
: بحبك
في اوضت ميرال
يزيد اول ما قفل الباب سند ميرال على الباب وبا***سها بعمق
شويه وميرال زقت يزيد لما حست بيه بيحاول يفتح سستت الفستان بتعاه 
ميرال بتوتر: مينفعش يا يزيد... 
يزيد قعد على السرير ولع سجاره
يزيد: ظبطى هدومك 
ميرال ظبطت حجابها وهدومه بتوتر
يزيد شورلها تقعد جنبه
: تعالى اقعد
ميرال بتوتر: لا انا هفضل واقفه هنااا
يزيد بحده: ميرال
ميرال قربت بتوتر وقعد جنبه 
يزيد تنهد: خلاص بقا متبقيش خوافه انا عارف حدودي كويس

ميرال: ايوه ما انا خت بالى 
يزيد: هنهزر من اولها
ميرال: طيب... خلاص.. مش هنروح عند الدكتور بقا
يزيد: النهارده... بكره الصبح طيب
ميرال: يزيد دلوقتي... ميرال قربت منه بدلع... كل ما خفيت اسرع اهنتجوز اسرع 
يزيد: بجد... طيب ما تيجي نتجوز دلوقتي 
ميرال: بس يا سافل 
يزيد ضحك: قومي غيرى هدومك علشان هنروح لدكتور
عند وليد
وليد بحب: مبروك يا حبيبتي 
سلمى بخجل: الله يبارك فيك
وليد حضنها: ربنا يجعلك وش الخير عليا يا حبيبتي
سلمى: وليد
وليد بعد عنها: اي يا حبيبتي 
سلمى: انت جبت ليه عمى وكيلي... يعنى ممكن كنت جبت خالى
وليد: مزاجي كدا بقا
سلمى بضيق: ماشي
وليد: هنلوى بوز من دلوقتي 
عند آدم
رحاب بهمس: آ... آدم
آدم بنشغال: اممم
رحاب: الب.. الباب 
آدم بعد وهو بياخد نفسه وهو حمحم 
: ايوه
ريهام: يلا يا آدم علشان هنمشي
آدم بهمس لرحاب: ظبطى هدومك 
رحاب بخجل ظبطت نفسها وادم فتح الباب وطلعوا
تحت
تقى: انا هاجي معاكم
آدم: يلا وانا كمان هاجي
يزيد: والعياده هتشيل كل دا فين إن شاءلله هي ميرال وبس
خالد : اااه ما خلاص هتنسيك الى رباك 
يزيد: وانا اقدر يا حج... بس علشان هنروح كلنا
خالد: ماشي يا حبيبي روح انت وبقا طمني عليك
يزيد: يلا يا ميرال 
يزيد وميرال مشيوا 
زياد: يلا يا رحاب
خالد: لسه بدرى خليك قاعد شويه 
زياد: لا كفايه المغرب جه يلا يا ريهام 
في العياده عن الدكتور
يزيد و ميرال قاعدين قدام الدكتور 
الدكتور: الحمدلله الحاله مش سيأ اوي يا يزيد.. انت لسه مستمر على المهد صح
يزيد: ايوه مبعرفش انام من غيره
الدكتور: لا تمنعه يا يزيد دي اول حاجه... عارف انك مش بترفع تنام من غيره و اول فتره في النوم من غيره هتبقا صعبيه بس دي اول خطوه تاني حاجه اي حاجه فيها مخدر مسكن قهوه سجاير هتبقا ممنوعه... 
كمل لميرال
: وانتى يا مدام ميرال دورك مهم في الخطوه دي حاولي خليكي ديما معها الفتره دي بتبقا متعبه حدا وغير الضغط على لاعصاب هو هيبقا عصبي شويتين بس لازم تستحملوا 
ميرال بدموع: حاضر 
الدكتور: انا مش هديك اي علاج بس امشي على التعليمات الي قلتلك عليها

ميرال: حاضر 
يزيد و ميرال مشيوا 
ميرال: يلا نروح عند الدكتور التاني بقا
يزيد: لا انا فرهت تعالي نروح ونكمل بكره 
ميرال: تيجي نخدها مشي من هنا للبيت
يزيد: مش بعيده شويه 
ميرال: يلا بقا متبقاش كسول 
يزيد: طاب يلا يختي والمره اجبلك اسكريم
في اوضت رحاب فونها رن 
رحاب بتعب
: الو
آدم: مالك انتى كويسه
رحاب: ايوه بس شكلي هاخد دور برد
آدم: قومي اعمليلك حاجه سخنه ولا صح الزفت وليد يجبلك مسكن.. اجي اجبهولك انا 
رحاب: لا انا كويس مفيش داعى للكلام دا هخد دس وشرب حاجه سخنه 
آدم: ماشي يا حبيبتي... السكوت عم المكان شويه 
آدم: رحاب متنميش لوحدك النهارده روحي نامى مع امك.... كمل بغيره.. بس حاولي اتصرفي وطلعى ابوكي ينام في الحوش ولا مع وليد
رحاب: حاضر... يزيد جه من عند الدكتور 
آدم: لا لسه هخلص معاكي وانزل استنها مع ابوي وامي تحت
رحاب: طاب تصبح على خير 
آدم: خدي بالك من نفسك وبقي طمنيني عليكي لما تصحى
رحاب: حاضر 
آدم: تصبحي على خير يا روحى
رحاب: وانت من اهله
رحاب قفلت معاه وقامت طلعت من اوضتها وخبطت على اوضت وليد الي فتحلها
وليد: في حاجه يا حبيبتي 
رحاب: كنت نمت
وليد: لا
رحاب: ممكن انام معاك
وليد: بس كدا يا روحى تعالى 
في اوضت ام جبل
نايمه على السرير بتتلف حوليها بخوف 
فجاس سمعت همس بصوت يزيد
: تؤ تؤ لسه بدري على انك تتلفتي حوليكي 
ام جبل قامت وصرخت 
: انت فيــــــــــــين ط.. طيب صوته جاي منين هو مش هنا مش في البيت أساسا
الصوت طلع تاني
: انا معاكي في كل وقت وحوليكي في كل مكان
ام جبل بجنون لفت في لاوضه وهي بتكسر الحاجه
: انت فين اطلعلى... اطلع
في بيت خالد

يزيد دخل وهو ماسك ايد ميرال وبيضحكوا 
كان خالد و تقى وآدم قاعدين مستنينوا 
خالد: شكلك هتخف على ايد ميرال مش ايد الدكتور 
يزيد: جوزوهالى وانا هخف علطول
خالد: اجوزهالك اكتر من كدا اي تاني
يزيد: يعنى اخدها و اطلع على شقتي
خالد: اتلم يا زفت.. الدكتور قلك اي
ميرال: قله يبعد عن السجاير والقهوه واي حاجه فيها مهدإت وإن اعصابه هتبقا تعبانه و انفعلات ومرضيش  يديه مهدا علشان دا هيبوظ الدنيا 
تقى قربت وحضنت 
: إن شالله كنت انا وانت لا يا روحى 
يزيد: بعد الشر عليكى يا امى 
تقى حضنته بحب اكتر.... تقى بعدت
آدم: الف سلامه يا كبير خف بسرعه بقا عايزين نتجوز
يزيد ضحك: ما تتجوز يخوي حد مسكك
آدم: الحج يا خوي والحج
خالد: بطلوا زن انتوا لاتنين وانت يا يزيد نسمع كلام الدكتور انا عارفك مدمن قهوه.. مفيش قهوه تاني هااا
تقى: لا من النهارده مفيش قهوه... لبن بس هااا
يزيد: لبن اي بس يا ست الكل 
تقى: لا بقولك اي من النهارده... اكلك مسؤليتي من النهارده وسمعش صوتك
يزيد: الي تشفيه يا كبيره
خالد بحنيه: روح نام يا حبيبي ورتاح... وحاول ظبط موعيد نومك ماشي
يزيد: حاضر
خالد: يلا كل واحد يروح على اوضته 
فوق في اوضت يزيد 
تقى دخلت وهي شايله كوباية لبن 
لقيت يزيد قاعد على السرير بيشرب سجاره
تقى: برضو سجاير... هات... هات ربنا يهديك 
يزيد ضحك: برضو البن
تقى: لا انا مبهزرش على فكره
يزيد خد منها الكوبايه 
تقى بحنيه: يزيد يا حبيبي دي صحتك مش لعب عيال... خاف عليها... ولو مش علشانا.. علشان ميرال يا سيدي 
يزيد: هو الحج نام
تقى: ايوه ليه
يزيد: هو ينفع انام في حضنك... الي حرمت نفسي منه بغبائي 
تقى بدموع خدته في حضنه
: حقك عليا انا يا نور عيني 
تاني يوم
يزيد نزل وباين عليه التعب
يزيد: ميرال اعمليلي قهوه 
ميرال من المطبخ: حاضر. 
شويه وطلعت ميرال بكوباية لبن
ميرال: اتفضل
يزيد بضيق: انا قلت قهوه 
ميرال: وانا قلت لبن
يزيد: ميرال معلش انا تعبان دلوقتي هشرب المراه دي وخلاص
ميرال: لا برضو 
يزيد بغضب حاول يدريه
: ميرال اعصابي تعبانه دلوقتي اخلصي و متججنيش 
ميرال بقوه: وانا قلت لا
يزيد غمض عنيه وحاول يكون هادي ميرال قربت منه وخدته في حضنه
: معلش انا عارفه انك محتاج دا وبقا روتين وعاده عندك بس علشان خاطرى... يزيد هدي شويه 
خالد كان نازل: الله الله مش في الحوش كدا طيب
ميرال بعدت بخجل
: ان.. انا بس
خالد: عادي يا حبيبتي هو جوزك انا بهزر بس... روحي هتيلنا الفطار
ميرال: حاضر... ميرال مشيت وخالد قعد مع يزيد 
خالد: مش سامع الكلام ليه هاا
يزيد: معلش يا بابا كنت صاحي تعبان 
خالد: شد حيلك يا بطل المشوار لسه طويل
في اوضت ام جبل بتتكلم في التلفون وهي بتتلفت حوليها بخوف وجنون
: يزيد.. حوليا في كل مكان حتى لما بنام 
على التلفون 

مياده: يزيد بس اي الى معاكي يا خالتى 
ام جبل: والله بيبقا معاي علطول... والله بسمعه بيهددني 
مياده: يا عمتى انتى شكلك تعبانه
ام جبل بجنون: انا مش تعبانه مش تعبانه وبسمع صوته والله صدقيني
مياده: خالتى اهدي بس يزيد حسب علمى امبارح طول اليوم كان عند الدكتور ازي بتقولي سمعتى صوته 
ام جبل قامت بجنون 
: انا مش مجنونه انا مش مجنونه وهثبت ليكى والكل انى مش مجنونه
تحت
يزيد لياسين: جاهز
ياسين: كل حاجه تمام متخفش بس خد بالك يا يزيد احنا نجننها لكن مهم كان دي ستى 
يزيد بهدوء متخفش
ام جبل نزلت وهي بتصرخ
: يا ابن خالد... انت ابن خالد انت فين
يزيد طلع من المطبخ بهدوء
: اي يا ستى
ام جبل بجنون: انت عارف كويس انا عملت فيك اي وبتمثل صح عارف ان انا كنت السبب في جواز امك من ابوك علشان اخد ميراثه كله ليا... انا وبنت اخوي بس لا البيه ابوك كان بيحب بنت اخو الهانم.. واتجوزه... وابني اتنيل على عينه حب بنتها وهي خدت كل حاجه ميراث خالد لبنت اخواها وميراث جوزى لبنتها.. وانا ابقا على الحديده بس مش انا مش انا الي اقف وانا ساكته عملت مشاكل بينها وبينه وفي كل مره كنت بفشل... لحد ما جه يوم وقلت خلاص مش عايزه منهم حاجه غير انهم يبعدوء عنى ولما رحت لابوك وطلبت كل واحد يروح لحاله ابني كان هيمد ايده عليا بسبه.... بيحب عمه اكتر من امه سعتها كان لازم انتقم... ربيتك على كره ابوك و مراته كنت بزرعه فيك شويه شويه بحاول اظبط الموافق جنب بعضها علشان الموضوع  يبان حقيقي كنت بحطلك مخدر و مهد واي حاجه فيها مخدر بس الا المخدر عارف ليه انا مكنتش عايزك مدمن انا عايزك شبه واعى وعارف انا الي نيمت ميرال جنب آدم ودا كان اليوم الى خت فيه بطارى وانا الي سطت حد يخد رحاب الشقه 

آدم همس بغل: ااه يا وسخه
ام جبل كملت: وانت عارف كل عارف كل حاجه وبجي وتختفي كل شويه علشان انا اتجنن بس انت بتحلم
يزيد: انا مش عايز اجننك ولو انا كنت بجيلك هبقا تحت وفوق ازي 
ام جبل بجنون: كداب كداب... شافت جركن غاز مسكته وكبت على نفسها و يزيد طلع سجاره وولعه ببرود
ام جبل بجنون وهي بتقب الغاز عليها
: انت كداب كدا وعارف كل حاجه وبتحاول تجنني انا هموت نفسي ومقتليش انك انتى الي بتعمل كدا وعارف كل حاجه 
يزيد رما السجاره قريب منها وهو بينفث الدخان
: ايوه عارف
فجاء ام جبل صرخت ونار كانت ماسكه فيها وبتجرى علي برا وجبل طلع وراها
جبل: ااامى... 
بعد مرور اسبوع من وفات ام جبل
في الاسطبل يزيد واقف جنب حصانه الاسود 
ياسين: انت كنت قاصد تولع في ستى يا يزيد صح
يزيد: انا رميت السجاره... عادي وهي ولعت مكنتش اعرف
ياسين: انت مفكرني مسفتكش ونت بترمي عود الكبريت قبل السجاره
يزيد ببرود: هي تستاهل
ياسين بنفعال: اي البرود دا ياخي انت حرقت ستى فاهم يعنى اى 
يزيد بعصبيه: وهي حرقت قلبي وقلب امى وابوي وحبيبتي دي خلتني شبه مدمن
ياسين: بس مش الحرق يا يزيد... انا ايوه معاك ستى غلطانه وغلطانه اوي بس مش كدا
يزيد بهدوء: دا حقى وحق ابوي يا ياسين إن كان ابوي كويس و مراعي مشاعر عمى وجبل وانها امه بس انا خت بحقه بقا
ياسين: ربنا يرحمه بقا. 
يزيد: دى ميجزش عليها الرحمه
ميرال دخلت عليهم
ميرال: يزيد جبتلك كاكاو بلبن ع... اي دا ياسين هنا
يزيد: روح انت يا ياسين 
ياسين: اي يبني انت بتكرشني.. احترم انها اختى... وانتى حطيها وطلعى
يزيد: انت عبيط ياض دي مراتى تقعد معاي براحتى
ياسين: مراتك لما تعملوا الفرح تقعد بقا معاك براحتها لكن دلوقتي هي اختى
يزيد: بقولك اي يلا هتهوينا وال
ميرال: خلاص يا ياسين هتكلم معاه شويه واجى وانا قلت لبابا 
ياسين بضيق: تخلصي بسرعه... وانت يا زفت تقف بحترامك 
يزيد: طاب يلا من هنا
ياسين مسك التيشرت بتاع يزيد ورماه عليه
: استر نفسك طيب...وايوه جهز نفسك علشان هنروخ نطلب ايد ساره 
يزيد: طيب ياخوي
ياسين طلع وميرال قربت من يزيد 
ميرال بدلع: البن
يزيد ولسه بيحرك ايده على الحصان
: بقا يزيد النميرى يتقله البن عيل انا
ميرال: ايوه علشان تعبان ولما يخف بقا ابقا نقله العصير
يزيد ساب العصير وبصلها
: وامتى بقا هيتقله القهوه... ولا دي هتقدموه في جنازته بس
ميرال بلهفه: بعد الشر عليك
يزيد: امال مش شيفك زعلانه على ستك.. بعد ما ولعت فيها
ميرال بستغراب مزيف: اي دا هو انت الي ولعت فيها هي مش كبت الغاز على نفسها 
يزيد بحزن: شفتي انا بريئ ازي وكله بيتهمنى اني قصاد
ميرال: كفايه انا مصداق يا حبيبي 
يزيد: كلامنا بقا كبير هااا وخدنا وش
ميرال: مش جوزي حبيبي براحتى
يزيد ركب الحصان برشاقه ومهاره
: طاب تعالى 
ميرال بستغراب
: هتعمل اي
يزيد: انا مش قلت هتركبي الحصان دا وانتى مراتى 
ميرال ابتسمت بحب ومدت ايدها في ايده ابي ممدوده ليها وركبت معاه
في بيت زياد 
آدم: صباح الخير يا زياد
زياد: احترم انى كد ابوك حتى
آدم: خلاص يا حماي
زياد: دي انيل قلي زياد عادي
آدم: طاب بقولك اي عايز اخد رحاب مشوار معاي
زياد: من اولها كدا.. هتروحوا فين
آدم: دي مرات يا زوز وبعدين هخدها ونتغدا برا وعايز اتكلم معاها
زياد: ماشي هدخل اصحيه 
آدم: هدخل اصحيها انا 
زياد: ماشي وريهام هتعملك حاجه تشربها بس مطولوش هااا 
آدم دخل اوضت رحاب وقعد جنبها على السرير وهمس
: رحاب... حبيبتي 
رحاب فتحت عنبها بنوم اول ما لقيت آدم قامت بخضه وحطت الحجاب 
آدم شد الحجاب
: انت عبيطه يا بت انتى مراتي
رحاب: ا.. انا اتوترت بس 
آدم قام وتجه لدولاب وفتحه وهو بيخترلها هدومه
: يلا قومي خرجين
رحاب: خارجين فين
آدم: مشوار كدا وقلت لاعمى زياد... قومي يلا
رحاب قامت خدت الهدوم ودخلت الحمام
آدم: هستناكي برا تمام 
في بيت خالد
يزيد و ميرال دخلوا البيت وهو ماسك ايدها بحب وتملك
يزيد شاف جبل قاعد والحزن باين على وشه ساب ايد ميرال وهمسله
: روحي انتى 
ميرال سبته ودخلت جوه
يزيد اتقدم من جبل وقعد جنبه
يزيد: اخبارك اي يا عم
ى
جبل مردش عليه 
يزيد: عمى انت عارف كويسه ان امك كانت غلطانه و
جبل: عارف يا يزيد عارف امى عملت اي
يزيد: دي حرقتلي قلبي يا جبل كانت بتتكلم على كل حاجه عملتها ببجاحه... 
جبل: خلاص حصل الي حصل يا يزيد ربنا يرحمه. 
جبل قام وسابه
يزيد اتنهد: ميرال... ميرال يلا علشان هنرروح عند الدكتور. 
عند آدم وقف العربيه قدام العماره الي كانت فيها رحاب
رحاب بخوف: آدم لا
آدم بحنيه: متخفيش يا حبيبتي طول ما انا معاكي
آدم مسك ايدها ونزلوا من العربيه وطلعوا على فوق
بعد شويه 
رحاب مسكت ايده بقوه وآدم فتح باب الشقه 
وكان فيه شخص مربوط 
آدم: هو دا
رحاب هزت راسه بخوف
آدم قرب ومسكه من هدومه بقوه 
: انت عارف هعمل فيك اي 
الشخص: يا باشا والله ام جبل الي قلتلي كدا والله ما لمستها ولا قربت منها والله ما قربت
آدم: عارف بس برضو مفيش مشكله امي أادبك شويه علشان لمست اغلا حاجه حياتي
بعد مرور سنه
يزيد شايل ميرال بفستانها لابيض
يزيد ميل باسها برقه
ميرال بخجل: يزيد آدم و ياسين طلعين ورانا 
يزيد: ما الى طلع يطلع انتى خلاص بقيتي مراتي وحلالى
ميرال: بس مش على السلم
يزيد غمزله: يعني انتى مشكلتك في السلم خلاص نطلع شقتنا ونشوف شغلنا
ميرال: انت متربتش اصلا
يزيد ميل باسها تانى
: عارف يا حبيبتي 
بعد شويه كانوا وصوا شقتهم ويزيد نزلها ولسه هيقرب منها ميرال رجعت لورا
يزيد: مالك يا حبيبتي خايفه ليه
ميرال بتوتر: ا.. انا
يزيد بحنيه: ادخلي غير الفستان لاول 
ميرال هزت راسه ودخلت الحمام
ويزيد غير هدومه في لاوضه وقعد على السرير يتصفح التلفون 
: يزيد.. قلتها ميرال برقه وهي طالعه من الحمام بقمي*ص نو**م ابيض 
يزيد ساب التلفون وهو متنح فيها قام من على السرير وقرب منها رفع وشه بصباعه وهمسله
: بحبك
في بيت خالد
تقى طلعت من الحمام قعدت جنبه على السرير لما لقيته سرحان
تقى: الولاد كبرو وتجوزو... وفضول علينا البيت 
خالد: دا يدوب خطوه من بيتنا لبيتهم
تقى: بس مش زي لما اصحا ملكهمش في اوضتهم
خالد: الوسخ شد البنت وباسها قدام الناس كله في الفرح
تقى ضحكت: الواد يزيد دا رهيب الصراحه 
في اوضت آدم نزل رحاب الي باين عليه التوتر
آدم باسها بحنيه
: مبروك يا حبيبتي 
رحاب بهمس: الله يبارك فيك 
آدم: روحي غيرى الفستان وانا هعمل حاجه نكلها
رحاب: حاضر
رحاب دخلت الحمام و آدم غير وراح المطبخ
بعد شويه 
: اساعدك
آدم بص وراه لقي رحاب واقفه بقم**يص نو*م
وبتفرق في اديها بتوتر هي مكنتش عايزه تعمل كدا بس محبتش تبوظ لادم ليليه زي دي
آدم: هااا
رحاب: اسعدك
آدم قرب منه: رحاب انتى لو مش جاهزه عادي في اي يوم تاني
رحاب: لا انا جاهز 
عند ياسين 
ساره بفرحه: اخيرا اخيرا بقينا سوى
ياسين ضحك: اهمدى يا بت 
ساره: انت ازي اقنعت بابا انه يوافق يعمل الفرح مع ولاد عمك
ياسين: هحيلك بعدين كدا بليل وحنا وانتى قاعده في حضنى بنشرب نسكافيه سوى لاكن دلوقتي روحي اتوضي علشان نصلي
ساره بحب: حاضر 
عند وليد
سلمى طلعت من الحمام لقيت نايم على السرير وتعب باين عليه قربت وبسته وهي مبتسمه
: بحبك
تاني يوم بليل في بيت خالد الكل متجمع حتى وليد ومراته وريهام جم
وعد بحب: صباحيه مباركه يا حبايبي 
يزيد: الله يبارك فيكي يا حماتي... يزيد بص لجبل... مش هتقولي صباحيه مباركه يا حماي
جبل ابتسم وخده بالحضن
: صباحيه مباركه يا عريس 
والكل بارك للعرسان
زياد: خالد انت محتاج بتوسع البيت شويه بشكل دا كل ما هنتجمع البيت مش هيشيلنا
تقى: الله اكبر الله اكبر ربنا يبارك فيهم ويحفظهم من كل عين يارب
 زياد: هو انا قلت حاجه متشوف يعم مراتك دي
يزيد ضحك: عند ام يزيد انت كدا بتحسدهم
يزيد: ما تيجوا نتصور يا جدعان
زياد قرب من خالد
زياد: بس كدا اوى اوي
يزيد ضحك: الصحاب بقا
خالد: صور وانت ساكت يا زفت 
يزيد صورهم 
يزيد: يلا يا جماعه ضموا على بعض هنتصور
خالد وزياد و جبل قعدو على الكنبه 
وصور صوره تاني للعيله كلها 
ريهام و وعد و تقى عدوا جنبهم 
ومن وراهم وقفو الولاد وكل واحد و مراته
يزيد من قدام: تعالي يا ميرال
ميرال قربت وقفت من قدام معاه وحط ايده على كتفه وضمه ليه وهمس وهو بيبصلها
: بحبك يا نورتيلي طريقي
خالد حط ايده على كتف زياد
: عبال ميت الف سنه وحنا في كتف بعض يا صحبي... تمت
تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-